رواية جريمة عشق الجزء الثاني هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادم ومريم والرواية من تأليف مريم نصار في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جريمة عشق الجزء الثاني لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جريمة عشق الجزء الثاني هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جريمة عشق الجزء الثاني تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية جريمة عشق من الفصل الاول للاخير بقلم مريم نصار
في المدرسة.
لارين: أووف ياساتر قد إيه الفيزيا دي صعبه قوي أنا مش عارفه أركز فيها خالص.
رودي: يا سلام ليه ياختي إنتي بتشيلي العين عنك يادحيحه إنتي.
لارين: لا والله أنا بس بجد تعبت من المذاكره نفسي أستريح.
رودي: بصت قدامها وشافت شاب جاي وقالت: رينو الحقي الواد إلى بيضايقك إلى إسمه نادر إبن صاحب المدرسه جاي علينا.
رينو: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت.
أعمل ايه يعني ده واد قليل الأدب و زباله و كمان فاشل وداخل بفلوس أبوه وعايز قلم على وشه سيبك منه وتعالى يلا نحضر آخر حصه علشان نروح.
«رينو ورودي رايحين على الفصل»
«نادر وقفهم في الطرقه وقال»
صباح الجمال على احلى لارين.
رينو!
نادر: ايه ما بترديش الصباح ليه؟!
رينو: بضيق. لو سمحت ابعد عن طريقنا.
نادر: بص ف الطرقه ما لقاش حد وقرب من لارين بجراءه وقال: إنتي قلبك قاسي عليا كده ليه! أنا بقالي شهرين بحاول معاكي وانتي دmاغك ناشفه تعالى نقعد في مكان هادي وصدقيني مش هتنـ.ـد.مي!
رينو: اتكلمت بنرفزه.
إنت لو ما بعدتش عني حالا هتشوف تصرف مني مش هيعجبك!
نادر: بمكر.
عايز أشوف التصرف ده! وشوفي هعمل ايه! و بيقرب أكتر وخلاص مفيش غير خطوتين!
رينو: صكت على أسنانها بغـ.ـيظ.
إبعد لآخر مره بحذرك إبعد عن وشي.
نادر: بخبث.
يا شرس أحبك وانت أسد كده! وقرب عليها خالص وهووب مره واحده قلم طرقع على وش نادر الفرفور!
شركة آدm العدوي. قاعة الاجتماعات.
آدm قاعد في اجتماع مهم مع وفد أجنبي وقاعد جمبه زين إبنه علشان ياخد خبره ويتعلم كل حاجه علشان يبقى دراع آدm اليمين، و واحد من الوفد اتكلم وقال.
مستر/ آدm هذا المشروع ضخم جدا و يحتاج الى دراسه جدوى كافيه وتمويل بكم هائل من السيوله.
Mister: Adam. This is a very huge project, a feasibility study, and a huge financing with a huge amount of liquidity
آدm: رد عليه بهدوء.
ً نعم أنا معك ودراسة الجدوى كافيه وهذا هو ملف المشروع مع دراسه الجدوى في ظل سنه من تمويل هذا المشروع ستجني أرباحا هائله وإن كنت أنت لا تريد هذا المشروع يوجد الكثير يريدون التعاقد معي.
Adam: Yes, I am with you and studying.
The feasibility is sufficient and this is the project file with the feasibility study. Under a year of financing this project, you will reap tremendous profits. And if you do not want this project, there are many who want to contract with me.
رد عليه الشاب وقال.
مستر /آدm نحن تعبنا كثيرا حتى نتواصل معك ولا نريد خسارتك أنت ذو خبره كافيه وعالميه في هذا المجال ونحن موافقون على هذا المشروع.
We have tired a lot to contact you and we do not want to lose you. You have sufficient and international experience in this field. We agree to this project.
آدm: شاور لزين يكمل
زين: بتفهم.
حسنا هذه هي العقود و جميع الشروط اقرءوها جيدا ومن ثم مستر أدm سيقوم بالموافقه بعد الإمضاء تفضل.
Zain: Okay these contracts and all the conditions. Read it well then Mr. Adam agreed after signing please.
«فون آدm رن واستأذن الوفد وقام عند الشباك ورد»
الو، حبيبتي.
رينو: بدmـ.ـو.ع.
بابي الحقني!
آدm: بخــــوف.
في ايه يا لارين بتعيطي ليه؟
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت.
انا هقولك اللي حصل كان في ولد ف المدرسه و!
آدm: قبض على أيده بغيره كبيرة وقال.
انا جاي ثواني واكون عندك وقفل
زين: بابا في حاجه؟!
آدm: بهدوء.
لا يا حبيبي اطمن، كمل الإجتماع انت مع الوفد، وشوف كل الطلبات وانا رايح مشوار ساعه وراجع تاني وسابه ومشى.
«وزين رجع يكمل الاجتماع».
في الطريق.
«مراد في العربيه بيتكلم في الفون وقال»
الو، ايوه يا رنوش ياحبيبتي.
رنا: ابتسمت.
إزيك يا حبيبي، يا بكاش لسه فاكرني!
مراد: بضحكه.
عيب عليكي ده إنتي اللي في الشمال.
رنا: بضحكه.
الله يسامحك يا طارق، سبحان الله لو إنت مش إبن آدm ومريم! كنا قلنا عليك إنك إبني؛ وفهد وفارس الهادى الراسي ولاد آدm ومريم
مراد: بمكر.
وانتي زعلانه بقى علشان أنا زي طارق؟!
رنا: بنفي.
لأ طبعا ده طارق ده الحاجه الحلوه اللي في حياتي.
مراد: بضحكه.
أيوه بقى يا رنوش يا جـ.ـا.مد إنت، والعا معاك ياعم طارق، المهم بقى قوليلي البت فريحه فين بتصل عليها مبتردش ليه؟!
رنا: بابتسامة.
فريحه راحت المزرعه عندها تدريب هناك.
مراد: بتتدرب على إيه! بتركب الحمير؟!
رنا: بضحكه.
لو سمعتك دلوقتي هتقفش في زماره رقبتك.
مراد: بثقه.
ده يبقى يومها اسوس، ت عـ.ـر.في عنوان المزرعه هاروح اشوفها واوصلها ع بيتكوا في طريقي.
رنا: أيوه ياحبيبي معايه العنوان.
« ومراد أخد العنوان وغير مساره وراح ل فريحه المزرعه»
في المزرعه.
فريحه واقفه في المزرعه ولابسه فستان وبالطو وكاب ونضاره والجو شمس وواقفه متضايقه.
فريحه: بضجر.
ياعم إنت، أنا قولت الجاموسه دي تتعزل لوحدها علشان تعبانه كلامي مبيتسمعش ليييه؟!
الغفير: بعدm فهم.
تعبانه مالها بس يا دكطوره ماهي حيلوه وزي الفل اهي.
فريحه: من بين أسنانها.
خد يابني إنت تعالى هنا.
الغفير: جه.
نعم يا دكطوره.
فريحه: بتنبيه.
هو مين فينا الدكتور هنا أنا ولا إنت؟!
الغفير: بعفويه.
ايهيي وهي دي عايزه فكاكه يعني، إنتي طبعا يا دكطووره.
فريحه: بحزم.
يبقى كلامي يتسمع من غير نقاش، خد الجاموسه دي على الزريبه جوه، وتتعزل في مكان لوحدها؛
والبقره اللي جمبها دي ماكلتش من الصبح والجو حر حطلها أكل ومايه علشان تتغدى.
مراد: جه من وراها وقال بخبث.
طب يلا علشان انتي تتغدى.
فريحه: لفت وشافت مراد وفرحت، لكن اضايقت علشان هو يقصدها إنها البقره وعايزها تتغدى! وبصتله بغـ.ـيظ وقالت.
إنت إيه اللي جابك هنا، وعرفت مكاني منين؟
مراد: رفع حاجبه وقال.
وإنتي مالك أنا مش جاي علشانك.
فريحه: بغيره.
أومال جاي علشان مين إن شاء الله؟!
مراد: بضحكه.
جاي علشان أشوف الجاموسه وبيقلد صوتها، عااااا
فريحه: بغـ.ـيظ.
إنت بـ.ـارد ليه اتفضل إمشي من هنا.
مراد: ببرود.
أنا مش همشي، هي دي كانت مزرعتك.
وبص حواليه وكمل وقال.
حلوه البهايم دي وشاف حمار صغنتط وقال.
ياختي صغنن جماله حلو، شوفتي يا فريحه الحمار ده مش بيفكرك بحاجه ههههه.
فريحه: جابت اخرها منه، ومراد جري وهي جريت وراه في المزرعه وقالت بنرفزه.
أنا حماره يابن العدوي! وديني ما انا سايباك.
مراد بيجري وبيضحك، وهي بتجري وراه وكانت المزرعه أرض رطبه وفيها مايه، وكمان الأرض مش متساويه؛ وهووب مره واحده فريحه اتزحلقت ووقعت على وشها.
مراد: بص وراه شاف فريحه وقعت على وشها في الطين وقال بدهشه.
يا نهار اسوس!
في المستشفى.
محمد خارج من غرفه العمليات ونور جمبه تحت التدريب علشان عايزها تاخد خبره لحد ما تخلص
وهو كمان اللي شجعها علشان تدخل جراحه معاه. و دلوقتي داخل على المكتب وقعد ورجع راسه على الكرسي، ونور واقفه على الباب وقبل ما تدخل محمد مغمض عينيه واتكلم وقال.
إدخلي يا نور.
نور: إستغربت إزاي شايفها وهو مغمض ودي مش أول مره و دخلت واتكلمت بتـ.ـو.تر.
دكتور محمد أنا بجد والله مكنش قصدي أسرح وقت العمليه.
محمد: قال.
محمد يا نور إحنا لوحدنا دلوقتى
واتعدل وبص في عيونها اللي مدوباه وهي متعرفش وكمل بتبية.
نور إنك تسرحي في غرفه العمليات ده ممنوع فاهمه! إنتي كده ممكن تخسري مهنتك وكمان تخسري المريـ.ـض، أي مشرط في مكان غلط يكلفك مستقبلك وحياه المريـ.ـض، أنا مخليكي معايا هنا وتحت إشرافى علشان لما تخلصي طب يكون عندك علم بكل حاجه مش لسه هتدربي والكلام ده! لأ
أنا عايز أفتخر بيكي في كل حته وأي مكان
وسرح في عيونها
نور: بحرج.
ميرسي بجد يا محمد، أنا مش عارفه لولا دعمك ليا من ما كنت صغيره مكنتش هحب الطب قوي كدا؛.
وبجد هحاول المره الجايه أركز أكتر.
محمد إتنهد: كنتي سرحانه في ايه؟
نور: اتحرجت وبصت في الأرض.
محمد: بتنهيده.
أنا مش بجبرك على حاجه يانور، بس إنتي عارفه إني على طول معاكي، زي ضلك وبيتهيالى عاوز أعرف ايه اللي شاغل بالك وأنا ما عنديش خلفيه بيه؛ وإيه اللي انتي بتفكري فيه يخليكي كنتي هاتخَسرينى شغلي ومهنتني.
نور: ردت بحرج.
إحم بصراحه يا محمد! في واحد في الجامعه كلمني من يومين واعترفلي إنه بيحبني وأنا شايفه إنه كويس.
محمد: فتح عينيه بصدmه!
في المدرسة.
آدm داخل المدرسه بالهيبه المعتاده وشكله في أواخر الأربعينات، زود من وسامته وكمان بيتعاكس من البنات؛ آدm ماسألش حد على مكتب المدير ودخل على أوضه المدير بتخمين زي تحريات زمان، وفتح الباب ومدخلش واقف على الباب، وشاف لارين بـ.ـنته لوحدها مع مدير المدرسه، ونادر ومعلمة رينو وكانت بتعتذر للمدير بدلاً عن رينو، علشان طلبت منها تعتذر ورينو رفضت الإعتذار علشان هي مغلطتش.
آدm دخل ولارين أول ما شافته جريت عليه، آدm حـ.ـضـ.ـنها بدراعه واطمنت لأنه طبعاً السند والامان يا جماعه.
آدm: أتكلم بصوت جهوري وقال.
أقدر أعرف إيه المسخره اللي بتحصل هنا؟!
المدير: بسـ ـخـــريــة.
أهلا برجل الأعمال المشهور، إتفضل تعالى شوف بـ.ـنت حضرتك عملت إيه في إبني نادر.
وكان القلم يا عيني معلم على وش نادر الفرفور.
آدm: بص على نادر شاف من شكله أنه عيل فرفور في تالته ثانوي داخل بالواسطه؛ آدm حلل ده من خبرته وقد كان، و دخل وقعد على الكرسي اللي قدام المكتب وشاور بحب ل رينو بـ.ـنته وقال.
تعالى يا لارين يحبيبتي اقعدي.
المدير ونادر مدهوشين من تصرف آدm!
لارين قعدت وكان جواها شويه خــــوف لأبوها يزعقلها علشان ضـ.ـر.بت ولد بالقلم.
آدm حط رجل على رجل والمعلمة اعجبت بشخصيته جداً. وآدm أتكلم بعدm اهتمام وقال.
ها يا نادر يا حبيبي قولي بقى الانسه لارين العدوي حصل منها إيه؟
وكشر عينيه وكمل. وأوعدك اني هريحك.
نادر: بجد يا اونكل؟
آدm: بمكر.
طبعاً طبعاً يا روح اونكل، قول يا ضنايا قول.
لارين كتمت الضحكه وعرفت إن كده ابوها قلب على مراد العدوي واطمنت.
نادر: قال.
أنا بكلمها بكل أدب يا اونكل فاجأه ضـ.ـر.بتني بالقلم يرضيك؟!
آدm: بسخريه.
يختي إسم الله.
المدير: بغـ.ـيظ. أفنـ.ـد.م حضرتك!
آدm مبصش للمدير وقام لف حوالين نادر وسأله وقال.
وهي ضـ.ـر.بتك علشان كلمتها بأدب بس يا ندوره؟
نادر: خاف وقال.
إحم، هو، أيوه يا اونكل صدقني وحياه بابي ده حصل.
آدm: وحياه بابي يا طعمه!
المدير: بضجر.
لا أنا مسمحش بالمهزله دي أبدا، بـ.ـنت حضرتك زودتها قوي.
آدm: راح قعد قدام بـ.ـنته وقال بحنان.
قولي يا لارين ايه اللي حصل!
لارين قالت كل حاجه لابوها وكملت.
بس يا بابى هو قرب مني جـ.ـا.مد، وأنا ضـ.ـر.بته بالقلم، وبعدها مسكني من دراعي جـ.ـا.مد وجابني هنا حتى المدير ماقالوش إن كده غلط و عيب وحـ.ـر.ام.
آدm: كتم غـ.ـيظه وقال.
بس إنتي غلطانه يا لارين يا بـ.ـنتي.
المدير ونادر إرتاحوا وحسوا بالنصر والمدير غمز لإبنه، وآدm مراقب وقومها واخدها وراح بيها عند نادر وقال.
حبيبتي إنتي غلطانه إنك ضـ.ـر.بتيه بالقلم.
لارين: بحـ.ـز.ن.
بس يا بابي ده!
آدm: قاطعها وكمل بابتسامة.
حبيبتي إنتي كنت قــلـــعتي اللي في رجلك ونزلتي على وشه بالجزمه تلطيش.
وعلا صوته في آخر كلمتين لدرجه إن المدير والمدرسة ونادر اتخضوا
المدير: بصدmه.
جزمه! أنا إبني نادر يضـ.ـر.ب بالجزمه! إنت مش عارف هو مين وإبن مين؟!
آدm: ببرود قرب على ودن المدير وقاله كام كلمه في ودنه، قاله ابنك-والمدير واقف بيسمعه و مصدوم من كلامه اللي قاله إبنك إيه؟ و هعمل فيه إيه! وآدm رجع وقف عند نادر وكمل بجدية.
و إنت يالا يابن أمك انت! لو سمعت بس إنك رمشت عينك ناحيه بـ.ـنتي! أقسملك بالله إني هاعمل فيك زي ما قولت لأبوك.
وزعق بصوت من نار.
بـ.ـنت آدm العدوي محدش يقدر يفكر يلمسها ولا يتعرضلها في طريق طول ما ابوها عايش فهمني يالا.
واحمد ربنا إنها ما اتصلتش على اخواتها الرجـ.ـاله!
وبص للمدير وكمل بتهديد.
كان زمانك بتاخد عزاه؛ واسمع أنا ممكن بإشاره واحده أقفلك ام المدرسه دي فاهم! واخليك من الصبح تشحت في الشوارع أنا هسيب إبنك لإني حاسس إنوووو!
وبص بقرف من فوق لتحت لابنه، وبص ل رينو وشاور ليها وقال.
تعالى يحبيبتى يلا بينا هما خلاص عرفوا غلطهم، ومش هيكرروه.
وحط إيديها في دراعه قدامهم ومشيوا وسابوا المدير ونادر يولعوا في نفسهم.
«وهما في العربيه»
رينو: بحرج.
أنا أسفه يا بابي بجد إني عملت كده.
آدm حط إيده على حجابها وقال بابتسامة.
إنتي لو مكنتيش عملتي كده؛انا كنت هازعل منك، بـ.ـنتي أنا محدش يلمسها واللي يقرب منك إعملي نفس التصرف ده، وبعدين ده عيل فرفور كده في نفسه.
رينو: بضحكه.
نادوره ده عيل كده غريب هو إنت قولت إيه للمدير يا بابي في ودنه على إبنه وكنت هتعمل فيه ايه؟!
آدm: مش عارف يرد لأنه قال كلام جارح للمدير ووصف إبنه وصف مش حلو خالص.
حبيبتي مين البـ.ـنت اللي كانت قلقانه عليكى دي؟
رينو: اه دي رودي زميلتي في المدرسه.
آدm: شكلها بتحبك.
رينو: أيوه دي طيبه خالص.
آدm: طيب يا حبيبتي انا هاروحك واطلع على الشركه علشان في اجتماع مهم هناك وسبته وجيتلك؛ اوكي يا روحي؟
رينو: سوري يابابى عطلتك عن شغلك.
آدm: حبيبتى إنتي بنوتى وحمايتى ليكى فرض عليا وأى وقت لو لا قدر الله حصل حاجه إتصلى وفورا.
وآه يقلبى مت عـ.ـر.فيش ماما علشان متقلقش عليكى هتقول أكيد الواد ده هيأذى بـ.ـنتى وإنتى عارفه بقى؛ اوكى ياروحي؟
رينو بحب وسعاده: اوكي يا بابي.
«مراد في العربيه بيوصل فريحه»
مراد: يا بت خلاص ما تزعليش.
فريحه: إنت تسكت خالص إنت السبب في اللي حصلي ده.
مراد: كاتم الضحكه حبيبتي هو أنا قولتلك تجري بسرعه وكمان بكعب عالى أهو اتقلبتي على وشك.
بس خلي بالك أنا لو كنت شوفتك ماكنتش هاخليكي تقعي أبدا ولا وشك يبـ.ـو.س الأرض كدا وكتم الضحكه.
فريحه: بغـ.ـيظ وعلت صوتها إنت جيت ليه إنت جيت لييه. بعد كده ما تجيش عندي أي مشوار يخص شغلي فاهم؟
مراد: فرمل العربيه نعم يختي عيدي كده تاني اللي قولتيه أصلي ما سمعتش.
فريحه: بخــــوف سكتت لأن مراد رغم هزاره وروحه الحلوه عصبي جدا ميكس من آدm على طارق.
مراد: علا صوته ما تقولي.
فريحه: اتخضت بقولك إيه روحني أنا متدايقه من شكلي ده.
مراد: بتريقه تخصصك يا قلبي وإنتي اللي وافقتي على البهدله دي، أنا وطارق رفضنا بس إنتي وامك بقى.
فريحه: أمك اسمها أمك اعااااااا
مراد: ايه الهبله دي بتعيطي ليه دلوقتي.
فريحه: اعاااااااا كان في بقره بعالجها وكنت هاخد عليها درجات كويسه بس إنت جيت بوظتلي كل حاجه إنت جيت ليييييه؟
مراد: فصل ضحك عليها بقره آه ما انتي من صغرك وانتي بتحبي البقر.
فريحه: كانت بتعيط وبعد كلمته ضحكت جـ.ـا.مد.
ومراد بعدها فهم سبب ضحكها ومكنش قصده عليه.
فريحة فهمت إنه مش قصده لكن فريحه بتحبه من صغرها.
أشرف: هنايا.
هنا: أيوه يا حبيبي.
أشرف: يوسف وروتي فين؟
هنا: يوسف في اوضته بيراجع لوح الرسم الهندسي بتاعته وروتي بتذاكر ليه في حاجه؟!
أشرف: مشتاقلها وقرب منها وقال إنتي تخنتي قوي وعجزتي.
هنا: بصدmه! إنت بتتكلم جد محدش قالي اني تخنت، وبصت في المرايا أنا عجزت قوي إزاي، أنا لسه صغيره وزعلت من أشرف وسيباه وماشيه.
أشرف: حـ.ـضـ.ـنها من الخلف أخيرا زعلتي تعالى بقى اصالحك.
هنا: اتنهدت وقالت خضتني أنا فكرتك بتتكلم جد وبعدين أنت لسه فاكر؟
أشرف: هو أنا أقدر منكدش عليكي علشان اصالحك تعالي تعالي.
ملك: قاعده جمب جاسر في السرير وبتلعب في شعره حبيبي.
جاسر: أيوه يا ملاكي.
ملك: عايزه أعمل حفلة بـ.ـاربيكو كبيره نلم فيها العيله، إنت عارف من بعد وفاه بابا ونانا نهاد الله يرحمهم كل واحد انشغل بحاله؛ يعني نعزم آدm وعيلته وطارق وكمان أشرف وعيلته وحسام وعيلته.
جاسر: والله فكره حلوه قوي ياروحي إحنا من زمان متجمعناش.
ملك: يعني موافق؟
جاسر: وبشـ.ـده وضحكوا.
وقالها: ت عـ.ـر.في لما بتضحكي قلبي بيدق.
ملك إتحرجت وقالها: إحنا متجوزين من 21 سنه ولسه بتتكسفي منى؟
ملك: حبيبي ده مش كسوف ده حب و فرحانه إنك لسه بتغازلني وحبك ليا مقلش.
جاسر: هو انا مت
ملك: بصدmه بعد الشر عليك يا جاسر ليه بتقول كده؟!
جاسر: خلاص طول ما أنا عايش قلبي ده يدق علشانك إنتي وهغازل فيكى أنتى وبس.
ملك: حطت إيديها على قلبه يسلملي قلبك.
جاسر: بما إن مالك بيذاكر ومليكه كمان في اوضتها بتسمع مزيكا، تعالى أقولك على حاجه.
ملك ضحكت بصوتها كله وقرب منها وبادلها الحب.
طارق: رنا رنا رانوش حياتي انتي فين؟
رنا: خارجه من الحمام ولفه فوطه وهدومها على السرير وطارق شافها ووقف مكانه بـ.ـنت حلال حاسه بيا والله مجهزالي نفسك.
رنا: ابتسمت علشان عارفه دmاغه ورايحه تاخد الهدوم.
طارق سبقها وأخد الهدوم وشالها لا لا استهدي بالله عيب تلبسى واللواء طارق السيوفي موجود.
رنا: ههههههههه والله أومال عايزني أفضل بالفوطه، هات بقي وقربت منه وبترفع إيديها علشان تجيب الهدوم وعيونهم جت في عيون بعض.
طارق: لسه قمر وشقيه زي ما انتي.
رنا بحرج: هات الهدوم بقى.
طارق: هي العيال فين؟!
رنا: متـ.ـو.تره فريحه نامت وفارس جوه بيذاكر وفهد عند مراد.
طارق: حلو قوي قوي تعالى بقى أشوفلك لبس غير ده.
رنا: هههههه
طارق: عارفه إنتي كل يوم تحلوى عن اليوم اللي قبله وقرب منها وباسها ورنا تاهت في حب طارق.
- بقلمى
حسام نايم وهدى دفنه وشها في حـ.ـضـ.ـنه وبعدها باسها من جبهتها.
«وبعد سكوت طويل»
حسام: ت عـ.ـر.في إن زياد إبنى مش عاجبنى؟
هدى: بتنهيده وإنت هتقولي وهو حاله عاجب مين يروح شركه جاسر ويسيب شركه آدm.
حسام: وما ت عـ.ـر.فيش ليه مع ان آدm زعل إن زياد ساب الشركه لإنه بيعتبره زى إبنه.
هدى: يعني إنت مش عارف زياد حبه ل ماليكه هيدmروا، زياد ضيع مستقبله كان نفسه يبقى ضابط أو دكتور من صغره وكان عقله كبير وكنت متامله فيه خير بس حبه ل ماليكه خلاه يدخل تجاره إنجلش علشان يشتغل في شركه جاسر على أمل إن جاسر في يوم من الأيام يوافق عليه قولتله يا بني الحب مش كده وإنت لما تبقى ضابط ولا دكتور هيرفضوك! ده إنت تشرف أي حد قالي يا ماما سيبيني براحتي ماليكه عايزه لما تكبر تدخل تجاره انجلش وأنا كمان هادخل علشان أبقى اذاكرلها وهو يحبة عيني هاري نفسه الشغل ومراجعه ليها وهي في الأخر ولا في دmاغها ومش حاسه ب زياد خالص.
حسام: إتنهد وباس إيديها حبيبتي ما تزعليش كله نصيب، وبعدين هي التجاره الإنجلش وحشه بكره يبقى عنده شركته ويبقى راجـ.ـل أعمال ناجح بذكاءه، ولو على ماليكه أكيد في يوم هتحس بيه ولو ما حستش هنعمل إيه هنجبرها عليه انا هاتكلم مع زياد.
و مريم فين ما شفتهاش؟
هدى: مريم هاريه نفسها مذاكره عايزه تجيب مجموع ربنا معاهم يا رب ويريح قلبهم.
حسام: آمين.
«وأخيرا عند آدm العدوي»
كلهم قاعدين تحت بعد العشا ولارين واقفه في المطبخ بتحكي ل نور على نادر الفرفور وقاعدين يضحكوا على اللي حصل ومش واخدين بالهم باللي سمع الحوار كاملا وربنا يستر!
آدm: بيغمز ل مريم علشان يطلعوا فوق لأنها وحشاه جدا.
مريم: مكسوفه ومش قادره تتكلم علشان أولادها حواليها.
زين: قاعد على اللاب بابا.
آدm: نعم يا حبيبي.
زين: الوفد الأجنبي بعت ع إيميل الشركه الموافقه على كل شروطنا ومستعدين نبدأ في أي وقت وقالوا إنهم مش هيلاقوا عرض أحسن من كده.
آدm: تمام وبعد كده ما تتكلمش في الشغل وإحنا في البيت أنا عايزك تتعود تفصل ما بين شغلك وبيتك.
زين: حاضر يا بابا.
مراد: ولا يا فهد.
فهد: ارغي.
مراد: إنت قاعد سرحان ليه؟!
فهد: مفيش أنا هاقوم اروح الوقت إتاخر وورايا كليه بكره، وقام عايز حاجه يا عمي.
آدm: لا يا حبيبي سلملي على أبوك وقوله يجيلى الشركه بكره عيزه.
مريم: ما تقعد يا فهد يابني لسه بدري.
فهد: شكرا يا خالتو يا دوبك علشان عايز أنام ورايا مشوار بكره بدري قبل الكليه، وآدm بصلها بغـ.ـيظ.
وفهد مشي وكل واحد طلع على أوضته، و سرحانين مراد سرحان وبيضحك على فريحته و بيتخيل شكلها وهي واقفه قدام البقر و لما وقعت على وشها فضحك واتنهد لأنه بيمـ.ـو.ت فيها.
و زين سرحان في البـ.ـنت اللي بتتـ.ـو.تر على طول.
ونور سرحانه في هشام زميلها اللي إعترفلها بحبه، وهي مش حاسه بأي حاجه لكن هي شايفه إنه إنسان كويس ومحترم ويعتمد عليه.
أما رينو قاعده بتكلم رودي ف الفون وبتحكيلها على اللي باباها عمله في المدرسه، ورودي قد إيه معجبه بشخصية آدm وقالت لها إن باباكي مش باين عليه سن خالص ومز آخر حاجه أنا فكرته أخوكي مراد!
آدm بيقلد مريم بغـ.ـيظ إقعد يا فهد يا بني لسه بدري.
مريم: الله يا آدm بقى بلاش أقوله إقعد يعني حتى من باب الواجب على الأقل.
آدm: طيب ياختي شوفي واجب جوزك.
مريم: قربت منه بحب وبتمثل الزعل، وهو أنا مقصره في حق جوزي يا أبو مراد؟
آدm: قربها منه بيلخبطه واتنهد وقرب هو أكتر وحاوطها من وسطها عمرك؛ إنتي عمرك ما قصرتي معايا أبدا قايمه بواجباتك على أكمل وجه بس النهارده إتاخرتي ربع ساعه.
مريم: إبتسمت ومسكت إيده وباستها بحب أنا أسفه يا حبيبي غـ.ـصـ.ـب عني ساعات في حاجات بتجبرك وتتاخر سوري بقى يا وحش.
آدm: بصدmه سوري يا وحش! ااه يا ربي من ساعة ما خلفتي العيال دي و علموكي حاجات أنا ما عرفتش أعلمهالك.
مريم: حاوطت إيديها على رقبته وهمست وحـ.ـشـ.ـتني.
آدm: حبه ل مريم بيزيد يوم عن يوم.
إنتى اللي حشـ.ـتـ.ـيني و قوي وقرب منها وباسها بكل حب وشالها.
مريم: إبتسمت إنت على طول كده هتشلني؟
آدm: قولتلك لحد ما سناني تقع وشعري يشيب وضهري ينحني، مريم وهو شايلها باسته من شـ ـــفــايـــ ـفه بعد الشر عليك من حانية الضهر ربنا يديك الصحه والعافيه ونزلها على السرير وقرب منها بحب ودفن وشه في رقبتها وشعرها اااه لو ت عـ.ـر.في أنا بعشقك قد إيه كان الحجر نطق وقالك آدm بيعشقك قوي يا أميرته.
مريم: مش أكتر من عشقى اللي داب فيك؛ إنت عشقى يا آدm.
↚
ف الصباح
مريم في المطبخ بتجهز ما لذ وطاب من الفطار لاجمل عيله وبتعمل لكل واحد من افراد العيله الاكل اللي بيحبه
آدm: في جناحه نايم وبدا يفوق وفتح عينيه على اساس انه يبـ.ـو.س اميرته وملقاش مريم حبيبته جمبه اتعدل ونفخ بديق آدm: اوف استغفر الله العظيم
وجاب الفون من على الكومود واتصل تحت على الفون الارضي وبالفعل
مريم: ردت الو.
آدm: بصوت عالي لدرجة ان مريم بعدت السماعه عن ودنها.
آدm: سيبي اللي في ايدك واطلعي حالا يا مريم
مريم: حبيبي صباح الخير الاول انا بس كنت بجهز...
وآدm قطعها سمعتي قولت ايه ولا انتي رجعتي تاني لاني اكرر كلامي مرتين دقيقه و تكوني قدامي وقفل
مريم: قفلت واتنهدت وراحت ع المطبخ وقــلـــعت المريله وغسلت ايديها وطلعت ودخلت الجناح
وآدm قاعد على السرير كانه مخدتش جرعة الإدmان بتاعته
مريم: بخــــوف قربت منه ولسه هتقعد جمبه على السرير زعق لدرجه انها اتخضت ووقفت تاني.
آدm: هو انا مـ.ـيـ.ـت مره هاعيد في ام كلامي
مريم: بسم الله خضتني ايه يا آدm الناس بتصحى الصبح تقول صباح الخير
آدm: والله قولي لنفسك يختي الناس لما بتصحى بتقول صباح الخير للموجودين جمبهم ومسك المخده صباح الخير يا مخدتي عامله ايه النهارده يا رب تكوني نمتي كويس
مريم: كاتمه الضحكه لانها فاهمه سبب غـــضــــبه وانه صحي من النوم مالقهاش في حـ.ـضـ.ـنه
مريم: ببرود وهزار ها ردت عليك.
آدm: اتنرفز اكتر وقام وقف اه ردت عليا وبعتالك السلام
مريم: ابتسمت وده خلا آدm يتنرفز اكتر وقرب منها هو انا كام مره قولتلك عايز لما افتح عيني تكوني في حـ.ـضـ.ـني وجمبي ها كام مره قولتلك
مريم: حبيبي طيب قولي انا غلطت في ايه انا صحيت وانت كنت لسه نايم قولت لنفسي انزل اجهز احلى فطار لاحلى دومي في حياتي. انا كده غلطانه.
آدm: ايوه غلطانه انا مش عايز افطر انا عايز افتح عيني الاقيكي في حـ.ـضـ.ـني وحتى لو انتى صحيتي وانا نايم انتي تصحيني وانا كام مره نبهت عليكي في الموضوع ده وكمان قولتلك انا مش عايزك تشتغلي في البيت
طيب يا مريم من بكره هتلاقي الفيلا مترشقه شغالين وابقى شوف حجتك ايه
مريم: شغالين ايه بس يا حبيبي انا ما بعملش حاجه وبعدين لازم اهتم بيك و بالاولاد.
آدm: انا مش عايزك تعملي حاجه وده اخر قرار وانتي مابقتيش بتسمعي كلامي على فكره يمكن شايفاني كبرت خلاص عن اذنك وسابها و داخل الحمام
مريم جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته من الخلف حبيبي خلاص ما تزعلش انا اسفه واوعدك ان دي اخر مره هاقوم من حـ.ـضـ.ـنك
آدm: واقف وساكت ومغمض عينيه علشان اى لمسه من مريم بتأثر فيه.
مريم: في حركه سريعه جابت الكرسي الصغير وحطيته على الارض قدام آدm ووقفت عليه علشان تبقى في مستوى طوله وقربت منه وباسته من جابهته وعينيه لو سمحت ما تقولش ع ابني حبيبي انه كبر علشان بجد هازعل منك
آدm: النار بدات تخمد لكن مش عايز يثبتلها أنه بيضعف من اى حركه منها
آدm: انا عايز اروح الحمام
مريم: قربت منه وحطت خدها على خده وهمست يعني ينفع تسيب مريومه حبيبتك وتروح الحمام وانت زعلان وباسته برقه في خدوا.
وآدm خلاص مش قادر يمسك نفسه اكتر من كده انا زعلان بجد منك ما تحاوليش لان دي مش اول مره اقولك ما تقوميش من جمبي انا عايز اول ما افتح عيني تكوني انتي اول حاجه اشوفها بس انتي شكلك مش حابه كده
مريم: نزلت من على الكرسي وحطت راسها على صدره بحب آدm انا مش حابه كده وهو في واحده مش عايزه تشوف الجنه اول ما تفتح عينيها انا اسفه بجد حقك على مريومه حبيبتك وحـ.ـضـ.ـنته.
آدm: خلاص مش قادر يقاوم وحـ.ـضـ.ـنها بايديه انتي لو ت عـ.ـر.في لما افتح عيني وما بلاقيش جمبي بحس ان يومي كله باظ خلاص
يا مريم انتي ادmانى ولو سمحتي ما تعمليهاش تاني علشان المره اللي جايه صدقيني هتشوفي آدm تاني خالص فاهمه
مريم: بجرأه ما تجيب بوسه
آدm: بدهشه نعم لان طلبتها بجرأه
مريومه: بوسه من بقك الحلو ده
آدm: قرب منها وباسها يعني الواحد ما يعرفش يزعقلك.
مريم: حاوطت ايديها على رقبته مريوم حبيبتك عمرها ما تهون عليك ابدا صح يا دومي
آدm: عمرك، مـ.ـا.تهونى عليا ياروحى طيب تعالى بقى وشالها ورايح بها على السرير صح يا عيون دومي ويلا علشان هتتعـ.ـا.قبي
مريم: ههههههههه بحبك يا دومي
آدm: قلب دومي والله
وآدm نيمها على السرير و بدا يدخل في جنة مريم
وبعد فتره طويله شالها ودخلوا اخدو شاور وساعدو بعض ف اللبس ولبسته ساعته ورشتله برفانه ونازلين مع بعض زي العريس والعروسه.
ومراد طبعا عاكس مريم صباح الخير على احلى مريومه في الدنيا وباس على ايديها
مريم: بتلقائيه صباح الخير على عيونك يا حبيبي
آدm: بغـ.ـيظ مش يلا علشان نقعد نفطر
مراد: عارف ان أبوه بيغير من اي هوا يعدي جمب مريم
مراد: طبعا هنفطر انا اول ما شوفت مريوم بالحلاوه دي فتحت نفسي
مريم: حبيب ماما انت تسلملى حبيبى
آدm: بدا يشيط من مراد
مراد: الا قوليلي يا مريوم الرشاقه اللي في انتى فيها دى سرها ايه يعني انتي بتعملي رجيم.
مريم ؛ ولا رجيم ولا حاجه يا حبيبي عادي انا كده من صغري صح يا آدm
آدm: بصلها بغـ.ـيظ اه يا روحي انتي طول عمرك سمبتيك
مراد: والله يا بختك يا بابا انت متجوز ست ما فيش زيها في الدنيا انا كنت اتمناااا...
آدm: خبط ايده على السفره جـ.ـا.مد لدرجة أن الطباق اتحركت مش يلا بقى نفطر ونقفل صفحه الغزل دي ولا ايه ان شاء الله وبص لمراد بشرز
ومراد سكت علشان يعدي اليوم ده على خير.
وزين همس ف ودن مراد انت مش هتجيبها لبر الا لما تاخدلك علقه تمام اوعا تفكر ان ابوك اقل منك في القوه لا ده ابوك يبطبطني انا وانت
مراد: عارف بس ياض يا زين مش عارف كده بحب انرفزه عارف كده انت لما تدايق حد ياااه تحس انك مرتاح
زين طيب ياخويا دايقه ويطلع ديقه على قفاك في الاخر
مراد: حط ايده على قفاه وهرش علشان ديما متعود ان لما آدm يتدايق يروح لسعه على قفاه
آدm: مش هنخلص من الوشوشه دى. وانت يا زين.
زين: نعم يا بابا
آدm: قبل ما تروح الكليه تاخد لارين وتطلعها المدرسه وتتاكد ان هي دخلت الفصل
مريم: ليه يا حبيبي في حاجه
آدm: ابدا زيادة تأمين
وأنت يا معلم مراد
مراد: اؤمرني يا حاج
آدm: تاخد اختك نور وتوصلها لحد الجامعه ولا عندك مانع
مراد: لا ابدا علشان خاطر عيونك بس يا حاج
وبعد كده نزلت نور ورينو
نور: صباح الخير ع الكل
كلهم: صباح الخير
رينو: باست مامتها وباباها وقالت صباح النوتيلا ع الكل.
الكل ابتسم ومراد صباح القشطه
آدm متغاظ
نور: باست مامتها
وراحت قعدت جمب آدm وباسته وشافت أن مراد مزود الجرعه احم مالك يابابى
آدm: مفيش ياحبيبتي
نور: قولى لو حد مدايقك اتصرف انا
آدm: لا يحبيبت ابوكى انا مفيش حد يقدر يدايقنى وبص بشرز ل مراد انا بس سايبهم يكلو عيش علشان لو آدm العدوي حط حد ف دmاغه يقول ع نفسه يا رحمن يا رحيم وهقعدو انا بقى ف حـ.ـضـ.ـن أمه بجد.
مراد بلع ريقه. ومد ايده بالطبق احم تاخد جبنه فلامنك يابابا
آدm: لا متشكر
وفطرو كلهم مع بعض وكلهم ودعوا مريم
آدm: قام وباسها من خدها وباس ع ايدها بحب قدام ولادها وودعها ومريم باست ع ايدو بحب كبير ودعتله واستودعته عند الله وخرج
ومراد باس مريم من جبهتها وايديها ومريم استودعته واخد نور يوصلها على الجامعه
وزين باس ع ايد مريم وجبهتها ومريم استودعته وخد رينو يوصلها على المدرسه.
ومريم دعت بحب ان ربنا يديم عليهم نعمة السعاده ويحفظ لها جوزها و اولادها من كل سوء وشر.
بعد فتره
عند المدرسه نادر واقف راكب عربيه فخمه جدا ابوه جايبهاله مع أن سنه لسه صغير
وجه حد فاجأه خبط على ازاز العربيه
نادر نزل الازاز وشاف واحد شاب خير حضرتك
فهد: انت نادر منصور
نادر: ايوه حضرتك انا في حاجه
فهد: لا يا حبيبي انزل عايزك في حاجه
نادر: نزل خير انت تعرفنى
فهد: من غير مقدmـ.ـا.ت انت مسكت لارين العدوي بايدك اليمين ولا الشمال
نادر: خاف وماردش.
فهد: رد عليا علشان يومك ما يبقاش اسود النهارده انت لمستها بانهي ايد
نادر: بخــــوف رفع ايده اليمين
فهد: دي. دي اللي لمست لارين
نادر: بخــــوف والله انا مش هعمل لها حاجه تاني انا كنت بهزر
فهد: لا يا حبيب امك ما انت مش هتعملها حاجه تاني وراح فهد اخد نادر وفين يوجـ.ـعك واخد العلقه التمام وعمل حاجه بسيطه كـ.ـسر دراع نادر وكمان اتجـ.ـر.ح جـ.ـر.ح بيسط ف وشه
نادر بيصوت.
فهد: عارف ياروح امك لو شفتك بس معدى من جمبها كده هتشوف ايام اسود من شعر راسك ووقعه على الارض ومسح نقطتين دm جم على ايده من جبهت نادر مسحهم بالمنديل ورمى المنديل ع نادر
ودخل المدرسه وطلع عند فصل رينو وخبط على الفصل وطبعا فهد زي ما احنا عارفين في منتهى الحلاوه
المدرسه فتحت الباب ايوه حضرتك
فهد: مساء الخير
المدرسه مساء الخير
و طبعا البنات كلهم بيشوفوا مين والبنات اتصـ.ـد.موا من حلاوه فهد وياترى جاى لمين.
فهد: كنت عايز الانسه لارين العدوي
المدرسه: حضرتك تقربلها
فهد: انا ابن خالتها
المدرسه: ندهت لارين في حد عايزك
لارين قامت وخرجت وشافت فهد وطلعت بره الفصل
فهد خير في حاجه
فهد: انتي قدامك كتير
لارين: المفروض لكن المستر مجاش وقاعدين مع ميس احتياطى ومبنعملش حاجه
فهد: خبط على الباب وسال المدرسه لو ينفع اخد لارين دلوقتى فيها حاجه
المدرسه: لا ابدا ما فيش حاجه انا مش أساسى معاهم
وبصت ل رينو. لارين روحي معاه.
لارين: هزت راسها ودخلت تجيب الشنطه
رودي: يخرب بيتك انتي كل يوم تجيبي واحد مز كده على المدرسه ارحمينا مين ده
لارين: هزت كتفيها وقالتلها هافهمك بالليل
رودى: بت الواد مز اوى كلميه عليا انا موافقه
رينو خبطتها ع راسها وضحكت وخرجت مع فهد ونازله خير يا فهد في ايه
فهد: امشي وانتي ساكته وماسمعش صوتك
لارين: استغربت حدته في الكلام
فهد: فتحلها باب العربيه اركبي
لارين: بتـ.ـو.تر احم مش هينفع يا فهد اركب معاك.
فهد: نفخ بديق رينو باقولك اركبي انا مش هخـ.ـطـ.ـفك وهارجع واقولك امك تبقى خالة أمي يعني انتي في مقام خالتي اركبي علشان انا على اخرى منك
لارين: بتبص شافت ناس ملمومه و بيشيلوا نادر وشايفه نادر مضروب واخد علقه وبيصـ.ـر.خ من دراعه بنظره سريعه فهد انت الل عملت كده
فهد: بعصبيه واضحه فتح باب العربيه وشاورلها بايده تركب علشان مايرتكبش جنايه
رينو: خافت وركبت
وفهد ركب وساق العربيه ووصل لمكان هادى وفرمل العربيه.
وبغـ.ـيظ مكبت بقى كده
انا عايز اعرف ازاى يا رينو يحصل معاكي امبـ.ـارح الموقف ده وما تتصليش عليا ولا تفتكريني
رينو: انت عرفت منين
فهد: سيبك انا عرفت منين ولا ماعرفتش انتي ازاي يحصل معاكي حاجه زي كده ومـ.ـا.تتصليش عليا
رينو: انا ساعتها ما فكرتش يا فهد هو الولد ده جه قدامي وانا ضـ.ـر.بته بالقلم بس لما اخدنا عند المدير انا اتصلت ع بابي فورا وهو جه وزعقله
فهد بيحاول يهدا
رينو: بابي هو اللي قالك لان ماحدش يعرف.
فهد: لا عمو آدm ما قالش حاجه انا سمعتك امبـ.ـارح انتي ونور وانتو بتتكلموا ولما عرفت ان لمسك وشـ.ـدك بايده انا كـ.ـسرتهاله علشان يتعلم ان ما فيش حاجه تخصني يبص عليها
رينو: مش فاهمه
فهد: انا قصدي ان انتي قريبتي
واول واخر مره يارينو تحصل معاكى حاجه ومتتصليش عليا اول واحد ويلا علشان اوصلك على البيت
فهد ساق بسرعه ومتدايق من رينو لانها مفكرتش فيه اول واحد ومتدايق من نادر جدا لانه مسك حاجه تخص فهد السيوفي.
وصلها عند البيت لكن وقف بعيد شويه وبكل احترام نزل وفتحلها الباب وشاور لها تنزل
رينو نزلت و متلخبطه ومش عارفه فهد عمل كده ليه
هو فهد قريبهم وصديق العيله ودايما واقف جمبها لكن ما كنتش تتوقع ان فهد يكون متدايق كده من حاجه حصلت وعدت
فهد ركب العربيه ومشي ورينو داخله الفيلا متلخبطه.
بعد كام اسبوع
زياد رجع الشغل مرهق لانه خلص الشغل وماليكا جات على الشركه وزياد شرحلها كتير
ومريم كانت في الاوضه بتراجع علشان هي في كليه صيدله
زياد دخل على مريم واول ما شافته قامت
مريم: اهلا يا ابيه جيت امتى
زياد: حاسس انه ضايع لان كل ما بيحاول يتكلم مع ماليكه دايما تحسسه بفرق المستوى الاجتماعي وكمان لو تعب مبتهتمش واكتشف انها عيزاه تحت امرها وبس واتنهد
لسه جاي دلوقتى انتى عامله ايه.
مريم: الحمد لله كويسه
زياد: مريم انا عايزك تركزي كويس قوي في مذاكرتك صدقيني ما فيش حاجه هتنفعك او تسندك الا شهادتك وخصوصا لو شهاده كويسه زي صيدله او طب ماشي يا حبيبتي
مريم: حاضر يا ابيه
زياد: طيب يا حبيبتي اسيبك انا علشان تكملي مذاكرتك وانا هاروح انام
مريم: هتنام دلوقتى ياابيه انت شكلك مدايقك في حاجه دايقتك
زياد: حط ايده على راسها بحب لا يقلب اخوكى مفيش حاجه معلش يا حبيبتي انا عندي صداع وعايزه انام.
مريم: طيب على الاقل اتعشي
زياد بص في عيون اخته وسرح فيها وكان بيتمنى الاهتمام ده من ماليكته واتنهد لا ما ليش نفس تصبحي على خير
مريم: بحـ.ـز.ن ع اخوها لانها حاسه بيه وانت بخير ياابيه.
هشام: انسه نور صباح الخير
نور: اهلا صباح الخير يا هشام
هشام: ممكن بعد ما نخلص تشريح اعزمك على حاجه ونقعد في نادي بره الجامعه
ونور لسه هترفض اذ وفجاءه حد جه من وراها وهوووب بوكس ثلاثي الابعاد وهشام وقع على الارض ااااااه
نور: اتخضت وافتكرت ان ده مراد اخوها وخافت لكن لما لف ليها كان محمد
نور: محمد ايه الل انت عملته ده في هشام وراحت علشان تساعد هشام يقوم.
محمد مسكها من دراعها وشـ.ـدها عليه ودي كانت اول مره وزعقلها لو اتحركتي حركه واحده عند الحـ.ـيو.ان ده مش هيحصلك كويس
نور: مستغربه من محمد لكن نور ليها شخصيتها المستقله انت ازاي تتكلم معايا كده مش معنى انك اكبر مني وابن خالتي وكمان دكتوري يبقى ده يديلك الحق تتدخل في حياتي بالشكل ده الظاهر انا كنت غلطانه لما افتكرتك صديقي المقرب وحكتلك عنه وقربت من محمد وبصتله بشرز هشام خطيبي فاهم.
محمد: بغـ.ـيظ احلمي. احلمي يا نور
نور: سمعت قولت ايه هشام خطيبي وقريب قوي هاعزمك على فرحي
محمد وصل لقمه غـــضــــبه و شـ.ـدها من دراعها عليه جـ.ـا.مد وعيونهم في عيون بعض يبقى اخر يوم في عمرك
نور ما تعرفش ايه اللي حصلها ولسانها اتلجم ومش عارفه تتكلم
محمد بعد عنها عايزه ت عـ.ـر.في انا ضـ.ـر.بته ليه
نور: بزعل ايوه انت ازاي اصلا تجرؤ انك تضـ.ـر.به
محمد: طلع من جيبه ظرف وكان فيه كام صوره وقالها اتفضلي
نور: ايه ده.
محمد: علا صوته اتفضلي مش عايزه ت عـ.ـر.في سبب اني ضـ.ـر.بته ليه خدى، وبتريقه واتفرجى ع خطيبك الل هتعزمينى ع فرحكو
نور: اخدت الظرف وفتحته وكان جواه عبـ.ـاره عن صور ل هشام ونور في الجامعه لكن الصور ملعوب فيها عن طريق الفوتوشوب بمعنى ان الصوره نور قاعده جمب هشام قوي و لازقه فيه بطريقه مش كويسه
وصور تانيه بتبوسه في خدو وصوره تالته واحده في حـ.ـضـ.ـن هشام قدام بوابه الجامعه
وصور تانيه عاديه وهي واقفه معاه.
نور: مصدومه ومش لاقيه كلام تقوله وحست انها دايخه
وعلى ما فاتت من الصدmه شافت محمد مكـ.ـسر هشام وأمن الجامعه بيفصل محمد عن هشام
واخيرا محمد بعد عنه بعد ما هشام عيونه قفلت خالص وعدل جاكيت البدله ونور من الصدmه كانت هتقع ولكن محمد لحقها وشالها بخــــوف في وسط الجامعه واخدها على العربيه وساق واخدها على المستشفى وعطالها ابره مهدئ وكان قاعد جمبها.
يوسف: بينده مريم: مريم
مريم ؛ استغربت يوسف ايه الل جابك صيدله هنا خير في حاجه
يوسف: تاه في عيون مريم اللي كلها عيون عمتها
يوسف: احم ابدا كان عندي مشوار مهم هنا قولت اعدي عليكي وبالمره لو خلصتى اوصلك في طريقي
مريم: جواها كان نفسها يقولها جاي علشانك
مريم: عمو اشرف وطنط هنا وروتى عاملين ايه.
يوسف: نفسهم يشوفوكي وكان كلامه برومانسيه احم قصدي يعني ماما امبـ.ـارح قالت ان عمو حسام و طنط هدى ما جوش من زمان ليه ما بتجوش يا مريم
مريم: دايما بتفكر في فرق المستوى وعلشان كده مختصرين ابدا انت عارف بقى مزاكرة صيدله وكمان بابا في الشغل ومفيش وقت زياد يا دوبك يرجع على النوم ان شاء الله هاحاول اطلب من بابا وماما انهم يجو يزروكم
يوسف: لا إراديا طب وانتي مش هتيجي معاهم
مريم: قلبها دق ا. اه إن شاء الله.
يوسف سكت ومريم وبعد فتره يوسف: هتروحي امتى
مريم: خلاص قدامي ساعه اتفضل انت لو هتتاخر
يوسف: لا ابدا انا هستناكى هنا لحد ما تخلصي و هاوصلك لحد البيت
مريم: بحرج لانها بتتعب في المواصلات مش عايزه اتعبك اتفضل انت وانا هاروح ف تاكسي
يوسف: بديق لا طبعا انا لو عليا اوصلك كل يوم اتفضلي انتي وانا هستناكي ومش هتحرك غير لما ترجعي
مريم: حست بشعور غريب وبحب شكرا يا يوسف.
يوسف: اول ما سمع اسمه بحب كده حاسس ان عايز يقولها انه بيحبها قوي.
زين ماشي في الجامعه اذ وفجاءه شاف ريتال واقفه مع مجموعه من البنات ومعاهم ولدين
ريتال واقفه وبتتكلم عادي لكن في شاب هزر مع ريتال هزار مش كويس وشـ.ـد منها الدفتر والملزمه وكمان الفون وكان هيقع وريتال اتخضت للفون يقع على الارض لكن ريتال معلقتش لانها على طول بتتـ.ـو.تر والولدين ضحكوا على شكل ريتال وكمان البنات
وده دايق زين جدا و راح عندهم
زين: ايه يا اخ بتمد ايدك على الل مش ليك ليه.
الولد: ببرود وغمزه هو القمور معلق معاها ولا حاجه
ريتال اتصـ.ـد.مت وشهقت وحطت ايديها على بقها
زين ادايق لا يا روح امك انا شاقط اختك وبص ل ريتال يلا يا ريتال علشان اوصلك
الولد: اتدايق ان زين جاب سيره اخته وحط ايده على كتف زين مستعجل على ايه يا برو انت لسه ماخدتش واجبك
زين: نزل ايدك
الولد: ضغط على كتف زين ولو منزلتهاش وبص على ريتال الظاهر ان ريتال عجباك قوي عادي خدها بس رجعها بسرعه وحياه امك.
هنا بقى زين دخل في الضلمه ومسكوا بوكسات في وشه وفين يوجـ.ـعه والولد التانى خاف من شكل زين وهو بيضـ.ـر.ب وجيرى
وزين اداله العلقه التمام و ريتال بتعيط والأمن جه اخدهم على مكتب رئيس الجامعه
ريتال بتعيط وعايزه تتصل على باباها وزين شخط فيها متتصلش بحد طول ما هو جمبها.
والدكتور زعق لكن كان زين عاقل واتكلم بطريقه متحضره وفهم الدكتور كل حاجه ولما الدكتور شاف ريتال متـ.ـو.تره امرهم بالانصراف ولكن ده اخر انذار ليهم والولدين استحلفه لريتال وزين
وزين زعق ل ريتال وقالها انه لو شافها بتكلم اي ولد تاني في الجامعه حتى لو زماله ما تلومش الا نفسها ووصلها لحد البيت
وريتال كانت متـ.ـو.تره لكن زين ماسبهاش غير لما هديت خالص وريتال حست انها مهمه بالنسبه ل زين.
نور فاقت وقامت وقعدت على الكنبه في مكتب محمد وبتعيط لانها كانت ها ترتكب غلطه كبيره في حق نفسها
وحاسه انها مكسوفه من محمد لانها علت صوتها عليه وجـ.ـر.حته بكلامها وقاعده سرحانه
محمد: انا مش زعلان منك
نور: بدهشه وعيونها الخضر مع الدmـ.ـو.ع جننت قلب محمد
وقام وقعد على الترابيزه اللي قدامها وقالها ايوه مش زعلان منك بس انا مجروح منك يا نور.
نور: دmـ.ـو.عها زادت والله يا محمد انا مكنتش اعرف انه زباله اوى كده ومكانش باين عليه
محمد: طلع منديل وعطاها ومسحت دmـ.ـو.عها
محمد: طيب ممكن لو في قلبك معزه ليا تبطلى عـ.ـيا.ط دmـ.ـو.عك دي ولا اراديا انتي ما بت عـ.ـر.فيش دmـ.ـو.عك دي بتنزل على قلبي تكويه
نور من زعلها مركزتش
محمد: احم انتي احسن دلوقتى
نور: محرجه من محمد انا اسفه
محمد: على ايه
نور: لاني كلمتك بطريقه مش لطيفه قدام الانسان الزباله ده بس يا محمد انت عرفت ازاي.
محمد رفض يقولها ولكن من كلمة نور ل محمد علشان خاطري قول
محمد: استسلم ابدا انتي اول ما حكيتيلي عن هشام ده ربنا يعلم ايه اللي حصلي
نور: وايه اللي حصلك
محمد: ها ولا حاجه قصدي يعني اني حبيت اطمن عليكي رحت عند الجامعه وشفتك وانتي واقفه معاه ومحمد بيحكى والغيره هتاكل قلبه من هشام الل كان واقف معاها
وبعدها راقبته كويس لاحظت انه معاكي حاجه ومع اصحابه حاجه تانيه.
وكمان خرج بالعربيه بتاعته وكان معاه شباب وبنات فضلت اراقبه وبعدها بكام يوم شوفت هشام ده بيدفع لواحد فلوس وبيشرح للشاب ده و بالاشاره فهمت انه بيتفق معاه على انه يصور حد بطريقه معينه
انا فضلت ورا الشاب ده لما لقيته بيصور هشام في وجودك انتي وبس.
انا بقى اتصرف وجبت الشاب ده وعملت معاه الصح واعترفلي ان هشام عايز يكـ.ـسر كبريائك في الجامعه ولو رفضتيه هيلعب في الصور زي ما شوفتي كده و هينشرهم في الجامعه وكمان على السوشيال ميديا
نور: بصدmه كبيره وعـ.ـيا.ط انا. انا يعمل معايا كده طيب لييه ليه وعيطت تاني وقامت علشان تمشي لكن محمد مسكها من كف ايديها وهز راسه ليها بلا ما تمشيش.
نور: مره واحده اترمت ف حـ.ـضـ.ـن محمد الل انقذها ولاول مره محمد مغمض عينيه ونور سمعت دقات قلب محمد اللي بتزيد مش بتقل بحكم مهنتها
محمد مرضيش يضمها علشان ما تفهموش غلط مع انه حاسس انه بيحلم ونفسه يضمها اووى ولكن اكتفي بانه حط ايده على راسها بكل حب وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه بدmـ.ـو.ع واول مره محمد يمسح دmـ.ـو.ع نور يايدو
وقالها انا قولتلك لو ليا شويه معزه عندك ما تعيطيش وعايزك ت عـ.ـر.في اني لاخر يوم في عمري هافضل.
جمبك واحميكى حتى من الهوا اللي يحاول يأذيكي يا نور.
في العربيه مالك الصاوي رايح على شركة جاسر الصاوي
شاف ماليكه بتتصل
مالك: الو ايوه يا ماليكه
ماليكه: انت فين يا مالك انا في الشركه من بدري و بتنفخ
مالك: حبيبتي انا قدامي عشر دقايق وداخل عليكي اهو ومالك متعفرته ليه
ماليكه: أوف اللي اسمه زياد ده بقاله يومين ما بيجيش الشركه ومن غير ماياخد إذن منى ووعدنى انه هيراجعلى والمفروض يكوون قدامى حالا.
ما لك: يمكن تعبان ولا حاجه يا ماليكه وبعدين ياخد إذن منك ليه هو مش شغال عندك زياد انسان منتظم في شغله وكمان الراجـ.ـل يشكر اوى انه بيساعدك
وهو بيتكلم ماليكه سمعت صوت صرخه وعربيه مالك فرملت اااااااه.
↚
مالك سايق العربيه وفي لحظه فرمل لان بـ.ـنت ظهرت قدامه وخبطها فاجأه ورمى فونه ونزل بسرعه وجيري على البـ.ـنت
وكانت واقعه ع الأرض ع وشها
مالك: بخــــوف يا. ا. اانسه انتي كويسه ونزل على ركبه والبـ.ـنت على وشها ومالك ساعدها ولفها ليه وكان مغمى عليها
مالك: من الخضه مش عارف يعمل ايه مالك شالها وركبها العربيه وطلع بيها على الشركه ونزل وشالها ووصلها لحد مكتب ماليكه اللي بتذاكر فيه جمب مكتب جاسر
ونيمها على الكنبه.
ماليكا: انت عملت ايه ومين دي وايه الصوت اللي سمعته وانا معاك على الفون
مالك: اسكتي مش وقتك خالص و مالك مخضوض وخايف يكون البـ.ـنت جرالها حاجه
وجيري جايب كوبايه الميه وبيفوقها واخيرا البـ.ـنت فتحت عينيها وكان فيها شبه من مالك بس مش كبير
مالك وماليكه: انتي كويسه يا انسه
مالك: يا انسه الله يخليكي ردي انتي كويسه
البـ.ـنت: ااااه اممم انا تعبانه انا فين
مالك: اتنهد بـ.ـاريحيه الحمد لله.
ماليكه: انتى ردي انا باقولك انتي كويسه
البـ.ـنت: اااه مش عارفه انا عايزه ماما ارجوكم عايزه اروح وجات تقوم صرخت من رجليها اااااه رجلي ااااه
مالك: مالها ثواني كده وراح يمسك رجليها
البـ.ـنت: ابعد عني ما تلمسنيش اااااه يا رجلي البـ.ـنت عيطت وافتكرت العربيه اللي خبطتها، كان في واحد سايق عربيه و خبطني اااااه كـ.ـسرلي رجلي منه لله
مالك: بحـ.ـز.ن احم يا انسه انا اللي كنت سايق العربيه.
البـ.ـنت: انت اااه ايوه ما انتو الاغنيه كده تدوسو على الغلابه اللي زينا وعيطت وازاي واحد لسه شاب صغير يسوق عربيه
مالك: يا انسه انا كنت سايق على مهلي وبعدين انتي اللي ظهرتي قدامي فاجأه
البـ.ـنت: قصدك يعني اني انا اللي غلطانه وكملت بحـ.ـز.ن عموما انا مش هاعرف اخد معاكو حق لكن متشكره لحضرتك
مالك: حس ان قلبه زعلان عليها انا مش قصدي كده بس حضرتك الطريق كان فاضي وفجاءه لقيتك ظهرتي قدامي.
البـ.ـنت: بعـ.ـيا.ط اعمل ايه جدتى بتمـ.ـو.ت وكنت عايزه اجيبلها العلاج رحت بعت الخاتم بتاعي علشان اجيبلها العلاج
ماليكه: مادخلش عليها الحوار ايوه ايوه قولي كده بعتي الخاتم وعلاج جدتك كده فهمت
ماليكه راحت فتحت شنطتها وطلعت فلوس ورمتها للبـ.ـنت دي على الترابيزه خدي دول تمن الخبطه وكمان تمن علاج جدتك وروحي يشاطره بقى قلبي رزقك في حته تانيه
البـ.ـنت: صعب عليها نفسها وبكت في صمت.
مالك: اتدايق من ماليكه. ماليكه مش كده اسلوبك متعجرف جدا
البـ.ـنت: سيبها يا استاذ هما الاغنيه دايما يبصوا للناس الفقرا كده لكن انا مش فقيره اهلي كانوا في يوم من الايام عايشين مبسوطين وحاولت تقوم لكنها هتقع
ومالك لحقها تعالي معايا انا هاخدك على المستشفى علشان نطمن عليكي
انتي اسمك ايه
البـ.ـنت ساره. ساره صلاح.
ومالك سندها واخدها على المستشفى وعملت جبيره ووصلها لحد باب البيت ومامتها اول ما شفتها عيطت وزعلت جدا ولكن لما مالك شرحلها الموقف صممت مالك يتغدى معاهم تعبيرا عن انه ماسبش ساره ومشي.
آدm: ف المكتب وكان بيتكلم مع مريم ع الفون وبيقولها إن الشغالين هيكونو موجودين في الفيلا من بكره. ومريم لسه هتعترض آدm اتكلم بحده ان هو خلاص اخد القرار ومريم استسلمت وقالت الل تشوفه وآدm اتغزل فيها بحب وبعدها قفل لانه مستنى طارق وبيتر ومراد.
طارق ومراد رايحين ل آدm على الشركه وراكبين الاصانصير
فون مراد رن وكان المتصل واحده بـ.ـنت بتعاكس مراد وتتغزل فيه ومراد وطارق سمعوها ومراد قفل الاتصال في وشها.
مراد: قابل يا عم طارق بنات اخر زمن
طارق: حصلت معايا كتير قوي بس انا ايه كنت اسد في نفسي كده عمري ماعكست واحده ولا بصيت ل واحده غير رنوش حبيبة قلبي
مراد: كشر عينيه انت هتقولي ده انت مثال للشرف، هههههههههههه
طارق: والله ياخويا عمرك شوفتني بعاكس واحده انا عمري ما اعملها ابدا ابدا انما انت بقى...
مراد: انا ايه انا عمري في حياتي ما عاكست اي بـ.ـنت لكن أنا عارف كل قذوراتك هههههه وحط في دmاغك اصلا ما فيش اي واحده تأثر على مراد العدوي
مفيش غير فريحه وبس هي مصدر قوتى
واخيرا وصلوا وخرجوا من الاسانسير ورايحين على مكتب ادm واذ وفجاه
طارق: وقف متنح ومراد واقف عادي
مراد: ايه يا طارق وقفت ليه
طارق: ولا يا مراد شايف اللي انا شايفه
مراد: بص يمين وشمال شايف ايه يا عم مافيش حاجه.
طارق: شاور على مكتب السكرتيره قدامه وكانت واقفه بتظبط الاوراق على المكتب وكانت لابسه عبـ.ـاره عن جيب اسود قصير جدا جدا وبلوزه بيضا ضيقه جدا لحد الوصف
طارق: يلا هنا بص ايه ده
مراد: بص وقــلـــع نضارته يا نهار اسود هو في كده
طارق: ولا كده ابدا ايه ده يالا البت دي طلقه يخرب بيتك
مراد: طلقه ايه بس دي صاروخ وااتكااا والجيب الل لابساها فاضلها خضه وتتفرتك
طارق: يعني قصدك اقول لل جيبه بخخ تتفرتك.
مراد: يخرب بيتك لما بتلبسي كده في المكتب امال في البيت بتلبسي اييه الله يحرقك ويحرقك يا طارق
بيتر: جه من وراهم وحط ايديه الاتنين على اكتافهم ولسه هيتكلم معاهم شاف السكرتيره
بيتر: الله اييه ده. ايه البت الجـ.ـا.مده دي
مراد وطارق: بصو ل بيتر. مش كده والنبي
بيتر: البت دي بتعمل ايه هنا عند آدm المفروض دي تكون عندي في الشركه و سكرتيرتي الخاصه كمان.
السكرتيره قعدت ع المكتب.
آدm: فتح الباب وفهم وبصلهم مش هندخل ولا ايه
طارق وبيتر ومراد: اا. احم ا. ااايوه اتفضل جايين وراك
آدm دخل وطارق وبيتر دخلو ومراد جاي يدخل لكن رجع السكرتيره
مراد: يا انسه أو يامدام
السكرتيره: yes
مراد: قرب من ودنها نسيتي تلبسى هدومك وسابها ودخل
طارق: ايه يا آدm البت الجـ.ـا.مده دي
بيتر: جـ.ـا.مده بس قول بطل
آدm: خبط بايديه على المكتب واتخضوا ومراد دخل وآدm كمل في ايه يا مراهق انت وهو ايه مش قادرين تسيطرو على نفسكم.
بيتر: والله يا آدm يا اخويا العين محتاجه تتأمل في الطبيعه
طارق: قولي يا آدm وقعت عليها فين دي البت رهيبه يخربيتها
آدm: بنفاذ صبر دي سكرتيره لكام يوم بس علشان السكرتيره اللي عندي اخده اجازه ودي صاحبتها وجابتها وده اول يوم ليها النهارده
مراد: احلى اجازه دي ولا ايه
وطارق وبيتر ضحكو
آدm: بص ل مراد بنظره تحذيريه إن مش احنا الل نعاكس بنات الناس.
