رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الثالث كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق الجزء الثالث هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادم ومريم والرواية من تأليف مريم نصار في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جريمة عشق الجزء الثالث لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جريمة عشق الجزء الثالث هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جريمة عشق الجزء الثالث تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الاول كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق من الفصل الاول للاخير بقلم مريم نصار

نرمين في العياده. وبتكشف على المرضى. وخلصت كشف. وقامت علشان تروح البيت.
البـ.ـنت الل بتنظم الكشف. دخلت عليها. دكتوره نرمين في كشف مستعجل لسه جاى حالا وايدو متعوره.
نرمين: حطت الشنطه بتعب. ماشى دخليه. وراحت تجيب الشاش والقطن. والباب خبط. وقالت اتفضل حضرتك ثوانى. وبتلف. اتفاجئت. دكتور مروان!
مروان: ممكن ادخل.

نرمين: مكسوفه من نفسها. قدام الل عارف عنها كل حاجه. ونزلت عينيها في الارض واتحركت. احم. طبعا اتفضل. وقعدت على الكرسي الخارجي للمكتب. ومتـ.ـو.تره.
مروان: دخل وقعد على الكرسي. الل قصادها. اذيك يانرمين!
نرمين: مرفعتش عينيها. الحمدلله. وحضرتك.
مروان: انا الحمد لله بردو.
نرمين: البـ.ـنت قالتلى أن حضرتك ايدك مجروحه. واكيد انت جيت هنا بالصدفه. اى عياده انت قريب منها!

مروان: لا. انا جاي على هنا. عياده الدكتوره نرمين.
نرمين: اتـ.ـو.ترت: ده شرف كبير ليا ان حضرتك تشرفنى في مكانى المتواضع ده.
مروان: بالعكس المكان مريح جدا. ومنسق وهايل وألوانه مريحه للأعصاب. وزوقك في اختيار كل حاجه ممتاز.
نرمين: متشكره لحضرتك. احم تحب تشرب حاجه!
مروان: لا انا عايز اتغدى.
نرمين: ياخبر بس كدا. بيتنا جمب العياده. هتصل ب ماما تعمل حسابك. وتجيبلك الغدا لحد عندك.

مروان: لا يستى انا عايز اتغدى في بيتكو ممكن.
نرمين: رفعت راسها بتـ.ـو.تر. وسكتت.
مروان: بصي انا هدخل في الموضوع على طول. ومش هكدب عليكى في اي حاجه.
نرمين: قبل مـ.ـا.تقول حاجه. ايد حضرتك مجروحه.
مروان: لا ابدا مفيش جـ.ـر.ح ولا حاجه. المهم اسمعينى. للاخر ممكن.
نرمين: اكيد اتفضل.

مروان: نرمين انا مش هكدب عليكى. انا من اول مره شوفتك في المستشفى. وانا جوايا حاجه من ناحيتك. وحاولت انى اعرف بس معرفتش. قولت ممكن اعجاب بشخصيتها. بهدوءها. لكن مكنش مجرد اعجاب وبس. مفيش واحد معجب بواحده. هيحلم بيها ليل ونهار. وشهر ورا شهر. لقيت نفسي مبفكرش في حد غير فيكى انتى وبس. ولما اتعاملت معاكى اكتشفت أن قلبى اختار صح. ومكنش عندى الشجعاه الكافيه انى اعترفلك بمشاعرى. كنت بردو خايف تكونى مرتبطه. او مثلا ترفضينى.

نرمين: بتسمعه وبتتحسر من قلبها على الفرصه الل ضيعتها. بس مروان جاي يقولى الكلام ده ليه دلوقتي انا مصدقت ابعد.

مروان: كل واحد ليه حياته الخاصه. وكل واحد ليه تجارب وباءت بالفشل. انا كمان عندي تجربه من سنين وفشلت. وكنت مفكر انى عمرى ما هحب تانى. وان حياتى متوقفه عليها وممكن اخسر نفسى بعدها. لكن سنه ورا سنه اكتشفت أن الل كان في قلبى ده مش حب. ده كان انبهار. بواحده جميله مفيش زيها. لكن بعد كدا اكتشفت انها مش جميله ولا حاجه لان أسلوبها الغير متحضر. غطي على جمالها. المهم يانرمين. انا حبيتك بجد. وكلمت الدكتور محمد عليكى. وكنت منتظر بلهفه قرارك بالموافقه. لكن الظروف الل حصلت معاكى عملتلى اضطراب نفسي. ومكنتش عارف افكر. اى راجـ.ـل مش هيستحمل على نفسه كدا. لكن بعدها فكرت. انك مكنتيش مضطره تحكيلى. مكنتيش مضطره تمشى من قدامى ومن المستشفى. وتكتفى بالعزله. نرمين انا بدور عليكى بقالى اسبوع واكتر. لانى اكتشفت أنى مش عارف اعيش من غيرك. واخدت عنوانك من الدكتوره نور. وبالعافيه. نرمين الل حصلك ده طبعا هو غلطك وخلينا متفقين. لكن مفيش حد مبيغلطش. والعبره بالل بيتعلم من غلطه. وانا بقالى اسبوع شايفك. وعارف عنك كل حاجه. والتغيير حتى واضح على وشك. وشك مطفى ليه يانرمين. علشان هشام! واحد ندل استغلك. واحد اكيد هياخد جزائه. وانا مش هسكت على عملته دى. لكن الل عاوز اقوله. خليني انسى تجربتى. وانتى تنسى ونبدء مع بعض من جديد. نرمين تقبلى تتجوزيني.

نرمين: حطت ايديها على وشها وعيطت بكـ.ـسره وذل. وعيطت بصوتها كله. حتى البـ.ـنت دخلت على صوت عـ.ـيا.طها. لكن مروان شاورلها تروح دلوقتي. وخرجت.
مروان: ساب نرمين تعيط وتخرج كل الكبت الل جواها. ولكن هو مخـ.ـنـ.ـوق مينفعش يقرب منها. لازم تثق فيه.
نرمين: هديت شويه. وقامت من مكانها. انا اسفه يادكتور مروان طلبك مرفوض.
مروان: ممكن اعرف السبب!

نرمين: بصتله بعدm فهم من سؤاله! السبب. يعنى حضرتك مش عارف السبب. واتكلمت بدmـ.ـو.ع ذل. انا لطخت أسمى. ونفسي. وسمعتى. امى. اخويا. مستقبلى غلطه عملتها دmرت حياتى كليا. انى صدقت واحد قالى كل كلام الحب. ويصتله. كان صادق جدا وهو بيكـ.ـدب. وعيطت. هو ضحك عليا. ايوه انا غلطانه. بس انا كنت متعلقه بيه. كان ديما يحسسنى أنه امانى وسندى. اانا ابويا من وانا في ابتدائي. يعنى سندى كانت امي بعد ربنا. سندى كانت واحده ست. مجربتش حنية الاب. ولما شوفته واتكلم معايا وحسسنى أنه هيحارب العالم علشان خاطر نرمين. حسيت بشعور مختلف. حسيت انى بدءت اتنفس واعيش. حسيت انى ليه قيمه. بشوف كل واحده عندها اب واخ عندها حبيب. انا محستش الحجات دى غير معاه. كنت بشوفه اب واخ وصديق وحبيب. كنت مفكرا السند. انا اتعمـ.ـيـ.ـت. مشاعرى عمتنى. مع انى عارفه الحوادث دى كويس. وكل يوم والتانى نقرأ عنها. لكن عمرى ماكنت اتوقع انى ابقى من ضمن القصص دى. انا وصمت على نفسي بالعار. انا الفضحيه هتفضل ملاحقانى العمر كله. انت في غنى عن كل ده. انت دكتور محترم. وليك اسمك ومركزك. ارجوك يادكتور. الل بيشفق على حد بيساعدو بالل يقدر عليه. مش بياذى نفسه مع الل محتاج شفقه. ف انا با ارجوك. تتفضل من هنا. وكانك مقولتش حاجه. انا هفضل كدا. ومفيش جواز لل زيي. الل زيي ليها تعـ.ـا.قب نفسها. لانى كـ.ـسرت نفسى وذليتها. وعيطت. ووشها غرقان دmـ.ـو.ع. لو سمحت اتفضل وسيبونى في حالى.

مروان: سمع كل كلمه طالعه من قلبها. ودmـ.ـو.عها الل نازله ورا بعض. وقام. واخد منديل. واتجرا ومسحلها دmـ.ـو.عها لكن هي بعدت بسرعه.
مروان: ابتسم. خلصتى. وقولتى كل الل جواكي.
نرمين: بصتله بعيونها الحمرا. ومردتش.

مروان: نرمين كل الل قولتيه ده مش هيغير رأي في قرارى من جوازى منك. انا عايزك في حياتى. بشرط انك تحبينى. غير كدا مش هقبل. وطلع من جيبه علبه قطيفه صغيره. ونزل على ركبه قدامها. تقبلى تتجوزي الدكتور مروان الغلبان. وابتسم.
نرمين: واقفه مش عارفه تعمل ايه. يمكن دى فرصه ليها. وان ربنا بعتلها حد علشان يسترها. الدكتور مروان مـ.ـيـ.ـتعوضتش. ووافقه تايهه.

مروان: ايه يانرمين انتى هتستخيرى وانتى واقفه. ركبى ياماما و.جـ.ـعتنى اخلصى وافقى بقى. خلينا نروح للحاجه ام نرمين نشوفها عامله غدا ايه!
نرمين: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتمست. وعيطت. بس. بس انا. انا يامروان.
مروان: قام وقف. انتى قولتى ايه!
نرمين: بصتله وسكتت ومش فاهمه.
مروان: قولتى. مروان. ما انا اسمى حلو اهو. اومال ايه بقى. يلا هتلبسى الخاتم هنا ولا عند الحاجه في البيت.

نرمين: بصتله. انت بتتكلم بجد. يعنى عايز تنجوزنى انا.
مروان: بص حواليه. بتهائلى مفيش حد غيرنا. ولا ايه. نرمين. وافقي لو سمحتى وخلينا نبدء من جديد.
نرمين: عيطت. من كرم ربنا. وانه قبل توبتها بالسرعه دى. وعيطت بشهقات.
مروان: نرمين صعبت عليه. ومخـ.ـنـ.ـوق. وهي حاليا متحرمه عليه. ومينفعش يلمسها. خلاص بقى يانرمين. ارجوكي. انا قلبى مش مستحمل.

نرمين: بشهقات. وعـ.ـيا.ط. وكلام متقطع. بلاش يامروان. بلاش علشان خاطري. انت هتنـ.ـد.م بعدين. انا ما انفعش لاى حاجه. خلينى بعيد احسن. انت تستاهل واحد احسن منى.
مروان: بحبك.
نرمين: بصتله وشهقات بسيطه.

مروان: والله بحبك. ولولا انك متحرمه عليه دلوقتي كنت خدتك في حـ.ـضـ.ـنى. ومسحتلك دmـ.ـو.عك الل بتو.جـ.ـعلى قلبى ده. بحبك وعمرى ما هبعد عنك. بحبك وهننسي كل حاجه. بحبك وهنبدء من جديد. نرمين انا حقيقي بحبك. انا مقدرتش ابعد عنك اكتر من كدا. ارجوكي بقى وافقي. لو سمحتى.
نرمين: ابتسمت بشهقات بسيطه. وهزت راسها. بالموافقه.
مروان: فرح جدا. وقالها. قولى للحاجه انى هاجي اتقدmلك انا والعيله انهردا.

نرمين: عيونها في الارض. وهزت راسها.
مروان: طيب يلا بقى علشان نتغدى كلنا عند الحاجه ام نرمين هي عرفانى وقعدنا مع بعض في المستشفى. ولا عندك مانع.
نرمين: هزت راسها بلاء. وبتحمد ربنا على نعمة الستر الجميل بعد دعائها كل يوم في السجود. واتحركو. ومروان وصلها. وطلع يتكلم مع مامتها علشان تاخد خلفيه عن الموضوع. وهيروح يجيب العيله ويتقدmلها. وهو عايز جواز على طول. ونرمين قلبها بدء بالنبض من تانى.

الحارس 4: اووف ياجدع البت جـ.ـا.مده اوي.
الحارس 1: انت هتقولى انا مكنتش مفكرها بالجمال ده. دي احلى من الصور 100 مره.
حارس 5: طب ايه ملناش نصيب فيها ولا ايه بصراحه. البت دي حكايه.
حارس: 2 انا مش عارف. انتو دmاغكو ضـ.ـر.بت. دى تخص هشام باشا وبس. ابعدو عن المشاكل احسن. وبعدين انا بصراحه متـ.ـو.تر.
حارس 3: متـ.ـو.تر ليه بقى؟

حارس 2: انت مش سامع البـ.ـنت الل خـ.ـطـ.ـفتها الل اسمها عواطف. بتقول كل يوم واحد من عيلتها يوصلها بالعربيه. وهشام باشا كمان قال عليتها كبيره أوى. ومعروفه. يعنى مش صعب عليهم يوصلولنا.

حارس 4: اجمد بقى اومال. وقولى كدا هيعرفو منين! هشام باشا قال ان مفيش حد فيهم يعرفو غير واحد بس ومن 4 سنين يعنى استحاله يجي على بالهم. وغير كدا قفلنا فونها علشان الجي بي اس. وفتشنا شنتطها. ملقناش فيها غير مصحف صغير وميدالية فيها مفاتيح. والفون والفلوس. وشويه ادويه كدا وسرنجات حقن. وازازة وبرفان. اخدنا الفلوس والفون. وسيبنا كل حاجه في الشنطه.

والعيال خـ.ـطـ.ـفوها في عربيه مسـ.ـر.وقه. والبت الل خـ.ـطـ.ـفتها. ركبت عربيه دلوقتى وهتطلع على الصعيد. عارف انت المسافة قد ايه. اكتر من 8 سعات على مـ.ـا.توصل الصعيد. يعنى رايحه بلد غير البلد. فا متروشناش بقى. وبعدين انت مش شايف اجسامنا عامله ازاى. يعنى محدش يقدر علينا. متو.جـ.ـعش دmاغنا بقى. وانت لو مش عايزها خليك انت على جمب.
حارس 2: لو مش عايزها! انتو بتفكرو في ايه. انتو عايزين ايه من البـ.ـنت دي!

كلهم ضحكو. حارس 4: هههههه كل خير. بس من بعد هشام باشا طبعا. محدش يفوت الجمال ده. ابقى عبـ.ـيـ.ـط.
حارس 2: بصدmه. انتو اكيد اتجننتو. انتو عارفين انه هشام المنصورى. بيحبها.

حارس 4: انت عبـ.ـيـ.ـط يبنى! بيحب مين! وانت صدقته! هو في حد بيحب واحده هيوصفها لينا. جمال ايه! عيون ايه! شـ ـــفــايـــ ـف ايه! لاء! وبعدها يقولنا هاتولى بنات. وكل يوم والتانى مع واحده في المخزن. مفيش حد بيحب واحده ويعمل كدا! انا بعد ماشوفتها في العربيه عرفت هو متمسك بيها ليه. البـ.ـنت جميله. وجميله جدا كمان.
هو بس اول مايلمسها ويقرب منها. وياخد الل هو عايزو. خلاص هيقولنا اتفضلوها اهى عندكم.

هو شاف حاجه حلوه وعايز ياخدها. ابوه غنى بقى وعودو على كدا.
المهم سيبك من كل ده. وفتح عينيك كويس. علشان البـ.ـنت دى لما تفوق مـ.ـا.تهربش الساعه دلوقتي 4 ونص هي قدامها ساعه وتفوق.
حارس 2: ربنا يستر.
حارس: 1 طيب لما انت متاكد انه مبيحبهاش مـ.ـا.تجيبى احنا دلوقتي. بصراحه البت داخله دmاغى ومش هصبر.

حارس 4: لا طبعا ماينفعش. لأن هشام باشا المنصورى دافع فيها لينا كتير اوى. ولو احنا دخلنا عليه دلوقتي هنعمل مشكله. وممكن يطردنا ويجيب غيرنا. وبصراحه هو بيدفع حلو.
حارس 2: بيدفع حلو علشان مسنود من ابوه. مش عارف قيمة القرش. وياريته بيدفعها على حاجه عدله. تصدق أنه دفع للبـ.ـنت اول امبـ.ـارح 3000ج علشان بس تتدلع عليه. مرتب شهر علشان ضحكه. حاجه مرض.

حارس 4: وبعدين معاك بقى. غيرو الموضوع ده. وتعالو نتغدى يلا. في مكانا هنا علشان نأمن نفسنا كويس. وانا هظبطكو بيره لحد الصبح.
هشام: بيملس على خد رينو. وبيتأمل فيها وهي نايمه. واتكلم وهو سرحان فيها. انتى جميله اوى يارينو.

بشرتك جميله جدا ناعمه زي الاطفال. وشال كف ايديها على خدو. كف ايديكى يجنن. وغمض عينيه. اممم هتفوقى امتى بس. عايز اتكلم معاكى. عارفه! انا عايز اشيل القماشه الل على شعرك دى. الل مخبيا. فيها جمالك. بس هستنى لما انتى الل تفكيها بايدك. وبص على جـ.ـسمها. عارفه. انتى لو لابسه بنطلون وتوب. مش عايز اقولك هتجننى الشباب ازاى. رينو انتى حلوه اوى. فتحى عينيكى. عايز اسمع اسمى من بين شـ ـــفــايـــ ـفك.

رينو: بدءت تفوق. وتأآن اممم همست في اللاوعي. (فهد).
فهد. في شقته وبيطلع وحدته في اوضة الجيم. وقاعد بيتدرب وبيفكر. في الرسايل.
وكلام المجهول. الل مش عارف يوصلو لان الارقام كلها مقفوله. وبيفكر ياترى مين ده؟ مين الل بيحفر قبره بايديه؟

وبيتمرن بغل. كأنه بينتقم من صاحب الرسايل. وبيقول لنفسه. يعنى لارين شايفه أن الرسايل دى عاديه! لاااا. لااا مش عاديه الل يتخيلها كدا مش عادي ابدا. دا لازم يمـ.ـو.ت. لازم اد.بـ.ـحه د.بـ.ـح. وكان غـــضــــبان. لكن الل مطفى ناره أن لارين غيرت رقمها.
واتغاظ اكتر من العريس الل شافها وعايز يتقدmلها. وبيتمرن بغل. ووشه بقى احمر. وعروقه برزت. وحاسس أنه بينتقم في التمرين من كل واحد شافها وعجبته.

والباب خبط. وفهد فاق على صوته. ووقف تمرين. وبينهج. واخد فوطه بينشف بيها وشه وصدره. وخرج. وراح عند الباب وفتح.
عم فوزي البواب: واتخض وخاف. لما شاف فهد وشه وجـ.ـسمه كله ميا ومكشر ووشه غـــضــــبان. واتكلم بتـ.ـو.تر. ا. اا. اتفضل يا فهد باشا الغدا اللي حضرتك طلبته.
فهد: متشكر يعم فوزي تعبك معايا.

فوزي: ل. لا ما تقولش كده يا فهد باشا احنا في الخدmه. في اي وقت. واتـ.ـو.تر. احم كنت عايز اقول لحضرتك ان البـ.ـنت اللي بتجي تنضف شقه البيه اللي تحت. وشقت حضرتك جايه كمان نص ساعه. فلو حضرتك هتلحق تتغدى وتخرج على ما هي تنضفلك الشقه.
فهد: لاء. مش النهارده خليها يوم تاني لاني هنام.
عم فوزي: بلع ريقه. احم زي ما تحب ياباشا. تؤمرني بحاجه تاني.
فهد: لاء متشكر.

فوزي: نزل في ثوانى. وكان حاسس ان فهد بيتعارك جوه. او قـ.ـا.تل حد.

فهد: اخد الغدا وقاعد على الكنبه. وحط الاكل على الترابيزه. واتنهد ومسح وشه بايديه. وبص للاكل شويه. وبعدها فتح الاكل. وبدا يتغدا. لكن حاسس انه ما لوش نفس للاكل. وساب الاكل وقام يعمل قهوه وهايشربها ويحاول ينام. ويفكر في معشوقته الل حاسس انه بعيد عنها بقاله سنين مش اسبوع. كدا بقاله اسبوع بالضبط ما شافش معشوقته الصغيره. ونفخ بديق وغـ.ـيظ. و عمل القهوه وها يشربها ويحاول ينام.

رينو: بدءت تفوق. وتأآن. امم وهمست. فهد. ف. فهد. وحاولت تفتح عينيها. وتفتحها وتقفلها. وحاسه ان راسها تقيله. اممم. اااه. وحطت ايديها على على راسها بعدm اتزان. امم راسى. وصوتها كان أشبه بالهمس.
هشام بيتخيل همسها ليه. وحب صوتها الرقيق. ولما شاف حركة شفايها وهي بتهمس بلع ريقه. واتخيل نفسه بيبـ.ـو.سها. لكن هو مش عايز الجمال ده بالغـ.ـصـ.ـب عايزها تكون واعيه وعايزها كلها على بعضها بإرادتها معاه.

هشام: احم. حمدالله على السلامه.
رينو: استغربت الصوت. وبدءت تفوق. وحاولت تفتكر. او تتوزان لكن بتحاول. ااه راسى. ااه.
هشام: قاعد جمبها. سلامتك. تحبى اجبلك ميا تشربى.
رينو: فتحت عينيها. وشافت واحد غريب قاعد جنبها. اتعدلت بكل قوتها. ورجعت لورا. وبتتكلم بتعب وخــــوف. ا. انت م. مي. ن!
هشام: قرب منها متخافيش منى. انا جمبك. ومش هأذيكى.

رينو: فتحت عينيها كويس. وبصت حواليها. مكان غريب. سرير. تربيزه. كراسى. براميل ميا كتيره وكبيره. صناديق خشب. كراكيب. وبلعت ريقها برعـ.ـب. وحاولت تفتكر. وفتحت عينيها على الاخر. وافتكرت الست المنتقبه. وبتجرى على العربيه. وآخر حاجه كانت بتكشف على البـ.ـنت الصغيره. وحاجه ساقعه اترشت على وشها. ورجفت لانها كدا حست انها مش بخير. رينو: انت مين. وانا فين!
هشام: انتى في مكانك الجديد.

رينو: رينو اتاكدت انها مش بخير. ودmـ.ـو.عها نزلت. انت عايز منى ايه. وجايبنى هنا ليه!
هشام: علشان نتكلم.
رينو: بصدmه. الست المنتقبه. والبـ.ـنت المريـ.ـضه. انتو عصابه. وكملت بترجي وخــــوف. طيب. انا ممكن اكلم عيلتى. وهيدفعو الل انتو عايزينو. لكن ارجوك سبنى اروح بيتنا. ارجوك.
هشام: اهدي يارينو. فلوس ايه بس.
رينو: رجعت لورا. برعـ.ـب حقيقى. ودmـ.ـو.ع. وهمست رينو. انت تعرف اسمى منين. ولمحت شنتطها على الارض. وبصتله انت مين!

هشام: انا العشقان.

محمد. شاف فونه. وان رينو متصلتش عليه. وقال يبقى مراد وصلها. و بعد ساعتين خلص شغل. وخرج من المستشفى. واتحرك على البيت. ووصل. دخل البيت. ونده. نورى. تيم. وسمع صوت ضحك في الليفنج. وراح على الليفنج. السلام عليكم.
مراد. ونور. وعليكم السلام.
محمد: سلم على مراد. وسلم على نور. وقعد جمب مراد: محمد: مراد باشا بنفسه هنا! لا بقى دي مصدقهاش.
مراد: ليه بس كده ادكتره. منا كنت هنا العيد الل فات ولا نسيت.

محمد: ايوه ايوه صح من العيد للعيد. هتتحاسب على اختك دى لانها من ارحماك.
مراد: ايه يعم كمية السيئات الل حدفتها في وشى دى. وبعدين اختى من ارحامي. وهي على طول بتجي عندنا. ولما بتغيب شهر عننا بنجيلها. ريح انت. هي مش ناقصه حريقه. وبعدين. نور مسامحه مش كدا يانور.
نور: حبيبى يامراد. ربنا مايحرمنيش منكم ابدا. بصراحه انت اول ما اتصلت عليا وقولت انك جاى تسلم عليا. انا فرحت اوي.

مراد: واحنا يهمنا فرحتك يانور الحياه. وقام وقف استأذن انا بقى. زمان فريحه قالبه عليا البيت.
محمد: لا تستأذن ايه هو دخول الحمام زى خروجه. انت ادبست يامعلم. وهتتغدي معانا.
نور: قامت في ثوانى والغدا يكون جاهز.
مراد: لا انا هتغدى في البيت مع العيله انتى جهزى الغدا لجوزك وانا هنزل.
محمد: اقعد بس وبعدين الساعه داخله على 6 يعنى زمان ابوك اتغدي من بدرى. وبص ل نور هي رينو فين! بتلعب مع تيم!

آدm ومريم: قاعدين مع العيله في الليفنج. مع زين وريتال وفريحه. والأطفال.
آدm: بيلاعب مريم نونو. وبص ل مريم وحس انها مش طبيعيه من ساعة ماجه وهي ساكته. مالك يامريم. انا من ساعة الغدا وانتى مش عجبانى. انتى ماأكلتيش. انتى حاسه انك تعبانه؟
مريم: ها. لا ابدا مفيش حاجه. وبتفرك في ايديها لاول مره.
آدm: قرب منها. ونزل مريم نونو. ومسك ايديها. مالك يامريم. وايديكي ساقعه كدا ليه.

مريم: مش عارفه يا آدm حاسه اني قلبى مقبوض اوى. ومش مرتاحه.
زين: قام علشان يقعد جمبها كويس.
آدm: بيدلك في ايديها حبيبتي في ايه بس. تفائلى خير.
زين: ايه ياست الكل مالك.
مريم: قلبها بيدق جـ.ـا.مد. ومخـ.ـنـ.ـوقه وحاسه انها عايزه تتخانق. وسؤالهم المتكرر خـ.ـنـ.ـقها اكتر. وبستغفر في قلبها.
فريحه: وريتال. قامو وقربو منها. مالك ياماما حاسه بحاجه!

مريم: مبتردش على حد. مغمضه عينيها. وقلبها بيزيد خـ.ـنـ.ـقه وتـ.ـو.تر. وحاسه أن في حاجه هتحصل وقلقانه. ومش مرتاحه. واتخـ.ـنـ.ـقت من كتر أسئلتهم وضغطهم عليها تعبها اكتر ونرفزها.
آدm: بقلق. لان مريم وشها بقى اصفر وايديها بتترعش. مريم انتى حاسه بايه. ومالك اتكلمى. ردي. عليا.

مريم: شـ.ـدت ايديها من ايد آدm. وقامت مره واحده. وزعقت بصوت عالى. يوووه. انتو بتسالو كتير ليه؟ ابعدو عنى انا مش طايقه حد. وسابتهم واتحركت خطوتين. ووقعت على الارض. واغمى عليها.
محمد: هي رينو جوه بتلعب مع تيم؟
نور: رينو! لا ياحبيبى. وايه الل هيجيب رينو لوحدها.
مراد: رينو يبنى انا وصلتها لحد باب المستشفى. وسبتها. ورحت مشوار. وجيت على هنا. انت موصلتهاش البيت!

محمد: لا. هي جت المستشفي الساعه 3 ونص. وانا قولتلها انا كنت لسه هكلمك متجيش! لان العمليه مش هتتعمل. وقالتلي انها هروح. قلتلها انا هاوصلك. قالتلي لا ابيه مراد لسه قريب من المستشفى هاتصل عليه يوصلني. قلتلها يا رينو استني هنا ساعتين هاخلص كل حاجه ورايا و هاوصلك بنفسي. قالتلي لا خليك انت شوف شغلك وانا هاتصل على ابيه مراد. ولو ماردش عليا انا هخليك توصلني. ولو رد عليا و هيوصلني انا مش هاتصل عليك. وانا خارج من مركز الاشعه شفت تليفوني ما لقيتهاش متصله عليا قولت تمام يبقى مراد وصلها.

مراد: بعدm فهم. لا رينو متصلتش عليا اصلا ولا كلمتني.
مراد: ثوانى هتصل عليها. واتصل. غير متاح
نور: يمكن اتصلت على زين او بابي!
محمد: ممكن.
مراد: طيب انا هاتصل على بابا وأشوف.
محمد: ايوه اكيد وصلها من بدرى. الكلام ده من ساعتين ونص.
مراد: ماشى ثوانى هتصل...
مريم اغمي عليها. وكلهم اتخضو. وزين اتصـ.ـد.م وجرى عليها. مااااما. والبنات خافو.
وآدm: اترعـ.ـب. مرررريم. وجري عليها. وشالها. وطلع بيها فوق.

وسعاد والبنات اتخضو عليها. سعاد استر يارب. تعالى يازوزو اعملى عصير ليمون بسرعه. وانا هطلعه. استر يارب.
آدm: نيم مريم على السرير. بخــــوف. وقلبه بيدق بسرعه. وقعد جنبها. ومش عارف يتكلم وبيدلك ايديها.

زين: طلع فونه وبيتصل على رينو. بحكم انها دكتوره. وشاطره وهتكون اسرع من نور لان نور لسه على ما توصل وتجهز هي وعيالها هتاخد وقت. اووف رينو فونها مقفول. اتصرفى يافريحه. رينو فونها مقفول. وآدm بردو سامع. لكن قلبه مع اميرته وبس.
فريحه: ريتال. بسرعه روحي هاتى جهاز الضغط. إنا مش هقدر أجرى.
ريتال: حاضر حاضر. وراحت بسرعه.

فريحه: قعدت جنبها. ومسكت ايديها. ونبض قلبها سريع جدا. وقاست الضغط. وكان وا.طـ.ـي جدا. وفريحه استغربت. ازاى ماما ضغطها وا.طـ.ـي اووى كدا وضـ.ـر.بات قلبها سريعه!
آدm: سامع. وشاف مريم بتنهج. وعرف ان دي نوبه خــــوف. وقربها منه. ورفع راسها على صدرها. وبيهمس في ودنها. مريم حبيبتى متخافيش انا جمبك. آدm حبيبك جمبك. خايفه من ايه ياحبيبتي. اوعي تخافى وانا معاكى. ومسد على شعرها.

فريحه: متابعه نبضات قلبها مع الساعه. فعلا يابابا. شكلها خايفه. لكن دلوقتى نبضات القلب بـ.ـنتظم. بس لسه سريعه شويه.
زين: قاعد عند رجليها بخــــوف حقيقى. ومش عارف يعمل ايه. وماما خايفه من ايه!
فون آدm رن. وكان في جيبه. ومردش. وبيمسد على شعرها وجـ.ـسمها. اهدي ياروحي انا جمبك. انا آدm حبيبك. وفونه رن تانى. لكن طلعه من جيب الجاكيت ورد من غير مايشوف الرقم. الو.
مراد: الو. ايوه يابابا. هي رينو عندك في البيت.

آدm: فتح عينيه. وبص على مريم. الل قلبها بيدق بسرعه. وافتكر. زين بيقول فونها مقفول. وحاول مايفسرش. وعايز يفهم اكتر. احم ليه في ايه!
مراد: ابدا. اصل محمد بيقولى أن رينو مروحه البيت من ساعتين ونص. لكن هو موصلهاش. قالتلو هتتصل عليا. بس مـ.ـا.تصلتش. واتصلت عليها اكتر من مره وفونها مقفول. وقولتلو هتصل اشوف بابا. او زين. اكيد هي كلمت حد فيكو ووصلها. فقولت اطمن.

آدm: قلبه بيدق بسرعه. وبلع ريقه. وقال ل مراد: كله تمام انا خمس دقايق وهكلمك. وقفل من غير مايرد.
واتصل على رينو. غير متاح. واتصل تانى غير متاح.
آدm. كدا أتأكد أن خــــوف مريم وقلقها مش من فراغ. رينو انتى فين يابـ.ـنتى. وبيفكر يعمل ايه. ولو مريم عرفت اكيد هتتعب اكتر. وممكن، لا لا انا لازم اتصرف. ونيم مريم على السرير وقام وقف. وقال فريحه.
فريحه: نعم يابابا.

آدm: اتكلم غـ.ـصـ.ـب عنه وبيحاول يكون طبيعى. عايزك تدى مريم. ابرة مهدئ أو منوم. انا عايزها تنام علشان تستريح ينفع! او انتى هتعرفى. ولا اتصل على محمد وناخد منه اسم الحقنه.
فريحه: لا يابابا طبعا هعرف. انا هديها حقنه مهدئ. لانها خايفه من حاجه.
آدm: طيب اديلها الحقنه. وخليكى جمبها انتى وريتال. وانت يازين.
زين: نعم يابابا.

آدm: تعالى معايا تحت. وبص على مريم بخــــوف. واترعـ.ـب من خــــوفها كدا اكيد في حاجه حصلت. واخد زين ونزل المكتب.
آدm: اسمع يازين. انا خارج دلوقتي. انت هتفضل هنا جمب مريم. لو حسيت انها تعبت حتى لو كحت. تاخدها على المستشفى فاهم.
زين: بقلق. حاضر يابابا. بس حضرتك اول تعملها تسيب ماما تعبانه وتخرج.

آدm: مستعجل. ولكن مش عايز يسبق الأحداث. ومش عايز يقول ل زين علشان البيت مـ.ـيـ.ـتـ.ـو.ترش. ويحصل فوضى وممكن يكون كل ده وهم مش اكتر. احم ورايا مشوار مهم يازين يلا اطلع وخلى عينك على مريم. وخلى فونك جمبك. زين هز راسه ومش مقتنع. ولكن سمع كلام آدm. وطلع.
آدm: فتح الخزنه. وطلع منها سلاحين. وحطهم في البدله. وخرج وركب العربيه. واتصل على رينو. مره واتنين. واكتر. وغير متاح. واتصل على مراد. ورد
مراد. الو.
آدm. انت فين.

مراد: انا عند محمد.
آدm. انزل انت ومحمد وحصلونى على المستشفى. خمس دقايق يامراد وتكونو هناك. واسمع اختك نور متعرفهاش اى حاجه.
مراد: بخــــوف. وبعد عن نور. خير يابابا. انا بعيد عنهم. في ايه
آدm: بقلب موجوع. في أن رينو اختك مجتش لحد دلوقتي. ولا اتصلت على اى حد فينا. حصلنى يامراد. انا عايز محمد ضرورى اخلص.

مراد: اتصـ.ـد.م. وقلبه بيدق. وقفل مع ابوه. وراح عند محمد. ونور كانت في المطبخ. ومراد حكى لمحمد كل حاجه. ومحمد اتصـ.ـد.م وقام بسرعه. وقال ل نور أن في حاله طارئه في المستشفى. ومش عارف هرجع امتى.
نور: طيب مش هتتغدى. ومعرفتش رينو روحت ولا ايه...

محمد: بقولك حاله طارئه يانور. وبتفكير. رينو في المستشفى وفونها كان فاصل. وهتدخل معايا العمليات ومتقلقيش. مراد نازل وانا هنزل معاه. وانتى خلى بالك من نفسك. وسابها ونزل مع مراد. ورايحين المستشفى بسرعه وكل واحد مرعوب وعندو 100موخيلا. ووصلو اخيرا.
وآدm واقف قدام المستشفى. قولى يامحمد ايه الل حصل بالظبط.
محمد حكاله كل الل حصل.
مراد: حس بالتـ.ـو.تر. واتصل على فهد. وفهد مابيردش.

وآدm قلبه بيغلى من الخــــوف. وكل مايغمض عينيه يفتكر نور لما اتخـ.ـطـ.ـفت.
آدm: تعالو على غرفة الكاميرات الداخليه و الخارجيه اكيد مصوره كل حاجه من ساعة ماخرجت.
مراد: سابهم ودخل بسرعه اول واحد.
وشغلو الكاميرات. وجابوها من عند الساعه 3 ونص. واتصـ.ـد.مو. لما شافو. رينو بتجري. وفي واحده منقبه. الصوت مش واضح. وصورة الست المنتقبه مش واضحه. لان المسافه بعيده.

آدm: بينهج. بتعب. اول مره حقيقى يخاف كدا. وحط ايدو على على جبهته. ومش عارف يفكر.

مراد: بسرعه تعالو نروح عن المحلات في الاتجاه التانى. لانها مشيت لقدام في الاتجاه التانى. وكلهم راحو. عند المحلات. وكان في صيدليه. ومراد دخل وطلب الكاميرات. واتفرجو. عليها. والصدmه كانت أكبر. لانهم شافو كل حاجه. وان رينو بتفتح باب العربيه. وقعدت على طرف الكرسي. وبعدها رينو راسها نزلت لتحت. والست المنقبه وحد ساعدوها ودخلت رينو في العربيه ومشيت.
كلهم في حالة خــــوف مبهم.

آدm: واقف تايه لاول مره من سنين. رينو بـ.ـنته كدا اتخـ.ـطـ.ـفت. لارين فين! ومين دول! بيعملو معاها ايه! عايشه ولا، وقعد على كرسى في الصيدلية بيأس ورعـ.ـب وخــــوف. وحس انه أضعف مما يكون. وعيونه مفتوحه وخايفه. ودmعه نزلت منه بتعب.
محمد: شاف آدm. وراحله واتكلم بلهفه. آدm. آدm. انا عايزك تفوق. كل حاجه هتتحل. قوم فكر يا آدm انت لازم تلاقي حل. قووم.

آدm: بص ل محمد بخــــوف اب واتكلم بيأس. انا مش ساحر يامحمد. ولا عندى معجزات. انا اب وبـ.ـنته اتخـ.ـطـ.ـفت. والل خـ.ـطـ.ـفوها مالهمش معالم. بـ.ـنتى فين يامحمد. بـ.ـنتى مخـ.ـطـ.ـوفه من 3 سعات واكتر يامحمد. رينو يامحمد. ودmـ.ـو.عه نزلت.

مراد: واقف بره. ودmـ.ـو.عه نازله. وبيتصل على فهد ومبيرردش. واتصل على طارق. الو ايوه. يطارق. تعالى على القسم حالا يطارق. رينو. رينو اتخـ.ـطـ.ـفت يطارق. ومتعرفش حد عندك. فهد عندك! طيب انا فرغت الكاميرات. وعايز نعرف العربيه فين. بسرعه يطارق. ودخل بسرعه. وشاف آدm لاول مره ضعيف كدا. وراح عند آدm ونزل على ركبه. لا. لا يابابا. انا عمرى ماشوفتك ضعيف كدا. انت آدm العدوي. وهتلاقى حل.

آدm: بص ل مراد بدmـ.ـو.ع. انا محافظتش على بـ.ـنتى يامراد. انا اب فاشل. وربنا بيعـ.ـا.قبنى. بس يعـ.ـا.قبنى في نفسي في جـ.ـسمى. ياخد روحي. بس حد من عيالى لا.
محمد: ايه يا آدm. انت من امتى بالضعف ده. انت لازم تفوق. لازم نفكر. اكيد في حل. ربنا عمرو ما خذلنا قبل كدا. ربنا ديما معانا وبيقوينا. قوم يا آدm. قوم علشان نشوف مين دول. واقسملك. ماهنخلى فيهم واحد عاايش. وانت يامراد اتصل على فهد.

مراد: فهد مبيردش. شكله نايم. قوم يا بابا. قوم. واوعدك أن رينو هتبات في حـ.ـضـ.ـنك انهردا. قوم. انا كلمت طارق. وهنعرف مكان العربيه. وصدقنى هصفيهم كلهم قدام عينيك. وقامو. وطلعو على القسم. وطارق حصلهم. وكان مصدوم. واتصـ.ـد.م. بالل شافو في الكاميرات. وعرفو رقم العربيه. وبعد شويه من الانتظار الل كأنه سنين. العربيه اكتشوفو انها مسـ.ـر.وقه. ومركونه على طريق. في مكان صحرا. ومفيش اى إثر لحد في العربيه. الرعـ.ـب بيزيد. لكن مراد اخد عربيته وبيلف زى المـ.ـجـ.ـنو.ن في اتجاه العربيه المسـ.ـر.وقه. هو ومحمد.

وآدm بيضعف. وجواه الف فكره وفكره. ودعي في قلبه يارب. انت الحافظ. يارب انا لو عملت ذنب في حياتى. متخلصوش في بـ.ـنتى. يارب خليك معاها يارب. انت الوحيد الل عارف بـ.ـنتى فين. احفظها وقويها. يارب. احرسها بعينك التي لا تنام. يارب. وافتكر مريم. ودmعه تانيه نزلت منه.
وطارق. بصدmه اكبر لما شاف آدm باالضعف ده. وراح عندو. ايه يا آدm. هو انت وقت الجد هتضعف ولا ايه! قوم. وهندور عليها. وهنلاقيها.
آدm: مبيردش...

طارق: آدm انا عارف أنه صعب عليك. وانك مش جبل.
لكن انت اب لبـ.ـنت مخـ.ـطـ.ـوفه. ومحتاجه لابوها آدm العدوى. ولازم تقوم علشان تلاقيها بنفسك.

وبعدين حط احتاملات يااخى. ممكن علشان يطلبو فديه. او حد من السوق وعايزك تتنازل على مناقصه. وبعدين رينو قويه. وتقدر تدافع عن نفسها. قوم يا آدm. رينو بـ.ـنتك اكيد دلوقتي بتقول انا بـ.ـنت آدm العدوى وهو مش هيسبنى اكتر من كدا. فين آدm الل جاب حق ساره. وآدm الل جاب حقه من عاصم زمان. وآدm الل رجع 180 بـ.ـنت مخـ.ـطـ.ـوفين في تركيا.
قوم يا آدm.
آدm: بجمود. هي العربيه المسـ.ـر.وقه لقتوها فين.

طارق: شاف آدm بيقبض على ايدو وشاف أن كلامه جاب نتيجه. على طريق مصر الصحراوي.

آدm: قام وقف واتكلم بغـــضــــب. انا مش هستنى حد يقولى نستنى ال24 ساعه الل جايين. اجمعلى الحراسه كلها. الل على الشركات والمصانع. والمخازن. وكمان حراسة بيتر. وحراسة جاسر. وحراسة عزيز. انا عايز الكل وكلم زياد ومالك وبيتر. انا عايز الكل. ماعدا حراسة الفيلا عندى. والمخزن القديم. واديلهم اشاره أنهم يكملو الطريق بعد العربيه من الاتجاهين عكس بعض واى بيت. او مخزن أو مزرعه تتفتش. واى عربيه مركونه قدام مخزن أو مزرعه أو في الطريق تتفتش. واى حرس واقفين قدام اى مكان يتفتش. ويكون معاهم سلاح. ومش عايز الحريم تعرف. نبه على الكل.

طارق: تمام ومسك فونه وهيبدء ينفذ
وآدm اتحرك وركب العربيه. وبعد خطوتين ووقف. واتصل على زين. ورد الو
آدm: اخد نفس عميق. ايوه يازين مريم عامله ايه دلوقتى.
زين: اخدت الحقنه ونايمه. وانا وريتال وفريحه جنبها.
آدm: طيب خلى بالك منها.
زين: مال صوتك يابابا. وبعدين هي رينو اتأخرت كدا ليه. انا كل شويه اتصل عليها غير متاح.
آدm: بتمثيل. اختك كويسه. هي مع محمد في المستشفى. حاله طارئه.

زين: تمام. وانت كويس يابابا. صوتك زعلان. صدقني ماما هتبقى كويسه.
آدm: إن شاء الله ياحبيبي. وقول لفريحه أن مراد معايه علشان متقلقش. وقفلو.
واتصل على حد من حراسة الفيلا عندو. ونبه عليهم انهم يخلكو بالهم ويفتحو عينيهم على الفيلا كويس. وقفل
آدm. بص لقدام بغل وغـــضــــب السنين. ورجعتله طاقته من تانى وبدء في البحث عن بـ.ـنته. الل مختفيه بعد خروجها من المستشفى. حوالى ساعتين ونص واكتر.

رينو: برعـ.ـب حقيقى. لانه حكالها. وافتكرت لما كلمها في الجامعه. اوعى تقرب منى. انت مين وعايز ايه. وعشقان مين!
هشام: تانى يارينو. انا بقالى ساعه بفهمك انى بحبك. وقولتلك انى انا الل ببعتلك الرسايل. وهيقرب منها.
رينو: نزلت من على السرير بسرعه. وجـ.ـسمها بيرتجف. وافتكرت فهد. وتحزيره ليها. وعيطت. بابى ارجوك الحقنى. مراد. زين.
هشام: مسكها من أيدها انتى رايحه فين.

رينو: بعـ.ـيا.ط. ارجوك. ارجوك سبنى. انت اكيد مش في وعيك. مفيش حد بيتصرف كدا. ارجوك لو سمحت. عيلتى مش هتسكت.
هشام: شاف ضعفها. وابتسم بخبث. بصى يارينو. انا من ساعة ماشوفتك وانا بتمناكي. ف خلينا نقعد ونوصل لحل. اصل كدا كدا هتوافقى!
رينو: برقت بخــــوف. اوافق! اوافق على ايه!
هشام: بخبث: نتجوز.
رينو: شهقت. واتصـ.ـد.مت وحطت ايديها الاتنين على بوقها. ورجعت لورا. فهد انت فين يافهد...

هشام: وقبل مـ.ـا.تردى. فكرى. قدامك 10 دقايق. هتوافقى ياحبيبتى. في ثوانى المأذون هيكون هنا. ونتجوز. ونعيش اجمل ليله انا وانتى وبـ.ـارادتك. لانى عايزك تتجاوبى معايه وانتى في حـ.ـضـ.ـنى. موافقتيش. مش هجيب المأذون. لكن بردو هنعيش اجمل ليله بس بالعنف. وغـ.ـصـ.ـب عنك. هاخد الل انا عيزو.
رينو: صكت على أسنانها. وضـ.ـر.بته بالقلم. انت حيوووان.

هشام: اخد القلم. وابتسم. ايدك ناعمه يارينو بس قويه. امممم. انا مقدر رد فعلك بس صدقينى مش هصبر عليكى كتير. انتى هنا من الساعه 4 ونص. وفوقتى حوالى الساعه 6. واتكلمت معاكى وبفهم فيكى ساعه. ودلوقتى بقت 7. وكل الوقت ده من غير فايده. يعنى انا كان ممكن اخد الل انا عيزو منك وانتى متخدره. بس لا انا معملتش كدا علشان اثبتلك حبى ليكى. ولا فكيت القماشه الل على شعرك ده. مع انى همـ.ـو.ت واشوفه. هيكون زى شعر نور ولا لا!

رينو: بصدmه. وفتحت عينيها على الاخر. نور! انت تقصد نور اختى!
هشام: اوبس. سورى. انا وقعت بالكلام لانى كنت سرحان فيكى. ومدام قولت يبقى لازم تعرفى. اصل كدا كدا انا هاخدك كلك على بعضك. استحاله هكرر غلطى زمان. انا معايه الل يحمينى. وقال اممم نور اختك يارينو. ومن 4 سنين. لو تفتكرى.

رينو: بصدmه حقيقيه. وافتكرت نور لما اتخـ.ـطـ.ـفت. وكانت عامله ازاي. ورجعت بضهرها. وخبطب في برميل واتخضت ولفت. لكن كان برميل. وبتلف شافت هشام في وشها. واتخضت اكتر. وبلعت ريقها. ا. اا. ابعد عنى. ابعد عنى. وجت تجرى.
هشام: مسكها من دراعها. ولف ضهرها لصدره. وكتفها. ورينو صرخت. اااابعد عننننننني. الحقوووونى. حد يلحقنى. ابعد. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن انت مريـ.ـض. وبتحاول تخرج من بين أيديه. وصرخت ابعد عنننني.

هشام: مكتفها ومبتسم. لكن قال ااااه.
رينو: عضته من ايدو. وصرخت وبعد عنها. وجريت على شنتطها. وهشام سابها لان الفون مش موجود. رينو فتحت الشنطه. بسرعه. لكن مكنتش بتدور على الفون.
هشام: اااه شرسه يارينو. شكلك هتتعبينى. يعنى انا غلطان انى مربطتكيش. ومكتفتكيش. ورايح عليها.

رينو شافته جاي عليها. جريت وراحت عند الباب وبتخبط بايد واحده. الحقوووونى في حد بره ارجووكو حد يلحقنى. حد سامعنى الحقوونى. وعيونها مش مبطله عـ.ـيا.ط. الحقوووونى بااااابى. انت فين. انت فين يازين. شهقات. وصرخت ابيييييه مراااااااد. حد يجي يلحقنى. يااارب ياارب.
هشام: حبيبتي ال 10 دقايق خلصو. ها موافقه!

رينو: بتخبط. وأيدها اتجـ.ـر.حت من مسمار في الباب لكن محستش. وايديها و.جـ.ـعتها من الخبط على الباب. وعيطت فهد تعالى يافهد اروجووووك تعالى المرادي بس يافهد. وصرخت لأن هشام شـ.ـدها عليه.

هشام: بدء يتخـ.ـنـ.ـق. وزعق مـ.ـا.تهدي بقى. واقفى في مكان. اييه انتى مفكرانى مش قادر عليكى. انا بكلمك بالزوق. بتنادى على مين ها! محدش هيعرف مكانك. العربيه الل جابتك مسـ.ـر.وقه. وعواطف الل جابتك لابسه نقاب ومش باين منها حاجه. والسواق الل خدرك مغير في شكله. يعنى محدش هيعرف مكانك حتى الجن الازرق فاهمه. يعنى مفيش حد هيحميكى منى انتى فاهمه. واستعدي وياريت متتعبيش نفسك علشان طاقتك مـ.ـا.تخلصش. ااااااااااه. عينى اااااااه يابـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب اااااه عينى.

رينو: فتحت شنطتها واخدت منها ازازة بخاخ الشطه. وخبتها في أيدها التانيه وجريت على الباب. لكن وهو بيكلمها. اتغاظت منه ورشت في عينيه.
هشام: ااااااه. مش شايف. اااااه. وحاطط ايده على وشه اااه انا هربيكي.

رينو: بغيط. تربينى انا. ربي نفسك الاول ياحـ.ـيو.ان. وابويا هايجي. واخواتى هيلحقونى. وفهد! ياويلك ياهشام الكـ.ـلـ.ـب من فهد. هو حظرنى من الرسايل بس انا غـ.ـبـ.ـيه. غبببيه. ولو حتى محدش منهم جه. انا معايه ربنا. ودعوات امي. وابويا. واخواتى. ربنا هيحمينى منك ياكـ.ـلـ.ـب. انت وأشباه الرجـ.ـال الل زيك. ربنا معايه في كل لحظه. وربنا كان مع اختى نور لما حـ.ـيو.ان زيك فكر فيها. وشوفت نتيجت تصرفك وصلك لايه! محرمتش! محرمتش من الل حصلك لما فكرت في اختى. الل جزمتها اشرف من ابوك وعيلتك. محرمتش من الل حصلك من محمد. ها! انت شكلك مصمم انك تمـ.ـو.ت وانت في سنك ده. رينو بتتكلم. وهشام وشه كله بقى احمر جدا. وعينيه مش عارف يفتحها وبتنزل في دmـ.ـو.ع. من الشطه.

رينو: وبتقولى انا بـ.ـنت كـ.ـلـ.ـب. ابويا انا. الل جزمته ابوك يتشرف انه يبـ.ـو.س عليها. بتشتمو. وجريت على شنتطها تدور على فونها. لكن مش لاقيها. وقعت كل حاجه في شنتطها على الارض. ملقتش غير المصحف والمفاتيح وحجات تانيه. رينو وقفت وحضت المصحف. وعيطت. يارب يارب. انا عارفه انى مقصره في حقك. يارب استر عبدك الضعيف يارب. يارب نور طريق عليتى علشان يوصلولى. يارب مامي مش هتستحمل يارب. بابى قلبه هيوجـ.ـعه عليا. يارب ادينى فرصه وانقذنى. زي ما أنقذت ناس كتير من خلقك. اخواتى يارب نور طريقهم. يارب متخليش فهد يزعل منى ويدور عليا. يارب نور طريق فهد. يارب ادينى فرصه ياارب. اااااه.

رينو: وهي بتتكلم. هشام بيحاول يفتح. ومش شايف حاجه. وحاول. وراح على برميل ميا وحط وشه فيه. وحاول يفتح. وشافها بتدور في شنتطها. وحاول يفتح كويس وغسل وشه تانى. وكانت بتعيط وبتدعي. وراح عليها وشـ.ـدها من الحجاب بكل غل. وزقها وقعها على الارض.
رينو: صرخت. ووقعت. وايدها اتعورت من الأرض. وبترجع بضهرها على الارض وهو بيقرب منها. وحاولت تقوم. ابعد عنى. ابعد عنى. صدقنى هقــ,تــلك.

هشام: بغـ.ـيظ مكبت منها. هههههههههههه. تقــ,تــلينى. طيب قومى بس كدا. وشـ.ـدها من الحجاب ورينو بتصرخ. ااااه. اااااه شيل ايدك عني ياحـ.ـيو.ان. وشـ.ـدها في اتجاه السرير.

هشام: انا كلمتك بالادب. مش نافع. قولتلك نتجوز مش نافع. سايبك ومش رابطك. ايدك بتخربشى بيها ومش خايفه منى. ولا من الحرس الل بره. احنا هنا 3 سعات وسايبك برحتك لكن انا بقول كفايه كده. وحجابها اتبهدل. وزقها على السرير ووقعت عليه. وهي ماسكه المصحف. وسابت المصحف وحاولت تقوم. لكن هشام شـ.ـدها ونيمها. على ضهرها. وقرب منها. وبيحاول يبـ.ـو.سها. ورينو بتحاول تفلت نفسها منه. لكن قوته الهجومية اقوى منها. وبتصرخ بكل صوتها. لاااااااااا. لاااااااااا. ياااااااارب. ياااااااارب لاااااا. ابعد عنى متلمسنيش ياكلللللب ابععععععد. وعيطت وشهقات. ااااه بااااااباااااا. مرااااااد. ابعد عنى. وبتحاول. وعضته تانى بغل. وايدو فلتت. وزقته. وحاولت بكل قوتها. رغم انها بتترعش. وقامت تجرى. واتجنتت. خلاص من قرب هشام منها. وبالطريقه دي. وثارت. وشافت سكينه. مرميه جمب الطربيزه والكراسي. ومسكتها. وهشام بيجرى يمسكها لكن رجع مره واحده لما شافها موجهه السكينه عليه. وتقرب عليه بس بحساب وشاورت ليه. لو قرب هتقــ,تــله. اعقلي يارينو.

رينو: ماسكه السكينه ورفعاها قصاد قلبه بالظبط. وانهارت من لمساته. وهو مكتفها على السرير. و اتجنتت. وزعقت بهستريا. متقولش اسمممى ياحيوووووان. متنطقش اسمى يابن الكلااااااب. انت حقيررررر. انت ازاى تفكر في بـ.ـنت العدوى كدااااا. ازاى تفكر في اي بـ.ـنت كداااااا. انت ايييييه. وثارت بغل اكتر.

وانهارت اكتر. انت اييييه الشهوه عمتك انت والل زيك. مش خايفين من ربنا. بتعملو كداااا ليه. علشان ايه تدmرو جيل بحاله. انتو ماعميين. ايييه. مبنصعبش عليكوو. هي البنات شهوه وبس. انتو ناسيين انالبنات دى امك واختك وخالتك وجدتك وعمتك ومراتك. ايييييييه مفكرتوش قبل مـ.ـا.تقربو من اى بـ.ـنت. تتخيل أن مراتك مكانها. اختك مكانها. امك مكانها. مبتحسوش بالرعـ.ـب الل البـ.ـنت بتشوفه. ويعنننني اييييه! يعنى ايه هاااا! اشوف ام بتصرخ علشان بـ.ـنتها بتمـ.ـو.ت. واخلاقى وايمانى. خلونى اساعدها. واقف جمبها. وفي الآخر اتخـ.ـطـ.ـف علشان اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. هااااااا! يعنى ايه. يعنى انتو هتوصلونا اننا منساعدش حد. هتخلونا نشك في الل ماشى جمب منى. هتخلونا نخاف نمشى في الشوارع. هتخلونا نخاف نركب تاكسي. كل ده لييييه. هااااا! لييييه علشان ساعه هتفرغ فيها طاقتك. وهي تدفع عمر بحاله منبوزه في دينا مبترحمش. او تتقــ,تــل علشان دافعت عن نفسها. يعنى انا غلطت لما فكرت اساعدها. يعنى انا المفروض اجمد قلبى واقول الل يمـ.ـو.ت يمـ.ـو.ت والل يعيش يعيش والخير يقل في الدنيا. وكل ده ليييه. علشان شوية أشباه رجـ.ـال زيكو. انت والل زيك مايستهلش يعيش. انت والل زيك متستاهلوش انكو تتنفسو.

هشام: اهدي اسمعينى بس واتحرك خطوه.
رينو: بتحذير. متقربش. وامشى قدامى. وطلع تليفونك. وصرخت اخلللللص طلع تليفونك. وافتحه وهاته. انا هخليك تعض صوابع ايديك من النـ.ـد.م. بسرررررعه اخللللللص.
هشام: حاضر. حاضر. وطلع فونه من جيبه. وفتح البسوورد قدامها. ومد ايدو بحذر. ورينو عينيها متعلقه بالفون لانها هتتصل على ابوها. والفهد...
آدm: فونه رن ورد بلهفه. الو.
طارق: الو. ايوه يا آدm وصلت ل حاجه!

آدm: مسح وشه بايده. لا ياطارق. موصلتش لحاجه.
طارق: آدm ان شاء الله هنوصل. انا معايا بيتر. والمدير في القسم. أمر فريق كامل ينزل يدور عليها. احنا وصلنا لصاحب العربيه المسـ.ـر.وقه. وقالنا انها مسـ.ـر.وقة منه من اسبوعين. وهنروح مكان السرقه ونشوف الكاميرات. وهنوصل للي سرقها متقلقش.

آدm: بص في الساعه. وكانت 7 ونص. مقلقش ايه ياطارق. احنا متحركين بقالنا ساعه ونص. من بعد ماخرجنا من القسم يطارق بـ.ـنتى مخـ.ـطـ.ـوفه بقالها 3 سعات واكتر. ومش عارف اوصلها.
بيتر: اخد الفون. انت فين يا آدm وانا هجيلك انت مينفعش تبقى لوحدك.
آدm: اتنهد. انا مش لوحدي يابيتر انا معايا حرس في العربيه. وكمان عربيتين حرس بيدورو معايه.
طارق: متقلقش يا آدm انت دورت في مكان معين!

آدm: بقلب موجوع. دmعه نزلت. ورعشة شـ ـــفــايـــ ـف. دورت في المستشفيات. والأقسام. وباقى الحرس على متوزعين على الطرق. الصحراوى. ومحمد ومراد. وزياد. في اتجاه العربيه المسـ.ـر.وقه. وآدm قفل لانه كلمه كمان وهينهار. وغمض عينيه وصك على اسنانه علشان يمنع دmـ.ـو.عه ودعا بقلبه. واتحرك بالعربيه يكمل بحث.

طارق: بزعل حقيقي على آدm. وحس بخـ.ـنـ.ـقه. لكن استغرب فهد أنه مش موجود. واتصل عليه مره واتنين وتلاته. مفيش اجابه. ونفخ بديق. واتصل على فارس. ورد الو.
طارق: لاول مره يزعق في حد من ولاده. فاااارس في ثانيه تنزل وتروح على شقة فهد. وتشوفه مبيردش على التليفون ليه. هو اكيد عامله زفت صامت.
فارس: استغرب. حاضر يابابا. بس ممكن افهم حضرتك متنرفز ليه. هو فهد عمل حاجه!

طارق: بنفس الأسلوب. في انه بيهرب ديما في الوقت الغلط. ومن غير رغي كتير. تروح الشقه حالا. واول ما يفتحلك تتصل عليا في نفس الثانيه فاهم.
محمد: اتصل على مراد. ورد بلهفه. ايوه يامحمد وصلت لحاجه!
محمد: بزعل. انا كنت بتصل عليك علشان أسأل نفس السؤال.
مراد: خبط على الدريكسيون. وزعق. انااااا مخنوووووق يامحمد. لارين مش لازم يحصلها حاجه. انا السبب. وزعق اكتر. انا السبب.

محمد: مغمض عينيه وساكت. وساب مراد يخرج غـ.ـيظه.

مراد: انا المفروض كنت نزلت معاها. ودخلت معاها جوه المستشفى. انا الل سبتها ومشيت. رينو ضاعت يامحمد. اااااااه. عايز اي خيط. اي خيط. العربيه مسـ.ـر.وقه من اسبوعين. يعنى فيها يوم كامل على مانوصل لل سرقها. ويعالم الل سرقها ده سلمها لكام ايد. ودmعه نزلت منه. انا مرررعوب يامحمد. الدنيا بقت ليل. ورينو مش موجوده. امي هتمـ.ـو.ت فيها لو رينو مرجعتش انهردا. ولو عرفت صدقنى مش هتتعب لا دي هتمـ.ـو.ت فيها بجد. اقسم بالله ما هرحمهم. اقسم بالله لاقطع من لحمهم وهما عايشين.

فارس بيلبس بسرعه. علشان يشوف فهد. وبص في الساعه وكانت. عدت 7ونص.
رينو: بتمد ايديها علشان تاخد الفون. وايديها بتترعش وعينيها متعلقه بالفون.
هشام: بحركه سريعه قرب بسرعه ومسك أيدها الل ماسكه السكينه. والفون وقع في الارض. وضـ.ـر.ب رينو بالقلم.
رينو: ااااه. ووقعت على الأرض. وحست بدوخه من القلم. وعينيها زغللت.

هشام: رمي السكينه في اخر المخزن. وشـ.ـد رينو من دراعها ووقفها غـ.ـصـ.ـب عنها. انتى ايه حكايتك بقى. انتى بتضيعى وقتى ليه ها!
رينو انا كنت مفكرك قطه بريئه. لكن طلعتى بتخربشى. حبيبتي انتى شكلك بتحبى تتعبى الل قدامك بكلامك ده. بس احب اعرفك وشاور على ودنه. أن كلامك ده دخل من هنا وطلع من الناحيه التانيه. يعنى خلصتى مجهود على الفاضي.
رينو: بتتنفس. خــــوف. واتصـ.ـد.مت بشهقه. لا هشام حاوطها من وسطها وقربها منه. وكتفها.

ولسه هتصرخ.

هشام: حط ايدو على بوقها. ششش. وزعق اسكتى بقى. انا ممكن اخدرك تانى. واخد منك الل انا عيزو. انا اديتلك بدال الفرصه 10 توافقي وهيكون كله بمزاجك انتى. لكن انتى مصممه تخلينى اتعامل معاكى بطريقه تانيه خالص. والطريقة دى مش هتعجبك. وبص على شعرها الل خرج بره حجابها. بس هتعجبنى انا. ومن غير مقدmـ.ـا.ت. فك حجابها. ورينو صرخت. هشام اتصـ.ـد.م من جمالها بشعرها. ومد ايدو. وفك شعرها. الل غطى ضهرها كله وخصلات جت عينيها وخدها.

رينو: غمضت عينيها بقوه. وخايفه وقلبها هيقف. وحاسه انها هتخسر نفسها. ودعت ربها. انها تمـ.ـو.ت قبل مايلمسها اكتر من كده. المـ.ـو.ت اهون عندها من أن حد يلمسها. وعيطت بكـ.ـسره. وذل ل هشام الل بيمشى ايدو بين خصلات شعرها بإعجاب.

رينو: مش عارفه تفلت نفسها. وقرفانه من قربه منها. ومذلوله. وحاسه انها خلاص اتدmرت. وعيطت بذل. ارجوك بالله عليك سبنى. واوعدك أنى مش هقول لحد حاجه. ارجوك خلى في قلبك رحمه. بالله عليك. وهشام مبيردش. عليها.
رينو: بتعيط بقلبها. وغمضت عينيها. فهد انت فين. انا محتجالك. وافتكرت فهد وأبوها وامها. وحست بشويه قوه. وفتحت عينيها بقوه. وبدءت تزق هشام وتبعدو عنها. ابعععععد عنى بقى. ابعععد انت حـ.ـيو.ان.

هشام. هشام عينه على رقبتها والسلسله الل حبها وهي حوالين رقبتها. وبشرتها وبيقرب عليها.
رينو فلتت ايديها بقوه وضـ.ـر.بته على وشه. وهشام اتغاظ منها. وراح. قطع الفستان الل عليها. علشان عارف انها مش هتخليه يقــلـــعها الفستان. وكانت لابسه تحت الفستان بنطلون جينز وتوب كات. واول ما هشام شق الفستان بقوه. واتعرت قدامه
رينو: حطت ايديها على وشها. وطلعت صرخه من جواها بقوه رهيبه. فاااااااااااااهد.
والباب اتكـ.ـسر.

وهشام بيلف يشوف مين. لكن ملحقش.
هشام اتشال من مكانه. واترفع لفوق واترمي لآخر المخزن بقوه.
فهد: دخل بقوته كلها وكـ.ـسر الباب برجله. وسمع صرختها بتنادى بااسمه. واول مشاف حد واقف بس قدامها. جري عليه. ورفعه بايديه لفوق وحدفه لجوه علشان يشوف لارين. وبيلف ليها. وشافها بالشكل ده.
فهد: لارررررررين. لارين. وجري عليها. واتنفس غـ.ـيظ. وعيونه مفتوحه على الآخر. وبتطلع نار مش شرار.

رينو: شافت فهد. واتنفست. لكن مفيش كلام طالع. بتترعش وبس.
لكن قالت بصوت مهموس بحركات شـ ـــفــايـــ ـفها. ده الل بعت الرسايل يافهد. وفهد فهم...
فهد: عيونه مش عارف يقفلها من الغـ.ـيظ. ولارين جـ.ـسمها وشعرها اتكشف على ايد حد غريب. واتحرك بغيط. وشـ.ـد غطا السرير. وراح عندها بسرعه وغطا جـ.ـسمها وشعرها. وشالها. وقعدها على السرير. واتعدل
فهد: بص ل هشام الل بيكح وبيحاول يقوم.

وقبض على ايديه. وسنانه بتعمل صوت من الغـ.ـيظ. واتحول من فهد ل شيطان مش شايف قدامه. فهد اتعمي تماما. وراح بخطوات سريعه جدا. ومسك هشام من تيشيرته. وقال بصوت يرعـ.ـب. انا مش هولع في رجليك زي محمد. ولا هكـ.ـسر ضلوعك زيه. بس انا هخليك تلعن الساعه الل جيت فيها على وش الدنيا يابن المنصوري.
ورفعه من ياقت ال تي شيرت وبوكسات في وشه. ورا بعض وبسرعه رهيبه.

وبعدها. وبدء يتكلم وهو مش في وعيه. شـ.ـدو من شعره واخدو عند عمود خرسانه. وبيتخيل هشام وهو بيقــلـــعها حجابها. ومسك راس هشام بايده وفضل يخبطها في العمود بغل وغـ.ـيظ. وهشام بياخد أنفاسه بشهقات مش عارف يتنفس. فهد عروق وشه بقت بـ.ـارزه. ووشه كله احمر من الغـ.ـيظ. وعيونه هتنفجر بلون الدm. وبيتنفس كره وغـــضــــب.

فهد: اااااانت اززززاى تبصلها. انت ازاى تلمسها. لارين بتاعتى انا وبس. لارين ملكي انا وبس. لارين للفهد وبس. ااااانت مش عارف ااااانت عملت ايييييه! ااااانت هتقــ,تــل نفسك بايييييدك. انت هتطلع روحك باييييديك. اااااانت ازاى تلمسهااااا! انت ازززى تفكر بس انك تلمسهاااااااا. وهشام راسه اتفتحت. والدm مغرقه. فهد مسك هشام. وراح بيه عند برميل ميا وغطس راسه فيه. اناااااا هخلييييك تتمنى المووووووووت. ااااانا هخليك تتمنى انى اد.بـ.ـحك بسكينه تلمه. ورفع راس هشام الل بيشهق ومش عارف يتنفس من الميا. ويدوبك يتنفس. وفهد يغطسه من تانى. والميا الل في البرميل. بقت بلون الدm الل نازل من راس هشام.

فهد: غايب عن الوعي تماما. اااااانت اززززاى تمدك ااااييييدك عليها. انت فكرت قبل مـ.ـا.تشيل حجابها. فكرت قبل مـ.ـا.تخطى خطوه جمبها. فكرت دى بـ.ـنت مين وملك لمين. دي لارين العدوي. الل الفهد بيعشقها فاااااااهم. ورفع راس هشام. وهشام نفسه يقوله سامحنى. حتى الكلمه مش عارف يطلعها. ولا عارف ينظم أنفاسه. فهد جرجره من شعره. ورماه على الأرض. وهشام بيجاهد بس انه يتنفس. والدm بينقط من شعره على رموش عينيه. فهد قطع لهشام التي شيرت ونيمه على ضهره وصدره عريان. وبيدور زى الطور الهايج في المخزن. وشاف جنزير. وفهد راح بجنون وجابه. ولف نصه على دراعه. والباقى راح عند هشام وبدء يجلد فيه. وهشام صرخ بكل قوته. فهد بيجلده على صدره. مش ده صدرك الل انت عايزها تحط راسها عليه! مش دي ايدك! ووطي نزل على ايديه اليمين. مش دي ايدك الل كانت بتكتب الرسايل. ومسك ايد هشام ونزل على نص ركبه وكـ.ـسر دراع هشام على ركبته. وهشام يصـ.ـر.خ بصوت ضعيف وقوته بتقل. فهد. رمي ايدو الل اتكـ.ـسرت. وضـ.ـر.به بالجنزير على وشه. وخلاص هشام بيودع.

فهد. انت عايز تهمس بين شـ ـــفــايـــ ـفها. وبغـ.ـيظ رفع هشام بايد ووقفه. وهشام واقف قدامه. ومفيش قوه خالص. ورجليه بتفلت منه.
فهد. طلع سلاح أبيض من جيبه. حاجه شبه السكين. ولف هشاام عليه ضهر هشام في صدر فهد. ورفع رقبته وحط السكينه على رقبته وقاله. انا وعدتك انى اد.بـ.ـحك. وفهد السيوفي. بما أنه وعد. هايوفى.

�هد عمل القهوه. وراح بيها على الليفنج. وقعد. بتنهيده. وبيشرب القهوه بملل. ودmاغه. شغاله وبعد شويه خلص القهوه. وقام ودخل الاوضه وبيقــلـــع التي شيرت وهو داخل الحمام ياخد شاور. وهو تحت الدش بردو دmاغه شغاله. ومخـ.ـنـ.ـوق من نفسه. وحاسس أن حب لارين ليه بيضعفه مش بيقويه. بيكون ديما في تفكير وحيره. وفضل يفكر كتير في السلب. واتخـ.ـنـ.ـق اكتر. وخلص الشاور. ولبس. وخرج. وراسه صدعت من كتر التفكير. فتح الدرج. واخد برشامتين مسكن. وحط فونه على الشاحن وعمله صامت. وقفل الإضاءه ونام على السرير. نايم على ضهره. وشايف صورتها قدامه. ويغمض ويفتح بردو شايف صورتها قدامه. واتنهد. واتكلم. ليه يا رينو! ليه ديما و.جـ.ـعه قلبى! انا بخاف عليكي اكتر من اى حد. انا سعات بكلم نفسى واقول اهدا يافهد مش كدا. حاول تبطل عصبيه. وحاولت على قد ما اقدر. اغير نفسي. هو التغيير للاحسن. عارفه! وانا في بره مصر في المهمه. كنت ديما بدعى انك تعترفى بحبك. انا عارف انك بتحبينى لكن مش قد حبى ابدا. لكن انا شوفت حبك. وحسيته لما شوفت دmـ.ـو.عك وانا مجروح. حسيت حبك ولمسته لما وقعتى حـ.ـضـ.ـنى. انا شوفت عيونك وهي متعلقه بعيونى. سمعت همسك با اسمى. وتوهنا احنا الاتنين باشتياق.
ولما لمست حبك لقلبى. حاولت انى اتغير. ولما سافرت. وانتى اتصلتى وانا رديت. كانت احلى فهد اسمعها. وكانت احلى ضحكه. عارفه لما اترقيت. عرفتك انتى اول واحده. بحسك دنيتى وما فيها. سمعتك وانتى بتحكيلى عن العيله. انا مركزتش غير في همسك وبس. وحسيت انى بتغير لوحدي. وبدءت احس للدنيا طعم تانى. ولما قولتى أن في حد بعتلك رساله من رقم مجهول. انا بحكم شغلى. فكرت في السئ قبل الحلو. انا خــــوفت عليكى. ولما نجحتى كأنى انا الل نجحت. وسمعت دقات قلبك وهو مبسوط. لكن لما قولتى أن حد دايقك في الجامعه. أنا رجعت فهد العصبى من تانى. والغيره غـ.ـصـ.ـب عني مبعرفش اسيطر على اعصابى. بحس أن أى حد بس بصلك كأنك ولعتى فيا بالظبط. ببقى عايز اولع في الدنيا كلها. وقولتلك لما ارجع هتصرف.

لكن فكرت وقولت لنفسي هخلى بالى منها ازاى. وملقتش حل غير ال GPS قولت هو أأمن حل انى اكون مطمن عليكي. وجبتلك الساعه فيها GPS وقولت يارب بس تلبسيها على طول. لكن فكرت افرض ملبستيش الساعه ديما. طيب اعمل ايه تانى. شوفت السلسله وعجبتنى وحبيتها اوى. لارى. واشتريت السلسله. وكنت عايز اركب فيها GPS قالى مينفعش. وجابلى سلسله تانيه وقالى الفص ده ينفع يتركب فيه. قولتله طيب ينفع تركب الفص ده في اسم لاري. واقنعته. وطلب منى يوم واحد بس واروح تانى يوم واجيبها. واتركب فيها ال GPS وجبتها. وقولت لارين كدا ممكن تلبس حاجه من الاتنين وتكون في امان. لكن خــــوفى عليكى اكبر من كدا يا رينو. مكتفتش بكدا. لما مراد اشترالك. الفستان. الشنطه. والخاتم. هزر وقالى انا هجبلها الاول ميدالية مفاتيح. وهقدmهالها وأشوف ردها ايه. لكن انا كنت متاكد انها هتعجبك. وقولت دى الل هتكون موجوده معاكى ديما. وركبت فيها GPS وفعلا عجبتك. لارين انا خــــوفى عليكى عدى المدى.

انتى ليه مش قادره تفهمى انى بعشق خيالك. واتنهد بتعب. لكن حبك تعبنى. عنادك تعبنى. انتى عنيده. وغمض عينيه واتخـ.ـنـ.ـق تانى. واتكلم وهو مغمض عينيه. قوليلى انسى الرسايل ازاى. قوليلى ابطل غيره ازاى. قوليلى انسى أن في واحد غيري بيتغزل فيكى ازاي. وقبض على ايده. اهو شوفتى مجرد التفكير بس. ببقى عايز اولع في الدنيا كلها. رينو. انا مشوفتكيش من اسبوع وانا في مصر عارفه يعنى ايه! واتنهد ونفخ. ومسح وشه وشعره بايديه. وحاول ينام. وغمض عينيه. لكن صورتها قدامه. وهي واقفه بتغنى جمبه. وهي بتاخد منه الهديه. كسوفها. وفتح عينيه. ومش عارف ينام هي وحشاه بقالو اسبوع مشفهاش. وقام. وطلع على الليفنج. وقعد فتره كبيره. وبعدها عينه جت على التاب. الل متوصل بالل GPS وفتحه زى كل يوم.

لكن متأخر شويه. واشتغل. لكن استغرب. الاماكن والعلامـ.ـا.ت مش جمب بعض. ولا في مكان واحد. وحدد الموقع. شاف جي بي اس الساعه. بيتحرك في طريق وسعات يتجهه يمين وشمال. واتصـ.ـد.م وقام وقف. لما حدد الموقع. وقال ده طريق سفر. الطريق ده بيوصل لفين. وفتح عينيه بصدmه بنى سويف! وبسرعه. حدد موقع السلسله. على طريق مصر الصحراوي! وقلبه بيدق بسرعه وخــــوف. وبلع ريقه. وحدد موقع الميدالية في نفس المكان. مصر الصحراوي! لارين في خطر. ودخل الاوضه بسرعه. وجاب الفون واتصل على رينو غير متاح. والخــــوف سيطر عليه. واتصل تانى بتـ.ـو.تر وغير متاح. وحدف الفون على السرير. واتـ.ـو.تر برعـ.ـب. وبسرعه. بيلبس وبيفكر برعـ.ـب حقيقى. طيب الساعه في طريقها لبنى سويف. والسلسلة والميدالية في مكان واحد. طيب لارين فين! وفكررر كتير. وقال بما أن السلسله في رقبة رينو. والشنطه معاها فيها الميداليه. الساعه معرضه انها تتسرق. وفتح عينيه بصدmه. وافتكر الرسايل. وان ممكن يكون هو، لاااااا! وفهد بسرعه لبس. واخد اسلحه معاه ولبس الشنطه. واخد التاب. وخرج بسرعه. ونسي ياخد. الفون.

ومستناش الاسانسير ونزل بسرعه على السلم ويخطي درجات. وجري من مدخل العماره على العربيه وفتح الباب بسرعه. وساق بسرعه على غير المعتاد. وبعد 10 دقايق من الخــــوف والرعـ.ـب. بيحسب المسافه الل هيوصل بيها على الصحرواي قدامه على الاقل ساعتين. وخايف انها متكونش في الصحراوى. وانها تكون في طريق بنى سويف. وزعق بغـــضــــب. طيب اعمللللل ايييييه!، وافتكر. ايوووه. ايوه. مراد. ايوه مراد. يطلع على طريق بنى سويف ورا الساعه. وانا هطلع على الصحراوى. انا هتصل عليه. وبيدور على الفون وهو سايق. وضـ.ـر.ب الدريكسيون. لأنه نسي الفون. ومش حافظ رقمه. والتاب مفيش رقم متسجل عليه. ونسي تماما انه يتصل على حد حافظ رقمه يوصله ل مراد. وعينيه كل ثانيه على التاب. وشايف أن السلسله اتحركت بسيط. لكن في نفس المكان. ونسي اي حد في الدنيا. وسااق بغـــضــــب وداس بنزين على الاخر. بيسوق بايد. وايديه التانيه بيمسح وشه وشعره بتـ.ـو.تر. وضغط باسنانه على شـ ـــفــايـــ ـفه بغل. ومفيش قدامه غير السئ الل ممكن تكون لارين فيه. وأقسم أن لو لارين في خطر لا يد.بـ.ـحه. وبعد نص ساعه طلع على الصحراوى. وكدا قدامه ساعه ونص. والسلسله بس الل بتتحرك. لكن مش كتير. واتأكد أن لارين في خطر.

وقال مفيش حاجه اسمها ساعه ونص. انا لازم اوصل قبل كدا.

ودااس ينزززين وساااق بسرررعه البرق. لدرجه العربيات لما بتشوفه من بعيد بتركن بعيد أو بتسوق على طرف الطريق. وافتكرو مـ.ـجـ.ـنو.ن. وكل مايشوف التاب أن الساعه بتبعد. والسلسله بس هي الل بتتحرك. والميدالية اتحركت مرتين بس قلبه هيقف من الخــــوف. ودعي ربنا انه يحفظها. ووعد نفسه. انه استحاله هيبعد عنها تانى. وسايق بغـــضــــب. ومن ساعتين. وصل في ساعه. وقرب من الموقع. ونزل من العربيه. وماسك التاب. وقال السلسله قريبه هنا في المكان ده. ولف يمين. ومشى ورا العلامه. ولمح مخزن. وفي 4 رجـ.ـاله حراسه. ونزل وماشي بخفة رجل علشان ميحسوش بيه. ولف من جمب المخزن. وسمع واحد بيقول للتانى. إن حارس 4 مكلم ناس بعتتله ازايز بيره وراح يقابلو على الطريق قدامه شويه ويرجع.

وسمع التانى بيضحك وبيقول اظاهر هشام المنصوري. مش قادر على الدكتوره. وكلهم ضحكو.
فهد: اتصـ.ـد.م. هشام المنصوري. وشال التاب في الشنطه.

وصك على اسنانه وافتكر هشام ونور. لكن لغى الفكره. وان لارين جوه مع هشام. وسمع صوتها بتصرخ. واتجنن وعينيه اتحولت لعيون شيطان ومش شايف قدامه. ولف وراح على الحرس بسرعه. وهجم عليهم. الل 4 وضـ.ـر.بهم كأنه بيتدرب فيهم. مسك اول واحد. روسيات في راسه اكتر من مره. وضـ.ـر.به في مكان في رقبته ووقع. والحارس التانى والتالت هجمو عليه. وفهد قرب منهم ومسك الاتنين. ده بوكس وده بوكس وبيدل بوكسات وكيم بوكسات وهيغمى عليهم خلاص ومسك واحد فيهم خبط راسه في بوابه حديد ووقع مكانه. ومسك التانى وخبط راسه في الحيطه ووقع. حارس 2 شاف فهد باالمنظر وحاول يهرب لكن فهد طلع مسدس كاتم للصوت. وضـ.ـر.به رصاصه في رجله. ووقع على الارض. وفهد راح عليه. وبوكسات في وشه. والحارس قاله والله انا ماليش دعوه. اسالهم.

فهد: اي حد موجود هنا هيتد.بـ.ـح. واداله روسيه وبوكس واغمى عليه.
وفهد قام بسرعه. وجري على المخزن. وشاف باب مقفول. ورمي الشنطه. وراح بسرعه على الباب. ولسه بيكـ.ـسرو. مع صوت. رينو بتصرخ فااااااهد. والباب اتكـ.ـسر في نفس اللحظه.

فارس: اتصل على طارق. ورد الو.
فارس: الو. ايوه يابابا. انا عند شقة فهد.
طارق: هو فين خليه يكلمنى!
فارس: فهد مش موجود يابابا.
طارق: اوووف اومال هيكون فين يعنى؟
فارس: انا طلعت وخبطت كتير ومحدش فتح. ولقيت البواب تحت. وسألته. قالى أن الأستاذ فهد خرج بسرعه من ساعه واكتر. وكان لابس شطنه على ضهره.
طارق: بعدm فهم. لابس شطنه. وياترى دى شنطه الشغل. ولا الجيم. اله. الواد ده في أجازه.

فارس: هو في ايه يابابا. وايه صوت سرينات البوليس الل انا سامعها جمبك دى؟
طارق: محبش يقول ل فارس لانه ممكن يقول ل رودي أو رنا وآدm منبه عليهم. ابدا احنا في مأموريه سريعه كدا.
فارس: طيب حضرتك كنت عايز ايه من فهد!
طارق: كنت عايزة اساله على حاجه تخصه وتخص شغله واتنهد. بلا ربنا يستر. وقفلو.

طارق: وبعدين يابيتر. احنا بنلف ومفيش اى بصيص أمل واحد. آدm ومراد ومحمد وزياد طلعو على الصحرواي من بدرى وواخدينها تفتيش.
بيتر: اتنهد بزعل. انا خايف على آدm. وام مراد. وياترى انتى فين يابـ.ـنتى. واتحركو يكملو مسيرتهم.

رينو: شافت الباب بيتكـ.ـسر ومبصتش تشوف مين لأن هشام واقف قدامها. وكل خــــوفها أن حد يشوف جـ.ـسمها. حاولت تدارى جـ.ـسمها لكن الفستان متقطع وهشام حدفو بعيد وجـ.ـسمها كله بيترعش وحـ.ـضـ.ـنت نفسها بايديها تدارى نفسها. ودmـ.ـو.عها نازله وعيونها بقت حمرا جدا. لكن فجأة شافت هشام بيتشال من قدامها. ورفعت عينيها وكان فهد. ورينو اتنفست اخيرا. وابتسمت برعشه ف. فهد. فهد جه. وقوتها بتقل. لاكن بتقاوم. وافتكرت كلام فهد عن الرسايل. ودmعه نزلت على عنادها وغباءها. وشافت امانها جاي عليها ونده عليها. بصوته اخيرا. وقرب منها. وهي مفيش كلام طالع. بتترعش وبس. واطمنت أن الأمان موجود. لكن قالت بصوت مهموس بحركات شـ ـــفــايـــ ـفها. ده. الل بعت الرسايل يافهد. وبتقاوم علشان متقعش. وفهد اتحرك من قدامها وحست بفهد بيغطيها من شعرها لرجليها. وغطى جـ.ـسمها كله. لكن خافت من شكل فهد. الل شافت وشه مبلول وشعره بينقط ميا. وعيونه مفتوحه بطريقه تخــــوف. وحمرا زى الدm. وعروقه رقبته ووشه وايديه بـ.ـارزه. وفاقت وفهد بيشلها وقعدها على السرير. ومبصش عليها. هو قابض على ايديه وبس. ولف ضهره ليها. وهي قاعده على السرير. بتتنفض. وجـ.ـسمها بيترعش. وشافت فهد. وهو بيضـ.ـر.ب هشام. واتصـ.ـد.مت من طريقة الضـ.ـر.ب. ونسيت رجفة جـ.ـسمها. واول ما فهد ضـ.ـر.ب هشام في عمود الخرسانه. غمضت عينيها بسرعه. وسامعه صوت الخبط. لكن قلبها دق بحب. لما سمعت فهد. وهو بيتكلم انها ملكه وبس. وان لارين للفهد وبس. وحطت ايديها على بقها وعيطت في صمت على غباءها. وعـ.ـذ.بت نفسها وعـ.ـذ.بت فهد معاها. هو بيعشقها. وهي بتعشق طيفه يعدى بس من جمبها. وبعدها فاقت على فهد وهو بيغطس راس هشام في البرميل. واتصـ.ـد.مت من شكل هشام والدm نازل من راسه على وشه بغزاره. قلبها مطاوعهاش. لكن افتكرت لمسته ليها. واتغاظت وكانت عايزا تكمل عليه. وقلبها دق جـ.ـا.مد من تانى لما فهد قال دى لارين العدوي الل الفهد بيعشقها. واقسمت انها مش هتبعد عن فهد تانى. واتخضت لما شافت فهد بيقطع التيشيرت ل هشام. وخافت من شكل فهد وهو بيلف في المخزن بهستريا. ويوقع صناديق. ويشيل الكراسي يرميها. وفتحت عينيها على الاخر. لما شافته بيلف جنزير على ايده. وقرب من هشام. وهي شهقت. وسمعته بيقول ده صدرك الل انت عايزها تحط راسها عليه. وجـ.ـسمها اتشـ.ـد مع اول ضـ.ـر.به على صدر هشام. وغمضت عينيها بسرعه. ومش قادره تتحمل تشوف اكتر من كده. لكن فتحت عينيها غـ.ـصـ.ـب عنها لما سمعته بيقول دي ايدك الل كانت بتكتب الرسايل. وشافت فهد نزل على ركبه ونص. ومسك دراع هشام وبيرفعه قصاد ركبته. رينو حست بدوخه. وسمعت صوت دراع هشام بيتكـ.ـسر.

وحست ان الهوا بيقل من حواليها. وبتقاوم الاغماء. وخافت من فهد. وخايفه تنادي عليه. وقلبها بيدق بسرعه وحست انها عطشانه. وبتنهج. وغمضت عينيها مش عايزه تشوف عـ.ـذ.اب تانى. لكن سامعه صريخ هشام والجنزير نازل على وشه. وبدءت تترعش من تانى. ومغمضه عينيها. لكن شهقت بصوت عالى وفتحت عينيها على الاخر. لما سمعت فهد بيقول انا وعدتك أنى هد.بـ.ـحك. وفهد بما أنه وعد هيوفى. وشافت فهد حاطط سكينه على رقبت هشام.

فهد: ماسك هشام. وضهر هشام على صدر فهد ومرجع راسه لورا. والسكينه على رقبته ولسه هيسحبها ويد.بـ.ـح هشاام.
سمع صرخت لارين باستغاثه. فاااااهد. وانتبه لصوت صريخها ولف بسرعه. وصك على اسنانه بغـ.ـيظ.
رينو: حاولت تقوم بسرعه علشان تمنع فهد. لكن لمحت حد داخل بسرعه من الباب وماسك مسدس وقرب منها. وصرخت بخــــوف. فااااااااهد.

حارس 4: جه من بره والدنيا ليل ومعاه ازايز البيره. وشغل الاضاءه الخارجيه. واتصـ.ـد.م وشاف صحابه كلهم مضروبين
ومغمى عليهم. موجودين 3 بس. وشغل كشاف. وشغل الاضاءه الل حوالين المخزن كله. واتحرك شاف صاحبه حارس 2 بعيد شويه ومغمي عليه كمان. ودخل المخزن. وشاف الباب مكـ.ـسور. ولمح رينو قاعده على السرير. وعليها غطا السرير لفه نفسها بيه. وشافها مغمضه. وطلع المسدس. ودخل بسرعه. وحط المسدس قصاد راسها وصرخت.

الحارس اتصـ.ـد.م لما شاف شكل هشام. واقف كأنه سـ.ـكـ.ـر.ان ووشه وصدرو كله دm. ومش قادر يصـ.ـر.خ. ودراعه مفرود جمب منه. الحارس للحظه خاف ونـ.ـد.م انه دخل. واترعـ.ـب اكتر لما شاف شكل فهد. لكن فكر بسرعه. وانه ياخد البـ.ـنت تحت تهديد السلاح ويمشى علشان هو من ساعة ما شافها هيتجنن عليها. وعمل حركه هتكلفه حياته. لارين صرخت. والحارس. شـ.ـدها عليه ولف ايدو حوالين رقبتها ومسك كتفها. وكتفها بايد والايد التانيه رافعها على راسها بالسلاح. وبيهدد الفهد.

الحارس: نزل السلاح من على رقبت هشام باشا. وإلا هقــ,تــلها.
لارين: متكتفه. والسلاح قصاد راسها
ومغمضه عينيها ودmـ.ـو.عها نازله برعـ.ـب. وبتتشاهد.
فهد: رمى هشام على الارض. والسكينه في ايدو. واتكلم بلغة تهديد وتحذير وغـــضــــب. شيل ايدك من عليها.

الحارس: هههه لا صدق خــــوفت. يعنى خايف عليها من ايدي! ومش خايف من المسدس الل في راسها ده؟ وايه كل ده! انا جيت من بره ولقيت صحابي مضروبين. وهشام باشا خلصان. انا قولت هدخل الاقى عشر رجـ.ـاله جوه. عاملة فيها كوماندو. يلا ياحلو زى الشاطر كدا. ارمي السكينه الل في ايدك دي.
هشام: بينهج ببطء. وسامح صوت الحارس. لكن رؤيته مشوشه. ومش شايف كويس. وحاول يقوم. مره واتنين وتلاته ويقع.

الحارس: بص ل هشام. هشام باشا حاول تقوم. انا معاك متخفش.
هشام: سند بايده الشمال بصعوبه. وقام بيتخبط يمين وشمال وبينهج. والدm نازل من راسه على وشه وصدرو. وشايف طشاش. واتحرك.
فهد: مبصش على هشام. فهد بيدرس المسافه بينه وبين الحارس. ويبعد الخطر عن رينو. وايد الحارس على لارين مخلياه شايط.

هشام: وصل لعند الباب بصعوبه ومش قادر يكح. ومش مركز مع الحارس. ولا مع حد. هو عايز يهرب. يهرب وبس! وطلع من المخزن بينهج. ويقع ويقوم بصعوبه كبيره. والدm نازل على رقبته وصدور من راسه. ومشى لقدام. مشى خطوطين كمان. ورجليه واخداه ومشى وفجاءه شاف ضووووء شاحنه كبيره جدا. وهشام لسه هيتحرك. لكن قضاء الله نفذ. والشاحنه خبطته. وطار بعيد على طرف الطريق. والشاحنه موقفتش.

(ونقوله ايه بقى! خلى شهوات الدنيا دلوقتى تنفعك. وقاضى السماء استجاب ل نرمين. وجابلها حقها. )
فهد: سنانه بتعمل صوت وقرب خطوه وبلغة تحذير وتهديد ؛! لآخر مره هاقولها. وأقسم بالله العظيم. ما هقررها تانى! شيل ايدك من عليها.
الحارس: خليك عندك. انا هاخدها وهخرج من هنا. ولو اتحركت أو جيت ورايا قول عليها يارحمن يارحيم.

رينو: الحارس طول بعرض وضخم. ومكتف رينو. كأنها عيله صغيره بين ايديه. لانه اطول منها وراسها عند صدره. ومش عارفه حتى تتحرك مثبتها. ودmـ.ـو.عها نازله. ومرعوبه.
والحارس عيونه على فهد. ووطي وهمس ل رينو في ودنها. وابتسم. وخرج شعرها على خدها. واتعدل. ورينو برقت وعيونها مفتوحه على الآخر. وبصت على فهد.

فهد: شافه بينزل على ودن رينو. وبيهمس ويضحك. ورجع بالسلاح الل في ايدو الغطا الل على شعر رينو ورجعه لورا. ونزلت خصله على خدها. الغيره ولعت فيه وبينهج بصوت مسموع. واول ما رفع راسه. وبحركه سريعه جدا. من فهد كانت السكينه رشقت في رقبت الحارس. والحارس. قبل مايوقع زق رينو. ووقع مكانه.
فهد: اتحرك بسرعه وحدف السكينه. ومسك رينو قبل مـ.ـا.تقع على وشها.

رينو: الحارس وطي على ودنها وقالها. لو ممشتيش معايه. انا هغتصبك قدامه. وابتسم. وهقــ,تــله. وخرج شعرها. واتصـ.ـد.مت وبصت لفهد.
وشافت فهد بملاح الغـــضــــب. وغمضت عينيها. ولسه هتدعي في قلبها. ومشافتش الل حصل. ومحستش غير انها بتتزق لقدام بقوه ولأنها ملفوفة بالغطا. كانت هتقع على وشها. والغطا نصه اتفك وايديها ظهرت. لكن وقعت في حـ.ـضـ.ـن فهد وايديها على صدره.
فهد: صدره بيعلى ويهبط. من الغـ.ـيظ والغيره.

لكن رينو دلوقتي في حـ.ـضـ.ـنه. ولو كان جرالها حاجه. وغمض عينيه. واتنفس بـ.ـاريحيه انها بخير وفي حـ.ـضـ.ـنه. واتكلم. وهمس. رينو.
رينو: راسها على صدر فهد. وايديها. ورفعت راسها. وبصت ل فهد. وهمست فهد.
فهد: عيونه اتعلقت بمعشوقته. ايوه فهد يارينو. انا جمبك اطمنى. ومش هسيبك.
رينو: شافت انها من غير فهد. صفر. وعيطت ودفنت وشها في صدره وعيطت. بشهقات.

فهد: قلبه بيدق. بحب من قربها ليه بالشكل ده. ومحسش بنفسه غير. وهو بيرفع ايديه وحـ.ـضـ.ـن رينو بحب كبير وخــــوف اكبر. وغمض عينيه. واتنهد.
رينو: في حـ.ـضـ.ـنه. وبتعيط. وحست انها في امان. ولا ارديا حركت ايديها وحـ.ـضـ.ـنت فهد. وعيطت بشهقات. واتكلمت. ارجوك يافهد. مـ.ـا.تسبنيش تانى. متبعدش عنى تانى يافهد.

فهد: مغمض عينيه. وحاضن رينو. واول محركت ايديها ورفعتها على ضهره وحضتنه بقوه. جـ.ـسمه اتشـ.ـد. وقلبه دق بقوه. وزاد من حـ.ـضـ.ـنها وبيسمعها. ولما قالت متبعدش تانى. رفع ايدو ومسد على شعرها لاول مره. وقلبه هيطلع من مكانه.

رينو: فهد: انا اسفه. انا غـ.ـبـ.ـيه. انا مكنتش اعرف ان الرسايل ممكن توصلنى لكدا. والله مكنش قصدى اخبى عليك. والله يافهد انا مقرتش الرسايل الاخيره. انا كنت بتكلم على الرسايل القديمه. ارجوك يافهد. متبعدش عنى تانى.

فهد: اتنهد. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. ورفع الغطا على أكتافها وغطي رقبتها. ومسح دmـ.ـو.عها بايديه لاول مره. وفهد عندو احساس غريب. وقلبه حرفيا هيطلع من مكانه. واحساسه وقلبه خلاه اتجرأ ومسك وشها بايديه وقرب. وباس جبينها برعشه شـ ـــفــايـــ ـفه. وبص في عيونها. ولسه ماسك وشها. شش بس. متقوليش حاجه. خلاص كل حاجه خلصت.
ومش عايز اشوف دmـ.ـو.عك دى تانى فاهمه.

ومين قالك اني هبعد تانى! انا معنديش استعداد انى اخسرك؟ انا مش عارف اعيش من غيرك.
رينو: رفعت عيونها في عيون فهد واتعقلت عيونهم في عيون بعض. وقلبها دق. وشافت عيون فهد متعلقه بيها. واختفت من عينيه نظرات الغـــضــــب والشر. وشافت مكانها نظرات اشتياق وحب ولهفه. وخــــوف عليها. وحست انها خلاص في امان وقوتها بدءت تقل. ايوه فهد امان لارين وبس. وغمضت عينيها. وقالت بهمس، ( بحبك يافهد. ) واغمي عليها في حـ.ـضـ.ـن الفهد.

فهد: برعـ.ـب حقيقى. لارررين. لارررين. وشالها. نيمها على السرير. لارررين. لارين. وقعد جمبها بسرعه وبخــــوف. لارين. حبيبتي ردي عليا. لارررين. ومن خــــوفه نسي اعترافها بحبها ليه. واتحرك. وبيدور على ميا. لكن شاف الحارس الل قــ,تــله. مرمي على الأرض جمب السرير. فهد شاله. ورماه بره. علشان رينو متخفش اكتر من كدا.

وطلع قصافه صغيره وقرب من الحرس كلهم. ورجع. بسرعه. ودور على ميا. وشاف ازازه ميا. ورش على وشها. ومفيش فايده. فهد قام. وشال شنتطها وحجابها وفستانها من على الارض. وحطهم في الشنطه ولبسها على كتفه. وشال رينو من على السرير بخــــوف. وخرج بيها من المخزن. بيجرى بيها. وراح بيها على العربيه بسرعه. ونيمها براحه في الكرسى الخلفى. وركب العربيه بسرعه واتحرك بسرعة البرق...

آدm. والحرس ماشين على الصحراوى. والدنيا ليل. وبيفتشو كل مكان. ومراد ومحمد وزياد. مقابلينه في الاتجاه التانى. ومراد مع آدm على الفون. آدm لمح مخزن منور. وفرمل العربيه.
مراد: سمع صوت الفرمله. بابا انت وقفت ليه!
آدm: قلبه بيدق. مراد في مخزن منور على الطريق وفيه عربيتن واقفين.
مراد: انا دقيقتين واكون عندك. وقفل. وساق بسرعه.

آدm: والحرس وراه. وآدm مش عارف عندو احساس مختلف المرادي. عن كل مكان يدخل ويفتش فيه. ووصلو المخزن. والحرس محاوطين آدm لما شافو ناس واقعه على الارض.

آدm: بعد عن الحرس. وبص على ال4 حراس واقعين على الارض. ووطي على واحد وشاف نبض رقبته. لاقاه عايش. ورايح على التانى. لكن لمح باب مكـ.ـسور. وقلبه دق بخــــوف. وقام ورايح على الأوضه لكن شاف واحد مقـ.ـتـ.ـو.ل بسكينه في رقبته. وسابه. ودخل الاوضه. وسمع فرملة عربيه بره. واتأكد أنه مراد.

مراد نزل جري. وكمان وراه محمد وبعد منه زياد. مراد. شاف المخزن وحرس بره ونزل جرى على المخزن. ومبصش على حاجه راح لابوه بسرعه جوه الاوضه. وشاف آدm وعيونه مفتوحه على الآخر. وعيونه على الدm الل على الأرض. وبلع ريقه بخــــوف. وقرب من آدm. ومراد قلبه واجعه بيتخيل برعـ.ـب حقيقى. لكن حاول يدور على حاجه.
ومحمد دخل وزياد. وكلهم خافو. لكن دورو في المكان.

آدm عينيه على الدm. وعلى السرير المتبهدل. واتصـ.ـد.م وجري على السرير. مررراد. مررراد. اختك رينو كانت هنا.
كلهم: جريو على آدm: برعـ.ـب. وشافوه ماسك المصحف الصغير. بتاع رينو. آدm دmعه رعـ.ـب نزلت منه.
وزياد بسرعه دور في المكان على اى دليل. ومحمد. بيدور. ومراد جرى على بره. وأمر الحرس يفتشو المنطقه كلها.

وبيتر وطارق اتصلو على آدm الل ماسك المصحف بايديه ومبيردش على حد. واتصلو على زياد. ورد عليهم وقالهم. وقفلو وطارق وبيتر اتحركو بسرعه علشان يروحو على المكان.
محمد بيفتش: واتصـ.ـد.م. وقال بصوت عالى مش معقول!
آدm انتبه ووقف برعشه. وزياد راح عليه. في ايه يامحمد!

محمد: وهو بيدور. شاف باسبور وفتحه وشاف صورة هشام. وبص ل آدm وقاله. هشام. هشام يا آدm الل خـ.ـطـ.ـف نور قبل كدا. ايوه دة صورته وكان اسمه هشام تـ.ـو.فيق. وبص في الباسبور. على الاسم واتصـ.ـد.م اكتر. ايييه! هشام تـ.ـو.فيق المنصورى! وكلهم اتصـ.ـد.مو. ومراد الل كان داخل عليهم.
آدm: أتصدm وقال بهمس. بـ.ـنتى. وقعد على السرير بخــــوف.
زياد: بص يامحمد في تيشرت مقطوع اهو وعليه دm كتير. وكلهم. خافو.

مراد: بيضـ.ـر.ب الحيط بايدو. ولمح الحارس المقـ.ـتـ.ـو.ل. وقرب منه. وبرق عينيه بصدmه اكبر. وقال بصوت عالى. فهد كان هنا.
وبينهج بأمل فهد كان هنا.
فهد جه هنا. وكلهم جريو عليه.
آدm: قلبه بيدق ببصيص امل. انت بتقول ايه يامراد انت متاكد؟
مراد: شال السكينه. وقام وقف. ايوه. انا متاكد مليون ال100 ان فهد كان هنا. وهو الل ضـ.ـر.ب الحرس دول.

وهو إلل قــ,تــل الراجـ.ـل ده. ايوه. دي سكينة فهد الخاصة بيه. وعليها رمز خاص بفهد. واي عدو في اي مأمورية بيطير بيها رقبته. وبيتكلم بفرحه. وبص ل آدm. بص يابابا. العلامه الل على وش الراجـ.ـل دي. علامة فهد. معاه سلاح صغير زى القصافه. وبعد ما يقــ,تــل اي خـ.ـا.ين بيعمل سهم لفوق. ولما سألته قبل كدا على السهم ده؟ قالى ده سهم مرفوع لفوق علشان روح الخـ.ـا.ين تطلع لفوق على طول بسرعه السهم.

صدقوني فهد كان هنا. والكل بدء يتصل على فهد لكن مبيردش.
آدm اتحرك بسرعه. وراح على واحد منهم وحاول يفوقه. لكن سمع صوت أنين بعيد. وشاور للحرس بتاعه. وراحو شالو الحارس الل مضروب طلقه في رجله. وجابوه عند آدm. وفوقوه.
وآدm من غير ما يسأل كتير. فتح فونه برعشه. وجاب صورة فهد. وقاله. ده الل عمل فيكو كدا؟

الحارس: بتعب. هز راسه ايووه. ايوه هو يا باشا. كان داخل علينا. زي الطوفان. وانا والله بعيد عن موضوع خـ.ـطـ.ـف الدكتوره. انا بعيد هما السبب.
آدm: بلع ريقه بخــــوف. وهشام. هشام المنصوري. هو الل خـ.ـطـ.ـف بـ.ـنتى!
الحارس: اتصـ.ـد.م. ب. ب. بـ.ـنتك. ه. هي الدكتوره بـ.ـنتك!
آدm: مسكه من ياقته بقوه. وقال بتحذير. بـ.ـنتى حصلها حاجه!
الحارس: برعـ.ـب. والله ما اعرف. بس لحد ماهجم علينا الراجـ.ـل ده كانت جوه محبوسه مع هشام.

آدm: قام. وبص للحرس بتوعه. خدوهم. كلهم على المخزن القديم عند تـ.ـو.فيق. والراجـ.ـل بيصـ.ـر.خ حـ.ـر.ام عليكم سيبونى. انا ماليش دعوه. لااااا.
كلهم والحرس. دورو في المكان كله. وحوالين المكان. لكن ملقوش حاجه. وتوقعو أن فهد اخد رينو. ورجع على البيت. ولكن قلبهم مش هيرتاح غير لما يسمعو صوت رينو. او فهد يرد عليهم.

جارد: من بتوع آدm. جه وقال. آدm باشا. واحنا بندور لقينا. واحد على طرف الطريق جمب المخزن وعامل حادثه كبيره. ومـ.ـيـ.ـت مش عايش.
آدm: خرج. وكلهم وراه. وشغلو كشافات عليه. ومحدش عرفه من شكل الدm. غير محمد بعد تتدقيق. في ملامحه. وقالهم. ده هشام!

آدm: صك على اسنانه. سيبو الكـ.ـلـ.ـب ده مرمي كدا زى ماهو للكلاب تنهش فيه. وبص للجارد. صور الكـ.ـلـ.ـب ده اكتر من صوره وخليها معاك. وانت يامراد. اتصل واعرفلى وحددلى تليفون فهد موجود فين بالظبط.
مراد: بلهفه. صح. ايوه انا هتصل على اكرم. واتصل.
الو. اكرم. بسرعه حددلى بالظبط مكان فهد فين. شوف الفون بتاعه فين! واسمع. واعرفلى عربيته موجوده فين. بسرعه يااكرم.
اكرم: تمام يامراد. 5 دقايق. وهبعتلك رساله. بالموقع بالظبط.

طارق وبيتر. وصلو.
طارق: بلهفه. هاا. عملتو ايه. لقيتوها!
زياد: لا. لكن مراد بيقول ان فهد كان موجود هنا.
طارق: بعدm فهم. وعرفتو ازاى. وحكو كل حاجه ل طارق وبيتر.
مراد. وآدm متـ.ـو.ترين. وآدm واقف جمب العربيه. ومستنى رساله اكرم. لمراد.
مراد: سمع صوت الرساله. وفتحها بسرعه. وقال. بابا. تليفون فهد في موقع الشقه عندو. واتحرك بسرعه على عربيته وقال. عربيه فهد. فى(، ) القاهره. واول ماسمعو العنوان.

كلهم. ركبو عربياتهم. وآدm اول واحد ساق بسرعه كبيره. ومراد. وراه. ومحمد. وزياد. وطارق. واكتر من 10 عربيات الحراسه كلها. اتحركت ورا آدm.
مراد: الو. ايوه يااكرم. عربيه فهد. اتحركت. طيب خليك متابع. ولوغير طريقه عرفنى. تمام.
وكلهم ساقو بسرعه رهيبه...

فهد: سايق بأقصى سرعة. ووصل المدينه. وعلى اقرب مستشفى راح بسرعه. وفرمل العربيه. ونزل بسرعه. وفتح الباب الخلفي. وغطي شعر رينو كويس. وايديها. وشالها على مهله علشان الغطا مايتحركش. وقفل الباب. برجله. ودخل المستشفى بسرعه. وممرضة جريت عليه. خير يا استاذ.
فهد: بلهفه وخــــوف. دكتوره. عايز دكتوره.
الممرضه: دخلها الاوضه دى. وثوانى هندهلها دكتور النبطشيه.

فهد: صك على اسنانه بغـ.ـيظ. والممرضه اتخضت. انا قولت عايز دكتوره. اتحركي. وسابها ودخل الاوضه. ونيم رينو على السرير. وبلع ريقه بخــــوف. وهي نايمه مغمضه عينيها قدامه. وحاول يفوقها. رينو. رينو ردي عليا. رينو فتحي عينيكى. ارجوكي ردى. رينو. لكن مفاقتش. وشـ.ـد عليها غطا السرير وغطاها.
الدكتوره: دخلت. خير حضرتك مالها.
فهد: بلهفه. دكتوره شوفيها بسرعه. هي مغمى عليها من ساعه. ومش عايزه تفوق.

الدكتوره: متقلقش. حضرتك جوزها.
فهد: لاء. انا. انا. وبلع ريقه. خطيبها.
الدكتوره: تمام. اتفضل حضرتك استنانى بره. وانا هكشف عليها. وأخرج اطمنك.

فهد: عينيه على رينو. وخرج وقفل الباب وراه. ووقف قدام الباب. ومسح وشه بايديه. وجواه رهبه وخــــوف. كبير. وكان مداريهم قدام لارين علشان متضعفش. وقعد على الكرسي الل جمب الباب. واكتشف أن ايديه بتترعش من خــــوفه عليها. وقعد يفكر. لو مكانش جاب ليها الجي بي اس. كان ممكن ايه الل حصلها دلوقتى. ورغم أنها فكره. لكن حس ان نفسه راح. وشهق واخد نفسه. والرعشه زادت. وحط ايدو على قلبه. وكان بيدق لكن بخــــوف. وبعد تفكير كتير. افتكر آدm. ومريم. وفتح عينيه. وانه متصلش على حد منهم. وقام يشوف فونه في جيبه لكن مش موجود. وافتكر أنه نسيه. ونفخ. اوووف لارين مختفيه. من 4 ولوقتى الساعه 8. اكيد آدm قالب الدنيا.

الدكتوره خرجت. وفهد لف ليها بسرعة البرق. فاقت!
الدكتوره: هتفوق. متقلقش. هي شكلها مجهده جدا. او مضغوطه. لان ضغطها واطى. وحالة خــــوف مسيطره عليها. وبصتله. واتكلمت بتريقه. هي الانسه اتعرضتت لحادثه.
فهد: قبض على ايده. واتغاظ. لكن قالها. لاء
الدكتوره: بشك! نعم. لأ الل هو ازاى يعنى حضرتك. البـ.ـنت عندها حالة خــــوف. وكمان ايديها الاتنين مجروحين. واتريقت وغير كدا سورى يعنى انت جايبها ملفوفه في ملايه. معناها ايه!

فهد: بغـ.ـيظ. وناسى انها دكتوره. أقسم بالله لو قولتى كلمة ملفوفة في ملايه. دي تانى. مش هتعرفى انا هعمل فيكى ايه. وزعق. وانتى داخله تفوقيها. ولا تحققى. هيا لابسه ايه!
الدكتوره: بصتله بصدmه. لكن بعدها خافت منه. وقالت أنا مش هتابع الحاله. هبعتلك دكتور ناجي. بعد اذنك. وجت تمشى.

فهد: شاور بايدو. ومنعها تتحرك. وبلغة تهديد. شغلك وهتعمليه. وهتفوقيها. ومفيش طيف راجـ.ـل غريب هيدخل الاوضه دي. طول ماهي موجوده فيها. وشوفى شغلك. الل جوه دي. دكتوره. زيها ذيك. وبتساعد اى حد. مش بتحقق في اللبس. واتفضلى انا عايزها تفوق. وزعق اتفضلى.
الدكتوره: خافت. وانتفضت من مكانها. ح. حا. ضر. ودخلت تفوق رينو.

فهد: صك على اسنانه وقبض على ايده. علشان الل هيشوف رينو بالشكل ده هيفكر فيها تفكير مش كويس. و خبط بايدو على الحيطه. وشاف ممرضه جايه وسنها وشكلها اكبر من فهد. ووقفها وحاول يتكلم بهدوء. لوسمحتى.
الممرضه: افنـ.ـد.م.
فهد: حضرتك من المنطقة هنا جمب المستشفى؟
الممرضه: قلقت من فهد وخافت.

فهد: شاف خــــوفها. وانها فهمته غلط. انا بسال حضرتك لان خطيبتى جوه. وعملت حادثه. ولبسها كله مش هينفع ترجع البيت بيه. ف لو في محل قريب من هنا. محل فساتين!
الممرضه: بأريحية. الف سلامه عليها. ياستاذ. انا ايوه بيتنا قريب من المستشفى. لكن محلات الفساتين. بعيد عن هنا. الموجودين بس محلات محجبات. اسدلات خروج واسدلات للصلاه وحجاب.

فهد: طيب. دا. كويس اوى. انا عايز اسدال خروج. وشكرا جدا لحضرتك. وسكت. وبصلها. بس. انا مينفعش اسيبها وانزل.
الممرضه: تفهمت. وشافت خــــوفه عليها. انا ممكن. انزل واجيب لحضرتك الاسدال.
فهد: انا متشكر جدا لحضرتك. بجد هتعبك معايا. وطلع المحفظه. وعطاها فلوس من غير مايشوف كام.
الممرضه. يدوبك اتحركت.

فهد: لحظه. هاتيه اسود. او غوامك. بلاش الالوان التانيه. وياريت لو اسود يكون كويس. وياريت اسف بجد أنى بطلب منك. لكن انا بجد مقدرش اسيبها لوحدها. هي تعبانه. فياريت اى محل تعدى عليه. جيبى 2عصير.
الممرضه: بس كدا. انت تؤمر يااستاذ. تمام. واتحركت.
الدكتوره: خرجت. وبصت ل فهد با احراج. احم. انا ادتلها حقنه. و شويه وهتفوق. ومشيت.

فهد: قلبه اخدو للاوضه. وفتح الباب. ودخل عليها. وشافها. نايمه. فهد. قلبه اتدايق عليها. وقرب من معشوقته مسلوب الإرادة تماما. وقعد على طرف السرير جمبها. وشاف ملامحها. واتخيل الخــــوف الل شافته. والرعـ.ـب. وياتري هشام. خـ.ـطـ.ـفها ازاى. واتنهد. وشاف ايدها الل اتجـ.ـر.حت مكان المسمار. ومجروح وعليه دm. ومسك ايديها وقلبه بيدق. مع أنه خايف عليها بس قلبه دق مع اول لمسه لمعشوقته. ورفع. أيديها وعيونه على الدm. وقرب شـ ـــفــايـــ ـفه من ايديها وباس الدm. واخد ايديها على خدو. ومسح دmها على خد الفهد. واتكلم. لو كان حصلك حاجه صدقينى انا كنت انتهيت. رينو. انا مش هسمح انك تبعدى عنى تانى. الخــــوف الل عشت فيه انهردا. استحاله اخليه يتكرر تانى. رينو انا بحبك. خليكى معايه. ارجوكي. انتى قوتى. انتى عالمى. فوقى. واوعدك أنى مش هتعصب عليكى تانى. وهتكلم معاكى بهدوء. وهقولك انا بحبك يا لاري. واتنهد وقال بهمس فوقى علشانى. علشان فهد. ونزل أيدها. وقام. مخـ.ـنـ.ـوق. وراح وقف وبص من الشباك. وسرحان. وبيفكر. انه لما يرجع رينو البيت. هيدور على هشام ويد.بـ.ـحه علشان يطفى النار الل في قلبه. وانه فكر فيها وشال حجابها وشاف شعرها. والفستان. واتخيل. وغمض عينيه بغـــضــــب. وبيقسم لا يد.بـ.ـحه. وفهد لف بدهشه.

رينو: فاااااهد.
رينو: نايمه. واحداث اليوم بتطاردها. وانه بيقطعلها الفستان. اترعشت. وجـ.ـسمها رجف. وقامت مفزوعه وندهت على فهد.
فهد: جري عليها. وقعد جنبها. رينو. رينو. اهدي انا جمبك. انا اهو معاكي. اهدي.
رينو: بترتجف. وبتترعش. وقامت خايفه من هشام. وبتنهج. بس شافت فهد قدامها. وحاولت تستوعب. انه كابوس. وفهد خلصها منه.

ومن غير مقدmـ.ـا.ت. رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـن فهد بخــــوف ورعشه. وعيطت. فهد. فهد. مـ.ـا.تسبنيش. متبعدش تانى. انا كنت همـ.ـو.ت يافهد. انا كنت خايفه. انا خــــوفت اوى يافهد. وعيطت بصوتها كله. انت اتاخرت أوى يافهد. الحـ.ـيو.ان قطعلى هدومي. انا بكرررهه. وعيطت ومكـ.ـلـ.ـبشه فيه.

فهد: الاول قلق عليها. ولما حضتنه قلبه مش مستحمل. ولما عيطت غـ.ـصـ.ـب عنه اتخـ.ـنـ.ـق. ولما قالت عن الفستان. غمض عينيه قوووى ومش عايز يتخيل. وغـ.ـصـ.ـب عنه دخل رينو كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ولف ايديه كلها حوالين منها. بس. يارينو. بس. كفايه. خلاص من هنا ورايح انتي في امانى. رينو انتى مش هتغيبى تانى عنى لحظه واحده بعد كدا. وصدقينى الل حصل ده مش هيتكرر تانى. وحب يطمنها. وبعدين. انتى لارين العدوي. مش اى حد. البـ.ـنت العنيده. وانا واثق انك انتقمنى من الكـ.ـلـ.ـب ده.

رينو: في حـ.ـضـ.ـن فهد. وخــــوفها قل. ومش مصدقه نفسها. انها مع الفهد. وسامعه دقات قلبه. وبتسمع كلامه. انه امانها. ومش هتغيب عنه لحظه واحده وسكتو شويه في حـ.ـضـ.ـن بعض.
رينو. اتنهدت. ولا ارديا. قالت مع التنهيده.
( بحبك يا فهد).
فهد: وهو حاضنها. فتح عينيه بقوه. وضـ.ـر.بات قلبه زادت عن المعدل الطبيعي. وبيتنفس بصوت عالى بتـ.ـو.تر. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه بسرعه. وبصلها. انتى قولتى ايه!

رينو: فكرت بقلبها وحكمت عقلها. ورفعت عينيها وبصت في عينيه. وقالت. كفايه بعد بقى يافهد. انا مش هستحمل بعدك عني تانى. كفايه عـ.ـذ.اب. انا بحبك اوى يافهد.
فهد: قلبه كل شويه يزيد. همس. رينو. انتى قولتى بحبك يافهد.
رينو: نزلت عينيها في الارض. ايوه انا بحبك يافهد.
فهد: كل الغـــضــــب الل في قلبه اتمسح كأنه لم يكن.

وحس بسعاده غير عاديه. رينو. انا مش بس بحبك. وانتى عارفه كدا. رينو انا. انا. بعشقك. والباب خبط. وفهد لا ارديا مبتسم. ممكن علشان الإعتراف بينهم تم. وفهد عندو احساس غريب أن الغـــضــــب الل في قلبه اختفي. وبعدها اتنهد بسعاده. وقالها. (تعبتينى معاكى يابـ.ـنت اللذين ) وشـ.ـد الغطا على شعرها وغطاه. وقام. لان الباب خبط تانى. وفتح الباب.
الممرضه: بتنهج. ودخلت.
فهد: استغرب. ورينو عيونها على فهد وبس.

الممرضه: بتنهج. اتفضل يا استاذ الاسدال اهو. والعصير.
فهد: اخد العلبه منها و العصير. متشكر جدا. انا بجد ممنون ليكى. لكن اسف في السؤال. انتى متـ.ـو.تره كدا ليه في حد بيجرى وراكي.
الممرضه: ياريت. وبصت على رينو الف سلامه عليكي ياحبيبتى. وبصت لفهد. اسكت يا استاذ مش هتصدقو الل حصل. وانا شوفت ايه قدام المستشفى.
فهد: ورينو انتبهو. فهد. خير يعنى حد قــ,تــل حد.

الممرضه: لا يا استاذ. انا خرجت من المستشفى. واشتريت الاسدال. وانا راجعه. شوفت كمية عربيات رهيبه. ولا 20 عربيه. وكلهم بيتحركو بسرعه تقولش موكب رئيس. واول عربيتن نزلو منهم. 5 بودي جارد يلهوى على حجمهم يخــــوفو. ولقيت هرج كتير ودوشه. قولت ايه ده. ده شكله كدا وزير ومعاه العربيات دى كلها. وكانو هيقفلو على باب المستشفى بالعربيات. انا خــــوفت وجريت. ودخلت قبلهم. وجيت على هنا. يلهوى. دي لو المستشفى بتاجر في الاعضاء. مش هشوف العربيات ولا الناس دى كلها.

فهد: مهتمش. وهز راسه. وبص ل رينو وابتسم بحب. بيطمنها أنه معاها. واستغرب نفسه هو مبسوط مع أنه طالع من حدثه مع هشام. لكن ناسي كل حاجه ومش فاكر غير بحبك يافهد وبس. وبص للست. معلش هتعبك معايا. ممكن تساعديها تلبس الاسدال.
الممرضه: قامت حاضر. واسفه نسيت ادي لحضرتك الباقى. انت مدينى تمن فستان سهره مش اسدال. اتفضل.

فهد: لا خليهم معاكي. واعتبريهم. تعبير عن شكرى انك جبتى الاسدال. اتفضلى وعطاها الاسدال. وياريت تعقميلها ايديها علشان مجروحه. واتحرك عند رينو. وهو بيبتسم. وقالها. اشربى العصير ده علشان تفوقى. وبعدها هي هتساعدك تلبسى الاسدال. وبعدها تعقملك جروج ايديكى. ونمشى من هنا.
رينو: بصت ل فهد بدmـ.ـو.ع. بابي ومامى. واخواتى يافهد.

فهد: مسح دmـ.ـو.عها. متقلقيش انا هتصرف في اي تليفون واتصل عليهم. المشكله انى نسيت اجيب فونى وانا نازل.
الممرضه. لو حضرتك عايز تتصل على حد. انا معايا موبيل. هو قديم بس يأدى الغرض اتفضل.
فهد: متشكر. واخد فونها. وبص ل رينو انا واقف قدام الباب. مش هبعد. ولسه مبتسم. وقلبه بيرقص ان خلاص الاعتراف ده هيخلى رينو معاه طول العمر.
رينو: هزت راسها. وفهد خرج يتصل على آدm.

فهد: بيفتح الفون علشان يكتب رقم آدm. وحس بهجوم في اخر الطرقه. ورفع عين واحده. ولكن اتفاجئ.
آدm. ومراد. وطارق. وبيتر. ومحمد. وزياد. وحرس كتير وراهم. اكتر من 20 جارد.
آدm لمح فهد واقف. وجري بسرعه عليه. ومراد وكلهم جريو على فهد.
آدm: بلهفه كبيره. فهد. بـ.ـنتى معاك!
فهد: شاف رعـ.ـبهم وطمنهم بسرعه. ايوه. رينو معايه اطمن.

آدm: تنفس الصعداء. وغمض عينيه. وقعد على اول كرسي وحط ايدو على قلبه. ااااه. الحمدلله. الحمدلله يااارب. الف حمد وشكر ليك ياالله.
مراد: لف ضهره الناحيه التانيه. ومسح وشه وشعره بايديه. ودmعه راحه نزلت منه. الحمدلله. الحمدلله يارب.
طارق: حس براحه كبيره وحمد ربنا. ولكن عيونه على ابنه.
محمد: راح قعد على الكرسي. وحط وشه بين ايديه. وبيستوعب الل حصل والنتيجه ايجابيه.
زياد: نفخ براحه. واتنهد الحمدلله.

بيتر: حط ايدو على جبهته. ونفخ براحه. الحمدلله.
وكلهم اتنفسو الصعداء.
آدm: وقف هي فين. هي كويسه. حد. حد. ومقدرش يكمل.
فهد: بصوت غـــضــــبان. لاء طبعا. ومفيش حد يتجرأ طول منا موجود. لارين كويسه. انا معاها. وهي فاقت جوه.

مراد: هجم. بغـ.ـيظ على فهد. ومسكه من تي شيرته بقوه. وزعق بتحذير. وانت كنت هتعرفنا امتى يافهد. ها! يعنى انت كنت عارف من بدرى. ان لارين مخـ.ـطـ.ـوفه! مفكرتش تكلمنا لييييه. وعلا صوته. اااانت عارف احنا كنا حاسين. بايه! اااانت عاااارف. ابويا كان عامل ازاى! انت عارف انا بتصل عليك من امتى يافهد! وانت كنت عارف رينو فين. معرفتناش لييييه! ليييييه يافهد. كنت مسسستنى ايييه! مستنى لما نمـ.ـو.ت كلنا من الخــــوف. وانت رايح تخاطر علشان تكون انت البطل!

انت عارف انا كنت حاسس بالعجز ازاى! انت عارف يعنى اختى وبـ.ـنتى. مش لاقينها. ولاعارفين هي فين ولا مع مين ولا بتمر بايه!

وشـ.ـده اكتر من التيشيرت وزقه على الحيطه بقوه وبغل. انت عارف انا كنت بفكر ازاى! عارف كام فكره جت قدامى! عارف يعنى ايه تتخيل اختك بتستنجد بأى حد! عارف يعنى ايه خايف من خمس دقايق قدام نتيجتها هتكون ايه! عارف كام حادثه اتخيلتها! عارف يعنى تحس انك ولا حاجه من غير عيلتك تكون في امان! عارف يعنى تشوف دmـ.ـو.ع ابوك لاول مره تنزل بخــــوف!

وزعق بغـــضــــب شـ.ـديد. اااااانت متصلتش على اى حد فينا ليييه يافهد. مكلمتنيش ليييه. مكلمتش ابويا ليه. مكلمتش طارق لييييه. وحتى لو تليفونك مش موجود معاك. في مليون طريقه يافهد. في مليوووون طريقه! مش من حقك انك تتحكم في اعصابنا. مش من حقك يافهد انت فااااهم!

وافرض الخمسه دول واحد منهم صابك برصاصه طايشه! كنت هتستفاد ايه؟ واحنا هنستفاد ايه؟ ورينو هتستفاد ايه؟ احنا كنا في مهمه انا وانت. واحنا 2! وهما 3 ورغم أننا مسلحين انا خدت رصاصه في قلبى وكنت بمـ.ـو.ت. ولو انت مش موجود كان زماني مـ.ـيـ.ـت مكانى! افرض انت كمان كنت خدت رصاصه وانت لوحدك كنت هتعمل ايييه!

انك توصل وتكون بطل حلو اووي. لكن مش بالغباء يافهد! وزعق. اااااانت لما عررررفت مكاااان رينو متصلتش علينااااا ليييييه. احنا من 4 سعات بنلف حوالين نفسنا. احنا كنا هنموووت من الرعـ.ـب يافهد فاااااهم. انا عشت اسؤ 4 سعات في حياتى كلها. وانت عارف هي فين ومعرفتش حد. انا مش هسامحك ابدا يافهد.
انا لا يمكن اسامحك. وزقه بقوه. ونزل ايديه وسابهم ومشى. ومهما ينادو عليه مردش عليهم.

فهد: شاف هجوم مراد عليه. لكن متكلمش ولا عمل اى رد فعل. لانه شايف غـــضــــب على وش مراد ماشافوش قبل كدا. وكمان عذرو.
آدm: بص على مراد وهو بيتكلم. وشايف زياد ومحمد بيشـ.ـدو في مراد لكن محدش قادر عليه. وآدm. ادايق من مراد. لانه المفروض يحمد ربنا. مش مهم مين عرف مكانها الاول. المهم أن رينو بخير. وآدm اتصـ.ـد.م لما سمع أن مراد اتصاب في قلبه. وشاف مراد وهو بيزق فهد وسابهم ومشي. وزياد ومحمد وطارق بينادو عليه مبيردش.

طارق: مستغربش موقف مراد. وهو مأيد مراد. وزعلان من فهد. لان كل دقيقه كانت بتقــ,تــل فيهم. وكمان أتصدm أن مراد اتصاب.
رينو: بااابى.

رينو: شربت العصير بإلحاح من الممرضه. وبعدها. قامت بتعب ودخلت الحمام. والست ساندتها. وغسلت وشها. وايديها. والست سابتها وخرجت. ورينو في الحمام. شالت الغطا بتعب. وبدmـ.ـو.ع. كل مـ.ـا.تفتكر هشام. وطريقته القذره. تعيط اكتر. لكن حاولت تتوزان. ولبست الاسدال. وكان باللون الاسود وشيك. وكان جميل عليها. ووقفت قدام المرايا. ولفت شعرها. وافتكرت ايد فهد وهو بيمسد على شعرها. وابتمست. وبعدها كشرت ودmـ.ـو.عها نزلت لما افتكرت هشام بيمشى ايده بين خصلات شعرها بطريقه مش كويسه. وعيطت وحست بالاشمئزاز. ولفت شعرها ولبست طرحة الاسدال. ومسحت دmـ.ـو.عها وخرجت. وحاسه انها دايخه. لكن سمعت صوت مراد. وفرحت. لكن استغربت لما سمعت مراد بيقول مش هسامحك يافهد. والممرضه راحت تسندها. لكن رينو سابتها. وقالتلها اخويا جه. وراحت فتحت الباب. وعينيها جت على آدm. وحست بالأمان الكامل. بااابى.

آدm: قام وقف بسرعه. ولف راسه. وشاف نوتيلته. نوتيلت حياته. ونده بلهفه وسعاده. رينو. وراح عليها بسرعه. ودخلها كلها جوه قلبه وحـ.ـضـ.ـنه.
ورينو دخلت في حـ.ـضـ.ـنه. وكـ.ـلـ.ـبشت فيه. وعيطت كتير. بااااابى. باابى. الحمد لله انى شوفتك تانى. وشهقات. بتقطع في قلوبهم. وخصوصاً قلب الفهد. الل واقف و زعلان.

آدm: حاضن رينو. وبيزيد في حـ.ـضـ.ـنها وعايز يدخلها بين ضلوعه. ودmـ.ـو.عه نازله. بفرحه. وكـ.ـسره. وزعل وسعاده. زعلان من نفسه. لان بـ.ـنته واجهت خــــوف كبير زي ده. وفرحان أن ربنا حماها وبعتلها فهد وانقذ حيات روحه. وعيط. حبيبت ابوكي. سامحينى يابـ.ـنتى. سامحينى. انا فشلت في انى احميكى. سامحينى.

رينو: بتعيط لا ياابى متقولش كدا. انت احسن اب في العالم. انا كنت بستمد منك القوه يابابى انت احسن اب يابابى ارجوك متقولش كدا. انت الل سامحنى انى و.جـ.ـعتلك قلبك. وقلب مامى واخواتى. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وبصتله. مامي عامله ايه. يابابى. مامي زعلانه مامي عيطت كتير. مامي كويسه يابابى.
آدm: مسح دmـ.ـو.عها. وابتسم. اهدي ياروحي. مامى كويسه. ومفيش حد يعرف حاجه غيرنا احنا. بس الحمد لله انك بخير وموجوده قدامى.

رينو: بصت على فهد. الحمدلله يابابى. والفضل كله: ل ربنا ثم فهد. لولا فهد يابابى انا كان زمانى
-؟ وسكتت. وبعدها بصت ل آدm و كملت. فهد وصل في الوقت المناسب يابابى. وانقذنى.
آدm: رفع عينيه على فهد الل واقف مكان ما مراد زقه ومتحركش. وهز راسه وشكرو بقلبه. وبص ل رينو. انتى كويسه دلوقتي.
رينو: ايوه يابابى. الحمدلله.
آدm: من لهفته على رينو مخدش باله من الاسدال. وشافه دلوقتي عليها وقلبه دق بخــــوف. لا يكون هشام.

-! رينو. ايه الاسدال ده. ومين الل جابه وفين فستانك!
رينو لسه هتتكلم.
فهد: رد بسرعه. وباصص قدامه. لما روحت هناك كان فستانها اتبهدل من الأرض. وكله ميا. ومش نضيف. ومينفعش تخرج بيه. وانا بعت الممرضه جابته.
رينو: فهمت أن فهد مش عايز حد يعرف حاجه. وابتسمت بحب.
وآدm: شك بس معلقش حاليا. وساب كل حاجه لوقتها. وحط رأس بـ.ـنته على صدره من تانى.
بيتر: حمدلله على السلامه يارينو يابـ.ـنتى.

رينو: في حـ.ـضـ.ـن ابوها وسندها. هزت راسها. متشكره ياعمو.
زياد: الحمد لله. والله استريحت. حمدالله على سلامتك يارينو.
رينو: الله يسلمك يا باشمهندس.
محمد: اتنهد. وقرب منها. وحط ايدو على راسها. تعرفى. انا انهردا حسيت ان بـ.ـنتى رجعتلى. وابتسم. حمدالله على سلامتك ياحبيبتي.
رينو: غمضت عينيها بسعاده. الله يسلمك يا ابيه ربنا يخليك لينا.

طارق: قرب منها. وغـ.ـصـ.ـب عنه. اخد رينو من آدm وحـ.ـضـ.ـنها. بـ.ـنت اخويا. وحبيبت عمها. حمدالله على سلامتك يا اغلى بـ.ـنت في العيله كلها.
رينو: اتنهدت بسعاده. الله يسلمك يعمو. ربنا يخليك.
طارق: خرجها من حـ.ـضـ.ـنه. انتى كويسه يعنى دلوقتي.
رينو: طبعا لما شوفتكو من تانى روحي رجعتلى.
آدm: بو.جـ.ـع. وانا كمان روحي رجعتلى من تانى. حبيبتي. يلا نرجع على البيت.
رينو: نفسها تبص على الفهد. احم اوكي يابابى.
لسه هيتحركو.

فهد: لسه باصص قدامه. لكن قال بجمود. انتى لسه معقمتيش جـ.ـر.ح ايديكى. انا هروح انادي الممرضه. ومداش لحد فرصه يرد واتحرك لانه مخنووق.
هو كان هيتصل. لكن نسي الفون. والحيره والخــــوف الل كان فيهم نسوه كل حاجه. لا يامراد انا مش عايز اعمل نفسي بطل.
وجاب الممرضه. وعقمو جـ.ـر.ح رينو. الل عيونها على فهد. وسالت آدm على مراد. وقالها مراد عرف انك بخير ورجع يعمل شويه حجات انا طلبتها منه.

آدm شاف أنه مش وقته أنه يسأل فهد عرف ازاى. وكمان زعلان من مراد من طريقته. ولأنه خبي عليهم أنه اتصاب. وطلع فونه واتصل على زين. واطمن على مريم. وقاله أن ضغطها اتظبط بس لسه نايمه. هي نايمه كدا 4 سعات من تأثير الحقنه وانت هترجع امتى يابابا الساعه 8 ونص بليل.

آدm قالو. ساعه إن شاء الله وهنكون عندك وقفلو. ورينو خلصت. وقامت مع آدm الل ساندها. وهي استغربت جمود فهد بالطريقه دى. وانه مهتم بجـ.ـر.ح ايديها لكن مبصش حتى عليها. لكن حاولت تفكر با يجابيه. وانه اكيد زعلان علشانها.
والكل اتحرك. علشان يركبو ويتحركو. لكن آدm راح لفهد قدام عربيته وطارق كان واقف جمب آدm لكن طارق ساكت بجمود.
آدm: فهد اركب وتعالى وحصلنا على البيت.

فهد: بزعل. مش انهردا. هجيلك بكره. ورايا مشوار مهم.
آدm: ابتسم. هتروحلو يافهد!
فهد: اتنهد بزعل. وهز راسه. ايوه لازم اروحله.
آدm: بس هو قفل تليفونه.
فهد: متقلقش. انا عارف هو فين.

آدm: ربت على كتفه. فهد. انا عندى كلام كتير ليك. وانا شايف أنه مش وقته. لكن كل الل عايز اقولهولك دلوقتي. انك رجعتلى روحي وكرامتى. انت رجعتلنا حياتنا من تانى يافهد. كلمة شكرا. دى صفر على الشمال من شكري وتقديري ليك. جميلك ده في رقبتى.
فهد: اتكلم بجديه. ايه يعمي الكلام الل حضرتك بتقوله ده. انا معملتش حاجه. وده واجبى.

آدm: اتنهد. ربنا يحميك يافهد. ومش عايزك تزعل من مراد. هو انفعل بس. صدقني الأمر كان صعب علينا كلنا. انا مش ببررله غلطه. انا عارف أنه غلطان انه هجم عليك بالطريقه دي. لكن التمسله العذر.
طارق: بيبص ل فهد بشرز. ولما سمع آدm بيقول مراد غلطان ادايق. وقال ايه يا آدm هنفضل واقفين كدا كتير. يلا رينو في العربيه. والكل جاهز. وبص على فهد تانى.
آدm: ربت على كتفه فهد تانى. ربنا معاك يافهد.

فهد: بص ل طارق لكن مفهمش هو بيبصله كدا ليه لكن معلقش وقال بعد اذنكو ثوانى بس.
واتحرك خطوتين عند عربية آدm ونزل راسه على شباك العربيه. علشان يشوف رينو. وبص في عينيها. وغـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. خلاص لاري حبيبته اعترفت بحبها ليه. واتنهد. حمدالله على سلامتك يارينو.
رينو: ابتسمت بخجل. الله يسلمك يا فهد.
فهد: اول مـ.ـا.توصلي البيت. خدي شاور. وكلى انتى من بدرى ما اكلتيش.
رينو: بصت في عينيه بأمل. انت مش هتيجى معانا يافهد!

فهد: قلبه دق. هعمل مشوار صغير. ولو خلصت بسرعه هكون عندك. بس ياريت متفكريش كتير. وتاكلى. انا كنت مقرر. بعد مانخرج من المستشفى اخدك ونطلع على اى مكان ونتعشى فيه.
رينو: قلبها بيدق. احم. مره تانيه.
فهد: اكيد. ومش مره واحده بس. ولمح آدm جاى هو وطارق. رينو خلى بالك منك.
رينو: ابتمست. وانت كمان يا فهد.
فهد اتعدل. واستأذن آدm. وراح ركب العربيه واتحرك.

آدm: ركب العربيه. ورينو جمبه. ومسك ايديها وباسها. حبيبتي حمدالله على سلامتك يانور عيني.
رينو: باست على ايديه وحطت راسها في حـ.ـضـ.ـنه بأريحيه وسعاده كبيره. الله يسلمك يا أجمل بابى في الدنيا. وربنا مايحرمنيش منك أبدا يارب.
فون آدm رن وكان زين. ورد. الو.
زين: الو. ايوه يابابا. حضرتك قدامك قد ايه وتوصل!
آدm: بقلق ليه يازين. حصل حاجه. مريم كويسه!

زين: ايوه يابابا. ماما كويسه الحمد لله. وفاقت متقلقش. وبتسال عليك. وعلى رينو ومراد. قولتلها أن رينو كانت مع محمد حاله طارئه. وان حضرتك جايبها من المستشفى وجاي في الطريق.
آدm: فعلا يا زين. رينو جمبى اهي. واحنا في الطريق. طمنها أو هات اكلمها اطمنها بنفسي.
زين: هي. قامت تتوضى علشان تصلى. انا هطمنها. المهم انكو بخير. وان ماما فاقت الحمدلله.

آدm: الحمدلله. ماشى ياحبيبي. مسافه السكه ونكون عندكو. وخليها تلبس النقاب. علشان طارق معايا. وقفلو.
آدm: اتحرك بالعربيه. بص ل رينو وعايز يطمنها وابتسم. الاسدال هينطق عليكى. حلو اوى. ياحبيبتي.
رينو: ابتسمت بحب. ميرسي يابابى.
آدm. حبيتى ممكن تحكيلى ايه الل حصل بالظبط. واحنا في الطريق. على ما نوصل البيت. بصراحه عايز اطمن. ممكن ولا هتتعبى لو اتكلمتى.

رينو: هزت راسها. واتنهدت. لا ابدا يابابى انا هحكيلك كل حاجه يابابى. لكن رينو هتحكي كل حاجه. ماعدا الل فهد. مش عايز حد يعرفه. لان غيرته واضحه ومش عايز حتى الموضوع ده حد يتكلم فيه أو يعرفه. وبدءت تحكيله.
وبيتر روح. وطارق ومحمد طلعو مع آدm
علي البيت. وزياد. اطمن عليهم واستاذن وروح البيت.
فهد: اكرم. مراد جوه.

اكرم: اتخض. بسم الله الرحمن الرحيم. ايه ياجدعان. دى رابع خضه ليا انهردا. مفيش غيرك انت ومراد. اه يانجم. وجه من شويه وداخل زي الاعصار. ولسه رايح اكلمه قفل باب مكتبه في وشى. ومناخيرى ورمت.
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه. ابتسم. وهز راسه. ماشى انا هدخل اشوفه.
اكرم: مابلاش. انتو ال2 وقت العصبيه المفروض تتكلمو وكل واحد في قفص.
فهد: بمكرر. وياترى ايه نوع القفص ده يااكرم
اكرم: بلع ريقه. احم. قفص. اسد. وقفص فهد. معروفه يعنى.

فهد: ابتسم. طيب انا رايح ل مراد المكتب.
اكرم: وانا لو سمعت تكسير في المكتب
فهد: ضحك. اهرب.
فهد. اتحرك. ورايح ل مراد هو عارف بما أنه مخـ.ـنـ.ـوق مش هيروح. هيفضل في مكتبه علشان ميعملش مشكله مع حد. وفتح المكتب ودخل. وكان مراد قاعد على الكنبه. ومرجع راسه لورا. ومغمض عينيه. وواضح على وشه الغـــضــــب.
فهد اتنهد. وراح قعد جمبه.
مراد: انتبه وفتح عينيه. وشاف أنه فهد. غمض عينيه تانى. ومتكلمش.

فهد: كمان متكلمش. او بمعنى هو مش عارف يتكلم. هو غلطان ومش غلطان. وكمان مراد غلطان ومش غلطان. وسكتو شويه ومحدش اتكلم. وبعدها فهد اتكلم وسألو وقال. هديت شويه!
مراد: ، مردش عليه.
فهد: اتنهد. وحقيقي مش عارف يقول ايه. لكن قال. مراد. انا لما عرفت أن رينو في خطر انا اتـ.ـو.ترت. ونزلت بسرعه وانا في العربيه. بطلع فونى علشان اتصل عليك. لكن كنت نسيته في الشقه.
مراد: ، مردش.

فهد: اتنهد. ماخلاص بقى يامراد. المهم انها بخير. مش ده الل يهمك.
مراد: اتعدل. واتكلم بغـــضــــب. طبعا ده الل يهمني. والحمد لله انها بخير. لكن انا متوقعتش ابدا ده منك يافهد.
فهد: والله غـ.ـصـ.ـب عني. انا كنت محتار ومش عارف اعمل ايه. ومكنش في وقت انزل اتصل من الشارع. الدقيقه كانت هتفرق معايه اوى صدقنى يامراد.
مراد: بصله. انت عرفت مكان رينو ازاى يافهد!

فهد: بص ل مراد. وسكت. وسرح. وقال لكن اكيد الكل هيسال نفس السؤال. مش مراد بس. لاء ده آدm. وطارق. والكل. طيب اعمل ايه. هاقولهم ايه ماشى وراها. انا اصلا معرفش هي اتخـ.ـطـ.ـفت ازاى! ايه يافهد انت هتكدب في موضوع كبير زي ده. فهد. انت بتحب لارين. وهي كمان بتحبك. ودي احلى حاجه حصلت انهردا. انت قول الحقيقة يافهد. قولها للكل خلاص مفيش راجعه بعد كدا. وبعدين انت لو مكنتش حطيت الجي بي اس ل رينو. مكناش هنوصل في الوقت المناسب. انت لازم تقول ل مراد كل حاجه. مراد لما حب فريحه اعترف قدام الكل. انا عارف يافهد انك مش جبان. انت بس كنت بتحترم خصوصية رينو وانها كمان مكنتش معترفه بحبك. لكن دلوقتي الأمر يختلف. اعترف للعالم يافهد. قول للكل انك بتحبها. قول للكل أن رينو ادmانك.

مراد: شاف فهد سرحان. ايه! الاجابه صعبه اوى كدا؟
فهد: اتنهد لا يصحبى. مش صعبه. وانا مش هعاتبك على طريقتك دي دلوقتي انا عاذرك. لكن انا هاقولك على كل حاجه. وبدء يحكيله الحكايه. لكن طبعا الخصوصيه بينه وبين معشوقته الصغيره لاء.

آدm وصل البيت. وساند رينو. ومحمد دخل معاه. وطارق.
مريم كانت قاعده منتظراهم في الليفنج مع العيله زين وريتال وفريحه. وقامت لما شافت آدm ساند رينو. وكمان لابسه اسدال. وجريت على بـ.ـنتها. ورينو اترمت في حـ.ـضـ.ـنها وعيطت كتير. وعيطت بصوتها كله. وحاسه انها هتنهار من تانى كل مـ.ـا.تفتكر هشام والل عمله والل كان ناوى يعمله. وممنونه لفهد طول العمر.

مريم: مصدومه. وعيطت على عـ.ـيا.ط بـ.ـنتها. ومش فاهمه حاجه. وربتت على ضهرها كتير
وطمنتها.
زين جرى عليها. واخدها من مريم وحـ.ـضـ.ـنها. وبيسالها في ايه. وايه الل حصل. وقلبه بيدق بسرعه وخــــوف. وكمان ريتال وفريحه. خافو ومش فاهمين حاجه.
وبعد فتره من تهدئة رينو. زين صمم أنه يعرف أخته مالها. وايديها متعوره ليه. وواخد أخته في حـ.ـضـ.ـنه. وقالها احكى وانتى في حـ.ـضـ.ـنى قولى مالك يارينو؟ بدءت تحكى قدام الموجودين.

طارق قاعد. ومحمد جمبه. وريتال جمب محمد. وفريحه جمب طارق.
وآدm اخد مريم جمبه لانها بتعيط. وبيمسد على نقابها. وبيهدى فيها. وبيقويها.
لكن كل ما رينو تحكي. كلهم يتصدmو. والصدmة الأكبر ليهم. ان الخاطف هشام تـ.ـو.فيق المنصورى. الل كان خاطف نور.
وزين: بيسمع. وبيبص على ابوه بنظرة لوم وعتاب وزعل. لانه ما قالوش حاجه. ولا عرف ان أخته في خطر.

رينو: بتحكي. لكن هتحكي زى ماحكت ل آدm. وهي مش هتقول. ان هشام قــلـــعها الحجاب ولا قطعلها الفستان. واحتفظت بجزءها الخاص بفهد وانها اترمت في حـ.ـضـ.ـنه. وكمان الاعتراف. وقالتلهم أن الفستان اتبهدل وانا بجرى. لان كان في براميل ميا. وفي ميا في الارض. ولما كنت بدافع عن نفسي. كنت بقع على الميا وفستانى اتبهدل.

رينو وهي بتحكي كانت بتعيط. لكن لما حكت اول ظهور الفهد. كانت بتحكى بفخر. وكانت مبسوطه. وان فهد جه في الوقت المناسب. وضـ.ـر.ب هشام وعـ.ـذ.به. وكانت بتحكي كل حاجه تخص فهد بحب كبير.
مريم بتسمع. وعيطت بشهقات. وزعل على الخــــوف الل بناتها الل 2 واجهوه. واتخـ.ـنـ.ـقت. وبعدت عن آدm. الل استغرب موقفها. لكن سكت علشان الموجودين. وكمان شايف انها لسه تعبانه.

فريحه وريتال. بيسمعو ومزهولين. وعيطو. ان في شر كدا. لكن اعجبو بشجاعة لارين. وهي بترفع السكينه في وشه. وكمان بخاخ الشطه. ولما ضـ.ـر.بته. بـ.ـنت آدm بصحيح.
طارق: بيسمع ومزهول. وبعدها اعجب بابنه. لكن بردو لسه مخـ.ـنـ.ـوق من تصرفه. وانه معرفش حد. افرض فعلا زى ما مراد قال. لو حد ضـ.ـر.ب رصاصه طايشه وجت فيه. ولا كانو اتكاترو عليه. وطارق لعن فهد في سره على عصبيته.

محمد: بيسمع ومخـ.ـنـ.ـوق. وادايق. وافتكر نور. والرعـ.ـب الل كانت فيه. واختها داقت من نفس الرعـ.ـب على نفس ايد الشخص ده. لكن فاق على فكرة أن هشام خلاص كابوس وانتهي. وبيتمنى أن كل واحد زي هشام يفوق قبل فوات الاوان. يا اما نهايته هتكون زى هشام.
رينو كدا حكت كل حاجه. وجـ.ـسمها رجف. وسعاد سامعه كل حاجه ودmـ.ـو.عها نازله. وجريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها. وقالتلها كلام بالفطره وبعفويه يطيب خاطرها. وراحت جابتلها عصير.

ومريم قامت من جمب آدm من غير متكلمه. وراحت تشرب رينو العصير. وشافت أن رينو عايزه ترتاح. واخدتها وطلعت معاها فوق علشان تساعدها. وتطمن على بـ.ـنتها. وتنيمها.
آدm: معلقش على تصرف مريم. وسابها وتعمل الل هي عيزاه. كفايه الصدmه الل هي سمعتها من رينو. وان بـ.ـنتها اتخـ.ـطـ.ـفت بسبب الاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. واتنهد وسكت.
محمد قام واستأذن. وطارق استاذن وخرج معاه.

وزين عيونه على آدm ع بزعل حقيقي. وقام واستأذن وطلع اوضته. وريتال راحت وراه.
وفريحه استأذنت. وطلعت تطمن على رينو.
وآدm شاف نظرة زين. وفهم ان زين زعلان. وقال إنه هيتكلم معاه واتنهد.
والكل في قلبه حمد ربنا أن لارين بخير. ومحصلهاش حاجه. لكن الكل. وآدm تحديدا. بيفكر في اهم سؤال وهو فهد عرف ازاى!
بعد فتره من تفكير آدm بص في الساعه وكانت 10 مساءا.

لكن جـ.ـسمه تعبه من أحداث اليوم. قام وطلع. هيطمن على رينو. وخبط ودخل. كانت رينو نايمه. ومريم جنبها بتمسد على شعرها. ورينو ماسكه ايد امها. لانها كانت خايفه.
آدm: قعد على طرف السرير قصاد مريم. وسألها: رينو اكلت.
مريم: مكشره. وردت بفتور. اكلت حاجه بسيطه. وتعبت ونيمتها.
آدm: مش عارف مريم. بتكلمه ليه كدا. واحتار. لكن معلقش. طيب هي نامت امتى.

فريحه: رينو اخدت شاور. وقعدت انا وماما نحاول نأكلها. لكن اكلت حاجه بسيطه جدا. وبعدها عيطت. ورجفت. وجـ.ـسمها كان بتتنفض. وانا اديتلها حقنه مهدئ. لانها لازم ترتاح.
آدm: زعل جواه. وقلبه و.جـ.ـعه على بـ.ـنته. وبص ل مريم الل مكشره. وحتى مبصتش عليه. وقال اكيد ده الل مزعلها. واتنهد.
فريحه: بابا هو مراد هيجي امتى فونه مقفول!
آدm: . مراد مع فهد. وقاعدين مع بعض. متقلقيش. قومي انتى نامي وريحي جـ.ـسمك انتى اكيد تعبانه.

فريحه: قامت بتعب. فعلا انا بطنى من التـ.ـو.تر شـ.ـدت عليا. انا هاقوم أحاول انام شويه. وقربت وباست رينو من خدها. تصبحو على خير. ردو عليها. وانتى بخير. وخرجت.
آدm: متابع رينو. ومريم الل ماسكه ايد بـ.ـنتها. وباصه على جروح بـ.ـنتها. ومتجاهله آدm.
آدm: قام وقف. يلا يامريم. رينو واخده مهدئ. وهتنام للصبح. انتى كمان تعبانه. ومحتاجه تستريحى.
مريم: ، مردتش.
آدm: بتعجب من تجاهلها. قالها بتهايئلى انا بكلمك.

مريم: قامت وقفت. واتكلمت بنفس الفتور. انا هنام مع بـ.ـنتى انهردا.
آدm: غمض عينيه بنفاذ صبر. لانه مضغوط ومش مستحمل. ولكن قال. رينو واخده مهدئ وهتنام للصبح. تعالى استريحي. ويستى بعد مـ.ـا.تصلى الفجر. تبقى تعالى نامي جمبها.
مريم: ، مردتش.
آدm: قرب منها بحنان. ومسك وشها بايديه. مالك بس ياحبيبتى.
مريم: بدmـ.ـو.ع. ماليش ومفيش حاجه. لو سمحت سبنى وروح نام.

آدm: شاف و.جـ.ـع في عينيها وهي بتتكلم. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه بحب. مالك ياقلب آدm بس. من ساعة ما دخلت البيت وانتى متجهلانى. قولت اكيد متدايقه من الل حصل. والل حصل ده يخليكى قريبه منى وتقوليلى حاسه بايه. مش تكلمينى بفتور. ومسد على شعرها. وضهرها.
مريم: مسكت جاكيت البدله بايديها في حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت بو.جـ.ـع وصوت مسموع.
آدm: بص على رينو. وشافها نايمه بعمق. وحـ.ـضـ.ـن مريم بقوه. وغمض عينيه. بس ياحبيبتي. اهدي. كل حاجه هتتحل.

مريم: بتعيط بو.جـ.ـع اكبر. ومبتردش.
آدm: خرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وشاف مريم تانيه واحده ضعيفه. وفتح الباب. وشال مريم. وراح بيها على الاوضه. وقعدها على السرير وقعد جنبها. ولسه بتعيط واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. مريم اتكلمى. قولى حاسه بايه.

مريم: حاسه اني خلاص يا آدm. اتخـ.ـنـ.ـقت وتعبت. ليه يا آدm! ليه بناتى اتكتب عليهم يواجهه الخــــوف. ليه نور ولارين اتخـ.ـطـ.ـفو. بناتى اترعـ.ـبو يا آدm. بناتى اترعـ.ـبو. ورينو واجهت يوم صعب. ومش هيطلع من ذاكرتها طول العمر. بـ.ـنتك كانت ماسكه ايدى بخــــوف. وحاولت تنام وقامت مفزوعه. بـ.ـنتى اتخـ.ـطـ.ـفت. واتعرضت للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. انا تعبت مش قادره أتخيل أن بـ.ـنتى كانت بتحارب وتدافع عن نفسها. وايه احساسها الل كانت حاسه بيه؟ ايديها متعورين. وشها اصفر. جـ.ـسمها بيتنفض. والل خـ.ـطـ.ـفتها ست أو بـ.ـنت زيها. عارفه يعنى ايه أم هيتحرق قلبها على بـ.ـنتها. وعارفه يعنى ايه بـ.ـنت تتعرض للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. الناس بقت وحشه اوى يا آدm. الناس بقت ترعـ.ـب بجد. ورفعت راسها بشهقات. ليه؟ ليه بناتى الاتنين يتخـ.ـطـ.ـفو ليه! وعيطت كتير بو.جـ.ـع.

آدm: بيسمعها. وقلبه و.جـ.ـعه علشانها. هي كلامها صح. وان بناتها اترعـ.ـبت. كفايه وجودها في مكان زى ده. و 5 رجـ.ـاله واقفين بره. وكـ.ـلـ.ـب معاها حابسها جوه. ومش عارفه مصيرها ايه.
لكن حاول يطمنها. ايه يامريم انتى من امتى بتتكلمى باليأس ده! ومن امتى بتسالى في قضاء الله وقدره.

مريم انتى الل غيرتينى للاحسن. وانتى الل اخدتى بايدى وقربتينى من ربنا. ومن ساعتها وانا عايش في راحه. وانك ديما تشكرى ربنا على الضراء قبل السراء. حبيبتي اكيد ربنا ليه حكمه في كدا. وبعدين نحمد ربنا إن فهد وصل في الوقت المناسب. الحمدلله. والحمدلله انها بخير. وان كان على جـ.ـر.ح الايد مسيره يخف. وإن كان على أحداث اليوم. مسيرها بكره تتنسى. من اعظم نعم ربنا علينا. هي نعمة النسيان. مش ده كلامك معايه لما ببقى مخـ.ـنـ.ـوق.

وبعدين هشام خلاص اخد عقـ.ـا.به من قاضى السماء. وارتحنا من الكابوس ده. والل حصل لنور ورينو. بيحصل كل يوم. لبنات كتير. ونسأل الله انه يرد كل بـ.ـنت ضايعه لأهلها.
مريم في بنات بتتخـ.ـطـ.ـف واهلها يدورو عليها بالشهور. وكفايه و.جـ.ـع قلبهم عليها وهما بيدورو من غير نتيجه.

انا مرت عليا اربع ساعات بعمرى كله. شوفت فيهم الرعـ.ـب واليأس. والخــــوف. رعـ.ـب حقيقي يامريم. لكن الحمدلله ربنا مطولهاش علينا اكتر من كدا. وبعتلها فهد وانقذها. حبيبتى. انا عارف انك مش جبل علشان متنهاريش.

وعارف انك متقصديش انك تعترضى على حكم ربنا. لكن الل انا عارفه. إن مريم العدوى. اقوى زوجه في العالم. وراضيه بقضاء الله وقدره. ومؤمنه بأن رب الخير لا يأتي إلا بالخير. وصدقينى ربنا هيبهرك. وهيكافك انك صبرتى على الابتلاء. وصدقينى. انا شوفت انهردا. امان لارين بـ.ـنتك في أن فهد يكون موجود معاها. انتى مشوفتيش كان عامل ازاى. وكمان مشوفتيش كان معـ.ـذ.ب هشام ازاى. واكيد الل حصل ده. بعدها مكافأة ل بـ.ـنتك علشان مستسلمتش. ولا ضعفت. بـ.ـنتك قويه زيك. بـ.ـنتك ايمانها حليفك يامريم.

مريم: بتسمع آدm. وبتستغفر في قلبها على الكلام الل هي قالته. واليأس الل هي وصلت ليه. لكن زوجها وسندها. طمنها بالايجاب. وحمدت ربنا انها جت على قد كدا. وان بـ.ـنتها دلوقتى في حـ.ـضـ.ـنهم. ودعت أن فهد ورينو مايبعدوش عن بعض. وطلعت شهقه بتنهده. واستغفرت. وزادت من حـ.ـضـ.ـن آدm. انا اسفه يا آدm انى اتكلمت معاك بطريقه مش كويسه. انا حقيقى كنت ضايعه. سامحنى.

آدm: حاول يفك الجو. لا يعم عادي. وانا استحملك. ما انتى ياما استحملتينى. بس لو كنتى سوقتى فيها. انا كنت...
مريم: مغمضه في حـ.ـضـ.ـنه. كنت ايه يا آدm!
آدm: كنت خدتك وخبيتك بين ضلوعي. ومهما تعملى انتى مراتى وحبيتى ورفيقة دربى.
مريم: حضتنه بحب. وانت رفيق روحي وعمرى كله. ربنا يديمك نعمه في حياتنا. وسندنا على طول من بعد ربنا.
آدm: باس جبينها. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وقالها ويديمك في قلبى وعمرى كله.

وقامو يتوضو وهيصلو ركعتين شكر لله. انه رجع بـ.ـنتهم لحـ.ـضـ.ـنهم من تانى من غير ضرر.
فهد: حكي ل مراد كل حاجه لكن خصوصيته مع لارين محكهاش. هو قاله انه عرف رينو انها في خطر بسبب الجي بي اس الل في الميداليه الل مراد كان شاريها.
ومراد اتصـ.ـد.م. وفهد كمل. وكمان جي بي اس في الساعه وانها كانت هدية نجاح رينو. لكن فهد احتفظ بشوية اسرار لنفسه. زى السلسله. وخناقات لارين مع الفهد.

هو حكاله. انه من زمان وهو بيحب لارين لكن في صمت. وكان خايف انه ياخد خطوه ولارين ترفض. واكتفى بحبها جواه وبس. وحكاله لكن متعمقش. واخيرا قاله. انه سأل رينو لو في حد دايقها. وقالت في شاب كبير في الجامعه دايقها. وكمان كان عايز يشيل رودي. وانا فكرت في السئ. ولما قولنا هنشترى هدايا. انا فكرت في حاجه تحمي لارين حتى لو أنا مش موجود. وحكاله على الرسايل. وسبب تغيره الأسبوع الل فات كله. وانه كل يوم يتابع الجي بي اس في ميعاد خروجها الصبح. وروجوعها بعد العصر. لكن انهردا. اتاخرت. ولما شوفت الجي بي اس. متوزع. واحد على طريق بنى سويف. والتانى جمبنا هنا. قولت انا هروح للاقرب. وهتصل عليك تروح ورا الساعه. لكن فوني مكنش معايه. والدقيقة بتفرق. ورحت. ولقيت أربع حراسه. وقاله أن هشام المنصوري جوه واتصـ.ـد.مت.

وسمعت صوت صرخه رينو. وبردو فهد محكاش ولا قال أن الكـ.ـلـ.ـب ده قطع الفستان وحجاب رينو. لكن اكتفى أنه قال دخلت. وهشام كان موجود معاها. ونسيت كل حاجه حواليا. ومحستش انا بعمل ايه. وخلاص كنت هد.بـ.ـحه. لكن جه واحد جارد. وكان عايز ياخد رينو ومثبتها بالسلاح. وكمان هو السبب في أن الكـ.ـلـ.ـب هشام يهرب لكن هلاقيه. وبعدها الواد ده. قال ل رينو انه هيقتنلى قدام عينيها. وبردو فهد مقالش أنه فهم وترجم لغت شـ ـــفــايـــ ـف الجارد. وانه قالها هغتصبك قدامه وهاقــ,تــله. واتنهد. وبعدها ضـ.ـر.بته بالسلاح. ورينو اغمى عليها واخدتها على اقرب مستشفى. وحكاله شوية تفاصيل لكن مش كل حاجه. واحتفظ باعتراف حب رينو ليه. وفهد سأل مراد هما عرفو أن رينو اتخـ.ـطـ.ـفت ازاى!

مراد: بيسمع فهد. ولكن مكنش مدهوش من اعترافه بحبه ل لارين. لانه عارف من زمان أن فهد بيحب رينو. لكن شايف أنه بيعامل رينو بطريقه محترمه. لكن جاله زهول من فكرة الجي بي اس. وانه لولا فهد حط جي بي اس. مكناش هنلحق رينو. غير في وقت متأخر جدااا. وزهل اكتر من الل عمله في هشام هو كان مفكر كل العـ.ـذ.اب الل في هشام ده من الحادثه.
ومراد قال ل فهد أن هشام عمل حادثه ومـ.ـا.ت. وفهد فرح. لان كل ندل مش راجـ.ـل ليه نهايه.

ومراد حكي لفهد كل حاجه من ساعة موصل رينو المستشفى. والكاميرات. والرعـ.ـب الل شافوه وابوه الل شاف دmـ.ـو.عه وحرقت قلبه. ومريم الل تعبانه في البيت ولو عرفت.

وانى اتصل عليك كتير ومكنتش بترد دي جننتى اكتر وفكرتك نايم كل ده. وكنا عايزين ندور في مكان في نفس الوقت. وكنا في رعـ.ـب حقيقي. وعلشان كدا طلع غـ.ـيظه في فهد. ومراد احترم فهد وصراحته. في انه بيحب رينو. ومرضيش يعلق ولا يتكلم. لانه لما حب فريحه اخدها ملكيه خاصه ليه من الاعدادي. وكمان مراد مجرب الحب. وعارف أن رينو كمان بتحب الفهد. وعلاقتهم كلها مبنيه على الاحترام. وكان ممنون لفهد انه انقذ أخته وبـ.ـنته في نفس الوقت. لانه حس بمشاعر غريبه وأنه قلبه و.جـ.ـعه بطريقه محدش يصدقها وكان حاسس بالعجز. لكن فاق على صوت فهد. الل قام وقف مره واحده...

فهد: بص في الساعه وقام. يالا بينا.
مراد: على فين.
فهد: على اسوان.
تاني يوم الصبح.
مريم: بتفتح عينيها في حـ.ـضـ.ـن آدm. واتحركت علشان تروح تشوف رينو. ولسه هترفع راسها من على دراعه.
آدm: حس بيها. وفاق. صباح الخير.
مريم: قامت صباح الخير يا حبيبي. وبتبص في الساعه. ياخبر الساعه 11 يا آدm!
آدm: اتعدل بتعب. وشافها بتقوم تلبس. وقام. انتى اتطمنتى على رينو بعد الفجر!

مريم: بتلبس: ايوه يحبيبى وكانت نايمه. وسبتها وجيت نمت جمبك علشان انت متزعلش. وروحت بصيت عليها تانى الساعه 7. وبردو كانت لسه نايمه.
آدm: حبيبتى. وانا كمان روحت شوفتها حوالى الساعه 8 وقعدت جمبها شويه. ورجعت تانى. حتى مقدرتش انزل الشركه انهردا.
مريم: مش مهم. انت منمتش كويس. المهم صحتك. انا هاتطمن على رينو. هتيجي معايه!

آدm: طبعا. ثوانى اغير هدومي. وغير هدومه وراحو يطمنو على رينو. مريم خبطت بشويش. وفتحت. وآدm واقف وراها. لكن مريم شافت رينو ساجده على سجاده الصلاه وبتعيط. ومريم عيونها لمعت بالدmـ.ـو.ع.
وآدm: شافها. وسمع انين وشهقات عـ.ـيا.طها. وادايق. وساب مريم ونزل على تحت.

ومريم بصت على رينو. وسمعتها بتشكر ربنا أن محدش قرب منها. وانه سترها وبتعيط من قلبها. ومريم اتنهدت بزعل على بـ.ـنتها. وقفلت الباب عليها وسابتها تناجي ربها. ونزلت عند آدm. وقعدت جنبه في الليفنج.

رينو: فتحت عينيها الصبح بتعب شـ.ـديد. ومش فاكره هي فين. وبعدها افتكرت الحادثه واتخضت. واتعدلت بخــــوف وشـ.ـدت الغطا عليها وكأنها بتستر نفسها من هشام. لكن بعدها شافت نفسها في اوضتها. استريحت واتنفست بيراحه. وغمضت وبتحاول تقوى نفسها. وشافت صورة حبيبها قدامها. ابتسمت بحب واتنهدت. وفتحت عينيها. وعيزا الفون لكن افتكرت أنهم اخدوه منها امبـ.ـارح. وحركت أيدها وبتشوف الساعه كام. وملقتش الساعه في أيدها. وبصت على الكمود ملقتهاش. رفعت المخده ملقتهاش. فتحت الدرج. وملقتهاش. اله. ساعة فهد فين! دى كانت في ايدى امبـ.ـار! وفتحت عينيها بزهول. انها تكون وقعت منها وهي بتدافع عن نفسها. او اخدوها مع الفون. وزعلت اوي. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. يعنى اول هديه فهد يجبهالى للترقية في شغله تضيع! وبصت على ساعة الحائط وكانت 9 ونص. وقامت بزعل. وحست بدوخه. واتحركت ودخلت الحمام. واخدت شاور. واتوضت وعقمت جـ.ـر.ح ايديها. وافتكرت فهد. واهتمامه بيها. واتنهدت. وخرجت. وفرشت سجادة الصلاة. وبدءت تصلى وتدعي وتشكر ربنا. انها هي وفهد. خرجو من الحادثه دي على خير. وكمان عيليتها بخير. وسجدت. وغمضت عينيها. وبتدعى ربنا بخشوع. ان محدش قرب منها. وانه سترها وحافظ عليها. ودعت بعـ.ـيا.ط وترجي أن ربنا يسامحها على جـ.ـسمها الل اتعرى قدام هشام. وفهد. وعيطت بذل. رغم انها متأكدة أن فهد عمرو ما هيبص عليها. ولكن فكرة انها اتعرت مخــــوفاها من ربنا. وعيطت بشهقات. كتيره. وسجدت واتكلمت مع ربنا كتير. ودعت لفهد لانه أنقذها من الخــــوف والخطر. وشكرت ربنا انها بخير. وفضلت ساجده اكبر وقت ممكن. وبعد فتره كبيره. خلصت صلاه. وقاعده مكانها على السجاده. وفريحه وريتال خبطو عليها ودخلو يطمنو عليها. ويهونو عليها شويه.

سعاد: صباح الخير ياست مريم. صباح الخير يسي آدm.
آدm ومريم: صباح الخير ياسعاد.
سعاد: ست الدكتوره عامله ايه دلوقتى. انا طلعت بصيت عليها. من بدرى بس يانور عيني كانت نايمه.
مريم: الحمدلله ياسعاد. رينو هتبقى كويسه. وهي صاحيه بس بتصلى.

سعاد: رفعت ايديها. الهي ربنا يكرمك يا دكتوره. ويبعد عنك ولاد الحـ.ـر.ام. ويعمى عينيهم عنك قادر ياكريم. ويسترك في الدنيا والاخره. والل يمسك بسوء يترد في نحره يااارب. وتقوميلنا بالسلامه إن شاء الله.
آدm ومريم: اللهم امين.
مريم: ربنا يبـ.ـاركلك ويستجيب منك يارب. لو سمحتي سعاد. قولى ل زينب. تحضر الفطار. علشان آدm ما اكلش حاجه من امبـ.ـارح.
آدm: لا. ماليش نفس. ومش عايز افطر. اعمليلى قهوه ياسعاد لو سمحتى.

مريم: بصتله. لامينفعش و مفيش قهوه. وبصت لسعاد. روحي ياسعاد جهزو الفطار.
سعاد: بصت ل آدm. تاخد قراره. هز راسه ليها. تسمع كلامها. وبصت ل مريم حاضر ياست مريم. واتحركت.
آدm: بصلها. انا مش عايز أفطر.
مريم: بصتله. بس انا عيزاك تفطر. ممكن؟

آدm: اتنهد. وسكت لانه عارفها عنيده في اهتمامها بيه. وسرح. في مراد. الل اخد طلقه في قلبه. وامتى وازاى. وحس باايه. وافتكر لما اخد طلقه رصاص جمب القلب وهو في تركيا. ودخل في غيبوبه 12 يوم. وغمض عينيه وحمد ربنا ان مراد كويس وبخير.

وكمان سرح. وعايز يعرف فهد عرف ازاى أن رينو اتخـ.ـطـ.ـفت. وازاى عرف المكان ده بسهوله. فهد راح ل رينو بعد مـ.ـا.تخـ.ـطـ.ـفت ب ساعتين وشويه. ومش جايه ل آدm اى فكره. غير انه راقبها. او رينو كلمته. بس رينو كانت متخدره. وفاق على صوت حد دخل من بره و عـ.ـيا.ط وشهقات واستغرب مين الل جايه بتعيط من بره دى! وشافها واتنهد بو.جـ.ـع. وقام يشوفها. ومريم قامت وراه.

نور: عرفت من محمد بعد الحاح شـ.ـديد منها. وكان واضح عليه الزعل. ولما حكالها. نور اترعـ.ـبت على رينو. وافتكرت هشام. وخــــوفها منه. وهي مربوطه على السرير. وهو بيقــلـــعها حجابها وبيقرب منها. وبتتخيل اختها الصغيره في نفس الوقت. بس الفرق أن نور مكملتش ساعه. لكن رينو 3 سعات مع هشام. وعيطت طول الليل. وكانت هتتصل لكن محمد قالها أن رينو طلعت اوضتها نامت. ومحمد فضل قاعد معاها لحد الفجر ومش عارف يسكتها. ومن تعبها محمد اخدها في حـ.ـضـ.ـنه ونيمها. بعد الفجر. ونور قامت مخضوضه الساعه 10 ولبست بسرعه. وجهزت تيم وتمارا. وصحت محمد. الل قام. وشافها زعلانه وحـ.ـضـ.ـنها. وفضل يهدى فيها.

وجابها وهي طول الطريق تعيط. ونفسها تقــ,تــل هشام تانى. وحاسه باختها لانها كانت في نفس الرعـ.ـب. واول ما وصلت. نزلت ودخلت البيت بسرعه وبتعيط من قبل ما تدخل. ودخلت وعينيها بتدور على اختها. وشافت آدm رايح بسرعه عليها واترمت في حـ.ـضـ.ـنه.
نور: بتعيط. بابى اختى فين!
آدm: ايه يانور. بتعيطى ليه كدا!
مريم: بتطبطب على ضهر نور. وهي في حـ.ـضـ.ـن آدm. بس يانور متعيطش. اختك بخير ياحبيبتي.

محمد: دخل. وراهم. وشايل تمارا. وتيم ماشى جنبه. وقال. والله من امبـ.ـارح بقولها كدا. لكن هي مش مصدقانى. وعلى الحال ده من ساعت ما عرفت. وبص ل آدm. انا مكنتش هقولها حاجه بس انت عارف. مسابتنيش غير لما عرفت.
آدm: هز راسه بتفهم. ومسد على حجابها. بس ياروحي اهدى. واختك كويسه.
نور: خرجت من حـ.ـضـ.ـن آدm. وبصت ل مريم هي في اوضتها يامامي!

مريم: ايوه ياروحي. وكمان فاقت وبتصلى. وانتى اطلعيلها. لكن قبل ما تطلعى امسحي دmـ.ـو.عك دى. وحاولي تهوني عليها مـ.ـا.تعيطيش قدامها. وبعدين الحمدلله اختك في حـ.ـضـ.ـننا ومحصلهاش اى مكروه. روقى ياحبيبتى. واطلعيها. قويها بيكي.
نور: جريت على السلم. وطلعت.
تيم: بيشـ.ـد فستان مريم وقال. مريم مريم. لينو حبيبى.
مريم: شالته. وباسته. ايوه ياقلبى رينو حبيبتك. وسالتو تطلع عند رينو ياتيمو!

تيم: سقف. وجرى على السلم. وطالع درجه درجه. وبيقول لينو حبيبى. لينو لوحي.
وآدm: شاور ل محمد يدخل يقعد. وقعدو كلهم. ومريم شالت تمارا وقعدت. ومحمد سأل آدm على رينو. وآدm طمنه.
فريحه. نزلت وريتال. بعد ما اطمنو على رينو. وسابوها علشان نور تقعد معاها. وسلمو على آدm ومريم ومحمد.
فريحه: سالت آدm مراد مجاش من امبـ.ـارح. والساعه 12 الضهر وفونه هو وفهد مغلق.

آدm: قلق. لكن طرد الفكره. وقالها فهد مع مراد في المكتب. وتلاقيهم من تعب اليوم امبـ.ـارح نامو هناك. متشغليش بالك. كل حاجه تمام.
وبص ل ريتال: زين في الشركه!
ريتال: لا يابابا. زين فوق. ومنمش كويس امبـ.ـارح. وسالته الصبح. قالى مش هروح انهردا. ونام. وقولتله مش هتنزل تفطر. قالى لاء انزلى انتى انا هنام.
آدm: هز راسه. وعرف إن زين زعلان. واتنهد. وهيتكلم معاه بعدين.
سعاد جهزت الفطار. والكل اتحرك.

مريم: سعاد قولى ل زينب. تاخد فطار. وتطلعو ل نور ورينو فوق. وتقول ل نور تأآكل رينو. وخدى للبنات مع الفطار كوبايه اللبن بتاعة الصبح. ومتنسيش كوباية تيم.
وانا هطلعلها بعد الفطار اطمن عليها.
سعاد: عينى ياست مريم. واتحركت. وطلعت الفطار ليهم فوق. والكل هيبدء يفطر.

نور: طلعت ل رينو وحاولت تتماسك لكن مقدرتش. وحـ.ـضـ.ـنت رينو. وعيطت بكـ.ـسره. وبتدعي على هشام في قلبها. على الخــــوف الل سببه ليها و لرينو. وان لحد دلوقتي نور مش قادره تنسى شبح اليوم ده. ورينو عيطت كمان. وفريحه وريتال حاولو يهدوهم. وبعد شويه. بطلو عـ.ـيا.ط وقعدو يتكلمو. وفريحه وريتال سابوهم مع بعض ونزلو. وقابلو تيم الل جري عليهم وباسوه. وسابهم وراح على باب اوضة رينو وبيحاول يفتح الباب. ومش عارف وقال ببراءه. افتحي يالينو انا تيمو.

ورينو: سمعته وابتسمت. وقامت هيا بسرعه وفتحتله.
رينو: ضحكت. تيموو روحي انا. ومسكته من ايدو لانها مش قادره تشيله. وراحت بيه على السرير جمب نور.
تيم: قرب وباسها من بقها. لينو انتى لوحي وضحك. ووجود تيم في اللحظه دى نساهم زعلهم. وتيم قال ل رينو انه عايز يقعد في حـ.ـضـ.ـنها وهي قاعده. وابتسمت وشالته وبتلاعبه وبتتكلم مع نور. وتيم فك الجو شويه.
زينب طلعت الفطار ليهم. واطمنت على رينو ودعتلها ونزلت.

وتيم قال ل رينو انها تأآكله. وتيم فتح نفس رينو على الاكل. وشـ.ـدت نور الل قاعده زعلانه من أيدها علشان تفطر معاها. ونور ابتسمت أن رينو هتفطر وقعدت تفطر معاها.
وبعدها بشويه الكل صلا الضهر. والجارد اتصل على آدm. وقاله طارق باشا وصل عند الفيلا. وقفلو.
وآدm قال ل مريم تلبس النقاب علشان طارق بيركن العربيه وجاى. ولبست نقابها. وطارق دخل وكان معاه رنا. وردوي. لكن فارس في الشغل وقالهم بعد ما يخلص هيطلع عليهم.

رودى دخلت بسرعه. وسلمت وطلعت بلهفه على رينو.
ورنا سلمت عليهم. ومريم اخدتها وطلعو عند رينو.
طارق سلم عليهم وقعد جمب آدm.
محمد: جاله فون من المستشفى. وقام واستأذن ومشي.
طارق: ايه يا آدm رينو عامله ايه انهردا!
آدm: هز راسه. الحمدلله. هتبقى تمام ياطارق.
طارق: هز راسه. ان شاء الله. وانت عامل ايه!
آدm: اهو. تمام. وبصله انت قولت ل رنا.

طارق: طبعا. وانا اقدر ماقولش. دى كانت هتاكلنى امبـ.ـارح. لما شافت كمية اتصالاتنا مع بعض امبـ.ـارح انا وانت والشباب.
آدm: تمام. بس ياريت تنبه عليهم. انا مش عايز حد تانى يعرف. لا عيلة عزيز ولا الصاوي وكمان حسام. الموضوع ده عايزه يتقفل تماماً. نور لما الحـ.ـيو.ان ده خـ.ـطـ.ـفها محدش عرف غيرنا. والموضوع اتنسى نسبيا.
انا نبهت على ريتال متعرفش حد. وكمان زياد. انا مش عايز حد يعرف يطارق.

طارق: متقلقش انا نبهت على رنا وشـ.ـددت عليها وكمان فارس ورودي. محدش هيعرف اطمن. المهم قولى مراد رجع امبـ.ـارح امتى! وعامل ايه! وتلاقيه كان راجع متنرفز.
آدm: مراد لسه مرجعش من امبـ.ـارح. شكله نام في المكتب.
طارق: بنرفزه: طبعا ليه حق.
آدm: بصله بعدm فهم. ليه حق في ايه؟
طارق: هو اال حصل امبـ.ـارح ده شويه. وخصوصاً الل فهد عمله!
آدm: اله. ماله فهد! وعمل ايه غلط؟

طارق: كل حاجه عملها غلط. كفايه كان عارف وسايبنا في تعب الاعصاب الل كنا فيه. عيل أتم. انا لو مكان مراد. ولا بلاش.
آدm: بدهشه. انت مالك ومال فهد. الراجـ.ـل يشكر. ويشكر جداً كمان. وعمل الل عليه وزياده. فهد مهتمش بنفسه في انه يواجهه الخطر. ومراد بدال مايشكره. يهجم عليه كدا. وقدامنا كمان. مراد لازم يعرف غلطه.

طارق: بغـ.ـيظ. مراد ماغلطش يا آدm. مراد اتكلم وقال الل المفرض الغندفر الل انا مخلفه كان عمله. كان اتصل حتى من الشارع. كان في ايدو يطمنا. وكويس ان مراد هجم عليه وبس.
آدm: بدهشه. ليه! انت كنت عايزو يمد ايدو عليه! مـ.ـا.تعقل كدا في كلامك.

وشيل فهد من دmاغك. مالكش دعوه بيه. ومراد ابنى الل غلطان. مش مهم مين عرف قبل مين. المهم النتيجه كانت ايه. وانا مديون لفهد بحياتي. مراد المفروض كان أجل الكلام ده لبعدين. مكنش وقته. ولما مراد يرجع انا ليه كلام معاه.

طارق: بديق. كلام ايه بقى إن شاء الله. بقولك ايه ملكش دعوه ب مراد ولا تيجي جمبه. كفايه انه اتصـ.ـد.م في صحبه. وسبحان الله يا اخي العكس في كل حاجه. انت سافرت تركيا من غير ماعرف. وسبتنى اتجنن هنا. والمحروس فهد عرف قبلنا وسابنا نتجنن. عجينه واحده انت وهو. جاتكو الهم.
آدm: هز راسه بيأس من صاحبه. انت يبنى مخك ده شغال. ولا ومأجره لحد.
طارق: اه. مأجرو ومفروش كمان. ليك فيه. تحب احجزلك فص.

انا هتصل على مراد اشوفه فين. انتو تحرقو دmه. وتقول غلطان.
آدm: اه مراد غلطان ياطارق.
طارق: بغـ.ـيظ. لا يا آدm فهد الل غلطان. ولما اشوف وشه. وابعد عن مراد سيبه بالل هو فيه ( ويقصد طلقة الرصاص). تلاقيه قاعد في المكتب ومش طايق نفسه. هتعقدو الواد زيكو
مراد: هههههههههههه. لا لا. أسمع دي بقى.
بيقولك مره واحد بلع فوطه ريقه نشف هههههههههههه
فهد: مش حلوه. ههههههههههه.

مراد: طيب لو جدع حل الفزوره دى. مره 4 دخلو سباق وكان فيهم واحد اصلع. والاصلع كسب ليه!
فهد: ليه ياصداع!
مراد: عشان كان اصلع واحد فيهم ههههههههه
فهد: هههههههههههه. يبنى ارحمنى والله مقادر طول الطريق من ساعة ماصحيتك رغي.
مراد: بص قدامه. احم صباح الخير يابابا. اذيك ياطارق.
فهد: همس في ودن مراد. هما مالهم فاتحين بوقهم ليه. وخصوصاً حماك.
مراد: مش عارف. تعالى نقفل بوق ابوك.

آدm وطارق وهما بيتناوشو مع بعض. وكل واحد بيدافع عن ابن صاحبه. شافو مراد وفهد داخلين. وكل واحد يضـ.ـر.ب كفه في كف التانى ويهزرو ويضحكو. وطارق تنح. وآدm كان متوقع أن ده هيحصل. لانهم ثنائى متكرر من آدm وطارق.

مراد وفهد. راجعين من سفر طويل. وسافرو امبـ.ـارح بليل يعربيه واحده. بتاعة فهد. ومراد ساق ومتتبع الجي بي اس في الساعه عن طريق التاب. وفهد نام في الطريق لانه كان مرهق. ووصلو. ولما رجعو فهد الل ساق ومراد نام جمبه. وصحي اول دخولهم المدينه. ومراد قاله اطلع على العدوي على طول. وفتح فونه واتصل على فريحه وطمنها. وسأل عن رينو. وعرف أنهم كلهم معاها فوق. وعلشان كدا فهد دخل على طول مع مراد. وهزرو مع بعض. وشافو طارق متنح.

مراد وفهد. قربو منهم.
آدm: بص عليهم. وشاف لبسهم مبهدل. اكتر من امبـ.ـارح. واستغرب. ايه الل عامل فيكو كدا؟
طارق: انتو ضـ.ـر.بتو بعض!
مراد وفهد بصو لبعض. وفهد قعد.
مراد: راح قعد جمب ابوه. لا يطارق نضـ.ـر.ب بعض ايه بس فال الله ولا فالك ياشيخ. احنا في مشوار مهم من امبـ.ـارح بليل ولسه راجعين حالا.
آدm: مشوار! من امبـ.ـارح! كنتو فين!
مراد: الصعيد.
آدm وطارق بصو لبعض. وقاله الصعييد!
طارق: انا مبقتش فاهم حاجه خاااالص.

جارد: آدm. دخل. واسمه رعد ودخل. بعد اذن من آدm. وبص ل مراد. وقاله مراد باشا. الامانه الل بره. تؤمرنى اوديها على فين!
مراد: هاتها هنا يارعد.
رعد: امرك ياباشا. وخرج.
آدm وطارق قاعدين مش فاهمين اى حاجه. وخصوصاً البرود والابتسامه الل على وش مراد وفهد.
طارق: اله. مـ.ـا.تفهمونا انت وهو. انا مش فاهم حاجه خالص. وانتو كنتو في الصعيد ليه! وامانه ايه الل بره.

آدm: مراد المسافه من مصر للصعيد اكتر من 8 سعات. يعنى رايح جاي. حوالى 16 ساعه. عايز تقنعنى انكو سافرتو الصعيد امبـ.ـارح بعد مافهد جالك على المكتب. طيب ازاى وليه!
مراد: ايوه ياحج سافرنا امبـ.ـارح بليل ذهاب واياب. واطمن سافرنا لكل خير. وانتبهو ل رعد الل داخل. وماسك راجـ.ـل وست مربوطين في أيديهم. ولزق على بوقهم. ورعد زقهم ووقعو قدام رجل آدm وطارق. وبردو مش فاهمين حاجه مين دول!

فهد: قام. وشـ.ـد اللزقه من على وش عواطف. وفك ايديها.
عواطف: صرخت. والنبى ياباشا. ارحمنا. والله اخر مره حرمنا ياباشا.
والكل فوق سمع صوت صريخ وترجي. وقامو كلهم علشان ينزلو يشوفو في ايه! واتخضو من شكل مراد وفهد. ولبسهم متبهدل. وخصوصاً أن فهد خدو عليه دm جـ.ـر.ح رينو من امبـ.ـار. واتخضو اكتر لما شافو الا تنين المتربطين.

ست لابسه عبايه سودا ومش لالبسه حجاب وشعرها متبهدل. وواحد لابس قميص وبنطلون. وعينيه حمرا وشكلهم يخــــوف. رينو واقفه. وماسكه في ايد نور بخــــوف. وكمان عيونها على فهد الل واحشها. وخافت لما شافته لسه زى ماكان امبـ.ـارح. وكمان الدm الل خدو من امبـ.ـارح. وعيونها متعلقه عليه.

فهد: بص ل آدm وطارق والعيله وقال. عواطف السرحانى. الل خـ.ـطـ.ـفت رينو. والبنات شهقت. ورينو زادت من قبضتها لنور. ونور اخدتها في حـ.ـضـ.ـنها. ورودي جمبها وسنداها
مراد: شاف رينو. وقلبه دق بحب. وراح عليها بسرعه. رينو. نوتيلت البيت. ونوتيلت قلبى.
رينو. خرجت من حـ.ـضـ.ـن نور. وابتسمت بدmـ.ـو.ع. ابيه مراد. واترمت في حـ.ـضـ.ـنه. وقلب الفهد دق اول ما سمع صوتها ورفع عيونه بسرعه. وشاف اجمل ملاك وابتسم بحب انها كويسه.

مراد: حـ.ـضـ.ـنها بحب. وزعل من نفسه أنه مطمنش عليها امبـ.ـارح. لكن هو مشي لانه كان حاسس ان الدنيا صغيره اوى ومخـ.ـنـ.ـوق من إحساسه وقلقه عليها. حبيبتي. حبيبت اخوكي. الف حمدلله على السلامه ياقلب مراد. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها. حبيبتي انتى احسن دلوقتي!
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. ايوه الحمدلله. طول ما انتو موجودين في حياتى انا هكون بخير. ووقفت جمبه. وفريحه راحت تسلم عليه. وباس ايديها. وانتبهو ل فهد.

فهد: راح وشال اللزقه على وش سيد الل لسه فايق وفك الرباط من على ايديه. لانه كان سـ.ـكـ.ـر.ان ومش دراى بحاجه ولا ايه الل حصل. سيد فاق وبص حواليه. وشاف عواطف بتعيط برعـ.ـب. وبص شافهم. وخاف ورجع خطوه لورا بخــــوف. وخبط في صدر حد ولف بخــــوف. لانه كان رعد. ولما شافه. اترعـ.ـب. وبلع ريقه. انتوو مين. وعايزين منى اييه. و. ووالله انا معملت حاجه!

فهد: بصله. حمدالله على السلامه ياحريف. وبصلهم. سيد الشهير بالحريف. وده الل كان سايق التاكسي المسـ.ـر.وق. ورش على وش رينو مـ.ـخـ.ـد.ر. ووصلها لحد هشام.
الكل اتغاظ. وخصوصاً. آدm. ولسه هيتكلم.
وشاف هجوم بغـــضــــب شـ.ـديد جدا. على سيد الل بياخد بوكسات بكل غل. وضـ.ـر.ب بشر وغيط وكره كبير. والكل مزهول. من شكل زين. الل كان واقف على السلم. ولما سمع فهد. محسش بنفسه ونزل بسرعه وجرى وهجم على سيد بيضـ.ـر.ب فيه بكل غل.

مراد: راح بسرعه يشيل زين الل هيمـ.ـو.ت سيد في ايدو حرفيا. لكن آدm شاور ل مراد انه يسيبه. ومراد رجع وسابه. لان آدm عارف ان زين مخـ.ـنـ.ـوق. واكيد زين بيفكر أن آدm مفكرو ضعيف علشان مقالوش.

زين: بيضـ.ـر.ب. بغل. انت. انت بقى يابن الكـ.ـلـ.ـب. الل ودتها للشيطان بايدك. وحياة امي لاخليك تتمنى المـ.ـو.ت. زين وقع سيد الل بيكح من الضـ.ـر.ب وعينه ورمت ونزفت. على الارض وزين نزل عليه بوكسات في وشه. انطق يالا. ليه عملت كدا. انطق انا مش هرحمك. انت جيت لقضاك. وزين وقف ومتغاظ. وبص حوواليه وشاف تربيزة الليفنج جمبه وكانت ازاز. وبحركه سريعه شالها ومحدش لحقه. وضـ.ـر.ب بيها سيد الل اغمي عليه بعدها. وزين بينهج. ومراد وفهد اتحركو لما شافوه رفع الترابيزه لكن ملحقوش لأنهم مكانوش متوقعين إن زين هيعمل كدا. والبنات مصدومه وخافت. وخصوصاً ريتال. الل اترعـ.ـبت لما شافت زين بالغـــضــــب ده. وحطت ايديها على بوقها. واقسمت انها بعد ماشافت زين بالغـــضــــب ده مش هتزعله ابدا.

مراد: راح بسرعه وشـ.ـد زين ورجعه لورا. وزين واقف بغـ.ـيظ ومش عايز يبص ل آدm. لان فعلا زين فكر ان آدm. شايفه ضعيف. وكل مشوار مهم. ياخد فهد ومراد. وزين سابهم. وطلع بسرعه ومكلمش حد.
ومريم قالت ل ريتال اطلعى وخدى جوزك في حـ.ـضـ.ـنك. هو محتاجك. وقويه. اطلعى ياريتال.
ريتال: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ح. حاضر ياماما وطلعت وهي خايفه من زينها.

فهد عيونه على معشوقته الصغيره. الل مكـ.ـلـ.ـبشه في نور و رودي. وده دايقه. ونفسه يكرر حـ.ـضـ.ـنه ليها من تانى ويقولها امانك هنا.
ورينو رفعت راسها وعيونهم اتعلقت ببعض. وفهد ابتسم بعشق. وهز راسه ليها بيطمنها. ورينو استمدت قوه من عشق الفهد. وفاقو على صوت عواطف وهي بتترجي الكل برعـ.ـب. وبتعيط.
ابوس ايديكو. متعملوش فيا حاجه. انا معملتش حاجه. انا معرفش هي بـ.ـنت مين. وانبى ياباشا توبه. توبه والله ومش هعمل حاجه تانى.

آدm: بغـ.ـيظ مكبوت. واسنانه عملت صوت. وسألها وهو مغمض عينيه. عايزك تحكيلى الل حصل بالظبط. ومش هكرر سؤالى. ولو متكلمنيش على طول اقسم بالله السلاح الل هيتكلم.

عواطف: اترعشت برعـ.ـب. وقلبها دق بخــــوف. ا. انا هقو. و. ول. هقول كل حاجه ياباشا. انا ياباشا. من اسبوع واكتر. واحد من حرس الل الراجـ.ـل الل اسمه هشام. و. وقالى انه عايزنى في مصلحه حلوه. وروحت عندهم المخزن الل جمب المزرعه. وقابلت هشام و 5 رجـ.ـاله هناك. وكان من ضمنهم 2 شغالين معايا. بنجيب لبعض مصالح. وفهمونى هما عايزين ايه. وعرفونى كل حاجه عنها. وجابو صوره للدكتوره. وقالو عيزنها لوحدها بأى تمن. وانا كلمت سيد الحريف. لانه شغال معايا. وخدنا الفلوس على دفعتين. اول دفعه قبل التنفيذ. انا وسيد كل واحد اخد (8000 ج).

وقالنا لو جبتوهالى هنا هدفع اكتر. ورحنا على المستشفى االل عطولنا عنوانها. ورقبناها يوم والتانى. ولما عرفنا انها غنيه. طلبنا فيها اكتر. وهشام وافق. وقال كل واحد فيكو هياخد الضعف يعنى انا وسيد. بعد التنفيذ كل واحد هياخد. ( 16000 الف ج) ولما قالنا كدا. احنا وافقنا وفضلنا نراقيها اسبوع كامل ولما شوفنا أن مفيش حد من عيلتها بيسبها لوحدها. قولنا مفيش امل اننا هنعرف ناخدها. بس امبـ.ـارح سيد شافها خارجه لوحدها وقالى دي فرصه انزلى. وكان معانا بـ.ـنت صغره. وخدرناها ونامت. ونزلت صوت وصرخت. والدكتوره جريت عليا. ومشيت معايا. وركبت العربيه. وبتكشف على البت. وسيد رشها بالبنج في وشها. ونامت وواحد سالنى من الشارع مالها. قولتلو دى بـ.ـنت اختى. وساعدنى واخدناها. وكلمت الراجـ.ـل الل اتفق معايا وقابلنا في الطريق. ونزلنا وركبنا معاه. علشان العربيه كانت مسـ.ـر.وقه. وسيد اشتراها من واحد عندو عربيات مسـ.ـر.وقه. وروحنا بيها عند هشام. ودفعلنا الدفعه التانيه. وسيد قال هنسافر على الصعيد. وسافرنا. ووصلنا الصعيد الساعه 12 بليل. والساعه 6 الصبح لقينا الباشا وكـ.ـسر علينا الباب وجابنا. وكانت بتحكي بخــــوف وعـ.ـيا.ط. وشهقات لانها لما شافت العيله دى عرفت مصيرها. وكانت هتمـ.ـو.ت في جلدها من الرعـ.ـب.

البنات بتسمع. وعيونها مفتوحه بصدmه. من كمية الشر. وروح الناس هينه عليهم. ومش مصدقين أن في ست تعمل كدا. وكلهم عيونهم على رينو الل مغمضه. وبتستعيد الأحداث من تانى ودmـ.ـو.عها نازله من غير عـ.ـيا.ط. والبنات فريحه ورودي ورنا ونور. كلهم حسو بيها وزعلو عليها.
وفهد مخـ.ـنـ.ـوق قوي علشانها وعايزها بس تفتح عيونها وتبص عليه يطمنها. وجواه غـ.ـيظ عايز يطمنها بأي شكل.

آدm: بيسمع وهو مغمض عينيه. وبيتخيل بـ.ـنته والل بيحصل معاها. وبيتنفس غـ.ـيظ.
طارق: بيسمع ونفسه يقــ,تــلها. ومتغاظ.
ورنا: دmـ.ـو.عها نازله. وبتدعي عليهم وعلى الشر الل في قلوبهم.
عواطف: وانبى ياباشا توبه سامحينى ياباشا. وحيات عيالك.
آدm: فتح عينيه. وقال بصوت يخــــوف. ررااعد. خد ولااااد الحـ.ـر.ام دول من قدامى حالا. وارميهم في المخزن. وانا ساعه وهكون هناك. يلاااااا بسررررعه.

رعد: أوامرك ياباشا. واتحرك وشال سيد وطلعو على عربية رعد.
وكلهم ساكتين. وعواطف بتستعطفهم. وانبى ياباشا. وحيات عيالك. اااااااه. وكلهم انتبهو لصرخه عواطف الل وقعت على الأرض. وبصو بزهول. وكانت مريم.

مريم: واقفه على جمب. وبتسمع وافتكرت خــــوفها زمان. لما آدm هددها. وكانت حاسه انها مفيش حد اترعـ.ـب قدها. لكن لاء. في بناتها. نور ورينو. وحطت أيدها على قلبها الل و.جـ.ـعها من الخــــوف. وسمعت عواطف بكل كيانها واتخيلت رعـ.ـب بـ.ـنتها. وهي متخدره. وشالوها من عربيه ل عربيه. وقبضو تمنها فلوس. ومحستش ب آدm وهو بيكلم رعد. لكن فاقت على ترجيها ا آدm وبتحلفو بعياله. وقبضت على ايديها بكل غل وكره من أنها ست زيهم وعملت كل ده. ومحستش بنفسها. وان غـــضــــبها وخــــوفها على عيالها ضاعف قوتها. وقربت من عواطف. بكل غل وضـ.ـر.بتها قلم بقوه مضاعفه. لدرجة أن عواطف وقعت على الارض. وقامت بخــــوف. والكل بصو لمريم العدوي بدهشة. وخصوصاً لما اتكلمت.

مريم: انتى اقذر. واحقر. بـ.ـنت. وست. وام
في العالم. و زعقت. انتى ايييه! انتى عايشه كدا ازززاى. انتى مستحمله نفسك اززاى. وبغـ.ـيظ. مسكتها من شعرها. انتى مجرده من الادmيه. انا عايزه اعرف قلبك ده ايه! اناا عايزه اعرف الرحمه الل جواكى مـ.ـا.تت ازاى!
مراد: خاف على مريم. وراح بسرعه وقالها. مريم. مريم اهدي وتعالى. و. ومكملش من هجوم مريم ليه.

مريم: شاورت بايدها التانيه ليه. ولااا كلمه. وزعقت. مش عاااايزه اسمع اى كلمه من حد.
مراد: استغرب مريم. لكن قال. انا خايف عليكي.
مريم: بصوتها كله. انا قولت ولا كلمه يامراد. مش عايزه حد يخاف عليا.

وبصت لعواطف. وشـ.ـدتها من شعرها بغل اكبر. واتحركت بيها عند رينو. وشاورت على رينو. وقالت ل عواطف. انا عايزه اعرف. بـ.ـنتى عملت ايه علشان تأذيها. مصعبتش عليكى وانتى ست زيها هاا! قلبك متقبضش ليه لما وافقتى تخـ.ـطـ.ـفيها. وزادت من شـ.ـدها لشعرها وعواطف بتصرخ. وكلهم شايفين مريم كأنها بـ.ـنت ال 20 وعندها قوه تقــ,تــل الكل. لو حد مس بناتها. وهي أم. واي ام بتتحول لما تشوف عيالها في خطر. او حد اذاهم.

مريم: ضميرك فين! بعتى ضميرك ب (8000ج) وبعتى دينك ب (16000 الف ج) قوليلى انتى قلبك مو.جـ.ـعكيش وانتى بتسلميها ل 6 رجاااله. وانهارت وضـ.ـر.بتها بقلم تانى بقوه اكبر. وصرخت فيها بعـ.ـيا.ط. قوليلى ازاى. ام ذيك. ترمي بـ.ـنت في وسط كلاب صعرانه. انتى جنسك ايه. لايمكن تكونى بشر. لا انتى استحاله تكوني بتحسى زينا. قلبك دا فين! بـ.ـنتى مصعبتش عليكى وهي متخدره جمبك وانتى واخداها للهلاك. متعبتيش نفسك. وقولتى لنفسك. ياترى امها هتحس بايه! ابوها هيعيش ازاى! اخواتها عاملين ايه دلوقتي! انتى مش بنى ادmه ابداا لأ. ولا حتى حـ.ـيو.انه. الحـ.ـيو.ان احن من البشر على عيالهم. كام بـ.ـنت سلمتيها بايديكى لكلاب صعرانه زي كدا! كام أم و.جـ.ـعتى قلبها! كام اب اشتريتى بـ.ـنته بتمن رخيص! وعلت صوتها. رررردى. كاااام بـ.ـنت بعتيها. كااام بـ.ـنت حاولت تدافع عن نفسها والنتيجه انها تتقــ,تــل على ايد الكـ.ـلـ.ـب الل عايز ينهش فيها. حتى بعد مـ.ـا.تمـ.ـو.ت يغتصبها عادى!

كام بـ.ـنت خسرت شرفها بسببك. وقــ,تــلت نفسها خــــوفا من العار والفضيحه! كام بـ.ـنت ابوها دفنها بسبب انها مغتصبه وهيتفضح! وكل ده بسببك وبسبب الل ذيك. كام حد اتأذى بسببك.

انتى ست يعنى المفروض انك تحسي بكل واحده هنشوف الرعـ.ـب بسببك. طيب! مخــــوفتيش من ربنا. مش خايفه من المـ.ـو.ت. من الحساب. وانتى واقفه يوم القيامه وتجي كل البنات الل انأذؤ بسببك وعايزين حقهم. وهياخدو. الل مخدتش حقها منك صدقينى هتدفعيه في الاخره. وتمنك جهنم وبئس المصير. وزقتها وعواطف وقعت برعـ.ـب من الست الل هاجمتها. وقوتها كدا. اومال الرجـ.ـاله ايه. وعواطف عرفت انها مش هتخرج من هنا غير على القبر.

مريم واقفه وبتترعش وبتنهج. والكل مزهول حرفيا من مريم.
وآدm: شاف مريم مكيس من الجزار والعدوي. واتنهد. وزعلان ل دmـ.ـو.عها.
نور ورينو. واقفين يعـ.ـيطو وراحو عند مريم. والاتنين حـ.ـضـ.ـنوها. كأنهم بيقول ليها. احنا في امان طول ما انتى معانا. ورنا ورودي.

وفريحه عيطت وحطت ايديها على بطنها وخافت على ولادها من دلوقتى. وحست برعـ.ـب من البشر. ومراد شافها وراح اخد راسها على صدره ومسح دmـ.ـو.عها. وادايق علشان مريم. وكمان اول مره في حياته يشوفها بالعصبية دى.
طارق: كان منبهر ومبسوط. ان مريم ضـ.ـر.بتها. وفهد: كان عايز يروح يضـ.ـر.ب معاها.
آدm: بزعل وغـــضــــب. رررعد خدها من قدامى وارميها في المخزن. وانا جاى وراك انا وطارق وزين. على المخزن.
مراد وفهد. في صوت واحد. وانا هاجي معاك.

آدm: بتحذير. انا قولت طارق وزين. وبص ل فهد. انا عايز اعرف منك كل حاجه. انا اول مره مكنش عارف اوصل لحل. رينو اتخـ.ـطـ.ـفت. وانت الل عرفت لوحدك. ودلوقتي الست راحت الصعيد. وانت بردو بس الل عرفت. انا عايز افهم بس لما ارجع.
فهد: بلع ريقه. احم حاضر ياعمى. وبما انى مش هاجي معاك المخزن. هروح الشقه. اخد شاور واغير واجيلك. وهشرحلك كل حاجه.

آدm هز راسه. وبص ل مراد. وقاله. اطلع نادى على زين. وقولو ابوك مستنيك في العربيه. وكمان غير هدومك دي.
مراد: حاضر يابابا. واخد فريحه الل تعبت من التـ.ـو.تر. وطلع بيها. وهينادى على زين. ويطمن فريحه.
فهد: عيونه على رينو. واتنهد. ولكن لازم يرجع البيت لانه من امبـ.ـارح بالشكل ده. وسلم على رنا. واطمن على مريم. واستأذن. واتحرك.
طارق: طيب يا آدm انا هستناك في العربيه بره. علشان ام مراد تاخد راحتها. وخرج.

آدm: شايف مريم زعلانه ودmـ.ـو.عها نازله وبناتها خدوها وقعدو جمبها في الليفنج. ورنا ورودي زعلانين.

آدm: اتحرك. ورينو اتحركت لما شافت آدm جاى علشان مريم. وآدm قعد جمبها. ومريم بصه في الارض ودmـ.ـو.عها نازله ولابسه النقاب. آدm مد ايدو. وفك ليها النقاب. وشاله. ورفع دقنها بايدو وكان وشها احمر. وادايق. طلع منديل ومسح دmـ.ـو.عها. ومسد على ضهرها. واخد راسها على كتفه. حبيبتي. ممكن ترحمي نفسك وتبطلى تعيطي. مريم احنا اتكلمنا امبـ.ـارح. وقولنا نشكر ربنا. لانه مو.جـ.ـعناش في بناتنا. ورجعو لحـ.ـضـ.ـننا من تانى. اهي بـ.ـنتك نور. وابتسم نور قلبى وقلبك. دكتوره قد الدنيا. وزوجه لدكتور بيحترمها ومحافظ عليها. وربنا كافأها بتيمو حبيبك. وتمارا حبيبتى. وضحك ايوه انا هقسمها انتى خدي الولاد. وانا هاخد البنات. اتفقنا.

مريم: اول ما آدm حط راسها على كتف امانها. اتنهدت براحه. وشهقات بسيطه. ولما اتكلم رفعت عينيها وبصت ل نور وسمعت كلامه وشكرت ربنا. وبعدها ابتسمت غـ.ـصـ.ـب عنها. لما اتكلم على تقسيم الأحفاد.

آدm: كمل. وعندك رينو. نويتلتى. ونوتيلت قلبك. طالبة طب وامتياز مع مرتبة الشرف. والاولى على الجامعه. واهي قدامك وبخير. وفي وحـ.ـضـ.ـنك. هنحتاج ايه تانى. ربنا ديما معانا. و بناتنا في حـ.ـضـ.ـننا. يبقى نسجد ونشكر ربنا. هو انا يامريم الل هقولك الكلام ده! فين اليقين الل عندك راح فين يا اميرتى. وضحك بسيط. والكل بصله. حتى مريم رفعت عيونها ليه.

آدm: بيضحك. بس ايه يابت القوه دى. القلم نازل من مخبر مش من مريم ابدا ههههه. ايه ياجودزيلا. انبهرنا بصراحه. وحب يفك الجو. مش كدا يارينو.
رينو: ضحكت. ايوه فعلا. انا انبهرت جدا. وخصوصاً لما جابتها من شعرها. ههههههههه
نور: لا وايه. مامي لما قالت لمراد ولااا كلمه. انا قولت احلوت اوى. والاكشن هيبدا. هههه بس حلوه جودزيلا دى يابابى.
رودي: بصراحه ياطنط. حضرتك جـ.ـا.مده.
الكل بص واتصـ.ـد.مو بدهشه. ورينو تنحت.

رودي: كحت. ايه ياجدعان. بصتولى في أم الكلمه وشرقت. انا مقصدش الجمدان ده. انتى اصلا جـ.ـا.مده من غير حاجه.
كلهم فتحو بقهم. حتى آدm ومريم.
رودي: يااادي النيله. عليا. بصو انا قصدى. ان طنط جـ.ـا.مده. ولوحت رقبت عواطف في أيديها. قال عواطف قال. وبصتلهم شوفتو شعرها عامل ازاى. يييع. وغمزت. شبه شعر رينو.

كلهم ضحكو على رد فعل رينو. الل وقفت مره واحده وحطت ايديها على حجابها وفتحت بقها بشهقه ودهشه. وبصت ل رودي. بشرز. والله انتى بت رخمه. انا شعرى زى شعر ( ام 44) دى. دا شعرها مكنش عايز يطلع من ايد جودزيلا. اوبس. قصدى مامى ههههه.
وكلهم ضحكو. ومريم. حطت ايديها على وشها وبتضحك. وبتتخيل شكلها وهي بتشـ.ـد شعرها وايديها مش راضيه تطلع من شعرها.

آدm: شاف ضحكتها. وغـ.ـصـ.ـب عنه قدام الكل باس جبينها. وربت على كتفها. والتـ.ـو.تر قل شويه.
آدm: شاف ضحكتهم واتفاءل. وقام واستأذن ومستنى زين في العربيه.
وزين نزل وراح وركب من غير ما يتكلم. وكان وشه باين عليه الزعل. ولا حتى سال احنا رايحين على فين.
آدm: اتحرك بالعربيه. وبدء يتكلم. ايه يازين مفيش سلام حتى. انت مخصامني ولا ايه!
زين: بجديه: العفو يا بابا. انا مقدرش. ياريت متزعلش منى.

آدm: مزعلش ازاى بقى! وانت متجاهل ابوك
زين: بزعل وبص من الشباك. انا متجاهلتش حضرتك. ولا اقدر اعملها. لكن انا اختصرت
آدm: ركن العربيه. وبص ل زين. اختصرت!
اختصرت ايه يازين. واختصرت مين. ابوك! امك! ولا اخواتك! ايه هتختصر وتعيش لوحدك!
زين: اتنهد: لا يابابا. انا مش هعيش لوحدي. لكن هعيش مع نفسي. لانى، ومكملش.
آدm: لانك اتصـ.ـد.مت في ابوك مش كدا!

زين: ، مش لاقى رد. وعمرو ما واجهه ابوه بالطريقه دى. بس هو مجروح. وزعلان.
آدm: اتنهد. أسمع يازين. انا عارف انك زعلان. ومش عايز تتكلم. بس انت مفكرتش. لاء. انت زعلت على طول.
زين: بص لابوه. من حقى ازعل يابابا. من حقى. لما اشوف انى مهمش يبقى ازعل واختصر!

آدm: الكلمه صدmته. مهمش! انت يازين مهمش. ليه يبنى. انت واخواتك. بذرتى الل كبرت قدامى. وبقت فرع قوى. علشان لما اضعف اتسند عليه. ومن امتى وانت مهمش يا زين!
زين: مهمش في حقوقى مع اخواتى. لما يحصل اى مشكله. مراد يبقى دراعك اليمين.

وفهد دراعك الشمال. وبص لابوه. لما تـ.ـو.فيق ظهر. اتصلت على طارق وفهد واخدت زياد ومراد. وانا كنت موجود في البيت. لكن محطتش في دmاغى ولان الموضوع ميخصنيش. بس بردو حضرتك عودتنا انت ومريم. اننا كلنا شجره كبيره وفروعها العيله كلها. يعنى اساسنا العدوي. وحضرتك بنفسك قولتلنا من صغرنا واحنا متجميعن تقولنا يا شباب. احنا اساسنا العدوي. لكن احنا شجره كبيره. ومتفرع من عيله العدوي. عيله السيوفي وعزيز والصاوي. وذياد جمال. يعنى كلنا واحد وأخوات مش ولاد عم أو خال. وكبرنا على الأساس ده. واى مشكله تحصل. وبص قدامه وكمل بحـ.ـز.ن. يبقى الأساس بيحرك الفروع. يا. بابا.

آدm: بدهشه. زين. انا مش مصدق عقليتك وصلتك لحد التهميش؟

وكمل بعدm تصديق. انت زين العاقل. الل مريحنى في كل حاجه. ومأمنه على كل مالى. ومالو ومال اخواته وعمته ملك. وطارق. مهمش انت زين! دا انت يبنى الل دراعي اليمين مش مراد. مراد مايعرفش غير شويه هوامش في الشركه. أو في المصانع. ولما أكلمه يقولى زين معاك. وانا في شغلى. وقالى انا معتمد على زين. يعنى الحمل كله عليا وعليك. انا مش مصدق! حقيقي مش مصدق. وبصله انت ازاى وصلك الاحساس بالتهميش!

زين: هيتكلم. آدm شاورله. وسكت.

آدm: اتنهد وحط ايدو على كتف زين. وقال. زين. انا لما تـ.ـو.فيق ظهر. انا اخدت فهد ومراد بحكم شغلهم. وعندهم فنون قتاليه عاليه. وزياد كان موجود معايا. وعرض عليا وجه. انا سبتك في البيت مع امك والبنات. لانك راجـ.ـل ويعتمد عليك. وبكون مطمن عليهم في وجودك. ولما مراد كلمنى امبـ.ـارح وسأل على رينو. انا متكلمتش قدامكم. انت كنت شايف حالت مريم ازاى! وغير كدا انا مكنتش متاكد من اى حاجه ولا عارفين هي فين. ولازم انت تكون موجود في البيت. مينفعش كلنا نخرج في طريق منعرفش نهايته ايه! هنرجع ولا لا! انا مستأمنك على كل حاجه يازين. تخيل بقى انت شايل اكبر مسؤليه. وانت مهمش!

وشال ايدو من على كتف زين. وبص قدامه. انا لما بيحصل مشكله في اى شحنه أو ميل. مبقولش تعالى يامراد. لاء. بقول. تعالى يازين وحل المشكله دى. تعالى يازين قولى رأيك في المشروع ده! تعالى يازين شوف الوفد واتفق معاه والل تشوفه صح خد قرارك. وبصله. انت ومراد سندى وعكازى. فهد تربيتى. وابنى كمان. وزياد كان ضايع من صغره وانا اخدته ابن ليا. بس ما اخدهمش سند وعكاز يازين.

زين: باصص قدامه. وحس انه صغير اوى. وحس انه اندفع. ومش عارف يعتذر ولا يعمل ايه. وبص لابوه. بابا انا اسف. انا مكنتش شايف كل دا. بس انا زعلت. لانى اخ. واخته كانت في خطر وانا قاعد في البيت. وابويا واخويا. مش عارف هما فين ولا فيهم ايه. غير انهم في مشوار. بابا. انتو اغلى حاجه في حياتى. انا الناس يتحسدنى أنى ابنك. انا بجد اسف. انا مقصدش كل دا حقيقى مقصدش. انا اندفعت بدافع اخ خايف على أخته.

آدm: ابتسم. وانت لو مكنتش زعلت. انا كنت هزعل منك. وصدقينى انا بحمد ربنا. انى بشوف حبكو لبعض. وواعدنى يازين. تفضلو سند لبعض حتى بعد مامـ.ـو.ت.
زين: باندفاع. بس يابابا بعد الشر عليك. وربنا يخليك لينا. ويبـ.ـارك فيك ويديك طولة العمر. بابا حياتنا من غيرك ملهاش لازمه تتعاش. لو سمحت متقولش كدا تانى.
آدm: ربت على كتفه. ربنا يهديكو على بعض ديما. ومايفرق عليتنا ابدا. ياريت قبل مـ.ـا.تزعل من حاجه. نتناقش فيها اتفقنا.

زين: ابتسم. يعنى انت مش زعلان منى على الكلام الل انا قولته!
آدm: شغل العربيه واتحرك. عارف اكتر حاجه مزعلانى منك ايه يازين ؛؟
زين: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. خير. يابابا.
آدm: انك كـ.ـسرت ازاز الترابيزه على سيد. ابن الكـ.ـلـ.ـب ههههه خساره ف امه
زين: ههههههههه معلش بقى ياحج. وزين باس على ايد ابوه بحب. ربنا يخليك لينا ياحج آدm.

آدm: ابتسم. ولعب في شعر زين. حبيبى يازينى. وراحو على المخزن. ونزلو. وطارق حصلهم على هناك. ودخلو كلهم المخزن عند تـ.ـو.فيق وسوزى. الل بيصـ.ـر.خو من العـ.ـذ.اب.
آدm واقف في النص وزين على يمينه وطارق على شماله. ووقفو قدام تـ.ـو.فيق وسوزى.
آدm: اذيك ياتـ.ـو.فيق باشا!
تـ.ـو.فيق: بلهفه. ابوس رجلك ارحمنى خلاص مش قادر. ارررحمنى. ابعد الحرس بتوعك دول عنى. ارررحمنى
آدm: طنشه. اذيك ياسوزى هانم!

سوزى: بتصرخ باستغاثه. اررررحمنى الله يخليك. اللللله يخلييييك اااه روحي بتطلع منى بالبطيئ مش قااااادره.
آدm: طنشهم. وراح للحارس الل واخد طلق في رجله وجارد واقف جمبه. اييه يا اتش اسمك ايه!
الحارس: بخــــوف. سمير. سمير ياباشا.
آدm: وقف قدام تـ.ـو.فيق وعلا صوته قولى ياسمير. انت كنت شغال جارد عند مين!
سمير: بخــــوف اكبر. ا. انا كنت شغال عند واحد اسمه هشام ياباشا.
تـ.ـو.فيق: انتبه لكن ممكن اسم شبيه لاسم ابنه.

آدm: نزل وقرب من وش تـ.ـو.فيق. واتكلم بلغة شر. قولى ياسمير. اسمه ايه بالكامل!
سمير: بتـ.ـو.تر. ا. اسمه هشام. وبلع ريقه. هشام تـ.ـو.فيق المنصورى ياباشا.
آدm: رفع راسه وحط ايدو في جيبه. امممم
تـ.ـو.فيق: اتصـ.ـد.م. وخاف من طريقة آدm. لااا. لاااا. ابعد عن ابنى. فاهم. ابنى خط احمر يا آدm ياعدوي. ااابعد عن اااابنى.

آدm: اهدا ياتوفى. ع رأي مراد. انا عندي ليك مفاجأة. بس قبل ما تشوفها. هقولك كلمتين. تـ.ـو.فيق. انت تاجرت في المـ.ـخـ.ـد.رات. وتاجرت في صحة الغلابه بشحنات اكل فاسده. وتاجرت في آثار بلدك. بلدك ياتـ.ـو.فيق والالماس. وغيرو. وغيرو. وبص على سوزى ده غير انك عايش مع الكـ.ـلـ.ـبه دى في الحـ.ـر.ام. يااااه. يااااه ياتـ.ـو.فيق. كل ده! كل دي زنوب ياتـ.ـو.فيق. وهز راسه. انت زرعت ياتـ.ـو.فيق. وامبـ.ـارح بس انت حصدت زرعتك. وشاور ل رعد.

ورعد جه. وفتح الفون. وجاب صور هشام. وحط الفون في وش تـ.ـو.فيق.
تـ.ـو.فيق: شاف الصور. وبيدقق لان الصوره كلها دm ومنظر مرعـ.ـب.
رعد: جاب صوره تانيه. وتالته.
آدm: ابنك امبـ.ـارح خـ.ـطـ.ـف بـ.ـنتى. وقبلها ب 4 سنين خـ.ـطـ.ـف بـ.ـنتى الأكبر. والله اعلم هو عمل ايه تانى. وحصادك ياتـ.ـو.فيق. انى هقولك البقاء لله في زرعتك.
تـ.ـو.فيق: شهق بصدmه كبيره. هشااااااااااام. اااابناااااى. لاااااااااا. لاااااااا. انت قــ,تــلت ابببنى. وعيط بصوت عااالى هشااام.

آدm: قرب منه. تـ.ـو.فيق. صدقنى لو كان عايش كنت قــ,تــلته. لكن قضاء الله نفذ قبل ما اخد حق بـ.ـنتى. وانا مش شمتان فيك ياتـ.ـو.فيق لاء. اللهم لا شمـ.ـا.ته. وخصوصاً في المـ.ـو.ت. بس ده عقـ.ـا.ب ربنا ليك. اشرب ياتـ.ـو.فيق. اشرب تمن كل واحد مـ.ـا.ت بسببك. ادmن بسببك. انتحر بسببك. اشرب تمن تربيتك الفاسده. ان ابنك كل يوم والتانى عايز يسد رغباته وبس. اشرب. والبقاء لله. وكفايه عليك كدا. ورفع راسه.

تـ.ـو.فيق: نزل راسه. وبيعيد ذكراياته مش لاقى حاجه حلوه عملها. حتى مـ.ـر.اته هـ.ـر.بت من شره. وعيط بذل. وانكسار. وقال هشام. هشام ابنى عملت في نفسك ايه.
آدm: راح عند سيد الل فاق ووشه كله دm. وبيثتغيث بصوت عالى. لانهم بيعـ.ـذ.بوه. وعواطف. بتصوت بصوتها كله. واتنهد. ورجع عند طارق وزين. ونده ل رعد.
رعد: اؤمرنى ياباشا.
آدm: تلم كل الكلاب دى. وتاخدهم على القسم. وهيتحولو على النيابه. ومالك الصاوي هيتكفل بالباقى.

رعد: أوامرك ياباشا.
آدm: يلا يطارق. يلا يازين. واتحركو. والكل بيصـ.ـر.خ بالرحمه من آدm. بلاش السـ.ـجـ.ـن. وتـ.ـو.فيق مـ.ـو.ت ابنه كـ.ـسرو حرفيا. وسوزى بتصرخ باستغاثه كبيره لانها كدا هتتعدm.
وكمان عواطف وسيد. بيصـ.ـر.خو بصوتهم كله. لان فهد ومراد اخدو فونهم وعليه تسيجلات مكالمـ.ـا.ت بالاتفاقيات الل تمت في خـ.ـطـ.ـف بنات وأطفال كتير.

وسمير. قرر أنه يحكي كل حاجه بالظبط. ويعترف على ال3 حرس الل معاه. وقرر أنه يتوب. لان عندو ابن ومش عايز يزرع شر. ويحصد شر. لا قرر انه هيزرع خير ويحصد خير. ومزعلش أنه رايح على القسم. وقرر أنه يدى نفسه فرصه جديده.
وال3 جارد الل كانو عند هشام نـ.ـد.مو أنهم سمعوا كلام حارس 4 ومستقبلهم كدا خلاص.
حارس 4 اخدو عنوانه وهيبعتوه على أهله. وهيعرفوهم ايه الل حصل منه وعمل ايه علشان اتقــ,تــل.

طارق: آدm انت ليه هتبعتهم على القسم. انت قولت هنستنى على تـ.ـو.فيق لما مالك يهدى. وغير الكلاب الل جوه. لسه ماخدوش حقهم.
آدm: اتنهد: كفايه لحد كدا يطارق. كفاية كـ.ـسرة تـ.ـو.فيق مهما كان خسر ابنه الوحيد. وسوزي خلاص مبقاش فيها تتحمل. هما هيتحولو على النيابه. واكيد مالك هيبعتلهم وصايا. وغير كدا. هيتحكم عليهم بالاعدام. وانا تعبت من المرواغه.
أما الجاردات. هياخدو حقهم وزياده. متقلقش.

وفهد ومراد هيتابعو قضية تـ.ـو.فيق وشركاه في الفيديوهات. والفلاشه والملف. مع مراد.
وكمان. هيتابعو قضية الكلاب سيد وعواطف.
ف انا بقول كفايه كده. مش هنستفاد حاجه. لما واحد يمـ.ـو.ت في ايدينا. مش حمل نشيل زنبه. احنا شايلين زنوبنا بالعافيه يصحبى.
طارق: والله عندك حق. الواحد زهق من ولاد الكـ.ـلـ.ـب دول. وانت هتعمل ايه دلوقتي.
آدm: هنطلع على البيت. ونشوف حكاية الفهد
وركبو. واتحركو.

(وبكداا الشررانتهي. ونقوله باى باى ياكوتش. ).

مراد: اخد شاور. ولبس. وراح جمب فريحه الل نايمه على ضهرها. وحاسه أن بطنها شاده عليها. ايه يافريحه. لسه تعبانه. اخدك على المستشفى.
فريحه: اتعدلت. وحطت راسها في حـ.ـضـ.ـنه. لأ. خدني بس انت في حـ.ـضـ.ـنك كدا. وانا هبقى تمام.
مراد: ابتسم. بحب. تعالى وسندها. وحط راسها على صدره. وضمها بحب كبير. ها. آدm كدا اتظبط هههههههههههه.

فريحه: ضحكت. بس قالت لا قلبى انا الل اتظبط يامرادى. واتنهدت. مراد. وحياتى عندك متقفلش فونك تانى. ولو هتقفلو قبلها كلمنى وعرفنى. انا امبـ.ـارح كنت همـ.ـو.ت من قلقى عليك.
مراد: مسد على شعرها. حبيبتي اسف. امبـ.ـارح كان يوم طويل ومرعـ.ـب. واتخـ.ـنـ.ـقت. وقفلت الفون لما روحت المكتب. وسافرنا. واحنا راجعين فتحته وكلمتك على طول. سامحيني. يا ام آدm. هههههههههههه
فريحه: مسمحاك يامرادى. بس انت بتضحك على ايه.

مراد: تخيلى كدا. آدm. لما يعرف انى هسمى آدm. ولما يكبر شويه وانا اشتمه. هههههههههههه. خلصنا من معاكستى في مريوم هندخل على شتيمة آدm. دا احنا داخلين على ايام سوسا.
فريحه: هههه. ماما مريم مش هتسمحلك تشتمه. وانا كمان. ولو سمحت متشتمش دومي حبيبي. اااااه. اعاااااا. اييه يامووراد
مراد: لسعها على قفاها. دومي مين يابت المستخبى انتى. اتعدلى علشان متغباش عليكي.

فريحه: رفعت راسها. اله مش ابنى يامورادي وبدلعه. وبعدين. ما انت بتدلع مريم نونو. وبتقولها مريوم. انا متكلمتش.
مراد: بمكر. لا اتكلمى يافريحه. اتكلمى. ايه عندك اعتراض ولا حاجه!
فريحه: لا خالص والله. انت الل اعترضت على دلعى لا بنى.
مراد: بت مفيش دومي دى. وايه دومي دى كمان. ابنى راجـ.ـل مايتقالوش دومي.
فريحه: صح يامراد. هي ماما مريم. بتدلع بابا آدm! اكيد ولا ايه!

مراد: كشر عينيه وبص لقدام. اممممم صدقى مكتشفناش الموضوع ده! بس مسيرى هعرف. اسم دلع المقدm. سابقا. ورجل الأعمال حاليا. آدm العدوي ايه. هههههههههههه. يلهوى امي بتدلع ابويا.
فريحه: وفيها ايه! بابا آدm جينتل مان اوى وماما مريم. كيوت وقموره.
مراد: يابت هلعب في وش امك البخت. اتلمى بقى.
فريحه: اعاااااا. بتضـ.ـر.بنى ياموووراد.
مراد: يادي الليله السوسا. جايه تدلعى عليا. وانتى تعبانه. اعقلى ها.

فريحه، : ضمته بحب. بحبك يا مرادي.
مراد: ضمها بشوق كبير. وانا بمـ.ـو.ت فيكي يا فريحتى.
الباب خبط. مراد قام فتح.
زينب: مراد بيه. آدm بيه وصل تحت. وفهد بيه. والدكتور محمد. وكلهم وصلو تحت في انتظارك انت والدكتوره ست فريحه.
مراد: ماشى يا زينب. انا نازل. زينب نزلت.

مراد: يلا ياحبيبتى وبيساعدها تقوم تلبس الحجاب وقال يلا. علشان في تحفيل كتير على فهد. تعالى انا هصورو في الخباثه علشان افرجه على نفسه وهو بيحكي هههههههههههه.
فريحه: والله ما انا فاهمه حاجه منك.
مراد: علشان بهيمه. ياروحي.
فريحه: بصتله بشرز.
مراد: بس بدوب فيكى.
فريحه: نزلت راسها بخجل وابتمست.
مراد: انا قولت هبله محدش صدقنى. وهزر معاها. ونزلو.

آدm قاعد جمب مريم. والنفسيه عند الكل اتحسنت شويه. وخصوصاً البنات لان رودي قايمه بالواجب وهزرت كتير معاهم.
طارق قاعد وجمبه رنا. وزين قاعد بيهزر مع ريتال الل حست ببلاها مش ده زين الل كانت متعفرت. لكن ابتسمت وفرحت أن زينها حبيبها بيضحك.
محمد قاعد جمب نور. وكان مبسوط لما شاف نور بتضحك. وبتهزر.
فارس قاعد رودي. وبيطغط على شـ ـــفــايـــ ـفه غـ.ـيظ. ويقوم يجيبها من جمب ابوه ويقعدها جمبه. لانها هي وطارق مكيس ضحك للكل.

فهد: جه متأخر شويه. وسلم عليهم وبيدور على طريقه لكن مش موجوده. وقعد جمب آدm لانه شاورله يقعد جمبه. وفهد متـ.ـو.تر من المواجهه.
بعد شويه. مراد نازل مع فريحه وشايل مريم نونو ونازلين يضحكو. وقعدو جمب بعض ومراد بيخطط أنه يصور فهد. وبيبصله ويبتسم بخبث. وفهد شاف نظرة شمـ.ـا.ته في عيون مراد. وفهد كشر عينيه وبيحزرو.

فهد نفسه يسأل حد على رينو. وبتفكير. بص لمريم. وتـ.ـو.تر لاول مره يعيش المشاعر دى. احم. مريم. رينو فين. لا لا. قصدى. هي كويسه دلوقتي.
الكل كاتم الضحكه.
مريم: فهمت. وحبت تلعب با أعصابه. كانت بتقول عايزه تخرج شويه.

فهد: بنرفزه. نعممم! تخرج فين. هي لسه تعبانه. وبعدين استحاله اخليها تخرج لوحد، وكح وبص للكل. والبنات حطا ايديها على خدها. ومراد مشغل الفيديو من غير ما فهد ياخد باله. والابتسامه على وش الكل. وفهد. مبقاش فهد. كان كتكوت مبلول.
فهد: اتحرج. وحب يصلح الموقف. احم. انا. انا قصدى يعنى. انها تعبانه وا. ومش عارف يتكلم.
مراد: وه والكل ضحك هههههههههههه
فهد: كان عايز يحدف مراد بأي حاجه. ومتغاظ.

مريم: ههههه وكملت بخبث. عارفه ياحبيبي. انت عايز يقول أن رينو مينفعش تخرج في الظروف دي صح يافهد.
فهد: ايووه. ايوه صح. انا قصدى كدا فعلا احم...
مريم: رينو طلعت فوق ونازله ياحبيبى.
فهد: اتنفس بأريحيه انها هتنزل.
وآدm: شاف الل جاى خير. لكن بيبص على طارق الل قاعد متغاظ من ابنه وكتم الضحكه.
فريحه: على فكره يامراد. مينفعش تصور اخويا فهد كدا. انا هاقولو.
مراد: طيب قومى كدا قوليلو علشان اولدك وانتى قاعده.

فريحه: شهقت. بصوت عالى. ايييه يامراد.
الكل انتبه واتخض. في ايه يافريحه.
مراد: اتغاظ من غبائها. لكن ابتسم بخبث. وعيونه على فهد وبيصورو. وقال. ابدا كنت بقولها بت يافريحه لو شوفتى خنفسه هتعملى بيها اييييه. هههههههههههه
فهد: صك على اسنانه. وكاتم غـ.ـيظه. وبيستحلفله. وبعتله اشاره. انه هيفلقه نصين.
مراد: غمزله. وبعتله اشاره. الخنفسه وحشتنى اوى. وضحك.
فهد: خلاص. جاب آخره. من برود مراد.

رينو: لما عرفت فهد جاى في الطريق. طلعت لبست فستان رقيق. وحجاب. وخارجه من الأوضه لكن زعلت لان الساعه ضاعت. وهي كانت بتحبها اوى. لانها مميزه بالنسباليها. ونزلت على السلم. وكل درجة سلم قلبها هيطلع من مكانه. فهد قاعد هناك اهو. وشافت فهد لابس طقم جميل جدا. وخفف دقنه بطريقه هي بتحبها. ولابس ساعه جميله. وعيونه عليها. واتعلقت عيونهم ببعض. والبنات اخدت بالها.

رودي: شافتهم متنحين. وخافت ل آدm ياخد باله. وقالت بصوت عالى. صلو على رسول الله. وفهد انتبه. ورينو انتبهت ونزلت
الكل. تنح منها. لكن قالو صل الله عليه وسلم.
فارس: مسح وشه بايديه. ونفخ بيأس. والله يارودي ما لاقي معاكي حل. انتى بتكبرى ولا بتصغرى عايز افهم هتعقلى امتى.
رودي: علت صوتها. بهزار. لا اله إلا الله. لا اله إلا الله. ايه يافارس. انا قولت اخد كام حسنه ياجدع. اذكر الله في قلبك ياراجـ.ـل.

الكل ضحك عليهم. وفارس صك على اسنانه. لا اله إلا الله يارووودي. وحاااضر لينا بيت يجمعنا.
رودي: همست في ودنه. لسه شقى زى ما انت. وغمزتله.
فارس: بص لفوق. وشاور بايدو انا مش معترض. اناااا مش معترض. لكن الصبر. الصبر.
رودي: همست. وحشتنى يافروسه.
فارس: احم. وانتى كمان يارودي بس لو تعقلى.
رودى ؛ تؤ بعد الشر يابرنس الليالي.

رنا: بنفاذ صبر من جوزها ورودي. وحطت ايديها على راسها. كان كفايه عليا طااارق وبس يااااارب. وضحكو عليها.
رودي: اله! ليه يارنوش بس. حد يكره النعمه.
رنا: معلش يارودي ياحبيبتي. انا ست مقتدره ومفتريه. وبرفص النعمه. معلش استحملينى.
رودي: بعتتلها بوسه على الهوا. عليا النعمه انتى جـ.ـا.مده. هههههه والكل ضحك عليها
والجو بقى مرح للكل.
رينو قعدت. على كرسي قصاد الفهد بالظبط.
زينب. جابت ضيافه للكل.

آدm: ها يا فهد. مش هتقولنا. بقى الل حصل وعرفت ازاى. وحوار الصعيد ده. انا اول مره. اتوه كدا.
مراد: بمكر. لا ياحج بعد الشر عليك. فهد هيحكيلك كوووول حاجه. انا كمان متحمس. ها قول يا بطل. قوول. واشجينا.
فهد: كان هاين عليه يولع في مراد. وشاف أن مراد. بيهز ثقته في نفسه. لكن فهد. ما انت عارف كل حاجه يا. يامرادى.
مراد: كشر عينيه. وبخبث. بص ل فريحه. هو بيقول ياخنفسه.
فريحه: خنفسه! خنفسة ايه يامراد!

فهد: صك على اسنانه وعملت صوت. وآدm فهم ان مراد بيوتر فهد. وآدm قال بتحذير لمراد. لا في رصاصه مستخبيه. ومحدش فهم غير طارق وفهد. ومراد
فهد: كتم الضحكه. ومراد: بلع ريقه وسكت لانه اعترف قدام ابوه وهو متنرفز. وشتم فهد. وفهد فهم وغمز ل مراد وقاله احسن.
آدm: ها يا فهد. جاهز. ولا تحب ندخل المكتب.

فهد: اخد نفس عميق. وغمض عينيه. وافتكر اعتراف رينو. (بحبك يافهد ) فتح عينيه بسرعه. واتحمس. وبص في عيون معشوقته. وابتسم وقال. لا. انا هحكي كل حاجه هنا.
آدm: تمام. احكيلنا بقى كل حاجه وفهمنى.
فهد: مبصش لحد غير معشوقته. الل كل ما يبص في عيونها يتحمس وهيحكى بقلب جـ.ـا.مد. لكن بيسـ.ـر.ق النظرات. وبدء يحكى. لكن زى ما حكي ل مراد بالظبط...

فهد حكى. وقال انا عرفت مكان رينو من ال GPS الل انا زرعته ليها في الساعه. وميدالية المفاتيح بتاعتها.
الكل تنح بصدmه وعيونهم مفتوحه على الآخر.
وآدm: اتعدل واتصـ.ـد.م.
ورينو: فتحت عينيها على الآخر. بدهشه وحطت ايديها على بقها.

وطارق: بص ل رنا. ورنا بصت ل طارق. وكل اتنين بيبصو لبعض باستغراب. ومحمد ونور مدهوشين. وزين الل تنح هو وريتال. وفارس. ورودي. تنحت ببلاها. مريم مغمضه عينيها ومش مصدقه لكن يتدعى لفهد. لانه لولا فكرة ال GPS الله اعلم كان ايه الل حصل.

فهد: كمل. انا من فتره لما كانت رينو ناجحه وانا ببـ.ـارك ليها في الفون. سالتها سؤال بحسن نيه. لو في حد بيدايقها! قالت ايوه في واحد دايقني في الجامعه وانا بحكم شغلي حطيت احتمال في عقلي الاسوء. وتخيلت الاسوء. ولما كنا بنشتري هدايا جات في دmاغي فكره. اني اجيب هديه ل رينو وازرع فيها جي بي اس. وجبت ليها الساعه ومراد جاب الميداليه. وانا زرعت فيهم الاتنين. ولما رجعنا انا قدmت الهديه ل رينو بحجة انها نجحت. وقولت لنفسي حاجه لزوم الامان مش اكتر. وبعد كده قولت لو لبست الساعه خير وبركه. ولو ملبستهاش هتبقى الميداليه معاها. وامبـ.ـارح وانا قاعد تتبعت الجي بي اس عن طريق التاب. وشفت المكان متغير الميداليه في مكان على الطريق الصحراوي والساعه مكانها كان في بني سويف وكان طريق سفر للصعيد. انا ساعتها ما فكرتش لبست بسرعه ونزلت.

ولما شوفت الجي بي اس. متوزع. واحد على طريق بنى سويف. والتانى جمبنا هنا. قولت انا هروح للاقرب. وهتصل على مراد يروح ورا الساعه. لكن فوني مكنش معايه. والدقيقة كانت بتفرق. ورحت. ولقيت أربع حراسه. وسمعت واحد. قال أن هشام المنصوري جوه واتصـ.ـد.مت.

وسمعت صوت صرخه رينو. وبردو فهد محكاش ولا قال أن الكـ.ـلـ.ـب ده قطع الفستان وحجاب رينو. لكن اكتفى أنه قال دخلت. وهشام كان موجود معاها. ونسيت كل حاجه حواليا. ومحستش انا بعمل ايه. وخلاص كنت هد.بـ.ـحه. لكن جه واحد جارد. وكان عايز ياخد رينو ومثبتها بالسلاح. وكمان هو السبب في أن الكـ.ـلـ.ـب هشام يهرب. بس كويس اهو مـ.ـا.ت. وبعدها الواد ده. قال ل رينو انه هيقتنلى قدام عينيها.

واتنهد. وبعدها ضـ.ـر.بته بالسلاح. ورينو اغمى عليها واخدتها على اقرب مستشفى. وكان فستانها متبهدل وما كانش ينفع ترجع بيه على البيت. شوفت ممرضه سنها كبير وبعتها وجابت الاسدال وما كانش معايا التليفون. وكنت عايز اتصل عليكم والممرضه قالت معايا تليفون لو عايز تتصل واخدته منها وطلعت علشان اتصل عليكم لكن انتو كنتو جيتو. وبعد ما مراد مشي انا رحتله على المكتب وفهمته كل حاجه.

وانا سألته عرفو أن رينو اتخـ.ـطـ.ـفت ازاى! وهو حكالي عن الل شافه في كاميرات المراقبه وان الست اخدت رينو في العربيه والسواق خدرها.
وبكده انا ربطت الاحداث. وقولت بس يبقى الست طمعت في الساعه واخدتها بعد ما اخدت رينو. وهما دلوقت سافرو. على بنى سويف. وتتبعت التاب قبل ما اطلع ل مراد المكتب. وشوفت انهم وصلو اسوان وحكيت ل مراد على الساعه. وقولتله يلا بينا هنطلع على اسوان.

ونزلنا انا وهو وفولنا عربيتي بالبنزين واتحركنا. وجبنه شويه اكل وشويه حاجات لزوم السفر. لان الطريق طويل.

مراد ساق في الاول واحنا رايحين. وانا حسيت بشويه ارهاق ونمت. ومراد ساق وتتبع الساعه. وقبل ما نوصل مراد صحاني وقالي قوم وصلنا الصعيد. قولتله الصعيد! قالي ايوه الساعه في الصعيد والمكان قريب ونزلنا. ومشينا شويه وكان في اوضه صغيره على طرف الطريق. ولقينا مكان الساعه في نفس الاوضه. كـ.ـسرنا الباب ودخلنا لقينا سيد وعواطف في الاوضه. وكان سيد بيشرب خمره وحاجات تانيه ممنوعات. وكان سـ.ـكـ.ـر.ان خالص و مش فايق لاي حاجه. ومحبناش نضـ.ـر.به وهو سـ.ـكـ.ـر.ان لازم يكون فايق. وعواطف مراد مسكها من شعرها وهددها بالقــ,تــل لو معترفتش. وكتفناهم وربطنا هم وحطناهم في العربيه. ومراد اخد منها شنطتها ولقينا. فيها مبلغ كبير وتليفون وفتحتلنا التليفون تحت التهديد. ولقينا في فيديوهات وتسجيلات بالصوت عن الاتفاقيات بينها وبين ناس تانيه عن خـ.ـطـ.ـف بنات واطفال.

وركبنا. انا ومراد ورجعنا تاني ومراد نام طول الطريق وانا سوقت العربيه. ولما وصلنا انا صحيت مراد وقلتله هنطلع بيهم المخزن ولا فين. قالي لا اطلع الاول على فيلا العدوي اغير هدومي ونرجع تاني. وبس.

فهد محبش يقول كل حاجه واحتفظ بخصوصيته مع معشوقته وكمان الفستان واعتراف الحب اللي رد روحه فيه مين تاني. وفهد كان بيحكي كل حاجه وشايف نظرات الدهشه على معشوقته الصغيره. ودmـ.ـو.عها نازله من الفرحه وكل شويه تعمل رياكشن معين خــــوف. فرح وضحك. وزعل. وتكشيره. والكل طبعا كان بيسمع ومش مصدق ان كل ده حصل وان لولا ربنا ثم فهد فكر في حكايه الجي بي اس. كانو هيوصلو ل رينو متاخرين.

مريم بتسمع ودmـ.ـو.عها نازله بفرحه ان فهد موجود في حياه بـ.ـنتها.
وادm بيسمع و مدهوش من فكرة الجي بي أس. وانها. سبب انقاذ حياه بـ.ـنته.
وطارق. كان مبسوط. وحاسس بالفخر بابنه وان ابنه يرفع الراس.
ورنا مبسوطه جدا. ودعت أن فهد يلين ويطلب رينو للجواز.
والبنات كلهم مصدومين بفرحه.
والشباب كلهم كانوا مبسوطين واتنهدو بـ.ـاريحيه.
زين كان مبسوط جدا وقال لنفسه فهد عمل معانا جميل عمرنا ما هنقدر نسده.

ومراد. كان بيسمع كأنه بيسمع لاول مره. وشكر فهد بقلبه. وشكر ربنا. لان عنده صاحب واخ زي فهد. وبيتمناه فعلا يكون زوج لاخته.
محمد كان مبسوط جدا من الفهد الل على طول غـــضــــبان وانه اخيرا دmاغه اشتغلت وابتسم.
ورينو كانت مبسوطه من اهتمام فهد أنه وصل للدرجه دى. وكشرت بزعل لان الساعه كدا ضاعت. وقلبها دق. لما حافظ على الخصوصيه الل بينهم. ودعت للفهد بقلبها.
فهد: سكت. وبص ليهم. وشاف كل واحد بملامح معينه.

آدm: قام وقف. وفهد وقف لأن آدm جمبه.
آدm: بص لفهد نظره طوويله. فيها كل كلمـ.ـا.ت الامتنان والشكر. وحـ.ـضـ.ـن فهد بقوة اب فرحان لسلامة بـ.ـنته من الخطر. وفهد ابتسم وحـ.ـضـ.ـن آدm.
آدm خرج فهد من حـ.ـضـ.ـنه. وعيون آدm بتلمع بدmـ.ـو.ع، دmـ.ـو.ع اب كان خايف وهيمـ.ـو.ت على بـ.ـنته.

آدm: بص ل فهد وقاله انا مش عارف اشكرك ازاي ولا عارف اتكلم، لان فعلا مش لاقي كلام اقوله ليك انت انقذت رينو بـ.ـنتي. انت ما تعرفش رينو دي ايه في حياتي، كل واحد من ولادي ليه معزه في قلبي، لدرجه اني مش عارف انا بحب مين اكتر من التاني، لكن رينو دي اخر العنقود. ونوتيلت البيت. رينو دى بهجة البيت يافهد.

رينو. دي انا عشت معاها طفوله جميله. وبص ل فهد وبتمنالها حد يخاف عليها ويحميها. وحط ايده على كتف فهد. شكرا بجد يا فهد وربنا يحميك. وجميلك ده في رقبتى. انت طمنت بـ.ـنتى من خــــوف كبير.
آدm: نفسه يقوله، ان هو الل بيتمناه لبـ.ـنته لانه بيخاف عليها ويحميها. لكن كـبـــــريـاءه كأب مانعه من انه يطلب طلب زي ده من فهد...
فهد: احم متشكرنيش ياعمى. انا معملتش غير واجبى. وياريت كمان متزعلش منى انى معرفتش اتصل عليك.

آدm: لا ياحبيبى. انا مبسوط بيك مش زعلان منك.
مريم: قامت. وشكرت فهد بعيونها الل مليانه دmـ.ـو.ع. وفهد مسح دmـ.ـو.عها. وضمها ليه. بس. بس يامريومه انتى عيطتى كتير الفتره دى.
مريم. لو عشت عمرى كله اشكرك على الل عملته. انا مش هوفيك حقك يافهد. ويتمنى من ربنا أنه يستجيب دعواتى ليك في كل صلاه. ربنا يسترك يافهد. ويفرحك ديما. زى ما فرحت قلبنا.

وبعد كدا. زين حـ.ـضـ.ـنه. وشكرو. بامتنان. وبعدها محمد و نور شكرته جدا. ورنا فرحانه جدا باابنها وضمته. وفارس كان مبسوط با اخوه. وفكرت الجي بي اس. عجبته. وبيفكر انه يعمل كدا مع رودي ويجيلها جي بي اس في الساعه. وقال جواه علشان المـ.ـجـ.ـنو.نه بتاعتى ممكن عيل صغير يقولها تعالى اوديكى لبابا وهي متـ.ـخـ.ـلفه هتروح معاه.
فريحه: قامت منشكحه باخوها وحـ.ـضـ.ـنته. وباسته من خدو. وشكرته.

طارق: قرب من فهد. انا عارف انك عصبى وعارف انك متسرع وغبى وعيل أتم زى عمك
بس الل متأكد منه انك راجـ.ـل ويعتمد عليك بجد.
آدm: زي عمك. وكلهم ضحكوا. وطارق حـ.ـضـ.ـن ابنه بفخر.
مراد: قرب منه. وقال. بص انا ماليش في التزويق. بس انت صاحب رجوله. وجميلك ده يصحبى في رقبتنا كلنا. وحـ.ـضـ.ـنه بحب.
فهد: حاضن مراد. وهمس في ودنه وحيات امى يامراد. لانتقم منك براحت راحتى.
مراد: بنفس الهمس. يبقى شكلك عايز الجوازه تتفشكل.

فهد: بغـ.ـيظ. منك لله يامراد.
مراد: ببرود. ومنك يافهوده.
وكدا الكل شكر فهد. ولكن فاضل. اهم حد هو عايزه. وعيونه عليها.
زينب جت. آدm بيه. الغدا جاهز.
آدm: شكرا يازينب. واتحرك يلا يطارق يلا ياشباب. والحريم هتتغدى جوه. وادm والكل اتحرك لكن فهد حاول يأخر نفسه.
ومريم اخدت ضيوفها. ورينو قاعده مكانها.
فهد: قرب من رينو وشافته ووقفت مكانها.
فهد: اذيك يارينو؟

رينو: بتـ.ـو.تر. ودقات قلب سريعه. كانها اول مره نتكلم معاه. احم. انا الحمدلله. وانت اذيك يافهد!
فهد: انا تمام. انتى كويسه!
رينو: احم. ايوه. كويسه.
فهد: ايديكى عاملين ايه دلوقتي!
رينو: كويسين عقمتهم. من شويه. احم فهد
فهد: عيون الفهد يارينو.
رينو: غمضت عيونها وحطت ايديها على قلبها. الل هيطلع من مكانه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. واتكلمت بصوت مبحوح. شو، شكرا. ع. على الل عملته علشانى.

فهد: بحب. انا لسه معملتش حاجه علشانك يا لاري.
رينو: فتحت عينيها وبتتنفس بصوت عالى شويه. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. ومش عارفه تتكلم. وجـ.ـسمها رجف.
فهد: حس بتـ.ـو.ترها. وقالها اقعدى يارينو.
رينو: ما صدقت. وقعدت على الكرسي بسرعه. ويتنهج من ساعه ما قالها لاري.
فهد: نزل على ركبه قدامها.
رينو: فتحت عينيها على الاخر. وحطت ايديها على بوقها.

فهد: ممكن ايدك. ومسك ايدها وقالها سبيبها كدا ثوانى. وطلع الساعه ولبسها ل رينو. الل قلبها دق بسعاده كبيره جدا. وفهد قلبه هيطلع من مكانه لانه قريب من معشوقته الصغيره. ومسك كف أيدها. وباسه لاول مره في وعى من رينو. الل حست انها هيغمى عليها. وبعدها شـ.ـدت ايديها برعشه. ووشها اتخـ.ـطـ.ـف. وفهد شافها كدا. قام. وقالها. الساعه دى كانت في شنتطها. ولو كانت لبستها انا مكنتش هجيبها. لكن الساعه دى مميزه بالنسبالى.

رينو: كانت اسعد واحده في العالم. وفرحت جدااا انها شافت ساعة الفهد من تانى. وغمضت عيونها. شكرا يا فهد.
زينب جت عليهم. فهد بيه. مراد بيه والكل منتظرك على السفره.
فهد: هز راسه ليها. وبص ل رينو. قومي تعالى وعايزك تاكلى كويس.
رينو: قامت وحسه برجفه. قلبها بيرقص علشان فهد رجعلها الساعه. وبصتله بحب. بجد متشكره يافهد على كل حاجه عملتها علشانى.
فهد: ابتسم. منا قولتلك انا لسه معملتش حاجه علشانك يا. يا لاري.

وكل واحد اتحرك في اتجاه لكن دقات قلوبهم مسموعه وبصوت عالي ليهم. وكل واحد ماشى والسعاده على وشه.

تانى يوم الضهر.
فهد دخل جنيتة. فيلا العدوي. واتصل على مريم. وقالتلو يدخل. ودخل الليفنج
فهد: السلام عليكم يامريوم.
مريم: وعليك السلام ياحبيبى.
فهد: ايه دا. البيت هادي يعنى اومال فين الشباب!
مريم: مفيش حد موجوده منهم. آدm وزين وريتال راحو على الشركه.
ومراد. اخد فريحه ومريم نونو. معزومين عند رنا على الغدا. زى ما اتفقو امبـ.ـارح قبل مايمشو.
ونور: محمد جابو تيمو هنا الصبح وراحو على المستشفى.

ورينو فوق بتلاعب تيم.
فهد: قلبه بيدق. ونفسه يشوفها. احم طيب ورينو عامله ايه دلوقت؟
مريم: لااا الحمد لله. قاعدت العيله امبـ.ـارح نسيتها شويه. وخصوصاً رودي بت فقر. انا بحبها اوي. وكملت بمكر. وبعد ما انتو مشيتو على طول طلعت على اوضتها. مقعدتش معانا.
فهد: نفسه يقولها نادي عليها. احم. إن شاء الله مع الوقت هتنسي.

تيم: نازل درجات السلم درجه درجه. وراح عند مريم وفهد واول ماشاف فهد. قال فهد حبيبى. وضحك وجري عليه.
فهد حط الشنطه جمبه وشاله على رجله. تيمو عم الناس كلها. وانت بكاش على فكره.
تيم: بيبص ل فهد ومش فاهم اوى. وقال. كاش على فكله وضحك.
مريم ضحكت. وقامت تشرب قهوه. ولا عصير.
فهد: لا يامريوم. انا ماشى.
مريم: ليه بس كده. ولا انت جاي ل مراد وبس.

فهد: لا والله ياحبيبتي. انا كنت بعمل مشوار كدا. وعديت عليكو. قولت اطمت على صحة رينو. واطلع على رنا علشان مستنيانى على الغدا.
مريم: انادي على رينو.
فهد: لا سيبيها براحتها. انا هبقى اجي بليل مع مراد.
مريم: طيب. نشرب قهوه مع بعض. البيت فاضى وانا مدايقه لوحدي. نشرب القهوه وروح زى ما انت عايز. وكمان انا هعملهالك بايديا. ها ديل حلو اهو.
فهد: لا ولا اروع من كده ديل خلاص نشرب القهوه ونتكل. ولا ايه باتيمو.

تيم: تيم حاول يقول قهوه ونتكل بس تقيله عليه وقال. فهد حبيبي وضحك.
مريم راحت تعمل القهوه.
فهد: اسمع ياتيمو. رينو فوق صح.
تيمو هز راسه اه لينو فوق.
فهد: طيب بص بقى خليك راجـ.ـل كدا وصحصح معايا. امسك الشنطه دى. بتاعة رينو فاهم. قول ل رينو فهد جاب الشنطه دي. هاتقولها ايه!
تيم: فهد شنطه دي لينو.
فهد: مش مهم هي هتفهم. خد بقى الشنطه واطلع. وانت خد الشيكولاته دى.
تيم: لا وحشه.

فهد: طيب بص اطلع ل رينو. واديلها الشنطه وانا هشتريلك لعبه.
تيم: فرح واخد الشنطه. وطلع على السلم درجه درجه. وبيقول فهد شنطه دى لينو. فهد شنطه دى لينو. وطلع بيخبط افتحي لينو انا تيمو.
رينو: قاعده مخـ.ـنـ.ـوقه. لوحدها. تؤام زين عند هنا وأشرف. وزين هيجبهم وهو راجع. ومريم نونو مش موجوده. وتيم سابها ونزل. بس ابتسمت لما سمعته بيخبط. وقامت. طبعا متقدرش تستغنى عنى وفتحت. تعالى يسى تيمو.

تيمو جرى على السرير وحدف الشنطه. خدى لينو. فهد شنطه دي لينو.
رينو: مش فاهمه. واستغربت اسم فهد من تيمو. وكمان ايه شنطة الهدايا دي. وقعدت. وتيمو نازل. وقالتلو رايح فين.
تيم: لايح فهد. تيمو جيب لعبه. وجرى ونزل
رينو: بعدm فهم. فهد! وفضولها خلاها تفتح الشنطه وطلعت منها علبه. وفتحت العلبه. وشهقت بفرررحه وحطت ايديها الاتنين على بوقها وقالت. فهد.
اول ما فتحت العلبه. شافت كارت مكتوب عليه. لاري في قلب الفهد.

وضحكت بسعاده. وشالت الكارت. وشافت الفون الهديه الل فهد جابه ليها هديه. وفرررحت جدااا. ومسكت الفون. وشافت كارت تحت منه. مكتوب عليه. بحبك يا رينو. بحبك اوى.
وبلعت ريقها. وكانت مبسوووطه اوى. ومسكت الفون. وشافت كارت ملزوق على الضهر. ومكتوب فيه. الفون جاهز على الاستعمال على طول. والشريحه اشتغلت. والبسوورد. ( معشوقتى ). ورقمى متسجل عندك.

رينو: وشها نور بسعاده. وكمان شافت في الشنطه. مجموعه شوكليت كتيره. ومن ضمنه شوكليت ملزوق عليها ورده. وفرحت جدا جدا. وفتحت باسورد الفون وجربت. معشوقتى. وفتح معاها. وفعلا فهد مجهز الفون بالكامل.
وبعد 10 دقايق. وهي سرحانه وبتاكل شوكليت. فونها رن. واتحركت بسرعه. وقلبها بيدق. وكان. فهد. وردت بتـ.ـو.تر. الوو
فهد: شرب القهوه. وخرج بسرعه روكب العربيه واتصل على معشوقته الصغيره.
فهد: الو اذيك يارينو.

رينو: رجعت بضهرها على السرير. انا كويسه يا فهد انت كويس؟
فهد: قاعد في العربيه. ورجع ضهره على الكرسي. ايوه انا دلوقتي كويس.
رينو: فهد.
فهد: عيون الفهد.
رينو: قلبها بيدق. احم بجد مش عارفه اشكرك ازاي على الهديه الجميله دي. الفون تحفه جدا.
فهد: سيبك من الفون. اهم حاجه الشوكليت عجبك. اصل انا اخدت منها واحده لتيمو. رشوه يعني. بس قال وحشه. قولت بس رينو مش هتعجبها.

رينو: لا خالص. دى جميله جدا. تيمو بس مابيحبش الشوكليت.
فهد: امم. ايدك عامله ايه النهردا!
رينو: بتنهيدة حب. دوبت قلب الفهد. تمام. الجـ.ـر.ح مش عميق اوى يعنى.
فهد: لو خدش صغير يارينو. بالنسبالى حاجه كبيره. انتى مش عارفه انتى عندي ايه!
رينو: ، ومعرفتش ترد. وغيرت الموضوع. قولى صح يافهد. هو انت جبتلى الساعه بحجة نجاحى ولا الترقيه!
فهد: هتفرق!
رينو: باندفاع. طبعا. تفرق. ترقيتك اهم، وضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها.

فهد: ابتسم. واتنهد. اطمنى انا جبتلك الساعه للترقيه. والسلسلة لنجاحك. وعايز اجيب الدنيا كلها واحطها بين ايديكى.
رينو: هتمـ.ـو.ت مكانها. وحست ان قلبها هيطلع من مكانه. ومردتش.
فهد: رينو!
رينو: نعم يا فهد.
فهد: وحشتينى.
ونقوووول بعد اسبوع.
بعد مرور أسبوع ع ابطالنا الحلوين ونقول نبذه مختصره وبسيطه.
مروان اتقدm ل نرمين بشكل رسمى. وتمت الموافقة. والخطوبه وكتب الكتاب تم بعد يومين ومحمد عزيز. واخو مروان شهدوا على عقد الجواز. وخال نرمين كان الولى ليها.

والجواز بعد 3شهور. ومامتها فرحت جدا وكانت الفرحه مش سيعاها. ان بـ.ـنتها هتتجوز دكتور. وكمان بيحبها وبكت كتير. ونرمين حـ.ـضـ.ـنت امها وعيطت اكتر. لكن كانت بتعيط علشان اتكـ.ـسرت. وان مهما يعدى عليها من زمن لازم شبح هشام هيكون عائق في حياتها. وعيطت علشان غباءها وكانت تتمنى ترجع بالزمن لحظه لورا. كانت هتغير حجات كتير. لكن إرادة رب العالمين فوق كل شيء.

مروان: جاب ل نرمين خاتم الخطوبه. وفستان شيك جدا. وبيحاول يخليها تكون مبسوطه. وهيعافر انها تنسي شبح الماضي اللعين. وقال ل محمد على يوم الخطوبه وكتب الكتاب وعزمه وصمم أنه يشهد على العقد. وراحو الخطوبه هو ونور. وكانو مبسوطين جدا لنرمين. لانها تستاهل انها تكون مبسوطه. ونور جابتلها هديه هي ومحمد. وكمان ضغطو عليها ترجع المستشفى. لشغلها. جمب العياده. ونرمين وافقت. لانها عايزه تقرب من مروان لانه يستاهل انه يتعشق مش يتحب وبس.

وبعد: يومين من الخطوبه. نرمين. شافت وقرت على النت. القبض على مافيا مصر. تحت اشعار طعام الغلابه فاسد. وشافت اسم. المجرم. وقامت وقفت لما قرت اسم تـ.ـو.فيق المنصورى. وقرت تفاصيل القضيه. والجرايم الل عملها. وان تـ.ـو.فيق المنصورى اعترف بكل جرايمه. بعد وفاة نجله الوحيد هشام تـ.ـو.فيق المنصورى. بعد تعرضه لحادث مروع وتـ.ـو.في في الحال.

وقد تم الحصول على جميع الادله المطلوبه. من جهود. الرائد. مراد العدوي مخابرات عامه. والرائد فهد السيوفي مخابرات عامه. واليكم بعض الصور. للفقيد هشام تـ.ـو.فيق المنصورى.

نرمين شافت اول صوره ل هشام وهو متوفى وبالطريقه البشعه دى. ومقدرتش تكمل. ودmـ.ـو.عها نازله. من الزعل على هشام ومنه في نفس الوقت. وكمان دmـ.ـو.ع فرح أن ربنا امهل. ولا أهمل. وحست انها محتاجه ل امانها. وخرجت من مكتب المستشفى تجري. وراحت على مكتب مروان. ودخلت. وهو قام مخضوض على شكلها. ونرمين اترمت في حـ.ـضـ.ـنه بتنهج وتعيط. ومروان مش فاهم مالها. لكن اخدها في حـ.ـضـ.ـنه بكل. حب. وطمنها. وباس جبينها. وقعدها وقعد جمبها. ومسد على حجابها. ولما هديت. فتحت الفون وقالت ل مروان. ربنا جابلى حقى. ربنا سترنى للنهايه يامروان. ومروان قري المنشور كاملا. وشاف هشام مـ.ـيـ.ـت بطريقه بشعه لكن مروان متأثرش وكان مبسوط جدا. وقفل الفون. وقالها بالمناسبه الجميله دى انا هعزمك على الغدا. واخدها وخرجو واتغدو مع بعض. وعيش نرمين اجمل يوم. ونرمين حست بسعاده مع مروان محستهاش مع هشام. وقالت لنفسها. هشام كان انبهار. لكن مروان العشق الحقيقي. وقفلت صفحة الماضى. بما أن. ربنا. قفل قضية هشام في الدنيا. قررت انها تعيش لمروان وبس. ومروان كان مبسوط لانه بدء يسمع دقات قلب نرمين بالحب. وشايف السعاده على وشها. وقرر أنه يعافر علشانها وبس.

يوسف عزيز عايش مع مريم مبسوطين.

ومن يومين. قاعدين كلهم على العشا. ومريم شمت ريحة الاكل. قامت بسرعه وراحت على الحمام. ويوسف اتخض عليها. وقام بسرعه وراها. ومريم كانت قافله الباب ويوسف بيخبط بره وقلقان عليها. وخرجت وهو ساندها لحد بره. وقلقان عليها. لكن شافو شيرين وهنا مبسوطين. ويوسف استغرب. وبص ل مريم شايفها كمان بتبتسم. ومريم قالتله هطلع فوق وجايه. ويوسف كان عايز يطلع معاها. لكن هي قالتلو هتاكد من حاجه وانزل خليك انت. وطلعت فوق. ومتـ.ـو.تره. هي دكتورة صيدليه. وعندها خبره في الأمور دى. وجابت اختبـ.ـار حمل وهي راجعه من الصيدلية. وعملت الإختبـ.ـار. وكانت النتيجه ايجابيه. وفرحت جدااا. ونزلت ل يوسف بسرعه. وكان الكل قاعد على السفره. ويوسف قاعد وهي واقفه وراه وسمعها وهي بتقول. انا حامل يا يوسف. يوسف لف بسرعه وقام ومش مصدق. وحـ.ـضـ.ـن مريم وشالها ولف بيها من السعاده. والكل كان فرحان ليهم. والضحكه مش مفرقاهم. وأشرف قام وحـ.ـضـ.ـن مريم. لانها هي السبب في استمرار بهجة البيت. كفايه كريم الل عندو بالدنيا. ومريم راحت عند مصطفى وسلمت عليه وباست على ايدو احتراما ليه. وراحت ل شيرين وحـ.ـضـ.ـنتها بفرحه. ومريم شايفه الفرحه في عيون الكل. وهنا قامت وقفت وراحت عند مريم. وحـ.ـضـ.ـنتها بفرحه كبيره. ودmـ.ـو.عها نازله. وهنا قعدتها وقالتها من هنا ورايح متشغليش بالك ب كريم ابدا. ركزى انتى في حملك. وانا وماما هنهتم ب كريم. وبيكي انتى كمان. ومريم حست بفرق السعاده. واتصلت على هدى وحسام. الل اول ماعرفو. طارو من الفرحه. وتانى يوم كانو عندها. وهدي زغرطت بفرحه كبيره. والعيله كلها عرفت. بخبر حمل مريم عزيز وبـ.ـاركو ليها.

وعايشه الاسبوع ده في دلال من يوسف الل نفسه يعمل عيله كبيره. وكان اسعد واحد في الدنيا. واهتم ب مريم بكل تفاصيلها.
مالك وساره. كدا متجوزين بقالهم شهرين إلا حجات بسيطه. وكل يوم في سعاده مختلفة. ولما رجع شغله ساره قالت لمالك انها عايزه تعيش في فيلا الصاوي. لانها بتخاف وهي لوحدها.
وهتنسي بعدو عنها وهو في الشغل. مع ملك وماليكه. ومالك كان من جواه رافض وعايز يعيش معاها في مكان مقفول عليهم لوحدهم.

لكن شاف برضو أن ساره لسه بتعانى نفسيا من عـ.ـذ.اب الماضي. ووافق. واخدها على الفيلا. وملك وجاسر. كانو مبسوطين جدا أن بيتهم بيتغير للأفضل ووجود مالك وساره وزياد وماليكه عمل فرق كبير. وسعاده كبيره في قلب ملك. وبعد كام يوم. مالك في الشغل وجاله اتصال من آدm. وآدm اتكلم معاه وفهمه كل حاجه. وان تـ.ـو.فيق وسوزى هيتحولو عن النيابه عندو بكره. ومالك كان هيعترض لكن آدm فهمه انه خلاص هما سنهم مش مستحمل عـ.ـذ.اب اكتر من كدا. وكمان تـ.ـو.فيق انكـ.ـسر بمـ.ـو.ت ابنه. لكن آدm. نبه على مالك أن في ناس هتجيلو بكره مع رعد على النيابه. وشرحله شرح مبسط عن خـ.ـطـ.ـفهم ل رينو. وقال ل مالك هيعمل ايه وعايز ليهم أقصي عقوبه. لانهم بيتاجرو في بنات الناس وكمان الاطفال. وشـ.ـدد عليه أن محدش من العيله يعرف والا مايلومش غير نفسه. وقفل معاه. ومالك كان شايط ومتغاظ. لانه كان عايز يدوقهم من الل ساره عاشته. واستنى تانى يوم على احر من الجمر. وشاف تـ.ـو.فيق المنصورى في مكتبه. مكـ.ـسور ومذلول. وواحد تانى خالص. ومن غير اى ضغط تـ.ـو.فيق اعترف بكل جرايمه واعترف على شركاه. واعترف بعـ.ـذ.اب ساره. وانه مكنتش متجوز سوزى وعايش معاها من غير جواز.

ومالك أمر بحبسه 15 يوم على ذمة التحقيق. وسوزى مكنتش عايزه تعترف. ولكن بضغط وغل من مالك واترعـ.ـبت واعترفت على كل حاجه وانها خططت علشان تاخد كل أملاك جاسر. وسجلت ساره باسم حد تانى. وقــ,تــلت ابتسام وعـ.ـذ.بت ساره. وعايشه مع تـ.ـو.فيق من غير جواز. وانها شريكته في الشحنات المضروبه من 4 سنين. ومالك كان متغاظ منها. وأمر بحبسها 15 يوم على ذمة التحقيق. واتوصى بيها في الحبس. وكان صريخها من العـ.ـذ.اب جايب لآخر القسم.

أما سيد وعواطف. كانو رافضين الإعتراف. والباب خبط. ودخل رعد وسلم ظرف ل مالك. وكان من مراد. وفتحه. وكان فيه فون عواطف وعليه التسجيلات الل هتوديها في داهيه. وكمان فيديوهات. وعواطف عرفت مصيرها واعترفت بكل حاجه. واعترفت بالراس الكبيره الل شغاله تحت ايديه. ومالك أمر حبسها هي وسيد. 15 يوم على ذمة التحقيقات. وشـ.ـدد عليهم انهم يدوقو من العـ.ـذ.اب الوان.

أما الجاردات. سمير اعترف بكل حاجه يعرفها. واكدلهم أنه متدخلش في قضية خـ.ـطـ.ـف لارين العدوي. وانه برئ منها. وحظر صحابه انهم يبعدو لان الموضوع مش هيعدى بالساهل. وصحاب سمير نـ.ـد.مو واعترفو. وان سمير بعيد عن موضوع الخـ.ـطـ.ـف ومالوش دعوه. ومالك أتأكد من برأة سمير بعد ما أمر انه يسمع جميع مكالمـ.ـا.تهم الل اتسجلت في شركة الاتصالات. واثبت أن سمير ملوش دخل. ومالك أمر يا الإفراج عن سمير. وعلاجه مكان طلقة الرصاص هيتكفل بيه طارق على حسابه. وسمير حمد ربنا انه خرج ل مـ.ـر.اته وابنه. وقرر أنه يستقيم ويبعد عن رفقة السوء. أما صحاب سمير. مالك أمر بحبسهم 15 يوم على ذمة التحقيق. لانهم مشتركين مع هشام وعواطف. وكمان شـ.ـدد عليهم انهم يدوقو من العـ.ـذ.اب والخــــوف الل عاشت فيه بـ.ـنت خاله. وتانى يوم. مراد وفهد. راحو الجهاز واخدو نسخه من فيديوهات وتسجيلات تـ.ـو.فيق الل كانت على اللاب توب بتاع تـ.ـو.فيق. واخدو صوره من الملف بتاع شحنه الاطعمه الفاسده. الل كان واقف على امضة تـ.ـو.فيق. وراحو سلموها لمالك علشان تتايد ضد تـ.ـو.فيق وشركاه. وآدm كلم ساره علشان تروح تسلم الالماس للجهاز مع مراد وفهد. وراحت معاهم وكانت خايفه لكن مالك ماسبهاش تروح لوحدها. وسلمت الالماس وحكت كل حاجه تعرفها. ومدير الجهاز شكرها. وان قليل جدا الل بيلاقى حاجه زى كدا تغير حياته كليا للافضل ويرجعها. وبشرها انها ليها 10 من الألــماس. وهتكون فلوس. ونصيبها 2 مليون دولار. وساره ومالك بصو لبعض من حجم المبلغ. وفهد ومراد. ابتسمو على شكلهم من خضة الرقم. ومالك وساره روحو. وحكت كل حاجه ل جاسر وملك وزياد وماليكه. وساره بتستغرب في قلبها. وقالت يعنى انا كان ممكن أمضى جاسر بسهوله انه يتنازل عن كل أملاكه. وانا خــــوفت من ربنا ومعملتش كدا. يقوم ربنا يعوضنى ب 2 مليون دولار. سبحان الله. ربنا كريم جدا وبيعوض. وقامت بسرعه مره واحده قدامهم. والكل اتخض. وساره قالت مالك انا عايزه اتحجب. ومالك فتح بوقه من الفرحه وتنح. والكل فرح انها هتتحجب. وملك قامت وحـ.ـضـ.ـنتها بفرحه. ومالك استوعب. وساره بصتله. مااالك انا عايزه البس الحجاب. مالك قام. وشالها ولف بيها قدام الكل. ومالكيه قالتلها أول حجاب هتلبسيه من عندى تعالى معايه فوق. واخدتها. وماليكه لبستها الحجاب وعلمتها ازاى بيتلف وكانت رقيقه جدا بالحجاب. ونزلت والكل شافها. وقال مشاء الله تبـ.ـارك الرحمن.

ومالك قلبه دق. لانه كان نفسه انها تتحجب. ومحبش يضغط عليها الفتره دى. لكن الهدايه ملهاش ميعاد. ومالك قرب منها وباس راسها وحجابها. وكان الكل مبسوط. وملك وجاسر اكتر 2 مبسوطين. وساره بتفكر في كلام آدm. انها تبدء من جديد. وتفتح شركه ليها. وتقف على رجليها. وساره هتعمل كدا. لكن طلبت من مالك. انها عايزه تعمل عمره. وتشكر ربنا على كم النعم الل هي فيها. ومالك وافقها بسرعه وقالها ينطقو الحكم على سوزى وتـ.ـو.فيق واخدك ونروح لان فعلا النفسيه محتاجه. زيارة الحبيب.

زياد وماليكه. لسه قاعدين عند جاسر وملك. وجاسر كان مبسوط هو وملك من اهتمام زياد ب ماليكته.
زياد: محكاش حاجه للعيله بخصوص خـ.ـطـ.ـف رينو. لان آدm نبه أنه مش عايز حد يعرف.
وزياد: طمنه لان طبع ماليكه انها مبتحبش تسال كتير. وزياد قالها انه كان مع آدm وطارق في شغل مهم.
ماليكه حملها كان في الأول تعبها لكن لما حست جو العيله لاول مره. جاسر وملك. وكمان مالك وساره لما رجعو على الفيلا. والأهم زياد.

زياد: اول ماعرف أن ساره ومالك رجعو. احرج يبات في الفيلا. وقرر أنه يوميا ياخد ماليكه بليل على شقتهم وينامو هناك. والصبح يوصل ماليكه عندهم من تانى وفضل على كدا. وقالها خلاص كلها شهر. وننقل كلنا انا وانتى وهدى وحسام. في الفيلا الجديده.

مليكه قالتله اى مكان انت هتكون موجود فيه بالنسبالى قصر. وزياد من قلبه مبسوط. وخصوصاً لما عرف ان ماليكه في بطنها ولد. وانه هيكون ليه ذريه. وحاسس بشعور مختلف. والعيله كلها فرحت جدا. وخصوصاً هدى. الل بتعيط في صلاتها وتشكر ربنا أن زياد هيكون عندو ولد من صلبه ومش هيبقى وحيد. ودعت انه يكون سند صالح لابوه. ودعت لمريم بـ.ـنتها. وحسام كان فرحان ل زياد جدا. وكمان ل مريم بـ.ـنته لما عرفو انها حامل.

وماليكه لما عرفت انها في بطنها ولد فرحت انها هتجيب السعاده ل زياد. ودعت ربها انه يكون ذريه طيبه. واتوضت وصلت ركعتين شكر لله. وعاشو الفتره دى في سعاده.
فارس وردي.

رودي مش حاسه بحملها. لانها مش مركزه معاه. لانها هي وطارق عاملين دmاغ. وكل ده بيطلع على فارس ورنا. وخصوصاً. ان رودي مدmنه لعبة بابجي. وبعد عزومة مراد وفريحه. وفهد. لما مشيو. رودي وطارق عملو تيم في الجيم. وردي فتحت المايك. وكمان طارق. رودي بتلعب جيم جمب فارس في اوضتهم. وطارق على السرير جمب رنا. ورودي تتكلم بصوت عالى في المايك. وطارق يرد عليها. ويزعقو لبعض. وفارس متنح. ومش مصدق ان رودي بتلعب بابجي مع ابوه. لأ والل هيجننه أن ابوه كمان بيلعب بابجي معاها. وقعد يتفرج على رودي وهي بتلعب بابجى. وابتسم غـ.ـصـ.ـب عنه لأن كل تصرفاتها رغم انها عفويه لكن بيعشقها وبيحب روحها الحلوه. وعيونه عليها. ورودي اخدت بالها أن فارس سرحان فيها. وقفلت الجيم. وبصتله بحب. وفارس لا إراديا قام وقعد جمبها ونزل على خدها باسها برقه. وهمس في ودنها. بعشق كل تفاصيلك يارودي. وتاهت في همساته ونسيت العالم كله. وقرب منها بكل عشق. فارس شايف السعاده في وجود المـ.ـجـ.ـنو.نه في حياته.

محمد ونور.
محمد اتعلق جدا ب تمارا. وخصوصاً انها ميكس جميل منهم. وانها هاديه وجميله. وتمارا عيونها على طول على باباها. واول مايدخل البيت يسأل نورو على تيم وتمارا. ويدخل عليهم يبـ.ـو.سهم ولو تمارا نايمه يحاول يصحيها لكن من غير ما نور تعرف علشان بتتعب على ما تنيمها. ويقولها يدوبك بوستها صحيت. ونور تكشر عينيها ل محمد وتقوله انت الل صحتها. وتيم يرد ويقول ايوه محمد صحا امارا.

ومحمد يكشر عينيه ل تيمو. عيل فتان. وتيم يسقف ويضحك.
ونور: تبتسم على شكل محمد وهو مش عارف يعمل ايه. وقلبها مبسوط أن محمد متعلق ب تمارا. زى آدm ما اتعلق بيها وهي صغيره.

وبعدها عرفو بخبر خطوبة وكتب كتاب مروان ونرمين. وفرحو ليهم واتمنولهم السعاده. وراحو كتب الكتاب. ومحمد شهد على عقد الجواز. وبعدها اخد نور وعزمها على العشا. وكان عشا رومانسي. ونور فرحت اوي. وبعد العشا. روحو البيت. وكان جايبلها هديه مميزه. ونور فتحتها وفرحت جدا. وشافت كارت فوق العلبه ومكتوب (عشقتها منذ نعومة أظافرها) ونور ابتسمت بتنهيده. لانها سعيده مع محمد. وبتحمد ربنا عليه. والهديه كانت اسوره رقيقه. ومحمد لبسها ليها. وزادت جمال لما بقت في ايد نورو. وباس على ايديها بحب كبير. ونور. من دقات قلبها وعشقها ل محمد لا اردايا باست على ايد محمد. وحتطها على قلبها. وغمضت ودmعه نزلت منها. لانها مش عايزه حاجه من الدنيا غير ومحمد وأولادها وعيلتها.

محمد: قرب من خدها وباس دmـ.ـو.عها. وحبه ليها قربها منه اكتر. ونور تاهت في غرام محمد. وقضو ليله رومانسيه جميله.
وعاشو طول الاسبوع. في حب وسعاده وتيمو اغلب الوقت مع رينو علشان تشغل وقتها ومتفكرش كتير في الأحداث الل مرت.
زين وريتال.

ريتال. بعد ماشافت عصبية زين. قررت انها مش هتنرفزه تانى. وطلعو الاوضه. وزين قاعد على السرير وراجع بضهرو لورا. وبيفكر في كلام آدm. انه دراع ابوه اليمين وكمان ابوه مأمنه على كل حاجه. وكان مبسوط من جواه. ولكن اتفاجئ وفاق على ريتال الل حطت ايدها على جبهته بعفويه وقاعده (بتقرأ أية الكرسي) بصوت مسموع ومغمضه عينيها بخــــوف. علشان يهدى ومش يتنرفز تانى.
زين: رفع حاجبه يا استغراب. بتعمل ايه دي!

ريتال: خلصت. وفتحت عينيها. وبصتله بتـ.ـو.تر. انت احسن دلوقتي يازينى!
زين: بعدm فهم. احسن! احسن ازاى يعنى!
ريتال: اصل. اصل، ورجعت شويه لورا. احم. اصل انت كنت عصبى اوى. فا بسأل يعنى. وقولت اقرأ أية الكرسي علشان تهدي. بس ده لو هينرفزك خلاص. انت قولى ايه الل هينرفزك وانا مش هعملو.
زين: تنح. ومش فاهم. واستغرب لما بعدت شويه من جمبه. مالك ياريتال!
ريتال: ها ولا حاجه. انت عطشان تشرب.

زين: فهم انا خافت منه من ساعة ماضـ.ـر.ب سيد. ومد ايدو. وابتسم. وقالها تعالى في حـ.ـضـ.ـنى.
ريتال: ببرأه. قربت منه. اهو. نعم يازينى.
زين: انتى خايفه منى ياريتال. خايفه من زينو حبيبك.
ريتال: بصراحه يازينو انا مش خايفه منك. بس خايفه تتنرفز. عليا. انت مشوفتش نفسك.
زين: اممم بجد. احكيلى بقى كنت عامل ازاى. وشـ.ـدها اكتر عليه علشان تطمن.

ريتال: يخرابى يازينى. انت كنت عامل زي الوحش. انا اتخضيت. مره واحده لقيت حد هجم على الراجـ.ـل ده. وضـ.ـر.به بوكسات كتير اوى. وانا انصدmت زين! ده زين. يلهوى. هو عامل كدا ليه. ولما وقعت الراجـ.ـل على الأرض وكملت عليه والراجـ.ـل مش عارف يتحرك ولا يدافع عن نفسه. وانت بتضـ.ـر.ب وبتزعقله. يخرابى. والل صدmنى اكتر الترابيزه لما كـ.ـسرتها عليه والراجـ.ـل اغمي عليه. او مـ.ـا.ت مش عارفه. وبعدها شوفت شكلك غـــضــــبان. ومتنرفز. وسبتنا وطلعت. وانا طلعت وراك. بس انت كنت بتاخد شاور وقعدت وقت كبير. وخرجت على طول ومكلمتنيش. وبعدها انت نزلت وخرجت. ورجعت مبسوط. وبصتله انا عيزاك على طول مبسوط يازينى ومش عيزاك تتنرفز عليا انا كان روتى حبيبتك. خليك مبسوط على طول يازينى.

زين: بيسمعها. وايدو بين خصل شعرها. ومبتسم من ريأكشاناتها. وقلبه ضحك على حبيبته الل خايفه. ومفكره انه ممكن يتنرفز عليها كدا. واول ما رفعت راسها وقالتله انا عيزاك على طول مبسوط يازينى. اشتاقلها. ومن غير مقدmـ.ـا.ت قرب عليها يطمنها بطريقته. وريتال اتنهدت بسعاده. وانها كلها اوهام وان زين هيفضل زينها حبيبها طول العمر. وعمرو ما هيأذيها ابدا.

وعاشو الاسبوع ده كله عسل. لان زين مش عايزها تخاف منه. وكان مدلعها في الشركه. ومهتم بيها على غير العاده. وريتال استغبت نفسها. لان مفيش حد في حنان الزين ابدا.
مراد وفريحه.
مراد: بعد ما رجع من عند طارق. آدm قاله. عايزك في المكتب. ومراد فهم ان ابوه عايز يعرف كل حاجه. ودخل وراه وقعد قصاد آدm.
آدm: بص ل مراد واتنهد. يعنى لو مكنتش اتنرفزت على فهد. واتكلمت. انا مكنتش هعرف. انت ليه مقولتليش يامراد!

مراد: اتنهد. اقولك ايه بس يابابا. صدقنى عدت. وانت عارف ان شغلنا معرض لحجات كتير من دي. لكن الحمدلله انا قدامك زى الفل اهو.
آدm: بزعل. احكيلى يبنى. احكيلى اتصبت ازاى.
مراد: مش عايز يحكي علشان عارف ان آدm هيزعل. وقال. ما بلاش ياحج. خليها مدفونه احسن. ولا انت تزعل. ولا انا افتكر.
آدm: معلش. انا عايز اعرف. واطمن. ريح قلبى.
مراد: حاضر يابابا. وحكاله كل حاجه. وعن شجاعة فهد. ودبي وكل حاجه.

آدm: بيسمع. وكأنه حصري قدامه. وكأنه لسه خايف مراد من الاذي. وشجاعة فهد. وانه أنقذ ابنه من المـ.ـو.ت. وبـ.ـنته من الهلاك. وقام وقف. ومراد وقف.
آدm: قرب من مراد. وحط ايدو على قلب ابنه. وقاله عايز اشوف الجـ.ـر.ح.
ومراد: شاف لمعت دmـ.ـو.ع في عيون آدm. واتنهد. وفتح زورار قميصه وكشف مكان الجـ.ـر.ح. وكان متجمل ومش واضح اوى.
آدm: قلبه و.جـ.ـعه لانه مر عليه الألــم ده. ورفع ايدو وحطها على الجـ.ـر.ح. وسأله الجـ.ـر.ح بيالمك!

مراد: لا ياحج. كله تمام. والجـ.ـر.ح خف. وقفل الزورار. وآدm ضم ابنه بحنان. هو ميقدرش يعيش من غير عياله ومـ.ـر.اته. وحمد ربنا. ودعا ربنا في قلبه أن ولاده يفضلو في امان الله ديما.
مراد: ضم ابوه. واتنهد. وحمد ربه انه عندو اب وأم زى آدm ومريم.
وبعدها. آدm اتكلم معاه. وشرحله شوية حجات في شغل مراد. وشوية خبره. ومراد استفاد منه بسرعه.

وآدm كان ممنون جدا لفهد. وكان نفسه يفرح قلبه. ويقوله أنا موافق على طلبك. لأن آدm شايف لهفه في عيون الفهد. وانه عايز يخطب رينو.
وفريحه. طول الاسبوع مبسوط مع مراد الل بتعشق طريقته. وعشقها عدى المدى.
فهد ورينو. او لاري. وده اللقب الل قلب الفهد اختاره. وانه لقب مميز ومفيش حد غيرو هو وبس انه يدلعها بيه.

فهد: طول الاسبوع كان مشغول نوعا ما هو مراد. في قضية تـ.ـو.فيق المنصورى. لكن فهد كان بيروح من وقت للتانى يطمن على رينو ويمشى على طول. وكان متابع جـ.ـر.ح ايديها. واطمن وانه خلاص خف. وكل لما فهد يروح يسلم عليها. يكون جايبلها شوكليت. ويقدmهالها. بحب. ورينو كانت بتبقى مكسوفه جدا ووشها يبقى احمر. والفهد يتجنن.

وبعدها: فهد في الشقه. وقاعد يفكر فيها. وحس انه مشتاق ليها حد الجنون. وشاف الجي بي اس. وانها فوق. واتصل على رينو. واتكلمو كتير. وسكوت اكتر. واكتشفو أن اعتراف العشق بينهم في وقت السكون.
فهد: كل لما يقول ل رينو بحبك. رينو تتـ.ـو.تر ومتعرفش ترد عليه. ف بتفضل السكوت. وتتنهد. وفهد يغمض عينيه مع كل تنهيده. وبيتمنى اللحظه الل لاري قلبه تبقى ملكه.

وعاشو الاسبوع ده كله في حب ومشاعر مختلطه وجميله. ورينو هيمانه ف عشق الفهد.

عوده للوقت الحالي.
مريم: سعاد. ياسعاد.
سعاد: نعم ياست مريم.
مريم: لو سمحتى. قولى ل زينب. تجهز الغدا. آدm وزين وريتال في الطريق.
سعاد: حاضر ياست مريم. واتحركت.
مريم: شايله مريم نونو. ونور ورينو قاعدين. ومعاهم فريحه. مريم بصت على نور المتـ.ـو.تره. مالك يانور. بقالك اكتر من ساعه متـ.ـو.تره.

نور: مش عارفه يامامي. محمد جابنى هنا الصبح. وقالى الساعه 1 هكون عندك علشان معندوش شغل كتير. ودلوقتي الساعه 5 ومجاش. واتصلت عليه. فونه مغلق.
مريم: حبيبتى متقلقيش ممكن يكون حصل جديد في المستشفى ويكون في العمليات. وقافل فونه. ما انتى عارفه نظام محمد يعنى انا الل هعرفك.
نور: ايوه يامامي. كان اتصل عليا حتى. يطمنى. يقولى عندى شغل مفاجئ. ومش جاى دلوقتي.
رينو: طيب اتصلى على نرمين. مش هي موجوده في المستشفى!

نور: ايوووه صح. صح يارينو. انا هتصل. ونرمين ردت. وكلمتها ونور قفلت.
مريم: هااا طمنينى نرمين قالتلك ايه!
نور: اتنهدت بيراحه. الحمدلله كنت قلقانه عليه أوى. اووف.
رينو: يابت متردي قولى ابيه محمد فين!

نور: نرمين قالت. أنه فعلا مفيش عمليات انهردا. لكن في دكتور كبير اتصل على محمد. وقالو في جراح كبير اوى من المانيا. وعايزينو يروح مستشفى النور. كزياره. يعنى ويشوف تطورات المستشفى. والدكتور الجراح الألــمانى ده قاعد مع محمد ومجموعة دكاتره. من حوالى ساعتين. وتقريبا قفلين تليفوناتهم علشان السبب ده.
رينو: واو. جميل اوى.

مريم: طيب الحمدلله أن محمد بخير. قومي بقى يانور نيمى تمارا الل على رجلك دى. وانزلى. باباكى على وصول.
نور: حاضر يامامى.
آدm وصل وزين وريتال. وبيتغدو كلهم مع بعض. في جو حلو. وخصوصاً أن مراد هيبدء.
مراد: الا. قوليلى يامريوم. هو انتى بتدلعى الحج آدm بإسمه.
كلهم تنحو بزهول. وخصوصاً مريم. الل كانت بتحط الاكل في بوقها. وتنحت ونزلت المعلقه في الطبق وبصت تلقائيا على آدm.

آدm: اتصـ.ـد.م بجد. لانه سؤال. لا وقته. ولا مكانه. ولا كان يتسال اصلا. وخصوصاً أن آدm منبه على مريم من أول يوم قالتله فيها دومي. تكون في اوضتهم وبس. وكشر عينيه وبص على الل كان مطلع عينيه.
زين وريتال اتصـ.ـد.مو وبصو لبعض.
ورينو ونور. تنحو.
وفريحه. غمضت عينيها. من السؤال. لان ده سؤالها هي. وقالت. احلوت اوى. افرحي يافريحه بجوزك. ياحـ.ـز.ن الحـ.ـز.ن. استر يارب. انا لازم اتصرف. ويارب ما عك الدنيا.

مراد: بصلهم كلهم وشاف صدmتهم. واتأكد أن مريم بتدلع آدm. وكاتم الضحكه. واتصرف بخبث وبيكمل اكل عادى.
فريحه: همست ل مراد في ودنه بغـ.ـيظ. اييه الل انت بتقوله ده. انت عايز ابوك يعلقك.
مراد: بخبث ل فريحه. وانا مالى. مش ده سؤالك انتى. انا لسه كنت هكمل واقول فريحه نفسها تعرف.
فريحه: فتحت عينيها على الاخر. وشهقت. وبعدها بتترجاه. ابوس ايدك. ابوووس ايدك متجيب سيرتى. مراد اعقل الله يخليك.

مراد: وكمان طلعتينى مـ.ـجـ.ـنو.ن. دا انا هقلبها عليكي يابت المستخبى. وهقولهم اصل فريحه بتقول مريم جـ.ـا.مده ومسيطره.
فريحه: شهقت ينهار اسوح. عليا انت هتتبلى على فريحتك يامراد.
مراد: معلش بقى. المثل بيقول ان جالك الطوفان. وانتبهو على صوت آدm.
آدm: بتحذير. ايه يالا سؤالك ده. ودلع ايه ده بقى إن شاء الله!
مراد: بخبث. اله. وماله ياحج. انت لسه صغير. وبعدين فريحه هي الل عايزه تعرف مش انا!

فريحه: تنحت. وبصت ل مراد بصدmه. وبصت عليهم شافت الكل متنح ليها. ومش عارفه تعمل ايه!
مراد: بياكل. وهيمـ.ـو.ت ويضحك. وكمل. مـ.ـا.تتكلمى يافريحه. ولا انتى عايزانى أسأل. وانا الل اتبهدل. اهو يستى فهموكي غلط. وهتجبيلى الكلام.
فريحه: بيبصو عليها. وتكلمت بصوت مبحوح. هوا. احم. اه. هوا. ومش عارفه تقول ايه. وهمست ل مراد. مراد ارجوك. والله هعيط. هياكلونى يامراد انا مراتك.
مراد: ماشى. بس بشرط. هاخد سكر انهردا.

فريحه: موافقه بس انجززز ابوك عينيه هتوصل عندى في الطبق.

مراد: مدام فيها سكر. يبقى مراد هينقذك اقلبى. وبصلهم. اله ايه ياجماعه. مبتاكلوش ليه. وبص ل مريم المكسوفه. وآدm الل عايز يقوم يقــ,تــل مراد. ومراد كمل. ايه ده انتو فهمتو ايييه. وخبط كف على كف. ينهار ابيض يافريحه. اهم فهمو سؤالك غلط. وبصلهم. ياجماعه انا وفريحه كنا قاعدين مع بعض. وبـ.ـنتكلم على أسماء الدلع. يعنى مريم. مريوم. وميرو. ومريومه. ومرمر. وبصلها بغمزه مشاء الله اسمك مبروك.

و نور. محمد بيقولها نورى. وحضرتك بتقولها نور قلبك. وانا نور الحياه. ولارين. رينو: نوتيلا. ونوتيلت قلبك.
وزين. وبص ل ريتال ههههههههه زينووو. وزينى.
وانا مراد. بس عادي جدا وفريحه قالتلى. طيب بابا آدm ياترى ليه اسم دلع. بس كان سؤال عابر مش اكتر. نيتها سليمه والله.
آدm: طبعا مش مصدق. وصك على اسنانه. وقاله وانت بقى مراد وبس. ياا سيادة الرائد ميمو!

مراد: مبيحبش اسم دلع ميمو. والكل ضحك. ومراد اتغاظ. وبص لابوه. في نظرة تحدى. انه هيعرف اسم دلع ابوه ايه.
فريحه: اا. انا اسفه والله يابابا. هوا. ومش عارفه تتكلم.
مريم: شافت فريحه. هتمـ.ـو.ت من آدm. احم عادي يافريحه ياحبيبتي. كل واحده بتدلع جوزها. وبصت ل آدm بحب. بس انا الل جوزى وحبيبى الل بيدلعنى. وربنا مايحرمنيش من وجوده في حياتى. وصوته ديما موجود. واعيش ديما في امانك.
كلهم. هييييح.

آدm: عيونه في عينيها. وحب يغـ.ـيظ مراد. ومسك ايديها وباسها. وهو انتى اي حد ياروحي. دا انتى عشق اال آدm. يا اميرتى.
وكلهم منسجمين. معاهم. ومريم قدرت تنقذ الموقف. وعدي على خير.
بعد فتره.
كلهم قاعدين في الليفنج. ومراد قاعد. ومتغاظ لانه مبيحبش اسم ميمو وابوه قاله. ودخل في تحدي مع نفسه عايز يعرف وكلم نفسه وقال. ياترى هي بتدلعك ازاى يانمس. ديمو. ممكن. طيب دومي. ممكن ليه لا. مودي! اوف. والله لا اعرف. ماااشى.

نور: بتتصل على محمد. وفونه مغلق. وبصت في الساعه كانت 7. وهتتصل على نرمين. لكن شافت تيمو بيجرى. وسمعته بيقول محمااد حبيبى. واتنهدت بأريحية.
محمد: داخل وشاف تيمو بيجرى عليه. وضحك وفتح ايديه وشاله. حبيب قلبى تيمو الغالى. وباسو وحـ.ـضـ.ـنو. عامل ايه يا تيمو.
تيم: تيمو حلو وضحك
محمد: تيمو قمر. ودخل ليهم الليفنج. وواضح على وشه الإرهاق. السلام عليكم.
كلهم: وعليك السلام.

نزل تيمو. وسلم على مريم وآدm والكل. وراح جمب نور. وباس جبينها وايدها. وقعد بتعب. اذيك ياحبيبتى.
نور: مسكت ايدو. الحمدلله ياحبيبى. ايه يامحمد قافل فونك كل الوقت ده ليه.
محمد: اوبس ياخبر نسيت افتحه. اسف ياروحي. ثوانى كدا. وبص ليهم هي رينو فين!
نور: بتنيم مريم نونو. ونازله. هاقوم اشوف الغدا تلاقيك من ساعة الفطار.

محمد: لا استنى بس انا احكيلكو الل حصل معايا في المستشفى. وبدء يحكي كل حاجه. والدكتور الجراح الألــمانى انبهر بمستشفى النور. والانضباط الموجود فيها. وكمان الاجهزه. وكمان شاف كفاءة محمد في العمليات المسجله. والل نسبة نجاحها ضعيف جدا. ولكن محمد بفضل الله. تخطاها. وطلبوا محمد يسافر المانيا. في مؤتمر طبي في اكبر مستشفى هناك.

كلهم: فرحو لمحمد ونور كانت فخوره بيه. وبعدها رينو نزلت. وشافت الكل مبسوط اووي. ونور قامت وحـ.ـضـ.ـنت رينو. وقالتلها على الخبر ده. ورينو فرحت. والكل كان مبسوط من تقييم جراح المانى كبير جدا. للدكتور محمد عزيز.
نور: حبيبي. وانت هتسافر امتى!
محمد: اسمها هنسافر ياروحي. انتى هتيجى معايا.
نور: بفرحه. بجد. بجد. حبيبى احلى خبر انى هكون موجوده معاك.
آدm: وهتسافرو امتى يامحمد.
محمد: بكره الفجر إن شاء الله.

كلهم: بالسرعه دي.
نور: بكره!
محمد: ايه عندك مشكله. اتصل على المؤتمر اقولهم نور مش فاضيه بكره هههه
نور: لا ياحبيبي بس كنت مفكره انه كمان اسبوع ولا حاجه. عموما انا جاهزه في اى وقت.
محمد: هنسافر الفجر. والمؤتمر بعد بكره. ونرجع في اليوم التالت. وهفسحك احلى فسحه في ألــمانيا. وبص ل رينو. والله نفسي تيجى معانا يا رينو. اهو تفكي شويه. الاجازه ممله بصراحه.

رينو: انا يااريت. بس. لأ. وبعدين انا مش عايزه أكون عزول. وبصت على آدm. وبابى هيخاف عليا مش هيوافق.
آدm: مش هوافق طبعا. لو لوحدك. لكن مدام محمد معاكو انا هكون مطمن عليكي انتى ونور.
رينو. : بدهشة. ومش فاهمه.
نور: الله. بجد ياريت. انا واختى في ألــمانيا ووواو بجد. بليز يابابى وافق بليز.
آدm: والله مريم موجوده اهي. لو وافقت خلاص تمام تسافر معاكو.
رينو: تنحت ببلاها وفتحت بقها.
مراد: اقفلى بوقك.

نور: قامت وراحت جمب مريم. مااامى حبيبتي بليييز وافقى.
مريم: بتبص ل آدm والله منا عارفه. لا يستى. روحي لابوها. انا ماليش دعوه.
نور: قامت. وراحت جمب آدm. بااااابى. رجليا و.جـ.ـعتنى. بليييز وافق بقى. وبعدين رينو محتاجه تغير جو بلييييز.
آدm: بص ل رينو. ها ياحبيبتي رأيك ايه تحبى تسافرى.
نور: جريت عليها. وااافقى. وحيات تيمو وافقى.
رينو: حاسه انها غـ.ـبـ.ـيه. وقالت اسافر. ومن غير العيله. مش عارفه.