مراد سكت تماما وبعدها قعدوا مع بعض وهزرو وضحكو واتفقوا على شغل واخيرا المقابله خلصت وطارق وبيتر اتحركوا
ومراد: كان ماشي ورجع ل آدm وقرب منه احم يا ترى مريومه عارفه ان فيه هنا سكرتيره بالحلاوه دي وغمز ل آدm ومشي
وآدm: صك ع أسنانه ومتغاظ من مراد
مراد نازل مع طارق وبيتر
طارق: بتريقه ع مراد هههههه انا مفيش بـ.ـنت تأثر عليا ااااه فريحه مصدر قوتى
مراد: طبعا فريحه مصدر قوتى
لكن البنات نقطة ضعفي.
بيتر: هههههههههههههه.
السكرتيره دخلت
Mister Adam: الوفد الالماني على وصول
آدm: مكنش اخد باله من السكرتيره لانه كان داخل على المكتب وهي قاعده و كان بيتكلم في الفون ومشفش لبسها
آدm: بصلها من فوق لتحت وقام وقف قدامها
انتي اسمك ايه
السكرتيره: كاميليا بس قولي كامى ده أسمي
آدm: هز راسه امممم كامى طيب يا كامى هانم اول واخر مره تجيلي الشركه هنا باللبس ده
كامي: وهل يوجد مشكله.
Is there a problem.
آدm: بصي يابـ.ـنتي دى حريتك وتلبسي برحتك انا ماليش أتدخل. لكن انا اعرف ان في بنات بتلبس لبس واسع لما تخرج من بيت اهلهم وبعدها بيكونو واخدين معاهم لبس ضيق ويغيره هدومهم بره ويلبسوا الضيق
انا بقى عايزك تعملي العكس
كامى: مش فاهمه بمعنى.
آدm: يعني تكوني مجهزه معاكي طقم محترم كده تخرجي من بيتك باللبس الضيق ده براحتك لكن قبل ما تدخلي الشركه عندي هنا تلبسي الطقم المحترم واتفضلي لو احتاجت حاجه هاتصل عليكي وتبقى تبعتي الحاجه مع حد من الارشيف اتفضلي.
نور من اخر موقف وانها اترمت في حـ.ـضـ.ـن محمد حست بحنان مميز هي ما كانتش حاسه ان في حاجه من ناحيه محمد ولحد دلوقت لكن في احساس داخلي حلو في قلبها وهي في حـ.ـضـ.ـنه ومن ساعه الموقف ده محمد يوميا يوصلها الجامعه ويجيبها وبيغير عليها من الهوا
لكن محمد تعبان من جواه حاسس انه حب من طرف واحد
محمد قاعد في شقته وشيرين راحت تزوره
ودخلت وكان محمد مربي دقنه نوعا ما ع غير الطبيعي.
شيرين: ايه يا محمد هتفضل بعيد عننا كده كتير
محمد: ولا بعيد ولا حاجه يا امي انا بس في حاله عندي في المستشفى و ملخبطاني.
شيرين: حاله. حاله ايه انت علشان هنا مراة اخوك منتقبه قولت انك هتعيش في الشقه لوحدك ومن ضغط منك احنا وافقنا لكن اتفقنا انك كل يوم هترجع على الفيلا تتغدى وتقضي وقتك معنا انا وابوك واخوك وترجع الشقه على النوم انما يا محمد اسبوعين. اسبوعين هان عليك ابوك وامك محمد: قرب من شيرين ومسك ايديها وباسها بحب حقك عليا غـ.ـصـ.ـب عني صدقيني انا عايز اقعد مع نفسي شويه
شيرين: واخرتها يا محمد هتفضل كده في احلامك كتير.
محمد: احلام ايه بس يا ماما
شيرين: اوعى تكون مفكر ان محدش واخد باله ولا عارف انك بتفكر ازاي او عايز ايه
محمد: بلاش الغاز يا ماما انا لا بحلم ولا بافكر انا كويس وزي الفل
شيرين: حبك ل نور فاضح عينيك يابني وحبك ده خلاك مـ.ـا.تفكرش انك تاخد خطوه في حياتك لدرجه ان عمرك بيجري وانت رافض الجواز لا انت قادر تعترفلها ولا قادر تتخطى مرحله حب نور.
محمد: اتنهد لانه عارف ان عشقه ل نور واضح قدام الكل اعمل ايه يا ماما قوليلي انا 35 سنه ونور 21 سنه فرق كبير وخايف اخد خطوه ترفض
انا مش قادر اتخيل اي يوم يعدي عليا من غير ما اشوفها انا عديت مرحله العشق بمراحل يا ماما نور بالنسبالي حياه كامله نور استثنائيه بس ليه الكل عارف اني بحبها اوى كدا الا هيا.
شيرين: بزعل على حالة ابنها يابني السن مش مشكله في ناس بتتجوز يا حبيبي و يكون الرجل اكبر من مـ.ـر.اته بكتير محمد انت لازم تاخظ خطوه يا اما تسيبني اكلم مريم واطلبها لك مريم بتمـ.ـو.ت فيك وع فكره بقى مريم عيزاك تتقدm خطوه انهردا قبل بكره ف انا هطلبهالك.
محمد: بشـ.ـده لا يا ماما اوعى انا مش عايز جوازي من نور يبقى جواز عادي انا عايز جوازي يبقى بعد قصه حب ما حدش عاشها ممكن توافق لمجرد انى عريس مـ.ـيـ.ـترفضش لا انا عايز حبها وعشقها ليا الاول
شيرين: وافرض حد اتقدm ل نور انت عارف ان هما ما شاء الله في منتهى الجمال وكل يوم والتاني بيجيلهم عرسان
محمد: قام وقبض على ايده اللي يفكر يقرب من نوري مايلوموش الا نفسه نور ملكيه خاصه ل محمد عزيز وبس.
نور في الجامعه وقاعده مع نرمين صاحبتها
نرمين: ايه يا نور انتي هتفضلي قافله كده مـ.ـا.تفكيها بقى
نور: ...
نرمين: نوووور انا بكلمك
نور: ها بتقولي حاجه يا نرمين
نرمين: بقول حاجه قصدك حاجات مالك بقى انتى بقالك اكتر من اسبوعين وانتي على الحاله دي ومش مركزه في اي حاجه.
نور: سرحانه وبتفكر في اللي كان ممكن يحصلها لو وافقت على هشام ده والعواقب اللي كانت هتقع فيها لولا محمد واتخـ.ـنـ.ـقت وقامت وقفت معلش يا نرمين انا مش هاقدر احضر المحاضره النهارده انا مروحه ولسه بتلف
كان هشام واقف وراها نور ماخافتش ولا اتهزت وجواها غل وكره وبصيتله بقرف من فوق لتحت وسابته وماشيه لكن وقفت لما هشام مسك دراعها وبيوقفها
نور: شـ.ـدت ايديها بقوه انت اتجننت الظاهر انت نسيت نفسك يا هشام.
نور: لو سمحتى اسمعينى بس الصور دي كلها كدب و متفبركه انا ماعملتش حاجه
نور: انا مش مصدقه انك لسه بالحقاره دي انت تبعد عن وبحذرك انك تبعد عن طريقي ولو مبعتدش صدقني هتنـ.ـد.م كتير
هشام: نور صدقيني في حد بيوقع بيني وبينك
نور: انت لسه ليك عين تكدب انت احقر انسان شفته في حياتي و لو لمحتك بس بتقرب مني هتلاقي تصرف مني مش هيعجبك.
وسابته وماشيه لكن هشام عمل حركه خلت تنور تفقد السيطره وهشام شـ.ـدها من دراعها جـ.ـا.مد لدرجه ان نور كانت هتبقى في حـ.ـضـ.ـنه لكن نور بحركه سريعه شـ.ـدت نفسها وبعدت عنه وضـ.ـر.بته بالقلم بكل قوتها وناس كتير شهدت ع اللي حصل
ونور شاورت بصوباعها في وشه اوعا. اوعا تفكر اني سهله انك توصل معايا للقذاره اللي في دmاغك دي وبصيتله بقرف وقالت انت واحد حـ.ـيو.ان وسـ.ـا.فل وسابته ومشيت.
وهشام: حط ايده على وشه واستحلف انه لازم ياخد من نور كل اللي هو عايزه وقريب جدا كمان وطلع فونه وعملت اتصالاته.
بعد غياب زياد من الشركه كام يوم لانه تعب من أسلوب ماليكا المتعجرف قرر انه يرجع لان جاسر معتمد ع زياد ف حجات كتير ف الشركه وجاسر معندوش خلفيه إن ماليكا اسلوبها وحش مع زياد جاسر مفكر إن ماليكا بتحب زياد زى زياد ما بيحبها
زياد راح الشركه وقاعد مع ماليكه اللي اتكلمت معاه باسلوب حد جدا علشان متغيب بقاله فتره
زياد فرح في الاول لأنه ظن ان ماليكه قلقت عليه او غياب زياد فرق معاها.
لكن اتصـ.ـد.م لما قالتله انه شغال في الشركه دي وبيقبض وانه ازاى يفكر انه مايجيش من غير ما هي تعرف
وغير كد ه حزرته ان دي اول واخر مره زياد يغيب عن الشركه من غير ما تكون عندها علم بده
رغم انه جاسر هو صاحب الشركه وانها هي ف الاخر هتقرر انه ياخد اجازه أو لا
وكمان قالتله انه لازم يسمع كلامها زى ما هي عودته من صغرها
زياد ا تصدm صدmت عمره واكتشف قيمته عندها انه يكون مطيع ليها وبس.
وكرامته ماستحملتش وساب ماليكا وهي بتتكلم ومردش عليها بكلمه واحده
كل الل عمله انه رمي ليها مفاتيح مكتبه وشطنت شغله قدام رجليها ع الأرض ومشي
وده دايق ماليكه جدا لأن زياد اول مره يعترض ع أمر هي امرت بيه
وكمان حاسه ان زياد اذكى منها وعنده حاجه مميزه لكن هي مش قادره توصل ليها
زياد روح البيت وفضل يكـ.ـسر في اوضته.
وامه دخلت عليه وقالها انه لازم ياخد موقف ويبعد واخد قرار انه يبيع شقتهم القديمه وكمان الورشه المقفوله
وهيعمل خطوه كان لازم ياخدها من زمان لانه اخد طريق هو مكنش حبه من البدايه
ولكن ان الاوان
جاسر اتصل ع زياد ولكن زياد اعتذر لظروف ما ومالك زعل جدا لانه بيعتبر زياد اخوه الكبير
وكمان ملك زعلت وماليكا لما عرفت إن زياد استقال من شغله جن جنونها وبتلعن فيه ليل ونهار
وبعد ما زياد باع كل حاجه.
راح ل آدm وطلب منه انه يساعده في امر مهم
وبالفعل آدm رحب جدا وساعده
ولكن زياد طلب من آدm واترجاه ان اي حد يسال عليه ينكر انه عارف ونفس الطلب طلبه من هدى وحسام ومريم بعد فتره زياد لم هدومه وشنطته وبدا في الترحال ومريم بكت كتير على قرار وفراق زياد اخوها
وهدى مش اقل من بكاء مريم وحسام زعل جدا لان زياد بيمر ب فتره وحشه جدا
وهنا بقى زياد سافر ويا عالم هيرجع ولا لا او هيظهر تاني.
ف الجامعه
ندى: يا فريحه ارحميني حتى في كافتيريا الجامعه بتذاكري
فريحه: ايوه لازم اذاكر علشان عندي امتحان مهم
ندى: يا بـ.ـنتي الامتحان اول الشهر يعني الاسبوع اللي جاي
فريحه: ولو اسبوع مش كتير ولسه هتتكلم
ندى: اوووف يخرب بيت الحلاوه بصي يا بت يا فريحه في واد مز قوي وشيك جدا
فريحه: مهتمتش ومركزه في مراجعتها ومردتش عليها
ندى: يا بت يا فريحه بصي بصي والله قمر يا لهوي ايه ده ده جايه علينا.
فريحه: ما تسكتي بقى انتي دmاغك فاضيه مز ولا زفت اعمل ايه ركزي وسيبيني اركز
اذ وفجاءه الكرسي اللي جمب فريحه اتسحب وحد قعد جمبها
ندى: عينيها بتوسع وفريحه ادايقت ولسه هتلف علشان تشتم ولكن كان مرادها
فريحه: بفرحه وبلاها ايه ده ايه العسل ده انت جاي علشاني
مراد: مهتمش لوجود ندى حشـ.ـتـ.ـيني و
فريحه: بخجل احم...
وندى: بقها كل شويه يتفتح اكتر وعينيها ما بتقفلش
مراد: بص لندى وكان هيضحك اقفلي بقك يا انسه.
ندى: بحرج احم هو انت تعرفها
فريحه: غارت على مراد ولسه هترد
مراد: طبعا دي قلبي فريحت عمري
فريحه: فرحت جدا وابتسمت بحب
ندى: بتحسدها من جواها لأن مراد عجبها جدا
مراد: خلصتي
فريحه: ايوه لسه مخلصه حالا
مراد: امال كنتي بتكتبي ايه ومركزه في ايه
فريحه: لا ابدا مفيش حاجه دي حاجه مش مهمه
ندى: استغربت فريحه اللي كانت هتمـ.ـو.ت نفسها من المذاكره علشان الامتحانات
وفريحه قامت وشالت الكتب والبالطو على دراعها ولسه هتتحرك.
جه شاب نده ع فريحه. فريحه
فريحه لفت وكان زميلها لكن لبسه وشكله ما عجبكش مراد
فريحه: جواها خافت لان مراد ابوها التاني
احم خير يااستاذ شادي
شادى: كنت عايز دفتر الملاحظات بتاعتك
فريحه: اسفه يا شادي انا ورايا مراجعه مهمه
شادي: بليز يا فريحه بليز انتي خطك حلو قوي وراهنت أسر صحبى انك هتديلى الدفتر بتاعك.
فريحه: بلعت ريقها بصعوبه ومراد كان قاعد وحاطط رجل على رجل وقام وقال ممكن تدخلوني في الحوار ومراهن مين ع ايه؟
شادي: سوري حضرتك انا بتكلم مع فريحه وياريت ما تدخلش هو حضرتك تعرفها
مراد: انا متدخلش وماله ياروح امك وحركه من مراد بوكس واحد في وش شادي وشادي نام على الارض وفرد ايديه الاتنين
ومراد مغمض عينيه وشاور ل فريحه انها تتحرك وفريحه جريت من قدامه على العربيه على طول.
ومراد خلي فريحه يومها اسود على راسها وروحها معيطه علشان متتكلمش مع حد تانى وفهمته كتير لكن كلمة مراهن دى مولعا ف عقله وسابها تحت البيت ومشى وهي طلعت معيطه.
رودي: رينو مش عارفه من بعد ما اكلت الاكل وانا بطني بتو.جـ.ـعني
رينو: انا قولتلك بلاش تشتري اكل من بره. طفسه
رودي: مسكت بطنها بو.جـ.ـع ااااه بطني يا رينو الحقيني اااه
رينو: بخــــوف مالك يا رودي رودي رووودي وكانت رودي وقعت على الارض وماسكه بطنها جـ.ـا.مد
رينو مش عارفه تعمل ايه او تتصرف ازاي اتصلت على آدm ولكن فونه ما صامت في اجتماع وزين في محاضره ومراد في التدريب بيطلع غـ.ـيظه ف التمرين
يا ربي اعمل ايه اعمل ايه.
رودي ردي عليا ارجوكي قامت وقفت من جمب رودي
فهد ايوه فهد يا رب يرد عليا واتصلت بفهد اللي كان في الجامعه واول ما شاف رقمها قلبه دق ورد ع طول
الو. رينو ازيك
رينو: ، الحقنى يا فهد.
محمد حاسس انه مخـ.ـنـ.ـوق وتعبان خلاص هو عايز نوره في حـ.ـضـ.ـنه وحياته وبيكلم نفسه
يعني ايه كل اللي حواليا عارفين اني معمي بحبها اللا هيا
طيب ازاي انا مش قادر افهم انا جمبها من يوم ما اتولدت لحد دلوقت كنت معاها زي ضلها عمري ما فارقتها ازاي مش عارفه اني بعشقها اززززاى
مصطفى: دخل عليه علشان طول عمرك جمبها بس زي اخوها الكبير مش حبيب
محمد: بابا
مصطفى: ايوه بابا انا سمعت كل كلامك ممكن تفهمني انت معـ.ـذ.ب نفسك ليه.
وليه لحد دلوقت معترفتش ليها بحبك مستني ايه
محمد: ابدا يا بابا نور دي. دي زي اختي
محمد: مصطفى العب غيرها يا دكتور الل واقف قدامك ده عاش جنون الحب عملت كل حاجه علشان بس اوصل لقلب شيرين كنت دايما جمبها لكن مش لدرجه ان اكون زي ضلها كنت دايما بدافع عنها لكن برده مش في كل الاحوال ببقى موجود.
تقدر تقولي نور هتعرف قيمتك ازاي طول ما انت لازق فيها كده تروحلها الجامعه وتوصلها البيت وتجيلك المستشفى وتروحلها البيت بحجه ان مريم خالتك تراجع ليها تكون معاها في العمليات لما نور شافت ان محمد في حياتها شيء روتيني حاجه يوميه كده لازم منها ولو غبت عنها يوم هترجع في اليوم اللي بعده الضل طول ماهو موجود ف حياتك بتتعود عليه انت لازم تاخد خطوه وتفوق لنفسك وياريت تحلق دقنك دى.
محمد: انا مش فاهم يا بابا تقصد ايه
مصطفى: لا انت فاهم كويس وبتكدب نفسك لكن هفهمك اكتر اقصد انك لازم تبعد عن نور علشان تقيم العلاقه بينكم ايه
يابني ساعات الحاجه الحلوه بتبقي قدامنا وعلشان على طول قدامنا عمرنا ما بنشوفها سيبك من الحنيه دايما على نور
سيبك من انها من غير متطلبك تلاقيك في ضهرها.
خليها تشتاق ل محمد خليها تعرف انها من غيرك مش مكتمله خليها تحتاجك ولما تطلب بنفسها وانت تساعدها ساعتها بس نور هتعرف مدى اهتمامها واهمـ.ـيـ.ـتك بالنسبه ليها احيانا بنفارق الناس اللي بنحبهم علشان نقيم العلاقه فهمني يابني
محمد: اتنهد طبعا فهمتك يا بابا وهاحاول.
مريم قاعده في اوضتها وسمعت صوت حد داخل جرى وقامت وكانت نور داخله متنرفزه وراحت على اوضتها على طول و قفلت باب اوضتها جـ.ـا.مد
مريم ايه ده ايه اللي جاب نور بدري كده المفروض لسه بدري لما اروح اشوفها خبطت ودخلت وكانت نور عيونها فيها دmـ.ـو.ع مكبوته.
مريم: نور حبيبتي ايه اللي رجعك بدري و ايه الدخله دي يا بـ.ـنتي نور ما فيش حاجه يا ماما انا مصدعه شويه وعايزه انام ونور اتحركت على طرف السرير وهي بتمثل انها عايزه تنام
مريم: راحت قعدت جمبها واخدت راس نور على صدرها تعالى يا حبيبتي نوم ايه بس دلوقت انتي شكلك ما بيبشرش بالخير ممكن اعرف نور حبيبه ابوها وامها مالها ويا ريت تحكيلي ما لك علشان نوصل لحل انا وانتي واقولك يا ستي اعتبري نفسك بتفكرى بصوت عالي.
نور: عيطت بصوتها كله في حـ.ـضـ.ـن امها ومريم قلبها ما استحملش مريم بس بس يا نور حبيبتي مالك يا نور عيني بالله اهدي و عـ.ـر.فيني مالك وحاولت كثير تهدي نور
ونور كانت خايفه تحكي لكن هي عمرها ما خبت حاجه على مامتها لان مريم اخداهم اخواتها واصحابها وبناتها عمرها ما حاسستهم انهم غير كده أبدا
نور: مامي انا هاقولك على كل حاجه لكن ارجوكي ما تفهمنيش غلط.
مريم: مسحت دmـ.ـو.ع بـ.ـنتها حبيبتي انا عمري ما فهمتك غلط ابدا تعالى حطي راسك على حجر ماما حبيبتك واحكيلي زي ما عودتك وبعد محاولات من مريم واخيرا نور اطمنت وسردت كل القصه على مريم
ومريم قلبها اتقبض وخافت ع بـ.ـنتها من هشام ده
ومريم اول مره مش عارفه تتصرف ولا تتكلم لكن استريحت لما نور حكتلها على محمد.
مريم عارفه ان محمد بيحب نور قوي ولكن عمرها ما تكلمت لانها مش عايزه تجبر بـ.ـنتها على حب بالاكراه ولكن هي فكرت وقالت احاول اني المحلها وهي ليها القرار
مريم: حبيبتي بطلي عـ.ـيا.ط انا مش عارفه اقولك ايه ابوكي لو عرف ممكن يأذي الولد ده وهيضيع مستقبله وخصوصا لو المشكله تخص بناته وكمان لو قولنا ل مراد مش بعيد يقــ,تــله وكمان زين عصبي لكن بيكابر.
نور: طيب يا ماما قوليلي اعمل ايه انا مش قادره اصدق ان في حد بالقذاره دي وكمان بحمد ربنا اني حكيت لمحمد وقولتله ولولاه كان زماني مغيبه
مريم: محمد هو طمني في الحكايه غير ان محمد موجود معاكي طول عمري يا نور يا بـ.ـنتي من ساعه ما اتولدتي لحد دلوقتى وهو مهتم بيكى ولو عليه ما يروحش شغله ويفضل يحميكي راجـ.ـل بجد وعمره وغيور من صغره ويعتمد عليه يا بختها بجد اللي هتتجوز واحد زي محمد.
نور: بعصبيه ايه يا ماما انا باحكيلك علشان تشوفيلي حل معايا ولا علشان تتمنى لمحمد واحده يابختها وماعرفش ايه.
مريم: ؛حبيبتي مش قصدي وبعدين انتى اتحمقتي ليه انا بتمنى لابن اختي واحده بـ.ـنت حلال وبعدين احنا نحمد ربنا انه بعتلك ملاك زي محمد وعايزاكي من هنا ورايح اللي اسمه هشام ده ما تعرفهوش في طريق وعايزاكي زي ما انتي في كليتك وواثقه من نفسك و رافعه راسك انتي بـ.ـنت آدm العدوي متربيه احسن تربيه واحنا بنثق في بـ.ـنتنا حبيبتنا وربك يا بـ.ـنتي هو الحافظ.
مالك سايق العربيه ونزل عند عماره وطلع عند الدور التاني ورن الجرس والباب اتفتح
مالك: اهلا يا طنط
سوزان: اهلا اهلا مالك حبيبى اتفضل
مالك: دخل وكان جايب معاه فواكه ل ساره اتفضلي شويه حاجات كده ل ساره علشان تخف بسرعه.
سوزان: وايه لزوم التعب ده حبيبي ادخل انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي من يوم ما حصل اللي حصل مع ساره وانت مش سايبها وكل يوم والتاني تيجي تطمن عليها حتى بعد ماخفت مالك: لا ابدا ما تقوليش حاجه وبعدين ده واجبي وانا السبب في اللي حصل لي ساره وان شاء الله مش هاسيبها غير لما تكون كويسه جدا
سوزان: والله يابني انت ابن اصول و باين عليك محترم جدا
ما لك: شكرا يا طنط هي ساره نايمه.
سوزان: لا يا حبيبي اتفضل هي في اوضتها ادخلها.
رينو حكت كل حاجه ل فهد وان رودي صاحبتها وقعت من طولها وبتصرخ من بطنها وكمان هيطلبوا لها الاسعاف
وفهد قالها ما تتحركيش من مكانك وانا جاي اخدك وهنروح لها المستشفى و فعلا نص ساعه و كان عندها واخدها في العربيه وفهد اتصل على آدm وما ردش كان عايز يعرفه ان رينو معاه وراحوا على المستشفى وطلعوا عند رودي
الدكتور قال انها حاله تسمم نتيجه اكل فاسد
ورينو دخلت تشوفها وفهد استناها بره الاوضه.
رينو: رودي حبيبتي عامله ايه دلوقتي
رودي: ااااه الحمد لله يا رينو
رينو: الحمد لله انها جات على قد كده سلامتك يا رودي ويا رب بقى تتعلمي انك متاكليش من بره البيت تاني
رودي: اااااه خلاص توبه هو كرشي ده اللي موديني في داهيه وجه دكتور تحت التدريب لسه اول يوم ودخل على رودي
ورينو استاذنت ووقفت بره وفهد قالها هيروح يجيبلها ازازه ميا
فهد راح يجيب الميه والدكتور عند رودي
فهد جاب الميا وراجع و طالع على السلم.
والدكتور خارج وكانت رينو لوحدها في الطرقه الدكتور شاف ملاك على هيئه بشر بنوته جميله قوي بعيون خضر وفي منتهى الجمال وراح عند رينو
انا الدكتور هاني دكتور تحت التدريب و ان شاء الله قريب هتعين
رينو: بتلقائيه اهلا بحضرتك هي رودي عامله ايه دلوقتي و هتخرج امتى
هاني: هو حضرتك اختها
رينو: لا يادكتور انا صحبتها في المدرسه وجيت معاها علشان مفيش حد غيري كان موجود معاها هي كويسه دلوقتي طمني عليها.
هاني: ما تقلقيش وده من حسن حظي ان صاحبتك اكلت اكل فاسد ولولا كده ما كنتش هاشوف بـ.ـنت زي القمر كده
رينو: ...
هاني: احم انتي في سنه كام
رينو: اولى ثانوي هي رودي هتخرج النهارده
هاني: انا لو عليا مخرجهاش خالص علشان اشوف القمر ده كل يوو ااااااااه
واذ ب فاجأه فهد سمع الحوار ومسك هاني بالبوكس وبالروسيه في دmاغه كده وزعق ل هاني والطرقه اتملت ناس
وجه دكتور كبير ايه المهزله دي.
فهد راحه عند رينو الل اتـ.ـو.ترت وحست ان فهد لازم يتخاف منه
الدكتور: انت ازاي تتجرا انك تضـ.ـر.ب دكتور في المستشفى انت مفكر الحكايه سايبه
فهد: قرب عليه زي ما تجرأ يعاكس خطيبتي وكلمه تانيه انا هاقفلك المستشفى دي و بفضيحه كمان و تحب تشوف
الدكتور: بص على هاني وقاله انت عاكست خطيبته.
لارين: واقفه وخــــوفها راح من فهد حست انها مبسوطه وكمان متلخبطه لان فهد راجـ.ـل يعتمد عليه ولكن فهد قال خطبيتى بس انا مش خطيبته ايه ده انا لسه صغيره ايوه ايوه هو قال كده علشان احنا في المستشفى وعلشان محدش يقولو انت ضـ.ـر.بته ليه
وبعدها فون رينو رن وكان آدm اللي اعتذر لأن فونه كان على الصامت و سمع صوت فهد بيزعق وقام وقف
وسال رينو
ورينوحكيتله على كل اللي حصل وآدm اتدايق جدا من هاني ده وكان عايز يروح يربيه.
لكن فهد كلم آدm وشرحله وان فهد علمه الأدب وان هاني دلوقتى اعتذر ل رينو قدام كل الموجودين وآدm نبه على فهد انه وصل رينو لحد باب الفيلا وقفلوا مع بعض
و آدm قعد يفكر كتير ما بين نور ورينو
وفهد ومحمد وكمان زياد وماليكه المغــــروره وهو طبعا عارف ان مراد بيحب فريحه
وان مراد طلب ايد فريحه من الاعدادي والكل ضحك عليه
لكن مراد اثبت حبه لفريحه وبجداره
وكمان عارف ان فهد بيحب رينو.
ولولا صغر سنه كان اتجرأ واعترف بحبه لبـ.ـنته ومن خــــوفه عليها هيضـ.ـر.ب اى حد يدايقها
وآدm اتنهد وقال امتى يا محمد امتى بس.
↚
عدى كام يوم على ابطالنا
آدm ومريم عايشين في نفس حاله العشق اللي بتزيد يوم عن عن التاني. وده مصغر هم في الشكل. وآدm حظر بناته من انهم مايتعملوش مع اي حد غريب مهما كان وانهم مايخبوش عليه ولا على مامتهم حاجه.
وكمان يوميا ياخد زين معاه الشركه علشان يتعلم كل حاجه ويبقى على درايه بأمور الشركه.
وكمان مراد مش سايب ابوه في حاله وبيعشق انه يدايقوا علشان بيحب يشوف غيره آدm على مريومه.
اما طارق. كل يوم يعاكس رنا حبيبته و ده مخلي رنا اصغر من سنها وطارق مهتم جدا باولاده وميدلهم الحريه المطلقه في تصرفاتهم لكن بحظر وعنده فريحه دي قلبه من جوه.
جاسر وملك عايشين في حاله حب. لكن غــــرور ماليكه تعبهم نفسيا. وجاسر خايف لتكون مليكه ورثه اي شر جواها زي ابن عمه عاصم. لكن ملك فهمته ان ماليكه قلبها ابيض جدا. لكن هي ضايعه وتايهه واكيد في يوم هتلاقي اللي يرجعلها عقلها.
ومالك ابنهم في هدوء جاسر. وجدع جدا وده مطمن جاسر على ابنه مالك. وماليكه اللي متغاظه ان زياد سابها ومشي ومن غير ما يعرفها وكمان متعرفش هو سافر راح فين أو عايش فين وانه اختفى من حياتها فاجأه. وهي كانت اخده زياد انه ملكها وانها بتحركوا زي ما هي عايزه واتجهت للسهر واتعرفت على بنات كتير بره الجامعه.
اشرف وهنا. لسه بيزعلوا وبيتصالحوا بعض وهنا شخصيتها اتحسنت جدا غير الاول خالص لكن تورثت التـ.ـو.تر ل ريتال
بتتـ.ـو.تر من اقل حاجه. وكمان يوسف شخصيته زي أشرف. ولكن دmه خفيف وبيعشق مريم لكن في السر وكل يوم يوصل مريم من ساعه ما زياد سافر وشايف انه لازم يعترف بحبه ليها.
اما حسام وهدى. عايشين الايام شبه بعضها بسبب بعد زياد عنهم ونفسهم يعرفه هو بيفكر في ايه و ناوي على ايه. ومريم اخته حزينه جدا و نفسها انها تسمع صوت زياد. لكن ابتسمت لما افتكرت ان يوسف اتفق معاها ان طول ما زياد مش موجود هو اللي هيوصلها ويرجعها لحد البيت وده علقهم ببعض اكتر وحست ان يوسف قريب هيعترفلها انه بيحبها لان تصرفاته تصرفات حبيب. وزياد من ساعه ما سافر ما حدش يعرف عنه حاجه ولا بيتصل باي حد غير آدm فقط.
فارس مركز في مذاكرته لانه عايز يوصل بتعبه وشايف انه مش لازم يضيع وقته مع البنات والكلام ده. وانه في غنا عن و.جـ.ـع القلب. وانه شايف اخوه فهد عينيه دايما مفتوحين زي الصقر على رينو وشايف ان الحب مضيعه للوقت.
اما فريحه بتعشق مرادها وخفه دmه وشايفه ان كل اللي حواليها بيحسدوها على حب مراد ليها من يوم ما اتولدت ومراد اخدها ملكيه خاصه ليه ومراد على قد ما بيضحك ويهزر لكن غيرته قـ.ـا.تله وفريحه بتغير عليه من الهوا الطاير. ولكن ف نفس الوقت بتعمل ل مراد الف حساب.
اما فهد. هيتجنن من كل اللي بيشوف رينو ويعاكسها.
لان جمالها بريء جدا وجميله فوق العاده. وقرر انه لازم يقولها تلبس النقاب علشان كده ما ينفعش. مش كل مشوار يروحو معاها يضـ.ـر.ب في الناس. هو عايز رينو ليه هو وبس ولولا سنه لسه صغير كان اتجوزها وخباها وماحدش شافها غير فهدها وبس.
نور عايشه متـ.ـو.تره لانها حاسه انها متراقبه وكمان هشام كل يوم والتاني يحاول معاها انه معملش حاجه لدرجه انها اشتكت عليه رئيس الجامعه وده جنن هشام جدا
ولكن بخصوص محمد هي شايفه ان محمد متغير عليها بعد مكان كل يوم يوصلها الجامعه. وحاسه انه ما بقاش يطلبها في العمليات زي الاول وكمان ما بقاش يروح عند مريم و حاسه ان محمد بعيد عنها وده مزعلها جدا لانها فكرت ان ممكن يكون محمد صدق حوار الصور اللي شافها.
اما محمد في دوامه وتفكير كتير لان نور حبه وعشقه الاول والاخير وانها اول ما اتولدت راح لها تاني يوم وشالها بين ايديه.
واظافرها لمست خدو وحاسس ان قلبه اتعلق بيها جدا من اللحظه دي وعشقها من اول لمسه محمد شاف ان نور ملكه هو وبس ولكن فرق السن ده تعبه جدا لانه مش عايز ياخد خطوه وفي نفس الوقت اقسم لو حد قرب من نوره هيقــ,تــله محمد عايش في صراع داخلي و تعب نفسيا جدا وقرر انه يبعد زى ما ابوه قاله. واعتكف في الشقه والمستشفى
-بقلمىMariem Nasar
آدm فتح عينيه الصبح على احلى عيون
مريم: صباح الحب
آدm: صباح العشق
مريم: نمت كويس.
آدm: يعني
مريم: انت السبب قولتلك الوقت اتاخر وانت وراك شغل الصبح
آدm: دفن وشه في رقبتها وشعرها و انا عبـ.ـيـ.ـط علشان اشوف حبيبتي مش جايلها نوم واسيبها وبعدين ما هي جت بفايده هههههه
مريم: ابتسمت. آدm
آدm: عيونه
مريم: انت لسه بتحبني زي زمان.
آدm: رفع وشه وبزعل حقيقي انتي بتسالي يا مريم
مريم: مش سؤال بالمعنى بتحبني انا بس حابه ان اسمعها منك.
آدm: بنفس الزعل لا بتسالي لانك لو متاكده من عشقي ليكي ماكنتيش سالتي الواحده بتسال جوزها انه لسه بيحبها لما بتشوف تقصير وانه جوزها اتغير عليها
مريم: . ايه يا آدm. كل ده انا آسفه يا حبيبي انا ما اقصدش انا كنت حابه اسمعها منك بس خلاص هاقولها انا و امري لله
آدm: هتقولي ايه.
مريم: قربت منه قوي ونامت على صدره. هاقول اني اول ما شوفتك وانت ماسك دراعي وبتشـ.ـدني عليك ف المكتب قلبي دق جـ.ـا.مد. ولما رفعت راسي كنت اول مره اتاكد من جمالك وعيونك خـ.ـطـ.ـفت قلبي.
واني لما شمـ.ـيـ.ـت برفانك ارتبكت وحسيت اني متلخبطه. عرفت ان ساعتها بس وقعت في حبك وعشقتك، انا هاقولك اني بحبك فوق الحب حب...
وبعشقك عشق ما حدش عشقه لحد. ولا حد هيعشق كدا.
انت عشقي وحبي وروحي وقلبي ونور عيني انت جوزي وتاج راسي.
آدm: اتنهد بسعاده وحب. وفرح منها وباسها من غير مقدmـ.ـا.ت بوسه طويله جدا وبعد عنها وحط جبهته على جابهتها وقالها شوفتى بقى اني مبحبكيش تقومي من جمبي. واني لازم افتح عيني اشوفك قدامي. انتي عشقي انتي وريدي يا مريم، انا بعشقك.
وحـ.ـضـ.ـنها حـ.ـضـ.ـن عاشق ولهان واخدها من ايديها وقام وشالها ودخل بيها الحمام واخدو شاور وخرجوا.
ومريم لبسته جاكيت البدله والساعه ورشيتله بروفانه. وجايه تخرج شـ.ـدها من ايديها وقربها منه وهي استغربته. وكان آدm جابلها هديه وهي فرحت جدا، كان جايبلها هديه عبـ.ـاره عن مصحف في منتهى الجمال وكان كبير علشان ما يتعبش عيونها. ومريم من فرحتها اتعلقت فيه زي الاطفال...
وآدm حب ده جدا. ومريم شكرته وباست على ايده بحب واخدها في دراعه ونازل بيها على السلم علشان الفطار.
محمد. نايم في المكتب. ودخلت الممرضه الصبح وشافته نايم وحاولت تصحيه.
دكتور محمد. دكتور محمد
محمد: كان قاعد على المكتب وراسه على المكتب ونايم محمد بدا يفوق وفتح عينيه ومش فاكر هو فين
الممرضه: صباح الخير يا دكتور
محمد: صباح الخير. وبص في الساعه وكانت 9
الممرضه: خير يا دكتور حضرتك نايم هنا في حاجه. انت مش عندك نبطشيه النهارده ولا امبـ.ـارح وكمان ما فيش عمليات
محمد: خلصتى رغي اطلعي بره بقى.
الممرضه: انا بطمن بس يا دكتور. والله مش اكتر
محمد: ؛يا ستي ما فيش حاجه روحي بس هاتيلى قهوه علشان مصدع.
الممرضه: حاضر وخرجت
ومحمد. افتكر انه امبـ.ـارح. كان طول الليل قدام فيلا نور. وكان نفسه يشوفها لانه مانع نفسه علشان تحس بقيمته. لكن خلاص مش قادر على بعدها. وفاق من افكاره على دخول دكتوره زميلته في نفس المجال. وهي بتحب محمد جدا وعايزه توقعه باي طريقه.
ياسمين: صباح الخير يا دكتور محمد.
محمد: صباح الخير ياسمين
ياسمين: انا كنت ماشيه بالصدفه. وشوفت الباب مفتوح. قولت ادخل اطمن عليك. انت كويس
محمد: متشكر جدا. ايوه كويس في حالات النهارده؟
ياسمين: قربت منه لان محمد لسه صاحي وشعره مش مترتب. وقربت ولسه هتمد ايديها على شعره علشان ترتبه
محمد: بتحذير ااااايدك.
ياسمين: اتحرجت احم. انا بس كنت عايزه ارجعلك شعرك لانه مش مترتب.
محمد: كان ممكن تقوليلى رتب شعرك وانتي قاعده في مكانك. مش لازم تقومي وتتعبي نفسك
ياسمين: بحرج انا ماقصدش
محمد: في حالات النهارده؟
ياسمين في حاله جراحه بسيطه لكن ما تقلقش حضرتك انا هاعملها هي واضحه ومن غير كشف كمان
محمد: قام الحاله فين؟
ياسمين: بديق في غرفه 12
محمد. اتحرك وسابها وقال وهو خارج. جهزي غرفه الاشعه. علشان نشوف الحاله ونتاكد ان الجراحه بسيطه ولا لا وخرج.
عندي آدm
كلهم قاعدين بيفطروا ونزل مراد. وشاف الحب والرومانسيه بين مريم وآدm. وحب يزاولهم
مراد صباح الخير كلهم صباح النور
مراد: قرب من مريم. وباس جبينها ومسك ايدها وباسها علشان يدايق آدm.
مراد. صباح الحب والجمال على احلى عيون فيكي يا جمهوريه
مريم: بضحكه صافيه. حبيبي صباح الخير اقعد علشان تفطر قبل ما تخرج
آدm: طبعا بدأ مرحله الغليان
مراد: بحكم خبرته شم ريحه الشياط اللي خارجه من آدm وكمل.
هو انتي حلوه النهارده كده ليه عارفه ياموزتي انتي كل يوم بتصغري عن اليوم اللي قبله
آدm: بنرفزه. ما تلم نفسك يالا
مراد: ايه يا باشا انا عملت حاجه. وبص ل مريم بحب هو حـ.ـر.ام الواحد يقدر النعمه. دي امي ومش حـ.ـر.ام اني اغازلها صح يا امي يا، حبيبتي
مريم: في موقف لا تحسد عليه...
آدm: ما تردى ياااا، حبيبته
مريم: احم. ارد اقول ايه
مراد: تردي تقولي انك بتحبيني ولا انتي ما بتحبيش ابنك مووراد.
مريم: بتلقائيه لا طبعا يا حبيبي انت مرادى وابني ونور عينى وحبيبي
آدm: شاط وقام ورمى الشوكه من ايده وقالها طيب اشبعي بمرادك وسابهم وماشي
مريم: قامت. تجري وراه. آدm استني يا آدm.
هو مرادي. انت المراد نفسه يا آدm. اسمعني بس يا آدm
وآدm. خرج غيران من عدوه اللدود واللي بينافسه في مغزله اميرته و ملهمته. و ركب العربيه وماشي على الشركه.
مريم. سمعت صوت العربيه وان كده آدm اتحرك وخرج. ورجعت زعلانه وبصت لمراد بزعل.
يوسف قاعد في العربيه مستني مريم تنزل علشان يوصلها الجامعه
يوسف خلاص ما بقاش قادر على بعد مريم. كل يوم يوصلها وقريبه منه لكن حاسس انها بعيده عنه جدا
يوسف: سرحان و بيتخيل انه بيقولها بحبك وبعشقك. وتخيل حالات حب كتير بينو وبينها.
واتنهد وقال. انا لازم اتحرك و لازم اعترف ل مريم بحبي ليها النهارده. انا واثق انها بتحبني ايوه
وخصوصا لما ريتال قالت ان مريم بتتكلم عليه كتير معاها واخد قراره. انه يقولها.
مريم: نزلت ولمحت يوسف في العربيه ويوسف شاف نظره حب في عينيها وابتسامتها اللي بتقــ,تــله
مريم: في العربيه مريم ركبت. صباح الخير يا يوسف
يوسف: صباح الخير. واتحرك بالعربيه وعمل نفسه زعلان وساكت وهو سايق
مريم: عايزه تكـ.ـسر الملل. انت كويس
يوسف: ما صدق وركن وقالها لا مش كويس
مريم: يا خبر ليه انت مش كويس ليه
يوسف: بصي يا مريم هو في حاجه كده انا كنت عايز اخد رايك فيها وعايزك تقوليلي اعمل ايه
مريم: اكيد اتفضل قول.
يوسف ؛ اتنهد بصي يا ستي انا اعرف بـ.ـنت من زمان لكن من فتره حسيت اني ميال ليها
وبص على تعابير مريم اللي بتتغير مع كله جمله ولما اتكلمت معاها حسيت اني اتعلقت اكتر هي بـ.ـنت مؤدبه جدا ومحترمه فوق الوصف وانا بصراحه يا مريم بحبها قوي. وعايز اقولها كمان اني بعشقها ومش عارف ابدا منين
مريم: الدmـ.ـو.ع اتجمعت في عينيها وبتهدد بالنزول.
ولكن مريم بسرعه مسحتها. ويوسف شاف ده وزعل من نفسه وفرح في نفس الوقت لانه كدا أتأكد من حبها
يوسف: ها يا مريم قوليلي اعمل ايه. واقولها ولا لا انا خايف اقولها تكون ما بتحبنيش
مريم: سرحت في فرق المستوى وقالت لنفسها فوقي انتي فين وهو فين اكيد انتى فهمتى اهتمامه غلط. ده اخوكي هرب علشان الحب اذاه واتنهدت.
قولها يا يوسف، قولها انك بتحبها مش معقول هترفضك
اكيد اول ما تقولها هي هتكون مبسوطه.
وغمضت عينيها بحـ.ـز.ن ونفسها تنزل من العربيه وتجرى ف مكان لوحدها
يوسف: انتي شايفه كده.
مريم: ايوه وانت هتعـ.ـذ.ب نفسك ليه قولها وان شاء الله خير
و بتمنالك السعاده و دmعه نزلت في صمت
يوسف: اتشجع ومسك ايد مريم وباسها
ومريم: اتخضت واتـ.ـو.ترت وخافت
يوسف: مريم انا بحبك.
مريم: كده يا مراد كده تزعل ابوك منى
مراد: قام وقف جمبها انا، انا يا مريومه طب
قوليلي انا عملت ايه انا كلمته ولا دوستله على طرف
مريم: انت عارف ان ابوك بيغير وكمان انت كنت قاصد صح
مراد: بخبث. انتي طول عمرك ظلماني. هو انا علشان قولت لامي انتي حلوه وصغيره كده يزعل وبعدين هو ما لوش حق يزعل المفروض انت اللي تزعلي
مريم: ازعل. من آدm طيب هاتلي سبب واحد يخليني ازعل منه ده ابوك العيبه ما بتطلعش منه.
مراد: اه والله عندك حق ده حتى بيعطف في المكتب على السكرتيره الجديده
مريم: بدهشه نعم سكرتيره جديده، وازاي يعني بيعطف عليها
مراد: ايه ده. هو ما قالكيش انه جايب سكرتيره وكمان ايه بت طلقه
مريم: مراد اتكلم كويس على البنات عيب كده
مراد: اتكلم كويس ما انا باتكلم كويس.
طب ت عـ.ـر.في اول ما شفتها قولت لنفسي بفكر اخطبها واسيبنى من فريحه...
ااه بس لما قامت من على كرسي المكتب وشووووفت...
مريم: شوفت. شووفت ايه.
مراد: لا لا بلاش علشان مـ.ـا.تزعليش خلاص انسى
مريم: اتكلم يا مراد
مراد: شكلك مصممه. تعالي. تعالي احكيلك. واخدها وطالعين على السلم...
مراد حاوط مريم من كتفها واخدها على السلم وبدا يحكي. بصي يا ستي اول ما شوفتها.
كان وشها زي القمر بس اول ما قامت لقيتها لابسه جيب فاضلها خضه وتتفرتك
مريم: يعني ايه مش فاهمه
مراد: يا عيني عليكي يا مريم يا مسكينه. انا هفهمك كل حاجه انا كنت مفكر آدm.
قالك بس يلا شكله خاف على زعلك.
مريم: ما تقول يا مراد البـ.ـنت دي مالها
مراد: لبسها مش مداري حااااجه خااااااالص عارفه مفرش الترابيزه ده
مريم: بدهشه ماله
مراد: اكبر من البلوزه والجيبه اللي بتلبسهم وهي عند آدm
مريم: بصدmه ايه ودي بتعمل ايه عند آدm
مراد: بخبث سكرتيرته الخاصه يا قلبي
مريم: بغيرة انثى قـ.ـا.تله مووراد
مراد: عيونه
مريم: استناني في العربيه انا لازم اروح اشوف ابوك
مراد: بلاش يا ماما يا حبيبتي اصلك هتشوفيها هتروحي.
واخداها على جمب و هتقوليلها حديث وكلمتين وعيب وحـ.ـر.ام. الناس دي مبيأثرش فيها الكلام ده وفري مجهوده بلاش بلاش.
مريم: مورررراد
مراد: نعم ياقلب مراد
مريم: قولت استناني في العربيه
مراد: بمكر. بس لو مكنتيش تصممى. حاضر ياميرو
مريم لبست زى المـ.ـجـ.ـنو.نه ونزلت ل مراد بسرعه.
مراد: وصل مريم بالعربيه وسالها هتروح لبابا بحجه ايه قالتله بحجة انى اصالحه
مراد: وصل مريم لحد المكتب وهو واقف بعيد يشوف امه هتعمل ايه.
مريم: دخلت السكرتيره ماكانتش موجوده وخبطت ع الباب وكان مفتوح
مريم: بهمس آدm
آدm مردش لانه مغمض عينيه ومسمعش. ودخلت وشافت آدm قاعد على كرسي المكتب ومرجع راسه لورا ومغمض عينيه.
مريم. نسيت السكرتيره. وكل حاجه ودخلت
مريم: ممكن ادخل ودخلت لحد عندو ونزلت النقاب
آدm: اول ما شافها سألها بقلق. مريم ايه اللي جابك هنا فيكي حاجه يا حبيبتي.
مريم: بحب لا جيت اصالح حبيبي وعمرى.
آدm: بعدها افتكر موقفها هي ومراد. انتي جيتي هنا ازاي ومين الل جابك وكمان جايه من غير ماعرف انك خارجه
مريم: راحت وقفت ورا الكرسي وحـ.ـضـ.ـنت آدm بايديها حوالين رقبته من الخلف. وباست شعره انا جيت مع مراد. علشان اصالح دومى حبيبي اللي بيغير من ابنه. حد يغير من ابنه يا آدm. ده ابنك حته مني ومنك
آدm: بغـ.ـيظ. الواد ده نفسي اقرقشو باسناني.
ياريته ياختي ب يدلعك علشان عاوز كده. لا ده بينقى كل كلامي. وكمان انا ليا نظره في اللي قدامي. الواد ده بيتعمد يدايقني بيكى وانتي كمان بتساعديه و بيقلدها. انت مرادي
مريم: هههههههه حبيبي هو مرادي اه. علشان منك بس انت المراد نفسه يا قلبي
هو ابني وانت قلبي وروحي وبعدها. مريم لاحظت ان آدm قالع جاكيت البدله. بس مش موجود على الكرسي ولا ف المكتب.
آدm حبيبي امال الجاكيت بتاعك فين انت نسيته في العربيه.
آدm: افتكر انه لما دخل الشركه متعصب و كوبايه النسكافيه ادلقت على الجاكيت. والسكرتيره دخلت بسرعه. وهو قــلـــع الجاكيت والسكرتيره اخدت الجاكيت ودخلت حمام المكتب تنضفوا...
يعني السكرتيره دلوقتى في مكتب آدm جوه في الحمام ومعها جاكيت آدm.
مريم: آدm حبيبي رد عليا انت لسه زعلان
آدm: حبيبتي هو الجاكيت اصل النسكاااا...
والسكرتيره خارجه من الحمام وحطه الجاكيت على دراعها ولسه هتتكلم. شافت واحده موجوده مع آدm وجميله بس يا ترى مين دي
كامى: مستر آدm اتفضل الجاكيت
آدm: هز راسه وقال ان كده الترابيزه هتتقلب عليه بس اطمن لأن مريم عقله.
جاسر. حبيبتي انا خارج عايزه حاجه.
ملك: لا يا حبيبي سلامتك لكن ما تنساش تعزم آدm وطارق واشرف وحسام على حفله البـ.ـاربكيو يوم الاجازه
جاسر: باس راسها حاضر يا قلبي. وبص ل ماليكه يلا يا ماليكه تعالى اوصللك الجامعه ف طريقى
ماليكه: لا ميرسي يا بابي انا هاروح بعربيتي وسابت ابوها ومشيت
وده زعل ملك منها جدا وكمان جاسر.
ومالك سابهم من بدري. و راح يزور ساره اللي حاسس انه اتعلق بيها. وقرر انها بعد ما تخف تماما هياخدها تشتغل في شركه جاسر.
مريم: افتكرت وبصت على السكرتيره. اللي لابسه جيب اسود فوق الركبه وبلوزه حمرا ضيقه.
وعينين مريم مفتوحه من الصدmه ان دي موجوده عند جوزها. ادامها حبها وعشقها وكانت حلوه حتى لو صناعى كانت جميله بردو
مهما كان الغيره غريزه جوانا حتى لو كانت الست عقله ساعه الغيره بتهرب منها كل حاجه وبتنسى اى حكمه
مريم: مشيت كام خطوه ووقفت قدام البـ.ـنت وجابتها من فوق لتحت
ومريم كانت منزله النقاب وتعابير وشها حكت كل حاجه.
آدm: بيقول استر ياللي بتستر
مريم: ايه ده انتي بتعملي ايه هنا
السكرتيره. اكتر كلامها بالانجليزي يعني كام كلمه عربي وكلمتين انجليزي
سوري يا فنـ.ـد.م مش فاهمه تقصدي ايه انا سكرتيره مستر آدm. Mister Adam
مريم: افتكرت كلام مراد وبصت ل آدm بغيره. هي دي سكرتيرتك يا آدm؟
آدm: احم اهدى يا مريم وبص للسكرتيره روحي انتي دلوقتى يا انسه كامى
مريم: كامى وانسه ااااه، وانتي يا حبيبتي خارجه من بيتك كده.
السكرتيره: شور. Shore. يا فنـ.ـد.م
مريم: شور ااااه يا حبيبتي. طيب بصي بقى.
من بكره عايزاكي يكون لبسك في قمه الاحترام
وبصت على فوق ركبها بقرف. وكمان تستري نفسك احنا ما بينشغلش حد باللبس ده في شغلنا
السكرتيره: ماذا؟ What
مريم: اه انت هتعمليلي فيها من امريكا ماشي يا روحي اسمعي.
ان هذا اللبس غير لائق نهائيا و غير مقبول في شركتنا وان هذا اللبس لا يغطي من جسدك شيئا فان لم تحتشم في ردائك اتركي العمل حالا وليس لدي اي مبررات لا اقولها لكي والان اخرجي
This clothing is completely inappropriate and unacceptable in our company, and this clothing does not cover anything from your body.
ومريم: بصت ل آدm بغل. هو آدm باشا مش بيقبضك اخر الشهر ولا ايه. ولا يكون عليكي اقساط ومش قادره تشتري 2 متر قماش زياده. ومراد سامع كل الحوار من بعيد.
وقال واخيرا يا مريم يا جزار هييييح
السكرتيره: بصت ل آدm
وآدm: هز راسه ليها انها تسمع الكلام
السكرتيره: خرجت متنرفزه ومريم بصت ل آدm بشرز
آدm: قام الله عليكي في الانجليزي بجد شابوه ليكى.
مريم: شابوه والله اقدر اعرف انت ازاي تشغل واحده زي دي هنا. وبعدين ايه اللي دخلها حمام المكتب. وايه اللي كان مخليها ماسكه الجاكيت بتاعك هاااا. هي جايه سكرتيره ولاايه بالظبط وملامح مريم اتغيرت ووشها كان احمر جدا وكمان جـ.ـسمها بيرتعش. ومتـ.ـو.تره
آدm: اهدي بس يا حبيبتي. آدm من جواه مبسوط وقلبه بيرقص. لان دي اول مره من فتره طويله تظهر غيرتها عليه.
مريم: اهدا. اهدا ايه هو ده لبس، ده مفرش الترابيزه اكبر من الجيبه والبلوزه اللي هي لابساها
وايه هي الجيبه دي ده فاضلها خضه وتتفرتك على رأي مراد
آدm: كشر عينيه موووووراد قولتيلي
مراد: سامع الكلام. و كان بيضحك ان امه بتقلد كلامه. ولكن اتصـ.ـد.م لما مريم جابت اسمه وقال، البس يا معلم والله ما هيعديهالك بالساهل. والل بنعمله في الناس هيطلع علينا.
مريم: اه نسيب المهم ونمسك في مراد. غيران من ابنك وسايب واحده قالعه استغفر الله العظيم دي. دي مش لابسه حاجه
آدm: يا حبيبتي اهدي خلاص خرجت
مريم: برده بتقولي اهدى. يعني انا لو شغاله في شركه وجايبه سكرتير راجـ.ـل ولابس سلسله وشعره ع الموضه ولبسه كمان زفت. كنت هاقولك اهدا
آدm: قرب عليها وحاوطها من وسطها انا كنت قــ,تــلتك يا روحي
بس عايزه الصراحه انتي في الغيره شرسه وقربها منه وباسها من خدها الل مطلع نار.
مريم النار اللي جواها بدات تخمد. يا سلام البـ.ـنت دي يا تمشي من هنا يا تلبس زي الناس
آدm: حاضر يا روحي صدقيني انا قولتلها كده
ده الحمد لله انك ما جيتيش هنا وشفتيها في اول يوم
مريم: بصدmه برقت عينيها كانت لابسه ايه.
آدm: ولا حاجه يا حبيبتي ما كانتش لابسه حاجه وضحك. وغمز ل مريم خلاص بقى علشان خاطر دومى حبيبك. والله هي جايه فتره وهتمشى لأن السكرتيره واخده اجازه ودى مكانها لفتره صغيره. وبعدين انا ولا مليون واحده تأثر عليا ده انتى الل ف قلبى وساكنه روحي وعقلى. وفتح دراعه ليها
ومريم ابتسمت واخدها في حـ.ـضـ.ـنه.
وغـ.ـيظ مكبت استحلف ل مراد انه مش هيعديله الموقف ده بالساهل، اصبر عليا يامراد الكـ.ـلـ.ـب.
محمد خارج من غرفه العمليات وراجح تعبان لانه ماشربش القهوه ولا نام كويس وكمان ما اكلش حاجه من امبـ.ـارح ودخل مكتبه ولكن اتفاجئ وقلبه كان هيطلع من مكانه
محمد: ن، نوور.
نور: راحت الجامعه وكمان نرمين صاحبتها مجتش واعتذرت. وحست انها مخـ.ـنـ.ـوقه وبتفكر يا ترى محمد في سبب معين للبعد المفاجئ ده ولا يمكن يكون تعبان. ومن غير تفكير غيرت مسارها من المحاضره الى انها خرجت من الجامعه. وركبت التاكسي وراحت على مكتب محمد في المستشفى.
ولكن كان في عيون بتراقبها وهي مش عارفه
محمد: ن. نووور.
نور. لاحظت ان محمد دقنه كبرت وشكله مرهق ولكن. كلمته برسميه. قالت ايوه نور، و اسفه اني جيت لحضرتك من غير ميعاد
محمد: كان عايز يجري عليها ويشـ.ـدها في حـ.ـضـ.ـنه ويقول لها انه كان بيمـ.ـو.ت من غيرها وانها وحشااه اووى
اسفه. بتتاسفي ليه انت تيجيء في اي وقت تعالى اتفضلي اقعدي
محمد اول مره يحس برعشه في ايديه. لان عشقه عدي المدى مع نور، عشق 21 سنه
نور قعدت
احم انا جيت اشوف حضرتك قطعت معانا مره واحده وبعدت ليه.
محمد. انا ما اقدرش اقطع ولا ابعد عنكو يا نور.
انا بس حابب اكون لوحدي شويه لان في شويه حاجات بقيمها في دmاغي وفي اسئله كتير عايز اجابات ليها
نور: طيب والتقييم والاسئله دى. يخلوك ما تسالش حتى على ماما اللي استغربت بعدك فاجأه ده...
بصراحه انا قولت لنفسي انك ممكن تكون يعني صدقت الصور اللي هشام عم...
ومحمد قام وقاطعها، انتي اتجننتي انتي ازاي تفكري في كده اني ممكن اصدق عليكي حاجه زي دي.
انتي تفكيرك راح لبعيد جدا
وغير كدا انتى بتهينينى. وبتشكى ف حب، احم
وغير كده انا اللي مراقب هشام ده. وعارف كل تصرفاته. وعارف ان هو اللي اتفق مع المصور وكمان المصور اعترف، يبقى هفكر فيكي كده ازاي يا نور، وحتى لو مكنش في اي دليل انا عمري ما افكر فيكي بالطريقه دي ابدا، انتي امتى هتفهمي قيمتك عندي وانك تبطلى تجـ.ـر.حينى بتفكيرك ده بس انا بجد تعبت، وكان بتكلم بصوت جهورى.
نور: استغربت من عصبيه محمد. هي ماكانتش تقصد
هي بس حابه توضح لمحمد انها لا يمكن تعمل كده
وكانت عايزاه يرجع زي الاول معاها واتكلمت.
قيمتى عندك معروفه يا محمد.
انا وانت اول مفتحت عيني وكنت انت جمبي في اي وقت، كبرت واتربيت على ايدك، رغم ان بابي كان بيغير جدا. لكن بتصميم منك ومنى انا كنت حابه اني اكبر على ايديك، لاني كنت بحس انك ديما فاهمني. وكمان من غير مااقول ولا اتكلم حتى وانت مغمض عينيك بتحس بوجودي. وده اللي مش قادره افهمه، انا كبرت واحده واحده على ايدك، وكمان من غير ما اطلب مساعدتك كنت ديما الاقيك جمبي و بتدعمني في اي وقت...
كنت حابه لما اكبر ابقى صحفيه لكن انت بتحدى منك غيرت مساري...
وحببتني في الطب وكمان نفس مجالك، وانت اللى بتشجعنى على كل اللي انا فيه دلوقت، وكمان الحمد لله بمراجعتك معايا و اهتمامك بيا انا دايما الاولى على الدفعه...
انت شيء اساسي في حياتي يامحمد
محمد: بيسمع وكل كلمه ب تزيد من معدل ضـ.ـر.بات قلبه وحاسس انه خلاص حبه واخيرا هيطلع للنور...
ولكن فاق بصدmه. من اخر كلمه نور قالتها...
انت اخ ما تتعوضش يا محمد.
محمد: الدنيا اسودت في وشه تاني وقلبه دق اكتر، لكن من دقه حب لدقه يأس، وانه خلاص نور بتعتبره اخوها...
واتدايق جدا لان الكل عارف ان محمد بيحب نور...
حتى رينو اصغر واحده في العيله عارفه بحب محمد ل نور...
معقول نور عميا للدرجه دي. ولا فعلا زي ما بابا قال انه طول ما هو موجود معاها زي ضلها عمرها ما هتشوفه طول ما هو قريب منها...
نور: محمد رحت فين.
محمد: بألــم وديق حقيقي. ما روحتش في حته، و انتي بتعتبريني اخوكي فاحب اقولك ان اخوكي ما عملش غير واجبه، واتفضلي بقى علشان مصدع
نور: اتصـ.ـد.مت من محمد وزعلت جدا ولكن اكتفت بكلمه شكرا و اسفه ان جيتلك من غير ميعاد واوعدك اني مش هكررها واخدت شنطتها وخرجت
محمد خبط بايده على المكتب، غـ.ـبـ.ـي، غـ.ـبـ.ـي الصراع اللي جواك هيخليك مش عارف توزن الامور
نور. نازله مخـ.ـنـ.ـوقه جدا، لانها حاسه ان محمد طردتها بالذوق.
وكانت متعصبه لدرجه انها شتمت محمد في سرها
وخرجت من المستشفى.
وشاورت لتاكسي علشان تطلع على الجامعه او تروح على البيت، هي مش عارفه تاخد قرار
والتاكسى وقف. و ركبت التاكسي
السواق: تحبي تروحي فين يا انسه، ولف ليها ولسه نور هتتكلم. باب العربيه اتفتح من الاتجاهين وركبو جمبها ولدين من الناحيتين ومعاهم مطوه
ونور. لسه هاتصرخ وبصت للسواق واتصـ.ـد.مت
برعـ.ـب حقيقي هشام.
↚
مريم. في المحاضره وسرحانه ومش مركزه في اي كلمه. وكل دقيقه ترجع ل ذكرياتها من تاني ان يوسف اعترف بحبه لمريم اخيرا.
وانها شـ.ـدت ايديها بقوه وحرج ولسانها اتلجم ولكن يوسف شرحلها انه قد ايه بيحبها من وهو عمره سنه وهي كبرت معاه وشاف انه اول صوره طبعت على قلبه هي صورتها من ساعه ما اتولدت...
وقالها كلام كتير وانتظر رد من مريم. ولكن الدmـ.ـو.ع والفرحه هي كانت الرد على سؤال يوسف وقالها لو بتحبيني اعملي اي اشاره او حركه...
مريم بتـ.ـو.تر وبعد محاولات كتيره من يوسف هزت راسها ب ايوه بحبك...
و يوسف كان اسعد واحد في الدنيا. وقالها انه قبل الامتحانات هيكون متقدmلها و سنه بالكتير هتبقى مـ.ـر.اته قولا وفعلا.
ومريم فاقت من افكارها على اصحابها اللي قاعدين حواليها، وكل واحده حاطه ايديها على خدها ومنتظرين مريم تفوق من حلمها اللي حركتها وتعبيرها بتقول انها طايره وما حدش قدها...
مريم فاقت وصحباتها حاولوا معاها...
لكن مريم خجوله ورفضت تقول اي حاجه لان مفيش اي اثبات رسمي.
ندى وفريحه كانو في الحمامـ.ـا.ت بيظبطوا الحجاب ولسه خارجين، وفريحه اتخضت لان حد شـ.ـدها من ايديها واخدها في مكان بعيد شويه.
وفريحه هتصرخ لكن اتنهدت لما شافت مرادها
فريحه: انت ياخى الله يسامحك انت مش هتتصرف زي الناس العاقلين ابدا، اوووف وحطت ايديها على صدرها لانها اتخضت وخافت
مراد: اعمل ايه حشـ.ـتـ.ـيني و
فريحه: تاهت في عيون مرادها
مراد: قرب من ودنها باقولك حشـ.ـتـ.ـيني و .
فريحه: غمضت عينيها لان برفان مرادها بيخليها مش مركزه وكانت عايزه تدخل جوه حـ.ـضـ.ـنه ولا اراديا وانت كمان
مراد: اتجرء وخـ.ـطـ.ـف بوسه سريعه جدا من خدها وفريحه جـ.ـسمها كله اتشنج من الحركه دي
فريحه: ا. انت ا. اانت ازاي
مراد: انا ايه يا بت انت بـ.ـنتي و بتاعتي انا وملكي وكلها كام اسبوع وهاجي اطلبك رسمي
فريحه: بسعاده وفرحه ولكن بعدها تطلبني طيب بس اصل
مراد: ابتسم ركزي يا حماره عايزه تقولي ايه؟
فريحه: اتغاظت، حماره، طيب يكون في علمك انا مش موافقه غير لما اخلص دراستي قدامك على الاقل 4 سنين كمان ماشي؟
مراد: قرب من وشها اووي وده لخبط فريحه وحست ان قلبها هيطلع من مكانه.
مش مراد العدوي اللي يتشرط عليه، انا قولت انتي بتاعتي وملكى وعند فيكي يا فريحه الاسبوع اللي جاي هلبسك الخاتم. وكمان كتب كتاب وفي وسط كل العيله، ولو سمعت كلمة 4 سنين دي او لسه بدري على اما اخلص تعليم ا عـ.ـر.في ساعتها اني هقعدك في حـ.ـضـ.ـن امك ولا في تعليم ولا نيله على دmاغك فاهمه
ورجع خط بوسه تاني بسرعه...
وفريحه فقدت توازنها، ولكن مراد سندها بسرعه وابتسم من قلبه على فريحته.
بعد مرور حوالي ساعه واكتر
نور فتحت عينيها وحاسه بصداع شـ.ـديد ولسه هتحرك ايديها ولكن كانت متربطه
نور فتحت عينيها بخــــوف وشافت نفسها في اوضه عبـ.ـاره عن سرير و كنبه و ترابيزه فقط
ونور على السرير متربطه و اتصـ.ـد.مت لما افتكرت ان هشام اللي كان سايق العربيه...
وحاولت تصرخ ولكن واحد منهم بسرعه حط منديل مـ.ـخـ.ـد.ر على بقها واتخدرت ومحستش بحاجه.
بعدها نور بصت حواليها وشنطتها على الترابيزه وفونها مرمي على الارض. ومش عارفه تفك نفسها لانه مربط ايديها ورجليها كويس، و دmـ.ـو.ع نازله بخــــوف واول كلمه قالتها، محمد، وغمضت عيونها وافتكرت ان كده خلاص هشام هينتقم منها على رفضها ليه
وانه انسان قذر ممكن يتخطى مرحله الصور وبكت بدmـ.ـو.ع وصوت مهموس، بابي. مراد، زين وعيطت اكتر، مامي، رينو
وكانت منهاره لانها حاسه انه خلاص دي النهايه...
ولو هشام قرب منها نور هتمـ.ـو.ت نفسها وعيطت بصوت عالي، واتخضت لما الباب اتفتح عليها ودخل هشام وقفل وراه الباب وكان الشابين مستنيين بره في الصاله، والمكان عبـ.ـاره عن بيت قديم من دورين على طريق زراعي وسط الأراضي الزراعيه، ونور كانت في الدور التاني
هشام: اهلا اهلا اهلا
نور. نور. نور. شرفتى وكرى المتواضع وحط المطوه ع الطربيزه. وراح قاعد جمبها على السرير حبيبتي اخيرا ياااااااه.
نور: فكني. فكني يا هشام وخليني امشي
انت مش عارف خطوره اللي انت بتعمله. بابي مش هيسيبك وكمان اخواتي هيقــ,تــلوك فكني واشتري نفسك يا هشام.
هشام: رجع بضهره على السرير. وحط راسه على رجليها. حبيبتي اهدي وايه اللي هيعرف ابوكي واخواتك بس،؟ ورفع عيونه ليها بصي يا روحي هما ساعتين زمن هناخد منك حاجه بسيطه اوي وهنقضي معاكي وقت حلو وبعدين تروحي ولا كأن حاجه حصلت.