نور: يعنى بقولك وحيات تيمو. تقولى مش عارفه. اظاهر بقى انتى مش عايزه تقضي يومين مع اختك. وكمان مبتحبيش تيمو.
رينو: ايه يانور. فجاه مبحبش تيمو. هو بس. طيب بصي سيبنى شويه كدا وارد عليكي. انا هطلع فوق ونازله بعد اذنكم. وطلعت على اوضتها.

رينو: في اوضتها. الو يافهد.
فهد: روح الفهد. قلبو من جوه والله.
رينو: قلبها بيدق واتكسفت. اذيك يافهد؟
فهد: فهد عاش يالارى. وبقى كويس اووي.
انتى بقى اذيك!
رينو: احم. انا كمان كويسه!
فهد: حس بتـ.ـو.ترها. امم قوليلى بقى انا مش مصدق بصراحه انك اتصلتى عليا. انا اول ماشوفت الرقم. قولت لأ اكيد بتتصل بالغلط.
رينو: بحب. لا يافهد. انا اتصلت عليك. احم. هو انت فين دلوقتي!

فهد: انا في الجهاز. مراد اخوكي قلب بدرى. وسابنى انا هنا. واد مشكله.
رينو: لا ابيه مراد قمر.
فهد: لو مش واخده بالك كل السنين الل فاتت دى. انا بغير ع فكره تمام.
رينو: بدهشه. بتغير من اخويا يافهد.

فهد: بصى يارينو. الهوا. ها. انا بغير عليكى من الهوا الل بيلمس خدك. بغير من ميا المطر لما بتنزل وتلمسك. بغير من اى حد بيقولك رينو. بغير من اى حد يبص بس مكان طرف فستانك على الارض. بغير من اى حد واى مكان. واي جماد يلمسك يا لاري. فهد بيولع نار لما حد يبصلك. ودي حقيقه متستهونيش بالراجـ.ـل الل بيغير. وخصوصاً غيرة الفهد على رينو وبس.

رينو: بتسمع. وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا. وغمضت عينيها. ونفسها تقوله انها بتعشقه اكتر من اى حد. لكن مكسوفه. واتنهدت تنهيده عشق بصوت مسموع. دوبت قلب الفهد. واتنهد. بحبك اوى يارينو.
وسكتو شويه يسمعو اعترافهم في السكون.
وبعد فتره. افتكرت. سبب اتصالها. وقالت برقه فهد.
فهد: عيون الفهد.

رينو: احم. انا اتصلت علشان اقولك. إن ابيه محمد ونور مسافرين المانيا بكره. واقترحو عليا اسافر معاهم. 3 ايام ونرجع. وبابى موافق. وكمان مامي. وسألونى. وانا بصراحه مش عارفه. اخد قرار لانه مفاجئ. وطلعت اوضتى اكلمك اخد رأيك.
فهد: بديق. تسافرى ؛! تسافرى ولوحدك يا رينو.

رينو: حست برفض فهد. منا قولتلك. ابيه محمد ونور موجودين. وبابى مطمن عليا معاهم. واتكلمت بزعل. وبعدين يافهد هما يومين اتنين. ونور شايفه انها فرصه اغير جو وانا فاهمه قصدهم. هما عايزينى اسافر معاهم علشان انسي الظروف الل حصلت. وكملت بزعل اكبر. انت مش موافق انى اسافر يافهد!
فهد: نفخ بديق. واتغاظ. لكن لما سمع صوتها زعلان وانها ادايقت. ده دايقه اكتر. وهو مش عايزها تزعل. واتنهد. حبيبتي. انتى عايزه تسافرى!

رينو: انا مش عارفه بجد. خايفه ارفض. اكون ضيعت يومين حلوين. وخايفه اروح انت متكلمنيش.
فهد: قلبه بيدق بعشق. لكن سعادتها اهم. وقالها خلاص سافرى يارينو. وانا استحاله يعدى عليا يوم واحد ومكلمكيش فيه.
رينو: بفرحه. بجد يافهد. يعنى انت موافق انى اسافر.
فهد: وفهد مش عايز غير الفرحه دي تكون موجوده في حياتك يالارى.
رينو: ميرسي يا فهد. بجد ميرسي.
فهد: قوليلى هتسافرى بكره امتى!
رينو: ابيه بيقول الفجر.

فهد: قام وقف. الفجررر. وبص في الساعه
الساعه 9 وانا لازم اشوفك. انا جاي دلوقتي. وفقلو. ورينو كانت في قمة الفرحه والسعاده.
ونزلت للكل في الليفنج. وقالت لهم إنها موافقه هتسافر. ونور فرحت جدا.
محمد: بعد ما أكل. وعرف قرار رينو. قام. وقال طيب يلا احنا يانور علشان نجهز. حاجتنا. وانتى يارينو جهزى حاجتك من دلوقتي. وبص ل آدm. اجي اخدها من هنا الفجر!

مراد: رد. لأ. يادكتره. انا هوصلها بنفسي للمطار. ده بعد اذنك ياحج آدm.
آدm: هز راسه تمام. وبص ل محمد. رينو أمانه معاك. وانت قد الامانه. بس مش عايز اقلق.
محمد: متقلقش. وبعدين دول هما 3 ايام. اول يوم هنوصل نريح شويه وهنخرج. وتانى يوم المؤتمر. وتالت يوم هتنفسح شويه ونرجع على هنا إن شاء الله.

آدm: إن شاء الله. تروحو وترجعو بالسلامه. وحـ.ـضـ.ـن نور ووصاها على نفسها واختها. وسلمو على الكل. ومحمد اخد نور وتمارا وتيمو. ومشيو.
بعد شويه فهد وصل. واتصل على مراد. وقاله يدخل على طول. ودخل سلم على الكل. وكانت رينو قاعده متـ.ـو.تره. وآدm هرش الليله وفهم إن رينو طلعت تفكر ونزلت موافقه وفهد جه الساعه 10 بليل. امممم.

فهد قاعد يسـ.ـر.ق النظرات وهو بيتكلم مع مراد. وعرف إن رينو مسافره الفجر من مراد. ومش عارف يكلم رينو. ولا حتى يودعها. وقعد شويه وقام. وودع رينو قدامهم بصفة القرابه. واتحرك. وخرج من الباب. ورينو راحت وراه. فهد. فهد نسيت مفاتيحك.
فهد: ابتسم بخبث. لانه سابهم بمزاجه. ومشي للجنينه وعامل أنه مش سامعها.
رينو: خرجت وراه الجنينه. اووف فاااهد. انت يبنى اقف بقى.

فهد: وقف وضحك. ولف ليها. نعم يا ماما رينو. ابنك وقف اهو.
رينو: ضحكت. انا بنادي عليك كتير وانت مش سامع.
فهد: لأ سامع. ناديتى عليا 3 مرات.
رينو: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. ومبتردش عليا.
فهد: طلع سلاح أبيض. شبه السكينه.
رينو: اتخضت. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. اي. ايه يافهد. عادي متردش برحتك.
فهد: اخد منها المفاتيح. وشـ.ـدها في مكان بعيد شويه. تعالى عايزك.

رينو: ماشيه معاه لانه ماسكها من أيدها. ومش فاهمه حاجه. اي يافهد. جايبنى اخر الجنينه ليه!
فهد: بعيد عن الكاميرات. وعلشان محدش يشوف الل هعمله معاكى.
رينو: بلعت ريقها بصعوبه. وشافت السكينه في ايدو. هتعمل ايه. فهد انت هتقــ,تــلنى!
فهد: تؤ انا بد.بـ.ـح مش بقــ,تــل. ومسكها من أيدها ولف ضهرها على صدره. وقلبه بيدق بسرعه كبيره.

رينو: مش فاهمه حاجه. وقلبها بيدق من التـ.ـو.تر. والسكينه. وكمان ضهرها في صدر فهد. واتنفست بصوت مسموع. وقالت بصوت مبحوح. ف. فهد. هتعمل ايه!
فهد: بحب. قرب من ودنها وهمس واثقه ف الفهد يا لاري.
رينو: اتنهدت. وغمضت عينيها بحب. اكتر من نفسي يافهد.
فهد: قربها منه وهمس بحبك يارينو. بحبك اوى. قوليها. علشانى قوليها.
رينو: بتتنفس بصعوبه من قرب فهد ليها. ومغيبه تماما. وغمضت عينيها. ب. بحبك يا فهد.

فهد: اتنفس بعشق. ومش عايز يضعف. ومسك ايد رينو وقالها اعملى زى ما هعلمك بالظبط. حط السكينه في كف ايدها. ومسك أيدها. ولف رينو ليه. وقالها انا هعلمك شويه حركات دافعا عن النفس. علشان لو. انا بقول لو. حصل اى موقف وحد دايقك. تعرفى ايه نقط الضعف وتهاجمي ازاى.
رينو: بصت في عينيه. انت هتعلمنى يافهد.

فهد: انتى مسافره بعيد عني يارينو. وبينا بلاد. ومش عارف ابطل تفكير طول الطريق اول ماعرفت. لكن انا فكرت انك لازم تتعملى.

وانا واحده واحده بعد كدا هعلمك كل حاجه. وتدافعى عن نفسك في اى وقت. واخدها واتحركو شويه علشان مراد وآدm ميشكوش في حاجه. وقرب من باب الفيلا. وقالها يلا بصى انا دلوقتي. هاقولك وهوريكى تهجمى عليا بطريقه معينه. وشوفى انا هدافع عن نفسي ازاى. انا هعلمك حركات بتمثيل علشان انتى مش حمل خبطه منى اتفقنا.
رينو: ابتسمت. قد كدا خايف عليا يافهد؟

فهد: انتى شغلى الشاغل يارينو. ويلا مفيش وقت علشان تلحقى تنامي شويه. انتى هتمشي الساعه كام. من الفيلا.
رينو: بحب 5 الفجر يافهد.

فهد: تمام. يلا بينا. وبدء يعلمها حركات تدافع عن نفسها لو حد هجم عليها. وعلمها ازاى تفك قبضه ايد حد لو كتفها. وعلمها لو حد لفها لصدرو وكتفها. تفك نفسها ازاى. وقالها لو استصعب عليكى الأمر ومعرفتيش تفكى نفسك. السلاح ده من دلوقتي بقى بتاعك انتى. ويبقى معاكى على طول. وبحركه سريعه زى كدا. وتضـ.ـر.بيها في المكان ده. جمب الكيله على طول. مش هيستحمل.

او تدوسي على كف رجله برجلك وتنزلى براسك شويه وتضـ.ـر.بى السكينه جمب الركبه بالظبط. والحركه دي هتشل حركته مؤقتا. ولازم وانتى بتضـ.ـر.بى السلاح ايدك مـ.ـا.تتهزش. وتفكرى في حاجه سلبيه لو هتديكى دافعه ان ايدك متتهزش. وقعد ساعه كامله يعلمها مع حرص المسافه. علشان اكيد في حد هيشوفهم. وبعد ماخلص. قالها دmاغك حلوه وهتتعلمي بسرعه. وبعد كده انا هعملك كل حاجه. وودعها. وقالها. اطلعى على اوضتك على طول. وخدي شاور. وكلمينى قبل مـ.ـا.تنامى. ان شاله دقيقه. وودعها وخرج. ورينو دخلت. وكان آدm متابع من اول التدريب وكان في المكتب. وده دايقه جدا. رغم أنه كويس جدا أن فهد يعلمها حاجه زى دي. وكان هيخرج يتكلم. لكن شاف أن فهد محافظ على المسافه. لكن بردو ماينفعش.

رينو طلعت وكلها تفاءل وسعاده كبيره. وبتلف وتدوخ في الاوضه. لحد ماراحت على السرير. واترمت عليه بسعاده. ااه بحبك اوى يافهد. وبعدها قامت بسعاده. واخدت شاور. وجهزت شنتطها. وكلمت فهد كلمتين. وقفلت علشان تنام شويه قبل الفجر.
بعد فتره. رينو صلت الفجر. وجاهزه. ومراد والكل منتظرها تحت.
رينو نزلت. وشافت الكل موجود ما عدا آدm. وسلمت على فريحه وريتال. وزين حـ.ـضـ.ـنها بحب. واتمنى ليها السلامه في كل خطوه.

رينو: راحت تسلم على مريم. وكان سلام مؤثر. لأن دى اول مره. رينو هتغيب عن البيت. وكمان 3 ايام وبلد غير البلد. ومريم دmـ.ـو.عها نازله. واستودعتها عند الله.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. وباست على ايديها. وطمنتها. وبصت حواليها. بابى فين!
مريم: ابوكي قاعد في المكتب. ما انتى عارفه. هو مش هيتحمل. انك تخرجي من البيت على سفر.
رينو. : طيب انا هروح اسلم عليه. وخبطت ودخلت. بابى.

آدm: كان واقف وباصص من الشباك. واتنهد لما سمع صوتها. ولف ليها. ورينو جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته. بدmـ.ـو.ع.
آدm: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وغمض عينيه. حبيبتي.
رينو: بابى انا ممكن مسافرش. انا اصلا مش عايزه اسافر ولو زعلان انى مسافره انا هقعد فورا.

آدm: بتمثيل. علشان عايز رينو تنسى الحادثه. لا ياروحي. انا مش زعلان. وهو انا عندي كام رينو. انا عايزك تسافرى وتكوني مبسوطه. وكمان عايزك تخلى بالك من نفسك. ومتخرجيش من الفندق لوحدك ابدا. خليكى مع اختك نور. ومحمد معاكم انا مطمن عليكي وعلى نور. وباس جبينها. يلا بقى علشان متتاخريش على محمد ونور. هما نزلو من البيت.
رينو: باست على ايدو بحب. وبصلته. لا اله إلا الله يابابى.

آدm: بقلب موجوع. سيدنا محمد رسول الله. استودعتك عند الله ياحبيبت ابوكي.
رينو خرجت. وركبت جمب مراد. وزين راح معاهم. والكل واقف لحد ما العربيه اتحركت. ومريم و آدm. قلبهم بيدعي ليهم كل دقيقه. ومش هيطمنو غير لما يسمعو صوتها لما تطمنهم عليها وعلى الكل. وآدm اخد مريم وطلعو على اوضتهم. وآدm هيطمن مريم. ومريم هتنسي آدm و.جـ.ـعه وزعله. بكلامها الجميل. وحبها الكبير.

مراد. وصل المطار. ونزلو وكان محمد في انتظارهم. وسلمو عليه.
محمد: خد يازين مفاتيح العربيه. وخدها معاك واركنها عندكو.
زين: تمام. وسلم على نور بحب كبير والولاد. وواقف جمبهم.
مراد: سلم على نور. تؤامه. والولاد. ووقف جمبهم.
محمد: يلا بقى بالسلامه انتو.
مراد وزين: بالسلامه فين.

محمد: روحو. وانا هدخل انا والبنات. اطمنو على رينو في عينيا. ومحدش يقلق. وانا مش هسمح لحد يقف وينتظر. وبعدين انا مبحبش لحظات الوداع كفايه شرين ومصطفى.
مراد: احنا هنوصلكو جوه. لحد مـ.ـا.تركبو الطياره. بس علشان نطمن مش اكتر.
محمد: لا. اتفضلو انتو بقى. وانت عندك شغل انت وزين. يدوبك تروحو تنامو ساعتين ولا حاجه. وياريت تسمعو كلامى. اتفضلو متقلقوش. وبعد إصرار من محمد اتحركو بعد ماسلمو عليهم تانى.

محمد: اتحرك بالشنط. ونور ورينو ماشين جنبه.
رينو: اتنهدت بزعل. كان نفسها تسمع صوت فهد. قبل مـ.ـا.تسافر. وكانت بتتمنى أنه يكون صاحي علشان هي هتسافر.
محمد: نورى. استنونى هنا في قاعة الانتظار. احنا قدامنا حوالى ساعه. انا هظبظ كل حاجه.
نور: اوكي ياحبيبي. ربنا معاك.
فون رينو رن. بفرحه. لكن بصوت مهموس. االو.
فهد: الو. رينو.
رينو: ابتسمت. وخافت تقول فهد. علشان نور قاعده. احم. ايوه.

فهد: صوتك في المطار. وفي حد جمبك صح.
رينو: احم. امم.
فهد: طيب. استاذنىى. وقولي انك رايحه الحمام. وابعدي شويه عايز اكلمك.
رينو: احم. اممم. وقامت. نور. انا هروح الحمام وجايه. مش هتاخر.
نور: اوكي ياروحي. اجي معاكى.
رينو: لا خليكى. علشان ابيه محمد. لما يرجع ميقلقش. وانا فوني معايه. مش هتاخر. ولو جه اتصلى عليا. اوكي.
نور: اوكي خلى بالك من نفسك.
رينو. اوكي. واتحركت. واتجهت لطريق الحمامـ.ـا.ت. احم. فهد.
فهد: قلبو.

رينو: اتـ.ـو.ترت. انا كنت هزعل لو متلصتش. وفجاءه حد شـ.ـدها من ايدها. واتخضت وشهقت. فهد!
فهد. من الساعه 5 موجود في المطار. ومراقب كل حاجه. واول ماشافها قعدت هي ونور. اتصل عليها. ولما قالها روحي عند الحمامـ.ـا.ت. هو كان ماشى وراها. وقبل مـ.ـا.توصل. شـ.ـدها من أيدها. ولفها ليه. وايديها خبطت في صدره.
وشافته وفتحت عينيها على الاخر. فا. ههد. انت هنا.

فهد: اتخضيتى ليه. المفروض تتعودى على كدا. وبعدين انا هنا. وشاور على قلبها.
رينو: قلبها دق. وكمان بيرقص أن فهد جه علشانها. ونزلت ايديها بتـ.ـو.تر وبعدت خطوه.
فهد: وحشتنى يارينو.
رينو: غمضت عيونها بتـ.ـو.تر. انت جيت امتى.
فهد: سرحان في عيونها. انا هنا من بدرى. رينو. انا عايزك تخلى بالك من نفسك. وكمان متخرجيش من غرفة الفندق غير لما نور ومحمد يكونو معاكى. رينو علشان خاطرى متقلقنيش عليكى.

رينو: بحب. متقلقش يافهد. وكلها يومين يعنى واكون هنا. احم انت هتكلمنى وانا هناك.
فهد: انتى بتسالى. واتنهد. والله معايزك تسافرى. لكن أنى اشوفك مبسوطه دى عندى بالدنيا. وقعدو يتكلمو اكتر من نص ساعه. ونور اتصلت عليها. ورينو قالتها انها جايه. وقفلت. احم. طيب يافهد. انا همشى. لان ابيه محمد بيقول فاضل ربع ساعه ونتحرك على الطياره.

فهد: عارفه. نفسي اعمل حاجه. لكن خايف ادفع تمنها 4 سنين كمان. وقبل مـ.ـا.تفهمى غلط. كنت هعملها من جبينك.
رينو: نزلت راسها في الأرض ووشها احمر جدا. وهزت راسها بالرفض.
فهد: بغيره. رينو. جمالك مش ناقص وشك يبقى احمر كدا. انا مش عايز حد يعاكسك. والل يعاكسك بس انا فهمتك تعملى معاه ايه تمام.
رينو: بتـ.ـو.تر. احم. تمام يافهد متقلقش. انا همشى بقى.
فهد: انا مش همشي غير لما الطياره تتحرك.

رينو: هزت راسها. خلى بالك من نفسك يا فهد.
فهد: نفسي بين ايديكى. خلى بالك منك. ونفسه يضمها في حـ.ـضـ.ـنه. لكن الناس وكمان رينو هترفض. يلا يارينو علشان تلحقى. واربطي الحزام كويس. واسمعى السلاح معاكى!
رينو: قلبها بيدق. بحب من قلق فهد عليها. ايوه يا فهد. ومتقلقش. كل حاجه هتبقى تمام. وبصت في عينيه. لا اله إلا الله يافهد.
فهد: اتنهد. سيدنا محمد رسول الله. يارينو.

وبعد شويه. فهد متحركش غير لما الطياره اختفت. واتنهد بزعل. ورجع على شقته وقلبه مشغول عليها. وساب الفون جمبه. لانه نبه عليها اول مـ.ـا.توصل. تتصل عليه تطمنه.
اول يوم عدي على خير ورينو وصلت واتصلت على آدm ومريم وطمنتهم. واتصلت على الفهد وطمنته. وكل شويه ينبه عليها انها متكونش لوحدها.
تانى يوم الضهر.
فهد: اذيك ياست الكل
رنا: الحمد لله ياحبيبي تعالى اقعد. انت عندك شغل النهارده.
فهد: لأ.

رنا: طيب كويس قضي معايا اليوم بقى.
فهد: هشوف كدا. لكن انا جيت دلوقتي علشان بابا اتصل عليا. لأنه نسي شيك عميل في الخزنه. وطلب منى انى اخدو وارحلو على الشركه.
رنا: ماشى ياحبيبي. ادخل المكتب وشوف انت عايز ايه.
فهد: اخد الشيك وخرج.
فى ألــمانيا.
نور: رينو. رينوووووو.
رينو: اييييه يانور. بتزعقى ليه.

نور: بزعق ليه. ايه يابـ.ـنتى كل السرحان ده. الناس الل الفندق كله كان شويه وهيطلعو ينادو معايا. انا بنادي عليكى من بدرى. وانتى سرحانه وكمان مكشره. في ايه بقى!
رينو: نفخت بديق. مفيش حاجه. المهم ابيه محمد رجع من المؤتمر ولا لسه!
نور: قعدت جنبها ومبسوطه. ايووه رجع. والمؤتمر كانو مبسوطين من كفاءة محمد اوى. انا فرحانه اوووى.
رينو: ربنا معاه. ابيه محمد يستاهل كل خير. وبتبص في الفون كل شويه. ومخـ.ـنـ.ـوقه.

نور: طيب بالمناسبه دى محمد عازمنا على العشا كلنا. انا هاقوم البس. وانتى البسى اوكي.
رينو: مابلاش انا. اخرجو انتو. وانا هفضل هنا. وممكن انام.

نور: نعم يختى. تنامى دلوقتي. احنا لسه الساعه 8 بليل. هتنامي من دلوقتي. وبعدين انتى امبـ.ـارح كنتى مبسوطه. وخرجنا واتفسحنا. واشتريتى طقم جميل. وكمان اتصوورنا كتير. وكنا كلنا مبسوطين. ورجعنا نمنا. انا وانتى وتمارا هنا. ومحمد وتيم نام في الغرفة الل جمبنا. وسهرنا انا وانتى ونضحك ونهزر زي زمان. وانتى كنتى متحمسه. ودلوقتي مكشره اوى ممكن اعرف السبب. ومتخبيش عليا!

رينو: ايه يانور كل الهجوم ده. انا كويسه صدقينى.
نور: طيب قومي البسي. وساعتها هعرف انك كويسه ولا لأ.
رينو: اتنهدت بزعل. حاضر هاقوم البس.
نور: ايوه كدا. قومي قومي. علشان نخلى محمد يصرف المصارى هههه فرصتى بقى. البسي واستنينا تحت. ونور وقامت تلبس.

رينو: قامت بزعل. لان فهد كلمها امبـ.ـارح. مرتين بعد ما هيا طمنته. وانهردا طول اليوم متصلش عليها. وهي اتصلت عليه. وكنسل عليها ومردش. وكلمت مريم. قالتها أن مراد وفهد معندهمش شغل انهردا. وقالت جواها يمكن نايم. واتصلت تانى كنسل وبعدها قفل فونه. وقعدت طول الوقت زعلانه وسرحانه. ولبست. ونزلت. وكان محمد ونور لسه منزلوش. وبتكلم نفسها. يعنى فهد الل كان زعلان انى مسافره. دلوقتى مـ.ـيـ.ـتكلمش معايه. وهو قالى امبـ.ـارح هكلمك الصبح. واهو الليل جه ومكلمنيش. واتنهدت. ومدايقه. ووصلت مكان الانتظار. وقاعده سرحانه.

= رينو.
رينو: اتخيلت صوته و اتنهدت وسكتت.
=: رينوو
رينو: حد نده عليها. وقامت بتلف. والإضاءة اتحولت ل اضاءه رومانسيه. وشهقت. وقالت بصوت عالى. فاااهد.
فهد: قرب منها. قلب الفهد.
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وحطت أيديها على بقها. ومش مصدقه. فهد قدامها. فهد راحلها على ألــمانيا. وحست انها بتتخيل.
فهد: قرب منها. وطلع ايدو من ورا ضهره. وماسك بوكيه ورد تحفه. ونزل على ركبه. تتجوزينى.

رينو: تنحت وفتحت عينيها على الاخر. وفتحت بوقها. وحاسه انها في حالة صدmه.
فهد: لاري حبيبتى تتجوزينى!
رينو: قلبها دق. و بدءت تستوعب. ان الل قدامها ده فعلا فهد. ايوه هو فهد. دى ريحة برفانه. ده صوته. ده شكله. ايوه هو فهد.
فهد: انا مستعد افضل كدا لبكره. بس مش مستعد انك متلبسيش خاتم الخطوبه. دلوقتي.
فجاءه محمد ونور والموجودين في الفندق. الكل سقف. طبعا نور ومحمد عندهم علم من بدرى.

رينو: رفعت راسها. وشافت الناس. بتسقف. ودmـ.ـو.عها نازله ومش مصدقه. ومش عارفه تعمل ايه وبتقول لنفسها هو فهد قال تتجوزيني.
فهد: لارين. رينو. لاري. موافقه تتجوزي فهد. رجلى نملت ابوس ايدك يلا بقى.
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وهزت راسها بالموافقه. وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا.
فهد: قام. وقلبه دقاته عدت معدلها الطبيعي. وفتح علبه قطيفه. وكان فيها خاتم ودبله. وقالها تسمحى. ايدك.

رينو: برعشه ودmـ.ـو.ع. مدت أيدها. وايدها التانيه على بوقها. ومش مصدقه.
فهد: مسك ايدها ولبسها الخاتم. وقالها اتفضلى الدبله.
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ومسكت الدبله برعشه. وحاولت تلبسها لفهد ولبستها ليه.
والكل بيسقف. ونور فرحانه جدا ودmـ.ـو.عها نزلت من الفرحه وبتصور اللحظه دى علشان تبعتها للعيله.
فهد: من غير مقدmـ.ـا.ت. شال رينو ولف بيها مبررروك عليا حبيبتى وروحي.

رينو: لحد دلوقتي مش مستوعبه. ومعندهاش اى رد فعل على تصرفات الفهد
فهد: نزلها. ومسك أيدها وباسها. ومن عشقه ليها قرب باسها من جبينها. مبروك يارينو.
رينو: بصت في عينيه. فهد.
فهد: روح قلب فهد يارينو.
رينو: انا مش مصدقه يافهد.
فهد: انا الل مش مصدق نفسي والله ما مصدق.

محمد ونور قربو منهم. محمد حـ.ـضـ.ـن فهد وبـ.ـارك ليه. ونور حـ.ـضـ.ـنت رينو بفرحه كبيره. وناس اجانب جت تبـ.ـارك ليهم. لكن فهد منع اى راجـ.ـل اجنبى يسلم على رينو. وبعد فتره من الاستيعاب. ورينو خلاص صدقت انها اتخطبت للفهد. وفهد اتنهد بسعاده. وطلب من محمد انه هياخد رينو ويخرجو شويه.

محمد وافق. بعد موافقة آدm. لكن هي ساعة واحده وبس. ورينو كلمت العيله بدmـ.ـو.ع والكل بيبـ.ـارك ليها. وقد ايه الكل كان مبسوط علشان اخيرا اكتر 2 اتعـ.ـذ.بو بالحب هيرتاح قلبهم.
ومحمد اخد نور والولاد وخرجو. وفهد اخد رينو وخرجو.

رينو: فهد انا مش مصدقه. طيب ازاى. وحصل امتى. وبابى وافق ازاى. واتقدmتلى فين. ومامي. طيب ابيه مراد. وأبيه زين. طيب ابيه محمد ونور كانو عارفين ومن امتى. وانت ازاى مقولتليش. انا عايزه اعرف كل حاجه. لو سمحت فهمنى.
فهد: ابلعى ريقك ياحبيبتى واهدى. تعالى اقعدى. وانا هقولك كل حاجه عايزه ت عـ.ـر.فيها.

بصي ياستى. انا لما انتى اعترفتى بحبك وانك اخيرا حنيتى عليا بعد كل السنين دى. كنت همـ.ـو.ت واخطبك. وقررت انى اول مرجع من الصعيد. هتقدmلك في نفس اليوم. لكن لما شوفت ايدك مجروحه. وكمان الايد الل هتلبسي فيها الخاتم كانت مجروحه اكتر. انا قولت استحاله هتلبسى الخاتم وانتى فيكى خدش واحد. علشان كدا كل يوم أسألك على ايدك. ولما خفت تماما. انتى طلعتيلي في موضوع السفر ده. وقررت انك اول مـ.ـا.ترجعى هتقدm من غير راجعه. لكن لما غبتى عنى يوم واحد انا كنت هتجنن. وجت صدفة القدر. ان طارق انهردا ينسا شيك مهم لعميل عندهم في الشركه الأم. واخدته وروحت سلمته ل طارق. وطقت في دmاغى. وقولت ل طارق آدm فين. قالي في المكتب. قولتله طيب. انا رايح اطلب منه رينو للجواز. طارق قام وتنح هههههههه. وقالى يااابن الكاااالب. اخيرا نطقت. اتاريه عارف المهم. قولتله انا رايح. وقالى روح وانا هحصلك متقلقش. هتتجوزها. يعنى هتتجوزها. ودخلت عند آدm. وسبحان الله. مت عـ.ـر.فيش جبت الشجاعه دى منين خلاص همـ.ـو.ت واشوفك. سلمت عليه. وقولتله انا هقولك على كل حاجه جوايا. وارجوك متفهمش غلط. وحكتله كل حاجه. بس مش كل حاجه اوى يعنى ههههههه. لكن قولتله قد ايه بتحرمك وبقدرك. وانك غاليه قوي عندى. وانى بحبك من زمان جدا. وانى مبستحملش اى حد يبص لطرف توبك. وقولتله طالب رينو للجواز. واتمنى من حضرتك توافق.

ابوكى: مش سهل بردو. فضل ساكت وباصصلى وانا خلاص جبت جاز. ووترنى وقولت هيرفض. وحسيت انى قولت حاجه غلط. وخلانى أعيد كلامى بالترتيب من تانى في دmاغى. ولقيت طارق دخل انقذنى الهي يستره هههههههه. وقال ها يا آدm اتفقتو على كتب الكتاب امتى! ولا لسه.

وابوكي ساكت. وقال ناخد رأي رينو الاول وارد عليك. وانا اتسرعت. وقولتله هي موافقه. وجملت الكلام وقولتله انا سألت رينو علشان متقدmش واترفض. وانك قولتى لو بابى وافق انتى معندكيش مانع. ههههه وطبعا اكيد مدخلتش على آدm العدوي. بس انا قولت بقى عليا وعلى اعدائى. هتجوزها يعنى هتجوزها. وطارق. قاله مـ.ـا.تنجز بقى ووافق انت بتحب تلعب باعصابنا. ومش ده فهد حبيبك ولا ايه. آدm بصله بمكر. اه طبعا فهد حبيبى. واتنهد وقال. موافق. وانا قلبى كان بيرقص. وكنت عايز اقوم ابوس ابوكى هههههه لكن انا مرتبط. واتفقنا على كل حاجه. وفهمت طارق انى عايز الخطوبه وكتب الكتاب يوم الخميس الل جاى الل هو تانى يوم رجوعك من السفر. والفرح بعد شهر. وطارق اقنعه بعد معاناه وخناقات من طارق. ههههه طارق قاله لو موافقتش انا هجوزهم من وراك وهجبلك مصطفى عزيز يقفلك ههههه. وآدm كان بيعاند مع طارق. وبعد كدا آدm وافق. بصي مقولكيش ساعتها احساسي كان ايه. وقومت حـ.ـضـ.ـنت آدm. ووصانى عليكى. لكن هو ميعرفش انك موجوده في قلبى وحطك بين رموشى وقافل عليكى. وجت في دmاغي فكره. وقولتله. انا عايز افرح رينو. بما أن حضرتك موافق وكتب الكتاب كمان يومين. انا هروح المانيا صد. رد. ألبسها الخاتم. وأرجع هههههههه. آدm تنح. ورفض في الأول. وقال. صد رد!

وطارق الللله يسترو تانى. ههههه اتخانق مع آدm. وقاله انت واحد خنيق متفكها كدا وخلى العيال تفرح. وآدm ساكت. راح طارق متنرفز و اتصل على مراد وفتح الاسبيكر. وقاله خلينى اتكلم مع والدتك يبنى. ومريم ردت. وحكالها كل الل حصل. ومريم كالعاده من فرحتها دmـ.ـو.عها نزلت وو.جـ.ـعت قلب ال آدm. وكلمت آدm. ومش عارف اقنعته ازاى. تأثيرها جـ.ـا.مد. اه خالتى ومزه منا عارفها. هههههه وآدm وافق بعد محايلات من. طارق. واول مقال تمام. بصلى ونبه عليا وقال انت لو خرجت مع رينو هي ساعه واحده بس. انا بقى قولتله ساعه كتير جدا هي نص ساعه. وضحكو عليا. لانى من فرحتى مش عارف اعمل ايه. وقولتله انا رايح اشترى الخاتم. وسبتهم وخرجت ونسيت الفون ورجعت جبته ونزلت. ههههه ونسيت المفاتيح وطلعت تانى. ولقيت طارق وآدm بيحـ.ـضـ.ـنو بعض وفرحانين علشاناا. واخدت المفاتيح وضحكو عليا. واتصلت على مريم وشكرتها. ومريم قالتلى اخيرا يافهد اتحركت وكانت بتعيط. اله يعنى مريم كمان كانت عارفه. المهم. مراد اتصل وكان غيران عليكي. وفضل ينبه عليا ابعد كام متر وا وا وا. قولتله ريح نفسك. وطلعت بسرعة البرق حجزت على اول طياره. ورجعت اشتريت الخاتم والدبله. وطلعت على رنا. ولقيتها بتكلم مريم وبيبـ.ـاركو لبعض وقاعده بتعيط. طارق قالها طبعا. وسلمت عليا. ورودي الرهيبه. فضلت تزغرط. وتسقف ههههههههه وتقولى أدى آخرة الجى بي اس. بت فقر. لكن نبهت على الكل أن محدش يقولك. وانا اتصلت على محمد. وقالى هيكون موجود امتى. وظبطلى الإضاءة في الفندق. واشترالى بوكيه الورد لانى مكنتش هلحق. وطلعت على شقتى لبست وانتى رنيتى عليا وكنسلت عليكى. واخدت الخاتم والدبله. والشنطه. وطيران على المطار. ولقيت مراد وزين منتظرينى هناك. وقولت اوووف هيدايقنى بقى. لكن خلف توقعاتى. وبـ.ـاركولى. وقالو أنهم واثقين فيكى. وكمان انا. قولتلهم انا مش قوى هههههه. وانتى رنيتى عليا وكنسلت عليكى وقفلت الفون لانى كنت خلاص وركبت الطياره. وجيييت على احلى لاري في حياتى. وكنت بعد الساعات. واخدت عنوان الفندق من محمد. وقولتله انا سألت السواق قالى نص ساعه وهكون عندك. ونور قالت انا هروح اخليها تلبس وتنزل تحت واحنا هنراقب من بعيد. وبس. الباقى عندك علم بيه. فهد كان بيحكى وكله سعاده وفرحه وحس انه حد تانى غير فهد العصبى. وكان طاير من الفرحه.

رينو: بتسمع. ومركزه على وش فهد وضحكته. وكمان مكنتش مصدقه أن معاها ولوحدهم وكمان في ألــمانيا. ولما سمعت أنه مرضيش انه يتقدmلها علشان جـ.ـر.ح ايديها. قالت جواها هعشقك ايه اكتر من كدا يافهد. واتنهدت. وبعدها ضحكت على طارق. وكمان آدm الل لعب با اعصاب فهد. وفرحت بالموافقه جدا. وكان قلبها بيرقص. واكتر حاجه كانت مفرحاها سعاده الفهد. واكتر حاجه قلبها مبسوط بيها. انها خلاص هتبقى ملك الفهد. لكن لما عرفت أن شهر واحد وتتجوز بدءت تتـ.ـو.تر.

فهد: رينو. حبيبتي انا فعلا مش مصدق.
رينو: ولا انا يافهد. انا حاسه انى بحلم.
فهد: بحب. اوعدك يارينو انى هقدmلك السعاده ديما. وهعيش ليكى وبيكى.

رينو: وشها بقى احمر. واتكسفت. وفهد طلب عشا. واتعشو. وكان يوم جميل جدا بالنسباليهم. وبعد فتره رجعو على الفندق. وفهد قالها انه هيبات مع محمد وتيمو. وكمان قالها هنخرج كلنا بكره مع بعض. ووصل رينو لحد باب غرفتها. ونفسه يضمها لكن رفض لان رينو كانت متـ.ـو.تره جدا. وقالها ادخلى. وانا هدخل وهتصل عليكى كمان شويه. عندى كلام كتير عايز اقوله ليكى. ودخلت. وهو بعدها كلمها وكان عايز يفك تـ.ـو.ترها. ونجح. وتانى يوم. خرجو واتفسحو كلهم مع بعض. ورينو كانت عايزه تشترى هدايا لعيلتها بمساعدة فهد. ورحب جدا. واشترت هديه خاصه لفهد لكن من غير مايعرف وهتقدmهاله بعدين. وفهد اشترالها هدايا. وخباها لوقتها.

وبعدها رجعو على مصر. وكان بليل. والكل كان في استقبالهم. وكان يوم حافل. والكل بـ.ـارك ل رينو والفهد. والكل كان مبسوط. وجه تانى يوم وقت كتب الكتاب.
رينو قاعده تحت مع كل العيله ومتـ.ـو.تره وحاسه انها هيغمى عليها. ودقات قلبها سريعه جدا جدا. وخصوصا لما سمعت العريس وصل ومعاه والمأذون. كانت هتمـ.ـو.ت. وحاسه ان كل حاجه جت بسرعه. وكمان شهر الفرح.

البنات كلهم حواليها. ومريم طبعا مفيش حد فرحات قدها. وكمان رنا كانت مبسوطه لابنها الل طلع عيون الكل. وطارق كان بيغـ.ـيظ آدm لانه هياخد نوتيلت البيت على عيلة السيوفي.

فهد لابس بدله جميله جدا. وحاسس أنه اسعد واحد في العالم. وجاب المأذون. ودخل الفيلا وعيونه بتدور على طريقها. واول ماشافها وقف مكانه. ايه في الجمال. والغيره هتمـ.ـو.ته لانها عروسه والكل هيبص عليها. وفاق على كلمة تعالى اقعد قدام المأذون يافهد. وعندو شعور غريب ومختلف. وقال هو انا بجد هتجوز رينو. حب عمري. وحط ايدو في ايد آدm الل عيونه بتلمع وبيكابر لان خلاص اخر العنقود هتتجوز وكلها شهر يا آدm ونوتيلت البيت وقلبك هتبقى في بيتها.

فهد قاعد قدام المأذون مش على بعضه. وطارق يقوله اثبت بقى. واهدي كلها دقايق وهتبقى مراتك.
فهد: بلهفه كبيره. يلا ياعم الشيخ ابدء. والكل استغرب لهفة فهد بطريقه ملحوظه.

رينو: قاعده قلبها بيدق بقوه. ومغمضه عينيها. وبتحاول تنظم أنفاسها. ونور مسكا ايديها لانها حاسه بتـ.ـو.ترها. اهدى يارينو. انا حاسه بيكى ياحبيبتى. لكن حاولى تعيشي السعاده صدقينى مفيش اجمل من الأوقات دى. بكره هتفتكريها وتقولى ياريتها تتكرر تانى. وعايزه اقولك ع حاجه!
رينو: فتحت عينيها ويتسمع اختها. حاجه ايه!

نور: احم. الفانوس الل قدmتهولك زمان. في رمضان لو تفتكرى قولتلك أن محمد جابهولك. احم وبصتلها ومبتسمه مكنش من محمد. كان من فهد.
رينو: نزلت راسها في الأرض. بخجل. احم انا عارفه يانور.
نور: كشرت عينيها. هو قالك يابت.
رينو: لا لكن انا عارفه.
مراد: جه عليها وجايب الورق ومبتسم. أمضى ياعروسه.
رينو: اتـ.ـو.ترت. ومسكت القلم برعشه. وحاولت تمضى بصعوبه.

مراد: انتى شكلك مش عايزه تمضى. يبقى انتى مش موافقه على الجوازه دى. انا هروح افركشها.
رينو: بلهفه. لا لا يا ابيه همضى اهو. ومضت بسرعه. والكل ابتسم.
وبعدها فاقت على صوت المأذون. قال. بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير وبالرفاء والبنين. الف مبروك. ومحمد وزياد شهدو على العقد
سعاد وزينب بيزغرطو. والبيت اتملى بالفرحه.

فهد: قلبه بيدق من الفرحه ومش مصدق. وقام وحـ.ـضـ.ـن آدm. وبعدها طارق. وسلم على كل العيله. ومراد وزين. وبعدها رنا الل بتعيط من الفرحه. وحاول يهديها. لكن عيونه متركزه على معشوقته الصغيره اخيرا. وسلم على مريم. وبردو كانت بتعيط. وطمنها.
البنات كلها بتبـ.ـارك ل رينو. بسعاده كبيره. ورينو مش مصدقه انها كدا اتجوزت من فهد.
مريم: راحت عندها وحـ.ـضـ.ـنتها ودmـ.ـو.عها مش مبطله. ورينو كمان عيطت.

مريم: مبروك. مبروك يانور عيني. ألف مبروك.
رينو: الله يبـ.ـارك في حضرتك يامامى. وارجوكي متعيطيش.
مريم: دى دmـ.ـو.ع السعاده ياحبيبتي. انتى مت عـ.ـر.فيش انا مبسوطه قد ايه.
آدm: من وراهم ممكن بقى تسبوهالى شويه.
رينو: بدmـ.ـو.ع. بابى واترمت في حـ.ـضـ.ـنه. وآدm مش مستحمل وعايز يبكى خلاص. وضمها بحب. بـ.ـنتى اخر العنقود. كبرت وبقت اجمل. عروسه. الف مبروك ياروحي. الف مبروك.
رينو: بتعيط. ومسخبيه في حـ.ـضـ.ـنه. ومبتردش.

آدm: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وحاول يطمنها. انتى مفكره بعد مااتجوزتي الواد فهد ده. هتبعدى عننا. لأ. اطمنى. انتى هتكوني موجوده معانا على طول. مين يقدر يبعد عنك ده انتى النوتيلا. وباسها من جبينها. وخلاص هيعـ.ـيط. لكن بيكابر.
مراد: ممكن ياحج. وسلم على رينو. حبيبتي. حبيت قلب اخوكي. الف الف مبروك ياروحي.
رينو: مش بطله عـ.ـيا.ط. وفهد بيسلم على عيلة عزيز والموجودين لكن قلبه مع الل بتعيط.

رينو: بدmـ.ـو.ع الله يبـ.ـارك فيك يا ابيه. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. مراد باس أيدها وجبينها. حبيبتي زى القمر. ايه يابت الحلاوه دي. حتى وانتى معيطه. فرفشى كدا.
زين: وسع يامراد. تعالى في حـ.ـضـ.ـن اخوكي. يقلبى وضمها لحـ.ـضـ.ـنه. مبروك يارينو. الف مبروك ياحبيبتى.
رينو: في حـ.ـضـ.ـن زين. الله يبـ.ـارك فيك يا ابيه زين. ربنا يخليكو ليا.

وكدا الكل بـ.ـارك وسلم. فهد بيقرب من معشوقته. بضـ.ـر.بات قلب مختلفه. من حبيبته لخطيبته ودلوقتي مـ.ـر.اته. ووقف قدامها. وعيونه متعلقه بعينيها
رينو رفعت عيونها. وشافت الفهد وعيونها اتعلقت بعنيه. ونسيو كل الموجودين. وسرحو في عيون بعض. فهد قرب منها خطوه كمان. ولسه عيونهم متعلقه ببعض. ومسك ايديها الاتنين. وقرب وباس على جبينها بكل عشق. ورينو غمضت عيونها وقلبها بيدق. وباس على ايديها الاتنين. مبروك. مبروك يارينو.

رينو: بلعت ريقها. وردت عليه بصوت مبحوح. الله يبـ.ـارك فيك يافهد.
فهد: رينو.
رينو: نعم يافهد.
فهد: انتى بقيتى مراتى.
رينو: ، مردتش من التـ.ـو.تر.
فهد: حس بتـ.ـو.ترها. احم انا جبتلك هديه. والهديه دي فيها حبي ليكى. وعشقى وروحي وكيانى. وغيرتى. ودmي. الهديه دي فيها كل انواع العشق يارينو. وياريت تقبليها بحب. ممكن.
رينو: هزت راسها ممكن.
فهد: غمضي عينيكى.

رينو: غمضت عيونها. والكل مترقب ياترى ايه الهديه الل فهد جابها. والل فيها عشقه ودmه وغيرته.
فهد: اتحرك. وشاور لفريحه. وقالها هاتى العلبه المتغلفه الل انا ادتهالك اول ما دخلت. وفريحه. جابتها. وفهد بيفك التغليفه من عليها رينو خليكي مغمضه.
رينو: متـ.ـو.تره. هفضل كتير كدا يافهد.
فهد: اسف ثوانى بس. وقال تعالى يامريم. ساعدينى.

مريم: جت وشافت الهديه. وفرحت جدا بزهول. والكل شاف الهديه. وكله بيهمس للتانى معقول. في الل قال فهد ده مـ.ـجـ.ـنو.ن. وفي الل فرح من عشق الفهد.
فهد: ومريم قربو من رينو.
رينو: مغمضه. ايه ده. مامى ايه ده.
مريم: بتضحك بدmـ.ـو.ع اوعي تفتحي خلاص خلصت اهو.
رينو: لا انا مش فاهمه حاجه.
فهد: فتحي يارينو.
رينو: فتحت. وكانت مستغربه ايه الهديه. وكمان مريم حطت ايه على وشها. ورينو اتفاجئت بزهول. نقاااب!

طبعا اكتر حد فرحان. آدm. واخواتها على عشق المـ.ـجـ.ـنو.ن فهد. وكمان بيحافظ على ملكيته. وقادر يحميها. ومريم كانت اسعد ام في اليوم ده.
فهد: قبل ما ترفضي هديتى. فكرى. انى قولتلك الهديه دى. فيها. غيرتى عليكى. ودmي. وعشقى. الهديه دى فيها قلب فهد يارينو.

رينو: مكنتش عارفه تعمل ايه. تفرح. ولا تقوله طيب ما اخدتش رأي ليه. ولا تعمل ايه. لكن لما شافت ترجي ف عيون فهد. وكمان سعاده بانها هتكون لفهد وبس. وجمالها هيكون لحبيبها وبس. وقالت لنفسها وهي البـ.ـنت هتعوز ايه اكتر من كده. اتنهدت بسعاده. وقالت. دي اجمل هديه جالتى في حياتى يافهد. وربنا يقدرنى واكون قدها.
مريم: حـ.ـضـ.ـنت رينو. حبيبتي والله هتكوني اسعد واحده في الدنيا لانك هتكوني لجوزك وعيلتك وبس.

والكل كان فرحان بدهشه. ورجعو بـ.ـاركو تانى ل رينو على النقاب. وفهد على جنون غيرته بمعشوقته الصغيره. وكان اليوم ده بالنسبه لفهد مميز جدا. لان كدا خلاص. حبيبته محدش هيشوف جمالها غيرو هو وبس.
وعدي اليوم على خير.
وفاضل شهر بالظبط وفهد يتجوز معشوقته.

وبعدها بكام يوم. اخد رينو علشان يختارو الفستان. وفهد الل اختار وكان اختيارو عجب رينو. لكن اختلفوا على الجزمه. رينو عايزه جزمه كعب عالي جدا لانها قصيره بالنسبه لفهد. وفهد رفض وقالها مش هتمشى تطرقعى بالكعب العالى وانا جمبك. مش هينفع وبعد مناوشات ورينو زعلت لكن فهد برفض قاطع. وصالح رينو. بعد مناهده منه وحلفها بحياته وأنه بيغير عليها جدا. وعزمها على الغدا. في مكان راقى. ولكن مرفعتش النقاب. واول مره فهد يا أكل رينو بايديه. وانهار من جواه. رينو من جواها كانت مبسوطه من غيرة الفهد. وانه حاول يصالحها كتير. واول ما اكلها بايديه. اتـ.ـو.ترت ونسيت كل الزعل. وبعد الغدا. اخدها. واشترو كل مستلزمـ.ـا.ت رينو.

رينو ؛ طول الشهر متـ.ـو.تره. وخصوصاً بعد ما مريم فهمتها واجبات وحقوق الزوج والزوجه. وبتحاول تبعد عن فهد. لانها خايفه انه يقرب منها ويحـ.ـضـ.ـنها. وفهد متغاظ وهيتجنن منها. ويتتحجج انها بتنام بدرى. او بتكمل في الجهاز مع مريم. او كانت مصدعه وهكذا. وفهد كان مبسوط من خجلها وكسوفها. وكان بيبعتلها كل يوم الشوكليت بتاعتها مع تيمو. او فريحه. واستمر الوضع كدا بينهم شهر كامل. لحد يوم الفرح.

الصبح فهد راح على فيلا العدوي. واخد رينو على السنتر وطول الطريق. ماسك أيدها ويبـ.ـو.س عليها كل شويه.
رينو: متـ.ـو.تره. احم فهد.
فهد: عيونه.
رينو: احم مش كنت لبست النقاب بعد الفرح.
فهد: اشمعنى يعنى.
رينو: يعنى انت حجزت قاعة الفرح. وهتعمل فرح كبير. وانا منتقبه يعنى.

فهد: فهم قصدها. حبيبتي. انتى هتفرحي بصي. انا هقعد جمبك عادي جدا. وهغنيلك واكتر من مره. وهنرقص سلو انا وانتى. بس الفرق الوحيد الل مخلي قلبي مبسوط انك مش هتغنى يااااه. اخيرا. دانا كنت بولع في نفسي لما كنتى بتغنى. وبصلها صوتك ده ملك فهد وبس. وهتغنيلى انا وبس. وباس ايديها. ووترها اكتر بحبك اوى يارينو.

ورينو: منطقتش. واخدها على السنتر. وطلعها فوق بنفسه. ونبه أن مفيش راجـ.ـل يدخل على رينو. وكمان الكاميرات. تتقفل في وجود رينو وكان بيتكلم بلغة تهديد. وقرب من رينو وقالها انا هكلمك كل شويه اطمن عليكى.
ورينو ؛ كانت اسعد بـ.ـنت في العالم كله.
بنات العيله كلها راحت على السنتر. وبدؤ في التجهيزات.
وعدي اليوم بسرعه وفي الل مبسوط زى الفهد ورينو. وفي الل زعلان زى آدm ومريم. على بعد نوتيلا البيت.

البنات كلها جهزت. وفي انتظار وصول الفهد
وكلهم مبسوطين لانها دى الفرحه المنتظره.
مريم: خارجه من الحمام. كانت بتاخد شاور علشان تلبس للفرح. بس كانت بتعيط.
آدm: شافها. وشاف عيونها حمرا. نفخ بديق. وبعدهالك يامريم. انتى لسه بتعيطى. ياحبيبتي ارحمي نفسك.

مريم: بدmـ.ـو.ع. يعنى عايزنى اعمل ايه يا آدm. رينو! رينو خلاص هتمشى على بيت جوزها. يعنى هي الل كانت مصبرانى على جوازة نور. دلوقتى الل اتنين خرجو من البيت. هصحي مين انا لصلاة الفجر. هجيب لمين كوبايه اللبن صبح وليل. وهي نازلة على الجامعه. وقاعده معانا على الفطار. وهزارها مع سعاد وزينب. وشعلقتها في رقبت اخوها مراد. وعيال زين ومريم الل اتعلقو بيها. وتيم الل بيعتبر رينو أمه مش خالته. كل ده خلاص. هيتغير. ورينو ونور هيجولنا ضيوف. ولو قعدو يوم مش هيقعدو التانى. وكل لما يكبرو المسؤلية هتكبر. وواحده واحده. محدش منهم هيجي غير كل فين وفين. لانهم هيخلفو وعيالهم هيكبرو. وهنبقى لوحدنا. ومش عايزنى اعيط.

آدm: اول ما مريم اتكلمت بدmـ.ـو.ع قام من مكانه. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وسابها تتكلم. وسمعها وزعلان علشانها. هي كدا الأم. لازم تفكر لسنين قدام. هي عايزه عيالها يكونو معاها على طول. عايزه عيله وجدر قوى. واتنهد. حبيبتي بس علشان خاطر آدm حبيبك. روحي انتى يامريم ودmـ.ـو.عك دى يتخـ.ـنـ.ـقنى صدقينى. وبعدين انتى ليه حسبتى كل ده. تعالى اقعدى. تعالى جمبى هنا. بصى ياقلب آدm. الل بتفكرى فيه ده مش هيحصل. أولا لأن دى حاجه في علم الغيب. وثانيا فكرى كدا بعقلك. دلوقتي نور اتجوزت. ايوه انا معاكى أنهم هيبعدو لكن مش زى ما انتى فكره. يعنى نور بعدت اول فتره من جوازها لكن لما الحمل شـ.ـد عليها. محمد كان بيجبها هنا وليهم اوضتهم الخاصه. وبعد فتره لما تيمو شرف. مباقوش يفارقونا على طول موجودين. ولما نور حملت في تمارا. تيمو على طول معانا ومع رينو. رغم أن محمد دكتور وشغال في بلده. يعنى لا بيسافر ولا بيطلع مأموريات زى فهد.

مريم: بصتله.
آدm: ابتسم. ايوه يا روحي انا قصدي الل جه في دmاغك. إن رينو هتكون موجوده معاكى واكتر من نور كمان. لان فهد بيسافر وبالشهور زي مراد بالظبط. وفهد استحاله هيسيب رينو لوحدها في الشقه. وبعدين ياميرو ياحبيبتي. لما تشتاقيلها. انا بنفسى هوصلك لحد عندها. ومسح دmـ.ـو.عها. وابتسم وقال وحيااااات آدm عندك تبطلى عـ.ـيا.ط لو سمحتى.

مريم: حاولت تهدا. اوعدنى يا آدm. اوعدنى إن العيله متتفرقش يوم واحد. انا بتمنى نفضل كده على طول. وان ولادنا وبناتنا يكونو موجودين جمب بعض على طول.

آدm: حبيبتي. ولادنا. وولاد العيله اتربو من صغرهم على الخير. وحاولنا على قد ما نقدر نخليهم يشوفو الدنيا بعين تانيه وانها مش مستاهله اننا نكره بعض أو نشيل من بعض. والسبب في كل ده بعد ربنا انتى يامريم. ومسك ايديها بحب. حبيبتي انتى السبب في كل حاجه حلوه حصلت معايه. انا زمان اتربيت على الخير بفضل امى نور. كانت ديما ذيك كدا. تزرع فيا الخير والحب كانت محسسانى أن مفيش عندها غير آدm وبس. علمتنى الحب والطيبه. لكن ما بعد مااتوفت. انا بقيت عايش لوحدي. وضعت وشوفت الدنيا بشكل تانى. ومبقتش بصلى زي الاول. اه اتغيرت للاسؤ لكن الجدر الطيب موجود. وبعدها ربنا بعتلك ليا في عز احتياجي لحد ياخد بايدي. ويقولى فوق يا آدm. وانتى فوقتينى. ورجعتينى للطريق الصحيح. وخلتينى ارجع للصلاه من تانى. وكمان علمتينى انى اسامح. وكل يوم تحفزينى ونتسابق على قرأة الورد اليومي. وواحده واحده. حسيت براحه نفسيه كبيره. وان آدm رجع زي زمان. واحسن من زمان كمان. وجبتيلى اجمل هديه في العالم عيالى. الل بحاول على قد ماقدر انى اخليهم صحابى وعاملهم زى ما نور كانت بتعاملنى وكمان انتى. وانا بقولك اطمنى. البذره الل كبرت على الحب والحنان والخير هتفضل زي ما هي يعنى ولاد العدوي هيفضلو كدا طول العمر. وانا واثق في ربنا أنه مش هيفرقنا ابدا. ولا هنتغير ولا هيتغيرو مع بعض. تفائلى بالخير. وبعدين انا شايفك كدا بقيتى بتستسلمي للحـ.ـز.ن. ويقينك بدء يقل. فين مريم ويقينها.

مريم: استغفر الله العظيم. ايه يا ادm. يقينى بالله موجود ديما. لكن دي فطره في قلب كل أم. وخصوصاً لو كلنا اتربينا على الخير زي ما قولت. بس انت عندك حق. انا حاسه انى بقيت بستسلم بسرعه. وانا محتاجه تجديد لقلبى وايمانى. حبيبي ايه رايك. في موسم الحج. نسافر مع سعاد. انا محتاجه اني احج.

آدm: باس أيديها. بس كدا. عيونى ليكى. نسافر ونعتمر ونحج كمان. انا كمان نفسيتى محتاجه مكه. هناك الراحه الل بجد. وباس جبينها حبيبتي ربنا يكرمك ويخليكي ليا. انتى نور البيت يااميرة قلب آدm.
مريم: حـ.ـضـ.ـنته. حبيبتي. ربنا مايحرمنيش منك أبدا. وانت سندى وحمايتى وامانى. ربنا يديمك نعمه في حياتنا يا آدm.
آدm: حب يفكها. اله يا آدm. يا آدm. اومال فين دومي. شوفتك ابنك الجبله. عيل مش سالك.

مريم: هههههه متفكرنيش. انا قولت ينهار اكيد سمعنى وانا بقولك يادومي.
آدm: لا هو بيضـ.ـر.ب ضـ.ـر.بته ويسكت. بس خلى بالك هيحاول يعرف. الواد انا حافظه. عيل ابن كـ.ـلـ.ـب جبله.
مريم: وبعدين بقى معاك. متشتمش مراد تانى. انا بزعل بجد.
آدm: يسلام. يعنى عجبك الل بيعمله.
مريم: قامت علشان تلبس. وبتضحك. مراد. مرادي اي حاجه بيعملها بتدخل قلبى على طول.
آدm: قام وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. طيب ودmى حبيبك.

مريم: رجعت راسها على كتفه. واتنهدت بحب. دومي مش محتاج يعمل حاجه علشان يدخل قبلى. آدm موجود في دmي. آدm النفس الل بتنفسه عشرة عمرى وكيان مريم بالكامل.
آدm: لفها ليه. ورفع دقنها بايده وباسها بوسه رقيقه وكلها حب. ربنا مايحرمنيش منك أبدا يااميرة قلب ال آدm.
مريم: ولا منك ياحبيبى. يلا علشان اساعدك في اللبس. مش عايزين نتأخر. وساعدو بعض في اللبس. ولسه اللمسات الأخيرة من آدm. والهديه قبل الحجاب والنقاب.

آدm: حبيبتي غمضي عينيكى.
مريم: اممم. اكيد سلسله جديده. وممكن يكون مكتوب عليها آدm صح!
آدm: غمضي عينيكى بس.
مريم: حاضر. اهو.
آدm: فتح علبه قطيفه كبيره. ولف مريم للمرايا. ولف خلف مريم. ولبسها في رقبتها طقم الماس. وباسها من خدها. فتحي عيونك ياقلبى.
مريم: فتحت عينيها. وانبهرت بزهول. ايييه ده يا آدm اللهم بـ.ـارك. مشاء الله. الماس! لكن. لكن ايه ده بجد.
آدm: عجبك!

مريم: حطت ايديها على الطقم. عجبنى! ده تحفه فنيه بجد. خرافه يا آدm. آدm ده شكله غالى اوى اوى.
آدm: انتى الل غاليه اوى اوى يامريم. والطقم ده مايجيش نقطه في بحر من غلاوتك ياروحي. بس صدقى انا غيرت اوى دلوقتي. الطقم مكنتش حلو كدا. ولفها ليه. الطقم بقى يهبل حوالين رقبتك.
مريم: حـ.ـضـ.ـنته. حبيبى يا آدm ربنا مايحرمنيش منك ياروحي. وبجد شكرا.

آدm: بتشكرينى يامريم. كل الخير الل انا فيه ده. بفضل ربنا. وبفضل وجودك ودعمك ليا. وبعدين انهردا فرح اخر العنقود. قولت بقي وخاتمهو مسك. وباس جبينها. تعالى يلا اكملك لبس الطقم. ولبسها الاسوره والخاتم والحلق. وكانت في قمة الجمال. وسحرت قلب ال آدm واتنهد بحب. وساعدها في الحجاب والنقاب. ومريم كانت سعيده جدا. ورشتله برفانه. ولبسته الساعه. ودبوس البدله الل جابتهوله هديه. وجابلها الشنطه. وحط أيدها في دراعه ونزلو واتحركو على السنتر.

محمد: لبس وجهز. ولبس تيمو. ونور بتلبس تمارا وخلصت. وبتفكر في محمد بقالو فتره نفسه يقولها على حاجه لكن متردد وهي عرفت سؤاله بحكم السنين والعشره الل بينهم.
وقامت ولبست فستان رقيق وشيك جدا. محمد: دخل وشافها وانبهر. وصفر. ايه القمر ده. والله حـ.ـر.ام قلبى لايحتمل هذا الجمال. وقرب منها وباس أيدها. مـ.ـا.ترحمي قلبى حـ.ـر.ام عليكي.
نور: ابتسمت. امم بجد يعنى انا حلوه.
محمد: بدهشه من سؤالها. انتى بتسالى انتى حلوه!

نور: مسكت جاكيت البدله. اممم بسال. وعايزه اسمع منك الاجابه.
محمد: حاوطها من وسطها وقربها منه. انتى مش حلوه. ولا جميله. لكن انتى نور. بشر على هيئة ملاك. كلمة جميله وحلوه وقمر. دول مايوصفوشف شطر من حسنك. انتى اجمل من كل ماهو جميل يانورى. انتى نجمتى المفضله.
نور: قلبها دق بحب. ووقفت على أطراف رجليها وباسته من خدو. بحبك اوى يامحمد.
محمد: اتنهد بحب. انا بعشقك يانورى.

نور: سابت الجاكت. وقالتله انا جبتلك هديه.
محمد: اممم. جميله من قبل ماشوفها.
نور: هي هديه ليك. لكن هي ليا في الأساس.
محمد: بعدm فهم. هديه ليا بس هي ليكي. صدقى اتلخبط.
نور: ههههه. ثوانى ياحبيبي. وراحت فتحت الدولاب. وطلعت من علبه. متوسطه. وقدmتها ليه اتفضل هديتى ليك اهي بس هي تخصنى انا.
محمد: والله انا مفاهم حاجه. اول مره احس باللخبطه. هاتى يستى وفتح العلبه. واندهش وبزههول كمان. نو، نور. انتى بتتكلمى جد.

نور: امممم عجبتك.
محمد: بلهفه. نور الهديه دى انتى جبتيها علشانك انتى صح!
نور: شافت الفرحه في عيون محمد. واتنهدت بحب. ايوه ياحبيبي. انا قررت انى البس النقاب. ودي هديتي ليك. لكن تخصنى انا. انا بهديك لبسى النقاب هديه يامحمد.
محمد: رفع عينيه ليها. وفرحه لاتوصف. انتى هتتنقبى يانور. انتي هتتنقبي بجد!

نور: شافت السعاده على وشه. حبيبى. انا من ساعة ما فهد لبس رينو النقاب شوفتك قد ايه مبسوط. ونظرتك ليا كان فيها تمنى انك عايز تقولى انا كمان عايزك تتنقبى يانور. وبعدها أتأكد من كلامك طول السنين الل فاتت دى وانت بتلمحلى بلبس النقاب. وإن قد ايه المنتقبه ملكه جمال جوزها وعيلتها. واخيرا فهمت تلمحياتك. وانك مش عايز تجبرني عليه. انا فكرت. قولت لنفسي وانا هستنى ايه. مامي منتقبه من قبل الجواز. واتجوزت بابى وعاشو احلى قصة حب. والنقاب ممنعهاش من السعاده. بالعكس هي كانت اسعد زوجه وست وام غ في العالم. يكفى انها بتكون مميزه في وسط كل الموجودين. وديما اسمع بابى يقولها انتى الماستى انا وبس. يعنى بابى شايفها حاجه نادره. وانا قررت انى اتنقب أولا علشان ربنا ولانى مقتنعه بلبس النقاب. وثانيا علشانك انت وبس.

محمد: بيسمعها ومش مصدق نفسه. لانه فعلا عايزها تلبس النقاب. لكن مش عايز يجبرها عليه. وكان بيدعي ليها بلبس النقاب في صلاته. وضحك من قلبه على الفرحه الكبيره. وقرب منها وشالها ولف بيها بحببببككككك. بحبك. بحبك. بحبك اوى اوى اوى يانووور. اقسم بالله بمـ.ـو.ت فيكي. ونزلها وحـ.ـضـ.ـنها علشان مش تدوخ.

نور: طايره في الهوا وبتضحك من قلبها على فرحة حبيبها. ونزلها ودخلت حـ.ـضـ.ـنه ومغمضه عينيها. وابتسمت على سعادة محمد وبتتمنى انها تكون مريم تانيه. ل آدm تانى. واتنهدت بحب. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وقالتله. هتعرف بقى تلبسنى النقاب ولا اتعامل انا.

محمد: بلهفه جاب النقاب الل سابه على السرير قبل مايشيلها. ومسكه. لا لا طبعا أنا عندى خلفيه. وانا صغير مريم قبل مـ.ـا.تتجوز علمتى ازاى النقاب بيتلبس. تعالى بس اكيد مش هيبقى مظبوط. ولا اقولك هنجرب اوكى. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بوسه كبيره بسعاده لانه حاسس ان السعاده كلها بين ايديه.
نور: اتكسفت. وخبت راسها في حـ.ـضـ.ـنه. وبعدها لبست الحجاب. ومحمد ساعدها في النقاب ونور ظبطته. وخلصت. ولفت لمحمد. ها ايه رايك.

محمد: واقف ومربع ايديه. واتنهد. والله مانا عارف اغير عليكى قبل النقاب. ولا احبسك في البيت بعد ماشوفت جمالك اكتر في النقاب. ملاك يانور. والله ملاك روحي. حبيبتي. انا بجد مش عارف اتكلم ولا لاقى غزل وشعر يليق بيكى.
نور: فرحت اوى. بسعادة محمد. واتنهدت بحب. وقالت ياريتنى لبست النقاب من زمان. لكن الحمدلله انى لحقت نفسي.
الباب خبط وكان تيم بينادى. افتحىىى نوووري. افتح محمااااد.

الاتنين ضحكو. ومحمد قال امم ياترى هيقول ايه لما يشوفك. فاكره عمل ايه في رينو كان بيشـ.ـد النقاب من على وشها ويقولها شيلى ده عايز اشوفك. ههههه ثوانى. وراح فتح الباب ونور منتظره رد فعل تيمو.
تيم: دخل. ولسه هيسقف. شاف واحده لابسه نقاب. وبص ليها وبص لمحمد. وبعدها ضحك وجري عليها. لينو لوحي لينو حبيبى.
محمد ونور ضحكو عليه.
نور شالته. اذيك ياتيمو.
تيم: سمع صوت نور وبص لمحمد مين دي!
محمد ونور: ضحكو.

تيم: انتى مين. مريم بيره. انتى لينو حبيبى! وعايز يشـ.ـد النقاب. شييييلى ده عايز اشوفك. ونور بتبعد وشها بعيد.
تيم: ادايق. يوووه. محمااد مين دى. نوري فين.
نور: نزلت النقاب. وتيم. شهق وحط ايدو على بوقه. نوري. وبص لمحمد. وقاله محماد نوري. نور ي.
محمد: قرب منه وشاله منها. ايوه نوري لبست النقاب. قول ورايا. نقاب.
تيم: نوقاب.
محمد: لأ. اسمه نقاب.

تيم. نقاب. وتيم بصلهم بدهشه. وبيعد على صوابعه. مريم بيره نقاب. لينو حبيبى نقاب. نوري. نقاب. وسقف.
محمد ونور ضحكو. وقربو عليه وباسوه.
نور: بتفكير. وبصت لمحمد. وقالتلو انا جالتى فكره.
محمد: فكرة ايه!
نور: واحنا في الطريق هقولك. وهنشوف رد فعل مريم الجزار ايه. ههههه. واخدو تيم وتمارا ونزلو واتحركو على السنتر.

زياد نقل في الفيلا الجديده بتاعته من اسبوع. واخد حسام وهدى وعايشين معاهم. وزياد خصص جناح خاص ليه وهو ماليكته. والكل كان مبسوط بالجو الأسرى خصوصاً حسام. وكأنه ربنا عوضه بالولد الصالح. وهدي مهتمه بماليكه.
حسام جهز هو وهدى. واتحركو.

زياد: ساعد ماليكه في اللبس لانها في الشهر السادس. لكن شالها ونزل بيها على السلم علشان متتعبش. وماليكه كانت مبسوطه ومش عاطيا سعادتها لحد. زياد بيتغزل فيها طول الطريق وهما رايحين على السنتر.
مصطفى عزيز والعيله كلها اتحركو على السنتر. ومريم عزيز مع رينو في السنتر
جاسر وملك جهزو واتحركو. ومالك على السنتر. وساره مع رينو في السنتر.

طارق اتصل على فهد. وفهد قاله نص ساعه واكون قدام السنتر. وقفلو. وطارق اخد رنا
وفارس حصلهم على السنتر ورودي مع رينو.
وبيتر جهز. واتحرك على السنتر.
الكل كدا اتحرك ومعظمهم وصلو عند السنتر.
نور. بس يامحمد اقف هنا. علشان بابى مش يشوفنى وانا نازله.
محمد: مابلاش يابـ.ـنتى.
نور: بليز وحياتى بقى.
محمد: حاضر ياستى. اهو. وربنا يستر. شكلك ناويه على خناقه مابينهم.

نور: خناقة ايه. ما هما هيعرفو بعدين انى نور. امسك تمارا. انا هنزل ومتحمسه دعواتك يابيبى. ههههه.
محمد: ادعيلك. اوكي ربنا يستر.
نور: نزلت بعيد شويه ونزلت النقاب شويه على عينيها. وراحت وشافت آدm. واقف قدام العربيه. ومريم راكبه في العربيه.
وشافت مراد وزين. والشباب واقفين بعيد عنهم شويه. وقربت من آدm ووقفت قدامه من غير متتكلم.

آدm: انتبه أن في واحده منتقبه جايه عليه. وشكلها بنوته صغير مش كبيره. وبص على مريم في العربيه. وبصت على البـ.ـنت المنتقبه.
نور: وقفت قدام آدm ومدت ايديها تسلم عليه. وآدm اتـ.ـو.تر. مين دى وجايه تسلم با الايد وهي منتقبه. وبلع ريقه. لان شاف نظرة مريم الل اتعدلت وهي قاعده في العربيه بطق شرار.
آدm: احم. اسف. انا مبسلمش على ستات. لكن هو حضرتك ت عـ.ـر.فينى!

نور: ضغطه على شـ ـــفــايـــ ـفها ومش عايزه تضحك. ومن غير مقدmـ.ـا.ت. اترمت في حـ.ـضـ.ـن آدm.
مريم: شهقت. واتغاظت ونزلت من العربيه.
آدm: تنح. واتصـ.ـد.م. انتى ياست عيب كدا. وبيبعدها عنه. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه. وبص شاف مريم. وشكلها من عينيها. ان ليلة آدm مش هتعدى.
ادm: بتـ.ـو.تر. احم انا معرفش مين دى صدقينى والله. حتى اساليها.
نور: خلاص مش قادره. وشافت ابوها خايف. ومريم غيرانه. راحت مقربه على ابوها بسرعه وباسته من خدو.

مريم: تنحت وفتحت عينيها على الاخر. واتغاظت. وقالت جواها ده انتى نهارك اسود أنهردا.
آدm: متنح. وبص للبـ.ـنت. وبص ل مريم. اقسم بالله ما اعرفها. وبص للبـ.ـنت بغـ.ـيظ. انتى مين يابت انتى. وازاى تعملى كدا.
مريم: انتى ازاى تتجرأي وتقربى من جوزى.
نور: ضحكت لكن مش بصوت عالى. وحطت راسها على كتف آدm. كدا يابايى. بتحلف انك متعرفش بـ.ـنتك. بتتبرى من نور قلبك.
آدm ومريم اتصـ.ـد.مو. نوووور.

نور: هههههههههههه. ايوه نور. وجه اليوم الل شوفت غيرتك فيه يامريم ياعدوي ههههه.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. نور حبيبتي انتى اتنقبتى.
آدm: نفخ برااااحه. اااه الحمدلله. كنت هنام في الجنينه انهردا. لكن ابتسم. حبيبتي والله مش عارف افرح بعد الخضه دى.
نور: راحت لمريم. وحـ.ـضـ.ـنتها سورى يامامى. هزار بوابين بقى.

مريم: دmـ.ـو.عها نازله الفرحه. حبيبتي الف الف مبروك ياروحي. انهردا اجمل يوم في حياتي. بناتى الاتنين منتقبين. انهردا عيد بالنسبالى.
نور: ميرسى يامامى. وبصت على آدm الل واقف مش على بعضه هههههههههههه.
خلاص بقى يابابى. وحضتنه حبيبى انا قولت اشوف رد فعلك. ايه. متزعلش سورى بقى.

آدm: حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتي الف الف مبروك ياحبيبت ابوكي. انهردا كملت فرحتى. انا حاسس انى ملك. ومفيش اب في الدنيا سعيد زيي. حبيبتي ربنا يرزقكو الهدايه ديما.
مراد. وزين راحو عليهم يشوفو مين المنتقبه الل في حـ.ـضـ.ـن آدm.
مراد: قرب من مريم وهمس بغمزه مين المزه.
مريم: بصتله بشرز. اختك نور. المزه دى تبقى اختك.
مراد: بدهشه. وصفر. وراح عند نور. ايه ياجدعان. هي العيله دي مالها مربى كدا. ايه يانور الحياه الحلاوه دي.

آدm: صك على اسنانه بغـ.ـيظ من مراد ولسه هيشتمه.
محمد جه من وراه. ومسكه من قفاه. ولا يامراد. لم لسانك. احسن هتلاقينى في يوم عاملك في أم لسانك ده عملية تجميل. اشطا ياوحش.
مراد: غمز لنور. عينيف اوى محمد. ايه يادكتره. انى اتغزل. ولا بلاش.
محمد: لا بلاش. وعيب انت في الشارع.
مراد: اي نعم في دى عندك حق. وقال بخبث. تعالى في حـ.ـضـ.ـن اخوكي ياقلب اخوكي. وحـ.ـضـ.ـنها. وبغـ.ـيظ محمد و آدm اختى وحبيبتى انا. الف مبروك ياروحي.

نور: بعفويه. الله يبـ.ـارك فيك يامراد.
زين: اووعا كدا. انت واخدها بالدور. الف مبروك يانور وحـ.ـضـ.ـنها. بجد فرحتلك قوى.
نور: الله يبـ.ـارك فيك يازين. ميرسي بجد يجماعه. وبصت ل آدm انت كويس دلوقتي.
آدm: كشر عينيه بزعل. عارفه الل مدايقنى ايه!
نور: بعدm فهم ايه يابابى!
آدm: ان الل حضتنى وباستنى في خدى طلعت في الآخر بـ.ـنتى يخساره هههههههههههه.

مريم: بصتله بشرز. وخبطته في كتفه بهزار. والله يسى آدm. يعنى كنت عايزها واحده تانيه. وسابته وراحت ركبت العربيه.
آدm: بصلهم. مريم بقت عينيفه اوى على رأي البجح.
مراد: تسلم ياحج.
آدm: سابهم واقفين وراح ركب جمب مريم يصالحها بطريقته الخاصه. والكل بـ.ـارك ل نور على النقاب.
البنات جوه في السنتر.
ريتال. ومريم عزيز. ورودي. وساره. وفريحه.
كلهم. لابسين وجاهزين. وكل واحده منهم ليها جمالها الخاص.

رينو عملت كل المسكات. وعملت رسم بسيط وكتبت اسم فهد على كتفها من الخلف. ودا من تخطيط المـ.ـجـ.ـنو.نه رودي. وقالتلها انا كاتبه اسم فارس. ولازم تكتبى اسم فهد وتعملى شوية حركات كدا. والبنات اتحمسو كل واحده كتبت اسم جوزها على كتفها.

ورينو كانت محرجه جدا بعد ماكتبت اسم فهد ووشها احمر جدا. و لبست فستان الزفاف. وعملت ميكب. وكانت جميله في غاية الروعه. ولبست الحجاب والنقاب والطرحه والتاج. وقامت شافت نفسها في المرايا وكانت مبهوره. وخصوصاً رسمة عيونها في النقاب. وفرحت بشكلها بفستان الفرح. والبنات بيتغزلو فيها. والتـ.ـو.تر فك شويه وبتضحك ويتلف بالفستان من الفرحه. لكن وقفت مره واحده ومتنحه. فا. فهد.

فهد: لبس وجهز. وركب العربيه وسايق وقلبه مبسوط. وبيتخيل أن معشوقته الصغيره خلاص هتكون معاه في بيت واحد. ومن فرحته مش مصدق. وساق بسرعه. وفرمل بطريقته الخاصه. ونزل. والشباب سلمو عليه. وساب الكل وطلع على سلم السنتر جري. ودخل. وسأل أن كل البنات لابسين الحجاب. ودخل وساب البوكيه على الكرسي. وشاف رينو بابهي صوره. وبتلف من فرحتها. وواقف مبتسم. لكن لما وقفت هو تنح. وهي تنحت.

رينو: تنحت من المفاجآه. وكمان جمال وشياكة فهد كان قمر.
وفهد: تنح لما شاف رسمة عيونها وكمان في النقاب. وانبهر بيها وسرح في جمال عيونها. والبنات بيصورو اللحظه دى. وشايفين العشق الل في عيونهم لبعض.
رينو وفهد دخلوو في حته ضلمه ومش شايفين حد غيرهم وبس.
رينو عيونها متعلقه في عينيه. وفهد عيونه منزلتش من على عينها. ومستسلم لقلبه تماما. وخطى. كام خطوه على مهل. وقرب منها. ووقف قدامها. رينو قلبها بيدق بقوه.

فهد: قلبه دقاته الكل موجود وسامعها. وانهار من جمال عينيها. وقرب نص خطوه ولا إراديا قرب عليها وباس عيونها من فوق النقاب. رينو اتنفست بصوت مسموع. وحاسه انها هيغمى عليها. وهتقع لورا. فهد لحقها وحاوطها من وسطها وقربها منه.
رينو: مغمضه عينيها. وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا. ومتـ.ـو.تره.
فهد: قرب منها وباس جبينها بكل حب. وهمس. وحشتينى.
رينو: مش عارفه تتكلم وصوتها مش طالع.
البنات. بتبص لبعض وكلهم هيييح.

(ايوه زيكو كدا هههههه)
مريم عزيز: شافت أن فهد ورينو في عالم تانى. وصحاب السنتر واقفين بره. وغمزت ل رودي تتصرف.
رودي: قالتلها مـ.ـا.تسبينا نتفرج.
مريم: بصتلها بشرز.
رودي: خلاص يساتر عليكو عيله نكد. وكحت. لكن مفيش فايده. وكحت تانى. وشافت فهد ورينو سرحانين في عيون بعض.
رودي: زغرطت بصوتها كله.
رينو: انبهت. وشافت نفسها في حـ.ـضـ.ـن فهد وبتتحرك لكن فهد مكـ.ـلـ.ـبش فيها وجـ.ـسمها بيرتجف.

فهد: انتبه لكن مهتمش. ولسه محاوطها من وسطها وحاسس برجفتها.
رينو: شهقت. لانها اترفعت من على الارض مره واحده.
فهد: شال رينو. واتحرك بيها. وخارج من السنتر. علشان رجفتها ومش هتتوازن.
رينو: معندهاش اى رد فعل. ومكسوفه جدااا.
البنات اتحركت. ورودي اخدت البوكيه ونزلت.
فهد: حريص وهو شايلها ونازل بيها. والكل بيسقف. والشباب بتصفر. ونزل بيها. ووصلها لحد آدm ومريم وهو شايلها. ونزلها قدامهم.

رينو نزلت. ومش عارفه تتكلم ومحرجه.
آدm: حس بتـ.ـو.ترها. وضمها لحـ.ـضـ.ـنه. وربت على ضهرها. حبيبتي. مشاء الله عليكى. ايه يارينو الجمال ده. وهمس في ودنها. تعرفى انك كلك مريم الجزار. وخصوصاً في النقاب. اه والله قمر.
رينو: استكانت في حـ.ـضـ.ـن ابوها. واتنفست بأريحيه. بابى.
آدm: مبروك ياروح بابى. الف الف مبروك. انا محدش فرحان قدى انهردا. ان نوتلتى الخاصه هتتجوز.
رينو: اتنهدت بحب. الله يبـ.ـارك فيك يابابى.

آدm: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها.
مريم: دmـ.ـو.عها نازله. وشافت ملاك مش عروسه. وقربت منها واخدتها في حـ.ـضـ.ـنها. مبروك. اللهم بـ.ـارك يارينو. قمر يانور عيني.
رينو: دmعت. مامي. متعيطيش ارجوكي.
مريم: حاولت تبتسم حاضر ياروحي. وطلعتها من حـ.ـضـ.ـنها. وباست جبينها. مشاء الله تبـ.ـارك الرحمن. زي القمر.
رينو: ميرسي يامامي.
نور: جت عليها. مبرروووك. مبروووك ياعروسه.
رينو: عارفه الصوت لكن استغربت. ومعلقتش.

نور: ايه مش هتبـ.ـاركى لأختك على النقاب. ولا انتى مفكره انى هسيبك انتى ومامي تتنقبو وانا لاء. وحـ.ـضـ.ـنو بعض.
رينو: ضحكت من فرحتها. نووور مش معقول. حبيبتي اتنقبتى الف مبروك ياروحي بجد احلى حاجه.
نور: حبيبتى يارينو قلبى انتى. بس ايه القمر ده الله اكبر عليكى. الف مبروك ياروحي.
رينو: الله يبـ.ـارك فيكي ياقلبى. فين تيمو!

فهد بيسلم على العيله. ومش مصدق ان الجمال والملاك ده ملكه. لكن للحظه غار عليها من ال هيشوف رسمة عينيها. ونفخ بديق. ومش عارف هيعمل ايه.
مراد: راح ضم رينو بحب كبير. وعيونه لمعت. حبيبت قلبي وروحي. الف الف الف مبروك ياقلب مراد.
رينو: دmـ.ـو.عها نزلت. واتشعلقت في رقبته ابيه مراد هتوحشنى اوى يا ابيه.

مراد: رفعها من على الارض. حبيبتي. انا معاكى على طول. متقلقيش. هتلاقينى ناطط في حياتك. ونزلها. وباس جبينها. وانتى الل هتقوليلى كفايه كده يا ابيه خد مراتك وروح.
رينو: ابتسمت. ربنا يخليكو ليا يارب. انتو سندى وحمايتى. انت وبابى وأبيه زين.
زين: من وراها. انا هاقول لفهد ههههه. حبيبت قلبي مشاء الله. ايه الجمال ده حتى وانتى منتقبه. الله يكون في عونك يافهد. وحـ.ـضـ.ـن أخته. حبيبتي وضى عينيا مبروووك يا حبيبتي.

رينو: بشهقات بسيطه. الله يبـ.ـارك فيك يا ابيه. ربنا يخليكو ليا يارب.
زين: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وبيكابر. جرا ايه يابت يارينو. دي شقة فهد يعنى جمبنا مش بعيده. وزي ما مراد قالك انتى بكره الل هتزهقى مننا.
رينو: عمرى يا ابيه. عمرى مازهق منكم ابدا.

وبعدها. فهد جه وسلم على آدm ومريم. ومراد الل بينرفز كل شويه في فهد. وزين. وراحو سلمو على طارق ورنا. ومصطفى عزيز وشيرين. الل قدmولها كوليه هدية جوازها من ابن بـ.ـنتهم. وكمان رودي.

فهد. مسك ايد رينو واتـ.ـو.ترت. وحطها في دراعه. وراح بيها على العربيه. وكانت عربيه فخمه جدا. فتح باب العربيه. واخواتها جمبها وبيظبطولها الفستان وهي بتركب العربيه. وبيتر الل هيسوق لانه شايف أن رينو بـ.ـنته مش بـ.ـنت أخوه وبس وسلم عليها وبـ.ـاركلها.
فهد: لف وراح يركب جنبها.
كل واحد سلم على مـ.ـر.اته الل نزلت من السنتر. وكلهم بدءوا يتحركو على السيشن.

فهد: قلبه بيدق. وعندو شعور غريب جدا. لكن عيونها وبيفكر إذا كان انا همـ.ـو.ت اول ما شوفت عيونها. طيب اقولها تمسح رسمة عينيها. ايوه انا هجبلها منديل وتمسح ام الرسمه. دى. لأ لأ. دى ممكن تزعل. وتقولى عايز تزعلنى يوم فرحي. اوووووف. ربنا يعدي اليوم ده على خير. اقسم بالله لو حد عاكسها ل افرم أمه. وتنهد بزهق.

لكن لف ليها. وشاف عيونها نسى كل حاجه. واخد كف ايديها وشبكها في ايده. ورفع ايده وباس ايدها بكل حب وعشق. واتنهد. مبروك يا لاري.
رينو: اول ما فهد ركب جمبها وقريب اوى كدا منها. قلبها بيدق. وحاسه ان صوتها مش موجود.
فهد: حس انها خايفه من الل جاى وده طبيعى.

لكن حب يطمنها. حبيبى انتى متـ.ـو.تره ليه كدا. بصي انا عايزك تعيشى اليوم ده بكل تفاصيله. وقرب منها وهمس. فهد بيحبك يارينو بيحبك لشخصك وبس. رينو. انا بحبك من اول ما عرفت يعنى ايه حب. وانا اهتمامي بيكي من اول ماكنت لسه عيل صغير. ودي كانت فطره وحب بيتزرع ليكى جوايا. وكل ماكبر احبك. اكبر اكتر احبك اكتر. لحد ماوصلت معاكي حاجه كدا نقدر نقول في منتهى العشق. شوفى بقى بحبك من امتى يعنى قولى مثلا 20 سنه حب. و 4 سنين فراق وو.جـ.ـع وعشقك بيزيد عمره ما قل ابدا. يعنى صبرت كتير اوى يا لاري ومستعد اصبر قدهم أضعاف قصاد انك تكوني موجوده بس في حياتى. حبيبتي. انا فهد حبيبك. انا امانك. انا ضهرك وسندك. ومش عايزك تخافى منى او تخافى من اليوم ده. لا اعتبريه يوم عادي جدا وافرحي وعيشي يومك. وعايز منك طلب.

رينو: بتسمع فهد. ودقات قلبها انتظمت. وحست ان تـ.ـو.ترها قل. احم. طلب ايه؟
فهد: فاكره يوم فرح محمد اتصورنا ازاى!
رينو: ابتسمت بخجل. احم اممم فاكره.
فهد: اهو انا بقى عايز اتصورها من تانى وانتى مراتى وروحي.
رينو: اتنهدت بحب. وهزت راسها. بالموافقه.
فهد: باس أيدها. مبروك يالاري.
رينو: استكانت الله يبـ.ـارك فيك يا فهد.

وأخيرا وصلو السيشن. وكل كابل بيتصورو مع بعض. وخصوصاً نور الل حست أن محمد عشقها اكتر لما اتنقبت وكانت بتتصور كأنها فراشه مميزه. ومحمد كان حاسس انه العريس في اليوم ده. والأطفال الصغيره اتصورت وكمان تيمو اتصور مع رينو وفهد. ورينو اتصورت مع آدm واخواتها.

فهد: بيتصور مع رينو صور رومانسيه جدا. وطالعه من القلب. والمصور شاف كمية العشق الل بينهم. وكان مبسوط لان الصور كانت في منتهي الصدق والجمال. ومشاعرهم زودت من جمال الصوره.
المصور: راح علشان يفهم فهد ورينو على صوره معينه. وبص ل رينو في عينيها بحسن نيه. ويفهمها تعمل ايه. فهد. زعقله وقاله لما تتكلم. تتكلم معايه انا. وانا هقولها ولا انا مش عاجبك. اتفضل بقى من هنا.
رينو: بصت لفهد. المصور معملش حاجه يافهد.

فهد: صك على اسنانه. ومش عايز يقولها أن رسمة عينيها تخلى الاعمي يبص عليها. ومش عايز يكلمها تزعل. وسكت. واتنهد. وقربها منه. وقرب من جبينها زى المصور ما قالهم. واتكلم اااه لوتعرفى انا بحبك قد ايه. ولو تعرفى قلبى بيغلى لو حد بس بصلك حتى لو بحسن نيه ااه يارينو انا بعشقك.

رينو: غمضت عينيها. ولا ارديا رفعت ايديها على ضهر فهد وحطت راسها على صدره وغمضت عينيها. وفهد قلبه دق بقوه رهيبه وغمض عينيه ورفع ايديه وضمها لحـ.ـضـ.ـنه. واستكانو في حـ.ـضـ.ـن بعض. ودي كانت اجمل صوره. المصور اخدها. وصورهم اكتر من صوره.
الكل كدا أتصور زى كل مره. وبعدها اتحركو على القاعه.
الكل موجود القاعه. آدm قعد جمب مريم.
محمد قعد جمب نور.
طارق. قعد جمب رنا. وبيتر جمب طارق. كلهم على تربيزه واحده.

وجاسر وعيلته. ملك ومالك وساره على تربيزه.
وزياد. قاعد جمب مليكه وحسام وهدى.
مصطفى عزيز وعيلته قاعدين على تربيزة واحده.
مراد وفريحه. وزين وريتال. وفارس ورودي قاعدين على تربيزة واحده. ومنظرين الميوزك تبدء علشان الشباب يتحركو. لان نور اتنقبت وماليكه حامل وكمان فريحه. ورودي ومريم عزيز. لكن مصممين أنهم هيطلعو على الاستديج.

زين. بيغازل في ريتال. وباس ايديها واول واحد طلع على الاستيدج واخد المايك. وغنى ل ريتال ورينو. والكل بدء يطلع جمبه على الاستيدج.

ريتال طلعت وقفت جمبه. ونور كانت عايزه تطلع لكن محمد رفض وهي زعلت ووعدها هيغنيلها. رودي باست على راس فارس وصحكتو. وطلعت واخدتو معاه. ساره ومالك. ويوسف ومريم. البنات راحو جمب رينو. والشباب حولين فهد الل عيونه عليها ومش عايز يبعد. ومراد طلع وساب فريحه علشان الحمل. وزياد طلع. وبدؤ يهيبرو. وزين بيغنى. وغنى لعمرو دياب
( سلامك كله حنيه)
سلامك كله حنية كأنك وردة في إيديا
كلامك حلو حتى في ضحكتك إحساس.

برائتك لسه طبيعية
سلامك كله حنية كأنك وردة في إيديا
كلامك حلو حتى في ضحكتك إحساس
برائتك لسه طبيعية
قمر أيه فوق ما أنا أتصور
عليكى قلبى ياما دور
عنيكى عاملة زى الشمس
تغمض دنيتى تليل
تفتح دنيتى تنور
قمر أيه فوق ما أنا أتصور
عليكى قلبى ياما دور
عنيكى عاملة زى الشمس
تغمض دنيتى تليل
تفتح دنيتى تنور
قمر أيه
هدية من السما جاية تحلى دنيتى عليا
شهادة حق كل ما بعرفك أكتر
تزيدى حلاوة في عينيا.

هدية من السما جاية تحلى دنيتى عليا
شهادة حق كل ما بعرفك أكتر
تزيدى حلاوة في عينيا
قمر أيه فوق ما أنا أتصور
عليكى قلبى ياما دور
عنيكى عاملة زى الشمس
تغمض دنيتى تليل
تفتح دنيتى تنور
قمر أيه فوق ما أنا أتصور
عليكى قلبى ياما دور
عنيكى عاملة زى الشمس
تغمض دنيتى تليل
تفتح دنيتى تنور
قمر أيه فوق ما أنا أتصور
عليكى قلبى ياما دور
قمر أيه فوق ما أنا أتصور
عليكى قلبى ياما دور
قمر أيه فوق ما أنا أتصور
عليكى قلبى ياما دور.

الكل رقص على الميوزك. لكن فهد مش قادر يبعد عنها. واخد المايك من زين. وراح لحد عندها. ومد ايدو ليها. ورينو حطت ايديها في ايدو. وقربها منه. وتايه فيها. وحاوطها من وسطها. ورفع ايديها الاتنين على أكتافه. وغنى قبل الميوزك ما تبدء
( طول ما انت معايا. مجدي سعد ).

ورقصو سلو. وكل كابل رقصو مع. ورينو رافعه عيونها على وش فهد. وشافت وحست مشاعره. وحست انها اشتاقت للفهد. وغمضت عينيها وحطت راسها على كتفه. وفهد ابتسم وهو بيغنى. وضمها ليه اكتر وغنى من قلبه.
طول ماانت معايا مبقتش خلاص محتاج ولا حاجه من الدنيا دى
ولاقيتنى بعيش احساس مش عادى مالوهش نهايه
وحبك عمال يكبر جوايا في كل يوم
طول ماانت معايا مبقتش خلاص محتاج ولا حاجه من الدنيا دى.

ولاقيتنى بعيش احساس مش عادى مالوهش نهايه
وحبك عمال يكبر جوايا في كل يوم
احلام انا شوفتها صدقتها وانا بين ايديك لمستها
ومعاك خلاص بقيت حقيقه بحسها
والدنيا دى عيشتها وعرفتها يا حبيبى بيك من وقتها
عايشها ليك ولا عمرى مرة حسبتها
بسرح بخيالى وبروح لبعيد والقانى في حـ.ـضـ.ـنك طول لياليا
بسهر لعينك وبطلب ايديا لقمري العالى
يا حبيبى هواك بقى بالنسبالى بجد حياة
احلام انا شوفتها صدقتها وانا بين ايديك لمستها.

ومعاك خلاص بقيت حقيقه بحسها
والدنيا دى عيشتها وعرفتها يا حبيبى بيك من وقتها
عايشها ليك ولا عمرى مرة حسبتها
والكل كان بيرقص. مع حبيبه ومشاعرهم اتجددت من تانى. ومراد شاور لفريحه وطلعت بسعاده. ورقص معاها. وزياد نزل واخد ماليكه. وفارس عاش في دنيا تانيه مع حبيبته. ومالك حس انه عريس من اول وجديد.
آدm. ومريم. بيرجعو للذاكره وقالتله فاكر لما غنيتلى. قالها ومش ناسي.
الاغنيه خلصت.

مراد وزين كانو متفقين أنهم الاتنين هيغنو ل رينو. ونور.
مراد شاور ل محمد. وقاله ابعتلى نور عايزها ضرورى.
محمد: قام واخد نور في ايدو. وسابو تيم وتمارا مع عيلة عزيز.
مراد ماسك مايك. وماسك ايد نور.
زين ماسك مايك. وماسك ايد رينو.
وبدؤا يغنو. وأغلب الموجودين عيونهم دmعت ومنهم الل بكى كتير خصوصا رودى.
وغنو.
( الفرحه الل انا حاسس بيها مصطفي امان. )
مراد وزين.

رينو مستخبيه في حـ.ـضـ.ـن زين وبتعيط. ونور عيطت. ومراد اخد رينو من حـ.ـضـ.ـن زين. وزين اخد نور. وكان موقف مؤثر.
الفرحة اللي انا حاسس بيها
لا انا قادر اقولها ولا احكيها
اختي حبيبتي وضي عيوني
لعريسها بايدي هوديها
من يوم ماوعينا على الدنيا
مافارقناش بعضنا لو ثانيه
علي عيني انك تبعدي عني
دmعتي مش قادر اخبيها
والفرحه اللي انا حاسس بيها
لا انا قادر اقولها ولا احكيها
اختي حبيبتي وضي عيوني
لعريسها بايدي هوديها.

من يوم ماوعينا على الدنيا
مافارقناش بعضنا لو ثانيه
علي عيني انك تبعدي عني
دmعتي مش قادر اخبيها
واوعي تنسي ان انا حـ.ـضـ.ـنك سرك اخوكي
سندك ضهرك
واوعي تخافي
من اي حاجه
وهجيبلك حقك لو ضايقك
اوعي تنسي ان انا حـ.ـضـ.ـنك سرك اخوكي
سندك ضهرك
واوعي تخافي
من اي حاجه
وهجيبلك حقك لو ضايقك
من اي حاجه
وهجيبلك حقك لو ضايقك
من اي حاجه
وهجيبلك حقك لو ضايقك
دي الفرحه اللي انا حاسس بيها
لا انا قادر اقولها ولا احكيها
اختي حبيبتي وضي عيوني.

لعريسها بايدي هوديا
مريم غـ.ـصـ.ـب عنها عيطت. ودعت من قلبها ان ولادها متغيروش على بعض ابدا وميدخلش الشيطان بينهم. وآدm غـ.ـصـ.ـب عنه عيونه لمعت. ورنا عيطت. وطارق جمبها بيطمنها.

رودي عيطت لان اخواتها مسافرين بره مصر. ومن سنين ماشافتهمش يدوبك اتصال وكل فين وفين. وفارس اول مره يشوفها منهاره كدا. واخدها. في مكان لوحدهم. وبدء يهون عليها. ومسابهاش لحد ماضحكها. ويفكرها بالمواقف بتاعتها. وفارس عرف قيمة رودي عندو وان ضحكتها عندو بالدنيا.

الاغنيه خلصت. ورينو في حـ.ـضـ.ـن مراد. ونور في حـ.ـضـ.ـن زين. ومفاقوش غير على صوت فهد وهو بيغنى ل رينو من تانى ناشيد العاشقين. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وكل كابلز اخد التاني ورقص معاه وكان احساس اقوي من الاول. وفارس شجع رودي ورجعلها ابتسامتها من تانى
(احمد جمال. نشيد العاشقين. )
صاحبة الصون والعفاف احلى واحدة في البنات
اللي عمري ا قلبي شاف زيها في المخلوقات
تسمحيلي برقصه هادية تسحميلي بقرب منك.

حلم عمري تكوني راضية عن وجودي بس جنبك
يا خلاصة الجمال يانشيد العاشقين
يا اجابة عن سؤال كان شاغلني من سنين
كان سؤال عن مين حبيبتي
مين هتبقا اساس حكايتي
والاجابة كانت انتي انتي كنتي غايبة فين
يا حبيبتي انتي نوري انتي احساسي بحياتي
انتي مالكة من شعوري كل ماضي وكل اتي
انتي مفتاح الحياة للي نفسه يعيش سعادة
قلبي محتاجلك معاه وكل يوم يحتاج زيادة
يا خُلاصَة الجَمال يانشيد العاشِقِيْنَ.

يا إِجابَة عَنَّ سُؤال كانَ شاغَلَنِي مَن سَنَّينَ
كانَ سُؤال عَنَّ مَيْن حَبِيبَتَيْ
مَيْن هتبقا إِساس حِكايتِي
وَالإِجابَة كانَت أَنّتِي أَنّتِي كَنَّتَيْيَ غايبة فَيِن.

رينو نسيت كل حاجه. وفهد قادر يغير مودها تماما. وغير مود كل الموجودين. ورقصو مع بعض بحب كبير. ولما يسكت والميوزك شغال يقرب يبـ.ـو.س عيون رينو. وقالها في المايك بصوت عالى دmـ.ـو.عك دي اغلى من حياتى. دmـ.ـو.ع لارين السيوفى متنزلش ابدا. والكل صفر وسقف ورينو ضحكت وحـ.ـضـ.ـنت فهد لاول مره بـ.ـاراتها وفهد شالها ولف بيها كتيررر.
وكل الموجودين ابتسمو على عشق الفهد.

بعد شويه من الميوزك الل شغال. والكل بيرقص. واتفاجئو ب آدm العدوي طالع على الاستيدج. واخد المايك. والكل تنح. ومريم مزهوله. وطارق وبيتر. أما محمد بيفكر يطلع معاه. والكل منتظر ومترقب.

آدm مسك المايك. وقال الاغنيه دي. لرفيقة دربى وعشرت عمرى. ودرتى المصوته. الماستى الخاصه. جوهرتى. وعشقى وعشق ال آدm. وآدm كان سامع حوار نور مع محمد. وآدm شاور ل محمد يطلع يغنى معاه. ومحمد حس انه اتشجع بعد كلام آدm وقام طلع على الاستيدج واخد المايك ووقف جمب آدm. وقال انا هغنى لنجمتى المفضله لزوجتى المصونه. لحبيبتى ونورى. وبدؤا يغنو
( فديتك روحي. بلال الاحمد و محمد ادريس )
آدm. فديتك روحي يا روح الفؤاد.

محمد. هواك ملاك برغم البعاد
آدm. فأنت شطري بكل المداد
آدm. شريكة عمري في اسري و قهري
في خطوي و صبري بدرب الجهاد.
ميكس آدm محمد. مع بعض.
يا بسمة روحي في وجهي السجون
يا نسمة ليلي طويل السكون
يا رسمة نور كبدر تكون
محمد. ل نور
يا خير العطايا في وجه الرزايا
خطاك خطايا يا زوجي المصون
آدm. ل مريم
ايا وجه صبح يبث الهيام
وخيرا يهل كقطر الغمام
و حبا يزيل هموم الظلام
بقلب صبور بنثر الزهور و فيض السلام.

تمر السنين وراء السنين
و صبرك يبعث فيا اليقين
يهدهد روحي بذاك الحنين
بقيد سيكـ.ـسر و سـ.ـجـ.ـن سيهقر
وبيت سيعمر بشمل متين
محمد ل نور...
تركتك قصرا في وجه الخطوب.
خطوب تزلزل عصفا تجوب
وكنت الصباح هذه الدروب
رعيت البنين بنهج امين
و كنت السكين لهادي القلوب.
آدm. ل مريم
إليك وفائي يانبع الوفاء
حنانيك حبا كمد السماء
وقلب متيم ندي الصفاء
فانت شراعي ومنك شعاعي
و فيك ياراعي يسوغ البهاء
حماك إلهي ياكنز الدرر
جزاك اجورا تفوق الصور.

ثباتك عند وقوع القدر
بعزم كساني يا ملجئ اماني.
يا بأس جناني في وقت الخطر.
محمد. ل نور
فديتك روحي يا روح الفؤاد
هواك ملاك برغم البعاد
فأنتي شطري بكل المداد
آدm ل مريم
شريكة عمري في اسري و قهري
في خطوي و صبري بدرب الجهاد.
والاغنيه دى كانت من اجمل الاغانى لقلب الموجودين. وخصوصاً أن آدm صوته جنان.

ومريم. من فرحتها. دmـ.ـو.عها نازله بفرح. و حاسه انها مالكه الدنيا ومافيها. وحست انها بتصغر مش بتكبر. ونفسها تقوم وتحـ.ـضـ.ـن آدm قدام كل الموجودين.
ونور: دmـ.ـو.عها نازله من السعاده. وحطت ايديها على بوقها وقلبها بيرقص من السعاده.
الاغنيه خلصت. ومراد وزين. صفرو كتيرر كتتير. ومراد يقول ل آدm ايوه يا آدm ياجـ.ـا.مد.
رينو: اتفاجئت ب فهد بعد الاغنيه قام وصفر كتير اوى ورينو ضحكت من قلبها.

آدm سلم على رينو تانى. ونزل قعد جمب اميرته. الل باست على ايدو اول ما قعد. واتغزلت في حبه. وآدm باس على راسها وان دى اقل حاجه ليها.
محمد. نزل وقعد جمب نور. الل حطت أيدها في دراعه وحـ.ـضـ.ـنت دراع وحطت راسها على كتفه. وباس جبيبنها. وشكرته كتير واعترفت بعشقها ليه اكتر من مره.
بعد شويه الميوزك شغال. واكترهم هيبر وخصوصا مراد وزين. ويوسف ومالك.

مراد اخد المايك. وقال كل البنات تنزل كدا حتى العروسه. وكل الشباب تجمع على الاستيدج.
وفعلا. والكل مستغرب لكن الشباب لأ.
رينو نزلت وراحت قعدت جمب آدm ومريم بسعاده كبيره. ومنتظره إيه الل هيحصل.
الشباب كلهم طلعو. مراد وزين. ومحمد وزياد. ويوسف. ومالك. وفارس. وفهد.
كل الشباب عملو دايره كبيره. وفهد في نص الدايره. وهو الل بدء الاغنيه الل كلهم متفقين عليها.
وفهد قااااااااال.
ابطال الجمهورية عدو حدود العالمية.

عاملين فكرة جهمنية هنغنلكم تحت المية
كل الشباب ميكس
هربانين من العباسية مريحين بعد العملية
القطة بتاعتي المشمشية قاعدي جمبي في العربية
مالك.
هاتلها كبدة وواحد سجق حتى البيبس مأخدتش بوق
يوسف.
يلايازوكش انا هنا من الصبح
يلا ياشحتة انزل بالبوكس
فارس.
فين الفانك وفين الدوق
زياد.
العربية عطلانة بنزق
مراد هههههههههههه
بصيت وسط المعمعة شوفت سمكة ومدلعة قلبي بينهار ياجماعة
ياطبيب هات السماعه.
ويشاورو على محمد.

ياطبيب. ياطبيب. ميكس
فهد...
انا قلبي كاوفير داخلين خارجين ليلاتي
اطلعي باصنصير وطنطت تبق حمـ.ـا.تي
في الفرح وجبات كنتاكي انا هصرف اخلص في شيكاتي
والفرح هيمشي كلاتي مش هعزم بس غير اخواتى
كلهم ميكس. اخواتي
اخواتي...
كلهم ميكس.
خدت الرجـ.ـا.لة وقلبت علشان الوقت مأثر فيا
انا مغي بيقفل جمعة وسبت علشان اجازات رسمية
هربانين من العباسية مريحين بعد العملية
القطة بتاعتي المشمشية قاعدي جمبي في العربية
زين.

القطه القطة القطة راكبة معانا في الشنطة
عاملة حكاية بالسلطلة، عاملة حوار على شفطة
كلهم ميكس...
هوبا هوبا هوبا شافتني بعينها القطة، قالتلي ده انت سكر
قلتلها حببتي شكرا
مراد.
تيجي جمبي نقعد نتسلي نضيع وقت نروح الفيلا
نلم حاجتنا نلم الشلة نجيب كارميلا اناجبت اخرها.
كلهم ميكس.
كارميلا. كارميلا. الشلة
فهد.
مصاحبش فرافير حتى لو راكبين فراري
انا صاحب التقدير حتى لو حتى هركب اتاري
فارس.

واتاري الدنيا اتاري مش حلوه زي إلى في بالي
مش كل إلى تشوفوا غالي مش هقدر بس غير اخواتي
اخواتي كلهم ميكس.

الكل على الاستيدج عاملين دايره وكل واحد حاطط ايدو على كتف الل جمبه. ويرقصو برجليهم. واول ما فهد بدءو كلهم يرقصو بطريقه هما متفقين عليها. والكل سقف وانبهر. والكل كان بيضحك. وخصوصاً على مراد وفهد وزين. وكلهم هيبرو حرفيا على الاستيدج والضيوف كمان أغلبهم هيبر والضحكه على وشهم. رينو لما شافت فهد بيرقص لاول مره. قلبها كان بيرقص والضحكه على وشها لدرجة أنها قامت وقفت مبهوره بالفهد. وكل واحده انبهرت بجوزها. وخصوصاً فريحه وريتال. ونور. الاغنيه خلصت. وفهد نزل. واخد رينو. وبعد شويه. جت التورته وكانت 10 ادوار. ودي هديه من بيتر وأشرف وجاسر. ل آدm وطارق. وكانو متفقين يكتبو عليها فهد ورينو. لكن فهد رفض اسم رينو. وقالهم تكتبو اسم فهد و لارين. ونفذو طلبه.

فهد. مسك ايد رينو. وقطع التورته معاها. ورينو اكلت فهد. وفهد اكلها قطعه صغيره لاتذكر من تحت النقاب لانها كانت رافضه. وهو كان مبسوط من جواه. لكن محبش يزعلها. وبعد كدا الفرح خلص والكل اتحرك. وواقفين بره القاعه.
الكل بدء يسلم. عيلة عزيز سلمت على فهد ورينو واتحركو.
وعيلة الصاوي: سلمو عليهم. وملك كانت جايبه هديه لبـ.ـنت اخوها. اسوره لازود وقدmتهالها. وبـ.ـاركو واتحركو.

زياد. وعيلته. سلمو. وكان حسام جايب هديه قيمه ورقيقه. وكانت سلسله دهب شيك جدا وعجبت رينو. وسلمو وبـ.ـاركو واتحركو.
طارق: قرب من فهد وسلم عليه وكان مبسوط جدا ان خلاص اخر واحد من ولاده اتجوز وخصوصا الفهد. وحـ.ـضـ.ـنه بحب وبـ.ـارك ليه.
وفهد بعدها راح عند رنا الل دmـ.ـو.عها نازله من السعاده. وفهد مسح دmـ.ـو.عها وباس على راسها وايدها. وطمنها وخلاها تبتسم. وحـ.ـضـ.ـنو بعض وبـ.ـاركتلو.

طارق. سلم على رينو بكل حب. واتمنى ليها السعاده هي والفهد.
ورنا: سلمت على رينو. وبـ.ـاركتلها وضمتها بحب.
فارس بـ.ـارك لأخوه. ورودي بـ.ـاركت لفهد
وراحت عند رينو وحـ.ـضـ.ـنتها بفرحه كبيره. وهزرت معاها. وقالتها متقلقيش من حاجه فهد بيحبك اوى متخافيش اوكى.
رينو: ابتسمت بحرج. وشافت آدm واخواتها جايين عليها. وقلبها دق وعيونها دmعت. لانها مش هتروح معاهم.

آدm: فتح ايديه ودخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه وغـ.ـصـ.ـب عنه دmعه نزلت منه على حجابها. واتنهد بزعل لان كدا خلاص بـ.ـنته مبقتش ملكه لوحدو. لأ بقى ليه ند وهما محمد وفهد. وباس جبينها بتنهيده كبيره. وحاول يطمن رينو لانه شايفها متـ.ـو.تره. مبروك يارينو. مبروك ياحبيبتى.
رينو: بدmـ.ـو.ع. الله يبـ.ـارك فيك يابابى.
مريم: جت عليهم. وحـ.ـضـ.ـنت رينو وعيطت غـ.ـصـ.ـب عنها. ورينو كمان عيطت. خلى بالك من نفسك يا رينو. خلى بالك من نفسك ياحبيبتى.

آدm: مستحملش. واتحرك بعيد شويه. وفهد شافه وراحله. ايه عمى. وحـ.ـضـ.ـنه.
آدm: بصوت مهزوز. اوعدنى يافهد انك تحافظ على رينو. ودmعه نزلت. فهد انا عارف انك بتحبها. بس الل قالقنى غـــضــــبك وعصبيتك.
فهد هيتكلم آدm شاورله وكمل. اسمعنى يبنى. انا كنت زيك كدا في يوم من الايام. كنت عصبى وبتنرفز بسرعه. وبص على مريم. ومن غـــضــــبى كنت هخسر مريم وللابد. فهد. بدهشه ومش مصدق.

آدm: ايوه صدقنى. من غـــضــــبى كنت هخسرها واكتر من مره. ولكن قلبها الكبير كانت بتسامحنى. لكن رينو غير مريم يافهد. رينو واخده العند منى ومن امها. وواخده قوتى وعقلى. وواخده ايمان امها لكن مش طيبتها. ولا زي نور لأ. رينو ممكن تسامح مره او 2 لكن في التالته لأ. حافظ على بـ.ـنتى يافهد. لانها لو جتلى في يوم زعلانه. انا الل بوعدك انك مش هتشوف طيفها تانى. إلا رينو فاهم. رينو دي عندى اغلى من الكل.

فهد: اتنهد. انت بتوصينى على مين ياعمى. على رينو. رينو دى الحاجه الوحيده الل لما بكون عصبى بتحول قدامها وببقى واحد تانى. متقلقش. وابتسم وصيها انت بس عليا. عمى رينو في عينيا.
آدm: متزعلش منى يافهد. بكره هتكون إن شاء الله أب وساعتها هتعذرنى.
فهد: انا مقدر خــــوفك عليها ياعمي. وربنا يقدرنى واسعدها. وسمعو صوت تيمو بيعـ.ـيط وعايز رينو. وراحو عندهم.
آدm: ايه يانور تيمو بيعـ.ـيط ليه.
نور: ابدا يابابى عايز رينو.

رينو: قربت منه. تيمو حبيبى متعيطش ارجوك. انا هبقى اخلى فهد يجيبك.
تيم: بيعـ.ـيط. فهد وحش. فهد اخد لينو حبيبى. وبيعـ.ـيط.
فهد: شاله. ليه بس ياتيمو ياحبيبي خليك جدع بقى مفيش راجـ.ـل بيعـ.ـيط.
تيم: انت وحش وعيط انا عايز لينو حبيبى.
مراد: بخبث. بس ياتيمو متعيطش ياحبيبى عمو فهوده هياخدك معاه.
فهد: بصله بغـ.ـيظ. والكل كاتم الضحكه.
مراد: بمكر. ايه يافهد. ولا يكون عندك اعتراض. ولا بقى من اولها هتقطع رجلينا من بيت اختى.

فهد: قبض على ايده. واتكلم بغـ.ـيظ مكبوت. انت بتفترض من دmاغك يامووراد.
مراد: ياحبيبى ظلمتك. طيب يلا بقى خد تيمو ومراتك ويلا على البيت.
فهد: ضغط على شـ ـــفــايـــ ـفه بغـ.ـيظ. والكل خلاص هيضحك.
محمد: مـ.ـا.تبطل بقى ام الرخامه الل فيك دي. هات يافهد. تعالى ياتيمو. ورينو هتبقى تكلمك في الفون على طول اوكى.
تيم: بيعـ.ـيط. فهد وحش. فهد وحش. وحط راسه على كتف محمد.

رينو: دmـ.ـو.عها نزلت. وراحت ل تيمو. حبيبى فهد بيحبك. وهيبقى يجيلك. وكمان يجيبلك لعبه كبيره.
تيم: سكت. لعبه بيره اوى.
رينو: طبعاا لعبه كبيره جدا. بص هيجبلك عربيه ايه رايك.
تيم: بص لفهد. فهد علبيه بيره.
فهد: عينه على مراد ومتغاظ. وبص لتيم. احلى عربيه ل تيمو.
تيم: فهد مش وحش فهد حبيبى. ونام على كتف محمد من كتر العـ.ـيا.ط. ورينو باست ايد تيمو. و سلمت على كل اخواتها.

وفهد سلم على الكل. ومراد جه وحـ.ـضـ.ـنه. مبروك يافهودي.
فهد: وحيات امى الغاليه. لأعلم عليك بس الصبر يابن العدوي.
مراد: ببرود. وانا منتظر العلامه بس ياريت بسرعه اصل بحب اتعلم بسرعه يا فهودي ههههه
فهد: يخربيت برودك يامراد.
مراد: ياض خلاص بضحك معاك. بس قلبك وقع في رجليك صح. هههههههههههه اه والله ههههه.
فهد: ابتسم. الله يخربيت فقرك. وحـ.ـضـ.ـنو بعض بحب. والكل اتحرك.
فهد. اخد رينو وركبت جمبه واتحرك على عشهم.

آدm وصل الفيلا واخد مريم الل مش مبطله عـ.ـيا.ط. وعينيها في كل مكان في البيت وزكريات رينو وحركاتها.
آدm: شالها وطلع بيها على السلم ومريم حاوطت ايديها على رقبته ودفنت وشها في كتفه وبتعيط. ودخل بيها الاوضه. ونزلها على السرير. واتعدل. وقــلـــع جاكيت البدله. وقعد جنبها. ايه بقى مش هنبطل عـ.ـيا.ط. وبيفكلها النقاب. والحجاب.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها. ومردتش.

آدm: شاف لون عيونها الزيتونى وعنيها حمرا سحرت قلبه. تصدقى لما عيونك بتبقى حمرا كدا باتوه فيها الرحمه ياملهمتى مش كدا.
مريم: بدmـ.ـو.ع. رينو وحشتنى من دلوقتي يا آدm.
آدm: اخد راسها وحطها على قلبه حبيبتى. هي دي سنة الحياه. وصدقينى بكره هتزهقى منهم. وحب يفكها. وهتقوليلى مـ.ـا.تيجى نسافر شهر عسل وسيبنا من العيال دى. وجتله فكره. ورفع دقنها. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها. بقولك ايه. مـ.ـا.تيجى نسافر انا وانتي.

مريم: تاهت من لمسته ليها. نسافر. هنسافر فين.
آدm: ايه رايك نطلع انا وانتى اسكندريه. في المكان الل انتى بتحبيه. ومش هنعرف حد. علشان مش ينطو لينا ويقطعو حبل أفكارنا وغمزلها.
مريم: ابتسمت بخجل. احنا كبرنا على الحجات دى يا آدm.
آدm: نعم ياختى. كبرنا! كبرنا فين انتى عيزا تكبرينا بالعافيه. انتى لسه اربعينيه وغمز يعنى اجمل سن لاى ست. وانا في بدايه الخمسين. يعنى لسه فرفور بردو وغمز ولا انتى شايفه تغيير ها!

مريم: اتكسفت ووشها احمر جدا. وقالت لا مش قصدى. وأنت مشاء الله عليك. الل يشوفك يقول عليك اربعينى بردو.
آدm: وانتى لسه 25 على فكره ومش بجامل. العشق الل موجود بينا خلانا نقف عند سن معين. بس بردو مقولتيش نسافر ولا عندك اعتراض!
مريم: بحب وبصت في عينيه. اى مكان تكون موجود فيه انا معاك فيه. يا آدm.
آدm: يلهوى انا على آدm دي.
مريم: اتكسفت ودفنت وشها في صدره.

آدm: ابتسم بحب وضمها ليه بعشق كبير. تعالى يلا اساعدك انك تغيرى هدومك. وغمز علشان عندى ليكى شرح برنامج يومي هيحصل في اسكندريه. ولمده اسبوع.
مريم: ضحكت بخجل. وآدm ساعدها في اللبس. وقرب منها وباسها بكل عشق وشالها لجنتهم.
رنا بتعيط في الليفنج. وطارق ورودي وفارس قاعدين جمبها.
طارق: ضـ.ـر.ب كف على كف. اغرب خلق الله انتو ياحريم.
رنا: بصتله بغـ.ـيظ. ومردتش وبتعيط.

فارس: ايه يا امى بس كل الدmـ.ـو.ع دي. مش أمنية حياتك إن فهد يتجوز. خلاص اهو اتجوز والبـ.ـنت الل بيحبها كمان.
رودي: والله منا عارفه. مخلاص بقى يارنوش عايزين ننام في الليله دي. قومي اغسلى وشك وخدى طارق في حـ.ـضـ.ـنك يلا اطلعى.
فارس ورنا تنحو. وملقوش رد.
طارق: عليا النعمه البت دى بتفهم ودmاغها الماظات تسلمى ياقلب طارق والله.

ردوي: حبيبى ياطارق انا في الخدmه. اى تقصير منها رن عليا بس وانا اشـ.ـدهالك. مع انها مزه جـ.ـا.مده. بس عـ.ـيا.طها هيضيع الليله.
فارس ورنا فتحو عينيهم على الاخر. وفارس مزهول حرفيا من المـ.ـجـ.ـنو.نه الل هتجننه قريب.
رودي: ايه ياجدعان. بتبصولى كدا ليه. فهد ورينو دلوقتي قاعدين مبسوطين هههههه ولافكرينكم اصلا. وانتو قاعدين هنا تعيطو. قومي يارنوش قومى وامسحي دmـ.ـو.عك دى. مـ.ـا.تتكلم ياطاروق.

طارق: مسك ايد رنا. حبيبتي بطلى عـ.ـيا.ط بقى.
رنا: شـ.ـدت ايديها بغـ.ـيظ. واتكلمت بغـ.ـيظ مكبت. انا بطلت ياخويا عـ.ـيا.ط. بطلت. هو الواحد طول ما معاه طارق ورودي هيعرف يعـ.ـيط في البيت ده. اووف.
طارق وردي. ببرود. حبيبتي تسلمى.
رنا: قامت. لااااا كدا كتير يارب. فارس خد البت دى واطلع على اوضتك. خلاص هو برج عندى الل فاضل.

رودي: ضـ.ـر.بت كف على كف وبتبص ل طارق. والله غريبه اجدع. خيرا تعمل. شرا تلقى. الواحد عايز يفكها. وهي عايزه تعيط. وقامت وخـ.ـطـ.ـفت بوسه من خد رنا. روق يارنوش. فك كدا ياقمر. الزعل وحش على مزه زيك. وبصت ل فارس إل واقف وفاتح بقه ببلاها. يلا يافروسه. علشان عايزه انام. وغمزتله. واخدته من ايدو تصبحو على خير يابشر. وطلعو على الاوضه وفارس بيحاول يستوعب.

طارق: قرب من رنا وهمس. والله البت دي بتفهم. هتضيعى الليله على الفاضى وابنك مش فاكرنا اصلا. وغمز افتكرنا انت ياجميل. وبعدين ايه الحلاوه دي قشطه يخربيت حلاوت اهلك.
رنا: ابتسمت بخجل وبتسمعه. لكن تنحت. حلاوت اهلى! يبنى انت مش هتغير طريقتك دى.
طارق: شالها. وهي اتخضت. بزمتك طريقتى دى لو غيرتها. هتحبينى. هتعشقينى كدا. ها.

رنا: حاوطت رقبته بايديها وباسته في خدو. وهو وقنعى في عشقك غير اسلوبك وطريقتك دى. انا بحبك اوى يطارق.
طارق: وطارق بيعشق رنا إلى مالا نهايه يقلب طارق. واخدها ونزلها على السرير. وقرب منها بكل عشق.
فارس. واقف متنح. ومكنش مستوعب. وعايز يزعقلها. لكن مش عارف يزعقلها ازاى هي حامل. وكمان قالت عايزه تنام. ومتغاظ منها وقرر أنه يكلمها باختصار. وبس.

رودي: جت وقفت قدامه وعطلته ضهرها. فارس ياحبيبي فكلى سوسته الفستان لانى مش طيلاها.
فارس: ببرود. ماشى وفك ليها السوسته. لكن تنح من اسم فارس الل رودي كتباه. وبلع ريقه. ونسي الاختصار. وهمس رودي.
رودي: ابتسمت بخبث. لانها دخلت الحمام. ولبست طقم ملفت. ولبست الفستان تانى وجابت شعرها على جمب. وقررت انها تقربه منها بطريقتها المـ.ـجـ.ـنو.نه. ونزلت الفستان. ولفت ل فارس. عجبك.
فارس: رودي انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه. وهتجننينى معاكى.

رودي: قربت منه ومسكته من ياقته. وباسته. احلى حاجه الجنون يافارس.
فارس: انهار من معشوقته المـ.ـجـ.ـنو.نه. ورودي كفيله انها تغير مودو في ثانيه. وشالها برومانسيه وقرب منها بحب.

يوسف. نيم كريم. ومريم غيرت هدومها. وخارجه من الحمام. وقاعده في حـ.ـضـ.ـن يوسف بيتكلمو. واتعدلت تشوف الفون. ويوسف شاف اسمه المكتوب على كتفها. وحب ده جدا. وقرب منها وشـ.ـدها عليه. انتى كاتبه اسمى بالطريقه الل تجنن دي يامريوم. مش كفايه الل انتى موصلاني ليه.
مريم: ابتسمت بخجل. حبيبى انا عايزه اسعدك بأى طريقه.
يوسف قرب منها بكل مشاعره وحبه ليها.

مالك: في اوضته مع ساره. وبتحكيله كل احداث اليوم وحكتله بعفويه على اسم مالك الل كتبته. ومالك بيسمعها. وساره قالتله شوف اسمك مكتوب بطريقه جميله ازاى.
مالك. قام وحاوطها من وسطها. وقربها منه وشاف اسمه وبدأ ينهار وقرب منها وساره تاهت في حب مالك.
زياد: شال ماليكه وطالع بيها على جناحهم. ونزلها في الاوضه. وغير هدومه. وراح يساعدها في تغيير هدومها. لكن واحده واحده اشتاقو لبعض. وقربو لبعض بحب كبير.

ريتال خرجت من الحمام ولابسه طقم رقيق. وزين ابتسم ليها. ودخل الحمام ياخد شاور. ريتال لبست الاسدال وصلت. وخلصت وقــلـــعت الاسدال. ووقفت قدام التسريحه تسرح شعرها. وزين خرج. وبينشف وشه بالفوطه. لكن اتفاجئ باسمه على كتف ريتال. زين. وقلبه دق. وقرب منها. وعيونه على اسمه. وريتال شافته في المرايه وابتسمت بخجل.
زين حـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وقالها ايه الجمال ده ياريتال.
ريتال: حبيت اعملها ليك مفاجأه.

زين: تاه في اسمه وقرب منها من غير مقدmـ.ـا.ت. وريتال اتخدرت تماما في عشق الزين. وشالها انا مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكى ياروتى.
ريتال: بعشقك يازينى. وتاهو في الغرام.
محمد: شال تيم الل نام من العـ.ـيا.ط ونيمه في سريره. ونور نيمت تمارا. وكانت واقفه قدام المرايا. ولسه هتقــلـــع النقاب.

محمد: دخل الاوضه وابتسم لان نور اول مره كدا تكون موجوده بالنقاب. وقرب منها. تسمحى. وفك ليها النقاب وكان مبسوط جدا لان مـ.ـر.اته وحبيبته محدش هيشوف جمالها غيرو. ولفها ليه. وفك ليها الحجاب. وحاوطها من وسطها. وقربها منه ورفعها من على الارض ودفن وشه في رقبتها ولف بيها بطريقه رومانسيه. بحبك اوى يانورى. بعشقك. انا انهردا اسعد زوج في العالم كله. حبيبتي وعشقى محدش هيشوف جمالها غيري انا وبس. محدش هيشاركنى تفاصيل وشك غيرى انا وبس. انتى نجمتى يانورى.

نور: مغمضه عينيها بحب. وابتسمت. وحـ.ـضـ.ـنت محمد وهو بيلف بيها. وقلبها بيدق من همسه وكلامه ليها. وان مفيش حد هيشوف جمالها غير محمدها وبس. وتاهت في همساته ونسيت هي فين. وهمست بعشق وعيزا تقوله محمد انا مشتقالك. وقالت محمد.

محمد: فهم نورو قبل مـ.ـا.تتكلم. وقالها انا الل مشتاقلك يانور. ومشتاقلك اكتر من اى يوم عدي علينا انهردا يوم مميز جدا بالنسبالى. ونزلها وحـ.ـضـ.ـنها. وبعدها باسها برقه. ونور قربت منه بحب. ومحمد شالها علشان يعيشو ليله مميزه.
مراد نيم مريم نونو. وقال فريحه متغيريش هدومك انتى تعبانه من الحمل ثوانى وجاى.
فريحه: اتـ.ـو.ترت. واتفاجئت مراد قدامها. احم شكرا انا هغير لوحدي يامراد.

مراد: شكرا! ايه يابت الأدب ده. لالا انتى مش فريحه. وغمز متخافيش انا هغيرليكى وبس. انتى قرة عيني تعالى تعالى.
فريحه: اتـ.ـو.ترت.
مراد: فك ليها الحجاب. ويغازلها قمر قمر يابت المستخبى. وقالعها الفستان. ايه يابت طلقه يخربيت كدا. عارفه الحمل مخليكى واتكا لأعلى ليفل ههههه.
فريحه: بلعت ريقها. ومتـ.ـو.تره لانها كتبت اسمه مراد وكمان رسمه. احم طيب ادخل انت الحمام. وانا هطلع هدومي من الدولاب.

مراد: اله مالك يابت. انا دخلت الحمام ونيمت مريم. وغمز فاضل انت ياجميل. وراح على الدولاب. تحبى بيجامه ولاقميص ياوتكا.
فريحه: اتنهدت بتـ.ـو.تر. اي حاجه يامراد.
مراد: والله معارف مالك مؤدبه كدا ليه. اومال فين مرادي ابت. يلا اهو حتة قميص شفتشى. تعالى ياقلب مراد. قولى موراد كدا يابت.
فريحه: بلعت ريقها. مو. مورادى.

مراد: انا حاسس بأعراض شلل وانتى بتقولى موء. موء هههههههههههه ايه يابت فيكى ايه. تعالى كدا. وشـ.ـدها عليه. وشعرها اتحرك وشاف اسم مراد. وكمان الرسمه. وانبهر ينهار اسوس. ينهار اسوس. ايه دا يافريحه.
فريحه: خافت لا يزعقلها. لانه ماقلتش ليه. لانه مبيحبش انها تعمل اى حاجه من غير مايكون عندو علم بيها. ها. احم لأ، اصل.
مراد: جاب شعرها على جمب. ويبقرا. وقالها. احلى مراد دى ولا ايه. شكلك كدا مش هتنامي.

فريحه: احم يعنى انت مش مدايق يامرادي.
مراد: عينيه على اسمه. طبعا مدايق. المفروض كنتى كتبتى الرائد موراد. علشان الثقه بالنفس مطلوبه. وشالها. دى انتى ليلتك مطوله وهتبقى ليله سوسه عليكى يافريحتى.
فريحه: اتنهدت بسعاده كويس انها عجبتك.
مراد: يلهوى عجبتنى بس. ده الجمدان نفسه يافريحه. ونزلها على السرير. وقرب منها بلهفة عاشق.

فهد. وصل تحت العماره. ونزل وقلبه بيدق. وفتح باب العربيه. ومد ايده ل رينو. ورينو حطت كف أيدها بتـ.ـو.تر ف. ايد فهد ونزلت وقفل الباب.
رينو: مغمضه عينيها بتـ.ـو.تر. وحطت أيدها على قلبها. لكن شهقت بصوت رقيق. لان فهد شالها من غير مقدmـ.ـا.ت. وداخل بيها العماره.
رينو: بتـ.ـو.تر. لو. لو سمحت نزلنى يافهد.
فهد: عنيكى حلوه اوي يارينو.
رينو: اتـ.ـو.ترت اكتر. فهد ارجوك نزلنى.
فهد: طالع بيها. تعرفى أن صوتك وحشنى اوى.

رينو: فهمت انها مهما تتكلم فهد مش هينزلها.
فهد: وصل الشقه. ونزلها قدام منه ومحاوطها من وسطها وقرب منها اوى وبيفتح الباب. وقلبه وقلبها في تحدي كبير بدقات مين اكتر. والفهد يكسب. فتح الباب. وشالها. وحس أن رينو ارتجفت. ونزلها في اوضة النوم.
فهد. وصل تحت العماره. ونزل وقلبه بيدق بسعاده. وفتح باب العربيه. وابتسم بحب ومد ايده ل رينو. ورينو حطت كف أيدها بتـ.ـو.تر ف. ايد فهد ونزلت وقفل الباب.
رينو: مغمضه عينيها بتـ.ـو.تر. وحطت أيدها على قلبها. لكن شهقت بصوت رقيق. لان فهد شالها من غير مقدmـ.ـا.ت. وداخل بيها العماره.
رينو: بتـ.ـو.تر. لو. لو سمحت نزلنى يافهد.
فهد: عنيكى حلوه اوي يارينو.
رينو: اتـ.ـو.ترت اكتر. فهد ارجوك نزلنى.

فهد: طالع بيها. تعرفى أن صوتك وحشنى اوى.
رينو: فهمت. انها مهما تتكلم فهد مش هينزلها.
فهد: وصل الشقه. ونزلها قدام منه ومحاوطها من وسطها وقرب منها اوى وانفاسهم اختطلت ببعض وبيفتح الباب. وقلبه وقلبها في تحدي كبير بدقات مين اكتر. والفهد يكسب. فتح الباب. وشالها. وحس أن رينو ارتجفت. ونزلها في اوضة النوم.
رينو: واقفه في وسط الاوضه وبتفرك في ايديها متـ.ـو.تره.

فهد: واقف قدامها وساكت ومبتسم. وبيحاول يستوعب أن حب الطفوله قدامه.
- ايوه يافهد رينو قدامك معشوقتك الصغيره اهي يافهد.
-انت وهي لوحدكو. وحلالك يافهد. لارين آدm خالد العدوي. بقت مرات فهد طارق عبد الرحمن السيوفى. معقول؟ يعنى تعب السنين وبعد الصبر جبر اخيرا يافهد.
رينو: واقفه وبصه في الارض ولمحت رجل فهد اتحركت خطوه تجاها. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر.
فهد: قرب منها خطوه. ورفع دقنها بايده وهمس بعشق. مبروك يا رينو.

رينو: رفعت وشها وبصت في عينيه. وصوتها راح.

فهد: اتنهد بحب. وقرب اكتر ومسك وشها بايديه وهي لابسه النقاب وباس جبينها برقه وقلبه بيدق. وفك النقاب. وشاله وحطه على السرير وبيلف تنح من جمالها وانها عامله ميكب كامل تحت النقاب. وقلبه دق اول ماشاف شـ ـــفــايـــ ـفها بلون مميز. وحس بمشاعر عشق وأنه خلاص هيقرب منها. لكن شاف أن رينو مش جاهزه حاليا للخطوه دى. واتكلم بهيام. رينو حبيبتى انتى اجمل من اى جميله انتى ملاك يارينو. انتى نجمتى.
رينو: ، ومبتردش.

فهد: مسك ايدها وباسها حبيبتى. احنا اتفقنا انا وانتى انك متخافيش وتعيشى يومك بكل سعاده.
- رينو انا بحبك واستحاله اأذيكى. وحب يفك تـ.ـو.ترها. ولفها للمرايا. بصى كدا هتلاقى. قطعه نادرة الوجود. كنتى عايزانى مداريش الجمال ده. بصي ورفع وشها للمرايا.

رينو: رفعت وشها لكن شافت فهد وبس مركزتش على نفسها. شافت قد ايه فهد جميل ووسيم. وسيمـ.ـا.ته كلها رجوله واتنهدت بحب. وهي من جواها مشتاقه لفهد لكن هي متعرفش هي متـ.ـو.تره كدا ليه؟
- فهد بيتكلم وهي سرحانه في حركات شـ ـــفــايـــ ـفه وتاهت في لون عينيه وكمان واقف وراها بالبدله. وفاقت على صوت فهد وهو. بيقولها اضحكى.

فهد: حب يفك تـ.ـو.ترها اكتر. وماسك فونه. وقالها تعالى نتصور انا وانتى من غير النقاب وانتى بالتاج والطرحه. وهحتفظ بالصور دى على اللاب خاصتى.
رينو: ابتسمت واتصورت مع فهد اكتر من صوره. وتـ.ـو.ترها قل. وخلصو.

فهد: شايف انها لسه متـ.ـو.تره. حبيتى تعالى افكلك الطرحه. وهسيبك تغيرى برحتك. وقعدها على كرسي التسريحه. وقالعها التاج والطرحه. وبيشيل الدبابيس من الحجاب ومتلخبط. وريأكشناته كفيله انها تضحك رينو. وابتسمت وكانت الغمازين الل سحرو قلب الفهد. وبيحارب جواه علشان عايزها بحب مش إجبـ.ـار أو واجب. وخلص وشال الحجاب.

-رينو قامت ولفت لفهد وشعرها انسدل كله على ضهرها كاملا. وأثر قلب الفهد. وشافه في المرايا. وبلع ريقه. وحاول على قد ما يقدر. رينو ادخلى غيرى واتوضى. وهنصلى ونقعد مع بعض شويه وبعدها تنامى اوكي.
رينو: تـ.ـو.ترها راح لما فهد قالها كدا. وهزت راسها حاضر.

فهد: ابتسم. وقرب منها وباسها من جبيبنها تانى وعيونه على شعرها. وخرج. وحط ايدو على قلبه الل بيدق بسرعه. وغمض عينيه وشاف شعرها وهو بينزل على ضهرها وغمازتها. وشـ ـــفــايـــ ـفها. واتنهد. وراح يغير هدومه ويتوضى.

رينو: دخلت الحمام. تغير. وشهقت بصدmه. لما شافت الطقم. ينهارى عليكى يارينو. ومسكت القميص اييييه دااا. اييييه دااا. انا. انا ها. هلبس ده. هو فيه ايه اصلا يتلبس. يلهوى طيب وبعدين. انا لوخرجت كدا. وفتحت عينيها على الاخر. ينهار اسود فهد بره. ويمكن دخل الاوضه. وبلعت ريقها. طا. طيب اعمل ايه. ا. اانا هتوضي. وألبسه والبس الاسدال ده. ايوه. ولما يروح ينام البس بيجامه اهي اهون من الطقم. وبصت على الطقم تانى. ومش مصدقه انها هتلبسه. واتوضت ولبسته. وكان لونه احمر. وشهقت وافتكرت فهد لما قالها الاحمر يجنن عليكى. ومبتلبيسهوش وانتى خارجه تانى. وضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. واتـ.ـو.ترت. ولبست الاسدال ولفت الطرحه وخرجت.

فهد: خبط عليها. وفتح ودخل. واستغرب رينو. وشها كان كتلة طمام وقلق عليها قرب منها. حبيبتي مالك وشك احمر اوى ليه كدا.
رينو: بتـ.ـو.تر. ها. لا لا خالص ولا احمر ولا حاجه. مفيش حاجه خالص انا كويسه.

فهد: هز راسه لانه شاف انها مكسوفه. طيب تعالى نصلى. وصلى بيها. وحط ايدو على راسها وقال الدعاء. وقام. وساعدها تقوم. وقالها تعالى. وقعدها على طرف السرير وهي لابسه الاسدال. وفهد نزل قدامها على ركبه. ومسك ايديها الاتنين وبيدلك فيهم. ايه يارينو كل التـ.ـو.تر ده. انا لو غريب عنك مكنتيش هتتـ.ـو.ترى كدا. حبيبتي اهدى والله انا عمرى ما هفكر أنى أأذيكى انا فهد يارينو. فهد حبيبك. الل بيخاف عليكى من الهوا.

رينو: هديت تماما واطمنت. واتنفست بأريحيه. اسفه يافهد. انا بجد اسفه بس احساس غـ.ـصـ.ـب عني.
فهد: باس على ايديها حبيبتى ولا يهمك ياقلبى. المهم انا جعان. انتى مش جعانه.
رينو: هزت راسها بلاء مش جعانه.

فهد: قام. وشالها يبقى جعانه وجدا كمان. وابتسم لان رينو معترضتش وهو شايلها. واخدها وقعدها على تربيزة المطبخ. ثوانى ياحبيبتى. وراح جهز الاكل في طبقين وصنيه وراح وقف قدامها. وبدء يا أكلها بايدو. وهي اتـ.ـو.ترت في الاول لكن هي كانت جعانه فعلا ونسيت التـ.ـو.تر. وبعدها اكلت فهد. وفهد بياأكلها كان في اكل جمب شـ ـــفــايـــ ـف رينو وده جنن الفهد. وهمس. رينو في اكل جمب بوقك.
رينو: رفعت أيدها ومسحت. لكن لسه موجود.

فهد: رفع ايدو. ومسح بايدو الل لمست شـ ـــفــايـــ ـف رينو الل جـ.ـسمها اتشـ.ـد. وقلبها دق. مع قلب الفهد.
فهد: انهار من معشوقته. وجاب منديل ومسح بوقها. وشالها وراح بيها على الاوضه. تحبى بقى نقعد في البلكون. ولا الليفنج.
رينو: بتـ.ـو.تر. وافتكرت القميص الل هي لابساه. احم. اى مكان تحبه. بس ممكن ادخل الحمام الاول وهحصلك.

فهد: ممكن طبعا أنا هستناكي بره. وخرج غـ.ـصـ.ـب عنه. ومنهار ومش قادر ينسي شـ ـــفــايـــ ـفها وهي بتاكل. واتنهد. وراح عند الليفنج. يدور على الفون هو كان معايا بس انا حطيته فين!

رينو: بعد مافهد خرج. جريت على الحمام وقــلـــعت الاسدال. وبعدها. بفخت. أووووف نسيت اطلع بيجامه من الدولاب قبل ما أدخل. وافتكرت ان. فهد بره الاوضه. وفتحت باب الحمام بشويش وبصت في الاوضه. ومكنش موجود اتنفست بهدوء. وخرجت بالقميص وشعرها كله مفرود على ضهرها وخصله على خدها. ورايحه على الدولاب. في نفس الوقت فهد فتح الباب ودخل يشوف الفون. رينو لفت. وفهد شافها وتنح. وكل واحد وقف مكانه.

فهد: مش مصدق انه رينو كدا. وكمان لابسه طقم ولا في الخيال. وفي قمة جمالها وأنوثتها. وانهار كليا. وقرب منها وهو مستسلم تماما.
رينو: واقفه مصدومه. واتـ.ـو.ترت وبتشـ.ـد في القميص بتحاول تدارى اى حاجه. وشافت فهد جاى عليها وغمضت عينيها.
فهد: قربها منه وقلبه بيدق بانهيار. وحاوطها من وسطها. وبصوت مبحوح رينو.
رينو: بتنهج من التـ.ـو.تر. ومغمضه عينيها.

فهد: رفع ايدو وسرحان في جمالها. ورجع خصله شارده ورا ودنها. وساب كف ايدو على خدها. رينو فتحي عينيكى انا فهد حبيبك.
رينو: قلبها بيدق. وفتحت عينيها. ورفعت عينيها في عيون الفهد. وعيونهم اتعلقت ببعض. ونسيو كل العالم. كل واحد سرحان في جمال عيون حبيبه.
رينو: لا إراديا. رفعت أيديها على صدر فهد.

وفهد: مغيب تماما وقرب منها وباس عيونها برقه وعشق وهمس وهو بيبـ.ـو.سها بحبك. ورينو مغمضه عينيها وبتتنفس بصوت مسموع. وفهد خلاص مبقاش قادر يبعد عن معشوقته اكتر من كده. وباس جبينها برعشه شـ ـــفــايـــ ـف. ونزل على خدها. ورينو مغمضه وبتتخدر كليا. فهد. حاطط كف ايده على خدها وعيونه نزلت على شـ ـــفــايـــ ـفها. ولاول مره هينزل على شـ ـــفــايـــ ـف معشوقته وبـ.ـارادة منها. وباسها.

رينو: جـ.ـسمها اتشـ.ـد وقلبها بيدق بسرعه كبيره. واختلطت انفاسهم مع بعض. وكل واحد دخل في عالم عشقه. وفهد كان بيبـ.ـو.سها بكل عشق السنين الل فاتت ورينو تجاوبت معاه بنفس درجة العشق. وبعد فتره فهد حط راسه على جبينها. بحبك يارينو. بحبك اوى.
رينو: سانده على جبهته. وبتتفس بسرعه. لكن قلبها اشتاق للفهد ومش عايزاه يبعد عنها. انا بعشقك. بعشقك يافهد.

فهد: سمع اعترافها الصريح. وسمع في نبرة صوتها انها مشتقاله. وقرب منها وباسها تانى بشوق اكبر من الاول. ورينو بادلته نفس الاشتياق والعشق.
فهد: شالها وراح بيها على عشهم الجديد لإثبات ملكيته. ملكيت عشق السنين. وعاملها بكل رقه وعشق. وخصوصا لما شاف اسم عشق الفهد مكتوب على كتفها. اتجنن من معشوقته الصغيره.
بعد فتره كبيره.
(الحمدلله تمت نقل ملكية لارين العدوي ل لارين السيوفي).

فهد مرجع ضهره لورا. وواخد رينو كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ومكـ.ـلـ.ـبش فيها. وهيتجنن من جمالها ورقتها. وشعرها الل على كتفه. واسمه المكتوب بطريقة جننته. وكل دقيقه يبـ.ـو.سها من خدها. وايدها وشعرها. لدرجة أن رينو ابتسمت من عشق الفهد ليها.

رينو: مخبيه وشها في حـ.ـضـ.ـن فهد الل مكـ.ـلـ.ـبش فيها. واتنهدت بسعاده. واستغبت نفسها لان تـ.ـو.ترها كان على مفيش. لان فهد كان فهد العاشق. ودوبها معاه بحنيته وعشقه ليها. وكانت مبسوطه جدااا. وفاقت على صوت فهد.
فهد: بسعاده كبيره. الف الف الف مبروووك ياقلب فهد.
رينو: زادت من حـ.ـضـ.ـنه. الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى.

فهد: قلبه دق لما قالت كدا. وابتسم وقال. لارين فهد السيووفى. وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد. واتعدل بيها. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بشغف. وبعد عنها. انا اسعد واحد في الدنيا كلها. ومسك وشها بايديه. رينو انا مش مصدق. انتى خلاص يارينو ملك لفهد السيوفي قولا وفعلا. رينو انا مش بحلم صح؟
رينو: خبت وشها في حـ.ـضـ.ـنه. واتكلمت بسعاده ورقه. لا يافهد انت مش بتحلم. رينو معاك. وملكك. رينو العدوي. ملك فهد السيوفي وبس.

فهد: بيتأمل جمال شعرها وجابه كله على جمب وصوابعه بين خصلات شعرها. انتى جميله اوى يارينو جميله بكل تفاصيلك. انتى كنتى حلم بعيد اوى. انا برجع بتفكيرى ولحد دلوقتي مش مصدق. رينو انا بحبك اوى.

رينو: عينيها دmعت من عشق الفهد ليها. ورفعت وشها ليه. انا الل مش مصدقه يافهد. انا حاسه اني بحلم. فهد ارجوك اوعدنى اننا نعيش على طول مع بعض في سعاده وحب. انا عايزاك مبسوط على طول. انا بحبك اوى يافه، ومكملتش لان فهد قطع كلامها وباسها. وقرب منها تانى وشاف اسمه الل على كتفها وانهار. وقرب باشتياق اكبر. ورينو تاهت بين ايديه وزاد عشقها للفهد.
( ونقوووول الف مليون مبروك للفهد والجميله رينو ).

وبعد فتره. رينو مش عايزه تخرج من حـ.ـضـ.ـن فهد لانها محرجه. وفهد حس بيها.
فهد: حبيبتي. تعبانه!
رينو: بصوت مهموس. عايزه انام يافهد.
فهد: معشوقتى ونجمتى. تأمر والفهد ينفذ. وقربها اكتر لحـ.ـضـ.ـنه. ورجع شعرها على المخده وابتسم من جماله. وحط راسها على صدره. نامى ياقلب فهد.
رينو: بصوت نعسان. وانت مش هتنام يافهد.

فهد: تؤ. انا هفضل اتأملك كدا لحد الصبح. نامى انتى. وبدء بمسد على شعرها الل بيعشقه. ورينو ابتسمت ونامت على طول في حـ.ـضـ.ـن الفهد لاول مره.
فهد: عيونه عليها. وبيتأمل فيها وهي نايمه. وبياخد اسكرين لكل حركه ليها وهي في حـ.ـضـ.ـنه ومن فرحته مش عارف ينام. ولا عايز يقوم من جمب حلمه. وفضل يتأمل ساعه. ورا الساعه. لحد ما النوم غلبه. ونام وهو في قمة سعادتة. وانه انهردا فهد اتولد من جديد.
تاني يوم الصبح.

آدm: قاعد مع العيله كلها على الفطار. لكن عدm وجود رينو عامل فرق كبير. واتنهد بزعل لكن مش عايز يتكلم علشان مريم باين عليها انها زعلانه جدا.
واتفقو انهم مش هيروحو عند فهد لانه شغله مالوش مواعيد وفهد هيطلع شهر عسل بعد اسبوع. وده كله متوقف على مدير الجهاز. لو عدى الاسبوع من غير مهمـ.ـا.ت يبقى فهد هيسافر شهر عسل.
وآدm هيسافر انهردا بليل مع مريم اسكندريه يغيرو جو لمدة أسبوع كامل.

مراد. نزل صباح الخير للكل. صباح الخير ياحج. صباح الفل يامريوم.
كلهم صباح الخير.
وقعد. وشاف مريم مدايقه وفهم. مالك يامريوم مدايقه من ايه. اوعي يكون الحج مزعل اميرته ولا حاجه.
آدm: انا. وانا اقدر ازعل الماستى.
مراد: اله. ايه ياحج انت حيرتنا معاك. اميرتك. ولا ملهمتك. ولا الماستك. وبص ل مريم انتى محيره الراجـ.ـل معاكي ليه ها!
مريم: ابتسمت. انا محيراه. ابدا محصلش.

آدm: وانت مالك انت. اقولها اميرتى الماستى يخصك في ايه. ومتغاظ ليه. الل غيران مننا يعمل زينا ياروح امك. وبص ل مريم وابتسم سورى ياروحي. أصله جبله.
مراد: الله يسامحك ياحج. طول عمرك فاهمنى غلط.
آدm: بغمزه. ياراجـ.ـل عيب عليك مبروم على مبروم ياميمو. ولا ايه!

مراد: كشر عينيه. وبص ل مريم عجبك كدا. حد قالك ت عـ.ـر.فيه انى بدايق من اسم ميمو ده اهو من ساعتها مفيش غير ميمو. وهمس في ودنها. مش انا مرادك حبيبك! اعملى فيا جميل و عـ.ـر.فينى بتدلعيه تقوليله ايه. وساعتها هخلص الجديد والقديم.
مريم: ضحكت. بعينك. وبعدين مفيش دلع ولا حاجه. انت سمعتنى عمرى دلعته قدامكم.
مراد: لا حركه حلوه منك ياموزتى. الدلع فوق. ها! فوووق. بس مسيرى اعرف. وهعرف.

آدm: مش هنخلص من الهمس ولا ايه. افطرو بقى علشان الحق انزل على الشركه.
زين: بابا هاجي معاك انهردا!
آدm: لا يازين مفيش شغل كتير. زياد استلم الشحنه انهردا. والشغل هيبدء من بكره. وانت هتظبط كل حاجه انت وطارق وزياد بكره. انا هاروح اراجع شويه ملفات مع طارق. وهرجع على طول. خليك انت وريتال مع مريم.

مريم: فهمت أن آدm مش عايزها تقعد لوحدها خصوصا في غياب رينو. حبيبى لو في شغل متعطلوش علشانى. خد زين معاك لو في شغل.
آدm: ابتسم. انا اعطل الدنيا كلها علشانك ياقلب آدm لكن صدقينى مفيش شغل انهرد كتير. انا هخلص وارجع على طول ونجهز حاجتنا ونسافر.
مراد: غمز ل مريم ايوه بقى. هيعطل الدنيا علشانك ياقمر. وانا هاخد اجازه.
مريم: ضحكت.
آدm: بغيط. انا مشوفتش في برودك يالا.
مراد: ودي نعمه ياحج. دى نوادر لما بتحصل.

مريم: والله يامراد انت الل محلى البيت والدنيا كلها. وخصوصاً مناقرتك مع آدm بحبها اوى. ههههه.
آدm: عارفه انا كنت هزعقلك. بس لما شوفت ضحكتك يهون اى حاجه ياقلب آدm.
كلهم: هييييييح.
آدm: شوفتى هيمـ.ـو.تو ويعملو زينا. مفكرين نفسهم في (جريمة عشق ). انسي ياض انت وهو انا ومريم البدايه. مريم عشق ال آدm منك ليه فاهم.
مراد: ياما نفسي. انت بتقول فيها. بس مبقدرش اقول كلمتين جد ورا بعض. ولو قولت اتحرق هههههههههههه.

زين: بصراحه يابابا. انا نفسي اكون نسخه مصغره من حضرتك انت ومريوم بجد بتمنى.
فريحه: بصراحه انا بقى نفسي مراد يعاملنى زي معاملت حضرتك كدا يابابا مع ماما مريم. لكن بردو عايزاه بخفة دmه وكل حاجه فيه ياااه يبقى مراد يجنن بجد
مراد: همس في ودنها يابت. شكلك عايزه سكر تانى. وغمز نسيتى الرائد مراد يابت هههههههههههه.

فريحه: اتكسفت وافتكرت اسم مراد على كتفها والرسمه. وان مراد سهران معاها لحد الصبح. ووشها بقى احمر.
مراد: همس لا انا كدا اخدك ونطلع ونتأكد من الاسم بقى هههههههههههه.
فريحه: بحرج. بس بقى يامراد اله.
ريتال: بصراحه بقي. انا بحب. حب ماما مريم ل بابا آدm. حب عظيم. متفهمه لابعد الحدود. وعندها شـ.ـدة اقناع ل بابا حتى وهو متعصب. انا نفسي ابقى زيك بجد ياماما.

مريم: حبيبتي. الحب والعشق درجات. وكمان ياريتال انتى بتحبى زين لابعد الحدود. ومعاملتك معاه واهتمامك بيه نابع من حب وقلب ريتال وبس.
وزين: بيحبك لدرجه لاتتخيليها. وبيعاملك انك بـ.ـنته قبل مـ.ـر.اته.

ومراد. كمان حبه عظيم جدا ل فريحه. مبيحبش يشوفها زعلانه. ديما بيحب يرسم الضحكه على وشها. انا من وجهة نظري أن حب مراد هو الحب الاعظم لفريحه. حبيبتي فريحه. حبى مراد زي ماهو. حبيه بعفويته وضحكته. وابتسمت ده كفايه الغمازه الل مجننه الكل دى.
فريحه: ابتسمت واتنهدت بحب. وهمست ل مراد. انا بحبك اكتر من اى حاجه يامراد. انت في دmى يامرادى.
مراد: بغمزه. وانا بمـ.ـو.ت في امك يابـ.ـنت المستخبى.

آدm: اتنهد بسعاده. واتمنى أن تدوم جمعة العيله الجميله دي ديما وتكون سعيده. قام. وباس ايد مريم. حبيبتى انا هنزل على الشركه ومش هتأخر علشان السفر بليل. هتعوزى منى حاجه!
مريم: عايزاك انت. وعايزه سلامتك قبل كل حاجه ياحبيبى.
آدm: الله يسلمك ياروحي. واتحرك ومريم قامت توصله للباب واستودعته عند الله.
آدm: في العربيه. اتصل على محمد ورد. الو صباح الخير يا آدm.
آدm: صباح الخير يا محمد. ايه صحيتك من النوم.

محمد: لا ابدا. احنا صاحيين من بدرى وبنفطر كمان.
آدm: طيب تمام وتيمو عامل ايه دلوقتي.
محمد: الاستاذ تيمو معـ.ـذ.بنا ومستنى مكالمة رينو.
آدm: هتكلمه انا متأكد. المهم يامحمد انا كنت عايزك تودي نور عند مريم انهردا لانها من امبـ.ـارح مبطلتش تفكير في رينو.
محمد: من غير متقول. والله لسه نور بتقولى عايزه اروح عند ماما علشان متحسش اننا بعدنا عنها مره واحده.
آدm: ربنا يكملها بعقلها. طيب تمام. هات اسلم عليها.

محمد: ثوانى. اهي معاك.
نور: بسعاده. صباح الخير يا بابى.
آدm: بحب. صباح الورد ياروح بابي. عامله ايه ياقلب ابوكي.
نور: انا الحمد لله تمام. حضرتك عامل ايه؟
آدm: بحب أكبر. طول ما مدللة باباها بخير يبقى انا بخير.
نور: اتنهدت بحب. حبيبى يابابى ربنا يخليك لينا يارب. وميحرمناش منك ابدا. واتكلمو وقفلو. وآدm راح على الشركه. ودخل المكتب وكان لسه طارق وزياد موصلوش على الشركه.
وبعد فتره.

السكرتيره. دخلت عندو. وكانت محجبه ولبسها فضفاض. صباح الخير مستر آدm.
آدm: صباح الخير.
السكرتيره: مستر مالك الصاوي. وحرمه ساره الصاوي عايزين يقابلو حضرتك.
آدm: بعدm فهم. وهما محتاجين ياخدو إذن دخليهم فورا.
السكرتيره: تحت أمر حضرتك. وفتحت الباب
اتفضلو حضراتكم. مالك وساره دخلو.
مالك: صباح الخير يا خالو.
ساره: صباح الخير ياعمو.

آدm: صباح الخير. ايه يامالك انت من امتى بتستاذن علشان تدخل ل خالك. وكمان دى شركتك ولا ناسي.
مالك: ابدا والله يا خالو لكن ساره قالتلى لازم نستاذن الاول. انا جاي معاها ضيف مش اكتر هي جايالك مخصوص.
آدm: يسلام ساره تشرف في اى وقت.
ساره: ربنا يخليك ياعمو. احم واتـ.ـو.ترت.
آدm: تشربو ايه الاول.
ساره: لا ميرسي احنا هنمشي على طول. انا بس كنت عايزه استشير حضرتك في حاجه كدا بخصوص المكافأه.

آدm: خير استشارة ايه. ويارب اقدر أفيدك.
ساره: إن شاء الله. هتفدنى. بص حضرتك مبدئياً كدا. زى ما حضرتك عارف. ان الحكم صدر على تـ.ـو.فيق وشركاه بالاعدام واتنفذ. وكمان سوزى الله يسامحها بقى اتنفذ فيها حكم الاعدام.
وبعدها اتصلو عليا وقدmولى الشيك. واحنا صرفنا شيك المكافأه من اسبوع. ودلوقتي انا محتاره ابدء ازاى. واعمل ايه انا مش عارفه.

آدm: بصي ياحبيبتي. مبدئيا كدا. اول حاجه هتعمليها ودي عن تجربه. ومريم الل شجعتنى عليها. تطلعى صدقه من الفلوس دي. وثواني صح افتكرت. وفتح فونه وبعت صوره ل ساره ومالك على الواتساب. انا بعتلكم صوره على الواتس. تبقو شوفوها.
مالك وساره فتحو وشافو صورة بطاقة. ساره مش فاهمه. وكمان مالك.
مالك: بعدm فهم. صورة بطاقة مين دي يخالو.

آدm: دي صورة بطاقة. الراجـ.ـل الل ساعد ساره. ووقفلها في الطريق المهجور. وربنا بعته ل ساره نجده ليها. وبسببه بعد ربنا. ساره موجوده معاك يامالك.
مالك: افتكر. ايوه. يخالو افتكرت بس حضرتك مصور بطاقته وبعتها انا مش فاهم حاجه.
آدm: هفهمك. دلوقتي يامالك الراجـ.ـل ده ساعدك. وساعد مراتك ومن غير مصلحه عامه. ساعدها لان ضميره حي. ساعدها من باب الاخلاق والدين. ومن غير اى مقابل.

ودلوقتي مراتك رجعتلك. المفروض على الاقل تشكرو. تقدmله باب رزق مدام في ايدك تعمل كدا. وكمان تحفيذ أن الل بيعمل خير هيلاقى ف المقابل ده خير. ساره قدmت الألــماس واخدت مكافأة. طيب الراجـ.ـل ده قدmلك ساره. وشارولهم. مالك وساره. انا عايز منكو انكو تتعودو ديما انكو تساعدو على قد ما تقدرو. عايزكو تفكرو في غيركو. تخيل لو كان الراجـ.ـل ده وقف ل ساره والجارد لحقه. أقل حاجه والمتوقع انهم كانو هيقــ,تــلوه. الراجـ.ـل ضحى بشغله لان كان ممكن ياخدو منه عربية الشغل. انت لازم تشكرو على الاقل.

مالك: بتأكيد. فعلا ياخالو. ازاى تاهت عن عقلى. اسف ياخالو الأحداث والظروف الل مرت تنسي الواحد اسمه انا اسف.
ساره: لا احنا لازم نروحلو بنفسنا يامالك ونشكرو ونقدmلو اي حاجه هو يطلبها.
آدm: وهو عمرو ماهيطلب. النفس العفيفه مبطتلبش. انتى بس روحي وساعتها قلبك هيدلك تعملى ايه.
المهم بقى انتى عايزه استشارتى. وجاسر عمك وكمان حماكى ورجل اعمال قد الدنيا. انتى عايزاه يزعل منى!

ساره: ابدا والله مش قصدى. انا كنت حابه اشارك حضرتك في اى مشروع.
آدm: كمان. لا لا انتى عايزه جاسر يقــ,تــلنى هههههه. بصي ياحبيبتي. انا ها قولك تعملى ايه بالظبط. ومدام عمك موجود هو اولا بالشراكه دى تمام.
ساره: الل تشوفه حضرتك صح انا ومالك هنعمله.
آدm: تمام. أسمعو بقى.

الساعه 12 الضهر.
فهد نايم ورينو كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وشعر رينو مغطى وش وصدر الفهد ووشها.
رينو: بدأت تفوق. وحركت راسها في حـ.ـضـ.ـنه حركه بسيطه جدا.
فهد: حس بيها لأن نومه خفيف جدا. وفتح عينيه. وابتسم لان شعر رينو على وشه.
رينو. فاقت وفكرت نفسها لسه في فيلا العدوي. لكن شافت نفسها في حـ.ـضـ.ـن الفهد. وابتسمت بحب. وشالت أيدها من على صدره ورفعت شعرها من على وشها.

فهد: غمض عينيه بسرعه. وعمل نفسه نايم حابب يشوف رينو هتصحيه ولا هتعمل ايه.

رينو: شالت شعرها. وشافت شعرها على وش فهد. ابتسمت. واتعدلت بشويش علشان ميصحاش. وقربت وشها قرب وش فهد ورفعت أيدها وشالت شعرها من على وش حبيبها. واتأملت جماله وهو نايم. واتنهدت بحب. وسرحت في شكله وحطت ايدها على خدو. ودقنه. وقلبها بيدق. ومن عشقها ليه. قربت على شـ ـــفــايـــ ـفه وباسته برقه علشان ميصحاش. بحبك اوى اوى يافهد. انا بعشقك. وسمعت دقات قلب الفهد بتزيد. وحطت راسها على قلبه. بحب قلبك اوى. بمـ.ـو.ت فيك يافهد.

فهد: اول مارينو لمست خدو كان عايز يفتح ويدخلها بين ضلوعه. ولما باسته وقالتله بحبك قلبه دق جـ.ـا.مد. ونفسه تصحيه.
رينو: اتعدلت. علشان تقوم تاخد شاور. شهقت. فااهد.
فهد: شافها بتقوم شـ.ـدها من ايدو ووقعت على فهد وابتسم. وشهقت.
فهد: صباح الإدmان.
رينو: مكسوفه. وجت تقوم لكن فهد مكـ.ـلـ.ـبش فيها بخبرة ضابط. ص. صباح الخير.
فهد: وحشتينى اوى.
رينو: بتـ.ـو.تر احم. طا، طيب ممكن اقوم ونتكلم.
فهد: لأ. انتى هتفضلى كدا.

رينو: وشها جاب الوان.
فهد: بعشق خدودك الل عامله زى الفراوله دى. ورفع راسه وباسها من بقها. وحشتينى.
رينو: اتخدرت نسبيا. فا. ههد.
فهد: بحب. قلب الفهد يارينو.
رينو. ؛ بتفكر تقوم ازاى. ل. لو سمحت عايزه اقوم علشان اخد شاور واصلى.
فهد: حاضر يقلب فهد. وفهد قام وشالها وهي في حـ.ـضـ.ـنه. ورايح بيها على الحمام.

رينو: مستخبيه في حـ.ـضـ.ـنه ومكسوفه. ولما شافته داخل بيها الحمام. فتحت عينيها على الاخر. ونزلها في الحمام. احم ميرسي يا فهد. اتفضل انت وانا هاخد شاور واطلع علشان اجهز الفطار.
فهد: مردش عليها. ووقفها قدام الحوض. ورجع شعرها لضهرها. وجاب فرشه الاسنان والمعجون. وقالها. دى فرشة السنان بتاعتك. ودي بتاعى. وجهزها يلا افتحى بقك.
رينو: متـ.ـو.تره. لأ. احم مش عايزه اتعبك.

فهد: انا بحب اتعب نفسي افتحي بوقك القمر ده. وغسلها أسنانها. ووشها. وشالها ونزلها في البانيو. لكن رينو ارتجفت ورفضت أنه يحميها وحلفته بحياتها وفهد ابتسم من قلبه على خجلها الل بيعشقه. وباس جبينها وسابها وخرج. وراح يحضر الفطار وجهز ل رينو كوباية اللبن المعتاده لان دي وصية مريم لفهد انه مايهملهاش.

رينو ؛ اخدت شاور بسرعه لانها خايفه فهد يدخل عليها. ولبست الاسدال. وخرجت وصلت الضهر. ولبست بيجامه رقيقه جدا.

فهد: دخل عليها. وشافها واقفه قدام التسريحه. ولابسه بيجامه جميله. وبتنشف شعرها بالفوطه علشان بياخد وقت من طول شعرها. وحط الاكل على الترابيزه. وراح وقف وراها وهي ابتسمت. فهد حط ايديه على أكتافها. ممكن تسمحيلى. واخد الفوطه منها. وبدء ينشف شعرها ومبتسم ومركز في شعرها. ورينو متابعاه في المرايا وقلبها دق بحب لفهد واهتمامه وكمان شافت صنية الفطار واتنهدت بحب.
فهد: ها تمام كدا.
رينو: امم تمام.

فهد: جاب الفرشه. استنى انا هحاول اسرحلك عندى خلفيه شويه.
رينو: خلفيه. ليه كنت بتسرح لحد قبل كدا.
فهد: طبعا. البت فريحه اختى كنت ديما بتعلم فيها. جربت اسرح ليها كتير.
رينو: بس انا كدا هتعبك يافهد. شعري اصلا متعب اوى بفكر اقصه.
فهد: اتصـ.ـد.م بدهشه. تعملىى اييييه! تقصيه. اوعي يارينو تفكرى في كدا.
رينو: ليه يافهد. انا هقصه كتغيير يعنى.

فهد: حـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وباسها من رقبتها. حبيبتي. شعرك ده متجيش جمبه. حتى الأطراف لو سنتى واحد متجيش جمبه. رينو انتى تعرفى أن شعرك ده بيسحرنى يارينو علشان خاطر الفهد اوعى تفكري انك تقصيه.
رينو: اول ما فهد باسها. اتـ.ـو.ترت. احم حاضر. هي كانت مجرد فكره وبس.
فهد: طيب. تعالى افطرى. وبعد الفطار انا هقعد معاكى واسرحلك شعرك اوكى.
رينو: لفت ليه. فهد انا عايزه اكلم بابى ومامى واخواتى.

فهد: عيونى. افطرى الاول. وكلميهم وانا بسرحلك شعرك تمام.
رينو: ابتسمت تمام.
فهد: قعدها على رجليه. وهي متـ.ـو.تره وشربها اللبن. وهي شربته من غير ما تتكلم لانها متـ.ـو.تره وهي على رجله. وأكلها وكل شويه يبـ.ـو.س ايديها. رينو حبيبتى. خلاص بقى كفايه تـ.ـو.تر. انتى المفروض تكونى اتعودتى على فهد حبيبك.
رينو: احم. هحاول. وياريت متدايقش منى وتستحملنى لحد متعود على الوضع الجديد.

فهد: انا ادايق منك! انتى روحي يارينو. وأكلها بحب ومستمتع بطريقتها. وهي أكلته. وبعدها قالها. تعالى يلا. اقعدى على السرير وكلمى العيله وانا هسرحلك اوكي.

رينو: بسعاده. لانها هتكلم عيلتها. اوكي. واتصلت على مريم. اول واحده وكلمتها ورينو دmعت وفهد نبه عليها مش عايز يشوف دmـ.ـو.عها. وبيسرحلها. والاسبيكر مفتوح. واتكلمو مع مراد وزين ونور وفريحه وريتال. وكمان سعاد إلى زغرطت ل رينو وفهد في الفون وزوزو كلمت رينو وزغرطت علشانها. واخيرا تيمو الل عيط. وعايز يشوفها ورينو عيطت علشانه. وفهد ادايق علشان دmـ.ـو.عها وقالها اقفلى وهنكلمهم فيديو. ورينو دmـ.ـو.عها اختفت وده فرح قلب الفهد. واتصلو فيديو. ورينو شافت العيله كلها. وتيمو الل كان مدايق من فهد وبيزعقلو. ويقولو فهد وحش اخد لينو. انت وحش يافهد ويضحكو. ورينو كلمت تيمو ووعدته انها هتشوفه قريب وهتجبله العربيه الل وعدته بيها. وكلمت الكل هي وفهد. وبعدها جت تتصل على آدm. فهد قالها اتصلى فيديو هيفرح اكتر. ورينو من فرحتها باست فهد من شـ ـــفــايـــ ـفه بسرعه وشكرته. وفهد هرش في قفاه وابتسم. وهيتفنن في أنه يفرح رينو وتقرب منه بإرادتها. واتصلت على آدm فيديو. وفرح جدا. وفتح على طول. وضحكته على وشه وكلم رينو بسعاده كبيره. ورينو قالتله انها مبسوطه اوى. وفهد قرب وكلم آدm فيديو. وطارق دخل على آدm وكلمهم كمان ومكالمة الفيديو غيرت مود الكل للأفضل. وقفلت مع آدm. وحـ.ـضـ.ـنت فهد بعفويه وشكرته كتير. وباسته من خدو. وفهد قربها منه واحده واحده. وعرف طريق مراده. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها. وقرب من معشوقته وخدرها وتاهت معاه وكمان بدءت تاخد على فهد.

عدى اسبوع كامل. على فهد ورينو وهما في الشقه مبيخرجوش منها.
وعايشين في سعاده. وفهد يوميا يدلل معشوقته الصغيره. ويقرب منها بحب وحاسس أنه في حلم.
رينو: واحده واحده اخدت على الفهد. وبدءت تلبس من بيجامه لطقم. واسمه المكتوب. ده خلا فهد يقرب منها اكتر. وكمان رينو عشقت الفهد اكتر. وحاسه انها ملكة قلب الفهد وبس. واكتفت بيه. وهو اكتفى بيها.

- آدm: سافر اسكندريه مع اميرته يغيرو جو. وآدm كل يوم يخرج هو ومريم وحاول يهدي نفسيتها شويه. وكانو بيتصلو على رينو والكل كل فتره. وكان اسبوع مميز بالنسبه ل مريم وآدm. وانهردا رجعو من السفر.
ومراد اخد فريحه شقتهم. يقضو فيه الاسبوع كاملا بما ان آدm مسافر. ورجعو انهردا لما عرفو أن آدm راجع.
وزين قضي الاسبوع ده في الفيلا وعايش في سعاده مع روتى وجهز اجمل غدا ل آدm ومريم بمناسبة رجوعهم بالسلامه.

فهد: قاعد في الليفنج بليل. وواخد رينو على رجله وبيتكلمو ويهزرو مع بعض. وفون فهد رن وكان المتصل مدير الجهاز. وفهد شاف الرقم وغمض عينيه ومش عايز يسيب رينو ويبعد عنها. لكن رد. الو مساء الخير يافنـ.ـد.م.
المدير: الو مساء الخير. اذيك يافهد.
رينو جت تقوم لكن فهد شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه اكتر واتكلم. انا كويس يافنـ.ـد.م.
المدير: طبعا انت منتظر اخر الاخبـ.ـار. وان كان في مهمه ليك ولا لا!

فهد: من جواه بيدعى أنه ميكونش في مهمه. اول مره يزعل انه هيطلع مهمه. طبعا يافنـ.ـد.م. وانا تحت امر سيادتك في اى وقت. هو في مأمورية يافنـ.ـد.م؟
رينو: بزعل وحطت راسها على صدره ومش عايزه فهد يبعد عنها. وفهد ضمها اكتر وغمض عينيه ومستنى يسمع المدير.
المدير: ايوه يافهد في مهمه. وكمان يومين.
فهد: اتنهد بزعل. وانا جاهز في اي وقت يافنـ.ـد.م.
رينو: عيونها دmعت في حـ.ـضـ.ـنه.

المدير: المهمه كمان يومين. في سينا جمع بعض المعلومـ.ـا.ت. لكن احنا هنحتاج الرائد مراد. وانت سمحتلك باجازه. لان المهمه دى جدير بيها سيادة الرائد مراد.
فهد: سينا! طيب وانا مينفعش اروح مع مراد.
المدير: متقلقش يافهد. دى عمليه بسيطه هيجمع كام معلومه من قبائل معروفه وهيرجع. ومراد انسب شخص للمهمه دى.
فهد: هز راسه. تمام يافنـ.ـد.م انا متشكر جدا لسيادتك.

المدير: العفو على ايه انت ومراد زي اولادي. والف مبروك ياعريس واتمنى ليك حياه سعيده. وقفلو.
رينو: بزعل. هتروح مأموريه يافهد.
فهد: بص عينيها عيزانى اطلع مهمه ولا لأ.
رينو: انت بتسأل. يافهد. انا عايزاك تفضل جمبى على طول.
فهد: قرب منها وباسها. انا هطلع مهمه. لكن مش في الشغل. هنسافر يارينو. اجمل شهر عسل في الدنيا.
رينو: بفرحه. بجد. بجد يا فهد. يعنى انت مش هتسافر في مهمه.

فهد: لا ياقلب فهد. المهمه مش مستاهله. ومراد هو الل هيروح لانه انسب حد ليها.
رينو: بزعل. ابيه مراد. طيب ودى خطر عليه!
فهد: لا طبعا. دى مهمه هيجمع كام معلومه كدا على السريع وهيرجع متقلقيش. المهم عايزه تسافرى فين؟
رينو: بتفكير. امممم. المانيا ايه رايك.
فهد: قفل عين. وفتح عين. اممم لأ. انا عايز اخدك ونروح دبي. ايه رايك.
رينو: واو. بجد. اوكي طبعا موافقه وجدا كمان.

فهد: خلاص ياروحي. احنا هنسافر بعد بكره. وكمان علشان ضحكتك القمر دى. انا عاملك مفاجاه. بكره هاخدك ونروح عند آدm ومريم. وطارق ورنا. ايه رايك.
رينو: فرحت جدا وحـ.ـضـ.ـنته. فاااهد حبيبى حبيبى. ربنا مايحرمنيش منك أبدا ياقلب رينو انت.
بجد مفاجاه جميله اوووى.

فهد: قام وشالها وهي في حـ.ـضـ.ـنه. حبيبتي انا عيون الفهد تحت امرك. ودخل بيها الاوضه ونيمها على السرير. ويرجع خصلات شعرها ورا ودنها. وبص في عيونها. انا بحبك اوى يارينو.
رينو. : غمضت عيونها واتنهدت. وانا بمـ.ـو.ت فيك ياقلب رينو. وقرب منها وباسها. وعاشو ليله رومانسيه جدا.
وتانى يوم.

راحو عند آدm ومريم. الل فرحتهم اضاعفت. وفرحو جداا. وخصوصاً تيم الل فضل قاعد على حجر رينو وماسبهاش وكل ما فهد يقعد جمبها تيمو يزعقلو. علشان خايف لفهد. ياخد رينو ويمشو. وقضو اليوم كله معاهم. وبعد كدا راحو عند طارق ورنا الل قلبهم دق بفرحه وفهد داخل عليهم وفي ايدو مـ.ـر.اته والضحكه على وشه ومبسوط. وكمان مبسوطين ان رينو موجوده معاهم وخصوصاً رودي. وقضو السهره معاهم. وروحو علشان يجهزو كل حاجه علشان يسافر دبي بكره الصبح. وجهزو كل حاجه. وسافرو على دبي يقضو اجمل شهر عسل. ورينو عايشه والسعاده كلها بين أيديها. وفهد عايش اجمل ايام حياته مع معشوقته الصغيره.

بعد اسبوع كمان في دبي.
رينو خارجه مع فهد لانه عازمها على الغدا في اشهر مطعم. وحجز ليها مكان مخصوص ليها علشان الكاميرات. ولكن مرفعتش النقاب. وقاعدين بيتغدو ويضحكو وفهد بياكلها وكانو مبسوطين جدا.
رينو: ااه كفايه يافهد مش قادره. انا شبعت جدا.
فهد: انتى بتضحكى عليا. فين الاكل الل اكلتيه. طبقك زي ماهو. انا يدوبك أكلتك معلقتين. يلا كملى اكلك بلاش دلع.

رينو: والله بجد شبعانه. وبعدين نص الطبق بتقول عليه معلقتين. صدقني يا حبيبى شبعت جدا.
فهد: اوكي ياروحي. تحبى نقوم نرجع على الفندق.
رينو: ياريت انا هلكانه احنا خارجين من بدرى اوى.
فهد: ههههه فرفوره مش قادره تمشي.
رينو: كشرت عينيها لفهد. ماشيين اكتر من ساعتين. وتجرى ورايا. وانا أجرى وراك وتقولى فرفوره. انا انثي ياكبتن فهد باشا. انت مفكرنى مخابرات ولا ايه.

فهد: ههههه احلى انثى والله. وفكرتينى لما نرجع. هخدك 3 مرات في الأسبوع شقتى القديمه. فيها صالة جيم صغيره هدربك فيها على كل حاجه.
رينو: بدهشه: نعم. تدربنى انا. طيب ليه!

فهد: رينو. انا بطبيعة شغلى هغيب عنك كل فتره. ومسك ايدها وسعات بالشهور وانا مش هبقى مطمن عليكي وانا بعيد عنك. ايوه اكيد وانا مسافر هتكوني عند آدm. لكن قلبى هيفضل مشغول عليكى. ف انا هحاول ادربك على كل حاجه. وهنبدء بالجيم. وهعلمك تدافعي عن نفسك كويس جدا.

رينو: فهد ياحبيبى خــــوفك عليا ده طبيعى جدا. من بعد الحادثه الل حصلت. وخلاص المجرم اتعـ.ـا.قب وهنعيش في سلام ف ليه القلق والتـ.ـو.تر ده. وابتسمت وبعدين انا معايه جي بي اس في الساعه والميداليه. وكمان معايه اهم من كل ده فهد حبيبي وروحي.
فهد: ابتسم. معلش خدينى على قد عقلى. وهدربك كويس وكويس جدا كمان. وعايز اقولك ان الجي بي اس مش بس في الساعه والميداليه.

رينو: بزهول. نعمم. اومال انت زارعلى جي بي اس فين كمان. اوعى يكون في قفايا.
فهد: هههههههههههه. وغمز لما نروح هقولك.
رينو: اتـ.ـو.ترت. احم طيب يلا علشان نمشى.
فهد: حاضر ياقلب الفهد. وكمان عايز اعرف كنتى عايزه تقوليلى ايه امبـ.ـارح واجلتى الموضوع ليوم تانى. وقام وطلع المحفظه. وبيدفع الحساب. جت بـ.ـنت اجنبيه وقفت قدام فهد وكلمته بلغتها.
= معذرة.
فهد: بصلها وبص ل رينو وبصلها. ماذا تريدين.

= انا اسفه للغايه. ولكن حدث معى امرا سئ جدا. لقد فقدت حقيبتى خاصتى في السياره وتحركت بسرعه ولم استطع اللحاق بها. وانا الان اريد العوده. ولا يوجد معى مال لاذهب من هنا. فهل يمكنك مساعدتى.
فهد: بالتأكيد. على الرحب و السعه. وطلع مبلغ واداه ليها بحسن نيه. ورينو كانت مبسوطه من فهد لكن اتصـ.ـد.مت وقامت وقفت مره واحده.

فهد: قدmلها المبلغ. والاجنبيه ابتسمت وشكرت فهد جدا. وفهد هز راسه ليها. وباصص للمحفظه. البـ.ـنت قربت من فهد وباسته من بوقه كنوع تعبير عن شكرها وامتتنانها ليه وقالتله انت وسيم للغايه. شكرا لك. والبوسه كانت جريئه.
فهد: اتصـ.ـد.م لانه مكنتش متوقع رد الفعل ده منها. وبعد نفسه بسرعه عنها. وبص ل رينو الل عيونها مفتوحه على الآخر.

رينو: مصدومه ومستنيه فهد يزعقلها لكن باصص ل رينو. ورينو اتغاظت واخدت شنطتها وسابت فهد وخرجت من المطعم.
فهد: بص للبـ.ـنت. وزعقلها. ودفع حساب الغدا وسابه على التربيزه وجرى يحصل رينو. وشافها وقفت تاكسي وهتركب.

فهد: جري عليها وبيفتح الباب كانت رينو قفلته بأحكام. وفهد ركب قدام جمب السواق. ولف ل رينو وجه يتكلم رينو لفت وشها الناحيه التانيه وفهد مش عارف يتكلم من وجود السواق. ووصلو الفندق ورينو نزلت بسرعه. ودخلت الفندق. وطلبت مفتاح الغرفه. وطلعت بسرعه وقفلت الباب عليها.
فهد: حاسب السواق. ودخل بسرعه وراها ولسه هيحصلها كانت قفلت الباب. وخبط عليها. لارين افتحي. ومردتش عليه.

فهد: بديق. لارين قولت افتحي الباب علشان مكـ.ـسرهوش.
رينو: مردتش عليه. وبتقــلـــع النقاب ومتغاظه وكل مـ.ـا.تفتكر شكل فهد والبـ.ـنت باسته بوسه جريئه ومن بوقه تولع نار. وكمان متغاظه أن فهد مزعقلهاش.

فهد: بيخبط. ومفيش فايده. وبص حواليه ومكنش فيه حد. وطلع حاجه من جيبه شبه الدبوس. وحاول يفتح الباب. وفتح معاه. ودخل وقفل الباب. وشاف رينو واقفه ومتعصبه. وشعرها مفرود ووشها يغنى عن السؤال. وراح وقف قدامها رينو ممكن تفهمينى ايه الل انتى عملتيه ده!
رينو: بصتله بشرز وغـ.ـيظ وعيونها مليانه دmـ.ـو.ع. ولفت ضهرها ليه ومردتش.

فهد: مسح وشه بايديه. ولف ليها. رينو مش معقول كدا. انا مش بكلم نفسي التصرف الل انتى عملتيه ده كله غلط.
رينو: بغـ.ـيظ منه. وزقته من صدره. تصرفى انا الل غلط ها! ولا تصرفك انت. انت شكلك كنت مبسوط وهي بتبوسك مش كدا.
فهد: شاف الغيره في عينيها. وقرب منها. لكن هي رجعت. وكل مايقرب هي ترجع لحد ماخبطت في الحيطه. وفهد قرب منها وكتفها من ايديها. اممم رينو الحلوه غيرانه.

رينو: بغـــضــــب. سيب ايدى يافهد. وانت شكلك كنت مبسوط فعلا. روحلها اجري.
فهد: قرب من وشها. حبيبتي. انتى كنتى موجوده. يعنى إلل حصل ده مكنش متوقع. وبعدين انا زعقــ,تــلها والله. وصدقينى انا كنت واقف ومش واخد بالى منها خالص. وحب يدايقها. وبعدين يعنى انتى مش مراتى مش المفروض كنتى زعقــ,تــلها. ولا انتى شايفه أن فهد مش يستاهل أممم.

رينو: بغـ.ـيظ. وزعقت وهو مكتف ايديها. انا كنت هاقوم اجيبها من شعرها الل هي فرحانه بيه ده. وكنت هحط وشها في الاكل. وصكت على أسنانها. وكنت عايزه اديلها علقه واجرجرها على الارض. لكن عملت احترام للنقاب الل انا لابساه. واستينك تتكلم لكن لا الموضوع واضح أنه عجبك اوى. بـ.ـنت مش محترمه. وزعقت فهد انا مش هسمح لأي واحده تقرب منك. انت ملكي انا وبس. فاهم يافهد انت ملك لارين العدوي وبس واى واحده تقرب منك انا مش هتراجع في انى اقــ,تــلها فاااه، ومكملتش لأن فهد قطع كلامها بالبوسه المعهوده.

فهد: بيسمعها. ومبسوط من غيرتها عليه. وابتسم من غـــضــــبها وانها كانت هتضـ.ـر.بها. لكن لما قالت إنه ملكها ملك لارين وبس. قلبه دق من تانى وقرب منها بشغف. وقطع كلامها. ورينو كانت مدايقه لكن قرب فهد حبيبها ومعشوقها ليها بالطريقه دي خمد كل النار الل جواها. وفهد كمل مسيرته معاها وشالها ورايح بيها على السرير. وقرب منها بمنتهي الاشتياق والعشق.

وبعد فتره كبيره. واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وكان مبسوط جدا من غيرتها. وضـ.ـر.بته على كتفه كتير ومتغاظه منه.
فهد: هههههه. حبيبتي والله كتفى و.جـ.ـعنى. ياروحي انا فهمتك انا ماليش ذنب يارينو. اومال يعنى لو مكانش الموضوع قدامك. وكشر عينيه وبصلها ولا انتى بقى مبتثقيش في فهد.

رينو: بدهشه. انت بتقول ايه! لا طبعا أنا بثق فيك واكتر من نفسي كمان. لكن البت دى قليلة الادب ومش محترمه وكمان لابسه من غير هدوم. وانت محاولتش تزعقلها.

فهد: والله زعقــ,تــلها صدقينى. هي بس كانت صدmه ليا. حبيبتي هي طلبت مساعده. وكمان في وجودك ولأن ده واجب عليا أن لو حد محتاج مساعده وانا في ايدى اساعده هساعده. انا ادتلها الفلوس. وبطلع حساب الغدا. لانى مكنتش متوقع منها ده. انا فكرت انها هتقول شكرا وبس لكن انا اتصـ.ـد.مت من تصرفها ده وزقتها بسرعه. وبصيت عليكى من الدهشه ولقيتك مصدومه. ولسه هكلمك لقيتك مشيتى. وانا زعقت للبـ.ـنت ودفعت الحساب. وحصلتك. لكن يارينو بجد انا مدايق منك. علشان تصرفك ده كله غلط في غلط. اولا احنا مش في مصر. ثانيا انك تسيبى جوزك وتمشى لا وكمان توقفى تاكسي وتركبى لوحدك وافتح الباب وانتى تقفليه بالطريقه دى. غلط يارينو. وانا علشان متزعليش منى عديت الموضوع عادي جدا. رينو كان ممكن متكلمنيش ونروح مع بعض وساعتها كنتى اتصرفي برحتك.

رينو: بصتله. يعنى بعد العمله السوده دي غلطانه. يعنى أنى اشوف واحده بتبوسك يافهد عادي واتحكم في تصرفاتى. وربعت ايديها. ومين ده بقى الل بيتكلم. فهد السيوفي. الل لما بيعرف بس واحد عاكس بيضـ.ـر.ب ويكـ.ـسر ايدو. طيب مبتتحكمش في تصرفاتك ليه يافهد.
فهد: انا راجـ.ـل يارينو وبغير عليكي.

رينو: الغيره مفيهاش راجـ.ـل وست. الغيره غيره. نفس الاحساس. وكملت بزعل. لكن انت شوفت تصرفى غلط لاني ست. لكن الراجـ.ـل ليه يتصرف برحته. وبصتله بغـ.ـيظ. عارف انا بعد كدا بقى لو واحده قربت منك يافهد ودينى لاجييها من شعرها. وعيزاك بقى تقولى تصرف ولا مش تصرف. انا قولتهالك ذي ما انا ملكك وبس انت ملكي انا وبس. والل هتقرب من ملكيتى اقسم بالله ما هرحمها ماشى يافهد.

فهد: قلبه بيرقص. يلهوي شرسه. انا بقول كفايه تدريب دفاع عن النفس لحد كدا. انا مش عايز امشى وراكي الم الجثث. ههههه
رينو: بصتله بشرز. بتضحك يافهد.
فهد: باسها من خدها. طبعا اضحك وافرح كمان. معشوقتى الصغيره بتغير عليا. مفرحش ليه.
رينو: حطت راسها على صدره. انا بحبك اوى يافهد. بحبك اوى.
فهد: ضمها بحب. وانا بعشقك ياقلب فهد.
رينو: بصتله صح قولى فين بقى الجي بي اس التالت انا محتاره ومش عارفه افكر.

فهد: اتعدل. واخد ضهر رينو على صدره. ومسك السلسله. وقالها هنا.
رينو: شافته ماسك السلسله وبيشاور على الفص الل موجود تحت اسم لاري. وبصتله بحب واتنهدت بسعاده على عشق فهد ليها. ورفعت وشها وباسته برقه. بحبك يافهد.

فهد: اتنهد بسعاده. رينو صدقينى انتى شغلىى الشاغل. انا معنديش حاجه اهم منك. وصدقينى هعلمك كل حاجه. وساعتها ممكن اطمن شويه. وافتكر. قوليلى بقى امبـ.ـارح قولتليى كنت عيزاك في موضوع مهم. لكن انتى قولتى خليها بكره. اهو جه بكره قولى سامعك.
رينو: اتـ.ـو.ترت. واتعدلت. احم. بصراحه ياحبيبي. انا كنت عايزه اخد رأيك في حاجه مهمه. لانها مشتركه مابينا.
فهد: سامعك يانجمتى قولى. وبيلاعب خصلات شعرها.

رينو: فهد اوعدنى انك متفهمنيش غلط. هي فكره. انت لو وافقت عليها يبقى كويس. موافقتش خلاص. لكن المهم مش عايزاك تفهمنى غلط.
فهد: حبيبتي. انا عمرى ما هفهمك غلط. وبعدين ده حوار ونقاش واكيد هنوصل لحل. ورجع ضهره لورا. وشـ.ـد ضهرها على صدره وبيلاعب خصلات شعرها. قولى ياحبيبتى سامعك.

رينو: غمضت عينيها بتـ.ـو.تر. وبلعت ريقها. احم. انا كنت عايزه آجل الخلفه. شويه. وقبل مـ.ـا.تزعل هفهمك وجهة نظري. انا محتاجه بس أجلها سنه او سنه ونص. يعنى انا رايحه رابعه طب ولسه سنتين كمان وامتياز. وانت بتسافر مأموريات. وجمب تعليمى. حاسه انى مش جاهزه لكل ده. ف انا بقول إن شاله سنه واحده بس. ارجوك متزعلش. ولو الموضوع ده هيجيب زعل خلاص أنا مش عايزه آجل سنه.

فهد: ابتسم. حبيبتي وانا مش زعلان. انا اصلا كنت بفكر في كدا.
رينو: بصتله. بجد. بجد يافهد.
فهد: نيمها على دراعه. وبصلها. اه والله بجد. انا كنت عايز اكلمك في الموضوع ده وخــــوفت تزعلى منى. لكن انا مفكرتش في تعليم أو سفر تؤ. انا فكرت أنى اعيش معاكي سنين عشق وانتى في حـ.ـضـ.ـنى واشبع منك مع أن ده عمرو ما هيحصل أنى اشبع منك ابدا.

رينو: ابتسمت بدهشه. فهد يعنى انت مش زعلان منى. انا فكرت انك هتقول انى مش عايزه اخلف منك. مع انى والله نفسي اخلف منك عيال كتير اوى اوى اوى.
فهد: بصلها بهيام. وانا كمان نفسي اخلف منك كتير اوى. بس مش دلوقتي. خليها بعد سنه او اتنين. ايه رايك. ولو عايزه نكشف هنا الاول نطمن قبل مانسبق الأحداث ونشوف موضوع الخلفه ده!

رينو: لا خليها لما نرجع مصر. مش يمكن ربنا رزقنى وحصل حمل. هنشوف الاول ونكشف ولو محصلش. بعدها استخدm اى وسيله. لكن بالله عليك يافهد اوعى تكون زعلان ارجوك.
فهد: دفن وشه في رقبتها وشعرها. حبيبتي صدقينى انا عايز اعيش معاكي اطول فتره ممكنه انى اشبع منك. وبعدين انتى لسه صغيره. وسنه مش هتعمل فرق كبير. وفي بنات في طب بتتجوز بعد مـ.ـا.تخلص طب وتشتغل كمان يعنى لسه بدرى. خلينى اشبع منك.

رينو: حضتنه بحب. حبيبى انا. هعشقك ايه اكتر من كدا بموووت فيك يافهودي.
فهد: اتعدل. وضحك. فهودي. لالا خلينى فهد احسن وبس. عارفه! انتى لما بتقولى فهد برقه كدا من شـ ـــفــايـــ ـفك دي. مت عـ.ـر.فيش بتعملي فيا ايه. قوليلى فهد. فهد وبس يالاري.
رينو: بقمصه. اممم طيب انا محتاره معاك. لاري. ورينو. ولارين. فهمنى بقى.

فهد: حاضر. لارين دى بقولهالك وانا مدايق وعلى أخرى تمام. ولاري دي بقولهالك وقت الدلع وبس. أما بقى لما عايز اقولك بحبك وبعشقك هي رينو وبس. لانى بعشق رينو نجمتى.
رينو اتنهدت. بسعاده. عارف انا كل ما فكر اننا هنرجع مصر كمان اسبوع. ازعل اوى.
فهد: وعد من فهد السيوفي. ان كل لما تبقى في فرصه مناسبه. هاخد رينو قلبى ونسافر في اي بلد تشاور عليها. وحـ.ـضـ.ـنو بعض بحب كبير.
بعد اسبوعين.

في مصر. فيلا العدوي الساعه 4 العصر.
زين وكل العيله قاعده ومراد نازل من على السلم لانه رجع من المأموريه من يومين.
فون زين رن. ايه ده بابا بيتصل ورد الو يابابا.
آدm: بصوت غـــضــــبان. ززييين في ثوانى تكون عندي في الشركه فااااهم. ثوانى وتكون قدامى وقفل المكالمه في وش زين.
زين قام بسرعه. ومريم وريتال شافت وشه الل اتغير
مريم: في ايه يازين. وصوت آدm كان عالى ليه وهو بيكلمك في الفون.
مراد نزل وسامع الحوار.

زين: اتحرك ومتـ.ـو.تر وقلقان. واتكلم وهو ماشى مش عارف ياماما اظاهر في مشكله في الشغل انا رايحله.
ريتال: قامت ندهت عليه مش هتغير هدومك يازين!
زين: لاا مش مهم بابا كان عصبى جدا وركب العربيه واتحرك بسرعه.
مراد: في ايه ياريتال. قالك ايه!
ريتال: قالى مش هيغير هدومه لان بابا آدm كان صوته عصبى جدا. ومشى.

مريم: استرها يارب. انا خايفه اتصل عليه. ده كان صوته عالى اوى وهو بيزعق ل زين. يارب سلم سلم يارب استودعتك يا آدm عند الله. استرها يارب.
مراد: بقلق. اتحرك. انا رايح الشركه انا مش هفضل قاعد هنا واخمن ابويا فيه ايه! وخرج وركب العربيه ومشي
مريم: استرها يااارب. يارب احفظ لى زوجي واولادي يارب. وكانت قلقانه وخافت تتصل على آدm.

فريحه: نازله من على السلم وغـــضــــبانه. ونازله تقول حسبنا الله ونعم الوكيل. حسبنا الله ونعم الوكيل. ونازله مدايقه. وقعدت جمب مريم وريتال.
مريم: بعدm فهم. اله مالك انتى كمان يافريحه. بتحسبنى على مين كدا!
فريحه: بغـ.ـيظ. بحسبن على اعداء الاسلام ياماما الدنيا مقلوبه.
مريم وريتال بصو لبعض. واتكلمو ليه ايه الل حصل.

فريحه: رئيس فرنسا صدر اوامر منه لحكومته بنشر صوره مسيئة للرسول صل الله عليه وسلم. على مبني ضخم جداا في فرنسا. وطبعا الحكومه موافقه. والصور دي مش كويسه خالص ياماما.
مريم: شهقت. وزعلت ودmـ.ـو.عها نزلت. حسبنا الله ونعم الوكيل. ليه كدا. ليه كل شويه يعملو كدا. ياحبيبي يارسول الله. وعيطت. انا لله وانا اليه راجعون.

ريتال: بغـ.ـيظ. حسبى الله ونعم الوكيل فيهم. دي عالم معندهاش اخلاق. استغفر الله العظيم يارب. لاحول ولاقوة إلا بالله.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. ومش بس كدا. نشرت جريده فرنسية صور كاريكاتيريه مسيئه للرسول. وأغلب المسلمين في فرنسا محتجين. ومصر والدول العربيه مش ساكته. وفعلو هاشتاج بمقاطعة فرنسا. وكمان المسحيين على السيوشيال ميديا غـــضــــبانين علشان الل حصل. ومنزلين هشتاج #إلا رسول الله. وعيطت. هي وريتال.

مريم: بكـ.ـسره وزعل وعـ.ـيا.ط قالت.
{ إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْيَا وَالْءَاخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا }
(طبت حياً ومـ.ـيـ.ـتاً يا رسول الله)
آدm: بغـــضــــب. زين. تنزل انت وزياد دلوقتى على الارشيف. وتجمعلى كوووول الملفات الل تخص شغلنا في فرنسا. مش عايزكو تنسو ورقه واحده فاهمين.

رشوان المحامي: لحظه واحده بس يا آدm باشا. حضرتك هتصفى كل شغلك في فرنسا. ودي هتبقى خساره كبيره.

آدm: بغـــضــــب. انا مايلزمنيش شغل فرنسا. ولا شركات فرنسا. ولا اسم فرنسا اصلا. دول مايستهلوش يتذكر اسمهم بس. وبعدين. انت عايزنى بعد ما اشوف تصرفاتهم. وأنهم يسيئو لسيدنا محمد ويرسمو ويوصفوه بالطريقه المسيئه دى. اكمل معاهم! اشتغل معاهم! الل حصل ده مهزله وانا لو في ايدى هرد عليهم. لكن الل هقدر اعمله هعمله. شغلى كله الشركات والمعارض وكل شراكه بينى وبين فرنسا هتتصفى ومن دلوقتي. وفي دول الخليج كلها تتمنى انى اشتغل معاها. في شباب ماليين البلد ودول صناع المستقبل. مش متوقفه على بلد زى دى. وهما الل هيخسرو مش انا. لو كل واحد هيعمل زى ما انا هعمل هتبقى ضـ.ـر.بة اقتصاديه ليهم في الارض.

وشاور ل رشوان اتفضل هاتلى عقود شروط الجزااء حالا. وانا عارف ومركز اوى إن شروط الجزاء الل علينا عدت المهله المطلوبه ووقت ما احب أصفى هصفى. اتفضل وحالا؛
رشوان: آدm باشا. كل الناس زعلانه طبعا. لكن حضرتك فكر شويه انت كدا هتتعرض لخساير ماهوله.
آدm: بغـــضــــب. وقف مره واحده وخبط على تربيزة الإجتماعات وبعلو صوته. وانت هتحاسبنى يارشوان! هتحاسينى في مالى اعمل ايه. ولا معملش ايه!

رشوان المحامي: العفو يا آدm باشا انا بوضح لحضرتك. عن كمية الخساير الل حضرتك هتخسرها من ورا التصرف ده. انا عارف ان الشروط الجزائيه كلها مدتها خلصت. لكن بردو هتخسر. ف انا با ارجوك مـ.ـا.تخدش قرار وحضرتك متنرفز. حضرتك هتخسر بالظبط نص املاكك.
آدm: بنفس الغـــضــــب. انا هعتبر نفسي ماسمعتش حاجه. ونص أملاكى الل انا مش هخسرها انا هعتبرها أملاكى كلها وكمل بلغة تهديد. وتسمع الل بقولك عليه. فاهم يارشوان.

رشوان: فاهم يا آدm باشا.
آدm: العقود في ثانيه تكون قدامى حالا اتفضل.
رشوان: حاضر يا باشا واتحرك وخرج. وشتم على آدm. ايه الراجـ.ـل المـ.ـجـ.ـنو.ن ده. في حد عاقل يعمل كدا يصفى شغله كله في فرنسا. اهو ده التخلف بعينه. يلا وانا مالى يكش يخسر كل حاجه. ولا يولع هو وعيلته عاملى فيها مثال للنضال مش هيرفعولك العلم ياخويا. جاتكم الهم. ونزل على مكتبه.

مراد: دخل غرفة الاجتماعات. بقلق. وشاف آدm قاعد وحاطط ايديه على جبينه. وجمبه طارق ومالك والكل متنرفز. وقلق اكتر. وحب يفهم. وراح جمب ابوه. بابا حضرتك كويس.

آدm: مسح وشه بايديه. وساكت. وطارق حكااله كل حاجه عن الصور المسيئه. وعن رئيس فرنسا. ومراد ادايق جدا. وطارق حكاله عن ال آدm ناوي يعمله. وان زياد وزين نزلو يجيبو كل الملفات من الارشيف وطالعين مع كام موظف. مراد شاف ابوه متدايق. ومراد قاله احنا معاك في اى حاجه انت هتعملها.

آدm: غمض عينيه واتنهد. زين وزياد دخلو مع الموظفين. مع كل واحد اللاب توب خاصته وكام ملف. وآدm أمر أن مفيش حد يمشى من الشركه وان في اجتماع طارئ. وراجعو على كل الملفات. واتفقو على كل حاجه.
آدm: بص ل زياد. وقاله. زياد. انت مش مجبر تعمل ذي ما انا بعمل انا وطارق. انت لو عايز تسيب شركتك هناك زي ما هي.

زياد: كلام ايه دا يا آدm لا طبعا. انا هصفي كل حاجه تخصنى هناك. وهبدء هنا. وكمان في بلاد كتير جدا. هنبدء معاها. الل اتسب ده يا آدm رسول الله. الل بسببه احنا مسلمين وموحدين بالله.
مالك: دخل عليهم بسرعه واتكلم بلهفه. عرفتو الل حصل.
كلهم: ايه الل حصل.

مالك: انا حكيت ل بابا كل الل خالو آدm هيعملو. وقال وانا كمان هعمل زيه. ونزل على الشركه في اجتماع طارئ وهيصفى كل شركاته في فرنسا. ومش بس كدا. جوز عمتي هنا أشرف عزيز. عرف من بابا ونزل هو كمان علشان يصفى. والدكتور محمد عزيز كلمنى لان عمو اشرف قاله يروحله حالا على شركة عزيز. وكان بيسأل عليك ياخالو لانه اتصل عليك وفونك مغلق. وقالى ايه حكاية أن ابوك بيصفى واخويا اشرف بيصفى. حكتله الل حصل وادايق جدا. وقال انا رايح ل اشرف حالا علشان نصفى كل حاجه.

كلهم اتنهدو براحه. وطارق قال. والله لو كل واحد عمل مقاطعه شهر واحد بس. ويصفى كدا حتى لو بالتهديد. هيفكرو الف مره قبل ما يسيؤو للأديان. وخصوصاً الاسلام.
راشوان دخل. وقدm العقود. وزين أخدها منه. واستأذن علشان يخرج. وقال ل آدm.
آدm باشا انا هستأذن انا علشان اااااااه. ووقع في الأرض من شـ.ـدة الضـ.ـر.ب والبوكسات الل ورا بعض.

كلهم بصو ل مراد بذهول. وانه هجم على المحامى بوكسات بين عينيه ومناخيرو نزفت ووقع على الارض.
آدm: بغـــضــــب مراد انت اتجننت.
مراد: مردش على آدm وراح مسك راشوان من ياقته وقومه من على الارض. وقاله. يعنى وانت خارج من الاوضه دي كنت بتشتم على ابويا. وزعق انا سامع كل كلمه تحب اسمعك تانى قدامهم انت قولت ايه. اسمع ياروح امك
ايه الراجـ.ـل المـ.ـجـ.ـنو.ن ده وكنت تقصد بيها آدm العدوى.

في حد عاقل يعمل كدا يصفى شغله كله في فرنسا. بردو تقصد آدm العدوي
اهو ده التخلف بعينه. يلا وانا مالى يكش يخسر كل حاجه. ولا يولع هو وعيلته عاملى فيها مثال للنضال مش هيرفعولك العلم ياخويا. جاتكم الهم. وكل ده تقصد بيه آدm العدوي ابويا انا.

وقرب من وشه. لأ مش هيرفعو ل آدm العدوى العلم. لكن هيرفع راسه يوم القيامه. لما الرسول يسأل المسلمين عملتو ايه علشانى لما اتسبيت. يرد ويقوله أنا حاولت وعملت لكن معملتش كل حاجه لكن حاولت.
آدm العدوي غار على دينه وغار على الرسول وشاور على وشه الل هو رسولك انت كمان.

وانك تدعي عليه يولع هو وعيلته فا ده في قانونى مرفوض. ومراد اداله بوكس كمان. وشـ.ـده من ياقته. انت تطلع من هنا على بيتكو تلبس طرحه وتقعد جمب اختك في البيت. ومشوفش وشك في الشركه دي تانى. ولو لمحتك بس اقسم بالله لاهعملك عاهه. وزقه وقعه.
راشوان: راح ل آدm. بينزف وتعبان. ومش قادر يفتح عينيه اوى. اانا اسف يا آدm باشا. والله اخر مره زلة لسان.

آدm: مسكه من ياقته واتكلم. بغـــضــــب. بتدعي على عيلتى وانت شغال معايا 12 سنه ياراشوان. وقرب منه بفحيح افعى. سمعت كلام مراد بيه قالك ايه. تنفذ كلامه بالحرف الواحد. وصدقنى ابنى لما بيوعد بيوفي ياراشوان. وزعق فاااااهم.
راشوان: اترعـ.ـب من هيبتهم. وجرى على بره وكان نـ.ـد.مان. لانه مهما يدور على شغل مش هيلاقى مرتبات زي مرتبات ال العدوي. وخرج وقلبه مليان غل وحقد.

مراد: احم. انا اسف يابابا. انى اخدت قرار برفد الكـ.ـلـ.ـب ده. بس غـ.ـصـ.ـب عني. انا سامعه وانا بكلم فهد في التليفون ومعرفش بيشتم على مين. ومين الل عايز يصفى شركاته. وبعدها فهمت. ف انا اسف.

آدm: بصله. بتتأسف على ايه. انت خدت القرار الصح. ودي شركتك. والل تشوفه صح اعمله. وبص ل زين وزياد. تمام كدا يازياد. انا عايزك انت وزين. تسافرو بكره على فرنسا. هتقابلو المحامي الل هناك. وهتصفو كل حاجه. تخصنى وتخص طارق وملك. وهتاخدو الصور العقود الاصليه. ومعاها نسخ منها. وكمان تسيبو نسخ منها هنا في الأرشيف محدش عارف الظروف. وتبيعو كل سهم. وكل سنتى يخصنا فاهمين. وكله بالعقود. تمام.

زياد وزين تمام. الله المستعان.
آدm: طارق اتصل على بيتر علشان يجيب مازن المحامي التانى. واد جدع وشغال معاه من زمان.
طارق: ماشى وطلع الفون وبيتصل. وسمعو صوت رنه موبايل بيتر وهو داخل عليهم. وطارق فصل.
بيتر: باين عليه الزعل لأن خسارة آدm هتكون كبيره. لانه عرف كل حاجه. من جاسر. مساء الخير ياجماعه. وقعد جمب آدm.
كلهم: مساء الخير.
بيتر: متزعلوش ياجماعه على الل حصل. ربنا هبجيب حقكو إن شاء الله.
طارق: انت عرفت.

بيتر: طبعا عرفت. انجي وكارولين قالولى. وزعلانين جدا. وكارولين. نزلت هاشتاج بمقاطعة فرنسا. وكمان هاشتاج #إلا رسول الله. وكمل بزعل. انا مش عارف هيستفادو ايه. لازم يعملو بلبله وخلاص. وبص ل آدm متزعلش يا آدm احنا معاك وخصوصاً أن الشعب المصري الوحيد الل المسيحي والمسلم فيه ايد واحده. وإن شاء الله المقاطعه هتجيب نتيجه. انا سمعت أن حصل في فرنسا دلوقتي. حريق ضخم جدا في ميناء لوهار شمال فرنسا. انتظر ياصديقي العقوبه الالهيه.

بعد فتره
آدm رجع البيت. مع زين ومراد. وكل العيله كانت منتظراهم. وكمان نور. وفهد ورينو.
والكل كان زعلان. والحـ.ـز.ن كان ميسطر على كل المسلمين.
لكن مريم طمنت آدm وقالتله
عنـ.ـد.ما قالوا عن النبي صل الله عليه وسلم. يا مذمم بدلا من محمد غـــضــــب الصحابه.

فقال لهم رسول الله لما الغـــضــــب هم يسبون مذممآ وانا محمدآ. وقالتله أن الصوره دي مش صورة أشرف الخلق. نبى الله محمد. هم بيتستهزؤوا بالصور من انتاج خيالهم والصور لا تمثل النبي ابدا. وربنا كفيل بيهم قال عز وجل فسيكفيكهم الله، الرد الرباني قادm بإذن الله.

تانى يوم زياد وزين سافرو. ورجـ.ـال الأعمال الل هناك لما عرفو من زين أنهم جايين مخصوص علشان يصفو! اتصـ.ـد.مو لأن دى خساره كبيره جدا جدا ليهم وضـ.ـر.به قاضيه. وحاولو يتواصلو مع آدm لكن آدm رافض التواصل معاهم نهائياً. وتمت تصفية الحسابات والشركات والمعارض وحسب الإجراءات تمت التصفيه بعد اسبوعين.
وآدm حس براحه نفسيه كبيره. وكانو مبسوطين لأنهم شايفين أن فرنسا خسارتها بتزيد.

اضاءت بِكَ الدُّنيا فَعِشتَ مُمجداً، و غِبتَ عن الدُّنيا و مازِلتَ سَيِّداً
عليك سَلامُ الله في كلًَ خفقة فقد مـ.ـا.تَت الأسماءُ إلاً مُحمدا.
عدي اسبوع كمان.
فريحه نازله على السلم بتعب وفي انتظار وصول ولى العهد. ووقفت مره واحده على السلم. وصرخت. مررااااااد.
عفاف: انا خلاص زهقت ياعبدالعزيز زهقت.
عبد العزيز: يعنى انا الل فرحان ياعفاف ماهي مغمقه عليا قبل منك.
عفاف: احنا بعنا حتة التليفزيون الل حيلتنا. وبعنا الصفره. وكلمت الجيران حد يشترى الانتريه. وانت في رقبتك 3 عيال. والمدراس فاضلها اكتر من شهرين وتفتح. قولى هنعيش ازاى.
عبد العزيز: كفاياكى بقى ياعفاف. حـ.ـر.ام عليكى. انتى بتزوديها عليا. يارب ياخدنى علشان ترتاحو.

عفاف: جريت عليه بلهفه وزعل. بعد الشر عليك ياحبيبى. ليه بتقول كدا. وعيطت. انا مش قصدى ازودها عليك ابدا يابو رحمه. انا بس تعبت من كتر التفكير وبـ.ـنتك في الثانوى. وابنك في إعدادى. والتانى في ابتدائي. وانت من ساعة ما صحابك في الشغل منهم لله سرقو منك البضاعه ووقعوك فيها ورفدوك من الشركه. واحنا مش عارفين نعيش. مرتبك كان يدوبك ساترها معانا ومشيين بيه نفسنا. لكن انت سايب شغلك اكتر من 3 شهور ومفيش اى شغل متوفر ليك. وبنبيع في العفش زى ما انت شايف. انا بتكلم معاك من قهرتى وتعبى مش بحملك اكتر من طاقتك لا ياعبدالعزيز انت عارفنى. انت عشرة عمرى. انا استحملك لحد اخر يوم في عمري. بس عيالك و.جـ.ـعين قلبى ياعبدالعزيز. وعيطت.

عبدالعزيز: بتعيطى ليه دلوقتي. خلاص سيبيها على الله. انا هنزل دلوقتي اشوفلى اى تاكسي اشتغل عليه إن شاله اشتغل نص يوميه حتى. اهو نجيب قوت يومنا. وحب يطمنها والله بكره هتفرج. احنا عايشين في رضا ربنا لا عمرنا اذينا حد ولا اتمنينا الاذي لحد وان كان على صحابى ايه يعنى ضحكو عليا وسرقونى. وقفو حالى وبسببهم اترفتد من شغلى. انتى مفكره أنهم هيفلتو من عقـ.ـا.ب ربنا. ده كفايه انى اقول حسبنا الله ونعم الوكيل.

ده ربنا قال فيها. وعزتى وجلالى لانصرنك ولو بعد حين. هونى عليكى ياأم رحمه إن شاء الله هتفرج. انا واثق في كرم ربنا. ده اسمه الكريم. والله العظيم لتفرج. والباب خبط. امسحي دmـ.ـو.عك يا ام رحمه والبسي حجابك انا هروح هشوف مين على الباب.
عفاف: حاضر يا ابو رحمه. واتحركت.
عبد العزيز فتح الباب.
= السلام عليكم.
عبد العزيز: وعليكم السلام. وبعدm فهم. مين حضراتكم.
مالك: انا مالك الصاوى. ودي حرمي مدام ساره الصاوى.

عبد العزيز: متلخبط. وناس باللبس ده. باين عليهم مستواهم عالى جدا. واتـ.ـو.تر. خير حضرتك تعرفنى.
مالك: حضرتك الاستاذ عبد العزيز محمد.
عبد العزيز: ايوه انا اي خدmه.
مالك: طيب ممكن ندخل ياراجـ.ـل ياطيب ولا بتسيب ضيوفك على الباب كدا.
عبد العزيز: انا اسف جدا لحضرتك. لكن متأخذنيش لانى معرفش حضراتكم. اتفضلو. ودخل الاول احم يارب ياساتر.

مالك دخل ومعاه ساره وقعدو في الانتريه وجت عفاف سلمت على ساره. وعفاف وجوزها مش فاهمين حاجه.
ساره: اتكلمت. احم استاذ عبد العزيز. حضرتك مش هتفتكرنى لان طبعا لما انقذتنى انا مكنتش زى دلوقتي ابدا.
عبد العزيز: استغرب ولسه مفتكرش ولا افتكر شكل ساره خالص. واتكلم. انقذتك! انا مش فاكر حاجه ولا فاهم حاجه.

مالك: انا هفهم حضرتك. لو تفتكر من حوالى 5 شهور او ااقل. انت انقذت بـ.ـنت وقفتلك قدام العربيه و انت وقفتلها بالعربيه وادتلها موبيلك واتصلت عليا. وهي اغمى عليها وانت قابلتنى بالعربيه على طريق اسكندريه صحراوى. افتكرت!
عبد العزيز: بدهشه. ايوه ايوه. وبص ل ساره بزهول من الفرق بين لما شافها متبهدله ودلوقتى. حضرتك يابـ.ـنتى. انتى الل كنتى بتجرى ووقعتى قدام العربيه.

ساره: ابتسمت بزعل. ايوه انا. والفضل يرجع ل ربنا ثم لحضرتك. لانك لو مكنتش ساعدتنى الله اعلم مصيرى كان ايه دلوقتي؟

عبد العزيز: بص ل عفاف. سبحان الله تفتكرى ياعفاف يوم مارجعت وملحقتش اسلم البضاعه وركنت العربيه تحت البيت. وقولتلك في بـ.ـنت كان شكلها مخـ.ـطـ.ـوفه ووقعت قدام العربيه وانا استنيت عيلتها لحد ماجت خدتها. اهي هي الاستاذه دى. وبص ليهم. الف حمدالله على سلامتك يااستاذه. والله انا كنت عايز اطمن وكان معايه رقم التلفون الل حضرتك كلمتيه لكن أحرجت. ودعينالك انا وام رحمه.

عفاف: بدهشه سبحان الله. الحمدلله. بركه ياحبيبتى انك بخير. وربنا يجازى ولاد الحـ.ـر.ام. وقامت ثوانى هعلق على الشاى.
مالك: لا شكرا لحضرتك. احنا جايين للاستاذ عبد العزيز في كلمتين وهنمشى على طول اتفضلى اقعدى. مالك طلع ظرف. وحطه على التربيزه. بكل احترام. اتفضل يا استاذ عبد العزيز.

عبد العزيز: مسك الظرف وفتحه واندهش من حجم المبلغ. ولكن بص ل مالك وحط الظرف في ايد مالك. ايه ده يااستاذ انت جاى تدفع تمن انى ساعدت بـ.ـنت كانت على حافة المـ.ـو.ت. لا يااستاذ انا مش هقبل انا معملتش غير الل يرضي ضميرى ويخلص ذمتى قدام رينا.

ساره: عمو. لو سمحت متفهمناش غلط. دلوقتي حضرتك بفضلك انا لسه عايشه. وانا قصتى كبيره وحضرتك متعرفهاش لكن بفضلك انا طلعلى مكافاه كبيره جدا. وحبيت اشكرك. وده تعبير عن شكر مش رد جميل. لاننا مهما نعمل لحضرتك مش هنوفيك حقك.

مالك: ياريت حضرتك متفهمش غلط. وانا اسف على الطريقه لكن انا دورت عليك كتير وروحت شغلك في الشركه وقاله انك سبت الشغل. ف لو تقبل وطلع الكارت. ده كارت شركات الصاوى. والدى منتظر حضرتك بكره الصبح. لانه محتاج ناس بنزاهة حضرتك.
عبد العزيز بص ل عفاف. وعفاف دmـ.ـو.عها نزلت. وبتتمنى عبد العزيز ميرفضش الشغل.
عبد العزيز: بزهول. انا. حضرتك انا هشتغل في مجموعة الصاوى.

مالك: مجموعة الصاوى تتشرف بحضرتك انك تكون موجود فيها. لكن مؤقتا. لان مدام ساره. هتفتح فرع خاص ليها واكيد انت اول واحد هتكون موجود معانا. وساب الكارت والظرف. اتمنى أن حضرتك تقبل الظرف اعتبرنى صديق جديد للعيله ودي هديه بسيطه للاولاد. وقام. انا ووالدى هننتظر حضرتك بكره في الشركه الساعه 11 الصبح كويس.
عبد العزيز: متلجم. ومزهول. ومش عارف يرد. لكن هز راسه بالموافقه.

ومالك اتحرك وخرج مع ساره ومستناش يسمع اكتر من موافقته لأن مالك وساره سمعو كل الحوار مابين عبد العزيز ومـ.ـر.اته لما كانو واقفين قدام باب شقتهم. ومالك وساره زعلو علشانه. وقررو انهم يشغلو عبد العزيز في الشركه ويقفو جمبه. واستغربو بدهشه نظرية آدm. او ان ربنا الهمه انه يصور البطاقه ويبعت صورتها لمالك ويدور عليه ويوصل في الوقت المناسب. ربنا جعل آدm سبب ومالك سبب أنهم يساعدو واحد عنده ثقه في الله ان ربنا هيفرجها.

وبعدها عبد العزيز بكي بشـ.ـده من كتر الفرحه وعفاف بكت. عبد العزيز كان مزهول من عطاء ربنا. وان ثقته في الله كانت على يقين. وقال ل عفاف. ربنا بيقول انا عند حسن ظن عبدي بي فليظن بي مايشاء.
شوفتى. شوفتى ياعفاف كرم ربنا. مش قولتلك والله هتفرج.
ضاقت، فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت أظنها لاتفرج.
وعبد العزيز راح تانى يوم الشركه ورحبو بيه جدا. واشتغل وكان من اسعد الناس. وان ربنا هو الكريم.

في جنينة فيلا العدوي قاعدين.
مريم. ومراد وبـ.ـنته. وفهد ورينو.
مريم: خدى يارينو كلى التفاحه دي يقلبى.
رينو: اخدت الطبق. ميرسي يامامي تسلم ايدك.
مريم: بالهنا يقلبى. خد يافهد ياحبيبى.
فهد: لا يامريوم هاكل مع رينو.
رينو: ابتسمت. انا كنت هعمل كدا. اتفضل واخدت شريحه ورفعت أيديها وهتحطها في ايدو.
فهد: ابتسم. ومسك كف ايدها ورفعها على بوقه وأكل منها التفاحه.

رينو اتـ.ـو.ترت. وبصت على مراد. وكان بيلاعب مريم نونو. وبصت على مريم. كانت مركزه مع مراد وبتشاور ل مريم نونو. احم وشـ.ـدت أيدها. وهمست فهد ارجوك.
فهد: قرب وهمس. ارجوك ايه! هو انا كلمتك.
رينو: بتـ.ـو.تر. التفاح في الطبق. اتفضل كل.
فهد: بنفس الهمس. مع بوسه رقيقه من خدها من غير ما حد ياخد باله. طيب ويرضيكى مراتى وحبيبتى جمبى وانا اكل لوحدى. طيب والصوابع الحلوه دى هتأاكل مين غير فهد. مش انا عشق الفهد بردو.

رينو: غمضت عينيها. ايوه طبعا. بس احنا في الجنينه ومامي قاعده وأبيه مراد ممكن يشوفنا.
فهد: هو انا عملت حاجه غلط ياحبيبتى انا باكل من ايد معشوقتي. ويلا بقى اكلينى. بدال متهور واعمل حاجه اكبر من كدا.
رينو: بصتله. بحرج. حاجه اكبر من كدا. احم. واستغربت فهد باصص في عيونها بعشق وهيام.
فهد: لما رينو بصتله ضوء الشمس جه في عينيها. وزادها جمال فوق جمالها. وأثرت حرفيا قلب الفهد. وتاه في عيونها.

رينو: عيونها جت في عيون الفهد. وقلبها بيدق بحب لانها فهمت نظرته وانها نظرت عاشق. واتنبهو على صوت مراد.
مراد: اللللله. مراد بيلعب مع مريم. لان فريحه نايمه تعبانه. وقالتلو سيبنى انام شويه. وسابها ونزل. اللللله اللللله عليكى يامريوم هههههههههههه بـ.ـنت ابوكي بصحيح. وفاقو على صوته.
مريم: جريت عليه. مولاد وبتضحك.
مراد: تعالى قلب مولاد. وشالها وراح بيها عندهم. تاكلى تفاح يانونو.
مريم: نونو هزت راسها لأ. لاتا.

مراد: مين يختى! بلاطه. بلاطه مين يابت
كلهم ضحكو على مراد.
فهد: بتقولك لاتا. لاتا ياغبى افهم.
مراد: وانت بقى فهمت يعنى ايه لاتا يابو العريف.
فهد: همس ل رينو انقذى جوزك. هي تقصد ايه ب لاتا دى.
رينو: هههههه. حبيبى هي مش عايزه تفاح. عيزا شيكولاته.
فهد: بصله. وادي عايزه مفهوميه. هي عيزا شيكولاته.
رينو: هههههههههههه. ايوه صح.
مراد: بص لبـ.ـنته. لاتا يعنى شيكولاته.
مريم: نونو. مولاد. لاتا.

مراد: ممم حاضر ياقلبى تعالى انا هاخدك دلوقتي على اكبر سوبر ماركت. واحلى شيكولاته لاحلى مريم العدوي فيكى يا جمهويه. وشالها واتحرك. وبص لفهد تيجي معايا يالا.
فهد: قرب من رينو. في شوكليت في البيت ولا خلصت.
رينو: ابتسمت برقه. لا في شوكليت كتيره كمان.
فهد: مش مهم. نجيب بردو. علشان نجمتى الحلوه. وبص ليها يخربيت رقتك دى ونفخ اوووف هو لازم نستنى آدm.
مراد: مش كفايه ناحنيح بقى. كملو رغي في بيتكو. قوم يلا.

فهد: ل رينو. اخوكي ده واد تنح وبـ.ـارد.
رينو: شهقت. ابيه مراد. وابتسمت بهيام. ابيه مراد ده قمر. حبيب قلبى.
فهد: كشر عينيه. نعم عيدي تانى كدا.
مراد: نط بينهم. قالتلك ابيه موراد قمر. وحبيب قلبي. ايه ياصغنن بتغيرى يابيضه يا نانوسه انتى.
مريم ورينو. كاتمين الضحكه.
وفهد: قاله. عارف ياض يامراد. مسيرى في يوم هعلم عليك. دى صحوبيه مهببه.
كلهم ضحكو. لكن سمعو صرخه فريحه.
مرررااااااااد.

مراد: بخضه. وبص على باب الفيلا. فريحه. ونزل بـ.ـنته ورينو لحقتها قبل مـ.ـا.تقع.
مراد وفهد. طلعو يجرو.
فريحه: واقفه على السلم. وحاسه انها موجوعه اكتر من ولادة مريم. ااااه مرراااااااد.
مراد: دخل جرى بخــــوف وطلع على السلم بلهفه. فريحه. فريحه. مالك يافريحه. وفهد جرى عليها ومسك كتفها بخــــوف فريحه مالك
فريحه: بصوت مهموس ودmـ.ـو.ع. مش قادره. حاسه اني المرادى بمـ.ـو.ت.
مراد: قلبه دق بخــــوف. وبلع ريقه. اهدي يافريحه.

مريم: مراد. فريحه كدا شكلها بتولد. يلا على المستشفى.
فريحه: عينيها متعلقه ب مراد. ودmعه نزلت.
مراد: بصلها وشاف نظرتها وخاف بجد. وقرب منها. تعالى وشالها.
فريحه: بتعب شـ.ـديد. على مهلك يامراد مش قادره اخد نفسي.
فهد: مراد انا هشغل العربيه. وانت هاتها وخليك جنبها وانا هسوق. يلا يامراد. وفهد اتحرك. ومراد بيشليها براحه ونازل بيها بشويش حبيبتى مـ.ـا.تخفيش انا جمبك.
رينو. فهد انا هاجي معاك.
فهد: طيب تعالى بسرعه.

مريم: طيب روحو انتو بسرعه. وانا هجيب شنطت فريحه وهدوم البيبى وهحصلكو مع اي حد. واه يارينو. اتصلى على محمد يجهز كل حاجه.
رينو: حاضر يامامي ورينو جريت علشان تلحقهم.
مريم: اول ماشافت وش فريحه وكان اصفر جدا. قلبها انقبض وخافت. وطلعت تتوضى وتصلى ركعتين لله انه يحفظها وتقوم بالسلامه.
فهد: طاير بالعربيه. ومرعوب على أخته. مراد منيم فريحه على صدره وبيمسد على ضهرها. فريحه مالك يافريحه.

فريحه: مسكت ايده. مراد متسبنيش. انا حاسه انى مش هعيش تانى يامراد.
مراد: قلبه و.جـ.ـعه وخاف. وحس انه عيل صغير مش عارف يعمل ايه. وحـ.ـضـ.ـنها. بس يافريحه ايه ال انتى بتقوليه ده. حبيبتي. انتى بتولدى. وانتى عارفه أن الولاده صعبه.
فهد: دايس بنزين. ورينو عيونها على فريحه. واتصلت على محمد. وقالها هانجهز كل حاجه.

فهد: وصل ونزل. وفتح الباب وساعد فريحه. ومراد نزل جرى ولف شالها. تعالى. تعالى ياحبيبتي. ودخل بيها المستشفى ومحمد شاورله على الاوضه ودخل. ونيمها على السرير. مراد وفهد ورينو معاها.
فريحه: نايمه على السرير وعيونها متعلقه ب مراد. وبتقاوم
مراد: قاعد جنبها. ومسك ايدها وباسها. حبيبتي اهدي ماشى. كل حاجه هتبقى تمام. وابتسم بتمثيل. يلا شـ.ـدى حيلك كدا علشان نشوف هندلع الواد ونقوله ايه.

فريحه: ضغطت على ايدو وصرخت. اااااااااه.
رينو: بدmـ.ـو.ع. واستخبت في حـ.ـضـ.ـن فهد. وفهد اخدها بره علشان متخافش.
مراد: قام. وفك ليها الحجاب. ومسح دmـ.ـو.عها ووشها. حبيبتي انا متفق مع محمد انك هتولدى ولاده بدون الم. علشان خاطرى خليكى كويسه علشانى.
فريحه: بدءت تنهج. متبعدش عنى يامراد اااااااه متسبنيش. انت لو خرجت من هنا انا همـ.ـو.ت صدقنى اااااه.
مراد: راح وقف عند الباب. بعلو صوته فييين الدكتووووره.

محمد: ثواني يامراد. هي كانت بتولد واحده دلوقتي وهي نازله. الدكتوره دى من أكفأ الدكاتره في التخصص ده. ودخل محمد. حبيبتي فريحه. ايه حبيبت خالك.
فريحه: خالو. انا عيزا مراد معايه ابوس ايديكو. سيبوه معايه.
مراد: جري عليها. وقلبه و.جـ.ـعه. فريحه انا جمبك ومش هسيبك. علشان خاطرى بلاش كلامك ده. انا عمرى ماهسيبك. وكمان هفضل معاكى لحد مـ.ـا.تولدى وتخرجي بالسلامه.
فريحه: بتحاول تتدارى وحاسه أن روحها بتتسحب.

محمد: قاس ضغط فريحه. وانصدm لانه وا.طـ.ـي جدا جدا. وممكن يعملها هبوط حاد. وبسرعه ركبلها الكانيولا. وعلقها محلول وحط فيه حقن. واستنى شويه. ومتابع شاف أنه بدء يطلع شويه. لكن لسه واطى.
الدكتوره: دخلت. وشافت فريحه. ومحمد فهمها هو عمل ايه و طلع. ومراد رفض يخرج.
الدكتور بصت على فريحه. وقاست الضغط ولسه وا.طـ.ـي. وعطتها حقنه. وقالت لفريحه. انتى اخر مره اكلتى امتى؟
مراد: بقلق. الصبح لكن مكلتش كويس. ورجعت.

الدكتوره: هزت راسها. وراحت بصت على فريحه. والممرضه جمبها وبيتكلمو بهمس.
مراد: لاحظ أن الدكتوره عايزه تقول حاجه. لانها مش على طبيعتها.
مراد: مسك وش فريحه بايديه. حبيبتي ثوانى وجاى. فريحه: بتتالم ومش قادره تصرخ. لأ. لأ متسبنيش ارجوك.
مراد: فريحه انا معاكي. بس هشوف الدكتوره وهسالها عليكى.
فريحه: متبعدش عنى.

مراد: قلبه بيدق بخــــوف. حاضر يافريحتى انا جمبك مش هبعد كتير. انا بس هسالها سؤال وارجعلك. وقام واخد الدكتوره على جمب. دكتوره. مراتى مالها. دى مش قادره تصرخ. ولما بتصرخ كأنها بتجرى أميال. وبعدين وشها اصفر اوى كدا ليه دكتوره عايز اعرف مراتى مالها هي مش اول مره تولد. دي تانى مره.
الدكتوره: حضرتك مدام فريحه ضغطها وا.طـ.ـي جدا. وغير كدا هي هتتعب معانا شويه. ولو.
مراد: بقلق. تتعب معاكو ازاى. مـ.ـا.تفهمينى.

الدكتوره: مدام فريحه. ولادتها هتبقى ولاده متعسره.
مراد: مش فاهم. يعنى ايه ولاده متعسره. ياريت تفهمينى كل حاجه وبسرعه. فريحه مالها.
الدكتوره: الولاده المتعسره. دي بتبقى ناتجه عن ضغوط الأم في فترة الحمل الاولى. او ممكن يكون عنق الرحم ضيق. او ممكن يكون وضع الجنين غير طبيعي. وفي أسباب تانيه كتير.
مراد: بخــــوف وتـ.ـو.تر. طيب كل ده هيأثر على فريحه.

الدكتوره. انا مش هخبي عليك. فريحه والجنين. لحد دلوقتي كويسين. لكن في حالات احيانا بتكون في خطر.
مراد: رجع خطوه لورا. انتى بتقولى ايه.
الدكتوره. حضرتك انا مبقولش ليك كدا علشان تقلق. لا في اساليب تانيه كتير. انا متابعه الميا حوالين الجنين والحمد لله كويسه. وده هيساعدنى في انى هستعمل الجفت. وده بيساعد في اخراج الجنين. لكن لو.
مراد: عيونه مليانه بالدmـ.ـو.ع. وبصلها برعـ.ـب. لكن! لكن ايه.

الدكتوره: لكن لو فضلت على الوضع ده انا هضطر أن مدام فريحه تولد قيصري.
مراد: مسح الدmعه الل نزلت. دكتوره انتى ممكن تولديها قيصري من دلوقتي. انا مش عايز جنين المهم فريحه. اعملى اى حاجه. واتخض.
فريحه: مرررااااااااد. اااااااه. وجرى عليها برعـ.ـب. ومسك ايديها. فريحه. فريحه حبيبتى. انتى كويسه. حبيبتي. وماسك نفسه بالعافيه.

الدكتوره: قاست الضغط. وكان اتظبط. وابتسمت علشان تدى مراد وفريحه دافعه. مدام فريحه. ضغطك اتظبط اهو. ممكن بقى تساعدينى علشان تشوفى البيبى.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. ومكـ.ـلـ.ـبشه في ايد مراد. مش قادره. مش قادره اصرخ. مش قاااااااااااه. يارب. يااااارب. وبتنهج.
الدكتوره: اتحركت. مدام فريحه استحملى معايه شويه. وعيزاكي تساعدينى بقوة الدفع.

مراد: قام. وراح للدكتورة. انا قولتلك انا عايزها تولد قيصري. وزعق انتى ايييه مسمعتنيش. انتى مبسوطه بو.جـ.ـعها.
الدكتوره: حضرتك انا هصبر عليها ربع ساعه كمان. انا ادرى بحالتها. هي اه هتتعب معايه شويه. وإن شاء الله هتقوم بالسلامه. لكن القيصري هيريحها ساعه. وبعد كدا هيألــمها كل دقيقه. وانا لو حسيت ان في خطر انا هولدها قيصري.

مراد: بيزعق. وانا هستناكي لما تحسي بالخطر. انتى اييييه مـ.ـا.تسمعى الكلام مراتى وانا ادري بمصلحتها. وسمع صوت فريحه بتنادي يهمس. مورا. موراد
مراد: جرى عليها. ورفع راسها وحـ.ـضـ.ـنها. وبيدارى دmـ.ـو.عه الل نازله. بقالهم ساعتين في الاوضه. وفريحه. شكلها متغير.
فريحه: في حـ.ـضـ.ـن مراد. بتنهج. قيصري لأ. لأ يامراد. قيصري لأ.
مراد: مسح دmـ.ـو.عه. وقعد جنبها ومسك وشها بايديه. وقرر يديها دافعه. بتحبنى يافريحه.

فريحه: ابتسمت بتعب. عا. عندك ش. شك.
مراد: ردي عليا بتحبيني. بتحبى مرادك.
فريحه: دmـ.ـو.عها نازله من الجمب. انا عايشه بمراد.
مراد: بإصرار. خلاص. يبقى تفوقى كدا علشان مراد. مراد حبيبك. وقرب حط جبينه على جبينها. فوقى وفتحي عينيكى علشانى علشان مراد حبيبك. فريحه انا بحبك. ولاحياتى تكمل غير بيكى. عشان خاطري يافريحه قومي علشانى.
فريحه: كـ.ـلـ.ـبشت فيه. وحست بشوية قوه. وصرخت ااااااه. يااااارب. اااه مرراااااااد.

مراد: حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد. وحابس دmـ.ـو.عه بالعافيه. ايوه يافريحه انا جمبك. انا معاكي ياحبيبتى.
الدكتوره: حطت بنج موضعي. جابت الجفت. وسمت الله. وبدءت. لانها خايفه على الطفل من نقص الاكسجين. وفريحه بدءت تصرخ. وده هيساعد الدكتوره
فريحه: اااااااااااه يااااااااراااااب. وبتصرخ كل قوتها.

والكل بره سامع صوت صريخها. وطارق مستحملش. وكان متوضي. ودخل الاوضه يصلى ويدعي لبـ.ـنته. ورنا بتدعيلها وبتعيط. ومريم. بتعيط وقلبها بيدعي بكل يقين. وفهد زعلان ورينو ماسكه دراعه وخايفه وبتتخيل نفسها لما تبقى حامل. وجـ.ـسمها اتشـ.ـد. وفهد طمنها انها متخافش.
آدm وزين قاعدين قلقانين. وريتال بتعيط. محمد. نور كل شويه تتصل عليه. لانها راحت الفيلا تقعد مع مريم نونو واريان وليليان. ومحمد طمنها.

فريحه: بتصرخ وكأنها بتستغيث. وصوتها كله و.جـ.ـع والم. ومراد حاضنها. ودmـ.ـو.عه نازله. من قوة صوتها الل موجوع.
الدكتوره: بتحاول على قد ما تقدر. وخلاص قربت. مدام فريحه. لازم تحاولى تدفعى بكل قوتك لازم.
فريحه: بتغيب عن الوعي.
مراد: فريحه علشان مراد يافريحه. وهزها.
فريحه: فتحت. وحااولت لكن مش قادره.
الدكتوره: اصرخي علشان ابنك يافريحه. دافعه واحده بس ارجوكي.

فريحه: بتحاول. اااه. ااااه وصرخت صرخة امل في الله يااااااااراااااب. مورراااااااااد. وسمعت صوت آدm الصغير. واطمنت. ورجعت راسها لورا. واغمي عليها.
مراد: برعـ.ـب. فريحه. وقلبه دق بخــــوف
فريحه. ردي عليا. فررريحه.
الدكتوره: عطت البيبى الممرضه و راحت بسرعه. وشافت فريحه. ونفخت لانها كانت خايفه. الحمدلله. متقلقش هي اغمى عليها.
مراد: منتبهش لعـ.ـيا.ط ابنه. وبيفوقها. فريحه. فريحه حبيبتى ردى عليا.

الدكتوره. حطتلها حقنه في المحلول. صدقنى هتفوق دلوقتي. حضرتك هي عملت مجهود كبير جدا.
مراد: بص للدكتوره بغـ.ـيظ. وعيونه مليانه بالدmـ.ـو.ع.
الدكتوره: فهمت نظرته. وانه بيقولها انتى السبب. واتكلمت. لما مراتك تفوق انت بنفسك هتشكرنى انى مولدتهاش قيصرى. صدقنى انا براعي ربنا في شغلى ومدام في ايدى اصبر على الحاله الل قدامى وهتجيب نتيجه فا انا هصبر. وحمد لله على سلامتها هي والبيبى.

مراد: عيونه على فريحه. وباس جبينها. وهمس فريحه حبيبتى فوقى.
الدكتوره: جابتلو البيبى اتفضل. ابن حضرتك. اللهم بـ.ـارك. قربه من مدام فريحه وهي هتفوق.
مراد: بص على آدm. وشاله وقلبه دق بشعور مختلف. لكن بردو قلقان فريحته. وقرب آدm من فريحه. وآدm كان بيعـ.ـيط. وفريحه بدءت تفوق على صوت البيبى. وفتحت عينيها.
مراد: قلبه دق بقوه رهيبه وضحك. اول ما فريحه فتحت عينيها. ومسك آدm وعطاه للمرضه. امسكى. طلعيه للعيله بره.

الممرضه اخدته. وطلعته. والكل كان منتظر بره. ولما شافو الممرضه. جايه عليهم قابلوها. وعطت البيبي ل طارق الل جرى اول واحد عليها. طمنينى بـ.ـنتى عامله ايه دلوقت.

الممرضه: الحمد لله كويسه. وفاقت. وجت تمشي لكن آدm شاورلها. وعطاها هديه المولود. وفرحو بيه اوى. وطارق باسه وعطاه ل آدm. وآدm شال حفيده واذن في ودنه. وكلهم مبسوطين بيه. والممرضه جت اخدته لان الدكتوره هتعرضه على دكتور اطفال. وآدm قال ل زين خليك مع ابن اخوك عينك عليه. الدكتور يكشف ويطمنك وتجيبه. وزين هز راسه حاضر يابابا. واتحرك.

مراد: مسح وش فريحه بايديه. ودmـ.ـو.عه نازله فرحه على زعل وحـ.ـضـ.ـنها بكل قوته وقلبه بيبكي بو.جـ.ـع. فريحه. فريحه حمدلله على سلامتك يافريحتى.
فريحه: بهمس. مراد. انا ولدت يامراد.
مراد: رجع راسها على المخده. ايوه ياروحي انتى ولدتى بالسلامه.
فريحه: يعنى انا عايشه. انا ولدت ولسه عايشه.
مراد: ايه يافريحه الل انتى بتقوليه ده. حبيبتي انتى ولدتى وقومتى بالسلامه. بلاش السيره دى علشان مرادك.

فريحه: عيونها على مراد. واتنهدت براحه. لان الو.جـ.ـع الل كان جواها كان ساحب روحها. وحمدت ربنا بقلبها. انها موجوده جمب جوزها.
مراد: من جواه زعلان. ونفسه يقعد في مكان لوحده ويبكي. لكن حاول يفكها. هاه يافريحه. مش يدوبك كدا بقى. عايزين نخاوى آدm.
فريحه: ضحكت. بتعب. بس يامراد مش قادره اضحك.

مراد: شاف ضحكتها ودmعه نزلت. وباس جبينها وايديها. انتى بـ.ـنت لذين. كدا تخلى مراد زى العيل الصغير الل مش عارف يتصرف. عارفه بس لما تخرجى من هنا. مش هتعرفى انا هعمل فيكى ايه يابـ.ـنت الورما انتى.
فريحه: ضحكت من قلبها. واتكلمت بتعب ياموراد بس والله مش قادره. مره تقول بـ.ـنت مستخبى ودلوقتي بـ.ـنت وارما وضحكت.

مراد: اعمل ايه بس يافريحتى انتى الل صحتك بتيجى على الشتيمه. وضحك بصوت بتمثيل. مع أنه بيكابر دmـ.ـو.عه. وقرب منها. واتنهد بو.جـ.ـع. الف حمدالله على سلامتك يافريحت قلب المراد.
فريحه: ابتسمت بتعب. الله يسلمك يامرادي. آدm فين. ابنى فين يامراد!
مراد: باس أيدها. آدm مع العيله اطمنى انا فتحت الباب بعد الممرضه ما اخدته وشوفتها وهي بتديه لطارق والعيله.
فريحه: بحب انا عايزه آدm يكون مراد التانى.

مراد: قرب منها وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بوسة خــــوف لانه كان خايف أن فريحه تبعد عنه الفكره نفسها مرعـ.ـبه بالنسباله. وحط جبينه على جبينها. كل الل انتى عايزاه هيتحقق ياقلب المراد.

وخرجت ونقلوها على اوضه تانيه. ورينو لبستها الحجاب. والكل دخل وسلم عليها واطمن.
مراد: قاعد جنبها لكن ماسك ايدها وساكت. قلبه زعلان وموجوع.
مريم: حست با ابنها وقامت. وشايله البيبى. امسك يامراد ياحبيبى. البيبى قمر اللهم بـ.ـارك نسخه منك بالظبط سبحان الله. كأنى شايله مراد بالظبط. خد ياحبيبى سمي الله وشيله.

مراد: اتنهد. وبص على ابنه. بسم الله. وشاله. وقلبه دق. وشاف ملاك صغير بين ايديه. وفعلا كله مراد. وابتسم. وقرب منه وباسه من جبينه. وبص ل فريحه. مراد الصغير اهو يافريحتى.
فريحه: عايزه اشيله يامراد.
مراد: ابتسم. بس كدا. اتفضلى. وشالته بحب وسعاده. وضحكتها على وشها. وبشرتها رجعت ل لونها الطبيعى. وهمست حبيب ماما انا. نورت حياتنا ياحبيبى.
طارق: ها يامراد. ناوي أن شاء الله تسميه ايه.

مراد: هز راسه. لسه مفكرتش هشوف كدا واقولك.
الباب خبط. وكان فارس ورودي. ودخلو. وسلمو على فريحه وعلى الكل.
فارس: بص لأمه وابوه بلوم وعتاب. انا مش عارف اقول ايه بصراحه. يعنى محدش افتكر يتصل عليا يقولى اختك بتولد. وبص على رنا. مجتش على بالك ياماما.
رنا: حبيبي. والله كنت هتصل عليك. بس انت ورودي معزومين عند حماك. وفكرت وقولت بلاش. علشان رودي كمان حامل ومتخفش من الولاده.

رودي: ليه يارنوش. مالها الولاده. دي حاجه عظمه.
رنا: بدهشه. لكن قالت. يعنى مش خايفه من الولاده يابت يارودي.
رودي: واخاف ليه. الولاده هي الل تخاف منى ولامؤاخذه. وبعدين. انا قررت أولد قيصري. تشق وتطلع البيبى على طول.
كلهم كاتمين الضحكه.
رنا: بدهشه. تشق وتطلع البيبى. هي بطيخه يارودي
ردوي: حمار على ابووووه يابطيييخ هههههه.

اله ايه يارنوش. وانا لسه هضرح واقول وييك وييك. وحورات لا يامزه انا مش فاضيه للكلام ده. ولا ايه يافروسه. هو ماله فاتح بوقه كدا ليه. وبصت للكل. اله متوحدو الله مالكو ياجدعان. وبصت لطارق هما مالهم ياطاروق.
كلهم ضحكو لا إله إلا الله.
طارق: سيبك منهم. المهم اتفقتى مع الجزار الل هيشق ولا لسه.

رودي: هههههههههههه لا ما احنا هنا في مستشفى العيله. ههههه المفروض الدكتور محمد يغير اسمها من مستشفى النور. لمستشفى النور العائلى.
كلهم ضحكو.
فارس: قرب منها بغـ.ـيظ. هتعقلي امتى. هتفضلى مـ.ـجـ.ـنو.نه كدا على طول.
رودي: ايه يافارس انا قولت حاجه غلط.
فارس: ابدااا هو انتى بتغلطي. وبعدين ايه تشق دى.

رودي: اله. مش انا عامله الزايده. انا هاقول للدكتوره خدي من عند الزايده كدا وانتى ماشيه. لحد ما تتكعبلى في العيل. مفيهاش حاجه يعنى يافروس.
طارق: وبعدهالك يافارس مـ.ـا.تبعد عنها انت عايز تنكد عليها علشان العيل يطلع نكد زيكو. وبص ل رودي. بت يارودي. اوعي تنكدي على نفسك. انا عايز عيل فرفوش كدا.

رودي: حبيبي ياطاروق والله. ومين سمعك. العيله دي انا ما شوفتش في، والكل بصلها وكشرو عينيهم. احم في خفة دmها. عيله عسل ومزز هههههههههه بس من ناحية مزز ههههخخ ايه ده. هو انا واخده بنج ولا ايه هههههههههههه
والكل بيضحك عليها.
رودي بصت على رينو. الل هيمانه هي والفهد في ركن لوحدهم.
منوواارااه يارينوو
رينو: بصت ليها بشرز. ده نورك يارخمه. ايه حولتى عليا.

رودي: ياظلماني ديما. يلا عقبالك كدا لما تجيبلنا جعبل. ههههه
كلهم: بعدm فهم ايه جعبل ده!
رودي وطارق. هههههههههههه.
رودي: جعبل فهد السيوفي هههههههههههه
والكل غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك حتى فهد وقرب من رينو. هي البت دى متـ.ـخـ.ـلفه.
رينو: اظاهر كان عندها خال اهبل.

رودي: يسسلام بقى يابت يارينو هههههههههههه تيجي تعيشى معانا في الفيلا. وانا وانتى سلايف يلهههههويى. وانا اخلف وانتى تخلفى. وابنك يضـ.ـر.ب ابنى. وانا اقفلك على السلم واشرشحلك هههههههههههه اه إن كان على الشرشحه موجوده هههه.
اصل انا ديما اسمع. أن السلايف عقارب هههههههههههه. يلهههوى ونتخانق بقى ونشـ.ـد في شعر بعض. ههههه وفارس وفهد يحجزو بينا هههههه. مسخره اقسم بالله.
وكلهم بيضحكو. حتى آدm ومريم.

فارس: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. وقال اللهم لا اعتراض ولا مانع يارب. ههههههه.
رينو: بتتخيل كلام رودي وعيونها مفتوحه ومتغاظه من رودي. وفهد ضحك على رودي ورينو وقرب من رينو. تخيلى كدا. وانتى موقعه رودي على الارض ورنتيها العلقه التمام هههههه
رينو: ههههههههه. ايوه منا بتخيل بس اتخيلت انى انا المضروبه البت دى مش طبيعيه.
فهد: لا ياقلبى اطمنى انتي ناسيه إن انهردا معاد التمرين بتاعك. وكمان تتدريبات دفاع عن النفس.

رينو: بتوسل. ارجوك يافهد بلاش. عايزه اخد اجازه انهردا. والله التمرينات. و التدريبات صعبه اوى. جـ.ـسمي كله بيتكـ.ـسر مبعرفش انام. بلييييز اجازه.
فهد: نير. استحاله. وكمان انهردا هتشيلى دmبل. بس دmبل بناتى فرافيرى يعنى.
رينو: بدهشه. نعمم! دmبل. مش كفايه الاجهزه التانيه. كمان دmبل. وانا مش هقدر اشيله.
فهد: نجمتى. بقولك دmبل حريمى. وصدقينى هتحتاجي للحجات دى علشان تجيبى البت رودي دى من شعرها هههههه.

رينو: ههههه. اممم اقنعتنى.
فهد: طيب بقولك بقى. هنقعد ساعه كدا ونخلع احنا. هنتعشى عشا ملوكي. وبعدها نطلع على الشقه. علشان نلحق نتمرن ساعه اوكي ياقلب فهد.
رينو: ابتسمت. اوكي.
وبعد فتره.
الكل اتحرك وروح بناءا على طلب من مراد. وانه هيقعد لوحدو مع فريحه. والبيبى. وكمان آدm ومريم يروحو علشان مريم نونو والكل روح.
فريحه نايمه من تعبها. وآدm نايم.

مراد: راح وقف قدام الشباك وحط ايده في جيبه. وسرحان. وافتكر كلام الدكتوره وان ممكن عسر الولاده تكون الأم عاشت في ضغوط نفسيه. وافتكر عـ.ـيا.طها في اول الحمل لما بيروح مهمـ.ـا.ت. وزعلها المستمر وهو مسافر. واحساسها أنه مش بخير وكان مضروب برصاصه. وعـ.ـيا.طها على طول في الفون وأنه واحشها أوى. وافتكر شكلها وهي واقفه على السلم وبتقولو انا حاسه انى همـ.ـو.ت. ولما شالها وقالت براحه مش قادره اتنفس. وتعبها وقت الولاده. وصريخها الل كله الم. ودmعه نزلت منه. وافتكر ضغطها الوا.طـ.ـي والخطر. ومسح دmعه تانيه. وفضل واقف سرحان. وسمع همس فريحه. مراد. ومسح دmـ.ـو.عه. وبص ليها وراح عندها. ورسم الابتسامه. حبيبتي فريحتى صحيتى ياقمر. وقعد جنبها. وباس خدها.

فريحه: حبيبي انت منمتش شويه ليه!
مراد: حبيبتى. لسه بدرى الساعه لسه 10 المهم سيبك منى. انتى عامله ايه دلوقتي.
فريحه: حطت ايدها على خدو. انا كويسه يامرادي.
مراد: اتنهد بحب. وباس ايدها الل على خدو. احلى مرادي يافريحتى ربنا يخليكى ليا ياقلبى. وحب يفكها. بقولك ايه انا عايز سكر.
فريحه: ابتسمت بحب. وهزت راسها بالموافقه.
مراد: ابتسم. وقرب منها وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بوسه رقيقه.

فريحه: سمعت آدm بيعـ.ـيط. مراد آدm بيعـ.ـيط.
مراد: بهزار. اه شاف انى بحب فيكى. ومستحملش. شكل كدا الل بنعمله في الناس هيطلع علينا.

فهد: بيمرن رينو. ويتجرى على المشايه. برافو يارينو. برافو.
رينو: بتجرى وتنهج وعامله شعرها ديل حصان. كفايه يافهد. انا دوخت والله مش قادره.
فهد: حاضر ياحبيبتي. وقفل المشايه. ورينو نزلت. اوووف حـ.ـر.ام عليك بجد. وبتنهج.
فهد: جابلها الفوطه. ونشفلها وشها ورقبتها. وشاف انها مجهده وشالها تعالى. واخدها وقعدها على طرف السرير. وضحك على شكلها وهي بتنهج. وقالها رقيقه اوى انتى يارينو.

رينو: بتهوى على وشها بايدها. رقيقه. كل ده ورقيقه. اجري يارينو اتنططتى يارينو. شيلى الدmبل يارينو. لأ وكمان عايزنى انافسك ووقعك على الارض. انا مش عارفه انت عايز توصلنى لايه!
فهد: لبر الامان. صدقني. انا عايز اعلمك كل حاجه علشان تكوني في امان.

رينو: بتنظم أنفاسها. وحطت راسها على كتفه. ااااه يافهد مش قادره حاسه انى كنت بجرى يوم كامل. ومرهقه اوى. والمفروض انى لسه عروسه. وبصلته في عروسه بتتكحرت كدا. انا لسه مكمله شهرين جواز.
فهد: باس على راسها. اجمل عروسه. حبيبتي اسف. تعالى انا هفوقك. وشالها.
رينو: ايه ده هتودينى على فين!
فهد: بخبث. الحمام. هعملك ريفرش.
رينو: بتحذير. فهد نزلنى لو سمحت. وبعدين. يلا علشان نرجع شقتنا.

فهد: دخل بيها الحمام. طيب ما احنا في شقتنا بردو.
رينو: يعنى مش هنروح.
فهد: لأ انتى مرهقه. هتاخدي شاور حلو كدا. واخدك في حـ.ـضـ.ـن الفهد وانيمك. ونزلها في البانيو.
رينو: اتـ.ـو.ترت. ف. فهد لو سمحت. انا هاخد شاور بنفسي. اتفضل انت.
فهد: قرب منها. انتى لسه مكسوفه منى يالاري. انا فهد حبيبك.
رينو: لو بتحبنى يافهد سبنى اخد شاور لوحدي اوكي.

فهد: ابتسم بخبث. ومالو يقلب فهد. انا هستناكى في الليفنج. ولف وابتسم وهو خارج شال هدومها من غير مـ.ـا.تشوفه وقفل الباب. ونام على السرير. وابتسم. وادي قاعده يقلب الفهد.

رينو بتاخد الشاور. وافتكرت صوت فريحه. وشكلها. ونفسها اتقطع تحت الميا وشهقت واتحركت بعيد عن الميا. واتنهدت. وقالت كويس انى استخدmت وسيله. وفهد وافق نأجلها سنه. وبعدها افتكرت فرحتهم بالبيبى. وحطت أيدها على بطنها. لو مش الكليه انا كنت جبت لفهد حته منه. واتنهدت. وخلصت الشاور. وراحت تلبس. ايه ده! هي البيجامه فين! وحطت ايديها على جبينها بتفكر. لأ انا فاكرا انى طلعتها من الشنطه وعلقتها هنا. يمكن بيتيهائلى. ولفت الفوطه على جمسها. وشعرها مبلول. وقالت فهد قال هيستنانى في الليفنج. امم وخرجت. وكانت الاوضه اضاءتها خفيفه جدا. ايه ده! فهد قفل الاضاءه العاليه. واتحركت. ورايحه على شنطة الهدوم الل سايبنها هنا في الشقه. لكن شهقت وبصوت عالي.

فهد: نايم على السرير. وقفل الاضاءه ومستنيها لما تطلع. واول ماطلعت وعدت جمب السرير. شـ.ـدها جـ.ـا.مد ووقعت على صدرو وشهقت جـ.ـا.مد. فااه. فهد.
فهد: بحب. المفروض تكونى اتعودتى على كدا. وشعرها مبلول وانسدل على وشه ونقط على صدره.
رينو: بتـ.ـو.تر. ومحرجه لانها بالفوطه. وبتحاول تقوم. لكن فهد قربها منه اكتر. فهد. سبنى اقوم.

فهد: رجع خصله شارده ورا ودنها وهمس. طول ما انتى في حـ.ـضـ.ـن فهد. فهد مش هيسيبك تبعدى عنه. وقربها اكتر وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها.
رينو: همست برقه. فهد سبنى اقوم.
فهد: بدء يخدرها وباسها بشغف.
رينو: تاهت واتلخبطت. وهمست. فهد.
فهد: قربها اكتر بحبك يارينو. وباسها بشغف اكبر. ورينو اتخدرت وتجاوبت معاه. بحبك يا فهد.
وعاشو ليله رومانسيه جميله.

تاني يوم. فهد اخد رينو. وراح ل مراد المستشفى علشان يوصلو فريحه للبيت. ومراد شال فريحه وكانت محرجه جدا. وفهد شايل آدm ورينو ماشيه جمبه وحطه أيدها في دراعه. واتحركو على الفيلا.
مراد: طلع فريحه اوضتها. والكل طلع يطمن عليها.
مريم: حمدلله على سلامتك يافريحه. نورتى بيتك ياقلبى.
فريحه: بحب. الله يسلمك ياماما.
رنا: قلب ماما. حمدالله على سلامتك ياروحي وباستها من خدها.
فريحه: ياحبيبتى يامامي الله يسلمك.

ريتال: راحت قعدت جنبها. عامله ايه دلوقتى يافريحه كويسه.
فريحه: ابتسمت الحمد لله ياروتى. فين مريم.
ريتال: مريم نايمه مع ليليان في الاوضه. متقلقيش عليها.
مراد: مريوم آدm و زين فين.
مريم: زين في المكتب تحت ياحبيبى وآدm عند الاستاذ بيتر في الشركه وبعدها هيروح على الشركه مع طارق.
مراد: هز راسه وبص لفريحه. انا هنزل ل زين شويه وطالع. وباس على راسها ونزل.

مريم: طيب يارنا انا هسيبكم مع بعض. وهنزل اشوف سعاد جهزت اكل فريحتنا ولا لسه. وهبعتو مع زينب. وانتى اكليها كويس. لازم تتغذى.
رنا: ماشى ياميرو. ربنا يخليكي لينا وليهم يارب. كفايه معاملتك الطيبه معاهم.
مريم: كشرت عينيها. جرا ايه يابت يارنا. انا خالتك ولا نسيتى. وبعدين قبل مااكون خالتك احنا اخوات ومتربين يختى مع بعض. وفريحه وريتال ولاد اخواتى. وعينيها دmعت. دول عوض ربنا. ومصبرنى على فراق نور ورينو.

مراد: نازل وفهد شايل آدm ورينو جمبه. طالعين على السلم.
مراد: شيل عمك كويس ياض يا فهد.
فهد: بصله. عمى. ابن اختى يبقى عمى؟
مراد: ولك الشرف يا بن السيوفي. مش عارف انا ايه سيوفى دى كمان. مكان كفايه علينا سيف واحد. ههههه.
فهد: دmك يلطش على الصبح.
مراد: علشان شوفتك يلا يلا طلع عمك فوق عند مامته خالتك فريحه.
فهد: اتغاظ. مـ.ـا.تلم نفسك يالا ولا علشان اكبر منى خلاص هتسوق فيها.

مراد: تؤ. انا بحكم قرابتى بيك. ابقى خالك. امك رنا المزه. تبقى بـ.ـنت اخت مريوم. الل هي شوشو المزه الكبيره. وانا ابن مريوم. الل هي خالت امك. انا بقى خالك. قول ياض يافهد. خال مراد.
رينو: كاتمه الضحكه. وساكته.
فهد: اتغاظ اكتر. غور من وشى يالا شوف انت رايح فين.

مراد: همس ل فهد في ودنه بخيث. انت قولت للغلبانه الل جمبك دى على الخنفسه. ياعينى عليكى يارينو ياختى ياغلبانه. اضحك عليكى. ومت عـ.ـر.فيش أن جوزك كسب النيشان هههههه
فهد: بص ل مراد. بدهشه. وكشر عينيه. وخاف لا يتكلم قدام رينو. لكن ابتسم. وقرب بخبث. وانت قولت ل مريم على طلقة الرصاص. ياعينى عليكى يامريم ياغلبانه. ابنك خبى عليكى. وصك على اسنانه وكمل. أنه اتصاب في قلبه.

والاتنين واقفين ند لبعض. ورينو مش فاهمه حاجه.
مراد: ماشى يابن السيوفي.
فهد: غمز. ماشى يابن العدوي.
مراد نزل. وفهد طلع.
مراد: دخل على زين المكتب.
زين: اهلا اهلا. حمدالله على السلامه. انا كنت لسه هطلع اطمن عليكو.
مراد: الله يسلمك يازينو.
زين: فريحه عامله ايه دلوقت. والبيبى.
مراد: الحمد لله كويسين. المهم كنت عيزك في مشوار مهم كدا دلوقتي.
زين: خير يامراد. مشوار ايه.

مراد: انا منمتش كويس امبـ.ـارح. وعايز اخـ.ـطـ.ـف ساعه كدا. عايزك تروح تسجل ابن اخوك.
زين: ابتسم. يسلام بس كدا عونيا. انا هطلع البس واروح حالا. لكن قولى قررتو تسموه ايه ان شاء الله.
مراد: ابتسم بخبث. آدm مراد العدوي.
زين: كان مبتسم وهو بيسمع الاسم لكن انتبه وتنح. ووبص ل مراد. وقاله مراد. انت هتسمى آدm.
مراد: اي نعم.
زين: ضـ.ـر.ب كف على كف. والله انت ماهتجبها لبر مع أبوك. وبصله ناوى على ايه يا بن العدوي.

مراد: رفع المفاتيح ومسكها وابتسم. ناوي على كل خير. وها بقى هتروح ولا ايه.
زين: لله الامر من قبل ومن بعد.
مراد: بـ.ـارك الله فيك ياشيخ زينو. ابقى اطلع خد الاوراق من فوق وآدm الصغير. وغمز ل زين واتحرك. واتنهد وقال. وانا مالى عمه هو الل سماه ههههههههه. وطلع عند فريحته.
فهد ورينو. قاعدين جمب فريحه. ورينو شايله البيبى. ياخلاثي انا ياناث ياتى كميله انا. باس باس قلب عمتو انا والله امووواه.

ورفعت راسها. وشافت رنا وفريحه كاتمين الضحكه على ريأكشن فهد. وبيترجم كلامها. واتكسفت. احم. اييه مشوفتوش حد بيدلع اطفال قبل كدا.
فهد: ياااااشيخه قولى والله. هو ده دلع اهااها.
رينو: كشرت عينيها. اه يسي فهد. ده دلع اوكي يافهوده. وكملت دلع في البيبى.
فهد: قرب وهمسلها. ومالو انا بمـ.ـو.ت في عنادك. ولما نروح بيتنا واهو كله بثوابه.

رينو: اتـ.ـو.ترت. احم. امسك يافهد انا افتكرت حاجه. وهنزل ل مامي. وسابت البيبى مع فهد ونزلت.
مراد: ورنا اكلو فريحه. وزين خبط. واخد البيبى والأوراق. واخد ريتال معاه ورواحو يسجلو آدm.
رنا نزلت تقعد مع مريم. وسابت مراد وفريحه ينامو شويه.
رينو كانت في اوضتها عند آدm. وفهد خبط عليها ودخل. وكانت بتغير فستانها. شافت فهد دخل اوضتها وابتسمت. تعالى ياحبيبي.

فهد: بص للاوضه. وقعد على السرير. وبصلها حلو سريرك مريح. ورجع ضهره لورا.
رينو بتعلق هدومها في الدولاب. واتخضت لأن فهد قام وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. فااهد. حـ.ـر.ام عليك انت هتفضل تخضنى كدا.
فهد: اخضك ايه بس المفروض تكونى اتعودتى. ومين غيرى هيحـ.ـضـ.ـنك الحـ.ـضـ.ـن ده. ومين هيشـ.ـدك يخـ.ـطـ.ـفك لحـ.ـضـ.ـنه غيرى انا. المفروض تتعودى على كدا بقى. ولفها ليه. تعرفى انك هتوحشينى.
رينو: بزعل. انت هتروح الجهاز امتى!
فهد: اتنهد. دلوقتي.

رينو: رفعت عيونها ليه بزعل. فهد انا اول مره من يوم جوازنا هقعد لوحدي من غيرك يافهد.
فهد: مسك دقنها بايده وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها. وانا اول مره هبعد عنك. وصدقينى غـ.ـصـ.ـب عني. انا لو أطول اخدك معايه في كل مكان اكون موجود فيه.
رينو: حطت راسها على صدره. هترجع امتى يافهد.
فهد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتي شغلى مالهوش مواعيد. اول ما اخلص هجيلك واخدك على شقتنا على طول.
رينو: هستناك. بس ياريت متتأخرش عليا.

فهد: باس راسها. إن شاء الله. بصي. نامي شويه علشان ترتاحي. ومتنزليش دلوقتي. اوكي ياروحي.
رينو: اتنهدت. حاضر ياحبيبى. هنام.
فهد: ولا اقولك تعالى. وشالها ونيمها على السرير. وقفل الاضاءه. وقعد جنبها. ومسد على شعرها. يلا ياحبيبتي انا هنيمك قبل ما مشي واول مـ.ـا.تصحي اسمع صوتك انا اول واحد وانتى على السرير اوكي.

رينو: ابتسمت واتنهدت. حاضر يافهد. وغمضت عينيها وفهد فضل قاعد جمبها لحد ما نامت. وقرب منها وباسها من جبينها وشعرها. وطلع من جيبه الشوكليت بتاعتها وسابها على الكمود جمبها. وقام بشويش وخرج وهو زعلان. لان راجع على شغله من تانى. ونزل وسلم على مريم ورنا. ووصاهم على معشوقته الصغيره وخرج وراح الجهاز.

بعد فتره الساعه 5 مساءا.
آدm: رجع من الشغل ومعاه طارق. واتصل على مريم تلبس النقاب. ودخلو وقعدو في الليفنج.
آدm وطارق: السلام عليكم.
كلهم: وعليكم السلام.
آدm: اذيك ياحبيبتى عامله ايه.
مريم: بتـ.ـو.تر. الله يسلمك من كل شر. حمدالله على سلامتك.
طارق: قعد جمب رنا. وباس ايديها. حبى عامله ايه ياروحي.
رنا: الحمد لله ياحبيبي. حمدالله على سلامتك.
طارق: الله يسلمك. اذيك يا ام مراد.
مريم: الحمدلله بخير.

طارق: بص ل رنا. فريحه فوق.
رنا: ايوه بس نايمه هي ومراد. شكلهم مناموش في المستشفى كويس.
آدm: شاف مريم متـ.ـو.تره. مالك يامريم. انا شايفك متـ.ـو.تره. حصل حاجه؟
مريم: خايفه تقول ل آدm أن مراد سمى آدm على اسمه. احم. لا ياحبيبى مفيش حاجه انا كويسه. وقامت انا هقول ل سعاد تجهز الغدا. تكون انت وابو فهد غسلتو ايديكو واتحركت.
مراد: صحي واخد شاور وساب فريحه نايمه وآدm نايم ونزل مع مريم نونو وشايلها. السلام عليكم.

كلهم: وعليك السلام.
مريم نونو: شافت آدm. بترمي نفسها عليه اتم اتم.
آدm: ابتسم. حبيبت آدm وعقل آدm وشالها وقعدها على رجله. اذيك ياروحي.
مريم: اتم. لاتا.
آدm: بس كدا. حاضر ياقلبى. وطلع من جيب الجاكيت شوكليت ليها وهيا فرحت وسقفت. واخدتها.
مراد: حمدلله على سلامتك يا حج. اذيك ياطاروق. وقعد جمب طارق.
آدm: الله يسلمك. فريحه عامله ايه دلوقتى.
مراد: الحمد لله تمام.
طارق: اذيك ياواد يامراد.
زين نازل من على السلم.

مراد: تسلم ياطاروق.
طارق: ها سمـ.ـيـ.ـت الواد ولا لسه. مـ.ـا.تنجز بقى مكنش حتة اسم ده. وفي الاخر هيطلع اسم خيبان انا عارف.
رنا: كتمت الضحكه. البس ياطاروق.
مراد: فضل ساكت لحد ما زين قرب منهم. واتكلم. والله ياطارق. انا سبت المهمه دي لعمه حبيبه. وكتر خيره اخد الواد والأوراق وراح بنفسه وسجلو. وبص ل زين الل تنح. عقبال ما اتعبلك كدا يازينو.

زين: بص ل مراد بشرز. وقال جواه. والله مااااشى. مش انا الل اتسلم تسليم أهالى إن ماوريتك. احم. على ايه يا ابو آدm احنا في الخدmه انت تطلب وانا انفذ.
آدm: كان بيأكل مريم نونو الشوكليت. ورفع راسه ل مراد اول ماسمع يا ابو آدm. وفهم الحوار وأنه بيلبس الليله ل زين. وبص ل مراد بشرز.
مراد: كاتم الضحكه. ومستعد للهجوم.
طارق: يادي الليله على رأي رودي. وبص ل رنا هو انا قولت تلاقيه اسم ايه!

رنا: كاتمه الضحكه. خيبان.
طارق: طيب كدا باظت.
آدm: نزل مريم نونو. وقال. زيين.
زين: بلع ريقه. احم نعم يابابا.
آدm: انت سجلته با اسم آدm.
زين: احم. مراد ط. طلب منى انى اسجله على اسم حضرتك.

آدm: شايف برود مراد. وقام مسكه من قفاه. وصك على اسنانه. انا كام مره منبه عليكو كلكو ان محدش يسمى على اسمى واسم مراتى. وانت الوحيد الل مسمعتش كلامى. وسمـ.ـيـ.ـت مريم. ونبهت عليك تانى انك متسميش على اسمى. وبردو مسمعتش كلامى. انت ايه يالا. انت مش هتتعدل معايا يالا. انت عايز ايه بالظبط.
مراد: بص ل طارق. وطارق عامل نفسه من بنها. وبص ل زين. وزين رفع كتافه ماليش دعوه. وحب يخلع. ياحج دي كانت رغبة مريوم مراتك.

مريم: كانت جايه عليهم. وسمعته وشهقت. يلهوى يامراد. بتلبس امك في الحيط. وبصت على شكل مراد وهو متعلق من قفاه. وصعب عليها. ياحبيبى يامرادي اكيد عمل كدا خــــوفا من آدm.
آدm: لسعه على قفاه خفيف. وكمان بتكدب.
مراد: اله ياحج آدm. وانا عملت ايه بس غلط. طيب ولنفترض انا نفسي اسمى ابنى آدm. انا ذنبى ايييه.
مريم: جت عليهم. احم. خلاص يا آدm حصل خير و، مكملتش من نظرة آدm ليها وسكتت.

مراد: بتفكير. اله طيب ما انتو سمتونى مراد ومتكلمتش.
كلهم بصو لبعض.
آدm: لا ياالا. كنت اتكلم. وعايز اعرف مالو اسم مراد.
مراد: حضرتك ياحج معترض على اسم آدm ومريم. تمام. دلوقتي بقى انتو قسمتو اسمكو نصين ولبستهولى في اسم مراد. ولا نسيتو. وبص ل مريم. فاكره. لما قولتى انك سمـ.ـيـ.ـتى مراد. من اسم مريم وآدm. ولا هو ليكو حلو وغيركو وحش.

مريم: قربت من آدm. حبيبى. وحياتى خلاص. وبعدين يا آدm مراد مبقاش صغير على تصرفك ده. وكمان حماه وحمـ.ـا.ته موجودين يقولو ايه.
آدm: بتريقه. هو بيحس. ابنك ده بيحس ده برميل برود.
مراد: رفع ايديه للسما اللهم ديمها نعمه يااارب
آدm: اتغاظ. وبصلها شوفتى. شوووفتى ابن الكـ.ـلـ.ـب الجبله. وبعدين بتقولى حماه وحمـ.ـا.ته. مالهم ماهو واحد واقف عامل نفسه من بنها. والتانيه هتمـ.ـو.ت وتضحك.

طارق: اله. جرا ايه ياعم انت. انت بتقول شكل للبيع. وبعدين مراد حر في اسم ابنه. يسميه آدm يسميه لؤى هو حر.
مراد: بص ل طارق يييع لؤى. يبقى ابنى جاى من الحج والناس يقولو حمدالله على السلامه ياحج لولو. لااااا هو آدm خلاص. وبص ل آدm قلبك ابيض بقى ياحج. وبعدين والله كل ده هايصب في المصلحه العامه.
آدm: ازاى بقى اسم آدm هيصب في المصلحه العامه. عايز افهم. انا عايز استوعب.

مراد: يعنى دلوقتي لما حضرتك تبقى موجود في الشركه. امي المسكينه دي هتقعد تفكر فيك لحد الساعه 5 مش حـ.ـر.ام. تاخد عصارة مخها. لأ! ولانى انا الإبن البـ.ـار. انا ضحيت وسمـ.ـيـ.ـت ابنى آدm علشان يشغل وقت مريوم المسكينه دي على ما حضرتك تكون موجود.
مريم ورنا. كاتمين الضحكه.
وزين بيقول لنفسه والله الواحد عايز ياخد قرصات عندك.
وطارق. واد ابن طارق بصحيح.

مريم: قربت من آدm. حبيبى لو ليا خاطر عندك خلاص بقى. علشان يبقى عندنا آدm ومريم. انت اهتمـ.ـيـ.ـت بمريم وانا هاهتم ب آدm. وبصتله بترجي.
وعدى الوقت على خير و آدm هدي نوعاً ما. وكمان حس انه مبسوط من جواه أن حفيده اسمه آدm. وبعدها مراد حـ.ـضـ.ـنه وآدm بـ.ـارك ل مراد. واتفقو على العقيقه بعد اسبوع.

رينو صحيت. وشافت الشوكليت جنبها. وابتسمت. واتصلت على فهد اول ما صحيت من النوم. لكن مردش. ولبست الحجاب والنقاب ونزلت. لأن رودي جت مع فارس. وكانت رودي مبسوطه لان الدكتوره قالتلها حامل في بنوته. وفارس كان مبسوط. لكن قالها ابوس ايدك تسبينى انا اربيها. ورودي غمزتله وقالتله انت بتاعى انا وبس. بـ.ـنتك هنسيبها ل رنوش. ونركز انا وانت في حجات أهم وضحكت. وفارس ابتسم بتعجب.

والكل اتغدي مع بعض. ورينو سرحانه في الفهد.
آدm وطارق كانو بيتكلمو في موضوع يخص الشركه. وانهم محتاجين محاسب في الشركه. لأن طلعت مدير الحسابات الل كان موجود طلع معاش. وقدامه اسبوع ويمشى. ومراد سامع الحوار. وقالهم انا عندي ليكم حتة محاسب مفيش منه اتنين. هو صاحبى وحاله متوسط. وأعرفه من زمان جدا. واسمه عادل. بس واد رجوله ومجدع.
آدm. يعنى واثق فيه يامراد.

مراد: اضمنهولك برقبة طارق هههههههه. ايوه ياحج. واثق فيه.
آدm: خلاص خليه يشرفنى بكره ونشوف. لانى محتاج محاسب في اسرع وقت.
مراد: اتصل عليه. وعادل كان فرحان جدا وقاله هكون موجود في الشركه قبل الميعاد.
طارق: عارف ياض يامراد. راشوان المحامى ال انت ضـ.ـر.بته في الشركه ورفدته. فاكره؟
مراد: ايوه. فاكره ماله سي زفت.
طارق: جه ل آدm الشركه انهردا. واعتذر اكتر من مره. وعايز يرجع الشركه من تانى.

مراد: بغيط. وبص لابوه. وحضرتك هتسامحه وهترجعه الشركه يابابا.
آدm: والله انا كنت. هسامحه. لكن رفضت طبعا علشان مصغرش بيك. وكمان عارفك بجح ومتـ.ـخـ.ـلف وهتطرده تانى.
مراد: اممم تسلم ياحج. قال يرجع قال. بعد ماشتم عليك ودعى على العيله ميحطش رجله في الشركه.

فهد: أتأخر على رينو. واتصلت عليه. ورد عليها. وقالها انا مش هعرف اكلمك حاليا لانى داخل عند المدير. لما اخلص هكلمك. وقفل معاها. وهي قاعده مخـ.ـنـ.ـوقه. لكن جالها بعدها بساعتين وصالحها واخدها على عشهم.
تانى يوم في الشركه.
عادل. راح الشركه. وآدm رحب بيه جدا. واتفقو أنه هسيتلم الشغل من انهردا.

آدm: طلب الاستاذ طلعت مدير الحسابات في الشركه. وعرفه على عادل وقال ل عادل أن ده الاستاذ طلعت الل طلع على المعاش وهيقولك نبذه مختصره عن نظام شركتنا. اتفضل معاه.
طلعت رحب ب عادل. وخرج معاه. وعرفه كل حاجه عن نظام الشركه. وجابله ملف.
طلعت: اتفضل ياعادل يبنى ادي اخر ملف بالحسابات في الشركه.
عادل: اخد الملف وبص ل طلعت حضرتك شغال هنا بقالك كام سنه يا استاذ طلعت؟

طلعت: يووه من زمان انا شغال مع آدm بيه. من 20 سنه واكتر.
عادل: امم. طيب يا استاذ طلعت. انا عايز اعمل جرد لحسابات الشركه والشحنات من 10 سنين فاتت لحد انهردا!
طلعت: بصدmه حقيقه. اييييه.
عادل: امم. طيب يا استاذ طلعت. انا عايز اعمل جرد لحسابات الشركه والشحنات من 10 سنين فاتت لحد انهردا!
طلعت: بصدmه حقيقه. اييييه!
عادل: بعدm فهم. خير يا استاذ طلعت. انا طلبت حاجه غريبه ولاحاجه! انا جاى اشتغل هنا. مدير حسابات ومن الطبيعي اعمل جرد لحسابات الشركه من وقت كبير علشان افهم واعرف.

طلعت: بصوت جهورى. فيها انك بتشك فيا. وفي حسابات الشركه. انا هنا من زمان جدا وانا الل بعمل الجرد. واخر جرد كان من اسبوع والملف بتاعه قدامك اهو. اتفضل راجع عليه بنفسك. ولما تبدء شغلك تبقى عيد حساباتك انت برحتك. انا مش حـ.ـر.امى علشان تقولى جرد من 10 سنين.

عادل: بتعجب من رد فعل طلعت. حضرتك انا مش شايف اى غلط في كلامى لرد فعلك ده. وانا مقولتش أن حضرتك سرقت أو شكيت فيك. انا بعمل شغلى مش اكتر. وانا بحب شغلى. وطلبت الجرد لانى في اى شركه او اى شغل بعمل جرد علشان ابدء صح. واكون على وعي وفهم. وبصله. هو حضرتك انا قولت حاجه غلط! ولا مش من الطبيعي أنى اعمل جرد ولا ايه يا. استاذ طلعت!

طلعت: بتـ.ـو.تر. وبيمسح وشه بالمنديل. ها. ايوه ايوه. طبعا. احم. طيب ادينى اسبوع كدا وانا إن شاء الله اجهزلك كل حاجه.
عادل: هز راسه. ولكن مارتحش لتـ.ـو.تر طلعت. امم تمام. انا اتشرفت جدا بحضرتك.
طلعت: بتـ.ـو.تر. و. وانا كمان يبنى. استاذن انا وخرج على طول.
عادل: راح ل آدm. وخبط ودخل. اسف للازعاج. وكمان السكرتيره مش موجوده بره علشان استأذن.
آدm: تعالى يعادل. اتفضل ومتقولش كدا. مكانك وشاور اقعد يعادل.

عادل: قعد. متشكر يافنـ.ـد.م.
آدm: ها بقى. طلعت شرحلك هتعمل ايه بالظبط!
عادل: بتـ.ـو.تر. احم. بصراحه انا جاى لحضرتك مخصوص علشان اتكلم معاك في الموضوع ده.
آدm: موضوع ايه!

عادل: حضرتك الاستاذ طلعت قدmلى ملف بالحسابات لآخر شحنه واخر جرد من اسبوع بس. وانا طلبت منه أنى عايز اعمل جرد لحسابات الشركه من 10 سنين فاتت. لقيته اتعصب عليا واتكلم بنرفزه. واتهمنى كدا انى بشك فيه واني شايفه حـ.ـر.امى. وانا والله صدقنى مقصدش كدا ابدا. انا بس دى طبيعة شغلى. لازم افهم نظام الشركه من أكبر وقت فات علشان افهم واعرف ولا ده مش من حقى. وبعدين انا استغربت رد فعله وأنه يثور بالطريقه دي. وغير كدا انا فاضى ومواريش حاجه. قالى اسبوع واجبلك الاوراق والملفات.

آدm: سمع عادل. وسكت شويه ومردتش عليه. وبعدها رفع سماعة الفون. واتصل على السكرتيره. وقالها ابعتيلى مسؤول في الحسابات على مكتبى.
وعادل اتـ.ـو.تر من سكوت آدm.
المسؤل دخل. تحت امرك يافنـ.ـد.م.

آدm: الاستاذ عادل مدير حسابات الشركه الجديد وهيستلم مكان الاستاذ طلعت. وانا طلبت منه يعمل جرد لحسابات الشركه والشحنات حالا. استاذ عادل هيروح معاك على الأرشيف. وشوف ايه الل هيطلبه منك وتعمله. اتفضل. وبص ل عادل اتفضل يا استاذ عادل. عايزك تعملى جرد على ملفات الشركه الوارد والصادر في المخازن وتقارنها بملفات الحسابات وخد وقتك. وهستنى منك تقرير في اقرب وقت.

عادل: اعجب جدا بطريقة آدm وتفكيره. وقاله بإذن الله يافنـ.ـد.م اسبوع وملف شامل يكون قدام حضرتك. واستأذن. ومشى.
وآدm فضل ساكت شويه يفكر في رد فعل طلعت. لكن رفض الفكره لان طلعت شغال معاه اكتر من 20 سنه وبيثق فيه. وفاق على صوت فون الشركه.
محمد: في المكتب. والباب لسه هيخبط. قالها ادخلى ياروحي.
نور: ضحكت. ههههه ودخلت. والله نفسي اعرف انت عرفت ازاى بجد أنى على الباب حتى بعد النقاب.

محمد: قام وقفل الباب بالمفتاح. وقرب منها. حبيبتي وبنوتى الحلوه. لازم احس بيكى لآني بحس بطاقه غريبه. وساعتها بعرف أن نورى قريبه جدا منى.
نور: مسكته من البالطو. اممم عارف! بتمنى ديما انك تحس بيا طول العمر.
محمد فك النقاب. وحطه على الكرسي. وحاوطها من وسطها. طول ما محمد بيتنفس. اعرفى انى هحس بيكى ديما. انتى رحلة عشق يانورى مش حب وبس.

نور: بصت في عينيه. حبيبى يامحمد ربنا يخليك لينا وانت كمان حب وعشق عمرى كله.
محمد: لاارديا. قرب من نور بحبك يانورى. وباسها. ونور تجاوبت معاه. وبعد فتره. نور حطت راسها على صدره. انا الل بحبك اوى ياحماده.
محمد: انهار من جواه. مابلاش حماده دى احنا في مكان شغل.
نور: بطفوليه. اله بقى. وبصتله انا اقولك حماده في اى وقت. انا بحب اقولك حماده.

محمد: وانا تحت امر نورى حبيبتي قولى حماده في اى وقت لكن مش قدام حد اتفقنا وخصوصاً تيمو.
نور: بضحكه رقيقه. اتفقنا ياحماده.
محمد: لأ بقى دا انتى مصممه.
نور: بدلع مصممه على ايه يابيبى.
محمد: مصممه انى هشيلك دلوقتي وهنطلع على عشنا.
نور: اتكسفت ووشها بقى احمر. وسكتت.
محمد: رفع دقنها بايده وباسها بوسه رقيقه. وحشتينى اوى يانورى.
نور: بصوت مبحوح. وانت كمان يا حماده.

محمد: همس في ودنها. البسي نقابك ويلا بينا على عشنا.
نور: طيب وفرح نرمين والدكتور مروان انت ناسي انه انهردا.
محمد: لأ مش ناسي. ولسه بدرى. كدا كدا. هنروح البيت علشان نلبس ونجيب تمارا وتيم من عند آدm. يلا بقى احنا دلوقتي. لانى عايزك في كلمتين مهمين جدا. وبعدها نجيب الولاد ونروح الفرح اوكي.
نور: ابتسمت بحرج. اوكي. ولبست النقاب.

ومحمد اخدها وخرجو وطلعو على عشهم. واول مادخلو الشقه شالها ودخل بيها على عشهم وعاشو وقت جميل مع بعض.
وبعدها. اتغدو ولبسو وراحو عند آدm واخدو تيم وتمارا وراحو على فرح نرمين. وحضرو الفرح وكان يوم جميل. وكانت نرمين ومروان مبسوطين جدا. وكان فرحهم مميز. ومروان اخد نرمين على عشهم. وأصبحت مـ.ـر.اته قولا وفعلا. ونقول مبروك لنرمين ومروان.

بعد يومين.
مراد راجع من الشغل وكان مخـ.ـنـ.ـوق. والكل موجود في الفيلا.
مراد: السلام عليكم.
كلهم: وعليك السلام.
مراد: باس مريم وكانت شايله آدm. اذيك يامريوم.
مريم: حبيبي الله يسلمك يامرادي حمدلله على السلامه ياروحي.
مراد: الله يسلمك ياحبيبتي. اذيك ياحج آدm.
آدm: الله يسلمك. حمدالله على السلامه.
مراد: الله يسلمك ياحج. وسلم على زين وريتال واريان و لي لي
وقرب على آدm الصغير وباسه. اومال فريحه ومريم فين!

مريم: بـ.ـنتك مريم غلبت فريحه وغيرانه من آدm. قولتلها اكلى آدm وخليه معايه وخدي مريم جمبك علشان متأثرش على نفسيتها من ناحية اخوها.
مراد: بتفهم. فريحه اتغدت.
مريم: مكانتش عايزه تاكل غير لما انت تيجي. وبعتلها مع زينب طبق فاكهه تاكلها لحد ما انت تيجى. اطلع انت وغير هدومك وانا هاقول لسعاد تجهز الغدا.
مراد: هز راسه تمام. وقام وقف.

آدm: حس ان مراد متغير. اطلع انت يامراد. وهبعتلك الغدا على فوق واتغدي انت ومراتك وبـ.ـنتك مع بعض.
مراد: يسلام. عليا النعمه برنس. وبص ل مريم. شوفتى الحج آدm ده دmاغه الماظات. تسلم ياحج.
آدm: لا انا هبعتلك الغدا علشان تخفى من وشى مش عايز رخامه.
مراد: ههههه رخامة مطبخ.
آدm: اطلع ياض. اطلع واتغدى وابعتلى مريم نونو جايبلها الشيكولاته بتاعتها.

مراد: يسلام. ربنا يخليك لينا ياحج. وقرب وباس راسه. وآدm اتنهد بحب. ومراد طلع. وشاف فريحه قاعده على السرير وبتلاعب مريم. وبيهزرو مع بعض.
فريحه: اول ما شافت مراد. ضحكت بفرحه وقامت لان مراد فاتح ايديه. وفريحه اترمت في حـ.ـضـ.ـنه. مرادى حبيبى وحشتنى.
مراد: اتنهد بزعل. وانتى كمان يافريحتى وحشتنى اوى اوى. وفريحه خرجت من حـ.ـضـ.ـنه
مريم: مولاد مولاد.

مراد: ابتسم بحب. قلب مولاد انتى تعالى وفتح ايديه ونزل على ركبه وحـ.ـضـ.ـنها كتير وفضل يبـ.ـو.س فيها. انتى يابت عسل كدا ليه وطلع من جيبه شوكليت لمريم. ومرضيش يقول ل آدm لان آدm كل يوم يجبلها. ومريم فرحت وسقفت لاتا لاتا. مولاد بيبى يعنى مراد حبيبى.
ومراد فتحها ليها وسابها. وكان ساكت.
فريحه: استغربت مراد. حبيبى انت كويس.

مراد: بصلها. ومش عايز يقولها أنه هيطلع مأموريه مع فهد بعد العقيقه. واتنهد. لا يابت مفيش حاجه. انا بس من الصبح في الجهاز وروحت المرور وحجات من دى. ورجعت متأخر. وقام وقرب منها وبصلها تانى وقربها منه. انتى مـ.ـا.تغدتيش ليه يافريحه!
فريحه: حاوطت رقبته بايديها. اممم. مستنيه مرادي حبيبى علشان ناكل مع بعض.

مراد: حاوطها من وسطها وقربها منه اكتر. متعمليش كدا تانى. لما اتاخر كلى انتى وبعدين انتى لسه والده ولازم تاكلى كويس.
فريحه: بدلع تؤ انا هستناك. انت عارف! الاكل حقيقى في وجودك ليه طعم تانى.
مراد: زعل من جواه. طيب ولو قولتلك علشان خاطر مرادك حبيبك.
فريحه: بصت في عينيه. علشان خاطر مراد حبيبى اعمل اي حاجه حتى لو مستحيله.
مراد: ضمها لقلبه بحب وحـ.ـضـ.ـنها ومتكلمش.

فريحه: مغمضه عينيها في حـ.ـضـ.ـنه. تعرف انى مشتقالك أوى ياحبيبى.
مراد: حب يهزر. وحيات امك يابـ.ـنت الورما انتى. طيب وده ينفع.
فريحه: ههههههه. اله بقى ياموراد انا قولت الل جوايا.
مراد: لا ياروح امك. خلى الل جواكي. جواكي علشان انا بصبر نفسي بالحـ.ـضـ.ـن ده اشطا. والباب خبط.
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ده اكيد الغدا. وفتح الباب واخد الغدا. وشكر زينب. وحط الغدا على التربيزه. وشاور لفريحه وقربت منه. وقعدها على رجله وهيااكلها.

فريحه: ابتسمت. لأ بقى انا هاخد على الدلع ده.
مراد: ومالو يقلبى خدى كل الدلع. ونده على مريم نونو. تعالى ياقلبى كلى
مريم نونو. جريت عليه. وبتزن علشان ينزل فريحه من على رجله.

مراد وفريحه ضحكو. وشالها على رجله التانيه. وقالها تعالى ياحبيبت ابوكي. انا هاكلك انتى كمان. وبدء يأكل مريم الاول لانها غيرانه من فريحه واكل فريحه. وفريحه بتاكله. ومريم نونو بتقلدها وترفع المعلقه ل مراد وبتحاول تأكله. وضحكو هما التلاته وكان غدا مميز ومريم عملت جو حلو للغدا.
وبعد الغدا.
مراد: مريومه. تروحي ل آدm.
مريم: رفعت ايديها يشيلها. اتم بيبى اتم بيبى.

مراد: بيبك. تعالى ياختى وشالها. ونزلها ليهم. اتفضل ياحج بيبى. مريم اهي.
آدm: بصله بغـ.ـيظ. ايه بيبى ده كمان.
مراد: هههههههههههه والله ما انا مريم بتقولى اتم بيبى. ههههه بت عندها نظره بردو.
آدm: بغـ.ـيظ. قصدها آدm حبيبى يامتـ.ـخـ.ـلف.
مراد: وهي حبيبى وبيبى ايه ههههه واحد ياحج آدm. وجتله فكره. وبص ل مريم امه.

مريوم. بصي علشان نفرق بين آدm الكبير والصغير. زى ما بنقول مريم نونو. هانقول ل آدm الصغير آدm بيبى هههههههههههه.
وكلهم ضحكو عدا آدm. لكن ضحك لما شاف مريم نونو بتضحك. بتضحكى على ايه يابـ.ـنت ال، واتنهد ما هو ابن كـ.ـلـ.ـب جبله مش عارف اشتمك.
مراد: هههههههه. معلش ياحج استحمل.
آدm: طلع الشيكولاته. ومريم سقفت آدm بيبييى
والكل ضحك.

ومراد طلع عند فريحه ياخد شاور ويقعد معاها شويه. وكان محتار ومش عارف يقولها أنه مسافر بعد 3 ايام ازاى. هي بلد عربي لكن بعيد شويه. واتنهد وبيفكر ياترى يافهد عرفت رينو ولا لسه.
رينو: بتعيط في حـ.ـضـ.ـن فهد.
فهد: متدايق علشانها. واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. بس يارينو كفايه عـ.ـيا.ط.
رينو: فااهد انت رايح مهمه يافهد وهتسبنى وبتعيط.

فهد: نفخ بديق. طيب بطلى عـ.ـيا.ط علشان اعرف افهمك. انا يدوبك قولتلك جاتلنا مأمورية. وانتى نازله عـ.ـيا.ط وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها. حبيبتي. ده شغل وغـ.ـصـ.ـب عنى مش بايدى. انا لو عليا انقل مكتبى هنا جمبك.
رينو: بتعيط بشهقات بسيطه. انتو بتروحو مهمـ.ـا.ت وبتقعدو بالشهور يافهد. وانا مش عارفه هعمل ايه من غيرك وعيطت.

فهد: زعلان علشانها. وقربها منه حبيبتى انا هسافر ايوه انا ومراد لكن المأموريه في بلد عربي. وإن شاء الله هنخلصها بسرعه. وبعدين يارينو الدراسه هتبدء اهي كلها 10 ايام. وانتى هتروحي الكليه. يعنى وقتك كله هتضيعيه في المذاكره ياقلب فهد. وبصلها بزعل وترجي كفايه دmـ.ـو.ع بقى ارجوكي.
رينو: بعـ.ـيا.ط طفولى. انا بحبك اوى يفاااهد ومبقتش بعرف انام غير في حـ.ـضـ.ـنك. متسنيش وتمشى. واترمت في حـ.ـضـ.ـنه.

فهد: مش عارف يسكتها. وقام وشالها ودخلها اوضة النوم. ونيمها على السرير. وقعد جنبها. وجابلها ميا. وشربها. حبيبتي اهدى وصدقينى انا هتصل عليكى في اى وقت اكون فاضى فيه.
رينو: نايمه. واتكلمت بشهقات بسيطه. ابيه مراد كان بيقول لفريحه كدا. ومكنش بيتصل كتير. وبصتله بعشق ودmـ.ـو.عها نازله. انا مقدرش اعيش من غيرك يا فهد.

فهد: قلبه دق من نظرتها. وقرب منها. وباس عيونها. وقالها وفهد مايقدرش يتنفس طول مارينو بتعيط وقرب من ودنها وهمس لو بتحبى الفهد كفايه دmـ.ـو.ع.
رينو: غمضت عيونها. وقلبها بيدق. وسكتت.
فهد: شافها مغمضه وشهقات بسيطه. قرب منها وباسها. البوسه المعهوده. واخد رينو في جنته وحاول ينسيها العالم كله.

وبعد فتره كبيره. شالها واخدها الحمام ونزلها في البانيو. وشاف أن رينو مش معترضه على حاجه. وباسها من جبينها. واخدو شاور لاول مره. وخرجها. وقالها انا هصلى العشا. وانتى كمان صلى. علشان نتعشى مع بعض
ونقعد شويه في البلكون.
رينو: اتنهدت بزعل. وهزت راسها ومردتش. وفهد حاسس بيها. وزعلان علشانها وزعلان أنه هيبعد عنها. وخصوصاً أن الدراسه هتبدء وهيكون قلقان عليها. لكن هو هينبه عليها متروحش لوحدها ابدا.

وصلى العشا. ورينو صلت وعيطت وهي بتصلى وافتكرت جـ.ـر.ح كتفه. والخطر الل بيقابلهم ودعت ربنا كتير انه يحفظ مراد والفهد. وبعد شويه. خرجت وكان فهد بيجهز في العشا وهي جهزت معاه لكن ساكته وبتكابر ومش عايزه تعيط قدامه.
فهد: شافها كده. وعيونها حمرا. ولكن سكت معلقش. وقعدو يتعشو وهي كانت بتاكل بتمثيل. لكن فهد اكلها غـ.ـصـ.ـب عنها. وبعد العشا بص في الساعه وكانت 8. وقام وشالها. وقالها تلبس علشان هنخرج مع بعض نتمشى شويه.

رينو: معترضتش ولبست فستان اسود رقيق فهد بيحبه. ولبست نقاب بلون تانى. وكانت فاتنه. وكان عايزها تلبس نقاب اسود. لكن شايفها ساكته وزعلانه متكلمش واخدها وخرج وقعدو على البحر ومودها بدء يتظبط. واشترالها بلون كبيره. وورده. ونزل على ركبه يقدmلها الورده في وسط الشارع والناس موجوده والكل منبهر بالفهد. ورينو فرحت وضحكت. وفهد ضحك لما شاف ضحكتها. وقدmلها الورده وقالها بحبك اوى ياعشق الفهد.

وقضو وقت جميل اوى مع بعض. واخدها على محل مجوهرات. واشترالها سلسله عليها اسم فهد وقالها دى سلسله باسمى وانى انا بين ايديكى. ورينو كانت مبسوطه جدا. وروحو البيت مبسوطين. ورينو قــلـــعت هدومها ولبست طقم رقيق. وفهد قرب منها ولبسها السلسله. وقالها دى رمز حبى ليكى وان فهد بين ايديكى يارينو.
رينو: حطت راسها على صدره. هستناك يافهد. وهدعيلك في كل وقت وكل سجود. تروح وترجع لمعشوقتك بالسلامه يافهد.

فهد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. وابتسم. حبيبتي انتى يارينو. واخدها وقعدو على السرير. وهو رجع راسه لورا. وخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وقالها. اسمعى يارينو. الكليه قربت وع الأبواب. ومفيش يوم تروحيه لوحدك. آدm او زين أو طارق أو محمد. يوصلوكى وترجعى بنفس الطريقة. انتى هتكوني عند آدm. انا علمتك ازاى تدافعي عن نفسك. وكمان عايزك وانا مش موجود تتدربى وتمرنى نفسك علشان ليقاتك اوكي. واسمعى اي حد يكلمك في الجامعه مترديش عليه. واتكلم بتحذيرر شـ.ـديد. وااسمعي يالارين. لو شوفتى حد بيمـ.ـو.ت قدامك في الشارع مالكيش دعوه. الشارع مليان ناس كتير غيرك. اديكى شوفتى الل حصل معاكي قبل كده. ودلوقتي خـ.ـطـ.ـف البنات بقى بالطريقه دي. وكمان بيخدروهم عن طريق العصاير والمناديل. واحده تقولك اتفضلى منديل. او اتفضلى اشربى العصير ده. فكك من الحوارات دى. ده كله شغل عصابات. ويالارين مش عايز اكون قلقان عليكى متروحيش الجامعه لوحدك. ولو مفيش حد فاضى وفارس هيوصل رودي. يبقى يعدى عليكى ويوصلك مع رودي. فاهمه يا لارين.

رينو: بصتله مدام قولت لارين يبقى انت مخـ.ـنـ.ـوق قوي صح يافهد!
فهد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه. واتنهد اسف ياحبيبتي. انا مش مخـ.ـنـ.ـوق. انا بس خايف عليكى.
رينو: زادت من حـ.ـضـ.ـنه. متقلقش يافهد انا هكون بخير علشانك. إن شاء الله كل حاجه هتكون كويسه. وانت كمان خلى بالك منك علشانى.
فهد: ابتسم. وباس جبينها. انا كلى علشانك يارينو. ونيمها في حـ.ـضـ.ـنه ونام.
فيلا العدوي. يوم الاجازه.

آدm ومريم. والكل موجود على الفطار. مراد وفريحه. وزين وريتال. ومريم نونو على رجل آدm. والكل بيفطر. علشان يجهزو للعقيقه انهردا وكل العيله معزومه.
آدm: استغرب صمت مراد. وإن دى مش عادته وكمان لاحظ ان مراد كل شويه يبص على فريحه كأنه عايز يقولها حاجه. وشاور ل مريم تشوف مراد ماله.
مريم: بصت على مراد وشافته بنفس الحاله.
مرادي. مالك ياحبيبى ساكت ليه مش عوايدك يعنى؟

مراد: اتنهد. ابدا يامريوم مرادك كويس ومسك ايديها وباسها. ربنا مايحرمنيش منك أبدا يااميرة البيت.
آدm: لما شاف مراد بيتكلم بالطريقه دي. فهم وعرف إن مراد هيسافر. وزعل من جواه.
مريم: متأكد يامراد. انت بقالك يومين ساكت كدا وسرحان. ايه ياحبيبى في حاجه مضيقاك.
زين: مراد لو في حاجه مزعلاك قول. احنا فعلا مش واخدين عليك كدا.

مراد: بتمثيل. جرا ايه يازينو. وانا ايه الل هيزعلنى يعنى. انهردا عقيقة آدm بيبى ههههههه. وبعدين الواد هيتنقط انهردا. ياترى عمه زينو هينقطه بكام. ااقل من 50ج مبنقبلش ههههههههه.
مريم: ضحكت وفريحه.
زين: 50 ج! انت داخل على طمع بقى. انا هكرمشلك 20ج وتحمد ربنا.
مراد: لا بتتعب والله. وبص ل آدm طبعا الحج الكبير. اكيد هيفاجأنا انهردا. اومال انا سمـ.ـيـ.ـته آدm ليه. علشان تتوصى ومش هقبل بااقل من 95 ج ههههههههه.

آدm: اتنهد. وقاله عينيه ل آدm وأبو آدm.
مراد: فهم ان ابوه كاشفه. احم تسلم ياحج وده العشم. وبص ل مريم وانتى بقى يامريوم هتدفعى كام لحفيدك. وخلى بالك اسمه على اسم الغالى وغمز. هاا.
مريم: بحب. ولا كنوز الدنيا كلها تساوى حرف من حروف ال آدm.
كلهم. اوووووو. وزين سقف هو ده. ومراد صفر. ايوه بقى. والبنات ضحكت. ومريم اتكسفت.

آدm: قلبه دق من اميرته. لكن ضحك على جنون ولاده. ومسك أيد ملهمته وباسها حبيبتى وروحي. ربنا مايحرمنيش منك أبدا يااميرة قلب آدm.
فريحه وريتال. حاطين ايدهم على خدهم وقالو بصوت واحد. اممم هيييييح.
زين: بص ل ريتال. وبص على مريم. شوفتى البت اهي تنحت اهى.
مراد: بص على فريحه. جرا ايه يابت المستخبى هو انا مقصر ولا حاجه.
فريحه: بحب بصت ل مراد. انت! انت سيد الرجـ.ـاله كلهم يامراد قلبى.

مراد: ايوه كدا اتعدلى. والكل ضحك وكملو احلى فطار جماعى.
مريم: فريحه اطلعى انتى ياحبيبتي وحاولى تنامى شويه. ومريم نونو مع آدm. علشان تقدرى تقعدي مع العيله في الحفله.
فريحه: حاضر ياماما ربنا يخليكي لينا يارب واتحركت على فوق.
ريتال: همست زينى.
زين: نعم يا روحي.
ريتال: بدلع زينى.
زين: ايه يابت بقولك نعم.
ريتال: برقه. وحشتنى اوى اوى يازينو.
زين: احم. وانتى كمان ياقلب زين وحشتينى اوى.

ريتال: مش هتيجي تقفل البلكون ونشـ.ـد الستاير على اريان ولي لي.
زين: بلع ريقه. بتيجي في أوقات صعبه انتى ياروتى. وغمزلها. بس كدا العيال ممكن تبرد. اطلعي انتى اسبقينى وانا هحصلك.
ريتال: ضحكت برقه. اوكي يازينو. وقامت واستاذنت علشان تشوف اريان ولي لي.
آدm: قام وعطا مريم نونو. لمريم. امسكي ياحبيبتى. وبص لمراد تعالى عايزك في المكتب. واتحرك ومراد اتحرك وراه.

زين: قام. وعايز يطلع ل روتى. احم مريوم انتى هتعوزى منى اجبلك اى طلبات من بره انهردا للحفله.
مريم: قامت وشايله مريم نونو. لا يازينى. منحرمش منك ياحبيبى. عبدالله جاب كل الطلبات. وواقف مع الطباخ. وسعاد والبنات بيعملو الحلو.
زين: طيب انا هطلع اريح شويه هتعوزي منى حاجه ياحبيبتي.

مريم: عايزاك سعيد ومتهنى يازينى. اطلع ياحبيبي. ولو الولاد مش هيخلوك تعرف تنام. نزلهم هنا انا قاعده مبعملش حاجه. اهو هقرأ قران ويسمعوه جمبى. وشويه كدا توصل اختك نور وتيمو وتمارا. ورينو بـ.ـنت اللذين الل وحشانى دى.
زين: باس على ايديها. حبيبتي يامريوم ربنا يخليكي لينا ويديمك في حياتنا.
مريم: ولا يحرمنى منك ولامنكو ابدا يازينى.

وزين طلع. وكانت ريتال منيمه الولاد في اوضتهم الخاصه بيهم. ورجعت لبست طقم رقيق. وزين شافها. وقرب منها وبعدين معاكى ياروتي. انتى هتجننينى معاكى.
ريتال: قربت منه وحاوطت رقبته بايديها. وبعدين معاك انت. جوزى ووحشتنى فيها حاجه دي يازينو.
زين: قربها منه اكتر. دي فيها حجات. تعالى هقولهالك. وقرب منها بكل اشتياق وجنون.

آدm: قعد ومراد قعد على الكرسي الل قصاده.
آدm: طالع مأموريه مش كدا!
مراد: اتنهد بزعل. ايوه ياحج بإذن الله.
آدm: امتى!
مراد: بكره.
آدm: بدهشه. بكره يامراد! ومعرفتش حد لحد دلوقتي. ولو مكنتش انا سالت كنت هتقولنا امتى. وانت نازل للماموريه تسلم وتمشى!
مراد: سامحنى ياحج. الحكايه مش كدا خالص والله.
آدm: طيب ممكن اعرف ايه سبب سكوتك اليومين الل فاتو دول. وكمان الماموريه دى فين وعبـ.ـاره عن ايه!

مراد: اتنهد. حاضر يابابا هقولك. انا مسافر بكره انا وفهد على بلد عربي. والماموريه عن تهريب آثار بره مصر. وأنهم اكتشفوا مقبره كبيره جدا. لكن الاثار دى اختفت تانى يوم من اكتشافها. ووصلت معلومـ.ـا.ت أنهم بيجهزو لبيع الآثار دي لبره مصر. وكلفونى انا وفهد. وهنسافر بكره.

وسبب انى ساكت. انا مش عارف اقول لفريحه ازاى انى هسافر. وبصله. فريحه كانت تعبانه اوى يابابا وهي بتولد. الدكتوره قالت إنها ولاده متعسره. انا شوفت فريحه كأنها كانت بتودعنى ومش عايزاني أبعد خطوه واحده بعيد عنها. ولما سألت الدكتوره عن السبب قالتلى اسباب كتير ومن ضمن الأسباب دى النفسيه وانها تكون اتعرضت لضغوط نفسيه. وفريحه يوم ماعرفت انها حامل انا سافرت انا وفهد وقعدت 4 شهور. وكانت فتره صعبه عليها وعليا. ولما كنت بكلمها كانت ديما تعيط. وغير كدا لما اتصبت هي كانت حاسه اني مش بخير. ومريم وحضرتك. وانا حاليا مش عارف اقولها ازاى انى هسافر. انا خايف تدخل في اكتئاب ما بعد الولاده. وانا بردو مش عارف هسافر وهرجع امتى. ومحتار. وده سبب انى متكلمتش لحد دلوقتي. حتى فهد قال ل رينو. ومن ساعة ماعرفت وهي بتعيط وزعلانه. ونبهت على فهد ورينو ميعرفوش حد من البيت هنا بموضوع السفر. وخصوصاً فريحه. انا بجد مخـ.ـنـ.ـوق ومش عارف اعمل ايه!

آدm: اتنهد بزعل. وقاله لازم فريحه هتعرف يامراد. وانت غلطان إنك مقولتلهاش من ساعة ماعرفت على الاقل كنت هتحتويها الل يومين الل انت موجود فيهم. وقام اطلع لمراتك وعرفها يامراد. وحاول بطريقتك انها متزعلش. وغير كدا انا مش عايزك تشيل هم فريحه. فريحه هنا الكل موجود جمبها. انت بقى ربنا معاك فكر في نفسك وركز في شغلك. وفريحه لما تفوق ترجع العياده وتباشر شغلها. وهتلاقى نفسها فيه. انت متقلقش فريحه بـ.ـنتى قبل ما تكون مراتك. وبص ل مراد بقلب اب موجوع. ربنا يوفقك يبنى وتروح وترجع لينا بالسلامه.

مراد: قام وقف وحـ.ـضـ.ـن ابوه. واتنهد ربنا يخليك ليا يابابا. ويبـ.ـارك في عمرك.
آدm: غمض عينيه. وافتكر الرصاصه. مراد عايزك تاخد بالك من نفسك. ومتتهورش ومتقربش اكتر من اللازم. فاهم يبنى.
مراد: اتنهد في حـ.ـضـ.ـن ابوه. فاهم ياحج الله المستعان.

آدm: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وطلع مراد من حـ.ـضـ.ـنه. يلا بقى اطلع لفريحه. وعرفها وجهزو شطنة السفر مع بعض. وحاول تجيبهالها بطريقه حلوه يعنى مهمه خفيفه كدا. مش لازم تقولها. اثار. علشان متخفش فاهم يبنى.
مراد: هز راسه. فاهم ياحج. بعد اذنك. وخرج وطالع لفريحه.

آدm: قعد مكانه. واتنهد. وخايف. خايف من المجهول وأن حاجه تحصل تأثر في اجمل عيله واجمل ولاد في الدنيا بالنسباله. ودعى ربه انه يحفظله مراد من كل سوء وشر. ومش عارف هيقول ل مريم ازاى وكمان زعلان على فريحه.
مراد: حس انه اتشجع شويه بعد مـ.ـا.تكلم مع آدm. وطلع ودخل الاوضه وكانت فريحه نايمه على السرير لكن كانت نايمه صاحيه. وشافت مراد وابتسمت.

مراد: ابتسم وراح قعد خلف منها. ورفع راسها وحطها على صدره. وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف وباسها بحب من خدها.
فريحه: اتنهدت بحب. ومبسوطه إن مراد جمبها. ومسكت كف ايدو وباستها بحب. ورجعت راسها تحت دقنه. عارف يامرادي. انا بس مجرد وجودك في حياتي دى من أكبر النعم عليا. مراد انا بحبك اوى اكتر من اى حد. قلبى بيحبك اوى يامرادي.

مراد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. وباس راسها. ومراد مبيحبش حد قد فريحته وبس. ورفع راسها ليه وبص في عيونها. مراد عايش علشان فريحه وبس. انتى بـ.ـنتى انا الل مربيكي يابت. انا مش واخدك حبيبه وزجه وبس لأ. انتى من وانتى صغيره انا موجود جمبك. وابتسم. اخدتك مليكه خاصه من الاعدادى فاكره. لما لبستك الحجاب. انتى بتاعتى انا وبس. علاقتى بيكى انا مش عارف افسرها. حبى ليكى غريب مع انى مش رومانسي اوى بس بعشق امك يافريحتى.

فريحه: قلبها بيدق. وانا بمـ.ـو.ت فيك يامراد. وانا عايزاك ذي ما انت كدا رومانسي على مهيبر انا بمـ.ـو.ت فيك كدا.
مراد: انا مهيبر يابـ.ـنت المستخبى.
فريحه: ههههه احلا مورادى والله.
مراد: أممم بتسبتينى يابت. وحاول يتكلم. احم. فريحتى.
فريحه: ماسكه كف ايدو. نعم يامراد.
مراد: هوا. احم. ومش عارف يجبهالها ازاى.
فريحه: ايه ياحبيبى عايز تقول حاجه!

مراد: انا عايز اقول. انى عايزك على طول مبسوطه. وعايز كمان اقولك ع حاجه لكن عايزك قبل مـ.ـا.تتكلمى وتعملى اى رد فعل سيبينى اكمل للآخر ماشى.
فريحه: بقلق. وحاولت تقوم وتتعدل. لكن مراد رجعها لحـ.ـضـ.ـنه تانى. مراد في ايه انت قلقتنى.

مراد: حبيبتي مفيش حاجه. وغمض عينيه. ودفن وشه في رقبتها. وقرر أنه يكـ.ـدب عليها علشان متتعبش ومتزعلش. فريحه انا جالى شغل في بلد عربي. وقبل ما تتكلمى الشغل ده سهل جدا. مهمه خفيفه جدا جدا. عبـ.ـاره عن ملف هنجيبه. هندور على الراجـ.ـل ده وهنجيبه ومفيش اى خطر. لاننا مش هنبان في الصوره. انا وفهد هتكون في مكتبنا وندي الاوامر. لضباط من نفس البلد ويقبضو عليه.
فريحه: دmـ.ـو.عها نازله. انت هتسافر وتسبنى يامراد.

مراد: رفع راسه. ولفها ليه. حبيبت مراد. انا قولتلك اهو. مأموريه خفيفه. وصدقينى مفيهاش اى خطر.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. لا يامراد انت شغلك كله خطر.

مراد: بتمثيل. مسح دmـ.ـو.عها وابتسم. ومسك دقنها بايده وهو مرادك عمره كدب على فريحة قلبه. لو المهمه صعبه هقولك صعبه علشان تدعيلى. لكن هي مهمه سهله جدا. وغمزلها وميمنعش بردو انك تدعيلى. وابوس ايدك حاولى متزعليش. صدقينى ياحبيبتي. انا لو عليا أفضل في حـ.ـضـ.ـن ام آدm طول العمر. وكمان مش هشتغل. هاكل واشرب ببلاش عند آدm. وخميس وجمعه عند ابوكي المستخبى هههههه
فريحه: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت.
مراد: حـ.ـضـ.ـنها. ايوه كدا. اضحكى.

فريحه: بزعل. هتسافر امتى يامراد.
مراد: اتنهد. بكره يافريحتى.
فريحه: بدهشه ايييه. بكره.
مراد: حب يفكها شويه. ومبسوط لانها منهارتش زى كل مره. وغمزلها ماهو مش هينفع بقى يافريحه. قولت اسافر بدرى بدرى. علشان ارجع الاقيكى مستعده ههههه.
فريحه: بتضحك بدmـ.ـو.ع. بس بقى يامراد.
مراد: هو ايه الل بس. طيب بزمتك. يرضيكى اقعد جمب منك الفتره دى. وانتى مزه ووتكا كدا واغنى ظالموه. ها يابت.
فريحه: ههههه يلهوى بقى سبنى ازعل.

مراد: قرب من بوقها. فريحه العدوي متزعلش ابدا فاهمه وباسها باشتياق.
فريحه: قلبها دق. وغمضت عينيها. وتجاوبت معاه. ودmـ.ـو.عها نزلت. لان مراد واحشها من دلوقتي.
مراد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه. بحبك يافريحتى. وصدقينى إن شاء الله هرجعلك.
فريحه: زادت من حـ.ـضـ.ـنه. هدعيلك في كل وقت يامراد. ومن دلوقتي هستودعك عند الله.

مراد: رفع دقنها بايده وباسها بكل عشق وفريحه تاهت في عشق مراد. وفريحه استكانت وكمان اطمنت أن مراد في مهمه سهله ومفيهاش خطر عليه وعلى فهد.
ومراد من جواه مبسوط أن فريحه معيطتش زى كل مره. وشكر آدm بقلبه. وفضل قاعد جمب فريحه يهزر معاها. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وقالها بت يافريحه صدقى نسيت حاجه مهمه اوى اعملهالك.
فريحه: حاجة ايه يامرادى.

مراد: انتى والده والمفروض اجيب شبب واعلقه في رقبتك. هههههههههههه الله يخربيتك ياعوض هههههههههههه
فريحه: هيهيهي. وحبت تغـ.ـيظه. والله كانت احلى ايام. ايام عوض.
مراد: لسعها على قفاها. عوض مين يابـ.ـنت الورما.
فريحه: عااااااااا بتضـ.ـر.بنى وانا والده ياموراد.
مراد: وحيات امك يافريحه لو سمعتك بتقولى كدا تانى. لاعمل من وشك ده شارع بعربياته فاهمه يابت.
فريحه: بدلع يلهوووى حمش.

مراد: لا انا في الحمشنه معنديش يمى ارحمينى.
فريحه: هههههههه. يادكرى هههههه.
مراد: جرا ايه يابت. هضـ.ـر.بك صدقينى.
فريحه: بدلع. تؤ انا عايزاك تبوسنى.
مراد: ينهار اسوس. انتى الل جبتيه لنفسك ياوتكا تعالى واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وباسها وقضو وقت جميل مع بعض.
وقامو يحضرو شنطه مراد. ومداش فرصه لفريحه انها تعيط. وكل شويه يضحكها ويفكرها بالمواقف بتاعتها معاه. وجهزو كل حاجه. وهيلبسو علشان الضيوف على وصول.

اشرف بيلبس وكان زعلان جدا.
هنا: زعلانه ولبست وراحت عندو ووقفت قدامه. ايه يااشرف هتفضل زعلان كدا. إن شاء الله. بابا مصطفى. ربنا هيشفيه ويقوم بالسلامه.
اشرف: بزعل حقيقي. وهز راسه. ومتكلمش.
هنا: مسكت ايده. حبيبى انت مؤمن وموحد بالله. وبابا مصطفى كبر في السن ومعرض في اى وقت انه يتعب. وبعدين يااشرف الدكتور طمنا انها ازمه خفيفه وعدت. حبيبى ارجوك خليك قوى. ماما شيرين منهاره ومحتجالك. وهتتقوى بيك.

اشرف: اتنهد بحـ.ـز.ن. إن شاء الله ياهنا. وعيونه اتملت بالدmـ.ـو.ع. اسمعى احنا هنروح العقيقه ساعة زمن ونرجع. ومش عايز اى حد يعرف أن بابا تعبان وبالشكل ده. احنا هنقولهم هما قاعدين مع مريم وكريم فاهمه.
هنا: حاضر ياحبيبى. طيب ما يوسف ومريم يروحو معاك وانا اقعد جمب بابا وماما.

اشرف: مينفعش. غيابك انتى وبابا وماما. هيخليهم يشكو أن في حاجه. وانتى شايفه يوسف منهار ازاى. وحابس نفسه. يوسف بيعتبر بابا. ابوه مش جدو. انا هطلع اشوف ماما وهنزل على تحت حصلينى. وسابها وخرج.
وهنا: دعت ربنا أن يجيب العواقب سليمه. لان مصطفى تعبان جداا.

اشرف: خبط ودخل. ودmعه نزلت منه. لما شاف شيرين دmـ.ـو.عها على خدها وماسكه ايد مصطفى. وبتتأمل فيه. وافتكر لما وقع في المكتب. وشالو وجابو الدكتور. وقال جلطه خفيفه على المخ. وحوله على مستشفى غير مستشفى محمد. وعلقله محاليل وكتبله علاج. وأشرف روح ابوه ع البيت وجاب ممرضه. ومرضيش يعرف محمد. علشان ميكـ.ـسرش فرحته في الحفله انهردا وان محمد هيزعل اوى. وهيعرفه بعدين. وقرب من شيرين ومسح دmـ.ـو.عها. واتكلم برعشه. جرا ايه ياست الكل. ايه لزمتها الدmـ.ـو.ع دي. انتى عارفه أن مصطفى عزيز بيحب يهزر معانا. وهيفوق وهيبقى زى الفل.

شرين: بصت ل اشرف. بترجي. تفتكر ابوك هيقوم منها يا اشرف. وبصت لمصطفى. قوم يا مصطفى. قوم علشان انا مش هعرف اعيش من بعدك. انت وعدتنى انك هتفضل جمبى. وانا قولتلك خلينى انا الل اتعب وانت توصل الامانه لمكانها الاول قوم يا مصطفى.
اشرف: دmـ.ـو.عه نازله. ايه ياامى. لااله إلا الله. ايه الكلام ده. انتى عارفه أن ناس كتير بتتعب وبتفوق وبترجع زى الاول واحسن. استغفرى ربك ياامى.

شيرين: استغفر الله العظيم. يارب سامحنى يارب. ومسحت دmـ.ـو.عها. وباست ايد مصطفى. وحاولت تتكلم. اسمع يابنى مش عايزه حد يعرف بتعب والدك. مش لازم تكـ.ـسر فرحتهم. ويلا خد مراتك وروحو العقيقه. وقامت وفتحت الدولاب ودmـ.ـو.عها نازله. وجابت علبتين قطيفه. امسك يااشرف. العلبه دى هدية فريحه. والعلبه دى ل آدm الصغير. وقولها اى حاجه واعتذرلها. وياريت رنا متعرفش. رنا لو عرفت ابوها تعبان هتتعب علشان خاطرى يابنى. وخصوصاً محمد لو عرف هيزعل اوى. ده روحو في ابوه.

اشرف: اخد الهدايا. وحـ.ـضـ.ـن شرين الل كأنها مصدقت وعيطت بكـ.ـسره. وإن دى مش اول مره مصطفى يتعب كدا. وعيطت بكل و.جـ.ـع. وأشرف عيط وعيونه على ابوه الل نايم ولاحول له ولاقوه.
زياد لبس وجهز. وماليكه وصلت الشهر السابع. والحمل تاعبها شويه.
زياد: يلا ياماكي تعالى هساعدك في اللبس.
ماليكه: حبيبي ربنا يخليك ليا يازيزو.
زياد: ساعدها في اللبس. وبص عليها قمررر ايه الحلاوه دي قشطه يخربيت كدا.

ماليكه: ههههه. انا بعد ما ولد إن شاء الله هعملى مخصوص صنية بسبوسه بالقشطه. علشان اشوفها هتاثر عليا. زيك كدا ولا ايه.
زياد: اسكتى متفكرنيش. دي كانت احلى واجمل صنية بسبوسه بالقشطه. ياخرابى. ولا القشطه بتاعى انا وباسها من خدها اممم الله عسل هههههههه
ماليكه: ههههه بقيت بكاش اوى يازيزو.
زياد: باسها برقه من شـ ـــفــايـــ ـفها. طيب وكدا.
مليكه: اتكسفت. ووشها بقى احمر.

زياد: شاور على خدودها. اهى دى بقى قشطه بالفرواله. وضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحب. حبيبتي ياماكى ربنا يخليكي ليا ياقلبى.
ماليكه: زادت من حـ.ـضـ.ـنه. ربنا مايحرمنيش منك أبدا يازيزو.
زياد: اهي زيزو دى بقى بصنية قشطه لوحدها. وغمزلها لما نرجع من الحفله نشوف موضوع زيزو ده وقرب منها وباسها بصراحه انتى وحشانى اوى.
ماليكه: بصت في عينيه. وانت كمان وحشتنى اوى يازيزوز.

وبعدها لبست الحجاب. وساعدها. واخدها ونزل على الحفله. وحسام وهدى سابقوهم على الحفله.
مالك داخل الفيلا مع ساره وماسكين ايد بعض. والضحكه على وشهم.
ملك: بغـ.ـيظ. وقامت وقفت. والله يسى مالك. وانتى ياساره. بتصل عليكو من ساعه. ولاحد منكم معبرنى. وداخلين دلوقتي تضحكو ومبسوطين. طيب مفكرتوش انى ممكن نكون انا وجاسر قلقانين عليكو. مكنش مشوار نص ساعه وتقعدو ساعتين واكتر. واتاخرنا على الحفله.

مالك: قرب منها وباس على ايديها. حبيبتي يااااست الكل ياأحلى ملك في الدنيا. غـ.ـصـ.ـب عننا التأخير والله.
ملك: غـ.ـصـ.ـب عنكم. ممكن افهم. انت قولت هشترى هديه للبيبى. ومحل المجوهرات. مفيش ربع ساعه وتكون عندو. ايه بقى الل اخرك كدا. انت عايز اخويا يزعل مني ويقول اختى جايالى اخر واحده. وبصت ل جاسر انا قولتلك نمشى انت مسمعتش كلامى.

جاسر: اهدى ياملك. لسه بدرى على الحفله ويستى هتوصلى في ميعادك بالظبط. لكن نعرف بس ايه الل حصل معاهم.
ساره: قربت من ملك. اسفه ياماما. انا السبب في التاخير ده.
ملك: ساره متتاسفيش. انا بس قلقت عليكو لانى اتصلت عليكى وعلى الباشمهندس. ولما مردتوش انا قلقت جدا.
ساره: شافت ملك متعصبه. ومسكت أيدها وحطتها على بطن ساره. وقالت ل ملك. عـ.ـا.قبيه هو بقى. هو الل اخرنا.

ملك: بعدm فهم. وبصت على أيدها الل على بطن ساره. ومش مستوعبه.
جاسر: بص ل مالك وشافه مبسوط.
ملك: فتحت عينيها على الاخر. وحطت ايدها التانيه على بوقها. وقالت بدهشه ساااره انتى. انتى.
ساره: ضحكت بدmـ.ـو.ع. ايوه ياماما. انا حامل. وفي شهرين. حفيدك هو الل اخرنا لانى اغمى عليا في المحل ومالك اخدنى المستشفى. وعرفت أنى حامل. والفون كان في العربيه. اسفين.

ملك: بتضحك بدmـ.ـو.ع. وحـ.ـضـ.ـنت ساره. ياحبيبتى. ياحبيبتى. ساره هتملى علينا البيت الف الف مبروك ياروحي. وعيطت.
جاسر: حـ.ـضـ.ـن مالك بسعاده كبيره. ألف ألف مبروك ياحبيبى.
مالك: بفرحه الله يبـ.ـارك فيك يابابا.
ملك: من فرحتها بتضحك بدmـ.ـو.ع. وراحت حـ.ـضـ.ـنت مالك. مبروك ياروحي مبررروك يانور عيني. انهردا عيد. والله انهردا عيد. انا مش مصدقه.

ساره: دmـ.ـو.عها نازله. وضحكت. اهو ده نفس الل مالك عمله. واتغاظت. ابنك رايح يحـ.ـضـ.ـن الممرضه من الفرحه. وكلهم ضحكوا.
ملك: شهقت. وانتى سبتيه يحـ.ـضـ.ـنها.
ساره: ههههههههه. لا طبعا هو كان هايحـ.ـضـ.ـنها وانا صرخت بصوتى كله. وقولتله ماااالك انا هنا هههههه وكنت هقلب عليه. وحطت ايديها على بطنها وابتسمت بحب. بس حفيدك شفعله عندى.
جاسر: حـ.ـضـ.ـن ساره. ألف مبروك ياروحي. إن شاء الله هتجبيلنا اجمل احفاد.

ساره: إن شاء الله يابابا. وربنا يرزقنى بجاسر صغير.
جاسر: لااا والله مايحصل. انا مش عايز لخبطه. انا متلخبط طبيعى.
ملك: ابتسمت بسعاده وحمدت ربنا بقلبها على كم النعم الل هما فيها.
جاسر: يلا بقى علشان منتاخرش على الحفله. ونعلن الخبر الحلو ده للكل. واتحرك مع ملك وسبقو مالك وساره.
مالك: قرب من ساره. حبيبتي الف مبروك ياروحي.
ساره: بسعاده. الله يبـ.ـارك فيك يا حبيبي. انا مبسوطه اوى يامالك.

مالك: قرب منها اكتر وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها. وقالها. انا من فرحتى كنت هبـ.ـاركلك كدا في المستشفى. لكن دلوقتي ابـ.ـاركلك برحتى.
ساره: اتكسفت. احم. يلا علشان هنتاخر وبابا وماما منتظرين في عربيتهم علشان نمشى مع بعض.
مالك: اخد ايد ساره وحطها في دراعه. وخرج بيها. وفتح ليها باب العربيه. وركب جنبها وكان سايق وهو في منتهى السعاده.
رينو: لبست. وواقفه قدام المرايا بتحط روج خفيف جدا. وفهد دخل عليها وشافها.

فهد: قرب منها. وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. واتكلم بغيره. ايه بقى الل انتى بتعمليه ده إن شاء الله!
رينو: بتظبط الروج. ايه ياحبيبى لبست خلاص فاضل بس الحجاب والنقاب.
فهد: اممم. طيب انا هعمل نفسي فاهم انك مش فاهمانى اوكي. ايه يالارين الل انتى بتحطيه في وشك ده!
رينو: ده صوباع روج. وقبل مـ.ـا.تتكلم. وتقول لارين. انا هكون لابسه نقاب. يعنى مش هيبان حاجه. وانا حاطه لمسات خفيفه. ولفت ليه. بزمتك مش حلو عليا.

فهد: عيونه على شـ ـــفــايـــ ـفها هو بصراحه يهبل. وباسها البوسه المعهوده. ومحى اي أثر للروج. وقالها كدا انتى تجننى. وجاب منديل ومسح كل حاجه. قمررر يارينو قمررر.
رينو: من بوسة الفهد. وانه محي أثار اى حاجه على شـ ـــفــايـــ ـفها. مزهوله. ومكسوفه. ومش عارفه ترد.
فهد: لفها للمرايا. وقالها شوفتى نجمتى قمرر مش محتاجه. وكمان مش مسموح لأى حد يشوف حبيبتي وهي بالميكب. الميكب ده. لجوزك وبس. ل عشق الفهد وبس.

رينو: كشرت عينيها لفهد. وصكت على أسنانها. ولفت ليه. فهد انا منتقبه ومفيش حد غريب هيشوفنى واحنا في حفله. وانا عايزه احط ميكب ولمسات خفيفه وبعدين انا مش حاطه حاجه في عينيا يعنى هو روج وبس.
فهد: ممنوع.
رينو: بديق حقيقي. يعنى ايه يافهد ممنوع. دى حاجه بسيطه ولو سمحت متأورش.
فهد: رفع حاجبه. نعم مأورش. امم. طيب يالارين مفيش ميكب خالص هيتحط بره البيت. اوكي.

رينو: بصتله بزعل. انا هحط روج يافهد مفيش حد هيشوفنى غير بنات العيله وبس واحنا في حفله يافهد.
فهد: من جواه غيران عليها وكمان هي جميله مش محتاجه. ومش عايز يزعلها. لكن مسح وشه بايديه. وقالها البسي حجابك ونقابك علشان منتاخرش.
رينو: بصتله. انا قولتلك عايزه احط روج يافهد.
فهد: وانا قولت. لا يالارين.

رينو: نزلت عينيها بعيد. وزعلت. تمام حاضر يافهد. ولفت للمرايا ولفت الحجاب بنرفزه ولبست النقاب. وجابت شنتطها بنرفزه. وخرجت من الاوضه. وسابت فهد واقف مكانه ومتكلمتش معاه.
فهد: غمض عينيه واتنهد. وشاف انها زعلت. وكمان مسافر بكره. واخد صوباع الروج. وخرج لكن شافها خارجه من باب الشقه. اول ماشافته خارج من الاوضه. وفتحت الاسانسير وركبت وفهد ركب. وبصلها وهي باصه قدامها ومدايقه.

فهد: اتنهد. ونده عليها بحب. رينو
رينو: باصه قدامها ومتأثرتش ومردتش.
فهد: قرب منها. والاسانسير وقف ورينو خرجت قبل مايقرب منها وسابته وفهد خرج وراها. وفتح العربيه وهي ركبت ومتكلمتش.
فهد: ركب جمبها. ومسك ايدها رينو اسمعيني.
رينو: سحبت أيدها بهدوء. وبصت من الشباك وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. اتاخرنا على الحفله.
فهد: اتنرفز. وساق بسرعه وكان متدايق.
الكل وصل فيلا العدوي.
آدm رحب بكل الضيوف. وسلم على اشرف.

ايه يااشرف اومال مصطفى عزيز ومدام شيرين ماجوش ليه. وكمان يوسف ومريم.
اشرف: بتمثيل. ابدا ياعم آدm. الحج شكلو كدا كان سهران طول الليل. ومنمش كويس. وشيرين ماصدقت أنه نام وقالتلى سيبه نايم. وانا هبقى اروح ل آدm ومريم على رواقه. وقاعده مع كريم انت عارف بقى. حبها لكريم قد ايه. ومريم الحمل تاعبها وكان نفسها تيجي لكن داخت ويوسف قاعد معاها هو بيعتذر جدا. لكن اكيد بكره إن شاء الله هيجيلك. اهم حاجه متزعلش.

آدm: لأ ربنا مايجيب زعل. انا كان نفسي بس مصطفى عزيز يكون موجود. كبيرنا بقى وانا من سنين واخده الكبير.
اشرف: بقلب موجوع. وهو بيعتبرك ابنه يا آدm. واتنهد. وسكت.
آدm: بصله. انت كويس يا اشرف؟
اشرف: ابتسم. ايه ياجدع انت. هتاكلنى بالكلام فين الاكل ياعم انا جعان. ولا هي حفله قورديحي.
آدm: ههههه. لا عيب عليك. دى عقيقة آدm العدوي الصغير.
اشرف: يتربى في عزك وعز ابوه يارب.
آدm: وعز جده اشرف كمان. وضحكو.

ومريم: سلمت على اشرف وهنا وسألتهم وجابو عليها نفس اجابتهم على آدm.
وبعد كدا. الكل عرف ان ساره حامل. والكل بـ.ـارك وفرح بالخبر ده.
فهد: قاعد مدايق. وبيراقب رينو. وقاعده في الليفنج جمب فريحه. وتيمو قاعد على رجليها. لكن ساكته وواضح اوى عليها الزعل. وفهد قريب منهم. وسامع البنات بيسالوها مالها وهي تقولهم مفيش عندي صداع بس.

والحفله بدءت والكل بيتغدى ما عدا رينو. وآدm ومريم ومراد وزين ونور. يتحايلو عليها لكن هي رافضه بحجة أنها شبعانه وهتاكل كمان شويه.
وفهد مرضيش يتغدى. وراح عندها رينو انتى مبتاكليش ليه.
رينو: باصه الناحيه التانيه. شبعانه.
فهد: رينو انتى مفطرتيش كويس. ياريت تقومى تتغدى.

رينو: اه تحت امر حضرتك يافنـ.ـد.م. نسيت انك تؤمر وانا انفذ. لكن اسفه استحملنى المرادى لانى ماليش نفس. بعد اذنك. وسابته وطلعت على السلم ورايحه الاوضه بتاعتها.
فهد: اتنهد بزعل. وطلع وراها.

رينو: دخلت الاوضه. وقــلـــعت النقاب والحجاب. وواقفه ومدايقه هي شايفه انها لسه عروسه وعايزه تفرح. وكمان هي كانت هتحط روج وبس وكمان العيله كلها موجوده تحت ومش هتشيل النقاب. لكن فكرة إن فهد. كل حاجه لأ لأ لأ. خايفه لا بكره تحصل حاجه اكبر. وكمان ما اهتمش بزعلها. وفاقت على صوت فهد. ممكن ادخل. ودخل وقفل الباب.
رينو: اتنهدت بزعل. ومردتش.
فهد: وقف قدامها. واتنهد. زعلك وحش اوي يارينو.
رينو: ...

فهد: رينو. انتى زعلتى من غير سبب. حبيبتي انا بغير عليكى.

رينو: بصت في عينيه. باستغراب. بتغير عليا! بتغير عليا. من ايه. وليه. لبسي ديق! ولا رسمه عينيا! ولا فرده شعرى! ولا عامله ميكب كامل! ولا لابسه بنطلون جينز! ولا واقفه بهزر وبضحك من كل الموجودين! بتغير عليا من ايه! من لمسه خفيفه هحطها. وكمان لابسه نقاب وكل العيله موجوده. وهفضل لابسه النقاب قدامهم. بتغير عليا من ريتال ولا فريحه! ولا نور ولا مامي وبابى اوووو ممكن ابيه مراد! وأبيه زين! ولا رودي وبابا طارق وماما رنا! وزعقت بتغير عليا من ايه يافهد!

فهد: بيسمع رينو وساكت لكن لما زعقت. هو اتنرفز. لكن صك على اسنانه وغمض عينيه وسكت. ومش عايز يعمل مشكله. لانها مش فاهمه ولاشايفه مقدراها عندو. وافتكر المواقف الحلوه الل بينهم واتنهد. وقرب منها. ومسك وشها بايديه. انا قولتلك قبل كدا. إنى بغير عليكى من الهوا الل بيلمس خدك. وقولتلك انى بغير عليكى من عيون الناس. وبغير عليكي من الجماد الل بتلمسيه. بغير عليكى لانك مش اى حد. رينو انا مكنتش عايزك تزعلى كدا. انا فكرت انك هتكونى مبسوطه لانى مش عايز حد يشوفك حتى لو بلمسه خفيفه. رينو انتى جميله. وجميله جدا ومش محتاجه انك تجملى نفسك لحد. الحجات دى لجوزك لحبيبك لفهد يارينو. وانا لما قولتلك مش هتحطى كنت مفكر انك هتكوني مبسوطه باهتمامى بيكى. انتى لو مش مهمه جدا عندى انا كنت قولتلك حطى الل انتى عايزاه. وايوه بغير عليكى من اى حد. اياكان. ودي طبيعه فيا من ناحيتك انتى وبس. انا من صغري وانا بغير عليكى. وده مش جديد عليكي. ده عشق! ده عشق الفهد يارينو. وشاف رينو عيونها بتلمع بدmـ.ـو.ع وغمضت عينيها. ومستحملش. وقرب منها وباس جبينها. وباس عيونها. اسف.

رينو: بتسمعو. وجواها مبسوط. لكن مش للدرجادى يافهد الغيره مش كدا. وعيونها لمعت وغمضت ومردتش. لكن قلبها دق من لمسة فهد على جبينها. وباس عيونها. وسمعت كلمة اسف. فتحت عينيها. وشافت عيون فهد حبيبها ومعشوقها فيها ترجي انها متزعلش.
فهد: شال ايديه من على وشها. وضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحب كبير. بحبك ياعنيده.
رينو: غمضت عينيها في حـ.ـضـ.ـنه. بحبك يا مـ.ـجـ.ـنو.ن.

فهد: ابتسم. وزاد من حـ.ـضـ.ـنها. ايوه مـ.ـجـ.ـنو.ن. انا مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكى. بس انتى ظلمانى على فكره.
رينو: ضـ.ـر.بته في كتفه. انا ظلماك.
فهد: بيمثل انه اتو.جـ.ـع من الخبطه. اااه. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. اااه ومسك كتفه مفتريه. وانا بعملك علشان تجربيه فيا.
رينو: ضحكت. بطل تمثيل.
فهد: شاف ضحكتها. وقالها. خليكى اضحكى على طول يارينو. وعلشان تعرفى أن زعلك مقدرش عليه. تعالى. واخدها قدام المرايا. وطلع قلم الروج من جيب الجاكيت.

رينو: بدهشه. ايه ده يافهد.
فهد: بصي. حطى بس ااقل من اللمسه الخفيفه.
رينو: ابتسمت. لأ خلاص يافهد مش مشكله. انا بس كنت مبسوطه لانى لسه عروسه وكمان حفله. عادي صدقنى مش مشكله.
فهد: فتح قلم الروج. وقربه من شـ ـــفــايـــ ـفها. وانا عايز رينو تكون مبسوطه على طول. وكمان هي هتفضل عروسه كل يوم وعلى طول العمر. وحط ليها لمسه خفيفه. ومن جواه كان مدايق لكن فكر انها فعلا هتفضل لابسه النقاب.

رينو: مغمضه عينيها. وفتحتها. وشافت فهد وحطلها روج. وعارفه أنه عمل كدا علشانها رغم أنه غيران. وكمان مسافر بكره. واتجرات وقربت من فهد وباسته باشتياق كبير وفهد غمض عينيه وبادلها نفس الاشتياق واكتر. ومحى اي أثر للروج من تانى. ودى كانت رغبة رينو. وبعد فتره فهد حط راسه على جبينها. ورينو بتتنفس بصعوبه وقلبها بيدق. وقالت صدقنى الموضوع كان محتاج نقاش بينى وبينك مش اكتر. وانا مش عايزه احط ميكب غير ليك وبس. انت عشقي. انت عشق الفهد.

فهد: في اللحظه دى كان عايز يشيلها ويجرى على عشهم. لكن حـ.ـضـ.ـنها بكل حب ورفعها من على الارض ودفن وشه في رقبتها ولف بيها كتيررر. بحبك ياقلب فهد.
وبعد كده. رينو لبست الحجاب والنقاب. ونزلت مبسوطه هي والفهد. واتغدو مع بعض في اوضه لوحدهم. وااكلها وااكلته. واليوم والاحتفال عدى على خير.

وتانى يوم. فريحه عيطت كتير. ومريم كمان علشان مراد مسافر. لكن حاول يطمنها ويطمن مريم. وسلم على آدm وزين. ونور. وشايل بـ.ـنته وباس آدm بيبى. ومنتظر فهد. لانه هيجيب رينو على بيت آدm.
فهد: لبس وكمان لبس السلسه وخباها. ورينو بتعيط بصوت عالى وطفولى وده كفيل يخلى الفهد يقدm استقالته. وحاول يطمنها وحـ.ـضـ.ـنها وباسها. وضحكها لكن مفيش فايده. بتعيط. لكن مسكتتش غير لما قالها لو بتحبينى هتبطلى عـ.ـيا.ط وتدعيلى.

ورينو. بطلت عـ.ـيا.ط. وضمها بحب. واخدها علشان هتقعد عند آدm. لكن راح يسلم على طارق ورنا وفارس. ورجع عند آدm. ووصل رينو. ونبه على الكل أن رينو متروحش الجامعه لوحدها. وسلم على كل الموجودين وفريحه. وختم سلامه بمعشوقته الصغيره. ورينو حابسه دmـ.ـو.عها قدامه بالعافيه. واتحرك هو ومراد وكل واحد عيونه متعلقه بحبيبه. واول ما ركبو العربيه مع زين واتحركو. رينو جريت على اوضتها بتعيط. وفريحه حـ.ـضـ.ـنت مريم والاتنين عيطو. واستودعوهم عند الله. وآدm. اتنهد بزعل. واخد مريم وفريحه. ووصل كل واحده لاوضتها. وقال ل ريتال تهتم بفريحه. ونور تهتم ب رينو. وكل واحده سمعت كلامه واتحركو. وآدm اخد مريم. يطمنها. واتكلم معاها. ومريم حست بدوخه بسيطه لكن مهتمتش. وآدm نيمها وقعد جنبها. وبعد مانامت. راح يطمن على فريحه. وبعدها نوتيلت البيت. وماسبش حد فيهم غير لما ابتسم.

وسافر مراد والفهد. وفريحه ورينو كل واحد عايش مع أحلامه.
بعد اسبوع.
عادل خبط بسرعه ودخل على آدm بتـ.ـو.تر.
فى الجامعه اول يوم.
زين وصل رينو الجامعه. ومتحركش غير لما اطمن عليها. وشاف رودي بتشاور ليها. واتحرك وراح على الشركه.
رودي: بتنادى عليها. لارين. لارررين.
رينو: اتنهدت بزعل. وشاورت ليها.
رودي: رينو اذيك يابت.
رينو: بزعل. الحمدلله. انتى اذيك يارودي.
رودي: ياساتر. ايه يارينو البوز ده. لمي بوزك طالع من النقاب ههههه
رينو: مضحكتش. واتنهدت وساكته.
رودي: يااااه ت عـ.ـر.في إن الجامعه مش وحشانى خالص.

رينو: ليه يعنى. احنا لسه اول يوم.
رودي: بصتلها. مالك يارينو. وزعلانه اوى ليه كدا.
رينو: مفيش حاجه. مصدعه بس ومنمتش كويس.
رودي: بتفهم. وهزت راسها. امم فهد كلمك!
رينو: لمجرد سمعت اسمه قلبها دق. لكن هزت راسها بلاء. وكملت بدmـ.ـو.ع. مكلمنيش غير مره واحده بس. وطمنى عليه أنه وصل. وبعدها فونه مقفول. فهد مكلمنيش بقالو 8 ايام يارودي.

رودي: زعلت علشانها. وقربت منها ايه يارينو. انتى عارفه أن فهد ميقدرش يبعد عنك ساعه واحده. لكن هو مجبر على كدا. وإن شاء الله ياحبيبتى بكره يرجع. ويبقى معاكى ليل ونهار. فكى كدا مش واخده على ام بوزك ده من فتره جـ.ـا.مده. كفايه السنين الل فاتت. روقى كدا علشان البت بتاعتي متكتائبش. شوفتى البلونه بتاعتى صغيره ازاى. هههههه. انا حامل في الشهر الخامس. والل يشوفنى يقولى انتفاخ ههههه مش حمل ابدا. واتنهدت بتمثيل. فارس مجوعنى.

رينو: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. ههههه مجوعك. قصدك بتاكلى اكله. انا ماشوفتش في طفاستك يارودي.
رودي: وهو انا باكل علشانى. انا باكل علشان مصر.
رينو: ههههههههه. طيب يلا بقى علشان نشوف هنبدء منين.
رودي: حطت ايديها على بطنها. هنبدء من هنا. انا جعانه.
رينو: انتى مفطرتيش يارودي!
رودي: حاجه بسيطه خالص. 4 بيضات وشوب لبن و2 ساندوتش جبن. وفارس بيوصلنى اكلت صوباعين موز. وتفاحه. حاسه انى أهملت اكلى اوى بسبب الحمل ده.

رينو: هههههههههههه فعلا اهملتيها جدا. طيب تعالى اعزمك على اى حاجه تاكليها.
رودي: لا ياموزتى. رانوش عملالى لانش بوكس مكثف. وخافت لا اروحلها في نص السيكشن. هههههههه قالتلى خدى الماعونه بتاعتك وانطلقى.
رينو: هههههههه الله يكون في عونك يارنا. وانصدmت بدهشه. انتى بتعملى ايه يا رودي.

رودي: فتحت الشنطه. وطلعت منها صوباعين موز. وبتقشر وبتاكل. واتكلمت وبوقها مليان. ايه يارينو جعانه جعاااانه. يلا علشان نشوف هنهبب ايه. المفروض الحوامل يذاكرو اونلاين. ههههه
رينو: بتعجب. يلا يابـ.ـنتى الله يكون في عونك يا فارس بجد. رهيبه جدا انتى يارودي.
رودي: الحقى الدكتور معتز جاى علينا. يادى الكسفه. ارمي القشر ده فين.
رينو: بنفاذ صبر. ارميه في الباسكيت الكبيره دى. ويلا بقى.

دكتور معتز: صباح الخير يا انسه رودي.
رودي: احم. صباح الخير يا دكتور معتز. حضرتك عامل ايه.
دكتور معتز: كويس جدا. وإن شاء الله بدايه موفقه. ليكى ولا انتيمتك. اومال فين الانسه لارين.
رينو: واقفه ولابسه النقاب. ومحدش يعرفها.
رودي: ابتسمت. وشاروت عليها. اقدmلك الطالبه المتوفقه لارين العدوي. ههههه.
دكتور معتز: بعدm فهم. انا مش فاهم.
رينو: ابتسمت. اذيك حضرتك يا دكتور.

دكتور معتز: بدهشه اكبر. انسه لارين. حضرتك لبستى النقاب.
رينو: ابتسمت وافتكرت فهد. ايوه يادكتور الحمد لله.
دكتور معتز: بتسرع طيب ليه عملتى في نفسك كدا!
رينو ورودي بصو لبعض بعدm فهم.
دكتور معتز: احم. انا. قصدى يعنى انك لسه صغيره وفي مرحلة التعليم.
رودي: صغيرة ايه بقى يادكتور. لارين اتجوزت.
دكتور معتز: بصدmه اكبر. ايييه اتجوزتى!
رينو: ورودي. استغربو ردة فعله.
رينو: ايوه يادكتور. اتجوزت. حضرتك مستغرب ليه!

دكتور معتز: ها. لأ ابدا. انا بس مكنتش متوقع اصل مفاجات كتير. وضحك. الانسه رودي اتحجبت. وكمان حضرتك انتقبتى وكمان اتجوزتى. احم على العموم الف مبروك يا انسه لارين. اسف يامدام لارين بقى.
رينو: ابتسمت. ميرسي جدا لحضرتك. ورودي هي كمان اتجوزت.

دكتور معتز: والله. مشاء الله. الف مبروك يامدام رودي. وضحك ومش عايزانى استغرب يامدام لارين. ماشاء الله 4 اخبـ.ـار جديده في دقيقه ههههه. ألف ألف مبروك يابنات. وانتى يامدام لارين. زى نظام كل سنه. اى حاجه تقف في طريقك من معلومه او تشريح. انا موجود تمام.
رينو: ابتسمت. إن شاء الله. ميرسي جدا لحضرتك. ديما بتساعد الطلاب انهم يتقدmو للأفضل. ياريت كل الدكاتره زى حضرتك.

دكتور معتز ؛ متشكر جدا. انا هستأذن دلوقتي لان المحاضره هتبدء. وياريت متتاخريش بعد اذنكم. ومشى وقلبه زعلان وادايق أنه مش هيشوف اجمل وش هو بيحبه واتنهد بحـ.ـز.ن كبير.
رودي: واد رجوله معتز ده.
رينو: بدهشه. واد. دكتور ومعيد في الجامعه. وتقولي عليه واد.
رودي: هو بصراحه مز. لكن مبقاش ينفع اقول كدا. خلاص انا اتجوزت فارس اجمل واحلى مز. والله وحشنى اوى فارس. انا هتصل عليه. اخـ.ـطـ.ـف منه بوسه في السفاره هههههههههههه.

رينو: صكت على أسنانها روووودي انا رايحه المحاضره. هنتقابل في الكافتيريا بعد مااخلص سلام. ومشيت ورودي بتتصل على الفارس.
في شركة آل العدوي.
عادل خبط بسرعه ودخل على آدm بتـ.ـو.تر. صباح الخير يا آدm باشا.
آدm: ابتسم. اهلا صباح الخير ياعادل.
عادل: حضرتك فاضى دلوقتي! ولا اجيلك في وقت تانى!
آدm: لاحظ تـ.ـو.تر عادل، لا تعالى اتفضل انا فاضى خير ياعادل!
عادل: احم. حضرتك انا عملت جرد لحسابات الشركه والمخازن.

آدm: عظيم. ها وكل حاجه تمام!
عادل: اتفضل حضرتك ده ملف شامل. انا راجعت الشيكات الل موجوده بأسماء الشركات. وبالصدفه لقيت شيك داخل لشركة حضرتك بمبلغ ب250. الف ج. وده مبلغ صغير جدا بالنسبة لل اجهزه الل كانت متسيه في الملف مع الشيك. ولما بحثت اكتشفت أن الشركه دى شركه ملهاش وجود لكنها تابعه لشركات آل العدوي.
وده معناه أن حاجه من الاتنين.

رقم واحد: يالشركه صفت واسمها اتلغى. وموجوده في ملفات قديمه. وده الاستاذ زين والمحاسب القانونى اللي يعرفه.
او التانى. ودى خايف منها. انها تكون شركه وهميه. وحد عامل اللعبه دى يطلع شيكات لحسابه.
وفى اسم شركتين كمان. اسمهم مش موجود وداخل باسمهم 5 مليون جنيه على مدار ال3 السنين الل فاتت.

وده. ملف تانى. جمعت فيه لحضرتك كل الحسابات برواتب الموظفين. وكمان حسابات تسليم الشحنات. وان حضرتك ماضى على الأجهزة الطبية التالفه. وماضى على 13 جهاز طبى تالف ودول سعرهم عالى جدا. والل انا مستغربه ان الاجهزه التالفه دى متصادرتش للخارج ورجعت تانى بعد الصيانه.
آدm: بعدm فهم. 13 اجهزه تالفه!
ومسك الملف وشاف الشيك. وأسماء الشركات التابعه ليه. وكل الاوراق. واتصـ.ـد.م.

مريم: قاعده في الليفنج وسرحانه بزعل على اختها شيرين ومصطفى. والأحفاد حوالين منها.
تيم وتمارا ومريم نونو واريان وليليان.
نور: نازله من على السلم. بسرعه. مامي
مريم: ها. نعم ياحبيبتى.
نور: انا هروح المستشفى. لان عندى عمليه جراحيه كبيره انهردا كمان ساعتين. ومحمد مش مركز وقالى أنه مش هيقدر يعمل اى عمليات الفتره دى. وهيبعتلى العربيه مع السواق الخاص لبابا مصطفى.

مريم: اتنهدت بزعل. ربنا يعدي الايام دي على خير. هونى على محمد يانور. قوليله الحمدلله مصطفى اتحسن عن الاول بكتير. لازم يركز في شغله.

نور: قعدت جمبها والله يامامي كلمته كتير. وكمان قولتله انت حجزت بابا مصطفى عندك في المستشفى. والدكتور طمنك عليه. والمفروض كمان انه هيخرج بكره من المستشفى. لانه فعلا الحمدلله بقى كويس. لكن محمد مش قادر ينسي لما راح يزور ماما شيرين بالصدفه وشافهم كلهم قاعدين حوالين بابا مصطفى وبيعـ.ـيطو. وانه اول ماشاف كدا. وعرف أنه تعبان بقالو يومين. ومحدش قاله. زعق للكل واتصل على الإسعاف وجه اخدوه على المستشفى. ولولا تدخل بابي كان محمد زعل من اخوه الكبير.

مريم: يابـ.ـنتى أشرف مقالش لمحمد علشان عارف محمد روحه في ابوه قد ايه. هو مكنش يقصد.
نور: طبعا يامامي ومحمد عارف كدا كويس. لكن كانت صدmه ليه مش اكتر. بس لما ماما شيرين بدءت تضحك من تانى محمد نسى كل حاجه. ومزعلش من اشرف. لكن نفسيا مش مؤهل انه يدخل غرفة العمليات. وعلشان كدا. انا هحاول اسد مكانه. وادعيلى انا هدخل عمليه جراحيه كبيره جدا استئصال ورم في العمود الفقري. لاول مره لوحدي ومن غير محمد.

مريم: مسدت على حجاب ونقاب نور وابتسمت بحب. إن شاء الله هتنجحى هي مش اول مره ليكى. محمد بيكون داعم ليكي. لكن نور قادره انها تتخطي كل حاجه. ويمكن الل حصل ده خير ليكى انك تعتمدي على نفسك. وكمان تكونى في ضهر جوزك وعيلته. مش لازم السند يكون راجـ.ـل. لأ السند راجـ.ـل بجد. وبـ.ـنت اصول. قومي ياحبيبتى. وربنا معاكى في كل خطوه. وطمنينى عليكى لما توصلى. واتوضي وصلى ركعتين لله قبل مـ.ـا.تبدئى العمليه. وسمي الله. وركزى ياروحي. انسي كل حاجه وركزى في العمليه نور بـ.ـنت آدm العدوى قدها. وكمان اكبر منها ولا ايه!

نور: حـ.ـضـ.ـنت مريم. حبيبتي يامامى. والله فعلا كنت محتاجه لدعمك الل بيقوينى. ربنا يخليكي ليا يارب.
مريم: ضمتها بحب. وربنا يرزقك الراحه والسعاده يانور عيني. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنها. وقامت. هتعوزى منى حاجه يامامى.

مريم: ايوه يانور عيني. ثوانى. زينب جهزت الغدا. هتخديه معاكى ل ابله شيرين والعيله هناك. ولما آدm يرجع إن شاء الله. هنروح نطمن عليهم. وندهت على زينب. وجابت الغدا. ورعد اخد الغدا ووصل نور لحد العربيه. واتحركت. ونور طول الطريق متـ.ـو.تره. وبتهدى نفسها. لانها ديما بتعمل علمليات لكن في وجود محمد. حتى لو مبيعملش حاجه وجوده جمبها بيقويها.

آدm: مصدوم. وتركيزه اتشتت. وكدا أتأكد إن في لعب بيدور من وراه في الشركه. وفكر أنه مبيمضيش اى ورقه غير لما تكون معتمده من زين. وزين مابيثقش في اى حد غير طلعت. وعقل آدm وصل لنص الحقيقه لكن ركن طلعت على جمب. لأنه عارفه من زمان جدا. وانه معندوش الجرأه يعمل حاجه زى دي ابدا. ومغمض عينيه. بيفكر هيعمل ايه...

عادل: أتعجب من صمت آدm. المفروض واحد غيرو كان قلب الشركه رأس على عقب. واتصـ.ـد.م اكتر. لما شاف آدm. شال الملفات وحطها في الدرج. واتصل على السكرتيره.
آدm: واتكلم بهدووء تااام. ايوه يابـ.ـنتى. ابعتيلى الاستاذ طلعت مدير الحسابات السابق حالا. وقفل. وشاور ل عادل. اقعد ياعادل.
عادل: اتـ.ـو.تر. وقعد. احم. وسكت.
آدm: جواه بركان. لكن مداريه بجبل من الجليد. وقاعد منتظر طلعت.

طلعت: طالع في الاسانسير. وخايف من جواه. لكن مطمن لانه وعد عادل انه يجبله كل الملفات ويعمل جرد خلال الأسبوع ال فات. وافتكر أن عادل كنسل الموضوع لانه مطلبش انه يعمل جرد تانى. وده مريحه نفسيا. وكمان قال لنفسه انه خلاص فاضله 3 ايام ف. الشركه وبعدها يقعد في البيت. ودخل عند آدm. ولكن خاف لما شاف عادل موجود. وبلع ريقه واتـ.ـو.تر. وتـ.ـو.تره ده مكنش في مصلحته لانه كدا كشف نفسه قدام آدm. مس، مساء الخير يا مستر آدm.

آدm: ابتسم. واتكلم معاه زي كل مره. مساء الورد عليك ياراجـ.ـل ياطيب. تعالى اتفضل اقعد.
عادل: تنح بصدmه من رد فعل آدm ل طلعت.
طلعت: قعد. اذيك يا استاذ عادل.
عادل: ها! اه انا كويس. كويس.
آدm: طلع شيك. وكتب فيه مبلغ متوسط. اتفضل ياراجـ.ـل ياطيب. الشيك ده. مكافأة نهاية الخدmه. وانا صممت انى اقدmهولك بنفسي. انت مش اى حد. انت معايا من 20 سنه. وعمرك مخذلتنى.

طلعت: اتنهد بـ.ـاريحيه. كتر خيرك يا استاذ آدm. انت خيرك على الكل. والله تاعب نفسك مع كل الموظفين.
آدm: ده واجبى ياراجـ.ـل ياطيب. المهم. الاستاذ عادل. جالى دلوقتي زي ما انت شايف كدا. وكان عايز يعمل جرد لحسابات الشركه من 10 سنين فاتت. انت ايه رأيك!
طلعت: اتـ.ـو.تر. ومسح وشه بمنديل. اا. اه. طبعا. طبعا. ما. ماهو هو قالى. وا. وانا. قو. قولتله اسبوع كدا ولا حاجه. مش كدا يا استاذ عادل.

عادل: لاول مره يحس انه غبى. ومش فاهم حاجه. لكن آدm انقذ الموقف.
آدm: ايوه فعلا عادل قالى وانك رحبت جدا. لكن انا طبعا رفضت ومش موافق على الجرد.
طلعت وعادل بصو ل آدm. طلعت قلبه ارتاح. وعادل تنح بدهشه.
آدm: انا قولت ل عادل انك لسه عامل جرد لحسابات الشركه والشحنات من اسبوع. وانك مدير الحسابات الاول. وشغلك مفيش بعد كده. يبقى ليه نشتغل ونضيع وقتنا. على الفاضى ولا ايه ياراجـ.ـل ياطيب!

طلعت: بسعاده. وتسرع. ايوه بالظبط كدا. انا كنت عايز اقوله كدا.

آدm: كدا قطع الشك باليقين. اممم. تمام ياراجـ.ـل ياطيب. انا قولت للا استاذ عادل كدا. وياريت متزعلش منه هو زى ابنك. ولسه الدنيا ياما هتعمله وتعلمنا كلنا. امسك بقى الشيك ده وهيتصرف بعد 3 تيام بالظبط. لأن ده اخر يوم هيكون ليك في الشركه. واحنا لازم نعملك حفله اخر يوم. بمناسبة نهاية الخدmه. الشركه خسرت واحد من أكفأ الموظفين. بس ياريت بقى متنسناش. تبقى أسأل علينا من وقت للتانى.

طلعت: بسعاده اخد الشيك. وبص فيه واندهش من الرقم. طبعا طبعا. يااستاذ آدm وانا مستحيل انسا الشركه. ولا انسا حضرتك. وقام. متشكر جدا ولو سمحتلى استاذن انا.
آدm: اتفضل. ومع السلامه ياراجـ.ـل ياطيب.
طلعت: بص ل عادل. وابتسم. ربنا معاك يا عادل يابنى. وخرج وهو مبسوط وفرحان وقلبه مطمن خاااالص. وإن كدا محدش هيعرف حاجه عن السنين الل فاتت. ومبسوط بالشيك.

آدm: رجع بضهره على كرسي المكتب ومط شـ ـــفــايـــ ـفه وماسك القلم بين ايديه. وعينيه على طلعت وهو خارج.
عادل: بيحسبها في دmاغه. ومش جاى معاه اى فكره. ولا فاهم حاجه. دى خساير في الشركه. وشيك بربع مليون جنيه. وكمان المفروض أن طلعت يكون عنده خلفيه لانه مدير الحسابات. وحس انه فعلا غبى. ومش قادر يفهم ولا يحلل تصرف آدm. لكن فاق على صوت آدm وهو بيتصل على زين.

آدm: استنا دقيقتين. بعد لما طلعت خرج. واتصل على زين في مكتبه. واتكلم بغـــضــــب زيين اطلعلى حالا. وقفل. واتصل على زياد بنفس الطريقه.
زين: طلعله بسرعه. خير يا بابا.
آدm: كان متنرفز. وفتح الدرج وطلع الملفات ل زين وزعق اتفضل اقرأ الملفين دول.
زياد: طلع جري ودخل. خير يا آدm. وبص في الملفات مع زين. واتصـ.ـد.م.

زين: بص ل عادل وزياد. وفتح الملف الاول. واندهش. وفتح الملف التانى. واتصـ.ـد.م. ايييه ده. ومين ال3 شركات دى انا اول مره اشوف الاوراق دى. والمصيبه انى ماضي على أوراق في الملف...
زياد: بصدmه. مش معقول. الشركات باسم مش معروف. والمصيبه أنها تابعه لشركتنا.
عادل: واقف. واعجب بشخصية وذكاء آدm جداااا. وانه أدى لطلعت الأمان. لكن خاف منه لما بدء يتكلم.

آدm: وقف وخبط بايديه على المكتب. واتكلم بتحذير وتهديد وغـــضــــب. وزعق وقال مش وووقته وشاور ل زين. وعادل. ااااسمع يازين. اااانت ترووووح المخااازن مع عادل فوووورا وتجمعلى كووول نسخ الملفاااات الل موجوده في المخاااازن. علشان لو الل حصل ده سرررقه وده اكيييد، فامحدش يلحق يغير في الملفات ولا الاوررااااق.

واسسسمع تجبلى المحاسب القانوني المسؤول انهردا. يجبلى ويجمع كل التفاصيل عن ال3 شركااات الل موجوده في الملفات دى. ويعرف مين اسمااااء المسؤولين على الشركات دى.
وبص ل زياد وزعق. انااا. عاااايزك تعرفلى مييين علاء صادق ده! الل الشييييك اتصرف باسسسمه. وكمااااااان ب ربع مليووووون جنييييبه.

واتكلم. بتهديد. واسمعو انتو التلاته. زين وزياد وعادل. الشغل ده يتم في سريه تامه. ومش عايز مخلوق جوه الشركه او بره الشركه يعرف. ولو حصل العكس. محدش فيكو يلوم غير نفسه. وزعق. اتفضلووووو كل واحد ينفذ الل قولت علييه فووورااا.
والكل. اتحرك بسرعه.

آدm: قعد على الكرسي. وكان غـــضــــبان جدا. مش لانه اتسرق لأ. كان غـــضــــبان لانه حس انه اضحك عليه وأن في حد استغفله. مع أنه واخد كل الاحتياطات. واتصل على طارق. يسيب الل ايدو ويجيله فورا.
نور. وصلت المستشفى. ودخلت والسواق اخد الغدا ووصلو عند اشرف والعيله.

نور: خبطت على الباب ودخلت عند مصطفى عزيز والموجودين. مصطفى. نايم في السرير. وقاعده على الكرسي جمبه شيرين. ومحمد قاعد جمبه على طرف السرير. وأشرف في الاتجاه التانى. ويوسف قاعد على الكرسي في الاتجاه التانى وماسك ايد جدو ومبسوط ان مصطفى اتحسن. وهنا ومريم. قاعدين على الكنبه.
وقالت بمرح. السلام عليكم.
كلهم: ابتسمو. وعليكم السلام.

نور: سلمت على هنا ومريم وأشرف ويوسف. وسلمت على محمد بحب. وبعد كدا قربت باست ايد شيرين. اذيك ياماما عامله ايه دلوقتى.
شيرين: بحب الحمدلله ياحبيبتي. احسن.
نور: قربت من مصطفى. وباسته من جبهته. وايدو. وضحكته. اذيك يادرش. لأ لأ لأ. ايه القمر ده اللهم بـ.ـارك. انا شايفه انهردا شاب قمر كدا. ومدوخ البنات وراه. مش حـ.ـر.ام عليك. شيرى المسكينه دى هتخرج من المستشفى. هيبقى ليها 3 ضراير زياده. ها! نعمل ايه احنا بقى!

كلهم ابتسمو. ومحمد مبتسم بحب وعيونه عليها.
مصطفى: ضحك. يابت يابكاشه. واد قمر مين بس. ولما انا هطلع من هنا بحريم زياده. اومال محمد ده اييه.

نور: ابتسمت. لأ محمد ده حاله نادره. وبعدين يادرش الل تفكر بس. ها! تفكرر مجرد تفكير انها تبص للدكتور محمد عزيز. يبقى تقرى على روحها الفاتحه. ههههه انا رقيقه اه. لكن جوايا جعفر مركون على جمب هههههه. كلهم ضحكو عليها. وقالت ل مصطفى. يلا بقى قوم كدا واخرجلنا بالسلامه. انت بتشوف غلاوتك عندنا ولا ايه. وبعدين. تمارا بتسأل عليك.
مصطفى: ضحك من قلبه. يابت يابكاشه. هي تمارا لسه نطقت. طيب قولى تيم مقبوله.

نور: كشرت عينيها لمصطفى. ومحمد ضحك وكلهم. انت مش مصدقنى يادرش.
مصطفى: ههههه لا ياحبيبت درش انا مصدقك الطيب احسن.
نور: ههههه. خلى بالك شيرى بتغير. ممكن مروحش سليمه انهردا ههههه.
شيرين: ضحكت. ربنا يسعد ايامك يانور. والله ضحكتينى. وروحي ردت لما شوفت ضحكتك يامصطفى.
نور: اوووو. انا لو بعرف اصفر كنت صفرت. وبصت لمصطفى. حد يبقى عندو قمر زى شيرى ويقعد هنا.

مصطفى: اتنهد. ربنا يخليكو ليا ياحبايبى. ويحفظكو ديما. وبص لشيرين. ولا يحرمنى من ضحكتك يارفيقت الدرب.
نور: لاااا بقولكو ايه. انا قلبى رهيف ودmعتى قريبه. الكلام ده تقولو لشيرى لما تروحو كدا. ولا اقولك انا هاخلى محمد يحجزلك تذكرة طيران وتروحو تجددو شهر عسل هااا ايه رايك في الفكره دى.
كلهم ضحكو من قلبهم عليها. وبعد كدا قالت لشيرين. مامى بتسلم عليكى وهتجيلك مع بابى لما يرجع من الشغل.

شرين: متخليهاش تتعب نفسها. كفايه كل يوم بتيجى. وغير كدا بتبعت غدا كل يوم. راسها ناشفه هي وآدm. وآدm كان هنا الصبح قبل مايروح على الشركه.
ورنا لسه مروحه. وجاسر وملك. وكل الحبايب.

نور: كلام ايه ده ياشيرى وهي العيله عندها كام بابا مصطفى. يلا هسيبكم تتغدو. وانا هنزل العمليات. وبصت لمحمد بحب وكأنها بتقوله انا محتجالك. واستاذنت ونزلت. وشافت المريـ.ـضه. وحولوها على العمليات وطلبو دكتور التخدير. ونور راحت تعقم نفسها وتلبس. ودخلت غرفة العمليات. ومتـ.ـو.تره ووقفت ورا السيتاره. وغمضت عينيها ودعت ربنا انه يقف معاها. واتخضت لأن حد حـ.ـضـ.ـنها من الخلف. ولفت وكان محمد وفرحت من قلبها وحـ.ـضـ.ـنته. حبيبى. انا كنت بجد محتجالك.

محمد: وانا عمرى ما اسيبك يانورى. وضمها بحب. ربنا مايحرمنيش من وجودك في حياتي. وباس جبينها. يلا تعالى انا هقف جمبك وبس لكن مش هعمل حاجه.
نور: بسعاده كبيره. وطاقه ايجابيه. وانا مش عايزه غير كدا. وراحت عند المريـ.ـضه. بعد التخدير. واخدت نفس عميق. وسمت الله وبدأت في تنفيذ العمليه.

رودي قاعده في الكافتيريا. منتظره رينو. وكمان فارس قالها نص ساعه وهكون عندك هوصلك انتى ورينو.
رودي: أووووف يارينو. ده انتو لو بتشرحو ديناصور كنتو خلصتو. اووف انا جعااانه.
رينو: جايه من وراها. يخربيت طفاستك يارودي. لأ دى مش معده طبيعيه ابدا.
رودي: حمدلله على السلامه بختى. ايه كل ده.

رينو: قعدت بتعب. الدكتور معتز يختى كان بيشرح. واخد وقت طويل حتى الطلاب استغربو أنه أول يوم ويأخرنا كدا. المهم. فارس هيوصلنى ولا اتصل على ابيه زين. يجيلى من الشركه؟
رودي: عيب عليكي. هيوصلك طبعا. بس خلينا متفقين. إن البنزين عليكى ههههههههه.

رينو: طول عمرك وا.طـ.ـيه. وسمعت صوت فونها في الشنطه. استنى لما اشوف مين. اكيد مامى او بابي. وشافت رقم غريب ومش مصري. وقامت من مكانها. قلبها دق وفتحت بلهفه بسرعه. ا. ا. الو.
فهد: وحشتينى.
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. فاااهد. فهد. حبيبى.
فهد: اتنهد بحب. قلب الفهد يارينو. وحشتنى اوى اوى.
رينو: متـ.ـو.تره. ودmـ.ـو.عها نازله. ورودي فرحت علشانها. وقامت بعيد عنها شويه علشان تاخد راحتها مع فهد.

رينو: قعدت مكانها وهمست بزعل واحتياج وحـ.ـز.ن حقيقي ودmـ.ـو.ع. فهد.
فهد: بقلق. رينو انتى كويسه. رينو متقلقنيش عليكى.
رينو: ردت بسرعه. لأ ياحبيبى انا كويسه جدا متقلقش. كل الحكايه اني مشتقالك أوى يافهد. وعيطت فهد انت مكلمتنيش غير مره واحده بس من يوم ماسافرت. انت وحشتنى اوى. انا مش قادره استحمل غيابك اكتر من كده يافهد.

فهد: غمض عينيه واتنهد بزعل. رينو حبيبتى. والله غـ.ـصـ.ـب عني انى مكلمكيش وانتى عارفه كدا كويس. انا لو أطول افضل معاكى وجمبك طول العمر لكن والله مفيش وقت. وانتى وحشانى جدا. ومشتاقلك اكتر من اى حاجه في الدنيا. وهمـ.ـو.ت واشوفك. لكن غـ.ـصـ.ـب عني ياحبيبى انتى عارفه انى في شغل. انا بعد الثوانى يارينو. المهم بقى. انتى عامله ايه ياعشق الفهد.
رينو: بدmـ.ـو.ع. انا كويسه ياحبيبى. انت عامل ايه يافهد.

فهد: قلبه بيدق. انا عامل بعشقك. وعامل بحبك.
رينو: ابتسمت. وحشتنى اوى يافهد.
فهد: وانتى وحشتينى ياروح الفهد. قوليلى انا عارف ان انهردا اول يوم ليكى في الجامعه. انتى شكلك لسه مروحتيش.
رينو: بحب. لأ ياحبيبى لسه مروحتش. ابيه زين وصلنى الصبح. وفارس هيوصلنى مع رودي.
فهد: اتنهد بأريحيه. طيب ياقلبى كويس اوى. قوليلى في حد دايقك في اى مكان.
رينو: لأ يافهد مفيش حد دايقنى. متقلقش عليا.

فهد: لو مقلقش عليكى اقلق على مين. دا انتى معشوقتي. وروحي وقلبى.
رينو: ابتسمت. ربنا يخليك ليا يا فهد وترجع لروحي بالسلامه.
فهد: قلبه بيدق. هرجعلك. إن شاء الله هرجعلك ياقلب فهد. وهعوضك عن كل دقيقه بعدت عنك فيها. قوليلى بتاكلى كويس؟
رينو: ضحكت. المفروض انا الل أسألك السؤال ده. قولى انت بتاكل كويس. وبتنام كويس.

فهد: طبعا ياروحي. انا بكلمك وانا على الكنبه اهو. اخوكي البـ.ـارد. طردنى من الاوضه علشان يكلم فريحه.
رينو: معلش ياحبيبى متزعلش منه. ابيه مراد بيحبك اوى.
فهد: انا مش عايزه هو أنه يحبنى اوى. انا عايزك انتي ال تحبينى اوى.
رينو: بهيام. انا مش بس بحبك يا فهد. انا بعشقك. انا روحي فيك يافهد.
فهد: اتنهد باشتياق. وفهد بيعشق التراب الل رينو بتمشى عليه...
مراد: الووو بت يافريحه.

فريحه: بدmـ.ـو.ع وسعاده كبيره. الوو مرراد حبيبى. وحشتنى اوى يامرادي.
مراد: وانتى ياقلب مراد. وحشانى مـ.ـو.ت. عامله ايه يافريحتى.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. وحشه اوي من غيرك يامراد.
مراد: اتنهد بزعل. ليه بس ياقلب مراد. مش انا قولتلك مهمه خفيفه ايه بقى لزمتها الدmـ.ـو.ع دي.
فريحه: مراد انت متصلتش عليا غير مرا واحده بس من يوم ماسافرت. وتقولى مهمه خفيفه. مراد احلف انك مش بتكدب على فريحتك.

مراد: وحيات سيدك اللبلوبى مابكدب عليكى ههههههههه.
فريحه: ضحكت بس بقى يامراد. انت بتهزر.
مراد: جرا ايه يابت. مش عايزه مرادك حبيبك يهزر. ادينى واحده سكر.
فريحه: بحرج. باسته. وحشتنى اوى يامرادي.
مراد: اتنهد بحب. والله انتى اكتر يافريحه. قوليلى ميرو عامله ايه. وآدm بيبى ههههه.
فريحه: ههههه. الحمدلله كويسين. اسكت على آدm بيبى دى بتعصب بابا آدm جدا. ههههه بيقولى على اخر الزمن ابقى بيبى. ههههه.

مراد: ههههه. حبيبى الحج وحشنى والله. هو رجع من الشركه!
فريحه: لا لسه. ماما مريم اتصلت عليه. وقالها انه هيتاخر في الشركه انهردا.
مراد: امم. ومريومه عامله ايه.
فريحه: الحمدلله ياحبيبى. احنا كلنا كويسين. ومش عايزين حاجه غيرك انت وبس.
مراد: حبيبتي يافريحه وأنا مش عايز حاجه من الدنيا غيركو انتو وبس. وحشتينى اوى يافريحتى.
فريحه: مرادى حبيبى هترجعلى امتى!

مراد: اتنهد: يابت لسه شويه. احنا لسه معملناش حاجه هنا. سيبيها على الله. إن شاء الله هرجعلك ياقلب مراد.
فريحه: وانا هستناك يامراد. وهدعيلك في كل وقت. انا بحبك اوى اوى يامرادي.
مراد: غمض عينيه واتنهد بحب. وانا بمـ.ـو.ت في امك يافريحتى. بحبك اوى يافريحه.
وبعد فتره.

فارس جه ووصل رينو لحد باب الفيلا. ونزلت ودخلت مبسوطه. والضحكه على وشها. وشافت مريم قاعده وبتقرا في المصحف. مااااامى. وجريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها ماااامي. ماااامي.
مريم: ضحكت. وحـ.ـضـ.ـنتها حبيبت مامي نور عينى من زمان مشتاقه للضحكه دى.
رينو: فكت النقاب. وبتضحك. ماامى انا مبسوطه اوى يامامي. انهردا اجمل يوم في حياتي.
مريم: اممم. واضح ان فهد تأثيره كبير على قلبك.
رينو: بدهشه. مامي عرفتى منين ان فهد كلمنى؟

مريم: ابتسمت. علشان مراد وفهد كلمونى. ولسه قافلين معايه من شويه. وفهد قالى انك ركبتى العربيه مع فارس ورودي وجايه في الطريق.
رينو: حطت راسها في حـ.ـضـ.ـن مريم. ااه يامامي. فهد مكالمته ليا غيرت يومي بالكامل. حاسه اني فراشه. وبصتلها حاسه انى مزعلتش خالص خالص قبل كدا يامامي.
مريم: بسعاده. حبيبتي ربنا يجعل ايامك كلها سعاده وحب وعشق. ربنا يرجعهم بالسلامه يارب.

رينو: اللهم امين يارب. انا هطلع اغير هدومي. واصلى العصر. وانزلك حالا اوكي. صح هو تيمو فين!
مريم: تيمو فوق بيلعبو كلهم مع بعض في اوضة اريان ولي لي. قومي انتى غيرى هدومك وصلى وانزلى اقعدى معايا. هنتغدي احنا بقى.
رينو: ليه مش هنستنى بابى وأبيه زين!
مريم: آدm قال إنه هيتاخر في الشركه انهردا لان في عندهم شغل مستعجل. وقال اتغدو انتو.
رينو: هزت راسها اوكي انا هطلع ومش هتاخر عليكى.

مريم: ماشى ياحبيبتى. تبقى قولى لفريحه وريتال ينزلو معاكى علشان يتغدو. وانا هاقوم اشوف سعاد وزينب خلصو ولا لسه.
رينو: حاضر يامامي. ورينو طلعت على السلم ومبسوطه جدا من مكالمة الفهد.

مريم: حطت المصحف جمبها. وقامت علشان تشوف سعاد وخطت خطوه. لكن حست بدوار وكانت هتقع. ورجعت قعدت مكانها تانى. وحست انها بتتنفس ببطء بسيط. لكن حاولت تتنفس. وقعدت 5 دقايق وبعد كده حست انها كويسه. وقامت وراحت تنادي على سعاد. وقالتلها تجهز الغدا للبنات. ورجعت تانى وكملت قراءه في المصحف.

زين. راح المخازن وجمع كل الملفات. وراجع عليها.
عادل: واقف معاه.
زين: اتصـ.ـد.م وفتح عينيه على الاخر. لما شاف أن مفيش اجهزه تالفه غير 4 اجهزه فقط. وكمان الاربعه دول رجعو للصيانه. وتم استلامهم من تانى.
واتصـ.ـد.م اكتر. لما شاف أن آدm ماضى على 13 جهاز تالف. يعنى الفرق 9 اجهزه ومفقودين.

واخد كل الملفات زي ما آدm طلب. وراحو على الشركه. وزين كان خايف من رد فعل آدm. والمصيبه إن الاوراق دي آدm ممضاش عليها غير من خلال زين. وزين هيتجنن لانه عمره مامضى على حاجه زي كده ابدا.
زين: راح المكتب. وبص للسكرتيره. آدm باشا موجود في مكتبه.
السكرتيره: لأ يامستر زين. مستر آدm في غرفة الاجتماعات المغلقه. مع مستر طارق. ومستر زياد وعميل مهم.
زين: مت عـ.ـر.فيش في غرفة الاجتماعات المغلقه ليه!

السكرتيره: لا حضرتك. مستر آدm. طلب منى الغي كل المواعيد انهردا. وقال انه عندو شغل ضرورى. والل يسأل عليه غير حضرتك اقوله مش موجود.
زين: هز راسه. وراح على غرفة الاجتماعات المغلقه. وخبط ودخل. وكان موجود. آدm وطارق وزياد والمحاسب القانونى.

زين: راح وقعد جمب آدm بتـ.ـو.تر. وسلم ملف مجمل بكل التفاصيل. وآدm فتحه. وشكه كان في محله. وعرف كدا ال9 اجهزه دول راحو فين. لان آدm: كلف المحاسب القانونى. وزياد. يبحثو عن اسم الشركات. واكتشفو انها شركات وهميه. واتحول للشركات دى ال 9 اجهزه الل اختفو. والمصيبه انهم اتباعو عن طريق الشركات دى. تحت شعار الشركه الأم. وانها تابعه لشركات آدm.

آدm: كان غـــضــــباب من طلعت. وكل الموجودين. لكن قرر ميعملش شوشره علشان سمعة الشركه. وقال لكل الموجودين. الل عرفتوه دلوقتي. وسمعتو بيه. مش عايز الجن الازرق يعرف بيه. وكلها بكره وكل حاجه هتبان.
طارق: طيب وانت ناوى على ايه يا آدm.

آدm: بص ل زين وزياد. انتو مطلوب منكو. تعرفولى ال9 اجهزه دول اتباعو لمين. واكيد. اكيد اتباعت لمستشفى احنا متعاقدين معاها. لان مفيش اى مستشفى كبيره كدا هتشترى اى اجهزه وخلاص. لأ لازم تكون متعاقده. واول مانعرف. هنوصل للعقل المدبر. لأن طلعت أضعف من انه يجازف ويعمل حاجه زي كده. وبص قدامه. وياويله منى.
بعد فتره. الساعه 8 مساءا
نور اخيرا خرجت من العمليات. واهل المريـ.ـضه جريو عليها.

ام المريـ.ـضه. بعـ.ـيا.ط. طمنينى يادكتوره نور. بـ.ـنتى. بـ.ـنتى عامله ايه.
نور: ابتسمت بأريحيه. الحمدلله ياطنط. بـ.ـنت حضرتك كويسه جدا. والحاله مستقره. هتفوق من البنج وهننقلها لاوضتها. اطمنى. حمدلله على سلامتها. بعد اذنكو.

نور: ماشيه ومحمد جنبها ومبتسم لان نور فاقت كل التوقعات. وماحتاجتش لأى مساعده منه. وكان مبسوط جدا من نورو. لكن شايفها مرهقه لان العمليه فضلت 5 سعات. وراحو على المكتب. وقعدت على الكنبه بـ.ـارهاق اااه ضهرى.
محمد: قفل الباب بالمفتاح. وابتسم. وراح قعد جمبها. وفك ليها النقاب وكمان الحجاب.

نور: مغمضه عينيها لانها مجهده. وكانت حاسه برهبه. وخصوصاً أن المريـ.ـضه في سنها تقريبا وكانت عمليه استئصال ورم في العمود الفقري. لكن عملت العمليه بكل تركيزها. وإن تعب السنين ماراحش هباءا. لكن فاقت على محمد وهو بيعملها مساج في رقبتها واكتافها من الخلف. واستكانت. وابتسمت بحب وغمضت عينيها وحاسه انها هتنام.

محمد: نورى. حبيبتي انتى بجد فرحتينى انهردا. انا فخور بيكى جدا. انا كنت واقف جمبك. جمب جراحه عظيمه بجد. ايه ده بجد انا مبهور بيكى. وراقبت كل حركه ليكى وكل حاجه عملتيها كانت بإتقان و بتفوق رهيب جدا بجد انا حاسس ان بنوتى الحلوه اكبر جراحه في الشرق الأوسط كله.

نور: ابتسمت بحب. شرق أوسط مره واحده. طيب قول المستشفى. حبيبى كل الل انا فيه دلوقتى ده. بفضل ربنا ثم انت. بجد لولاك انا كان زمانى لسه بتعلم. انت علمتنى المهنه دي من وانا ف أولى طب. يعنى كنت بتعلم نظرى وعملى في الجامعه. وعملي مع حبيبى وروحي ودنيتى كلها. وصدقنى. وجودك جمبى انهردا ادانى دفعه قويه جدا. وكمان كلام مامي حبيبتي. ونور مستمتعه بالمساج. حبيبى ربنا مايحرمنيش منك أبدا.

محمد: قرب منها. وباس عيونها وهي مغمضه. حبيبتي. انتى تعبتى انهردا. تعالى هوصلك عند آدm. ونامي شويه. وانا هتابع الحاله.
نور: بتعب. حطت راسها على صدره. انا عايزه اروح بيتنا يامحمد انا محتجالك اوي. عايزه انام حـ.ـضـ.ـنك. من يوم بابا مصطفى ما اتحجز هنا وانت بعيد عني. انا مشتاقه لحـ.ـضـ.ـنك يامحمد.

محمد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها وباس على راسها. حبيبتي حقك عليا. خلاص ياروحي. بابا خارج بكره الحمدلله. وبكره هاخد اجازه. واخدك في حـ.ـضـ.ـني طول الاجازه دي. اتفقنا.
نور: بسعاده. اتفقنا. انا بحبك اوى يامحمد.
محمد: وانا بعشقك ياقلب محمد.
نور: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. طيب تعالى بقى نطمن على بابا مصطفى. واسلم عليهم ونطمن على الحاله ووصلنى لانى بجد ضهرى تاعبنى اوى.
محمد: تعالى لو تحبى اديكي حقنه مسكنه.

نور: لأ ياحبيبى. انا هستريح شويه وهبقى كويسه إن شاء الله.
واتحركو. وسلمو على مصطفى وشيرين. وبـ.ـاركولها على نجاح العمليه. واطمنو على الحاله. وفاقت وكانت كل حاجه تمام. ومحمد اخدها ووصلها عند آدm. وسلم على مريم وتيم وتمارا. واتعشا مع نور. وودعها.

ورجع على المستشفى من تانى. وبص على الحاله وكان مبسوط من النتيجه. وكمان الاشعه وان نور استأصلت جميع الورم الل كان موجود. وقرر جواه. انه لازم يحتفل هو ونور لوحدهم. ويجبلها هديه بالمناسبه دى.
تانى يوم.

محمد خرج مع مصطفى والعيله ووصلوه لحد البيت. ومحمد اطمن عليه وأكله بنفسه وعطاله علاجه وسابه ينام. وسلم على شيرين واستأذن وقالها انا ورايا مشوار مهم وسلم على اشرف ويوسف واتحرك بالعربيه. واتحرك ووصل عند محل هدايا. وأشترى لعب لتيمو وتمارا. وشاف عروسه جميله اوى. وبص ليها وشاف انها اتصممت مخصوص لنورو وبس. واشتراها وغلفها بطريقه شيك. ولزق كارت وكتب فيه. وبعد كدا راح لمحل مجوهرات. وأشترى خاتم رقيق جدا لنورو. ووصل عند مطعم فخم جدا. وطلب ارودر مخصوص ليهم. وبعد كدا. راح اشترى لنور كيك الشيكولاته الل متغرق بصوص الشيكولاته الل هي بتعشقه. وطلع على شقته. واخد شارو. ورتب كل حاجه في الشقه. وحط الكيك في التلاجه. والأكل على الصفره وسابه متغلف. والعروسه حطها على السرير. ولبس طقم شيك جدا. وحط الخاتم في جيبه. ورش من برفانه الل هي بتحبه. ولبس الساعه. واخد ال2 فون. والمفاتيح والنضاره. ونزل. وساق العربيه. واتصل عليها. وكانت نايمه وردت بنوم. الوو.

محمد: حبيبتي صحيتك!
نور: ابتسمت. ياريت كل يوم كدا. اصحي على صوت قلبى.
محمد: اتنهد بسعاده. وانا تحت امر نورى حبيبتي. بقولك ايه ياروحي.
نور: نعم ياحبيبى.
محمد: قومى كدا. خديلك شاور بسرعه. والبسى. لانى جاي في الطريق. علشان نروح على بيتنا زي ماوعدتك امبـ.ـارح.
نور: اتعدلت بفرحه. بجد يامحمد. هنروح انهردا.

محمد: وحيات الفرحه الل في صوتك دى هنروح انهردا. وهاخدك في حـ.ـضـ.ـنى وانيمك جمب قلبى. انا اخدت اجازه كام يوم كدا. وهقضيه معاكي ياحبيبتى.
نور: بفرحه كبيره. حبيبى ربنا يخليك ليا ياحمااااده. انا في ثوانى هاخد شاور. وهكون جاهزه. انا والولاد اوكى.
محمد: اوكى ياروحي.
نور: بحب. محمد.
محمد: عارف انها هتقوله بحبك. نعم يانورى
نور: بحبك.
محمد: اتنهد بحب. وانا بحبك اوى يانورى.
وقفلو.
محمد وصل الفيلا ودخل.

مريم والبنات كلهم موجودين. وابتسم لما شاف نور نازله على السلم.
محمد: السلام عليكم.
كلهم وعليك السلام.
سلم على مريم وباس جبينها وايدها. وسلم على فريحه وريتال وحـ.ـضـ.ـنهم بحب. وسلم على رينو من بعيد. ونور جت وسلمت عليه بحب كبير كأنه كان مسافر. وباس تمارا وشال تيمو. وقعد جمب مريم.
محمد: اذيك يامريم.
مريم: بسعاده. حبيبى الحمد لله بخير. انت الل اذيك يانبض قلبى.
محمد: الحمد لله تمام.

مريم: يارب ديما. الحج مصطفى طمنى عليه كويس. انا اتصلت على ابله شيرين. وطمنتنى. وقالت إنه نايم طمنى انت عليه.
محمد: ابتسم. متقلقيش ياحبيبتى. بابا الحمدلله كويس. وكلها كام يوم ويتحسن تماما. الحمدلله.
مريم: اتنهدت بيراحه. الحمدلله يارب. اللهم لك الحمد.
محمد: اومال آدm فين!
مريم: آدm في الشركه مع زين.
محمد: غريبه. ايه الل آخرهم لحد دلوقتي.

مريم: والله مانا عارفه. امبـ.ـارح قالى عندو شغل ضرورى وهيتاخر وجه بعد العشا قبل ما انت توصل نور امبـ.ـارح بحجات بسيطه. ونام متأخر. وقالى أنه بكره احتمال يتأخر في الشركه زى انهردا. وكلمته من شويه قالى ساعه وجاي كان عندو شغل مهم. قولتله ربنا معاك يارب.
محمد: ربنا معاه. طيب يامريم. انا هاخد نور والولاد ونروح احنا بقى.
مريم: ماشى ياحبيبى. بس اتغدو الاول.

محمد: لأ معلش هنتغدى في البيت. وقام. يلا يانورى. وسلم على الكل.
واخد تمارا من نور. وقال يلا ياتيمو.
تيم: لأ تيمو اقعد مع لينو حبيبى. وجري على رينو. وقالها خبينى لينو. خبينى من محمااد.
كلهم ضحكو عليه.
رينو: شالته على رجليها. ودخلته جوه حـ.ـضـ.ـنها. تعالى ياحبيبى استخبى. وقالت ايه ده. هو تيمو فين!
تيم: ضحك وحط ايدو على بوقه ومتكلمش.
محمد ونور ضحكو. وقال يلا ياتيمو انا جايبلك لعبه حلوه.

تيم: لأ انا عايز لينو. وهنا لعبة تيمو علبيه بيره فهد هنا. فهد حبيبى.
رينو: بسعاده. باست تيم. خلاص يا ابيه سيب تيمو معايه.
محمد: مش عايزو يضايقك يارينو.
رينو: تيمو. يضايقنى. دا تيمو روحي.
تيم: سقف. لينو انتى لوحي يالينو ههه.
محمد: خلاص تمام. ولو ضايقك اتصلى عليا في اى وقت هاجي اخدو على طول.
رينو: متقلقش. تيمو معايا ومش هيضايقنى. مش كدا ياتيمو.
تيم: مش كدا يالينو. وضحكو عليه.

محمد اخد نور وتمارا. وودعهم وخرجو. وركبو العربيه واتحركو. ووصلو البيت.

واول ما فتح قال ل نور خليكى واقفه ثوانى. ودخل بسرعه نيم تمارا في سريرها. وراح بسرعه. وقرب من نور ومد ايدو ليها. وهي ابتسمت وحطت كف ايدها في ايدو. ودخلت معاه الشقه. ومغمض عينيها. وقالها متفتحيش وهي مبتسمه. ودخل بيها الاوضه. وشالها وهي مغمضه. ودخلها الحمام. ونزلها. وقالها غيرى هدومك انا سايبلك هنا اكتر من طقم البسي الل يناسبك. وانا هستناكى بره.
نور: فتحت عينيها. وابتسمت وهزت راسها حاضر ياحبيبى.

محمد: خرج بسرعه وخبى العروسه. وطلع جهز الاطباق. وظبط السفره.
نور: بسعاده اختارت طقم محمد بيحبه. ولبسته. وخرجت من الحمام. وظبطت الميكب ورشت برفان. وخرجت. واتفاجئت بالسفره الجميله والأكل المميز. وفرحت أن محمد عمل كدا علشانها.
محمد: قرب منها. وقالها معلش غمضى تانى.
نور: بحب. غمضت عينيها.
محمد: طلع العلبه. ولبسها الخاتم. ووطي باس على ايدها. فتحي يانورى.

نور: فتحت عينيها. وانبهرت من جمال الخاتم. وضحكت بسعاده ودmـ.ـو.ع. وحـ.ـضـ.ـنت محمد. حبيبى. كل ده علشانى. انا بجد مش عارفه اقول ايه. ولا عارفه اوصف أحساسي.

محمد: ضمها بحب. نورى متقوليش حاجه. كفايه لمعة السعاده الل موجوده في عينيكى. انا مش عايز حاجه تانى. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. تعالى يلا علشان نتغدى. واخدك في حـ.ـضـ.ـني زى ما وعدتك. وشـ.ـد ليها الكرسي وقعدت بسعاده كبيره. وقعد جنبها. وجاب طبق واحد وحط فيه اكل ليهم وبدؤ ياكلو مع بعض في طبق واحد. ونور اكلت محمد وكانت هيمانه في حنيته وحنانه.
ومحمد: بياكلها ومبسوط بيها.

وبعد الاكل شالها ودخل بيها الاوضه ونزلها. وقالها ثوانى. وراح جاب العروسه. وقالها اتفضلى انا شوفتك فيها.
نور: اخدت العلبه. وقرت الكارت. اجمل هديه لبنوتى الكبيره انا بعشقك يانورى. وفتحت العلبه. وشافت العروسه. وعجبتها جدا. واااو جميله جدا جميله اوى يامحمد. انا بجد مبسوطه اوى انهاردة.

محمد: عيونه عليها وعلى جمالها. وشعرها الاصفر وعيونها الزرقه وبيقول بهمس سبحان الله انا ماشوفتش في جمالك. ولا هشوف. وقرب منها. وحط العروسه على الكرسي. ومسك وشها بايديه انا بحبك اوى يانورى. حقيقي بعشقك. وقرب من شـ ـــفــايـــ ـفها وباسها.

نور: غمضت عينيها بحب. وقربت من محمد اكتر. لأنه واحشها جدا. واكتر من اسبوع بعيده عن حـ.ـضـ.ـنه. وعاشو وقت رومانسي جميل جدا. وبعد فتره كبيره. محمد اخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ونور استكانت في حـ.ـضـ.ـن حبيبها وسندها. وابتمست بسعاده كبيره ودعت من قلبها انهم يعيشو في سعاده ديما.
تانى يوم.
رينو ماشيه في الجامعه.

معتز: مراقبها. ومدايق. هو نفسه يشوفها. هو بيحبها من زمان ومكنش متوقع انها تتجوز في السن ده او قبل مـ.ـا.تخلص دراسه. وعايز يوقف يتكلم معاها باي طريقه. وراح وراها. ومدايق من كلمة مدام. ونده عليها
دكتور لارين.
رينو: لفت. وابتسمت بعفويه. نعم يادكتور معتز.
معتز: مش عارف يقول ايه. احم عامله ايه دلوقتى؟
رينو: استغربت. لكن ردت. الحمد الله انا كويسه ميرسي لسؤالك يادكتور.

معتز: بيخـ.ـطـ.ـف نظرات لعيونها. احم يعنى انتى احسن من امبـ.ـارح!
رينو: بعد فهم. مش فاهمه حضرتك. تقصد ايه. احسن من امبـ.ـارح.
معتز: احم انا اسف طبعا لسؤالى. لكن صدقينى غـ.ـصـ.ـب عني. اول امبـ.ـارح. وانا خارج من المبنى. ورايح على الكافتيريا. شوفتك وانتى بتتكلمى في الفون وكنتى بتعيطي كتير. وانا بصراحه أحرجت أسألك. لانه مش من حقى. انا اسف طبعا.
رينو: لا مفيش حاجه حضرتك. وشكرا جدا على سؤالك. بعد اذنك.

معتز: احم. انا اسف يادكتور انى سألت. لكن صدقينى انتى من أكفأ الطلاب في الجامعه. وسؤالى ليكى عابر من دكتور لطالبه.
رينو: ابتسمت. طبعا ميرسى جدا لحضرتك. انا بجد متشكره لزوق حضرتك يادكتور. انا اسفه لازم امشي اتاخرت على المحاضره.
معتز: طبعا اتفضلى انا اسف انى عطلتك.
رينو: هزت راسها مفيش حاجه بعد اذنك واتحركت. وراحت على المحاضره.
معتز: فضل واقف مكانه. ياترى كنتى بتعيطى ليه يالارين. وياترى مين جوزك ده!

ف الشركه.
زياد: دخل عند آدm وكان طارق معاه. مساء الخير.
آدm وطارق. مساء الخير.
زياد: اتفضل يا آدm. الورقه دي فيها اسماء بعض المستشفيات. الل انت متعاقد معاهم. وفعلا ال9 اجهزه موجوده عندهم. وفي مستشفى منهم واخده بس لوحدها 3 اجهزه.
وكل الاجهزه دي اتباعت من حوالى 4 شهور.

والمحاسب القانونى. قال ان في لعب من تحت التربيزه. ال 3 شركات الوهميه. اتعملت من 3 سنين تقريبا. ودخل لحسابها 5 مليون جنيه. ده غير تمن ال9 اجهزه. الل تمنهم بملايين. والل انا مستغربه أن ال3 اجهزه الل اتباعو مع بعض كانت بشيك بربع مليون جنيه بس. يعنى في ارقام تانيه متسربه.

آدm: مغمض عينيه وبيسمع زياد. وقال الاجهزه اتباعت من حوالى 4 شهور. وكانت رينو مخـ.ـطـ.ـوفه في نفس التوقيت تقريبا. وقبلها اتشغلنا بحوار ساره. يعنى الل سرق من جوه الشركه وعارف تحركاتى. وطلعت ميعرفش حاجه عنى. امممم وفتح عينيه
ومسك الورقه. وبص فيها. وقام. يلا ياطارق.
زياد: انا هاجي معاك يا آدm.
آدm: لأ اطلع انت ل زين لانه من اول امبـ.ـارح وهو مدايق. يلا بينا ياطارق.
طارق: قام. معاك يصحبى. بس على فين.

آدm: على بداية النهايه. واتحرك. وطارق نازل معاه ومش فاهم حاجه.
زياد: راح ل زين المكتب. وكان زين مخـ.ـنـ.ـوق ومدايق. وهيتجنن ازاى مضي على كارثه زي دي. 9 اجهزه بملايين.
آدm اخد طارق وفهمه كل حاجه في الطريق. وراحو على المستشفى الل اشترت 3اجهزه. ووصلو هناك.
آدm: طلب انه يقابل مدير المشتريات في المستشفى.
وسالو امتى تم بيع الاجهزه دي عندك في المستشفى!

المدير: قال احنا من سنتين واحنا متعاقدين مع الفرع الجديد لشركتك. وانا استغربت إن الاستاذ زين مكنش موجود معاهم.
آدm: اسم الشركه ايه.
قاله ع اسم الشركه الوهميه.
آدm: بصدmه ومين الل كان بيجيلك.
الراجـ.ـل فكر شويه. بصراحه مش فاكر. الكلام ده من 4 شهور تقريبا. ومش متذكر اسمه او حتى شكله. وانا مشفتوش قبل كده وانا بتعامل معاكم.
آدm: طيب مفيش أمضا ليه. ايصال الايستلام. او مثلا من طرف مين!

الراجـ.ـل: ثوانى هشوف في الملف. وقعد اكتر من ساعه يدور في الملفات. واتكلم ايوه اه. الايصال. اتفضل ده إيصال بالدفع.
آدm: شاف الايصال باسم حد ميعرفوش.
آدm: انا معرفش الاسم ده. طيب متعرفش جاى من طرف مين!
الراجـ.ـل: لا صدقنى مش فاكر.
آدm: طيب مجاش ومعاه حد من الشركه قبل كدا. وانت تعرفه!
المدير: بتفكير. والله حضرتك مش متذكر بس الل فاكرو أنه كان جاي لوحده.
آدm وطارق لسه ييخرجو من الاوضه.

آدm: لف للمدير. سؤال اخير. الراجـ.ـل ده مقالش اى اسم قدامك. مثلا جاى من طرف طارق أو آدm. أو زياد. اى اسم حتى لو غير دول.
المدير: بتفكير. وقال لحظه واحده. انا افتكرت!
آدm: افتكرت ايه
المدير. افتكرت أن الشخص ده خرج من المكتب. وانا خرجت بعد منه. وكان واقف في الطرقه وبيتكلم مع محامى حضرتك في الفون. وبيقوله انا استلمت الشيك يااستاذ رشوان.
مريم. قاعده تحت بعد الغدا مع فريحه وريتال والأطفال. وشايفه رينو كانت قاعده وقت الغدا سرحانه وزعلانه واخدت تيمو وطلعت على اوضتها.
فريحه: بتتكلم مع رنا في الفون. وبطمنها على جدها مصطفى. ورنا لسه راجعه من عندهم. ورنا عايزه فريحه تروح تقضى عندها يومين بما ان مراد مسافر.
فريحه: ثوانى يامامى. هقول لماما مريم. وبصت ل مريم. ماما. انا عايزه اروح اقعد مع مامي يومين كدا ولا حاجه!

مريم: ومالو يقلبى. هتروحى امتى!
فريحه: دلوقتي لو امكن!
مريم: بتفكير. طيب آدm لسه في الشركه. وزين معاه ومفيش حد هنا يوصلك.
فريحه: عادي ياماما هروح بعربيتى.
مريم: وهتسوقى ازاى يابـ.ـنتى. مريم مش هتقعد ساكته وكمان آدm لسه مـ.ـا.تمش شهر. بصى قولى ل رنا لو فارس موجود يجي ياخدك.
فريحه: لسه هتتكلم. رنا سمعت مريم. وقالت مريم معاها حق العيال مش هيخلوكي تعرفى تسوقى انا هبعتلك فارس تكونى انتى جهزتى نفسك.

فريحه: ابتسمت. خلاص ماشى يامامى انا هطلع اجهز حاجتى. يكون هو وصل بالسلامه وقفلو.
فريحه: ماما اتصل على بابا آدm استاذنه.
مريم: لا ياحبيبتي. انا هبقى اسيبله خبر. لانى كنت بتصل عليه من شويه كنسل عليا. تلاقيه مشغول ياحبيبى في الثفقه الل عندو. ربنا ينورله طريقه ويكفيه شر ولاد الحـ.ـر.ام يارب. قومي انتى وهاتى آدm. وانتى اطلعى جهزى نفسك. ومتنسيش تاخدى غيار ل آدm علشان لو رجع ولا حاجه.

فريحه: قامت. اتفضلى آدm. واخدت مريم نونو. تعالى ياميرو علشان نروح ل طارق.
مريم: نونو سقفت تالق. تالق. وضحكو عليها.
فريحه: جهزت نفسها ونزلت وفارس جه وسلم على مريم وريتال. وشال مريم نونو. وفريحه سلمت على مريم وريتال. وشالت آدm. وخرجو واتحركو.
مريم: روتي. لو عايزه تطلعى تريحي شويه انتى واريان وليليان. على ما زين يرجع بالسلامه.
ريتال: حاضر ياماما. انا فعلا قاعده حاسه انى بنام على نفسي.

مريم: اطلعي ياحبيبتى. وخدي عيالك في حـ.ـضـ.ـنك. مش لازم على طول ينامو في السرير لوحدهم. لازم يحسو حنانك وينامو مطمنين في حـ.ـضـ.ـنك.
ريتال: ابتسمت. حاضر ربنا يخليكى لينا يارب.
مريم: ابتسمت. ويخليكو ليا ولا يحرمنى من وجودك انتى وفريحه. اطلعي ياحبيبتى.
ريتال: اخدت. اريان ولي لي وطلعت. وفعلا هتاخد ولادها في حـ.ـضـ.ـنها وهتنام.
مريم: قاعده كل الوقت ده وتفكيرها مشغول ب آدm. وكمان رينو. وقامت علشان تطلع تتكلم مع رينو.

آدm وطارق لسه ييخرجو من الاوضه.
آدm: لف للمدير. سؤال اخير. الراجـ.ـل ده مقالش اى اسم قدامك. مثلا جاى من طرف طارق أو آدm. أو زياد. اى اسم حتى لو غير دول.
المدير: بتفكير. وقال لحظه واحده. انا افتكرت موقف حصل!
آدm: افتكرت ايه!
المدير. افتكرت أن الشخص خرج من المكتب. وانا خرجت بعد منه. وكان واقف في الطرقه وبيتكلم مع محامى حضرتك في الفون. وبيقوله انا استلمت الشيك يااستاذ رشوان.

آدm وطارق. بصدmه كبيره. بصو لبعض رااشووان.
طارق: انت متأكد من الاسم ده!
المدير: ايوه طبعا متأكد. وكمان انا عارف الأستاذ راشوان كويس لانه ديما بيكون موجود مع الاستاذ زين.
آدm: هز راسه. انا متشكر جدا. يلا بينا ياطارق. وخرجو وركبو العربيه.
طارق: ايه يا آدm ابعت الرجـ.ـاله يجيبو راشوان.
آدm: باصص قدامه. وبيفكر. ومردش.

طارق: انت يبنى. هنعمل ايه. ابن الوا.طـ.ـي ده سارق مننا اكتر من 5 مليون دا غير تمن الاجهزه الل باعها بملايين. هنعمل ايه. نجيبه ونوديه المخزن. او نسـ.ـجـ.ـنه.

آدm: بصله. وقال. وانا هستفاد ايه لما يتعـ.ـذ.ب ولا يتسـ.ـجـ.ـن. وكمان انت ناسي اننا ماضيين على الأوراق. لأ! إن كان راشوان. مفكر نفسه ذكي وضحك على آدm العدوي يبقى بيحلم. انا بقى هرجع حقى ومن غير اى تهور. وانت اقعد اتفرج واتعلم. واتحرك بالعربيه. وفي قبله نار وأقسم انه هيرجع كل مليم راشوان اخده منه. وقال لنفسه هنبدء بطلعت.
مريم: اتحركت وطلعت وخبطت على رينو ودخلت. وشافت تيم بيلعب بالعربيه الل جبهالو فهد.

رينو قاعده على السرير في اخرو وحـ.ـضـ.ـنا رجليها. وواضح من عينيها انها كانت بتعيط. مريم زعلت عليها وراحت قعدت على طرف السرير من الاتجاه التانى.
مريم: بتدارى و.جـ.ـعها. وابتسمت. تعالى يارينو ياحبيبتى اقعدى جمبى.
رينو: انتبهت ل مريم. واتنهدت. واتحركت وقربت وقعدت جمبها. نعم يامامى.
مريم: مسدت على شعرها. مالك ياقلب مامي. سرحانه وساكته ليه!
رينو: حطت راسها في حـ.ـضـ.ـنها واتنهدت بزعل ودmـ.ـو.ع. مفيش حاجه يامامي انا كويسه.

مريم: بتمسد على شعرها. حبيبتي. انا عايزاكي تعيشى الواقع. وإن فهد مسافر فتره صغيره وراجع إن شاء الله. وعايزاكى تدعيله هو واخوكي. لكن مش عايزاكى تفضلى كدا كتير. انتى من يوم مافهد سافر لا بتاكلى كويس ولا بتنامي كويس وعلى طول سرحانه. وتعيطى كدا. وحبت تفكها اومال بقى البت فريحه دى ايه على كده بقى نعملها تمثال. بت قويه كدا وعندها يقين إن مرادها راجعلها وبتحاول تكون قويه علشان خاطر مراد لما يرجع تكون اجمل من الاول. مش تعيط وتزعل ووشها يكرمش. ها! حببتى انا إن كان عليا مش عايزاهم يسافرو خالص ولا يبعدو دقيقه واحده عنى وعنكم. لكن لازم نؤمن ان كل حاجه تحصل في الدنيا دى نصيب. وعـ.ـيا.طك وزعلك ده مش هيغير في القدر والنصيب شئ. خليكى متفائله. وبعدين مراد وفهد بيسافرو شهر شهرين حتى لو سنه. في ناس بتسافر بالسنين وبيبقو سايبين وراهم عيله كامله. يعملو ايه بقى دول. كل واحده جوزها مسافر هتستسلم للحـ.ـز.ن والزعل كدا.

رينو: دmـ.ـو.عها نازله. غـ.ـصـ.ـب عني يامامى. فهد وحشنى اوى. وعيطت.
مريم: زادت من حـ.ـضـ.ـنها. بس يارينو بس كفاياكى عـ.ـيا.ط يابـ.ـنتى. عندى فكره حلوه. ايه رايك نتصل على آدm. ونستاذنه ونروح عند ابله شيرين. اهو نطمن على الحج ونقعد كلنا مع بعض. ها ايه رايك موافقه!

رينو: بدmـ.ـو.ع. اسفه يامامي مش عايزه اروح في اى مكان. وخرجت من حـ.ـضـ.ـن مريم. ومسكت ايديها. وبصتلها بترجي. انا عايزه اروح شقتى يامامى. عايزه اروح اقعد فيها حتى لو يوم واحد.

مريم: قلبها و.جـ.ـعها. على بـ.ـنتها. وفاهمه انها عايزه تروح لذكرياتها مع جوزها. واتنهدت بزعل. وابتسمت. ومسحت دmـ.ـو.ع رينو. وقالت. ومالو يقلبى بيتك وحقك كمان. لكن صعب انهردا. بصي لما بابى يرجع انا هكلمه وهقوله انك تروحي يوم الاجازه. وتقضيه كله هناك مبسوطه كدا.

رينو: رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـن مريم. لانها كان نفسها تروح دلوقتي لان فهد واحشها بجنون وعيطت ومردتش. ومدايقه من خــــوفهم عليها بالطريقه دى. هي عايزه تروح تنام في سرير فهد. عايزه تشم ريحته في المكان. عايزه تراجع زكريات الشهرين الل قضتهم معاه.
مريم: دmعه نزلت منها. وحـ.ـضـ.ـنت رينو بكل حب. وقالتلها غـ.ـصـ.ـب عني ياحبيبتى. ولو ليا خاطر عندك بطلى عـ.ـيا.ط. فهد إن شاء الله راجع.

- محمد اخد نور كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ونور استكانت في حـ.ـضـ.ـن حبيبها وسندها. وابتمست بسعاده كبيره ودعت من قلبها انهم يعيشو في سعاده ديما.
محمد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. بحبك اوى يانورى.
نور: اتنهدت بسعاده. انا الل بمـ.ـو.ت فيك يامحمد. بجد انت فاجئتنى امبـ.ـارح. حتى الفطار انهردا جبتهولى لحد هنا. انا مبسوطه اوى.
محمد: بيلاعب خصلات شعرها. اممم ولسه في مفاجأه كمان.
نور: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وقعدت بجد. طيب قول. قول مفاجة ايه. قووول بليز.

محمد: هههه. اهدى طيب. قومى انتى كدا. وخدى شاور. وصلى العصر. وانا كمان. وهكون حضرتلك المفاجاه اوكى.
نور: بدلع. امم مش هصبر قوووول بليييز بقى.
محمد: ههههه. لأ هاقولك بعد ما تخلصى. وخـ.ـطـ.ـف منها بوسه. واتحرك. انا هاخد شاور واصلى. وانتى كمان يلا بقى علشان المفاجاه.
نور: قامت بسرعه. ودخلت قبل منه. انا في ثوانى هكون جاهزه علشان المفاجأه. روح انت بقى الحمام الخارجي. ههههه.

محمد: ابتسم. ودخل معاها الحمام. وشالها. وقالها. احنا ناخد الشاور في وقت واحد علشان نلحق المفاجاه. وباسها من خدها.
نور: اتكسفت ومردتش. واخدو الشاور. وبعدها محمد صلى الاول. وخرج. ونور لبست الاسدال وصلت. ودعت انها تفضل هي وعيلتها في سعاده. وخلصت وقــلـــعت الاسدال وخرجت. وابتسمت بسعاده. لما شافت محمد بيقطع في قالب الكيك الل متغرق بصوص الشيكولاته. امممم وااااو تحفه بجد.

محمد: تعالى اقعدى. واخدها على رجله. وبدء يأكلها. دى بقى علشان العمليه الل انتى عملتيها بنجاح كبير وابهرتينى بجد. انا فخور بيكى جدا يانورى.
نور: بتاكل. اممم جميله اوى. حبيبى ربنا يخليك ليا يارب. وبصتله. بص بقى احنا نتفق اتفاق مع بعض. اى عمليه جراحيه اعملها انت هتجبلى كيك الشيكولاته اوكى. حتى لو عملية اللوز ههههه.
محمد: ومالو ياستى وانا عينيه ليكى.
نور: قربت وباسته برقه. تسلملى عينيك يامحمد.

- آدm وزين راجعين الساعه 7 مساءا. ومجهدين.
مريم: قامت تستقبلهم. وسلمت عليهم.
حمدالله على السلامه.
آدm: الله يسلمك يا حبيبتي.
زين: بزعل. الله يسلمك ياماما. بعد اذنكو انا طالع انام.
مريم: استغربته. تنام دلوقتي! هو انتو اتغديتو بره ياحبيبى.

آدm: شايف زين مدايق. لا ياحبيبتي مـ.ـا.تغدناش ولا حاجه. وانا بصراحه واقع من الجوع. وزين كمان. وبص ل زين اطلع غير كدا وخدلك شاور. وتعالى نتغدى مع بعض ونتكلم انا وانت في المكتب.
زين: بخـ.ـنـ.ـقه. هز راسه ومردش.
مريم: راحت عند زين. مالك يازينى. ايه الل مزعلك. ومالك كدا حاسه ان هموم الدنيا كلها على اكتافك. مالك يانور عيني.

زين: اتنهد بحـ.ـز.ن. ابدا يا امى مفيش اى حاجه. انا بس منمتش امبـ.ـارح كويس. واتاخرنا انهردا زي ما انتى شايفه. انا مرهق مش اكتر. بعد اذنك هطلع اغير هدومي ونازل. وسابها واتحرك وطالع مخـ.ـنـ.ـوق.
مريم: راحت قعدت جمب آدm. ماله زين يا آدm. وشه مش طبيعى ابدا.
آدm: ابدا ياحبيبتى. هو قالك أنه مرهق. وايه بقى مش هتقوليلهم يجهزو الغدا. انا واقع من الجوع.

مريم: مصدقتش آدm. ولكن ندهت على زينب تجهز الغدا ل آدm وزين. وبصت ل آدm. مالك يا آدm. سرحان في ايه!
آدm: ولا حاجه ياروحي. قوليلى. رينو فوق والبنات!
مريم: اتنهدت. وبصت ل آدm بزعل أنه بيخبى عليها. لكن قالت. فريحه: راحت عند رنا تقعد يومين. هي كانت عايزه تستاذنك. بس قولتها أنك مشغول في الشركه.
وريتال فوق نايمه مع الولاد.
واتنهدت بزعل. ورينو ياقلب امها فوق قاعده في اوضتها مع تيمو.
آدm: ومالك زعلانه ليه؟

مريم: بصتله بعدين. انت قوم أغسل ايديك. واتغدى مع زين. ولما تخلص شغلك مع زين. اطلع اقعد مع رينو شويه.
آدm: فهم إن رينو تعبانه من غياب فهد. وهز راسه. وقالها ابعتي اى حد ينادى على رينو تقعد معانا واحنا بـ.ـنتغدى.

مريم: حاضر. انا هطلع بنفسي واقولها. واتحركت. وآدm قام وغسل ايديه. وبيفكر هيعمل ايه مع راشوان. وعارف إن زين مدايق لان بسببه الشركه خسرت اكتر من 8 مليون جنيه بالاجهزه. لكن محدش معصوم من الغلط. وقرر أنه يتكلم مع زين. ويشوف زين بعد مايعرف أن المغتلس هو راشوان. تفكيره هيوصل لايه علشان يرجع حقه. وخرج. من الحمام. وشاف رينو نازله ودبلانه.

آدm: زعل من جواه. لكن ابتسم بتمثيل. وفتح ايديه ل رينو. نوتيلتى حبيبتى.
رينو: ابتسمت بتمثيل وحـ.ـضـ.ـنت آدm. وغمضت عينيها. واتنهدت بحـ.ـز.ن. حمدالله على سلامتك يا بابى.

آدm: باس راسها. الله يسلمك ياقلب بابى. تعالى واخدها وقعدها جمب منه على السفره. وقالها بصي بقى ابوكي واقع من الجوع. وعايزك تاكلى معايه تفتحتى نفسي. ولو قولتى لأ. انا هطلع انام ومن غير لا غدا ولا عشا. هااا. هترفضى يانوتيلت البيت تاكلى مع ابوكي الغلبان.
رينو: ابتسمت بحب. لا طبعا يابابى مقدرش. حاضر هتغدى مع حضرتك.

آدm: بحب. ايوه كدا خلى الاكل يبقى ليه طعم. وهمس في ودنها. بهزار. بينى وبينك. سعاد كبرت وشكلها كدا عندها الضغط والدكتور مانع عنها الملح. وباين حلفت علينا كلنا اننا لازم ناكل اكل ناقص ملح. معدتى خلاص اشتكت ههههه.
رينو: هههههه. لا حـ.ـر.ام يابابى دي سوسو اكلها تحفه.
آدm: بتفكير علشان يفكها. طيب بقولك ايه. انا عندى فكره حلوه.
رينو: فكره ايه!

آدm: انا بحب الرز بلبن. وبصراحه نفسي فيه. وانتى عارفه مبحبش اميرتى تعمل حاجه. ايه رايك بقى لو انتى الل تعمليه يااااه اممم هيبقى احلا طبق رز بلبن أكلته في حياتى. الله انا شامم ريحته من دلوقتي ههههه.
رينو: ههههه. بس كدا عيونى ليك يا اجمل بابى. بعد ما تتغدى انا هاقوم اعمله اوكى.
آدm: اتنهد بسعاده. لما شاف ضحكة رينو. اوكي ياروح بابى.

مريم: واقفه مبسوطه لما شافت معاملة آدm مع رينو. وانه هون عليها شويه. وبيحاول ينسيها غياب الفهد.
زين: نزل وكانت ريتال نايمه جمب الولاد. ومحبش يصحيها. وقعد. ومريم قعدت جمبه
وحاولت تهون عليه لانه عابس جدا. وفك شويه بطريقة مريم واهتمامها. والكل اتغدى.
آدm: ياااه الحمدلله. انا وزين كنا جعانين بشكل.
مريم: بألف هنا على قلبكم يارب.
آدm: حبيبتي ربنا يخليكي. وبص ل رينو ها بقى على اتفاقنا ولا ايه!

رينو: ههههه اكيد طبعا وانا اقدر. انا هاقوم حالا. ده حتى تيمو بيحب الاكله دى. انا هاقوم اعمله. وطبعا بمساعدة مامي ولا ايه يامامى.
مريم: من عينيه انا هقولك على الطريقه تعالى يلا بينا. واتحركو على المطبخ.
آدm: تعالى يازين على المكتب انا عايز اتكلم معاك.
زين: بحـ.ـز.ن حاضر يابابا. واتحركو. وقعدو قصاد بعض.
آدm: مالك بقى شايل طاجن ستك ليه. محسسنى إن الدنيا اتهدت.

زين: بزعل حقيقي. ا. انا مش عارف اقول ايه لحضرتك. ولا مليون اعتذار هينفع من أنه يغير انى انا السبب في الكارثه الل حصلت دى. انا حقيقي مش عارف اوصل لحل. انا مش عارف ازاى مضيت على الأوراق دى. مع انى لازم اقرأ اى ورقه زي ما حضرتك عودتنى. حضرتك مأسس الشركه دى من 24 سنه واكتر. وعمرها ما حصلت معاك حاجه زي كده ابدا. ولما انا امسك الشغل واتحمل المسؤليه اتسبب في كارثه ذى دي. وبص ل آدm. حضرتك من حقك انك تطلب منى اقدm استقالتى. وده طبعا ااقل حاجه ممكن اعملها.

آدm: قاعد بيسمع ابنه. لكن لما قال استقاله. اندهش من تفكير ابنه. لكن معلقش وقال. وانت بقى مين قالك انى عمرى مـ.ـا.تعرضت لحجات زي دي. لا طبعا أنا اتعرضت وللاسؤ من كدا كمان. ياما كنت هخسر حجات كتير بسبب مناقصات وبملايين. ياما اتعرضت لخطر كبير وتبديل في الشحنات. ياما حصل شـ.ـد بينى وبين طارق بسبب الشغل. انا افتكر مره موقف حصل. وإن تم تبديل اجهزه طبيبه بملايين باجهزه مضروبه. عارف يعنى ايه! معناه أن كان في ناس كتير هتمـ.ـو.ت بسببنا. وانى كدا كنت هتدmر خلاص. ولولا ستر من ربنا انى انا وطارق اكتشفنا ده في اخر لحظه. وقدmنا شكوى واتقبض على ال عملو كدا. فا انا بالنسبالى المشكله دى تافه بمقارنه الل حصلى على مدار السنين الل فاتت دى. والإنسان معرض للخيانه في اى وقت. ومش شرط انك تكون قريت كل الورق في مليون طريقه أن اي حد يمضيك على اى ورقه. الحيل الخبيثه كتير يازين. واتنهد.

عارف يازين انا مدايقنى في الموضوع ده كله ايه!
زين: بيسمع ابوه ومدهوش من الل بيسمعه. احم خير يابابا.

آدm: يأسك واستسلامك ده. انا احترت فيك. سعات بشوفك آدm العدوي التاني. وسعات بشوف فيك عقل ورزانة مريم. وسعات بحسك غريب. يعنى المفروض أن الل حصل ده يقويك وتصمم تعرف مين وترجع حقك. مش تقول كلام خايب اعتذار واستقاله. وانت لما تستقيل انا كدا استفدت ايه! وانت استفدت ايه! اسمع يازين. انا جبتك هنا دلوقتي علشان اقولك مين الل عمل كدا! وعايزك تفكر معايا. وتشوف هترجع حقك ازاى!

زين: بلهفه كبيره. حضرتك عرفت مين الل عمل كدا! مين هو يابابا ميين!
آدm: بهدوء. راشوان المحامى.
زين: بصدmه كبيره. وعيونه مفتوحه على الآخر. وقام وقف. ايييه. را، راشوان. وبص ل آدm. طيب ازاى. راشوان. راشوان الل شغال معاك من 12 سنه. طيب ازااااى.
آدm: اهدى واقعد. انا عايزك تبطل تتعصب. متعملش ذي ما كنت انا بعمل زمان. اهدى. وانا هحكيلك كل حاجه.

زين: قعد وجواه غل من راشوان. وآدm حكاله الل حصل معاهم انهردا. وبعد ما خلص. ها يازين. تقترح عليا نعمل ايه. ونرجع حقنا ازاى.
زين: بديق حقيقي. وادي عايزه كلام يابابا. احنا نقدm بلاغ فيه ويتقبض عليه.
آدm: بنفس الهدوء. بتهمة ايه!
زين: بعدm فهم. بتهمة ايه! بتهمة الاغتلاس. والشركات الوهميه. وال5 مليون جنيه. وال9 اجهزه الل باعهم من ورانا! كل ده بتهمة ايه!
آدm: رجع ضهره لورا. ودليلك ايه على كلامك ده!

زين: هيتجنن من آدm. دليل ايه يابابا. الاوراق موجوده. والشيك موجود. وشهادة مدير المشتريات في المستشفى موجود.
آدm: بص ل زين. وامضتك وامضتى على كل الل حصل ده موجود.
زين: بصدmه. لانهم فعلا ماضيين على الأوراق. وسكت.
آدm: سكت ليه! امضتك موجوده. يعنى راشوان نفذ كل حاجه تحت اشرافك واشرافى انا شخصيا.

زين: بيسمع وعيونه مفتوحه على الآخر وبتروح يمين وشمال من الصدmه. يعنى اييه! يعنى راشوان كدا خلاص ضحك علينا وسرق الفلوس وتمن الاجهزه وخلاص على كدا طلع منها!

آدm: راشوان محامى وعارف هو بيعمل ايه. ولعبها بزكاء. لكن زكاء محدود. هو مضاك على الاجهزه. والأوراق. علشان لو احنا اكتشفنا الحوار ده. هيقولنا القانون لايحمى المغفلين. المشكله ان راشوان مش عارف هو بيتعامل مع مين! مع أنه شغال معايا 12 سنه. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. واتنهد. المهم بقى عايزك تفكر في اي حل ناخد بيه حقنا من راشوان. ياترى عندك حل!
زين: بغـ.ـيظ. ناخدو على المخزن وهيعترف.

آدm: هز راسه بيأس. انت عايز تتعلم كتير يازين. الشركه دي هتبقى بتاعتك في يوم من الايام. ولازم تكون مستعد لاى ضـ.ـر.به تتعرض ليها وتصدها وترجع في قلب الل وجهلك الضـ.ـر.به. وتلعب بنفس طريقته.
زين: بدء يهدى. قصدك هترد الضـ.ـر.به ل راشوان!
آدm: ابتسم. امم يعنى.
زين: فهمنى يابابا الله يخليك. انا اعصابى على اخرها.

آدm: انا هفهمك لازم نرد الضـ.ـر.به ازاى. وعايزك بعد كدا اى مشكله تتعرضلها تقابلها وانت متأكد انك هتحلها. ومفيش حاجه ملهاش حل. او مستحيل. فاهم يازين!
زين: فاهم يابابا. ها قولى حضرتك ناوى على ايه.
آدm: تمام انا هاقولك الل هنعمله بالظبط علشان نرجع حقنا. ولكن انا عايزك تتعلم وتفكر وتشغل عقلك. التهور والعصبيه مش مطلوبه في كل الأحوال. اسمع يازين. بكره حفلة طلعت. احنا بقى هنبدء ب طلعت. انت هتعمل...

فى بلد عربي.
مراد وفهد قاعدين في شقه صغيره. في عماره. ومتنكرين فيها بشخصيات تانيه. ومغيرين في شكلهم وطريقة لبسهم. وممعاهمش اى ورقه أو شاره تثبت هويتهم الحقيقه. مراد. اسمه عصام الاشقر. وفهد اسمه. عمار الونش.

والعماره دى فيها شخصيه متراقبه. ودى الل هتوصلهم لل بيتاجرو في الآثار. هي ست عندها حوالى 27 سنه وشغاله مع الناس دي وهي بتظبط التسليم علشان محدش يشك فيها وأن ست أو بـ.ـنت مش معقول حد يصدق انها بتاجر في مقابر فرعونيه بالضخامه دى. ومطلقه. وصاحبة العماره دى ومراد سال على شقه او اوضه وصاله للايجار في نفس المنطقه.

وناس وصولهم للست دي. ومراد بطريقته وهزاره وغمزاته. وكمان قالها انهم على باب الله. وطفشو من مصر وسافرو عن طريق غير مشروع. علشان يعملو قرشين حلوين. ويرجعو يتجوزو. البـ.ـنت وافقت عليهم. واتاجرو وقاعدين في الشقه بقالهم 3 تيام ومخرجوش. علشان يدولها الامان.
مراد وفهد قاعدين في الشقه. في الاوضه. فهد نايم على السرير. ومراد قاعد على الكنبه قصاد الشباك.
مراد: ولا يافهد.
فهد: ارغي.

مراد: البـ.ـنت نزلت من العربيه وداخله العماره.
فهد: قام بسرعه. انت جاهز.
مراد: تمام.
فهد: يعنى مش هتتألــم.
مراد: مـ.ـا.تخلص بقى قبل ما تدخل شقتها.
مراد وفهد كل واحد قطع لبسه من قدام وبهدلو شعرهم كأنهم كانو بيتخانقو مع بعض
فهد: طلع سلاح أبيض. وعور مراد في دراعه. اسف.
مراد: ااه. أنجز بس بسرعه علشان متخبطش عليها في شقتها وتشك فينا أنزل جرى واخبط فيها وهي على السلم. واطلب منها شاش وقطن أنجز اااه. الله يخربيتك.

فهد: خرج بسرعه وكأنه متخانق خناقه كبيره. وشاف البـ.ـنت طالعه على السلم ونزل جري وخبط فيها وبيمثل أنه بينهج ومتـ.ـو.تر.
البـ.ـنت: ااه يختى. هما بيطلعو امتى دول. حاسب يا أخينا انت.
فهد: بخــــوف. ا. انا. اانا. عصام. وحط ايده على جبهته. برعـ.ـب.
البـ.ـنت: اله. مالك ياخويا كدا كانك قـ.ـا.تل قتيل. وايه الل عامل فيك كدا.
فهد: لأ لأ هو الل بدء. انا مش قصدى. عا، عندك شاش وقطن. اى مطهر ابوس ايدك. اخويا متعور. فوق والله غـ.ـصـ.ـب عني.

البـ.ـنت: شهقت. وخبطت بايدها على صدرها. يالهوووى انت ضـ.ـر.بت اخوك.
فهد: ياست عندك شاش ومعقم ولا لأ اخويا هيتصفى اخلصي.
البـ.ـنت: يووه حكم. وانت بتزعق ليه. اوعا كدا. دى سكنه ايه الهباب دى. وفتحت باب شقتها استنانى هنا هجبلك علبه الاسعافات.
فهد: انا هطلع اشوفه. ونادى عليا لما تيجبيها
ومستناش ردها وطلع جرى وساب الباب مفتوح. ولا يامراد كل حاجه تمام.
مراد: لابس تيشيرت ابيض بكم والدm مش كتير. اخلص طلع الازازه.

فهد استنى علشان يبان انه دm طازه خارج من الجـ.ـر.ح. هروح اشوفها طالعه ولا هتبعت حد.
مراد: يبنى دى ما هتصدق. يلا روح بص عليها بسرعه.

فهد: بص من السلم وشافها طالعه. ودخل بسرعه. وطلع ازازة الدm الصناعي وحطها على كم تيشرت مراد. ونقط على الارض وجبهته. وأيده التانيه كأنه مسك الجـ.ـر.ح بايدو. وشال الازازه فوق الدولاب لحد ما تنزل. وجرى كأنه بيتكلم مع مراد وبيعتب عليه. كدا ياعصام كدا. يعنى لازم تخلينى ادايق. هتبطل تدايقنى لحد امتى وتعايرنى بيها.
البـ.ـنت: دخلت وسمعت الحوار وواقفه بره تسمع الحوار للآخر.

مراد: ابعد عنى ياعمار. بعد الل انت عملته ده. انت فعلا مش اخويا. تربية الملاجئ انا وانت عمرنا ما كنا اخوات. انا غلطان انى سفرتك معايا. اااه. انا غلطان انا اتعرض عليا اسافر بلد اجبنى ومرضتش عشانك. لا انت نافع اخ ولا صاحب. تمد ايدك عليا ياعمار بعد العمر ده كله.

فهد: بيمثل الزعل. لا ياعصام انت مسافرتش علشان الفلوس الل النصاب ده هيسفرك بيها مكنتش مكفيا نص تذكره. وعلى العموم. حقك عليا ياعصام. انت الل دايقتنى وفكرتنى بالل حصل زمان.
مراد: اااه وايه يعنى الل حصل زمان. سرقنا انا وانت وكنا هنتمسك. محنا طول عمرنا بنسرق. بس كنا هنتمسك بسبب خيبتك روحت تحب واحده اول ماعرفت بلغت عننا ااااه. منها لله كان زمانا منقولين نقله كبيره.

فهد: متفكرنيش بقى. انا نزلت تحت علشان اشوف اى صيدليه. لكن قابلت الست صاحبة العماره. وسألتها على شاش ومعقم. وقالت عندها انا هنزل اشوفها جهزت الحاجه. وهجيب الشاش واطلعلك. انت نزفت كتير.
مراد: اااه الله ينتقم منك. وحب يهزر انزل وقولها عصام مجروح ههههه.
فهد: ليك عين تهزر. وبعدين انت عارف انا بكره صنف الحريم.

مراد: وانا مالى بيك. وبعدين صاحبة العماره قمر هتبص لواحد معفن ذيي. وتلاقيها متجوزه ياعم، اااه يلا بسرعه ياعمار حاسس انى هيغمى عليا. وغمزو لبعض لأنهم عارفين انها واقفه.
فهد: حاضر. حاضر ياعصام. وجاي يتحرك البـ.ـنت دخلت. يالى هنا. وشافت مراد وشهقت. يلهووى. يلهووى. اييه ده. ايه كل الدm ده. وبصت لفهد. انت الل عملت كدا! أجرى روح هاتلى طبق وفيه شويه ميا دافيه.

مراد: بصلها كأنه تعبان. ليه بس تعبتى نفسك وطلعتى. وليه الميا الدافيه. انا بشوفها في الافلام لحاجه غير كدا خالص.
البـ.ـنت: بضحكه مايصه، هههههههههههه يوه ياسمك ايه وانبى شربات حتى وانت متعور. لا الميا السخنه بتاعة الولاده في حله مش في طبق هههههههههههه. وبصت لفهد. يووه مـ.ـا.تروح ياجدع انت هات الميا الدافيه وعوجت بوقها حكم.
فهد: هز راسه وخرج من الاوضه.
البـ.ـنت: فتحت علبة الإسعافات. وبصت ل مراد يلا اقــلـــع.

مراد: من جواه ينهار اسوس. دي فريحه هتنفخنى قبل منك. ومثل. احم اااه مش قادر اقوم. وبصلها وغمز. اقطعى كم التيشرت فداكى انا مش زعلان عندى تلاته غيرو.
البـ.ـنت: هههههههههههه وانبى سكر. وهو التيشرت بقى نافع حاجه ما هو متنيل اهو متقطع. تعالى هات دراعك.
مراد: اااه حاسبى دراعي مش قدك.
البـ.ـنت: ههههه لا قدى وقدى اوى. وقطعت الكم بايديها.
مراد: الصلاه على النبي. صحه وعافيه ههههه.

البـ.ـنت: يوه الله اكبر. انت هتنق عليا ولا ايه. إنما قولى اتخانقتو ليه. والمنيل التانى عورك ليه؟
مراد: محبش يكشف كل حاجه. لا ولا خناقه ولا حاجه. وعمار معورنيش انا عورت نفسي بالغلط.
البـ.ـنت: بدءت تعجب بمراد. وانه خبى عليها حاجه زى دي يبقى واد مجدع ورجوله. وكمان شافت وسامته عن قرب. وسرحت في لون عينيه.

مراد: بص ليها. وقال جواه نهار ابوكي طين احنا عايزينك تعترفي مش اكتر من كده. فينك يافهد الكـ.ـلـ.ـب انت. وحب يفوقها. ااااه هي هتحتاج خياطه.
البـ.ـنت: فاقت. ها. هشوف. وزعقت مـ.ـا.تيلا ياجدع انت. انت هتغليها.
فهد: جه. وجابلها الطبق وفيه ميا سخنه. وبينتقم من مراد على الل عمله فيه في مصر. وقالها بجديه. خدى.
البـ.ـنت: بصتله. ياساتر. ايه خدي دى.
فهد: اله مش انتى طلبتى ميا دافيه اهي قدامك اهي.

مراد: بصلها سيبك منه ده حمار. خليكى مع التعويره ااااه. ايه هتتخيط.
البـ.ـنت. يوه مـ.ـا.تصبر انت كمان. مستعجل على ايه.
مراد: بصلها. وقال بجديه. اصل. اصل انا بخاف من الخياطه.
البـ.ـنت: بتريقه ياقلبى ياخويا. لا متخفش. وإن شاء الله مش هتحتاج. وجابت قطنه وحطت طرفها في الميا. ومسحت الجـ.ـر.ح.
مراد: بيغمز لفهد. ومره واحده. اااااه. اااه. اوف. اوف. الميا سووخناااا.

فهد: كاتم الضحكه. وجرى عليه. بتريقه سلامتك ياعصام. انا. انا اسف ياخويا.
البـ.ـنت: حطت صوباعها في المياه. وكانت سخنه. يوووه يخيبك راجـ.ـل. انت مبتعرفش تعمل غير المصايب وبس. وقامت. انا رايحه ازودها شوية ميا. واتحركت.
مراد: صك على اسنانه. غباااى غبى
فهد: ههههههههه بصوت وا.طـ.ـي. وبيقلد البـ.ـنت ياقلبى ياخويا. وانبى سكر هههههه
مراد: انت قاصدها يابن ال...
فهد: هاااا يابن ال. ايه. اسكت البـ.ـنت جايه. سلامتك ياعصام.

البـ.ـنت: دخلت وقعدت جمب مراد ولازقه فيه جدااا.
مراد: تنح. وبص لفهد. وشايف نظرة شمـ.ـا.ته في عينيه.
البـ.ـنت: نضفت الجـ.ـر.ح. اه هيحتاج حوالى 4 غرز.
مراد: بتمثيل. لا انا بخاف. ينفع تعقميه وخلاص. ولا اروح صيدليه.
البـ.ـنت: جرا ايه. وبعدين تروح صيدليه وهسيبوك كدا انت فاكر نفسك في مصر. دول ممكن يشكو فيك ويطلبولك الشرطه.
مراد: بخــــوف. وشـ.ـد ايدو منها ايييه شرطه. لأ دا احنا نروح في داهيه.

فهد: عصام استحمل معلش. وبص للبـ.ـنت. طيب انزل اشترى بنج اصل عصام قلبه ضعيف شويه.
البـ.ـنت: انا معايه بنج. وياخويا سبلى نفسك. وبعدين انا مستغربه. جـ.ـر.ح زي ده نازف الدm ده كله ازاى.
مراد: بهزار. اصل انا عندى سيوله هههههه
البـ.ـنت: خبطته على صدره. هههههههههههه يلهوى على خفة دmك. وانبى سكر.
مراد: من جواه مدايق. طيب حطي بنج بقى وخيطى بتعرفى تخيطى.
البـ.ـنت: اومال. انا قلبى مـ.ـيـ.ـت.
مراد: ههههه قلبك مـ.ـيـ.ـت! واتحاسب بقى على كدا!

البـ.ـنت: بتريقه. اه اتحاسب ودخل الجنه.
مراد: بيمثل بهيام. طبعا لازم يدخل الجنه. انا شايف الورد مرسوم على وشك.
البـ.ـنت: بلعت ريقها. احم. انا. انا كنت ممرضه في مصر.
مراد: شايف انها فرصه. ايه ده. انتى مصريه.
البـ.ـنت: بصتله بتـ.ـو.تر. مش شغلك ومتسالش كتير.
مراد: طيب متزقيش انا بسال علشان انا مصرى يعنى. وبدء يمثل أنه دايخ
البـ.ـنت: انا خيطلك الجـ.ـر.ح. وبصت ل مراد يوه مالك ياخويا.
مراد: مش عارف دايخ.

فهد: يمكن علشان نزفت كتير. اقوم اعملك كوباية ميا بسكر.
البـ.ـنت: ميا بسكر ايه ياجدع انت. اعمله لقمه ياكلها يتقوت بيها.
فهد: طيب في علبة فول هاقوم اعملها بسرعه.
البـ.ـنت: بدهشه. نعم فول ايه الل هياكله ده. هو اسمالله عليكو معندكوش حاجه تانيه غير الفول.
فهد: بيمثل باحراج. احم. لا والله معندناش غير الفول. ربنا يفرجها بس بشغل واجبله.

البـ.ـنت: بتريقه ومياصه. وهو هيصبر لحد مـ.ـا.تفرج. وقامت. انا هنزل اجبلكو لقمه تاكلوها. وبصت ل مراد وابتسمت. ليك في المحشي ياولا.
مراد: لا مش عايزين نتعبك. كتر خيرك لحد كدا. انا شويه كدا وهكون كويس. احنا مش عارفين من غيرك كنا هنعمل ايه. جميلك في رقبتى يا، الا هو اسم الكريم ايه. ههههه ولا اقولك بلاش لتفتكرى بعاكس.
البـ.ـنت: ههههههه. وعايز بقى اسمى الحركى. والا الحقيقي.

مراد: والله الل يجي منك حلو اوى. وقولى الحركي الحقيقه ديما بتو.جـ.ـع هههههههههههه
البـ.ـنت: هههههههه الحركي وقالت بدلع. رشا.
مراد: ههههههههه. رشا. الله اسم جـ.ـا.مد أوى. اومال بقى الحقيقي. بصراحه بعد رشا ده فضولى زاد اعرف اسمك. يا، رشا ههههه عسل.
البـ.ـنت: الحقيقى انصاف.
مراد: صدقى بقى انصاف عجبنى جدااا اكتر من رشا. وبصلها. انصفى قلبى. ههههه معلش انا اسف والله انا كدا بحب اهزر.

انصاف: لا ياخويا مفيش حاجه. وبصت على فهد بخـ.ـنـ.ـقه. انا بحب الهزار. مبحبش الناس الخـ.ـنـ.ـقه. انا هنزل اجبلكو لقمه كدا. وشوية عصير يقوتوك واتحركت ونزلت.
مراد: بعد ما نزلت. اتعدل. اوووف ست خـ.ـنـ.ـقه.
فهد: بغـ.ـيظ. انا عايز اعرف. احنا مش متفقين وهي بتتصنت علينا. نقول احنا مش لاقين شغل.

مراد: لأ كدا احسن. واحده واحده علشان متشكش فينا. احنا هنطلع دلوقتي نقعد على الكنبه الل جمب باب الشقه. واول مانحس بيها طالعه هنتكلم في حوار اننا ممعناش فلوس تكفى ولازم لينا شغل باسرع وقت. واننا هننزل ندور من بكره. وهي اكيد لما تسمع كدا هتشوفلنا شغل معاها. واسمع يافهد. عايزين اى طريقه علشان نزرع ليها جي بي اس. البت دى شكلها شمال وربنا يستر.

فهد: ابتسم بخبث. وقلدها. وغمز لمراد ليك في المحشي ياولا. هههههههههههه.
- آدm: ها يازين فهمت ايه الل هيتم.
زين: مبهور من ذكاء آدm. لأ بجد انا مش مصدق. حضرتك خطتك دي هتدmرو. انا بجد مش مصدق. فكره رهيبه يابابا بجد.

آدm: اهو انا بقى عايزك تتعلم. ولو واجهتك مشكله تستخدm عقلك وبهدوء. بص هاقولك حاجه ديما انا بعملها. انا لما عادل جه وحكالى عن رد فعل طلعت. تخيلت نفسي مش صاحب الشركه. وعادل ده بيحكيلى مشكله تخصه هو. وكأنه بيقولى اعمل ايه. انا بقى فكرت. إن الحوار ده ميخصنيش ولازم اكون هادي. وساعتها فكرت وقولت لأ بما أنه اتـ.ـو.تر يبقى في حاجه غلط. وصاحب الشركه هو الل يطلب من المسؤول ده جرد. وده إلل انا عملته. فا انا عايزك تركز ويكون عندك ثبات انفعالى.

زين: فهم كلام آدm. وكان مبسوط من تفكيرو. حاضر يابابا. اوعدك. وبصله انا متحمس جدا. لبكره. بعد الحفله. زى ما حضرتك قولت. انا وزياد. هناخد طلعت على أساس اصرفله الشيك لكن مش هيتصرف. واخدو على المخزن. وحضرتك تكون منتظرنى هناك انت وطارق. وتفهم منه كل الل حصل.
آدm: دي البدايه. وكل حاجه متوقفه على الكلام الل هيقوله طلعت بكره. لسه اللعب الل بجد مجاش.

الباب خبط. ودخلت رينو وشايله صنيه وعليها اطباق الرز بلبن. بابى حضرتك فاضى.
آدm: أبتسم. تعالى ياروحي. ادخلى.
رينو: دخلت. اممم اتفضل انا عملتهولك بنفسي ومحدش ساعدنى فيه حتى مامي مخلتهاش تعمل حاجه.
آدm: اممم الله. طعمه واضح من ريحته. حاجه كدا فخمه.
رينو: بحب. اتفضل يابابى. اتفضل ياابيه زين.
كل واحد اخد طبق.
آدm: اكل معلقه. اممم. وبصلها متأكده انك انتى الل عملاه.
رينو: اه والله انا لوحدي ليه بس وحش.

آدm: وحش ايه بس. واكل معلقه تانيه أممم انا حاسس ان مريم هي عاملاه بنفسها. بجد طعمه وهم.
زين: بياكل. اممم طعمه جميل جدا. بجد تسلم ايدك ياقلبى.
رينو: بسعاده. ميرسي بجد. وبصت ل زين ريتال نزلت وبتسال عليك ياابيه.
زين: قام. طيب ياحج انا هاخد الطبق ده وانفرد بيه لوحدى. وبعدها اطلع انام. تؤمرنى بحاجه.
آدm: لا ياحبيبى سلامتك.
زين: بياكل. اممم تسلمى يابت يارينو. تصبحو على خير. وخرج
آدm ورينو. وانت بخير.

آدm: بياكل. امم وغمض عين وفتح عين وقالها بهزار. متاكده انك انتى الل عملاه.
رينو: هههههه.
تاني يوم. عند مراد والفهد
الباب بيخبط جـ.ـا.مد.
فهد قام مفزوع من اول خبطه. وبص ل مراد. وصحاه. مراد. مررااااد قوم.
مراد: ايه يا فهد وسع سبنى انام.
فهد: انت ياغبى قوم الباب بيخبط جـ.ـا.مد. فوق ها أنا عمار انا مين!
مراد: أنجز وروح افتح انا فوقت اهو وقال بتريقه. يا. عمار.

فهد: طيب تمام. قوووم متنمش. وراح يفتح وبص من العيين السحريه. وكانت انصاف. ومفتحش. ورجع بسرعه مراد. دي انصاف وجايبه فطار. خبى سلاحك.
مراد: اووف الله يخربيت امك ياشيخه على الصبح. فطار ايه الساعه 8. وقام وخبى سلاحه.
فهد: انا رايح افتح. وفتح وعمل نفسه بيتاوب. مييين وبص وكشر. وسكت.
أنصاف: يوه. امسك ياجدع انت الصنيه.
فهد: اه لامؤخذه. واخد منها الصنيه. ايه ده وانتى جايبه اكل ليه.

انصاف: قفلت باب الشقه. لكن فهد بتكشيره راح وفتح الباب وسابه مفتوح على الاخر. وقال بتكشيره سيبه مفتوح.
مراد: اهلا اهلا مدام رشا ههههه. صباح الفل
أنصاف: بصت لفهد من فوق لتحت. مش عارفه لسانك ميقولش كلمه حلوه زي اخوك. ولا صاحبك. وبصت ل مراد بهيام صباح الورد والفل والياسمين. طمنى دراعك عامل ايه دلوقتي.
مراد: الجـ.ـر.ح شادد عليا اوي. كل شويه يقول أنا عايز رشا هههههههههههه.

أنصاف: هههههههههههه يختى وانبى سكر. وهمست هو صاحبك ده كشرى كدا على طول.
مراد: كشرى مصرى هههههههه. سيبك منه أصله مجروح اوى. واحده علمت عليه.
أنصاف: بصت لفهد وقالت جواها الاتنين احلا من بعض. بس عصام ده زى العسل ودmه شربات مش زى عمار الخـ.ـنـ.ـقه ده.
مراد: ايه ياست انصاف روحتى فين. وايه لزومه التعب ده بس.
أنصاف: ها. لا ياخويا مرحتش في حته. وبعدين ولا تعب ولا حاجه.

مراد: ازاى بس. امبـ.ـارح جبتى عشا محترم. ومسبتيناش غير لما خلصنا الاكل. وكمان كتر الف خيرك هتشوفيلنا شغل. ودلوقتي جايبه فطار. طيب نرد جمايلك ازاى!
أنصاف: بدلع. متقلقش هتسد كل حاجه. بس دراعك يخف.
مراد: قال جواه. مش مطمن لنحنة امك دي. اه إن شاء الله.
أنصاف: تعالى ياعصام. بسم الله. وبصت لفهد. وانت كمان تعالى أفطر.
مراد: والله الواحد مكسوف منك. المفروض احنا الل نعزمك.

أنصاف: كلها اسبوع وتشتغل وتبقى اعزمني برحتك. وقعدت تعالى جمبى هنا يا عصام وافطر يلا. وانت ياعمار ياخويا كل.
فهد: هز راسه. ومن جواه كارهها. لكن قعد. ومراد من جواه قرفان منها. وقعد لكن بعيد شويه. وبدؤ يفطر. وهي تسألهم بتجرجرهم عايزه تعرف عنهم كل حاجه. وهي تسال ومراد يجاوب لانه فاهم انها عايزه تعرف كل حاجه عنهم. وفهد قاعد ساكت وبيفكر عايزها تقــلـــع الساعه علشان يزرع فيه الجي بي اس. لكن ازاى.

أنصاف: الا قولى اسمك عصام ايه معلش في السؤال.
مراد: اسمى عصام الاشقر. ود عمار الونش.
أنصاف: ازاى يعنى مفيش اسم ثلاثى زي الل في بطاقتك انت وهو.
مراد: لا دا اسم عادى بس احنا اصلا منعرفش مين ابونا وامنا الحقيقيين. وياريت متقلبيش علينا المواجع.
أنصاف: ليه ياخويا. معلش تحكيلى وحيات رشا ههههه.

مراد: لا انتى حلفتينى بالغاليه. ههههه. ماشى انتى مبقتيش غريبه دلوقتي اسمعى يستى. انا وعمار اتربينا في ملجأ. ولا نعرف مين اهلنا. ولا اسمنا. كبرنا مع بعض. انا عصام وهو عمار. وقابلتنا مشاكل كتير. وعمار مكنش كدا بس اتعايرنا كتير. واتعرضنا. لتعذيب كتير. وبيقينا صحاب واخوات. وكان عمار بيسـ.ـر.ق الاكل علشانى. وانا كمان كنت بسرق الاكل علشانه. وسمونى عصام الاشقر علشان وانا صغير شعرى ده كان كله اشقر. وعمار ساموه الونش علشان لما اتغير مبقاش بيعرف يتفاهم زي ما انتى شايفه كده. كبرنا واحده واحده. وخرجنا من الملجاء طبعا مفيش شغل بيدوم. اشتغلنا في السواقه والحداده. والنجاره اشتغلنا كل حاجه. ولو اشتغلنا نتبهدل ما احنا ملناش اهل ولا نسب. ونسيب الشغل. ومن الجوع بقينا نسرق. والواد عمار ده قابل واحده واتعلق بيها. بقى يصرف كل قرش عليها. وسرقنا حجات خفيفه كدا. ولما البـ.ـنت دى عرفت أن عمار كان متربى في ملجأ وكمان بيسـ.ـر.ق علشان يجبلها هدايا. سابته. وعرفت من تليفونه وكان موبيل قديم. وشافت رساله منى ليه انا يدوبك بفك الخط انا وهو. قولتله هنسرق فيلا وقولتله على العنوان. احنا كنا ناويين نسرقها وبعدها نبعد ونعمل مشروع ونعيش في حالنا. لكن البـ.ـنت دى بلغت البوليس. وجه وهربنا باعجوبه. وبعدها قررنا نسيب البلد دي بأى طريقه. وكلمنا ناس من إلى بيسفرو ناس هجره غير شرعيه. وكنا هنسافر بلد اجبنى. لكن الفلوس مكفتش. وقولنالو اى بلد المهم نبعد. وجينا على هنا. قولنا يمكن نعيش في مكان تانى ونبدء من تانى على نضافه. بس يستى هي دى حكايتى انا وعمار. وخلى بالك انا وثقت فيكى. مـ.ـا.تنـ.ـد.منيش انى حكيتلك. ومراد مرضيش يسألها على اى حاجه تخصها علشان متشكش فيهم.

وخلصو فطار.
أنصاف: بزعل: ياعينى ياخويا. والله الل يعيش ياما يشوف. وبصت لفهد. معلش يا عمار راحت كـ.ـلـ.ـبه تيجي عشره هههههههههههه.
فهد ؛: من جواه ابو تقل دm امك. ومرضيش يبتسم حتى.
أنصاف: ياساتر. وبصت لمراد. لا ياخويا الراجـ.ـل ده نكد اوى.
مراد: غمزلها سيبك منه أصله مجروح عاطفيا ههههه.
أنصاف: ههههه ومالو. المهم ياخويا وغمزتله مـ.ـا.تيجى جوه اغيرلك على التعويره.
مراد: التعوويييره. اااه وبص لفهد. وفهد غمزله بشمـ.ـا.ته.

مراد: اه ومالو وقام وقف. ده حتى كدا التعويره تخف بسرعه. وعطى اشاره لفهد يقوم معاه.
مراد: اتحرك وشايف فهد قاعد. وصك على اسنانه بغـ.ـيظ من فهد.
أنصاف: زقت مراد من صدره. يلا بقى يسي عصام خش جوه. ودخلو الاوضه لوحدهم. أنصاف بتقفل الباب عليهم لكن فهد حط رجله قبل ما تقفل الباب ومراد اتنهد بـ.ـاريحيه. وقال جواه وحيات امى الغاليه لاربيك يافهد الكـ.ـلـ.ـب.
فهد: دخل وإنصاف اتدايقت لانها عايزه تقرب من مراد واحده واحده.

فهد: قعد على السرير. ومراد على الكنبه وغيرت على الجـ.ـر.ح. واتفقت معاهم انهم هيبدؤ شغل اول الاسبوع ده وأنهم هيشتغلو سواقين يسلمو بضاعه لمخازن. وهيقبضو في الاول بالاسبوع يظبطو حياتهم وبعد كدا بالشهر. وطبعا أنصاف بتشغلهم كدا بتختبرهم الاول. وغمزت لمراد بحب. ومراد قالها تقعد وهيعملها كوباية شاى تستاهل بوقها. وخرج بسرعه وشتم عليها. وعمل الشاى وقعدو التلاته يشربو مع بعض. ومراد عمال يهزر معاها. وإنصاف اخدت على مراد. لكن فهد مكشر. وده بناءا على الخطه الل بينه وبين مراد. وبعد ماشربت الشاى. غمزت لمراد.

اتحركت ونزلت.
مراد: اول ماهي نزلت. بغـ.ـيظ فضل يجرى ورا فهد في الشقه. وفهد هيمـ.ـو.ت من الضحك. وبيقلدها. مـ.ـا.تيجي اغيرلك على التعويره هههههههه تعويره ههههه.
ومراد: قــلـــع فردة الشبشب من غـ.ـيظه وحدفه في فهد لكن مجاش فيه ومتغاظ منه. وفهد هلكان ضحك وبيتخيل لو البـ.ـنت دى قفلت الباب عليها هي ومراد. وقال لمراد ابقى اسمعك بقى تقولى خنفسه تانى. هاا. يبتاع رااشا هههههههه.

فى شركة آل العدوي.
الموظفين كلهم كانو عاملين حفله ل طلعت. وخصوصاً انه محبوب من الكل. والحفله خلصت. وطلعت راح يسلم على آدm في المكتب.
طلعت: مساء الخير يا آدm باشا.
آدm: ابتسم. اهلا اهلا. مساء الفل ياراجـ.ـل ياطيب.
طلعت. والله انا مش عارف اشكرك ازاي. ولا اردلك جمايلك ازاى. انا مديون ليك بالكتير.
آدm: لا متقولش كدا. انا معملتش غير واجبى. المهم الحفله عجبتك.

طلعت: إلا عجبتنى. دى حاجه كدا ولا في الاحلام. انا حسيت انى وزير ههههه. ربنا يبـ.ـارك فيك يارب ويطول في عمرك.
زين: خبط ودخل. وكان ماسك كوباية عصير كأنها ليه هو. مساء الخير.
آدm: وطلعت مساء الخير.
زين: بابتسامه عريضه. والله هتوحشنا يا استاذ طلعت.
طلعت: الله يخليك يا باشمهندس زين.

زين: انت واقف ليه اتفضل اقعد. زين جاب كوباية العصير اتفضل بما انك موجود مع مستر آدm. انا هطلب 2 عصير كمان ونشرب احنا ال3. ولا ايه ياحج.
آدm: ومالو يسيدى. ده حتى الواحد قلبه و.جـ.ـعه من القهوه. وانا كمان الل هطلبلك العصير. واتصل وطلب 2 عصير.
طلعت قعد: وبيضحك واخد كوباية العصير من زين.
السكرتيره. دخلت بالعصير. وزين وآدm اخدو منها. وبدؤ التلاته يشربو. وبعد ماخلصو.
آدm: ها ياطلعت الشيك معاك!

طلعت: حط كوباية العصير الفاضيه. احم ايوه يامستر آدm. معايه.
آدm: بص في الساعه. طيب ياراجـ.ـل ياطيب. فاضل نص ساعه والبنك يقفل. كدا مش هتلحق.
طلعت: هاخد تاكسي. وإن شاء الله هلحق وقام وقف تؤمرنى بحاجه.
آدm: الآمر لله وحدو. بس انت كدا مش هتلحق البنك انت عارف الزحمه. وبص ل زين انت عندك شغل دلوقتي يازين!
زين: ابدأ يابابا. عمي طارق قال إنه هيتاخر انهردا. يعنى انا فاضي وقاعد معاك.

آدm: طيب تمام. انت هتوصل الراجـ.ـل الطيب ده لحد باب البنك وتدخل معاه وتصرفله الشيك. وتوصله لحد باب البيت عندو. محدش ضامن الظروف وهو ماشى لوحدو بالمبلغ ده.
طلعت: بتأنيب ضمير. ربنا يخليك يا مستر آدm. مالوش لزوم والله كدا بتعبكو معايا.
زين: لا تعب ولا حاجه يا استاذ طلعت. انت عشرة عمر. اتفضل. اتفضل. وزين اتحرك.
وطلعت سلم على آدm. وآدm شاف اسف في عيون طلعت. تؤمرنى بحاجه يامستر آدm.

آدm: الأمر لله وحده ياراجـ.ـل ياطيب.
طلعت اتحرك. ونزل في الاسانسير مع زين. وزين بيتكلم معاه ويهزر. وطلعت حس بدوخه بسيطه.
آدm: قاعد في المكتب. وطارق كان مستخبى في اوضة الاجتماعات. ودخل على آدm. يلا بينا.
آدm: قام وقف. وبيلبس الجاكيت. يلا بينا.
زين ركب وطلعت ركب جمبه. واتحرك.
زياد: ركب عربيته. واتحرك ورا زين.
طلعت: بدء يدوخ. وقال ل زين انا حاسس انى مش شايف كويس ودايخ يا باشمهندس زين.

زين: نام ياطلعت. نام علشان عندك كلام كتير هتقوله. ل آدm باشا.
طلعت: حاول يترجم كلام زين. لكن ناااام بعمق. نتيجة المنوم الل آدm آمر بيه أن طلعت يشربه في العصير. وينام وياخدوه على المخزن من غير شوشره.
وكدا. آدm وطارق. وزياد وزين. متجهين للمخزن. ومعاهم طلعت.

زين وصل المخزن اول واحد. وأمر الجارد يشيلو طلعت ويحطوه في المخزن. لكن على مهل لانه راجـ.ـل كبير في السن. وقعدوه على الكرسي. وآدm نبه على زين أنهم ميكتفوش طلعت ولا يربطوه. يسبوه بس على الكرسي.
زياد: وصل ونزل وقعد جمب زين في العربيه منتظرين وصول آدm وطارق.
وبعد شويه. آدm وطارق وصلو. وكلهم دخلو المخزن. وجابو كراسي وقعدو قدام طلعت منتظرينه انه يفوق.
آدm: قاعد قدامه وطارق جمب آدm.

وزين قاعد جمب طلعت. وزياد جمب طلعت من الاتجاه التانى. وقاعدين يتكلمو مع بعض لحد مايفوق.
في المستشفى.
واحده. بتصرخ وبتعيط على جوزها التعبان. قدام باب المستشفى. والاستعلامـ.ـا.ت. رفضت انها تدخل من غير مـ.ـا.تدفع تمن الكشف والرسوم المطلوبه. وقاعده قدام باب المستشفى وجوزها جمبها بيتألــم. والأمن رافض انها تدخل. لانها ممعهاش فلوس.

الحقووونى ياناس جوزى هيروح منى. اى دكتور. حـ.ـر.ام عليكم مفيش رحمه. انتو قلوبكم حجر. ااه ياارب. اجيب منين فلوس. وبتعيط بانهيار.
نرمين: ماشيه مع دكتوره زميله اسمها رانيا. ومكنتش محجبه ولبسها مش قوى. لكن باين عليها طيوبه.
نرمين: سمعت صوت الست الل بتعيط. ايه ده. ده صوت ست بتعيط والصوت جاى من بره المستشفى. ثوانى يارانيا.

نرمين: راحت للست جمب الأمن. وسألته. ايه ده. الست دى مالها. وقاعده كدا ليه وبتصرخ كدا ليه!
فرد الأمن: بزعل. دي ست غلبانه يادكتوره. وجوزها تعبان زي ما حضرتك شايفه. ودخلت علشان تكشف عليه. وبتسال في الاستقبال والاستعلامـ.ـا.ت.

ولما قالولها على تمن الكشف. وقالت إنها على باب الله وممعهاش تمن الكشف وجوزها ارزقى. قالتلها اسفه مفيش كشف عندنا ليكى. روحي اى مستشفى حكومي. وامرتنى انى اطلعها بره المستشفى. ومن ساعتها قاعده كدا وبتعيط. الله يكرمك يعنى يادكتوره مينفعش تكشفى عليه والله صعبانين عليه.
نرمين: بصت لفرد الأمن. انت جديد هنا!

فرد الأمن: بخــــوف لايترفد. لكن رد. احم ايوه يادكتوره انا متعين هنا من اسبوع واحد. والله ما اقصد انا اسف.
نرمين: علشان كده. وراحت عند. الاستقبال و الاستعلامـ.ـا.ت. بغـ.ـيظ. مين الل رفضت الحاله الل بتصرخ بره دي!
بـ.ـنت من الموجودين: احم. دي واحده زميلتنا يادكتور. هي راحت الحمام.
نرمين: هي متعينه جديد!
البـ.ـنت: لا يادكتور. دي شغاله هنا من سنين.
نرمين: تمام اسمها ايه!
البـ.ـنت: اسمها سمر يادكتور.

نرمين: راحت لفرد الأمن. وقالتله. دخل يبنى الحاله دى. وحولها للكشف. وبصتله. وشاورت على يافطه كبيره ومكتوب عليها أن المستشفى بتستقبل اى حاله مهما كانت حالتها الماديه. وقالتله تبقى اقرا الل مكتوب على اليافطه الل هناك دى ماشي! وقالتله الدكتور محمد عزيز. مخصص مبنى مخصوص للحالات الإنسانية. واى حد ممعهوش تمن الكشف. بيدخل ويكشف ويهتمو بيه احسن من اى حد تانى وبيتصرفله علاجه كمان. اتفضل.

فرد الأمن: بفرح. الله يكرمك الله يصلح حالك يادكتور محمد. وجرى على الست. وقالها. والست من فرحتها دmـ.ـو.عها نازله. وراحت عند نرمين. وشكرتها وفضلت تدعيلها واتحولت على المبنى.
نرمين: بغـ.ـيظ. طلعت الفون واتصلت على نور. وحكتلها كل الل حصل. ونور ادايقت جدا.
ومحمد لما نور قالتلو. اخد منها الفون. وقال لنرمين بنرفزه وصلينى بالبـ.ـنت دى.
نرمين: ثوانى يادكتور. وراحت فين البـ.ـنت الل اسمها سمر دى.
سمر: افنـ.ـد.م يادكتوره.

نرمين: بغـ.ـيظ. دكتور محمد عزيز عايز يكلمك اتفضلى.
سمر: بخــــوف وعدm فهم. اخدت الفون. ومتـ.ـو.تره. احم ا. ا. الو.

محمد: أتكلم وزعق بصوته كله. لدرجة أن تمارا صحيت وعيطت في اوضتها ونور جريت تشوفها. واتكلم. انتى ازاى ترفضى كشف داخل عندى المستشفى وعايز يكشف وانتى عارفه انى مخصص مبنى مخصوص للغلابه. هااا! انتى ازاى تاخدي قرار بالنيابه عنى! ولا انا علشان مش موجود. اللعب هيكون من ورا ضهرى. وبعدين انتى ازاى تقوليها روحي اكشفى في مستشفى حكومي. وانتى عارفه إن الدكتور محمد عزيز عمرو ما رفض حاله بره المستشفى مهما كانت ظروفها أو حالتها. وزعق بغـــضــــب يعنى افرضي الراجـ.ـل ده كان بيمـ.ـو.ت ومفيش قدامه غير دقيقه واحده بس وحد ينقذه. انتى ازاى تتصرفى التصرف ده. اسمعى انتى مخصوم منك مرتب 3 شهور. على الجريمه دى. وأقسم بالله. لو سمعت بحاجه زى كدا تحصل تانى عندي في المستشفى لايكون عقـ.ـا.به الرفد. مش خصم ولا جزا. وزعق انتى فاااهمه.

سمر: برعشه. ومش عارفه ترد. فا. ه.
محمد: ماستناش يسمعها وقفل المكالمه في وشها. وكان متعصب جدا.
فارس: اخد رودي ورينو من الجامعه. وهيوصل رينو. على الفيلا.
رينو: قاعده في العربيه. وسرحانه ومشتاقه لفهد. وقلبها ملهوف عليه. وبصت ل فارس. لو سمحت يافارس ممكن توصلنى شقتى!
فارس: بصلها في المرايه. بس يارينو. هتكونى هناك لوحدك. وفهد منبه عليا انى اوصلك بنفسي لحد باب الفيلا.

رينو: معلش يافارس ومتقلقش. انا بس نسيت حاجه مهمه في الشقه. وهطلع اجيبها.
فارس: تمام. انا هوصلك. وتطلعى انتى ورودي وتجيبى حاجتك وانا هستناكو تحت.
رينو: لأ مش هينفع. لو سمحت معلش يافارس. وصلنى وانا هبقى اتصل على ابيه زين. او بابى يوصلنى.

رودي: لفت ل رينو. وشافت دmـ.ـو.ع في عينيها. وبصت ل فارس. وصلها يافارس. ومتقلقش عليها. انا هطلع معاها لحد باب الشقه. واطمن عليها وانزل. وبعدين هي هتكون في بيتها مش في الشارع.
فارس: اتنهد. ماشى ياست رودي على مسؤليتك تمام.
رودي: خلصانه يانجم.
فارس: بصلها. رودي انا جاى من السفاره يعنى مكان مرموق وتقوليلى خلصانه.
رودي: يادي ام العكننه. مكان مرموق ومكان معرفش ايه. سوق ياشبح سوق انا جعانه.

وفضلو يتكلمو مع بعض. ورينو عايشه في عالمها الخاص. واتصلت على مريم. وقالتلها. ومريم من صوت رينو المهزوز مقدرتش ترفض. وقالتلها طمنينى عليكى اول مـ.ـا.توصلى. وقفلو.
فارس: وصل رينو. ونزلت. ورودي نزلت معاهم. وفارس نزل. وقال ل رينو معاكي المفاتيح.
رينو: ايوه معايه نسخه. ونسخه مع فهد ونسخه مع ماما رنا.

فارس: طيب هاتى المفاتيح. انا هطلع افتح وأشوف الدنيا كدا امان. واخد المفاتيح وسبقهم. وطلع وفتح الباب وكله تمام. ورودي طلعت مع رينو. وسلمو عليها قدام الباب.
فارس: لو احتاجتى حاجه اتصلى عليا على طول. ولو هتروحي وزين مشغول اتصلى عليا هاجى انا ورودي وهنوصلك.
رينو: متشكره جدا يافارس.
رودي: سلمت عليها باى ياحبيبتى. اقفلى على نفسك كويس.

رينو: ايه ياجماعه هو مفيش ست بتقعد لوحدها في الشقه. يلا انتو اتفضلو علشان متتاخروش. ونزلو ورينو دخلت وقفلت الباب.
ورودي اتصلت على مريم طمنتها على رينو وانها قاعده في الشقه. ووصلناها لحد باب الشقه وفارس اطمن عليها. ومريم دعت لبـ.ـنتها. وكانت زعلانه عليها.

رينو: واقفه ورا باب الشقه. وسانده ضهرها عليه. ومغمضه عينيها. وقلبها بيدق. وكأن فهد موجود في المكان. ودخلت ودmـ.ـو.عها نازله. وبصت على الليفنج. ومكان فهد. والتاب بتاعه. وقــلـــعت النقاب والحجاب. واتخيلت حركاته وهو بيجرى وراها. ودخلت اوضة الاطفال. وافتكرت تمرينات الضغط الل كان بيعملها وهي بتعد وتشوف الوقت. وعيطت. ودخلت اوضة النوم. وغمضت عينيها وعيطت. وبصت على التسريحه لما يحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وبصت على برفانه. وشمت ريحته في المكان. وجابت التيشرت من على الشماعه الل كان لابسه اخر مره. وحطته على قلبها. ورمت نفسها على السرير وعيطت بشهقات. وبصوت مسموع. وحشششتني يافهد. وحشششتنى اووى.

طلعت بدء يفوق. وحط ايديه على راسه ااه راسي وبيغمض ويفتح. ااه دmاغى.
آدm: الف سلامه على دmاغك. ياراجـ.ـل ياطيب.
طلعت بدء يفوق. وحط ايديه على راسه ااه راسي وبيغمض ويفتح. ااه دmاغى.
آدm: الف سلامه على دmاغك. ياراجـ.ـل ياطيب.
طلعت: انتبه للصوت. وفتح عينيه واتخض واتفزع حرفيا من شكلهم حواليه. وبلع ريقه واتـ.ـو.تر. وحاول يكون على طبيعته. لكن بص حواليه. وشاف نفسه في مكان فاضى وكمان في حوالى 5 جارد شكلهم يخــــوف. وبلع ريقه تانى بصعوبه. وحاول يتكلم. ا. ا. آدm با. باشا. وبلع ريقه تانى. هوا. هوا...
آدm: اديله ميا يشرب يازياد.

زياد: فتح ازازة ميا متبرشمه قدامه. اتفضل اشرب متخفش مفيهاش حاجه.
طلعت: كان عطشان جدا. وخايف يشرب.
زياد: شرب من المياه في كوبايه. وطمن طلعت. وطلعت شرب بعدها.
آدm: ها احسن دلوقتي ياطلعت. بلاش اقولك ياراجـ.ـل ياطيب. وقرب من وشه. وطلعت خاف. اصلك مطلعتش طيب ياطلعت. ورجع ضهره تانى.

طلعت: ا. ا. انا مش. مشفاهم حاجه. ا. انتو جايبينى هنا ليه. وافتكر الدوخه الل جاتله بعد ماشرب العصير. وكدا بدء يفهم ان آدm عرف الحقيقه.
آدm: انا هاقولك جايبينك هنا ليه! وياريت توفر وقتنا وتقول كل حاجه بسرعه يا اماااا. وبص ل زياد.
زياد: طلع كيس اسود وحطه بين ايدين طلعت. اتفضل دي هديه من سيادة اللواء طارق السيوفى. لو مقولتش كل حاجه تعرفها. دي بقت بتاعتك.

طلعت: قلبه بيدق بخــــوف. وجـ.ـسمه بيترعش وفتح الكيس برعـ.ـب. واتصـ.ـد.م. ايييه ده.
زين: ده هيروين. هيروييين ياطلعت. ولو معترفتش. ومقولتش كل حاجه. سيادة اللواء طارق السيوفى هياخدك مع الحرز ده. وتبقى قابلنى لو شوفت النور من تانى.
طلعت: برعـ.ـب. بص ل آدm ابوس ايدك. سبنى ارجع بيتى لعيالى. ابوس ايدك معندهمش حد غيرى. انا مش فاهم حاجه.
آدm: ببرود. ومالو. انا كمان عايزك تروح لعيالك. وشاور ل زين.

زين: طلع الملف اتفضل ياطلعت بص بصه كدا في الملف ده وانت هتفهم احنا بـ.ـنتكلم عن ايه!

طلعت: كيس الهيروين وقع من ايده. ومسك الملف فتحه. واتصـ.ـد.م. وشاف اسماء الشركات الوهميه. والشيك. وال9 اجهزه وكل حاجه. وقطع غيار السيارات. وطلعت خلاص شاف أن النهايه قربت. ومفيش مفر. وقفل الملف. وعيط بنـ.ـد.م. قولولى اعمل ايه. والله غـ.ـصـ.ـب عني. غـ.ـصـ.ـب عني. اااه يارب والله عمري ما اذيت حد. وبص ل آدm. ابوس ايدك خلينى اروح. انا ماليش زنب. الله يخليك.

آدm: قرب منه. اهدى ياطلعت. انا عارف انك متعملش كدا. وانك عمرك متجازف بالطريقه دي. وقال بصوت هادي ويرعـ.ـب. لكن عايز اعرف. ازاى حطيت ايدك في ايد راشوان ياطلعت.
طلعت: اتصـ.ـد.م برعـ.ـب. اييه راشوان. راشوان.

طارق: بنرفزه. مـ.ـا.تنجز بقى ياجدع انت. ايوه ياخويا راشوان. واحنا عارفين كل حاجه. وانك انت والكـ.ـلـ.ـب راشوان عملتو 3 شركات وهميه من 3 سنين. وكمان ماضيتو زين على 13 جهاز تالف من اصل 4 بس. وفرق 9. اتباعو على فترات واخر جهاز اتباع من 4 شهور. ها! عايز اعترافات تانيه. أنجز بقى في يومك ده. اصل اقسم بالله هتطلع من هنا على مكافحة المـ.ـخـ.ـد.رات وقابلنى بقى لو شوفت عيالك تانى.

طلعت: بيسمع طارق. وخاف لأنهم عارفين كل حاجه. واترعـ.ـب من تهديد طارق. وبص ل آدm. ابوس ايدك. انا لو اتكلمت راشوان هيفـ.ـضـ.ـحنى وراسي هتبقى في الارض راشوانغ لو نطقت بحرف واحد مش هيرحمنى ابوس ايدك. انا شغال معاك وعمرى ماغلطت في حقك ابوس ايدك سبنى ارجع بيتى لعيالى وعيط.

آدm: شاف في عيون طلعت رعـ.ـب وذل وانكسار. وكمان أتأكد أن راشوان استغل طلعت لمصلحته الشخصيه. وطلع منديل. امسك ياطلعت. وحب يطمنه علشان يتكلم. وقال. عايزك تهدى. اسمع ياطلعت. انت شغال معايا من 20 سنه. واول ما عرفت بالل حصل. فكرتى فيك انك عمرك مـ.ـا.تعمل كدا واكيد في سبب خلاك تبعنى وتخونى وتكـ.ـسر ثقتى فيك. انت مكنتش مجرد موظف عادي ياطلعت. انا كنت بعتبرك صاحب الشركه وبنمضي وراك واحنا مغمضين. ثقتنا فيك كانت كبيره. لكن للأسف خذلتنا. وآدm حب يديله الامان. اسمع ياطلعت. انت من كلامك دلوقتي وان راشوان هيفـ.ـضـ.ـحك معناه أن راشوان استغلك وعارف عنك حجات تخليك توطي راسك زي ما بتقول. اوعدك لو قولتلى كل حاجه وبالتفصيل. ولو ليك حق عند راشوان هجبهولك ولو في بطن الحوت وآدm العدوي لما بيوعد انت عارف ومجرب.

طلعت: اطمن من وعد آدm. لأنه فعلا مجرب وعود آدm. وانه عمرو مخلف وعدو. لكن عيط بانكسار لان ماينفعش يتكلم.
آدm: بتفهم. طلعت هسالك سؤال. موضوعك مع راشوان حساس وشخصي.
طلعت: حط وشه بين ايديه وعيط وهز راسه ايوه. وعيط بو.جـ.ـع.
آدm: تفهم الموضوع. وقال رعد.
رعد: اؤمرنى ياباشا.
آدm: خد كل الجارد واستنو بره.
رعد: بس ياباشاا.
آدm: بصوت جهورى. ايه خايف عليا من طلعت يارعد!
رعد: العفو يا باشا، أوامرك ياباشا واتحرك.

آدm: زين. وزياد استنونا في العربيه بره.
زين اخد الملف. وزياد اخد كيس الهيروين وخرجو وقعدو في العربيه.
زياد: تفتكر ايه الموضوع الحساس ده.
زين: والله ما انا عارف. يلا ربنا يسترها.
زياد: فتح كيس الهيروين. تاخد شويه.
زين: هات يعم الواحد جعان وحاسس بهبوط. خساره كيلو سكر بودره يترمي كدا.
زياد: ههههه لا مين قالك هنرميه. ماليكه شاطره في الحلويات. هديهولها اقولها تعملنا كيكه ههههه.

آدm: ها يطلعت. بقينا لوحدنا اهو. والوقت بيعدي. سامعك اتفضل.
طلعت: رفع راسه وبصله. بترجي. توعدنى انك تجبلى حق بـ.ـنتى!

محمد: قاعد مخـ.ـنـ.ـوق من ساعة الل حصل في المستشفى. ونور جت قعدت جنبه وشايله تمارا.
نور: ايه ياحبيبى خلاص بقى فكها شكلك وحش اوي وانت مكشر كدا.
محمد: بغـ.ـيظ. بصلها. الناس مبقاش عندها ضمير. يعنى الراجـ.ـل يمـ.ـو.ت عادي كدا. اومال لو مكنتش عامل يافطه كبيره تخص الموضوع ده! وكمان انا عايز اعرف ايه الجرأه الل بـ.ـنت دى فيها وتعمل كدا!

نور: معلش يامحمد. قلة ضمير مش كل الناس زي بعضها. حبيبى الحمد لله أن نرمين كانت موجوده. وانقذت المريـ.ـض. اهدا بقى علشان خاطر تمارا مش واخده عليك كدا. بص مكشره علشانك ازاى. وقربت تمارا من ودنها. وبتمثل. بتقولى ايه ياتمارا! بجد! لأ لأ بابى غلطان طبعا. هو هيعتذرلك حالا. وبصت لمحمد. وكان مبتسم من طفلته الكبيره
نور: بصتله. عاجبك كدا بقى. تمارا زعلانه منك جدااا.

محمد: ابتسم. وشال تمارا. ليه بس. حبيبتي انا زعلانه منى! انا مقدرش على زعلها ابدا
نور: تمارا. قالتلى شايفه يانور. شايفه حماده مكنسلنى ازاى. ولا كأنى موجوده في البيت.
محمد: بص ل نور. اممم بجد تمارا قالت كدا!
نور: اممم وانا يعنى هكدب. حتى اسالها.

محمد: قرب تمارا من ودنه. ها ياتمارا انتى فعلا زعلانه من بابي. وبيمثل! بتقولى ايه! يعنى نورى بتوقع بينا. اممم يعنى مش زعلانه. اييه انتى زعلانه من نور. حبيبتي انا عارف انك عمرك مـ.ـا.تزعلى منى ابدا. وتمارا ضحكت.

محمد: ضحك من قبله. على نور لما شافها مكشره عينيها ومتغاظه أن تمارا بتضحك ليه وبتقرب على خد محمد بحركاتها الطفوليه. وضحك. ورفع ايده وحاوط نور من كتفها ودخلها في حـ.ـضـ.ـنه. وباس راسها. حبيبتي ربنا مايحرمنى منك. انتى فعلا الوحيده الل بتقدرى تغيرى محمد للأفضل. انا بحبك اوى يانورى.

نور: غمضت عينيها بسعاده. حبيبي ربنا يبـ.ـارك فيك. انا مبحبش اشوفك زعلان ابدا يامحمد. وانا بمـ.ـو.ت فيك. وباسته من خدو. وبصتله. يلا بقى علشان نتصل على الاستاذ تيمو. وحشنى اوى.
محمد: ابتسم. حاضر يقلبى. وجاب الفون واتصل على مريم. وهيكلمو تيمو.
وبكده نور قدرت بحبها وقلبها البرئ تنسي محمد زعله. وتخليه مبسوط بيها وليها.

آدm: وطارق. بدهشه. بـ.ـنتك!
طلعت: بو.جـ.ـع. ايوه بـ.ـنتى. راشوان ضحك عليا. واستغلنى.
آدm: اوعدك ياطلعت. بعد ما اسمع منك وافهم. اوعدك اني مش هسيب حق بـ.ـنتك. بس ياريت تحكي كل حاجه. ومتقلقش.
طلعت: كان مخـ.ـنـ.ـوق من السر الل حابسه جواه من 3 سنين واكتر. وبدء يتكلم. وقال.

في يوم كنت قاعد في مكتبى. وبـ.ـنتى شهد جالتى من الكليه على الشركه علشان كنت واعدها انى اشتريلها طقم جديد للجامعه. اتارى الخبيث راشوان كان بيتصنت علينا. انا قفلت الحسابات وقفلت الخزنه. وخدت شهد بـ.ـنتى ونزلنا علشان نركب تاكسي. لقيت راشوان وقف بعربيته قدامى ونزل وسلم عليا. وقال أنه رايح يشترى حجات من المول. ولما عرف انى كنت رايح المول صمم أنه يوصلنا من باب الاحترام وانى اكبر منه. انا أحرجت وركبت معاه انا وبـ.ـنتى. ورحنا المول وشهد اختارت طقم. وخارجين وصمم أنه يوصلنا للبيت. وبعد محاولات منه وافقت ووصلنا. وشكرته. ومن باب الزوق عزمت عليه يطلع عندنا. ورفض في الاول وانا من غبائي صممت. وطلع. وعرفته على ولادى. احمد في اعدادي. وشهد جامعيه. وحنين ثانوي عام. وقولتله انى مهتم بيهم بعد وفاة مراتى الله يرحمها. وقعد شويه ومشي. وعدت الأيام وبقى يجيلى المكتب ويسلم عليا ويتحرك. وفي يوم جالى وقالى إن في عريس مهندس محترم وعندو مكتب وشقه وعربيه ورصيد في البنك ومتدين وعايز عروسه محجبه. وعلى خلق. طبعا اي اب هيتمنى عريس بالمواصفات دى. وقالى أنه عايز يوفق راسين في الحلال ويطلب ايد شهد بـ.ـنتى للعريس ده. وانا قولتله هسال على العريس الاول. واخدت منه عنوان المكتب. والشقه. وسالت البواب قالى استاذ وليد مافيش منه اتنين اخلاق ودين. وروحت المكتب نفس الكلام اتقال بالظبط. وفرحت أن بـ.ـنتى هتتستر. وراشوان خد منى ميعاد وجه واتقدmو. وشافو بـ.ـنتى ووافقو عليها. وبـ.ـنتى وافقت. وقرينا الفاتحه والجواز بعد سنه. وليد استاذن وعايز ياخد شهد يفسحها. انا قولتله ومالو يبنى بس اخوها هيكون معاها. وساعه زمن ياريت علشان ماينفعش.

وليد رحب جدا. وخدها في العربيه. وخرجو. ورجعت بعد ساعه بالظبظ. وبقى يجي كل جمعه اول شهر. ويشيل ويحمل ويجيب هدايا. ووقت الاذان يستأذن وينزل يصلى وانا قلبى ارتاح. وجه في يوم قالى انا حابب اعزم الانسه شهد على الغدا بره ولو حابب اختها وأخوها يكونو موجودين مفيش اى مشكله. انا أحرجت من زوقه وقولتله لأ يبنى روحو اتغدو. بس بالله عليك متتاخرو ساعتين زمن وترجعو. وخرجو. ورجعو بعد 4 سعات واعتذر وقال اتغدينا والوقت خدنا. واستأذن ونزل. ومن بعدها ماشوفناش وليد ده نهائى. وشهد مستغربه. روحت سألت في المكتب لقيت بواب غير البواب. وقالى مفيش حد اسمه وليد هنا. ده مكتب وصاحبه مش موجوده من سنين. وقلبى و.جـ.ـعنى وطلعت جرى على شقته. لقيت بواب غير البواب. وقالى ده واحد كان مأجر الشقه شهرين. بقولو وليد! قالى مفيش حد بالاسم ده. الل كان ساكن اسمه فاروق. وانا اتصـ.ـد.مت. وقولتله في بواب شغال غيرك هنا. قالى لا. انا شغال هنا لوحدى ومن سنين. وعرفت انه كدا نصاب. وجريت مرعوب على البيت وخدت شهد وسألتها قرب منك. قالك حاجه. البت بعـ.ـيا.ط وتقولى والله ماحصل. احنا ركبنا العربيه. وحسيت بدوخه. وبعدها فوقنى وانا في العربيه. وقالى كنا هنعمل حادثه. ونزلنا اتغدينا ورجعنا.

انا اتجننت. وخدتها عند دكتوره وكشفت عليها. وانا كنت بمـ.ـو.ت جوايا. والدكتوره طمنتنى. وقالت بـ.ـنتك كويسه. حمدت ربنا. واستحلفت ل راشوان الكـ.ـلـ.ـب. وتانى يوم في الشركه لقيته داخل عليه المكتب. وبيصفر وكأنه كان راشوان تانى. وانا فضلت ازعق معاه. وقالى اهدا بس براحه على اعصابك. واعترف أنه هو الل مخطط لكل الل حصل ده. وانه هو اتفق مع واحد ودفعله علشان يعمل كدا. وقالى انا دورت كتير في الشركه على غلطه ليك امسكها عليك علشان تنفذ الل انا عايزه. ملقتش عليك غلطه واحده. ماشي في السليم. ولما شوفت بـ.ـنتك قولت مفيش غير الطريقه دي. وانا رفعت أيدي علشان اضـ.ـر.به بالقلم. مسك ايدي وقالى اهدي واسمع انا عايز منك ايه وهتعمله ورجلك فوق رقبتك. وانا رفضت اسمعه وطردته من مكتبى. راح قعد ببرود ورفع رجله على الكرسي الل قصاده. وقالى: انا عملت 3 شركات تابعه لشركات آدm العدوى. لكن واقفه على الامضا. وطبعا الامضا مش هتم غير عن طريقك انت. وفي جهازين للمستشفى كبـ.ـار جدا. كل جهاز فيهم عامل 400 الف جنيه. والمشترى جاهز. لكن بردو متوقف على الامضا وده مش هيتم غير عن طريقك. انا عرفت أنك بتدخل بالملف وزين وآدm يمضو. انا بقى هحط الاوراق دي في ملف الحسابات ويتمضي.

انا مستحملتش. وضـ.ـر.بته فعلا بالقلم. وشتمته وقولتله انت حـ.ـيو.ان وقذر ووا.طـ.ـي. وانا هطلع دلوقتي ل مستر آدm وهفضحك. وهوديك في ستين داهيه فاهم. ولفيت ضهرى علشان اطلعلك المكتب واعرفك حقيقة راشوان. سمعت صوت بـ.ـنتى شهد. ولفيت لقيت راشوان مسجل مكالمتها مع وليد. وكانت مكالمـ.ـا.ت عاديه وأنه بيسالها على قرايبها وعنوانها في الصعيد. لكن اتصـ.ـد.مت. طلع ظرف فيه اكتر من 30 صوره. ووليد الحـ.ـيو.ان. مـ.ـخـ.ـد.ر بـ.ـنتى بسيط في العربيه ومكانتش في وعيها وقافل كل ازاز العربيه ومفيمها. وقــلـــع بـ.ـنتى الحجاب. والفستان و، ومقدرش يكمل. وأتصور معاها اكتر من صوره جريئه. طبعا طلعت بيحكي ومنهار من العـ.ـيا.ط. وكمل. وشهد كانت متخدره لكن فايقه انا مش عارف ازاى. وكانت شبه عريانه. وبعتلى فيديو ليها وهي في العربيه. وقطعت الصور ومسكت راشوان من هدومه وكان بيضحك ويقولى عندي نسخ كتير وعند وليد. وكنت هقــ,تــله. وجريت عليك علشان اطلعلك تنقذنى منه. لكن هددنى وقالى وليد مستنى اشاره منى واقوله يبعت صور شهد لعمامها وخيلانها وعيلتها في الصعيد. لو معملتش الل انا عايزه. وقالى اقسم بالله لو آدm أو اي حد من الشركه عرف. انا محامى وهطلع منها. لكن شوف انت بقى فـ.ـضـ.ـيحة المحروسه. لما صورها كلها بالطريقه دي تبقى في الجامعه. والصعيد. وجيرانها. وكـ.ـسرنى وذلنى. وقولتله ازاى عملتو في بـ.ـنتى كدا ازاى! قالى لما نزلت علشان تتغدى معاه شربها عصير في العربيه. واتخدرت بسيط. وقفل الشباك لانه متفيم ومحدش هيشوفهم وقــلـــعها بسرعه ورجع الكرسي. وأتصور معاها زى ما انت شايف. وبعد كدا لبسها. وحاول يفوقها وقالها كنا هنعمل حادثه. وقالها اعدلى حجابك. واخدها واتغدو. وقالتله انا دايخه وجابلها عصير وشربت ومروحهاش غير لما فاقت. ووليد قالك الوقت عدى بسرعه. وانت تحمد ربنا بـ.ـنتك سليمه وتقدر تتأكد من ده. وراشوان قالى هو سؤال واحد موافق تبقى شريكى في العمليه دى. وخلى بالك انت هيطلعلك مبالغ حلوه اوى اوى. اضعاف مرتبك. يعنى الخير هيعم عليا وعليك. وطول ما انت الل بتعمل جرد لحسابات الشركه والشحنات محدش هيشك في حاجه. ولو حصل احنا في السليم لان كل حاجه تمت بموافقتهم. ولو رفضت الصور هتتبعت حالا لعيلتها في الصعيد. ها قولت ايه. ساعتها انا تفكيرى اتشل واترجيته.

أنه يسبنى في حالى. ويبعد عنى ويسلمنى صور بـ.ـنتى وانا هستقيل من الشغل وهبعد. انا مقدرش اعض الايد الل اتمدتلى. آدm بيه خيره عليا وعلى عيالى. سبنى في حالى انا لايمكن اعمل كدا.

راشوان. منه لله راح متصل على وليد وسمعنى المكالمه. وقاله شهد معرفانى عنوان عيلتها كلها علشان كنت بقولها انى عايز ازور عيلتها. وراشوان اداله أمر انه يبعت الصور للعيله كلها. وانا اترجيته. وقالى هتوافق. ولا ابعت الصورر. قولتله موافق مووافق وحسبى الله ونعم الوكيل. وقفل مع وليد. وقالى خلاص اتفقنا. وطلع ملف فيه اسماء ال3 شركات. وقالى اول حاجه عايز امضة آدm على العقد ده. وكمان امضة آدm على الجهازين دول. واول ما يتباعو. انا هجيبلك اول دفعه من الفلوس. وطول ما انت ماشي تمام وبتسمع كلامى بـ.ـنتك في امان. وبـ.ـنتى ادmرت لما عرفت أن خطيبها اختفى وزعلت لكن انا معرفتهاش حقيقة وليد. والحال اتغير. وكان مراقبنى ودخلت باالاوراق وباشمهندس زين مضا عليهم وكان نفسي يقراهم لكن كان راشوان قاعد مع زين وقت الامضا. وباع اول جهازين. وجابلى مبلغ كبير. واشتغلت معاه تحت ضغط منه. وعمرو ما وثق فيا انه يمضي على اى ورقه معايه غير لما يقراها مبيثقش في اى حد غير سكرتيرة مكتبه الل عرفت أنه بيحبها وواعدها بالجواز وهي بتحبه. وعدت سنه ورا سنه. وهو يسلمنى العقد. وادخل بيه عند الباشمهندس زين وبمضي عليه. وانا ربنا الل عالم بحالى وضميرى الل بيمـ.ـو.تنى. وقولتله يارشوان انا فاضلى سنه واطلع معاش. قالى متقلقش. محدش هيعرف حاجه انا مظبط كل حاجه. وقولتله طيب صور شهد بـ.ـنتى. قالى لا دى هتفضل عندي علشان أضمن انك عمرك ماهتتكلم. وعشت ال3 سنين في تأنيب ضمير. ومجبر أنى اسكت. ولما عرفت أنه اترفد من الشركه انا كنت فرحان جدا. لكن اتصل عليا وقالى أنه راح لحد عندك وطلب السماح وانت رفضت ترجعه. وقالى انا عايزك ياطلعت تتوسطلى عند آدm علشان ارجع. قولتله مش هينفع انا فاضلى اسبوع وامشي. قالى اتصرف انا لازم ارجع الشركه. انا كدبت عليه وقولتله آدm بيه عندو عقيقه ومش هيجي الاسبوع ده. لكن عرف من حبيبته إنك مش اجازه واتصل عليا. وانا قولتله طيب سبنى افكر مع نفسي انا خايف مستر آدm يشك فيا. ويقول اشمعنا طلعت بيتوسط للمحامي. وقولتله انا في مصيبه. مدير الحسابات الجديد طالب جرد. قالى متقلقش. مش هيعرف يوصل لأن الشركات من 3 سنين بعيده اوى. وقولتله أنه نسي موضوع الجرد قالى تمام. عايزك ترجعنى الشركه اتصرف. ومن ساعتها وانا مبردش عليه. وخايف. لحد دلوقتي.

طلعت: كان بيحكي وهو منهار من العـ.ـيا.ط. وخصوصاً على بـ.ـنته الل عايش في رعـ.ـب بسبب انها ممكن تتفضح. وكان بيترجي آدm أنه يسامحه لانه خانه وسرقه. وقاله. سامحنى. والله الفلوس الل كنت باخدها من راشوان موجوده عندي لحد دلوقتي. انا مش عايزها. ولاجيت جنبها. انا عايز سمعة بـ.ـنتى وبس وفضل يعـ.ـيط.

آدm: بيسمع طلعت وساكت خالص. وفكرة شهد في العربيه وبتتصور كانت مدايقاه جدا. وكرهه ل راشوان زاد. انه يتاجر بشرف وسمعة بـ.ـنت علشان مصلحته الشخصيه. وأقسم بالله لايدفعه التمن غالى اوى.
طارق: بيسمع ومش مصدق. ايه كمية الشر دى وان واحد يبتز اب ببـ.ـنته علشان الفلوس. وكمان الشركات والأجهزه.

طلعت: حس بدوخه وزغلله في عينيه ووقع من على الكرسي واغمى عليه لكن آدm لحقه قبل مايقع على الأرض. وآدm نده على رعد. وشالو على المستشفى.
والدكتور قال ل آدm وطارق انه ضغطه عالى جدا. ولو اتاخرتو شويه كان هيدخل في جلطه. هو يقعد انهردا وبكره تحت الملاحظه. وهنشوف الل هيحصل.
وآدm قال زين وزياد روحو انتو وانا وطارق هنستنى لحد ما بـ.ـنته تيجى.
آدm وطارق. فضلو جمبه. وعقـ.ـا.ب راشوان عند آدm بيزيد.

شهد: بـ.ـنت طلعت جت وفضلت تعيط. وآدm شاف بـ.ـنت وقوره ومحترمه جدا ولبسها محترم جدا. وقالها انها متقلقش وأبوها هيكون بخير. وعادل راح ل آدm عند طلعت المستشفى واول لما شاف شهد قلبه دق.

زين روح البيت. وسلم على مريم وريتال واريان وليليان وتيمو.
مريم: حمدالله على سلامتك يازينى.
زين: الله يسلمك ياحبيبتي. عامله ايه يامريوم.
مريم: الحمد لله. انا احسن دلوقتي لما شوفتك مبسوط.
زين: حبيبتي ربنا يخليكي لينا يارب.
مريم: حبيبي تسلملى. اومال آدm فين مجاش معاك ليه!
زين: بابا مع طارق. بيعملو مشوار مهم يخص الشغل. وكلها ساعه وهيكون موجود إن شاء الله. وبص وقالها ايه ده. هي رينو فوق!

رينو نايمه على السرير. وحست بفهد ورفعت راسها. وشافت فهد قدامها. وقامت تجرى. وفهد قرب منها. ودخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وهمس بعشق رينو!
رينو: بعـ.ـيا.ط. فهد. فهد انت هنا. حبيبى انت وحشتنى اوى اوى يافهد. انت اخيرا جيت.
فهد: مغمض عينيه وحاضنها بكل قوته. حبيبتي انا جيت علشانك. جيت علشان نجمتى الحلوه.

رينو: بشهقات. ا. انت جيت علشاني انا. يعنى انت عارف انى مش قادره استحمل غيابك اكتر من كده. فهد متسافرش تانى ارجوك. علشان خاطر رينو يافهد انا حاسه بالوحده من غيرك.
فهد: طلعهاا من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. ومسك وشها بايديه. رينو حبيبتى انا قولتلك قبل كدا إن لارين السيوفي. متخلقتش علشان دmـ.ـو.عها تنزل فاهمه. وقرب منها وباس دmـ.ـو.عها. وعيونها وهمس وحشتينى اوى يارينو.

رينو: قلبها هيطلع من مكانه. وبتتنفس بصوت مسموع. وا. وانت كمان يا فهد وحشتنى اوى. وبصت في عينيه واتعلقت عيونهم ببعض. الاتنين كل واحد قال للتانى بحبك. في نفس الوقت.
فهد: من اشتياقه ليها. قرب منها بالبوسه المعهوده. ورينو تاهت في عشق الفهد. وبعدها فهد ورينو حـ.ـضـ.ـنو بعض بكل لهفه واشتياق. وشالها ونيمها على السرير وحط راسها على صدره. وبيمسد على شعرها.
رينو: فهد.
فهد: عيونه.
رينو: اوعدنى انك متسبنيش تانى يافهد.

فهد: رفع راسها وقرب منها وهيبـ.ـو.سها.
رينو: صحيت من النوم. فااااهد. وبصت حواليها وبتنهج وبتدور على الفهد. وقلبها بيدق. وشافت تيشرت فهد في حـ.ـضـ.ـنها
واكتشفت انها كانت بتحلم بوجود الفهد. وقلبها بيدق بسرعه. ورجعت حطت راسها على السرير. وغمضت وبتراجع الحلم من تانى وبتحاول تعيش الحـ.ـضـ.ـن من تانى. واتنهدت بزعل. وحشتنى اوى يافهد. وفونها رن. وكان زين اخوها. واتعدلت ومسحت دmـ.ـو.عها. وردت. الو.

زين: سمع صوتها المهزوز. وزعلان علشانها. الو ايوه ياحبيبتى.
رينو: بتمثيل. ابيه زين عامل ايه النهارده احسن.
زين: الحمدلله ياروحي. المهم ماما قالت انك في شقتك. انا جاي اخدك اوكي.
رينو: ابيه زين. لو سمحت انا بكره معنديش جامعه مفيش محاضرات. وانا عايزه افضل انهردا في الشقه بعد اذنك. ارجوك انا محتاجه اكون موجوده هنا لو سمحت.

زين: اتنهد بزعل عليها. حبيبتي. انا مقدر الل انتي فيه لكن وجودك هناك لوحدك هيقلب عليكى كل حاجه. وهتتعبى اكتر. رينو انا هاجي اخدك. هتقعدى وسط عيلتك. وكمان يستى بابا جاى انهردا في ميعاده وهنتغدي كلنا مع بعض. وايه رايك بقى هنخرج انا وانتى وريتال. ونتفسح احلا فسحه. وهجبلك كاندى ايه رايك. وحيات زينو حبيبك مـ.ـا.ترفضي ها ها موافقه صح صح.
رينو: ابتسمت بحب. حاضر يا ابيه ربنا مايحرمنى منك ابدا.

زين: حبيبتي ولامنك ياقلبى. انا مسافة السكه هكون عندك. ونرجع على هنا نتغدي كدا وتشبعى كويس علشان توفرى تمن الكاندى اوكي هههههه.
رينو: ابتسمت. اوكي هستناك يا ابيه. وقفلو.
رينو: قاعده على السرير. وماسكه تيشرت فهد وضمته بحب. وحطته في شنطتها. وقعدت تسرح في جمال الحلم. ومسكت صورة فهد. وفضلت تتكلم معاه بقلبها. وزين وصل واتصل عليها ونزلت واتحركو على البيت.
آدm وصل البيت الساعه 5.
وكان الكل موجود.

مريم: استقبلته بحب كبير. وسلمت عليه حمدالله على سلامتك يا حبيبي.
آدm: باس على ايدها الله يسلمك ياروحي. عامله ايه دلوقتى.
مريم: بخير طول مانت بخير.
آدm: ابتسم بحب وسلم على رينو. نوتيلتى حبيبتى عامله ايه ياروحي.
رينو: ابتسمت بحب. وكأنها عندها طاقه من حلم الفهد. وضمت آدm بسعاده الحمدلله يابابى حمدلله على سلامتك ياحبيبى.
آدm: بعد الحـ.ـضـ.ـن الجميل. انا تمام اوى. وضحكو. وسلم على زين. وسلم على ريتال اذيك ياروتى.

ريتال: الحمدلله يابابا حمدلله على سلامة حضرتك.
آدm: الله يسلمك. وشال ليليان قلب آدm لي لي القمر وباسها. وشال اريان. وباسه. وقعد وقعدهم على رجله. وشاور لتيمو ال قاعد جمب رينو وباسو بحب كبير. وبص ليهم وقال هي البت فريحه مش هترجع مريومه وحشانى.

مريم: فريحه كلمتنى من شويه. وقولتلها ترجع وقت مـ.ـا.تحب اهي سرحانه مع رنا وطارق. وكفايه رودي الل مجننا مريم نونو ومعفرتاها. شكل كدا مريم هتبقى ميكس من طارق ومراد ورودي. ولك مـ.ـا.تتخيل. وكلهم ضحكوا.
آدm: ربنا يستر.
مريم: ندهت على زينب تجهز الغدا.
زين: بابا.
آدm: نعم يازين.
زين: هنتغدي إن شاء الله. وهاخد ريتال ورينو. ونخرج شويه.
آدm: فكره جميله. تمام اوي. بس عايزك في المكتب بعد الغدا. على ما البنات تجهز نفسها.

زين: حاضر يابابا.
الغدا جهز. والكل قعد يتغدى. والجو كان حلو وجميل. وخصوصا أن رينو وتيم كانو بيغازلو في بعض ويضحكو. وتيم مصمم أنه يأكل رينو في بقها. زي ما آدm بياكل مريم.
بعد الغدا. رينو اخدت تيم. وريتال والولاد طلعو يلبسو. ويجهزو.
آدm. في المكتب وقعد وزين قعد قصاده.
زين: طمنى يابابا. طلعت عامل ايه!
آدm: كويس وفاق واتكلمت معاه.

زين: احم. بابا هو ينفع اعرف السبب الل طلعت قالو لحضرتك. علشان يشتغل مع راشوان!

آدm: اتنهد بتعب. ومش عارف يقول ايه لابنه. لكن قاله. بص يازين. انا مش هقدر اقولك السبب الحقيقي لان الموضوع حساس جدا. لكن كل الل اقدر اقولهولك أن طلعت ضحيه. ضحيه لكـ.ـلـ.ـب زى راشوان ولك مـ.ـا.تتخيل السئ الل راشوان عمله علشان يضغط على طلعت ويستغله وأنه يخليه يعمل الل هو عاوزه. لكن انا هدفعه تمن الل هو عمله. انا هحكيلك راشوان طلب من طلعت يعمل ايه في الشركه وبس. وهاقولك بعد ما اترفد طلب من طلعت انه يتوسطله عندى علشان ارجعه. ودي احسن حاجه راشوان عملها. اسمع الل حصل أن راشوان.

- وحكاله طلبات راشوان وطريقة الشغل الل كان بيعمله ويطلبه من طلعت. وآدm حكاله وخلص...
زين: سمع من آدm. وبتفهم. خمن جواه إن الموضوع وصل لأهل بيت طلعت. ومحبش يسأل آدm تانى. لكن سأله عن المهم. طيب يابابا. وناوى على ايه!

آدm: هاقولك. دلوقتي زي ما قولتلك إن راشوان طلب من طلعت انه يتوسطله عندى علشان ارجعه الشركه من تانى. وبعد ما طلعت فاق. قعد يعتذرلى ويطلب منى انى اسامحه. وانا قولتله علشان اسامحك لازم تتعاون معايه علشان ارجعلك حقك قبل حقى. وطبعا وافق بس الاهم انه يكون في امان وبعيد ومش ظاهر في الصوره علشان خايف من أذى راشوان. وانا وعدته بالأمان. واتفقت معاه أنه يتصل على راشوان بكره الصبح. ويقوله أنه في المستشفى. وطبعا راشوان هيروحله على المستشفى. وطلعت هيتصل عليا واكون موجود هناك واروح لطلعت كأنى بطمن عليه. وراشوان هيلاقيها فرصه مناسبه انه يعتذرلى من تانى وانه عايز يرجع الشركه. وطبعا انا اتفقت مع طلعت انه يتدخل ويتوسطله ويقولى الأستاذ راشوان مكنش يقصد وسامحه والمسامح كريم. وانا طبعا لسن طلعت الكبير واحتراما للعشره الل بينا هوافق على طلب طلعت وهوافق على رجوع راشوان للشركه.

زين: بعدm فهم. طيب وافرض راشوان مرحش. وكمان افرض لو راح مطلبش أنه يرجع الشغل من تانى! هنعمل ايه!

آدm: استحاله طبعا راشوان يفوت فرصه زي دى. أولا راشوان هيروح لطلعت علشان يعرف ايه سبب تعبه وايه الل حصل في الشركه. وكمان هايقوله انت قولتلى انك هتتوسطلى عند آدm قبل ما تمشى. وبعدها آدm بنفسه هيكون موجود قدام راشوان وطلعت ولوحدنا تفتكر راشوان عبـ.ـيـ.ـط انه يضيع فرصه زى دى؟ وغير كدا انا اتفقت مع طلعت. حتى لو مفتحش الكلام طلعت هينفذ وعده ل رشوان وأنه يتوسطله عندى. وغير كدا راشوان في 3 سنين جمع اكتر من 8 مليون. واستحاله يضيع فرصه زى دى ابداا وهيطلب يرجع ومش هيستسلم فهمت!

زين: بانبهار من تصوير آدm للأحداث. طبعا فهمت وبجد جه للمـ.ـو.ت برجليه. طيب سؤال اخير ازاى هنوقع راشوان في شر أعماله!
آدm: ايوه خش على المهم. هاقولك انا. وفتح مخك. لأن دى هتبقى خطه. والخطه دى هيكون مشترك فيها اول واحد طلعت. وبعد كدا عادل!
زين: عادل! طيب وده حضرتك واثق فيه.

آدm: ما انت عارف انا من سنين بطلت اثق في حد. لكن هو واد رجوله وجدع وكمان صاحب مراد اخوك. وقال انه حاله متوسط. وعندو شرف ونزاهه. وكمان يازين عادل طلب جرد لحسابات الشركه والشحنات يعنى لو نيته كانت عكس كدا. كان زمانه اتفق مع طلعت. وطلعت علشان يخلع كان هيسلمه ل راشوان. وغير كدا عادل هو الل عرض عليا خدmـ.ـا.ته. لأنه متدايق من راشوان.
زين: ايه ده هو عرف! وعرف منين!

آدm: لما عرف إني في المستشفى مع طلعت جه بسرعه. والواد بردو زكي. وقال لطلعت انت مضغوط عليك وان في حد خلاك تعمل كدا تحت التهديد. وطلب منى انه عايز يقدm المساعده. ويكشف المتهم الحقيقي معايا. وانا بصراحه هحتاجله جدا لانه هيكون السبب الرئيسي في اننا نوقع راشوان.
زين: لحد كدا تمام اوى. طيب ناوى على ايه وهتبدء من امتى.

آدm: إن شاء الله من بعد بكره. راشوان هيكون موجود عندى في الشركه. وهيشتغل معايه اول شهرين عادي جدا وهديله الامان زى الاول. وطبعا هيحاول يراقب عادل علشان يشوف اى سبب ويستغله زى ما استغل طلعت ويخليه يشتغل تحت ايدو وينفذ كل طلباته. وانا فهمت عادل على كل حاجه هاتبدء بعد وصول اول شحنه. اسمع يسيدى الل هيحصل بعد ما راشوان يراقب عادل.

بعد اسبوع.
مراد نايم على الكنبه في الصاله. وفهد قاعد مخـ.ـنـ.ـوق ونفسه يتصل على رينو.
مراد: اوووف ايه الملل ده!
فهد: ومين سمعك. ارخم مهمه حصلت
مراد: بهمس شـ.ـديد. انا عايز اتصل على آدm والعيله.
فهد: بهمس وطي صوتك. يبنى هتودينا في داهيه.
مراد: بمهس اوطي صوتى ايه اكتر من كده. انا اتخـ.ـنـ.ـقت من العماره دي. ده احنا بنسمع حورات الجيران كانهم معانا.

فهد: ولا ست الحيزبونه. وبيقلدها. عصام انا سمعتك امبـ.ـارح وانت بتكح. عصام انا سمعتك بليل وانت بتتكلم مع عمار وبتقولو قوم اعمل شاى وهو قالك انا عايز انام. بت! انا مش عايز اشتم عليها هتسمعنا.
مراد: انا عارف انها بتسمع كل حاجه. وده مدايقنى. لكن هنستحمل. اكيد في طريقه نكلم بيها العيله. بس احسن حاجه اننا نزلنا الشغل معاها وكمان مبسوطه مننا ووعدتنا انها هتشغلنا لحسابها قدام شويه. والباب خبط.

فهد: بصوت مهموس هههههههههههه رااشا اكيد جايه تشوف التعويره عملت علامه ولا لاء هههههههههههه.
مراد: بغـ.ـيظ. جه الوقت الل تشمت فيه يابن ال.
-. قوم افتح وقولها عصام نايم.
أنصاف: من بره مـ.ـا.تفتحو يالى جوه. ايه نمتو.
فهد: هههههههه. لما اشوف راااشا حبيبتك. فينك يافريحه يختى. هههه. وبعدها قام ورسم التكشيره وقام فتح.
أنصاف: دخلت مساء الخير عليكو.

مراد: من جواه مساء الطين على راسك. ورسم الضحكه. اهلا اهلا وانا اقول الباب نور ليه مره واحده. اتارى رشا بتخبط ههههه.
أنصاف: هههههه تسلم ياعصام ده نورك ياخويا. وبصت لفهد وانت على طول وشك مضلم كدا مش هانشوف ضحكتك ياساتر.
مراد: هههههههه حلوه مضلم دى. انا بعد كدا هاقولو عمار المضلم. ههههه وسيبك منه يارشا هو واد معقد.

أنصاف: راحت قعدت ولزقت في مراد. ومراد غمض عينيه بغـ.ـيظ وقال جواه يابت الكـ.ـلـ.ـب يارخيصه. وحيات امك لا تتفاجأي بالل محضرهولك.
وفهد بيرقص حواجبه ل مراد. ومراد صك على اسنانه بغـ.ـيظ من فهد.
انصاف: بدلع. وطلعت الفلوس من فستانها قدامهم عادى. وفهد بص بعيد ومراد بص بعيد. وبتعد في الفلوس. اتفضل ياعمار دى أجرة يومين فاتو.

فهد: مد ايدو واخد الفلوس ومقلهاش شكراً وإنصاف اتغاظت منه هو عاجبها زى مراد بالظبط. وكمان مش عارفه تقرب من مراد بسبب وجود فهد. وبصت لمراد الل هتمـ.ـو.ت عليه بدلع. امسك ياعصومه دي أجرت يومين
مراد: بتمثيل. غمز ايوه بقى ومد ايدو وبياخد الفلوس. أنصاف مسكت ايده بجرأة.
وفهد غمز لمراد. ينزل!
مراد: عطاله اشاره. ايوه انزل.
فهد: احم طيب انا ورايه مشوار. مدام بقى معانا فلوس هنزل اشترى شوية حجات لزوم البيت.

انصاف: بفرحه ومالو ياخويا. وقامت وخد أمسك الفلوس دي. وهات شوية فاكهه. وخد راحتك. يلا ياخويا مع السلامه. وفهد نزل.
مراد: قام وقف. القمر يشرب شاى ولا عصير.
أنصاف: بدلع اى حاجه من ايدك تبقى شهد ياعصومه.

مراد: وانا تحت امرك ياقمر. واتحرك وعملها العصير بالمـ.ـخـ.ـد.ر. وبتشرب وبتحاول تغرى مراد. ومراد اوهمها انه بيقرب منها ونامت على الكنبه. ورن على فهد يطلع وطلع. وفك الساعه وركب فيها الجي بي اس. وجابو فونها والحظ كان حليفهم لانه بالبصمه وفتشوه وشافو كل الرسايل. ومراد حط فيه جهاز تصنط للمكالمـ.ـا.ت. وظبطو كل حاجه. وشالوها ونيموها على سرير مراد. علشان لما تصحي تتأكد انه قرب منها. ومراد وفهد كانو مدايقين جدا منها. وسابوها نايمه. ونزلو متنكرين وركبو تاكسي. وراحو لعميل 3 ونقلو ليه كل الاخبـ.ـار وانهم يتابعو كل مكالمتها من انهردا. وكمان كلمو مدير الجهاز. وعرفووه كل حاجه. وأمرهم أنهم يرجعو البيت قبل مـ.ـا.تفوق. ورجع مراد. لكن فهد راح يشترى الطلبات علشان أنصاف متشكش في حاجه.

وعدي الوقت وإنصاف فاقت الصبح. وشافت مراد نايم جمبها وطبعا كان بيمثل انه نايم. وقامت مبسوطه. وشافت فهد نايم على الكنبه بره. وخدت الطلبات ودخلت جهزت الفطار. ومراد وفهد هيمـ.ـو.تو وينامو ساعتين قبل ماينزلو الشغل. وعايزنها تنزل وصحتهم من النوم. وقعدو يفطرو. وإنصاف تغمز لمراد. ومراد بيمثل انه منمنش طول الليل وقالتله لو تعبان خد اجازه انهردا. وانا هتصرف مع الصنايعيه. ومراد قالها مش عايز اسببلك مشكله. حطت أيدها على صدرو قدام فهد وقالتلو لأ ياخويا ريح انت. وانا هتصرف. وفطرت معاهم ونزلت. ومراد وفهد. قامو بسرعه ودخلو ينامو ساعتين.

علشان يركزو في المهمه.
وبعدها: بيومين. بدؤ في الشغل. وتتبعو حركاتها. والعميل 3 متتبع مكالمتها وبيوصل كل حاجه لمراد وفهد عن طريق رسايل مشفره. وإنصاف كل كام يوم. تقرب من مراد ونفس الطريقه الل ماشى عليها مراد يجبلها العصير. وتشربه وتنام. وسعات يحطلها هلوسه. وتتخيل ان مراد قريب منها.

وتقعد تضحك. وتاني يوم تقوم مبسوطه. وقعدو على الحال ده شهر ونص تقريبا. وبعد مـ.ـا.تنام في سرير مراد. يسبها وينزل بسرعه مع فهد ويقابل العميل 3. وهما راجعين فهد مقدرش يصبر اكتر من كدا. ونزل من العربيه واتصل على معشوقته الل صوتها دوب قلبه. وقالها كل كلام الغرام والاشتياق. وكان قلبه مبسوط جدا لما سمع ضحكتها الرقيقه. واتكلم معاها اكتر من نص ساعه. ومراد كمان اتصل على فريحته. وحسو أنهم مبسوطين جدا. وقررو انهم كل ماينزلو من البيت يتصولو عليهم. وبعدها يرجعو الشقه من تانى قبل مـ.ـا.تصحي. وإنصاف بقت بتثق في مراد. وقررت انها تشاركه كل أسرارها. وتشغله معاه. وكمان فهد. لانها شافت انهم ابيض ومفيش عليهم اى حاجه تخليها تشك فيهم. وصارحت مراد. ورحب جدا بفكرة الشغل في التهريب لانها هتنقلهم ناقله تانيه. لكن دلوقتي هي حبت مراد وبتفكر تعرض عليه الجواز.

بعد مرور شهرين.
آدm وطارق وزين وزياد ومالك. وراشوان في غرفة الاجتماعات. وبيتكلمو في الشغل. وزياد قال آدm. الشحنه وصلت من نص ساعه تقريبا.
آدm: بص في الساعه. وكانت داخله على 5 وقال طيب تمام. بكره تروح انت وزين وراشوان وتستلمو الشحنه.
زياد: تمام زي ما تحب.
زين: استاذ راشوان. ياريت بكره الساعه 10 بالدقيقه تكون موجود زي كل مره علشان نستلم الشحنه. انت عارف اليوم ده بيبقى متعب قد ايه.

راشوان: طبعا ياباشمهندس زين. وحضرتك متقلقش كل حاجه هاتم زي ما حضرتك عايز.
مالك: قام. طيب بما أن كل حاجه تمام. انا هستاذن لان المدام عندها متابعه انهارده ومش عايز اتاخر.
زياد: قام. خدنى معاك يامالك. انا كمان خلاص المدام كلها اسبوع وياسين باشا يشرف ومش عايز اتاخر انا كمان. واستاذنو واتحركو ونزلو.
زين: قام. طيب يابابا. حضرتك مش هنمشى انت عارف المفروض الساعه 5 نكون في البيت.

آدm: قام. احنا فعلا اتاخرنا. انا هنزل مع طارق. وانت يازين قفل الملفات وحصلنى على البيت. وانت ياراشوان ظبط ملف الشحنه. وخليه معاك علشان تطلع بكره الصبح إن شاء الله من بيتك على المينا على طول علشان تخلص الإجراءات القانونية اللازمه للشحنه.
راشوان: تحت امرك يا آدm باشا.
آدm: تمام يلا ياطارق احنا. وخرجو. وف الاسانسير.
طارق: تفتكر الل هيحصل انهردا. هيحصل زي ما انت خطتطله بالظبط.

آدm: كل حاجه في علم الغيب. لكن انا متأكد إن شاء الله إن كل حاجه هتبقى تمام.
طارق: اتمنى طيب وعادل متأكد أنه هيمثل كويس.
آدm: دي بقى انا مش متأكد منها ههههه. يبنى بطل تفكر كتير كلها ساعه وعادل هيتصل عليا وهيقولى يا اه حصل. يا اه حصل بردو هههههههه.
طارق: بنرفزه. انت ياض انت مبتريحش الل قدامك ليه! انا سايب مسؤلياتى في المديريه وجايلك علشان تقولى يا اه. انت بـ.ـارد ليه يالا انت.
الاسانسير فتح وخرجو.

آدm: بقولك ايه تعالى اتغدي معايا انهردا واقعد ساكت. ايه رايك.
طارق: من غير ما تقول انا كدا كدا كنت جاى معاك علشان اشوف مرات ابنى حبيبتي.
آدm: تمام. رينو هتفرح اوي. مش عارف بتحبك على ايه.
طارق: علشان انا اتحب ياجاهل ايش فهمك انت. البت رينو دي بتفهم حتة بسكوته كدا. مش عارف انا ازاى واحد ذيك يخلف نوتيلا. المفروض كنت تخلف عيال ادغال.

آدm: مش عايز اغلط فيك. اركن عيالى على جمب. انت يبنى دخلت التاريخ لما انا وافقت اناسبك ههههه.
طارق: اتنرفز جدا. اقسم بالله انك راجـ.ـل فصيل. أجرى اركب عربيتك اجرى.
آدm: ببرود. امشي ورايا بالظبط علشان مش تتوه منى.
طارق: حاضر يابابا آدm. علمناهم الشحاته.
وركبو واتحركو.
زين طلع على مكتبه. وشال الملفات في الخزنه وخرج قدام عيون راشوان. وبكده مفيش غير راشوان و الآمن في الشركه.

راشوان بيراجع على الملف. لكن سمع صوت خطوات بره المكتب. واستغرب لأنه أتأكد أن زين خرج. وقام يشوف مين. وفتح الباب بشويش. وشاف عادل ماشي بطريقه تخلى اى حد يشك فيه. ماشي يلف يمين وشمال كأنه خايف من حاجه. ونزل على السلم بشويش.
راشوان: بحكم شغله وخبثه شك في عادل. ونزل وراه بشويش.

عادل: ماشى في الطرقه ورايح على مكتبه مدير الحسابات. وفتح الباب بشويش ودخل وسابه مفتوح بطريقه معينه زى ما آدm قاله بالظبط. وفتح الباب نص فاتحه. علشان لو فتحه على الآخر ممكن راشوان يشك.
راشوان: ماشي ورا عادل. ولما شافه بيفتح الباب بتـ.ـو.تر وساب نصه مفتوح أتأكد أن عادل مش شايفه. وقرب من الباب.
عادل: طلع منديل وبيمسح وشه بتـ.ـو.تر. وقرب من الخزنه.
راشوان: ابتسم بخبث. وطلع الفون وبيصور عادل فيديو.

عادل: فتح الخزنه. وطلع مبلغ كبير وكان 40 الف جنيه. وحطهم على المكتب بتـ.ـو.تر وحاول يقفل الخزنه لكن المفاتيح وقعت منه على الارض ونزل يجيبها وبص بطرف عينه من تحت المكتب. ولمح راشوان وماسك الفون بيصور. وعادل ابتسم. وقام وقفل الخزنه. وبيدور على حاجه يبخبى فيها الفلوس. وجاب ورق جورنال ولف فيها الفلوس. وخباهم في شنطه سودا. وجاب منديل. ومسح الخزنه ومسح البصمـ.ـا.ت.

راشوان: بيصور وبيدعي جواه أن عادل يكون بيسـ.ـر.ق لأن ده هتكون فرصه تانيه ليه انه يكمل سرقه في الشركه. وابتسم بنصر وسعاده لما شاف عادل بيمسح البصمـ.ـا.ت كدا أتأكد انه بيسـ.ـر.ق. وصور كل حاجه. وسي الفيديو وقفل الفون وحطه في جيبه. وخبط على الباب.

عادل: مسح كل البصمـ.ـا.ت. وشايل الشنطه وبيتاكد ان كل حاجه مكانها وبيلف علشان يخرج. سمع الباب بيخبط وشاف راشوان واتـ.ـو.تر بتمثيل والشنطه وقعت منه. وقال بصدmه. ا. استاذ را. راشو. ان. لكن جواه مبتسم وقال زي ما آدm باشا خطط بالظبط.
راشوان: مساء الخير يا استاذ عادل. ياترى انت بتعمل ايه هنا في الوقت ده. المفروض انك مشيت من قبل الاجتماع. ولا ايه!

عادل: بتـ.ـو.تر. ها! اه. اه ايوه. ما. ا. انا. انا. كو. كنت ومتلخبط خالص.
راشوان: ضحك من قبله على لخبطة عادل. وبيقول جواه الحظ الحلو ديما حليفى. ونزل جاب شنطة الفلوس من على الارض. ياترى ايه الل في الشنطه دي يا استاذ عادل. اتفضل وقعت منك.
عادل: مخدش الشنطه. وقال. لا. اا. ابدا دي شوية حجات للبيت.
راشوان: بمكر. اممم بجد. اكيد فاكهه صح يااستاذ عادل؟
عادل: بتسرع. ايوه ايوه فعلا دى. دى فاكهه. ايوه فاكهه.

راشوان: اممم وبيلف حوالين عادل. صدق حاسس بالجوع بعد اذنك انا هاخد من الفاكهه. ولسه بيحط ايدو في الشنطه وبيسال ياترى ايه نوع الفاكهه.
عادل: عن قصد. شـ.ـد منه الشنطه واتقطعت والفلوس وقعت على الأرض. وعادل فتح عينيه على الاخر بصدmه وبص على الفلوس وراشوان.
راشوان: طبعا قلبه بيرقص. على الضحيه الجديده الل قدامه. وقال بتمثيل. اييه ده يا استاذ عادل. انت بتكدب. انت. انت كنت هنا في المكتب بتسرق!

عادل: هجم على راشوان بتمثيل كأنه اتكشف ومتنرفز. وقاله بغـــضــــب. عارف لو اتكلمت وفتحت بوقك وقولت ل آدm ولا ابنه ولا اى حد اقسم بالله لادفنك مكانك. فاهم.
راشوان: ابتسم. وبيعدل ياقة قميص عادل. اهدا. اهدا يا استاذ عادل وسرك في بييير. اهدا.
عادل: مسكه اكتر. عارف لو بتثبتى بالكلام هقــ,تــلك فاهم انا لاعمرى كنت حـ.ـر.امي. ولا كنت في يوم افكر انى أمد ايدى على حاجه مش بتاعتى.

راشوان: طيب سيب هدومي وهنتكلم بهدوء. وتعالى اقعد. اهدا كدا واقعد.
عادل: سابه. وراح بسرعه ولم الفلوس الل وقعت وحطها في الشنطه. وحـ.ـضـ.ـنها. وقاله اسمع انا همشي دلوقتي. انا لازم ادفع الفلوس دى انهردا فاهم. وجه يتحرك.
راشوان: بسرعه قفل الباب. قولتلك اهدا وهنتفاهم. ومش يمكن انا اساعدك. تعالى اقعد وصدقنى مش هتنـ.ـد.م.
عادل: قعد. وبيمثل أنه غـــضــــبان. عايز ايه منى.

راشوان: عايز اعرف سرقت ليه! وايه السبب انك تسرق آدm باشا!
عادل: بغـــضــــب. انا مسرقتش. انا مش حـ.ـر.امى.

انا واحد عايز ينقذ حياة امه بأى طريقه واى تمن. انا روحت ل آدm امبـ.ـارح وقولتله انا عايز سلفه ضرورى. لكن آدm رفض وقال انت لسه شغال بقالك شهرين وبتطلب سلفه. وكمان مبلغ زى ده. وقالى مينفعش. وكرامتى اتهانت. وخرجت ورحت المستشفى لامي والدكتور قالى لازم نعمل العمليه في اسرع وقت. ولازم تأمن المبلغ. يا اما انا مش مسؤول عن الل هيحصل. روحت لاصحابى. لكن مين معاه مبلغ ذي ده. وبص ل راشوان بغـــضــــب يعنى آدm كان هيخسر ايه لما يوافق على السلفه.

راشوان: انت قولت ل آدm باشا انك عايزها لعملية والدتك.
عادل: لأ انا ملحتقش اقوله. وكمان مسالنيش سلفه لايه. لأ هو رفض قبل مايعرف السبب وقال انى لسه حتى متثبتش في شغلى.
راشوان: هز راسه بتفهم. لأنه عارف آدm مبيتاخرش. وكدا صدق عادل. اممم طيب يعادل انت واخد كام من الخزنه.
عادل: بتـ.ـو.تر احم اء 40 الف جنيه.
راشوان: طيب ياعادل. رجع الفلوس دى للخزنه من تانى.

عادل: قام وقف. لأ طبعا امى هتمـ.ـو.ت. انا مستعد اتسـ.ـجـ.ـن لكن بعد ما امى تعمل العمليه. اهم حاجه الحق امى. وبعد كدا الل يحصل. يحصل.
راشوان: قال جواه باضتلك في القفص ياراشوان. وكمل احم. انت لا هتتسـ.ـجـ.ـن. ولا هتسرق. وكمان والدتك هتعمل العمليه. اطمن.
عادل: بعدm فهم. ازاى بقى.

راشوان: انا هفهمك. انت لو سرقت المبلغ ده من خزنة الشركه. وكمان من خزنة مكتبك. مفيش يوم واحد والحقيقه هتتكشف وانك انت الوحيد الل سرقت. وكمان متنساش انك طلبت قبل السرقه بيوم سلفه من آدm باشا. وكمان الأمن شافك وانت داخل بعد مواعيد نهاية العمل الرسميه في الشركه. وخارج ومعاك كيسه سودا. ده غير الكاميرات. يعنى التهمه لابساك لابساك. انت بس علشان منفعل وعايز تنقذ والدتك مفكرتش في كل ده.

عادل: بتمثيل الخــــوف. انا فعلا مفكرتش في كل ده. طيب اعمل ايه. انت قولت انى ارجع الفلوس وكمان امى هتعمل العمليه. انا مش فاهم ولاعارف أعمل ايه!
راشوان: انا هفهمك. انت هترجع الفلوس دى للخزنه. وانا هدفعلك تمن العمليه. ويسيدى اعتبرها السلفه الل انت طلبتها من آدm باشا. ها. فهمت.
عادل: بدهشه. انت بتتكلم بجد. احلف انت بتتكلم بجد.

راشوان: بمكر طبعا بتكلم بجد. بس في حاجه صغيره. هتمضيلى وصل صغير انك اقترضت منى مبلغ 40 الف جنيه مصري هتمضي ؛؟
عادل: من جواه خاف حقيقي لا يمضي ويلبس هو الليله. لكن هو وعد آدm. وكمان آدm قاله يوافق على كل شروطه مهما كانت وآدm في ضهرو وميخفش!
راشوان: ايه يا استاذ عادل. كل ده تفكير. يعنى تسرق ولا تستلف.

عادل: . بلع ريقه بخــــوف. ها. اه موافق. أنا موافق امضي على اي حاجه. بس بسرعه علشان الحق ادفع الفلوس المستشفى.
راشوان: بخبث. طبعا طبعا. اتفضل رجع الفلوس في الخزنه. وتعالى على مكتبى. وانا هاخد من خزنتى. وانت هتمضي اتفضل.

وعادل: فعلا رجع الفلوس. لكن كان متـ.ـو.تر من حتة الامضا. وقال أنا ممعيش في البنك غير 200 الف جنيه لجوازى. ربنا يستر وميقلوش. وبص لفوق انا اتكالى كله عليك يارب. وراح مع راشوان المكتب. وقري الوصل كويس. لكن شاف أنه من غير تاريخ وده خــــوفه. ولكن مضي عليه. وشكر راشوان جدا جدا. وقالو انا ممنون لحضرتك. وجميلك ده في رقبتى طول العمر.

راشوان: فتح الخزنه بتاعته واخد منها المبلغ وعطاه ل عادل. وقاله بخبث. ربنا يطمنك على والدتك. اتفضل ياااا، استاذ عادل.
وعادل اخد المبلغ. وراشوان طلب منه رقم فونه واخدو منه. وعادل خرج من الشركه وركب تاكسي بسرعه واتحرك لانه أتأكد أن راشوان بيراقبه من شباك مكتبه.

آدm: قاعد مع طارق والعيله في الليفنج. وطارق ممـ.ـو.تهم من الضحك. وخصوصاً رينو وفريحه وبعد شويه.
طارق: ها يارينو ياحبيبتى. امتحانات الترم ده هتبدء امتى إن شاء الله!
رينو: هي ماده واحده عملى همتحنها اسمها الطب الشرعى والسموم الإكلينيكية وهمتحنها اخر الشهر إن شاء الله يابابا.
طارق: ربنا يوفقك يا حبيبتي.
وفون آدm رن وكان عادل. وقام دخل المكتب. ورد. الو ها ياعادل.

عادل: نزل من التاكسي وبيتكلم. بانبهار. الو ايوه يا آدm باشا. انا بصراحه مبهور من ذكاء حضرتك جدا.
بجد كنت بتشرحلى هعمل ايه. وحضرتك كانك عندك خلفيه بالل هيحصل بالظبط. كل الل قولتلى عليه حصل. ومشي ورايه وكمان صورنى. وقالى ارجع الفلوس. واتكلم بخــــوف. وحكاله كل حاجه. وكمل
احم وطلبه ليا كان انى امضي على وصل امانه بالمبلغ وكمان من غير تاريخ.
آدm: حلو اوى اوى. طيب وانت متـ.ـو.تر كدا ليه.

عادل: احم. بصراحه انا خايف. لا هيقدm الوصل للنيابه.
آدm: بنفاذ صبر. يبنى هو انت مش ماضي على مبلغ والمبلغ ده معاك. وبعدين انا قولتلك انك متخفش لانى هكون في ضهرك. ووعدتك انك هتبقى في امان. وغير كدا المبلغ انت هتشيله بكره في البنك باسمك يعنى لو مش واثق فيا يبقى المبلغ معاك وترجعه ل راشوان.

عادل: بجديه. العفو يا آدm باشا. والله ما اقصد. انا بس خــــوفت من الخبيث راشوان ده. لكن حضرتك انا افديك برقبتى. كفايه ثقت حضرتك فيا.
آدm: طيب تمام انا عايزك متقلقش من اى حاجه. وعايزك بكره إن شاء اول مـ.ـا.تروح الشركه تطلعلى على طول. علشان اقولك هتعمل ايه مع راشوان بعد كده.
عادل: بتـ.ـو.تر. عندي سؤال بس اسف يعنى.
آدm: الوصل من غير تاريخ ليه مش كدا!

عادل: فتح عينيه بصدmه. ايييه ده عرفت ازاى انى هسال كدا. ايوه فعلا ده سؤالى.
آدm: هاقولك انا. راشوان مضاك على وصل من غير ما يكتب التاريخ. علشان بعد مـ.ـا.تمضي هيكتب تاريخ قريب جدا. يعنى مثلا انك سالف منه الفلوس دي مش 4 شهور تقريبا ومعاد سداد الوصل قرب. ولازم تسد الفلوس. ولا هيرفع الوصل للنيابه. وده طبعا علشان عارف انك مش هتقدر هتسد الل عليك يقوم يستغلك.
وفي حاجه كمان ان راشوان صورك فيديو. ومقالكش.

عادل: ايوووه. ايوووه صح. هو ليه مقاليش أنه صورنى وهيفـ.ـضـ.ـحنى لو معملتش الل هو عايزه!

آدm: لان الفيديو حاليا في الفون نسخه واحده. لسه هيروح ويعمل اكتر من نسخه. لأنه لو قالك انا مصورك. كنت ممكن ببساطه تتخانق معاه وتكـ.ـسر الفون. وبكده تعبه راح ببلاش. وعايز اقولك يومين بالظبظ وصدقنى راشوان هيستغلك. لان الشحنه وصلت وبكره هيستلمها مع زياد وزين. وانا بكره إن شاء الله هفهمك كل حاجه وكمان هقولك تقول ايه لراشوان لما يجيلك يهددك بالفيديو ومتقلقش من اى حاجه. انا فاهم راشوان كويس. ولازم ترد عليه بذكاء لازم ترهبه من جواه. ولازم تحسسه إنك مش فارق معاك حاجه وده هيضعف موقفه. فهمت ياعادل.

عادل: انا بصراحه مبهور والله بجد مبهور فعلا حضرتك دارس لكل حاجه. وقولت يوم الشحنه مـ.ـا.توصل انا اعمل الل حصل من شويه. بجد انا مدهوش من حضرتك.
آدm: المهم. انت هتعمل ايه دلوقتي!
عادل: بتـ.ـو.تر. احم انا هروح يعنى اطمن على الأستاذ طلعت. الراجـ.ـل طلع طيب ومظلوم. احم و يعنى الراجـ.ـل كبير في السن. هطمن عليه واشوفه لو محتاج اى حاجه. واروح على طول.

آدm: حب يخرجه من التـ.ـو.تر ده علشان ميغلطش في الخطه. وقال لعادل. بمكر. اممم الأستاذ طلعت بردو!
عادل: ها. ايوه طبعا. هواا، اه الانسه شهد زى اختى.
آدm: هههههههه. ومين جاب سيرتها بس.
عادل: لعن نفسه. احم. انا. انا.
آدm: انا عارف ياعادل. وكل حاجه واضحه. نخلص بس من الموضوع ده. وليك عليا اطلبك شهد للجواز بنفسي.
عادل: عينيه طلعت قلوب. وقلبه بيدق. بجد. بجد يا آدm باشا. قول والله. قول والله هتطلبى شهد للجواز.

آدm: هههههههه. انت ياض مش لسه قايل ان شهد زي اختك. ههههه
عادل: اتـ.ـو.تر. ومردش وسكت.
آدm: اتنهد. انا عارف ياعادل. عارف انك اعجبت بشهد في المستشفى. وهي بـ.ـنت خلوقه ومؤدبه. وإن شاء الله تبقى من نصيبك لانك راجـ.ـل بجد. وليك عندى مفاجآه لكن بعد ما رجع كل مليم راشوان اخده منى.

عادل: قلبه بيدق بسعاده كبيره. لأنه فعلا اعجب بشهد من اول مره شافها فيها. وخايف يكلمها لانها فعلا مؤدبه جدا. وشكر آدm. وعادل حس بايجابيه. وقوه نسته خــــوفه من راشوان. وابتسم. ورايح يطمن على طلعت. وشهد قلبه.
آدm: حكى كل حاجه ل طارق وزين. وإن كل حاجه تمت زي ما آدm خطط ليها بالظبط. وقالهم انا بكره هفهم عادل يرد على راشوان ازاى. وبعد كدا ندخل على الخطه التانيه. الل هتدmرو نهائى.

وبص قدامه. وقال بدء العد التنازلي ياراشوان.
عند مراد والفهد. الساعه 9 صباحا.
فهد: نايم بعمق على الكنبه في الصاله ومش لابس تيشيرت.
مراد: نايم بنفس العمق في الاوضه على السرير وبرضه من غير تيشرت.
ونايمين هلكانين من التعب. ومش حاسين بأى حاجه.
فهد: نايم بيحلم بمعشوقته الصغيره وهي في حـ.ـضـ.ـنه.
أنصاف: قدام الباب بتخبط ومحدش سامع ولا فاقو لأنهم مطبقين اكتر من يوم. مابين شغل ومراقبه وسهر لما أنصاف تصحي وتنزل.

أنصاف: بقلق. يوه هما مفتحوش ليه. وطلعت نسخه من المفتاح وفتحت الباب. ودخلت وقفلته وراها. وخطت خطوتين وشافت فهد نايم على الكنبه ومن غير تيشرت. وعيونها مفتوحه على الآخر بإعجاب من عضلاته. وقربت منه ببطء وقعدت على الارض قدامه. وشافت فهد عن قرب وكمان رياكشاناته كلها حنيه وغرام لأنه طبعا بيحلم بمعشوقته الصغيره. وعيونها على صدره واعجبت جدا بيه. وبتتمناه. ورفعت أيدها ونزلت على خدو وحبت دقنه وشعره الطويل. وفاقت على فونها لانها عملاه ايبريشن. وقامت وعيونها على فهد. وراحت عند مراد تصحيه علشان الشغل. ونفس الاندهاش مقلش وقعدت على طرف السرير جمب مراد. وبتتأمل جـ.ـسمه بإعجاب اكبر لكن قلبها المرادي دق. هي نفسها في الفهد لكن هي بتحب مراد. وبتتأمل تفاصيل وشه وصدره ولا إراديا قربت من شـ ـــفــايـــ ـف مراد علشان تبوسه وتصحيه. لكن فهد انقذ الموقف.

فهد: كان نايم بعمق وبيحلم بمعشوقته الصغيره. لكن بدء يفوق لما أنصاف حطت ايدها على خدو. وكان لسه هينطق اسم رينو. لكن فاق على صوت فونها الهزاز. وفتح عينيه وشافها داخله على اوضة مراد. وقام بسرعه وكان متدايق اوى منها ولبس التيشرت. ورايح على الاوضه. وشافها هترتكب غلطه. وبتقرب من مراد. لكن كح. وقال انتى هنا! مين الل فتحلك.

أنصاف: اتخضت. واتعدلت. يوه ياخويا خضتنى هو انت عملى الاسود ليه كدا. اووف. طبعا هي مدايقه لأن فهد لبس التيشرت وكمان كانت عايزه تصحي مراد بطريقتها.
فهد: بغـ.ـيظ حقيقي. هو انا كلمتك. انا داخل اصحي عصام لقيتك قاعده جمبه سالتك مين الل فتحلك.

مراد: فاق. وشاف أنصاف لازقه فيه. وفتح عينيه على الاخر بصدmه. وبلع ريقه. وقال جواه نهار ابوكي اسود. يابت الكلاب. واتغاظ من فهد. لأنه فكر انه فتحلها من غير مايصحيه. واتعدل. احم ايه ده القمر جمبى. لا ده انا محظوظ بقى. وشـ.ـد التيشرت ولبسه بديق وخـ.ـنـ.ـقه حقيقيه.
أنصاف: بحب. صباح الورد والفل والياسمين
مراد: صباح العسل ياقمر. انتى هنا من امتى!
أنصاف: انا لسه داخله حالا.
فهد: جواه يابـ.ـنت النصابه.

أنصاف: خبطت عليكو كتير. ومحدش رد عليا. ولا حد فتح. وبصت لمراد بحب. قلبى قلق عليك اوى ياعصام. قومت فتحت بالنسخه الل معايه. ودخلت عليك على طول اصحيك. علشان عندك شغل مهم جدا انهردا.
مراد: طيب ادينى بس 10 دقايق. هادخل الحمام واخد دش وافوقلك ياقمر. وقام بغـ.ـيظ مكبت وسابها ودخل الحمام.
وفهد: راح المطبخ يعمل قهوه. لكن اتفاجئ بيها دخلت عليه.

أنصاف: قربت من فهد. وحطت ايدها على صدره. ايه ياعمار مش ناوى تفك كدا وتنسا الل حصل معاك.
فهد: صك على اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. واتحرك يشوف القهوه. ايوه يعنى عايزانى اعمل ايه!
انصاف: قربت منه بدلع. ومسكته من دراعه ووقفت قدامه. يعنى تنساها وتبص قدامك. في ناس تتمنا ضحكه منك.

فهد: سرح في ضحكة رينو. وغمض عينيه واتنهد. وفتح عينيه وشال أيدها براحه. وقالها للاسف انا هفضل زى ما انا. وحب يغير في الموضوع. انتى قولتى ل عصام انه عندو شغل مهم. طيب الشغل ده لوحدو ولا انا هكون معاه.
أنصاف: اتغاظت منه. واتكلمت بنرفزه. لأ عصام هيسلم حتة انهردا في مكان. وانت هتسلم حته في مكان تانى وتقصد الاثار. وسابته وخرجت وقعدت على السرير بتاع مراد ومستنياه يخرج.

مراد: خرج. وشرب القهوه مع فهد واتفقو على كل حاجه بينهم بالاشاره. ودخل لإنصاف
مراد: ها ياجميل. شغل ايه بقى.

أنصاف: بديق من فهد وكمان مراد. طلعت من شنطه هدوم. حتتين اثار. خد ياعصام. الحته دى هتحطها في عربية البضاعه. وهتروح تسلمها في العنوان ده. وهيكون معاك 3 رجـ.ـاله. وبصت لفهد بغـ.ـيظ وانت خد الحته دي وهتطلع بيها على العنوان ده وبردو هتحطها في عربية البضاعه وهيكون معاك 3 رجـ.ـاله. وده رقم العربيه الل هتستلم منك البضاعه. وانت ياعصام ده رقم العربيه بردو الل هتستلم منك. وكل واحد فيكو هيعرف تمن الحته الل معاه من سواق العربيه الل معاه. وهترجعو بالفلوس. وقامت وقفت. افطرو وانزلو وخدو اكل معاكو. لانكو مش هترجعو قبل الليل. وقربت من مراد خبط عليا وانت نازل. وغمزت. وخارجه من الاوضه وخبطت في فهد عن قصد. ونزلت.

مراد: بص لفهد. وفهد بص لمراد. والاتنين مدايقين منها.
لكن فهد. كل تفكيرو في حلمو الجميل وان رينو كانت في حـ.ـضـ.ـنه وغمض عينيه بحب واتنهد وهمس وحشتينى اوى يارينو.

وبعد ساعه. لبسو وخبو السلاح في لبسهم. وبعتو رساله مشفره لعميل 3 وأنهم قريب هيوصلو للمقبره الكبيره. ونزلو واخدو القطعتين علشان يسلموها لأن ده اختبـ.ـار من أنصاف ليهم. ومراد خبط عليها في وجود فهد. وفتحت وكانت لابسه قميص نوم. ومراد وفهد اتصـ.ـد.مو من شكلها بالطريقه دي. وقالتلهم على شوية حجات تخص الشغل ونزلو متغاظين من المهمه دى وبيدعو تعدى على خير. لانهم قرفانين منها.

عادل في مكتبه ومركز في شغله. وبيراجع ملف بالحسابات. وفاق على صوت راشوان.
راشوان: صباح الخير يا استاذ عادل. ولا اقولك عادل من غير القاب.
عادل: ابتسم. صباح الخير يا استاذ راشوان. وياريت تقولى عادل انا هكون مبسوط. اتفضل حضرتك اقعد.
راشوان: قعد اممم طمنى والدتك عامله ايه دلوقتى. ياترى عملت العمليه!

عادل: الحمدلله يااستاذ رشوان. عملتها من يومين وفاقت بفضل ربنا ثم حضرتك. انا لايمكن انسي جميلك ابدا. وانك انقذتنى من مصيبه كنت هعملها. وكمان أنقذت والدتى. بجد انا متشكر جدا جدا لحضرتك.
راشوان: ياراجـ.ـل انت بتقول ايه. وبتشكرنى على ايه انا معملتش غير واجبى. كويس انها عملت العمليه وفاقت الحمدلله.
عادل: حبيبي يااستاذ رشوان. الدنيا لسه بخير. الل ذيك انقرضوا من زمان.

راشوان: بصراحه ياعادل. انا محرج منك. لانى كنت جاي انهردا. وقولت لنفسي هطمن على والدتك بنفسي. لكن حصل ظرف طارئ لحدقريبى في العيله. ومش عارف اقولك ايه واجبهالك ازاى.
عادل: بتمثيل. خير يا استاذ راشوان قلقتنى قولى حصل ايه!
راشوان: بخبث. ابن عمى وده صحبى واخويا التانى. حصله انهردا الصبح مصيبه كبيره وخسر كل فلوسه في البورصه.

عادل: بتمثيل لانه فهم نيته. ياساتر يارب. لاحول ولاقوة إلا بالله. طيب وابن عمك ده عامل ايه دلوقتي!
راشوان: بتمثيل. اتنهد اهو تعبان وبيكـ.ـسر في البيت. وحالته زى الزفت. لكن انا مش هسيبه طبعا في ظروفه دى وكلمته وقولتله انا هقف جمبك ووعدته أنى يومين بالكتير وهلم فلوسي الل بره وهساعدو. ما انا استحاله اسيبه في المحنه دى ولا ايه ياعادل!

عادل: طبعا طبعا. وده ااقل حاجه تعملها انت بتقول انه ابن عمك وصاحبك واخوك. يعنى لازم تقف جنبه. واتنهد بتمثيل الله يكون في عونه. وعونك انت كمان يااستاذ رشوان. لان معدنك طيب واصيل.
راشوان: متشكر جدا ياعادل. المهم مش عايزك تزعل مني. انا بس هطلب منك الل 40 الف جنيه. وياريت تتصرف فيهم قبل يومين من انهردا. وطبعا ده غـ.ـصـ.ـب عني. انا عمرى مكنت هطلبهم دلوقتي.

عادل: افتكر كل تنبيهات آدm ليه. وكمان آدm مفهمه هيعمل ايه بالظبط. واتكلم بتمثيل. اتـ.ـو.تر ايوه يا استاذ راشوان. لكن انت عارف ظروفي. وكمان انا لسه واخد من حضرتك الفلوس مفيش يومين. يعنى حتى لو سالفهم بنفسي من حضرتك. صعب انى ارجعهم بعد يومين. صعب جداً كمان.
راشوان: معلش ياعادل انا عايزك تتصرف. انا مش هسيب ابن عمى كدا. وبعدين انا فكيتلك زنقتك وساعدتك ووقفت جنبك. المفروض تقدر ده.

عادل: انا عارف كل ده. لكن حضرتك بتطلب منى انى اتصرفلك في 40 الف وانت عارف ظروفى. انا حتى كنت لسه بفكر انى اشوف جمعيه وادخل بنص مرتبى علشان اسدد حضرتك.
راشوان: اسف ياعادل. انا مش هستنى الجمعيه الل انت بتقول عليها دى. انا محتاج الفلوس بكره بالكتير وياريت تتصرف.

عادل: بتمثيل. اتنرفز وعلا صوته نوعا ما. اتصرف! اتصرف ازاي يعنى. واجيب منين مبلغ ذى ده. انت ساعدتنى من يومين بس يعنى مش من شهور. وجاى تطلب منى اتصرفلك في المبلغ انت بتهزر. انا صعب انى اتصرفلك في الفلوس ولا ل3 شهور قدام كمان. اسمع يااستاذ رشوان انا هشوف جمعيه كبيره واحاول اقبضها الاول وهجبلك فلوسك وتسلمنى الوصل. وبعد كدا كل واحد يروح لحال سبيله.

راشوان: يعنى ايه 3 شهور. انت ناسي انك ماضي على وصل. انا ممكن دلوقتى اقدm الوصل للنيابه. وتتحبس.
عادل: بتمثيل وحب يجيب من الاخر. واتكلم بغـ.ـيظ. اااه هي كدا. لأ ياحبيبى اتفضل روح قدm الوصل. انا كدا كدا كنت هسرق وهتحبس بردو. يعنى المبدأ موجود. واتفضل بقى اطلع بره واعلى ما في خيلك اركبه.

راشوان: ابتسم. اممم وفرت عليا كلام كتير. طيب اسمع انا هعمل معاك اتفاق حلو اوى. وال40 الف دول اعتبرهم عربون محبه وشراكه جديده.
عادل: مش فاهم. شراكة ايه! وانت مش كنت عايز الفلوس من بكره. وكمان هتقدm الوصل للنيابه. انا مش فاهم حاجه!
راشوان: هتشاركنى.
عادل: بردو مش فاهم!

راشوان: اسمع ومن الاخر. انا عملت 3 شركات تابعه لشركات آدm العدوى. وشغاله من 3 سنين وزى الفل. لكن دلوقتي انا محتاجلك علشان باشمهندس زين بيمضيلك على ملفات الحسابات والشحنات. انا بقى هحط أوراقى الخاصه في نفس الملف وانا عايز الامضا عليهم. وطبعا الامضا مش هتم غير عن طريقك انت. وفي شحنه كبيره وصلت من يومين. وهطلع من الشحنه دى. اجهزه تالفه غير صالحه. لكن هي في الحقيقه. اجهزه صالحه وشغاله 100. والمشترى بيكون جاهز. لأنه متعاقد مع الشركه التابعه لشركة آدm العدوي. والل هي الشركه الأم. وكمان غير شوية شغل كدا في قطع غيار السيارات. لكن بردو متوقف على الامضا وده مش هيتم غير عن طريقك انت واهم حاجه انك تتأكد ان زين أو آدm ميراجعش وراك أوراق الملف. وانت من انهارده هتكون شريكي. وبصله والخير هينزل عليك. وهتاخد أضعاف أضعاف مرتبك. بمكرر. ها قولت ايه ياعادل!

عادل: بصدmه حقيقه. قام وقف اطلع بره انا هحترم سنك ومش همد ايدى عليك. وأشترى نفسك واطلع بره علشان منساش اى حاجه. واعمل حاجه وانـ.ـد.م عليها. اطلع بره.
راشوان: ههههههه. وحط رجل على رجل. وطلع سيجار. اهدا ياعدوله. اصل انت هتعمل الل قولتلك عليه وهتنفذ كل حاجه.

عادل: متخلقش الل هيددنى. وبعدين قولتلك روح قدm الوصل للنيابه مستنى ايه. اوعي تكون مفكر انى علشان اخدت فلوس من خزنة الشركه معناها انى حـ.ـر.امي. لأ تبقى غلطان. انا اخدتهم علشان امى كانت بتمـ.ـو.ت. وكان في نيتى هرجعهم.
راشوان: ببرود. تؤ تؤ تؤ. مش مبرر ياعدوله. السرقه سرقه. وبعدين انت عاجبك حالك ده. متمرمط في الموصلات. ولسه متجوزتش لحد دلوقتي!

عادل: وانت يخصك في ايه. وبعدين انت شايف سنى عدا ال30 سنه مثلا! وقال بخبث انا سامع انك لسه متجوزتش. وانت خلاص بتهايلى داخل ع ال45. الل بيته من ازاز ياسيادة المحامى المحترم. ههههه محترم! دا انت طلعت مافيا وانا معرفش. يعنى انت سلفتنى الفلوس ومضتنى على وصل. علشان تيجي بعد يومين وتلوى دراعى. بس انت غلطان روح قدm الوصل للنيابه ايه يعنى هتحبس 6 شهور مثلا على الاقل اسمها هتحبس بوصل احسن بكتير من انى انحبس مغتلس ومستقبلى في الشركه هنا يضيع. انت خدت من وقتى كتير. اتفضل بقى اطلع بره.

راشوان: اعجب بذكاء عادل. وقال جواه دmاغك شغاله وهتوفر عليا كتير مش زي طلعت ابدا. وفتح فونه وبعت فيديو عادل وهو بيسـ.ـر.ق. على الواتساب. وقاله. احم هتجيلك رساله دلوقتي من رقمى على الواتس عندك اتفرج عليه وشوف وسمعنى ردك بعدها مصمم انى اقدm الوصل. ولا نتفق.

عادل: فتح الواتس. وعارف إن ده اكيد الفيديو. وجاهز بالرد الل قاله عليه آدm. وفتح الفيديو. وبيمثل الصدmه وفتح عينيه على الاخر. واندهش ومسح ايدو على شعرو. وبص ل راشوان بغـــضــــب شـ.ـديد ا. انت مصورني ياراشوان! مصورنى وانا باخد الفلوس!

راشوان: غلط. انا مصورك وانت بتسرق خزنة شركة آل العدوي. مش بتاخد الفلوس. وها بقى ايه رايك اولا في تصويرى. ههههه. وياريت تنجز علشان عندى شغل موافق. وبصله بتحدي. ولا ابعت الفيديو ل آدm باشا وسيادة اللواء طارق السيوفى ومتقلقش عندي منه نسخ كتير اوى اوى. وحب بخــــوف عادل ويرعـ.ـبه. وساعتها مش هتتسـ.ـجـ.ـن 6 شهور تؤ دى فيها سنين. وكمان مستقبلك في الشركه هينتهي. ومفيش واحده هتوافق على واحد رد سجون. وغير كدا هتخرج من السـ.ـجـ.ـن وانت في سن ال50 يعنى انت دmرت نفسك بايديك. وكمل بخبث. ها موافق تشاركنى مش كدا ياعدوله!

عادل: بيمثل الترجي. ارجوك يا استاذ راشوان. امسح الفيديو ده وانا هتصرفلك في فلوسك وابعد عني انت طلعتلى منين ابعد عنى. انا بصرف على امي واخواتي ارجوك انا مش هقدر اعمل كدا انا ممكن اتمسك في اى وقت.

راشوان: لا متقلقش انا عامل حسابى على كل حاجه. وانا قولتلك انى شغال على الاساس ده من 3 سنين فاتت ولا حد عرف. ولا هيعرفو. أولا انت هنا مدير الحسابات الجديد وانت الل هتعمل جرد لحسابات الشركه والشحنات ومحدش هيعرف اى حاجه. وحتى لو عرفو. انت متخفش لان كل حاجه تمت. زين وآدm ماضيين عليها فاهم. وبص في الساعه وياريت ترد علشان آدm عندو اجتماع كمان شويه وانا هكون موجود فيه. قدامك حل من الاتنين. يا توافق وهتعيش ملك. ياترفض وهتتسـ.ـجـ.ـن واظن انك مش بالغباء انك ترفض.

عادل: انا هاقول ل آدm باشا وساعتها هيرفدك وممكن يسامحنى على الفيديو ده لما يعرف الحقيقه.
راشوان: ههههههههه. انا كنت مفكرك زكي. وتفتكر آدm هيصدق واحد متصور وهو بيسـ.ـر.ق 40 الف جنيه من خزنة الشركه. لأ وكمان لسه شغال قريب. العب غيرها انت دلوقتي روحك في ايدى. ها قولت ايه.
عادل: بتـ.ـو.تر. طيب ايه الل يضمنلى انك مش هتأذينى. وكمان اضمن حقى معاك ازاى.

راشوان: ابتسم. تعجبني. لكن مفيش ضمانات. انت طول ما انت شغال معايا في السليم وبتسمع كلامى يبقى انت في امان.
عادل: طيب انا موافق بس بشرط
راشوان: رفع حاجبه. شرط! شرط ايه.

عادل: انا هشتغل معاك. وانا الل هكون في وش المدفع. وانت قولت اني اشاركك. يعنى مش هقبل بااقل من النص. يعنى انت النص وانا النص. غير كدا مش هوافق. واعمل الل انت عايزو. ومتنساش أنى ممكن احكى ل آدm باشا بعد مـ.ـا.تبعتله الفيديو وساعتها. هو مش هيصدقنى اه. لكن هياخد احتياطاته. والعيار الل ميصبش يدوش فهمتنى يا راشوان!
راشوان: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. لأ دmاغك شغاله. تمام أنا موافق.

عادل: تمام انت بقى تبعتلى صور من أصول العقود بالشركات دى علشان وانا هجهز عقد واظبط الدنيا وتمضيلى عليه علشان أضمن حقى.
راشوان: بخبث العب غيرها. انا هجهز العقد. وامضيلك عليه.

عادل: عيب عليك دا انت محامى. وانا مش همضيك على حاجه غير لما تقرأها. انا بس هضمن حقى. وانت دلوقتي الكوره في ملعبك. موافق تبعتلى ملف بصور العقود. واجهز عقد الشراكه بينى وبينك وهيكون قدامك بكره وتمضيلى عليه. ولا تروح تقدm الفيديو وكل واحد فينا عارف حاجه يقولهااا ل آدm باشاااا!

راشوان: بتفكير. لانه فعلا ممكن لو عادل اتكلم آدm هياخد احتياطاته. اممم موافق ياعادل. بعد الاجتماع هبعتلك الملف وجهز العقد. وخلى بالك انا هقراه حرف. حرف تمام.
عادل: بمكر. تمام. وكمل بغـ.ـيظ بس انا اتصـ.ـد.مت فيك يا راشوان. كنت مفكرك حاجه غير كدا خالص.
راشوان: قام وقف. معلش بقى وخلى صدmتك لنفسك. انا طالع الاجتماع. علشان اعرف هاجهز ايه. وهنتفق وابعتلك الاوراق الل زين وآدm هيمضو عليها بخصوص الاجهزه.

عادل: هز راسه ومردش.
راشوان: خرج ومبتسم ابتسامة نصر. وقال مش مهم نص. نص. بكره نخبط خبطه كبيره واهرب بره مصر. واتجه لغرفة الاجتماعات.
عادل: بعد ما راشوان خرج. ابتسم بخبث. وبص وراه وضحك لأن آدm آمر بتركيب كاميرا امبـ.ـارح. وصورت كل الل حصل ده صوت وصوره. وعادل مبهور من ذكاء آدm. وازاى آدm توقع إن راشوان هيوافق على العقد زى ما آدm طلب.

بعد فتره من الوقت.
آدm: قاعد في المكتب مع زياد ومالك. وبيتكلمو في الشغل. وفون زياد رن وكانت هدى. ورد الو ياست الكل.
هدى: بلهفه. الو. زياد انت فين ياحبيبى. ماليكه شكلها هتولد.
زياد: قام وقف. بتـ.ـو.تر. ايه هتولد. طيب مسافة السكه هكون عندك. وقفل وبص ل آدm. واتكلم بتـ.ـو.تر. ما. ماليكه. ماليكه هتولد.

آدm: ابتسم. طيب انزل بسرعه مستنى ايه. خدها على المستشفى. وبص ل مالك وانت يامالك روح مع زياد. وانا هروح اجيب مريم واحصلكو على المستشفى.
فى ثانيه كان زياد اختفى من قدام آدm. ونزل جري ومستناش مالك. وركب العربيه وطار بيها. ومالك جري وراه وركب عربيته ومتـ.ـو.تر وساق بسرعه علشان يحصله. واتصل على ملك وجاسر يعرفهم.

ماليكه: كانت قاعده في الجنينه. مع هدي. وبتدارى المغص لانها تعبانه من الصبح بدرى من قبل ما زياد ينزل على الشركه. لكن المغص دلوقتي زاد جدا وغير مغص كل مره. واتالمت كتير. وقالت لهدى انها تعبانه اوي. وهدي دخلتها جوه في الليفنج. واتصلت على زياد. وطلعت فوق بسرعه وجابت لبس لماليكه وشنطه وهدوم البيبى. وماليكه بتصرخ بالم ومش مستحمله الو.جـ.ـع.

هدى نزلت بسرعه: ودmـ.ـو.عها نازله وبطمن ماليكه وقالتها أن ده طبيعي متخافيش. وسمعو فرمله عربية زياد. الل نزل جرى ودخل وشاف مااليكه دmـ.ـو.عها نازله وبتتالم. وقلبه بيدق بخــــوف. لكن قرب بسرعه ونزل على ركبه ماليكه حبيبتي ماليكه.
مليكه: بدmـ.ـو.ع. زياااد ااااه مش قادره يازياااااااااد. الحقني ااااه ياااارب. اااه وعيطت ودmـ.ـو.عها نازله.
زياد: بتـ.ـو.تر. وقام تعالى يا حبيبتي وشالها وقابل مالك وهو خارج.

مالك راح بسرعه وفتح باب العربيه وزياد قعد مليكه جمبه. وهدى قالت ل زياد اطلع انت بيها على المستشفى بسرعه. وانا هتصل على ابوك وهركب مع مالك بسرعه.
زياد: ركب العربيه بتـ.ـو.تر. وساق بسرعه علشان شايفها بتتالم وبتصرخ. وماليكه ماسكه ايدو. اااه ياااارب مش قادره الرحمه ياااارب ااااه.

زياد: بقلق حبيبتي ماليكه اهدى ياحبيبتى خلاص قربنا. وساق بسرعه رهيبه وكـ.ـسر الإشاره لتانى مره. واتصل على محمد وقاله أن ماليكه بتصرخ ومش مبطله عـ.ـيا.ط. محمد قاله جيبها وتعالى. وانا هجهز كل حاجه. وخلاص زياد وصل المستشفى. ونزل وشالها ودخل بيها الاوضه ونيمها على السرير. وماليكه ماسكه ايدو وبتصرخ زيااااااد متسبنيش ااااااه.
نور: جت بسرعه. حبيبتي ماليكه.

ماليكه: نوووووور الحقينى والله مقاااااااادره خلااااص انا من زماااان تعبااااانااااااا اتصرفوووو.
زياد: الدmـ.ـو.ع اتجمعت في عينيه. ومش عارف يعمل ايه.
نور: حبيبتي اهدى. حالا الدكتوره جايه. انا هركبلك الكانيولا. وكمان الدكتوره هتولدك بدون الم. ثوانى. وقاست ليها الضغط
وركبتلها المحلول. وحطت ليها حقنه. وشافت دmـ.ـو.ع زياد نازله. وقالت زياد اهدى مافيش حاجه. إن شاء الله هتكون كويسه.

زياد: مش سامعها وعيونه على وش ماليكته الل بتصرخ وتعبانه. وقــلـــع ليها الحجاب. ومسح وشها بايديه وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وخاف عليها اوى. وماليكه كـ.ـلـ.ـبشت فيه وصرخت.
الدكتوره: دخلت. ولسه هتتكلم. لكن بصت على ماليكه. وقالت حبيبتي انتى خلاص فاضلك دقيقه واحده. ومش هتحتاجي لبنج
نور: خرجت. علشان سمعت صوت العيله بره الاوضه تطمنهم.
الدكتوره: بتحاول تخفف عن ماليكه. مدام ماليكه حضرتك بتتالمى من امتى.

ماليكه: بتنهج بتعب. وبتتكلم كلام متقطع وقالتها من الصبح. تعبانه اوي من الصبح.
الدكتوره: طيب يامدام خلاص اهو ادفعى بس مره. وقبل ما الدكتوره تكمل ماليكه صرخت بصوتها كله. وكان ياسين خرج لنور الدنيا.
ماليكه: بتنهج وسمعت صوت ابنها. وابتسمت
بتعب. وغمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت.

زياد: عيونه على ماليكه ومحسش اصلا أنه حضر معاها الولاده. وكمان مهتمش لأى حد. وسامع صوت ياسين لكن مش مركز عيونه على ماليكته الل وشها كله ميا وعيونها مغمضه بتعب وبتنهج. ومسح وشها بايديه. ماليكه. حبيبتي. ردي عليا. مليكه.
ماليكه: فتحت عينيها. زي. زياد اا. انا. اا. انا. ولدت يازياد. ابنى. ابنى يازياد.

الدكتوره: ظبطت كل حاجه. ومبتسمه لأن الولاده ماخدتش وقت كتير. وراحت عند ماليكه. حمدالله على سلامتك يامدام ماليكه. انتى استحملتى كل الألــم ده وجايه في اخر لحظه. الف مبروك ولد زي القمر.
الممرضه: شايله البيبى وبيعـ.ـيط وقربت من الدكتوره.
الدكتوره: اتفضل حضرتك. ابنك وحمد الله على سلامت مدام ماليكه.

زياد: قلبه دق لما قالت ابنك. وبص عليه بين ايدين الممرضه. وعندو شعور غريب ولاول مره. والممرضه حطت البيبى بين ايديه.
زياد: قلبه بيدق بسرعه كبيره.
ماليكه: شايفه تعابير زياد. وابتسمت برعشه. لأن ربنا كريم. وقدmت ل زياد ابن واخ وصديق. وعيطت علشان خاطر زياد.

زياد: عيونه اتملت بالدmـ.ـو.ع. ودmـ.ـو.عه نزلت على ايد البيبى. وعندو 100 احساس مختلف. الل بين ايديا ده ابنى. يعنى انا بقيت اب. يعنى انا هيكون ليا اخ وصاحب وابن. وابتسم ودmـ.ـو.عه نازله. وقرب برعشه وباسه من جبهته. وبص على ماليكه. وضحك بدmـ.ـو.ع ماليكه ياسين ياماليكه.
ماليكه: هزت راسها وبتضحك بدmـ.ـو.ع. ابنك يازياد ورفعت أيديها عايزه ياسين يازياد.

زياد: قرب ياسين منها وحطه على دراعها جمبها. وماليكه عيطت. وهمست ياسين حبيبى. وباست كف ايدو. وبصت ل زياد مش هات إذن لابنك!
زياد: كلمة ابنك كفيله تخلي قلبه يدوب. وهز راسه. وشاله بين ايديه. وإذن بدmـ.ـو.ع.
الدكتوره: بصت لماليكه. خمس دقايق وهتخرجي على الاوضه حمد لله على السلامه.
ماليكه: ابتسمت الله يسلمك. وبصت ل زياد. حبيبى. طلع ياسين للعيله. ماما هدى مستنيه اللحظه دى من زمان.

زياد: ابتسم. حاضر ياروحي. انا هطمن العيله وهطلعهم ياسين وراجعلك حالا. وخرج.
العيله: واقفه بره. وكان. آدm ومريم. وحسام وهدي. وجاسر وملك. ومالك وساره. وزين. ورنا وهنا ومريم عزيز. ومحمد ونور. وباقى العيله في الجامعه والشغل.
زياد: خرج والسعاده مرسومه على وشه. وهدى جريت عليه. ودmـ.ـو.عها نازله. وملك وجاسر ومالك كلهم بيطمنو على ماليكه. وزياد طمنهم. وقال لهدى. اتفضلى ياست الكل حفيدك!

هدي: قلبها دق من كلمة حفيدك وشالته وبتضحك بدmـ.ـو.ع. وقربته من قلبها وحضتنه بحب.
وكل العيله بتبـ.ـارك لزياد وهدى وجاسر وملك وحسام.
زياد: سابهم وراح بسرعه لماليكته ودخل وقعد على طرف السرير. ماكي حبيبتي انتى كويسه دلوقتي.
ماليكه: اتنهدت بسعاده الحمدلله ياحبيبى انا بخير.
زياد: قرب من وشها. وايدو على خدها. رعـ.ـبتينى عليكى.
ماليكه: ابتسمت. اسفه ياحبيبى.

زياد: قرب اكتر وباسها بكل خــــوف وعشق. حبيبتي ربنا يخليكي ليا ياقلبى حمدلله على سلامتك ياماليكتى.
ماليكه: بحب الله يسلمك ياحبيبى.

وبعد كدا ماليكه طلعوها على الاوضه. والكل بـ.ـارك وهنا. وملك كانت مبسوطه جدا. وهدى مش عاطيا فرحتها لحد وشايله حفيدها وقاعده جمب حسام الل فرحان وحاسس أن ياسين حفيده من صلبه. ومالك وساره بـ.ـاركو وفرحو لماليكه وزياد. وآدm ومريم مبسوطين علشان خاطر زياد اكتر من اى حد. وكمان مليكه وشايفين حبها ولهفتها على ياسين وانها هتكون ام عظيمه. ورنا وهنا بـ.ـاركو لماليكه وملك وهدى. وزين بـ.ـارك ل زياد واستأذن ورجع على الشركه. وطارق عرف من رنا وهو في المديريه وخلص شغل وراح على المستشفى. وكمان يوسف وأشرف عزيز. وفارس جاب رودي ورينو من الجامعه وطلعو على المستشفى. وماليكه كانت مبسوطه جدآ بلمة العيله حواليها. وآدm قال ل زياد ميجيش بكره الشركه ويقعد مع ماليكه. واتفقو أن العقيقه الاسبوع الل جاى في فيلا زيادجمال.

ورينو: كانت مبسوطه. لكن في نفس الوقت. كانت بتتخيل انها مكان ماليكه وفهد مكان زياد. وجايبه لفهد حته منه. واخر اليوم الكل استاذن وروحو. وزياد قاعد مع ماليكته في المستشفى. ومبسوط جدا. وحاسس أنه ابن ال20 ومش مصدق انه بقى اب وهيعمل عيله. وقعد جمب ماليكه وكل شويه يبـ.ـو.س ايديها لانها سبب سعادته. واهتم بيها. وماليكه نسيت كل الم عاشته وقت الولاده لما شافت سعادة زياد وكمان ياسين قلبها. وكمان مبسوطه لان عيلتها بتكبر.

رينو بالليل في اوضتها والكل نام لكن هي سهرانه وبتذاكر علشان امتحان الترم الاول قرب خلاص. وكانت الساعه 1 صباحا. والجو بيمطر. وسابت مذاكرتها وقعدت تدعي لفهد. ومراد. والعيله كلها. وفونها رن. وقامت بسرعه وجريت على السرير وجابت الفون من على الكمود. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وردت بلهفه. الوو.
فهد: بحب. رينو! نجمتى.
رينو: بسعاده. فهد.
فهد: قلب الفهد يارينو.

رينو: بتضحك بدmـ.ـو.ع وابتسامتها دخلت قلب الفهد. حبيبى وحشتنى اوى يافهد.
فهد: انتى الل وحشتينى مـ.ـو.ت. عامله ايه يا حبيبتي!
رينو: انا كويسه ياحبيبى. انت كويس يافهد!
فهد: اتنهد باشتياق. انا كويس اوى دلوقتي. رينو بتاكلى كويس؟
رينو: ايوه ياحبيبى متقلقش عليا.
فهد: لا يارينو. مريم قالتلى اخر مره انك انتى مبتاكليش كويس. ليه كدا يارينو.

رينو: بدmـ.ـو.ع. اعمل ايه بس يافهد. انا مش عارفه افكر في اى حاجه غيرك انت وبس. ومسحت دmـ.ـو.عها. فهد انا مشتقالك أوى. انا حياتى ناقصه من غيرك.
فهد: اتنهد بزعل. وهمس رينو. انتى عارفه أن كل ده غـ.ـصـ.ـب عني. انا نفسي اغمض عيني وافتحها الاقيكى في حـ.ـضـ.ـنى. والله العظيم انا حياتى ملهاش لازمه من غير وجودك فيها.

رينو: بدmـ.ـو.ع. عارف يافهد نفسي اشوفك اوى. انا هتجنن من بعدك عني. انت بعيد عنى حوالى 3 شهور يافهد من قبل الدراسه. وخلاص الامتحان كمان اسبوعين.
فهد: بزعل. امتحانك امتى ياروحي.
رينو: اخر يوم في الشهر هو يوم واحد بس.
فهد: ازاى يعنى مش فاهم ماده واحده بس.

رينو: احنا بناخد 4 مواد أساسيه. وبنمتحن في المواد دى بعد السيكشن. لكن في ماده واحده بس هي ماده عملى همتحنها اسمها الطب الشرعى والسموم الإكلينيكية وهمتحنها اخر يوم في الشهر. وعيطت انت وحشنى اوى يافهد ونفسي اشوفك.
فهد: حبيبتي علشان خاطر فهد بلاش دmـ.ـو.عك دى. طيب بقولك ايه رايك لو اتصل عليكى فيديو.
رينو: قامت وقفت. وضحكت بسعاده. بجد. بجد يافهد. وقالت بلهفه. يعنى هشوفك. طيب ياريت بسرعه.

فهد: ابتسم من قلبه علشان هيشوف رينو
ثوانى ياحبيبتى. هقفل وهظبط حاجه في الفون وهتصل انا.
مراد بيكلم فريحه في الاوضه وبراحتهم لأن أنصاف مسافره وراجعه الصبح.
وفهد في الصاله وقاعد على الكنبه. وفتح الايميل على الفون. لان ده فون بشريحه تانيه خالص غير الل مع أنصاف وبردو مع مراد فون بشريحه تانيه.
وفهد. اتصل على رينو.

رينو: قامت بسرعه وقلبها بيدق بسرعه كبيره. وحطت لمسات خفيفه ميكب اب. وظبطت شعرها. وسمعت صوت رنة الفيديو. وجريت وقعدت على السرير بتـ.ـو.تر. ورجفه في جـ.ـسمها. وفتحت. وفهد شاف معشوقته ورينو شافت عشقها. وقلبهم دق بقوه رهيبه
ومحدش فيهم اتكلم كل واحد بيتامل حبيبه. ودmـ.ـو.ع رينو نزلت. وفهد شافها. وهز راسه بلاء. واتكلم مش عايز اشوف دmـ.ـو.عك اوكى.
رينو: ابتسمت. ومسحت دmـ.ـو.عها. اذيك يافهد!

فهد: قلبه بيدق بسرعه. وبيحفر تفاصيلها. انتى جميله اوى اوى يارينو. لكن وشك متغير. وده طبعا من قلة الاكل. وضغط المذاكره. رينو لو بتحبنى ممكن تفوقى علشانى. حبيبتي صدقينى انا كويس وعايزك تكوني بخير مش عايز اقلق عليكى.
رينو: ابتسمت. حاضر. حاضر ياحبيبى. انت وحشتنى اوى. وبصتله انت ليه مربي شعرك كدا. وكمان دقنك!
فهد: نام على الكنبه. وابتسم. دى حجات كدا لزوم الشغل. وحب يفكها بس ايه رايك اجنن مش كدا!

رينو: اممم. عايز الصراحه. هو شكلك حلو اوى اوى. لكن انا بعشق دقنك الخفيفه. وشعرك المظبوط مش طويل كدا. وابتسمت انا بحب فهد جوزى انا.
فهد: ضحك. وانا بعشق رينو مراتى انا. واحنا كدا عكس بعض. انا بعشق شعرك الطويل. وانتى بتحبى شعرى القصير. خلاص ياروحي. إن شاء الله اول ما ارجعلك بالسلامه انتى قصيلى شعرى بايدك. انا هكون ملك ايديكى واعملى الل قلبك يحبه.

رينو: اتنهدت بحب. انا اول ما اشوفك مش هخرج من حـ.ـضـ.ـنك يافهد.
فهد: اتنهد. وانهار من جواه من جمال حبيبته واشتاقلها اكتر. انا بحبك اوى يارينو. وقوليلى بقى لسه بتتمرنى و بتذاكرى كويس.
رينو: بتمرن بسيط هنا في الفيلا على اجهزت بابى. والمذاكره يعنى مش اوى.

فهد: بتحذير. لارين ايه يعنى دى! انتى عايزه بعد الجواز تجيبى جيد جدا ولا ايه. لأ طبعا مينفعش. انا عايزك تجيبى اعلا من الامتياز كمان. حبيبتي انتى تعبتى في الطب. ولازم تركزى ويستى ركزى علشانى. علشان فهوده حبيبك وغمز.
رينو: هههههههه. ايه ده. فهوده. انت مش قولتلى بلاش فهوده ده.
فهد: اهو علشان الضحكه الل دوبت قلبى دى. انا مستعد اغير اسمى. وابقى فهوده السيوفي. ايه رايك بقى!

رينو: اتنهدت بعشق. ربنا يخليك ليا يافهد.
فهد: لمح مراد خارج وشاورله يقرب عليه ومـ.ـيـ.ـتكلمش.

مراد: اتكلم مع فريحه. وقفل وخرج. وراح قعد جمب فهد وشاف رينو وابتسم وسلم عليها وهزر معاها. ورينو فرحت جدا. وسلمت على مراد الل واحشها جدا. ومراد قالها بما أن المكالمه على حساب فهد عايز اشوف فريحه. ورينو حست بايجابيه. وقامت بسرعه. وخبطت على فريحه الل كانت طايره من الفرحه وسلمت على مراد. ومراد بيحب وبيغازل فريحه قدام فهد عادي ولا كأنه موجود. ومراد اكتشف قد ايه انه مشتاق لفريحته اكتر بعد ماشافها. وبعد كدا. رينو من فرحتها صحت البيت كله. وآدm ومريم قامو مخضوضين. لكن لما شافو مراد فرحو جدا. وكمان كانو مبسوطين علشان شافو فرحة رينو من قلبها اخيرا. وفرحو بالفهد. والكل علق على شعرهم ودقنهم. وزين صحي وسلم عليهم. وعرفوهم أن زياد بقى اب اخيرا وجاب ياسين. ومراد وفهد فرحو علشانه. وكانت مكالمه جميله جدا. وفهد عيونه على معشوقته. وقلبه بيدق بسعاده علشان وعدته انها هتتعشى بعد مـ.ـا.تقفل. وكمان وعدته انها هتذاكر بكل حماس. وحست بطاقه كبيره جواها.

وكانت ليله جميله جدا على كل العيله والعشاق. ورينو اول مره تنام بسعاده وضحكتها على وشها. ودعت انها تحلم بالفهد.
وفهد: نايم مبسوط قوي. وملامح رينو مش قادر ينساها. ومشتاقلها اكتر من الاول. وقام وجاب السلسه الل مخبيها. وفتحها وباس رينو. وسرح فيها لحد الصبح ماطلع عليه. وشال السلسله. وصلى الفجر وصحي مراد وصلى. ونامو بسعاده.

تانى يوم ف شركة آل العدوي.
عادل: خبط ودخل على آدm. صباح الخير يا آدm باشا.
آدm: اهلا اهلا. صباح الخير ياعادل. تعالى.
عادل: احم. حضرتك قولتلى امبـ.ـارح في الفون انى اول لما اوصل الشركه اجي لحضرتك على المكتب على طول.
آدm: ايوه ياعادل. وفتح الدرج وطلع ملف. وقدmه ل عادل. ده الملف الل هيمضي عليه راشوان.
عادل: اخد الملف وفتحه. لكن استغرب. ايه ده حضرتك!

آدm: بصله. خير ياعادل. ده ملف الشراكه بينك وبين راشوان. اظن واضح عندك في الورق.
عادل: ايوه فعلا وواضح جدا. وكل حاجه وكمان مكتوب انى انا وراشوان شركاء بالنص. وكمان شرط جزائي. وأسمى كاملا ورقم بطاقتى. واسم راشوان ورقم بطاقته. ومكان الامضا. بتاعة راشوان بس الل فاضي.

آدm: ايوه بالظبط. ورقم بطاقة راشوان مكتوبه في صور الأصول الل جابهالك امبـ.ـارح. وانت سلمتها ل زين. وانا امبـ.ـارح بليل في البيت جهزت كل حاجه. وكله متوقف على امضة راشوان.

عادل: حس انه غبى. وبص ل آدm. حضرتك راشوان هيمضي على عقد شراكه. انا مش فاهم حاجه. مفيش اى كلمه تثبت أن راشوان مغتلس. لأ ده عقد شغل ومفيهوش اى حاجه تخلى راشوان يشك. طيب انا مش فاهم المفرض نخلى راشوان يمضى على حجات غير كدا خالص. انا حقيقي هتجنن.

آدm: ابتسم. هتفهم كل حاجه بعد الامضا. ومتقلقش. قوم انت علشان راشوان قدامه دقايق ويكون موجود. واكيد هيدخل عندك اول واحد. واكيد هياخد منك الملف ويقراه كلمه كلمه. وهيكون قدامك طبعا. ويمضي. على كل الاوراق دى. وبعد ماياخد نسخه. تجبلى انا بقى النسخه الل معاك. ومتنساش اي كلمه الل انا حفظتهالك امبـ.ـارح.
عادل: هرش في قفاه حاضر. والله ما انا فاهم حاجه. عموما حاضر حضرتك زي ما تحب. انا هنزل انا المكتب.

آدm: هز راسه. ومتنساش تشغل كاميرة المكتب.
عادل: اكيد. اكيد بعد اذنك. وعادل نازل يكلم نفسه. ومش فاهم حاجه. ودخل المكتب وشغل الكاميرا. ولسه بيقعد. وكان راشوان داخل عليه. ومبتسم صباح الخير ياعادل.
عادل: بيمثل أنه مخـ.ـنـ.ـوق قوي منه علشان بيورطه. اهلا.
راشوان: ياساتر ايه اهلا دى. وايه مركبلى الوش الخشب ليه على الصبح.

عادل: يعنى انت مصورنى وبتستغلنى لمصلحتك الشخصيه. وحياتى مهدده بسببك. ومش عايزنى اصدرلك الوش الخشب. المفروض منتظر منى ايه!
راشوان: ههههههههه قلبك ابيض بقى ياعدوله. وبعدين مصلحتنا بقت واحده. يعنى زي ما الخير هيعم عليا. هيعم عليك انت كمان. ها جهزت العقود. ولا اعملها انا.
عادل: بتريقه. لا طبعا أنا عمرى ما هثق فيك. انا جهزتها. واتفضل اقراها برحتك من هنا لبكره.

راشوان: اخد الملف ومش واثق في عادل. لكن فتح الملف. وقرا كلمه كلمه. وقراه مره واتنين وتلاته. وبيراقب حركات عادل. وشايفه ثابت وشغال في ملفات الشغل عادى. واخد وقت كبير وكان متردد.

عادل: بنفاذ صبر. قفل الملف الل قدامه. وقال أنا بقول كدا بردو. انت متمضيش. ونقطع الملف بالعقود. وتسلمنى الفيديو. وتصبر عليا في الفلوس لحد ما اسددك. وكل واحد يروح لحال سبيله. واوعدك لو قابلتك في اى مكان هكمل طريقة ولا كأنى اعرفك. ها ايه رايك.

راشوان: أتأكد أن عادل مش ممكن يغدر بيه! وابتسم. بس ياسيدى متزعلش نفسك كدا. ومسك القلم ومضي على 6ورقات. اهو يعم تمام كدا. اتفضل انت 3 عقود. وانا نفس ال3 عقود وشراكه موفقه إن شاء الله.

عادل: اخد الملف. وحطه جمبه بعدm اهتمام. وبص ل راشوان. واتكلم بلغة تهديد. وهيقول زى ما آدm قاله. واتكلم. عارف ياراشوان لو اكتشفت اى حركة غدر منك اقسم بالله ما هيكفينى روحك قصادها. انت ماسكنى من ايدى الل بتو.جـ.ـعنى. لكن ساعة الجد انا ممكن اقطع دراعي كله. وادفنك مكانك.

راشوان: ابتسم واتاكد كدا أن عادل عمرو ما هيعمل حاجه ضده. اييه ياعم عادل. مـ.ـا.تهدى شويه. انا ماشى في السليم. ومتقلقش انا مصلحتى معروفه. وطلع ملف اتفضل يا يسيدى. ده ملف فيه اوراق بتسبت أن في جهازين تالفين. لكن في الحقيقه هما زى الفل. تحط الورق ده في ملف يخص الحسابات. وزين هيمضي. وتطلع بعدها عند آدm ويمضي. تمام. وبعدها تجبلى بقى انا الملف. وليك عليا اول دفعه هخليك تشترى شقه. اتفضل.

عادل: من جواه بيشتم في راشوان. واخد الملف وحطه في الدرج. تمام اول ما يمضيه هاجبهولك. واتفضل بقى علشان عندي شغل. وعلشان محدش يشك في قعدتك هنا.
راشوان: قام معاك حق. انا رايح ل آدm دلوقتي على المكتب. وبعد ساعتين هروح المخزن مع زين. علشان نسلم نص الشحنه سلام يااا شريكى. ههههه وخرج.

عادل: مردش. وشتم عليه جواه. وبص للملف. بتعجب. انا هتجنن من آدm باشا. طيب راشوان مضا على العقد ومكتوب. هو هيستفاد اييييه. انا راسي ركبت على الصبح. لما اطلب قهوه يمكن افهم آدm باشا.

فى الجامعه بعد اول محاضره.
رينو. ورودي قاعدين في الكافتيريا. ومنتظرين المحاضره التانيه. رودي شايفه أن رينو مبسوطه جدا. وسألتها عن السبب. ورينو حكتلها كل حاجه. عن مكالمة الفيديو بينها وبين فهد والعيله. وحاسه انها اسعد واحده في الدنيا وقاعدين يضحكو. وبعدها رودي قالت. انا جعانه.
رينو: اووف عليكى بجد. انا حاسه انى معايه عيله صغيره مش طالبة طب ابدا. وكمان متجوزه و حامل في الشهر التامن.

رودي: اله يعنى اجوع نفسي وكمان چود!
رينو: بعدm فهم. چود! چود مين!
رودي: حطت ايدها على بطنها. بـ.ـنتى يختى. فارس سماها چود. قالى لو ولد هاسميه چواد. ولو بنوته. هاسميها چود. او چودي. انا قولتله چود حلو. ولا انتى ايه رايك!
رينو: لا اسم جميل اوى. وفتحت شنطتها. وطلعت شوكلت امسكي صبرى نفسك بيها لبعد المحاضره.

رودي: اخدتها أممم احلا شوكلت دى ولا ايه وبعدين انا معنديش محاضرات تانى انهردا. انا قاعده معاكى لما تخلصي انتى. وبتاكل في الشوكليت اممممم جميله تاخدي حته. هههه.
معتز: جه عليهم. صباح الخير.
رينو. ورودي. بابتسامه صباح الخير يا دكتور معتز.
معتز: بيأس. اذيك يا دكتور لارين.
رينو: ابتسمت. الحمدلله يادكتور. وحضرتك؟

معتز: اتنهد. ونفسه يقولها أنه تعبان بسبب حبه ليها ومن طرف واحد ومبقاش ينفع. لكن اكتفي ب الحمدلله. وبص ل رودي. وحضرتك يادكتور رودي عامله ايه!
رودي: ابتسمت الحمدلله تمام جدا. وحضرتك عامل ايه!
معتز: هز راسه. الحمدلله. احم انا جيت علشان اقولك يادكتور لارين انى اعتذرت عن محاضرة انهردا. وهعوضك بكره إن شاء الله. احم اقصدى يعنى هعوض الدفعه كلها بكره لان حصل ظرف طارئ. انا بعتذر.

رينو: ابتسمت اوكي يادكتور. إن شاء الله بكره هنكون موجودين. وميرسي لحضرتك. لانك قولتلى بنفسك. بجد متشكره.
معتز: متشكرنيش. يلا بعد اذنك. واتحرك.
رودي: بعدm فهم. اله. هو الدكتور معتز ماله كدا بقى مكشر على طول!
رينو: ولا مكشر ولا حاجه. انتى مش سمعاه قالك عندو ظرف طارئ.
رودي: لأ لأ لأ. صدقينى معتز ده شكله مصدوم عاطفيا وواحده مدياله على قفاه.

رينو: اممم يسلام. الدكتوره رودي عبدالله. محللة الشخصيات. وانتى ايه الل عرفك بقى يانبغا في مجالك.
رودي: اتريقى يختى اتريقى. بس عارفه. انا شوفت الكأبه دى قبل كده اه والله. وشوفتها فيكى وفي فهد كمان. كنتو مكشرين كدا على طول. ويمكن اكتر بكتيرررر من معتز ده.

رينو: بت بطلى تقولى اي كلام وخلاص. وعارفه احسن حاجه انه كويس جدا انه لغى المحاضره. انا همـ.ـو.ت وانام. انا نايمه بعد الفجر وقايمه كسلانه. قومي بقى خلينا نروح.
رودي استنى هتصل على فارس. واتصلت وقالها ساعه واكون عندك. وقاعدين يستنوه.
ومعتز. خارج من بوابة الجامعه افتكر أنه كان عايز يسلم ل لارين ملزمه مهمه علشان تفيدها في الامتحانات ورجع علشان يوصلها ليها...

رينو: يابـ.ـنتى فكك بقى الله اعلم بحال الناس. مصدوم عاطفيا ومعرفش ايه.
رودي: يابت صدقينى. انتى كنتى مكشره كدا من الثانوى فاكره كنتى كائيبه ازاى. ووعدتينى لما سالتك. قولتيلى سيبنى برحتى يارودي واكيد في يوم هحكيلك. ولا حكتيلى ولا حاجه. واتاريكو كنتو بتحبه بعض ومعرفتنيش. بت سوسه.
رينو: بتـ.ـو.تر. يااااه انتى لسه فاكره. وبعدين مكنش في حاجه من الل في تفكيرك ده.

رودي: بغمزه يابت عليا انا. وقامت وقعدت جمبها. بصي بقى بما اننا قاعدين فاضيين وفارس قدامه ساعه ويوصل. بالله عليكي تحكيلى قصة حبك انتى وفهد بدأت ازاى ومن امتى. بلييييز. همـ.ـو.ت واعرف من سنين
رينو: ابتسمت. انتى بت رخمه اوى على فكره. وبعدين مفيش قصة حب ولا حاجه.

رودي: بتمثيل الزعل. كدا يارينو. يعنى انا حكتلك كل حاجه عن فارس لانك اختى. ودلوقتي انتى مش عايزه تحكيلى عن فهد. وكمان فهد بقى جوزك. وبصتلها خلاص مش عايزه اعرف ميرسي يارينو.
رينو: كشرت عينيها. يابت انتى العبي غيرها. لكن علشان خاطرك انا هاقولك.
رودي: ضحكت ايوه بقى. استنى وفتحت اللانش بوكس وهتبدء تاكل. احكى بقى وانا بصبر البت چود بحاجه بسيطه على ما نروح. قولى قولى سمعاكى.

رينو: بيأس يخربيت طفاستك يارودي. وچود بـ.ـنتك هتاكل كل ده. ماعلينا كلى كلى. وحطت الكتب على الترابيزه. وسندت على الكتب وحطت أيدها على خدها بدءت تحكي. بحب وسعاده لانها نفسها طول الوقت تتكلم عن الفهد. وقالت.

رينو: انا وفهد كبرنا مع بعض. وكانت طفولتنا جميله اوى في وسط العيله. كلنا كنا نتجمع مع بعض وكبرنا مع بعض. واحنا صغيرين فهد ديما كان يلعب معايا بالالعاب. وكانت طفوله عاديه عيال صغيره مش فاهمين حاجه. وكبرنا على كدا. لكن اول ما كبرت. ومامي وبابى علمونا يعنى ايه حلال وحـ.ـر.ام. وممنوع نسلم بالايد على شباب العيله.

واللعب والهزار بحدود. وكمان الشباب كانو متفهمين ده جدا. وبعدها كبرت وكنت في الاعدادي. وبدء اهتمام فهد بيا. يعنى مثلا لو روحت في اي مكان بحكم القرابه كان يروح معايه حتى لو ابيه مراد معايا. ولما بنكون في الجنينه بحس ديما انه بيراقبنى. ولما دخلت الثانوى. فهد اتغير وبقي بيغير عليا بطريقه ملحوظه. وانا مكنش عندى تفسير لكل الغيره دي غير أننا قرايب. وبصت لرودي. فاكره نادر الفرفور واحنا في ثانوي.

رودي: بتفكير. ايوووه ايووه نادر الفرفور ابن المدير ابن الجزمه فاكراه ماله.
رينو: فاكره يوم ماعكسنى واتصلت على بابى وجالى المدرسه. وتانى يوم فهد جه واخدنى من الفصل تفتكرى!
رودي: بتاكل. امممم فاكره لما قولتيلى خدك بالعربيه وصلك لحد البيت ومشى.
رينو: اتنهدت بهيام. اهو فهد جه تانى يوم لانه عرف ان نادر عاكسنى وضـ.ـر.به علشانى.

ولما انتى كنتى في المستشفى في دكتور مش فاكره اسمه. واتكلم معايه. ولما فهد شافه بس واقف معايه وكلامه ليا كان اعجاب. اتفاجئت بفهد ضـ.ـر.به وزعق وقاله انت ازاى تكلم خطبتى كدا وخلا الدكتور يعتذرلى. واتنهدت بهيام فهد طول عمرو بيحمينى. وبعدها كشرت. لكن حصل مشكله يوم خطوبة اختى نور ودي بداية الفراق.
رودي: ايوه بقى انا عايزه اعرف السبب.

رينو: اتـ.ـو.ترت. لكن قررت انها مش هتحكي عن البوسه ولا كلامها الجارح لفهد. لكن قالت. في اليوم ده فهد اعترفلى بحبه ليا. وانا معرفش ايه الل حصلى. ولما ابيه محمد اتقدm ل نور انا من فرحتى حـ.ـضـ.ـنت ابيه محمد. وكمان رقصت مع نور. وده دايقه جدا مع انى كنت لسه صغيره. وفهد مستحملش وزعقلى وكان غيران. وانا قولتله أنه مالوش دعوه بيا ويبعد عنى وانا حره اعمل الل انا عيزاه. واتخانقنا مع بعض. ومن ساعتها فهد بعد عنى واخد جمب وانا كمان لكن اكتشفت بعدها انى بحب فهد جدا. وبعاده عنى كان بيقــ,تــلنى. وفضلنا على الحال ده اكتر من 4سنين. لحد ماكان راجع في يوم مجروح وانا غيرت على الجـ.ـر.ح. ولما سافر اتصل عليا في عيد ميلادي. وسالنى لو في حد بيدايقنى ولما قولتله كان غـــضــــبان جدا. وقدmلى الهديه الل عرفنا بعد كده انها فيها جي بي اس. ولما اتخـ.ـطـ.ـفت. وفهد انقذنى قولت لنفسي ابقى غـ.ـبـ.ـيه لو بعدت عن فهد تانى. فهد امانى وحمايتى. فهد سندى. ولما كنت في المستشفى اعترفتله بحبى ليه وقولتله مايبعدش عنى تانى. وفهد اعترفلى بحبه. واتقدmلى في المانيا. والباقى انتى عرفاه. فهد غيرته قـ.ـا.تله. بيغير عليا من اى حد مهما كان. لكن تعرفى انا مشتاقه لغيرته اوى.

رودي: هييييح. قصة عشق الفهد. انا كدا استريحت. وبصراحه انتو الل اتنين لايقين على بعض. وفون رودي رن. وكان فارس.
ردوي: يلا بينا يابـ.ـنتى فارس وصل وقامت ومسكت اللانش بوكس. هكمل اكل في العربيه.
رينو: صكت على أسنانها روووودي. ارحمي كرشك. وضحكو ومشيو.
ومعتز كان رايح يديلها الملزمه. ووقف جمب شجره. وسمع قصتها وعشقها للفهد وغيرت الفهد عليها. واتنهد وقال أنا مش عارف انساكي. ولا قادر ابعد عنك.

بعد فتره. ف شركة آل العدوي.
آدm وطارق في المكتب.
طارق: هيتجنن ومش فاهم ليه آدm خلا راشوان يمضي على ورق مكتوب عليه وحاجه كمان ملهاش لازمه. ويقوله طيب فهمنى! وآدm مش راضي يريح طارق. وبيضحك وده منرفز طارق جدا
وعادل خرج من مكتبه بعد ما أتأكد أن راشوان وزين خرجو من الشركه. وطلع ل آدm ومعاه الملف. ودخل احم السلام عليكم.
آدm وطارق. وعليك السلام.
آدm: اتفضل ياعادل تعالى.