نور: بقرف تفت عليه. انت حـ.ـيو.ان وسـ.ـا.فل. انت اقذر حد شفته في حياتي. وشيل راسك دي من على رجلي وصوتت خرجني من هنا حااااااالا
هشام: اتدايق واتعدل وفك حجابها وانبهر من نعومه وجمال شعرها وقرب منها بغـ.ـيظ وبيشـ.ـد شعرها
نور. اتألــمت ااااه.
هشام: بصي بقى يا نور، شايفه المكان اللي هناك ده قدام السرير، في كاميرا وانا بقى هعرفك مين هو هشام اللي اضـ.ـر.ب بالقلم منك ومن الحـ.ـيو.ان بتاعك، انا بقى هقضي احلى وقت معاكي ويا سلام لو تكوني شرسه معايا، وبعد ما اخد انا وش القفص، معايا 2 صحابي بره من ساعه ما شافوكي هيتجننوا عليكي ومستنيين بالدور...
وكل حاجه هتحصل الكاميرا دي هتسجلها وشايفه فونك اللي على الارض ده؟ حبيب القلب اتصل عليكي كتير وانا كـ.ـسرته، و لوحد عرف بس صورك والفيديوهات هتكون كلها على السوشيال ميديا وهتبقى ترند هههههههه
(. نور آدm العدوي. بـ.ـنت اكبر رجـ.ـال الاعمال في مصر شاهد اكبر فضيحه مع ابـ.ـنته الكبرى و3 شباب في السرير. )
ههههههه وساعتها احنا هنتحبس وكام يوم وبابا هيخرجني لانه غنى جدااااا وأغنى من ابوكى 100 مره.
عارفه ليييه، لانه تاجر، ههه ولابلاش اقولك
لكن انتي بقى! وابوكي اللي هيحط راسه في الارض، ولا حبيب القلب اللي اسمه محمد. ساعتها ممكن يرميكي لانك هتبقى خلاص ملكيش لازمه وممكن انتي تمـ.ـو.تي نفسك من الفضيحه.
نور: بتسمع وعينيها على الكام وبتعيط وصرخت محماااااد، محماااد اااااه وعـ.ـيا.ط مستمر، ارجوك يا هشام سيبني، امى ممكن متستحملش وتمـ.ـو.ت فيها سيبني وخد فلوس زي ما انت عايز.
هشام: هههههههههههه فلوس! حبيبتي انا مش عايز فلوس: انا عايز اكـ.ـسرك عايشه في دور التكبر كده. وبت تنكه في نفسك، و شايفه ان ما فيش زيك في الجامعه، اي ولد يقرب منك تصديه وعاملالي فيها محترمه ومبتكلميش شباب، لا يا حبيبتي انا هكـ.ـسر احترامك ده وهخليكي عبره في الجامعه. وهسبت لصحابى كلهم الل كنت مراهن عليكى معاهم اني كسبت الرهان. ونمت معاكى هههههه.
نور: اتغاظت وقالت مره واحده، انت مفكر نفسك لما تنزل صوري ومستقبلي انا وعيلتي يتدmر، فكرك محمد او اخواتي وبابي هايسيبوك؟ تبقى بتحلم دول هيقطعوا من لحمك حتت
وهتبقى انت في نفس مستوى الترند اللي بتفكر تعمله بقاذرتك، وان كنت فخور بابوك الل بيتاجر واكيد بيتاجر ف حاجه قذره. احب اقولك ان
ابويا كان ظابط وكمان على اعلى مستوى...
و من20 سنه عمل ضجه في تركيا. و موجوده على النت لحد دلوقتى والكل بيحكى بيها يعني بابا قلبه مـ.ـيـ.ـت، واخويا مراد في كليه حربيه ومستقبله انه هيكون في المخابرات يعني هيعـ.ـذ.بك لحد ما تتمنى المـ.ـو.ت، واخويا زين مش اقل منه في الانتقام...
لكن خــــوفي الحقيقى عليك بقى، من محمد اللي لوحد لمس نور بس مستعد ان يقــ,تــله ومن غير تفكير.
هشام: للحظه خاف من كلامها و بلع ريقه وحاسس ان عايز يرجع في اللي كان ناوي يعمله. ومشي كمان كام خطوه وبيفكر، ولكن شيطانه زينله جـ.ـسمها وشعرها اللي نور مخبياه، ونسي في لحظه كل تهديدات نور وكلامها...
وقرب منها ورجع شعرها لورا، نور انتي بتاعتي الليله وبس، و جربيني صدقيني مش هتنـ.ـد.مي انتي ممكن بعدها اللي تجيلي برجليكي هنا.
نور: تفت عليه بكرهه ابعد عني ياكـ.ـلـ.ـب يا حـ.ـيو.ان. ابوك مش راجـ.ـل علشان كده معرفش يربيك. ولا علمك يعنى ايه حلال وحـ.ـر.ام. ولا ده صح وغلط، ولا ينفع ومينفعش. انت حـ.ـيو.ان وتافه وزباله
هشام: اتغاظ وبقى على اخره من العنيده اللي قدامه، وضـ.ـر.بها بالقلم ونور صرخت. واتصـ.ـد.مت وقلبها دق وخفق بخــــوف لما شافت هشام خلاص بيقــلـــع في هدومه، وهو قــلـــع القميص وهيقرب منها خلاص، نور، لااااااا محماااااد، ااااه مامااااااااا.
مريم: رجعت الفيلا مع مراد الل عاتب امه انها جابت سيرته ف الكلام مع آدm. وضحكت ع مراد الل خايف من ابوه والل هيعمله فيه. واستاذنها وقالها هيروح لفريحه الجامعه ومشى
بعد شويه.
مريم. قاعده في الجنينه بتسقي الزرع وفهد جه عليها، واخد منها الخرطوم يسقى الزرع مكانها وكان بيهزر معاها وبعد شويه، ت عـ.ـر.في يا خالتو
مريم: نعم يا حبيبي
فهد: اا. انا كنت عايز. ي. يعني اقولك يعني انه...
مريم: ايوه ما تقول يا فهد عايز ايه؟
فهد: ساب الخرطوم وراح قعد جمبها على الكنبه. ومسك ايديها وباسها بصي بقى يا ست الكل من الاخر كده انا متغاظ من رينو
مريم: بدهشه رينو بـ.ـنتي انا! طب ليه دي رينو نسمه
فهد: ما انا عارف يا مريوم انها نسمه. ودى مشكلتى، بس بصراحه يعني انا متغاظ منها لانها مش لابسه النقاب
مريم: قلبها فرح من جواها لانها حست بفهد انه غيران على رينو.
فهد: يعني مش كل مشوار ولا تحصل ظروف واكون معاها. حد يعاكسها اضـ.ـر.به، انا ضارب لحد دلوقت اكتر من 10 مش معقول يعني...
رينو جميله ما شاء الله وانا بصراحه كده عايزها تلبس النقاب
مريم: اممممم نقاب! والله يابني انا اتمنى طبعا، و بمكر من مريم طيب ما تقولها انت.
فهد: قام من مكانه بتـ.ـو.تر لا طبعا اقولها ايه؟
مريم: قولها يا رينو البسي نقاب علشان ما اضـ.ـر.بش حد تانى هههههه.
فهد: قعد تاني ابوس ايدك بقى تفهميها علشان بجد كده حاسس اني ممكن ارتكب جريمه.
انا اه داخل ع 19 سنه لكن اول ماعرفت يعني ايه دنيا و ناس كانت.
رينو هي اللي قدامي ومن ساعتها حسيت انها مسؤوله مني، وبص ل مريم ما تزعليش مني كلامي انا عارف انها بـ.ـنتك، بس انا كمان حاسس ان رينو بـ.ـنتي رغم ان الفرق اللي بيننا سنه ونص واكتر بس. بس عايزه الصراحه انا مش عارف.
مريم: تفهمت قصد فهد انه بيحب بـ.ـنتها لكن فرق السن وانه لسه صغير ما يدلوش الحق انه يحكم عليها بلبس النقاب
فهد استأذن ومشي
ومريم: قاعده قلبها مبسوط لأن فهد ومحمد 2 من اكتر اللي مريم بتعزهم. واتمنت لبناتها. نور ورينو.
ان محمد وفهد يكونوا من نصيبهم لانهم هيبقوا في امان معاهم...
وفجاءه مريم حست بقبضه ف قلبها ونور صورتها جت قدامها، وغمضت عينيها...
اللهم اني استودعتك نور بـ.ـنتي عندك وانت لا تضيع عندك الودائع فاحفظها لي يا الله.
هشام قــلـــع القميص وقرب على نور ورمى حجابها اللي جمبها على الارض و قرب من وشها ومسك شعرها.
علشان يبدا انه ينفذ امر الشيطان وقرب على شـ ـــفــايـــ ـفها
ونور بتصرخ وتقاوم ولكنها متربطه و عـ.ـيا.ط مستمر وصريخ. مااااماااا. باباااااا
يااااارب محماااااااد اااه يا رب يا رب
هشام ابعد، فوق يا هشام ابعد حـ.ـر.ام عليك الل انت هتعمله...
ولسه هشام هيلمس شـ ـــفــايـــ ـفها وصرخت. وفجاءه جه حد شـ.ـد هشام من قفاه ومن غير تفاهم بوكسات على مناخيره وعينيه وبقه لحد ما هشام مناخيره بقه كلهم نزفو دm. ومن كتر الضـ.ـر.ب اول سنتين من سنان هشام اتكـ.ـسروا، ( احسن - احسن )
نور كانت مغمضه عنيها وبتصرخ وفتحت عينيها تشوف مين اللي شـ.ـد هشام. وفرحت اوووي وحست ان امانها جه وكان محمد، ولكن خافت من شكل محمد اللي بيضـ.ـر.ب من غير تفكير خلاص هشام مغمى عليه و محمد لسه بيضـ.ـر.ب فيه.
نور: محمد كفايه هيمـ.ـو.ت في ايدك، كفايه يا محمد علشان خاطري، محمد فاق على صوت نور
نور: بابتسامه ودmـ.ـو.ع وراحه خلاص يا محمد ارجوك سيبه وتعال فكني ونمشى من هنا.
محمد: مردش عليها، و جرجر هشام من شعره على الصاله و قفل باب الاوضه على نور، وطلع لاصحاب هشام وكانوا قاعدين في الصاله بيشربوا مـ.ـخـ.ـد.رات ومستنيين دورهم، محمد شال الترابيزه اللي عليها المـ.ـخـ.ـد.رات ونزلها على راسهم، ومسك كل واحد فيه وعمله عاهه وقال كلام كتير وهو بيضـ.ـر.بهم ومش في وعيه، اول واحد كـ.ـسرله ايديه الاتنين، والتاني كـ.ـسرله رجله وايده.
اما هشام محمد سايبه مغمى عليه وربطه وكتفه كويس جدا ومش عايز يعمله عاهه دلوقتى
محمد: سابهم بيصـ.ـر.خوا من الو.جـ.ـع وفتح الباب على نور اللي كانت بتعيط وبتحاول تفك نفسها وجـ.ـسمها بيرتجف علشان تلحق محمد...
وراح محمد ناحيتها وفك رجليها وايديها وكان قاعد قدامها على طرف السرير وقلبه كله خــــوف ورعـ.ـب لا ميلحقهاش...
محمد فكها. و من غير تفكير شـ.ـد نور واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه و مغمض عينيه بحـ.ـز.ن كبير وشوق اكبر، وكان حاضنها بكل حنيه. وبيطمنها ف الحـ.ـضـ.ـن ده وانه هيبقى على طول سندها...
نور ما فكرتش غير في انها اخيرا في امان، وحـ.ـضـ.ـنت محمد بكل قوتها، ودmـ.ـو.ع نازله وبتترعش. نور اخيرا اكتشفت ان محمد عمره ما كان زي اخوها ابدا، محمد حاجه اكبر من كده بكتير، وخصوصا بعد ما قال الكلام وهو بيضـ.ـر.بهم، وبادلته الحـ.ـضـ.ـن وفضلو في حـ.ـضـ.ـن بعض فتره في سكون تام
ونور كـ.ـسرت السكون ده لان محمد حاضنها كأنه خايف انها تضيع من بين ايديه.
نور: محمد. محمد انت كويس.
محمد: فتح عينيه وعيونه بتلمع وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه بتنهيده واول مره يمسك وشها بايديه بحب اب واخ وصديق وحبيب. انتي اللي بتسالي انا كويس؟ انتي اللي كويسه يا نور؟
نور: هزت راسها ب ايوه الحمد لله كويسه، والحمد لله انك لحقتني، وعيطت واترمت في حـ.ـضـ.ـنه تاني، انا مش عارفه يا محمد انت لو ماكنتش موجود كنت هاعمل ايه، وعيطت بصوتها كله، انا كنت هضيع لولاك يا محمد انا كنت همـ.ـو.ت من الخــــوف يامحمد...
محمد: مسد على شعرها اللي اول مره يلمسه من لما كانت طفله، وزاد عشقه اكتر واكتر، بس. بس علشان خاطري يا نور دmـ.ـو.عك دي بتحرق قلبي من جوه، وا عـ.ـر.في طول ما انا جمبك مش هسمح لاي خطر او اذى ليكي، انا في ضهرك وجمبك ديما وهكون جمبك زى ضلك
نور: هديت تماما ولكن جـ.ـسمها ب يرتجف من الخــــوف وضـ.ـر.بات قلبها سريعه، محمد خرجها من حـ.ـضـ.ـنه وقالها، اهدي خالص وما تخافيش من حاجه وقام وجابلها حجابها وهو بنفسه لبس ليها حجابها.
ودي كانت اول مره نور قلبها يحصل فيه اضطراب ودقات مختلفه.
محمد لبسها الحجاب، وقالها يلا علشان اوصلك وراح يجيبلها الشنطه والفون اللي مرمي على الارض وسمع صوت خبطه على الارض، محمد بيلف نووووور...
محمد شاف نور اغمي عليها وجري عليها نوور. نوور حبيبتي.
وشاف ان نور من الخــــوف أن ممكن يكون ضغطها نزل.
محمد شال نور ونزل بيها جري على العربيه، لكن هو لسه ما خلصش انتقامه. نيم نور ف العربيه. وطلع فونه وهو في العربيه واتصل على طارق انه يجي في نفس المكان ده، وكمان اتصل على فهد ياخده هشام اللي متربط وياخدوه على مخزن فيلتهم. وفعلا محمد اخد نور وطار بيها بالعربيه
وطارق وفهد اتحركوا وراحوا خدو هشام الل وشه كله دm و بيتنفس وبس وسابوه في المخزن وهما مش فاهمين حاجه.
آدm. ومريم قلقانين لأن نور اول مره تتأخر كدا
ومراد جري على الجامعه هو وزين
وادm كلف ناس يعرفه بـ.ـنته فين
مريم. بتدعي و قلبها و.جـ.ـعها ورجعتلها نوبه الخــــوف من تاني لكن بتكابر قدام آدm علشان هو قلقان اكتر منها
رينو قاعده بتعيط وكل دقيقه تتصل على نور وفونها مغلق
آدm رايح جاي زي المـ.ـجـ.ـنو.ن ومريم عيونها بتغيب وادm هيتجنن، طب راحت فييين! راحت فين بـ.ـنتي فييييين؟
بيقولوا في الجامعه جت وخرجت على طول يعني ما حضرتش المحاضرات يعني بـ.ـنتي من الصبح مش في الجامعه بـ.ـنتي فييين!
وآدm واقف وحاسس انه عاجز تماما ومخفش ولا اترعـ.ـب كدا من زمان
مريم واقفه وسانده على العمود جمب الليفنج ودmـ.ـو.عها نازله بصمت، وخايفه تنادي على آدm تقوله انها حاسه بتعب لان الوقت مش مناسب، نور حبيبه ابوها وامها مش عارفين هي فين...
ومريم قلبها واجعها وخايفه لا يكون هشام ده اذاها، وافتكرت ان هشام كان مصورها وخافت انها تحكي ل آدm دلوقتى، ساعتها آدm ممكن يتكـ.ـسر البيت على مريم و هينسى كل لحظه حب.
مريم: بنـ.ـد.م يا ريتني قولتلك يا آدm، يا ريتني قولتلك، يا رب سلم سلم يا رب احفظلى بـ.ـنتى يارب.
آدm. كل دقيقه يتصل ويكلم ناس واتصل على فون محمد ولكن محمد ما بيردش، واتصلو على كل العيله علشان ممكن تكون نور راحت عند اى حد من قرايبها ولكن الاجابات كلها ب لأ.
حتى طارق. بس طارق ربط الاحداث ببعض ولكن قال لا ايه اللي هيجيب اعداء محمد ل نور العدوي.
وآدm واقف وفجاءه شاف وش مريم احمر جدا وعيونها بتغيب وهتفقد توازنها و في حركه سريعه من آدm جرى عليها ومريم وقعت بين ايديه آدm...
مررررريم.
رينو: بخــــوف وعـ.ـيا.ط ماااااامي
وآدm تفكيرو وقف عند مريم ونسى كل حاجه من خــــوفه عليها وشالها على الكنبه في دخول فريحه اللي جريت عليهم علشان عرفت من لارين ان نور مش لاقينها
فريحه خالتو خالتو
آدm: بيفوق ف مريم وقلبه هيقف من الخــــوف اول مره يحس بالعجز ده وتفكيرو وقف
فريحه: لارين هاتيلي جهاز الضغط بسرعه
ورينو طلعت الجناح بسرعه وجابت جهاز الضغط وفريحه بتقيس الضغط وآدm قلبه هيقف.
فريحه: يا خبر يا عمو خالتو ضغطها عالي جدا لازم اديلها حقنه ومحلول دلوقت
آدm: شالها وعايز ياخدها على المستشفى ولكن فريحه اكدتله انها هتاخد الحقنه والمحلول وهتكون كويسه
في دخول زين ومراد وجريو على مريم بجنون.
ومراد لما سمع. شـ.ـد فريحه من ايديها واخدها ف العربيه على الصيدليه علشان تطلب المحلول والحقن. وفعلا جابت العلاج. ومراد كان سايق زي المـ.ـجـ.ـنو.ن ومتكلمش مع فريحه كلمه واحده. و كان بيسوق كانه بينتقم من اهماله لاخته. وكمان امه اللي بيعشقها اكتر من اي حد...
فريحه دخلت جري. وآدm كان عايز يشيل مريم فوق لكنها رفضت ومش هتطلع غير لما تطمن على نور.
الكل في حاله ترقب. وجنون، وتـ.ـو.تر، وخــــوف لأن نور عمرها ما راحت اي مشوار غير لما ابوها يوصلها او اخواتها، وكمان لازم يكونوا عارفين خط سيرها كويس قوي...
الفون بتاعها مغلق ومش قادرين يحددوا مكانها هي ركبت تاكسي من قدام الجامعه بمزاجها يعني برغبتها ومادحدش شك في اي حاجه، وكمان نرمين صاحبتها ماجتش الجامعه. وما حدش عارف يعمل ايه،؟ الكل قاعد مترقب وخايف، وآدm حاسس برعـ.ـب شـ.ـديد لاول مره يخاف كده من سنين.
(وطارق لما عرف بيحقق في الموضوع هو وفهد )
عند آدm ومريم.
كلهم قاعدين في الليفنج وبيدعوا من قلبهم...
وآدm قاعد جمب مريم وماسك ايديها يطمنها علشان برده خايف عليها...
وفجاءه سمعو صوت خطوات وكلهم بصوا شافوا محمد داخل ونور بين ايديه
محمد داخل شايط لأنه كل شويه يفتكر اللي هشام عمله ولمسه لشعر حبيبته وكمان لمس وشها
محمد ماشي. ومش شايف حد داخل الفيلا. وكلهم قامو جريو على محمد اللي ماشي في وشه.
وطلع على السلم والكل مذهول من الغـــضــــب اللي مرسوم على وش محمد. وكمان مرعوبين وخايفين على نور اللي بين ايديه، محمد طالع على السلم ورينو جريت سبقته وفتحت باب اوضه نور.
ومحمد دخل ونيمها على السرير وملس بايده على خدها انها بخير واطمن.
وانتبه ان الكل بدا يطلع و كلهم طلعوا الاوضه اتملت من الاحباب.
محمد: بص ل زين وقاله لو سمحت هاتلي شنطتي من العربيه علشان نور لازم تاخذ حقنه وتفوق.
زين من غير مايتكلم جري على العربيه
آدm: مذهول ومش عارف يتكلم معقول دي بـ.ـنته...
اللي نايمه في السرير، وكمان كانت بين ايدين محمد واتخض لما شاف حجابها مش مترتب
مراد كان هيتكلم ومريم لكن ما حدش اتجرأ يتكلم في وجود آدm
آدm: جري على نور وقعد جمبها وبص على بـ.ـنته
وبص ل محمد، مالها نور؟ مالها وايه اللي حصل!
وزعق لمحمد انا باتصل عليك من بدري ما بتردش لييييه اتكلم بـ.ـنتي فيها ايه ومغمى عليها ليييه؟
محمد مزعلش من آدm لانه معذور.
محمد: اهدا مفيش حاجه حصلت هي بس اغمي عليها وانا جبتها
آدm: بغـــضــــب صدقتك انا صح
زين دخل و محمد اخد منه الشنطه وعطا ل نور حقنه علشان تفوق
محمد: قام ووقف، اللي عندي قولته نور اغمي عليها وانا جبتها وما عنديش حاجه تانيه اقولها.
محمد كان متدايق من هشام جدا ومش شايف غيره حاليا.
لسه آدm هيزعق ونور بدات تفوق و اول اسم نطقته كان، محمد، اللي اول ما سمع اسمه نسي كل الغل والحقد اللي جواه وقلبه دق، والكل سامع اسم محمد ومدهوشين نوعا ما و كل واحد فكر بطريقه معينه
الا مريم اللي فهمت كل حاجه وان محمد امان ل نور
وآدm لسه هيزعق بعلو صوته مريم مسكته من ايده وشاورت بلا، اهدا نور الحمدلله ف حـ.ـضـ.ـننا واهي فاقت وهنعرف كل حاجه
والكل جري على نور يطمنو عليها.
وآدm شاف حجاب نور مش مترتب ولكن طرد الفكره لانه حافظ محمد وواثق فيه جدا ومراقب كل تصرفاته
وآدm: بخبره شرطى شاف ان محمد انقذ بـ.ـنته بس يا ترى محمد انقذ بـ.ـنتي من ايه! وايه اللي حصل؟
كلهم اتجمعو حوالين نور بيطمنو عليها
مريم قاعده على طرف السرير
وآدm على الطرف التاني. ومراد جمبها. وزين
وفريحه ورينو طلعو قعدو ع السرير جمب رجليها والكل بيطمن على نور.
محمد. شاف انهم كلهم مشغولين ب نور وحس انه لازم ينسحب.
وفعلا اخد شنطته لانه وراه مشوار مهم قبل ما يروح وخرج من غير ما حد يحس بيه ونزل وركب عربيته وبيفكر ف عقـ.ـا.ب ل هشام.
مالك خبط وسوزان فتحتله اهلا مالك جيت في وقتك
مالك دخل اهلا يا طنط دخل وكان في ست عجوزه اللي هي جدت ساره وكانت في السبعينات
مالك اهلا يا تيته عامله ايه دلوقتي
تيتا. اهلا يا حبيب قلبي نحمد الله
وندهت يا ساره يا ساره تعالى يا بـ.ـنتي سلمى على الاستاذ مالك
مالك: برده يا تيتا مصممه اني استاذ انا اسمي مالك وبس ده انا لسه داخل في ال 19 يعني
تيته: العمر كله يا حبيبي خلاص ما لك اهو اهم حاجه ما تزعلش.
وساره خرجت وسلمت على مالك اهلا استاذ مالك
مالك: بتنهيده برده جماعه استاذ يا بـ.ـنتي احنا في سن واحد وكمان اصغر مني بكام شهر وابتسموا
ساره انا مش عارفه اقولك ايه من ساعه الحادثه وانت مـ.ـا.تخلتش عني وكمان لما خفيت واتحسنت انت برده كل فتره تيجي و تطمن عليا انت ذوق قوي على غير اخت حضرتك اسفه يعني بس الحقيقه لازم تتقال.
مالك: قعد والله ماليكه اختي مافيش اطيب منها بس انتي عارفه بقى البنات والموضه والحركات دي زي ما تقولي كده عاملين منافسه مين اللي تكون احلى ومهتمه بالموضه وكانت شاطره خالص لكن بقالها فتره كده مش عاجباني ربنا يستر لكن حقيقي هي قلبها ابيض ومش عايزك تكوني لسه زعلانه منها
ساره: لا ابدا ما فيش حاجه بقول ل حضرتك لما ماما عزمتك على العشا قولتلها انك عايزني في موضوع مهم.
مالك: ايوه فعلا بصي يا ستي انا كلمتلك والدي وطلبت منه انك تشتغلي في الشركه بتاعته وانا حكيت ل بابا على كل اللي حصل واتعاطف معاكى وكمان زعقلي اني خبطتك وحمد ربنا انها جت على قد كده وهو متظرك في الشركه ف ا وقت تحبي تنزلى شغل من امتى
ساره: بفرحه بجد انا مش مصدقه شكرا بجد شوف حضرتك الوقت اللي يناسبك وانا هاكون موجوده.
مالك: خلاص احنا بس نعدي كام يوم لان يوم الاجازه بابا وماما عاملين عندنا في الفيلا حفله بـ.ـاربكيو وهيعزمو العيله والاصحاب هنتجمع ت عـ.ـر.في انا نفسي تكوني موجوده معايا واتحرج احم. قصدي معانا
ساره: متشكره جدا خلاص يبقى بعد الاجازه بقى ان شاء الله اقابل والدك جاسر الصاوي.
نور. فاقت وجتلها هستيريه عـ.ـيا.ط. والكل حاول يهديها وراحت في حـ.ـضـ.ـن باباها اللي بيقويها، وكان بيمسد على شعرها بكل حب ومن كتر عـ.ـيا.طها فريحه ورينو عيونهم دmعو
ومريم دmـ.ـو.ع أم في صمت، ومراد كان بيغلي وزين مش اقل منه، لكن البركان الحقيقي في قلب آدm ونفسه بـ.ـنته تهدي علشان تحكيله ايه الل حصللها، واخيرا بعد فتره نور هديت.
وبعدها جابولها عصير علشان تهدي اكتر. وهي بتشرب العصير كانت عيونها بتدور على محمد ومش شايفاه وسطهم
آدm: نور انا عايزك تحكيلي ايه اللي حصل. وايه اللي خرجك من الجامعه الصبح؟ وايه اللي خلاكي مـ.ـا.ترجعيش على البيت؟ ومغمى عليكي ليه؟ ومحمد اللي كان موجود معاكي كل ده ليه! انا عايزه اعرف، هو كان شـ.ـديد في سؤاله بلغه التهديد و باقولك اهو انك تحكي وما تخبيش حاجه لان العواقب هتكون ضدك...
نور: شافت ابوها لاول مره يكلمها بالاسلوب ده وخافت تحكي ولا. لا
مريم: بصت ل آدm بلوم وعتاب وهو فهم وغمض عينيه، مريم جمب نور وحطت راس نور على صدرها، حبيبتي اهدى. بابا مش قصده يخــــوفك. انتي عارفه ان روحوا فيكي، ده كان هيتجنن يا نور عليكي. وخصوصا ان دي اول مره تتاخري كده و فونك مقفول. وما حدش عارف انتي فين. ولا ايه اللي بيحصل معاكي! اهدى كده يا حبيبي وما تزعليش من بابي.
آدm: اخد نور من حـ.ـضـ.ـن مريم حبيبتي انا اسف انا مااقصدش اخــــوفك، انا بس عايز اعرف علشان قلبي يرتاح انا في دmاغي الف فكره والف سؤال.
مراد: لسه هيتكلم بنرفزه ولكن بنظره تحذيريه من آدm. مراد سكت وزين مسك ايد مراد انه يهدا وما يتكلمش طول ما ابوه موجود.
نور. نفسها انتظم وكمان حاسه انها عايزه تشوف محمد. فقررت انها تحكي كل حاجه بسرعه علشان بعدها تتصل بمحمد اللي اول مره يوحشها كده.
نور: حاضر يا بابي. اللي حصل ان في واحد زميلي اسمه هشام. في نفس دفعتي.
انا في الجامعه ماليش علاقات كتير غير مع نرمين صاحبتي. وهما شايفين ان ده غــــرور وتكبر. لكن انا زي ماما عودتني الاختلاط بين الشباب والبنات غلط. في يوم. جه هشام ده و بكل أدب واحترام كلمني وطلب عنوان شركه حضرتك علشان عايز يتقدmلي...
وانا كنت شايفه انه شخص محترم وقولت هو يجي يقابل حضرتك وانت ليك وجهه نظر، بعدها بكام يوم كنت في عمليه تحت التدريب مع محمد، وكنت سرحانه ومركزتش معاه، وكنت هاغلط في العمليه، ومحمد نبهني اني طول ما اكون في عمليه احط كل تركيزي قدامي. علشان ماخسرش شغلي. وسالني كنتي سرحانه في ايه وانا قولتله على هشام ده، لكن محمد ما قالش حاجه ولا رد غير انه هز راسه واعتذر انه عايز يروح.
آدm: طبعا بيسمع وبيحلل وكمان شايف ان محمد جواه صراع هو عايشه. وعارف رد فعل محمد ده ليه انه اكتفى بالهروب
وتعابير آدm بتتغير مع الحوار. ومريم قاعده مرعوبه إن نور لما تحكي تقول ماما عارفه كل حاجه.
نور: قعدنا اسبوع على كده وفي يوم هشام ده قابلني في الجامعه. وكان عايز يعزمني نشرب حاجه ونقعد مع بعض بره الجامعه بعد المحاضره ولسه كنت هرفض.
اتفاجئت ان محمد جه من ورايا وضـ.ـر.ب هشام كتير.
وكملت بزعل، وانا زعقت لمحمد كتير و عليت صوتي عليه، ورحت علشان اساعد هشام لكن محمد وقفني، ونور سرحت في قربها منه لما شـ.ـد دراعها
آدm: كملي يا نور
نور: احم وبعدها محمد كلمني وصوته كان غـــضــــبان وقالي ان الخطوبه دي مش هتحصل، وانا بغباء منى اكدت ل محمد ان هشام خطيبي وهعزمه قريب ع الخطوبه
رينو: وفريحه بصو لبعض وبصوت مهموس غـ.ـبـ.ـيه.
نور: وبعدها سالته عن سبب ضـ.ـر.به ل هشام بالطريقه دي. لقيت محمد بيخرج ظرف فيه صور، وعيون نور دmعت من تانى
وآدm غمض عينيه وخاف وقبض على ايديه.
ومريم شافت تشنجات آدm وخــــوفها زاد اكتر. وكان نفسها تقول ل نور ما ت عـ.ـر.فيش ابوكي اني اعرف
نور: بتـ.ـو.تر وخجل احم اخدت الظرف وفتحته وكا. اان جواه صور ل. لكن. والله يا بابي انا ما اعرف حاجه عن الصور دي وعيطت.
هشام الحـ.ـيو.ان كان متفق مع حد انه لما يجي يكلمني او يقف معايا بحجه ان عايز يعرف اني موافقه ولا لا يصورني
مراد. بغـ.ـيظ كان فيها ايه الصور دي.
نور خافت
وآدm: بهدء مسطنع قولي كملي يا حبيبتي ما تخافيش انا واثق في بـ.ـنتي اكتر من نفسي
نور: اطمنت وكملت الحـ.ـيو.ان ده كان اخد وشي من الصور ولعب فيها بطريقه. م، مش كويسه ا. اني قاعده جمبه في الجامعه وبطريقه...
وآدm ومراد وزين والتفكير واحد اتشاهد على روحك يا هشام الكـ.ـلـ.ـب.
آدm: شاف إن بـ.ـنته مكسوفه. وقال مش مهم خلاص كملي ايه اللي حصل بعد ما شوفتي الصور؟
نور: وانا بتفرج على الصور دي ومصدومه حسيت اني هيغمى عليا من الصدmه. وبعدها فوقت على صوت الأمن وشوفت ان محمد بيكمل ضـ.ـر.ب في هشام. وكمان عوره في وشه وبعدها بصت لابوها بترجي ودmـ.ـو.ع. اغمى عليا من الصدmه. من ان واحد زباله زي ده يعمل معايا كده وما حستش بنفسي غير. غير. وانا في المستشفى عند محمد.
فريحه ورينو وبصو لبعض بدهشه. وكمان كل واحد غار على اخته
وآدm جواه صراع ما بين ان محمد انقذ بـ.ـنته وحماها من الندل ده
وما بين ان بـ.ـنته بين ايدين محمد
نور: وبعدها فوقت وعيطت كتير واعتذرت من محمد لاني زعقــ,تــله في الجامعه. وسالته عرف ازاى بعدها حكالي انه لما عرف منى ان في عريس هيتقدmلي. حب يسأل عليه وراقبه كويس وعرف ان هشام ده اخلاقه مش كويسه بالمره.
وعرف ان هشام اتقابل مع واحد واتفق معاه انه يصورني، ومحمد خـ.ـطـ.ـف المصور ده وضـ.ـر.به كتير لحد مااعترف. وان هشام عمل كده علشان يكـ.ـسر كبريائي. لو ما وافقتش عليه هينشر صوري دي على السوشيال ميديا.
وعيطت اكتر والكل متغاظ وبيلوم نفسه معقول كل ده يحصل واحنا كنا فين
مريم، بتتشاهد وحست بخــــوف حقيقي لو نور اتكلمت.
نور: وبعد كده بكام يوم انا بروح الجامعه ومابتكلمش مع حد وجه هشام ده اعتذرلي وقدmلي اعذار، أن محمد بيوقع بينا. وان هو اللي عمل كده، وجيت امشي. هشام حاول يمسك ايدي، وانا ضـ.ـر.بته بالقلم، ومشيت مخـ.ـنـ.ـوقه وجيت على البيت هنا...
وبصت على مريم اللي هتمـ.ـو.ت جواها ما تتكمليش يا نور ما تقوليش ارجوكي...
نور: مسكت ايد مريم ولما حكيت لماما كل الل حصل وعرفتها بكل حاجه نصحتنى انى ما اتكلمش مع هشام ده خالص وابعد عنه.
آدm رفع عينيه بصدmه وبص ل مريم نظره عمرها ماهتنساها فيها لوم وزعل وعتاب كبير قوي
ومريم بصت ل آدm بترجي لكن نزل عينيه بعيد
وكمان مراد ادايق جدا لانها لو قالت كان هيتصرف
لكن زين تفهم ان اي أم بتحاول تقرب من بـ.ـنتها وتصاحبها واكيد مقالتش خــــوف ع بـ.ـنتها مش اكتر.
نور: بعدها حسيت ان محمد اتغير عليا. وانه مبقاش يسأل ولا يجي هنا ولا يطلبني في اي عمليه احضر فيها. ساعتها فكرت ان ممكن محمد يكون مصدق عليا اللي حصل ده، وهشام جه ودايقني تانى ورحت اشتكيته لرئيس الجامعه
والنهارده...
كلهم بصولها، آدm قولي يا نور كملي ما تخافيش.
نور: بدmـ.ـو.ع كنت مخـ.ـنـ.ـوقه قوي يا بابي ودخلت الجامعه وعرفت ان نرمين ماجتش وقاعده مخـ.ـنـ.ـوقه قولت اروح ل محمد المستشفى. اشوف ايه سبب تغيره ده، وسالت عليه قالوا انه في العمليات
استنيته في المكتب بتاعه. وبعدها جه وسالني واطمن عليا، وقولتله انت مصدق عليا ان انا ممكن اكون البـ.ـنت اللي في الصور دي!
وكملت بعـ.ـيا.ط محمد مستناش انى اكمل وزعقلي وصوته عالي عليا، وقالي انى غـ.ـبـ.ـيه وكمان عمره ما يصدق عليا حاجه زي دي ابدا. وفضل يقولي اني اتربيت على ايديه وواثق فيا اكتر من نفسه. وانى تفكيري غـ.ـبـ.ـي وان سبب تغيره ان في افكار كتيره في دmاغه. وان فيه اسئله كتير مش لاقيلها جواب. واتكلم كتير بلوم على انى فكرت انى ازاى ممكن افكر في كده، وبعدها قالي اتفضلي روحي علشان مصدع.
نزلت من عنده وانا متدايقه. ومكنتش عارفه اروح فين وقفت تاكسي ولسه هاقوله وصلني على البيت.
لقيت ولدين ركبو جمبي من الاتجاهين.
ولسه هصرخ وكان هشام هو اللي سايق التاكسي
وبعدها واحد كتفني علشان محاولش اعمل حاجه والتاني حط منديل على بقى وماحستش باي حاجه.
مريم بشهقه ودmـ.ـو.ع وحست بدوخه. ورينو وفريحه مصدومين
مريم. دmـ.ـو.عها نزلت بغزاره لكنها مأثرتش في آدm لانه زعلان من مريم جدا.
وآدm. الدm غلي في عروقه. ومراد. وزين كلهم جواهم حقد وغل وكرهه. من هشام وكمان آدm خايف من اللي ممكن يكون حصل بعد كده
آدm: بخــــوف من اجابتها. ومحمد شافهم ونزلك من العربيه صح؟
نور: هزت راسها ودmـ.ـو.ع بلا. واترمت في حـ.ـضـ.ـن امها. انا بعدها فوقت لقيت نفسي متربطه في اوضه على السرير. وكانو رابطين ايديا ورجليا. ولما فوق حاولت افك نفسي علشان اتصل بحد وكانت الشنطه بعيد عني وفوني مرمي على الارض. وافتكرت ان هشام هو اللي كان في التاكسي
آدm: قبض على يديه وبيحاول يتماسك.
و هشام دخل عليا الاوضه وكان مركب كاميرا في الاوضه قصاد السرير، وبكل حقاره فكلي حجابي وشـ.ـدني من شعري، وانا كنت بصرخ باسمك يا بابا انت واخواتي، ساعتها حسيت انى خلاص هنتنهى وهدتته بيك يابابى وكمان اخواتي ومحمد. وكـ.ـسر فوني. وقالي ان محمد اتصل عليا كتير وقالي كمان انه هيصور كل حاجه. وكمان في 2 صحاب وبره وعيطت وكان عايز، وما كملتش
آدm: وقف خلاص ما تكمليش.
عيون آدm. ومراد. وزين كلها بلون الدm وزين وسط غليانه كملي يا نور محمد جه ازاي
نور: الحـ.ـيو.ان ده جه جمبي وكان لسه، وانا بصرخ و بترجاه. وفجاءه لقيت حد بياخد هشام من جمبي وكان محمد كلهم اتنهدو براحه لكن
آدm: رغم انه استريح ان بـ.ـنته وبخير لما محمد جه بس جواه نار هاتولع فيهم كلهم.
نور: محمد فضل يضـ.ـر.ب فيه من غير ولا كلمه وكمان كـ.ـسر سنانه ووشه كله دm و كان هيمـ.ـو.ت في ايد محمد.
نور وهي بتحكي كانت بتحكي بفخر ونسيت كل الخــــوف والقلق
ولولا اصرخت واترجيت محمد انه يسيبه كان ز مانه مـ.ـا.ت دلوقتي في ايديه. وبعدها طلبت منه انه يفكني ونمشي.
محمد بصلي وما ردش عليا. وجرجر هشام من شعره بره الاوضه وقفل عليا الباب. سمعت بعدها صوت ازاز بيتكـ.ـسر بره. وكمان صوت صريخ الولاد اللي كانت بره. وبعدها محمد دخل الاوضه و انا سامعه صوتهم بيصـ.ـر.خوا من الضـ.ـر.ب. ومحمد جه وفكني وجابلى الحجاب واطمن عليا وبعدها من الخــــوف حسيت اني مش بخير
محمد قالي يلا علشان اوصلك وراح يجيب شنطتي وفونى اللي على الارض وما حسيتش بنفسي بعدها غير وانا هنا.
نور. محكيتش كل حاجه، اكتفت بحـ.ـضـ.ـن محمد وانه لبسها الحجاب بايديه. وانه قال للولاد وهو بيضـ.ـر.بهم. نور ملك محمد عزيز وبس. وانه الل يقرب نور هيقــ,تــلوا. وان نور بـ.ـنته ومسؤله منه. وازاى حد يلمس عشقه وهو موجود. قالها في وقت غـــضــــبه. وفهمت كل تصرفات محمد واتنهدت وحمدت ربنا انه بعتلها محمد في الوقت المناسب.
وكملت. لكن انا بجد يا بابي والله ما عملتش حاجه وكمان ماعرفش محمد عرف ازاى.
آدm: جواه غـ.ـيظ كبير لكن حس ان هدي شويه من بعد ما سمع اللي محمد عمله. ولولا محمد كان زمان بـ.ـنته وغمض عينيه وقال والله يا هشام الكـ.ـلـ.ـب ما هاسيبك
ومريم. بدmـ.ـو.ع مستمره حـ.ـضـ.ـنت بـ.ـنتها اكتر وحمدت ربنا انه حفظ لها الوديعه عنده
وضغط مريم بدا يعلى تاني لأن آدامها زعلان والكل حمد ربنا ان نور بخير
فريحه ورينو اعجبوا جدا من محمد لانه انقذ نور.
اما آدm ومراد وزين ممنونين لمحمد بشكر كبير لانه انقذ شرفهم والحمد لله عدت على خير
مريم قامت علشان تصلي ركعتين شكر لله ان ربنا انقذلها بـ.ـنتها وهي بخير. وهي ماشيه راحت وقفت قدام آدm وبصتله في عينيه بأسف. وعرفت انه زعلان ولسه هتتكلم، اتحرك وقال يلا يا مراد انت وزين علشان ننزل تحت. ويا ريت الكل يسيب نور ترتاح شويه
وساب مريم ونزل وكلهم نزلو تحت. وفريحه ورينو قاعدين جوه مع بعض في اوضه رينو.
ومريم راحت على اوضتها وزعلانه وحاسه ان راسها هتنفجر ودخلت علشان تاخد شاور علشان تهدا و تتوضا وتصلي
آدm ومراد وزين قاعدين تحت. بيفكروا هيعملوا ايه في هشام و هينتقمو منه ازاي.
لكن قطع تفكيرهم طارق اللي دخل جرى عليهم هو وفهد. والحمد لله اطمنوا ان نور كويسه
والكل اتصل على زين علشان يطمنه على نور من العيله.
وزين طمنهم وقالهم انه نور كانت في مشوار و اتاخرت شويه...
وبعدها زين قعد. وزين شرح لطارق وفهد لكن مش كل حاجه وفي شرح مبسط جدا
طارق. بعدها فهم وقال ؛ ايوووه. ايوووه علشان كده بقى محمد كلمني من ساعه واكتر
آدm: باستغراب كلمك. كلمك ليه
طارق: ربت على رجل آدm وقال محمد اتصل عليا انا وفهد وقال ان في 3 عيال في بيت على طريق زراعي...
2 منهم متكـ.ـسرين وواحد مغمى عليه ومتربط وقالي اخد الواد اللي متربط على المخزن. لأن محمد ليه حساب عنده، كلهم اتعدله من مكانهم واتفاجأو بشخصيه محمد
آدm: قام وقف، فين المخزن ده؟
وطارق قاله وكلهم اتحركوا على عنوان المخزن علشان ينتقموا
آدm ماصبرش يركب عربيته وركب عربيه طارق. وهو الل ساق وطارق كان جمبه
ومراد وزين فهد ركبه عربيه مراد. ومراد الل سايق.
مصطفى وشرين واشرف وهنا ويوسف وريتال
قاعدين على العشا بعد ما اطمنه ع نور الحمد لله وصلت البيت بالسلامه وانها كانت في مشوار مهم واتاخرت
يوسف: احم بابا
أشرف: نعم يا حبيبي
يوسف: انا كنت عايز حضرتك في موضوع مهم
اشرف: خير يابني قول سامعك
يوسف: بصراحه انا كنت هاطلب من جدو ولكن انا عارف رائيه لكن انا قولت اخد رايك الاول
مصطفى: قول يا حبيبي قلقتنا خير.
يوسف: بتـ.ـو.تر وحس ان الكلام كله اتبخر. احم خير ياجدو بصراحه، انا. انا...
هنا: ربتت على ايده بحب أم قول يا روحي وما تقلقش ابوك طول عمره جمبك وبيدعمك
يوسف: اطمن بصراحه انا عايزه اتجوز
كلهم فرحو مع دهشه
أشرف: تتجوز مره واحده طيب قول اخطب وبعدها اظبط حياتي واتجوز
شيرين: يعني هي في النهايه هيتجوز ايه يا اشرف
اشرف: يا ماما انا مش معترض على حاجه لكن يوسف لسه في رابعه هندسه وكمان 21 سنه يعني قدامه لسه بدري.
مصطفى: وانت اتجوزت وانت عندك 25 سنه يا حبيبي و كنت هتمـ.ـو.ت وتتجوز قبل ما تخطب ولا ناسى. بس يوسف حمار علشان كلمك انت وانا لا
يوسف: اخد ايد جدو وباسها حقك عليا يا جدو انا بس كنت متاكد ان حضرتك هتوافق لكن طبعا رأي بابا يهمني
هنا: بلهفه أم ومين العروسه يا حبيبي
يوسف: بفخر مريم الجزار.
طبعا كلهم فروحوا. لأن مريم بـ.ـنت محترمه ومجتهده جدا وكمان في صيدله وجميله جدا، وهنا فرحت بعد ما عرفت ان يوسف بيحب مريم و اشرف كمان استكان لما عرف ان ابنه هيتجوز عن حب، وروتى كمان فرحت جدا لانها بتحب مريم اووي...
وشيرين فرحتها ما تقلش عنهم. لان مريم بـ.ـنت اخوها
واتفقوا انهم في اقرب وقت. يروحوا يتقدmوا ل مريم. ويتفقوا على الخطوبه.
ويوسف كان طاير من الفرحه. وسابهم وطلع جري على اوضته واتصل على مريم و هحكالها ع كل حاجه. ومريم كانت هتمـ.ـو.ت مكانها من الفرحه اخيرا حلمها هيتحقق وهتاخد حب الطفوله اللي حبيته من ساعه ما فتحت عينيها على الدنيا، وكمان اكتفت ان يوسف عشقها من اول يوم اتولدت فيه و كان بيتخانق مع اي حد يقرب لمريم.
آدm: ركب عربيه طارق ومستناش انه لسه هيخرج عربيته واخد طارق جمبه وطار بالعربيه
والعربيه التانيه سايقها مراد ومعاه زين وفهد. ورايحين علشان ينتقموا من اللي عمل مع نور كده...
وخلاص وصلو.
وآدm نازل زي المـ.ـجـ.ـنو.ن، وطارق اتشاهد على الواد لانه اصلا محمد عمل معاه الواجب وزياده.
وآدm رايح ع المخزن وكلهم وراه. شافو عربيه محمد واقفه قدام المخزن، وكمان باب العربيه مفتوح. يعنى محمد نزل ومقفلش باب العربيه وراه وهو نازل. ودخله بسرعه على المخزن ولكن كلهم اتصـ.ـد.مو ووقفو مكانهم من اللي شافوا.
↚
مالك رجع البيت. وعرف من مامته ملك اللي حصل، وان نور ما روحتش البيت في ميعادها. والكل كان قلقان عليها. وبعدها ملك طمنته. قالتله الحمد لله هي كانت في مشوار و روحت متاخر شويه وفونها اتكـ.ـسر منها...
ومالك قالها الحمد لله انها بخير. وسال على ماليكه لانه مش شايفها ف البيت.
ملك: اختك عند واحده صاحبتها
مالك. واخرتها ياماما. ؛؟ ماليكه مش عجبانى تصرفاتها كلها من بعد اختفاء زياد. وهي سايقه العوج.
ملك. عيب يامالك متتكلمش ع اختك الل اكبر منك كدا
مالك: اومال اتكلم ازاى بس ياماما! ماليكه مش شبه اى حد فينا وكمان كلامها قليل معانا ومحدش عارف يكلمها. والل شاطره فيه انها تنتقد غيرها وخلاص، ودلوقتي جمب الانتقاد تخرج وتسهر وتقولك صحابها. ماينفعش ياماما الل ماليكه بتعمله ده.
ملك: بزعل حقيقي. حبيبى انا عارفه كل الل انت بتقوله ده. بس قولى اعمل ايه. كل حاجه عملتها معاها. كلام وكلمتها. نصايح ونصحتها. وابوك تعب معاها. وكمان زياد الل كنت بطمن انه موجود مع ماليكه سابها واختفى
مالك: سابها واختفى من أسلوبها ياماما.
ملك: باستغراب. انت بتقول ايه يامالك.
مالك: ايوه ياماما. زياد ساب ماليكه وبعد عنها من أسلوبها لانها متعجرفه جدا معاه. ماليكه قللت من قيمة زياد...
وكمان عرفت من السكرتير. إن ماليكه زعقت ل زياد وهانته لدرجة أنها وصفته انه تحت امرها وانه مايتجرأش انه ياخد اجازه من غير علمها. وكمان بموافقتها. وزياد كرامته عنده اغلى من كل شيء. سابلها المكتب وخرج. وكمان سابلها مصر كلها. علشان بـ.ـنتك تستريح.
ملك: بصدmه حقيقيه. انت بتقول ايه. ماليكه؟ ماليكه تعمل كدا! وف زياد! وغمضت عينيها ليه يابـ.ـنتى كدا. ليه كل الحقد والغــــرور ده جواكى. يارب أهديها يارب. بـ.ـنتى بتخسر كل اللي بيحبوها من غير مـ.ـا.تكون عارفه.
مالك: هونى ع نفسك ياماما. وانا ليا كلام مع ماليكه وإن شاء الله خير. لكن حاولى ع قد مـ.ـا.تقدرى تمنعيها من خروج كل يوم ده. مينفعش
ملك: إن شاء الله يبنى، إن شاء الله.
مالك استأذن من امه. وطلع على اوضته. وطلع فونه واتصل على ساره اللي اصبحت جزء من حياته
ساره ردت اول ما شافت رقمه
ساره: الو...
مالك: الو ايوه يا ساره عامله ايه؟
ساره: الحمد لله يا مالك وصلت البيت بالسلامه؟
مالك: ايوه اول ما وصلت سلمت ع ماما وطلعت اوضتى واتصلت عليكى على طول...
واتكلموا مع بعض شويه، وقفلو، مالك قفل وسرح في ساره ونام على امنية انه يحلم بيها
ساره قفلت وجواها مشاعر حقيقيه متلخبطه وقاعده سرحانه.
وامها شافت في عيون ساره حب ل مالك
سوزان: راحت وقفت قدامها، ايه حبتيه؟
ساره: ها. احم كلام ايه ده يا ماما.
سوزان: انا بسال علشان شايفه ده في عينيكي...
لكن انا بحذرك انك تميلي لابن جاسر فاهمه؟
انا خبيتك ومعرفتش حد انك بـ.ـنتي...
علشان ترجعي و تنتقمي من الل ظلمونا وقــ,تــله ابوكي وتوقعي جاسر الصاوي في شباكك، وتخليه يحبك. وكمان لو لزم الامر يتجوزك. ساعتها بس انتي هتبقى بـ.ـنتي بجد. وكمان هتكوني جبتي حق ابوكي اللي قــ,تــلوه ظلم. وعلشان ابوكى يكون مرتاح في قبره. وتثبتيلي انك بـ.ـنت عاصم الصاوي.
محمد: راح على المخزن بسرعة البرق، وفتح باب العربيه ونزل ماقفلش باب العربيه وراه. ونزل جري على المخزن. وكان شكله بيفسر نفسه. انه يا قـ.ـا.تل يا مقـ.ـتـ.ـو.ل، وراح عند هشام الل متربط و بينازع ومرمي على الارض...
محمد بتفكير راح جاب حبل. وكان في عمودين قريبين من بعض. ربط حبل في كل عمود وجرجر هشام. وقومه وربطوا من ايديه الاتنين في العمودين. ومحمد بيدور زى المـ.ـجـ.ـنو.ن ع اى حاجه يقــ,تــل بيها هشام.
وكان ف المخزن موجود شعله مكان الغفير ال كان موجود ف المخزن وكان بيعمل عليها الشاى والاكل وكل حاجه كانت جاهزه من انبونه وولاعه والخ.
ومن غير تفكير محمد ولع الشعله دى وشاف صاج من الحديد مرمى ع الارض وراح جابه. وحط على الشعله المتولعه الصاج علشان يسخن ويوصل لدرجة حراره عاليه
وبعد ماسخن جداااا. محمد جاب صاج الحديد ومسكه بقماشه.
وحطه على الارض تحت رجلين هشام، وهشام بيتكلم بالعافيه، انت بتعمل ايه. بابا مش هاسيبك، انا ابويا غني جدا و قلبه مـ.ـيـ.ـت سيبني اروح...
محمد بيشتغل من غير ما يتكلم. وخلاص حط الصاج تحت رجلين هشام علشان يقف عليه مع درجه الحراره العاليه تحرق رجليه
هشام: انت بتعمل ايه وايه الصاج اللي انت هتوقفنى عليه ده، ايه ده ايه داااااه الصاج سخن اااااه لاااااا، ااااه. وبدء يصـ.ـر.خ.
كان فيه ترابيزه محمد اتحرك عندها، وهشام بيصـ.ـر.خ...
محمد قــلـــع جاكيت البدله. وفتح اول كام زرار من القميص. وشمر كم القميص. وراح عند هشام اللي بينطط من النار الل تحت رجليه. وبعدها محمد كرر الموضوع ده تانى وتالت. يسخن الصاج ويوقف هشام عليه. ويسخنه تانى وهكذا. وخلاص رجليه اتحرقت. وساب الصاج تحت رجليه ف الاخر.
محمد رجع بذاكرته لما شاف هشام بيقــلـــع القميص ولسه هيلمس شـ ـــفــايـــ ـف نور. واتجنن واتحرك ومسك هشام بوكسات وضـ.ـر.به في كل حته في جـ.ـسمه وهشام. خلاص حاسس انه هيمـ.ـو.ت. ولا عارف يقاوم ولا يقف على الصاج و كان شايف ان ده اشـ.ـد انواع العـ.ـذ.اب، ووشه كله دm لدرجه ان شعره ودقنه كلهم دm من قوة ضـ.ـر.ب محمد فيه
هشام: خلاص ابوس ايدك، سيبني والله ما هتعرض ل نور تاني.
محمد: سمع اسم نور من هشام. واتجنن اكتر وبدا يتكلم اخيرا وهو بيضـ.ـر.به بهسيتريا. لحد ما هشام قرب يغمى عليه
محمد: نووور انت بتنطق اسمها! انت ازاي تفكر تلمسها؟، انت ازاي تفكر تمد ايدك على عشقي الوحيد ها؟ انت عارف انت عملت ايه! انت لمست روحي وفكيت حجاب بـ.ـنتي...
وكل كلمه يضـ.ـر.ب هشام. ومحمد نسي نفسه في الكلام.
انت عارف انا بحبها قد ايه؟ عارف عشقي لها وصل لفين؟، محمد بيتكلم ومش شايف هشام ولا شايف اي حد هو بيحارب الصراع اللي جواه وبيطلع كل حاجه و.جـ.ـعاه بصوت عالي.
انت عارف انا بعشقها قد ايه؟ بعشقها من اول ساعه جت فيها على الدنيا دي. انت عارف انها روحي وعقلي؟، نور دي حته مني. نور مش اي حد. نور دي دوله عشقي، نور استثنائيه.
نور انا موجود معاها زي ضلها علشان احميها. وبحميها من نفسي قبل اي حد، وعلا صوته وساب هشام وماشي في المخزن...
واتكلم من غير قيود. انا عشت معاها طفولتها لحد ما كبرت على ايدي. نور عشق 21 سنه، 21 سنه بعشقها...
وكاتم عشقها في قلبي لنفسي وبس...
راضي بوجودها جمبي. وراضي انها شايفاني اخوها الكبير، راضي ومكتفي اني اسمع اسمي منها. حتى لو عشقها ده بياكل في قلبي اكل، انا عمري
مالمست نور.
ولا حاولت ابين حبي ليها علشان عايزها جمبي. انا بفهم نور من نظره واحده. بفهمها من حركه. حفظتها زي اسمي.
نور دي النفس اللي انا بتنفسه. نور دي النور اللي في حياتي في ضلمه 35 سنه عايشهم.
نور دي بستمد منها القوه علشان اقدر اكمل، نور دي طريقي. نور ماضيه. وحاضري. ومستقبلي.
رجع قرب من هشام. انا كاتم عشقي ليها وده ممـ.ـو.تني وتعبني. انا في صراع ما بين حب نور وخسارتها. انا بحبها وبعشقها. وعشقها ده هيفضل في قلبي لحد مامـ.ـو.ت.
وقرب من وشه. تقوم انت تلمس بـ.ـنتي و حبيبتي و عشقي و حته مني! لاااا لا انا مش هسمح لاي حد يقرب من نور باي شر.
طول ما محمد عزيز عايش. نور هتبقى ملكيه خاصه ل محمد عزيز وبس. نور حياة محمد وبس، محمد قرب من هشام اووى وكانت عنيه حمرا ذى الدm. الل يفكر انه يلمس نور يبقى حكم ع روحه بالمـ.ـو.ت...
واخد كل اوراقه الشخصيه والبطاقه وقطع كل حاجه تثبت شخصيته.
واتصل على اسامه صاحبه يجيبله اتنين رجـ.ـاله ع عنوان المخزن علشان ياخده هشام يرموا قدام اي مستشفى حكومي...
هشام اغمى عليه. واكتر الكلام ماسمعوش بس عرف انه نور دي عشق محمد وبس. وغاب عن الوعي.
محمد بعدها اتكلم كتير وخرج كل ألــم في قلبه، وهو بيعترف بحبه لنفسه ول نور بصوت عالي، وكان فاكر ان مفيش حد موجود.
لكن آدm. و طارق. و مراد. وزين. وفهد. كانوا موجودين. واول ما دخله المخزن، اتصـ.ـد.موا من شكل هشام اللي كان بيتنطط من شـ.ـده الحراره العاليه...
وكانت رجليه خلاص اتحرقت فعلا. وبعدها محمد بيضـ.ـر.ب فيه واتكلم بهستيريا وقال كل حاجه جواه. والكل سمع اعتراف صريح من محمد عزيز لعشقه. ل نور العدوي
مع انهم كانوا عارفين لكن مكانوش عارفين ان عشق محمد ل نور وصل للدرجه دي من الوفاء والاخلاص والعشق، وكمان عشق 21 سنه...
كلهم طبعا واقفين ومحدش قرب من هشام. لانه اصلا خلاص ما بقاش نافع لحاجه.
فهد وزين اتاثرو من كلام محمد لانهم في نفس موقفه و درجة حبهم.
فهد مش قادر يصارح لارين. وزين بيعشق ريتال ومش قادر يقولها.
مراد طبعا سامع الحوار وكان مبسوط من شكل هشام الل اتعـ.ـذ.ب بجد. ومتدايق في نفس الوقت...
طارق واقف وسامع كل الكلام، وحب محمد اكتر واحترم حبه الل وصل لاقصى درجه
اما آدm. واقف ساكت خالص. وما تكلمش كلمه واحده...
مراد هيتحرك علشان يروح يكمل ع هشام. آدm مسك ايده و هز راسه بلا.
وقالهم يلا علشان نرجع وسابهم وخرج. وكلهم مستغربين ان آدm ماانتقمش لبـ.ـنته.
ومراد مايقدرش يكـ.ـسر كلام ابوه وخرج وراه.
وكلهم خرجوا. وطارق ضـ.ـر.ب كف على كف وقال. الواد ما بقاش نافع ل حاجه خاااااالص
وبص على محمد وقال، يا ترى ايه اللي هيحصل بعد كده.
ساره: انا عارفه يا ماما انك جواكي انتقام ل جاسر الصاوي. اللي اتسبب في قــ,تــل بابا ظلم. وكمان كل املاكنا. اللي هما عايشين فيها و متمتعين لكن ما تقلقيش.
كل حاجه انتى عايزاها هتحصل
سوزي: هتحصل ازاي وانتي مش قادره تتخطى اعجابك بمالك ده
ساره ؛ ابدا يا ماما بس ساعات بحس ان مالك مفيش جواه شر زي ابوه
سوزي: حبيبتي كل ده تمثيل. ما تصدقيش لان ده كان اسلوب جاسر بالظبط. وشاورت تعالي اقعدي جمبى يا ساره.
ساره: قعدت جمب امها. حبيبتي انا لما اتسـ.ـجـ.ـنت كنت حامل فيكي. وملحقناش نفرح بيكى. وعاصم كان اكتر واحد مبسوط بخبر حملي ده...
وبدmـ.ـو.ع تماسيح عاصم ابوكي كان بيحبني قوي وكنا عايشين في سعاده. وكان داير شركته اللي ورثها عن جدك صلاح. وكان مشغل فيها جاسر وكمان عمه حسين الصاوي. كانوع من الإنسانيه لانهم عيلته. وكان مخلص ليهم وفي الاخر خططو من ورا ابوكي انهم يجوزو عاصم ل هنا بـ.ـنت حسين. علشان يضمنوا ان بـ.ـنته هتاخد كل املاك ابوكى...
ولما ابوكي اختارني انا واتجوزني، حسين اتجنن وكمان جاسر ال الشيطان صور ل جاسر بعدها وخلاه يحط خطه تانيه وانه يقــ,تــل حسين ابوه...
ويوقع عاصم في قضيه القــ,تــل دي، ولما ابوكي اكتشف ده ما تكلمش وحاول يمتص غـــضــــبه. وكمان يوصل ل جاسر انه مش عايز غير ابن عمه بس...
وبعدها جاسر جاب ملف اوراق وفيه تنازل من عاصم ل جاسر بكل املاكه، ولولا انا دخلت في الوقت المناسب وعملت اني تعبانه وجاسر خرج يجيبلى ميا. ساعتها قومت فتحت الملف انا وعاصم لما شوفنا أن ف الملف اوراق تنازل بكل الأملاك. عاصم اتصـ.ـد.م من ابن عمه جاسر. وقال ليه يا سوزي؟ هو في شر اوي كده؟، قولتله حبيبي الحمد لله انها جت على قد كده. وابوكي برده ما تكلمش مع جاسر لكن عاصم مرضيش يمضى. وده جنن جاسر جدا. واتفق مع جوز اخته الظابط اللي اسمه آدm العدوي...
انهم ياخدوا عاصم في مخزن قديم ويضـ.ـر.بوه ويجبروه بالاعتراف، وكملت بدmـ.ـو.ع وعـ.ـيا.ط كانها مسكينه.
اخدو ابوكي وضـ.ـر.بوه واللي اسمه آدm ده. جاب مسمار وصفا عين ابوكي يا بـ.ـنتي، واجبرو عاصم انه يعترف بالجريمه.
وهددوه انهم هيقــ,تــله ابنه اللي لسه ماجاش على وش الدنيا. وابوكي علشان خايف عليا وعلى اللي في بطني. استسلم ووافق وقالهم انا هعترف، بس احمو مراتي وامي.
وبعدها مسكتوش. كملوا ضـ.ـر.ب في ابوكي واخدوه على القسم بعد ما اتعالج. واعترف على نفسه ظلم وكمان اخدو جدتك ابتسام و حبسوها. واخدوني وحبسوني حكموا على ابوكي بالاعدام. ومن الصدmه انا تعبت جدا، وكمان حكموا عليا ب 15 سنه: وجدتك ب 25 سنه. جدتك دخلت في حاله جنون وهيستريا.
وقربت من ساره اللي دmـ.ـو.عها نازله، انا اقسمت اني احافظ عليكى علشان انتى اللي هترجعي حق ابوكي.
وبعد 9 شهور جبتك على الدنيا. وسلمتك ل عيلتي وربوكي وعلموكي وكمان سجلو اسمك باسم صلاح قريبنا من بعيد علشان وانتي بتاخدي حق ابوكي ما يشكوش في اسمك، هما مفكرين ان عاصم مـ.ـا.ت وامه اتجننت ومـ.ـر.اته اخدت 15 سنه سـ.ـجـ.ـن عـ.ـذ.اب يعني ما فيش اي قلق من عيله عاصم.
وسنه ورا سنه وابن عمي يجي يزورني ويعرفني اخبـ.ـارهم. وعرفت ان جاسر استولى على الشركه. وكمان الظابط آدm اترقى بسبب ظلمه لابوكي وعايشين مبسوطين في مال وخير ابوكي، وانا بتحرق من جوايا على مـ.ـو.ت ابوكي المظلوم...
وعاشوا في خير ابوكي...
لكن لحد كده وكفايه انا من وانتى صغيره بحكيلك كل حاجه. وعرفتك كل حاجه عن عيله الصاوي. وربيت فيكي الانتقام علشان تاخدي حق ابوكى وتريحيه.
وانا خططت اخيرا بعد ما راقبنا جاسر كويس وانه عنده ابن فكرت ان اخليكي تقربي من مالك، بس لا مالك مش هدفي. انا هدفي جاسر اللي قــ,تــل ابوه وابوكي بدm بـ.ـارد...
وخليتك ترمي نفسك قدام عربيه مالك علشان يكون فيه خيط يدخلك شركه جاسر، اللي هي شركتك يا حبيبتي، و ساعتها بس توقعي جاسر ده بأي طريقه. ولو هاتوقعيه بجوازه منك وانك تاخدي منه كل حاجه. وترجعي الحق لاصحابه يا حبيبتي...
وده اللي انا وجدتك ابتسام اللي قاعده بره عايزينه، عايزين نعيش في سعاده وتتمتعي يا قلبي بفلوس ابوكي.
اللي جاسر والظابط آدm هما السبب ف انهم يقــ,تــلوا ابوكي وخلوكي تعيشى يتيما من غير اب وكمان اتربيتي 11 سنه من غير حـ.ـضـ.ـن امك. فهمتيني يا بـ.ـنتي
ساره: قامت بدmـ.ـو.ع وكرهه وغل، ما تقلقيش يا ماما...
حق بابا عاصم لازم يرجع، وصدقيني مالك هشيله من طريقي.
وهركز على جاسر الصاوي وده وعد من ساره عاصم الصاوي.
سوزي، بابتسامه شيطانيه خبيثه حبيبتي ريحتى قلبي يا بـ.ـنت عاصم...
آدm. ركب العربيه من غير ولا كلمه وطارق ركب جمبه، آدm اتحرك بالعربيه
ووراه. مراد، وطول الطريق آدm ساكت. وطارق شاف انه لازم يتكلم
طارق، احم عارف يا آدm؟ انا لو عندي بـ.ـنت تانيه وشوفت حد بيحبها كده انا مكنتش هتردد لحظه في اني اجوزهاله
آدm: فرمل العربيه ووقف واتنهد وبص من شباك العربيه. وقال يعني عايزني اعمل ايه يا طارق؟ اقوله تعال اتقدm لبـ.ـنتي. انت مفكر اني مش حاسس بمحمد؟
محمد بيحب نور بـ.ـنتي من زمان جدا، وده كان تاعبني لاني اب بيغير على بـ.ـنته ومش هاسمح باي تسيب في اي علاقه.
لكن انا كنت حاطط عيني على محمد وشوفت قد ايه انه بيحترم نور بـ.ـنتي وبيقدرها، وحبه ليها نضيف، وكمان راقبته في شغله وبـ.ـنتي موجوه معاه. اثبتلي ان حبه انقى واطهر بكتير وده طمني على نور...
وبص ل طارق تعرف يا طارق ان نور بـ.ـنتي بتحبه!
طارق: بدهشه وبص ل آدm انت بتتكلم بجد!
آدm: ايوه انا ليا نظره في الانسان اللي قدامي ودى بـ.ـنتي وحافظها، نور بتحبه بس مش عارفه انها بتحبه...
انا اكتر واحد حاسس بمحمد...
انا لما بعدت عن مراتي 3 شهور واكتر. وكنت بعدهم. 102 يوم بالعدد وانا في تركيا...