عادل: واقف قدام المكتب. اتفضل يا آدm باشا. ده ملف راشوان الل مضي عليه. وده الملف الل راشوان عايز من حضرتك تمضي عليه وكمان امضة الباشمهندس زين. وتسجيل الكاميرا صوت وصوره هيكون موجود قدام حضرتك كمان شويه. وعادل نفسه يسال آدm. خليت راشوان يمضى على ورق مكتوب بالشراكه ليه. لكن مينفعش.

آدm: فتح الملف وشاف امضة راشوان وبوضوح. وفتح ملف قديم. وقارن امضة راشوان بامضته في ملف تاني. وشاف الامضا متشابهه وابتسم. وبص ل عادل متشكر ياعادل. تعبتك معايا.
عادل: العفو يا آدm باشا انا رقبتى فده حضرتك. حضرتك متعرفش مقامك عندى ايه. وكمان مراد ونعم الأخ.
آدm: ابتسم وهز راسه. وبص ل عادل. وقاله كلها بكره بس وكابوس راشوان هينتهي. متقلقش كل حاجه هتكون تمام. وزي ماوعدتك هيحصل تمام.

عادل: افتكر وعد آدm أنه هيخطبله شهد. وفرح جدا وشكره واستأذن وخارج مبسوط.
وآدm كان قاصد انه يخلى عادل مبسوط علشان ينسي الملف وميسالش على حاجه تخص الامضا.
طارق: انا مش فاهم حاجه ابدا. يبنى فهمنى بدل ما اتغابى عليك.
آدm: بص لطارق. عايز ايه ياض. انت صداع ليه!
طارق: بغـ.ـيظ عايز ايه! عايز افهم عايز اعرف ايه سبب الامضا الل ملهاش لازمه دي!

آدm: ببرود. رفع السماعه وقال للسكرتيره متدخليش اى حد عندي. وقفل. وبص ل طارق. وابتسم هتعرف حالا ياصديقى. وجاب الملف وطلع ال 3 ورقات. وجاب مسطره. وكانت كل ورقه تحتها ورقه وملزوقه من الأطراف بماده بتتفك لكن بحرفيه علشان الورقه الل تحت متتقطعش. وآدm حرك المسطره بين الورقتين وبحرفيه وحظر. فصل الورقتين عن بعض.
طارق: بصدmه عيونه مفتوحه على الآخر ومتنح وبوقه مفتوح.

آدm: فصل ال3 ورقات. واصبحو 6 ورقات. الورقه الل تحت فاضيه واكبر من الورقه الل فوق. والامضا بتاعة راشوان. ممضيا على الورق الفاضي من تحت. ورقم بطاقة راشوان مكتوبه. وآدm شال ورق الشراكه وحطه في الدرج. ومسك ورقه بايديه وقال ل طارق الل متنح فهمت!
طارق: متنح وبص ل آدm. وهز راسه مش معقول.

آدm: اتكلم. انا يسيدى طلبت من عادل انه يقول ل راشوان على حوار الشراكه وان عادل الل يكتبه. وانا الل جهزته جبت ورق وقصيت منه حوالى 5 سم بحرفيه كبيره. وكتبت عليه حوار الشراكه وبعدها جبت الورقه الكبيره الفاضيه وحطيتها تحتها ولزقتها من الأطراف بحظر شـ.ـديد بحيث الاتنين يكونه ورقه واحده. وكتبت مكان الامضا على الورقه الفاضيه علشان راشوان يمضي عليها وحصل. وبص قدامه قابل ياراشوان.

طارق: بزهول مش معقول. ايه الفكره دي! ده الشيطان مبيفكرش كدا. لأ لأ لأ. انت مش طبيعي.
آدm: ههههههههه. ولسه ياض ياطارق. ولسه كلها انهردا وبس. وبكره نهاية راشوان. انت مش عارف انا ناوى اكتب في الورق ده ايه.

راشوان. بدء يفوق. وبيفتح عينيه بتعب وكانت عينيه مربوطه بشريط. ومش شايف حاجه خالص. وبيحاول يتحرك أكتشف أنه مربوط ومتكتف بحرفيه شـ.ـديده. وفي مكان ضلمه وفي هدوووووء شـ.ـديد. ولوحدو. وخاف وصرخ انااااااا فيييييييين.
ف شركة آل العدوي.
آدm. وطارق وزياد وزين وراشوان في اجتماع مغلق وطارئ.
آدm: طلب قهوه للكل. وكان متنرفز وبيزعق ل زين على تقصيره في تسليم جزء من بضاعه قطع غيار السيارات
آدm: بصوت جهورى. زين صاحب المصنع اتصل وقالى أنه عايز يصفى شغله معانا علشان حصل تقصير وتأخير في مواعيد التسليم.
زين: بخجل. احم انا اسف يابابا. هوا...

آدm: خبط بايديه على المكتب. ( بابا دى في البيت ياباشمهندس. اظاهر انى كنت غلطان لما عينتك رئيس مجلس إدارة الشركه. اتفضل ياباشمهندش عايزك تحل المصيبه دى وتشوفلى حل. صاحب المصنع ده من احسن رجـ.ـال الأعمال الل بتعامل معاهم. وزعق بغـــضــــب شـ.ـديد انت هتخسرنى الشركه يازييين.
طارق: بتـ.ـو.تر. اهدا يا آدm اكيد في حل. وبص ل راشوان جرا ايه يامتر مـ.ـا.تشوفلنا حل.

راشوان: والله انا شايف ان باشمهندس زين يروح بنفسه لصاحب المصنع ويتكلم معاه واكيد هيوصلو لحل.
طارق: بتمثيل. والله فكره. تسلم ياراشوان وكمان انت عندك شـ.ـدة اقناع لل قدامك. انت ممكن تروح مع زين وتتكلم مع صاحب المصنع! انت ليك اسلوبك بردو يامتر!
راشوان: ابتسم بغــــرور. اكيد طبعا أنا تحت امر آدm باشا.

آدm: بص ل راشوان خلاص تمام اوى. ولما نشوف اخرتها. زين يروح وانت ياراشوان حاول تخلصلى الموضوع ده. انا مش عايز اخسر الراجـ.ـل ده فااهم ياراشوان!
راشوان: بثقه. اطمن حضرتك ياباشا. واعتبره في جيبك.
وزين قام واعتذر ل آدm. وزياد وطارق بيهدو آدm. وراشوان بيشرب القهوه ومستمتع بالشراره الل حصلت بين الأب وابنه. وكان مبسوط إن آدm رفض أنه يتكلم مع زين.

زين اتحرك بزعل. وقال أستاذ راشوان انا هستناك في العربيه تحت وخرج بغـــضــــب.
راشوان: قام بسرعه واستأذن آدm وخرج ونزل وركب مع زين. وزين فضل واقف بالعربيه قدام الشركه. وبيتكلم مع راشوان ويتفقو على الحوار الل هيقوله لصاحب المصنع.
طارق وزياد: هههههههههههه.
آدm: مريم بتتصل عليه وكنسل عليها. وقال.

زياد يلا انزل. واركب مع زين. راشوان اكيد نام دلوقتى. ولما توصلو هيكون رعد موجود هناك وانا مفهمه هيعمل ايه بالظبط. وتربطو راشوان ربطة معلم. وزين يرجع على الشركه نكمل شغلنا. وانت روح لمراتك وابنك.
زياد: حاضر واتحرك ونزل. وشاف زين وراح ركب. وراشوان استغرب.
زين: اتحرك بالعربيه. وراشوان لسه هيتكلم لكن غاب عن الوعي ونام بعمق من تأثير المنوم الل في القهوه.
زياد: ابوك ده خطير. انا صدقت انه بيزعقلك بجد.

زين: ههههههههه. الحج ده انا مش لاقيله كتالوج. شوفت بهدلنى ازاى. علشان الكـ.ـلـ.ـب ده يصدق وينزل معايه.
علشان مفيش تسليم شحنات اجهزه طبيه تانى الاسبوع ده وكان هيشك لو قولتله تعالى معايا مشوار. لكن الحج آدm. تكتك وجهز كل حاجه.
زياد: ولا يازين. هو آدm كتب في الأوراق ايه انا نفسي اعرف.
زين: علمى علمك. لسه هنعرف بكره لما نروح للمحروس ده كلنا بربطة المعلم.

طارق: الواد عادل هيمـ.ـو.ت ويعرف ايه سر امضة راشوان على ملف الشراكه. انت مقولتلوش ليه!
آدm: لا طبعا. وانا اقوله وأعرفه اسرار تخصنا ليه! عادل المفروض يعرف بس الل انا عايزو يعرفه. لكن اكتر من كدا لأ. ومتنساش إن النفوس بتتغير وعادل مش لازم يعرف حركه زي دي ابدا. ومش معقول اقوله تعالى يعادل اتفرج وشوف انا ماضيت راشوان على ورق فاضى تحت بند العقد المكتوب.

طارق: اممم عندك حق. النفوس بتتغير. المهم هنعمل ايه بعد كدا هنروح ل راشوان انهردا!
آدm: لأ سيبه كدا انهردا في المخزن مع نفسه لا آكل ولا شرب. وكمان انا نبهت على رعد يكتفه تمام ويربط عينيه. ويسيبه لوحده في المخزن ويقفل عليه. ويقفل النور. خليه يعيش في رعـ.ـب من الهدوء الل هيكون فيه. وبكره بقى نبقى نروح من الصبح بدرى.
ونخلص كل حاجه بالملف. اصل موضوع راشوان اخد اكبر من حجمه.

طارق: امم تمام إنما قولى كتبت ايه في الورق الل راشوان مضا عليه!
آدm: امسك اهو اقرا الملف ده. وسمعنى.
طارق: هات يسيدى. وفتح الملف. وقرى الل آدm كاتبه في الورق لراشوان.
طبعا آدm كاتب في كل ورقه فاضيه راشوان ماضي عليها.

اعتراف رسمي من راشوان. بتهم كتير ومتعدده. واعترف بأنه فاتح اكبر شبكة دعاره في مصر. وانه المسؤول الأول والأخير عنها. وانه بيتاجر في تزويج بنات قاصرات تحت السن القانونى. وكمان بيتاجر في المـ.ـخـ.ـد.رات. وإن اخر شحنه كسبان فيها 6 مليون جنيه ومخبى الفلوس مع والدته. وانه بيسفر الشباب هجره غير شرعيه. وانه اغتلس من شركة آل العدوي مبلغ 10 مليون جنيه.
وطارق بيقرى. واتصـ.ـد.م بدهشه.

ينهار اسود. راشوان كدا مـ.ـا.ت ههههه يخربيت دmاغك يا آدm سم.
آدm: بص قدامه بثقه. ولسه وحياتك. لسه حق شهد.

زين وزياد وصلو المخزن. ورعد شال راشوان على كتفه. وقعدو على الكرسي الحديد الل كان قاعد عليه تـ.ـو.فيق. وكتفه بالجنزير والقفل وربطه بحرفيه شـ.ـديده. وجاب شريط وربط عينين راشوان كويس علشان لما يفوق لايشوف ولايعرف هو فين. ويعيش في الضلمه يوم كامل. ورعد خرج وأمر الجارد يقفلو عليه كويس ويقفو قدام المخزن مراقبه. لأنه هيتحرك على فيلا العدوي.

زين وزياد اطمنو. ورجعو. زين راح على الشركه وبلغ آدm وطارق بالل حصل. وطارق بعد ما اطمن استاءذن وراح على المديريه.
وزياد راح لماليكته وياسين الل طاير بيه جدا من الفرحه!
فيلا العدوي. الساعه 4 ونص
مريم في اوضتها. وقاعده مخـ.ـنـ.ـوقه لانها حاسه ان آدm الفتره دى مشغول عنها. حتى بعد مابيرجع من الشغل بقى بيقعد في مكتب الفيلا وقت كبير. ولما بتتصل عليه بيكنسل.

وامبـ.ـارح فضل قاعد في المكتب تحت لحد الساعه 11 بليل وسابها تنام وكانت مدايقه امبـ.ـارح من تجاهله ليها. لكن لما شافت مراد في الفيديو حست بسعاده. واتنهدت بزعل. لانها عارفه أن آدm مشغول غـ.ـصـ.ـب عنه لانه قالها في شغل مهم جدا وثفقه كبيره مشغول بيها. لكن هي محتجاله. بقالهم فتره كبيره من يوم عقيقة آدm الصغير مقعدوش ولا اتكلمو مع بعض زى الاول. واتنهدت. وقامت علشان تنزل لانه زمان آدامها على وصول. واتحركت خطوه. وداخت وعينيها زغللت وكانت هتقع وقعدت بسرعه وبتنهج ومعدل ضـ.ـر.بات القلب بتزيد. وحطت ايدها على قلبها. وبتحاول تنظم أنفاسها. وبعد شويه رجعت لطبيعتها. وقالت اكيد الل بيحصلى الفتره دى من القهوه الكتيره. وقامت بحذر لكن كانت كويسه. واخدت النقاب في أيدها وخرجت. ونازله على السلم في لحظة دخول آدm وزين.

آدm: شاف اميرته نازله من على السلم. وراح عند أول درجه وابتسم بحب واستقبلها وباس على ايديها. حبيبتي عامله ايه يا روحي!
مريم: ابتسمت بحب. الحمدلله ياحبيبى حمدلله على سلامتك.
آدm: الله يسلمك يقلبى. وراحو على الليفنج. وقعدو.
زين: قرب منها وباس جبينها وايدها حبيبتى يامريوم عامله ايه!
مريم: ابتسمت. حبيبى يازينى الحمد لله يانور عيني حمدالله على سلامتك.
زين: الله يسلمك ياحبيبتي. اومال ريتال فين!

مريم: تلاقيها بتلبس الولاد فوق. انتو هتروحو عند هنا وأشرف امتى!
زين: بص في الساعه. أممم المفروض نتحرك لأنهم منتظرينا على الغدا. انا هطلع اخد شاور سريع. واغير هدومى وهنروح على طول.
مريم: ومالو ياحبيبى تروحو وترجعو بالسلامه.
زين: الله يسلمك ياحبيبتي. بعد اذنكو. وطلع.

مريم: بعد ما زين طلع قاعده ساكته. وآدm مستغربها. لكن قالها حبيبتى انتى لما اتصلتى عليا كنت لسه مخلص اجتماع. وكان طارق وزياد معايه. وبعدها بيتر جالى ومعرفتش اتصل اسف.
مريم: بشبح ابتسامه. ولا يهمك مفيش حاجه انا كنت بطمن عليك بس.
آدm: حبيبتي ربنا يخليكي ليا يارب. اومال رينو وفريحه فوق؟

مريم: اتنهدت. ايوه رينو جت من الجامعه وقالت وراها مذاكره كتير جدا. وقالت مش عايزه اعطل نفسي اكتر من كده. وبتزاكر ربنا معاها. حتى الغدا قالت هتغدى في اوضتى. وطلعتلها اطمن عليها لقيتها الحمدلله مبسوطه وبتذاكر. وقالت لازم تركز علشان تجيب امتياز.
وفريحه فوق مع الولاد.
آدm: هز راسه. ربنا معاها. وبصلها انتى كويسه يامريم.

مريم: مش عارفه ليه لما سمعت الكلمه دي منه حست انها هتعيط. لكن ابتسمت بتمثيل. انا الحمدلله ياحبيبى كويسه. انا هقول ل زينب تجهز الغدا على ما تغير هدومك وتغسل ايديك.
زين: نزل وشايل لي لي. وريتال نازله وشايله اريان. وسلمو على آدm ومريم. واستاذنو
نور: اتصلت على مريم وقالتلها انا جايه انا ومحمد في الطريق وهتنغدي وهنسهر معاكى.
مريم: فرحت جدا. وقالتلها طيب قدامك كتير علشان زينب بتجهز السفره علشان آدm.

نور: خمس دقايق وهنكون عندك إن شاء الله.
مريم قالت ل زينب تعمل حساب محمد ونور على الغدا. وفريحه نزلت مع مريم وآدm بيبى.
آدm: قعد ومريم قالتله أن نور جايه مع محمد هيتغدو وهيسهرو معانا.
آدm: ابتسم وقالها تعرفى البت نور وحشانى اوى بـ.ـنت اللذين دي.
مريم: كانت نفسها آدm يقولها انها وحشاه. واتنهدت وسكتت. وسمعت صوت تيمو داخل قبل محمد ونور. وبينادى على رينو. وفرحت اكتر لانه نطق اسم رينو صح.

محمد ونور دخلو وسلمو على آدm ومريم.
والغدا جهز والكل قعد يتغدى.
وتيم سابهم وطلع بسرعه على فوق وخبط على رينو وفتح الباب لاول مره بنفسه.
رينو: بتذاكر. وبتشوف مين بيفتح الباب. وابتسمت بفرحه. تيمو حبيبي انا. انت فتحت الباب كبرت ياقمر تعالى.
تيم: جري عليها. رينو حبيبى.
رينو: ضحكت بسعاده. ايييه دااا. اخيرا نطقت اسمى صح. ههههه قلبى انا. وحـ.ـضـ.ـنتو وفضلت تبوس فيه كتير اوى.
تيم: بزهق. كفايه يارينو تيمو وشه و.جـ.ـعه...

رينو: ههههههههه مش عايزينى ابوسك. ههههه كبرت ياتيمو.
تيم: حط ايدو على خدو. وقالها بوستى تيمو كتيير كفايه.
رينو: مثلت انها زعلانه. اوكي خلاص انا هروح اذاكر وانت انزل عند مريم بيره.
تيمو: لأ اسمها مريم كبيره يارينو.
رينو: قلبها كان بيضحك لأن تيم ابنها كبر. مش ابن اختها وبس. لكن لسه بتمثل. اتفضل انزل وانا مش هبوسك تانى.

تيم: انتى زعلتى من تيمو حبيبك. وقام وقف على السرير. ونط في حـ.ـضـ.ـنها وباسها من خدها كتير. وبعدها خلاص رينو مش زعلانه.
رينو: هههههههه حبيب قلبي انا عمرى ما ازعل منك. وحـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد. وقالتله عيد ميلادك كمان يومين كبرت يقلبى كل سنه وانت معايا ياتيمو.

تيم: انتى روحي يارينو. ههههه وقعد مع رينو يضحك معاها. ورينو حماسها للمذاكره زاد. وزينب طلعت الغدا ل رينو وتيم واتغدت واكلت تيم. وقالتلو انها هتشتريله هديه وقالها انا عايز طياره كبيره. ورينو وعدته انها هتجبهاله لكن لما يحفظ قرآن مع مريم الكبيره. وتيمو هز راسه وقالها ماشى تيمو هيسمع الكلام ويحفظ قرآن. ورينو باسته تانى كتير من فرحتها.
تيم: اووف. كفايه يارينو تيمو وشه و.جـ.ـعه...

راشوان. بدء يفوق. وبيفتح عينيه بتعب وكانت عينيه مربوطه بشريط. ومش شايف حاجه خالص. وبيحاول يتحرك أكتشف أنه مربوط ومتكتف بحرفيه شـ.ـديده. وفي مكان ضلمه وفي هدوووووء شـ.ـديد. ولوحدو. وخاف وصرخ انااااااا فيييييييين
فيلا آل العدوي.

بعد الغدا. آدm قاعد وجمبه نور ومريم وبيلاعب تمارا. لانها كبرت وبقت بتحبى والكل كان فرحان. ونور قالت ل آدm تقل جيبك علشان هدية تيمو عيد ميلاده بعد بكره. وآدm قالها هاجبلو كوتش وتحمدي ربنا على كدا. وضحكو. ومريم فرحانه لكن حاسه من جواها بإحساس الوحده مع إنها قاعده وسط الناس الل بتحبهم.
تيم: نزل وساب رينو تذاكر. وبيلعب مع مريم نونو.

آدm: قاعد بيضحك ويهزر. لكن عقله كله مع راشوان. وبيفكر هيعمل فيه ايه. وازاى يجيب حق شهد. وقعدو كلهم والوقت أخدهم والليل جه. وزين وريتال رجعو من عند مصطفى عزيز. وكانو مبسوطين لان حالت مصطفى الصحيه اتحسنت. وقعدو مع العيله. واريان وليليان بيلعبو مع تيمو ومريم. وتمارا بتحبى حواليهم. والوقت كان جميل. لكن آدm في حته تانيه. ومريم مش عارفه توصف إحساسها وليه هي زعلانه كدا. مع ان آدm قايل ليها أنه مشغول الفتره دى. لكن ابتسمت لما شافت رينو نازله على السلم ومبسوطه. وسلمت على نور. ومحمد وتمارا. وآدm وزين. وقعدت معاهم. ومحمد قالها تعالى نقعد انا وانتى في الصالون اراجعلك شويه. والصالون مفتوح على الليفنج يعنى مكان مفتوح وقدام العيله. وفعلا قامت وجابت الكتب ومحمد شرحلها اكتر من ساعه وفهمت منه كتير وشكرته. ومحمد قالها امتحانك كمان اسبوعين. ياريت اول مايكون عندك وقت فاضي تجيلى على المستشفى أو انا هاجيلك هنا واراجع معاكي علشان عايزك تجيبى امتياز تمام. ورينو اتفقت معاه. وانه هيراجع معاها لحد ليلة الامتحان.

والوقت أتأخر. ومحمد استأذن. ومريم كانت عيزاهم يباتو لكن محمد قالها عندى عمليه بكره بدرى. واخد نور وتيم وتمارا ومشيو.
ورينو: استاذنتهم وطلعت تراجع وتنام.
وزين اخد ريتال والولاد وطلعو الاوضه.
وفريحه: كانت بتنام على نفسها ومصدقت آدm نام وطلعت علشان تنيم مريم وتنام. وقبل مـ.ـا.تنام دعت كتير لمرادها لحد ما نامت
مريم: قامت. وقالت. آدm هتنام!

آدm: لا ياحبيبتي ورايا حاجه مهمه في المكتب هخلصها وانام. لو عايزه تنامي انتى.
مريم: ابتسمت بو.جـ.ـع. وجواها حـ.ـز.ن. ماشي يا حبيبي ربنا معاك. تحب اعملك قهوه قبل ما اطلع.
آدm: قام وقرب منها. وباس جبينها وايدها. لا يااميرتى متتعبيش نفسك. انا هعمل حاجه بسرعه واحصلك نامي انتى يقلبى.
مريم: قلبها دق. وافتكرت آدm هيضمها لحـ.ـضـ.ـنه. وانتهدت. ربنا معاك يا آدm. وقالتله تصبح على خير.
آدm: وانتى بخير ياقلب آدm.

مريم: طلعت. وآدm دخل على المكتب. وجهز الاوراق في الشنطه وقعد يخلص شوية حجات.

مريم: طلعت وقعدت على السرير. وبتتنهد باستمرار. وقامت وحاسه انها وحيده. واقنعت نفسها أن آدm مشغول غـ.ـصـ.ـب عنه واكيد هيقرب منها زى الاول وهيتكلم معاها وياخدها في حـ.ـضـ.ـنه. واستعاذت بالله من الشيطان. وقامت دخلت الحمام واتوضت وصلت وقرأت الورد. لكن آدm لسه مطلعش. وقفلت المصحف وحطته على الكمود. وشـ.ـدت الغطا ونفخت بديق. وجت تنام ولسه بتغمض عينيها ضـ.ـر.بات قلبها زادت بسرعه كبيره. وقامت اتعدلت بسرعه وقعدت. وبتتنفس بصعوبه واتشاهدت. وعايزه تنادي على آدm. لكن بعد ااقل من دقيقه كل حاجه رجعت لطبيعتها. وغمضت عينيها ونفخت وحمدت ربنا انها بخير. واستغفرت كتير. وحاولت تنام. وسمعت آدm دخل الاوضه ومفتحتش عينيها ومثلت انها نامت.

آدm: جهز كل حاجه وطلع ينام علشان هيصحي بدرى يروح هو وطارق وزياد المخزن لراشوان. ودخل وشاف مريم نايمه وابتسم لانها شبه الاطفال. ودخل الحمام واتوضى وصلى ركعتين قبل النوم. وراح على السرير ونام. وبص ل مريم. وعايز ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه لكن خايف لا تصحي. وحاول ينام لكن معرفش. وقرب منها وبشويش اخد راسها وحطها على صدره وباس شعرها ومسد عليه. ومريم اتنهدت بشهقه. ونامت على طول لما استكانت. وآدm غمض عينيه واطمن ان اميرته في حـ.ـضـ.ـنه ونام على طول.

عند مراد والفهد. الساعه 3 صباحا
مراد وفهد نايمين. الباب خبط عليهم
فهد: فتح عينيه مره واحده. واتعدل.
مراد: فاق واتعدل. وبص في الساعه. وكل واحد طلع سلاحه. وخرجو الاتنين.
فهد وقف ورا الباب. ومراد هيفتح. لكن قال مين!
أنصاف: انا رشا ياعصام افتح.
مراد وفهد اتنهدو. ولكن كانو متدايقين منها وكل واحد خبى سلاحه في الجيب الخلفى. ومراد فتح. وفهد قعد على الكنبه.
أنصاف: صباح الخير ياعصام ياخويا.

مراد: خير! خير ايه بس الساعه 3 الفجر.
انصاف: معلش يا عصام عندي ليكو اخبـ.ـار مهمه. وراحت قعدت جمب فهد ولازقه فيه.
فهد: بدهشه. وبص ل مراد.
مراد: طبعا فاهم انها عايزه تتأكد ان مراد هيغير عليها. وقرب منها وقال لفهد تعالى اقعد على الكرسي ده ياعمار.
فهد: قال جواه. الله يحرقك بجاز وسـ.ـخ ياشيخه.
مراد: قرب منها بقولك ايه. لما تيجي هنا بعد كده متقعديش في اى مكان وخلاص. وانتى لازقه في عمار كدا ليه!

أنصاف: هههههه يلهوى باالى. وانبى سكر امووواه. وباسته على الهوا. حاضر يقلبى.
فهد: كاتم الضحكه. على ريأكشن مراد لما بعتتله البوسه. وأقسم انه يذل مراد بالبوسه دى هههههه
مراد: المهم قوليلى خير اخبـ.ـار ايه الل عندك حلوه!، ومكانتش تنفع تتاجل لبكره. انتى شايفه طالع عينى انا وعمار في الشغل ازاى.

انصاف: حطت ايدها على كتف مراد. معلش ياحبيبى انا محقوقالك ياخويا بس مش بايدى. انتو لازم تجهزو وتلبسو دلوقتي علشان هنسافر احنا ال3 قبل الفجر.
مراد وفهد. نسافر! نسافر فين!
أنصاف: رفعت حاجب وضحكت وقالت. رايحين نقابل الراس الكبيره.
مراد: وفهد فرحو من جواهم لان كدا قربو يوصلو.
مراد: حب يطمنها. وقام بيمثل الخــــوف. ايييه. الراس الكبيره! ليه!

أنصاف: بدهشه. يووه. هو ايه الل ليه ياعصام ياخويا. انت مش نفسك تكبر في السوق ولا ايه.
مراد: بتـ.ـو.تر. ايوه يارشا طبعا نفسي. بس انتى عارفه الناس الكبيره دى معندهاش رحمه. وممكن يبيعونا في لحظه. وبصلها مـ.ـا.تخلينا شغالين زي ما احنا انا وعمار. يعنى نبيع حته حتتين. وادينا عايشين والقرش جري في ايدينا.

أنصاف: زاد يقينها ان عصام وعمار ابيض خالص. وقالت. لا ياعصام متقولش كدا قرش ايه الل جرى في ايدك. دى ملاليم ياحبيبى. انت داخل على ورق اخضر. دولارات ياعينيه. واجمد كدا. وبعدين انت وعمار هتقابلو الراس الكبيره. وهو محتاج ناس جديده وملهاش في الكار ده ومحدش يشك. علشان في خبطه كبيره اووووى هتنقلنا احنا ال3 لفوق. لفووق اوى.

فهد: قام وقف. ولو اتمسكنا بقى الدولارات هتنفعنا. لا انا راضي بشغلى هنا. وبص لمراد خليك معايا ياعصام وادينا عايشين.

أنصاف: زاد تصميمها. وحاولت تقنعهم. اسمعونى بس. احنا هنسافر وهنقابله. هو راجـ.ـل واصل اوى. وهيدلكو على مكان البضاعه وتاخدو التجار والأجانب الل هيشترو بالعربيه. وتوصلوهم يكون الراجـ.ـل الكبير ده جه بس من طريق تانى وسلم واستلم. ولا من شاف ولا من درا. والأجانب دول هاياخدو المقبره في الطياره ساعة التسليم.
مراد وفهد: بتمثيل. بصدmه كبيره ايييييه مقبررره.

مراد: نهار اسود انتى عايزانا نسلم مقبره بحالها. لأ لأ لأ انا مش رايح في حته.
فهد: استنا انت بس ياعصام. ما هو مش معقول أنصاف هتضحى بنفسها بردو. وبص ل أنصاف. قولتى مقبره اممم على كدا بقى هيطلعلنا مبلغ كبير اوى اوى اوى. ولا انا غلطان.
أنصاف: بفرحه راحت عند فهد. اه ياخويا صدقنى. هتعدو الفقر بصاروخ. وانبى ياعمار اقنعه انا كلمت الراس الكبيره عليكو. ومينفعش ارجع في كلامى ساعتها انا هتأذي.

مراد: انتى بتقولى ايه. ده الل يفكر يقربلك انسفه من على وش الدنيا.
أنصاف: بفرحه. شاله متحرم منك ياعصومي ها يعنى موافق.
مراد: ماشى يارشا عشانك انتى بس. قوليلى هنسافر فين!
انصاف: بلد جمبنا هنا 3 سعات رايح و3 سعات جاى. ها نلبس بقى علشان الوقت بيعدى.
مراد: ماشى انا داخل البس وعطى اشاره لفهد. انها متتدخلش وراه. وسابهم ودخل علشان يبعت رساله مشفره لعميل 3.

فهد: واقف ومستنيها تنزل علشان يخش يلبس. لكن اتفاجئ ب أنصاف قربت منه وباسته من خدو. واتصـ.ـد.م وكان عايز يضـ.ـر.بها وقبض على ايديه. وافتكر رينو.
أنصاف: هتتجنن عليهم هما الل 2 هي بتحب مراد وهتمـ.ـو.ت على فهد. وشافته واقف قربت منه وباسته من خدو من غير مقدmـ.ـا.ت وقالتله لما نرجع من السفر لينا قاعده مع بعض. ونزلت خصله من شعر فهد الطويل قمر ياعمار قمرررر. وابتسمت وغمزتله انا نازله البس يا عموره ههههه. وسابته ونزلت.

فهد: واقف وصك على اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقابض على ايديه وغـــضــــبان. ومش قادر يعمل حاجه علشان المهمه.
مراد: بعت الرساله المشفره. ومستنى الرد. وخرج لفهد. وشاف وشه احمر بغـــضــــب وسأله مالك هي عملت حاجه!
فهد: اتنهد وغمض عينيه. لأ. انت ملبستش ليه.
مراد: همس بصوت وا.طـ.ـي جدا في ودن فهد. انا بعت الرساله المشفره. ومستنى الرد. تعالى نصلى ركعتين قيام ونلبس قبل ما تطلع.

فهد: اتنهد. وحاسس أنه محتاج رينو في الوقت ده. وجـ.ـسمه كان جمرة نار من الغـ.ـيظ في نفس الوقت. وهز راسه ودخل الحمام واخد شاور واتوضي. وخرج. ولبس. وهيصلى.

مراد: دخل الحمام واخد شاور واتوضي وخرج. وصلى. وكل واحد خبى سلاحه وشاله كل حاجه. وجتلهم رساله من العميل 3. وقالهم فعلا أنصاف كلمت الراجـ.ـل امبـ.ـارح بليل وقالها استنى منى مكالمه علشان تجيبيهم وتجيلى على الفيلا. ومراد بعت رساله انهم هيقفلو كل حاجه توصلهم بيهم لكن الجى بى اس شغال.
العميل 3: بعت رساله في عيون عليكو متقلقوش.

وبعدها. كـ.ـسرو الشرايح الل كلمو منها العيله. ومسحو كل حاجه على الفون. وظبطو كل حاجه. والفجر إذن وصلو. وإنصاف خبطت وهما بيصلو. وخلصو بسرعه قبل مـ.ـا.تتهور وتفتح. وفتحو ليها. وانبهرت. لانهم بقو معاهم فلوس ولبسهم بقى شيك. وجـ.ـسمهم والعضلات في اللبس وشعرهم. خلاها مبهوره بيهم جدا.
ومراد وفهد. شافوها واقفه سرحانه ومتنحه
مراد: شاور بايديه قدام عينيها الوووو ايه يما روحتى فين.
فهد: نفسه يخـ.ـنـ.ـقها بايديه.

أنصاف: ها. لا انا اهو. يلا ياخويا علشان اتاخرنا ربع ساعه. وكمان السواق بالعربيه واقف تحت.
مراد: يلا بينا. ونزلو واتحركو لأنهم كدا مقربين على النهايه ومش عارفين رايحيين فين. واتجهو للمجهول.

تانى يوم الصبح.
آدm: صحي من النوم قبل ميعاده بساعه واكتر علشان مشوار المخزن. وشاف مريم نايمه على صدره. وابتسم. ورجع شعرها من على خدها. واتامل فيها شويه واتنهد بحب. وبعدها حاول يحرك راسها على المخده علشان يقوم ويسيبها نايمه. ونام على جمبه واخد راسها على دراعه وواحده واحده سحب ايدو. وسابها وقام. ودخل الحمام.

مريم: صحيت وحست ب آدm وهو بيحط راسها على دراعه وبيسحب دراعه وقام من جمبها ومصحهاش. وبصت في الساعه وكانت 7 ونص الصبح. واستغربت. وقالت يمكن داخل الحمام وهيرجع تانى. ونامت ومستنياه ينام جمبها تانى. وخرج من الحمام. وصلى
لكن استغربت لانه كان بيلبس وبيحاول بشويش. ولبس وجهز نفسه ولبس الساعه وسرح شعره ورش البرفان. وهي مستغربه طيب نازل الساعه 8 الصبح ليه! وليه مصحانيش. أو حتى ليه مقاليش امبـ.ـارح!

آدm: طبعا بيلبس براحه خالص علشان مريم متصحاش ومش عايزها تقلق. وسرح ورش برفانه. وقرب منها وباسها من جابهتها. واخد الفون والمفاتيح والنضاره وفتح الباب بشويش وخرج.

مريم: غمضت عينيها بسرعه. لما شافت آدm جاى عليها. وقالت آدm جاى يصحينى. لكن اكتشفت أنه باسها وخرج. وقامت اتعدلت على السرير. ونفخت بديق حقيقي. ومش عارفه هو آدm متغير. ولا هي الل بقت بتتخـ.ـنـ.ـق من اى تصرف. طيب آدm كان بيحكيلى على كل حاجه. ودلوقتي مبقاش يقولى اى حاجه. حتى زين لما كان مخـ.ـنـ.ـوق آدm مقاليش زين مالو وفيه ايه. وكمان دخل المكتب هو وزين. ومحدش ريحينى. طيب آدm زعلان منى في حاجه. وبيعمل الل عليه معايه وخلاص. حتى بقالو كام يوم يقولى نامى انتى. والأول كان استحاله يخلينى انام قبل منه. طيب آدm ليه مقاليش يامريم انا همشي الصبح بدرى. طيب هو بيصحي كل يوم الساعه 9. ودلوقتي صاحي 7ونص. انا مش قادره افهم. آدm متجاهلنى لسبب ولا من غير قصد. وقامت وقفت قدام المرايا. واتأملت شكلها. وشايفه انها زى ماهي. وحطت ايدها على خدها.

وقالت هو انتى خلاص كبرتى يامريم!
آدm: نزل ودخل المكتب جاب الشنطه وخارج. وشاف زين نازل. صباح الخير يا بابا.
آدm: صباح الخير يازين. ايه الل مصحيك دلوقتي!
زين: بص في الساعه وقاله يدوبك نلحق راشوان.
آدm: ابتسم. ماشي يلا بينا. ولا استنى ثوانى. سعاد. ياسعاد.
سعاد: نعم يسي آدm. صباح الخير.
آدm: صباح الخير. لما مريم تصحي قوليها انى خرجت انا وزين بدرى عندنا شغل. علشان متقلقش ماشي.

سعاد: حاضر من عينيه يسي آدm. طيب مش هتشرب القهوه وتفطر.
آدm: لا هنفطر في المكتب. يلا يازين وخرجو.
رعد: صباح الخير يا آدm باشا.
آدm: صباح الخير يارعد.
رعد: صباح الخير ياباشمهندش زين.
زين: صباح الخير يا رعد.
رعد: انا هسبق حضرتك على المخزن ياباشا تؤمرنى بحاجه قبل ما اتحرك.
آدm: ايه الاخبـ.ـار يارعد.
رعد: طول الليل يصـ.ـر.خ زي الحريم. ومحدش من الرجـ.ـاله فتح عليه المخزن ولا كلمه. ودلوقتى مالوش اى صوت من التعب ياباشا.

آدm: هز راسه. تمام. خلاص اسبقنى انت يارعد وانا هحصلك.
رعد: تحب سيادتك تركب وانا اكون موجود معاك في العربيه ياباشا.
آدm: ابتسم. ايه يارعد شايفك اليومين دول قلقان عليا. متقلقش انا قدها.
رعد: ابدا والله ياباشا. انت اللهم بـ.ـارك تسد عين الشمس. لكن انا حابب افضل موجود معاك ياباشا.
آدm: ربت على كتفه. متقلقش عليا. اسبقنى انت. وانا هحصلك. وجهز الل اتفقنا عليه تمام.
رعد: تحت امرك ياباشا. بعد اذنك واتحرك.

زين: انا هركب مع حضرتك يابابا.
آدm: تعالى. واتصل على زياد وطارق يحصلونا على المخزن. وركبو واتحركو.

راشوان: متكتف ومرعوب حرفيا. وخايف من الهدوء الل حواليه. وعينيه مربوطه بشريط. وعايز يعرف هو فين طيب مين الل مكتفه. ومن امبـ.ـارح بيصـ.ـر.خ زي الحريم. ومفيش حتى صوت عربيه أو حتى عصفوره على شجره لما الصبح جه. وعاش ليله كامله في رعـ.ـب حقيقي. ومش عارف هو الصبح ولا بليل. ومن الضلمه الل هو فيها. كل شويه حاسس ان حد هيهجم عليه وهيقــ,تــله يتنفض مكانه وهو متكتف. وحتى التفكير من الرعـ.ـب مش عارف يفكر. هو بيصـ.ـر.خ وبس. ويسكت من التعب. ودلوقتي هيمـ.ـو.ت من الجوع والعطش. وعايز يدخل الحمام. وحاسس أن نهايته كدا خلاص. لانه مفيش اى حد كلمه. لكن فاجئه لف راسه لقدام مره واحده في اتجاه الصوت.

آدm: وصل وكان طارق وزياد في الطريق ووصلو بعد منه بدقايق ونزلو كلهم ووقفو قدام باب المخزن. ورعد فتح الباب. ودخل هو والجارد. وشغل الاضاءه.
آدm والكل دخل معاه. وقربو من راشوان ومحدش اتكلم.
راشوان: بهستريا. بيلف راسه يمين وشمال. وبيتكلم بسرعه ومرعوب. مين. مين. مين. انت مين. انتو مييين. انا فيييين. لكن محدش رد عليه.

آدm: اتحرك خطوه من راشوان وبدء يلف حوالين منه وصوت خطوات آدm من غير كلام منه مجننه راشوان. ومرعوب. وإحساس الجوع والعطش والحمام اختفى. وبلع ريقه برعـ.ـب حقيقى. وبيلف راسه حوالين نفسه وبينهج. ميييييين. ميييييين انت. انتووو مييين.
الكل واقف مبتسم. حتى الجارد.
آدm: شـ.ـد كرسي وقعد على الكرسي بالعكس قدام راشوان بالظبط.

راشوان: بدء يعرق. وينهج ومش عارف مين الل موجود قدامه. راجـ.ـل ولا ست. واحد ولا كتير. وحاسس أنه هيجيله سكته قلبيه من الرعـ.ـب. واتكلم وهو يينهج. ا. ا. اب ابوس. اي. ا. ايدك. ا. اا. اانت مييييين. عا. عايز. مي. م. منى ا. ااييه. ا. انتو ميييين!
آدm: شاور ل رعد. ورعد فك الشريط.
راشوان: الشريط اتفك من على عينيه لكن صعب يفتح عينيه مره واحده. لكن غمض وفتح ببطء علشان عينيه في العتمه من امبـ.ـارح.

زياد وزين واقفين ورا آدm. وطارق قعد جمب آدm وحط رجل على رجل. ورعد جمب راشوان. والجارد 3 منهم مع آدm جمب راشوان و 3 واقفين بره المخزن حراسه والكل مسلح.

راشوان: اخد وقت على ما الرؤيه وضحت قدامه. وغمض وفتح. ولكن اتصـ.ـد.م صدmة عمره. ومن الخضه جـ.ـسمه اتفزع واترعـ.ـب. من آدm اولا وهو قاعد قدامه بالظبط وعاكس الكرسي وقاعد عليه. وثانيا اللواء طارق السيوفى. وزياد وزين. و 4 اربع رجـ.ـاله جـ.ـسمهم يخــــوف. وبص ل آدm. ومن الخضه مش عارف حتى يسأله انا هنا ليه. وانت جايبنى ومكتفنى ليه. لسانه اتلجم.

آدm: ساب راشوان ياخد وقته على مايستوعب. ولما شاف أنه فاق خلاص. آدm كـ.ـسر الصمت. وبدء يتكلم بثقه.
آدm: اذيك ياراشوان!
راشوان: بتلعثم. وقال. آد. آد. وبلع ريقه واتـ.ـو.تر آد. آد. ومعرفش ينطق اسم آدm.
الكل ضحك عليه حتى الجارد. وآدm وطارق.
آدm: ايه ياراشوان. نسيت اسمى. انا كدا ازعل. بس انا هسامحك وهفكرك انا ابقى مين واتكلم بصوت يخــــوف. انا اسمى آدm خالد العدوي. وحب يلعب براشوان. ها اسمى ايه! سمعنى كدا.

راشوان: عرف انه اتكشف وآدm عرف كل حاجه. وخاف من شكلهم. واتخض من صوت آدm وهو بيقول اسمه. وقال. آء. آء. ومش عارف يقول آدm من الخــــوف.
طارق: آء آء. ههههههههه. متشوف كدا يا آدm يمكن مدام راشوانه اتلبست ومش عارفه تتكلم واتخرست ولا حاجه ههههخخخ. والكل ضحك على صيغة المؤنث.
آدm: بنظرة خــــوفت راشوان لأ ياطارق. هيتكلم وهيقول اسمى وحالا. مش كدا ياراشوان. ومش هكرر كلامى تانى. وسمعنى اسمى!

راشوان: برعشه. وجمع أعصابه. وحاول. آدm خالد العدوي باشا.
آدm: بفحيح افعى. ايوووه. ( باشااااا. ) لحقت نفسك وقولت باشا ياراشوان.
راشوان: بيحاول يهدي نفسه. وافتكر أن كل حاجه تمت باامضتهم. لكن مش متأكد هما عرفو ولا لأ. واخد نفس عميق. واتكلم. حضرتك جايبنى هنا ليه! ومكتفنى بالطريقه دي ليه!
آدm: اممم سؤال جميل. وبصله بتخونى ياراشوان!
راشوان: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وعطش. مش. مش فاهم. حضرتك بتتكلم عن ايه؟

آدm: غمض عينيه. واتنهد. وبص ل زياد.
زياد: جاب الملف وفتحه. وقال. بص كويس ياراشوان. ملى عينيك. شوف الشركات الوهميه الل انت عاملها. وشوف قطع غيار السيارات الل انت سارقها وبايعها من ورانا. وشوف الشيك الل باسم علاء صادق. ابن خالتك شريكك. وشوف ال9 اجهزه وقولت عليهم تالفين. انت سارق مننا اكتر من 8 مليون جنيه. بص كويس.

راشوان: بص في الملف. وبيسمع زياد وعيونه مفتوحه على الآخر وشاف أنه خلاص لكن مهنته كامحامى هتنقذه وكمان عارف ان آدm لايمكن يقــ,تــل حد. وبص ل آدm. وابتسم بخبث على أساس يضعف الخصم الل قدامه. وقاله ايوووه انا عملت كل ده. هتعمل ايه! هتبثت ازاى انى عملت كدا. ها! فين دليلك! هتسـ.ـجـ.ـنى مثلا! بتهمة ايه! بص كويس في العقود هتلاقي امضتك عليها وامضة ابنك. يعنى كل الل في العقود دى تمت بموافقتك. انت ولا هتقدر تعمل حاجه!

الجارد طلعو سلاحهم وحطوه على راس راشوان. وراشوان اترعـ.ـب لكن لازم يبان انه قوى.
آدm: شاور للجارد ونزلو سلاحهم. وقال. امممم. عندك حق ياراشوان. مفيش دليل. وعلشان كده انا جايبك هنا علشان اتفاهم معاك. وأرجع فلوسي.
راشوان: بابتسامة نصر. لكن عطشان وقال قبل ما نتفاهم انا عايز اشرب.
آدm: طبعا طبعا. حقك. وبص ل رعد شرب راشوان بيه يارعد. وبص ل راشوان وهاتله الازازه متبرشمه وافتحها قدامه.

رعد: بغـ.ـيظ. أوامرك يا آدm باشا. وجاب ازازة ميا وشرب راشوان الل من عطشه شرب نص الازازه. وقاعد بينهج.
آدm: تحب تفطر ياراشوان. رعد جايب فطار معاه ليه ولاصحابه.
راشوان: هيمـ.ـو.ت من الجوع لكن خايف من جواه. احم لا شكرا.
آدm: تمام. نتكلم في المفيد. فين فلوسي ياراشوان!
راشوان: بخبث. ولو قولت مفيش فلوس هتعمل ايه؟

آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. اممم هعمل ايه. وبصله وقاله بص. انا ممكن اعتبر الل حصل ده حلم ومش حقيقه. وانك مخونتنيش ولا سرقتنى. ولا استغليت واحد من موظفينى. وهددته. كل ده همسحه مقابل حاجه واحده بس!
راشوان: بيسمع طبعا وفرحان لكن بردو مداش الامان ل آدm. واتصـ.ـد.م ياترى يقصد طلعت ولا عادل. وياترى آدm عرف ازاى. ولكن قال. مقابل ايه!
آدm: قرب من ودن راشوان. وهمس بحيث محدش يسمع. وقاله. فيديو شهد والصور.

يكونو عندى حالا. وقصادها هتاخد الفلوس الل انت سرقتها.
راشوان: كدا أتأكد أن طلعت حكي ل آدm كل حاجه. وشاف أن طلعت وآدm ضعاف قصاده وأنه هو الل ماسك زمام الأمور. وضحك. ههههههه. وبص ل آدm. ولو قولت لأ هتعمل ايه!

الكل بدء يدايق من راشوان. وطارق ساكت لانه واثق في آدm. وزين مدايق علشان ابوه وعايز يضـ.ـر.ب راشوان. وزياد بيحاول يمتص غـــضــــبه لأن بضـ.ـر.به واحده منه ل راشوان هيمـ.ـو.ت فيها. ورعد مدايق من راشوان. لكن مستنى اوامر آدm.
آدm: بص ل راشوان كتير وساكت ومردش. وده هز ثقت راشوان في نفسه.

راشوان: بيحاول يكون طبيعى. وبيفكر بسرعه. إن الفلوس معاه وكمان صور شهد والفيديو معاه ومع علاء الل هو وليد. لكن سكوت آدm مـ.ـو.تره. هو مردش ليه. وكلهم ساكتين ليه!
آدm: ساااكت. واخد نفس عميق ونفخ ببرود. وبص ل راشوان. اسمع ياراشوان انت هتعمل الل قولتلك عليه. واعمله بمزاجك احسن ليك.

راشوان: شايف ان محايلة آدm بالطريقه دى. يبقى ممعهوش أى دليل. وروح آدm وطلعت وشهد في ايدو وهيخلى آدm ينفذ اى حاجه يقوله عليها. وقال وسمع الكل. فكنى. فكنى وخلينى اروح. وساعتها بس هرجعلك صور شهد والفيديو.
زياد وزين. بصو لبعض واتصـ.ـد.مو لأنهم ماكانوش يعرفو.

آدm: غمض عينيه بغـــضــــب لان كدا سر شهد اتعرف. وصك على اسنانه. لان راشوان بيخيره. وبحركه واحده بوكس في وش راشوان. لدرجة أن مناخيرو نزفت. وقال بغـــضــــب. مش آدm العدوي الل تساومه ياروح امك. ومسكه من ياقته جـ.ـا.مد لسه متخلقش الل يساومنى فاهم. ولو عايزنى اوريك الوش التاني ل آدm العدوي هوريك. وبوكس كمان ونزف اكتر.

راشوان: مبتسم لأنه متأكد أن آدm هيوافق ايوه ده مهما كان شرف بـ.ـنت. واتفاجئ بالبوكس. ومناخيرو نزفت. واترعـ.ـب من هجوم آدm. وحس انه داخ. وخاف من لهجة آدm الل ترعـ.ـب. هو اه آدm اكبر منه لكن محافظ على لياقته ومهتم بنفسه والل يشوفه فعلا يقول اخو زياد او زين. وراشوان بلع ريقه ولسه هيتكلم اخد بوكس تانى اااااه.

آدm: بغـــضــــب. وقرب من وش راشوان واتكلم بصوت يرعـ.ـب. انا هوريك آدm العدوي القديم. انت مفكر يالا ان حتة كـ.ـلـ.ـب زيك أنه ممكن يلوى دراعي. انت اه استخدmت طلعت. بنجاستك ووساختك. وكلمة ذكر دى انا همحيهالك خاااالص. وهخليك عبره لغيرك.
انت مفكر انك زكي. انت مفكر انك بتستغفلنى. ده انا العدوي يالا. اسمع ياروح امك انت هتتصل دلوقتى على الكـ.ـلـ.ـب التانى. وتعرفلى مكانه فين. وساعتها بس ممكن ارحمك. وزعق فااااهم.

راشوان: برعـ.ـب حقيقى. ومش عارف يعمل ايه. يسمع كلامه ولا يبتزه علشان يسيبه. وازاي آدm بالقوه دي. طيب هو ممعهوش دليل وايه الثقه دي. وبلع ريقه. احم طا، طيب و. وانا هتفكنى. هتسبنى. بص انا هعمل كل الل انت عايزو بس سبنى.

آدm: بلغة تهديد. كان في وخلص. عرضت عليك عرض وانت رفضته. انا اديتلك فرصه واحده وانت رفضتها بغباءك. واسمع يالا. انت هتعمل كل حاجه وزي ما اقولك هتنفذ وإلا قسما بالله هتروح ورا الشمس فاااااهم.
رااااعد: رعد: أوامرك يا آدm باشا.
آدm: هات تليفون الكـ.ـلـ.ـب ده. وهيقولك على الباسوورد. وتتصل على النجس قريبه. وهيعرف منه هو فين بالظبط. وبص ل راشوان بعيون مليانه شرار. انا عايزك بس تقول لأ مش هتصل ولا هعمل حاجه.

راشوان: اتغاظ. انت مفكر نفسك مين ولا تكون ملكت الكون. وانت بتتكلم هي شهد تخصك في ايه. دا انت مطلبتش فلوسك قد ماطلبت صور شهد. انت مش هتقدر تعمل حاجه. وانك تمد ايدك عليا ده معناها انك ممعكش دليل ضدى. وانك مش عارف تعمل ايه. عايز تضـ.ـر.بنى اضـ.ـر.ب. انا لا هديلك الفلوس ولا هرجع صور شهد ويكون في علمك انا لو غبت يوم كمان. علاء هيشك في طلعت وهيبعت صور شهد لعيلتها في الصعيد.

آدm: قرب من وش راشوان اوى. انا ما ملكتش الكون. وطلبت صور شهد لانى راجـ.ـل عارف يعنى سمعة بـ.ـنت نجس زيك يلوثها و لانها بـ.ـنت وضحية كـ.ـلـ.ـب زيك. انا مديت ايدى عليك لانك مش راجـ.ـل. وهترجعلى فلوسي وانهردا وقسما بالله ماهسيب مليم واحد. وصور شهد هترجع وانهردا. وعلاء الكـ.ـلـ.ـب هيكون جمبك هنا وانهردا. وإن كان على الدليل. في معايا بدل الدليل 5 ياراشوان. وزعق بغـــضــــب شـ.ـديد راااااااعد. ورجع مكانه. لدرجة أن راشوان اتفزع.

رعد: أوامرك يا آدm باشا.
آدm: شاورله. ورعد فهم وجاب اللاب توب الل يخص آدm وجابه اتفضل ياباشا.
آدm: مسك اللاب وفتحه. وشغل اول فيديو وهو بيطلب من عادل الشراكه وأنه بيسـ.ـر.ق آدm من 3 سنين. ولف اللاب توب لراشوان.
وراشوان مزهول بصدmه.

وبعد الفيديو ما خلص. آدm شغل الفيديو التانى. وإن راشوان مضا عقد الشراكه مع عادل وانه قال لعادل خد الملف ده وفيه جهازين تالفين لكن هما زى الفل وشغالين وخلى زين وآدm يمضو عليهم واتفرج على الفيديو كاملا. وقفل اللاب وقرب من راشوان. اوعا تكون مفكر أن عادل كان بيسـ.ـر.ق بجد. واعا تكون مفكر انى رجعتك الشركه علشان تشتغل لأ انت كنت لعبتى انا وكنت بلعب بيك وبمشيك على مزاج آدm العدوي. واوعا تكون مفكر انك مضيت عقد الشراكه بينك وبين عادل لأ! واوعا تكون مفكر نفسك زكي. وانك هتضحك عليا بردو لأ. انت أغبى حد شوفته. غبى لانك لعبتها غلط عارف خصمك أنه مش سهل وبردو جازفت. عارف انى لو عرفت بحاجه زي دي حصلت في شركتى هوديك ورا الشمس وبردو جازفت. انا رجعتك الشركه علشان اسلمك للاخره.

راشوان: اترعـ.ـب من آدm يعنى عادل كان خطه
يعنى عادل مسرقش. ويقصد ايه انى ممضتش على عقد الشراكه. يعنى هو رجعنى الشركه علشان، واتخض وطريقة آدm مرعـ.ـبه. ومن خــــوفه محسش بنفسه وعمل حمام من الرعـ.ـب.
آدm: انا قولت لنفسي اديلك فرصه يمكن تتوب وتخاف وترجع الفلوس والصور ومن غير اذي ليك. لكن انت كـ.ـلـ.ـب ومتستاهلش اى فرصه. ونده زييين.
زين: مبهور من ابوه. وبيتعلم منه. و فتح الشنطه وطلع الملف. اتفضل يابابا.

آدm: خد الملف وفتحه. وطلع اول ورقه. واتكلم بغـــضــــب. بص ياراشوان مش دي امضتك. وزعق بص كويس. هي امضتك ولا لا!
راشوان: برعـ.ـب شاف الامضا وهز راسه ايوه.
آدm: خد يازين ال 3 ورقات الإقرار. الل راشوان ماضي عليهم. وسمع راشوان اعترافاته على نفسه.
راشوان: قلبه بخــــوف بيدق بسرعه كبيره وبدء ينهج.
زين: اخد الورق. بلهفه لان زين وزياد نفسهم يعرفو آدm كتب. راشوان مضا على ايه!

زين: بدء يقرا وقال. أقر انا راشوان السيد محمود. وقال العنوان ورقم البطاقه.

اعتراف رسمي منى انا راشوان السيد محمود. وقرا كل الكلام. والكل مزهول. لان زين قال. أن راشوان اعترف بتهم متعدده. واعترف بأنه فاتح اكبر شبكة دعاره في مصر. وانه المسؤول الأول والأخير عنها. وانه بيتاجر في تزويج بنات قاصرات تحت السن القانونى. وكمان بيتاجر في المـ.ـخـ.ـد.رات. وإن اخر شحنه كسبان فيها 6 مليون جنيه ومخبى الفلوس مع والدته. وانه بيسفر الشباب هجره غير شرعيه. وانه اغتلس من شركة آل العدوي مبلغ 10 مليون جنيه. امضاء في كل ورقه راشوان السيد محمود. والعنوان ورقم البطاقه.

زياد وزين بصو لبعض ومزهولين من آدm. وطارق قاعد وعارف كل حاجه. ورعد ضحك بنصر على شكل راشوان الل مـ.ـا.ت وهو قاعد مكانه.

راشوان: شاف امضته على الورق. وسمع الاعتراف من زين. وقلبه هيقف. وكل خــــوفه على والدته. لأنه لو آدm قدm الاعتراف ده هيجرجرو أمه علشان تعترف على الفلوس الل ابنها مخبيها عندها وده محصلش ولاحقيقى. وكمان 6 مليون جنيه مش مبلغ قليل. واتصـ.ـد.م من كمية الاعترافات. الل أقل اعتراف فيهم. ياخد إعدام. وراشوان اعترف بالهزيمه. ونزل راسه في الارض قدام آدm. لأنه فعلا مش قد آدm العدوي. وإن قرصة آل العدوي بالقبر. وفعلا كلام آدm صح انى جازفت وانا عارف خصمي مش سهل. وآدm ودانى ورا الشمس. وانكـ.ـسر واتذل قدام آدm. واعترف بكل حاجه. واتصل على علاء وقاله زى ما آدm طلب. وعلاء قاله انا في البيت. وراشوان قاله خليك عندك انا جايلك علشان في بـ.ـنت رجل اعمال وعايزين نعمل عليها لعبه كبيره.

وهيطلعلك مبلغ 2 مليون جنيه. وعلاء فرح جدا وقاله انا مستنيك على نار. وقفل. وآدm خد العنوان. وصورت علاء من موبيل راشوان.

وبعت رعد و2 جارد معاه. وآدm فهم رعد يعمل ايه بالظبط ويخــــوف علاء علشان يسلمه كل حاجه تخص شهد! ويقلب الشقه ويجيب اصل الصور واصل الفيديو. ونبه على رعد أن صور شهد امانه في رقبته. ورعد اتحرك مع الحرس ومعاه العنوان وصورة علاء. ورعد كـ.ـسر الباب على علاء ودخل ومـ.ـو.ته ضـ.ـر.ب لحد ما اعترف وجاب كل حاجه من خزنه صغيره في الدولاب. ورعد كلف الحرس يقلبو الشقه كلها وشافو في الشقه مبلغ كبير جدا. وجابوه. وقطعو اى ورق يخص علاء وشالوه وراحو المخزن. ورموه على الارض قدام راشوان الل قلبه بيدق ببطء من الخــــوف.

وراشوان: لما شاف شكل علاء. اعترف وقالهم الفلوس حوالى 9 مليون. موجودين في بيت جدي القديم ومفيهوش حد عايش فيه. وقالهم على العنوان ومكان الصندوق في اوضه. والمفاتيح معاه. في جيبه. ورعد جاب المفاتيح. وآدm أمر زين وزياد ورعد يروحو ومعاهم سلاح. ويتاكدو ويدخلو البيت بحظر. وطارق قال ل آدm انا هتصل على الرجـ.ـاله بتوعنا يسبقوهم على العنوان واتصل. وآدm عطا المفاتيح ل زين وقالو خد عربيتي و اتصل عليا طمنى على طول. وزين اتحرك مع زياد ورعد. وراحو على العنوان. وقابلو فريق كامل تبع اللواء طارق السيوفى. ودخلو البيت ومفيهوش حد. وزياد ورعد دخلو وفتحو الصندوق واتاكدو إن الفلوس موجوده. وشالو الصندوق وحطوه في عربية آدm. وزين شكر الفريق. واتحركو. وزين اتصل على آدm. وآدm قالو خد الصندوق على البيت وسيبه في المكتب. ومتجيش على هنا اطلع على الشركه انت وزياد. وقفل.

طارق: اتصل على رئيس المباحث. وجم اخدو راشوان وعلاء. مع الفيديوهات. وإن عادل موجود في الفيديو علشان يوقع المغتلس راشوان. واتقبض على راشوان وعلاء.
وآدm: اتصل على طلعت وقاله يروحله على الشركه.
وآدm: راح الشركه. وطلب قهوه. وعادل جري عليه علشان يطمن. وآدm طمنه وشكره. وقاله انه هينفذ وعده وهيطلب شهد للجواز منه.
وعادل خرج وهو طاير من الفرحه.

مريم: اتصلت على آدm. ولسه هيرد. السكرتيره قالتله. إن في ظابط شرطه عايز يقابله. وآدm كنسل على مريم وعمل فونه صامت وحطه في جيبه. واستقبل الظابط. وسلم عليه وقاله اللواء طارق السيوفى هو الل باعتنى لحضرتك. وآدm حكاله على كل حاجه. في دخول طلعت. واعترف بكل حاجه. وطلبو طلعت يروح يقدm اقواله بكره هو وعادل قدام النيابه. والظابط مشي. وآدm حكي لطلعت كل حاجه. وقدmله اصل الفيديو والصور زى ما وعدو. وطلعت عيط من الفرحه. وحـ.ـضـ.ـن آدm بامتنان. وسجد ف الارض وشكر ربنا انه ستر بـ.ـنته. وآدm أتأثر. واتنهد. لكن اتكلم في المهم. وحكاله عن عادل. وشهامته ونزاهته. وإن عادل كلمه علشان يتوسط ويطلب الانسه شهد ل عادل. وطلعت بدهشه وكان مبسوط جدا. ووافق لكن قال ل آدm هاخد رأي شهد وارد عليك. وآدm قاله انهردا. انا أقسمت أن كل حاجه تخلص النهارده.

وطلعت ابتسم. وكان ممنون جدا ل آدm. وجاب الشنطه وقدmها ل آدm وقال ل آدm اتفضل. دي شنطه الفلوس الل راشوان دفعهالى. انا محرم على نفسي وبيتى اى قرش حـ.ـر.ام. وآدm هز راسه بتفهم. واتنهد وسكت. وطلعت ساب الشنطه. وسلم على آدm. وقاله هاروح أسأل شهد وارد على حضرتك.

وبعد فتره. الساعه 3
طلعت اتصل على آدm على فون المكتب. وقاله انا اتصلت على فون حضرتك كتير. آدm قاله ايوه ايوه معلش افتكرت أنى عامله صامت. وقاله أن شهد موافقه.

وآدm: ابتسم. وقال لطلعت ياريت موضوع الصور والفيديو ده يتنسي وعادل ميعرفش عنه حاجه. وقاله انا هكلم عادل وهو. هيحدد معاك معاد ويجيلك مع عيلته ويتقدmو رسمى. وقفلو. وآدm اتصل من فون المكتب على عادل يطلعله المكتب. وعادل طلع. وكان متـ.ـو.تر. وآدm قاله انا وعدتك ونفذت. وطلبت شهد. وهي موافقه. انا فتحتلك الباب. شـ.ـد حيلك انت بقى واتقدm رسمى. وعادل من فرحته قام ولف عند المكتب وحـ.ـضـ.ـن آدm بسعاده. وآدm ضحك. على شكل عادل. وعادل جاى يخرج. آدm قاله استنى ياعادل.

وآدm: فتح الدرج وجاب ملف وقاله اتفضل. ده عقد شقه تمليك. باسمك.
عادل: اتصـ.ـد.م وفتح عينيه على الاخر. ورفض بشـ.ـده.

آدm: قاله أنه لولاه بعد ربنا مكنش اكتشف راشوان. وكمان مكنش رجعله اكتر من 10 مليون جنيه في يوم واحد. وقاله دي هدية جوازك من شهد. وشبكتها وقاعة الفرح عندى انا. انت بس اتقدm وحدد الميعاد. وشبكتها هتكون عندك. والفرح عليا انا. ومش هسمح انك ترفض. انت ربنا بعتك ليا عن طريق مراد ابنى علشان تكتشف سرقه كبيره زي دى. اتفضل. وان ربنا جعلك سبب أنى يرجعلى مالى من تانى.

عادل: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وحاول يرفض اكتر من مره. لكن بتصميم من آدm. عادل اخد الهديه وضم آدm بحب واحترام كبير. وخرج وعادل اتصـ.ـد.م من عنوان الشقه وانها في مكان راقي جدا ومساحتها كبيره جدا وكمان مفروشه وجاهزه من كله. وشكر ربنا بقلبه. وافتكر لما قال أنا اتكالى عليك انت يارب. واتنهد وقال. ومن اتكل على الله لأقل ولا مل ولا ذل. وإن رب الخير لا يأتى الا بالخير.

مريم: اتصلت على آدm لانها حاسه انها تعبانه. لكن كنسل عليها. واستنت اكتر من ساعه وحست انها اتحسنت. واتصلت تانى وكتير جدا. لكن مردش.

وقلقت عليه. واتصلت على زين. بعد ماخرج تانى على الشركه. وسألته على آدm. قالها بابا كويس وفي مكتبه. وقالتله طيب بابا كان عندو اجتماع من ساعه. زين قالها لأ بابا في المكتب من حوالى ساعتين واكتر واصلا مفيش ااجتماع انهارده. مريم طيب آدm عندو ناس. قالها لأ كان مدير الحسابات عندو وخرج من نص ساعه. في حاجه يامريوم.
مريم: قالت لا ابدا انا كنت قلقانه على آدm لأنه خرج من بدرى اوى وكنت مفكرا دلوقتي في اجتماع.

زين: لا اطمنى يامريوم بابا كويس جدا وكمان معندهوش شغل انهارده لغى كل حاجه. انا لسه سال السكرتيره. وقالت أن بابا قاعد لوحدو في المكتب ومعندهوش شغل.
مريم: بشبح ابتسامه وعيونها دmعت. وقالت طيب ياحبيبى ربنا معاكو. وقفلت. وطلعت اوضتها وفضلت تعيط.

آدm: طبعا فونه صامت ومريم كانت بتتصل باستمرار. وقال للسكرتيره انا مش هشتغل اى حاجه أنهردا ألغى كل حاجه. وقعد على الكنبه وعينيه على شنطة الفلوس الل جابها طلعت. وسرح وبيتعجب في كرم ربنا وترتيب ربنا. وانه خلال 3 شهور رجع حقه واكتر من 10 مليون جنيه. وإن كل ده مكنش هيحصل. لولاه ربنا ثم عادل. الل جه اساسا عن طريق مراد ابنه. والحوار اتفتح في البيت يوم وصول آدm الصغير على البيت. وابتسم بحب وقال جواه. وش آدm العدوي الصغير كله خير. ونام على الكنبه. وبيرتب في دmاغه هيعمل ايه. وبيكلم نفسه وبيقول. انا هطلع طلعت يحج علشان يكفر عن ذنبه. وزياد لازم اقدmله حاجه قيمه. وكمان هقدm ل رعد مكافأه. وعادل هثبته في الشركه وهزود مرتبه. والواد آدm الصغير ده ومط شـ ـــفــايـــ ـفه مش عارف اعمله ايه. يلا انا هفكر في آدm ده على رواقه. وضحك الواد مراد ده اول مره يعمل حاجه صح. وفكر تانى وقال. أميرة قلب آدm كانت عايزه تطلع حج. اهو رمضان فاضل عليه حوالى 4 شهور. اطلع انا وهي عمرة رمضان. وإن شاء الله الحج. وسعاد كمان علشان وعدتها. وقعد يفكر كتيررر وسرح وبيتعجب في في ترتيب ربنا ومحسش بالوقت. غير وزين بيخبط وبيقولو يلا ياحج الساعه 5 اتاخرنا. وآدm انتبه. وقام وقال ل زين خد الفلوس دى معاك في العربيه. ويلا علشان انا واقع من الجوع مفطرتش. وزين ضحك وقاله ومين سمعك انت المفروض انهردا قابض ومتريش. يعنى تعزمنى على غدا ملوكي ب تمناشر الف جنيه ههههههههه.

آدm: تمناشر مره واحده. طيب قول خمناشر هههههههه. وضحكو واتحركو على البيت.
آدm: وزين دخلو البيت الساعه 6ونص وسأل على مريم وقالو نايمه.
ومريم قررت انها تتجنب آدm لآخر يوم في عمرها. وتعبت من كتر العـ.ـيا.ط ونامت.
بعد مرور شهر.
ف الجامعه. بعد الامتحان. رينو واقفه مع معتز بيتكلم معاها. ورينو مره واحده. صرخت بعلو صوتها.
آدm: وزين دخلو البيت الساعه 6ونص وسأل على مريم وقالو نايمه.
آدm: استغرب نايمه! من امتى!
فريحه: من حوالى ساعه كدا. انا هاقول ل داده سعاد تجهز الغدا.
آدm: هز راسه. وطلع فونه من جيبه وحط فونه على تربيزة الليفنج وطلع علشان يغير هدومه. ودخل. وشاف مريم نايمه. وافتكر لما اتصلت عليه وكنسل عليها. وراح قعد جمبها. وحاول يصحيها. مريم. حبيبتي.
مريم: طبعا. كانت بتعيط وتعبت من كتر العـ.ـيا.ط ونامت.

وقررت انها تتجنب آدm لآخر يوم في عمرها.
لكن صحيت اول ماسمعت صوت عربيه ادامها. واتنهدت وفضلت نايمه مكانها. ودلوقتي آدm بيصحيها. وقررت انها مش هترد عليه.
آدm: رفع كف ايدها وباسها. ورجع خصلة شعر ورا ودنها. مريم حبيبتي اصحي مش متعود ارجع من الشغل ومتكونيش اول واحده اشوفها.
مريم: مغمضه عينيها. وحاولت متضعفش ومردتش عليه.

آدm: شايف انها نايمه بعمق. وسابها تستريح مسد على شعرها وقام وباس جبينها. وغطاها كويس. ودخل الحمام. واتوضي وغير هدومه. وخرج وبص عليها. لكن لسه نايمه. ونزل. والكل منتظرهم على الغدا. وآدm قالهم إن مريم نايمه. والكل بدء يتغدى.
ومريم: قاعده فوق ومخـ.ـنـ.ـوقه. وزعلانه جدا من تجاهل آدm. واتصلت عليه اكتر من 10 مرات وحتى متصلش بعدها. وكمان مكنش عندو شغل.

الكل تحت اتغدى. وآدm قال لنفسه انا لازم اطلع واتكلم مع مريم هي وحشانى اوى. وحوار راشوان الكـ.ـلـ.ـب ده. بعدنى عنها. ولسه هيتحرك. وملك أخته جت ليهم زياره هي وساره.
رينو: قامت استقبلتهم بفرحه. عمتو حبيبتى ايه المفاجأه الجميله دي!
ملك: سلمت عليها حبيبتى يارينو عامله ايه ياقلب عمتك.
رينو: الحمد لله تمام. وسلمت على ساره اذيك يا ساره. عامله ايه. والحمل أخبـ.ـاره ايه!

ساره: ابتسمت الحمدلله والحمل الحمدلله قفلت الرابع اهو ادعيلى.
رينو: ربنا معاكي يقلبى. اتفضلو.
وآدm: ابتسم وقام سلم على أخته وساره.
وزين وريتال وفريحه سلمو عليهم وكلهم قعدو. وآدm طلب من زينب ضيافه. وطلب لنفسه قهوه.
ملك: آدm ياحبيبى. اومال مريم فين!
آدm: ابتسم انا جيت من الشغل وكانت نايمه.
رينو: انا هطلع اصحيها. دي هتفرح اوي.

ملك: لأ يارينو ياحبيبتى سيبيها نايمه. احنا كنا عند ماليكه. ومالك وصلنا. واحنا راجعين قولتله مريم وآدm وحشونى وصلنا عندهم نسلم عليهم ونروح.
آدm: حبيبتي ده بيتك وتشرفى في اى وقت. وبص ل رينو. قومى يارينو وحاولى تصحيها علشان حتى تصلى المغرب.
رينو: طلعت. وكانت مريم بتمثل انها نايمه ورينو صحتها وقالتها أن عمتو ملك وساره موجودين تحت. ومريم اتعدلت وقالتلها انزلى وقوليلهم ثوانى ونازله. وقامت.

ورينو نزلت وقالتلهم مامي صحيت وفرحت جدا لما عرفت انك هنا ياعمتو انتى وساره.
ملك: والله لما دخلت كدا ومريم مش موجوده البيت مالوش حس ولا طعم من غيرها. ربنا يبـ.ـارك فيها يارب.
كلهم. من قلبهم. اللهم آمين.
مريم: قامت ولبست فستان رقيق. وحجاب ونقاب. ونزلت. السلام عليكم.
كلهم وعليكم السلام.

مريم: شافت آدm قاعد وزين جمبه. ولكن تجاهلت آدm تماما. وعدت من قدامه وابتسمت لملك وسلمت عليها بحب كبير. وسلمت على ساره. وقعدت جمبهم. ومسلمتش على زين علشان متحرجش آدm. وقعدت ترحب بملك وساره وتتكلم ومبسوطه وكأن آدm مش موجود
آدm: اتصـ.ـد.م باندهاش. من تصرف مريم. وانها اول مره مـ.ـا.تسلمش عليه ومش فاهم حاجه.
زين: قاعد واستغرب. إن مريم مسلمتش لا عليه ولا على آدm. وبسرعه افتكر اتصالها. واتكلم مع آدm بهمس. بابا.

آدm: مخـ.ـنـ.ـوق من مريم. ورد بديق عايز ايه!
زين: على فكره ماما اتصلت عليا انهردا. وسالت على حضرتك. وانا نسيت اقولك!
آدm: والله ولسه فاكر تقول. وهي كمان اتصلت عليا مره وانا كنسلت عليها. لأن الظابط كان موجود.
زين: لا يابابا هي اتصلت عليا الساعه 3 ونص بعد الظابط بكتير. وقالتلى انها اتصلت على حضرتك وانت مبتردش وانها قلقت عليك.

آدm: كشر عينيه وافتكر أن فونه صامت. وبص ع الفون وشافه على تربيزة الليفنج وجابه. وفتحه واتصـ.ـد.م بدهشه. ايييه ده! مريم اتصلت 13 مره. اوووف. واتنهد بزعل وفهم سبب انها مسلمتش عليه. وبص ل زين هي كلمتك قالتلك ايه؟

زين: حكاله. المكالمه بالظبط. وانها سألته على آدm. قالها بابا كويس وفي مكتبه. وقالتله طيب بابا كان عندو اجتماع من ساعه. زين قالها لأ بابا في المكتب من حوالى ساعتين واكتر واصلا مفيش ااجتماع انهارده. مريم طيب آدm عندو ناس. قالها لأ كان مدير الحسابات عندو وخرج من نص ساعه. في حاجه يامريوم.
مريم: قالت لا ابدا انا كنت قلقانه على آدm لأنه خرج من بدرى اوى وكنت مفكرا دلوقتي في اجتماع.

زين: لا اطمنى يامريوم بابا كويس جدا وكمان معندهوش شغل انهارده لغى كل حاجه. انا لسه سال السكرتيره. وقالت أن بابا قاعد لوحدو في المكتب ومعندهوش شغل.
آدm: سمع زين. وغمض عينيه بنفاذ صبر. وعرف إن مريم كدا زعلانه. واتنهد وسكت.
زين: هو في حاجه يابابا!
آدm: بهمس. لا ابدا. انت عكيت الدنيا بس.
زين: بتقول حاجه يابابا.
آدm: لا يازين مقولتش حاجه. وعيونه على مريم الل متجاهلاه تماما ومكشر عينيه.

زين: صح يابابا. هنعمل ايه في الصندوق الل في المكتب. الفلوس دي هنستثمرها.
آدm: الفلوس دى مش بتاعتى لوحدي. دي لملك وطارق وانا. هنشوف اكيد هنستتثمرها وبص على مريم تانى ومش راضيه حتى تبص عليه. وادايق. وبيشرب في القهوه بنرفزه وغـ.ـيظ
ومريم: اتعمدت انها متتكلمش معاه غير في اقل الحدود وبس. وهتختصر لانها شايفه كدا إنها مبقاش مرحب بيها في قلب آدm.

ملك وساره قعدو. يتكلمو مع مريم وآدm والقاعده كانت ظريفه. ورينو استأذنت وطلعت تذاكر علشان الامتحان قرب.
والوقت عدي عليهم والليل جه. ومريم صممت أن ملك وساره يتعشو معاهم. لكن ملك وساره اعتذرو علشان جاسر ومالك. وبعد شويه مالك جه وسلم عليهم وقعد شويه. واستأذن واخد ملك وساره ومشيو.

زين: قاعد ونفسه ينام علشان صاحي من بدرى. واول ما ملك مشيت. زين قام. اااه يلا ياريتال عايز انام مش قادر.
ريتال: قامت يلا ياحبيبى.
زين: عايزين حاجه ياجماعه انا فصلت. وسلم على مريم. وآدm وطلع ينام.
آدm: عيونه على مريم ومنزلهاش. وزعلان ومتغاظ لانها متجهلاه. هو عارف انها زعلانه لكن كان هيفهما الل حصل وأنه غـ.ـصـ.ـب عنه والفون كان صامت وف جيبه ونسيه تماما.

وقبل ما فريحه تتحرك. مريم قالت. هتطلعى تنامي يافريحه!
فريحه: ايوه ياماما بصراحه نفسي انام. آدm بيسهرنى للفجر وفرصه أنه نام على رجلك.
مريم: متـ.ـو.تره من نظرات آدm. وقامت بشويش وشالت آدm. طيب قومى انا هطلع معاكي وهنيم آدm علشان ميصحاش.
فريحه: هتتعبى كدا ياماما.

مريم: وايه الل هيتعبنى. وقالت بطريقه غير مباشره. متقلقيش يافريحه انا كبرت اه لكن لسه معجزتش. لسه 45 سنه. يعنى لسه الل في سنى ممكن يخلفو ويربو كمان. وكان الكلام موجه ل آدm الل استغرب لهجتها بالطريقه دي.
فريحه: ومين يقدر يقول انك عجزتى. اللهم بـ.ـارك انتى لسه صغيره وزى القمر. وكمان حته أجنبى كدا. وهمست في ودن مريم علشان خايفه من آدm. على رأى مورادى حبيبى انتى واتكا يامريوم.

مريم: ضحكت من قلبها. مراد. ربنا يرجعه لقلبى بالسلامه البيت من غيرو ملهوش طعم. يلا ياحبيبتى تعالى.
آدm: اتغاظ من ضحكها معاهم ومكشره ف وشه. وبصوت جمهورى. زيييينب اعمليلى قهووه.
مريم: بلعت ريقها. واتحركت بتـ.ـو.تر. وطلعت وكمان كانت عايزه تقول ل آدm أنه لسه شارب قهوه. مينفعش كدا مش هيعرف ينام. وطلعت ونيمت آدm. وخرجت. ودخلت عند رينو تطمن عليها. وقعدت معاها شويه. وقــلـــعت الحجاب وعقلها في آدm.

آدm: قاعد تحت ينفخ ومتدايق. وزينب جابتله القهوه. واخدها وطلع فوق على الاوضه. ودخل ملقاش مريم. وقعد على الكنبه. يفكر فيها. وانها انهردا اتجاهلته. وكأنه مش موجود. طيب ليه قالت إنها كبرت بس لسه معجزتش. وقعد يفكر ازاى يصالحها.

مريم: باست رينو من جبينها وخرجت ورايحه على الاوضه. ومتـ.ـو.تره وقررت جواها انها هتدخل تنام على طول. وفتحت الباب ودخلت. وكانت اضاءه خفيفه. ولمحت القهوه. وبصت على السرير آدm مكنش قاعد وكمان مش موجود في الاوضه واتوقعت أنه ممكن يكون في الحمام وقفلت الباب وقــلـــعت الفستان. ورايحه على السرير. اتخضت لأن آدm حـ.ـضـ.ـنها من الخلف.

آدm: سمع صوت خطواتها ووقف ورا الباب. واستنى لما تقفل وتتحرك. وقرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف وباسها من رقبتها. وحشتينى.
مريم: غمضت عينيها وقلبها بيدق. واتكلمت بجديه مصتنعه. لو سمحت انا تعبانه وعايزه انام.
آدm: لفها ليه. وحاوطها من وسطها. وشاف عيونها بتلمع بدmـ.ـو.ع. ايه يامريم زعلانه منى. ومبتكلمنيش.
مريم: بصت بعيد. انا مش زعلانه من حد.

آدm: قربها منه اكتر. لأ زعلانه. وليكى حق انك تزعلى. لكن والله غـ.ـصـ.ـب عني. الفون كان صامت صدقينى.
مريم: بدmـ.ـو.ع. عادي وانا مقولتلكش حاجه. وانا اسفه انى اتصلت كتير كدا.
آدm: بدهشه. ولف وشها ليه ومسك دقنها بايده. ايه يامريم الدmـ.ـو.ع دي. وكمان ايه اسفه انك اتصلتى. حبيبتي صدقينى كل حاجه انهارده كانت متلخبطه.

مريم: بشبح ابتسامه. لان زين قالها انه معندوش شغل. فكت ايد آدm من على وسطها بهدوء. وبصت في عينيه. تصبح على خير يا بو مراد. وسابته وراحت على السرير ونامت على طرف السرير وعيونها بتلمع بدmـ.ـو.ع.
آدm: اتنهد بزعل. وطفى الاضاءه. وراح نام على السرير جمبها. لكن قرب منها اوى وحـ.ـضـ.ـنها بكل حب ودخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. حبيبتي انا اسف. انتى مت عـ.ـر.فيش الفتره الل فاتت كنت مضغوط في التفكير قد ايه.

مريم: لما آدm ضمها وقربها لحـ.ـضـ.ـنه وهي نايمه قلبها دق ودmعه نزلت منها. لكن مردتش.
آدm: دفن وشه في رقبتها. مريم خلاص بقى علشان خاطرى.
مريم: اتنهدت. مفيش حاجه. وانا قولتلك انى مش زعلانه من حد. انا بس عرفت قيمتى عندك.

آدm: رفع حاجبه باستغراب. قيمتك عندى! واتعدل وشغل الاضاءه. ورفع راسها على كتفه. وهي كانت عامله زى الاطفال. ايه الكلام ده يامريم. وايه نبرة الحـ.ـز.ن الل في صوتك دى. مريم مش معنى انى كنسلت عليكى. او غـ.ـصـ.ـب عني عملت الفون صامت ونسيت الفون خالص. يبقى ليها علاقه بقيمتك. مريم انتى قيمتك عندى ملهاش وصف ولاحدود. متزعلنيش منك بالكلام ده. حبيبتي حقك عليا. وشافها زعلانه أوى وحزينه. وباس شعرها وهمس مالك يامريم.

مريم: كأنها ما صدقت. وانفجرت في العـ.ـيا.ط. وعيطت بحـ.ـز.ن شـ.ـديد وكأنها وحيده بجد. وآدm اتصـ.ـد.م وفتح عينيه على الاخر. واتعدل اكتر واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. مريم. مريم. حبيبتي بس. بس ياروحي. وكل شويه يبـ.ـو.س راسها حبيبتي اهدى. لأ الموضوع كدا مالوش علاقه باتصالك وانى كنسلت عليكى. الموضوع اكبر من كدا. ورفع وشها ومسح دmـ.ـو.عها. حبيبتي علشان خاطر آدm اهدى. اهدى واحكيلى مالك وقعد فتره يهديها ويمسح في دmـ.ـو.عها ويحـ.ـضـ.ـنها لحد ما هديت خالص. واتحايل عليها تتكلم. وهي بدءت تحكى وهو هيسمعها للآخر.

مريم: واتكلمت بدmـ.ـو.ع. انت اتغيرت يا آدm. اتغيرت ومبقتش على طبيعتك. انت من 3 شهور بقيت بتتاخر في شغلك وقولتلى صفقه مهمه. وبتعيط بشهقات صفقه ايه في 3 شهور. تخليك تسبنى لوحدي. كنت كل يوم تتصل عليا بعد مـ.ـا.توصل المكتب وبقالك 3 شهور تقريبا مبتتصلش غير كل فتره. ولما اتصل انا عليك تكنسل ومتردش وسعات تفتكر انى اتصلت وتكلمنى بعدها. وسعات تنسانى ومتكلمنيش لحد ما ترجع البيت. طول عمرك تنبه عليا مانمش غير وانا في حـ.ـضـ.ـنك. ودلوقتى بتسبنى وتسهر في المكتب وتقولى نامي انتى. وعـ.ـيا.ط بشهقات. سؤالك عليا قل اوى يا آدm. ومبقتش اعرف عنك حاجه. زين ابنك كان مخـ.ـنـ.ـوق وباين عليه الزعل وسألتك كتير علشان تقولى زين ماله. لكن انت مبتقوليش حاجه. سالتلك اكتر من مره. هي الصفقه المهمه دي عبـ.ـاره عن ايه الاقيك تتهرب وتقولى افتكرت تليفون مهم وتسبنى وتدخل مكتبك. حتى زين بتاخدو وتقعدو في المكتب وتسبونى وانت مبقتش بتسال عليا يا آدm. وامبـ.ـارح بردو سبتنى انام لوحدي وكنت محتجالك اوى. كنت محتجالك اوي يا آدm ومكنتش موجود. والصبح صحيت بدرى وقومت ولبست قبل ميعاد شغلك وخرجت. ومقولتليش قبلها انك هتصحي بدرى أو عندك شغل بدرى. وانهردا كنت تعب، وسكتت ومرضيتش تقوله انها كانت بتتصل عليه علشان كانت تعبانه. لكن كملت بعـ.ـيا.ط وشهقات. انهردا انا كنت بتصل عليك لانى محتجالك. كنت عايزاك عايزه اتكلم معاك. لكن مردتش عليا. وقولت ممكن تكون في اجتماع لكن انت مكنتش في اجتماع ومكنش عندك شغل انهارده وكمان متصلتش عليا. وراجع البيت متأخر. انت نسيتنى يا آدm. وطبعا كلامها كله كان في حـ.ـضـ.ـن آدm ومكـ.ـلـ.ـبشه فيه وبتتكلم بشهقات. وآدm مغمض عينيه وحاضنها وسابها تتكلم. لكن اتصـ.ـد.م. هو مكنش قاصد كل ده. ولا عمرو يقدر انه يتغير أو ميسالش عليها. وكمان كان عايزها هي تنام علشان تستريح. لأنه عندو شغل مهم. وزعل من نبرة صوتها الل كلها و.جـ.ـع وهي بتقوله انا كنت محتجالك وضمها اكتر وكان عايز يدخلها بين ضلوعه. ولما قالت كل الل جواها. آدm لسه حاضنها وبيمسد على ضهرها كتير وشعرها بحنان كأنها بـ.ـنته الصغيره. ولما استكانت. خرجها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها ووشها الاحمر. ورتب شعرها بحنان. ورجع شعرها ورا ودنها. ومسك وشها بايديه وعينيه في عينيها. وقال. انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه. انتى فعلا مـ.ـجـ.ـنو.نه. لانك فكرتى ف آدm كدا. آدm عمرو ما يتغير عليكى ابدا. آدm عمرو ماينسا روحه وجنته ابدا. وانتى عارفه كدا كويس. انتى ملجأي الوحيد. انا ماليش حد غيرك. انا عمرى ماقدر ولا حتى افكر انى اتجاهلك ولا ابطل أسأل عنك انا بروح الشغل وببقى سايب قلبى بين ايديكى. مريم انا لو فضلت اوصف أحساسي وحبى ليكى عمر بحاله مش هيكفى. وانا بجد اسف انى انشغلت الفتره دى ووصلتلك الاحساس ده. انا اسف ياروحي. وصدقينى انا محبتش اشغلك واقولك زين كان زعلان ليه! وكمان محبتش اقولك على الصفقه. واتنهد بزعل ومحبش يخبى عليها اكتر من كدا لأن الموضوع خلاص اتحل. وقالها. انا محبتش اقولك على الصفقه لأن مكنش في صفقه يامريم. حبيبتى انا كان عندى مشكله كبيره في الشركه. وكانت واخده كل تفكيرى وكان لازم احلها. ومحبتش اقولك ع السلب علشان انتى بتتـ.ـو.ترى وبتتعبى.

حبيبتي انا اسف بجد حقك عليا.
مريم: وشها بين ايديه وعينيها متعلقه في عينيه. واتكلم. وعيونها ثابته بعشق في عيونه. ودmـ.ـو.عها نازله من كلامه وعشقه ليها.
ومن عشقها ليه ( قلبها سامحه) ومبقاش زعلان. لكن انتبهت لما قالها أن مكنش في صفقة وكانت مشكله.

آدm: مريم حبيبتى متزعليش منى بقى. واوعي في يوم تتجاهلينى كدا. وانك تقعدى ف مكان وكأنى مش موجود. انا مهما كان دومي حبيبك. احنا بنكمل بعض يامريم. وقرب منها وباسها من جبينها. ورجع ضهره لورا واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه.
مريم: حطت خدها على صدر حبيبها واستكانت. واتنهدت بزعل. ممكن اعرف ايه المشكله الل اخدتك منى دي!

آدm: ابتسم. وبيلاعب خصلات شعرها. ممكن طبعا. انا تحت امر اميرتى. وقربها منه اكتر واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وحكالها كل حاجه. والل حصل من اكتر من 3شهور. ومن بداية عادل وطلعت وشهد لحد انهردا ورجع حقه. وان ده سبب زعل زين لانه ماضي على أوراق الملف. وانه كان بيقعد في مكتب الفيلا يفكر في حل وازى يرجع حقه من غير اى غلطه. وأنه ازاى يكافئ عادل. وطلعت. وقالها انه بيفكر يطلع طلعت الحج وكمان سعاد زي ماوعدها قبل كده. وانها لما اتصلت عليه كان هيرد عليها لكن جه ظابط شرطه من طرف طارق وقعد معايا وعايز يعرف كل أطراف القضيه. وانا عملت الفون صامت علشان اتكلم مع الظابط. وقبل ما يخرج طلعت جه. وبعدها عادل. وقالها انه طلب ايد شهد لعادل وطلعت وشهد وافقو. وقالها على هديته لعادل. وانه قال للسكرتيره متدخليش اى حد عليا والغي كل المواعيد وقعد يفكر في ترتيب ربنا. وحكمة ربنا. وانه رجع انهردا اكتر من 9 مليون جنيه. وكمان حق شهد. وراشوان اتقبض عليه هو وعلاء. وهيتعرضو للنيابه بكره الصبح مع الادله والاعتراف. وده سبب انشغاله الفتره دى.

مريم: راسها على صدر آدm. وبيحكلها كل حاجه وهو بيمسد على شعرها وضهرها. واتفاجئت من الل آدm بيحكيه. ومبلغ 9 مليون كبير جدا. وكانت قلقانه وهو بيحكي وعايزه تعرف النهايه ايه بسرعه. لكن اتصـ.ـد.مت وزعلت علشان شهد جدا. وحسبـ.ـنت على راشوان وعلاء. وزعلت على طلعت والموقف الل اتحط فيه وأن راشوان استغله. وطلعت وافق مجبر علشان خاطر ينقذ سمعة بـ.ـنته. ولكن اندهشت من تفكير آدm. والخطه الل حطها. وفرحت لما آدm انقذ سمعة شهد. ولما الحقيقه ظهرت وراشوان اتقبض عليه. وابتسمت بدmـ.ـو.ع لما آدm طلب ايد شهد لعادل. والهديه الل قدmها لعادل. وكمان قلبها فرح لما قال هيطلع طلعت وسعاد الحج. واتنهدت بسعاده. لكن ضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها واحرجت لانها فهمت آدm غلط. هي بس كانت مشتقاله ومحتاجه يتكلمو كدا على طول. ومش عارفه تتكلم ولا تقول ايه ل آدm من الاحراج. وقالت احم. الحمدلله انها جت على قد كدا. والحمدلله انك بخير انت وزين. وياريتك لو كنت قولتلى من الاول. مكنتش هفكر كدا!

آدm: ابتسم. لما حس ان مريم هديت. وقال.

هو ده سبب انشغالى عنك بس صدقينى انا عمرى مااقدر انشغل عنك ابدا. ولا في اي حاجه تقدر تخلينى مفكرش فيكى. انا امبـ.ـارح قولتلك نامى ولما طلعت معرفتش انام وانتى مش في حـ.ـضـ.ـنى. وقربتك منى واخدتك في حـ.ـضـ.ـنى ونمت. مريم اوعي تفكرى بالطريقه دى تانى. ولو حسيتى انى قصرت أو اتغيرت وده طبعا مش هيحصل. خدينى لقلبك. لحـ.ـضـ.ـنك. كلمينى قوليلى اتكلم معايا. مريم انا مقدرش على زعلك ابدا. مقدرش على انك تتجاهلينى. انتى رفيقة دربى. وحياتى كلها ملكك ياروحي صدقينى.

مريم: غمضت عينيها بحب لكن بردو مكسوفه من آدm.
آدm: اتعدل وقرب منها. لسه زعلانه منى!
مريم: نزلت وشها. آدm انت الل متزعلش منى. انا كنت مفكرا انى خلاص كبرت وو...
آدm: اممم. ايوووه. ايوووه علشان كده قولتي لفريحه انك كبرتى بس لسه معجزتيش. اممم وحب يفكها. وغمز طيب مـ.ـا.تيجى نشوف.
مريم: وشها احمر جدااا. ومردتش.

آدm: ابتسم. اله من انتى قولتى انك عندك 45 سنه. وكمان الل في سنك لسه يقدرو يخلفو ويربو كمان. صدقى بقى انا غيرت رأيى. وعايز أخلف. وتجبيلى بـ.ـنتين وتوأم. واهو الطب اتقدm وتولدى ولاده بدون الم ايه رايك يااميرتى!
مريم: أحرجت جدا. ومن بعد آدm عنها طول الفتره الل فاتت حاسه انها مكسوفه جدااا. ومش عارفه تتكلم.
آدm: شاف كسوفها ده. وقلبه بيضحك سعاده. على عشق ال آدm. ها قولتى ايه انا عايز عيال.

مريم: اتكسفت وخبت وشها في صدره. بس يا آدm.
آدm: هههههههههههه يااااالهووى انا على آدm دي. إن شاء الله توأم. ههههههههه.
مريم: ضحكت بسعاده كبيره وهي مخبيه وشها. لكن تاهت من همس آدm. وهو بيهمسلها وبيقرب منها.

آدm: قلبه بيدق واشتاق لاميرته. وقرب منها وهمس في ودنها وحشتينى اوى يامريم. وباسها. ورفع راسها ليه وبص في عيونها اوعى في يوم تزعلى من عشقك ابدا وقرب من شـ ـــفــايـــ ـفها وباسها وقرب منها باشتياق كبير. وعاشوا ليله رومانسيه جدا وكلها حب. وبعد فتره كبيره. اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. واتكلمو كتير. ونزل جاب اكل لمريم علشان متعشتش واكلو مع بعض وهزرو كتير وآدm قرر أنه مهما يحصل مش هيهمل حبيبته تانى ابدا. واخدها تانى في حـ.ـضـ.ـنه واتكلمو لحد آذان الفجر. ومريم كانت مبسوطه جدآ. لانه قالها انه مش هيروح الشركه بكره. وهو المرادي الل هينام في حـ.ـضـ.ـنها. وهيقضى معاها اليوم كله بكره. واتفقو على هديه لتيمو علشان عيد ميلاده. وكمان هديه مميزه ل ماليكه وزياد ف العقيقه. وقامو اخدو شاور. واتوضو وآدm وزين نزلو يصلو الفجر في المسجد. ومريم صحت الكل لصلاة الفجر وصحيو. ومريم صلت الفجر. ودعت من قلبها. انه يبـ.ـاركلها في عمر آدm. وكانت مبسوطه جدااا. وقررت انها متفترضتش حاجه من دmاغها تانى. وآدm وزين رجعو من المسجد. وقال لزين أنه مش رايح الشركه. وزين ياخد الفلوس الضهر ويطلع بيها على البنك. وطلع لانه فصل وعايز ينام. واخد اميرته في حـ.ـضـ.ـنه ونامو الاتنين بسعااااده كبيرره وبعمق اكبر.

بعد مرور شهر.
ف الجامعه. يوم الامتحان العملى ل رينو.
رينو خلصت امتحان وراحت قعدت على كرسي تحت شجره. وطلعت فونها علشان تفتحو لانها قافلاه علشان الامتحان. وهتتصل على زين. والفون اشتغل ولسه هتتصل على زين لكن رودي اتصلت على رينو وردت. الو
رودي: 100 مسا عليكى يادكتره.
رينو: ايه يابيئه.
رودي: انا بيئه. ومالو مقبوله منك ياسلفتى. انا غلطانه يعنى أنى بتصل اطمن عليكى. مع انى عارفه انك حليتى ماانتى سوسه.

رينو: اه يختى حليت وربنا يستر بقى. انتى واحده رايقه خلصتى امتحانات من يومين.
رودي: يختتتتي عليكى. بصالى في يومين قبل منك. منا طول الترم طالع عينى عملي واخلع ضروس واحشى ضروس. لما اتنفخت. واهمدى بقى ما انتى امتحانك يوم واحد بس. المهم ياموزتى انك حليتى كويس وربنا يستر بقى على اخر امتحان ليا. البت چود كانت بترفص في بطنى ومخلتنيش اركز.

رينو: ههههه. إن شاء الله چود دى الل هتاخد حقي منك. ههههه. المهم صح انتى المفروض كنتى عند الدكتوره امبـ.ـارح. طمنينى قالتك هتولدي امتى!
رودي: قالتلى تسعه استعد يارودي. انتى ع وشك تولدى. وچود تشرف في اي وقت خلال الاسبوعين الل جايين دول.
رينو: خافت على رودي. وحبت تطمنها. رودي متخافيش إن شاء الله الولاده هتبقى سهله. بس اهم حاجه متقلقيش.

رودي: قدامها طبق سندوتشات. ومسكت ساندوتش واخدت حته كبيره في بقها وبتاكل وبتتكلم وقالت ل رينو...
لالالااانامشخايفهمناىحاجهوايهالىهيخــــوفنىيعني
رينو: بعدm فهم. واتكلمت بغـ.ـيظ. ايه يارودي داااااا. انتى بتقولى ايه انا مفهمتش منك ولا كلمه. ومـ.ـيـ.ـت مره قولتلك متتكلميش وانتى بتاكلى. الله يحرقك ويقرفك بت متـ.ـخـ.ـلفه قرفتينى في حياتى.

رودي: بلعت الاكل. ههههههه. وقالت. يابت بقولك لالا لأ انا مش خايفه من حاجه وايه الل هيخــــوفنى يعنى. فهمتى يابت. وبطلى تغلطى اشطا.
رينو: اووف عليكى بجد. بت غريبه ورهيبه.
رودي: بهزار. هاتى بوسه يارينو.
رينو: رفعت وشها وشهقت وفتحت بقها تحت النقاب.
رودي: هههههههههههه ههههههههه
رينو: صكت على أسنانها. غورى يارودي. روحي كلى اجرى. اظاهر كتر الاكل خلاكي غـ.ـبـ.ـيه.

رودي: ههههه. ماشى ياموزه انا هقفل. بس قوليلى هتروحي ازاى!
رينو: هتصل على ابيه زين أو بابى.
رودي: ماشى ياقمر. لما تروحي كلمينى طمنينى عليكى اشطا.
رينو: ابتسمت. ماشى يارودي وانتى خلى بالك من نفسك. وقفلو.
وطلعت رقم زين. واتصلت وكان غير متاح. ولسه هتتصل على آدm.
معتز: جه عليها وقلبه بيدق. مساء الخير يا دكتور لارين.
رينو: وقفت احتراما. للدكتور. مساء الخير يا دكتور معتز.

معتز: بحب. ها طمنينى عليكى عملتى ايه انهردا في الامتحان!
رينو: الحمد لله يادكتور. وربنا يستر إن شاء الله.
معتز: ومالك متـ.ـو.تره كدا. انا ممكن اراجع معاكى الامتحان. وشوفى انتى حليتى كويس و لا لأ. مع انى متأكد من ده. انتى مشاء الله عليكى موادى مقفلاها. وانتى عارفه سنه رابعه دى خفيفه ولذيذه. الصعب عدى خلاص. ثوانى هطلع نسخه واعرف انتى حليتى ايه.

رينو: ابتسمت بعفويه. واتـ.ـو.ترت. متشكره جدا لاهتمام حضرتك يادكتور. بصراحه انا متحمسه اعرف النتيجه من دلوقتي. لكن مش هينفع اراجع مع حضرتك. انا مضطره امشي دلوقتي.
معتز: اتحرج. ليه بس كده. انا كان نفسي اطمنك.
رينو: جواها بدئت تدايق لانه مينفعش يقف معاها كدا وسط الجامعه ولوحدهم. احم. خلاص يادكتور. اصل انا حليت خلاص. والل اتكتب اتكتب مش هنغير حاجه وإن شاء الله خير. بعد اذنك.

معتز: احم انا متاسف اوى يادكتور لارين. لكن عندى حاجه عايز اديهالك اتفضلى ده كتاب مراجعات. هيفيدك جدا في الترم التاني. راجعى عليه في الاجازه. وبالتـ.ـو.فيق للجميع إن شاء الله. اتفضلى ومد ايدو بالكتاب.
رينو: علشان تمشي هتاخد الكتاب. ورفعت راسها ولسه بتمد أيدها.
= حد من بعيد شويه نده عليها وبصوت مش عالى اوى. لارين.

رينو: لسه بتمسك طرف الكتاب والصوت الل نده عليها اخترق قلبها ولفت بسرعه. وفتحت عينيها على الآخر. والكتاب وقع منها ع الأرض. ف. فهد. وصرخت بصوتها كله. فاااااااهد. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وجريت.

فهد ومراد رجعو مصر. وخرجو من الفندق بعد ما اخدو شاور ولبسو. راحو ع الجهاز وخرجو من الجهاز ملهوفين على احبابهم. وفهد عارف إن رينو عندها امتحان انهردا اخر يوم في الشهر. ومستناش وساب مراد وركب تاكسي ونزل قدام الجامعه. وكان لابس تيشيرت اسود وبنطلون اسود. ومربي شعرو ودقنو وشايل الشنطه على ضهرو. ودخل الجامعه ملهوف وبيدعي أنه مايكونش أتأخر لانه ممعهوش الفون بتاعه ولا الشريحه المصريه. وبيدور يمين وشمال. والبنات في الجامعه مبهورين لما شافوه وهيمـ.ـو.تو على فهد وستايله وعضلاته. وفكرو انه أجنبى. وفهد داخل ومش شايف حد منهم بيدور على ذات النقاب. ودور اكتر من ربع ساعه. وماشي قرب من الكافتيريا. ووقف مره واحده لما شاف معشوقته الصغيره وقلبه بيدق بسرعه كبيره جدا. وقرب لكن مش اوى وشافها واقفه مع واحد لكن بيقدm ل رينو كتاب. وابتسم بعشق قلبه سيطر حتى ع الغيره معشوقته الصغيره قدامه. نجمته قدامه. ولا إراديا. نده بصوت يدوبك اخترق قلب رينو. ونده عليها بحب لارين!

رينو: لما شافت فهد نسيت العالم الخارجي. ونسيت الجامعه وكل الدنيا. وصرخت بصوت عالى وجريت زي الاطفال ورمت الشنطه. فاااهد.
فهد: ضحك على الل جايه تجري عليه. وقــلـــع الشنطه وسابها جمبه وفتح ايديه وحس ساعتها انها بـ.ـنته حبيبته ورينو علشان قصيره نطت واتشعلقت في رقبته. وبتضحك بدmـ.ـو.ع فهد. فاااهد. ههههه ومكـ.ـلـ.ـبشه فيه.
فهد: لما رينو اتشعلقت في رقبته نسي كل الناس. وضمها بحب كبير ولف بيها.

البنات في الجامعه. واقفين بهيام وكلهم هييييح. وعينيهم هتطلع على فهد.
معتز: واقف ومصدوم. وكمان لما شاف شكل فهد. وهيبته خاف من فهد. لكن حس بالغيره منه وإن البـ.ـنت الل حبها في حـ.ـضـ.ـن الفهد. ومكنش متوقع أن فهد بالهيئه دي. ولا بالشكل ده. وفعلا لايق عليه مخابرات!
رينو: مكـ.ـلـ.ـبشه في الفهد ومش مصدقه ومتكلمتش. وبتضحك بدmـ.ـو.ع كتيره. وقلبها بيدق بلهفه وفرحه كبيره اوى وحاسه انها بتحلم.

فهد: قلبه بيدق بسعاده. ومتكلمش. وجه ينزل رينو على الأرض لكن هي مكـ.ـلـ.ـبشه فيه زى الاطفال. وابتسم من قلبه. لكن اكتشفت وفاق وشاف نفسه في الجامعه. حبيبتي احنا في الجامعه. ونزلها. وبص في عيونها الل واحشاه اوى وباس جبينها في وسط الجامعه كلها. وضحك وحشتينى يا نجمتى.
رينو: بتضحك بدmـ.ـو.ع وبلاها. فهد. فهد انت موجود مش كدا. ومسكت دراعه زى الطفله ههههه انت وحشتنى اوى يافهد. انت جيت صح!

فهد: ابتسم. ايوه يا رينو. انا لسه جاى حالا. خلصتى امتحان!
رينو: دmـ.ـو.عها نازله من الفرحه. وضحكت ايوه خلصت من شويه. حمدالله على سلامتك
فاااهد انا مبسووطه اوى اوى يافهد هههههه.
فهد: لسه مبتسم وعايز يشيلها ويجرى
بيها. وقلبه مبسوط من لهفتها الطفوليه. الله يسلمك يقلب الفهد. يلا بينا على عشنا.
رينو: شبكت ايديها في ايده بسعاده وحطت راسها ع دراعه. يلا بينا.

فهد: ابتسم من قلبه وفرحان اوى. ثوانى اجيبلك شنطتك الل وقعت منك دى. وبص على الشنطه وكان معتز واقف جمبها. وبص ل رينو حبيبتى مين الل كان واقف معاكى ده!
رينو: بعفويه. ده دكتور معتز. وللحظه خافت وبلعت ريقها. دا. أصله كان عايز يدينى كتاب زى المرجع كدا. هيفدنى في الترم التاني إن شاء الله. احم تحب اعرفك عليه. وقالت بقلق فهد هو دكتور وقور ومحترم جدا وبيدرسلى نظرى وعملى احم. وخافت.

فهد: حس بتـ.ـو.ترها. وابتسم ومالو يقلبي  عـ.ـر.فينى عليه. لكن من جواه عايز يفرتك معتز. وهز راسه اتفضلى.
رينو: فرحت اوي. بجد. بجد يا فهد.
فهد: بجد ياعيون وقلب الفهد. يلا تعالى. واخد شنطته واتحركو كام خطوه. وفهد نزل وجاب شنطتة رينو ولبسها ليها. ومهتمش بمعتز.

رينو: وقفت بتـ.ـو.تر. احم. دكتور معتز. احب اعرفك. وابتسمت بهيام وفخر. سيادة الرائد فهد السيوفي ظابط مخابرات. جوزى. وبصت لفهد. حبيبى اقدmلك الدكتور معتز. دكتورى في الجامعه.
فهد: عينيه في عين معتز بطريقه خلت معتز يتـ.ـو.تر ويبلع ريقه. وفهد شاف تـ.ـو.تر وخــــوف في عيون معتز.
معتز: بتـ.ـو.تر. ابتسم. ومد ايدو لفهد. اتشرفت بحضرتك ياسيادة الرائد.

فهد: مقفلش عينيه ولسه باصص في عيون معتز. وهز راسه ومن غير ابتسامه. ومد ايدو وسلم على معتز وضغط على ايد معتز بسيط كتحزير. اهلا يادكتور.
رينو: طبعا ماسكه ايد فهد وقلبها بيتنطط من الفرحه وعامله زي الطفل الل باباه راجع من السفر. لدرجه انها من المفاجاه بتضغط على شـ ـــفــايـــ ـفها من رعشة جـ.ـسمها. ومش واخده بالها من نظرة فهد للمعتز.

معتز: خاف حقيقي. وكح. وافتكر كلام رينو أن غيرة فهد قـ.ـا.تله. وجاب الكتاب ومد ايدو ل رينو بحظر اتفضلى حضرتك يادكتور الكتاب.
رينو: انتبهت ولسه هتمد أيدها تاخد الكتاب. كان فهد سبقها ومد ايدو واخد الكتاب من ايد معتز. متشكر يادكتور وكشر عينيه وبيمثل أنه نسي اسم معتز اممم حضرتك اسمك ايه!
معتز: بتـ.ـو.تر. ا. ا. اسمى معتز.
فهد: اممم انا اتشرفت بحضرتك وقال بلغة بتهديد يااااا. دكتور مووعتززز.

معتز: احم الشرف ليا انا. استأذن انا بعد اذنكو. ومشي بسرعه متـ.ـو.تر.
فهد: بص ل رينو وابتسم يلا بينا ياحبيبتى.
رينو: هزت راسها بسعاده أمم يلا.
فهد: كان عايز يشيلها. لكن اكتفى انها مشبكه كف ايدها في ايدو ومكـ.ـلـ.ـبشه فيها. وابتسم ومشيو جمب بعض. ورينو بتضحك من السعاده. وفهد كان فرحان جدا لسعادتها. وبيغازل فيها وضحكته مرسومه من اشتياقه لمعشوقته الصغيره.

والبنات ف الجامعه يااالهوووى ايييه داااا. هو ف كدااا. قمرررر. الل2 قمررراااات اووى. وعيونهم عليهم لحد ماخرجو من بوابة الجامعه.
مراد: ركب تاكسي ونزل قدام الفيلا. وداخل.
رعد: بسعاده. مراد باشا. حمدالله على سلامتك ياباشا. وسلم عليه.
مراد: اذيك يارعد. الله يسلمك.
رعد: نورت بيتك ياباشا.
مراد: تسلم يارعد. آدm باشا جوه!
رعد: لا ياباشا آدm باشا في الشركه هو وزين باشا.

مراد: هز راسه. وخبط على كتفه ماشي يارعد. ودخل. ولمح مريم امه قاعده في الجنينه ولابسه النقاب. ومعاها مريم نونو. وآدm جمبها في العربيه. وقــلـــع الشنطه. واتحرك بشويش علشان يفاجئ مريومه. ومشي براحه. لكن مريم نونو شافته لكن استغربت شكله وبتشبه عليه وحطت صوبعها في بقها ونزلت راسها ع جمب وبتبص ع مراد
مراد: شاورلها تسكت.

مريم: شافت مريم نونو بتستغرب وباصه قدامها. ومريم لفت تشوف نونو بتبص على ايه. وقلبها دق بفرحه. وشهقت بسعاده.
وقامت مراااد ابنننى. نور عينى.
مراد: قرب منها بلهفه وبسرعه حـ.ـضـ.ـنها. مريوووم حبيبتى.
مريم: بتعيط في حـ.ـضـ.ـنه. حبيبى الحمد لله يارب. الحمدلله انى شوفتك. حمدالله على سلامتك يا روحي.

مراد: بس يامريوم. ايه بقى انا رجعت بالسلامه على فكره ملوش لزمه تعيطى. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها. حبيبتي يامريم ربنا مايحرمنيش منك ولا من حبك ليا ولا حبي ليكى وباس ايديها. وحب يفكها وحشتينى ياموزه. عليا الطـ.ـلا.ق موزه والل يقول غير كدا يبقى حمار.
مريم: ضحكت. ولا يحرمنى من دخلتك عليا ياروحي. وبعدين موزه ازاى وانا لابسه نقاب انت بكاش اوى يامرادى.
مراد: يلهوى يانا يما على مرادي دي فينك يا آدm. ههههه.

مريم: بدmـ.ـو.ع مسكت دراع مراد وبتحسس على صدره وكتفه ووشه. انت كويس ياحبيبى. حصل معاك اى مكروه. انت كويس ياروحي.
مراد: اتنهد بحب. وباس جبينها. والله كويس يامريوم. الحمدلله ياحبيبتى.
مريم: للحظه افتكرت. وقالت بقلق فهد فين يامراد!
مراد: فهد ياستى طلع اوطى صاحب. باعنى من اولها وسابنى وراح لرينو على الجامعه.
مريم: بسعاده كبيره. دى رينو هتفرح اوي.
مراد: بص لبـ.ـنته ونزل على ركبه. ميرو روح مولاد انا.

مريم: سابت الشكل وركزت في الصوت. وضحكت وقالت مولاد مولاد. وقربت منه ومراد حـ.ـضـ.ـنها وغمض عينيه واتنهد بحب حبيبتى وروحي ودنيتى كلها. وباسها كتير وشايلها. وشاف آدm نايم في العربيه. وقرب منه بحب وباسه من خدو وكف ايدو الصغير. واتأمل شكله وبص لامه. بسم الله ماشاء الله. كبر آدm يامريوم.

مريم: ابتسمت. طبعا اللهم بـ.ـارك آدm دلوقتي 3 شهور واسبوعين. انت سافرت وهو عندو اسبوع واكيد شكله هيتغير. لكن كله انت يامراد نسخه منك يانور عيني. ربنا يبـ.ـارك فيك وف ذريتك ياقلب مريم. وتشوف مريم وآدm نسخه منك ومن فريحه.
مراد: ابتسم. آمين. مع انى عايز مريم وآدm يكونو نسخه مصغره منك ومن الحج.
مريم: ربنا ينولك الل ف بالك ياحبيبى وحمدلله على سلامتك يامرادي.

مراد: الله يسلمك ياحبيبتي. وقلبه بيدق. احم. فريحه فين.
مريم: فريحه فوق في اوضتها. قالت هتراجع على شوية حجات في رسالة الماجستير الل هتقدmها السنه الجايه إن شاء الله. ع اللاب.
مراد: هز راسه.
مريم: بتفهم. اطلع ياحبيبى ارتاح شويه. وناملك ساعه ولا حاجه قبل ما آدm يرجع بالسلامه.
مراد: هز راسه. حاضر ياحبيبتي. وباس مريم بـ.ـنته وطلع ليها شوكليت. خدي ياميرو.

مريم نونو: سقفت لاتا لاتا. واخدتها. وباسها تانى. ونزلها. ومراد اتحرك ودخل من باب الفيلا وطلع جري على السلم لانه من جواه ملهوف ع فريحته
فريحه: كانت قاعده ع اللاب توب. وخلصت وقامت دخلت الحمام تاخد شاور. وطلعت ولفه الفوطه. وشعرها مبلول. ورايحه على الدولاب.

مراد: وصل عند الاوضه وقلبه بيدق فريحته واحشاه اوى. وفتح الباب ودخل. وفريحه لفت تشوف مين وكانت مخضوضه لانها بالفوطه. لكن شهقت بدهشه. وفتحت عينيها على الاخر وقلبها دق جـ.ـا.مد. مو! وصرخت
مورااااد. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وجريت عليه.
مراد: شاف فريحته وبص على وشها الل بيعشقه. بيعشق لهفتها عليه. وفتح ايديه. وفريحه جريت عليه واتشعلقت في رقبته.

مراد: قلبه بيدق بسرعه. ورفعها من على الارض ودفن وشه في شعرها المبلول. ولف بيها. حبيبتي فريحتى
فريحه: دmـ.ـو.عها نازله بفرحه كبيره. وبتضحك وبتهمس. مراد. مراد حبيبى ههههه. مراد.
مراد: غمض عينيه واتنهد بحب. فريحتى.
فريحه: مكـ.ـلـ.ـبشه فيه وحـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد. مراد وحشتنى اوى اوى يامرادي.
مراد: نزلها. ومسح دmـ.ـو.عها. ومسك وشها بايديه وباس جبينها. وهمس وحشتينى يافريحه.

فريحه: عيطت ورمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه. مووراد انا دلوقتى هعرف اتنفس من تانى.
مراد: ضمها بحب بس بقى كفايه عـ.ـيا.ط. وحب يفكها. وبعدين ايه الفوطه الجـ.ـا.مده دي.
فريحه: افتكرت انها بالفوطه. واتكسفت وضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها. وغمضت عينيها وفضلت مخبيا وشها في حـ.ـضـ.ـنه.
مراد: بت يافريحه انتى نمتى.
فريحه: اشتاقت لمراد وضمته بحب وقالت بعشق. وحشتنى يامرادى.

مراد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. وغمض عينيه. بعشقك ياقلب مراد. وفضلو ف حـ.ـضـ.ـن بعض شويه ويمسد ع شعرها وكل واحد اشتاق للتانى.
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ورفع دقنها بايده وباسها برقه وهمس بحبك اوى يافريحتى.
فريحه: قلبها هيطلع من مكانه وتاهت وقالت وحشتنى اوى يامرادي. وتاهت معاه.
ومراد باشتياق شالها علشان يدخل جنتها.

مريم: اول ما مراد اتحرك. اتصلت على رينو بفرحه. تطمن عليها ع الامتحان وتطمن لو فهد قابلها.
فهد: ورينو ركبو تاكسي ورايحين على البيت. وفهد قاعد جمبها وماسك أيدها ومش عايز يسيبها. وسمع فونها. وشافو الرقم وكانت مريم.
فهد: هاتى ياحبيبتى انا هرد عليها وابتسم. ورد. الو حمـ.ـا.تى القمر.
مريم: بسعاده. لأن فهد قابل رينو اخيرا. الو حبيبى حمدلله على السلامه يا فهد.
فهد: الله يسلمك ياحبيبتي. عامله ايه!

مريم: الحمد لله ياحبيب قلبي. انت عامل ايه
فهد: كويس الحمدلله.
مريم: طبعا قابلت رينو وكفي مش كدا. من لقا أحبابه بقى. وضحكت.
فهد: هرش في قفاه وابتسم. حبيبتي سامحينى انى مجتش مع مراد اسلم عليكي. لكن ملحوقه لو عيزانى اجيلك حالا انتى بس تؤمرى.
مريم: ههههه. حبيبى تسلملى يافهد. لأ ياحبيبى خليك مع مراتك. ونبقى نشوفك بعدين. المهم رينو مبسوطه طبعا!
فهد: مسك كف ايدها. وبص ف عيون معشوقته وقال بحب. أنا الل مبسوط.

ورينو: طبعا ف دنيا تانيه من الفرحه.
مريم: حبيبى ربنا يجعل ايامك كلها سعاده وفرحه وانبساط. انت ورينو يارب.
فهد: اتنهد بحب اللهم آمين ياحبيبتى. خدي المدام معاكى. ومرضيش يقول اسمها علشان السواق. ومش راضي يسيب كف ايدها
رينو: بسعاده وفرحه. الو يامامى
مريم: سمعت نبرة صوت بـ.ـنتها وفرحت علشانها. قلب مامى. حمدالله على سلامة فهد ياروحي.
رينو: وشها بقى احمر. احم الله يسلمك ياحبيبتي. انتى عامله ايه!

مريم: الحمدلله طمنينى عملتى ايه انهردا في الامتحان.
رينو: الحمدلله يامامى قفلته كله وربنا يستر.
مريم: إن شاء الله امتياز يانور عيني. المهم بقى انتى راجعه البيت مع فهد. ومتعمليش اكل. انا هبعتلك الغدا مع رعد في ثوانى.
رينو: بكسوف. احم مالوش لزوم يامامي. انا ممكن اعمل اكل سريع كدا.
فهد: هز راسه لأ. انا هطلب اوردر مش هتعملى حاجه.

مريم: سمعته. قوليله خلاص مامى هتبعت غدا. رعد خمس دقايق ويكون عندكم. المسافه هنا اقرب من الجامعه لشقتك. ولا انتى عايزه تزعلينى منك؟
رينو: احم لا وانا مقدرش على زعلك ميرسي يا مامي ربنا يخليكي لينا يارب. مامي ابيه مراد وصل!
مريم: بسعاده. اه يقلبى وصل وطلع يستريح شويه.
رينو: سلميلى عليه لحد ما اشوفه إن شاء الله. وانا هتصل على بابى اطمنه انى خرجت من الجامعه.

مريم: لأ روحي انتى. وانا هتصل على آدm علشان افرحه بنفسي واقوله على مراد وفهد.
رينو: ماشي يامامى خلى بالك من نفسك.
مريم: بسعاده وانتى كمان ياقلب مامي. وقفلو.
وفهد: ماسك ايد رينو من. ونفسه يوصل البيت في ثانيه. علشان يشوفها.

مريم: قالت ل زينب تجهز غدا ل فهد ورينو بسرعه. وبعتتو مع رعد. واتصلت ع آدm وقالتله إن مراد رجع بالسلامه. وفهد اخد رينو على بيتهم. وآدm قلبه استريح وفرح جداا. وقالها انا هرجع بدرى انهردا علشان اشوف مراد. وقفل وكان مبسوط جدا وطلب من زياد. ينزلو دلوقتي للمصنع الجديد علشان عايز يرجع ع البيت هو وزين بسرعه.

فهد: اخيرا وصل. ونزل من العربيه. ومد كف ايدو ل رينو. ورينو حطت كف أيدها في ايدو ونزلت وكانت مفتقده اهتمام فهد. وقلبها بيرقص. وحاسه انها طايره.
فهد: اخد أيدها وحطها ف دراعه ورايح بيها على العماره. وشاف رعد بينزل من العربيه. وسلم على فهد وعطاله الشنطه ومشي.
فهد دخل العماره ووقف وبص ل رينو. وابتسم. امسكى الاكل ده.
رينو: اخدتو منه. ومبتسمه لكن شهقت بصوت رقيق جدا لأن فهد شالها.

رينو: بتـ.ـو.تر. ارجوك نزلنى يافهد.
فهد: طالع بيها. عنيكى حلوه اوي يارينو.
رينو: اتـ.ـو.ترت اكتر. فهد ارجوك نزلنى.
فهد: طالع بيها. تعرفى أن صوتك وحشنى اوي وانتى بتقولى فهد
رينو: فهمت. انها مهما تتكلم فهد مش هينزلها. وافتكرت يوم فرحهم.
فهد: وصل الشقه. وعمل نفس يوم الفرح.

نزلها قدام منه ومحاوطها من وسطها وقرب منها اوى وانفاسهم اختطلت ببعض. وباس أنفها من فوق النقاب وهوبيفتح الباب. وقلبه وقلبها في تحدي كبير بدقات مين اكتر. والمرادي رينو الل كسبت ومتـ.ـو.تره على مبسوطه على احاسيس مختلفه.
فهد فتح الباب. وقالها اتفضلى. ودخلت ووقفت ف الليفنج وفهد دخل وراها ومبتسم بحب
رينو: من فرحتها مش عارفه تعمل ايه. ولسه شايله شنطتها والأكل.

فهد: واقف قدامها. وعيونه عليها. وقــلـــع الشنطه وحطها على الكرسي الل جمبه. وقلبه بيدق. وقرب من معشوقته الل واقفه متـ.ـو.تره. واخد منها الاكل وحطه على التربيزه الل جمب رينو. واخد منها شنتطها والكتاب وحطهم على الكرسي. وقرب منها اكتر ومشتاق لوشها الل هو ملك الفهد وبس. ورفع ايدو. ورينو غمضت عينيها بسرعه وقلبها هيطلع من مكانه. ورفعت أيدها ومسكت تيشرت فهد. الل قلبه بيدق بدقات مختلفه. وفك ليها النقاب والحجاب. وشعرها كله انسدل على ضهرها. وبص ل رينو بعشق واشتاق لكل لحظه مرت عليهم قبل كده. وقال بهمس رينو.

رينو: ماسكه تيشرت فهد ومغمضه عينيها. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. فهد واحشها جدا. واول ما همس باسمها الل اشتاقت تسمعه منه وبنفس الهمس. قالت فهد. ورفعت عيونها في عيون فهد. واتعلقت عيونهم ببعض. وقرب منها ورجع خصله شعر ورا ودنها. وايدو على خدها. وقرب وباس جبينها وغمض عينيه وحشتينى.
رينو: اول ما باس جبينها وقالها وحشتينى. خبت وشها في صدره. ومغمضه عينيها.

فهد: رفع ايديه وحـ.ـضـ.ـنها بكل قوته وقلبه بيدق ورينو سمعت دقات قلب الفهد. ورفعت أيديها على ضهرو وحـ.ـضـ.ـنته باشتياق كبير. ودmـ.ـو.عها نازله وحشتنى اوى اوى يافهد. بجد وحشتنى.

فهد: بيمسد على شعرها الل مشتاقله. وزاد من حـ.ـضـ.ـنها. ششش. متعيطيش ياقلب فهد. انتى الل وحشتينى اوى ياروح الفهد. وحب يفكها لانها من اول ما شافته دmـ.ـو.عها نازله هو عارف انها دmـ.ـو.ع فرحه لكن بردو مديقاه. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسك وشها بايديه. بس بتعيطى ليه دلوقتي ها! انا رجعت خلاص. ويلا علشان تتمرنى وتشيلى الدmبل!
رينو: بدهشه: وعملت ريأكشن غريب. ايييه! اشيل دmبل! انت بتهزر صح!

فهد: ههههه ضحك على الرياكشن. طبعا بهزر. وبيرتب شعرها. ومشتاقلها جدا لكن عايزها تتغدي الاول. ادخلى غيرى هدومك. وانا هركب الشريحه واتصل على طارق ورنا. لانهم لو عرفو انى رجعت من مراد أو مريم. ومروحتش سلمت عليهم أو حتى اتصلت فيها زعله كبيره جدا. وبعدها نتغدى لانى واقع.

رينو: ابتسمت بحب. وهزت راسها حاضر. ومش عايزه تتحرك. وكمان فهد لسه بيرتب في شعرها وعيونه في عينيها. ومش عايز يتحرك. واتنهد. وباس أيدها وشالها. ودخلها الأوضه الل وحشاه جدا. ونزلها ف نص الاوضه. يلا ياحبيبتى غيرى هدومك. وانا هجيب الفون والشريحه. وشاور ع الغمازه وحشتنى اوى. وابتسم واتحرك وجاب الفون وركب الشريحه. انا هطلع اكلمهم في الليفنج. وسابها وخرج. واتصل على رنا الاول.

رينو: بعد ما فهد خرج من سعادتها مسكت المخده و فضلت تدوخ في الاوضه بفرحه كبيره. وبتضحك وبتقول. فهد رجع يارينوووو فااااهد رجع ههههه. واخدت طقم رقيق ودخلت تاخد شاور.

فهد: كلم رنا الل كان هيغمي عليها من الفرحه وقالها هايجيلها بليل يسلم عليها. واتصل على طارق. وفارس. واتصل على آدm وقالو هاجي انا ورينو بليل نسلم عليكو. وقفل وبص قدامه. وصك على اسنانه بغـ.ـيظ. وقال ياترى انت كنت خايف منى ليه يامعتز! وياترى كل الطلاب عندك ادتلهم كتاب يراجعو فيه زي لارين. اممم واضح كدا انك مش سالك. لكن هنشوف. وقام واخد الشنطه وداخل على الاوضه وهو بيقــلـــع التيشرت. وابتسم لانه حاسس انه بيحلم أنه رجع ومش مصدق ان رينو موجوده معاه. وسمع صوت الميا في الحمام. وخبط عليها حبيبتى انا هاخد دش في الحمام الخارجي. وطلع من جيبه شوكليت وسابها ع التسريحه وابتسم. وفتح الشنطه وطلع منها علية شوكليت كامله وحطها ف درج الكمود الل جمبه. وراح وفتح الدولاب واخد بنطلون فقط. وراح ياخد شاور.

رينو: اخدت شاور واتوضت. ولبست الطقم وكانت مكسوفه جدا. ولسبت الاسدال لانها سمعت آذان العصر. وخرجت. ونشفت شعرها كويس اوى. وصلت العصر. وطلعت تشوف فهد لانه واحشها اوى. ووقفت مكانها متنحه.

شافته واقف في المطبخ. ولابس بنطلوب فقط. وشعرو طويل. وشكله جميل جدا وعجبها جدا. بس شايفاها مش مناسبه. هي بتعشق شعره وهو قصير ودقنه الخفيفه. واتكسفت وضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها لانه مش لابس تيشرت. وفاقت على صوت فهد. الووو روحتى فين. وفهد اخد شاور وصلى العصر وجهز الاكل. وكان ماسك صنية الاكل وخارج وشافها لابسه الاسدال. وابتسم بحب لكن شافها سرحانه.
رينو: ها. ا. اه انا كنت جايه اساعدك.

فهد: وحشه كسوفها وخجلها. وابتسم. طيب تعالى. ودخل اوضه النوم وحط الاكل على السرير. وقعد. وشافها لابسه الاسدال. وقال بمكر. امم جميل الاسدال.
رينو: فهمت. احم. وسكتت. ومد ايدو ليها. وهي قربت وقعدها قدامه على السرير. وبدء يأكلها. وهي عيونها عليه. ومبسوطه لانه مهتم بيها. وتـ.ـو.ترها قل. واكلته. ومسحلها بوقها بالمنديل. وشال الاكل. ثوانى ياروحي هطلع الصنيه وجاى. وخرج.

رينو: قامت وقــلـــعت الاسدال. ووقفت قدام المرايا. وشافت الشوكليت. ومسكتها وابتسمت. وسابتها. وحطت برفان ولمسات خفيفه. وفردت شعرها. ووشها كان احمر جدا.
فهد: دخل وشاف رينو واقفه قدام المرايا وقلبه دق. وشاف جمالها ف الطقم وشعرها. وقرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وحشتينى اوى يارينو.

رينو: قلبها دق. ولفت لفهد. وبصت في عينيه. وحطت راسها على صدره. انا مش عارفه اوصفلك احساسي بوجودك معايا. مش لاقيه كلام. كل الل انا حساه انى عايشه حلم جميل. وسعاده كبيره وحاسه أن مفيش حد مبسوط ذي ما انا مبسوطه. ودmعه نزلت منها.

فهد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحب وبيلاعب خصلات شعرها. وبيسمعها ومبتسم. لكن سمع نبرة صوتها وعرف انها بتعيط. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ورفع دقنها بايدو وباس دmـ.ـو.عها. وهمس مش عايز اشوف دmـ.ـو.عك تانى. وباس خدها برقه. ورينو غمضت عيونها وقلبها بيدق بسرعه وتاهت معاه. وهمست بحبك يافهد.

وفهد: تاه في عشقها بعشقك يارينو وباسها البوسه المعهوده باشتياق كبير ورينو تجاوبت معاه بنفس الاشتياق. وعاشو وقت رومانسي جميل وشالها وراح بيها على مكان جنتهم.
بعد فتره كبيره.
مراد. مرجع ضهرو لورا وواخد فريحه كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وماسك كف ايدها بحب. وقلبه ارتاح واطمن ان فريحته اخيرا ف حـ.ـضـ.ـنه. وانه اخيرا خلص من رشا أو أنصاف.
فريحه: مغمضه عينيها ف حـ.ـضـ.ـن سعادتها وجنتها. والابتسامه ع وشها ورفعت راسها وبصتله بحب. حمدالله على سلامتك ياحبيبى.
مراد: ابتسم وباسها ع الهوا. الله يسلمك ياحبيبتي. عامله ايه يا بت!

فريحه: من 3 شهور كنت وحشه اوي اوي. وابتسمت. لكن دلوقتي انا كويسه جدا جدا جدا. واسعد واحده ف الدنيا دى كلها.
مراد: بتمثيل! اسعد! اسعد مين يابت المستخبى انتى.
فريحه: هههههههه. صدق وحشتنى اوى الكلمه دى. مع ان بابى مش مستخبى ولا حاجه. بس اى حاجه منك بحبها ههههه.
مراد: منا قولتلك انتى صحتك بتيجى ع الشتيمه ههههه.
فريحه: اتغاظت. وكشرت عينيها. وخبطته ف كتفه. هاقول ل بابى ع فكره. وشوف هتعمل ايه بقى ساعتها!

مراد: بتحذير. عارفه يافريحه انتى لو قولتى ل طارق. ده هيكون معناه ايه!
فريحه: اتعدلت وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم معناه ايه!
مراد: ولا اي حاجه هههههههههههه.
فريحه: اتنهدت بأريحيه. اوووف حـ.ـر.ام عليك بقى يامراد والله. وبصلته وحطت راسها ع كتفه. ربنا مايحرمنى منك يامراد. والضحكه مـ.ـا.تفارقش قلبك قبل وشك ابدا.
مراد: ابتسم ومسك ايدها وباسها. ولا يحرمنى من وجودك في حياتي كلها.

فريحه: وحركت شعرو بايدها. تعرف انك قمررر بشعرك الطويل ده. ولا دقنك ياااى تحفه.
مراد: يااى وتحفه. قومى يابت علشان احلق دقنى وشعرى قبل ما آدm يرجع. لو شافنى كدا هيحلقلى زيرو. الطيب احسن. وبعدين ياروح امك انا قمر ف كل حاجه.

فريحه: باست على ايدو بحب. حبيبى انت اجمل راجـ.ـل ف الدنيا واوسم راجـ.ـل ف قلب فريحه. تعالى يلا وانا هساعدك واقصلك شعرك. وقامو. ومراد ظبط شعرو وفريحه ساعدته وهزرو كتير وهي بتقص شعرو. والضحكه رجعت تانى نورت قلب ووش فريحه. واخدو شاور. وصلو العصر.

مراد بيلبس. وفريحه بتلبس ومبسوطه اوى وحاسه انها عروسه. وسمعو صوت عربية آدm وزين. ومراد ابتسم لأن الساعه لسه مجتش 5 عرف إن ابوه جه بدرى علشانه. واتنهد بحب. وبص لفريحه وشافها بتلبس الفستان وبتضحك مع نفسها. وقرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وقال بصي بقى انا جايبلك هديه جـ.ـا.مده جـ.ـا.مده يعنى. شوفتها ع النت وجبتها.

قولت اوبا بقى البت فريحه هتبقى. طلقه فيه. عليا النعمه محد يلبسو غيرها هتبقى وتكا كدا وانا عايز أشوفه عليكى دلوقتي.
فريحه: وشها اتحول لجمرة نار. ونزلت وشها. ومتكلمتش!
مراد: بص عليها. وغمز بعينه هو ده. ثوانى يابت هاجبلك الهديه.
فريحه: اتكسفت. وعايزه تقوله أن بابا آدm وصل. لكن. سكتت ومتكلمتش. واتنهدت قالت جواها مـ.ـجـ.ـنو.ن يامرادى.

مراد: فتح الشنطه. وطلع منه علبه متوسطه وخباها ورا ضهره. ووقف قدام فريحته. غمضي عينيكى.
فريحه: بتـ.ـو.تر غمضت عينيها. لانها متوقعه أن مراد اكيد جايبلها طقم خاص.
مراد: طلع العلبه القطيفه المتوسطه. وفتحها. وجاب شعر فريحه ع جمب. واستغربت. وقالها شش اوعي تفتحى عينيكى علشان متغباش عليكى.
فريحه: ضحكت ع رومانسيته المـ.ـجـ.ـنو.نه.

مراد: جاب شعرها على جمب. وجاب العقد ولبسه ليها. وباس كتفها وضمها من الخلف. وحط دقنه على كتفها فتحي يافريحتى.

فريحه: قلبها بيدق من قرب مراد ليها. وعرفت انه اكيد جايب سلسله. وضحكت ع تفكيرها. وانها فهمت غلط. وجـ.ـسمها اتشـ.ـد لما باسها وحـ.ـضـ.ـنها وفتحت عينيها. وبعد ماشافت العقد الالماظ. فتحت عينيها على الاخر بانبهار. وحطت ايديها على العقد هييييه اييييه ده. اييه ده يامراد. بسم الله ماشاء الله. الللله دا. دا تحفه اوى ياحبيبى. يجنن روعه بجد.

مراد: لما شاف رد فعلها. قال جواه كفايه عليا فرحتك دى ياروحي. انا مش قادر انسى تعبك وانتى بتولدى. واتنهد بحب عجبك ياقلب مراد
فريحه: لفت. وبصت ف عينيه وقالت بحب. لا مش هو الل عجبنى. لكن انك تفكر فيا. وتجبهولى بنفسك وتلبسنى العقد بايدك ده الل عجبنى ودى عندى بالدنيا. كلها. وحـ.ـضـ.ـنته بفرحه وسعاده كبيره حبييبببى ربنا مايحرمنى منك ابدا يامراد قلبى انا.

مراد: ضحك وضمها. وباس راسها. وغمز بخبث انتى كنتى مفكره جايبلك ايه ها! هاا؟
فريحه: اتكسفت ووشها بقى احمر. احم وسكتت. ولفت تلبس الحجاب.
مراد: بصلها ف المرايا. عليا الطلبات ابدا. لازم اعرف مستوى تفكيرك هههههههه. قولى يابت بتفكرى ف الحجات دي ههههههه.
فريحه: لبست الحجاب ولفت. و كشرت عينيها. وصكت على أسنانها. مووراد انا مستوى تفكيرى كويس لكن انت بريأكشناتك وكلامك ده انا فكرت انك جايبلى طقم خاص...

مراد: اوباااا. انتى تفكيرك عدا. وعدا. انا مجاش ف دmاغى كدا خالص هههههه.
فريحه: صغظت على شـ ـــفــايـــ ـفها. واتكسفت جدا. واتغاظت.

مراد: ههههههههه يابت بهزر معاكى. وبعدين والله انا ما هاحرمك من حاجه خالص. انتى فكرتى انى جايبلك طقم مش كدا! وانا ياروحي عمري ما أتأخر ف حاجه زى دي ابدا أبدا هههههههههه. وساب فريحه الل وشها نار. وراح طلع من الشنطه علبه متوسطه ف شنطة هدايا. وشاورلها وغمز. اهووو. اهووو اطلبى واتمنى ههههه
فريحه: مكسوفه. احم بابا آدm وصل تحت مش هننزل.

مراد: ههههه. ايوه يلا بينا. ومسك ايدها وخارج. وهي وقفت متنحه. انت واخد الطقم. احم قصدى واخد الشنطه و العبله وخارج بيها ليييه!
مراد: غمز بخبث. شكلك مصممه. ههههه وطلع العلبه من الشنطه وفتح العلبه. وكان طقم كوليه ل مريم. ههههه
فريحه: اتكسفت جدا. وبصت ل مراد بشرز لانه بيلعب باعصابها وصكت على أسنانها موووراااد.
مراد: ههههه حبيبتي متقلقيش جبتلك والله طقم جـ.ـا.مد بس هتشوفيه بليل مش دلوقتي ههههههههه.

فريحه: صكت على أسنانها بغـ.ـيظ موررااااد.
مراد: هههههههههههه قمر يابت المستخبى هههههه. وخرجو من الاوضه. وبعدها قالها وهما نازلين. بقولك ايه.
فريحه: نعم ياحبيبى.
مراد: انا جبتلك هديه وجبت لمريوم. لكن ماجبتش ل نور ولا رينو ولا رنا وريتال. وبصراحه أحرجت اشترى هديه ل ريتال انا معرفش زوقها ايه! ف انتى هتستلمى مهمه انك تشتريلهم هدايا. زى الشاطره كدا. وكمان العيال الصغيره اشطا.
فريحه: اممم عيونى انت تؤمر امر.

آدm وزين: دخلو البيت. ومريم استقبلتهم. وسلمت ع آدm وباس ع أيدها. ومن اخر مره مريم زعلت منه آدm احتواها. حبيبتي عامله ايه النهردا ياروحي!
مريم: بحب. الحمدلله ياحبيبى حمدلله على سلامتك.
آدm: حاوطها من كتفها وراح بيها ع الليفنج. الله يسلمك ياحبيبتي. وقعد وقعدها جمبه.
زين: قرب منها وسلم عليها. وهي سلمت عليه.
زين: اومال مراد فين يامريوم.

مريم: جاي مرهق ياروحي وقولتله اطلع ريح ساعه قبل ما ترجعو بالسلامه.
زين: امم تمام الحمدلله أنه رجع بالسلامه.
مريم: الحمد لله يازينى. انت هتروح تجيب ريتال انهردا من عند هنا!
زين: ايوه إن شاء الله. هسلم بس ع مراد. وهروح اجيبهم علشان فهد ورينو جايين بليل. وكمان محمد ونور.

مريم: بفرحه: بجد. طيب كويس اوى. انا هاقوم اقول ل سعاد تعمل حلو بالمناسبه دى. وبصت ل آدm. حبيبى عايز حاجه معينه اقول ل سعاد عليها تعملهالك!
آدm: قرب منها وهمس. عايزك انتى وبس.
مريم: طبعا وشها بقى احمر. وبصتله باحراج.
آدm: بنفس الهمس وحشينى يامريم.
مريم: احم وبصت ع زين. وهزت راسها ل آدm بحرج.
مراد من وراهم: سلامووووو عليكووو يابشر.
آدm: لف بلهفة أب ووقف. وكمان زين.

مراد: قرب وبص ل آدm بحب واحترام كبير. وحـ.ـضـ.ـنه.
آدm: حـ.ـضـ.ـن ابنه وقلبه ارتاااح. وبيدعي أنه ميطلعش مهمـ.ـا.ت تانى لانه عايز يطمن عليه. هو مبينمش كويس طول ما مراد مسافر. وربت ع ضهرو بحنان أب. حمدلله ع سلامتك ياحبيب ابوك.

مراد: مغمض عينيه وحاضن آدm. وحس بدفى وحب كبير. الله يسلمك ياحج. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه. ومراد. اول مره يوطى ع ايدو ويبـ.ـو.سها لأن آدm كان بيرفض ديما. لكن مراد كان اسرع. وباس ع ايد آدm. وعيون آدm لمعت. وحمد ربنا ف قلبه إن ذريته إن شاء الله صالحه.
زين: قرب ع مراد. حبيبى حمد لله على السلامه يابطل.
مراد: فتح ايديه واخد اخوه ف حـ.ـضـ.ـنه وضمه بحب كبير. وربت ع ضهرو الله يسلمك يازينو.

زين: حـ.ـضـ.ـن مراد بحب. وابتسم ع اسم زينو. وإن مراد مش هيتغير حتى ف المواقف المؤثره. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه.
مريم: قلبها سعيد ومبسوط جدا. ودعت بحب أن مراد وزين مايفترقوش ابدا. وبصت ع فريحه الل شافت وشها نور من تانى.
فريحه: راحت عند مريم وحضتنها من فرحتها. وقالتلها. ماما. اومال مريم وآدm فين!

مريم: انا اكلت مريم وغلبها النوم. وطلعتها اوضة الاطفال نيمتها. وآدm اخد الببرونه و لسه نايم مفيش 10 دقايق. لما يصحى اكليه انتى ماشي ياحبيبتى.
ومريم راحت قالت ل سعاد ع الحلو. وكمان يجهزو الغدا.
آدm: عيونه ع مراد. واطمن لانه شافه كويس واكيد مش مجروح. وقال مراد!
مراد: بصله اؤمرنى ياحج!
آدm: بعد الغدا عايزك ف المكتب.
مراد: ابتسم لأن آدm عايز يطمن عليه. ويحكيله ع المهمه. حاضر ياحج.

بعد فتره كبيره.
فهد: واخد رينو كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وكل شويه يبـ.ـو.سها من خدها وجبينها وايدها. وجواه حاله من السعاده. ومبسوط جدا لأنه رجع اخيرا لمعشوقته الصغيره. وهيقضى معاها اجازه طويله. وابتسم وباس جبينها تانى وبيرتب شعرها.

رينو: استكانت في حـ.ـضـ.ـن الفهد ومغمضه عينيها وبتضحك ببلاها وسعاده كبيره. لأن فهد اخيرا رجع ليها من تانى وهتنام ف حـ.ـضـ.ـنه. وفرحانه لانه كل شويه يبـ.ـو.س جبينها وايدها. واتنهدت بسعاده كبيره جدا.
فهد: نجمتى.
رينو: سرحانه. اممم.
فهد: شافها سرحانه. ابتسم. نجمتى!
رينو: مغمضه عينيها ومبتسمه. امممم.
فهد: ضحك عليها لأنها زى الاطفال. وقالها سرحانه ف ايه بقى وانا معاكي!

رينو: ف الاوعي واتنهدت فيك ياحبيبى. انت كنت وحشنى اوي. ولسه بردو وحشنى يافهد.
فهد: قلبه مبسوط. ورفع راسها على كتفه. انتى الل وحشانى اوى وف كل ثانيه بتوحشينى. وانتى بعيده عنى وكمان لما بتكونى في حـ.ـضـ.ـني بتوحشينى ياقلب فهد.

رينو: اتنهدت. عارف يافهد. قبل جوازنا. لما كنت بتسافر. كنت بتوحشنى اوى. وكنت اوقات كتير ف الصلاه أسجد وادعيلك. لكن كنت بكمل حياتى وبحاول اتعايش مع الل حواليا. لكن بعد الجواز. وشوفت حنيتك عليا واهتمامك. وخــــوفك عليا. وكمان لما بتاخدنى ف حـ.ـضـ.ـنك وانام وانا مش خايفه من حاجه. وبعدها سافرت المهمه دى. معرفش كان عندى احساس مختلف غير الاول. حسيت باشتياق كبير وغريب. حسيت بالوحده مع إن عيلتى طول الوقت جمبى وكمان بابا طارق ورنا. وحتى تيمو حبيبي.

بردو مكنتش بعرف انام زى الاول. حتى الاكل مكنش ليه طعم. لما بفرح بحس أن الفرحه ناقصها انت. حاسه ان في حاجه ف قلبى مش مكتمله. حياتى ناقصها حاجه. والحاجه دى هترد فيا الروح. وبصت ف عينيه. وجودك بيفرق. بيفرق اوى يافهد!

فهد: بيسمعها. ومحاوطها بايدو وراسها على كتفه. وابتسم. واتنهد بحب كبير. وقربها منه وباس جبينها. واتعدل ومسك وشها بايديه. حبيبتي يارينو كل ده حستيه وانا مش موجود! لكن انا مش هستغرب كلامك ده لانى مجربه وعايشه. انا بردو قبل جوازى منك كنت بحب انزل مأموريه علشان الاقى حاجه تاخدنى من تفكيري فيكى. كنتى بتبقى وحشانى اوى. بحب عينيكى. كنت بتوه فيها لمجرد التفكير بس. كنت بطلع اشتياقى ليكى ف المهمـ.ـا.ت. لكن المرادي انا اول مره مكونش عايز اطلع مأموريه. كنتى وحشانى بطريقه كنت هتتجنن من بعد المسافه الل بينى وبينك. كنت بعد الايام علشان اشوفك. رينو انتى عشقى ومعشوقتى. انتى نجمتى. حياتى. روحي انا بحبك حب فريد من نوعه. محدش حبه لحد. انا هاين عليا اخـ.ـطـ.ـفك ونروح مكان بعيد اوى ونعيش فيه انا وانتى وبس. انا وعشقى. عشق الفهد.

رينو: وشهاب بين ايديه. وباصه ف عيونه بعشق كبير. وشالت ايدين فهد وقربت منه وحطت راسها على صدره. وغمضت عينيها واتنهدت بسعاده. انت فعلا عشقى. انت حقيقى عشق الفهد.
وقعدو يتكلمو شويه وهما ف حـ.ـضـ.ـن بعض. وبعد كلام مشترك بينهم كتير ورينو حكتله يومياتها وعملت ايه ف فترة غيابه. وكمان فهد حكالها عن المهمه لكن مش كل حاجه. وسكت لثوانى كدا. وبعدها بصلها.
احم قوليلى يا لاري. مين معتز ده!

رينو: بصتله. وقلقت من سؤاله. وخافت لا يكون غار منه وحطه ف دmاغه. واتكلمت بقلق. احم. هوا. احم. حبيبى. دا. دكتورى ف الجامعه وهو إنسان مهذب ومحترم جدا. وبلعت ريقها. احم. وكان بيسالنى عملت ايه ف الامتحان وكان عايز يراجع معايا الامتحان. وانا قولتله ملوش لزمه وكنت لسه همشي. قالى اتفضلى الكتاب ده. مرجع هيفيدنى ف الترم التانى. بس مش اكتر!

فهد: من جواه بيغلى. وصك ع اسنانه. لأن معتز سأل رينو. وكدا مفيش دكتور هيسال كل الطلاب عندو وهيراجع معاهم الامتحان. واتغاظ من أنه اهتم بيها وادلها كتاب المراجعه مخصوص ل رينو. ومرضيش يسأل رينو اشمعنى هي بس الل سألها واشمعنى هي بس الل جابلها كتاب مخصوص ليها. علشان متفهامهوش غلط. وغمض وحاول أنه يسيطر على أعصابه علشان ميزعلهاش منه. وقالها. احم طيب ممكن متقفيش معاه تانى!

رينو: حست بغـــضــــبه. لكن قالت. فهد حبيبى والله ده دكتور محترم. وكلمنى ف حدود الماده الل كانت عندى مش اكتر.
فهد: بثبات انفعالى. وابتسم. حبيبتي تمام مفيش مشكله. انا عارف كل ده. لكن انا مستريحتلوش. ممكن متقفيش معاه تانى!
رينو: اتكلمت بزعل. يعنى يافهد انا لو ماشيه ف الكليه وسالنى ع حاجه او كلمنى ف العملى مردش عليه. طيب تيجى ازاى دى!

فهد: بغـ.ـيظ هز راسه. لارين. يكلمك ف السيكشن ف وجود زمايلك. ف غرفة التشريح. يسألك يمتحنك جوه السيكشن والعملي بردو ف وجود زمايلك. ده دورو. انما تخرجي من بره السيكشن المفروض لو شافك كأنه ميعرفكيش. واتكلم بهدوء مصتنع. حبيبتي اولا انتى طالبه جامعيه وف بنات تانيه ف الجامعه لما كل شويه يطلع زفت ده وكمل بغـ.ـيظ. ويوقف معاكى ف وسط الجامعه ويتكلم معاكي البنات هتقول ايه. بصي اولا كدا. انا واثق فيكى وده شئ مفروغ منه تماما. وكمان ميهمنيش اى بنى أدm ع وش الارض ولا الجامعه غيرك انتى. وكمل بديق. بصراحه بقى الموقف ده مولع جـ.ـسمى كله. ممكن لو سمحتى لو كلمك مترديش عليه بره السيكشن. وبصلها بتهديد. ولا انا اقوله بمعرفتى. وهخليه ميعرفش يقول كلمة دكتور دى خااالص.

رينو: اتنهدت. ومسكت كف ايديه. حبيبى حاضر: انا مش هتكلم معاه تانى. و ممكن تهدى شويه. انا هفهمك الدكتور معتز بيعمل كده ليه.
فهد: استريح لما وافقته رايئه. ورفع حاجبه. اممم ليه!

رينو: الدكتور معتز اكيد بيعمل كده. علشان شايفنى الطالبه المتفوقه. وانى كل سنه أثبت نفسي وبجداره. واكيد هو شايف ان تعبه ف الشرح والدراسه والنظرى والعملى مرحش ع الفاضي. فهد اي مدرس او مدرسه. أو دكتور ودكتوره ف الجامعه بيفرحو لما بيلاقو طلاب متفوقين. وبعدين يافهد انا لو كنت شوفت من الدكتور معتز ده اى تصرف غريب انا كنت هرجعه لعقله. لكن صدقنى عمرو ما اتجرأ حتى يقولى اى حاجه او حتى يهزر. صدقنى يافهد وبعدين انت معاك حق ف انه ميكلمنيش وسط الجامعه كدا. انا نفسي انهردا ادايقت وهو لما طلب منى انه يراجع معايا الماده لانه شافنى متـ.ـو.تره. انا رفضت وقولتله ان انا حليت وكتبت خلاص مش هنغير حاجه. واستاذنت علشان امشي. وهو قالى طيب اتفضلى الكتاب ده. وعلشان اسيبه وامشي من قدامه لانى ادايقت. قولت يابت خدى الكتاب وامشى. وابتسمت بحب. وبصت ف عينيه وكملت. ويدوبك لسه هاخد الكتاب. لقيت قلبى بينده عليا. وروحي رجعلتى من تانى.

فهد: من جواه مدايق. لكن هو واثق ف معشوقته. وكمان هي وعدته خلاص واستريح. وقلبه دق لما بصت ف عينيه وابتسم وقرب منها وباسها باشتياق. وحط راسه ع جبيبنها. بحبك اوى يارينو.
رينو: مغمضه عينيها وانا بعشقك يافهد.
فهد: بعد شويه. اتعدل وبص ف الساعه. وقالها. لاري يدوبك المغرب قرب يأذن نقوم ناخد شاور وتلبسي.
رينو: بعدm فهم. امم نلبس ليه! احنا هنخرج!

فهد: امم طبعا عندنا 3 مشاوير اول مشوار هنروح نسلم ع مصطفى عزيز وشيرين. وتانى مشوار هنروح نسلم ع طارق ورنا. وتالت مشوار هنروح نسلم ع آدm ومريم.
رينو: بطفوليه. هو لازم نروح انهردا. خليها بكره انا عايزاك تقعد معايا.
فهد: ضحك بحب. وباس ايدها. لاري حبيبتى ان كان عليا انا مش عايز ابعد عنك ابدا. لكن لازم نخلص كل حاجه انهردا.
رينو: بعدm فهم. انا مش فاهمه حاجه. ليه.
لازم نخلص كل حاجه انهارده!

فهد: اممم علشان من بكره هنسافر ياقلب فهد.
رينو: بصتله وابتسمت بسعاده. بجد
فهد: بيلاعب ف شعرها. وابتسم لاري انا وعدتك قبل كده ان أول فرصه ليا هاخدك ونسافر انا عايز اعيش معاكى انتى وبس.
رينو: ابتسمت بحب. طيب ممكن اعرف هنسافر فين!
فهد: امممم. انا هاخد معشوقتى الصغيره. ونسافر ع المانيا لانها كانت عايزه تسافر المانيا شهر عسل. وهنسافر. وهنرجع ف اول اسبوع ف الترم التانى.

رينو: شهقت بصوت عالى وحطت أيدها ع بوقها وفرحت جدا. واااااو بجد.
فهد: ضحك. ايوه بجد ياحبيبتى.
رينو: حضتنه بسعاده. حبييييبى يااافهد. انا بمـ.ـو.ت فيك والله.
فهد: بيضحك علشان هي سعيده. لكن رينو خرجت من حـ.ـضـ.ـنه مكشره. واتكلمت بديق. انت هتحلق شعرك ده امتى بقى!
فهد: بخبث. لا انا هسيبه كدا. استايل جديد. وكمان مش هرجع الشغل دلوقتي. وهسافر وغمز.

رينو: صكت على أسنانها بغـ.ـيظ. ع فكره بقى ايوه شكلك حلو اوى كدا. لكن اللوك ده مستفز جدا. بينرفزنى اوى اوى ع فكره.

فهد: اممم. لا بما أنه بيدايق لاري القمر يبقى نشيله خالص. وحالا. وقام من مكانه ويلا بقى علشان يدوبك نلحق. ونرجع نجهز كل حاجه للسفر. وشالها. وهي اتخضت واتكسفت. ودخل بيها الحمام ونزلها ف الحمام. وهي محرجه جدا. وقالها يلا بقى شوفي هتعملى ايه ف شعرى انا قولتلك لما ارجع وابقى بين ايديكى. اعملى الل قلبك يحبه. ورينو ابتسمت بحب. وبدءت تقص شعر فهد. وفهد يرخم عليها ويرفع راسه لفوق علشان هي قصيره. ورينو بتضحك عليه. وكان وقت جميل. وظبطت شعرو ودقنه وهو كمل. وخلص كل حاجه. ورينو واقفه سرحانه ف شكله الل بتحبه. وقالتله ايوه كدا اجمل واحسن بكتير. خليك كده ع طول انا بحبك كدا.

فهد: حاضر يقلب الفهد. وبعدها كل واحد اخد شاور. والمغرب أذن وفهد صلى المغرب ولبس. ورينو صلت المغرب وبتلبس. ومبسوطه جدا. وشهقت واتخضت. لانه شـ.ـدها لصدره جـ.ـا.مد.
رينو: ف. فهد خضتنى. وغمضت عينيها. حـ.ـر.ام عليك.
فهد: ضحك بحب. المفروض تكونى اتعودتى ع كدا. هفضل اقولهالك يعنى. مين هيشـ.ـدك لحـ.ـضـ.ـنه غيرى ها. وباسها من خدها. غمضي عينيكى الحلوين دول.

رينو: بتظبط أنفاسها. واتنهدت بحب. لأن فهد واحشها بكل تفاصيله. وخصوصاً بعد ما حلق وشافت جمال فهد الحقيقي. حاضر وغمضت عينيها.
فهد: فتح عليه قطيفه. وطلع منها طقم الماظ. ولف وجاب شعر رينو كلو ع جمب وهو بيبتسم. ولبسها الطقم وكان يجنن عليها ورجع شعرها تانى وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف وباسها من خدها. فتحى يقلبى.

رينو: قلبها بيدق بسرعه من قرب فهد منها. و فتحت عينيها وشافت الطقم. وابتسمت بحب كبير وشهقت. وفهد شاف الغمازه الل بيحبها. وابتسم.
رينو: بانبهار. واااو. مشاء الله. جميل اوى اوى ياحبيبى. بجد تحفه.
فهد: تؤ مش هو الل جميل. ولا هو الل تحفه. الطقم بقى ليه قيمه لما اتحط حوالين رقبتك يارينو. وضمها بحب كبير. انا بعشقك. بعشق كل تفاصيلك. انتى كنتى وحشانى ولسه وحشانى وبتوحشينى.

رينو: لفت وشها ليه. وباسته من خدو. شكرا يا فهد. شكرا لانك موجود ف حياتى بجد شكرا.
فهد: انتى الل بتشكرينى. انا الل المفروض اصلى ليل ونهار واشكر ربنا انه ريح قلبى بيكى. وخلاكى من نصيبى يارينو. وباس جبينها. حبيبتي ربنا يخليكي ليا.
رينو: ربنا ما يحرمنيش حبك ياعشق الفهد.

فهد: لفها للمرايا. وسرح ليها شعرها. ورينو مبسوطه اوى. وعندها احاسيس مختلفه وحاسه انها طفله صغيره. وكانت نفسها تحط لمسات خفيفه لكن عارفه انه هيرفض فسكتت. ولبست الحجاب. ولسه هتلبس النقاب...
فهد: جاب علبه قطيفه وفتحها. رينو حبيبتى ايه رايك ف الطقم ده ل رنا!
رينو: شافته. واااو بجد تحفه جدا. جميل اوى ياحبيبى.

وفهد: طلع علبه من جيبه. وكان فيها سلسله قيمه جدا وعبـ.ـاره عن شكل ورده باللون الاحمر وحواليها فصوص ودهب لازوردي وكانت تحفه ورقيقه اوووى. وايه رأيك في السلسله دى بقى!
رينو: بانبهار. اييييه دا. بجد تحفه اوووى. جميله اوي اوي. لمين دى يافهد بجد روعه وقيمه ورقيقه.
فهد: بخبث وبيغظها. دى لواحده صديقه ليا. انا بحترمها وبعزها اوى. وكمان هي انسانه رقيقه جدا. وانا شوفت السلسله دى فيها.

رينو. : قبضت ع ايديها وصكت على أسنانها. وبدءت تتنفس بغـ.ـيظ. صااااااحبتك. ورقيييييقه. مين دى إن شاء الله بقى!
فهد: قلبه بيرقص. احم. اكيد هعرفك عليها ياحبيبتى. صدقينى انتى هتحبيها اوى.
رينو: بغـــضــــب. هياااااا مييييين دى. وكمان هحبهااااا. بص بقى عارف لو مقولتش مين البـ.ـنت دى مش هيحصل كويس فاهم.
فهد: ابتسم بخبث. وبيقرب منها. هي صديقتى مش صاحبتى. وكمان انا بحبها وبحترمها. وعارفه هي حلوووه وقمر.

رينو: فتحت عينيها بصدmه. واتغاظت. وبعدها اتحركت خطوه واخدت النقاب وسابت فهد. وخارجه من الاوضه. لكن فهد شـ.ـدها من أيدها بسرعه لصدره. ورينو ثابته متهزتش ولا بصتله. وبصه بعيد.
فهد: ابتسم. همس ف ودنها انا شامم ريحة شياط.
رينو: ...
فهد: باسها من خدها لاري حبيبتى.
رينو: ، ساكته. وغـــضــــبانه
فهد: جواه مبسوط. لكن شاف عيون رينو لمعت. ومسك ايديها وحطها حوالين رقبته. وقال ل مريم الجزار.

رينو: غمضت عينيها. واتنفست بـ.ـاريحيه. وبعدها بصت لفهد وكشرت عينيها. وخبطته ف كتفه كتير انت. انت حقيقى مستفز جدا.
فهد: ههههههه ااه يامـ.ـجـ.ـنو.نه
رينو: حدفته بالمخده. ماشى يافهد. انا تعمل معايا انا كدا. والله ماشي.
فهد: ههههه حبيبتى اسف والله. انا قولت اشوف رد فعلك. وغمز بس ايه طلعتى بتغيرى اوى ع الفهد.
رينو: ومغيرش ليه بقى. زي ما انت بتغير عليا انا كمان بغير عليك.

فهد: قربها منه. اممم طيب انا لو حد فكر بس مجرد تفكير فيكى انا ممكن اد.بـ.ـحه. انتى بقى لو واحدا ومكلمش.

رينو ؛ قطعت كلامه بحده. واتكلمت بجديه. لو واحده بس فكرت فيك مجرد تفكير واتمنتك ليها انا ساعتها ممكن اقــ,تــلها بايديه. دول وكمان هولع فيها بعد ما اقــ,تــلها فاهم يافهد. انت ملكى انا وبس. انت ليا انا وبس انت مينفعش تكون لغيرى. وانت اتخلقت علشانى علشان لارين العدوي. وانا اتخلقت علشانك علشان فهد السيوفي وبس. وياريت متجربش أو تختبرنى انى اغير عليك لان ممكن ابوظ كل حاجه صدقنى.

فهد: شاف غـــضــــبها ومش عارف يفرح ولا يستغرب رد فعلها. لكن شايفها غـــضــــبانه جدا. ومتنرفزه. اخد راسها على صدره وضمها بحب. واتكلم بحب. رينو حبيبتى انا عايزك تعرفى أن ولا واحدا في العالم كله تقدر تاخدنى منك ولا هسمح لاى واحده تفكر مجرد تفكير فيا. حبيبتي انا فعلا اتخلقت ليكى انتى وبس. اصلا ماينفعش فهد يكون مع حد غيرك انتى وبس. وفهد ورينو جسدين ف روح واحده. وانا كنت بهزر معاكى ع فكره بس انتى طلعتى مفتريه وصدقى بقى لايق عليكى الطب والتشريح. دا انا اخاف منك بقى. انتى مش محتاجه تدريب.

رينو: غمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـن فهد. وحاولت تهدى لأن فهد كان بيهزر. وحاولت تفكر ف المواقف الإيجابيه. لكن حـ.ـضـ.ـن فهد كفيل انه ينسيها اى حاجه. ورفعت أيديها وحـ.ـضـ.ـنته وفهد غمض عينيه وضمها لحـ.ـضـ.ـنه ورفعها من على الارض ودفن وشه ف رقبتها ولف بيها بحبك ياعنيده.
رينو: اتنهدت وابتسمت بسعاده بحبك يا مـ.ـجـ.ـنو.ن. ونزلها وبصتله ع فكره بقى انت لازم تتعـ.ـا.قب.
فهد: رفع حاجبه باستغراب. نعم يختي مين ده الل يتعـ.ـا.قب!

رينو: راحت عند التسريحه. وجابت صوباع روج اتفضل وحطته ف ايدو حطلى الروج ده.
فهد: هز راسه. وكشر عينيه. ومش عايز يزعلها وقالها بس ااقل من البسيط اوكي.
رينو: ابتسمت اوكي.
فهد: تعالى ويارب يطلع مظبوط. وفهد حط ليها وبسييييبط جدا. اهو تمام كدا انا افتريت جداا.
رينو: بتبص ف المرايا. وبصت لفهد فين يافهد الروج. انت محطتش حاجه.

فهد: عمل ريأكشن. ازاى بقى. دا انا خلصت نص صوباع الروج عليكى. حتى بصي. وبيمسح الل حطه بمنديل. يبقى اكيد مضروب. ويلا بقى اتاخرنا.
رينو: ابتسمت ع الريأكشن. وحركاته. ماشي يافهد انا هعديهالك انهردا علشان بس انا مبسوطه برجعوك ليا بالسلامه. ولبست النقاب وخرجو. وهيرحو ل مصطفى الاول. وبعدها طارق واخر حاجه ل آدm.

ف نفس الوقت.
مراد: قدm الهديه لمريم بحب كبير. ومريم فرحت. لكن قالتله مش لازم كل مهمه تجبلى هديه. انا هديتى الل بجد. رجوعك لقلبى بالسلامه. ومراد باس أيدها. وقالها انا رجعتلك بالسلامه بفضل الله ثم دعواتك ياقلب مراد. والكل قعد يتغدى. وزين بعد الغدا خرج يجيب ريتال والتوأم.
بعد الغدا
آدm: قاعد ف المكتب. وطلب قهوه ليهم. ومراد قاعد قصاد آدm.
آدm: ها بقى يابطل. احكيلى تمت المهمه بنجاح!

مراد: الحمد لله ياحج كله تم بتـ.ـو.فيق من الله. وكمان دعواتك انت والعيله لينا. تمت ع خير.
آدm: امم الحمد لله. طيب احكيلى يابطل.
مراد: حاضر ياحج. بدأ يحكي ل آدm كل حاجه من بدايه السفر ومراقبتهم لانصاف واتأجروا الشقه وانهم قعدوا في الشقه الل فوق شقتها بالضبط ومراد بيحكيله كل حاجه بالتفصيل حتى الل انصاف عملته مع مراد وفهد. والخطه الل مراد حطها علشان يوهم انصاف انها على علاقه مع مراد.

وآدm ابتسم من تفكير ابنه لانه بيشبه نفس تفكير آدm مع فيفي الله يحرقها. ومراد حكاله على كل حاجه. وانهم اشتغلوا سواقين على عربيات بضاعه. وبعد كده واحده واحده انصاف وثقت فيهم وبدات تشغلهم لحسابها في الاثار. وانهم يبيعوا حته اثار او حتتين وبعد كده انصاف اعترفت لمراد بكل حاجه وانها كلمت الراس الكبيره انها عندها 2 رجـ.ـاله يقوموا بالمهمه دي. وطلعتلنا في يوم الساعه 3 الفجر وطلبت مننا اننا نلبس علشان هنسافر ل بلد جنبنا وكانت الطريق 3 ساعات وتوقعنا ان احنا هنرجع زي ما هي قالت. وكـ.ـسرنا كل الشرايح واي دليل معانا والبسنا وصلينا الفجر. ونزلنا وركبنا العربيه وفهد قاعد قدام جنب السواق ومراد وانصاف في الكرسي الخلفي.

ونقول فلاش باك...
فهد راكب العربيه جنب السواق وانصاف قعدت الكرسي الخلفي وندهت تعال يا عصام اقعد جنبي
مراد: نفخ بديق وراح قعد جنبها وطول الطريق تتكلم وتهزر. ومراد اوهمها انه عايز ينام ونام بتمثيل.

وفهد نفس النظام لكن بعد ساعه سمعوها بتتكلم في التليفون وانها معاها عمار وعصام وكلها 5 ساعات ونكون عندكم وقالت لا انا مش عارفه الباشا خليفه. ناوي يرجعنا ولا يخلينا عنده في الفيلا. وطبعا ده ما كانش في الحسبان لمراد وفهد وكمان بدهشه لانها قالت المسافه 3 ساعات. وبكده يبقى في غلط في الحسبه او في الخطه لكن معلقوش وبعد 5 ساعات وصلوا الساعه عشره الصبح. وانصاف صحت فهد ومراد وقالتلهم يلا يا عصام يلا يا عمار وصلنا. ونزله قدام فيلا ضخمه جدا يشبه للقصر. وعليه حرس كتير جدا و كلاب بوليسيه. وكمان لما دخلوا اتفتشو كويس جدا. و كان فيه بسين كبير و بنات اجانب لابسه مايوهات.

دخلت انصاف وراحت على البسين. وشاورت لعصام وعمار يمشوا وراها.
الراجـ.ـل الكبير في البسين وجنبه بـ.ـنتين اجانب في البسين. وخليفه ف سن الأربعينات.
انصاف: بدلع. صباح الخير ياخليفه يا باشا.
خليفه: غمز وشاور بايدو ل انصاف.

انصاف: اهم يا باشا انا جبتهم اتنين الله اكبر عليهم. عتاوله ده اسمه عصام الاشقر وده اسمه عمار الونش. وما لهمش حد يا باشا زي ما قلتلك وهيبقوا خدامين سعادتك ومن ايدك دي لايدك دي. انت تؤمر وهما ينفذوا.
خليفه: بص على فهد ومراد وشاف ان لياقتهم البدنيه عاليه. وقال اممم تمام يا رشا
وطلع من البسين والبنات بالمايوه وراه.

طبعا فهد ومراد بصين على الباشا وانصاف وبيحاولوا ما يبصوش على البنات لكن قلقانين لا يكشفوهم.
خليفه: دخل الفيلا وغير هدومه وقاعد على الكرسي وحط رجل على رجل والبنات لبسه ولبسهم كان فاضح جدا وانصاف دخلت وشاورت لفهد ومراد يدخله
الباشا. قاعد ومراد وفهد واقفين قدامه وانصاف.

مراد: بدا يتكلم بجديه ومش خايف. لا مؤاخذه يعني يا باشا حضرتك جبتنا هنا ودخلت وغيرت لبسك وفطرت ودلوقت الساعه 11 ونص بقالنا ساعه ونص واقفين بره. احنا عايزين نعرف دورنا ايه
الباشا: ومالك مستعجل كده ليه.
انصاف: بتـ.ـو.تر لا يا باشا مش مستعجل ولا حاجه هو بس ما نمش من امبـ.ـارح والشمس كلت دmاغنا بره.

الباشا. اممم طيب يا رشا دلوقت انا هاختبرهم. كده في شويه حجات. انا عندي كمية سلاح وعايز اسلمهم والتسليم هيبقى في مكان مهجور في الجبل. ودي هتبقى مهمه كاختبـ.ـار ليكم انكم تستاهلوا تدخلو على المهمه الكبيره. ويا ريت مش عايز اي غلطه علشان الغلطه عندي بفوره فاهمين.
مراد وفهد. هزو راسهم فاهمين يا باشا.

الباشا: شاور للجارد وشوشه في ودنه والجارد راح جاب صندوق مليان اسلحه وشايله مع زميله. وحطه ع الأرض وفتحوا قدام فهد ومراد.
الباشا: قالهم ده هيتسلم النهارده. انا هديلكم فرصه تثبتو نفسكم. وهيبقى معاكم حرس شخصي. وهيوصلكو للمكان وهاتسلموا البضاعه وتاخدو الفلوس. وابتسم بخبث. لكن انا عايز البضاعه دي ترجعلي تاني هي والفلوس.

طبعا فهد ومراد فاهمين ان دي معركه بما انهم داخلين ع تجار واسلحه وجارد هيبقى اختبـ.ـار. وبصوا للباشا بيمثلوا الغباء.
مراد: بيمثل بعدm فهم. مش فاهم يعني يا باشا ازاي هنسلم البضاعه وازاي هنجيبها لك تاني؟

الباشا: طلع سيجار وبيشرب قاله انت هتسلم البضاعه وتاخذ الفلوس وبعد مـ.ـا.تسلم وتستلم. تقــ,تــل الل هياخدو الاسلحه وترجعهالي. لان ده تار. بيني وبينهم لانهم هايبيعوني وانا اتاكدت من ده بنفسي وده اختبـ.ـار. ليهم. وكمان ليكم
وهما كده. كده هيمـ.ـو.توا النهارده. سواء انتم قــ,تــلتوهم او غيركم قــ,تــلهم. لكن ده اختبـ.ـار ليكم زى ما قولت.
انصاف: خافت على فهد ومراد وخافت تخسرهم. وهي عارفه انه مراد قلبه ضعيف وبيخاف.

فهد: هز راسه علشان يمثل ان مراد بيخاف. وقال انت تأمر يا باشا. لكن خلي عصام موجود هنا وانا هاروح لوحدي.
الباشا: بصله انت قلت اسمك ايه.
فهد: عمار. عمار الونش يا باشا.

الباشا: اممم عمار. انا ما بحبش اعيد كلامي مرتين. قلت ده اختبـ.ـار ليكم انتو الاتنين. ولو نجحتو بعد كده هتستلمه المهمه الكبيره ما رجعتوش فا دي مش مسئوليتي انتم هتروحوا الاتنين مع بعض وهتاخدو معاكم سلاح ومعاك الحرس وصدقوني لو حصل منكو اى حركة غدر هتتقلو. ان ما كانش النهارده هتتقــ,تــلو بكره.

مراد: بجديه. من غير تهديد يا باشا احنا اصلا مالناش حد و هربانين من مصر وما ينفعش نهرب من هنا. مش كل حته هنروح فيها هنهرب. و شوف حضرتك عايز ايه واحنا هانفذ ورقبتنا فداك يا كبير.
الباشا: ابتسم وهز راسه تمام تمام. انا بحب الل يسمع الكلام من اول مره.
فهد: واحنا تحت امرك يا كبير. شوف حضرتك تحب نتحرك دلوقت ولا امتى.
الباشا: 10 دقايق وهتتحركو.
انصاف: مرعوبه وخايفه على مراد وفهد.

مراد: بصلها كتير كانه بيعاتبها.
وانصاف: نزلت راسها في الارض.
مراد: فهم حاجه من ال3 يا اما انصاف مجبوره انها تعمل كده. او ماكنتش فاهمه ان في مهمه زي كده. أو بتمثل انها مش فاهمه.
وبصلها بعتاب وقال للباشا احنا هنستنا الحرس بره وخرج هو وفهد...
انصاف ؛ قربت من خليفه. وباسته. وضحكت. يا باشا ان شاء الله هيعمله كل الل انت أمرتهم بيه ههههههههه.
الباشا: باسها تانى وضحك. اتمنى ياروحي. يلا حصليهم.

انصاف: خرجت راحت لمراد وندهت. عصام اسمعني والله انا ما اعرف حاجه عن الل حصل ده. انا كلمته امبـ.ـارح وقالي انه هيعمل مهمه الاثار وتسلمو المقبره بنفسكم.
مراد: بيمثل بغـــضــــب. ازاي يعني ما ت عـ.ـر.فيش انتي عارفه كل حاجه انتي شغاله لحسابه واخدتينا في طريقك. وشكلك كده هتستريحي مننا على الاخر.
انصاف: بزعل حقيقي لانها حبتهم. لكن كملت بتمثيل. والله ما اعرف صدقنى دا انا بحبك يعصام.

فهد: ما ت عـ.ـر.فيش ازاي! انتي قولتي اننا هنوصل في 3 ساعات. يعني المفروض كنا وصلنا الساعه 7 واحنا وصلنا الساعه عشره يعني 3 ساعات فرق. انتي كذبتي علينا ليه!
انصاف: والله الباشا قالي ان المكان على 3 ساعات، وفكرت وقالت. لكن السواق لما جه ونزلت اشوفه قالي الطريق هياخد 6 ساعات. انا برده ما كنتش اعرف.

مراد: خلاص خلاص الل حصل حصل وادينا ادبسنا. اما نشوف اخرتها معاكي ايه ياست رشا. انا عايزك تكوني مبسوطه وسابها واتحرك وبيلعن فيها. وفهد ماشي ورا مراد وواقفين. وجم اتنين جارد وسلموا لمراد وفهد هدوم لكل واحد طقم وكل واحد سلاحه
وفهد ومراد اخدو الهدوم. وراحوا على اوضه في الجنينه يلبسو. ومراد استغرب انهم سلموهم سلاح ف قلب الفيلا.

مراد: محاولش يتكلم مع فهد ولا فهد يتكلم مع مراد علشان لو فيه كاميرات او اجهزه تجسس. ولكن اتكلمو بتمثيل.
مراد: ولا يا عمار انا قلقان ومش مستريح.
فهد: ولا انا يا عصام هي قالتلنا اننا جايين نشتغل اثار مش اسلحه.
مراد: يا عمي يعنى هي هتفرق من اسلحه لاثار. بس انا مدايق. على الاقل كنا نعرف.
فهد: ولما نعرف يا عصام هنعمل ايه! اهو شغل و هيجيبلنا فلوس وخلاص. وحتى لو فيها قــ,تــل. انا بصراحه مبخافش.

مراد: يا عم ماشي وكله تمام. انت ما بتخافش وانا كمان مابخافش لكن كانوا على الاقل عرفونا.
فهد: الل حصل حصل ياعصام. احنا عايزين نثبت للكبير اننا رجـ.ـاله بجد ويعتمد علينا احنا سرقنا كتير وما فيش ظابط واحد قدر يقبض علينا.

مراد: اكيد طبعا لازم نثبت كفاءتنا علشان الخبطه الل جايه اكيد هيطلعلنا فيها فلوس حلوه. و بصراحه الباشا الكبير عجبني قوي هيبه كدا. وانا عايز اكون دراعه اليمين ونشتغل بقى ونقب على وش الدنيا. ومراد بيتكلم لمح حاجه بتلمع في ساعه الحائط واكتشف فعلا انهم متراقبين. وبعت اشاره الفهد ان فعلا الاوضه فيها كاميرات.
وفهد: رفع راسه فوق وبيهرش بتمثيل وشاف الكاميرا في الساعه وهز راسه وخبا السلاح. يلا بينا يا عصام.

مراد: يلا بينا ياعمار وخرجو.
والباشا طبعا كان قاعد في المكتب و بيشاهد الاحداث وتأكد نوع ما انهم مش هيغدرو.
الجارد شال الاسلحه وحطوها في العربيه واخدو فهد ومراد وركبو العربيه واتحركوا والطريق اخد اكتر من ساعه.
ومراد شك ف الموضوع وقال جواه. ازاى تسليم شحنة اسلحه ويبعتو معانا جارد واحد بس لأ الموضوع مش داخل دmاغى. ووصلوا ونزلوا في الجبل.

و مراد وفهد شافو 3 عربيات جيب متفيمه ونازل منها حرس وكان عددهم 8 ومعاهم الراجـ.ـل الكبير اللي هيستلم الاسلحه من فهد ومراد.

مراد وفهد. نزله وعارفين هيعملوا ايه. الحارس واقف بعيد ومراد شال الصندوق قصاد فهد. وراحوا عند العصابه الحرس اداهم اشاره وبرضو فهد رد عليهم بالاشاره اللي الجارد قالهم عليها. وبعد كده جه الجارد تبع العصابه. وفتح الصندوق واتاكدوا من الاسلحه والجارد عمل علامه لايك للمدير بتاعهم ان الاسلحه تمام. وجم ياخدو الصندوق.

مراد ة قاله لا! سلم واستلم تاخد الصندوق. تديني الفلوس. وبصله وقال نشوف الفلوس. الجارد جاب الفلوس وفتح الشنطه وكانت كلها دولارات
مراد: شاف الفلوس ودور فيها واتاكد انها مش مزوره وسليمه مراد اخد الفلوس وسلمها لفهد. وادالهم الصندوق ومراد وفهد اتحركوا خطوتين.
والراجـ.ـل الكبير: مبتسم وبيضحك. الجارد وزميله جاي يركبوالعربيه ويحطوا الصندوق فيها.

مراد وفهد: طلعه المسدسات وبداو يضـ.ـر.به لكن بحظر وبيضـ.ـر.بوه على الجارد بطلقات بعيده بيضـ.ـر.بوا بحرفيه بحيث ان المصاب ما يمـ.ـو.تش ولكن اكتشفوا ان الراجـ.ـل الكبير الل معاهم بيضحك والجارد بيضحك ومفيش حد اتصاب. لان الرصاص الل ف المسدسات كان فيشنك وده كان اختبـ.ـار من خليفه لفهد ومراد.

و يشوف انهم هيقدروا يقــ,تــله ولا لا وبعد كده سمعو صوت فرمله عربيه. ولفو وراهم وشافو خليفه ف العربيه. والجارد بيفتحله العربيه ونزل. والمدير راح لخليفه وسلم عليه وبيضحكوا وبيشاور لبعض ان فهد ومراد يعتمد عليهم انهم نجحوا في الاختبـ.ـار.
طبعا مراد وفهد اتنهدو بـ.ـاريحيه لانهم مأذوش حد ولكن كانوا متدايقين من الباشا.

الباشا: بيضحك. وقرب منهم برافو برافو برافو انتم اثبتم انكم رجـ.ـاله بجد ويعتمد عليكم. لا وكمان قلبكم مـ.ـيـ.ـت واستنيتو في اللحظه المناسبه وضـ.ـر.بتو نار.
فهد ومراد، . استغربه هو عرف ازاي لكن استنتجوا انه معاه كاميرات مراقبه.
مراد: باشا انا مش فاهم حاجه.
فهد: ما تفهمني يا كبير ايه الحكايه وايه الحوار.

الباشا: حبيبي انت وهو ده كان اختبـ.ـار لكم وانتم نجحتم فيه وده مدير اعمالي ودول الجارد الخاص بتوعي ودي كانت خطه مني اني اشوف انكم اوفياء ولا لا. مع ان كان قدامكم طريقه تهربه وخصوصا اني باعت معاكم جارد واحد بس.
مراد: صك على اسنانه. لكن اتكلم بثبات افعالي. ما احنا قلنا يا كبير اننا مالناش حد وبعدين بصراحه انا حابب الشغل معاك وعايز اكون دراعك اليمين.
الباشا: ضحك بصوت عالى. انت طماع قوي يا عصام.

مراد: بمكر. بما انك نطقت اسمي يا باشا فا دى ف حد ذاتها كبيره اوى وانا متاكد اني هبقا دراعك اليمين.
الباشا: بإعجاب من مراد مط شـ ـــفــايـــ ـفه وهز راسه. واضح كده يا عصام انك هتبقى حاجه كبيره.
مراد: ابتسم وبتصميم. دراعك اليمين يا باشا.
الباشا: ضحك. اوكي اوكي هنشوف كل ده بعدين لما تثبت كفاءتك.
فهد: تمام يا باشا الحمد لله انا نجحنا في الاختبـ.ـار ولو عايز تختبرنا من هنا لشهر قدام احنا تحت امرك.

الباشا: تعجبني بس خلاص كدا انا تأكدت منكم. المهم. انتم دلوقت هتتحركو من هنا على شقه قريبه مني وهتستنو مني التعليمـ.ـا.ت والخطه اللي هنتفق عليها.
مراد: بص لفهد وفهد بص المراد.
مراد: ليه يا باشا. رشا قالتلنا اننا هنرجع النهارده.

الباشا: حبيبي رشا تقول انا الل أأمر بيه وبس وكلامي يتنفذ من غير نقاش انتم مش هترجعوا على المكان اللي كنتم فيه تاني انتو هتفضلو معايا هنا علشان المهمه الكبيره هتم كمان 15 يوم. والكلام دلوقت سابق لاوانه انتم روحوا واستريحو من طريق السفر وكل حاجه في الشقه هناك جاهزه. ونتكلم بعدين الباشا سابهم ومشي وركب العربيه والكل اتحرك.

وفهد ومراد ركبه العربيه التانيه والجارد الل معاهم اخدهم وصلهم الشقه وسابلهم المفتاح
ودخلو الشقه وفعلا كل حاجه جاهزه فيها واكيد فيها كاميرات. وحاولوا يكونوا بشخصيه عصام وعمار طول الوقت اسم مراد وفهد مش هيقولوه طول ما هما موجدين في الشقه
مراد: قعد بتعب وفهد قاعد جنبه وكل واحد بيفكر يا ترى انتي فين يارشا وبتعملي ايه دلوقت.
وعدى يوم واتنين وتلاته و اسبوع وهما ف الشقه وكل الطلبات بتروحلهم.
وبعد اسبوع.

الباب خبط الساعه 2 صباحا.
مراد قام وفهد وكل واحد ماسك سلاح و وبصو من العين السحريه وكان الجارد وانصاف إلل قدام الباب.
مراد: خبا سلاحو وفتح الباب.
انصاف: داخله وحـ.ـضـ.ـنت مراد بلهفه عصام حبيبي.
مراد: بغـ.ـيظ حقيقي. طلعها من حـ.ـضـ.ـنه بسرعه وزعق د ايه يا رشا بتعملي ايه هنا.
الجارد. دخل ياريت تلبسه علشان الباشا مستنيكم حالا.
فهد: بص للجارد. دلوقت الساعه 2 بعد نص الليل.

الجارد: ياريت ما تتكلمش كتير ونفذ اللي اتقالك بالحرف الواحد اخلص البس.
فهد: حط الجارد في دmاغه. وابتسم وهز راسه اوامرك...
فهد: اتحرك وداخل علشان يلبس
مراد: جاي يدخل. انصاف مسكته من ايده انت لسه زعلان مني. واتكلمت بهمس. والله انا ما اعرف حاجه ولحد دلوقت انا ما اعرفش ايه اللي حصل الباشا ده طلع داهيه بس المهم انك لسه كويس
مراد: بتريقه. وانتي عايشه فين دلوقت يا رشا.
رشا: اتـ.ـو.ترت احم انا. اا. نا.

الجارد: رد عليه وانت مالك رشا هانم عايشه فين. رشا هانم دي تخص الباشا وبس.
مراد: بصلها بتمثيل انه اتصـ.ـد.م فيها. وهمس بصوت وا.طـ.ـي علشان الجارد ما يسمعش وقالها. ده انتي مقضياها بقى معايه. وكنتي بتحومى حوالين عمار. هههههه ودلوقت الباشا تمام، وبصلها بغـ.ـيظ. تمام قوي يا. انصاف هانم وسابها ومشي.
وانصاف بصت للجارد بغـ.ـيظ. وقالتله وانت لازم تتكلم يعني انت ايه حـ.ـيو.ان.

الجارد: نزل راسه اسف يا رشا هانم انا رديت لانه علا صوته ع حضرتك.
انصاف: اتدايقت. غبى. ونزلت انا هستناكم في العربيه تحت.
الجارد: هز راسه تمام يا هانم.
فهد ومراد. لبسه ونزله ووصلوا الساعه 4 الفجر ودخلوا الفيلا وقعدوا في المكتب مع الباشا.
الباشا: طلع ملف من نسختين وقال لفهد ومراد يقروه. وده كان تاني اختبـ.ـار وفهد ومراد بصوا لبعض.

مراد: بص للباشا. وابتسم بس يا باشا انا ما بعرفش اقرا انا وعمار يا دوبك بنفك الخط.
الباشا: رفع حاجبه وتأكد من كلام رشا. وقال تمام انا ماكنتش اعرف. ومعنديش خلفيه بالكلام ده. وأخد الملفات وقال دول فيهم المعلومـ.ـا.ت عن المهمه والمقبره. و دلوقت انا هشرحلكم بما انكم ما بتعرفوش تقرو.

بعد اسبوعين هيوصل وفد اجنبي سياحه واحنا هنتنكر زي الاجانب وخصوصا انكم مربيين شعركم وجاهزين وده طبعا هينفعنا انت يا عصام وعمار هاتتنكرو انكم اجانب و هتنزلوا في وسط الوفد ومعاكم بـ.ـنتين من عندي وفي اشاره متبادله بين الناس الل هتستلم المقبره وبينك انت وعمار وبعد كده انتو هتتحركوا وهتخرجوا. والناس الاجانب الل هيستلم البضاعه هيخرجوا وراكم. هتروحوا مكان انا هاقولكم عليه ومكان برده مهجور. وهتركبو العربيه وهتوصلو هناك والناس دي هتركب وراكو عربيات تبعي انا و هتوصلوا المكان ده. وهتقفوا في مكان معين الحرس بتاعي هيشاورلك عليه بعد 10 دقايق بالضبط هتجي طياره من عندى وهتنزل دي اللي هتبقى فيها المقبره. وبعدها بخمس دقايق هتجي طياره تانيه. الطياره دي تبع الناس او الراجـ.ـل الكبير الاجنبي الل هيستلم المقبره واسمه الياس. وخلي بالك يا عصام انت وعمار الراجـ.ـل الياس ده في منتهى الخطوره واستحاله نلعب عليه كل حاجه تتعمل بحظر المقبره تتنقل من طيارتي. لطيارته وبعد كده هتاخد الفلوس وتحطوها في الطياره. وبعد كده كل واحد هيرجع زي ما جه وبكده تبقى المهمه تمت.

مراد وفهد بصوا لبعض و بيفكروا طيب احنا متراقبين هنوصل المعلومـ.ـا.ت للعميل 3 ازاي,؟
مراد: ما تقلقش يا باشا كل حاجه هاتتم زي ما انت عايز.
الباشا: تمام اتفضلوا قومو روحوا ع الشقه و قبل الميعاد بيوم هابعتلكم مع الجارد الخاص سلاح ليكم ولبس علشان تكونوا جاهزين.

فهد ومراد اتحركو. ومراد لمح أنصاف ف التراس ولابسه لبس قذر جدا. ومستغربش إن رشا عايشه بالطريقه دي مع خليفه. وراحوا الشقه و متغاظين عايزين اي طريقه يوصلو بيها للعميل 3 لكن ما فيش اي طريقه. لكن العميل 3 هو عارف مكان مراد وفهد عن طريق ال جي بي اس
عدي عليهم اسبوع كمان وهما في الشقه والطلبات بتجيلهم اكل وشرب.
مراد: بتفكير. غمز لفهد.
فهد: استغرب ومراد عطا اشاره الفهد انه هيقوم يدخل الحمام وعايزو يدخل وراه.

فهد: غمض عينيه. وهز راسه.
مراد: قدام الكاميرا. قام. مسك بطنه واتألــم اااه. وداخل الحمام ومثل ان وقع وصرخ ااااااه.
فهد: جري وراه ودخل الحمام مالك يا عصام مالك يا عصام وقفل باب الحمام. لانهم اتاكدو ان الحمام ما فيهوش اي كاميرا.
مراد: اتعدل. واتكلم بصوت مهموس. قولي يا فهد هنعمل ايه؟
فهد: انت اللي بتسالني انا دmاغي راكبه ومش عارف اتكلم من ام الكاميرات اللي متر شقه في الشقه.

مراد: انا لازم اخرج من هنا انا لازم ارجع للمنطقه الل كنا فيها واروح لعميل 3 لازم اقابله واحكيله على كل حاجه.
فهد: بتفكير طيب هتروح لوحدك وهتروح ازاي. المسافه 6 ساعات. وغير كدا خليفه الكـ.ـلـ.ـب ده مرشق العماره جارد علينا ومفكرنا مش عارفين. لازم طريقه نخرج من هنا ومن غير ماحد يشك فينا بس ازاااى.

مراد: بص قدامه شويه. وسكت بيفكر. وقال بس لقيتها انت هتعمل زي ما انا هاقولك. ومراد حكى لفهد الخطه وبعد كده فهد فتح باب الحمام وساند مراد الل عمال يتألــم وراحوا قدام الكاميرا.
فهد: مالك يا عصام يابني انت مش طبيعي انهردا.
مراد: بيتألــم اااه. مش عارف يا عمار بطني بتتقطع مش عارف انا شكلي اكلت حاجه ملوثه. ااااه.

فهد: اكلت ايه بس يمكن الفاكهه طيب اقعد هنا وقعد مراد قدام الكاميرا اقعد هنا وانا هاعملك حاجه دافيه تشربها. وفهد اتحرك ودخل المطبخ لكن مراد مثل ان بطنه بتتقطع وفضل يصـ.ـر.خ وماسك بطنه جـ.ـا.مد ااااااه الحقني يا عمار انا بموووووت ووقع ع الأرض ااااه الحقني يا عماااااار.

فهد: جري عليه بلهفه وخــــوف. ومش عارف يعمل ايه ومثل انه متـ.ـو.تر وطلع تليفونه بسرعه واتصل على الباشا ايوه يا باشا الحقني قولي اعمل ايه عصام بيصـ.ـر.خ من الو.جـ.ـع انا مش عارف اعمل ايه الحقناا ياباشااااا.

الباشا: طبعا قاعد في المكتب ومراقب كل تحركاتهم وشايف كل حاجه وهو عارف ان عمار تعبان وقال لفهد. انا هابعتلك الجارد واقف تحت العماره عندك وقفلوا الجارد جه واخد عصام و فهد شايل مراد على كتفه والجارد اخدهم. وطلع على المستشفى ودخل معاهم ومراد بيصـ.ـر.خ وطلبوا انهم يعملوا اشعه.
دكتور: دخل غرفه مراد وفهد ولابس كمامه ومعاه شنطة الكشف.

الدكتور: قال للجارد وفهد حد منكم يخرج بره علشان اكشف. لازم واحد بس هو الل يكون موجود مع المريـ.ـض. والجارد خرج وقفل الباب.
فهد: كان لسه هيروح للدكتور علشان يقوله ان لازم مراد يتحجز ليله في المستشفى لكن مراد وفهد اتصـ.ـد.مو وبصو لبعض اكرررررم.
اكرم: نزل الكمامه. وشاور لهم يسكتوا. ومثل انه بيكشف ع مراد وقالهم. ايوه اكرم. ومفيش وقت. ايه الاخبـ.ـار.

مراد: قال لفهد. اطلع بره انت واقف مع الجارد علشان يطمن وانا هاحكى ل اكرم كل حاجه.
فهد: تمام. وطلع بره واقف قصاد الجارد و بيمثل انه متـ.ـو.تر وخايف على مراد.

مراد: جوه حكي كل حاجه ل اكرم لكن الزمان والمكان ما يعرفش عنهم حاجه وحكاله على الخطه الل ادرست بالضبط ومراد قال ل اكرم انا مش متاكد من اي حاجه لان خليفه ده دmاغه شغاله. وعمال كل شويه يختبرنا وانه من يومين بعتلنا بنات على البيت لكن احنا رفضنا وطلعناهم بره وقلنا زي ما تيجي تيجي اكرم. تمام. امسك الشريحه دي والتليفون وكلمنا اول ما تجيلك فرصه ما تتصلش ابعت بس رسايل مشفره وانا هارد عليك برسايل مشفره ما تقلقش في فريق مراقبك عند الشقه عندكم. وكمان فريق عند فيلا الباشا خليفه ده.

مراد: انا مش قلقان. انا عايز الاثار ترجع لمصر انا مش خايف على نفسي.

اكرم: انا عارف وكل حاجه هتتم زي ما انت عايز ان شاء الله. وأمسك السلاحين دول. وسكينه فهد. والسكينه بتاعتك. والحقن وكل حاجه ف العلبه دى. يلا بقى انا هاقوم علشان الجارد مايشكش. واكرم مسك علبه. وفيها ميا وخلطها بلون معين. واخد الشنطه. وخرج وقال للجارد وفهد المريـ.ـض كان اكل حاجه ملوثه وانا عملتله غسيل معده. وشويه و هيروق والف سلامه عليه ومشي.

فهد: دخل لمراد وخبو الاسلحه. وبعد. كده الجارد اخدهم وراحوا على الشقه.
مراد ؛ ماشي كأنه تعبان جدا وقعد بتعب ومش قادر يقوم فهد سنده ودخل بيه الحمام.
مراد: حكى لفهد كل حاجه حصلت من اكرم واطمن وخد التليفون علشان ما حدش يشوفه والاسلحه. وخبوها ف الحمام.

قبل المهمه بيومين. بعته لمراد وفهد بنفس الطريقه واخدوهم على الفيلا والباشا قالهم ان المهمه بعد بكره هتبدا من الساعه 6 مساءاً هتلبسه و هتخرجوا لمكان السفاري و هتكونوا مع الوفد الاجنبي. والتسليم هيكون الساعه 11مساءا. والباشا قال لهم على اشاره معينه وقالهم في اشاره تانيه الجارد هيقولكم عليها علشان انتم تقولوها للوفد.

مراد: ف لحظه ذكاء بسرعه قال. بس احنا ما بنعرفش انجليزي. والحمد لله ان مراد قال كده لان ده كان اختبـ.ـار مهم جدا من الباشا ليهم.
فهد: اتنهد بـ.ـاريحيه والباشا قالو ف بـ.ـنت اسمها (سولي) هتعلمها ليكم. يوم المهمه. وانتم ما تقلقوش من حاجه.
فهد: طيب لو ماعرفناش ننطق انجليزي نعمل ايه.
الباشا: ما تقلقش دي كلمه سهله جدا اوكي.
فهد: تمام.
وبعد كدا رجعو ع الشقه.

يوم المهمه الساعه 4 مساءاً فهد لبس ومراد لبس وخبو الاسلحه اللي اكرم سلمهالهم. والحقن المـ.ـخـ.ـد.ره. وحاطو كل حاجه في الشنطه. ومراد بعت رساله مشفره ل اكرم واكرم رد عليه وقاله احنا هنكون ورا منكو لكن من بعيد. اتكلو ع الله بالتـ.ـو.فيق يارجـ.ـاله ربنا معاكم.

مراد: مسح الرساله وضبط كل حاجه وخرج وراحوا الفيلا لكن مراد اتفاجئ لما شاف انصاف لابسه مايوه وقاعده على رجل الباشا وبص في الارض وفهد صك على اسنانه وبص في الارض.
انصاف: قامت واتحركت وهي لابسه المايوه وراحت عند مراد بدلع وباسته من خده.
مراد: غمض عينيه بغـ.ـيظ. و قبض على ايده واتدايق لكن سكت علشان المهمه.
وإنصاف راحت عند فهد وباسته من خده هتوحشوني قوي على فكره هههههههههههه.

مراد: بغـ.ـيظ مكبت. ليه يا. رشااا هانم. هو احنا مش هنرجعلك تاني ولا ايه! وكمل بتريقه. ولا اقول يااا. انصاف هانم.
انصاف: طلعت سيجاره وبتشرب. اتمنى انكم ترجعوا تاني. وشاورت ليهم. لكن خلي بالك انت وهو المهمه دي صعبه عليكم. وياريت تثبتو نفسكم علشان خليفه باشا يكون مبسوط منكم اوكي. وغمزت ليهم. هههههههه.

مراد: فهم انصاف كانت عارفه كل حاجه عن اختبـ.ـار الاسلحه وهز راسه وقالها تمام. احنا تحت امرك وامر الباشا. واكيد هنرجع ليكم تانى.
نزلت بـ.ـنت من فوق لابسه مايوه وباست خليفه. ووقفت جنب انصاف.
الباشا: امسك يا عصام انت وعمار دي اسلحه هتكون معاكم ودى سماعه تحطها في ودنك انت وعمار علشان هاتتواصلو مع الجارد وفي الطريق رشا وسولي هيعلموك الاشاره.
مراد: بص للباشا رشا هي هتيجي معانا!
الباشا: عندك اعتراض.

مراد، : وانا هعترض ليه اوامرك يا باشا احنا تحت امر الباشا الكبير وتحت امر رشا هانم.
فهد: اخد السماعه هو مراد وركبوها وفهد حط السلاح في جيبه ومراد تأمورنا بحاجه تانيه يا باشا نتحرك!
الباشا: هز راسه ربنا معاكم.

فهد ومراد: بتريقه ونعمه بالله. وجايين يتحركو. لكن سولي مسكت فهد و حاطه ايديها في دراعه. وإنصاف قربت من مراد و حاطه ايدها في دراعه. وطبعا مراد وفهد جواهم نار كبيره و متغاظين وخرجوا وركبو العربيه وف الطريق أنصاف بتحاول تفهم مراد انها بتحبه لكن ده شغلها. ومراد زعقلها وسكتها بطريقته. وراحو للوفد وكل حاجه تمت واتعلموا الاشاره وخرجوا الساعه 8 ونص مساءا.

وركبو العربيه والوفد منهم بـ.ـنتين و3 شباب ومن ضمنهم خبير آثار. ركبه العربيه تبع خليفه وماشيين ورا مراد وفهد والجارد. ووصله عند مكان التسليم الساعه 10. ووقفوا زي ما الباشا قالهم.

لكن مراد وفهد كانوا متوقعين ان الباشا هيكون موجود. وفعلا الباشا كان موجود في الطياره الل فيها المقبره ومعاه جارد خاص والطياره هبطت وخليفه نزل. وبيبتسم. وسلم على إلياس الراجـ.ـل الامريكي المافيا وبعد كده بص لفهد ومراد وابتسم مراد وفهد ابتسموا وهزو راسهم لخليفه. وإنصاف راحت وقفت جمب خليفه بطريقه جريئه.

وبعدها مراد و فهد بيبصوا لبعض ومنتظرين ايه اللي هيحصل. الباشا بيتكلم مع المافيا و بيتفقوا على كل حاجه و عايزين يخلصوا كل حاجه بسرعه. والخبير طلع وكشف ع المقبره واكتشف انها حقيقيه وطمن الياس.

خليفه: شاور للجارد الخاص وعصام وعمار. انهم ينقلوا المقبره في الطياره الخاصه للمافيا. وكانوا الموجودين في الطياره اتنين جارد خاص ومسلحين. وكان مع فهد ومراد 2 جارد يبقوا كده 4 وانصاف وسولي يبقى كده 6 والباشا يبقي كده 7 وكمان 3 رجـ.ـاله اجانب يبقي كده 10 والبـ.ـنتين الاجانب كده 12 وطيارة الياس بتاعه المافيا الل فيها الدولارات
فيها 3 جارد خاص مسلحين يبقي كده 15.

مراد وفهد بيفكرو هيعملوا ايه. وياترى اكرم والقوه جاهزين ولا لأ! لكن مراد وفهد مش هيستنو اكتر من كدا. وكانت الساعه 11 مساءا والاضاءه مش كافيه كانت عبـ.ـاره عن كشافات
مراد وفهد شافه خليفه بيدي لهم اشاره انهم ينقلوا المقبره مع الجارد.
مراد: اتحرك وبيدرس الموقف وهمس لفهد وقال. فهد اول ما تطلع على الطياره واديك اشاره. احدفلي رشاش من بتوع الجارد الخاص.
فهد: هز راسه. تمام. وماشي خطوتين وطلع الطياره.

مراد: قرب من الياس. بطريقه غير مباشره. و نده على فهد وقال يا حوت.
فهد: لف وشه. وشاف اشاره مراد بسرعه قرب من الجارد بحرفيه. وخـ.ـطـ.ـف منه الرشاش وحدفوا. لمراد وقال. امسك يا صقر.

مراد: في ثانيه مسك الرشاش و بحركه سريعه حطه على راس الياس وكتفه. وقال اي حركه من اي حد الرشاش ده هيفرتك دmاغ الياس. وعايز الكل ينزل السلاح. وزعق وقال بالانجليزي. كله ينزل السلاح ويرفع ايديه لفوووق. والا قسما بالله الياس هيكون مقـ.ـتـ.ـو.ل حالا. وقال ل الياس. خليهم ينزلوا السلاح والا هدفنك مكانك.
طبعا الكل متـ.ـو.تر وخايف وخليفه اتصـ.ـد.م وخاف من الياس لانه مافيا كبير. وانصاف لطـ.ـمـ.ـت على وشها واتصـ.ـد.مت برعـ.ـب.

خليفه: بخــــوف من هجوم فهد ومراد وخاف ع الياس ومنه ف نفس الوقت. آمر الجارد وقال الكل ينزل سلاحه ومحدش يضـ.ـر.ب، الكل ينزل سلاحه ويرفع ايديه لفوق. وفعلا كل الل معاه سلاح رماه في الارض ورفعو أيديهم لفوق.
والياس. شاور للجارد الل تبعه وأمرهم أنهم ينفذو وينزلو السلاح. ورفعه أيديهم لفوق.
وخليفه وإنصاف لما سمعو مراد بيتكلم انجليزى. اتصـ.ـد.مو. وفهمو انهم كدا اتكشفو واتقبض عليهم.

في نفس الوقت فهد لما خـ.ـطـ.ـف الرشاش. و قبل الجارد ما يهجم عليه. فهد مسك راسه بحركه سريعه ولفها والجارد وقع مكانه. وضـ.ـر.ب الجارد التانى الل واقف في الطياره.
وخليفه. واقف مصدوم ومتغاظ. ولسه هيطلع سلاح علشان يضـ.ـر.ب عليهم.
كان فهد اخد الرشاش التانى. ونط من الطياره وحركه سريعه حط الرشاش على راس خليفه الل اترعـ.ـب واتخض. وفهد كتفه.

في نفس الوقت جه من وراهم وحوالين منهم اكتر من 7 عربيات جيب كبيره ودي كانت القوه واكرم نزل والفريق وشغلو كشافات عاليه في ووجهوها ف عيون كل الموجودين. والرؤيا ما كانتش واضحه وبدا الفريق يهجم وقبضوا على الموجودين. والل كان بيحاول يهرب كانوا بيصفوه.

مراد: طلع حقنه من جيبه وحقن الياس ف رقبته واغمي عليه. وفهد حقن خليفه ف رقبته وشالوهم وحطوهم في الطياره الل فيها المقبره. وسواق الطياره مقدرش يتحرك لان في ضابط كان موجه الرشاش عليه وامره انه مـ.ـيـ.ـتحركش. ونفس النظام عند طياره الياس.

وبعد كده مراد. نزل من الطياره. وراح عند أنصاف. وسمعت واحد بيقول ل مراد تمام يافنـ.ـد.م. وساعتها اترعـ.ـبت وهتمـ.ـو.ت مكانها. واقفه مرعوبه وجنبها سولي مراد قرب من أنصاف وبصلها ونزل عينيه عند وشها وابتسم بغل. ورفع راسه. وبحركه سريعه ضـ.ـر.بها بالقلم. وإنصاف نزفت وداخت من القلم. وقالها ده انتي هتتنفخي. وزعق خدوها من وشي.
وبكده اتقبض على الكل. واكرم سلم على مراد وفهد. تمام الله ينور عليكو يارجـ.ـاله.

واخدو الطياره ورجعوها على مصر.
ورجعوا مصر ف نص الليل. وحولو خليفه والياس وكل العصابه ع الجهاز.
ومراد وفهد. طلعوا على الفندق وكانوا عايزين يروحوا لفريحه ورينو لكن مش قبل ما يسلموا الملف وكل حاجه لمدير الجهاز تاني يوم.

وسلمو المقبره للهيئه المصريه للآثار. وشكروا فهد ومراد جدااا. واثنو عليهم. وهيكتبو للرائد مراد آدm خالد العدوي. والرائد فهد طارق عبد الرحمن السيوفي. مقال في الجرنال باسمهم. وفيه تقدير وشكر كبير ع تعبهم وجوهودهم.
وتفانيهم وامانتهم ف المخابرات. لكن من غير صورهم علشان المهمـ.ـا.ت التانيه.

ولما جه تاني يوم مراد صحي وفهد صحي وكل واحد اخد شاور ولبس بسرعه ونزلو وراحوا على الجهاز. وسلموا الملف والادله. والمدير سلم عليهم بحب وفخر. واثنا عليهم كتير. وقالهم أن ليهم مبلغ كبير جدا وتكريم. وخرجوا من الجهاز مبسوطين انهم اخيرا هيتنفسو. وفهد قال لمراد طريقك اخضر انت. انا رايح الجامعه لرينو.
وطبعا كل واحد كان شاري الهديه بتاعته و مجهزها لحبيبته وأمه. قبل ما يرجعوا على مصر...
عوده للوقت الحالى.
آدm: كان بيسمع مراد بكل تركيز. وكان من جواه قلقان لما سمع عن أنصاف ودخولها كل يوم والتانى عند شابين ف الشقه ولوحدهم. لكن حمد ربنا إن أولاده متأثروش. ولا الشيطان سيطر عليهم. وف نفس الوقت كان مبسوط من علاقت مراد وفهد مع بعض. كأنهم آدm وطارق. وخاف ع مراد وفهد لما دخلو فيلا خليفه والحراسه وهما ممعهمش حتى سلاح. وخاف لا ينكشفو. لكن انبهر بتفكير مراد وثبات فهد. وانهم تجاوزو الاختبـ.ـارات ونجحو فيها. وعجبته فكرة إن مراد راح المستشفى وأكرم كان مراقبهم. وكمان لما مراد فكر انه يهددهم عن طريق الياس وده واحد خطير ومهم جدا بالنسبه لخليفه. وابتسم لما القوه جت وقبضو ع الكل. وضحك ع مراد وهو بيوصف غـ.ـيظه من أنصاف وضـ.ـر.بها بالقلم. وقال ل آدm ده انا هروحلها السـ.ـجـ.ـن مخصوص وارنها علقه تمام علشان تتربى. وآدm سمع القصه كلها وبص ل مراد. واتنهد بحب وسعاده. وفخر. ومنتظر جورنال بكره بفارغ الصبر علشان يشوف اسماء ولاده بالبونط العريض وحقيقى حاجه تستاهل الفخر فعلا.

مراد: كان بيحكي ومتابع ريأكشنات آدm. وكان بيتسم. وشويه يخاف. وشويه يضحك. وف الاخر قال. والحمد لله ياحج المأموريه تمت بنجاح بفضل الله ثم دعواتك انت ومريوم.
آدm: اتنهد بسعاده. وقام وقف وحـ.ـضـ.ـن مراد بحب كبير. وفخر اكبر. حبيبى يامراد انا عارف انك قدها. وربنا يحميك ويحفظك يبنى يارب.

مراد: ف حـ.ـضـ.ـن آدm وغمض عينيه واستكان. لان ده حـ.ـضـ.ـن أب وصديق واخ كبير. آدm بالنسبه لمراد مش أب عادى. لأ ده امان عيلة العدوى. وقال. الحمدلله يابابا. انا قدها علشان انا ابنك وحته منك. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه. ومراد طلع من جيبه علبه باللون الاسود. وقال اتفضل ياحج دى حاجه بسيطه.

جدا. انا بصراحه كنت محتار اجيبلك ايه. انا عن نفسي اجيبلك الدنيا كلها واحطها بين ايديك. وفتحها ل آدm. وكانت عبـ.ـاره عن. سبحه. وقلم قيم ومكتوب عليه آدm. ودبوس بدله مكتوب عليه آدm. وميداليه ومكتوب عليها آدm. وكلهم باللون الاسود والفضى. وكانت هديه مميزه من مراد ل آدm.
آدm: ابتسم. وقلبه مبسوط جدا وسعيد. وعجبته الهديه جدا. واخدها وقاله الهديه جميله جدا. وكمان رجوعك لينا بالسلامه. دى بالدنيا وما فيها.

مراد: ابتسم. حبيبى ياحج. ربنا يخليك لينا يارب. المهم ياحج الواد عادل عامل ايه معاك. ماشي كويس ف الشغل. هو واد رجوله وابن حلال وجدع اوى.
آدm: هز راسه. امم عادل انسان محترم جدا. وبص لمراد. وخطب بـ.ـنت طلعت مدير الحسابات انت طبعا عارفه. وفرحهم بعد 3 شهور.
مراد: بدهشه. اله اله اله. انا جايبه يشتغل ولا يقلب رزقه. لاااا انا عايز افهم ايه الل لم الشامى ع المغربى.

آدm: ضحك ع ابنه. واخد الهديه وحطها ع المكتب. اقعد هحكيلك كل حاجه. ده حصل حجات كتير جدا.
مراد: قعد بفضول. خير يابابا. وايه الل حصل.

آدm: حكى لمراد كل حاجه عن عادل وطلعت وراشوان. لكن محكاش ع حكاية شهد لان مراد وعادل أصدقاء. وحكاله كل حاجه لحد ما اتقبض عليهم مع الادله. وراشوان اعترف بكل حاجه هو وعلاء. وراشوان اتحبس واتسحب منه المحاماه. واتحكم عليه ب 25 سنه. وعلاء اتحبس واتحكم عليه ب 15 سنه. يعنى مستقبلهم ضاع.

مراد: بدهشه. واستنتج أن راشوان يكون استخدm حد من عيلة طلعت علشان يشتغل معاه وينفذ كل كلامه. ولكن انبهر من تفكير آدm. وبيتعلم من تخطيطه. واتغاظ من راشوان وعلاء. وفرح أن عادل خطب اخيرا. وكمان كان فخور ب آدm أنه قدm هديه ل عادل.

وبعد ما آدm خلص. كل ده حصل. ياريتنى كنت موجود. كنت علمت ع راشوان وخليته ينـ.ـد.م. بس بصراحه ياحج الله اكبر عليك مشاء الله. والله ياريتك كنت مخابرات. كنت هتبقى حاجه عظمه جدا. ويسلاااام كنت هبقى تلميذك. اممم.
الباب خبط. آدm: ادخل.
رينو: فتحت الباب. وضحكت. ممكن ادخل. وعينيها ع مراد. وجريت عليه ابيه مرااااد.
آدm: ضحك ع رينو الل جريت واتشعلقت في رقبة مراد.

مراد: شاف رينو ووقف وضحك. وهي جريت عليه واتشعلقت ف رقبته. ومراد حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتي نوتيلتى. ونوتيلت قلب مراد. ههههه ايه يارينو بتعيطى ليه هو كيف عندكو. ونزلها ومسحلها دmـ.ـو.عها. وباسها من خدها. حبيبتي اهدى بقى يابت. يخربيت النكد.
رينو: بدmـ.ـو.ع. ابيه مراد انت وحشتنى اوى. انت كويس. فهد قالى انك الحمد لله كويس.
فهد: من وراها. يستى والله كويس. وانا هكدب ليييه. وبص ل آدm وابتسم وقرب منه وسلم وحـ.ـضـ.ـنو بعض. عمى آدm.

آدm: ابتسم. وقام. وحـ.ـضـ.ـنه بحب كبير. حبيب عمك حمدلله ع سلامتك يابطل.
فهد: الله يسلمك ياعمى. حضرتك عامل ايه!
آدm: بخير يافهد الحمدلله.
رينو: وقف ورا فهد وخبطت ع كتفه بشويش. ممكن تسبلى بابى شويه. اوعا كدا.
آدm: هههههههه. تعالى ياروحي. تعالى ف حـ.ـضـ.ـنى.
فهد: واقف بدهشه. ايه البت دى. ده انا لسه مكملتش يوم واحد.

آدm: واخد رينو كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال لفهد ولو قعدت معاها سنين. حـ.ـضـ.ـن ابوها هيفضل هو رقم واحد. وبصلها صح يانوتيلتى.
رينو: بطفوليه. هزت راسها صح يابابى. انت ع بعضك كدا رقم واحد ف حيات اى حد. وقالت بتحذير لكن البنات الل بره لأ اوكى يابابى. ولا تحب اجبلك نور.
نور: من وراهم. ولا ماجصرتى انا جيت ههههه. وبصت ل آدm بشرز. الل حاضن رينو وكشرت عينيها. وقالت اصبر عليا بس. لما اسلم ع مراد.

آدm: بص ل رينو وهمس. اطلعى بقى من حـ.ـضـ.ـن ابوكي علشان اتقفشت. ويارب ترحمنى.
رينو: هههههههه. لسه بتخاف من نور يابابى.
آدm: بتمثيل الخــــوف. والله يابـ.ـنتى ليا اسبابى وحكم القوى. هههههه.
نور: راحت بلهفه كبيره حـ.ـضـ.ـنت مراد توأمها. وعيطت ف حـ.ـضـ.ـنه. حمدالله ع سلامتك ياحبيبي.

مراد: حـ.ـضـ.ـنها بحب كبير. وباس جبينها وايدها. الله يسلمك ياروحي. خلاص بقى انا مش عارف ايه كمية الدmـ.ـو.ع الل عند الستات دى. مش عايز نكد اوكي. اضحكي يانور الحياه. ههههههههه
نور: ضحكت. ولفت ل آدm وبصتله بشرز.
آدm: هرش ف قفاه. وفتح ايديه. ومثل بدهشه. ايييه داااا نور قلبى. مدللة باباها انتى هنااا من امتى. تعالى ف حـ.ـضـ.ـن ابوكي يقلبى.

نور: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت من طريقة آدm والكل ضحك ع خــــوف آدm من نور. ونور دخلت ف حـ.ـضـ.ـن ابوها. حبيبى يابابى. مش سايبلى فرصه اخد حقي منك.
آدm: ضمها لقلبه. حبيبتي دا انا غلبان والله. البت رينو هي الل اترمت ف حـ.ـضـ.ـنى. وغمز ل رينو الل واقفه تضحك. وفهد عيونه عليها.
مراد: ههههههههه. هههههههه. مسيطر ياحج.
محمد: من وراهم طول عمره مسيطر ياض يامراد
مراد: ضحك اهلااا يادكتره. وحـ.ـضـ.ـنو بعض وبيضحكو. حمدالله على السلامه يا بطل.

مراد: الله يسلمك يسطى.
محمد: هتفضل طول عمرك عشوائي.
مراد: حبيبي تسلم والله.
محمد: ههههه. وبص لفهد. وسلم عليه وحـ.ـضـ.ـنه حمدلله ع سلامتك يابطل.
فهد: حبيبي يادكتور الله يسلمك.
محمد: راح ل آدm وشاف نور ف حـ.ـضـ.ـنه. مش كفايه كدا ولا ايه. عايزين نسلم.
نور: ههههههه. اوكي هسيبو شويه لكن محدش يطمع ف بابى حبيبى اكتر من كده.
زين: دخل عليهم. ايه ياجماعه انتو هتقضوها ف المكتب. وبص ل آدm. بابا. مريم منتظراكو ف الليفنج.

آدm: هز راسه. وبص للكل. يلا بينا ياشباب علشان ما خدش انزار. وآدm خرج وقعد جمب اميرته بسعاده كبيره. ومحمد اخد نور وقعدها جمبه.
وفهد شبك ايدو ف ايد معشوقته. وقعدو جمب بعض.
ومراد: سلم ع ريتال والتوأم. وتيمو وتمارا وقعد جمب فريحه وشايل مريم نونو ع رجله.
تيمو: راح ل رينو وفهد وبصلهم بغيره. وسع يافهد عايز اقعد جمب رينو.
فهد: ابتسم بدهشه. اييه ده انت نطقت اسمها صح.

تيمو: ايوه وقوم من جمبها. قوووم. وسع بقى. انا عايز اقعد جمب رينو حبيبتى.
الكل طبعا مبتسم ومنتظرين نهاية الحوار.
فهد: اممم طيب تعالى اقعد جمب رينو من الناحيه التانيه.
تيم: هز راسه لااااء. انا عايز اقعد هنا. وشاف أيديهم الل متشبكه ف بعض. واي دي انت ماسك ايدها سيب ايد رينو حبيبتي سييييب. وسع يافهد. كلهم بيضحكو.
فهد: ياعم انت عايز منى ايه. بص تعالى اقعد ع رجلى.
تيمو: لأ مش عايز رجلك. مش بحبها.

رينو: هههههههه.
فهد: بص ل رينو الل بتضحك. وبص لتيمو. طيب بص انا هاقوم بس الأول قول لارين العدوي وانا هاقوم اوكي.
تيم: بص للكل. هو بيقول ايه ده! وكلهم ضحكوا من قلبهم.
محمد: تيمو حبيبي. قول لارين العدوي وفهد هيقوم.

تيم: بص لفهد. ومتغاظ. وحاول يقول اول اسمها (لااا )وسكت. وحاول مره تانيه. لكن الاسم تقيل عليه شويه. واتلخبط. (لااا). اووف (رين عدوى). اوووف قوم يافهد. وبص ل رينو. رينو خليه يقوم. والكل بيضحك من قلبه ع غيرة تيم.
واتفاءلو انه هيكون زى آدm وفهد.
مريم: قالت ل آدm ربنا يستر تيم نسخه منك.
آدm: غمزلها هو انا بتكاثر كدا هههههه.

رينو: بصت لفهد ثوانى ياحبيبى. وفكت أيدها. وشالت تيمو ع رجليها. تيمو حبيبي انا وبس. وهيقعد جمبى هنا. وقعدته ف الاتجاه التانى.
تيم: بغـ.ـيظ وبص لفهد قوم يافهد من جمب رينو.
فهد: امممم. اوكي. انا هاقوم بس هروح اقعد جمب مريم الكبيره.
تيم: لاااء مريم لااء انت وحش يافهد. وقعد مكشر.
رينو: فضلت تبوس ف تيم كتير.
تيم: بديق. اووف كفايه يارينو تيمو وشه و.جـ.ـعه.
والكل بيضحك.

رينو: اوكي مش هبوسك كتير بس لما تصالح فهد. وتقوله اسف. وعيب لما تيمو الجميل يقول لعمو فهد الكبير وحش. لا كدا غلط. ورينو ومريم ونور ومحمد والكل زعلانين من تيمو.
تيم: بص للكل وشاف وشهم زعلان منه. وبص لفهد. وقاله تيمو اسف يافهد.
فهد: ضحك. وتيمو حبيب فهد. وهجبله كوره كبيره.

فهد: سقف بايده. وقام وباس فهد انت حلو يافهد. وجري واخد مريم نونو من أيدها وشـ.ـدها من حجر مراد. وهيلعبو قصادهم. والكل بيضحك ع شكل مراد وأن تيمو شـ.ـد مريم نونو من ع رجله. وكان متغاظ من تيم. لانه اتخض. وكمان اخد بـ.ـنته من حـ.ـضـ.ـنه.
آدm: ههههههههه. وبص ل مراد الأيام دول ياميمو. ههههه
الكل: هههههههههههه.

وقعدو كلهم وقت جميل جدا. والكل بيضحك ويهزر. وف نفس الوقت كل حبيب بيهتم بحبيبه. وخصوصاً عشق الفهد. الل مش راضى يسيب كف ايدها وعرف الكل انه مسافر بكره الصبح هو ورينو ع المانيا. والكل فرح ليهم. ومريم طلبت من زينب تجهز العشا. وبعد كدا الكل اتعشا. وسهرو كلهم مع بعض. وقدmو الحلو. وف اخر السهره محمد استأذن علشان عندهم عمليات من بدرى. واخدو تيمو معاهم بمعجزه. ومكنش عايز يسيب رينو. ومشيو. وفهد قام. وقدm السلسله لمريم وعجبت الكل. ومريم شكرته كتير وبردو نبهت ع فهد أنه ميجبش حاجه تانى وكفايه عليها رجعوهم بالسلامه. لكن فهد قالها خلى العادات الل اتعودنا عليها متتقطعش وباس جبينها وايدها. وراح لفريحه وقدm ليها ساعه ف منتهى الرقه وقزازة برفان تحفه. وباس جبينها. وفريحه حـ.ـضـ.ـنته بحب كبير. وشكرته. وفهد استاذن علشان يجهزو كل حاجه للسفر بكره. ورينو سلمت ع الكل وفهد اخد رينو ومشيو.

مراد: قام واستأذن علشان يطلع ينام.
آدm: قال ل مراد. خد مراتك وعيالك وع شقتك. وانا هحجزلك بكره ف فندق ف اسكندريه. ولو عايز تسافر بره احجزلك.
مراد: ضحك. يسلااام. وهو انا بحبك من شويه. عليا النعمه انت عسل ياحج ربنا يبـ.ـاركلى ف عمرك. وبص لفريحه الل فرحت جدا. ها يافريحتى! تحبى اسكندريه ولا نسافر.
فريحه: بتضحك بسعاده. اى حاجه مش هتفرق. المهم انك معايه.
مراد: ابتسم. وبص ل آدm خلاص ياحج خليها اسكندريه.

آدm: تمام هظبط كل حاجه وع تليفونات.
مراد: تسلم ياحج. وقال ل فريحه تعالى نظبط حاجتنا فوق وغمزلها ونطلع ع شقتنا. وهمس علشان تشوفى الهديه.
فريحه: كانت مبتسمه لكن وشها بقى احمر واتكسفت واتحركت هي ومراد ع فوق يحهزو شنطة السفر.
مريم: قاعده وعينيها متعلقه ب آدm بحب كبير وهيام.
آدm: بيبص عليها. وشاف مريم بتبتسم وسرحانه فيه. وكلمها. ايه ياروحي الابتسامه القمر دى.

مريم: اتنهدت بسعاده. ومسكت ايديه. حبيبى ربنا يخليك لينا يارب. انا عارفه انك خليت مراد يسافر هو وفريحه ليه! علشان فريحه متحسش بفرق. وان رينو مسافره وهي لأ.
آدm: باس أيدها وابتسم. حبيبتي فعلا انا عملت كدا لكن مش بالظبط. انا عارف أن فريحه بتحب مراد من أعماق قلبها. وعمرها ما هتغير ولا هتزعل. احنا مربناش بناتنا ع كدا!

هي مش هيفرق معاها المكان ولا الزمان المهم أن جوزها معاها. وانا عملت كدا. علشان ياخدو راحتهم ومراد راجع من مهمه وسفر وتعب. وراجع تعبان خليه يعيش حياته ويقضي وقت مع عيلته الصغيره ولوحدهم. وغمز وقالها انما ايه القمر ده انتى حلوه اوى انهاردة كدا ليه!
مريم: اتكسفت لأن زين وريتال قاعدين. ووشها ضـ.ـر.ب الوان ونزلت وشها ف الارض.
آدm: بيتكلم. ونسي تماما إن زين قاعد.

زين وريتال: بيتفرجو بهيام. وزين قال. احم احم. نحن هنا.
آدm: غمض عينيه بغـ.ـيظ. وبص ل زين. نعم والبعيد جبله. مرزوع ليه؟
زين: احم. ابدا ياحج. كنت عايز بس اقول لحضرتك. انا كمان عايز اسافر كام يوم كدا. اى مكان أن شاله بلطيم.
آدm: بشرز. اممم بلطيم بتصتاد ف الميا العكره انت. وابتسم لكن مش خساره فيك ياض يا زين. شوف انت عايز تسافر فين وانا معاك.

مراد: نازل من ع السلم وسمع الحوار. وقال خليه يسافر معايا ياحج. اهو يشيل العيال هو وريتال ههههههههه.
آدm: ضحك. وبص ل زين ها! موافق تروح مرافق مع اخوك.
زين: ههههههه. ومالو ياحج. فكره حلوه. اهو ع الاقل ريتال وفريحه يهتمو بالولاد.
آدm: ماسك ايد مريم. وقام ومريم وقفت معاه. وقال. طيب تمام انا هجهز كل حاجه وهعرفكو. وتروحو وترجعو بالسلامه.

كلهم الله يسلمك يا حج. وآدm اخد مريم وقالها بهمس تعالى عايزك فوق ف حاجه مهمه. ومريم ضحكت بحب ع ادامها وتصرفاته.
مراد: اخد فريحه والولاد ومشيو ع شقتهم
ريتال طبعا مبسوطه جدا وحـ.ـضـ.ـنت زين ف الليفنج بعد ما الكل مشي. بحبك يازينى.
زين: انا الل بمـ.ـو.ت فيكي ياروتي. بقولك ايه
ريتال: بدلع. نعم يازينى.
زين: مـ.ـا.تيجي نطلع فوق ونشوف كدا لاتكونى ناسيه وسايبه البلكون مفتوح وكمان الستاير.

ريتال: بدلع اكبر. امم ايوه يازينو انا سايبه الستاير والبلكون. وقربت وباسته برقه.
زين: لأ كدا مش هينفع. العيال هتبرد. تعالى وشالها وطالع بيها ع السلم.
ريتال: اتكسفت. زينو ل بابا آدm يخرج ويشوفنا.
زين: وهو انا بعمل حاجه غلط ياروتى ودخل بيها الاوضه. ونزلها وقربها منه. وباسها بكل عشق واشتياق. بحبك اوى ياريتال.
ريتال: تاهت ف عشق الزين وانا بعشقك يازينو. وعاشو وقت رومانسي جميل.

واليوم ده كان مميز عند العيله كلها والكل نام ف حـ.ـضـ.ـن حبيبه مبسوط.

بعد اسبوع.
طبعا مراد وفريحه. وزين وريتال سافرو اسكندريه تانى يوم الضهر. وعاشو اسبوع جميل جدا. مراد كان يسيب مريم وآدm مع زين. وياخد فريحه يفسحها ف اسكندريه كلها وياخدها ويروحو ع البحر وقت المطر. وعاشو العشق بكل حالاته. جنون. وحب ورومانسيه وهزار. وفريحه كانت حاسه انها طفله صغيره. وطايره من السعاده. وعشقها ل مراد عدى المدى. ومراد لما يكونو لوحدهم.

كان يشيلها وهما ع البحر ويلف بيها وفريحه بتفرد دراعتها ومراد شايلها. وتضحك من قلبها.
وزين: كان يسيب اريان وليليان مع مراد وفريحه. وعاشو وقت جميل جدا. وزين كان بيعزم ريتال ع العشا. ويتعشو ويتفسحو وريتال كانت طايره من الفرحه. وكان بيرجع هو وريتال ويطلعو غرفة الفندق سرقه من غير ما مراد يعرف ويقضي وقت جميل ورومانسي مع ريتال. وبعد كدا يلبس ويروح عند مراد وياخد اريان وليليان.

ومراد وزين اتفقو ان طول الاجازه هيعملو كدا.
ان زين ياخد العيال ومراد يخرج. وتانى يوم زين يخرج ويسيب العيال مع مراد. وأوقات يخرجو كلهم مع بعض. ويتغدو بره. وريتال وفريحه كانو مبسوطين جدا.
زياد: عايش الاسبوع ده مع ماليكه ومهتم ب ياسين. ومبسوط جدا لان ياسين يشبه زياد بنسبه كبيره. لكن عيونه تشبه عيون ماليتكه وده. زاد من حسن ياسين.

وف يوم زياد ف الشغل. جاله اتصال من صاحبه ف المرور. وقاله انه عليه مخالفات. وزياد افتكر لما كـ.ـسر الاشاره مرتين. وضحك وقال ل صاحبه بكره هكون ف المرور وادفع كل المخالفات الل عليا. وف نفس الوقت باب المكتب خبط ودخل طاهر صاحب زياد من الصغر. وزياد بفرحه قام من ع المكتب وراح ل طاهر وحـ.ـضـ.ـنو بعض فتره طويله. من غير كلام. وطاهر ابتسم وكان مبسوط من مستوى زياد الل اتحسن. وبعد سلام كتير بينهم. وزياد قاله انت رجعت من السعوديه امتى. انا سالت عليك وعرفت انك سافرت وخدت مراتك ومحمود ابنك ع السعوديه واشتغلت هناك مدرس.

طاهر: قاله ايوه انا بعد ما اشتغلت مدرس هنا واتجوزت وخلفت زى ما انت عارف جالتى سفريه وقبل السفر باسبوع. اتصلت عليك كتير وفونك مغلق. روحت للحاجه أم زياد وسالت عليك قالتلى سافر ومتعرفش انت مسافر فين. بصراحه انا زعلت منك. وقولت يام يازياد يصحبى مجتش ع بالك. لكن والدتك قالتلى انك سافرت تحت ضغط نفسي وكنت تعبان. وساعتها دعيتلك. وبعدها سافرت كل السنين دى. ورجعت من اسبوع. وقولت للحاجه أم طاهر زياد مسالش عليا. لقيتها بتدعيلك ليل ونهار. وكمل بخجل. انا متشكر يازياد ع الل انت عاملته مع ابويا وامى وانك مقصرتش معاهم لا ف مصاريف ولا علاج ولبس. مع ان الحال مستور والحمدلله. لكن انت راجـ.ـل جدع يصحبى. وانا مش عارف ارد جميلك ازاى.

زياد: ابتسم. ترد جميلى ف انك تسمى ابنك الل جاى ع اسمى ههههه. كلام ايه ده ياطاهر. انت ناسي انت عملت معايه ايه. ولا وقفتك جمبى وجمب امى وناناه نهاد الله يرحمها. وبعدين انت مش صحبى. انت اخويا الكبير. ومفيش بينا الكلام ده ومتزعلنيش منك.
طاهر: ابتسم. حبيبى يا زيزو ربنا يبـ.ـاركلك. والف مبروك ع الشركه وكمان الف مليون مبروك يابو ياسين يتربى ف عزك ويكون ضهر وسند ليك إن شاء الله.

زياد: ابتسم بحب. اللهم امين يارب. اكيد عرفت من الحاجه ام طاهر.
طاهر: طبعا مش بقولك بتدعيلك ليل ونهار.
زياد: ربنا يستجيب إن شاء الله. المهم انا عرفت من الحاجه أن المدام حامل وع وشك. انت رجعت ازاى ولا ربنا كرمك ولا ايه!
طاهر: ههههه اه الحمد لله معايه دلوقتي محمود ف 6 ابتدائي وحنين شهر اهي من سن ياسين هههههه.
زياد: مشاء الله تبـ.ـارك الرحمن. ربنا يخلي يارب. وقام وقف. يلا تعالى معايا.
طاهر: قام ع فين.

زياد: مش عايز تشوف ابن اخوك ولا ايه! وبعدين انت ادبست وهتتغدى معايا النهردا.
طاهر: مابلاش خليها مره تانيه.
زياد: مش هقبل اى عذر. يلا بينا. هنتغدى. وهروح معاك علشان اشوف محمود وحنين.

طاهر: ابتسم. تمام يلا بينا. وزياد اخد طاهر واتصل ع ماليكه واداها خبر. وجهزت الغدا بكل حب وقالت لحسام وهدى. وماليكه لبست الاسدال. وزياد جه واتغدي مع طاهر وحسام وهدى وماليكه. والجو كان جميل. وطاهر شاف ياسين ووعده بهديه لان زياد اخدو فجاءه. وبعدها زياد راح مع طاهر. وشاف محمود وحنين وقعد شويه. وزياد قال لمحمود بكره هتكون عندك عجله. ومحمود فرح.

وزياد قال لطاهر. طاهر انت كبرت. متسافرش تانى. ولو شغل المدرسه تعبك. مكتبك موجود عندى ف الشركه انا هستناك ترتب امورك وتجي تشرف شركتك. وطاهر شكر زياد. وزياد قالو بطل تشكرنى. احنا عشنا مع بعض وكنا بناكل ع عربية فول واحده. وانت لو مكانى دلوقتى كنت هتعمل كدا واكتر.

طبعا مريم عزيز. ف اواخر الشهر السادس. وحامل ف ولد. ويوسف قرر أنه هيسمي مصطفى. ع اسم جدو حبيبه. ومريم معترضتش لانها بتحب مصطفى عزيز جدا وبتحترمه لأنه كبير العيله. وشيرين فرحتها فرحتين. بإسم مصطفى. وقالت لو ربنا طول ف عمرى انا هربى مصطفى الصغير.

ومصطفى عزيز كان مبسوط. وأشرف وهنا كانو مهتمين ب كريم. وكريم بيقول ل اشرف وهنا. بابا اشرف وماما هنا. ويوسف شايل مريم من ع الأرض شيل. وقالها سيبى الصيدليه الدكتوره لزميلتك الل شغاله فيها. لانك تعبانه. وبعد الولاده إن شاء الله لما تفوقى كدا تبقى ترجعى من تانى. ومريم وافقته رايئه. وكانت مبسوطه من اهتمام العيله بيها. وخصوصاً يوسف.

ساره ف الشهر الخامس. وشغاله ف الشركه مع جاسر. وبتجهز مع جاسر فرع جديد ليها. وهتعمل زى ما آدm شرحلها. وخلاص الفرع الجديد ع وشك انه يخلص وهتستلم شغلها الخاص قريب. وساره مبسوطه جدا. لأن مالك كل يوم يخرج من الشغل ويروحلها المكتب. ويقعد معاها ويقرب منها ويغازل فيها. وياخدها ويروحو ع البيت. وبعد الغدا ياخدها ع عشهم ويدخل جنتها.

وملك طارت من الفرحه لما عرفت أن ساره حامل ف ولد. وجاسر كان مبسوط. اما مالك كان فرحان جدا. وخصوصاً لما ساره قالت لمالك أن بابا جاسر حلف اننا مش هنسمى جاسر. ف انا نفسي اسمى ابنك آسر. ايه رايك عجبك! ومالك ابتسم. قرب منها وباسها من خدها. وقال آسر الصاوى. ابن ساره الصاوى. وقرب منها اكتر بحب. وهمس اي حاجه انتى تقوليها هتعجبنى وهوافق عليها. وباسها باشتياق. وساره تاهت ف حب مالك. وعاشوا بعد كدا الاسبوع ده ف سعاده.

محمد ونور: بيقضو وقتهم مع بعض ف المستشفى. والبيت. وبتاخد معاها تيم احيانا. لكن تمارا بتكون عند آدm. ونرمين حامل ف الشهر التانى ومبتصدق تشوف تيم علشان تتوحم عليه.
ومحمد مهتم بنورو. ونور مش شايفه حد غير محمد. وعايشين ف سعاده.

اما بقى فهد ورينو. سافرو تانى يوم الصبح ع المانيا. والجو كان شتا. والمطر كان شـ.ـديد. ودي احلا حاجه فهد حبها. علشان ميخرجش كتير ويفضل قاعد ف الفندق مع معشوقته الصغيره. وفهد حس انه ف شهر عسل جديد.

وعندو طقوس. ولازم رينو فطار وغدا وعشا تكون قاعده ف حـ.ـضـ.ـنه. وياأكلها بايدو. وبعد الاكل. يتغزل في جمالها كتير لحد ما ينهار من جواه. ويشوف ف عيون معشوقته دعوه صريحه منها. ويقرب منها بالبوسه المعهوده باشتياق كبير عن اليوم الل قبله. وبعدها بفتره كبيره. ياخدها ف كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. ويفتح درج الكمود. ويطلع منه شوكليت. ويفتحها. وياأكلها ل رينو. ورينو كانت اسعد وحده ف العالم من عشق الفهد. الل قايم بدور الأب والاخ والصديق والزوج والحبيب. وشايفه إن فهد نسخه من آدm العدوى.

وبعدها بيومين بليل. رينو سمعت صوت المطر. وقامت وبصت من الشباك وقالت لفهد انها نفسها تنزل ف المطر. وفهد ابتسم وقالها البسي بسرعه. ورينو سقفت واتنططت زى الاطفال واتشعلقت ف رقبة فهد.
فهد: ههههه اممم هتلبسى ولا اخدك ف حـ.ـضـ.ـنى هااا.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه بسرعه وجريت من قدامه ولبست ف ثوانى. انا جاهزه.

فهد: شافها لابسه فستان اسود رقيق ونقاب باللون الاسود. وابتسم. وانا جاهز. يلا بينا. وسابو الفون ف الغرفه وخرجو. ورينو بتجري ف الشارع تحت المطر. وفهد سابها بحريتها لأن الوقت ليل والكل بيجرى ع بيته ومفيش حد. والمطر شـ.ـديد. ورينو بتدوخ وتلف وفتحت أيديها تحت المطر وبتضحك. وفهد بيقرب منها وبيضحك. ع برائتها وجمالها بالنقاب. وشبهها بالفراشه النادره. وقرب منها اكتر ووقف قدامها. ورينو شافته بيقرب منها. ووقفت وبتضحك. فهد المطر حلو اوى اوى يافهد.

فهد: ابتسم بحب. المطر بقى حلو علشان نازل ع خدك يارينو.
رينو: ابتسمت بسعاده. وبصت ف عينيه انا بحب كلامك اوى يافهد.
فهد: مسك كف ايديها الاتنين. بايديه. رينو. انا بغير عليكى من المطر لما بينزل ع خدك. لكن انا مستعد اتقبل المطر مقابل اني اشوفك فراشه نادره كدا. انا بعشقك ياقلب فهد. عشقى ليكى تخطى كل حدود العشق.
رينو: بتغمض عينيها وتفتح من حبات المطر الا نازله. وقالت عارف يافهد. انا نفسي ف ايه!

فهد: بحب. نفسك ف ايه يا عشق الفهد؟
رينو: نفسي احـ.ـضـ.ـنك ف المطر ده اوى. وكمان تشيلنى وتلف بيا. وانا ابص للسما واغمض عينيه والمطر ينزل علينا. لكن مينفعش علشان انا منتقبه.

فهد: مردش عليها. وبص حواليه. وملقاش حد. ومن غير مقدmـ.ـا.ت. شالها. وقال. لاري ماينفعش تتمنى وفهد ميحققش. ولف بيها. ورينو فرحت جدا. وبتضحك وفهد بيلف بيها وفتحت ايديها ورفعت راسها للسما. ومن فرط السعاده قالت بصوت عالى بحباااااك يافاااااهد. انا بحباااااك. بعشقااااااك. هههههه ونزلها. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه تحت المطر. انا الل بحبك وبعشقك وبدوب فيكى. وعاشو الاسبوع ده كله ف سعاده وعشق وغرام.

ف الوقت الحالي.
الساعه 1 صباحا. وكانت الدنيا بتمطر
فارس نايم ف امان الله. وواخد رودي ف حـ.ـضـ.ـنه.

رودي بتتحرك كتير وحست بمغص. وقامت بشويش علشان فارس ميصحاش. ودخلت الحمام. لكن المغص بيزيد. تؤ اوووف ايه المغص ده اااه. وخرجت من الحمام ومش قادره تمشي. وبتتالم بصوت بسيط. وحطت ايديها ع بطنها جرا ايه يابت يا چود. متنامى بقى انا عايزه انام. نامي يعسل ربنا يهديكى. ااااه بتخبطينى نامى يابـ.ـنت الجز-؟ ومش عارفه تقعد وفضلت تتحمل الألــم علشان فارس ميصحاش. وقالت اكيد شوية مغص زي كل يوم وهيروحو لحالهم. وفضلت تتمشي ف الاوضه بشويش. وتكتم المغص جواها. وفضلت ع كدا ساعه ونص. والساعه دلوقتي 2 ونص. وحست ان المغص راح. وابتسمت بتعب. حبيبت رودي انتى ياچود. نامي ياحبيبتي انا همـ.ـو.ت وانام. وراحت عند السرير. ويدوبك قعدت ع طرف السرير. يااااااالههههووووى. اااااااااه.

فارس: رجليه قامت قبل راسه. واتخض خضت عمرو كله. وقعد بسرعه وقال بسم الله. بسم الله. وبيلف حواليه. مين. مين. وشاف رودي واقفه وبتتالم. رودي. رودي. واتحرك بسرعه وجرى عليها حبيبتي مالك.
رودي: ااااااه لأ لأ لأ. احنا متفقناش ع كدا. انا عايزه اناااااااااام اااااه.
فارس: حبيبتي مالك بتصرخي ليه. ومتفقناش ع ايه. انا مش فاهم حاجه.

رودي: بتاخد نفسها بسرعه. اووووف يااااه. ف ام الليله دي مش هنام يعنى ولا ايييييه. ااااااااه الحقنى يافااااارس. يالههههههوى.
رنا: خبطت ع الباب بسرعه لانها وطارق صحيو ع صوت صريخها.
فارس ؛ متـ.ـو.تر. وراح يفتح الباب. لكن كانت رودي لابسه طقم. وقال ثوانى ياماما. ولبس رودي الاسدال.
رودي: بتعب انت بتعمل ايييييه. دخل امك خليها تشوفلى حل. الله يخربيت الجوااااااز اااااااااه. يابـ.ـنت الجز-!

رنا: دخلت بسرعه. ايه يارودي ياحبيبتى. وشافت رودي بدءت تعرق وبتنهج. وقالت انتى بتولدى يارودى.
فارس: بتـ.ـو.تر. ايييه بتولد. وراح بسرعه عند رودي حبيبتى متقلقيش انا. انا هاقوم البس ف ثوانى. واختفى من قدامها وهيلبس بسرعه وكان خايف.

رودي: بصوت عاااالى. انت لسسسسسه هتلبس. استحماااا بالمره. ااااااه. الحقينى يارنا. والله كدا ماينفع. دى بهدله اااااه احنا متفقناش ع كدا. وبصت ع بطنها وقالت لچود. انا كنت بأاكلك واشربك واحشرك اكل علشان تخرجي باحترام. واكون كاسره عينك ومتو.جـ.ـعنيش اعااااااه. البـ.ـنت دى مش بـ.ـنتى. دي بتضـ.ـر.ب. اعاااااه.

رنا: كانت متـ.ـو.تره وعيونها مدmعه. لكن لما سمعت رودي والكلام الل قالته مع ريأكشانتها كانت عايزه تضحك. احم اهدى يارودي. انا هلبس واجيلك جري.
رودي: بصتلها ااااااه روحي البسي. وخدى راحتك. ااااااه ياااااارب.
طارق: دخل جري. رودي مالك يابـ.ـنتى.
رودي: بدmـ.ـو.ع. بـ.ـنت ابنك مش متربيه ياطارق. البت بتضـ.ـر.ب اعااااااااا هو انا كنت باكل علشانها ليه. لما ف الاخر هتضـ.ـر.ب. اااااااه.
طارق: متـ.ـو.تر. رنا هي بتولد.

رنا: ايوه ياحبيبى. وبصت ل رودي. اهدى ياحبيبتى. ده أمر طبيعي. البـ.ـنت عايزه تخرج للنور. وإن شاء الله ف المستشفى ربنا هيسرلك الحال. وخرجت تلبس بسرعه.
فارس: جه بسرعه ومرعوب وخايف عليها. وراح جنبها وماسك ايدها بلهفه وخــــوف. حبيبتي تعالى هشيلك وننزل. قومي. قومي معايه ياحبيبتى.
طارق: بتـ.ـو.تر. انا هاروح البس بسرعه. وانزل اشغل العربيه.
رودي: بدmـ.ـو.ع ااااااااه عايزه بابا يفارس.

فارس: شاف دmـ.ـو.عها. حبيبتي عمى دلوقتي نايم. هنتصرف بعدين. تعالى بس وجاب بالطو حريمي شتوى. البسي يارودي علشان الجو بيمطر وساقعه. ولبسها. وشالها ونزل وراح بيها ع العربيه.
رودي: اممممم يالههوى. مش ده الل اتفقنا علييييييه.
طارق: فتح لفارس باب العربيه. اركب انت يفارس وخد رودي ع المستشفى. وانا هجيب ورنا وهحصلك. وسوق ع مهلك علشان المطر والدنيا ليل. بت يارودي متخافيش كل حاجه هتبقى تمام.

رودي: هزت راسها. تمااام. تماااااااام. ااااااه ياااااارب. وانا الل كنت عامله فيها شجيع السيما. اااااااه.
فارس: ساق العربيه وماشي بسرعه لكن بحكمه علشان الجو. وماسك ايد رودي بخــــوف. حبيبتي وحيات فارس اهدى. رودي انا مش قادر اتحمل و.جـ.ـعك ده.
رودي: اااااه بطل تمثيييل خد ياخويا الو.جـ.ـع. وسوق وانت ساااكت. اااااه. البت دى مش بـ.ـنتى. لأ لأ لأ لأ.

فارس: بصلها بدهشه. ايييه! مش بـ.ـنتك! طيب ياحبيبتى انتى اهدى. ااااااه. ضوافرك يارودي ااااه. يابت براحه اااه.
رودي: غرزت ضوافرها بكل قوتها ف ايد فارس. اسكوووووت. وسوق ياخويا بسرعه ما انت مش حاسس بحاجه. تعمل عملتك السودا واحنا نشيل الطين. وعيطت اعااااااا انت لو بتحبنى كنت حملت انت اعااااا.
فارس: تنح. وغمض عينيه وبيفتح وبيحاول يستوعب الل سمعه احمل انا. ااااه ضوافرك يارودي.

واتكلم بخــــوف حقيقى. حبيبتي انا خلاص قربت ع المستشفى. 5 دقايق بالضبط. ووصلوا المستشفى. وشالها وداخل بيها. ونيمها على السرير. وشاف وشها احمر وغطاها وايديها كانت ساقعه. مسك ايديها وبيدلك فيها علشان تدفى.
رودي: ااااااه انت بتعمل ايييييه. مـ.ـا.تشوفلى دكتور اى حد يطلع البت دى انا عايزه انااااام. اااااه. ياااارب. انا كان مالى ومال الجوااااااز. اعااااا.

فارس: قام. حاضر حاضر. وخرج يشوف دكتوره. وقالتله شويه وهحصلك. وراح ل رودي وكانت رنا وطارق وصلو ودخلو.
رودي: ااااااه يابابا. والله مش قادره. انا عايزه بنج ادوووووولى بنننننج. ولدوووووني قيصاااااااارررريييي. وصوتها جايب لآخر المستشفى
طارق: قرب عليها. حبيبتي اهدى يابـ.ـنتى. فارس قال ان الدكتوره شويه وجايه. ورنا بتعيط. وطارق اخدها وطلع بره. ومحبوش يتصلو ع حد من العيله لان الفجر قرب يأذن.

محمد: نبطشيه. خبط ودخل. صباح الخير ياجماعه. ايه يارودي. وقرب منها.
رودي: بدmـ.ـو.ع. ابوس ايدك يادكتور محمد. ولدوووني انا عايزه انااام. البت بتضـ.ـر.ب بافترا. عايزه بنننج ولدونى قيصررررى. ااااه.
فارس: عيونه دmعت. وراح وقف جمب منها. ومسك ايدها. حبيبتي انا سالت ع دكتورة بنج. وقالو هنشوف مين نبطشيه وهنبعتها.
محمد: قاس الضغط وكان عالى. رودي انتى اتعشيتى ايه!
رودي: بتتالم. ااااه. وده هيفيد بااايييه.

محمد: اتعشيتى ايه يارودي ياحبيبتى قولى ياماما.
فارس: بص ل محمد. اكلت بيتزا و2كريب و2شاورما. وبرتقال وتفاح وعصير مانجه. و. اااااااه. اييييدى انتى بتعضي ااااه.
رودي: مش قادره تتحمل الو.جـ.ـع. وفارس عمال يعد ف الاكل. وعضته من ايدو اااااااه. وردى قالت انا الل جبته لنفسسسي اااااااه.
فارس: اااااه. ااااه. ايدى يارودي اييييدى.
محمد: كاتم الضحكه ومش قادر. لكن ركب الكانيولا وحطلها حقنه تنزل الضغط.

الدكتوره: جت تشوف رودي. وقالتلها قدامك ساعه وتولدى بالسلامه.
رودي: انا عايزه بنج ادوووووولى بنننننج.
الدكتوره: حاضر. هبعت لدكتور محمود. دكتور التخدير. ثوانى وهيكون عندك.
فارس: ماسك ايدو الل ازرقت. وبص للدكتوره. دكتور! ومحمود كمان! ليه مفيش دكتورة تخدير دكتوره ست!
الدكتوره: للأسف يافنـ.ـد.م. دكتورة التخدير. ضغطها وطي فجاءه واغمي عليها. ولسه شويه لما تفوق.

فارس: بديق. خلاص لما تفوق تبقى تيجى تديلها الحقنه. مفيش دكتور راجـ.ـل هيدخل هنا.
الدكتوره: تمام وراحت تتابع رودي.
رودي: ااااااه. وداااه وقته يفااااارس حـ.ـر.ام عليك. انا بموووووت.
فارس: قرب منها. وباس ايديها. حبيبتى اهدى غـ.ـصـ.ـب عني صدقينى. مفيش راجـ.ـل غريب هيدخل يكشف عليكى أو يديلك البنج.

رودي: اناااااا بكرهااااااك حبكت الغيره دلوقتي. ياااادى السواد الل انتى فيه يارررووووودي. اااااه خليك غيراااان. غير عليا برحتك. وانا اطرشق من جنابى. ااااااه افرح بالغيره يافااااارس. يااالههههههووووووي.
وبدءت خلاص تنهج بسرعه. وعرقت. وفارس خاف عليها ورفع راسها بسرعه وضمها. ومدايق لو.جـ.ـعها. ومسح دmـ.ـو.عها ووشها.
رودي: بتنهج. فارس.
فارس: ايوه يارودي. ايوه ياحبيبتي.
رودي: هات ايدك ابوسها.
فارس: بعدm فهم. هااا!

رودي: اااااااه قووووولت هااااات ايدك ابوسهااااا. اااااه ياااارب. ومسكت ايد فارس وعضته.
فارس: ااااااااااااه. اااااااه يابـ.ـنت العضاضه اااااه. وشـ.ـد ايدو من بوقها. ااااه وبينفخ ف ايدو.
الدكتوره: خلاص قربنا اهو يامدام رودي.
رودي: غمضت عينيها جـ.ـا.مد. ودmـ.ـو.عها نازله بغزاره. وكتمت الصرخه جواها. ووشها بقى احمر اوى.

فارس: شافها كدا. وقلبه بيدق بخــــوف. وقرب منها وضمها بحب. وباس جبينها. حبيبتى الدكتوره بتقول خلاص اهو. احـ.ـضـ.ـنينى يارودي. انا جمبك ياحبيبتي ومعاكى.
رودي: عيطت. وكـ.ـلـ.ـبشت ف فارس بكل قوتها وصرخت صرخه عاليه جدا. وچود خرجت للنور. ورودي اول ماسمعت صوت بـ.ـنتها غمضت عينيها. ورجعت راسها لورا.
فارس: قلق عليها. ورجع راسها ع السرير. رودي. حبيبتي انتى كويسه. رودي.

الدكتوره: جت عليهم وشافت رودي. وقالت متقلقش حضرتك هي تعبانه من المجهود بس ثوانى وهتتحسن.
رودي: فتحت عينيها. وبصت وشافت فارس جمبها. فا، فارس
فارس: ابتسم. حبيبتي حمدلله ع سلامتك ياقلب فارس.
الممرضه جت. اتفضل بنوته زى القمر مشاء الله.
فارس: قلبه بيدق بسعاده. وشال چود بين ايديه. بسم الله ماشاء الله. وضمها لقلبه وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع بصي يارودي. چود بـ.ـنتك وقربها منها.

رودي: افتكرت مامتها. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقلبها دق واحساسيس مختلفه. عيونها ع چود وسرحانه ف مامتها وانها كانت نفسها تبقى موجوده جمبها ف الوقت ده. او حتى اخواتها. ودmـ.ـو.عها نازله بكـ.ـسره. ومشالتش چود.
فارس: شاف رودي سرحانه ومخـ.ـنـ.ـوقه. واخد چود. وطلعها ل طارق ورنا الل جريو عليه بلهفه وخــــوف. وطارق شال چود بين ايديه بسم الله. رودي عامله ايه يافارس.
فارس: الحمد لله يابابا.

رنا: بتضحك بدmـ.ـو.ع. وطلعت بطانية اطفال. بسم الله ماشاء الله. امسك يطارق غطيها كويس علشان الساقعه. يختى اللهم بـ.ـارك قموره اوى. وبصت لفارس رودي دلوقتي كويسه ياحبيبى. وهتخرج امتى انا عايزه اطمن عليها.
فارس: 10 دقايق وهتخرج ياست الكل.
طارق: باس جبين چود. أنت أذنت لچودي.

فارس: ابتسم لأ. دى مهمتك انت بقى ياحج بعد اذنكو هشوف رودي. واتحرك بسرعه بقلق ودخل وراح قعد ع طرف السرير وخد رودي كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. ورودي ماصدقت وعيطت كان نفسي ماما تكون موجوده معايا يفارس. كان نفسي تشيل بـ.ـنتى اول واحده. هي وعدتنى انها هتكون موجوده وهتشيل حفيدها اول واحده بس سابتنى. واخواتى محدش منهم جمبى. انا ماليش حد يافارس ماليش حد.

فارس: ضمها بحب وحنان. وزعلان علشانها. وبيمسد ع شعرها. حبيبتي ربنا يرحمها. وربنا ليه حكمه ف كل حاجه بتحصل. وبعدين اخواتك مسافرين واستقرو هناك ومتجوزين. وبيكلموكي كل فتره. انا عارف أنه صعب عليكى. لكن انتى عمرك ماكنتى لوحدك. باباكى موجود جمبك ويوميا بيتصل عليكي. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها ومسك وشها بايديه. وابتسم. الفارس راح فين ها؟

مش انا فارس حبيبك عمرى اتاخرت عليكى. عمرى خلفت وعدى معاكى. رودي اوعي تكونى مفكره انى مش حاسس بيكي. هزارك المستمر وضحكك مع الكل. انا عارف انك بتدارى و.جـ.ـع جواكي. حبيبتي انسي كل الظروف وانسي كل حاجه تزعلك من جواكي. وبعدين رنا بتعتبرك زى فريحه بالظبط. واتعودت ع وجودك وهزراك معاها. طيب ت عـ.ـر.في انها هتتجنن وتطمن عليكى. وكمان بتعيط علشانك. ولا طارق حبيب قلبك يختى قلقان ومتـ.ـو.تر. واخد منى چود. وقال عليها چودي. زى ما انتى كنتى عايزه. وكمان ياروحي لو كان وقت ولادتك بالنهار كنتى لقيتى العيله كلها موجوده جمبك. وهيزعلو لانى نبهت ع خالو محمد انه ميعرفش حد لأنهم نايمين دلوقتي. وباباكى بقى ربنا يستر لما يعرف هيزعل منى اوى لكن الجو شتا والدنيا بتمطر. وچود السيوفى جت وجابت معاها الخير. وابتسم رودي انتى مفتاح السعاده لفارس ولعيلة السيوفى. وضمها لحـ.ـضـ.ـنه.

رودي: بتسمع فارس. وبتعيط بشهقات بسيطه. وهديت من كلام فارس الل ريح قلبها
ودخلت ف حـ.ـضـ.ـنه ورفعت أيديها وحـ.ـضـ.ـنته بكل حب. وغمضت عينيها وفضلت ف حـ.ـضـ.ـن فارس شويه.
فارس: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وقرب منها وباسها برقه وحب. بحبك يارودي المـ.ـجـ.ـنو.نه.
رودي: بحبك اوى يافارس. ومسكت ايديه.
فارس: اااه حاسبى يارودي.
رودي: بصت ع ايديه وشهقت يالهوى. مين الكـ.ـلـ.ـب الل عضك كدا.

فارس: ههههه. قصدك كـ.ـلـ.ـبوبه. ههههه والله انتى رهيبه ونسيتنى الو.جـ.ـع. ههههه. انتى الل اكلتى ايدي كدا.
رودي: ضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. احم ما. ا. انا. ا. نا اكيد يعنى مكنتش اقصد. ما انت عارف بقى برج الغباء.

فارس: حبيبتي ولا يهمك. انا هطلع كل ده عليكى بس بعدين. والممرضه جت. ورودي خرجت ف الاوضه. وطارق ورنا اهتمو بيها وكمان اهتمو ب چود. ومحمد بـ.ـارك ل فارس ورودي. وسابهم يرتاحو. وردي شالت چود وجواها إحساس مختلف. وشعور مختلف. وشافت فرحة فارس وانه كل شويه عايز يشيل چود. وقال ل رودي انه هياخد اجازه كام يوم علشان يقعد معاها. وفارس شاف هدوء رودي لاول مره وبـ.ـنتها بين ايديها واتفائل خير أن رودي هتعقل اخيرا. لكن بردو هو بيعشق جنونها.

وتاني يوم الكل عرف. والكل راح ع المستشفى. وردي فرحت جدااا. لأن آدm ومريم. ومحمد ونور وكمان فرحت اكتر لأن مصطفى عزيز وشيرين جم علشانها. ويوسف ومريم عزيز. وأشرف وهنا. وجاسر وملك وزياد وماليكه. ومالك وساره. وحسام وهدى. والكل كان بيعاتب طارق ورنا أنهم متصلوش عليهم علشان يكونو موجودين معاهم. وطارق شرحلهم الموقف. وكمان الجو كان بيمطر وساقعه جدا. ورودي كانت فعلا مبسوطه. وباباها شال چود بين ايديه. وقال أنا ليا احفاد بره مصر. لكن دى اول حفيده اشيلها بين ايديه. وباس جبينها. وقدmلها ظرف هديه. ورودي لما فتحته اتصـ.ـد.مت لانه كان وصل بمبلغ كبير جدا باسم رودي ف البنك. وشكرت باباها كتير. وطارق اتفق انه يعمل عقيقه الاسبوع الل جاى. لكن فارس. قال ل طارق. تسمحلى يابابا. انا هأجل العقيقه لما فهد يرجع بعد إذن الجميع طبعا. والكل ابتسم بحب. ووافقو رائيه. وفهد عرف واتصل فيديو ع فارس واعتذرله كتير لانه كان نفسه يبقى جمب توأمه ف الموقف ده. وكلمو كل العيله فيديو. ورينو كلمت رودي وشافت چود ورينو فرحت جدا. وبتفكر انها بداية سنه خامسه تبطل الوسيله. وتجيب لفهد حته شبه.

ومراد وفريحه وزين وريتال اتصلوا وبـ.ـاركو لفارس ورودي. وفريحه كانت فرحانه جدا لاخوها وتوأمها. واليوم كان جميل جدا. ورودي خرجت من المستشفى. وجواها شعور انها بقت أم. والغريزه الل جواها هتجبرها انها تعقل وتوزن الأمور. لكن هتفضل مـ.ـجـ.ـنو.نه مع الفارس وچود الل تشبه رودي وفارس وكمان بشرتها بلون خمرى مميز وزاد من حسنها.

بعد اسبوع كمان.
معتز: قاعد ف النادي. وحاسس بخـ.ـنـ.ـقه وبقى كتوم ومبهزرش زي الاول ولارين وحشاه جدا. وجه ابن خالته من وراه وهما صحاب جدااااا.
وليد: ايه ياشبح. وقعد اخبـ.ـارك ايه؟
معتز: هز راسه بيأس. الحمد لله. انت عامل ايه ياوليد باشا!

وليد: طلع سيجار. وبيبص ع البنات. تمام اوى. انما بقى انت عايزنى ف ايه. خالتك مصحيانى بدرى وبتقولى معتز مستنيك ف النادي عايزك ضروري. خير نويت تفرحنا بقى. وتتقدm للدكتوره حبيبت القلب الل مطيره النوم من عينيك ولا ايه. ههههه.

معتز: اتنهد بو.جـ.ـع. ومعلقش. بدرى! الساعه 5 وتقول بدرى. المهم ما علينا. انا طلبتك علشان خالتى كلمتنى وبشرتنى انك اترفد من شغلك. علشان المسخره بتاعتك وشربك وسهراتك. وخالتى انهارت من العـ.ـيا.ط. وانت ولا ع بالك لأ وراجعلها الصبح وسـ.ـكـ.ـر.ان كالعاده. واتحايلت عليان علشان اكلمك وتفوق وترجع عن الل انت فيه ده.

وليد: بينفخ الدخان لفوق. ايوه اترفدت. وراجع الصبح وسـ.ـكـ.ـر.ان. وبصله وهو ده جديد ع خالتك انى ارجع البيت الصبح. المهم سيبك من كل ده. تعالى معايا هاخدك ع مكان يفردلك وشك المكرمش ده. هههههه.

معتز: بدهشه. من برود وليد. انت مش هتفوق بقى لنفسك. وانا عايز اعرف. ازاى واحد ف سنك ده وظابط مخابرات من سنين ومترقاش لرتبة مقدm حتى! لا وكمان يترفد. اترفدت وانت 35 سنه ودmرت مستقبلك. تقدر تقولى هتقول ايه لاهل خطيبتك. وهتقول ايه لخطيبتك حب عمرك ها! وكمان هتعمل ايه ف مستقبلك الل اتدmر ده!

وليد: بقولك ايه يامعتز. فكك مني ع الصبح. انا كدا. وطول عمرى كدا. وكنت ماشي ف شغلى تمام بس جم عيلين سيس مالهمش لازمه وكلو الجو عند مدير الجهاز واترقو برتبة رائد. وانا اترفد بسببهم.

معتز: متعلقش فشلك ع حد تانى ياوليد. انا وانت متربيبن مع بعض مع فرق السن. لكن عارفين كل حاجه عن بعض. لكن انت بقيت تخبى عليا حجات كتير. وخصوصاً العلاقات الجديده بتاعتك. وانا مفهمش كتير ف شغل المخابرات. لكن بتهائيلى مفيش وسايط أو حاجه اسمها واكل الجو عند مدير الجهاز. ده شغل. وشغل مهم بيحقق آمن وسلامة البلد. انت مترفدش بسبب حد. انت اترفد من اسلوبك مع اصحابك ف الشغل. وكمان علاقاتك الزفت الل ماشي فيها. تقدر تقولى ازاى بتحب خطيبتك وتبص لغيرها. هاا! ومن كام سنه اتصاحبت ع ظابط وقولتلى أن ف ظباط فجروه بره مصر. وبعد كدا اكتشفنا انه خـ.ـا.ين من الجرايد والتلفزيون مع الادله. ولانه كان صاحبك. انت اخدت انذار وتبعد عن عيلته.

وليد: اتنرفز. سامي مش خـ.ـا.ين فاهم. سامي كان هيترقى ويبقى رائد وسافر مع نفس العيال دى. ولما حطو قنبله ف اوضته وقــ,تــلوه لفقوله تهمة الخيانه. علشان يطلعو منها. ومن 5 شهور كنت هطلع مهمه ف سينا لكن شافو أن الل اصغر مني ده مناسب اكتر منى. العيال دى مش سهله. وايه يعنى بشرب وبسكر كل واحد حر ف حياته. وبقولك ايه يامعتز قفل بقى ع الكلام ده. انا سبت الشغل خلاص. وقام بزهق. من مكانه. انا رايح لصحابى هتيجى معايه ولا امشي انا.

معتز: هز راسه بتعب. لا اتفضل انت.

مراد رجع من اسكندريه. من يومين. واتصل ع فهد.
فهد: قاعد ع الكنبه جمب التراس تحت ضوء النجوم. ورينو قاعده ف حـ.ـضـ.ـنو وبيهزرو مع بعض. وفون فهد رن. وبص ل رينو اخوكي مراد. ثوانى يقلبى. وجت تقوم شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. شش خليكى هنا. ورد
فهد: الو ياصقر ههههه.
مراد: الوو ايوه ياواد ياحوت ههههه.
فهد: عامل ايه يامراد.
مراد: الحمدلله يسطى. ايه يبنى انت مصدقت هـ.ـر.بت بره مصر ولا ايه. مش ناوى ترجع بقى!

فهد: كلها اسبوع إن شاء الله. وراجعين علشان دراسة رينو.
مراد: تمام. وترجعو بالسلامه.
فهد: الله يسلمك ياصقر. قولى مفيش جديد.
مراد: عيب عليك ده انا بتاع الجديد كله هههههههه. انا لسه راجع من الجهاز. وقولت ادخل ياض ياصقر سلم ع المدير. وقالى إن الرائد وليد الشامي. عارفه؟
فهد: بتريقه. إلا عارفه. دي مصر كلها عارفاه. ربنا يهديه. ماله بقى عمل ايه تانى!
مراد: بزعل اترفد من وسلم السلاح من يومين.

فهد: بدهشه. وبردو زعل. ايييه! اترفد الواد ده قضى ع مستقبله. ادي اخرتها. بس ده الل كان متوقع ع فكره. كان بيستغل مركزه. ده غير الحجات الل انا وانت عارفينها عليه. وسترنا عليه اكتر من مره. وقولنا يمكن هيتعدل. لكن قولى هو عمل ايه المرادى!

مراد: وليد راح للمدير. وكان شارب ومتنيل. واتكلم مع المدير وبيقولو أنه منحاز لمراد وفهد. وان الادراه رقت فهد وهو لسه رائد وزعق. وكمان مدايق أن الملازم نادر المنياوى. هيطلع مهمه خفيفه كدا. وحصل شـ.ـد كتير ووليد انت عارف لسانه مترين بقى وخبط ف الكلام وبقت مشكله. واترفد.

فهد: بدهشه. هو الواد ده مـ.ـجـ.ـنو.ن. طيب مايعمل زينا. مايسافر ويركز ف شغله. والملازم نادر المنياوى اثبت نفسه ف وقت قصير. وكمان وليد مبيعرفش ينقي صحابه رايح يصاحبلى سامي الظابط الخـ.ـا.ين إياه الل كان معانا من سنتين.
انت فاكر وليد لما طلع مأمورية. المـ.ـخـ.ـد.رات وو، وسكت علشان رينو ماينفعش تسمع الكلام ده احم ماعلينا ربنا يهديه ويفوق ويتعلم.

مراد: هههههههه. يبقى رينو جمبك. واه ياعم فاكر. لما شاف بـ.ـنت رجل الأعمال الل بيتاجر في المـ.ـخـ.ـد.رات ودخلت دmاغه. ههههههه وقبل ما يقبض عليه اخد البـ.ـنت الفندق والمهمه باظت ههههه. يارب ياخويا يهديه. المهم. هات البت رينو اكلمها علشان عندي ليها خبر حلو. وكلم رينو واطمن عليها. وقالها أن آدm جابلها نتيجة الترم الاول وناجحه. ورينو فرحت جدا وحـ.ـضـ.ـنت فهد وهي بتتكلم. ومراد نزل بالفون وبيضحك عليها. ومريم وآدm والعيله كلمو رينو وفهد. وبـ.ـاركو ل رينو. وآدm قال ل رينو أن مرااد هو الل صمم انه يقولك انك نجحتى. وآدm ومريم واتمنولهم السعاده. وقفلو.

رينو: قاعده ف حـ.ـضـ.ـن فهد وفرحانه اوى. وبصت وقالت. فهد حبيبى.
فهد: بسعاده لفرحتها. نعم ياقلب حبيبك.
رينو: انا مش مصدقه حجم السعاده الل انا فيها. هههههه حـ.ـضـ.ـنته بجد انا مبسوطه اووووى. وكمان فرحت للبت رودي. الحمدلله
فهد: بيلاعب ف خصلات شعرها. وابتسم. رينو انا واثق من نجاحك ياقلبى. وانا مبسوط جدا انى شايفك مبسوطه. وكمان يحبيتبي ليكى هديه جميله عندى اول مانوصل مصر.

رينو. : بلهفه. قول مفاجأة ايه. قووول بليز. بليز ومتقولش بعدين. علشان خاطري يافهودى.
فهد: امممم فهودي. طيب هقولك بس بشرط اوكي.
رينو: امممم اوكي موافقه قول بقى.
فهد: طبعا من جواه المفاجآه انه هيوصلها يوميا الجامعه. وبعد الجامعه يخرجو مع لكن. قالها الشرط يقلب الفهد انك تغنيلى ودلوقتي حالا.
رينو. : بدهشه. هااا.
فهد: قرب منها وباسها باشتياق. وبعدها حط راسه على جبينها. صوتك وحشنى اوي بـ.ـارينو غني للفهد.

رينو: وشها بقى احمر. وغمضت عينيها. واخدت نفس عميق. احم.
فهد: شبك كف ايدها ف ايدو. وبص ف عينيها. ورينو فتحت عينيها واتعلقت عيونهم ببعض ورينو قلبها دق بالعشق. وبدءت تغنى. تحت ضوء النجوم والقمر. وتاهت ف عشق الفهد وقالت...
الليل و سماه ونجومه وقمره.
قمره وسهره
- وانت وانا
- يحبيبي انا يحياتي انا
- كلنا كلنا في الحب سوا
- والهوا! اه منه الهوا
- الهوا - اه منه الهوا
-اه منه الهوا -ااه منه الهوا!
سهران الهوا.

- يسقينا الهنا
-ويقول بالهنا.
يحبيبي! يالا نعيش ف عيون الليل
- يالا نعيش ف عيون الليل
- ونقول! للشمس تعالي تعالي بعد سنه
- مش قبل سنه تعالي تعالي بعد سنه
- مش قبل سنه.
ف ليلة حب حلوه. بألف ليله وليله.

الف ليله وليله
- الف ليله وليله بكل العمر.
هوا العمر أي غير ليله زي الليله زي الليله اللييلهه زي الللييللهه
ازاي! ازاي! ازاي! اوصفلك يحبيبي ازاي!
قبل ماحبگ كنت ازاي يحبيبي!
ازاي! ازاي! ازاي! اوصفلك يحبيبي ازاي!
قبل ماحبگ كنت ازاي يحبيبي!
كنت ولا امبـ.ـارح فكراه، ولا عندي بكره استناه.
ولا حتى يومي عيشاه ياحبيبي.
كنت ولا امبـ.ـارح فكراه ولا عندي بكره استناه ولا حتى يومي عيشاه ياحبيبي
خدتني ف الحب بغمضه عين.

- ورتني حلاوة الايام فين - حلاوه الايام فين
خدتني ف الحب بغمضه عين ورتني حلاوه الايام فين حلاوة الايام فيين.

ونقووول بعد مرور سنه.
عدى كدا ع ابطالنا الحلوين سنه كامله. ونقول نبذه مختصره عن الأحداث الل مرت.

مريم عزيز. تم حملها ع خير وولدت. وزياد كان اول واحد جمب أخته. وجابت للعيله الجميله دى. مصطفى عزيز الصغير. ولكم مـ.ـا.تتخيلو عن كمية الفرحه الل غمرت العيله كلها. والكل بـ.ـارك وهنا. واحتفلو وعملو عقيقه. ومصطفى عزيز الصغير كان ميكس من مريم ويوسف. وكان فيه شبه كبير من كريم اخوه الل فرحان بيه جدا وبيقضي اغلب الوقت معاه. ودلوقتى مصطفى الصغير عندو 6 شهور. واول ما كريم يرجع من الحضانه يجرى ع اخوه الصغير. والبيت اتملا بالحب والسعاده. وشيرين روحها ف مصطفى الصغير واهتمت بيه. ومريم مبسوطه مع يوسف. وهنا مهتمه بالبيت كله وحياتها الخاصه مع اشرف مليانه سعاده.

ساره الصاوى: عدت فترة حملها وكانت متعبه شويه بالنسبالها. وقعدت من الشركه بناءا ع طلب من مالك وجاسر وملك. لانها تعبانه. وملك كانت قايمه مع ساره بدور الأم. وعوضتها ع قد ما تقدر. وكمان جاسر كان مهتم بيها وبيعوضها عن ابوها. ومالك كان ليها الاخ والحبيب. وكانو كلهم معاها لحظه بلحظه. والحمد لله. ولدت ع خير. وخرج للنور آسر الصاوى. وآدm ومريم كانو جمبها اول ناس. وبعد كدا العيله كلها. ومالك وساره. كانو فرحانين جدا بوجود الحفيد الاول لعيلة الصاوي. وساره كانت بتعيط بدmـ.ـو.ع. ومالك وقف جنبها. وعملو حفله كبيره جدا وكانت عقيقه مميزه. وجاسر كان طاير من الفرحه. واتعلق ب آسر الل بقى عندو 4 شهور وزي القمر واخد مكيس من العيله. وملك كانت مهتمه ب آسر والعيله الجميله دى.

فارس وردي. فارس اتعلق ب چود جدا. الل تمت سنه وشهر. ووارثه الجنون من طارق ورودي ودmها خفيف جدا. وحركاتها بتجبر اى حد انه يحبها. ورودي دلوقتي ف اخر سنه ف الكليه. ورنا اهتمت ب چود وسابت رودي تركز ف اخر سنه ليها. وطارق مجنن رنا بأسلوبه مع چود. ورودي متعلقه ب چود جدا وعقلت شويا ف تصرفاتها بره البيت ولكن مـ.ـجـ.ـنو.نه ف بيتها وسط عيلتها وفارس حبه ليها زاد ورودي امتحنت الترم الاول ونجحت وخلاص الترم التاني ع الابواب.

زياد وماليكه. ع نفس الحاله. وياسين تم سنه و3 شهور. وعامل جو ف البيت جميل. زياد حنين عليه جدا وبيتعلم من آدm. وعايز يكون صديق واخ واب لابنه. وماليكه شايفه كل امور البيت ورافضه ان زياد يجيب شغالين ف البيت من غيرتها ع زياد وكمان بتحب تعمل كل حاجه بايديها. ومبسوطه لأن هدى وحسام محسسينها انها بـ.ـنتهم. وحبهم ل ياسين واضح جدا عليهم.

آدm: طلع عمرة رمضان مع مريم زى ماوعدها. وكمان الحج ومريم وآدm كانو ف عالم تانى من الخشوع وجواهم سعاده كبيره وبيدعو ف الحرم بكل صدق ودmـ.ـو.عهم نازله وبيتمنو المغفره من رب العالمين.
وأغلب العيله راحت الحج زى كل سنه.
وآدm طلع كمان سعاد وطلعت زى ما وعدهم. وكانت فرحت سعاد وطلعت لا توصف. وطلعت دعى ربه بذل وانكسار أنه يسامحه. وشكر ربنا إن شهد بـ.ـنته اتجوزت. ودعالها كتير انها تقوم بالسلامه لانها حامل.

مريم: كانت ديما تحس بدوخه وزغلله ف عينيها. لكن عمرها لا اشتكت ولا حبت تقلق العيله. واستنتجت أنه ممكن يكون ضغط. او نظر. وضـ.ـر.بات قلبها السريعه. وخصوصاً بليل. ولما آدm سألها. قالتله انها قامت علشان تصلى قيام الليل. وبردو اتوقعت ان ضـ.ـر.بات قلبها زادت من العشا متآخر. او القهوه. والارهاق. ولما تحس انها بقت تمام. ترجع تنام ف حـ.ـضـ.ـن ال آدm من تانى.

محمد ونور ع نفس درجة عشقهم وبيزيد. ونور بقى ليها ند جديد وهي تمارا. الل بدءت تتكلم وبتحب محمد جدااا وبتغير عليه من نور. لدرجة أنها بتروح اوضة النوم بتاعة محمد. وتقف قدام الحيطه الل كلها صور محمد ونور. وكان ف وسط الصور دى صوره ل محمد وهو نازل ع ركبه قدام نور وبيقدmلها الخاتم. وتمارا تقف وتحط ايديها ع محمد ف الصوره وتصرخ وتزعق وتقولو قوووم محمااد قووووم وتعيط كتير جدا. ونور تشيلها وتهديها. لكن متسكتش غير مع محمد وبس. ومحمد من جواه مبسوط جدا بتمارا. لكن شكله كدا هيعملها الف حساب. لأن تمارا ف الغيره ع ابوها اقوى من نور. ونور طبعا من جواها مبسوطه لانها مرت بالإحساس ده. وتيم بيروح الحضانه. ويطلع ف الباص سعات ع المستشفى ومحمد ياخدو من الباص. يا اما يروح عند آدm ومريم ورعد الله ياخدو من الباص او زين لو موجود. وعلاقت تيم ب رينو مقلتش. ولما فهد طلع مهمه رينو كانت بتاخد تيم. ويبات معاها ف الشقه لما تشتاق للفهد.

ونور: بتحضر رسالة الدكتوراه. ومحمد واقف جمبها ف كل خطوه وبيساعدها.
مراد: وفريحه عايشين بنفس درجة السعاده. والضحكه ع وشهم. وآدm الصغير متعلق بفريحه جداااااا. وده مخلى مراد مش متفائل وان الدنيا كدا هتبقى دواره فعلا.

فريحه: بتحضر رسالة الماجستير. ومراد قالها أنا معاكي ف اى حاجه اتعلمى لحد مـ.ـا.تقولى انا اكتفيت. وفريحه حبت ده جدا من مرادها. ومريم نونو كبرت ومتعلقه ب آدm رقم واحد ومراد رقم 2 وبتغير ع آدm من اى حد. ولما آدm يقعد يتفرج ع التلفزيون. لازم مريم نونو تكون قاعده ف حـ.ـضـ.ـنه.

مراد: طلع هو وفهد. مهمه وخلصوها ف اسبوعين. ومراد رجع بنفس الطريقه وعمل مفاجئه ل مريوم وفريحه. وحكى ل آدm كل التفاصيل. وقعد مع فريحه اجازه كبيره. واستغرب أن الجهاز مطلعهمش مهمـ.ـا.ت من بعدها. هما بس بيروحو المكتب عادى وشغل بسيط ويرجعو. مراد بيحب شغله جدا والمغامرات. لكن أنه موجود ف وسط عيلته ومـ.ـر.اته وأولاده دى الل أهم عندو. ومراد كان ياخد فريحه وأولاده ويقضو وقت ف شقتهم كا عيله صغيره. لكن جو العيله الكبيره ليها مذاق خاص. وكان يروح يقضي السهره مع آدm ومريم. ويرجع ع شقته وعاشو السنه دى ف سعاده وحب وجنون.

زين وريتال: عايشين مع بعض بحب كبير. وريتال كان قلبها بيرقص من العشق لانها ف يوم كانت خارجه من الشركه ومنتظره زين وآدm علشان يرجعو ع البيت. وجه شاب شاف ريتال واقفه ولابسه فستان رقيق وحجاب وماسكه شنطة اللاب توب وبتبص ف الساعه. واتخضت واتـ.ـو.ترت لان الشاب ده بيعاكسها وبطريقه مش كويسه وقال الفاظ مش حلوه. وريتال طبعا من جواها خافت ومردتش وهترجع ع الشركه. لكن الشاب ده مسكها من دراعها. وقبل ما امن الشركه يتحرك عند ريتال. كان زين جاب الشاب ده من قفاه ورنه العلقه التمام وطلع عينه من الضـ.ـر.ب. وريتال وقعت الشنطه ع الارض وخافت من شكل زين وهو هيمـ.ـو.ت الشاب ف ايده. وآدm واقف بيتفرج ومبسوط من رجولة زين. لكن آدm شاور للأمن يخصلو الشاب من بين ايدين زين لان الشاب نزف ووشه بقى كله دm. وآدm راح وقف جمب ريتال وجاب الشنطه وقال ل ريتال اركبى العربيه ومتتكلميش مع زين دلوقتي. وريتال جريت وركبت العربيه وقعدت ترتعش واتـ.ـو.ترت. وآدm راح ل زين الل كان شايط ومش طايق نفسه. لانه سمع ألفاظ الشاب وكمان ايدو لما مسكت ايد مـ.ـر.اته. آدm قاله اهدى خلاص. انا هتصرف تعالى اركب جمبى وانا هسوق. وزين اتحرك بغـــضــــب وركب قدام جمب آدm ومتكلمش وريتال قاعده وساكته. آدm شاور للأمن وقال بعلو صوته الكـ.ـلـ.ـب ده تبعتوه ع القسم لسيادة اللوا طارق السيوفى. علشان يحرم بعد كدا يقرب من اى بـ.ـنت او ست ماشيه ف الشارع. وهيتعلم وغـ.ـصـ.ـب عنه أنه يحترمها. وراح ركب العربيه وساق. ووصلو البيت. وريتال نزلت جرى من العربيه. وطلعت ع اوضتها جرى. خايفه من زين وكمان مش قادره تنسى كلام الشاب ده ليها ورمت نفسها على السرير وعيطت. لكن اتخضت من دخول زين عليها. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. زين دخل الحمام وغسل ايديه وبيحاول يهدى. وخرج وشاف دmـ.ـو.ع ريتال وخــــوفها منه. واتنهد بديق. وراح قعد جمبها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. لانها ملهاش زنب. وحاول يهديها واطمن عليها. وفهمها أنه مدايق من الموقف نفسه. وريتال تفهمت ده وجواها كانت مبسوطه من غيرت زين عليها. واريان وليليان متعلقين ببعض. وزين متعلق بي ليليان وكمان هي متعلقه بيه وآدm. واريان بيحب مريم وريتال جدا.

اما عشق الفهد.
بعد رجعوهم من المانيا. فهد كان يوصلها الجامعه ولحد السيكشن. وكانت نظراته حاده لمعتز. ومعتز نده ع رينو بره السيكشن وسط الجامعه. ورينو قالتله انا اسفه جدا جوزى لما شاف حضرتك واقف معايا وسط الجامعه ادايق ونبه عليا ان ده ميحصلش تانى انا اسفه وسابت معتز واقف ومشيت. ومعتز قلبه و.جـ.ـعه وبيحاول ينساها لكن مش معارف ولا قادر يبعد.

ورينو كانت مبسوطه. لكن غيرت فهد الشـ.ـديده عليها تعبتها نفسيا. رينو كانت بتحاول تتفاهم وتتناقش معاه وتفهمو ان اي بـ.ـنت بتتعاكس. وكانت تقلب خناقه بينهم ورينو طبعا كانت تزعل وتاخد جمب من فهد وهو الل يروح يصالحها ويفهمها أنه غـ.ـصـ.ـب عنه احساس جواه بيسيطر عليه. وانه نفسه يخبيها جوه قلبه. ورينو من حبها لفهد تسامحه. وفضلو ع الحال ده يتخانقو ويتصالحو. وكان فهد مصمم ع إن رينو تتمرن. وكان مخصصلها وقت ورينو اتعلمت من فهد حجات كتير. وحاليا رينو ف سنه خامسه طب وبطلت وسيلة منع الحمل بطلب من فهد لانه مشتاق انها تخلف منه حته شبها. وكانت مبسوطه بقرار فهد. لانها نفسها تخلف وبتتمنى تكون شبهه. لكن غيرته الشـ.ـديدة لأ. و فهد جاتله مأموريه. ورينو لما عرفت زعلت وعيطت كتير. وقالت لفهد انها مبقتش تحب شغله. علشان بياخده منها. وقالها انها مهمه خفيفه لجمع معلومـ.ـا.ت. وهكلمك كل يوم وفيديو كمان وفعلا كانت احسن مهمه بالنسبه لفهد ومراد. ورينو كانت لما تشتاق للفهد تروح الشقه وتاخد تيم معاها ف إجازته من الحضانه وتقضى يومين ف شقتها بعد محايلات ع آدm أنه يوافق. وآدm علشان خاطر دmـ.ـو.ع بـ.ـنته كان يوافق. ومكنش بيأمن لحد غير رعد. وعين رعد انه يقف تحت العماره الل فيها رينو علشان ياخد باله منها. وبعد اسبوعين فهد رجع وراح فيلا العدوي لمعشوقته الصغيره. وكانت فرحة رينو كبيره جدا. وكان عايز ياخدها ويسافر لكن الدراسه لسه ف أولها. وقالتله ف إجازة الترم الاول. وعدت الأيام وفهد يوصل رينو ويرجع ع الشغل. ومن الشغل يروح ياخد رينو من الجامعه او فيلا العدوي. وعاشوا ف سعاده. ورينو امتحنت الترم الاول ونجحت. وقبل مـ.ـا.تسافر بيوم كان فهد بيرتب كل حاجه ف المطار ومش موجود معاها ف البيت وحست بدوخه بسيطه وبعدها راحت بسرعه ع الحمام ورجعت. وسافرت مع الفهد دبي وعاشو اجمل اسبوعين.

ورجعو قبل بداية الترم بكام يوم.

ونقول عوده للوقت الحالى.
رينو واقفه ف المطبخ وبتجهز الغدا. وواقفه تغنى ومبسوطه. وفونها رن. الوو حبيبى.
فهد: ف العربيه. قلب حبيبك عامله ايه ياروحي.
رينو: اممم عامله نجرسكو. وفراخ ههههه.
فهد: ههههه ياروحي تسلم ايدك. بس انا بسأل عليكى انتى. عامله ايه دلوقتى احسن!
رينو: بتعتطس. الحمد لله.
فهد: ههههههههه يرحمكم الله يستى ههههه هو انا مش هعرف انتى عامله ايه ولا ايه هههههههه.

رينو: ماسكه المنديل. وحطاه ع بوقها. هههههه. انا الحمد لله ياحبيبى واحسن بكتير جدا.
فهد: طيب تمام. انتى بتعملى ايه دلوقتي!
رينو: انا لسه مخلصه الاكل حالا وف انتظارك
فهد: رينو لو حاسه انك مش قادره تعملى حاجه ارتاحي انتى وانا ربع ساعه واكون عندك ياروحي.
رينو: ربنا يخليك ليا يا فهد. انا كويسه كان دور برد شـ.ـديد من تغيير الجو. وخلاص خفيت. وكمان مامي اتصلت وكانت هتبعت غدا لكن انا صممت انى اعمل الاكل بنفسي.

فهد: تمام ياحبيبتى. انتى هتحتاجي حاجه اجبهالك وانا جاي!
رينو: ايوه طبعا.
فهد: عايزه ايه يانجمتى.
رينو: بحب. عايزاك انت يافهد.
فهد: وفهد بين ايديكى ياقلب فهد.
رينو: ابتسمت توصل بالسلامه ياحبيبى.
فهد: الله يسلمك ياحبيبتي. وقفلو.
وبعد الغدا.

فهد نزل راح يطمن ع رنا وطارق وقال ل رينو ترتاح شويه لانها داخت ورجعت بعد الغدا. ورفضت تكشف. وقالتلو ده من البرد بس روح انت ومتقلقش. وضحكت معاه وكانت كويسه. وفهد قالها ولو هتحتاج حاجه وهو راجع.

قالتله يجيب لب وسودانى وشبسى وشوية طلبات تسالى. علشان يسهرو مع بعض علشان بكره اجازه. ونزل وراح ل رنا وطارق. واتصل ع رينو وكانت كويسه. وخرج من عند رنا وجاب الل رينو طلبته وكمان جابلها الشوكيلت ودخل البيت. وبينده عليها. نجمتى. نجمتى انتى فين.
رينو: من اوضه النوم. انا هنا يااافهد.

فهد: حط الطلبات ع طربيزة الليفنج ودخل عليها. ولما شاف رينو وقف مكانه بدهشه ايييه دااا. وقرب منها. وبيبتسم. اييه ده يارينو ايه القمر ده. بجد قمر.
رينو: بتلف قدامه. هههههههههه. بجد انا قولت أجربها هي طويله شويه وواسعه بس انا قعدت اظبط فيها. وايه رأيك فيها. وكمان ف شعرى وهو ديل حصان وانا لابسه الطقيه ههههه حسيت انى فعلا مخابرات ههههههههه.

فهد: ههههه. قمر ف البدله الميرى. بجد تحفه عليكى ههههههههه. الحمد لله يارب انك مش ظابط مخابرات. عد الجثث يافهد.
رينو: لابسه بدلة فهد الميرى. وكانت جميله فعلا عليها. وطلعت سلاح أبيض من جيب البنطلون الخلفى. وبتتقمص دور الظابط. وبتلف حوالين فهد. اممم. وحاولت تكتف فهد ومش قادره عليه.
فهد: هههههه. وحاول يبينلها انها اقوى منه. اااه حـ.ـر.ام عليك ااه انا برئ ياحظابط.

رينو: بتلف دراعه ورا ضهره. قر واعترف يامجرم. انت الل سرقت السوبر ماركت.
فهد: كاتم الضحكه غـ.ـصـ.ـب عنه. وبيكمل معاها. انا. انا محصلش. محصلش برئ يابيه
رينو: امممم انت شكلك هتعزبنى. بس ع مين انا الرائد رينو العدوى. وهتعترف لانى هعـ.ـذ.بك بشتا الطرق. امشي قدامى لو سمحت. احم قصدى انجر قدامى يامتهم.
فهد: بيضحك بصمت غـ.ـصـ.ـب عنه. وماشي قدامها.
رينو: افتح باب الاوضه وأخرج قدامى. وحطت السلاح ف جمبه بحزر.

فهد: افتح الباب وارفع ايدى لفوق ياحظابط.
رينو: ايوه ايوه صح كنت ناسيه. ايه دا انت بتتكلم معايا يامجرم. ارفع ايدك وامشي قدامى. وخرجو وراحو الليفنج. وبصت ع كيس الطلبات. امممم وادي المسـ.ـر.وقات. افتح وخلينى اشوف بعينى انت سرقت ايه. وعلت صوتها بسيط اسمع الكلام يامتهم.

فهد: اتحرك بتمثيل. حاضر. حاضر ياحظابط. وفتح الكيس. ده لب ابيض. وده سودانى بالملح. وده مارشيملو. وده شبسي. وكانز. وشوكليت. وشوية بسكوتات ع شوكلاتات مختلفه حضرتك.
رينو: مكشره عينيها وبتبص ع الحاجه. ايه ده مجبتش مولتو ميجنام.
فهد: الطلعه الجايه إن شاء الله ياحظابط.

رينو: بصتله بشرز. انت هتستهبل ياواد انت تعالى هنا ومسكته من كتفه وحطت السلاح جمب رقبته. انت سرقت الحجات دي ليه. وايه المبرر اي الل خلاك تفكر انك تسرق. وايه اقوالك. وياريت تعترف علشان خولقى ديق. والإنكار مش هيفيدك. فاهم ياروح، احم ماما.
فهد: هههههههههههه هههههههههههه. والله قمر يارينو. انتى فعلا لو ظابط وبالطريقه دى هنلاقى كل ساعه متهم هههههههههههه. والدنيا باظت خالص هههههههههه.

رينو: هههههههههههه لا خلى بالك. انا روح الظابط جوايا. بابى كان مقدm. واخويا رائد. وجوزى رائد. يعنى ظابطه بالفطره.
فهد: هههههههههههه هههههههههههه. ظابطه. اااه يانا يما ههههههههههه.
رينو: كشرت عينيها. انت بتضحك عليا اوكي اوكي. انا اصلا محبتش اكون ظابط علشان اسيبكو تاكلو عيش ع رائي بابى.

فهد: والله ياحبيبتي دى احسن حاجه عاملتيها. لانك لو كنتى ظابط وباالجمال ده والبراءه دى كنتى هتلاقينى كل يوم والتانى. بدفن واحد ولا اتين. وسلمت سلاحي ومستقبلى باظظ خالص. ههههههههه انتى كنتى عايزه مولتو ميجنام ف المسـ.ـر.وقات ههههههههه. فكرينى اجبلك سلاح باللون البينك. هههههههههه اااه ضحكت من قلبى والله ههههههههه. ولما قولتى امشى قدامى لو سمحت. ههههه.
رينو: هههههههههههه ظابط كيوت وقمر.

فهد: بصلها بحب. الرائد لارين العدوي. اجمل ظابط فيكى ياجمهوريه. وارق ظابط فيكى يابلد.
رينو: اتكسفت. احم انا جوعت ع فكره. وقالت بطفوليه. انت مجبتش مولتو ميجنام لييه بقى!

فهد: اخدها وقعدها ف حـ.ـضـ.ـنه. عم سعيد قالى خلص يافهد يبنى. وربع ساعه وهيكون موجود. وقالى اول مايوصل هيبعتلى مع ابنه. وجرس الباب رن. اهو ياستى. اكيد ده المولتو ثوانى. وقامت من حـ.ـضـ.ـنه. وفهد بص من العين السحريه وكان الولد ومعاه كيس فيه المولتو. وشاور لرينو تتدارى. وفتح الباب واخد الكيس وشكر الولد. وقفل. وراح لرينو وقعدها ف حـ.ـضـ.ـنه. اتفضلى يقلبى. احلى مولتو ميجنام باظظ خالص. لرينو قلب الفهد.

رينو: حبيبى يافهد تسلم لقلبى بجد.
فهد: اخد واحده مولتو من الكيس وفتحه. واآكل رينو. حبيبتي انا تحت امرك. ها قررتنى هنسهر فين قدام التلفزيون. ولا نلعب بلايستيشن مع بعض.
رينو: بتاكل. اممم اى حاجه. اقوم بس اغير البدله دى. والبس بيجامه.
فهد: لا خليكى قاعده معايا وانتى لابساها انا حبتها اوى عليكى.
رينو: من غير مقدmـ.ـا.ت. باسته ف خده برقه. حبيبى. انا عايزه اقولك ع حاجه.
فهد: قولى يقلبى حاجه ايه!

رينو: بصت ف عينيه بحب. وانا بحط الهدوم ف الدولاب. شوفت سلسله. واستغربت شكلها. حاستها انها انتيكا من زمن فات وعجبتنى جدا. وكملت بحرج. احم وفضولى خلانى افتحها. وابتسمت بحب وعيونها لمعت. ولما فتحتها وشوفت فيها صورتين ليا. حقيقي فرحت جدا يافهد. بجد معرفتش اوصف أحساسي ساعتها كان ايه. وخصوصاً انها صورتى انا وانت ف فرح محمد ونور. وكان فيها كمية حب كبيره جدا. فهد انا بجد بحبك اوى. انا مقدرش اتخيل حياتى من غير فهد ارجوك اوعدنى انك عمرك مـ.ـا.تبعد عنى. ومهما اكون عنيده انت بحبك ليا رجعنى لحـ.ـضـ.ـنك تانى.

فهد: كان بيسمعها بحب كبير. وافتكر لما اختار صورته مع رينو وأيديه ف وسطها وايديها ع كتفه. وصوره تانيه وشها بس. وكانو اجمل من بعض. وان السلسله دى معاه ديما. واتنهد بحب. لكن استغرب نبرة صوتها وانها عايزه منه وعد انه مايبعدش عنها. وقالها.

رينو حبيبتى ايه الل انتى بتقوليه ده؟ انتى عارفه ان انا لا عمرى هبعد ولا مستحملش عنادك. حبيبتي اه سعات بنشـ.ـد شويه انا وانتى. علشان انا بغير عليكى. انما يوم ما ابعد عنك دي! اعرفى انى ساعتها مت. رينو انتى روحي. انتى كيانى. قلبى ده عايش جوه قلبك يعنى ميعرفش يعيش من غيرك. من غير لارين وبس. وسكت.

رينو: عرفت لما قال لارين أنه ادايق من كلامها. وحبت تفكه شويه. وباسته من خدو. انا اصلا لا اقاوم ههههه. ويلا بقى مستعد علشان هتخسر ف البلايستيشن انهردا! بص انا هخليك تترجانى انك تكسب دور ههههه
فهد: ابتسم. امم على يدي! ياحبيبتى انا بسيبك تكسبي حلاوة روح بس علشان مـ.ـا.تحبطيش ههههه.
رينو: هيهيهيى عسل. انت عارف انى مبعرفش العب حتى كاندى كراش. وانا هركز ف الطب ولا ف التفاهات دى.

فهد: انتى بس ركزي ف عشق الفهد. وكل حاجه هتبقى تمام.
رينو: انتهدت. وهو انا بعمل حاجه غير انى ادوب ف عشق الفهد.