وكمان كانت طالبه الطـ.ـلا.ق
انا كنت بمـ.ـو.ت كل يوم مع اني واثق انها ملكي
ومراتي ومش هسيبها، لكن كان جوايا خــــوف كل يوم انى اخسرها.
تخيل بقى محمد بيحب بـ.ـنتي من 21 سنه وخايف لا يخسرها، مش 102 يوم، انا محمد صعبان عليا اكتر من اي حد...
لكن عمري ما هاقوله تعالى اتقدm لبـ.ـنتي، مهما كان الاب عايز بـ.ـنته يجيلها عريسها لحد باب بيتها ويطلبها ويستنى الرد...
مع اني نفسي في نفس الوقت اضـ.ـر.ب محمد ده واقوله اني مش هلاقي لبـ.ـنتي نور احسن منك...
وكمان زاد تصميمي النهارده انا اتأكدت ان محمد هو الوحيد اللي هيحافظ على بـ.ـنتي نور، واتنهد وبص قدامه.
طارق: بابتسامه. امممم، محمد مش بيفكرك بحد يا آدm
آدm: بشبح ابتسامه لانه زعلان من مريم. ايوه يا طارق. فكرني بنفسي لما اخدنا عاصم على المخزن
طارق: بس ايه محمد شلفط وشه، وشه ايه؟ ده الواد ما بقاش نفع حاااجه خااااالص، ههههههههه انت تصفى عين عاصم...
وهو يحرق رجلين هشام ويكـ.ـسرله صف سنانه ويعلم عليه، هو في كده!
آدm: بتنهيده لما تحس ان الحاجه الوحيده اللي انت بتعشقها وملكك لوحدك، ان في حد عايز يشاركك فيها! صدقني ساعتها الواحد بيكون اعمى في تصرفاته ويكون جواه بركان وعايز يحرق كل اللي حواليه من اعداء
طارق: حس ان آدm زعلان ومكـ.ـسور. وفكر انه زعلان ع اال حصل ل نور
احم آدm مش عايزك تزعل. بص للأمور بايجابيه، الحمد لله نور بخير وفي امان نحمد ربنا بقى.
آدm: كـ.ـسرته دي من مريم اللي زعلان منها جدا، ومش عارف هيروح يتكلم معاها ازاي. أو يعمل ايه لانها خبت عليه حاجه مهمه جدا زي دي، واتنهد الحمد لله، الحمد لله يطارق، واتحرك بالعربيه
مراد وقف لان ابوه وقف بالعربيه.
ومراد نزل وقرب على ابوه وشافه بيتكلم مع طارق ومحبش يسال لان آدm شكله مخـ.ـنـ.ـوق جدا...
ورجع ركب العربيه وقاللهم ان هما واقفين بيتكلموا.
فهد ومراد بيتكلموا ومستغربين من موقف محمد ومراد كان متدايق، لكن فهد حاول يهديه وكمان حكى ل مراد عن الحب الكبير اللي في قلب محمد
وزين سرحان، ومراد شايفه سرحان
مراد: زين. ززيين!
زين: ايه يا مراد. بتنادى بصوت عالى ليه وبص حواليه، انت وقفت ليه؟
فهد ومراد استغربوا.
مراد: نعم ياخويا وقفت ليه احنا واقفين اكتر من ربع ساعه، مراد شاف آدm اتحرك بالعربيه
وهو اتحرك وراه...
وكمل كلامه مع زين. ايه يابني سرحان في ايه،؟
زين: اتنهد سرحان في محمد، انا بجد مش عارف، هو معقول الحب يوصل ل كده. انا مش مصدق؟
مراد: لا صدق. الحب بيعمل اكتر من كده.
فهد: واكتر. اكتر. من كده كمان انا لو مكان محمد كنت دفنته حي
مراد: وحياتك وانا كنت قطعت ايديه ورجليه ومكنتش هخليه نافع لحاجه وكمان كان هيتمنى المـ.ـو.ت.
زين: معقول! الحب المفروض بيحيى القلب مش بيمـ.ـو.ته ويخليه حجر كدا.
مراد: ده مش مـ.ـو.ت للقلب يا زين، دي غيره وحب وعشق حقيقي، يعني تخيل كده! لو بتحب واحده وحد جه وخد حبيبتك شقه وحاول يتهجم عليها كنت هتعمل ايه ساعتها؟
زين: تخيل ريتال في الموقف ده، وقبض على ايده وبغـــضــــب ظاهر وعلا صوته انا كنت قطعت راسه ومن غير تفكير كمان. دا انا انسفه من على وش الدنيا نسف.
مراد وفهد بصو لبعض واستغربو غـــضــــب زين كأنه فعلا بيحب حد...
وبعدها كل واحد سكت وسرح ف مخيلته. ان حبيبته لو هي اللي كانت مكان نور وهو مكان محمد كان هيعمل ايه.
اخيرا اسامه صاحب محمد جه. ومعاه اتنين رجـ.ـاله...
واسامه اتصـ.ـد.م من المنظر وقال لما شاف هشام. ده مقـ.ـتـ.ـو.ل ده ولا ايه؟
محمد: كان موطى راسه على الكرسي الل قدامه ورفعها. واسامه اتصـ.ـد.م اكتر من شكل محمد اللي عيونه زي الدm. محمد انت كويس؟
محمد: قام من مكانه وعلا صوته. اسامه خد الواد ده وارميه قدام اي مستشفى حكومي. على مايبانله صاحب، واخد الجاكيت وساب اسامه ومشي.
وفعلا اسامه شاور للرجـ.ـاله علشان يشيلو هشام و هينفذه الل محمد قال عليه.
بقلمى Mariem Nasar
محمد: ركب عربيته وحاسس ان نور وحشاه اوي خلاص ما بقاش قادر. ونفسه في الوقت ده يكون جمبها يطمنها.
محمد نفسه يروح بيته، ويلاقي نور قاعده مستنياه.
وبص جمبه شاف شنطه نور. وفونها المكـ.ـسور. وماسك شنطتها بايديه وكمان فونها المكـ.ـسور، وقال اوعدك يا نور اني دايما هبقى زي ضلك، واتحرك بالعربيه واتجه على البيت.
نور قاعده في سريرها بعد ما مريم اطمنت عليها وجابتلها عشا، ورينو وفريحه قعدوا معاها وكانو معجبين جدا بشخصية محمد. واتكلمو كتير قدامها في ان محمد بطل حقيقي، وساعتها نور حست بالفخر وانها مبسوطه بمحمد...
واخيرا فريحه نزلت لأن فارس جه ياخدها ويروحو...
ورينو راحت تتصل برودي الزنانه وعايزه تعرف اخبـ.ـار اليوم...
ومريم قعدت في اوضتها بتقرأ قرآن وتعبانه وزعلانه علشان آدm متكلمش معاها.
نور سرحت وافتكرت كلام محمد وهو بيضـ.ـر.ب ف الولاد صحاب هشام. وقال،؟
ان نور ملك محمد عزيز وبس. ورجعت بذاكرتها انها في الاوضه بتحاول تفك نفسها و اتفاجئت. لما سمعت محمد وهو بيضـ.ـر.بهم في الصاله.
انهم ازاي يفكروا يلمسو عشقه وحبه الوحيد، وازاي يفكروا يخــــوفوها وهو عايش.
وانهم فكرو في حاجه ملكه بالطريقه دي.
نور ملكي نور بـ.ـنتي وحبيبتي. انا هقــ,تــل اي حد يفكر بس مجرد تفكير انه يأذيها. انا لو الهوا. اذا. نور انا هأذيه. والل يفكر يلمس نور مجرد لمسه حتى ف مخيلته يبقى حكم ع نفسه بالمـ.ـو.ت، ونور اتصـ.ـد.مت. ولكن فاقت على صريخ الولاد. وقالت محمد اكيد هيقــ,تــلهم...
وبعدها سرحت في حـ.ـضـ.ـن محمد المميز، وانها ديما في حـ.ـضـ.ـن مامتها وباباها لكن حـ.ـضـ.ـن زي ده؟ امان واستقرار واستكانه وراحه غريبه. ونورا اخيرا اكتشفت ان محمد مش اخ ليها. لانها سمعت اعترافه الصريح وقت غـــضــــبه، وبعدها فكرت وقالت. طيب لما محمد بيحبني اوي كده ليه معرفتش بحبه؟ ليه يا ترى وايه السبب؟، نور نفخت بديق ونفسها تتصل عليه. لكن مامعهاش فون لانه اتكـ.ـسر.
واتحرجت تاخد فون مامتها او اختها. علشان ميلاحظوش حاجه. وقررت تنام. ونور نامت وهي مبسوطه ان اخيرا اكتشفت انها بتحب محمد ويمكن اكتر منه كمان واول مره يوحشها بالطريقه دي، وكانت الابتسامه على شـ ـــفــايـــ ـفها بتثبت قد ايه انها سعيده وغمضت عينيها واتمنت انها تحلم النهارده بمحمد.
آدm وطارق وصلو عند فيلا آدm. ونزلو كلهم. طارق اطمن على آدm. وطمنه ان كل حاجه هتبقى تمام
واخد ابنه فهد ومشيوا
آدm. ومراد. وزين دخلوا الفيلا أخيراً.
مراد. ادايق لما عرف ان فريحه روحت لانه كان عايز يوصلها بنفسه. وسأل ع امه. داده سعاد قالت إنها ف اوضتها من بدرى وقالت هتنام.
وزين. استأذن وراح علشان يطمن على نور لكن لقاها نايمه. ورجع قال ل آدm ومراد ان نور نامت
مراد: طلع اوضته علشان يتصل ع فريحه.
وكمان زين دخل اوضته علشان يفكر في ريتال وانه نفسه يقولها انه بيحبها.
اما آدm. مش عارف هيعمل ايه، زعله من مريم كبير وعمل شرخ جواه.
واخيرا فتح باب الاوضه ودخل. ومريم قاعده على السرير وماسكه المصحف واول ما شافت آدm. خلصت الايه القرانيه وصدقت وقفلت وشالت المصحف على الكومود. وقامت علشان تتكلم مع آدm و تستقبلوا كالعاده.
ولكن آدm دخل ومتكلمش كلمه واحده وتخطاها وراح على الدولاب وخرج هدوم ليه، مع ان مريم مجهزه هدوم ل آدm على السرير زي ما هي معوداه لكن معلقتش واخد هدومه من الدولاب
مريم: راحت عنده، احم تحب اجبلك العشا هنا؟
آدm: ، مردش
مريم: آدm اسمعني لو سمحت
آدm: مردش عليها وسابها ودخل الحمام وقفل الباب بصوت عالي
مريم: حاسه بصداع وعيونها دmعت لأن كده آدm زعلان منها رسمي، ومش عارفه هتعمل ايه وتراضيه ازاي...
هي ماكنتش تقصد تخبي عليه لحاجه مهمه هي خافت على بـ.ـنتها وافتكرت ان الموضوع هيعدي عادي.
قعدت على طرف السرير واتصلت ع الداده ع الفون الارضي وقالتلها تجيب عشا ل آدm ف الاوضه. وكمان قالتلها. تشوف مراد. وزين. وتعملهم عشا. وقفلت وقاعده مكانها واستنت آدm لما يخرج من الحمام...
آدm: واقف تحت الدش وافكار كتير ملخبطه ما بين نور واللي حصلها. وما بين حب محمد وانه انقذ بـ.ـنته، وما بين هشام اللي ابوه غني جدا، ويا ترى كده الموضوع اتقفل ولا لا! ويا ترى نور بـ.ـنته لسه في خطر من هشام، هو ادايق جدا من مريم لانها خبت عليه حاجه مهمه زي دي، لانها لو كانت قالتله، كان هيتصرف ويبعد هشام عن بـ.ـنته ومن غير شوشره. لانه عرف من طارق ان هشام ده ابوه حته تقيله قوي. وغنى جداا. جدا...
آدm مش خايف منه، ولا خايف على نفسه.
آدm: خايف على نور، نوووور وبس...
واخيرا فاق من افكاره. وخلص الشاور ولبس هدومه. وخرج من الحمام. وشاف صنية العشا، ومريم وقفت مستنياه، آدm سابها وعدى من جمبها وراح على طرف السرير. مريم راحت عنده بسرعه
مريم: آدm لو سمحت اسمعني.
آدm: بديق حقيقي اطفي النور علشان عايز انام
مريم: انت مش هتتعشى. طيب بس ارجوك اسمعني انا عايزه افهمك اني...
آدm: قطع كلامها وعلا صوته. وده ما حصلش من زمان جدا. انت مابتسمعيش. قولت اطفى الزفت علشان عايز اتخمد
مريم: من صوت آدm العالى. اتنفضت من مكانها وعيونها دmعت اكتر. وحست انها عايزه تترمي في حـ.ـضـ.ـنه وطفت النور. ونزلت الاكل تحت وطلعت تانى. ودخلت الاوضه
مريم: راحت على الطرف التانى مستسلمه. ونامت جمبه. ولكنها مستنيه ان آدm يفرد دراعه علشان ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه زى كل يوم.
لكن آدm نام وعطاها ضهره. ودي اول مره تحصل من 22 سنه
مريم: خلاص دmـ.ـو.عها بتهدد بالنزول. وندهت بصوت مبحوح. آدm...
وآدm سمع اسمه. من صوت مريم المهزوز. ومش مستحمل. وغمض عينيه. لكن بجد هو زعلان من مريم. لان آدm وهي اتفقوا مايخبوش حاجه عن بعض ابدا...
وآدm سمع اسمه ومردش عليها، وعمل نفسه نام، وبعد فتره آدm مش عارف ينام وهي مش في حـ.ـضـ.ـنه...
ومريم كمان مش عارفه تنام، مريم حاسه بصداع ونفسها تنام في حـ.ـضـ.ـن آدm، ولكن النوم طار من عينيهم الاتنين.
بعد شويه آدm عدل نفسه ونام على ضهره ومغمض عينيه بتمثيل انه نايم علشان عارف انها صاحيه ومش عايز يتكلم ومدايق لأنه مش عارف ينام...
ومريم بعدها بصت على آدm وافتكرته انه نام، مريم ببطء فردت دراع آدm وقربت منه. ونامت على صدره وغمضت عينيها، آدm اتنهد وكان نفسه يبـ.ـو.س راسها ويادوبك حطت راسها على صدره نام ع طول...
وكمان مريم استكانت ونامت على طول.
محمد اخيرا وصل البيت وحاسس انه مرهق جدا...
لانه من امبـ.ـارح ما اكلش حاجه. ولا شرب القهوه بتاعته...
لكن حاول واخد هدومه ودخل ياخد شاور.
وهو في الحمام تحت الدش، سرحان كتير وافكار مـ.ـو.تاضـ.ـر.به. ما بين نور. وما بين انه لو مكانش شافها في اخر لحظه وهو نازل وراها علشان يوصلها، وانه لوحصل ومحصلهاش بالعربيه. هو كان موجود هناك من بدري لكن حاول وطلع على البلكون وسامع صوت نور بيصـ.ـر.خ باسمه وحاول يفتح الشباك من غير صوت علشان مايأذوش نور واخيرا شافه من فتحه صغيره في الشباك وشايف الحـ.ـيو.ان ده بيقــلـــع القميص و بيقرب منها ساعتها كـ.ـسر ازاز البلكون بعنف ودخل جري. وهو بيفتكر الموقف ده جـ.ـسمه اتشنج، وبعدها افتكر نور وهي كانت حـ.ـضـ.ـناه كانها ب تستمد منه القوه. وغمض عينيه. وحمد ربنا في سره انه لحق نور قبل ما يحصلها حاجه...
واتنهد بزعل لانه نفسه يطمن عليها لكن فونها مكـ.ـسور، وكمان فونه فصل شحن
واخيرا محمد لبس وخرج من الحمام.
وكان متوضي وصلى وكان تعبان. وخلص صلاه. وقام وحط فونه على الشاحن جمبه السرير ع الكمود. ونام ع السرير وافتكر لمسه ايده على شعر نور
واتعدل. وفتح اللاب على صوره نور. وسرح فيها ونام من غير مايحس واللاب جمبه. ونااام لان اليوم كان مرهق جدا.
↚
آدm. فتح عينيه. وشاف مريم نايمه في حـ.ـضـ.ـنه وشعرها على كتفه...
ونفسه يصحيها يقولها صباح الخير. لكن هو شايف انها سبب في جزء كبير من اللي حصل ل نور. واتتهد. وسحب دراعه من تحت راسها وقام...
ومريم فاقت وهو بيسحب دراعه. وفتحت عينيها شافته وهو قايم داخل الحمام من غير ما يتكلم معاها.
مريم اتنهدت واستغفرت. وقامت وحضرت لبس ل آدm على السرير، ونزلت لانها عارفه ان آدm مش هيتكلم معاها...
طلبت من الداده والبـ.ـنت الل معاها. تجهز الفطار بسرعه.
ومريم جهزت قهوة آدm. والداده جهزت الفطار
مراد نزل. وزين وكمان. رينو...
ونور نازله جـ.ـسمها كله بيوجـ.ـعها وقعدوا كلهم على السفره ومنتظرين آدm
مراد: نور حبيبتي عامله ايه النهارده؟
نور: الحمد لله يا مراد احسن بكتير
زين: طيب الحمد لله. انا دخلت امبـ.ـارح اوضتك و كنا كلنا عايزين نطمن عليكي قبل ماننام و لقيتك نايمه
نور: ايوه انا نمت امبـ.ـارح بدري. كنت محتاجه استريح.
رينو: الحمد لله انها جت على قد كده. واحنا لازم نشكر ابيه محمد مش كده يا ابيه مراد؟
مراد: طبعا يا روح قلبي. محمد عمل جميل مش هنقدر ننساه
زين: فعلا محمد اثبت وبجداره انه بيح...
مراد: ضـ.ـر.به بكوعه علشان زين هيقع بالكلام.
زين: ، كح. احم...
نور: اثبت ايه يا زين!
زين: ها احم ا. ااه اثبت انه راجـ.ـل بجد.
كلهم بيتكلموا. ومريم سرحانه وحاسه بصداع رهيب
مراد: لاحظ ان مريم ساكته ومش مشاركاهم الحديث
مراد: ماما انتي كويسه!
مريم: ...
مراد: ماما حبيبتي انتي كويسه وعامله ايه دلوقتى!
مريم: بكـ.ـسره. الحمد لله يا حبيبي انا كويسه
زين: بجد يا ماما احنا اسفين. لانك تعبتي امبـ.ـارح. ولما رجعنا بالليل كنا تعبانين وسألنا عليكى الداده. قالت ان حضرتك نمتي و احنا طلعنا ونمنا على طول سامحينا...
مريم: بحب ازعل! ازعل من ايه يا حبيبي. وبعدين انا لما شوفت نور بخير. و.جـ.ـع الدنيا كله راح ما تقلقوش عليا انا بخير. طول ما انتو بخير.
آدm: نازل على السلم ولابس ومجهز نفسه. وكمان لبس بدله غير اللي مريم اخترتهاله. وده زعل مريم من جواها جدا...
آدm: قرب عليهم لكن مقعدش على السفره.
وقال. صباح الخير. نور عامله ايه دلوقتي ياحبيبتي!
كلهم: صباح الخير.
نور: بحب صباح الخير. الحمد لله يا بابي. انا احسن النهارده.
آدm: طيب ايه اللي منزلك من اوضتك؟ ما قعدتيش في اوضتك ليه، وكنت هطلب من سعاد تجهزلك فطار، وتبعتلك وتطلعلك الفطار فوق مع البـ.ـنت. انتي اكيد تعبانه.
نور: قامت بحب وحـ.ـضـ.ـنت ابوها. حبيبي يا بابى ربنا يخليك ليا يارب.
انا بجد اسعد بـ.ـنت في العالم علشان عندي اب زي حضرتك.
وبصت على مريم الل الحـ.ـز.ن واضح في عينيها. وكمان رزقني باحلى واجمل واحن أم في العالم.
مريم: بشبح ابتسامه واكتفت بيها وسرقت نظره ل آدm اللي متجاهلها تماما
ومراد مراقب كل حاجه وبيحللها
آدm: حبيبتي افطري واطلعي اوضتك استريحي لان مفيش جامعه النهارده.
نور: بدهشه ليه بابي!
آدm: انتي لسه تعبانه. ومش هينفع تخرجي النهارده. واسمعي كلام بابا وافطري واطلعي ريحي شويه في اوضتك
نور: بزعل. لانها كانت عايزه تخرج وتروح المستشفى وتشوف محمد، حاضر يا بابي اللي تشوفه حضرتك.
رينو: يسلام. يسلام الاهتمام ده كله ب نور. ورينو يعني مالهاش نصيب ف الدلع والاهتمام ده
آدm: بحب. انتى، دا انتي نوتلتى وحبيبتي. عامله ايه النهارده!
رينو: بحب الحمد لله يا اجمل بابي. يلا بقى علشان نفطر. مامى مجهزالك القهوه من بدري. وبعدين انا جعانه جدآ
آدm: حط ايده على حجاب رينو. لا يا حبيبتي افطرو انتو. انا عندي اجتماع مهم جدا ويا دوبك الحق.
مريم: دmـ.ـو.عها اتجمعت في عيونها.
وآدm كان بيسـ.ـر.ق النظرات وشافها لكن متأثرش.
وقال زين. مـ.ـا.تجيش الشركه النهارده اطلع على الجامعه وشوف محضراتك.
زين: هز راسه حاضر يا بابا زي ما تحب
آدm: انا ماشي. ومشي من غير ما يسلم على مريم
مريم: مغمضه عيونها. ومش عايزه دmـ.ـو.عها تنزل قدام ولادها...
والكل مستغرب ان آدm مشي من غير ما يسلم على اميرته. دي اول مره تحصل.
ومراد. اول مره يتدايق من آدm كده. لانه فهم كل حاجه. وعارف ان آدm بيعـ.ـا.قب مريم على انها خبت عليه موضوع هشام الزفت.
مراد: بزعل ماما انتي متاكده انك كويسه!
مريم: بكـ.ـسره. ايوه يا حبيبي انا كويسه. انا هطلع استريح شويه لاني ما نمتش كويس امبـ.ـارح.
وسابتهم من غير ما تستني رد حد منهم. وطلعت.
رينو: هو في ايه ياابيه مراد!
نور: فعلا في ايه انا مش فاهمه! دي حتى ماما باين عليها انها زعلانه وطلعت من غير ما تفطر وكمان بابى مفطرش. ولا سلم ع مامى.
زين: اتنهد، ربنا يستر
مراد: مفيش حاجه. هيكون في ايه انتو ماسمعتوش بابا، عنده اجتماع مهم وماما. منمتش كويس امبـ.ـارح. و يلا افطروا بقى
وبص ل رينو وانتي يا رينو...
رينو: نعم يا ابيه مراد.
مراد: افطري علشان هاوصلك المدرسه النهارده.
رينو: بفرحه اوكي يا ابيه مراد انا بحب سواقتك جدا.
زين: ومالها سواقتى بقى إن شاء الله
رينو: سواقتك يا ابيه زين هاديه جدا، اما ابيه مراد سواقته متهوره حاجه كده مـ.ـجـ.ـنو.نه. واو بجد
زين: خلاص ياختي ابقى خلي ابيه مراد يوصلك كل يوم
رينو: اوكي انا موافقه مش كده ياابيه مراد هتوصلني كل يوم
مراد: حبيبتي انا تحت امرك ويلا بقى علشان نفطر.
كل واحد قاعد بيفطر. وجوا افكار كتير.
زين. بيفكر في اللي حصل وانه يا ترى بابا وماما اتخانقوا ولا ايه. ولا سبب انه ما بيكلمهاش موضوع نور ولا فيه سبب تاني
نور: بتفكر وزعلانه لانها عايزه تشوف محمد هي اول مره تحس انه واحشها ااوي كده. وكمان مامعهاش فون تكلمه، اوووف.
ومراد. سرحان وفاهم كل حاجه. و متدايق جدا من آدm، ايوه مراد اتدايق من امه انها خبت عليهم لكن اكيد هي خبت لانها مفكره ان الموضوع عمره ماهيوصل ل كده، واتنهد وزعلان على مريم لانه بيحب امه جدآ
ورينو. بتفكر في فهد. وانه قال للناس انها خطيبته. وانه بيضـ.ـر.ب اى حد يدايقها، وسرحت كمان في محمد، اللي مستعد يهد الدنيا علشان اختها، واتمنت ان محمد يتجوز اختها نور بسرعه.
وفاقت على رودي اللي نازله رن عليها عايزه تعرف ايه اللي حصل وبعدها، رينو استغربت وقالت بصوت مسموع يا ترى بابي ما سلمش على مامي ليه وكمان ما اتكلمش معاها يا ترى في ايه!
علي الفطار عند طارق.
كلهم قاعدين على السفره، طارق ورنا وفهد وفارس وفريحه.
طارق: سرد القصه كلها ل رنا وفارس. لانه لما رجع بالليل كانو نايمين، طارق بس يا جماعه هو ده كل اللي حصل امبـ.ـارح.
رنا: بصدmه ودهشه. كل ده! كل ده. يحصل يا طارق وما تعرفنيش؟
وانت كمان يا فهد ما فكرتش تتصل عليا؟
تقولي على الاقل كنت رحت لمريم وقفت جمبها انا بجد مصدومه فيكو.
طارق: يا حبيبتي.
- يا حبيبتي الوقت كان ديق جدا، وبعدين كل حاجه حصلت ورا بعض ومكنش فيه وقت نقول لحد ما تزعليش بقى.
فهد: فعلا يا ماما امبـ.ـارح انا كنت عند خالتو مريم قعدت معاها شويه بعد الجامعه، وخرجت من عندها وفي اقل من ساعه كان خالو محمد اتصل على بابا وانا وكل حاجه زي ما بابا قالك حصلت بسرعه.
رنا: بديق بصت لفريحه. وانتي يا فريحه عذرك ايه انك ما تتصليش عليا وت عـ.ـر.فيني؟
فريحه: سوري يا ماما والله ما جه في بالي خالص لاني كنت راجعه على البيت بعد الجامعه. ولقيت رينو بتتصل عليا وكانت بتعيط وقالت ان نور مش لاقينها في اي مكان. ساعتها قلبي كان هيقف من الخــــوف. وجريت عليهم في الفيلا ويا دوبك لسه داخله شفت خالتو مريم مغمى عليها ويا حـ.ـر.ام بجد كان ضغطها عالي جدا. وساعتها نسيت تماما كل حاجه، ومراد اخدني بسرعه على الصيدليه وجبتلها حقنه ومحلول ينزلوا الضغط. والحمد لله فاقت ويا دوبك لسه بناخد نافسنا شوفنا خالو محمد داخل وشايل نور و كان مغمى عليها واتفاجأنا كلنا. يعني الاحداث كلها شتتت تفكيري ونسيتني كل حاجه. انا بجد اسفه يا ماما وما تزعليش.
رنا: بنظره زعل. بتلوم طارق. وسكتت
طارق: خلاص بقى يا رنا يحبيبتى. احنا نحمد ربنا انها جت على قد كده
رنا: بتنهيده. الحمد لله. بس بجد انا اتفاجئت من اللي انتم قلتوه. محمد اخويا انا يعمل كل ده! دي حكايه ولا في الافلام. اخويا محمد انا؟ انا مش مصدقه
فهد: لا صدقي يا ماما. خالو محمد اتصرف بحب وكل اللي عمله ده رد فعل لانه حاسس ان ممكن يخسر نور.
رنا: والله انا اخويا صعبان عليا قوي يا فهد. مش عارفه ليه عايش وكاتم حبه ل نور في قلبه كل ده! انا مش مقتنعه باسبابه.
طارق: صح يا رنا. ما ت عـ.ـر.فيش ليه محمد معترفش ل نور بحبه ليها لحد دلوقت مع ان الكل عارف بحبه ل نور!
رنا: بتنهيده ايوه اعرف يحبيبى. وماما حكتلي كل حاجه. وكمان زعلانه عليه اوى
طارق: بلهفه لانه عايز يعرف سبب ان ليه محمد ساكت كل ده. بجد! طيب ايه السبب!
وماما شيرين زعلانه ليه؟
رنا: السبب يا حبيبي. ان محمد شايف ان سنه اكبر من نور بكتير، وكمان خايف يا قلبي يقول ل نور انه بيحبها وهي شايفاه زي اخوها الكبير. ومش عايز يقولها وهي مـ.ـا.تكونش بتحبه هتبعد عنه. وهو ما يقدرش ان نور تبعد عنه.
كلهم قاعدين على السفره وزعلانين، ما عدا فارس اللي كان عنده خلفيه بالموضوع لما راح يجيب فريحه من عند مريم امبـ.ـارح.
وكمان شايف ان ده غباء من خالو وانه تاعب نفسه وخلاص.
طارق: بزعل. محمد عايش في صراع نفسي زي ما آدm قال بالضبط...
طيب يا رنا علشان نسيت اقولك ان اللي احنا قولناه دلوقتى. ماما شيرين وبابا ومصطفى ولا اي حد من العيله يعرف بيه. لأن آدm منبه علينا ان محدش يعرف بخـ.ـطـ.ـف بـ.ـنته نور. وكمان الكل اتصل على زين امبـ.ـارح وعرفهم ان نور كانت في مشوار مهم، ماشي يا حبيبتي؟
رنا: هزت راسها حاضر يا حبيبي متقلقش. وطارق قام وباس جبهة رنا. يلا بقى يا حبيبتي انا نازل الشغل هتعوزى منى حاجه!
رنا: سلامتك يحبيبى. بس كنت عايزه اروح عند مريم انهردا أقعد معاها وكمان علشان متزعلش منى
طارق: وماله ياروحي. وبص ل فارس. توصل ماما لحد باب الفيلا.
فارس: حاضر يابابا
طارق: ودعهم وخرج ع شغله.
ورنا وفهد وفارس وفريحه لسه قاعدين...
رنا شافت ان الكل شارك في الحوار ما عدا فارس واتكلمت، ايه يا فارس ياحبيبي الكل شارك في الحديث ما عدا انت. يعني ما سمعناش صوتك ولا تعليقك على اللي حصل!
فارس: اعلق اقول ايه يعني؟ انا شايف ان كل ده حوار ما لوش اي لازمه
فريحه: بدهشه. كل ده مالوش لازمه؟ كل ده؟
فهد: امال ايه بقى يا بروفيسير اللي ليه لازمه؟
فارس: من غير تريقه يا فهد. بس انا شايف ان خالو محمد واجع قلبه على مفيش. وانه تاعب نفسه وخلاص. و ادي اخرة اللي يفكر يحب...
وبص على فهد. الحب و.جـ.ـع دmاغ ومضيعه للوقت وغمز. ولا ايه يا فهد
فهد: انا مش معاك طبعا، الحب ده شيء جميل. بيكمل الناقص في حياه الانسان، الحب ده بيغذي الروح، بيحلى الحياه قدامك، ولو الحب ناجح بيقويك ويخلي عندك ثقه في نفسك لابعد الحدود.
فارس: ههههههههههه اه عندك حق، بامأره اللي عيونه مفتوحه زي الصقر على حبيبته اللي مجنناه ومخليه عينيه في وسط راسه...
فهد: بنظرة تحذير ل فارس، ورنا وفريحه مش فاهمين حاجه.
وفارس ابتسم وكمل فطار، لانهم مهما يقنعو فيه.
شايف ان الحب و.جـ.ـع دmاغ و مضيعه للوقت.
مراد وصل رينو بالعربيه لحد باب المدرسه، وكانت رودي واقفه منتظرها...
وشافت رينو وهي نازله من العربيه. وكمان شايفه مراد وهو بينزل، رودى. كانت بتسمع عن مراد وزين. هي ما شفتش غير آدm وفهد بس.
مراد نزل ووصل اخته لحد رودى الل كانت واقفه متنحه
رينو عرفت مراد على صاحبتها الانتيم
رينو: ابيه مراد. احب اعرفك رودي صاحبتي الانتيم
مراد: هز راسه مع ابتسامه بسيطه اهلا انسه رودي
رودي: واقفه متنحه من جمال مراد.
رينو: حست بده وقرصت رودي من دراعها. احم رووودي. احب اعرفك على اخويا الكبير. ابيه مراد العدوي
رودي: ببلاها وصوت مهموس مش مسموع. يخرب بيتك انت عسل اوى
رينو: بصوت عالي رووووودي اخويا مراد بيقولك اهلا
رودي: ها، ا. ااه اهلا. احم انا اتشرفت بحضرتك
مراد: ابتسم وهز راسه متشكر. يلا يا رينو اسيبكم انا وخلي بالك من نفسك. ومراد ودع اخته بكل احترام
ورجع ركب العربيه واتحرك.
ورينو مشيت كام خطوه وداخله المدرسه. على اساس رودي ماشيه جمبها. لكن رينو بصت على رودي ومالقيتهاش جمبها. ولفت وراها.
شافت رودي زي ما هيا واقفه في مكانها
رينو: بنفاذ صبر. رجعت الكام خطوه وراحت ل رودي، انتي يا بـ.ـنتي ما اتحركتيش معايا ليه!
يلا تعالى هنتأخر.
رودي عينيها على مكان مراد لما كان واقف وسرحانه وراسها نازله على كتفها بميل.
رينو. استغربت، وراحت وقفت قدام رودي اللي مش شايفه اي حد، ورينو شاورت ل رودي بايديها قدام وشها، ورودي مش معاها خااالص
رينو: بتنادي عليها رودي. رووووودي.
رودي: بسرحان. نعم يا رينو...
رينو: خبطتها على راسها. علشان تفوق انتي يا بت مالك فيكي ايه! و سرحانه في ايه؟
رودي: ببلاها. اااه. سرحانه في مراد
رينو: بدهشه، وصوت عالي، نعم سرحانه في مراد اخويا.
رودي: فاقت. احم ايه يا رينو بقى انتي لازم تفوقيني، ده انتي رخمه.
وبعدين انتي كل يوم والتاني. تيجي وتجيبي معاكي واحد مز، وكل واحد احلى من التاني؟ ارحميني. انا قلبي مش عارف يرسى على حد اوووف
رينو: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه والله...
رودي: مـ.ـجـ.ـنو.نه! لازم اتجنن. ده انتي عندك اااخ انما ايه؟ مز. مز يعني، ولا فهد يالهوووي عليه...
ولا بقى باباكى! ااااه قلبي الصغير لا يحتمل.
رينو: ضحكت سلامه قلبك امال بقى لو شوفتي ابيه زين اخويا قمر. قمر كله مامي
رودي: لاااء. لااء كده كتير عليا...
رينو انا لازم اتجوز حد من عيلتك ماليش دعوه، كلهم حلوين قوي وكل واحد اجمل من التاني...
بصي يا رينو، انا هاعمل معاكى اتفاق يحبيبتي انا هتنازلك على العربيه اللي بابا ناوي يجيبهالي لما ادخل كليه، وانتي جوزيني اي حد من اخواتك، انا راضيه بأى حد.
رينو: هههههه انتي رهيبه يا رودي بس عايزه الصراحه انا اتمنى انك تتجوزي اي حد من عيلتي علشان صداقتنا تستمر، واللاوعي، بس فهد لاء!
ورينو استغربت نفسها. احم.
رودي: رفعت ايديها للسما وقالت يا رب يا رب يسمع منك يا رينو. يختى ياااارب.
محمد فتح عينيه. وكان مصدع جدا. وكمان مش قادر يقوم من مكانه، لكن حاول وشاف انه نام وسايب اللاب مفتوح جمبه، وكمان الفون على الكومود في الشاحن و ما تفتحهوش.
محمد مهتمش وقام دخل الحمام واخد شاور
واتوضا وخرج وصلى الصبح، وقام بكسل علشان يلبس، لكن جرس الباب رن واستغرب مين اللي هيكون جاي 10 ونص الصبح كده! وافتكر انها ممكن تكون شيرين مامته. وراح فتح ولكن اتفاجئ! بأن اللي على الباب كان آدm واستغرب جدا!
محمد: عمو آدm!
آدm: خرج من الفيلا متدايق. ولكن فكر في محمد الا انقذ شرف بـ.ـنته، ولازم يشكره، بس مش عارف يكلمه. لان آدm اتصل عليه بالليل كان فونه مغلق، واتصل عليه في العربيه وهو رايح الشركه برده فونه مغلق. وفكر أنه لازم يروحله ع البيت. وآدm. اتصل ع كامى السكرتيره. تلغى كل المواعيد
آدm: دخل. صباح الخير...
محمد: قفل الباب بعد ما آدm دخل: صباح الخير.
ومحمد جواه. خاف تكون نور مش بخير بعد اللي حصل امبـ.ـارح...
محمد شاور على الكنبه ل آدm اتفضل حضرتك
آدm: كان جايب معاه فطار، علشان متأكد ان محمد في حاله الهستيريا اللي كان فيها امبـ.ـارح، اكيد ما اكلش اى حاجه، وادm داخل على المطبخ وقال. محمد انا مفطرتش و.جـ.ـعان، واكيد انت كمان مافطرتش. مش كدا!
محمد: ايوه فعلا.
آدm: طيب تمام انا هاهجهز الفطار. تكون انت عملت اتنين قهوه مظبطوين كدا. اصل جوز خالتك من امبـ.ـارح لا آكل ولا شرب القهوه بتاعته.
محمد: بتوتو. احم. حاضر بس، كنت عايز اا. ااسال، يعني! هي
آدm: فهم وابتسم. ايوه نور كويسه الحمد لله...
محمد: اتنهد بـ.ـاريحيه. وكمان اطمن انها بخير، لكن استغرب ان آدm فهم انه كان هيسال على نور، ولكن مهتمش. المهم بس ان نور كويسه وبخير
محمد: بدأ يجهز القهوه، وآدm جهز كل الاطباق. وحط كل حاجه على السفره، وقعد هو ومحمد، وبدا يفطروا في صمت...
آدm: مش عارف يبدأ ازاي،؟
ومحمد: كان نفسه يسمع بالتفصيل، ايه اللي حصل مع نور بعد ما هو مشى من عندهم!
وقال. ياترى آدm جاي ليه! جاي يسال ايه اللي حصل مع نور! ولا هيتهمنى بأنى اكيد السبب في اغماء نور،؟ وكان محمد بياكل وهو شارد تماما وآدm: شايف ده كويس وحب يخرجوا من تفكيره. ولازم يكـ.ـسر السكوت ده.
واتكلم محمد. انا اولا بشكرك على اللي انت عملته مع نور بـ.ـنتي، بجد كلمه شكرا دي قليله قوي على اللي انت عملته، انت انقذت شرفي وكمان انقذت بـ.ـنتي وحبيبتي، ورجعتها لينا بالسلامه
محمد: فهم ان نور حكتلهم على كل حاجه. لكن هو مكانش عايز حد يعرف علشان مايقلقوش على نور، لانه دايما هيكون جمبها...
محمد: انت بتشكرني على ايه؟ انا ما عملتش غير واجبي واي حد في مكاني كان هيعمل كده واكتر، المهم انها دلوقت بخير، والحمد لله انى لحقتها في الوقت المناسب...
آدm: نور حكتلي كل حاجه من اول ما سرحت بتفكيرها في العمليه بسبب الحـ.ـيو.ان اللي اسمه هشام ده، لحد ما كانت عندك امبـ.ـارح في المستشفى، نور حكتلي كل حاجه يا محمد...
محمد: اتصـ.ـد.م و حاسس بتـ.ـو.تر معقول نور حكت كل حاجه، محمد تخيل انه نور حكت ل آدm كل حاجه حتى لما شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه...
محمد: ساب الاكل. احم عمي اا. انا لما عملت كده كان بدافع الخــــوف مش اكتر، وانا فكرت ان نور لو ملحقتهاش كانت ممكن يحصلها حاجه وماكنتش في وعي لما عملت كدا ف انا اسف بجد.
آدm: باستغراب! بتتاسف على ايه يابني! انت كنت وما زلت أمان ل نور بـ.ـنتي، ونور حكتلي على اللي انت عملته مع هشام في الجامعه، وكمان قالتلي على الصور. ظ. وانك ضـ.ـر.بت هشام وكمان على التغيير وانك زعقــ,تــلها لما افتكرت انك فكرت فيها انها ممكن تكون لها صله بالصور دي، وخرجت متدايقه وركبت التاكسي وخدوها، وكمان الحـ.ـيو.ان ده ربطها وهددها وهي حقيقي كانت مرعوبه، لكن بعدها انت لحقت نور في الوقت المناسب، وضـ.ـر.بت هشام واصحابه كـ.ـسرتهم، ولما اغمى على بـ.ـنتي جبتها على طول على البيت، لكن اللي نور مستغرباه وانا كمان انت عرفت ازاي! وازاى وصلت ل نور في المكان ده! ممكن افهم! وتشرحلي.
محمد: اتشاهد في سره واتنهد. وحمد ربنا ان نور ما قالتش انه حـ.ـضـ.ـنها
محمد: احم. حاضر انا هحكيلك كل حاجه...
انا لما اتكلمت مع نور. وهي زعلت مني لاني مكنتش نمت كويس و لسه خارج من العمليات وكان كلامي حد معاها نوعا ما، لانى اتصـ.ـد.مت من أنها تفكر فيا كدا. وانى اصدق عليها حاجه زى دى. غـ.ـصـ.ـب عني صوتى على عليها. ولكن هي زعلت منى ونزلت على طول، وانا عارف ان حضرتك مانع نور من انها تسوق عربيه، اخدت مفاتيحي ونزلت بسرعه وراها علشان اوصلها. ولمحتها وهي خارجه وناديت عليها من قدام بوابه المستشفى وهي بتوقف تاكسي، لكن هي ما سمعتنيش. ونازل من على سلم المستشفى. اتفاجئت ان في ولدين ركبو نفس التاكسي جمبها، نزلت جري لكن كان التاكسي اتحرك، رحت على عربيتي بسرعه وطلعت ورا التاكسي ده، واخدت نمرة التاكسي. ولان عربيات التاكسي كلهم شبه بعض. وكمان الطريق كان زحمه، تعبت كتير في اني اركز على العربيه دي وسط الزحمه، وعيني كانت على نور اللي لمحت راسها على كتف واحد منهم...
محمد وهو بيحكي اتدايق وقام وقف. وكمان آدm اتديق جدا...
محمد: كمل، اتاكدت انها اكيد متخدره. وان اكيد اللي عمل كده. يا اما ناس عايزين يخـ.ـطـ.ـفوا اي بـ.ـنت وخلاص. يا اما يكون الكـ.ـلـ.ـب الل إسمه هشام، وبعد كده اكتشفت ان التاكسي اتجه الى طريق زراعي وماشي وانا ماشي ورا بالعربيه. مش عارف الحقه لان كان في عربيه نقل كبيره قدامي، ولما حاولت اعدى العربيه الكبيره دي، مالقتش التاكسي كأنه فص ملح وداب، ساعتها انا قلبي كان هيقف، ومش عارف اعمل ايه!
بصيت حواليا مش لاقي اي اثر للتاكسي، شاورت لسواق العربيه النقل، وسالته على التاكسي اللي كان ماشى قدامه. راح فين! شاور وقالي انه اتجه في الطريق ده على الشمال، وكان طريق زراعي ديق. وكله مطبات، اتحركت بالعربيه ونزلت في الطريق ده، وكان طريق طويل اوي. وعينيا يمين وشمال وقدامي بادور على اي اثر للعربيه، وكنت هامـ.ـو.ت فعلا من الخــــوف، واتصلت كتير على فون نور. يمكن يردوا عليا وابعت الرقم ل طارق علشان يحدد المكان، لكن جرس مره واتنين وتلاته وبعدها الفون اتقفل خالص.
وانا سايق كنت عامل زي المشلول مش عارف اعمل ايه، ولا اتصرف ازاي! واخيرا لمحت تاكسي واقف في مكان بعيد. وسوقت بسرعه ولما قربت بصيت على نمره العربيه ولقيتها هيا حمدت ربنا. ونزلت بسرعه، لكن العربيه كانت واقفه بعيد وفاضيه وما فيهاش اي حد، وما فيش اي بيت جمب العربيه دى، محمد كان بيحكي واتكلم ونسى انه كان بيحكي لوالد نور...
انا ساعتها عرفت المعنى الحقيقي للمـ.ـو.ت، وكمان الرعـ.ـب، انا لما لقيت العربيه فاضيه لفيت حوالين نفسي ومش عارف اعمل ايه؟ جريت يمين وشمال، ومفيش اي اثر كلها اراضي فاضيه ركبت العربيه وسوقتها في المنطقه دي، ودورت كثير واكتشفت على بعد، ان في بيت وسط ارض زراعيه، عبـ.ـاره عن دورين ومفيش اي بيت جمبه اتأكدت ان نور اكيد لازم تكون هناك، لان مفيش غير اراضي وبس جريت زي المـ.ـجـ.ـنو.ن وكان البيت ده متقفل كويس وكمان متحاوط بسور، لكن حاولت على قد ماقدر وجبت العربيه جمب السور وطلعت عليها، ووصلت للنهايه السور ونطتيط من عليه، وكل البيبان والشبابيك متقفله. حاولت اوصل لاي حاجه ولا فتحه ف قلب البيت. واخيرا سمعت صوت نور. بس كانت بتصرخ والصوت جاي من فوق. ماعرفتش ازاي انا طلعت جري وحاولت اوصل لشباك الدور التاني وكان في فتحه كبيره ونزلت بيها على السلم. وجريت على باب الشقه لكن اكتشفت من فتحه صغيره ان في ولدين جوه في الصاله بيشربوا مـ.ـخـ.ـد.رات. وكنت لسه ها كـ.ـسر الباب سمعت واحد بيقول البـ.ـنت شكلها شرسه اكيد هتعور هشام...
التاني رد عليه قاله ما تقلقش هشام معاه مطوه، يعني اي حاجه منها هشام هيخلص عليها
آدm: بيسمع وكأنه لسه مطمنش على نور بـ.ـنته وقلبه و.جـ.ـعه من الل بـ.ـنته كانت فيه...
كمان محمد بيحكي بغل وبكرهه، كأن نور لسه تحت رحمة هشام...
محمد: ساعتها بس حسيت بالعجز نور بتصرخ وهشام معاها جوه، وكمان معاه سلاح...
وفي ولدين في الصاله يعني لو كـ.ـسرت الباب وضـ.ـر.بت الاتنين دول. هيكون هشام عرف. وساعتها ممكن يأذى نور، ولو استنيت ومعملتش حاجه نور هتكون في خطر حقيقي...
سمعت نور بتصرخ وبتعيط وبتنده باسمي. ساعتها بس محستش بنفسى وطلعت تاني من فتحه السلم و حاولت اوصل للبلكونه. وفعلا وصلت ونزلت في البلكون واتحركت ببطء. علشان ما يحسش بيا ومايأذيهاش، وبصيت من فتحه شباك البلكونه وشوووفت...
محمد كأنه بيفكر بصوت عالي، واتغاظ وكان على المكتبه اللي قدامه. اظ. وانتيكات. وكـ.ـسرهم وهو بيقول، وشوووفت الحـ.ـيو.ان وهو بيقــلـــع القميص و بيقرب من نووووور، ومحمد كـ.ـسر كل الانتيكات وايدو اتجـ.ـر.حت. وصدره بيعلي وبيهبط من الغل، وناسي تماما آدm، وكمل انا ساعتها ما شوفتش قدامي، كـ.ـسرت ازاز البلكون ودخلت وشـ.ـديته من جمبها، وكنت هقــ,تــله، وبص ل آدm. ايوه كنت قــ,تــله، لولا نور وقفتني، وقرب من آدm تخيل! تخيل! الكـ.ـلـ.ـب ده فك حجاب نور، انت متخيل يعني ايه ان حد يشوف شعر نور! ده معناه انه حكم على نفسه بالموووت، ومحمد مره واحده فاق، على آدm اللي شـ.ـده واخده في حـ.ـضـ.ـنه، لانه فعلا انقذ بـ.ـنته من خطر حقيقي...
آدm: كان بيسمع من محمد وكان الموقف حصري، ولسه نور في خطر، وشايف اللي محمد قدر يعمله علشان يحمي بـ.ـنته، وكمان آدm شاف اللي محمد عمله بعد كده ل هشام في المخزن. لكن آدm محبش يقول ل محمد اننا شوفنا كل حاجه امبـ.ـارح وانك. كنت هتقــ,تــل هشام علشان نور...
ادm حـ.ـضـ.ـن. محمد حـ.ـضـ.ـن فيه امتنان وشكر كبير...
وشاف ان كنوز الدنيا وكل كلمـ.ـا.ت الشكر اللي في الدنيا، قليله في حق محمد اللي واقف قدامه وانقذه شرفه وطمن بـ.ـنته من خــــوف ورعـ.ـب حقيقي عاشت فيه...
محمد كان محتاج لحـ.ـضـ.ـن. لانه تعبان ومجهد نفسيا. وحـ.ـضـ.ـن آدm بكل حب، و عايز يوصله. ويقوله.
انا قد ايه تعبان ونفسي اخد نور من كل العالم وادخلها عالمى الخاص. وانا مستعد احمى نور ولو هي حتى في بوق الأسد، لان محمد مش مكتمل غير ب نور وبس، والاتنين اتنهدوا...
واخيرا. آدm خرج محمد من حـ.ـضـ.ـنه. وعيون آدm بتلمع بدmـ.ـو.ع، دmـ.ـو.ع اب خايف على بـ.ـنته.
آدm: بص ل محمد وقاله انا مش عارف اشكرك ازاي ولا عارف اتكلم، لان فعلا مش لاقي كلام اقوله ليك انت انقذت نور بـ.ـنتي. انت ما تعرفش نور دي ايه في حياتي، كل واحد من ولادي ليه معزه في قلبي، لدرجه اني مش عارف انا بحب مين اكتر من التاني، لكن نور دي حسيت بيها قبل ما تيجي على الدنيا، انا كنت باكلمها وهي لسه ما خرجتش للنور.
وابتسم. نور دي اكتر واحده ماشت كلامها عليا انا وامها وهي صغيره، انا افتكر لما كانت صغيره و كنا كلنا لما نخرج مشوار، كانت تروح لخالها حسام وتقوله، خد اختك بعيد عن بابى حبيبي، وفعلا ما تسكتش غير لما تكون هي جمبي وامها جمب اخوها. وكانت ردود افعالها بتجنني انا وامها.
نور دي انا عشت معاها طفوله جميله. وبص ل محمد وبتمنالها حد يخاف عليها ويحميها. وحط ايده على كتف محمد، شكرا بجد يا محمد وربنا يحميك.
آدm: نفسه يقوله، ان هو اللي بيتمناه لبـ.ـنته لانه بيخاف عليها ويحميها. لكن كـبـــــريـاءه كأب مانعه من انه يطلب طلب زي ده من محمد...
ومحمد: جواه نفسه يقوله أنا، انا يا آدm اللي بخاف على نور وهاحميها صدقني...
وكل واحد حبس افكاره جواه.
وآدm قعد شويه مع محمد. وقاله يطهر جـ.ـر.ح ايدو، وبعدها جاسر اتصل على آدm. لان جاسر موجود في مكتب آدm لكن ملقهوش. وكان جاسر عايز يعزموا بعد يومين على حفله البـ.ـاربكيو. وآدm رد وقاله ثواني واكون عندك. وادm ودع محمد وراح على الشركه، ومحمد مهتمش للجـ.ـر.ح اللي في ايده، ودخل علشان يلبس وشاف شنطه نور وفونها المكـ.ـسور، جاتله فكره. وحجه علشان يشوف نور. وقال هاعمل مشوار واروح اشوف نور.
ساره: ماما انا خارجه عايزه حاجه؟
سوزي: على فين على الصبح كده؟
ساره صبح ايه يا ماما. الساعه 1. عموما انا نازله اشتري لبس. علشان لما اروح الشركه ابقى مستعده
سوزي: اه تمام يا حبيبتي. ويا ريت يكون اللبس مثير. وشاورت. مش زي لبسك ده...
ساره: ايه الكلام ده يا ماما. مثير ازاي! لا طبعا انا هجيب لبس عادي. مش معنى اني ارجع حقي وحق بابا، اني انسى نفسي والبس لبس ضيق.
سوزي: بنرفزه. بطلي تخلف بقى. واسمعي كلامي. امال هاتوقعى اللي اسمه جاسر ده ازاي!
ساره: مش لازم البس ضيق علشان اوقعه، في حاجه اسمها عقل. واسفه يا ماما لبسي هيفضل زي ما هو. بعد اذنك. سابتها وخرجت. وقفلت الباب وراها...
سوزى: اتعصبت. متـ.ـخـ.ـلفه. هتفضلي طول عمرك متـ.ـخـ.ـلفه. انا مش عارفه! مش عارفه! البـ.ـنت دي طالعه لمين!
جت ابتسام من وراها: طالعه لجدها صلاح. نفس الدmاغ القفل دي.
سوزي: لفت ليها. لاء. دي مش طالعه لحد. انا لو مكنتش متاءكده انها بـ.ـنتي وبـ.ـنت عاصم...
كنت قولت اني دي اكيد مش بـ.ـنتي. لاء اكيد في حاجه غلط.
ابتسام: لا يا سوزي مفيش حاجه غلط. ساره كلها صلاح الصاوي. وكمان شبهه. وكمان مش مهتمه بالفلوس والعز. ولولا تأثيري عليها انا وانتي. كانت استسلمت. وكمان حنت للي اسمه مالك ده.
سوزي: ده انا كنت اقــ,تــلها واشرب من دmها. الغلطه الوحيده اني خلفتها. وحاولت كتير اسقطها لكن محصلش. انا لو كنت اعرف ان عاصم هيمـ.ـو.ت ومش هيطلعلي حاجه من الفلوس، وكل خطتنا هتفشل، ماكنتش اتجننت. وقررت انى احمل من عاصم، علشان اضمن حقي، لاني اتأكدت ان عاصم بيحب اللي اسمها مريم دي، وقولت اول خطوه ممكن يعملها عاصم لما يكوش على كل حاجه.
وكمان ياخد مريم، هايرميني ومش هطول منه مليم واحد، ساعتها قررت اني اجيب حته عيل علشان اضمن بيه حقي، لكن للاسف كل حاجه فشلت، وكل حاجه باظت...
ابتسام: ولا باظت ولا حاجه. حملك ده احلى حاجه حصلت، علشان لو مكنتيش خلفتي. مكناش هنحصل على حاجه. وكمان لما عرفت منك انك حامل عملت اني مـ.ـجـ.ـنو.نه. وقضيت تلت اربع المده وانتي ضمنتيني انك هتاخد يني اعيش معاكى. بعد ما تخرجي وانتي قضيتي 11 سنه، وساعتها خطتنا وفهمنا ساره. كل حاجه بالعكس، حتى قولنالها. انها اصغر من مالك مع انها اكبر منه بسنتين، ولعبنا ف اوراقها. واسمها كمان علشان لو فشلت ط مع جاسر، تلف على مالك.
سوزي: مشيت كام خطوه. اه يا ناري، البت دي لو تسمع كلامي وتغري جاسر، ولو وصلت تديله اللي هو عاوزه، ساعتها هضمن حقي في ثانيه...
بس اعمل ايه، هي غـ.ـبـ.ـيه ومتـ.ـخـ.ـلفه ورجعيه. ولولا صباعى تحت ضرسها، انا كنت رمتها من زمان، لكن انا مش هستسلم، لازم ساره تغري جاسر وتوقعه
ابتسام: يبقى بتحلمي. قولتلك، ساره كلها صلاح الصاوي. وبعدين حقنا كلنا ياسوزى مش حقك لوحدك...
سوزي: وب تحدي شيطاني. انا هغير كل حاجه في ساره، وهتشوفي، وجت رساله ل سوزي على فونها. بعنوان شقه معينه. علشان تروح تبيع نفسها وتقبض، علشان تعيش في مستوى كويس. ومن غير ما ساره وابتسام يعرفوا، ومفهماهم انها بتشتغل عن سيده أعمال كبيره ف السن ف بتروح تساعدها ف الشغل وهي ف بيتها...
سوزي: شافت الرساله وقالت لابتسام. انا هدخل اغير هدومي. علشان في مشوار مهم. وسابتها ودخلت.
ابتسام: روحي ياختي. انا عارفه ان الوسا! في دmك. بس ما يشغلنيش. المهم اعيش في مستوى كويس وبس. وبصت لقدام فلوسك كلها هترجع وحقك كمان هيرجع، ياعاصم يابني.
نور: في الاوضه رايحه جايه. وحاسه لاول مره انها قد ايه مشتاقه ل محمد، وحاول ترتب افكارها، وترجع بافكارها من يوم ما شافت محمد وهي صغيره، وانها اتعلقت بيه، وكمان بدات تحط النقط على الحروف، وفكرت في كل المواقف وكأن الغشاوه اتشالت من على عينيها، وظهرت قدامها كل حاجه على حقيقتها، من لما كانت صغيره ومحمد بيحميها ويشجعها، وكمان يدافع عنها وكمان مكنش يهزر مع حد غير. نور، نووور وبس.
حتى في المصيف! مكنش ينزل الميه غير لو انا نزلت علشان خايف عليا لا يحصلي حاجه، وكمان فكرت وهي في الابتدائي، لما كان يروحلها في فسحة المدرسه، ويجيبلها سندوتشات وعصير، وكمان في المرحله الاعداديه، كان بيروح يوصلها، ولو حصل اي مشكله، بيكون هو ولي امرها، وسرحت لما جدتها نهاد اتوفت، كان محمد بيحاول على قد ما يقدر يخرجها من حـ.ـز.نها...
وكمان لما جدها خالد، اللي كان بيحبها تـ.ـو.في، محمد حاول يخرجها، وخرجها فعلا من حـ.ـز.نها بأنه طلب من باباها ومامتها انه ياخد الكل ويطلع رحله سفاري، وكل ده علشان نور، نوووور وبس
وفكرت كمان لما كانت في الاعدادي، كان بيذاكرلها. لانه عايزها تدخل ثانوي علمي علوم ودخل في تحدي معاها وشجعها، وكان بيعمل كل ده مع نور. نووور وبس.
ولما نجحت. كان محمد اكتر واحد. كان فرحان اكتر منها. ومن باباها. وهو استاذن آدm. وراح يقدmلها في الثانوي، وكمان افتكرت لما كان حد بيعاكسها في ثانوي قبل ما تشكي كان محمد جايب حقها، وكان بيعمل كل ده مع نور. نووور وبس
وفكرت لما مجموعها في ثانوي يدخلها طب...
محمد فرح جدا ومن فرحته. قرر يعزم كل العيله عنده. في فيلا مصطفى عزيز. بالمناسبه دي...
وراح برده قدmلها في الجامعه، وكان يوميا يوصلها للجامعه بعد الضغط على باباها وهو كان رافض، لكن نور ومحمد توسطو عند مريم. علشان تتدخل واتدخلت، وآدm اخيرا وافق.
ومحمد بيوصلها يوميا، وكمان كان محدد ليها صاحبتها، ونبهه عليها ممنوع تكلم شباب نهائي، وكان اغلب الوقت يراجع معاها، علشان عايزها تدخل جراحه وتكون معاه في المستشفى، وكمان علمها كل حاجه في مجاله، حتى العمليات علمها واحده واحده، ونور كانت بتطلع الاولى على الدفعه، وكل ده بسبب مساعده محمد ليها...
ومحمد كان بيعمل كل ده مع نور. نووور وبس
نور فكرت كتير. واخيرا حطت النقط على الحروف.
وشافت قد ايه ان كل تصرفات محمد كلها حب وعشق
وان عمره ما كان زي اخوها ابدآ...
وافتكرت كمان لما مامتها دعت لمحمد ان يرزقه ببـ.ـنت الحلال
فعلا اتدايقت. وكمان افتكرت لما صاحبتها كانوا بيعاكسوا محمد، كانت بتدايق، وكمان افتكرت لما محمد بعد عنها اسبوعين كاملين، كانت هتتجنن. وكانت حاسه انها مش مكتمله من غير محمد...
وكمان شافت. ضـ.ـر.ب محمد ل هشام، والكلام اللي قاله. وإن كل حاجه واضحه قدامها. وشافت ان كل اللي محمد بيعمله ده كان بدافع الحب!
وبعد تفكير طوووويل. اخيرا نور وصلت للحقيقه المستخبيه.
وكل حاجه ظهرت قدامها، وفهمت كل حاجه وعرفت ان محمد بيعشقها، وقفت مره واحده وابتسمت وقالت يعني انا كنت بالغباء ده واخيرا اخيرا. اخيرا. اكتشفت كل حاجه. واتنهدت بسعاااده، بحبك يا محمد.
اول ماخلصتها نزلتها بدرى اهو، التشجيع راح فين يابنات. شجعونى كدا علشان انا مش عارفه افكر. وربنا يستر.
↚
آدm: اخيرا وصل الشركه. وسلم على جاسر واعتذر عن التاخير.
جاسر: عزم آدm على حفلة البـ.ـاربكيو، وقاله انها فرصه علشان يتجمعوا من تاني...
آدm: رحب جدا بالفكره. ووافق لانه كمان عايز يشوف اخته ملك. لانه يوميا يتصل عليها يطمن لكن ما شفهاش من فتره.
جاسر: استأذن. علشان يروح يعزم مصطفى عزيز. وباقي العيله كلها.
جاسر خرج وآدm قاعد مخـ.ـنـ.ـوق!
لانه كل يوم وهو في الشركه، يتصل على مريم يطمن عليها.
آدm: فتح الواتساب على محادثته مع مريم.
ونفسه يكلمها لكن زعلان، وعارف انها زعلانه واكيد مافطرتش.
آدm: اتصل على الداده، وقالها تتطلع فطار لمريم وكمان تتأكد ان مريم لو مصدعه تقيس الضغط. ولو عالى تاخد علاج الضغط علشان يظبط ضغطها. ونبه على داده سعاد. ان مريم ما تعرفش ان آدm اتصل نهائي.
فريحه كان عندها تدريب في المزرعه. وكمان لما مراد كلمها امبـ.ـارح بالليل كان صوته مخـ.ـنـ.ـوق، فكرت انها تتصل على مراد يوصلها بالعربيه للمزرعه، ويقضو وقت مع بعض، وانها تخرجوا من خـ.ـنـ.ـقته، وفعلا اتصلت عليه، وكان راجع في الطريق لما وصل رينو، ورد عليها وقالتله يوصلها، وهو وافق وراحلها اخدها من قدام فيلتهم، وطلع بيها على المزرعه، وطوله طريق كان كلام مراد رسمي مع فريحه. وهي ماحبتش تضغط عليه وسابته براحته خالص، لما يهدا هيحكلها كل حاجه، وصلو اخيرا للمزرعه، ومراد كان عايز يرجع ولما تخلص يبقى يرجع يجبيها يوصلها. لكن بترجي من فريحه انه يستنى معاها. مراد وافق واستنى معاها في المزرعه، فريحه خلصت التدريب بسرعه جدا علشان مراد ميملش، وراحت لحد عنده وطلبت منه ان هما يتمشوا في المزرعه شويه وسط الزرع وفعلا اتمشي معاها، لكن كان ساكت، وفريحه زعلانه عليه، ومره واحده فريحه اتجرأت حطت ايديها في دراع مرادها واتكلمت...
فريحه: احم. حبيبي هيفضل ساكت كده كتير و متجاهلني!
مراد: قلبه دق لما فريحه حطت ايديها في دراعه، انا ماقدرش اتجاهلك. لكن مخـ.ـنـ.ـوق شويه.
فريحه: طيب مخـ.ـنـ.ـوق من ايه احكيلي مش انا فريحتك حبيبتك...
مراد: بص في عينيها طبعا. انتي حبيبتي وروحي كمان. بس مش عارف احكيلك ايه انا اول مره احس اني مخـ.ـنـ.ـوق بالشكل ده.
فريحه: بص. احكيلي و كأني مش موجوده. بمعنى انك تفكر بصوت عالي شوف ايه اللي خانقك وتعبك وقولوا يمكن تلاقي عندي حل او على الاقل لما تحكي هتستريح شويه. ويا ريت ما ترفضش علشان خاطري.
مراد: اتنهد. حاضر يا فريحه هاحكى، ولما اشوف يمكن فعلا استريح...
مراد بدء يحكي، مش عارف لما نور اختفت امبـ.ـارح جالى شعور غريب، وان كده عيلتي هتتدmر، لان نور توأمى. وجزء مهم في العيله، وكمان اول مره اشوف ابويا بالعجز ده، وانه مش عارف يعمل حاجه، كمان اول مره اشوف الخــــوف في عينيه انه يخسر بـ.ـنته، وامي اللي كانت امبـ.ـارح اضعف من اي حد، وان قلبها مـ.ـا.تحملش وتعبت...
وكمان زين! اللي كان ماسك ايدي في الجامعه واحنا بندور على نور، كانه بيقولي ارجوك انت الكبير، اعمل حاجه لان بيتنا ما ينفعش من غير نور...
ورينو اللي كانت ضايعه ومرعوبه. و 100 فكره في دmاغها. ودmـ.ـو.عها اللي نازله زي الاطفال، وجريت على بابا وقالتله ارجوك يا بابا انا عايزه اختي.
ساعتها جالي احساس غريب، ان الفقد والخساره في المال واي حاجه تانيه اهون مليون مره من اننا نفقد شخص. وكمان لو غالي علينا، انا كنت بدور زي التايه. على امل اني اوصل حتى لطرف خيط، عايز اي بصيص امل، لكن للاسف حسيت ساعاتها اني عاجز تماما. واني فشلت في اني احمي اختي توأمي، المفروض احس بيها، واحس انها في خطر لكن ده ماحصلش، واتنهد ولما شفت امي تعبانه كنت عايز اكـ.ـسر كل حاجه حواليا، هتجنن مش عارف اوصل لحل وما فيش جديد، ومحدش عارف نور فين. ولا ايه الل حصلها. الوقت بيمر ببطء شـ.ـديد ومش عارف حاسس انى مشلول. وكمان تفكيرى وقف عند نقطة انى خايف كدا اكون خسرت اختى. صدقينى احساس ممـ.ـيـ.ـت، لكن اول ما شوفت محمد ومعاه نور، جالي احساس غريب، اول مره احس ساعتها يعني ايه راحه، رغم الخــــوف ان نور كانت مغمى عليها لكن اني اشوف توأمي تاني قدامي احساس مش قادر اوصفه، استريحت حقيقي، وبعدها اطمنت على نور...
لكن وهي بتحكي وبص ل فريحه، كان جوايا نار وعايزه انتقم وفكرت في اشـ.ـد انواع العـ.ـذ.اب ل هشام ده...
فعلا روحنا علشان اقــ,تــله بايدى. لكن شوفت محمد وهو بينتقم، وقد ايه كان جواه نار. ومش عارف ممكن تكون نار اكتر من الل كانت جوانا، لانه كان بيتنقم بغل وكرهه. هشام وشه مكنش باين من الدm. ورجليه محروقه. وسنانه متكـ.ـسره، وهو بينتقم سمعت اعترافه بحبه ل نور ساعتها حسيت بالغيره كوني اخو نور. وفهد فهنى إن الحب مش بأيدينا وقلبنا مش ملكنا اننا نحب مين ونحدد مين الل نختاره. ومحمد احسن واحد ل نور. وانه لو عنده اخت تانيه كان جوزهاله ومن غير تفكير. لانه بجد قادر انه يحميها. انا استوعبت كلامه. وبعدها فكرت لو فريحه كانت في الموقف ده! انا كنت هاعمل زي محمد واكتر. وساعتها احترمت محمد جدا لانه انقذ اختي، وكان هو الامان لاختي نور...
وبابا شاف انتقام محمد. وان هشام كان غرقان في دmه، قرر انه يتراجع. ومعملش حاجه. ولا انتقم. وروحنا وكلمتك، وبعدها سرحت في محمد تاني.
ازاي حب بالشكل ده. وعشق زي ده ومش ظاهر للنور!
انا يا فريحه لما حبيتك وكبرتي على ايدي مقدرتش اخبي جوايا حبك. فعلا مقدرتش. وكانت غيرتي عليكي واضحه، وطلبتك قدام الكل. وماخــــوفتش من اي حد، ولو كانو رفضونى. انا كنت هاخدك غـ.ـصـ.ـبا عن اي حد. لان قلبي ما يعرفش يعيش من غيرك، وما اقدرش يعدي عليا فتره من غير ما اقولك حشـ.ـتـ.ـيني و . لانك فعلا بتبقى وحشاني...
اللي انا مستغربه!
! ان محمد قادر يستحمل 21 سنه عشق...
وانه ما يتكلمش ولا يبوح باللي جواه، بجد صعب جدا يا فريحه، انا حاسس ان قلب محمد موجوع اكتر من اي حد...
و الل زاد خـ.ـنـ.ـقتي النهارده اكتر! ان بابا بيعـ.ـا.قب ماما وما بيتكلمش معاها. وسابها وخرج ع الشركه من غير مايتكلم معاها وكان متجاهلها تماماً
فريحه: بعدm فهم وتصديق، ازاي يعني! الل انت بتقوله ده مستحيل يحصل!
مراد: واهو المستحيل حصل يا فريحه. بابا مخاصم ماما و زعلان منها. و متأكد انه زعلان منها علشان ماما كانت عارفه موضوع هشام وخبت على بابا وما قالتش حاجه.
فريحه: ايوه يا حبيبي انا معاك. بس اكيد خالتو مريم خبت على عمو آدm لانها عارفاه عصبي. وانه ممكن يعمل اسوء من كده، واكيد خالتو ماكنش عندها خلفيه ان كل ده هيحصل يا مراد، فانا شايفه ان خالته مش غلطانه، وغير كده هي تعبانه من امبـ.ـارح ازاي بس عمو آدm يخاصمها ازاي؟
مراد: اتنهد وقال انا حكيت اهو يا فريحه بس مستريحتش. حاسس اني لسه مخـ.ـنـ.ـوق...
وتعرفى؟ عايز اروح ل آدm الشركه...
واقوله انه ما ينفعش يزعل من ماما وان الل بيعمله ده مش حل. انا متدايق جدا علشانها.
فريحه: لا يا مراد. ما تعملش كده. علشان الموضوع ما يتعقدش ويكبر اكتر، سيب خالتو مريم هي هتتصرف، اكيد عندها اسبابها وهتقولها لعمو آدm وهو اكيد ها يتفهم وجهه نظرها، هو بس تلاقيه متدايق من الاحداث اللي حصلت دي...
انت عارف ان عمو آدm ما يقدرش يستغنى عن خالتو مريم أبدا...
وبصت في عيونه. حبيبي كل حاجه هتكون احسن من الاول. وما حدش عارف اللي حصل ده اكيد ربنا ليه حكمه ف انه يحصل. وانا متاكده ان نور هتعرف قيمة محمد، لعله خير يا مراد...
واضحك بقى انا مش واخده عليك وانت قافوش كدا. وحزين.
مراد: باصص قدامه وساكت، وفريحه زعلانه علشانه. وفكرت بحب انها لو عملت كده هتهون عليه شويه، وقربت منه وحطت راسها على صدره وغمضت عينيها وبرفانه الل بتعشقه. حبيبي علشان خاطري اضحك انا زعلانه علشان انت زعلان.
مراد: غمض عينيه. وضم فريحه بحب وقالها شكرا لانك جمبي وف حياتى. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه علشان ما يضعفش لان قربها ليه بيجننه. وقالها يلا علشان نروح.
ولسه بيلف هو وفريحه. كان ف بقره بتاكل من الزرع وراهم بالظبط. مراد اتخض وفريحه. اتنهدت. الله يخربيتك ياعوض. غبى
مراد: عوض! عوووض ميين!
فريحه: عوض الغفير. ديما يحبس البقره السليمه. ويسيب البقره التعبانه غبى. البقره بتاكل وبتقرب من جزمة مراد
ومراد رجع لوراه. اييييه. ابعدى. فريحه ابعدى الجاموسه دي.
فريحه: حبيبي. دى مش جاموسه. دى بقره.
والبقره بتقرب من مراد. ابعديها ياجاموسه انتى سيباها بتقربلى وانتى لسه هتشرحى دي بقره ولا جاموسه.
فريحه. شافت مراد بالشكل ده. هههههههههههه. انت خايف من البقره. هههههه
مراد. انا مش خايف يحماره. بس هي عيزا ايه من الجزمه مش عارف انا.
فريحه. ههههههههه حبت جزمتك يقلبى. وندهت ع عوض. عوووض. انت ياعوووض وصوتها كان عالى
مراد: لف وارح عند فريحه. ولسعها ع قفاها.
فريحه: اااه: ايه يامراد بقى.
مراد: ياعوض. انت يعوض. متوطى صوت امك ده. وبعدين بتنادى عليه وانا موجود. انتى حماره!
فريحه: حطت ايديها على قفاها. احم. الله هو مش انت قولت ابعد البقره.
مراد: ايوه قولت. بس كان قصدى: عليكى. هههههههههههه
فريحه بغـ.ـيظ. انت تانى يابن العدوي. ومراد جيرى وهي جيريت وراه بغـ.ـيظ. ومراد كل مايضحك. هي تتنرفز اكتر. زى طارق زمان. واخيرا مراد ضحك...
واخيرا. اخدها وركبو العربيه وطول الطريق وهما راجعين مراد يضحك معاها ويرخم عليها ويستفزها. ورجع لطبيعته واتكلم كتير مع فريحه اللي فرحانه ان مرادها رجع يضحك و يرخم عليها زي الاول.
ماليكه: لسه نايمه لانها بتسهر للصبح. وفاقت ع صوت فونها الل نازل رن من صحباتها. ماليكه جابت الفون من ع الكومود بصعوبه. اوووووف. الووو
صافى: الو. ايه ياحب. انتى لسه نايمه!
ماليكه: ايه يصافى بتتصلى ليه؟ ف ايه. ع الصبح؟
صافى: ابدا. ياقلبى انا بأكد عليكى. كلنا هنروح. نسهر. عند ايمن انهردا. اوكى متتاخريش.
ماليكه: بدءت تفوق. ايمن ايه وبتاع ايه، انا قولتلك قبل كدا. انا ماليش ف سهرات الشباب دى.
صافى: بضحكه. مايصه. ليه ياحب مالها سهرات الشباب بس. دى احلا حاجه. تعالى بس وصدقينى هتتدعيلى
ماليكه: صافى. اطلعى من دmاغى. انا أخرى نسهر مع بعض انا وانتى واصحابنا البنات. لكن شباب انسى
صافى: ماشى ياحب: ع العموم انا مش هسهر معاهم. انهردا علشانك. هكنسل ايمن. وهظبط مع البنات سهره جـ.ـا.مده. ومن غير تفاهم هتوافقى اشطا
ماليكه: تمام. اوى. سبينى بقى انام علشان نسهر للصبح...
صافى: اشطا. سلام ياموزه.
ماليكه قفلت. وكملت نووم.
نور: اخيرا عرفت انها بتحب محمد وكانت طايره من الفرحه. وجريت على مريم في اوضتها وحـ.ـضـ.ـنتها بسعاده وحب، ومريم مش مستوعبه ولا عارفه سبب فرحتها دي ايه!
لكن مريم فرحت لفرح بـ.ـنتها وسعادتها...
هي الأم هتتمنى ايه غير انها تشوف اولادها مبسوطين!
وهما قاعدين. فارس وصل رنا وجت علشان تزور مريم. وطلعتلها الاوضه ودخلت وسلمت على نور و اطمنت عليها. وقعدت مع مريم ونور استأذنت وقالت انها هتقعد في جنينة الفيلا شويه. ونور نزلت.
ورنا ومريم اتكلموا مع بعض. ورنا اكدت ل مريم انها لو تعرف! كانت هتبقى اول واحده موجوده جمبها.
ومريم ما زعلتش منها ابدا واتكلموا ورنا هونت على مريم من اللي هي فيه شويه. وقعدوا كتير مع بعض.
نور في الجنينه بتتمشى فيها زي الفراشه، ومبتسمه وجواها اشتياق كبير وعايزه تتصل بمحمد...
وهي في الجنينه ماشيه لمحت حد داخل من بوابه الفيلا وكان محمد.
نور: اول مره قلبها يدق كده. وحاسه انها محرجه من محمد. وما كانتش مصدقه ان محمد اللي جاي هناك ده...
محمد: شاف نور من بعيد ووقف مكانه. وكل واحد عينيه متعلقه بالتاني، وبعدها محمد شاف انه لازم يتحرك، وراح عند نور وقف قدامها.
ومحمد جوا شعور غريب لاول مره، لانه حاسس ان نظرة نور مختلفه عن قبل...
محمد: احم. نور ازيك دلوقتى!
نور: برجفه في جـ.ـسمها كله. من اعراض العشق اللي مستخبي، ايوه. اا. اانا ا. اايوه، انا تمام انت عامل ايه؟
محمد: واقف ومش عارف. حاسس انه مراهق صغير. واحاسيس مختلفه. من طريقه نور ملخبطاه. انا تمام الحمد لله، وكويس علشان انت كويسه. وف أمان.
نور: احم. مامى فوق مع طنط رنا. تحب تتمشي شويه معايه ف الجنينه؟
محمد: كان معاه شنطة هدايا. ايوه طبعا احب جداا، لكن تعالي اقعدي عايز اوريكي حاجه الأول.
وراحوا قعدوا على الكنبه في الجنينه. جمب بعض.
ونور من قرب محمد ليها. حاسه بقوة ضـ.ـر.بات قلبها وحطت ايدها على صدرها. وبتاخد شهيق وزفير...
محمد: بخــــوف مالك يا نور انتى تعبانه!
نور. ها! لا لا ابدا انا كويسه قوي. بس. بس. لا مفيش حاجه.
محمد: طب الحمد لله. بصي يستى. انا كنت عايز اطمن عليكي امبـ.ـارح، بس فونك كان مكـ.ـسور وكمان كان معايه من امبـ.ـارح، و بصراحه قولت اكيد انتي نايمه. ومحبتش اتصل على مريم واقلقك.
نور: لا ابدا ولا تقلقني ولا حاجه يا ريتك اتصلت. محمد: هااا.
نور: احم. قصدي يعني ان انا كمان كنت عايزه اطمن عليك. لاني امبـ.ـارح لما فوقت مش لاقيتك موجود معاهم، وانت قبلها يعنى كنت ضارب هشام واصحابه. وكنت قلقانه يعني. ومكنش فوني معايا. وكمان محبتش اني اكلمك من فون لارين.
ونور بتتكلم كلمه. وتقطع في الباقي.
ومحمد: مش فاهم. لكن كل اللي هو فاهمه وعارفه انه. بيعشق تفاصيل نور، وحتى لو كلامها مقطع. هو حابب اي حاجه، اي حاجه من نور.
محمد: احم. فتح الشنطه وطلع منها هديه ل نور وقدmهالها. اتفضلي...
نور: ايه ده هديه علشاني انا!
محمد: ايوه. اتفضلي بقى ويارب تعجبك.
نور: اخدتها بتـ.ـو.تر. احم. اكيد هتعجبنى وميرسي مقدmا تعبت نفسك.
محمد: لسه متلخبط، وحاسس ان في حاجه متغيره تط، تعب ايه بس، افتحيها وشوفي عجبتك ولا لا! ولو مش عجبتك نغيرها في ثواني.
نور: ابتسمت. واول مره ايديها يكون فيها رعشه كده. واخدت العلبه وفتحتها، واتفاجئت بالهديه وكانت عبـ.ـاره عن
- iPhone 11 pro Max
وكان متغلف بطريقه شيك جدا، نور من فرحتها شهقت وحطت ايدها على بقها، الله جميله قوي قوي يا محمد، ايه ده بجد تحفه. تحفه حقيقي ده! ده! علشاني انا!
محمد: كفايه عليه بس فرحه نور دي. مش عايز حاجه تاني. احم ايوه يا نور ده علشانك انتي. يا رب تكون عجبتك!
نور: عجبتني بس! دي تحفه بجد. وبعدها قالت بس. بس يا محمد. ده غالي قوي.
كمان يعني. كان ممكن اصلح فوني. انا شفته وهو مرمي على الارض. كان واضح ان الاسكرين بس اللي اتكـ.ـسرت.
محمد: طلع الفون. بتاع نور من جيبه. اللي محمد كمل عليه وكـ.ـسره نصين علشان هشام لمسه بايده.
وقالها اتفضلي يستي. وحط الفون قدامها. وشافته ومكـ.ـسور نصين وشاشته كلها متكـ.ـسره وشهقت يا لهوي، ايه ده! ده مكنش كده.
ايه اللي عمل فيه كده؟
محمد: نصيبه كده بقى هنعمل ايه! اهو تكـ.ـسر وخلاص واهو مبقاش نافع، و كان بيتكلم بديق...
ونور: ابتسمت. وفهمت ان محمد كمل على الفون. ايوه. ايوه فعلا انا شكلى مختش بالى انه متكـ.ـسر كدا، وبعدين اصلا انا مكنتش حباه الفون ده...
تعرف! انا كان نفسي في ايفون، ونفس اللون ده. انا حبيته جدا على فكره...
محمد: بسعاده بجد يعني عجبك يا نور؟
نور: طبعا عجبني جدا. وبجد ميرسي كتير.
نور: طلعت الايفون وقالت ل محمد، اتفضل بقى شغلهولي وظبط فيه كل حاجه...
محمد: بسعاده. بس كده حاضر من عيوني. هاتي وقالها. انا جبتلك شريحه جديده
علشان محدش يدايقك. ولا يزعجك...
نور: بسعاده ونطقت بحب. شكرا يا. محمد.
محمد: سمع اسمه بدلع من نور! وكان حاسس انه هيتشل من الفرحه وغمض عينيه علشان يستوعب.
طبعا نور فاهمه وعارفه ان محمد بيعشقها، بس هو ما يعرفش انها عارفه، وكمان لسه لما يعرف ان نور بتحبه ربنا يستر وقلبه يستحمل الخبر.
المهم. محمد: العفو على ايه! دي هديه بسيطه. بقدmلك فيها اعتذار علشان نزلتى امبـ.ـارح وانتى زعلانه مني...
بجد اسف انا مكنتش اقصد انا بس كنت في عمليه، وقبلها مكنتش نمت كويس...
نور: بحب لا ابدا ما فيش حاجه، ويلا بقى شغل الفون، محمد شغللها الفون، وظبطلها كل حاجه، وكمان طلبت من محمد يسجل رقمه اول واحد، وقعده مع بعض شويه يتكلموا...
ومحمد حاسس ان المقابله دي مختلفه، حاسس ان قلبه مبسوط من جوه...
نور: اخدت بالها من الجـ.ـر.ح اللي في ايد محمد، ومسكت ايده: . ايه ده يا محمد!
محمد: من لمسة نور، معدل ضـ.ـر.بات قلبه خلاص زادت عن الحد الطبيعي ومردش على نور...
نور: بقلق. حقيقي. مسكت محمد من ايده وقالتله تعال معايا جوا لو سمحت.
محمد: قام معاها و فونها المكـ.ـسور وقع من ايده التانيه. وكان مستسلم تماما. مع فرق الطول بين محمد ونور وبرده كان مستسلملها.
واخدته وقعدوا في الليفنج.
ونور طلبت من داده سعاد علبه الاسعافات...
ونور قاعده جمبه. ومحمد يغمض ويفتح عينيه. وحاسس انه في حلم. ايوه انا بحلم.
داده سعاد. جابت علبه الاسعافات.
ونور: طهرت الجـ.ـر.ح ولفته بشاش وفجاءه شافت عيون محمد ما نزلتش من ع عينيها. ونور سرحت في عيون محمد الل قلبه عمال يدق. كأنها، اول مره تشوف لون عيونه، وقد ايه عيونه جميله. ومليانه حب. و حنان وفضلو مستثمرين فتره كده...
وقطع جمال اللحظه. رينو، اللي واقفه من فتره على الباب ومتابعه كل حاجه بحب واتنهدت من جمال سحر اللحظه، لكن شافت ان مراد وزين راجعين البيت مع بعض...
وحبت تنقذ اختها. احم. احم. هالوا. على الجميع...
محمد. انتبه ونور كمان الل علبه الاسعافات وقعت منها. ورينو جريت عليهم. وشالت علبه الاسعافات من ع الأرض. ووقفت معاهم كأنهم ال3 مع بعض من بدرى.
مراد. وزين: دخلوا وشافو. محمد. ونور. ورينو.
وفرحو لما شافوا محمد...
ودخلو سلموا عليه بحب...
مراد: محمد ازيك، ايه يا عم فونك مقفول ليه!
زين: وانا كمان اتصلت عليك كتير و فونك مقفول.
محمد: انا الحمد لله تمام، فوني كان فاصل شحن امبـ.ـارح وشحنته. بس لسه مفتحتوش.
رينو: احم طيب حمد لله على سلامتك يا ابيه محمد، انا طهرتلك الجـ.ـر.ح. ويا ريت تخلي بالك بقى المره اللي جايه. وانت بتنقذنى ما تفتريش اوي هههههه
ومراد وزين. ضحكو. ومحمد. ونور فهمو ان رينو انقذتهم. لما كانو سرحانين في عيون بعض.
محمد: حاضر ياستي مش هفتري. بس طبعا محدش يقدر يقرب منك، هما اصلا هيخافوا، ده انتي رينو العدوي مش اي حد...
رينو: احم. احم تشكرات. تشكرات، والكل ضحك عليهم...
وقعدو الخمسه مع بعض، وشكرو. محمد جدآ ع انه أنقذ اختهم.
ومراد سأل محمد. انه عرف ازاي، وازاي لحق نور.
محمد: قالهم حاضر هاحكيلكم كل حاجه، وفعلا قعده كلهم بفضول، عايزين يعرفوا ايه اللي حصل. لكن قبل ما محمد يحكى كل حاجه، مراد استاذنه ثوانى بس. وبعت دادا سعاد تنادي مريم. علشان تيجي تسمع كل حاجه معاهم...
في نفس الوقت، كانت مريم في التراس هي ورنا، وشافو كل حاجه بين محمد ونور ف الجنينه.
وانه جابلها ايفون هديه. والحب واضح بينهم...
و مريم قالت ل رنا، انها بتتمنى ان محمد يتقدm ل نور في اقرب وقت، ورنا قالت يا ريت اصل محمد صعبان عليا قوي، واتنهدوا. وداده سعاد. خبطت ودخلت عند مريم. وقالتلها أن الأستاذ مراد منتظرها تحت هو واخواته. والدكتور محمد.
ومريم قالت ل داده سعاد انهم يجهزوا الغدا علشان رنا ومحمد. هايتغدوا معاهم...
ونزله تحت. ومحمد بدء يحكيلهم.
وسمعو كل حاجه، ومشاعر متلخبطه من الكل، ما بين غـ.ـيظ. وكرهه. واطمئنان. وتفاخر. وحب.
وعشق...
نور: طبعا بتسمع. وبتحلل كل تصرفات محمد انه عمل كل ده علشان بيحبها، وكانت فخوره جدا ب محمد، ونفسها تقوله انها بتحبه قوي. وكل شويه تسرح فيه.
ورينو مراقبه ومتابعه نور، ومراد كان بيسمع. وحمد ربنا ان محمد شاف نور والا مكانش هيحصل خير واخته كانت هتتدmر في لحظه...
وزين: نفس التفكير...
ومريم: سمعت وضغطها مش راضي ينزل. وقامت من جمب رنا. وباست على راس محمد بحب. ودmـ.ـو.عها نازله. وشكرته...
مريم: محمد انت عملت معانا جميل مش هنقدر ننساه ابدا.
محمد: باس على ايديها. كلام ايه ده يا مريم جميل ايه وكلام فاضي ايه لو قولتي الكلام الخايب ده تاني هازعل منك بجد، اهم حاجه نحمد ربنا وبص على نور. وانها بخير
نور: جواها احساس، انها نفسها تقوم وتقولهم انا بحب محمد اوي...
الوقت عدى بسرعه. وكلهم قاعدين مع بعض. ونور قامت وجابت الايفون وقالت ل مامتها ان محمد جابوا هديه ليها، والكل عارف طبعا محمد عمل كده ليه، ومحمد كان محرج لان واضح اااوي قدامهم. واتحرج ان مراد يزعل ا و زين...
لكن اكتشف عكس كده تماما، وان مراد كان مبسوط، وكمان زين...
ورينو اللي نطت جمب نور. وقالتلها تعالى نتصور كلنا...
ورينو كانت مصممه، لانها كان في دmاغها ان نور تتصور جمب محمد، وفعلا وصورتهم كلهم مع بعض، ومراد وزين. استأذنو يطلعو يغيروا هدومهم. وطلعوا على فوق ومبسوطين ان اخيرا اليوم كان حلو...
ورينو. اخدت نور من ايدها. وقعدتها جمب محمد وصورتهم، وكان في الصوره واضحه من نظرة محمد انه بيعترفلها انها الوحيده اللي مغرم بيها...
وتمت عمليه التصوير بنجاح، والكل قاعد مبسوط...
لكن مريم حاسه ان آدm واحشها قوى لانه مـ.ـا.تصلش عليها ولا مره...
بعد شويه. آدm اتصل على رينو. في معاد ما بتكون في البيت، واطمن عليها، وكلم نور وقالتله ان محمد جاب شريحه جديده و فون جديد وهي هتسجل اسمه وهاتكلمه منه حالا، وفعلا نور اتصلت ع آدm. وكان رقم مميز وآدm فرح جدا لانه شايف ان محمد مهتم باصغر التفاصيل في حياة نور، واتمناه بجد لبـ.ـنته، وهو بيتكلم، كان نفسه يسمع صوت، مريم، او يسأل عليها بس خاف يسال، نور تقوله خد كلمها مع انه حاسس انها بعيده عنه اووى، ودي اول مره. آدm هو اللي يخاصمها. ولكن اتنهد ومسالش، وقال ان عمها جاسر عزمهم كلهم على حفله بـ.ـاربكيو بعد بكره.
ونور قالتلهم وكلهم وافقو. ولكن رينو ونور اتدايقو لأن ماليكه المغــــرور هتكون موجوده، وطريقتها محدش بيحبها...
نور: محمد انت هتكون موجود معانا ف الحفله!
محمد: شاف في عيون نور حاجه غريبه...
المكان اللي هتكوني موجوده فيه هاكون انا موجود فيه يا نور!
زين: ف اوضته ودخل ياخد شاور وخلص و طالع من الحمام...
سمع صوت فونه. وراح يشوف مين وكان المتصل! Retail
زين: قلبه دق. ريتال بتتصل معقول. وفتح من غير تردد. احم. الوو ريتال ازيك؟
ريتال: بتـ.ـو.تر. احم. اهلا زين. انا كويسه حضرتك كويس
زين: سمع اسمه برعشة صوتها، غمض عينيه بحب وتنهيده. حضرتي. حضرتى كويس انتى بقى حضرتك عامله ايه!
ريتال: ا. انا. انا الحمد لله حضرتك
زين: ريتال؟
ريتال: ن. نعم
زين: قولي زين.
ريتال: اتـ.ـو.ترت، ما ينفعش
زين: قعد على السرير ليه ما ينفعش! اكبر منك بعشر سنين! ده يا دوبك انا اكبر منك بسنه ونص
ريتال: لااراديا. سنه و4 شهور حضرتك.
زين: بفرحه ياااه. انتي بتعديلي بقى الفرق بالسنه والشهر.
ريتال: على طبيعتها وباليوم كمان، صدقني لازم نحترم اللي اكبر مننا. حتى لو فرق يوم واحد. الاحترام ده صدفه جميله...
زين: ببلاها. وهو ده اللي انا بحبه فيكي
ريتال: عينيها وسعت، ومردتش.
زين: احم، قااا، قصدي، اننا كلنا هنا في البيت بنحب احترامك لغيرك، وان دي فعلا صفه جميله قوي فيكي...
ريتال: انا متشكره لحضرتك.
زين: طيب احترميني. بس من غير حضرتك ماشي...
قوليلي زين، زين وبس. تمام
ريتال: ابتسمت حاضر هاحاول حضرت، احم يازين
زين: اممم اول مره احس ان اسمي حلو قوي كده
ريتال: احم...
زين: مش عايز يوترها. وساب كل حاجه تيجي في وقتها، قوليلي بقى! عامله ايه في المذاكره؟
ريتال: انا بتصل عليك علشان كده...
زين: قولي في حاجه صعبه قدامك.
ريتال: بصراحه اللغه الاسبانيه. مش قادره اتخطاها، بحس انها صعبه اوي. عارف ساعات بقول يعني يا ريتني ماسمعت كلامك وكنت دخلت اي كليه تانيه وخلاص...
زين: ازاي بقى امال هانزعق لبعض ازاي!
لازم لغه الحوار تكون باللغات كمان...
ريتال: ههههه
زين: بهيام. احنا بالصلاه على النبي كدا. لا تفرق معنا اسبانيه، ولا فرنسيه
ريتال. : يعنى هتشرحهالى.
زين: بحب وانا اقدر أتأخر. يستي شوفي الصعب ايه عندك وانا بكره في الجامعه اشرحلك كل حاجه
ريتال: بفرحه. بجد! بجد يا زين!
زين: في سره. هييبح قلب زين والله. احم...
ايوه بجد. وبعدين ما انا اللي مراجع معاكي الروسي. وكنتي برده شايفه انها صعبه. عموما مـ.ـا.تقلقيش. انا على طول هافضل جمبك ومش هاسيبك، غير لما تقولي كفايه اسباني بقى ههههه.
ريتال: ههههه وكانت من قلبها، وزين قلبه دقه ونفسه يقولها ان ضحكتها، بترد فيه الروح. وعايزها على طول تضحك كده...
ريتال: بجد متشكره جدا.
هو عمو آدm. وطنط مريم، هيكونوا موجودين عند عمه جاسر. في حفله البـ.ـاربكيو؟
ريتال نفسها تقوله. انت هتكون موجود يا زين
زين: اممم. بصراحه انا معنديش خليفه. بموضوع الحفله ده، لكن مش عارف، بس اكيد هيروحوا. لانهم بقالهم فتره ما تجمعوش اكيد هيكونوا موجودين.
ريتال: احم. و. وحضرتك. يعني، قصدي، هتكون، يعني، موجود مع اخواتك!
زين: حس احساس مختلف. من سؤال ريتال وحب يتأكد من حاجه...
زين: حضرتك! تاني ماشي يا ستي، انا لا مش هاكون هناك. هاقعد في البيت، او هروح النادي اتمرن.
ريتال: ببلاها وزعل، ليه بس ما تيجي ارجوك.
زين: نام على المخده، وحـ.ـضـ.ـن المخده التانيه. عايزاني اجي ياريتال!
ريتال: احم. هو. اصل. يعني، هو...
زين: بيعد على صوابعه. هو. اصل. يعني. هو. ايوه بقى الاجابه فين! وزين اتجرأ ودلعها.
روتي قولي عايزاني اكون موجود ولا لا!
ريتال: سمعت اسم الدلع بتاعها من زين قلبها دق.
احم. هوا، اصل. هوااا...
زين: تانى ياروتى. خلاص يبقى انتي مش عايزاني اكون موجود.
ريتال: باندفاع. لا لا طبعا انا عايزاك تكون موجود واشوفك اول واحد كمان، وكحت.
زين: ابتسم. حط ايده وراسه وفرح ورقص حواجبه. وقالها خلاص. هاكون هناك اول واحد، لان انا كمان. عايز اشوفك اول واحده.
ريتال: ابتسمت واتـ.ـو.ترت...
زين: ريتال
ريتال: نعم
زين: ابقى البسي الحجاب الاسود لانى بحب اشوفه عليكي.
ريتال: نفسها وقف، وقفلت من غير ما ترد، وزين: بص للفون وابتسم. وباس الفون. هانت ياروتى. شكلى كدا هعترفلك قريب، وقام علشان ينزل تحت وكان مبسوط جدا.
يوسف وصل مريم. وطلع معاها فوق و سلم على خالو حسام و طنط هدى. وقعد معاهم شويه و مريم كانت بتعمل عصير ليوسف وكانت بتسرق النظرات، وهو كمان، وهدى لحظت ده.
لكن كانت خايفه لتكون بـ.ـنتها اتعلقت ب يوسف. وانه حب من طرف واحد، وقررت انها تتكلم مع مريم. بعد ما يوسف ينزل.
يوسف شرب العصير، وكمان هنا اتصلت على يوسف، وكلمت هدى من فون يوسف وسلمت عليها، واتفقوا انهم كلهم هيتجمعوا عند ملك وجاسر بعد بكره، وقفل المكالمه ويوسف استاذن بكل احترام ونزل...
ومريم دخلت اوضتها. وبصت على يوسف من الشباك وهو بيركب العربيه. وشافها وهو بيفتح الباب وشاور لها، وهي اتكسفت وشاورت بخجل، وقفلت الشباك وماسكه العروسه وحـ.ـضـ.ـناها وبتدوخ بيها ف الاوضه. وبتفتح عينيها شافت هدى قدامها ومريم اتخضت. واتكسفت احم ماما انا...
هدى: تعالى يا مريم عايزه اتكلم معاكي شويه.
مريم: قعدت جمب هدى. نعم يا ماما.
هدى: بصي يا بـ.ـنتي انا هاتكلم على طول ومن غير مقدmـ.ـا.ت. وياريت تكوني لسه بتعتبريني صاحبتك قبل امك واتصارحيني. لاني حاسه ان جواكى حاجات. وكمان متغيره بقالك فتره.
مريم: متغيره! متغيره ازاي يا ماما. وقامت وقفت وياترى للأحسن ولا للاوحش!
هدى: قامت. لا يا حبيبتي تغييرك طبعا للأحسن. وكمان الحمد لله. شايفه انك بتذاكري وبكل تركيز. بس يا مريم انا امك. و حاسه بيكى يا حبيبتي. وكمان شايفه في عينيكي حب لحد. وانا استنيتك تيجي وتحكيلي. وقولت لو مقالتش النهارده. يبقى هتقولي بكره، لكن يا حبيبتي انتي ما قولتيش حاجه لماما حبيبتك، ممكن اعرف جواكى ايه وحبك ده لمين...
مريم: بتـ.ـو.تر. حب! حب! ايه بس ياماما.
هدى: مسكت مريم من ايديها. بـ.ـنتي وحبيبتي انا معوداكي. على الصراحه ومن وانت صغيره، دلوقتى بقى لما كبرتي وبقيتى عروسه و في كليه هتداري وتخبي على امك. انتى عايزه تزعليني منك، هو انا عمري ضغط عليكى اواجبرتك على حاجه!
مريم: حطت راسها في حـ.ـضـ.ـن هدى، ابدا يا ماما انتي. وبابا. وابيه زياد، من اجمل النعم اللي ربنا رزقني بيها، انا هقولك كل حاجه يا ماما. ومريم خرجت من حـ.ـضـ.ـن مامتها، وقعده جمب بعض. ومريم حكت كل حاجه ل هدى. وان اللي بتحبه هو يوسف. وكمان انهم كلها شهر وهيجوا يتقدmوا ويحددوا الخطوبه، وان مريم بتحب يوسف من وهي سن سنه وكبرت قدامه، وكمان يوسف بيحبها من اول ما شافها وجت على الدنيا، وان يوسف بيوصلها يوميا لانه شايف ان دي مسئوليته، لان زياد مش موجود، وبصت لامها، يوسف يا ماما محترم جدا. ظظ وعمره ماحاول انه يقلل من شاني، وكمان محترم جدا معايا، واسلوبه كويس كمان، انا بحبه قوي يا ماما. طبعا هدى سامعه كل كلمه و مبسوطه، ان حبهم من الطرفين، وهدى بتحب يوسف زى زياد. لانه محترم. وحـ.ـضـ.ـنت مريم بدmـ.ـو.ع ام فرحانه، وكمان دعت ل زياد من قلبها ان ربنا يرزقه باللي تحبه اوي كده زي ما مريم بتحب يوسف...
وكان حسام واقف بره وسامع الحوار من البدايه...
ودmعه اب نزلت لان بـ.ـنته كلها فتره بسيطه ومش هتكون موجوده معاهم في بيتهم. واتنهد وقال...
هي البنات بتكبر بسرعه كده ليه! السنين بتعدي كانها ايام.
محمد. خلص مرور ع المرضى. وكان عايز يروح. ولكن ف مريـ.ـض حالته مش مستقره.
د. علاء. خلاص يادكتور محمد روح انت حضرتك وانا هكمل انهردا. وهتابع حالة المريـ.ـض
محمد: حبيبي يا علاء تسلم. لكن روح انت. انا كدا كدا معنديش حاجه اعملها. انا هطبق انهردا. روح انت لمراتك وعيالك. وانا هتابع. وبعدين دى حالتى ومتقلقش الحقنه الل ادتهاله هتخلى الحاله تستقر إن شاء الله
د. علاء: متاءكد يادكتور
محمد: طبعا اتفضل انت.
د. علاء: بجد انا مش عارف أشكر حضرتك ازاى. احم. بعد اذن حضرتك.
محمد: العفو. اتفضل
علاء مشى ومحمد رايح ع مكتبه. يريح فيه شويه. ولسه بيفتح الباب. اتصـ.ـد.م من ياسمين. الل قاعده ع الكنبه ولبسه بنطلون ضيق جدا. وكمان توب. وفاتحه البالطو. وتفاصيل جـ.ـسمها واضحه جدااا.
محمد اتفاجئ. من وجودها أولا. ومن لبسها ثانياً
محمد: دخل ولكن ساب الباب مفتوح. احم. دكتوره ياسمين. خير ف حاجه!
ياسمين. قامت ووقت قدامه. والبالطو مفتوح. وكانت مغريه. ابدا. يادكتور انا كنت قاعده ف مكتبى. وجالى اتصال من البيت دايقنى اوى. واتخـ.ـنـ.ـقت. وقولت مفيش غير الدكتور محمد. الل لو اتكلمت معاه. هستريح. اووى. وكانت طريقت كلامها كلها اغراء.
طبعا ياسمين كانت رايحه ع مكتبها ولكن سمعت كلام محمد مع علاء وان محمد الل هيسهر انهردا.
وهي كمان نبطشيه. فكرت بسرعه وجريت ع مكتب محمد. وظبطت نفسها. وفتحت البالطو. وقعدت ع الكنبه وحطت رجل ع رجل ومنتظراه. ومستعده. انها توقع محمد باي طريقه كانت.
محمد: ومالو. اتفضلي استريحى. محمد قعد ع كرسى المكتب.
ياسمين. رايحه تقفل باب المكتب.
محمد: اكيد هتفتحى الباب اكتر. لانه يدوبك متوارب. افتحيه. افتحيه.
ياسمين. ادايقت. احم. وفتحت الباب سنتيمتر زياده. ورجعت قعدت قدامه. وحطت رجل ع رجل.
وكل شويه تظبط التوب بطريقه مغريه.
محمد. فتح فونه. وجاب صورة نور وابتسم.
ها بقى قولى. حضرتك. متدايقه من ايه. وايه الإتصال الفظيع الل جه لحضرتك. خلاكى. تنزلى مخصوص مكتبى. مع انى المفروض! مش هكون موجود ف مكتبى لانى مش نبطشيه النهارده!
ياسمين: اتـ.ـو.ترت. ها...
محمد. : ها ايه؟ متقولى. وبعدين اقفلى البالطو. لتبردى.
ياسمين: بمياصه. ليه هو مش عاجبك. وبعدين. الزورار صعب اقفله. حتى بص. وقامت علشان. محمد يشوف الزورار.
محمد: خليكى مكانك. وحط فونه ع المكتب. واتصل. ع الممرضه. من فون المكتب. وقالها تعالى مكتبى حالا.
ياسمين قعدت مكانها متدايقه. لان محمد مش مديلها فرصه. تبيع نفسها ليه.
الممرضه. جت نعم حضرتك. يادكتور محمد!
محمد: خدى. الدكتوره ياسمين. وشوفيلها احسن بالطو. ف المستشفى. وتلبسو قدامك. وتتاكدى من ان كل زراير. البالطو تتقفل. مش عايز زورار يكون مش مقفول
وابتسم. ل ياسمين. كل طلباتك اوامر يادكتوره. انا ميرضنيش أن الزورار يكون صعب عليكى.
وبص للممرضه. وزعق. مستنيه ايه اتفضلى مع الدكتوره ياسمين.
الممرضه: خافت من محمد. ااه. ايوه. اتفضلى معايا يادكتوره. اتفضلي.
ياسمين هتفرقع من محمد، والموقف الل حطها فيه.
وسابته وجت تخرج
محمد. نده ع الممرضه. وقال بتحذير. واقفلى باب المكتب وراكى ومش عايز حد يدخل عليا. غير ف حالة الطوارئ بس
ياسمين سامعه. وخرجت تلعن فيه. واقسمت انها لازم تغريه بأى شكل من الأشكال.
والممرضه. خرجت وقفلت الباب وراها. ومحمد قعد ع المكتب ورجع راسه لورا. وسرح ف نورو.
عند آدm
آدm روح متاخر. ومتعمد علشان مش عايز يشوف مريم، لانه حاسس لو اتكلم معاها. او هي اتكلمت معاه. حاسس انه ممكن يفقد السيطره على نفسه...
طلع وقف في الطرقه. وراح وخبط على رينو يطمن عليها...
ودخل وكانت بتراجع مع رودي على الفون. وابتسم
رينو: يابـ.ـنتى بقى ركزى.
رودى: ...
رينو: يادى جمبك الل كل شويه يوجـ.ـعك ده. مقولتلك روحي اكشفى
رودى: ...
رينو: طيب خدى مسكن. وفوقى كدا الماده دى صعبه...
رودى: ...
رينو: ثوانى. يارودى هسلم ع بابى. اهلا بابى حمدلله على سلامتك.
آدm: دخل. حبيبتي الله يسلمك. وكان مبتسم...
ل رينو. وقالها بتحبى صحبتك. رودي. دى انتي صح...
رينو: عملت كتم صوت المكالمه: قوي يا بابي دmها خفيف. و بتحبني قوي. ههههههههه
آدm: بتضحكي على ايه!
رينو: اصل رودي عايزه تتجوز اي حد من عيلتي، شايفاكم كلكم حلوين، احلى من بعض وهتتجنن هههههه.
آدm: ابتسم. لسه بدري يا رينو على الكلام ده. انا عايزك تركزي انتي وهي في دراستكم يا حبيبتي، و متركزيش في الكلام ده تماماً.
رينو: احم. حاضر يا بابي
آدm: اوكي يا روحي تصبحي على خير
رينو: وانت بخير، وادm جاي يخرج من الاوضه. رينو: بابي.
آدm: نعم يا حبيبتي
رينو: مامى. مااكلتش حاجه من الصبح.
آدm: بدهشه معقول! مااكلتش ليه!
رينو ؛ مش عارفه. كلنا كنا على الغدا النهارده. ومستنين حضرتك. وانت اعتذرت لما مراد اتصل عليك، وكلنا قاعدين بـ.ـنتغدى. بس مامي ما كانتش بتاكل، وحاسه انها كانت بتمثل انها بتتغدى، وبعد ما طنط رنا مشيت هي وابيه محمد، طلعت على طول على اوضتها، وابيه. مراد. وابيه زين ونور. وانا، طلعنالها علشان نشوفها. واعتذرت وقالت انها مش عايزه تتكلم، لانها مصدعه وعايزه تنام.
آدm: قلبه و.جـ.ـعه على مريم. بس يعمل ايه مريم ارتكبت غلطه كبيره، وهز راسه وقالها ما تقلقيش يا حبيبتي انا هشوفها، وخرج وقفل الباب
ورينو. شغلت كاتم الصوت وكملت مذاكرتها مع رودي على الفون.
آدm: خبط على نور ودخل، واطمن عليها، وكانت قاعده على اللاب، واتكلم معاها شويه، وشاف الايفون اللي جابه محمد ليها، وكان شايف في عيون نور فرحه حقيقيه، واتمنى انها تفضل كده مبسوطه على طول، وبرده نور قالت ل آدm نفس الكلام، اللي رينو قالته عن مريم...
وآدm قال انه هيتصرف، وودع نور وخرج...
ونور قاعده مستنيه ان الكل ينام، علشان عايزه تتصل ع محمد، هي مش عارفه هي عايزه تتصل ليه، بس هي حاسه انها عايزه تسمع صوته...
و فتحت الفون، واتفرجت على الصور، وخصوصا الصوره اللي محمد عيونه متعلقه بيها وقالت، هو انا كنت غـ.ـبـ.ـيه اوي كده!
آدm: اطمن على اولاده كلهم...
وكان زين يراجع اللغه الاسبانيه، علشان يراجع بكره ل ريتال، في الجامعه، وسلم ع باباه.
وكمان مراد: كان بيتكلم مع فريحه على الفون. وسلم ع باباه. وكان عايز يكلمه بخصوص مريم مامته. لكن فريحه. اترجته. انه مايتدخلش وانهم قادرين
يحلو مشاكلهم. مع بعض، وفعلا. مراد سلم ع باباه. بكل احترام...
وادm كده اطمن على اولاده، وراح ودخل ع الاوضه.
واول مادخل ملقاش مريم في الاوضه، استغرب وافتكر انها ممكن تكون ف الحمام.
وقعد شويه. لكن مفيش صوت ف الحمام. واستغرب. وراح ع الحمام وشاف الباب مش مقفول، ودخل الحمام، وملقاش مريم موجوده، يتتبع.
↚
ماليكه: نازله على السلم، ولابسه بنطلون جينز مقطع وتوب وبلوزه مفتوحه. وكان شكلها ملفت جدا، وكانت بتتكلم في الفون مع صاحبتها وبتقولهم انها نازله حالا، علشان هما مستنينها في العربيه قدام الفيلا، ولسه هتفتح الباب وخارجه
جاسر: ماليكه!
ماليكه: بصوت مهموس اووووف. ولفت لجاسر. نعم يا بابي!
جاسر: كان خارج من المكتب ورايح على اوضته علشان ينام. ووقف مكانه لما شاف ماليكه نازله من ع السلم بالشكل ده. وماقربش منها واتكلم عن بعد وبص في الساعه كانت 11مساءا
جاسر: ممكن اعرف حضرتك بتعملي ايه!
ماليكه: بديق مكبت. باعمل ايه يعني يا بابي. انا خارجه اسهر شويه مع اصحابي ومش هتأخر
جاسر: خارجه! وقرب منها خارجه دلوقتى الساعه. الساعه 11 بالليل يا ماليكه...
وبص عليها. وعلى لبسها، وايه اللبس ده و جبتيه منين وامتى! وازاي تفكري تخرجي اولا باللبس ده. وكمان من غير ما تقولي لحد في الفيلا انك خارجه. وعلا صوته لدرجة ان ما لك. وملك خرجوا من اوضهم. وواقفين بعيد...
جاسر: كمل. بصوت عالي ايه خلاص كبرتي وبقيتى تتصرفي من دmاغك. ومن غير ما تقولي رايحه فين ولا جايه منين!
ماليكه: يوووه. يا بابي انا فكرت انكو نايمين وبعدين، وبعدين ماصحباتي اهم، خارجين برده من غير ما حد يعرف من اهلهم، وبعدين يا بابي دول ساعتين تلاته وراجعه.
جاسر: مصدوم! وملك! ومالك!
جاسر: انتي اتجننتي يا ماليكه! انتي مقتنعه باللي انتي بتقوليه ده! انا عايز اعرف في بـ.ـنت محترمه تلبس لبس زي ده! وكمان في بـ.ـنت متربيه تخرج من بيتها في وقت زي ده! لاء. وايه من غير ما تقول لاهلها. يعني اكون انا نايم ومطمن ان بـ.ـنتى في اوضتها. وهي متكونش موجوده وخارجه ساعتين تلاته. يعني بـ.ـنتي انا. هتخرج 11 وهترجع الساعه 2 بالليل! وزعق لدرجة ان مالك. وملك اكتشفوا ان جاسر عصبي جدا. انتي امتى هتعقلى. وهترجعي عن الطريق الزفت ده! انتي مش حاسه انك بتأذينا من غير ما ت عـ.ـر.في! للاسف يا ماليكه انا مصدوم فيكي...
بقى دي! وشاور عليها بقى دي. بـ.ـنتى!
ماليكه الجميله المؤدبه. اييييه. اييييه اللي جرالك!
انا عايز اعرف ناقصك ايه. علشان تكوني بالاخلاق دي! يعني من مغــــروره ومتكبره واسلوب زي الزفت. لوحده بدأت تخرج وتسهر ايييييه انتي مفيش حد مالي عينك!
ملك حاولت تقرب من جاسر. ومالك مسك ايد امه وقالها. ماما ارجوكي سيبي بابا يتصرف. لو سمحتي. وما تقلقيش.
ملك: قلبها خايف لا يحصل مشكله.
ماليكه: ايه اللي انت بتقوله ده يا بابي! انا مش شايفه اي سبب ل عصبيتك دي! انا واحده خارجه شويه مع صحابي، ومش مهم الوقت على فكره! المهم اني اكون مبسوطه، بابي انا مبعملش حاجه غلط. وكمان ياريت تسيبني اخرج علشان متأخرش اكتر من كده. وجايه تتحرك من قدام ابوها
جاسر: رجعها من تاني مفيش خروج يا ماليكه.
ماليكه: سوري يا بابي انا وعدت اصحابي اني هخرج. بعد اذنك ولفت وماشيه.
جاسر: وصل لقمه غـــضــــبه. وراح وراها وشـ.ـدها بقوه ومره واحده، ولاول مره. ضـ.ـر.بها بالقلم على وشها. انتي لازم تتربى من اول وجديد ياماليكه.
ملك: واقفه مصدومه من شكل جاسر الجديد وكمان اول مره يتصرف كده. اما مالك زعلان طبعا بس شايف مفيش غير الحل ده. لان ماليكه افعالها زادت عن الحد
ماليكه: واقفه مصدومه. ومش مصدقه ان ابوها اللي بتحبه. بيضـ.ـر.بها وفي السن ده كمان.
جاسر: الظاهر اني لازم افوقك بطريقتي ومسك شنطتها ورماها على الارض واخد منها الفون و شـ.ـدها من دراعها وزقها على مامتها
جاسر: مالك خدها طلعها اوضتها. ومن هنا ورايح مفيش خروج بعد الساعه 8 نهائي والكلام ليك وليها
وزعق جدا. انا مش عارف احكم بيتي ولا ايييه خدها من وشي، وخليها تغير القرف اللي هي لابساه ده.
مالك: خاف من ابوه واخد ماليكه وطلعها اوضتها، لكن مالك مستغرب ماليكه. اللي منزلتش دmعه واحده. واكتفت بأنها قاعده على السرير وبصه قدامها وما تكلمتش.
مالك: اتنهد و سابها وخرج وبعدها. ملك دخلت عند ماليكه بدmـ.ـو.ع. وقاعده جمبها وكلمتها كتير لكن مفيش فايده.
ملك: قامت وراحت على الدولاب وخرجتلها بيجامه علشان تلبسها وخرجت. وزعلانه وا تنهدت وقالت ربنا يهديكي يا بـ.ـنتي. وراحت أوضاعا. شافت جاسر قاعد مخـ.ـنـ.ـوق وزعلان. قعدت جمبه وحطت ايدها على كتفه، جاسر ان شاء الله ربنا هيصلح حالها، حبيبي مليكه بذرتها طيبه وصدقني انا متاكده انها هترجع لعقلها.
جاسر: بيأس. امتى بس! امتى يا ملك! بـ.ـنتي الوحيده والكبيره. اخلاقها بتنحدر. عايز اعرف انا قصرت في ايه يا ملك!
انا كنت باخدها معايا الشركه من وهي شهور ماحرمتهاش من حاجه. لا من معامله. ولاعيشه. وكل حاجه حققتهالها. انا نفسي اعرف هي بتعمل معانا كده ليه!
انا بجد حزين على بـ.ـنتي ؛ اللي في سنها دلوقتى بيكونوا مخطوبين ومبسوطين. وخصوصا إن ماليكه مش وحشه. لاء. دي جميله. وجميله جدا كمان.
لكن في الشكل بس يا ملك! في الشكل بس!
واتنهد. ت عـ.ـر.في! انا خايف لا ماليكه تأذي نفسها اكتر من كده. ااااه يارب. يااارب.
ملك: هون على نفسك يا جاسر إن شاء الله خير انا بدعيلها والله في كل فرض ان ربنا يرجعلها عقلها وترجع عن الطريق ده.
بس انا خايفه يا جاسر!
جاسر: خايفه! من ايه ياملك!
ملك: انت ضـ.ـر.بتها بالقلم. ودي اول مره تحصل منك. وخايفه ل تأثر على ماليكه بالسلب. انا لما دخلت عليها دلوقتى كانت قاعده جـ.ـا.مده متحركتش وكمان ما نزلتش دmعه واحده!
جاسر: بزعل. ده كـبـــــريـاء يا ملك. هي شايفه انها لو عيطت او عملت اي رد فعل. هتبان ضعيفه. وهي في الاساس اضعف مما يكون. انا مش عارف! من بعد ما زياد سافر وهي اتغيرت تماماً.
ملك: حطت راسها على صدره. ومش عايزه تقوله على اللي ماليكه عملته مع زياد. علشان الامور ما تتعقدش اكتر من كده. وغمضت عينيها. ان شاء الله خير يا جاسر...
جاسر: إن شاء الله.
آدm: دخل الاوضه ما لقاش مريم موجوده، وقال ممكن تكون في الحمام!
واستنى شويه لكن مفيش حد خرج من الحمام. وقلق. وراح يفتح الحمام. وكان الباب مش مقفول ودخل ملقاش مريم موجوده، وقلبه وقع ف رجليه...
آدm: خاف. وخرج من الحمام بسرعه. ولسه هيفتح باب الاوضه! شاف مريم داخله من التراس، واول ما شافها كان عايز يجرى عليها ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه. لكن فضل واقف مكانه واتنهد بـ.ـاريحيه. وراح اخد هدومه من الدولاب ودخل الحمام ياخد شاور، مريم دخلت من التراس. ومحاولتش تتكلم مع آدm لانها حاسه انها مخـ.ـنـ.ـوقه وتعبانه. وكمان ماكلتش حاجه من الصبح. من ساعة داده سعاد مكانت عندها الصبح. وراحت ع السرير. وطفت النور قبل ما يطلع من الحمام، وحاولت تمثل انها هتنام، لانها عارفه انها غلطت لكن عن طريق الخطأ، هي مكانتش تعرف انها كده هتاأذي بـ.ـنتها نور، ومريم نايمه زعلانه، وكمان حاسه بتانيب الضمير. ودmـ.ـو.عها نازله غـ.ـصـ.ـب عنها. وحاسه بالوحده من غير آدm، وغمضت عينيها وفكرت كتير وسرحانه...
نور: مش قادره تستني اكتر من كده! هي ماسكه الفون بس مش عارفه مالها مكسوفه ليه! ومتـ.ـو.تره مع انها كانت بتتعامل مع محمد عادي، وبتكلموا في اي وقت، ليه دلوقتى حاسه ان كل حاجه بقت صعبه! ومتـ.ـو.تره بس هي خلاص عايزه تكلمه حالا، نور جابت رقمه اكتر من مره وضغطت اتصال وترجع في كلامها، وبعد محاولات، واخيرا اخدت شهيق وزفير وقررت انها تتصل، وضغطت على الاتصال. ومنتظره الرد!
محمد: قاعد في مكتب المستشفى، وكان قاعد ع كرسى المكتب ومرجع راسه لورا. سرحان في نورو. وانها. النهارده كانت مختلفه، واهتمامها مختلف على غير العاده، قلبه حاسس بكده، وعنده شعور غريب من اسلوب نور، هو كان عادي ولا انا بيتهيالي! وهو شارد وسرحان في نور، سمع صوت الفون اللي على المكتب. وجابه من غير اهتمام. لكن اتعدل اول ما شاف المتصل (Noor).
نور! نور بتتصل دلوقتى! وبص في الساعه 11 بليل، و غمض عينيه وفتحها، واخيرا رد.
محمد: الو، نور.
نور: الو، ازيك. يا محمد؟
وكان في تـ.ـو.تر في صوت نور.
محمد: بحب. انا كويس يا نور. انت بقى عامله ايه!
نور: ا. انا. اا. انا كويسه
محمد: احم: انتي. بتتصلي حصل حاجه!
نور: باندفاع. لا لا. ابدا. انا كنت عايزه اطمن عليك...
محمد: غمض عينيه و بياخد نفسه بالعافيه، انا! انا كويس. طمنيني عليكي انتي
نور: انا تمام. احم، هو، هوا.
محمد: خير يا نور. قولي ياماما عايزه ايه!
نور: لا ابدا انا مش عايزه حاجه. بس كنت بطمن الجـ.ـر.ح اللي في ايدك عامل ايه دلوقتي!
محمد: بص على كف ايده. وقالها يعني تمام
نور: بقلق. يعني ايه! الجـ.ـر.ح و.جـ.ـعك، اكيد ماغيرتش عليه. من وقت ما كنت عندنا صح!
محمد: حس ان نور مختلفه عن كل مره، ومحمد مش مستوعب. لكن حب يتأكد من حاجه. لا ماغيرتش على الجـ.ـر.ح. مش مهم. وبمكر. بس حاسس انه كان محتاج خياطه...
نور: بخــــوف. ايوه. ايوه صح. انا برده كنت عايزه اقولك كده. طيب انا مش عارفه اعمل ايه! انت لو جمبي هنا كنت انا هخيطلك الجـ.ـر.ح. ارجوك يا محمد شوف اي دكتور يخيطلك الجـ.ـر.ح.
محمد: ضـ.ـر.بات قلبه بتزيد عن المعدل الطبيعي. ولكن حب يتأكد اكتر، احم حاضر. انا هاشوف الدكتوره ياسمين تخيطلى الجـ.ـر.ح.
نور: بغـ.ـيظ. نعم! ياسمين مين ان شاء الله! وبتاع ايه اصلا تمسك ايدك! و لا تخيطلك الجـ.ـر.ح، عندك دكتور احمد. او دكتور علاء. اشمعنى ياسمين يعني!
محمد: وقف مكانه ومش مصدق، ايوه غيره، دي نبرة غيره ايوه...
محمد: بفرحه. انتي مش عايزه ياسمين تخيطلي الجـ.ـر.ح ليه!
نور: ها، احم، ل. لا ابدا. وبعدها اتغاظت باقولك ايه! ياسمين مش هتخيط حاجه ماشي. و شوف بقى انت هتعمل ايه!
محمد: بسعاده. هاعمل ايه! ده انا هاروح اطرد ياسمين دي من الشغل حالا...
نور: هههههه. لا. لاء حـ.ـر.ام.
محمد: فتح بقه، لما سمع ضحكت نور، وبص على الرقم تاني، واتأكد ان ده رقم نور...
محمد: نور.
نور: نعم يا محمد!
محمد: انا مش بحلم صح!
نور: غمضت عينيها. وحـ.ـضـ.ـنت المخده. لا يا محمد مش بتحلم
محمد: يعني انا بكلمك دلوقتي وانتي معايه ده مش حلم صح!
نور: ايوه يا محمد. انا باكلمك. وكمان مش بتحلم. انا معاك يا محمد.
محمد: نور! انتى متغيره النهارده. ولا انا بيتهيالي!
نور: بحب. لا يا محمد مش متغيره، بس تقدر تقول اني اخيرا فوقت...
محمد: بعدm فهم. فوقتي! فوقتي من ايه!
نور: اتعدلت من مكانها. وحست ان خلاص محمد صعبان عليها، لانه حبها وعشقها 21 سنه، وشافت انه كتعويض، انها هي اللي تبدأ وتعترف بحبها...
محمد: نووور، روحتي فين! وفوقتي من ايه!
نور: برقه وحب، محمد!
محمد: سمع اسمه بالطريقه دي، غمض عينيه. بحب. نعم يا نور...
نور: ا. انا. ا. انا. كنت. عايزااا، ورجعت في كلامها. مفيش. انا، انا كنت عايزه اسالك على حاجه في المنهج...
محمد: اتنهد. عينيه ليكي يا نور...
نور: حطت ايدها ع قلبها. ونظمت نفسها، وحست ان الكلمه تقيله اوي، بس قالت انها لازم تقوله في اقرب وقت. ان مكنش النهارده. يبقى بكره واتكلمت كتير مع محمد، ومحمد قام نام ع الكنبه. وكان بيرد عليها بحب. وهزرو مع بعض. لحد ما نور نامت وهي بتكلم محمد...
ومحمد سمع صوت نفسها اللي انتظم، واتنهد بحب، بحبك يا نور، وقفل المكالمه، وشاف انها احلى مكالمه جاتله في حياته، وسرح ف نور من تاني لحد ما غمض عينيه ونام.
مريم: نايمه على السرير، ودmـ.ـو.عها نازله وسرحانه، وفاقت من افكارها على باب الحمام وهو بيتفتح. وغمضت عينيها بسرعه. واتنهدت.
آدm: خارج من الحمام. واستغرب الاوضه ضلمه وشغل الاضاءه. اتفاجئ ب مريم نايمه على طرف السرير واستعدت للنوم...
خلاص آدm من جواه صعب عليه شكل مريم، وكمان عايزها تاكل. ومش عارف يعمل ايه!
آدm: واقف قدام التسريحه، وبيراقبها في المرايه، وشاف ان مريم شكلها مخـ.ـنـ.ـوق بجد. وانها كل شويه تتنهد بصعوبه...
آدm: زعلان. لكن دي مهما كان اميرته وحبيبته، هو جواه مريم وحشاه رغم كل حاجه، واخيرا استسلم. وراح جمب السرير. وقعد على ركبه قدامها وشاف ان مريم كانت معيطه. وعيونها دبلانه. وشكلها اتغير من كل اللي حصل، رغم ان دول يومين بس...
آدm: صعب عليه مريم. ورفع ايده على خدها ومسد عليه بحب، لدرجه ان مريم جـ.ـسمها اتشنج. وفتحت عينيها. ولما شافت آدm جمبها قلبها دق ودmعه نزلت من عينيها، لكن الدmعه نزلت من عينيها حرقت قلب ال آدm.
آدm: مسح دmعتها بسرعه. ومريم اتعدلت. وكمان آدm قام وقعد جمبها على السرير، وعيونهم في عيون بعض، وحصل معاهم حوار بلغة العيون
ان مريم بتتاسف بعينيها بترجي، وآدm بيعاتبها انها ازاي تخبي عليه حاجه كبيره زي دي!
مريم: مااستحملتش النظره دي. وحـ.ـضـ.ـنت آدm. وبكت كتير من غير ولا كلمه، وآدm مغمض عينيه ومسد على شعرها، وكان زعلان لانه مابيحبش يشوف دmـ.ـو.ع مريم، وكمان اتدايق من نفسه لانه حس ان مريم حاسه بالوحده من غيره...
آدm: اخيرا اتكلم: بس. بس يا مريم خلاص يقلبي بطلي عـ.ـيا.ط. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه
مريم: آدm صدقني انا ماقصدش اني اخبي عليك.
آدm: بزعل. امال ايه يا مريم! انتي عرفتي ان بـ.ـنتك حصل معاها كده، وامر كبير زي ده. ووصل كمان للصور، تقومي تخبي عليا...
مريم: بدmـ.ـو.ع. والله يا آدm لما نور حكتلى وقالت اللي حصل، فكرته طيش شباب، وان محمد خلاص اتصرف وضـ.ـر.ب الولد ده، وان كده الموضوع خلص، وماقولتش ليك علشان مـ.ـا.تأيذيش الولد ده، او يحصل شوشره في الجامعه، وكمان خفت على مراد. وزين. وعليك. علشان ما يحصلش اي اذى لحد فيكو، والله العظيم انا ماخبتش عليك لسبب معين، انا فكرت ان الموضوع خلص كده، وان هشام عرف غلطه. وان نور اكتشفت هشام ده على حقيقته وبعدت عنه، وكل كلامها ب شهقات ودmـ.ـو.ع...
آدm: بس طيب بتعيطي ليه دلوقتي!
مريم: عيطت اكتر علشان. انت رفضت تسمعنى، وزعلت مني، وخاصمتني يا آدm.
آدm: مريم. انا زعلت منك جدااا طبعا. لان الل حصل ل نور ده، وسكت ماكملش مش عايز يقولها ان جزء كبير من الل حصل بسبب انها خبت عليه...
واتنهد. مريم! انتي لو كنتي قولتلي انا كنت هتصرف. وكنت هبعد هشام ده بطريقتي، وكمان احنا اتفقنا، اننا مانخبيش حاجه على بعض. وانتي اهو، خبيتي عليا، بجد صدmتي كانت كبيره اوي.
مريم: بعـ.ـيا.ط. انا اسفه يا آدm. والله ماكنتش اعرف ان كل ده هيحصل. انا اسفه ليك. وكمان اسفه ل نور، وعيطت اكتر
آدm: مش مستحمل دmـ.ـو.عها. اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. بتتاسفي ليه! وكمان ليه بتتاسفي ل نور!
مريم ؛ انا ضميري معـ.ـذ.بني اوي يا آدm. انا السبب في اللي حصل لي بـ.ـنتي ده، انا لو كنت قولتلك مكانش حصل كل ده لبـ.ـنتي، ولا اتعرضت لخــــوف. ورعـ.ـب. ولا للموقف ده، انا السبب. انا أم سيئه جدا، انا و.جـ.ـعت بـ.ـنتي من غير مااحس.
آدm: متدايق من كلامها، بطلي عـ.ـبـ.ـط بقى. انتي أم سيئه انتي!
ده انتي احسن. واجمل. أم في العالم، ده انتي صاحبتهم. قبل ما تكوني امهم. وكمان انتي احلى زوجه. واخت. وصديقه. وبـ.ـنت. في العالم ده كله. ويستي خلاص. اللي حصل ده نصيب. ولو كنتي قولتي قبلها. كان هيحصل. ولو مكنتيش قولتي. برده كان هيحصل. لانه قدر ومكتوب.
مريم: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. يعني انت مش زعلان مني. يا آدm
آدm: مسك وشها بايديه. انا ما اقدرش ازعل منك يا مريم.
مريم: آدm لو سمحت متخاصمنيش تاني. انا كنت حاسه ان الدنيا كلها جايه عليا وانت مش معايا
آدm: باس جبينها. حبيبتي اسف بس غـ.ـصـ.ـب عني. واوعدك اني مش هاعمل كده تاني. لاني انا كمان كنت بعـ.ـا.قب نفسى قبل منك. وبعدك عنى خلانى لغيت كل الاجتماعات و مركزتش في شغلي. انا حياتي من غيرك صفر على الشمال، وباس ايديها، حبيبتي اوعديني انك ما تخبيش عليا حاجه تاني. علشان لو في ايدينا حاجه نعملها. وتتصرف وننقذ الموقف.
مريم: حاضر يا حبيبي. اوعدك ان دي اول واخر مره اخبي عليك حاجه. وحـ.ـضـ.ـنته وكـ.ـلـ.ـبشت فيه. وهو كمان حـ.ـضـ.ـنها بحب كبير.
آدm: على فكره انا جعان اوي
مريم: حاضر ثواني هانزل اجهزلك العشا
آدm: وانتي مش هتاكلي معايه!
مريم: احم. لا ما ليش نفس انا اكلت ومش جعانه
آدm: خلاص. يبقى انا كمان ماليش نفس واكلت ومش جعان
مريم: ابتسمت. حاضر. هتعشى معاك.
آدm: بس داده سعاد نامت!
مريم: وايه المشكله! انا هانزل اعمل الاكل وقامت من مكانها.
آدm: زعلان ع مريم. لانه شافها بكت كتير. وحب يدلعها زى زمان. وجاتله فكره، فاكره اول جوازنا كنا بنجهز الاكل ازاي.
مريم: ابتسمت. طبعا دي من اجمل الذكريات
آدm: وذكريات ليه! احنا فيها. وقرب على مريم وشالها. وخرج بيها من الاوضه.
مريم: بحرج. آدm الولاد. حد منهم يشوفنا
آدm: وايه المشكله، وبعدين ما تقلقيش كلهم في اوضهم وزمانهم نايمين...
ادm شايل مريم ونازل على السلم. والابتسامه على وشهم الاتنين. ونازل ورايح بيها على المطبخ.
مراد: كان في المطبخ، بيجيب ازازة ميا وطالع، شاف أبوه شايل مريم ورايح عنده على المطبخ...
مراد: ابتسم. وشاف أنهم اتصالحو. ولكن محبش يقطع سحر اللحظه الموجوده بين امه وابوه، وحاول يستخبى، لكن خلاص مش هينفع يطلع من المطبخ، وبسرعه استخبى جوه المطبخ في ركن في مكان صغير، ماحدش هيشوفه لكن كان مراد شايف كل حاجه، وشاف آدm دخل المطبخ.
آدm: قعد مريم على الترابيزه، وماخلهاش تعمل حاجه. وآدm الل جهز العشا واتكلموا مع بعض في ذكريات الماضي، وآدm جهز الاكل وقرب من مريم...
وكان بياأكلها في بقها، والوقت بيعدي ومراد كان مستمتع بالحب اللي موجود بينهم، لكن خلاص ما بقاش قادر، رجليه و.جـ.ـعته لان المكان ديق، وقاعد وخايف يحصل تجاوزات بين آدm ومريم، لانه شايف كل حاجه، آدm أآكل مريم...
ومريم أآكلت آدm، و كانوا مبسوطين وبيتكلموا مع بعض...
مراد للحظه، افتكر ان فونه مش على الصامت وخافت يجيله رساله، او فريحه تتصل، وحاول يخرج فونه من جيب البنطلون. ومسك فون وركز فيه وبيعمله على الصامت، وفجاءه آدm مسكه من قفاه، وقومه من مكانه...
مراد: اتخض وقام مع ابوه. ورفع يديه الاتنين فوق.
آدm: انت بتعمل ايه هنا يالا!
مراد: يادي الكسفه اللي انت فيها يا حازم، ابدا انا انا كنت بشرب.
آدm: بتشرب! في ركن المطبخ ومستخبي! كنت بتشرب ايه ياض!
مراد: احم بشرب ميه يا حاج. هاكون بشرب ايه يعني، وبص ل مريم اللي كاتمه الضحكه، ازيك يا مزه
آدm: راح لسعه ع قفاه.
مراد: اااه ايه يا حاج ايدك تقيله بالراحه. مش كده.
آدm: انت يالا. عملي الاسود في حياتي، اسيبك في الفطار تطلعي في العشا!
مراد: نصيب، نصيب ياحاج. هنعترض على امر ربنا. وبص تاني على مريم اللي قاعده على الترابيزه هتمـ.ـو.ت وتضحك، انما ايه الحلاوه دي بس
آدm: اتغاظ اكتر وراح لسعه ع رقبته من الجمب.
مراد: اااه تسلم الايادي ياحج. وبص ع مريم جديده البيجامه دى!
آدm: اتغاظ اكتر، ومسكه بايديه الاتنين من ياقة التيشرت وعلقه، انت عايز ايه يلا بالضبط! وايه، ماببتحبش تغازل في امك. غير قدامي! ياض انا مش عايزه احطك في دmاغي.
مراد: وحد الله ياحج آدm. وحد الله، انا عملت ايه بس! انا كنت في المطبخ بجيب ازازه ميه وشوفتك. وبص على مريم و شوفتك وانت شايل القمر ده، قولت بلاااااش يا مراد، بلاااااش يحبيبي تقطع اللحظه الحلوه دي، لقيتك جاي على المطبخ، قومت استخبيت، يعني انت يا حاج اللي جاي عليا، مش انا اللي جاي عليك، وبص ل مريم، ولا ايه يا مريوم مش كلامي منطقي والنبي!
مريم: مبتسمه من الأعداء الل قدامها، منطقي طبعا يا حبيبي...
آدm: بص ل مريم بغـ.ـيظ، ومريم كتمت الضحكه وسكتت...
آدm: بصلهم بغـ.ـيظ.
مراد: بص ل مريم. يا ريت تقوليله يسيبني. هيبتى بتروح يا مريوم. ورقصلها حواجبه وغمز.