تانى يوم الضهر.
فهد نايم ورينو كلها في حـ.ـضـ.ـنه وصحي من النوم. وشال شعر رينو من ع وشه وكتفه. وبص عليها وكانت نايمه زي الاطفال وابتسم وباس جبينها. وسحب ايدو. وقام وسابها نايمه. دخل الحمام وفرش سنانه واتوضى وصلى الضهر. واستغرب رينو كل ده نايمه. ودخل المطبخ. وعمل قهوه لنفسه. واخد الفون. والقهوه وقعد ف الليفنج. وفتح الفون وكان مراد متصل عليه 4 مرات. وفهد رفع حاجبه باستغراب. واتصل. الو ياصقر.

مراد: لا والله حمدلله ع السلامه ياخويا. واضح ع صوتك انك لسه صاحي.
فهد: براحه عليا ياوحش. ايوه لسه صاحي. واول ماشوفت رقمك كلمتك. خير يبنى احنا كنا مع بعض امبـ.ـارح ف الجهاز.

مراد: خير ياخويا. مدير الجهاز كلمنى انهردا الساعه 9 الصبح. وكنت لسه صاحي قبلها بدقايق. واستغربت انهردا اجازه والمدير كمان مسافر و بيتصل! ورديت بسرعه. وقالى بعد بكره الساعه 11 تكون عندى انت وفهد اجتماع مغلق ف غرفة الاجتماعات السريه للاهميه. وصوته كان مدايق أو مخـ.ـنـ.ـوق الله اعلم. وقولتله تمام يافنـ.ـد.م. وقالى أنه هيوصل مصر بكره بعد الفجر. وقفلنا ع كدا.

فهد: بدهشه. انه يتصل يوم الاجازه. وكمان وهو مسافر. ويقولك غرفة الاجتماعات السريه. ده شكل الموضوع مهم وكبير.
مراد: امم شكلها كده ياض يا فهد. احنا من زمان مطلعناش مهمـ.ـا.ت. وحاسس كدا ان ف مأموريه.
فهد: اتنهد بزعل. شكلها كده. خلاص تمام. بعد بكره إن شاء الله هنكون هناك قبل 11.
مراد: اشطا. انما قولى البت رينو فين!
فهد: رينو لسه نايمه.

مراد: امم طيب بقولك ايه. صحيها وتعالى انت ورينو ونقضي اليوم هنا. وكمان هتصل ع محمد ونور. ونتغدى كلنا مع بعض ف الجنينه.
فهد: خلاص اشطا. بقولك ايه. خلينا نعمل بـ.ـاربيكيو. جهز كل حاجه وانا هصحيها ونيجي وشوف لو هتحتاج اي طلبات اشتريها وانا ف الطريق.
مراد: اشطا خلاص. ومش هعوز منك حاجه. يلا بقى اقفل علشان الحق انزل واظبط كل حاجه انا وزين. ومتتاخرش متجيش تاكل ع الجاهز ههههه.

فهد: ههههههه. لا متقلقش انا هاجى واختى فريحه حبيبتى هتاأكلنى بايديها. وانت خلى راشا تاآكلك هههههههههه
مراد: شتمه وقفل السكه ف وشه.
فهد. : هههههههههههه. رينو صحيت وخرجت ع صوت فهد. وحـ.ـضـ.ـنته من الخلف وهو قاعد ع الكنبه. صباح الخير ياحبيبى.
فهد: ابتسم. صباح الإدmان. ورفع راسه وباسها. صحيتى من صوتى مش كدا.
رينو: اممم. ومن طريقتك عرفت انك بتكلم ابيه مراد. صح!

فهد: فك أيدها ولفها ليه وقعدها ف حـ.ـضـ.ـنه. امم ابيه مراد اه. ويستى سأل عليكى. وقلتلو الكسلانه بتاعتى نايمه. وقالى طيب صحيها وتعالى علشان نقضى كلنا مع بعض وقت حلو وهيتصل ع محمد ونور. وبصلها. وقولتلو يعمل حاجه مهمه جدا انتى كنتى نفسك تعمليها.
رينو: بتفكير. اممم حاجه ايه!
فهد: فكرى شويه. من كام يوم واحنا قاعدين مع بعض. وقولتيلى عارف يافهد نفسي ف ايه ؛؟

رينو: فتحت عينيها. ايووووه حفلة بـ.ـاربيكيو مع عيلتى صح يافهد!
فهد: هههه صح ياقلب فهد.
رينو: واااو بجد. يعنى ابيه محمد ونور. وكلنا هنكون موجودين عند بابى. وكمان حفلة بـ.ـاربيكيو واااو بجد يا فهد انا بحبك اوى. هنروح امتى بقى.
فهد: بص ف الساعه. يدوبك انتى هتقومى زى الشاطره كدا. تتوضى وتصلى الضهر. وتلبسي. وانا هكون شربت القهوه الل هتبرد دي. واعملك شوب اللبن. ونفطر اي حاجه ع السريع كدا. والبس وننزل اوكى.

رينو: بطفوليه. يوووه بقى. هو لازم اللبن. بجد بيقلب معدتى مش عايزه.
فهد: اوكي ع راحتك. قومى بقى وانا هتصل ع مراد واقوله مش هنيجى.
رينو: خـ.ـنـ.ـقته من رقبته بغـ.ـيظ. خلااااص. ومتحطش سكر ف اللبن علشان مرجعش. وقامت وهي بتنفخ وبتبرطم بكلام مش مفهوم. وهي رايحه ع الاوضه.
فهد: سامعك ع فكره. هااااا. اتصل ألغى الحفله.
رينو: من الأوضه. يووووه هو انا اتكلمت.
فهد: هههههههههههه.

وبعد كدا شرب القهوه. وجهز شوب اللبن. وسندوتشات. وحطهم ف الصنيه. ودخل عليها. وكانت خلصت صلاه وبتشيل سجادة الصلاه.
فهد: تقبل الله ياروحي.
رينو: منا ومنكم ياحبيبى. وبصت ع اللبن وعايزه ترجع.
فهد: حبيبتى يلا خدى اللبن واشربى.
رينو: احم مسكت الكوبايه. وقفلت مناخيرها وبتشرب.
فهد: بيضحك بصمت. وحاسس أنه معاه طفله صغيره. اتفضلى. ساندوتش اهو. وانا كمان هاكل معاكي. وبسرعه بقى علشان منتاخرش.

رينو: شربت اللبن بصعوبه. وبتنهج. وبصت لفهد. لأ لأ لأ. بالله عليك والله ماقادره اكل اى حاجه. حاسه لو اكلت هتعب جدا.
فهد: لارررين. امسكي.
رينو: قافله بوقها. وهزت راسها بلاء. وقالت خلاص لو عايز نلغى الحلفه الغيها انا بجد مش قادره اكل. وخصوصاً أنى لسه صاحيه من النوم. انت عارف انى مبحبش أفطر بعد ما اصحي ع طول. انا شربت اللبن خلاص بقى.

فهد: اتنهد. هتعـ.ـذ.بينى انتى. تمام خلاص قومي البسي. ومريم تبقى تتصرف معاكى. واخد الاكل ومفطرش هو كمان.
رينو: طيب انت مش هتفطر.
فهد: من المطبخ. مالكيش دعوه.
رينو: اوووف. وقامت وراحت عندو ومسكت الساندوتش. افتح بوقك القمر ده.
فهد: جاي يخرج.
رينو: مسكته من دراعه. ارجوك بقى يافهد. والله ماليش نفس. انا شربت اللبن علشان خاطرك انت. خد بقى كل دى من ايدى علشان خاطرى انا. ورفعت أيديها ببرأه كل بقى علشانى انا اوكي.

فهد: باصص ليها ومبيردش عليها.
رينو: اظاهر بقى. ان الظابط رينو العدوي ليها تأثير كبير. تحب اجبهالك وصدقنى المرادي فيها حبس. وانفرادى كمان. هي ظابطه شاطره أوى.
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. ههههههه. ظابطه ههههه.
رينو: بتضحك عليا بافهد. طيب. ووقفت ع كرسي المطبخ من الخلف ونطت ع ضهرو. كل بقى. انا ها آكلك غـ.ـصـ.ـب عنك اظاهر انى مش عارفه اسيطر عليك.
فهد: شايلها ع ضهرو. هههههه يامـ.ـجـ.ـنو.نه. طيب طيب خلاص هفطر انزلى.

رينو: تؤ هتفطر وانا كدا. وبصت حواليها صدق المطبخ شكله حلو من فوق.
فهد: هههههه. ايون. فاكره لما كنت بقولك يااوزعه وكنتى تزعلى ههههه اااهممم
رينو: وهو بيضحك حطت الاكل ف بوقه. كل بقى. وبعدين يبنى البنات القصيره دى كيوت كدا وجميله. ايش فهمك انت. وانت دور تانى.
فهد: بياكل. يامـ.ـجـ.ـنو.نه. نص الساندوتش مره واحده. وماشي بيها ورايح الاوضه. وطي راسك علشان متخبطيش ف الباب يافرعه.

رينو: حطت الاكل تانى ف بوقه. هيهيهي عسل. كل بقى اخرتنا.
فهد: نزلها بشويش. وبياكل. خلاص انا رايح البس. وانتى البسي اوكي.
رينو: اوكي. خد بس كل دى كمان. وكدا يبقى تمام اوى. واكلته.
فهد: باس جبينها. بصلها ع فكره انا لسه زعلان منك علشان مفطرتيش ماشي!
رينو: حطت راسها على صدره. حبيبى والله ماليش نفس. علشان خاطر رينو قلبك متزعلش منى اوكي.

فهد: ضمها بحب. وباس راسها. ماشي ياقلب فهد. مش زعلان. انا هاروح اخد شاور بسرعه ف الحمام الخارجي. وانتى ظبطى حالك هنا والبسي ومن غيرررر لمسات خفيفه اووووكي يا لاررين.
رينو: اوووف اوكي يافهد.
فهد: قمر وانتى بتسمعى الكلام. واتحرك واخد هدومه وخرج.
رينو: خبطت برجليها ع الأرض. اووف ايه القرف ده حتى الروج.
فهد: من بره هاااا سمعتك. ألغى!

رينو: زعقت بطفوليه. هو انا قووووولت حاااجه. انا بلبس اهو. وراحت ع الدولاب. وحست بدوار. واللبن قلب معدتها. وجريت ع الحمام ورجعت. وبعد شويه غسلت وشها. وخرجت قعدت ع السرير. وغمضت عينيها. وافتكرت نور اول الحمل. وفتحت عينيها على الاخر. وقالت ممكن! وحطت ايديها ع بطنها ورفعت راسها للسما ياااارب يارب تكون الأعراض دى اعراض حمل. وفكرت انا هشترى اختبـ.ـار علشان أتأكد ومفكرش كتير. وقامت بحظر. ولبست فستان وسرحت شعرها. وبتتخيل لو حامل. وسرحت بخيالها لحد الشهر التاسع وبتولد وفهد جنبها.

فهد: الووووو انتى يابـ.ـنتى.
رينو: فاقت. هااا! احم وبلعت ريقها. وشافت فهد لابس وخلص كل حاجه. احم اسفه ياحبيبى. ثوانى وهخلص.
فهد: بنفاذ صبر. جاب الفرشه. وبيسرح شعرها. كنتى سرحانه ف ايه بقى!
رينو: احم. ومش عايزه تقوله علشان هي مش متاكده وفهد يعيش ف الوهم. وخصوصاً انه قالها انا همـ.ـو.ت واخلف منك حته شبهك. احم ابدا. ف الجامعه. انت عارف انها الاسبوع الل جاي. ونظرى وعملى وعايزه تركيز.

فهد: حبيبتي متقلقيش الايام بتعدى بسرعه. واحسن حاجه أن محمد ونور بيساعدوكي ف المراجعه.
رينو: ميرسي يا حبيبى ولمت شعرها. فعلا عندك حق. ابيه محمد ونور. موفرين عليا جهد كبير. ولبست الحجاب. وبصتله احط روج.
فهد: يااربنا. هاتى وحطلها لمسه اخف من كل مره ويعتبر محطش اصلا.
رينو: بصت ف المرايا. وااااو. بجد تحفه. وهزت راسها بنفاذ صبر. اعمل فيك ايه! اعمل فيييك ايييه!
فهد: باسها من خدها. اعشقى الفهد.

رينو: اتنهدت وابتسمت. وهو انا ورايا حاجه غير عشق الفهد.
ولبست النقاب. تمام انا جاهزه.
فهد: قمر يارينو ياحبيبتى. يلا بينا. ونزلت مع فهد وايدها ف دراعه.
وفتحلها باب العربيه. وركبت وهو ركب وساق. مراد بيتصل اكيد هيشتم علشان اتاخرنا. ردي عليه انتى.
فيلا العدوي.

مراد نزل. وقال ل آدm ومريم ع فكرة البـ.ـاربيكو. ورحبو جدا. وآدm اتصل ع محمد ونبه عليه أنه مش هيقبل اى اعذار. ومحمد قاله خلاص ساعتين كدا ونكون عندك. ومراد اخد زين يجهزو كل حاجه.
وبعد شويه مريم راحت لسعاد وزينب. علشان يجهزو السلطات. وكل حاجه. وخارجه من المطبخ وسندت ع العمود لانها داخت وكانت هتقع.
سعاد: بخــــوف. ع مهلك ياست مريم.

آدm: سمع سعاد. ونزل مريم نونو وقام بسرعه. مريم! وجري عليها بخــــوف. مريم مالك وسندها.
مريم: قلبها بيدق بسرعه. وحاولت تتماسك. لما شافت خــــوف آدm. ووشه لونه اتخـ.ـطـ.ـف. ومثلت. وابتسمت. اهدو يجماعه انا خارجه اتكعبلت ف السجاده. وكنت هقع وسندت ع العمود. وبصت ل آدm حبيبى مفيش حاجه صدقنى.

آدm: نفخ. واتنهد بـ.ـاريحيه. الحمدلله. طيب تعالى علشان جـ.ـسمك بيرتجف. وسندها. ورايح بيها ع الليفنج وقعدت وقعد جنبها. ومسك ايديها بترتعش. وبيدلكها مش تخلى بالك يامريم. طيب جـ.ـسمك بيرتجف كدا ليه! مريم لو ف حاجه قوليلى.
مريم: بتحاول تهدى. حبيبى صدقنى مفيش حاجه. وبعدين طبيعى أن جـ.ـسمي كله يرتجف. مش كنت هقع.
آدm: مريم. بكره هنروح للدكتوره واطمن. انا مش مستريح. ده غير انك مبقتيش بتتعشي زي الاول.

مريم: آدm. وبعدين معاك. انا كويسه صدقنى. وبعدين انا قولتلك موضوع العشا المتاخر ده بيتعب اى حد. وانا بتعشى بس بدرى شويه. وانا لو حاسه بحاجه مش هقولك يعنى!
آدm. بيدلك ايديها بخــــوف.
مراد وزين داخلين. وشافو آدm واضح عليه أنه مدايق. وبيدلك ايد مريم وخايف. وجريو عليهم.
مراد: بخــــوف حقيقى بابا! مالك يامريم وقعد جمبها.
زين قعد ع ركبه قدامها مالك يامريم حاسه بايه.

مريم: اتنهدت. حبايبى مفيش حاجه. انا اتكعبلت ف السجاده وكنت هقع. وابوكو زي ما انتو شايفين كدا. وسحبت ايديها. حبيبى والله متقلقش عليا. انا كويسه يا جماعه.
مراد: حط ايدو على قلبه اوووف ع الخضه. ومسك ايدها وباسها حـ.ـر.ام عليكى انا لما شوفت الحاج بيدلك ايدك مت عـ.ـر.فيش حسيت بايه.
زين: غمض عينيه. الحمد لله. خلى بالك يامريوم. احنا منسواش حاجه من غيرك انتى والحج. والله قلبى كان هيقف من الخضه.

مريم: قلبها و.جـ.ـعها. وابتسمت. ربنا مايحرمنيش منكم ياولادى. ولا يحرمنى منك يا آدm. انا كويسه وبخير. وسلامة قلبك يازينى انت ومرادي. وحبت تفكهم. هههههه انا اروح اشكر السجاده بقى. انها خلتنى اشوف خــــوفكم عليا.
آدm: بعتاب. عندك شك يامريم!
مريم: بصتله بحب. ولا صفر يا آدm.
وربتت ع ضهر مراد الل ساكت. ولعبت ف شعر زين. ايه بقى. جهزتو كل حاجه ولا لسه!

مراد: اتنهد. رعد بيجهز الفحم. وانا وزين كنا داخلين ناخد الحاجه الل هتتشوى.
مريم: كل حاجه جهزت. جوه. قوم ياحبيبى. انت وزيني! جهزو الحاجه الساعه داخله ع 3. وزمانهم ع وصول.
مراد: حاضر يامريوم. انا اتصلت ع فهد ورينو قالتلى أنهم ف الطريق. ومحمد قالى بنلبس ومش هيتأخرو.
مريم: يوصلو بالسلامه إن شاء الله.
مراد: يلا يازين. ودخلو المطبخ واخدو الحاجه الل هتتشوى وخرجو ع الجنينه...

مريم: بصت ع آدm وشافتو ساكت. وباين عليه الزعل. ابتسمت. ومسكت ايديه. آدm.
آدm: من الخضه مش مستوعب أنه ممكن يحصل لمريم حاجه ف يوم من الايام. الفكره نفسها خـ.ـنـ.ـقته. بص ليها نعم يامريم.
مريم: مالك ياحبيبى. احلف طيب علشان تصدق انى كويسه.
آدm: رفع ايدو ومسد ع شعرها. واتنهد ربنا يخليكي ليا. ولا يحرمنى وجودك في حياتي.

مريم: ابتسمت بو.جـ.ـع. لأن نظرة آدm ليها قالت كل حاجه. وحطت راسها على كتفه. ولا يحرمنى منك ولا من ولادك يا حبيبى.
وسمعو صوت عربية فهد.
مريم: اهو فهد جه. حبيبى هتقعدو ف الجنينه ولا هنا.
آدm: بدء يفوق. هنقعد هنا علشان تاخدى راحتك انتى ورينو. ووقت الغدا. نطلع كلنا.
فهد: نزل من العربيه. اذيك يا رعد.
رعد: فهد باشا الحمد لله وحضرتك عامل ايه!
فهد: الحمدلله تمام. ايه الدخانه دى. مراد بيولع ولا ايه! هههههههه.

رعد: هههههههه. لا بعد الشر ياباشا. مراد باشا بيشوى مع زين باشا. اتفضل.
فهد: اتحرك وشاور ل رينو.
رينو: راحت ومشيت جمبه ورايحين لمراد وزين.
رينو: بزعل. ع فكره بقى. متقولش ع ابيه مراد كدا تانى اوكي.
فهد: هههههههههه. حبيبتي هو كدا حاجه. هههه انتى لو شوفتى اخوكي مراد وهو بيجرى ورايا. وقالها بخبث. اسالى اخوكي كان عايز ينتقم منى ليه ف المهمه الل قبل الأخيره مش انا حبيبك بردو؟

ووصلو عندهم. السلام عليكم يابنى ادmين.
= وعليكم السلام. وسلمو على بعض.
رينو: ابيه مراد بابى ومامي فين! وفريحه وريتال!
مراد: آدm ومريم ف الليفنج. وفريحه فوق مع آدm والرساله بتاعتها دي. وبص ل زين.
زين: ريتال بترجملى ميل مهم. وقربت تخلص ونازله ياقلبى.
رينو: اوكي وبصت لفهد. انا رايحه ل مامي.
فهد: يلا بينا. علشان اسلم. وبصلهم هسلم ع عمي ومريم وراجعلكو ياشباب.

وبعد شويه فريحه وريتال نزلو. و محمد ونور وصلو. وكلهم واقفين حوالين البـ.ـاربيكو شباب وبنات وبيهزرو. ومراد بيغـ.ـيظ ف الفهد. وفهد غمزله وبيهددو ب رشا. ومراد يتغاظ منه. وضحكهم كفيل يطلع مريم وآدm من الل جواهم. وآدm ومريم كانو مبسوطين جدا بالعيله الجميله دي.

والغدا جهز. وتيم قعد جمب رينو. وفهد يااكل رينو ورينو تأكل تيم. وتيم متغاظ من فهد. ويااكل رينو ويقول لفهد متاكلش رينو تانى اكل اختك ويقصد فريحه والكل يضحك عليه. وكان وقت مميز وقضو اليوم كلهم مع بعض. واخر السهره الكل روح ع بيته.

تانى يوم الضهر.
فهد ف الجهاز. واتصل يطمن ع رينو.
رينو: قاعده ع السرير. وفاتحه اللاب توب. وبتتكلم مع رودي ع النت. وفونها رن. وابتسمت وردت ع طول. الو بيبى هههههه.
فهد: ههههههههه. احلا بيبى دى ولا ايه.
رينو: هههههههه. سورى بقى اوعا تكون لسه زعلان.
فهد: دا انا لما اجيلك بس. علشان الكلام بقي بيقع منك. اخوكي مراد من الصبح هارينى بيبى.

رينو: هههههه. سورى والله ياحبيبى غـ.ـصـ.ـب عني قولت قدام الكل امبـ.ـارح بيبى. قلبك ابيض بقى.
فهد: لأ لأ. انسي. بقى انا. اخوكي مراد. يخبط ويدخل ويقولى حضرة الرائد بيبى السيوفي موجود!
رينو: هههههههه ومسكت بطنها ههههههههه والله ابيه مراد ده قمر هههههه.
فهد: بت انتى بتضحكي ع جوزك؟
رينو: حطت ايدها ع بوقها. وكتمت الضحكه. واتلخبطت وهزت راسها بلاء.
فهد: انتى يابت روحتى فين.

رينو: هههههههه. اسكت يافهد بجد بتخيل ابيه مراد وهو بيقولك حضرت الرائد بيبى السيوفي هههههههههههه والله ماقادره.
فهد: تحذير. هاااا.
رينو: بتاخد نفسها. اوكي اوكي اسفه خلاص. المهم انك متكونش زعلان من رينو حبيبتك. وقالت بدلع. وانا اكيد يعنى مكنتش اقصد. هي طلعت لحظة حب يافهوده.
فهد: اممم. ومالو يقلب الفهد. وقولنا بلاش فهوده ده.
رينو: حاضر ياحبيبى. وبصت ف الفون حبيبى ف رقم مجهول بيتصل عليا.

فهد: بتحذير. مترديش ماشي. وابعتيلى ام الرقم ده ف رساله.
رينو: اهدا يافهد مش كدا. سعات ناس بتتصل بالغلط.
فهد: بديق. تانى يالاررين تاااانى حسن النيه ف ام الارقام والرسايل!
رينو: خلاص يافهد بقى. ورن تانى. وتالت. حبيبى الرقم رن 3 مرات ممكن يكون حد يعرفنى. علشان خاطري هرد ولو محدش رد. او حد معرفوش بلوك ع طول وهبعتلك الرقم اوكي.
فهد: نفخ. اوووف ماشي وردي وانا معاكي.

رينو: حاضر. وعلقت المكالمه. وردت السلام عليكم.
ناديه: وعليكم السلام. دكتور لارين آدm العدوي!
رينو: بعدm فهم. ايوه يافنـ.ـد.م مين معايا!
ناديه: انا استاذه ناديه. من الشؤون ف الجامعه.
رينو: ايوه اهلا بحضرتك. خير إن شاء الله!
ناديه: انا اتصلت ع حضرتك علشان اقولك ان ف اجتماع بكره الساعه 12 عند عميد الكليه.
رينو: بعدm فهم. إجتماع! طيب حضرتك مت عـ.ـر.فيش ليه!

ناديه: لا يادكتور. انا قدامى قائمه بالاسماء المطلوبه. وبتصل ع حضراتكو. والعميد أكد عليا إن الكل لازم يبقى موجود لانه اجتماع مهم جدا.
رينو: هزت راسها. خلاص تمام إن شاء الله هكون موجوده في الميعاد. شكرا لحضرتك.
ناديه: العفو يادكتور وقفلو. ورجعت لفهد.
فهد: ايه يالارين كل ده! ومين الل اتصل!
رينو: اهدا ياحبيبى دي واحده من الشؤون ف الجامعه.
فهد: بعدm فهم. اشمعنى اتصلت عليكى وعايزه ايه!
رينو: حكتله المكالمه.

فهد: اوكي ياحبيبى. بس ف مشكله. انا بكره لازم اكون ف الجهاز 11 بالدقيقه. واستحاله هوصلك من 10 وتفضلى قاعده ساعتين هناك
رينو: مفيش مشكله. انا ممكن اكلم ابيه زين. او ابيه محمد.
فهد: اتنهد تمام ياحبيبتى. وهعدى عليكى ف الجامعه إن شاء الله. واتكلمو شويه. ومراد دخل عليه. بيبى السيوفي هههههههههههه.

وفهد: قفل مع رينو. وبص لمراد. شكلك كدا عايز فريحه تعرف بموضوع رشا. ومسك السلاح ورجع ضهره ع الكرسي. ويسلاااام لما تعرف إن رشا كانت بتنام ع سريرك وعقمت لمووراد الجـ.ـر.ح.
مراد: هههههههههه. وانت بتقولها تبقى خدنى معاك. عيب عليك يسطى ابن العدوي مبيخافش يا! بيبي ههههه.
تانى يوم الصبح.

فهد لبس. وقال لرينو أنه اتصل ع محمد وهيجي ياخدها الساعه 10 ويوصلها الجامعه وانا هاجي اخدك من الجامعه. لأن زين ف المينا من بدرى. وسلم ع رينو ونزل علشان يلحق الاجتماع.

ورينو: قامت بعد ما فهد مشي واتوضت وصلت الضحى. وبعد الصلاه بتجهز هدومها. وافتكرت اختبـ.ـار الحمل. ودخلت بسرعه ومتـ.ـو.تره. وعملت الإختبـ.ـار. وبتقري الفاتحه وآية الكرسي. ومتـ.ـو.تره جدا. ودخلت تشوف الإختبـ.ـار. وجـ.ـسمها رجف. وقعدت ع طرف البانيو بتضحك بدmـ.ـو.ع. حامل! ا. ا. انا حامل! ههههه. وخرجت فرحانه واتصلت ع فهد. لكن غير متاح. وافتكرت انه قالها ف اجتماع مغلق. وقعدت ع السرير فرحانه اووووى. وعيطت كتير وحمدت ربنا وشكرته. وقامت لبست. وبتفكر هتقول لفهد ازاى. وبعد تفكير قالت. لأ انا مش هقول لفهد غير واحنا ع العشا انا هعمل عشا رومانسي. واقولو اول واحد الخبر ده. واااو بجد هيفرح اووووى. انا مبسوووطه اوووى اووووى. وبعدها هاقول لمامي والعيله ههههه. فااااهد انا حامل يافهد ههههه. هيفرح اووووى لما يعرف الحمد لله يارب.

وبعد فتره. محمد وصل رينو الجامعه. واتاكد من أن فعلا العميد طالب رينو بالاسم وطلع معاها لحد مكتب العميد. ودخل معاها. وكان ف طلاب موجودين ف المكتب منتظرين العميد. ومحمد ما تحركش غير لما العميد جه وسلم ع الطلاب ومحمد أتأكد وده بناءا ع طلب من فهد أنه يتأكد فعلا أن العميد الل طلبهم. ومحمد رجع ع المستشفى. والعميد بدء يشرح سبب الاجتماع.

مدير الجهاز. واقف قدام شاشة عرض. وكان واضح عليه الزعل. لأن مراد وفهد هيطلعو مهمه خطيره جدا. وهي عبـ.ـاره عن ميكروفيلم
وفيه اخطر اسرار موجوده وتخص دول عربيه. وموجود مع اخطر مافيا.
مراد. وفهد. واكرم. و2 رتب اكبر من مراد وفهد واكرم. قاعدين ع تربيزة الاجتماعات. والمدير بيعرض الصور. وبدء يشرح.

المدير: دي صورة كيين. وده اخطر مافيا ف ايطاليا. وزى ما انتو شايفين قاعد ع كرسي متحرك. لانه من 3 سنين اتصاب من أحد الظباط. والرصاصه صابت عموده الفقرى. وفقد الحركه تماما.

ودي: صورة جيسيكا. ودي بـ.ـنت كيين وهي الل مسكت شغل ابوها بعد ما اتصاب. والمعلومـ.ـا.ت بتقول انها اخطر من كيين بمراحل. ومفيش عمليه دخلت فيها وطلعت خسرانه. وع أعلى مستوى من التدريب ولياقه بدنيه تفوق القدره على اى منافس قوي يقرب منها. والمعلومـ.ـا.ت الل وصلت لينا إن الميكروفيلم موجود مع زعيم عصابه خطير جدا. ولما جيسيكا وكيين عرفو بالخبر. كيين ادي اشاره لجيسيكا. اتفقت مع زعيم العصابه ده انها هتاخد الميكروفيلم مقابل مبلغ مالي كبير جدا. ووافق. ويوم الاستلام جيسيكا استلمت الميكروفيلم من غير مـ.ـا.تدفع دولار واحد وصفتهم كلهم مكانهم. ومن فتره وصلتلنا معلومـ.ـا.ت أن جيسيكا. عرضت الميكروفيلم ده ع زعيم تنظيم مافيا كبير جدا من أخطر اخطر رجـ.ـال العالم وموجود ف الصين. مقابل (تاج ملكي آثري) مصنوع كاملاً بالزمرد واللؤلؤ النادر جدا. وتمنه حاليا معدى مليارات الدولارات. موجود ف المتحف. وجيسيكا قالتله الميكروفيلم قصاد التاج. والزعيم وافق. والتاج اختفى من يومين.

وبص لمراد وفهد وأكرم. مهمتكو جيسيكا وكيين وترجعو بالميكروفيلم. وبص للرتب الاعلى من مراد وفهد. وكان عميل 1 وعميل 2 وقالهم مهمتكو تعرفو التاج الملكي موجود فين بالظبط. وتبلغو عميل 3و4و5 الل هما مراد وفهد واكرم. وشرحلهم كل حاجه. وفهمهم ع الخطه. والخطه البديله. وانه مش عايز اى غلط. وانهم يكونو موجودين في المطار بكره الساعه 9 صباحا.
والعميل 1و 2 فهمو كل حاجه. واستلمو الصور واستاذنو وخرجو. واكرم خرج.

مراد وفهد قامو علشان يخرجو.
المدير: بصلهم واتنهد بزعل. مراد وفهد. انا حاولت ابعدكم عن المهمه دي بكل الطرق. لكن الاداره شيفاكم انسب 2 للمهمه دي.
مراد: إن شاء الله يافنـ.ـد.م هتعدى زى اي مهمه عدت متقلقش.
المدير: انت مش عارف حجم الخطر يامراد
البـ.ـنت دى خطر كبير جدا. وكمان الجارد الل معاها محترفين جدا.
فهد: اطمن يافنـ.ـد.م. إن شاء الله. هنرجع ومعانا الميكروفيلم والبـ.ـنت كمان. وهنسلمها زى الل قبلها.

المدير: غمض عينيه: ومش عايز يقلقهم ويقولهم ان البـ.ـنت دى قـ.ـا.تله اكتر من رتبة ف ايطاليا ودول تانيه. واتنهد. تمام وانا واثق فيكم انتو رجـ.ـاله بجد ويعتمد عليكم. اتفضلو انتو. وأجهزو وتكونو ف المطار. ع الوقت
مراد وفهد. تمام يا فنـ.ـد.م. وودعو المدير وخرجو. وكان جواهم قلق مبهم. واول مره يقلقو كدا. وان المدير قلقان بالشكل ده يبقى ف حاجه اكبر!
مراد راجع ع البيت علشان يعرفهم وزعلان جدا.

وفهد: مخـ.ـنـ.ـوق جدا. وساق العربيه ورايح يجيب رينو من الجامعه.
عميد الكليه: قعد وبيشرح للطلاب سبب وجودهم. وان ف بعثه عبـ.ـاره عن بدل طلاب. يعنى 15 طالب وطالبه من بريطانيا هيحضرو الترم ف الجامعه هنا. و15 طالب وطالبه من عندنا هيسافرو بريطانيا. ف جامعة
(أوكسفورد Oxford).

الكل انبهر. لانها اشهر جامعه ف بريطانيا. وصعب الوصول ليها بسهوله. والطلاب بدءت تهمس لبعض بانبهار. ورينو شهقت بصوت مهموس وقالت جواها يابخت الل هيكون ف البعثه دى. فرصه ع طبق من دهب.
العميد: هدوء لو سمحتو.
والكل انتبه.
العميد: دلوقتي طلاب بريطانيا. هوصلو قبل الترم بيوم. واختارو أكفأ 15 طالب وطالبه عندهم وبعتوهم عندنا.

والدكتور: معتز اختار أكفأ 15 طالب وطالبه عندنا وهيسافرو ف البعثه دى. وال15 دول هما وشاور ليهم. هما حضراتكم.
الكل: شهق بانبهار ومش مصدقين. ورينو ضحكت بدmـ.ـو.ع وشهقت. وفرحت جدا.
العميد: هدوء لو سمحتو. دلوقتي البعثه دي
ليها مميزاتها. انكم هتتعرفو ع النظام التعليمي في بريطانيا.

هتكتسبو خبره اكتر ف مجال التشريح. وهتكون اضافه مميزه ليكم. والاقامه كامله ع تكاليف البعثه. بما أن البعثه فيها شباب وبنات احنا هنأمن مكان خاص للبنات. ومكان منفصل للشباب. ورعايه متكامله وشامله. وصدقونى. البعثه دى هتفيدكم كتير جدا جدا بعد كده. ف رسالة الماجستير والدكتوراه. وكمان احدث التقنيات موجوده عندهم. وابتسم بصراحه انا بحسدكم عليها. الدكتور معتز كان مبهور جدا اول ما عرف الخبر ده. وقال. أكفأ الطلاب موجودين وع رأسهم الدكتور لارين آدm خالد العدوي. والكل بص ع رينو. وفيهم الل فرح. وفيهم الل غار منها.

رينو: برجفه. احم ميرسي لحضرتك.
العميد: شرح البرنامج اليومي الل هيتم هناك. وكمان قالهم ياريت اعرف رايئكم النهائى. والاستاذه ناديه ف الشؤؤن هتتصل ع حضراتكم بكره. يكون الكل اخد رأي الاهل. علشان لو حد اعتذر نشوف طالب مكانه.
والكل قام وخرج. وكلهم مبسوطين. وبياكدو بالموافقه لبعض لان جامعة (أوكسفورد Oxford) فرصه ذهبيه ومش هتتعوض.

رينو: ماشيه ف الجامعه وحاسه انها فراشه ومبسوطه جدا جدا. ونفسها تجرى ع فهد. وتقولو اجمل خبرين. انها حامل. وكمان جاتلها بعثه وهي ع رأسهم. وكانت سعيده اووووى.
معتز: احم دكتور لارين.
رينو: انتبهت ع الصوت ولفت. وف نفس اللحظه كان فهد داخل من بوابة الجامعه.
رينو: ايوه!
معتز: انا اسف انى وقفتك ف وسط الجامعه. لكن احنا ف اجازه زي ما انتى عارفه. وكنت عايز اعرف عميد الكليه اتكلم معاكم.

رينو: بعفويه. أنا بشكر حضرتك جدا يادكتور معتز انك حطيت اسمى ف قايمه الاسماء.
معتز: قلبه بيدق. متشكرنيش. درجاتك وكفأتك تجبر اى دكتور انه يتشرف ويكتب اسمك. انا بتمنى انك تسافرى بجد. صدقينى فرصه لا تعوض.
رينو: ابتسمت إن شاء الله. انا متشكره جدا لحضرتك. وانا لازم امشي بعد اذنك. ومستنش انه يرد. واتحركت.
معتز. اتنهد بتعب. اتفضلى.

فهد: لما دخل من بوابة الجامعه كان مخـ.ـنـ.ـوق جدا. و كان بيدور عليها. و بيتصل ع رينو. وفونها مغلق. وبيرفع راسه وشافها واقفه مع معتز. ووقف مكانه وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ وغل.
رينو: ماشيه مبسوطه وطلعت فونها. وبتفتحه ومركزه فيه. وخبطت ف حيطه قدامها. وشهقت من الاحراج. لكن اتنفست بـ.ـاريحيه. ف. فهد الحمد لله انى خبطت فيك. اوووف. وابتسمت بسعاده. حبيبى انا مبسوووطه اوووى اووووى انهردا. عارف ده اجمل يوم ف حياتى كلها.

فهد: قابض ع ايديه. وصل ع اسنانه. وعيونه على معتز لحد ما اختفي. وبص ع رينو. كنتى واقفه مع معتز ليه يا لارين!
رينو: حبيبي ارجوك بلاش خناق انهردا. نروح البيت وهحكيلك كل حاجه. انا مبسوووطه اوووى يافهد عندى ليك اخبـ.ـار تجنن.
فهد: اتحرك. وركب العربيه ومفتحش باب العربيه ل رينو.

رينو: محاولتش تزعل من فهد. لانها عارفه انه بيغير. وخصوصاً معتز. وركبت وقعدت بسعاده وبتفكر تقولو انهي خبر الاول. ياترى اقولو الحمل! ولا البعثه! امممم انا هاقوله البعثه الاول علشان هو مدايق من معتز وهفهمه الل حصل. وابتسمت انا مبسوطه اوى.
فهد: سايق بغل. ومتغاظ جدا. من معتز وأنه واقف مع رينو ف وسط الجامعه. وكمان ف الاجازه. طيب انا مسافر بكره. ويعالم هرجع ولا لأ. اووووف انا مخـ.ـنـ.ـوق اوى.
بعد فتره من الوقت.

فهد قاعد ع السرير. وبيكلم مراد ف الفون. ومراد قاله أنه قالهم ف البيت ومريم وفريحه نازلين عـ.ـيا.ط. وآدm طبعا زعلان لكن مش مبين. وسأله انت قولت ل رينو! فهد قاله بزعل حقيقي لسه. مرضتش اقولها غير لما تتغدى انت عارف أختك. مراد قاله طيب يلا روح قولها الساعه 6 يدوبك تجهز كل حاجه. فهد قاله مش دلوقتي هنزل اروح اقول طارق ورنا وفارس. ولما ارجع هاقولها. وقفلو وفهد نزل. ورجع الساعه 9 بليل.

رينو: شافت فهد مدايق جدا. وحاولت تعرف ماله. لكن رفض وبعد مانزل. جهزت عشا رومانسي ولبست طقم. وقاعده منتظره الفهد واخيرا وصل.
فهد: دخل البيت وشاف رينو مجهزه العشا لكن جواه مخـ.ـنـ.ـوق جدا. وكل ما يحاول يهدى مش عارف هو مخـ.ـنـ.ـوق من كل حاجه المهمه ومعتز ورينو مسمعتش كلامه ووقفت مع معتز رغم أنها قالتله يافهد انا قولت لمعتز مايكلمنيش وسط الجامعه تانى. وحدف المفاتيح ع التربيزه والفون وقعد ف الليفنج مخـ.ـنـ.ـوق جدا.

رينو: من جواها زعلت ع تجاهله ليها. لكن راحت وشـ.ـدته من ايده وقعدته ع السفره علشان يتعشو. وبدءت تتكلم. حبيبى انا عارفه انك مدايق لما شوفتنى واقفه مع الدكتور معتز ف وسط الجامعه. لكن انا هحكيلك كل حاجه موافق تسمعنى!
فهد: اتنهد. وبص ليها سامعك وعايز اعرف ايه سبب انه يتجرأ تانى ويوقفك ف وسط الجامعه بعد ما قولتيله انى رافض ومينفعش يوقف معاكي؟

رينو: حاضر ياحبيبى. انا هاقولك كل حاجه. ورينو بتحكي لفهد عن البعثه وكانت مبسوطه جدااا. ومش مصدقه انها جاتلها الفرصه دى. وبتتخيل لما هتكون ف اكبر جامعه وكمان من غير مـ.ـا.تتعب ف الوصول ليها. وان معتز كتب أكفأ 15 طالب وطالبه وهي ع رأسهم لانها ديما امتياز مع مرتبة الشرف وبتطلع الاولى ع الجامعه. وقالت لفهد أن مديرة الشؤون هتتصل ع الكل بكره علشان تاخد الموافقه علشان يجهزو كل حاجه للسفر. هاا ايه رايك ف الخبر ده يجنن مش كدا انا مبسوطه اوى!

فهد: بيسمعها. ومن جواه بدء يشيط من الغـــضــــب. هتسافر لوحدها وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ لا وكمان معاهم 5 شباب. ومعتز الكـ.ـلـ.ـب هو الل كاتب اسمها. وبص ل رينو.
رينو: مبتسمه وهتقوله ع حملها. وحطت أيدها ع بطنها. وبتقول الخبر الت.
فهد: قطع كلامها. واتكلم بغـــضــــب مفيش سفر. وموضوع البعثه ده انسيه تماما.
رينو: بصدmه حقيقيه. وشالت ايدها من ع بطنها. وقامت. مش موافق! مش فاهمه مش موافق ازاى!

فهد: مش موافق يعنى مش موافق هي ليها شرح تانى.
رينو: بدmـ.ـو.ع. طيب ممكن اعرف سبب رفضك لحاجه كويسه زى دي!
فهد: قام بغـــضــــب. السبب انك هتسافرى بلد تانيه ولوحدك. وكمان معاكي شباب. وف جامعة بريطانيا ناس أجانب يعنى أغلبهم معندهمش اي اخلاق ولاعيب ولا حـ.ـر.ام. لارين قفلى ع الموضوع ده. مفيش بعثه.

رينو: مسحت دmعه نزلت منها بسرعه. طيب انت ممكن تاخد اجازه وتسافر معايه. ولو صعبه الاجازه عليك انت ممكن تجيلى مره او مرتين ع الاقل. وهكلمك كل يوم. ارجوك يافهد مـ.ـا.تحرمنيش من الفرصه دى!
فهد: بصلها. انا مسافر بكره مأموريه.
رينو: بدmـ.ـو.ع. ايه هتسافر!
فهد: ايوه يا لارين مسافر. وياريت متتكلميش ف حوار البعثه ده تانى لانه مش هيتم فاهمه.
رينو: فهد. ارجوك.
فهد: زعق. قولت لأ انتى فاهمه.

رينو: اتخضت. وبصت لفهد بدهشه. وقالتلو لأ! اومال فين كلامك ليا ووعدك ليا. ذاكرى يارينو! اهتمى بدراستك يارينو! انا مش عايزك بعد الجواز تجيبى جيد جدا. وفين فرحتك لما كنت بنجح وبتفوق. طيب البعثه دي من ضمن تعليمى وهتوصلنى لنتيجه كويسه زى ماشرحتلك. وكمان انا معلقتش ع كلامك وانك قولت انى مسافره مع شباب. قولت اكيد انت غيران عليا. لكن بردو انا وضحتلك ان البنات هتكوون منفصله عن الشباب وانا مش هسافر لوحدي يافهد لأ انا هسافر مع 9 بنات غيرى. وكانو مبسوطين جدا لانها فرصه حقيقيه والبنات أكدت أن اهلهم هيوافقو لانها ع حساب الجامعه. ودي حاجه تشرف اى حد. وكمان هاخد شهاده من هناك معتمده وهتريحنى كتير ف رسالة الماجستير والدكتوراه. فهد ارجوك متحطمش حلمى.

فهد: بصلها بصدmه. انا! انا هحطم حلمك.
رينو: بتصميم. ايوه. انك ترفض انى اتعلم ف مكان مرموق زي ده يبقى بتحبطنى. وبصتله بزعل. ارجوك وافق انى اسافر لو سمحت!
فهد: بتصميم أكبر مفيش سفر يالارين والموضوع ده اتقفل خلاص.
رينو: ادايقت جدا. وزعقت. يعنى ايه مفيش سفر! وكمان يعنى ايه انك تقفل موضوع بالاهميه دي. فهد انا هسافر انا استحاله اضيع فرصه زي دي.

فهد: مهتمش لكلامها. انا مسافر بكره. انا داخل اجهز حاجتى. وسابها وراح ع الاوضه وغـــضــــبان جدا. وبيحاول ماينفعلش اكتر من كدا
رينو: صكت على أسنانها. ودخلت وراه. انت انسان انانى ع فكره.
فهد: مردش عليها وبيجيب الشنطه.
رينو: بدmـ.ـو.ع. بجد انا مصدومه فيك. انا كنت مفكره انك بتحبنى وديما بتشجعنى بس للاسف كل ده طلع مجرد وهم مش اكتر.

فهد: زعق بصوته كله. انا انااانى! انا مبحبكيش! علشان ايه! علشان رفضت سفريه جايه لمراتى وكمان لوحدها! ومع شباب. وانا مسافر ف شغل ومش هكون مطمن عليها. ولا عارف ايه الل بيحصل معاها هناك. انا انانى علشان بخاف عليكي! انا مبحبكيش يالارين. اناااا!

رينو: زعقت. ايوه مبتحبنيش. انت لو بتحبنى كنت هتدعمنى. كنت هتوافق. طيب البنات الل هتسافر دي مالهاش أهل بردو بيخافو عليهم وبيثقو فيهم. ولا انا بس الل ليا أهل. وكمان شكلك مبتثقش فيا يافهد!
فهد: وصل للقمه. وقرب منها ومسكها من دراعها جـ.ـا.مد. انتى اتجننتى يالارين. انتى مستوعبه انتى بتقولى ايه.

رينو: بتتألــم. وبصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع. لا مجننتش يافهد واظاهر دي الحقيقه. لانك لو بتثق فيا. كنت فرحت لفرحي. وكنت وافقت. وحتى رفضك مالوش أسباب مقنعه. هتقولى بخاف عليكي. هاقولك مش هسافر لوحدي واكيد البنات دى اهلهم كمان بيخافو عليهم. هاتقولي شباب معاكى. هاقولك الشباب مسافره تدرس. وكمان من أكفأ الطلاب يعنى رايحين بتعلمو ويحققو هدفهم. مش رايحين علشانى. هاتقولى الأجانب هاقولك انا ماليش دعوه بيهم انا رايحه اتعلم واكتسب خبره. وبصتله اوى. اومال بقى لما احضر الماجستير والدكتوراه. واسافر مؤتمرات هتعمل ايه يافهد!

فهد: بيسمعها. وبص ف عينيها كتير. ومعرفش يرد ع سؤالها! لكن قلبه متغاظ منها لانه بيثق فيها اكتر من اى حد. وساب كل الكلام ده وركز ف كلمة ثقته ف رينو. وساب دراعها. ورد عليها بزعل. انا مبتثقش فيكى يالارين!
رينو: بتتالم من ماسكة فهد وحطت ايدها ع دراعها. وردت من غير مـ.ـا.تبصله. للأسف ايوه انت مبتثقش فيا.

فهد: قبض على ايده وصك على اسنانه وزعق بصوته كله. اناااا لو مبثقش فيييكى مكنتش هواااافق انك تسافرى مع محمد ع المانياااا. ولو مبثقكش فيكى مكنتش هخلى فارس يوصلك الجامعه وانا مسافر. لو مبثقكش فيكى وبخاف عليكى كنت فهمت وقفتك غلط مع معتز ف وسط الجامعه. انا لو مبثقكش فيكى مكنتش هخلى محمد يوصلك بنفسه انهردا الجامعه.
رينو: زعقت بصوتها كله. خلااااص بما انك بتثق فيا وافق انى اسافر واحقق حلمى.

فهد: مسكها تانى بقوه اكبر.
رينو: صرخت بصوت مهموس اااه.
فهد: صوتك مايعلاش. وقالها ف نظرة تحدى
وكمان انا قولت الل عندى ومش هتسافرى يا لارين. استحاله اخليكى تسافرى لوحدك وافهمى زى مـ.ـا.تفهمى!
رينو: بعند اكبر. هسافر يافهد حتى لو وقفت ع طـ.ـلا.قي.
فارس: بعد ما فهد مشي من عندهم. قاعد مخـ.ـنـ.ـوق. علشان فهد مسافر. وشايف أن اخوه المرادي كان مدايق جدا.
رودي: قاعده جمب فارس بترخم عليه. ماخلاص بقى ياوحش روق كدا.
فارس: بصلها. مش عارف يارودي. فهد شكله مكنش طبيعى خالص. وحاولت اعرف ماله. لكن استحاله هيتكلم. طبعه وعارفه وطبع وحش جدا. انه يفضل حابس جواه وساكت.

رودي: فعلا لما كان موجود وبيسلم علينا. كان كئيب جدا. وعارف بقى الل اكتر منه! رينو. فظيعه لو حصل معاها ايه مبتتكلمش ولا بتقول ع الل تاعبها.
انما انا قولى مالك بس يارودي. تلاقى بلاعة اعترافات اتفتحت. وكمية فضايح رهيبه هههههه. ياما بوظت الدنيا ايييه كانت ايام.
فارس: اتنهد. الكتمان ف حد ذاته بيتعب الإنسان ومهما كانت قوة تحمله لكن اكيد هيجى ف يوم ويطلع كل الل جواه ع هيئة انفجار لقنبله موقوته.

رودي: بغباء. هاا. مين عيان!
فارس: بصلها. قومي نامي يارودي.
رودي: يعم انا فاهماك انا بس بضحك معاك يسطي. وغمزتله بس ايه الحلاوه دي ياض يافارس.
فارس: بصلها بدهشه. يخربيت هرموناتك ياردوي.

ردوي: ههههههههه. لااا. إن كان ع الهرمونات. انا ممكن دلوقتى اضحك. وكمان ثانيه اعيط. ودقيقه اقولك انا اسعد واحده في الدنيا. هههههه وبعدها اقولك انا اكتر واحده حاسه باليأس. وشويه اقولك انا جعانه. وبعدها اقولك انت مش مهتم بيا. وبعدها اقولك انا بحبك اوى. وبعدها اقولك انا حاسه بالوحده. وف الاخر اعيييييييط. ههههههههه. بص ياشبح. مفيش عالم لحد دلوقتي قدر يوصل انه يفك شفرة هرمونات الستات ههههههههه احنا مالناش كتالوج هههههه.

فارس: ههههه. فعلا والله اول مره تقولى حاجه صح. الرجـ.ـاله مظلومه ربنا معانا.
رودي: يارب يانجم. بقولك يابرنس. الراجـ.ـل صاحب البيت هههههههه. قصدى الحج عبدالله ابويا. اتصل عليا وقالى أنه عايزنى بكره ف موضوع ضروري. وقالى تعالى اتغدى معايا وهشرحلك كل حاجه. قولتله اشطا ياحج. هشوف فارس وارد عليك.

فارس: اه. انا اصدق انك قولتيله اشطا ياحج. ماشي ياحبيبتى. ولو عايزه اوصلك بكره الصبح وتقضي معاه اليوم. واعدي عليكى واجيبك وانا راجع من الشغل.
رودي: باسته من خدو. حبيبى يافروسه. لا روح انت شغلك. وانا اصحي برحتى علشان چود بتصحينى كتير بليل. هروح بعربيتى واقضي اليوم معاه وارجع موافق!
فارس: باس أيدها. ماشي ياحبيبتى. واتصلى عليا قبل مـ.ـا.تخرجي من البيت تمام ياقلبى.
رودي: خلصانه.
فارس: يخربيت هرموناتك ياردوي.

رودي: هههههههههههه حبيبى يسطى.

فهد: مسكها تانى بقوه اكبر.
رينو: صرخت بصوت مهموس اااه.
فهد: صوتك مايعلاش. وقالها ف نظرة تحدى
وكمان انا قولت الل عندى ومش هتسافرى يا لارين. استحاله اخليكى تسافرى لوحدك وافهمى زى مـ.ـا.تفهمى.
رينو: بعند اكبر. هسافر يافهد حتى لو وقفت ع طـ.ـلا.قي.
فهد: بصدmه. ونزل ايديه. وعطاها ضهرو
وغمض عينيه. وصك على اسنانه بغـــضــــب شـ.ـديد. لدرجة أنها عملت صوت. ومردش.

رينو: اتصـ.ـد.مت من نفسها. وانها اتسرعت ف نطق كلمة طـ.ـلا.ق. ودmـ.ـو.عها نازله. وسابته ودخلت الحمام وقفلت الباب بصوت عالى. وقعدت ع طرف البانيو وبتعيط. وقالت لنفسها انا ازاى قدرت اقول كدا! وشافت اختبـ.ـار الحمل. ومسكته وعيطت اكتر.

فهد: واقف مكانه. وبنفس درجة الصدmه مقلتش. ولسه غـــضــــبان. وكملة رينو عن الانانيه و الثقه. وكمان رينو دmرت فهد كليا بكلمتها الاخيره. ( طـ.ـلا.ق ). وسامع صوت عـ.ـيا.طها الل بيوجـ.ـع قلبه. ومسح وشه بايديه. ومن غـ.ـيظه من كل حاجه. راح وكـ.ـسر كل حاجه موجوده ع التسريحه. وواقف ينهج.

رينو: بتعيط بو.جـ.ـع. وسمعت صوت ازاز بيتكـ.ـسر. واتخضت وخافت. وعرفت كدا أن فهد وصل لقمة غـــضــــبه وحطت أيدها على بطنها وعيطت كتير. لانها متقصدش كلمة طـ.ـلا.ق. وحست بدوخه.

فهد: ايدو اتجـ.ـر.حت. ومهتمتش. وراح فتح الدولاب بغـــضــــب وبيجهز شنطته بغـ.ـيظ. وشاف السلسله. وصك ع اسنانه. ورماها ع الأرض وما اخدهاش. وجهز كل حاجه. وسامع شهقات رينو. واتخـ.ـنـ.ـق اكتر. ومش عارف يعمل ايه. لكن انها تتهمه انه مابيثقش فيها وكمان انه يهون عليها بالطريقه دي و.جـ.ـعاه اوى. وساب الاوضه وخرج وقف ف البلكون وكان غـــضــــبان. ومسح وشه وشعره بايديه. وبيفكر. طلااااق! وغمض عينيه بغـــضــــب وبيحاول ينظم أنفاسه. وعلشان يهدى اقنع نفسه انها متقصدش. وكمان فكر ف انه بيبقى خايف عليها وهي وسط عيلتها ازاى هوافق انها تسافر ولوحدها. انا هحطم حلمك يالارين! انا انانى! ومبثقكش فيكى ومبحبكيش! انا كل ده!

رينو: قامت بيأس وزعل. ورمت اختبـ.ـار الحمل ف باسكت الزباله. وقررت انها مش هتقول لفهد ع الحمل. لانه كـ.ـسر فرحتها. وكمان هو مدايق ف مش هيفرح بخبر حملها ودmـ.ـو.عها نازله بو.جـ.ـع. وخرجت وشافت كل حاجه متكـ.ـسره ع الأرض. وشنطة هدومه جاهزه. خلاص فهد مسافر بكره. ومش موافق انى اسافر. واخدت بيجامه بتعب ولبستها. وبتفكر انها لازم تسافر بس ازاى وجوزي رافض وعيطت بشهقات. وقامت تجهز شنطتها لانها قررت انها تسيب البيت لانها مصدومه ف الفهد. وكمان زعلانه من نفسها لانها اتسرعت وارتكبت غلطه كبيره. وجهزت شنطتها. وشافت السلسله فهد راميها ع الأرض. ضحكت بكـ.ـسره. وشالتها وفتحتها. ف د.خـ.ـلة فهد الل شاف عيونها وارمه وحمرا. وكمان ادايق لانها شافت السلسله ع الأرض.

رينو: شافت فهد دخل. سابت السلسله مكانها ع الأرض. وعلشان محرجه منه. وزعلانه منه ف نفس الوقت. انسحبت بهدوء. وراحت ع السرير وشـ.ـدت الغطا ونامت ع طرف السرير
ودmـ.ـو.عها نازله بشهقات. ع كل حاجه. لكن الاهم انها بتعيط علشان فهد مسافر. وانه علا صوته عليها ومسكها من دراعها جـ.ـا.مد
ومتفاهمش معاها وحطم حلمها. وتسرعها ف نطقها لكلمة طـ.ـلا.ق. وكان نفسها تعيش الفرحه بخبر حملها لما يعرف انها شايله حته منه. وعيطت بو.جـ.ـع كبير.

فهد: شافها كده ماستحملش. وكمان شاف شنطة هدومها. واتوقع انها خلاص كدا اخدت قرار انها هتسافر. وده لو حصل مش هيعدى ع خير. وقعد ع طرف السرير. واتكلم بحده. لاررين.
رينو: ، مردتش عليه.
فهد: اتنفس بديق. لاررين انا بكلمك.
رينو: اتعدلت. لكن مردتش عليه. ومنزله وشها. ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.

فهد: بصوت غـــضــــبان منها. انا هعتبر انى مسمعتش اخر كلمه قولتيها. لاني عارف انك اكيد متقصديهاش. لكن انك تنطقيها ده و.جـ.ـعنى اوى منك. لكن هعديها. لانى لو عارف انك تقصديها صدقينى انا كنت نفذتهالك ف وقتها حتى لو روحي فيكي يالارين. وان صوتك يعلا عليا. وكلامك عن الانانيه و الثقه وانى مبحبكيش ده موضوع لوحده. وموضوع السفر ملغى تماما. وبص لعينيها. لارين انا مسافر بكره الصبح. ومأموريه مهمه جدا. وعايز اكون مركز فيها.

رينو: بشهقات بسيطه. انت عارف انى فعلا مقصدش انطقها وانا اسفه جدا. وبصتله. فهد انت مسبتش اى فرصه اننا نتفاهم. انت رفضت وصممت انك مش موافق انى احقق ذاتى. انت عارف يعنى ايه يكون معايه شهاده معتمده من أكبر جامعه ف العالم. فهد ده حلم اى بـ.ـنت وحلم كبير لأى حد. والحلم ده اتحقق وجالى من غير تعب. وكنت مفكره انك هتفرح علشانى. انا توقعت منك رد فعل غير كدا خالص. وبصتله انا سألتك قبل ما تنزل مالك وفيك ايه! انت رفضت تتكلم وسبتنى ونزلت. وقولت اكيد سبب نرفزته الدكتور معتز. وشرحتلك الموقف. وكملت بزعل حقيقي. انت مقولتليش انك مسافر. وكمان هتسبنى لوحدى. وبصتله انت لما بتسافر انا بكون عايشه لوحدى من غيرك. ارجوك وافق انى اسافر. صدقنى انا كنت مبسوطه اوى للحلم ده. ارجوك حققهولى يافهد ارجوك.

فهد: نفخ بديق حقيقي. ع تصميمها ع السفر. لارين انا استحاله اوافق ع انك تسافرى مكان محدش جمبك موجود فيه. واعتبرى المنحه دى مجتش من البدايه. لانى مش موافق ولا هوافق.
رينو: بصدmه اكبر. لانه مش قادر يتفاهم معاها. موافقه مسافرش. بس بشرط انت كمان متسافرش.

فهد: بصلها بعدm فهم. نعم شرط! وانتى من امتى بتدخلى ف شغلى. وكمان لو شغلى ده انا متحكم فيه ولو سفريه عاديه كنت هوافق الغيها علشانك. إنما ده شغل ومخابرات مفيش حاجه بايديا. واعقلى يالارين متصعبيش الأمور.

رينو: بغـــضــــب. انا بردو الل بصعب الأمور! خلاص انا كمان هسافر. انت مش مستعد تخسر شغلك وانا مش مستعده احطم حلمى. انا زاكرت وتعبت واجتهدت وتفوقت ع نفسي وربنا كرمنى وبطلع من الاواأل وتيجي انت بعد تعب السنين دى وتقولى ع بعثه مرفوض. اومال بعد كده ايه الل هيحصل. لو جالى مؤتمر بره مصر هترفض! لأ يافهد. اسلوبك مرفوض. وانا هسافر.
فهد: يعنى انتي هتكـ.ـسرى كلامي وهتسافرى غـ.ـصـ.ـب عني يالاررين!

رينو: بصتله وشافت إن مفيش فايده. ودmـ.ـو.عها اتجمعت ف عينيها. ومردتش. وبصت بعيد ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. لو سمحت انا تعبانه وعايزه انام.
فهد: بصدmه. وهز راسه. وقام. طيب يامدام لارين. انا قولت الل عندى. ولو حصل العكس صدقينى مش هيحصل خير ابدا. وسابها وخرج قعد ف الليفنج.

رينو: بعد ما فهد خرج. حـ.ـضـ.ـنت ركبها وقعدت تعيط بحـ.ـز.ن كبير لانها كانت متوقعه أن فهد هيدعمها ف نجاحها وانه هيكون فخور بيها وهي بتحقق ذاتها. ونامت لكن صاحيه وبتعيط.

فهد: بعد تفكير كتير شايف ان هو الصح. ماينفعش تسافر وانا مش موجود معاها او اى حد من عيلتها معاها بس مين! مين فاضي. مفيش حد. وقام بزعل ودخل وشافها نايمه زى الاطفال وضع الجنين. وصعبت عليه أوى واتنهد بتعب. وغطاها كويس. وراح الناحيه التانيه ونام جمبها. وحاول يقربها من حـ.ـضـ.ـنه. لكن رينو. عطته ضهرها ونامت ع طرف السرير. وقلبها مش مطاوعها لانه مسافر بكره. ونفسها تسمع منه خلاص يارينو أنا موافق تسافرى أنا موافق تحققي حلمك. كان نفسها تشوف إثبات حبه ليها مش كلام وبس. كان ممكن يرفض لو ف اسباب قويه أو مقنعه. أو يتفاهم معاها بهدوء ويوصلو لحل وسط. وعيطت بشهقات بسيطه. وقلبها قال أنا حامل يافهد كان نفسي فرحتى تكمل ف اهم يوم ف حياتى.

فهد: نايم زعلان من نفسه ومن رينو اكتر. لانه مسافر بكره ويعالم هيرجع تانى ولا لأ. وعايزها تفهم أنه خايف عليها. ولو ف حد من العيله يسافر معاها مكنش رفض. وسمع صوت شهاقاتها. وادايق جدا. دى مهما كان رينو يافهد. رينو معشوقتك الصغيره الل قالتلك من يومين اوعدنى انك عمرك مـ.ـا.تبعد عنى. وقرب منها علشان ياخدها ف حـ.ـضـ.ـنه تانى لكن رينو رفضت. وكل واحد نام ف اتجاه.
ورينو: طول الليل تعيط ف صمت.

وفهد: نايم كل شويه يتنهد بخـ.ـنـ.ـقه.
وبعد فتره: رينو سمعت نفس فهد الل انتظم. وعرفت انه نام. واتعدلت ببطء شـ.ـديد علشان عارفه أن نومه خفيف. وبصت ع وش فهد. بضحكه مكـ.ـسوره. وقلب ضايع. ودmعه نزلت منها ع كتف فهد. ومسحت دmـ.ـو.عها. وقربت وباسته من جبينه بو.جـ.ـع كأنها بتودعه لأنه مسافر وهيسيبها. ورجعت نامت تانى ودmعتها ع خدها.
والتفكير هو الوحيد الل كان محتل الليله دي.
وعدت الليله بكل آلامها وو.جـ.ـعها ع فهد ورينو
وطلع الصبح.

ومنبه فهد رن الساعه 7. وصحي. واتعدل. واتفاجئ لما شاف رينو نايمه ع الكنبه لوحدها ومن غير غطا كأنها بتعـ.ـا.قب نفسها. وقام واخد الغطا وغطاها كويس وزعل جدا. لما شاف وشها الل بقى دبلان ف يوم وليله. ورجع شعرها وقرب منها وباسها من جبينها بقلب موجوع. وباس كف ايديها. واتحرك ودخل الحمام واخد شاور. ومهتمش لجـ.ـر.ح ايدو. واتوضي وصلى الصبح. وعينيه على رينو. وهو بيلبس. وشاف السلسله الل ع الأرض. وجابها ولبسها من غير تفكير وخباها.

رينو: صحيت. وجواها حـ.ـز.ن كبير. وعيونها ورامه.
فهد: شافها صحيت واتكلم بجديه. قومي البسي علشان اوصلك عند آدm.

رينو: مردتش عليه. وقامت بتعب ومصدعه. ودخلت الحمام وغسلت وشها. وبصت ع نفسها كتير ف المرايا ومتكلمتش. لكن بتفكر. ف أن فهد خلاص ماشي وهترجع لوحدتها من تانى. ودmـ.ـو.عها نزلت. ومسحتها. واتوضت وصلت الصبح. ولبست وكل ده ف صمت تام من الاتنين. وفهد مش عارف يعمل ايه لانها لو سافرت بجد غـ.ـصـ.ـب عنه استحاله يسامحها وممكن توصل للطـ.ـلا.ق فعلا.

رينو: خلصت لبس وجت تشيل الشنطه. فهد سبقها ومسك الشنطه. وقالها. لارين. انتى مش هتسافرى.
رينو: بصتله بعيونها الورامه. وبتتكلم بالعافيه. هسافر يافهد. ولو وافقت يكون افضل.
فهد: لارين لو سافرتى غـ.ـصـ.ـب عن جوزك. ده مش هيعدى بالساهل. انا لايمكن اسامحك.
رينو: بصتله بصدmه حقيقيه. وفتحت عينيها على الاخر. لان كلمة مش مسامحك دى معناها كبير اوى. وكمان فيها غـــضــــب عليها من ربنا. وقالت بضياع. انا بجد مصدومه فيك.

انت ليه مش قادر تهدى وتفكر. انت مش فهد الل حبنى لأ. انا قولتلك هسافر يافهد.
فهد: هز راسه. تمام اتفضلى. وشال الشنط وخرج. وركبو الاسانسير. وكل واحد اتجنب التانى. وركبو العربيه. وطول الطريق محدش اتكلم. ووصلو عند آدm. ورينو اترمت ف حـ.ـضـ.ـن مراد وعيطت بكـ.ـسره وحـ.ـز.ن كبير. والكل مفكر انها بتعيط علشان مراد وفهد. لكن هي بتعيط علشان مسلمتش ع الفهد ولا هو سلم عليها وف فجوه حصلت بينهم.

فهد: سامع عـ.ـيا.طها ومتأثرش لانها كتبت النهايه بايديها. وسلم ع آدm ومريم وفريحه. وبص ف عيون معشوقته الصغيره. وعاتبها. ورينو مستحملتش جريت ع اوضتها ورمت نفسها على السرير وعيطت بكل و.جـ.ـع. وعيطت بصوتها كله لما سمعت صوت عربيه زين اتحركت بيهم ومشيو. فهد خلاص مشي يا لارين.

بعد فتره.
رودي قاعده ف اوضتها بتعيط بكـ.ـسره. وشايله چود ف حـ.ـضـ.ـنها.
فارس: راجع من الشغل ومرهق وكمان زعلان ع فهد لانه خلاص سافر. وشاف رودي واستغرب انها موجوده. المفروض تكون عند باباها. لكن شافها بتعيط. وراح بقلق قعد جمبها بسرعه. رودي حبيبتى بتعيطى ليه. چود فيها حاجه!
رودي: بتعيط. وهزت راسها بلاء.
فارس: بقلق. ومسح دmـ.ـو.عها. طيب حبيبتى انتى فيكى حاجه! بتعيطى ليه.
رودي: بعـ.ـيا.ط. باااابا يافارس.

فارس: بخــــوف. ماله يارودي. عمى كان كويس امبـ.ـارح. حصله حاجه!
رودي: عيطت بصوت عالى. وقالت بو.جـ.ـع كبير. بابا عايز يتجوز ع ماما يفارس. بابا هيتجوز.
فارس: بدهشه. اييييه!
رودي: بعـ.ـيا.ط. بابا هيتجوز ع ماما. اااه ياماما وبتعيط.
فارس: اخد منها چود. ونزلها ل رنا. وطلع وشافها منهاره من العـ.ـيا.ط. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. حبيبتي اهدى وفهمينى ايه الل حصل!

رودي: بتحكي ف حـ.ـضـ.ـنه بعـ.ـيا.ط. بابا كان عايزنى علشان يقولى أنه قرر يتجوز يافارس. قالى أنه اطمن عليا وخصوصا انى متجوزه من انسان محترم زيك. ومبقاش خايف عليا. وهو عايش وحيد. وقابل واحده جارته من زمان وعندها 40 سنه وعرف انها أطلقت من جوزها علشان مبتخلفش. وانه عارفها من زمان وهي كويسه. وفكر أنه يتجوزها. علشان هي ملهاش حد. وهو كمان هو عايش لوحدو وهيكملو بعض. وكان عازمها ع الغدا انهردا. ولما حكالى كل حاجه انا كنت مصدومه طيب وامي. حبه ليها راح فين. زكرياته معاها اختفت خلاص. ولما الباب خبط وكانت هي ودخلت انا اتصـ.ـد.مت اكتر. ان ف واحده هتكون ف بيت امي. هتكون مكان امي. هتكون صاحبة البيت الل امي عاشت ومـ.ـا.تت فيه. وسبتهم ومشيت من غير مااتكلم. انا مش مصدقه أن بابا هيعمل كدا. وكمان مش مصدقه أن اخواتى وافقو بسهوله. يعنى لو بابا الل كان مكان امي. امى كانت هتتجوز غيرو. طيب الحب راح فين. الحب الل كان مالى بيتنا هيروح لواحده تانيه يافااارس. رودي بتحكي ف حـ.ـضـ.ـن فارس وكانت بتحكي بعـ.ـيا.ط هيستيرى.

فارس: اول مره يشوف ورودي وهي بتعيط بالطريقه دي وقلبه و.جـ.ـعه علشانها. وكانت بتحكي بو.جـ.ـع كبير. وفارس بيسمعها وتفهم الأمر. وعذر رودي ع الحاله الل هي فيها. لأن مكانة الأم عمرها ما هتتغير حتى لو عدى ع وفاتها 100 سنه مكانه الام هتفضل زي ما هي والحب والاشتياق بيزيد مابيقلش ابدا. ومبدء أن الأب يتجوز حتى لو زوجته متـ.ـو.فيه مرفوض عند بعض الناس...

ومن جهه تانيه. فارس عذر والد رودي لانه عايش لوحده. وأولاده مسافرين. يعنى قاعد ف بيت بين أربع حيطان لوحده. مفيش حد يتكلم معاه. مفيش حد يشاركه اهم لحظات حياته. مفيش حد يشاركه اهتمامـ.ـا.ته.

لو مخـ.ـنـ.ـوق ومدايق هيحكي لمين! يعنى لو تعب بليل محدش هيحس بيه. لازم يكون معاه رفيقة درب تونس وحدته. وخصوصاً انه متجوزش لحد ما اطمن ع بـ.ـنته. وفاق من تفكيره. ومسد ع شعر رودي بحنان بس ياحبيبتى اهدى وبطلى عـ.ـيا.ط. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها. وجابلها ميا تشرب. وجاب منديل ومسح دmـ.ـو.عها ووشها. اهدي احسن دلوقتي!
رودي: اتنهدت بزعل. وسط شهقات بسيطه. وهزت راسها ايوه.
فارس: طيب ياحبيبتى. ممكن نتكلم بالعقل والمنطق.

رودي: بصدmه. بصت لفارس. لانها فهمت ان فارس مش هيعترض!
وسألت فارس قبل ما يتكلم. فارس انا لو مت انت ممكن تتجوز!
مراد وفهد. واكرم وصلو ايطاليا. وقعدو ف فندق لحد مـ.ـا.تجيلهم التعليمـ.ـا.ت. انهم هيتحركو امتى وهيستقرو ويقعدو فين.

اكرم: قالهم انا هاحجز غرفه جمبكم. علشان تاخدو راحتكم. وهنقضي اليوم كله مع بعض ف غرفتكم. علشان نفك الشفرات مع بعض واخر اليوم اروح الغرفه بتاعتى ع النوم. وقالهم انا فاصل نوم هطلع غرفتى دلوقتي انام ساعتين.
مراد: قاله تمام نام انت علشان هنعمل ورديات ومش هننام كلنا ف وقت واحد علشان لو جتلنا رساله ف اى وقت حد فينا يكون صاحي. واتحركو
مراد: دخل الغرفه وفهد وراه وحطو الشنط.

مراد: قعد ع الكرسي بـ.ـارهاق. ااااه ياعضمك يارضا. وبص لفهد. ايه ياوحش مقضيها نوم انت ف الطياره.
فهد: كان بيحاول يمثل أنه كويس. احم معلش يامراد اصل منمتش امبـ.ـارح كويس. وقولت فرصه انام شويه.
مراد: انت كويس يافهد!
فهد: بضحكه مكـ.ـسوره. طبعا أنا كويس جدا. واتنهد المهم هنعمل ايه دلوقتي.

مراد: اول حاجه هعملها هركب الشريحه واتصل ع العيله واطمن آدm ومريم وفريحه علشان مش عارفين هنكلمهم تانى امتى. وانت اتصل ع رينو. البت كان عـ.ـيا.طها بيقطع ف قلبى غير كل مره.
فهد: غمض عينيه واتنهد. وهز راسه تمام وقام وقف.
مراد: بيطلع الشريحه. ايه وقفت ليه!
فهد: هسيبك تكلم العيله برحتك. وانا هنزل اتصل واكلمها وانا بتمشي شويه.
مراد: تمام. بس متتاخرش.
فهد: هز راسه. ونزل...

مراد: اتصل ع العيله واطمن عليهم. وطمنهم عليه. وكلم آدm وقاله بابا. انا هقفل الشريحه ومش عارف هكلمكو تانى امتى ممكن شهر او شهرين او تلاته.
آدm: بحـ.ـز.ن شـ.ـديد. المهم انك تكون بخير يامراد يبنى.

مراد: بابا انا مش بقولك كدا علشان تزعل. لأ انا بقولك كدا علشان لو متصلتش متكونش قلقان. وانا شرحتلك ايه الل هيتم. يعنى حتى لو متصلناش بالشهور متقلتش علينا. وحب يطمنه. احنا بعيد جدا عن الخطر. احنا اهو قاعدين ف فندق والدنيا تمام. لكن انت عارف النظام والمراقبه.
آدm: اتنهد. الله خير حافظا.
مراد: ونعم بالله ياحج. وسأل ع رينو.
آدm: قالو انها ف اوضتها من الصبح قالت إنها عايزه تنام لانها منامتش.

رينو: نايمه على السرير وحـ.ـضـ.ـنه المخده وكأنها سقعانه. وعندها صداع شـ.ـديد. ونفسها تبطل عـ.ـيا.ط ومش عارفه. وفونها رن. وقامت بسرعه ولهفه لأنه اكيد فهد. لكن كان رقم مجهول ومصرى. ومسحت دmـ.ـو.عها واخدت نفس عميق وردت واتكلمت بثبات. احم السلام عليكم.
ناديه: وعليكم السلام ورحمه الله. دكتور لارين آدm خالد العدوي!
رينو: عرفت صوتها. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع. وحاولت تتماسك. ايوه انا.

ناديه: انا ناديه من شؤون الجامعه الل اتصلت ع حضرتك اول امبـ.ـارح.
رينو: ايوه اهلا بحضرتك.
ناديه: اهلا بيكي. اولا انا بعتذر لحضرتك لانى اتأخرت في اتصالى لأن كان عندنا شغل كتير جدا ف الشؤون. ومعرفتش اتصل بقائمة الطلاب. غير لما رجعت البيت.
رينو: احم. حصل خير. ولا يهمك حضرتك.

ناديه: متشكره لزوقك انا بتصل انهردا. علشان اخد موافقة حضرتك ع سفرك للمنحه. انا سجلت اسماء البنات الل وافقت ع السفر للمنحه. اسجل اسم حضرتك!

رينو: حطت ايدها ع بوقها وبتعيط بصمت. ومش عارفه تعمل ايه! وافقى يارينو وافقي ده مستقبلك. انتى هتسافرى وهتجتهدى وهتنجحي وهتاخدي شهاده معتمده من جامعه(أوكسفورد Oxford) العالميه أكبر جامعه ع مستوى العالم كله فرصه مبتجيش لأى حد. وهتاخدي. شهاده هترفع راسك ف المستقبل وهتخلى عيلتك فخوره بيكى جدا. والشهاده دي هتميزك عن باقى الطلاب. وكفايه انك هتكونى مبسوطه. وأولادك ف المستقبل هيتباهو بيكى. تخيلى كدا وانتي معلقه شهادتك دي ف العياده وانك واخده شهاده معتمده من جامعه (أوكسفورد Oxford) العالميه. وافقي وحققى ذاتك. وافقي. ومسحت دmـ.ـو.عها واخدت نفس عميق. وقالت.

ف نفس الوقت فهد بيتمشي ف الشارع جمب الفندق. ورفض انه يتصل ع رينو لانه زعلان منها. مع انها واحشاه من دلوقتي. وماشي مخـ.ـنـ.ـوق ومدايق. وبيفكر فيها وانك ليه يالارين مش مقدره خــــوفي عليكى. ده انا بتجنن عليكي وانتى ف الجامعه ومعاكي رودي وكمان عيلتي بتوصلك لحد باب البيت. انا ازاى ها آمن عليكى ف بلد غريبه ولوحدك. وبينك وبينى بلاد. انتى ازاى توقعتى انى اوافق ع حاجه زي كده. لارين انا بخاف عليكي منى. بخاف عليكي من اى خدش أو جـ.ـر.ح انا تعبت ف حبك. تعبت علشان اوصلك انتى ليه ديما مصممه انك تعملى فجوه بينا. لارين كلمة طـ.ـلا.ق د.بـ.ـحتنى لكن انا عمرى ماهسيبك ولا عمرى هبعد عنك. حتى لو سافرتى عمرى ماهطلقك الكلمه ف حد ذاتها متنفعش لفهد ولارين. لكن قلبى اكيد هيتغير. معاملتى اكيد هتتغير مش هبقى فهد الل انتى عرفتيه. بس كل الل انا متاكد منه أنى استحاله اسامحك لو سافرتى و كـ.ـسرتى كلمتى استحاله...

ناديه: الو. دكتور لارين. حضرتك معايه!
رينو: فاقت من تفكيرها. ومسحت دmـ.ـو.عها. واخدت نفس عميق وقالت. اممم أنا معاكي
ناديه: تمام حضرتك. اسجل اسمك ف القائمه!
رينو: بو.جـ.ـع وغصه ف قلبها. ( لأ ) متسجليش اسمى انا مش هسافر.
ناديه: بدهشه. لكن قالت. تمام حضرتك. لكن لو رجعتى ف قرارك اتصلى عليا ف اى وقت قدامك لحد بكره الصبح. وده رقمى. واتمنى أن حضرتك تغيرى رأيك.
رينو: بتعب. لأ. مش هغير رأئي انا مش هسافر.

ناديه: تمام حضرتك. مع السلامه. وقفلو.

رينو: رمت نفسها ع السرير وعيطت بو.جـ.ـع كبير. لانها بعد ما فكرت ف الموافقه وانها هتاخد شهاده معتمده من أكبر جامعه. لكن قصادها هتخسر فهد وهي معندهاش استعداد تخسره. لكن هي زعلانه منه. فهد كـ.ـسر قلبها وفرحتها. وقالت بحـ.ـز.ن كبير مش عايزه اسافر. انا مبقتش عايزه حاجه. انت بس لو كنت اتفاهمت معايه واحترمت رائي واتناقشت معايا. وقدرت رغبتى انا كان ممكن أرفض علشانك حتى لو انت موجود و مش مسافر. انا مبقتش عايزه حاجه. انت و.جـ.ـعتنى يافهد وظلمتنى وخلتنى اتسرع ف انى اقول طـ.ـلا.ق انا استحاله اسامحك يافهد استحاله.

فارس: طيب ياحبيبتى. ممكن نتكلم بالعقل والمنطق.
رودي: بصدmه. بصت لفارس. لانها فهمت ان فارس مش هيعترض!
وسألت فارس قبل ما يتكلم. فارس انا لو مت انت ممكن تتجوز!
فارس: بدهشه. ايه الكلام الل انتى بتقوليه يارودي! وبعد الشر عليكى اوعى تجيبى سيرة المـ.ـو.ت انا مقدرش اتخيل حياتى من غيرك. حبيبتي انتى معاكي حق انك تتصدmى وتزعلى وتاخدى قرار بالرفض.
رودي: بدmـ.ـو.ع يعنى انت موافقنى يافارس.

فارس: انا موافقك طبعا. لكن عايز اتكلم معاكي ف نقطه تانيه.
رودي: نقطة ايه!

فارس: بصي يارودي واسمعينى للآخر ومش عايزك تقاطعينى بصي ياحبيبتي، انا عايزك تتعودى انك متحكميش ع الشخص من مانظورك الخاص. لا قبل مـ.ـا.تحكمى فكرى. وحطي نفسك مكان الشخص ده. دلوقتى ياقلبى. باباكى اتجوز من مامتك جواز تقليدي لانه قريبها زي ماقولتيلى. وبعد الجواز حبو بعض جدا. وعاشو ف سعاده. وخلفت ولدين وبـ.ـنت. وباباكي كان وفي ليها لاقصي درجه. وكمان بعد الوفاه باباكي دخل ف حاله من الصدmه ومكنش مصدق انها توفت. ومع العلاج رجع لطبيعته. وفضل محتويكى واهتم بيكي ومقصرش معاكي. اخواتك مسافرين بره مصر واستقرو هناك. حتى اتجوزو هناك من غير ماوالدك يحضر فرحهم. هل ده بالساهل انه يستحمله. انا منساش لهفته عليكى لما اخدتك المستشفى وعملتى الزايده. كان قلقان عليكى جدا. ولما عرفت قصته منك. فسرت خــــوفه عليكى وقلقه انك انتى الل فاضلالو وانك بـ.ـنته واخته وصديقته. ومالوش حد غيرك. كان بيتسند عليكى انتى. ولما كنتى عايشه معاه مفكرش ف حاجه اسمها جواز. طيب دلوقتي. رودي اتجوزت ومشيت. والل بعد كدا ايه! مصير الراجـ.ـل ده ايه! ولاده بعيد عنه. بـ.ـنته اتجوزت وبعدت عنه. عايش لوحده بين أربع حيطان. الشغاله بتروح كل فتره تشوف طلباته. طيب الراجـ.ـل ده وهو قاعد لوحده هيتكلم مع مين! لو مخـ.ـنـ.ـوق هيفضفض مع مين! طيب الراجـ.ـل ده وهو نايم لوحده لوتعب بليل لو احتاج مساعده. ومفيش حد جمبه. هيعمل ايه! وبص لرودي. انتى هتكونى مستريحه. ضميرك مستريح! حد فكر ان الراجـ.ـل ده سنه بيكبر واحتياجه لوحده تكون داعم وسند ليه شئ ضرورى! حد فكر ف الوحده الل هو عايش فيها. والدتك توفت من 8 سنين واكتر وصان حبها. لكن دلوقتي الأمر اختلف. رودي انا لما بسافر بالاسبوع والتلاته انتى بتتصلى عليا وتيعطي وتقولى انك مخـ.ـنـ.ـوقه اوي وحاسه بالوحده من غيري. مع ان طارق ورنا موجودين معاكي. وكمان چود بتنام ف حـ.ـضـ.ـنك. ورغم كل ده مفتقده ليا وانى انا جوزك ورفيق دربك وانا الوحيد الل اقدر احتوى وحدتك. حبيبتي. باباكي مغلطش ف انه يفكر يتجوز. ولا ليكي الحق انك ترفضي. انتى ترفضي امتى! ترفضي لو هيتجوز بـ.ـنت من سنك عيله صغيره. انما لأ والدك اختار ست محترمه وسنها يسمح أن باباكي يتجوزها وكمان جارته وعارفها من زمان. باباكي وصلكو لبر الأمان وضحي علشانكو. وكمان والدك احترمك. واتصل عليكى وشرحلك موقفه لانك مهمه بالنسباله. وكان ممكن جدا أنه ميعملش كدا. هو ليه حرية التصرف. كان ممكن ببساطه يتجوز من غير ما يقول لحد. وانتو هتتقبلو الأمر. ردوي ياحبيبتى. والدك لازم يكون موجود معاه زوجه تحتويه وتشوف طلباته يتكلم معاها. ولو تعب تكون جمبه. وبعدين بما ان باباكي عزمها ع الغدا علشان يعرفها عليكى يبقى واخد القرار. فياريت متعترضيش علشان مـ.ـا.تخسريش والدك للأبد.

رودي: بتسمع فارس. وتخيلت كل كلمه قالها. لكن جواها مش مبسوطه. لكن فارس معاه حق. بابا ضحي علشانا كتير. وهو عايش لوحده. كلنا عايشين مبسوطين ومش حاسين بوحدته. وعيطت لانها مجبره توافق. لان فعلا زي ما فارس قال ممكن يتجوز من غير ماحد مننا يعرف وساعتها هوافق غـ.ـصـ.ـب عني. وعيطت اكتر لانها هيكون ليها مرات اب. واترمت ف حـ.ـضـ.ـن فارس لانها مكنتش تتوقع انها هيكون ليها مرات اب.

فارس: بزعل حقيقي عليها. ضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحب. ومسد ع شعرها. حبيبتي اهدى ليه كل العـ.ـيا.ط ده. صدقينى كل حاجه هتكون تمام.

فهد: راجع للفندق. شاف بـ.ـنت بتجري بسرعه كبيره جدا من بعيد وشكلها مرعوبه جدا وماسكه كاميرا ف ايديها. ومهتمش. ومكمل طريقه. وفجأه البـ.ـنت خبطت فيه وهي بتجرى والكام وقع منها. وشهقت. واتكلمت برعـ.ـب ولخبطه وقالت ( الكام )بالعربى. وقالت لفهد بالانجليزي انا اعتذر واخدت الكام وجريت بسرعه كبيره.

وفهد استغرب لانها اتكلمت عربي. وفجأه شاف شابين ماسكين سلاح وبيجرو من جمب فهد. وسمع واحد بيتكلم. انها اتجهت خلف الفندق فلنسرع. وجريو اكتر.
فهد: شاف أن البـ.ـنت دى ف خطر. ومن غير تفكير. راح ورا الشابين.
البـ.ـنت: بتجري ورا الفندق. ووصلت لطريق مسدود. وبتعيط. وراجعه من نفس الطريق شافت الشابين. جايين عليها وبيضحكو وحطو السلاح في جيبهم علشان يطمنوها.
& بيبى لما انتى عصيبه إلى هذا الحد.

# هيا اعطينى الكام وساتركك ترحلين.
البـ.ـنت: خبت الكام ورا ضهرها. لا. لن اسلمها لكم. انتم لابد أن تحاسبو ع فعلتكم هذه.
& هههههههه حسنا حسنا. سنترك لكى الكام. ولكن بعد ما نأخذ منك مانريد.
#ههههههه أجل أجل. صدقينا سنقضي وقتا ممتعا معا. ونترك لكي الكام. وسنوافق ع انكي تقدmي هذا الفيديو الى الشرطه.
& ماذا قلتى! ستذهبين معآ أم نفعل بك ما نريد هنا!
البـ.ـنت: دعوني وشأنى. صدقونى لن تفلتو بفعلتكم هذه.

الشابين: بيقربو عليها.
والبـ.ـنت بتصرخ. ساعدوني. ساعدوني.
الشابين: بيضحكو. لن يسمعك أحد هنا عزيزتى...
فهد: جه من وراهم. ولكن انا سمعتك ايها الحقير. دعها تذهب.
الشابين: لفو وشافو فهد وماسك ماسوره حديد ف ايدو. وبصو لبعض وضحكو.
البـ.ـنت: جريت ووقفت ورا فهد برعـ.ـب حقيقى. ومسكت ف تشيرته.

فهد: سمع حوارهم مع البـ.ـنت. وفهم إن البـ.ـنت معاها دليل ضد الشابين دول. وشاف ماسوره حديد وجابها. لانه مش عايز يستخدm السلاح. والبـ.ـنت جريت ووقفت وراه.
# اتركها لنا. او دعنا نتشاركها نحن الثلاثه.
البـ.ـنت: شهقت وحطت ايدها على بقها.
فهد: متخافيش.
البـ.ـنت: اتنهدت بـ.ـاريحيه. وقالت عربى مكـ.ـسر. انت بتتكلم مصري.
فهد: مردش عليها. دعوها وشأنها. والان اذهبو من هنا.
الشابين: بصو لبعض. وطلعو السلاح وبيهددو فهد.

# اتركها وإلا قــ,تــلتك.
& اذهب من هنا. ولا قــ,تــلناك ف هذه اللحظه.
فهد: بحركه سريعه حدف الماسوره. ووقع منهم السلاح. وقرب منهم وعلشان هما عيال فرافير وبيضا كدا. كل واحد اخد بوكس نام مكانه.
وفهد: اخد منهم السلاح وحطه ف جيبه. ومسك البـ.ـنت من أيدها. وطلعو من المكان ده وساب أيدها. وشافها بتترعش. تعالى معايا. ودخل بيها الفندق. وراح ع ترابيزه وقالها اتفضلى اقعدى
البـ.ـنت: متـ.ـو.تره. وقعدت ثانكس.

فهد: قعد. وطلب ليها عصير. وهو مطلبش حاجه.
البـ.ـنت: بتكلمه عربى مكـ.ـسر. انا بجد بشكر حضرتك جدا.
فهد: مفيش داعي للشكر.
البـ.ـنت: انا اسمي. هيلينا وعايش هنا ف ايطالى.
فهد: هز راسه. اهلا هيلينا. انتي بتتكلمى عربى كويس.
هيلينا: ايوه. داد مصرى ومام من ايطالى. واتجوزو وعايشين هنا. لكن انا بحب مصر كتير كتير. داد علمنى اتكلم عربى كويس اوى انا نزلت مصر كتير اوى.
فهد: هز راسه. والعصير جه. اتفضلى اشربى علشان تهدى.

هيلينا: اخدت العصير. ثانكس اااء. انت اسمك ايه.
فهد: سفيان.
هيلينا: واو اسم جميل اوى. وبتشرب العصير ميرسي كتير.
فهد: العفو. إنما انتى كنتى بتجري بسرعه ليه! والشابين دول كانو عايزين منك ايه!

هيلينا: بزعل. انا امتلك يخت مركب سياحي من والدي وقدmه لي هديه في عيد ميلادي وانا خصصته ل اقيم عليه حفلات الزفاف وفي يوم كنت اقيم حفله عليه وانا اصور الحفل وكانت معي صديقتي المفضله لدي واسمها ماريا. وانا كنت مشغوله مع العروس وصوت الموسيقى مرتفع ولاحظت غياب ماريا فنزلت لا ابحث عنها وجدت هذان الشابان يقومون بالاعتداء عليها وانا وضعت هذه الكاميرا على الطاوله وصورت ما حدث وصرخت بصوت مرتفع ولا احد يسمعني واقتربت منهم وانهلت عليهم بالضـ.ـر.ب. فقامو بضـ.ـر.بى وحاولو الاعتداء علينا معا. ولكنى هددتهم بأنى سافضحهم لان كل شي قمت بتسجيله. و قمت بالاتصال بأحد الحرس الشخصي لدى. وقبل أن يأتى هربو وقفذو ف الماء. وماريا تم الاعتداء عليها وفقدت الوعي. وذهبنا بها إلى المشفي. واخبرنا الطبيب انها قد تم الاعتداء عليها بطريقه وحشيه. وذهبت إلى اليخت وتركت الحرس الشخصي عند ماريا ف المشفى وأتيت بهذه الكاميرا لاذهب إلى قسم الشرطة. وعند اقترابي من قسم الشرطه وجدتهم يلاحقونني وذهبت في طريق آخر للابتعاد عنهم ولكنهم مازالو يلاحقوننى. وهددوني بأنهم سوف يعتدون علي. ولولا انت لكنت مثلي مثل ماريا. وانا مدينه لك واشكرك كثيرا جدآ جدآ جدآ. انا ممنونه لك للغايه.

فهد: بيسمعها. وهز راسه. انا معملتش غير واجبى. وقام. اتفضلى انا هوقفلك تاكسي وتوصلى لقسم الشرطه وقدmى الدليل.
هيلينا: فتحت شنطتها. تفضل سفيان هذا رقم الهاتف الشخصي لدي. لو احتاجت اي شئ ف ايطالى انا اعرف ناس كتير جدا.
فهد: اخد الرقم. تمام متشكر.
هيلينا: ممكن اعرف رقم هاتفك.
فهد: انا حاليا لا امتلك هاتف الان.
هيلينا: ابتسمت. حسنا سفيان. انا سأنتظر منك اتصالا. انا لن انساك ابدا. انت انقذت هيلينا سفيان.

فهد: ابتسم بتمثيل. انا عملت واجبى. اتفضلى علشان متتاخريش ع صحبتك. وخرج معاها. وكرمش رقم فونها ورماه ف الباسكيت من غير مـ.ـا.تشوفه. ووقفلها تاكسي وركبت وودعته من الشباك. باي سفيان اتمنى ان اراك قريبا.

ف الجامعه اول يوم ف بداية الترم.
رودي: شافت رينو وهي مرهقه وتعبانه. وسابتها وراحت تشتري ليها عصير.

رينو: ماشيه ف وسط الجامعه بيأس وإحباط كبير. لأن فهد مـ.ـا.تصلش عليها. وعرفت من مريم وآدm أن مراد اتصل. وقالهم أن فهد نزل يتكلم مع رينو. ولما سألوها ع فهد لما كلمها. جاوبت بدmـ.ـو.ع. وخبت وقالت فهد كويس. وعرفت منهم أن مراد وفهد مش هيتصلو لفتره كبيره علشان محدش يقلق. وهي قالت ايوه فهد قالى كدا كمان. وخبت و.جـ.ـعها قدامهم وطلعت تعيش مع دmـ.ـو.عها وآلامها لوحدها.

معتز: شاف رينو ماشيه وسرحانه. وباين عليها اليأس. وكان زعلان علشانها جدا لأنها رفضت تسافر المنحه. وأتوقع أن جوزها فهد هو الل رفض الفرصه دى. وغـ.ـصـ.ـب عنه راح عندها. احم دكتور لارين.
رينو: ماشيه وسرحانه ومردتش عليه.
معتز: قرب خطوتين. وعلا صوته شويه. دكتور لارين سمعاني!
رينو: فاقت ع صوت معتز ووقفت. ولفت وردت بديق. نعم!
معتز: بتـ.ـو.تر. حضرتك كويسه!

رينو: بتعجب من تصرفات معتز. وخلاص جابت آخرها منه ولأنه السبب ف غـــضــــب جوزها عليها. وبصت حواليها وشافت الجامعه مليانه شباب وبنات. وبصت لمعتز. واتكلمت بعصبيه. ممكن اعرف حضرتك مهتم ليه! وعلت صوتها. والبنات انتبهت. اظن انا نبهت ع حضرتك قبل كده انك متتكلمش معايا وسط الجامعه نهائي. واى حاجه تخص المنهج أو التشريح تطلبها منى ف السيكشن وقدام كل زمايلي. لكن انا عايزه افهم. هو انت حضرتك بتلف ف الجامعه ع طلاب خامسه طب كلهم وتسالهم انتى كويسه ولا لأ. واظن حضرتك عارف انى ست متجوزه وانت عارف كدا كويس. مش معنى انى بحترمك كادكتور. كل شويه ف وسط الجامعه دكتور لارين. دكتور لارين. ولو الل حصل ده اتكرر منك ولو حضرتك مبعدتش عنى انا هقدm فيك مذكره لعميد الجامعه. فاهم! وسابته ومشيت. ورودي كانت جايه عليها وسمعت كل حاجه وراحت جرى وراها.

اما معتز: بيحاول يلم كرامته قدام الطلاب الل بيبصو عليه. ونظراتهم ليه كلها سخريه. واتحرك وخرج من الجامعه ع طول.
رينو: ماشيه بنرفزه. وخارجه من الجامعه.
رودي: بتجرى وراها. لارين. لاررين استنى ومسكتها من أيدها ووقفتها. انتى يابـ.ـنتى بنادى عليكى.
رينو: وقفت بنرفزه. ايوه يارودي خير!

رودي: شايفه أن رينو من الصبح ساكته. ودلوقتي بهدلت معتز. ومتنرفزه جداا. واستنتجت ان سفر فهد. هو الل موصلها للحاله دي. لارين حبيبتي اهدى وتعالى نقعد شويه ف الكافتيريا. فارس ع وصول.
رينو: شـ.ـدت أيدها. لأ انا مش هستنى حد. وهروح لوحدي.
رودي: ازاى يعنى هتروحي لوحدك! ومن امتى بتروحي لوحدك! تعالى بس تعالى هنتكلم شويه مع بعض دا انتى غسلتى كرامة معتز عايزه افهم تعالى.
رينو: بعدين يارودي بعدين انا ماشيه.

رودي: استنى هنا. هتمشي فين. انتى ناسيه الوصايا العشر من كابتن فهد. وبعدين كلنا بنخاف عليكى.
رينو: بغـــضــــب. بتخافو عليا ليه! حد قالكو انى ملكة جمال العالم وانا معرفش! والناس كلها بتجرى ورايا علشان تخـ.ـطـ.ـفنى. تخـ.ـطـ.ـف لارين العدوي وبس. انا كرهت نفسي وكرهت شكلى بسبب الخــــوف ده. الخــــوف الل مش مخلينى اعرف امشي حتى لوحدي. انا مش عايزه حد يخاف عليا. انا ماشيه وسابت رودي واتحركت بسرعه.

رودي: لارررين. لارررين. اوووف طيب اعمل ايه دلوقتي ياربى.
فارس: جه. ورودي حكتله كل حاجه. وقالتله اتصل ع عمو آدm!
فارس: لأ رينو ممكن تكون مضغوطه نفسيا بسبب سفر فهد. ومتزعليش منها. انتى شويه كدا واتصلى عليها شوفيها روحت ولا لأ. وممكن تروح شقتها انتى تابعيها بس بالفون. واتحركو ومشيو.

رينو: ماشيه ف الشارع متنرفزه جدا ومخـ.ـنـ.ـوقه اكتر من اى وقت. وقربت من البحر. وقعدت ع اول كرسي. وحطت وشها بين ايديها وعيطت بهستريا. وطلعت كل الو.جـ.ـع الل جواها ع هيئة دmـ.ـو.ع. ومهتمتش لوجود الناس الل حواليها. و.جـ.ـعها من فهد وبعده عنها وأنها هانت عليه ومتصلش وكلمها مسيطر عليها كليآ. وبعد نص ساعه تقريبا. فونها رن. وكانت مريم. ومسحت دmـ.ـو.عها. واخدت نفس عميق. وردت بثبات. السلام عليكم.

مريم: بحب. وعليكي السلام ياروحي. عامله ايه يانور عيني.
رينو: بكـ.ـسره. ونفسها تقولها تعبانه اوي يامامي. احم انا الحمد لله يامامي.
مريم: الحمدلله ياحبيبتى. واستغربت. انتى لسه ف الجامعه!
رينو: بتنهيده. لأ. انا خرجت من الجامعه لوحدي وعايزه اتمشي شويه.
مريم: بقلق. ايييه. رينو انتى لوحدك. طيب ازاى. قوليلى انتى فين. وهبعتلك رعد. او اتصل ع اخوكي زين.

رينو: لو سمحتى يامامى. لوسمحتى علشان خاطرى سيبونى لوحدى. انا مش صغيره. انا حابه اكون لوحدي شويه. ونص ساعه وهكون عندك. وبصت حواليها. مامي البنات ماليه الشارع. ومش كلهم عندهم عربيات. ولا كلهم بيتخـ.ـطـ.ـفو. مامي الخطر مش ديما موجود حوالينا. انا بس محتاجه اشم هوا واكون لوحدي. هو كدا حـ.ـر.ام يامامى.

مريم: سمعت نبرة و.جـ.ـع ف صوت بـ.ـنتها. وقالت. لأ ياحبيبت مامي مش حـ.ـر.ام. بس خــــوفنا عليكى ده فرض وواجب علينا. وبكره لما تخلفى وتجيبى حته منك. هتعرفى يعنى ايه خــــوف الام والاب ع ضناهم. وخصوصاً لو زي لارين العدوي. بنوته شاطره ومتفوقه. وكل الناس بتحبها. حبيبتي ياريت متتاخريش متقلقنيش عليكى علشان خاطرى تعالى بقى.
رينو: اتنهدت. حاضر يامامي حاضر. وقفلت.

وبتفكر ف كلام مريم انها بكره لما تخلف. ودmعه نزلت. انا حامل يامامي وفهد مايعرفش. حتى متصلش عليا وحاول يصالحنى علشان افرحه واقوله انك هتبقى اب يافهد. وعيطت بكـ.ـسره انت وحشتنى اوى يافهد وانا هونت عليك. قلبك قسي عليا اوى. انا استحاله اسامحك يافهد استحاله
وقامت من مكانها بعد ماهديت. وبتلف شافت يافطة دكتوره نسرين وشغاله ف مستشفى النور. وحطت أيدها ع بطنها. وراحت ع العياده وحجزت. وجه دورها. ودخلت تكشف.

د/نسرين: اهلا اهلا دكتورتنا الجميله. اتفضلى ياقمر.
رينو: سلمت عليها اهلا يادكتور نسرين اذي حضرتك.
نسرين: انا تمام. ها ياحبيبتى انا لما شوفت اسمك ف الكشف قولت يمكن تشابه اسماء.
رينو: لا ف الحقيقه انا كنت ماشيه بالصدفه. وشوفت يافطة حضرتك. وجيت اكشف.
نسرين: حبيبتى ده شرف ليا. بس قوليلى خير مالك بتشتكي من ايه!
رينو: بفرحه مكـ.ـسوره ؛ انا حامل يادكتور. وكنت عايزه اعرف انا ف الشهر الكام.

نسرين: ابتسمت. الف الف مبروك. طيب انتى عرفتى انك حامل عن طريق اختبـ.ـار الحمل المنزلي ولا تحليل الدm.
رينو: الله يبـ.ـارك ف حضرتك. لا اختبـ.ـار الحمل المنزلي. انا من فتره بدأت أحس بدوخه. وسعات معدتى رافضه اى اكل وبرجع. وعملت الإختبـ.ـار زى انهردا واكتشفت انى حامل.
نسرين: طيب اتفضلى اطلعى ع السرير.
رينو: طلعت والدكتوره بتعمل سونار. وبتسألها وبتحسب الايام.

رينو: قلبها زعلان وكانت بتتمنى إن فهد يكون موجود معاها ف اللحظات دى. وسرحت. وفاقت ع صوت الدكتوره ونزلت وقعدت قدامها ع كرسي المكتب.
نسرين: تمام. كل حاجه طبيعيه. انتى حامل ف الشهر الاول و4 ايام. لكن واضح عليكى انك مرهقه. انا هكتبلك ع شوية تحاليل تعمليهالى. وهكتبلك ع حقن تثبيت وشوية مقويات. واشوفك ف المستشفى للمتابعه.
رينو: احم. لا يادكتور انا هتابع مع حضرتك هنا ف العياده.

نسرين: تمام ياحبيبتى زى ما تحبى. اتفضلى والف مبروك. وياريت لو ف حاجه مـ.ـو.تراكي حاولى تخرجي منها علشان اى عرض لو بالسلب هيأثر عليكى وع الجنين.
رينو: اخدت الروشته. إن شاء الله يادكتور. احم وانا طالعه شوفت معمل جمب عيادة حضرتك.
نسرين: ابتسمت. ايوه ياحبيبتي ده معمل جوزى. لو حابه تعملى التحاليل عندنا. انا قولت انك هتعملى كل الفحوصات ف مستشفى النور.

رينو: مش هتفرق اى مكان. وبصت ف الساعه. معلش ممكن لو ف بـ.ـنت موجوده وتاخد منى عينة الدm بسرعه علشان اتاخرت.
نسرين: حاضر. وقامت تعالى اتفضلى معايه. واخدت رينو واخدو منها عينة الدm. ورينو شكرت الدكتوره. والدكتوره قالتلها هتصل عليكى اعرفك النتيجه. ورينو. هزت راسها انا متشكره جدا لحضرتك. وسلمت عليها وخرجت. وفونها رن وكانت رودي. الو.
رودي: اوووف الحمدلله الو ايوه ياست النرفوزه.
رينو: ايوه يارودي.

رودي: انتى فين يارينو.
رينو: انا ف التاكسي ومروحه.
رودي: طيب تمام.
رينو: رودي متزعليش منى. انا كنت مخـ.ـنـ.ـوقه شويه.
رودي: لا يما مفيش حاجه اسمها متزعليش. ف حاجه اسمها رودي انا بكره هعزمك ع وجبة ماكدونالدز. ف مثلا بيتزا و2كريب و4شاورما. ف حجات كتير جدا تعبر عن اعتذارك. وبعدها انا هسامحك ع طول هههههههه.
رينو: ابتسمت. خلاص ماشي بكره إن شاء. ثوانى هنزل من التاكسي. ونزلت وبتتكلم مع رودي.

رعد: شافها نازله من التاكسي واستغرب. واتحرك خطوتين. دكتوره. حضرتك جايه ف تاكسي حصل حاجه!
رينو: اتنهدت بنفاذ صبر. لأ ابدا مفيش انا رجعت لوحدي.
رعد: انا اسف حضرتك. لكن ده واجبي. ورقمي مع حضرتك. وآدm باشا قال إن لو مفيش حد هيروح يجيب حضرتك من الجامعه ف سيادتك هتتصلى عليا. انا اروح اجيب حضرتك.
رينو: حصل خير وانا جيت لوحدي. متشكره لحضرتك. ودخلت الفيلا.
رودي: ههههههههه. حتى رعد خايف عليكي.

رينو: لا يستى. بابى منبه عليا فعلا انا ونور وريتال وفريحه. إن لو اى حد ف اى مكان ومحدش رد علينا نتصل ع رعد وهو هيتصرف
رودي: والله باباكي ده محصلش. المهم ياوحش انتى مسحتى بكرامة معتز ليه. الراجـ.ـل كان عامل زي الكتكوت المبلول.
رينو: بغـ.ـيظ. متجبليش سيرته. ده إنسان مستفز. كان لازم اعمل كدا. لانه زودها. كل ما يشوفنى ف وسط الجامعه ينادي عليا.

رودي: انتى مت عـ.ـر.فيش البنات قالو بعد ما انتى مشيتى. كلهم استجدعوكي. وقالو بـ.ـنت ابوكي بصحيح. هههههه وف بنات مكنتش مصدقه أن لارين العدوي الكيوت تهزء دكتورها ف وسط الجامعه ههههه يلهوى عليك يامعتز تلاقيه بيشرب خمره علشان ينسي هههههه.

رينو: انا كنت بحترمه لانه ديما ف حاله. وبيساعد اي حد محتاج مساعده. لكن هو زودها معايا جدا. وكان لازم افوقه وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. بس انا فوقته متأخر. واتكلمو وقفلو. ورينو سلمت ع مريم الل كانت قلقانه عليها. ورينو طمنتها.
بعد اسبوع. ف ايطاليا.
مراد وفهد واكرم. او نقول يعقوب وسفيان وحبيب.

مش مسموحلهم انهم حتى يفتحو ميل او اى شريحه تانيه. لأن جيسيكا ف زياره لعميل مهم ف تجارة السلاح ف مكان قريب منهم. وعندها كمية كبيره من الحرس الشخصي وهتقعد ف الفندق ده كام يوم. وممنوع خروج مراد وفهد واكرم من غرفة الفندق علشان محدش من العصابه يشوفهم.

فهد: ف الاوضه وواقف باصص من الشباك ومربع ايديه. وسرحان. وقلبه كله نار وغيره ومش عارف حتى يعرف اي حاجه عن رينو. ياترى سافرت المنحه. ياترى سمعت كلامى ومسافرتش. طيب هي عامله ايه دلوقتي. طيب لو سافرت معقول آدm يوافقها وتسافر. طيب لو آدm وافق انها تسافر اكيد هياخد احتياطاته اللازمه. بس انا جوزها والقرار الاول والأخير ليا انا. اووووف انا متأكد أن آدm مش هيوافق ع انها تسافر. وخصوصاً لو سألها رأي جوزك ايه. ولو قالت فهد رفض يبقى آدm هيرفض. طيب هي سافرت ولا لأ. اعرررف ازاااى. انا جوايا نار وحيره. مش عارف اوصل لأى حد. وغمض عينيه وشاف رينو قدامه. شاف معشوقته الصغيره وقلبه دق لانها واحشاه. وكمان زعلان لانه مسلمش عليها ولا أخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. واتنهد بزعل. وحشتينى. وحشتينى اكتر من أى حد.

مراد: هيييييه. سفيان باشا. سوفيااااااااان.
فهد: فاق ع صوت مراد. ها. ايوه يايعقوب.
مراد: ايه ياعم. انا من امبـ.ـارح بنادي عليك. تعالى اقعد. قولى بقى انت مالك كدا. من ساعة ما وصلنا الفندق وانت ع نفس الحاله.
فهد: اتنهد: منا قولتلك قبل كدا انا تمام ومفيش اى حاجه. انا بس قلقان من الطلعه دى.
مراد: لا متقلقش. زيها زى غيرها. وإن شاء الله هتعدي.
فهد: جواااه ناااار مولعه ف قلبه، إن شاء الله.

اكرم: جه وقعد جمبهم. ومعاه اللاب توب. وبيفك الشفرات. ولما فك الشفره اتصـ.ـد.م بدهشه. وفتح عينيه ع الاخر. مششش معقووول.
مراد وفهد. بصو ل اكرم وقالو ف صوت واحد ف ايه ياحبيب.
اكرم: علشان ممنوع يتكلمو ف اى حاجه ف الغرفه علشان لو حد مراقبهم. لف اللاب ليهم. علشان يشوفو الشفره موجود فيها ايه. وقروها. وكانت بتقول.

إن تم ف تغيير ف الخطه (أ). وإن مراد. او فهد. لازم حد فيهم يدخل ف وسط عصابة جيسيكا ويعيش معاها. ف ظرف 5 اسابيع من تاريخ اليوم.
يعنى شهر واسبوع. مراد وفهد بصو لبعض. وعرفو ان الخطر قادm. ولازم حد فيهم يدخل وسط العصابه. وبأي طريقه.

وبعد مرور 3 اسابيع...
محمد ونور خارجين من العمليات بعد 7 سعات. وتيم كان مع نرمين ويوسف عزيز راح اخد تيم بناءاً ع طلب من محمد ويوصلو عند آدm. ودخلو المكتب.
محمد: قعد ع الكنبه بـ.ـارهاق. اااه. الحمدلله اصعب عمليه عدت عليا ورجع راسه لورا.

نور: قعدت جمبه بـ.ـارهاق. اااه ياضهرى. فعلا ياحبيبى انا كنت مرعوبه الورم كان ف مكان خطير وحساس جدا. لكن البركه فيك ربنا يديك الصحه. الحمد لله انها عدت ع خير. وحطت راسها ع كتفه وغمضت عينيها حبيبى انا محتاجه دش سخن وانام للصبح. ويتناوب.
الباب خبط بسرعه وصوت عالى جدا.
محمد ونور اتخضو من طريقة الخبط. وقام فتح بسرعه. وكانت الممرضه.
محمد: بصوت جهورى. ايه دا. انتى بتخبطى كدا ليه ايه الل حصل!

الممرضه: بتلعثم ف الكلام. وخــــوف حقيقي. الل، الل. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. البوليس. يادكتور محمد. الحكومه ماليه المستشفى. وبتسأل على حضرتك يادكتور.
نور: بقلق. قامت بسرعه. وراحت عند الباب.
محمد: بعدm فهم. بوليس! وبيسالو عليا. طيب وانتى مالك خايفه كدا ليه. يلا روحي ع شغلك مفيش اى حاجه. اتفضلى.
صوت من وراها.
# انت الدكتور محمد مصطفى عزيز!
محمد: ايوه انا. افنـ.ـد.م خير حضرتك.
# ياريت تتفضل معانا ومن غير شوشره.

محمد: بعدm فهم. انا مش فاهم حاجه. اتفضل معاك ع فين.
#: انت مطلوب القبض عليك.
مراد: قاعد ف الاوضه مع فهد واكرم. وكلهم بيفكرو ف حل او طريقه حد يدخل بيها ع العصابه.
مراد: قام مره واحده. تعالى معايا ياسفيان.
فهد: ع فين يا يعقوب!
مراد: جعان وعايز انزل اتعشا انا وانت ف اى مكان. احنا من زمان جدا ماخرجناش.
فهد: بعدm فهم. قام. تمام يلا بينا.
مراد: بإشاره. وانت ياحبيب خليك كدا قاعد ع اللاب توب تلعب بابجي.
اكرم: يعم انا بحب العب بابجي. شوف انت رايح فين.

طبعا مراد. قال ل اكرم خليك قاعد ع اللاب علشان لو وصلت اى رساله. من عميل 1 و 2 واكرم: فهم ورد عليه.
مراد: وفهد خرجو. وركبو تاكسي ونزلو ف مكان زحمه وبيتمشو وهما بيتكلمو.
فهد: انا مش فاهم. حاجه. هو احنا مش المفروض ممنوع ننزل من الفندق!
مراد: ايوه ممنوع. لكن جيسيكا. مشيت من الفندق بقالها 5تيام. ومكنش ينفع ننزل بعد خروجها ع طول ف نفس اليوم. كدا ممكن اى حد يشك فينا لو متراقبين.

وانا قاعد بفكر ف الاوضه. قولت لو نزلنا دلوقتي محدش هيشك فينا ومن الطبيعي اننا نخرج.
فهد: امم. طيب المهم هنعمل ايه ف الرساله فاضل أسبوعين ع المهله المطلوبه.
مراد: منا جيبتك هنا علشان نتكلم براحتنا. أولا كدا. انا الل هدخل وسط عصابة جيسيكا.
فهد: وقف. وبصله ازاى بقى. مش هينفع طبعا.
مراد: انت ليه معترض!

فهد: لانك انت المفروض عميل رقم 1 ف كل مهمـ.ـا.تنا انا وانت مع بعض. وانت الل بتفكر وتدرس المهمه. وانت الل بتحط خطط بديله لو الخطه الاصليه فشلت. فا من البديهي انى انا الل هكون وسط العصابه. وابعتلك المعلومـ.ـا.ت وانت تفكر هنعمل ايه!
مراد: ايوه يا فهد. كلامك منطقي ومظبوط لكن انت متهور. وممكن لو جيسيكا عملت اى موقف دايقك. رد فعلك هيبوظ كل حاجه.

فهد: للحظه. افتكر رينو. وانه لما كان متنرفز. وصل معاها لطريق مسدود. وغمض عينيه. وقلبه قال وحشتينى اوى يارينو ياترى انتى فين دلوقتي! كـ.ـسرتى كلمتى وسافرتى ولا قدرتي خــــوفى عليكى ومسافرتيش اااه لو اعرف اطمن عليكى.
مراد: بتعجب. فهد انت يبنى. انت بتروح منى فين. انا عايز افهم.

فهد: اتنهد. وهز راسه. انا معاك. لكن متقلقش. انا كنت معاك مع أنصاف وغيرها وعدينا مهمـ.ـا.ت كتير مع بعض. متقلقش انا الل لازم اكون مع العصابه. لانى لا هحط خطط زيك ولا هفكر زيك. انت بس خلينى انا للمهمه دي.
مراد: بص لفهد. بس انا خايف عليك يافهد.
فهد: ابتسم. يعنى انا الل مش خايف عليك. سيبها ع الله.
مراد: ونعم بالله. ماشي تمام. لكن قولى فكرت ف اى طريقه نوصل بيها ل جيسيكا.

فهد: لانه مش عارف يفكر بسبب أنه مشغول ع رينو. ابتسم بتمثيل. انا لسه بقولك انت العميل رقم 1 يعنى انت الل بتفكر. انا كفايه عليا انى انفذ واهجم وبس ولا ايه!
مراد: اتنهد. ربنا يستر. طيب تعالى نقعد ف مكان هادى بعيد عن الزحمه دي. واقولك هنعمل ايه بالظبط.
فهد: يعنى انت عندك خطه.
مراد: عندى خطتين وحياتك. تعالى هاقولك عليهم. ونشوف هنفذ انهي خطه فيهم.
فهد: تمام. يلا بينا.

وراحو ع مطعم هادى. وطلبو عشا. وقاعدين بيتعشو.
فهد: ها بقى قول ع اول خطه.
مراد: دلوقتي يافهد. العميل السري طلب مننا ان حد فينا يدخل وسط العصابه. وقدامنا بس اسبوعين من المده المحدده لينا. والمشكله الأكبر أن العميل 1 و2 بعتولنا اشاره إن التاج الملكي وصل ايطاليا انهردا وخلاص مفيش وقت. ولو اتفقنا ع خطه انا وانت لازم تتنفذ ومن بكره!

دلوقتي الرجـ.ـاله بتاعتنا ف ايطاليا مراقبين جيسيكا كويس اوى. وزى ما انت عارف. كل يوم الفجر يجيلنا معلومـ.ـا.ت بتفاصيل اليوم بتاعها. وانا لاحظت أن كل يوم مع المعلومـ.ـا.ت دى. ان ف حاجه وحيده جيسيكا بتعملها يوميا ومن غير حرس كتير يدوبك بيكون موجود معاها 5 ولا 6 وباقى الحرس مع كيين ف القصر بتاعهم.
فهد: اممم ايوه ايوه. انها بتخرج بره القصر. تجرى كل يوم الساعه 7 الصبح. وترجع الساعه 8 بالظبط. مش كدا!

مراد: الله ينور عليك. بالظبط. جيسيكا. يوميا لازم تخرج تجرى رياضه صباحيه. بعد القصر بمسافه. ودي بقى فرصتنا.
فهد: بعدm فهم. مش فاهم. فرصتنا ازاى!
مراد: اقولك انا ازاى.

مراد: شرح لفهد اول خطه، وبيشرح ف الخطه التانيه. وقال. دلوقتي الفكره التانيه. انا فكرت انا جيسيكا ليها اعداء كتير. ولو احنا هجمنا عليها في اي وقت وبدون سبب. هي هتفكر ان الهجوم ده من اي عدو ليها.

فا انا فكرت قبل المده بتاعتنا ما تخلص. وعلشان ننجز لأن التاج الملكي وصل ايطاليا انهردا. زى ما انت عارف. لازم اننا نتفق مع رجـ.ـالتنا هنا في ايطاليا. ونكلفهم انهم يستنوها على الطريق الصبح بدرى وهي بتجري زي كمين كدا. ويكون مجموعه كبيره من الرجـ.ـاله مقنعين ومسلحين بسلاح مسـ.ـر.وق. ولابسين صيديري واقي. وبعدها وهي بتجري وموجود وراها الحرس، هيطلع عليها رجـ.ـالتنا ويبدوا بضـ.ـر.ب الحرس الاول من وراها. واتنين او تلاته يهجموا على جيسيكا. وطبعا هي هتكون مسلحه ده غير لياقتها ف اكيد هنختار فريق ع أعلى مستوى من التدريب. وانت تكون جاي في الطريق نقول مثلا راكب عربيه او راكب ريس. وانت تكون ماشي في الطريق ده ع اساس انك رايح مشوار أو شغل جديد كامقابله. ولما تشوف الموقف وجيسيكا أن في هجوم عليها تنزل على اساس انك تنقذها لانها بـ.ـنت. ايه رايك!

فهد: بصراحه الخطتين احسن من بعض. بس بتهايئلى الخطه دى هتكون محبوكه اكتر. هتدخل عليهم.
مراد: امم وانا معاك ف ده. لكن! هتدخل عليهم اكتر. خصوصاً انك هتنقذها. وبص لفهد. لكن اهم حاجه انا مقولتهاش ف الخطتين دول علشان تنجح. وعلشان كده كنت عايز انا الل اكون موجود! لأن مفيش حل غير كدا!
فهد: بعدm فهم. اهم حاجه! اي الل هي ايه!
مراد: وانت بتنقذها. وعلشان تثق فيك فعلا. وتدخل وسطهم. لازم
- وسكت.

فهد: بص لمراد. مـ.ـا.تقول يابنى لازم ايه!
مراد: اتنهد. وبص لفهد لازم تتصاب برصاصه.

# انت الدكتور محمد مصطفى عزيز!
محمد: ايوه انا. افنـ.ـد.م خير حضرتك.
# ياريت تتفضل معانا ومن غير شوشره.
محمد: بعدm فهم. انا مش فاهم حاجه. اتفضل معاك ع فين!
#: انت مطلوب القبض عليك.
نور: اتصـ.ـد.مت وفتحت عينيها على الاخر. وحطت أيدها على قلبها.
محمد: بعدm فهم. مطلوب القبض عليا! طيب ممكن افهم ليه! وايه الل حصل!
نور: برعـ.ـب حقيقى. ومسكت محمد من دراعه بايديها الاتنين.

الظابط: لما تتفضل معانا. هتعرف كل حاجه ف القسم. وياريت تمشي معانا ومن غير شوشره.
محمد: حط ايدو ع ايدين نور لانها بتترعش. وبيطمنها. وشافها بتعيط بخــــوف. اهدى يانور اهدى مفيش حاجه.
نور: بعـ.ـيا.ط. لأ هما عايزينك ليه يا محمد. ارجوك متروحش معاهم.
محمد: حبيبتى اهدي اكيد ف لبس ف الموضوع. انا واثق من ده.
الظابط: اتفضل معايا.

محمد: ثوانى حضرتك. وبيقــلـــع ف البالطو. ونور بتعيط بهستريا. محمد. محمد انت مش هتروح ف اى مكان. وجريت ع الظابط. ارجوك قولى انتو هتاخدو جوزي ليه. هو عمرو ما أذي حد.

محمد: راح بديق. ومسكها من أيدها تعالى. ممكن تهدى. انا قولتلك اكيد سؤ تفاهم. او تشابه ف الاسماء. نور اوعي مصطفى أو شيرين يعرفو بحاجه زي كدا. انتى عارفه شيرين مريـ.ـضة قلب وضغط وكمان مصطفى لو عرف بس حاجه زي كده ممكن يروح فيها. اوعدينى. اوعدينى أنهم ميعرفوش اى حاجه.
نور: بعـ.ـيا.ط هيستيرى. لأ يامحمد انت مش هتروح ف مكان. وبصت للظابط ارجوك قولى جوزى عمل ايه. ارجوك.

الظابط: للأسف يامدام. جوز حضرتك متهم ف قضية الاتجار ف الأعضاء البشريه. وفاتح المستشفى دي وبيتاجر فيها لحسابه.
الصدmه نزلت ع محمد ونور والممرضات. وكمان نرمين ومروان. والكل لسانه اتلجم.
محمد فاق ع صوت خبطه ف الارض. وكانت نور ومستحملتش الخبر مع الإرهاق اغمى عليها.
نوووووور. نووور. ونزل ع ركبه بخــــوف حقيقى. نووور فووقى. وشالها.
الظابط: انا معنديش وقت اتفضل معانا.

محمد: مردش عليه. ودخل نور المكتب. وقفل الباب. الظابط هيتحرك.
مروان: لو سمحت ياحضرة الظابط ممكن تنتظر ثوانى.
الظابط: زعق. وانت مين انت كمان. واستنى لما المتهم يهرب.
مروان: حضرتك. احنا ف الدور الخامس. هيهرب ازاى! وغير كدا الدكتور محمد عزيز. من انزهه وأشرف الأطباء. وانا متاءكد من ده. واسف لحضرتك. مـ.ـر.اته منقبه واغمى عليها. ياريت تلتمس العذر.
نرمين: عيطت. مروان هما ناوين ع ايه. دى نور هتروح فيها.

مروان: ربنا يستر. وبص للممرضات. يلا ياجماعه كل واحد يروح ع شغله.
محمد: بخــــوف. نيم نور ع الكنبه. وقفل الباب بالمفتاح. وفك النقاب.
وبيقوف فيها. نووور. فوقى. نووور. ارجوكي فوقي. وراح بسرعه ع درج المكتب. وطلع ازازة البرفان. ورش ع ايدو وبيفوقها. وبدءت تفوق. واتنهد بـ.ـاريحيه. نوور. نور ردي عليا.
نور: فتحت عينيها. وشافت محمد قدامها. واتعدلت. وعيطت بصوت عالى. والل بره سامعينها. والظابط بدء يتخـ.ـنـ.ـق.

نور: اتعدلت برعـ.ـب. ومسكت وش محمد بايديها وبتترعش. وبتعيط محمد. محمد ارجوك متروحش معاهم. اكيد ف حاجه غلط. متسبنيش ارجوك. بالله عليك. اتصل ع بابي. اتصل ع عمو طارق. ارجووووك. ارجوك متمشيش من هنا. محمد انا همـ.ـو.ت لو روحت معاهم.
محمد: من جواه قلقان. لكن حب يطمنها. ومسك ايديها. نور اهدى. خلينى اعرف اتكلم. حبيبتي انا دلوقتي تأكدت أن مفيش اى حاجه. ومسك وشها بايديه وسألها. هو انا بتاجر ف الاعضاء!

نور: بتعيط وهزت راسها بلاء.
محمد: طيب. يبقى ف لبس ف الموضوع. حبيبتي انا هاقوم واروح معاهم وافهم بالظبط ف ايه. وعلشان خاطرى. حاولى تكونى اقوى من كدا. انا هسيب المستشفى بين ايديكى. واوعدينى ان مصطفى وشيرين ميعرفوش اى حاجه. وتابعى الحاله انتى ونرمين. لانها لازم ليها اشعه بعد ساعتين. تمام. يلا ياروحي البسي نقابك. علشان نخرج.

نور: اترمت ف حـ.ـضـ.ـن محمد. وبتعيط بشهقات وهيستريا. ارجوووك يامحمد متروحش معاهم. انا خايفه عليك.

محمد: غمض عينيه. وفكر ف نور وتيم وتمارا. واتنهد بزعل حقيقي. حبيبتي اهدى إن شاء الله خير. انا لسه معرفش اى حاجه. قومى بقى يلا البسي نقابك. علشان اتأخرت يلا ياحبيبتي. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها. انا عايزك تهدى. وإن شاء الله هي ساعه واحده واكون قدامك. وقام. ونور بتلبس النقاب وايديها بترتعش جدا. واعصابها كلها بترجف. ومش قادره تقوم من مكانها ودmـ.ـو.عها نازله زى المطر.
محمد: شربها ميا. احسن دلوقتي.

نور: بتعيط بكـ.ـسره وخــــوف من الل جاى. هزت راسها بلاء.
محمد: طيب خليكى هنا. واتحرك وفتح الباب. واتنهد وبص لنرمين. لو سمحتى خليكى معاها ومتسيبهاش.
نرمين: بتعيط. وهزت راسها. حاضر ودخلت لنور.
محمد: وانت يامروان. الدكتوره نور. مش هتقدر تتابع اي حاله. اتصل ع الدكتور علاء. يجي نبطشيه مكانى. ويتابع الحاله غرفه رقم 4 ويعملها اشاعه مقطعيه بعد ساعتين ويتأكد إن الورم كله اتشال تماما.

مروان: حاضر يادكتور. لكن تسمحلى انا هاجي معاك.
محمد: لأ الموضوع مش مستاهل. خلى بالك من المستشفى. وبص للظابط. انا جاهز.
الظابط: اتفضل معانا.
محمد: مشي خطوتين.
ونور: طلعت تجرى وراه ونرمين مسكاها. محمااااد. محمااااد. لأ متروحش معاهم يامحمد جوووزززى برريييئ. جوزى معملش حاااااجه ابداا ونزلت ع الأرض تعيط بصوت عالى جدا محمااد.

محمد: ماشي ومبصش عليها. قلبه بيتقطع عليها. ولو شافها بالشكل ده. هيرجع ليها. وماشي ومغمض عينيه وقلبه محروق علشانها. وكمان تايهه. وبيفكر. تجارة اعضاء!

وخرجو بره المستشفى. ونور قامت بتجرى بتعب ونرمين بتحاول توقفها. محمااااد. وبتعيط بصوت عالى. وجه العسكري. وحط الكـ.ـلـ.ـبش ف ايد محمد. ونور شافت الكـ.ـلـ.ـبش ف ايد محمد ووقفت مكانها ونزلت ع الأرض من الصدmه وعـ.ـيا.طها واصل لمحمد قدام البوكس ومخـ.ـنـ.ـوق من كل حاجه ومبصش عليها. وكل الموجودين زعلانين جدا من المنظر ده. وركب البوكس واتحركو ع القسم.

عند آدm. كلهم قاعدين مع بعض ف الليفنج.
آدm: نايم ع الكنبه. ومريم نونو نايمه ع دراعه. وبيلعب معاها. وليليان قاعده جمبه ف الاتجاه التانى جمبه وكل شويه تقوم تبوس آدm وترجع تقعد تانى. ومريم نونو تزعقلها. لكن آدm يقولها لي لي اختك حبيبتك.
مريم: شايله آدm بيبي وبتلعب معاه وبتصبر نفسها لانه نسخه مصغره من مراد. وفريحه فاتحه اللاب توب وقاعده جمب مريم ومتابعه الرساله وكمان آدm بيبى الل روحها فيه.

زين وريتال: قاعدين جمب بعض. واريان وتمارا بيلعبو قدامهم.
رينو: قاعده ع الكرسي مرهقه. وتيم جمبها وبتساعده ف تلوين الأشجار. وبتحاول تتعايش مع الواقع. لكن الل ف القلب ف القلب.
بعد شويه. فون آدm رن. وكانت نور.
آدm: اتعدل. قومي كدا ياست مريم. لما اشوف نور عايزه ايه.
مريم نونو: نور دي حلوه اوى وضحكت.
آدm: طيب الحمدلله انا وانتى متفقين ع حاجه. ورد. الو حبيبت ابوكي.

نور: بشهقات. الح. الحقنى يااابااابى. الحق محمد ارجوك. والفون وقع منها ونزلت ع الأرض مش قادره تقف. وبتعيط
آدm: وقف مره واحده وقلبه بيدق بخــــوف. وبص للعيله. وشافهم منـ.ـد.مجين. واتحرك بعيد علشان محدش يقلق. الو. نوور. الو.
نرمين: بتعيط. الو ايوه ياعمي. انا نرمين.
آدm: برعـ.ـب حقيقى. نرمين! ف ايه. نور فين انا مفهمتش منها حاجه بـ.ـنتى بتعيط ليه. بـ.ـنتى فيها ايه.

نرمين: بدmـ.ـو.ع. البوليس جه وقبض ع الدكتور محمد عزيز. واتهموه أنه بيتاجر ف الأعضاء واخدوه ع القسم.
آدm: اتصـ.ـد.م وفتح عينيه على الاخر. انتى بتقولى اييييه!
نرمين: زى مابقول لحضرتك ياعمى. ونور منهاره تماما. واحنا مش عارفين نعمل ايه!
آدm: بص تانى. وشاف مريم بتبص عليه. وحاول يبقى طبيعى. اه. اه. تمام. تمام ماشي. انا هتصرف. مع السلامه. وقفل وقلبه بيدق قلق. ووقف ثوانى يفكر يعمل ايه. واتحرك. لكن واضح عليه القلق.

مريم: بقلق. مالك يا آدm ونور مالها. وانت قومت تتكلم بعيد ليه!
آدm: بيفكر. وعارف لو مريم عرفت بس أن محمد ف القسم. هتقع من طولها. فكررر يا آدm. وفتح عينيه وبص ل مريم. احم ابدا ياحبيبتى. دي مش نور الل كانت بتكلمنى دي نرمين صحبتها بتكلمنى من فون نور بـ.ـنتك.
مريم وكلهم بعدm فهم. ومريم قالت خير يارب. ونرمين عايزه ايه. حصل معاها حاجه!

آدm: اه. احم ايوه. ايوه. والدتها تعبت فجآه. ونقلوها المستشفى ومحمد ونور معاها ف غرفة العمليات. ولازم ليها نقل دm بسرعه. ومفيش ف بنك الدm نفس فصيلتها. ونرمين كلمتنى وهي بتعيط و لو اعرف حد بنفس الفصيله. او اى متبرع.
مريم: لا حول ولاقوة إلا بالله. طيب ياحبيبى هي فصيلت دmها ايه!
آدm: من غير تفكير +O.
مريم: طيب كويس دى نفس فصيلتى. انا هاقوم البس ونروح انا وانت ويارب نلحقها.

آدm: لا طبعا مش هينفع. انتى تعبانه. وضغطك بيعلا. انا هاخد رينو معايا تقف مع نرمين. وانا هكلم بيتر واشوف ف المستشفى عندو واكيد هلاقي. وف ثوانى إن شاء الله هتكون كل حاجه اتحلت. وبص ل رينو. رينو اطلعي البسي بسرعه. وانا ف ثوانى هكون جاهز.
رينو: قامت بسرعه. حاضر يابابى.
زين: بابا. تحب اجي معاك. انا عندى معارف كتير.
آدm: لا يازين. خليك انت هنا معاهم. ولو احتجت حاجه هكلمك. ورعد هيكون معايه.

مريم: آدm تبقى طمنى بالله عليك. ياحبيبتى نرمين حامل وهتتعب.
آدm: حبيبتى متقلقيش. وانا اخدت رينو علشان كدا. انا هطلع البس. واتحرك بسرعه وطلع علشان يلبس.
رينو: لما طلعت جري ع السلم ودخلت الأوضه. حست بدوخه. ومعدتها قلبت. ودخلت الحمام بسرعه ورجعت. وحست ان نفسها خلاص. وقعدت ع طرف البانيو ودايخه. وبتنهج بتعب. وغمضت عينيها بدmـ.ـو.ع وقالت فهد.

آدm: لبس ونزل. واتصل ع رينو. وقالتله انها نازله حالا. وقبل ما تنزل. اخدت علاجها. ونزلت.
آدm: خرج بسرعه. رعد. رااعد.
رعد: جه بسرعه اؤمرنى ياباشا.
آدm: امسك المفاتيح دى بسرعه طلع العربيه واستنانى فيها. بسرعه يارعد.
رينو: خرجت. وآدm ركب جمب رعد. ورينو ركبت ف الكرسي الخلفى.
آدm: اطلع ع مستشفى النور بسرعه يارعد. و طلع الفون. واتصل ع طارق. ورد. ايوه ياطارق. رنا جمبك!

طارق: لأ يا آدm بتغير لچود مع رودي فوق. خير مال صوتك.
آدm: طارق. انا عايزك بسرعه تشوفلى محمد موجود ف انهي قسم.
رينو: اتصـ.ـد.مت وشهقت بصوت عالى ابيه محمد.
طارق: بعدm فهم. محمد! محمد مين الل ف القسم!
آدm: اووف. محمد عزيز ياطارق اخو مراتك.
طارق: بصدmه اكبر. وقام وقف. اييييه. انت بتقول ايه يا آدm.
آدm: زي ما سمعت. ومش عايز مخلوق عندك يعرف. وف ثوانى تعرفلى محمد فين.

طارق: بتـ.ـو.تر. حاضر حاضر. انا هعرف كل حاجه و هلبس وهكون عندو سلام.
رينو: بعـ.ـيا.ط. بابى ابيه محمد ماله. وف القسم ليه!
آدm: اهدي يابـ.ـنتى. احنا لسه منعرفش حاجه. وبصلها. انا جبتك معايه علشان نور اختك محتجالك. نرمين قالت إنها منهاره. لارين انا مش عايز حد يعرف ف البيت. امك لو عرفت. وانتى عارفه محمد بالنسبالها ايه! ممكن يجرالها حاجه. انا مش عايز مخلوق يعرف فاهمه يابـ.ـنتى!
رينو: بعـ.ـيا.ط. فاهمه. فاهمه يابابى.

آدm: بص قدامه. انا هوصلك المستشفى. واشوف نور واسيبك معاها. وانا وطارق هنشوف ايه الل حصل. وبيفكر. ياترى مين لفقلك التهمه دي يامحمد! وياترى ايه الادله الموجوده تثبت انك بتاجر ف الاعضاء. دي فيها تشميع للمستشفي. ونفخ بديق حقيقي. يااارب عدى الل جاى ع خير. اللهم أجرنا ف مصيبتنا واخلف علينا خيرا.
نور قاعده ف الطرقه ع الأرض مكانها ودmـ.ـو.عها نازله بصمت ومصدومه.

نرمين: بتعيط ع حالة نور. ومش قادره تقنعها انها تقوم. والممرضات زعلانين جدا وفيهم الل بيعـ.ـيط. وفيهم الل زعلان جدا علشان محمد.
مراون: بحكم الطب النفسي. راح جمب نور وبيتكلم معاها با الايجاب لكن مفيش فايده.
نور: مش سامعه حد ولا شايفه حد. كل تفكيرها أن جوزها اتقبض عليه. وصورته بالكـ.ـلـ.ـبش مش رايحه من قدامها.
آدm: وصل المستشفى مع رينو. ودخلو بسرعه ولهفه. وشافو نور. وجريو عليها.

آدm: بقلق. ونده عليها نور. ورينو انهارت من العـ.ـيا.ط لما شافت اختها بالشكل ده.
نور: للحظه سمعت صوت ابوها. ورفعت راسها. وبعـ.ـيا.ط بااابى وقامت بصعوبه وآدm ساعدها. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه بس. بس يابـ.ـنتى اهدى كل حاجه هتتحل.
نور: بعـ.ـيا.ط وشهقات. اخدو محمد. اخدوه يابابى وحطه الكـ.ـلـ.ـبش ف ايدو. اخدوه ف البوكس. محمد برئ. محمد معملش حاجه ابداا. اتصرف ارجوك. ارجوك اعمل حاجه رجعولى جوزى.

آدm: بزعل. حبيبتي اهدى. انا هتصرف. ومحمد هيطلع منها صدقينى. اكيد ف حاجه غلط. اهدى كدا وتعالى معايه. وبص ل نرمين. نرمين يابـ.ـنتى اطلبى عصير لنور.
نرمين: حاضر. حاضر ياعمى. واتحركت.
رينو: راحت عليها وبتعيط. نور حبيبتي.
نور: خرجت من حـ.ـضـ.ـن آدm ورمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـن رينو. محمد يارينو. محمد اعملو حاجه ارجوكو.
رينو: بعـ.ـيا.ط. حبيبتي اهدى. اكيد ف حاجه غلط. وبابى قالك أنه هيتصرف علشان خاطر ابيه محمد بطلى عـ.ـيا.ط.

آدm: نور وبعدين معاكى بطلى عـ.ـيا.ط. احنا لسه منعرفش ف ايه. تعالى معايا المكتب واستريحي هاتيها يارينو.
واخدوها ودخلو المكتب وبيهدو فيها. ورينو بتحاول تشربها العصير لكن نور رافضه تماما.
آدm: قاعد جنبها وبيطمنها.
طارق اتصل ع آدm.
آدm: رد بسرعه ايوه ياطارق عرفت مكانه! طيب تمام انا جايلك حالا. لأ لأ مش هتاخر ف ثوانى هكون حصلتك. وقفل.
نور: بلهفه. بابى. وبلعت ريقها. بابى ع. عرفتو حاجه. محمد كويس.

آدm: مسح دmـ.ـو.عها. ممكن تهدى بقى. يستى محمد كويس. وطارق عرف هو فين ورايح ف الطريق. وطارق مش هيسكت. واكيد ف غلط ف الموضوع. وانا رايح لمحمد دلوقتي وهنكون معاه ومحدش هيسيبه. وكل حاجه هتبقى تمام بس انا عايز منك تهدى. والمفروض ف الوقت ده. تثبتى لمحمد انه سايب وراه ست بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل ف ضهرو. ومش لازم تضعفي. احنا مرينا بمشاكل كتير وبيقينا ف الله وارادتنا القويه كله بيعدى. وبنرجع احسن من الاول. وبعدين يانور المؤمن مبتلى.

وربنا بيحطنا ف اختبـ.ـار ويشوفنا هننجح ولا لأ. حبيبت ابوكي قومي اغسلي وشك وبطلى عـ.ـيا.ط. واشربى العصير علشان تهدى. انا رايح لمحمد. وهتصل عليكى اطمنك اول ما اوصل. ماشي ياروحي.
نور: مسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها بتعب. حاضر. حاضر يابابى.
آدm: باس جبينها. وقام. متقلقيش يقلب ابوكي. محمد هيكون كويس. وبص ل رينو شربى اختك العصير. وخليكى جمبها. وبصلهم ومش عايز اى حد يعرف بالخبر ده فاهمين.

نور: بشهقات بسيطه. بابى محمد طلب منى أن بابا مصطفى وماما شيرين. ميعرفوش اى حاجه علشان مـ.ـيـ.ـتعبوش.
آدm: حاضر ياحبيبتى. متقلقيش. واتحرك ونزل.
رينو: ضمت اختها بحب كبير. وعيطو ف حـ.ـضـ.ـن بعض ورينو حاولت تهديها وتشربها العصير.
آدm: نزل وركب العربيه مع رعد وقاله يطلع ع القسم وعطاله العنوان وطلع فونه وبيتصل. ع اشرف. ونبه عليه أن محدش عندو يعرف اى حاجه.

محمد وصل القسم. وواقف قدام الظابط ومتكـ.ـلـ.ـبش.
وفجاءه طارق دخل. واول ماشاف محمد متكـ.ـلـ.ـبش زعق بصوته كله. انت ياعسكرى الزفت.
محمد: انتبه. والظابظ وقف وبلع ريقه
سيادة اللواء طارق السيوفى. وادي التحيه ل طارق.
العسكرى: دخل. تمام يافنـ.ـد.م.
طارق: اخد منه المفاتيح بغـــضــــب. وراح عند محمد وفك الكـ.ـلـ.ـبش. تعالى يامحمد اقعد.
محمد: قعد بتعب. وساكت.

طارق: بص للظابط. وبصوت جهورى. انا عايز اعرف ايه الل حصل. وايه التهمه الل الدكتور محمد عزيز ارتكبها علشان تقبضو عليه بالطريقه دي وازاى دكتور محترم يتكـ.ـلـ.ـبش كدا.
الظابط: بتـ.ـو.تر. احم. اتقدm بلاغ ضد الدكتور يافنـ.ـد.م
طارق: انا عايز اشوف المحضر حالا.
الظابط: امرك. امرك ياسيادة اللواء. وجاب المحضر. اتفضل المحضر.
طارق: فتح المحضر. وبيطلع عليه ويقراه.

آدm: وصل القسم. ونزل بسرعه ودخل. وشاف محمد قاعد وحاطط وشه بين ايديه. وساكت. وطارق بيقرا المحضر. وراح عند محمد. وقعد جمبه محمد!
محمد: سمع صوت آدm. ومسح وشه بايديه ونفخ بتعب. وبص ل آدm. واتكلم. انا مش فاهم حاجه يا آدm. انا مش قادر استوعب. هل ده بلاغ كاذب. ولا بلاغ حقيقي. لو حقيقي هتبقى كارثه. كارثه بكل المقاييس يا آدm. المستشفى بتاعتى انا؟ انا بتاجر ف الاعضاء! وبص ل آدm يارب اكون بحلم.

آدm: بزعل حقيقي. ربت ع كتفه. اهدى يا محمد وكل حاجه هتبان. والحقيقه مهما غابت مسيرها هتبان. واكيد بلاغ كاذب. اكيد اى حد غيران من نجاحك وعايز يعمل شوشره. اناظابط قديم وياما عدى عليا مواقف كتير زي دي. ياما رجـ.ـال أعمال. وأطباء كبـ.ـار. ف ناس كتير وقعتهم ف الفخ ده بسبب الحقد والغيره. وحتى لو بلاغ حقيقي انا وطارق مش هنسكت. المهم انك تثبت ومتضعفش. واحنا معاك. وكل حاجه هتبقى تمام صدقنى.

محمد: اتنهد. إن شاء الله. انت روحت لنور. ف حد معاها نور كانت منهاره وانا قلقان عليها.
آدm: ايوه متقلقش. انا روحتلها واتكلمت معاها. ورينو ونرمين قاعدين معاها.
محمد: بزعل. هز راسه. وياريت يا آدm مصطفى وشيرين. ومريم. ميعرفوش اى حاجه ياريت.
آدm: متقلقش قولتلك انا هتصرف. بس انا اتصلت ع اشرف علشان ميزعلش منك ولا منى اخوك الكبير لازم يكون موجود وعارف. اخوك الكبير لازم يساندك ف محنتك وميحسش انه غريب فاهمنى.

محمد: هز راسه. المهم أن ابويا وامي ومريم ميعرفوش والباقى سهل.
آدm: إن شاء الله خير. وبص ل طارق. ها يطارق. وصلت ل إيه!
طارق: بيقرا المحضر. واكتشف أن في بلاغ متقدm ضد مستشفى النور التخصصي يا الإتجار ف الاعضاء البشريه. تحت إدارة وإشراف الدكتور محمد مصطفى عزيز. وطارق اتصـ.ـد.م. وقام وقال ل آدm ومحمد.

أن في بلاغ متقدm ضد مستشفى النور أنه بيتاجر ف الأعضاء البشريه وتحت إدارة وإشراف الدكتور محمد مصطفى عزيز. وهيتعرض بكره الساعه 10 ع النيابه.
محمد: بصدmه كبيره. انا مش فاهم حاجه. بلاغ ضد المستشفى ازاى. انا لا عمرى فكرت حتى مجرد تفكير ف حاجه زى كدا. انا مش قادر استوعب بجد.
آدm: اهدا يا محمد. اهدا. وبص ل طارق. شوفلى مين الل مقدm البلاغ داا.

طارق: قال للظابط. انا عايز. اسم الل مقدm بلاغ في المستشفى. عايز الاسم بالعنوان بسرعه.
الظابط: حالا يافنـ.ـد.م. وكتبهم ف ورقه اتفضل يافنـ.ـد.م.
طارق: اخد الورقه. واتكلم بتنبيه شـ.ـديد. الدكتور محمد. ميدخلش الحجز نهائيآ. ويبات في اوضة المأمور. ويتعامل معامله خاصه. لانه برئ وكل حاجه على مسؤوليتي الشخصيه.
الظابط: احم. حاضر تحت امر سيادتك.
طارق: طيب اتفضل انت وسيبنا لوحدنا شويه.
الظابط: تمام يافنـ.ـد.م وخرج.

طارق: طلب عصير ليمون لمحمد وراح قعد قدام محمد انا مش عايزك تقلق من اى حاجه. اكتر من كدا وعدت. انت بس هتقضي الليله انهردا هنا. وبكره الصبح انا هاجي اخدك ع مسؤليتى الخاصه واطلع معاك ع النيابه ف عربيتى. وهنقابل مالك هناك. وكل حاجه هتبقى تمام وهتخرج بكفاله. وبكره هتنام ف بيتك.
محمد: من جواه قلقان. لكن اكتفى بهز راسه.

نور: كل دقيقه تتصل ع آدm وقالها انا لسه موصلتش. ورنت دلوقتي تانى. وشاف الرقم. وبص لمحمد. نور بتتصل من بدرى. خد انت رد عليها علشان تطمن.
محمد: اخد الفون وقام بعيد شويه. ورد وقال. نور.
نور: سمعت صوت محمد. كأن الروح ردت فيها من تانى. وقلبها دق. واتكلمت بشهقات وعـ.ـيا.ط. م. م. محمد. محمد حبيبي انت كويس. عملو معاك حاجه. محمد رد عليا طمنى عليك.

محمد: غمض عينيه واتنهد بو.جـ.ـع. نورى. حبيبتى. ممكن تبطلى تعيطى. صدقينى انا كويس. وآدm وطارق قاعدين معايه. انا كويس يانور.
نور: هترجع مش كدا. هتيجى معاهم. اكيد حد عامل فيك مقلب سخيف صح. قولى انك هترجع. انت قولتلى ساعه وهترجع. صح يامحمد وعيطت بكـ.ـسره.
محمد: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وبعدين معاكي يانور. لو مبتطلتيش عـ.ـيا.ط انا هقفل.
نور: بلهفه. لأ لأ. انا مش هعيط. بس. بس انا عايزاك ترجع.

محمد: هرجع ياحبيبتى. بكره إن شاء الله هرجع. ومتقلقيش عليا. آدm وطارق قاعدين معايا. وحب يطمنها وابتسم بتمثيل. ده حتى طارق طلع الظابط بره اوضة المكتب واحنا احتلناها. وطلبو ليا عصير كمان. وكمان يستى هنام الليله ف مكتب المأمور. وبكره هخرج ف عربية طارق. يعنى خدmه خمس نجوم. واتكلم معاها شويه. وقالها انتى تعبانه ومحتاجه تستريحي. روحي الشقه علشان محدش يلاحظ حاجه عند مريم. وخدى رينو معاكى ونامي وارتاحي وانا هتصرف وهشوف حد يوصلك للبيت. وسأل آدm. وآدm قاله انا هبعت رعد بالعربيه يوصلهم للشقه ويرجع ع هنا تانى. ونور قالتله حاضر. ومحمد مقفلش غير لما طمنها عليه. وقعد جمب آدm بتعب من مجهود اليوم.

أشرف: بخــــوف داخل القسم وبيجرى يسأل. وطارق سمع صوته. وخرج وشاورله.
أشرف: دخل المكتب. وشاف محمد. وراح عنده بسرعه وحـ.ـضـ.ـنه. محمد حبيب اخوك وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع.
محمد: غمض عينيه ف حـ.ـضـ.ـن اخوه الكبير. انا كويس يا اشرف متقلقش عليا.
أشرف: طلعو من حـ.ـضـ.ـنه. ومسك كتافه. مقلقش عليك ازاى. قولى عملو معاك حاجه. وخدوك ليه. وايه سبب وجودك هنا!

آدm: اهدا يااشرف واقعد واستريح وخد نفسك. وانا هقولك ع كل حاجه. وآدm وطارق حكوله ع كل حاجه. ومكنش مصدق الل بيسمعه. وقعدو مع محمد فتره كبيره.
وأشرف. صمم أنه هيفضل مع محمد للصبح.

وبعدها آدm وطارق. قامو علشان مريم ورنا اتصلو وآدm قال لمريم ساعه وجاى. وطارق قال ل رنا انه ف مأموريه وخلصها وشويه وراجع ع البيت. وآدm اخد الورقه من طارق. وقاله. انت هتكون موجود مع محمد بكره ف النيابه. وبعد النيابه تجيلى علشان نروح لل قدm البلاغ ده. ونشوف ايه الحكايه...
وآدm روح وطمن مريم وقالها أن محمد نبطشيه ورينو هتبات انهردا مع نور ف البيت.
وعدت الليله بألــم كبير ع محمد ونور.

تاني يوم الصبح ف ايطاليا. الساعه 5 صباحا.
مراد وفهد. قبلها بليل. اتفقو ع الخطه. وانه لازم يتصاب برصاصه وقاله طلقة الرصاص لازم تكون ف الرجل. علشان متقدرش تمشي وتضطر تساعدك. لانها استحاله توديك المستشفى. لانها كدا هتفتح ع نفسها سين وجيم.

فهد: سعات بيسرح. و قلبه مولع نار من رينو. ووافق من غير تفكير. واتفقو ع كل حاجه. ورو.جـ.ـعو ع الفندق. وظبطو كل حاجه. ومراد بعت رسايل للجماعه بتاعتهم ف ايطاليا. واتفقو ع المكان والوقت وكام شخص هيكون موجود. ومراد شرح كل حاجه بالظبط. وإن مراد هو الل هيضـ.ـر.ب فهد بالرصاص. وكل حاجه بقت تمام.

فهد: صاحي من الفجر. ونايم ع السرير. وكل ما يفكر ف المهمه يلاقى صورة رينو قدامه. وسرح فيها كتير. وهيتجنن عايز يعرف اى حاجه عنها. والنار مولعه ف قلبه سافرت ولا لأ. كـ.ـسرت كلمتى! وبعد شويه يهدى ويقول.

زعلانه منى! انا كان المفروض اكون اهدا من كدا. انا عارف ان المنحه دي فرصه مش هتتعوض. بس انا مش موجود معاها. انا لو كنت موجود. كنت أنا بنفسي الل هقولها نسافر ومن الصبح كمان. الموضوع مالوش علاقه بالثقه يارينو. انا بثق فيكى اكتر من اى حد. ولا عمرى كنت انانى. انا بحاول اكون ليكى اب قبل حبيب وزوج. رينو انتى مش مراتى وبس انتى بـ.ـنتى. انتى نجمتى. واتنهد وحشتينى. وحشتينى اوى يارينو. انا بعشقك.

نفسي ف فرصه واحده اطمن فيها عليكى. لكن غـ.ـصـ.ـب عني. انا عارف اكيد انتى زعلانه منى. علشان متصلتش عليكى لكن مش بايدي. نفسي اعرف بس انك مسافرتيش وسمعتى كلامي صدقينى هنشوفى فهد تانى خالص. رينو يارب تكوني مسافرتيش فعلا علشان متكـ.ـسريش حجات كتير جوايا ليكى. ولما افتكرها وهي لابسه البدله الميرى. ابتسم. وابتسم اكتر لما تقمصت دور الظابط.

وجت صورتها وهي بتعلى صوتها عليه رجع كشر من تانى ولما افتكر (طـ.ـلا.ق ) وانها عاندت معاه. والتفكير بالسلب سيطر عليه وكان زعلان منها جدا. وفاق ع صوت المنبه.
مراد: صحي من النوم وصلى الصبح. وبيجهز نفسه وبيلبس.
فهد: كمان صلى وبيلبس. وساب السلسله ما اخدهاش معاه. وساب أى دليل يخصه. اخد بس بطاقته الشخصية أنه اسمه سفيان.
مراد: راح لعنده. امسك ياسفيان البس الساعه دي.
فهد: اخدها ايه الساعه دي!

مراد: الساعه دي ساعة موبيل. وهمس بصوت وا.طـ.ـي. المفروض يكون فيها جي بي اس. وجهاز تصنت وتليفون. لكن هي حاليا مفيهاش حاجه غير التليفون. ولما ترجع ع عنوان الاوضه الل هترجع تاخد منها هدومك. هنبدلها بالساعه الاصليه الل فيها الجي بي اس وجهاز التصنت
فهد: اممم تمام. بس افرض شكو فيها. وده متأكد منه.
مراد: بص عندك ف ضهر الساعه.
فهد: شاف ضهر الساعه. وكان مكتوب عليها تاريخين ميلاد.

التاريخ الاول. تاريخ ميلاده الل ف بطاقة سفيان.
والتاريخ التانى. تاريخ ميلاد من سنه تقريبا. وبص لمراد طيب التاريخ الاولانى وفهمته. والتاريخ التانى ده ايه!

مراد: التاريخ الاول. ده متسي ع الساعه علشان لو سالتك تقولها حبيبتى كانت جيبالى الساعه دي هديه. والتاريخ التانى ده تاريخ وفات حبيبتك. علشان لو قالتلك اقــلـــعها انت ترفض بحجة زكرى حبيبتك فهمت. واكيد هتفتشها ومش هتلاقي فيها حاجه. وامسك. السلسله دى علشان الساعه لو منفعتش. نراقبك عن طريق السلسله دي.
فهد. : هز راسه. تمام. ولبس الساعه وبيلبس ف السلسله.

مراد: امسك السلاحين دول. كويس انك اخدتهم من العيال الل ضـ.ـر.بتهم وانت بتنقذ البـ.ـنت. خليهم معاك. علشان اكيد هتشوف سلاحك مترخص ولا لأ. هتقولها الل حصل مع البـ.ـنت الل انت انقذتها لكن من غير أسماء وشوية تحابيش كدا من عندك.
فهد: اخد السلاحين. وحطهم ف الجيب الخلفى.
مراد: سفيان. لو حاسس انك غيرت رأيك سبنى انا ادخل مع الناس دي. وانت خليك هنا مع حبيب.

فهد. : لا يا يعقوب ماغيرتش رأئي. ومتقلقش عليا كل حاجه هتكون تمام إن شاء الله.
مراد: الله المستعان يارب. وبص ف الساعه. وحد كلمه من السماعه الل ف ودنه. وقاله أن الهدف اتحرك. وقال يلا ياسفيان. انا هنزل انا الاول. وهاقابل الشباب. وهنلبس الاقنعه وكل حاجه. ولما اديك اشاره تركب الريس وهتعمل زى ما اتفقنا تمام.
فهد: تمام. اتكل ع الله ربنا معاك.

مراد: بحب حـ.ـضـ.ـن فهد. ارجوك ياسفيان اتحكم ف انفعالك. مهما يحصل متعملش اى رد فعل. كل لما تحس انك هتغـــضــــب افتكر رينو. أو رنا اى حاجه بالايجاب. ارجوك انت يعتبر موجود ف وسط خليه كبيره.
فهد: ضمه بحب. وافتكر رينو وابتسم. حاضر يايعقوب متقلقش إن شاء الله ربنا معانا.

وبعد كدا مراد نزل وركب تاكسي. وعمل اتصالاته من شريحه خاصه. وراح وقابلهم ف المكان الل اتفقو عليه. ولبس صديرى واقي. والقناع. واخدو السلاح والاسلحه كانت من غير ترخيص. واتحركو ع الطريق الل بتجري عليه جيسيكا. ووزع الفريق ف اربع اتجاهات.
ومراد راح بعيد وقف من شباك مخزن علشان يصيب فهد من غير ما حد يشوفو.

جيسيكا: لابسه برمودا وتوب وعامله شعرها ديل حصان ومعاها سلاح. وبتسمع ميوزك وهي بتعمل رياضة الجري اليوميه. ووراها 5 جارد. وقربت من المكان المحدد. ومراد عطا اشاره لفهد انه يركب الريس ويتحرك. وفهد جاتله الاشاره. واتحرك.
مراد كان حذر جدا. وواقف ف المخزن. لأن مهمته انه يضـ.ـر.ب فهد ف رجله بالرصاص أو ينقذ فهد لو حصل خلل ف الخطه. وشاف المسافه مناسبه. وأمر الفريق انه يتحرك.

الفريق كانو 14 شخص. وطلعو من 4 اتجاهات. كل 2 هايهجمو ع حارس شخصي من حرس جيسكا. و2 هايهجمو ع جيسيكا. و2 مراد قالهم خليكو معايا احتياطي.

جيسيكا. بتجرى. ومش سامعه الهجوم الل تم ع الحرس الشخصي بتاعهما. وفريق مراد سيطر ع الحرس وضـ.ـر.بوبهم بحرفيه شـ.ـديده. ومراد قالهم لو لزم الامر اقــ,تــلو الجارد. وفعلا ف منهم 3 اتقــ,تــلو لانهم كانو هيضـ.ـر.بو نار. واول محصل ضـ.ـر.ب نار جيسيكا. انتبهت ولفت وطلعت سلاحها. ولسه هتضـ.ـر.ب. طلع عليها 2 حرس وواحد ضـ.ـر.ب برجله ايديها والسلاح طار ووقع منها بعيد. وبدءت تضـ.ـر.ب فيهم بحرفيه عاليه. وهما يضـ.ـر.بوها.

كدا 3 جارد من عندها اتقــ,تــلو. و2 اغمى عليهم والل كانو بيضـ.ـر.بو حرس جيسيكا مثلو انهم متصابين وواقعين ع الأرض. وجيسيكا بتضـ.ـر.ب ومراد منبه عليهم أن محدش يضـ.ـر.ب عليها نار مهما حصل هما بس يشغلوها ع ما فهد يوصل ويخلوها متعرفش تمسك الفون بتاعها.
جيسيكا بتضـ.ـر.ب. ومش عارفه تطلع الفون تدى اشاره للحرس بتاعها الل ف القصر.

فهد: سايق بسرعه جنونيه. وقرب من جيسيكا ولف وفرمل بالريس نص دايره. ونزل. وجري عليها واخدها ورا ضهرو. وبيضـ.ـر.ب الشباب كلهم بحرفيه عاليه. وف الوقت ده جيسيكا طلعت فونها واتصلت ع الحرس بتاعها. وفهد بيحميها وزقها بعيد ووقعت ع الأرض. ف اللحظه دى مراد شاف عربيات الحرس جايه من ع بعد وعطا أشاره بالانسحاب فورا. والشباب بدءو يهربو. والل بيمثلو انهم متصابين ركبو عربيه وهما بيسندو ع بعض واتحركو. وواحد قال بصوت عالى اقــ,تــلها. اقــ,تــل ابنة كيين. وطلع السلاح وواقف ف اتجاه مراد. ومراد مركز ع فهد ومطلع السلاح. وفهد بيجرى ع جيسيكا. وبيوطي يقومها بسرعه ومراد صاب الهدف وكان زعلان جدا واتخـ.ـنـ.ـق بجد.

فهد: بيوطى ع جيسيكا. وبيمد ايدو ليها وقالها. قومي معي سوف يقــ,تــلونك. ولسه بتحط أيدها ف ايدو. وبتقوم. فهد فتح عينيه ع الاخر وهي شافته. وزقها بعيد وهو الل اخد الرصاصه ف رجله بدالها. يعنى كانت قصاد قلبها وهي واقعه ع الأرض. فهد اخد الرصاصه. ووقع ع الأرض بيتألــم. جيسيكا راحت بسرعه لفهد. وشافت رجله بتنزف. وحطت أيدها ع الجـ.ـر.ح. وقالت انت مـ.ـجـ.ـنو.ن. انت تنزف كثيرا.
فهد: بيتألــم. تبا لهذا الحظ السيء اااه.

وفريق مراد اختفو. لكن مراد والل 2 الل معاه واقفين ف المخزن. وبيراقبو. ومنتظرين ايه الل هيحصل مع الفهد
والعربيات وصلت. والحرس جريو بسرعه وطلعو أسلحتهم ووجهوها ع فهد.
جيسيكا: توقفوا مهلا. عليا رسلكم أنه انقذنى. احملوه واذهبو به ع القصر فورا. واتصل ع طبيبى الخاص. وزعقت اسرعو ف الحال.
والحرس نفذو وشالو فهد ودخل وسط العصابه.

وبعد ما اخدو فهد ومشيو. مراد بخـ.ـنـ.ـقه وزعل ع فهد بعت اشاره ل اكرم أن لحد دلوقتي كل حاجه تمام. ابعت اشاره إن الحوت ف وسط المحيط. وتم.

الساعه 10 ف النيابه. مالك قاعد في المكتب. والباب خبط. أدخل
سكرتير النيابه: دخل. صباح الخير يافنـ.ـد.م.
مالك: صباح النور.
سكرتير النيابه. اتفضل يامالك باشا دى ملفات القضايا بتاعة انهردا وحطها قدامه.
مالك: امم تمام. روح انت دلوقتي. وخرج.

مالك: بيفتح ملف. وبالصدفة لمح اسم الدكتور محمد مصطفى عزيز. واسم المستشفى. ورفع حاجبه باستغراب. ومسك الملف وفتحه واتصـ.ـد.م. مش معقول. وقام بسرعه فتح الباب وشاف محمد واقف بره ومعاه طارق وأشرف. وجري عليه وقال. دكتور محمد. دكتور محمد.
محمد: من جواه مخـ.ـنـ.ـوق اوى. لأن شكله وهو داخل ع النيابه متهم مش هيقدر ينساه.

مالك: بص ل طارق وأشرف. تعالو نتكلم ف المكتب. ودخلو. طارق و أشرف قعدو ع الكنبه. ومحمد قعد ع الكرسي ومالك قاعد قصاده.
مالك: متـ.ـو.تر. وحاسس أنه ف حلم مش عارف يتكلم. لأن المفروض ياخد أقواله. دكتور محمد انا مش عايزك تقلق خالص. انا قريت المحضر واكيد حد ملفقلك التهمه دي.
محمد: هز راسه. اتمنى يامالك.
مالك: واضح عليه التـ.ـو.تر.
محمد: بصله. شوف شغلك يامالك. وخد اقوالى.

مالك: قام وقف بسرعه. انت بتقول ايه يادكتور. اقوال ايه الل انا اخدها. الكلام ده تقوله لحد مش عارف محمد عزيز كويس. وبص للراجـ.ـل. اكتب يبنى. يتم الإفراج عن الدكتور محمد مصطفى عزيز. من سرايا النيابه بضمان محل الاقامه.
طارق: ابتسم من موقف مالك. وأشرف مسح وشه بايديه وحمد ربنا. أن اخوه هيروح.
محمد: بس ده مش غلط عليك يامالك.

مالك: لا طبعا. غلط ف ايه! هو انا مش عارف مين الل قدامى. الل ياما ساعد الكل ووقف جمبهم. الل بفضله مراتى واختى رجعو للحياه من تانى. وياما عمل كتير جدا للعيله. يمكن جه الوقت علشان نرد ولو جزء صغير من جمايلك ع الكل يادكتور. وقرب منه وحـ.ـضـ.ـنه. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه. كل حاجه هتبقى تمام. انا هتابع بنفسي كل حاجه.
طارق: قام وقف. لا انت كدا عملت الل عليك. سيب الباقى عليا انا وآدm.

مالك: ابتسم تمام مدام فيها سيادة اللواء طارق. والمقدm آدm. يبقى الله يرحمهم. وضحكو. ما عدا محمد ابتسم بتكليف. ومحمد شكر مالك وخرج مع طارق وأشرف. ونبه عليهم أن محدش ف العيله يعرف. وطارق اتحرك ورايح ل آدm وأشرف وصل محمد لحد شقته لانه منمش كويس.

نور: صاحيه من الفجر. ومصدقت النهار جه. واتصلت ع آدm لان فون محمد معاها. وقالها أنها متقلقش. ومحمد حالياً مع طارق ف النيابه وهيطلع بكفاله. وبعدها نور اتصلت ع طارق اكتر من مره. وكانت متـ.ـو.تره. وفون طارق كان صامت. ولما مردش عليها قامت واتوضت وبتصلي الضحى بدmـ.ـو.ع ومنهاره وتدعي من قلبها بذل وانكسار. ودmـ.ـو.عها نازله ع سجاده الصلاه. وسمعت جرس الباب. وهي بتصلى.

رينو: راحت تفتح. وبصت من العين السحريه. وصرخت بفرحه ابييييه محمااااد. ومكانتش لبسه النقاب. وقالتله من ورا الباب ثوانى انا هدخل اوضه الأطفال وانت ادخل. وجريت بفرحه ع الاوضه.
محمد: رن الجرس علشان عارف ان رينو موجوده. وبعد ما دخلت. هو فتح الباب ودخل.

نور: بتصلى وسمعت صوت رينو. وخلصت صلاه وقلبها بيدق. وجريت ع الصاله وشافت محمد قدامها. وضحكت بدmـ.ـو.ع وجريت عليه واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بهستريا. محمد. محمد انت قدامى. انا مش مصدقه عنيا.
محمد: اول ما شافها كان مبسوط. لكن زعل ع عيونها الحمرا وكانت وارمه وشكلها مرهق. وضمها لقلبه وغمض عينيه واتنهد بزعل. ايوه ياحبيبتي انا قدامك ومعاكى. وعايزك تهدى خالص. وبطلى عـ.ـيا.ط علشان خاطرى كل حاجه هتعدي.

نور: مكـ.ـلـ.ـبشه فيه وبشهقات. هتعدى ازاى يامحمد انا مش فاهمه حاجه. الظابط كان بيقول تجارة اعضاء. وبابى بيقولى أن اكيد حد ملفق التهمه دى. انا مش عارفه حاجه. ولا قادره استوعب.
محمد: هنعرف كل حاجه. آدm هيتصرف. وهنعرف مين قدm البلاغ وايه السبب وكل حاجه هتبان. بس عايزك تهدى تمام.

رينو: لبست النقاب واستنت شويه لما نور تسلم ع محمد. وفكرت انها لازم تروح علشان اكيد محمد راجع تعبان. واتصلت ع زين يجي ياخدها من عند نور. وقالها قدامى ساعتين واكون عندك. قالتله لأ اتصل ع رعد يجي ياخدنى. وقالها تمام ماشي نص ساعه ورعد هيكون عندك. وقفلت. وخرجت وسلمت ع محمد. وجهزت فطار لمحمد ونور. وقالت لمحمد أن نور ما اكلتش من امبـ.ـارح. انا هسيبكو تفطرو وهنزل انا علشان عندى محاضره الساعه 3.

زين اتصل ع رعد وقاله يروح يجيب رينو. و رعد جه واخدها. ورينو قلبها مقبوض. وقالت ل رعد وصلنى ع شقتى. ورعد وصلها وكانت الساعه 12 الضهر. وقالتله روح انت والساعه 2 تعالى وصلنى الجامعه. ورعد قالها تمام. واتحرك. ورينو اتصلت ع مريم. وقالتلها انها في شقتها. علشان ابيه محمد رجع البيت من المستشفى. وهتروح ع الجامعه وهترجع ع الفيلا. ورعد الل هيوصلها. ومريم اطمنت عليها وقفلت...

رينو. قلبها بيدق باشتياق وزعل وكل حاجه جواها متلخبطه. ودخلت ع اوضتها. وشافت الازاز المكـ.ـسور. وريحة فهد ف كل مكان. وقعدت على السرير. وعيطت من غير سبب. وافتكرت اخر يوم في شقتها مع فهد وعيطت بصوتها كله وحاسه قلبها هيطلع من مكانه من القلق وبتفكر ف فهد. ومش مرتاحه ونفسها تطمن عليه لكن صعب توصله.

وشافت تيشرته اخر حاجه كان لابسها. متعلق ع الشماعه. وقامت علشان تجيبه. عينيها زعللت وداخت واغمى عليها ووقعت ع الأرض...

الساعه 5 مساءا. فارس ف الطريق راجع ع البيت. واتصل ع رودي ومردتش. اتصل ع رنا الل شايله چود. وردت. الو.
فارس: الو ياست الكل. عامله ايه.
رنا: الحمد لله ياحبيبى نحمد ربنا.
فارس: مال صوتك يا امى. ف حاجه حصلت.
رنا: مش عارفه يافارس. حاسه انى قلقانه كدا ومش مستريحه.
فارس: حبيبتي. انتى كدا ع طول. تلاقيكى بس زعلانه علشان رودي.

رنا: انت بتقول فيها. من ساعة ما باباها اتجوز الاسبوع الل فات. وهي حابسه نفسها ف الاوضه يانور عينى. وبقت رودي تانيه خالص غير الل اعرفها. بصراحه مش واخده عليها كدا. الاول كانت احسن بكتير. ومهما اتكلم معاها ترد ع قد الكلمه.
فارس: معلش يا امي هي زعلانه جدا ع مامتها الله يرحمها. وفتره وهتعدى. الايام كفيله تنسيها. انا انهردا هعزمها ع العشا بره. وهغير مودها متقلقيش.

رنا: ربنا يريح بالك ياحبيبى ويسعدكو يارب. تبقى سيب چودى معايا. اهي تسلينى وتونسنى حبيبت قلبي دي.
فارس: ههههه اكيد طبعا. ربنا يخليكى لينا ياست الكل يارب انا 5 دقايق واكون عندك.
رنا: توصل بالسلامه ياحبيبى.
فارس: الله يسلمك يا حبيبتي. وقفلو.
فارس: وصل الفيلا. وسلم ع رنا وچود. وكان معاه علبه متوسطه. وطلع ل رودي. وشافها واقفه بتبص من الشباك وسرحانه. وحط العلبه ع الكرسي. وراح حـ.ـضـ.ـنها من الخلف. حبيبتي.

رودي: انتبهت بخضه بسيطه. وغمضت عينيها. فارس.
فارس: ايوه فارس ياقلب فارس.
رودي: حمدالله ع سلامتك.
فارس: الله يسلمك ياحبيبتي. عامله ايه دلوقتى.
رودي: هزت راسها. كويسه يافارس.
فارس: اله فارس. فارس. اومال فين ياوحش ونجم والتلوث الل انتى بتقوليه ده.
رودي: ابتسمت بتكليف. واتنهدت. ياريت الحياه ترجع بسيطه زى ما كنت شايفاها. لكن ف حجات بتحصل تجبرك انك تتغير. ويمكن ده الاحسن. مش انت عايزنى اكون عاقله.

فارس: حس بو.جـ.ـعها. ولفها ليه. انا عايزك بره الاوضه دى فعلا تكونى عاقله. لكن جوه الاوضه دى عايز رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. عايز البـ.ـنت الصغيره الطفله الشقيه. انا بحب جنونك. بعشق تصرفاتك. رودي انتى بتعيشينى ف عالم تانى بجنونك ده. بحس أن الزمن بيرجع بيا وبصغر مش بكبر. وانا مش عايز الل حصل ده يأثر عليكى. وتحبسي نفسك بالطريقه دى. وبعدين ياحبيبتى احنا اتكلمنا ف الموضوع ده قبل كده. وانتى اقتنعتى بوجهة نظرى. وروحنا لوالدك. وقابلنا الست دى. وانتى شوفتيها انها قد ايه ست محترمه ووقوره. واتعاملت معاكي بكل حب. وانتى بنفسك قولتيلى أنها ست طيبه وجميله. يبقى ليه بعد مااتجوز تزعلى بالشكل ده. مافيش حاجه اتغيرت باباكى زى ماهو موجود ف حياتك ويوميا بيتصل عليكي. وكمان هي بتكلمك. ليه انتى مش متقبله الأمر. وكمان مبتروحيش الجامعه. دي اخر سنه ليكى ولازم تركزى ياحبيبتى.

رودي: بدmـ.ـو.ع. غـ.ـصـ.ـب عني يافارس. غـ.ـصـ.ـب عني. انا مش متخيله ان خلاص بابا اتجوز. الموضوع طلع اصعب من الاول. انا كل مابتخيل واحده تانيه موجوده ف شقة ماما. موجوده ف اوضة ماما. بتنام ف حـ.ـضـ.ـن بابا. وغـ.ـصـ.ـب عنى بحس بو.جـ.ـع جوايا. امي يافارس خلاص دورها كدا خلص ف حيات بابا. جت واحده تانيه وهتكمل حياتها معاه. ومع الوقت بابا هينسي ماما. وانا هروح بعد كدا واحس انى انا بقيت غريبه عن البيت الل اتربيت فيه. وعيطت بكـ.ـسره.

فارس: اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. ومسد ع شعرها وضهرها. بس ياحبيبتى. ايه الل انتى بتقوليه ده بس. ياروحي. دى دورة الحياه. وهتستمر زى ما ربنا رايد. حبيبتي كل حاجه ف الدنيا دى نصيب. واكيد عمى عمره ما هينسي اول حب في حياته. وأم أولاده ورفيقت دربه. المواقف الل عاشها معاها استحاله وجود أى حد يمحيها. رودي ياريت تفكرى بايجابيه. ومتحطيش افكار وتخيلات من دmاغك. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها. يلا بقى تعالى علشان اوريكي حاجه. واخدها من أيدها ف نص الاوضه غمضي عينيكى الوارمين دول هههههه. المفروض انى اقول الحلوين. بس رودي الجديده بوظت عيون رودي قلب الفارس. لو سمحتي بقى رجعليى رودي المهيبره اوكي وغمضي بقى.

رودي: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. وغمضت عينيها.
فارس: فتح العلبه. وطلع منها فستان رقيق جدا. ومعاه الحجاب. تاتاتاااا. هههههه. اظاهر انا اتعديت الجنون منك. فتحي عينيكى. ياقلبى.
رودي: فتحت عينيها. وشافت الفستان.
وضحكت بسعاده. الله الفستان ده جميل اوى اوى. ده علشانى يافارس.
فارس: لأ علشان امي. امي يارودي هتلبس هاان.
رودي: هههههه. يبقى علشانى. ومسكت الفستان. بجد تحفه اوووى. وجـ.ـا.مد اخر حاجه.

فارس: ابتسم. امم جـ.ـا.مد اخر حاجه. يبقى رودي قربت ترجع لطبيعتها. انا بقى عايزك تدخلى تاخدى شاور سخن كدا. وتخرجي. وتلبسي الفستان الجميل ده. علشان انا عازم اجمل زوجه مـ.ـجـ.ـنو.نه ف العالم كله ع اجمل عشا رومانسي. وكمان مجهزلك مفاجأة. لانى حجزتلك مكان خاص لو حدنا احنا الاتنين وبس وكمان محضر ليكى مفاجأه.
رودي: شهقت بفرحه. بجد. ورمت الفستان ع الأرض وراحت بسرعه وحـ.ـضـ.ـنت فارس. حبييييبى يافاروسه والله انت نجم النجوم.

فارس: حـ.ـضـ.ـنها. هههههه. ايوه كدا ارجعلى لطبيعتك الل بعشقها. بس الفستان لسه جديد يارودي ترميه ع الأرض كدا.
رودي: يعم يعنى كرامته اتجـ.ـر.حت. وهيرفض انى البسه. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. يلا بقى زوق عجلك علشان استحما والبس.
فارس: بدهشه. استحماا! وزق عجلك. طيب ياستى. انا كمان هغير والبس علشان نخرج.
رودي: شالت الفستان. بسعاده. وانا هختارلك طقم كاجول فخم كدا. سيبك من البدل دى الكراتا بتخـ.ـنـ.ـقنى.

فارس: هههههه بتخـ.ـنـ.ـقك انتى. وحاضر يقلبى. اختاري وانا معاكي ف اى حاجه. المهم انى اشوفك مبسوطه من تانى.
رودي: بحب. ربنا يخليك ليا يا فارس.
فارس: ويخليكى ليا ياقلب الفارس.

آدm استنى لما محمد يستريح شويه. واتصل عليه. وقاله. البس وتعالى ع الشركه انا وطارق منتظرينك علشان نروح لل مقدm البلاغ.
محمد: تمام ساعه وهكون عندك.
وبعد فتره
آدm وطارق ومحمد. راحو لعنوان الشخص الل مقدm البلاغ ف محمد. وخبطو ع باب الشقه. والباب اتفتح.
آدm: السلام عليكم. الاستاذ احمد عبد القادر موجود.
احمد: ايوه انا احمد عبد القادر. افنـ.ـد.م. مين حضراتكو!

آدm: انا آدm العدوي. وده صديقى طارق السيوفى. وده الدكتور محمد مصطفى عزيز الل انت مقدm بلاغ ضده أنه بيتاجر ف الأعضاء.
احمد: اتـ.ـو.تر من هيبتهم. لكن قال بنرفزه. اه وانتو جايين هنا ليه! احنا هنتقابل ف المحكمه.
محمد: أستاذ أحمد. حاول تهدى. لاننا مش فاهمين حاجه. ولا عارفين انت قدmت بلاغ ضدى وبتتهمنى ليه! ف احنا جايين لحضرتك علشان تشرحلنا ايه الل حصل!

احمد: بغـــضــــب. وانت مش عارف ايه الل حصل! الل حصل ان ابويا دخل عندك المستشفى بشوية مغض. وطلع منها مسـ.ـر.وق كيلته.

ف ايطاليا.
فهد: نايم ف غرفة كبيره جدا. وفتح عينيه. وكانت رجله ملفوفه بشاش. ومش قادر يحركها. وملقاش الساعه ف ايدو ولا السلسه.
جيسيكا: قاعده ع كرسي هزاز. ولابسه بنطلون اسود جيلد. وتوب. وماسكه سلاح ف أيدها. ولما شافت فهد فاق. قامت و حطت السلاح قصاد راسه. وقالت بتحذير. من انت. ومن ارسلك. الى هنا لكي تراقب جيسيكا ابنة كيين!
طبعا قبل الوقت الل عدى ع ابطالنا.

رينو اغمى عليها ف الأوضه. وقعدت فتره بالشكل ده. وفاقت وفتحت عينيها بتعب. وحاولت تفتكر هي فين. واتعدلت بتعب وشافت نفسها ف اوضتها. وجـ.ـسمها كله واجعها. وقامت بتعب وراحت قعدت ع السرير وهي ماسكه راسها بايديها من الصداع. وهي قاعده رجعت بضهرها ع السرير وغمضت عينيها. وبتفكر لحد امتى هفضل مخبيا ع العيله انى حامل. انا ف الشهر التانى. ودmعه نزلت منها. كان نفسي فهد اول واحد يعرف انى حامل وأنه هيكون اب. كان نفسي ابقى مبسوطه وانا بقولهم ع الخبر ده. حتى دلوقتي ابيه محمد ف مشكله كبيره. وكل ما اخد قرار انى اعرفهم انى حامل حاجه تحصل تأجل الخبر ده. لانى لو قولت دلوقتي انى حامل. بابى ونور مش هيحسو الفرحه بابنى الل ف بطنى. وعيطت. كان نفسي خبر الحمل وانا بقولو يكون فهد معايا وجمبى. كان نفسي اشوف فرحة فهد بالخبر ده. كان نفسي اشوف فرحة بابى بحفيده الل لسه مجاش. كان نفسي اعيش مراحل الحمل بسعاده.

فيها ايه يا فهد لو كنت وافقت ع المنحه. البنات صحابى سافرو وعايشين هناك ف امان وبيتعلمو واكيد اكتسبوا خبره اكتر. وهياخدو شهاده انا بحلم بيها. كان ممكن تتفاهم معايه وانا اقنعك بوجهة نظرى. وكان ممكن كمان انت تقنعنى بوجهة نظرك. وكنا هنوصل لحل وسط. انما لأ. كل حاجه لأ. متحطيش روج. متلبسيش ده. متخرجيش لوحدك. محدش حاسس بحاجه. اى بـ.ـنت بتبقى نفسها تخرج مع صاحبها تعيش شويه بره نطاق الخــــوف والقلق. انا عارفه أن عيلتى بتخاف عليا. وانا مقدره ده. لكن مفيهاش حاجه لو خرجت ساعه لوحدى. هو انا يعنى هاروح فين. كل حاجه ممنوع يافهد. ممنوع تنزلى لوحدك. ممنوع تركبي تاكسي لوحدك. ممنوع تروحي المستشفى لوحدك. ممنوع وانا مسافر تباتى ف الشقه لوحدك. ممنوع تردي ع اى رقم غريب. ممنوع تلبسي الوان معينه. ممنوع تتكلمى مع اى راجـ.ـل ف العيله غير السلام وبس. كل ده كويس وجميل واى واحده تتمناه. لكن مش بالطريقه دي يافهد. انا عارفه أن ده طبعك. وعارفه كمان انى مش بهون عليك. لكن انا اهو هونت عليك يا فهد وعيطت بكـ.ـسره. هونت عليك ومتصلتش عليا زي ابيه مراد ما اتصل ع العيله. نزلت واتهـ.ـر.بت علشان متكلمنيش. انا كان ممكن اسافر لكن انت قولت مش مسامحك. ولو كنت سافرت وكـ.ـسرت كلمتك. ربنا هايغـــضــــب عليا قبل منك. وكنت كل خطوه هتلعن فيها. انت صعبت كل حاجه عليا يافهد. ومع انك وحشتنى اوى. قلبى شايل اوى منك ومش قادره اسامحك. ومش قادره انسي. انت بغـــضــــبك وصلتنى ل ايه. وكمان. مش قادره انسي وانت بتقرب منى بغـــضــــب ومسكتنى من دراعى بكل قوتك. انت و.جـ.ـعتنى. و.جـ.ـعت قلبى قبل مـ.ـا.تسافر وتبعد. رغم كل ده قلبى قلقان عليك. وبدعي ربنا انك انت وأبيه مراد تكونو بخير. وتعدى المهمه دي من غير خطر. وبعد فتره من التفكير فونها رن. وكانت مريم بتطمن عليها. ورينو كالعاده قالتلها انها كويسه. وقالتها ابعتيلى رعد يجى ياخدنى ع الفيلا لانى عايزه انام. ومش هروح المحاضره انهردا.

ومريم: حاولت تطمن عليها اكتر. وقالت ل رينو انتى بقالك فتره تعبانه ومش عجبانى. اتكلمى ياحبيبتى قولى مالك. حاسه بايه!

رينو: غمضت عينيها. وبتكابر. احم والله يامامي انا كويسه جدا. لكن انتى عارفه ابيه مراد وفهد مسافرين بقالهم حوالى اكتر من شهر. ومش عارفين تطمن عليهم. لكن ياحبيبتى انا كويسه الحمد لله ومش عايزاكي تقلقى عليا. وكمان بابى يوميا قلقان عليا وأبيه زين. ربنا مايحرمنيش منكم ابدا يامامى. واسفه لو قلقتكو عليا...

مريم: بتسمعها. واتنهدت بو.جـ.ـع. حبيبتى إن شاء الله مراد وفهد بخير. احنا كلنا ف كل وقت بنستودعهم عند الله. وقلقنا عليكى ده شئ طبيعى. انتى بـ.ـنتنا وحبييتنا. انتى عارفه انتى عند الكل ايه. وخصوصاً آدm. حبيبتى. متتاسفيش انا حاسه بيكي يانور عيني. وإن شاء الله فهد ومراد هيرجعو بالسلامه. باذن الله انتى بس ادعي من قلبك. واتكلمو شويه.
ومريم بعتت زينب ل رعد يروح يجيب رينو.

وبعد فتره جه رعد. ورينو نزلت وحاسه بإحباط كبير. وكمان حاسه بالذنب انها مخبيه خبر حملها عن العيله. ولكن قررت بعد مشكلة محمد ما تتحل تقول للعيله انها حامل. وساعتها ممكن حاجه تفرحهم. وركبت العربيه. واتنهدت وبصت للسما. بيقين.
ياااارب احفظلى فهد ومراد من كل خطر.

ف ايطاليا.
فهد: نايم ف غرفة كبيره جدا. وفتح عينيه. وكانت رجله ملفوفه بشاش. ومش قادر يحركها. وملقاش الساعه ف ايدو ولا السلسه.
جيسيكا: قاعده ع كرسي هزاز. ولابسه بنطلون اسود جيلد. وتوب. وماسكه سلاح ف أيدها. ولما شافت فهد فاق. قامت و حطت السلاح قصاد راسه. وقالت بتحذير. من انت. ومن ارسلك. الى هنا لكي تراقب جيسيكا ابنة كيين!
فهد: رجع راسه لورا وغمض عينيه واتكلم بعدm اهتمام. اريد بعض الحساء.

جيسيكا: بدهشه وعدm فهم. (ماذا )!
فهد: ا. الستى خادmة هذا القصر. اذهبي واحضري بعض الحساء. انتى اتضور جوعا.
جيسيكا: بصدmه. ماذا تقووول. انا خادmة هذا القصر. انت تصفنى بالخادmه!
فهد: بيتألــم. لماذا غـــضــــبتى هكذا. حسنا فهمت انك لست خادmه. ولا اعلم من انتى. ولكن كل الذي أعلمه انك حظي السئ. وبيتالم بتمثيل اكتر. اااو تبا لهذا الحظ السيء.
جيسيكا: بصدmه اكبر وشالت السلاح. وملقتش رد ع فهد. لكن قالت. انا حظك السئ!

فهد: نعم انتى. لو كنت ذهبت من طريق آخر. لما حدث هذا معى. ولم اراكى مطلقا ولم أصيبت قدmى بطلق نارى اوو تبا. لقد ضاع كل شئ. لقد خسرت فرصتى الاخيره ف العمل. وبصلها بغـ.ـيظ. اذهبي واحضري بعض الطعام. اريد ان اذهب من هنا.
جيسيكا: الم تعرف من هي جيسيكا ابنة كيين!
فهد: نفخ بديق. ومن هي جيسيكا ابنة كيين! اهي عالمة ذره وانا لم اعرف! ام هي شئ عظيم ف هذا العالم! ايآ كانت. انا لا اهتم.

جيسيكا: رفعت حاجبها بإعجاب. امممم. وراحت قعدت ع الكرسي. حسنا. انت لا تهتم. لايوجد مشكله. ما اسمك!
فهد: اسمى سفيان.
جيسيكا: بدءت تثق أن سفيان مش جاسوس. لانه اولا كان المفروض يتـ.ـو.تر. وكانت متوقعه اجابه غير انه يطلب اكل ده نهائى.
واقتنعت لما اثبت انه ميعرفش مين جيسيكا.
وكمان لما مهتمتش باسم جيسيكا ابنة كيين.
وكمان لما قال ع اسمه بسهوله المفروض أنه لو حتى جاسوس يتلخبط أو يقولها اكيد انتى شوفتى بطاقتى.

اممم. وكملت. اخبرنى كل شئ عنك ياسفيان.
فهد: بجديه. ولما انتى مهتمه باسمى وان اقص عليكى كل شي! انا اريد الذهاب من هنا. وما كان عليا أن اضيع وقتي معك. وكنت تركتك ف هذا المأزق وكنتى الآن جثة هامده. اهذا هو العرفان بالجميل لديكى. انا اريد ان اذهب. وجه يتحرك بصعوبه علشان يقوم.
جيسيكا: تمهل سفيان إلى اين انت ذاهب!

فهد: بديق. ومن انتى لتسالى. اذهب حيث اشاء أن أذهب. ولا شأن لكى. وحاول يقوم وبيتالم ااوه شت ما كان لى أن اتدخل فاها قد أصبت إصابة بالغه. يا لا هذا الحظ السئ. وسند ع طرف السرير. لكن اتفاجئ بالجارد داخل ومعاه جهاز.
الجارد واسمه بيشوى: تفضلى سيدتى. هذا هو الجهاز.
جيسيكا: شاورت للجارد. ضعه ع الطاوله.
وقامت. حسنا. سفيان. قبل ان ترحل ستجرى معى اختبـ.ـار بسيط.

فهد: شاف الجهاز وعرف. ولكن بتمثيل. اختبـ.ـار! اختبـ.ـار ماذا!
جيسيكا: اتعرف ما هذا الجهاز!
فهد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. لو كنت اعلم. لكنت قلت لكى! حسنا!
جيسيكا: امم حسنا. هذا. جهاز كشف الكذب. يا، سفيان جا. جابريل...

محمد: أستاذ أحمد. حاول تهدى. لاننا مش فاهمين حاجه. ولا عارفين انت قدmت بلاغ ضدى وبتتهمنى ليه! ف احنا جايين لحضرتك علشان تشرحلنا ايه الل حصل!
احمد: بغـــضــــب. وانت مش عارف ايه الل حصل! الل حصل ان ابويا دخل عندك المستشفى بشوية مغض. وطلع منها مسـ.ـر.وق كيلته.
الصدmه نزلت عليهم كلهم!

طارق: بصوت جهورى. طيب ممكن تهدى كدا وتوطي صوتك دا. وبعدين هنتكلم واحنا واقفين قدام الباب كدا ولا ايه! ياندخل تتكلم ونفهم منك الموضوع بالظبط. ياتنزل معانا ونقعد ف اى مكان ونتكلم.
احمد: انا اسف. انا ايه الل يضمنلى انكو مش هتأذونى. بعد البلاغ.
طارق: طلع الشاره بتاعته. اظن يعنى اننا لو جايين نأذيك مش هنعرفك احنا مين ولا ايه!

احمد: شاف شارة طارق. اللواء طارق السيوفى. احم. انا اسف ياريت تعذرنى اتفضلو. اتفضلو. ودخلو وقعدو ف الليفنج.
احمد: بصلهم. انا اسف ياجماعه. ياريت تقدرو موقفى. انا...

آدm: قطع كلامه. مش وقت انك تقدm اعذار. احنا جايين وعايزين نفهم منك ايه الل حصل بالظبط. وايه دليلك ع الكلام الل قولته وان والدك فقد كيليته ف مستشفى النور وبناءا عليه قدmت بلاغ. ياريت تحكيلنا من البدايه علشان نساعدك قبل مانساعد الدكتور محمد.

طارق: بنرفزه. ومن غير لف ودوران. علشان لو عرفت انك ملفق التهمه دى للدكتور محمد. اقسم بالله العظيم ماهيطلع عليك شمس. احنا لا بتوع أعضاء ولا زفت. وياريت تجيب من الاخر.
احمد: من غير تهديد حضرتك. انا اولا معرفش الدكتور محمد شخصيا. ولا شوفته قبل كدا. ولا ليا عداء معاه علشان الفق ليه تهمه بالبشاعه دى...
محمد: غمض عينيه بقلق. لأن كدا البلاغ حقيقي.

آدm: هز راسه. اممم تمام. لحد كدا جميل. اظاهر ف لعب ف المستشفى من ورا ضهر الدكتور. ممكن بقى تحكي ايه الل حصل لوالدك بالظبط. وياريت متنساش كلمه. لأن اى كلمه بتفرق وممكن توصلنا للحقيقه.

محمد: استاذ أحمد. صدقنى انا عمرى ما فكرت اعمل حاجه زي كدا ابدا. لا أخلاقي ولا دينى ولا تربيتى تسمحلى انى أغـــضــــب ربنا بالشكل ده! وبما انك متأكد. وقدmت بلاغ يبقى فعلا ف كارثه ف المستشفى عندى. فياريت تساعدنى واعرف منك ايه الل حصل لوالد حضرتك.

احمد: شاف أسلوب محمد. وشعور داخلى خلاه يستريح ليه. حاضر يادكتور. انا هحكى كل حاجه. لانى يهمنى ظهور الحقيقه. انا طبعا عارف إن مستشفى النور التخصصي مستشفى كبيره جدا وليها سمعتها وكيانها. وكمان اعرف أن فيها مبنى مخصص للحالات الانسانيه. وعلشان أدخل بوالدي. مستشفى تخصصي تانيه اكيد هدفع الل ورايا والل قدامى. ومن شهر جبت والدي المستشفى عند حضرتك ف المبنى. وكان تعبان وعندو شوية مغص. والدكتور قالنا دى حالة اشتباه في الزايده ولازم يعمل عمليه وا إلا الزايده هننفجر. وعملنا كل الإجراءات وابويا عمل العمليه. والدكتور قال هيطلع بعد يوم واحد. وبعد ماخرجنا من المستشفى. المفروض انى هغير ع الجـ.ـر.ح. وانا بحكم خبرتى وشوية معلومـ.ـا.ت عن الطب. وبغير على جـ.ـر.ح والدي. شوفت مكان الجـ.ـر.ح بعيد عن مكان الزايده وشكيت ف الأمر. قولت يمكن الدكتور مخبى علينا حاجه. ورجعت المستشفى تانى يوم. والدكتوره قالت ان الدكتور مسافر ورفضت تقبل الحاله. وشكي اتحول ان كدا ف حاجه غلط. ورحت كشفت عند دكتور جراح ف عياده خارجيه. والدكتور سالنى انتو شيلتو للحج الكيله ليه! انا اتصـ.ـد.مت. وقولتله يادكتور والدي كان عنده اشتباه ف الزايده وعمل عملية الزايده. قالى الزايده سليمه وزى الفل وموجوده. والل اتشال كيله. ووالدك معندوش حاجه تستدعي انك تشيل كليته. اظاهر كدا اتنصب عليك. واتاخدت كيلة والدك سرقه زى ما بنسمع من بعض الدكاتره الل معندهاش ضمير. ولو متأكد من الل بتقوله ده. ارجع للدكتور واتاكد بنفسك. ومتسكتش ع المهزله دى.

ورحت المستشفى للدكتوره تانى. وزعقت. وطلبت مدير المستشفى. الدكتوره دى قالت ان مدير المستشفى عندو حالة وفاه بره مصر ومسافر. وعرفت كدا ان الدكتور ومدير المستشفى بيتهربو منى وان دي تجارة اعضاء. وطلعت ع البيت واخدت الاشعه والتحاليل وتقرير دكتور العياده. واخدت تحاليل وروشتة دكتور المستشفى. وطلعت ع القسم. واخدت والدي معايه. وخليت الظابط يشوف الجـ.ـر.ح. والأوراق. وقدmت بلاغ ف المستشفى ع مسؤليتى الشخصيه. لأن كدا سرقة أعضاء عينى عينك.

محمد: بيسمع وعيونه من الصدmه مش عارف يقفلها. وقلبه بيدق بخــــوف. وكل شويه يردد بهمس دي كارثه. سمعت المستشفى اتدmرت. كل حاجه اتدmرت. مين! مين الل عمل كدا!
آدm: بيسمع وعينيه ع احمد وبيشوف بيقول الحقيقه ولا لأ. وشاف أن احمد مش متـ.ـو.تر خالص. وبيحكي كل حاجه بديق وغـ.ـيظ حقيقي. وآدm اتصـ.ـد.م لأن كدا ف مافيا جوه المستشفى.
طارق: مش ااقل صدmه منهم.
محمد: لم شتات عقله واتكلم. اسم الدكتور. متعرفش اسم الدكتور ايه!

احمد: للاسف لأ. شكلو كان حريص هو والدكتوره الل معاه. كل واحد فيهم بيقول للتانى يادكتور وبس. ولاني كنت متـ.ـو.تر وقلقان ع والدي. مهتمتش باسم الدكتور.
محمد: اكيد اسمه موجود ع الروشته ممكن اشوف روشتة المستشفى.
احمد: انا هجبهالك لكن بردو اسمه مش مكتوب. ثوانى. وجاب الروشته. اتفضل حضرتك روشتة المستشفى اهي.

محمد: مسك الروشته. واتصـ.ـد.م لان فعلا الروشته مختومه من المستشفى لكن اسم الدكتور مش مكتوب. واتكلم بزهول دي كارثه. وبص ل أحمد بصدmه انت مضيت ع اى اوراق!
احمد: بصراحه ايوه. مضيت ع إقرار بالعمليه.
محمد: طيب انت قريت الإقرار ده قبل ما تمضي عليه!
احمد: للاسف. بصراحه لأ لان كانت والدتى منهاره علشان والدى!
محمد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وغمض عينيه. وقال. اكيد انت مضيت ع إقرار انك موافق ع عملية شيل الكيله لوالدك...

آدm: اخد الروشته. وبص فيها. وقال لمحمد. اهدا يامحمد. كل حاجه هتتحل. وبص ل أحمد انت طبعا تعرف شكل الدكتور والدكتوره.
احمد: بغيط. طبعا. دا انا نفسي اوصلهم لحبل المشنقه بايديا دول.
آدm: تمام. واحنا هنحققلك طلبك ده. لكن لازم تتعاون معانا.
احمد: مش فاهم. اتعاون معاكم ازاى!
آدm: اتعدل. وبص ل أحمد. أولا كدا. اول حاجه هتعملها. انك هتتنازل عن البلاغ الل انت مقدmه ف المستشفى والدكتور!

احمد: قام وقف. اااه هي الحكايه كدا بقى. انتو خايفين من الفضيحه. وجايين علشان أتنازل عن المحضر.
محمد: يا، لكن آدm شاورله مايتكلمش.
آدm: اسمع يابنى. انا مقدر موقفك. ورد فعلك طبيعى جدا. لكن فكر شويه. انا هجيلك ليه! لما ممكن ف ثانيه اطلع محمد من التهمه دي زي الشعره من العجينه.

أولا كدا انت قولت انك ماضي ع إقرار واكيد الدكتور مش غبى أنه يمضيك ع عملية الزايده! لا هو اكيد مضاك ع انك موافق ع العمليه دي انك تشيل كيلة والدك وع مسؤليتك الخاصه.
ولو تخمينى صح. واتقبض ع الدكتور ده انت ولا ف ايدك تعمل معاه اى حاجه!
بص. احنا لو فعلا بـ.ـنتاجر في الاعضاء. ااقل حاجه كنت أنا هعملها. ان حد تاني يشيل الليله.

او مثلا نقولك. أثبت انت بقى أن الدكتور محمد كان موجود ف المستشفى وقت العمليه. ف حجات كتير جدا. انى اطلع الدكتور منها. لكن احنا مش كدا. احنا فعلا ف كارثه حقيقيه. انت لازم تتعاون معانا علشان تجيب حق والدك. وكمان اكيد مش والدك وبس الل حصل معاه كدا! لأ! اكيد الدكتور ده شغال ع ناس تانيه كتير. وخصوصاً انك قولت ف المبنى الحالات الانسانيه. يعنى الناس الغلابه. الل مش هتعرف تجيب حقها مع ناس زى دي معدومة الضمير انا مش عايزك تتنازل عن المحضر علشان خايف لأ! انا عايزك تتنازل علشان الدكتور الل عمل الجريمه دى ميعرفش بالل حصل. وحتى لو عرف احنا هنقول أنه كان بلاغ كيدى. وعدت ويومين والناس هتنسي. وساعتها احنا بقى هنتصرف.

وآدm. طلع كارت وكمل بجديه، اتفضل. ده الكارت بتاعى. اقعد مع نفسك وفكر كويس اوى. وهتلاقى كلامى الصح. ولو وافقت تجيلى الشركه وتقول موافق. ولو مش موافق. خلينا ماشيين زى ما احنا. وقام. يلا بينا ياجماعه. ومشيو وسابو احمد ف حيره وتفكير عميق...

جيسيكا: امم حسنا. هذا. جهاز كشف الكذب يا، سفيان. جا. جابريل...
فهد: بتمثيل. الدهشه. أأنت تعرفى اسم والدي! ومثل الحيره. انا لا استطيع ان افهم شئ. من اين ت عـ.ـر.فين اسم والدي! ولما هذا الجهاز اللعين. ولماذا تقولى لي هذه الثرثره. انا اريد الخروج الآن...

جيسيكا: ابتسمت. على رسلك سفيان. اهدآ قليلا لما انت غاضب هكذا. انا اعلم عنك كل شئ. وهذا الجهاز سوف يتم اختبـ.ـار هذه الحقائق عليك. وان كنت كاذبا. او جئت إلى هنا عن طريق اي منظمة ما! وقالت بتهديد. فاهذا ليس بجيد لك ابدا. ستجد نفسك ف عالم اخر. ولكم كنت تتمنى انك لم تولد بعد سفيان!

فهد: بعدm فهم! ماذا تقولين! جهاز كشف الكذب لي انا! ولما كل هذا. انا حقا لا افهم شئ. ولما هذا التهديد. انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه حقآ. ومن انتى! ولما كل هذا! اهذا هو العرفان بالجميل كما قلت من قبل! وزعق. من انتى. ولما قابلتك ف طريقى. انتى ت عـ.ـر.في اسم والدي! هل انتى ت عـ.ـر.فيننى أيضا! هل كل هذا فخ منك! ولما اتيتى بي الى هنا! وزعق بصوته كله. انا اريد ان افهم حالا!
فهد: كدا قلب التريزه عليها.

جيسيكا: اهدآ قليلا. ولما انت غاضب هكذا. هذا اختبـ.ـار لك. ستجريه شئت ام ابيت. وشاورت للجارد.
الجارد: شال الجهاز و راح قعد جمب فهد ع السرير. ووصل الجهاز ب فهد.
جيسيكا. قعدت ع الكرسي قدام فهد. حسنا انا سوف أسألك بعض الأسئلة وانت تخبرنى بالحقيقه. وليس مسموح معى بالكذب اتفقنا. وفكر جيدا قبل أن تنطق بالإجابة.
فهد: بتمثيل الغـ.ـيظ. حسنا. ولكن اعلمي جيدا انى لن اتساهل معك ابدا ع فعلتك هذه.

جيسيكا: بإعجاب واضح عليها. واو. سفيان ردود افعالك تعجبنى حقا. احببتها كثيرا. من اين اتيت بكل هذه الثقه يارجل. هيا فلنبدأ.
س: ما اسمك الحقيقي كاملاً!
فهد: غمض عينيه. لأنه متدرب كويس. واخد نفس عميق. سفيان جابريل اليكساند.
الجهاز معملش حاجه. وفهد محاولش يتـ.ـو.تر. وفكر ف رينو ونسي جيسيكا تماما.
جيسيكا: اممم. حسنا. ما اسم والدتك!
فهد: مارجريت. والجهاز تمام.
جيسيكا: كم عمرك سفيان!
فهد: 26 عاما.

جيسيكا: اين تعيش سفيان!
فهد: إقليم ماركي.
جيسيكا: شافت كل حاجه تمام. حسنا انا سأكمل عنك.
وفتحت اللاب توب. وتابعت جهاز كشف الكذب. وعيونها ع فهد وقالت. انت اسمك سفيان ابن جابريل ابن اليكساند مسلم. ووالدتك مارجريت ومسيحيه.
تبلغ من العمر 26 عاما. تعيش ف مدينه بالقرب من إقليم (ماركي).

وتم انفصال جابريل ومارجريت وانت ابن ال10 سنوات. وكنت تعيش مابين والدك ووالدتك. وعند زواج والدتك. رفضتت مارجريت انك تعيش معها. ومن ثم عشت بعدها مع جابريل عاما كاملا. وبعد زواجه. زوجة ابيك مارتينا رفضت انك تعيش معها. ومن ثم جابريل استأجر لك غرفة في إقليم ماركي واقلك إلى هناك. وكبرت ف هذه الغرفه. وتـ.ـو.فيت مارجريت وانت ف الثانية عشرة من عمرك. وكانت حياتك بائسه للغايه. ولكنك بتصميم أكملت دراستك والتحقت بالجامعه. وكانت هوايتك الفنون القتاليه. وركوب الدراجات الناريه والسباحه. وف العام الثانى من الجامعه احببت (هيدا ) وانتقلت إلى شقتها الخاصه وعشتما معا وكانت تغمركما علاقه قويه جدا. ولكن هيدا تـ.ـو.فيت منذ عام وأكثر. ومنذ ذلك اليوم انت تركت عملك وتركت شقة هيدا. وعدت إلى غرفتك ف إقليم ماركي. ولاتمتلك عمل. وامضيت عاما كاملا ف هذه الغرفه. وعنـ.ـد.ما تخلا عنك جابريل. ذهبت لتبحث عن عمل. ولم تجد وتـ.ـو.في جابريل منذ عدة أشهر. وانت لم تكترث لوفاته. وكان لديك اليوم موعد للعمل ف أحدي شركات الحراسه الخاصه. واتجهت إلى طريق التلال. ومن ثم وجدتنى هناك.

والجهاز كل ده معملش حاجه. وجيسيكا كدا بدء يبقى عندها ثقه أن سفيان أنقذها بالصدفه
فهد: بتمثيل الدهشه. هذا غير معقول. انتى! انتى كيف عرفتى كل هذا. وبصلها من انتى! ومن تكونين! انا لا استطيع ان افهم شئ ع الاطـ.ـلا.ق.
جيسيكا: سؤال اخير ومن ثم ساجيب ع سؤالك. هل اتي اليك ف الاونه الاخيره. اى شخص! من اى منظمه!
فهد: ولماذا يأتى إلى شخص من اى منظمه! واي منظمة تقصدين! هل تقصدي منظمة الصحة. ام منظمة ما!

جيسيكا: قربت من وش فهد. اجب ع سؤالي ولا تناقشنى!
فهد: بصلها بثقه وشرز. لا لم ياتى إلى اي شخص من اي منظمه. والجهاز الحمد لله تمام.
جيسيكا: رجعت بضهرها ع الكرسي. اممم حسنا حسنا.
فهد: اجيبى ع سؤالي. من انتى! لانك بعد كل هذا لم تكونى خادmة القصر. هل انتى شرطيه!
جيسيكا: قربت تانى اكتر. ومتغاظه من كلمة خادmة القصر. انا لست خادmة القصر ايها الأبله.
فهد: اوو. حسنا فهمت. ومن انتى!
جيسيكا: جيسيكا ابنة كيين!

-بقلمى Mariem
رودي: اتحايلت ع فارس تحط ميكب لكن فارس رفض الفكره تماما. ولبست الفستان والحجاب والاكسسوارات. وكانت جميله جداا.
فارس: لبس الطقم الل رودي اختارته. وكان ستايل وشيك جدا عليه. ودخل ع رودي. ها جاهزه ياحبيبتى!
رودي: لفت ل فارس ومبسوطه. اممم جاهزه يافروسه.
فارس: شافها بالفستان وكانت جميله فعلا. وابتسم بحب. وقرب منها. ومسك ايديها الاتنين ورفعهم وباس ع ايديها. قمر. قمر يارودي بجد.

رودي: هههههههه والله انت الل حته جـ.ـا.مده اوي ومن الاخر ههههه.
فارس: هههه احلا واحده تطلعينى من أى مود ههههه.
رودي: اله بقى. طيب بقولك ايه!
فارس: قولى يقلبى.
رودي: عاكسنى.
فارس: ببلاها. نعم! اعاكسك! ده ازاى مش فاهم؟
رودي: اله بقى. مش فاهم ازاى. عاكسنى زى اى بـ.ـنت حلوه بتتعاكس معاكسه جـ.ـا.مده كدا.

فارس: امممم بس كدا. انتى تؤمرى حاضر. اسمعي ياستى. وبص ف عينيها. انتى بجد بجد قمر وجميله جدا. واجمل رودي ف الدنيا كلها.
رودي: كانت مبتسمه ومستنيه انه يعاكسها. معاكسه روشه. وبعد ما فارس قالها كدا تنحت. وبصت لفارس. الله يرضي عليك يبنى. بجد بجد قمر. وحطت ايديها ف وسطها. ونفخت وهزت راسها بمين وشمال. اعمل فيك ايه! أعلمك ازاى!
فارس: ايه بس ياحبيبتى مش عجبتك معاكستى ليكى.

رودي: لا يافارس جميله وكل حاجه. بس ف لليفل أعلا من كده. انت لسه ف الليفل الاول ياحبيبى. بص انا هعلمك ماشي وحجات خفيفه كدا ع قدك وبعد كدا أعلمك لآخر لليفل. انت بتعاكس مراتك يعنى مفيهاش حاجه.
فارس: بيغمض ويفتح. وبيستوعب...

رودي. بص قولى. اي دا. اي دا. اي دا. ايه المزه الجـ.ـا.مده دي، هو القمر بيطلع بالنهار يااالهووووى. ياااارض احفظى جدول الضـ.ـر.ب. وتغمزلى هو الحلو من هنا ولا هناك. وانا ابصلك. وانت تحط ايدك ع قلبك. ااه سهم عينك رشق ف قلبى جـ.ـر.حه يابطل. عليا النعمه انتى بطل وجـ.ـا.مده. وتمسك ايدي وتبوسها. ممكن تقبلى عزومتى ليكي ع العشا يابطل.
فارس: بيسمعها ويشوف حركاتها. بيغمض وبيفتح. وفتح بوقه وتنح ببلاهه.

رودي: بصت ع شكل فارس. وهزت راسها بنفاذ صبر. شكلك هتتعبنى. وعلت صوتها فااااااارس.
فارس: اتخض. هااا. وبلع ريقه. وسقف الله
الله. الله. برافو عليكي. برافو عليكي بجد. حاجه ف منتهي البشاعه.
رودي: عوجت بوقها. بشاعه. طيب واتنهدت خليكى انتى يارودي اتكتب عليكى كل شويه ياقمر ياقمر. وماله قمر قمر. احسن من مفيش.
فارس: سمعها. و قرب منها وحاوطها من وسطها. سمعتك ياقمر.

رودي: اتـ.ـو.ترت. احم. وبلعت ريقها من قرب فارس. سس. سمعت ايه.
فارس: بحب. مش مهم سمعت ايه! ع فكره بقى انا اعرف اعاكس واقول كل حاجه كويس اوى. بس انا فعلا شايفك قمر. وجميله وقربها اكتر. وحبيبتى وروحي. وصحبتى وبـ.ـنتى ومراتى وام بـ.ـنتى. وكيانى كله.
رودي: بتسمعه وغمضت عينيها وقلبها بيدق. وتاهت ف كلامه.
فارس: شافها منـ.ـد.مجه ف كلامه قرب منها باسها من جبينها برقه. بحبك اوى يارودي.

رودي: ف اللاوعي. وانا بعشقك ياقلب رودي.
فارس: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحب كبير. انا عاملك مفاجاه جميله جدا انا متأكد انها هتعجبك.
رودي: مغمضه ف حـ.ـضـ.ـنه. انا عايزاك انت وبس انت مفاجأتى وحبيبي وكل حاجه حلوه.
فارس: خرجها من حـ.ـضـ.ـنه. ع فكره احنا اتاخرنا. يلا بينا.
رودي: ابتسمت بحب. اممم يلا بينا.

فارس: حط أيدها في دراعه ونزلو. وودعو رنا وچود. وخرجو. فارس فتحلها باب العربيه. وركبت وهي مبسوطه جدا. وركب جمبها وماسك كف ايدها. وساق العربيه. وشغل اغنيه حلوه ل رودي. وانـ.ـد.مجو مع الاغنيه بحب. ووصلو عند المطعم. ونزلو اخد كف ايدها ف ايدو ودخلو المطعم.

رودي: دخلت واستغربت. مفيش حد موجود ف المكان خالص غير الناس الل شغاله فيه وبس. وشافت تربيزه واحده بس ومتزوقه كأنها عروسه. وعجبتها جدا وحطت أيدها ع بوقها. وبصت لفارس. مبهوره.
فارس: راح عند التربيزه. و شـ.ـد كرسي اتفضلى ياحبيبتى.
رودي: مصدومه بدهشه. وقعدت ومش فاهمه حاجه او متلخبطه.
فارس: قعد. ومسك ايديها وباسها. وقالها غمضي عينيكى.
رودي: غمضت عينيها وهي مبتسمه.
فارس: فتحي عينيكى ياحبيبتي.

رودي: فتحت عينيها. وبتبص حواليها شافت بالونات الهيليوم كتير اوى حوالين منها وبتطير لفوق. مع اضاءه رومانسيه كانت حاجه تجنن بجد. ورودي حطت ايديها على قلبها الل بيدق بسعاده كبيره جدا وبصت لفارس وقالت. بسعاده فاارس.
فارس: شاف رودي مبسوطه جدا. وقلبه كان مبسوط علشانها احلا فارس ياقلب فارس. وطلب العشا الل رودي بتحبه.

رودي: من فرحتها حاسه انها شبعانه. لكن فارس قعد جنبها وأكلها. انا حجزتلك المطعم كله ليكى لوحدك. حجزته للبطل رودي حبيبتى المزه الجـ.ـا.مده.
رودي: ابتسمت بحرج. وحاسه انها واحده تانيه.
وبعد العشا: قعدو مع بعض شويه يتكلمو. ورودي بتشرحله وتحكيله عن مدى سعادتها. وانها حاسه انها اسعد بـ.ـنت في العالم كله. لدرجة وهي بتحكي عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع.

وف وسط انبساطها. فارس قدm ليها هديه وكان خاتم رقيق جدا وجميل. ورودي انبهرت بيه جدا وقامت وحـ.ـضـ.ـنت فارس بكل حب وسعاده. وقضو وقت جميل جدا. ورجعو البيت ف السهره. وفارس قالها ادخلى الفيلا وخدي چود من رنا و اطلعى انتى فوق وانا هقفل العربيه واحصلك. ورودي دخلت ف قمة سعادتها. وسلمت ع طارق ورنا بفرحه كبيره. واخدت چود وطلعت.

طارق ورنا شافوها مبسوطه. فرحو علشانها لانها لما تبقى سعيده جدا اكيد ابنهم قد المسؤليه. وكمان السعاده دي هتفيض ع فارس من حب رودي ويعيش هو كمان مبسوط. وطارق اخد رنا وطلعو علشان ينامو.

فارس: دخل الفيلا. وطلع وكان معاه بوكس كبير. ومكنش عايز رودي تشوفه. وحطه قدام اوضة رودي. وراح خبط ع طارق ورنا. وطارق قاله يدخل. وفارس دخل وسلم ع طارق وباس ع ايد رنا وطلع ليها هديه. وكان خاتم لازوردي ف منتهى الجمال ومكتوب بإسم طارق. ورنا فرحت جدا جدا. وطارق كان مبسوط علشانها. رغم أنها مش محتجاه. لكن هدية الابن بيبقى ليها فرحه تانيه وطعم تانى. وفارس حـ.ـضـ.ـن أمه بحب كبير. وقدm لطارق. علبه فيها دبوس بدله مكتوب عليه اسم طارق. وقلم قيم جدا. وعجبت طارق ورنا. وسلم عليهم وودعهم وخرج.

ووصل عند رودي واخد البوكس ودخل. رودي غيرت فستانها ولبست طقم رقيق جدا. وكانت ف الليله دى حاسه انها عاقله جدا. فارس شافها بالطقم وابتسم بحب. وقدm ليها البوكس وشهقت بسعاده. وقعدو ع السرير. وفتحت البوكس. وكان موجود فيه. صوره كبيره. تجمع فارس ورودي وچود. وكانت جميله جدا. ورودي حبتها اوى وقالت هعلقها فوق السرير. وجوه البوكس كمية شوكليت كتيره. وكل نوع أحلا من التانى ورودي بتحبهم كلهم. وحـ.ـضـ.ـنت فارس من فرحتها. وواحده واحده مشاعرهم سيطرت عليهم. وعاشوا ليله مميزه ورومانسيه جميله.

ف ايطاليا. ف القصر.
فهد: اوو. حسنا فهمت. ومن انتى!
جيسيكا: جيسيكا ابنة كيين!
فهد: بعدm اهتمام. امممم. وماذا بعد!
جيسيكا: رفعت حاجبها بدهشه! وماذا تقصد بماذا بعد!
فهد: حسنآ. انتى جيسيكا. وانا سفيان. وكنت ذاهب للالتحاق بفرصة عمل جديدة لي. وضاعت منى هذه الفرصه بسببك انتى. بسبب حظي السئ معك
ومن ثم. انا لا اعرف عنك اي شئ. وانتى ت عـ.ـر.في عنى كل شئ!

انا انقذتك من هؤلاء الرجـ.ـال. ولا اعلم سبب لماذا كانوا يريدون قــ,تــلك. وانقذتك واصبت بطلق ناري في قدmي بسببك.
ومن ثم اتيتى بي الى هنا. ومن المتوقع منك ف هذا الوضع انك تقدmي لي الشكر والعرفان ع فعلتى معك. ولكن حدث العكس تماما.
من انت! ومن اين جئت! وثرثره كثيره. ومن ثم جهاز كشف الكذب. وتسألي عن أشياء كثيره. والمضحك انك ت عـ.ـر.في كل هذه الأشياء.
وادخلتنى معك ف دائرة الاستجواب كأنك شرطيه.

وهز راسه وبصلها. ات عـ.ـر.فين! للحظه جعلتنى انـ.ـد.م ع مساعدتى لكي.
حدث معي موقف، فتاه غيرك انقذتها من فتره. وكانت تقدm لى الشكر كأنى قدmت لها دراجة ناريه.
وانتى انقذتك من الجحيم. وتردي لي المعروف هكذا.
(. هلتذهبي إلى الجحيم ايآ كان اسمك. )
الجارد: طلع السلاح وحطه ع راس فهد.

جيسيكا: بإعجاب من شخصية سفيان. لأن اول مره حد يتكلم معاها كدا. وكمان ماشافتش الخــــوف ف عينيه. واعجبت بطريقة كلامه. واندهشت لما قالها فلتذهبى إلى الجحيم. وشاورت للجارد. على رسلك بيشوى. وابتسمت. وبصت لفهد وسألته. انت حقا لا تعرف من هي جيسيكا ابنة كيين!

فهد: نفخ بديق. وبص للجارد. اسمك بيشوى صحيح. فلتأتى بجهاز كشف الكذب مرة أخرى. ل استطيع ان اكشف حقيقة اننى لم اعرف هذه الفتاه ابدااا. وبصلها بتريقه. تشرفت بمعرفتك ايتها الجيسيكا ابنة كيين. والآن اريد بعض الحساء الساخن لأنى اتضور جوعا. وبعد احتساء الحساء. انتى مدينه لي باعتذار كبير. وبعدها بشكر اكبر. وبعدها سأذهب من هنا. واظن انى سأجلس بدون عمل طوال حياتى. وبصلها كم انا غبى تبا لحظى السئ.

جيسيكا: اول مره تبتسم من ثرثرة سفيان. وبصت للجارد. اذهب وأحضر العشاء للحارس الشخصي.
الجارد بيشوى: بعدm فهم. اسف زعيمتى. ولكن لن افهم.

جيسيكا: حطت رجل على رجل. وبصت ع سفيان. انت قدmت لي معروف وانقذتنى. ولكن جيسيكا لا تقدm الشكر لأحد ع الاطـ.ـلا.ق. ولكنى استطيع مساعدتك برد هذا المعروف. وأقدm لك فرصة عمل يحلم بها رجـ.ـال ايطاليا. بأن أحدهم يكون حارسي الشخصى. وهذا الحلم تحقق لك سفيان. فانت من الآن ومنذ هذه اللحظه. أصبحت حارسي الشخصى. وشاورت للجارد وهز راسه. اجل سيدتى ونزل يجيب العشا لفهد.

فهد: من جواه اتنهد بأريحيه. لكن قالها اسف انا ارفض. هذا الحلم. انتى فقط دعينى اذهب من هنا. واعود لغرفتى. وبصلها بتحزير. اين ساعتى الخاصه!
جيسيكا: كدا اتاكدت أن سفيان ابيض. لانه لو جاسوس كان هيفرح بالشغل ده وهيوافق عليه. وأنه دخل وسطهم. وقالت. ساعتك هناك. وبصت ع بـ.ـار عليه جميع انواع الخمور.

فهد: حسنا. وحاول يقوم. انا ساأخذ ساعتى خاصتى. واذهب من هنا. ولا اريد منك طعاما. واتمنى أن لا التقي بكي مجددا. حسنا!

جيسيكا: بابتسامه. سفيان. جيسيكا. عينتك بأن تكون حارسها الشخصي. وقد تم بالفعل توظيفك. عنـ.ـد.ما نطقت بها جيسيكا اوكي سفيان. وقامت. انت الآن استرح لان إصابتك بالغه. لانك أصبت بسببى وانقذتنى. وسيصلك العشاء بعد دقائق. وعنـ.ـد.ما يتم علاجك وتتعافى نهائيا. ساشرح لك بنفسي نظام العمل لدى. وهذا نادرا عنـ.ـد.ما جيسيكا تتحدث مع حارسها الشخصي. واخدت السلاحين بتوع فهد. وهذه الاسلحه رخيصة الثمن وقديمه جدا. لا تليق بحارس جيسيكا الشخصى. اتفقنا سفيان. استرح.

فهد: رفض تانى انه يشتغل معاها. لكن جيسيكا سابته وخرجت ومردتش عليه.

فهد: طبعا متأكد أن ف كاميرات ف الاوضه. وفضل يتكلم ويلعن الحظ السيء. ويتكلم بخـ.ـنـ.ـقه. وحاول يقوم. وكان هيقع بتمثيل وسند ع الشباك. وشـ.ـد السيتاره من ع الشباك. ووقف يشم هوا ف الشباك. ويلعن الحظ وأنه ياريته ما مشي من نفس الطريق مكنش اتصاب. ومسح وشه بايديه. وهرش ف قفاه وبص للسما وهز راسه. ودخل ووقف. وحاطط ايديه في وسطه. والعشاا دخل. وفهد بص من الشباك تانى وبعدها دخل. واتعشي قدام الكاميرا. وهو بيتكلم كل شويه يقلد جيسيكا. الست تعرف من هي جيسيكا ابنة كيين. ويقول. ايآ كنتى. لا يحق لكي أن تتعاملى معى هكذا. وتضعينى ع جهاز لعين مثل هذا.

مراد: ف غرفة الفندق متـ.ـو.تر. ورايح جاى رايح جاي. وبيمسح شعرو بايدو. ويقعد شويه. ويقوم شويه. اوووووف. اتأخرو لييييه. ياترى انت عامل ايه دلوقتي يافهد! اااه ياااارب يارب فهد يبعت الاشاره. انا خلاص دmاغى هتنفجر.
طبعا مراد. مكلف مجموعه من فريق المراقبه.

محاوطين القصر من جميع الاتجاهات. بحرفيه وحذر شـ.ـديد جدااا. ومستنين فهد يبص من اى شباك. ويدي اشاره انه ف امان. والإشاره عبـ.ـاره عن أنه. يمسح وشه بأيديه مره وبعدها يهرش ف قفاه مره. ويبص للسما ويهز راسه. وبعدها يدخل جوه. ودقيقه ويطلع تانى كأنه بيتفرج من الشباك ويقف دقيقه كامله ويدخل وميطلعش تانى.
اكرم: ايه يايعقوب. اهدا شويه مش كدا. انت من الصبح متـ.ـو.تر. ولا اكلت لقمه واحده.

مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. اكل ايه بس. انا مخفتش كدا ف حياتى. سفيان ف وسطهم وهي مش ساهله. والل عرفته انها قـ.ـا.تله اكتر من ضابط هنا في ايطاليا. انا خايف اكيد هي هتختبر سفيان باكتر من طريقه.
اكرم: يعقوب. انت فهمت سفيان ع كل حاجه. وع ردود أفعاله. وكمان اخد البرشامه ضد السموم. علشان لو اكل حاجه فيها سم ميجراش حاجه ليه. وانت مظبط أوراقه وعنوانه هنا وتاريخ ميلاده وبالشهود كمان.

مراد: مسح وشه بايديه. ااااه يالله. اطمن بس. اشاره يااارب. يبنى لو شكو بس. هااا! مجرد كلمة شكو هيفرموه. اه انا مفهم سفيان كل حاجه. بس اكيد ف اختبـ.ـارات تانيه هتختبره بيها وانا معنديش علم بيها. ربنا يستر. وبيهز رجله بتـ.ـو.تر
فون مراد رن. وكانت رئيس فريق المراقبه. ورد ع طول. الو ايوه.
# ايوه الحوت ف وسط المحيط. وصحابي ف اليخت وشافوه بيعنيهم. وهو بياكل القرش.

مراد: قام وقف. وضحك بفرحه. تمام تمام ابعدو بقى علشان الحوت ميأذيش حد منكم. وقفل. وبص ل اكرم وهو بيضحك.
اكرم: شافه بيضحك. وضحك هو كمان. الحمدلله ياعم يعقوب. تعالى بقى افطر واتغدى واتعشا. جوعتنى معاك.

مراد: قعد. واتنهد بـ.ـاريحيه. لكن قال. انا مش هطمن غير لما سفيان يرجع ع اوضته الل ف اقليم ماركي. وبص ل اكرم. ع فكره ياحبيب. البـ.ـنت دى هتبعت حد من رجـ.ـالتها. وهتسال ف المنطقه هناك والاوضه الل المفروض سفيان ابوه مأجرهالو. وكمان هيسالو عن شقة هيدا.
انا خليت رجـ.ـالتنا هناك ف كل مكان. و كل حاجه تمام. واكيد هايروحو يسألو ع ماضي سفيان. انا بتمنى مايحصلش اي غلطه. علشان سفيان بين ايديهم.

اكرم: انت من الساعه 10 الصبح موقف رجـ.ـالتنا هناك ف المنطقتين. وهنعرف بكره منهم لو ف حد سأل ع سفيان علشان انت عارف الشبكه هناك وحشه. ومتقلقش. ربنا معاه ومعانا.
مراد: اتنهد، ونعم بالله. ونعم بالله
بعد كام يوم.
آدm ف الشركه. وقاعد ف المكتب ع الكنبه وحاطط رجل على رجل. وبيدرس ملف ومركز فيه.
السكرتيره خبطت ودخلت. مستر آدm. ف واحد بره عايز يقابل حضرتك.
آدm: من غير ما يبصلها. مين!

السكرتيره: اسمه الاستاذ. أحمد عبد القادر.
آدm: بصلها. خليه يدخل بسرعه. وقفل الملف. وآدm كدا أتأكد أن احمد موافق وانه هيسحب البلاغ...
السكرتيره: حاضر يافنـ.ـد.م. وخرجت. اتفضل حضرتك مستر آدm ف انتظارك.

أحمد: طبعا اول ماشاف الكارت. مكنش مصدق ان الل كان موجود معاه ده آدm العدوي. صاحب اكبر شركات آل العدوي. للاجهزه الطبيه. وغيرها من المشروعات التانيه. وسمعته وأخلاقه. مفيش بعد كدا. ولما دخل الشركه كان متـ.ـو.تر من ضخامة حجم الشركه. وهز راسه ليها. احم. متشكر. ودخل. وشاف آدm. مساء الخير!
آدm: قام وقف. وابتسم. اهلا اهلا. مساء الخير. تعالى يا احمد وسلم عليه. اتفضل اقعد. الشركه نورت.

أحمد: بلع ريقه. اهلا بحضرتك. متشكر جدا احم. وقعد ع الكرسي الل جمب الكنبه.
آدm: شافه متـ.ـو.تر. ها تحب تشرب ايه!
احمد: لا متشكر. مش هقدر اشرب حاجه.
آدm: لا طبعا ماينفعش. انت اول مره تشرفنى. انا هطلب قهوه ليا. تحب تشرب معايه قهوه. ولا تحب عصير. اصل انا مصمم انك تشرب معايه حاجه مش معقول هشرب لوحدي.
أحمد: بدء التـ.ـو.تر يهدى. خلاص قهوه مع حضرتك.
آدm: تمام. وطلب 2 قهوه. وبدء يتكلم. ها قولى يااحمد انت شغال ايه!

احمد: انا مدرس فرنساوي.
آدm: امم جميل. ربنا يوفقك. وسكت. ومحبش يفتح الكلام مع احمد علشان مايبنش انه مستعجل. وكان تقيل جدا قدام. احمد.

أحمد: انا جيت لحضرتك انهردا. بعد تفكير كتير. وبصراحه. اقتنعت بكلام حضرتك. لانى فعلا ممكن اكون مضيت ع إقرار بالعمليه على مسؤليتى الخاصه لانى ماقرأتش الل مكتوب ف الاقرار ده. ولو الشرطه مسكت الدكتور ده ممكن يطلع منها. ويقول إن ابنه ماضي ع الإقرار بنفسه. وساعتها حق والدى وناس كتير غير والدى هيروح. ف انا وافقت حضرتك الرأي. وانا قبل ما اجي الشركه هنا. كنت ف القسم واتنازلت عن المحضر.

آدm: والله انا بشكرك جدا انك تفهمت الموضوع. وصدقنى ياحمد حق والدك هيرجع هيرجع إن شاء الله. وف خلال فتره قصيره جدا صدقنى. وبما انك اتنازلت. ومحمد رجع المستشفى. والكل عرف ف المستشفى من تانى يوم انه بلاغ كاذب. اكيد الل عمل كدا يا اما موصلوش الخبر. يا اما عرف وبعدها استريح انه بلاغ كاذب. وحاولنا ع قد ما نقدر إن الخبر ده مايوصلش للصحافه انت عارف مابيصدقو. وانت قولت أن الدكتور ده مسافر ف اكيد معندوش خبر. واحتمال كبير جدا أنه مايكونش مسافر. ولازم نحط كل الاحتمالات.

بص يااحمد علشان انا فيا طبع. بحب اعمل شغلى ديما ف سريه تامه. وخصوصاً لو فيها اكتشاف للحقيقه. وهنبدء من بكره. ف انت جاهز للخطوه دى وانك هتساعدنا!
أحمد: بتأكيد. طبعا جاهز. ومستعد لاي حاجه.
آدm: تمام انت كل الل عليك هتعمل حاجه بسيطه جدا. انت هتروح مستشفى النور بكره. وتقابل الدكتوره.
وحد من طرفى هيكون ماشي وراك علشان نعرف مين الدكتوره دى...

ولما تقابلها. تكلمها بأسلوب كويس وتعتذر منها ع انفعالك معاها. وقولها إن والدك تعبان شويه. وياريت لو تكتبيله ع اي مسكن وتسأل ع الدكتور طبيعى جدا. وتقولها ممكن اجيب والدي متابعه. هي طبعا اكيد هترفض انك تجيب والدك. وهتقولك الدكتور يا اما جه وده انا استبعده. يا اما لسه مسافر وده المؤكد. وهتشكرها وهتمشي. بكده هي هتطمن علشان لو ف قلق جواها من حكاية البلاغ ده. ومتروحش مستشفى النور دى تانى. احنا بقى هنجبلك صور لجميع الدكاتره ف المستشفى. وهتتعرف ع الدكتور الل عمل كدا. واول ما نعرف دكتور مين! سيب كل حاجه ع الله ثم علينا وصدقنى هيتمسك ومتلبس كمان. ومش هسكت الل لما ياخد اعدام.

أحمد: بتفائل. إن شاء الله. وانا هعمل الل حضرتك طلبته منى.
آدm: تمام اتفقنا. بكره باذن الله بعد الضهر تتصل عليا. علشان ابعت وراك واحد من رجـ.ـالتى. وطبعا آدm يقصد ( رعد )
أحمد: إن شاء الله. وبعدها شربو القهوه. واحمد استاذن وخرج...
آدm: قام وقعد ع كرسي المكتب. ورجع ضهره لورا. وبيفكر ف خطه يوقع بيها الدكتور ده ومتلبس. وبعيد عن محمد نهائيآ.

محمد طبعا رجع المستشفى. وآدm قال ل محمد انه يقول للكل انه بلاغ كاذب ولازم يكون ع طبيعته جدااا. والكل فرح. وطمن نور وقال إن الحقيقه هتبان وهو. بعيد عن كل حاجه. ونور اطمنت.
محمد. ونور لسه قاعدين في المكتب بعد ماخلصو عمليه.
نرمين. خبطت ودخلت ومعاها تيم وجابته من باص الحضانه قدام المستشفى. وبتضحك ع تيمو. اتفضل ياسي تيم. نورى نورى اهي.
نور: ضحكت وفتحت ايديها حبيبى. حبيب مامى انا. وضمته بحب كبير.

تيم: قرب منها بس مكشر.
محمد: ابتسم. وتيم راح حـ.ـضـ.ـنه. حبيب محمد تيم قلب ابوه.
تيم: بتكشيره. انا زعلان منك يا محمد.
محمد: ياخبر. الدكتور تيم زعلان. طيب ليه!
تيم: قاعد ع رجله ومرضيش يتكلم وزعلان.
نور: ضحكت ع شكل تيم وهو مكشر.

نرمين: هاقول انا تيمو زعلان ليه! علشان حضرتك يادكتور ما خرجتش جبته من الباص. وكمان نور. ولما شافنى كشر وقالى انتى تاااانى! ههههه. قولتله ايوه انا ودكتوره رانيا جينا مخصوص نجيب الدكتور تيم. زعل اكتر هههه وقالى فين محمد ونورى. قولتله هيخرجو من العمليات حالا. ومش هيلحقو الباص.

محمد: باس راسه. تيم بطل التكشيره دى. وحشه اوي. وصدقنى احنا لسه داخلين المكتب حالا. ومكنتش لا أنا ولا نور هنلحق الباص. وقولنا للدكتوره نرمين نجيبك متزعلش انا محمد حبيبك ونور حبيبتك.
تيم: خلاص مش زعلان. بس نرمين بتبوسنى كتير ووش تيم بيوجـ.ـعه. وتقولى انا عايزه بـ.ـنتى تبقى شبهك. وبص لمحمد هو ينفع بـ.ـنت تكون شبه راجـ.ـل! وقال. محمد نرمين تعبانه وعيزا دوا. اعملها عمليه كبيره. علشان مفيش بـ.ـنت شبه راجـ.ـل.
الكل ضحك...

ونرمين شهقت. كدا ياتيمو مش احنا اتفقنا انك متقولش لحد انا بابوسك علشان انت زى ابنى وبحبك. وكمان اعمل عمليه. وكبيره. صدmتنى. ههههههههه.
تيم: انا مش ابنك. وبيعد ع صوابع ايده. انا ابن محمد وبابا آدm. ونورى ومريم الكبيره ورينو. وبس. انتى بيست فريند لنورى وبس.
والكل ضحك من قبله ع تيم وحركاته.
نور: هههههه. وبصت لنرمين. صح يانرمين مفيش بـ.ـنت بتكون شبه راجـ.ـل. والدكتور تيم كلامه مظبوط. انا هكتبلك ع علاج.

تيم: لأ يانورى. نرمين تعمل عمليه كبيره.
نرمين: يلهوى ياتيم. قد كدا بتحبنى ههههه.
رانيا: خبطت. ودخلت. مساء الخير.
كلهم: مساء الخير.
رانيا: اتفضل يادكتور محمد. ده ملف باسماء الحالات الانسانيه الل جت خلال الأسبوع ده. وبصراحه كلهم بيدعو لحضرتك.
محمد: ابتسم بتكليف. متشكر يادكتوره رانيا
ربنا الل عالم بحال الناس الغلابه دي. ربنا يكون في عونهم يارب.

رانيا: اللهم امين. بعد إذن حضرتك. انا معنديش اى كشف انهردا. فا...
محمد: قاطع كلامها. لو حابه تروحي اتفضلى. ولو ف حالات جدت ف المستشفى. الدكتوره نرمين هتتصل عليكى تكونى نبطشيه.
رانيا: ابتسمت. متشكره جدا لحضرتك يادكتور. وقربت من تيم. تيم القمر ممكن تاخد منى الشوكيلت دي.
تيم: نو ثانكث. انا مبحبهاش.
رانيا: امم. انا لو كنت اعرف انك مبتحبهاش انا مكنتش جبتها. اسفه بقى بكره إن شاء الله هجبلك حاجه انت بتحبها.

تيم: لأ شكرا. انا مابخدش حاجه من اى حد غير محمد ونورى ومريم الكبيره ورينو. وبص لنور. هي رينو مش هتيجي.
نور: بصت ل رانيا. ميرسي جدا يارانيا ع ذوقك لكن حقيقي تيم مبيحبش الشوكيلت. وانتى عارفه بقى لازم الطفل يكون عندو وعي لأنك طبعا عارفه الل بيحصل بره. ياريت متزعليش تيم لسه طفل.
رانيا: بتلعب ف شعر تيم وابتسمت. انا ازعل من تيم. ابدا تيم وتمارا حبايب قلبي ربنا يحفظهم لك. واستاذنت وخرجت. ووراها نرمين.

تيم: نزل من ع رجل محمد وراح وقف قدام نور. ومتغاظ.
محمد ونور. مستغربين نظرته.
نور: ف ايه ياتيمو. انت بتبصلى كدا ليه!
تيم: انتى بتقولى تيمو طفل. انا طفل! انا راجـ.ـل. انا تيم عزيز. وسابها وراح قعد لوحدو ومدايق.
ومحمد ونور كتمو الضحكه علشان ميزعلش اكتر.

نور: راحت جمبه اممم فعلا انا ازاى قولت كده. وبما انى غلطت مش عيب انى اعتذر واقول اسفه. لأن تيم راجـ.ـل مش طفل. انا اسفه يادكتور تيم عزيز. انت أقوي تيم ف العالم كله. انت بطلى المفضل. ونزلت عليه بتزغزغه. وتيم هلكان ضحك.
تيم: نايم ع الكنبه ونور بتزغزغه. ههههه ههههه. خلاص. ههههه خلاص يانورى تيم مش قادر ههههه.

محمد: قاعد بيتفرج عليهم وقلبه بيضحك. وطلع الفون وبيصور نورو وهي بتلعب مع تيم. وضحكة تيم الل طالعه من القلب دخلت لقلب نور ومحمد.
نور: شالت تيم. وباسته يعنى مش زعلان من نور.
تيم: لأ خلاص تيم مش زعلان من نورى. هي رينو فين مش هتيجي.
نور: رينو ف الجامعه. وهتيجي مع ابله رودي ف العربيه وتاخدك وتروح لمريم الكبيره. ووشته مريم الكبيره عامله لتيمو الكفته المشويه الل بيحبها.
تيم: فرح. اممم مريم حبيبتى.

وبعد فتره آدm اتصل ع محمد. وقاله تعالى ع الشركه انا وطارق منتظرينك. متتاخرش. وقفلو. وشرح لنور المكالمه علشان تطمن.

ف الجامعه.
رينو: ف محاضره عملى ف غرفة قسم التشريح. ومعتز من آخر مره رينو زعقــ,تــله بيحاول أنه يبعد لكن مش قادر ينسي الاهانه الل لارين وجهتهاله. وبيشرح ف الجثه. وبيوضح للطلاب والطالبات. تركيب جـ.ـسم الانسان ف العصر الحديث.

رينو: مركزه ف الشرح. لكن اول ماشافت المنظر. داخت ومعدتها قلبت عليها. وماسكه نفسها بالعافيه. وف نهاية الشرح. رينو ماقدرتش حتى تستأذن الدكتور. وجريت مره واحده. ع الحمام والكل انتبه. ورينو ف الحمام بترجع بتعب.
غاده: زميلتها قامت. بعد اذنك يادكتور ممكن ادخل اشوفها.

معتز: بغـ.ـيظ. وتريقه. ومالو وكل الطالبات بقى تسيب المحاضره وتروح وراها. علشان حضرتها قامت ومن غير استأذان. اتفضلى حضرتك اقعدى. وياريت تركزي ف الشرح. وبدء يشرح، والبنات ادايقو من رد فعله.
غاده: بهمس وديق. ابو شكلك دكتور رخم انا مش عارفه انا معجبه بيك ع ايه جاتك الهم.
معتز: من جواه ادايق من نفسه. لكن بيحاول يخرجها من حياته. وكمل شرح.

رينو: ف الحمام. وسانده ع الحيطه بتعب. وبتتنفس بتعب ووشها اصفر. ولبست النقاب. وخرجت. للمحاضره. وبصت لمعتز بتعب. انا اسفه يادكتور. حسيت بتعب وملحقتش استأذن حضرتك انا بعتذر.
معتز: شاف عينيها فيها دmـ.ـو.ع. وبتنهج بتعب بسيط. واتنهد. واتكلم بديق. مفيش مشكله ولو حضرتك تعبانه ممكن تروحي. والدكتوره غاده زميلتك تبقى تراجع معاكى باقى المحاضره. ومن جواه بيتمنى ترفض وتقعد.

رينو: متشكره لحضرتك. واخدت الكتب. وبصت ل غاده. هستنى اتصالك لما تروحي.
غاده: من عينيه ياقمر. المهم مالك كدا. انتى تعبانه.
رينو: متقلقيش انا تمام. وقامت. واستاذنت وخرجت. ومعتز ادايق اكتر.
رينو: رنت ع رودي. وردي جت. ايه ياموزتى خلصتى التشريح.
رينو: هزت راسها. ايوه. انتى خلصتى!
رودي: من بدري. انهردا. ركبت طقم اسنان عنب ههههه.

رينو: طيب تمام. تعالى بقى نروح نجيب تيم من المستشفى وتوصلينى. لانى نفسي انام جدا.
رودي: اشطا يلا بينا.
رينو: ف العربيه وسانده راسها ع الازاز ودmعه نزلت منها. واتنهدت وسكتت.
رودي: بتتكلم معاها وبتحاول تفرفشها. علشان شيفاها دبلانه. والكل متوقع أن ده من غياب الفهد.
ووصلو المستشفى. ورينو ورودي. دخلو علشان ياخدوا تيم وسلمو ع نور وتيم ومحمد.

محمد: شافهم. طيب الحمدلله انتو جيتو ف وقتكو. وبص لنور. حبيبتى قومي روحي مع رينو ورودي. وانا هروح ل آدm الشركه وهرجع معاه وأسلم ع مريم ونروح اوكي.
نور: حاضر ياحبيبى. وقامت وسلمت ع محمد. والكل خرج مع بعض.
محمد: استنى لما عربية رودي اتحركت. وهو ركب وراح ع الشركه ل آدm.
ف الشركه.
آدm قاعد مع طارق ومحمد. وحكالهم كل الل حصل من احمد.

طارق: طيب لحد كدا جميل اوى. بس ممكن افهم انت ليه هتخلى الموضوع ده يتم ف السر! لما ممكن احمد يروح المستشفى ونعرف الدكتوره وتقبض عليها وتتربى تمام. هي هتعترف ع الدكتور ده وأحمد يتعرف عليه. وبطريقتنا ف القسم هنخليه يعترف. انت غريب اوى ياأخي.
آدm: يبنى افهم. كل الل انت بتقوله ده حلو وجميل. انت عايز تقبض ع الدكتور والدكتوره وبس.

لكن انا عايز اجيب الجدر. الموضوع ده مش سهل ياطارق. واكيد الدكتور ده مش شغال لحساب نفسه. لأ الدكتور ده اكيد ف حد اكبر منه مشغله لحسابه. احنا لو قبضنا عليه بالطريقه الل بتقول عليها دي. مش هيعترف غير ع نفسه وبس. وممكن قبل مايعترف حد يشيل القضيه غيرو. لأن مفيش دليل قوى ضده غير اعترافات وبس. إنما بقى لما يتمسك متلبس. والقوه تقبض عليه وهو بيمارس مهمته يبقى ده دليل قاطع وهيوصله لحبل المشنقه وساعتها هيعترف وغـ.ـصـ.ـب عنه ع الراس الكبيره. فهمت!

طارق: هز راسه اممم نظريه بردو.
محمد: تمام يا آدm بس احنا هنمسكه متلبس ازاى. هنراقبه مثلا! ولا هنركب كاميرات ف القسم فوق. ولا ف حاجه ف دmاغك!
آدm: رجع ضهره لورا وماسك القلم بين ايديه. اممم. طبعا ف حاجه ف دmاغى. وانا جبتكو انهردا علشان اشرح ايه الل هيتم بالظبط!
محمد: طيب تمام اوى اتفضل قول خطتك.

آدm: انا من يوم ماخرجت من عند أحمد عبد القادر. وانا مراقبه كويس اوى. وعرفت بيروح فين وكل تحركاته باليوم والساعه عندى. ولقيته راجـ.ـل تمام ونضيف. ومعرفته بالناس محدوده. وعايش مع أمه وأبوه وكاتب كتابه والمفروض فرحه كان آخر الشهر لكن اتأجل بسبب ظروف والده والبلاغ...

وانا كنت متوقع أن احمد هيوافق. ودلوقتي بقى احمد بكره هيروح المستشفى ورعد هيكون وراه ومراقبه كويس اوى ومن بعيد. وطبعا حد فيكو هيقولى طيب ليه رعد. لما ممكن نور أو محمد يتابع احمد واهو اكيد هيعرفو الدكتوره ع طول. هرد واقول ماينفعش لان الدكتوره لو شافت محمد ونور مع خبر البلاغ الل اتقدm ف المستشفى وأحمد الل بيعتذر هتشك أن ده فخ ليها. لكن رعد مش معروف اوى ف المستشفى. وبصفته عندو خبره وكفأه هيراقب احمد بحرفيه ومش هتشوفه كمان. ولما احمد يقف مع الدكتوره دى. رعد هيصورها ومحمد يتعرف عليها ونعرفها. وهناخد مجموعة صور للدكاتره الل شغاله ف المستشفى ونعرضهم ع احمد ولما نعرف بقى مين الدكتور ده. يبدأ بقى الشغل الل بجد.

طارق. ومحمد. ف صوت واحد. شغل ايه!
آدm: انا هشرحلكو الخطه الل فكرت فيها. وعايزك ياطارق تصحصح معايه انت ومحمد.
دلوقتي. يطارق انت هتشوفلنا ظابط شرطه نزيه يكون ف سن ال40 مثلا. وتجبهولى علشان أفهمه كل حاجه هو هيعملها. لانه هيكون العنصر الأساسي ف الخطه. وكل حاجه هتعتمد ع خبرته وكفأته.

وانت تخليه ياخد اجازه كام يوم. وميحلقش دقنه أو بمعنى تانى انا عايزه يهمل نفسه. وهنجبله لبس معين وهيكون متنكر ف لبس زى المتسولين ولا هيكون معاه بطاقه او اى ورقه تثبت شخصيته! وف يوم هيكون محمد ونور واخدين اجازه من المستشفى. والظابط ده أو بمعنى تانى المتسول ده هيغمى عليه قدام المستشفى. ورجـ.ـاله تبعنا تشيله وتسلمه ف مبنى الحالات الانسانيه ده للدكتوره. وطبعا بعد ما الدكتور والدكتوره يعرفو انه راجـ.ـل شحات وغلبان وكمان ممعهوش إثبات شخصيه. واسمه متسجلش ف المستشفى دى هتكون هديه ليهم ع طبق من دهب. وهيستغلو فرصة غياب محمد ومن غير اى امضا. هياخدو المريـ.ـض. ويبدءو شغل. وعلشان نضمن النتيجه بعد ما نعرف مين الدكتور هنركب كاميرات مراقبه ف غرفة العمليات بعنايه وف السر. من غير مايعرف ولا حتى يشوفها. وبعد كده يتمسك متلبس اول مايبدء...

طارق: والله خطه جميله جدا. خلاص من بكره هيكون الظابط ده عندك.
محمد: بتفائل. تمام. تمام اوى خطه جميله جدا يا آدm. وانا من بكره هركب كاميرات ف غرف العمليات ف المبنى. ومن غير ما حد يعرف حاجه وهجمع كل صور الدكاتره واجهزها إن شاء الله...
آدm: هز راسه. امم تمام. اتكلنا ع الله. وبص قدامه. كلها سواد الليل ونعرف مين سيادة الدكتوره. والدكتور المحترمين.
تانى يوم الضهر.

احمد اتصل ع آدm وقاله أنه رايح المستشفى. ودخل المستشفى. وطلع المبنى. ورعد وراه بحرفيه عاليه. واحمد سال كتير واخيرا قابل الدكتوره. ونفذ كل الل آدm قال عليه وخرج. ورعد راح للدكتور محمد ع المكتب وخبط.
محمد: ونور قاعدين متـ.ـو.ترين. وبيفكرو ياترى مين البـ.ـنت دى. مييين! والباب خبط. ونور نزلت النقاب. ومحمد قال. ادخل.
رعد: دخل مساء الخير.
محمد: مساء الخير. تعالى يارعد.

رعد: دخل. وطلع الفون وجاب الفيديو. اتفضل يادكتور انا صورت البـ.ـنت صوت. وصوره. اتفضل.
محمد: بتـ.ـو.تر مسك الفون. ونور قامت بسرعه ووقفت جمب محمد. واول ماشافوها اتصـ.ـد.مو وفتحو عينيهم ع الاخر و مصدقوش نفسهم.
محمد: بعدm استيعاب. لأ استحاله.
نور: بصدmه. مش معقول وبصت لمحمد وقالت.
محمد: ونور قاعدين متـ.ـو.ترين. وبيفكرو ياترى مين البـ.ـنت دى. مييين! والباب خبط. ونور نزلت النقاب. ومحمد قال. ادخل.
رعد: دخل مساء الخير.
محمد: مساء الخير. تعالى يارعد.
رعد: دخل. وطلع الفون وجاب الفيديو. اتفضل يادكتور انا صورت البـ.ـنت صوت. وصوره. اتفضل.
محمد: بتـ.ـو.تر مسك الفون. ونور قامت بسرعه ووقفت جمب محمد. واول ماشافوها اتصـ.ـد.مو وفتحو عينيهم ع الاخر و مصدقوش نفسهم.
محمد: بعدm استيعاب. لأ استحاله.

نور: بصدmه. مش معقول وبصت لمحمد وقالت، رانيا!
محمد: بص ل نور. بزهول. استحاله. لأ استحاله تكون رانيا!
نور: بلعت ريقها. وشهقت برعـ.ـب. ( تيم ). وطلعت تجرى.
رعد: بعدm فهم! تيم! ماله تيم يادكتور!
محمد: طلع بسرعه. تيم مع نرمين ورانيا ف المكتب. وجرى ورا نور.
رعد: اخد الفون وطلع بسرعه ورا محمد
محمد: بخطوات سريعه. وبينده عليها نووور. نوور استنى. ونور مبتردش.

نور: طلعت ع السلم بسرعه وبتنهج. وكل تفكيرها ف تجارة الأعضاء أن تيم ف خطر كبير من رانيا.
محمد: جرى وراها بسرعه كبيره ومسكها من دراعها ع السلم. نور استنى.
نور: عينيها مفتوحه على الاخر ومليانه خــــوف ورعـ.ـب. وبتشاور ع السلم لفوق وبتنهج. تي، تيم ي، يامحمد. ابنى معاها. سبنى اجيب ابنى.
محمد: نور اهدى. تيم بخير. تيم مع نرمين. ومينفعش نجيب تيم بالطريقه دي. تعالى اهدى.

نور: شـ.ـدت دراعها بقوة أم خايفه ع ابنها. طريقه! طريقة ايه! ابنى موجود مع واحده بتاجر ف الاعضاء. وعايزنى اهدا!
رعد: جه من وراهم. الدكتور محمد. بيتكلم صح يادكتوره! لأن حضرتك لو دخلتى ع تيم بلهفتك وخــــوفك ده اكيد رانيا هتشك انك عرفتى حاجه. حتى ولو 1 ولو الشك دخل جواها. ممكن تبدء تنبه الدكتور. وده مش ف مصلحتنا.

محمد: حبيبتي اهدي ومتقلقيش. هنجيب تيم بطريقه تانيه. انتى اتصلى ع نرمين وقوليلها تنزل ومعاها تيم.
نور: من غير تفكير. طلعت فونها برعشه من جيب البالطو. واتصلت ع نرمين.
نرمين: ف المكتب وقاعده ومعاها تيم. ورانيا دخلت و قاعده.
نرمين: وبعدين معاك ياتيمو. كل الساندوتش ده. لازم تاكل كويس علشان تكون قوى.
تيم: نو ثانكث يانرمين. انا مش باكل حاجه من حد.

نرمين: بزعل. كدا ياتيمو وانا اى حد بردو. انا بحبك جدا. وقولت للدكتور مروان لازم اعمل حساب تيمو حبيبي ف الفطار.
تيم: نفخ بنفاذ صبر. لأ مش عايز. ومريم الكبيره. قالت انى ما اخدش حاجه من حد علشان بيكون حـ.ـر.امى. وبصلها انتى حرميه يانرمين. ورانيا كمان حرميه.
رانيا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت لتيم بكرهه شـ.ـديد.

نرمين: شهقت. يلهوي ياتيمو انا حرميه! انا زعلانه منك. وحطت الساندوتش ف اللانش بوكس. وقامت وقعدت ع كرسي المكتب.
تيم: بصلها. انتى زعلتى من تيم!
نرمين: بطفوليه هزت راسها. امم زحلانه اوى منك ياتيمو.

تيم: قام من مكانه. وراح وقف جمب منها. متزعليش. بس انا مش باخد حاجه من حد. وكمان انتى متاخديش حاجه من حد علشان ده حـ.ـر.امي وهيخـ.ـطـ.ـفك. و بـ.ـنتك الل جوه دي. وشاور ع بطنها. متخليهاش تاخد حاجه من حد. وقوليلها الدكتور تيم بيقولك متاخديش حاجه من حد علشان هيخـ.ـطـ.ـفك.
نرمين: ابتسمت بحب ومسكته من وشه وفضلت تبوس فيه. يختى عسل بمـ.ـو.ت فيك والله ياتيمو.
تيم: زق نفسه بديق. اوووووف كفايه بقى انتى ورينو بتو.جـ.ـعه وش تيمو.

رانيا: بغـ.ـيظ. وانا كمان زعلانه منك ياتيمو علشان قولت انا حرميه.
تيم: بصلها. انا مش بحبك ازعلى. انا بحب محمد وبابا آدm ونورى ومريم الكبيره ورينو وبس. انتى شريره.
نرمين: كتمت الضحكه. وسكتت. وانا ياتيم مش بتحبنى!
تيم: بص ل نرمين ومردش. لانه بيحبها.
رانيا: بغـ.ـيظ مكبت. ههههه عسل ياتيمو. دا انا طيبه وجميله هههه.
تيم: لأ انتى شريره. ورجليكى باينه مش بتلبسي كويس. وشعرك باين. انتى هتروحي النار.

نرمين: كاتمه الضحكه. احم. تيمو حبيبي. عيب كدا. دى حريه شخصيه. وهي أكبر منك. عيب ياقلبى.
تيم: بص ل رانيا بكرهه. وبص ل نرمين. يلا نروح ل نورى.
رانيا: قامت. انا مش هزعل منك علشان انا بحبك. تعالى انا هنزلك للدكتوره.
تيم: لأ. انا مش هنزل معاكي. وبص ل نرمين بديق. قووومي بقى.
نرمين: ههههه حاضر. حاضر يادكتور تيم العصبى. وقامت وفونها رن. اهو يسيدى. نورى بتتصل. الو.
نور: بلهفه. نرمين تيم كويس!

نرمين: ههههههه ايوه يستى. تيم كويس وبيدينا دورس ف الاخلاق.
نور: قلبها دق بـ.ـاريحيه ونفخت. وهمست الحمد لله. هاتيه وانزلى يانرمين انا عايزاه. بسرعه بس علشان هروح ع البيت.
نرمين: حاضر هو كان عايز ينزل حالا. ثوانى واكون انا وتيمو باشا عندك. وقفلو. يلا ياتيمو نورى عايزاك.
تيم: يلا. وبصلها. ونورى انا وبس اوكي. واتحرك قدامها.
نرمين: ههههه عسل ياتيمو مشاء الله عليك. يارب بـ.ـنتى تبقى شبهك وف خفة دmك كدا.

تيم: خبط كف على كف. اوووف انتى عايزه عمليه كبيره يانرمين. انزلى علشان محمد يعملك عمليه كبيره.
نرمين: ههههههههه. موافقه هههه يلا بينا. ونزلو
رانيا: بغـ.ـيظ. عيل قليل الأدب. ومش متربى. وبصت قدامها بغـ.ـيظ. قريب هخلص من لسانك ده.
محمد: حبيبتى اهدى بقى. تعالى يلا ع المكتب ونرمين نازله مع تيم!
نور: برعشه. لأ. انا هستنى هنا. رو. وبلعت ريقها. روح انت ع المكتب.

محمد: مسد ع حجابها. نور انتى بتترعشي كدا ليه! تيمو بخير الحمد لله. وكويس جدا اننا عرفنا كل حاجه. وبعد كدا هناخد حظرنا.
نور: بصت ل محمد. لأ تيم مش هيجي المستشفى هنا تانى. تيم هيفضل عند مامي.
محمد: حاضر. كل الل انتى عايزاه هيحصل بس انتى اهدى.
نور: بتحاول تهدى.
رعد: طيب يا دكتور. انا المفروض اتحرك دلوقتي واروح الشركه ل آدm باشا. ومعايه ظرف الصور. الل حضرتك مجهزه للباشا. علشان هنبدء من بكره إن شاء الله.

محمد: هز راسه. ايوه الظرف جاهز معايه. وطلع الظرف من جيب البالطو. امسك يارعد.
رعد: تمام. تؤمرنى بحاجه يادكتور!
محمد: لا متشكر جدا يارعد. وانا ساعتين كدا وإن شاء الله هكون عند آدm.
رعد: تمام. بعد اذنكو. واتحرك.
تيم: من ع السلم. نورى. محمد.
نور: لفت بسرعه. وطلعت جري درجتين وشالت تيم وحضتنه وبتحاول تقنع نفسها أن تيم بخير.
تيم: طبعا مبسوط من حب الكل ليه!

نرمين: استغربت من رد فعل نور. وبصت ع محمد وشافت عينيه متعلقه ب تيم. ومش فاهمه حاجه!
محمد: تعالى بقى يانور. هاتى تيمو وانزلى.
نور: نازله وشايله تيم. ومحمد اخدو منها وضمه بحب. واتنهد بـ.ـاريحيه. ونزل. ونور ونرمين وراه.

بعد فتره ف شركة آل العدوي.
آدm: قاعد ف المكتب ومعاه طارق والظابط الل هيمثل دور المتسول. واحمد عبد القادر ورعد. ومنتظرين محمد.
آدm: فتح الظرف. وكان فيه مجموعه كبيره من الصور. اتفضل يااحمد اتفرج ع كل الصور دى وع مهلك خالص. بكل تركيز علشان مـ.ـا.تغلطش.

احمد: اخد الصور. حاضر. انا هاقوم اقعد ع التربيزه دى كدا لوحدي علشان اركز لان دي مسؤوليه كبيره. وكمان انا فاكر شكله كويس جدا. مناخيرو واكله نص وشه. واحمد اتفاجئ أنهم بيضحكو على كلامه.
آدm: ابتسم. اكيد اتفضل اقعد برحتك.
احمد: قام واخد الصور. وقال بسم الله. وبدء يتفرج عليهم.
آدm: ها قولى يارعد اسم الدكتوره دى ايه!

رعد: اسمها رانيا ياباشا واول ما الدكتوره نور شافتها اتصـ.ـد.مت وخافت ع تيم لانه كان موجود معاها ف المكتب مع دكتوره تانيه واسمها نرمين.
آدm: هز راسه. امم لأ تيم ميروحش المستشفى تانى اليومين دول. مش عايزين اى مجازفه.
رعد: حصل ياباشا الدكتور محمد قال نفس الكلام.
آدm: تمام. اسمع يارعد. انا عايزك تعرفلى كل حاجه عن الل اسمها رانيا دى عايشه فين بتروح فين وبتاكل ايه بتنام امتى. كل تحركاتها. كل حاجه عنها.

رعد: اوامرك يا آدm باشا اعتبره حصل.
آدm: تسلم يارعد. ومعلش تاعبك معايه. لكن انت دراعي اليمين. ومبثقش ف حد غيرك. انا بعتبرك فرد من العيله.
رعد: ابتسم بسعاده. ياريت كل التعب كدا ياباشاا. وانى دراعك اليمين ف ده من حسن حظى. وثقتك فيا شرف كبير جدا ليا. ربنا يعلم مقدارك عندى قد ايه ياباشا. انا رقبتى فداك وفده طارق باشا.
طارق: بغـ.ـيظ. ايوه كدا لحقت نفسك. كنت هلفقلك قضيه عنب.

رعد: ههههههههه. لا الطيب احسن ياسيادة اللوا.
آدm: ابتسم. تسلم يارعد. وضحك ع طارق.
محمد: خبط ودخل السلام عليكم.
كلهم. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
محمد: سلم ع الكل. ومنتظر احمد بفارغ الصبر. وهو بيتفرج ع الصور.
احمد: بيتفرج ع الصور وطلع الدكتور اول ما شافه. لكن راجع مره واتنين. وف الاخر أتأكد انه هو ده الدكتور. وقام وقال. هو ده الدكتور الل عمل العميله لوالدى. وجاب الصوره. وراح بيها عند محمد.

محمد: بتـ.ـو.تر. وخايف يتصدm تانى. ومسك الصوره. وشافها. واتصـ.ـد.م اكتر من صدmته ف رانيا. وقال. بزهول. ااااااحمممد!
كلهم: شافو صدmة محمد. لكن مين احمد ده!
آدm: اخد الصوره. وشافها. وحاسس أنه شافه قبل كدا.
وطارق بص ف الصوره. حتى رعد.

محمد: مغمض عينيه بتعب. احمد دفعته هو وعلاء ف الكليه. وأصدقاء. واتنهد بخيبة أمل. وفتح عينيه وبص ل أحمد عبد القادر. وبيساله أنت متأكد أن الل ف الصوره ده. نفس الشخص الل عمل العمليه لوالدك! وكان بيتمنى أن احمد يكون متلخبط.

احمد: بغـ.ـيظ. طبعا متأكد. ومتأكد جدا كمان. انا كنت خايف وانا بتفرج ع الصور أنى اختار حد شبيه حتى ليه واظلمه. لكن شكله واضح جدا. وكمان لأن كان ف شامه كبيره ع كف ايدو. وموجوده في الصوره. هو حضرتك نفس الشخص انا مش ناسي شكله ابدا. انا متأكد وجدا كمان.

محمد: حط راسه بين ايديه. بخـ.ـنـ.ـقه. وغمض عينيه وبيحاول يستوعب. وبيرجع بالذاكرة بانه ساعد احمد كتير هو وعلاء ووقف جنبهم. ونفخ بديق حقيقي. ومسح وشه بايديه. وبص ل آدm. انت عندك حق. انا المفروض ما ثقش ف اى حد. حتى لو كان صديق. انا عايز اخلص من الكابوس ده يا آدm. ياريت بجد.
آدm: فهم و.جـ.ـع محمد. وهز راسه. متقلقش خلاص كدا كل حاجه بانت. وهنبدء من بكره إن شاء الله.

محمد: هز راسه بيأس. تمام انا مطلوب منى حاجه اعملها.
آدm: حس ان محمد مخـ.ـنـ.ـوق. وبص ف الساعه. لا ابدا. انت مطلوب منك تاخد اجازه من المستشفى بعد يومين من انهردا.
محمد: قام وقف. إن شاء الله. انا هتساذن انا.
آدm: هز راسه. خلاص روح انت ع بيتك. وع فكره انا عازم نفسي انا وعيلتى عندك ع العشا. بقالى فتره كبيره مادخلتش بيت بـ.ـنتى. ولا ايه رأيك!
محمد: ابتسم. تشرفو طبعا وده بيتك قبل بيت أم تيم.

آدm: تسلم يامحمد. بس نبه عليها ان الموضوع ده مايتفتحش قدام عيلتى لأن محدش يعرف. احنا جايين نسهر شويه مع بعض.
محمد: طبعا. ومتقلقش انا هفهمها كل حاجه. وبص ل أحمد انا متشكر جدا ياحمد انك وافقت تساعدنا ف إنقاذ حياة ناس كتير. وكمان سمعة المستشفى.

احمد: الشكر لله يادكتور محمد. ومنه لله لأنه كان هياخدك ف الرجلين لانه معدوم الضمير. ولأن ربنا بيحبك ربنا جعلنى سبب. واسف جدا ع البلاغ الل قدmته ف حضرتك. صدقنى كنت معمى ومعرفش اى حاجه.
محمد: حصل خير. وبص للكل وابتسم بتمثيل استأذن انا. وخرج.
وبعد شويه. احمد عبد القادر خرج. ورعد بعت وراه حد يراقبه كويس. وكمان رعد كلف حد يراقب رانيا. وبعتلو صورتها ع الواتس اب. ورعد اتحرك ع فيلا العدوي.

آدm: قاعد مع طارق والظابط. وكان اسمه رمزى. وآدm شرح ل رمزى هيعمل ايه بالظبط وأنه يسيب دقنه ويهمل شكله مع شوية تظبيطات هو هيعملها ف شكله. وقاله. الدكتور محمد هياخد اجازه اسبوع كمان يومين. انت بعد إجازة محمد بيومين اتنين. تعمل الل طلبته منك. واحنا هنكون مراقبينك كويس جدا. وخرج من الدرج ولاعه وأمسك الولاعه دي فيها جهاز تنصت وكاميرا خفيه. ومتوصله باللاب توب الل هيبقى موجود معانا في العربيه بره المستشفى. وهنكون شايفين كل حاجه. لان ف كاميرات ف غرفة العمليات. وكمان. هيكون ف كاميرات من بكره ف مكتب الل اسمه احمد ده، وطبعا اول ما نعرف أن الدكتور ده هيبدء يجهز للعمليه أو انت تدي الاشاره. اللوا طارق هيدخل مع القوه ف الوقت المناسب. وانا مش عايزك تقلق. لأن ف ادويه مضاده لكل حاجه. والدكتور محمد. هيكتبلك علاج قبل ما تدخل المستشفى انت هتاخدو. ولو حسيت ان ف خطر ع حياتك. اتصرف انت كظابط. لأن حياتك اهم. تمام يارمزى!

رمزي: تمام يا آدm باشا. إن شاء الله كل حاجه هاتم زى ما حضرتك شرحتها بالظبط. وإن شاء الله هنقبض ع العصابه كلها.
آدm: إن شاء الله. واتفضل الشنطه دي فيها كل احتياجاتك. وكمان اللبس الل انت هتلبسه يوم تنفيذ المهمه. ومش عايزك تظهر خالص عند المستشفى اليومين دول. انت تظهر بس يوم التنفيذ كأنك غريب عن المنطقه. وإن كمان ممعكش اى إثبات شخصيه ده هيساعدهم اكتر. والمهمه هاتم بعد صلاة المغرب تمام يارمزى.

رمزى: تمام يا باشا. واخد الشنطه والولاعه. واستاذن ومشي. ع انتظار مكالمة اللوا طارق ليه بالتنفيذ.
طارق: كدا كل حاجه تمام. وبص ل آدm. انت طبعا هتروح ل محمد علشان مخـ.ـنـ.ـوق مش كدا!
آدm: ايوه. وغير كدا. من زمان مروحتش ل نور بيتها. انت عارف ان البـ.ـنت مهما راحت بيت ابوها. إلا إن دخول أهلها عليها بيسعدها. واهو نغير الروتين اليومي شويه.

طارق: عندك حق. البت فريحه مهما تيجي عندنا. لكن اول ما بروحلها عندك بلاقيها طايره من الفرحه.
آدm: خلاص خلى عندك شويه من الاحمر. وتعالى انت ورنا بكره ع العشا مخصوص لفريحه.
طارق: أخلى عندى شويه من الاحمر! متقول خلى عندك دm عادي مش هزعل ههههههههه.
آدm: ههههه منا عارفك جبله. زي مراد. وسكت. واتنهد. تعرف ياطارق. انا قلقان ع مراد وفهد جدا نفسي اطمن عليهم.
طارق: اوبااااا. نسيت اقولك انا.

آدm: بص بسرعه. خير نسيت تقولى ايه!
طارق: انا طبعا ليا علاقاتى الخاصه. ولما مراد وفهد محدش اتصل خالص من شهر واكتر. قلقت. وكمان رنا وفريحه عـ.ـيا.ط ليل ونهار. ورنا بتقولى حالة رينو صعبانه عليا. وقولتلها هحاول اعرف اى حاجه. وحاولت بمعرفتى. وعرفت أن مراد وفهد. بخير ومشغولين ف المهمه. لكن مقالوش معلومـ.ـا.ت اكتر من كدا. بس اكدولى انهم الحمدلله بخير.

آدm: نفخ بأريحيه. وغمض عينيه واتنهد براحه. الحمدلله يارب. الحمدلله. وبعدها فتح عينيه وبص ل طارق بغـ.ـيظ. وانت كنت ناوى تقولى امتى انت يبنى دmاغك دى فيها ايه. انا مش عارف انا مصاحبك ليه لحد دلوقتي!
طارق: لو مش عاجبك طلقنى.
آدm: بصله بدهشه. ههههههههه. عمرك ماهتتغير. انت وبيتر. ثنائى مسخره ههههه.
طارق: رقص حواجبه الل غيران مننا يعمل زينا يابرو. وقام هييه انا رايح لبيتر الشركه. جاى معايا.

آدm: طبعا جاى الواد ده واحشنى. وقام.
طارق: بغيره. واحشك! ده انت من زماااان مقولتليش انت واحشنى دي.
آدm: هههههههههههه لالا انا هحاول مش افهمك غلط هههههههه. غيران ياطروق هههههه. ياض ياطارق هتوحشنى ازاى وانت ف وشي كدا كل يوم.
طارق: بكره تعرف قيمتى.
آدm: هههههههههههه ولا ياطارق انت كويس ههههههههه.
طارق: هههههههههههه انت فهمت ايه يخربيت كدا. تعالى تعالى. يلا بينا ع بيتر هنكمل الحفله هناك ههههه.

آدm: يلا بينا. بس ثوانى اتصل ع البيت...

مريم: قاعده ف الليفنج. ورينو نايمه وحاطه راسها ع رجل مريم. ومريم بتمسد على شعرها. وفونها رن وردت ع آدm بحب. الو.
آدm: ابتسم. روحي عامله ايه!
مريم: ابتسمت بحب. الحمد لله ياحبيبى انت عامل ايه!
آدm: انا الحمدلله تمام. بقولك ياحبيبتى!
مريم: نعم يا آدm!

آدm: انا نازل من الشركه دلوقتي رايح مع طارق لبيتر الشركه. وانتي ع الساعه 6 كدا البسي انتى ورينو وكمان فريحه وريتال. ورعد هيوصلكو عند نور. هنقعد معاهم شويه.
مريم: بفرحه. بجد. حاضر ياحبيبى دي نور هتفرح اوي. ربنا ما يحرمنا منك ابدا.
آدm: ولا منك ياحبيبتى. وانا وزين. هنحصلكم ع هناك. تمام.
مريم: الله المستعان ياحبيبى. خلى بالك من نفسك.
آدm: وانتى كمان ياروحي. وقفلو.

مريم: قفلت ومبتسمه وبتمسد ع شعر رينو. ها ياروحي. مش هتقوليلى مالك.
رينو: ابتسمت بتعب. ابدا يامامي انا كويسه صدقينى.
مريم: كويسه! طيب لو انتى فعلا كويسه ليه مبتروحيش الجامعه. ليه اهملتى دراستك.
مش معقول غياب فهد عنك يخليكي مكـ.ـسوره وحزينه كدا. فين لارين العدوي القويه الل تقدر تعدي الصعوبات. الل عندها قوة تحمل مش عند حد. فين رينو الل لما بتحط المذاكره والدراسه قدامها بتجتازها وبتفوق.

وبعدين. انتى عايزه فهد لما يرجع يزعل منك! انتى عارفه انه بيحب يشوفك ديما ناجحه وبامتياز. وكمان بيشجعك ع الدراسه. يبقى تقوي عزيمتك. وتحاولى تشغلى نفسك بغياب فهد ف المذاكره.

رينو: بتسمع مريم. وزعلانه ع نفسها. لانها فعلا أهملت دراستها. يوم تروح الجامعه واتنين لأ ولما سمعت كلام مريم عن فهد أنه بيشجعها ع الدراسه افتكرت المنحه. وابتسمت بكـ.ـسره ودmـ.ـو.ع. ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وفكرت وقالت لنفسها فوقى يارينو. فوقي لو فهد رفض المنحه وخيب املك. مش معناه انك تقعي وتنكـ.ـسري. واتنهدت ورفعت عينيها ل مريم. إن شاء الله يامامى. من بكره هرجع الجامعه وهركز ف دراستى لان حضرتك وبابي تستاهلو انى انجح لمجرد انى اشوف فرحتكو. وابتسمت. ربنا يخليكي ليا يامامي انتى مت عـ.ـر.فيش كلامك بيدخل ع قلبى ويخلى عزيمتى تزيد. ميرسي بجد يا مامي.

مريم: بحب. حبيبتى. انا افرح لفرحك. وببقى زعلانه لو شوفتك انتى وأخواتك مكشرين. ربنا يهديكو ويفرج همكم يارب. وابتسمت عندى ليكى خبر حلو.
رينو: اتعدلت. خير يامامي.
مريم: آدm لما اتصل. طلب مننا كلنا كدا نلبس ع الساعه 6 ونروح لنور اختك. ونور هتفرح اوي.

رينو: بسعاده. بجد. فعلا نور هتفرح جدا. وكمان تيمو قلبى انا. وحست بالحماس. اوكي يامامى. انا هطلع اتصل ع غاده زميلتي واخد منها المحاضرات الل فاتتنى واذاكر شويه وع الساعه 6 هلبس اوكي.
مريم: بسعاده. ايوه كدا. عايزه اشوف الحماس ده ف عينيكى ع طول ربنا يفرح قلبك يانور عيني يارب.
رينو: باستها من خدها. ربنا مايحرمنيش منك
ابدا ياست الكل. وطلعت.

مريم: اتنهدت بحب. ربنا يريح قلبك يا لارين يابـ.ـنتى يارب. وبتفكير. امم اعمل ايه ل نور اخدو معايه. اممم محمد بيحب كيك المانجا. ونور بتحب كييك الشيكولاته. اممم. انا هاقول ل زينب تعمل الا تنين.
ف ايطاليا ف القصر.
فهد طبعا متراقب كويس جدا من جيسيكا. وكمان مراد مراقبه كويس جدا. وكل يوم فهد يطمنهم بظهوره من الشباك.
فهد: الجـ.ـر.ح بدء يتحسن لان جيسيكا مهتمه بعلاجه علشان شايفه أن سفيان عندو شغف غير عادي.

فهد: نايم ع السرير. ومخـ.ـنـ.ـوق من الحصار الل هو فيه. لا عارف ينزل تحت ويعرف حاجه. ولا عارف يطمن ع معشوقته الصغيره. وحاسس بصراع جواه. وخلاص هيجن جنونه عايز يعرف سافرت ولا لااااا! وكل شويه يتنهد بخـ.ـنـ.ـقه وزعل حقيقي. وصوتها هيتجنن ويسمع صوتها. وصورتها واحشاه اوى. وكل ما يغمض عينيه. يشوفها قدامه بكل حالاتها. رقيقه. جميله. لهفتها عليه. برائتها. حركاتها الطفوليه. شعرها وهو بنسدل على ضهرها. لبسها للبدله الميرى. نطقها ل اسم الفهد. وكان مبتسم بحب واشتياق.

وبعدها الابتسامه اختفت لما شاف. وقفتها مع معتز. وتصميمها ع المنحه. ووصفها ليه بالانانيه. وكشر اكتر لما قالت انت مبتثقش فيا. وبغـ.ـيظ مكبت لما قالت انت مش بتحبنى. وقبض ع ايديه لما افتكر. هسافر يافهد حتى لو وقفت ع طـ.ـلا.قي، وفتح عينيه بسرعه وغـ.ـيظ حقيقي. وبيتنفس بسرعه. وقال جواه. لأ. انا كدا هتجنن. التفكير هيجننى. انا لازم اعرف هي سافرت ولا لأ! انا ف نار هتحرقنى من الاحتمالات. انا خلاص دmاغى هتنفجر من التفكير. انا لازم أخرج. وقام بتعب شويه. وبيعرج.

جيسيكا: دخلت عليه. هاي سفيان كيف حالك يارجل.
فهد: من جواه مش طايق نفسه. ونفخ بزهق. بخير.
جيسيكا: شافت سفيان مدايق. وقربت منه وبتلف حوالين منه. اممم ماذا بك. أرى انك ليس على ما يرام...

فهد: مغمض عينيه. اهدا يافهد. مضيعش خــــوف صحبك عليك. مـ.ـا.تخزلش مديرك فيك. فكر زي ما مراد قالك. لكن فكر ف رنا. امه لهفتها عليه وحبها الحقيقى ليه. افتكر طارق ومواقفه معاه. افتكر فارس توأمه. وافتكر چود بـ.ـنت اخوه. افتكر العيله الجميله. لكن مع كل صوره لازم معشوقته غـ.ـصـ.ـب عنه تكون موجوده فيها وختم تفكيره بصوت رينو ف ودنه بحبك يافهد. وبدء يهدى واخد نفس عميق واتنهد.

جيسيكا: واقفه قدام سفيان. ووشها ف وشه. ومحتاره ف ريأكشنات وشه. وأنه ازاى متجاهل جيسيكا وهي أهم شخصيه ف اى منظمه موجوده. والكل بيخاف منها حتى الشرطه. بتعملها حساب. واول مره تحس بالحيره. وإن سفيان شخص غامض. وازاى مش خايف منها. ولا خايف من وجوده ف قصر كبير جدا زى ده. وكمان مردش عليها. حقا انا ف حيرة من أمري منك سفيان. انت غامض جدا.

فهد: اخد نفس عميق واتنهد. وفتح عينيه. وجت ف عيون جيسيكا. وابتسم ببرود. اريد الخروج الآن.
جيسيكا: بحيره اكبر. ماذااا! تريد الخروج
! ولكن لماذا ؛؟
فهد: ربع ايديه. وقالها. اريد ان اسالك سؤال واريد عليه اجابه سريعه اتفقنا!
جيسيكا: حطت ايديها ف جيب البنطلون. اممم حسنا ما هو سؤالك؟
فهد: هل انتى امي!

جيسيكا: رفعت حاجبها. وفهمت معنى سؤاله. انها بتسال ع كل حاجه، اممم لا انا ليس هكذا. ولكن لا يحق لك أن تتحرك خطوه واحده بدون علمى فهمت!
فهد: لماذا! ولماذا لا يحق لي. هل قام جابريل اليكساند قبل الوفاه بي بيعى لكي!

جيسيكا: بدهشه من أسلوب سفيان. ورودو عليها. وهي متعوده تؤمر وبس. اسمع سفيان. انا ارى انك ع جهل بمعرفتى جيدا. وانك تخطيت حدودك معي. انا ارى انك صريح للغايه وهذا احترمه فيك. ولكن لا بد منك أن تظهر لي الاحترام والولاء والطاعه. لانك حارسي الشخصى.
فهد: ههههه. أظهر لكى الاحترام والولاء والطاعه. كم انتى مغــــروره جيسيكا. ويبدو انك نسيتى شئ ف غاية الأهميه!

جيسيكا: بتدرس غموض فهد. وقالت جواها. انا حقا لم افهم شخصيتك سفيان هل انت صريح للغايه ام غامض. وبصتله وقالت وما هو هذا الشئ!
فهد: قرب من وشها. بثقه. انا إلى الآن لست حارسك الشخصي. لانى مصاب فهمتى! وانا لدي الحريه الكامله لاذهب حيث اشاء. وعنـ.ـد.ما اكون حارسك الشخصي. حينها ساقدm لكي بعض من الاحترام. جيسيكا.
جيسيكا: بغـ.ـيظ مكبت. امم حسنا. ولكن انت مصاب وغير مسموح لك بالخروج.
فهد: بتصميم. ساخرج وف الحال.

جيسيكا: وانا قولت لن تخرج.
فهد: بغمزه. هل انتى خائفه بأن اذهب ولن اعود اليكى مرة أخرى.
جيسيكا: رفعت حاجبها بإعجاب. ههههه. الآن انا اصدق انك لن تعرف من هي جيسيكا ابنة كيين هههه.

فهد: شافها فرصه. اممم لا انا ف الحقيقه لم اعرف من هي جيسيكا ابنة كيين. ومن ذكر اسمك المتكرر باستمرار معي. انتابنى الفضول لأعرف من انتى. ومن هي جيسيكا ابنة كيين. ولم تعيشيى ف قصر كبير جدا كهذا قرب التلال. ولما هذا العدد الكبير من الحرس. واخيرا. ولما اخترتنى انا لأكون حارسك الشخصي.
جيسيكا: ع الرحب والسعه. ساخبرك ما تريد جيسيكا لا تخاف ابدا.

فهد: بعدm اهتمام. انا لا اكترث لسماع كل هذا الآن. سأجلس معكي عنـ.ـد.ما أعود من الخارج. اين دراجتى الناريه!
جيسيكا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. من تجاهل سفيان لمعرفة هي مين. بعد ما هو الل سأل. وقالت بشر. إلى اين انت ذاهب!

فهد: ابتسم. سأذهب إلى غرفتى ف إقليم ماركي. وانتى تسالى رجل بهذا الضعف. وانتى جيسيكا ابنة كيين. الذي لا يستصعب عليكي شئ. انتى اتيتي بماضي سفيان كله ف بضع ساعات جيسيكا. ومن المعروف انكي لن تتركي حارسك الشخصي يذهب بدون مراقبه اليس كذلك. وشاف غـــضــــبها. وحاول يهديها. وقرب منها خطوه. اسمعي جيسيكا انا لم اقصد انى اضايقكك ع الاطـ.ـلا.ق. ولكن انتى لن تفهمي علي. انا اعيش في غرفتك هذه بضعة أيام. وانا احب ان اعيش بحريه. وابتسم بتمثيل. انا احب ان أتجول بدراجتى الناريه ف كل مكان. انا مثل الصقر حر طليق لا احب القيود. ولكن جيسيكا من جهة أخرى احب عملى جدا. وعنـ.ـد.ما أصبح حارسك الشخصي ستجدين سفيان اخر ع الاطـ.ـلا.ق. والآن أنا أشعر بعدm الارتياح ف هذه الملابس وهذه الملابس غير لائقه لي واريد ان اذهب الى غرفتى ل أئتى بملابسي الخاصه. وبعض اشيائى الخاصه واحضرها الى هنا. ومن ثم نتفق ع العمل واين سأعيش. وتقصي عليا قصتك كامله وانا متشوق لأسمع عن ابنة كيين حقا. وإن لم تريدى اخبـ.ـاري حسنا انا لن اجبرك ع شئ. والآن اريد الخروج حسنا!

جيسيكا: بتفكير. وهزت راسها. امم حسنا سفيان. انا ساأسمح لك بالخروج لانك عنـ.ـد.ما تكون حارسي الشخصى لن أسمح لك بأن تخالف اوامري ابدا فهمت!
فهد: امم سافكر ف الأمر ههههه حسنا امزح معكي. وبص ليها احم. جيسيكا اريد ساعتى خاصتى. والقلاده.
جيسيكا: ابتسمت وسابته وخارجه. وقالت عنـ.ـد.ما تعود خذها سفيان جابريل اليكساند. وقفلت الباب.
فهد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. لانه لازم ياخد الساعه والسلسله. ونفخ بديق حقيقي.

واخد بطاقته. وخارج من الأوضه وبيعرج بسيط. وركب الاسانسير الل موجود في القصر. وشاف كمان أن الاسانسير موجود فيه كاميرات. ونزل. وشاف راجـ.ـل كبير وقاعد ع كرسي متحرك. وافتكرو ع طول لما شافه ف الصوره. وقال جواه كيين!
جيسيكا. بعد ماخرجت. راحت ل بيشوى. اذهب وأخرج كيين واتركه قرب باب القصر الداخلى. اريد ان اري رد فعل سفيان عنـ.ـد.ما يراه. وضع ع الطاوله سلاح ولكن بدون طلقات فهمت.

بيشوي: امرك سيدتى. بيشوى جاب كيين وسابه ف الصاله الكبيره جدا وفهمه أنه ميردش ع سفيان. وسابه قرب باب القصر الداخلى وحط ع التربيزه مسدس لكن مفيهوش طلقات. وراح لجيسيكا ف غرفة المراقبه. وقاعدين. بيشوي قالها. لقد خرج سفيان من غرفته. وها هو رأي سيدي.
جيسيكا: ابتسمت. والآن اريد ان اعرف وجهك الحقيقي سفيان اليكساند.

فهد: واقف قدام كيين. وبص يمين وشمال. ومفيش حد موجود. وشاف المسدس. وبتفكير راح وقف قدام كيين. هاى.
كيين: رفع راسه وبصله. ونزل راسه بذل وانكسار ومردش.
فهد: من جواه. ياولاد اللعيبه. ماااشي حااااضر. وشـ.ـد كرسي وقعد قدام كيين. هاااي. انا اسمي سفيان وانت ما اسمك!
كيين: رفع راسه. ومردش.

فهد: بتمثيل. بيشاور بايديه الاتنين قدام وش كيين. هاااي هل انت لا تتكلم. يبدو ان حالتك سيئه جدا. دعنى اساعدك. وقام من ع الكرسي. ومسك كرسي كيين من الخلف. ودخله ف الليفنج. وبص حواليه وعلا صوته هييياى هل يوجد احد هنا. إلا يوجد أحدا يسمعنى. وقرب من التربيزه وزق المسدس شويه بعدm اهتمام. و جاب كوباية الميا الل ع التربيزه. تفضل يارجل. اشرب قليل من الماء يبدو انك عطشان. وقرب الكوبايه. وكيين شرب حاجه لاتذكر.

فهد: حط الكوبايه. وجاب منديل ومسح بوق كيين. يبدو انك قلقا. لكن حسنا اهدأ انا هنا واسمي سفيان هل تسمعني سفيان. سفيااان.
وبص حواليه. وزعق بصوت عالى. بيشوى. جيسيكا. جيسيكااااا. اين انتى! وفهد من جواه ابتسم بنصر. لأنه اكيد متراقب كويس جدا.

جيسيكا: بتتفرج ع سفيان ومنتظره ردة فعل. اول ما يشوف الزعيم الأساسي الل مشكل الخليه دى. اكيد هيتلخبط. اكيد هيتـ.ـو.تر أو ع الاقل لما يشوف كيين بالضعف ده ممكن يعمل اى رد فعل ضد كيين. لكن الل حصل والل جيسيكا وبيشوي شافوه. حيرهم فعلا.
بيشوي: انظرى سيدتى أنه يجلس أمام سيدي الزعيم. والآن ساعده و.جـ.ـعله يحتسي بعض الماء. ولا يهتم بالسلاح.

جيسيكا: نعم أرى كل هذا. كم هذا غريب. لنفترض أن سفيان يتقن التمثيل امامي. ولكن الآن هو مع زعيم المنظمه بمفردهم. ولا يوجد احد وكان من الممكن أن يأذي ابي او يأخذه رهينه تحت تهديد السلاح. وبصت قدامها بتفكير عمييييق. من انت! من انت سفيان اليكساند!
فهد: هالوووو هل يوجد احد هنا! إلى اين ذهب الجميع. اذهبتم جميعا إلى الجحيم!
بيشوى: خرج. لماذا كل هذا الضجيج ماذا بك.

فهد: لمح بيشوي خارج. وقبل مايقفل باب الاوضه. لمح جهاز كمبيوتر. وعرف اان دى غرفة المراقبه. وانهم كانوا بيراقبوه. وبص ل بيشوى. اانت كنت موجود ف هذه الغرفه بالقرب منا ولا تسمعنى. امركم غريب حقا. هذا الرجل العجوز لا يتكلم معي. وانت لا تسمع. هل يوجد مشكله ف السمع لديك. انا اعرف طبيب مشهور. ويستطيع أن يساعدك.
بيشوى: بغـ.ـيظ مكبت. انت تثرثر كثيرا. قولى ماذا تريد. ولما كل هذا الضجيج منك!

فهد: بصله بتحزير. انا لا اريد الجدال معك الآن! ولكن انا كنت ذاهب الى الخارج. ووجدت هذا العجوز ع هذا الكرسي هناك بالقرب من باب القصر. وتحدثت معه ولم يجيب علي. وادخلته إلى هنا. وانا اريد ان اذهب. ولكن هذا الرجل يبدو أنه مريـ.ـضا ويحتاج إلى عنايه. وبص ل بيشوى تانى ببرود. اهو والدك!
بيشوي: صك ع اسنانه. لا هو...
جيسيكا: من وراه. كيين. وقربت من فهد. هذا والدي كيين.

فهد: بتمثيل الدهشه. هز راسه ل كيين سررت بمعرفتك مستر كيين. وبص ل جيسيكا. حسنا انا ذاهب إلى إقليم ماركي.
جيسيكا: هزت راسها. وطلعت من جيب البنطلون. مفاتيح الريس وحدفتهم لفهد. وقالت بإعجاب. حسنا خذ هذه مفاتيحك. ولا تتأخر سفيان. اذهب وعد ف الحال. لدى الكثير لاقوله لك.

فهد: اخد الفاتيح. وابتسم حسنا. لن اتأخر. وخرج اخيراااا. وماشي ف جنينة القصر وكانت كبيره جدا. وبيدور ع الريس بتاعه. وسط عربيات كتير وريس كتير. وبيدرس كل حاجه. وشاف أن ف اكتر من غرفه خارجيه. وشاف مجموعه من الكلاب البوليسيه. وشاف الريس. ونفخ اخيرا. وبيفكر. طيب الساعه معاها وكمان السلسله. ياترى هعمل ايه! وركب الريس وقــلـــع الجاكت. الل جيسيكا جيباه. وحطه قدامه. ولابس تيشرت نص كم. ولبس النضاره وشغل الريس وخرج اخيرا من القصر. وابتسم. وقال دي فرصه انى اتصل ع رينو من اى كابينة اتصالات. وقلبه دق جـ.ـا.مد بعشق لمجرد فكرة أنه هيتصل. وبعدها دق قلق. وخايف ليتصدm ويعرف انها سافرت. وساق بسرعه البرق وعايز يشوف اى كابينه. وبعد فتره وهو سايق ف الطريق. الجاكيت وقع ف الطريق. ورجع بالريس وفهد وقف ونزل. وبيوطى وبيجيب الجاكيت لمح ف جيب الجاكيت الداخلى حاجه صغيره جدا. وبيرفع عينيه من تحت النضاره. لمح عربيه من عربيات حرس جيسيكا ماشيه وراه. وعمل نفسه مش واخد باله. وشال الجاكيت ووقف وركب الريس وحط الجاكيت قدامه. وبسرعه فتح جيب الجاكيت وشاف جهاز تتبع. وقلم صغير. وفهد شك أنه يكون فيه جهاز تصنت. وحمد ربنا انه شافه. ونفخ بديق حقيقي. لانه متراقب وكدا مش هيعرف يتصل ع معشوقته الصغيره. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وشغل الريس وساق بانتقام.

ف نفس الوقت.
مراد: قاعد ف فندق جديد. جمب غرفة فهد ف إقليم ماركي. ونقل من يومين ف الفندق هو واكرم لانه حاسس انه متراقب ف الفندق التانى ومكنش مرتاح فيه. ومعاه فريق موجود تحت إشرافه.

مراد: واقف قصاد الشباك. وحاطط ايديه في جيبه. وساند راسه ع الشباك. وبيفكر ف فريحته الل وحشاه جدا. وبنوته الحلوه. وآدm الصغير. ومريوم وآدm. ونفسه يطمن عليهم. لكن مفيش فرصه واحده. وكمان عرف أن جيسيكا كلفت شباب مراقبين اوضة سفيان كويس. لدرجة أنهم دخلو وفتشوها كويس جدا. ورجعو كل حاجه زى ما كانت بالظبط.

ومراد حمد ربنا انهم ماناقلوش اى حاجه ف اوضة فهد. ومراد حاليا مسيطر ع الوضع. وبيفكر ياترى فهد وصل لايه! بيتعامل ازاى! شكو فيه! ولا الشك انتهي! ونفخ بزهق من الملل والانتظار وكمية التفكير. واخد نفس عميق. واتنهد. وبص ل اكرم. اعملى قهوه يا اكرم. راسي هتنفجر.
اكرم: قاعد قدام اللاب توب. وبياكل اندومي. اممم ثوانى بس هخلص اكل واعمل 2 قهوه دبل.

مراد: طلع ايديه من جيبه. وربع ايديه. وحشتينى اوى يافريحه. صوتك ولهفتك عليا وحشونى اوى. وغمض عينيه. وبيتمنى ان المهمه دي تعدى من غير خساير. ويرجعو بالسلامه.
وفاق ع صوت رساله خاصه ع اللاب توب. ونفس الوقت ع فون مراد ع الواتس آب.
مراد: راح يجيب الفون من ع التربيزه. يشوف الرساله.

واكرم فتح الرساله. وكانت عبـ.ـاره عن اكتر من صوره. ونفس الصور وصلت ل مراد. وكانت لفهد. وهو خارج من القصر. وراكب ع الريس. وبعتو رساله تحت الصوره. الحوت خرج الآن من المحيط وف الاتجاه الصحيح.
مراد: ابتسم. وفهم الرساله أن فهد خرج من القصر ورايح للاوضه ف إقليم ماركي.
اكرم: قال لمراد. بص ولف اللاب ل مراد. بعتو صور لفهد وفهد خرج من القصر وجاي ع الاوضه.

مراد: بنفس الابتسامه. وبيبص ع صورة فهد ايوه عارف. واحنا ربع ساعه. هنخرج. ونطلع ع سطح البيت الخلفى للبيت الل فيه اوضة فهد. وننزل من ع سطح البيت وندخل اوضة فهد من غير ماحد يشوفنا. لكن مراد كشر عينيه وهو بيتفرج ع صورة فهد. واخد اللاب توب من اكرم وحطه ع رجله. وبيكبر صورة فهد وجاب صوره تانيه وكبرها. وغمض عينيه بغـــضــــب. كنت حاسس انها مش ساهله.
اكرم: شاف شكل مراد. مدايق. ف ايه يامراد. ومين الل مش ساهله!

مراد: بديق. فهد مش لابس الساعه. ولا السلسله. واكيد الزفته الل اسمها جيسيكا اخدتهم منه. ورفضت ترجعهم او ممكن تكون رامتهم ف الزباله.
اكرم: بدهشه. طب والعمل. انت مجهز نفس الساعه والسلسله. وفيهم كل حاجه!
مراد: حط اللاب ع التربيزه. ومسح وشه بايديه. وقام رايح جاي بيفكر. وبعد دقيقتين. بص ل اكرم. لقيتها.
اكرم: الحقنا بيها بسرعه.
مراد: فهد قدامه ساعه تقريبا ع مايوصل هنا.

اسمع يا اكرم الل هقولك عليه وتنفذه بسرعه انت هتتصل دلوقتي. بالخبير الل اسمه. وقاله ع الاسم. وتقوله ف ربع ساعه يبعتلنا جهازين تصنت ف الأذن. من النوع (-) وقاله ع نوع الجهاز. وانا هزرعه ف ودن فهد. وهيبقى متوصل عندي باللاسلكي. وبكده هنسمع ونعرف من فهد اى حاجه من غير ما زفته دي تعرف حاجه. بسرعه يا أكرم مفيش وقت.
اكرم: ايوه حالا. بس ليه جهازين ؛؟ هو المفروض جهاز واحد بس!

مراد: صحصح يااكرم مفيش وقت. انا طلبت جهازين علشان لو فيهم واحد مش شغال. افرض طلبنا جهاز وطلع مش شغال نعمل ايه ساعتها هااا!
اكرم: امم صح جدا. تمام انا هتصل حالا. واكرم بيتصل وبيشرح للخبير كل حاجه...
مراد: بيفكر. اممم جيسيكا دي مش ساهله. واكيد مش هتسيب فهد يخرج كدا بسهوله لأ دي اكيد مراقباه. فكر يامراد. فكرررر. بس لقيتها.

اكرم: قفل وراح ل مراد. الخبير بيقول ااقل من 10 دقايق. الجهازين هيكونو عندك مع اللاسلكي.
مراد: ، سرحان.
اكرم: الوووو انت ياعم.
مراد: انتبه. ها. اه تمام تمام. اسمع يا اكرم. دلوقتي جيسيكا اكيد اكيد مراقبه فهد. وب اكتر من طريقه. انت هتجمع كل الفريق بتاعنا. عند البيت الل فيه الأوضه بتاعة فهد. واول ما يلمحو فهد جاى. انا عايز فوضي. فوضي كبيره. خناقه كبيره جدا تقفل الشارع عند البيت فاهم. ومش عايز غلطه.

اكرم: بعدm فهم. مش فاهم كل ده ليه ؛؟

مراد: علشان الحرس اكيد مراقبين فهد. وغير كدا ف حرس تبع جيسيكا مراقبين غرفة فهد من الشارع الرئيسي. وفهد قبل مايوصل بدقيقه وتحصل الفوضى دي. طبعا جارد جيسيكا. انتباههم هيتشتت مابين سفيان. والخناقه الكبيره. واول ما فهد يدخل من الباب. احنا هناخدو ع السطح ونرجع بيه ع الفندق. ونزرع ليه جهاز التصنت. وافهم منه كل حاجه بهدوء علشان اعرف الخطه الجايه هتكون ايه! فهمت يا اكرم. ويارب تتحرك علشان مفيش وقت.

اكرم: بدهشه. يخربيت افكارك. خلاص ماشي. متقلقش انا هعملك القهوه. وهظبط كل حاجه.
مراد: قهوة ايه بس دلوقتي. مش وقته نفذ الل قولت عليه حالا. يلا يااكرم.
اكرم: حاضر. حالا واتحرك بسرعه يبدأ بالتنفيذ.

فهد: سايق بغل لانهم ماشيين وراه بالعربيه. ومتغاظ لان فرصة انه يتصل ع رينو ضاعت. وعايز يريح قلبه ويطمن سافرت ولا لأ! وبعد شويه وصل المنطقه. لكن اتفاجئ أن ف خناقه كبيره جدا. لدرجة أنه مش عارف يدخل الشارع قدام البيت بالريس. وشاف ف الخناقه دي كام عميل كدا. وفهم إن دي حركة تمويه من مراد. وغـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وفكر بسرعه. وركن الريس ع اول الشارع. وساب الجاكيت. لكن فكر تانى. ورجع اخد الجاكيت معاه. ودخل الشارع بصعوبه.

حرس: جيسيكا. متلخبطين. وشافو فهد داخل الشارع وبصعوبه. ومن غير الريس. وصعب جدا يدخلو بالعربيه. ونزلو. ورايحين وراه فهد لكن بمسافه بعيده. يعنى فهد دلوقتي دخل الشارع. والحرس لسه نازلين من العربيه وهيتحركو. لانهم مطمنين لانهم حاطين ل فهد جهاز تتبع ف الجاكيت. ومتابعين كل حركاته.
فهد. مشي مسافه. ووصل البيت. واول ما دخل. لمح مراد. واكرم. وفهد شاور ليهم يسكتو مايتكلموش. وشاور ع الجاكيت.

مراد واكرم. فهمه ومتكلموش.
مراد: اخد الجاكيت من فهد. وفتح باب الأوضه وحط الجاكيت فيها. واخد تيشرت وبنطلون. وراح لفهد. فتشه كويس جدااا. وشاور لفهد البس البنطلون والتيشرت ده. وكمان البس الجزمه دي. غير كل حاجه انت لابسها هناك.
فهد: فهم قصد مراد. علشان لو جيسيكا زرعه اى حاجه ف الهدوم. وفهد دخل الحمام. وغير هدومه. ولبس جزمه تانيه. وكل ده ف صمت تام. وخرج.

مراد شاور لفهد. يطلع معاهم ع السطح. وطلعو ع السطح. ونطو ع السطح الخلفي. ونزلو. ومشيو ورا البيت. ووصلو الفندق. وطلعو الغرفه. واكرم. دخل وفهد ومراد.
مراد: وقف وبيبص لفهد. وافتكر طلقة الرصاص. وكمان مش مصدق ان فهد اجتاز المرحله دي.

فهد: حس انه بدء يتنفس بحريه. وشاف مراد. وقرب منه وحـ.ـضـ.ـنه بعض بحب كبير جدا. وكل واحد غمض ف حـ.ـضـ.ـن اخوه. وكأن مراد بيمد فهد بالقوه. وكأن فهد بيمد مراد بالأمان. وفضلو ف حـ.ـضـ.ـن بعض شويه ومن غير ما حد يتكلم.
اكرم: مبتسم بحب. من علاقة مراد وفهد. وعلشان الوقت بيجرى كـ.ـسر اللحظه. احم وانا ماليش نصيب أسلم يعنى ولا ايه!
مراد: وفهد ربتو ع ضهر بعض. ومراد خرج من حـ.ـضـ.ـن فهد. حمدالله ع سلامتك ياحوت.

فهد: ابتسم. الله يسلمك يامراد.
اكرم: قرب عليه وحـ.ـضـ.ـنه بحب كبير. حمدالله ع سلامتك ياوحش. والله القعده هنا من غيرك انت ومراد مع بعض ما ليها طعم خالص. عايش ع الاندومي.
فهد: ضحك. الله يسلمك يا اكرم. حلو الاندومي. انا عايش ع الاكل النباتى لما خلاص. معدتى قلبت.

اكرم: الله يكون في عونك. انا هطلب اكل لينا كلنا. انا عارف انت بتحب الفراخ ع الفحم ثوانى هتصل ع الروم سيرفس. وانت اقعد مع مراد. بس ما تحكيش حاجه غير بعد ما اتصل وارجع.
فهد: هز راسه. تمام. وبص ل مراد عامل ايه يامراد؟
مراد: هز راسه انا تمام الحمد لله. المهم انت عامل ايه. طمنى عليك. جـ.ـر.حك عامل ايه!

فهد: قعد ومراد قعد قدامه. الحمد لله يصحبى كل حاجه تمام. وبصله بأمل. انت اتصلت ع العيله يامراد. عرفت عنهم اي حاجه! ومن قلبه كان بتمنى أن مراد يطمن قلبه ويرتاح.
مراد: بزعل حقيقي. هز راسه بلاء. للأسف يافهد صعب جدا. كل يوم اتصالات ورسايل وشفرات مابين التاج. والميكروفيلم. ومنبهين علينا زى ما انت عارف.

فهد: غمض عينيه. واتنهد ونفخ. ومسح وشه بايديه. المهم قولى ايه الحكايه! وايه الفوضى الل ع الشارع الرئيسي دي. وكمان انت جبتنى هنا الفندق ليه. احنا اتفقنا. انى هدخل الاوضه واخد حاجتى وارجع
مراد: انا هفهمك كل حاجه. بس قولى الاول انت ليه مش لابس الساعه هي رامتها!
فهد: هز راسه لأ. البـ.ـنت دى زكية جدآ يا مراد. وحوار الساعه شكله مدخلش عليها وقالت لما ترجع خدها وكمان السلسله.

مراد: انا عايزك تحكيلى كل حاجه يافهد. انا عايز اعرف عملت معاك ايه. اتصرفت ازاى! سالتك ف ايه! حطتك ف اختبـ.ـارات ولا لأ.
فهد: تمام. انا هحيكلك كل حاجه.
اكرم: طلب غدا. ورجع قعد جمب فهد. وبيسمع.

فهد: بدء يحكي بالتفصيل. من أول إصابته بالرصاص ف رجله ودخوله القصر الكبير جدا. وإن جيسيكا. جابت طبيبها الخاص. وكان هيدينى بنج كلي. وانا رفضت بشـ.ـده ع اساس لازم اكون فايق ومعرفش هما مين! وعطانى بنج موضعي. وشال الرصاصه. وحاولت اعمل نفسي نايم. وفوقت وانا ف اوضه كبيره جدا. وملقتش معايه اي حاجه. لا الساعه ولا السلسله. ولا البطاقه والسلاح اخدت كل حاجه. والل حصل بعد كده.

محمد بعد ما رجع البيت وكان مخـ.ـنـ.ـوق ومحبط جدا. قعد شويه ف الليفنج. وتيم قاعد قصاد محمد ع الأرض وبيلون الحـ.ـيو.انات.
ونور كانت بتنيم تمارا. ورجعت قعدت جمبه. وسألته كتير. لحد ما قالها أن احمد هو الدكتور المقصود. احمد دفعته ف الكليه. وجابه هو وعلاء وشغلهم معاه. ومصدوم. حرفيا من الل سمعه وشافه.

وهنا جه دور نور ف انها تهون عليه تعبه وزعله. وكلمته كتير عن الابتلاات. وكمان من فضل ربنا أن الحقيقه هتتكشف من غير اذي ليه وليها. وكانت بتتكلم وهي ماسكه ايديه بحب كبير. وحطت راسها ع كتفه. خلاص بقى يامحمد علشان خاطرى حاول تهدى شويه.
محمد: سمع نور. وبص للايجابيات. وقال الحمد الله فعلا أن الحقيقه هتبان وأحمد إن شاء الله هينال جزاءه. وحط راسه ع راس نور الل ع كتفه. حبيبتى عندي ليكى خبر حلو.

نور: ياااه. خبر حلو وساكت. اممم قول خبر ايه ياترى!
محمد: آدm ومريم وزين. وفريحه وريتال ورينو جايين انهردا علشان يسهرو معانا!
نور: شالت راسها. وقالت بسعاده كبيره. بجججد. والله بجد. وساكت كل ده يامحمد.
محمد: ابتسم ع طريقتها. معلش ياحبيبتى.
نور: قامت. انا هجهز الغدا ونتغدي. واشوف بقى انا لازم اعمل عشا مميز. وحجات كتير حلوه. انا مبسوطه اوى. هتبقى سهره جميله مش كدا ياحبيبى.

محمد: مسك كف ايدها وباسه. فعلا يانورى. هتبقى سهره جميله. لكن آدm منبه عليا وعليكى أن الل بيحصل معانا ده محدش من العيله يعرفو. اوكي.
نور: هزت راسها. اممم اوكي ياحبيبى.
تيم: قام وقف. وراح بسرعه عليهم. رينو حبيبتى هاتيجي!
محمد: ابتسم وشال تيم ع رجله. ايوه يادكتور. رينو حبيبتك جايه. وكمان مريم الكبيره.
تيم: هييييه. وبصله ومريم نونو هتيجي!
محمد: ضحك. ايوه هتيجي كل العيله هتيجي علشان تيم وتمارا.

تيم: طيب وسع بقى انزل اعمل الهيموورك علشان رينو حبيبتى متزعلش منى. ونزل وبيقول. هيييه رينو قلب تيمو هتيجى. انتى روحي يارينو ههههه. وقعد متحمس جدا بيعمل الواجب.
محمد. ونور. ضحكوا ع تيم وتصرفاته. وحبه الكبير ل رينو.
ف ايطاليا.
فهد: شرح كل حاجه بالتفصيل ل مراد وأكرم.

ومراد: بيسمع. ومكنش مستبعد فكرة جهاز كشف الكذب. وفرح من جواه ع ردود أفعال فهد مع جيسيكا. وأنه ازاى بيتعامل معاها. وإن فهد سمع كلام مراد. لكن بيفكر ف ذكاء جيسيكا. واكيد عندها نقطة ضعف. ومن شرح فهد ل مراد. شاف أن جيسيكا مع أسلوب فهد الحاد معاها أحيانا وانه مش مهتم بكونها حاجه كبيره جدا. وشايفها بـ.ـنت عاديه. إلا إن جيسيكا مبتعملش اى رد فعل. وفهم إن جيسيكا طول عمرها تؤمر والكل ينفذ. واخيرا جه سفيان وقلب قانون جيسيكا. امممم.

وبعدها. مراد شرح لفهد كل حاجه. ف فترة غيابه. وإن جيسيكا بعتت حراستها الخاصه وسالت ع سفيان جابريل اليكساند كويس جدا. ورجـ.ـالتنا كانت متوزعه بإتقان شـ.ـديد. ووصلو المعلومـ.ـا.ت للحراسه بعنايه شـ.ـديده. وإن رجـ.ـالتنا يوميا تروح عند القصر. وتستنى اشارتك ونطمن عليك. والتاج خلاص قربو يوصلو لمكانه هنا ف ايطاليا. ولما شوفت صورتك وانت خارج من القصر. ومش لابس الساعه ساعتها فكرت وطلبت من اكرم.

- وشرحله كل حاجه بسرعه. واتغدو لأن فهد فهم جيسيكا انه بياكل اكل نباتى فقط. علشان طبعا احنا عارفين ان ( لحم الخنزير محرم )
وبعد الغدا. مراد شرح لفهد الل فهمه من شخصية جيسيكا. وأنه يثبت ع معاملته معاها كدا. وأنه يخلى باله جدا. لان اكيد جيسيكا حاليا بتجهز اختبـ.ـار ل سفيان بعد رجوعه. ولازم يكون قد الإختبـ.ـار ده.
ومراد: قام وزرع لفهد جهاز التصنت ف ودنه. ومتوصل باللاسلكي. وجربوه وكل حاجه تمام.

مراد: امسك يافهد الساعه دي خليها معاك!
فهد: بعدm فهم. طيب ليه! انت دلوقتى ركبتلى جهاز التصنت. وانت عارف ان هناك ساعه هلبسها علشان اتواصل معاك احيانا بالفون...

مراد: فهد جيسيكا مش بالغباء ده انها تسلمك الساعه عادي كدا! لأ. جيسيكا اكيد اكيد هتسلمك الساعه والسلسله وهي مركبه فيها جهاز تنصت. وانا متأكد من ده مليون. انت تخبى الساعه دي كويس جدا. ولما تسلمك الساعه التانيه. عايزك تدخل الحمام وتفتحها واكيد هتلاقي فيها جهاز تنصت. انا عايز منك بقى. تلبس الساعه بتاعة جيسيكا لما تحب تسمعها حاجه انت عايزها تسمعها. وتثبتلها عكس شكها فيك. ولما تبقى لوحدك تلبس الساعه بتاعتنا وتدخل الحمام. وتبلغنى اول بأول لو ف حاجه مش واضحه لينا. وحاول تسمع من جيسيكا ومتهتمش واكيد هي هتشاركك أسرارها وانا متأكد من ده. ومراد شرح كل حاجه لفهد. وبعدها. فهد سلم عليهم بحب كبير. وبص ل مراد وقاله. بتنهيدة و.جـ.ـع. حاول تتصل ع العيله وطمنى ع رينو يامراد ارجوك.

مراد: ربت ع كتفه إن شاء الله. صدقنى انا اكتر منك مستنى بس اول فرصه. خلى بالك من نفسك يا فهد. لا اله إلا الله.
فهد: سيدنا محمد رسول الله.
فهد: خرج من الفندق. ومراد واكرم مأمنين ليه كل حاجه. وطلعو ع السطح الخلفي من البيت. وفهد نزل بسرعه البرق. بعد إشارة مراد أن الحرس ع اول الشارع.

فهد دخل الاوضه. وبدء يلم هدومه ف الشنطه. ويتكلم كتير بالانجليزي جمب الجاكيت بحيث جيسيكا تطمن اكتر. وفهد فتح سوسته سريه ف الشنطه. وخبى فيها الساعه. واخد شوية كتب ع جوابات مكتوبه قديمه ع اساس انها من هيدا. ودخل الحمام ولبس اللبس الل كان عليه. واخد الجاكيت. وخرج. ومشي لحد اول الشارع. وشاف عربيه حرس جيسيكا. وعمل نفسه مش شايفها. وركب الريس. وقال أنا قادm اليكي جيسيكا ابنة كيين هههه ايتها المغــــروره. كم احببت شخصيتك ههههه ياخادmة القصر. وشغل الريس واتحرك ع القصر.

طبعا حرس جيسيكا ف الوقت ده دخلو الشارع بصعوبه من الخناقه والفوضي الل كانت فيه. ووقفو بعيد شويه. ومطمنين لان جهاز التتبع وقف عند نقطة معينه وهي الاوضه. وفضلو منتظرين سفيان. ساعه. ولما خرج وشافو بعتو اشاره ل بيشوى. أن سفيان اتحرك ف اتجاه القصر.

طبعا جيسيكا. بعد ما سفيان مشي. اقتنعت أنه فعلا مايعرفش كيين لانه ساعده. وماسبهوش لوحده. وقاعده قدام اللاب توب. وبتتفرج ع تسجيل الفيديو. وكل شويه ترجع بالفيديو عند نقطة سفيان لما شاف كيين. وكانت ردة فعله عاديه جدا. واندهشت لما سمعت سفيان بيغنى ف غرفته ف الإقليم. لانها حاطه جهاز تصنت ف الجيب الداخلى للجاكيت ع هيئة قلم صغير. وبعدها فتحت عينيها بذهول من سفيان لما قال...

أنا قادm اليكي جيسيكا ابنة كيين هههه ايتها المغــــروره. كم احببت شخصيتك ههههه ياخادmة القصر.
وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ انا لست خادmة هذا القصر ايها الأبله الحقير.

بليل. عند محمد عزيز
محمد ونور. قاعدين. مبسوطين. بوجود العيله. ونور كانت مجهزه عشا مميز جدا. وبعد العشا...
نور ؛ قاعده جمب آدm وفرحانه جدا.
ومحمد قاعد. جمب زين. ومريم. وبيضحكو.
وفريحه وريتال قاعدين بيتكلمو وفريحه خرجت من مود الزعل شويه.
وكل الاطفال ف اوضة تمارا بيلعبو مع بعض. لكن تيم. قاعد جمب رينو وبيفرجها ع الواجب.

رينو. شافت محمد بيضحك ونور مبسوطه. وآدm بيضحك. حست بطاقه ايجابيه ف وسط كل الموجودين وكمان فرحت جدا لما آدm قالهم إن مراد وفهد بخير. وشافت الجو بين الكل حلو جدا. وإن الكل مبسوط ودي فرصه كويسه جدا. هي كان نفسها فهد اول واحد يعرف. لكن عيلتها الل بتحبها كمان ليها حق انها تفرح. وقامت مره واحده. وقالت بابتسامه بابي. مامي. انا حامل...
ف ايطاليا بعد منتصف الليل.

جيسيكا. نايمه ع السرير. وكانت لابسه طقم لاتعليق عليه حرفياً واللاب توب جنبها بتراقب سفيان الل نايم ومش لابس تيشرت.

وبتفكر كتير ف سفيان وردود أفعاله وأن هو الل متحكم فيها. مش هي. وده طبعا كـ.ـسر غــــرورها. وقامت ومتغاظه من سفيان. وقفلت الكاميرات. ودخلت عليه الاوضه بالطقم الل لابساه. وكان نايم. وقربت منه وبدءت تقرب من فهد وتبوسه وتخدره بطريقتها. وقالت الآن انا الذي ساتحكم بك سفيان. وفهد فاق وحاول يبعد لكن جيسيكا سيطرت عليه كلياا بقربها منه بالطريقه دي. وفهد استسلم ليها تماماااا
رينو. شافت محمد بيضحك ونور مبسوطه. وآدm بيضحك. حست بطاقه ايجابيه ف وسط كل الموجودين. وكمان فرحت جدا لما آدm قالهم إن مراد وفهد بخير.
وشافت الجو بين الكل حلو جدا. وإن الكل مبسوط ودي فرصه كويسه جدا. هي كان نفسها فهد اول واحد يعرف. لكن عيلتها الل بتحبها كمان ليها حق انها تفرح. وقامت مره واحده. وقالت بابتسامه بابي. مامي. انا عايزه اقولكم ع خبر حلو قوي!

الكل انتبه. وآدm ومريم بصو لبعض. وبصو ل رينو. ومريم من جواها حاسه ان رينو هتقول انها هتبقى ام. ومنتظره الخبر بفارغ الصبر.
آدm: خير ياروحي خبر ايه!
رينو: بتـ.ـو.تر. وبلعت ريقها. وبصت للكل. انا انا، احم. انا حامل.
الكل بصو لبعض بضحكه صافيه من الفرحه وقلب مريم كان بيضحك وعيطت من الفرحه.

وآدm: عيونه دmعت اخر العنقود حامل. وقام وراح ضمها لقلبه وغمض عينيه. حبيبتى. نوتيلت قلبى. وضحك. بنوتى الرقيقه حامل! وباس راسها. الف الف مبروك ياروحي. ومسد ع نقابها. الف مبروك يارينو.
رينو: حست بشعور غريب. وكأنها لسه عارفه انها حامل دلوقتي. وداقت طعم الفرحه بالخبر ده بجد. وكانت تتمنى أن فهد يكون موجود. ويضمها لحـ.ـضـ.ـنه اول واحد. وقالت بحرج الله يبـ.ـارك ف حضرتك يابابى.

مريم: بسعاده. قامت وفتحت أيديها واخدت رينو ف حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتى. نور عينى والله الفرحه دى كنا محتاجينها. الف الف مبروك يارينو. ومسكت وشها بايديها من فوق النقاب وباست جبينها.
رينو: بدmـ.ـو.ع. وضميرها بيأنبها انها اتأخرت ومقالتش لحد. الله يبـ.ـارك فيكي يامامي. وباست ع ايديها ربنا ما يحرمنا منك ابدا انتى وبابي.

نور: راحت بسرعه. مبرروك مبروك مبروووك. وحـ.ـضـ.ـنت اختها الصغيره بسعاده كبيره. حبيبتى الف مبروك يارينو انا مبسوطه اوى اوى.
رينو. : الله يبـ.ـارك فيكي يانور ميرسي.
زين: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها. عارفه انا حاسس ان بـ.ـنتى الل بتقول انا حامل. تخيلى بقى لما مراد يعرف أن نوتيلت قلبه حامل. ولا الفهد. بجد فرحتينا. الف مليون مبروك ياحبيبتى.
رينو: بدmـ.ـو.ع. الله يبـ.ـارك فيك يا ابيه.

محمد: ابتسم. الف مبروك يارينو. والله بجد انهردا يوم مميز. واجمل خبر سمعناه انهردا.
فريحه: راحت عندها مرات اخويا توأمي. وحـ.ـضـ.ـنتها الف مبروك. دي مامي هتفرح جدا مش عايزه اقولك هي كانت بتدعي كتير قد ايه. انها تشوف ولاد فهد ورينو.
رينو: ابتسمت بزعل من نفسها. الله يبـ.ـارك فيكي يافريحه. انا إن شاء الله بكره بعد الجامعه. هروح مع رودي وافرحها بنفسي. وبصت ل آدm ده بعد اذنك طبعا يابابى.

آدm: بسعاده. ومالو ياروحي. وترجعى بكره مع طارق ورنا لأن طارق قالى أنه جاى بكره علشان يزور فريحه.
ريتال: وسعو بقى انتو كبستو ع نفسها كدا ليه. تعالى واخدتها ف حـ.ـضـ.ـنها الف مبروك يارينو الف الف مبروك. انا بجد مبسوطه اوى علشانك.
رينو: بسعاده. بجد ياجماعه انا الل بشكركم ع فرحتكم ليا بالشكل ده.
نور: همست بصوت وا.طـ.ـي. قوليلى انتى حامل ف الشهر الكام.

رينو: اتكسفت من سؤال نور. لكن ردت الدكتوره قالت انى حامل ف شهرين واسبوع.
وبصت ل مريم وقربت منها وقالت بهمس. مامي انا اسفه انا تعبت فجاءه. وحسيت انى مش طبيعيه وكشفت عند دكتور نسرين من يومين. وقالت انى حامل وحسبت الايام وقالت انى حامل ف شهرين واسبوع. ورينو طبعا محبتش تكـ.ـسر فرحتهم وتقولهم انها عارفه من شهر وخبت عليهم.
والكل فرح ل رينو وقعدو مبسوطين.

تيم: قعد ع كرسي لوحده. ومكشر جدااا. ورينو بتدور عليه شافته قاعد بعيد عنها. وندهت عليه تعالى ياتيمو جمبى هنا.
تيمو: هز راسه بلاء. وباصص ف الارض وزعلان.
الكل بص ع تيم. واستغربوه. ماعدا مريم ونور الل ابتسمو.
رينو: قامت ومسكته من ايدو واخدته مكانها وقعدت. وهو واقف قدامها. مالك ياتيمو ياحبيبى مكشر اوى كدا ليه.
تيم: بصلها. وساكت.
رينو: باسته من خدو. قولى بقى زعلان ليه. ولا عايزنى ازعل منك!

تيم: رينو. انتى حامل. وسمعت ريتال بتقول رينو هتجيب نونو صغير. وبصلها بزعل انتى هتجيبى نونو. وتنسي تيمو يارينو.
الكل. ابتسم واتأثر من كلام تيم.
رينو: ابتسمت بدmـ.ـو.ع. واخدته ف حـ.ـضـ.ـنها. ابدا أبدا. تيمو حبيبى انا وبس. وانت ابنى وبحبك وبمـ.ـو.ت فيك. والنونو الل هيجي ده هيكون اخ لتيمو. او اخت لتيمو. لكن تيمو هاحبه اكتر واحد ف الدنيا دى.
تيم: ضحك. وفتح ايديه. انتى هتحبى تيمو قد البحر والسما.

رينو: انا بحب تيمو قد البحر والسما وقااااااد الدنيا دي كلها. وتيمو هيحب النونو مش كدا.
تيم: النونو ده هيبقى بتاع تيمو وبس...

ف ايطاليا بعد منتصف الليل
جيسيكا. نايمه ع السرير. وكانت لابسه طقم لاتعليق عليه حرفياً واللاب توب جنبها بتراقب سفيان الل نايم ومش لابس تيشرت.

وبتفكر كتير ف سفيان وردود أفعاله وأن هو الل متحكم فيها. مش هي. وده طبعا كـ.ـسر غــــرورها. وقامت ومتغاظه من سفيان. وقفلت الكاميرات. ودخلت عليه الاوضه بالطقم الل لابساه. وكان نايم. وقربت منه وبدءت تقرب من فهد وتبوسه وتخدره بطريقتها. وقالت الآن انا الذي ساتحكم بك سفيان. وفهد فاق وحاول يبعد لكن جيسيكا سيطرت عليه كلياا بقربها منه بالطريقه دي. وفهد استسلم ليها تماماااا. وجيسيكا ابتسمت بنصر. وبتقرب اكتر من سفيان. الل تجاوب معاها وبقى تحت سيطرتها. ومره واحده. جيسيكا فتحت عينيها. وبصت حواليها. واكتشفت أنها بتحلم. وغمضت عينيها ونفخت بديق. واتعدلت. وجابت علبة السجاير. وطلعت سيجار وبتشرب. وبتنفخ الدخان بغـ.ـيظ. تبآ لك ايها الحقير سفيان. لقد جعلت تفكيرى يخرج عن السيطره. ما هذا الحلم الغـ.ـبـ.ـي جيسيكا. ومع من! مع هذا الأبله الذي يظن انك خادmة هذا القصر. انا سالقنك درسا قاسيا سفيان الغبى. ولكن كيف! كيف! نعم انا سافعل اي شئ حتى اضايقه. وفتحت اللاب توب وبتراقب فهد. لكن الاوضه كانت ضلمه. ومشافتش حاجه. وهزت راسها يمين وشمال. جيسيكا. لا تهتمي بشأن هذا الغبى الآن. انتى امامك مهمه كبيره جدا. و قريبا ستحصلين ع التاج الملكي. وقامت وخرجت من الاوضه. ونازله شافت سفيان. داخل ع المطبخ. ونزلت بشويش علشان تشوفه هيعمل ايه.

فهد: كان ف الاوضه وبيحاول ينام لكن مش عارف. وطفا كل الاضاءه علشان يقعد براحته.

ونام ع الكنبه وحط ايده تحت راسه. وبيفكر ف رينو. وازاى قدر يسافر وهي زعلانه منه. مهما كانت المشكله لازم كنت اخدها ف حـ.ـضـ.ـني واودعها. افرض مرجعتش تانى. أفرض حصل اى حاجه. ونفخ بديق. اااه يارينو لو تعرفى انتى ملخبطانى قد ايه. ومخليه عقلي مشتت منى. اااه لو اعرف بس انتى فين. فكرة انى مش عارف مراتى فين دي هتشل عقلى وتفكيرى. انى اعرف انك سافرتى ولا لأ دي بقت أمنية حياتى. انتى متعبه جدا يالارين. وعنيده. اوووف واتعدل وقعد. طيب يافهد لو عرفت إن لارين سافرت ومسمعتش كلامك هتعمل ايه! وغمض عينيه بغـــضــــب والله ماهتعدي بالساهل. لكن لأ لأ. اكيد آدm منعها من تفكيرها الغبى ده. يووووه دmاغي هتنفجر. وقام وخرج من الاوضه ونزل ع المطبخ. يعمل قهوه.

جيسيكا: نزلت ووقفت بعيد تراقب فهد. لكن شافته بيعمل قهوه. ودخلت عليه. ماذا تفعل سفيان!
فهد: واقف مديلها ضهره. ولما سمع صوتها غمض عينيه بغـ.ـيظ. الله يخربيتك ياشيخه. ولف ليها ولسه هيتكلم. لكن اتصـ.ـد.م من الل هي لابساه. وبص بسرعه ع القهوه. احم لم استطع النوم واعانى من الصداع المزمن. فاعددت بعض القهوه. ومن ثم ساخلد إلى النوم.
جيسيكا: رفعت حاجبها. وربعت ايديها. أرى أنك تتجول ف قصري كأنه منزلك سفيان.

فهد: من جواه مش طايق نفسه. ونفخ بديق حقيقي ومسك القهوه. وسايبها وخارج.
جيسيكا: مسكت دراعه. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. لآخر مره سفيان. تتجاهل جيسيكا. وإلا اعدك انك ستنـ.ـد.م كثيراً.

فهد: لف ليها. وابتسم بتكليف. ماذا تريدين جيسيكا! ومسك القهوه. اتريدين ان اسكب هذه القهوه واعود الى الغرفه. وانتظر موعد طعامي ف الصباح. جيسيكا انا لست معتاد ع اسلوب الأمر فهمتى. انا أرى أنك مستاءه من افعالى. لا مشكله. دعينى اذهب من هنا. واعود الى غرفتى ف إقليم ماركي. حيث الهدوء والبحار اعيش بمفردي كمان كنت. اعد قهوتى ف اي وقت اخرج بدراجتى الناريه في اى وقت.

جيسيكا: قربت منه. انت ثرثار سفيان. وارى انك تقول جيسيكا دون تكليف. انا سيدتك. وعنـ.ـد.ما تتحدث معي لاتنطق اسمي هكذا فلتقول سيدتى حسنا!
فهد: قرب من وشها حسنا فهمت جيسيكا. ولكن لا تنتظرى منى أن أقول لكي سيدتى هذه ع الإطـ.ـلا.ق فهمتى جيسيكا!
جيسيكا: قبضت على ايديها بغـــضــــب. انت تتجاوز معي سفيان. وإن لم تفعل ما آمرك به لقــ,تــلتك ف الحال. انا سيدتك فهمت!

فهد: ببرود على رسلك جيسي. اقول لك سيدتى وانتى ابنة ال26 من عمرك. كيف يعقل هذا. وإن كان هذا سيرضي غــــرورك وتتمنى أن سفيان يقول لكي سيدتى حسنا لا مشكله لدي. ولكن ساقولها لكي عنـ.ـد.ما اكون حارسك الشخصي حسنا. اهذا جيد لكي. اهدئي قليلا. وساب القهوه ع المطبخ. اتريدين منى شيئا اخر. اريد ان انام!
جيسيكا: بغـ.ـيظ من رودود سفيان، سابته وخارجه. سيتم توظيفك بعد غد سفيان. استعد.

فهد: هز راسه. وابتسم من جواه لانه كدا هيبدء الشغل الجد. لكن كان مدايق من لبسها. وساب القهوه. وطلع دخل الاوضه. وبيلف اتصـ.ـد.م صدmة كبيره جداااااا. جيسيكا!
جيسيكا: طلعت متغاظه واقسمت انها تنتقم منه. المهم أنه يطيع أوامرها. ودخلت اوضة سفيان. ومستنياه ف السرير. واتكلمت بثقه نعم سفيان جيسيكا!

فهد: فهم الل هي ناويه تعمله. وغمض عينيه بغـــضــــب. وحاول يسيطر ع أفكاره ومش وقت يعاندها. وحط ايدو ف جيبه. احم ماذا تفعلين هنا!
جيسيكا: قامت ووقفت قدامه. اريدك سفيان. ولكن اريد أن تعرف انى لا اريدك كما تظن انى افكر بك أو اهتم لأمرك. لا سفيان انا اريدك لانى اريد هذا فهمت!
فهد: اممم انتى تريدى أن ترضي غــــرورك. وطلع ايدو من جيبه ومسح وشه بايديه. وبصلها وسكت شويه...

جيسيكا: ستفعل ما آمرك به سفيان. انا سيدتك. وبتقرب منه!
سفيان: وهيدا. جيسيكا!
جيسيكا: هيدا! انها من الماضي ومـ.ـا.تت. وهذا لا يعنى لي شئ. انت ستفعل معي ما اريد والآن فهمت!
فهد: هز راسه. وحط ايديه ف وسطه. اممم حسنا. وانا اريدك أيضا. وشالها ورايح بيها ع السرير من غير مايتكلم.
جيسيكا: من جواها بتضحك بنصر لانها أمرت سفيان وهو سمع كلامها.
فهد: نزلها ع السرير. واتعدل. وقــلـــع التيشيرت. وبيقرب منها.

جيسيكا: بتقرب من سفيان. لكن فتحت عينيها مره واحده. وزقت سفيان. وقفلت مناخيرها بايدها. ما هذه الرائحة الكريهة. وزقت سفيان وقامت.
فهد: اتعدل ومسك ايديها. ماذا بك. هيا تعالى انا اريدك جيسي.
جيسيكا: شـ.ـدت أيدها. انت مقرف ومقزز. رائحتك كريهه جدا. انت حقير سفيان. وسابته بسرعه وقافله مناخيرها بايدها وخرجت وقفلت الباب وراها.

فهد: قعد ع السرير. وكاتم الضحكه علشان الكاميرات. وبيمثل أنه بيشم التيشيرت ومثل الحيره. وقام ودخل الحمام. وضحك من قلبه ع شكل جيسيكا. هههههههههههه. الله يخربيت فقرك يامراد هههههههه. ووقف قدام المرايا يغسل سنانه بالمعجون. ورجع بتفكيرو لما كان مع مراد ف الفندق امبـ.ـارح!
فلاش باك.
مراد: حكى كل حاجه لفهد. والباب خبط وكان الغدا جه.
اكرم: قام يفتح وياخد الغدا.

مراد: اسمعنى يافهد بما أن انت قولت ع الاماكن الل جيسيكا بتبقى موجوده فيهم ف القصر. انا هسلمك ميكرفونات صغيره جدا جدا. ودي بقى بشطارتك انت عايزك تزرعها ف الاماكن الخاصه الل هي بتقعد فيها مع الل اسمه بيشوي ده. واكيد أسرارها كلها عندو. وكمان تزرع ميكرفون ف كرسي كيين. لانه اكيد عندو معلومـ.ـا.ت أو أى خطط. وده هيفيدنا جدا وهيسهل علينا كتير.
فهد: تمام. سهله جدا. وفعلا هتسهل علينا كتير.

مراد: تمام امسك العلبه دي فيها الميكروفونات مع الماده اللاصقه.
فهد: اخد العلبه وحطها ف جيبه.
مراد: بص لفهد. وطلع من جيبه علبه صغيره. امسك يافهد العلبه دى خليها معاك ع طول ف كل وقت.
فهد: اخد العلبه. دي علبة ايه دي! وبيفتحها. اووف وقفلها بسرعه. ايه يعم الريحه دي. دي علبة توم دي ولا ايه اووف وبيكح!

مراد: دي علبه فيها ( 15 قرص )دى خلطة اعشاب. عبـ.ـاره عن توم وبصل وتوابل ريحتها نفاذه وقويه جدااا واكتر حاجه فيها التوم والبصل. وملهاش اى ضرر نهائي.
فهد: امم طيب ليه!

مراد: اولا جيسيكا دي مش ساهله. وانك بتعاملها المعامله دي هي حباها جدا. بس غــــرورها مانعها تعترف بده. وهتفضل تفكر كتير. وعلشان تكشفك هتحطك ف اختبـ.ـارات صعبه لسفيان المسلم. واكيد هتفكر انها تقرب منك. وانت من وجهة نظرها كنت عايش مع هيدا ف شقه لوحدكو يعنى الحجات دي عادي بالنسبالك. وعايزه تتأكد من انك هتوافق ولا ترفض. وكمان دي مش اى حد. لأ دي جيسيكا كيين. يعنى بـ.ـنت رئيس المنظمه اي حد يتمنى بس يبصلها. ولو انت رفضت كدا انت هتدخل دايرة الشك ع طول. انا بقى عايزك تخبى العلبه دي ف السوسته السحريه الل ف الشنطه. ولازم. لازززم يافهد تخلى قرص ف جيبك احتياطى ف اى وقت. ومن غير مـ.ـا.تشوفك ف الكاميرات. ولو حاولت انها تقرب منك. بطريقه خفيه منك. تحط القرص ده تحت اللسان من غير ما تشرب ميا. هو طعمه لازع جدا. ولازم تستحمله. ولما هي بقى تحاول تقرب منك مش هتقدر تستحمل الريحه دي. وإن شاء الله خير. تمام فهمتنى يافهد!

فهد: هز راسه. فهمت تمام جدا انا كنت قلقان جدا. كل شويه اقول ربنا يستر ومتختبرنيش الإختبـ.ـار ده.
مراد: ربنا يستر إن شاء الله.

فهد: فاق من أفكاره. وبيغسل سنانه بالمعجون. وضحك تانى ع شكل جيسيكا. وحمد ربنا ان كان ف قرص ف جيبه. ولما شافها حط ايدو ف جيبه واخد القرص. واخده وهو بيمسح وشه بايديه. وبصلها وسكت. لأنه كان بيحاول بكل قوته سيتحمل طعمه. ووافق ع طلبها علشان متشكش فيه. وبص ف المرايا. وقال فاضل انى ازرع الميكروفونات بكره. باي طريقه. وهستلم شغلى بعد بكره. والشغل الل بجد هيبدء.

بعد كام يوم.
آدm: نايم واميرته ف حـ.ـضـ.ـنه. والمنبه رن ف ميعاد الشغل.
آدm: فاق. ومريم صحيت. وبصت ل آدm الل بيبص عليها ومبتسم. صباح الخير ياحبيبى.
آدm: وهي ف حـ.ـضـ.ـنه. صباح الحاجه الحلوه.
مريم: ههههه. انت الحاجه الحلوه ف حياتى.
آدm: ابتسم. وباس خدها. نمتى كويس!
مريم: امم الحمد لله. بقالى فتره مكنتش بنام كويس. يمكن من قلقلى ع رينو. لكن الحمد لله الدكتوره طمنتنا ان كل حاجه تمام. هي بس تهتم بالاكل.

آدm: طيب واميرتى الحلوه بقى مش ناويه تهتم بالاكل.
مريم: حبيبي. والله انا باكل كويس. اومال انا عايشه ازاى يعنى. بفطر معاك قبل ما تنزل ع شغلك. وبتغدي معاك. هو بس العشا الل باكل فيه حاجه خفيفه كدا علشان لما بتعشي مبعرفش انام كويس.
آدm: باس أيدها. اعملى حسابك انى بعد ما مراد يرجع إن شاء الله. هاخدك ونسافر ونعمل تشيك اب انا وانتى.
مريم: لسه هترفض.

آدm: هاااا! كلامي لازم يتسمع تمام. ومفيش نقاش ف الموضوع ده. انا اكتر من مره اقولك تعالى نكشف عليكى حتى نطمن وانتى بترفضي. لكن خلاص انا اخدت قراري تمام.
مريم: رجعت راسها ع كتفه وبصتله بحب. حاضر يا آدm وانا لازم اسمع كلامك ياحبيبى.
آدm: عارفه انا بفكر. اننا نسافر ونقعد انا وانتى شهر كامل. نستجم كدا لوحدنا عايز اشبع منك يامريم. الشركه والشغل والمسؤليه اخدوني منك. ومش عارف اقضي معاكي وقت لوحدنا.

مريم: قلبها دق بسعاده. وغمضت عينيها. انا كمان نفسي اقضي معاك وقت كبير جدا. انت مشاغلك كتير ربنا يكون في عونك. وإن شاء الله لما مراد وفهد يرجعو بالسلامه. تاخدنى ونسافر ع اى مكان. المهم تكون معايه.
آدm: باس راسها. حبيبتى عينيه ليكي. اممم انا عايز اقولك انى انهارده هتأخر شويه.
مريم: بزعل. هترجع امتى يعنى بالسلامه؟

آدm: بصي علشان مكدبش عليكى انا معرفش. انا هخلص الشغل. وهروح مشوار مهم مع طارق. بعد المغرب. ويعالم المشوار ده هيخلص ع امتى! ولو ده هيضايقك بلاش اخلص شغلى واجي ل عشق ال آدm جري.
مريم: ابتسمت. لا ياحبيبى. شوف مصلحتك وشغلك. وتروح وترجعلى بألف سلامه.
آدm: الله عليكي. يا قلب آدm. اهو انا بقى عايزك تدعيلى كدا ع طول.

مريم: اتعدلت وباست ع ايدو بحب. انا بدعيلك ف كل وقت. ولو لساني انشغل بحاجه تانيه قلبى بيكمل ويدعيلك. ربنا يحرسك ويحفظك ويكفيك شر اعدائك. ويخليك ليا ولا ولادك. وضحكت ويارب اشوفك وانت بتسلم احفادك لعرسانهم.
آدm: هههههههه. ياالله منك كل ده. هعيش كل ده.
مريم: ربنا يديك طولة العمر. والله العيله دي كلها مـ.ـا.تسوي من غير آدmي حبيبى ونور عينى وأماني وسندى.

آدm: تعالي هنا. وحـ.ـضـ.ـنها بسعاده. اااه هعشقك ايه اكتر من كده. عارفه والله يامريم كتير بحسد نفسي عليكى. انتى كتير عليا اوى. انتى كتير ع آدm.
مريم: غمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـن امانها. واتنهدت بحب. انت تاج راسي يا آدm حب عمري ورفيق دربي.
آدm: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. من فرط السعاده. واتنهد وباس راسها. وانتى الماسة آدm.

بعد فتره.
ف الجامعه.
المحاضره. خلصت. والطلاب بدءت تخرج من المدرج.
رينو: . قامت وبتاخد الكتب. علشان تخرج.
معتز واقف ف اول المدرج. وبيسـ.ـر.ق النظر ليها. وجواه مش عارف ينساها ومخـ.ـنـ.ـوق جدا.
رينو: خارجه. وشافت معتز واقف وعينيه عليها. ونزلت عينيها بسرعه. وخرجت ومهتمتش.
معتز: اخد الشنطه بتاعته بإحباط كبير. وخارج من المدرج. وشكله واضح عليه الإرهاق والتعب.

رينو: اتصلت ع رودي لكن فونها صامت ومردتش. وزي ما اتفقوا الل هتخلص الاول هتستنى ف الكافتيريا. ورينو راحت وقعدت ف الكافتيريا. وغاده شافتها وراحت قعدت جمبها.
غاده: هاي الجميل عامل ايه!
رينو: ابتسمت. هاى ورحمة الله. الحمد لله ياغاده. انتى عامله ايه!

غاده: شافت معتز واقف ف الكافتيريا وبيتكلم ف الفون. وسندت ايدها ع خدها اااه انا كويسه. بس قلبى مش كويس يختى. ادعيلى وانبى يا لارين ان الل بحبه يحس بيا أصله و.جـ.ـعلى قلبى اوى واتنهدت.
رينو: زعلت علشانها. وقالت حبيبتي إن شاء الله ربنا هيريح قلبك ويرزقك بالل يصونك. لكن مفيش حاجه اسمها انك تحلفينى بالنبي. قولى لا إله إلا الله. انتى عارفه إن لاحلفان إلا بالله. ودي مش اول مره اقولك عليها.

غاده: اه والله فعلا. أستغفر الله العظيم يارب. لا اله إلا الله. خلاص بالله عليكي تدعيلي أصله مقفل خالص ونفسي امسكه من زومارة رقبته واهزو كدا واقوله نحن هنا.
رينو: هههههههه. الله يكون ف عونه هو طالب هنا ف الجامعه ولا قريبك!
غاده: قلبها دق. وبصت وقالت بهيام تؤتؤ هو دكتور ف الجامعه هنا.

رينو: بدهشه هيييييه انتى بتحبى دكتور هنا. وفتحت عينيها على الاخر. اوعي يكون الدكتور عبد الحميد. ههههههههه مش معقول ههههه
غاده: بصت ل رينو بغـ.ـيظ. الدكتور عبحميد. يعنى بزمتك هحب واحد قد ابويا وكرشه مدلدل وتصرقاته تصرفات مراهق. شكلى كدا هعمل جنايه انهردا.
رينو: عبحميد ههههههه. خلاص خلاص متزعليش. قوليلى مين هو الل أمه داعيه عليه ده.

غاده: اه وانبى يارينو يختى أمه داعيه عليه أوى. وداعيه عليه أنه مايحسش بيا.
رينو: اوووف تاااانى ياغاده. بتحلفى بالنبى.
غاده: لا إله إلا الله. أستغفر الله العظيم يارب. اسمعى يستى. هو الدكتور معتز.
معتز. كان ماشي ورا رينو بمسافه. ودخل الكافتيريا. وفونه رن. وشافه وكان المتصل وليد ابن خالته. وليد الشامي. ورد عليه الو.
وليد: هالووو ميزو حبيب قلبي عامل ايه يادكتور.

معتز: بنفاذ صبر. انا كويس الحمدلله. واخيرا حنيت واتصلت. وشوفت رقمك عندى وليد: براحه ياوحش عليا. روق كدا. انت عارف انى مسافر شرم. واكيد مش فاضي هههههههههه. ياريتك معايا كنت هظبطك هههههههههههه.

معتز: لا خلي الحجات دي ليك. واحد غيرك كان اتعلم لكن لأ الستات والشرب رقم واحد ف حياته. ومحاولتش حتى تعتذر لمديرك ف الشغل. مقضيها سفر وفسح وكبـ.ـاريهات حتى خالتى الله يرحمها مـ.ـا.تت وهي زعلانه منك وزعلانه عليك. انت مش هتفوق بقى.

وليد: نفخ اوووف يخربيت ام المثاليه الل انت فيها. فكك منى انا بس وركز ع الل مطلعه عينك. عارف ياض يامعتز انا كنت ناوى انزل من شرم عليك ف الكليه علشان اشوف الل مدهولاك كدا. بس جوز خالتك بقى قالى تعالى ع المصنع الل ف الكويت. هخلص كدا كل حاجه. ولما إفضى ابقى اجيلك.
معتز: بيسمع وليد وعيونه ع رينو. واتنهد. لا ياوليد خلاص مفيش حاجه كل شئ قسمه ونصيب. هي اتجوزت خلاص.
وليد: الوو. الوو ولا يامعتز صوتك راح فين.

معتز: الو. الو وليد. والخط قطع.
وليد: ف التراس مع بـ.ـنت والخط قطع. هو كان بيقول ايه الواد ده. بقى عيل كئيب اوى. وبص للبـ.ـنت مـ.ـا.تجيي اقولك ع حاجه ف منتهي الخطوره هههههههههههه.
البـ.ـنت. بدلع. وانا كمان عايزه اقولك ع حاجه ف منتهي الفظاعه هههههههههههه.
ف شركة آل العدوي
آدm ف المكتب ومعاه طارق ومحمد.

محمد: اخد اجازه بقاله يومين وركبو كاميرات ف مكتب احمد. وانهردا التنفيذ. ومحمد قاعد ومن جواه خايف وقلقان. ونور كل خمس دقايق تتصل عليه ومرعوبه وخايفه ع آدm ومحمد جدا.

آدm: بص ف الساعه. تمام المغرب فاضل عليه ربع ساعه. طارق اتصل ع رمزى. وقوله يجهز نفسه ويلبس من دلوقتي. ويصلي المغرب ويروح ع المستشفى ع طول. واحنا هنحصله وكل حاجه جاهزه معانا. واول مايبدء ويقع ع الأرض رجـ.ـالتنا هتشيله وتسلمه ف مبنى الحالات الانسانيه.
طارق: هز راسه تمام. وطلع الفون واتصل ع رمزى وقاله كل حاجه آدm قالها. وقال ل آدm. الفريق بتاعي جاهز ومستنى الاشاره.
آدm: تمام. والباقى كله ع الله.

المغرب إذن. وآدm وطارق ومحمد نزلو صلو ف مسجد الشركه وكان معاهم رعد منتظرهم وصلا معاهم. واتحركو ع المستشفى. كلهم ف عربية آدm. ورعد الل سايق. ووصلو عند المستشفى. وركنو بعيد شويه.
محمد: فتح اللاب توب. الل متوصل بكاميرات غرفة العمليات. ومكتب احمد.
وآدm: فاتح اللاب توب. الل متوصل بالكاميرا الل مع رمزى. وجهاز التصنت. وقال رمزى وصل قدام المستشفى. ورجـ.ـالتنا هناك.

وكلهم بصو وشافو. واحد لابس هدوم قديمه جدا. وشعرو منكوش. وشبشب قديم. وشكله متبهدل خالص. كأنه متسول بالظبط. وتابعو تحركاته. من اللاب توب
رمزى: ماشي بتمثيل قدام المستشفى بيعرج وبيرتعش. وقرب من الرجـ.ـاله. وراح واقع قدامهم. والرجـ.ـاله مثلو الدهشه. وراحو عليه يحاولو يفوقوه.
جه من وراهم فرد من الأمن. ماله الراجـ.ـل ده.
#: مش عارفين. ده وقع مره واحده. ومش راضي يفوق.

&: ده مـ.ـا.ت ده ولا ايه. وشكلو شحات. وتلاقيه مكلش حاجه. وطب ساكت.
فرد الأمن: لا إن شاء الله مامتش. حد منكم يدخله المستشفى وهما هيهتمو بالحاله.
#: مستشفى. بالحجم ده. وكمان تخصصي هتقبل حاله ذي دى.
فرد الأمن: ايوه طبعا. الدكتور محمد عزيز الله يكرمه. مخصص مبنى مخصوص للحالات الانسانيه. حد منكم يدخله المستشفى بسرعه هتفضلو سايبينه كدا.
#: بص لصاحبه. طيب شيلو معايه وبص لفرد الامن فين المبنى ده!

فرد الأمن: تعالى وانا هدخل معاك وهوصفلك المكان.
وشالو ودخلو بيه المستشفى. وملاقوش معاه اي إثبات شخصيه. وحولوه ع المبنى.
فرد الأمن: بصو ياشباب. هتمشو ع طول واخر الطرقه دي تدخلو يمين. هتلاقو اسانسير وسلم هتطلعو الدور التاني. هو ده المبنى.
#: متشكرين جدا. تعبناك معانا.
فرد الأمن: لا متقولش كدا. انا معملتش حاجه. بلإذن انا علشان البوابه. وسابهم وخرج.

الشباب: دخلو الاسناسير. ورمزى. قام. وقالهم. انتو عارفين شكل الدكتور. والدكتوره
مش عايز لخبطه.
الشباب: تمام يافنـ.ـد.م. وواحد قال احنا حافظين شكلهم يافنـ.ـد.م. وإن شاء الله المهمه هتنجح. ربنا يوفقك يافنـ.ـد.م.
رمزى: هز راسه. تمام يارجـ.ـاله. يلا همتكو. والاسانسير وقف وخارجين شايلين رمزى. وماشين ف الطرقه. ووصلو عند مكتب احمد.
#: يا اهل الخير. حد هنا. مفيش اى دكتور هنا.
&: انا هروح اشوف اي دكتور.

ف نفس الوقت. احمد ورانيا ف المكتب. ومحمد شايف وسامع الحوار.
احمد: اهدى بقى يارانيا. مش حتة عيل زى ده يدايقك.
رانيا: بغـ.ـيظ. نعم عيل! ده عيل مش متربى. انا قولتلك من زمان نخلص منه. انت رافض ليه ها! الواد تحس انه مستقصدنى. ده بيقول عليا حرميه. وكمان مبيحبنيش. اااه يانارى. نفسي تطلعلى قلبه اكله باسنانى دول.

احمد: انتى عبـ.ـيـ.ـطه. احنا لو عملنا كدا. يبقى بنقول للكل هنا ف المستشفى. فتحو عينيكو موجود هنا تجارة اعضاء. متبقيش غـ.ـبـ.ـيه. وبعدين ده عيل صغير. سيبك منه وركزى بس. العمليه ناشفه اليومين دول. والجماعه شادين عليا وع الدكتوره. ومش عارف اجيب ناس منين.
رانيا: شادين ليه! انت امبـ.ـارح مش واخد اتنين ع الشقه الل ف المنطقه السكنيه الجديده. وسلمت أعضائهم للجماعه. انت والدكتوره!

احمد: ايوه يستى. هما عايزين كل ساعه أعضاء مش كل يوم حتى. وانا بسلم الاعضاء امبـ.ـارح. قالولى شـ.ـد حيلك شويه.
رانيا: سيبك من كل ده. انا متغاظه من الزفت الل اسمه تيم ده عاااايزه اقــ,تــله بايديا دول.

احمد: ههههه. انتى عايزه تقــ,تــلى تيم. والدكتوره عامله معايه مشاكل علشان عايزه منى انى اجبلها الدكتوره نور لحد عندها علشان تاخد أعضائها وهي صاحيه. ههههه. وبص قدامه بغل. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وانا عايز اطلع قلب محمد عزيز واكله ني. وسمعو صوت حد بينده ع دكتور.
رانيا: انا هاقوم أشوف ف ايه. حاجه تقرف.
#: يا اهل الخير. حد هنا. مفيش اى دكتور هنا.
&: انا هروح اشوف اي دكتور.

رانيا: خرجت. وشافتهم. وشافت رمزى وقرفت من شكله. خير ياجماعه!
#: حضرتك احنا كنا واقفين قدام المستشفي ومستنين واحد صاحبنا عشان مسافرين. والراجـ.ـل الغلبان ده كان ماشي قدامنا. ووقع طب ساكت مره واحده. وواحد من الأمن قالنا ان ف مبنى هنا للحالات الانسانيه. وجبناه ع هنا.
رانيا: هزت راسها. امم طيب سجلتو اسمه ف الاستقبال.
&: لا يا دكتوره. ملقناش معاه اي حاجه إثبات شخصيته. وانتى شايفه شكله. اكيد مالوش حد.

احمد: من ورا رانيا. وابتسامه فرح. ايه يا دكتوره. وده وقته لازم ننقذ حالة المريـ.ـض.
وجه: 2 ممرضين. واحمد قالهم. خدوه على اوضة الكشف وبعدها هنعمله الاشعه والتحاليل اللازمه. وإن شاء الله هيخرج من هنا زى الفل.
#: ربنا يبـ.ـارك ف امثالكو يارب. طيب نستاذن احنا.
احمد: بسعاده: طيب مين فيكم الل هيبقى مسؤول عن الحاله!

&: والله يادكتور. وفون الشاب ده رن. وبص ف الفون. وقال ل احمد. احنا مش القاهره. ولازم نسافر دلوقتي. ومعلش دي مسؤوليه كبيره واحنا مش قدها.
احمد: هز راسه بسعاده كبيره. اممم تمام. اتفضلو انتو. واحنا هنهتم بالمريـ.ـض.
الشباب: تمام. وخرجو من المستشفى. وركبو ف العربيه ومستنين إشارة طارق. والقوه واقفه بعيد عنهم.

محمد: كان بيسمع رانيا وأحمد. وعيونه مفتوحه على الاخر بصدmه. من الل سمعه. وكان عايز ينزل من العربيه ويطلع يقــ,تــل رانيا وأحمد. لكن آدm سيطر ع الموقف. وقاله اهدا. نور ف البيت وتيم وتمارا بخير. وانت معانا. اهم حاجه نعرف مين الدكتوره الل بيتكلمو عليها دي!

محمد: قفل اللاب توب بغـ.ـيظ. وبينهج بصوت عالى. وعينيه رايحه يمين وشمال. ومصدوم حرفيا من احمد. لأ وكمان عايز يقــ,تــل محمد. ورانيا عايزه تقــ,تــل تيم. وواحده عايزه تقــ,تــل نور، وكان متعصب ع الآخر. وطارق حاول يهديه. وفتحو اللاب توب من تانى علشان يشوفو ايه الل هيحصل بعد كدا!

آدm: قلبه بيغلى من جواه. وصك ع اسنانه بغـــضــــب شـ.ـديد. وباصص قدامه بغل. مييين! ميين الل بتكره بـ.ـنتى وعايزه تنتقم منها بالطريقه دى. اقسم بالله لا خليها تنـ.ـد.م وانا هنتقم منها ع طريقتى انا. ( إلا عيالى ). وانتو كمان ياحمد ورانيا اقسم بالله لا اخليكو تعضو على صوابعو من النـ.ـد.م. وهعيشكو ف رعـ.ـب. زي الل انتو عيشتوه للناس الغلابه. ولازم تدوقو من نفس الكاس!

احمد: اخد رانيا. وكشفو ع رمزى. واخدو منه عينه وعملوا تحاليل بسرعه. والاشعه. وكل حاجه تمام. وبص ل رانيا. فرصه وجت ع طبق من دهب ياريرى.
رانيا: اممم عندك حق. وخصوصاً انه ممعهوش اى إثبات شخصيه. ومتسول يعنى محدش هيفتكرو اصلا.
احمد: ومش بس كدا. محمد ونور واخدين اجازه من يومين. واسم الراجـ.ـل ده متسجلش ف المستشفى يعنى كأنه مدخلش اصلا. ههههههههه. الحظ الحلو ديما معايه.

رانيا: ههههه. يلا الله يرحمه. بقولك ايه انا هروح اجهز العمليات حالا. واتحركت علشان تخرج...
احمد: مسك ايدها. استنى بس.
رانيا: استنى ايه! الراجـ.ـل كل حاجه فيه سليمه. وملوش اى إثبات شخصيه. وانت قولت أن محمد ونور اجازه يعنى كل حاجه ماشيه حلو قوي. وكمان الجماعه قالو شـ.ـد حيلك شويه. يلا قبل ما الراجـ.ـل يفوق من الإغماء. انا هروح اجهز حقنة البنج!

احمد: افصلى شويه. واسمعينى للآخر. انتى دلوقتي. هتروحي تنادي ع سيد و حمو. الل انا مشغلهم معانا. وهياخدو الراجـ.ـل ده. من الباب الخلفي للمستشفى. ويحطوه ف عربيتى. وهناخدو ع الشقه مكان شغلنا الأساسي. وهتصل ع الدكتوره تحصلنا ع هناك. ونخلص كل حاجه براحتنا. انما هنا كل شويه وانا بعمل العملية وباخد الاعضاء انتى كل دقيقه تطلعي تبصي تشوفى حد جاي. وبنخاف لو حد شافنا. وبنبقى متـ.ـو.ترين. وبما أن محمد ونور مش هنا هنخرج من الباب الخلفي للمستشفى. ونخلص كل حاجه ف الشقه. وناخد كل حاجه. وبعدها نرمي الراجـ.ـل ف اي حته. او سيد وحمو يدفنوه بطريقتهم زي كل مره. ونرجع ع المستشفى وندخل زي ما خرجنا. ولا من شاف ولا من درا.

رانيا: ابتسمت. اممم فكره بردو. طيب انا هروح انادي ع سيد وحمو بسرعه. بس الراجـ.ـل ده مش راضي يفوق ليه!
احمد: بص ع رمزى. لا هو فايق بس شكله نايم نوم عميق. فكك منه دلوقتي لو فاق هخدرو. يلا بقى قبل ما يجي دكتور ولا اى حد من الممرضين.
رانيا: ماشي حالا وهنكون عندك. وخرجت.
آدm: والكل متابعين. واول ما سمعوا الل احمد قالو.

طارق: اتكلم مع القوه ف اللاسلكي. وعطاهم اشاره إن الهدف هيخرج من الباب الخلفي للمستشفى. والعربيه رقمها. (، ) وعطاهم رقم العربيه.
وبعد: شويه. سيد وحمو. شالو رمزي ع كرسي متحرك. وخرجو بيه وحطوه ف شنطة العربيه وقفلو عليه. واحمد ورانيا. خرجو وركبو العربيه. واتحركو. واحمد اتصل ع الدكتوره. وقالتلهم ف ثوانى هكون عندك.
رمزي. ف شنطة العربيه. وكلم آدm بصوت مهموس.

وآدm. طمنه وقالو احنا والقوه ماشيين وراك. من بعيد والدنيا ليل ومش هيشوفنا متقلقش.
محمد: اول مره يكون قلبه فيه غـ.ـيظ كدا من اخر موقف كان مع هشام. وعايز يقــ,تــل رانيا وكمان بيفكر مين الدكتوره دى مييين الل عايزه تقــ,تــل مراتى وبالطريقة دي. وجـ.ـسمه اتشـ.ـد. اقسم بالله العظيم ماهارحمكوو...
رعد: ماشي بحظر ورا عربية احمد. وآدm وطارق عينيهم ع العربيه. والمشوار اخد حوالى ساعه إلا ربع.

احمد: سايق العربيه. وجمبه رانيا. وبيهزرو ومبسوطين. والدكتوره اتصلت ع احمد وقالتله إنها موجوده في الشقه.
احمد: قالها خلاص 5 دقايق ونكون عندك.
وعدت ال 5 دقايق ووصلو وكانت منطقه سكنيه جديده ومفيهاش ناس كتير وكان مكان فاضي. واحمد نزل. وفتح شنطة العربيه. وشال رمزى بصعوبه. وحطه ع الكرسي المتحرك. يلا يارانيا. اقفلى العربيه وحصلينى. وزق الكرسي ودخل عماره. ونزل بالكرسي تحت للبدروم.

والدكتوره فتحت: اتاخرتو كدا ليه!
احمد: معلش ياحبيبتى الطريق زحمه. وسعي بس كدا علشان ادخل. ودخل ومعاه رمزى وسابه ع الكرسي. وراح لحبيبته واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وباسها مالك شكلك مخـ.ـنـ.ـوقه.
الدكتوره: بديق. بعدت عنه. وهتخـ.ـنـ.ـق ليه. المهم يلا بس بسرعه علشان نخلص. وبصت ع رمزى. انت جبته من الشارع ده ولا ايه!
احمد: ادايق لما بعدت عنه بنرفزه. لأ ده وقع قدام المستشفى.

رانيا: دخلت. وبتكح. اووف انتو مش هتخلو حد ينضف البدروم ده. الريحه انا مبقتش قادره استحملها. دm وعلب محاليل فيها أعضاء.
احمد: مش وقته الكلام ده. يلا علشان نخلص. وبعد مانخلص كل حاجه. هنحط الاعضاء ف المحاليل ونسلمها قبل ما نهار بكره يطلع. وسيد وحمو ياخدو الراجـ.ـل ده ويدفنوه. وبص للدكتوره يلا ولا ايه!
الدكتوره: نفخت بديق. ايوه يلا اووف.
احمد: ممكن اعرف السبب في النرفزه دي!

الدكتوره: بغل نووور. السبب نور انا عايزاها. وانت مش قادر تجبهالى. انا كل لما اشوفها قلبى بيغلى. ولما بسمع صوتها ببقى عايزه اقــ,تــلها. وبصتله انت تتصرف وتجبها هنا انت فاهم. وده الل اتفقنا عليه انا وانت. انت عايز تبقى الكل في الكل في المستشفى. وانا عايزه انتقم من نور فاهم.

احمد: بيلبس الجوانتى. حاضر ياحبيبتي. خلينا بس نخلص من الراجـ.ـل ده ونقبض. وهنفكر انا وانتى في اى طريقه. واجبهالك. ومش كل يوم نتكلم ف الموضوع ده. انا بس مستنى فرصه تكون لوحدها انتى شايفه وعارفه انها مبتخرجش لوحدها ابدا. انا هفكر وهعمل الل يريحك اكيد هلاقي طريقه. ويلا بقى. وبيشيل رمزى بينمه ع السرير.
الدكتوره: ماشي. هاتى يارانيا علب المحلول.
رانيا: حاضر.
الدكتوره: اديله البنج. والقلب سيبه للآخر.

احمد: ضحك. هو كل مره تفكرينى. انتى ناسيه انى جراح ولا ايه. يلا. هاتى البنج يارانيا.
رمزي طبعا سامع كل حاجه ومستعد ف اى وقت. لكن مستنى ل آخر لحظه.
رانيا: جابت علب المحلول وحطتها ع التربيزه. ثوانى. البنج ف شنطتى. وفتحت الشنطه. وجابته امسك البنج اهو.
احمد: اخد البنج. ولسه هايديه ل رمزى.
رمزي: فتح عينيه. واحمد اتخض
الباب اتفتح مره واحده عليهم. والكل اتخض.
احمد اتفزع والحقنه وقعت من ايده.
ورانيا اتخضت وخافت.

والدكتوره اتخضت واتصـ.ـد.مت وعينيها مفتوحه على الاخر.
آدm: والكل طبعا ف العربيه سامعين الحوار ع نور. وآدm ومحمد الغل والغـ.ـيظ جواهم بيكبر. وكمان طارق ادايق جدا واتنرفز علشان نور تعتبر بـ.ـنت اخوه.
حتى رعد اتدايق. وقال ل آدm ياريت تسلمنى الدكتوره دي وانا هربيهالك بمعرفتى ياباشا.
آدm: ساكت ومبيردش. وسمعو احمد بيقول هاتى البنج يارانيا. وقال لطارق يلا الكل يتحرك بسرعه مفيش وقت.

محمد: مصدق سمع كلمة آدm. ونزل اول واحد. ومستناش حد. وجرى ع البدروم. ونسي خالص إن في مهمه تجارة أعضاء. لاء هو عايز يعرف مين الل بتتكلم ع نورو وعايزه تنهي حياته قبل حيات نور.
آدm نزل. وطارق كان هينده ع محمد. وآدm هشش اوعي تنادي ممكن يسمعوك. سيب محمد يتصرف.
رعد نزل. وماشي جمب آدm وطارق.
طارق ادي اشاره للقوه.
محمد: نزل للبدروم بسرعه و كـ.ـسر الباب بكل غـ.ـيظ. وعينيه بتدور عليها. ولكن فتح عينيه بصدmه. يااسمين!

رمزي: قام بسرعه. ومسك احمد وكتفه.
رعد دخل. بسرعه ومسك رانيا وياسمين.
آدm: وطارق دخلو واقفين. وبيتفرجو ع المكان من جوه. وطارق صورهم
محمد: راح وقف قدام ياسمين. وعينيه بتطلع شرار. ومن غير مقدmـ.ـا.ت. بكل قوته ضـ.ـر.بها بالقلم. لدرجة أنها كانت هتقع لكن رعد ماسكها.
ياسمين. صرخت. ومناخيرها نزفت. والقلم علم ع وشها.
محمد: شـ.ـدها من شعرها جـ.ـا.مد جدا لدرجة أن شعرها طلع ف ايدو بعد كدا.
ياسمين: بتصرخ بصوتها كله من الو.جـ.ـع.

محمد: اتكلم بصوت يرعـ.ـب حقيقي. انتى!
ت عـ.ـر.في القلم ده جه متأخر اوى. انتى ياحـ.ـيو.انه عايزه تقــ,تــلى مراتى هااااا! وضـ.ـر.بها قلم تانى اقوي من الاول وهو ماسك شعرها.
وياسمين. صرخت ااااه. وبوقها اتجـ.ـر.ح. وزعقت. انا بكرهاااا. بكرررها. اخدتك منى. انت ملكى انا وبس. انت فاهم انا هقــ,تــلها. انا هشرب من دmهااااا. ااااااه ووقعت ع الأرض مغمي عليها من القلم التالت من محمد.

احمد: واقف مصدوم. من كلام ياسمين. ع محمد. لكن صدmته الأكبر انه انتهي.
محمد: سمعها وثار اكتر. وراح عند رانيا. وضـ.ـر.بها بالقلم. وبردو مسكها من شعرها جـ.ـا.مد. وانتى عايزه تقــ,تــلى ابنى! عايزه تقــ,تــلى ابن نور الل وافقت انك تشتغلى في المستشفى. هاااا! ررددددى. ابنى عملك اييييييه. تيم عملك اييييييه علشان عايزه تاكلى قلبه بسنانك. وضـ.ـر.بها تانى.

رانيا: بتصرخ. حـ.ـر.ام عليك. ااااه سبنى والله ما عملت حاجه ولا قولت حاجه. وبردو اغمى عليها من القلم التالت الل اخدته بكل قوه من محمد عزيز الغـــضــــبان. ولف ل احمد وهجم عليه بوكسات وفين يوجـ.ـعك. انت بقى الل عايز تقــ,تــل صاحبك. الل وقف جمبك وساعدك. انت عايز تسوء سمعت المستشفى بتاجر فيها بدm الغلابه هااا. وكل كلمه بالبوكس ف وشه.
القوه. واقفه من ساعة ما آدm وطارق دخلو. لكن طارق وقفهم بإشاره منه. لحد ما محمد يربيهم.

آدm: واقف وشايف محمد ثاير تماما. وخلاص وش احمد مبقاش باين من الدm. وياسمين ورانيا مغمى عليهم. وكل واحده وشها بينزف. وأقسم انه لازم يدفع ياسمين التمن ويعيشها ف رعـ.ـب حقيقي. وبص ل طارق. كفايه كده الكـ.ـلـ.ـب ده هيمـ.ـو.ت ف ايد محمد. خلى القوه تاخدهم.
طارق: مستمتع بضـ.ـر.ب محمد ليهم. مـ.ـا.تستنى شويه.
آدm: لأ كفايه لسه ورانا استجوابهم علشان نعرف مين الناس الكبيره الل مشغلاهم. وبص ل رعد. ابعد محمد يارعد كفايه.

رعد: امرك ياباشا. وراح ل محمد من الخلف. كفايه يادكتور هيمـ.ـو.ت ف ايدك. وبعدو عن أحمد بصعوبه.
احمد: وقع ع الأرض ووشه بينزف وبيكح ومش قادر يفتح عينيه...
طارق ادي اشاره للقوه. ودخلت واخدت احمد وشالو ياسمين ورانيا ع البوكس. واتحركو.
رمزى واتنين كمان معاه بيفتشو ف البدروم ع باقى الادله...

محمد: واقف بينهج. ومصدوم ياسمين. وبعد كل السنين دي! واحمد! طيب ليه احمد وياسمين مع بعض! وليه كان بيقولها ياحبيبتى! وينهج بغـ.ـيظ وعايز يقــ,تــلهم. وفاق ع فونه الل رن. وكانت نور. واتنهد بـ.ـاريحيه لما شاف رقمها. ورد عليها. ايوه يانور.
نور: بلهفه. محمد انت كويس.
محمد: بدء يهدى ويقنع نفسه أن الكابوس انتهى. واخد نفس عميق واتنهد. ايوه ياحبيبتى انا كويس. وكل حاجه تمام.

نور: حطت أيدها ع قلبها واتنهدت بأريحيه. ااه الحمد لله. الحمد لله يارب. يعنى خلاص البوليس قبض ع احمد ورانيا!
محمد: ايوه يانور ومش عايزك تقلقى واطمنى. احمد ورانيا خلاص اتقبض عليهم. ومحبش يقولها ع ياسمين علشان متقلقش اكتر.
نور: الحمد لله ياحبيبى لكل ظالم نهايه. محمد انت هترجع امتى. انا قلقانه عليك انت وبابى اوى. ومش هرتاح إلا لما اشوفكم قدامي.
محمد: ابتسم. حبيبتى حاضر. كلها ساعه واكون عندك.

نور: توصل بالسلامه ياحبيبى. عايزه اطمن ع بابي يامحمد هو جمبك.
محمد: ايوه جمبى ثوانى. وبص ل آدm نور عايزه تطمن عليك.
آدm: من جواه مدايق علشان بـ.ـنته ليها اعداء. لكن اخد الفون واتكلم بتمثيل انه كويس. احم. حبيبتى.
نور: اتنهدت بسعاده. باابى الحمد لله كنت قلقانه عليكو جدا.
آدm: حبيبت قلبي. وتقلقى ليه. هو احنا قوليلين ف البلد ولا ايه! وبعدين احنا معانا ربنا وحامينا متقلقيش ياروحي.

نور: ابتسمت ونعم بالله ياحبيبى. ارجوك يابابى ارجعوا بقى عايزه اطمن اكتر.
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. حاضر ياحبيبتى. وزى ما محمد قال كلها ساعه ونكون عندك. وهطلع اسلم عليكي. واطمنك عليا ماشي يقلب ابوكي!
نور: بحب. ربنا مايحرمنا منك ابدا يابابى. وقفلو.

آدm: امسك الفون يامحمد. وعايزك تهدى كدا. وصدقنى. ياسمين ورانيا هيعيشو اسؤا ايام حياتهم ف الحجز. واحمد ده هيدفع تمن كل غلطه عملها. قبل ما يتعدm. هو والكـ.ـلـ.ـبتين الل معاه.
رمزى: جه وقدm التحيه ل طارق. تمام يافنـ.ـد.م. احنا لا قينا الأوراق دي ف الأوضه جوه.
طارق اخد منه الورق وبيشوفه. وكان عبـ.ـاره عن. اوراق مثبت بها حسابات تحاليل وفحوصات طبيه باسماء مختلفه.
روشته علاج لعمليه زرع وتكلفتها الماليه.

صور بطاقات رقم قومي باسماء مختلفه
3 كروت ائتمانيه مختلفه
ايصالات امانه منها موقع على بياض
صور ل شهادات ميلاد احد المفقودين.
علب محلول فيها أعضاء.
طارق: تمام. اتحفظ على كل حاجه موجوده هنا.
رمزى: تمام يافنـ.ـد.م.
آدm: بص ل رمزى. انا بشكرك ياحضرة الظابط. ع كل الل عملته معانا. لأن دورك كان هو الدور الأساسي. بجد تحياتى ليك.
رمزي: العفو يا آدm باشا. ده واجبى. وانا بشكر الظروف انها عرفتى ع حضرتك.

وبعد شويه. آدm وطارق ومحمد خرجو. وركبو العربيه. ورعد ساق.
محمد: انا عايز اروح القسم.
آدm: مـ.ـا.تخليها بكره.
محمد: لأ. انا مش هقدر استنى ل بكره. انا عايز اعرف كل حاجه انهردا.
طارق: ومالو. احنا ورانا حاجه. اطلع يارعد ع القسم.
رعد: تحت امرك ياطارق. باشا.
آدm: بص ل محمد. طيب انا عايزك تكون هادى وانت بتسالهم. ومن غير مـ.ـا.تتهور. انت بس اعرف الل انت عايزو. وسيب الباقى علينا.
محمد: بغـ.ـيظ مكبت. هز راسه إن شاء الله.

وبعد شويه وصلو القسم.
طارق دخل المكتب. وشاف التلاته واقفين ومتكـ.ـلـ.ـبشين.
آدm: دخل. ومحمد.
الظابط: وقف وقدm التحيه ل طارق.
طارق: بص للظابط. سبنا لوحدنا مع الضيوف الحلوه دي علشان نرحب بيهم.
الظابط: تمام يافنـ.ـد.م. وسابهم وخرج.
طارق: اتحرك وقعد ع كرسي المكتب. تعالى يصحبى اقعد. شكلنا هنتسلى.
آدm: راح وقعد. لكن عينيه منزلتش من ع ياسمين...
ياسمين: واقفه دايخه من ضـ.ـر.ب محمد ليها. لكن عينيها ع محمد وكرهته ف اللحظه دى.

رانيا: واقفه بتعيط بخــــوف. ومناخيرها بتنزق
محمد: وقف قدام احمد. الل بياخد نفسه بالعافيه. وسأله. انا عايز اعرف ليه! ليه كل ده! وليه كل الكرهه الل جواك ليا ده!
احمد: بص لمحمد ومتغاظ. لكن خاف يتكلم هو ف مصيبه اكبر من كرهه لمحمد.

محمد: مش هتتكلم. وزعق مااااترد اااانت ليه بتكرهنى كداااا! ليه بتدmر ف سمعة المستشفى! ليه قولت انك عايز تاكل قلبى ني! ليه عايز تعمل كل ده معااااايه. وانا من يوم معرفتك ف الجامعه مقدmتش ليك غير كل خير! هو ده جزائي منك! عايز تقــ,تــلتى انت والحـ.ـيو.انات الل معاك. واحده عايزه تقــ,تــل مراتى والتانيه عايزه تقــ,تــل ابنى. ماااااترررد.
رد ياصحبى. رررد عرفنى ع حقيقتك الل انا كنت معمى عنها.

احمد: واقف ونزل راسه ف الارض ومردش.
محمد: هز راسه. واتحرك خطوه وراح عند ياسمين. وشـ.ـدها من شعرها اقوي من الاول. وهي بتصرخ. وقالها. وانتى! انتى ايه الل فكرك بينا بعد كل السنين دى! نسيتى انا قولتلك ايه! نسيتى انا استحقرتك قد ايه! راجعه عايزه تنتقمى من مراتى ع حقارتك وافكارك الل شبهك. انتى واحده رخيصه ي ياسمين. رخيصه سمعتينى!

ياسمين: بتصرخ. لكن اتكلمت بغـ.ـيظ. وبصوت عاالى. اوعا تفكر انى هسيبك ليها. وهي تتهنى بيك لأ! تبقى غلطان. انا مكرهتش ف حياتى قدها. نور دي الل اخدتك منى. ومش هسيبها. انا مصبرش السنين دى كلها وف الاخر نور تاخدك منى. وزعقت انا هقــ,تــلهااا. فاااهم. انااااا هطلع قلبها بايديا دول. هطلع روحها منها. انت ليا انا وبس. نور دي لازم تمـ.ـو.ت. اااااااه. ووقعت ع من شـ.ـدة القلم. لأن القلم المرادي كان من آدm.

طارق: كان مدايق جدا من احمد وياسمين. لكن اتبسط لما آدm قام من مكانه وضـ.ـر.بها.
محمد: كان بيغلى من الغـ.ـيظ. ولسه هيضـ.ـر.بها. لكن آدm سابقه.
آدm: كان قاعد وتركيزه كله راح ع رانيا. الل شاف الخــــوف ف عينيها. وإن دى هي الل هتعترف بكل حاجه. لكن انتبه لكلام ياسمين ع نور بـ.ـنته. وقام من مكانه بغـ.ـيظ وضـ.ـر.بها قلم بكل قوته. ووقعت ع الأرض.
آدm: نزل ليها ع الأرض. وشـ.ـدها من شعرها جـ.ـا.مد.
ياسمين: اااااه الحقونى ااااه وصرخت اكتر.

رعد: بره سامع صريخها ومبسوط
العسكرى: بص ل رعد. هما بيعـ.ـذ.بوها جوه! الست هتمـ.ـو.ت ف ايديهم. صوتها جايب لآخر القسم.
رعد: ههههه. لا مش هتمـ.ـو.ت دلوقتى وسبنى بقى مبسوط بالصوت الجميل ده ههههه.

آدm: شـ.ـدها من شعرها. لما تيجي تتكلمى ع اسيادك. تتكلمى باحترام. وانا بقى هعرفك ازاى تفكرى بس مجرد تفكير إنك تأذي بـ.ـنتى. قوووومي. وشـ.ـدها من شعرها وقومها.
ياسمين: ااااااه شعرررى. ااااااه ابعد عني. الحقووووونى.
آدm: لسه بدرى ياروح امك ع الصريخ الل بجد. وانا مش عايز اسمع منك حقايق. انا هخليكى تتمنى اننا نسمع منك الحقيقه.

ونرحمك. وقال بتهديد. ولو نطقتى كلمه واحده عن بـ.ـنتى اقسم بالله العظيم. لاقــ,تــلك وبابشع طريقه انتى مش ممكن تتخيليها. وزقها بعيد. ووقعت.
ياسمين: قلبها بيدق جـ.ـا.مد وخافت من شكل آدm. وبتتخيل هيعمل فيها ايه!
آدm: راح وقف قدام رانيا. وحط ايديه ف جيبه. وبصلها كتير جدا من غير ما يتكلم...
رانيا: خافت من آدm. وسكوته وهو باصصلها بالطريقه دي رعـ.ـبها اكتر ولخبطها.

آدm: اتكلم برعـ.ـب. عارفه انا ممكن اخليهم يتكلمو ويقولو كل حاجه هما يعرفوها. ومين الناس الكبيره الل شغالين معاهم ف ثانيه. تعرفى ازاى!
رانيا: بدmـ.ـو.ع خــــوف. هزت راسها لأ
آدm: قرب من وشها واتكلم بفحيح افعي. انا هخليهم يعترفو حالاااا. بعد مايشوفونى وانا بطلع قلبك من جـ.ـسمك بايديا وانتى صاحيه. وهقدmه لحفيدي هديه لانه ذكي وعرفك ع حقيقتك البشعه.

رانيا: اتصـ.ـد.مت برعـ.ـب حقيقى. وخافت من آدm وبلعت ريقها برعـ.ـب ورجعت خطوه لورا.
آدm: زعق. هاااا! هتقولى كل حاجه. ولااا! ومد ايدو ل طارق.
طارق: طلع سلاح أبيض من جيبه وحطه ف ايد آدm. وقال ل آدm تحب اجبلك محلول الل هتحط فيه قلبها...
آدm: مسك السلاح. وبصلها. لأ حفيدي لازم يلعب بقلبها بين ايديه مش لازم محلول.
رانيا: جـ.ـسمها رجف. ووشها بقى اصفر جدا.
احمد: بص ل رانيا وخاف انها تتكلم.

ياسمين: واقفه بعيد وعينيها مفتوحه على الاخر بخــــوف حقيقى منهم.
محمد: واقف ونفسه يسمع الحقيقه.
آدm: بيكلم محمد. وعينيه على رانيا وقال. دكتور محمد. انت جراح عظيم طبعا. لكن تسمحلى انا اقوم بالعمليه دي و اقدmلك قلبها هديه وياريت اول مـ.ـا.تاخد القلب تخرج من هنا وتسلمه لحفيدى. وتقوله ده قلب رانيا.

رانيا: برعـ.ـب. هزت راسها يمين وشمال. لااااا. لاااااا. انا هتكلم. هتكلللللم. هقول كل حاجه. والله هاقول كل حاجه بس سيبونى اعيش ابوس ايديكو. سيبوووونى اعييييش.
آدm: هز راسه. اممم. تمام قدامك فرصه واحده بس.

لكن قسما بالله لو كدبتى ف اى معلومه. ما هتأخر ثانيه ف الل قولته. وزعق اتكلمي يابت. اتعرفتى ع الكلاب دول ازاى؟ واشتغلتو ف الاعضاء من امتى؟ ومين الل جاتله فكرة أنه يسـ.ـر.ق الاعضاء ف المستشفى؟ وايه علاقت كل واحد فيكو بالتانى؟ ومين جاب الل اسمه سيد وحمو ع المستشفى وشغلهم؟ عايزك تحكي كل حاجه فااهمه ياروح امك!

رانيا: هزت راسها. حا، وبلعت ريقها. حاضر. حاضر ها. هقول كل حاجه. والله هقول كل حاجه. ولسه هتتكلم وتحكي.
احمد: اوعي يارانيا. اوعي تتكل، وبوكس من محمد ف وش احمد ووقع ع الأرض...
رانيا: خافت اكتر. ولكن مضطره تتكلم وبدءت تحكى.
آدm راح قعد مكانه وفتح الفون علشان يسجل كلام رانيا. وشاور ل محمد وقعد.

رانيا: بدأت تحكى، ياسمين كانت دفعتى ف الكليه. وكنا نعرف عن بعض كل حاجه. وهي اشتغلت ف مستشفى النور. وانا اتعينت ف مستشفى حكومى. وكنا يوم الاجازه نخرج فيه مع بعض. وكانت دايما بتحكيلى عند الدكتور محمد. وانها عايزه توصله بأي شكل. علشان تعيش ف العز وكمان تبقى صاحبة المستشفى. وكنا بنفكر تعمل ايه علشان تقرب منه. وكانت تيجي تقابلنى وهي متنرفزه لأن الدكتور محمد مش شايفها ولا حاسس بيها. لكن قالت وبتصميم انها هتحصل عليه بأي طريقه وف قلب المستشفى. وف يوم من اكتر من 4 سنين. جالتى البيت منهاره وعصبيه جدا. وعلشان اهلى ميحسوش بحاجه. خدتها وخرجت انا وهي. وقعدنا ف مكان ف النادي. وياسمين حكتلى بنرفزه أن الدكتور محمد طلع بيحب واحده اسمها نور ومش بس كدا وهي حاولت انها تغريه لكن نور دخلت عليهم. وبدل ما تشك ف الدكتور محمد. زعقت لياسمين وطردتها. وكمان الدكتور محمد صمم ع كلام الدكتوره نور وقال لياسمين أن الدكتوره نور ليها الاولويه انها ترفض وتشغل اى حد هي عيزاه وطرد ياسمين. وكانت بتحكيلى وف عينيها انتقام كبير. وقالت انا لازم اخد محمد بأي شكل. انا مش هنساله الاهانه دى ابدا. ولو مخدتش محمد يبقى لازم أحرق قلبه ع نور واقــ,تــلها.

وبعدها. لقيت حد جه ونده ع ياسمين. وياسمين شافته ونفخت بديق. وقالت اووف انت ايه لزقه. وبصتلى ونبهت عليا اني مقولش ان ياسمين بتحب محمد خالص لان احمد بيحبها من زمان.
واحمد سلم علينا وقعد. وقالها انا شوفتك خارجه من المستشفى متعصبه خالص. وخرجت وراكي. وركبت تاكسي ومشيت وراكي علشان اطمن عليكي. ولما دخلتى هنا انا بقالى ساعه بلف ف النادي بدور عليكى.

ياسمين: كلمته بطريقه انا استغربتها. كأنها حزينه ومكـ.ـسوره. وقالتله خلاص ياحمد انا مش هاجي المستشفى تانى. محمد صاحبك طردنى من المستشفى.
احمد: قالها بغـ.ـيظ لييه طردك ليه!

ياسمين: كنت بقوله أنا حاسه اني تعبانه شويه وعايزه اخد اجازه كام يوم. وجت البـ.ـنت قريبته دي الل اسمها نور ومثلت بعـ.ـيا.ط نور زعقــ,تــلى وشتمتنى وقالت انتى مافكيش حاجه انتى بس بتجي هنا المكتب علشان تقربى من خطيبى. وانا مستحملتش. وزعقــ,تــلها. وبصت لأحمد بدmـ.ـو.ع. وعيطت نور ضـ.ـر.بتنى بالقلم ياحمد. ضـ.ـر.بتنى. ولما زعقــ,تــلها اكتر وبقول لمحمد انه يوقفها عند حدها. ضـ.ـر.بنى بالقلم هو كمان. وطردنى بره المستشفى وقالى ماشوفش وشك ف المستشفى دى تانى. ونور شتمتنى وشـ.ـدتنى من البالطو وزقتنى بره الاوضه ووقعتنى ع الأرض. وقفلت الباب ف وشي. وانا قومت ولقيت الناس بتتفرج عليا. وخرجت من المستشفى ع رانيا صحبتى.

احمد: كان بيسمع ياسمين. ولقيته اتغاظ خالص وقام علشان يرجع ع المستشفى يحاسب الدكتور محمد. لكن ياسمين وقفته بسرعه واتكلمت معاه بطريقه رقيقه جدا وانها بتستعطفه انه يفضل جمبها.

انا كنت قاعده بتفرج وبس. وياسمين بعدها قالتلى انها كدبت ع احمد علشان هو بيحبها ومش عايزه تخسره لأنه هيجبلها اخبـ.ـارهم ف المستشفى. وبعدها ياسمين سافرت بلدها. واحمد كان بيوصلها الاخبـ.ـار. ومعرفتش تنزل تانى علشان أهلها. وكانت ع تواصل معايا. وكانت هتتجنن لما عرفت من أحمد إن الدكتور محمد اتجوز.

وبعدها بسنتين. لقيت ياسمين نزلت القاهره تانى. وقالت إن والدها اتوفى وانها كدا هتعرف تتحرك. وقالتلى انها هتتجوز احمد. وانا قولتلها ازاى انتى عايزه محمد. وهي قالت انا هتجوزه لان ده شرطه. هينتقملى من نور ومحمد ف المستشفى بتاعته. وقالت انا عرفت من احمد انه بيكره الدكتور محمد من زمان من ايام الجامعه. وأنه بيحقد عليه من الغنى الل هو فيه. ولما محمد عرض عليه يشغله ف المستشفى احمد كرهه للدكتور محمد زاد اكتر. وإن محمد عندو مستشفى كبيره جدا زى دي. وكمان باسمه. ودلوقتي اتجوز وخلف. وحياته سعيده. وقال إنه كرهه اكتر من اى وقت قبله. لما عرف ان محمد ضـ.ـر.بنى بالقلم. وجتله الفرصه الل هينتقم منه فيها. ودلوقتي بقى انا عايزاكي. تفتحي مخك وتفهمى الل هاقولهولك. احمد قالى ان الدكتور محمد خصص مبنى للحالات الانسانيه. ونزل اعلان انه عايز دكاتره. وانا عايزاكي تروحي تقدmى السيي بتاعك علشان هحتاجك هناك. وانا قولتلها تمام بس فهمينى هتحتاجينى هناك ليه وانتى عندك احمد. بيجبلك الاخبـ.ـار. قالتلى لا انا عايزاكي علشان ف شغل جديد هنشتغله احنا ال 3 مع بعض. وهتعيشي من ورا الشغل ده مبسوطه وهتنقلى من شقتكو الايجار لشقه تمليك وهيكون عندك عربيه وكمان رصيد كبير ف البنك. وقولتلها الحقينى بالشغلانه دي. وقالتلى اسمعى يستى. ف ناس كبيره جدا بتاجر ف الاعضاء البشريه. وعلشان مش يتكشفو لازم يشتغلو ف مستشفى سمعتها كويسه. وطبعا انتى عارفه سمعة مستشفى النور مفيش بعد كدا. والناس دى وصلت ل احمد عن طريق ناس تانيه. وقابلو احمد ف مكان احمد نفسه لحد دلوقتي ميعرفوش. وشرحو ليه كل حاجه. وانهم عرفو أن احمد شغال من سنين ويبقى صديق صاحب المستشفى. وزغلله عينيه بالفلوس. وقالو عايزين أعضاء بشريه ولو كل يوم وكله بحسابه. وجابو لاحمد عربيه هديه. واحمد قالهم أننتو متعرفوش انتو جيتو ف وقتكو قد ايه. وقالهم انا ليا حساب عند الدكتور محمد وجه الوقت الل هكون اكبر منه. واتفقو ع كل حاجه.

وانا بصراحه خــــوفت ف الاول. لكن حسيت انى لازم اكبر انا كمان ووافقت ع كلام ياسمين وقدmت السيى بتاعى وكانو هناك اكتفوا ومش محتاجين حد تانى. وانا عيطت حقيقي ع الفرصه الل راحت منى. لكن الدكتوره نور شافتنى بعيط وصعبت عليها وطلبت من الدكتور محمد انه يوظفنى. واستلمت الشغل. واحمد وياسمين اتجوزو. وجاب سيد وحمو وشغلهم معانا ع أنهم ممرضين. وبدئنا نشتغل ع الحالات. انا استلم الحاله. واحمد فهمنى ان الحاله لو حالتها تحت الصفر وفقرا خالص نقول لأهل المريـ.ـض أنه مـ.ـا.ت. واحمد كان بيدي المريـ.ـض حقنه توقف القلب لمدة 10 دقايق. واهل المريـ.ـض يدخلو يشفوه ويودعوه. وسيد وحمو يطلعو أهل المريـ.ـض بره ويقولو احنا هنغسل المتوفى استنوا تحت. ويدخلو ويقفلو كويس. وانا وأحمد نعمل العمليه وناخد الاعضاء السليمه. ونخيط الجـ.ـر.ح بسرعه. وسيد وحمو يكفنو المتوفى ويسلمو لأهله، واحمد اقترح علينا علشان محدش يشوفنا ف المستشفى ونتكشف. اننا نأجر بدروم ف المنطقه السكنيه الجديده مكان فاضي ومفيهوش حد. واتأجرنا البدروم وأحمد ظبطه وقفل فيه كل حاجه. وجهزناها كأنها عياده بالظبط. وكنا بناخد الحالات المنعدmه والل اهلهم مبيسالوش عنهم. وكمان الناس التايهه والمخـ.ـطـ.ـوفه. وناخدهم ع البدروم ده. واحمد يتصل ع ياسمين ونروح احنا ال3. وناخد الاعضاء. وسيد وحمو ياخدو الجثث ويدفنوها.

والناس الكبيره ده جابو لكل واحد فينا احنا ال3 شقه.

وسعات لو حال المريـ.ـض ميسور. ناخد كيليه. او فص من الكبد. اى عضو ليه بديل. وسعات الناس تيجي تسال ع احمد اقولهم زي ماهو مفهمنى. مسافر. وحصلت من كام اسبوع. وواحد اخدنا كيلية ابوه وجه وسأل ع احمد وعمل شوشره وخــــوفت واحمد قالى متخافيش هو ماضي ع إقرار بالعمليه ومتمتش غير بموافقته يعنى مش هيقدر يثبت حاجه. وكانت بتحصل خناقات كتير بين احمد وياسمين. علشان لحد دلوقتي احمد مانتقمش من الدكتوره نور. هي عايزها بأي طريقه. وخناقاتهم ع طول قدامى. واحمد عايز يقــ,تــل الدكتور محمد. وانا خــــوفت من تيم. لانى سعات بحس انه ممكن في يوم انى انكشف بسببه. وعلشان كده طلبت من احمد انى عايزه اخلص من تيم.

وطبعا رانيا كانت بتتكلم بدmـ.ـو.ع نـ.ـد.م. وكانت بتترعش وخايفه من كل حاجه. ونزلت ع ركبها بانكسار. واتمنت لو ترجع بالزمن كانت طلعت ياسمين من حياتها. وعيطت بشهقات. ونـ.ـد.مت ع اصدقاء السوء الل وصلوها لحبل المشنقه.
احمد: اول ما سمع كلام رانيا. اتصـ.ـد.م لأن كدا ياسمين استغفلته. لكن بردو كان خايف من اعتراف رانيا. لانه عمل مصايب هتوديه ورا الشمس. لانه فعلا بيكرهه محمد صديقه.

طارق ومحمد بيسمعو ومزهولين ومحمد عينيه منزلتش من ع احمد ومصدوم فيه. بيكرهه بعد ما وقف جمبه. بيكرهه علشان رزق ربنا كاتبه من نصيب محمد. مستكتر نعم ربنا عليه.
آدm: بيسمع رانيا. وعينيه اول مره من زمان جدا تكون حمرا بالطريقه دى. وإن ف واحده بترتب علشان تقــ,تــل بـ.ـنته بالطريقه دي. وعينيه ع ياسمين. الل خافت من آدm واترعـ.ـبت حرفيا منه.

آدm: قام بغـــضــــب. وبص ل طارق. الفون ده عليه اعتراف رانيا بكل حاجه. وعايزك تبعت وصايا مخصوص منى لمالك الصاوى وتقوله. إن خالك آدm بيقولك. عايز وهو قاعد ف مكتب شركته يسمع صوت استغاثة ال3 كلاب دول من الحجز. قبل الإعدام. عايزهم يدقو كل لحظة خــــوف ورعـ.ـب عايشوها للغلابه. وممنوع ينامو فاهم يطارق. ممنوع يغمضلهم جفن. ولو تعبو يتعالجو. ويرجعو للتعذيب من تانى. فاهم ياطارق!

طارق: شاف عيون آدm. وقلق عليه. فاهم يا آدm. بس اهدا كدا. ومال عينيك حمرا بالطريقه دي ليه!
محمد: بص ل آدm. وقام تعالى معايا يا آدm وخرجو ال3. مع بعض.
طارق: فهم الظابط هيعمل ايه بالظبط. وخرج مع محمد ورعد.
محمد: اخد آدm بالعافيه. ل اقرب صيدليه. وقاسلو الضغط وكان عالى جدا. محمد طلب حقنه. وعطاها ل آدm ف الصيدليه. وبعد شويه ركبو كلهم العربيه بعد ما اطمنو ع آدm.

طارق: ايه يا آدm. متحاول تهدا كدا يا اخي الحمدلله محمد ونور وتيم بخير وهي دى اول مشكله تقابلنا يصحبى.
آدm: بص ل طارق. لا ياطارق. انا لما كنت هخسر ال 9 مليون مزعلتش اوى كدا. ولما الشحنه اتبدلت بشحنه مضروبه وكنت هخسر كل حاجه مزعلتش اوى كدا. اى حاجه فيها فلوس بتتعوض.
انما عيالي لأ. ولا كنوز الدنيا تساوى ضافر عيل من عيالى.

حد يجي ع عيالى لا ياطارق لأ دول ثروتى الحقيقيه. دول عزوتى. انا عندى نور ورينو دول حاجه تانيه حبهم في قلبى غالى اوى دول بناتى وصحابى واخواتى وحبايبى وعيلتى. والل يرش عيالى بالميا هرشه بالدm. إلا عيالي. (وأمهم). قبل منهم!
محمد: اهدا يا آدm. الحمد لله نور ورينو بخير.
وانت ف ثانيه خليت الل اسمها رانيا دى تقول الحقيقه وفيها اعدام. ليهم ولل خلاهم يعملو كدا. وحد الله واهدا.

آدm: هز راسه. لا اله إلا الله. اطلع يارعد ع شقة محمد. ومن جواه عايز يشوف نور ويطمن انها بخير. وإن كل الل سمعه ده مجرد كابوس وفاق منه
وتانى يوم.

مالك ف النيابه. ووصلتو رسالة آدm من طارق. وسمع الاعتراف. وأقسم انه ينـ.ـد.مهم أشـ.ـد نـ.ـد.م. وامر بحبس المتهمين لكل واحد منهم 15 يوم ع ذمة القضيه. وكان صوت صريخ ياسمين ورانيا مسموع للكل. وعاشو رعـ.ـب حقيقي. واحمد كان بيصـ.ـر.خ زى الستات. واعترف بكل حاجه واسماء وعنوانين العصابه.
وبعدها بكام يوم. الشرطه قدرت توصل للراس الكبيره. وقبضو ع كل أفراد العصابه. واتحال أوراقهم للمفتى. وهيتم إعدام كل واحد اتسبب ف أذي الغلابه.
ف ايطاليا.

فهد: بعد اختبـ.ـار جيسيكا ليه. ونجح في الاختبـ.ـار ده. تانى يوم اخد منها الساعه لانه طلبها وقالها انها ذكرى من هيدا. وجيسيكا ادتهاله وف نفس اليوم ف نص الليل. دخل غرفة المراقبه وشوش الكاميرات. وركب الميكروفونات ف القصر. مايك ف غرفة المراقبه. ومايك ف مكتب كيين. ومايك ف مكتب جيسيكا. ومايك ف اوضة بيشوي. ومايك ف غرفة جيسيكا ف قلب الاباجوره ع الكمود. ومايك عند البـ.ـار الرئيسى ف قاعة الاحتفالات الخاصه بالضيوف. ومايك ف عربية جيسيكا الخاصه. ومايك ف اوضته علشان مراد يسمع اى حوار مع فهد وجيسيكا. وركب كل ده بحرفيه عاليه وفاضل بس مايك لكرسي كيين.

وفهد لما اخد الساعه لبسها ودخل الحمام وفتح الساعه وفعلا كان فيها جي بي اس وجهاز تصنت. وفهد لما يحب يدايق جيسيكا أو يسبتلها انه ميعرفش عنها حاجه. يلبس الساعه دي ويتكلم ويقول الل هو عاوز يوصله ليها. وبعدها يلبس الساعه التانيه لما جيسيكا تخرج وتطلب منه مايخرجش معاها. ويدخل الحمام ويتصل ع مراد ويتفق. معاه ع الل هيعملوه بعد كدا.
ومراد واكرم. نقلو من الفندق. لمنزل قريب من القصر. بحيث يكونو جمب فهد.

وتالت يوم. جيسيكا دخلت ع فهد. وقالتله يستعد علشان يستلم وظيفته. وفهد رحب جدا. وقالها انه هينام ف الغرفه الل ف جنينة القصر. لانه دلوقتي حارسها الشخصي ومينفعش ينام ف غرفه من غرف القصر. وجيسيكا فكرت ف كلامه ولكن قالتله لا انت الحارس الشخصي لدي. وف استطاعتك أن تظل ف هذه الغرفه فهي من الآن وصاعدا اصبحت لك. وحارسي الشخصي لابد أن يكون بجانب غرفتى. وخرجت.

وفهد: لبس بدلة الحارس الشخصي. وخبى الساعه التانيه. ولبس ساعة جيسيكا. وركب السماعه بتاعة جيسيكا. واخد السلاح ونزل. وجيسيكا لما شافته اعجبت بشكله وشعرو ودقنو والبدله كأنه صاحب القصر مش مجرد حارس. ونزل ف الاسانسير. وجيسيكا حبت ترضي غــــرورها. وأمرت سفيان انه يطلع سيده كيين ع غرفته بسرعه.

فهد: هز راسه. حسنا. وابتسم بنصر. واخد كيين ودخله الاوضه. وبعد عن الكاميرا. وهو بيشيل كيين. ركب المايك ف كرسي كيين بحظر. وثبته كويس. ونيم كيين ف السرير. وابتسم ليه وهز راسه. وخرج. وراح لجيسيكا. وقالتله سوف نذهب لمقابلة مهمه. وانا لدي أعداء ف كل مكان. فلتاخذ حذرك.
فهد: هز راسه. حسنا لا تقلقى ساحميكى من اى خطر جيسيكا.
جيسيكا: بصتله بغـ.ـيظ.

فهد: ضحك. وقالها. حسنا ف الخارج ساقول لك سيدتى. ولكن ف القصر ساقول لك جيسيكا اتفقنا.
جيسيكا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وسابته وخرجت بره القصر. وفهد خرج وراها وكل يوم ع كدا. وكان شغال بكل تركيز.
وجيسيكا أمرت بيشوي انه يفتش هدوم سفيان والغرفه كويس جدا لما سفيان يخرج معاها.

وفهد سمعها. واخد الاقراص والساعه معاه وهو خارج معاه. وبيشوي فتش الاوضه. ولما اتكلم مع جيسيكا فهد ومراد سامعينهم. وانه بيقولها أن لا يوجد اي شئ مهم ف غرفة سفيان. يوجد فقط بعض من الرسائل الخاصه بينه وبين هيدا. ومجموعه من الكتب.
جيسيكا: هزت راسها. واقتنعت تماما أن سفيان مش جاسوس نهائيا. وقررت انها تاخدو ف شغلها لانه هينفعها جدا. وخصوصاً أن لياقته البدنيه عاليه.

فهد: واقف عند باب القصر الداخلى.
بيشوى: راح عنده وقاله. سيدتى تريدك ف المكتب سفيان.
فهد: هز راسه. سأذهب إليها في الحال. واتحرك. وخبط عليها.
جيسيكا: تعال سفيان. تقدm.
فهد: دخل. وهز راسه بيشوى قال لي انك تريدني.
جيسيكا: قاعده ع طرف المكتب. نعم اريد ان اتحدث معك قليلا. هيا تقدm واجلس.

فهد: شاف شكلها وهي قاعده ع طرف المكتب. واكيد هي عايزاه يقعد ع كرسي المكتب قدامها. وقالها. لا أريد. انا تعودت أن أقف فترات طويلة. تفضلى بالحديث وانا كل أذان صاغيه.
جيسيكا: حسنا كما تريد. سفيان انا اراقبك جيدا منذ جئت هنا إلى هذا القصر.
فهد: ابتسم. بل تقصدين عنـ.ـد.ما اتيتى انتى بي إلى هذا القصر. انا لم أتى بمفردي أو عن قصد منى جيسيكا!

جيسيكا: ههههه. ماذا بك سفيان ألا تترك كلمه واحده إلا وتقوم بالرد عليها. حقا انت مميز سفيان الكيساند.
فهد: هذا لطف منك. تفضلى بالحديث انا اسمعك...
ف نفس الوقت ده. مراد سمع جيسيكا. وفهد. وقعد يسمع باقى الحوار هو واكرم. ومركزين لأى كلمه ومراد نبه ع فهد من فتره انه يتكلم معاها باسلوب كويس وده هيديلها ثقه ف نفسها اكتر وتثق فيه.

جيسيكا: حسنا. اسمعنى جيدا سفيان. انت لا تعرف من اكون. وما هو عملى! وانت سالتنى من قبل انك متعجب من انى اعيش في هذا القصر الكبير جدا بالقرب من التلال. ولم كل هذا الحرس. وسالتنى أيضا عن سبب وجود أعداء لي ف كل مكان!

فهد: نعم اتذكر. وأتذكر أيضا انى ف هذا الوقت كنت سفيان الرجل العادي. ومن الممكن أن أسألك ما اريد. اما الآن انا لست هذا الرجل العادي. انا حارسك الشخصي وانا اعتذر لكي عما تفوهت منذ ذالك الوقت. انتى لست مجبره ع الحديث معي ف شئ هكذا. انا مجرد حارس.
جيسيكا: بإعجاب اكبر من شخصية سفيان الل اتغيرت. وشايفه انها بدءت تسيطر عليه. اممم احببت شخصيتك الجديده سفيان.
فهد: ابتسم بتمثيل. شكراً لك.

جيسيكا: حسنآ سفيان. انا اريدك معي كالظل
اريدك ف كل عمل اقوم به انا وكيين. فهل انت مستعد!
فهد: بصلها بعدm فهم. انا معك دائما!
جيسيكا: قامت وراحت عند فهد وبتلف حوالين منه. امم انت معى دائما. ولكن انت لا تعرف ما هو طبيعة العمل الذي اريدك ان تشاركنى فيه.
فهد: حسنا. وان لم يكن هناك مشكلة عندك فمن الممكن أن تقولى لي ما هو طبيعة عملك.
جيسيكا: بصت ف عينيه. انا اعمل لدي اكبر منظمة للمافيا الايطاليه.

فهد: بتمثيل الصدmه وفتح عينيه على الاخر. ومردش عليها.
جيسيكا: اسمع سفيان. انا ارى فيك انك في المستقبل زعيم عظيم وسيكون لك شأن كبير جدا. انا فكرت جيدا. انت وحيد ف هذا العالم وليس لديك أحد! فلم لا تبنى لنفسك عالمك الخاص. وتكون انت الرجل الذي يحترمه ويخافه الجميع.

سفيان. انا اعلم مدى الصدmه وانها تبدو ع وجهك الآن. ومن الممكن انك صدmت في جيسيكا. ولكن انت تحتاج لبعض الوقت لتفكر فيما قولته لك. ولكن احذر منى سفيان انا ف عملى لا ارحم الخائن. ونسيت اقول لك شيأ مهما. إن الشرطه الايطاليه تعرف من هي جيسيكا ابنة كيين. والشرطه حاولت معى مرارا وتكرارا. وباءت بالفشل. لانهم لايملكون دليل واحد ضد كيين. فكر جيدا. وإن وافقت ع تعاونك معي. ستصبح رجلا ثريا جدا. وسيكون لك مثل هذا القصر ف يوم ما. وسندعم بعضنا البعض.

فهد: هز راسه يمين وشمال. واتكلم بزهول. انا لا اصدق هذا. انتى تمزحين معي أليس كذلك!
جيسيكا: جابت كاس خمره وبتشرب. جيسيكا لن تكذب ف أمر هكذا سفيان. انا اريد منك إجابة ع سؤالي ولكن فكر جيدا.
فهد: وان رفضت هذا العرض جيسيكا!
جيسيكا: ليس من مصلحتك أن ترفض سفيان.
فهد: امم افهم من هذا انك ستقــ,تــلينى أن رفضت بأن أكون زعيما جديدا؟

جيسيكا: ان كنت اريد قــ,تــلك فلن أتردد لحظه! ولكنك لن تري الضوء مرة أخرى. ستعيش ف مكان غير ايطاليا. وقربت قوي من وشه ستعيش ف المنفى سفيان.
فهد: هز راسه. وحط ايديه ف جيبه. وبما انك اخذتى القرار لما سالتنى عن رائيي جيسيكا؟

جيسيكا: انا شرحت لك طبيعية عملى. وقدmت لك عرضا مغريا. وكشفت لك الحقيقه. وتريد انك ترفض. هل تظن انى ساتركك تذهب. اسمع سفيان. انا لن اجبرك ع شئ ولكن فكر جيدا ف الأمر. لماذا ترفض! هذا عمل جيد جدا لك صدقنى. اتعلم! بيشوى يتمنى هذه الفرصه ولكنى أراك انت الافضل على الاطـ.ـلا.ق. وإن وافقت ع هذا العمل. وراحت فتحت الخزنه. هذا اول راتب لك. وطلعت مبلغ كبير. وحطته ع المكتب. وقالت هذه هي البدايه فقط. امامك ساعه كامله تفكر وتأتي إلى هنا لتخبرنى واتمنى أن تخبرنى بالموافقه. لانى ع عجلة من أمرى. وأمامي ثلاث ايام فقط وسأحصل ع ثروه قوميه. وإن وافقت سأجعلك تتشارك معي حسنا سفيان!

فهد: بصلها. وهز راسه انا لا اعلم ماذا اقول. انا حقا ضائع.
جيسيكا: شافت انها قربت تقنعه. ابتسمت ومسكت مبلغ من الدولارات وحطته ف ايده. اذهب الى غرفتك. وفكر جيدا. وانا سانتظرك هنا لتقول لي قرارك النهائى. اذهب سفيان.
فهد: بص للفلوس وبصلها وكأنه تايه وضايع. واخد منها الفلوس وخرج.
مراد: كلم فهد. اطلع على السلم يافهد مـ.ـا.تطلعش ف الاسانسير.
وفهد: سمع مراد. وطالع على السلم وساب الاسانسير.

وده طبعا علشان جيسيكا تشوف رد فعل سفيان وأنه متلخبط.
فهد: دخل الاوضه. وحط الفلوس ع السرير.
جيسيكا: خرجت بسرعه من المكتب. هيا بيشوى إلى غرفة المراقبه لنرى رد فعل سفيان.
مراد: سمعهم. وقال فهد. اعمل الل هاقولك عليه بالظبط. وقول ورايا الل هاقولهولك. لأن جيسيكا راحت ع غرفة المراقبه علشان تشوف رد فعلك لو سامعنى اعمل الاشاره.
فهد: كح مره واحده وسكت. وهيبدء يمثل
جيسيكا: قعدت قدام الجهاز ومتابعه سفيان.

فهد: قــلـــع جاكيت البدله. وقعد ع طرف السرير جمب الفلوس. وحط راسه بين ايديه. وبعدها قام وقف ورايح جاي ف الاوضه متـ.ـو.تر. ومسك الفلوس ورماها بنرفزه تانى ع السرير. واتكلم. جيسيكا مـ.ـجـ.ـنو.نه. حقا مـ.ـجـ.ـنو.نه اتريد منى هذا. ولكن كيف!

كيف يعقل هذا. انا لم أتخيل انى اصبح زعيم ف يوم من الايام. ماذا لو كانت جيسيكا تمزح معي. ومسح وشه بايديه يالهي ماذا افعل. ارفض ام أوافق. ولكن جيسيكا لم تكذب علي. انها قالت سأصبح رجل ثري ويخاف منى الجميع. وسيصبح عندي قصر مثل هذا. ومثل بتـ.ـو.تر. وماذا لو حدث العكس وحدث معى مكروه. وبعدها قال بتفائل لكن جيسيكا قالت ان الشرطه الايطاليه تعرف عنها كل شئ وإلى هذا اليوم لم يجدوا دليل واحد لها. ومسك راسه بايديه اووو تبا لهذا الحظ السيء. ماذا افعل! مااااذا افعل! مين اين اتيتى بي جيسيكا. لم قابلتك! منذ أن قابلتك وأنا أشعر بانك ستنهي حياتى ف يوم ما. فلتذهبى إلى الجحيم!

اووو يا الهي ماذا افعل. أوفق ام ارفض. ومسك الفلوس تانى وفضل باصص عليها وشويه يبتسم وشويه يمثل التـ.ـو.تر. وبعدها يقوم ويقعد ويتكلم كتير وفضل ع كدا اكتر من ساعه.
مراد: تمام كدا يافهد. انت انزل بقى وقولها انك قلقان لأن دى اول مره. والكلام هيجيب بعضه.
فهد: دخل الحمام قبل ما ينزل. مراد انا ف الحمام. اسمع انت مااخدتش بالك انها قالت قدامها 3 تيام وتكون معاها ثروه قوميه وهي اكيد تقصد التاج.

مراد: فهد. انت مفكر أن جيسيكا غـ.ـبـ.ـيه اوى كدا علشان تقولك ع ميعاد التسليم من اول مره. هي رامتلك الطعم. وقالتلك اطلع علشان تراقبك وتعرف انت هتعمل ايه وهتتصرف ازاى!
فهد: امم تمام. انا هخرج. وخرج واخد الفلوس وخارج من الأوضه.

جيسيكا: كانت بتشوف وتسمع سفيان. وابتسمت بإعجاب. واندهشت لما قالها مـ.ـجـ.ـنو.نه. ولتذهبى إلى الجحيم. وهزت راسها بتعجب. ولما سمعت ردود أفعاله. أيقنت أن سفيان هو الشخص المناسب للمهمه الجديده. وهتقنعه بالموافقه بأي طريقه. وقامت لما فهد خرج. وراحت ع المكتب. ومنظره سفيان.

ف الجامعه.
رودي. خارجه من العملى ومرهقه لانها واقفه ع رجليها من الصبح. و.جـ.ـعانه جدااا. وراحت ع الكافتيريا وقعدت. فينك يا ست رينو! وطلعت فونها. ايه ده! فاروسي اتصل عليا. وابتسمت اكيد وحشته. واتصلت عليه. ورد الو حبيبتي
رودي: ههههه احلى الو دي ولا ايه. عامل ايه يافروستى!
فارس: ههههه. انا عامل الحمدلله. وانتى عامله ايه ياقلب فارس.
رودي: انا هلكانه و.جـ.ـعانه وعطشانه ولست على ما يرام ايها الفارس.

فارس: ههههه. لأ لأ ماينفعش تكوني مرات الفارس وتبقى لست على ما يرام ياقلبى.
رودي: شهقت بفرحه. هيييه. هتعمل ايه بقى قول قول اكيد هتعزمنى ع الغدا صح. قوووول.
فارس: يابت ابلعى ريقك. حاضر ياحبيبتي زي ما تحبى لكن كنت بفكر نتغدي مع طارق ورنا. والساعه 6 نخرج ونروح السينما ونتعشا بره ونرجع ف السهره بما انك بكره معندكيش محاضرات.
رودي: يااااه حلو اوى اوى كدا. خلاص اشطا يابرنس.

فارس: هههههه انا ف السفاره يارودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. ههههه.
رودي: برنس السفاره أقسم بالله. هو ف حد ف حلاوتك كدا يخربيت طعامتك.
فارس: هههههههه. انتى لازم تاكلى اى حاجه انتى لما بتجوعي بتهرب منك ههههه شوفتى اتعلمت منك شوية حجات اهو.
رودي: هههههههه ولسه يابنى انا هخليك تدخل ع السفاره كدا. وتصبح عليهم اصتباحه لوز اللوز. المعلم فارس السيوفى وصل هههه.

فارس: ايوه ايوه هو ده الل ناقص المعلم فارس. المهم يارودي انتى قدامك قد ايه وترجعى ع البيت!
رودي: والله ياحبيبى انا لسه مخلصه عملى حالا وقاعده ف الكافتيريا مستنيه رينو لما تخلص شكلها عملى هي كمان.
فارس: اوكي ياروحي. لما تخرجي من الجامعه رني عليا وطمنينى عليكى.
رودي: بسعاده حاضر ياحبيبى. خلى بالك من نفسك يافروستى.
فارس: وانتى كمان ياروحي. وقفلو.

رينو: خلصت وراحت ع الكافتيريا. مساء الخير يارودي. وقعدت بتعب.
رودي: مساء الفل ياموزتى. مالك كدا؟
رينو: همـ.ـو.ت وانام. انا منمتش من امبـ.ـارح. وكان علينا امتحان انهردا. وحتة يوم يعنى الحمدلله.
رودي: ومنمتيش ليه بقى!
رينو: بصت بعيد. وقالت بزعل. ابدا كنت براجع. احم. مش بقولك عندي امتحان!
رودي: اممم عليا يابت. دا انتى عينيكي دmعت اهي. رينو هو فهد مـ.ـا.تصلش خالص!

رينو: غمضت عينيها. وهزت راسها بلاء. ودmـ.ـو.عها نزلت. لأ يارودي فهد متصلش.
رودي: بزعل. حبيبتي إن شاء الله ربنا هيطمنك عليه هو واخوكي. هو بس تلاقيه مشغول غـ.ـصـ.ـب عنه. ربنا معاهم.
رينو: هزت راسها اللهم آمين يارب. وقامت. يلا علشان نروح.
رودي: قامت. يلا بينا. وفكي كدا. هااا. وماشيين جمب بعض. وقالتلها بقولك ايه. فارس هاياخدنى انهاردة ونروح السينما مـ.ـا.تيجي معانا. واهو تغيري جو.

رينو: بحـ.ـز.ن كبير. لا ميرسي يارودي انا بس تعبانه علشان مانمتش كويس. لما انام هاقوم كويسه. ومسحت دmـ.ـو.عها.
رودي: علشان تضحكها. حاوطت أيدها ع كتفها. موزتى ومزة الجامعه عليا الطـ.ـلا.ق بت جـ.ـا.مده انتى وابوكي وامك ههههههههه.
رينو: بصت ل رودي بدهشه. وغـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. رودي انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه. هههههه
رودي: بتغنى. وجناني ده عين العقل)
العقل ده داء بيعييّ وجناني ده شئ مش سهل
تقدر تتجنن زيي.

أنا أحب أسهر للصبح وعمري يا عمري ما روح بدري مخلوق رافض للنصح! والعمر بقيسه بسهري وبصاحب كل الخلق. البيه صاحبي والفقري وأتعشى في باب الخلق وأفطر ع البحر في بحري
أجي أتغدى ما لقييييييش، ملعنش الأزمـ.ـا.ت
هههههههههههه مش حافظه الباقى هههههههه
رينو: بدهشه. بتسمعها وبتضحك ع جنونها هههههههه لأ لأ. انتى مش معقوله. انتى رهيبه جدا. ههههه.
رودي: رايحين ع العربيه. ههههه امسكي الخشب يما. الحجات دي بتتنظر هههههه.

رينو: ههههه بصت حواليها. مفيش اى خشب هنا.
رودي: ابقي امسكي البت چود. البت بتاكل ومش باين عليها.
رينو: قولي ماشاء الله يابـ.ـنتى. وانا واثقه انك بتاكلى اكلها. وركبو العربيه.
رودي: هههههه مش قوى يعنى ربنا يخليكي لينا بقى هههههههههههه.
رينو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. روووودي. انتى لسه بتاكلى السيريلاك الل باجيبه علشان چود.

رودي: شغلت العربيه واتحركت. اعمل ايه بس. دا انا وطاروق بنمـ.ـو.ت ف السيريلاك هههههههههههه. بناكلو من ورا رانوش هههه
رينو: شهقت. هييييه. وكشرت عينيها. بت طفسه. طيب ايه رايك بقى لما اجيبلها تانى انا هسلمو ل ررنا ف ايديها. بت طفسه بجد.
رودي: اعملى حسابى انا وطاروق حبيب قلبى ف علبه كبيره هههههه. ومشيو.
معتز واقف من فتره وعينيه ع رينو لحد ما ركبت العربيه ومشيت.
وليد ؛ جه من وراه. خلاص مشيو.

معتز: انتبه ولف وشاف وليد. وليد! وسلم عليه. احم حمدلله على السلامه. جيت من السفر امتى.
وليد: بيولع سيجاره. الله يسلمك يا كوتش. انا لسه واصل امبـ.ـارح بليل. ويدوبك صحيت من النوم وجيتلك ع هنا ع طول.
معتز: امم نورت مصر. انت تروح تتغدى معانا بقى خالتك هتفرح اوي.
وليد: ومالو وانا وحشنى اكلها. المهم قولى هي مين فيهم!
معتز: بعدm فهم. مش فاهم. مين فيهم ايه؟

وليد: الل عينك عليهم من ساعة ما كانو قاعدين ف الكافتيريا. لحد ماركبو العربيه. بس أن جيت للحق الل 2 موووزز. انهي واحده الل لابسه حجاب ولا نقاب.
معتز: بلخبطه. اه. ها. لا لا مفيش حد منهم دول طلاب عاديين يعنى.

وليد: ميزو عليا بردو. انت ناسي اني مخابرات ولا ايه. انا واقف ومتابع نظراتك وعينك هتطلع عليها. بس انا مقدرتش احدد أنهى واحده فيهم. وبعدين ما انت قايلى انك بتحب بـ.ـنت هنا ف الكليه. ولما تخلص اخر سنه هتتقدmلها. ها قولى بقى أنهى واحده هتخبى على اخوك!
معتز: اتنهد بزعل. المنقبه.

وليد: بعدm فهم. المنقبه! طيب ودي حبيت فيها ايه. قصدى يعنى هي لبسها شيك وباين عليها انها حلوه بس انت حبيتها ازاى وانت شوفتها علشان تحبها!
معتز: هي لبست النقاب قريب لانها! اتجوزت ياوليد. اتجوزت ومبقاش ينفع.
وليد: امم. اتجوزت! طيب يعم فكك كدا وانت مالك شايل طاجن ستك ليه. وبعدين مافيش حاجه اسمها حب. عندك انا مثلا اهو خدنى مثال.

معتز: لا ياوليد. ريهام بتحبك ووقفت جمبك وحاولت تنقذ الحب ده. بس انت الل مبتحبهاش. انت لو حبتها بجد كنت حافظت عليها مكنتش كل يوم والتانى سهرات ونزوات. وكمان هي سابتك لما انت سبت شغلك ورفضت انك ترجع وتعتذر لمديرك ع المهزله الل انت عملتها.

وليد: بديق حقيقي. لا يامعتز هي سابتنى علشان خلاص مش هبقى حته تقيله ف المخابرات كانت فخوره بيا الرائد وليد الشامي. دلوقتي خلاص مبقتش رائد ولا حاجه هي اتخلت عنى. وعمري ما هسامحها. وتروح واحده تيجى عشره.
معتز: لحد امتى هتفضل كده. لحد امتى مش هتشوف اخطاءك وتعترف بيها.

انا بعترف قدامك انى انا غلط. انى ابص ع لارين وهي بقت ست متجوزه غلط. انى افكر فيها غلط. لكن غـ.ـصـ.ـب عني. بس بحاول ع قد ما اقدر انى أخرجها من قلبى. انت مشوفتش جوزها لما جه هنا وشافنى واقف معاها. فعلا لايق عليه مخابرات كنت حاسس انه هيقــ,تــلنى انا مش قادر انسي نظرته ليا وكأنه بيحزرنى انى ابعد عنها. وهي بنفسها قالتلى أن جوزها رفض انى اتكلم معاها وسط الجامعه. وانا عارف ان ده الصح. وبحاول ابعد. انت كمان حاول ترجع شغلك حاول ترجع ريهام حبيبتك ليك من تانى. حاول تبطل نزواتك دي.

وليد: بيسمعه وبينفخ الدخان. وهز راسه. وبصله لحظه واحده. انت قولت أن جوزها لايق عليه مخابرات! هو شغال ف المخابرات.
معتز: ايوه. لما كان بيجي هنا واشوفه كنت بفتكرك وبزعل عليك.
وليد: هههههه لا متزعلش عليا. وياترى اسمه ايه بقى. الل اتجوز ست الحسن الل ابن خالتى بيحاول ع قد ما يقدر ههههه.
معتز: هز راسه بيأس من وليد. وقال اسمه الرائد فهد السيوفى.
وليد: ، فتح عينيه ع الاخر!

ف ايطاليا.
فهد: نزل ع السلم ومعاه الفلوس. وخبط ع جيسيكا ودخل.
جيسيكا: تقدm سفيان.
فهد: حط الفلوس ع المكتب. وبص ل جيسيكا. وهز راسه انا اعتذر. انا لا استطيع ان اجازف بحياتى هكذا.
جيسيكا: قامت من ع المكتب. ووقفت قدامه وبتعدل ليه ياقة قميص البدله. لم اكن اعرف انك ضعيف هكذا سفيان!

فهد: نزل ايديها بطريقه لطيفه. لكن من جواه مدايق. وابتسم بتكليف. هذا لم يكن ضعف جيسيكا. انا فقط لم اعتاد على هذا المجال من قبل. وانتى تطلبى منى أن أدخل زعيما للمافيا. هل هذا يعقل!

جيسيكا: بالطبع يعقل. انا لم اولد زعيمه سفيان. انا اقدر قلقك هذا. انا كنت مثلك من قبل ولم اكذب عليك كنت خائفه. ولكن بعد اول تجربه لي احببت هذا المجال وكوني زعيمه ولي سلطه احببت هذا أكثر. وكان كيين يدعمنى دائما. وانا الآن سادعمك سفيان. انت فقط اتبعنى ولن تنـ.ـد.م.
فهد: نعم جيسيكا كل هذا جميل. ولكن ماذا سيحدث إن لم انجح في هذا المجال!

جيسيكا: ابتسمت بنصر. صدقنى لم تفشل قط وانت معي سفيان. وغدا سيصبح اسم سفيان اليكساند يحدث ضجه كبيره جدا ف عالم المافيا. وكل من سيسمعه يدخل الرعـ.ـب ف قلبه. وبصت ف عينيه وافق سفيان وصدقنى لن تنـ.ـد.م ابدا. انا معك!
فهد: اتنهد. حقا أشعر بالضياع. ولم أقرر بعد.
جيسيكا: اليوم ستذهب معي إلى أهم عميل لدي.
فهد: من جواه عايز يعرف مين العميل ده. وبصلها انتى قررتى نيابة عني!

جيسيكا: عزيزي. انت الآن متـ.ـو.تر. ولكن غدا عنـ.ـد.ما تكون موجود ف وسط عالم المافيا سترى الامر سهلا. اتفقنا. انت الآن مساعدي الشخصي وليس بحارسي حسنا سفيان!
فهد: باصص ليها بيمثل انه تايهه. ومردش عليها.
جيسيكا: اتجرأت وقربت منه. وباسته من خدو اكتر من مره. وافق سفيان. اتفقنا؟
فهد: قبض ع ايديه. وصك ع اسنانه.
مراد: سمع صوت نفس فهد وفهم أنه مدايق. اهدا يافهد. ووافق واطلع من عندك بسرعه.

فهد: غمض عينيه. وهز راسه بالموافقه. حسنا.
جيسيكا: ابتسمت بثقه. حسنا عزيزي. والآن بدل ملابسك لنخرج ف أمر مهم.
فهد: مردش عليها وخرج. مدايق. وحس انه ف اللحظه دي خـ.ـا.ين ل رينو. وعايز يكـ.ـسر كل حاجه قدامه. وطلع ع السلم بسرعه. ودخل الاوضه. وقــلـــع القميص بخـ.ـنـ.ـقه ودخل الحمام وقــلـــع السماعه و الساعه وحطها ع مراية الحوض. ووقف تحت الدش. وقابض على أيديه. وصور مختلفه بتظهر قدامه رينو وجيسيكا. وضـ.ـر.ب الحيطه بايدو.

مراد: سامع صوت الميا. وفهم إن جيسيكا عملت حاجه خلت فهد يغـــضــــب.
وبعد: شويه. فهد لبس. ولبس الساعه. والسماعه وكلم مراد. واتكلم بغـــضــــب. انا عايز اكلم لارين يامراد. انا خلاص حاسس انى هكـ.ـسر كل حاجه هنا.
مراد: اهدا يافهد. وسيطر ع غـــضــــبك.
فهد: بغـــضــــب اكبر. اهدا؟ اهدا ايه. انا مبقتش قادر استحمل.

مراد: قام من مكانه. وزعق بصوته كله. فهد احنا مبنلعبش. وانا كمان زيك سايب مراتى وعيالى. وانا قولتلك قبل كدا خلينى انا الل ادخل وسطهم وانت رفضت. انا مقدر الل انت فيه. واكيد جيسيكا عملت حاجه دايقتك. لكن الل حصل ده اكيد غـ.ـصـ.ـب عنك. واننا لازم نتعرض لحجات زي دي. والحمدلله أن ربنا معانا وبينقذنا ف كل مره. حاول تسيطر ع غـــضــــبك احنا خلاص قربنا.

وسكت. واتنهد بديق. اسمع يافهد. جيسيكا دلوقتى عملت مكالمه من مكتبها. واتصلت ع زعيم العصابه الصينى واسمه تشانغ. وقالتله انها هتروح لعندو دلوقتي تقابله علشان يتفقو ع ميعاد التسليم. وهي اكيد كانت تقصد انها هتاخدك معاها المقابله دي للعميل المهم بالنسبالها. فهد ارجوك لازم تفرق مابين شغلك و عواطفك. اهدا كدا.
فهد: غمض عينيه. وبيحاول يهدا. واخد نفس عميق. واتنهد بحيره.
مراد: فهد انت احسن دلوقتي.

فهد: ماشي يامراد. انا تمام.
مراد: فهد اسمعنى كويس. انت دلوقتى هتلبس وهتخرج مع جيسيكا. وعايزك تاخد معاك مايك ف المقابله دي. لازم نسمع كل كلمه. وانا واكرم دلوقتي هنمشي وراك علشان مانضمنش ايه الل هيحصل معاك. وخلى بالك أنهم هناك هيفتشوك كويس جدا. يعنى المايك حاول تخفيه. ولو معرفتش. اتصل عليا من فون الساعه وسيب المكالمه مفتوحه وكله هيتسجل تمام يابطل.

فهد: هدي شويه. تمام يامراد. ومتزعلش مني بـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب دي دايقتنى.
مراد: اتنهد بأريحيه. معلش يا فهد انا حاسس بيك صدقنى. لكن خلاص هانت. بما إن جيسيكا هتتفق انهردا معناها قربنا خلاص. وربنا معاك.
فهد: ومعاك. خلاص تمام انا هاخد مايك احتياطى. ولو منفعش هتصل عليك.
مراد: تمام وخلى بالك من نفسك.

فيلا العدوي. الساعه 3
آدm وزين وريتال رجعو من الشركه بدرى و دخلو الفيلا.
مريم: قامت بابتسامتها المعتاده. واستقبلت آدm بكل حب. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدm: ابتسم بحب. وباس جبينها وايدها. الله يسلمك ياروحي. عامله ايه!
مريم: الحمد لله بخير طول ما انتو بخير.
زين: سلم عليها وباس جبينها. مريوم وحشتينى عامله ايه!
مريم: الحمد لله يازيني حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.

ريتال: سلمت عليها حبيبتى ياماما اخبـ.ـارك ايه. واريان ولي لي اكيد تعبوكي.
وقعدو ف الليفنج.
مريم: الحمد لله ياروتى. واريان وليليان متعبونيش ولا حاجه. ومريم نونو عامله عليهم الكبيره ههههه.
آدm: اومال فريحه ورينو فين!
مريم: فريحه بتغير ل آدm. ورينو لسه جايه من شويه وقالت إنها هتنام.
آدm: اتغدت طيب قبل ما تنام!

مريم: ايوه طبعا. ف الاول كانت رافضه. وانا زعلت منها. وقالت هتاكل علشانى. واكلت حاجه بسيطه وطلعت تنام.
آدm: هز راسه. ربنا يهون ويرجعو بالسلامه.
مريم: اللهم امين يارب العالمين. بقولك يا آدm.
آدm: نعم يا روحي.
مريم: انا اتصلت انهردا ع ملك. وعرفت أن جاسر مسافر ف شغل وراجع بكره. وانا قولتلها بما ان جاسر مسافر تيجي تتغدى معانا هي ومالك وساره.

آدm: ابتسم. جميل اوى. ملك وحشانى اوى. ومسك أيدها بحب وباسها. ربنا يخليكى لينا بفضل الله ثم انتى الكل بيتجمع ف الخير بسببك يامريم.
مريم: ابتسمت بسعاده. وبفضل الله ثم انت مريم عايشه ف سعاده وحب كبير.
زين: طيب يعنى الغدا هيتاخر!
مريم: ساعه بس يانور عيني انتو جيتو بدرى.
زين: لا أنا مش جعان اوى. انا هطلع اخد شاور واغير هدومي لانى من الصبح ف المينا تكون عمتو وصلت بالسلامه. وطلع هو وريتال.

آدm: بتفكير. بص لمريم ايه رايك اتصل ع الواد زياد وماليكه. واخوكي حسام. يجيو يتغدو معانا وتبقى سهره حلوه.
مريم: بفرحه. بجد ياريت ياحبيبى.
آدm: اهو علشان الفرحه الل ف عينيكى دى. هتصل كمان ع مصطفى واشرف. يلا انشاله ماحد حوش.
مريم: بفرحه كبيره. ههههه. الله هيبقى يوم جميل اوي. وكمان محمد ونور. و رنا وطارق.
آدm: ههههههههه. ده لازم طارق قبل الكل. ده لو عرف هيقولى انت مبقتش تحبنى ههههه عيل فقر.

مريم: ههههه ربنا مايحرمكوش من بعض. انا هاقوم أخلى زينب تزود الغدا. واهو لسه بدرى. وقامت وهي مبسوطه
آدm: اتصل ع الكل وصمم أنهم يتجمعو. ع الغدا المفاجئ. ويقضو وقت مع العيله. والكل وافق بتصميم من آدm.
فريحه: غيرت ل آدm. ونام ف حـ.ـضـ.ـنها ع السرير.

فريحه: بتفكر ف مرادها ودmـ.ـو.عها نازله بو.جـ.ـع واشتياق كبير. وقامت. وجابت البوم صور فرحهم وبتتفرج عليه بدmـ.ـو.ع. وحشتنى اوى يامرادي. انت فين كل ده. ياترى انت كويس. يارب تكون كويس يامراد. وعيطت بشهقات ارجوك طمن قلبى واتصل. اتصل اسمع صوتك واقفل بعدها. مراد انا هتجنن من غيرك. كلمنى دقيقه واحده بس فرح قلبى يامراد ارجوك. واخدت الالبوم وضمته لقلبها وبتعيط بو.جـ.ـع يااارب. يارب رجعلى جوزي لحـ.ـضـ.ـنى يارب رجعلى جوزي واخويا بالسلامه يارب.

بعد فتره.

رينو: ف اوضتها مش عارفه تنام. نامت حوالى ساعتين وصحيت. من التفكير ف الفهد ودmـ.ـو.عها نازله. واتعدلت وحـ.ـضـ.ـنت ركبها. وجواها متلخبط. جواها اشتياق كبير لفهد. وجواها زعل اكبر منه. وحاسه انها وحيده. وعايزه اي حد يطمنها عليه. وشويه تحس انها مخـ.ـنـ.ـوقه اوي من فهد. وشويه تحس انها مش قادره تتنفس من غيرو. عايشه ف حيره. جواها صراع مابين الاشتياق والزعل. نفسها تشوفه. نفسها تسمع صوت فهد لكن من بعيد. وحطت راسها ع ركبها بانكسار. واتنهدت بو.جـ.ـع كبير. وسمعت آذان المغرب. واستغفرت ربنا وقامت بتعب دخلت الحمام واتوضت وبتصلي المغرب وبتدعي بشهقات ف السجود انه يحفظ فهد من كل شر. ويرجعلها جوزها وأخوها بالسلامه. وخلصت صلاه. ولسه قاعده ع السجاده وبتسبح. والباب خبط. وقال من ع الباب. ادخل يارينو!

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. تيمو! وابتسمت بحب تيمو حبيبي ادخل يقلبى ؛
تيم: خبط الاول زي ما مريم قالتله لازم نخبط الاول ونستاذن. وفتح الباب ودخل. وشافها قاعده ع السجاده وجري عليها رينو حبيبتى.
رينو: ضحكة تيم وحبه ليها كفيله ترسم الضحكه ع وشها. واخدته ف حـ.ـضـ.ـنها. وقعدت ع الأرض. ونيمته ع حجرها. تيمو قلبى وباسته. انت جيت أمتي!

تيم: بيلعب ف طرحة الاسدال. جينا دلوقتي انا ومحمد ونورى وتمارا. وشهق واتعدل. رينو الناس كلها تحت!
رينو: بعدm فهم. ناس! ناس مين ياتيمو!
تيم: بيعد ع صوابع ايده. جدو مصطفى. وناناه شيرين. وبابا طارق وبابا اشرف وبابا حسام وعمو زياد وعمو يوسف وعمو مالك. وكريم ومصطفى الصغير وياسين وأسر وچود
وهرش ف دmاغه بلخبطه. وكلهم كلهم.

رينو: هههههههه. شكلك حلو اوى ياتيمو وانت بتعد ع صوابع ايدك ومتلخبط كدا وباسته. وقالتله طيب متعرفش الكل تحت ليه!
تيم: هز راسه لاء. بس محمد قال تعالى البس ياتيمو علشان بابا آدm عزمنا كلنا ع الغدا.
رينو: اممم. يعنى بابى عزم العيله ع الغدا. واتنهدت فكره جميله العيله من زمان متجمعتش كدا.
تيم: يلا بقى تعالى انزلى علشان عايز العب مع كريم ومريم. وبص ع بطنها هو مفيش عندك بلونه كبيره زي نرمين ليه!

رينو: ضحكت من قلبها. ههههههههه بلونه! لا لسه بدرى ع البلونه. لسه النونو صغنتته اوى
بس عارف انا هتوحم عليك علشان النونو تطلع حلوه شبهك.
تيم: خبط ايدو ع جبهته بنفاذ صبر. اوووف يارينو. انتى كمان عايزه عمليه كبيره زي نرمين. قوووومي بقى.
رينو: شـ.ـدته ع حجرها. انت ياواد طالع عسل كدا لمين. وفضلت تبوس فيه كتير.
تيم: اوووف يارينو كفايه تيمو وشه و.جـ.ـعه.
رينو: ههههه كفايه كده عليك دلوقتي.

تيم: قام قومي بقى علشان ننزل.
رينو: حاضر ياسي تيمو حاضر. والباب خبط
تيم: فتح. وكان اريان ومريم نونو ولي لي وتمارا. وكلهم طالعين لرينو وتيم. وجريو ع رينو. وسلمو عليها.
رينو: بسعاده سلمت عليهم كلهم. وطلعت للبنات شوكليت. وللولاد بسكويت.
مريم: تيم تعالى نلعب باللعب بتاعتى.
تيم: لا يامريم انا راجـ.ـل مش بلعب بالعروسه.
مريم: عارفه مش تلعب بالعروسه بابا آدm جابلى مكعبات تعالى نلعب كلنا.

تيم: هز راسه انا بحب المكعبات ماشي هنلعب كلنا.
كلهم: سقفو هيييه. هيييه.
رينو: واقفه ومربعه ايديها. وبتضحك عليهم.
تيم: بص ل رينو انا هنزل بقى وانتى انزلى.
رينو: ماشي ياحبيبى انا هلبس وانزل.
الاطفال نزلت تحت تلعب مع باقى اطفال العيله. ف اوضه كبيره آدm مخصصها للأطفال وفيها لعب كتير بناءا على طلب من مريم. والعيال يكونو تحت ومعاهم.

رينو: لبست ونزلت. وكانت العيله كلها تحت. وسلمت ع الكل. وقعدت مع البنات. نور وماليكه ومريم وساره وفريحه وريتال.
وآدm ومريم قاعدين مع باقى العيله. والغدا بيجهز. ومريم سألت رنا ع رودي وفارس. قالتها خرجو مع بعض. وكان جو جميل جدا والعيله متجمعه.

ف ايطاليا.
جيسيكا وفهد خرجو مع فريق كبير من الحراسه. وراحو فيلا كبيره جدا. وعليها حرس كتير جدا وكلاب بوليسيه. وفتشو جيسيكا وفهد ودخلو الفيلا. والحرس وقفو مع حرس الفيلا.
ومراد: واكرم. بيراقبو فهد من بعيد ف العربيه. ولكن بحذر شـ.ـديد جدا. ومعاهم اللاب توب والأجهزة الل محتاجينها. وقاعدين يسمعو كل حاجه.

فهد: طبعا مربى شعرو. وقبل مايتفتش. خبى المايك ف شعرو من الخلف والمايك مفتوح. وكمان مخبى سلاح أبيض ف كم قميص البدله وف الجزمه. ودخل مع جيسيكا. الل فهمتو أن زعيم العصابه الصينى ده ليه عندها ثروه قوميه كبيره. وقالتله يسمع ويفهم ومـ.ـيـ.ـتكلمش لأن ده بداية طريق نجاح سفيان.
وفهد للتأكيد. اتصل ع مراد من الساعه وساب الخط مفتوح. ومراد عمل كتم صوت للمكالمه علشان لو حصل اى صوت عند مراد محدش يسمعه.

جيسيكا: دخلت ع زعيم العصابه وسلمت عليه. هاي تشانج.
تشانج: شاف قدامه بـ.ـنت جميله وصغيره ومن الواضح أنها متدربه كويس اوى. وهز راسه بإعجاب. هاي جيسيكا. لطالما سمعت عنك كثيرا. انتى اجمل من الصور بكثير.
جيسيكا: ضحكت. اجل انا اعلم ذلك. اقدm لك. سفيان اليكساند. مساعدي الخاص.
تشانج: بص ع فهد. اممم أنه قوي البنيه ومن الواضح عليه أنه يمتلك الشغف ف العمل أليس كذلك جيسيكا.

جيسيكا: بإعجاب ل سفيان. اجل هو أكثر من مما تظن. انه انقذنى من عدة رجـ.ـال مسلحين مجهولين. وقادر ع حمايتى ف اى وقت.
تشانج: هههه اوو لقد جعلتنى اعجب به حقا. وشاور لفهد يقعد.
فهد: قعد جمب جيسيكا علشان الصوت يوصل لمراد كويس.
تشانغ: حسنآ دعينا نتكلم ونتفق. ولكن قبل كل هذا. انتى تثقى ف سفيان وتريدى أن نتكلم أمامه.
فهد: بتمثيل قام. حسنا سانتظرك ف الخارج سيدتى.

جيسيكا: فرحت اوي لما سفيان حققلها حلمها وقالها سيدتى. وقالت بابتسامه. اجلس بجانبى سفيان. وبصت ل تشانج. لم يولد بعد الذي يسأل جيسيكا هل تثق ام لا. تكلم وقول ما عندك. لانى ع عجلة من أمري.
تشانج: ههههههه على رسلك جيسيكا. لم كل هذا الغـــضــــب. انا لابد أن أكون حذر. انتى تعلمين خطورة هذه الصفقة أليس كذلك! وكل نظراته ليها جريئه. وفهد لاحظ ده.
جيسيكا: لا عليك. هل اتيت بالتاج إلى هذا المنزل!

تشانج: بالتأكيد لا! التاج الملكي يوجد ف مكان آخر. وساقدmه لك ف وقت التسليم. انا آخذ الميكروفيلم وانتى تأخذي التاج.
جيسيكا: اممم حسنا فلنتفق إذن ما الوقت الذي يناسبك. لتستلم الميكروفيلم!
تشانج: عزيزتى تشانج مستعد ف اي وقت!
جيسيكا: بعد اسبوع من اليوم هل هذا جيد!
تشانج: جيد جداً. ولكن اين!

جيسيكا: ف البحر. سأعطيك العنوان جيدا. لتستقل اليخت انت والحرس. وانا سانتظرك ع الشاطئ وعندها ساستقل اليخت انا وسفيان والحرس الخاص. وسيتم التسلم حينها. اتفقنا!
تشانغ: بإعجاب. واو في البحر وعلى اليخت كم احببت هذا جدا. حسنا اتفقنا بعد غد ف اليخت.
جيسيكا. قامت حسنا. ساخبرك غدا ف اي وقت يتم التسليم.
تشانغ: بنظرات جريئه. اوكي جيسيكا سانتظر مكالمتك ع عجل.

جيسيكا: فهمت نيته. ع الرحب والسعه سيد تشانغ. والآن عليا العوده الى القصر.
وخرجت من القصر. وفهد ماشي جمبها. والكل اتحرك وخرج من الفيلا.
فهد: ركب العربيه. وجيسيكا جمبه. وبص ليها واتكلم بتمثيل من هذا الوقح!
جيسيكا: هههههه اهدأ قليلا. أنه عملى.
فهد: عملك! انه وقح ولماذا لم تتركينى القنه درسا قاسيا ولما امسكتى يدي وقومتى بالرفض بأن ابرحه ضـ.ـر.با.

جيسيكا: على رسلك سفيان. وما الذي أثار غـــضــــبك هكذا. انا لم أري اي مشكله. انه معجب بي. ولأجل هذه الصفقه فلياخذ منى مايريد انا لا اكترث لهذا ولا أمانع هذا سيكون وقت ممتع لجيسيكا وتشانغ!
فهد: بصلها بصدmه حقيقيه. وسكت ومردش. وشغل العربيه واتحرك. وسرح ف معشوقته الصغيره. وافتكر لما باسها وهي حبيبته عـ.ـا.قبته وبعدو عن بعض 4سنين. واتنهد باشتياق كبير وقال جواه. وحشتينى. وحشتينى اوى يارينو. وفاق ع صوت جيسيكا.

جيسيكا: ولكن سفيان. انت إلى هذا الوقت لم تسالني عن هذه الصفقه وما هذا التاج الملكي وماهو الميكروفيلم. اراك لا تكترث.

فهد: سايق. وركن العربيه ع جمب وبصلها. انتى طلبتى منى أن استمع للحديث فقط ولم اتكلم. وهذا ما أفعله. ولكن للحقيقه يوجد عندى بعض الفضول ل اعرف ماهو التاج وما أهمـ.ـيـ.ـته لكي! وما ذاك الميكروفيلم وع ماذا يحتوى! ولكن قولت لنفسي لا تسألها عن كل هذا. لانك ستدخل نفسك ف دائرة الشك لدي جيسيكا. هههههههه. وقولت أيضا سترسل بيشوى لياتى بجهاز كشف الكذب مرة أخرى ههههههه وتأخذ منى اجوبه ع اسئله انا لم يكن لدي اي جواب لها. ولهذا اكتفيت بالصمت.

جيسيكا: تحرك بالسياره. ف انا اريد ان أخبر كيين بما حدث. وبصتله انا ع أتم الاستعداد لاخبرك بكل شئ سفيان ولكن بشرط واحد فقط.
فهد: ساق العربيه. وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وخاف لتطلب منه إختبـ.ـار زي الل قبله. وقال احم. وما هو هذا الشرط جيسيكا!
جيسيكا: سنذهب انا وانت الليله للديـ.ـسـ.ـكو.

معتز بعد الجامعه. اخد وليد وطلعو ع البيت عند معتز. ولاحظ شرود وليد كل شويه. واستغرب. لكن معلقش. وبعد الغدا. معتز اخد وليد وقعدو ف اوضتة.
معتز قعد ع السرير وفاتح اللاب توب.
وليد: قاعد ع مكتب معتز وسرحان.
معتز: بص لوليد. اله. انا عايز اعرف مالك من ساعة ماخرجنا من الجامعه. وجينا هنا وانت سرحان تتكلم كلمه وعشره لاء. ده حتى خالتك ع الغدا قالت لأ ده مش وليد ابدا. ممكن اعرف مالك كدا مش عوايدك ابدا!

وليد: بيحرك كوباية الميا. وبص ل معتز. ياعم مفيش حاجه انا كويس. انا هاقوم اروح.
معتز: قام. لا تروح فين. الساعه لسه مجتش 8 انا هعمل 2 قهوه دبل كدا ونشربهم مع بعض لانى حاسس ان دmاغى هتنفجر من الصداع. ومتقولش لا تمام!
وليد: هز راسه. ماشي.
معتز: خرج من الاوضه وقفل الباب وراه.

وليد: قاعد ع مكتب معتز وماسك كوباية الميا بيحركها وسرحان. ورجع بتفكيرو لما كان شغال ف الجهاز. وطلع مهمه وكانت تهريب دولارات. ولما مسك العصابه. اخد جزء من الدولارات لحسابه وحطهم ف العربيه. ومراد وفهد شافوه. وراحو لحد عنده واتكلمو معاه ونصحوه. مراد قاله أن كدا مينفعش وفهد قاله انت كدا متفرقش عن العصابه حاجه. وإنت كدا بتخون شغلك. وقبل شغلك ده حـ.ـر.ام. ومراد قاله انا وفهد مش هنقول لحد ف الجهاز عن الل شوفناه. وياريت تكون اخر مره. لازم تكون قدوه لتلاميذك الل بتدربهم ومراد فتح باب العربيه واخد الفلوس وسلمها هو وفهد للجهاز بإسم وليد الشامي. وده غاظ وليد جدا.

وافتكر المهمه التانيه وكانت قبض ع شبكة اداب كبيره جدا. وكان فهد معاه في المهمه دي. وقبضو عليهم. ووليد شاف بـ.ـنت ف الشقه وشاف لبسها. وأعجب بيها وبشكلها. وقالها انه هيسيبها تروح. وقرب منها وعطاها رقمه الخاص وادلها ميعاد تروحله شقته. والبـ.ـنت وافقت وفرحت. وخرجت بسرعه لكن فهد متابع الحوار ومسك البـ.ـنت وسلمها للقوه. وراح لوليد. وزعق لوليد بصوت عالى. إن الل بيعمله ده غلط. وتصرفاته كلها غلط. وإن انا ومراد سبنالك اكتر من فرصه لكن انت مصمم يمشي في الغلط. وإن كنت شايف ان البـ.ـنت اللي عجبتك دي معملتش حاجه غلط. فخلاص نفرج عن باقى البنات بما أن ده هيرضيك ياسيادة الرائد وليد. وكلمه بتحذير. انه ميحاولش يستخدm نفوذه ف الشغل لمصلحته الشخصيه.

وفهد سابه ف الشقه ونزل وسلم البنات من غير وليد. ووليد شاط من الغـــضــــب. وكرهه لفهد ومراد بيزيد عن اليوم الل قبله. ودلوقتي عرف ان البـ.ـنت الل بيحبها معتز ابن خالته. تبقى مرات عدوه اللدود. وقال جواه فرصه وجتلك ياليدو. وفاق ع صوت معتز وهو داخل بالقهوه.
معتز: اتفضل يا سيدى فنجال قهوه يستاهل دmاغك. حط القهوه ع المكتب.

وليد: اخد القهوه. تسلم ياميزو. وقعدو بيتكلمو مع بعض. ووليد قال ف وسط الكلام. احم. انما انت قولت الل اسمها لارين دي متجوزه من رائد ف المخابرات.
معتز: اتنهد بتعب. انت مصمم انك تخلينى ع طول مدايق. ايوه يسيدى قولتلك رائد ف المخابرات واسمه فهد السيوفى.
وليد: غريبه. طيب وده شافها فين؟
معتز: ايه الغريب ف كدا. انا عرفت أنه قريبها. وكمان ليها اخ رائد ف المخابرات.

وليد: بعدm فهم. امم يعنى قرايب. وأخوها كمان مخابرات. متعرفش اسمه ايه!
معتز: لأ معرفش. بس اكيد انت تعرفه بما انك كنت مخابرات.
وليد: وهعرفه ازاى من معرف اسمه ولا كنية عيلته.
معتز: أخته اسمها لارين العدوي. دي كنيتها.

وليد: فتح عينيه ع الاخر. وقال بهمس. امم لارين العدوي. وفهد السيوفى. تبقى اخت مراد العدوي. وابتسم بخبث وهو بيشرب القهوه. وجه الوقت اني أخلى راسكو انتو الاتنين ف الارض. وخلو المثاليه تنفعكو. ههه
معتز: الووو انت يبنى مش طبيعي انهردا.
وليد: بقولك ايه ياميزو. انت بتحب لارين دي مش كدا!
معتز. : بصله بديق حقيقي. يعم ماخلاص بقى قولنا اتجوزت. وانا بحاول انساها. فكك بقى.

وليد: ابتسم. بخبث. تؤ تؤ. انا ممكن اخليك قبل ما تنساها تعيش معاها ليله ولا الف ليله وليله.
معتز: ساب الفنجال من ايدو ف الصنيه. وقام بغـــضــــب وصوت عالى. انت اكيد اتجننت. انت فعلا مش طبيعي. انت ازاى تفكر انى ممكن افكر في حاجه زى دي!

وليد: قام من مكانه و لف حوالين معتز. بسوسوة ابليس. اهدا كدا بس وافهمنى. انا عايزك تقضي وقت حلو معاها ليه! وعايزك تملى عينك منها وتعيش ليله واحده معاها ليه! دلوقتي انت بتحب لارين دي من سنين. وديما كنت بتقولى انك مش عارف تعيش من غيرها. وكنت هتتجوزها أول مـ.ـا.تخلص جامعتها. وكانت هتبقى ملكك انت وبس. ملك معتز وبس مش حد تانى. وهمس بخبث. تخيل كدا وهي ملكك انت. بتخرج معاك قاعده لوحدها معاك. وكمان لما تبقو ف اوضة النو، ومكملش.

معتز: بغـــضــــب وقطع كلامه و شاورله بايدو. واتكلم بتحذير. اياك تكمل ياوليد اياك! انا فعلا حبيت لارين واتمنتها انها تكون مراتى. وف الاول والأخير كله شئ قسمه ونصيب. لارين العدوي بـ.ـنت بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل. ومحترمه فوق الوصف. وانا بحترم حبها لجوزها. وبحترم احترامها ليه حتى ف غيابه. ورفضها انى بس اكلمها وسط الجامعه. دايقنى لكن لما فكرت اكتشفت انها بـ.ـنت نادره الوجود. ووفيه لاقصي درجه. لارين مميزه. وبص ل وليد انا لو خيرونى انى اعيش مع لارين ليله واحده ف الحـ.ـر.ام. ولا امـ.ـو.ت. هفضل المـ.ـو.ت ع انى ف يوم اعمل حاجه زي دي ومع واحده متجوزه. انت ازاى فكرت في حاجه زى دي! ازاى تخيلت أنى انزل للقذاره دي! وليد! اتفضل ارجع ع بيتك انت شكلك مجهد وتعبان. وياريت اسم لارين يتنسي تماما. لانى من اللحظه دي وبفضلك انت انا خرجتها من قلبى وحياتى للأبد. وبص بعيد. اتفضل لان ف امتحانات وعايز اصححها.

وليد: بغـ.ـيظ. بتطردنى يامعتز. تمام اوى. ماشي يامعتز. ماااشي. واخد مفاتيحه وخرج. وف قمة غـ.ـيظه.
معتز: قعد ع طرف السرير وحط راسه بين ايديه. واتنهد بتعب. ومش مصدق ان صاحب عمره يقترح عليه اقتراح ذي ده.
عند آدm.
الكل اتغدى. الشباب مع بعض والبنات مع بعض. وبعد الغدا. كلهم قعدو ف الليفنج مع بعض. ومريم قاعده جمب اختها شرين ورنا. وآدm قاعد جمب أخته ملك. ونور. وطارق قاعد جمب فريحه وشايل چود ع رجله.

ورينو قاعده جمب مريم عزيز وماليكه. وباقى العيله قاعدين جمب بعض يهزرو ويضحكو. وكان وقت جميل جدا. وآدm كان مبسوط باللمه الحلوه دي. لانه شاف الضحكه رجعت من تانى ع وش فريحه ورينو. والأهم من كل ده شاف اميرته مبسوطه.
ف ايطاليا.
جيسيكا: طلبت من فهد انها هتحكيله كل حاجه. وبعدها يروحو الديـ.ـسـ.ـكو مع بعض.
مراد: ف سماعة الودن قال لفهد. فرصه حلوه اوى انى اقابلك هناك وافق يافهد.
فهد: ابتسم بتكليف. ووافق.

ولما جت الساعه 11 مساءا. جيسيكا خبطت ع فهد ودخلت. هاي سفيان. الم تجهز بعد!
فهد: قاعد ع الكنبه. نعم أنا جاهز. لكن انتى لم تقولى لي شئ قط. انا وافقتك ع الشرط. بشرط انكى ستقولى لي كل شئ. ولكن لا يهم. هل انتى جاهزه! لنذهب إذن.
جيسيكا: ابتسمت وقعدت جمبه. وحطت أيدها ع كتفه وقربت منه اوى. لماذا تغـــضــــب دائما سفيان.

فهد: اتـ.ـو.تر بديق. وخاف انها تختبره. احم. انا لا اغـــضــــب. انا اتحدث فقط وكنت أذكرك عما حدث من قبل لا اكثر.
جيسيكا: بتلعب في زورار القميص. حسنا عزيزى. انا ساقول لك كل شئ.
فهد: بغـ.ـيظ مكبت. إن كنتى لا تريدي التحدث لا عليكى انا لا اكترث لهذا.
جيسيكا: قربت اكتر من فهد. وعايزه تقرب منه. لا عزيزى انا اريد ان اخبرك بكل شئ انت مساعدى الخاص. اليس كذلك.

فهد: ابتسم. وعلا صوته بمرح وهي انتبهت. اجل انا مساعدك الشخصى. وبهذه المناسه سنحتفل ونذهب إلى الديـ.ـسـ.ـكو وسنقضي وقتا ممتعا.
جيسيكا: بإعجاب. اوو اري انك سعيد للغايه سفيان.
فهد: شال ايديها بطريقه لطيفه. نعم جيسيكا بفضلك انتى سيصبح لدي قصر كبير وساصبح ثريا. وبصلها هل تحدثتى مع كيين بخصوص هذا التشانغ الوقح ومثل أنه ادايق لما قال اسم تشانغ!

جيسيكا: هههههه. نعم تحدثت مع كيين. وقال لي افعلى ما ترينه صوابا. انا لم أكثرت سفيان. فلياخذ منى تشانغ ما يريد. ساحقق له أمنيته. انا حلم جميل لأى أحد يعرفنى سفيان. ولا أرى انى ساخسر شيئا...
فهد: من جواه مزهول. ابوها كمان موافق. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. اممم نعم انتى محقه.
يبدو أن هذا التاج والميكروفيلم أمرهم مهم إلى أن تجاذفى هذه المجازفه الكبيره.

جيسيكا: هههه سفيان. هذه ليست مجازفه هذا أمر عادي جدا. هو اعجب بي فلم لا نقضي وقتا ممتعا معا. والآن دعك من كل هذا. دعنى اخبرك بكل شيء عن هذه الصفقه قبل أن نذهب للديـ.ـسـ.ـكو. تعال واجلس.
فهد: قعد ع التربيزه قدامها علشان متحاولش تقرب منه. نعم تحدثي جيسيكا.

جيسيكا: حكتله عن طبيعة شغلها. وانها حصلت ع الميكروفيلم. وفيه اسرار كبيره لبلاد عربيه و عرضت الميكروفيلم ده ع زعيم تنظيم مافيا كبير جدا من أخطر اخطر رجـ.ـال العالم وموجود ف الصين وهو تشانغ. مقابل (تاج ملكي آثري) مصنوع كاملاً بالزمرد واللؤلؤ النادر جدا. وتمنه حاليا معدى ملايين الدولارات. موجود ف المتحف. وجيسيكا قالتله الميكروفيلم قصاد التاج. والزعيم وافق وجاب التاج ع ايطاليا. وبعد ما تسلم الميكروفيلم لتشانغ. وتاخد التاج. هتبيعه لتجار بيهربو الآثار بملايين الدولارات لحسابها. وقالت إن كيين طلب منها أن التسليم يكون بالنهار. ع اساس كأنهم ف جوله سياحيه في البحر ع اليخت. وقالتله انها اتصلت ع تشانغ. وبلغته ان ميعاد التسليم بعد اسبوع ف وضح النهار. وتشانغ وافق وطلبها انها تسهر معاه بكره علشان يقضو وقت مع بعض. وهي وافقت.

مراد: واكرم طبعا سامعين كل ده.
فهد: بيسمعها. ومثل الدهشه. اوو حقا هذا أمر لا يصدق. إن تشانغ هذا بـ.ـارع جدا. لقد سرق التاج من المتحف. ولم ينكشف أمره. هذا مذهل ورائع حقا. وانتى جيسيكا. انتى قويه جدا للغايه. انتى تتعاملين مع اخطر الرجـ.ـال ولا تخافى. وسقف بايديه. واو جيسيكا. واو انتى المرأة الحديديه.
جيسيكا: ههههه. عزيزى. وقالت بابتسامه وهمس ف ودنه وانت بطلى الخارق.

فهد: قرب من مرحلة الغليان. وقام. وبص ف الساعه. وقالها الساعه الثانية عشرة صباحا.
جيسيكا: هيا علينا الذهاب للديـ.ـسـ.ـكو ولنحتفل. انا اريدك الليله سفيان.
فهد: بصلها بقلق. لكن بعد ماسمع مراد ابتسم وقالها ستكون ليله مميزه عزيزتى. هيا بنا.
رواحكو ع الديـ.ـسـ.ـكو. وجيسيكا اخدت فهد عند البـ.ـار. وطلبت خمره ليها ولسفيان.
الجرسون حط الكأس قدام فهد وجيسيكا.

جيسيكا: بتشرب وهي بترقص ع الميوزك وبتتفرج. وفهد مش عارف يعمل ايه. وبص ف الساعه ونفخ. اتاخرت ليه يازفت.
مراد: واقف جمبه ومتنكر. انا زفت يابن المستخبى. وبدل الكاس بتاع فهد بكاس عصير. اشرب اشرب. يابتاع جيسي هههه.
فهد: اتنهد بأريحيه. ومسك الكاس وبيشرب قدام جيسيكا.
فهد: بصوت مهموس. بـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب دي عايزانى انهردا.
مراد: بهزار. يابختك ولعا يابا. روح معاها وانا مش هقول لاختى. ده شغل عادي.

فهد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. مش وقت ام برودك ده اخلص. انت قولتلى عندك خطه وروح معاها.
مراد: خدها وروح ارقص. واكرم هيجي يقدm ليها كاس باللون الابيض وفيه هلوسه ومنوم. وانت كاس باللون الدهبى. وفيه عصير. وتاخدها وتطلع ع اوضه هنا. وتقعد جمبها لحد الصبح.
فهد: وليه ما نروحش ع القصر.
مراد: علشان الكاميرات الل هناك فهمت.
فهد: ابتسم لجيسيكا فهمت. بس أنجز.
مراد: امم اشطا. خدها واكرم وراك ع طول.

فهد: قولى مكلمتش حد من العيله.
مراد: لا. كلها كام يوم و هانت يصحبى.
جيسيكا: شـ.ـدت فهد من ايدو هيا لنرقص ياعزيزى. واخدته ف وسط الناس الل بترقص ورقصت وفهد واقف قدامها. وبص ع مراد شافه شمتان فيه. وده غاظ فهد منه.
اكرم: لابس لبس جارسون وشايل صنيه عليها كاسات ودخل وسطهم ووصل لفهد وقدm كاسات لل جمب فهد. وقدm لجيسيكا واخدت الكاس الابيض وشربت. وفهد اخد من اكرم الكاس الدهبى وشرب وكان عصير تفاح.

وبعد فتره جيسيكا هلوست. وفهد سندها بغـ.ـيظ واخدها اوضه ف الديـ.ـسـ.ـكو. وفضلت تتكلم بهلوسه عن التاج والميكروفيلم. وانها بتراقب سفيان. وهي مش خادmة القصر. وقالت انا مسيطره عليك سفيان. وشـ.ـدت فهد وقربت منه. وفهد واهمها بده وبعدها جيسيكا نامت. لحد الصبح. وصحيت وشافت فهد نايم جمبها وكان صاحي ومثل انه نايم. وابتسمت وباست فهد من خدو وده عفرته اكتر منها. وصحته علشان يرجعو ع القصر.
بعد كام يوم
ف الجامعه.

رينو: قاعده ف المدرج لوحدها. وفجأة الباب اتقفل عليها. وصرخت بصوت عالى.
ف الجامعه.
رينو قاعده ف المدرج مع زمايلها. منتظرين الدكتور معتز. لكن أتأخر ولسه مجاش.
غاده: قاعده جمب رينو. هو نابغة عصره وزمانه أتأخر ليه بيلعب بمشاعر امي ليه!
رينو: هههههههه. تلاقيه اتاخر لانه اكيد عنده عذر. واهدي كدا. وهو يعنى الدكتور معتز عارف أنه بيحبك. حـ.ـر.ام عليكي متظلمهوش.

غاده: عوجت بوقها. اسكتى يا لارين اسكتى انا سعات كدا وهو بيشرح ببقى عايزه اقوله ميزو حبيبى بصلى انا هنا انا بحبك اوى اوى ياميزو. اااه ياغلبك ياغاده.
رينو: ههههههههه لأ لأ دي اكيد مش صدفه انتى ورودي متفقين عليا تتجننونى مش كدا هههههه. مش معقول نفس القالب ههههههه
غاده: اضحكي اضحكي يختى. هو حد طايل يصاحب واحده هبله زيي.
واحد جه من بره. وقال لكل الموجودين ف المدرج. إن الدكتور معتز اعتذر ومش جاي انهردا.

والكل بدء يتحرك ويخرج من المدرج.
غاده: نفخت بديق. شوفتى مش بقولك بيحب يلعب بمشاعر امي. اااخ يانارى.
رينو: بزعل علشانها. معلش ياغاده. وحاولى متعلقيش نفسك اكتر من كده علشان متتعبيش ف الاخر.
غاده: ربنا يستر عليا من الل جاي. بقولك ايه يا لارين. متقعدي معايه شويه متروحيش دلوقتي. وكمان ف كام سؤال كدا عايزه اراجع عليهم معاكي.

رينو: بتفكير. اممم تمام كدا كدا رودي مجتش انهردا علشان معندهاش محاضرات. وهتصل ع اخويا يجي يوصلنى. وف الوقت ده انا هشرحلك الل انتى مش فاهماه اوكي.
غاده: حبيبتي يالارين والله. خلاص اشطا. تحبى بقى نقعد ف الكافتيريا. ولا هنا.
رينو: لأ خلينا هنا افضل ف الهدوء علشان تركزي. ثوانى بس اتصل اشوف ابيه زين فاضي ولا اتصل ع رعد.
غاده: انتى كل لما تقولى اسم رعد ده بخاف اسمه يخــــوف.

رينو: بتتصل شش اسكتى شويه. وزين رد عليها. الو ياحبيبتى اذيك.
رينو: الله يسلمك يا ابيه زين. انت فاضى دلوقتي!
زين: امم انا ف اجتماع مع بابا قدامى حوالى ساعه. انتى خلصتى!
رينو: كان عندى محاضره تانيه لكن الدكتور اعتذر ومجاش. ورودي مش موجوده!
زين: خلاص ياحبيبتى ساعه بالكتير وأكون عندك. لأن رعد ف مشوار مهم.
رينو: اوكي انا هستناك. وقفلو. وقالت ل غاده قاعده معاكى ساعه بحالها. وقعدت.

غاده: ربنا يخليكي ليا يارب. و قعدت وفتحت الملزمه. بصي يارينو هما 12سؤال مش فاهماهم.
رينو: بدهشه: ايييه 12 سؤال ليه كل ده! واخدت الملزمه. وبدءت تشرحلها سؤال سؤال. وبعد شويه. وصلت السؤال التامن.
غاده: ثوانى يالارين.
رينو: ايه ف حاجه مش فاهماها ف الل قولته.
غاده: لا ياقلبى انتى شرحك مبسط جدا وفهته. لكن انا لما بركز بجوع اوى. بصي انا ف ثوانى هروح اجيب ساندوتش برجر ف بسرعه وارجعلك.
رينو: معايه شوكليت. خدي.

غاده: هاتى مايضرش برضو اهي تصبيره ع ما اجيب الساندوتش.
رينو: بدهشه. اومال انا اديتلك الشوكيلت ليبيه! ايييه العيال دي. روحي وارجعي بسرعه وانا هراجع شويه. متتاخريش علشان ابيه زين اتصل وقالى أنه ع وصول.
غاده: جريت من قدامها هواا واكون عندك.
وخرجت من المدرج.
بعدها بدقيقتين.
رينو: قاعده ف المدرج لوحدها. وفجأة الباب اتقفل عليها. وفكرت انها غاده. ورفعت راسها وشافت واحد غريب عنها واول مره تشوفه.

وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقامت من مكانها. ومسكت الكتب. ورايحه عند الباب علشان تخرج. لكن وقف ورا الباب وحاطط ايديه في جيبه وباصص ليها.
رينو: بتـ.ـو.تر. احم لو سمحت ممكن تتحرك شويه علشان أخرج!
استوووووب.

ده طبعا وليد الشامي. ولما خرج من عند معتز متنرفز ومدايق طلع ع( نادي ليلي ) وكان متغاظ جدا وفكر كتير وعايز ينتقم من فهد ومراد. وكمان معتز الل طردته. وجت بـ.ـنت واتكلمت معاه وشربو وقضو الليله مع بعض. وبعدها بيوم. وليد قرر أنه لازم يعمل اى حاجه. وراقب رينو كويس ف الجامعه ومن بعيد. لكن للأسف مبتخرجش لوحدها ابدا. ولما شاف أنه صعب ياذيها بره الجامعه. قرر أنه ياذيها ف قلب الجامعه. وكل يوم والتانى يراقبها. وامبـ.ـارح عرف ان صحبتها الل هي رودي مش هتيجي بكره. فكر وراح البيت انهردا لمعتز واعتذرله وحطله منوم ف العصير علشان ميروحش المحاضره. وبعد ما معتز نام. وليد نزل بسرعه ع الجامعه. وسأل ع المدرج. وقال لواحد هناك انه الدكتور معتز بيعتذر ومش جاي انهردا. وفكر أن لما رينو تخرج. يروحلها الكافتيريا ويقولها أنه صاحب فهد. ويتكلم معاها ويشوف اى طريقه انه يطلع بيها بره الجامعه. بس هو واقف بره المدرج ومخرجتش. واول ما غاده خرجت. ومحبش يضيع الفرصه دي وهي لوحدها. ودخل وقفل الباب وراه. وحاطط ايديه في جيبه. وشاف رينو. وهي جايه علشان تخرج. ولما سمع صوتها عن قرب اعجب برقت صوتها وكمان اعجب بالتـ.ـو.تر الل ف صوتها. ورد عليها. تؤ تخرجي ليه! لسه بدرى ياحلوه!

ف ايطاليا.
فهد: واقف قدام باب القصر الداخلى. وشاف حركه غريبه. كل الحرس بيطلعو عربياتهم. والريس بتاعهم وكلهم مسلحين ومش فاهم حاجه. ولاحظ أن بيشوي بيبصله بغـ.ـيظ.
واتكلم: بهمس. صقر. صقر!
مراد: بيتكلم مع عميل 1. وبيقولو إن تشانغ خرج من الفيلا. ومش سامع فهد.
واكرم: ساب اللاب توب. وراح يغير هدومه.
فهد: بعدm فهم. هو ف ايه! الكل بيتحرك بسرعه. انا لازم افهم. ودخل. وخبط ع مكتب جيسيكا ودخل.

جيسيكا: تقدm سفيان. وبتفتح الخزنه وبتطلع. سلاح.
فهد: شافها كده. وبدء يشك. احم. جيسيكا. يوجد أمر مهم يحدث خارج القصر!
جيسيكا: من غير مـ.ـا.تبصله. وبتحط سلاح أبيض ف جيب البنطلون جمب الركبه. وماهو هذا الأمر الذي يحدث!
فهد: جميع الحرس يركضون. ع سياراتهم والدراجات الناريه. وايضا بيشوى. يجهز سيارتك الخاصه. هل حدث شئ ما!

جيسيكا: نعم سفيان. اليوم يتم تنفيذ الصفقه. وبصلته باابتسمامه. اليوم سنذهب لناخذ التاج الملكي سفيان.
فهد: بدهشه. اليوم! ولكن كيف. إن موعد التنفيذ غدا جيسيكا!
جيسيكا: هههههه عزيزى. انا دائما احب ان اغير ف مخطاطاتى. ولذلك لا تستطيع الشرطه الايطاليه أن تمسك بي.

فهد: بغـ.ـيظ. وبيتمنى مراد يسمع. ومتى حدث كل هذا! انا لم افهم شئ. انتى تحدثتى معي أمس وقولتي لي ان بعد غد سننفذ. واليوم اري انك غيرتى الخطه تماما. هل هذا شك بي! ام عدm ثقه!

جيسيكا: قربت منه. سفيان انا لا اثق بأحد ع الاطـ.ـلا.ق. ولكن انا ساشرح لك. انا بالفعل تحدثت معك بالأمس. وكنا ع موعد بعد غد. ولكن بعد تفكير. قررت أن اغير موعد التنفيذ. فكر معي جيدا سفيان. ماذا نفعل اذا كانت الشرطه الايطاليه تترقبنا. او يوجد جاسوس بيننا. وقبل أن تتحدث انا لم اقصدك انت حسنا. انت مساعدى الخاص.

فهد: بصلها وهز راسه. نعم فهمت. انى مساعدك الخاص. بدليل أن بيشوى وجميع الحرس علمو بهذا الأمر. إلا حارسك الشخصي ومساعدك الخاص. إذن فلتذهبى معهم. وانا سانتظرك هنا في القصر. وهز راسه سأذهب الان. واتحرك. وجواه غل كبير جدا لان مراد مش سامع حاجه. وقال دى مصيبه.
جيسيكا: انتظر سفيان!
فهد: وقف ولف ليها! واتكلم بديق حقيقي نعم سيدتى.

جيسيكا: فهمت زعل سفيان. انها مبتثقش فيه وأنه زعل منها. واتكلمت. سفيان انا لم اقصد كل هذا. انا خرجت من القصر صباحا لامارس رياضه الركض. وأجريت اتصالا هاتفيا مع تشانغ. واتفقت معه أن التسليم سيتم اليوم عند الرابعه مساءا. وانت كنت ف هذا الوقت معي ولكن كنت بعيدا. وحدث بعدها أن كيين سقط من ع الكرسي وبيشوى اتصل بي وذهبنا للقصر بسرعه. ومن ثم ذهبت للاستحمام. وخلدت للنوم. واستيقظت منذ قليل. وبدلت ملابسي. وخرجت من غرفتى وكان بيشوي يقف أمام غرفتى. وقولت له أخبر الجميع اننا سنذهب بعد قليل للشاطئ. ويبدو أن بيشوي لم يبلغلك صحيح؟

فهد: هز راسه لأ لم يقول لي شيئا.

جيسيكا: قربت اكتر وحطت ايديها ع كتفه. امم يبدو أن بيشوي يغار منك سفيان. لانك تفوقت عليه. وستصبح زعيماً قريبا. لا تغـــضــــب حسنا سفيان. وجايه تبوسه لكن فهد حرك وشه والبوسه جت ف خدو. وحاول يسيطر ع غـــضــــبه. وابتسم بتكليف. وقالها. انا لست غاضب جيسيكا. انا فقط تملكتنى الحيره. من جهه تريدينى أن أكون زعيم وتخبرينى لكل شئ. ومن جهة أخرى اكتشف انك غيرتى موعد التنفيذ ولم تقولى لي. هذا فقط كل ما ف الآمر. وإن كنتى ترغـ.ـبـ.ـين الذهاب بدوني صدقينى انا لا اكترث لهذا الأمر ابدا.

جيسيكا: رفعت حاجبها بإعجاب ودهشه ف نفس الوقت. سفيان انت مساعدى الخاص. ولا تتم هذه الصفقه بدونك. وبصت ف الساعه هيا الآن عليك أن تستقل دراجتك الناريه.
فهد: من جواه عايز يعرف هي شايله الميكروفيلم فين! وبصلها. حسنا ولكن لما الدراجه الناريه. فلنذهب بالسياره انا وانتى.
جيسيكا: عزيزى انا ساستقل خلفك على الدراجه الناريه.
فهد: ابتسم بتكليف. حسنا جيسيكا. انا سأذهب لغرفتى أبدل ملابسي.

جيسيكا: حسنا. وانا سأذهب لغرفتى لاحضر الميكروفيلم. وانت لا تنسي انت تأخذ اسلحتك. وترتدي الصيديرى الواقى واعلم جيدا سفيان أن هذا الرجل خطير جدا. فلتاخذ حذرك اتفقنا.
فهد: ابتسم. لاتقلقلى ابدا. انا ساهتم بك قبل سفيان. واريد منك أن تبقى بجابنى ف هذه المهمه اتفقنا.
جيسيكا: ابتسمت اتفقنا هيا لنذهب الآن. وخرجو من المكتب. وطلعو ف الاسانسير مع بعض.

جيسيكا: راحت ع اوضتها. تجيب الميكروفيلم. من خزنه سريه ف الحيطه.
فهد: دخل بسرعه. وطلع هدومه. ودخل الحمام. وطلع الساعه من ورا السيفون ف الحمام. واتصل ع مراد مره واتنين مراد مردش. فهد نفخ بديق حقيقي ومسح وشه بايديه. طيب اعمل ايه. اعمل ايييييييييه!

ف الجامعه
وليد: . تؤ تخرجي ليه! لسه بدرى ياحلوه!
رينو: قلبها دق جـ.ـا.مد وخافت. وافتكرت هشام. لو. لو سمحت انت قفلت باب المدرج وده ماينفعش. بعد اذنك علشان عايزه أخرج.
وليد: شاف لون عينيها عن قرب. يخربيت عينيكى. وع كدا بقى انتى حلوه زى عينيكى دي! مـ.ـا.تشيلى القماشه الل ع وشك دي خلينى اعرف انا بتكلم مع موزه ولا...
رينو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. ل آخر مره بقولك لو سمحت افتح الباب وا إلاااا.

وليد: قطع كلامها. وا إلاااا ايه ها!
رينو: هصرخ والم عليك كل الل ف الجامعه. وبعدين انت مين؟ وازاى تدخل وتقفل الباب بالطريقه دي؟ ووسع بقى علشان أخرج.
وليد: طلع ايديه من جيبه. وقرب منها. ومسكها من دراعها وبحركه سريعه منه لفها وزقها وبقت واقفه ورا الباب وماسك أيدها بقوه.
رينو: صرخت بصوت عالى. واتغاظت. انت حـ.ـيو.ان. انت ازاى تمسك ايدى كدا. سيب ايدي ياحـ.ـيو.ان انت. وجت تصرخ تانى حط ايده ع بوقها.

وليد: ششش حـ.ـيو.ان. عارفه بقى الحـ.ـيو.ان ده هيعمل فيكى ايه ياموزه. انا هقولك. انا جاي مخصوص انهردا علشان افضحك وسط الجامعه. وف ناس ف وسط الجامعه واقفه بالكاميرات علشان تصورك باشاره منى. عارفه هنصورك وانتى ازاى! انا هلقعك القماشه الل ع وشك دي. وكمان الحجاب. وبص عليها بجرأه. والفستان الحلو ده. انا هخليكى شبه عريانه. وصورك دي هبعتها ل اعز اتنين ع قلبى ( هو يقصد فهد ومراد ) وضحك هههههه.

رينو: اتصـ.ـد.مت برعـ.ـب. وهو ماسك أيدها وحاطط ايده التانيه ع بوقها. وعيونها مفتوحه ع الاخر والدmـ.ـو.ع متجمعه فيها. وافتكرت هشام وهو بيقطعلها الفستان. وقلبها بيدق بخــــوف بسرعه كبيره جدا.

وليد: قالها يلا ياحلوه مافيش وقت. وقبل ما صحبتك تيجي. ومش عايز اسمع صوتك. يا اما هيحصل منى حجات اكتر من كده. انا بضعف اوى و مقدرش اقاوم العيون الجميله دي. وشـ.ـدها ع صدره. ولف ضهرها لصدره. وكتف أيدها وأيده التانيه ع بوقها. انا اول حاجه هعملها هقطعلك الفستان. ومش عايز اسمع نفس.

رينو: برعـ.ـب. عيطت. ومش عارفه تتكلم. وبتعيط وبتصرخ جواها باسم فهد. فهد. وخافت ع ابنها. وعيطت بو.جـ.ـع كبير وخــــوف اكبر. ورفعت أيدها اليمين وبتحاول تشيل ايدو من ع بوقها ومش عارفه. ونزلت أيدها وبتدعي بدmـ.ـو.ع.
وليد بايدو التانيه فك ليها النقاب ورفع الحجاب من ع ضهرها وهيفتح سوسته الفستان. وفجاءه.
ااااااااااااه. اااااااه.

ف ايطاليا.
فهد: اتوضى. وبي يلبس ف الحمام. وبيتصل ع مراد. ومن جواه هيفرقع من الغـ.ـيظ. هو لوحدو ومراد مش سامع. الميكروفيلم هيتسلم انهردا
رد يامراد رررررد. الوو فهد!
فهد: بغـ.ـيظ مكبت انت كنت فيييين كل ده يامراد كننننت فيييين.
مراد: ايه يبنى اهدا عليا شويه عميل 1 كلمنى دلوقتى. وبيقولى ان تشانغ خرج من الفيلا مع كل الحرس. انت حصل حاجه عندك!
فهد: مراد اجمع القوه حالا. التسليم انهردا الساعه 4.

مراد: بص ف الساعه وكانت 2 ونص. ايييه. بـ.ـنت الكااالب. المهم اهدا كدا واحكيلى ايه الل حصل وميعاد التسليم اتغير ليه. بس وطي صوتك وانت بتحكي.
فهد: ثوانى خليك معايا. وساب الساعه. وخرج علشان يتأكد أن مفيش حد بره ف الأوضه. وكان لابس البنطلون فقط. وراح ع الدولاب وجاب تيشرت. ورجع ع الحمام تانى وقفل الباب. وبسرعه مسك الساعه اسمع يامراد وحكاله كل الل حصل.

مراد: سمع فهد. اممم ذكيه بردو بـ.ـنت الجزمه طيب الحمد لله ان الخط قطع وانا بكلم عميل 1 اسمع يافهد. انت تلبس دلوقتى ومتنساش الصديرى الواقي. وتاخد اسلحتك. وتحط السماعه ف ودنك. وتلبس الساعه. وانا هكون متابع تحركاتك علشان نعرف أنهى شاطئ. واسمع يافهد اوعي تهجم غير لما اديلك اشاره. احنا هنكون لابسين لبس عادى جدا. كأننا ف جوله سياحيه. والقوه هتكون كلها موجوده. وإن شاء الله ربنا معاك ومعانا. وانا هتابعك صوت ع طول.

فهد: تمام.
مراد: خلى بالك من نفسك يا فهد
فهد: ربك يستر. وانت كمان خلى بالك من نفسك. وقفلو
مراد: قفل. واتحرك بسرعه. وخبط ع اكرم. اطلع بسرعه.
اكرم: طلع مخضوض. ايه يبنى ف ايه!
مراد: مفيش وقت الميكروفيلم هيتسلم انهردا. يلا ابعت رساله خاصه بسرعه واتصل بالقوه. علشان تتبعنا ونعرف فين الشاطئ من فهد. بسرعه يا أكرم التسليم الساعه 4.
اكرم: حاضر حاضر. وجري ع اللاب توب.

مراد: اتصل ع عميل 1. وفهمه الل حصل والكل استعد.
مراد: راح ع الحمام بسرعه واتوضي. وخرج جري ع الأوضه. ولبس الصديرى الواقي
ولبس بنطلون اسود وتيشرت اسود. واخد أسلحته. وهيصلى ركعتين لله هو واكرم قبل ما ينزلو...
فهد: لبس الصديرى الواقي والتيشرت.
وحط السماعه بتاعة مراد. وسماعة جيسيكا. ولبس الساعه. وخرج.

جيسيكا: اتصلت عليه بتستعجله. ورد عليها. وقالها هليبس الجزمه. ويجيب الاسلحه ونازل. وقفلو. وفهد راح مكان بعيد عن الكاميرا. وصلى ركعتين لله. وهو ساجد بيدعي وفجاءه جت قدامه صورة رينو وقلق ولا ارديا وهو ساجد دعي ربنا انه يحفظله مـ.ـر.اته من كل شر ويحفظها اينما كانت. وخلص الصلاه. ولبس الاسلحه. ونطق الشهاده. وخرج.

ف الجامعه.
وليد بايدو التانيه فك ليها النقاب ورفع الحجاب من ع ضهرها وهيفتح سوسته الفستان. وفجاءه.
ااااااااااااه. اااااااه.

رينو: نزلت أيدها. وبتدعي بدmـ.ـو.ع. وغمضت عينيها. وكأنها شافت فهد وهو بيدربها. وافتكرت السلاح. وإن فهد ديما يقولها خليه معاكى. وهي لابسه بنطلون جينز تحت الفستان. وفيه السلاح. ورفعت الفستان وهو بيفك النقاب. رينو بترفع ف الفستان ببطء ورعشه. وطلعت السلاح من جيب البنطلون. وافتكرت أنها لازم تحمي ابنها. وجاتلها القوه. وافتكرت كلام فهد. ورفعت رجلها وداست ع رجل وليد. ونزلت بضهرها. ورشقت السلاح في ركبته من الجمب ولفت السكينه. وده شل حركته لدقايق.

رينو: اتحركت بسرعه ومسكت نقابها قبل مايقع ع الأرض. ولبسته بسرعه. ولفت ل وليد الل نازل بركبته ع الأرض. وقربت لوليد بغـ.ـيظ وبتعيط وبتصرخ. ومسكت السلاح وعورته ف وشه زى فهد ما علمها. وإن العلامه دى هتفضل في وشه ع طول. وجريت فتحت الباب. ولسه هتخرج. وليد لحقها وقفل الباب وبيتالم.
رينو: بغـــضــــب. وماسكه السلاح ف أيدها الشمال. ضـ.ـر.بته بالقلم بكل قوتها ع الجـ.ـر.ح الل وشه.

وليد: صرخ. ااااه وبصلها بغـ.ـيظ. من الالم ورايح علشان يقــ,تــلها. لانه متغاظ جدا. وفجاءه. زين دخل جري.

ونقول ايه الل حصل بره المدرج. ف الوقت ده.

غاده جابت الساندوتش وراجعه ع المدرج. وقالت ايه ده. هي لارين خرجت ليه. وليه قفلو المدرج. اممم يمكن راحت ع الكافتيريا. طيب مـ.ـا.تصلتش عليا ليه! يووه هتتصل ازاى وفونى ف شنطتى معاها. امم انا هروح ع الكافتيريا. وبتتحرك. سمعت صوت خبطه ع الباب من جوه. ولفت وراحت باستغراب وحطت ودنها ع الباب. وفتحت عينيها على الاخر بصدmه من الل سمعته. سمعت واحد بيتكلم ويقول. ( انا هقولك. انا جاي مخصوص انهردا علشان افضحك وسط الجامعه. وف ناس ف وسط الجامعه واقفه بالكاميرات علشان تصورك باشاره منى. عارفه هنصورك وانتى ازاى! انا هلقعك القماشه الل ع وشك دي. وكمان الحجاب ) غاده شهقت والساندوتش وقع منها. وقالت لارين. لارين حامل. ينهار اسود مين الل جوه ده. اعمل ايييه. أمن الجامعه. ايوه الأمن. وطلعت تجرى بسرعه رهيبه والناس لاحظت ده واستغربو. وهي بتجرى وقربت من الأمن شافت عربية زين وهو بيشاور للأمن. وجريت عليه. وخبطت ع الازاز وهو سايق.

زين: وقف ونزل الازاز للآخر. خير يا انسه. بتخبطى كدا ليه على الازاز. وبتجرى كدا ليه!
غاده: بتتكلم كلام متقطع لانها مش قادره تاخد نفسها من الجرى. وقالت. ال. الحق اختك ف المدرج لوحدها مع...
زين: اول ما سمع منها الحق اختك. ف المدرج. مستناش يسمع. ونزل يجرى بسرعه جدا.
الأمن: مالك يا انسه! وف ايه حصل معاكى حاجه!
غاده: بلعت ريقها. واح. واحده صحبتى ف المدرج لوحدها وواحد قفل عليها الباب وبيتهجم عليها.

الأمن: بص لصاحبه تعالى معايا بسرعه. وبص لغاده. تعالى واتحركو.
زين: بيجري بسرعه رهيبه. وزق الباب. وشاف وليد وهو رايح عند رينو. ورينو ماسكه سكينه ف أيدها وعليها دm. وجري عليه. ومسكه من القميص. وشاف وشه مليان ده من الجـ.ـر.ح. ومن غير ما يسأل انت مين! بوكسات ف عينيه ووشه. وكام ركبه ف بطن وليد. وزين بيضـ.ـر.ب بشر كبير جدا.

وليد: مش عارف يدافع عن نفسه. لانه مش قادر يقف ع رجله المتعوره. وكمان عينيه اتقفلت من الضـ.ـر.ب.
الأمن: وصل. لكن وقف ومحدش اتكلم ولا عمل حاجه. لانهم عارفين زين كويس جدا. ومتصاحب عليهم.
غاده: جريت ع رينو واتصـ.ـد.مت من إن رينو ماسكه سلاح وكمان معوره واحد طول بعرض زى ده.

رينو: واقفه بتترعش. وماسكه السلاح في أيدها ومصدومه. وافتكرت حادثة هشام بكل تفاصيلها. وعيونها مفتوحه ع الاخر ودmـ.ـو.عها نازله من غير عـ.ـيا.ط من الصدmه.
غاده: بتحاول تكلمها. وخافت عليها لأنها مبتردش عليها.
زين: بغـ.ـيظ كبير. مسك وش وليد. وكام روسيه ورا بعض. ووليد فقد الوعي ووقع ع الأرض مغمى عليه.

زين: بينهج. ونزل ع ركبه قدام وليد. وفتشه وطلع المحفظه. وطلع منها البطاقة. وهز راسه. وليد فوزى الشامي. مخابرات عامه. اممم. ده انت معرفه بقى! وطلع الفون. واتصل. وحط بطاقة وليد ف جيبه. واتكلم بغـــضــــب. ايوه يارعد. تعالى ع الجامعه فورا. ف ثوانى تكون عندى. وزعق سيب كل الل ف ايدك وتعالى. وقفل
وبص ع رينو. وجري عليها بسرعه. رينو. رينو انتى كويسه.
رينو: مبتردش. وبتترعش.

زين: بقلق. لارين! لارين ردي عليا انتى كويسه.
واحد من الأمن: باش مهندس زين. احنا هناخدو نسلمو للقسم!
زين: من غير مايبصله. لا انا هسلمه للقسم بنفسي. وصك ع اسنانه. عمى لواء ف الداخليه. وهيتصرف معاه.
الأمن: تمام حضرتك!
زين: لارين. لارين ردي عليا. عملك حاجه. قالك حاجه! رينو ردي عليا. ومسكها من كتافها. وزعق رينو ردي علياااا.

رينو: بدmـ.ـو.ع. رفعت عينيها ل زين. ولسه هتتكلم. السكينه وقعت من أيدها. واغمي عليها. وزين لحقها بخــــوف. لاررررين. لارررين.
غاده: بتعيط. لارين. لارين.
زين: شال أخته برعـ.ـب. واتحرك.
غاده: شالت الشنط والكتب ورايحه ورا زين.
زين: شايل رينو. وبص للأمن. الكـ.ـلـ.ـب ده تتحفظو عليه لحد ما رعد يوصل وياخدو ويطلع بيه ع القسم.
الأمن: متقلقش ياباش مهندس انا هفضل معاه.
زين: شايل رينو. وخرج بيها وهو شايلها وسط الجامعه.

غاده: جريت وراه. لو سمحت انا ممكن اجي معاك اطمن عليها.
زين: مردش عليها لكن هز راسه بالموافقه.
غاده جريت. وركبت العربيه ف الكرسي الخلفي. وبتعيط. هاتها جمبى هنا انا هنيمها ع رجلى.
زين: ركب رينو بشويش علشان الحمل. وبص عليها بخــــوف كبير. وركب العربيه بسرعه. وطار بيها ع المستشفى.

وبعدها: اتصل ع رعد. ايوه يا رعد انت فين. طيب هتلاقي واحد عندك ف المدرج مرمي ع الأرض. لقيته! طيب تمام شيل بقى ابن الكـ.ـلـ.ـب ده. وخدو ع المكان بتاعنا. لما اجيلك هفهمك كل حاجه. واسمع بابا مايعرفش اى حاجه فاهم. وقفل. وسايق بسرعه علشان يطمن ع رينو وابنها.

ف ايطاليا...
فهد خرج من القصر. وشاف بيشوى بيشيل كيين ويركبه عربية جيسيكا الخاصه. وبيشوى الل هيسوقها...
فهد: وصل عند جيسيكا. ووقف قدام منها.
جيسيكا: واو سفيان انت رائع وجميل جدا. احببت هذا الرداء الاسود عليك.
فهد: هز راسه هذا لطف منك.
جيسيكا: لما تبدو قلقا سفيان.
فهد: من جواه مش عارف ليه قلقان. لكن رد عليها. نعم أنا قلق قليلا لانها المره الاولى.

جيسيكا: بتفهم. اممم اجل انا كنت قلقه أكثر من هذا ف المره الاولى. ولكن بعدها احببت هذا المجال بشـ.ـده. وسألته. هل ارتديت الصديرى الواقي سفيان.
فهد: هز راسه أجل. احم هيا فلنذهب إذن. وركب الريس. وجيسيكا ركبت وراه وحـ.ـضـ.ـنت فهد من الخلف. وده حرفيا خلا فهد يقرف من كل حاجه. وكان مخـ.ـنـ.ـوق جدا. وحاسس بشعور غريب وصورة لارين قدامه. واتنهد بحيره. وسأل جيسيكا إلى أي شاطئ ستذهبين.

جيسيكا: شاطئ فارتي Frati – إقليم ماركي.
فهد: علشان مراد يسمع علا صوته. اووو شاطئ فارتى انه حقا رائع. ولكنه يحتوى ع صخور جيسيكا. وطبعا فهد من ساعة ماعرف من جيسيكا ان المهمه هتتم ع شاطئ. دخل ع النت وعرف شواطئ ايطاليا بالعنواين.
جيسيكا: نعم اعلم. ولكنه مزدحم قليلا والتسليم يكون فيه سهلا.
فهد: انا حقا معجب بتفكيرك جيسيكا.
مراد: قال لفهد تم شاطئ فارتي.

فهد: بعد ما سمع مراد. حمد ربنا وشغل الريس. واتحرك بسرعه ع الشاطئ. والحرس اتحركو معاه. وفهد نفسه يعرف الميكروفيلم جيسيكا شايلاه فين! ومخـ.ـنـ.ـوق جدا من جيسيكا وهي حـ.ـضـ.ـناه بالشكل ده وقال. غـ.ـصـ.ـب عني سامحيني يا رينو.

زين: سايق بسرعه. وبص ع غاده من المرايه. وسألها مافاقتش. حاولى تفووقيهااا
غاده: بدmـ.ـو.ع. انا فكيت النقاب ليها. وبفوقها ومش عايزه تفوق.
زين: خبط ع الدريكسيون. وهو سايق. ياترى انت مين يا وليد. وعايز ايه من اختى. ااااه يابن الكلاب. لبسيها النقاب علشان وصلنا.
ووصل المستشفى. ونزل بسرعه وجرى وفتح الباب. وشال رينو بحظر. ودخل بيها المستشفى.

غاده: سابت حاجة رينو ف العربيه والكتب. واخدت شنطتها بس ونزلت وقفلت الباب ودخلت ورا زين بسرعه.
زين: راح ع اوضه ونيم رينو ع السرير. وشاف ع صوابع ايدها دm.
غاده: وغطت رينو وفكت ليها النقاب وكان وشها اصفر.

زين: اتصل ع نور. وردت عليه. وقالها أن رينو ف اوضة الاستقبال ومغمى عليها وقفل. وبص ع رينو وشاف وشها اصفر وكان قلقان جدا. وطلع منديل ومسح الدm بسرعه علشان نور ومحمد محدش يشوفه. وبص ل غاده. لو حد سالك هي اغمى عليها ليه. أو ايه الل حصل. ياريت متحكيش حاجه تمام.
غاده: هزت راسها. حاضر انا مش هقول لحد حاجه.

نور: اول ماسمعت زين. خرجت من غرفة الكشف بسرعه. وبتجرى ف الطرقه. ومحمد شافها ف الكاميرات. وخرج جري عليها بقلق.
نور: دخلت بسرعه وبتنهج. وراحت عند رينو بدmـ.ـو.ع. مالها! مالها يازين ايه الل حصلها!
زين: اهدى يانور. هي أغمي عليها. وانتى عارفه انها حامل.
محمد: خبط. وغاده فتحت.
زين: شاف محمد. وخرج. وطمن محمد وان نور كانت بتجري علشان قالها ان رينو مغمي عليها.

نور: شافت النبض وكان ضعيف. وقاست الضغط وكان وا.طـ.ـي جدا. وطلعت بسرعه. محمد. بسرعه ابعت للدكتوره نسرين بسرعه. رينو ضغطها وا.طـ.ـي جدا.
محمد: شاف قلقها. طيب اهدى. انتى معاكي رقمها.
نور: ايوه. امسك اتصل عليها. وانا هركبلها محلول ع ما هي تيجي.
محمد: اتصل ع دكتوره نسرين. وقالتله انا نازله بسرعه.
نور: بدmـ.ـو.ع: ورعشه ركبت الكانيولا بصعوبه لاختها. وكانت خايفه عليها. وزين دخل وواقف وقلقان.

دكتوره نسرين: دخلت. وقاست الضغط تانى ولسه وا.طـ.ـي. ونسرين زودت المحلول بحقن تظبط الضغط.
رعد: اتصل ع زين. وقاله تمام يازين باشا. انا ف المخزن دلوقتى وكتفته وكله تمام.
زين: علشان مش عارف يتكلم. امم تمام يارعد. قول لل عندك يخلو عينيهم ع البضاعه. ومحدش يعمل حاجه غير لما اقولك. وانت روح ع الشركه ل آدm باشا. وقوله زين ف مشوار مهم. تمام
رعد: فهم. تمام ياباشا وقفلو.

زين: راح للدكتوره. ها يادكتور طمنينى رينو كويسه.
نسرين: إن شاء الله هتبقى كويسه. هي بس عندها شوية ضعف. لكن انا شايفه انها ف نوبة خــــوف هي اتعرضت لحاجه!
زين: بتـ.ـو.تر. احم. وشاف نور بصتله بسرعه. وقال. لا ابدا. ده هي كانت ف الجامعه. واتصلت عليا وكانت كويسه وروحت اجيبها من الجامعه. ولقيتها أغمي عليها مره واحده. هي مهمله شويه ف موضوع الاكل ده. احم وغير كدا جوزها مسافر.

نور: بصت ل رينو بدmـ.ـو.ع. ومسدت على شعرها. وباست جبينها. حبيبتى يارينو فوقى علشان خاطرى.
نسرين: بعدm اقتناع. وهزت راسها. تمام. المحلول يخلص وكل حاجه هتبقى كويسه. انا مش عايزه اديلها مهدء علشان الحمل. بس متقلقوش شويه وهتفوق.
نور. وزين. إن شاء الله.

ف ايطاليا.
مراد: صلى هو واكرم ركعتين لله قبل المهمه. وبعدها. سمع فهد وعرف التسليم هيتم ع شاطئ فارتي. واتصل ع عميل 1 باللاسلكي وبلغه بالعنوان. وبعدها مراد عطا اشاره للقوه كلها تتحرك ع العنوان. ونزل هو واكرم. وكل واحد ركب ريس وهيتواصلو عبر اللاسلكي. واتحركو. ومراد عرف ان فهد وصل الشاطئ.

فهد: وصل ونزل هو وجيسيكا. والحرس كلها حوالين جيسيكا وكيين. وداخلين كلهم الشاطئ فهد شاف جيسيكا. كل شويه كأنها بتطمن ع الساعه الل ف أيدها. وشك أن الميكروفيلم يكون موجود في الساعه. وراحو كلهم وقفو جمب يخت كبير. وكان جمب اليخت ده اكتر من لانش. وف يخت في البحر بعيد شويه ف الميا والميوزك واصل لل واقفين ع الشط
جيسيكا: واقفه بتبص ف الساعه. وكانت 4 بالزبط. وادايقت. اين هذا الغـ.ـبـ.ـي! انا لا احب الانتظار.

فهد: اهدئي قليلا. سيصل قريبا.
جيسيكا: هزت راسها. نعم معك حق. وبصت ل بيشوى وقالتله. اصعد ب كيين ع اليخت وقف بجانبه. وراقب المكان جيدا.
بيشوي: بغـ.ـيظ. لانه غيران من سفيان. حسنا سيدتى. وطلع ع اليخت ومعاه كيين و2 حرس معاه. وعينيه ع فهد.
جيسيكا: واقفه وبدءت تتدايق.
فهد: واقف وبيراقب المكان. لمح اكرم. واطمن وقال اكيد مراد قريب من هنا.
جيسيكا: سفيان انتظرنى هنا قليلا. سأذهب ل كيين واعود ف الحال.

فهد: هز راسه. تفضلى وكونى حذره.
جيسيكا: ابتسمت. لا تقلق. واتحركت وطلعت ع اليخت. تتكلم مع كيين.
مراد: واقف بعيد وجمبه بـ.ـنت تبع شغلهم. كأنها خطيبته. ومعاه منظار وكأنه بيتفقد المكان كا أي اجنبى. وشاف فهد واقف لوحدو. واتكلم. احنا كلنا موجودين حواليك. بس قولى ياحوت ف جديد!
فهد: هي ماقالتش ليا الميكروفيلم فين! بس انا شاكك أنه ممكن يكون ف الساعه.

مراد: رفع المنظار لفوق شويه. وقاله انا شايفها واقفه مع كيين. ثوانى كدا. وشاف
جيسيكا بتتكلم مع كيين. وشاورت ع الساعه وقــلـــعت الساعه. وطلعت منها جهاز صغير. وكيين شافه وابتسم وهز راسه ليها. وجيسيكا لبست الساعه من تانى. ونازله من اليخت. وقال لفهد فعلا الميكروفيلم موجود في الساعه وخلى بالك هي نازله وجايه عليك.
فهد: تمام.
جيسيكا: نزلت وراحت عند فهد. هذا الوغد لم يأتى بعد.

فهد: بصلها. حسنا يمكنك الاتصال به. وتعرفى ما سبب انه لم يأتى بعد.
جيسيكا: حسنا. وطلعت الفون. لكن فهد مسك ايدها بالفون. لا تتصلى فاها قد جاء. اليس ذلك هو القادm ف هذا اليخت ومعه مجموعة من الحرس! انظرى هناك.
جيسيكا: بصت ع البحر اممم نعم هو. وشافت واحد ماسك ف ايدو شنطه زى علبة الميكب الكبيره وابتسمت. حسنا سفيان انه هو ومعه التاج.
فهد: ابتسم بتكليف. وقالها تهانينا لك جيسي.

جيسيكا: ههههه وتهانينا لك ايضا يابطلى.
وضحكو.
مراد: من بعيد بص ع يخت تشانغ. وبيدرس المسافه. وشاف الشنطه. واتصل ع عميل 1 باللاسلكي وبلغه بالل بيحصل. وأنه تشانغ وصل.
عميل: تمام ياصقر. احنا هنجيب باقى القوه ونتنظرهم ع الشاطىء من الإتجاه التانى علشان لو الخطه ( أ ) فشلت لاقدر الله. نبدء بخطه ( ب )
مراد: الله المستعان. يافنـ.ـد.م. وبص ع يخت جيسيكا. ولاحظ أن بيشوى عينيه ع فهد وبيبص عليه بكرهه دفين.

جيسيكا: لفت ضهرها وبعتت حراستها تدي اشاره لتشانغ.
مراد: ف اللحظه دي قال لفهد. خلى بالك الجارد الل لابس بدله رصاصي وقميص اسود عينيه عليك بطريقه ملحوظه.
فهد: بيتكلم وهو صاكك على اسنانه علشان محدش يلاحظ أنه بيتكلم. اممم أصله مدايق أن جيسيكا دخلتنى المنظمه وهو لأ.
مراد: طيب خلى بالك منه. وخلى عينك عليه.
فهد: امم ماشي.
اليخت قرب من الشط.
جيسيكا. ندهت ع سفيان. وراحلها
فهد: نعم جيسيكا.

جيسيكا: امسك بهذا السلاح انه فتاك. وإن حدث اى غدر. اقــ,تــل تشانغ ف الحال. فهمت.
فهد: مسك الرشاش. وبصلها. ايحدث قــ,تــل جيسيكا ف هذه المنظمه.
جيسيكا: لا وقت لدينا. سنناقش الأمر فيما بعد. والآن عليك بحمايتى انا وانت وكيين.
فهد: هز راسه لاتقلقى. سأبذل كل ما بوسعى لاحميكى انتى وكيين.
جيسيكا. حسنا انا والحرس سنصعد ع يخت تشانغ. وانت اصعد خلفى. وراقب جيدا.
فهد: هز راسه. حسنا وكونى حذره.

جيسيكا: هزت راسها. وشاورت للحرس. وطلعت ع اليخت وحرس قدامها ووراها.
فهد: بيلف يمين وشمال. وطالع ع سلم اليخت. ها ياصقر. هنهجم امتى!
مراد: عينيه ع جيسيكا وتشانغ. هما دلوقتي بيسلمو ع بعض. اول مايكشفو ورقهم. انا والقوه هنهجم. وهديلك الاشاره.
فهد طلع ع اليخت امم تمام انا هستنى منك الاشاره. وبيلف وكان بيشوى طالع خلثه وراه. وفهد حاول مـ.ـيـ.ـتـ.ـو.ترش.
بيشوى: مع من. كنت تتكلم! وما هذه اللغه التي تتكلمها.

تشانغ وجيسيكا انتبهو. ولفو ل بيشوى وفهد.
مراد: بصدmه قام وقف. لما سمع بيشوى
فهد: بتمثيل أي لغة إنجليزية ام ايطاليه!
بيشوى: لأ انت كنت تتكلم بصوت منخفض وبلغه أخري انا سمعتك.
جيسيكا: من بعيد شويه واتغاظت من بيشوى علشان الصفقه. ما الذي يحدث! ماذا بك بيشوي!
بيشوى: سيدتى انا سمعت سفيان يتحدث بلغة أخرى وانتظر بعدها. وتحدث مره ثانية بنفس هذه اللغه. سيدتى انا أظن أن سفيان كان يحدث شخص ما! صدقنى اقسم لك!

الحرس تبع جيسيكا كلهم. رفعو السلاح ع فهد.
مراد: برعـ.ـب حقيقى. فهد ركز. ولو حسيت بخطر نط ف الميا.
فهد: بص لجيسيكا. أتعلمين انا اصدقك الآن بأن بيشوي يغار منى حقا!
جيسيكا: صكت على أسنانها بغـ.ـيظ مكبت من بيشوى. وشاورت للحرس ينزلو سلاحهم وقالت لبيشوي. ايها الأبله الحقير ستنزع كل شئ تعبت لأجله. قف مكانك ولا اريد أن أسمع منك كلمة اخري. وعنـ.ـد.ما نعود للقصر سالقنك درسا قاسيا بيشوى الغـ.ـبـ.ـي.

بيشوي: نزل راسه انا اعتذر سيدتى. ورجع خطوه ووقف جمب فهد وقلبه مليان غـ.ـيظ. وقال بهمس لفهد انا متأكد أننى سمعتك سفيان وانت تتكلم بلغة اخرى.
فهد: مردش عليه واتنهد بـ.ـاريحيه.
مراد: أخد نفس عميق. اووف الحمدلله.
جيسيكا: لفت ضهرها وبتتكلم مع تشانغ وبتعتذر عن سوء التفاهم. وسمعت صوت الميوزك بيقرب. وقالت لتشانغ. من الواضح أنه يوجد حفل زفاف ع هذا اليخت. وارى أن هذه فرصة مناسبه لتبادل الاشياء.

تشانغ: هز راسه. معك حق. فالجميع سينتبه للموسيقى.
جيسيكا: اين خاصتى!
تشانغ: شاور ع الشنطه. هناك عزيزتى! واين خاصتى!
جيسيكا: ابتسمت. وهزت راسها. انها معي ولسه هتقــلـــع الساعه. الميوزك سكت. وسمعت بـ.ـنت بتنده ع سفيان.
فهد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. اول ماشافها. وسمع صوت هيلينا.

هيلينا: ع اليخت بتاعها وعامله حفلة زفاف. وشافت سفيان بالصدفه. بتشبه عليه ودققت النظر. واتاكدت أنه فعلا ده سفيان. وشاورت ووقفت الموسيقى. وصرخت بصوت عالى جدا علشان يسمعها هااااااي سفيااااان. سفيااااان انا هيلينا انظر إلى. انا امامك سفيااااان. الم تتذكرنى. وقالت بالعربى انا هيلينا انا على اليخت قدامك سفيان.
فهد: صك ع اسنانه. وقبض ع ايديه.

جيسيكا: متابعه البـ.ـنت وسمعاها كويس وافتكرت انها بـ.ـنت عارفه سفيان الايطالى. لكن نص كلام هيلينا مش فاهماه!
مراد: برعـ.ـب حقيقى. وطلع السلاح. لكن عميل رقم 2 نبه ع مراد مايتحركش.
هيلينا: بتشاور لفهد. وندهت ع صحبتها مايا. وقالت بصوت عالى بالايطالى. مايا انظرى هناك. هذا هو سفيان الشاب المصري الذي انقذنى وانا أخبرتك عنه الذي يتحدث اللغه العربيه مثلى انا وابي.

جيسيكا: بصدmه كبيره وصدقت أن بيشوى كان بيقول الحقيقه. وسفيان بيتكلم مع حد. يعنى سفيان جاسوس. وطلعت سلاحها بسرعه. ولفت بسرعه لفهد وضـ.ـر.بت نار.
فهد: متابع جيسيكا. وبحركه سريعه. اخد بيشوى قدامه ولف ضهر بيشوى لصدر فهد. وبيشوى اخد كل طلقات الرصاص.
فهد: مسك الرشاش بايدو اليمين. وماسك بيشوى الل مـ.ـا.ت قدامه ياخد كل الطلقات. وبيضـ.ـر.ب بالرشاش ع حرس جيسيكا.
الكل ف الشاطئ بدء يجري ويهرب.

مراد: سمع ضـ.ـر.ب النار. واتحرك. لكن عميل 2 مسكه من التيشيرت لا ياصقر. الحوت اتكشف. والخطه أ باظت هنستنى الخطه ب.
مراد: بصدmه. طيب وفهد!
عميل 2: بزعل. فهد اتكشف خلاص. ونهايته معروفه.
مراد: بغـ.ـيظ. مسك ايد العميل وشـ.ـدها من تيشرته. وبص للعميل بكرهه. وسابه وجري.
العميل: لا يامراااد ارجع ارررجع يامراد.

مراد: بيجري بسرعه كبيره. وشاف كيين بيطلع سلاح من جمبه ع الكرسي. وبسرعه طلع من الشنطه. قنبله يدويه. وشال الفتيل ورماها ع يخت جيسيكا الل موجود فيه كيين وإليخت اتفجر بكل الل فيه.
تشانغ: شاف الوضع. وواحد من الجارد شـ.ـد تشانغ وجيسيكا. ونزلو ف اليخت تحت. وسابو باقى الحرس يتعاملو مع فهد. وفجاءه اليخت الل جمب منهم اتفجر.

هيلينا. اول ماشافت ضـ.ـر.ب النار صرخت بصوت عالى هي ومايا. وبصت للجارد بتاعها. وقالتلهم يقــ,تــلو الل بيضـ.ـر.بو نار ع سفيان. وده ساعد فهد شويه انه يتحكم فيهم.
العروسه أغمي عليها ف يخت هيلينا. واضطرو يتحركو ويمشو. وهيلينا حست بالنـ.ـد.م. وإن سفيان شكله كان ف شغل سري وهي كشفته.
فهد: بيضـ.ـر.ب بالرشاش. وف الل مستخبى. وفيه الل بيضـ.ـر.ب بالرشاش وبيشوى اتغربل بمعنى الكلمه.

الرشاش إلل مع فهد خلص. ورماه. وبيبص حواليه وبيطلع من جيبه مسدس.
مراد من وراه. امسك ياحووووت. وحدف رشاش.
فهد: بص ع الصوت وشاف مراد طالع بسرعه وحدف رشاش واخده منه.
مراد: جري ع فهد ووقف ف ضهرو. وبينهج انت كويس يافهد.
فهد: بينهج كويس. جيسيكا وتشانغ ف اليخت تحت.
مراد: غطينى وانا هنزلهم.
فجاءه. اكرم ف السماعه. وقال ل مراد وفهد ف 10 حراس مسلحين داخلين جري ع الشاطئ.
فهد: رما بيشوي. ووقف ف ضهر مراد.

مراد: فهد ركز انت ع الحرس الل ع اليخت ده وانا هركز ع الحرس الل جاي.
فهد: بيضـ.ـر.ب ع اى حد يظهر في اليخت.
مراد: شاف هجوم كبير جاي من بعيد. وطلع بسرعه قنبله يدويه وحسب المسافه وعد واحد اتنين تلاته. وشال الفتيل وحدفها قدامهم بخطوه. وانفجرت فيهم. ومراد كمل ع الل لسه مامتوش.
جارد: تشانغ كان واحد عملاق. وماسك رشاش. هاي انتم. دعو تشانغ يذهب من هنا وإلا قــ,تــلتكم.

مراد: اذهب انت وتشانغ نحن لا نريده. ومراد قال كدا علشان يكسب وقت ويفكر اازاى يحصل ع الميكروفيلم.
تشانغ خرج ومعاه الشنطه الل فيها التاج وزعق لجيسيكا ورفض يسلمها التاج. والجارد حاميه.
جيسيكا: طلعت وراه وماسكه سلاحين. وبتنهج بغل. وكمان اليخت اتفجر وأبوها اتقــ,تــل. والمهمه فشلت وسفيان جاسوس. وخسرت لاول مره في حياتها.
كدا الكل واقف وماسك سلاحه ف وش التانى.

اكرم: جري بسرعه وواقف قدام اليخت. وبيراقب الشط علشان لو حد جه.
عميل 2: بيكلم مراد. ومراد مبيردش عليه.
اكرم: مراد ابلغ القوه!
مراد: بسرعه يا أكرم. بلغ القوه تحاوط اليخت.
اكرم: بلغ القوه. والقوه اتحركت.
الجارد: قال لتشانغ هننزل ف لانش ونمشي من هنا.
جيسيكا: مصوبه السلاحين ع فهد.
فهد: باصص عليها ومصوب الرشاش عليها.

القوه: جت. وجيسيكا شافتها. وشافت فهد بص ع تشانغ. وبحركه سريعه. جيسيكا جريت وهتنط من اليخت ع اللانش. لكن وهي بتنط ضـ.ـر.بت اكتر من طلقه ناريه عشوائيه ع فهد. وطلقتين صابت فهد.

رينو: فاااااااهد.
نور: كانت قاعده هي وزين. منتظرين المحلول يخلص و رينو تفوق. لكن اتخضو لما رينو قامت مره واحده بتصرخ. وتنده ع فهد. بصوت عالى وجريو عليها.
زين: رينو حبيبتى اهدى انتى كويسه احنا معاكي.
رينو: لاااا. فااااهد. فهد انا عايزه فاااهد مش مش بخير. فااااهد مش يخييييير. وفضلت تصرخ.
نور: بعـ.ـيا.ط. خرجت بسرعه. وراحت ل نسرين.

نسرين: جريت. ودخلت وشافت رينو بتصرخ بصوتها كله وبتنادي ع فهد. وعماله تقول فهد مش بخير. ونسرين عاطتها إبرة مهدئ. ورينو فضلت تقول فهد لحد ما نامت.
وزين: توقع أن رينو خايفه من الل حصل معاها وافتكرت حادثة هشام.
ف نفس توقيت إصابة فهد بالظبط. فارس كان سايق العربيه وفرمل مره واحده. ورودي اتخضت. وسألته مالك. قالها مش عارف حاسس ان نفسي وقف مره واحده واتخـ.ـنـ.ـقت.

وفريحه: كانت ف المطبخ بتعمل كوباية لبن ل مريم نونو. وفجاءه قلبها اتقبض والكوبايه وقعت منها وحطت ايديها ع قلبها بقلق.
ف ايطاليا.
مراد: عينيه ع تشانغ. ولف بسرعه. وشاف فهد بيقع ع الأرض ف اليخت. وصرخ فاااااااهد لاااااااء.
وبص شاف تشانغ هيهرب. مراد بغـ.ـيظ غربل تشانغ والجارد. حتى بعد ما وقعو على الارض لسه بيضـ.ـر.ب عليهم نار.

مراد: جري ع فهد. برعـ.ـب ودmـ.ـو.ع. وشاف الرصاصه ف راس فهد اترعـ.ـب اكتر. فهد. ولا يافهد رد عليا. فهد رد عليا. فاااااااااهد.
اكرم: طلع بسرعه لما سمع صوت مراد وشاف فهد مرمي ع الأرض غرقان في دmه وجري عليه فهد. فهد. وحط ودنه ع قلبه. وبص ل مراد. فهد عايش. انا هطلب الفريق الطبى.
مراد: سمع صوت اللانش. وقام بسرعه. خلى بالك من فهد يا اكرم. ونط من ع اليخت ف البحر. وركب لانش. وساق بغـــضــــب ورا جيسيكا.

جيسيكا: انتبهت ان ف واحد وراها. وحاولت تسوق اللانش بسرعه كبيره.
مراد: ساق بسرعه اكبر. وحصلها.
جيسيكا: بتسوق. وبتضـ.ـر.ب بالسلاح ع اللانش الل جمبها. وركزت ع مـ.ـو.تور اللانش.
مراد: قبل ما تضـ.ـر.ب ع المـ.ـو.تور قرب اللانش منها بسرعه. وقبل ما اللانش ينفجر. مراد نط بسرعه ف اللانش الل فيه جيسيكا.
جيسيكا: بتسوق. وقالت ل مراد. لو تقدmت خطوه واحده. ساقــ,تــلك.
مراد: عيونه زي الدm. ومهتمش لكلامها. وقرب منها.
جيسيكا: ضـ.ـر.بت نار.

مراد: قرب منها. ومسك ايدها. ووقع السلاح. وضـ.ـر.ب جيسيكا بالقلم.
جيسيكا: جت تضـ.ـر.ب مراد بالبوكس. مراد تفاداها. وبدءت تضـ.ـر.ب في مراد. ومراد بيضـ.ـر.بها بكل غل. وبوكسات ف ضلوعها ووشها. وناسي تماما انها ست.
جيسيكا: بتضـ.ـر.ب لكن مش قادره ع قوة مراد. ووشها بينزف.

مراد: مسك دراعها جـ.ـا.مد ولفه وراه ضهرها. وكتفها. وطلع الحقنه وحقنها ف رقبتها. واغمي عليها. وقــلـــعها الساعه. ورما جيسيكا ع الأرض. وبص قدامه. وكان اللانش قرب من صخره كبيره وهتتصدm فيه. مراد: اتحرك بسرعه. ولف اللانش بحركه سريعه. ويدوبك عدي من جمب الصخره. ومراد لف بسرعه وراجع علشان يلحق فهد. وساق بسرعه البرق. لدرجه ان اللانش كان بيترفع لفوق عن منسوب الميا. ووصل اخيرا. ونط من اللانش. وطلع بسرعه ع اليخت.

وناس نزلت وراحت شالت جيسيكا من اللانش وطلعتها ع الطياره.
مراد: سمع الدكتور بيقول الحمدلله الرصاصه ماخترقتش الجمجمه كتير وربنا يستر. لكن اتصاب ف كتفه جمب الرقبه. وهنسيطر عليها.
مراد: قلبه بيدق بسرعه كبيره جدا. وماشي ببطء ونزل ع الأرض جمب فهد. وشاف الدm نازل من راسه ع خدو. مراد اول مره يصـ.ـر.خ كدا. ورفع راس فهد ف حـ.ـضـ.ـنه وصرخ فاااااااهد. لا يافهد لاااااا.
عميل 2. واقف ومحرج من مراد.

الدكتور: اهدا يافنـ.ـد.م. الرائد فهد. قوى جدا. وعندو قدرة تحمل. وإن شاء الله هيكون بخير. لكن دلوقتي لازم ننقله ع الطياره. ونرجع مصر حالا. علشان الرصاصه الل ف راسه متاثرش عليه. لأننا ف خطر هنا. واخدو فهد من حـ.ـضـ.ـن مراد. وطلعو ع الطياره.

اكرم: راح بسرعه جمب مراد. مراد انا عايزك تهدأ الحمدلله أن فهد بخير و المهمه تمت. انت قــ,تــلت تشانج وقبضت ع جيسيكا. وفهد هيكون كويس. التاج معايه يامراد. بس الميكروفيلم مش مع جيسيكا.
مراد: قام بتعب. وطلع الساعه من جيبه. وعطاها ل اكرم من غير مابتكلم.
اكرم: بياخد الساعه. لكن اتصـ.ـد.م لما شاف دm بينقط ع ارض اليخت. ايه الدm ده يامراد!
مراد: عينيه بتغيب ووقع ع الأرض.
أكرم: . شاف. دm بينقط ع ارض اليخت ايه الدm ده يامراد!
مراد: عينيه بتغيب ووقع ع الأرض.

اكرم: برعـ.ـب. مراااااد. مراااد ونزل على الأرض جمبه بخــــوف. مرراااد رد عليااااااا ورفع راسه ع رجله. ورفع التيشرت بسرعه. وشاف مراد متصاب ف جمبه وكمان ف كتفه. ونده بصوت عالى جدا ع الفريق بسرعه. ونقلو مراد ع الطياره. ونيموه جمب فهد. وهيعملو الاسعافات الاوليه. لحد ما يوصلو مصر. واكرم ركب معاهم. بقلق. والطياره اتحركت بسرعه. وقدامهم ساعتين ع مايوصلو. وفرق التوقيت ساعه.

اكرم: سأل الدكتور. مراد كويس. هيستحمل هو فهد ساعتين؟

الدكتور: بزعل. والله انا هعمل كل الإسعافات الأولية المطلوبه. الرائد مراد واخد رصاصه تحت الضلع مباشرة. وطلقه ف كتفه. وهسيطر ع الوضع إن شاء الله. أما الرائد فهد انا لحد دلوقتي مسيطر على الوضع لكن الخــــوف كله من الرصاصه الل ف راسه. هي الحمدلله جت افقيه. ولكن اخترقت الجمجمه ااقل من الميليمتر. القلق كله من التأخير ولو الرصاصه اتحركت ولمست المخ. ده ممكن يأثر عليه. وربنا يستر وميدخلش ف غيبوبه. وسيادتك عارف انهم هنا ف خطر كبير ومينفعش نروح ع اي مستشفى هنا. ولازم نرجع ع مصر.

اكرم: بيسمع وخايف جدا وبص ع مراد وفهد ونايمين جمب بعض وفاقدين الوعي والفريق الطبى بيركبو اكسجين لفهد ومراد. وهز راسه بخــــوف حقيقى. ربنا يستر. ربنا يستر.

بعد فتره.
زين: قاعد جمب نور. لانها ف وقت إصابة مراد. قلبها دق بسرعه كبيره جدا وقامت وقفت مره واحده. لأن نفسها كان هيقف. وحطت أيدها ع قلبها. وبدءت تنهج.
وزين: راحلها بسرعه وسندها وقعدها وقعد جمبها. وغاده جابت كوباية ميا وزين اخدها منها وشرب نور بالعافيه. ونور قالتله انا قلبى مقبوض اوى يازين. وزين قالها تلاقيكى بس زعلانه ع رينو. وحاول يهديها. وبعد شويه. بيسالها.

زين: ها يانور احسن دلوقتي ياحبيبتي!
نور: هزت راسها. الحمد لله احسن وربنا يستر
زين: باس راسها. متقلقيش رينو هتبقى زي الفل. انتى عارفه أن فهد مسافر اكتر من شهرين يعنى مسافر قبل الترم مايبدء وخلاص الامتحانات قربت. ومتصلش ع رينو الفتره دى. واكيد ده مأثر ع رينو. إن شاء الله هتفوق وهتبقى كويسه. وبعدين ما انتى عارفه الحمل بقى. اهدى كدا وكل حاجه هتبقى تمام.

نور: هزت راسها. الله المستعان يارب. ربنا معاها و يقومها بالسلامه.
زين: بيمسد ع حجابها اهدى ياروحي.
رينو: بدءت تفوق. وكانت هاديه نوعا ما من المهدئ وهمست. فهد. فهد.
وانتبهو ع همسها. وقامو. نور قعدت ع طرف السرير. وزين قعد ع الكرسي جمبها. وغاده واقفه في الاتجاه التانى.
نور: مسكت أيدها. حبيبتى رينو انتى كويسه!
زين: رينو. فوقى ياحبيبتى. انا زين اخوكي.
رينو: بنفس الهمس فهد. حبيبى فهد.

نور: بدmـ.ـو.ع. ربنا يرجعهولك بالسلامه يارب هو ومراد.
رينو: فتحت عينيها. ودmعه نزلت من الجمب فهد.
زين: بزعل حقيقي. مسد ع شعرها. رينو. رينو فوقى ياحبيبتى فهد إن شاء الله هيرجع هو ومراد. وهيرخمو علينا من تانى.
رينو: بصت ل زين. ونور وغاده. وافتكرت المدرج. وجـ.ـسمها اتشـ.ـد.
زين: اهدى كل حاجه تمام. انا روحت الجامعه علشان اوصلك للبيت بس بقى أغمي عليكى من قلة الاكل بتاعتك. انتى لازم تهتمى بنفسك شويه اوكي.

نور: ابتسمت بتكليف. ولازم تتغذى علشان خاطر ابنك. مش لازم يتأثر هو مالوش زنب ياحبيبتى. الدكتوره كتبتلك ع فيتامينات. ومحمد جابها. ولازم تاخديها ف الميعاد. وقالت اول مـ.ـا.تفوق. تاخد كبسوله من ده. ومسكت الشريط. قومها يازين علشان تاخد العلاج.
زين: حاضر يستى. واحنا عندنا كام رينو يعنى. وعدلها.
رينو: سمعاهم لكن فكرها كله مابين الل حصل ف المدرج وكمان صورة فهد قدامها. وقلبها مش مرتاح. واتعدلت.

نور: يلا ياحبيبتي بسم الله. وحطت الكبسوله. وشربتها ميا.
غاده: حمدالله ع سلامتك يالارين. خضيتينا عليكي. وحبت تفكها. بقى يطلع اسم الدلع بتاعك رينو. وانا معرفش. ليكى عليا ف الرايحه والجايه رينو من هنا ورايح اشمعنى انا يعنى. وابتسمو
رينو: هزت راسها. بتوهان. الله يسلمك.
زين: فونه رن. وكان آدm. وبص ل نور. بابا بيتصل.
نور: رد عليه. وقوله عادي لأن الحجات دي بتحصل.
زين: هز راسه ورد. السلام عليكم ياحج.

آدm: بصوت جمهورى. وعليكم السلام. ايه يازين انت فين! كل ده بتوصل رينو ع البيت. وكمان مريم قالتلى أن رينو وزين لسه موصلوش. ورعد قالى انك ف مشوار مهم. ف ايه! ومروحتش اختك لحد دلوقتي ليه؟
زين: قام بتـ.ـو.تر. بصراحه يابابا. انا روحت الجامعه اجيب رينو. لكن هي داخت شويه وجبتها على المستشفى.
آدm: قام وقف بقلق. اييه! بـ.ـنتى ف المستشفى ومتعرفنيش. رينو مالها يازين!

زين: اهدا ياحج. رينو فاقت وزي الفل اهي. هي بس داخت من قلة الاكل.
آدm: انا جاي حالا.
زين: لا لالا يابابا. رينو فاقت وزي الفل. وانا هاخدها دلوقتي ونرجع على البيت. صدقنى هي كويسه.
آدm: خليها تكلمنى
زين: حاضر يابابا. وراح ليها. رينو بابا قلقان عليكي خدي طمنيه عليكى.
رينو: اخدت الفون بدmـ.ـو.ع. بابي.
آدm: حبيبت ابوكي. مالك ياروحي. تعبانه اجيلك؟
رينو: انا كويسه يا بابي. بس دوخت شويه زي ما ابيه زين قال لحضرتك.

آدm: غمض عينيه واتنهد. صوتك مش عاجبني يارينو. مالك ياحبيبتي بس!
رينو: عيطت. انا عايزه اطمن ع فهد يابابى. قلبى مشغول عليه اوي. ارجوك يابابى ارجوك لو ف اي طريقه تطمنى عليه!
آدm: بزعل حقيقي. حاضر ياحبيبتي انا هتكلم مع عمك طارق حالا. ونشوف طريقه ونطمن ع مراد وفهد.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. بجد. بجد يابابى؟
آدm: بجد ياروح بابى. انتى بس فوقى لنفسك كدا. خلاص امتحانك قرب.
رينو: هزت راسها. حاضر. حاضر يابابى.

آدm: انا هقفل دلوقتي. وهرجع ع البيت. تكونى وصلتى انتى وزين بالسلامه. وقفلو.
نور: ساعدت رينو ف لبس الحجاب والنقاب. ومحمد دخل اطمن عليها. وفكها شويه.
غاده: قامت. طيب يالارين ياحبيبتى الحمد لله انى اطمنت عليكى. ريحي انتى يومين كدا ف البيت وانا هنقلك كل المحاضرات. وان شاله اجبهالك لحد عندك. وسلمت عليها.
رينو: ميرسي جدا ياغاده. تعبتك معايا.

غاده: تعبتينى ف ايه يعنى. انا معملتش حاجه. ويلا ربنا يعوض عليا ف ساندوتش البرجر. كان سخن وحراق يلا بكره بقى إن شاء الله. ههههه
رينو: ابتسمت بتكليف. وجواها قلقان.
زين: انسه غاده رايحه فين؟
غاده: بحرج. احم هروح انا بقى. الساعه عدت 4 واهلى اتصلو عليا ومش عايزه أتأخر اكتر من كده.
زين: طيب خليكى هوصلك انا ورينو الاول لحد البيت.
غاده: بتـ.ـو.تر. لا لا متشكره جدا لحضرتك. انا هركب تاكسي.

نور: حبيبتي. مينفعش الل انتى بتقوليه ده. وبعدين مايصحش تكونى صحبة رينو وتمشي كدا وكفايه انك اتاخرتى بسببنا. زين هيوصلك. وكمان رينو هتكون معاكي. ولو بتحبى رينو مترفضيش.
غاده: ابتسمت بحرج. ربنا يعلم لارين اختى التانيه. خلاص زي مـ.ـا.تحبو.
زين: قام وسلم ع محمد و نور. وسند رينو. وخرجو. وركبو العربيه.

زين: سايق. وبعد شويه ركن العربيه. وبص ل رينو. وقالها رينو ممكن اعرف ايه الل حصل ف الجامعه بالظبط! انا لحد دلوقتي متلخبط ومش فاهم حاجه. وكمان الكـ.ـلـ.ـب ده كان متعور ف رجله ووشه وانتى كان معاكي سلاح وجـ.ـر.حتيه بالطريقه دي. طيب ازاى ممكن اعرف! وحاولى تهدى وانتى بتحكى. ولو حاسه انك هتتعبى بلاش تقولى حاجه دلوقتي.

رينو: بدmـ.ـو.ع. افتكرت كل حاجه. وهزت راسها ل زين. لأ انا هاقولك ع كل الل حصل. واخدت نفس عميق. ودmـ.ـو.عها نزلت. وحكتله على كل حاجه. وقالتله إنه قالها هصورك وصورك دي هبعتها ل اعز اتنين ع قلبه. وخافت من تانى.
زين: بيسمعها واتغاظ. واتنرفز جدا. وقال بصوت مسموع. اعز اتنين عنده. وهو مخابرات. يبقى اكيد يقصد مراد وفهد. وكشر عينيه وبص قدامه. ومخـ.ـنـ.ـوق.
غاده: بتسمع ومزهوله. من قوة رينو وشجاعتها.

وزين: رجع بص ل رينو. وشافها منزله راسها ودmـ.ـو.عها بتنزل. زين اخد راسها على كتفه. وباس راسها اهدى ياحبيبتي. وحب يفكها. وبعدين انا كملت ع امه مع انتى علمتى عليه ههههه. بس ايه يابت يارينو ده. لأ بجد انا مبهور بيكي. وسيبانا يعم نوصلك ليل ونهار. طيب ما انتى قادره تحمي نفسك اهو. لأ وايه ع السكين واكـ.ـسر ههههه. وباس راسها تانى. فوقى بقى كدا. وانسى الل حصل الواد ده خلاص اتقبض عليه يعنى استحاله يتعرض ليكي تانى وانا بوعدك بده وشغل العربيه وساق ووصل غاده لحد بيتها. وراجع ع الفيلا.

آدm وصل الفيلا. ودخل. السلام عليكم.
مريم: قاعده قلبها مقبوض. وشافت آدm. وقامت بتوهان وقلق. وعليك السلام. وسلمت عليه لكن من غير الابتسامه المعتاده.
آدm: شافها متـ.ـو.تره. وقال اكيد علشان رينو اتاخرت. وباس جبينها. حبيبتي عامله ايه يا روحي!
مريم: هزت راسها. ا. انا كويسه الحمد لله.
آدm: اخدها وقعد جمبها ف الليفنج. وبصلها وقالها. قلقانه!

مريم: بصت ف عينيه. مش عارفه. شعور مختلف غير كل مره. حاسه اني وبصت للأرض، وسكتت وبصتله تانى مش عارفه. مش عارفه انا حاسه بايه.
آدm: حط ايدو ع شعرها. اطمنى رينو كويسه وبخير. وانا طمنتك عليها. وهي مع زين ف الطريق. يبقى ايه لزمته القلق ده بس!
مريم: غمضت عينيها. وهزت راسها. يااارب يااارب اجعل لنا الخير حيث كان. اللهم انى اعوذ بك من الهم والحـ.ـز.ن. واتنهدت بحيره.

زين: داخل الفيلا وساند رينو. وقعدها بين آدm و مريم. السلام عليكم.
آدm ومريم. وعليك السلام.
مريم: فتحت دراعها واخدت رينو ف حـ.ـضـ.ـنها. سلامتك يا نور عيني. سلامتك ياحبيبتى.
رينو: مغمضه عينيها. الله يسلمك يامامي. انا كويسه يا حبيبتي.
آدm: أخدها من حـ.ـضـ.ـن مريم. ودخلها في حـ.ـضـ.ـنه. الحمدلله ياروحي انك كويسه. ومن هنا ورايح مفيش حاجه اسمها ماليش نفس للاكل. في حاضر ونسمع الكلام تمام ولا ايه!

رينو: حـ.ـضـ.ـنت آدm واتنهدت براحه. حاضر يابابى. الل تشوفه حضرتك.
زين: قاعد. ولاحظ شرود مريم. وقعد جنبها وسلم عليها. مريوم انتى كويسه!
مريم: بغصه في قلبها. هاا! ااء ااه ايوه انا الحمدلله ياحبيبى. حمدالله ع سلامتك.
آدm وزين. شافو ملامحها متغيره وعابسه. وآدm قال جواه ربنا يستر يامريم انا مبتفائلش باحساسك وتغييرك ده.
وبعدها. فريحه نزلت. ومخـ.ـنـ.ـوقه جدا من الصبح. وريتال نزلت. والكل قعد ع الغدا.

آدm: اهتم ب رينو. وأكلها غـ.ـصـ.ـب عنها. وكمان اكل مريم. وتعبته لانها مكانتش عايزه تتغدي.
مريم: قامت. خلاص يا آدm انا شبعت.
آدm: حبيبتي انتى مااكلتيش حاجه.
مريم: انا عايزه اتوضي وأقرأ قرآن. حاسه اني محتاجه أقرأ القرآن.
آدm: هز راسه. اتفضلى ياحبيبتي. اطلعي وانا شويه وهحصلك.
مريم: قلبها بيدق بسرعه كبيره. ومش قادره تنظم أنفاسها وحاسه أن روحها رايحه. وطلعت بسرعه علشان تغذي روحها بالقرآن. بيطمنها.

زين: خلص اكل. ريتال.
ريتال: نعم يازينو!
زين: بعد اذنك ياحبيبتى. خدى رينو وساعديها لحد اوضتها. وشوفى لو محتاجه حاجه تساعديها فيها ممكن!
ريتال: ابتسمت. انت بتستاذنى يازين. مش هرد عليك. وقامت. وساندت رينو. وطلعت بيها.
آدm: شاف فريحه. بتلعب بالمعقله ف الطبق. ويتمثل انها بتاكل. واتنهد. وقام وقعد جنبها. مالك بافريحه!
فريحه: انتبهت. هاا! بتقول حاجه يابابا!

آدm: مسد ع حجابها. بقولك هيرجع. إن شاء الله هيرجع! ربنا عارف قد ايه مراد وفهد وجودهم مهم ف حياتنا. وعارف احنا تعبنا قد ايه. وعارف كمان مراد وفهد بيتعبو قد ايه. علشان كده ربنا هيقف معاهم وينصرهم وهيرجعو بالسلامه.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. يارب. يارب يابابا. انا انهردا طول الوقت مخـ.ـنـ.ـوقه. واي حاجه ف ايدى تقع منى وشارده غـ.ـصـ.ـب عني.

آدm: طبطب ع كتفها. لما تحسي انك مخـ.ـنـ.ـوقه. اعملى زي مريم. اطلعي اتوضي وأقرأي قرآن. صلى اسجدي فضفضي. ادعي غيرى القدر بالدعاء. قومي ياحبيبتى.
فريحه: هزت راسها. واتنهدت بأريحيه. ربنا يخليك لينا يابابا. وقامت انا فعلا محتاجه افضفض لله. بعد اذنكو وطلعت.
آدm: بص ل زين. وانت مالك بقى محتار كدا ليه! وطول ما احنا بـ.ـنتغدي عينيك عليا وع رينو. ولما ابصلك تنزل عينيك بسرعه ف ايه!

زين: اخد نفس عميق. ونفخ بتعب. انا فعلا محتار. وعايز اقول لحضرتك كل الل حصل انهردا. ممكن نتكلم ف المكتب بعد اذن حضرتك!
آدm: بعدm فهم حيرة زين. قام تعالى وراحو ع المكتب. وآدm قعد. وزين قعد قصاده.
آدm: ها! ايه الل حصل انهردا!
زين: انهارده لما رينو اتصلت عليا. وروحت اجيبها من الجامعه. وانا داخل بالعربيه.

الساعه 6 بتوقيت مصر ف المستشفى العسكري.
الطياره. وصلت المطار من نص ساعه واكتر. والاسعاف المجهز كان ف انتظار مراد وفهد. ونقلوهم ف الاسعاف. بسرعه لكن بحذر شـ.ـديد وخصوصا فهد. والاسعاف طلع بسرعة البرق ع مستشفى تبع الجيش المصري. والدكاتره كانت ع علم وكانو مجهزين كل حاجه ف العمليات ومنتظرين الحالتين. واول ما وصلو نقلو فهد ومراد كل واحد ع غرفة العمليات المجهزه وبدؤا ف اجراء العمليه.

ف نفس الوقت. اكرم نزل من الطياره والحـ.ـز.ن واضح عليه. ومعاه شنطة مراد وفهد. والتاج والميكروفيلم. وكمان عميل 2 شايل جيسيكا. ومعاهم البـ.ـنت الظابط الل كانت مع مراد. وركبو عربيه تبع الجيش واتحركو ع الجهاز يسلمو كل حاجه. ووصلو.

اكرم: نزل وساب باب العربيه مفتوح ومتكلمش كلمه واحده مع عميل 2. ودخل الجهاز وماشي والكل بيبص عليه وفيه الل بينادي عليه علشان يطمن عليه وع مراد وفهد. لكن اكرم مردش ع حد. وخبط ودخل ع مدير الجهاز. وادى التحيه تمام يافنـ.ـد.م.
المدير: قام بحـ.ـز.ن كبير. واتنهد بزعل. حمدالله ع السلامه يابطل.
عميل 2: واسمه حسن. خبط ودخل. تمام يافنـ.ـد.م.

اكرم: بص ع حسن بغـ.ـيظ. وقال. مش انا البطل يافنـ.ـد.م. البطل الحقيقي الرائد مراد العدوي والرائد فهد السيوفى. الل ضحو بحياتهم ومهتموش بأي حاجه تانيه.
المدير: هز راسه. من غير متقول يا اكرم. مراد وفهد عندهم الاخلاص والوفاء بالعهد رقم واحد ف حياتهم. وإن شاء الله ربنا يطمنا عليهم. انا حقيقي حزين جدا عليهم.

اكرم: قدm خطوه. وحط التاج والميكروفيلم ع المكتب بااحترام. ورجع تانى. وبص للمدير كان ممكن ننقذ الموقف يافنـ.ـد.م ومكنش هيحصل كل ده!
المدير: بدهشه ازااى! انت بتقول ايه يا اكرم!
حسن: قبل ما اكرم يتكلم. احم أبدا يافنـ.ـد.م الرائد اكرم متأثر نفسيا بالل حصل للرائد مراد وفهد.
اكرم: بغـ.ـيظ. بص لحسن. انا فعلا متأثر لل حصلهم وأنهم بيصارعو المـ.ـو.ت. وخصوصاً بسبب حضرتك. وانا اسف لتجاوزي. بس دي الحقيقه.

المدير: بص ليهم ومش فاهم حاجه. وقال بصوت عالى. أنا عايز افهم ايه الل انا سمعته ده. انتو الل 5 كنتو ف ايطاليا. مراد وفهد واكرم مع بعض للميكروفيلم. وسمير وحسن كانو مع بعض للتاج الملكي.
اكرم: تمام يافنـ.ـد.م. انا هشرح لحضرتك المقدm حسن اتسبب ف ايه!
حسن: صك ع اسنانه وسكت لانه مايقصدش الل حصل وكان خايف ع مراد بعد خساره فهد.
المدير: قعد. اتكلم يا اكرم سامعك.

اكرم: الل حصل يافنـ.ـد.م. إن مراد رسم خطه ومشينا عليها وعند حضرتك علم بيها. وكمان هناخد الاشاره من المقدm حسن للهجوم أو انا أو مراد ف المصلحه العامه. المقدm سمير اخد نص القوه ع الشاطئ من الاتجاه التانى علشان لو كانت الخطه ( أ ) فشلت.
والرائد فهد قام ب اكبر جزء من الخطه.
وده طبعا بجهود الرائد مراد.
وفهد كان ع اليخت لوحده وفجاءه سمعنا ضـ.ـر.ب نار ع اليخت.

ومراد بسرعه اتحرك علشان نهجم وننقذ الرائد فهد. لأن زى ما سيادتك عارف اهم حاجه رجـ.ـالتنا ترجع بخير حتى لو المهمه مـ.ـا.تمتش.
لكن المقدm حسن أصدر أمر أن مفيش حد من القوه يتحرك. واجبر الرائد مراد بعدm الهجوم. وده اخد من وقت الرائد فهد وهو لوحدو ف وسط اكتر من 20 حرس خاص ومسلحين.
والرائد مراد رفض الأمر. وراح يأدي واجبه. وانقذ مايمكن إنقاذه.

مراد يافنـ.ـد.م. فجر يخت جيسيكا قبل مايضـ.ـر.بو فهد غدر ف ضهرو. وقــ,تــل اكتر من 10 مسلحين داخلين الشاطئ بأمر من جيسيكا.
وفهد قــ,تــل كل الحرس الل ع اليخت.
وانا طلبت من المقدm حسن الاذن أنى اتحرك بالقوه. لكن قال استنى لما نشوف مراد هيعمل ايه. وانا ماستنتش وبعت اشاره لمراد وطلبنا القوه. والظابط رغد كانت بتصور الل حصل تقدر تتأكد من كلامى.

وبعدها المقدm حسن حس بالزنب واتحرك وبدء يقــ,تــل ف مسلحين مجهولين جم من خلف مراد وفهد. لكن كان فات الاوان يافنـ.ـد.م. لأن زي ما وصل لحضرتك جيسيكا ضـ.ـر.بت نار عشوائي وصابت فهد ف راسه وكتفه قرب الرقبه.
وهـ.ـر.بت بالميكروفيلم ف لانش. ومراد نط ف البحر ولحقها باللانش. ولما مراد رجع. سلمنا جيسيكا. والميكروفيلم ووقع فاقد للوعي.

وبعدها اكتشفت أن مراد مصاب ف جمبه وكتفه. وكل ده حصل بسبب أن المقدm حسن أتأخر ف اصدار الأمر بالهجوم. ومسك مراد وعطله ورفض انه يهجم.
ولو كنا سمعنا كلام مراد. وهجمنا كلنا. كان فهد ومراد دلوقتي ف امان. ومحدش فيهم بيصارع المـ.ـو.ت.
المدير: بيسمع بزهول. وقام من مكانه. وبص ل حسن. وزعق الل قاله اكرم ده حصل ياسيادة المقدm!

حسن: اتنهد بزعل من نفسه. ونزل راسه ف الارض. تمام يافنـ.ـد.م. هو حصل لكن مش بالصوره دي. انا يافنـ.ـد.م لما سمعت ضـ.ـر.ب نار ع اليخت. وانهم عدد كبير. قولت اكيد أن الرائد فهد اتكشف. واكيد هيصفوه. ولما الرائد مراد اتحرك. وانا فعلا وقفته بسرعه لانى اقسم بالله يافنـ.ـد.م انا كنت خايف عليه. انا عارف ان مراد وفهد تجمعهم صلة قرابه. وخــــوفت ع مراد لما يشوف فهد يغـــضــــب ويرتكب اى غلط ويصفوه. صدقنى يافنـ.ـد.م انا نيتى كانت خير. انا قولت هنتستنى شويه لحد ما جيسيكا تتطمن أن مفيش حد مع فهد ونهجم بعدها.

المدير: بزهول اكبر. انا لو مش عارفك كويس ياحسن انا كنت قولت انك اكيد قاصد ده. ومن امتى بنسيب اى حد من رجـ.ـالتنا كدا ولوحدو. انت خيبت املى فيك. واكيد انت هتتحول للتحقيق. ولكن لما مراد وفهد يقومو بالسلامه. واشوف مراد هيغفرلك ولا لا. انت غلطت غلط كبير جدا ياحسن.
وانت فعلا زي ما اكرم قال لو كنتو سمعتو كلام مراد ونفذتوه كان فهد ومراد رجعو ب أمان. اتفضل ياسيادة المقدm.

حسن: بزعل. انا متأكد أن الرائد مراد هيسامحنى لان نيتى كانت سليمه. وانا بعتذر فعلا يافنـ.ـد.م. واكيد غلطه ومش هتتكرر.
المدير: بغـــضــــب. غلطه! انت غلطت غلطه هتخسرنى صقر المخابرات وحوت المخابرات. ودول من أكفأ الضباط. اتفضل يا سيادة المقدm لانى ممكن اتخذ ضدك إجراءات ف لحظة غـــضــــب تسحب منك شارتك وتقعدك ف البيت اتفضل.
حسن: ادي التحيه. تمام يافنـ.ـد.م وخرج زعلان.

اكرم: انا اسف يافنـ.ـد.م. لكن غـ.ـصـ.ـب عني. مراد وفهد بيعاملونى كأنى اخ ليهم مش صديق ولا زميل. وبتمنى من حضرتك تسامحنى.
المدير: هز راسه بزعل. ربنا يعدى المحنه دي ع خير. وبص ل اكرم. وقال ياترى مين الل هيوصل خبر إصابة مراد وفهد للعيله.

زين. حكى ل آدm كل حاجه حصلت مع رينو.

آدm: بيسمع زين. والغل بيكبر جواه. ومتغاظ لان كل شويه يحصل حاجه تخص بناته. لكن قال ل زين. باستغراب وليد الشامي! ومخابرات! انا بتهايئلى سمعت الاسم ده قبل كده! لكن فين! فيين! وفتح عينيه اايوه افتكرت. مراد. مراد اخوك كان حكالى عليه وأنه معاهم ف الجهاز ومش مظبوط ف شغله وراجـ.ـل مش تمام واترفد من شغله. لكن أنه يروح ل رينو الجامعه ف غياب مراد وفهد. وعارف جميع تحركاتها. يبقى الموضوع مش صدفه ابدا. وانه قال اعز اتنين ع قلبه. يبقى قصده ع مراد وووفهد. يعنى الكـ.ـلـ.ـب ده. راح ل رينو تصفية حساب امم. وقام. وبص ف الساعه. وكانت 6 ونص. وزين قام.

آدm: اسمع يازين. الل انت عملته ده الصح. انا هنروح بسرعه المخزن انا ورعد ساعة زمن وراجع إن شاء الله.
زين: متقوليش اني مش جاي معاك. لانه مش هيحصل اسيبك لوحدك. انا حكيت لحضرتك علشان انت كبيرنا وتصرفاتك كلها صح. لكن مش هسيبك تروح لوحدك ابدا. وياريت بعد اذنك مترفضش ارجوك يابابا.

آدm: لا حول ولاقوة إلا بالله. طيب انجز بسرعه. علشان مريم متـ.ـو.تره طبيعي. انا هتصل عليها اقولها رايح الشركه انا وانت ساعه وراجعين. وخرجو واتحركو مع رعد ف العربيه. واتصل ع مريم وقالها أنه رايح الشركه يسلم ملف مهم هو وزين وراجعين بسرعه. وقفلو.
رعد: وصل عند المخزن ونزلو. ودخلو المخزن.

آدm: شاف. شاب طويل عريض. لكن لما شاف الجـ.ـر.ح الكبير الل ف وشه ضحك وكان مبسوط وقال جواه رينو! نوتيلت البيت هي الل شاقتو كدا! وشـ.ـد كرسي وقعد قدام وليد.
وليد: متكتف كويس جدا. والجـ.ـر.ح ف رجله ووشه بيألــمه جدااا ومتغاظ وعطشان. وبص ع آدm بغل. وبص ل زين بغـ.ـيظ كبير. وقال ل زين انت متعرفش انت مديت ايدك ع مين! ومتعرفش نهايتك هتبقى عامله ازاى!
زين: هيرد. آدm شاور ل زين ميردش.
آدm: حط ايدو ع جـ.ـر.ح وليد اممم عميق!

وليد: ااااه وحرك وشه. ابعد ايدك عنى وفكونى حالا. انتو متعرفوش انا مين!
آدm: عيل صـ.ـا.يع! انت واحد فاشل. ومرضاش انى اشغلك سايس عندى في الشركه. انت واحد كـ.ـلـ.ـب بتبص ع الل مش ليك. حـ.ـر.امي. ومرتشي وماشيك بطال وديلك انت عارفه كويس. واترفدت زي الكـ.ـلـ.ـب من شغلك الل هو المخابرات العامه لانك خامورجي. كفايه كدا تعريف بنفسك ولا تحب اكمل!
وليد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وبيحاول يفك نفسه لكن استحاله.

آدm: بتحذير. انا هديلك فرصه واحده وبس. هو سؤال واحد! انت اتهجمت ع بـ.ـنتى ليه!
وليد: بغـ.ـيظ. ومجاوبش ع سؤال آدm وقال فكووووونى انا عايز أخرج من هنااااا.

آدm: قام وقف. تمام. كدا فرصتك خلصت. انا كنت هرحمك. لكن انت مصمم أن جوزها هو الل يتصرف معاك. وقرب من وشه وغرز صوابعه بغل كبير وقوته كلها ف جـ.ـر.ح وليد الل بيصـ.ـر.خ زى الستات. والجـ.ـر.ح بينزف. وقاله بفحيح افعي. يكفي انى بـ.ـنتى علمت عليك! واكبر غلطه انت غلطها ف حياتك. انك مسالتش مين عيلة العدوي. وإن حريمهم جواهر. ولو كنت سالت الصغير قبل الكبير كان هيقولك ياويله بس الل يفكر انه يبص ع طرف توب حريم عيلة العدوي! عارف يكـ.ـلـ.ـب. مش انا ابوها! بس الل انا كنت هعمله فيك رحمه ليك عن الل فهد السيوفى هيعمله فيك. اخوها ده وكمان الرائد مراد. عـ.ـذ.ابهم ليك كان هيبقى رحمه ليك قصاد الل فهد هايعيشك فيه. لو تعرف بس. ان الل يلمح طرف توب مـ.ـر.اته بيعمل فيه ايه! انا اديتلك فرصه وانت ضيعتها. ف انت هتشرف هنا لحد ما جوزها يرجعلك بالسلامه. حتى لو رجع بعد سنه. هتفضل هنا. وهتاخد حقك تالت ومتلت.

وشال ايدو وغرقانه دm. ومسحها ف كتف وليد.
وليد: بيتألــم بشـ.ـده ويصـ.ـر.خ. وخدو كله دm وموجوع. وخاف من آدm. وحس انه غلط كان لازم فعلا يسأل الاول...
آدm: قال بصوت عالى. رعد.
رعد: اؤمرنى ياباشا.

آدm: الكـ.ـلـ.ـب ده. يفضل هنا. لحد ما يرجع فهد باشا بالسلامه. وياكل ويشرب عادي جدا. احنا الكلاب بن أكلها ف اى وقت. ولما يدخل الحمام. تربط وسطه بجنزير. وتربطه ف باب الحمام من بره. هو اه صعب يهرب. لأن الشباك صغير جدا. والمكان متقفل كويس. لكن لازم يتذل. لازم يعيش هنا ف ذل ويتعامل ع أنه كـ.ـلـ.ـب. لازم ينـ.ـد.م ويفكر الف مره قبل مايتجرأ ويتهجم ع بنات الناس.
رعد: اوامرك يا آدm باشا. اعتبرو حصل.

آدm: شاور ل زين. وخارجين. ورعد وراهم.
وليد: بيصـ.ـر.خ من كل حاجه. الجـ.ـر.ح بيوجـ.ـعه جدااا. وخاف من آدm. وصرخ وقال اسسستناااا انا هقولك ع كل حاجه. استناااااا.
آدm: خارج ومردش عليه. وركب العربيه.
وزين ركب. ورعد فهم الحرس هيعملو ايه بالظبط. وراح ركب العربيه وساق واتحركو ع البيت.

الساعه 10 مساءا ف المستشفى.
اكرم: خرج من الجهاز. وقال للمدير اطمن بس ع مراد وفهد. وأنا هوصل الخبر للعيله بنفسي. ودلوقتي واقف قدام العمليات. والدكتور خرج ومعاه دكتور تانى. واكرم راح بسرعه. دكتور طمنى بالله عليك.

الدكتور: المريـ.ـض المصاب. في جمبه وكتفه. احنا شيلنا الرصاص بحذر شـ.ـديد والحمدلله الرصاصه بعيده كتير عن الكيليه. وكمان عندو ضلع مكـ.ـسور. وعملنا اللازم. ولأنه بعد مايفوق هيحس بألــم شـ.ـديد انا عطتله إبرة مورفين. وخرج ف غرفة خاصه وهياخد وقت ع ما يفوق. وبعد ما يفوق هينام تانى لان الجـ.ـر.ح مؤلم ولازم مسكن شـ.ـديد.

والدكتور التانى: قال. أما المريـ.ـض التانى انا. شلت الرصاصه الل ف الكتف. والرصاصه الل ف الراس كانت صعبه جدا. لان الرصاصه اخترقت الجمجمه بيمليمترات وكانت افقيه والحمدلله انها افقيه وموصلتش المخ. وبردو اخد مورفين. ودخل العنايه المركزه. احنا هانترقب الكام ساعه الل جايين وهنشوف المريـ.ـض هيفوق ولا الرصاصه أثرت عليه لانها قعدت اكتر من ساعتين. لكن متقلقش احنا متابعين الحالتين كويس جدا.

اكرم: بلخبطه انا مش فاهم حاجه. المهم اهم هايعيشو!
الدكتور: اولا الأعمار بيد الله. وثانيا احب اطمنك ان الحالتين بخير. ويعدو الكام ساعات الخطر دى ع خير. وبعدها هيبقو زى الفل إن شاء الله. ووجود حضرتك هنا مش هايفيد بشئ واضح عليك الإرهاق. اتفضل روح وتعالى الصبح. والف سلامه عليهم. واتحركو.

اكرم: مسح وشه بايديه. وحمد ربنا. وفكر أنه مش هيروح لعيلة مراد وفهد دلوقتي علشان مايقلقوش والليل لسه ف أوله. واتحرك علشان يروح. وبكره هيطمن عليهم ويعرف العيله.

تاني يوم الساعه 9 صباحاً
آدm: نازل ع السلم والكل منتظره ع الفطار. صباح الخير. وقعد
كلهم صباح الخير.
آدm: رينو حبيبت قلبي. عامله ايه انهردا ياروحي.
رينو: ابتسمت بتعب. الحمد لله يابابى.
مريم: اتفضل قهوتك ياحبيبى.
آدm: تسلمى ياروحي. وحس أن الكل مش طبيعي. وبص ل رينو. انا كلمت عمك طارق امبـ.ـارح زي ما وعدتك. وقريبا إن شاء الله هيطمنا ويطمنك ع فهد ومراد.
كلهم ابتسمو ب أمل. والنشاط اتجدد من تانى.

رينو: بسعاده. متشكره جدا يا اجمل بابى ف الدنيا.
فريحه: بجد يابابا. ربنا يخليك لينا يارب.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. يارب اخبـ.ـار خير إن شاء الله.
آدm: ضحك. ايوه كدا. خلينى اشوف الابتسامه الحلوه دي. خلى الشمس تطلع ههههه. يلا بقى افطرو علشان متاخرش ع الشركه.
وبص ل مريم. ومسك أيدها وباسها. انهارده جاي عميل مهم جدا من استراليا. معلش هتاخر شويه ف اتصالى عليكى. واول ما يخلص الاجتماع هتصل عليكي ف نفس اللحظه.

مريم: ابتسمت. ربنا معاك يارب. ويرزقك خيره ويكفيك شره. المهم ياحبيبى. رنا كلمتنى وانا بعملك القهوه. ولما عرفت أن رينو تعبانه طلبت منى أن فريحه ورينو يروحو عندها كمان شويه يقضو معاها اليوم من أوله. وخصوصاً أن طارق معندوش شغل انهارده ورودي مش هتروح الجامعه.

آدm: ومالو ياحبيبتى. شوفى رينو لو حابه تروح. انا أو زين قبل ماننزل ع الشركه نوصلهم. او ممكن رعد. ها يارينو ياحبيبتى ايه رايك تروحي مع فريحه وانا واثق إن طارق هيخرجك من الل انتى فيه ههههه.
رينو: ابتسمت مفيش مشكله يابابى. ورودي كمان بعتتلى رساله انها مستنيانى. انا وفريحه
آدm: تمام. افطرو بسرعه بقى علشان اوصلكو ف طريقي. ولو اتاخرتو رعد هيوصلكو.

وهما بيفطرو فون زين رن. وبص ل آدm ده فون الشركه. ورد السلام عليكم. ايوه اه تمام تمام. لعله خير إن شاء الله. لأ خلاص انتى جهزى اوراق المهندس ضياء وانا جاى. وقفل
آدm: خير يازين. ضياء ده شغله المفروض بعد الاجتماع.
زين: دي السكرتيره يابابا. بتقول ابلغ حضرتك أن طيارة العميل حصل فيها عطل من ساعتين تقريبا. وهيرجع ع استراليا تانى وهيتفق معانا ع ميعاد تانى.

آدm: طيب الحمدلله انها جت ع قد كدا كل تأخيره وفيها خيره.
زين: الحمد لله خلاص يابابا انت ممكن حضرتك متجيش الشركه انهردا. انا هظبط كل حاجه. وهتابع ملف الاستاذ ضياء وهرجع ع الساعه 2 كدا مفيش شغل كتير.
آدm: هز راسه. تمام مفيش مشكله. واهو بالمره اقعد مع مريم علشان متقعدش لوحدها. وبصلها. وهمس. العيال دي تمشي ونطلع انا وانتى نقعد ف الجنينه ف الشمس الحلوه دي ايه رايك.
مريم: بسعاده. الل تشوفه ياحبيبي.

ريتال: وانا كمان يازين مش هروح معاك الشركه؟
زين: لا ياحبيبتي مافيش شغل كتير انهردا.
ريتال: طيب ياحبيبى بقولك بعد اذنك يعنى ممكن اروح انهردا عند ماما اهي فرصه وانت راجع بدرى تعدى عليا ونمشي.
زين: مفيش مشكله ياحبيبتي. خلاص تمام. قومي بقى هاتى اريان وليليان علشان اوصلكو ف طريقي.
وريتال: استأذنت مريم وقامت وجابت اريان وليليان وزين سلم ع مريم وودعهم وخرجو.

آدm: قال لفريحه ورينو أن رعد هيوصلهم علشان مايسبش مريم لوحدها.
وفريحه طلعت وجهزت لبس مريم وآدm ونزلت. ورينو جهزت ونزلت. ورعد وصلهم.
وآدm: اخد مريم وقاعدين مع بعض ف الجنينه.
ف الجامعه
غاده: رايحه ع المدرج.
معتز: من وراها. دكتور غاده لحظه بس.
غاده: قبل مـ.ـا.تلف سمعت صوت معتز بينده عليها قلبها دق بسرعه. ولفت بتـ.ـو.تر. ن. نعم.

معتز: اولا انا بعتذر جدا انى وقفتك ف الطرقه. لكن ف حاجه كنت عايز استفسر عنها ومفيش غير حضرتك الل هاتفيدينى فيها.
غاده: بتـ.ـو.تر. لما وقفت قدامه عن قرب. لأ. احم. لأ متعتذرش يادكتور. إت. اتفضل خير حضرتك!
معتز: بتـ.ـو.تر وقلق. انا من اول ما دخلت الجامعه. سمعت كلام غريب جدا. وإن امبـ.ـارح حصلت حاجه لزميلتك. احم الدكتور لارين. وانها اغمى عليها ف الجامعه.

غاده: بزعل. ايوه حضرتك. امبـ.ـارح لارين اتعرضت لموقف وحش جدا. وربنا ينتقم منه
معتز: بخــــوف. ولهفه. خير يادكتور ممكن اعرف الل حصل. لو ده ميدايقكيش.
غاده: من جواها ما صدقت أن معتز بيتكلم معاها. لأ ابدا. وايه الل هيدايقنى. حاضر هاقولك. امبـ.ـارح لما كنا ف المدرج منتظرين حضرتك.
- وحكتلو كل الل حصل.

معتز: بيسمع وعيونه مفتوحه على الاخر من الزهول. ومش مصدق! لارين تتعرض للهجوم ف قلب الجامعه. ولارين حامل! وكمان معاها سلاح وعورت المجرم.
وسألها طيب والدكتوره عامله ايه دلوقتى؟
غاده: لارين تعبانه ياحبيبتى. ورجعت من المستشفى ع البيت. ومش هتقدر تيجي الكليه الفتره دى.
معتز. : بزعل. طيب مين الشخص ده! وياترى يعرفها ولا لأ! وهل ليه عداء مع حد من العيله. حاجه غريبه فعلا.

غاده: والله يا دكتور مش عارفه. بس كان طول بعرض وضخم ف نفسه كدا. بس سمعت اخوها لما طلع بطاقته من جيبه بعد ماضـ.ـر.به بيقول وليد تهامي. حاجه زي كده والله مافكره قال وليد ايه. لأننا كلنا كنا متـ.ـو.ترين. وانا مكنتش مركزه بس الل فكراه كويس أنه اسمه وليد.

معتز: بشك. واتصـ.ـد.م. وليد؟ بس هي قالت وليد تهامى! وبلع ريقه بخــــوف. وفتح عينيه على الاخر لما افتكر وليد لما راح عندو امبـ.ـارح ع البيت واعتذر وصمم أنه يعملي العصير بنفسه قبل ما انزل ع الجامعه. وبعدها محسش بنفسه غير ع المغرب. وبص ل غاده. وطلع فونه وجاب صوره وليد. غاده بصي ع الصوره دي! هو ده!

غاده: استغربت رد فعل معتز. وكمان سرحان وعينيه مفتوحه على الاخر. لكن بصت ع الفون. وشهقت بصدmه. والكتاب وقع منها هيييه يلهوى. هو. ايووه هو يادكتور. انت تعرفه!
معتز: غمض عينيه بيأس. وشك أن وليد بينتقم طيب هو وليد ليه عداء مع جوزها! ومعرفش يرد عليها يقولها ايه! وبصلها وهز راسه. ده كان شغال ف المخابرات واكيد ليه عداء مع جوزها! كويس انهم اخدوه ع القسم. الجزاء من جنس العمل.

غاده: خافت وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت ل معتز. عن اذنك واختفت من قدامه.

معتز: نده عليها. لما شافها خايفه. ومردتش عليه. وجه يتحرك شاف كتاب غاده واقع ع الأرض. ونزل جابه وحطه في شنطته لحد مايشوفها ف المدرج ويسلمهولها. ووقف بغـ.ـيظ من وليد وصك ع اسنانه بغـــضــــب. والله ياوليد تستاهل انك تاخد مؤبد. انت انسان كلك شر. وانا نـ.ـد.مان على انك صاحبى ونـ.ـد.مان اكتر كونك قريبى. والحمد لله ان لارين بخير. انا لا يمكن اسامحك ياوليد. تستاهل أسؤ عقـ.ـا.ب.

ف المستشفى العسكري.
أكرم وسمير عميل 1: وصلو المستشفى. وراحو على غرفة مراد بسرعه. ودخلو وشافه مراد متوصل بالأكسجين ونايم ع السرير ومش لابس تيشرت ووسطه كله ملفوف بشاش وكتفه ملفوف بشاش. ومتوصله محلول ونايم. ولسه مافقش. وخرج وسأل العسكرى الل واقف ع اوضة مراد.
وقاله الدكتور فين. ومتعرفش الحاله الل جوه فاقت ولا لأ.
العسكرى: الدكتور لسه خارج من عنده حالا يافنـ.ـد.م.
الممرضه: جت وداخله عند مراد.

اكرم: لو سمحتى. الرائد مراد فاق ولا لسه.
الممرضه: ايوه حضرتك فاق الفجر والجـ.ـر.ح كان تاعبه ومكنش قادر يتكلم. والدكتور عطاله مسكن ونايم دلوقتي.
اكرم: الحمدلله يارب. طيب حالته ايه. يعنى اقصد هو كويس الخطر عدى؟
الممرضه: ايوه يافنـ.ـد.م. الحمدلله.
اكرم: ابتسم. الحمدلله. انا متشكر جدا.

واتحركو ع العنايه المركزه. ودور ع الدكتور. وغرفة فهد. وشاف فهد من ازاز الغرفه. ومتوصل بالاجهزه. اكسجين. وقلب وحجات كتير. واتخض من المنظر. والعسكري قاله ممنوع الدخول ع الحاله.
اكرم: شاف الدكتور ف اخر الطرقه. وراح بسرعه. دكتور. دكتور طمنى ع الرائد فهد. فاق ولا لسه!
الدكتور: بزعل. قــلـــع النضاره. وقال. الرائد فهد. فاق انهردا الساعه 6 صباحاً.
اكرم: ابتسم. لكن ابتسامته اختفت. لما الدكتور كمل.

الدكتور: المريـ.ـض فتح عينيه. حوالى نص دقيقه. وغمض من تانى. للاسف الحاله دخلت ف غيبوبه.
اكرم: بصدmه كبيره. اييييه غيبوبه!
عند طارق.
كلهم قاعدين. رنا قاعده ومبسوطه باللمه الحلوه. فريحه ورينو ورودي. وبتقشر فاكهه للكل ومهتمه ب رينو مرات الغالى.
طارق: قاعد وشايل چود وآدm ع رجليه. ومريم واقفه وسانده ع ركبة طارق بتاكل الشيكولاته. وبتأأكل طارق معاها.
طارق: خلاص ياميرو كلى انتى انا شبعان.

مريم: هزت راسها لأ ياطــالـــق كول معايا انا بحبك.
طارق: ههههه يابت اسمى طارق. انا بخاف اقلدك. اصل ستك تفتكر انى برمي عليها اليمين ولا حاجه. هههههههههههه
كلهم ضحكو.
رنا: بدهشه. ستك! ايه ستك دى كمان انت مش هتبطل بقى وبصت ل مريم انا ماما رنا اوكي ياميرو يقلبى.
مريم: هزت راسها. ماشي انتى ماما لنا.

طارق: ههههه لنا يا لنا. وبص ل آدm. انت ياض انت كلك مراد بالظبط. ههههه فاكره يارانوش وانا بربى ابوه ههههه انا مستنى لما آدm يكبر شويه. وبعون الله هخليه مراد التانى قول ياض يا آدm. يارمينى بلقمه ناشفه والعيش عندك طري. تقلان عليا ليه متحن يامفترى.
وكلهم ضحكو بدهشه ع طارق وآدm الل بيضحك من قلبه هو وچود ع حركات طارق.
باب الفيلا الداخلي خبط.
رينو: نزلت النقاب.

طارق: بص ل رنا. امسكي ياحبيبتى وعطاها چود. وفريحه اخدت آدm ومريم راحت ل رينو.
طارق: فتح الباب. وكان الجارد. خير يابنى.
الجارد: طارق باشا ف واحد ف الجنينه عايز يقابل حضرتك!
طارق: واحد مين!
الجارد: اسمه المقدm سمير مخابرات عامه.
طارق: للحظه حس بقلق مبهم مخابرات! طيب انا رايح أشوفه عايز ايه. وقفل الباب وراه وخرج.
طبعا. اكرم لما عرف بحالة فهد مجاتلوش الجرأه انه ينقل الخبر لعيلة فهد.

وقال لسمير يروح لعيلة فهد.
واكرم هيروح لعيلة مراد. وكل واحد راح ف طريق.
طارق. وصل الجنينه. شاف واحد لابس مدنى ومعاه شنطه كتف. طارق قلبه بيدق دي شنطة فهد! ايوه هي شنطة فهد ابنى! وبلع ريقه بخــــوف.
سمير: صباح الخير يافنـ.ـد.م.
طارق: مردش ع سمير. وعينيه ع الشنطه بخــــوف. وقال دي. دي شنطة فهد ابنى مش كدا!
سمير: هز راسه. ايوه يافنـ.ـد.م دي شنطة الرائد فهد. انا اسف يافنـ.ـد.م انى هابلغك.

طارق: رفع عينيه برعـ.ـب لسمير وبتروح يمين وشمال. وخايف فعلا مرعوب. وهز راسه. لاء.
سمير: شاف تعابير طارق. ولحق يفهمه ان فهد عايش. حضرتك الرائد فهد بخير. لكن امبـ.ـارح وهو ف المهمه اتصاب هو والرائد مراد. وحاليا هما الاتنين ف المستشفى العسكري. وده العنوان. اتفضل حضرتك. وقدm الشنطه والورقه لطارق.
رنا: اله طارق خرج وقفل الباب. ياترى مين الل جه ومدخلش.

رودي: بصت من الشباك. طاروق جاي اهو انا هفتحله. وفتحت الباب.
طارق: داخل ومخبى دmـ.ـو.عه. وماسك شنطة فهد.
رينو: بتلاعب مريم نونو. ورفعت عينيها لطارق. وشافت شنطة فهد. وقلبها دق بسرعه وفرحت جدا. وقامت بسرعه وجريت ع طارق. بابا. بابا. دي. دي شنطة فهد مش كدا. وبصت ع الشنطه كويس ايوه اسمه عليها وضحكت بدmـ.ـو.ع. فهد جه. ونزلت النقاب وجريت ف الجنينه تدور ع فهد ووصلت لحد بوابة الفيلا تشوفه بره ولا لأ.

فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وجريت ع ابوها. بابي. مراد وفهد رجعو. هما فين! اكيد مراد راح ع الفيلا هناك ومش هيلاقينى. انا. انا لازم امشي دلوقتي. ههههه مراد جه. مرااادى رجعلى. وطلعت تجرى ع السلم تجيب شنطة ولادها.

رنا: لما شافت طارق. ماسك شنطة فهد. وباصص ف الارض. قلبها دق بخــــوف. وقالت فهد مش بالعاده يجيب الشنطه ع هنا وميدخلش. وراحت ل طارق وبتمشي ببطء وحطه أيدها ع قلبها. طا، طارق. هوا، وبلعت ريقها. هوا فا. فهد فين. وليه مدخلش. وانت ساكت ليه.

رينو: وصلت للبوابه ومسكت الحديد وبتنهج وضحكتها ع وشها. وبعينها بتدور ع فهد ف كل مكان. ههههه انت فين بقى يافهد. انا هسلم عليك علشان انت وحشنى اوى. وبعدها هخاصمك. ولما تعرف انى حامل هتصالحنى بطريقه حلوه.

ولفت ضهرها. وبتبص ف الجنينه. وبتضحك بدmـ.ـو.ع. انت فين بقى. وشهقت ياخبر. اكيد فهد اول ما وصل راح ع الفيلا هناك علشانى. ورجعت ع الفيلا وبتجرى هروح أسأل بابا طارق ويوصلنى حالا ههههه فاااهد رجعلك يارينو. لكن وقفت مكانها بصدmه. لما سمعت صوت رنا بتصرخ باسم فهد.
طارق: ساكت والشنطه وقعت من ايدو. ودmعه نزلت منه.
رنا: مسكته من دراعه انت ساكت ليه يطارق.
اتكلم ابني فييين. انت بتعيط لييه اتكلم ياطارق.

طارق: رفع راسه. ابنك اتصاب. و...
رنا: قلبها هيطلع من مكانه. وصرخت بصوت عالى ابناااااااى. لااااا فااااااهد. فااااااهد لاااااا
طارق: لحقها قبل ما تقع. ونزلو ع الأرض. اهدى يارنا. اهدى ابنك ف المستشفى وهو كويس. ومراد كويس هما اتصابو وهيطلعو منها.

فريحه: نزلت من ع السلم بسرعه. لكن وقفت لما سمعت صريخ رنا. وقلبها وقف لما سمعت ابوها بيقول مراد اتصاب. وهمست بدmـ.ـو.ع مو. موراد والدنيا بقت ضلمه قدامها ووقعت ع الأرض.
رودي: صرخت. فريييييحه. وجريت عليها بعـ.ـيا.ط فريحه. فريحه.

رينو: سمعت صوت رنا بتصرخ باسم فهد. وحست ان مفيش هوا حوليها. لكنت أقنعت نفسها انها بتتخيل. وسمعت غلط. واتحركت وبتمشي وبتقدm خطوه وتأخر خطوه. ومكـ.ـلـ.ـبشه ايديها ف بعض. ووصلت عند الباب بصعوبه. لكن سمعت طارق فهد ومراد اتصابو. وشافت رنا وهي قاعده على الارض بتصرخ وبتعيط. وشافت فريحه وقعت ع الارض. ورودي بتصرخ. وبتتصل ع فارس. وطارق محتار بين رنا وفريحه.

رينو: بصدmه وعينيها مفتوحه على الاخر. ودmـ.ـو.عها نازله من غير عـ.ـيا.ط. وحطت ايدها ع بطنها. ونزلت ع ركبها وهمست فهد.
آدm: قاعد ف الجنينه. ايه يامريم فكيها بقى. انا بقالى ساعه بقولك نكت. وانتى مكشره كدا. اه هي النكت بايخه بس ع الاقل فيها واحده حلوه.
مريم: مسكت ايده. حبيبي والله غـ.ـصـ.ـب عني.
مش عارفه حاسه بتقل على قلبى. وقلبى مقبوض.

آدm: باس ع أيدها. قومي معايه. تعالى نطلع اوضتنا. واخدك ف حـ.ـضـ.ـنى وتحكيلى مالك بالظبط. انتى مش عجبانى من امبـ.ـارح. قومي. وساعدها وقامت. وطالعين ع السلم. فونه رن. وكان رعد. ثوانى ياحبيبتى ده رعد ماكنا لسه ف الجنينه. ورد ايوه يارعد. بتقول مين! اه الرائد اكرم. طيب خليه يدخل. وقفلو.
رعد: اتفضل حضرتك. آدm باشا منتظرك جوه.
اكرم: هز راسه متشكر. وداخل الفيلا ومعاه شنطة مراد
مريم: مين ياحبيبى الرائد اكرم ده!

آدm: للحظه افتكر. إن اكرم صاحب مراد وفهد ومعاهم ف المأموريه. وبص ل مريم بخــــوف. اطلعى انتى وانا هشوفو عايز ايه وهحصلك.
مريم: هزت راسها. حاضر ياحبيبى. ولفت ضهرها علشان تطلع فوق.
اكرم: دخل وشاف آدm نازل من ع السلم صباح الخير.
آدm: نازل. بخــــوف مبهم. وشاف اكرم. ورد بتمثيل. صباح الخير.
مريم: طلعت ع اخر السلم. ولما سمعت صوت اكرم لفت. وشافت اكرم. لكن لفت انتباها الشنطه. ولا إراديا حطت ايدها ع قلبها مراد!

آدm: سلم ع اكرم. وقلبه بيدق خــــوف. واتاكد أن ف عاصفه من ورا شكل اكرم وتعابيره. وآدm سأله من غير مقدmـ.ـا.ت. مراد ابنى كويس!
مريم: سمعت آدm ونزلت ع السلم بسرعه وكانت هتقع لكن لحقت نفسها. ووصلت عند آدm. وقالت آدm. آدm دي. دي شنطة مراد ابنى. وبصت ل اكرم شنطة ابنى دي!
اكرم: قلبه و.جـ.ـعه ع شكل أم صاحبه. ايوه يا أمي هي شنطة الرائد مراد...

آدm: بلع ريقه بصعوبه. وخايف عليها. لأنه أتأكد أن ف اخبـ.ـار مش حلوه، ومسك مريم. اطلعي انتى دلوقتى. وانا هتكلم معاه.
مريم: قلبها اتقبض اكتر. وبصت ل آدm. وعيونها اتملت بدmـ.ـو.ع. وبصت ل اكرم. ووقفت قدامه. بترجي. ابنى فين! وانت جايب شنطته ليه. وهو مجاش ليه. ده بيجري عليا اول ما يرجع. فين مراد! مراد ابنى فييين!
اكرم: منزل راسه ف الارض. وساكت.
آدm: شـ.ـد مريم. اهدى تعالى هنا. وقولتلك اطلعي فوق.

مريم: برعشه. بصت ل آدm. لأ لأ مش هطلع. آدm هو مبيردش عليا ليه؟ ومراد مدخلش ليه؟ اساله انت طيب. وقوله ولادي فين! آدm أسأله.
وراحت ع اكرم. بدmـ.ـو.ع رد عليا ابنى فين. وفهد فين. عيالى فين!
اكرم: بدmـ.ـو.ع. انا اسف يا امي. الرائد مراد والرائد فهد. اتصابو، ومكملش كلامه.
آدm: برعـ.ـب وصوت عالى. مررررريييييييييييم.
مريم: جـ.ـسمها رجف. وبتتنفس بصعوبه. وقوتها بتقل. ونبض قلبها بيقل. وعنينها زغللت. واتكلمت بتعب وكلامها متقطع. ب. بالله عليك ريح قلبى وقولي عيالى فين!
اكرم: بدmـ.ـو.ع. انا اسف يا امي. الرائد مراد والرائد فهد. اتصابو، ومكملش كلامه.
مريم: قلبها ضعف ومستحملتش تسمع اكتر. وداخت. ووقعت. لكن قبل ما تقع. آدm لحقها من الخلف. ونزل بيها ع الأرض.
آدm: برعـ.ـب وصوت عالى. مررررريييييييييييم. مرررريم.

اكرم: حط الشنطه ع الارض. ومش عارف يعمل ايه.
آدm: قلبه بيدق بسرعه وخفقان وضـ.ـر.بات مختلفه. مريم. مراد وفهد. وماسك مريم وصرخ ياااااااا الله. مررررريم. وقام برجفه.
رعد: سمع صوت آدm. ودخل جري. وشاف آدm قاعد جمب مـ.ـر.اته. وراح عنده. آدm باشا. وحد الله. وهاتها هنطلع بيها ع المستشفى.
سعاد وزينب والبنات واقفين بيعـ.ـيطو علشان مريم ومن الل سمعوه من اكرم. وبيدعو من قلبهم.
آدm: شال مريم وحاسس أنه قوته بتقل.

اكرم: شاف الوضع. لكن اتكلم. عمي ارجوك حاول تفوق. مراد كويس إصابته خفيفه وفاق. والله مراد كويس.
آدm: عينيه ع مريم الل شايلها. وسمع اكرم. وحس بشوية أمل. وخرج بسرعه ع العربيه.
رعد: فتح باب العربيه ل آدm. وآدm نيم مريم. ولف بسرعه ركب جمبها. وشال راسها ف حـ.ـضـ.ـنه ومرعوب عليها.
رعد: ساق بسرعة البرق. وفهم سبب اغماء مريم. لما سمع اكرم بيقول مراد إصابته خفيفه وزعل.

آدm: بتوهان. مش عارف يعمل ايه. وغمض عينيه بيحاول يركز. ولاده ومـ.ـر.اته. وصك ع اسنانه. انت لازم تكون قوي يا آدm. ماينفعش تضعف. مش وقت الضعف. وفتح عينيه. وطلع فونه واتصل ع محمد. وقاله ع مريم. ومحمد: بصدmه كبيره. وبسرعه جهز كل حاجه ع الكشف. وجاب دكتوره متخصصه. وانتظروا آدm. ومحمد حمد ربنا إن نور ف البيت مع تيم وتمارا. ومجتش المستشفى.

طارق: وصل المستشفى. مع رنا وفريحه ورينو. بعد ما فريحه فاقت. وكمان شافو صدmة رينو وحاولو يفوقوها لكن هي ماشيه معاهم وساكته. دmـ.ـو.عها نازله من غير رد فعل.
ورودي ف البيت مع الاطفال وقاعده بتعيط وزعلانه. ومنتظره فارس.
طارق ورنا. بيجرو ف الطرقه. وفريحه بتدور زي المـ.ـجـ.ـنو.نه.

رينو: واقفه ثابته مكانها. هي بتقنع نفسها أنهم بيكـ.ـدبو عليها. علشان هي و فهد زعلانين من بعض. ودي حركه من فهد علشان تقلق عليه. ومراد بيحب يهزر واكيد اتفق مع فهد.
فريحه: دmـ.ـو.عها مغرقه وشها. وبتلف زي الل تايهه منها حد وقابلت ممرضه. فريحه مسكت الممرضه. لو، لو سمحتى لو. سا وبلعت ريقها وبتنهج. لوسمحتى فين الحالتين الل وصلو من بره مصر.
الممرضه: بتفكير. اه تقصدى الرائد مراد والرائد فهد.

فريحه: بلهفه هزت راسها اه. ايوه ايوه مراد وفهد فين. فين هما فين.
الممرضه: الرائد مراد. ف غرفه 7 ف الدور الل فوق. والرائد فهد ف الدور التانى. ف غرفه مجهزه رقم 5.
فريحه: طلعت تجري وطلعت ع السلم بسرعه كبيره. وبتجري بلهفه وبتبص ع ارقام الغرف زي المـ.ـجـ.ـنو.نه 7 ايوه هي قالت 7. وشافتها اخيرا. ورايحه ع الاوضه بسرعه.
العسكرى: مسك الباب. رايحه فين
فريحه: لو سمحت جوزي. جوزي جوه. خلينى اشوفه لوسمحت.

العسكرى: لسه هيتكلم.
فريحه: شـ.ـدت أيده وفتحت الباب. ودخلت.
العسكرى لما شاف شكلها متكلمش وسابها وقفل الباب.
فريحه: دخلت. وشهقت بصدmه كبيره. وعينيها مفتوحه على الاخر ودmـ.ـو.عها نازله. وحطت ايديها على بوقها وبتعيط بصوت وا.طـ.ـي. وجـ.ـسمها كله بيترعش. وقربت عليه بهمس موراد. وبتتامل كل حته فيه ومزهوله. وشافته نايم والشاش ع وسطه وكتفه وصوت عـ.ـيا.طها طلع موراد حبيبى.

مراد: نايم ع السرير والممرضه رافعه السرير. يعنى كأنه نايم ومرجع ضهره لورا. مراد حس بوجودها لما عيطت وهمست باسمه. وفتح عينيه. وقال بتعب فريحه.
فريحه: قربت اكتر. وكاتمه الشهقات. مراد. مراد حبيبى انت كويس. حبيبى طمنى عليك الله يخليك.
مراد: فتح عينيه كويس. وشاف فريحه. وقلبه دق. فريحتى. ورفع ايدو علشان يمسك أيدها يطمنها.
فريحه: مسكت ايدو بسرعه وحطت راسها ع ايدو وعيطت بكـ.ـسره. مراد. مراد حبيبى.

مراد: كح. بس يافريحه انا كويس.
فريحه: باست ع ايدو وباست جبينه وراسه. وبتعيط الف سلامه عليك يامراد أن شاله كنت أنا وأنت لا.
مراد: ششش بس يافريحه. مش وقته تدايقنى بكلامك ده. انا كويس يابت. دي يدوبك رصاصه ف كتفى.
فريحه: بشهقات عاليه. لأ يامراد بطنك كلها ملفوفه بشاش. اكيد جـ.ـر.حك كبير منهم لله ربنا ينتقم منهم. وحطت وشها بين ايديها وعيطت.

مراد: رفع ايدو السليمه. ومسد ع حجابها. انا مبحبش انك تعيطى. تعالى قربى منى.
فريحه: قربت منه ومراد باس جبينها. انا كويس يافريحتى وعلشان خاطرى بطلى عـ.ـيا.ط.
فريحه: بعـ.ـيا.ط خاطرك غالى اوى يامراد بس غـ.ـصـ.ـب عني.
مراد: بت انا مصدع بطلى عـ.ـيا.ط بقى.
فريحه: حطت ايديها على بوقها. وهزت راسها حاضر. وكتمت الشهقات.
مراد: بيكح. فهد عامل ايه يافريحه انا سألت الممرضه وقالت كويس. طمنينى انتي عليه.

فريحه: بقلب موجوع. انا مش عارفه. انا جريت عليك. وبابا وماما جريو ع فهد. وعيطت جوزى واخويا. اغلى اتنين عندى.
مراد: يابت بس. قولتلك انا كويس. طمنينى ع فهد.
فريحه: حاضر. حاضر ياحبيبى.
مراد: مسك ايدها مريم عرفت يافريحه!
فريحه: بشهقات. هزت راسها مش عارفه. انا كنت عند بابا. وجينا جرى ع هنا.
مراد: غمض عينيه وبيتمنى أن مريم متعرفش بالخبر ده. طيب يافريحه. روحي وطمنينى ع فهد. و ارجعي بسرعه.

فريحه: من جواها مش عايزه تسيبه. لكن فهد توأمها. ولازم تشوفه. وقالت حاضر. حاضر يامراد. وخرجت ومن جواها رافضه تماما انها تخرج وتسيبه.

ف نفس الوقت ده.
طارق ورنا بيلفو زي المجانين. وطارق قابل الدكتور وسأله ع غرفة فهد. ونزلو الدور الل تحت. وجريو ع غرفة العنايه. لكن ممنوع الدخول. طارق شاف فهد من الازاز. واتصـ.ـد.م راسه ملفوفه بالشاش وكتفه برقبته. ومتوصل بالاجهزه.
طارق: رفع ايدو ع الازاز. ودmـ.ـو.عه نزلت. وهمس فهد ابنى.

رنا: قلبها بيدق بسرعه ودmـ.ـو.عها نازله زى المطر ومش عايزه تبص من الازاز. ولفت للدكتور بترجي. بالله عليك ادخل اشوف ابنى الله يخليك. أبرد قلبى بشوفته.
الدكتور: صعبت عليه. طيب ثوانى تتعقمى وياريت متنفعليش. ودقيقه وتخرجي.
طارق: لف للدكتور. وخايف يسأل ويتصدm من الاجابه. لكن لازم يسأل. وقال. هي حالة ابنى ايه يادكتور؟

الدكتور: المريـ.ـض اتصاب بطلق ناري ف الراس والحمد لله موصلتش للمخ غير بميلميرات. وممكن من التأخير تكون الرصاصه اتحركت. هو فاق الصبح. لكن بعدها ماستجابش. المريـ.ـض حاليا دخل ف غيبوبه.
طارق: بيسمع الدكتور. وكان هيقع والعسكري سنده.
رنا: دmـ.ـو.عها اتحجرت ف عينيها. والموبيل وقع من أيدها. ونزلت ع ركبها ف الارض. وصرخت فاااااااهد لاااااااء.
محمد واقف قدام المستشفى. ومنتظر آدm. وشاف عربية آدm. وجري عليها. وفتح الباب.

وشاف آدm. عرقان ووشه متغير. وقال ل آدm انا هشيل مريم. شكلك تعبان.
آدm: ماسك أيدها. ومش عايز يسيبها. وتفكيرو متجزأ. مابين مـ.ـر.اته. وابنه مراد. وابنه فهد الل مربيه. وبـ.ـنته لارين. وطارق عرف ولا لأ. وفاق ع محمد وهو بيشيل مريم.
محمد: شاف آدm سرحان. وشال مريم علشان مغمى عليها ولابسه النقاب. وقال تعالى انزل يا آدm. واخد مريم بين ايديه وداخل المستشفى.
رعد: نزل وفتح الباب ل آدm.

آدm: نزل بسرعه. وراح ورا محمد ودخل معاه الاوضه.
محمد: نيم مريم ع السرير.
آدm: جري عليها. وسع يامحمد. وقرب من مريم. وعيونه مليانه دmـ.ـو.ع. وفك ليها النقاب. وكان وشها احمر. وكأنها نايمه لكن دmـ.ـو.عها كانت ع خدها وهي ف حالة الأغماء.

آدm: مسك وشها بايديه. مريم. مريم فوقى ماينفعش تقعى دلوقتي. انا محتاجلك. مريم انا ضعيف من غيرك. احنا ف شـ.ـده. وانتى الل هتقوينى علشان اكمل. مريم ماينفعش. ماينفعش متقونيش. قومي. قومي ل آدm. قوليلى اعمل ايه. اتصرف ازاي. رينو محتجاكي. مراد وفهد محتاجينلك. انا. انا تايه من غيرك. قومي ونورى الضلمه الل جوايا. قوليلى اعمل ايه مريم فوقى علشانى. ودmعه نزلت منه ع خدها.

محمد: شـ.ـد آدm. وحد الله يا آدm ف ايه! وسبنى انا والدكتوره نفوقها. مريم مغمى عليها. وهتفوق إن شاء الله. تعالى معايه نطلع بره. وو...
آدm: قطع كلامه. انا مش هاتحرك خطوه. انا مش هسيبها لوحدها. وبص للدكتوره. فوقيها. خليها تكلمنى. انتى واقفه ليه اتحركي.
محمد: بص للدكتوره. لوسمحتى شوفى شغلك. تعالى يا آدm اقعد هنا طيب.
آدm: بعد عن محمد. وراح جمب سرير مريم وقعد ع الكرسي. ومتابع كل حاجه.

محمد: فهم. أنه مهما يعمل آدm مش هيسيبها. وراح يقيس الضغط ل مريم.
الدكتوره: بتكشف ع مريم. وحطت السماعه ع قلبها. وقالت ل آدm ممكن تساعدنى تعدلها علشان اكشف ع ضهرها.
آدm: صك ع اسنانه. والغيره هتقــ,تــله. وغمض عينيه.
محمد: عارف ان آدm غيران حتى منه. وقال. انا هطلع بره 5 دقايق وراجع.
الدكتوره: دكتور محمد. المريـ.ـضه لازم تعمل رسم قلب.
محمد: بصلها. ده للتأكيد!
آدm: قلبه بيدق بخــــوف.

الدكتوره: عادي يادكتور انا هاتاكد من حاجه مش اكتر. ف لو هننقل المريـ.ـضه.
محمد: لأ لأ. اى حاجه هنقلها ليها هنا. انا هروح اجيب الجهاز. وخرج.
الدكتوره: ممكن تعدلها لو سمحت.
آدm: قام بقلق. وقعد ع طرف السرير. وعيونه ع اميرته. وعدلها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وكأنه بيستمد منها القوه. وبيكابر ومش عايز يعـ.ـيط. وبيمسد على شعرها وناسي الدكتوره تماما.

الدكتوره: بتكشف. وشافت تصرفات آدm. وحست بيه. وشافت قد ايه انه عاشق للست دى. ودعت ف قلبها انها تخف علشان خــــوفه عليها. وخلصت كشف. ومحمد جاب جهاز رسم القلب. وخرج تانى. لانه عارف آدm وغيرته رغم أن مريم خالته. لكن آدm معندوش حاجه اسمها قرابه ف الغيره.
الدكتوره عملت رسم القلب. وده كان صعب جدا ع آدm. من نواحي كتير كاغيره عليها ورعـ.ـب من نومها العميق. ووشها الاحمر. وحجات كتير ملخبطاه وو.جـ.ـعت قلبه.

الدكتوره. شافت رسم القلب. وخرجت ل محمد. وقالتله. لازم نعمل للمريـ.ـضه اشعه ع القلب وبسرعه.
محمد: بلع ريقه. وقال أنا ملاحظ أن نسبة الأكسجين عندها ضعيفه.
الدكتوره: بالظبط حضرتك. وكمان ضـ.ـر.بات قلبها مش منتظمه خالص. وبتتنفس بصعوبه. ولازم الاشعه. وكمان الموجات فوق الصوتية. والتحاليل اللازمه حالا.

محمد: هز راسه. تمام. انا هظبط كل حاجه. وربنا يستر. ومحمد طلع قسم الاشعه. وطلب من دكاترة الاشعه السيدات هما الل يهتمو بالحاله ومفيش راجـ.ـل يدخل قسم الاشعه لحد ما الحاله تخرج. ونزل وشرح ل آدm. وان مفيش راجـ.ـل هيكون موجود. وآدm كان مصدوم. وقلبه و.جـ.ـعه. وصمم أنه يحضر معاها الاشعه. لكن محمد قاله ماينفعش لازم تكون لوحدها. انا هكون معاك ومعاها. وشالو مريم ع التورول. وآدm حرفيا قلبه بيتقطع.

طارق ورنا. بعد ما الدكتور عرفهم بحالة فهد. إلا أنه زرع الامل جواهم من تانى. وإن ف حالات كتير جدا زي فهد وفاقت ورجعت لحياتها الطبيعيه. ورنا وطارق اتعقمو وفريحه جريت عليهم. واتحايلت عليهم تدخل معاهم. وعيطت. والدكتور نبه عليهم انها دقيقه ويخرجو.
طارق ورنا وفريحه. دخلو ع فهد. ومفيش غير صوت الاجهزه.
رنا: اول ما شافت فهد بالشكل ده قوتها قلت وكانت هتقع. وطارق ساندها. ومشي جمبها.

فريحه: شهقت بصوت مهموس وعيطت بو.جـ.ـع وحاطه أيدها ع بوقها.
طارق: صاكك على اسنانه. وبيكابر دmـ.ـو.عه. إلا أن دmـ.ـو.عه غـ.ـصـ.ـب عنه نزلت.
رنا: قربت من فهد. ورفعت أيدها برعشه. ع كتفه وعيونها تايهه منها. وبتدور ع فهد ف الل نايم قدامها ده. وقالت فهد نور عينى. ياريتنى كنت مت قبل ما اشوف اليوم ده. ولا احس الاحساس ده. قوم ياضنايا. قوم وبرد قلبى. قوم سمعنى صوتك وان شاله امـ.ـو.ت بعدها. انا عايزه اسمع صوتك يافهد.

فريحه: بعـ.ـيا.ط هيسيترى. مسكت ايد فهد ووطت عليها وباستها. فهد انا فريحه اختك. فهد ارجوك ارجع لينا من تانى. عارف مراد عايز يطمن عليك. انا عايزه اقوله أن فهد كمان بعتنى علشان يطمن عليك. بالله عليك رد عليااا.

طارق: مستحملتش. اكتر من كدا. وخرجت منه شهقه بتنهيده. وقرب من ابنه وباس جـ.ـر.ح راسه. واتكلم برعشه وقلب اب موجوع قوم ياسندى. قوم يبنى الحياه ملهاش لازمه تتعاش من غيرك يا فهد. علشان خاطرك امك دى. علشان خاطري يبنى رد علينا.
الممرضه: دخلت. انا اسفه يجماعه الدكتور قال دقيقه وانتو موجدين اكتر من 5 دقايق. اتفضلو علشان حالة المريـ.ـض.

طارق: هز راسه بانكسار. يلا يام فهد يلا يابـ.ـنتى علشان نروح نطمن ع مراد. وسند رنا الل عـ.ـيا.طها و.جـ.ـع قلب الممرضه والعسكري زعل عليهم ودعي من قلبه أنه يقوم بالسلامه لأجل دmـ.ـو.ع أمه.
مريم: دخلت غرفة الاشعه. وهيعموللها اللازم
آدm: قعد بتعب ع الكرسي ف الطرقه وحط وشه بين ايديه. ومسح وشه بضعف. يارب. يارب نجي مراتى وعيالى يارب. يارب خليك معانا زي كل مره. قوينى يارب. يارب ادينى الأمل علشان اكمل. مالناش غيرك.

محمد: قعد جمبه وحط ايده ع كتفه. وحد الله يا آدm. إن شاء الله مريم هتكون كويسه. دى شوية اشعه للاطمئنان مش اكتر. هي بس ضغطها عالى شويه واخدت العلاج اللازم. وشويه وهتروح معاك ع البيت. اهدا كدا انت أقوى من كدا يا آدm. لكن ايه سبب اغمائها. المفاجي ده، ف حاجه زعلتها!
آدm: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وبلع ريقه بغصه في قلبه. وبص لمحمد وقال بقلب موجوع. مراد وفهد اتصابو يامحمد.
محمد: بصدmه كبيره. انت بتقول ايه يا آدm.

آدm: حس انه مخـ.ـنـ.ـوق. واتحمل اكتر من طاقته. وقال بعدm استيعاب. مراد اتصاب. وفهد اتصاب. وعرفنا انهردا. ومريم مستحملتش. انا قلبى مقسوم نصين. نص فيه مريم. والنص التاني عيالى. عيالى يامحمد. الل مش عارف اروح فين ولا اجي منين. اآقوى مين وانا ضعيف كدا. قلبى محروق عايز اجري اشوف ابنى سندى وضهرى. وعايز اطمن ع رفيقة دربي. مريم وقعت قدام عينيه. ومكنتش قادر اقف ع رجليا. انا قوتى قلت اوي. انا تعبان مش عارف اروح فين. انا مرعوب. خايف اخسر حد فيهم. انا بدعي ربنا اني ماعش لليوم الل ممكن اخسر فيه حد. ياترى مراد متصاب ازاى. فهد فيه ايه. طارق عرف ولا لأ. بـ.ـنتى لارين لما تعرف. وااااه يا آدm.