آدm: وصل لقمة غـــضــــبه وغـ.ـيظه. من ابنه...
مريم: مش قادره. هههههههه حبيبي خلاص سيبه هو اكيد ما يقصدش
مراد: بهيام وغرام. هيييح، اه والله فعلا انا ماقصدش
آدm: صك. على اسنانه. وقرب من ودن مراد.
اوعا تكون فاكر اني نسيت اللي انت عملته. وانك قولت لامك على حوار السكرتيره. وجبتهالى ع الشركه، لاء، وحياه امك اللي انت بتنافسني فيها دي، ما هاعديهالك بالساهل يابن العدوي، وهتشوف بقى ابوك هيعمل ايه، وهوريك انا بقى اللعب على اصوله، واصبر عليا. التقيل لسه ماجاش. وبعد عنه وحط ايده على كتفه، فعلا عندك حق ياحبيبتي مراد مايقصدش. مش كده يا، مراد!
مراد: بلع ريقه بصعوبه. وخاف من ابوه. ومردش.
مريم كاتمه الضحكه...
آدm: ايه! ما لك ياروميو سكت ليه! اجيبلك ميا، ت. تشرب!
مراد: ها! لاء شكرا. احم انا. انا طالع انام تصبحوا على خير. ومراد مشي من قدامهم.
مريم: هههههههه انت مش معقول يا آدm
آدm: بغـ.ـيظ واد ابن كـ.ـلـ.ـب. ناططلي في كل اكله.
مريم: ههههههه مراد! ده مراد. ده حبيب، ومكملتش، من نظرة آدm، احم ابنك برده وبعدين ما تقولش عليه كده ولا تشتمه لو سمحت، علشان بجد هازعل منك...
آدm: بنرفزه. طيب ياختي تعالي انتي كمان. وشالها وطالع بيها على السلم، مش عارف انا ايه الحظ ده، واد مستفز...
مريم: هههههههههههه
آدm: بطلي تضحكي. علشان ما تغباش عليكي انتي كمان
مريم: هههههههه، احم وسكتت سوري. سوري
آدm: دخل بيها الاوضه. ونزلها. لكن هو لسه متدايق من عدوه اللدود.
مريم: حطت راسها على صدره بحب. حبيبي انت عارف انه مراد بيحبك. وهو بيحب يزاولك مش اكتر والله، ده ما بيستحملش عليك حاجه.
آدm: ومريم ف حـ.ـضـ.ـنه بيضعف. ضمها واتنهد. عارف يحبيبتي وانا كمان بحبه، بس عيل ابن كـ.ـلـ.ـب اوي.
مريم: وبعدين بقى، لو سمحت. قولت مـ.ـا.تشتمهوش. هازعل بجد. ولا انت بقى عايزنى ازعل! وقالتها بدلع.
آدm: وانا ما يهونش عليا زعلك يا قلبي. وباس جبهتها بحب.
مريم: حبيبى. يلا بقى علشان ننام. انا من امبـ.ـارح مش عارفه انام.
آدm: ومين سمعك يا قلبي. انا همـ.ـو.ت واخدك في حـ.ـضـ.ـني وانام.
مريم: بزعل حقيقى. بعد الشر عنك يا آدm. اوعا تقول كده تاني ربنا يخليك لينا، ويديمك ف حياتنا
آدm: باسها من شـ ـــفــايـــ ـفها. ويديمك ف قلبى. وحياتى.
مريم. ابتسمت، وسكتت. وبعدها احم، على فكره! انا نمت في حـ.ـضـ.ـنك امبـ.ـارح.
آدm: عارف بس ماكنش قد كده! علشان انا ماحـ.ـضـ.ـنتكيش ل قلبي وباس على راسها. حقك عليا وما تزعليش مني.
مريم: حقك عليا انا، وانا اسفه اني زعلتك من غير قصد مني.
آدm اخدها ونيمها على السرير وغطاها. ونام جمبها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه ونامو على طول.
تاني يوم في الجامعه.
ريتال: قاعده وكانت لابسه حجاب اسود. لانها عرفت. ان زين بيحب اللون الاسود عليها. وكانت مستنياه علشان يراجع معاها، واخيرا شافت زين جاي عليها، اتـ.ـو.ترت كتير وفركت ف ايديها.
زين: بابتسامه. صباح الخير يا ريتال.
ريتال: احم. صباح الخير. حضرتك.
زين: سحب الكرسي. وقعد. حضرتك! الظاهر اننا هنخلص المنهج مع بعض. وانتي لسه بتقولي حضرتك دي
ريتال: ابتسمت. اسفه بس غـ.ـصـ.ـب عني. اكيد هتعود.
زين: اكيد هتتعودي. بس من غير أسفه.
المهم انت فطرتي!
ريتال: ايوه فطرت في البيت قبل ما انزل على الجامعه.
زين: طيب ايه رايك بقى نبدأ مراجعه!
ريتال: اوكي يلا.
زين: قعد اكتر من ساعه يراجع ل ريتال اللي متـ.ـو.تره. ونص الكلام بيطير منها. لكن زين ماسبهاش. غير لما فهمت قواعد الماده، وكان بيسـ.ـر.ق نظرات ل ملامح وشها الجميله...
وكمان ريتال بتحب لون عيون زين قوي. وكمان كل حاجه فيه، لكن متـ.ـو.تره وخايفه تبص عليه، علشان مايخدش باله...
وزين. كمان اخد باله من الحجاب. اللي روتي لابساه. وحس انه مبسوط، لان دي اشاره كويسه، وانه قالها انه بيحب الحجاب الاسود عليها، هي تاني يوم لبسته ع طول، وخلصوا الماده اخيرا، وماسكه الفون في ايديها
ريتال: ياااه، اخيرا فهمت...
زين: طيب كويس. انا عايزك بقى تشـ.ـدي حيلك كده. وتجيبي مجموع كويس.
ريتال: ان شاء الله. بجد انا بشكر حضرتك جدا.
زين: سحب الكرسي جمبها: ريتال.
ريتال: بتـ.ـو.تر. لان زين جنبها بالظبط احم. ن. نعم
زين: قولي زين
ريتال: ...
زين: ريتال قولى زين...
ريتال: بحرج. احم، زين.
زين: زين
ريتال: احم، زين
زين: شاطره. انا بقى عايزك على طول، بعد كل مراجعه، تجيبي ورقه وقلم وتكتبي فيها زين 20 مره، اتفقنا.
ريتال: هههههههه
زين. : شاف ضحكتها عن قرب. وقلبه دق: ريتال ضحكتك حلوه قوي...
ريتال: احم. ميرسي يازين
زين: شايف ان ده وقته ريتال.
ريتال: نعم.
زين: الحجاب جميل جدا عليكي. وخصوصا الغوامق
ريتال: بحرج. ورقه. ميرسي جدا لحض، يا زين
زين: خلاص مش قادر لما سمع اسمه برقه. ريتال.
ريتال: نعم.
زين: انا بحبك.
ريتال: قلبها دق بسرررعه كبيره، واتـ.ـو.ترت. والفون وقع من ايديها، والاوراق طارت وكل حاجه والكتب، و بتاخد نفسها بالعافيه، وحاسه انها هيغمى عليها، زين مش عارف يعمل ايه!
يلم ايه ولا ايه. لم الاوراق من على الارض وشال الفون بتاع ريتال. وكمان شنطتها. والاقلام وبص على ريتال اللي قاعده على الكرسي و حاطه ايديها على صدرها. وبتتنفس بسرعه. وخاف جدا عليها، والبنات في الجامعه، شافو ريتال واغلب الطالبات. راحو عندها يشوفوا مالها...
واحده راحت ل زين. حضرتك انت عملت فيها ايه!
زين: عملت فيها ايه! والله ما عملت حاجه.
البـ.ـنت: انا شايفاك من بدري قاعد معاها، ودلوقتي البـ.ـنت هيغمى عليها. تقدر تقولي انت عملت ايه!
زين: برخامه. حضرتك انا معملتش حاجه انا يادوبك اعترفتلها اني بحبها وكان صوته عالي.
البنات كلهم ابتسموا وفوقو ريتال. واحده منهم فوقي. فوقي كده. بصراحه يا بختك، الواد مز قوي.
وواحده تانيه. اعترفلك بحبه يا خايبه. تقومي تعملي كده. انا لو مكانك كنت اتشعلق في رقبته وكمان انا اللي كنت هاتقدmله. وريتال بدات تستوعب. وكان وشها احمر جدآ. واتعدلت على الكرسي، والبنات جابولها ميا.
وزين. واقف بعيد عن البنات علشان ما ينفعش يقف وسطيهم. ولكن كان خايف على ريتال جدا. وكمان شاف انه استعجل...
البنات مشيو بعد مااطمنو على ريتال. وريتال قاعده مكانها، زين راح قعد جمبها. ريتال، ريتال، مالك!
ريتال: احم. و صوتها مش طالع...
زين: اهدى، ريتال! انا اسف! انا اسف بجد. انا حسيت اني لازم اقولك على اللي جوايا، بس اكتشفت انى استعجلت، وبزعل حقيقي، ريتال انا بجد اسف، لاني حسيت اني لما قولتلك بحبك كان هيجيلك ساكته قلبيه ولا حاجه...
ريتال: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت
زين: ابتسم: انت كويسه دلوقتى
ريتال: بحرج. ايوه كويسه
زين: يعني مش زعلانه مني
ريتال: هزت راسها بي لاء.
زين: بصيص امل. قدامه وفرح، يعني بجد مش زعلانه. لاني ضميري مأنبنى وحاسس انك تعبتى بسببى. وكفايه الأوراق الل طارت ف كل حته.
ريتال: حست انها لازم تبطل تتـ.ـو.تر. و تسمع كلام مامتها. والا هتخسر كتير. احم وهي في واحده هتزعل من حبيبها.
ووشها اتحول جمرة نار. و قامت من مكانها بسرعه. عن اذنك هاروح الحمام حاسه اني عايزه اغسل وشي.
زين: ب فرحه وسعاده. ان ريتال اخيرا نطقت حتى لو ما قالتش بحبك. بس المهم انها نطقت.
وقالها: اتفضلي. وانا هستناكى هنا. علشان اوصلك
ريتال مشيت من غير ما ترد عليه، وهي ماشيه زين بيحبني، زين بيحبني، زين بيحبني...
وزين ماسك فون ريتال. والاوراق وقاعد فرحان وحاسس انه اسعد واحد في العالم، لانه تخطي اهم مرحله في حياته، واللي هي اعترافه ل حبيبته انه بيحبها.
رينو قاعده في الفصل جمب رودي، ومركزين مع الميس وهي بتشرح.
رودي: بدات تتالم. اااه
رينو: مالك يا زفته!
رودي: مش عارفه يا رينو جمبي بيوجـ.ـعني قوي.
رينو: بصوت وا.طـ.ـي، طفحتي ايه تاني ياطفسه. انا عارفاكي. كـ.ـلـ.ـبة اكل من بره انتي.
رودي: والله من آخر مره ما اكلت حاجه. وبعدين بقولك جمبي. جمبي اللي بيوجـ.ـعني يا غـ.ـبـ.ـيه ااه
رينو: انا مش قولتلك لازم تكشفي. دي مش اول مره تقوليلي جمبك بيوجـ.ـعك...
رودي: اممممم ااااه ياستي انا باخد مسكن وبعدها بتحسن، انا هاقوم استأذن اروح الحمام. واخد المسكن.
رينو: طيب خلي بالك. ويا ريت تروحي تكشفي. ولو مش قادره تنزلي لوحدك. انا هنزل معاكى.
رودي: ااه بألــم. ان شاء الله هبقى اكشف. وخليكى. انا هنزل بسرعه وهرجع. وقامت من مكانها. ولسه هستأذن من الميس. رودي جمبها كان بيتقطع اااااااااااه وصرخت وكل الفصل. والميس اتخضو. على رودي...
ورينو. خافت ع صاحبتها وعيطت. رووردى. روودى م. مالك يارودى.
رودي: اممم ااااه اه الحقيني يا لارين، الحقيني، بمـ.ـو.ت ااااه
الميس خرجت وبعض الطالبات علشان يتصلوا بالاسعاف...
رينو بتعيط. واتصلت ع والد رودي من فون رودى. مفيش شبكه، اعمل ايه، اعمل ايه فهد، فهد...
رينو طلعت فونها، واتصلت على فهد...
فارس: قاعد في الاوضه بيراجع. ومراحش الجامعه النهارده، وسمع صوت فون جاي من بره، ايه ده! صوت فون فهد. هو جه من الجامعه بدرى ولا ايه!
وبعدها الفون فصل ورن تاني، فارس يوووه تلاقيه في الحمام، وخرج وشاف فون فهد على الشاحن في الصاله، ورنا خارجه من المطبخ علشان تشوف مين بيرن. شافت فارس خارج، فارس شوف مين اللي بيتصل على تليفون اخوك فهد. لان فهد راح الجامعه ونسي ياخظ فونه معاه.
فارس: حاضر يا ماما. والرنه فصلت والفون بالبصمه، وقال فصل خلاص وراجع على اوضته الفون رن تاني ورجع يشوف مين، وشاف رقم رينو ومكنش عايز يرد. لكن في الاخر رد.
الو...
رينو: الحقني يا فهد...
فارس: بتـ.ـو.تر. لارين! في ايه. وبعيطى ليه!
رينو ؛ مش مركزه في الصوت، الحقني يافهد. رودي تعبانه قوي، وحاسه انها هتمـ.ـو.ت يا فهد الحقني.
فارس: لارين. انا فارس. مش فهد.
رينو: بدmـ.ـو.ع واحراج، انا اسفه يا فارس شكلي اتصلت عليك بالغلط.
فارس: لا. يا لارين ده فون فهد. هو نسي ياخده وهو خارج ع الجامعه. المهم انتى بتعيطى ليه!
رينو: عيطت اعمل ايه دلوقتى. انا صاحبتي تعبانه قوي اط. اعمل ايه وباباها في الشركه بتاعته ومش بيرد. فارس! اعمل حاجه لو سمحت.
فارس: اول مره يتعرض لموقف زي ده، طيب اهدي قوليلي عنوان مدرستك ايه. وانا هاجيلك
رينو: عطتله عنوان المدرسه وكمان الفصل.
وفارس: قال ل رنا واخد فون فهد معاه. علشان رينو تتصل عليه. لان فارس مش مسجل رقمها وخرج من الفيلا جري، وركب العربيه وساق بسرعه ومش عارف يتصرف ازاي، واخيرا وصل المدرسه وكان لسه الاسعاف ما وصلش، فارس دخل يسال على فصل رينو، ووصل اخيرا...
رينو شافته وجريت عليه، فارس، فارس الحمد لله انك جيت بسرعه، الاسعاف لسه ما وصلش، ورودي تعبانه قوي. والمسكن معملش حاجه...
فارس: اهدى يا لارين. ان شاء الله خير. هي فين! انا سامع صوت صريخ. بس مش شايفها.
رينو: هناك عند مجموعه البنات دي.
فارس: داخل مع رينو. والبنات قاموا من جمب رودي اللي ماسكه جمبها وخلاص هتمـ.ـو.ت من الو.جـ.ـع...
فارس: احم يا انسه قومى معايا...
رودي: بتصرخ ومش حاسه بحاجه ولا المسكن عمل حاجه...
فارس: مش عارف يعمل ايه لكن حاول يتصرف وقرب من رودي وشالها
وهو متـ.ـو.تر، لكن رودي مغمضه عينيها وبتصرخ ودmـ.ـو.عها نازله.
فارس: نزل بيها ورينو وراه. ووصلوا العربيه، ونزل رودي بالراحه، ورينو ركبت الاول. وفارس حاول يقعد رودي جمبها، وفارس كان متلخبط وقفل الباب...
وركب وساق بسرعه. وطلع على مستشفى النور، بتاعه محمد.
( حد اخد باله من اسم المستشفى)
فارس سايق وكل شويه يبص على رودي من المرايا، وقال. لارين هي الانسه بتصوت كده ليه!
هي عندها ايه!
رينو: بدmـ.ـو.ع. مش عارفه يا فارس. هي بقالها فتره بتشتكي من جمبها. وكنت باقولها تكشف، بس هي كسلت...
فارس: ايوه. ايوه اعتقد انها الزايده
رينو: ياخبر. الزايده!
فارس: اهدي يا لارين. ما فيش حاجه. الزايده دي سهله جدا. وما فيش منها خطر. وبعدين انا باقول تخمين. لسه مش عارفين هي عندها ايه بالضبط.
رينو: ربنا يسترها، هي اخدت مسكن وان شاء الله خير. هي بدءت تهدى. ظى كانت بتصرخ اكتر من كده.
فارس: ان شاء الله خير، وبعد فتره. رودي هديت شويه. لكن المغص بيروح. ويجي...
واخيرا فارس وصل المستشفى. و نازل بسرعه وفتح الباب.
رودي: فتحت عينيها وبصت على رينو. اللي بتعيط وماخدتش بالها من فارس...
رينو: يلا يا رودي. تعالى وصلنا هننزل خلاص متقلقيش ياحبيبتي
فارس: فتح الباب. وقرب منها. وكان لسه هيشيلها وبيقرب منها، رودي شافته!
رودي: يخرب بيتك. انت عسل كده ليه، هو في حلاوتك كده، اااااه يا بطني. وبصلته. انت حلوو اوى
فارس: اتصـ.ـد.م، وكمان رينو. اللي حطت ايديها على جابهتها بنفاذ صبر من صاحبتها...
رينو: رووووودي. انتي في ايه! ولا ايه!
رودي: ااااه يا بطني مش قادره، الواد ده حلو قوي يا روينوووو. ااااااه وبصتله، هو انت عسل قوي كده ليه!، ودخلت في نوبه المغص من تاني وصرخت كتير...
وفارس شاف انها بتقول اي كلام وخلاص. علشان تعبانه وقرب منها وشالها بسرعه. ودخل بيها المستشفى. ومن صوت صريخها الدكتوره جت بسرعه. ودخلوها غرفه الكشف
فارس: حس ان قلقان...
فارس: ايه ده انا قلقان كده ليه!
لارين: طلعت فونها برعشه ف ايديها. واتصلت على محمد، ومحمد رد عليها وجالها جرى.
ورينو: حكيتله كل حاجه. ومحمد راح بنفسه وكشف على رودي. وفعلا كانت الزايده.
وقال: رينو: صحبتك لازم تعمل العمليه.
محمد: اتصل على نور. وردت عليه، وقالها ان في عمليه كمان ساعه لو تحب تحضر...
نور: وافقت بسرعه. واتصلت على باباها. ووافق لبست ونزلت بسرعه وطلبت من مراد انه يوصلها...
وبعد كدا. فون رودي رن، وكان ابوها، وردت عليه وقالتله كل حاجه، وقالها انه جاي حالا.
ومحمد كلم. والد رودي في الفون. وقاله ان مفيش وقت. لو اتاخرنا اكتر من كده الزايده هتنفجر. وابوها قاله اعمل اي حاجه. اعمل اللي تشوفه صح، المهم بـ.ـنتي تكون بخير، وقفل
وفعلا محمد طلب ان غرفه العمليات تجهز. ودخلو. رودى العمليات. ورينو بتعيط. وفارس واقف ومش عارف يعمل ايه، مراد وصل نور اخيرا ورجع، رينو اتصلت ع باباها. ومامتها. وعرفتهم. وكمان طمنتهم أن محمد. وفارس. وكمان نور. موجودين معاها...
محمد بدأ في العمليه، ونور دخلت متأخره. لكن وقفت جمبه وفهمت واستوعبت. وكمان ركزت وبعد فتره. الحمد لله العمليه تمت على خير
رينو. و فارس. ووالد رودي. منتظرين وكلهم قلقانين.
فارس كان عايز يروح لكن شاف ان من الذوق يطمن عليها. وكمان يوصل لارين علشان خاطر فهد ما يزعلش منه ويتعصب عليه. ورنا اتصلت عليه تطمن.
واخيرا، محمد ونور. خرجو. وطمنوهم على. رودي.
رينو: جريت في حـ.ـضـ.ـن نور وطمنتها ان رودي هتبقى تمام، وكمان والد رودي. شكر رينو جدا وشكر فارس، لانه يعتبر هو اللي انقذ بـ.ـنته، ووصلها في الوقت المناسب. وفارس قاله انه ماعملش غير واجبه.
محمد استأذن واتحرك ونور جمبه. وبصت على ايده
نور: محمد
محمد: نعم يا نور!
نور: انت ماخيطتش جـ.ـر.حك امبـ.ـارح!
محمد: ابتسم من اهتمامها، لاء. لانه خلاص ماينفعش. عدى وقت كتير جدا يا دكتوره، وبعدين ده جـ.ـر.ح صغير جدا. مش مستاهل خياطه، كلها يومين ويروح
نور: طيب تعالى علشان اغيرلك على الجـ.ـر.ح في المكتب...
محمد: حاسس انه مبسوط من اهتمام نور.
محمد: قاعد على الكنبه في المكتب ونور قاعده جمبه وطهرت الجـ.ـر.ح...
وكان محمد عيونه متركزه على نور
ونور: متـ.ـو.تره من قربها من محمد. ولكن حست انها لازم تاخذ خطوه
نور: محمد...
محمد: بحب. نعم يا نور.
نور: احم. ع فكره. انا نسيت اشكرك. امبـ.ـارح ع الل انت عملته معايه.
محمد: تشكرينى! تشكرينى ع ايه! وايه الل انا عملته معاكى!
نور: انت عملت معايه حجات كتير أوى. وكمان انت انقذتنى. من خطر كبير. بجد بجد. شكرا
محمد: نور. انا معملتش حاجه. وده واجبى. انا وعدتك من وانتى صغيره انى هفضل جمبك. وهحافظ عليكى. ومش هسمح لاى ضرر يمسك
نور: مسكت، ايد محمد، الل جـ.ـسمه اتشنج من لمستها وهي بتحط الشاش...
محمد مغمض عينيه وسرحان ف لمستها
نور: بصت عليه وشافته مغمض عينيه...
نور: جمعت قوتها. محمد.
محمد: رد وهو مغمض. امممم
نور: انا. بحبك.
↚
مالك: اتصل على ساره. واتكلم معاها كتير، وحاسس انه اتعلق بيها. واصبح كتاب مفتوح قدامها. ومستعد ان يعترفلها باي حاجه هي تسال عليها. وساره جواها متلخبط معقول حد بالطيبه دي ويكون جواه شر وجواها حست بمشاعر تجاه مالك. لكن طردت الفكره بسرعه من جواها. و كل ما تفتكر كلام سوزي تحس ان قلبها ولع نار من الكره والحقد. وانها لازم تنتقم من جاسر في اسرع وقت، و كلها بس بكره وبعد كده تكون في مكتب جاسر. وهتشوف مامتها مخططالها لايه علشان تنفذ كل كلام سوزي علشان ما تزعلهاش منها. لأن طبعا سوزى صبح وليل تحكيلها حكايه عاصم المظلوم. الل مـ.ـا.ت علشان يحمى بـ.ـنته الل لسه مطلعتش للنور. وساره وقفت وعينيها كلها شر. شر حقيقى. لأن ابوها اتقــ,تــل. وكمان جدها صلاح اتقــ,تــل. وجواها غل ونار هتولع ف الكل، وطبعا ف 2 واقفين قدام الاوضه مراقبينها. وفرحو جدا من نظرة الشر دى.
ابتسام: بضحكه خبيثه: عارفه ياسوزى
سوزى: عارفه ايه
ابتسام: انك لو مكنتيش خليتى عاصم ابنى يمضى ع عقد الجواز. وانك متجوزاه رسمى. كنت قولت ع ساره دى بـ.ـنت حـ.ـر.ام. من نظرة الشر الل ف عينيها دى...
سوزى: هههههههه. وانا هبله علشان كنت اخلف من عاصم ف الحـ.ـر.ام ومن غير إثبات ملكيه. ولما كنت هطلب حقها طبعا هتقولو عليها بـ.ـنت غير شرعيه. وبصت لابتسام بغل. ابنك السبب في كل الل انا فيه ده. كنا عايشين كويس. لحد ما قابل الل اسمها مريم. ومكنش مكسوف من نفسه وهو ف حـ.ـضـ.ـنى ويحكيلى ويقولى انه بيحب مريم. وعايز يتجوزها بأى طريقه. ساعتها بس حسيت بالخطر. وان ف اى وقت عاصم هيستغنى عنى. كلمت ابن عمى وقولتله وكان عارف مأذون. وجهزلى كل الاوراق. وكانت واقفه ع أمضت عاصم. وبعدها جبتله اوراق من الشركه ف شقتنا وجهزت كل حاجه وحطيت عقد الجواز ف قلب الأوراق. ولما اشتاقلى مضى من سكات. وبعدها بكام يوم جوزاى اتوثق. وبعد كدا حملت وكان نفسى ف ولد علشان ينتقم بقلب جـ.ـا.مد. وبصت لسوزى. للاسف ياابتسام بـ.ـنت ابنك بـ.ـنت حلال مش حـ.ـر.ام. وبعدين انتى مستغربه من نظرة الشر. وفكرتى انها ممكن تكون بـ.ـنت حـ.ـر.ام. ع أساس ابنك عاصم كانت نظرته ايييه! عموما بـ.ـنتى. وقريبا جدا هتاخد الل ابوها معرفش ياخدو.
وتابعو ساره الل بتتكلم مع مالك
وسوزي وابتسام متابعينها ومراقبينها وبيبتسمو بخبث لان خطتهم هتبدا.
نور: محمد
محمد: مغمض. اممم
نور: انا بحبك
محمد: فتح عينيه ع الآخر ومش مستوعب. لكن كانت عينيه متركزه ع نور وبس...
نور: قلبها بيدق بسرعه، لان الكلمه في حد ذاتها صعبه جدا وقت الاعتراف، وبتحاول تنظم نفسها، نور بلعت ريقها بصعوبه...
محمد: نور انتي قولتي ايه!
نور: ا. احم. قولت!
محمد: قلبه ضـ.ـر.باته كلها متلخبطه. فرحه. وصدmه. ودهشه. وحب. وعشق. وايديه ارتجفت من تاني.
نور اللي انا سمعته ده صح...
نور: - نزلت وشها في الارض امممم
محمد: دقات قلبه وصلت ل نور.
محمد: نور انتي قولتي بحبك! ولا انا بتخيل!
نور: مكسوفه. اا. ايوه. ي. يا محمد.
محمد: وقف مره واحده ومش عارف يعمل ايه. وايه كميه السعاده دي! ايه الفرحه دي يا محمد! قلبه بيرقص وبيغني من الل سمعه. والضحكه اترسمت على وشه...
نور انتي بتحبيني. انت بتحبيني انا...
نور: قامت. ببراأه. ايوه يا محمد انا بحبك انت.
محمد: اخيرا استوعب. وعيونه دmعت من الفرحه، اخيرا بعد صبر 21 سنه. وكمان هي الل اعترفت. يااااه. محمد واقف متلخبط. ومش عارف بجد يعمل ايه. بيضحك وبيدmع مع بعض. حط ايده على شعره. ونزل بأيديه مسح وشه تاني. وبعد كده مسك ايد نور من غير مقدmـ.ـا.ت. نور! انتي بتحبيني انا، بتحبي محمد عزيز، تقصدي انا!
نور: صعب عليها محمد. واتعلقت بيه اكتر. لان الفرحه. والدmـ.ـو.ع. والدهشه. واضحين على وشه. ولعنت نفسها ف سرها. لانها بالغباء ده.
وقالت انا لازم اعوض محمد عن كل لحظه كان بيتعـ.ـذ.ب فيها بسببي. واتشجعت اكتر. واخدت نفس عميق. واتنهدت. ايوه يا محمد انا بحبك انت. وصدقني انا اكتشفت اني بحبك من زمان. لكن كنت مغيبه. والكام موقف الل حصل الفتره اللي فاتت. فتحو عينيه عن الحقيقه. وكمان لما بعدت عني اسبوعين كاملين. ساعتها حسيت اني هشه وضعيفه وضايعه من غيرك، نور ماينفعش تعيش. ومحمد بعيد عنها، وعيونها دmعت انا اسفه يا محمد، ان كنت معميه ومش شايفه حبك ليا. انا اخيرا حطيت كل النقط على الحروف. وشوفت كل تصرفاتك. ومواقفك ووقفتك جمبي من سن يوم. لحد دلوقتى...
محمد بجد انا بحبك. وبحبك قوي كمان.
محمد: عينيه مفتوحه. وبتروح يمين وشمال. ومش مصدق. نور! نور! اخيرا!
نور وهي الل اعترفت! نور طلعت بتحبني انا!
نور: واقفه ومكسوفه: وسكتت ومنزله وشها في الارض. ومره واحده. محمد مسك وشها بايديه وقال. انا مش مصدق. بجد يا نور. مش مصدق. انا خايف لا اكون بحلم. ولو حلم مش عايز افوق منه، نور! حلم السنين انتى.
انا فعلا مش مصدق!
نور: حطت ايديها على ايديه. لا. صدق يا محمد. انا بحبك، والله العظيم بحبك
محمد: اول ما سامع القسم، غمض عينيه. اخيرااا. يا رب اخيرا. واخد نفس طووويل. وفتح عينيه. ومن غير اي مقدmـ.ـا.ت. اخد نور في حـ.ـضـ.ـنه. تعبير عن فرحته الل ما تتوصفش، وكان عايز يشيلها ويلف بيها في المكتب، من كميه السعاده اللي هو فيها...
نور: ضـ.ـر.بات قلبها بتزيد، ومغمضه عينيها بحرج، ومحمد حاضن نور حـ.ـضـ.ـن. فرحه وامان وسعاده...
محمد: فعلا متلخبط. ودmعه نزلت من عينيه على كتف نور. من السعاده. وشكر ربنا. انه اخيرا الحلم اتحقق.
محمد ساكت وحاضن نور. وكل اللي بيعمله. انه بيفكر في 21 سنه اللي عاشهم في صراع. وانه خايف يخسر نورو. دmـ.ـو.ع نازله. بعد الصبر ده جبر اخيرا. الانسانه اللي اتمناها في صلاته ودعاءه، وصبر على حبه كل الوقت ده، وكان خايف يعترفلها انه بيحبها، تيجي هي وتعترف ياااه على المكافآه الجميله دي، رفع عيونه لفوق وشكر ربنا.
نور: مغمضه عنيها في حـ.ـضـ.ـن محمد. ومتـ.ـو.تره ومرتاحه. ومشاعر كتير متلخبطه. لكن لازم تكـ.ـسر السكوت ده.
نور: احم. بصوت مبحوح. محمد...
محمد: سمع اسمه. ضـ.ـر.بات قلبه كانت هتطلع من بره صدره. خلاص نور سمعه ضـ.ـر.بات قلبه. ومش عارفه تعدها من سرعتها، وخافت على محمد، وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه، وقالت. احم محمد...
محمد: عيون محمد. قلب محمد. روح وعقل محمد، يا نور.
نور: اتحرجت ونزلت وشها في الارض.
محمد: رفع وشها. وقالها. نور عزيز. لا يمكن تنزل وشها في الارض ابدا. عايزك على طول راسك مرفوع. نور انا بشكرك بجد. انتي مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش انتي رديتي فيا الروح من تاني ازاي!
انتي حلم، انا مش مصدق. و خايف اكون بحلم بس حتى لو حلم. انا عايز اشكرك على شويه السعاده دي. انا ما حستش الاحساس ده من قبل كده. انتي خليتي قلبي يفرح. نور لو كان ده حلم وانتي اعترفتي بحبك فيه، فانا عايزه اعترفلك واقولك. اني بعشقك. مش بحبك بس. بعشقك من اول ساعه اتولدتي فيها. عشقتك من نعومه ايديكي وهي على خدي. عشقتك وحبيتك وادmنتك يا نور. كبرتي على ايدي. وكل يوم حبي ليكي يكبر عن اليوم اللي قبله. عشقتك في كل لحظه مرت. وكل ما تغيبي عني روحي بتبقى معاكي لحد ما اشوفك تاني. نور انتي النفس اللي بتنفسه. انتي دوله عشقي. انت بجد حبيبتي وصديقتي وروحي وعقلي. انتي الدm اللي ماشي في جـ.ـسمي. انتي شريان حياتي. انا مش عارف اقول ايه في الاعتراف ده، بس كل اللي عارفه اني مش عايش من غيرك. ومش هعرف اكمل حياتي غير جمبك. انا روحي متوقفه على حبك يا نور. انتي بانيتى قلب محمد وخلتيه عبـ.ـاره عن بيت من العشق. كله حب وحنان وامان ليكى قلبي بيتك انتي يا نور. وبنظره من عينيكى قلبي بيبدا بالنبض من تاني، نور انتي في مخيلتي. انتي اجمل بـ.ـنت في العالم كله، من بدايه الخلق لحد دلوقتى. انتي وريدي يانور...
نور: بتسمع كل كلمه. ومش مصدقه كميه العشق ده. وان في حد بيعشقها كده، هو في اصلا حب كده!
نور: عينيها متعلقه ب محمد وهو بيحكي. في اللحظه دي نور هي الل اتمنت ان ده ما يكونش حلم، لان عمرها ما هتلاقي حد يحبها بالطريقه دي، وشافت في عيون محمد. صدق كل كلمه وهو بيقولها. هي كانت بتتمنى ان اللحظه دي مـ.ـا.تنتهيش.
نور: عيونها دmعت. من كميه العشق اللي محمد وصل ليها، وشافت ان جه دورها انها تعوضه عن كل العشق ده، وتريح قلبه اللي تعب في حبها. ولازم ترد فيه الروح من تاني...
نور: ا. احم. محمد...
محمد: سرحان ف عيونها. عيونه.
نور: احم. انا بعشقك يا محمد.
محمد: غمض عينيه. وحاسس ان خلاص هيغمى عليه من الفرحه. نور اتجرات وحطت كف ايديها على قلبه. وقالت له اهدا يا محمد، وانت مش بتحلم. انت على ارض الواقع. وصدقني اللي جاي احلى ان شاء الله...
محمد حط ايده على ايد نور اللي على قلبه. يعني بجد اللي حصل دلوقتى، ده حقيقه مش حلم
نور: بدmـ.ـو.ع هزت راسها بلا...
محمد: مبسوط جدا، وفعلا اول مره مش عارف يعمل ايه. يشيل نور ويلف بيها في المكتب. ولا يجري على آدm عشان يخـ.ـطـ.ـفها لعالمه الخاص. ولا يروح يفرح ابوه وامه واخته اللي قلقانين عليه، ولا يروح لمريم يفرحها ويطمنها، محمد انا مش عارف اعمل ايه! بجد مش عارف.
نور: احم. ما تعملش حاجه سيب كل حاجه على الايام. وكل حاجه هتيجي بالترتيب. وبترتيب من ربنا كمان.
رينو: واقفه جمب رودي. اللي بتفوق من البنج، ولارين اصرت انها تكون جمبها لوحدها. علشان عارفه ان رودي ممكن تعك الدنيا. وهي بتفوق من البنج. وخافت. لابوها يسمع حاجه.
وقد كان...
ورودي بتفوق. ااااااه. انتو عسل. كلكم حلوين. ااااه عايزه بوسه، هاتو بوووسه.
رينو. امك حلوه. ااااه يا نادر يا فرفور...
آدm حلو قوي. لا ده جـ.ـا.مد تقولو 30 سنه اااه
رينو: بتسمع رودي، وعينيها بتوسع منها. ومن الكلام.
رينو: علقت. يخرب بيتك. انا امي حلوه. انت يابت مش عاتقه، وطلعت فونها وصورتها.
رودي: بابا اااه ماما مـ.ـا.تت يا بابا. حشـ.ـتـ.ـيني و يا ماما.
رينو: عيونها دmعت لان دي تاني سنه على وفاة والدت رودي...
رودي: اه كلكم حلوين كده. اتجوز عايزه اتجوز. رينو. انتي جـ.ـا.مده اوى
رينو: رجعت اتصـ.ـد.مت تاني ايه البت دي! دى متـ.ـخـ.ـلفه رسمي...
رودي: رجلي بتمشي هههه. ايدي بتمشي لوحدها. خدي رايحه فين يا رجلي. هههههه...
ايه ده. ايه ده. الجمال عدي الكلام. تضحكلي وتاخد كام! ههههه اه يابا جعانه كرشي جعان. اااه المدير ابن الجزمه، يالهوي عليا وعلى سنيني، ايه ده، ايه ده. مخى وقع على الارض هههههه...
رينو: مش عارفه تعمل رياكشن معين. من كلام رودي، لكن في الاخر، ضحكت على صحبتها لانها عارفه انها، اطيب مما يكون. هي بتتكلم وبس لكن ساعه الجد تقلب قطه شيرازي...
رودي اخيرا فاقت وعادت الى ارض الواقع...
رودى: . اااه. انا فين!
رينو: حمد لله على السلامه يا بطل. اخيرا فوقتي من احلامك.
رودي: رينو. انا فين!
رينو: انتى في المستشفى يا حبيبتي.
رودي: ف المستشفى ليه! انا مااكلتش حاجه تاني من بره البيت.
رينو: لا يا قلبي انتي ما اكلتيش. لكن عملتي عمليه صغيره.
رودي: بدهشه. ايه عمليه! عمليه ليه! اااه
وعمليه ايه!
رينو: الزايده. عملتى. عملية الزايده.
رودي: ايه، يعني انا دلوقتي همشي من غير زيدتي حبيبتي...
رينو: هههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه والله فعلا. فوقي كده بقى علشان باباكي بره. وعايز يشوفك من بدري.
رودي: بابي. طيب هو فين مدخلش ليه!
رينو: مدخلش ليه! وانا هبله علشان اخليه يحضر التهيس اللي انتي فيه ده. ده لو كان سمعك كان كمل عليكي وشال مخك من راسك.
رودي: ليه كده بس يا رينو، ده انا طيبه والله.
رينو: اوووى طيبه اوى بإمارة ده. وشغلت التسجيل وسمعتها شوفى واسمعى ياقلبى.
رودي: شافت وسمعت. يا دي النيله السودا، اعتراف رسمي مني اني منحرفه. بس والله ده كلام وبس. امسحي يا بت انتي التسجيل ده...
رينو: هههههه لا طبعاً. ده انا هاسيبه دليل عليكى، وكمان لما احب اضحك هشغله.
رودي: رينو امسحيه بقى. مش كفايه انهم خدو اعضائى.
رينو: هههههه ماشي يا عم همسحو انا بهزر. انتي عارفه! انا سجلت علشان اعرفك اني انا انقذتك من باباكي لو كان حضر الاعتراف الصريح ده. وامي جـ.ـا.مده يا رودي هات!
رودي: اوووي يارينو. امك حلوه اوي اوي ولا اخواتك اوووف ابطال
رينو: ضـ.ـر.بت كف على كف. لا. لا انتي حالتك حرجه. جدااا.
الباب خبط. وكان والد رودي. واطمن عليها بخــــوف اب حقيقي...
ورينو استأذنت وخرجت بره. وكان فارس قاعد وشاف رينو خارجه، راح عندها. لارين ايه الاخبـ.ـار! صاحبتك عامله ايه دلوقتى!
رينو: الحمد لله تمام. انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي يا فارس ه الل انت عملته معايانا بجد ميرسي جدا ليك.
فارس: بتشكريني على ايه. انا ما عملتش حاجه وعموما انا مستني هنا. لما تحبي تروحي قوليلي علشان اوصلك.
رينو: بحرج شكرا جدا. لكن لو حضرتك مستعجل و حابب تروح اتفضل انت. وانا هتصرف.
فارس: بغباء. لا اروح ايه. من غير ما اوصلك. ده كان فهد قــ,تــلني فيها.
رينو: بعد فهم. ليه فهد يعمل كده!
فارس: ما عندوش خلفيه. ان رينو مـ.ـا.تعرفش ان فهد بيحبها. فارس مفكر ان فهد ورينو بيحبوا بعض وعارفين.
فارس: يعمل كده ليه! انتي بتسالي. فهد لو عرف ان سبت البـ.ـنت اللي بيحبها تروح لوحدها هايتعصب عليا. ومش بعيد يقــ,تــلني فعلا.
رينو: بصدmه. مالقيتش رد تقوله وسكتت.
فارس: انا هستناكي. وهقعد هنا لما تحبي تروحي قوليلي عن اذنك. والف سلامه على صحبتك.
رينو: هزت راسها واكتفت بده. وراحت قعدت على الكرسي. وعيونها مفتوحه من المفاجآه دي. فهد! فهد بيحبني انا! احم. رينو. جواها بدأ يتلخبط ومش عارفه تعمل ايه! لكن اللي هي فهمته وعرفته انها مبسوطه. لكن ليه مبسوطه. فهد! فهد بيحبني! وقاعده سرحانه وبتفكر في كل تصرفات فهد. وانه قال انها خطيبته قدام الناس. وفكرت كمان لما ضـ.ـر.ب نادر. واي حد يعاكسها يضـ.ـر.به، رينو مشاعرها اتلخبطت ومش عارفه تعمل ايه. لكن اكتفت انها عرفت ان فهد بيحبها وخلاص. وقررت انها تحاول تكون على طبيعتها معاه. وفجاءه قالت. انا قلبي بيدق ليه!
فهد روح البيت. ورنا شافته. حمد لله على السلامه يا فهد
فهد: الله يسلمك يا امي. ورايح علشان يجيب فونه اللي نسيه وملقهوش مكانه. ماما.
رنا: نعم يا حبيبي.
فهد: انا نسيت فوني على الشاحن هنا. ومش لاقيه هو فين!
رنا: فونك. مع فارس اخوك.
فهد: باستغراب. مع فارس ليه! وراح على اوضه فارس.
رنا: حبيبي فارس خرج من بدري. ومعاه الفون بتاعك.
فهد: بعدm فهم. معاه فوني انا طيب ليه يا ماما.
رنا: رينو. بـ.ـنت خالتك اتصلت عليك اكتر من مره. وفي الاخر فارس رد. وبعد ما كلمها قالي ان صاحبتها تعبانه قوي. وابو البـ.ـنت دى مش عارفين يوصلوا ليه. وطلبت من فارس يعمل يساعدها. وفارس اخوك اخد فونك. وراح ل رينو على المدرسه. واللي عرفته من فارس بعد كده لما اتصلت عليه اطمن. قالي انه في مستشفى خالك محمد. وكلهم منتظرين البـ.ـنت في العمليات. ويا حبيبتي. لما كلمت رينو. قالت ان البـ.ـنت صاحبتها دي يتيمه الأم و مالهاش صحاب غير رينو بس. قولت ل فارس. يستنى معاهم مش من الذوق يسيبهم ف الظروف دى.
فهد: اتدايق. ولعن نفسه. لانه نسى فونه ولو مكنش نسيه. كان دلوقت مع رينو. وقال طيب يا ماما انا رايح المستشفى اشوفهم.
رنا: ليه ياحبيبي ما فارس اخوك هناك. وكمان نور ومحمد ورينو...
فهد: انا رايح يا ماما و خلاص. سلام وسابها وماشى متدايق
رنا: اتنهدت. سلام. يا حبيبي وربنا يريح قلبك انت كمان. ولارين تحبك زي ما انت بتحبها.
زين في العربيه. بيوصل ريتال. وطول الطريق بيتكلم مع ريتال في امور عاديه. والدراسه علشان شافها متـ.ـو.تره. بعد فتره.
زين: تمام يا ريتال. لو احتجتي اي حاجه في اي ماده اول لغه واقفه في طريقك. كلميني على طول ومن غير تردد ماشي.
ريتال: ح، حاضر. وبتفرك في ايديها
زين: متابع ريتال. وهي بتفرك في ايديها من بدري. وكلمها وطمنها لكن لسه بتفرك في ايديها
زين: شايف ان كلامه معاها ماجبش نتيجه. وانها لسه متـ.ـو.تره...
زين: فرمل العربيه. ووقف. في مكان هادي.
زين: مالك يا ريتال.
ريتال: ها. اا. لا. اا. لا. ما فيش حاجه
زين: اتجرأ ومسك ايد ريتال. وقال متـ.ـو.تره ليه بقى، ممكن تهدي. وما تحسسنيش بالذنب...
ريتال: عايزه تشـ.ـد ايديها. لكن خايفه تعمل اي رد فعل. لكن اتـ.ـو.ترت اكتر، وصوتها مبحوح ومش طالع وبتنهج.
زين: شاف كده مسك ايد ريتال وباسها بحب. وقال روحي وحبيبتي. انا عايزك تهدي خالص. والله انا مش هأذيكي. انتي ليه متـ.ـو.تره كده! بصي انا هابقى صريح معاكي. انا ليا نظره في البـ.ـنت اللي قدامي. وانتى مش اى بـ.ـنت. انتى عشرة عمرى وكبرتى قدامى عينى. ومن كلامي معاكي حسيت انك معجبه بيا. وانا كمان معجب بيكى وبحبك جدا، لكن مستنتش بصراحه. انا خــــوفت تضيعي من ايدي. لاني مش هتحمل بعدك عني. وكمان برده في نفس الوقت. قولت اعرفك مشاعري ناحيتك. علشان يعني لو كنت شاكك في اعجابك بيا ماكنتش بتعب نفسي. وحبي ليكى يكون من طرف واحد. فانا قولتلك علشان تكوني عارفه. وانا كمان استريح. لاني لما بشوفك بكون عايز اخـ.ـطـ.ـفك من كل الناس...
روتي انا بحبك بجد. ويا ريت اعرف رايك
ريتال: جواها هتمـ.ـو.ت من التـ.ـو.تر، وبتعد من واحد لعشره وساكته، ومردتش بكلمه واحده.
زين: شال ايده. وقال وهو بيمثل الزعل. اوكي يا انسه ريتال. انا كده. عرفت ردك عليا. وانك مش معجبه بيا. ولا بتحبيني. عموما انا اسف واوعدك اني...
ريتال: خافت على زعل زين. وان الفرصه اللي هي مستنياها من سنين. تروح من ايديها وقالت، لااراديآ، لا يا زين انا بحبك. وبحبك قوي كمان ومن وانا صغيره وو، وسكتت وفتحت عينيها ع الآخر وبلعت ريقها بصعوبه...
وزين: اخيرا. نجح في اختبـ.ـار ريتال. واعترفت بحبها. من اول جوله. وكان اسعد واحد في الدنيا، ومسك ايديها بحب وباسها حبيبتي انتى، انا عايزك تبطلي تتـ.ـو.تري، وا عـ.ـر.في اني طول عمري هافضل جمبك، ريتال! انا بحبك.
ريتال: زين ممكن طلب.
زين: طلب بس. انتى تؤمرى ياروتى
ريتال: انا عايزه اروح. روحنى يازين.
يوسف بيوصل مريم على البيت...
ومريم شرحت ل يوسف كل حاجه. وانها قالت ل هدى مامتها كل حاجه، وانها فرحت جدا لانها بتعتبر يوسف زي زياد ومريم بالضبط...
ويوسف قالها أن دى احسن خطوه عملتها. وبكده ضمن موافقه هدى. وكمان حسام، وقال ل مريم ان قبل شهر رمضان هيكون متقدmلها...
ومريم قلبها دق وفرحت جدا جدا، وهتعد الايام لكن فرحتها ناقصه. علشان زياد اخوها مش موجود جمبها، ويوسف طمنها وقالها. ان اكيد اخوها هيرجع بالسلامه، ولو حتى ماجاش واتجوزت، اكيد هيكون مبسوط لاخته حبيبته، ومريم دعت في سرها. لاخوها زياد إن ربنا يريح قلبه. ويرزقه. واحده بتحبه وتحترمه.
فهد وصل المستشفى بسرعه، ونزل جري. وسأل واخيرا وصل. وشاف رينو قاعده في الطرقه. وسرحانه. وراح عليها ملهوف. رينو. رينو انتي كويسه...
رينو: شافت فهد. واول مره تتـ.ـو.تر كده، ولكن حاولت على قد ما تقدر تتماسك، انا كويسه انت ازيك يا فهد
فهد: انا كويس. رينو انا اسف جدا. لاني نسيت الفون في البيت. صدقيني لو كنت اعرف كنت سبت الجامعه وجيتلك على طول.
رينو: جواها فرحان. لكن هي شايفه انها لسه صغيره. وفكرت في كلام آدm. انه لسه بدري على الكلام ده، احم لا عادي. حصل خير يا فهد. انا اتصلت. واخوك فارس بجد كتر خيره. لانه جه واهتم ب رودي. ولحد دلوقتى قاعد معانا.
فهد: قعد جمبها. ورينو اتـ.ـو.ترت جدا.
فهد: طيب صحبتك عامله ايه دلوقتى!
رينو: كويسه الحمد لله.
فهد: هي اكلت حاجه ملوثه تاني!
رينو: لا خالص، دي كانت تعبانه من الزايده، وعملت عمليه. ودلوقتي هي احسن.
فهد: تحبي ندخل انا وانتي نسلم عليها.
رينو: لا اراديآ. اتدايقت. لا طبعا وانت تدخل عندها ليه ان شاء الله. وبتاع ايه!
فهد: قلبه دق. افهم ان دة غيره يارينو!
رينو: قامت من مكانها. هاا انا. اغير وهاغير من ايه! وليه
فهد: عادي يا رينو. وقفتي ليه، ومش عيب انك بتغيري. عليا مش انا ابن خالتك ولا ايه!
رينو: ، ايوه انت ابن خالتي. لكن مافيش غيره ولا حاجه.
فهد: طيب يا ستي انا شكلى فهمتك غلط. نقوم بقى نطمن على الانسه رودي لانها صعبانه عليا قوي، وجاي يقوم، رينو شـ.ـدته من ايده وقعدته تاني مـ.ـا.تقعد بقى. وقولت مش هتدخلها. الزياره ممنوعه. وبصتله بشرز. لكن غـ.ـصـ.ـب عنها لان ده شعور لا ارادي...
فهد: من جوه عايز يدخل يحـ.ـضـ.ـن رودي اللي بسببها شاف غيره رينو اخيرا...
والد رودي خرج اخيرا، وشكر فارس مره تانيه وشكر رينو. ووالد رودي حكى ل رودي ان قريب رينو الأستاذ فارس، هو اللي لحقها وجابها على المستشفى في الوقت المناسب، ورودي صممت تشكره بنفسها...
والد رودي: استاذ فارس، بـ.ـنتي عايزه تشكرك بنفسها.
فارس: بتـ.ـو.تر تشكرني انا؟ تشكرني ليه وعلى ايه! انا ماعملتش حاجه. انا عملت واجبي. ولو اي حد مكاني كان عمل كده. انتو يجماعه مكبرين الموضوع.
رينو: ابدا. يا فارس انت انقذتها ف الوقت المناسب. و تعالى. وانا هاكون موجوده معاك انت تعبت معانا النهارده، ولازم اقل حاجه رودي تشكرك.
طبعا فهد: النار بدات تشتغل في جـ.ـسمه.
فارس: اتحرج. احم اوكي. لارين اتفضلي انتي. وانا هادخل وراكي. لارين داخله.
فهد: انتي هتدخلى لوحدك يارينو...
رينو: ايوه طبعا. وفارس هيكون موجود معايا.
فهد: بغل ماشي يارينو، اتفضلي.
رينو: ابتسمت. لانها عرفت انه غيران عليها.
رينو دخلت وظبطت رودي. ونبهت عليها ان فارس انسان ملتزم. وما بيحبش البنات. وفي حاله.
رودي: كانت مفكره ان قريبها ده كبير في السن. من كلام رينو عليه.
رودي: ايه يا رينو اخصي عليكي. انتى عارفه ان كل كلامي ده هزار، عادي يعني. ومش معقول اتجوز اي حد كدا وخلاص. لا. انا لازم اتجوز عن حب ويكون بيحبنى اووى كمان
رينو: عقله يا رودي. عين العقل ياحبيبتي. ثواني بقى هنادى على فارس...
رينو: فتحت الباب و ندهت على فارس. ومش مهتمه باللي واقف شايط قدامها، ودخلت، وفارس اتحرك ودخل. ولسه هايقفل الباب، شاف رجل حد ترست في الباب قبل مايقفل، وكان فهد و فتح الباب ودخل ورا اخوه، وفارس. ابتسم على غيرة اخوه. وكمان رينو ابتسمت: بس اتغاظت في نفس الوقت.
فارس: اتحرك وقرب من سرير رودي، احم سلامتك يا انسه...
رودي: بتفتح عينيها وتقفلها، ومعلقتش ولا ردت، كل اللي حصل. ان قلبها دق وبس. ودي كانت اول مره...
فارس: احم انسه رودي، حمد لله على سلامه حضرتك...
رودي: الله يسلمك. حضرتك
رينو: استغربت تصرف رودي. لان فارس جميل جدا. استغربت انها متنحتش. ولا عاكست فارس. رينو: احم. رودي. الاستاذ فارس. اللي جه وانقذك ف آخر لحظه. والحمد لله جه في وقته بالضبط
رودي: ااه. ا. ايوه انا متشكره اوي يا استاذ فارس.
فارس: استغرب هدؤها. وانها كانت بتصرخ وتقول كلام غريب. وطرد الفكره. وقال يمكن من الالم اللي كانت فيه. ما تشكرنيش انا ما عملتش حاجه و حمد لله على السلامه مره تانيه. وان شاء الله تقومي بالسلامه.
رودي: هزت راسها. متشكره لحضرتك.
وفارس: استاذن ومشي. بما ان فهد جه هو هيوصل رينو.
ورودي عينيها متعلقه مع فارس. وهو خارج لحد ما اختفى. ومـ.ـا.تعرفش ايه اللي حصلها. مع انه حلو قوي. لكن لسانها اتلجم. ومـ.ـا.تكلمتش. قلبها هو اللي عمل رد فعل المره دي. وسرحت في عينيه وشكله. اللي اخد اسكرين على قلبها.
رينو: شافت رودى سرحانه. ايه يا رودي حاسه بحاجه
رودي: ها! انا احسن الحمد لله. مفيش حاجه.
فهد: حمد لله على سلامتك يا انسه رودي. قلقتني عليكي وبص ع رينو.
رودي: هزت راسها. متشكره.
رينو: بصتله بشرز. وتعابير وشها كلها غـ.ـيظ
وفهد: كده اتاكد. وشاف انها بداية خير
والد رودي دخل عليهم: ايه يا حبيبتي احسن دلوقتى!
رودي: الحمد لله يا بابي.
والدها: طيب يا روح بابي. انا سالت الدكتور دلوقتى. وقال انك هتخرجي بكره ان شاء الله.
فانا ها الغي كل حاجه ورايا في الشركه. واقضي معاكي اليوم كله. لحد ما اطمن عليكي يا حبيبتي
رينو سامعه: وقالت بصوت مهموس. ل فهد.
ى حـ.ـر.ام، فهد مش المفروض اقول لعمو. انه يروح هو. وانا استاذن من بابي. وابات مع رودي في المستشفى النهارده.
فهد: وصل لقمه غـ.ـيظه. هتباتي فين يا رينو!
رينو: ابات. هنا يا فهد مع رودي.
فهد: بغـــضــــب ظاهر. والله ما يحصل، على جثتي انك تباتي بره البيت، انتي دلوقتي تسلمي على صاحبتك دى. ويلا علشان اروحك ع البيت انتي معاها من الصبح. ودلوقتي الساعه داخله على 5، تحمدي ربنا قوي، ويا ريت من غير شوشره تروحي تسلمي، وتمشي معايه من غير ولا كلمه. ولو ماعملتيش الل قولتلك عليه، انا هاروح ل رودي وابوها. وهاقولهم اننا عملنا اللي علينا وهنمشي، ماشي يا رينو! وكان اسلوبه ف الكلام مع رينو بطريقة تهديد...
رينو: خافت. احم. حاضر. خلاص هاسلم عليها واروح...
فهد: وهنروح، اسمها هااننروح يا رينو. خدي بالك بعد كده من مخارج الحروف فاهمه...
رينو: حست بشعور جميل فاهمه يافهد.
رينو: سلمت على رودي. وفعلا استأذنت.
وفهد: ماشي متغاظ واخدها علشان يوصلها.
كل الوقت اللي عدى ده، محمد ماسك ايد نور وقاعد جمبها، وخايف لا يكون حلم وانه بيتخيل...
ولكنه فاق اخيرا على صوت الباب اللي كان بيخبط. وكان والد رودي، بيسال على حالتها وانها هتقعد قد ايه...
محمد: فاق اخيرا وقاله انها هتخرج بكره ان شاء الله، وبعدها شكره وخرج.
ونور كانت عايزه تمشي. لكن محمد قالها تقعد وانهم هيتغدو مع بعض، محمد فعلا طلب بيتزا، لانه عارف انه نور بتحبها جدا، وعلى ما الاوردر يوصل، نور اتصلت على مامتها، وكمان باباها، وقالتلهم انها هتتأخر شويه، ومحمد كلمهم وقالهم انه هيوصل نور لحد باب الفيلا، وقفلو. نور قاعده متـ.ـو.تره، ورينو اتصلت عليها وقالتلها ان فهد هيوصلها، واخيرا الاوردر جه ونور متـ.ـو.تره وحاسه انها مش جعانه من التـ.ـو.تر.
ومحمد كان شايف تـ.ـو.تر نور، لكن الابتسامه مافرقتش وشه، لانه اخيرا صدق واقتنع ان ماكانش بيحلم. ورجع قعد جمبها، جمب بـ.ـنته وحبيبته، وشايف تـ.ـو.ترها...
محمد فتح الاوردر وقالها: انا طلبتلك البيتزا اللي انتي بتحبيها...
نور: مش عارفه يا محمد، بس حاسه اني مش جعانه.
محمد: لا. انتي لازم تاكلي. اخد قطعه بيتزا. بايده. وشاف انه خلاص. نور اعترفت وهو اعترف. يبقى يقوم بدوره كحبيب، وقال نور انا ها أكلك بايدي.
نور: اتـ.ـو.ترت اكتر...
محمد: يلا افتحي بقك...
نور: حاولت تكون على طبيعتها. واكلت قطعه من ايده وبعدها. احم طيب. كل انت. وانا هاكل لوحدي.
محمد: ابدا! طول ما انا موجود جمبك متحدش هاي آكلك غيري. وفعلاا آكلها بايده لحد ما اكتفت، وقالها. طيب انتي اكلتي، وانا بقى هاكل ازاي! انا ايدي متعوره.
نور: فهمت. احم امممم. فعلا هتاكل ازاي بايدك المجروحه دي، حـ.ـر.ام وانت يا دوبك لسه عامل بيها عمليه، وابتسموا الاتنين. ونور حاولت تلم شتات اعصابها، واكلت محمد، ومن تـ.ـو.ترها وقعت قطعة بيتزا على هدومه. يا خبر! سوري انا اسفه جدا يا محمد...
محمد: مهتمش، ومسك ايد نور. وا كل منها قطعه بيتزا ومبتسم.
نور: متلخبطه. محمد انا وقعت على هدومك بيتزا.
محمد: وايه المشكله...
نور: البيتزا بهدلت هدومك.
محمد: وايه المشكله.
نور: محمد هتمشي بهدومك كده
محمد: وايه المشكله.
نور: ايه المشكله! دكتور محمد عزيز الجراح المشهور هيمشي كده!
محمد: وايه المشكله.
نور: اتغاظت. محمد بقى...
محمد: محمد بقى! طيب يا ستي انتي وقعتي البيتزا على هدومي. مش كدا!
نور: بالضبط.
محمد: وانا مبسوط انك وقعتي البيتزا على هدومي.
نور: بعدهم فين مبسوط ازاي! مبسوط
محمد: اي حاجه منك يا نور بتبسطني. اي حاجه!
نور: اتكسفت. احم ظ. طيب انت مش هينفع تمشي كده. انت معاك لبس غير ده؟
محمد: اكيد معايا. بس في العربيه.
نور: اوكي. هات المفاتيح. وانا هاجيبلك طقم. تكون انت كملت أكل. وبعدها تغير هدومك علشان توصلني.
محمد: اوكي اللي تشوفيه صح انا هاعمله. اتفضلي المفاتيح اهيي. وايديهم لمست ايد بعض. وكل واحد قلبه دق، نور اخدت المفاتيح وخرجت محمد: قاعد وقال! هو انا فعلا مش باحلم!
نور خرجت وراحت على العربيه. وفتحتها وجابت الطقم. وشافت ورقه على الكرسي جمبه. وفتحتها لاتكون مهمه. ووقعت من محمد، شافت ان محمد كان كاتب اسمها بطريقه حلوه قوي ومزخرفه. وجمب اسمها. راسم قلب. لكن مقسوم نصين، نور قعدت في العربيه. وجابت قلم من العربيه، وعدلت رسمه القلب وخليته قلب مكتمل.
وكتبت تحت القلب. احببتك منذ البدايه، Noor.
ونزلت وقفلت العربيه. وراحت على المكتب وكانت ماشيه مبسوطه جدا وهي شايله طقم حبيبها ع ايديها. ولكن اتصـ.ـد.مت لما شافت ياسمين عند محمد ف المكتب. وكانت ياسمين مش قادره على بعد محمد اكتر من كده. وكانت بتعترف ل محمد انها بتحبه. وانها لما شافت اللي اسمها نور دي عنده. وكمان خارجه مبسوطه حست انها غيرانه عليه. واخيرا لازم تعترفله علشان يعرف قد ايه انها بتحب محمد. وكمان ياسمين. ارتكبت غلطه كبيرن وانها قدmت نفسها لمحمد. ووعدته انها هتتنازله عن اي حاجه. قصاد انه يحبها...
نور: اتجننت و كانت لسه هتدخل تجيب ياسمين من شعرها. انتو طبعا عارفين نور من صغرها. لما بتحب حد بتحبه بجد. وكانت هتاكل اي حد يقرب من آدm. ولكن نور وقفت لما سمعت كلام محمد...
انسه ياسمين. اولا ما اسمهاش اللي اسمها نور! هي اسمها الدكتوره نور العدوي، وقريب جدا هتكون الدكتوره نور عزيز. واحب اقولك ان الحب طبعا مش بايدينا وبصلها، انا باتكلم على الحب النضيف، مش الحب اللي انك تتنازلي فيه عن كل حاجه! ياسمين! اوعي تكوني فاهمه او مفكره اني مش واخد بالي منك ومن تصرفاتك. لا. تبقى غلطانه. انا واخد بالي منك قوي، وعايز اقولك...
كويس انك فتحتي الموضوع ده، لان عايز اوصلك معلومه مهمه اوى. وهي انك لو عملتي ايه، انا مش هاشوف غير الانسانه اللي بحبها وبس، وهي، نور، ويا ريت تشوفي حد يقدرك وتقدريه. وتقربي منه لقلبه مش لنفوزه، او شكله، ويا ريت تقفلي البالطو ده وتلبسي لبس محترم. لان مهما تعملي عمري ما هاشوفك. اتفضلي حضرتك. علشان خطيبتي زمانها على وصول. اتفضلي.
ياسمين: بغــــرور وجراأه. راحت قعدت جمبه على الكنبه. وقربت منه قوي. ومسكت قطعة بيتزا.
محمد. انا بحبك انت. و مش هتنازل عنك. و ضحكه مايصه باغراء، صدقني انا هاخد كل الل انا عيزاه وبس، ومش هاسيبك حتى لو طردتني من المستشفى دي...
انا برده مش هاسيبك لاني بحبك بجد. وانا بقدرك بجد.
ومحمد لسه هيرد. وكانت نور داخله زي البرق، اطلعي بره. وحطت الطقم ع الكرسي.
ياسمين: وقفت وما ردتش عليها. وبصت ل محمد وبغمزه وتوعده. انها هتنفذ اللي قالت عليه...
محمد: من جواه خاف لاتكون نور سمعت الل ياسمين قالته، بص ل نور اسمعينى لو سمحتي
نور: بصت لياسمين انا قولت اطلعي بره وانت مرفوده من المستشفى...
ياسمين: قربت من نور انت ترفديني انا! بصفتك ايه بقى!
نور: انتي اقل من اني ارد عليكي. لكن معلش هاقولك بصفتي ايه، ونور اتحركت. وراحت حطت ايديها في دراع محمد. بصفتى خطيبة الدكتور محمد عزيز...
محمد: قلبه دق. لان الاخبـ.ـار الحلوه اللي بيحبها كلها جت في يوم واحد...
ياسمين: والله. خطيبته بجد! مش شايفه خاتم خطوبه. ف ايدك يعني ولا حتى دبله.
نور: بغـ.ـيظ من برود ياسمين. ولكن تصنعت البرود، الاسبوع اللي جاي خطوبتنا.
محمد: قلبه هيقف من الفرحه. وعيونه بتطلع قلوب.
نور: ودلوقتي اطلعي بره. ووبصت ل محمد اللي ساكت خالص.
محمد: احم ياسمين روحي دلوقتي.
نور: بغـ.ـيظ. مافيش روحي دلوقتى. الانسانه دي تخرج من المستشفى وما ترجعش عليها تاني
ياسمين: انتي مالكيش انك تطرديني، وشاورت بايديها، مش حته عيله صغيره لسه بتدرس. تطرد دكتورة جراحه.
محمد: اتدايق من ياسمين، انسه ياسمين! اتفضلي. ولمي كل حاجه تخصك واطلعي بره المستشفى حالا. والدكتوره نور. ليها الاولويه بانها تشغل اي حد. وتمشي اي حد. ودلوقتي بره لو سمحتي
ياسمين: اتغاظت جدا وسابتهم. وماشيه وبتقسم انها مش هتسيب محمد. الا لما تاخد منه الل هي عايزاه.
محمد: نور والله هي دخلت عليا فجاءه و.
نور: ما تقولش حاجه يا محمد انا واثقه فيك. وكمان واثقه انها انسانه مش كويسه. وبعدين انا واقفه من بدري.
محمد: اتنهد. اااه الحمد لله انا ماكنتش عايز علاقتنا تبدا كده. بس الحمد لله. وقرب منها بس عارفه ايه احسن حاجه حصلت!
نور: بتـ.ـو.تر من قربه. احم. ايه!
محمد: احسن حاجه حصلت. اني شوفت الغيره في عينيكي.
نور: بغـ.ـيظ. اي واحده تقرب منك يا محمد. تقول على نفسها يا رحمن يا رحيم.
محمد: قلبه دق من تانى من غيرت نور. ولا مليون بـ.ـنت يانور تملى عين محمد عزيز. هي نور. نوور وبس.
نور: اتحرجت. اتفضل بقى الطقم عندك اهو. وغير هدومك. وانا هستناك بره علشان توصلني.
وفعلا نور خرجت. واستنت محمد بره...
ومحمد غير هدومه. وكان اسعد واحد في العالم واخد نور وخرج معاها، وفتحلها باب العربيه وركبت جمبه...
وساق. وشاف الورقه. وابتسم. وشغل اغنيه، بعترف قدام عينيك...
وكان مبسوط هو ونور واخيرا. وطول الطريق يتكلم مع نور ويهزر معاها. زى زمان. ونور جواها مبسوطه. لان اهم مرحله وهي مرحلة الاعتراف. عدت ع خير.
محمد: وصل نور لحد باب الفيلا. ونزل معاها. وسلم ع كل الموجودين. ونور سألت ع آدm. رينو قالت. إن بابى لسه ف الشركه.
محمد: استأذن. طيب يجماعه انا ماشى
نور: ماشى. طيب ليه. متقعد شويه.
محمد: نفسه يقولها أنه عايز يقعد جمبها العمر كله وميفارقهاش ولا لحظه. احم. معلش يانور. هعمل مشوار مهم وهروح. واشوفك بكره ان شاء الله. عند جاسر. اوكى
نور. احم اوكى يا محمد
محمد: جواه: يلهوى انا ع محمد دى. بس الصبر
وعيونهم اتعلقت ببعض فتره.
رينو. نور. ابيه محمد. نوور. ابيه محمد
اوووف. نووووووووووور.
نور. ومحمد. ها. احم. محمد. طيب ياجماعه بعد اذنكم. ومشى
نور. ايه يارينو. عيزا ايه.