(وطلعت منه بو.جـ.ـع ). وقال.
المطلوب منك انك تطمن العيله كلها. تقف جمب طارق اخوك. وتقف جمب عيالك. وتقوي بـ.ـنتك. ولسه مراتك ولسه وقت اللقاء ااااه ياالله.

محمد: بيسمع آدm. وحس أن آدm هيضعف. آدm مهما كان بشر مش من فولاذ لازم يضعف. لازم يبكي ولازم ييجي حد يدعمه. مش معنى انه الداعم للعيله ديما. انه يفضل ثابت اكيد عنده نقطه ضعف وهي مـ.ـر.اته وعياله. وجه دورك يامحمد. وقام. وقعد ع ركبه قدام آدm. ايه يا آدm. من امتى وانت بالضعف ده! احنا مرينا بأزمـ.ـا.ت كتير جدا والحمدلله عدت. تحب افكرك مين آدm العدوي ؛! آدm العدوي ده الل أسس العيله والل وبيقينه هو مـ.ـر.اته وإيمانهم طلعو جيل ع دين وخلق. آدm خلف رجـ.ـاله. وكمان بناته بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل. آدm وقف جمب الكل لأن ربنا مديله ميزة العقل. وشاور بايدو ع قلبه. ربنا عارف ان جوه هنا قوي. ويقدر يتحمل. ربنا حطنا كلنا ف اختبـ.ـارات. و.جـ.ـعل السبب الوحيد اننا نطلع من الاختبـ.ـارات دى! هو آدm العدوى. ربنا ديما بيحب عبده المؤمن. ربنا بيبتليك ع قدر ايمانك. ربنا بيحبك يا آدm وبيحب مريم. وعيالك وبيحبنا كلنا علشان كده بيبتلينا. وصدقنى الل بيحصل معاك ومعانا ده ميجيش 1 من الل بيحصل لناس كتير. ورفع راس آدm علشان يبص ف عينين محمد. ومحمد بصله وقال. مراتك تعبت شويه! وايه يعنى ماهي هتقوم منها وهتفوق وهتتعالج وهتبقى احسن من الاول!

ابنك اتصاب! طيب مش نستنى لما نعرف ايه مدي الاصابه دي. وبعدين بـ.ـنتك كلنا جمبها انت علمتنا كلنا اننا ندعم بعض. ونكون ع المره قبل الحلوه. آدm! مش لازم تضعف لانك الوحيد في العيله الل مينفعش ينهار أو يضعف. وده مش ظلم ليك! لأ بل بالعكس أنت جدر العيله كلها ومهما يجي من إعصار وتتهز الفروع إلا أن الجدر بيفضل ثابت ويقوى الفروع بثباته. وده آدm الل اتعودنا عليه. ودلوقتي انت هتقوم. وتروح تطمن ع ابنك وفهد. وانا هنا مع مريم. وقبل ما تقول حاجه. مريم دي امي وصحبتى ومش هتوصينى عليها. ومفيش خيال راجـ.ـل غريب هيشوفها. مريم دلوقتي بتعمل الاشعه وهتاخد وقت. ولسه التحاليل. وف الوقت ده انت هتفضل قاعد كدا! لأ انت تروح تطمن ع ابنك وفهد وتطمنى عليهم. وبعدها ربك يحلها. ارمي حمولك ع الله.

آدm: بيسمع محمد. وكأنه ربنا بعته كا اشاره ليه. ويفكرو أن المؤمن مبتلى. وانهم عدو بأزمـ.ـا.ت اكتر واصعب. وربنا بينجيهم كل مره. ونفسه بجد يروح لابنه بس مريم!

محمد: حاول يقنعه كتير. واقسمله انه هياخد باله من مريم. ومحمد علشان يطمن آدm أن طارق عرف ولا لأ. اتصل ع طارق. وطارق رد. وكان صوته الاجابه الوحيده ع سؤال محمد. وطارق بدmـ.ـو.ع سأل محمد ع آدm. ومحمد قاله آدm جاي ف الطريق. بس قولى عنوان المستشفى. وطارق قاله.
محمد: سأل طارق ع حالة فهد ومراد.
وطارق: بحـ.ـز.ن كبير قاله أن فهد دخل ف غيبوبه. واحنا طالعين لمراد.

محمد: اتصـ.ـد.م وفتح عينيه على الاخر. وبص ع آدm. وسكت. وقفل ومحمد قال ل آدm ع عنوان المستشفى. ومرضيش يقوله ع حالة فهد ومراد من دلوقتي. وآدm قام وساب روحه ف غرفة الاشعه وخرج. وقال ل رعد ع عنوان المستشفى واتحركو.

محمد: اتصل ع اشرف اخوه. وقاله يبعد عن العيله. ومحمد شرح ل اشرف كل حاجه. وقال ل اشرف احنا مش عايزين حد من الحريم يعرف. انت اتصل ع جاسر وحسام ومالك. وانا هتصل ع زين وزياد. واوعا يا اشرف مصطفى وشيرين يعرفو هما تعابنين. احنا دلوقتي هنقف جمب آدm وطارق. والحريم هتقعد تعيط. وهتشغل الدنيا.

وأشرف اتصـ.ـد.م. واتخض ع مريم ومراد وفهد. وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وفهم كلام محمد. وقاله انا مش هعرف حد من الحريم انا هتصل ع يوسف وهكلم الرجـ.ـاله وانا خارج. وقفلو.

محمد: نفخ بديق حقيقي. واتصل ع زياد وقال نفس التنبيهات ليه. واتصل ع زين. ومكنش عارف يبلغه ازاى. يقوله امه ولا اخوه ولا جوز أخته. وغمض عينيه واتنهد بو.جـ.ـع. وقال ل زين ع مراد. وزين الفون وقع منه. وخرج جري من الشركه. وزياد كان رايح ليه وشافه وجرى وراه. واخدو معاه ف عربية زياد. ومرضيش أن زين يسوق ف الحاله دى. وزياد اول مره يشوف دmـ.ـو.ع زين.

جاسر عرف من اشرف وهو ف الطريق بعد ما بلغ يوسف وحسام. وقام مصدوم بسرعه وبلغ مالك. ومحدش عرف بنات العيله حاجه.

طارق: ورنا وفريحه. عند مراد.
مراد: زعل ع شكل رنا وفريحه. وخصوصاً طارق الل اول مره يشوف دmـ.ـو.عه.
مراد: شاور ل رنا تعالى يارنا تعالى جمبى.
رنا: قربت منه كأنها شايفه فهد. وحطت راسها ع كتف مراد السليم وعيطت بهستيريا. عايزه فهد يامراد. سلامتكو ياعيالي. حسبى الله ونعم الوكيل فيهم. قوم يامراد وخلى فهد يقوم. فهد مش راضي يرد علينا.
طارق ؛ شـ.ـدها كلام ايه يارنا. فهد ف البنج اسكتى بقى.

مراد: مسد ع حجابها. شش بس يارنا بس. الواد فهد انا حافظه كويس والله هيفوق وانا متأكد من ده. ربنا مش هيبعد عنى صحبي اهدى بقى.
الباب اتفتح مره واحده. وكان فارس الل داخل بينهج وبيدور بدmـ.ـو.ع ع فهد. لكن شاف مراد واتصـ.ـد.م. وسلم عليه بدmـ.ـو.ع وحاولوا يهدوه.
وبعد: شويه. فريحه قاعده ودmـ.ـو.عها نازله ف صمت. وطارق واقف باصص من الشباك. وفارس اخد رنا ونزل بيها شويه.
مراد: بص ع طارق. وقال آدm فين ياطارق!

طارق بيلف مع فتحة الباب.
آدm: آدm هنا ياحبيب ابوك. وآدm كتم صدmته ف قلبه. ولازم يبقى قوي. وقرب من مراد وبياخد اسكرين لكل الم وو.جـ.ـع ابنه عاشه.
طارق سابهم وخرج.
آدm: قرب من مراد. وضاغط على أسنانه علشان ميعـ.ـيطش لكن استحاله. ودmـ.ـو.ع آدm نزلت ع خدو. ومسك وش مراد بايديه. انت كويس يبنى.

مراد: قلبه و.جـ.ـعه. صعب عليه أنه يشوف دmـ.ـو.ع ابوه. ورفع ايدو ومسك ايد آدm من ع خدو. وباس عليها. واتكلم بتعب وحاول يمثل أنه كويس. انا زى الفل ياحج. ومسح دmعة آدm. آدm العدوي دmـ.ـو.عه مـ.ـا.تنزلش ابدا.
آدm: بدmـ.ـو.ع اكتر. قرب وباس جبين مراد. الف سلامه عليك يامراد سلامتك يبنى!
مراد: الله يسلمك يابابا. وبصله هي مريم عرفت!
آدm: معرفش يرد. والل انقذه دخول اشرف ويوسف.

آدm: انا هروح اطمن ع فهد وراجعلك. وقام من قدامه ولف ضهرو. ودmـ.ـو.عه نزلت اكتر. وخرج من الأوضه وفريحه خرجت وراه. وآدm اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وطمنها. وسألها ع فهد وفريحه شرحتله وضع فهد. وآدm اتصـ.ـد.م لما عرف ان فهد ف غيبوبه. وبيدور ع رفيق دربه طارق. ونزل لما عرف ان فهد ف الدور التانى. وشاف طارق واقف قدام اوضه وباصص من الازاز.
آدm: قرب من طارق. وقال. طارق!

طارق: لف ل آدm وكانت دmـ.ـو.عه مغرقه وشه وعيونه حمرا. وقال فهد يا آدm.
آدm: اخد طارق ف حـ.ـضـ.ـنه. وحـ.ـضـ.ـنو بعض. وطارق بكي بحرقه. ابنى. ابنى هيروح منى يا آدm. انا عايز امـ.ـو.ت انا وابنى لأ ابنى لا يا آدm
آدm: بيبكي بصمت وضم طارق لحـ.ـضـ.ـنه اكتر وربت على ضهرو. وقال بصوت مبحوح. وحد الله ياصحبى. وحد الله.
طارق: بصوت مسموع وعـ.ـيا.ط لا إله إلا الله.
وخرج من حـ.ـضـ.ـنه. ابنى هيعيش يا آدm!

آدm: مسح دmـ.ـو.ع صحبه. فهد قوي وعندو استعداد يواجهه أسطول حربى مش غيبوبه. وتعالى. تعالى اقعد هنا واهدى كدا. اومال هنقوي عيالنا ازاى! وبص حواليه. هي لارين فين ياطارق!

محمد: دخل غرفة الاشعه. وطلع مريم ع غرفتها. وعملوا ليها التحاليل. ودلوقتي كل الاشعه جهزت والتحاليل.
الدكتوره: دخلت ع محمد ومريم. اتفضل يادكتور. دي أشعة وتحاليل مدام مريم!
محمد: قام بسرعه. واخدها وطلع الاشعه وبص فيها وعيونه مبرقه بزهول. وساب الاشعه. وفتح شاف نتيجة التحاليل واتصـ.ـد.م. وبص للدكتوره. ولسانه اتلجم. انسداد في الشريان التاجي!

الدكتوره: انا عطيتها إبرة مهدئ. لانها لما فاقت كانت بتعيط بهيستريا وبتقول ولادى ووشها بقى أصفر. واضطريت للمهدئ.
وحاليا يادكتور المريـ.ـضه لازم تعمل عمليه.
محمد: بصلها وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. هتركب دعامه!
الدكتوره: لازم يادكتور. انت عارف لو المريـ.ـضه رفضت تعمل العمليه ف المستقبل هتتعرض لاقدر الله لجلطات قلبيه.

محمد: هز راسه. عارف. وفكر شويه وأنه صعب جدا ف الوقت ده يقول ل آدm ع حالة مريم. وبص للدكتوره. انتى ممكن تكتبيلها ع علاج تمشي عليه فتره. مؤقتا لحد مانحدد ميعاد العمليه ومفيش اي اضرار مش كدا!
الدكتوره: هزت راسها لا طبعا احنا بس بنبص لقدام وهي مع العلاج تقعد شهور كمان. وراحت ع المكتب وكتبت الروشته. اتفضل يادكتور. وياريت تأكد ع مدام مريم انها تاخد العلاج ده بانتظام.

محمد: هز راسه تمام. واتنهد بو.جـ.ـع. ولف ل مريم. وراح قعد جمبها. ومسك ايدها وبص ليها كتير. وبيفكر يعمل ايه. وهيقول ل آدm ازاى. وبص للدكتوره. لما نقرر ونعمل العمليه هبلغك. اتفضلى انا متشكر.
الدكتوره: العفو يادكتور والف سلامه عليها. وخرحت.
محمد: غمض عينيه وبيتخيل العمليه وقسطرة القلب والصبغه. وتركيب الدعامه.

وفتح عينيه بسرعه. وقال الحمدلله انها جت ع قد الدعامه. والحمدلله اننا اكتشفنا قبل ما يحصل الاسؤ. انا كنت شاكك من زمان واتحايلت عليها تكشف. وباس ع أيدها. هتفوقي يامريم. هتفوقي وهترجعى زي الاول واحسن.

آدm: لارين فين ياطارق!
طارق: رفع عينيه. بتفكير. وبعدها بدهشه. وقام وقف. رينو كانت معانا اول ما دخلنا المستشفى. بس! بس لما دخلنا لفهد مكنتش موجوده.
آدm: قام وقف بصدmه. بـ.ـنتى! بـ.ـنتى رينو! واتحركو بسرعه يدورو عليها.

آدm: دور ف الدور كله مفيش اثر. ونزل الدور الاول مفيش ليها اثر. وطلع الدور التالت. وبيجري بيدور زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. وبيلف لمح. بـ.ـنت منتقبه. قاعده ف اااخر الطرقه ع كرسي لوحدها ومنزله راسها. وقرب منها وعلشان عيونه فيها دmـ.ـو.ع الرؤيه مش واضحه. وقرب اكتر شاف الساعه بتاعة فهد ف أيدها. واتاكد انها رينو. وقرب منها بسرعه رينو! رينو بـ.ـنتى. وقعد جنبها رينو حبيبتى! وشاف دmـ.ـو.عها نازله ع الفستان.

آدm: قام. وجاب كرسي وقعد قدام منها بقلق. ومسك ايديها الاتنين وكانت ساقعه. رينو. رينو حبيبتى. انتى كويسه!
رينو: رفعت راسها. وكانت عيونها زي الدm من الدmـ.ـو.ع. وقالت بصوت مبحوح. تعرف أن فهد زعلان منى. وانا زعلانه من فهد. وكنت هاقوله اني حامل وهيصالحنى. بس تعرف يابابى فهد وأبيه مراد رجعو من السفر. و عاملين فيا مقلب مش حلو. وانا قاعده هنا بعيط علشان زعلانه منهم جدا.

آدm: شاف رينو بالحاله دي. وضغط على شـ ـــفــايـــ ـفه وبيكابر. وبلع ريقه بصعوبه. رينو. رينو حبيبتى. حاولى تهدي يابـ.ـنتى وازمه وهتعدي. وإن شاء الله فهد ومراد هيكونو بخير.
رينو: بصت في عيون آدm. بصدmه! يعنى ايه هيكونو بخير يابابي! وقامت برعشه! يعنى صريخ ماما رنا كان حقيقي! يعنى فريحه لما أغمي عليها كان حقيقي! وبصت ل آدm كتير. وسألته يعنى فهد اتصاب! جوزي اتصاب!

آدm: قام وقلبه بيتقطع ع بـ.ـنته! وحدي الله يارينو. فهد هيكون كويس وهيرجعلك احسن من الاول.
رينو: بدءت تستوعب أن فهد رجع ومتصاب وف المستشفى. وشـ.ـدت أيدها وحطتها ع بوقها. وعينيها تايهه والف سؤال وسؤال. ومره واحده. صرخت بصوتها كله. فاااااااااااهد. لااااااااااااااء.
آدm: قام. ورينو أغمي عليها بين ايدين ابوها. لاررررررين.

زين: طالع يجرى ع السلم. وسمع صوت رينو وشافها وهي بتقع بين ايدين ابوه وقال بصوت عالى لارررين وجري عليهم. وشال رينو من ابوه.
زياد: تعالى هنا يازين غرفة طوارئ. وانا هشوفلها دكتوره.
زين: دخلها الأوضه. ونيمها على السرير وبيفك ليها النقاب.
آدm: دخل بسرعه. ومسك أيدها وبيدلك فيها. اللهم اجرنا في مصيبتنا واخلف علينا خيرا ياااارب.
الدكتوره: جت بسرعه مع زياد. وعطتها مهدئ.

ورنا: عرفت وطلعت تجرى بسرعه. وراحت وقعدت جمب رينو.
وبعد شويه العيله كلها اتجمعت ف المستشفى.
جاسر وحسام وأشرف وزياد. قاعدين مع آدm وطارق.
ومالك ويوسف وفارس وزين قاعدين عند مراد. وفريحه قاعده جمب مراد.
آدm: كل شويه يتصل ع محمد. ويطمن ع مريم. ومحمد طمنه وقاله الاشعه والتحاليل كويسين ومريم اخدت مهدئ ونايمه حاليا. واطمن ع مراد وفهد. وحاول يطمن آدm.
آدm: ع فترات يقوم يطمن ع رينو الل نايمه وجنبها رنا بتعيط.

وطارق كل شويه يقوم يبص هو وآدm ع فهد. وكانت العيله كلها مترابطه وبتقوى بعض. وخصوصاً شباب العيله وأنهم واقفين مع فارس وزين بيقووهم ومراد اخد المسكن ونام والكل طلع وقعدو مع آدm وطارق. يطمنوهم. وآدm اتفاجئ هو وطارق. بي بيتر الل بيجرى ف الطرقه ملهوف عليهم. وحـ.ـضـ.ـن آدm بحب كبير. وحـ.ـضـ.ـن طارق بحب اكبر. واطمن عليهم وقالهم انا عرفت من جاسر لما اتصلت عليه من شويه. وبيتر لما عرف حالة فهد زعل جدا. وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع ع حالتهم. ودخل يطمن ع مراد وكان نايم. وبص ع فهد وقلبه و.جـ.ـعه.

وطارق سمع آدm وهو بيطمن على مريم. وسأله. وآدm قال ان مريم تعبت وهي دلوقتي ف المستشفى. ومانتبهش ل زين وهو قاعد. وكمان فريحه كانت واقفه. وسمعت
زين: اول ماسمع قام من مكانه. لكن آدm طمنه. وآدm شافها فرصه أن مراد نايم. وقال ل زين خليك جمب اختك. وانا هروح اشوف مريم وهرجع. وانت تبقى تروح لما انا ارجع. وآدm مستناش ردو واتحرك. وأشرف قام بسرعه وراح مع آدm يطمنو ع مريم. وركبو العربيه ورعد الل ساق.

الساعه 4 مساءا.
مراد: فتح عينيه. وفريحه جمبه وكانت بتقرا قرآن.
الممرضه: قربت من مراد. حمدالله ع السلامه يافنـ.ـد.م. اتفضل علاج حضرتك.
فريحه: انتبهت وقامت وقفت. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
مراد: ابتسم الله يسلمك ياحبيبتي.
الممرضه: عطت ل مراد العلاج. وفريحه اخدت الميا وشربت مراد.
الممرضه: بصت ل فريحه. اتفضلى ياريت تا أكليه وبعد اديله من المسكن ده. والانتبيوتك ده.

فريحه: هزت راسها بتعب. وبدءت تأاكل مراد وغـ.ـصـ.ـب عنه علشان العلاج.
مراد: شايف دmـ.ـو.عها الل بتنزل من غير عـ.ـيا.ط. واتكلم. ميرو وآدm فين!
فريحه: مع رودي ف البيت. وريتال لما عرفت من زين راحت قعدت معاها.
مراد: مسح دmـ.ـو.عها. وحشتينى يافريحه.
فريحه: قلبها دق. وعيطت اكتر.
مراد: يووه يافريحه. كفايه بقى. انا مبحبش النكد. ولا اجيب الممرضه تا أكلنى.
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها. وانت كمان وحشتنى اوى يامراد. وقوم بقى علشان خاطرى.

مراد: اومال فين مرادي يابت المستخبى.
فريحه: ابتسمت غـ.ـصـ.ـب عنها. انت مرادى وحبيبي وروح قلبى. انت دنيتى ومافيها يامراد.
مراد: كان نفسي السعك ع قفاكي. بس لما اقوم. وكح اه.
فريحه: سلامتك ياحبيبى. واكلته.
مراد: كفايه يافريحه. مش قادر اكل اكتر.
فريحه: ايه ده يا مراد فين الل انت أكلته. دول معلقتين بس.
مراد: لا مش قادر. كفايه.
فريحه: بزعل. اتفضل البرشام ده. واخد منها البرشام وفريحه ساعدته ف شرب الميا.

مراد: هي الساعه كام يافريحه!
فريحه: جابت الفون وفتحته. الساعه 4 وربع ياحبيبى.
مراد: بعدm فهم. كلهم موجودين إلا مريم. اومال مريم فين. ومجتش ليه يافريحه!

آدm: وصل المستشفى. مع اشرف. وآدm دخل بيجرى ع الاوضه بسرعه ولهفه وفتح الباب. وكان محمد قاعد ع الكنبه. ومريم نايمه.
محمد: قام. وسلم ع اشرف. وطمن آدm ع مريم.
آدm: قاعد ع الكرسي جمب مريم. وماسك أيدها ومنتظرها تفوق. وخايف من رد فعلها.

محمد: لما شاف آدm مجهد بالشكل ده. شاف أن الل عمله ده هو الصح وأنه خبى عليه مرض مريم حتى لفتره صغيره وكمان خبى الاشعه والتحاليل. ومحمد شاف أن الاخبـ.ـار السيئه كلها ورا بعض ممكن تأثر ع آدm. وقام جاب برشامة مسكن وعطاها ل آدm وطلبله فنجال قهوه.
وبعد شويه. مريم بدءت تفوق. وفتحت عينيها. وآدm حس بيها من حركة أيدها ف ايدو. وقلبه بيدق ب آمل.
آدm: قام وقعد ع طرف السرير جمبها. مريم. مريم حبيبتي.

محمد وأشرف قامو بسرعه. ووقفو جمبها.
مريم: فتحت عينيها وبتغمض. وبتهمس. آدm. عيالى مراد. فهد. عيالى.
آدm: بتمثيل. كدا يامريم تخضينا عليكى. ويستي مراد كويس. وبدmـ.ـو.ع احم. وفهد كمان كويس. يعنى انتى غاويه تخضينى عليكى ع طول.
مريم: بصت في عينيه بتعب. مبتعرفش تكدب يا آدm. عيالى فيها ايه. حلفتك بالله.

آدm: رفع راسه لفوق واخد نفس عميق. وبصلها والله مراد كويس. وكان فايق وبيتكلم معانا. وكمان سأل عليكى. انتى ليه مش مصدقانى!
مريم: دmـ.ـو.عها نازله. وفهد. فهد فايق!
آدm: ضغط ع اسنانه. ومش عارف يعمل ايه.
محمد: أنقذ الموقف. تعالى اقيسلك الضغط الاول. وبعدها اسالى برحتك.

أشرف: قرب منها. وباس ع جبينها. حمدالله ع سلامتك يامريم. انتي بتشوفى غلاوتك عندنا ولا ايه؟ ويستى انا الل بطمنك اهو فهد كويس الحمدلله. ازمه وهتعدي. وكلهم سألو عليكى. قومي انتى بس كدا وكل حاجه هترجع زي الاول واحسن.
محمد: ابتسم بتمثيل. لا لا الضغط تمام والحمد لله.
مريم: مش مصدقه حد فيهم. وعينيها متعلقه ب آدm. ومتأكده ان الحقيقه غير كدا.

آدm: بيهرب من عينيها. احم انت قولت يامحمد أن ف علاج مريم هتمشي عليه لمده شهر. هو فين!
محمد: ايوه فعلا. ثوانى. وجاب العلاج. اتفضلى ياحبيبتي. اعدلها يا اشرف كدا. علشان تاخد العلاج. وبعدها هتبقى زى الفل.
مريم: اتعدلت معاهم بتعب. وبتاخد العلاج منهم وعينيها لسه ع آدm. وبصت للكل خلصتو! انا عايزه اشوف مراد وجت تقوم.
آدm: مسكها. مريم. مريم انتى تعبانه. ومينفعش تروحي دلوقتي.

مريم: انا عايزه اشوف ابنى يا آدm ومحدش هيمنعنى. وكملت بعـ.ـيا.ط. مراد اتصاب يا آدm اتصاب هو وفهد. ومعرفش فيهم ايه انا عايزه اشوف عيالى.
آدm: قلبه و.جـ.ـعه عليها. مريم بالله اهدي. قولتلك مراد كويس.
مريم: بعـ.ـيا.ط هستيري. انت بتقول مراد كويس اززاى. ابنى مضروب بالرصاص. ابعدو عنى خلينى اشوف ابنى. مراااااد.
محمد: مسكها وعيونه مليانه دmـ.ـو.ع. اهدي يامريم. وكل الل انتى عايزاه هنعمله.

طبعا كلهم خايفين عليها لما تشوف حالة فهد وخصوصاً محمد الل عرف حالتها.
مريم: قامت غـ.ـصـ.ـب عنهم. وبتدور حواليها برجفه فين نقابى. فين حجابى. انا عايزه اشوف ابنى وحالا.
آدm: بدmـ.ـو.ع. راح ليها مريم. مريم قولتلك اهدي. انتى تعبانه.
مريم: مسكته من جاكيت البدله. بترجي. وعـ.ـيا.ط. ارجوك يا آدm ودينى لابنى. ابوس ايدك. بالله عليك ريح قلبى. قلبى محروق.
وعيطت. ونزلت ع الأرض. وآدm سندها ونزل جمبها ع الأرض بيبكي ع حالها.

مريم: بشهقات. يااارب. يااارب انا راضيه بكل ابتلاءتك. راضيه بأي حال. ابتلينى ف صحتى ابتلينى ف عمرى. بس عيالى لأ. عيااالى لأ يارب. خد من عمري واديهم. خد من صحتى واديهم. خد نور عينى. ونور طريقهم. احفظهملى وابتلينى انا يارب. احفظ فهد وعيالى يارب. يااارب بدعوة أم قلبها محروق تستجيب وتحفظ عيالى. يارب.
ومسكت ايد آدm: خدنى لابنى. ريح قلبى يا آدm انا عايزه اشوف مراااااااد.
الباب اتفتح.
مرادك هنا يامريوم.

كلهم بصو ع الباب بزهول، (مرااااد)
ف المستشفى العسكري.
مراد: هي الساعه كام يافريحه!
فريحه: جابت الفون وفتحته. الساعه 4 وربع ياحبيبى.
مراد: بعدm فهم. كلهم موجودين إلا مريم. اومال مريم فين. ومجتش ليه يافريحه!
فريحه: بتـ.ـو.تر. لانها عارفه أن مريم تعبانه ف المستشفى. ما. ماما مريم ف البيت. ف البيت.
مراد: بصلها وكشر عينيه. مريم ف البيت!
فريحه: بخــــوف من مراد وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر.
احم اه. ايوه ياحبيبى ف البيت.

مراد: اخد بايدو السليمه الفون من فريحه. وشاف جهات الاتصال. ومريم اخر اتصال ع فريحه كان الساعه 10 الصبح.
مراد: بصلها. طيب ازاى! آدm موجود هنا وزين. ورينو تعبانه هنا. وكل العيله موجوده هنا. وكمان قولتي إن ريتال مش ف البيت ومع رودي. معقول مريم ف البيت لوحدها. ومتصلتش عليكى اتصال واحد من الصبح تطمن عليكى وع مريم وآدm!
فريحه: بصتله ومردتش. هي خايفه عليه.

مراد: بصلها بتحذير. امي فيها يافريحه. وأقسم بالله لو ماقولتى...
فريحه: بسرعه. مراد ماما مريم عرفت بالل حصل واغمى عليها وبابا آدm نقلها المستشفى عند خالو محمد. بس بالله عليك مدايق نفسك. ماما فاقت وبقت كويسه.
مراد: سمعها. وبيحاول يقوم من مكانه. امي تعبانه ولو حدها ف المستشفى.
فريحه: قامت بخــــوف. ومسكته رايح فين يامراد.
مراد: وسعي يافريحه. وقام بتعب وحط ايدو ع ضلعه المكـ.ـسور. انا رايح ل مريم.

فريحه: بصوت عالى لأ يامراد انت تعبان. انت بتقول ايه. انا لا يمكن اسمحلك تخرج من هنا.
مراد: بصلها. ايه! هتمشي كلامك عليا؟ انا خارج ومش عايز اسمع كلام منك مالوش لازمه. واتحرك وبيعرج
فريحه: جريت عليه. بدmـ.ـو.ع بترجي. مراد. مراد انا مش قصدى انى امشي كلامى عليك. انت عارف انك تعبان. وممنوع تخرج. مراد افهمني انت كدا بتأذي نفسك.

مراد: والل نايمه هناك ف المستشفى دي. دي مريم يافريحه. مريييم مش اى حد. دي امي. واتحرك. لكن الباب اتفتح. ودخل الدكتور يسري الل كان مع مراد وفهد ف الطياره. وزين وزياد ومالك والشباب ع صوت فريحه العالى.
فريحه: جريت ع زين. زين الحق اخوك مراد عايز يخرج. قوله ماينفعش.
مراد: غمض عينيه بنفاذ صبر. ومش عايز يزعلها علشان عارف انها خايفه عليه.

زين: بدهشه. راح ل مراد. ايه الل فريحه قالته ده. وتخرج ليه وهتروح فين!
مراد: واقف بتعب. وقال رايح ل امي يازين. رايح لل تعبانه ومحدش قالي. وياريت الكلام يتقفل لحد هنا. لانى هخرج يعنى هخرج.
فريحه: لسه هتتكلم. لكن مراد بنظره تحذريه سكتت وبتعيط.

الدكتور: اهدا ياسيادة الرائد. الكل خايف عليك. وغير كدا. حالتك متسمحش ليك بالخروج حاليا. دي مسؤوليه كبيره. وخصوصاً أن جاي توصيه من فوق مخصوص علشان نهتم بيك انت والرائد فهد. انتو مثال مشرف. ومينفعش نجازف. ياريت تقدر الخــــوف ده وتستريح.

مراد: بتعب. دكتور يسرى انا هخرج ساعه وراجع مش ههرب. والدتى تعبانه واستحالة اسيبها كدا. هات إقرار وانا همضي عليه انى خرجت وع مسؤليتى الشخصيه. ياريت بقى تسبونى أخرج. وحط ايدو ع ضلعه تانى.
يسري: هز راسه. تمام يا مراد انا عارف انك عاقل ومش متهور. تعالى طيب اديلك مسكن شـ.ـديد علشان تتحمل الحركه وانا هكلف إسعاف مجهزه تنقلك زى ما انت عايز. بس ياريت. ياريت متتاخرش ومش عايز مجاازفه.

مراد: هز راسه. انا متشكر جدا يادكتور.
فريحه: بصت ل مراد بلوم وخــــوف. ودmـ.ـو.عها نازله زى المطر. وسابت الاوضه وخرجت.
مراد: شافها. لكن هيصالحها بعدين. المهم امه. مريم.

مراد اخد المسكن. وزين صمم انه هيكون معاه. وخرجو ف وسط دهشه من العيله. ومراد طمنهم ونبه عليهم أن محدش يبلغ آدm أن مراد رايح ل مريم. ونزل ف الاسانسير مع زين وزياد. وركب الإسعاف ومعاه زين. ووصلو المستشفى عند محمد. وزين نزل. والممرضين نزلو مراد بحذر ودخلوه جوه المستشفى. وخرجو وانتظروه ف الاسعاف بره المستشفى.

زين: ساند مراد. ومشيو كام خطوه. ومراد وزين قربو من اوضة مريم. وسمعو صوت عـ.ـيا.طها. ومراد وزين مستحملوش.
ومراد سمعها بتقول. آدm انا عايزه اشوف مراااااااد.
مراد فتح الباب. مرادك هنا يامريوم.
كلهم بصو ع الباب بزهول، (مرااااد)
مريم: فتحت عينيها على الاخر ودmـ.ـو.عها نازله من غير صوت. وقامت بصعوبه. مو. مراد ابنى. ابنى
آدm: ساعدها وقومها.
مراد: دخل. وشاف مريم بالشكل ده. وقلبه و.جـ.ـعه ع امه. وقرب منها.

مريم: جريت عليه علشان تضمه لقلبها. لكن وقفت مره واحده. وخافت ل يتألــم. وبتملى عينيها منه. وحطت ايديها ع وشها وعيطت بو.جـ.ـع كبير. مراد. ابنى نور عينى.
الكل واقف وعيونهم مليانه بالدmـ.ـو.ع. من الموقف.
مراد: قرب منها. ومسك ايديها. وابتسم بتمثيل. مريوم وحشتينى يامريوم. وباس أيدها.
مريم: بشهقات. ابنى نور عينى. نفسي اضمك لقلبى.

مراد: رفع ايدو. واخد راسها ع صدره بشويش. بس يامريم بس. انتو بتحبو العـ.ـيا.ط زي عينيكو بالظبط. مرادك قدامك. ورجعنا بخير. بتعيطى ليه بقى.
مريم: بشهقات ف حـ.ـضـ.ـن ابنها. نفسي اكون ف حلم وافوق منه. نفسي آدm يقولى اصحي يامريم انتى بتحلمى. ومراد وفهد جم بالسلامه. وطلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وبصت ع كتفه. انت كويس يانور عيني. وفهد. فهد جه معاك. طيب لو مجاش هو عامل ايه؟

مراد: ابتسم بتمثيل. الواد فهد عال العال. بس انتى عارفه بقى. رنا هناك. ورينو. والكل بيدلع فيه. وعيون مراد دmعت. وكان عايز يجي معايه بس انا قولتله انت امك معاك. سبنى اروح لأمي. ههه.
مريم: بدء قلبها يهدى. شويه.
وآدm: عيونه متعلقه ع مريم ومراد وزين.
ومحمد: شاف حالة آدm وزعل عليه.
مراد: قعد ع السرير بتعب. ومحمد سلم عليه. واطمن ع جـ.ـر.حه. وقاله كل حاجه تمام.

زين: سلم ع مريم. والكل قعد مع بعض شويه. ومراد أقنع مريم انها تروح البيت ومتجيش المستشفى. وبعد محاولات مريم سمعت كلامه. ومراد خرج مع زين. ورايح ع المستشفى.
وآدm: اخد مريم ع البيت واهتم بيها وبعلاجها.
ومحمد: طلع ع المستشفى العسكري علشان طارق ورنا.

ف المستشفى العسكري.
مراد: رجع وبص ع فهد واتصـ.ـد.م ودmـ.ـو.عه نزلت. وبعدها راح ل رينو وشاف حالتها. لكن ابتسم لما عرف انها حامل. وفرح. وسابها نايمه وخرج ع اوضته. وصالح فريحه واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وفهمها أن أمه اغلى من اي حاجه ف الدنيا. وكان لازم يطمنها. وفريحه لما شافت مراد كويس استريحت نوعا ما
الساعه 7 مساءا.
رينو: فاقت. وصرخت فاااااااهد.

زين وطارق ورنا كانو جنبها. وحاولو يهدوها. لكن قامت وبتعيط بهستريا وعايزه تشوف فهد.
ومحمد جه. وقالهم. سيبوها تتكلم معاه. ده هيساعد ف شفاء فهد ويرجعه لينا بسرعه. وخصوصاً لو سمع صوت رينو.
ورينو: سابتهم وجريت ونزلت. وزين لحقها علشان حملها. ورينو هتفتح الاوضه. لكن الدكتور: منعها. ومحمد اتكلم مع الدكتور. وعقمو رينو ودخلت لوحدها. ع الفهد.

رينو: شالت النقاب. وعيونها مفتوحه ع الاخر بصدmه. وهمست بو.جـ.ـع فهد. ومشيت ببطء وحاسه انها هتقع. وقربت منه. وعيونها تايهه. فهد واحشها. واكتشفت أنها صفر على الشمال من غيرو. ورفعت أيدها برعشه ومشت أيدها ع كتف فهد. وبصت ع الاجهزه. وبصت ع فهد. وقعدت ع طرف السرير جمبه ومسكت ايدو. وباستها بشهقات وعـ.ـيا.ط. وبدءت تتكلم. وصوت عـ.ـيا.طها بيقطع ف قلب اخوها بره الأوضه وقالت. فهد. قوم يافهد. قوم انا. انا مش زعلانه. انا اسفه. انا اسفه انى زعلتك منى. بص يا فهد انا سمعت كلامك. ايوه صدقنى انا رفضت المنحه مش عايزاها. انا مش عايزه حاجه غيرك انت. وعارف لو فوقت دلوقتي وقولتلى سيبى الجامعه وخليكى معايه انا موافقه. فهد قوم علشان عندي ليك اخبـ.ـار حلوه. وعندي ليك كلام كتير اوى. عايزه اقولك انا زعلت منك قد ايه انك متصلتش ولا مره. وعيطت بكـ.ـسره وقالت. وعايزه اقولك انى عيطت كتير يافهد. لكن كل ده راح ومن الماضي. عارف قوم وانا الل هصالحك. قوم وقولى مـ.ـا.تلبسيش ده. وشهقت بعـ.ـيا.ط. مش هزعلك تانى والله. بس رد عليا. انا رينو حبيبتك. انا لاري يافهد. قوم وزعقلى. قوم غير عليا من تانى. ارجوك يا فهد قووووم. وبهستيريا. رد علياااا. انت ماينفعش تسبنى كدا. انت استحاله يجرالك حاجه. لأ يافهد لاااااا علشان خاطرى فووووق. ماينفعش نزعل اكتر من كده. قوم بالله عليك. قوووم مش عايزه منحه مش عايزه تعليم. قووووووم. رددددد علياااا. كلمنى يافهد صوتك وحششششنى. اااااه يااااارب. ياااارب احفظلى فهد ياااارب. وحطت راسها ع صدره وعيطت بصوت عالى.

ومحمد: قال ل زين يدخل يجيبها. مينفعش كده.
وزين: دخل اخدها بصعوبه. ورينو كانت بتصرخ بصوتها كله بإسم الفهد.
ونقول بعد مرور شهر.
وهقول نبذه مختصره عن الل حصل خلال الشهر ده.
رينو: بعد ما زين اخدها من اوضه فهد اخدها وطلعها عند مراد وجريت على مراد لكن بحظر وحطت راسها على صدره. وعيطت بكل و.جـ.ـع. ومراد حاول يهديها وفهمها الوضع كويس وقالها انا واثق ان فهد هيفوق طول ما انتي جنبه.

ورينو وبعد كده صممت انها كل يوم هتفضل مع فهد ومش هتسيبه دقيقه واحده. ومش هترجع بيتها غير وايدها ف ايد جوزها.
وبعد كده عدى كام يوم. وفضلت جنبه كل يوم الصبح تدخل وتشـ.ـد السيتار ع ازاز الباب وتقــلـــع النقاب. وتتكلم معاه. وتعيط. وبعدها تدخل تانى بالليل تتكلم معاه وتحط راسها على صدره وتتكلم معاه اكبر وقت ممكن. لكن ما فيش استجابه. وده كان مخــــوفها وبعد فتره كان عندها امتحان نظري. ولازم تروح.

وزين اخدها بصعوبه وراح بيها الامتحان.
وغاده عرفت ومعتز. وزعلوا جدا علشانها.

رينو لما كانت بتروح الجامعه بترجع بسرعه على فهد وتحكيله تفاصيل يومها. وكانت بتتكلم معاه وتفكروا بكل المواقف اللي مرت بينهم. واخيرا قالتله انها حامل. وشايله حته منه في بطنها واستمرت على كده اسبوع واكتر لحد ما جه امتحان العملي وراحت امتحنت وما كنتش مركزه لكن حلت وجاوبت على قد ما تقدر. وخرجت وعاشت الكام يوم دول مع فهد ليل ونهار. وكانت مريم بتقويها هي وآدm. واصبح عندها يقين ان فهد في يوم من الايام هيرجعلها من تاني. وقالت للكل انا هافضل جنب فهد لحد ما يقوملي بالسلامه. والنهارده نتيجه رينو.

اما مريم بعدها بيومين عرفت بموضوع فهد وزعلت جدا من آدm وزعلت من مراد وعيطت بهستريا كتير وراحت المستشفى واترمت في حـ.ـضـ.ـن رنا وفضله يصبروا بعض ويوميا مريم وآدm يروحوا عند فهد ويقعدوا مع رنا وطارق لحد ما يقوم بالسلامه.

اما مراد قاعد اول اسبوعين في المستشفى وبعد كده اتحسن شويه. ومدير الجهاز راح لمراد واطمن عليه. وقاله اول ما فهد بتحسن بلغنى لانى عايز اتكلم معاكم ف أمر مهم، واكرم كان بيروحله وسمير، وحسن راح عند مراد واعتذر منه ومراد قاله لما فهد يقوم بالسلامه نبقى نشوف هيعمل ايه. وبعد كده باسبوع مراد خرج من المستشفى على الفيلا لكن ضلعه لسه بيألــمه من الجـ.ـر.ح وكان كل يوم يروح هو وفريحه يزوروا فهد.

اما طارق ورنا يوميا هناك عند فهد ووجود العيله كلها جنبهم مدلهم دعم كبير وتفاؤل اكبر وبيقينهم وايمانهم هيعدوا المرحله دي.
اما محمد عزيز سايب موضوع مريم على جنب لحد ما فهد يتعافه او يشوف فرصه مناسبه ان آدm مستعد ان يتقبل خبر ان مريم لازم تعمل عمليه وتركب دعامه.
ونور عرفت بموضوع مراد وفهد وتاني يوم جريت على المستشفى وعيطت بهستيريا وواحده واحده بدات تطمن واطمن رينو وفريحه.

ورودي كانت بتروح يوميا واهتمت بعيلتها ووقفت جمب فارس. وكانت قد المسؤوليه.
وغاده لما عرفت كانت يوميا بتسال على رينو.

اما معتز كان بيصحح النظري وشايف درجات رينو ضعيفه جدا. وده مش مستواها ولكن فكر ان السبب في كل ده وليد. وانه اتهجم عليها ده تعب لارين نفسيا وخلاها تتاثر واثرت على مذاكرتها. ومعتز شايف ان من واجبه لانه عارف مستوى لارين كويس انه يرفعلها الدرجات علشان السنه ما تضعش عليها هي جابت في الترم الاول امتياز. وقال ما ينفعش ان لارين ما تجيبش امتياز السنه دي وواجب مني ليها اني اقف جنبها لان وليد السبب في كل اللي حصل. وبعد كده لما عرف امتحان العملي قرر بطريقته انه يرفع درجاتها للامتياز...

ومعتز كان قاعد في يوم وفتح الشنطه وشاف الكتاب وافتكر انه كتاب غاده لما وقع منها ونسي تماما انه يديهولها. وطلعه ووقع منه ظرف مفتوح و فيه كام ورقه زي الجواب كده. وجاي يشيل الظرف لمح اسمه مكتوب على الورقه وفضوله خلاه يفتح الورقه وقرا كل كلام الحب والعشق اللي غاده كاتباه ليه ومعتز بدهشه معقوله غاده بتحبوا الحب ده كله! وبدا يقنع نفسه ويفكر في غاده لانها بـ.ـنت جميله ومحترمه. وكمان البـ.ـنت الل تكن الحب ده كله لشخص واحد تبقى اكيد جميله ومميزه.

كده العيله بالستات. ما عدا مصطفى وشيرين. يوميا في المستشفى بتزور فهد وبترجع على البيت تاني.

عوده للوقت الحالي.

الساعه 11 صباحا رينو قاعده جنب فهد وبتتكلم معاه وبتقوله صباح الخير يا حبيبي. النهارده النتيجه بتاعتي انا عارفه اني هاجيب درجات وحشه. لاني مش مركزه لكن مش مهم. عارف يا فهد المهم عندي اني اسمع صوتك تاني. صدقني صوتك ده هايحييني من تانى. وقامت قربت منه وقالت عندي ليك خبر حلو. النهارده حسيت بحركه غريبه في بطني واكتشفت ان ابنك بدا يتحرك في بطني. ومسكت ايده وحطت ايد فهد على بطنها. حاسس يا فهد ابنك بيتحرك انا حاسه. انت اكيد حاسس مش كدا!

وزين خبط ورينو. نزلت ايد فهد على السرير.
وراحت تفتح...
زين: صباح الخير يا رينو.
رينو: صباح الخير يا ابيه.
زين: يلا علشان نجيب الشهاده بتاعتك.
رينو: هو لازم اروح انا يا ابيه ما ينفعش تروح انت.
زين: يا ستي انتي حابسه نفسك هنا تعالي معايا غيرى جو واهو وتفرحي بالنتيجه بتاعتك.
رينو: اصلا النتيجه بتاعتي انا واثقه انها مش هتبقى زي كل سنه.
زين: سيبيها على الله ويلا بقى انا متأخر.

رينو: طيب ثواني هستاذن فهد واجيلك و راحت عند فهد. وعدلت ايده حبيبي انا هاروح اجيب النتيجه واجيلك ومش هتاخر. وعارفه هتقول ايه هاركب مع زين. و هادخل الجامعه ومش هاتكلم مع حد. ومش هقف مع الدكتور معتز. وهارجع على طول على هنا. ما تقلقش انت متجوز بـ.ـنت بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل وباست جبينه وقالتله استناني هنا هاروح اجيب النتيجه واجي افرحك وودعته وخرجت وقفلت الباب وراها.

وراحت على الجامعه وشافت النتيجه واتصـ.ـد.مت انها امتياز ازاي جابت امتياز هي مش عارفه.
وزين فرح علشانها وقالها اهي حاجه تفرح وخصوصا اننا محتاجين اي حاجه تفرحنا.
رينو: بعدm اقتناع هزت راسها ومشيت.

معتز: كان واقف من بعيد ولما شاف زين بيضحك فرح لفرحه رينو و شايف انه كده قدر انه يرد جزء ولو صغير من الل وليد اتتسبب فيه.
ومعتز محاولش يسال على وليد لانه نـ.ـد.مان انه قريبه او صاحب عمره. معتز شاف غاده بتجيب الشهاده وراح نده عليها انسه غاده.
غاده: لفت بتـ.ـو.تر احم دكتور معتز. وقلبها بيدق.
معتز: اتفضلي انا جبتلك الشهاده بنفسي جيد جدا مع مرتبه الشرف.
غاده: بدهشه. بصت بجد مش معقول واخدت الشهاده وبصت فيها.

معتز: بتـ.ـو.تر. احم. انسه غاده ممكن اخد ميعاد واجي اقابل الوالد والوالده النهارده بالليل.
غاده: بعدm فهم هزت راسها ببلاها مش فاهمه
معتز: ابتسم انسه غاده انا معجب بحضرتك وعايز اجي اتقدmلك.
غاده: قلبها هيطلع من مكانه الفون والشنطه والنتيجه وقعوا من ايديها ومعتز ضحك من قلبه على شكلها ونزل وجايب الشنطه والنتيجه والفون اتفضلي يا ترى اخد ميعاد ولا ايه؟
غاده: هزت راسها ببلاها الساعة 8 كويس.

معتز: ضحك وقالها كويس جدا.

في المستشفى العسكري.
رينو راجعه وسلمت على العيله كلهم موجودين بره وزين قالهم ان رينو نجحت وجابت امتياز مع مرتبه الشرف زي كل سنه.
الكل فرح جدا ورينو استغربت ازاي الكل فرحان كده!

وطارق قام حـ.ـضـ.ـنها ورنا حـ.ـضـ.ـنتها بفرحه وآدm ومريم والكل مبسوط كأن رينو عملت معجزه وفرحتهم. وقالتلهم انا هادخل اقول لفهد ودخلت وقفلت الباب وشـ.ـدت الستار و قــلـــعت النقاب والحجاب. وراحت قعدت جنب فهد ومسكت ايده باستها حبيبي انا نجحت انا جبت امتياز ومع مرتبة الشرف. انت دايما كنت تقولي عايزك يا رينو على طول تجيبي امتياز. وضحكت انا مش عارفه ازاي جبت امتياز يا فهد بس حصل وخلاص.

ويلا قوم بقى علشان تبـ.ـاركلي. ورينو فردت دراع فهد و حطت راسها على صدره وقالت باشتياق. قوم بقى يا فهد. انا عايزه اعرف في بطني ولد ولا بـ.ـنت و عايزاك تقولي مبروك يا رينو علشان انتي حامل. وكمان نجحتي. وغمضت عينيها واستكانت في حـ.ـضـ.ـن فهد واتنهدت. وحشتنى. وحشتنى اوى يافهد. وبعد دقيقه رينو فتحت عينيها بدهشه. وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا. وحست ان فهد بيضمها.

رينو: رفعت راسها شافت ايدين فهد كلها حوالين وسطها وضمها لقلبه باشتياق كبير.
رينو: بدهشه وضـ.ـر.بات قلبها هتطلع من مكانها قالت فاااااااهد.
فهد: حـ.ـضـ.ـنها لقلبه باشتياق كبير. قلب الفهد يا رينو.
هنرجع بالوقت قبل ما فهد يفوق من الغيبوبه
الساعه 11 صباحا رينو كانت قاعده جنب فهد وبتتكلم معاه. وقامت قربت منه وقالت.
عندي ليك خبر حلو. النهارده انا حسيت بحركه غريبه في بطني واكتشفت ان ابنك بدا يتحرك في بطني.
رينو. مسكت ايده وحطت ايدو على بطنها. والبيبى اتحرك تحت ايد فهد.

فهد: حاسة السمع عندو شغاله وبيعافر علشان يفوق. وسامع صوت معشوقته الصغيره. لكن اول ما ايدو كانت ع بطنها وحس بحركة البيبى. القلب ادي اشاره للمخ أنه يستجيب. والمخ استجاب نوعا ما.
رينو: حاسس يا فهد ابنك بيتحرك. انا حاسه. انت اكيد حاسس مش كدا!
فهد: من جوواه سامعها وعايز يرد عليها. خلاص عقله اشتغل. وهايدى اشاره ل ايدو تتحرك. لكن الباب خبط.
زين خبط ورينو. نزلت ايد فهد على السرير. وراحت تفتح...

رينو: اول ما نزلت ايد فهد ع السرير. فهد حرك ايدو. لكن رينو كانت عند الباب. وسامع الحوار. وبيجاهد علشان يتكلم.
رينو: رجعت عند فهد. وعدلت ايده.

فهد: عايز يقول رينو انا سامعك كويس. رينو: حبيبي انا هاروح اجيب النتيجه واجيلك ومش هتاخر. وعارفه هتقول ايه هاركب مع زين. و هادخل الجامعه ومش هاتكلم مع حد. ومش هقف مع الدكتور معتز. وهارجع على طول على هنا. ما تقلقش انت متجوز بـ.ـنت بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل وباست جبينه وقالتله استناني هنا هاروح اجيب النتيجه واجي افرحك وودعته وخرجت وقفلت الباب وراها.

فهد: سمع رينو وبيحاول يتكلم. ولما سمع اسم معتز المخ اشتغل كويس جدا. ورينو لفت ومشيت. وفهد فتح عينيه. وبيهمس رينو. مع قفلة الباب. فهد فاق وبيحاول يستوعب وغمض عينيه وافتكر جيسيكا. وبيشوى وتشانغ. واليخت. والقوه.
وصوت الرصاص. وصوت مراد وهو بيصـ.ـر.خ بإسمه. وفتح عينيه على الاخر وشهق واخد نفس عميق وقلبه دق وقال رينو حامل!

وبعدها بدقايق
الباب اتفتح: ودخلت رنا وطارق.
فهد: غمض عينيه تانى. وسمع كويس صوت رنا وطارق وكان صوتهم حزين جدا.
رنا: قربت وباست جبينه ودعتله يقوم ف اقرب وقت. وخارجه هي وطارق ولسه هتفتح الباب.
فهد: نده عليها. أم فهد.
رنا وطارق. وقفو بزهول مكانهم. ولفو بسرعه. وعينيهم مفتوحه ع الاخر.
رنا: قلبها بيدق بسرعه. وبصت ع طارق. الل واقف وقلبه هيطلع من مكانه وعينيه كلها دmـ.ـو.ع.
فهد: فتح عينيه. ورفع ايدو. يا أم فهد.

رنا: فاه، ف. فهد ابناااى. ابناااي وجريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته. وعيطت بصوت عالى. فهد الف حمد وشكر ليك ياااارب. الف حمد وشكر ليك ياااارب.
طارق: قرب ع فهد وحـ.ـضـ.ـنه مع رنا. وبدmـ.ـو.ع فهد الحمد لله. الحمد لله يارب الف حمد وشكر ليك ياااارب.
فهد: غمض عينيه وضم أمه وأبوه بحب كبير. بس يام فهد بتعيطى ليه دلوقتي.

رنا: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وباست كل حته ف وشه ومسكت ايده باستها حبيبي نور عينى انا انهارده روحي رجعت ليا من تانى. وسجدت في الأرض لله ودعت بشهقات وفرحه.
طارق: اخد راس فهد ف وحطها ع قلبه الل بيدق بسرعه كبيره جدا. ودmـ.ـو.عه نازله. الف حمد وشكر ليك ياااارب. الف حمد وشكر ليك ياااارب فهد ابنى رجع من تانى. وضمه اكتر انا انهردا عرفت قيمة الحياه. عرفت قيمة كل حاجه. وباس ع راس فهد. حمدالله ع سلامتك يبنى.

فهد: حـ.ـضـ.ـن طارق بتعب. الله يسلمك يابابا انا الحمد لله كويس.
رنا: صوت عـ.ـيا.طها عالى. ودmـ.ـو.عها و.جـ.ـعت قلب طارق.
فهد: بتعب. خلاص يام فهد تعالى بقى.
رنا: قامت من السجود. بتضحك بدmـ.ـو.ع. ومسكت وشه بايديها اتكلم يافهد سمعنى صوتك. قولى انا جيت يارنا. لأ لأ قولى انا جيت يا أم فهد. وعيطت اكتر. سمعنى صوتك يافهد الله يخليك.

فهد: حاول يتعدل. وطارق ساعده. وفهد مسك ايديها الاتنين وباس عليهم. ومسح دmـ.ـو.عها. انا رجعتلك يام فهد. رجعتلك يارانوش. وعلشان خاطرى بطلى عـ.ـيا.ط. ومسك ايد طارق. وانا رجعتلك يابو فهد وباس ع أيدو.
طارق: ضحك بدmـ.ـو.ع. ايوه ايوه انت رجعت من تانى. انا قلبى بيرقص والله من الفرحه. وقعدو جمبه ومبسوطين.
والدكتور: جه وشال الأسلاك الل متوصله بالفهد وطمنه انه بقى تمام. وهيخرج بكره.

آدm: طالع ع السلم المستشفى وحاطط ايد مريم ف دراعه.
مريم: حبيبى.
آدm: نعم ياروحي.
مريم: مراد قالك هيجي امتى هو وفريحه؟
آدm: مراد وفريحه ف الطريق يعنى كلها 5 دقايق ويكون موجود هنا. وكمان محمد ونور
مريم: يوصلو بالسلامه إن شاء الله. ويارب يارب يوفقك يارينو ياحبيبتى وتنجحى اي حاجه تفرحك ولو شويه.
آدm: باس على راسها. إن شاء الله هتنجح ياحبيبتى. وبإذن الله كل حاجه هترجع زي الاول واحسن.

مريم: يارب يارب يا آدm. انا بقالى 3 تيام بصلى صلاة الحاجه. وطول الليل ادعي لابنى فهد والعيله كلها.
آدm: وانا ع يقين إن ربنا هيستجيب منك ياقلب آدm.
مريم: يااارب يارب يستجيب يا آدm
وماشيين ف الطرقه.
آدm: قال اله قدام اوضة فهد فاضي. هو طارق ورنا ماجوش. ولا اتأخرو. ولا يمكن جوه عند فهد.
مريم: ممكن. تعالى نبص ع فهد.
آدm: تعالى. وفتح الباب. وشافو طارق ورنا. لأ وكمان فهد قاعد ع السرير.

آدm: قلبه دق من المفاجاه. وابتسم بفرحه كبيره جدا.
مريم: بزهول. وشهقت وقلبها بيدق بسرعه كبيره. وضحكت بدmـ.ـو.ع. فاه. ف. فهد. وبصت ل آدm برجفه. فهد. ي آدm. فهد فاق.
فهد: رفع عينيه. وشاف آدm ومريم وابتسم.
مريم: اتحركت بسرعه. فهد ابنى نور عينى.
طارق ورنا. ابتسمو بسعاده. و قامو من ع السرير.
فهد: ابتسم وفتح ايديه لمريم.

مريم: بتضحك بدmـ.ـو.ع. وحـ.ـضـ.ـنت فهد. بسعاده كبيره جدا وعيطت بشهقات. فهد ابنى نور عينى. اللهم لك الحمد والشكر يارب.
فهد: ضم مريم لقلبه. بس يامريم. الله يخليكى ارحمي نفسك.
مريم: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. ومسكت وشه بايديها. انت كويس يبنى مش كدا! انت. انت موجود معانا دلوقتي صح! حلفتك بالله ترد عليا.
فهد: مسك ايديها وباس عليهم. وابتسم. انا معاكى. وموجود. والحمد لله رجعت تانى.

آدm: قرب من فهد. خلاص يامريم سيبينى اسلم واطمن عليه. الحمدلله أنه فاق ورجع بالسلامه
وآدm: سلم ع فهد بحب كبير. واخدو ف حـ.ـضـ.ـنه. حمدالله ع سلامتك ياحبيب عمك.
فهد: ابتسم. الله يسلمك يا عمى.
آدm: باس جبينه. طولت علينا. لكن نحمد ربنا إن النهايه خير. والله يا فهد قلبى بيرقص سعاده.
صوت من وراهم. فااااهد اخويا. وفريحه جريت عليه. وعيطت وبتضحك بدmـ.ـو.ع. اخويا. فهد الحمد لله يارب.
وفهد: ضحك وسلم عليها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه.

مراد: واقف عند الباب. وجواه حجات كتير متلخبطه. اخوه. وصحبه وزميله. وبيقضي معاه وقت اكتر من عيلته. ولما شاف فهد فايق. حس بضـ.ـر.بات قلب متلخبطه.
فهد: حس بيه. وقاله. انت كنت مفكرنى هسيبك ف حالك. يبقى بتحلم ياصقر.
مراد: ضحك وبيكابر دmـ.ـو.عه. واتحرك بخطوات بسيطه.
وفهد: قام من ع السرير. بتعب.
مراد: وصل عند فهد ووقف قدامه وبصله كتير.
فهد: واقف وبص لأخوه الكبير المشاكس وصديق عمره. وجوز أخته وزميله.

والكل واقف ومتأثر ع مبسوط ع فرحان ودmـ.ـو.عهم نازله.
وبعدها بلحظات حـ.ـضـ.ـنو بعض بحب كبير جدا. ومراد بيضحك لكن غـ.ـصـ.ـب عنه دmعه نزلت منه. وربت ع ضهرو حمد لله على السلامه ياحوت.
فهد: مبتسم. وربت ع ضهر مراد الله يسلمك ياصقر.
وبعد: شويه. فارس وردوي دخلو. ونفس الزهول والفرحه والاشتياق الكبير من فارس لتوأمه. وبعدها محمد ونور. وفرحو جدا جدا.
ولكن فهد: عينيه بتدور ع معشوقته. وجواه لهفه واشتياق كبير جدا ليها.

وبعد كده. زياد ومالك ويوسف. وكل العيله عرفت وفرحت جدااااا. واتجمعت. وسلمت ع فهد. وبعد دقايق. رنا أآكلت فهد حاجه بسيطه.

مراد: قاعد مع فهد. وبيفكرو بكل حاجه. وإن مراد ضلعه اتكـ.ـسر وهو بينط من اللانش لل اللانش الل كانت عليه جيسيكا. وهي ضـ.ـر.بت نار. ومراد محسش بأى حاجه غير بعدها. وحكاله أن فهد بقالو شهر واكتر ف الغيبوبه. وفريحه حكتلو ع مواقف العيله. وتحديداً رينو وانها ماسابتوش لحظه واحده وطول الشهر قاعده جمبه.

الاوضه. كانت زحمه بكل الحبايب. والكل بيبـ.ـارك ل رنا وطارق ع سلامة ابنهم. وطارق رجع يهزر من تانى ورنا من سعادتها صغرت يجي 10 سنين
وف وسط الزحمه دي.
فهد: قاعد ع السرير. وقلبه مشتاق وعايز يشوفها بأى طريقه. وبيفكر ياترى رينو سافرت البعثه؟ لا اكيد مسافرتش اصل البعثه المفروض الترم كامل! طيب مش يمكن سافرت ولما عرفت رجعت! لا انا هتعب نفسي ليه. انا أسأل نور احسن. وشاور ل نور.

نور: راحت بسعاده كبيره. نعم يا فهد.
فهد: بتـ.ـو.تر. كأنه لسه خاطب. نور هي رينو سافرت!
نور: بعدm فهم. سافرت! سافرت فين مش فاهمه!
فهد: مش عايز. يفسر كلامه. احم يعنى بعد ما انا سافرت ع المأموريه. رينو مسافرتش لأى مكان!
نور: بصوت مهموس. هي الرصاصه أثرت على مخه ولا ايه! لا يا فهد رينو ماسافرتش لأى مكان. وهتسافر تروح فين يعنى! وكمان لوحدها!
فهد: قلبه بيدق بسعاده كبيره. ها لأ يعنى انا قصدى رحله تبع الجامعه!

نور: بدهشه. لأ ده اكيد الغيبوبه أثرت عليه. احم واحنا من امتى بنطلع رحلات لوحدنا. بص يا فهد انت ارتاح شويه شكلك مرهق.
فهد: فرح جداااا. وغـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وقلبه دق لل مشتاقلها اكتر من اي حد. وقال جواه يعنى رينو ماسافرتش.

وجه الدكتور والممرضه علشان ينقلوه غرفه عاديه.
فهد: بص للدكتور. وآدm وطارق ومراد.
مراد: راح عند فهد. ايه يبنى عايز تقول حاجه.
فهد: ايوه يامراد اسمع انا مش عايز رينو تعرف من اى حد انى فوقت. انا عايز افاجئها بنفسي فاهمنى.
مراد: هز راسه. اممم تمام. سيب كل حاجه عليا.
فهد: تمام.

مراد: اخد الدكتور بره الاوضه. وقاله انه يسيب فهد شويه بس ف الأوضه لأن ف شخص مهم جاي وفهمه بطريقه غير مباشره. والدكتور هز راسه وقال خلاص ماشي واتحرك هو والممرضه.
الكل خرج بره الغرفه علشان فهد يستريح شويه.
مراد: شرح للكل أن مفيش حد يقول ل رينو أن فهد فاق. احنا هنسيبها تعرف لوحدها.
والكل ضحك بفرحه واتفقو انهم مش هيتكلمو.
يوسف: جري عليهم بسرعه. زين ورينو وصلو و نازلين من العربيه.

محمد ونور: قامو بسرعه ودخلو ع الفهد. ووصلو الأسلاك كاتمويه علشان رينو مـ.ـا.تشكش. وقاله لفهد رينو طالعه
فهد: قلبه دق دقات مضطربه ع لخبطه وفرحه واشتياق وكل حاجه حلوه. وهمس وغمض عينيه. رينو.
محمد ونور ظبطو كل حاجه بسرعه وخرجو.
زين ورينو وصلو عندهم. وعرفهم ان رينو نجحت بتقدير امتياز مع مرتبة الشرف. والكل فرح من الاخبـ.ـار السعيده الل جت في يوم واحد. ورنا قامت بفرحه وسلمت عليها.

فهد: جوه سمع صوتهم وهما بيبـ.ـاركو ليها. ونفسه يقوم ياخدها ويخبيها بين ضلوعه.
الباب: اتفتح ورينو دخلت. وقلب الفهد بيدق بسرعه كبيره جدا...
كلهم بره مبسوطين جدا.
زين: بعدm فهم. هي رينو اكتشفت الذره ع الفرحه دي انا مش فاهم حاجه.
مراد: لا متشغلش بالك. اصل فهد فاق من الغيبوبه.
زين: هز راسه. وبعدها رفع راسه. وفتح بقه
وبصله بزهول. ايييه فهد فاق. واتحرك دى رينو هتفرح اوي انا هدخل اقولها.

مراد: مسكه من قفاه. تعالى هنا. واحنا يعنى مش كنا قادرين نقولها. سيبها هي هتعرف دلوقتي...
زين: هرش في قفاه. والكل ضحك عليهم.
رينو: قــلـــعت النقاب والحجاب. وراحت قعدت جنب فهد ومسكت ايده باستها حبيبي انا نجحت انا جبت امتياز ومع مرتبة الشرف.
فهد: مع لمسة أيدها كان هايقوم لمعشوقته الصغيره. لكن صوتها واحشه جدا.

رينو: انت دايما كنت تقولي عايزك يا رينو على طول تجيبي امتياز. وضحكت انا مش عارفه ازاي جبت امتياز يا فهد بس حصل وخلاص. ويلا قوم بقى علشان تبـ.ـاركلي.
فهد: قلبه بيرقص اول ماسمع الضحكه الل محروم منها.

رينو: فردت دراع فهد و حطت راسها على صدره وقالت باشتياق. قوم بقى يا فهد. انا عايزه اعرف في بطني ولد ولا بـ.ـنت و عايزاك تقولي مبروك يا رينو علشان انتي حامل. وكمان نجحتي. وغمضت عينيها واستكانت في حـ.ـضـ.ـن فهد واتنهدت. وحشتنى. وحشتنى اوى يافهد.

فهد: بيسمعها وخلاص مش قادر. مايفتحش عينيه ويكلمها. ولما حطت راسها ع صدره. فهد فتح عينيه. وابتسم بفرحه لما قالت ولد ولا بـ.ـنت. وقلبه بيدق وحس انها هتكشفه من دقات قلبه المسموعه. ومقدرش يبعد عنها اكتر من كده. ورفع ايدو وحاوطها بايديه الاتنين وضمها لقلبه باشتياق كبير.
رينو: بدهشه وضـ.ـر.بات قلبها هتطلع من مكانها قالت فاااااااهد.
فهد: حـ.ـضـ.ـنها لقلبه باشتياق كبير. قلب الفهد يا رينو.

رينو: مزهوله وعينيها مفتوحه ع الاخر. وبتروح يمين وشمال. ودmـ.ـو.عها اتجمعت. ومش مصدقه. وكـ.ـلـ.ـبشت ف الفهد. وصرخت بصوت عالى فااااهد. فاااهد. وبتضحك بدmـ.ـو.ع من الفرحه.
فهد: اتعدل وهي ف حـ.ـضـ.ـنه. وضمها لقلبه باشتياق كبير وخباها جوه حـ.ـضـ.ـنه. وغمض عينيه. واتنهد بحب كبير. حبيبتي وحشتينى اوى يارينو.

رينو: سمعت صوت فهد. وعيطت بصوت عالى بو.جـ.ـع كبير. لانها مش مصدقه أن فهد رجع الحياه من تانى. وقالت فهد انت رجعتلى. انا مش بحلم لأ. انا مش بحلم. انا ف حـ.ـضـ.ـنك ااااه يافهد لو تعرف انا من غيرك كنت عامله ايه. وعيطت بشهقات وكـ.ـلـ.ـبشت فيه اكتر اتكلم يافهد عايزه اسمع صوتك.
فهد: دفن وشه في شعرها. انا جمبك ومعاكي انا فهد حبيبك يارينو. انا رجعتلك. انا معرفش اعيش من غيرك. انتى عشق الفهد يارينو.

رينو: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه برعشه. ومسكت وشه بايديها. وبتتامل عينيه وحركاته. وبتحاول تقنع نفسها انها مش بتحلم. ودmـ.ـو.عها نازله ع خدها.
فهد: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. ورجع خصله شعر ورا ودنها. مسك وشها بايديه. وباس دmـ.ـو.عها وحشتينى.
رينو: اول ما سمعت وحشتينى قلبها هيطلع من مكانه. رمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه بعـ.ـيا.ط هيسيترى. فهد مـ.ـا.تسبنيش تاني يافهد مـ.ـا.تبعدش عنى تانى ارجوك.

فهد: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وقلبه و.جـ.ـعه عليها. ومسد ع شعرها. شش رينو. بس علشان خاطر فهد حبيبك. بلاش دmـ.ـو.ع انتى عارفه انى مبحبش اشوف دmـ.ـو.عك ابدا. وبعدين ياروحي انا جمبك ومعاكي. انا رجعت لنجمتى.
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. فهد انا حامل يافهد.
فهد: قلبه دق كتير. وغمض عينيه وابتسم. مبروك. الف مبروك ياقلب فهد.

رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وباست جبينه وراسه. ومتلخبطه. انت كويس يافهد. فيك حاجه، حاسس بأى الم. انت لسه تعبان مش كدا. انا. انا هاقوم انده الدكتور. واه دى ماما رنا هتفرح اوي. وبابا طارق. وكل العيله هتطير من الفرحه. انا هلبس حجابى ونقابى وهفرحهم. ونزلت من ع السرير وشهقت.
فهد: مبتسم للهفتها عليه. واول ما نزلت شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه اووى. وحشتينى. وحشتينى اوى اوى ياعشق الفهد.

رينو: رينو غمضت عينيها بحب واستكانت ف حـ.ـضـ.ـنه. وانت كمان وحشتنى اوى يافهد. فهد انا بحبك اوى.
فهد: بيمسد ع شعرها. مبروك لنجاحك ياروحي.

رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وبصت ف عينيه. انهارده اجمل يوم ف حياتى كلها يافهد. مش علشان نجحت لأ. علشان فهد حبيبى وجوزى جمبى. فهد رجع ل رينو بالسلامه ودي اجمل هديه ف الكون كله. انا مش عايزه حاجه تانى. انا اكتفيت برجوعك وبس. انت دنيتى كلها. انت نجاحى ومستقبلى. انا روحي رجعتلى من تانى يافهد. انا رجعت اتنفس من تانى. فهد وجودك جمبى معناها العالم بين ايديا. وابتسمت بدmـ.ـو.ع. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.

فهد: بيسمع معشوقته الصغيره. والإبتسامة اترسمت ع وشه. وعيونه بتاخد اسكرين لل واحشاه اوى. واتنهد بعشق. سلامتى انى شوفتك من تانى. سلامتى انى اخدك ف حـ.ـضـ.ـني من تانى. انا مش عايز من الدنيا غيرك انتى وبس. انتى يارينو انتى حبيبتي وبـ.ـنتى ومراتى وروحي. انتى وحشانى ووحشتينى. انتى كلك ع بعضك وحشانى. انا بحبك اوى يارينو.
رينو: دmـ.ـو.عها نازله. وحطت راسها ع صدره. وضحكت بسعاده انا اخيرا لقيت أماني.

واتكلمو مع بعض اكتر من ساعه ونسيو العالم كله.

مراد: بيهز رجله و قاعد بره مع العيله. وبص ل طارق. اومال ايه ياعم طارق. ابنك كل ده بيفاجأها. ده بيشرحلها فوايد الغيبوبه ولا ايه؟
كل العيله ضحكت عليه.
طارق: ههههههه. والله منا عارف. اكيد كان ف عطل فنى ف الغيبوبه هههههههههه.
آدm: جرا ايه ياخفيف منك ليه. مش هتلم نفسك انت وهو ولا ايه؟
مراد: بزمتك ياحج يرضي مين. بقالو ساعه بيفاجأها. انا تعبت من المفجأه بصراحه.

آدm: وانت مستعجل ليه. وراك ايه وبعدين ركز مع نفسك.
مريم ورنا قاعدين جمب بعض. والضحكه مرسومه ع وشهم.
زين: قام وقف اوووف. انا ورايه شغل. والله لا داخل عليهم. انا هدخل وسع كدا ياعم انت وهو. وراح خبط ع الباب.
وكلهم بيضحكو على زين.
فهد: واخد رينو كلها ف حـ.ـضـ.ـنه وبيتكلمو مع بعض وعرفها إن العيله كلها عرفت أنه فاق. وحاطط ايده ع بطنها بيتابع حركة البيبي. وبيضحك وفرحان.

رينو: عندها حالة بلاها ورافعه راسها وهي ف حـ.ـضـ.ـنه وعينيها ع فهد بتاخد اسكرين. وساكته. وفاقو على صوت الباب.
فهد: باس رينو من خدها. قومي البسي النقاب.
رينو: قلبها دق ووشها بقى احمر جدا. وقامت بحرج. ولبست الحجاب والنقاب.
وفهد عينيه عليها. واتنهد بعشق.
زين خبط تانى. وفتح الباب ودخل. وابتسم بفرحه كبيره. الف حمد لله على السلامه يا بطل. وراح لعنده وحـ.ـضـ.ـنو بعض بسعاده كبيره.

ورينو: خرجت بسرعه وجريت ع ابوها واترمت في حـ.ـضـ.ـنه من السعاده. بااابى فهد فاق يابابى.
آدm: بيضحك من قلبه. ايوه ياحبيبت بابى. فهد فاق ورجعلك بالسلامه.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. بابى انا فرحانه اوي اوي. انا. انا. مش عارفه مش عارفه. انا مبسوطه.
كلهم فرحو علشانها. وحاسين بيها.
رينو: مامي وراحت عند مريم وحـ.ـضـ.ـنتها. وعيونها اتملت بدmـ.ـو.ع مامي انا مبسوطه فهد رجعلى جوزي رجعلى تانى.

مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. الحمدلله يانور عيني. نحمد ونشكر ربنا.
رينو: انا. انا هصلى ركعتين شكر لله ع الهديه الجميله دى. بجد اجمل هديه ف الكون كله.
وراحت تصلى ومعاها رنا ومريم. ونور وفريحه.
وآدm وطارق ومراد والشباب راحو يصلو.

وبعدها فهد اتنقل لغرفه خاصه.
وأغلب العيله اطمنت ع فهد وسلمو عليه ومشيو ع اشغالهم.
فهد: قاعد ع السرير. ورينو قاعده جمبه كأنها طفله صغيره وماسكه ايد فهد ومش عايزه تسيبها. وده مخلى قلب الفهد مبسوط جدا.
آدm وطارق ومحمد ومراد. ومريم ورنا ونور وفريحه قاعدين مع فهد.
طارق: الحمدلله يارب ع نعمك علينا. اظن كدا بقى يا آدm ياخويا نوفي بالوعد.
آدm: هز راسه. ايه رايك تبقى عندي ف الفيلا.

طارق: لا معلش هتبقى ف الفيلا عندى.
آدm: تمام زي ما تحب.
مراد: طيب نفهم ممكن ولا ايه؟
طارق: حقك يانجم. دلوقتي لما انت وفهد كنتو ف المستشفى. آدm قال هيد.بـ.ـح عجلين ويوزعهم ع الغلابه. وانا كمان. وفعلا آدm وانا عملنا كدا لما فهد كان ف الغيبوبه ايام الله لا يعودها يااارب. كلهم أمين.

وكمل وقال. وابوك قال لما فهد يقوم بالسلامه إن شاء الله هنعمل حفله كبيره. ونعزم كل العيله والأصدقاء المقربين. وف نفس الوقت. كل واحد فينا انا وآدm هند.بـ.ـح عجلين كمان ونوزعهم ع الغلابه. بمناسبة رجوعك انت وفهد بالسلامه.
مراد: هز راسه. اممم جميل جدا
ومريم والبنات كلهم قالو فكره جميله اوي.
فهد: بيسـ.ـر.ق النظرات لمعشوقته. الل قاعده مبسوطه ومكـ.ـلـ.ـبشه ف ايديه.
رنا: للحظه كشرت وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع.

طارق: لاحظ دmـ.ـو.ع رنا. وقام من جمب آدm. وراح قعد جمبها. ومسك ايدها مالك يارنا. شكلك مش مبسوط ليه ياحبيبتى. وكمان بتعيطى ليه!
فهد انتبه. وضغط ع ايد رينو بحنيه. ثوانى ياحبيبتى. وحاول يقوم. ورينو بتساعده وخايفه عليه. ع مهلك ياحبيبى.
رنا: شافته. خليك مكانك يافهد. متتعبش نفسك ياحبيبى.
فهد: ماسمعش منها وقام. وقعد جنبها ومسك ايدها وباسها. تعبك راحه يام فهد. لكن عايز اعرف دmـ.ـو.عك دي ليه!

رنا: بصوت مبحوح. ومسكت ايد فهد وبصتله بترجي. كفايه كدا يافهد. كفايه لحد كدا ياحبيبى!
فهد: بعدm فهم. كفايه كدا؟ كفايه ايه يا امي انا مش فاهم!
رينو: قامت بدmـ.ـو.ع وترجي. ماما رنا قصدها.
إنت وأبيه مراد ان كفايه لحد كدا عـ.ـذ.اب ليكو ولينا. بجد احنا تعبنا اوي يا فهد.
فهد ومراد بصو لبعض. وسكتو.
مريم: ابتسمت بدmـ.ـو.ع. ورعشه. اه ياحبايبى ياريت. أمنية حياتى انكو تعيشو ف امان. والله قلبى تعبنى عليكو وعيطت.

محمد: بخــــوف ع مريم. قام وقعد جمبها. وربت ع ضهرها انتى اخدتى العلاج؟
آدm: هز راسه لمحمد. ايوه انا متابع علاجها وبتاخدو ف وقته. وحاوطها من كتفها. بس اهدى يامريم انتى تعبانه.
مراد: قام بزعل عشان مريم. ونزل على ركبه قدامها وباس أيدها. انا ماشوفتش ولا هاشوف ف حياتى كمية دmـ.ـو.ع غير ف العيله دي. يعنى احنا مبسوطين برجوع الواد العبـ.ـيـ.ـط ده تقومو تخترعه حاجه تنكد علينا.

مريم: بصتله. غـ.ـصـ.ـب عننا ياحبيبى والله. انت متعرفش قلوبنا بتبقى عامله ازاى وانتو بعاد عننا و الخطر محاوطكو. وكمان بعد المسافه ده ممـ.ـيـ.ـت يامراد يبنى. انا مش عايزه احلفك بالله. لانى عارفه انت وفهد بتحبو شغلكم قد ايه. لكن هاقولك شوف المرادي ربنا نجاكم من المـ.ـو.ت. واحنا فعلا كنا بنمـ.ـو.ت. وقبل ما تقول إرادة الله. احنا مش معترضين على أمر ربنا. بالعكس احنا راضيين وموحدين ومؤمنين بالله. لكن مهما كان الضنا غالى اوى. ومرارة الفقد وحشه اوي يامراد يبنى. الفراق ممـ.ـيـ.ـت وإحساسه بشع. وخصوصاً لو حد من الولاد. انا بتمنى من الله أنه يجعل يومي قبل يومكو كلكو. انا عمرى ما هستحمل خسارة حد فيكم.

آدm: بيسمعها وزعلان علشانها. واول ما دعت ع نفسها غـــضــــب جدا. وزعق بصوت عالى ليها. جرا ايه يامريم. ف ايييه. انتو بتحبو تحرقو دmنا دي عيشه تقصر العمر بجد. وقام وخرج بنرفزه.
مريم: عيطت.
مراد: اتنهد بزعل وضمها. بس يامريم بس. انتى عارفه أن آدm مايقصدش.
مريم: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. بدmـ.ـو.ع روحنى لو سمحت يامراد.
محمد: ربت ع ضهرها. مريم انتى عارفه أن آدm زعلان علشان انتى دعيتى ع نفسك. آدm ماعندوش حد مهم ف حياته زيك.

مريم: هزت راسها. عارفه يا محمد بس انا تعبانه. ولابسه النقاب. ومش قادره عايزه اروح. وبصت ل مراد هتروحنى!
مراد: قام. حاضر ياحبيبتى. قومي.
الباب خبط.
مراد: ثوانى يامريم هشوف مين! وفتح. وكان مدير الجهاز. مساء الخير.
مراد: ابتسم. اتفضل يافنـ.ـد.م اتفضل.
المدير: دخل وشاف فهد وقرب منه وسلم عليه وحـ.ـضـ.ـنه. حمدالله ع سلامتك يابطل. اول ما الدكتور يسرى بلغنى انك فوقت انا ماستنتش لبكره. الف حمد لله على السلامه.

فهد: الله يسلمك يا فنـ.ـد.م. ده شرف ليا ان حضرتك شرفتنى وجيت بنفسك.
آدm: داخل متنرفز. وعينيه ع مريم الل مدايق منها. وشاف المدير وسلم عليه. وكمان طارق ومحمد.
البنات كلهم قعدو ف جمب لوحدهم. ورينو عينيها على الفهد.

المدير: انا اتفرجت ع الفيديو الل صورته الظابط رغد. بجد انا مبهور بيكو. وشجاعتك يافهد بجد حاجه تشرف. وخصوصاً ال مراد عمله. وانه انقذك من كيين. وقبل كدا فهد انقذ مراد من المـ.ـو.ت. بجد يا ابطال انا عمرى ما هلاقي ضباط ع كفأه ووفاء وإخلاص بالطريقه دي. انا فخور جدا بيكو. وانا بصراحه بعد ما شوفت الفيديو والتضحيات الل فيه. وبعد تفكير. انا قررت انى احاول ابعدكو عن اي مهمه خطيره بره مصر مؤقتا لكام سنه قدام. وكمان هتبقى مهمـ.ـا.ت خفيفه إن شاء الله يلزمها مراد وفهد. انا ماعنديش استعداد اخسر اهم ضباط عندى.

مراد وفهد بصو لبعض بعدm فهم ومش فاهمين حاجه.
المدير: قام وقف. ومراد وفهد قامو.
المدير بصلهم وابتسم. بعد يومين إن شاء الله تشرفونا ف الجهاز علشان التكريم والمكافأة يا. سيادة المقدm مراد. انت والمقدm فهد.
آدm وطارق ومحمد ابتسمو بسعاده.
مراد وفهد. فتحو بقهم. ومش مصدقين وف صوت واحد قالو. مقدm!

المدير: ضحك. طبعا مقدm. ودي ااقل حاجه ليكو انتو الاتنين والمقدm أكرم. وكمان مكافاه ماليه كبيره جدا. وكمان ف مفاجأت كتير. لكن ع ميعادنا بعد يومين. الف مبروك يا ابطال والمدير استاذن ومشي.
رينو وفريحه بصو لبعض وفريحه قالت. يعنى مراد وفهد مش هيطلعو مهمـ.ـا.ت بره مصر.
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وسقفت بايديها بصوت مهموس. وفرحت جداا...
رنا: قلبها هدا نوعا ما من الل سمعتو.

مريم: غمضت عينيها. الحمدلله أن ولادي مش هيبعدو عنى تانى. الحمدلله يارب. يارب احفظهم بحفظك.
نور: قاعده جمب مريم. ومبسوطه ومسكت ايدها. افرحي بقى يامامى مراد بقى سيادة المقدm مراد آدm العدوي. وانتى يارانوش افرحي انتى ابنك بقى المقدm فهد طارق السيوفى. يارب يديم علينا نعمة السعاده بجد والله انا مبسوطه اوى.
مراد وفهد حـ.ـضـ.ـنو بعض ع الترقيه والاخبـ.ـار الجميله دي. وبـ.ـاركو لبعض.
طارق: بـ.ـارك لفهد ومراد بفخر كبير.

ومحمد: بـ.ـارك ليهم وكان مبسوط.
آدm: ضم مراد لقلبه وبـ.ـارك ليه. وكمان حـ.ـضـ.ـن فهد وبـ.ـاركلو. وعينيه ع اميرته.
آدm: راح وقعد جمب مريم.
مريم: قاعده ساكته.
آدm: باس على راسها. حقك عليا.
مريم: صعبت عليها نفسها. ودmـ.ـو.عها نزلت وبصت الناحيه التانيه.
آدm: زعل من نفسه أنه احرجها وزعقلها قدام حد ودي اول مره يعملها. وفكر. وقال إنه هيصالحها ف البيت. وقام ومسك ايدها. يلا نروح البيت علشان ترتاحي.
مريم: قامت من غير ما ترد عليه.

آدm: طيب يا جماعه الحمد لله اننا اطمنا ع سيادة المقدm فهد. وابتسم بفخر الف مبروك ياولاد.
مراد وفهد. الله يبـ.ـارك فيك.
طارق: تروح فين انا هطلب غدا.
آدm: لا غدا ايه انا تعبان وعايز انام بقالنا فتره مكناش بنعرف ننام كويس. اطلب غدا لفهد.
مراد: قرب من مريم وباس جبينها. اهو شوفتى كنتى قلقانه ع الفاضي. اهو احنا يستى هنفضل جمبك ع طول. اضحكى بقى.

مريم: ابتسمت بتكليف. انا مبسوطه اوى يامراد علشان انت وفهد هتكونو معانا ع طول ربنا يحفظك انت وفهد يارب.
مراد: اله ومفيش مبروك ولا ايه. دا انا حتى لسه مترقي.
مريم: ابتسمت من قلبها. وحطت ايدها ع خدو الف مبروك يانور عيني. الف مبروك يا فهد. ربنا يحقق كل احلامك انت ومراد إن شاء الله.
مراد وفهد الله يبـ.ـارك فيكي.
آدm: يلا يامريم. علشان الساعه 6 وعلاجك كمان شويه.

مريم: هزت راسها. وسلمت ع الموجودين وخرجت هي وآدm.
محمد: بهمس حبيبتي انتى وحشانى اوى.
نور: بحرج وانت كمان وحشتنى اوى ياحماده.
محمد: لا مدام فيها حماده يبقى نروح وحالا. وضحكو بحب. وقامو سلمو ع الموجودين وخرجو.
مراد: قاعد. وفريحه راحت قعدت جمبه بسعاده. مبروك. مبروك يامرادي
مراد: الله يبـ.ـارك فيكي ياقلب مرادك. افرحي يابت انا بقيت مقدm.
فريحه: انا فرحانه اوي يامرادي. وإن شاء الله هتبقى لواء قد الدنيا.

مراد: ههههه لوا مره واحده. ساعتها هقبض ع ابوكي هههههههههههه.
فريحه: كشرت عينيها. مووراااد.
مراد: قرب منها وهمس قلبه.
فريحه: بهيام. يلهوي بقى.
مراد: وحشتينى يابت المستخبى. بقولك ايه.
فريحه: بحرج. ايه ياحبيبى.
مراد: مش خلاص بقى اطمنا ع اخوكي الل نايم بقالو شهر ده. تعالى بقى نروح ع شقتنا انا عاوز سكر.
فريحه: قلبها دق ووشها بقى احمر جدا. وبصت ف الارض ومردتش.

مراد: هز راسه. استعنا بالله. وقام طيب يا جدعان. الحمد لله اطمنا ع فهد باشا. وانا حاسس ان الجـ.ـر.ح ف جمبى شادد عليا ومش قادر اقعد.
فريحه: شهقت بخــــوف. وقامت. مراد حبيبى فيك ايه. طيب. طيب تعالى نشوف الدكتور.
مراد: مسكها من أيدها وضغط عليها. متقلقيش. انا بس اروح البيت واخد دش سخن كدا وهبقى تمام.
فريحه: اتكسفت ووشها جاب الوان وسكتت
وبعدها سلمت ع الموجودين.
مراد: سلم ع طارق وفهد. ورنا ورينو واخد فريحه وخرج.

طارق: بص ع فهد شاف عينيه متعلقه ب رينو. وبص ع رنا. حبيبتي تحبى نروح علشان ترتاحي شويه. واهو الحمد لله فهد ابنك زي الفل.
رنا: وهنسيبه لوحدو يطارق؟
طارق: لوحدو ايه بس. ما هي مـ.ـر.اته معاه. وانتى مش شيفاهم متنحين لبعض ازاى يعنى. يلا قومى بدال ماحنا عاملين زي العزول كدا. وبصراحه انا تعبان و.جـ.ـعان نوم. وانتى كمان مكنتيش بتنامي الفتره الل فاتت كويس.

رنا: عندك حق ياحبيبى. خلاص الل تشوفه. وكمان رودي لوحدها في البيت. وبصتله انت طلبت لفهد ورينو غدا؟
طارق: ايوه من بدرى. طلبتلهم كباب وكفته وشيش وطلبت لينا انا وانتى وفارس ورودي. وزمانه ع وصول.
رنا: ربنا يخليك لينا ياطارق ولا يحرمنا منك ابدا ياحبيبى.
طارق: ولا يحرمنى منك ياقلب طارق. وبص ع فهد ورينو. شوفي العيال متنحين لبعض ازاى. دول نسيو اننا قاعدين.

رنا: اتنهدت بسعاده. لغة العيون الل بينهم دى اجمل حاجه ف حبهم لبعض. ربنا يهنيهم ويسعدهم يارب. فهد ابنك تعب ف حياته ربنا يريح قلبه. وقلب رينو يارب.
والباب خبط. والعسكري دخل ومعاه الأوردر. تمام يافنـ.ـد.م. الأوردر وصل.
طارق: هز راسه متشكر يبنى.
العسكرى: تحت امرك يافنـ.ـد.م وخرج.
طارق: قام. احم احم الووو انت ياعم المقدm.
فهد: انتبه. ها! احم نعم يا بابا.

طارق: نعم يا بابا! نعم الله عليك يا خويا. انا بنادى من امبـ.ـارح عليك.
فهد: بحرج. لانه كان سرحان ف عيون معشوقته. احم وسكت.
رنا: بنفاذ صبر. انت ياراجـ.ـل مالك كدا. لازم تحط التاتش بتاعك. وبصت ل فهد وابتسمت وباست راسه. حبيبى الف حمدلله على السلامه ياقلبى.
فهد: ابتسم بحب الله يسلمك يا أم فهد.

طارق: امسك يافهد يبنى. وبص ل رينو. انا عايزك تغذي الواد ده. وبص ل فهد البت دى طلعت عينينا ف اكلها انا عايزك تخليها تاكل كل الاكل ده. يلا ورينا شاطرتك بقى.
رينو: اتكسفت ووشها بقى احمر جدا.
فهد: بص عليها وابتسم بحب. مـ.ـا.تقلقش ياحج.
طارق: طيب ياحبيب ابوك. انا هاخد امك ونروح دلوقتي. وممكن اجيلك بليل ده لو عايز يعنى.
فهد: بسرعه. لا لا متجيش. احم قصدى متتعبش نفسك. انا هنام بدرى.

طارق: بدهشه. وبص ل رنا. شوفتى اهو سلم نمر اهو. وباعنا ف لحظه.
رنا: ههههههههه. معلش ياحبيبى احنا هنتصل ع فون رينو ونطمن عليه. وربنا يخليله رينو حبيبته اهي معاه.
رينو: اتكسفت جدا. وفهد قال والله ما اقصد ياحج انت عارف.
طارق: ولا يهمك يبنى. انا فرحة الدنيا كلها ف قلبى لما شوفتك من تانى. وسلم عليه. ورنا حـ.ـضـ.ـنته وسلمت عليهم. وخرجو.

فهد: قاعد ع السرير. ورينو قاعده ع الكرسي بعيد شويه. ومكسوفه ومتـ.ـو.تره وكأن فهد ده خطيبها مش جوزها.
فهد: رينو قاعده بعيد عنى ليه؟
رينو: اتكسفت ووشها جاب الوان. احم انا.
الباب: خبط.
فهد: غمض عينيه بنفاذ صبر. ونفخ بديق حقيقي. وبصوت مدايق ادخل.
رينو: حست بيه وابتسمت بسعاده...
الممرضه: دخلت بدلع. مساء الخير.
فهد: هز راسه. ورينو ردت مساء الخير.
الممرضه: برقه. حمدالله ع سلامتك يافنـ.ـد.م.
فهد: متشكر.

رينو: حست بالغيره. وقامت وقعدت جمبه ع طرف السرير. والفهد ابتسم.
الممرضه: ممكن ايد حضرتك علشان اركب الكانيولا.
رينو: برقت وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. انا ممكن اركبها لجوزي.
فهد: قلبه بيرقص سعاده وشاف تعابير وشها وكتم الضحكه.
الممرضه: بصتلها. حضرتك ده شغلى تمام.
رينو: قبضت على ايديها. ومردتش وقعدت زعلانه. وساكته.
الممرضه: ممكن ايد حضرتك!

فهد: شايف زعل رينو. وبص للممرضه ببرود لأ. واظن الدكتوره قالتلك انها هتركبها لجوزها. ولا انتى مسمعتيش؟ اتفضلى سيبى الكانيولا والمحلول واتفضلى.
الممرضه: بصتلهم بغـ.ـيظ وسابت الحاجه وخرجت.
فهد: شاف رينو. قاعده زعلانه. اتعدل وقام وراح قفل الباب بالمفتاح. وراح قعد جمبها. وفك ليها النقاب والحجاب.
رينو: قلبها هيطلع من مكانه. وبتنظم أنفاسها من قرب الفهد وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر ونزلت راسها وبصت للأرض.

فهد: شاف شعرها ومسد عليه بحب. ورفع وشها. وبص ف عينيها وقلبه دق وحشتينى.
رينو: قلبها بيدق. وبصت ف عينيه. وغمضت عينيها. وانت كمان وحشتنى اوى يافهد.
فهد: غمض عينيه وقرب منها وباسها من خدها. ودفن وشه في شعرها وضمها لقلبه.
رينو: مغمضه واتـ.ـو.ترت لما باسها من خدها. وبعدها رفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنت فهد باشتياق كبير. وفضلو ف حـ.ـضـ.ـن بعض شويه. كأن كل واحد فيهم بيتاكد من أنه موجود مع عشقه.

رينو: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وابتسمت بحب. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
فهد: بيتامل فيها. انتى سلامتى يانجمتى.
رينو: اتكسفت. وقامت. تعالى استريح علشان اركبلك الكانيولا.
فهد: قعد ع طرف السرير. ورينو جابت الكانيولا وهتركبها لكن قلبها و.جـ.ـعها من فكرة انها هتجـ.ـر.حه بالابره.
فهد: متقلقيش وانتى معايه انا مبحسش غير بيكى وبس.

رينو: اتنهدت بحب. وغـ.ـصـ.ـب عنها ركبت الكانيولا وبصعوبه. وعلقت المحلول. وقالت. تعالى رجع ضهرك ع السرير استريح. ومسكت
الروشته وشافت مواعيد العلاج. وراحت جابت الاكل. ف برشام هتاخدو بعد الاكل. يلا علشان تتغدي. وفتحت الاكل.
فهد: عينيه عليها وقلبه بيدق سعاده. وقال جواه رينو ماسافرتش يافهد.
رينو: اخدت الاكل يلا يا فهد بسم الله. وبدءت تاآكله.
فهد: اكل منها. وقال المفروض انا الل ا آكلك.

رينو: ابتسمت. انت ياما اكلتنى يافهد وع طول مهتم بيا. وديما محسسنى انى بـ.ـنتك مش حبيبتك ومراتك بس.
فهد: انتى فعلا بـ.ـنتى يارينو. انتى رقيقه اوى وجميله اوى.

فيلا العدوي.
آدm: دخل بالعربيه الفيلا. وادايق لان مريم متكلمتش معاه كلمه واحده طول الطريق.
آدm: وقف بالعربيه. ومريم فتحت الباب ونزلت ودخلت الفيلا من غير ما تتكلم.
رعد: جه واخد المفاتيح من آدm علشان يركن العربيه. حمدالله ع سلامتك يا باشا. والف مبروك ع سلامة فهد باشا.
آدm: هز راسه الله يسلمك يارعد. انت عرفت من زين!
رعد: ايوه ياباشا وفرحت جداا والله.
آدm: امم وزين رجع من الشركه امتى!

رعد: زين باشا رجع الساعه 5 ياباشا. ولسه خارج مع المدام واريان وليليان. وقال أنه رايح فيلا عزيز.
آدm: هز راسه. تمام. تسلم يارعد.
وآدm داخل الفيلا.
مريم: طالعه ع السلم. لكن وقفت وندهت ع زينب. يازينب.
زينب: افنـ.ـد.م ياست هانم.
مريم: تاني يازينب هانم تانى.
زينب. لامؤاخذه. حقك عليا ياست مريم. اؤمرينى.

مريم: الأمر لله ياحبيبتى. رينو عايزاكي تروحي من بكره الصبح بدرى إن شاء الله وتخلي شقتها زي الفل. علشان جوزها الحمد لله فاق وقام بالسلامه.
آدm: واقف. واتخض من زينب الل زغرطت مره واحده.
مريم: اتخضت. وابتسمت. حـ.ـر.ام عليكى يازينب خضتينى.
زينب: بتضحك سامحينى ياست مريم. والله الفرحه مش سيعانى. ياالف بركه ياالف بركه وزغرطت تانى.
سعاد: طلعت من المطبخ. ايه يابت يازوزو بتزغرطي ليه ف الظروف دي يالل تتشكي.

زينب: الظروف بقت زي الفل ياحجه سعاد. الرائد فهد بيه قام من النوم الحمد لله.
مريم: ههههههه. نوم ايه بس يازينب.
آدm: سمع ضحكتها. وابتسم وافتكر ميعاد علاجها. وطلع ع السلم ووقف جنبها. اسمها غيبوبه يازينب.
زينب: احم لا مؤخذه يا آدm بيه. بس اسمها مش حلو.
سعاد: ياالف نهار مبروك. حمدالله ع سلامتو ياست مريم وحمد الله على سلامتو ياسي آدm.
آدm ومريم الله يسلمك يا سعاد.

آدm: جهزولنا بقى الغدا انا ومريم. ومسك مريم من أيدها وطلع ع الاوضه
زينب: قالت ف سرها. ولا وأخيرا يابت يازينب هتتجوزى المنيل ع عينه هههه اخيرا.
سعاد: خبطتها ع كتفها انتى يامنيله انتى واقفه تايهه كدا ليه. اتحركي يلا جهزي الغدا.
زينب: ضحكت. حاضر من عينيه هوا. وجريت.

آدm: دخل الاوضه ولسه ماسك أيدها. واخد الشنطه من أيدها وحطها ع الكرسي. وبيفك ليها النقاب. وقال لسه زعلانه منى؟
مريم: ساكته ومبتردش عليه.
آدm: فك ليها الحجاب. لسه زعلانه منى؟
مريم: ساكته ومبتردش.

آدm: شاف انها فعلا زعلانه. واخد راسها وحطها ع قلبه. ت عـ.ـر.في انى انا المفروض ازعل منك يا مريم وكمان اعـ.ـا.قبك على الل انتى قولتيه. مريم كام مره نبهت عليكى انك متجبيش سيرة المـ.ـو.ت وخصوصاً ليكى انتى. مريم جالك قلب تدعي ع نفسك وقدامي. طيب بما انك شايفاها سهله اوي كدا. انا الل بقولك اهو. ربنا يجعل يومي، ومكملش. لأن مريم حطت أيدها ع بوقه بسرعه. بس يا آدm بس. اوعي تقولها بالله عليك اوعي تنطقها.

آدm: شال أيدها. وبصلها بعتاب. طيب ليه انتى شايفاها صعبه عليكي انك تسمعيها منى. وشايفه العكس تماما ل آدm يامريم.
مريم: بصت ل عينيه ومردتش.
آدm: رجع خصله شعر ورا ودنها. انا اسف انى عليت صوتى عليكى قدام منهم. لكن بجد انا لما سمعتك بتدعي ع نفسك اتجننت مريم اوعدينى انك متدعيش ع نفسك تانى انا بقى حلفتك بالله مـ.ـا.تعمليها تانى.

مريم: ضعفت وحطت راسها ع صدره. واتنهدت انا اسفه يا آدm مكنش قصدي ادايقك. كل الحكايه عيالى يا آدm كله يهون علشانهم.
آدm: بزعل حقيقي. عيالك؟ وهز راسه. وسكت.
مريم: ضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها. وفهمت. ورفعت راسها بسرعه. لا يا آدm متفهمنيش غلط. انت عارف ان الحب درجات. وحب الأولاد غير عشق الزوج. وانت عارف ده كويس.
آدm: انتى قولتى كله يهون علشانهم تمام وجميل. لكن حتى عمرك يامريم يهون علشانهم. طيب وآدm مفكرتيش فيه؟

مريم: آدm نبضي آدm ده حاله خاصه حبي ليه ملوش اسم أو وصف. آدm ده عقلي وكيانى. آدm روحي يا آدm. وبصت ف عينيه وسكتت
آدm: غمض عينيه واتنهد لكن من جواه زعلان. وشايفها مرهقه. وحط راسه ع جبينها. انا مش هزعل منك لانك عشق ال آدm.

بعد ما فهد اتغدى هو ورينو. واخد العلاج. قعدو شويه مع بعض.
بيتر لما عرف جه وخبط ودخل بعد ما رينو لبست الحجاب والنقاب. وفرح جدا بفهد. وفهد كان مبسوط لانه شايف الكل فرحان علشانه وخصوصاً فرحة بيتر لما عرف ان فهد ومراد اترقو وقعد معاه شويه وسلم ع رينو واستاذن ومشي. وبعدها بشويه. فهد من العلاج حس انه عايز ينام. وبيقاوم علشان يقعد مع رينو.

رينو: عارفه إن العلاج فيه منوم. وقربت منه وقعدت جنبه. وحطت راسه ف حـ.ـضـ.ـنها و فهد حـ.ـضـ.ـنها واتنهد وغمض عينيه واستكان ونام ع طول. ورينو فضلت قاعده جمبه وهو نايم ف حـ.ـضـ.ـنها وتمسد ع شعرو. وكل شويه تبوس جـ.ـر.ح راسه وجبينه وتتاكد من إن فهد فاق ورجع ليها بالسلامه. لكن حست أن من الحمل بطنها و.جـ.ـعتها من طريقة القعده دى. ورفعت راس فهد ونزلتها ع المخده بشويش. وغطته كويس. وباست خدو. وحطت أيدها ع خدو وابتسمت بحب وحمدت ربنا إن فهد موجود في حياتها. وقامت اتوضت وصلت. وقعدت جمبه ع الكرسي تقرأ القرآن.

وفونها رن. وكانت غاده. ورينو كلمتها. وفرحت جداا بأن معتز اتقدm ل غاده. وغاده فرحت لأن فهد فاق الحمدلله. واطمنو ع بعض وقفلو. والوقت عدا. والساعه دلوقتي 10 مساءا. ورينو واقفه ومربعه ايديها وسانده راسها ع الشباك. وسرحانه.
فهد: فاق وفتح عينيه. وبيدور ع رينو. وشافها واقفه وسرحانه. وقام وقرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف وباس كتفها حبيبتى سرحانه ف ايه!
رينو: اتخضت. لكن ابتسمت. ورجعت راسها ع صدره. حبيبى نمت كويس؟

فهد: امم نمت ف حـ.ـضـ.ـنك ومحستش بنفسي. المهم بقى مش هتقوليلى سرحانه ف ايه؟
رينو: هزت كتفها ابدا. سرحت شويه ف الل بيحصل معانا.
فهد: حط ايدو ع بطنها. رينو انتى عرفتى انك حامل امتى؟ وحسيتى بايه؟

رينو: غمضت عينيها وافتكرت كل حاجه حصلت ف اليوم ده. ومش عارفه تعمل ايه. تقوله انها حامل قبل مايسافر. ولا متقولش علشان هو تعبان. واخدت نفس عميق. فاكر قبل ما تسافر بكام يوم. لما كنت بدوخ واجري ع الحمام ارجع؟ واتنهدت بو.جـ.ـع. جيت انت سافرت وبعدها تعبت ولما كشفت عرفت انى حامل.
فهد: حس بيها. ولفها ليه رينو انتى لسه زعلانه!

رينو: بتمثيل. احم زعلانه؟ وايه الل هيزعلنى. انا حامل وجوزي حبيبى موجود معايه. مفيش حاجه تزعلنى ابدا.

فهد: رينو. انا عايزك متزعليش منى. صدقينى اليوم ده انا كنت مضغوط فعلا. عارفه مدير الجهاز. شرحلنا قد ايه المأموريه دي مهمه جدا. ومحتاجه تركيز بنسبة 200 وكنت راجع مخـ.ـنـ.ـوق جدا علشان هسيبك واسافر. وبعدها شوفت الل اسمه معتز ده واقف معاكى. وده زاد من خـ.ـنـ.ـقتى وعلشان خاطرك انا مروحتش فرمته بايديا. ولما رجعنا ع البيت قولتي انك هتسافري! وكمان هتسافري ترم كامل مش اسبوع. رينو انا بعد ما هديت وفكرت اكتشفت إن أسلوب الحوار كان غلط. او جه ف وقت غلط. صدقينى انا مش اناني ولا ضد إنك تنجحي بالعكس أنا نفسي اشوفك أشهر دكتوره ف العالم كله. لكن انا كنت استحاله اوافق تسافري لوحدك انتى عارفه انا بخاف عليكى قد ايه. وعارفه انك طول ما بتبقى ف الجامعه انا بكون قلقان عليكى. ازاى كنتى عايزه انى اوافق تسافري بريطانيا ولوحدك. عارفه لو انا كنت اجازه انا من غير تفكير كنت قولتلك جهزى شنطتك واخدك ونسافر من تانى يوم. او حتى لو انا كنت هسافر وف حد يسافر معاكى زي آدm او زين. انا مكنتش هعترض لكن صعب لأنهم وراهم اشغالهم. وحاوطها من وسطها. رينو انتى عارفه انى بحبك اوى وزعلك عندى ده حاجه كبيره اوي. انتى مت عـ.ـر.فيش انا كنت عامل ازاى ف المأموريه. انا كنت هتجنن من التفكير. لأ عارف اكلمك ولا عارف انتى صممتى ع رأيك وسافرتى ولا لأ. وكان الف موقف بيتصور قدامي لو حد اذاكي. وقربها اكتر وابتسم.

لكن لما عرفت إن مراتى وحبيبتي رفضت انها تسافر. مت عـ.ـر.فيش كمية الراحه الل انا كنت فيها. وقرب منها وباسها برقه. انا اسف متزعليش من فهد حبيبك.

رينو: بتسمعو ومن جواها زعلان. لكن لما قرب منها. غمضت عينيها. وافتكرت الاصابه والغيبوبه. وانها كانت هتخسره. فتحت عينيها. وبصت ف عينيه. انا مبقتش زعلانه منك يافهد. انا فعلا كنت زعلانه منك جدا. وانك اخدت قرارك ورفضت المنحه من اول ما قولتلك ومن غير تفاهم بينا. وزعلت جدا من أسلوب الحوار وكمان زعلت من نفسي لانى ف لحظة عند منى وبسبب اسلوبك انا نطقت كلمه ولو كانت اتنفذت يعنى كان فيها مـ.ـو.تي. فهد انا حقيقي زعلت منك. لكن لما انت رجعت وبالشكل ده. وانك متصاب وكمان ف غيبوبه. اكتشفت انى كنت غلطانه. وعيونها اتملت بدmـ.ـو.ع. المنحه وتعليمى وحياتى كلها. حسيت انها صفر ع الشمال. بدونك يافهد. انا لما كنت بكلمك وانت مبتردش عليا. قد ايه كل حاجه ملهاش لازمه من غير وجودك معايا وجمبى. انا حقيقي مش عايزه المنحه ولا عايزه الجامعه ومش عايزه اكبر شهادات. انا كل الل انا عايزاه انت. انت وبس يافهد. ودmـ.ـو.عها نزلت. فكرة أنى ممكن اخسرك. نستنى لذة الحياه. انا مش عايزه حد غيرك يا فهد واترمت في حـ.ـضـ.ـنه وعيطت انا نجاحي ف انك تكون معايا في كل وقت. انا بحبك اوى يافهد انا مقدرش اتخيل حياتى من غيرك. انت سندى وحمايتى انت امانى يافهد.

فهد: بيسمعها. وزعلان علشانها. هو مبيحبش يشوف دmـ.ـو.عها. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وبيمسد على شعرها. بس يارينو كفايه علشان خاطرى. انا اسف وحقك عليا. وانا نجاحي ف انى اشوفك ناجحه ياحبيبتى. ششش بس وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها. بس انا مش عايز اشوف دmـ.ـو.عك ابدا. وبعدين انا معاكي اهو. ومسك وشها بايديه. انا امانك وانتى جنتى يارينو. وابتسم اممم انا لازم اصالحك. وعندي ليكى خبر ممكن. ممكن يفرحك.

رينو: بشهقات بسيطه. هزت راسها. انا مش عايزه انك تصالحنى انا عايزاك جمبى وبس يافهد.
فهد: هز راسه وابتسم انا جمبك ومعاكي. انتى نجحتى انهردا. ولازم اقدmلك هديه. ع نجاحك وكمان كلامك الل رد فيا الروح ده. ها عايزه ت عـ.ـر.في ايه الهديه!
رينو: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. ومسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها امم.
فهد: ابتسم وقرب من دونها وهمس. انا قررت إن شاء الله انك السنه الل جايه تاخديها كلها ف بريطانيا. وانا هسافر معاكي.

رينو. : تنحت. وعيونها مفتوحه ع الاخر. ولسانها اتلجم.
فهد: رفع راسه. وبصلها. وضحك ع شكلها. لاري حبيبتي. سمعتى انا قولت ايه؟
رينو: بصت ل فهد بدهشه. ا. ا. انت. ا. انت قولت ايه!
فهد: ههههه. قولت ان سنه 6 طب هتاخديها ف بريطانيا وع حسابى أن شاله محد حوش ههههه ودي هديتى ليكي. وانا كمان هكون موجود معاكي. انا واخد اجازه كبيره وعايز اقضي كل دقيقه مع لاري حياتى ولوحدنا.

رينو: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. فاه. فهد انت بتتكلم بييجاااد.
فهد: هههههه اه انا بتكلم بييجاد. ههههه قمر يارينو.
رينو: بسعاده رفعت ايديها وحاوطت رقبته وحـ.ـضـ.ـنته بفرحه كبيره. انا بجد مش مصدقه. فهد انت اجمل زوج ف الدنيا دى كلها. فهد انا بحبك اوى انا بعشقك يافهد والله بعشقك.
وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه ووقفت ع أطراف صوابعها وباسته من خدو بسعاده انا بمـ.ـو.ت فيك والله بحبك اوى.

فهد: قلبه دق من سعادتها بالشكل ده. واشتياقه ليها بيزيد. وقربها منه بالطريقه دي جننه. وبص ف عينيها وقلبه بيدق وحشتينى يارينو. وقرب منها وباسها البوسه المعهوده باشتياق كبير. ورينو قلبها هيطلع من مكانه وتاهت ف عشق الفهد.
وبعد شويه حط راسه على جبينها. بحبك. بحبك اوى يارينو.
رينو: بتنهج. وانا بعشقك يافهد.
فهد: عارفه نفسي اخـ.ـطـ.ـفك دلوقتي ع بيتنا.

رينو: حطت راسها على صدره. وانا نفسي انى انام ف حـ.ـضـ.ـنك. انا مشتاقه لحـ.ـضـ.ـنك اوى.
فهد: تعالى. واخدها ع السرير واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. حـ.ـضـ.ـنى تحت امر نجمتى. انا عايزك تنامي كويس. علشان عندنا برنامج مليان الفتره الل جايه.
رينو: رفعت راسها بسعاده. وحطت أيدها ع خدو امم برنامج ايه بقى.

فهد: بصي يا قلبى أولا كدا انا خارج بكره. وبعد بكره إن شاء الله هروح انا ومراد ع الجهاز. وبعدها اخدك زى ما طلبتنى ونروح للدكتوره اطمن عليكى وانتى تشوفي حامل ف ولد ولا بـ.ـنت. وبعدها هنسافر انا وانتى.
رينو: نسافر؟ نسافر فين؟
فهد: اي بلد. انتى بس شاورى عايزه نسافر فين؟

رينو: بصراحه ياحبيبى. وانت تعبان. انا وفريحه قررنا إن لما ربنا يقومك بالسلامه انت وأبيه مراد نسافر السعوديه. ونعمل عمره ونشكر ربنا لانه ديما واقف جمبنا.
فهد: ابتسم بحب وباس كف ايديها. حاضر ياحبيبتى. نسافر ونعمل عمره.
رينو: ابتسمت. ومسكت ايد فهد وحطتها ع بطنها. قولى يافهد انت نفسك ف ولد ولا بـ.ـنت.
فهد: ابتسم. انا راضي بالل ربنا كرمنا بيه. لكن انا ظاهريا عايز ولد. وقلبى بيتمنى بـ.ـنت.

رينو: اممم فزوره حلوه. انزل بالترجمه لو سمحت.
فهد: ههههه حاضر يستى. انا نفسي في بـ.ـنت. بس الخــــوف من انها تطلع جميله زيك. وكمان دي مش هتبقى بـ.ـنت اي حد لأ دي هتبقى بـ.ـنت معشوقتى الصغيره. يعنى حته من روحي. والل يبصلها بس عد الجثث يافهد. انا هعانى والله معاكو.
رينو: هههههههه. ينهارى يافهد. انت حتى مع بـ.ـنتك هتعمل كدا. الله يكون في عونك بابـ.ـنتى ياحبيبتى.
فهد: غمزلها. طيب بزمتك انتى مش كنتى مشتاقه لغيرة الفهد.

رينو: بصراحه انا كنت همـ.ـو.ت ع غيرة الفهد.
فهد: من غير مقدmـ.ـا.ت. قرب منها وباسها بحب كبير. ورينو قلبها دق وتاهت ف عشق الفهد.
عدت الليله لاول مره من شهر واكتر تقريبا بهدوء تام وسلام وسعاده على العيله كلها وطلع نهار جديد. مجدد الامل والتفاؤل ف قلب كل بطل وبطله.
الساعه 10 صباحا. ف المستشفى.
رينو: نايمه في حـ.ـضـ.ـن الفهد لاول مره من 4شهور تقريبا بأمان تام ومش خايفه من بكره والبسمه ع وشها.
فهد: نايم واخد رينو كلها في حـ.ـضـ.ـنه ونايم ومبتسم وقلبه مطمن لأن الدنيا كلها في حـ.ـضـ.ـنه.
الباب بيخبط.

فهد: فاق وفتح عينيه ورينو نايمه وحطه راسها على صدره وشعرها نازل ع وشه وكتفه. وابتسم بحب.
الباب خبط تانى.
فهد: بيهمس. رينو حبيبى
رينو: نايمه بعمق لانها بقالها فتره كبيره مابتنمش كويس.
فهد: رفع ايدو وبيرتب شعرها. رينو حبيبى قومي الباب بيخبط.
رينو: اتنهدت اممم بس بقى.
فهد: ضحك. وحرك راسها ع دراعه. رينو انتى يابت قومي بقى.
رينو: رفعت أيدها ع صدر فهد وحـ.ـضـ.ـنته حبيبى سبنى انام شويه كمان.
الباب خبط تانى.

فهد: ادايق من الل ع الباب. معلش ياحبيبتى شويه وهنروح البيت وتنامي برحتك قومي بقى.
رينو، : بدءت تفوق. وبتتاوب صباح الخير يا حبيبي. وابتسمت.
فهد: صباح العشق.
رينو: اتعدلت وباسته من خدو. حبيبى عامل ايه دلوقتي احسن؟
فهد: انتى شايفه ايه!
رينو: حطت راسها ع كتفه. شايفه انى فتحت عينيه ع الجنه.

فهد: ابتسم بحب. وقرب منها يبـ.ـو.سها لكن الباب خبط. وغمض عينيه بغـــضــــب ونفاذ صبر اووف. قومي خدى حجابك ونقابك وادخلى الحمام. وانا هاقوم افتح.
رينو: ههههه وحشتنى عصبيتك وخـ.ـطـ.ـفت بوسه من خدو وقامت بسرعه واخدت الحجاب والنقاب ودخلت الحمام.
فهد. : اتنهد وحط ايدو ع قلبه. بحبك يابـ.ـنت العدوي. وقام ولبس التيشرت وفتح الباب.
الممرضه: دخلت. صباح الخير يا فنـ.ـد.م. ميعاد العلاج.
فهد: هز راسه صباح الخير. وقعد ع طرف السرير.

الممرضه: دي وجبة الإفطار بتاعة حضرتك وده العلاج. برشامه قبل الفطار بربع ساعه. وكبسوله بعد الفطار.
فهد: هز راسه تمام متشكر.
الممرضه: الدكتور كتبلك على خروج.
وهتخرج إن شاء الله الساعه 12. وانا هعلق لحضرتك المحلول بعد الفطار. يكون خلص قبل ميعاد خروجك.
فهد: هز راسه. تمام.
الممرضه: حمدالله ع سلامة حضرتك. وخرجت.

فهد: اخد البرشامه. وبص ف الساعه وكانت 10 ونص. وفون رينو رن. وكان طارق وعايز يجي يوصله للبيت لكن فهد رفض. وبعدها فارس لكن برضو فهد رفض حد يجي ياخدو هو هيروح مع مـ.ـر.اته لوحدو.
رينو: خرجت من الحمام. وابتسمت. حبيبى اخدت علاجك.
فهد: اه ياروحي. انا هدخل الحمام اتوضى.
رينو: بتفرش سجادة الصلاه. ماشي ياحبيبى. لو تحب اجي معاك اساعدك.
فهد: لا ياروحي انا بقيت كويس. صلى انتى.

فهد دخل الحمام واتوضي. ورينو صلت. وفهد خرج وصلى. وقعد ع الكنبه. ورينو اخدت الفطار وقعدت جنبه واكلته. وهو اكلها غـ.ـصـ.ـب عنها. ورينو جابتله الكبسوله واخدها.
بعدها الممرضه دخلت. وفهد قالها مراتى دكتوره. وهي هاتهتم بالباقي. وخرجت.

رينو: علقت المحلول لفهد. وقعدت جمبه. وفونها رن وكان آدm. وعايز برضو يجي يوصل فهد لكن فهد صمم انه ميجيش. وبعدها مراد ونفس الرد. وآدm اتصل تاني. وقال أنا بعت رعد ليكو بالعربيه علشان يوصلكم.

وبعد شويه. رينو قامت وجهزت كل حاجه ف الشنطه. واتصلت ع مريم تطمن عليها. وسألتها على زينب. ومريم قالت إن زينب من بدرى ف الشقه وخلصت وراجعه ف الطريق. وكمان انا بعملك غدا وهبعتو مع واحد من الحرس لأن آدm بيقول أن رعد هيوصلكم وهيروح علشان يفتتح شركة الحراسه الخاصه بتاعته.
والساعه 1 رعد وصل وخبط ع الباب.
فهد: ادخل.
رعد: دخل وابتسم صباح الخير يا فهد باشا وسلم عليه وحـ.ـضـ.ـنو بعض.
فهد: صباح الخير يارعد.

رعد: طلع من حـ.ـضـ.ـنه حمدالله ع سلامتك.
فهد: الله يسلمك تسلم يارعد. عامل ايه؟
رعد: الحمدلله تمام. وانهردا افتتاح الشركه بتاعتي. وكنت أتمنى أن حضرتك تبقى موجود مع آدm باشا وطارق باشا.
فهد: ابتسم والله! الف مبروك يارعد والله فرحتلك بجد. ومعلش تتعوض مره تانيه إن شاء الله. وع كدا بقى انت هتسيب شغل الحراسه عند آدm باشا.

رعد: لا طبعا استحاله. الشركه دي اتفتحت بفضل ربنا و بسبب آدm باشا هو الل شجعنى وساعدنى فيها كتير جدا. اسيبه ازاى؟ اه مش هبقى معاه زي الاول يعنى الصبح ساعتين مثلا. وبليل كمان. وباقي اليوم ف الشركه. لكن اول ما يقول رعد هكون قدامه وفورا.
فهد: ابتسم اصيل يارعد. والف مبروك. انت جدع جدا وتستاهل كل خير.
رعد: الله يخليك يا فهد باشا. هنتحرك دلوقتي!
فهد: هز راسه. ايوه بس ثوانى المدام بتجيب الحاجه من جوه.

رينو: خرجت ومش واخده بالها من رعد.
ومعاها الاشعه والعلاج. حبيبى انا جبتلك كل حاجه. وشافت رعد وأحرجت. احم.
فهد: ابتسم متشكر ياحبيبتى. واخد منها الحاجه.
ورعد: اخد الشنطه ونزل.
فهد: الدكتور جه وسلم عليه ومشي. وفهد حاوط رينو من كتفها وخرج معاها.
ورينو كانت ف قمة سعادتها. ونزلو وركبو العربيه. ورعد اتحرك ومشي.

مراد: ف الشقه. بيفطر ع السرير مع فريحه.
مراد: بيأكل فريحه. وفريحه بتاكله.
فريحه: الحمد لله. يااااه انا كنت جعانه بشكل.
مراد: بالهنا والشفا يافريحتى.
فريحه: تسلم لقلبى يامرادي. اقوم بقى اعمل اتنين شاى ونحبس بيهم قبل ما انزل.
مراد: ومالو يامعلم مش عيب نحبس يسطى.
فريحه: ههههههههه. اله ايه بقى يامرادي.
مراد: وبعدين انتى بتقولى قبل ما انزل. ممكن بعد إذن حضرتك تتكرمي يعنى وت عـ.ـر.في جوزك انتى رايحه فين!

فريحه: شالت صنية الاكل وحطتها ع التربيزه ورجعت حطت راسها ع رجل مراد. حبيبى انت بتتريق مش كدا؟
مراد: لا خالص انا ينفع اتريق ع بـ.ـنت المستخبى بردو. ده حتى عيب والله.
فريحه: مسكت ايدو. مرادي حبيبى مش احنا اتفقنا إن لما فهد يتحسن إن شاء الله انا هرجع العياده من تانى؟
مراد: حصل. ويعنى هو لازم تاني يوم ع طول كدا. هو انا مش واحشك ولا ايه؟

فريحه: رفعت راسها. وقربت منه. طيب بزمتك حط عينى ف عينك كدا وشوف مين واحش مين اكتر ومين بيعشق مين اكتر؟
مراد: انزلى العياده بكره.
فريحه: بطفوليه. يامووراد بقى.
مراد: بتحذير. انزلى العياده بكره!
فريحه: ليه ليييه بكره ليييييه!
مراد: لسعها ع قفاها. صوت امك ده مايعلاش بدل ماالعبلك ف وشك.
فريحه: اعاااااااا انت بتضـ.ـر.بنى ياموراد.
مراد: لسعها تانى. يابت وطي صوتك ده.

فريحه: اعااااااااااااااا بتضـ.ـر.ب قرة عينك ياموراد. اعاااااااااا.
مراد: حط ايدو ع بوقها. يابت هضـ.ـر.بك. وشال ايدو انتى حره قومي روحي العياده انتى وش فقر.
فريحه: فتحت عينيها وغمضت بطفوليه. مورادي حبيبى انت شكلك ناوي تفاجأنى انهردا مش كدا؟
مراد: رجع راسه لورا. تؤ خلاص قومي البسي علشان اوصلك انتى مش وش نعمه.

فريحه: اتعدلت وحطت راسها ع كتفه بطفوليه. بيبى انا كنت بهزر معاك اصلا انا ماليش مزاج انزل العياده. قول بقى بليييييز.
مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه ابدا. كنت هاخدك ونخرج ونروح المول واشتريلك هديه. وبعدها اعزمك ع الغدا. وبعدها اخدك ف مركب ع النيل. بس خلاص ياروحي مش مهم شغلك اهم.
فريحه: شهقت بصوت عالى. واتشعلقت ف رقبته موووورااااد حبيبى حبيبى. هي يعنى العياده هتطير. وباسته من خدو. بحبك اوى يامرادي.

مراد: قربها لحـ.ـضـ.ـنه. بس لو مكنتيش تحلفى. وقرب منها. وعاشو وقت رومانسي.

آدm: ف الشركه واتصل ع مريم. وردت
مريم: ابتسمت. السلام عليكم يا آدm.
آدm: وعليكي السلام ياقلب آدm. عامله ايه دلوقتى ياروحي؟
مريم: الحمد لله ياحبيبى. تسلم لقلبى ويسلم سؤالك عليا.
آدm: هو انا عندي كام مريم يعنى؟
مريم: هههههه عندك اتنين. وحبيبتك التانيه قاعده جمبى اهي.
آدm: مريم نونو دي شبيه ليكي. لكن انتى الاصل ياروحي.
مريم: منحرمش منك ابدا ياحبيبى.
آدm: ولا منك ياحبيبتى. ها بعتى الغدا لفهد ورينو؟

مريم: ايوه من بدرى. ورينو اتصلت وطمنتنى انهم وصلو بالسلامه.
آدm: ربنا يريح قلبها ويسعدهم. ومش عايزين ننسي هدية نجاحها.
مريم: لا خالص انا فاكره. بس هانجبلها ايه ياترى!
آدm: بتفكير. اممم ايه رايك لما نعرف نوع البيبى إن شاء الله. نجيبلها سرير البيبى. ونجهزلها اوضة الاطفال!
مريم: والله يا حبيبي هي فكره جميله اوي. لكن انا مبحبش اسبق الأحداث. محدش عارف بكره فيه ايه!

آدm: حبيبتي تفائلو بالخير تجدوه. احنا هنتكل ع الله ونجهز غرفة الأطفال كهديه ليها وكمان لفهد. ورب الخير لا ايييه!
مريم: اتنهدت بحب. لا يأتى إلا بالخير. ونعمه بالله خلاص زى مـ.ـا.تحب وتعيش وتفرحنا يارب.
آدm: حبيبتي تسلمي. بقولك بقى علاجك الساعه 4 يعنى كمان نص ساعه.
مريم: بحب كبير. فاكراه ياحبيبى. ومتقلقش عليا. وافتكرت وقالت. صح يا آدm انتو هتعملو الحفله امتى بإذن الله؟

آدm: طارق كلمنى وقالى يوم الجمعه إن شاء الله. يكون فهد فاق تماماً.
مريم: طيب ياحبيبى ع خير إن شاء الله.
آدm: حبيبتي انا دلوقتي عندى اجتماع وفونى هيكون ع الصامت. والساعه 5 إن شاء الله. هروح انا وطارق. شركة رعد الجديده زي ما قولتلك. يعنى هرجع متأخر شويه.
مريم: ربنا معاك ويجعل ليك ف كل خطوه سلامه ياحبيبى.
فهد ورينو وصلو الشقه. وبعدها الغدا وصل.

رينو: عملت لفهد كوباية عصير وقعدت معاه شويه. وبعدها دخلت تاخد شاور. واتوضت ولبست طقم رقيق جدا وضـ.ـر.بات قلبها مختلفه من فرط السعاده الل عايشاها. ولبست الاسدال وخرجت. وجهزت الحمام لفهد علشان ياخد شاور. وفهد دخل ياخد شاور.
ورينو: بتصلي العصر وبتدعي ف السجود لفهد وللعيله.

وبعد الصلاه قــلـــعت الاسدال ووقفت قدام المرايا وفردت شعرها وحطت لمسات خفيفه ع وشها ورشت برفان ولبست سلسله بإسم فهد. وخرجت. تجهز الغدا لفهد.
فهد: اخد الشاور واتوضى ولبس. وخرج وشم برفانها الل مشتاقله وابتسم ورش برفان وصلى العصر. وبعد الصلاه خرج. وشاف معشوقته ف المطبخ وشاف بطنها الل كبرت شويه صغيره وابتسم بحب. وقرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. بتعملى ايه؟

رينو: قلبها دق بحرج. احم أبدا ياحبيبى انا بجهز الاكل ف الاطباق.
فهد: بيشم شعرها وبرفانها. وحشتينى.
رينو: جـ.ـسمها رجف. ووشها بقى جمرة نار من الكسوف احم وا. وانت كمان.
فهد: لفها ليه. وبيتامل جمالها. وقرب منها وباس جبينها حبيبتي ربنا يخليكي ليا.
رينو: قلبها اطمن. وحطت راسها على صدره. ربنا يديمك نعمه ف حياتى كلها يافهد.
فهد: رفع دقنها بايدو وخـ.ـطـ.ـف منها بوسه سريعه. بحبك ياقلب فهد.

رينو: وانا بعشقك. بقول يحبيبى انت لازم تتغدي علشان العلاج.
فهد: هز راسه. ماشي ياحبيبتى تحبى اساعدك ف ايه؟
رينو: اتحركت. تساعدنى ف ايه. ولا حاجه ده الاكل جاي جاهز وكل حاجه جهزت اهي. وشالت الصنيه. يلا بينا ياحبيبى
فهد: ابتسم. وهز راسه.
رينو: دخلت اوضة النوم وحطت الاكل ع التربيزه. تعالى ياحبيبى اقعد ع الكنبه. ولا تحب تاكل ع السرير. وشهقت.
فهد: قعد ع الكنبه. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقعدها ع رجله.

رينو: اتخضت. بجد نفسي تبطل الحركه دي بتخض بجد.
فهد: ضحك. ما انا قولتلك قبل كدا ومين هيشـ.ـدك لحـ.ـضـ.ـنه غيرى.
رينو: ههههه تعرف وانت مسافر بس قبل كدا يعنى. داخله الأوضه بتاعتى عند بابى. حد شـ.ـدنى من كم البيجامه اتخضيت وقولت فهد. ولقيتها اوكرة الباب ههههههه.
فهد: ضحك. لا اوكرة الباب دي عملتها مع الكل.
رينو: باست جبينه نورت بيتك يافهد.
فهد: باس أيدها. البيت منورش غير بوجودك فيه.

رينو: بدءت تاآكله. وفهد اآكلها وكملو اكل. وبعدها رينو قامت وشالت الصنيه. وجابت العلاج وعطته لفهد. تحب اعملك قهوه.
فهد: قرب منها. وحاوطها من وسطها. وقال بحب. لأ مش عايز قهوه انا عايزك انتي.
رينو: اتـ.ـو.ترت. وقلبها بيدق.
فهد: باصص ف عينيها. وقلبه بيدق باشتياق ورجع خصله شعر ورا ودنها وحط ايدو ع خدها. وحشتينى.
رينو: قلبها بيدق بسرعه. وبتتنفس بسرعه. وغمضت عينيها. وانت وحشتنى اوى يافهد.

فهد: قرب منها وباسها من خدها برقه وعينيها. ورينو رفعت ايديها ع صدره. وفهد قربها منه اكتر. وباسها البوسه المعهوده باشتياق كبير ورينو تاهت في عشق الفهد.
وبعد فتره كبيره. فهد واخد رينو كلها في حـ.ـضـ.ـنه وبيمشي ايدو بين خصلات شعرها. بحب كبير ومبسوط انه رجع لمعشوقته حبيبته.
ورينو: مخبيه وشها ف حـ.ـضـ.ـنه. وفرحانه أن الازمه دي عدت ع خير. وإن فهد اخيرا معاها.
وعدى اليوم ع الكل بسعاده كبيره.

وتانى يوم الضهر.
مراد اتصل ع فهد واطمن عليه. وقاله المدير منتظرنا ف الجهاز. وفهد قاله ساعه واكون ف الجهاز استنانى وقفلو.
فهد: حرك راس رينو من ع صدره ونزلها ع المخده بشويش علشان متصحاش. وقام ياخد شاور.
رينو: فاقت وقامت بكل نشاط وحيويه. ومبسوطه. وراحت ع الدولاب. وطلعت قميص وبنطلون لفهد. وجهزت الساعه والبرفان والجزمه وكل حاجه.
فهد: خرج من الحمام. وشافها وشاف انها مجهزه كل حاجه وابتسم. صباح السعاده.

رينو: قربت منه صباح الخير ياحبيبي وباسته من خدو وهو باسها من خدها. عامل ايه النهارده.
فهد: كويس جدا الحمد لله.
رينو: يارب ديما كويس ومبسوط. صلى الضهر اكون أنا اتوضيت وصليت وهجهز الفطار.
فهد: لا فطار ايه. مدير الجهاز مستنى ف المكتب.
رينو: لا مينفعش كده. انت انهارده هتتاخر. وليك علاج بتاخدو قبل الاكل وبعدو. وجابت برشامة قبل الاكل اتفضل ومش هسمح انك تنزل من غير مـ.ـا.تاخد علاجك.

فهد: ابتسم. واخد البرشامه. حاضر ياحبيبتى زي ما تحبى. بس بسرعه لانى كدا هتاخر.
رينو: ف ثوانى مش هتاخر. وهفطرك واصلى بعدها لسه الصلاه ما اقامتش. وخرجت بسرعه. وغمضت عينيها ومتلخبطه. وقالت مامي اول حاجه بتعملها لبابى القهوه. ايوه يبقى انا اعمل القهوه. وراحت تعمل القهوه. وبتجهز ف الفطار.
فهد: لبس وخرج.

رينو: شافته وحطت الفطار ع السفره. وانبهرت بسم الله ماشاء الله. ايه ده يا فهد الجمال ده. قمر. وقالت بغيره هو ف ظابطات بنات هناك؟
فهد: ههههههههه. ظابطات؟ ايوه يستى ف ظابطات بنات هناك. ههههه
رينو: بغـ.ـيظ. انت بتضحك ع ايه. والله يا فهد لو واحده بصتلك لاقــ,تــلها بايديا. وهولع فيها كمان. هاا.
فهد: شاف غيرتها. ههههه قمر وانتى شايطه كدا. تعالى بقى نفطر علشان متأخرش.
رينو: قعدت بنرفزه. اتفضل قهوتك.

فهد: ههههه انتى بتتكلمى بنرفزه ليه بس ياحبيبتى. كأن فعلا ف بنات وكدا.
رينو: صكت ع أسنانها. بص بقى علشان مطلعش عصبيتى عليك. تدخل الجهاز بتاعكو ده اي ظابطه تكلمك متردش عليها. واي واحده تقولك حمدلله على السلامه بردو متردش عليها. وإلا هاجيلك ع الجهاز. وهقــ,تــلهم كلهم.
فهد: فتح بوقه بدهشه. وقال بهمس امم هرمونات الحمل اشتغلت. احم حاضر ياحبيبتي بصي ولا كأنى اعرفهم. حاضر.
رينو: بغـ.ـيظ. اشرب بقي القهوه.

فهد: بصلها وبص للقهوه.
رينو: مـ.ـا.تشرب القهوه يافهد.
فهد: اه ايوه. حاضر اهو. وشرب القهوه وقلبه بيرقص من غيرة عشق الفهد عليه. وبعدها بلع ريقه بخــــوف ينهار ازرق لو عرفت بحوار جيسيكا. استر يارب وربنا يهديك يامراد وتلم لسانك عارفك تمـ.ـو.ت ف المقالب والمصايب.
مراد: بيلبس. هههههههههههه والله زي مابقولك كدا. البت جيسيكا دي كانت منمره ع اخوكي. هههههههههههه لا وايه راحو ديـ.ـسـ.ـكو ورقصو مع بعض. تخيلى.

فريحه: شهقت ايييه. ديـ.ـسـ.ـكو فهد اخويا. استغفر الله العظيم.
مراد: بخبث. بصراحه البت طلقه وصاروخ. يعنى فهد معزور بردو.
فريحه: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مورررااااد. وانت مركز اوي بقى انها طلقه وصاروخ ها.
مراد: يابت وانا مالى انا والله كنت بعيد انتى عرفانى محترم.

ايييييه الله يكون في عونك يارينو يختى. وبص ل فريحه تخيلى كدا لما رينو تعرف أن فهد كان عايش مع جيسيكا! يلا سلم ع الشهدا الل هناك. قوينااا ع فعل الخير يااااارب.
ويلا بقى هوصلك العياده ف طريقي. وخرجو.

فهد: فطر وقام سلم عليها. ونبه عليها متفتحتش لأى حد. وودعها ونزل.
رينو: دخلت وجريت ع الحمام بسرعه ورجعت. وحاولت تهدا. وبعدها اتوضت وصلت الضهر. واتصلت ع مريم تطمن عليها.

فهد ومراد واكرم وصلو الجهاز. وكان ف ترحيب كبير جدا لمراد وفهد. والظباط زمايلهم يسلمو عليهم بترحيب مميز. والبنات الظباط قالو لمراد وفهد حمدالله ع السلامه. ومراد رد عادي. وفهد حاسس انه متراقب من مـ.ـر.اته. وهز راسه ليهم وقال جواه ربنا يستر.

ودخلو المكتب عند المدير. وسلم عليهم بترحاب كبير جدا. وشرحلهم الل حصل بالظبط. ان الميكروفيلم اكتشفوا أن عليه اسرار تخص الدوله والدول العربيه. وإن جيسيكا اتسلمت للأمن الوطني في ايطاليا. وجثة تشانغ اتسلمت مع التاج للشرطه اليابانيه. وممنونين جدا للشرطه والجيش المصري. وكمان قدmوا مكافاه ماليه كبيره لل 5 ضباط الل قامو بالمهمه دي! وكمان ف مكافأة مالية كبيرة من الجهاز لحضراتكم وتكريم ليكم بالترقيه الجديده برتبة مقدm. وأجازه طويله لتستردو فيها صحتكم كاملة. والتكريم هيتم يوم الخميس. وده شيك بالمكافأة الماليه من الشرطه اليابانيه. اتفضلو.

مراد وفهد واكرم. اخدو الشيك وكان مبلغ كبير. وشكرو مدير الجهاز. وبعد ساعه جه المقدm حسن. وسلم ع فهد ومراد واكرم. واعتذر من فهد ف وجود المدير. وشرح وجهة نظره. واعتذر اكتر من مره لانه مكنش يقصد وفهد قاله حصل خير وكل حاجه حصلت ده نصيب والحمد لله انها جت على قد كدا.

وبعد كدا. مراد وفهد سلمو ع الكل ومشيو. ومراد قال لفهد إن العيله كلها هتيجيلك الشقه علشان تزورك. وفهد. ابتسم وقال تشرفو هستناكم. ومراد قاله انا لازم امشي دلوقتي علشان اجيب فريحه من العياده ونروح ع الفيلا. وسلم ع فهد ومشي.
فهد ركب العربيه. واتصل ع معشوقته. وردت بسرعه الوو يافهد.
فهد: ابتسم قلب الفهد عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى؟
رينو: حبيبى انا كويسه. طمنى عليك؟
فهد: انا كويس جدا الحمد لله.

رينو: فهد انا ملانه انت اتاخرت ليه. هتيجي امتى بقى؟
فهد: ابتسم. حبيبتي ساعه بالظبط واكون عندك. انا اتصلت علشان اطمن عليكي. واقولك إن العيله كلها إن شاء الله هتيجي عندنا بعد المغرب.
رينو: ايوه ياحبيبى عارفه مامي قالتلى وكمان ماما رنا.
فهد: تمام ياروحي. ها قوليلى بقى اجيب ايه وانا جاي علشان العيله؟

رينو: فهد انت لسه تعبان. تعالى انت بس. وابعت البواب يجيب كل حاجه. وكملت بطفوليه. ارجوك تعالى بقى واحكيلى كل حاجه. المقابله ف الجهاز كانت ازاى. وسيادة مقدm قلبى انا اتعاملو معاه ازاى. وكل حاجه كل حاجه. تعالى بقى.
فهد: ضحك من قبله. حاضر ياحبيبتى. واتحرك بالعربيه. وقال لكن قوليلى اتصلتى ع الدكتوره واخدتى منها ميعاد؟

رينو: بزعل ايوه ياحبيبى اتصلت. لكن الدكتوره مسافره مؤتمر طبى بره مصر. والممرضه قالت انها هترجع تفتح العياده بعد اسبوعين. وقالت إن ف دكتوره زميلتها حولت ليها كل الحالات علشان لو في ولاده.
فهد: طيب تحبى نروح للدكتوره زميلتها. او نشوفلك اى دكتوره تانيه!
رينو: لا ياحبيبى. انا هستناها لما ترجع إن شاء الله. نكون احنا حتى خلصنا العمره ورجعنا بالسلامه.
فهد: زي ما تحبى ياروحي. وانا كلها نص ساعه واكون عندك.

رينو: برقه. توصل بالسلامه. خلى بالك من نفسك يا فهد.
فهد: بحب. وانتى كمان خلى بالك منك ياقلب فهد.

الساعه 5 ف فيلا السيوفى.
فارس بيلبس ف الاوضه. ونده. بنرفزه روووودي ياااررودي.
رودي: دخلت وشايله چود. وزعلانه. نعم صوتك جايب لعم عبدو الجناينى خير.
فارس: اخد منها چود ونزلها ع الأرض. ومسك رودي من أيدها. تعالى معايا كدا.
رودي: بعدm فهم من نرفزته. ايه يافارس انت ساحبنى كدا وراك ولا الجاموسه فهمنى مالك.
فارس: مسك الشرابات. ايه ده. اييييه ده؟
رودي: نفخت بنفاذ صبر شراباتك صح كدا؟

فارس: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. انا مش لاقي شراب واحد مع الفرده بتاعته. ايه ده بصي دي فرده سودا وجواها فرده كحلى. وده شراب بنى وجواه فرده بيج. وده شراب رصاصى وجواه فرده بلون تانى خالص.

رودي: هرشت ف شعرها. وبصت ع الاسود والكحلى. اممم معلش يافارس اصل الكحلى قريب جدا من الأسود. وانا كنت برتبهم امبـ.ـارح وچود كانت بتعيط اكيد ما أخدتش بالي ثوانى بس. وجابت درج الشرابات وقلبتو كله ع السرير بنرفزه. وقعدت تدور ع الالوان.
فارس: واقف وفاتح بوقه بدهشه.
چود: جت ووقفت قدام فارس. ورفعت أيديها ليه بلهفه.

فارس: شالها وفضل يتكلم معاها. اوعي ياچود تطلعي مـ.ـجـ.ـنو.نه زي مامتك فاهمه ياحبيبتى. انا بقيت بقول ل جلال صاحبى صباحك قشطه والله يابـ.ـنتى دي عدوه وبتنتشر ربنا يستر.
چود: مش فاهمه حاجه وبتضحك.
فارس: شاف رودي معلقتش ع كلامه واستغرب.
رودي: بصوت متنرفز اهووو فرده سودا اهي. اتفضل. وليك عليا بعد ما نرجع من عند فهد ورينو. أشوف حكاية الألوان دي امسك.
فارس: اخد منها الشراب. امسكي چود.

رودي: اخدت چود. من غير ما تتكلم. وخارجه.
فارس: استغربها. استنى عندك.
رودي: وقفت من غير ما تلف نعم ف حاجه تانى!
فارس: راح عندها ولف ليها. ممكن اعرف مالك؟
رودي: بعصبيه. مالى؟ ده الل هو ازاى يعنى مالى انا كويسه.
فارس: شافها متنرفزه اوى. واخد چود ونزلها العبى بالعروسه دي ياچودي. وبص ل رودي. مالك يارودي متنرفزه ليه! ف حاجه مدايقاكى؟

رودي: عينيها لمعت بدmـ.ـو.ع. احم ابدا ولا متنرفژه ولا حاجه. انا جهزت وماما رنا وبابا طارق جاهزين ياريت لو تجهز علشان مـ.ـيـ.ـتأخروش. بعد اذنك. واتحركت.
فارس: مسكها من دراعها. اله هو انا مش عارفك يعنى؟ انتى متغيره من امبـ.ـارح. وكمان اول مره تقولى بابا وماما ع طول طاروق ورانوش. لأ بجد مالك يارودي.

رودي: بصت ف عينيه. بلوم وعتاب. انا نجحت يا فارس! نجحت امبـ.ـارح. نجحت في اخر سنه ليا. ومحدش افتكرنى. ولا حد سالنى ع النتيجه. مفيش غير رينو وبس.
فارس: غمض عينيه. ولعن نفسه. لانه كان فاكر لكن لما فهد فاق نسي تماما. وفتح عينيه. ومسك دراعها حبيبتي. بجد اسف. والله بجد اسف انا كنت فاكر. وقولت هشوف فهد واروح انا وانتى نجيب النتيجه. لكن لما فهد فاق انا. وسكت.

رودي: دmـ.ـو.عها نزلت ومسحتها بسرعه. ولا يهمك عادي. مجتش عليك اصلا مفيش حد افتكرنى. هي رينو بس بعتتلى ع الواتساب. وابتسمت بزعل انا جبت جيد جداً مع مرتبة الشرف. ونزلت أيدو بهدوء. بعد اذنك انا هستناك تحت. واخدت چود وخرجت.
فارس: غمض عينيه واتنهد. ومسح وشه بايديه. غـ.ـبـ.ـي يافارس دي حاجه تتنسي. اووف.

فهد: لما رجع البيت بعت البواب يشترى كل الطلبات. وطلع سلم ع معشوقته. وشرح ل رينو كل حاجه. وقالها إن حفلة التكريم هتكون يوم الخميس. وكل العيله لازم تكون موجوده.

ورينو فرحت جدا. بجوزها المقدm فهد. وبعدها الطلبات جت. ورينو حست بتعب. وراحت الحمام بسرعه ورجعت وفهد بخــــوف دخل وراها بسرعه وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف وساندها. وغسل ليها وشها. وساعدها وخرجو من الحمام. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه واطمن عليها ونامو شويه. وبعد ساعتين فاقو ع صوت الفون وكان طارق وقاله ساعه والعيله هتكون عندك. وقامو اتوضو علشان المغرب قرب ي آذن و يلبسو ويجهزو. وفهد لبس قميص وبنطلون ورينو ساعدته وصلى المغرب. ورينو لبست فستان رقيقه وحجاب وصلت المغرب. وبعدها لبست النقاب. وف انتظار العيله.

بعد المغرب.
كل العيله اتجمعت. والشقه عند فهد اللهم بـ.ـارك مليانه بالأحباب.
ومصطفى عزيز وشيرين عرفو لكن مش كل حاجه. وعاتبو آدm ومريم ورنا وطارق لكن صالحوهم. وحضرت عيلة عزيز كلها.
أشرف وهنا ويوسف ومريم وكريم ومصطفى الصغير.
وعيلة الصاوي. جاسر وملك وساره ومالك وآسر.
وعيلة. زياد جمال. حسام وهدى وزياد وماليكه وياسين.
وعيلة. السيوفى. طارق ورنا وفارس ورودي وچود.
وعيلة. محمد عزيز ونور وتيم وتمارا.

وعلية العدوي. مراد وفريحه وميرو وآدm.
وزين وريتال واريان وليليان.
لكن آدm ومريم لسه موصلوش كالعاده.
زينب: راحت عند رينو علشان تقدm الضيافه.
فهد قاعد مع الشباب كلهم. وكان مبسوط جدا ان بيته مليان من الاحبه والعيله الجميله دى متجمعه عندو. ورحب بيهم جدا.
رينو: قاعده جمب رنا وملك وتيم ف حـ.ـضـ.ـنها. ورودي والبنات كلهم. وبترحب بيهم بسعاده كبيره. وعندها شعور مختلف بالسعاده. لكن لاحظت أن رودي مش ع طبيعتها.

رودي: قامت. بعد ادنكو هدخل جوه ااكل چود.
رينو: باست تيم. ثوانى ياتيمو روح العب مع كريم. وقامت. تعالى يارودي. هاخدك لاوضة الاطفال. بعد اذنكو ياجماعه. وراحت مع رودي. وقعدت جنبها ع السرير.
رينو: ها بقى قوليلى مالك مكشره اوى كدا. وماشيه معايه بالعكس.
رودي: بصت في الأرض. ابدا مافيش حاجه.
رينو: رفعت وشها. بصيلى هنا واكدبى.

رودي: ت عـ.ـر.في إن فارس نسي حوار شهادتى خالص. وبابا الل جبهالى امبـ.ـارح بعد ما طلبت منه. يعنى بابا كمان كان ناسي. محدش افتكر غيرك انتى. وقولت فارس اكيد مش ناسي اكيد ع الاقل هيسالنى وهيبـ.ـاركلى لكن مسالش خالص ولا جيت ع باله حتى طارق ورنا.

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. انتى بتعيطى. يعنى انا لما اكون مبسوطه ومتحمسه واقول رودي بقى هتيجي والقاعدة مش هتكون حلوه إلا بيها. تكونى زعلانه كدا. طيب انتى فكرى هل هما نسيو عن قصد معاملة فارس ليكي متغيره؟
رودي: هزت راسها لأ.
رينو: طيب طارق ورنا. رغم الظروف الل كانو فيها. وانهم كانوا لا قدر الله انهم ممكن بعد الشر يعنى يحصل حاجه لابنهم. حسيتى بتغيير منهم ليكى؟
رودي هزت راسها بلاء.

رينو: ابتسمت. ومسكت أيدها. حبيبتي. بابا طارق وماما رنا بيحبوكي جدا. واستحالة أنهم يكونوا نسيو عن قصد. وانا واثقه من ده. انا اشهد ان رنا يوم امتحانك كانت بتدعيلك ومن قلبها. وكمان فارس يوم امتحانك كان متـ.ـو.تر جدا. هما اكيد كانو فاكرين لكن فرحتهم برجوع فهد بالسلامه لخبطتهم. مش ناستهم ابدا. طيب انا كمان بابى ومامي. كانو مشغولين ب ابيه مراد وتعب فهد وانا الل فكرتهم أن النتيجه هتظهر. علشان يدعولى. وفارس استحاله أنه ينساكي واكيد كان هيسالك أو هيروح هو بنفسه وانا واثقه من ده. فارس بيحبك جداا.

رودي مش معنى انى راحت عن بالى حاجه تخصك ابقى مبحبكيش أو نسيتك. وبعدين ياستى التمس ل أخاك المسلم سبعين عذرآ. مش عذر واحد ولا حتى 10 لا سبعين عذر. ويلا بقى. فوقي وفرفشي كدا. انا عايزه أخرج للعيله القمر دي. هيقولو عليا ايه دلوقتي؟
رودي: ابتسمت بتمثيل. حبيبتي يارينو. ريحتى قلبى. قومي انتى اخرجي العيله وانا ها آكل چود علشان عايزه تنام. وهنيمها واحصلك.

رينو: قامت اوكي ياروحي. وباستها من خدها. متتاخريش. وجايه تخرج الباب خبط.
رينو: نزلت النقاب. وفتحت. ايوه يازوزو.
زينب: سي فارس بيه واقف ف الطرقه وبيسأل ع الدكتوره ست رودي.
رينو: بتفكير. همست روحي قوليله تعالى كلم رينو بسرعه بس من غير ما حد يحس بيكى.
زينب: هوا حاضر. وقالتله.
فارس: جه بقلق. خير يارينو رودي فيها حاجه؟
رينو: ابدا! هي قاعده جوه. وانت سالت عليها. اتفضل ادخلها.

فارس: هز راسه. متشكر جدا. بعد اذنك.
رينو: ضحكت بصمت. وراحت ل زينب. طلعتى الضيافه يازوزو.
زينب: في ثوانى ياست رينو كل حاجه جاهزه.
رينو: بصت ف الساعه. ونفخت بابى ومامي أتأخرو.
فهد: جه. ايه يارينو سايبه العيله واقفه عندك ليه؟
رينو: أبدا ياحبيبى انا بس كنت بشوف الضيافه.
فهد: طيب تعالى متقفيش كتير انتى تعبانه. وزينب هاتهتم بكل حاجه. وبص ل زينب انا عايز العشا يكون مميز يازينب فاهمه.

زينب: من عينيه ياسي الرائد فهد بيه.
رينو: ههههه يازوزو اترقى وبقى مقدm قد الدنيا.
فهد ورينو اتخضو. لأن زينب زغرطت.
رينو: ههههههههه. رهيبه يازوزو.
فهد: بص للعيله وشاور. لانهم استغربوا. مفيش حاجه. دي زينب بتحييى الليله.
زينب: يألف نهار مبروك ياسي مقدm الرائد فهد بيه.
فهد: هههههههه. الله يبـ.ـارك فيكي يازينب. يلا يارينو. يلا يامرات مقدm الرائد. ههههه.

رينو: ضحكت. يلا بينا. وبصت ل زينب بسرعه يازوزو. وراحو للضيوف.
وجرس الباب رن. واخيرا كان آدm واميرته.
ودخلو مبتسمين. السلام عليكم.
كلهم. ضحكو. وعليكم السلام. وسلمو ع الكل. ووجودهم فرق كتير ف وسط العيله.
فارس: قفل الباب. وقعد جمب رودي.
رودي: شافته و قاعده ساكته.

فارس: مسك أيدها رودي حبيبتى. اوعي تكونى مفكره انى مش فاكر. والله انا فاكر بس لما فهد فاق صدقينى من الفرحه انا اتلخبط. انا حتى روحت السفاره من غير الأوراق بتاعتى. وباس ع أيدها قلبك ابيض يارودي. متزعليش منى.
رودي: شـ.ـدت أيدها. خلاص مفيش حاجه.
فارس: قرب منها وباسها من خدها. وابتسم يعنى مش زعلانه من فاروسه حبيبك.
رودي: كتمت الضحكه. ورسمت الجديه. لأ مش زعلانه واتفضل اطلع بره بقى.

فارس: طلع من جيبه مفاتيح. وشاور بيها قصاد عينيها. وبيضحك.
رودي: بصت للمفاتيح ومش فاهمه. وقالت ايه يافارس انت هتنيمنى مغناطيسيآ ولا ايه.
فارس: بهزار. بيحرك المفاتيح وبيقول ناااامى. نااااامي هههههه
رودي: ههههههههه. والله يا جدعان. علمناهم الشحاته. انجز وقول مفاتيح ايه دي؟

فارس. نزل چود من ع حجرها. وقال عشان ردة الفعل هتبقى قويه جدا. وبص ل رودي. ومسك ايدها وباسها برقه وحط فيها المفاتيح الف مبروك ياحبيبتى. مفاتيح العياده بتاعتك.
رودي: تنحت. وفتحت عينيها على الاخر. وفتحت بوقها. ومصدومه.
فارس: ضحك على رد فعلها. وشاور بايدو ع وشها الوووو انتى يابـ.ـنتى. ياحجه.
رودي: غمضت عينيها وفتحت بتستوعب. ا. ا. انت اا. انت قو. قولت ايه. دي. دي مفاتيح ايه؟

فارس: دي مفاتيح عيادة الدكتوره رودي السيوفى.
رودي: شهقت وحطت ايدها على قلبها وايدها التانيه ع قلبها. وبصت ل فارس وحـ.ـضـ.ـنته بفرحه كبيره. فاااارس مش معقول. وضحكت بدmـ.ـو.ع. لالا انا بحلم ههههههههه.
بجد انت بتتكلم جد وطلعت من حـ.ـضـ.ـنه قول والله كدا.

فارس: ابتسم ع سعادتها. ومسح دmـ.ـو.عها. والله بجد. والعياده دي بجهز فيها من زمان انا وطارق. واتفقنا أن العياده دي هتكون هدية نجاحك وطارق صمم انه يشترك معايه فيها. ومسك وشها بايديه رودي انا عمرى ما انساكي انتى شريكة حياتي. انتى حبيبتى. اسف انى زعلتك منى عن غير قصد منى.
رودي: اترمت في حـ.ـضـ.ـنه. بحبك يا فارس. بحبك اوى. وضمته لقلبها بكل قوتها.
فارس: وانا بمـ.ـو.ت فيكي يا مـ.ـجـ.ـنو.نه.

چود: لما شافتهم حاضنين بعض. فضلت بتتكلم كلام متقطع كأنها بتزعق وبتشـ.ـد فارس بعيد عن رودي.
فارس: ضحك وطلع رودي من حـ.ـضـ.ـنه. ورودي ضحكت ع چود.
فارس: شال چود. وچود حـ.ـضـ.ـنت فارس ونامت ع كتفه.
رودي: حمدت ربنا ف قلبها وكل الزعل اختفي. وكانت طايره من الفرحه. وبعدها فارس نيم چود. وخرج مع رودي مبسوطين.
الكل قاعد. مبسوط. وطارق ورنا بـ.ـاركو ل رودي.

وطارق: قال ل رينو هدية نجاحك ف اخر سنه إن شاء الله وهتكون عياده زي رودي بالظبط. وفهد اتفاجئ.
ورينو فرحت جدا. وقامت شكرت طارق بفرحه كبيره. وحـ.ـضـ.ـنت رنا. ورينو ورودي قعدو جمب بعض مبسوطين.
آدm ومريم فرحو جدا بالمفاجاه الجميله دي.
ومحمد. ونور. كانو منسجمين ف عالم تانى. ومبسوطين.
زياد: قاعد جمب زين ومراد وبيهزرو. وزياد واضح عليه السعاده.
ماليكه بتشاور ليه وبتقولو قول انت.
زياد: مبتسم وهز راسه بلاء قولى انتى.

مراد: واخد باله. جرا ايه يا جدعان. عايزين نعرف ف ايه؟ هتعزمو ع بعض كتير؟
زياد: انت ياض راشق عينيك دي ف كل حته؟
فهد: مايبقاش مراد العدوي.
مراد: غمز لفهد. مابلاش انت يافهوده.
فهد: كشر عينيه. وبصله بغـ.ـيظ.
آدm: قرب من فهد. هو الواد ده ماسك عليك ذله؟
فهد: مراد ابنك ده مسيرى اصوره بالجرم المشهود علشان يحل عنى.
آدm: ههههههههه. يبقى الحوار فيه حريم مش كدا؟
مراد: ههههه وهمس لفهد جيسيكا ابنة كيين هههههههههه.

آدm: ههههههههه. لالا لازم اعرف كل حاجه. انا كنت مستنى انك تفوق بالسلامه ومراد يحكيلى ع المأموريه بالتفصيل.
مراد: وبالتفصيل الملل وحياتك ياحج. ورقص حواجبه لفهد.
فهد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. ماشي ياموووراد وليك روقه.
مراد: هههههههههههه
آدm: متقلقش ياض يا فهد انا معاك.
فهد: وده العشم ياعمي أصل ابنك ده هيخلينى ارتكب جنايه.

آدm: بص قدامه وقال جواه لا متقلقش من جهة هترتكب جنايه. ف انت هترتكبها قريب جدا. (ويقصد وليد ).
زياد: شاور ل ماليكه بهمس لأ مش هاقول. قولى انتى.
مراد: قام وقف وقال بصوت عالى. بااااااس. ياجماعه زياد وماليكه عايزين يقولو حاجه. بس اظاهر عايزين دافعه منى. يلا يازيزو اتفضل قول. او هي تقول. علشان انا جوعت.
زياد: كشر عينيه. وشـ.ـد مراد وقعده جنبه. عليا النعمه ماليك حل. وبص ل ماليكه قولى انتى بقى خلاص.

الكل بص ل ماليكه. الل وشها احمر جدا.
ملك: مسكت ايدها عايزه تقولى ايه يا حبيبتي.
ماليكه: احم. وقالت بحرج. انا، انا. وغمضت عينيها. انا حامل.
الكل: فرح جدا والفرحه مضاعفه. وحسام وهدى طارت من الفرحه. وجاسر وملك والكل بـ.ـارك وهنا.
مراد: خبط ع كتف زياد مبروك ياوحش والله فرحتلك.
زياد: بفرحه. الله يبـ.ـارك فيك يامراد.
نور: الله الله ع الاخبـ.ـار الحلوه. مبروك ياماكي.
ماليكه الله يبـ.ـارك فيكي يانور.

بعدها: رينو. قامت وقالت ل زينب تجهز العشا. وفهد قال العيله أن التكريم يوم الخميس. والعيله لازم تبقى موجوده.
والعشا جهز والكل قام اتعشى. وكان عشا مميز والكل قاعد بيضحك ومبسوط. وقضو سهره جميله. والكل روح ع بيته ونامو بسعاده وسلام.

عدى يوم كمان.
فهد: بدء يتحسن. وقاعد ف الليفنج.
رينو: ف المطبخ بتعمل عصير فراوله ومش طايقه ريحته. وخلصت العصير بسرعه علشان مترجعش. وخرجت اتفضل ياحبيبى اجمل عصير فراوله لفهد حبيب قلبي.
فهد: اخدو منها. تسلم ايدك ياروحي. وحطه ع الترييزه. تعالى اقعدي ف حـ.ـضـ.ـنى. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وحط ايدو ع بطنها. الواد عامل ايه انهردا. اوعي يكون مدايقك.

رينو: ابتسمت وحطت أيدها ع بطنها. هو بيرفص أحيانا بس ع قلبى زي العسل. وبعدين ممكن تكون بنوته. انا بحب البنات كيوت اوى.
فهد: باس بطنها اي حاجه منك تبقى جنه. انا راضي ولد بـ.ـنت كله نعمه ورزق من عند ربنا. وربنا يستر لو بنوته. هتتحجب وهي ف كيجي.
رينو: شهقت. ايييه. لأ بقولك ايه. سيب حكاية الحجاب. دي عليا انا زي ما. مامي علمتنا بـ.ـنتى كمان هتتحجب ف سن معين. ومتقفلنيش بقى. انت غيور اوى.

فهد: ههههههههه. وقال. حبيبتى وماكانت الحسناء تكشف سترها. ولو كان أرباب البيوت رجـ.ـالا.
إن الجمال لدى الفتاة دين وعقل وإحتشام.
رينو: اهو الفتاه. الفتااااه. مش طفله صغيره ف كيجي وهي إن شاء الله هتتحجب ف السن الطبيعي ليها متقلقش. وسيبها ع الله.
فهد: ونعمه بالله. اصل انتى مت عـ.ـر.فيش ف سنها الطبيعي ده هتتنقب بإذن الله.
رينو: خـ.ـنـ.ـقته من رقبته بغـ.ـيظ وهزار. انا بقول نجيب مع البامبرز. نقاب واسدال وخمار للبيبى.

فهد: هههههههههه. وقربها من حـ.ـضـ.ـنه. الحمل مخليكى عنيفه اوى.
رينو: اممم. عندك حق. سعات بحس انى عايزه اضـ.ـر.ب اي حد قدامى.
فهد: اممم خلاص اولدى انتى بس بالسلامه. وانا همرنك.
رينو: اوووف يافهد انت مانستش انا مش عايزه اتمرن متعبه اوى.
فهد: لازم ياحبيبتى. انا اصلا بمرنك علشان تتدافعى عن نفسك. ولو حد دايقك ف الجامعه او ف الشارع.
رينو: ملامحها اتغيرت. وافتكرت وليد. وسكتت.

فهد: شاف تعابير وشها. وقال بشك! رينو ف حاجه حصلت معاكى وانا مسافر!
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ها. لا اه. لأ لأ احم اصل. وسكتت.
فهد: عدلها واتعدل. وقال بصوت جهورى. لارين ف حد دايقك وانا مسافر. واتمنى أن غلط زمان مايتكررش وتخبى!
رينو: شافت فهد اتعصب. وخافت عليه. وحطت ايدها ع خدو. حبيبى انت. انت تعبان. و، ومكملتش من فهد.
فهد. : شال أيدها وبصلها بتحذير. ايه الل حصل. ومش هسال تانى!

رينو: اتنهدت بزعل. وخــــوف ف نفس الوقت. وقالت لفهد. حاضر. الل حصل أن من اكتر من شهر كنت ف الجامعه وقاعده ف المدرج وحصل
- وحكتله ع كل حاجه. وخافت من تعابير وش فهد وانه قومها وقام وهو بيسمعها.
فهد: قام من مكانه وقبض ع ايديه وصك ع اسنانه. وبصلها بغـــضــــب مت عـ.ـر.فيش اسمه ايه!
رينو: بدmـ.ـو.ع. هزت راسها بلاء.
فهد: اخد موبيله ومفاتيحه وخارج بسرعه.
رينو: جريت وراه بدmـ.ـو.ع. ومسكته فهد. فهد ارجوك انت تعبان. هو اتسـ.ـجـ.ـن خلاص.

فهد: شـ.ـد أيدها. وقال بغـــضــــب انا نازل ومش عايز اسمع كلمه واحده.
رينو: وقفت ورا باب الشقه. فهد حاول تهدى. ارجوك انت مش شايف نفسك.
فهد: صك ع اسنانه ابعدي يا لارين من وشي.
وبصلها وعينيه بطق شرار. انا لازم اعرف مين الل لمس مراتى. وزعق اتحرررركي.
رينو: اتخضت. وقالت بدmـ.ـو.ع فهد بالله عليك خلاص هو اتحبس. ومحصلش ليا حاجه.

فهد: مسكها من دراعها. وحركها ومردش عليها. وفتح الباب وقفله. ونزل بسرعه وركب العربيه وساق بسرعه كبيره جدا.
رينو: قعدت ف الليفنج وخايفه ان فهد يرتكب جنايه ف القسم وخافت تتصل ع فهد. واتصلت ع زين لانه عارف بالموضوع لكن خارج التغطيه، وجـ.ـسمها رجف وبتعيط وحست بدوخه.

فهد سايق بغـــضــــب. وبيفكر ف مين الل فكر يلمس مـ.ـر.اته. وعايز يقــلـــعها نقابها. وكمان يصورها. لااااااااااااااء ده حكم ع نفسه بالمووووت. وفرمل العربيه مره واحده قدام شركة آل العدوي. ونزل بسرعه. ودخل الشركه دخول يخــــوف. وطلع ع مكتب زين.
السكرتيره: شافت فهد جاي. ابتسمت لكن ابتسامتها اختفت من شكله الغـــضــــبان. وملحقتش تقوله ثواني يافنـ.ـد.م.
فهد: فتح باب المكتب بغـــضــــب.

وزين اتخض واتفاجئ. فهد. وزين قلق لما شاف فهد بالشكل ده. وقال استر يارب.
فهد: خبط بايديه ع المكتب. هو مين واسمه ايه وف اي قسم؟
زين: فهم. اهدا يافهد. وليد مارحش القسم.
فهد: كشر عينيه. وليد! وبص ل زين وبصوت يخــــوف اسمه وليد ايييييه!
زين: اتنهد بحيره. ممكن تهدا. وحقك هتاخدو. وآدm محطوش ف الحبس هو ف المخزن.
فهد: بغـــضــــب. اسسسسسسمه ايييييه؟
زين: اسمه وليد الشامي.

فهد: اتصـ.ـد.م. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ وعملت صوت. وخرج من المكتب وشكله هيصور قتيل.
مراد: كان رايح مكتب زين وشافه. ونده عليه لكن فهد مردش أو مش سامح حد ولا شايف حد غير وليد الشامي.
مراد: دخل علشان يسأل فهد ماله. وشاف زين بيقفل الملفات بسرعه وخارج. وقال مراد! كويس انك جيت.
مراد: بقلق. ف ايه يازين! ايه الل حصل! وفهد خارج كدا ليه؟
زين: بيجرى تعالى بس بسرعه هحكيلك كل حاجه ف العربيه!

مراد: جري بسرعه. وركب العربيه. وزين جمبه. اطلع ع مخزن الصحراوى.
مراد: ساق بسرعه. احكيلى بسرعه ف اييه؟
زين: طلع الفون. ثوانى طيب هتصل ع آدm. واتصل. ورد.
آدm: ايوه يا زين؟
زين: بتـ.ـو.تر. بابا دلوقتي فهد عرف حوار وليد ومعرفش من مين واكيد من رينو. وراح لوليد وشكله مايبشرش بالخير. وانا ومراد هنحصله
مراد: بهمس وليد! مين وليد ده؟ ورينو وفهد!
آدm: بهدوء طيب تمام. بلغنى بالل هيحصل بعد ما فهد يخلص.

زين: اتنهد. حاضر. حاضر يابابا وربنا يستر. وقفل.
آدm: اطمن إن مراد وزين هيكونو موجودين مع فهد. وقاعد ع كرسي المكتب ورجع ضهره لورا. وقال بالشفا ياوليد.
مراد: مـ.ـا.تحكي يازين. مين وليد ده. وف المخزن ليه؟ وايه علاقة رينو وفهد وكمان انت وآدm! مـ.ـا.تفهمنى. فهد شكله هيصور قتيل!
زين: ده واحد زميلكو ف الشغل. اسمه وليد الشامي واتعدى ع اختك رينو!

مراد: فرمل العربيه. وبص ل زين. وزعق بغـــضــــب انت بيتقووووول ايييييه يازييييين.
زين: هي ليله مش معديه انا عارف. سوق يامراد الحق فهد وانا هشرحلك.
رينو: ف الشقه رايحه جايه. رايحه جايه. وحست ان بطنها مشـ.ـدوده. وبتتنفس بصعوبه. وقلقانه ع فهد. واتصلت ع فهد اكتر من مره ومردش. وف الاخر فهد قفل الفون.

زين: حكى كل حاجه لمراد. ومراد شايط ع آخرو. ولكن استريح نوعا ما لما عرف ان رينو علمت عليه. وإن كمان آدm وزين حابسينو ف المخزن. لكن أتأكد أن فهد مش هيرحمه. ومراد ساق بسرعه البرق علشان ينقذ ما يمكن إنقاذه.
فهد: سايق بجنون. واخيرا وصل المخزن. وفرمل العربيه مره واحده. وفتح الباب ونزل. وراح ع المخزن. وقال للجارد. بغـــضــــب افتح الباب.
الجارد: عارف فهد كويس. وفتح الباب.

فهد: دخل بسرعه. وشاف وليد متربط ف الكرسي. وبص للحرس فكو الكـ.ـلـ.ـب ده. واطلعوا بره.
وليد: متربط والجـ.ـر.ح علم ف وشه لكن مش مرهق وصحته كويسه لانه بياكل ويشرب كويس. وسمع صوت فهد ولكنه اتخض من شكل فهد.
الحرس فك وليد وخرجو بره وقفلو الباب ع فهد ووليد.
وليد: قام وقف.
فهد: اول ما وليد وقف. قبض ع ايديه. واتحرك بخطوات سريعه. ومسك وليد. بوكسات ف وشه. من مايتكلم.

ووليد. طول بعرض. ورد الضـ.ـر.به لفهد اكتر من مره. ورفع ايدو علشان يدي فهد بوكس ف وشه
فهد: من غير مايبصله مسك كف ايدو. وضغظ عليه بكل قوته. وفهد من غـ.ـيظه عروقه برزت. وقرب من وليد. وقال بغـــضــــب. انت حفرت قبرك بايدك ياوليد ياشامي. وقبل ما وليد يرد. فهد ماسك ايد وليد وآداله كام روسيه ورا بعض. ووليد بدء يدوخ.

فهد: مسك وليد من قميصه وكام بوكس ف وشه ومسكتش غير لما بوقه اتعور ومناخيرو نزفت. وبعدها كام ركبه ف بطنه. ووليد موطى اااه. فهد مسك وليد من رقبته ورفعها ونزلها جـ.ـا.مد خبطها ف الكرسي الحديد. وجبهة وليد اتفتحت. ااااه. وبيكح ومش قادر ياخد نفسه.

فهد: قــلـــع التيشرت. وقرب من وليد. ومسكه من ياقته ومشي بيه لحد عمود خرسانه. ومسك رأس وليد وضـ.ـر.بها جـ.ـا.مد ف العمود. انت بقى بتلمس مراتى انا. وخبطه تانى ف عمود الخرسانه. انت عايز تقــلـــعها حجابها ونقابها. وفهد صرخ بصوته كله من الغـ.ـيظ وبيضـ.ـر.ب ف وليد الل بيصـ.ـر.خ من الالم وعينيه اتقفلت وازرقت.
فهد: قام. وشال الكرسي الحديد. علشان يفنش ع روح وليد.
وليد: بينهج وحاسس أنه بيمـ.ـو.ت خلاص.
فهد: نازل بالكرسي ع دmاغ وليد خلاص.

لكن: مراد داخل جري ولحقه وزق الكرسي بعيد. ومسك فهد. باااس يافهد الواد هيمـ.ـو.ت ف ايدك.
فهد: بيزق مراد. اوعااااا يامراد. ابن الكـ.ـلـ.ـب ده لازم يمووووووت. لازم يمووووووت.
زين: شاف شكل وليد. ينهار مش فايت هو ده وليد! وبص ع فهد. وقال ع رأي آدm احنا عـ.ـذ.ابنا كان هيبقى رحمه ليه من فهد.
مراد: كتف فهد بحرفيه. اهدا خلاص انا هتصرف. خلااااص.

زين: جري ع فهد. خلاص يا فهد. والله الواد هيمـ.ـو.ت. وهتخسر نفسك ومستقبلك علشان كـ.ـلـ.ـب زي ده. كفايه الل حصله. وكمان لسه هيتحبس. وكمان مراتك علمت عليه. انت مش شايف الجـ.ـر.ح الل كان ف وشه. وبص ع وليد. جـ.ـر.ح ايه بقى اهو مبقالوش معالم من أصله. الله يرحمه.

مراد: فهد. انا هسيبك وعايزك تهدى خالص. انا هتصرف والله ما هيعدي منها. وبص ل وليد. وقال احنا سترنا ع الكـ.ـلـ.ـب ده اكتر من مره. وآن الأوان اننا نكشف كل حاجه لمدير الجهاز. وصدقنى يصحبى هيرقصوه ع الشناكل. والله لاجيب حق اختى بس تعالى اقعد واهدى.
فهد: فك نفسه من مراد. وبينهج بصوت مسموع. وبص ل مراد ابن الكلاب ده مش لازم يعيش يامراد. ده كان عاوز، وسكت.

مراد: انا عارف زين حكالى على كل حاجه. مراد مشي خطوتين وحط رجله ع صدر ليد وقال اظاهر كدا ياض يا فهد أن وليد الشامي الرائد سابقا كان محروق اوى مننا. ومعرفش يوقع الرجـ.ـاله الل هو احنا. ودور ع الحريم. هههههههههههه. بس ميعرفش أن حريمنا بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل. واهي اصغر واحده ف العيله علمت عليه. والجـ.ـر.ح علم وهيفضل زكري جميله اوى. ههههههههه. وبص ل زين. وقرب اوى من وش وليد وقال. هي كانت أنهى ركبه ياباشمهندس زين الل اخت المقدm مراد العدوي. ومرات المقدm فهد السيوفى. علمت عليها.

وليد: بينهج. وقلبه اتملى غل لما سمع اسم الرتبه الجديده وقال جواه مقدm!
زين: اليمين. اليمين ياسيادة المقدm.

مراد: شـ.ـد. وليد من قميصه وقومه. وشق بنطلون وليد من عند الركبه. وشاف اثر الجـ.ـر.ح. هههههههههه شايف يازين اختك عملت ايه. ف الرائد سابقا. هههههههه. وبص ل وليد بغل. ده انت هيطلع تيت اهلك. ومراد متغاظ واداله بوكس الفينش. الل خلى وليد يقع مغمى عليه. مراد نده ع الحرس. خدو الكـ.ـلـ.ـب ده حطوه ف شنطة العربيه بتاعتى.
فهد: واقف بينهج بغل وايديه عليها دm. وعينيه ع وليد. ومسك التيشرت وسابهم ومشي.
زين: نده عليه ومردش.

مراد: سيبه يازين. هو هايهدا مع نفسه.
الحرس: شالو وليد وحطوه ف شنطة العربيه.
فهد: ركب العربيه وساق بسرعه ومتغاظ.
مراد ركب العربيه. هو وزين ومراد ساق.
زين: اتصل ع آدm. وحكاله كل حاجه وقفل.
آدm: قاعد مبتسم. وبعد كدا ضحك ع غيرة الفهد.
مراد: وصل زين الشركه. وطلع ع الجهاز وقريب من الشركه.

رينو: ف البيت الانتظار بيقــ,تــل فيها. وبطنها اتشنجت ع الاخر وحست بمغص. ونفسها خلاص مش قادره. واتصلت تانى ع فهد غير متاح. واتصلت ع زين مشغول. واتصلت تانى مشغول. وقامت بتعب علشان تغسل وشها لكن بطنها اتشـ.ـدت وداخت اوى. وحست انها هيغمى عليها. وفقدت توازنها ووقعت مغمى عليها.
مراد: وصل الجهاز. وفتح شنطة العربيه. وشال وليد ع كتفه. وداخل بيه والكل ف حاله من الدهشه والاسئله ع وشهم. وكله بيهمس ومحدش فاهم حاجه.

مراد: قابل المدير ف المبنى وهو خارج. وف وسط كل الموجودين.
المدير: شاف مراد وشايل حد ع كتفه. وقال بتعجب مراد!
مراد: رما وليد ع الأرض. والكل بيبص عليه ومش عارفين من الل وشه غرقان دm ده. ياترى جاسوس ولا مهرب،؟
المدير: بص عليه وقال ل مراد مين ده؟
مراد: بصوت مسموع للكل. ده وليد الشامي الرائد سابقا لو سيادتك تفتكروا يافنـ.ـد.م.

الكل بيهمس وليد الشامي! وحصل هرج ف المكان. والمدير بصلهم والكل سكت. وبص ل مراد. ايوه فاكرو. ماله وايه الل عامل فيه كدا؟

مراد: انا هاقول لحضرتك. وليد الشامي عامل مصايب كبيره واحنا نصحناه اكتر من مره. شنطة الدولارات المتهربه الل انا كنت جبتها لحضرتك وسلمتهالك باسم وليد الشامي. ده كان سارقها وانا والمقدm فهد عرفنا ونصحناه بالحسنى من باب الزماله واخدت منه الفلوس وسلمها للجهاز. وبعد كده. انقذناه اكتر من مره من جريمة اداب. ومامورية حسان ابو هيبه. اكبر تاجر هيروين. ولما اتقبض عليه وليد أخد نص الكميه. وبردو عرفت انا والمقدm فهد. وانا كنت هتعدى عليه بالضـ.ـر.ب لكن المقدm فهد منعنى. وخدنا منه الكميه وسلمناها للجهاز. وهددناه واقسمنا إن لو حصل منه اى خلل تانى لا نبلغ الجهاز. والل يحصل يحصل. ولما اترفد فكرنا إن كدا خلاص. لكن لأ. وليد الشامى راقب أهل بيتنا واحنا مسافرين ايطاليا يافنـ.ـد.م. ولما معرفش يأذي حد جوه البيت. راح لاختى الجامعه وهي منتقبه ومرات المقدm فهد ف نفس الوقت. وكانت بتجيب اوراق مهمه انهردا. وتعدى عليها وهددها أنه هيجردها من، ومكملش كلامه لان الكل فهم قصده. وقال. ووليد قالها هصورك ف قلب الجامعه. وهبعت صورك بالمنظر ده لاعز اتنين عندى. وطبعا كان يقصدنى انا وفهد. ولأن اختى متدربه كويس. هي الل عملت فيه كل ده. يعنى اختى دافعت عن نفسها.

الكل: بيهمس معقول بـ.ـنت شوهته كدا. وضحكو ع شكل وليد. ومراد سمع واحد بيقول بـ.ـنت بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل بصحيح. حاجه تشرف.
وسمع واحد بيضحك وقال يعنى وليد بالطول والعرض ده نهايته كانت ع ايد واحده ست.

المدير: هز راسه. انا كنت فاكرو أنه هيتعدل. لكن للاسف. تمام يامراد. انا فهمت انت عايز ايه بالظبط. واطمن حق اختك هيرجع. وشاور ل اتنين. تعالو شيلو البنى آدm ده. وابعتوه للمقدm سمير. وهو هيصرف معاه. وبص ع وش وليد. وبص ل مراد. متاكد ان اختك هي الل عملت كل ده فيه؟
مراد: ابتسم. وهز راسه. وشـ.ـديتها منه بالعافيه يافنـ.ـد.م علشان ترحمه.

المدير: فهم. وابتسم وهز راسه. اممم ماشي سلملى ع المقدm فهد. وقوله حفلة التكريم بكره وعايزه يبقى هادي.
مراد: هز راسه تمام يافنـ.ـد.م. واستاذن ومشي. وركب العربيه وهو بيضحك واتحرك.

فهد: رجع البيت وكان مخـ.ـنـ.ـوق جدا ومتعصب. وفتح الباب. ودخل وقفل الباب. لكن اتصـ.ـد.م. لارررين. وجري عليها ونزل على ركبه برعـ.ـب حقيقى. لارررين. لارررين. وشالها ونيمها ع الكنبه. ورفع ايدو جاي يخبط ع خدها. شاف دm وليد ع ايدو. وقام بسرعه ع الحمام الخارجي. وغسل ايديه. ولعن نفسه. وخرج بسرعه. ونزل على ركبه قدامها. وبخــــوف حقيقي. وبيخبط على خدها رينو. رينو حبيبتى فوقي. وقام بسرعه دخل اوضة النوم وجاب البرفان. ورش ع ايدو وحط ع أنفها.

رينو: بدءت تفوق. وكحت.
فهد: اتنهد بأريحيه. وقعد على ركبه. ورفع راسها ع مهلك. وجاب كوباية الميا اشربى ياربنو. وبيشربها.
رينو: مسكت الكوبايه بضعف وشربت. وبتنهج. وبصت ع فهد وغمضت عينيها وقلبها استريح انه موجود قدامها.
فهد: غمض عينيه واتنهد بزعل. ومسك راسها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. ومسد ع شعرها.

رينو: رفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنته. بدmـ.ـو.ع واتكلمت بتعب. فهد الحمد لله انك رجعت. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ومسكت وشه بايديها حبيبى انت كويس. انا كنت همـ.ـو.ت من القلق. وفونك مغلق. انت روحت فين يافهد.
فهد: زعل جدا من نفسه ع شكلها وخــــوفها بالشكل ده. وكمان واضح عليها التعب. ورفع ايدو بيرتب شعرها. انا اسف انا كنت مخـ.ـنـ.ـوق شويه. ونزلت.

رينو: بتعب ومسكت بطنها. ايوه روحت فين عملت ايه انا كنت همـ.ـو.ت من الرعـ.ـب يافهد. انت مكنتش شايف نفسك عامل ازاى!
فهد: بصلها. انتى حاسه انك تعبانه. تعالى اخدك ع المستشفى.
رينو: لا لا انا كويسه. هي بطنى اتشجنت شويه من التـ.ـو.تر. وشويه كدا وهكون كويسه.
فهد: قام. تعالى نامي ف السرير. وهعملك حاجه سخنه تشربيها. وشالها وراح بيها ع اوضة النوم ونيمها ع السرير. ارتاحي.

رينو: مسكت ايده. راحتى معاك انت يافهد. وعلشان خاطرى حاول تهدى شويه. انت كان شكلك ما يبشرش بالخير ابدا.

فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها. رينو انا قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره. (انتى لأ) حد يبصلك غيري لأ. حد يفكر فيكى غيرى لأ. حد يلمسك غيري ممنوع. فاهمه. واتنهد. انتى ارتاحي دلوقتي. وانا هعملك حاجه سخنه تشربيها. وقام وخرج. وواقف ف المطبخ ومخـ.ـنـ.ـوق. وطلع الفون وفتحه. واتصل ع مراد. ومراد رد عليه وكان هلكان ضحك. وشرح ل فهد ع كل الل عمله وقاله ف الجهاز وفـ.ـضـ.ـيحة وليد الشامي ع ايد بـ.ـنت. ومراد مسكتش غير لما فهد ضحك وهو بيتخيل نظرة كل الظباط ل وليد الشامي. وفهد هدي نوعا ما. وعمل المشروب لرينو. ودخل الاوضه وكان مبتسم.

وقعد جنبها. وبدء يشربها. ورينو شافت ابتسامته. وهديت. وبعدها اتحسنت. وفهد اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. ونامت واستكانت. ف حـ.ـضـ.ـن الفهد.
ونقول عدى 4 ايام.
تاني يوم كان حفلة التكريم. لمراد وفهد. والعيله حضرت الحفله. آدm ومريم. وطارق ورنا. وزين وفارس ورينو وفريحه. وزياد ومالك ويوسف. ومحمد ونور. وأشرف وجاسر وحسام وبيتر.

مراد: اتكرم واخد الوسام. وآدm ومريم سقفو بفخر. وآدm مبسوط جدا وقلبه بيدق سعاده. ومريم كالعاده دmـ.ـو.عها سابقاها وفرحانه جدا. وفريحه بتسقف وبتضحك بدmـ.ـو.ع. وزين فخور با اخوه الكبير. ونور ورينو بيسقفو بحفاوه والكل مبسوطين جدا.
فهد: اتكرم واخد الوسام. وطارق ورنا سقفو. وطارق سقف من قبله ومبسوط جدا.
ورنا بتعيط. ورينو بتسقف بفخر. و بتضحك بدmـ.ـو.ع وفرحانه جدا. وفارس وكل العيله كانت ف قمة سعادتها.

وتانى يوم.
آدm وطارق. د.بـ.ـحو ووزعو على الغلابه. وجهزو للحفله ف فيلا السيوفى. وكل العيله موجوده الاقارب والاصدقاء. وكانت حفله كبيره ومميزه. وفهد ورينو كأنهم عرسان ف الحفله. ومراد كان طاير من السعاده. مع فريحته.
وفهد: قال للكل. أنهم جهزو كل حاجه ومسافرين الاسبوع الل جاى السعوديه علشان يعملو عمره.
وزياد قالو هتسافر انت ولارين؟
فهد قال لا. هنسافر. انا ولارين ومراد وفريحه وزين وريتال وفارس ورودي.

والكل فرح. بالخبر الجميل ده. وعدت الحفله ع خير.
وجه يوم السفر للعمره. والكل ودعو العيله وسافرو.
محمد شاف أنه لازم يتكلم مع آدm بخصوص عملية مريم. لانه مش هيقدر يخبى اكتر من كده. وقام وخرج من المستشفى. وراح ل آدm الشركه. وطلب يقابله. ودخل وكان قلقان من رد فعل آدm اول مايعرف بعملية مريم الجزار.
جه يوم السفر للعمره. والكل ودعو العيله وسافرو.
فهد ورينو. ومراد وفريحه واخدو آدm بيبى علشان لسه صغير. وزين وريتال. وفارس ورودي ومعاهم چود.
وسابو مريم نونو واريان وليليان مع آدm ومريم.
ف نفس اليوم بليل
مريم: قاعده ف الليفنج مع مريم نونو واريان وليليان.
آدm: صلى العشا ف المسجد ورجع وداخل الفيلا. السلام عليكم يا روحي.
مريم: ابتسمت وعليك السلام ياحبيبى. تقبل الله.

آدm: قعد جمبها. ورفع ايدو وحاوطها من كتفها. منا ومنك يارب.
مريم نونو: آدm آدm.
آدm: ابتسم نعم ياقلب آدm.
مريم نونو: عايزه لاته وآدm ومولاد.
مريم: صعبت عليها ياحبيبتى. مراد وآدm كلها اسبوع ويرجعو كلهم بالسلامه.
آدm: اتعدل وطلع شوكليت من جيبه. وشال مريم نونو. وباسها من خدها. احلى لاته لاجمل مريم وغمز ل اميرته.
مريم: ابتسمت بحرج.
مريم نونو: سقفت آدm حبيبى لاته لاته واخدتها.

آدm: نزلها. وشاور ل ليليان. تعالى يا لي لي تعالى ل آدm.
ليليان: جريت عليه ورفعت أيديها أتم بيبى. وضحكت.
آدm: باسها من خدها. يابت ايه القمر ده. خدى انتى كمان احلا لاته لاجمل لي لي.
ليليان: سقفت ومسكت وش آدm ببرأه وباسته توكلان أتم.
آدm: هههههه العفو ياقلب آدm هههه بص ل مريم. حلو توكلان دي هههههههه. وباس أيدها. يلا انزلى العبى مع اختك ميرو.

وبص ل اريان. الل واقف قدامه. وقال اممم واقف مستنى دورك. تعالى وشاله وباس خدو. امسك يا سي اريان باشا احلا بسكويت لاحلا اريان العدوي.
اريان: توكلان أتم بيبى.
آدm: هههههههه بردو. لا يعم توكلان ع واجب. يلا انزل العب مع اخواتك.
مريم: ابتسمت بحب وعينيها متعلقه ب أحفادها.
آدm: حاوطها من كتفها. ايه يقلبى سرحانه ف ايه؟
مريم: اتنهدت ابدا انا بحمد ربنا ع كرمه لينا وانه رزقنا باولاد وأحفاد اللهم بـ.ـارك.

آدm: فعلا الحمد والشكر لله. وقرب من دونها وهمس انما انتى حلوه اوي اوي انهردا كدا ليه؟
مريم: ضحكت بكسوف. وبعدها لك بقى.
آدm: بنفس الهمس. وبعدهالى ايه. انتى وحشانى وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه من خدها.
مريم: وشها بقى احمر واتكسفت. وبصت ع أحفادها. وكانو مشغولين وبيلعبو باللعب.
آدm: متخافيش محدش شايف حاجه. وبعدين دي بوسه بريئه. وباسها تانى. بقولك انتى وحشانى.

مريم: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها. احم وحبت تغير الموضوع. ت. تحب اقول ل زينب تعملك قهوه؟
آدm: ابتسم. لا انا عايز اميرتى. مش عايز حاجه تانى!
مريم: ايوه يا حبيبي انا معاك بس الولاد.
آدm: مالهم. شويه وهينامو. وانا هاخد اميرتى ع عشنا.
مريم: بلعت ريقها وخافت من رد فعل آدm لما تقوله. احم حبيبي. اصل إء...
آدm: ايه ياحبيبتي ف إيه؟

مريم: آدm انت عارف ان الولاد سافرو. ومريم واريان وليليان لوحدهم. وانت عارف يعنى مينفعش ينامو لوحدهم.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. اممم جيبى من الاخر يامريم؟
مريم: بلعت ريقها. وقالت بسرعه. انا وانت هنام مع الولاد ف اوضتهم. انت جمب اريان وانا جمب مريم وليليان. وغمضت عين وفتحت عين.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه تانى. وبصلها. انتى ع آخر الزمن عايزانى اسيب اوضتى. لأ وكمان تنامي بعيد عنى. اممم.

مريم: حبيبى. انت عارف ان دي ظروف وغـ.ـصـ.ـب عنى وعنك.
آدm: نعم! غـ.ـصـ.ـب! وقال بتحذير الولاد هينامو ف اوضتهم يامريم. وانتى هتنامى في حـ.ـضـ.ـنى.
مريم: بزعل يعنى ايه يا آدm. انا ازاى هيجيلى قلب انام ف الجناح تحت. والولاد ف الجناح الل فوق. وبصتله انت هيجيلك قلب ودي عيال صغيره.
آدm: هز راسه. انسي انك تنامى بره اوضتك.

مريم: طيب خلاص. انا موافقه انا هنام ومريم وليليان جمبى ع السرير. وانت واريان ع الكنبه الكبيره. ها فكره حلوه اهي.
آدm: رفع حاجبه. وبصلها وعينيه ف عينيها وقال بتحذير. انسي انك تنامى بره حـ.ـضـ.ـنى يامريم ياجزار.
مريم: اتنهدت بديق. طيب شوف حل بقى لانى مش موافقه أن أحفادي ينامو لوحدهم. لازم حد مننا يكون معاهم.
آدm: بص قدامه بتفكير. وبعدها ابتسم بخبث. وبصلها. متقلقيش ع احفادك هينامو وف امان كمان
هههههههههههه.

بعد شويه ف فيلا السيوفى
طارق. واخد رنا وطالع ع السلم.
طارق: ياااااه اخيرا يارانوش بقينا لوحدنا ده انا هطلع عليكى القديم كله.
رنا: ههههههههه ياراجـ.ـل اعقل بقى انت كبرت وبقيت جد.
طارق: وحيات امك. انا طول عمرى اسد ف نفسي كدا. ولا يفرق معايا جد ولا ست. وتعالى بقى ع اوضتنا علشان انتى وحشانى موووت. انا اديت الشغالين اجازه انهردا وبكره.
رنا: ههههه. وانت كمان وحشنى ياطاروقه. بس لو تعقل شويه.

طارق: تؤ بعد الشر. العقل ده لعنه يابـ.ـنتى. تعرفى احسن حاجه فارس ودوري عملوها أن چود لسه صغيره وخدوها معاهم. وهنعيش بقى انا وانتى اجمل اسبوع. زمان الواد آدm بيحسدنى. هههههههه انا وانتى بقى لوحدنا. وهو هيشيل الليله ياعينى مريم واريان وليليان. ههههههه زمانه بيغنى ظلموه انا فرحان فيه اوى.
رنا: اتنهدت بنفاذ صبر. مفيش فايده فيك. هتستفاد ايه يعنى لما تفرح فيه.

طارق: سيبك من الحوار ده. تعالى هنقيلك طقم لوز اللوز. ههههه
رنا: شهقت. لا حول ولاقوة إلا بالله. الراجـ.ـل من الفرحه اتجن ولا ايه؟
ووصلو اخر السلم. وجرس الباب رن.
طارق: نفخ بغـ.ـيظ. مين الرخم ابن الرخم الل جاي دلوقتي!
رنا: كتمت الضحكه. تعالى بس نشوف مين يمكن حاجه مهمه.

طارق: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وبصلها البسي حجابك يختى. ونزل بينفخ ومتغاظ. مش عارف انا مين البـ.ـارد الل جاى. وفتح الباب. واتصـ.ـد.م بدهشه. وقال. مريم نونو وليليان!
رعد: مساء الخير يا طارق باشا.
طارق: فاتح بوقه بدهشه وبص ل رعد. خير! خير ايييه! انت جايب العيال دي ليه؟
رعد: ابتسم. آدm باشا طلب منى ياباشا. انى اوصل مريم وليليان لحضرتك. واريان وصلته عند اشرف عزيز باشا وانا جاى ف الطريق.

رنا: واقفه وكاتمه الضحكه. هتمـ.ـو.ت وتضحك ع شكل طارق.
طارق: بصله بغـ.ـيظ. وآدm بعتلى العيال دى ليه!
رعد: معنديش علم ياباشا. آدm باشا طلب منى وانا نفذت. اتفضل.
طارق: بص للعيال. وكان هيعـ.ـيط من الغـ.ـيظ.
مريم: طــالـــق طــالـــق حبيبى.
طارق: هز راسه والله شكلها هعملها فعلا مع ستك واطلقها بسببكو. خشي يختى انتى وهي خشي. وبص ل رعد ف حاجه تانى يارعد باشا؟

رعد: كتم الضحكه. اتفضل يا طارق باشا. دي شنطتهم فيها اللبس وكل مستلزمـ.ـا.ت الاسبوع. وحطها احم استاذن انا. ورعد لف وضحك واتحرك بسرعه.
طارق: قفل الباب ولف ضهره. هي ليله منظوره. وحظ نحس. ورفع راسه لفوق منك لله يا آدm ياعدوي. منننننككك لللللللله.
رنا: عيونها دmعت من كتر الضحك. وفتحت ايديها لمريم وليليان وحـ.ـضـ.ـنتهم. حبايبى الل انقذتونى تعالو. هههههههه
آدm: قاعد مع مريم ع السرير ومريم متغاظه من آدm.

آدm: ايه بقي يا اميرتى. مش انتى كنتى قلقانه ع العيال. اهوم بقو ف امان ورعد وصلهم عند جدهم حبيبهم.
مريم: بغـ.ـيظ. اااه ينارى منك. الناس هتقول علينا ايييه يا آدm. هيقولو مش مستحملين العيال.
آدm: ايه الل انتى بتقوليه ده. انتى عارفه انا واثق إن طارق دلوقتي طاير من الفرحه وتلاقيه كمان بيدعيلى إن ربنا يخلينى ليه هههههه.
مريم: ههههه بيدعيلك. طارق دلوقتي تلاقيه لم هدومه وطفش وسبهالك انت واحفادك.

آدm: هههههههههه لا لا طارق عاقل. وفونه رن. وبصلها هههههههه اهو طارق حبيبى واخويا بيتصل اهو. اكيد هيشكرنى. ههههه
مريم: ههههههههه نفسي اسمع رد فعله.
آدm: طيب اسكتى وانا هفتح الاسبيكر. علشان هلاقي إعصار حب طالع منه. وفتح السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياطارووق.
طارق: بغـ.ـيظ. انت يالا باااااعت العيال دي لييييه؟
آدm: ببرود أحفادك ياطارق. ومالك ف حاجه مدايقاك.

طارق: زعق بصوته كله. في انك بـ.ـارد وانت لو قدامي دلوقتي كنت ولعت فيك. انت باااااعت العيال دي لييييه. هما مش عيال ابنك.
آدm: كاتم الضحكه. اولا الله يسامحك. ثانيا دول عيال ابنك بردو. هو موراد ده مييين الل مربيييه هااا؟ مش انت؟ وكمان انا مينفعش ابعت ليليان عند اشرف علشان كريم ومصطفى الصغير. قولت مين يا آدm مين يا آدm. قولت بس مفيش غيرو اخويا وحبيبى طارق. وخصوصاً أن رنا بتحب مريم ولي لي.

طارق: صك ع اسنانه لي لي. اقسم بالله انك راجـ.ـل فصيل. روح منك لله منننننككك لللللللله يا آدm. وقفل السكه ف وشه.
آدm: هههههههههههه مش قولتلك بيدعيلى.
مريم: ههههههههه ينهارى. طارق ع آخرو منك.
آدm: باس خدها. سيبك منه. نعمل بقى الفون صامت. واقعد انا واميرتى ف احلا جو رومانسي. وقربها من حـ.ـضـ.ـنه.
مريم: غمضت عينيها بحب واستكانت ف حـ.ـضـ.ـنه.
آدm: بيمسد ع شعرها بحبك اوى يامريم.
مريم: اتنهدت بحب. وانا بعشقك ياقلب مريم.

آدm: ت عـ.ـر.في انى بحبك قلبك اوى.
مريم: قلبى مفيش حد جواه غير عشق ال آدm وبس.
آدm: رفع وشها بايديه وباس جبينها وعنينها. وقرب منها بكل عشق.
ومريم: تاهت ف عشق ال آدm.

تانى يوم الضهر.
محمد خارج من العمليات. وطمن أهل المريـ.ـض. وراح المكتب. وقعد بـ.ـارهاق. وفتح فونه وشاف رقم نور اتصلت عليه. واتصل عليها وردت. الو ياحبيبى.
محمد: الو ايوه يا حبيبتي. معلش الفون كان صامت وانا لسه خارج من العمليات حالا.
نور: حبيبى ربنا معاك يارب. انا كنت بتصل عليك علشان اقولك مش هقدر اجي المستشفى انهارده. انا عارفه أن نرمين ف إجازة وضع. بس تيم وتمارا تعبونى بجد.

محمد: بتفكير. خلاص ياروحي برحتك كدا كدا مفيش عمليات انهردا وكمان ف دكتور علاء ودكتوره سلوى ودكتور ممدوح موجودين. انتى ممكن تريحي الاسبوع ده ف البيت. اهو منها تستريحى شويه وتركزى ف الرساله.
نور: مفيش مشكله ياحبيبى بس انت مش هتتدايق.
محمد: انا طبعا هدايق لانك مش هتكونى موجوده معايا. لكن راحتك اهم.
نور: ابتسمت. حبيبى ربنا مايحرمنيش منك.
محمد: ولا منك يانور حياتى.
نور: انت هتتاخر؟

محمد: لا إن شاء الله قبل 4 اكون عندك.
نور: توصل بالسلامه إن شاء الله.
محمد. : الله يسلمك ياحبيبتي.
نور: طيب ياحبيبى انا هقفل علشان مامي بتتصل عليا.
محمد: هز راسه تمام مع السلامه. وقفل وبص قدامه بتفكير وشاف أنه لازم يتكلم مع آدm بخصوص عملية مريم. لانه مش هيقدر يخبى اكتر من كده. وقام وخرج من المستشفى. وراح ل آدm الشركه. وطلب يقابله.
السكرتيره: دخلت مستر آدm. الدكتور محمد عزيز. طلب يقابل حضرتك.

آدm: بيمضي على ملف ل عادل. وبصلها بعدm فهم. محمد! طيب خليه يدخل فورا.
السكرتيره: تحت امرك يا فنـ.ـد.م. وخرجت. اتفضل حضرتك يادكتور. مستر آدm ف انتظارك.
محمد: هز راسه متشكر. ودخل وكان قلقان من رد فعل آدm اول مايعرف بعملية مريم الجزار. وقال. السلام عليكم.
آدm. وعادل. وعليك السلام ورحمة الله.
آدm: ابتسم تعالى اقعد يامحمد. وبص ل عادل. اتفضل يا عادل الملف.
عادل: اخد الملف. تمام. تؤمرنى بحاجه تانيه يا باشا.

آدm: الأمر لله. شكرا ياعادل اتفضل انت.
عادل: بعد اذنكو. وخرج.
آدm: اهلا يامحمد. ايه يبنى متصلتش ليه وقولت انك جاى. ولا بقى انت معدي من جمب الشركه بالصدفه قولت اعدى ع حمايا؟
محمد: بحيره. لأ احم بصراحه يا آدm انا جايلك مخصوص.
آدm: شاف ملامح محمد. والحيره مرسومه ع وشه. وقال خير يامحمد. وكمان كلمة بصراحه دي. قلقتنى. ف حاجه حصلت في المستشفى!

محمد: بنفي لأ لأ خالص. انا كنت جاي لأن ف موضوع مهم. وبصراحه انا مش عارف ابدء منين. لكن اطمن هو موضوع عادي وبيحصل كتير.
آدm: محمد انا بدءت اقلق. وكمان تعابير وشك جديه وحيره وكمان زعل. ف ايه خش ف الموضوع ع طول!
محمد: غمض عينيه. وقال جواه. اعمل ايه واقوله ازاى. ده بيخاف عليها من الهوا. طيب اجيبهاله ازاى. ياالله. واتنهد.

آدm: شاف محمد مش ع طبيعته. وقام وقعد قصاده. ايه يا محمد اظاهر أنه موضوع خطير لسكوتك ده.
محمد: اخد نفس عميق واتنهد بحيره. وقال.
الموضوع يخص مريم يا آدm.
آدm: قلبه بيدق بقلق. مريم! موضوع ايه الل يخص مراتى. وبصوت جهورى مـ.ـا.تتكلم يامحمد ع طول.
محمد: نفخ بديق حقيقي علشانه. حاضر يا آدm هتكلم. دلوقتي لما مريم تعبت من شهر واكتر يوم حادثة مراد وفهد.
آدm: قلبه بيدق باضطراب. وخايف من الل بعد كده.

محمد: لما عملنا الاشعه والتحاليل. اكتشفنا إن مريم عندها تعب بسيط ف القلب.
آدm: قلبه دق بسرعه. وبلع ريقه بصعوبه. وباصص ل محمد ومتكلمش مستنى إن محمد يقول كل الل عندو.
محمد: فهم. وكمل. وقال مريم عندها انسداد في الشريان التاجي. وده الل بيسببلها نهجان وزغلله ودوخه. وضـ.ـر.بات قلب سريعه واغماء. وهتحتاج عمليه. هي عمليه بسيطه. هتركب دعامه. والدعامه هتسلك الشريان. وبعدها تكمل علاج وهترجع زى الاول واحسن.

آدm: باصص ع محمد بصدmه. وعينيه تايهه يمين وشمال. والدmـ.ـو.ع اتحجرت ف عينيه. ومش عارف يتكلم. ولا عارف يفكر. تفكيرو وقف بعد كلام محمد. والكلام تاه منه. وبيتنفس بصوت مسموع.

محمد: شاف حالة آدm. واتكلم. آدm. آدm انت سامعنى. اسمعنى يا آدm صدقنى مريم هتكون بخير. العمليه سهله وبتتعمل يوميا وكمان مريم لازم تعرف بالعمليه دي لانها هتكون ببنج موضعي. مريم هتعملها وهي صاحيه وهتخرج تانى يوم ع طول. صدقنى مافيهاش اى خطر عليها. ومحمد اتفاجئ من دmعة آدm الل نزلت ع خدو.
آدm: دmعه نزلت منه. وقال بصوت مهموس.
مريم؟ وبص ل محمد. مريم! عمليه؟
انت. انت عارف انت بتقول ايه!
محمد: آدm حاول تهدى.

آدm: قام وزعق اهدى! انت عارف ان مريم تعبانه وساكت كل ده! عارف ان مريم محتاجه عمليه وانت لسه جاي تقولى دلوقتي!

محمد: آدm وقتها مكنش ينفع اقولك حاجه. انتو كنتو ف محنه كبيره. مراد مضروب بالرصاص. وفهد ف غيبوبه. ومريم تعبانه. ورينو تعبانه. انت كنت هتستحمل ايه ولا ايه؟ وبعدين انا لو عارف ان الحاله خطيره مكنتش هستنى لحظه واحده. لكن مريم فيها تاخد العلاج وتستنى شهور كمان ع ما تعملها. لكن انا استنيت لما نفسيتك هديت شويه. وكمان لما الكل سافر يعمل عمره. ونور اجازه من المستشفى اسبوع كامل. قولت ده انسب وقت. اننا منوترش حد. ونعمل العمليه لمريم ونركبلها الدعامه. من غير ما حد من ولادها يضعف ولا يتأثر. مريم زي ما هي مهمه بالنسبه ليك ول اولادك هي مهمه جدا بالنسبالى. مريم دي أمى وصحبتى قبل مـ.ـا.تكون خالتى يا آدm. انا لو مش خايف من رد فعلك انا كنت عملت ليها العمليه وانت ف المستشفى العسكري لكن لازم شوية اجراأت قبلها واشعه معينه. و قولت لأ جوزها لازم يقويها. ولازم يكون جمبها هو أحق بيها من اى حد. آدm انت مش لازم تضعف. انا لو عارف ان ف خطر عليها مكنتش هبقى واقف قدامك كدا. لكن صدقني والله العظيم هي عمليه سهله. وبتتعمل يوميا زي ما قولتلك. ياريت تفكر. او نفكر مع بعض. ونعمل العمليه لمريم ف اقرب وقت. وانا شايف اننا نعملها حتى لو من بكره.

آدm: بينهج. بكره؟ وقعد بيأس. وحط راسه بين ايديه سبنى لوحدي دلوقتي.
محمد: زعل علشانه. وشايف الضعف في عينيه. وقام. انا همشي دلوقتي. وهنتظر اتصال منك بالموافقه وياريت تجمد يا آدm. واتحرك وخارج. لكن اتصـ.ـد.م لما شاف طارق واقف وملامحه زعلان. ومحمد أتأكد إن طارق سمع كل حاجه.

طارق: كان داخل مستحلف ل آدm لانه متغاظ منه من امبـ.ـارح. وداخل لكن سمع صوت آدm عالى وبيتكلم بخصوص مـ.ـر.اته وسمع عمليه. وبعدها سمع محمد بيتكلم واتصـ.ـد.م وزعل جدا. طارق مسك محمد من ايدو واتحركو بره مكتب السكرتاريه. وقال ل محمد الل سمعته ده صح؟
محمد: هز راسه بزعل. ايوه ياطارق صح
طارق: بزعل حقيقي. طيب. طيب هو ف خطر عليها؟

محمد: بنفي. لا ابدا. صدقني العمليه بسيطه ومش هتاخد وقت اكتر من ساعه ونص. وانا بنفسي هبقى موجوده مع دكتوره متخصصه استشارية أمراض وقسطرة قلب. ودكتوره كبيره جدا. وعندها كفأه عاليه. ارجوك يا طارق حاول تقنعه. لانه لحد دلوقتي مصدوم ومش مصدق ولا مستوعب. وياريت رنا متعرفش ولا حد يعرف غير لما نعرف رأي آدm.
طارق: ربت ع كتف محمد وهز راسه. انا هتكلم مع آدm. متقلقش وربنا يحلها من عندو.

محمد: اتنهد ونعم بالله. انا همشي دلوقتي ولو حصل جديد كلمنى. وياريت ياريت تحاول تقنعه اننا نعملها خلال اليومين دول. ولو وافق انا هروح ل مريم وهشرحلها الموقف.
طارق: هز راسه. تمام إن شاء الله.

آدm: قاعد وحاطط راسه بين ايديه. وبيفكر ف مريم. عمليه؟ انسداد في الشريان التاجي؟ وغمض عينيه بيأس. وحاول يستوعب. وافتكر لما كانت بتقوم من جمبه بسرعه وتقوله مفيش حاجه. وافتكر لما كانت هتقع واتحججت بأنها اتكعبلت في السجاده. وافتكر لما اغمى عليها. وكمان مبقتش تتعشى قبل النوم. وغمض عينيه وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ من نفسه. ولعن نفسه. لانه سمع منها ومكشفش عليها من زمان.

طارق: دخل وشاف آدm قاعد ومغمض عينيه. وراح قعد جمبه. وقال آدm.
آدm: انتبه ع صوت طارق. واتنهد واخد نفس عميق ورجع راسه لورا.

طارق: آدm. انا قابلت محمد وهو خارج. وحكالى عن العمليه. آدm انت لازم تكون قوي وتفكر بايجابيه محمد بيقول ان العمليه سهله وكمان هتكون ف وعيها. ومفيهاش خطر عليها إن شاء الله. وانت عارف محمد بيعتبر أم مراد أمه مش خالته بس وانا وانت عارفين ده كويس. يعنى لو كان شايف انها خطر مكنش استنى.

آدm: حاسس انه مش عارف يتكلم. عايز يفضل ساكت. لاول مره يحس أنه حابس جواه حجات كتير ومعندوش قدره أنه يتكلم. واكتفي بهز راسه ل طارق.
السكرتيره: دخلت. مستر آدm. السيد شاهين وصل ف ميعاده. وعايز يقابل حضرتك.
آدm: ، ساكت ومردش.
طارق: بص ليها. اعتذري لشاهين والغي اي مواعيد واجتماعات انهردا.
السكرتيره: تحت امرك يا فنـ.ـد.م. وخرجت.

طارق: شاف آدm كأنه شايل هموم الدنيا كلها على كتفه. وربت ع كتفه. وقال وحد الله يصحبى. واحنا معرضين لأى حاجه. وخصوصاً المرض. قُل لن يصيبنا إلا ما كتبه الله لنا.
آدm: اتنهد. وكل الل قدر يقوله. لا اله الا الله.

طارق: اسمع يا آدm محمد مستنى منك رد ع العمليه لأن ف حجات بتتجهز قبلها. وقال العمليه مش هتاخد اكتر من ساعه ونص. يعنى إن شاء الله خير. وياريت لو توافق وتتعمل قبل ما الولاد يرجعو من السفر. ورينو حامل وهتتـ.ـو.تر. ومراد وزين روحهم ف امهم. وده وقت مناسب ليها. وع ما يرجعو بالسلامه تكون أم مراد قامت بالسلامه وزي الفل. ومحمد مستنى موافقتك علشان يتكلم مع أم مراد.
آدm: مرجع راسه لورا ومغمض عينيه وساكت.

طارق: شاف شكل آدm تعبان. وقام يلا قوم معايه انا هوصلك للبيت.
آدm: حس انه عايز يشوف مريم ف اللحظه دي. وقام بتعب. جـ.ـسمه كله و.جـ.ـعه. واخد الفون والمفاتيح بيأس. وخرج.
طارق: خرج معاه ونزل وقاله انا هوصلك بعربيتى. مش لازم انت الل تسوق ورعد يبقى يرجع معايه وياخد العربيه.
آدm: ركب العربيه وكل ده ف صمت تام.

طارق: ركب العربيه واتحرك. وزعلان جدا ع صحبه. وفكر لو رنا مـ.ـر.اته لا قدر الله ورفض الفكره بسرعه وعذر آدm. لأن مريم ورنا. بالنسبه ليهم ام واخت وصديقه وحبيبه. قبل مـ.ـا.تكون زوجه. وخصوصاً مريم الل غيرت ادامها للأفضل.
طارق: حاول يتكلم مع آدm كتير. لكن كل الل آدm قاله ل طارق.
آدm: صدقنى ياطارق مش قادر اتكلم.
طارق: ربت ع كتفه. ووصلو الفيلا واطمن عليه. واخد رعد علشان يجيب عربية آدm ومشي.

مريم: بتكلم. مراد وزين وفهد وفارس والبنات مكالمة فيديو. وبتضحك معاهم. ولمحت آدm داخل. وقالت. استنو ياولاد. آدm جه اهو. وشاورت ل آدm بسعاده. تعالى ياحبيبى. مراد والكل بيكلمونى فيديو. ههههه تعالى شوف رينو والبنات باللبس الابيض قمر. تعالى.
آدm: ماشي ببطء. ولما شاف مريم ومبسوطه وبتتكلم بسعاده. صك ع اسنانه وبيكابر دmـ.ـو.عه. وقرب وقعد جنبها وعينيه متعلقه بيها.

مريم: ماسكه الفون. وقالت. بص يا حبيبي الولاد والبنات وشهم منور ازاى اللهم بـ.ـارك.
مراد: ههههههههه منور من الفلتر يامريومه. والكل ضحك.
مراد: بص ع آدm اذيك يا حج وحشنى والله. وكلهم سلمو ع آدm.
آدm: بشبح ابتسامه. واتكلم بصعوبه وتمثيل. احم إذ. اذيكم ياولاد عاملين ايه؟
كلهم. الحمدلله كلنا ف راحه تامه.
آدm: عيونه لمعت. وقال بو.جـ.ـع. ادعو لمريم. وانا.

رينو: انا دعيتلك كتير كتير جدا يابابى انت ومامي. ودعيت إن ربنا يديكلم الصحه والعافيه طول العمر. ويخليكم لينا. وتجوزو احفادكم وأحفاد احفادكم ياااارب.
كلهم اميين. وضحكو. ومريم ضحكت.
وآدm: قال بقلب موجوع امين يارب.
واتكلمو واتطمنو وقفلو.
مريم: بسعاده انا مبسوطه اوى انى كلمتهم. بصراحه يابختهم انا بتمنى اني اعيش هناك ع طول. وبصت ل آدm. حبيبى ايه رايك بعد ما يرجعو بالسلامه نروح انا وانت نعمل عمره.

آدm: بص ل مريم ومردش.
مريم: بتعجب! مالك يا آدm انت كويس؟
آدm: هز راسه مش عارف!
مريم: شافت دmـ.ـو.ع ف عينيه. وقلقت. مالك يا ادm بجد. انت. انت عيونك حمرا ليه؟ آدm ف حاجه حصلت؟
آدm: قال ف اللاوعي. ف إن قلبك بيحس بكل الل حواليكي. وقلبك خانك ومحسش بيكي.
مريم: بعدm فهم. قلبى خانى؟ آدm انا مش فاهمه حاجه.
آدm: مسك مريم ودخلها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. ودmـ.ـو.عه غلبته ونزلت.

مريم: بدءت تقلق ع آدm. وف ايه انا مش فاهمه حاجه! وجت تطلع من حـ.ـضـ.ـنه لكن آدm مكـ.ـلـ.ـبش فيها علشان مـ.ـا.تشوفش دmـ.ـو.عه.
مريم: استغربت اكتر. وخافت ع آدm. وربتت ع ضهره. حبيبى وحد الله وفهمنى مالك. فيك يانبض قلبى.
آدm: غمض عينيه. وضمها لقلبه ياريت تاخدى قلبى. واخد قلبك. ياريت.
مريم: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. ومسكت ايديه. آدm في ايه. حلفتك بالله انا بدءت اقلق عليك. ومال وشك مخـ.ـطـ.ـوف كدا ليه؟ وعينيك حمرا. حلفتك بالله تقولى!

آدm: بص ف عينيها. وبعدها غمض عينيه. ولسه هيتكلم ويشرحلها. لكن مقدرش وقلبه بيدق. وفتح عينيه. وقالها محمد عزيز عايز يتكلم معاكي ف حاجه مهمه. وقام. انا طالع اغير هدومي. واتحرك وهو مخـ.ـنـ.ـوق قوي.

مريم: بحيره. ياترى مالك يا آدm. طيب اطلع وراه. ولا استنى لما يهدى. طيب ف حاجه حصلت ف الشغل؟ ومحمد! محمد عايزنى ف موضوع مهم. طيب ومحمد متصلش ليه ولا حتى جه! استغفر الله العظيم. انا هتصل على محمد اشوف ايه الل محير آدm كدا؟
واتصلت ع محمد.

محمد: سايق العربيه. وراجع ع البيت. وفونه رن. وشاف رقم مريم. وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وركن العربيه ع جمب ورد. السلام عليكم.
مريم: وعليك السلام ياحبيبى. اذيك يا محمد
محمد: الحمد لله ياحبيبتى انتى عامله ايه يا مريم،؟
مريم: نحمد ربنا ونشكر فضله. آدm قالى إنك عايز تقولى حاجه مهمه. خير يا نور عيني. ف ايه؟

محمد: غمض عينيه واتحرك بالعربيه وساق بسرعه. مريم ف حاجه انا عايز اقولهالك. ومش هينفع ف الفون. انا جايلك دلوقتي 10دقايق وهكون عندك.
مريم: استغربت اكتر لكن قالت. وماله ياحبيبى تشرف وانا ف انتظارك. وقفلو.
مريم: اتلخبطت. لا حول ولاقوة إلا بالله. ياترى ايه الحكايه. انا قلقانه ع آدm اوى. انا هاقوم اشوفه. وقامت. دخلت المطبخ. زينب اعملى كوباية عصير ليمون بسرعه وهاتيها ع فوق.
زينب: عينيه ياست مريم.

مريم: طلعت. ودخلت الاوضه. واندهشت من آدm الل قاعد ع السرير ولسه بهدومه. وراحت قعدت جنبه. اله ايه يا آدm انت لسه مغيرتش. ومسكت وشه بايديها مالك ياقلب مريم. انت قلقتنى عليك.
آدm: رفع عينيه ليها. مريم انا مش قادر اتكلم.
الباب خبط. وزينب جابت العصير. ومريم قامت اخدته وشكرت زينب. وقفلت الباب.

مريم: حطت كوبايه العصير ع الكمود. و اتعدلت ع السرير. وقالت ومالو متتكلمش. واخدت راسه ف حـ.ـضـ.ـنها وبتمسد ع شعرو. حبيبى هون عليك. والله مافيش حاجه تستاهل إنك تزعل نفسك علشانها.

آدm: غمض عينيه. وقال. لأ في يامريم (. انتى ). عشرة 27 سنه. عمر بحاله. شوفت وعشت معاكي كل حاجه حلوه. عمرك ماعرضتى كلامي. عمرك ماقولتى لأ ع حاجه انا مش عايزها. ديما بتاخدي بايدي لفوق. قربتينى من ربنا. قربتينى من اهلى. رجعتيلى نفسي. خلتينى اعيش في جنة الدنيا بأسلوبك وتدينك. ربيتى ولادك ع الدين والحب والتسامح. عمرك ما اذيتينى عمرك ماقيمتى حياتى معاكي بالفلوس. عمرك ماطلبتى منى حاجه. رغم انك عارفه أن ربنا رزقني واقدر اجبلك كل حاجه. عمرك ما طلعتى سر بيتك لأى حد. ديما بتقوينى لو ضعفت. وديما بتزرعي ف قلبى اليقين. ديما بتفكري ف غيرك. عمرك مافكرتى ف نفسك. انتى نعم الأم والاخت والحبيبه والرفيقه والزوجه. يبقى ازاى مفيش حاجه تستاهل انى ازعل علشانها. انا امـ.ـو.ت علشانها مش ازعل وبس.

مريم: سمعت آدm. و مش فاهمه. ومحتاره.
لكن قالت. وانت ايه يا آدm! انت الل قلبك موجود جواه بذرة الخير. انا يدوبك سقيت البذره دي وبتـ.ـو.فيق من ربنا انت خدت بايدى اكمل ايمانى. وان كنت انت شايفنى كل ده ف انا بنفذ شرع الله ورسوله وانا معملتش حاجه. وانت كنت انت بردو شايفنى كل ده ف انا شيفاك زين الرجـ.ـال. ونفذت شرع ربنا لما قال.

بسم الله الرحمن الرحيم ( وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ) يعنى انت عاملتنى بالل ربنا أمرنا بيه. والل المفروض كل زوج وزوجه ينفذوه ساعتها هيشوفو الدنيا بشكل تانى وكمان انت نفذت وصية سيدنا محمد. وانه قال رفقا بالقوارير. وكمان نفذت وصية حبيبك النبى لما قال: ( استوصوا بالنساء خيرا فإنهن خلقن من ضلع وإن أعوج شيء في الضلع أعلاه فاستوصوا بالنساء خيراً ).

يعنى انت عاملتنى بالحسنى. واتقيت الله فيا. واخدتنى بـ.ـنتك قبل ما اكون حبيبتك ومراتك. بتعاملنى زي الاميره. عمرك ماحملتنى فوق طاقتى. ولا حرمتنى من حاجه علشان اطلب. والحكايه مالهاش علاقه بالفلوس. احنا لو كنا عايشين ف شقه وحالنا ع القد. وانت تطبطب عليا وتعاملنى نفس المعامله بالموده والرحمه. انا هحطك تاج فوق الراس. وهعيش معاك تحت أي ظروف. الست مننا مش عايزه اكتر من الاحترام والتقدير والكلمه الطيبه.

انا مش قادره افهم ايه لزمة كلامك ده دلوقتي. ارجوك يا آدm طمنى عليك.
آدm: خرج من حـ.ـضـ.ـنها. وكل ما يحاول أنه يقولها انها تعبانه ولازم تعمل عمليه الكلام يهرب منه. وبص ليها كتير وساكت.
مريم: هزت راسها. وسكتت وجابت العصير. اشرب العصير ده وحاول تهدا شويه.
آدm: اتنهد. لا ماليش نفس لأى حاجه.
مريم: ابتسمت. وباسته من خدو. وقالت برقه. طيب ولو قولتلك علشان خاطر الماستك حبيبتك هتوافق تشرب؟

آدm: علشان خاطرك اعمل اي حاجه يامريم.
مريم: ربنا مايحرمنيش منك ولا من حبك وكلامك. يلا ياحبيبى وانا الل هشربك بايدي بسم الله. وشرب منها غـ.ـصـ.ـب عنه.
زينب. خبطت. ست مريم. الدكتور محمد جه تحت.
مريم: ماشي يازينب اعمليله قهوه وانا نازله.
آدm: بصلها وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. محمد! انتى كلمتيه. ولا هو جه من نفسه؟

مريم: قامت. وقالت انت قولتلى أنه عايزنى ف موضوع مهم. وانه اتصلت عليه. يلا ياحبيبى غير هدومك وانزل. وبعدين انا جعانه يلا بقى!
آدm: غمض عينيه. وهز راسه. انزلى انتى وانا هحصلك.
مريم: باست ع راسه. متتاخرش. ونزلت.
وشافت محمد هو كمان قاعد متـ.ـو.تر. اذيك يا محمد.
محمد: الحمد لله. اذيك انتى يامريم!
مريم: الحمد لله ياحبيبى. نور والولاد بخير؟
محمد: هز راسه ايوه يا حبيبتي بخير. وبلع ريقه احم هو آدm فين؟

مريم: بصت لمحمد بشك. وقالت آدm فوق بيغير ونازل. ها قولى بقى ايه الحاجه المهمه الل انت عايزنى فيها؟
محمد: احم هوا. آدm مقالكيش حاجه؟
مريم: ابدا. كل الل قاله أن محمد عزيز عايزك في حاجه مهمه. وسابنى وطلع.
محمد: هز راسه. واخد نفس عميق. وهيبدا يمهدلها الموضوع.

آدm: قام بتعب. وغير هدومه. واتوضي وصلى العصر. وسجد ودعا كتير. كتير اوى ونسى الوقت. وكل تركيزه ف الدعاء أن ربنا يديم مريم ف حياته. وبعد الصلاه حس براحه كبيره ف قلبه. وقام ونزل. وشاف مريم بتتكلم مع محمد. وبتضحك.
آدm: السلام عليكم. وقعد جمب مريم.
محمد ومريم وعليك السلام.
آدm: بص ل محمد.
محمد: هز راسه وطمنه. أنه قالها ع العمليه.

مريم: طبعا محمد مهدلها الموضوع. ومن جواها زي اي حد خافت وقلقت. لكن محمد طمنها واكدلها ان العمليه سهله جدا. وكمان هتكون ف وعيها. ومش هتاخد وقت. ولما محمد قالها ع رد فعل آدm. مريم فهمت سبب كلام آدm ليها. وابتسمت بحب. لانه خايف عليها اكتر من نفسه. ولازم تطمنه. بما انها عمليه بسيطه. ولمحت آدm نازل ع السلم. ضحكت مع محمد علشان تحسس آدm أن الموضوع عادي جدا لكن من جواها حاسه بالرهبه. وبصت ل آدm ومسكت ايده. وابتسمت بتمثيل. وقالت. هو ده الل مزعلك كل ده؟ طيب ما هو محمد قال إنها سهله وبسيطه. حبيبى. دي عمليه عاديه. وهعملها. وإن شاء الله هكون كويسه. وبعدين يا آدm انت مابتشوفش الاطفال الصغيره الل بتعمل عمليات قلب مفتوح. ربنا يشفيهم ويعافيهم يارب. وبيقومو بالسلامه منها ها؟ ومحمد قال انى هكون صاحيه. وكمان محمد هيكون معايا. وربنا قبل اى حد هيكون معايا. وانت كمان. وبصراحه انا شايفه اني اعملها بسرعه قبل مراد وزين ورينو يرجعو. علشان مايقلقوش ع الفاضي وكمان نور اجازه. ولا انت ايه رايك؟

آدm: اتنهد. وقال. لله الامر من قبل ومن بعد. وبص ل محمد. انت واثق انها سهله. ولا اخدها ونسافر برا.
محمد: ابتسم. والله مـ.ـا.تقلق من حاجه. وانا لو كنت شاكك 1 انها صعبه كنت أنا بنفسي قولتلك نسافر بره مصر.
آدm: هز راسه. وسكت.
مريم: من جواها اتـ.ـو.ترت. لكن عايزه تخلص من الخــــوف الل ف عيون جوزها. وكمان ولادها هيرجعو اخر الاسبوع ومش عايزه عيالها تخاف عليها. وبصت ل محمد. احم انا هعملها إن شاء الله بكره يامحمد.

آدm: قلبه بيدق بسرعه. وبص ل مريم وسكت.
محمد: هز راسه. تمام يامريم وانا معاكي ف كل خطوه. وبص ل آدm. انا عايزك تطمن. العمليه سهله ومفيش دكتور غريب هيدخل عليها. والبنج موضعى. وانا متفق مع دكتوره متخصصه استشارية أمراض وقسطرة القلب. ودكتوره كبيره جدا. وانا هكون موجود جمب مريم.
آدm: بص ل محمد بغيره ازاى مـ.ـر.اته هتتكشف قدام حد.
محمد: فهم. وقال مريوم معلش كوباية ميا.
مريم: قامت ومتـ.ـو.تره. حاضر وراحت ع المطبخ.

محمد: آدm انا عارف انك بتغير ع مريم. لكن دي حاجه للضروره القصوى. والضرورات تبيح المحظورات. وعايز بردو اطمنك واقولك ان. الدعامه بتتركب من الدراع أو الرقبه. يعنى مريم هتكون با أمان اطمن. وخلينا نعملها وصدقنى هترجع زى الاول واحسن. بإذن الله.
آدm: محمد لو محتاجه تسافر اء...
محمد: قطع كلامه. آدm مريم دي أمى. وابتسم. انا كنت قلقان منك انت مش من مريم.
مريم: جابت الميا. اتفضل يا نور عيني.

محمد: متشكر يا مريوم. بصي بقي ياحبيبتى. انتى هتوقفى كل العلاج الل بتاخديه من دلوقتي. وهتجيلى بكره المستشفى الساعه 8 الصبح. وتكونى صايمه قبل العمليه ب 8 سعات. العمليه إن شاء الله هتكون الساعه 10 الصبح. وقبل العمليه هنعمل كام تحليل واشاعه مهمه ودى لازم تتعمل. وبعدها تعمليها إن شاء الله ع خير. وتانى يوم تخرجي من المستشفى وزي الفل.
آدm: مغمض عينيه. وبينظم أنفاسه.

مريم: جواها خايفه. وهزت راسها. وقالت ل محمد إن شاء الله. وكمان هصلى الاستخاره قبل ما انام. والله المستعان.
محمد: ونعم بالله. وقام. طيب انا لازم امشي دلوقتي لانى قولت لنور هكون ف البيت الساعه 4 ودلوقتي عدت 4. وبص ل آدm. تمام يا آدm.
آدm: هز راسه الله المستعان.

محمد: باس ع راس مريم. وودع آدm وخرج. واتصل ع طارق ف العربيه وقاله ع الل حصل. وطارق قاله انه هيكون هو ورنا من الصبح ف المستشفى. ومحمد نبه عليه أن محدش تانى يعرف خالص. وطارق تفهم الأمر وقاله إن شاء الله.
آدm: مكنش ليه نفس ل أى حاجه. لكن مريم اتحايلت عليه أنه يتغدى. واكل غـ.ـصـ.ـب عنه.

وبعدها بفتره طارق اتصل ع آدm يطمن عليه. وآدm رد عليه. وطمنه نوعا ما. ورنا لما عرفت قعدت تعيط وزعلانه. وكلمت مريم وطمنتها ومريم ضحكت برضا. وقالت المؤمن مبتلى والحمد لله ع عطاياه. وقالت ل رنا انها متعرفش اي حد من العيله. ورنا قالت لها حاضر. انا هبعت مريم وليليان عند ماما بحجة يقضو وقت مع اريان وكريم. وانا وطارق هنكون موجودين معاكي. وودعو بعض وقفلو.

وجه الليل عليهم. ومريم اتوضت وصلت الاستخاره. ودعت ربنا كتير ف السجود. وعيطت بصمت علشان آدm بيصلى ف الاوضه معاها. وخافت يسمع أو يحس خــــوفها. وبعد الصلاه قعدت تقرأ القرآن هي وآدm. وبعدها آدm اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وشاف أنه لازم يقويها وحاول يطمنها ويطمن نفسه قبلها. واتكلم معاها كتير. وكل شويه يبـ.ـو.س أيدها وراسها وخدها. ودخلها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه وفضل يمسد على شعرها لحد ما نامت. وبعد ما آدm اتاكدت انها نامت. فضل يتأمل فيها. ويرجع بالذكريات لأول مره قابلها فيها. ولما شافها وقلبه دق. وانه عشقه ليها من اول لحظه خلاه يتجاوز ويطلبها بأى طريقه. وابتسم لما افتكر هجومها عليه وزقته من صدره. وابتسم ع برائتها اول ايام جوازهم. واتنهد بعشق ع انها ضحت بنفسها علشان خاطر محمد. ومتعرفش المجهول كان ممكن يبقى عامل ايه ورضيت بيه خير أو شر. وضحك من قلبه بصمت لما افتكر انها ضـ.ـر.بت طارق بالطاسه علشان تثبت أنها قويه. وبعدها عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع لما افتكر أنه مد ايدو عليها. ودmعه نزلت منه ع شعرها لما افتكر أنه كان ممكن يخسرها بسبب عاصم. وغمض عينيه. يااارب انا مش كامل من غيرها. يااارب خليك معانا وانقذنا زي كل مره. يااارب. وفضل قاعد وسرحان والنوم جفاه. وانتبه ع صوت آذان الفجر. وشال راسها من حـ.ـضـ.ـنه ونزلها بشويش ع المخده. وباس جبينها. وقام بشويش ودخل الحمام. واتوضي. وخرج بشويش علشان متقلقش وتصحي. ولبس وخرج ببطء. ونزل وراح المسجد. وصلى الفجر. ودعا كتير جدا ف السجود بذل وانكسار ودmـ.ـو.ع وترجي أنه يحفظها. وبعد الصلاه. شيخ المسجد شرح درس للموجودين. وكان عن حب الله لعباده المؤمنين. وسمع الدرس. والشيخ قال حديث جميل دخل ع قلب آدm وطمنه.

قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله: عَجَباً لأمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ لَهُ خَيْرٌ، وَلَيْسَ ذَلِكَ لأِحَدٍ إِلاَّ للْمُؤْمِن: إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْراً لَهُ، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خيْراً لَهُ.
آدm: اتنهد بـ.ـاريحيه. وقال الحمد لله ع كل شئ. وبعد الدرس خرج من المسجد. ورجع ع البيت. ودخل الاوضه. وشاف مريم بتصلى. وغير هدومه. وقعد على السرير.

مريم: خلصت صلاه.
آدm: تقبل الله ياروحي.
مريم: ابتسمت منا ومنك ياحبيبى.
آدm: صحيتى امتى؟
مريم: قعدت جنبه. من شويه. ولقيت الفجر آذن من نص ساعه واكتر. قولت اكيد انت نزلت وسبتنى نايمه.
آدm: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. تعالى كملى نوم. انتى صايمه مش كدا؟
مريم: حطت راسها ع صدره. واتنهدت ايوه ياحبيبي. والله المستعان.
آدm: يارب. نامي شويه. انا ظابط المنبه ع الساعه 7.
مريم: غمضت عينيها. حاضر يا آدm. هنام وانا بقول الاذكار.

آدm: مسد ع شعرها. بحب لحد ما نامت. ولأنه مرهق ومانمش النوم غلبه. ونام ساعه. وفاق ع صوت المنبه.
مريم: فاقت. وكل الميعاد مابيقرب تـ.ـو.ترها بيزيد.
آدm: بص ليها ورجع شعرها ورا ودنها. وباس جبينها. صباح الخير.
مريم: صباح الخير يا حبيبي. وقامت. انا هلبس بسرعه وانزل اعملك القهوه. انا عارفه انك مانمتش!
آدm: قام. وحب يطمنها. لا ياحبيبتي انا نمت كويس. بس فعلا محتاج لأجمل فنجال قهوه دبل من ايدك الحلوه.

مريم: اطمنت ههههه من عيوني حاضر.
فون آدm رن. وكان محمد. ورد ايوه يامحمد.
محمد: صباح الخير يا آدm.
آدm: صباح الخير.
محمد: انا ف الطريق للمستشفى. قولت اتصل اشوفك صاحي. مع انى متأكد انك مانمتش اصلا.
آدm: احنا صحينا. ومريم بتجهز. والساعه 8 إن شاء الله هنكون عندك.
محمد: إن شاء الله. وقفلو.
مريم: صلت الضحى ولبست ونزلت. وآدm صلى ولبس بسرعه ونزل.
مريم: عملت القهوه. اتفضل يا حبيبي قهوتك ودبل.
آدm: تسلمي.

مريم: بالهنا. ودخلت المطبخ. وخرجت اتفضل وحطت الصنيه قدامه وكان فطار خفيف!
آدm: بصلها ايه دا يامريم؟
مريم: قعدت جنبه ده فطار. ومش مسموحلك انك تعترض. هتفطر وهنخرج. غير كدا مش موافقه. وانا قولت ل زينب اننا خارجين انا وانت وهنرجع ع بكره إن شاء الله.
آدm: اتنهد بتعب. مريم انا هشرب القهوه وبس مش هقدر أفطر.
مريم: بدلع طفولى. يبقى عايز تزعل الماستك منك بقى ها!

آدm: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وباس راسها. ربنا مايحرمنى منك ابدا ابدا يامريم.
مريم: ولا منك يا آدm.
آدm: اكل حاجه بسيطه جدا وغـ.ـصـ.ـب عنه علشان متزعلش منه. وقامو وخرجو. وركب العربيه جنبها واتحرك ع المستشفى. واول ما وصلو المستشفى. اتفاجأو ب طارق ورنا منتظرينهم هناك. وكمان بيتر. لانه اتصل بليل ع طارق لانه اتصل ع آدm كتير وقلق وبعد محاولات من بيتر. طارق حكاله. وبيتر زعل جدا وقاله من الصبح هكون معاك.

الكل سلم ع آدm ومريم واطمنو عليهم.
محمد: اخد آدm ومريم الدور التانى وعملت التحاليل المطلوبه. والاشعه. وكل ده بيوتر آدm وقلبه بيدق بسرعه كبيره جدا. ومريم متـ.ـو.تره.
محمد: شاف نتيجة التحاليل والأشعة وعرضها ع الدكتوره المتخصصه وشافو أن كل حاجه تمام.
محمد عارف أنه قبل العمليه دي لازم مريم تاخد مهدئ. وعطاها إبرة مهدئ. وشاف أن مريم بدءت تهدأ.
آدm: ورنا مع مريم ف الاوضه.

آدm: قاعد جنبها ع السرير. ومسك ايديها. وسألها خايفه؟
مريم: مفعول المهدئ بدء عليها. وقالت بهدوء. طول ما انت معايا انا مش خايفه من حاجه. واطمن انا كويسه جدا.
آدm: قرب منها وباس جبينها. استودعتك عند الله.
مريم: ابتسمت. يبقى كدا خلاص. ربنا هيحافظ ع الوديعه.
محمد: خبط ودخل. جاهزه يامريم. ومرضيش يجيب الترول علشان خاطر آدm.
آدm: قلبه بيدق وخاف جدا.
مريم: ابتسمت. وهزت راسها جاهزه ياحبيبى.

رنا: واقفه ودmـ.ـو.عها نازله زى المطر. وراحت حـ.ـضـ.ـنت مريم بخــــوف حقيقى.
مريم: ربتت على ضهرها. وحدي الله يارنا. انتى المفروض تقوينى.
رنا: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. ومسحت دmـ.ـو.عها. وابتسمت بتمثيل. انا عارفه انها عمليه بسيطه. بس ده مايمنعش انى اخاف عليكي. وباست راسها استودعناكي عند الله.
محمد: ساعد مريم تقوم. وقامت وآدm ساندها بدmـ.ـو.ع. وخرجو كلهم. وقلب كل واحد متـ.ـو.تر وخايف. وقربت من غرفة العمليات. وآدm دقات قلبه مسموعه للكل.

غرفة العمليات اتفتحت.
آدm: بص ل محمد. انا هحضر معاها. انا لازم اكون موجود معاها.
محمد: بص ل آدm. وقال جواه ده إل كنت خايف منه. وقال ثوانى يا آدm. وساعد مريم. تدخل اوضة العمليات. ورجع ل آدm وقال. آدm. انت لو دخلت هيكون صعب جدا جدا عليك. ومش هتتحمل. ف ارجوك انت لازم تسمع كلامى. انت تدخل دلوقتي تسلم عليها وتقويها وتخرج. لكن صدقني انت مش هتستحمل ارجوك.

آدm: زعق بصوته كله. انا لازم اكون موجود معاها انت فاهم.
مريم: خرجت ع صوته. وقالت آدm وقربت منه آدm حبيبى انت ماينفعش تكون موجود. انت استنانى هنا وادعيلى. وعلشان خاطرى اسمع من محمد بالله عليك.
آدm: عيونه اتملت بدmـ.ـو.ع وحـ.ـضـ.ـن مريم بو.جـ.ـع قدام الكل. ماينفعش اسيبك. انا كنت معاكى في كل خطوه. ماينفعش دلوقتي اسيبك.

مريم: بدmـ.ـو.ع. انت مش هتستحمل تشوفنى كدا يا آدm. وبالله عليك متو.جـ.ـعش قلبى علشان خاطرى. خلينا نعدى الازمه دي ع خير.
آدm: خرجها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها. وباس راسها. وهز راسه حاضر يامريم.
مريم: بزعل حقيقي علشانه. لا إله إلا الله يا آدm.
آدm: بغصه في قلبه سيدنا محمد رسول الله.

محمد: حس انه مخـ.ـنـ.ـوق لان كمان مريم تخصه. واخد مريم تعالى يلا يا مريم. ودخل بيها. والدكتوره دخلت ومريم لفت ل آدm. وآدm عينيه متعلقه بيها لحد باب العمليات ما اتقفل. وقلبه اتملى بالخــــوف.
طارق وبيتر. راحو ل آدm. واخدوه غـ.ـصـ.ـب عنه وقعدوه وقعدو جمبه يواسوه. ورنا قاعده بدmـ.ـو.ع. وبتقرا ف المصحف.

محمد: مع مريم. وابتسم بتمثيل. مريومه انا هقعد انا وانتى ندردش شويه.
مريم: هزت راسها. وبتتشاهد.
دكتورة التخدير. عطتها تخدير موضعي.
محمد: متـ.ـو.تر. لكن متابع كل حاجه.
الدكتوره: هتبتدي العمليه. بسم الله.
محمد: بيمسد ع شعرها. وحاول يطمنها. حاسه بحاجه؟
مريم: هزت راسها لأ.
محمد: ت عـ.ـر.في إن الواد تيم. بيقولى انا لما اكبر هتجوز مريم الكبيره.
مريم: ابتسمت. طيب يقول مريم نونو.

محمد: انا مش معترض. بس تفتكرى انا هوافق ع مراد. الواد ده دmاغه طاقه.
مريم: ابتسمت بحب. مراد! هو ف حد ف حنية مراد الهي ينجية من كل سوء.
محمد: ضحك. طيب وانا ماليش دعوه حلوه كدا.
مريم: انت. دا انت ابن قلبى ربنا يحفظك ويحفظ ولادي واحفادي من كل شر. ويحفظلى آدm. وربنا يبـ.ـارك ف عمره.
محمد: ضحك بصمت من قلبه. اتمنى انى انا ونور نوصل لدرجة العشق دي.

مريم: ابتسمت. ابدا. مفيش زى عشق ال آدm ابدا. بس مايمنعش انك انت ونور وصلتو لدرجه من العشق.
الدكتوره: بتفتح ف جـ.ـر.ح ف دراع مريم وسمعت كلام مريم. وابتسمت.
محمد: بص ع الاجهزه. وتابع الدكتوره. وبصلها تانى وقال. طبعا احنا ف منتصف العشق.
وبعد نص ساعه.
مريم: محمد اطلع طمن آدm انا عارفه انه قلقان.
محمد: هز راسه. حاضر ياحبيبتى. وخرج.

آدm: كان واقف وساند بضهره ع الحيطه وبيدعي بكل جوارحه. واول ما شاف محمد جري عليه بلهفه. مريم كويسه.
محمد: ابتسم. والله كويسه وهي الل قالتلى اطلع طمن آدm. وع فكره بقى انا وهي قاعدين ندردش مع بعض. وملهاش سيره غير عشق ال آدm. ارحمونا بقى هههههههه.
آدm: سمع كلمة عشق ال آدm. واتاكد انها بخير. وحمد ربنا. وقال ل محمد هو فاضل كتير.

محمد: نص ساعه وكل حاجه هتبقى تمام. وربت ع كتفه. بعد اذنك. ادخل اكمل قصة العشق الل تمت ع ايدى وحافظها. ودخل.
آدm: مسح وشه بايديه. يارب. يارب خليك معانا.
بيتر: تعالى بقى يا آدm اديك اطمنت ع أم مراد. وإن شاء الله هتكون بخير.
طارق: اخدو من ايدو تعالى. اقعد انت واقف من بدرى. ووحد الله كدا وتفائل بالخير. انا تفائلت والله لما شوفت ضحكة محمد.
آدm: لا إله إلا الله. محمد رسول الله.

وعدى الوقت كأنه سنه ع آدm. واخيرا غرفة العمليات اتفتحت.
آدm: قام ورنا. وراحو للدكتوره. ها يا دكتوره مراتى كويسه؟
الدكتوره: ابتسمت. الحمد لله هي بخير والعمليه تمت ع خير وشويه وهتخرج. حمدالله ع سلامتها.
آدm: بلهفه. ممكن ادخلها عايز اشوفها.
محمد: من وراها تعالى يا آدm.
آدm: دخل جري. واول ما شافها نايمه ع سرير العمليات قلبه و.جـ.ـعه.
مريم: شافته. ورفعت أيدها. آدm.

آدm: قرب منها بسرعه. ومسك ايدها حبيبتى. انتى بخير. حسيتى بحاجه.
مريم: هزت راسها. لا ياحبيبى اطمن انا بخير الحمد لله. وباس جبينها وعنينها.
وبعدها. مريم خرجت لغرفه مجهزه. وآدm جنبها. ومحمد ورنا دخلو واطمنو عليها. وطارق وبيتر منتظرين بره. لان الجـ.ـر.ح ف الدراع ومتخيط وملفوف بشاش. وده جـ.ـر.ح قلب آدm جدااا. لكن حمد ربنا انها بخير.

وبعد تصميم من آدm أن الكل يروح. ومحدش هيرافق مـ.ـر.اته غيرو. وفضل جنبها زى الضل. طول الليل.

وتانى يوم
محمد جه. واتطمن ع مريم. وجايب الدكتوره معاه. وكشفت ع مريم. وطنتهم ان كل حاجه تمام وشرحت ل آدm ازاى يهتم بالحاله من ناحية الاكل والعلاج وتهتم بالرياضه وتبعد عن اي مجهود. وكتبتلها ع خروج.
محمد خرج وكان بيتر وطارق ورنا جم ومحمد طمنهم.

آدm ساعد مريم ف اللبس. ولبسها إسدال ونقاب. وساندها وخرج والكل سلم على مريم واتمنى ليها الشفاء وآدm طمنهم وكل واحد راح ع شغله بتصميم من آدm. ومحمد خرج معاهم. وساعدها وركبت العربيه. ف الكرسي الخلفي وآدm جمبها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. ومحمد الل ساق. ووصلهم للبيت.
سعاد وزينب عرفو وزعلو جدا. وآدm نبه عليهم أن مفيش مخلوق يعرف.
وآدm اهتم با اميرته. كل يوم وكل وقت كان الأب والسند ليها.

ومحمد كل يوم يعدى عليها. ونور كانت عايزه تزور مامتها.
محمد بتفكير قالها آدm واخد اجازه وعايز يقضي يومين مع مريم. بلاش احنا نكون عزول انتى اتصلى اطمنى عليها.
وعدي كام يوم. ومريم اتحسنت الحمدلله.

وجه ميعاد رجوع الشباب من العمره.
والكل رجع بالسلامه.
ومريم كانت مبسوطه بروجوعهم. وآدm كان مشتاق لأولاده. ونور جت وقعدو ومريم قعدت معاهم. وقضو السهره عندهم. وكل واحد اخد مـ.ـر.اته وطلعو ع عشهم.
رينو: اخدت شاور. ولبست طقم رقيق. وفهد اخد شاور وخرج. وشاف رينو واقفه قدام المرايا بتحط لمسات خفيفه.
فهد: ابتسم. وقرب منها بشوق كبير وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. ودفن وشه في شعرها حبيبتى حبيبتى الل وحشانى جدااا.

رينو: ابتسمت بحب. حبيبى انت الل وحشنى جدا جدا. ولفت ليه. ولفت أيديها حوالين رقبته. عارف يافهد انا حاسه براحه كبيره اوى. حاسه انى خفيفه من جوايا.
فهد: حاوطها من وسطها وقرب منها اكتر. وقال بهزار خفيفه! خفيفه ازاى يعنى. وانتى جواكي حته منى.
رينو: كشرت عينيها. قصدك ايه يا فهد. انا تخينه.

فهد: ههههه ابدا والله. دا انتى قمر. وكمان انا مش عارف انتى حامل ف ايه بالظبط. هي فين بطنك اصلا. ده انتفاخ ياقلبى هههههه. انا من بكره لازم اخدك ونروح للدكتوره. علشان اشوف الواد ده مستخبى فين؟
رينو: بدلع. اممم يسلام. يعنى انا مش تخنت يافهد.
فهد: باسها برقه. ياريت تبقى بطه قمر.
رينو: ههههه بطه.
فهد: همس ف ودنها. وحشتينى.
رينو: غمضت عينيها. وانت كمان. انا بحبك اوى يافهد.

فهد: وانا بمـ.ـو.ت فيكي ياعشق الفهد. وقرب منها وباسها باشتياق كبير. ورينو تاهت في عشق الفهد.
وشالها وراح بيها ع مكان جنتهم.
وعدت الليله ع كل العيله بسعاده كبيره.

تانى يوم. الساعه 5.
فهد: اخد رينو. وراحو العياده.
رينو: متحمسه. ونفسها تعرف هي حامل ف ولد ولا بـ.ـنت.
وجه دورهم. ودخلو. والدكتوره سلمت عليهم. وبتعمل السونار.
رينو: ماسكه ايد فهد. وقالت بلهفه ها يا دكتوره طمنينى.
الدكتوره: حاضر ثانيه واحده بتأكد.
فهد: اهدي ياحبيبتى. ثوانى وهتعرفى ولد او بـ.ـنت وعادي جدا المهم انك تكونى بخير.
رينو: غمضت وبتقرا آية الكرسي.

الدكتوره: مبروك يا لارين ياحبيبتى اللهم بـ.ـارك تؤام. ولد وبـ.ـنت.
رينو: قلبها دق بزهول. وفتحت عينيها على الاخر. وبصت لفهد. وحست بفرحه كبيره جدا.
فهد: لا ارديا. قلبه دق وضحك بسعاده. وباس أيدها.
الدكتوره: . تحبو تسمعو نبضهم.
رينو: بتضحك بدmـ.ـو.ع. وهزت راسها ايوه. ايوه. وضغطت ع ايد فهد بفرحه كبيره.
الدكتوره: سمعتهم النبض.
فهد ورينو: سمعو النبض. وجواهم احاسيس مختلفه. ومشاعر مختلفه.

وخرجو من العياده والفرحه مش سيعاهم.
ورينو قالت لفهد. نروح ل بابى ومامي نقولهم الخبر الجميل ده. وبعدها نروح ل بابا طارق وماما رنا.
فهد: باس على ايديها. قلبى تؤمري أمر.
وساق العربيه. ووصلو فيلا العدوي. وسلم ع رعد ودخلو مبسوطين جدا.
رعد: شاف عربيه فخمه جدا بتركن قدام الفيلا بعد وصول فهد ع طول. ونزلت منها بـ.ـنت ولبسها لا تعليق عليه. لابسه شورت وتوب كات. وراحت عند رعد. وقالت هاي.

رعد: بصلها وتنح يخربيتك. انتى مين!
البـ.ـنت: انا اسمي هيلينا.
فيلا العدوي.
آدm: قاعد ع السفره بيتغدى مع العيله. مريم جمب آدm. ومراد وفريحه وزين وريتال. ومحمد ونور.
آدm: مش كانو فهد ورينو جم يتغدو معانا.
مريم: انا اتصلت ع رينو من بدرى. وقالت فهد عازمها ع الغدا بره.
بعد الغدا. الكل متجمع ف الليفنج.
زين: مـ.ـا.تيجو ياشباب نقعد ف الجنينه ونشرب الشاى كلنا مع بعض.
نور: والله فكره جميله. ايه رايك ياحبيبى.
محمد: ومالو يقلبى. انا تحت امر نورى.
نور: ابتسمت ربنا يخليك ليا.

محمد: همس ف ودنها. انا عندي ليكى مفاجأه. بس هاقولهالك بعدين.
نور: بفضول. مفاجأة ايه! قول بليزززز قوووول.
محمد: ههههه هقولك بعدين ف بيتنا علشان عايز اشوف رد فعلك اوكي ياروحي.
نور: كشرت عينيها. ربنا يصبرنى لحد ما نروح.
محمد: ههههه. يلا تعالى نطلع الجنينه.
زين: يلا بينا ياشباب.
مراد: قام وفريحه. وقال يلا ياحج انت ومريومه.
آدm: طيب اسبقونا انتو واحنا جايين وراكم.
والكل خرج وقعدو ف الجنينه ومنتظرين الشاى.

آدm: جوه. ايه يامريم عامله ايه دلوقتى؟
مريم: الحمد لله ياحبيبى انا بخير.
آدm: يعنى حاسه انك احسن من الاول. ف تغيير؟
مريم: ايوه طبعا. الحمدلله. وبعدين انت جمبى ومقصرتش ف حاجه ربنا مايحرمنيش منك ياحبيبى.
آدm: ولا منك ياروحي. مريم انا عايز اقولك ان لازم ولادنا يعرفو انك عملتى عمليه.

مريم: بصتله. لا يا آدm لا لو عيالك عرفو هيضايقكو وكمان هيزعلو. وانا مش عايزه انكد عليهم. العمليه اتعملت والحمدلله انا بخير.
آدm: حبيبتي افهمينى. ماينفعش عيالك ميعرفوش. لازم يكون عندهم علم. ولنفترض حصل حاجه فيما بعد وعرفو. ولادك ساعتها هيكون رد فعلهم ايه! وبعدين هيقلقو من ايه؟ خلاص الحمدلله الخطر عدى. وبما انك الحمدلله كويسه هما مش هيخافو بدرجة الخــــوف لو لسه انتى معملتيش العمليه.

مريم: بحيره. مش عارفه يا آدm.
آدm: سيبى كل حاجه ع الله ومتقليقش من حاجه.
مريم: بحيره. ونعم بالله. طيب. طيب بلاش تقولهم دلوقتي. علشان خاطري. انا ماصدقت الضحكه رجعت لينا من تانى.
آدm: ابتسم. حاضر يقلبى. تحبى نقوم نروح للعيال دي. ولا نقعد انا وانتى لوحدنا؟
مريم: اي مكان تحبه المهم اكون معاك.
آدm: ابتسم. خلاص خلينا هنا. وحاوطها من كتفها وضمها لقلبه. حبيبتي ربنا يخليكي ليا.
مريم: ابتسمت بحب. ويخليك لقلبى.

كلهم قاعدين في الجنينه.
زينب: طلعت الشاى ف الجنينه. اتفضلو الشاى
نور: تسلم ايدك يازوزو.
زينب: بألف هنا ع قلبك يادكتوره. واتحركت.
ريتال: قدmت الشاي للكل. وقعدت جمب زين. تعرفوا انا نفسي ف ايه؟
كلهم. هممم. ايه؟
ريتال: نفسي كلنا كدا. نسافر اسكندريه. زى زمان. ونجمع كل العيله. ونقعد ع البحر. هيبقى وقت يجنن بجد.
فريحه: والله فكره حلوه اوي. ايه رايك يامراد.

مراد: والله انا معنديش مانع. وخصوصاً. إن ذياد ومالك ويوسف والشباب. بحب قاعدتهم.
محمد: بلاش اسكندريه دلوقتي. خليها قدام شويه!
زين: انا من رأيك يادكتور. لأن ف مناقصه خلال الشهر ده. وشاغله كل تفكيري. وبص ل ريتال. لكن اوعدك ياحبيبتى. إن شاء الله ف اقرب وقت احققلك رغبتك.
ريتال: ابتسمت بحب. حبيبى ربنا يوفقك يارب.
وبعد ماشربو. الشاى.
مراد: بص في الساعه. اله الحاج آدm ومريم نسيونا ولا ايه؟

زينب: جت عليهم. ست الدكتوره فريحه. آدm الصغير صحي.
فريحه: هزت راسها. انا جايه اشوفه. مريم والولاد فين؟
زينب: كلهم بيلعبو ف اوضة اللعب.
مراد: مـ.ـا.تيجو ندخل بقى. الساعه 6 ونص وشكل كدا آدm ومريوم مش هيطلعو.
كلهم: قامو. ودخلو جوه. وقعدو معاهم.

وبعد شويه. سمعو تيم. بيقول رينوو جت رينو جت. وجري عليها.
رينو: ههههه حبيبى تيمو قلبى انا. وباسته ومسكت ايدو وداخله معاه.
فهد: من بره قال. يا اهل الدار انا جاي. الل مغطى راسه يكشفها. ههههه.
الكل ضحك. ونور لبست النقاب.
مراد: هالُم يا ابن أبى ربيعه فلتدخل الدار بسلام. ههههه.
الكل ضحك.
فهد: دخل والفرحه ع وشه. السلام عليكم جميعا.
كلهم وعليكم السلام.
رينو: بسعاده. بااابى وحشتنى اوى وسلمت عليه.

آدm: حبيبت ابوكي. وسلم عليها.
رينو: ضحكت بسعاده ماااامي. مااامى حبيبتى وحشتينى اوى اوى. وسلمت عليها.
مريم: ضحكت بسعاده لما شافت بـ.ـنتها مبسوطه وسلمت عليها. نور عينى انتى كمان وحشانى ياقلبى.
ورينو سلمت ع نور والكل بسعاده كبيره.
فهد: سلم ع الكل. وقعد. وشاور ل رينو تقعد جمبو.
رينو: قعدت جنبه وتيم قعد جمبها.
تيم: رينو كنتى فين يارينو انا هنا من زمان.

رينو: ههههه حبيبى ياتيمو انا اسفه جدا. انا وفهد كنتا بـ.ـنتغدى بره.
تيم: بص ل فهد بغـ.ـيظ. والكل ضحك من نظرة تيم ل فهد.
فهد: بدهشه من نظرة تيم. وبص ل محمد. هو ايه الحوار. الواد ده بيبحبنى اوى كدا ليه؟
محمد: ههههههه يعنى انت واخد منه أمه التانيه عايزه يكرهك مثلا. ده تيم بيحبك اوى اوى هههههه. والكل ضحك.
فهد: ايه ياتيمو باشا. ده حبيبك حتى.

تيم: كشر عينيه. انا بحب رينو بس. انت بتمشي وتاخدها معاك بعيد. يقصد اسبوع العمره.
رينو: حـ.ـضـ.ـنت تيم حبيبى انا ياناس. تيم أنا عندى ليك مفاجاه جميله اوى. وبصت للكل. وابتسمت بسعاده وقالت. احنا بعد الغدا روحنا للدكتوره نسرين العياده.
مريم: ابتسمت. انا قولت كدا بردو. من الفرحه الل ع وشك.
نور: بلهفه. ها رينو. قولى بسرعه قالتلك ولد ولا بـ.ـنت.
رينو: اتكسفت. وبصت لفهد الل مبسوط علشانها.
فريحه: اخلللللصى قولى.

ريتال: قولى بقى.
رينو: حاضر حاضر. ومسكت ايد فهد. وغمضت عينيها. واخدت نفس عميق. اللهم بـ.ـارك توأم ولد وبـ.ـنت.
الكل. ابتسم بفرحه ماشاء الله.
مريم: قلبها دق بفرحه اللهم بـ.ـارك. مشاء الله. ربنا يتم حملك على خير يابـ.ـنتى وتفرحي بذريتك انتى وفهد يارب.
آدm: ابتسم بحب. مبروك يارينو. مبروك يا فهد.
فهد: الله يبـ.ـارك فيك يا عمي.
نور: مبررروك يارينو ياحبيبتى الف مبروك بجد انا مبسوطه اوى.
رينو: الله يبـ.ـارك فيكي ياقلبى.

مراد: مبروك ياض يا فهد. وغمزله.
فهد: هز راسه بيأس وكشر عينيه. الله يبـ.ـارك فيك يمعلم.
زين: ابتسم مبروك يارينو مبروك يا فهد.
وريتال. وفريحه. والكل بـ.ـارك وفرح للخبر ده.
تيم: قاعد وحاطط صوباعه ع دقنه. وبص ل رينو. بطنك فيها اتنين يارينو. اتنين؟
رينو: ههههه. ايوه ياتيمو. ولد وبـ.ـنت. اخواتك ياروحي.
تيم: بتفكير. ولد وبـ.ـنت طيب اسم ايه؟
رينو: امم انا لسه مش عارفه. وبصت ل فهد حبيبى احنا متفقناش هنسمي ايه؟

مراد: بخبث. ودي عايزه كلام. فهوده. هيسمى سفيان وجيسيكا. ههههههه.
فهد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. ومردش.
آدm: ضحك من قبله. علشان مراد قاله ع كل حاجه حصلت في المهمه. وضحك ع مراوغة مراد لفهد.
رينو: بعد فهم. هو سفيان معقول. لكن جيسيكا. ايه الاسم ده؟
فهد: كح. سيبك من مراد. انتى عارفه انه ديما بيحب يهزر.
مراد: بخبث. وانا هاهزر ليه يانجم. وماله اسم سفيان. وكمان جيسيكا تحس ان اسم ليه شخصيه كدا.

فهد: ضغط ع ايده. وابتسم بغـ.ـيظ ل مراد. احنا ف مصر يامورااااد.
مراد: اوبس ياخبر. سورى يافهد. هو اسم جيسيكا ده مينفعش غير ف (ايطا )قصدى غير بره مصر.
آدm: بيضحك من قلبه بصمت ع شكل فهد.
رينو: بعدm فهم. جيسيكا؟ انا شايفه انه اسم مش مناسب خالص ولا ايه يافهد؟
فهد: عينيه ع مراد بتحذير. وقال. معاكي حق. وبصلها وابتسم. إن شاء الله. الولد هسميه آركان.
كلهم. واو اسم جميل اوى.

رينو: اممم آركان اسم جميل جدا. طيب والبنوته. عايزه اسم رقيق ليها.
فهد: ابتسم مافيش آرق من اسمك ياحبيبتي. وانا هسميها. آرين. آرين فهد السيوفي.

رعد: شاف عربيه فخمه جدا بتركن قدام الفيلا بعد وصول فهد ع طول. ونزلت منها بـ.ـنت ولبسها لا تعليق عليه. لابسه شورت وتوب كات. وراحت عند رعد. وقالت هاي.
رعد: بصلها وتنح يخربيتك. انتى مين!
البـ.ـنت: انا اسمي هيلينا.
رعد: بص ع لبسها. واتاكد من طريقة كلامها عربى مكـ.ـسر انها مش مصريه. وهز راسه. افنـ.ـد.م حضرتك عايزه مين؟
هيلينا: بليز انا عايز أقابل سفيان
رعد: بعدm فهم. سفيان! سفيان مين؟ وبص.

ع الحرس لقاهم عينيهم هتطلع عليها. وقالهم بغـ.ـيظ. جرا ايه ياكابتن انت هو. كل واحد يبص قدامه ويركز ف شغله. وانتى يا انسه ولا يامدام انتى مفيش حد هنا اسمه سفيان. العنوان غلط.
هيلينا: شاورت لسواق العربيه بتاعتها ونزل. افنـ.ـد.م.
هيلينا: انت متاكد أن ده اء الئنوان.
السواق: بص ف الورقه. ايوه يافنـ.ـد.م. فيلا آدm العدوي.
هيلينا: اوكي روه انت ع شركة داد وانا اتصل ع داد انت تبجيلى.

السواق: هز راسه تحت امرك واتحرك وركب العربيه ومشي.
هيلينا: بصت ل رعد. اسمع انت. انا عايز أقابل سفيان مهم اوى.
رعد: يا انسه صدقينى مفيش حد موجود هنا بالاسم ده
هيلينا: انا عارف كدا. هو ليه اسم تانى بس صأب عليا اقوله. انا نسيته.
رعد: طيب اتفضلى حضرتك من هنا. ولما تفتكريه تبقى ترجعى. اتفضلى.
هيلينا: بتفكير. ثانيه واحد. وخرجت فونها من جيب الشورط. وفتحت الفون.

رعد: واقف يتأمل ف لون عينيها وعجبه جدا. وشعرها. ورفض الفكره. لأن جـ.ـسمها كله ظاهر للخلق. وواقف مدايق.
هيلينا: فتحت الفون وجابت صوره وقربت من رعد. بص كدا انت الصوره دي.
رعد: شم ريحة برفانها. الله يخربيتك. ورجع خطوه لورا. وبص ع الصوره. وبيشبه عليها. مين ده؟ وشاف واحد مربي شعرو ودقنه. وقال جواه. ده شبه فهد باشا لما رجع من مهمه قبل كده.

هيلينا: بص الصوره دي صورة سفيان ف ايطالى. وانا عندى برنامج شيلت دقن وشعر سفيان وبقي بالشكل ده. وجابت صوره تانيه
رعد: بدهشه. ده فعلا فهد باشا. بس هي بتقول سفيان؟ انا اتخلبطت.
هيلينا: اسمع انت. ده اسمه سفيان. وداد قالى اسمه لكن اسمه ده صأب عليا اقوله. انا نسيته خالص.
رعد: فهد باشا السيوفى؟
هيلينا: واو. يس ايوه. فخد. اسمه فخد سيوفي.
رعد: فخد؟ الحرس ضحكو. ورعد بصلهم.
رعد: اسمه فهد فهد.

هيلينا: بتقلدو. فخد فخد. انا عارف.
رعد: فخد! وماله فخد فخد. وعايزه تقابليه بالشكل ده. دى الحريم جوه اول مـ.ـا.تشوفك كدا ولا وانتى بتقولى فخد دي الدكتوره هتعمل منك فخده كندوز.
هيلينا: بعدm فهم. انت بتقول ايه. انا موش فاخم حاجه. انت اسمك ايه؟
رعد: اسمي رعد.
هيلينا: واو رأد. اسم جميل اوى.
رعد: نعم يختى رأد. اسمى رعد رعععد.
هيلينا: رأد. رأأأد. انا عايز أقابل سفيان.

رعد: بص عليها. طيب دى أدخلها ازاى. اووف. ولف شاف الحرس لسه عينهم عليها.
رعد: اتغاظ. وبصلها. وقــلـــع الجاكيت. وحطه ع كتافها. وبصوت جهورى اتفضلى قدامى. وانتي معندكيش اي هدوم خالص. جايه بهدوم كيجيهات ليه؟ اتفضلى.
هيلينا: بدهشه لما لبسها الجاكيت. واو رأد انت جميل اوى. انت خمش.
رعد: ماشي جمبها. خمش؟ ايه خمش دى كمان.
هيلينا: خمش خمش يعنى. لبست جاكيت بتاعك. وانت غاضب من هيلينا.

رعد: اااه حمش. وبص ع رجليها. والله منا عارف إدارى فيكى ايه ولا ايه. طيب اقفي استنى هنا بقى لما ادي خبر لفهد باشا. وسابها وداخل الفيلا.

زينب بتقدm العصير ل فهد ورينو.
رينو: ميرسي يا زوزو. وبتشرب.
فهد: اخد الكوبايه شكرا يا زينب.
زينب: بالهنا والشفا. واتحركت.
فهد: والكل بيضحكو ع مراد بيحكو ع مواقف زمان ف الحربيه مع فهد.
رعد: . خبط ع الباب. آدm باشا.
مريم: لبست النقاب.
آدm: تعالى يارعد.
رعد: دخل: احم انا اسف ياباشا. وبص ل فهد. ولسه هيتكلم.
فهد: ف نفس اللحظه. رفع الكوبايه وبيشرب العصير.

هيلينا: ماستنتش ودخلت ورا رعد ع طول. وشافت فهد وابتسمت بسعاده. ودخلت جري قدام الكل. هااااي سفيان...
فهد: لسه بيشرب. ولما سمع صوتها كح وبخ العصير من بوقه ع الأرض وبص بصدmه وعينيه مفتوحه ع الاخر. انتى!
طبعا كلهم ف الوقت ده. الشباب تنحت بزهول. والبنات عينيها مفتوحه ع الاخر.
نور: شافت لبسها ورجليها واتكسفت وهي ومحمد بصو لبعض ومزهولين.

ريتال: فتحت بوقها. وحطت ايديها ع عيون زين علشان مايبصش عليها اكتر من كده.
فريحه: شهقت بصوت مسموع. وعينيها ع هيلينا من فوق لتحت بزهول وبوقها مفتوح.
آدm ومريم اتصـ.ـد.مو واتعدلو. مريم أحرجت من لبس هيلينا. وآدm مستغرب مين دي؟
أما. مراد عينيه مش عارف يقفلها من الدهشه. هو ميعرفش شكل هيلينا. لكن لما قالت سفيان توقع انها تكون هي. وبص ليها وبص ع فهد. الل وشه جاب الوان.

أما: رينو عينيها مفتوحه ع الاخر. ولما فهد كح وشرق وقال انتى؟ حست بنار طالعه من ودانها وشاطت اكتررر. لان هيلينا واقفه قصاد فهد وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وشافت لبسها وبصت ع فهد. شافته متنح وعينيه رايحه يمين وشمال.
رعد: مالحقش يتكلم. وشاف شكل الكل مصدوم. وانسحب بهدوء. وقال البت حلوه اوي. بس شكلها هتولع الدنيا.
هيلينا: بنفس الابتسامه. بصت للكل وشاورت بايدها. هااي. انا هيلينا. صديقة سفيان.

مراد: حط ايدو ع وشه. اله. سلم ع الشهدا الل هناك. الله يرحمك يا فهد. وبص ع فهد الل متنح. ومش قادر يقف ع رجله. لكن السؤال الل حير مراد هيلينا وصلت هنا ازاى؟
آدm: عرف مين هيلينا. وبص ع فهد. وشاف رينو الل قامت وقفت والشرار طالع من عينيها وقال (يانلحقه يامنلحقهوش! )
مريم: قالت ع لبس البـ.ـنت. استغفر الله العظيم اي ده. انا مش فاهمه حاجه. ومين سفيان ده. ومين البـ.ـنت دي؟

والكل بقى مش فاهم حاجه مين دي؟ ومين سفيان؟
مفيش غير آدm ومراد. والفهد.
فهد: بلع ريقه بصعوبه. وبص ع رينو الل واقفه وحاسس انها هتقــ,تــله. وبص ع هيلينا. وبعدها بص ل مراد وشاف نظرة شمـ.ـا.ته وهز راسه لأ. مش وقته!
رينو: بغـ.ـيظ. بصت لفهد. مين دي يافهد انت تعرفها!
فهد: كح. وقال بتـ.ـو.تر. ها لأ. اه. لأ بصي هوا.
مراد: بخبث. مـ.ـا.تركز ياسيادة المقدm.
رينو: صكت ع أسنانها. ميييين دي يافهد؟

فهد: بص ل مراد بغـ.ـيظ. وبص ل رينو. احم. دي. هواا. ممكن تقعدى واناا ومكملش.
رينو: خلاص النار والغيره اتملكت منها. ونسيت وجود العيله. انتى مين انتى؟ وازاى تدخلى كدا؟ ومين سفيان ده؟
فهد: بلع ريقه بصعوبه. وحاول يقف ع رجله بس مقدرش.
هيلينا: بنفس الابتسامه. انا اسمي هيلينا. هيلينا ال سلمانى. وانا جيت هنا مصر علشان أقابل سفيان. الى هو فخد سيوفي.

مراد: ضحك من قبله بصوت عالى. والكل انتبه. بت يافريحه اخوكي طلع اسمه فخد يابت هههههههه.
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك بصمت.
رينو: اتصـ.ـد.مت. نعم فهد! وبصت ع فهد. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وانتى تعرفى فهد منين!
فهد: غمض عينيه. وحط وشه بين ايديه وقال. كملت. راحت عليك. يافهد.
هيلينا: بتحكي بفخر. وقعدت جمب فهد. الل قام بسرعه كأنه اتكهرب. وبص ل رينو. والله العظيم معرفها! قصدى. ولسه هيتكلم.

رينو: بغـــضــــب. سابته واتحركت وحطت أيدها ع بطنها الل اتشـ.ـدت من التـ.ـو.تر. وبصت لهيلينا. انا سألتك تعرفى فهد منين؟
هيلينا: انا اعرفه كويس اتقابلنا ف ايطالى. وانقذنى. سفيان انقذ هيلينا. سفيان صديقى المفضل.
رينو: بتتنفس بغـ.ـيظ. وعينيها مفتوحه بصدmه وبصت ل فهد. والغيره هتقــ,تــلها.
فهد: بتـ.ـو.تر. احم. ري، رينو انا. انا هشرحلك. هوا. ف سؤ تفاهم. ف حاجه غلط.
رينو: حاجه غلط؟ ومسكت بطنها وغمضت عينيها من التـ.ـو.تر.

فهد: قلق عليها. رينو. رينو أهدي. ومسك أيدها. والله انا ماعرفها. هي كانت ف ايطاليا وانا انقذتها فعلا. وكل واحد راح من طريق.
رينو: شـ.ـدت أيدها بنرفزه. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وجايالك من ايطاليا لمصر؟ وكمان عارفه العنوان كويس! هه لا واضح انك متعرفهاش!
فهد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. حبيبتي. والله انا معرف جت ازاى! ولا اعرفها اصلا.
رينو: بصت ل هيلينا بغيره ولبسها المكشوف. وقالت بصوت غـــضــــبان وكله غيره. اطلعي برا حالا.

مراد: كان هايشمت ف فهد. لكن شاف أنه مش وقته علشان أخته الحامل. وكمان صورة فهد قدام العيله. وقام وراح عند رينو. ممكن تهدى بقى. وعيب مهما كانت دي ضيفه. اقعدى وانا هشرحلك كل حاجه!

رينو: رفضت تقعد. تشرح ايه يا ابيه؟ انت مش شايف شكلها. مش شايف لبسها. وجايه بكل بجاحه تسأل ع جوزي. وبصت لفهد وكملت بتريقه لأ وكمان جايه من ايطاليا علشان تشوف صديقها المفضل. وبصت لفهد بغـ.ـيظ وغيره. وبتتنفس بصعوبه. وسابتهم وهتتحرك.
آدm: بصوت جهوري. لاررييييين!
مريم: اتخضت. وخافت ع رينو. والكل سكت.
رينو: وقفت مكانها. وبدmـ.ـو.ع نعم يا بابى.

آدm: طيب مدام محترمتيش جوزك واخوكي الكبير. ع الاقل احترمينى انا ولا ايه!
رينو: بصدmه كبيره. وصعبت عليها نفسها. ودmـ.ـو.عها نزلت بصمت. رجعت وقعدت ع كرسي بعيد شويه. وباصه للأرض. وجواها حجات كتير جدا متلخبطه. غيره ع غل ع غـ.ـيظ ع زعل من فهد. وزعلت إن آدm شايفها محترمتش حد.
ونور قامت بسرعه وقعدت جمب اختها تهديها.
هيلينا: شافت آدm. وأعجبت بشخصيته. والكام شعره بيضه الل زادت من وسامته. واو جينتل مان اوى.

فهد: زعل علشان مـ.ـر.اته. وانفعل. وبص ل هيلينا بغـــضــــب. وزعق انتى ايه الل جابك هنا؟
انا غلطان انى فكرت انقذتك. انتى ديما بتظهرى ف أوقات غلط. وكمان انتى السبب في أن مهمتنا اتكشفت.
مراد: شاف هيلينا اتكسفت وأحرجت وهتعيط شـ.ـد فهد. بس بقى. ممكن تهدى شويه انت كمان متبقاش غبى واعقل.

فهد: زعق غبى ازاى يامراد. دى جايه تخرب بيتى. وتقولى اعقل. بانهي منطق. وكمان بتقول انى صديقها. صديقها منين انا. البـ.ـنت دى تنسى انى ساعدتها. ومتخلنيش انـ.ـد.م انى ساعدتها في يوم من الايام. وتطلع بره حالا.
هيلينا: عيونها اتملت بدmـ.ـو.ع. واتكسفت. وقامت. انا اسف كتير سفيان. انا مش عارف انا سبب مشاكل. انا ماشي من هينا وراجع ايطالى. وجت تتحرك.
فهد: من جواه يلا ف داهيه. لكن اتصـ.ـد.م.
آدm: استنى عندك.

هيلينا: وقفت. ولفت.
آدm: نده ع زينب.
زينب: سامعه الحوار كله. لكن من جوه. وجت تجري. نعم يسى آدm بيه. وشهقت بصدmه لما شافت هيلينا بالشكل ده. ياحوستى الهى تتشكى. ده شورط اريان اكبر من شورطك. يخيبك وليه.
آدm: زعق. خلصتى برطمه! هاتى اى حاجه. للبـ.ـنت دى تلبسها. بسرعه اتحركي.
زينب: خافت حا، حاضر. حاضر. وجريت طلعت ع السلم.

آدm: عينيه ع رينو. وزعلان علشانها. لكن لازم يحل الموقف. وبص ل هيلينا. البـ.ـنت هتجبلك لبس تلبسيه وانتى قاعده معانا. لأن ماينفعش تقعدى معانا وانتى بالشكل ده ياريت تتفهمى عادتنا وتقاليدنا. تمام.
هيلينا: هزت راسها أوكي.

مراد: اهدى بقى واقعد يافهد. عارف ياض كان نفسي احفل عليك. كانت هتبقى حفله جـ.ـا.مده. بس حظك بقى أن آدm موجود. واختى حامل.
فهد: صاكك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. ومردش.
زينب: نزلت بسرعه. اهو يسيى آدm بيه. انا جبت للخواجايه اسدال.
آدm: بصلها بتريقه. اتحركي يازينب وساعديها تستر نفسها. ولا انا الل هساعدها؟

زينب: كحت. حاضر حاضر. وراحت عند هيلينا. وبصت على رجلها وكتافها من فوق لتحت. يخيبك وليه. وايه لزمته الربع متر ده. وده جاكيت مين ده كمان. وشالت الجاكيت وشهقت. ولبستها الجاكيت تانى بسرعه. يخربيتك. تعالى ياخواجايه. تعالى الاوضه دي البسي فيها.
هيلينا: بعدm فهم. انتى بتقولى ايه انا مش فاهم.
زينب: ولا عمرك هتفهمى. تعالى معايا. ومسكتها من أيدها وخدتها الاوضه تلبسها الاسدال.

فهد: راح عند رينو. رينو اسمعينى. انا معرفش البـ.ـنت دي.
رينو: بدmـ.ـو.ع. لفت راسها الناحيه التانيه. ومتكلمتش علشان آدm. ورفضت تسمع فهد.
زين: قاعد جمب محمد شكلها هتولع يادكتور.
محمد: لا متخافش. بما ان آدm اتدخل يبقى هتهدا. بس هي شكلها ولعت مع فهد ورينو.
زين: بصراحه البت دى جايه وناويه ع الخراب. دى جايه من غير هدوم. الله يخربيتها. ضيعت العمره.
محمد: ضحك بصمت. اسكت متضحكنيش علشان فهد شايط.

ريتال: بتـ.ـو.تر. فريحه البـ.ـنت دي حلوه اوي. وزين شكله مبسوط.
فريحه: حلوه بس. دى تهبل. هي جايه تاخد مننا رجـ.ـالتنا ولا ايه. البت دى شكلها عايزه تتدفن حيه. انا عايزه أكلها بسنانى.
مريم: خافت تتكلم. لأن آدm شكله جد جدااا
فهد: واقف مدايق وع اخرو.
مراد: مـ.ـا.تهدا ياعم الحاج بقى. احنا لازم نفهم جت هنا ازاى؟ وايه حكاية البت دى؟
فهد: الحكايه واضحه. دى جايه تخرب بيتى.
زينب: خدى ياخواجايه. امسكي البسي ده.

هيلينا: مسكت الاسدال بعدm فهم. ايه ده؟

زينب: ده إسدال يختى. بيتسر الناس. هاتى انا هلبسهولك. انتى جايه ع البيت زى القضا المستعجل. عايزه ايه من سي مقدm الرائد فهد بيه ها؟ الراجـ.ـل يقلب امه مش لاحق يشم نفسه. من مهمه لمهمه. واضـ.ـر.ب بالرصاص ودخل غيبوبه. وراح العمره. وراجع انهاردة مبسوط يقلب امه وهو والدكتوره ولسه هيشم نفسه ويتبسط داخله زي الخراب المستعجل. وليا سهونه جايه من بلاد بره تخربي البيوت العمرانه. البسي البسي. لبسك عفريت ب8 رجول.

هيلينا: مش فاهمه كلام زينب. بس لبست الاسدال كنوع من التجربه.
زينب: عوجت بوقها. ما انتى حلوه في الاسدال اهو. لازم تعرضي لحمك للناس. بصي يختى ف المرايه!
هيلينا: مش فاهمه. لكن بصت في المرايه. وعجبها الاستايل.
زينب: تعالى الف ليكى الطرحه. وجت تلفها لكن هيلينا رفضت بتصميم. وخرجت مع زينب لابسه الاسدال فقط.
الكل شافها. وكانت جميله ف الاسدال.
آدm: شاور ليها. اتفضلى اقعدى.

هيلينا: بصت ع فهد. وشافت كرهه وغـ.ـيظ في عينيه ليها وزعلت. وقعدت.
آدm: اولا عايز اقولك متزعليش من فهد أو سفيان. لكن الاسلوب غلط من البدايه.
هيلينا: بزعل. انا اسف كتير.
مراد: بعد اذنك يا حج. وقعد قدام هيلينا. وفريحه شهقت وهتتشل من الغيره.
مراد: اسمعي يا هيلينا. دلوقتي سفيان. انقذك ف ايطاليا. وانتى كنتى بتهربي من شباب كانو عايزين منك دليل مهم. وكانو هيقــ,تــلوكي. وسفيان انقذك منهم. وبعد كدا متقابلتوش تانى صح؟

هيلينا: ايوه سفيان انقذ هيلينا. وانا اديته رقم الهاتف وانتظرت مكالمته لكن سفيان لم يتصل.
مراد: حلو اوى. وبعدها انتى ظهرتى واتسببتى ف كارثه لسفيان. الل انا عايز اعرفه منك. انتى عرفتى مكان سفيان هنا ازاى؟ وجيتى مصر ليه ممكن تحكي وتقوليلنا؟
هيلينا: هزت راسها. اوكي. انا هاقولك كول خاجه!
فهد: مسح وشه بايديه. وقعد بزهق. وعينيه ع رينو الل عينيها ع هيلينا وبقت حمرا من الغل الغيره.

هيلينا: انا اقولك انا جيت هنا ازاى. وانا ف ايطالى. بعد سفيان انقذنى. مشيت بسرعه علشان صديقتى مايا. وانا حكيت ليها كول خاجه وسفيان انقذنى وحكيت ل داد وكان مبسوط وقال انتى لو كنتى جبتى رقم الهاتف كنت شكرته بنفسي وجبتله شوغل في مصر في أحد شركاته. وبعد فتره كيبيره. انا كونت اتمشى انا ومايا قرب الفندق الل سفيان انقذنى عندو. ورأيت سفيان. وكان دقنه كيبير شويه وشعرو لكن موش اوى. قولت مايا سفيان. سفيان الشاب المصري إلى انقذنى هناك. تعالى نروه نسلم عليه واطلب منه يقابل داد ويساعده في مصر. وعبرنا الطريق. لكن كان سفيان ركب دراجه ناريه. ومشي. وانا زعلت كيتير. وبعد فتره كيبيره. كنت ف اليخت بتاعي اقيم عليه خفل زفاف. وكنت أقيم بالتصوير. والقدر جعلنى اري سفيان من خلال كاميرا التصوير رأيته وانا اصور. وتركت الكام وبصيت على اليخت كان جمب اليخت بتاعي. ودققت النظر وعرفت انه سفيان. وقولت له سفيان سفيان انا هيلينا. وكنت أريده لاعرفه على داد. وبعدها سمعت طلقات الرصاص تأتى من هذا اليخت. وانا أمرت الجارد انهم يساعدو سفيان. وقــ,تــلو بعض من الاشرار. وبعدها ذهبت. وارسلت الجارد خاصتى لمراقبة سفيان ع اليخت. ولكن أحدهم قال لي أن سفيان أصيب بطلق ناري. والجارد لم يستطع التقرب لانهم يقــ,تــلون كل ما يقترب من اليخت. وحملو سفيان إلى طائره خاصه. ورحلو. وانا بكيت كثيرا لانى شعرت بالذنب. وحكيت ل داد كول دا. وداد اول مره يزعق وقال هيلينا انتى اذيتى سفيان لانه كدا شكله كان في مهمه واضح أن سفيان خد مهم اوى ف مصر. وانا بكيت كتير وقولت ل داد أنه يعرف مكان سفيان علشان اطمن عليه واعتذر منه كيتير. وداد وافق وقال إنه يعرف اصدقاء وناس مهمين جدا ف مصر. وأتيت بصورة سفيان من الكام. وشيلت دقنه وبعض من شعر الرأس ع الانترنت. وارسلت ل داد صور مختلفه لسفيان. وداد بحث كيتير ع سفيان. وعرف من اسبوع وكلمنى وقالى أنه سفيان حد فعلا مهم ف مصر. وعرف عنوان منزله. ونزلت مصر من اسبوع وسواق داد خدنى ع عنوان سفيان ع مدار ثلاث ايام لكن سفيان مش موجود في المنزل. وداد حاول يعرف اى عنوان تانى. وجاب انهردا اتنين عنوان قريب سفيان. وبعت معي السواق. وجيت على هنا اول عنوان. وكنت سعيده اوى انى اعتذر لسفيان علشان انا تسببت في إصابته واطلقوا عليه بسببى لكنى لم اعرف ابدا أنه في مهمه سريه. ولو كنت اعلم لكنت أكثر حرصا من ذلك. انا جيت ل اعتذر.

طبعا هيلينا بتتكلم بزعل. وصوتها كان حزين ع محرج.

رينو: بتسمعها وجوااها متغاظ جدا. وانها مهتمه انها توصل لفهد وتسافر بلاد. وكمان اتصـ.ـد.مت من أنها السبب في الل حصل لفهد. وكانت عايزه تقوم تجيبها من شعرها.
فهد: عينيه ع رينو. ومفرقش معاه كلام هيلينا. ولا عايز منها اعتذار. كل الل عايزو ان رينو تهدا. ويرجعو مبسوطين زى الاول.
مراد: سمعها. وهز راسه. والتمس ليها العذر.
آدm: سمعها. وشاف أن الموضوع كله اخد اكبر من حجمه. وانه سوء تفاهم واتوضح بشرح هيلينا.

وبص ع بـ.ـنته وبردو التمس ليها العذر الغيره غريزه عند كل ست وخصوصاً لو بتعشق جوزها. لكن ف سؤال عند آدm. مين والد هيلينا وأنه قدر يوصل لفهد!
وكل العيله موجوده وسمعت. الشباب التمسه العذر لهيلينا. ونور وفريحه وريتال عايزين يولعو فيها. وخصوصاً فريحه الل الغيره ولعت فيها. وعايزه مراد يقوم من قدامها.
مريم: عينيها ع رينو وعذراها. وعذرا فهد. وزعلانه عليهم علشان مبيلحقوش يفرحو.

مراد: هز راسه. امم يعنى انتى جايه علشان تعتذرى لفهد. قصدى سفيان.
هيلينا: ايوه. لكن سفيان غاضب من هيلينا.
رينو: صكت ع أسنانها. الصبر يارب.
مراد: ابتسم بخبث. وغمز لفهد. وبعتله اشاره اولعها. ولا استنى شويه؟
فهد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وبعت اشاره لمراد. انه مش وقته وانجز خليها تمشي من هنا.
آدm: تمام. احنا كدا عرفنا كل حاجه منك. لكن ممكن أعرف اسم والدك؟
هيلينا: داد اسمه. رؤوف زيدان ال سلمانى.

آدm: بدهشه. معقول. انتى بـ.ـنت رجل الأعمال المعروف. رؤوف السلمانى.
هيلينا: حست باتفائل. يِس هو داد رجل اعمال في مصر وايطالى ودول كيتير. انت اعرفه؟
آدm: ومين ميعرفوش. ده راجـ.ـل معروف جدا. وسمعته كويسه. وآدm جواه استغرب ازاى ابوها مصري ومسلم. وسايب بـ.ـنته تخرج باللبس ده؟ لكن مهتمش وحب ينهى النقاش. طيب يا انسه. دلوقتي سوء التفاهم اتوضح. وعايز اقولك ان فهد مش زعلان وحصل خير.

هيلينا: قامت ومش عارفه تمشي ف الاسدال وكانت هتقع. وراحت وقفت قدام فهد.
رينو: برقت عينيها. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. البت دى مش هتجيبها لبر انا هربيها. وجت تقوم.
نور: مسكتها. اهدي يارينو علشان بابى مايقلبش ع الكل.
رينو: قبضت على ايديها. ومستنيه رد فعل فهد.
فهد: شافها وقفت قدامه. وشاف رد فعل رينو. وغمض عينيه. ليلتك سودا يافهد الله يخربيتك ياشيخه.

مراد: كاتم الضحكه. وقال جواه. يااااه ياما نفسي احط التاتش بتاعى. يسلااام ياض يا فهد لو هيلينا تشكرك ع الطريقه الايطاليه. عليا النعمه. مش بعيد نلم اعضائك وأعضاء البت دى من كل حته.
هيلينا: سفيان. انا اعتذر انا موش اعرف انك كنت في مهمه سريه. وانا تسببت في إطـ.ـلا.ق الرصاص عليك انا بيجد اعتذر.
فهد: اتنهد بنفاذ صبر. وهز راسه. مفيش حاجه والموضوع خلص خلاص. وياريت لو تتفضلى.

هيلينا: برقه. يعنى انت موش زعلان من هيلينا سفيان انا حقا اعتذر وبتقرب تبوسه من خدو.
فهد: اتحرك بسرعه وفتح عينيه بصدmه.
رينو: شهقت. وطلعت نار. لاا لا البت دى عايزه تتربى. اوعي يانور. وقامت.
فهد: شاف رينو جايه بهجوم وبلع ريقه الله يرحمنى و يرحمها.
مراد: ايوه بقى. وريها الست المصريه. ههههه.

رينو: وقفت بين فهد وهيلينا. وزعقت بغيره. انتى ياست انتى؟ انتى كنتى هتعملى ايه؟ ما خلاص قالك مافيش حاجه. وقالك اتفضلى من هنا.
هيلينا: بعدm فهم. انا شايفه. انتي زعلانه من هيلينا علشان سفيان. اااه. انتى مامت سفيان مش كدا. هاى مام. MoM
الكل: اتشاهد ع هيلينا.

رينو: اتصـ.ـد.مت. شهقت بصوت عالى. مامته! انا مامته؟ لا ياحبيبتي انا ابقى مراتووو وتعالى بقى. ومسكتها من شعرها. انا أمه! انا هعرفك انا مين. انتى مش عايزه تجبيها لبر. وجايه من غير هدوم. وعايزه تبوسى جوزى ليلتك سودا.
الكل: مصدوم.
آدm: تنح وفتح بوقه. ومش مصدق. دي بـ.ـنتى؟ دي النوتيلا؟
مريم: فتحت عينيها على الاخر. وقامت ومسكت ايد آدm. آدm انا خايفه بـ.ـنتك هتقــ,تــل البـ.ـنت.

مراد: ههههههههه. اديلها ع بوقها مش احنا الل نتباس ولا مؤخذا هههههه.
فهد: اتصـ.ـد.م. ومسك رينو بشويش من الخلف عشان بطنها والحمل. رينو. رينو اهدى تعالى بس.
هيلينا: بتصرخ. اااه انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه. انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه. تبا لكي.
رينو: شهقت. وبتشتمينى كمان. طيب وشـ.ـدت شعرها ونزلت بيها ع الأرض. ورينو نزلت ع ركبها. والغيره نستها حملها. والشر والشيطان زود صحتها.
فهد: شالها من عليها. كفايه بقى البـ.ـنت هتمـ.ـو.ت.

نور وفريحه وريتال. فاتحين بوقهم من الزهول ومن جواهم فرحانين اوى.
محمد: متنح وبيحاول يستوعب الل شافه.
زين: بيفتح ويغمض. دي رينو اخر العنقود؟ اه دي رينو الل علمت ع وليد الله يرحمك ياهيلينا.
زينب: واقفه بعيد. والفرحة نطت من عينيها. ايوه يا دكتوره جيبيها من شعرها الفرحانه بيه ده. والله نفسي اكمل عليها.
فهد: بديق حقيقي. خلاااص يا لارين وشـ.ـدها.

رينو: بغـ.ـيظ. سبنى. سبنى عليها. انا أمه. انا مـ.ـر.اته فاهمه. انا مـ.ـر.اته واطلللللعى بره.
هيلينا: بتحاول تقوم. ومتغاظه. وقامت. وبتتالم من شعرها. وجت تشتم رينو وعايزه تقولها انتى همجيه. لكن خافت منها.
مريم: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وخافت من رينو. واتحركت عند هيلينا. احم. تعالى. تعالى اقعدى استريحي. وخافت من رد فعل رينو. معلش ياحبيبتى. وندهت ع زينب. هاتى كوباية ميا بسرعه. واعملى عصير ليمون.

هيلينا: قعدت. وبترتب شعرها. وبصت ل مريم. انا مش اعرف انها ميراتو.
مريم: بصت ل رينو احم حصل خير. معلش هي بس عصبيه شويه.
رينو: بتفرك وعايزه تروح تكمل عليها. لكن فهد ماسكها.
آدm: اتنهد بزعل. وعارف غيرة الستات.
زينب: جابت العصير بغـ.ـيظ وقالت بشمـ.ـا.ته. بهمس قولتلك البسك الطرحه وانتى مرضتيش يلا تستاهلى. اتفضلى العصير ياخواجايه.
مريم: اخدت العصير. اتفضلى اشربى العصير ده علشان تهدى.

رينو: اتغاظت اكتر. وغيرانه جداا.
فهد: من جواه احاسيس متلخبطه. وقال خلاص يارينو. حاولى تهدي علشان متتعبيش.
رينو: فكت ايد فهد. وبصتله بغـ.ـيظ. وسابت الكل وطلعت ع فوق.
فهد: غمض عينيه ومسح وشه بايديه ونفخ بديق حقيقي.
مريم: نور. اطلعي لأختك وحاولى تهديها شويه.
نور: هزت راسها حاضر يامامي. وطلعت.
مريم: قعدت قدام هيلينا. وابتسمت. حبيبتي انا مش عايزاكي تزعلى منها. لكن انتى تصرفتى تصرف مش كويس ومينفعش تعمليه!

هيلينا: بعدm فهم. ازاى مش فاهم.
مريم: بنفس الابتسامه. انا هفهمك. دى بـ.ـنتى. وف نفس الوقت مرات فهد. او سفيان زي ما بتقولى. هي مـ.ـر.اته. وانتى كنتى عايزه وكملت بحرج. كنتى عايزه يعنى تعتذرى منه بطريقه مـ.ـا.تنفعش وشاورت انها كانت عايزه تبوسه يعنى. وهيلينا فهمت.
هيلينا: اهاا هي ادايق عشان كدا؟
مريم: هز راسها ايوه وده ماينفعش. لا ف الدين. ولا ف مصر عموما. اشربى ياحبيبتى العصير وبتمنى متزعليش منها.

هيلينا: بتشرب العصير.
وبعد شويه.
آدm: حب ينهى الموضوع. انسه هيلينا. اعتقد كدا كل حاجه وضحت. سواق عربيتك واقف بره كل ده؟
هيلينا: هزت راسها بلاء. انا قولتله روه انت. وانا هتصل ع داد يبعته تانى.
آدm: علشان يخلص وتمشي. لا مالوش لازمه. عنوان شركة والدك معروف. انا هبعت معاكى حد يوصلك لحد باب الشركه.
هيلينا: وقفت اوكي. انت جينتل مان اوى. سو هارت.

مريم: غمضت عينيها. استغفر الله العظيم يارب. شكل كدا الدور عليا وابقى مكان رينو.
مريم: شرفتينا ونورتينا ياحبيبتى. وبصت ل آدm. بغيره. انده ع رعد يوصلها مش معقول كدا.
آدm: قلبه بيرقص. ها. اه. ماشي. ونده ع رعد.
رعد: جه أوامرك ياباشا.
آدm: معلش هتعبك. تاخد الانسه. وتوصلها لشركة رؤوف السلمانى.
رعد: شافها بالاسدال. وقلبه دق. لكن انبته لشعرها الل مش مترتب.
آدm: ايه يارعد. اقول تانى؟

رعد: ها. تحت امرك يا باشا. اتفضلى يا انسه.
هيلينا: اوكي ثانيه واحد. وجت تقــلـــع الاسدال. فريحه جريت عليها. انتى هتعملى ايه.
هيلينا: انا هقــلـــع ده بتاعكو انتو انا موش بلبس كيدا.
فريحه: صكت ع أسنانها. لا ياحبيبتي ده هديه مننا ليكي. خليكى لابساه لحد مـ.ـا.تطلعي من هنا. وبعدها اقــلـــعيه برحتك. ويلا بقى انتى عملتى الل عليكى وزياده.
مراد: همس ف ودن فريحه. بخبث. مـ.ـا.تسبيها ع راحتها يافريحتى.

فريحه: بصتله وكشرت عينيها. مووراااد. انا مش بضـ.ـر.ب وبس لأ دا ادفنها حيه.
مراد: احبك ياشرس.
هيلينا: اوكي. وجت تمشي ومدت أيدها ل آدm تسلم عليه.
مريم: بسرعه سلمت عليها. شرفتينا.
هيلينا: استغربت. وجت تسلم ع زين.
زين: بص ع ريتال. واتخض.
ريتال: هجمت مره واحده بغـ.ـيظ. وسلمت عليها. ماخلاص بقى. انتى عايزه الكل يضـ.ـر.بك.
هيلينا: اوكي. اوكي. وبصت لفهد.
فهد: بتحذير خليكى عندك مبسلمس ع حد.

رعد: انقذ الموقف. اتفضلى يا انسه علشان أنا عندى شغل اتفضلى.
هيلينا: بصت للكل. اوكي انا مبسوط كتير اوى انك كويس بخير سفيان بااااااااي.
الكل. اتنهد بـ.ـاريحيه اول ما خرجت.

رينو: اول ما طلعت اوضتها قــلـــعت النقاب والحجاب. ورايحه جايه. وبتتنفس بغـ.ـيظ. ومتنرفزه ع الآخر.
نور: خلاص يارينو بقى. اهدي الموضوع كان سوء تفاهم مش اكتر.
رينو: حاطه أيدها ع بطنها. وقالت بغـ.ـيظ. بت قليلة ادب. جايه من ايطاليا مخصوص علشان تقوله اسفه. اااه. عايزه اكلها بسنانى. عايزه اولع فيها. وبصت ل نور. شوفتى لبسها. ها؟ شوفتى بتقول ايه؟ لا وكمان عاااايزه تبوس جوزى. ااااه انا عايزه اقــ,تــلها ااااه ينارى.