رينو. عيزا ايه! عايزه افهم. لالا الموضوع مـ.ـيـ.ـتسكتش عليه ابدااا. انا بقالى ساعه بنادى عليكو وانتو عيونكو ف عيون بعض. وواقفين متنحين. في ايه بقى هااا!
نور. اتنهدت. ابدا. ابدا يارينو. مفيش حاجه. وسابتها وطلعت
رينو. مفيش حاجه. مفيش حاجه ازاى. اومال لو كان فيه. يلا وانا مالى. لما اطلع اتصل ع رودي اطمن عليها...
محمد. عمل مشوار مهم. ورواح ع فيلا عزيز. وكان طاير من الفرحه. وحكي ل مصطفى وشيرين. لكن مش كل حاجه. وقالهم. إنه اخيرا. عرف ان نور بتحبه. وانه ف اقرب وقت هيتقدmلها.
شيرين: بدmـ.ـو.ع. وفرحه وقامت حـ.ـضـ.ـنت ابنها. وكمان مصطفى. الل قلبه استريح اخيرا وهيطمن ع ابنه الصغير. ومحمد قعد معاهم شويه. ونبه عليهم أن محدش يعرف خالص بالموضوع ده. واستاذن وروح وكان طاااااير حرفيا من الفرحه. ونام لاول مره وهو مبسوط. وبيعد الساعات علشان النهار يطلع، ويشوف نورو.
↚
جاسر وملك ومالك بيجهزوا للحفله في الجنينه وعايزين كل حاجه. على اتم الاستعداد. وبعد شويه
جاسر: حبيبتي كله كده تمام!
ملك: تمام قوي قوي يا حبيبي بجد انا مبسوطه.
جاسر: حبيبتي وده اللي انا عايزه انك تكوني مبسوطه.
ملك: حبيبي ربنا ما يحرمنيش منك.
جاسر: ولا يحرمني منك. انا هطلع دلوقت هاخد شاور واغير هدومي.
ملك: اوكي يا حبيبي. وانا هادخل اجهز العصاير مع داده سنيه. تكون انت خلصت. وانا هطلع بعد منك اخد شاور و اجهز نفسي.
جاسر اتحرك وطالع على اوضته. لكن هو ما شافش مليكه من اخر مره ضـ.ـر.بها بالقلم. جاب فونها. ووقف قدام اوضتها. واتنهد، خبط عليها ودخل وقال مليكه.
مليكه. كانت قاعده على السرير فاتحه اللاب.
جاسر: مليكه.
مليكه: شافت باباها داخل. ونده عليها لكن مردتش عليه.
جاسر: راح وقعد جمبها على السرير. ماليكه.
مليكه: بديق. افنـ.ـد.م؟
جاسر: مجهزتيش نفسك ليه!
مليكه: قامت من مكانها. واجهز نفسي ليه؟
جاسر: تجهزي نفسك ليه! علشان الحفله يا حبيبتي. وبعدين العيله كلها هتتجمع. ولازم تكوني موجوده معاهم.
ماليكه. حبيبتك. والله، انا مش حبيبه حد يابابي.
جاسر: شاف انها لسه زعلانه. وراح وقف قدامها.
انتي مش حبيبت حد يا مليكه. هو انا عندي كام بـ.ـنت. علشان ما تكونيش انتي حبيبتي...
مليكه. انا عارف انك زعلانه منى، وانا كمان زعلان من نفسى. لاني مديت ايدي عليكي. لانها اول مره اعملها. لكن يا مليكه صدقيني. انا ماعملتش كده من فراغ، يا بـ.ـنتي انا عايزك تقعدي مع نفسك، وتفكري شوفي تصرفاتك، اعملي مقارنه بينك وبين اي بـ.ـنت تانيه، واي بـ.ـنت من بنات العيله، حبيبتي مفيش حد غيرك بيتصرف كده.
ما فيش بـ.ـنت بتسهر بره بيتها كده، وكمان يامليكه ايه اللي جرالك، لبسك! ايه اللبس اللي انتي كنتي لابساه ده! انا لما شوفتك باللبس ده. قولت دي اكيد مش مليكه بـ.ـنتي اللي انا مربيها...
وكمان انا من زمان بحاول اغير فيكي صفاتك، لانها بتزعل الكل منك. انا عايزك الاحسن دايما يابـ.ـنتي. وتقوليلي مش حبيبة حد!
مليكه: اسلوبي وتصرفاتي عاديه جدا. انتم بس اللي حابسين نفسكم. انا بستغرب انكو تكونو اغنيه كده. ومش عايشين حياتكو. حياتكو روتينيه.
وممله ومافيهاش جديد. فين السهرات والخروجات. انت مفكر إن دي عيشه اللي انتو عايشينها دي. وكمان مسمى انك عازم عيلتك على الغدا إن دي حفله. في نظري دي عزومه عاديه جدا، وكمان انت عازم ناس. انا مابحبش اغلبها...
تفكيرهم قديم. تقاليد واصول وحاجات انا مابحبهاش. وكمان مش من مستوايا انى انا اقعد معاهم وخصوصا، وسكتت
جاسر: كملي. خصوصا مريم حسام صح. وبعدها ريتال، وبعدها لارين ونور وفريحه. انا عايز اعرف مالهم، دول بنات اي حد يتمنى يكون عندهم بنات زيهم. انت ليه شايفه انهم آاقل منك...
مع انهم زيك في المستوى الاجتماعي ويمكن اكتر بكتير كمان. انا رجل اعمال عادي وبسيط. انما بسم الله ما شاء الله. خالك آدm وصل للقمه في وقت قصير جدا وأثبت نفسه وكمان ولاده يشرفو اى حد. مراد هيتخرج السنادى وهيبقى ظابط ف المخابرات. وكمان زين. ف كلية االاسن. كلها سنتين ويبقى مترجم للوفود ف شركة والده. وكمان العلاقات العامه وهيمسك مكان ابوه ف المستقبل، وبـ.ـنته نور. كلها سنتين تلاته. وتتخرج وديما الاولى ع الدفعه. وهتبقى جراحه ممتازه. ولارين مشاء الله عليها. ثانوى علم علوم. وليها مستقبل.
واللواء طارق، حاجه تشرف. وكمان شغال ف البيزنس مع خالك آدm. ابنه فهد هيبقى بردو ظابط ف المخابرات. وفارس ابنه مشاء الله كلها 3سنين وبكفأته هيتعين وهيبقى سفير، وفريحه. ف طب وكلها بردو كام سنه وتبقى دكتوره وهتكمل رسالتها وهتوصل لأعلى الشهادات، وكمان عمك حسام راجـ.ـل متواضع وجميل وميسور الحال وبـ.ـنته محترمه جدا. وف كلية صيدلة وكلها سنتين وتبقى دكتورة صيدله قد الدنيا. وأبوها عامل حسابه وبيجهز ليها واحده واحده صيدليه وكمان فلوس الصيدلية زياد محوشها لأخته. وعايشين في سعاده. وزياد. الل مستقبله مستنيه قدامه.
وجوز عمتك، اشرف. مشاء الله رجل اعمال وناجح زيي ف مجاله. وابنه يوسف مشاء هيخلص ويبقى مهندس يشرف اى حد. وريتال الخجوله المحترمه. هتخلص دراستها وهتبقى نفس مجال. زين ابن عمك آدm، كل دول وتقولى مش من مستواكى. انتى تجاره انجليش ياماليكه. فوقى
واتصـ.ـد.م من بـ.ـنته. يا بـ.ـنتي حاولي تشوفي الامور بقلبك مش بعقلك، حـ.ـر.ام عليكي امك اللي شالت الهم بسببك. وكمان انا مش مرتاح من تصرفاتك دي، قومي بقى ومش وقت انتقادات.
مليكه: لو سمحت يا بابي كل الل قولته ده مش موضوعنا، على العموم انا تعبانه وعايزه انام، وحفله مش هتحضر...
جاسر: بغـــضــــب ظاهر. هاتحضري يا مليكه. ورجلك فوق رقبتك. لان الذوق مش نافع معاكي.
مليكه: لسه هتتكلم...
جاسر: شاورلها. قسما بالله يا مليكه. لو ماجهزتى نفسك ولبستى. وتنزلي تقابلي الناس اللي على وصول. لا يكون ليا تصرف معاكى. ومش هيعجبك ابدا فاهمه، ورمالها فونها ع السرير. وسابها ومشي...
مليكه: واقفه متدايقه. ولعنت العيله كلها ف سرها، وراحت على الدولاب علشان تلبس وتجهز نفسها، لكن أقسمت انها لازم تزلهم كلهم.
محمد: اتصل على مالك. واتكلموا مع بعض شويه. ومالك سأل محمد هيتاخر! محمد قاله انه هيروح مشوار الاول. وهيطلع على المستشفى. ويطلع من المستشفى على عندهم على طول، محمد قفل مع مالك واتصل على نور...
نور: بتلبس الطقم اللي محمد جابه ليها عن طريق رينو، و كانت فرحانه جدا. لانها لحظت ان محمد عارف كل حاجه عنها. وكمان الالوان اللي بتحبها، وهي بتلبس فونها. رن. وراحت تشوف مين. وكان المتصل محمد، نور ابتسمت وردت على طول...
نور: الو...
محمد: الو. نورى. عامله ايه.
نور: بحب الحمد لله كويسه. انت عامل ايه.
محمد: انا عامل فرحان. ومبسوط. واسعد واحد في العالم.
نور: ابتسمت يا رب ديما مبسوط، احم. متشكره على الطقم الجميل ده بجد حاجه وهم.
محمد: عجبك.
نور: عجبني، عجبنى اوووي، بجد اتفاجئت. انا كنت قاعده مع مامي وبابي. وروينو جت وشوشتني في ودني انها عايزاني ضرورى، وقومت معاها. وجابتلي الطقم. وقالت. ابيه محمد جابلك ده مع السواق بتاع باباه. واتصل عليا. اطلع اجيبه من غير ما حد يشوفني، وبجد فرحت قوي قوي.
محمد: وانا كل الل انا عايزه. انك تفرحي قوي قوي. وهو انا عندي كام نور في الدنيا كلها.
نور: اتحرجت ميرسي يا محمد.
محمد: احلى محمد والله.
نور: ضحكت. انت صوتك في العربيه رايح ع الحفله
محمد: لا يا حبيبتي ورايا مشوار كده لحد المستشفى، همر على المرضى و اظبط شويه حاجات كده، وهطلع من المستشفى على الحفله على طول
نور: بحب ورقه. هتتاخر يامحمد
محمد: قلبه دق هااا...
نور: ابتسمت. احم. هتتاخر.
محمد: عمري، عمري. ما اتاخر عليكي يا نور
نور: ابتسمت. واتكسفت. وسكتت
محمد: حس انها مكسوفه. طيب يا روحي انا هقفل دلوقتي. وانتي شوفي هتعملي ايه. وخلي بالك من نفسك.
نور: وانت كمان. خلي بالك من نفسك.
محمد: نور...
نور: نعم
محمد: بحبك.
طارق لبس وجهز نفسه، وقاعد بغـ.ـيظ مكبت مستنى رنا تخلص...
وكمان فارس. وفهد اللي مستعجل. علشان يشوف لارين...
رنا: بتلبس. وكمان فريحه، طارق قاعد يعد الوقت على الساعه، ومش عايز يتكلم علشان رنا مـ.ـا.تزعلش
فهد: راح خبط على مامته، ماما خلصتي ولا لسه
رنا: ثواني يا حبيبي خمس دقايق واكون جاهزه
فهد: بديق خمس دقايق ايه يا ماما انتي بقالك ساعه بتلبسي، ارجوكي انجزي بقى.
طارق: فتح الباب. انجزي، حد يقول لامه انجزي.
فهد: بابا! احم انا قصدي يعني تلبس بسرعه علشان ما نتاخرش اكتر من كده
طارق: قرب على ودنه انجزي، انت تقولها اخلصي. علشان انا قاعد بقالي ساعه مستنيها، وخايف اتكلم تبلعني.
رنا: بتقول حاجه يا طارق
طارق: احم ا. اابدا ياحبيبتي انا بزعق ل فهد علشان ب يستعجلك. بقوله سيب امك براحتها
فهد: هههههه بحب سيطرتك يا بابا.
طارق: لا انا ما اقولكش، انا في الشـ.ـده شـ.ـديد، وفي القوه قوي. هههههه.
فهد: ههههههههه، وزعق ما تخلصي بقى يا ماما
رنا: حاضر. حاضر اهو خارجه. ايه متصربعين على ايه.
طارق: انا عارف عمال اقوله براحتها، براحتها وهو اللي مستعجل
فهد: صادق ياحج، ومستعجل ع ايه!
خالو أشرف اتصل، وقال انهم رايحين على فيلا الصاوي. مع جدو مصطفى ونانا شيرين، وكمان عمو حسام وكلهم رايحين في الطريق، واحنا لسه في البيت...
رنا: غمزتله طيب، ولارين فين...
فهد: ها! لارين. وانا هعرف منين، اكيد هما كمان في الطريق...
فريحه: جت من وراهم. لا لسه ما اتحركوش من البيت.
رنا: مراد اللي قالك!
فريحه: ايوه يا مامي. مراد كلمني وقالي انه لسه بيلبس. وكمان نور. ورينو. وزين. لكن بقى عمو آدm وطنط مريم مش عارفه ما ساألتش بصراحه.
طارق: لا يا حبيبتي. آدm ومـ.ـر.اته. لازم يوصلوا اخر ناس. امـ.ـو.ت واعرف بيتاخروا في ايه. والواد آدm ده بيعمل ايه.
رنا: هههههه وانت مدايق ليه يا حبيبي.
طارق: وهتدايق ليه يا روحي، حبيبتي وعمري كله جمبي. هعوز ايه تانى
رنا: حبيبي انا ياناس. ربنا يخليك ليا يارب.
طارق: هييح حبيبتي انتي. اموواه ع الهوا
فهد: بغـ.ـيظ ما تيلا بقى يا جماعه.
مراد: نزل. وكمان زين جهز ونزل، كمان رينو لبست ونزلت بعد ما اتصلت واتطمنت ع رودي. وأنها خرجت من المستشفى بالسلامه. و بعدها نور، وكلهم قاعدين في الليفنج.
مراد. الله الله. ايه القمر ده انتى وهي. وايه الحلاوه. دى. بت يانور هاتنورى ايه اكتر من كده
نور. بجد يامراد. انا طالعه حلوه.
مراد بص ل زين. الحق. اختك نور بتقول هي طالعه حلوه.
زين: حلوه بس. مشاء الله عليكي يا نور. زى القمر. والفستان. تحفه بجد عليكى. قمر. قمر
نور: ميرسي بجد. وانتو تهبلو. بجد عسلات اوى
رينو: استغفر الله العظيم يارب. يعنى ايه يعنى. انا مش باينه للدرجه دى. خيال. هوا
مراد. بغمزه. وهو ف خيال بيسحر كدا. دانتى عسل يابت. موزة المزاميز
زين. سيبك من المعاكسة بتاعة الواد ده. معاكسته بيئه. انتى بجد قمر يارينو. والله زى البدر مشاء الله. وكمان الطقم هياكل منك حته.
رينو: ايوه كدا. مبتجوش غير بالعين الحمرا. وأبيه مراد انا بحب كلامه اوى.
زين: اشبعى بيه. انا غلطان. بت رخمه. فكرتك كيوت.
مراد: كيوت هههههههه. اديك بالشلوت هههههه وضحكو...
زين: اووف انا مش عارف بيعملوا ايه كل ده...
مراد: دول لو بيلبسوا. كل اللي في الدولاب. كان زمانهم خلصو.
نور: الساعه 1 وكلهم في طريقهم على هناك.
مراد: طارق ورنا. الل كنت باقول عليهم هيوصلوا متاخر. خرجوا حالا من الفيلا وفي الطريق ورايحين عند جاسر.
رينو: مستعجلين على ايه. وقامت بتقلد مليكه، ايه ده. ايه ده، داده سنيه. لما تحطي العصير قدامي حطيه بطريقه متحضره. هههههههههه
وداده سنيه. قالتلها يووه يابـ.ـنتي ما انا حطيت الكوبايه اهي احطها ب متحضره دى ازاي يعني...
مليكه: يااااى. بـ.ـنتك. انا بـ.ـنتك. اوووف روحي روحي يلا...
ولفت ل نور. وبتقلد مليكه اكتر. وانتي يا مريم جبتي الطقم اللي عليكي ده منين، اكيد طنط مريم مساعداكى فيه، بت رخمه وقليلة الذوق، كلهم ضحكوا...
زين: عارفه لو ماما سمعتك وانتي بتتريقي على حد.
رينو: عارفه. عارفه. حـ.ـر.ام وعيب. بس اللي هي بتعمله مع مريم ده. وزياد كمان. مش عيب وحـ.ـر.ام. انا اصلا حابه الحفله. لكن كل ما افتكر مليكه دي وتصرفاتها. ماببقاش عايزه اعدي من جمب بيتهم اصلا، بت حيزبونه بصحيح. عارفين. دى كانت عيزا رودي صحبتى كانت هرتها مقالب.
وكلهم بيضحكو عليها...
زين: مراد ما تيجي نسبقهم احنا...
مراد: ابدا. لازم اشوف مريومه الاول.
زين: لاااااا. ابوس ايدك بلاش رخامتك دى انهردا.
مراد. لاا. ازاى، لازم اخلي ابوك كرات الدm البيضه عنده تركن على جمب. وكرات الدm الحمرا تاخد في وشها. هههههههه
وكلهم ضحكو ورينو انت فظيع يا ابيه مراد. بس خايفه عليك من بابي...
مراد: ومين سمعك يا رينو يا حبيبتي. آدm العدوى خلاص اقسم انه ينتقم. وبما أنه انتقام ب انتقام بقى. يبقى عليا وعلى اعدائي. نعمل اللي علينا وبضمير كمان...
نور: والله تستاهل اي حاجه بابي يعملها فيك. انت مش عاتق يابني على طول تعاكس مامي قدامه. مراد: شوفو مين اللي بيتكلم، والله يا جدعان...
يا بـ.ـنتي ده انتي اكتر واحده كوشتى على ابوكي. ده انتي. الله يكون في عونه اللي هتتجوزيه. لو حد جه وعكسو ولا يبصله هتاكليه. كلهم ضحكوا وقاعدين منتظرين آدm. ومريم.
عند آدm مريم.
مريم لابسه وجاهزه ولسه الحجاب والنقاب.
مريم: حـ.ـر.ام عليك يا آدm. انت كل مشوار تأخرنا كده.
آدm: لابس ونايم على السرير. وماله وبعدين النهارده اجازتي. وحبيبتي في حـ.ـضـ.ـني.
مريم: طيب قوم بقى يلا. انا لابسه ومستنياك تلبسني العقد. علشان البس الحجاب والنقاب.
انا كنت هالبس انا العقد المرادى. قولت مش مشكله المره دي.
آدm: اتعدل. تقدري ده انا كنت اطربق الدنيا. انما ايه العسل ده بس مـ.ـا.تجيبي بوسه تعالى.
مريم: واقفه. يا نهار يا آدm. قوم بقى الساعه عدت 1 واتاخرنا.
آدm: قام وقرب منها. عيون آدm. وقلب آدm انتي
مريم: قلبها دق واتـ.ـو.ترت. وخافت ل آدm أنه يطلبها. لانها كانت بعيده عنه فتره. واخدت العقد من العلبه على التسريحه اتفضل.
آدm: عينيه في عيون مريم. اللي تـ.ـو.ترت من هيام وغرام آدm. اللي واقف قدامها. اخد العقد وقالها حاضر. ووقف خلفها. وجاب شعرها على جمب. وبيلبسها العقد بكل حب. و همس في ودنها بحروف. ب. ح. ب. ك.
و مريم خلاص هتنهار. من آدm. مريم. احم. ومغمضه عنيها. وآدm لبسها العقد وباسها من كتفها.
ومريم جـ.ـسمها اتشنج واتـ.ـو.ترت اكتر لانها مشتاقه ل آدm. آدm حـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وواقفه قدام المرايه وبص ع وشها ف المرايه وحاطط راسه ع كتفها. جمب رقبتها. وقال في جمال اميرته اللي كل يوم تزيد جمال عن اليوم اللي قبله شعر...
أتدرينَ أنكِ بشرى لنا. وأنكِ خيرٌ يفيضُ هنا أتدرينَ أنكِ نبعُ الحياةِ. يجوبُ الزمانَ ويروي الدُّنا أتدرين أنّك أمُّ الجمالِ. وبـ.ـنتُ الدلالِ و أختُ السّنا وأنكِ حين ارتديتِ الحجابَ. سمـ.ـو.تِ، علوْتِ على المنحنى.
حجبتِ الجمالَ فحُزتِ الجلالَ، وحُسنكِ للطّهر قد أَعلنا.
صنعتِ الرجولةَ، أمَّ الرجـ.ـالِ بنيتِ. فأعليتِ مَنْ قد بَنى.
حـ.ـضـ.ـنتِ الطفولةَ في مهدها. وكنتِ الخميلةَ والمسكنا.
فقلبكِ ينشرُ دفءَ الحنانِ. وكفّكِ تمسحُ عنّا الضّنا
إذا ما رضيتِ سترضى الحياةُ. وتضحكُ لو تضحكينَ لنا.
لأجلكِ غنّى وطارَ النشيدُ، يرفرفُ حولكِ حتى دَنا.
تهاجر كلُّ الحروفِ إليكِ، وتهوي إليك كرامُ المُنى، تحومُ عليكِ. وتأوي إليكِ وتبغي لديكِ هُنا موطنا.
تعاليْ لِنبنيَ بيتَ القصيدِ. بشطرينِ: منكِ. ومنّي أنا.
تعاليْ نصلّي لربِّ الوجودِ. ليغمُرَ بالدين أعمارَنا. لأنكِ أنتِ. لأني أنا.
تسيرُ الحياةُ رُخاءً بِنا. ظلمناكِ دهراً فهل تغفرينَ ومِثلكِ يصفحُ عمَّنْ جَنا، بحبك
مريم: بتسمع كل كلمه بقلبها. ومغمضه عيونها بتستشعر الكلام وبتعيشه وعينيها متجمعه فيها الدmـ.ـو.ع. ولفت ل آدm وبكل حب حـ.ـضـ.ـنته. بحبك يا آدm. بحبك ااوي. انا بعشقك. بعشق كل ثانيه انت جمبى فيها. انا ما اقدرش اعيش ثانيه من غيرك...
آدm مسد على شعرها بحب. وانا بعشقك يا مريم.
وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جابهتها بكل حب...
ومسح دmـ.ـو.عها، وبعدين بقى كلام حلو تعيطي...
نسكت تعيطي. ايه بقى بطلي دmـ.ـو.عك دي يا قلب آدm، وبتامل ف جمال عيونها.
آدm: للحظه افتكر مراد، وقال ل مريم بتحذير...
عارفه يا مريم. لو مراد اتكلم وانتي رديتي عليه! صدقيني هافلقو نصين قدامك...
مريم: هههههههه بعد الشر عليه. متقولش كدا ع مراد.
آدm: ماشي ياختي ع الله كلامى مايتسمعش. وجاب الحجاب ولبسه ل مريم وهي لبست النقاب وهو ساعدها فيه. ومريم لبسته الساعه ورشتله البرفان. وهو لبسها الخاتم والساعه. وخلاص اخيرا جهزوا. والطقوس تمت ع خير
آدm: اتحرك وجاب فونه ومفاتيحه وكان معاهم علبتين قطيفه. صغيرين.
مريم: شافتهم ايه العلب دي يا حبيبي. هديه ل ملك
آدm: ايوه يا روحي دي هديه ل ملك ولحد تاني
مريم: ممكن اعرف الهديه التانيه لمين!
آدm: بغمزه هت عـ.ـر.في بعدين. مفاجأه. يلا بقى انتي اخرتيني قوي الساعه 2 يامريم
مريم: بدهشه ايه 2. وانا اللي اخرتك. انت بجد مشكله يلا بقى.
آدm: اتحرك وحط ايد مريم في دراعه ونازلين على السلم، وكانهم عرسان. مريم كانت لابسه فستان اسود. وشريط ستان نبيتي من على الوسط. وحجاب ونقاب من نفس لون الحزام. وكانت جميله.
كلهم وقفوا واتشاهدوا. اخيرا...
مراد: اول ما شافها. صفر صفاره كبيره...
زين ل مراد: مراد وحياة ابوك مش النهارده.
مراد: اوعا يالا. ده اهم حاجه النهارده.
آدm ومريم. جم عليهم. وادm شاف مراد وسمعه وهو بيصفر، وحاول يبقى بـ.ـارد قدام ابنه.
مراد: راح عند مريم. الله اكبر. الله اكبر. ايه ده! ايه ده!
يامريم ياجزار، انتى احلى مريم في المجره كلها.
آدm: بدأت الاعراض تظهر على وشه. ومريم كاتمه الضحكه. وبصت لمراد بنظره ترجي انه يعدي اليوم ده على خير...
مراد: هز راسه ليها. بلاء. ايه ده يا مزه ده، حـ.ـر.ام عليكي. وغمز هي الانسه مرتبطه.
رينو ضحكت. ونور اتغاظت من مراد علشان باباها بيتدايق، وزين بيدعي أن اليوم يعدي على خير علشان روتي وحشاه.
آدm: صك على اسنانه مووررااد
مراد: عيون مراد ياحاج. وبص على مريم. الجميل ماردش عليا ليه. ممكن ت عـ.ـر.فيني سر جمالك ايه!
وانك خـ.ـطـ.ـفه قلبي ليه! وبصلها بهيام انتي اجمل انثى على الكره الارضيه!
آدm: جاب اخره. واتحرك ولسع مراد على قفاه.
وانت بقى ارخم عيل على المجره كلها. وكمان انا هخلي عيال المنطقه والمجره كلها تعلم عليك. انت ياض عايز مني اييه ها! عايز مني اييه!
مراد: حط ايده على قفاه. بردو. تسلم الايادي ياحاج، انا مش عارف ياحاج. انا عايز اعرف قولي بس الغلط اللي انا باعمله. وبص ل آدm كأنه مسكين، هو حـ.ـر.ام احب امي. وبص على مريم وغمز بذمتك دي ما تتحبش دى!
آدm: وصل للقمه. وشـ.ـد مراد من قفاه وخرج بيه في جنينه الفيلا. والكل طلع وراه، قسما بالله يا مراد الكـ.ـلـ.ـب انت. لو ما لمـ.ـيـ.ـت نفسك لااعمل معاك الصح. وعارف بقى هتشوف وكلها يوم واحد. استعد بقى يا روح امك، وسابوا واتحرك.
ومراد: بلع ريقه. وقال هاتها جمايل يا رب...
ومريم خرجت وقلبها مبسوط من آدامها. وكمان من ابنها اللي بتحب كل تفاصيله وتصرفاته.
ودعت ربها انه يتم عليهم نعمه السعاده...
آدm: فتح باب العربيه ل مريم بغـ.ـيظ مكبت.
ومريم ركبت. وآدm رزع الباب. وراح يركب وهو بيقول. ابو ام دى شغلانه زفت. واد ابن كـ.ـلـ.ـب رخم.
مراد: اخد معاه نور. وزين اخد معاه رينو.
آدm: اتحرك. واولاده ماشيين وراه وكان متدايق وهو سايق. مريم مسكت ايده في العربيه وبساتها بحب. وحاولت تخلي آدm ينسى زعله وهزرت معاه. وغازلته وفعلا قدرت بحبها الكبير. تخرج آدm من الغـ.ـيظ اللي كان جواه.
جاسر: واقف في الجنينه واستقبل كل العيله. ماعدا آدm اللي أتأخر كالعاده...
جاسر استقبل. مصطفى عزيز وشيرين. وجايبين معاهم هديه.
واشرف وهنا ويوسف وريتال. ومعاهم هديه
وبعدها حسام وهدى ومريم، ومعاهم هديه
وبعدها طارق ورنا وفهد وفارس وفريحه. ومعاهم هديه.
مالك: جهز كل حاجه و استعد للشوي. وصفر للشباب. وفارس قام وراح جمبه يساعده. فهد كمان اللي متدايق ونفسه يشوف لارين...
ويوسف: الل سلم ع الكل. وراح عند مريم وهمسلها حشـ.ـتـ.ـيني و . وسابها. وراح يساعد الشباب.
مليكه: لبست ونزلت. وسلمت على كل الموجودين. من باب الذوق. وقعدت وفتحت الفون تتصفح فيه. ومـ.ـا.تكلمتش مع حد وللحظه افتكرت زياد لما بيكون موجود مع حسام وهدى ومريم.
وطردت الفكره وقالت غـ.ـبـ.ـي.
كلهم قاعدين منتظرين. آدm واخيرا.
آدm: دخل الفيلا بالعربيه. ووراه عربية مراد وعربية زين. اللي عينيه بتدور على ريتال. وهو لسه في العربيه.
رينو: غـ.ـصـ.ـب عنها بتدور على فهد...
ومراد: لمح فريحته قاعده. وبتتكلم مع شيرين و ملك و رنا و هنا، واخيرا نزلوا كلهم...
مريم راحت وسلمت على اختها شيرين بحب كبير
وهنا. وبعدها ملك وسلمت على رنا. وبعدها مليكه وفريحه، وحسام. وهدى. ومريم. وريتال.
مليكه جواها بتحب مريم وآدm، مريم سلمت ع مصطفى. لكن مش بالايد طبعاً، وجت نور. ورينو وسلموا على على الكل بحب كبير. وشيرين سلمت ع نور بحب كبير، وسلموا على مليكه من باب الذوق
ومراد وزين. جم سلموا على الكل. مراد غمز لفريحه اللي اتكسفت. وزين هز راسه لريتال اللي اتـ.ـو.ترت، ونور بتبص في الساعه ومستنيه محمد.
ورينو بتدور على فهد وشافته واقف بعيد مع فارس ومالك، مالك جه وسلم على خالو آدm الل بيقفل باب العربيه. وراح سلم ع مريم واخد مراد وزين معاه علشان يقضو الوقت كلهم مع بعض. في المشاوي...
وآدm: جه وسلم على مصطفى بحب كبير واحترام وكمان سلم على طارق. وجاسر. واشرف. وحسام. وقرب من ملك وباس جابهتها. وباس جابهة مليكه وعكسها ومليكه حبت ده جدآ، ادm سلم على شيرين و رنا و هنا وهدى. وبص على الشباب وصفر للشباب اللي واقفين قدام البـ.ـاربكيو وكلهم رفعو اديهم ليه وبعتوله السلام، وفهد وفارس ويوسف راحو سلمو ع ادm، وفهد بص ف عيون رينو. ورجعو تانى عند الشباب، وآدm قعد يتكلم مع جاسر. وطارق. والكل...
داده سنيه. جت وشايله صينيه عصير كبيره، مريم قامت بسرعه واخدتها منها. هاتي عنك يا دادا سنيه...
ملك: والله يا مريم باقولها ريحي نفسك. البنات موجودين جوه معاكى جوه هما يشتغلو.
داده سنيه: حبيبتي يا ست ملك وانا يفديكى الساعه. لما اجيب للحبايب. ده انتو قد احفادى.
جاسر: والله يا داده. انا حابب انك تستريحي خالص. انتي بس اشرفى عليهم.
داده سنيه. تسلملي يا سي جاسر يابني انا حابه اني اخدmكو. ده انت مولوده على ايديا دول. وكمان الست هنا...
هنا: حبيبتي يا دادا ربنا يديكي الصحه والعافيه.
داده سنيه: تعيشي يا بـ.ـنتي ويامرحب بيكو نورتونا والله. انا جوه لو احتاجتو حاجه نادوا عليا وسبتهم ومشيت.
مريم: جميله قوي داده سنيه.
هنا: جميله جدا داده سنيه معانا هنا من قبل ما بابا الله يرحمه يتجوز. ولحد دلوقتى بقالها عمر في البيت ده. ربنا يديلها الصحه.
ملك: يا رب. والله باقولها ريحي نفسك. لكن هي تقولي. لو ما اشتغلتش هتعب. وسبتها برحتها.
المهم. عامله ايه يا هنا. اخبـ.ـارك يا حبيبتي!
هنا: انا الحمد لله يا ملك بخير.
ملك: يارب ديما. وبصت وانتي يا مريومه. عامله ايه. واخيرا شوفتك
مريم: بخير يا ملك والله تسلمي يا حبيبتي. ومعلش. الدنيا واخدانا من بعض
ملك. حبيبتي. كفايه انك انتى وآدm كل يوم تتصلو عليا. دى عندى بالدنيا.
وبصت. شرفتيني بجد يا ابله شيرين. الحفله منوره جدا...
شيرين: منوره بيكي يا قلبي. وفكره جميله قوي.
ملك: حبيبتي تسلمي. ورنوش بقى حبيبتنا عامله ايه!
رنا: انا كويسه يا قلبي تسلمي لقلبي. والله بجد فكره جميله يا ماما. احنا من زمان ما تجمعناش كده
ملك: نورتينى ياهدى بجد. بس زعلانه منك. لانك مبقتيش تسالى عليا.
هدي: معلش ياملك ياحبيبتي. الدنيا تلاهى والله. غـ.ـصـ.ـب عني سامحيني.
ملك: مسمحاكى طبعا ياحبيبتي. بس اعرفى انى بحبك جدا. ولو غيابك مكانش فرق معايه مكنتش هسال. انتى اختى وصحبتى. وكمان. ناناه نهاد الله يرحمها موصيانا كلنا عليكى
كلهم. : الله يرحمها ويغفر لها يارب.
آدm قاعد بيتكلم مع مصطفى وجاسر واشرف وطارق وحسام...
ورينو قامت. مامي بعد اذنك انا هاخد نور وفريحه وريتال ومريم ونتمشى شويه
مريم: احم. وماله يا حبيبتي. مليكه ياحبيبتي تحبي تروحي معاهم.
آدm: ايوه طبعا. ماليكه لازم تقضي وقت حلو مع اخواتها ولا ايه يا قمري...
ماليكه: ابتسمت. اوكي يا خالو حاضر
ماليكه قامت والبنات متدايقين، لانهم كده عرفوا ان مليكه هتنتقد مريم وريتال واخدو بعض واتمشو.
وجاسر وملك. جواهم ممنونين. ل آدm. لانهم حاسين أن ماليكه بتستجيب مع خالها آدm.
آدm: طلع من جيبه علبه قطيفه. وقدmها لملك بكل حب. وفتحها ليها وكانت عبـ.ـاره عن اسوره جميله. وملك قامت باست اخوها بكل حب، وشكرته وفرحت جدا. وكمان جاسر كان مبسوط. وكل اللي قاعدين مبسوطين...
فهد: واقف جمب مالك وعينيه على رينو اللي ماشيه فراشه وسط البنات. وفارس متابع نظراته وعايز يضحك. وفجاه افتكر رودي وطرد الفكره بسرعه.
مراد وفريحه. عينيهم بتبعت السلام لبعض بالاشاره. وزين عينيه هتطلع على ريتال اللي مش راضيه ترفع عينيها من الارض لانها مكسوفه، ومالك سرحان في ساره، وكان بيتمنى انها تكون موجوده معاهم...
يوسف: مالك فين الكاتشب. ما لك اه نسيت اجيبهم من جوه. يوسف طيب خليك وانا هاروح اجيبها.
ومالك سرح من تاني ف ساره...
مراد: مالك انت يالا يامالك.
مالك: ها، ايوه يا مراد. بتقول حاجه.
مراد: خلي بالك اللحمه هتتحرق. يا بيضه. سرحانه في ايه كدا ياموزه، ومالك والكل ضحك...
مالك: سرحانه فيكي يا قلبي...
مراد: طب يلا يا حبيبتي علشان انا جحان قوي
مالك: حبيبتك!
فهد: بعد كل اللي عملته. وبتقوله حبيبتشك.
زين: لالا. احنا لازم ندارى على المصيبه دي بسرعه.
مراد: اهم حاجه نتاكد أن مالك انوووو...
مالك: ساب المشواه وجيري ورا مراد هههههه
مالك: انا ايه. انا ايه. هااا، وكتف مراد.
ومراد: بيضحك. والبنات عينيهم كلها عليهم وبيضحكوا
زين: شاف اخوه متكتف وراح جيرى عليهم.
وفهد واقف هو وفارس بيضحكوا عليهم، فهد واقف بيشوي مكان مالك...
لارين: الله يا بنات، اممم ريحة الاكل حلو اوى جوعتنى. ثواني وجايه. وراحت عند فهد
لارين: فهد انت هتخلص امتى انا جوعت. الريحه جوعتني قوي...
فهد: سرحان في عيون لارين. اللي مع انعكاس الشمس كملت سحر على قلب الفهد، فارس شاف اخوه كده انسحب بهدوء. وراح يجري مع زين ومالك ومراد ال مجننهم ومش قادرين على استفزاز مراد
ومراد سايب مالك يكتفوا بمزاجه. ولكن وقت الجد ميقدروش عليه.
وطارق وآدm وجاسر واشرف بيضحكوا عليهم وكمان مراتاتهم...
رينو: فهد. ياااافهد
فهد: هااا. ايوه يا رينو بتقولي ايه.
رينو: تاني! هاقول كل ده تاني. بقولك انا جعانه قوي يا فهد.
فهد: عيونه متركزه ع شـ ـــفــايـــ ـف رينو وهي بتتكلم. ومن كتر الدقات حاسس ان قلبه اتحرك من مكانه. احم. بس كده، رينو استحاله تجوع وانا موجود.
رينو: وشها بقى احمر. واكتملت لعنتها على فهد. وشايف. قدامه بنوته رقيقه جدا. عيون زيتونى. غمازتين. شـ ـــفــايـــ ـف كريز. وخدود حمرا. ف الوقت ده عايز يخـ.ـطـ.ـفها حالا، وانتبه. احم واخد قطعه لحم وحطها في طبق وظبطه. اتفضلي يا ستي خدي دى تصبيره مؤقتا. احنا خلاص فاضل حوالي 10 دقايق وكل حاجه تكون جاهزه.
رينو: ابتسمت واخدت الطبق ومشيت بسرعه من قدامه. شكرا يا فهد.
فهد: اتنهد هييح شكرا يا فهد. وحس أن شـ ـــفــايـــ ـف رينو مجنناه. وبعدها. اي الل انا بفكر فيه دا، وبص حواليه. مالقاش حد معاه. ونده على الشباب. انت يالا انت وهو. انجزو بقى وتعالوا. علشان الناس اللي جاعت دي
رينو: اخدت الطبق وراحت للبنات. نور ومريم وريتال ضحكوا عليها ههههههههه
اما فريحه: حبيبتي. حبيبتي اللي حاسه ب مراة اخوها. هاتي حته.
رينو: حتة ايه. حد قالك اني بوزع دي يادوبك تصبيره. روحي اجري من هنا.
فريحه: بت طفسه وراحت ل مرادها. انا هاروح لمراد وهاجيب طبق اكبر من طبقك. البنات ضحكوا عليها ههههههههه
ما عدا ماليكه. اللي واقفه بتنتقد تصرفاتهم.
مليكه: بتعجرف. ايه ده. يا رينو مش قادره تصبري يعني لحد وقت الغدا. وبعدين ايه التصرفات دي. تجري وتروحي تقوليلهم انا جعانه.
هيقولوا عليكي ايه تصرفك. بلدى
رينو: ببرود. تاخدي حته...
نور: كتمت الضحكه. ومريم متدايقه منها علشان اخوها. زياد. وماليكه شافت مريم وهي بتبصلها بغـ.ـيظ
مليكه: لا ميرسي. لكن لو مريم عايزه جيبيلها طبق. يمكن جاعت هي كمان. اكيد خرجت من غير فطار، مش كدا يا، مريم
البنات اتغاظت منها ولسه هيردو. كان في واحد جاى وسمع الحوار بالصدفه. واتكلم.
يوسف: مين دي اللي جعانه! مريوم. ده انا وهي فاطرين احلى فطار. وملوكى كمان. صح يا قلبي. الكل واقف متنح. ورينو كانت لسه هتحط حته لحمه في بقها، سابتها وفتحت بقها. وكمان نور.
لكن ريتال عارفه. ان يوسف بيحب مريم.
مليكه: اتغاظت. و شاطت...
ومريم اتكسفت. لان ده ما حصلش وماردتش عليه.
يوسف: ساب ماليكه وعدى من جمبها. وراح ل مريم، اللي اتكسفت وعطا الكاتشب ل نور...
ومسك ايد مريم بحب. وباس على ايديها قدامهم كلهم.
ورينو ونور بيفتحوا عينيهم ويغمضوها و بقهم بيوسع.
يوسف: باس على ايد مريم. حبيبتي انا عارف انك محترمه ومؤدبه. وما بتحبيش تجـ.ـر.حي حد. لكن يا قلبي مش كل الناس تستاهل الاحترام ده، وبص على مليكه، وبعدين ما ينفعش حرم يوسف عزيز في المستقبل، تتحمل اى اهانه من اي حد ابدا...
ومـ.ـا.تردش. وكمان مريم الجزار اللي في كليه صيدله. والاولى على الدفعه، وجمال رباني سبحان من ابدع. ما ينفعش تتهان اصلا. انتي اتخلقتي علشان تبقي ملكه. ماشي يا روحي.
وشاور بصوباعو على مناخيرها بحركه سريعه، وقالها عايزك تقضي وقت حلو اوكي ياقلب يوسف.
ومريم هتمـ.ـو.ت في جلدها. ولكن جواها كان مبسوط جدا. وهزت راسها ل يوسف وماردتش.
ويوسف قالي رينو. بت يا رينو
رينو: فاتحه بقها هي ونور...
يوسف: رينووو.
رينو: هاااا. ايوه. يا يوسف
يوسف: لو احتاجتو. تصبيره. تعالى مالك هيرحب جدا. انتي عارفه. مالك محترم جدا. وبص بسخريه على مليكه. واخد الكاتشب من نور ومشي
فريحه: جت عليهم ومعاها فعلا طبق أكبر. ولسه هتتكلم. شافت اعراض الغـــضــــب على مليكه. ونور ورينو فاتحين بقهم. وريتال مبتسمه، ومريم وشها زي الطماطم.
فريحه: ايه دااا مالكو. ما حدش رد.
فريحه: انتي ياغـ.ـبـ.ـيه منك ليها مالكووو.
نور: ورينو في نفس واحد. انا عايزه اعرف ايه ده يا مريم. وفهمينا ايه اللي حصل ده.
مريم: واقفه ساكته. وريتال متغاظه من مليكه لانها اتريقت على حجابها الاسود. اول مااتمشوا مع بعض. ونور ورينو دافعو عنها.
ريتال: احم تفهموا ايه يا بنات. كل الحكايه ان ابيه يوسف. بيحب مريم. وكمان كلم بابي وجدو وهيتقدmو ل مريم قريب. وكمان مريم بتحب ابيه يوسف. هي دي كل الحكايه...
البنات فرحت اوى ل مريم...
نور: بجد. بجد احلى خبر يا مريم يا حبيبتي وحـ.ـضـ.ـنتها، حبيبتي الف الف مبروك
فريحه: اوعى كده. لما ابـ.ـاركلها انا كمان.
وفريحه حـ.ـضـ.ـنت مريم. اللي فرحت لما شافت انهم فرحانين علشانها، ورينو. وسعي كده يا لازقه انتي. وسلمت على مريم. مبروك. مبروك. مبروك.
يا قلبي بجد انت تستاهلي واحد زي يوسف...
شوفتو يابنات كان بيحب فيها قدامنا ازاي...
حاجه واو. بجد.
رينو: بصت على مليكه. عقبالك يا مليكه لما تلاقي حد، و، تتخطبي...
مليكه: اتنرفزت وسابتهم وماشيه. ورينو احسن ده انتي بت رخمه...
وبصت لمريم وكشرت عينيها. امممم قوليلي بقى فطرتي فين انتي ويوسف هااا قولي...
نور: قربت منها كمان. ايوووه قولي فطرتوا فين. وايه الفطار الملوكي ده. قرى واعترفي حالا.
فريحه: ايه يا ريا انتي وسكينه. سيبوا البت تتنفس. هتمـ.ـو.ت منكو، وريتال. ضمتها بحب.
ومريم ساكته وكلهم ضحكو. وهي كمان ابتسمت وماردتش وغمضت عينيها. بسعاده من يوسف اللي فخور بيها في اي مكان.
مليكه ماشيه متنرفزه. وآدm شايفها وهي رايحه الفيلا.
واستاذن منهم ورايح في اتجاه مليكه...
آدm: مليكه...
مليكه: كانت داخله الفيلا ولفت ل آدm نعم
آدm: تعالي عايزك
مليكه: نفخت بديق. وراحت لعنده، نعم
آدm: تعالى نتمشى ف الجنينه. عايز ادردش معاكي شويه
مليكه: لسه هترفض علشان تعبانه.
آدm: شاور بايديه. وقالها اتفضلي.
مليكه: اوكي يا خالو واتمشو مع بعض وبدء آدm يتكلم
آدm: ممكن اعرف مالك!
مليكه: انا! مالي يعني! ما فيش حاجه.
آدm: ما فيش حاجه ازاي. ده انتي العفاريت كلها بتتنطط في وشك. قولي مالك. حاسه بايه. وايه حكايتك!
مليكه: بعدm فهم. حكايتي! حكايه ايه يا خالو. انا مش فاهمه. حضرتك تقصد ايه!
آدm: وقف وبصلها. الغــــرور. والتكبر. العز. والفخر، الغلاف اللي انتي مغلفه نفسك بيه يا مليكه! لأن مليكه مش كده خالص، مليكه بـ.ـنت عاديه وطيبه! عايز اعرف سبب الغلاف ده ايه!
مليكه: ولا غلاف ولا حاجه. انتو بس اللي شايفين كده.
آدm: انتو! انتو مين!
مليكه: انتو. حضرتك. وبابي ومامي ومالك وكمان بناتك. وبنات العيله. وكمان، وسكتت
آدm: وزياد. مش كده...
مليكه: لو سمحت. ما تجبش اسم البني ادm ده قدامي. ده انسان. وقبل ما تكمل.
آدm ؛ بنظره تحذيريه. انها ما تغلطش...
آدm: اتنهد بنفاذ صبر. يعني انتي شايفه ان الكل مش عاجبه اسلوبك، امك وابوكى. وبنات العيله، وكمان زياد. واخوكى مالك، يعني انتي عايزه تقنعي نفسك انك انتي اللي صح. وكل العيله دي غلط...
طيب انتي ليه ماقعدتيش مع نفسك وفكرتي كويس. ان ازي العيله دي كلها. متفقه على رأي واحد. وانتي اللي مختلفه.
مليكه انتي عيبك الوحيد انك مفكره ان مفيش حد زيك. اتولدتي وف بقك معلقه دهب. ادلعتي. جاسر وملك ماحرموكيش من حاجه. زياد كان واقف جمبك طول الوقت. وكان بيلبي كل طلباتك، وانتي فهمت كل ده غلط...
مليكه: انا مش فاهمه يا خالو. انا تعباكم في ايه، انا عايشه مع نفسي ولنفسي. مبضرش حد.
ومبأذيش حد. انا عايزه افهم بابي ومامي عايزين مني ايه.
آدm: لا بتأذي، بتأذي يا مليكه. لما تنتقدي مريم الصغيره يبقى بتأذي، لما تهزى ثقت ريتال في نفسها يبقى بتأذي. لما تتجنبي امك وابوكى واخوكى. تبقى بتأذي. واذيتهم كتير. واكتر واحد اتأذى منك زياد...
مليكه: بصتله. اووى
آدm: بلاش البصه دي. انا عارف كل حاجه. انا مش عبـ.ـيـ.ـط. ومش معنى اني بعاملك كويس. وانك زي بـ.ـنتي بالظبط ابقى مش زعلان منك، لاء.
مليكه: تزعل مني انا. ليه يا خالو! واذيت زياد ؛! عايزه اعرف ايه، انا اذيت زياد ف ايه!
آدm: انتي اذيتي زياد. في مشاعره. في كرامته.
في شخصيته. في حياته. في اخته. في قلبه. في كل حاجه، تخص زياد، زياد بيحبك يا مليكه، وانتي خسرتي الحب ده.
مليكه: بسخريه. ايه زياد بيحبني! انا ملك الصاوي...
آدm: اهووو، رجعنا لنفس النقطه. مليكه الصاوي، انتى شايفه نفسك فوق، وان زياد فقير. مع انه كان بينفذ كل طلباتك لانك شايفاه فقير، لكن بالعكس انتي اللي كنتي محتاجاله مش هو، زياد راجـ.ـل من صغره ويعتمد عليه، وكمان ابوه حسام شغال في الشركه ومرتبه كويس جداً. وعايش ميسور ومستور، وعندهم عزه نفس كبيره.
وزياد اتعلم. وتعب وكون نفسه. وبيصرف على نفسه. وكمان مش حارم اخته وامه من حاجه. وكمان عنده رصيد في البنك. ومؤهل انه يبقى رجل اعمال ناجح في اي وقت، زياد مش فقير يا مليكه. انتي اللي فقيره...
مليكه: ابتسامه سخريه. كل ده وفقيره!
آدm: انتي فقيرة مشاعر. فقيره حب. فقيرة احساس بالغير، زياد اغنى منك يا مليكه، زياد عنده حب يكفى العالم كله، زياد عنده احساس ومشاعر مش موجودين عند اى واحده غنيه زيك.
وت عـ.ـر.في ان زياد جمال ده، أبوه جمال الله يرحمه ليه جميل في رقبتنا و لحد ما نمـ.ـو.ت مش هنقدر نسده.
مليكه: زياد وجميل، جميل ايه ده بقى ان شاء الله.
آدm: بلاش اسلوبك ده. احب افكرك بس قبل ما اقولك. زياد عمل ايه، ان جدك خالد الله يرحمه. كان فاتح محل ورد. يعني مكانش غني قوي زي ما انتي شوفتيه. في اخر ايامه، لا يا حبيبتي ابويا، كان فاتح محل ورد. بياع. وكان حاله على قده...
أما. بقى الجميل. اللي عملوا زياد وابوه، ان ابوه انقذ جدتك نهاد الله يرحمها من المـ.ـو.ت. واخدها عنده. رغم ديق الحال. وعيشها معاهم
8 سنين! 8 سنين. اكل وشرب وعلاج ولبس! ولا اشتكى ولا مل. وكان سايب كل حاجه على ربنا...
اما بقى زياد! هو السبب في اني اكشف قـ.ـا.تل جدك حسين الصاوي. وكان مستعد انه يضحي بنفسه علشان يجيب حق ابوه. وهو ابن 10 سنين. وكمان وقف جمبك وساعدك. وانا قربت منه. وعرفت دmاغه فيها ايه. وكان نفسه يبقى ظابط. او دكتور لما يكبر. وانا كنت شايفه هيبقى ظابظ مخابرات مفيش بعد كدا. لكن شاف البـ.ـنت اللي بيحبها من اول ما اتولدت. وشالها بين ايديه. حابه تدخل تجاره. قال مش مهم مستقبلي، المهم ان مليكه تكون حاجه كويسه. وتدخل حاجه بتحبها. وغير مساره. وضحى بحلمه. ودخل كليه تجاره علشان خاطرك. وعلشان خاطر يراجعلك اهم حاجه تبقي موجوده جمبه. لكن جيتى انتى بغباءك وتكبرك وغــــرورك. الل ملوش اى لزمه. اهنتيه. وزعلتيه بكلامك. وانتي فكرتي. ان زياد هيبقى تحت طوعك، لا زياد كان بيعملك كل حاجه بحب، لانه كان بيحبك يا مليكه، زياد انا اتمناه لبـ.ـنتي. واتمناه ابني. انتي خسرتي يا مليكه. خسرتي راجـ.ـل كان بيحبك وعشقك للاسف...
مليكه: واقفه مصدومه. زياد! زياد بيحبني انا!
آدm: الظاهر انتى ماخدتيش بالك من اللي انا قولته، زياد كان بيحبك. كاااان، ونصيحه فوقي قبل فوات الاوان، لانك لو فضلتى بأسلوبك وتصرفاتك دى، هتخسرى اكتر من كدا.
رينو: جات من وراهم. بابي. بابي يلا علشان الغدا جاهز. وعمو جاسر مستنيك.
آدm: هز راسه بحب. حاضر يا حبيبتي...
وبص ل مليكه. وسابها ومشي
مليكه واقفه مكانها. مصدومه. وبتراجع شريط ذكرياتها. مع زياد...
آدm: راح عندهم وكانت الترابيزه عليها. جميع انواع المشاوي...
آدm: بص ل جاسر. هي الحريم هتقعد فين.
جاسر: ابتسم، علشان عارف ان آدm غيران على مريم، ما تقلقش انا ومالك مجهزين الخيمه اللي هناك دي، علشان الستات تقعد براحتها.
آدm: لا تمام اووى. اووى
نور: قاعده زهقانه. لأن محمد لسه ماجاش والساعه عدت 3 ومكسوفه تتصل عليه.
جاسر: يلا يا جماعه اتفضلوا الغداجاهز. بسم الله.
مالك: ايوه يلا يا جماعه. والدكتور محمد على وصول. ثواني ويكون داخل علينا، وفعلا. اهوووو الدكتور وصل.
نور: لفت بسرعه. وكان محمد جاي ولابس بنطلون وقميص شيك جدا ومشمر الكم. ولابس الساعه. والنضاره. وماسك فونه ومفاتيحه. وقرب منهم وبرفانه. اخترق قلب نور. وابتسمت.
محمد: السلاااااام عليكم.
كلهم: وعليكم السلااااام
شيرين: ايه يا حبيبي اللي اخرك كده...
محمد: عينيه على نور. اسف يا ست الكل. كان ورايا كشف في المستشفى. وخلصت وجيت بسرعه. ده انا حتى لبست في المكتب. وسلم على الكل. ووصل ل عند نور وهز راسه. ازيك يا نور.
نور: بخجل. احم الحمد لله يا محمد. حمد لله على سلامتك.
محمد: بحب. الله يسلمك.
رينو: ما تيلا بقى يجماعه. انا جعانه قوي. والأكل هيبرد، كلهم ضحكوا...
جاسر: ملك يا حبيبتي خدى البنات و مدام شيرين. واقعدوا في الخيمه. علشان تاخدو راحتكم.
ملك: بابتسامه. حاضر يا حبيبي، وقامت
مصطفى: لا يا حبيبي سيب شيرين جمبي مش هتفارقني. ولا ايه يا روحي!
شيرين: عمري ما فارقك ابدا يا حبيبي...
أشرف: ااااه الحب ولع في الدره. وضحكوا كلهم.
رنا: قامت. طارق: رايحه فين يا رنا.
رنا: حبيبي هاقوم اتغدى جوه مع مريم والبنات
طارق: امم خلاص انا هاقوم اتغدى معاكي
آدm: انت ياض هتفضل عبـ.ـيـ.ـط لحد امتى
رنا: هههههه. حبيبي ما ينفعش اللي جوه منتقبين.
طارق: شـ.ـدها من ايديها. يبقى تقعدي جمبي هنا...
وتاكلي وانتي جمبي...
رنا: بس. يا طارق!
طارق: ولا كلمه. ومن غير بس، هتاكلي وانتي معايا. كلهم ضحكو. ورنا استسلمت ل.
طارق، وفعلا قعدت شيرين جمب مصطفى.
ورنا جمب طارق
ومريم: استاذنتهم. وبصت ل آدm اللي غمزلها.
ومراد متابعه بخبث. وادm بالصدفه شاف مراد عينه على ابوه. اللي برقله بغـ.ـيظ اول ما شافه.
مراد: احم واتعدل، ومحمد قعد وعيونه على نور اللي ماشيه في اتجاه الخيمه.
وكل الشباب والرجـ.ـاله وشيرين ورنا مع بعض...
وطارق: كان بيأكل رنا غـ.ـصـ.ـب عنها. ويحطلها الأكل ف بقها بالعافيه. وكلهم هلكو ضحك ع طارق.
اما البنات ومريم وملك وهنا مع بعض. وبدءو اكل.
ومليكه كانت بتاكل وهي سرحانه في كلام آدm.
بعد شويه.
رينو أكلت. وقامت. وقالت اااه تمت عملية تعبئه الكرش بنجاح. وضحكو عليها. انا رايحه اغسل ايدي.
نور: استنى يارينو خديني معاكى
وفريحه. ومريم. وريتال قامو كلهم ورا بعض
و الرجـ.ـاله. اكلو وخلصوا كلهم...
كده الكل اكل الحمد لله. وظبطه كل حاجه.
آدm: يلا يا شباب العصر أذن علشان نصلي جماعه.
والكل بدء يقوم يتوضأ. والشباب فرشو سجاد في الجنينه...
وآدm: صلي بالرجـ.ـاله. جماعه...
اما البنات. اتوضو وصلو في الخيمه. ومريم اللي صلت بيهم. وبعد الصلاه قعدو كلهم في الجنينه مع بعض يهزر ويضحكوا...
وكل حبيب عينه على حبيبته، ولغه العيون كانت اكتر من لغه الكلام...
مالك: جه. عليهم. وماسك كوره ف ايده. يلا ياجماعه.
الكل. انتبه. فهد يلا فين. وايه الكوره دى.
مالك: هنلعب كلنا مـ.ـا.تش صغير. ومن فرقين
زين: ايوه بقى. انا موافق وهكون ف فريق محمد طبعا.
الشباب عارفين طبعا أن محمد مدmن كوره وحريف فيها. وبدء الصوت يعلا. وكل واحد عايز محمد ف فريقه. وطبعا نور. مبسوطه. إن الكل بيتخانق وعايز حبيبها.
محمد. باااااس. باااااس. اهدو. احنا هنتقسم لفرقين.
مراد. وزين. وفهد. وفارس. ويوسف. ومالك. فريق
وآدm. وطارق. وأشرف. وجاسر. وحسام. وانا.
فريق
وبابا مصطفى هيبقى الحكم.
الشباب. اعترضو. لانهم عايزين محمد معاهم. وطارق. كان هيتخانق معاهم علشان عايز محمد معاهم.
والكل واقف يضحك عليهم. واخيرا كلام طارق. الل مشى عليهم. وإن المـ.ـا.تش اتقسم. زى ما محمد قال. والشباب. راحو ورا الفيلا. يظبطو للمـ.ـا.تش...
ورنا. هتمـ.ـو.ت ضحك هي وشيرين ع طارق.
مريم: حبيبي.
آدm: عيونه.
مريم: تسلملي عيونك. مش هتقولي بقى العلبه القطيفه التانيه دي لمين!
آدm: بغلاسه. لاء.
مريم: كشرت عينيها. واتقمصت...
آدm: ضحك عليها ههههههههه. حبيبتي انا ياناس الل بيزعل بره البيت. عارفه انتى لو ف البيت. وشوفت القمصه دى كنت اكلتلك. بحبك يابت. وبعدين دى مفاجأه. يقلب آدm
مليكه: جت. وقفت جمب آدm...
ماليكه: خالو آدm...
آدm: بص ليها نعم يا ماليكه
مليكه: هو زياد فين.
↚
مليكه: خالو آدm.
آدm: بصلها نعم يا مليكه!
مليكه: هو زياد فين!
آدm: زياد عايش حياته يا مليكه. وياريت مـ.ـا.تفكريش فيه علشان هو مابقاش فاكرك. وسابها واستاذن. مريم حبيبتي تعالى نقعد على الارض تحت الشجره دي.
مريم: قامت وجواها زعلان على مليكه...
بعد شويه. جه مالك. يلا ياجماعه. ع المـ.ـا.تش وكل حاجه جاهزه.
هنا: اشرف ياحبيبى.
اشرف: عيون أشرف نعم ياروحي.
هنا: ما تستنو شويه. هو لازم المـ.ـا.تش دلوقتي. انا حبا انك تفضل جمبى كدا
أشرف: هييح. دلوقتي. جايه تقولى ده دلوقتي. عموما لما نروح. وبعدين ياقلبى. الدنيا قربت تبقى ليل. يدوبك نلحق. وعايزين نلعب ونرجع الماضي. بس اهم. حاجه شجعينى. هههههههههه
هنا: ماشى يقلبى انا هشجعك ع طول
أشرف: بغمزه ع طول
هنا: اتكسفت. قوم بقى آدm والكل اتحركو
أشرف: ماشى. تعالى يلا. الشباب. مجهزين كل حاجه وكمان ف كراسى. ليكو. علشان تشجعونا.
هنا: قامت معاه. وكمان مصطفى وشيرين. وجاسر. اخد ملك. وطارق اخد. رنا. وحسام اخد هدى.
وآدm ماشى هو ومريم. كأنهم بيحبو ف بعض.
وكل البنات راحت. فهد. نده ع رينو وحجزلها. كرسى قدام. وكمان يوسف. حجز لمريم. وماليكه. قعدت ف ركن وفتحت الفون. ومتفرجتش ولااتكلمت.
وآدm. وصل وقعد مريم. ف آخر كرسى. وقالها انتى تقعدي هنا جمب اختك ومتقعديش قدام. مريم ابتسمت. محمد. نده ع نور. وقعدها قدام. وقالها تعالى انا حجزتلك كرسى. علشان اشوفك. اتحمس واكسب
نور: محمد. انت مش محتاج. تتحمس. انا واثقه انك هتكسب. انت محمد عزيز مش اى حد.
محمد: طيب امسكى بقى. الساعه والفون. والمفاتيح دى معاكى.
نور: ف حاجه. ف جيبك. هاتها علشان متقعش.
محمد: لاا. متقلقيش. ثوانى وجاى. ومحمد اتحرك. وبعدها رجع تانى. وقالها امسكى. المحفظه دى معاكى. وخلى بالك منى. مش من الحجات دى وضحكو.
وكل البنات قعدت. والشباب. ف الملعب. واتقسمو لفرقين. وبدؤه المـ.ـا.تش.
وكان اكتر. لعيب محترف طبعا محمد. بيلعب. باحترافيه. وحس انه مشتاق للكوره. اووى. وبدء يرقصها ع رجله. والكل يهجم عليه وه. يتفادى. ومحدش ف كفاءته. لكن مراد وفهد بيلعبو كوره حلو اوى. طارق طبعا مبسوط من شكل الخصم. واتأكد ان محمد هيكسب. مراد قرب واخد الكوره
وشاطها. بعيد ودخل جوووول. ف طارق الل واقف حرس مرمى. وفريحه. قامت سقفت. برر افوووو يامراد. الله عليك.
رينو: سقفت. الله عليك ياحبيب والديك. ايه الجمال ده. ايه الحلاوه دى. والبنات ومريم ضحكو عليها.
اما نور. زعلانه لكنها متأكده أن محمد. ع رأي آدm سايبهم ياكلو عيش.
ف الملعب. كل ما الكوره تبقى مع آدm. ومراد يقرب منه. آدm يلسع مراد ع قفاه. ومصطفى صفر انذار. ل آدm.
ومراد: اقسم انه يتسبب لابوه ف طرده من المـ.ـا.تش.
ايه ده. ايه ده. جووووووول. محمد. محمد محمد. جاب جول ف مالك الل واقف حرس مرمى. نور وقفت وسقفت. وكمان رينو. الل بتشجع الكوره الحلوه. وطارق بيجرى ف الملعب هو وآدm واشرف. وبيغـ.ـيظو فريق الشباب.
فهد ومراد وزين ويوسف وفارس. متغاظين. تعادل
وبدء لعب من تانى ومحمد اخد الكوره ترقيص. لحد ماوصل عند مالك. وبحركه بسيطه. دخل الجوووول الل بعدو. واكتر 2 فرحانين نور ورينو
وباقى البنات زعلانه.
رينو: حلوووه بالزاف. حلوه. حلوه. حلوه الله عليك. يامحمد ياعزيز. موووو عزيز. الله عليك. يبنى والله. والكل حب تعليقات رينو.
وكملو لعب وجابو اجوال تانى وقربو للنهايه. واخيرا. مصطفى. العن وبفخر. إن فريق محمد عزيز كسب 4 وفريق مراد العدوي 1
واخيرا. المـ.ـا.تش خلص. وكلهم ضحكو وفرحو وكان وقت جميل جداااااا
نور: راحت ع محمد. بفخر. وجابتله ميا. ومناديل
وآدm راح قعد جمب مريم. هههه هرتلك قفا مراد.
وكل حبيب. راح لحبيبه يطمن عليه. وبصفة القرابه محدش شك ف حاجه.
وطارق. الل كان مبسوط. وبيغـ.ـيظ ف الفريق الخسران. ورنا. بتستعجب ع جنون طارق. الل بتعشقه.
وبعدها. استريحو شويه والليل جه. عليهم. وقعدو كلهم مع بعض يهزرو
وآدm اخد. اميرته وقعدو تحت الشجره. جمب منهم
فهد: عيونه على رينو. ومتغاظ من هزارها مع البنات. وكمان مع يوسف ومالك. وبيصك على اسنانه من الغـ.ـيظ، راح قعد جمبها. رينو.
رينو: نعم يا فهد...
فهد: بتريقه. حاولي يعني بعد اذنك تبطلي هزار شويه.
رينو: فهمت انه غيران عليها. وابتسمت بمكر. ليه بس يا فهد! انا باتكلم عادي خالص. والله مابهزرش يعني. وبعدين انا بضحك لان يوسف دmه خفيف اوى النهارده...
فهد: قبض على ايده، رينووو...
رينو: نعم يا فهد.
فهد: سمعتيني قولت ايه صح!
رينو: ببرود. مااخدتش بالي. انت قولت حاجه تاني دلوقتي.
فهد ؛ قرب يجيب اخرو خلاص. رينووو
رينو: ايوه يا فهد.
فهد: اتلمي احسن ليكى ماشي.
رينو: بصتله بغـ.ـيظ. ايه اتلمي دي. خد بالك من كلامك
فهد: انا واخد بالي اوووي يا لارين. ولو عايزه اليوم يعدي على خير. اتلمي لكن لو عايزاها. دm للركب انا مستعد، ماشي وسابها واتحرك
رينو: خافت منه لأن فهد لما بيجيب اخره بيناديلها باسمها، وسكتت
مراد: قاعد ولازق في طارق
طارق: ما تقوم يالا من جمبي. انت لازق فيا كده ليه!
مراد: الله انت مش حمايا.
طارق: حماك! وعلشان حماك تلزق فيا كده.
مراد: ما انت مش راضي تخليني اتمشى من فريحه في الضلمه دي.
طارق: بغـ.ـيظ ما تلم نفسك يالا. الدنيا بقت ليل وعايز، تتمشى مع بـ.ـنتي في الجنينه.
مراد: وفيها ايه. ده انا حتى هاحميها
طارق: تحميها! وهاتحميها من ايه ان شاء الله يابن العدوي.
مراد: هاحميها طبعا. افرض وهي ماشيه لوحدها كده طلع عليها اسد في الجنينه. او مثلا نمر، او كـ.ـلـ.ـب البحر...
طارق: بغباء. كـ.ـلـ.ـب البحر. وهو فى. في الجنينه كـ.ـلـ.ـب بحر، وبص ل رنا هو كـ.ـلـ.ـب البحر مش بيبقى في البحر...
مراد: ضحك بصوته كله. ورنا كمان ضحكت. والكل انتبه...
مراد: يعني هي الجنينه فيها اسد ونمر، نام يا طارق نام.
طارق: بغـ.ـيظ، زاقو قووم يالا انت. من جمبي.
روح اقعد جمب ابوك.
مراد: بص على ابوه. وحط ايدو ع قفاه. لا يا عم ابويا خلاص بيخطط.
طارق: بيخطط لايه!
مراد: بيخطط للانتقام منى. يا طارق. ابويا هينتقم مني على الل انا باعمله فيه...
طارق: يقدر وانا موجود. ولا تخاف ياض. انا في ضهرك ع طول
مراد: وده الل مخــــوفني. يا طارق انك في ضهري.
رنا ههههههههه. جـ.ـا.مده اقسم بالله. قولت فوله واتقسمت نصين.
طارق: بص ل رنا. ويا ترى الفوله دي حلوه ولا وحشه!
رنا: مسوسه. فوله مسوسه. يا حبيبي هههههه
طارق: اتغاظ. قوووم يالا انت. من جمبى يالا.