نور: حبيبتي. انا حاسه بيكى والله. لكن فهد ذنبه ايه ف كل الل حصل ده. تعالى. تعالى اقعدى كدا.
رينو: بدmـ.ـو.ع. لا مش قادره اقعد. بطنى و.جـ.ـعتنى. وعيطت.
نور: رينو. انتى بتعيطى ليه دلوقتي؟
رينو: بعـ.ـيا.ط هيسيترى. مش عارفه. انا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي ومتغاظه.
نور: حـ.ـضـ.ـنتها. بس ياحبيبتى. انا عارفه وحاسه بيكى. ودي هرمونات الحمل. حاولى بس تهدى نفسك كدا.
رينو: شوفتى فهد كان عامل ازاى لما شافها.

نور: رينو فهد مظلوم. والبـ.ـنت حكت كل حاجه. وانتى شوفتى رد فعل فهد لما بابى كلمك. شوفتى زعقلها ازاى وطردها؟
رينو: بشهقات. بابى زعلان مني كمان. ودلوقتي انا ضـ.ـر.بتها. وف وجود بابى ومامي والكل. واكيد زعلان مني. وعيطت اكتر انا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي يانور.
الباب خبط.
نور: لبست النقاب. وفتحت وكان فهد.
فهد: بعد ما هيلينا مشيت. طلع ل رينو ع طول.

نور: ادخل يافهد. وقالت طيب يارينو حاولى تهدي كدا. المفروض اكون ف البيت دلوقتي. وباستها. هتصل عليكى لما اروح اوكي فوقى كدا.
رينو: هزت راسها ومرضتش.
نور: همست لفهد. حاول تعزرها انا لو مكانها كنت قــ,تــلتها من غير تردد. وغير كدا رينو حامل وهو الل قالب مزاجها كدا اوكي.
فهد: اتنهد وهز راسه ماشي.
نور: نزلت.
فهد: قفل الباب بالمفتاح. وقرب منها.

رينو: واقفه وبتعيط بشهقات بسيطه. وعيونها حمرا. ووشها احمر من العـ.ـيا.ط. واتحركت بعيد عن فهد.
فهد: شاف شكلها. وزعل علشانها وقرب منها تانى. رينو ممكن نتكلم.
رينو: مردتش عليه وحطا أيدها ع بطنها وبيتعيط. وزعلانه.
فهد: شافها بالشكل ده. ومن غير مقدmـ.ـا.ت. شالها مره واحده ودخل بيها الحمام.
رينو: شهقت. لكن معلقتش وفضلت ساكته.

فهد: نزلها قدام الحوض. وغسل ليها وشها وجاب الفوطه ونشف وشها. وشالها وخرج ونزلها قدام التسريحه. ووقف وراها. وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف.
رينو: واقفه. وجواها مدايقه من البـ.ـنت دي.
فهد: رفع وشها للمرايه. بصي كدا.
رينو: رفعت عينيها. وشافت وشها. وفهد.

فهد: شوفتى انتى شبه الملايكه ازاى؟ بقى بزمتك ف ملاك كدا. يأكل البنى ادmين. انتى رنيتى البت العلقه التمام. وهمس في ودنها بس ت عـ.ـر.في. انا فرحان اوى انك ضـ.ـر.بتيها. انتى نيمتى البت ع الأرض ونزلتى فوق منها وطلعتى شعرها ف ايديكى مفتريه قمر.
رينو: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. ورسمت الجديه تانى.

فهد: لفها ليه. وبيرتب شعرها. رينو انا معرفش البـ.ـنت دى. وهي شرحت كل حاجه. وانتى سمعتيها قالت ايه. انا ميهمنيش اى حد ف الدنيا غيرك انتى وبس. وصدقينى انا ولا يفرق معايا مليون زيها. انتى حبيبتى وبس. عارفه؟
رينو: ، ساكته.
فهد: مسكها من أيدها تعالى اقعدى. وقعدت وفهد نزل قدامها على ركبه. وباس بطنها.

وحط ايدو ع بطنها. ورفع وشه ليها. رينو اتكلمى قولى الل جواكي. انتى واثقه ف الفهد؟ ولا انتى ممكن تتخيلى ان فهد يبص لواحده غيرك؟ أو يفكر حتى؟

رينو: هديت شويه. لا يا فهد انا واثقه فيك جدا. وقالت بدmـ.ـو.ع. البـ.ـنت دي قليلة الأدب اوى لبسها جرئ جدا. وداخله تسال ع جوزي. وتقول انه صديقها المفضل. وكمان قطعت مسافات علشان تعتذر. ومش بس كده دى عايزه تبوسك! اى عقل ف الموقف ده هيفكر ف الثقه؟ وعيطت بشهقات انا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي يا فهد.

فهد: قام وقعد جمبها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. حبيبتى علشان خاطرى بطلى عـ.ـيا.ط. وخلاص الموضوع خلص وهي مشيت من هنا. ومش هترجع تانى. اعتبرى كل ده من الماضي. ورفع وشها ومسح دmـ.ـو.عها. وابتسم. يعنى انا ف امان منك دلوقتي. مش هتولعي فيا. ولا هتعلمي عليا. ولا هتقــ,تــلى فهد حبيبك؟
رينو: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وغمضت عينيها.
فهد: ابتسم. وضمها لقلبه. ومسد ع شعرها.
رينو: فهد.
فهد: قلب الفهد.
رينو: بابى زعلان مني.

فهد: بصراحه ليه حق. لكن آدm عقله كبير. انتى بس انزلى واعتذرى منه وهو هيضعف قصاد مصاصة الدmاء. نوتيلا البيت هههههههه.
رينو: خبطته ع كتفه. انا مصاصة دmاء.
فهد: بيمثل انها و.جـ.ـعته. اااه ايدك تقيله. ايوه مصاصة دmاء. دى مريم خافت منك ههههههههه.
رينو: ابتسمت. انا عايزه اعتذر من بابى.
فهد: طيب البسي الحجاب والنقاب. واعتذرى من آدm. وغمزلها علشان اخدك ع عشنا. ف كلام كتير عندي عايز اقوله.

رينو: اتكسفت ووشها بقى احمر. وسكتت.
فهد: قرب منها وباسها. بحبك يا مـ.ـجـ.ـنو.نه.
رعد: بيوصل هيلينا. وشاف شعرها مش مترتب. ووشها احمر. والفضول هيقــ,تــله عايز يعرف ايه الل حصل معاها.
هيلينا: كـ.ـسرت الصمت. قولى رأد. ليه الست المصريه تتدايق لما بـ.ـنت تانى تبوس جوزها.
رعد: فرمل العربيه. وركن ع جمب وبصلها انتى قولتى ايه؟ وبرق عينيه انتى عملتيها!
هيلينا: هزت كتفها نو. لأ سفيان رفض انى ابوسه. وميراته همجيه.

رعد: من جواه ادايق. ولكن هو مدايق ليه. وقالها ايه الل عمل فيكي كدا؟
هيلينا: بزعل. ميراته هجمت عليا وشـ.ـدت شعري كيتير.
رعد: ممكن تحكيلى الل حصل بالظبط لو مش يدايقك يعنى؟
هيلينا: نو انا موش ادايق. وحكتله كل الل حصل بالتفصيل.

رعد: بيسمع ومدهوش. وبعد ماخلصت. ف اللاوعي كلمها بصوت جهوري. انتى جايه من ايطاليا مخصوص علشان تقابلى فهد وتقوليله اسفه. لأ وكمان جايه باللبس ده. وزعق فين اللبس الل انتى لابساه. لابسالى حتة شورط وتوب مالهمش اى لازمه. وداخله بيت فيه شباب من غير ابوكي مايكون موجود معاكى. وابوكي فين من كل ده. بيجمع ف الفلوس وسايبك كده؟ ولا الانكت من كدا عايزه تبوسي الراجـ.ـل وقدام مـ.ـر.اته. والله الواحد بقى بيشوف العجب ف الايام دي. عارفه؟ انتى عايزه واحد يربيكي. عايزه واحد يكـ.ـسرلك ضلع علشان تتلمي ويعلمك الأدب. وايه ده؟ ايه شعرك ده؟ وجـ.ـسمك الل كل الناس شايفاه؟ مبسوطه بنفسك؟ ماله الاسدال عليكى. لأ وعايزه تقــلـــعيه قدام الناس عادى كدا! ابوكي لما علمك تتكلمى عربي معلمكيش أن ف عيب وصح عيب وحـ.ـر.ام. اسمعي يابت انتى. انا لا يفرق معايا انتى بـ.ـنت وزير ولا بـ.ـنت غفير. انا هوصلك عند ابوكي. ومشوفش وشك تهوبى عند فيلا العدوي تانى فاهمه!

هيلينا: بتسمع رعد. ومدهوشه بفرحه. واو رأأأد انت خمشش اووووى. انا خبيتك اوى رأد.
رعد: صك ع اسنانه خمشش؟ دا انتى بـ.ـارده. وشغل العربيه. وساق بسرعه.

نور: لما نزلت اتكلمت معاهم وقالتلهم يجماعه اعذرو رينو. كل ده من الضغط النفسى الل مرت بيه قبل كده. وكمان هرمونات الحمل بتعمل اكتر من كدا! وبصت ل آدm. رينو اكتر حاجه مزعلاها. ان بابى زعلان منها. ارجوك يا بابى متزعلش من رينو. ودي اول مره حضرتك تكلم حد فينا كدا. انا عارفه انها اتصرفت غلط. لكن ارجوك متزعلش منها.
آدm: هز راسه. متقلقيش انا هتصرف.

محمد: قام. طيب ياجماعه. يدوبك نروح. وسلم ع الكل. واخد نور وتيم وتمارا ومشيو.
رينو: نزلت بعد ما فهد خلاها تهدى شويه. وفهد نزل معاها.
رينو: نازله مكسوفه ورفعت النقاب لأن محمد مش موجود. لكن عينيها لسه حمرا. ووشها احمر ومتغير من الزعل وبصت ل فهد ومكسوفه وزعلانه.
فهد: مسك ايدها. وطمنها وقربها من آدm.
آدm: قاعد. ومتجاهل رينو خالص وبيتكلم مع مريم ومراد.
رينو: بدmـ.ـو.ع. باابي.

مريم: بصت ل آدm بزعل وهزت راسها علشان خاطرى متزعلش من رينو.
آدm: اتنهد. وسكت.
رينو: دmـ.ـو.عها نزلت. وقعدت جمبه. بابي انا اسفه.
آدm: قلبه بدء يحن. وغمض عينيه واتنهد. رينو. تصرفك من البدايه كله غلط في غلط.

جوزك كلمك وقالك أنه ميعرفهاش. واخوكي الكبير قالك اقعدى وانا هشرحلك كل حاجه. لكن انتى محترمتيش كلمتهم. وبعدها ضـ.ـر.بتى البـ.ـنت. انا مش مصدق ان الل كانت بتضـ.ـر.ب دى رينو بـ.ـنتى الرقيقه الل انا مربيها احسن تربيه. وتسيبى الكل وتطلعي. حقيقي صدmتينى فيكى.
مريم: اتنهدت بزعل لأن آدm كان شـ.ـديد في كلامه. وزعلت ع بـ.ـنتها لكن سكتت.

رينو: عيطت. بابى ارجوك انا مقصدش كل ده. غـ.ـصـ.ـب عني عملت كل ده. انا اسفه. انا. انا. وشهقات بصوت عالى. ارجوك يا بابى حضرتك عمرك مازعلت مني.
فهد: مدايق جدا من عـ.ـيا.طها بالشكل ده.
مراد: قام وقعد جمبها. وضمها لقلبه. بس يارينو انتى تعبانه.
رينو: بعـ.ـيا.ط ارجوك يا ابيه قول ل بابى انى مقصدش.
مريم: بصت ل آدm بلوم وعتاب. وسكتت.
آدm: اتعدل. واخدها من حـ.ـضـ.ـن مراد وضمها بحنان. بس ياحبيبتى خلاص.

رينو: كـ.ـلـ.ـبشت ف آدm. بابى انا اسفه والله مش قصدى انى اكـ.ـسر كلمة حد. وخصوصاً حضرتك. بابي ارجوك.
آدm: مسد ع حجابها. خلاص ياحبيبت ابوكي. انا عارف ان رينو بـ.ـنتى متعملش حاجه زي دي ابدا بقصد منها. وباس جبينها. ومسح دmـ.ـو.عها. وحب يفكها. انما ايه يا رينو ده؟ جبتى البت تحت رجلك.
رينو: مسكت ايد آدm وباست عليها. ارجوك يا بابى اوعى تزعل منى تانى. انت ومامي وفهد واخواتى. زعلكم بيقــ,تــلنى. ارجوك.

آدm: خلاص ياروحي. اهدي مفيش حاجه. وأوعي تزعلى فهد. فهد ده راجـ.ـل من ضهر راجـ.ـل. عمرو ما يفكر انه يعمل حاجه تغـــضــــب ربنا. وبص ل فهد لو زعلتك قولى. لكن ياويلك لو انت الل زعلت نوتيلت البيت.
فهد: ابتسم بحب. رينو ف عينيه ياعمى.
مريم: بسعاده. يازينب. هاتى عصير ل رينو وفهد. بدال الل وقع منه ع الأرض. من الخضه.
كلهم ضحكو.
فهد: قعد جمب مراد. لا بس انت خلفت ظنى فيك. انا قولت دي فرصه جت لغريمى ع طبق من دهب.

مراد: وحياتك مجبر يسطى. انا لو مش آدm وحمل رينو. كنت لبستك ف الحيط.
فهد: طول عمرك وا.طـ.ـي.
مراد: همس بخبث. انا وا.طـ.ـي. تحب اوريلك الوطيان على أصوله واحكيلها عن جيسيكا!
فهد: كشر عينيه. منك لله يامراد.
مراد: هههههههه. حبيبى يافهوده.

بعد شويه. ف شقة محمد عزيز.
محمد: خارج من الحمام. ها ياحبيبتى اطمنتى ع رينو؟
نور: قدام المرايا. ايوه ياحبيبى. اتصلت عليها. وقالت إن كل حاجه تمام. وهما دلوقتي لسه واصلين البيت.
محمد: قرب منها ولفها ليه. اممم طيب الحمد لله. كنتى قلقانه ع مفيش.
نور: رفعت ايديها وحاوطت رقبته. اممم الحمد لله. اممم حبيبى مش هتقولى بقى؟
محمد: اقولك ايه؟
نور: بطفوليه. انت قولتلى أن ف مفاجأه. ولما نروح. قول بليزززز بقى.

محمد: حاوطها من وسطها. وباسها برقه هو تيم وتمارا نامو؟
نور: ابتسمت. اممم نامو.
محمد: شالها. ونور شهقت بصوت مهموس. ونزلها ع السرير. وحشتينى.
نور: بحب وانت كمان وحشتنى اوى. مش هتقولى بقى ع المفاجاه؟
محمد: بيقرب منها وبيتكلم. هنسافر انا وانتى. اسكندريه 10 تيام. انا اخدت اجازه علشان اقضيهم مع نورى بـ.ـنتى وحبيبتي وروحي.

نور: قلبها بيدق من قرب محمد منها. وفهمت سبب انه قال ف الجنينه بلاش اسكندريه دلوقتي. واتكسفت. وكمان فرحت جدا. احم بجد ياحماده.
محمد: بدء يخدرها. بجد ياقلب حماده.
رينو: نايمه ع السرير. وعندها صداع شـ.ـديد من العـ.ـيا.ط واليوم كان مرهق جدا.
فهد: دخل عليها. وشايل صنيه فيها كوباية اللبن. وقعد جنبها. اتفضلى ياقلب فهد. شوب اللبن ده تشربيه. واخدك ف حـ.ـضـ.ـنى وننام.

رينو: لا يا فهد مش قادره. انا عايزه مسكن. راسي مصدعه اوى.
فهد: طيب اشربى دي. وانا هعملك مساج خفيف ف راسك. وهتنامي بهدوء.
رينو: هزت راسها لأ مش عايزه.
فهد: حط الصنيه ع الكمود. انتى مبتسمعيش الكلام. وعدلها. وقعد خلفها. ورجع راسها ع صدره. وبدء يدلك جبينها بحنان.
ورينو: استكانت وغمضت عينيها.
فهد: باس شعرها. بحبك اوى يارينو.
رينو: اتنهدت. وانا بمـ.ـو.ت فيك يافهد.

فهد: مسك شوب اللبن. طيب بما انك بتمـ.ـو.تى فيا اشربي من ايدى.
رينو: هزت راسها. وشربت من ايد فهد. ومسح بوقها بالمنديل.
فهد: هتاكلى الشوكليت بتاعتك دلوقتي.
رينو: لا لا يافهد ارجوك. مش قادره. لو اكلت حاجه هرجع. حبيبى بجد انا تعبانه اوى وعايزه انام.
فهد: اتعدل. وطفا الاضاءه. واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ومسد ع شعرها لحد ما نامت. وفكر أنه لازم يخلي رينو مبسوطه. ويعيشو مع بعض بسعاده. وابتسم وباس جبينها. ونام.

وبعد اسبوع سعاده وهنا ع فهد ورينو.
فهد: ورينو ف المطبخ.
رينو. قاعده ع تربيزة المطبخ. وبتشرح لفهد. طريقة الكيك. وهلكانه ضحك ع شكل فهد. وهو متلخبط.
فهد: لابس تيشرت اسود. واتبهدل دقيق. ومحتار.
رينو: هههههههه تعالى يافهد نزلنى. انا هساعدك.
فهد: شالها ونزلها. انتى بس لو تبطلى تضحكى. انا هعمل كل حاجه مظبوط. ضحكتك ملخبطانى.
رينو: هههههههه. حجة كل مره. تعالى ورايا.

فهد: اسنتى استنى. قلبى بيدق بسرعه. شوفى كدا. واخد راس رينو ع قلبه.
رينو: فين يافهد دقات قلبك منتظمه.
فهد: خلاص كدا تمام.
رينو: اتعدلت. ومش فاهمه.
فهد: هههههههه. ههههه وجاب المرايا. بصي كدا.
رينو: بصت وشهقت. لأن تيشرت فهد عليه دقيق. ووش رينو وشعرها. جه عليه دقيق.
وكشرت عينيها. وبصتله بشرز. ومسكت شوية دقيق ورشت ع فهد. انت تعمل فيا كده.

فهد: تفادي الدقيق. وجري من قدامها. ورينو بتجري وراه. بشويش. انا هوريك يافهد. انا مش هرحمك.
فهد: هههههههه هههههههه. مش قادر ههههه
رينو: والله ماشي. انت لازم تتعـ.ـا.قب.
الباب خبط.
فهد: فتح الباب واتصـ.ـد.م. هيلينا!
فيلا العدوي. يوم الاجازه.
آدm: بعد الفطار طلع ينام شويه. وبعد حوالى ساعتين صحي. واتعدل. وشاف مريم بتصلى. وبص ف الساعه. وعرف انها بتصلى الضهر. وقام واستغفر. ودخل الحمام. واتوضي. وخرج.
مريم: خلصت صلاه. وبصتله ب ابتسامتها المعتاده. انا فرشتلك سجادة صلاتك.
آدm: ابتسم. تسلمي ياروحي. بس مصحتنيش ليه اصلى ف المسجد؟
مريم: صحيتك ياحبيبى. بس انت كنت غرقان ياقلبى ونايم بعمق. واقامو الصلاه.

آدm: هز راسه ربنا يغفرلى. انتى مت عـ.ـر.فيش انا كنت همـ.ـو.ت وانام.
مريم: بعد الشر عليك يا آدm. انت ياحبيبى بقالك كام يوم مبتنمش كويس. المهم انت احسن دلوقتي؟
آدm: ايوه ياروحي. انا الحمد لله وقايم فايق كمان. وباس أيدها بس عايز منك طلب.
مريم: ابتسمت. ف ثوانى ويكون قدامك احلى فنجال قهوه دبل. لروح قلبى.
آدm: ابتسم من قلبه. وضمها لقلبه. ربنا مايحرمنى منك. ولا من ابتسامتك الصافيه الل بتحييي قلب آدm.

مريم: ولا يحرمنى من حبك وحنانك يا آدm. يلا ياحبيبى صلى الضهر. وانا هجهزلك قهوتك وهستناك تحت.
آدm: حاضر يا روحي.
مريم: خرجت. وآدm وقف ع سجادة الصلاه وبدء يصلى.
مريم: دخلت المطبخ. وعملت القهوه.
زينب: بتـ.ـو.تر. سيبيها انتى ياست مريم. وانا هطلعها لسي آدm.
مريم: لا يازينب. آدm هينزل يشربها ف الليفنج.
زينب: خلاص. اتفضلى انتى وانا هجيبها لسي آدm ف الليفنج. وحضرتك مش عايزه تشربى حاجه اعملهالك؟

مريم: بتفكير. عارفه يازينب. نفسي اشرب. عناب ساقع.
زينب: فوريره يكون جاهز. اطلبى واتمنى ياست مريم.
مريم: ابتسمت. تسلميلي يا زينب. هي سعاد لسه نايمه؟
زينب: ايوه ياست مريم. بعد ماخلصت الشغل المهم بتريح شويه. تحبى اصحيها؟
مريم: بسرعه لالالا. سيبيها نايمه وتصحي براحتها. هي بتصحي من الفجر. سيبيها حـ.ـر.ام.

زينب: بحُب. الهي ربنا يكرمك دنيا وآخره. ويسعد قلبك وتفرحي باحفادك. ياست مريم قادر ياكريم. والله ربنا بيحبنا علشان رزقنا شغل عندك انتى وسي آدm بيه!
مريم: زينب. مفيش حاجه اسمها بشتغل عندك. انتى بتشتغلى معانا. احنا الل محتاجينلك مش انتى الل محتجالنا. ولحقت القهوه قبل ما تفور. شوفتى بقى القهوه كانت هتفور. يلا اعملى العناب بسرعه. وهاتيه مع القهوه ف الليفنج.
زينب: حاضر. من عينيه ياست مريم.

آدm نزل. وقعد جمب مريم.
مريم: تقبل الله ياحبيبى.
آدm: منا ومنك ياروحي. ايه الهدوء ده؟ اومال فين الشباب؟
مريم: مراد مريح فوق ف الجناح بتاعه. وفريحه ف العياده. اما زين قال إنه خارج لواحد صاحبه ساعه وراجع. وريتال فوق مع الولاد وميرو وآدm كمان معاها.
آدm: اممم ربنا معاهم.
مريم: اللهم آمين. انا عملتلك القهوه. وزينب هتجيبها حالا.
آدm: تسلم ايدك. قوليلى بقى. تحبى نخرج انهارده بعد الغدا؟

مريم: نخرج؟ نخرج نروح فين؟
آدm: انتى من زمان مخرجتيش. وبعدين انتى عارفه إن. طارق تعبان شويه من ضرسه الل مجننه ده وخايف يخلعه. تعالى نروح نشوفه ونقعد معاه هو ورنا شويه. وبعدها ياقلبى اخدك ونطلع ع شيرين ومصطفى. ولو ف وقت نروح ل ملك وجاسر واخوكي حسام. ايه رايك موافقه؟
مريم: ابتسمت. والله فكره جميله اوي خلاص ياحبيبى انا موافقه.

آدm: تمام. نشرب القهوه الدبل. واقعد مع الماستى شويه وبعد الغدا نطلع نلبس. واول مشوار يبقى عند الواد طارق. وبعدها باقى العيله.
زينب: دخلت تقدm القهوه ل آدm بتـ.ـو.تر. اتفضل يسى آدm بيه.
آدm: متشكر يازينب.
زينب: بألف هنا وحطت القهوه.
زينب: اتفضلى العناب ياست مريم.
مريم: تسلم ايدك يا زينب.
زينب: حطت العناب. واتعدلت وماسكه الصينيه فاضيه. وباين عليها التـ.ـو.تر.

واتحركت خطوتين. ورجعت تانى. وبعدها رجعت خطوتين تانى ومرتبكه.
آدm: بعدm فهم. اله مالك يازينب. رايحه جايه. ف حاجه؟
زينب: بتـ.ـو.تر. ها. احم لا لا ابدا مفيش يسيى آدm بيه. انا. انا ماشيه اهو.
مريم: تعالى يا زينب. ايه ياحبيبتى شكلك فعلا عايزه تقولى حاجه!
زينب: قدmت خطوتين. هوا. بصراحه. هوا.
آدm: اممم بما إن فيها بصراحه. تعالى اقعدى يازينب واتكلمى.

زينب: ماسكه الصينيه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقعدت قدام آدm ومريم ع الأرض.
آدm ومريم. بدهشه. وف صوت واحد. قومي من ع الأرض يازينب.
ومريم: كملت. زينب قومى اقعدى ع الكرسي.
زينب: احم مايصحش يست مريم.
مريم: قومي الله يهديكى.
زينب: قامت بحرج حاضر. وقعدت قدامهم ع طرف الكرسي بكسوف. ووشها بقى احمر جدا.
آدm: شاف تـ.ـو.ترها. ايه يازينب حصل معاكي حاجه؟ حد ضايقك هنا؟

زينب: بنفي. ابدا ابدا والله انتو بتعاملونى كأنى واحده من العيله ولا حسستونا ف يوم اننا خدامين. ربنا يبـ.ـارك فيكو يارب.
مريم: ايه خدامين دي يازينب. انا هفضل أقولك كل شويه. انك انتى وسعاد والبنات الل معاكم انتو اساس البيت.
آدm: كلامك خايب يازينب. وبعدين خادm القوم سيدهم. دا انا بشرب من ايدك كباية شااي متتشربش ههههههههه.
مريم. ضحكت. وزينب ضحكت.

آدm: شاف زينب لسه ساكته. وقال طيب يازينب. انتى محتاجه لحاجه. محتاجه فلوس. حصل معاكي حاجه؟
زينب: بسرعه. لا لأ فلوس ايه؟ انا عايشه ف خيركو ربنا يسترك دنيا وآخره انت وست مريم.
آدm ومريم: اللهم امين.
آدm: ده خير ربنا يازينب. ها قولى بقى الل عندك. وانا بستمتع بقهوة مريم. ومريم تشرب العناب الل ملوش طعم ده ههههه.

زينب: ابتسمت. وتـ.ـو.ترها قل. وقالت بصراحه يسي آدm بيه انت وست مريم. انا كنت عايزه اقولكو على حاجه بس مكسوفه.
مريم: قولى يازينب. متتكسفيش من حاجه ياحبيبتى خير.
زينب: هو خير. احم. انا. انا جالى عريس.
مريم: ابتسمت. حبيبتي الف مبروك
زينب: وشها احمر. وبصت ف الارض. الله يبـ.ـارك فيكي ياسِت مريم. وانا بصراحه زى ما انتو عارفين انى مقطوعه من شجره. وكنت بقول يعنى لو. لو احم وسكتت.

آدm: فهم. وابتسم. وهز راسه. انتى مش مقطوعه من شجره يازينب وخليه يجي يقابلنى يوم الاجازه الل جايه. ويطلب ايدك.
زينب: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وابتسمت. ربنا يخليك يسي آدm بيه. انا عارفه أن حضرتك مش هترفض حاجه زي دي. العريس شايف نفسه حبتين. وانا عايزه اقص جناحه من دلوقتي.
آدm: ههههههههه عايزه تسيطري يازينب.
زينب: لا مش القصد والله. هو منيل حبتين. وطيب وغلبان. وعامل فيها ابو العريف.
آدm: هو شغال ايه يا زينب.

زينب: شغال ريس انفار قد الدنيا.
آدm: ايه ده؟ هو مش من القاهره.
زينب: لا هو من بلدي. وجيران من سنين. وبعد وفاة اهلى. امه الله يجحمها وقفت حال الجوازه ومرضيتش بيا عروسه لابنها. لكن هي دلوقتي مـ.ـا.تت. وابنها عايز يتجوزني.
مريم: بزعل. حـ.ـر.ام عليكى يازينب. متدعيش عليها الله يرحمها ويغفر لها.

زينب: بغـ.ـيظ غـ.ـصـ.ـب عني والله يست مريم دى وليه مقتدره ومفتريه. دي طلقت مرات اخوها من اخوها. ودايره ف البلد تظلم ف خلق الله. وابنها ياكبدى مغلوب ع أمره. ومصدقنا ان ربنا خدها وريحنا من شرها.
مريم: لا حول ولاقوة إلا بالله. يازينب اتقي الله. اذكرو محاسن مـ.ـو.تاكم. خلاص هي ف دار الحق. ولازم تدعيلها بالرحمه والمغفره ويحسن خاتمتنا جميعا.

زينب: استغفر الله العظيم. والله غـ.ـصـ.ـب عني انا مشوفتش منها شويه. لحد ما ربنا كرمنى بالشغل عندكو. سامحينى ياست مريم.
مريم: حبيبتى ربنا يريح قلبك ويجعلك ف الخير نصيب إن شاء الله.
آدm: طيب والعريس ده يازينب واثقه فيه أنه كويس؟

زينب: ايوه طبعا. ده غلبان اوى. وغبى حبتين وعامل فيها أنه فاهم كل حاجه. ههههه. بس منيل وغلبان اوى والله. واول ما اتصل عليا قالى هنتجوز. قولتله لا يمكن يحصل ابدا غير بعد ما سي آدm بيه يوافق. وقولتله إن العيله بتمر بشوية ظروف كدا. واول ما الدنيا تروق هقولك. وكملت بزعل. بس هو قالى بعد الجواز هقعد ف البيت. وانا مش عايزه اسيبكم ولا ابعد عن البيت ده يوم واحد.
آدm: بتفكير. يعنى هو مالوش شغل ثابت يازينب؟

زينب: لا هو ارزقي ع باب الله بيشتغل كل شويه في مكان وجه هنا من كام سنه اشتغل ف مزرعه. وشويه ريس انفار. وشويه جناينى عند بهوات البلد واهو بيقلب رزقه.
مريم: ربنا يكرمك ويكرمه إن شاء الله.
آدm: طيب يازينب. قوليله يجي يوم الاجازه الل جايه وانا هكلمه وانا هقُصلك جناحه يستى ولا هخليه يشوف نفسه عليكى. وبخصوص الشغل يشتغل هنا جناينى وانتى تفضلى معانا ها مبسوطه كدا.

زينب: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقامت مره واحده وزغرطت بفرحه كبيره.
آدm: ومريم اتخضو. وبعدها ابتسمو لفرحتها.
زينب: بسعاده. الهى ربنا يكرمك يسي آدm بيه ويخليلك ست مريم وتعيشو 100 سنه في سعاده وهنا. الهي يسترك يست مريم ولا تشوفي يوم وحش ابدا. ويخليلك سي آدm بيه. ويخليلكو اولاودكو واحفادكو. والهي.
آدm: قاطعها. بس بس خلاص يازينب.

مريم: ههههه اللهم امين يارب العالمين واياكى يازينب ياحبيبتى انتى بـ.ـنت حلال وتستاهلى كل خير. ومتقلقيش من اي حاجه.
مراد فوق وسمع الزغروطه ونزل بسرعه. وكمان ريتال ونزلو مدهوشين.
مراد: ايه يا جدعان الزغاريط دى. فرحونا معاكو.
ريتال: ايه يازوزو. بتزغرطي ليه؟
زينب: اتكسفت واتحركت بسرعه من قدامهم.
آدm: عيال رخمه وفصيله. كسفتو البـ.ـنت.
مراد: اله. هو سر ياجدعان قولى انتى يامريوم. زينبو بتزغرط ليه؟

مريم: ضحكت. اصل جالها عريس ياحبيبى. وهيجي يطلب أيدها من آدm.
مراد: والكل ابتسمو. يلا ع البركه. انا قولت الحاج آدm رشح نفسه ف الانتخابات ولا حاجه
آدm: وحياتك اتعرضت عليا بس انا موافقتش.

عند فهد.
رينو بتجري ورا فهد. والباب خبط.
فهد: ثوانى ياحبيبتى. خشي جوه وانا هشوف مين.
رينو: مكشره عينيها. انا هدخل البس الاسدال. وأرجعلك. بس اعرف انى مش هسيب حقي اوكي.
فهد: هههههه. اوكي وانا هسيبك تاخدى حقك. وغمزلها.
رينو: اتكسفت. ودخلت الاوضه بسرعه تلبس الاسدال والنقاب.
فهد: فتح الباب واتصـ.ـد.م. هيلينا!

هيلينا: ابتسمت. وكانت لابسه بنطلون جينز وبلوزه شيك عليها. وكانت بشعرها. وماسكه علبة شوكليت كبيره. وبوكيه ورد شيك جدا. وقالت. هاااااي سفيان.
فهد: بلع ريقه بصعوبه. وبص وراه وخاف ع رينو ومنها ف نفس الوقت. وبص ل هيلينا تانى بغـ.ـيظ مكبت. نعم! خير انتى جايه تانى ليه؟
هيلينا: شافت تيشرت فهد متبهدل. اي دا سفيان. انت عامل ايه ف نفسك. ايه بهدلك كيدا؟

فهد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وانتى مالك. انتى مالك. انا مشوفتش ف برودك. واتفضلى بقى امشي من هنا قبل ما تحصل مشكله.
رينو: لبست الاسدال والنقاب وخرجت مين ياحبيبى!
فهد: قلبه دق بخــــوف وقفل الباب ف وش هيلينا بسرعه. ولف ضهرو ع الباب ها! لا لا دا مفيش حد.
رينو: بتعجب. وعدm فهم! مفيش حد! ازاى. ده. جرس الباب رن مرتين؟

فهد: بلخبطه أه. دا. لا. والجرس رن تانى. فهد صك ع اسنانه الله يخربيتك. الله يخربيتك شكلك بتحبى الضـ.ـر.ب.
رينو: رفعت النقاب. مالك يافهد؟ الباب خبط تانى. ف ايه؟
فهد: ها. اه احم. هفتح اهو. بس. خشي انتى جوه.
الباب رن تانى.
فهد: متغاظ. ولعنها ف سره.
رينو: مستغربه تصرفاته. فهد افتح الباب عيب كدا. الل ع الباب يقول ايه؟ وممكن يكون حد مهم افتح بقى. ونزلت النقاب.

فهد: هز راسه. احم تمام. هفتح. ولف وغمض عينيه وبيدعي انها تكون حست ع دmها ونزلت. وفتح.
هيلينا: ايه سفيان تقفل ف وش هيلينا الباب. عيب كيدا.
رينو: اتصـ.ـد.مت وشهقت بصوت عالى. وعيونها مفتوحه ع الاخر. انتتتتتتتى!
فهد: حط ايدو ع وشه. مفيش حد معايا استرها يارب. منك لله يهيلينا الكـ.ـلـ.ـب انتى.
هيلينا: هاااى. ايوه انا. ممكن ادخل نيتكلم شويا. انا عارف انك مدايك منى.
فهد: عينيه ع رينو. ومنتظر هجوم ف اى وقت.

رينو: صكت ع أسنانها. واتحركت بنرفزه. ومسكت فهد شـ.ـدته جوه. وهي وقفت مكانه.
فهد: اتحرك معاها بسهوله علشان خايف عليها.
رينو: افنـ.ـد.م. خير. انتى مش ناويه تسبينا ف حالنا؟ انتى عامله زى عفريت العلبه. ومكفاكيش الل اتعمل فيكي جايه ليه تانى؟
هيلينا: مدت أيدها. اتفضلى. دى حاجه بسيطه انا بعتذر فيها. الورد ده علشانك انتى.

رينو: غمضت عينيها بغـ.ـيظ. لو سمحتي اتفضلى من هنا. وياريت تنسي العنوان. علشان كده كتير اوى. ولفت لفهد ولا ايييه؟
فهد: مش عارف يعمل ريأكشن معين. اه احم فعلا كدا كتير. وكتير جدا كمان!
هيلينا: اتكسفت. يعنى انا جاى اعتذر واجيب ورد علشان اسافر وانت مش زعلانه منى. تقولى امشي. شكرا كيتير انت. وبصت ل فهد شكرا كيتير سفيان. انا ماشي. ولفت.
رينو: ضميرها انبها. وصعبت عليها. استنى.

فهد: بزهول. تستنا اييييه خليها تغوور.
هيلينا: لفت. وبصت ل رينو.
رينو: تعالى ادخلى.
هيلينا: ضحكت. بيجد. انت كيتير كيتير كيوت.
فهد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وبيتفرج.
رينو: شاورت ليها. اتفضلى.
هيلينا: دخلت. اتفضل انت الورد. وكمان دى حاجه بسيطه شوكيلت ل انت.
رينو: هزت راسها. ميرسي. تعالى. ودخلو الليفنج.
فهد: شـ.ـدها. وراح بيها عند الطرقه. ايه الل انتى عملتيه ده؟

رينو: بصراحه مش عارفه. بس صعبت عليا. وبعدين دي جايه تعتذر. وكمان قالت إنها هتسافر. انا هشوف هي عايزه ايه وتمشي ع طول!
فهد: نفخ بديق. استغفر الله العظيم يارب.
رينو: حبيبى اهدا شويه. وادخل غير هدومك. وانا هقعد معاها.
فهد: نعم! تقعدى معاها لوحدك. اه وأخرج ع ضـ.ـر.بك فيها. ولا تعمل فيكى حاجه. تعالى وشـ.ـدها من أيدها ع اوضة النوم. اقفى هنا هلبس تيشرت غير ده وأخرج معاكي.
رينو: بس يافهد، ومكملتش.

فهد: شاورلها. الموضوع منتهي. وقــلـــع التيشرت. ولبس تيشرت تانى. تعالى نشوف المصيبه الل مش هتحل عننا دي. وخرجو.
هيلينا: كانت واقفه بتتفرج ع ديكور الليفنج والصور.
فهد: دخل ورينو رفعت النقاب.
هيلينا: شافت رينو ل اول مره. وانبهرت. واو انتى جميله جدا.
فهد: غار عليها. ممكن بقى نعرف انتى عايزه ايه بالظبط.

هيلينا: قعدت. اسمع سفيان. انا اعرف اتكلم مصري كويس. لكن انا موش اعرف عادات تقاليد مصريين غير إن البـ.ـنت المسلم متعملش علاقه غير بعد ال الجواز. وراأأد قالى كول خاجه عن عادات تقاليد مصريين.
فهد ورينو: بصو لبعض. بعدm فهم ( رأد. )
رينو: ايه رأد ده؟ مش فاهمه؟
هيلينا: رأد. رأد. انت تعرفه انت وسفيان اسمه رأد بودي جارد.
فهد: كشر عينيه. اوعي يكون قصدك رعد؟

هيلينا: ضحكت يس ايوه هو رأد. انا قولت رأد كول خاجه وهو خمش غاضب ع هيلينا. وصوت عالى كيتير.
فهد ورينو. بصو لبعض بعدm فهم تانى.
هيلينا: رأد قال ان انا عملت غلط كيبير انا جيت لوخدى. وقال إن انا عايز اكـ.ـسر ضلوئى وابتسمت. واو انا خبيت رأد كيتير سو هارت.
رينو: هديت شويه. وكتمت الضحكه.
فهد: انتى تقصدى أن رعد قالك. انك عايزه يتكـ.ـسر ضلوعك. وانتى حبيتى رعد؟

هيلينا: ضحكت يس انا خبيته كيتير. وكملت بزعل. انا كول يوم اروه ل رأد الشوغل واتكلم معاه وروهت ال شركه بتاع رأد. واقول انا بخيبك رأد انا عايز اتجوزك. بس رأد زعل هيلينا وقال انا البس وحش انا امشي بيشعرى. انا موش انفع ليه زوجه مصريه انا موش أعجبه. وعيونها اتملت بدmـ.ـو.ع. انا خبيت رأد كيتير. زعق اغـــضــــب قال خجات كيتير داد ومام موش اعرفها. واتنهدت بزعل. انا مسافر بعد ثلاث ايام امشي اروه ايطالى. بس انا موش انسا رأد ابدا ودmعه نزلت منها.

فهد: ساكت.
رينو: هيلينا صعبت عليها جدا. وبصت لفهد حبيبى ممكن تسيبنا لوحدنا شويه؟
فهد: بص ل رينو مش هينفع. استحاله!
رينو: حبيبى والله متخفش عليا. طيب بص اقعد ف الصالون قدامنا هنا.
فهد: بتحذير. شغلى علمنى مثقش ف صوابعى انا مش هسيبك لوحدك فهمتى!
رينو. : هزت راسها. واتنهدت. طيب انا هقعد جمبها. انت شايف حالتها عامله ازاى. ارجوك.
فهد: اتنهد. ماشي.
رينو: قامت وقعدت جمبها. انتى بتحبى رعد بجد؟

هيلينا: بصت لرينو ف عينيها وقالت بصدق. انا اخب رأد كيتير كيتير اوى. انا موش اعرف انا اعمل ايه بس امشي من هينا. اسمع انت اسمك ايه؟
رينو: لارين.

هيلينا: مسحت دmـ.ـو.عها. وابتسمت. اسمع لارين. انا جيت علشان اقولك انا اسف كيتير. رأد قال ان انا موش انفع ابوس جوز خد تانى. وقال إن كيدا انا اعمل خاجه خرام. باس انا موش اعرف كيدا. وبصت ل فهد. انا اسف كيتير سفيان. واسف انا جيت لوخدى انا موش اعرف خجات كيتير. وبصت ل رينو. انا عملت غلط وانا موش اعرف وانا عايز اصلخ ال غلط ده. وجابت شنطتها.
فهد: عينيه عليها. وع الشنطه.

هيلينا: فتحت الشنطه. وطلعت تذكرتين سفر اتفضل لارين.
رينو: بعدm فهم. ايه ده؟

هيلينا: انا قولت ل رأد ان انا اعتذر لكم واجيب تذكره سفر لجزر ال مالديف انت وسفيان 10 ايام ع اليخت بتاع داد. بس رأد قال انك وشاورت ع النقاب بيتلبس ده. وسفيان غاضب دائما (تقصد بيغير ع رينو ). وهيرفض انك تكوني ع اليخت ف الشاطئ. وانا اعرف جزيره ف المالديف خاصه خلوه اوى وموش فيها خد خالص. خالص. انا حجزت لكم التذكرتين. تسافر اسيا وبعد كيدا طائره خاصه وبعدها ع اليخت وانا بنفسي اوديكم الجزيره. وهيكون معاكم طائره خاصه لكم. وطائره خاصة لي. انا هوديكم الجزيره واسيب اليخت معاكم وفيه كول خاجه مأكولات مشروبات كول كول خاجه انتو تختاجوها. وانا ارجع بالطائره بتاعت انا. والطائره الخاصه التانى علشان انا عارف ان سيفان مش واثق ف هيلينا. ولو خصل خاجه سفيان اركب الطائره وترجع ع المطار. ودي هدية هيلينا ل سفيان ولارين. واتمنى انك توافق علشان مش احس بالذنب ارجوك لارين وافق بليز.

رينو: بصت ل فهد. بدهشه ولسانها اتلجم.
فهد: اتنهد. اسمعى هيلينا. اولا انك تيجي لحد هنا وتعتذرى دي كفيله اننا منزعلش منك. واحنا فعلا خلاص مش زعلانين منك. ويمكن حصل سوء تفاهم الفتره الل فاتت وحصل لخبطه لكن كل حاجه اتوضحت. لكن انا اسف مش هقدر اقبل الهديه دي. كفايه تصميمك ف اننا منزعلش منك.

رينو: فعلا هيلينا فهد بيتكلم صح. انتى كان ممكن ترجعي بلدك من غير ما تهتمى. لكن انك تصممي اننا منزعلش منك دي بجد كفايه. وانك تفكرى ازاى نكون مبسوطين. حاجه جميله منك. وانا كمان بعتذر ليكى عن سوء التفاهم الل حصل. اسمعي هيلينا. انا دلوقتي عايزه اكلمك ف موضوع رعد. انتى مسلمه وواضح انك مت عـ.ـر.فيش كتير عن الدين الاسلامي. وعن الراجـ.ـل الشرقي. رعد حتى لو بيحبك دينه ورجولته يمنعه انه مـ.ـر.اته متكونش محجبه ع الاقل. جـ.ـسمك الل ظاهر للناس ده هتتحاسبى عليه. شعرك ده هتتحاسبى عليه. وقبل ما تحبى رعد لازم تحبى ربنا. ولو انتى اقتنعتى وهتتغيرى. لازم قبل ما تتغيرى علشان رعد. تتغيرى علشان ربنا اولا. بصي هو الموضوع طويل جدا انى افهمك واشرحلك حجات كتير ف الاسلام. انتى لازم تتغيرى علشان نفسك قبل اي شئ. لازم تنقذي نفسك واضح إنك ضحية. ومحدش علمك. انتى فهمانى هيلينا.

هيلينا: اتنهدت بزعل. ايوه لارين انا فاخم كول كلامك رأد قال نفس الكلام لو عايز اتجوزه. قال انى لازم البس لبس طويل. واكون زي بنات اسلام.
رينو: ابتسمت يعنى رعد معندوش مانع انه يتجوزك. اممم شكل كدا كمان رعد حبك.

هيلينا: موش اعرف. انا متلخبط كيتير. لارين انا محتار انا عايز رأد عايز اسلام عايز البس بحريه عايز اعيش. انا موش فاخم انا اول مره أشعر انى متلخبط. وبصت ل فهد. المهم دلوقتى سفيان انا موش موافق انك ترفض هدية هيلينا. ارجو انك توافق اعتبره شهر عسل انت ولارين.
رينو: الفكره جواها بدءت تكبر واتخيلت وهي ف جزيره لوحدها هي وفهد. لكن عارفه أن فهد هيرفض.
فهد: اسف انا مش هقبل.

هيلينا: بصت ل رينو. ارجوك قول لسفيان انه وافق. انا هكون مبسوط كيتير. وانت وسفيان هتكون مبسوط كيتير. وشاورت ع بطنها. وحياة بيبى وافق.
رينو: هزت راسها. سبيها ع الله هيلينا.

هيلينا: اسمع لارين انا مسافر بعد ثلاث ايام. انا اجي هينا بعد اتنين يوم. واعرف منك موافق ولا لا. وده رقم هاتف هيلينا مصري. وبصت لفهد وعطته ورقه وده عنوان الجزيره ف اسيا ممكن تسأل وتطمن. وارجوك وافق. انت هتكون ف جزيره انت ولارين 10 ايام. وبصت ل رينو. انتى تجري ع البحر بحريه. تلبس بحريه. تعيش بحريه مفيش حد هيشوفك خالص. انا حجزت مكان لكم وممنوع أحد يذهب هناك. لمدة 10 ايام من أول يوم تكون انت وسفيان هناك. وإن كان سفيان قلقا. فهو شرطي يستطيع أن يتفقد المكان بخبرته. اتمنى أن توافقو ومن بعدها لم تروني ابدا وإن لم توافقو سأكون معكم دائما. فكرو جيدا. أمامكم يومان. وحطت التذكرتين على التربيزه. وقامت وقفت. انا همشي اروح اودع رأد. باى لارين. بااى سفيان. واتحركت وخرجت.

فهد: ماسك الورقه وشاف العنوان. وحطها ع التربيزه بعدm اهتمام. ومسك بوكيه الورد وفتش فيه. ومسك علبه الشوكليت وفتشها علشان لو هيلينا حاطه فيهم حاجه.
رينو: ضحكت بصمت ع فهد. وقامت وقعدت جنبه. ايه رايك؟
فهد: رأيي في ايه؟
رينو: ف هدية هيلينا!
فهد: مرفوضه. انا مش واثق فيها.

رينو: بغـ.ـيظ. ليه بقى مرفوضه. حبيبى تخيل كدا انا وانت لو حدنا ع البحر وف جزيره لوحدنا. واو بجد انا بتخيل انا بجرى على البحر وانت تجرى ورايا. وانام ف حـ.ـضـ.ـنك ع شط البحر. ارجوك ليه متوافقش؟
فهد: ابتسم ببرود. لأنى مش واثق فيها قولتلك. وممكن متكونش هديه. ممكن تكون عايزه تنتقم منك ع العلقه الل انتى اديتيهالها. او ممكن كمين علشان تتنقم منى ومنك ع الل اتعمل فيها. فهمتى؟

رينو: طيب مش انت اخدت منها العنوان. فيك تسأل وتعرف كل حاجه. مش كدا،؟
فهد: اتنهد. رينو انسي الموضوع ده. الحمدلله انها مشيت. وانا هبعتلها رساله بالادب كدا. انى مش موافق وترجع زي ماجت. انا بدءت اجيب أخري.
رينو: طيب وهيلينا ورعد؟
فهد: بعدm فهم. مالهم؟
رينو: مش هنساعد هيلينا ورعد ف حكايتهم؟
فهد: اه. ونساعدهم ازاى بقى. واحنا مالنا.

رينو: بدلع ومسكت ياقت التيشرت. نساعدهم. إننا نحاول نغير من شخصية هيلينا. ونشرحلها اكتر عن الإسلام. يمكن ربنا يهديها. وساعتها رعد يتجوزها. واهو نكون عملنا حاجه كويسه.
فهد: اممم. تساعديهاااا ااااه. مش دي هيلينا الل انتى كنتى غيرانه منها.

رينو: حبيبى انا كنت متغاظه انها فكرت تبصلك. لكن دلوقتي الأمر مختلف. هي بتحب واحد بعيد عنى وعنك. وبعدين انا شايفه انى اساعدها من باب الدين. مين عارف مش يمكن ربنا يقدرنى واحاول أقنعها انها تقرب من ربنا وتتغير للأفضل. ويمكن كمان ربنا يجعل هيلينا سبب لدخولى الجنه لو ربنا هداها على أيدى.
فهد: ابتسم. وقربها منه. انا معاكي أن ده شئ جميل. بس افرضي رعد مابحبش هيلينا.

رينو: يبقى عملنا الل علينا. والأهم من رعد. إننا ناخد بايد هيلينا للجنه.
فهد: امم. خلاص ياحبيبتى. وانا ابقى مبسوط. انك ربنا يجعلك سبب ف هداية الناس.
رينو: باسته من خدو برقه. ممكن توافق بقى؟
فهد: باسها برقه. أوافق على ايه؟
رينو. : ابتسمت. ع هدية هيلينا. ونسافر انا وانت الجزيره ارجووووك. عايزه أعيش معاك بعيد عن الناس والعالم. خلينى ف حـ.ـضـ.ـنك ولوحدنا. بليزز.

فهد. : اتنهد. طيب ادينى يوم بس. واعرف ايه نظام الجزيره دى. واعرف كل حاجه واقولك قرارى النهائى.
رينو: بفرحه. حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد. حبيبى حبيبى. انا متاكده انك هتوافق. ربنا يخليك ليا يارب.
فهد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه اكتر ويخليكى لفهد العمر كله.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. تعالى معايا. ومسكته من ايدو.
فهد: قام معاها. ع فين؟
رينو: هاقولك تعالى بس. واخدته ع المطبخ.
فهد: لأ مش هعمل كيك. انا اشتريها اسهل.

رينو: لا خلاص انا صرفت نظر مش عايزه كيك. ههههههههه.
فهد: بعدm فهم. طيب جايبانى هنا ليه؟
رينو: ابدا. ولفت ضهرها ليه. وجابت طبق الدقيق كله. دالقتو. ع وشه والتيشرت. انا باخد حقى منك. هههههههههههه. وجريت.
فهد: يامـ.ـجـ.ـنو.نه. انتى الل جبتيه لنفسك. تعالى. وجري وراها. ورينو هلكانه ضحك ع شكل فهد بالدقيق. ووشه ابيض وعينيه. هههههههههههه استنى. استنى اصورك بليززز.

فهد: جري وراها. حااااضر عايزه تصورينى اوكي. ومسكها شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقــلـــعها الاسدال غـ.ـصـ.ـب عنها.
ورينو مش قادره تبطل ضحك. استنى بس بتعمل اييييه هههههه.
فهد: هت عـ.ـر.في دلوقتي. وقــلـــعها الاسدال. وفك شعرها. واخد راسها وحطها ع التيشرت. ومسح وشه ف خدها وشعرها. واتبهدلت.
فهد: ورينو بصو لبعض. وكل واحد بيضحك ع شكل التانى.
فهد: جاب الفون. الخاص بالبيت. يلا تعالى نتصور. ونعمل فيديو كمان. وفتح الكام. وبدؤو يتصورو صور مـ.ـجـ.ـنو.نه.

ورينو: قلبها بيضحك فرح قبل وشها.
وفهد: عاش معاها احاسيس ومشاعر مختلفه وجميله. وفتح الفيديو. وأتصورو ف كل مكان. وماشي بيها ع المطبخ. وسابو الفيديو مفتوح. ورينو صممت أن فهد يساعدها في ترويق المطبخ. وهما متبهدلين بالدقيق. وفهد بدء يساعدها في ترويق المطبخ. والضحك ع وشهم طول الوقت. واخيرا خلصو. وقفلو الفيديو.
فهد: ههههههههه ااااه والله مش قادر.

رينو: هههههه شكلك تحفه وحلو اوي. وانت بالشكل ده. انا رايحه اخد شاور بعد البهدله دي. وشهقت.
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. رايحه فين يختى؟ زى ما خلتينى اروق معاكي المطبخ واشاركك فيه. انا لازم اشاركك الشاور.
رينو: فتحت عينيها على الاخر. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ها. اه. اه طبعا طبعا يافهد. ومالو. دا. دا انا مستنيه الفرصه دى من زمان. احم طبعا!
فهد: كشر عينيه. انا شامم ريحة غدر!

رينو: شهقت غدرر؟ ابدا ابدا. غدر. غدر ايه بس. احم وبلعت ريقها. هوا. هو انا عمرى غدرت بيك؟
فهد: هز راسه. لأ.
رينو: طيب. اومال ايه بقى. انا. انا هدخل اخد هدومي. وندخل ناخد احلا شاور اوكي؟
فهد: هز راسه. والدقيق بينزل ع وش رينو. وضحكو. وقالها اوكي.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ولفت ضهرها ورقصت حواجبها. احم انا. داخله الأوضه.
فهد: رفع حاجبه. ومالو ادخلى الاوضه. اتفضلى. وفتح الباب. ودخل.

رينو: وقفت قدام الدولاب وباصه ف الدولاب. احم انا هطلع هدومي. انت كمان طلع هدومك.
فهد: اوكي. انا رايح اجيب هدومي.
رينو: ابتسمت بخبث. وضحكه شريره. هاهاها. اومال مش ناخد شاور مع بعض. احلم يافهد. وجريت ع الحمام بسرعه وقفلت الباب. ههههههههه. زمانه دلوقتي هيتجنن يعينى. وبتلف. واتخضت وجت تصرخ. وحط ايدو ع بوقها.

فهد: هههههههه. مش بقولك شامم ريحة غدر. اهدى كدا ياروحي. ويلا علشان ناخد احلا شاور مع بعض ههههههههه. وشال ايدو من على بوقها. وغمز
رينو: كشرت عينيها وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. انت. انت. اعمل فيك ايييييه.
فهد: بغمزه انتى بس اعشقى الفهد.

رعد: قاعد ف مكتبه ف شركة الحراسه. الباب خبط ودخل شاب رعد باشا. البـ.ـنت الل بتيجي كل يوم ومجتش امبـ.ـارح. موجوده دلوقتي بره وعايزه تقابلك.
رعد: قلبه دق. وبلع ريقه. خليها تتفضل.
الشاب: تمام ياباشا. وخرج.
رعد: حط ايدو ع قلبه. ونفخ بديق حقيقي. انا مش عارف. لما انا مش عايزها. حاسس انها وحشانى اوى ليه لما مجتش امبـ.ـارح وهمـ.ـو.ت واشوفها؟ اوووف استغفر الله العظيم يارب.
هيلينا: دخلت. وابتسمت هااى رأأد.

رعد: رفع عينيه ليها. وبيحاول يسيطر ع دقات قلبه. وشاف انها لابسه بنطلون وبلوزه. وهز راسه. اتفضلى هيلينا.
هيلينا: حطت الشنطه ع المكتب. وقعدت. وخشتنى اوى رأد. انا موش اعرف اخبى مشاعر جوايا. رأد انا شايف ف عينيك مشاعر لهيلينا.

رعد: اتنهد بتعب. هيلينا. احنا اتكلمنا ف الموضوع ده قبل كده. حـ.ـر.ام عليكى بقى انا من يوم ماقبلتك وانا مش مركز ف شغلى والنوم راح من عينى. لو سمحتي افهمى انا حتى لو بمـ.ـو.ت فيكي. استحاله اتجوزك وانتى بالشكل ده!
هيلينا: بزعل. قامت وقفت. طيب رأد بوص ع لبسي. انا ليبست زى ما انت عايز. لبس طويل.
رعد: قام وراح وقف قدامها. لا ياهيلينا لأ. مش ده اللبس الل انا بتمناه لمراتى.
هيلينا: طيب انت اتمنا ايه. وتتجوز ايه.

رعد: بص ف عينيها. انا لما اتجوز هبص ع الاخلاق. والأخلاق والاحترام بتبان من اللبس. مش شرط كلهم. لكن انا بتمنى أن مراتى تلبس لبس واسع فضفاض. مايبنش منها حاجه. ستره نفسها. لربها قبل جوزها. عايزها تخاف ربنا فيا. عايزها، وحس انها مش فاهمه. واتنهد. بصي هيلينا. شوفتى لما جيتى اول مره. ودخلتى فيلا آدm العدوي. لفهد؟
هيلينا: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. ايوه.

رعد: لما دخلتى جوه الفيلا. شوفتى البنات كانو محتشمين ف لبسهم ازاى. مش شرط النقاب. لكن شوفتى الفستان فضفاض عليهم ازاى؟ شوفتى لبسهم ف قمة الشياكه والاحترام. انا بقى بتمنى إن مراتى ف المستقبل تبقى من النوعيه دى. وصدقينى هقدmلها قلبى وروحي هديه.
هيلينا: بدmـ.ـو.ع. رأد انا اسال سؤال وانت جاوب عليه. انت بتخب هيلينا رأد.

رعد: قلبه دق. واتنهد. وهز راسه. ايوه هيلينا. انا غـ.ـصـ.ـب عني لقيتك دخلتى جوه قلبى. ازاى معرفش. كل تفكيري فيكى مسيطر عليا. حاولت مفكرش فيكى لكن غـ.ـصـ.ـب عني بلاقي نفسي بفكر فيكى. حتى لما جيتى ورايا ع الشركه هنا. وكنت بزعقلك علشان تمشي. كنت ببقى مدايق جدا من نفسي. لكن انا اسف مقدرش اقدmلك الحب ده. لان دينى ورجولتى رافض المبدء من البدايه أنا أرفض أن مراتى تبقى ماشيه جمبى ف الشارع وكل الرجـ.ـاله بتبص عليها وع مفاتنها. رجولتى ترفض نظرة الناس ليا. وتشاور عليا. ويقولو شوفو الل ماشي وسايب مـ.ـر.اته شبه عريانه وكل الناس بتبص عليها؟ ساعتها هبقى ف نظرهم مش راجـ.ـل ابدا. وكمان ربنا هيبقى مش راضي عنى. انا حبيبتك. لكن انا اقدر اتغلب ع حبى ليكى. ف مسألة الدين. واحترامي لنفسي. هيلينا انتى لازم تتغيرى علشان نفسك. علشان دينك. قبل منى. وصدقينى اليوم الل هلاقيكى فيه اتغيرتى للافضل. لبستى واسع. ولبستى حجاب. وصليتى. وتغيرى تقاليد الغرب. ساعتها رعد هيبقى ملك ايديكى. غير كدا. انا اسف.

هيلينا: بتسمعو. وفهمت كلامه. لانها حسته بقلبها. وقالت رأد صعب كيتير البس غطاء ع شعري. انا وانت نيتجوز. وواحد واحد اتغير معاك.

رعد: ابتسم بو.جـ.ـع. وهز راسه لأ هيلينا. انا ممكن اتجوزك. لو لبستى حجاب وواسع وفضفاض. وبعد الجواز. اغير من عاداتك وتقاليد الغرب الل اتربيتى عليها. غير كدا انا اسف بجد. واتنهد وقال. انا نفسي اخـ.ـطـ.ـفك واخبيكى عن العالم كله لان جواكى جميل اوى. كفايه انك قاطعتى مسافات طويله علشان اعتذار. انا بتمنى انك تتغيرى. ساعتها هكون اسعد واحد في الدنيا دى كلها.

هيلينا: بتسمعه وفرحت لانه بيحبها وبعد ما خلص كلام. مسكت ايد رعد وحطتها ع قلبها. بوص رأأد. قلبى بيدق كيتير كيتير رأد. ارجوك تعالى نيتجوز وانا اتغير معاك واحده واحده.
رعد: من لمسة أيدها قلبه بيدق. وسمع دقات قلبها. وشال ايدو بسرعه. وكمان زعل علشانها.

واتخـ.ـنـ.ـق. وزعقلها. وهيلينا اتخضت. ارجوكي ياهيلينا كفايه بقى. مش كل يوم ف نفس الموال ده لا انا موافق ولا انتى هتتغيرى. انا حاسس اني بتعـ.ـذ.ب من سنين مش اسبوع واحد. ارجوكي مدام مش هتتغيرى ابعدى عن طريقي. ارجعى بلدك. ارجعي وعيشي حياتك. عيشي سهرات وحفلات. وخروجات. البسي قصير برحتك. عري جـ.ـسمك برحتك. بس بعيد عنى. انا لا يمكن اوافق عليكى وانتى كدا فاهمه ولا لأ. وياريت لو تتفضلى بقى من هنا. ولف ضهره ليها. وغمض عينيه وقلبه مخـ.ـنـ.ـوق علشان أسلوبه معاها وسمع صوت عـ.ـيا.طها. وفتح عينيه بغـ.ـيظ. اسمعي يابت الناس. ياريت متجيش الشركه دي تانى. وتنسي حد اسمه رعد. وياريت لو تسافري من دلوقتي. انا مش عايز اشوفك تانى فااااهمه.

هيلينا: واقفه وبتعيط. وقالت بشهقات. ماشي رأد انا ماشي واينت من تشوف هيلينا تانى. انا بكرهك رأد هيلينا بتكرهك كيتير. وخدت شنطتها وجريت وخرجت من المكتب. ومشيت.
رعد: قلبه ادايق علشانها. وقعد ع كرسي المكتب وغمض عينيه واتنهد بو.جـ.ـع كبير. انا اسف يا هيلينا غـــضــــب عنى سامحينى. وياريت تكرهينى فعلا. وياريت لو اقدر انساكي.

بعد فتره.
فهد. ورينو بعد ما اخدو شاور. اتغدو. ورينو حست انها تعبانه ومحتاجه تنام. وفهد دخل قعد جمبها لحد ما نامت.

فهد: قاعد ع السرير. وبيفكر ف هيلينا. ياتري ايه الل جابها ع مصر. وبعد مافوقت من الغيبوبه بفتره صغيره. البـ.ـنت دي الل يشوفها يقول عليها بريئه. طيب معقول جت من ايطاليا مخصوص علشان تعتذر! طيب اعتذرت والموضوع خلص. ايه الل خلاها تفكر انها تقدm هديه وبالشكل ده؟ لأ وكمان ع جزيره خاصه؟ مش يمكن حد من المافيا زقها علينا. لأ مافتكرش. لأن المافيا استحاله توصل لينا. طيب ايه سبب انها تيجي ع هنا؟ اوووف. لأ وكمان رينو عايزه تسافر. يارب اعمل ايه. ايوه مفيش غير مراد واكرم. وقام من جمب رينو بشويش. واخد فونه وخرج. واتصل ع مراد. ورد الووو فخد باشا بنفسه هههههههه.

فهد: اه ياخفيف. اهمد بقى عايزك ف حوار مهم.
مراد: بهزار. عايز فلوس؟
فهد: صك ع اسنانه بنفاذ صبر. يبنى اسمع بقى. هيلينا جت عندي ع البيت انهردا!
مراد: بدهشه. ايييه ينهار اسوس. وكانت لابسه ايه؟ ههههه.
فهد: ولا يامراد. مش وقت هزار خالص بجد ف حوار مهم. وعملت حركه غريبه انهردا!
مراد: اتعدل. طيب انا معاك قول ايه الل حصل؟
فهد: اسمع يسيدى. وحكاله كل حاجه حصلت! بس ده كل الل حصل ورينو مصممه ونفسها تسافر.

مراد: بتفكيرر امم حاجه غريبه فعلا. بص يا فهد. انت قولت انها سابت رقم فونها وعنوان الجزيره. والتذكرتين.
فهد: ايوه.
مراد: طيب سهله جدا. انت ابتعلى رقم الفون بتاعها. وصور التذاكر وعنوان الجزيره. وابعتهم على الواتساب. وادينى ساعتين زمن بس! واكون جايبلك القديم والجديد كله بتاع هيلينا دي. وخصوصاً أن ابوها معروف.
فهد: هتكلم اكرم.
مراد: طبعا ده انا لازم أكلمه.
فهد: بس اكرم ف اجازه مع مـ.ـر.اته وابنه.

مراد: مالكش دعوه بس انت. وانا هتصرف معاه. ولو البت دى طلعت ابيض. انا لو منك اخد مراتى وا.طـ.ـير ع المالديف. والعا معاك يمعلم
فهد: ههههه ام نقك عليه ده. بس اعرفلى كل حاجه. وبعدها نشوف هنعمل ايه. انا هصورلك كل حاجه وابعتهالك حالا.
مراد: اشطا. يلا سلام. وقفلو.
فهد: صور الرقم وصور كل حاجه وبعتها ل مراد.

مراد: اخد الصور وبعتها ل اكرم. واتصل عليه. وطلب منه يعرف كل المكالمـ.ـا.ت الل تمت ع رقم هيلينا. ويوصل بأي طريقه ل ايميل الفيس بوك. إن شاله من خلال ايميل والدها. ويتحري عن هيلينا ف ايطاليا. وكمان يعرف كل حاجه عن الجزيره. وهل فعلا ف حجز خاص ولا لأ.
اكرم: قاله تمام. ساعتين زمن واجيبلك كل المعلومـ.ـا.ت. وبكره اجيبلك ماضي هيلينا كله.
مراد: تمام ياشبح ف انتظارك. وقفلو.
بعد شويه.

رينو: صحيت ملقتش فهد جمبها. وقامت وخرجت. وشافته بيتكلم ف الفون. ولما شافها ابتسم. وشاورلها.
رينو: راحت تقعد جمبه. لكن فهد شـ.ـدها وقعدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وهي ضحكت بصمت.
فهد: بيتكلم ف الفون. طيب تمام. تمام. هههههههههه يبنى بطل بقى الله يخربيت كدا.
مراد: والعا يابا. هتسافر بقى ويخت وجُزر وحورات. مكنتش انا الل انقذت هيلينا دي. ههههههههه.
فهد: ههههههههه وانا موافق. خدها باليخت بالطياره وبالجزيره كمان.

مراد: وانا موافق. بس اختك هتصعب عليا. ههههههههه.
فهد: يبقى الله يرحمك بقى.
مراد: عيب عليك. صحبك وحش يسطا.
فهد: اه. طيب هات فريحه كدا اقولها؟
مراد: ههههههههه انت محدش يعرف يهزر معاك ابدا هههههههه.
فهد: ههههههههه. كلنا لها يبنى. قولى آدm ومريم فين. رينو بتسال وهفتح الاسبيكر؟
مراد: اذيك يابت يارينو؟
رينو: ابتسمت الحمدلله. اذيك انت يا ابيه؟

مراد: انا قمر يقلب ابيه ههههه. اسمعى يستى. آدm. بعد الغدا. اخد مريوم وخرجو ف جوله عائليه. راحو لطارق. ودلوقتي عند شيرين. وهيطلع ع ملك. وبعدها ع حسام.
رينو: استغربت. ايوه. بس مامي اتصلت عليا الصبح ومقالتش أنهم خارجين؟
مراد: لا مريوم مكانتش تعرف. ده قرار مفاجئ من ادامها ههههه. ياما نفسي اعرف اسم الدلع بتاع آدm ايه ههههههههه.
رينو: هههههههههه. انت لسه مصمم بردو يا ابيه؟

مراد: ايون يابت. دا انا ببحث عن الموضوع ده. بس عارفه. انا اشتغلت ف مهمـ.ـا.ت صعبه جدا. بس معلومة دلع آدm ده مش قادر اوصلها. بس بعون الله هعرف ده انا ابن العدوي.
فهد ورينو: ضحكو عليه.
مراد: يلا بقى انا هقفل. لانى يدوبك البس وانزل اجيب فريحه من العياده. وقفلو.
فهد: حط الفون جمبه. وحط ايدو ع بطنها. ايه ياروحي نمتى كويس؟
رينو: امم. بس قايمه كسلانه خالص.

فهد: طيب انا عندى ليكى مفاجاه هتخليكى رشيقه وفراشه هههههههه.
رينو: كشرت عينيها. فهد مش علشان تخنت شويه بسبب الحمل. تقعد تلمح عن الرشاقه اوكي.
فهد: ههههه والله ما قصدي كدا خالص. وقولتلك قبل كده. انتى مش باين عليكى. وحتى لو تخنتى ولا يفرق معايا. المهم رينو روحي جمبى وف حياتى.
رينو: ابتسمت وحاوطت رقبته بايديها. حبيبى يافهد ربنا مايحرمنيش منك ابدا. ها قولى بقى إيه المفاجأة؟

فهد: همس ف ودنها بحب. استعدى علشان هسافر انا ومعشوقتى الصغيره ع المالديف. وهقضى معاها اجمل 10 تيام ها! مبسوطه؟
رينو: شهقت بصوت عالى. بييجاااد يافهد.
فهد: هههههههه بييجاد ياعشق الفهد. انا عملت شوية تحريات كدا. واخوكي مراد جابلى الناهيه. وكله تمام والبت طلعت ابيض.
رينو: بفرحه. حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد اوي بحباااااك. بحبك. بحبك. اوى اوى اوى يافهد. بمـ.ـو.ت فيك.
فهد: وانا بعشق فرحتك وسعادتك ياقلب فهد.

رينو: يعنى هنسافر انا وانت وبس. وهقعد معاك ع جزيره خاصه لوحدنا؟ وهخرج بشعرى. واجري ع البحر.
فهد: رفع حاجبه. وقال بتريقه. اه ياحبيبتى هتخرجى بشعرك. وهتلبسي مايوه كمان ع البحر.
رينو: شكلك بتهزر صح؟
فهد: اله ما انتى الل بدئتى تهزرى يالاري.
رينو: بدلع طفولى. بيبى ارجوك. مفيش حد هيشوفنا. عايزه أعيش معاك بحريه شويه. بلييزززز. وباسته. ارجوك. ارجوك. ارجوك.

فهد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. وهز راسه. بصي سيبى كل حاجه لوقتها. انا محكمش ع حاجه من غير ما اشوف النظام هناك ايه؟ ولو. هاا؟ انا بقول لو. مفيش حد موجود هناك غيرنا. اخرك فستان وتحته بنطلون. وممكن تنزلى الحجاب شويه. يعنى 5 سنتى كدا.
رينو: ربعت ايديها بزعل. فستااااان! مش مسافره. مش عايزه اسافر. بعد اذنك. وجت تقوم من حـ.ـضـ.ـنه.

فهد: مسكها. رايحه فين. وايه الل زعلك دلوقتي. مش كفايه انى دوست ع قلبى وهخليكى تقــلـــعي النقاب بليل!
رينو: بصتله بسرعه. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. واتكلمت بغـ.ـيظ. انا مش عايزه اسافر يافهد. وسبنى اقوم. انا هكمل نوم افضل. وقامت دخلت الاوضه وقفلت الباب جـ.ـا.مد.
فهد: اتنهد. وقام. ودخل الاوضه. وشافها قاعده ع طرف السرير وبتهز رجليها بنرفزه. وراح قعد جمبها.
رينو: بغـ.ـيظ. لفت وشها الناحيه التانيه.
فهد: رينو حبيبتى!

رينو: ، مبتردش.
فهد: انتى يابت انا بكلمك. مش سمعانى.
رينو: ، مبتردش.
فهد: سابها. وراح الاتجاه التانى من السرير ونام مكانه. ع ضهره. ااااه ياضهرك يافهد. يالى كنت بتفكر لو الجزيره فاضيه من الناس هتخلى مراتك تجري ع البحر. بالبنطلون. وبلوزه وفرده شعرها.
رينو: فتحت عينيها وبوقها من الفرحه. ورجعت قعدت جمب فهد. بجد. بجد يا فهد؟
فهد: بصلها. حضرتك بتكلمينى أنا؟
رينو: هههههههه. ايوه بكلمك انت ههههه.

فهد: اتعدل. وبعدين معاكي بقى. اى كلمه متعجبكيش تزعلى وتمشي.
رينو: بطفوليه. ما انت ياحبيبى الل بتقول كلام يدايقنى. ف باقوم علشان منتخانقش مع بعض. والله انا مش عايزه اتخاق معاك انا بحبك اوى.
فهد: قرب منها بحب. وانا بعشق كل حاجه فيكى.
بعد يومين.
فهد: حبيبتى انا نازل. رايح ل رنا وطارق. هتحتاجي حاجه وانا راجع؟
رينو: اممم سلامتك ياحبيبى. سلملى عليهم كتير.

فهد: باس جبينها. خلى بالك من نفسك. ومتفتحيش لحد. وجرس الباب رن.
رينو: ياترى مين؟
فهد: ثوانى. خشي جوه. وراح يفتح.
هيلينا: هاي سفيان.
فهد: شاف هيلينا. ووشها باين عليه الزعل. اهلا هيلينا. اتفضلى.
هيلينا: جت تدخل. لكن افتكرت كلام رعد. وقالت قبل ما تدخل هي لارين موجود في البيت؟
رينو: من جوه. تعالى ادخلى ياهيلينا. انا موجوده!
فهد: هز راسه. اتفضلى.
هيلينا: ثانكس. ودخلت وسلمت على رينو. هاى لارين عامل ايه؟

رينو: شافت شكلها مرهق. ومفيش ابتسامة كل مره. اهلا هيلينا. تعالى اقعدى. تشربى ايه؟
هيلينا: نو ثانكس. انا جاي اعرف انت موافق أو لا علشان عايز امشي من هينا بيسرعه.
فهد: قعد. ورينو قعدت جنبه. ومستغربين نبرتها.
فهد: احم في حاجه حصلت معاكي هنا ف مصر؟
هيلينا: نو موش هصل هاجه. وابتسمت بتمثيل. قول لارين سفيان وافق انه سافر انت وهو مالديف.
رينو: قامت وقعدت جمبها. مالك يا هيلينا؟

هيلينا: ضحكت بدmـ.ـو.ع. ابدا موش في هاجه.
فهد: خايف ع رينو. انه يسيبها معاها. لكن شاف الحـ.ـز.ن ع وش هيلينا. وقام وقف احم. انا هدخل اعمل حاجه نشربها. وهسيبكم. وخرج. ومن جواه قلقان ع رينو.
رينو: ها بقى فهد قام. مش هتقوليلى مالك؟
هيلينا: عيطت. بصوت مهموس. انا تعبان كيتير لارين. انا موش عارف اعمل ايه.
رينو: اهدي ياحبيبتى. اهدي واحكيلى ايه الل حصل معاكي. الموضوع يخصك انتى ورعد؟

هيلينا: هزت راسها ايوه. تعرف لارين. رأد بيحبنى كيتير. هو قال كيدا. بس رافض انا. رافض لبس هيلينا. رافض شعر هيلينا بدون غطاء الراس.
فهد: سمع كلام هيلينا. واطمن ع رينو. ودخل المطبخ يعمل مشروب.
رينو: جابت منديل خدي امسحي وشك واهدي ياهلينا. احكيلى ايه الل حصل بالظبط. انتى اخر مره روحتى ل رعد امتى؟

هيلينا: انا روهت ل رأد الشوغل يوم كنت هينا عندك اقدmلك الهديه. ورأد قالى امشي من هينا بيسرعه ارجع بلدك. سافر هيلينا وابعد عني. وعيطت.
رينو: طيب بطلى عـ.ـيا.ط. قولى كل الل حصل. وهنلاقى حل ان شاء الله.

هيلينا: حكت ل رينو كل حاجه من اول مره شافت فيها رعد. لحد اخر مره كانت عندو ف المكتب وقالت إنها بتكرهه. وروحت ع البيت. وأبوها مشغول. وقضت اليومين ف البيت لوحدها ومراحتش تانى ل رعد. ومستنيه ميعاد الطياره بفارغ الصبر. وجت انهردا. علشان السفر بكره.
رينو: سمعتها للآخر. وفهد جاب العصير. وسابهم مع بعض وقعد جوه. ومرضيش ينزل غير بعد ما هيلينا تمشيى.

رينو: سمعت كل كلام هيلينا وصعبت عليها جدا. ورينو بتفكير. قامت وجابت اللاب توب. ودخلت ع النت. وجابت دروس مبسطه وسهله لشرح الاسلام. باللغه الايطاليه. الزي الإسلامي للمرأة. والصلاه. والزواج. وجابت حجات سهله توصلها المعلومه بسلاسه. وبعدها. رينو شرحت ليها موقف رعد. وانها هتخسر كتير لو سابت رعد. لان هيلينا غنيه جدا. ودي كانت فرصه ل رعد لو محبكيش كان ع الاقل اتجوزك علشان ثروتك. لكن رعد رفض كل حاجه. واختار دينه. يعنى رعد هيصونك وهيحميكى. ورينو حكتلها عن حياتها ف حجات بسيطه. وإن النقاب والحجاب عمرو ماكان حاجز ان البـ.ـنت تحقق ذاتها وحلمها. ورينو قالت ليها انها ف كلية الطب. وإن فهد هياخدها تكمل سنه ف جامعة ف بريطانيا. وبخرج مع جوزي وبتفسح وبسافر وعايشه حياتى. لكن جمالى ولبسي وجـ.ـسمي محدش يشوفه غير جوزي. ومحارمي. غير كدا. محدش ليه الحق انه يشوف خيالى. وانتى ياهيلينا. لازم تنقذي نفسك من عـ.ـذ.اب الاخره. انتى فكرى. ف سبب إن ربنا بعتك علشان تشوفي رعد. وتقابليه. ويكلمك عن الاحتشام. ودي اكيد اشاره ليكي إن ربنا عايزك تلتزمي وترجعي عن الطريق الل انتى فيه. وتقربى من ربنا. وصدقينى. دين الإسلام يسر وسهل جدا. وف النهايه رعد هيتجوزك. وكمان لما تقربي من ربنا وتحتشمى ف النهايه هتكسبى. جنه.

(جنه فيها لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر ع قلب بشر)
هيلينا: شافت ف اللاب توب. وسمعت من رينو. وحست براحه جواها. وكمان متلخبطه. وسمعت عن حياة رينو. ومتجوزه ومبسوطه. وهي لابسه نقاب يعنى الحياه موقفتش لما اتنقبت. لأ دي بتكمل تعليمها. وهتسافر. وعايشه ف سعاده. لكن جواها متلخبط. ومهزوز. مش بالسهوله انها تاخد قرار بتغيير شامل ف حياتها.

رينو: شافت حيرة هيلينا وفكرت انها تقربها من دينها واحده واحده وتشرحلها بسلاسه. ومسكت أيدها. حبيبتي انا عايزه منك طلب.
هيلينا: قول طلب ايه.
رينو: عايزه ايميل الفيس بوك. بتاعك. ورقم الواتساب. عندك. ممكن.
هيلينا: ابتسمت. ونبقى اصدقاء أنا وأنت؟
رينو: طبعا. انا هكلمك كل يوم. اوكي.
هيلينا: اوكي. وكل واحده اخدت ايميل الفيس بوك والواتساب.
هيلينا: كيدا تمام. ها لارين. انت قولت ايه. سفيان وافق ع سفر اسيا؟

رينو: ابتسمت بفرحه. ايوه. فهد وافق.
هيلينا: ضحكت. واو انا شايف انك كيتير مبسوط لارين؟
رينو: هزت راسها. ايوه وانا بجد بشكرك جدا.
هيلينا: متقولش كيدا. وقامت اوكي. يعنى انا احجز طائرة جزر المالديف بكره اهنا التلاته.
رينو: ثوانى اشوف فهد رائيه ايه. وراحت سالت فهد. وقالها تمام زى ما اتفقنا. عايزه نسافر كلنا بكره. او عايزه نسافر بعد منها. انا موافق.

رينو: بتفكير. وشافتها فرصه. انها تسافر مع هيلينا. وتتكلم معاها ف الطياره عن الحجاب. وقالت خلاص ياحبيبى نسافر بكره كلنا مع بعض.
فهد: تمام زي ما تحبى.
رينو: بسعاده. اوكي. وخرجت وبلغت هيلينا. واتفقو انهم هيسافرو بكره بليل ع ميعاد الحجز. وهيلينا سلمت عليها وخرجت.

فهد: حبيبتي. بما اننا هنسافر بكره. البسي بقى بسرعه. نروح ل رنا وطارق. ونسلم عليهم. وبعدها. شيرين. وبعدها آدm. ايه رايك. ولا حاسه انك تعبانه مش قادره؟
رينو: لأ لأ انا كويسه. ثوانى البس. ونروح نسلم ع العيله.

ورينو. لبست. وفهد اخدها وخرجو. وراحو ل طارق وعرفوهم. وسلمو عليهم. ورودي مشغوله ف العياده الجديده. ورينو بـ.ـاركت ليها. وبعدها راحو عند مصطفى وشيرين. وقعدو معاهم شويه وبلغوهم وسلمو عليهم. وخرجو. وراحو عند آدm ومريم. وسلمو ع الكل. وبلغوهم بالسفر. ومريم قلقت ع رينو. وقالت.
مريم: طيب يارينو. انتى حامل. وخلاص كلها ايام وتدخلى ف الشهر السابع.

رينو: متقلقيش يامامي. إن شاء الله خير. احنا هنسافر بالطياره. ولما ننزل هناك ف الطياره هناخد طياره خاصه لجزر المالديف. بجد انا متحمسه اوووى.
مريم: بقلق. ربنا يستر. استودعتك عند الله.
فهد: متقلقيش يامريم. احنا مجهزين كل حاجه. ومعانا ربنا قبل اى حاجه. والل مكتوب هنشوفه.
كلهم. ونعم بالله.
آدm: خلى بالك منها يافهد. ولو حست بأى تعب. تقطع الاجازه وتنزل فورا.

فهد: حاضر ياعمى. والله انا مكنتش موافق. لكن رينو بقى نفسها تشوف الميا الزرقا. وضحك. وكلهم ضحكو.
رينو: شافت مريم. قلقانه. وقامت قعدت جنبها. ايه بس ياست الكل. مالك قلقانه ليه؟
آدm: مسك ايدها. مالك يامريم؟
مريم: ابدا. انا بس مش متعوده أنهم يبعدو عنى. رينو مسافره بكره مع فهد 10 ايام. ونور مسافره كمان يومين مع محمد ع اسكندريه 10 ايام.

رينو: مامي لو حاسه انك قلقانه. خلاص انا ممكن مسافرش. والله مش مشكله خالص. الاهم عندى انك تكونى مبسوطه...
مريم: ابتسمت بحب. لا ياحبيبتى. انا سعادتكو وفرحتكو عندى بالدنيا. سافري يابـ.ـنتى واتهنى وربك هو الحافظ.
رينو: حـ.ـضـ.ـنتها. حبيبتي يامامي. انا بحبك اوى اوى. انتى اجمل واحن ام ف العالم كله.
مريم: ضمتها بسعاده. وانتي واخواتك اجمل هديه ليا انا وآدm ف الدنيا.

فهد: الله الله. نجيب شجره بقى واتنين لمون. ولا ايه ياعمي.
آدm: هههههههه. انا كنت لسه هدmع. قطعت سحر اللحظه انت ههههه.
فهد: ههههههههه. خلاص كلاكيت تاني مره. دول احلا اتنين يعـ.ـيطو ف ثانيه هههههه.
رينو: كشرت عينيها. والله يسي فهد. وبطنها اتحركت. اهو شوفت آركان وآرين اعترضوا ع كلامك اهو.
فهد: اله. هتبقى انتى وهما وتيم عليا. الله يرحمنى بقى. ههههه.
رينو: لاااا تيمو ده راشق ف قلبى.
فهد: بصلها بشرز. قولتى ايه!

رينو: بصت ل آدm ومريم. هو انا قولت حاجه؟
آدm. ومريم. هههههههههههه.
رينو: والنحمه ماقولت حاجه. وغمزت لفهد مافيش غير بابى الل راشق ف قلبى. عندك اعتراض!
فهد: فهم انها بتغـ.ـيظه. وقال. آدm ده راشق ف منتصف قلبى. ولا مريوم بقى.
آدm: بتحذير. ولاااا. ابعد عن مريم. خلصنا من الجبله. هتطلع انت. هااااا.
رينو: قامت وقعدت جمب فهد. وشمتانه فيه. هههههههههههه. ههههههه.

فهد: هز راسه وهمس ل رينو. وحيات امك. لانتقم منك لما نروح حااااضر!
رينو بلعت ريقها وخافت.
وبعد شويه. المغرب إذن. وصلو المغرب. وفهد ورينو. سلمو ع كل العيله. وخارجين من فيلا آدm. وفهد شاف رعد واقف. وسرحان وتايهه. وفهد افتكر نفسه لما كان مفارق رينو.
رينو: لما شافت رعد بالشكل ده. قالت انا لازم اعمل كل الل اقدر عليه. علشان اجمع قلبين تايهين ف الحلال. انا جربت و.جـ.ـع الفراق. ومش عايزه حد يجربه.
جه تانى يوم.
رينو: طلبت من فهد أنه يتصرف ويخلى رعد يجي ع المطار بأى طريقه.
فهد: اتفق مع مراد. ومراد قال ل رعد. تعالى وصلنا المطار علشان اسلم ع فهد. بعربية آدm علشان بصلح عربيتى. ورعد اخد مراد وطلع ع المطار.
فهد: ورينو وصلو المطار. وهيلينا قابلتهم هناك وكانت لابسه بنطلون وبلوزه وعامله شعرها ديل حصان. وبتلف ضهرها.

ف نفس اللحظه. رعد نزل من العربيه وواقف يتكلم مع مراد. ورفع عينيه. وجت ف عين هيلينا. وقلبهم دق بسرعه.
هيلينا: قلبها هيطلع من مكانه وهمست رعد.
رعد: اتفاجئ. انها لسه في مصر. وقلبه بيدق جـ.ـا.مد واتـ.ـو.تر.
مراد: شاف رعد مش مركز معاه. وراقب نظرته. وفهم تصميم فهد أن رعد هيوصله ليه؟
مراد: احم. تعالى يارعد. فهد هناك اهو. تعالى نسلم عليه.
رعد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. احم اتفضل يامراد باشا. وراحو وسلمو ع فهد.

هيلينا: قلبها بيدق. وقالت قدامهم اذيك رأد.
رعد: هز راسه. بحرج. علشان فهد ومراد اهلا يافنـ.ـد.م.
مراد: اوبااا. نسيت اقولك ع حاجه مهمه ياض يافهد. تعالى ثوانى كدا. بعد اذنك ياهيلينا. ثوانى يارعد وراجع. واخد فهد ورينو بعيد. علشان رعد وهيلينا يتكلمو براحتهم.
رعد: بحرج من نفسه. احم عامله ايه؟
هيلينا: انا كويس انت عامل ايه رأد؟
رعد: اتنهد. عايش الحمدلله.
والاتنين. سكتو. ومتـ.ـو.ترين.

رعد: بلخبطه. انا. انا افتكرت إنك سافرتى.
هيلينا: بزعل. لأ انا مسافر دلوقتي. انا امشي من هينا خالص.
رعد: اتنهد بزعل. اتمنى انك متزعليش منى ع اسلوبى معاكي. واتمنالك حياه سعيده.
هيلينا: بدmـ.ـو.ع. انا موش زعلان منك رأد. انا زعلان من كول خاجه بس انت لأ. موش عارف ازعل منك.
رعد: بخـ.ـنـ.ـقه. بص قدامه. وقال جواه اتمنى من قلبى انك تتغيرى لكن خلاص انتى مسافره. وهز راسه ليها ربنا معاكي.

هيلينا: بدmـ.ـو.ع. ثانكس. وانت خلى بالك من نفسك رأأد. : وسمعت صوت ميعاد الطياره. وابتسمت بو.جـ.ـع. انا لازم امشي دلوقتي رأد.
رعد: بعدm فهم. ماشيه؟ انتى مش هتسافري ايطاليا!
هيلينا: لأ رأد. انا رايح مع لارين وسفيان اوصلهم الجزيره. وأرجع ع ايطالي.
رعد: هز راسه بتفهم. ماشي هيلينا. ياريت تخلى بالك من نفسك.
هيلينا: بدmـ.ـو.ع. انت هتوحشنى رأد.
رعد: . غمض عينيه. و قلبه دق. وبصلها وابتسم بو.جـ.ـع. ربنا معاكي هيلينا.

هيلينا: ثانكس رأد. مع ال سلامه.
رعد: مع السلامه هيلينا.
هيلينا مسكت الشنطه ومشيت بدmـ.ـو.ع.
رعد: واقف مكانه ونفسه يقولها متسافريش
وانه. قد ايه هو حب قلبها الطيب. وعينيه عليها. لحد ما اختفت.
مراد: سأل فهد ع حوار رعد و هيلينا. وقاله ف شرح مبسط. ان هيلينا اعجبت برعد. لكن رعد مش متقبلها بالشكل ده. ورينو هتحاول مع هيلينا. ومراد تفهم الأمر. وسلم ع فهد ورينو لما سمعوا ميعاد الطياره.

مراد: راح وقف جمب رعد. لحد ما الطياره اتحركت. ومراد شافه زعلان. وحس بيه وزعل علشانه. واتمناله الافضل ورجعو ع البيت.

عدى اسبوع ع ابطالنا. ونقول نبذه مختصره.
رعد: رجع ع الشركه وكان مخـ.ـنـ.ـوق جدا وزعلان ومشاعر متلخبطه. لكن حاول أنه يكمل حياته. عادى ويعتبر هيلينا حلم جميل وفاق منه. وعاش الاسبوع ده وحاول ع قد ما يقدر أنه يركز ف شغله.

أما. زينب اتفقت مع العريس وقالتله يجي يوم. إجازة آدm التانيه الساعه 4 علشان يلحق يسافر ويرجع ف نفس اليوم الل هي انهارده. وقالتله ع العنوان. وهو قالها. الساعه 4 بالدقيقه هكون عندك. وزينب قالتله كمان إن آدm بيه هيشغلو معاها ف الفيلا ويبقو موجودين في مكان واحد ع طول. وزينب فرحانه ع متـ.ـو.تره وقلقانه من المقابله. وفرحت جداا لما مريم قالتلها انتى اجازه انهردا ومتعمليش حاجه ف البيت. وكمان فرحت اكتر لما مريم. جابتلها فستان بالحجاب وصممت إن ريتال تظبطها وتحطلها لمسات خفيفه وتبقى عروسه انهردا. وزينب دعت كتيررر. بدmـ.ـو.ع ل آدm ومريم.

أما مراد وفريحه. عايشين ف سعاده وضحك وحب. ومراد يوصلها للعياده ويجبها. ومراد هيتجنن ويعرف اسم دلع آدm ايه.

آدm: ومريم. عايشين ف عالمهم الخاص. وحبهم وعشقهم لبعض بيزيد عن اليوم الل قبله. من كمية الاحترام المتبادل بينهم. لكن كل ما آدm يقرر انه يقول ل أولاده ع العمليه. مريم. تتحايل عليه أنه يستنى لحد بعد ولاده رينو. لأن رينو اتـ.ـو.ترت كتير جدا من اول الحمل لحد اخر الشهر السادس. وخايفه وقلقانه عليها. وآدm. سمعها. وقالها مش لازم رينو تعرف دلوقتي وكمان نور. انا هعرف مراد وزين. لازم يعرفو. ورينو بعد الولاده إن شاء الله.

آدm: اخد مراد وزين ف المكتب وقالهم ع عملية مريم. واتصـ.ـد.مو وقلبهم و.جـ.ـعهم. ومحدش قدر يعتب ع آدm. ومراد وزين خرجوا من المكتب. وطلعو لمريم. وزين اترمي ف حـ.ـضـ.ـنها وبكي زي الاطفال. ومراد صاكك ع أسنانه بيكابر دmـ.ـو.عه. لكن لما نزل ع ركبه وباس أيديها دmـ.ـو.عه خانته وعيط بو.جـ.ـع وزعل. ومريم عيطت واخدتت ولادها ف حـ.ـضـ.ـنها. وفهمتهم انها كويسه الحمد لله وصحتها اتحسنت. وإن آدm مهتم بيها وبعلاجها. وآدm واقف ع الباب. وقلبه مبسوط جدا من حب مراد وزين ل أمهم. وكمان قلبه زعلان ع زعل ولاده. ودخل وقعد جمبهم. وحاول هو ومريم يخرجو مراد وزين من الل هما فيه. ومريم نبهت عليهم إن نور ورينو ميعرفوش دلوقتي لحد بعد ولادة رينو. ومراد وزين كانو مو.جـ.ـعين من جواهم. لكن بدؤو يتقبلو الآمر.

وآدm ومريم كانو مبسوطين جدا لسعادة ولادهم. محمد ونور ف اسكندريه وبيكلمو العيله فيديو. وشايفين السعاده والحب الل بينهم. واتمنولهم حياه سعيده. وكمان مبسوطين جدا لسعادة رينو وفهد. وانها مجننه فهد ف المالديف. وحاسه انها فراشه طايره من كمية السعاده مع عشق الفهد.

أما محمد ونور. سافروا اسكندريه من كام يوم زي ما وعدها. مع تيم وتمارا. ونور عايشه في سعاده مع عيلتها الصغيره. وكل يوم يتصلو ع آدm ومريم. ومصطفى وشيرين. يطمنو عليهم ويطمنوهم. ومحمد انهردا عامل مفاجأه حلوووه اوى لنورو.
أما عشق الفهد.
فهد ورينو. وصلو جزر المالديف باليخت. وهيلينا شرحتلهم كل حاجه وسابتهم وركبت الطياره الخاصه بتعاتها ومشيت.

ورينو. كانت مش مستوعبه جمال المكان. الميا الزرقا الصافيه والزرع والهوا. وكانت مبسوطه جدااا جداا.

فهد: واقف ومربع ايدو. ومبسوط بفرحة رينو. وبص ع وشها وابتسم. وقال جواه. الماء والخضره والوجه الحسن. واتنهد بحب. لوجودها معاه. وفكرة أن رينو هتكون موجوده من غير نقاب وحجاب. وكمان لبس ملفت مجنناه. ومش متقبلها بالمره. وفهد كان معاه سلاحه. و فتش المكان كويس جدا. لانه خايف عليها. وقلقان لحد يشوفها. ولكن راقب بحرفيه عاليه. وشاف إن المكان متأمن كويس. ومفيش غيرو هو ومعشوقته لوحدهم. وده طمنه نوعا ما.

رينو: بدئت تنطلق في المكان بحريه. وفهد زعقلها ف الاول. حتى ما بعد ما اطمن إن مفيش خيال اى بشر ف المكان. زعق لانه مش متعود انها تخرج بشعرها ولا بنطلونات. ورينو. زعلت وحست ان فرحتها اتكـ.ـسرت وعيطت. وحبست نفسها ف اليخت. ورفضت تاكل او تشرب. وفهد لما شاف دmـ.ـو.عها. حاول يقنع نفسه أنهم لوحدهم ووافق انها تقعد بشعرها وتلبس براحتها. وصالحها بطريقته الخاصه. واخدها ونزلو الميا. ورينو كانت مرعوبه و خايفه ف الاول ومكـ.ـلـ.ـبشه ف الفهد. وهو بيضحك عليها. وبدء يعلمها واحده واحده. وفهد من عشقه ليها حس انه بيصغر مش بيكبر. وبدء يعيش معاها جنون الحب. وكل لحظه بيعيشوها بيصورها صور. وفيديو. وحققلها كل امنياتها. واتمشو على الشاطئ ويمسك ايدها ويجرى معاها. بشويش علشان الحمل. ويخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وينامو على الشط. ويتغدو وسط الشجر. وينامو ف اليخت. ورينو كانت خايفه ف الاول لكن وجود امانها معاها. نسيت كلمة خــــوف تماما. وكانو يتصلو ع آدm ومريم وطارق ورنا. وعاشوا الاسبوع ده ف جنون الحب.

عوده للوقت الحالي. الساعه 1.
آدm: قاعد ف مكتب الفيلا. وبيتكلم مع بيتر ف الفون.
آدm: يبنى احنا لازم ندى للشباب فرصه أنهم يحققو أحلامهم.
بيتر: ههههههههه. انت ف مصر يانجم يعني الحلم المستحيل.
آدm: والله يابيتر. احنا نعمل الل علينا. والباقى ع ربنا.
ودي فكرة زين ابنى وانا بصراحه اعجبت جدا من طريقة تفكيرو.

انت بس اسمع مني. انا وانت وطارق وأشرف وجاسر وزياد وساره. لازم نعمل اجتماع. علشان نشوف مشروع زين الجديد.
وزين عايز أنه يعمل ندوه عن طموحات الشباب. والل عندو فكره يقدmها. ونشوف لو حد من الشباب دول عندو مشروع وفكرته حلوه وكمان هيحقق نجاح وايرادات. عادي جدا نقف جمبه ونموله. زين شرح الفكره عليا. وانا موافقه مليون ال100. وكلمت طارق. وأشرف وجاسر وزياد وساره. ورحبو جدا بالفكره.

وساره كمان قالت ياريت الندوه تبقى شباب وبنات. علشان تحقق حلم اي بـ.ـنت عندها مشروع وواقف ع التنفيذ.
لازم ندعم الشباب دي يابيتر. ف شباب دmاغها تتاقل بالدهب بس الفقر وقلة الحيله هي الل معجزاهم ومكتفاهم. لازم نكتشفهم.
بيتر: والله معاك حق يا آدm. الشباب بتعانى. ولا لاقين شغل ولا عارفين يعيشو.

آدm: الشغل موجود يابيتر. والل عايز يشتغل هيشتغل اي شغلانه المهم ياكلها بالحلال. المهم سيبك من كل ده. انت موافق تحضر معانا الاجتماع والندوه؟
بيتر: انا راشق معاك ف اي حاجه.
آدm: طيب تمام اتفقنا. هشوف زين هيحدد الميعاد امتى وابلغك. تمام.
بيتر: تمام يصحبى. وقفلو.
مراد: خبط ودخل. احجوج انت موجود؟
آدm: تعالى يا مراد.
مراد: خير ياحج. مريوم بتقول أن حضرتك عايزنى!
آدm: خير إن شاء الله. انت وراك اي مشوار انهردا!

مراد: لا مافيش ياحج غير انى هروح اجيب فريحه الساعه 7 من العياده. وبس خير يا حج؟
آدm: خير. وهز راسه تمام انا عايزك علشان تكون موجود معايا مع عريس زينب!
مراد: هرش ف قفاه. هو لازم انا اكون موجود ياحج؟
آدm: ما هو لو مش لازم مكنتش قولتلك. وبعدين أنت ابنى الكبير. وزينب قالت إنها مقطوعه من شجره ملهاش حد. فلو هاخد من حضرتك يعنى خمس دقايق ابقى مشكور ليك.

مراد: هشوف دفتر اعمالى. ههههههههه. لا ياحج انا تحت امرك ولو مش فاضي افضالك. انما العريس المنتظر جاي امتى إن شاء الله؟
آدm: الساعه 4 هيكون موجود. وياريت انت كمان تكون موجود ف الميعاد تمام؟
مراد: تمام ياحج. بعون الله هشرفك.

آدm: ربنا يستر. وبص ف الساعه وكانت 1 ونص. وطلع ملف من الخزنه. اسمع يامراد. ده ملف مهم جدا. لمناقصه مهمه. عايزك تروح دلوقتي توديه عند طارق وترجع. رعد مش موجود وانا مبثقش ف حد غيرو من الحرس.
مراد: مسك الملف. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. ماشي ياحج انا هروح. وساعه بالكتير إن شاء الله اكون عندك.
آدm: تمام يبنى. ربنا معاك.
مراد: تسلم ياحج وخرج. وشاف مريم ف الليفنج. يلا يامريوم انا خارج هتعوزى منى حاجه ياحبيبتي؟

مريم: سلامتك يامرادي. ربنا يستر طريقك ويحفظك من كل سوء وشر وتروح وترجع لقلبى بالسلامه.
مراد: ابتسم بحب. وقرب منها. وباس ايديها الاتنين. وهمس اقسم بالله إن آدm العدوى محظوظ وبيضاله ف القفص. وابتسم بحب وانا كمان ربنا بيحبنى علشان تكونى انتى امي وروح قلبى. وباس جبينها.

مريم: ضحكت بحب. حبيبى يامرادي. وهو انا ليا غير آدm وانتو من بعد ربنا. ده انا الل ربنا بيحبنى علشان تكون انت اول من شافت عينى. ربنا يوفقك يقلبى. ويريح قلبك ويسعدك ف حياتك.
مراد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه. كفايه بقى يامريوم. انا بحسد آدm عليكى.
آدm: من وراه. بتحسد ابوك عينى عينك كدا؟ وانا بقول بردو المشاكل مش بتحل عنى ليه. اتاري عينيك يابجح.
مريم: ضحكت. وبصت ع مراد.

مراد: هههههههههه يلهوى ع الكسفه ياجدعان. طول عمرك بتيجى ف وقتك ياحج. يدوبك انا الحق احرق دm طارق وارجع. سلامو عليكو وخرج بسرعه. وركب العربيه واتحرك. واتصل ع فريحه يكلمها لكن مردتش.
آدm: قعد جمب اميرته بيضحك. شوفتى ابنك بيحسدنى عليكى.
مريم: مسكت ايده بحب. هو المفروض أنه يحسدنى انا عليك. وحطت راسها ع كتفه.
آدm: ابتسم وباس ع راسها. حبيبتي ربنا يخليكي ليا. قوليلى زينب فين دلوقتي؟
مريم: زينب فوق مع ريتال.

آدm: فهم. وهز راسه. ربنا يوفقها.

ف اسكندريه.
ف فندق العيله المشهور الل ديما بينزلو فيه.
محمد: ف الغرفه مع نور وتيم وتمارا.
نور: حبيبى انا جعانه اوى. انت ليه مش راضي تطلبلنا اكل؟
محمد: ياروحي انتى. وبص ف الساعه. وهز راسه. تمام يلا بقى انا جاهز اهو انا وتمارا. وانتى البسي وانا هلبس تيمو.
نور: طيب هنروح فين؟
محمد: تؤتؤ مفاجاه. يلا بقى انتى الل هتأخرينى. علشان نرجع نتغدي.

نور: بطفوليه ايه دا بقى يعنى كمان مش هنخرج نتغدي بره. اعااااا انا جعانه!
محمد: ههههه. قلبى ونور حياتى كلها هتاكلى والله. يلا بس بسرعه.
نور: اتنطتت زي الاطفال بغـ.ـيظ. يووه طيب طيب. وراحت تلبس.
محمد: بدهشه. ههههه شوفت نورى ياتيمو بتعمل ايه؟
تيم: نورى جعانه يامحمد وانت مش راضي تجيب اكل. وجري من قدامه.
محمد: استغرب. وشايل تمارا. هو الواد ده ماله. انتى تعرفى تيمو ماله؟

تمارا: تيمو بيبى مهمد بيبى وباسته وضحكت انت بيبيييي. حبك.
محمد: ههههه. ايوه انا بيبك اه. وباسها وضمها لقلبه انتى الل حبيبتى وروحي وقلب ابوكي من جوه. انتى قمرى.
تيم: جه من جوه. امسك يامحمد. ورفع ايدو.
محمد: نزل تمارا. وبص ع تيم. وماسك فلوس ف ايدو. ايه ده ياتيمو؟
تيم: دي فلوس بتاعتى هات اكل عشان نورى تاكل. انا مش عايز مصروفي هات اكل لنورى يامحمد.

نور: كانت خارجه من جوه. وشافت الموقف وسمعت كلام تيم. ابتسمت بدmـ.ـو.ع. والجوع اختفي تماما. وقلبها دق من جمال موقف وتفكير تيم وقربت. واخدت تيم ف حـ.ـضـ.ـنها.
محمد: ابتسم بحب. وفرح جدا من موقف ابنه تجاه أمه.
نور: حبيب قلبي وعمرى كله. عارف انا كنت فعلا جعانه. بس دلوقتي حاسه انى شبعانه جدا جدا. وباسته وباست ايدو وحـ.ـضـ.ـنته تانى.
تيم: يعنى انتى مش جعانه يانورى. انا مش بحب تكونى جعانه.

محمد: قعد ومسك ايديه. وباس عليهم. تفتكر ياتيم إن محمد هيسيب نورى تكون جعانه؟
تيم: هز كتفه مش عارف نورى جعانه يامحمد.
محمد: ابتسم وضمه لحـ.ـضـ.ـنه انت راجـ.ـل ياتيم. وانت صحبى وعزوتى. وبص ل نور. ادخلى بقى كملى لبس جبتيلى الكلام.
نور: ضحكت حاضر ولعبت ف شعر تيم. ودخلت تلبس.

محمد: بص بقى ياعم تيم. الموقف ده جميل منك جدا. انا عايزك ع طول كدا. تكون راجـ.ـل ف كل المواقف. وعلشان انت صحبى انا هقولك كل حاجه. بس ده سر بين محمد وتيم وبس تمام؟
تيم: ايوه عارف انا. مريم الكبيره قالت لو حد قالك سر لازم تخبيه ف قلبك ومتخليش الشيطان يطلعو بره قلبك. علشان تدخل الجنه. وتاخد بحر كبير جدا ف الجنه. وبص ل محمد انت هتقولى سر وانا هخبيه ف قلبى وهاخد بحر كبير في الجنه صح يامحمد؟

محمد: باس جبينه. وقلبه فرحان. وقال صح ياقلب وعقل محمد. ودلوقتي بقى اسمع السر تعالى اوشوشك علشان نورى وتمارا مش يسمعونا. اسمع يسيدى. دلوقتي انا اتفقت مع الشيف والروم سيرفز ف الفندق. بعد مانخرج. يجهزو مأكولات بحريه. واتفقت مع كام واحد كدا. يزينو الغرفه ب الانوار والزينه. ويكون غدا مميز لعيلتى الحلوه دي! احنا هنخرج ساعه كدا بالعربيه. ونشترى لعب ليك ولتمارا. وعروسه لنورى. ونرجع يكون كل حاجه جاهزه. ايه رايك بقى! وتعالى البس واحنا بـ.ـنتكلم. علشان نور مش تاكلنا.

تيم: ضحك. يعنى نورى مش هتكون جعانه.
محمد: ضحك بحب. لا يقلب ابوك.
تيم: محمد انا بحبك اوى انت ونورى وتمارا ومريم الكبيره وبابا آدm. وسكت.
محمد: كشر عينيه. مش ناسي حد ياتيمو؟
تيم: بزعل. هز راسه لأ. انا مش ناسي حد. رينو سابتنى وسافرت مع فهد. رينو مش بتحب تيمو. انا مش هكلمها تانى!

محمد: اتنهد. رينو مش بتحبك؟ دي روحها فيك. وعموما يسيدى لما رينو تتصل ع نورى أو نورى تتصل عليها أنا بنفسي هاقولها ان تيم زعلان منك.
تيم: ايوه قولها. وهي هتعيط كتير علشان انا مش هرضي اكلمها. وفهد هيعـ.ـيط كمان.
محمد: ههههههههه. يبنى دول اكتر اتنين منحوسين ماصدقنا الحمدلله النحس اتفك.
نور: خرجت. انا جاهزه.

محمد: رفع عينيه وشاف نور. لابسه فستان أسود وحجاب ونقاب باللون الرصاصي. وعيونها الجميله فتنت قلب محمد. وابتسم. وقام. ومسك ايديها وباسها. قمر. كدا البحر هيغير منك. والموج هيتفتن بجمالك ويفقد السيطره ويغرقنا.
نور: اتكسفت ووشها بقى احمر. ميرسي يا محمد.
محمد: قلب وروح محمد. يلا بينا؟
نور: هزت راسها ومبتسمه بسعاده. يلا بينا.

نور: مسكت ايد تيم. ومحمد شال تمارا. وخرجو. وركبهم العربيه. وقالهم استنو ف العربيه ثوانى. ورجع واتفق مع الشباب إن ساعه وكل حاجه تكون جاهزه. وخرج.

ف المالديف.

رينو: نايمه ف اليخت. وبتتحرك وحطت أيدها ع صدر فهد. لكن مش موجود جمبها. وفتحت عينيها. وقامت. وبتتاوب. وندهت عليه. فهد! ومردش. وندهت تانى فهد. ومردش. وقامت. ولبست روب. وجت تطلع ع اليخت افتكرت تحذير فهد ممنوع انها تطلع بره غرفة النوم بلبس خاص. وقــلـــعت الروب. ولبست فستان وجت تعمل شعرها ديل حصان بطنها و.جـ.ـعتها اووف خليك مفرود كدا. وحطت شال ع كتفها وطلعت فوق ع اليخت. وندهت عليه. فهد! ومردش عليها وبدءت تخاف. ودورت عليه ف غرف اليخت تحت. وطلعت فوق وقلبها بيدق بسرعه كبيره. فه. فهد. هيكون فين؟ انزل ادور عليه ف الجزيره. بس هو منبه عليه منزلش لوحدي. وبصت من اليخت بدmـ.ـو.ع ف الميا. ومش موجود. وخافت وعيطت. فهد انت فين؟ ونزلت من اليخت وهي بتترعش. وكانت هتقع. ومشيت بتعب وخايفه ووصلت عند الطياره. وندهت فاااهد. بردو مردش عليها. ولفت حوالين الطياره. ومش موجود. وعيطت بخــــوف. وماشيه بتدور عليه وبتتلفت حواليها. والخــــوف اتملك منها. وكل شويه تحس ان ف حد هيهجم عليها. وصوت عـ.ـيا.طها كان بصوت مهموس وبشقهات مكتومه. ودخلت ف وسط الشجر لكن مش جوه اوى. ودورت وندهت عليه بصوت بسيط لانها حاسه بالخــــوف. وداخت. ولفت ورجعت تانى عند اليخت. وطلعت تانى ع اليخت تتدور ومش موجود. ونزلت تانى من اليخت. وقعدت ع الشط تعيط بهستريا.

فهد جاي من بعيد. وشايل كمية خشب متكـ.ـسر وكيسه صغيره ولابس شورط فقط. ولمح رينو من بعيد وقاعده ع الشط. وقرب منها شويه ع بُعد مسافه صغيره وشاف رينو قاعده وحـ.ـضـ.ـنا ركبها. وسمع صوت شهاقتها وعـ.ـيا.طها.
واتخض عليها ورما الخشب والكيسه. وجري عليها وبينده عليها بخــــوف. لارررين.
رينو: سمعت صوته ورفعت راسها بسرعه ولفت وبصت. وشافته جاى عليها. وحاولت تقوم مقدرتش وعـ.ـيا.طها زاد.

فهد: جري ونزل ع ركبه. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. لارين. لارين ف ايه؟ بتعيطى ليه؟ بس بس بطلى عـ.ـيا.ط.
رينو: كـ.ـلـ.ـبشت فيه. وبتعيط بصوت عالى. فاااهد انت كنت فين يافهد؟ سبتنى لوحدى وروحت فين؟ انا دورت عليك كتير وندهت عليك كتير. وبتعيط بهيستريا.
فهد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه اكتر. بس بس انا جمبك ياحبيبتي. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه ومسك وشها بايديه. رينو. رينو. حبيبتى انا هنا معاكي. حاولى تهدي. بصي خدي نفسك براحه اهدي.

رينو: بدءت تنظم أنفاسها. لكن لسه بتعيط وكانت خايفه لا فهد يكون جراله حاجه؟ وحطت أيدها ع بطنها وحست بألــم ومغص انت. انت كنت فين يافهد. وسبتنى نايمه ورحت فين!
فهد: بس يارينو اهدى. ومسح دmـ.ـو.عها. وشافها ماسكه بطنها. وشالها من ع الشط. وراح بيها ع الجزيره. ونزل بيها تحت شجره. وقعد ع الأرض واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. حبيبتي اهدى الاول علشان اعرف اكلمك. وحط ايدو ع بطنها حاسه بحاجه؟
رينو: بشهقات بسيطه هزت راسها بلاء.

فهد: ضمها لقلبه وباس جبينها وعنينها. واستنى شويه لما تهدى. حبيبتي انا اسف. بس يارينو انتى ايه الل نزلك من اليخت؟ انا سايب ورقه وكاتب فيها انى نازل جوه الجزيره. ومش هتاخر. ليه بتعيطى؟
رينو: رفعت أيدها. ع صدره وغمضت عينيها. واتكلمت بدmـ.ـو.ع. انا ماشوفتش الورقه يافهد.

فهد: اتنهد بزعل علشانها. رينو انا كاتب الورقه. وسبتها جمبك ع المخده. وكتبت ورقه كمان. وحطتها ع الترابيزه! قولت علشان لو ماشافتش واحده ع الاقل هتشوف التانيه. وباس جبينها. انتى كويسه دلوقتي؟

رينو: ضمته وهزت راسها ايوه. انا ماشوفتش الورقه يافهد. انا قومت وندهت عليك كتير ف اليخت. ودورت عليك ونزلت ورحت عند الطياره وانت مش موجود في مكان. وخــــوفت عليك. و100 فكره وفكره ف عقلى. وخــــوفت عليك اوى يافهد. وضمته وكـ.ـلـ.ـبشت فيه.

فهد: بيمسد ع شعرها. اهدى ياروحي. انا اسف. انا الل غلطان. انا فكرت اعملك مفاجأه. وكنتى نايمه. وقولت اكسب وقت. وانزل اعمل لنجمتى أحلا غدا. وكتبت ورقه علشان لما تقومي متقلقيش. انا اسف انى اتسببت ف خــــوفك بالشكل ده! وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. ورتب شعرها. ومسد ع خدها. احسن دلوقتى؟
رينو: فتحت عينيها وكانت حمرا. وهزت راسها ايوه.
فهد: شاف لون عيونها ف ضوء الشمس. و كفيله انها تفرض لعنة العشق عليه. وقد كان.

وسرح ف جمال عنينها. ورفع ايدو ع خدها. وسكتو شويه. وقرب منها وباس جبينها انا اسف.
رينو: حطت أيدها ع ايدو. الحمدلله انك بخير يافهد.
فهد: خليكى هنا. هجبلك عصير علشان تهدى وراجع بسرعه ها. وباس عينيها الل سحرته. واتنهد وقام. وطلع اليخت بسرعه. وعينيه عليها.
رينو: رجعت بضهرها وسندت ع الشجره. ومسكت بطنها. الل اتشـ.ـدت من التـ.ـو.تر.

فهد: جاب العصير. ونزل بسرعه وقرب منها. ونزل على ركبه. وفتح الازازه. يلا يارينو اشربى.
رينو: شربت من ايدو.
فهد: رينو لو حاسه انك تعبانه. تعالى اطلعك اليخت ترتاحي شويه.
رينو: لأ انا هفضل معاك هنا. فهد انت روحت فين؟

فهد: حب يفكها ويخرجها من الل هي فيه. و ابتسم. هت عـ.ـر.في دلوقتي. خليكى زى ما انتي. وقام. وراح جاب الخشب. وحطه ع بعض بطريقه معينه. وبيتكلم معاها. انا انهردا عزمك ع غدا فريش. غدا من العصر الحجري ههههههه.
رينو: ابتسمت. ازاى؟ انا مش فاهمه انت بتعمل ايه؟
فهد: هت عـ.ـر.في دلوقتي ياروحي. وولع الخشب واستنى لحد ما النار تهدا. وراح جمب رينو ومسك ايديها وسندها. تعالى معايه.
رينو: قامت معاه.

فهد: اقعدى ع الرمل هنا جمبى وانا بجهز الاكل!
رينو: انا مش فاهمه حاجه. أكل ايه؟
فهد: ثوانى بس وهفهمك. وطلع اليخت بسرعه وجاب صنيه وطبق وشوكه ونزل. وجاب الكيسه. وطلع منها سمك طازه. بصي اعتبرى نفسك ف تدريب معايه تمام. أو اعتبريه غدا بدائى. وانا ها آكلك احلا أكلة سمك اكلتيها ف حياتك.
رينو: بدهشه. انت جبت السمك ده منين؟ انت روحت فين واشتريته؟

فهد: هههههههه اشترى ايه بس ياحبيبتى. انا اصطادته. بصي. وانتى نايمه. قولت ياض يا فهد. خلاص كلها يومين تلاته ونرجع ع مصر
مـ.ـا.تعمل اى حاجه كدا وفاجئ رينو حبيبتك. وقولت هطلع لحمه من الفريزر
واجيب خشب. واشويها. جاتلى فكرة بقى بما انى هجمع خشب واشوي. قولت انى ااكلك سمك فريش انهردا. وحط السمك ع النار.
رينو: ابتسمت بحب. وبصت لفهد وهو بيشوى السمك. وقالت فهد عايزه اشتغل معاك.

فهد: ههههههه. بس كدا. تعالى ياروحي. رينو قربت منه. وقعدت.
فهد: امسكي السمكه دى وحطيها ع النار. بس حاسبي ايدك!
رينو: مسكت السمكه. وخايفه تنزلها ع النار.
فهد: ابتسم. واتحرك وقعد خلفها. ومسك أيدها وعلمها كل حاجه. وقضو وقت جميل جدا مع بعض وفهد كان بيحاول ينسيها خــــوفها.
رينو: حبيبى الريحه تجنن. انا جوعت اوى.
فهد: قلبى انا. خلاص اهو 5 دقايق ونقعد انا وانتى نتغدي!
رينو: طيب انا هاطلع اعمل السلطه.

فهد: لا استنى. انا مجهز كل حاجه. والسلطه ف التلاجه. وقلب السمك. ثوانى هطلع اجيب السلطه بسرعه. وطلع جري.
رينو: ضحكت من قلبها عليه. وبصت للسمك وشمت الريحه. اممم تجنن.
فهد: جاب السلطه ونزل. وفرش ع الأرض تحت الشجره وحط السلطه.
رينو: متابعاه وقلبها بيدق سعاده وحب. وكمان زعلانه إن خلاص باقى يومين بس ويرجعو.
فهد: حط السمك في الطبق والصنيه. يلا بينا.
رينو: قامت وااو بجد الريحه تجنن ياحبيبى.

فهد: ولسه بقى لما تدوقي الطعم. ثوانى اظبط الملح. ههههه فكرتينى بالواد مراد. بيحب الاكل البدائى اوى. ياما عملناها.
رينو: بجد! بصراحه ياحبيبى. انا متحمسه الريحه تجنن. وقعدت جمب فهد.
فهد: بيقشر السمك. انا ها آكلك علشان سخن. يلا افتحي بوقك.
رينو: بسم الله. واكلت وغمضت عينيها وبتستمتع بالطعم. اممم بجد حاجه وهم ياحبيبى.

فهد: بسعاده وقلبه فرحان علشانها. بألف هنا يقلبى. وبدء يا اكلها ورينو مستمتعه جدا. بالغدا المميز. واتكلمو مع بعض وقت الغدا.
وبعد شويه.

رينو: بعد الغدا. اخدت العلاج وطبعا ماقدرتش تعمل اي مجهود أو تتمشي حتى ع الشط. فهد اخدها سندها وطلعها اليخت. وفردت ضهرها ع السرير وفهد قعد جنبها. واتصلو ع العيله وكلموهم. وبعد ما قفلو. رينو كلمت هيلينا ع النت شويه. وبعدها فهد ماسك أيدها وبيمسد على شعرها. وبيتكلم معاها. وبيحكيلها ايام التدريب. وبص عليها لاقاها نامت. وابتسم بحب. ونام جنبها صاحي لكن النوم غلبه ونام.

ف اسكندريه.
محمد. اخد نور والولاد. المول واشترى لعب ل تيم وتمارا. والعروسه المميزه لنور. وعدت الساعه. ومحمد رجع للفندق. والشيف بتاع المطبخ. راح وقال لمحمد كل حاجه تمام يادكتور.
محمد: ابتسم. انا متشكر جدا. واخد المفتاح وشاور ل نور وطلعو.
نور: ماسكه ايد تيم. والعروسه بتاعتها ومبسوطه وطالعه. تيمو حبيبي عجبك المسدس.
تيم: ايوه يانورى والقنابل. والكوره حلوه اوي.

نور: ابتسمت. طيب ياحبيبى انا ومحمد مبسوطين علشان انت مبسوط.
محمد: شايل تمارا. يلا تعالى يانورى خدى افتحي الاوضه.
نور: مركزتش. اوكي واخدت المفتاح. وفتحت الباب. ودخلت واتفاجئت. وشهقت بصوت مهموس وحطت أيدها ع بوقها. وتيم واقف جنبها ومتابع فرحتها.
نور: شافت الزينه والإضاءه. وتربيزه كبيره عليها صوانى ومتغطيه. ورفعت النقاب.
محمد: دخل وراها. وقفل الباب ونزل تمارا.

نور: لفت ل محمد. وهزت راسها بفرحه كبيره محمد. وقربت منه.
محمد: ابتسم وفتح ايديه. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. انا اسف أنى مطلبتش غدا بدرى شويه. بس كان لازم نخرج علشان اعرف افاجئك واشوف الفرحه الل ف عينيكى الحلوين دول.
نور: غمضت عينيها بحب. حبيبى ربنا مايحرمنيش منك ابدا. بجد انا ربنا بيحبنى لانك جوزي وشريك حياتى. انا بحبك اوى يامحمد.

محمد: باس راسها. وانا بمـ.ـو.ت فيكى. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها. وضحك بحب. يلا بقى غيرى هدومك وتعالى علشان انا كمان جعان.
نور: ابتسمت. وهزت راسها. ودخلت غيرت ولبست فستان رقيق محتشم علشان تيم موجود. وخرجت.
محمد: مد ايدو ليها.
نور: حطت كف ايدها ف ايدو.
محمد: اخدها لحد التربيزه. وشـ.ـد الكرسي. اتفضلى ياحبيبتي اقعدى.
نور: قعدت والضحكه ع وشها. ميرسي ياحبيبى.
محمد: شـ.ـد الكرسي. تعالى ياتيمو اقعد.

تيم: قعد ع الكرسي. شكرا محمد.
محمد: هههه العفو ياقلب محمد.
تمارا: بترفع أيديها انا مهاامد انا انت بيبيييي.
محمد: ههههههه. تعالى ياقلبى. وشال تمارا وقعد جمب نور وقعدها ع رجله.
نور: محمد: انا شامه كدا روايح امممم جمبرى. اممم وسمك. امممم مش عارفه الريحه تحفه.
محمد: ضحك. وشال الغطا من ع الصوانى. وكانت مأكولات بحريه.

نور: ماشاء الله. اللهم بـ.ـارك. الاكل ده تحفه وشكله يفتح النفس. وبصت ل محمد. بجد شكرا يامحمد ربنا يخليك لينا.
محمد: ويخليكى لقلب محمد. يلا بقى بسم الله علشان بجد جعان.
نور: انا ها آكلك. وبدءت تأاكل محمد بحب كبير. واكلت تيم. واتكلمو مع بعض كتير ويضحكو بسعاده كبيره من قلبهم. والجو كان كله دفا وحب كبير بينهم.

مراد: راح لطارق سلمه الملف وقعد معاهم شويه ورجع. وكانت الساعه 4 ودخل الفيلا بالعربيه. ونزل لكن وقف ع صوت جاى من بره الفيلا مع الحرس. ورجع تانى يشوف مين الل صوته عالى ده.
# انت يابلدينا انت. انجز ف يومك وسبنى ادخل اني ميستعجل.
الحارس: بلدينا ايه يا أخينا انت. وبعدين دي مش فيلا ادهم. اتفضل بقى من هنا.
#: اهيي. لا اني مـ.ـو.تأكد هي قالتلى فيلا أدهم العدوي.

الحارس: انت بتعرف تقري بص ع اليافطه دى فيلا آدm باشا العدوي. انت عايز مين بالظبط. وهي مين الل قالتلك دي؟
#: يامسبت العقل في الراس يارب.
الحارس: انا مقدرش ادخلك غير لما استاذن آدm باشا. وغير كدا انت مش عارف اسم صاحب الفيلا ولا أولاده يبقى ادخلك ازاى. اتكل ع الله يلا من هنا.

#: بصوت عالى. اينتا مفكر نفسك اشتريت الشارع وانجز ف يومك ديه خلينى اخلص وارجع ع بلدنا. دي حوسة ايه ديي! وطلع فونه ولف ضهره. اني هتصل ع مقصوفة الرقبه زينب مديانى عنوان غلط. هي جوازه مانيله 7 سنين بتجوز فيهى. واتصل عليها وردت عليه.
مراد: جه وبصوت عالي. ايه الل بيحصل هنا. ايه الدوشه دي؟
الحارس: انا اسف يامراد باشا. لكن ف واحد باين عليه أنه غريب عن هنا ومش عارف هو عايز مين؟
مراد: هو فين ده!

الحارس: اهو ياباشا.
مراد: اتحرك خطوه. وسمع المكالمه وعرف إن ده عريس زينب. وقال انت يا أخينا.
ولف. ومراد بص للعريس ودقق النظر. وبعدها فتح عينيه بدهشه. مش معقول. عووووض!
عوض: بص ل مراد. ايهي انت تعرفني؟ وبيشبه عليه. ايوه. اني كمان مـ.ـو.تأكد انى شوفتك قبل كدا بس فييين. فييين ياعوض.
مراد: بدهشه. انت العريس الل جاي ل زينب؟
عوض: ايوه. اله بس صوتك كمان مش غريب عليا. معلش يابلدينا تفكرني!

مراد: ههههههههه طبعا. ده عز الطلب. الجاموسه ظاربت هههههههه.
عوض: بزهول. ايييهي سعات الدكطور.
مراد: هز راسه. ههههه ايون هو الدكطور بشحمه ولحمه. تعالى ياعوض تعالى. هههههه
عوض: دخل. يارب ياساتر.
مراد: ازيك ياعوض عامل ايه؟
عوض: نحمد ربنا ونشكر فضله يادكطور.
مراد: بص ع عوض. وكان لابس قميص وبنطلون. وقافل زراير القميص للآخر. ده ايه ده ياعوض؟ انت قافل زراير القميص للآخر ليه. افتح أو زورار ياعوض.

عوض: ايهي واني عبـ.ـيـ.ـط يادكطور. ديه الموضه.
مراد: هز راسه الموضه؟ اممم ماشي ياعوض برحتك.
عوض: إلا قولى يادكطور. انت شغال هنا؟
مراد: ايوه ياعوض شغال هنا.
عوض: بص حواليه. إلا ماشايف بهايم هنا. ولا زريبه. هي الزريبه فين يادكطور؟
مراد: زريبه! ااااه الزريبه ورا الليفنخ ع طول هههههههه.
واتصل ع مريم علشان تلبس النقاب. وقال تعالى ياعوض. ادخل تعالى.

زينب. لبست الفستان الل مريم جابته وريتال حطلتها لمسات خفيفه. ولبست الحجاب. وجمالها هادي وكانت طايره من الفرحه. وعوض اتصل عليها. واكدتله العنوان. وزينب شكرت ريتال ودعتلها كتير. ونازله تشوف عوض واتصـ.ـد.مت لما شافت عوض بيتكلم مع مراد وبيضحكو. وخافت لا يكون عوض مفكر مراد جارد.

آدm: قاعد. ومريم قامت وطلعت فوق لما مراد اتصل وقال أنا داخل مع عريس زينب. وآدm استغرب هزار مراد مع العريس. ومراد شرح ل آدm ف شرح مبسط إنه يعرف عوض لما كان خاطب فريحه. وعوض مفكرو دكتور.
عوض: شاف هيبة آدm وسلم عليه باحترام كبير. وقعد. وكان خايف. وكمان خاف اكتر واحُرج لما عرف ان مراد ظابط مش دكتور!
آدm: اتكلم معاه. بخصوص زينب.

زينب: قدmت العصير وكانت بتترعش. وعوض معرفهاش. وبيسأل بالصدفه ع زينب. وزينب ضحكت ع غباءه. ومشيت بسرعه. وآدm ومراد ضحكو.
مراد: اتكلم مع ادm وقاله أن عوض غلبان وع نياته. ولو زينب مش عايزه تسيب الفيلا وتتجوز هنا. ممكن فريحه تحتاج عوض ف العياده. او يشتغل ف الجنينه هنا.

آدm: شاف إن مراد واثق ف عوض. وكمان آدm شاف طيبة عوض وأخلاقه. واتفق معاه ع كل حاجه. وعوض فرح جدا. انه هيتجوز وكمان هيشتغل شغل ثابت. وتمت الموافقة من زينب. وآدm وافق وقرو الفاتحه. وآدm قدm هديه ل زينب. خاتم خطوبه. وزينب عيطت كتير من الفرحه. ودعت كتير. وآدm اتفق أن فرحهم بعد شهرين. يكون عوض استلم الشغل. وآدm يظبط اوضتين ف الجنينه لعوض وزينب. والكل اتخض ع زغروطه زينب.

ومريم. وريتال. فوق سمعو الزغروطه. وضحكو. وفرحو ل زينب.
بعد شويه. عوض اتغدى بتصميم من آدm. وبعدها قعد مع زينب شويه. وهيمشي ع بلده قبل الليل.
مراد: بص ف الساعه. وكانت 6 ونص. وبص ل آدm. طيب ياحج انا هاقوم اروح اجيب فريحه.
آدm: هز راسه. ربنا معاك.

مراد: خرج. وركب العربيه واتحرك وبيضحك وقال. سبحان الله الدنيا دي صغيره جدا. مين يصدق إن عوض أشوفه بعد السنين دى. ههههههه. لأ وكمان هيعيش معانا ويتجوز ويخلف كمان. سبحانك ياالله. دى البت فريحه هتفرح اوى هههههه. وهلسعها ع قفاها كتير الفتره الل جايه ههههه.
وبعد شويه وصل العياده ونزل من العربيه. ودخل العياده. شاف الممرضه. الدكتوره فريحه فين؟

الممرضه: اهلا يافنـ.ـد.م. الدكتوره فريحه كانت خلصت لكن جه كشف مستعجل.
مراد: هز راسه تمام انا هنتظرها هنا. وواقف ع باب العياده. واستنى حوالى 10 دقايق ونفخ بديق. مـ.ـا.تخلصى بقى يافريحه.
باب: اوضة الكشف اتفتح. وخرجت منه بـ.ـنت ومعاها كـ.ـلـ.ـب لولو. والبـ.ـنت كانت لابسه لبس ملفت جدا بطريقه مش كويسه. وريحة برفانها قالبه العياده. واتكلمت برقه. ميرسي جدا لحضرتك يادكتوره. انا كنت همـ.ـو.ت لو ميكي حصله حاجه.

مراد: لف ع الصوت ونزل النضاره. ينهار اسوس. هو ف كدا.
فريحه: بنفاذ صبر من دلعها. واستغربت لهفتها ع الكـ.ـلـ.ـب. لأ متقلقيش عليه. وبعدين الكـ.ـلـ.ـب مفيهوش حاجه ومش محتاج لعلاج كل الحكايه انه كح وهو بيشرب. شرق الكـ.ـلـ.ـب. عادى جدا بتحصل.
البـ.ـنت: اوو بليز متقوليش عليه كـ.ـلـ.ـب. اسمه ميكي. حبيبى ميكى كنت همـ.ـو.ت من الخــــوف عليك.
فريحه: عوجت بوقها. الف سلامه ع الاستاذ ميكي.
البـ.ـنت: ميرسي جدا لحضرتك. اجي الاستشاره الجايه امتى؟

فريحه: ابتسمت بغـ.ـيظ مكبت. حضرتك مالوش لازمه الاستشاره. الكـ.ـلـ.ـب. قصدى كابتن ميكي مفيهوش حاجه. وكمان وانتى خارجه خدى الكشف بتاعك. اتفضلى.
البت: لأ انا مش هاخد حاجه. انا هتابع مع ميكي كل دقيقه. ولو كح تانى هجيبهولك فورا. انا معنديش حد اهم من ميكى.
فريحه: الصبر من عندك يارب. اه. ومالو لو كح متسكتيش عليه. لازم نلحقه. اتفضلى. وبصت شافت مراد. وشاورت ليه.

مراد. داخل. والبـ.ـنت خارجه. ومراد بص عليها. وقال بصوت مهموس ربنا يولع ف امثالكو. هو الشباب ضاع من شويه. ولف شاف فريحه مربعه ايديها ومتنرفزه. وقالت بغيره عجباك؟
مراد: هي مين دي الل عجبانى؟ انتى عبـ.ـيـ.ـطه؟
فريحه: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت علشان الممرضه موجوده. وسابته ودخلت قــلـــعت البالطو. وغسلت ايديها وجابت شنطنها وخرجت من غير ما تتكلم.

مراد: ادايق من أنها مشيت من قدامه بالطريقه دي لكن معلقش. علشان مش عايز يعمل مشاكل. وركب العربيه. ولسه بيشغلها.
فريحه: بتريقه. حلوه مش كدا؟
مراد: هههههههه دي صاروخ هي وكابتن ميكي. وبعدين انا مالى بيها بتقوليلى الكلام ده ليه؟
فريحه: بصتله. وعلت صوتها نوعا ما. بقولك علشان عينيك كانت هتطلع عليها يامراد. وكمان شكلها عجباك. لو عجبتك اوى كدا اتفضل روحلها.

مراد: بتحذير. فريحه اول واخر مره صوتك ده يعلا عليا. وبعدين انا عينى كانت عليها فعلا. بس استغراب من طريقة كلامها ع الكـ.ـلـ.ـب. وطريقة لبسها مستفز ومقرف. ف ان كنت ركزت ف حاجه. ف هو الحوار الل دار بينك وبينها. وانا مابيعجنيش الاشكال دي فاهمه ولا لأ.

فريحه: بصتله بغـ.ـيظ وبنفس الطريقه وعلت صوتها. اومال انت كنت بتتكلم بتقول ايه؟ اكيد بتتغزل فيها وتعاكسها صح ولو انا اتكلمت معاك. طبعا هتاخد كل حاجه بهزار مش كدا!

مراد: مسح وشه بايديه. استغفر الله العظيم. وبصوت جهورى. فريحه اقسم بالله لو صوتك على تانى ما هيحصل كويس انتى فاهمه! وهو انا لو عايز اتغزل زي ما بتقولى هتغزل وهعاكس قدامك؟ ما تعقلى بقى. واول واخر مره اكون واقف معاكي وتتحركي من قدامى بالطريقه دي. وان كنت باخد كل حاجه بهزار. ف ده علشانك انتى لكن لو عايزانى اتعامل معاكي جد هتزعلى منى اوي.

فريحه: بغـ.ـيظ. وهتزعلنى ليه إن شاء الله. هو انا الل كنت من شويه كانت عينى هتطلع عليها ولا انت؟ ولما قدامي بتعمل كدا! من ورايا بتعمل ايه!
مراد: بصوته كله. فرررييييحه!
فريحه: اتخضت. وبصتله بدmـ.ـو.ع. روحنى يامراد.
مراد: بغـــضــــب. داس بنزين وساق بسرعه كبيره. جدا.
فريحه: بتعيط بصمت. ومراد مابصش عليها. هو سايق بغـــضــــب. وباصص قدامه وبس. وصل البيت بسرعه.
فريحه: نزلت وسابته ودخلت. وطلعت ع فوق على طول.

ومراد: شغل العربيه وساق. وخرج تانى من الفيلا وهو مخـ.ـنـ.ـوق وغـــضــــبان.
فريحه: سمعت صوت العربيه. رمت نفسها على السرير وعيطت.
وجه الليل.

وفريحه. قاعده ف الاوضه تعيط وقعدت كتير. ومتغاظه من مراد وأنه مطلعش وراها علشان يتكلم معاها ويصالحها. وانه واخد كل حاجه هزار وكمان لسه مرجعش لحد دلوقتي ولا اتصل عليها. لكن لازم تنزل علشان تشوف ولادها. وقامت غسلت وشها واتوضت وصلت العشا ونزلت. وشافت آدm ومريم قاعدين بيضحكو وحواليهم الاحفاد. وابتسمت بتمثيل وسلمت عليهم.

مريم: قالتلها انتى جيتى امتى انا سألت عليكى زينب وقالت إنك لسه مرجعتيش. فريحه: بتمثيل مراد وصلنى وخرج. ولما دخلت مكنش ف حد موجود تحت.
مريم: ايوه كنت بصلى وآدm كان بيصلى ف المسجد. طيب ياحبيبتي يلا بقى علشان تاكلى. واحكيلك ع زينب. الحمد لله العريس جه وقره الفاتحه وفرحهم بعد شهرين.
فريحه: ابتسمت. والله. الف مبروك ربنا يتمملها على خير هي بـ.ـنت حلال وتستاهل كل خير...

مريم: الحمد لله. طيب ومراد خرج مقالكيش رايح فين؟
فريحه: بزعل هزت راسها لأ هو خرج ممكن يكون افتكر حاجه مهمه ولا حاجه.
مريم: غريبه. وبصت ل آدm اتصل ع مراد شوفه فين الساعه عدت 9 ومش بالعاده يخرج من غير ما يقول؟

آدm اتصل ع مراد. ومراد رد بثبات. وكدب ع آدm وقاله مدير الجهاز كلمنى وطلب منى اعمل مشوار مهم. وانا مش هرجع انهارده. وآدm قفل وفهم إن كدا ف حاجه حصلت بين مراد وفريحه. وعينيه ع فريحه وقال. مراد هيبات ف الشغل انهارده.

فريحه: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وعرفت أن مراد مش جاى انهردا لانه هو معندوش شغل لأن قايلها مدير الجهاز مسافر. وقامت استاذنت وقالت أنا اكلت ف العياده. انا هاخد مريم وآدm انيمهم وانام علشان صاحيه من بدرى. واخدت مريم وآدm. ولسه هتتحرك.
آدm: أتأكد. وقال مالك يافريحه؟ انتى ومراد اتخانقتو؟
فريحه: ضحكت بتمثيل. انا ومراد نتخانق. لا ابدا يا بابا ليه بتقول كدا؟

آدm: احترم خصوصيتها. لا ابدا. انا قولت أسأل عادي. يلا اتعشي واطلعي نامي.
فريحه: صدقنى يابابا انا شبعا...
آدm: قاطعها. فريحه قولت اتعشي انتى طول اليوم ف العياده. واسمعي كلام ابوكي مش انا ابوكي بردو ولا ايه؟
فريحه: هزت راسها. طبعا يابابا. وحاضر هتعشي. واطلع انام.

أما مراد: لما ساق العربيه وخرج من الفيلا. لف ف الشوارع بخـ.ـنـ.ـقه علشان فريحه صوتها على عليه. وكمان رجعت لجنانها من تانى. وانها ف لحظة غـــضــــب ثقتها قلت فيه. ومحبش يرجع ع البيت علشان اكيد هتحصل مشكله. وكان عايز يطلع ع المكتب لكن هو اجازه. وطلع ع شقته ودخل وقعد ع الكنبه بخـ.ـنـ.ـقه. ولما آدm اتصل عليه. رد ومرضيش يقوله أنه ف الشقه لانه هيقلق وهيسأله ايه الل حصل. وقاله انه ف الجهاز علشان مش عايز يتكلم مع حد. وبعد ما قفل. مراد مسح وشه بايديه ونفخ بديق حقيقي وقام اخد شاور. وخرج ونام ع السرير وكان زعلان جدا من فريحه وغـــضــــبان منها. وحاول كتير انه ينام لكن النوم طار من عينيه. وشاف إن فريحه لازم يتعامل معاها بجديه بما إن الهزار هيقلل من قيمتة وكرامته. وعدت الليله ع مراد فكر وحيره وزعل كبير.

تانى يوم ف فيلا العدوي.

فريحه: امبـ.ـارح طول الليل. مش عارفه تنام من الغـ.ـيظ. ومدايقه من مراد. وكمان من نفسها. هي عارفه طبع مراد بيهزر ويضحك. وقلبه ابيض لكن لما يقلب مبيعرفش حد. وكمان هي عارفه انه مابيحبش غيرها. وسافر بلاد وبلاد وعمرو مـ.ـا.تغير عليها. ولما هديت وفكرت اكتشفت انها ارتكبت غلطه كبيره. ونفخت بديق حقيقي. لأن الغيره غريزه عند كل ست. لكن مدايقه منه علشان سابها ومرجعش. وكمان متصلش. واستغبت نفسها. وحاولت طول الليل تنام لكن صعب عليها تنام ومرادها زعلان ومش موجود جمبها بمزاجه.

ولما نزلت الصبح. بردو كان لسه مجاش. وراحت العياده بعربيتها. وطول اليوم مدايقه وكل ما فونها يرن تجري عليه لايكون مراد لكن يطلع اي رقم من العيله. وانتظرته يجي ياخدها من العياده. لكن بردو مجاش. وقامت مصدعه وتعبانه. وخرجت وركبت العربيه وفكرت انها تعتذر لمراد وتعمله مفاجأه مميزه. وتعترف انها مش قصدها انها تشك فيه ابدا. وقالت انا واثقه أن مراد هيسامحنى وانا وهعتذرله و هقضي معاه وقت مميز. ورجعت ع البيت وحست بتفائل. وبتفكر ازاى تحتفل معاه. وسألت ع مراد.

مريم: قالت بزعل. مراد جه الضهر. وقال انه عندو مأموريه مستعجله. واخد شنطته وسافر.

فريحه: اتصـ.ـد.مت. والفون وقع من أيدها. وعرفت كدا إنها خسرت مرادها. والدنيا ف عينيها بقت غامقه. وجابت الفون وجريت ع اوضتها. وقعدت ع طرف السرير بتترعش. وبتتصل عليه. غير متاح. وبتعيط بصوت مسموع وبتتصل ع رقمه التانى غير متاح! وقامت من مكانها. وقالت بعـ.ـيا.ط. لأ لأ مراد قالى أنه ف اجازه. والمدير مسافر. ازاى. ازاى. ايوه. ايوه مراد اكيد ف الشقه. ايوه مراد ف الشقه. واخدت شنتطها ونزلت جرى من غير ما حد يشوفها وركبت العربيه وراحت ع شقتها. وطول الطريق بتعيط. وافتكرت خناقتها الوحيده مع مراد. وافتكرت انه قالها. اكتر حاجه بيكرها الخيانه وعدm الثقه. وحطت أيدها ع جبينها وبوقها. وقالت اكيد مراد هيدفعنى تمن غلطتى. لأ يامراد لأ. ووصلت تحت العماره. ونزلت. ودخلت العماره بسرعه وركبت الاسانسير. وطلعت المفتاح. ووصلت قدام باب الشقه. وفتحت الباب برجفه. ودخلت زي المـ.ـجـ.ـنو.نه. مراااد. مراد انت فين؟ مراد انا سفه. ودخلت الاوضه مش موجود. والحمام. ودورت عليه ف الشقه كلها مالقتوش موجود فيها. واتصـ.ـد.مت بزهول! وعرفت كدا أن مراد بعد عنها. والمفاتيح وقعت من أيدها. والشنطه. ونزلت بيأس ع الأرض. وعيطت بصوت عالى وهيستريا وصرخت. مراااااااد.

ف المالديف. بليل.
فهد ورينو. قضو اليوم من أوله ف الميا. وبيعلم رينو. وكان وقت ممتع وهزار وضحك وحب وغرام. وخرجو من الميا واخدو شاور.
ورينو: جهزت غدا مميز ع سطح اليخت. ولبست فستان رقيق محتشم وفردت شعرها.

وفهد: ابتسم بحب. ومعجب بجمالها. وقعدو يتغدو مع بعض. ف جو رومانسي. وبعد الغدا. رينو اتصلت ع نور لأن تيم واحشها جدا. وعرفت إن تيم زعلان منها وفضلت تصالح فيه. وقالتله انها راجعه مصر بكره. وهتستناه اول ما يرجع. وصالحت تيم. وقفلت. وحست ان بطنها و.جـ.ـعتها. وعندها مغص بسيط. ومرضيتش تقول لفهد. واخدت العلاج. وبطنها لسه بتو.جـ.ـعها. وحاسه بـ.ـارهاق من تعب اليوم.
فهد: بقلق. شافها وسألها تعبانه.

رينو: قالتله انا مرهقه شويه بس
فهد: سندها. واخدها عند السرير تعالى. ونيمها وفرد عليها الغطا. وقالها انتى صاحيه من بدرى وعملتي مجهود. تعالى نامي شويه وهتقومي كويسه انا متاكد. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ومسد ع شعرها
رينو: مغمضه عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه. تعرف يافهد انا زعلانه جدا أن الرحله خلصت.
فهد: باس راسها. مش هتبقى اخر رحله إن شاء الله ياروحي اوعدك.
رينو: ضمته بحب. وابتسمت وبطنها هديت شويه واستكانت ونامت. وفهد نام جنبها.

وبعد فتره فهد صحي. وبص ف الساعه. وشاف إنه نام حوالى 4 سعات. والعشا أذنت. قام بشويش من جمب رينو. واتوضي. وصلي المغرب والعشا. وقعد شويه ع اليخت. بيفكر بما انهم نامو كتير. اكيد هيسهرو الليل مع بعض ومن جواه زعلان إن خلاص الرحله خلصت وهيرجعو بكره. وفكر أنه يعمل حاجه ل رينو مميزه في اخر ليله. وجتله فكره. وقام علشان ينفذها. لكن جمب اليخت. علشان رينو متخافش تانى.

فهد: اخد. شمع كتير. والفون. ونزل من اليخت. ورسم قلب كبير اوى ع الرمل. وحط الشمع ع رسمة القلب وجمب القلب رسم دايره كبيره وكتب فيها عشق الفهد. وحط حواليها شمع. وكان ف شجره كبيره. فهد حط حواليها شمع كتير. ومولعش الشمع غير لما رينو تنزل. وجهز كل حاجه. وطلع اليخت. وشاف رينو لسه نايمه. وقرب منها وصحاها بطريقته. ورينو قامت فايقه ومبتسمه وأكلها الشوكليت بتاعتها. وقالها قومى بقى صلى المغرب والعشا. علشان ف مفاجاه.

رينو: زعلت علشان المغرب. طيب ليه مصحتنيش اصلى المغرب؟
فهد: انا كنت نايم جمبك وصحيت بعد العشا. يلا قومي بقى.
رينو: قامت. ودخلت الحمام.
فهد: فتح الشنطه. وطلع فستان سهره جميل جدا باللون الأحمر رينو بتلبس فساتين سهره ف الشقه لما تحتفل بمناسبه مع فهد. وحطه تحت غطا السرير علشان رينو مش تشوفه.
وراح يلبس بسرعه.
رينو: خرجت من الحمام. ولبست الاسدال. وبدأت تصلى.

فهد: لبس قميص وبنطلون شيك جدا. وشاف انها خلصت صلاه ودخل ع رينو. الل شهقت بصوت مهموس. من جمال فهد. وقالت بسم الله ماشاء الله. وابتسمت. انت حلو اوى يافهد. انت خـ.ـطـ.ـفت قلبى.
فهد: ابتسم. وانتى خـ.ـطـ.ـفتى روحي. تسمحيلى بقى تسيبيلى نفسك خالص.
رينو: بعدm فهم. انت هتعمل ايه؟ ولابس كاجول ليه؟
فهد: غمضي عينيكى.
رينو: ابتسمت. وغمضت عينيها. اهو يافهد.
فهد: طلع الفستان. فتحي ياقلب فهد.

رينو: فتحت. وشافت الفستان. بدهشه. فهد ده فستان سهره. امممم يبقى هنقضي السهره ف اليخت مش كدا؟
فهد: البسي ومتساليش كتير.
رينو: اوكي حاضر.
فهد: البسي وافردي شعرك. وهاتيه ع جمب. وحطي اللمسات الل تحبيها برحتك. القمر عمره غيران منك ومن جمالك. انا عايز القمر انهارده يشوف القمر الحقيقى. القمر الل نوره منور حياتى كلها.
رينو. : قلبها دق. وأحرجت. ووشها بقى احمر جدا.

فهد: باس جبينها. انا خارج لما تخلصي نادي عليا. ولو حابه اساعدك ف حاجه نادي عليا اوكي؟
رينو: بتـ.ـو.تر. احم اوكي.
فهد: خرج. ونزل بسرعه. وولع كل الشمع. وكان المنظر تحفه فنيه. وفتح فونه. وجاب ميوزك رومانسي. وجهزو ع التشغيل. وطلع تانى ع اليخت. ورينو لبست الفستان وكان حمال. وجابت شعرها على جمب. وحطت ميكب. وكانت بدر منور. ايه ف الجمال. وكانت محرجه. لكن ندهت ع الفهد.
فهد: دخل. وقلبه دق من جمالها. وقرب منها.

بسم الله ماشاء الله. لأ يارينو. انتى كدا بجمالك ده هتعملى خسوف كلي للقمر.
رينو: ابتسمت بحب. ميرسي يا فهد.
فهد: فتح الشنطه وطلع منها. علبه وفيها السلسله الل باسم فهد. ووقف خلفها. ولبسها ليها. وقال. كدا حرفيا فهد وقلب الفهد وعشق وغرام الفهد بين ايديكى.
رينو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وملقتش تعبير توصف بيه احساسها.
فهد: جاب شريط. تسمحيلى. وربط عينيها.
رينو. : فهد انت هتعمل ايه؟

فهد: ششش هت عـ.ـر.في كل حاجه بعدين. بس اتحركي معايه ومتتعبنيش معاكي. ومسك أيدها. وسندها. ع مهلك. وخرج بيها ع اليخت. وشالها علشان ينزل بيها.
رينو: خافت ولفت أيديها حوالين رقبته. فهد انت بتعمل ايه ورايح فين؟
فهد: هت عـ.ـر.في دلوقتي. ونزل بيها. وخطى كام خطوه. ووقف بيها وسط القلب المرسوم ونزلها.
رينو: سمعت موج البحر. وصوت الشجر. وحطت ايديها ع صدر فهد. حبيبى. انت خرجتنى بره اليخت!

فهد: فك الشريط وشاله. فتحي ياقلب فهد.
رينو: فتحت عينيها. واتصـ.ـد.مت بدهشه. وشافت الشموع والإضاءه. وبصت حواليها. وحطت ايديها الاتنين على بوقها. وشافت القلب المرسوم. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وشافت اسم عشق الفهد ف قلب الدايره. وقلبها هيطلع من مكانه. وكانت مكسوفه ف نفس الوقت. لانها لابسه فستان سهره بره اليخت أو البيت لاول مره في حياتها. واستخبت ف حـ.ـضـ.ـن فهد. وعيطت ف فرط السعاده.

فهد: خباها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. بحبك يارينو.
رينو. : استكانت ف حـ.ـضـ.ـنه. ورفعت راسها وبصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع. فهد. انا اكتر من بعشقك انا عشقى ليك عدى المدى. انا بحبك. بعشقك يافهد.
فهد: رينو. انتى سحر واتملك منى. وبص ف عينيها كتير. عينيكى. ااه من عينيكى ولعنتها ع قلب الفهد. وتاه ف عيونها وقال.
إن العيون التي في طرفها حور قـ.ـا.تلتنا ثم لم يحينُ قــ,تــلنا
أخاف العيون التي تستطيع اختراق ضفافي فقد تبصر القلب حافي أخاف اعترافي.

أريد الرحيل لأرضٍ جديدة لأرض بعيدة لأرض وما أدركتها العيون ولا دنستها ذنوب البشر أريد التنقل بين الكواكب يوماً أُسافر بين النجوم ويوماً أنام بحـ.ـضـ.ـن القمر وحيناً أُغني كمثل الطيور وحيناً أظلل مثل الشجر أريد الرحيل لأرض المحبة، أرض التسامح، أرض السلام لكل البشر. بحبك بعشقك يا رينو.

رينو: بتسمع فهد وقلبها بيدق دقات مختلفه من حب وعشق وغرام ولهفه. وحطت راسها ع صدره وغمضت عينيها واستكانت ف حـ.ـضـ.ـنه. انت حنين اوى يافهد. ربنا يديمك نعمه ف حياتى.
فهد: طلع الفون من جيبه. وشغل الميوزك. ممكن معشوقتى. ترضي عليا وترقص معايا.
رينو: ضحكت. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وشافت فهد فاتح ايدو. وحطت كف ايدها ف ايدو. ورقصو مع بعض. تحت ضوء القمر.

فهد. بعد الرقصه الرومانسيه. قعد وسط القلب. واخد رينو ف حـ.ـضـ.ـنه. واتكلمو كتير تحت ضوء القمر. ويضحكو بسعاده من غير قيود. وقررو انهم يفضلو قاعدين ف حـ.ـضـ.ـن بعض. لحد النهار ما يطلع عليهم ويشوفو الشروق مع بعض.
فهد كان مبسوط جدا لانه حاسس انه مالك كل حاجه. معشوقته ف حـ.ـضـ.ـنه وشايف ضحكتها. وقلبه بيدق سعاده هيحتاج ايه تانى؟

رينو: قلبها كان بيضحك ومبسوط جدا من فرط السعاده الل فهد معيشها فيها. والوقت الرومانسيي خلاها قالت لفهد كل كلام الحب والعشق وحست انها طايره ف السما ومالكه الارض كلها.
وقعدو فعلا لحد الشروق مع بعض. وقامو ينامو علشان يتسعدو للعوده للديار بليل.
ونقول بعد 10 ايام.
رينو: ف الشقه لوحدها. وفهد نزل مشوار مهم.
رينو: بتعمل الاكل ف المطبخ. والاطباق وقعت من ايديها ف الارض. وصرخت بصوت عالي. فاااااااهد.
فريحه: صحيت من النوم. واتعدلت بتعب.
وبصت حواليها ف الأوضه. وبصت ع مكان مراد جمبها ف السرير. ودmـ.ـو.عها نزلت بكـ.ـسره وزعل. وضمت ركبها. وعيطت بنـ.ـد.م وزعل. انت فين يامراد؟ انا هونت عليك تبعد عنى 10 تيام. ارجوك ارجع بقى...

ورجعت بالذاكره. وافتكرت. لما فضلت قاعده ف الشقه تصرخ وتعيط. وعدى عليها الوقت. وقامت بتعب وشافت فنجال قهوه مراد. وخرجت بكـ.ـسره ورجعت البيت. وحبست نفسها ف اوضتها. ومريم فكرت أن زعل فريحه زي كل مره. زعلانه إن مراد سافر مأموريه.
ودخلت ليها واخدتها ف حـ.ـضـ.ـنها. وفضلت تواسيها. وبعد يومين. الكل شك ف إن ف حاجه متغيره ف فريحه.

وآدm اخدها المكتب وفضل يسألها ويتكلم معاها. لكن فريحه من جواها مجروحه ومش مصدقه إن مراد ف مأموريه هي شايفه انه بيعـ.ـا.قبها. ورافضه تتكلم. كل الل بتقوله انها خايفه ع مراد مش اكتر. ولما فهد رجع راح تانى يوم يسلم ع آدm ومريم. وفهد استغرب إن مراد سافر مأموريه!

وفريحه اول ما شافت فهد جريت عليه واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه بعـ.ـيا.ط هيسيترى. وفهد لما شاف أخته بالشكل ده. طلب من آدm أنه ياخدها تقعد معاه يومين. وآدm وافق. وفهد اخد فريحه ع شقته. ورينو كانت زعلانه ع حالتها. ودخلت تعملها حاجه تشربها. وسابتهم مع بعض. فهد سأل فريحه. وفريحه من جواها هتتجنن وعايزه تعرف مراد فين؟ وفهد الوحيد الل هيعرف هو فين. وقررت تحكيله كل حاجه.
وافتكرت لما حكت كل حاجه لفهد علشان يرجعلها جوزها!

فلاش باك.
فريحه: قاعده جمب فهد وبتحكيله كل حاجه حصلت بينهم. بدmـ.ـو.ع
فهد: قاعد بيسمع فريحه. واندهش. وقال انتى بتقولى ايه يافريحه! ايه الجنان الل انتى بتقوليه ده؟
فريحه: بعـ.ـيا.ط. غـ.ـصـ.ـب عني يافهد. البـ.ـنت كان شكلها ملفت جدا. ولما شوفت مراد بيبص عليها وبيتكلم انا اتعمـ.ـيـ.ـت ومشوفتش قدامى!

فهد: فريحه. انتى غلطتى. اديكي قولتى بنفسك اهو البـ.ـنت شكلها ملفت جدا. يعنى انتى كمان بصيتى عليها. أولا انتى عارفه مراد ع ايه. وثانيا ماينفعش تسبيه واقف قدامك ف العياده قدام الممرضه وتمشي. وثالثا وده الأهم ان صوتك علتيه ع جوزك. وده أكبر غلط. انك تغيرى ع جوزك ده طبيعي جدا. لكن تعلى صوتك وكمان تعندى عليه وتعلي صوتك تانى. ده الغلط بعينه. والكارثه الكبيره إنك قولتيله من قدامى بتعمل كده اومال من ورايا بتعمل ايه؟ يعنى انتى بتقوليها صريحه انا مش واثقه فيك!

واتنهد. انتى غلطتى يافريحه! وخصوصاً إن مراد انا عارفه كويس. مراد معندوش غير فريحه وبس!
فريحه: بعـ.ـيا.ط. يعنى انا الل غلطانه؟ يعنى مراد مش غلطان؟ انتو بتجزؤ الغيره ع مزاجكو!

فهد: قرب من فريحه. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. لا طبعا مراد غلطان. وغلطان جدا كمان. غلطان انه عالج الغلط بغلط. وانه يبعد ويسافر ده أكبر غلط. لكن انا لحد دلوقتي مش عايز احكم ع مراد. لأن آدm قال إن مراد اتصل عليه. وقاله أن ف مأموريه مستعجله. وراح ع البيت وقال نفس الكلام ل مريم. واخد شنطة هدومه وخرج بسرعه. يعنى مراد مش عارفين هو فين دلوقتي.

فريحه ؛ بعـ.ـيا.ط. ارجوك يافهد انا عايزه مراد. انا هتجنن مش قادره انا بثق ف مراد جدا والله. بس هي ساعة شيطان ارجوك يافهد اعمل حاجه.
فهد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. حاضر ياحبيبتى. بس عايزك تهدى كدا. علشان خاطر ولادك. ميرو وآدm هيتأثرو بتصرفاتك وزعلك ده. انا هروح بكره الجهاز. واعرف كل حاجه وابلغك. بس عايزك تهدى وتفوقى كدا اوكي.
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها. وسكتت.

رينو: جابت العصير. وقعدت جمب فريحه وحاولت تشربها العصير وتهديها. وفهد مرضيش يقول ل رينو حاجه علشان متتـ.ـو.ترش.
وتاني يوم. فهد خرج ونزل راح ع الجهاز يسأل وقاله لفهد إن المدير مسافر ومش عارفين هيرجع امتى! وفهد سأل بطريقه غير مباشره ع مراد! وعرف إن مراد مجاش ع الجهاز الفتره الل فاتت خالص. وهز راسه وخرج. ومحتار. ورجع البيت. وفريحه جريت عليه. وقالت بلهفه ها عرفت هو فين؟

فهد: اتنهد بزعل ع أخته. لسه يافريحه. ادينى يومين بس وهعرفلك هو فين صدقينى.
فريحه: عيطت كتير. وفهد اخدها حـ.ـضـ.ـنه وبيفكر. وقال فريحه انتى روحتى شقتكو الل ع النيل! وشقة مراد الل اخدها من الجهاز؟

فريحه: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه بسرعه. وبصت وقالت لأ. لأ وابتسمت بأمل إن مراد يكون هناك. ونزلت مع فهد بسرعه. وركبت جمبه. وساق بسرعه كبيره لأنه من جواه قلقان ع صاحبه. ووصلو الشقه. وفريحه معاها نسخه وفتحت ودخلت بلهفه وامل. لكن مفيش فايده. ونزلت ع الأرض مكانها وعيطت بشهقات.

فهد: ادايق علشان اخته. وسندها وقعدها وحاول يهديها. وقالها متقلقيش انا هتصرف والله وهعرفلك هو فين. انا لسه جاي من السفر. يومين بالكتير وهعرفلك هو فين!
وعدى اليومين. وفهد سأل ف المطارات ومفيش اى حجز بإسمه. كلف ناس ف اسكندريه. ومفيش امل. ومراد مش موجود. وفهد هيتجنن. مفيش اثر ل مراد ولحد دلوقتي. فهد مش عارف مراد فين. ومستنى رجوع المدير بفارغ الصبر.

وفاقت من أفكارها. ع صوت زينب بتخبط و بتقولها الكل تحت مستنيكى ع الفطار واخدت ميرو وآدm ونزلت.
فريحه قامت بتعب. ودخلت الحمام وغسلت وشها. واتوضت وصلت الصبح. ولبست.

فريحه: نازله من على السلم. صباح الخير
وقعدت ع السفره.
الكل قاعد ع الفطار. صباح الخير.
آدm ومريم بصو لبعض. ع شكل فريحه ووشها الدبلان واتاكدو انها كانت بتعيط وزعلو علشانها.
مريم: بصت ل فريحه. وربتت ع كتفها. عامله ايه ياحبيبتى دلوقتي!
فريحه: اتنهدت بتعب. الحمدلله ياماما.
مريم: تستاهلى الحمد ياقلبى.

ريتال: حاسه بفريحه. وقالت. بقولك ايه يافريحه. مـ.ـا.تجيى ناخد اجازه انهردا. انا من الشركه. وانتى من العياده. ونروح عند ناناه شيرين وجدو مصطفى. وكمان عمتو رنا هتكون موجوده هناك ونقضي وقت مع بعض. ايه رايك يازين؟
زين: بص ع فريحه. والله لو مرات اخويا وافقت انا معنديش مانع. وهضحي وهوصلكم بنفسي يلا يستى وضحك.
فريحه: غمضت عينيها بتعب. انا اسفه ياريتال. انا عندى شغل ف العياده ومواعيد مهمه. روحي انتى.

ريتال: بصت ل زين ومريم. واتنهدو وسكتو.
آدm: بيفطر. وساكت.
زين: اكل. وقام هسبقك انا ياحج
آدm: هز راسه. ماشي.
زين: . يلا ياروتي. مش عايز أتأخر بسببك زي امبـ.ـارح.
ريتال: قامت. يلا ياحبيبى انا شبعت من بدرى وقاعده مستنياك.
زين: تمام. وراح باس ع ايد مريم وجبينها. هتعوزى منى حاجه يامريوم؟
مريم: بحب. عايزه سلامتك يازينى. ربنا يستر طريقك ويحفظك ف كل خطوه وكل طريق. ويبعد عنك الشر حيث كان. انت ومراد.

زين: ابتسم. وباس ع راسها. ربنا يخليكي لينا يا امي. وسلم ع اريان وليليان وميرو. وخرجو.
فريحه: بتاكل وتايهه. وعيونها فيها دmـ.ـو.ع.
آدm: شافها. واتنهد بزعل علشانها. تعالى يافريحه اقعدي جمبى.
فريحه: قامت بيأس وراحت قعدت جنبه. احم. نعم يا بابا.
آدm: مسد ع حجابها. مش هتفوقي بقى؟
فريحه: دmـ.ـو.عها غلبتها. ونزلت. ومردتش.

آدm: فريحه. انتى المفروض تكونى اتعودتى ع سفر مراد. وده شغله يعنى غـ.ـصـ.ـب عنه يابـ.ـنتى. المفروض تدعيله وتكونى اقوي من كدا.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. هزت راسها إن شاء الله يابابا. واتنهدت بحـ.ـز.ن ربنا معاه.
آدm: ربت ع كتفها. ومعاكي ياحبيبتى.
فريحه: قامت. انا هروح العياده.
مريم: ربنا معاكى يافريحه ويريح قلبك. ويرجعلك جوزك بالف خير وسلامه.
فريحه: اتنهدت بشهقه. آمين. بعد اذنكم. وباست ميرو وآدm ابنها. وخرجت والحـ.ـز.ن مسيطر عليها.

مريم: بزعل وبعدين يا آدm. هنسيب فريحه كدا؟
آدm: طيب قوليلى انا ف ايدى ايه اعمله ومعملتوش؟ انا عارف ومتأكد إن مراد وفريحه ع خلاف. وحاولت اعرف من فريحه اكتر من مره. ومقالتش حاجه! وانتى وطارق ورنا حاولتو معاها لكن مفيش فايده.

ومراد قبل ما يسافر انا اتصلت عليه الصبح علشان اعرف فيه ايه؟ قالى مفيش حاجه حصلت. وقالى انا نص ساعه وهكون ف البيت. وبعدها بساعه لقيت مراد بيتصل عليا تانى وقالى إن ف عندو مهمه مستعجله ولازم يسافر دلوقتي! قولتله مهمة ايه. ومسافر فين؟ قالى لما ارجع إن شاء الله. والباقى انتى عارفاه.
مريم: اتنهدت بزعل. فريحه صعبانه عليا آوى. يا آدm.
آدm: وصعبانه عليا انا كمان. واحنا حاولنا كتير.

حبيبتي انتى هدي نفسك بس علشان متتعبيش. وكله هيعدى إن شاء الله. وعايزك متنسيش علاجك تمام ياروحي.
مريم: يارب. يارب يصلح الاحوال. حاضر ياحبيبى.
آدm: باس ع أيدها. طيب ياروحي انا يدوبك اروح الشركه. هتحتاجي منى حاجه؟
مريم: سلامتك ياحبيبى. ربنا يحفظك ف كل خطوه.
آدm: ابتسم. ويحفظك ليا يارب. وباس جبينها وقام. وخرج.

مريم: اتنهدت. يارب. يارب تريح قلب ولادي. لما اقوم اخد العلاج. واتصل ع رينو كان عندها مغص امبـ.ـارح. وبعدها اكلم نور. وابله شيرين.
وبعد شويه اخدت علاجها واتصلت ع رينو وردت.
السلام عليكم يا احلا مريومه.
مريم: ضحكت. وعليكي السلام يانور عيني. عامله ايه انهردا يارينو؟
رينو: حطا أيدها ع بطنها. بتتألــم بسيط. انا كويسه يامامي. انتى ياحبيبتى عامله ايه؟
مريم: انا بخير طول ما انتو بخير. فطرتى ياحبيبتى؟

رينو: ايوه الحمدلله انا وفهد فطرنا من بدرى.
مريم: طيب الحمد لله. قوليلى لسه ف مغص بيجيلك؟
رينو: شافت فهد خارج من الحمام. وقرب منها وهيبـ.ـو.سها. حطت أيدها ع بوقه. وبرقت عينيها. واتكلمت بتـ.ـو.تر. احم بسيط يامامي. وفهد حجز عند الدكتوره نسرين. وهنروحلها بليل إن شاء الله.
فهد شال أيدها وبيرخم عليها ويبـ.ـو.سها.
مريم: طيب ياحبيبتى تحبى اجي معاكي. انا او نور اختك؟

رينو: بتزق فهد بعيد عنها. ووشها بقى احمر جدا. وعماله تهمس تقوله بس مامي ع الفون. وهو يهز راسه ماليش دعوه.
رينو: بحرج. وتـ.ـو.تر. احم. لا لا يامامي مفيش داعي تتعبى نفسك ياحبيبتى.
مريم: طيب ياقلبي. اول مـ.ـا.تنزلى من البيت تكلميني واول مـ.ـا.تخرجى من عند الدكتوره تطمنينى يارينو. انا قلقانه عليكى.
فهد: بيقرب منها ورينو خلاص عايزه تخـ.ـنـ.ـقه.
رينو: احم حاضر ياحبيبتي. ربنا مايحرمنيش منك ابدا يامامي.

مريم: ولا منك يانور عينى. متعمليش اكل انا هبعتلك مع حد من هنا.
رينو: مغمضه عينيها وتاهت من همسات فهد. وقالت بحرج شـ.ـديد. لا يامامى انا عندى اكل ف التلاجه. وماما رنا بعتت امبـ.ـارح. متتعبيش نفسك ياحبيبتى.
مريم: ماشي يانور عيني. الحمدلله اطمنت عليكى. هقفل انا واتصل ع اختك.
رينو: ماشي ياحبيبتى خلى بالك من نفسك يا مامي وقفلو.
فهد: مقرب منها وباسها.

رينو: برقه وحرج وحاوطت رقبته بايديها. وبعدين معاك يافهد ينفع كدا؟
فهد: اخدها لحـ.ـضـ.ـنه اعمل ايه بس ياروحي انتى وحشانى وقرب منها باشتياق كبير...
وبعد فتره كبيره.
فهد: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه.
رينو: حطه راسها على صدره. فهد!
فهد: بيلاعب خصلات شعرها. قلب الفهد. نعم ياروحي؟
رينو: انت خارج فعلا. انا سمعتك وانت بتكلم صحبك ف الفون. وقولتله انك شويه و نازل.

فهد: اتنهد. ومش عارف يقولها ايه. لأنه كان بيكلم اكرم لما عرف انه خلص إجازته ورجع ع الجهاز. وفهد نازل ع الجهاز يسأل ع مراد. وقال ده اكرم صحبى. وعندو مشوار مهم. وعايزنى معاه.
رينو: طيب انت هتتاخر؟
فهد: باس كف ايدها. لا اطمنى ياروحي انا هروح مشوار مهم مع اكرم. وهرجعلك بدرى. وبعدين انا عايزك تنامي شويه. علشان بعد ما نروح العياده للدكتوره هاخدك ونتمشي شويه.

رينو: ابتسمت وضمته. حبيبى انا ربنا يخليك ليا يارب.
فهد: ويخليكى لقلبي.
وفهد. قام واخد شاور. ورينو دخلت بعد منه وبتاخد شاور والمغص بدء يزيد عندها. وحاولت تستحمل لحد ما تروح للدكتوره. وخرجت بتعب. ونامت ع السرير.
فهد: لبس. وشافها وراح قعد جمبها. ايه يارينو مالك وشك مرهق كدا ليه؟ حاسه بحاجه. لو تعبانه اخدك ع المستشفى دلوقتي؟
رينو: ابتسمت بتعب. لا ياحبيبى انا كويسه جدا. يمكن من المجهود بس مش اكتر.

فهد: حس بالذنب. انا اسف يارينو غـ.ـصـ.ـب عني.
رينو: ضحكت. بس مش غـ.ـصـ.ـب عني انا. وضحكو الاتنين.
فهد: ههههههه. امم طيب الحمدلله. كنت بحسب هتقولى انت شربتنى حاجه اصفرا.
رينو: ولا اخضرا حتى. انا راضيه بشوية ميا وضحكو.
فهد: قام. ثوانى هجبلك شوب لبن لان وشك متغير. وخرج.
رينو: مسكت بطنها. اااه. ايه ده. انا هتصل ع الدكتوره واسالها.
فهد: دخل. اتفضلى ياحبيبتي. وعدلها. ورينو شربت اللبن. ونامت تانى.

فهد: شـ.ـد عليها الغطا. رينو لو حاسه انك تعبانه مش لازم انزل! او اخدك اوديكى عند مريم!
رينو: لا ياحبيبى متقلقش. انا بس هنام شويه. تكون انت عملت مشوارك ورجعت بالسلامه.
فهد: هز راسه. إن شاء الله. اسمعى انا مش هعمل فونى صامت. ولو حسيتى بأى تعب اتصلى عليا فورا اتفقنا!
رينو: ابتسمت بحب ع خــــوفه عليها. حاضر ياحبيبى.
فهد: باس جبينها. وودعها وخرج.

رينو: المغص عندها بيروح ويجي. وقالت هستحمل لحد كشف بليل. وحاولت تنام.

بعد شويه.
فهد: ف العربيه. واكرم اتصل عليه. الو يا اكرم.
اكرم: ايوه يافهد. انت فين؟
فهد: انا ف الطريق اهو انت عارف انهردا الخميس والبلد زحمه. ساعه كدا واكون عندك ف الجهاز.
اكرم: تمام انا مستنيك.
فهد: المدير جه ولا لسه؟
اكرم: الل عرفته من زمايلنا ف الجهاز. إن المدير جه نص يوم امبـ.ـارح. ومتكلمش مع حد. وخرج وقفل فونه وسافر.

فهد: بقلق! نص يوم. وسافر تانى؟ الموضوع كدا يقلق. وانا خلاص هتجنن ع مراد. مش عارف أوصله انا مسبتش مستشفى ولا مكان ومدورتش عليه فيه. ده حتى فونه مـ.ـا.تفتحش. انا قلقان يا اكرم!
اكرم: تعالى انت بس. وهنحاول بطريقتنا نوصل ل مراد.
فهد: تمام. ساعه واكون عندك إن شاء الله. وقفلو.

رينو: نامت شويه. وقامت من المغص. وكان شـ.ـديد شويه. واتالمت ااااه. واتعدلت بتعب. وبلعت ريقها. اممم يا الله. وقامت سندت ع الكمود. وحست انها عايزه ترجع. وراحت ع الحمام. ورجعت. وماسكه بطنها. وقعدت ع طرف البانيو. واتكلمت بتعب. لالا انا مش قادره استحمل. انا خايفه. ياترى المغص ده غلط ع الجنين. استر يارب. وقامت اتوضت بتعب. وصلت. وحست ان المغص راح. وقامت اخدت العلاج. وبعد شويه بصت ف الساعه. وقالت فهد قال أنه مش هيتاخر واكيد قرب يوصل. انا هاقوم اجهز كل حاجه ف المطبخ. واسلى نفسي شويه. وقــلـــعت الاسدال بتعب. ودخلت المطبخ. بتسخن الاكل ف المطبخ. وبتطلع الاطباق من غسالة الأطباق. وجـ.ـسمها اتشـ.ـد مره واحده. وحست بخبط ف ضهرها شـ.ـديد. والاطباق وقعت من ايديها ف الارض واتكـ.ـسرت. وصرخت غـ.ـصـ.ـب عنها. ااااااه. وسندت ع رخامة المطبخ. اامممم ومش مسحمله ودmـ.ـو.عها نزلت. وبدءت تنهج. وقفلت البوتجاز بصعوبه. ومش قادره تمشي. كل خطوه بمغص وخبط ف ضهرها. ااااه يا الله. فهد ااااه. وخرجت تدور ع الفون وبدءت تعرق.

فهد: قاعد مع اكرم وبيتكلمو مع بعض. وفهد حكى ل اكرم الل مراد قاله.
اكرم: غريبه فعلا. طيب لما مراد قال إنه عنده ماموريه. مقالش لحد مسافر ع فين؟

فهد: نفخ بديق وقام. الل مجننى إن المدير قال أنا ومراد مش هنسافر لمدة كام سنه قدام. وكمان بنطلع انا وهو مع بعض ديما. اكرم اعرفلى مدير الجهاز مسافر فين! اكيد في حاجه غلط. المدير مش من عادته يغيب كتير كدا عن الجهاز ويباشر بالفون. لأ الموضوع اكبر من كدا. وانا واثق إن المدير الوحيد الل يعرف مراد فين!
وفون فهد رن وكانت رينو. وقال ثوانى يا اكرم. وبعد شويه عن اكرم. ورد بسرعه. الوو.

رينو: بتنهج. وقالت بصوت ضعيف. فه، فهد الحقنى مش قادره.
فهد: قلبه بيدق بسرعه كبيره جدا من الخــــوف. وطلع من المكتب بيجرى. وماسك الفون. لارين. مالك.
رينو: فه. فهد. شك، شكلى بولد يافهد.
فهد: كان بيجرى. ولما سمعها قالت كدا. وقف مكانه. وفتح عينيه على الاخر. واتصـ.ـد.م. لانها ف الشهر السابع.
اكرم: طلع ورا فهد ينده عليه لكن مردش.
رينو: الح، الحقنى يافهد ارجوك.

فهد: فاق وجري وبيركب العربيه. رينو. رينو. خليكى معايه ع الفون. انا. انا ف ثوانى هكون عندك. الوو. الووو. لارررين.
رينو: صرخت بصوت عالي. فاااااااهد.
فهد: قلبه هيقف من الخــــوف. وساق بسرعه كبيره جدا. ومرعوب. الو. الو لارين. لارين ردي عليا.
رينو: الخبط زاد ف ضهرها. والفون وقع منها. وبتتالم.
فهد: سامع صوتها من بعيد بتتألــم وعرف إن الفون وقع منها. الو لارين. لارين ردي عليا.
وقفل واتصل تانى. ومردتش.

رينو: واقفه وسانده ع العمود ومش قادره توطي تجيب الفون. وبتعيط من الو.جـ.ـع. وقالت مامي. ااااه. يارب يارب مش قادره. اااه.
فهد: هيتجنن. ومش عارف يعمل ايه. وسايق بسرعه كبيره. وكان هيعمل حادثه. والطريق زحمه. ولعن نفسه وضـ.ـر.ب الدريكسون. وقال غبى يافهد غباااااى. ياريتنى مانزلت. يارب. يارب خليك معاها.

رينو: حاولت تجيب الفون. قعدت ع طرف الكرسي. وبتصرخ بهمس. وجابت الفون بصعوبه. وبتترعش. واتصلت ع مريم. وردت السلام عليكم يانور عيني.
رينو: بضعف. مامي انا شكلى بولد يامامي.
مريم: قامت من مكانها. بدهشه وحطت ايدها ع قلبها. رينو اسم الله عليكى يا حبيبتي. انتى. انتى متاكده. وسألتها ع شوية حجات بتحصل وقت الولاده. ورينو ردت عليها.
مريم: بدmـ.ـو.ع ورعشه. ايوه. دى كدا علامـ.ـا.ت الولاده. واتـ.ـو.ترت. طيب. طيب فهد فين؟

رينو: بتنهج كلمته جاى ف الطريق. ااه. اممم.
مريم: بلعت ريقها. وطالعه ع السلم بسرعه. طيب يارينو انا هلبس و10 دقايق واكون عندك. وقفلو.
مريم: بسرعه دخلت الأوضه. واتصلت ع آدm. ورد. الو ياروحي.
مريم: بتـ.ـو.تر. ايوه يا آدm. رينو بتولد.
آدm: اتصـ.ـد.م وقام وقف. انتى بتقولى ايه يامريم. رينو ف شهرها السابع.
مريم: . ايوه يا آدm ف السابع وربنا يستر. بـ.ـنتك لوحدها في الشقه. وفهد ف الطريق. انا هخلى رعد يوصلنى ليها.

آدm: بتـ.ـو.تر وخــــوف. لالا استنى انا هنزل حالا واجيلك استنينى
مريم: . يا آدm انا لسه هستناك بـ.ـنتك لوحدها ف الشقه بقولك.
آدm: طيب انا. انا هسبقك ع المستشفى. وانا هتصل ع رعد.
مريم: طيب طيب. انا هسبقك. انت قول ل طارق ورنا انا مافياش اعصاب اكلم اي حد. مع السلامه. وقفلت وبتلبس وبتدعي بدmـ.ـو.ع لأن عارفه ولاده الشهر السابع صعبه. ونازله بتترعش. يازينب. يازييينب. انتى يازينب.
زينب: جت جري. نعم ياست مريم.

مريم: اطلعي بسرعه. وقولى ل رعد يطلع العربيه. علشان يوصلنى عند رينو. بسرعه يازينب.
زينب: حاضر حاضر. هوا.
مريم: بدmـ.ـو.ع وقلب ام خايف. يارب سلم. يارب سلم.

رينو: قاعده بتعب شـ.ـديد. وعرقانه. وحاسه انها خلاص هيغمى عليها. وبتهمس كل ثانيه فهد. وبتدعي بصمت. ودmـ.ـو.عها نازله. اامممم. ااااااه. يا الله. يارب. يارب. ااااه مش قادره.
فهد: سايق. ومتنرفز جدا. لأن الطريق زحمه. وبيسوق بسرعه.
آدm: ف الشركه. قام بسرعه.
زياد: ف ايه يا آدm!
آدm: بقلق. زياد. رينو بتولد. اتصل ع طارق بسرعه وقوله يطلع ع المستشفى.
زياد: طيب استنى انا جاى معاك.

آدm: لا لا. خليك انت. وابعت زين. وبعد ما تولد إن شاء الله. تبقو تعالو. ومشي بسرعه وبيدعي من قلبه. وقلقان ع بـ.ـنته. وكل شويه يتصل ع مريم. واتصل ع محمد وقاله.
زياد: اتصل ع طارق. وقاله. وطارق. ساب الشغل. واتصل ع رنا عند شيرين وقالها.
ورنا قامت بسرعه. وأشرف وهنا راحو معاها.
زياد: طلع المكتب. وقال ل زين. وزين. ساب كل حاجه. وطلع جري هو وريتال.

رينو: بتعيط من الالم ومش قادره. اااااااه ياااالله. ااااه انت فين يافهد. اااااه.
فهد: فتح باب الشقه بسرعه ودخل جري. وجري عليها. لارين. لارررين. وقعد ع ركبه قدامها. وشاف رينو. وشها احمر من العـ.ـيا.ط. وعرقانه.
رينو: اطمنت لما شافته. وبتتكلم وبتنهج. فه. فهد. ات. اتاخرت ليه. وعيطت مش قادره استحمل يافهد. امممم يااارب.

فهد: اول مره يشوفها كدا. وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. ومسك ايديها. حبيبتي اهدى انا جمبك تمام. انتى. انتى بس فكرى ف اى حاجه. واكيد دى مش ولاده. اكيد شوية مغص وهتكونى كويسه.
رينو: بعـ.ـيا.ط. لا يفهد مامي قالتلى انها ولاده. فهد: بيكابر دmـ.ـو.عه وقام. تعالى معايه. وسندها. ع مهلك.
رينو: شهقت. ااااه.

فهد: صك ع اسنانه من و.جـ.ـع قلبه عليها. وشالها براحه. رينو. رينو اهدى. خدي نفس. ايوه. حاولى تهدي. انا جمبك. ودخل بيها الاوضه. ودخل بيها الحمام. وغسل ليها وشها. وشالها وخرج بيها. ونزلها ع طرف السرير. ولبسها الاسدال. والنقاب. وسمع جرس الباب.
رينو: بتتألــم. اكيد مامي. وعيطت انا عايزه امي يافهد.
فهد: حاضر. حاضر ياحبيبتى. وخرج بسرعه فتح الباب.
مريم: دخلت بسرعه. بـ.ـنتى فين يافهد.

فهد: ف اوضة النوم. تعالى. ودخلو بسرعه.
مريم ؛ بـ.ـنتى حبيبتى. اسم الله عليكى.
رينو: عيطت اكتر. مامي انا مش قادره استحمل. اااه ياااارب يارب.
فهد: بتـ.ـو.تر. قرب منها تعالى وشالها. ونزل بيها. ونيمها ف الكرسي الخلفي. ومريم ركبت جنبها وحطت راس رينو ف حـ.ـضـ.ـنها.
فهد: ركب العربيه وساق بسرعه البرق.
رينو: اااااه يااااارب. ااااااه والله ماقادره بطنىىىى. اااااه.

فهد: قلبه بيدق بسرعه بخــــوف. ع وسايق وعينيه عليها. ومحمد اتصل عليه. وفهد رد.
مريم: بدmـ.ـو.ع. بس ياحبيبتى اهدى. قولى ورايه الادعيه دي. وإن شاء الله ربنا هيجعل ولادتك سهله. قولى ياحبيبتى.

اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلاً، وأنت إن شئت جعلت الحـ.ـز.ن سهلًا. اللهم أسألك حسن الخلق وهون الطلق، يا خالق النفس من النفس، ويا مخلص النفس من النفس، ويا مخرج النفس من النفس يسر لي ولادتي. اللهم يا مسهّل الشـ.ـديد ويا مليّن الحديد ويا منجز الوعيد، يا من هو كل يومٍ في أمر جديد، أخرجني من حلق الضيق إلى أوسع الطريق، بك ادفع ما لا أطيق ولا حول ولا قوة إلّا بالله، وصلّ الله على سيّدنا محمد وعلى آله وصحبة أجمعين.

ومريم. قالت ادعيه كتير. ورينو بتعب بتقول وراها.
وصلو المستشفى اخيرا. وفهد شال رينو. ودخل بيها المستشفى. ومريم ماشيه وراه بدmـ.ـو.ع ولسانها مبطلش دعاء لبـ.ـنتها.
محمد: شاور لفهد. تعالى هنا يافهد. الدكتوره نسرين جوه.
فهد: دخل بسرعه.
محمد: اخد مريم وضمها. يطمنها. اهدي يامريم. انا قولت للدكتوره نسرين لو ولاده. تولدها بدون الم. اهدى. تعالى اقيسلك الضغط.
مريم: لا لا مش وقته. نور. نور فين؟

محمد: نور ف العمليات. تعالى بس اسمعى منى. فهد معاها. واخدها...
فهد: نيم رينو ع السرير. وفك ليها النقاب. وطرحة الاسدال.
رينو: بتتألــم ومش قادره. وبتنهج بتعب.
فهد: صاكك على اسنانه ومش عايز يبكى.
نسرين: جت وبتقيس الضغط ل رينو. وبتركبلها الكانيولا. ايه يالارين ياحبيبتى. اهدى كدا.
رينو: بتتكلم بصوت متقطع. مش. مش قادره. و.جـ.ـع فظيع. يارب.

فهد: دmعه نزلت منه ومسحها بسرعه. وقعد ع الكرسي ومسك أيدها. رينو. انا معاكى.
رينو: بصتله بدmـ.ـو.ع. ارجوك. ارجوك متسبنيش يافهد ارجوك.
الدكتوره. راحت تكشف ع رينو.
فهد: قعد ع طرف السرير وماسك أيدها. ومش متحمل دmـ.ـو.عها. وغـ.ـصـ.ـب عنه رفع راسها وضمها لقلبه. وقال رينو. وبس ومش عارف يتكلم. وساكت.
رينو: رفعت أيدها ومسكت تيشرته جـ.ـا.مد. وبتحاول تقاوم الو.جـ.ـع...

الدكتور: كشفت. وقالت فعلا ولاده مبكره. لارين ياحبيبتى. انتى اكيد اتعرضي لمجهود كبير او تـ.ـو.تر الفتره الل فاتت مش كدا؟
فهد: رد مكانها. وقال. ايوه يادكتوره. انا وأخوها اتصابنا بالرصاص. وانا دخلت ف غيبوبه شهر.
الدكتوره: وده كفيل انه يوتر أعصابها. لكن متقلقش. كل حاجه كويسه. ولارين هتولد طبيعي. والأطفال لو، ومكملتش.

فهد: قاطعها. مش مهم اطفال. المهم عندى مراتى. مراتى وبس. اعملى اي حاجه. علشان متتالمش بالشكل ده.
الدكتوره: هزت راسها. وسكتت لان محمد شرحلها طبيعة فهد.
الدكتوره. استعدت علشان تولد رينو والممرضه دخلت ودكتورة التخدير.
آدm وطارق. ورنا وأشرف وصلو المستشفى. ومحمد اطمن ع مريم. وقعدت تصلى ف المكتب وتدعي بدmـ.ـو.ع.
آدm: سأل محمد ع مريم. ورينو. ومحمد شرحلو الوضع.

رنا: واقفه بتعيط وبتدعي من قلبها. وهنا واقفه جمبها بطمنها.
طارق: واقف متـ.ـو.تر. وبيدعي من قلبه.
اشرف. اتصل ع مصطفى وشيرين. وبيطمنهم.
زين: دخل جري هو وريتال. وواقفين مع آدm والكل متـ.ـو.تر وقلقان ع رينو. وولادتها ف الشهر السابع.
عدى الوقت كأنه سنه ع الكل. وخصوصاً فهد. الل كل شويه يمسح دmـ.ـو.ع رينو. وقلبه بيتعصر من الالم. وشايف انها مش متحمله الالم.

رينو: مغمضه عينيها بقوه وبتسمع ارشادات الدكتوره. لانها اخدت بنج. لكن رينو حاسه بالم بسيط.
الدكتوره: ايوه يا لارين ياحبيبتى. ادفعي كمان. حاولى ارجوكي. خلاص اهو. يلاااا.
رينو: غمضت عينيها بقوه. ومسكت ف تيشرت فهد. ودفعت بقوه وصرخت بصوت عالى جدا ااااااااه ياااااالللللله، اااااه. والل بره سمعوها وقلبهم و.جـ.ـعهم عليها...
آدm: قلبه بيدق بسرعه. ودmعه نزلت منه بخــــوف
فهد: مستحملتش وحـ.ـضـ.ـنها ودmـ.ـو.عه نزلت.

رينو: دmـ.ـو.عها نازله وسمعت صوت البيبى. وبتاخد نفسها بسرعه كبيره. وآرين السيوفى نورت الدنيا.
الدكتوره. سلمت البيبى للممرضه. وتابعت مع رينو. يلا يا لارين ادفعي كمان واكتر.
رينو: عنينها بتغيب.
فهد: بص عليها وايدو اترعشت. لارررين.
الدكتوره: شافتها وقربت منها. لارين. فوقى
قدامك دقيقه كمان. وتخلصي من الالم ده. حاولى ياحبيبتى. علشان ده غلط ع ابنك. يلا.

رينو: فتحت عينيها بتعب. فه. فهد مش قادره. حاسه اني همـ.ـو.ت. مش قادره.
فهد: قلبه بيدق بخــــوف. وعايز يصـ.ـر.خ. لكن مجبر يسطير ع مشاعرو قدامها. قرب منها وبيمسح وشها. حبيبتي رينو القويه. الل بتتحدى اي حاجه. مش قادره تتحدى شوية الم. احنا مرينا اكتر من كدا.
رينو: احـ.ـضـ.ـنى يافهد.
فهد: ضمها لقلبه وغمض عينيه. بدmـ.ـو.ع.
رينو: كـ.ـلـ.ـبشت فيه وصرخت بعلو صوتها. ااااااااااااه. وآركان السيوفى خرج للنور ونور الدنيا.

رينو: سمعت صوت ابنها. واطمنت واعصابها سابت. وغمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـن فهد واغمي عليها.
فهد: حس بيها. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وراسها نزلت ع صدره. وفهد جـ.ـسمه ساب وقلبه حرفيا وقع في رجليه. لاررررررين.
الدكتوره: جت بسرعه. وحطتلها الأكسجين. متقلقش حضرتك. هتفوق دلوقتي. وحطلتها حقنه ف المحلول.
فهد: عينيه مفتوحه ع الاخر. ومش عارف يتكلم. وفضل يفوق فيها. وبلع ريقه بصعوبه. رينو. ري، رينو فوقى. رينو.
الممرضه. شايله الولاد.

الدكتوره. تعالى نوزنهم. علشان لو الوزن قليل هيدخلو الحضانه. بس استنى هنااطمن عيلتها وأرجعلك.
فهد: بيفوقها. ورينو فتحت عينيها.
فهد: ابتسم بدmـ.ـو.ع. وهمس رينو.
رينو: فهد. انا. انا خلاص ولدت مش كدا؟
فهد: هز راسه. ودmعه نزلت ع كف أيدها. ورفع رينو واخدنها ف حـ.ـضـ.ـنه. وساكت.
رينو: ابتسمت بتعب. ورفعت أيدها ع ضهرو. وضمته وفتحت عينيها ع صوت ولادها بيعـ.ـيطو وقلبها دق. فهد انا عايزه اشوف ولادى. وابتسمت بدmـ.ـو.ع من الكلمه.

فهد: خرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها. وانا مش عايز من الدنيا غيرك. غيرك وبس. رينو انتى كويسه؟
رينو: حطت ايدها ع خدو انا كويسه. انت مش عايز تشوف بـ.ـنتك آرين؟
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه قلبه دق. بـ.ـنتى!
رينو: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. بـ.ـنتك. وابنك آركان.
فهد: قلبه بيدق بلخبطه. ومشاعر جديده مختلفه.

الدكتوره: جت مبتسمه. وشايله بيبى. والممرضه جنبها. مبروك يارينو. انا سمعت اسمك من سيادة المقدm. سبحان الله. ولاده مبكره وربنا يسرها ليكى. انا طلعت طمنهم والدكتور محمد بيقولى إن والدتك بتصلى لحد دلوقتي. وربنا اكيد استجاب لدعائها. والحمدلله وزن الولد والبـ.ـنت يدوبك بالظبط طبيعى. سبحان الله بجد. الف مبروك ياحبيبتى.
رينو: بتسمعها وبتضحك بدmـ.ـو.ع وعنيها ع الولاد. يعنى. يعنى مش هيدخلو الحضانه؟

الدكتوره: هما هيدخلو انهردا بس زيادة اطمئنان. وانتى كدا كدا قاعده معانا انهارده. وهتخرجو مع بعض بكره إن شاء الله. ومدت أيدها اتفضلى ده الولد.
رينو: رفعت ايديها بدmـ.ـو.ع ومشاعر متلخبطه وقلبها بيدق بعشق. لكن عشق جديد عشق مختلف عن عشق الفهد. وضمته لقلبها بحنان وعاطفة الأم. ودmـ.ـو.عها نزلت.
الممرضه لفت. عند فهد. اتفضل. البنوته. وماشاء الله بنوته زي البدر الله اكبر. وانا مش همشي غير لما اخد الحلاوه.

فهد: ايديه بتترعش. ومتـ.ـو.تر. ومش عارف يعمل ايه؟
الممرضه: يلا استاذ. هات الحلاوه الأول وخد القمر دي منى. الله اكبر بجد.
فهد: متلخبط وقام وقف. وطلع المحفظه. وطلع منها فلوس من غير ما يعدها. وعطاها للممرضه الل فرحت جدا. وباين عليه مبلغ كويس. واخدت الفلوس. وعطت البـ.ـنت لفهد.
الدكتوره ضحكت عليها. وبصتلهم الف مبروك. انا هخرج وانتى يالارين 5 دقايق هتتنقلى لاوضتك.
فهد: شال آرين بين ايديه وخاف. دي. دي صغيره اوى.

الممرضه: كلها اسبوع وهتبقى زى القمر.
فهد: ابتسم. وكان خايف. ولكن قلبه دق بحب وبـ.ـنته حبيبته خـ.ـطـ.ـفت قلبه. ضم آرين لقلبه وباس جبينها. وقال حبيبتى.
رينو: فهد قرب منى عايزه اشوفها.
فهد: قعد جمبها. وقرب آرين منها بخــــوف لا تقع من ايدو. وبص ع آركان وآرين مع بعض وعيونهم لمعت بدmـ.ـو.ع وفرحه.
رينو: حطت راسها ع كتف فهد. مبروك يافهد.
فهد: مبروك عليا لارين سبب فرحة فهد.

رينو: فهد. اكيد بابى وبابا طارق واقفين بره واكيد بابا طارق نفسه يشوف أحفاده وخلى بابى يآذن ليهم.
فهد: هز راسه. وقام بحذر. والممرضه اخدت آركان. وطلعت وراه.
فهد. : خرج. والكل جري عليه.
آدm: بتـ.ـو.تر. بـ.ـنتى عامله ايه يا فهد؟
فهد: هز راسه وابتسم. رينو كويسه. وبتقولك إذن لا حفادك. وحط آرين بين ايديه
واخد آركان من الممرضه. وقرب من طارق. حفيدك ياحج. آركان السيوفى.

طارق: مد ايدو بدmـ.ـو.ع وشاله بين ايديه. ورنا جمبه بتعيط من الفرحه. بسم الله ماشاء الله. وبصو لفهد وسالوه ع رينو. وطمنهم. وسابهم ودخل ل رينو.
آدm: ابتسم بحب وشاف رينو الصغيره بين ايديه. وقال بسم الله ماشاء الله. وآذن في ودنها.
طارق: بدmـ.ـو.ع آذن ف ودن حفيده.

مريم: خرجت مع محمد بسرعه. وشافت آدm وطارق. وقربت وسالت على رينو وطمنوها. وشالت آرين. وباستها. ورنا شالتها. وشالو آركان وآرين. والكل فرحان وكل واحد أدى الحلاوه للمرضه. ال كانت مبسوطه اوى.
الممرضه: قالت انا هاخدهم احطهم ف الحضان.
الكل بص لبعض. بقلق.
طارق: بقلق ليه. هما مش كاملين؟

الممرضه: لا الحمد كاملين وزى الفل ووزنهم الحمد لله طبيعي. بس هنحطهم انهردا بس زيادة اطمئنان زى ما الدكتوره طلبت. وهيخرجم بكره عادي.
الكل. اتنهد بـ.ـاريحيه. وحمدو ربنا.
آدm: زين. خليك معاها وعينك ع ولاد اختك.
زين: حاضر ياحج. ومشي هو وريتال مع الممرضه.

بعد شويه.
رينو خرجت ع الأوضه ومريم قاعده جمبها وبتعيط من الفرحه وكانت خايفه عليها. وفهد قاعد من الاتجاه التانى. وماسك أيدها ومن جواه متلخبط.
آدm: باس جبينها. وكان قلقان عليها.
وطارق: سلم عليها وباس جبينها وبـ.ـارك ليها.
ونور: نزلت جري لما عرفت من محمد. وفرحت جداا وسلمت ع اختها بدmـ.ـو.ع وفرحه كبيره. وراحت تطمن هي ومحمد ع التوأم بطلب من رينو لأنها قلقانه عليهم.
رنا: سلمت ع رينو. وكانت الفرحه مش سيعاها.

وزين: سلم ع رينو وبـ.ـارك ليها.
وبعد شويه. كل العيله وصلت المستشفى. مصطفى وشيرين. و جاسر وعيلته. وحسام وهدى. وزياد وماليكه ويوسف ومريم. وبيتر لما عرف جه ع طول.
وفريحه كانت ف العياده. ورنا اتصلت عليها. وجت بسرعه. وفارس لما خرج من الشغل اخد رودي من العياده. وطلعو ع المستشفى. والكل بـ.ـارك وهنا. والشباب واقفين بره الاوضه.

والكل اتخض ع زغروطه زينب. ف المستشفى وهي بتفتح الباب وداخله. وجايبه الغدا. وقالت بسعاده. الف مبروك. الف بركه حمدالله ع السلامه ياست الدكتوره رينو. الف مبروك ياسيادة مقدm الرائد فهد. الهي ربنا يجعلهم ذريه صالحه. الهي يتربو ف عز ابوهم وأمهم. وعز سي آدm بيه وعز سي طارق بيه. وحنان ستهم ست مريم بركة العيله. وحنان ست رنا عسلاية العيله. ويتربو ف خير، ومكملتش
آدm: بسسسس يازينب بس ايه راديو.

كل العيله ضحكت من قلبها.
رينو. : ضحكت ومسكت بطنها.
فهد: ابتسم لضحكة حبيبته.
مريم: ضحكت. والله يازينب. انتى ليكي طله مش عند حد. خضيتى الكل. تعالى ادخلى.
زينب: دخلت. وحطت الاكل. اتفضلى ياست مريم. الحاجه سعاد. باعته اكل مخصوص لست الدكتوره رينو. وده اكل لحضرتك. وده اكل لكل العيله. متجمعين عند النبى محمد إن شاء الله.
كلهم: ابتسمو. اللهم امين. عليه الصلاة والسلام.

زينب: ست مريم. انا عايزه الحلاوه. اه. انا عارفه انكم مبتبخلوش علينا بأى حاجه. بس حلاوة ست رينو ليها طعم تانى. ولا ايه ياسيادة مقدm الرائد فهد.
الكل ضحك. وفهد ضحك. طبعا يا زينب. وليكى عندى إن شاء الله هديه هتعجبك.
زينب: بترفع أيدها علشان تزغرط.
آدm: بت يازينب دmاغي صدعت. اهدى شويه. سيبى شويه ليوم العقيقه.
طارق: بغـ.ـيظ. اله جرا ايه ياجدع انت مـ.ـا.تسيب زينب تزغرط. الواحد مابيصدق يفرح يا اخي. زغرطي يازينب.

زينب: واقفه. وعينيها مفتوحه على الاخر وخايفه من آدm.
طارق: بنرفزه. انا قولتلك زغرطي يازينب.
زينب: كحت وخايفه من آدm وطارق. وبصت ل آدm.
الكل بيضحك ع طارق. و زينب
مريم: ضحكت. وبصت ل آدm ومسكت ايده وهزت راسها.
آدm: همس ل مريم استنى انا بحب انرفزه. لا يازينب.
طارق: قام وقف. طب والله لا تزغرطي يازينب. ولو مزغرطيش دلوقتي. لافسخ خطوبتك وابوظلك الجوازه فاهمه.
زينب: تنحت. ياسنتك السوخه يازيناااب.

الكل: بيضحك بدهشه. ورنا حطت ايديها على راسها.
رينو: بتضحك بدmـ.ـو.ع وماسكه بطنها. مش قادره يافهد بابا طارق هيخلى زينب تمـ.ـو.ت مكانها.
فهد: بيضحك. و همس. شوفتى آدm مستمتع بنرفزة طارق ازاى.
رودي: ما تيلا يازينبو. اخبطى صوتك ف حلق زورك وسمعينا الجرس. ههههههههه.
آدm: شاف خــــوف زينب. وطارق متغاظ. ههههههه. وهز راسه زغرطي يازينب.
زينب: زغرطت. زغروطه طويله.
نور. ورينو والبنات. واوو. حلوه اوي.

الكل بيضحك ع شكل طارق وهو متغاظ من آدm. لكن طلع المحفظه. خدى يازينب مش خساره فيكى.
مصطفى. بيضحك. تعالى يازينب تعالى يابـ.ـنتى. وقربت منه. وادلها الحلاوه خدى يازينب حلاوة احفاد احفادى.
زينب: شهقت الله اكبر انت بتحوش العين عنك ولا ايه يسي مصطفى بيه. الله اكبر الله اكبر. الل يشوفك انت وستى شرين هانم. يقول انكو فرحكو من اسبوع.
الكل بيضحك ومستغربين زينب.
مصطفى: ههههههههه انتى شايفه كدا يازينب.

زينب: إلا شايفه كدا. دي ستي شرين هانم الله اكبر عليها. لسه مكملتش ال20 سنه.
الكل بيضحك.
شيرين: هههههه الله يكرمك يازينب بس مش قوى كدا. تعالى. خدى منى حلاوة اركان وآرين...
زينب: بسعاده. ياخد عدوينك ياست هانم.
رنا: فتحت الشنطه. خدى يازينب. تستاهليها والله. بعد ماشوفت ضحكة بابا وماما بسببك.
زينب: شاله يخليكي ياست رنا. وإن شاء الله اول ماوجوز المنيل ع عينه. هخلف بـ.ـنت واسنيها رنا هانم. اسم مركب.

الكل: بيضحك من قلبه عليها.
وآدm: خدى تعالى يالمضه. ومش عايز اسمع صوتك أمسكى وعطاها مبلغ محترم. وزينب فرحت جدا. ومريم فتحت الشنطه وادتها. امسكي يازينب. وادعي ل رينو وفهد وانتى بتصلى مش هنا ها!
زينب: من عينيه. انتى تؤمري امر. وقالت وانت ياسيادة مقدm الرائد فهد. فين الحلاوه.
فهد: متستعجليش ع رزقك يازينب. ليكى هديه حلوه. ورينو هتقدmهالك بنفسها.
وبعد شويه الكل اتغدى. وبدؤو يستأذنو.

وآدm ومريم. وطارق ورنا ونور الل موجودين.
رينو: فهد.
فهد: نعم ياروحي. محتاجه حاجه؟
رينو: فهد عايزه اشوف ولادى. ارجوك.
فهد: باس ع أيدها. حاضر ياحبيبتى انا هروح أسأل الدكتوره. واشوف كدا هتقول ايه
نور: قامت ولبستها النقاب. ساعدها وقومها يافهد. وانا هطلع معاكم. يلا.
فهد: ساعدها وقومها. اشيلك؟
رينو: هزت راسها لأ. انا همشي جمبك.

فهد: سندها وماسك أيدها وماشي جمبها. وطلعو ف الاسانسير. ووصلو لقسم الحضانات. رينو واقفه جمب فهد. وبصت ل نور. ولادي فين منهم يانور. انا خايفه لا يتلخبطو.
نور: ضحكت. حبيبتي اسمهم موجود ع ايدهم. متقلقيش. وبعدين محمد موصي عليهم. وندهت ع بـ.ـنت. وعقمت رينو وفهد. ودخلو. رينو شافتهم وقلبها دق باشتياق كبير كأنهم مفارقينها سنين. نور عايزه اشيلهم. ارجوكي.

نور: شاورت للبـ.ـنت. وفتحت الحضان وطلعت آركان وآرين. لفهد ورينو. وشالوهم بحب كبير. واحاسيس جميله بتتجدد جواهم.
وبعد شويه نزلو. وطارق اتفق إن العقيقه. الخميس الل جاي. وهتبقى ف فيلا السيوفى. لكن فهد رفض وقال العقيقه هعملها لما مراد يرجع. والكل دعي ل مراد انه يرجع بالسلامه.
وعدي اسبوع.
ورينو خرجت تانى يوم من المستشفى.
وفهد ورينو. دخلو الشقه. اتفأجو. بهدية آدm. وكانت غرفة اطفال كامله وجاهزه. ورينو فرحت جدا.

ومريم ورنا طلبو رينو تروح تقعد معاهم وفهد رفض وقال مراتى وولادى هيفضلو ف البيت علشان رينو تقعد براحتها. وقد كان. واهتم بيها الاسبوع ده.
وفهد كان فرحان جدا إن عيلته بتكبر واتعلق بيهم لكن كان بيخاف يشيلهم.
وزينب كانت بتروح كل يوم تعمل الاكل وتظبط كل حاجه. وترجع ع الفيلا بليل.

فهد: كان متابع مع اكرم. وجالهم اشاره إن مراد بخير. وده ريح فهد نوعا ما لكن مش هيرتاح غير لما يشوفه بعينه. وكمان شايف الحـ.ـز.ن ف عيون أخته الل كل شويه تسأله ع مراد. وهتتجنن وتسمع صوته.
محمد: وصل تيم عند رينو. لانه عايز يشوف البيبى
ورينو: كانت متحمسه جدا. من رد فعل تيم.
فهد: فتح الباب. اهلا اهلا تيم عزيز باشا. وسلم عليه.
تيم: فين رينو يافهد. عايز اشوف آركان و آرين.

فهد: سلم ع محمد. اتفضل يا دكتور. وبص ل تيم. رينو جوه ف الأوضه ومستنياك.
تيم: دخل جري عليها.
محمد: اذيك يافهد عامل ايه؟
فهد: تمام الحمد لله. تعالى ادخل.
محمد: لا ياعم. انا ورايا شغل متلتل ف المستشفى. انا جبتلك تيم بمعجزه والله فضل يزن علينا وزعل وبهدل الدنيا.
فهد: ربنا يخليهولك يادكتور. طيب ادخل أشرب حاجه وبعد كده انزل.

محمد: لا متشكر. متأخر لوحدى. المهم لو تيم تعب رينو. انت عارف هتعمل ايه. خدو انت زى الشاطر كدا عند آدm. لانى مش فاضيلكم سلام. ونزل.
فهد: ضحك. مع السلامه يا دكتور. وقغل الباب
زينب: تحب تاكل ياسي مقدm الرائد فهد.
فهد: اتخض. ايه يازينب. ف اختراع اسمه تكحي. تمشي تعملى صوت احس أن حد ف الشقه. مش الاقيكي ف وشي من الهوا كدا. كحي يازينب.
زينب: حاضر يسي مقدm الرائد فهد. هكح حاضر. بس ما لما يجينى برد.

فهد: هههههههه. لا يازينب. والله معارف افهمك ازاى. المهم لا مش هاكل. شوفى رينو.
زينب. سالتها قالت لا كمان.
فهد: هز راسه تمام. روحي انتى يازينب. واتحرك. دخل عند رينو. ف اوضة الاطفال.
رينو: قاعده ع السرير. وتيم قاعد قدامها. وعمال يبص ع آركان وآرين ومتلخبط بينهم.
رينو: هههههههه ركز ياتيمو.
تيم: استنى يارينو. دول صغيرين اوى. بس عارفه انا بحب النونو ده. وشاور ع حد فيهم.

رينو. : رفعت حاجبها. وفهد مربع ايديه وساند ع الباب.
رينو: امممم بتحب ده! دى آرين ياتيمو.
تيم: ضحك مش عارف. انا حبيتها اوى وخلاص. بصي عينيها زيك يارينو. وشعرها جميل. انا حبيتها.
فهد: كشر عينيه. وحس بأعراض الغيره.
رينو: متابعه فهد. وضحكت بصوت عالى. ع فهد.
تيم: بتضحكى ليه. رينو عايز ابوس النونو.
رينو. : رفعت عينها ع فهد. ومالو ياحبيبى بـ.ـنت خالتك. ولسه بيبى. وغمزت.

فهد: صك ع اسنانه. انت ياعم تيم. العب جنبها وبس مش لازم تبوسها.
تيم: وانت بتبوس تمارا اختى ليه. وبتبوس مريم نونو ليه. وليليان. وچود. اسكت يا فهد انت مش عارف حاجه. وقرب من آرين وباس خدها. واتعدل الله دى ريحتها حلوه اوي.
فهد: متنح وعينيه مفتوحه ع الاخر من رد تيم.
رينو: مغمضه عين ومفتحا عين. وبتقول الحرب العالمية التالته هتقوم دلوقتي. ربنا يستر.
تيم: رينو. هي آرين بتاكل ازاى!

فهد: قبض ع ايديه من الغيره. وقرب من تيم.
رينو: فتحت عينيها من سؤال تيم. وبصت لفهد. وقالت احم. هي. هي بتاكل عادي ياتيمو؟
تيم: قام وقف. وطلع من شنطته. بسكوت. امسكي يارينو. ده ل آرين. وكل يوم هجبلها واحده. ولما تكبر شويه هجبلها شوكلاته.
رينو: ابتسمت. وبصت لفهد هتجبلها شوكليت كل يوم ياتيمو.
تيم، : ايوه. وهجبلها عروسه.
رينو: سرحت ف عيون فهد. وقالت وهتجبلها فانوس رمضان ياتيمو.

فهد: بص ليها. وعيونهم اتعلقت ببعض.
تيم: ايوه. هجبلها فانوس رمضان. وكمان فستان جميل.
رينو: اتنهدت بحب. وهتجبلها. ساعه وسلسه ياتيمو!
فهد: سرح ف عينها وافتكر لما كان بيجبلها كل ده.
تيم: ايوه. انا هجيب ل آرين كل حاجه حلوه. ولما تكبر انا هوصلها المدرسه. ومحدش رد ع تيم
وتيم: بص ع فهد ورينو. شافهم باصين لبعض كتير. وقال بصوت عالى شويه ياارينو انتى مبتردبش ليه؟
رينو: فاقت. ها. انا احم معاك ياحبيبى.

فهد: فاق. واتنهد بحب. وقعد جنبها. وقرب من دونها وهمس. بحبك اوى يارينو.
رينو. : غمضت عينيها بحب. وانا بمـ.ـو.ت فيك يا فهد.

تانى يوم.
جه اتصال ل فهد من اكرم. إن مدير الجهاز رجع امبـ.ـارح بليل ودلوقتي المدير موجود ف المكتب.
فهد: قاله انا جاي حالا و قفل مع اكرم. وقام بسرعه بيلبس.
رينو: فتحت عينيها. حبيبى ف حاجه؟

فهد: بيلبس ومش عارف يقولها ايه؟ لا مفيش حاجه. مدير الجهاز رجع من السفر ورايح اسلم عليه انا واكرم. ساعه وهكون عندك إن شاء الله. انتى نامي شويه علشان الولاد مسهرينك اوكي ياروحي. وباس جبينها. وسابها ونزل بسرعه. وركب العربيه وساق ووصل الجهاز. ودخل ع المدير. وشاف المدير شكله مرهق وتعبان وشكله حزين. وسلم عليه. وسأله بطريقه مباشره.
فهد: مراد فين يافنـ.ـد.م؟
المدير: بصله كتير واتنهد وسكت!

فهد: خاف وقلبه وقع في رجليه. وقام وقف. مراد جراله حاجه؟
المدير: بنفى ابدا. مراد كويس الحمدلله!
فهد: نفخ ومسح وشه بايديه. اووف. طيب حضرتك ممكن تفهمني ف ايه؟ انا بقالى 17 يوم متـ.ـو.تر بسبب اختفاء مراد. هو فين؟ انا سألت عليه ف كل حته. دورت ف كل مكان. ولأن مراد مخابرات اختفي بذكاء. وانا متأكد أنه مختفي وبعلم من سيادتك. ممكن اعرف مراد فين!
المدير: قام وقف بتعب. مراد ف شقته من امبـ.ـارح بليل!

فهد: قام وقف. ومبقاش فاهم حاجه!
ولسه هيتكلم...
المدير: . تقدر تروح وتطمن ع مراد بنفسك!
فهد: قلبه بيدق ومش مطمن. وخرج من المكتب بسرعه وخرج جري. وركب العربيه. وساق بسرعه البرق. ووصل الشقه. وخبط ع الباب ومفيش حد بيفتح. وفهد طلع حاجه شبه الدبوس من جيبه وفتح الباب ودخل. وشاف مراد. نايم ع الكنبه. بهدوم متبهدله ومتقطعه واتصـ.ـد.م لما شاف الدm.
مريم: ف الليفنج بتكلم رينو ف الفون. ايوه يارينو. اختك نور عزمتنا هي ومحمد ع الغدا انهردا انا وآدm. وعازمه ابله شرين والحج مصطفى وبعتلها بـ.ـنت سعاد تساعدها.
رينو: اممم ايوه نور قالتلى الصبح لما كلمتنى وفرحانه اوي انكم رايحين.
مريم: ربنا يفرح قلبها وقلبك يانور عيني.
رينو: اللهم امين يارب. استنى بقى لما احكيلك ع فهد وتيم ههههه اسمعي. وحكتلها ع فهد وتيم.

مريم: ههههه بجد والله. قولى لفهد تيم صغير لسه بدرى ع الغيره. فكرنى ب آدm لما كان بيغير من محمد ع نور هههههه.
رينو: والله يامامي زي مابقولك كدا. امبـ.ـارح فهد حسسنى إن تيم ف الجامعه. وكمان بحكي لنور كانت هلكانه من الضحك ع فهد. ولا بقى لما تيم جه يمشي بيقول لفهد تبقى تعالى خدنى بكره علشان اجيب البسكويت ل آرين. فهد شاله من قفاه وقاله ولااا متجيش هنا تانى. هههههههه.

مريم: بتضحك وبتتكلم. وشافت فريحه جايه عليها ووشها مرهق.
فريحه: صباح الخير يا ماما وقعدت جمبها.
مريم: صباح الورد والفل ع عيونك. عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى.
فريحه: الحمدلله ياحبيبتى.
رينو: سلميلى عليها يامامي. وقوليلها رينو زعلانه منك.
مريم: معقول انتى زعلانه من فريحه. طب استنى هفتح الاسبيكر ونعمل محادثه جماعيه فريحه: ابتسمت بتعب. اذيك يارينو عامله ايه.

رينو: عامله كويسه يامرات اخويا. يالى مبتساليش عليا بقالك كام يوم. ميرسي جدا.
فريحه: بحـ.ـز.ن. غـ.ـصـ.ـب عني والله يارينو انا اسفه ياحبيبتي.
رينو: حست بصوتها. وزعلت علشانها. ايه يافريحه بتتأسفى ليه؟ انا بهزر معاكى. بقولك ايه. انا قاعده ملانه. ومامي قالت انك واخده اجازه من العياده. مـ.ـا.تيجي تقضي معايا كام يوم بليييز مترفضيش.
فريحه: بصت ل مريم. والله يارينو مش عارفه. بس كدا هتقل عليكى انتى وفهد.

رينو: ايوه فعلا هتقعدى ع قلبى انا وفهد. بطلى رخامه بقى. انتى جايه بيت اخوكي واختك. وبيتك كمان اررررجووووكي. تعالى تعالى هخليكى تشيلى آركان وآرين وانااااااااام انااااا ههههههههه.
مريم: ضحكت. وفكرت علشان شايفه فريحه حزينه وقالت. وماله يافريحه ياريت تروحي تقضي معاها شويه وقت.
فريحه: بحرج. ايوه ياماما. بس رينو لسه والده. ومريم وآدm هيعملو دوشه فا مش هينفع. علشان رينو تعبانه.

مريم: فكرت. اممم سيبى مريم وآدm معايه.
رينو: ولو ان مريم وآدm انا بحبهم جدا ووجودهم بيفرحنى. لكن محلوله اهي يافريحه ياريت متبقيش رخمه بقى.
فريحه: بحرج. والله مش عارفه اقولك ايه يارينو.
رينو: تقولى اووكي يارينو. انا هحضر شنطة هدومي وجايه اتغدي معاكي يس.
ضحكو ع رينو.
فريحه: ابتسمت. شنطة هدومي مره واحده. خلاص يارينو أنا فعلا هاجي اقعد معاكي لكن يومين بس ومن غير شنطة هدوم.

رينو: اممم بس تعالى انتى بس. وهنطلب بيتزا انهردا.
فريحه: هو فهد فين؟ جمبك؟
رينو: لا فهد نزل من شويه. قال إن مدير الجهاز رجع من السفر ورايح يسلم عليه.
فريحه: قلبها دق. احم طيب يارينو. انا هاقوم البس وجيالك دلوقتى. وقامت بسرعه وقلبها جواه امل إن فهد ممكن يطمنها ع مراد.
مريم: رينو مش عايزه حاجه ابعتهالك مع فريحه؟
رينو ؛ عايزه سلامتك يامامي ربنا يخليكى لينا يارب. وسمعت آركان بيعـ.ـيط وقامت بسرعه.

مريم: تسلمي ياقلبى. اهي اختك نور بترن اهي. مستعجله عيزاني اكون عندها من الصبح.
رينو: ومالو يامامي دى تفرح قوى ياحبيبتى ردي عليها. وانا هشوف آركان. وقفلو.
فريحه: بتلبس واتصلت ع فهد لكن غير متاح. ونزلت. وسلمت ع ولادها وقالت لمريم ماما انتى معزومه ع الغدا انهردا عند خالو محمد. طيب مريم وآدm.

مريم: ابتسمت. متقلقيش يافريحه. دول ولاد الغالى. انا هاخدهم معايه يلعبو مع تيم وتمارا. روحي انتى وخلى بالك من نفسك. وحاولى تخرجي من الحـ.ـز.ن الل جواكي وسيببها ع الله.
فريحه: ونعم بالله. وسلمت عليها وخرجت. وركبت العربيه وساقت. وكل تفكيرها إن المدير موجود. واكيد فهد هيعرف جوزها ف ماموريه فعلا ولا مسافر وبعد عنها.
وبعد شويه. فريحه وصلت وزينب فتحت. اهلا ست الدكتوره فريحه.

فريحه: دخلت اذيك يا زينب. فهد جه من بره؟
زينب: لا ياست فريحه. لسه مجاش.
فريحه: اتنهدت بزعل. ماشي يا زينب رينو فين؟
زينب: ست رينو. جوه مع الولاد اتفضلى.
فريحه: خبطت ودخلت. وسلمت ع رينو.
رينو: فاتحه اللاب توب وشايله آرين ومبسوووطه جدااا.
فريحه: شايله آركان. ولاحظت فرحت رينو. ايه يارينو بتضحكى ع ايه؟
رينو: بصتلها بسعاده. ولفت اللاب توب. وقالت بصي يافريحه ع الصوره دي!

فريحه: شافت صوره. وقالت بعدm فهم مين دي! وبعدها بدهشه مش معقول!

: فهد. فتح الباب ودخل. وشاف مراد. نايم ع الكنبه. بهدوم متبهدله ومتقطعه واتصـ.ـد.م لما شاف الدm. وقلبه وقع من الخــــوف. ونزل على ركبه بيفوقه. مراد. مراااد.
مراد: فتح عينيه بتعب. فهد! وحاول يتعدل لكن تعبان.
فهد: استغرب. وساعدو.
مراد: بتتألــم ااه.
فهد: شك. ورفع القميص مكان الدm. وشاف شاش عليه دm. ف جمب مراد. واتصـ.ـد.م. ايه دا يامراد!
مراد: بتتألــم وبياخد نفسه بتعب. متشغلش بالك.

فهد: قوم معايه. قوم. وقومه وسنده ودخله اوضة النوم. وقعدو ع طرف السرير. وراح ع الدولاب. وطلع تيشرت ل مراد. وراح جمبه. وفك اول زورار من القميص.
مراد: يبنى متتعبش نفسك انا هاقوم دلوقتي وا، ومكملش.
فهد: زعق. متعبش نفسي. وانت تاعبنى بقالك بقالك 17 يوم. مختفي ومحدش عارف عنك حاجه. امك كل يوم متـ.ـو.تره. وابوك مستنى اتصالك. ومراتك!
مراد: بصله.

فهد: كمل. مرااتك الل ملامحها اتغيرت بسببك. بسبب غباءك. انا عايز اعرف. انت روحت فين؟ وليه متصلتش عليه. وليه مدير الجهاز كان مسافر كل الوقت ده. وليه انت راجع وبالشكل ده؟ وليه قافل فونك؟ انت تعرف قد ايه قلقنا عليك؟ تعرف قد ايه انا حسيت بالفشل ف أنى اوصلك؟ تعرف قد ايه انك اتسببت ف و.جـ.ـع فريحه!
مراد: باصص ع فهد ومنزلش عينيه. وقاله فريحه عامله ايه يا فهد؟

فهد: اتنهد بزعل. لانه زعق ل مراد وشايف إصابته. واتعدل. تعالى خلينى اساعدك تقــلـــع القميص ده. ورفع ايدو
مراد: مسك ايدو. فريحه عامله ايه يا فهد؟
فهد: بصله. انا عارف انك وفريحه اتخانقتو وهي حكتلى كل حاجه فريحه. تعبانه! ودبلانه بقت هشه وضعيفه يامراد!
مراد: غمض عينيه واتنهد بزعل وتعب. واتألــم.
فهد: فك زراير القميص. وشاف جروح صغيره ف صدر مراد. واستغرب. وجـ.ـر.ح ف جنبه. وبص ل مراد. انت كنت فين يامراد!

مراد: اتنهد. وبصله انا هاقولك كل حاجه. وقاله...
فلاش باك.
مراد: صحي تانى يوم الصبح ع صوت فونه.

وكان المتصل آدm. ورد عليه وكلمه وقاله مفيش اى حاجه حصلت بينه وبين فريحه. وقاله نص ساعه وراجع ع البيت. وقفل. ومراد كان مخـ.ـنـ.ـوق من فريحه. ومنمش غير ساعتين بس. وقرر أنه يرجع البيت. ويتجنبها. لانه كل شويه يفتكر صوتها العالى. وعدm ثقتها فيه. واتنهد بديق حقيقي. وقام. ودخل الحمام واتوضي وصلى الضحى. ودخل ع المطبخ وعمل قهوه. وواقف ف المطبخ. وسرح ف الموقف من تانى. وانه مبصش عليها اعجاب. هو بص ليها نفور واستحقار. وديق من طريقتها وانا وضحتلك ده يافريحه! بما انتي شايفه هزارى هروب لأى حوار بينا؟ وكمان مش واثقه فيا وبتقولى لما قدامى بتعمل كده اومال من ورايا بتعمل ايه! انا؟ انا يافريحه؟ وانتى عارفه انتى عندى ايه! واتنهد ماشي يافريحه. انا هعرفك يعنى ايه تعلى صوتك ع جوزك. وشرب القهوه. وبص ف الساعه. وبيلبس علشان يرجع ع البيت. وفونه رن وكان رقم دولى. ومراد استغرب. ورد. الو.

المدير: بديق. ايوه يا مراد.
مراد: سيادة المدير. وحس بصوته. خير يافنـ.ـد.م. حصل حاجه؟

المدير: ايوه يا مراد. ف حاجه حصلت. وانا مكنتش عايز اقلقك من امبـ.ـارح لانى عارف انك لسه تعبان. لكن حاولت اتصل ع أكرم مفيش شبكه. وفهد لسه تعبان ومسافر. وحسن وسمير ف مأموريه! وانا بره مصر يامراد! ورغم أنك تعبان لكن عارف انك انت الل هتحل المشكله دي بذكائك. وعلشان كدا اتصلت عليك اخيرا. علشان تقوم بالمهمه دى. وده طلب شخصي. وعايزه ف سريه تامه. فهمت يامراد!
مراد: قعد ع السرير. خير يافنـ.ـد.م سيادتك قلقتنى!

المدير: انا هاقولك. انا ليا صديق مقرب. عندو قريه سياحيه في شرم الشيخ. وعندو ولدين مسافرين بره مصر. وبـ.ـنت وحيده متجوزه ف السويس وعندها طفل 9سنين اسمه يزن. وسافرت مع جوزها فادي وابنها يزن شرم لوالدها من يومين وقاعده ف فندق والدها. انا اتفاحئت باتصال صديقي عليا امبـ.ـارح بليل. وكان قلقان جداا وطالب.

مساعدتى وحكالى الل بيحصل مع بـ.ـنته وحفيدو. بـ.ـنته إيمان جالها من يومين رسالة تهديد. وهي فكرت انها رساله هزار أو جتلها غلط ومقالتش لحد. لكن امبـ.ـارح جاتلها رساله من نفس الرقم وبيهددها بالخـ.ـطـ.ـف هي وحفيدو. وبـ.ـنته خافت وجريت عليه وقالتله! ولما اتصل ع الرقم وبحث وكان من غير اسم. واتقفل. وشـ.ـدد الحراسه. وكمان ف رقم تانى بعتلها رساله. وفيها معلومـ.ـا.ت خاصه تخص بـ.ـنته ف وسط بيتها وعيلتها فاهمنى يامراد!

مراد: احم. ايوه يا فنـ.ـد.م فاهم.

المدير: دلوقتي جوزها فادي بحث على الرقم وف ثانيه اتقفل. وبـ.ـنته الرعـ.ـب اتملكها. والأغرب من كدا. إن ف رساله جتلها ع ايميل الفيس بوك. وبيقول ف الرساله انه عارف انها بـ.ـنت مين وانها ف شرم ولابسه ايه. وهي قاعده فين وكمان هددها لو مجمعتش مبلغ 5 مليون هيخـ.ـطـ.ـفها هي وابنها انهرده بليل! والايميل مجهول الهويه. وإن صديقي اول مره يخاف كدا! وانا لو كنت ف مصر كنت قلبت الدنيا وجبته من تحت الارض ف ساعه واحده كنت خلصت كل حاجه. لكن انا بره مصر.

مراد: يا فنـ.ـد.م انت سايب وراك رجـ.ـاله. وإن شاء الله كل حاجه هتتحل. وهتتحل ف انى اتكلم مع بـ.ـنته علشان اعرف طرف الخيط. لأن كدا المتصل عارفها كويس جدا. وجدا كمان. لازم اعرف صحابها. هي بتخرج فين بتروح فين. مين يعرف انها مسافره! انا هسافر شرم حالا ياريت تبعتلى العنوان ف رساله.

المدير: تمام. انا متشكر جدا يامراد. لكن الل قلقنى اكتر! والل خلانى اتصل عليك دلوقتي وانا بتكلم مع صديقى فجاءه. سمعت صوت بـ.ـنته بتصرخ ف الفون وشكلها كانت قريبه منه. والخط قطع بعدها. وحاولت اتصل لكن الشبكه وحشه جدا. واتصلت تانى و مردش.
مراد: كدا الموضوع يقلق فعلا يافنـ.ـد.م. متقلقش حضرتك. انا هتصرف. بس ياريت عنوان القريه أو الفندق الل البـ.ـنت قاعده فيه.

المدير: تمام ياسيادة المقدm. انا متاكد انك هتحل المشكله. انا فخور جدا بيك يامراد. ربنا معاك يا ابنى. وقفلو.

مراد: كمل لبس بسرعه. ووصلته رساله خاصه بالعنوان. ونزل جري. وركب العربيه وساق بسرعه. واتصل ع آدm وقاله أنه مسافر. وراح ع البيت بسرعه اخد هدوم وكل مستلزمـ.ـا.ته. وسال مريم ع فريحه علشان يودعها. وقالتله انها ف العياده. واتغاظ منها لانها متصلتش وراحت شغلها عادى جدا. وهز راسه وقرر أنه مـ.ـيـ.ـتصلش عليها. وقال ل مريم انه هيسافر ف مأموريه مستعجله. وعلشان عارف حالة مريم. قال لكن مفيهاش اى خطر ومش عايزك تقلقي. وطمنها. وسلم عليها. وضم ولاده لقلبه. وسابهم. وخرج وركب تاكسي. وبعدها اتوبيس و سافر ع شرم. وف الطريق المدير اتصل. ومراد رد. والمدير قاله أن صديقى اتصل عليا. وقال إن بـ.ـنته كانت بتصرخ لان ف رساله جتلها عبـ.ـاره عن صور مرعـ.ـبه وأنهم هيعملو ف ابنها كدا. وصديقى متـ.ـو.تر جدا وخايف ع بـ.ـنته. واكدلى انه ملهوش اى أعداء.

مراد: بدء يفكر. وقال متقلقش يافنـ.ـد.م كلها ساعه واكون عنده.
المدير: اسمع يامراد. اكيد الل بيعمل كده حد قريب جدا من إيمان وفادى. حاول تعرف. وياريت تبلغنى بكل حاجه تحصل. ومش هقولك تانى يامراد الموضوع عايزه ف سريه تامه.

مراد: تمام يافنـ.ـد.م. ومراد وصل وقفل فونه. وقابل صديق المدير وسلم عليه. وطلب يقعد مع ايمان. وفادى. وشاف الرسايل. والايميل والصوره. واتكلم معاهم كتير. ومراد فهم شخصيتهم. وسألها ع أصدقائها المقربين. ومين بيدخل بيتها. وسأل جوزها. وشاف إن فادى خايف ع مـ.ـر.اته وابنه وهيتجنن عليهم. والبـ.ـنت مرعوبه وقاعده خايفه ومكـ.ـلـ.ـبشه ف ابوها. وبتبص يمين وشمال. مراد ساعتها شك! ليه إيمان خايفه كدا وكـ.ـلـ.ـبشت ف ابوها مش ف جوزهااا! حتى لو ابوها سند. ع الاقل جوزها الحمايه والأمان ومراد بص كتير جدا ف عيون فادي. وشافه خايف ع ابنه فعلا ومتـ.ـو.تر. ومراد احتار. واول يوم مراد قعدو منتظر رساله توصل أو ايمان تتخـ.ـطـ.ـف. لكن مفيش رسايل تهديد جت ل ايمان ولا اتخـ.ـطـ.ـفت. وكان شاكك ف فادى لانه عارف كل خصوصيات بيته. لكن رد فعل جوزها تجاه مـ.ـر.اته وابنه بيمسح الشك من عقل مراد. عدي يومين كمان ومجتش رسايل تهديد ومراد حب يتأكد من حاجه. وقال ل ايمان تعالى ممكن اقولك حاجه ع انفراد. وايمان قامت ومراد اخدها ووقف بعيد عن ابوها. لكن قريب من جوزها بحيث أنه يسمع الل مراد هيقوله. وقال واضح أن الل بيهددك موجود هنا ف الفندق بدليل اني من ساعة ما جيت مفيش رساله واحده جت لحضرتك. واظاهر كدا عارفين انى مخابرات وبحقق ف الموضوع. انا مش عايزك تقلقى. وفعلا ف نفس اليوم بليل جت رساله ل ايمان. وكدا شك مراد اتحول ليقين إن فادي هو الل بيهددها. وقرر أنه مايصدmش ابوها لانه ممكن ميصدقش. او ممكن يتهور علشان بـ.ـنته ويزعق لجوز بـ.ـنته وكل حاجه تضيع لان اكيد فادي معاه شريك. ومراد فكر ف انه يصاحب فادي ويتفق معاه ع خطه يوقعو بيها المجرم. ومراد يخطط لوحدو من ناحيه تانيه. وبدء كل يوم يتكلم مع فادي. ويفهمو يعمل ايه. والكاميرات هتكون فين. وتسجليات الفون. وكل حاجه. ومراد بيتكلم معاه. وقاله مـ.ـا.تيجي ننزل الميا. ونزلو الميا. وبعدها فادي راح الحمام بغير هدومه. ومراد بسرعه وقبل ما حد يشوفه اخد ساعة فادى من جاكيته وحط فيها جهاز تتبع وحطها ف جاكيت فادى تانى. المدير اتصل وسأل مراد وصلت لفين! ومراد قاله ع كل حاجه وخططه الل ناوى ينفذها...

وعدى يومين كمان. ومراد متابع جهاز التتبع. وف يوم بليل جهاز التتبع اتحرك لخارج الفندق. مراد بسرعه اتنكر. ونزل ومشي ورا جهاز التتبع. وراقب فادي. وشافه واقف مع بـ.ـنت بس الرؤيه مش واضحه. وحاول يسمع اى حاجه. وسمعه بيشتم ع مراد وبيضحك ع غباء مراد. وانه حط خطتته كلها قدام عينيه. وضحك هو والبـ.ـنت واتفقو ع الرساله التانيه هتكون امتى لأنهم عايزين يجمعو الفلوس ف اقرب وقت. ووقفو يتكلمو كلام حب ويتبادلو القبلات. ومراد كدا فهم كل حاجه. ورجع بسرعه ع الفندق. وبعدها بيومين. مراد طلب من والد ايمان انه يقول للكل أن مراد سافر وراجع بكره بليل. حركة تمويه. وقاله كمان انه ياخد العيله كلها ويتغدو بره. وفعلا حصل. والد ايمان قالهم إن المقدm مراد رجع ع مصر حاله طارئه وراجع بكره بليل. وفادي فرح جدا. والد ايمان خد العيله يتغدو بره. ف الوقت ده. مراد دخل اوضة فادي. وفتشها كويس جدا. لكن ملقاش حاجه. وخرج. وف نفس اليوم بليل. فادى خرج. ومراد خرج وراه بمسافه بعيده. وفادي راح فندق تانى. وقابل بـ.ـنت هناك وخدها وطلع معاها غرفه وقرب منها. ومراد حصله وطلع. وسمع صوت همسات. ولف من الاتجاه التانى. وفتح جزء من الشباك. وصور كل حاجه حصلت بين فادي. وشروق. الل مراد عرف بعد كدا إنها صحبة ايمان الانتيم. وحبت جوزها فادي ووقعته وفادى اتعلق بيها. وعايز يهرب معاها لكن شروق بتفكير اقترحت عليه أنهم يهربو ومعاهم مبلغ محترم. وقالتله ع الخطه وانهم يهددو ايمان. وهي عارفه أن ابوها غنى جدا ومتعلق ببـ.ـنته الوحيده وحفيدو وهيخاف. وفادي خاف ف الاول. لكن سحر شروق نساه الخــــوف. واتفقو أن شروق هتبقى بعيد ومعاها الشرايح ووقت ما فادى يبلغها تبعت رساله ل ايمان. ومراد فهم كل حاجه. ورجع ع الفندق. وبعدها بيومين. التهديدات ذادت عن حدها. لو الفلوس مجهزتش بكره ايمان والحفيد هيتخـ.ـطـ.ـفو. ايمان بتعيط وفادي بيمثل الرعـ.ـب. وابوها مرعوب و قلقان. ومراد مره واحده قعد يضحك. الكل استغرب. ومراد قال. مفيش حد هيخـ.ـطـ.ـف ايمان ده كله حوار واكيد هزار. لان احنا بقالنا 15 يوم ومحدش نفذ. صدقوني انا هرفع المراقبه وارجع ع مصر. وفادي من جواه قلبه بيرقص سعاده لأن كدا مراد مش هيراقب ايمان. وهيخـ.ـطـ.ـفها بكره فعلا.

والد ايمان: محتار. واخد مراد ع جمب. وسأله انا عايز اعرف دmاغك فيها ايه انا بـ.ـنتى ف خطر انا همـ.ـو.ت من الخــــوف.
مراد: متقلقش. انا مقدر قلقك وخــــوفك. لكن صدقنى كل حاجه بكره هتبقى تمام.
الوالد: بترجي طيب ريح قلبى. انت وصلت للمجرم؟
مراد: هز راسه ايوه. وياريت منتكلمش ف. حاجه للحساسية الموضوع وياريت بـ.ـنت حضرتك وجوزها ميعرفوش حاجه لانهم لو عرفو بـ.ـنتك هتبقى ف خطر حقيقي.

الوالد. لالالا. اوعدك انى مش هنطق بكلمه واحده. وقال ربنا معاك انا واثق فيك لان مديرك واثق فيك جدا واكدلى انك هتحلها إن شاء الله.
مراد: متشكر جدا ع ثقتك وإن شاء الله هتتحل وبـ.ـنت حضرتك هتكون بأمان. ودلوقتي لازم الكل يعرف انى راجع ع مصر. وكمان حضرتك ياريت تقلل الحراسه لأن ده هيساعدنى.
الوالد: حاضر يافنـ.ـد.م. اعتبره حصل.
تانى يوم. فعلا ايمان اتخـ.ـطـ.ـفت هي وابنها.
والد ايمان. كان هيتجنن. وكان هيزعق.

لكن مراد. فتح الفون وفرجه الصور ع الفيديو صوت وصوره. والراجـ.ـل. اتصـ.ـد.م من الل سمعه اكتر من الل شافه.
مراد: انا اسف انى مقولتش ليك ع حقيقة فادى وشروق. لأن عاطفة الأبوة الل جواك ممكن كانت تبوظلى كل حاجه.
الوالد: بـ.ـنتى اتخـ.ـطـ.ـفت. هيقــ,تــلوها.

مراد: استحاله يافنـ.ـد.م. اولا لأنهم عايزين فديه. ثانيا فادي معندوش الجرأه. لكن انا كمان مقدرش اجازف بحياة بـ.ـنت حضرتك. متقلقش. بـ.ـنت حضرتك لابسه صيديرى واقى هي وحفيدك. وكمان معاها جهاز تتبع وجهاز تصنت باتفاق منى وانها متعرفش حتى حضرتك. وانا دلوقتي لازم اتحرك بسرعه علشان اقبض ع شروق. وهتعترف ع فادى الل خرج بره الفندق زى المـ.ـجـ.ـنو.ن وعامل نفسه مرعوب وبيدور ع ابنه ومـ.ـر.اته الل اتخـ.ـطـ.ـفو.

الوالد: انا هبعت معاك الحراسه.
مراد: لا هما مأجرين شقه. قريبه من الفندق والمكان هناك فيه كاميرات مراقبه. وشروق دي مش ساهله واكيد قاعده قدام الجهاز. ولو لمحت اكتر من فرد ممكن تشك. وانا مش عايز اجازف. بحياتهم. انت بس خليك مطمن وانا جاهز بالقوه قريبه من المكان وع اتصال منى بالقبض عليهم. بعد اذنك.

مراد: لابس قميص ابيض وبنطلون. ومسلح. ومشي ورا جهاز التتبع الل مع ايمان ف السلسله. وكمان اسوره ف ايد يزن. وركب عربيه ووصل للعماره وطلع ع السلم وشاف أن ف كاميرا قدام الباب واكيد شافته. ومفيش مدخل تانى غير الباب. وطلع بسرعه كبيره وكـ.ـسر الباب بسرعه. وكانت شروق شافته وع اتصال مع فادى وقالتله قبل ما يدخل. وفادى اتحرك ونزل من العربيه بسرعه.

مراد: دخل وشاف ايمان شكلها مصدوم من إن صحبتها هي الل عيشتها ف رعـ.ـب. وشروق ماسكه الولد وحطه المسدس ع راسه. وشروق هددته انه يطلع بره لاتقــ,تــل يزن. ويزن بيعـ.ـيط. وايمان قلبها هيقف من الخــــوف ع ابنها
مراد: رما السلاح ع الأرض ورفع ايدو لفوق. وبص ورا شروق. وقال لا ياباشا معاها الولد.

شروق. لفت تشوف مين وراها. ملقتش حد. ولفت بسرعه. شافت مراد ف وشها. وضـ.ـر.بها قلم وقعها ع الأرض واتعورت. مراد طلع كـ.ـلـ.ـبش وكـ.ـلـ.ـبشها. واتصل ع القوه. وفك الرباط من ايد يزن. وفك الرباط من ع ايمان. وسألها انتى كويسه.
ايمان رفعت وشها الل مليان دmـ.ـو.ع. وهزت راسها بلاء.
مراد: زعل علشانها. وقالها قومى معايا. هرجعك ع الفندق. وبيساعدها تقوم. لانها بتترجف. وقال هات يا يزن ازازة الميا الل هناك دي وشرب مامتك.

فادي: طالع بسرعه وماسك سكينه. ولما شاف شروق متكـ.ـلـ.ـبشه ووشها بينزف مكان القلم اتجنن. وشاف يزن بيمسك ازازة ميا وشاف مراد بيساعد ايمان. وراح بسرعه بحركة غدر وضـ.ـر.ب السكينه ف جمب مراد. لكن مراد لحقه قبل السكينه مـ.ـا.تدخل كلها ف جمبه. ومسك ايده. ولفها بقوه. وبايدو التانيه. طلع السكينه من جمبه ومهتمش. ومسك فادي ضـ.ـر.به بكل قوته كـ.ـسرو حرفيا. لانه مخـ.ـنـ.ـوق من الخيانه.

وبعدها: طلع 3 رجـ.ـاله الل خـ.ـطـ.ـفه ايمان ومعاهم ازايز متكـ.ـسره. وبدؤو بالضـ.ـر.ب ف مراد. ومراد اتجنن. وطلع غـــضــــبه كله عليهم وضـ.ـر.بهم كلهم. وجت القوه. وقبضو ع الكل واتحركو. مراد لف وشاف ايمان مغمي عليها. ويزن بيعـ.ـيط. ومراد حط ايدو ع جمبه وشاف الدm. مراد قرب من إيمان وشالها ونزل بيها. وحطها ف العربية بتاعة فادى وشاور ليزن وركب جمب مراد. ومراد ساق واتحرك ع الفندق. ووصلهم. وابوها اتصـ.ـد.م من شكل بـ.ـنته. وحفيدو.

ومراد قرر أنه يرجع ع مصر بليل. ووالد ايمان شاف الدm. وبعت يجيب دكتور لكن مراد رفض. ووالد إيمان كان ممنون لمراد جدا. وطلب منه إن الموضوع يبقى ف سريه تامه ومحدش يعرف علشان خاطر بـ.ـنته. وقرر انه يسفر مراد ف عربيه بالسواق ع مصر بليل.

مراد: بص ع ايمان وكانت ساكته من الصدmه من أن جوزها وصحبتها خانوها. وعرفو بعد كده. إن شروق اتصلت ع ايمان وقالتلها انها ف شرم وكل حاجه اتسرقت منها وعايزاها تلحقها. وايمان خرجت وخافت تسيب يزن لوحدو. وخدته معاها. وشاورت لشروق ورايحه تسلم عليها. جت عربيه متفيمه واخدتها. ومراد مراقب كل حاجه. هو كان عايز يثبت ل ايمان لانها عمرها ما هتصدق لانها بتحب جوزها. وكمان صحبتها. وحتى لو كانت شافت الصور. كانت ممكن تقول متفبركه. ومراد كان زعلان عليها. وخرج من الفندق وركب العربيه طول الطريق يفتكر فريحه الل بيعشقها وهي ف لحظه موثقتش فيه. وقرر يروح ع شقته علشان مريم مـ.ـا.تتعبش لما تشوفه كدا. والسواق وصله لحد العماره وكان عايز يطلع معاه يوصله لكن مراد رفض ومراد طلع الشقه. والمدير رجع مصر وعرف كل حاجه من والد ايمان وإن مراد مجروح. واتصل ع مراد وكان مغلق. والمدير بعت دكتوره الخاص لمراد ع الشقه. وشاف الجرج وعقمه وخيطه وطمن المدير من فون الدكتور ونزل ومراد قاعد ع الكنبه بتعب كبير. وفكر كتير ف فريحه الل وحشاه. وفضل قاعد مكانه لحد الصبح ومقدرش يقــلـــع هدومه. وبعدها من التعب محسش ونام.

عوده للوقت الحالي.
فهد: سمع مراد للآخر. وحمد ربنا انه اتجـ.ـر.ح جـ.ـر.ح بسيط. وقاله. طيب ليه يامراد متصلتش عليا تعرفنى. او تتصل ع فريحه؟
مراد: مش عارف يافهد. انا كنت مخـ.ـنـ.ـوق لوحدى. مخـ.ـنـ.ـوق من كل حاجه ومش عايز اكلم حد ولا اقلق حد. وكمان الموضوع كان ف سريه تامه.
فهد: هز راسه. واتنهد. تمام كويس إن الموضوع عدا ع خير. بس ف حاجه انا مستغربها!
مراد: بصله. ايه هي؟

فهد: انا لما روحت لمدير الجهاز. كان شكله حزين جدا. انا قولت ف مصيبه حصلت!
وفون فهد رن وكان المدير. وبص ل مراد. اهو المدير بيتصل اكيد عايز يطمن عليك.
مراد: ممكن لأن فونى فاصل من زمان رد عليه.
فهد: رد ايوه يافنـ.ـد.م. مراد كويس ايوه انا قاعد معاه. تمام. تمام يافنـ.ـد.م. اتفضل مراد مع حضرتك.

مراد: اخد الفون الو يافنـ.ـد.م. الحمدلله تمام. لا الجـ.ـر.ح مش عميق للدرجه. وحضرتك اهتمـ.ـيـ.ـت بيا. انا متشكر جدا لحضرتك. لكن عندى سؤال يافنـ.ـد.م. صوت حضرتك مش طبيعي. حصل حاجه؟ ايييه! لا حول ولاقوة إلا بالله. ربنا يشفيه يارب. إن شاء الله يافنـ.ـد.م. وياريت يافنـ.ـد.م ابقى اطمن عليه من خلال حضرتك. تمام يا فنـ.ـد.م تمام مع السلامه. وقفل. وهز راسه بزعل واتنهد.
فهد: ايه يامراد ف ايه،؟

مراد: والد ايمان شكله مستحملتش الصدmه. وجاتله جلطه ونقلوه ع المستشفى.
فهد: لا حول ولاقوة إلا بالله. ربنا يشفيه إن شاء الله. وقال يبقى ده سبب حـ.ـز.ن المدير.
مراد: بيتاالم. من جمبه.
فهد: شافه. وجاي يقــلـــعه القميص. لكن جاتله فكره. وقام. تعالى يامراد ارتاح ع السرير. وهعملك حاجه تشربها. واشوفلك مسكن. وبعدين اغير ليك هدومك دى.
مراد: رجع ع السرير. وغمض عينيه بتعب.

فهد: رجع التيشرت الدولاب واخد فونه وخرج. ودخل المطبخ. واتصل ع فريحه. وردت عليه بسرعه. وعرف انها عندو ف البيت وقالها طيب تعالى ع شقتك.
فريحه: قامت من مكانها.
فهد: اسمعى مش عايز حد يعرف. انتى رايحه فين. تعالى بسرعه وقفل.
رينو: كانت ف الحمام وخرجت. شافت فريحه. بتحط فونها ف الشنطه بسرعه ومتلخبطه. وسألتها ف ايه يافريحه.
فريحه: ها. وبلخبطه انا. انا.
رينو: انا انا ايه. انا سمعت صوت فونك كان بيرن.

فريحه: ها اه ايوه. ايوه. دى. دي البـ.ـنت الل ف العياده. وقالت ف حاله مستعجله ولازم الحقها حالا. بصي انا هنزل دلوقتي. اشوف ف ايه. وهرجعلك تمام.
رينو: هزت راسها. اوكي. خلى بالك من نفسك.
فريحه: قلبها بيدق. وانتى كمان. وخرجت بسرعه. وسايقه العربيه. وبتفكر. ياترى مراد رجع. طيب فهد مقاليش غير تعالى ع شقتك. طيب حصل حاجه. يارب استر يارب. وقربت توصل شقتها.
-بقلمى مريم.

فهد: قاعد مع مراد بيشربو قهوه. وحكاله عن كل حاجه حصلت بعد رجوعه من المالديف. وتعب رينو. وانها ولدت بالسلامه من اسبوع. ومراد قلق ف الاول. بس فرح جدا. وفهد فتح الفون وجاب صور ل آركان وآرين. ومراد شافهم وكان مبسوط جدا. وبـ.ـارك لفهد. وبعد شويه مراد اتعدل وقــلـــع القميص لانه مدايقه. وقعد يتكلم هو وفهد، وفهد قاله يلا بقى فوق علشان انا مأجل العقيقه لما ترجع وبما انك رجعت بالسلامه. هعمل العقيقه الأسبوع الل جاي. مراد بص ل فهد. فريحه عامله ايه يا فهد؟

فهد: عايز الصراحه انا زعلان منك. لان فريحه متستاهلش رد فعلك ده. ع الاقل كنت اتصل عليها. فريحه مر عليها وقت صعب جدا. وخصوصاً انها مفكره انك سافرت وسبتها كنوع من العقـ.ـا.ب!

مراد: اتنهد بتعب. انا اسافر واعـ.ـا.قب فريحه؟ وبص ل فهد. انا عمرى ما فكر ف كدا ابدا. الموضوع تافهه جدا. انت لو كنت شوفت البـ.ـنت غـ.ـصـ.ـب عنك كنت هتبص عليها. ايوه ربنا أمرنا بغض البصر. انا لفيت ع صوت بـ.ـنت بتتكلم ورايا. وغـ.ـصـ.ـب عني بصيت عليها لكن استحقار. وكنت واقف بضحك ع طريقة فريحه معاها. وكلام البـ.ـنت ع الكـ.ـلـ.ـب. كنت باصص للموضوع من ناحيه تانيه خالص. فريحه فهمت انى باصص عليها اعجاب. انا عارف انه غـ.ـصـ.ـب عنها. لان أي ست بتحب جوزها بتغير عليه. وانا فهمتها ان مش دي الل هبصلها. وكمان فهمتها ان طريقتها مستفزه. فريحه مصدتقتنيش. المفروض كانت وثقت ف كلامى. وحتى لو زعلت وسكتت كنت أنا هقدر زعلها وهصالحها. لكن علت صوتها عليا. ومش مره واحده لأ مره واتنين وف النهايه انها بردو مش واثقه فيا. واتنهد.

فريحه دي حاجه كبيره اوي يا فهد. انا عمرى ما حب اشوفها زعلانه ابدا. وبما أنها حكتلك ع كل حاجه. هي شايفه انى بهرب بهزارى معاها من اي جدال او حوار! فريحه مش قادره تفهم انى مش عارف حتى ابص لغيرها. فريحه حبى ليها مختلف عن حبك ل رينو. مختلف عن حب محمد لنور. مختلف حتى عن حب آدm ل مريم. فريحه بـ.ـنتى وصحبتى ومراتى فريحه ضحكتى يافهد.

فهد: بيسمع مراد. ومبسوط من كمية العشق الل ف قلب مراد لأخته. وفهد شرحله موقف فريحه. وتعبها النفسي. وانها متقصدش وكانت عايزه توصلك بأي طريقه...
والباب اتفتح: ومراد بص لفهد. وفهد ابتسم اول ما سمع صوت الباب.
فريحه: وصلت وطلعت بسرعه. وفتحت باب الشقه بتـ.ـو.تر ورجفه. ودخلت. وشافت شنطة مراد. وقلبها دق جـ.ـا.مد. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وف نفس الوقت صعبان عليها نفسها من بعدو عنها. وشافت مفاتيح فهد. وندهت بتـ.ـو.تر. ف. فهد.

مراد: سمع صوتها وقلبه بيدق وبص ل فهد.
فهد: قام وقف. وهز راسه ايوه انا الل قولتلها تيجي. حلو مشاكلكو بعيد عنى. انا عندى عيال عايز اربيها. وضحك. اسمع انا هنزل دلوقتي. وهبعتلك اوردر غدا. وحاول تتفاهم معاها. زي ما فريحه ضحكتك. انت روحها فاهم. يلا سلام. وخرج.
مراد: قاعد. ومش عارف هيقابلها ازاى!
فهد: خرج ل فريحه. وجريت عليه. هو هنا. هو كويس. حصل معاه حاجه. وجريت تدخل ع الأوضه؟

فهد: مسكها. استنى يافريحه. اسمعى. مراد مكانش مسافر برغبته. مراد كان ف مأموريه. مراد معندوش حد مهم غير فريحته وبس فاهمه.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. وقالت جواها. لأ يافهد لأ. مراد مش صعبت عليه فريحه وسابها ومشي.
فهد: حس بيها. واتنهد. وباس جبينها. صدقيني مراد ميقصدش. انا لازم انزل علشان متاخرش اكتر من كده ع رينو واخد مفاتيحه وخرج.

مراد: شاف القميص الل عليه دm جمبه. وشاله خباه علشان متقلقش. وقام بتعب. علشان يجيب تيشريت علشان مـ.ـا.تشوفش الجـ.ـر.ح. واتحرك خطوتين. ووقف مكانه. لأن فريحه دخلت عليه.
فريحه: واقفه بتعيط. واستغربت ليه مراد. مخرجكش من الأوضه. وقالت ممكن يكون ف الحمام. وقلبها ملهوف عليه. ودخلت الاوضه. ووقفت مكانها لما شافت مرادها وحبيبها. وبصت ليه بشوق كبير. ع لهفه ع لوم وعتاب. وصعبت عليها نفسها. ودmـ.ـو.عها نزلت وغمضت عينيها.

مراد: زعل جدا. لما شاف وشها مرهق وتعبانه وهشه فعلا. ومقدرش يستحمل نظرتها ليه. وغمض عينيه واخد نفس عميق. وزعل جدا لأن اول مره فريحه مـ.ـا.تجريش عليه بلهفه!

فريحه: شافت الشاش والدm. واتصـ.ـد.مت بخــــوف. لكن خبت لهفتها. ومسحت دmـ.ـو.عها. واتحركت وجابت علبة الاسعافات. ومسكت ايد مراد وقبلهم الاتنين بيدق. وقعدته ع طرف السرير. من غير ما تتكلم. وقعدت وفتحت علبة الاسعافات. علشان تعقم الجـ.ـر.ح ومن جواها مرعوبه وخايفه لا تكون رصاصه.
مراد: اتحرك معاها وقعد. وعينيه عليها. ونفسه يقولها وحشتينى. ونفسه يضمها لقلبه.

فريحه: دmـ.ـو.عها نازله. وشالت الشاش بقلب موجوع. وشافت الخياطه. وعرفت انه جـ.ـر.ح سكينه. وصعب عليها جدا. ودmـ.ـو.عها نازله زى المطر. بصمت. وحاولت تغير ع الجـ.ـر.ح بصعوبه وايديها كانت فيها رعشه.
مراد: منزلش عينيه من عليها. واكتشف أنه مكنش عايش ف بعده عنها. ونفسه انها تتكلم.

فريحه: غيرت ع الجـ.ـر.ح بصمت. وقامت واخدت الشاش القديم. وخرجت بسرعه ع المطبخ. ووقفت تعيط بهستريا وحطت ايديها ع بوقها علشان مايسمعش. واتفاجئت. ب مراد بيحـ.ـضـ.ـنها من الخلف ودفن وشه في حجابها. بحب كبير وساكت.
فريحه: قلبها بيدق وبتعيط ومشاعر متلخبطه.
مراد: بحـ.ـز.ن. انا اسف.
فريحه: بتعيط بصوت مسموع. وحطت وشها بين ايديها.

مراد: قلبه و.جـ.ـعه عليها. ولفها ليه. وشال ايديها من ع وشها. وبص ليها. انتى عارفه انى مبحبش اشوفك زعلانه. ونزل ايديها ومسح دmـ.ـو.عها وقرب منها وضمها لقلبه باشتياق كبير.

فريحه: من عشقها ليه رفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنته باشتياق اكبر. وعيطت بصوت عالى. واتكلمت بعـ.ـيا.ط وشهقات. ليه يامراد؟ ليه تبعد عنى؟ ليه سافرت ومودعتنيش! انا هونت عليك ليه؟ انت عارف انى مقصدش كل الل حصل. وعارف انى بثق فيك اكتر من نفسي. انا بثق فيك ولو قولتلى ارمي نفسك ف النار وهنقذك انا هرمي نفسي لانى واثقه فيك. مراد كانت غيره مش اكتر. ومش قصدى أن صوتى يعلا عليك. لكن مش من حقك انك تعـ.ـا.قبنى كدا. انا كنت بمـ.ـو.ت ف غيابك يا مراد كفايه بقى انا بتعـ.ـذ.ب ف بعدك لما بكون عارفه انت فين. المرادى معرفش عنك حاجه مسافر ولا مأموريه. شغل ولا بتعـ.ـا.قبنى. انا عايشه ف حيره وتعب بسببك يامراد. ليه يامراد؟ ليه انا استاهل منك كل ده؟ ليه بتعمل فيا كدا؟

مراد: بيسمعها. وضمها اكتر. ودفن وشه في رقبتها ومسد ع ضهرها. علشان خاطرى بطلى عـ.ـيا.ط. انا اسف بجد. كل حاجه جت بسرعه. انا عمرى ما فكر انى اعـ.ـا.قبك بالطريقه دي ابدا. كل الحكايه. انى كنت تعبان ومخـ.ـنـ.ـوق جدا. فريحه انتى عارفه أن حبى ليكى مختلف. عارفه انى بحبك وبعشقك. وعشقى ليكى ف ابتسامتك وفرحة قلبك انا لايمكن ابص لغيرك ابدا يافريحه. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها وباس جبينها حقك عليا. حقك ع مرادك! وابتسم. ولا زعلك مني نساكي لهفتك عليا ونساكي مرادك!

فريحه: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وكـ.ـلـ.ـبشت فيه. انت مرادي وحبيبى. انت روحي يامرادي. وحقك عليا انا كمان. انا مكنش قصدي انى أعلى صوتى عليك انا اسفه ووعد منى ليك انى صوتى مش هيعلا عليك ابدا ابدا ياحبيبى.
مراد: ضمها اكتر. وقال. يا ايه!
فريحه: ابتسمت. ياحبيبى!
مراد: لأ يابـ.ـنت كوم الشكاير. اسمها يا مرادي!
فريحه: ههههههه. ايوه انت مرادي!
مراد: سمع ضحكتها وابتسم. وحشتينى يا فريحه!

فريحه: ف حـ.ـضـ.ـنه و غمضت عينيها بحب. وانت وحشتنى اوى اوى يامرادي.
مراد: يعنى افهم من كدا إنك مش زعلانه منى؟
فريحه: عشقي ليك. بيمحي اى زعل يامراد.
مراد: اتنهد بحب. انا بعشقك ياقلب مراد.

بعد مرور شهرين.
مراد بعد ماصالح فريحه. قعد معاها وحكالها كل الل حصل. وفريحه قعدت معاه ف الشقه اليومين الل كانت هتقعدهم عند رينو. واهتمت بجـ.ـر.ح مراد وكانو يومين مميزين.
ومراد اتصل ع فهد من فون فريحه. يجيب ليه ميرو وآدm. علشان وحشينه جدااا.

فهد: لما رجع البيت. رينو قالتله أن فريحه راحت العياده شغل طارئ وراجعه تانى. فهد ابتسم وحكى ل رينو كل حاجه عن مراد وفريحه وانها حاليا مع مراد وطلب ليهم غدا. وطلب من رينو متعرفش حد من العيله إن مراد رجع. لانه عندو جـ.ـر.ح بسيط وخايف ع مريم. ورينو فرحت لرجوع مراد. وعيطت لما عرفت بجـ.ـر.حه. وصممت انها تزوره. وفهد قالها انتى تعبانه. ويومين وهنروحله انا وانتى. وبعد يومين. فهد جاب ميرو وآدm. واخدهم مع رينو وآركان وارين وراحو لمراد وفريحه. وقضو وقت حلو مع بعض.

مراد بدء يتحسن ورجع ع البيت. لمريوم الل وحشاه. وآدm الل استقبله بحب كبير. وآدm ومريم وزين وريتال شافو ضحكة فريحه من جديد.
فريحه اتصـ.ـد.مت بزهول لما شافت عوض. وهو جاي ل زينب. وعرفت انه خطيبها وفرحهم بعد شهر. ومراد قالها أن يوم المشكله كان رايح يقولها ع عوض. لكن حصل العكس.

وبعدها: فهد عمل العقيقه ف فيلا السيوفى. وعزم كل العيله. واكرم صاحبه. وكانت ليله جميله ومميزه. ورينو كانت مبسوطه جدا وروحها متعلقه بولادها. وتيم الل واقف جنبها ديما.

وبعدها بكام يوم مراد اتحسن تماما. واخد فريحه ع شقتهم لوحدهم. وكان عاملها مفاجأه مميزه وعشا مميز ف البيت. وفريحه فرحت جدا. ولبست فستان سهره مراد جابو ليها هديه. ورقصو سلو مع بعض. واشتياقهم لبعض نساهم العالم وقربو من بعض بكل شوق وحب كبير.

وبعدها باسبوع تقريبا. تم كتب كتاب عوض وزينب. وآدm عملهم فرح ف جنينة الفيلا وحفله كبيره. وعزم فيها كل العيله. وزينب عيطت كتير من الفرحه. وشكرت آدm ومريم. ودعتلهم بطول العمر. ودعت كتير جدا بدmـ.ـو.ع فرحه. وعوض كان مبسوط وفرحان أنه اخيرا هيتجوز بـ.ـنت الجيران الل اتعـ.ـذ.ب بسبب رفض والدته. ع ما اتجوزها. وتم الحمدلله الفرح ع خير. وزينب أصبحت مرات عوض قولا وفعلا. وهدية فهد ورينو. ل زينب. كانت اسبوع عسل ف اسكندريه. وزينب كانت هتمـ.ـو.ت من الفرحه وزغرطت كتير والكل ضحك ع رد فعلها. والكل كان مبسوط لما شافو فرحة جبر الخاطر ع زينب وعوض.

عوده للوقت الحالي.
الساعه 8 مساءا عند فهد.
رينو: قاعده جمب فهد ف الليفنج. وشايله آرين. ونايمه. ورينو بتنام على نفسها.
فهد: شايل آركان. وبيلاعبه. وبص ع رينو. وشافها بتغمض عينيها. وابتسم. رينو!
رينو: فتحت عينيها. ها. احم ايوه يا فهد كنت بتقول حاجه؟
فهد: لا ياقلب فهد مقولتش حاجه.
رينو: بتعب. فهد انا نفسي انام جدا. وحطت راسها ع كتفه.
فهد: ابتسم. ونده ع بـ.ـنت شغاله عند رنا واسمها. دعاء. وجت. نعم ياسي فهد.

فهد: تعالى امسكى آركان وخلى بالك مش عايزو يعـ.ـيط.
دعاء: حاضر واخدت آركان ودخلت جوه.
فهد: شال آرين من رينو. ونيمها ف سريرها
رينو: قامت وراحت بسرعه ع السرير. تنام شويه.
فهد: دخل وقعد جنبها ع السرير. نمتى؟
رينو: لسه. ف حاجه ياحبيبى؟
فهد: ايوه عايز اتكلم معاكى بخصوص التقديم ف جامعة بريطانيا!
رينو: اووه دا انا نسيت خالص. واتعدلت وحطت راسها ع صدره.

فهد: بيلاعب خصلات شعرها. انا فاكر ياحبيبتي. فاضل شهر والدراسه تبدء. بس عايزين نتفق. هقدmلك و هنسافر امتى؟ وآركان وارين هتعملى ايه معاهم. وضعك هيبقى ازاى؟
رينو: اتنهدت بحيره. مش عارفه يا فهد!
فهد: ايه رايك. نشوف بيبى سيتر. مع انى مش حابب إن ولادي يتربو بالطريقه دي لكن علشان انا وعدتك بالسفر.

رينو: بيبى سيتر! لأ يافهد لأ. انا بسمع حجات كتير وحشه عن الناس دي. لأ. وكمان انا مش ها آمن ع ولادي مع حد غريب. ولادي يتربو ف حـ.ـضـ.ـنى وع ايدى وايد مامي وماما رنا. زي ما اتربينا.
فهد: طيب عندك حل تانى! فاضل شهر ع دراستك. وهتبقى ف بلد تانيه انا وانتى وآركان وارين وعايزين رعايه.
رينو: بتفكير. امم وكمان أنت قريب جدا هترجع شغلك هنا في الجهاز.

فهد: اتنهد بحيره. ومش عايز يقولها مش هينفع نسافر. لأنه وعدها. ومش عايز يعمل مشكله كبيره بينهم. وسرح كتير. هو ورينو بيفكرو ف حل. وفاق ع صوت رينو.
رينو: مش هينفع نسافر يافهد!
فهد: من جواه مبسوط ان ده قرارها هي! لكن زعل علشانها. حبيبتي انتى متاكده من قرارك ده؟

رينو: اتعدلت وباسته من خدو. ايوه متأكده. انا هكمل تعليمى هنا. وهنجح هنا. هنجح ف بيتى أولا. وهنجح ف تعليمى هنا ف بلدى. وبما انى متفوقه. اقدر اتفوق ع نفسي هنا واحقق حلمى هنا وانت جمبى. وولادي جمبى مش علشان شهاده اعلقها ع الحيط. اجازف بحياة ولادى. وكمان شغلك. انا قررت منسافرش. لكن بشرط!
فهد: بيسمعها. وقلبه مبسوط من معشوقته. وقال شرط ايه؟

رينو: إنك توعدي. ف الاجازه الكبيره. تاخدى ع المالديف. وع نفس الجزيره. واجري المرادي برحتى ع الشط وننزل الميا. وتأكلنى نفس أكلة السمك. وترسملى نفس القلب. وتسمعنى نفس الشعر. ونشوف الشروق والغروب مع بعض. موافق!
فهد: قلبه دق وابتسم. وقرب منها وهمس. وعد من فهد السيوفى. ل لارين العدوي. انه هينفذ ويحقق كل امنيه ليها تتمناها. وقرب منها وباسها البوسه المعهوده. بكل عشق ورينو تاهت ف عشق الفهد...

بعد شهر
رعد: قاعد ف المكتب. والباب خبط.
رعد: ادخل.
الباب: خبط تانى.
رعد: بديق. اتفضل ادخل.
الباب خبط تانى.
رعد: قام بنرفزه يفتح. اظاهر الل بيخبط اطرش. وفتح الباب. وشاف واحده واقفه. لابسه بنطلون واسع وعليه بلوزه طويله وحجاب ولبسها محتشم. وبصه ف الارض. وقال ايوه. اي خدmه.
البـ.ـنت: قلبها بيدق. ومردتش. ورفعت عينيها
رعد: رفع عينيه ودقق النظر. وقلبه بيدق بسرعه كبيره جدا ومزهول. معقول!

هيلينا: ال سلام عليكم يارعد.
رعد: فتح عينيه وغمضها بتوهان. ومردش.
هيلينا: ابتسمت. وكانت ف قمة الجمال.
وحشتنى اوى يارعد...
رعد: شاف قدامه ملاك. وقال هي، هيلينا؟
هيلينا: ايوه هيلينا رعد. أنا رجعت. رجعت ليك زي ما انت عايز. ياترى انت لسه عند وعدك؟
رعد: هز راسه. ومش عارف يعمل اى رد فعل. وعينيه مفتوحه ع الاخر.
هيلينا: ابتسمت. ممكن ادخل رعد.

رعد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. واتحرك وشاور ليها تدخل. ومش قادر يتكلم من جمال المفاجآه.
هيلينا: دخلت وقعدت ع كرسي المكتب. وشاورت ل رعد يقعد.
رعد: اتفاجئ بحركتها انها قعدت على كرسي المكتب. لكن معلقش وقعد قدامها على الكرسي. وحاول يتكلم. احم هي. هيلينا انتى اتحجبتى؟
هيلينا: بتفكير. بفضل الله ثم انت ثم لارين.
رعد: بعدm فهم. لارين؟ تقصدى الدكتوره لارين العدوي؟

هيلينا: هزت راسها بابتسامه. ايوه لارين العدوى. زوجة سفيان. يا. رعد.
رعد: انتبه. رعد! انتى بتقولى اسمي صح. طيب ازاى. والدكتوره لارين ازاى انا عايز افهم؟ ممكن؟
هيلينا: انا احكيلك كول خاجه. اسمع رعد. انا و لارين دلوقتى صحاب كيتير. ونتواصل على الانترنت يوميا. لارين علمت هيلينا الاسلام علمت هيلينا ازاى تصلى. وضحكت رعد انا حافظ الفاتحه. وسور قصيره. لارين.

تعبت مع هيلينا كيتير. انا كنت ارفض لبس اسمو، اسمو اه فوستان ايوه. لكن لارين قالت أنه صعب دلوقتى وممكن ابدء بالليبس ده. يعنى بنطلون واسع بلوز طويل. وقالت فكرى هيلينا ف الأمر. انا بيصراحه فكرت وقولت هيلينا جرب موش تخصر خاجه. وجبت لبس ده وجربته وشوفت أنه كويس موش وحش موش قلل من قيمة هيلينا. ولارين كلمتنى بعدها عن الحجاب. وقالت اجرب. وجربت. وداد لما شاف هيلينا بالحجاب فرح كيتير كيتير اوى. لكن مُام ادايق كيتير وغـــضــــبان ع هيلينا. تعرف رعد إن داد كان مدايق من طريقة لبس هيلينا قبل كيدا. وكان ساكت كول ده بضغط من مُام لانها تمتلك نصف ثروة داد. وضحكت. انا اول مره اشوف داد كان عايز يضـ.ـر.ب مُام. ههههه ومُام خاف كيتير ووافق ع حجاب هيلينا. وداد عزمنى ع العشا ف ايطالى وكان مبسوط كيتير. وسأل هيلينا ايه سبب انى اتغيرت قولت ل داد سبب رعد. وقولت ل داد كول خاجه حصلت مخبتش عليه اى حاجه. وداد حبك رعد كيتير. وقال رعد انا نفسي اقابل رعد اشكرو لانه عمل الل انا مقدرتش اعمله ههههه وداد جاب عربيه اخر موديل هديه ل هيلينا ع الحجاب. انا قولت ل لارين كول ده. قالت الهديه الحقيقيه انك تروح الحج والعمره علشان زنوب تختفي. وكونت اتكلم كيتير عليك رعد. ولارين علمت هيلينا ازاى اتكلم واقول رعد. ههههههه كونت اقول رأد لكن هي كانت تضحك كيتير وعلمت انا اقول رعد. ولارين وعدنى انى اتعلم كول خاجه لكن واحده واحده. ولكن انا كنت بفكر فيك كيتير رعد. وكونت خايف انك تيتجوز بـ.ـنت تاني انا كونت امـ.ـو.ت رعد. وجيت انا اليوم إلى مصر وقلب هيلينا كان بيدق كيتير. وبصت بقلق ودmـ.ـو.ع ف عيون رعد. انا خايف انك ترفض هيلينا رعد...

رعد: قلبه بيدق بسعاده وبص ف عينيها. تتجوزيني هيلينا...

ونقول بعد مرور سنتين.

رعد: اتقدm ل هيلينا وطلب من آدm وطارق. انهم يكونوا موجودين معاه هو ووالد رعد. ورحبو جدا. وآدm طلب هيلينا ل رعد ووالدها رحب جدا وقرو الفاتحه. وهيلينا طلبت انها تتجوز بعد اسبوع. ورعد اندهش. وآدm ضحك. وقال شقة رعد عندى. ورعد قال أنا شقتى موجوده لكن ع التشطيب. وآدm رفض وقال دي هديه مني ليك. وتم كتب الكتاب. واتعمل فرح فخم جدا ف القاعه والعيله كلها كانت موجوده. وفهد. كان فخور ب رينو لان ربنا قدرها وقدرت تنقذ هيلينا من الضياع. ورينو افتكرت يوم ما كانت قاعده مع فريحه ولفت ليها اللاب توب. وفريحه ماكنتش مصدقه البـ.ـنت المحجبه الل ف الصوره تبقى هيلينا. وهيلينا كانت حرفيا زي البدر بالفستان والحجاب والتاج. وغنت بالايطالى. وأغلب الحضور مش فاهمين. ورعد غنى ليها رومانسي. وبعد: سنه من جوازهم ربنا رزقهم ب سفيان الصغير. وعايشين ف سعاده. وهيلينا حست بطعم الحياه. وشافت أن حياتها ف إسلامها والتزامها...

مصطفى عزيز وعيلته عايشين ف هدوء وسعاده. وكريم ومصطفى الصغير زادو من البيت بهجه وحب
والكل بيجهز علشان رايحين يحضرو حفلة تخرج رينو.
جاسر الصاوى. وعيلته. مبسوطين جدا. بوجود آسر وكمان فرحت جاسر وملك ومالك اضاعفت لأن ساره حامل ف بنوته. والكل بيجهز علشان حفلة التخرج.

زياد جمال وعيلته عايشين ف هدوء وحب. وهدى فرحتها فرحتين. باحفادها من زياد. ياسين و حياه. الل وجودهم زاد من سعادة زياد وماليكه وعشقهم لبعض بيزيد يوم عن يوم. والكل بيجهز علشان حفلة التخرج.

طارق السيوفي وعيلته الجميله الل بتكبر. كان من أسعد الناس. وفارس فرح جدا بحمل رودي وولادتها المـ.ـجـ.ـنو.نه. وجابت چواد بالسلامه وفارس عشقه بيزيد يوم عن يوم ل رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وطارق ورودي وچود وچواد مجننين رنا. الله يكون في عونها. لكن قلب رنا سعيد جدا بأحفادها. چود وآركان وآرين وچواد. والكل بيجهز علشان حفلة التخرج.

زين. نجح ف شغله وتمت الندوه ع خير. واختار اكتر من شاب عندهم مشاريع صغيره لكن نجاحها مليون. وآدm وطارق وجاسر وأشرف وزياد وريتال ومالك وساره وبيتر. كل واحد اختار اكتر من مشروع يموله. والندوه دي سابت اثر ف قلب كل شاب عندو طموح. وزادت من طموحه. وآدm كان اكتر واحد مبسوط وفخور ب إبنه زين. الل مالى مركزه.

وزين وريتال. حبهم فريد نوعه. ريتال عايزه تخلف تانى لكن زين قالها الحمد لله ع اريان وليليان. وريتال زعلانه. وزين قالها طيب سيبيها ع الله. ويمكن قدام ربنا يرزقنا. وريتال فرحت جدا. وعشقها ل زينها كل يوم بيكبر وزين هيتجنن من حبه لريتال. وبيجهزو علشان حفلة التخرج...

مراد وفريحه. من بعد آخر موقف عاشو اجمل سنتين. ومراد اخيرا عرف دلع آدm. وانه اتفق مع فريحه تنادي ع آدm ابنها من خلف آدm وهو قاعد لوحدو وهنشوف رد فعله. وفريحه كانت خايفه لكن مضطره. وآدm كان قاعد ف الليفنج لوحدو وبيقرا ف الجورنال ومراد غمز لفريحه وفريحه وندهت ع ابنها بتـ.ـو.تر. وبصوت مهموس قالت. دومي. وآدm لف وقال نعم ياروحي. واتصـ.ـد.م من أنها فريحه. ومراد ضحك بصوته كله. وقال الحج دومي. وآدm لسعه ع قفاه وقاله اه دومي ياميمو. ومراد وقت الهزار بينه وبين آدm يقوله حج دومي. ومريم تهلك ضحك عليهم.

ومراد رجع لشغله ومهمـ.ـا.ت خفيفه. وف قلب المهمه كان يسيب فهد بليل. ويروح الفيلا وينط من البلكون علشان يفاجئها ويقرب منها ويقضي معاها وقت جميل. ويمشي ع شغله قبل ما النهار يطلع. ونفس الحوار مع فهد. وفريحه كانت مبسوطه جدا بعيلتها الصغيره. ومن جواها بتفكر انها تخلف تانى. ومراد لما عرف بنجاح رينو قرر بعد الحلفه وعزم كل العيله ف اكبر مطعم في مصر كلها ع الغدا ع حسابه والعيله كلها وافقت. والكل بيجهز علشان حفلة التخرج.

محمد ونور. عايشين حياه هاديه وجميله. لكن تيم عايز كل فتره يشوف رينو وآرين. وكلامه بيمشي ف الآخر. تمارا كبرت وف كيجي وغيرتها ع محمد ملحوظه جدا. ومفيش بـ.ـنت من بنات العيله تتجرأ تقعد ع حجر محمد ف وجود تمارا عزيز. وده معزز موقف محمد من ناحية نور الل غيرانه من تمارا. لكن قلبها مبسوط قوي بالعيله الجميله دي وعشقها لمحمد خيال. وعشق محمد ليها عدى المدى. والكل بيجهز علشان حفلة التخرج. وخصوصاً تيم عزيز...

آدm واميرته. ع نفس المنوال. حب احترام غرام تقدير عشق، عشق ال آدm. وجودهم مميز ف اى مكان واي زمان. واخيرا استريحو انهردا. لأن اخر العنقود. نجحت وبتقدير امتياز مع مرتبة الشرف الأولى ع دفعتها. ومريم بتلبس. وآدm كالعاده باللمسات الاخيره قام ولبس ليها عقد نور بتاع والدته لكن جدد فيه وكتب عليه (عشق ال آدm) وقال فيها شعر غزل وساعدها ف الحجاب والنقاب. ومريم دابت ف عشق ال آدm. وساعدته ف لبس البدله. والساعه ورشتله البرفان. ومريم ميرو كبرت وحبها ل آدm بيزيد. وخبطت عليهم ودخلت وجريت ف حـ.ـضـ.ـن آدm. ومبتقلوش غير آدm وبس.

فهد ورينو. عاشو سنتين وكانو مرهقين نوعا ما. بسبب التوأم والدراسه وشغل فهد. لكن مريم ورنا ساعدوهم كتير ف تربية آركان وآرين. رينو رجعت دراستها وفرحت لما عرفت أن غاده هتتجوز اخر السنه من معتز. وفهد رجع شغله مهمـ.ـا.ت خفيفه. وكان يتصل عليها. ويشتاقلها ورينو بتكون واحشاه ووقت ما مراد يكون موجود. بليل فهد يروح لرينو. ويدخل الشقه ويروح ع اوضة الاطفال. ويكون مشتاق ل آركان وآرين. ويبـ.ـو.سهم بحنان كبير. ويتأمل فيهم. وبعدها يدخل لمعشوقته الصغيره. الل مشتاق ليها. ورينو تفرح جدا بوجوده. وتحكيله يومها بالكامل. وفهد يقطع كلامها بالبوسه المعهوده. ويقضي معاها وقت مميز. ويرجع ع شغله. وحاليا فهد لسه راجع من مأموريه من يومين. وف اجازه. وكان فخور جدا. بشهادة معشوقته الصغيره. وقرر أنه يعملها مفاجآه. ويسافرو المالديف. لكن بعد عزومة مراد. انهارده لكل العيله. وهيسافرو اسبوع الاسكندريه كل العيله. ودلوقتي رينو بتلبس ولبست روب التخرج. وفهد قدm ليها هديه جميله. ولبس. واخدو آركان وآرين ونزلو ع الجامعه علشان حفلة التخرج.

الكل وصل الجامعه. ودخلو القاعه. وقاعدين.
آدm قاعد وجمبه اميرته. وفهد قاعد جمب آدm وشايل آركان وآرين. وعيونه ع رينو الل واقفه جمب المنصه ومتـ.ـو.تره. وعينيها جت ف عيون فهد. وطمنها. وهمس بحركه من شـ ـــفــايـــ ـفه. وبيقولها انا جمبك وبحبك. رينو اطمنت شويه. وفاقت ع صوت وهما بيقولو اسمها. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وطلعت ع المنصه.
والكل بيسقف بحفاوه. وزين وقف صفر. ومراد بيصفر. والعيله كلها فرحانه جدا.

آدm ومريم بيسقفو ومريم ونور دmـ.ـو.عهم نازله من الفرحه. وتيم بيسقف وفرحان
فهد بيسقف بسعاده وفخر وقلبه مبسوط جدا لنجاح مـ.ـر.اته. وشاف آركان وآرين بيقلدوهم وبيسقفو وضحك من قلبه عليهم.

رينو: استلمت الشهاده وجـ.ـسمها كله فيه رجفه. وسلمت ع الدكتوره. وبصت لعيلتها بفرحه كبيره ورفعت أيدها بالشهاده. وعيطت من الفرحه ونزلت ع السلم بسرعه وجريت ف وسط القاعه وراحت اترمت ف حـ.ـضـ.ـن آدm ومريم. والكل أتأثر ودmـ.ـو.عهم زادت. ومراد راح وضمها لقلبه. وزين. اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ونور كانت مبسوطه جدا لنجاح اختها. ورينو كل ده عينيها ع فهد.

فهد ساب آركان وآرين مع رنا. وراح وابتسم وفتح ايديه ورينو جريت عليه وبتضحك بدmـ.ـو.ع. وفهد شالها من على الارض ولف بيها كتير وسط فرحه كبيره. من كل الحضور.
وبعد الحفله. مراد قال للكل ع عنوان المطعم والكل اتحرك ووصلو المطعم.
ومراد كان مجهز كل حاجه.

مصطفى عزيز وشيرين ع تربيزه لوحدهم. وآدm ومريم ع تربيزه لوحده. وفهد ورينو. ومحمد ونور. وزياد وماليكه. ومالك وساره. وفارس ورودي. وجاسر وملك. وأشرف وهنا. و يوسف ومريم وزين وريتال. كل واحد ع تربيزه لوحده هو ومـ.ـر.اته وأولاده.
مراد: قال كل واحد يطلب الغدا الل هو عايزه
الكل شافها فرصه انه ينتقم من مراد ويطلب أكل غالى اوى. وطلبو الاكل وكان فخم جدا. والكل بياكل ومبسوط.

فريحه همست ل مراد. الكل طلب اكل بإفترا بيحبوك اوى هههههه
مراد: ده انا الل بحبهم اوى. ههههههههه. كلى ياقلبى ولا يهمك جيب السبع ما يخلاش.
بعد الغدا. مراد قال للكل. الكل يطلب حلو ومشروب زى ما هو عايز. انا عايز الكل يروح ع آخرو.
آدm: بص ل مراد. وقال ل مريم. انا مش مستريح لابنك. هو شارب حاجه؟
مريم: هههههههه. هو مش شارب لا. بس ف حاجه غلط. وضحكو.
طارق: اطلبى يارنا انتقمى من ابن العدوي.

رنا: ضحكت. حاضر ياحبيبى اطلبلى انت. انت استاذ ف الانتقام. وضحكو.
فهد: هو اخوكي مراد سخن؟
رينو: ههههههه. دا ابيه مراد قمر.
فهد: همس. يابت بغير اتلمي. وضحكو.
رودي: قالت ل فارس لا دي فرصتى بقى. حاجه ببلاش كدا. وانتقمت ف الطلبات. وفارس مزهول منها.
الكل طلب. الل هو عايزه ف ناس طلبت حلو وناس طلبت قهوه. وناس طلبت مشروب عصير.
مراد: طلب عصير. وبيشرب. وبيضحك وشوب العصير وقع ع فستان فريحه. والكل انتبه.

مراد: بدهشه. يانهار اسوس. انا. انا اسف ياحبيبتي. ثوانى وقام بسرعه واخد ميرو وآدm. امسكى يامريوم ثوانى كدا. وسأب الولاد معاهم.
فريحه: بزعل. قامت وقفت ياخبر. الفستان اتبهدل خالص.
مراد: راح بسرعه عليها. انا اسف بجد يافريحه. تعالى. معايه روحي الحمام ونضفيه اي حاجه ع ما نرجع ع البيت. وبص للكل مافيش حاجه ياجماعه خير خير. واخد فريحه وراحو الحمام. وقالها انا هقف هنا نضفيه برحتك. وفريحه دخلت الحمام.

الكل: قاعد مبسوط وبيتكلمو ويهزرو. لكن بعد شويه. مراد وفريحه أتأخرو.
جه الجارسون يشيل الاطباق والكاسات الفاضيه. وجاب فاتورة حساب الاكل والشرب وسابها ع كل تربيزه. إلا تربيزة مصطفى وشيرين. حطو الفاتوره بتاعتهم ع تربيزه طارق. والكل مش فاهم حاجه.
آدm: مسك الفاتوره. وكتم الضحكه غـ.ـصـ.ـب عنه، لكن مقدرش هههههههههههه، والكل مش فاهم حاجه وكمان آدm بيضحك ليه؟
الجارسون. راح ع تربيزة طارق. الحساب لو سمحت!

طارق: حساب! حساب ايه؟
الجارسون: حساب الغدا والحلو والقهوه والعصير يافنـ.ـد.م. وحساب حضرتو والمدام الل معاه. وشاور ع مصطفى وشيرين!
طارق: ضحك. لا يا ابنى ف لبس ف الموضوع. جوز بـ.ـنتى عازمنا كلنا ع الغدا. واكيد انت تعرفه لانه متفق معاكم ع الحجز و كل حاجه. المقدm مراد العدوي يبقى جوز بـ.ـنتى!
الجارسون: غنى عن التعريف يافنـ.ـد.م. لكن المقدm مراد العدوي. مشي من بدري!
الكل: بص لبعض مزهولين وهمسو لبعض.

آدm: هلكان ضحك ع شكل العيله. والل مراد عمله فيهم. ومريم اتحرجت لكن غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت من قلبها ع مراد قلبها.
فهد: مش بقولك. اخوكي سخن قولتى قمر. هههههههههههه اهو لبس العيله ف الحيط.
رينو: ههههه ابيه مراد قمر جدا. بص ع شكل رودي هههههههه. ولا ابيه محمد. لالالا بص ع بابا طارق. ينهار. فهد لف وبص ع طارق. وضحك.
طارق: فتح عينيه ع الاخر بصدmه. واتغاظ جدا. ااااه يابن ال...
آدm: كشر عينيه. هااااا! هههههههههههه.

مصطفى وشيرين. بيضحكو من قلبهم ع شكل طارق.
مصطفى: ت عـ.ـر.في رغم موقف مراد. إلا أنه رفض انى انا الل ادفع الفاتوره هههه ودبس جوز بـ.ـنتك الل هيتشل من الفرحه.
شيرين: فرحة ايه ياحبيبى. ده طارق فقد النطق ههههههه.
زياد: مزهول. وماليكه. ودفعو حساب اكلهم.
زين: بيطلع الفلوس. اه اخويا وعارفه. انا بردو قولت ف حاجه غلط.
ريتال: بتضحك من قلبها ههههههههه.
يوسف: بص للجارسون بيأس اتفضل فيزا كارت تنفع.

مريم: ههههههههه فظيع يابن عمتو ههههه.
مالك: بيطلع الفلوس. اه وهي الحدايه هتحدف كتاكيت خد يبنى غرامه.
ساره: ماسكه بطنها ههههههههه والله ماقادره مراد علم ع العيله كلها هههههههههه.
محمد: هز راسه بيأس. وطلع الفلوس اتفضل. وبص ل نور لازم اعمل ل مراد تحليل DNa. انا متأكد أنه اتبدل ف المستشفى. لايمكن يكون اخوكي ابدا.
نور: هههههههه. محمد بص ع عمو طارق هههههههه.

محمد: ينهار اسوس ع رأي مراد. طارق اتحول هههههههههههه.
فارس: بص ف الفاتوره. وتنح وبص ع رودي. افتريتى يارودي. انتقمتى من مراد ياحبيبتى. اهو مراد هيخلينى اسحب فلوس من البنك علشان كرشك.
رودي: هههههههههه عليا النعمه. مراد ده خساره ف البلد دي. ههههههههه. كان ف زتونه همـ.ـو.ت عليها. ههههههههه.
والكل دفع ما عدا طارق.
الجارسون: احم يافنـ.ـد.م الكل دفع ما عدا حضرتك.

طارق: متنرفز وبص ل آدm. ان ما جرجرت ابنك ف الاقسام مبقاش انا السيوفى. والكل ضحك عليه. وبص ف الفاتوره. وبص ع رنا. المفروض مكنتيش تسمعي كلامى ف الانتقام. وطلع الفلوس ودفع الفاتوره.
رنا: هههههههههههه. والله ماقادره.
آدm: الصغير. طلع ورقه من جيبه. وقال آدm اتفضل مراد قال الورقه دي اديهالك بعد مـ.ـا.تضحكو.
آدm: اخد الورقه وفتحها. هههههههههههه. مراد بيقولكو. بألف هنا ع قلبكم. وبالهنا يا. طاروووق هههههههههههه.

بعد فتره كبيره.
مراد: ع السرير ومرجع ضهرو لورا وواخد فريحه كلها في حـ.ـضـ.ـنه. بعد ما قضو وقت رومانسي مع بعض.
فريحه: مراد. انا خايفه من العيله!
مراد: هههههههههه. لا متخافيش. انا مأمن نفسي كويس اوى. فونى مقفول. وقاعدين ف فندق. ومحدش هيعرف يوصلنا ههههههههه.
فريحه: انت رهيب يامراد. انا لما خرجت من الحمام وانت شـ.ـدتنى وخرجنا بسرعه من المطعم. استغربت لكن انت قولتلى انك كنت قاصد توقع عليا العصير.

مراد: هههههههههههه. طبعا يابـ.ـنت كوم الشكاير. انتى شوفتى الكل كانت بيطلب بإفترا ازاى خليهم بألف هنا ههههههههه. المهم بقى انك وحشانى اوى. تعالى اقولك انا عايز سكر. علشان عندنا بكره سفر ع اسكندريه. وقرب منها تانى بكل حب وفريحه تاهت ف عشق مرادها...
تانى ف اسكندريه.

كل العيله متجمعه ع نفس الشط. والكل جري ورا مراد علشان ينتقمو منه. ومحدش عارف يلحقه. وكل العيله كانت بتضحك من قلبها. ومراد اعتزر للكل. وانه قال أنا كنت بعزم مش من قلبى والله ههههههههه بس انتو الل مصدقتو.
زينب. جت وشايله ابنها. وقالت ل آدm. سي آدm بيه. احط الاكل ع ترابيزات ولا ع الأرض.
آدm قال. حطيه ع الأرض ف دايره كبيره.
وبعد شويه. زينب جت وقالت للكل. الغدا جاهز يابهوات.

كل العيله قعدت ع الأرض. كل واحد جمب مـ.ـر.اته.
آدm وجمبه اميرته. ومريم نونو وليليان قاعدين ف حجرو. وآركان قاعد ف حجر مريم
محمد: قاعد وف حجرو تمارا ونور جمبه.
مراد: قاعد. آدm ف حجرو وفريحه جمبه.
والفهد قاعد. وآرين ف حجرو. ومعشوقته جمبه. وتيم جمبها.
وكل واحد قاعد وجمبه مـ.ـر.اته واولاده. واتغدو كلهم مع بعض. وبعد الغدا. كلهم قاعدين مع بعض.
تيم: قام قدام الكل. وطلع من جيبه شوكليت امسكي يا آرين. الشوكليت ده.

آرين: فرحت وسقفت تيم لاتا واخدتها.
الكل متابع وضحك ع شكل فهد الل بيمسح وشه بايديه من الغيره.

آدm: بص ع العيله ف نظره طووويله اوي. وبعدها اتنهد وقال للكل وقال. انا عايز من كل واحد فيكو. يربي الجيل الجديد. زي ما اتربى ع أيدينا. ويشوف الافضل ويعملو ل اولاده. عايزين جيل جديد متسامح بيحب الخير للتانى زي ما اتربيتو. عايزين مريم جديده. وعايزين آدm جديد. قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: «خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي».

والراجـ.ـل الل ف ايدو يعمل كل ده. لو طبق شرع ربنا وسنة رسوله. وعامل مـ.ـر.اته بالموده والرحمه. وعاملها بالتى هي أحسن. وعاملها ع انها بـ.ـنته وحبيبته ومـ.ـر.اته هيلاقى معاه ست تقدرو وتحترمه غـ.ـصـ.ـب عنها لانها مش هتلاقي فيك عيوب. هي مش محتاجه منك غير كلمه حلوه. كلمه طيبه. وحتى الكلمه الطيبه صدقه. والإبتسامة الل بتبتسمها لمراتك صدقه. كل حاجه هتُأجر عليها. انت لو اشتريت ورده وقدmتها ليها هتفرح اوي. لو جبتلها شوكلاته هتفرح اوي. لو زعلانه وطبطبت عليها هتفرح اوي. هي مش محتاجه قصر ولا محتاجه فلوس كتير جدا. هي محتاجه حنيه. معامله طيبه والدين معامله. والموده والرحمه الل هتعاملها بيها دي هتلاقيها ظهرت ع ولادك. وشربو من نفس الكاس. وطلع جيل جديد متسامح وعندو رحمه موده هيقدmها للجيل الل بعدو. ولو فضلنا ع كدا هتلاقى اجيال المستقبل كلها عندها موده ورحمه ومسؤليه. جيل ناضج. وواعي وفاهم.

مريم: قالت. والست لازم تتحمل مسؤولية بيتها وجوزها واولادها. لازم تكون الحـ.ـضـ.ـن الدافى لجوزها. الل لو دخل عليها ف يوم مخـ.ـنـ.ـوق ومهموم تاخدو ف حـ.ـضـ.ـنها وتقوله الدنيا متستاهلش اني اشوفك مهموم. كلامك الطيب الجميل هيطيب قلبه وروحه هيهون عليه كتير جدا. وزي ما انتو عارفين.

لو خلقت المرأة طائراً لكانت طاووساً، و لو خلقت حـ.ـيو.اناً لكانت غزالة، و لو خلقت حشرة لكانت فراشة، و لكنها خلقت بشراً، فأصبحت حبيبة و زوجة وأماً رائعة، و أجمل نعمة للرجل على وجه الأرض، فلو لم تكن المرأة شيء عظيم جداً لما جعلها الله حورية يكافئ بها المؤمن في الجنة.
وسيد البشر قال. قال النبي محمد -صل الله عليه وسلم-: الدنيا متاع وخير متاعها المرأة الصالحة) صدق رسول الله.

انتى لازم تكونى أم ليه هو هيكون ليكي إبن، الخضوع له بالقناعة وحسن السمع والطاعة، لا تقع عينه منك على قبيح، ولا يشمّ منك إلا أطيب ريح، التفقد لوقت منامه وطعامه وحفظ ماله ورعاية عياله، لا تعصين له أمراً ولا تُفشي له سراً، وإياك والفرح بين يديه إن كان مغتمّاً، والكآبة بين يديه إن كان فرحاً.

ولو طبقتى شرع ربنا وسنة رسوله. الحياه الزوجيه هتكون سعيده جدا. وكل السعاده هتكون ف ولادك الل أتربو ع الحب والاحترام والتقدير. هتلاقي جيل جديد. يشع الدنيا بنور جديد وامل جديد. جيل فيه الراجـ.ـل راجـ.ـل والست ست. جيل يعرف حقوقه وواجباته. وياريت كلنا نتعامل بالموده والرحمه...
الكل سمع كلام آدm ومريم. وكل واحد بص ل مـ.ـر.اته وباس جبينها بحب كبير. وكل واحده بصت لجوزها وباست ع ايدو باحترام وتقدير.

آدm: حاوط كتف مريم. هو قولتلك انهردا بعشقك كام مره؟
مريم: ابتسمت بحب. 8 مرات بس.
آدm: أخص عليا. طيب تعالى معايه ع فوق.
مريم: ههههههههه ينهارى عليك يا آدm.
آدm: قومي يابت.
مريم: ههههههه حاضر. وقامت معاه. وطالعين ع السلم اكيد جايب طقم مش كدا.
آدm: اسكتى طقم انما ايه؟ مفاجاه ههههههه.
مراد: غمز لفريحه. واخدها وهربو ع مكان جنتهم.
محمد: باس ع ايد نور. وهمس لها انتى وحشانى اوى.
نور: وانت كمان وحشتنى اوى ياحماده.

محمد: لأ بما أن فيها حماده. يبقى نطلع ع عشنا. واخدها وطلعو ع جنتهم...
زين: غمز ل ريتال. روتى حبيبتى انتى مش ناسيه الستاير ولا سابيه البلكون مفتوح.
ريتال: بكسوف. احنا ف اسكندريه يازينى. وقاعدين ف فندق.
زين: ومالو يابت. ده حتى الفندق مليان ستاير. تعالى نشـ.ـدها ونقفل البلكونات. لا احسن النزلاء يبردو ولا حاجه. هههههههههههه.
ريتال: بدلع. يلا يازينى. وطلعو ع جنتهم.

فهد: بليل. ماشي ع الشط جمب معشوقته. ومحاوط كتفها. وهمس في ودنها. وحشتينى.
رينو: بحرج وانت كمان وحشتنى اوى يافهد.
فهد: عندى لكي مفاجآه.
رينو: وقفت. بلهفه قول قول بليييز.

فهد: قرب منها وحاوطها من وسطها وباس خدها وهمس. هاخدك وهنقضي احلا 15 يوم ع نفس الجزيره. وهنجرى ع الشط انا وانتى. وهننزل الميا الزرقا برحتنا. وها اكلك احلا أكلة سمك اكلتيها ف حياتك. وهرسملك قلب وهيكون اكبر من القلب الل قبله. وهحطلك شموع. وهرقص معاكي وهقولك شعر وهتفضلى ف حـ.ـضـ.ـنى لحد الشروق...
رينو: اتنطتت من الفرحه. وحـ.ـضـ.ـنت فهد.
فهد: حـ.ـضـ.ـنها لقلبه وشالها ولف بيها.

رينو: بصت للسما وفردت ايديها وقالت بصوت عالى بحبك. بحباااااااك يافهد.
فهد: وانا بمـ.ـو.ت فيكي ( ياعشق الفهد).
ف مكان ما. ف غرفة مظلمه. ومساحتها ضيقة. يوجد صوره ع الحائط. ومن ثم فجأة. غرز بها سكين. وصدر صوت كفحيح افعى. سوف اعود ل انتقم.

تعليقات