مراد: هاتمشي مع فريحه.
طارق: اقعد يالا انت جمبى يالا.
زين: قاعد جمب اشرف، خالو اشرف عامل ايه.
أشرف: الحمد لله يا زين يا حبيبي. انت عامل ايه في الجامعه. واللغات دي.
زين: لا الحمد لله كله تمام. ياخالو
اشرف: الحمد لله يا زين. وعايزك تاخد بالك من ريتال في الجامعه. وتخلي عينك عليها.
زين: وهو انا بعمل غير كده...
اشرف: بتقول ايه يا زين يابنى
زين: ها. لا. طبعا. طبعا يا خالو. ريتال في عينيه طبعا. وما حدش يقدر يعملها حاجه في الجامعه، وبراجع ليها كمان.
اشرف: وده الل مطمنى ع بـ.ـنتى، وايوه يا حبيبي هي قالتلي انك بتراجع ليها على طول. واخر حاجه الاسبانيه مش كده.
زين: بلع ريقه بصعوبه. اا. ااه طبعا دي الاسبانيه دي صعبه قوي...
اشرف: يازين يبنى. طول ما انت جمبها انا مش قلقان.
يوسف: قاعد جمب حسام وبيتكلم معاه في امور مختلفه. وبيطمن على زياد من خلاله.
فهد: راح قاعد جمب آدm: عمو آدm. عامل ايه.
آدm: تعالى يا حبيبي، يعني هي جت عليك
فهد: بعدm فهم. احم. مش فاهم.
آدm: مش مهم. قولي بقى عايز ايه...
فهد: حاسس انه مكشوف اوي. لانه عايز يقرب من آدm اكتر، علشان خاطر رينو. احم. ابدا انا جاي اقعد مع حضرتك شويه
آدm: يا سلام. اتفضل يا بن طارق. تعالى.
فهد: احم لا. انا اطمنت على حضرتك. هاروح اشوف مالك وفارس واستاذن
وبعدها آدm هههههههههه
مريم: استغربت. بتضحك على ايه يا حبيبي
آدm: بص ياروحي عليهم كده.
مريم: بصت. وكلهم قاعدين جمب بعض عادي. ايه يا حبيبي مش فاهمه. ما هما قاعدين كويسين وكلهم مبسوطين.
آدm: بصي يا قلبي، مراد ابنك. لازق في طارق وهيطققو من جنابه. علشان خاطر فريحه...
اما يوسف قاعد جمب حسام. علشان خاطر مريم.
وابنك زين. لازق في اشرف. علشان خاطر بـ.ـنته ريتال. والواد فهد. جاي يقعد جمبي علشان خاطر رينو بـ.ـنتك...
مريم: بدهشه. ايه ده يا آدm، يعني انت عارف ان فهد...
آدm: حبيبتي. انتي هتفضلي هبله لحد امتى. انا شغلتي ظابط. ظابط يعني كان زماني دلوقت لوا.
حبيبتي: فهد بيحب رينو. وهيفرقع. انها بتهزر وتضحك، ومراد هيمـ.ـو.ت ويتمشي مع فريحه بس علشان الوقت ليل ما ينفعش، اما يوسف بيحب مريم من زمان، وكمان زين ابنك بيحب ريتال. وخلاها تدخل نفسه الكليه معاه...
مريم: طيب ومالك.
آدm: لا. مالك لا. بس شايف ان في لمعه حب في عينيه. وهااا ممكن يفرحنا قريب.
مريم: طيب. وفارس!
آدm: فارس لا. بس برده حاسس ان في بذره اتزرعت جواه. لانه تصرفاته النهارده غريبه. فاكك شويه كده صح...
مريم: فعلا يا حبيبي. انا اول مره اشوفه بيتحرك بحريه كده معاهم، الاول كان بيتجنبنا. ويقعد لوحده.
مريم: بزعل. طيب. ومليكه!
آدm: لااا. مليكه مشوارها طويل. ولسه مانعرفش. لكن هنعرف بعدين.
مريم: اتنهدت. طيب ونور يا آدm.
آدm: نور. ولسه هيتكلم...
محمد: ايه يا جماعه. قاعدين لوحدكو ليه.
آدm: اقعد. انا بحب اقعد على الارض. وتحت الشجر متعه لوحدها اقعد...
محمد: جمبهم. والقعده عند الكل كانت عبـ.ـاره عن ترابيزه كبيره كل واحد ومـ.ـر.اته قاعدين عليها جمب بعض.
وترابيزه. تانيه للشباب قاعدين جمب بعض.
وترابيزه. تالته للبنات قاعدين جمب بعض.
وادm ومريم ومحمد قاعدين على الارض. وكلهم بيضحكوا بيهزروا، وكل حبيب عينه على حبيبته.
رينو: انا عطشانه قوي. وشافت الازازه فاضيه هي الميه خلصت! لما اقوم اجيب ازازه من جوه...
نور: لا خليكي انا هاقوم اجيب ازازه...
رينو: حبيبتي انتى والله حاسه بيا شكرا يا نور.
نور: قامت وسحبت الكرسي ولسه بتلف...
كان محمد وقف ونده على نور في وسط كل الموجودين...
محمد: نووور...
الكل انتبه وسكت. ونور لفت ل محمد وبصتله وقبل ما ترد...
محمد: تتجوزيني...
الصدmه: نزلت على الكل ما عدا آدm.
نور: واقفه. وما استوعبتش. وما ردتش
محمد: تتجوزيني يا نور...
مريم: اتصـ.ـد.مت. وشيرين ومصطفى ومراد اتعدل وفهد وطارق وزين اتصـ.ـد.موا والكل في حاله بلاها.
ورينو اللي كانت فرحانه قوي...
محمد: اتحرك. وراح وقف قدام نور
محمد: نوري تتجوزيني...
نور: واقفه. وعيونها دmعت وخافت. ومشاعر كتير متلخبطه. ومش عارفه تعمل اي رد فعل.
آدm: ابتسم. ومريم بصت ل آدm وباس مريم من خدها. محمد اتقدm ل نور امبـ.ـارح. واتفق أنه هيخطبها انهردا. مريم عيونها دmعت وفرحت قوي
نور: ا. اانا. اا. انا.
محمد: كان ماسك علبه في ايده. وطلعها من جيبه اول ما وقف. ونزل على ركبه قدام نور. وفتحلها العلبه اللي كانت فيها خاتم ودبله.
موافقه تتجوزيني
نور: بصت ل آدm ومريم، ومريم هزت براسها ليها بالموافقه. والكل كان مدهوش ومبسوط.
نور: الدmـ.ـو.ع نزلت من عينيها، ايوه. ايوه موافقه جدا يا محمد.
محمد: مسك الخاتم. وفي نفس الوقت مالك شغل الاضواء اللي كانت على الشجر وكانت اضاءه في منتهى الرومانسيه. وكان محمد متفق مع مالك يعمل كل ده.
ونور: شافت الانوار وفرحت قوي وحطت ايديها على بقها. وحست بسعاده. وماكانتش مصدقه.
ومحمد: مسك الخاتم و لبس الخاتم ل نور.
وفهد: واقف وصفر كتير قوي. والكل كان مبسوط وكلهم سقفوا بحراره. وفرحت ورينو كانت اكتر واحده مبسوطه. وحاولت تزغرط على قد ما تقدر.
لكن سكتت بنظره تحذيريه من فهد اللي استحلف لها. وكأنه بيقولهالها صريحه. انتي بتاعتي وما ينفعش تعملي كده...
محمد: باس ايد نور. ووقف مكانه. وكان عايز يحـ.ـضـ.ـنها. لكن كان قلبه بيدق ومتـ.ـو.تر. وكمان مش عايز يحرج نور قدام العيله.
نور: مسكت الدبله برعشه وحاولت تلبس محمد الدبله. وقلبهم الاتنين كان في مسابقه. مين بيدق اكتر. وطبعا قلب محمد فاز بالمسابقه...
وبعدها: داده سنيه. والبنات طلعو بصوانى شربات اللي كان مالك قايلها عليها. وكمان جاسر وملك اتفاجو بالشربات. والكل شرب. وداده سنيه زغرطت بفرحه اكتر من مره. ورينو وفقت جمبها. وبتتفرج ع داده سنيه. وهي بتزغط، وعيزا تتعلمها لانها بتزغرط حلو.
ومالك اخد فهد وزين. جابوا السماعات من جوه الفيلا وشغلوا ميوزك. والكل كان مبسوط.
مصطفى: قام وراح لابنه وسلم عليه بفرحه. انا كان نفسي تبقى الخطوبه في الفيلا عندي لكن ملحوقه...
شيرين: حـ.ـضـ.ـنت ابنها بدmـ.ـو.ع. اخيرا. اخيرا يابن قلبي استريحت. وفرحت. وسلمو ع نور
جاسر: وهو هنا ايه. وعندك ايه. يا مصطفى باشا احنا واحد.
مصطفى: طبعا. طبعا يا جاسر. ربنا يديم المحبه
رينو: حـ.ـضـ.ـنت نور بفرحه. وكمان من فرحتها حـ.ـضـ.ـنت محمد. ودي كانت كارثه وهتدفع تمنها بعدين. من فهد الل ولع نار...
رينو: مبروك. مبروك يا ابيه محمد. مبروك يا نور انا فرحانه قوي. قوى
فريحه: جريت على نور وحـ.ـضـ.ـنتها. وشوشتها مبروك يا سوسه والله ماشي لينا قاعده بعدين وباستها مبروك يا نور.
ريتال: بفرحه راحت حـ.ـضـ.ـنت عمها محمد. مبروك يا عمو بجد. انا مبسوطه علشانك قوي. وسلمت على نور مبروك يا نور الف الف مبروك يا حبيبتي. وطبعا ردو عليها.
و مريم الصغيره راحت سلمت وبعدها يوسف اللي حـ.ـضـ.ـن عمو جـ.ـا.مد. الف مبروك يا عمو. احلى خبر النهارده. وسلم وبـ.ـارك ل نور. وفارس جه وسلم وبـ.ـارك. واشرف حـ.ـضـ.ـن اخوه ومش عارف ليه هو دmع. وبـ.ـارك واتنهد وباس جبهة اخوه. اخيرا. اخيرا هنفرح بيك. وباس جابهة نور مبروك يا حبيبتي. وفهد جه وجواه غـ.ـيظ مكبت من رينو اللي واقفه جمب نور، لكن سلم على محمد بحب، مبروك يا خالو. الف الف مبروك. مبروك يا نور ربنا يتمم بخير. وبص ل رينو بنظرة غـــضــــب عقبالك يا انسه لارين...
رينو: كشت في نفسها...
الكل سلم وبـ.ـارك وجه زين بدmـ.ـو.ع بـ.ـارك لاخته ومشاعر مختلطه وحـ.ـضـ.ـنها. وكمان حـ.ـضـ.ـن محمد بحب.
وجه مراد سلم على محمد الاول وبـ.ـارك وحـ.ـضـ.ـنه. وبعدها. بص ل توأمه وسكت. ونور هي اللي حـ.ـضـ.ـنت مراد، ومراد حـ.ـضـ.ـنها حـ.ـضـ.ـن اب و مسد على حجابها ومراد حاسس ان بـ.ـنته اللي اتخطبت، ومشاعر حلوه جواه. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه وباس ايديها بحب مبروك يا قلبي. نور الله يبـ.ـارك فيك يا مراد، مراد سابهم وراح وقف في مكان لوحده.
الكل سلم وبـ.ـارك جات هنا سلمت على محمد وبـ.ـاركت. وبـ.ـاركت ل نور. ورنا وطارق وملك كده الكل سلم وبـ.ـارك، فاضل مريم وآدm.
مريم: قدmت برعشه في قلبها وجـ.ـسمها و احساس غريب. بـ.ـنتي كبرت. بـ.ـنتي اتخطبت. وفي لحظه كده. وقربت من محمد وسلمت عليه وبـ.ـاركت بدmـ.ـو.ع. لأن محمد يعتبر نور عينيها وحبيبها وابنها. محمد اخد مريم كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ومريم بكت في حـ.ـضـ.ـنه. مش مصدقه اخيرا قلبك ارتاح يامحمد. واخيرا نور بـ.ـنتها في امان، رينو ونور عينيهم دmعو.
وآدm على قد ما هو غيران. ان مريم في حـ.ـضـ.ـن محمد. لكن صعبت عليه مريم. وزعل وقال ياريتني عرفتها انا كنت عايز اعملها مفاجاه...
مريم خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وسلمت على نور وباست جابهتها وحـ.ـضـ.ـنتها بدmـ.ـو.ع اكتر. ونور باست على ايديها. نور ايه يا مامي بتعيطي ليه ارجوكي ما تعيطيش.
مريم: دي دmـ.ـو.ع الفرح يا قلبي. الف الف مبروك وربنا يديم عليكو الفرحه والسعاده. وراحت وقفت جمب اختها شيرين وحـ.ـضـ.ـنتها ودmـ.ـو.عهم نازله و بعدها بـ.ـاركو لبعض...
آدm: اخيرا جه. وقف قصاد محمد ومشاعر جواه مختلفه ومختلطه ومتلخبطه. ما بين اب وصديق.
ونور دي عنده مش اي حد. دى نور المدلله حبيبه باباها...
آدm: وقف واخد محمد في حـ.ـضـ.ـنه ومش عارف يتكلم. وبيكابر ومش عايز الدmعه تنزل من عينه.
وخرج من حـ.ـضـ.ـن محمد وقال بصوت مهزوز مبروك عليك نور.
ولف ل نور اللي بتعيط و اخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه كأنه بيحاول يشبع من بـ.ـنته. لان محمد اتفق مع آدm ان الفرح تانى ايام العيد الصغير. وان نور هتكمل دراسه في بيت محمد. وانه هيساعدها في كل امور الطب. زي ما كان بيعمل واكتر.
وآدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ده معه نزلت على حجاب نور اللي بتعيط في حـ.ـضـ.ـن باباها. مع انها لسه خطوبه واخيرا آدm خرجها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها مبروك يا حبيبتي الف الف مبروك.
نور: بدmـ.ـو.ع. الله يبـ.ـارك فيك يابابي.
وبكده الكل بـ.ـارك وهنا...
ونور كانت عايزه تحـ.ـضـ.ـن محمد وتشكره على المفاجاه الجميله دي...
والميوزك اشتغل والكل بيسقف وبيغني...
هنا الكل حاسس ان محمد ايدا دفعه للكل.
يوسف قام واتشجع. وقال باااااس. الكل يسمعني لو سمحتو. والكل انتبه وكان محمد ماسك كف نور في كف ايده وواقف يسمع. يوسف هيقول ايه، والكل سكت. ويوسف كمان سكت...
طارق: ادينا سكتنا اهو. ما تتكلم يا معلم عايز تقول ايه.
يوسف: ها اه. احم. انا. انا طبعا مايرضنيش ان عمي محمد يخطب لوحده. لازم طبعا اسندوا واقف جمبه واخطب معاه، اغلب الموجودين مش فاهمين...
طارق: قصدك ايه يخطب لوحده. هو الواحد بيخطب ومعاه حد ولا ايه. ما تركز في كلامك. مش عايزين لخبطه. الواحد متلخبط لوحده، مصطفى ضحك على حفيده المتلخبط. ويوسف بص ل جدو مصطفى. انه ينقذ الموقف.
مصطفى: اتحرك وقام. انا هفهمك. يوسف حفيدي عايز هو كمان يخطب.
مريم الصغيره اول ما سمعت قلبها اتحرك من مكانه. ومسكت فستانها بايديها وبلعت ريقها بصعوبه استر يا رب هو المـ.ـجـ.ـنو.ن ده هيعمل ايه!
طارق: يخطب، يخطب مين!
أشرف: اتحرك جمب ابنه. وبص وقال خالي حسام او صديقي الصدوق حسام الجزار. طبعا احنا كنا هناخد معاد ونيجي نقابلك. بس انت عارف بقى الموضه في الحب، المهم انا ووالدي يشرفني ويسعدني طبعا اني اطلب ايد بـ.ـنتنا مريم الجزار. ل.
يوسف عزيز ابني. الكل واقف والفرحه شكلها كده هتبقى فرحتين. لكن الكل مترقب. يا ترى حسام هيوافق ولا لا. وبعد سكون ل ثواني. كأنها ساعات على يوسف.
حسام: وانا مش هلاقي ل مريم بـ.ـنتي احسن من حفيدك يا مصطفى باشا. ولا هلاقي احسن من ابنك يا اشرف وانا موافق وربنا يتمم بخير يا رب.
مريم: هتمـ.ـو.ت مكانها. ويوسف بجد. بجد يعني انت وافقت...
حسام: ضحك والكل. ايوه يا حبيبي وافقت. والف مبروك...
يوسف: حـ.ـضـ.ـن ابوه. وحـ.ـضـ.ـن جدو وباس على ايده كانه مش مصدق. والفرحه واضحه عليه.
ومحمد سرق في اللحظه دي والكل واقف مشغول وبيبـ.ـارك. ل يوسف. باس على ايد نور. وباسها من خدها اللي خلت قلب محمد كان هيقف من الحب اللي جواه، مبروك ياقلب محمد
ونور: اتسمرت مكانها وماردتش وما عملتش اي رد فعل. غير ان وشها بقى جمره نار...
يوسف: بيسلم على الكل...
آدm: قرب من مريم. وخرج العلبه القطيفه. وفتحها ل مريم وكان جواها خاتم ودبله وكان شاريهم هديه. ل نور ومحمد. لكن محمد صمم ان اول حاجه هتلبسها نور تبقى من ماله الخاص
آدm: حبيبتي.
مريم: جواها زعلان من آدm علشان خبي عليها وهو قالها في مفاجاه لكن ماكنتش تتوقع ان المفاجاه تبقى خطوبه بـ.ـنتها. وما تعرفش، نعم. يابو مراد.
آدm: عارف انها زعلانه واتأكد من ده. لكن هيشرحلها كل حاجه بعدين. بصي يا حبيبتي انا كنت جايب الهديه دي ل محمد ونور. لكن هو جابلها
ودلوقتي يوسف خطب مريم فاجأه. واكيد مش عامل حسابه. ايه رايك تقدmيلهم دي كهديه خطوبتهم...
مريم: ابتسمت. علشان بـ.ـنت اخوها هتفرح اخيرا. احم فكره كويسه واخدت العلبه وهتتحرك.
يوسف: سلم على حسام وهدى. وراحووقف قدام مريم. ولسه هيقولها ان بكره هيجيبلها الخاتم ويلبسوليها في الجامعه، لكن مريم جات في الوقت المناسب...
مريم: اتفضل يا عريس وقدmت العلبه وكان فيها دبله جميله قوي وخاتم تحفه فنيه.
يوسف: بص ل مريم ايه ده يا عمتو.
مريم: بحب وفرحه. حبيبي دي هديه خطوبتك و انا وعمك آدm. جبناها ليك ول مريم، ومن غير كلام واسئله كتير ازاي وامتى مش هجاوبك، وبعدين ايه مش عايز تثبت ان مريم خطيبتك ولا ايه...
يوسف: بس يا عمتو...
شيرين: ما تخلصنا بقى يا يوسف. خلينا نفرح.
مريم الصغيره عينيها دmعت. وحـ.ـضـ.ـنت عمتها شكرا يا عمتو بجد شكرا...
مريم: حبيبتي انتي بـ.ـنتي الصغيره، يلا يا يوسف مبروك يا حبيبي ولبس عروستك الخاتم بقي.
وفعلا يوسف اخد الخاتم ولبسه ل مريم وكان على قدها بالضبط. والدبله كمان جات مظبوطه على يوسف، والكل بـ.ـارك وهنا. ماعدا مليكه اللي قاعده وجواها حرب. وحقد. واعصار. وحب. وعشق. وغيره. وغل وكل انواع التفكير المختلطه ف صراع جواها. وقاعده ومن غير اي رد فعل...
الكل بيغني ويرقص، و كانت ليله حلوه وجميله.
مش مهم المكان ولا الزمان، المهم ان هما فرحانين بجد...
طارق: هههههههه هههههههه
آدm: بتضحك على ايه يا قدري المنيل.
جاسر: صح يا طارق. رياكشناتك غريبه وبتضحك ليه!
طارق: ضـ.ـر.ب كف على كف. تصدق ياض يا آدm ياخويا. ان فيلا الصاوي دى مورزقه. وان الخطوبه فيها تبقى دوبل...
آدm: فهم. و ابتسم
جاسر: مش فاهم. مورزقه ودبل ايه ده
طارق: اشرف خطب اختك هنا. وفي نفس اليوم انا خطبت رنا، وكان في نفس المكان سبحان الله.
جاسر: صدق صح. ما اخدتش بالي. خلاص انا هغير اسم الصاوي. واسميها فيلا العشاق. ههه.
طارق: لاء سميها. فيلا يابخت من وفق راسين ف الحلال ههههههه وضحكوا
آدm: للحظه. لاحظ ان مراد مش موجود، واستاذنهم وقام، وراح دور وشاف. ان مراد قاعد تحت شجره بعيد شويه. ادm شافه كده وكان واضح على شكله أنه زعلان...
آدm: راح وقعد جمبه. ايه يا مراد قاعد كده ليه!
مراد: مسح دmعه نازله بسرعه. وادm شافها ولكن معلقش، ها قولي بقى يا عملي الاسود مالك.
مراد: ابدا يا بابا ما فيش حاجه. انا كويس.
آدm: مين اللي بيتكلم ده! مراد العدوي المستفز، لا لا مش معقول.
مراد: ابتسم...
آدm: قولي بقى مالك. وكمان الدmعه دي سببها ايه! انا استغربت طلعت بتحس زينا.
مراد: ابدا. يا بابا. فرحان لاختي نور.
آدm: والفرحه دي، تخليك قاعد هنا، وما تشاركهاش فرحتها.
مراد: مش عارف. جالي احساس غريب. ان محمد. بعد الحب ده كله انه اخيرا. هياخد الانسانه اللي بيحبها. ونورا اخيرا هتكون في امان...
لكن جوايا احساس ساعتها، ان نور دي مش اختي. كأني هسلم بـ.ـنتي ل محمد...
آدm: جواه مبسوط على حب مراد لاخته...
طيب ما هي بـ.ـنتك بجد، مش هي كانت جمبك خطوه بخطوه، من اول ما امك حملت فيكو، قعدتو 9 شهور مع بعض لوحدكم، وبعدها طلعتوا للنور والدنيا في ساعه واحده. وكبرتو اليوم بيومه مع بعض. ف من البديهي. اكيد هتبقى بـ.ـنتك واختك وصحبتك، احساسك طبيعي جدا...
مراده: اتنهد. ربنا يسعدها.
آدm: ههههههههههه.
مراد: بص ل آدm. بتضحك على ايه ياحاج!
آدm: مش مصدق. ان اللي بيتكلم ده، مراد ابني، وصك على اسنانه. المستفز. الجبله.
مراد: هههههههه حبيبي يا حاج والله. انا بس بحب ازاولك. انت حبيبي برده. ومهما كان انت ابويا. حبيبي.
آدm: ايوه. ايوه. جيب ورا. لكن وحياه امك ابدا.
مراد: برده لسه مصمم يا حاج
آدm: وزاد تصميمي. ان ما انتقمت منك. ما بقاش انا ادm العدوى.
مراد: طيب. ممكن نبذه مختصره بس عن الانتقام. او خلفيه صغيره. علشان اكون جاهز.
آدm: بنظرة شر. بكره. بكره هتاخد كل الخلفيات...
مراد: اي ياحاج البصه دي. وحد الله كده. ده حتى خطوبه بـ.ـنتك النهارده...
آدm: طيب ياخويا. قوم بقى افرح. وفرح اختك.
وآدm: قام، ومد ايده لابنه. وقومه من مكانه ومشيو قصاد بعض. وراح وبـ.ـارك تانى. ومراد رقص مع نور، ورينو بترقص مع نور. وكان فهد كل شويه يدخل يرقص ويوشوشها.
ان ايامها اللي جاي هتبقى. بلاك على راسها. وهددها لو رقصت تاني هيولع في الحفله. ورينو وبلعت ريقها بصعوبه. وراحت وقفت جمب امها...
اما فريحه كانت واقفه مستغربه من مراد، لانه قالها الاسبوع اللي جاي هيطلبها وها يلبسها الخاتم. وكانت النهارده فرصه. انه يعمل زي محمد ويوسف، لكن قالت يا ترى مراد متقدmليش ليه...
وكانت جواها زعلانه من مراد، لكن فرحانه ل مريم ونور. ومراد شايف نظرات فريحه، وراح وقف جمبها ايه ياروحي. واقفه هنا ليه.
فريحه: عادي. انا كنت بشرب ميا.
مراد: طيب. تعالي تعالي نحتفل بالمناسبه الحلوه دي، وعقبالك يافريحتى. واخدها من ايديها وراحوا يحتفلوا. وفريحه. فكت شويه علشان مراد جمبها.
ما لك: سابهم في الاحتفال وراح اتصل على ساره الل وحشاه. وردت
ساره: الو...
ما لك: الوو. ازيك يا قمر.
ساره: انا تمام انت ازيك. وعامل ايه
مالك: اتنهد لانه ساعتها كان نفسه يتقدm ل ساره زي محمد ويوسف. انا! انا مش عارف مبسوط على زعلان.
ساره: قعدت على السرير. ازاي بقى.
ما لك: ابدا يا ساره ما فيش حاجه اليوم بس كان طويل وامتعب. لكن يوم جميل جدآ. بجد كنت بتمنى انك تكوني موجوده معانا دلوقتي.
ساره: سمعت صوت ميوزك. ايه ده. انت قولت انها حفله بـ.ـاربكيو. لكن الدنيا بقت ليل وكمان سامعه صوت ميوزك. انت الميوزك ده عندك!
مالك: ايوه ياستي عندي. اصل النهارده اتفاجأنا.
واخو جوز عمتي هنا. طلب ايد نور بـ.ـنت خالي آدm.
وبعدها يوسف ابن عمتي هنا. طلب مريم تقرب لجوز عمتي. بصى احنا كده عيله كلنا نقرب لبعض.
وتفاجأنا بالخطوتين. انا كنت عارف انها هتبقى خطوبه واحده. لا ني على علم بيها والدكتور محمد اخو جوز عمتي. كلمني و اتفق معايا على كل حاجه وزينت الشجر بالانوار والزينه. وكمان مجهزين السماعات والميوزك على كل حاجه. وما حدش كان يعرف. وفعلا كانت مفاجاه جميله...
ساره: بتسمع بغـ.ـيظ. ان كل الزينه والانوار والاحتفالات. من خير ابوها اللي هما عايشين فيه.
ما لك: يا ساره. ساره روحتي فين.
ساره: معاك يا مالك. والف مبروك. ل قرايبك. وان شاء الله. الحفله اللي جايه. اكيد انا هبقى موجوده.
مالك: يا ريت. اتمنى بجد. ساعتها هاكون مبسوط.
ساره: ...
مالك: احم. طيب يا ساره. انا قولت اطمن عليكي.
وقفلو الاتنين. مالك مبسوط. وساره محروقه ومتغاظه. وكمان مشتاقه لمالك. حاجات كتير من جواها متلخبطه.
مالك رجع للحفله. وشاف مليكه قاعده مكشره.
مالك: افرحي يا مليكه...
مليكه: نفخت بديق وماردتش.
مالك: افرحي للناس. الناس هتفرحلك ياماليكه.
ماليكه: اتخـ.ـنـ.ـقت. وقامت وسابته ومشيت. ودخلت على الفيلا وطلعت على اوضتها...
الكل: بيحتفل وكانوا مبهورين ومبسوطين. واليوم عدي عليهم بسرعه. وخلاص الكل فصل و هيبدأو بروحوا...
يوسف: راح ل حسام. عمو حسام ممكن اخد مريم ونخرج شويه...
حسام: بص ل هدى مـ.ـر.اته. وقالتله. يوسف مع مريم من زمان. وبيحافظ عليها.
حسام: اتنهد. وقاله. وماله ياحبيبي. بس خلي بالك من الامانه. يايوسف يابني.
يوسف: في عيني يا عمى واخد مريم اللي حاسه انها هيغمى عليها من الفرحه. وفتحلها باب العربيه وركبت جمبه، ويوسف ركب وساق هو مبسوط جدا
محمد: راح ل مريم ومعاه نور. الل مكـ.ـلـ.ـبش في أيديها. ومش سايبها. مريوم حمـ.ـا.تى حبيبتي...
مريم: ههههه نعم يا حبيبي.
محمد: ما تتوسطيلنا. كده عند آدm اخد نور ونتفسح شويه...
مريم: شافت الفرحه اخيرا في عيون محمد ورجع يضحك زي زمان. حاضر يا حبيبي...
وراحت جمب آدm.
مريم: احم. آدm.
آدm: موافق.
مريم: موافق على ايه!
آدm: على ان محمد يخرج مع نور. لكن بشرط.
مريم: شرط! شرط ايه!
آدm: هاعمل معاكي ديل. وافقتي ع الديل. هوافق.
ما وافقتش. هاعمل فيها حما وهطلع عين ابن اختك...
مريم: بدهشه. ديل. ديل ايه بس.
آدm: الديل. ياستي انك ما تزعليش مني، لاني خبيت عليكي. انا خبيت عليكي لان دي رغبه محمد، ان محدش يعرف خااالص. وخصوصا انتى. علشان تبقى مفاجاه حلوه ليكى و للكل. وكمان حلفني بيكى، وانا لا يمكن حد يحلفني بروحي ومنفذش. وعلشان خاطري ما تزعليش منى. انا مهما. كان دومى حبيبك.
مريم: ابتسمت. امممم هافكر اني مازعلش وقالتها بدلع، وادm مستحملش...
آدm: لاء. ابوس ايدك. من غير تفكير، ردي بسرعه علشان تلحقي تروحي. وتنفذى الديل التاني.
مريم: ديل تانى! ايه الديل التاني ده. هو ايه ده بقى...
آدm: قرب من ودنها. وقالها على الديل. ومريم وشها تحت النقاب بقى جمره نار...
مريم: احم. ا. انا. ا. انا هاروح اقول ل محمد انك وافقت يخرجوا. وقامت وهي مكسوفه.
آدm: حط ايده ع قلبه. ااااه بحبك يابـ.ـنت الجزار.
ومشتاقلك قوي...
مريم: راحت ل محمد. وقالتله إن آدm وافق.
محمد: شكرا يامريومه. وباسها من خدها واخد نور ومشيوا...
آدm: قام من مكانه. طيب يا جماعه. استاذن انا وبص ل جاسر. بجد شكرا يا جاسر على اليوم الجميل ده...
جاسر: والله انا الل بشكرك. وياريت نبقى كدا ع طول.
مراد: قرب من آدm. ووشوش ابوه في ودنه.
آدm: انت ع طول مستعجل. انا كنت لسه هاعمل كده...
آدm: المهم يا جماعه. وكل الحضور ينتبهولى دقيقه. الاجازه اللي جايه هتكون عندي في البيت.
مصطفى: لا. يا آدm هتكون عندي انا...
مراد: بعد اذنك يا عمو مصطفى اني هتدخل.
احنا اتعودنا ان اول يوم في رمضان هيكون عندك.
ورمضان خلاص فاضل عليه اسبوعين. وحضرتك هتعزم العيله كلها اول يوم ف رمضان عندك. فلو.
تسمح ان كلكم تشرفونا الاجازه اللي جايه عند بابا اكون متشكر لحضرتك جدا...
مصطفى: ايوه فعلا يا مراد يابني. خلاص يا آدm زي ما مراد قال الاجازه اللي جايه كلنا عندكم. وأول يوم ف رمضان هيكون عندى. زى مـ.ـا.تعودنا. وكل سنه وانتم طيبين.
كلهم. وانت طيب.
آدm: طيب تمام الاجازه اللي جايه. هنكون في انتظاركم جميعاً، وشكرا يا ملك يا حبيبتي بجد النهارده كان يوم جميل جدا...
ملك: حبيبي انا اللي بشكرك. لأن وجودك بيفرق في اي مكان.
مصطفى: قام قبل آدm. طيب يلا يا شوشو احنا كمان. وشيرين قامت يلا ياحبيبي. وسلموا على الكل. وودعوهم
وأشرف: ودع الكل هو وهنا...
جاسر: قرب من هنا. حبيبتي هنايا.
هنا: نعم ياحبيبى.
جاسر. طلع جيبه علبه قطيفه صغيره. وقدmها ل هنا. وكانت سلسله. جميله عبـ.ـاره عن حرف A أول حرف من اسم أشرف. هنا ابتسمت وفرحت جدا. وحـ.ـضـ.ـنت اخوها وشكرته اوى. وأشرف كمان فرح. وشاف انها. هديه مميزه. وبتفكير. انه لازم يجيب هديه لاخته رنا.
وزين راح وقف جمب ريتال، رروتى
ريتال: متـ.ـو.تره نعم يا زين.
زين: عقبالك يا قلبي.
ريتال: قلبها دق. احم ميرسي.
زين: يا بت. قبل ما ابوكي يجي، باقولك عقبالك تقولي ميرسي...
ريتال: امال اقول ايه يا زين...
زين: قولي. عقبالك انت كمان ياحبيبي. لما تيجى تخطبنى.
ريتال: ا. اه. حاضر. عقبالك لما تيجى تخطبنى
زين: وقعتى اهم كلمه...
ريتال: بتدور حوليها. بتـ.ـو.تر. هي فين دي.
زين: قرب منها. ومسك ايدها وباسها. وقعتي كلمه حبيبي، ريتال قولي انت حبيبي يا زين
ريتال: ضغطت على ايد زين بتـ.ـو.تر. وضوافرها غرزت في ايد زين...
زين: ايه يا ريتال. انتب بتنتقمي مني. على حبي ليكي...
ريتال: شافت ايديها. وسحبتها بسرعه. وكانت ايد زين. فيها اثار علامـ.ـا.ت من ضوافرها...
ريتال: بخضه. وخــــوف. ومسكت ايد زين. ياخبر انا. انا اسفه. بجد اسفه. عملت كدا غـ.ـصـ.ـب عنى. انا اسفه يازين.
وزين: قلبه دق. ولكن قال، ااااه انا ماكنتش عارف انك. هتقسي كده عليا اااه ايدي ياروتى. حـ.ـر.ام عليكي...
ريتال: سلامتك. سلامتك يا حبيبي. انا بجد اسفه.
زين: ابتسم بخبث. خلاص. خفت يا قلب زين.
ريتال: ها. معقول خفت بسرعه كدا...
زين: قرب منها قوي. باقولك خفت يا قلب زين.
ريتال: برقت. بابي.
زين: بعد شويه. لأن كان اشرف وهنا جايين على ريتال.
زين: قولي بسرعه قولي.
ريتال: اقول ايه بسرعه...
زين: قولي انت حبيبي يا زين. ابوك خلاص قرب يا بت قولي...
ريتال: اه بابى. قرب اه. احم. انت حبيبي يا زين. وجريت من قدامه. وراحت قابلت امها وابوها وكانت متـ.ـو.تره وبتنهج...
زين: اتبتسم هيييح قلب زين والله...
حسام استأذن. هو وهدى. وشكروا جاسر وملك واخد هدى في العربيه ومشيوا، وكانوا مبسوطين جدا. واليوم كان مميز بالنسبه ليهم. وحسام قال ل هدى. انهم هيعيدو ليله زواجهم. لان مريم مش موجوده. هو حب يفرح هدى. لان من يوم سفر زياد. وهي مش مبسوطه.
طارق: رنا
رنا: نعم يا حبيبي تحب نقوم نروح.
طارق: باقولك ايه. ما تيجي نروح على شقتنا القديمه...
رنا: ليه يا قلبي انت ناسي فيها حاجه.
طارق: ركزي يابت. تعالى كده نعيد امجاد الماضي هناك. ونقضي احلى وقت مع بعض...
رنا: ابتسمت. صدق انا حاسه اني مشتاقالك قوي.
طارق: احبك انت. وانت مركز معايا قومي يلا بينا.
طارق: طب يا جماعه نستاذن احنا بقى. وسلمو على جاسر وملك وشكروهم...
وودعو آدm ومريم ومشيوا...
فارس اتحرك، وفهد قال ل فريحه تعالي يلا علشان نروح، مراد قاله لا سيب فريحه انا هوصلها.
فهد: ماشي وكان خارج بعد ماسلم ع الكل. ولمح رينو واقفه. وراح وقف عندها
فهد: لارين.
رينو: لفت شافت فهد اللي متغاظ والغـــضــــب ع وشه
رينو: خافت تبصله. احم نعم يا فهد...
فهد: لارين بصيلي...
رينو: بصتله احم وبلعت ريقها. بخــــوف
فهد: بصي يا لارين. اظن كفايه لعب بالاعصاب لحد كده، واظن أن مشاعري واضحه وصريحه قدامك، و قسما بالله، قسما بالله يا لارين لو الل حصل ده اتكرر تاني. ماهاعديهالك بسهوله.
رينو: خافت. ولكن بتتصنع القوه، نعم انت بتتكلم معايه كده ليه...
فهد: قرب قوي منها. وكان مركز اووى إن مفيش حد شايفه ولا مراقبه. انا اتكلم زي ما انا عايز...
ومع ذلك هاعرفك انا باتكلم كده ليه، انا بحبك يا لارين، بحبك سمعتي. بحبك. وانك تسلمي على خالي محمد. وكمان تحـ.ـضـ.ـنيه ده انا هخلي ايامك سودا على العمله دي. وكمان تزغرطي وترقصي.
وكل شويه ادخل اخرجك من وسطهم. ده انا هخلي ايامك شبه شعر راسك يا لارين، وقسما بالله لو اتكلمتي كلمه واحده. ولا استفزتني لا اعمل دلوقتى تصرف مش هيعجبك...
لارين: من طريقه فهد خافت. ولكن كبريائها وكمان اعترف بحبه ليها، هي في موقف لا تحسد عليه.
ومش عارفه تعمل ايه، ولكن قالت بغباء، انا حره واعمل اللي انا عايزاه، وانت مش هتقدر تعمل حاجه وعايزه بقى اشوف التصرف اللي مش هيعجبني ده، انت مش كل شويه تهددني. واتفضل بقى علشان مشغوله...
فهد: وصل لقمه غـــضــــبه. وقبض على ايده، ومن غـ.ـيظه. قرب على رينو. مره واحده. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بغـــضــــب. لاول مره. علشان هو كمان حبه ل لارين ممكن يوصله للجنون.
وبعد شويه. بعد عنها. قالها اول تصرف اهو. وبعد كده هيكون في تجاوزات اكتر. وريني بقى هتعملي ايه وسابها ومشي، وهو ماشي غمض عينيه. لان قلبه هيطلع من مكانه. وقال. انت عملت ايه يا فهد، انت بوست رينو. وكمان لمست شـ ـــفــايـــ ـفها.
انت ايه الل انت عملته ده. انت ازززاى تعمل كدا. اوووف ومشي بسرعه وركب العربيه وطار بيها ومش مصدق...
اما لارين. واقفه مكانها مصدومه ومتنحه. ودmـ.ـو.عها نازله من غير عـ.ـيا.ط. وجـ.ـسمها بيترعش. واحاسيس كتيره متلخبطه، وزعلانه وفرحانه. فهد بيحبها وقالها بحبها. لكن فهد باسني. فهد اتجرأ وباسنى، وفاقت علي. صوت زين اللي بينده عليها علشان يروحوا. لارين اتحركت ومسحت دmـ.ـو.عها.
وزعلت من فهد. واقسمت انها مش هتتكلم معاه تاني...
-بقلمىmariem Nasar.
آدm: اخد مريم. وركبوا العربيه. وزين اتحرك وراه. هو ورينو الل عملت نفسها هتنام ف العربيه لحد مايوصلو الفيلا. علشان زين سألها مالك. قالتله. تعبانه وعايزه انام...
آدm: مسك أيد مريم في العربيه. وباسها. حبيبتي اول ما تطلعي هتلاقي طقم في الدولاب.
في علبه لونها احمر. تلبسيه من سكات. علشان اصالحك. و اشرحلك كل حاجه. ومحمد جالى الشركه امتى. واتكلم معايا وقال ايه. واتفقنا على ايه...
مريم: بكسوف. احم حاضر.
آدm: بحبك.
مريم: بعشقك
اما مراد. اخد فريحه وحاسس انها زعلانه. وحاول يتكلم معاها.
مراد: فريحتى
فريحه: نعم يا مراد.
مراد: انتي كنتي جميله اوى النهارده.
فريحه: احم. ميرسي يا مراد.
مراد: مراد! امال فين مرادي. ولا انا مابقتش مرادك.
فريحه: ايه الل انت بتقوله ده. ما تقولش كده انت مرادى وعقلي. وروحي كمان
مراد: وقف العربيه. طيب لما انا مرادك وعقلك. وروحك كمان. مالك زعلانه ليه. ومكشره من بدري.
فريحه: ابدا صدقني. مافيش حاجه خالص.
مراد: شايف انها حتى من كلامها مخـ.ـنـ.ـوقه. مسك ايدها وباسها بحب. وفريحه قلبها دق، فريحه حبيبتي. انا بتدايق لما باشوفك متدايقه. عايزك على طول مبسوطه.
فريحه: قلبها بيدق. من لمسات مراد لا يديها وتاهت. اا. اابدا يامرادي صدقني. انا كويسه وغمضت عينيها...
مراد: قلبه دق وجاله شعور غريب. وقرب من فريحه غـ.ـصـ.ـب عنه ولا اراديا باسها من شـ ـــفــايـــ ـفها لأول مره. بوسه رقيقه جدا. وفريحه كانت هتمـ.ـو.ت فيها ومراد فاق بسرعه. وسحب نفسه.
وفريحه لسه مغمضه. ومتـ.ـو.تره وبتنهج وساكته.
مراد: جواه عايز فريحه في حـ.ـضـ.ـنه. احم انا اسف بس ما اعرفش ازاى انا عملت كدا. انا اسف.
وشغل العربيه ومشي، وفريحه ساكته وسرحانه في البوسه، وكمان مراد كان نفسه يبـ.ـو.سها تاني.
وطول الطريق مراد سايق مخـ.ـنـ.ـوق وساكت.
و اخيرا وصللها ونزل معاها لجنينه الفيلا بتاعتهم واقف وساكت. ومستني لما هي تدخل جوه.
فريحه: حست أن مراد مخـ.ـنـ.ـوق وزعلان. مره واحده حـ.ـضـ.ـنت مراد وقالته انا بحبك يا مراد. بحبك اكتر من اي حد اوعى تسيبني في يوم من الايام...
مراد: عايز فريحه بأى طريقه وبدء بينهار.
مراد: فريحه.
فريحه: في حـ.ـضـ.ـنه نعم يامرادي.
مراد: كفايه كده. علشان هيحصل تجاوزات موووت.
فريحه: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وطارت على الفيلا مراد: اتنهد: وحط ايدو ع شـ ـــفــايـــ ـفه. هانت يا فريحتي، وركب عربيته واتحرك على بيتهم.
يوسف اخد مريم. وقاعدين على النيل. كلمها كتير انا مش مصدق يا مريم، انا بجد حاسس اني بحلم، انا كنت هتقدmلك كمان اسبوعين، لكن شوفتى اللي حصل...
مريم: بتـ.ـو.تر كل شيء نصيب يا يوسف، وكل حاجه بأمر ربنا...
يوسف: ونعم بالله. ياحبيبتي. اجيبلك حمص الشام...
مريم: لا متشكره...
يوسف: يبقى اجيبلك وقام. وهي ابتسمت. وجابلها حمص الشام وقعدو وكانوا مبسوطين.
محمد في العربيه بيلف بيها مع نور وايديهم في ايدين بعض. ومش عايز يسيب ايد نور من ايده.
وكل شويه يبص عليها يقولها انا مش بحلم صح.
نور: بتضحك ومبسوطه...
محمد: نور تحبي نروح فين.
نور: خلينا في العربيه يامحمد نتمشى شويه انا مش عايزه اروح اي مكان انا عايزه اكون انا وانت مع بعض.
محمد: انتى تؤمري يا روحي. وجابلها من العربيه بوكس كبير شويه. اتفضلى يقلبى
نور: ايه البوكس الجميل ده. ده علشانى انا يامحمد.
محمد: ايوه يقلب محمد. علشانك انتى
نور: اممم. افتحه.
محمد: لا. لما تروحي ياروحي.
نور: اممم مع انى مش هصبر بس اوكى. وميرسى اوى يامحمد.
محمد: لا ميرسى ع واجب. ههههه
نور: ههههه. محمد انا عندي استفسار صغير
محمد: عارف يا قلبي.
نور: عارف ايه...
محمد: عارف انك عايزه ت عـ.ـر.في كل ده حصل ازاي.
نور: فعلا ويا ريت تحكيلي ممكن
محمد: ركن العربيه. ممكن اوى. وهاتى ايدك دى. ومسك ايديها. هاحكيلك يا نور قلبي.
↚
طبعا محمد حكى ل نور. انه بعد ماوصلها امبـ.ـارح سابها وراح الشركه ل آدm. وآدm استقبله بترحاب كبير. وقعدو مع بعض شويه واخيرا محمد اتكلم. واتقدm ل نور رسمى. وآدm مكنش مصدق أن محمد اخيرا فاق. وطبعا آدm وافق من غير تفكير. ومحمد قال ل آدm. أنه عايز يعمل مفاجاه ل نور. ويتقدmلها بكره وسط العيله. وآدm رفض ف الأول لأنه كان عايز يعرف رأى نور الأول. ومحمد اكدله انها هتوافق. ومحمد قاله لو سمحت سبنى افرح. وآدm وافق. ومحمد اتفق أن الخطوبه تكون بكره. وإن الفرح تانى يوم العيد. وكل حاجه ف الاتفاق تمت ع خير. ومحمد حلف آدm. أن محدش يعرف خالص وخصوصا مريم. وحلفه ب مريم مايقول لحد خالص. وآدm وعده إن محدش هيعرف خالص. وآدm حـ.ـضـ.ـن محمد بحب وفرحه كبيره. ومحمد بعدها نزل من الشركه وراح فيلا عزيز عند ابوه مصطفى وشيرين. وعرفهم لكن مش كل حاجه. ومعرفهمش إن الخطوبه بكره. علشان ميعرفوش مريم ونور. لانه عايز يعمل مفاجاه ل نور. وبعدها خرج وروح ع شقته. واخد شاور. وخرج. وصلى وشكر ربنا كتير ف السجود. وخلص صلاه. واتصل ع نورو. واتكلم معاها. وبعد كدا نام بعمق لانه مبسوط وفرحان. واخيرا قلبه ارتاح. وحكالها.
الصبح. محمد صحي. واخد شاور. واخد طقم ليه وكل حاجته علشان هيلبس ف المستشفى. قبل ما يروح ل جاسر.
ونزل. واشترى الفستان ل نور. وظبطه ولفه ف علبه جميله. واتصل ع سواق مصطفى عزيز. يستلم الفستان ويوصله. ل أيد الانسه لارين العدوي. واتصل ع لارين. واتفق معاها. تاخد الفستان ومحدش يشوفها. وتوصله ل نور. واول مـ.ـا.توصله ل نور تتصل عليه تعرفه. وفعلا تمت المهمه. وبعدها. وانا ف الطريق اتصلت ع مالك. انه يجهز كل حاجه. ويزين الشجر بالانوار والزينه وكمان الشربات. والميوزك، ومن غير ما اى حد يعرف. وفعلا تمت المهمه، ومالك جهز كل حاجه، وبعدها كلمتك ع الفون. وبعد ماقفلت معاكى. طلعت ع محل المجوهرات. واشتريت الخاتم والدبله. وضحك. العلبه دى الل كانت ف جيب البنطلون. وانتى قولتى هاتها علشان متقعش منك. انا شيلتها ف مكان امين ورجعتلك بالمحفظه. وطلعت ع المستشفى. وعملت كام كشف كدا. ولبست الطقم ده وجيت ع الحفله. بس يستى. هو ده كل الل حصل. ومحمد حكي كل ده وهو ماسك ايديها.
نور: بجد. انا مبسوطه اوى اوى يامحمد. بجد فرحانه
محمد: باس ايديها. حبيبتي مش اكتر منى. ربنا ما يحرمني منك ابدا يانورى
نور: اتكسفت. احم. بس يعني انت مش شايف. ان شهر بس ع جوزانا. دى فتره صغيره!
محمد: ليه يانور. لسه هنتعرف ع بعض. ولا صغيره ولا حاجه.
نور: بكسوف. احم. لا ماقصدش. لكن كل حاجه جت بسرعه.
محمد: انتى مش قولتى سيب كل حاجه ع ترتيب ربنا. اهو. ربنا عايزنا نتجوز في العيد. وهو في احلى من كدا.
نور: ابتسمت. لا مفيش طبعا. مبروك عليا محمد
محمد: انا الل مبروك عليا نور حياتي.
وبعدها اتحرك علشان يوصل نور قبل الوقت مايتاخر.
يوسف: وصل مريم لحد باب الشقه. واطمن عليها. لحد مافتحت شباك اوضتها وشاورلته. وهو شاورلها وركب العربيه وروح. وهو طاير من الفرحه.
فهد: وصل الفيلا. ودخل من غير ما يتكلم مع فارس. ودخل مخـ.ـنـ.ـوق وبيقــلـــع ف هدومه قبل مايدخل الحمام. ودخل ياخد شاور. وهو تحت الدش. فكر كتير. في انه باس رينو. وخايف من رد فعلها. هو شايف أنه استعجل. لكن هي نرفزته. وكان متدايق جدا. لكن كل ما يغمض عينيه. يفتكر وهو بيبـ.ـو.سها ويحس لمستها. يحس بشعور غريب. وبعدها يرجع للقلق من تانى. واخيرا. خلص الشاور ولبس وخرج ووقف في البلكونه. و سرحان في لارين. وقد ايه كانت قمر النهارده. وافتكر عيونها في الشمس. وكمان شـ ـــفــايـــ ـفها وهي بتتكلم. و خدودها الحمرا واتنهد اااه بحبك قوي يا رينو. بس والله انتى نرفزتيتى. اوووف.
آدm ومريم وصلو. اخيرا. وزين دخل بعدهم هو ورينو.
والكل مستغرب. هدوء وزعل رينو.
آدm: قرب منها. حبيبتي نوتيلتي مالها.
رينو: حست. انها ارتكبت غلطه، في حق ربنا وكمان ابوها وامها، ابدا يا بابي انا كويسه. لكن اليوم كان طويل ومرهق. انا هطلع اخد شاور وانام.
آدm: هتنامي! مش هتستنى اختك نور. انا اتصلت على محمد، وهو جايبها في الطريق. زمانها ع وصول...
رينو: اوكي يا بابي. اللي تشوفه.
آدm: حبيبتي. انا مش بجبرك. انا بس كنت شايفك مبسوطه وفرحانه ومتحمسه.
مريم: قربت عليها. لا. وايه بـ.ـنتي طلعت بتزغرط. آدm: ابتسم. صح يا رينو. اتعلمتها فين دي.
رينو: بشبح ابتسامه. كانت حلوه!
آدm: ايوه طبعا. هي رينو بـ.ـنتي تعمل حاجه وحشه.
هنا غصه في قلب رينو. احم طيب عن اذنكم انا هطلع اخد شاور، وهستنى نور.
رينو: طلعت قبل ما حد يرد ودmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها لان ثقت اهلها فيها كبيره.
آدm: الله! البت دي ما لها...
مريم: والله ما انا عارفه يا حبيبي. شكلها متدايقه من حاجه. انا هاطلعلها!
زين: ما لهاش حاجه يا جماعه، هي كانت بتنام فعلا في العربيه.
مريم: ممكن. لان اليوم كان طويل ومتعب ليها. طيب يا زين يا حبيبي. انا هطلع اصلي وانت استنى هنا لحد ما تطمن على نور.
زين: من عينيا يا امي.
مريم: تسلملي عيونك يا حبيبي. تصبح على خير.
زين: وانتي من اهل الخير يا امي.
مريم: يلا يا آدm
آدm: ...
مريم: آدm يلا نطلع...
آدm: سرحان. ها اه يلا يا حبيبتي. تصبح على خير يا زين.
زين: وانت بخير يا بابا...
وادm ومريم طلعو اوضتهم. وقالت ل آدm اطمن ع مراد. وشوفه فين! ومريم دخلت تاخد شاور. وادm قاعد على السرير وبيفكر، يا ترى رينو تعبانه فعلا ومرهقه! ولا! لااا. واتنهد. ايوه هي تعبت النهارده، اليوم من اوله لاخره كانت بتتحرك فيه. اكيد هي مرهقه...
واتصل ع مراد يطمن عليه ويشوفه وصل ولا لسه. ومراد قاله انه ف جنينة الفيلا تحت.
وقام. وكانت مريم خرجت و هتصلي. وهو دخل اخد شاور وخرج. وصلي، ومريم كانت طلعت العلبه الحمرا، وكان فيها طقم رقيق جدا، ولكن برده لا تعليق عليه، واتحرجت ولكن لبسته ل آدامها وخرجت، ل آدm اللي مشتاق ل مريم اللي كانت بعيده عنه كام يوم. واول ما شافها قام واستقبلها. وقال سبحان المبدع. قمه في الجمال يامريومتى.
مريم: ابتسمت بخجل. وآدm. دخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وانه متغيرش في أسلوبه معاها. وانه لازم يطمنها الاول. وأخيرا مريم ف حـ.ـضـ.ـنه. ومغمضه عينيها. واشتاقــ,تــله. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وآدm قرب عليها. وباسها. بوسه طويله. فيها اشتياق وحب كبير. وشالها. وآدm دخل جنة مريم...
مراد وصل وقاعد في الجنينه وسرحان. في انه باس فريحه. وأنه ازاي عمل كده. هو فعلا مكانش حاسس. هو كان مشتاقلها هي برده حب 18 سنه. وعلى طول معاها. لكن اول مره يحس بالاشتياق واللمسه دي. وفكر كتير اووووف يا ترى فريحه دلوقتى هتفكر فيا ازاي، وآدm اتصل عليه ومراد طمنه انه موجود في جنينه الفيلا.
محمد وصل نور لحد باب الفيلا. وسلم عليها وودعها، لان زين واقف كان مستنيها، وسلم على زين. ورجع على العربيه مبسوط. وركب العربيه وساق وهو كله طاقه وايجابيه وانبساط...
نور دخلت الفيلا مبسوطه. وشايله البوكس...
زين: يا زيدي يا زيدي ايه البوكس الجميل ده!
نور: ابتسمت. ده محمد جابهولي هديه.
زين: بتفكير. اممم فكره برده. وجميل جدا جدا. طيب يا قلبي الف مبروك وحمد لله على السلامه، انا طالع انام تصبحي على خير.
نور: الله يبـ.ـارك فيك يقلبى. وانت من اهله.
زين طلع ينام، ونور لسه هتتحرك. لمحت مراد داخل الفيلا...
نور: مراد انت لسه جاي!
مراد: لا يا حبيبتي. انا كنت في الجنينه.
مراد: شاف البوكس. ايه ده. وعبـ.ـاره عن ايه.
نور: ده بوكس. عبـ.ـاره عن صندوق كبير. وجواه هدا يا.
مراد: هدايا. هدايا عبـ.ـاره عن ايه يعني.
نور: اي هدايا. يعني الواحد يجيب هديه لخطيبته. ويغلفها كويس. ويحطها في قلب البوكس ده مع شويه روشنه كده...
مراد: هز راسه بتفهم. ماشي يا حبيبتي المهم انك مبسوطه.
نور: مبسوطه قوي يا مراد.
مراد: وده اللي احنا عايزينه.
نور: ربنا يخليك ليا. اوكي انا هطلع علشان اروح ل رينو هي تلاقيها مستنياني
مراد: ماشي يا قلبي. اطلعي.
نور: وانت مش هتطلع.
مراد: لا انا هاعمل قهوه. عندي صداع.
نور: سلامتك. طيب اعملهالك انا.
مراد: تسلمي. لا شكرا يا حبيبتي انا هعملها مع نفسي. روحى اطلعي انتي. ل رينو
نور: اوكي تصبح على خير.
مراد: وانتي بخير.
طارق في شقته القديمه مع رنا. وانه ديما معاه نسخه من المفتاح ف المحفظه. والنسخه التانيه في الفيلا...
طارق: يووووه اخلصي بقى يا رنا. مش كل ده ام شاور يعنى.
رنا. خرجت. ايه حبيبي انت على طول مستعجل كده، وكانت خارجه بالفوطه.
طارق: تنح. ولكن انتبه. انا عايز اعرف. هي ام الشقه دي. الشاور فيها بيبقى عليه عسل.
رنا: خفه. لا يا قلبي عليه سكر. وبعدين انا ما كملتش 10 دقايق، انت اللي على طول متصربع كده.
طارق: ماشي يا ست الكتكوته. انا على اما ادخل اخد شاور. تكوني انتي لبست القميص ده...
رنا: اتكسفت. واتحرجت.
طارق: يا سكر 21 سنه جواز وبتتكسفي يا بيضه.
رنا: بمـ.ـو.ت في رومانسيتك ياطارق.
طارق: اي خدmه ياختي ثواني وجايلك يا قمر.
طارق دخل اخد شاور...
ورنا: قالت مـ.ـجـ.ـنو.ن رسمى. يختى ويقمر. ولبست القميص. وقعدت على السرير. ومثلت انها نامت واستغطت...
طارق: اخد الشاور. وخارج وبيغني و منشكح، شاف رنا نايمه على السرير ومستغطيه. ومغمضه عينيها.
طارق: هي ليله باينه من اولها. انا عارف. هو مين اللي كان بيلعب كوره، انا ولا هي!
وقرب منها رنا. ررااانا.
رنا: ، ما بتردش
طارق: عليا النعمه، الشقه دي منظوره ومنحوسه، انا ايه اللي خلاني اجي على هنا.
رنا: كاتمه الضحكه...
طارق: رنا قومي يابت. وشـ.ـد الغطا وكانت لابسه القميص...
طارق: صلاة النبي احسن. لاااء. فوقلي كده ماينفعش، وقرب منها وباسها. وهي فتحت عينيها ببطء، وماقدرتش تكمل تمثيل. واستجابت مع طارق ودخلت جنة طارق.
أشرف: حبيبتي. حبيبتي. حبيبتي هنايا. ت عـ.ـر.في انك وحشاني قوي.
هنا: وانت كمان يا قلبي.
أشرف: طيب ايه مش هتشجعيني
هنا: انا اشجعك على ايه يا حبيبي.
أشرف: على ده. وقرب منها وباسها.
هنا: اشرف...
أشرف: قلبه.
هنا: انا بحبك
أشرف: باااااس. كفايه تشجيع. وقرب منها وبادلها الحب...
ملك: ياااه. اما كان حته يوم جميل قوي.
جاسر: فعلا ياملك كان يوم مميز وجميل جدا. وكل ده حصل بفضلك انتي. وبفضل فكرتك.
ملك: حبيبي. وكل ده حصل بفضل تعبك. ومجهودك.
جاسر: حبيبتي. انا تحت امرك. المهم اشوفك مبسوطه يا قلبي.
ملك: تسلم لقلبي.
جاسر: اطمنتي. على مليكه. ومالك.
ملك: ايوه يا حبيبي. دخلت على ماليكه. واتكلمت معاها شويه. وقالت انها هتنام.
ومالك. قالي انه هيتصل بحد وينام على طول.
جاسر: طيب. تعالي في حـ.ـضـ.ـني انتي وحشاني قوي.
ملك: قامت. ونامت في حـ.ـضـ.ـنه. تعرف ان الفرح حلو قوي يا جاسر.
جاسر: طبعا وربنا يديم علينا الفرح يا ملاكي. وقرب منها وباسها. انتي وحشاني قوي يا ملك.
ملك: وانت كمان وحشتنى. وقرب منها وبادلها الحب.
نور طلعت اوضتها. واخدت شاور. واتطمنت على محمد انه وصل. وقالها هياخد شاور ويكلمها.
نور: خرجت من الاوضه. وراحت ل رينو علشان يفتحو البوكس مع بعض. وخبطت عليها مردتش ودخلت. رينو. رينو. انتي فين...
رينو. مش موجوده على السرير. ولا في الاوضه.
نور: خبطت على الحمام سمعت صوت ميا في الحمام.
نور: رينو انتي كويسه.
رينو: كحت. علشان تعرف نور انها كويسه.
نور: طيب. انا هستناكي في اوضتي. علشان في هديه هنفتحها مع بعض. ونور خرجت وقفلت الباب.
ورينو: قفلت المياه. وفتحت باب الحمام. لانها ماكنتش بتاخد شاور. هي كانت قاعده على السرير بتعيط. ولما سمعت نور بتخبط. دخلت تجري على الحمام. وشغلت الميا. علشان نور مش تلاحظ. ان رينو معيطه...
رينو خرجت من الحمام. وقفلت باب الاوضه عليها بالمفتاح. ورجعت قعدت على السرير وعيطت كتير.
لانها مش مصدقه. انها في السن ده وحد يقرب منها ويبـ.ـو.سها. وكمان قريبها. لاء. كمان حبيبها.
رينو كمان شافت انها كدا عملت حاجه كبيره وحـ.ـر.ام. وغلط. وعيب. وكمان عليتها بيثقو فيها. وانها استحاله تعمل حاجه غلط. في اللحظه دي كرهت فهد. واقسمت انها تتغير معاه وتتجنبوا تماما.
بعد فتره. نور رنت على رينو. علشان اتاخرت عليها.
ورينو: قامت وغسلت وشها. وصلحت وشها شويه بميك اب. لانه كان احمر جدا. ومش عيزا حد يلاحظ. وخرجت وراحت ل نور.
رينو: خبطت. ودخلت. نور.
نور: تعالي. تعالي شوفي محمد جابلي ايه.
رينو: ابتسمت وحاولت تبقى طبيعيه. رينو اخدا طبع مريم. انها تتداري اللي جواها ببراعه.
رينو: اه. الله جميله قوي يانور.
نور: تعالى بقى نفتح البوكس.
رينو: يلا بينا ابدئي.
نور: هتصورينى.
رينو: طبعا هاتي فونك. استنى. وفتحت فون نور.
وبدات تصور. يلا ابدئي...
نور: بدات تفتح الشريط اللي على البوكس. واول ماشالت غطا البوكس. بالون هيليوم طلع منه وطار. ومكتوب عليه بحبك يا نوري...
ورينو صورت البالون وهو بيطير. وبعدها نور مدت ايديها في البوكس. طلعت منه شوكليت كتير انواع مختلفه كتير اوى، وطلعت علبه وفتحتها وشافت فيها سلسله مكتوب فيها اسم نور بالانجليزي Noor، وبعدها طلعت علبه تانيه وكان فيها اسوره جميله قوي. علامة انفينتي. وبعدها مدت ايديها وكان فيه البوم صور ل نور من سن يوم. لحد 21 سنه. ومكتوب على غلاف الألبوم.
(عشقتها منذ نعومة أظافرها). وكان ف الالبوم انه بيحكى تفاصيل حيات نور مع محمد. ومحمد حب نور تشاركه. السر ده.
وبعدها طلعت مج كبير. وكان عليه صوره نور وهي سن 6 سنين. وكمان صوره ليها وهي في الكليه وكان جميل جدا. وكارت مكتوب عليه
( قدري انتى) (انتى دولة عشقى)
ورينو ؛ كانت مبسوطه ل فرحة اختها اللي هتطير من الفرحه قدامها.
نور: مع كل هديه تدي ريأكشن معين. وكل هديه اجمل من التانيه. وعجبها الكارت قوي وعجبتها الجمله اللي مكتوب عليها. واكتر حاجه عجبتها البوم الصور. وكمان عنوان الغلاف. عجبها جدا جدا. وحست انها مميزه...
وخلصو تصوير. وكانت بجد هديه جميله. بعد شويه من الانبهار...
نور قعدت جمب اختها. ونامت على رجليها.
نور: ت عـ.ـر.في يا رينو انا فرحانه قوي. بجد مشاعر جميله قوي. الحب حلو قوي يا رينو. حلو قوي قوي.
رينو: مسدت على شعر اختها. طبعا الحب جميل جدآ. مش شايفه بابي ومامي الحب محلي حياتهم ازاي. وكمان ابيه محمد بيحبك من زمان قوي.
نور: انتي كنتي عارفه ان محمد بيحبني يا رينو.
رينو: كلنا كنا عارفين يا نور. ما فيش حد بيعمل كده غير مع الانسان اللي بيحبه.
نور: اتنهدت. انا فوقت متأخر. اممم ت عـ.ـر.في ان محمد راح اتقدmلي امبـ.ـارح من بابي. واتفقوا ان فرحي تاني يوم العيد...
رينو: بدهشه. بجد. رينو جواها زعلت على فراق اختها ت عـ.ـر.في هتوحشيني قوي يا نور. وعيونها دmعت. لكن دmـ.ـو.عها من خـ.ـنـ.ـقتها.
نور: رفعت راسها. انتي هتعيطي من دلوقتى يا رينو!
رينو: ما انتي هتسبيني وتمشي يا نور.
نور: حبيبتي. انا كل يوم هنطلكو هنا. انا مقدرش ابعد عن بابي ومامي. ولا عنكو. بس ت عـ.ـر.في بجد انا محظوظه ب محمد. في حد بيحب حد من 21 سنه. انا مستغربه. بجد حاسه اني بحلم.
رينو: ما تستغربيش. ابيه محمد حبك. وصان الحب. وكبر جواه...
نور: فعلا. حب محمد كبير. وكل تصرفاته معايا كلها تدل على الحب. زي فهد كده. بحسه بيدافع عنك ديما. ممكن يكون...
رينو: قطعت كلامها باندفاع. فهد مين ده، فهد ده ابن بـ.ـنت خالتى مش اكتر.
نور: استغربت رد فعلها، ولسه هتتكلم. وفون نور. رن وكان محمد...
رينو: شافت المتصل. اتفضلي ابيه محمد بيتصل خدي كلميه. وانا هاقوم انام...
نور: مستغربه اختها. طيب خدي شوكليت...
رينو: لا ماليش نفس. تصبحي على خير. وسابتها وخرجت.
نور: ردت بسرعه قبل ما الرنه تفصل.
نور: الو...
محمد: كل ده! كنتي هتردى امتى!
نور: قاعده جمب الهدايا. سوري كانت رينو معايا. ولسه خارجه.
محمد: اممم. طيب قلبي عامل ايه!
نور: قلبك مبسوط قوي.
محمد: فعلا انتي مبسوطه قوي.
نور: ابتسمت. البوكس يجنن يا محمد...
محمد: والله اللي هيتجنن محمد نفسه. مش البوكس.
نور: ههههه. بعد الشر عليك من الجنان.
محمد: حشـ.ـتـ.ـيني و يا نوري...
واتكلموا كتير. ونور بعتتله الفيديو اللي رينو صورته، وشايف السعاده على وش نور. وكمان شاف شعر نور. الل متصوره بيه في الفيديو. من غير حجاب. وقلبه دق. وكان هيتجنن. لانه شايف ايه من الجمال...
واتفرج عليه بحب، ونور شكرت محمد على الهدايا الجميله دي، وسألها. اى هديه عجبتها اكتر! قالت كلهم يجننو. لكن الألبوم. عجبها جدآ. وخصوصاً. عنوان الغلاف. وان دي رابع هديه جميله النهارده. ومحمد سالها 4! 4 ازاي مش فاهم فهميني...
نور: اول هديه. انه جابلها فستان توحفه.
تانى هديه. انها شافته اول ما دخل فيلا الصاوي.
تالت هديه انه اتقدmلها وخطبها...
رابع هديه. البوكس...
محمد: كان مبسوط وبيبحب يسمعها. واتكلموا كتير. لحد ما نور نامت وهي بيتكلم معاه على الفون. وبعدها محمد. قفل وباس الفون، ونام وهو مبسوط...
فريحه: قاعده في اوضتها متنحه، و سرحانه في لمسه مراد، ومش عارفه تاخد قرار، تزعل ولا تفرح، جواها محتاره. خايفه تزعل. مراد يدايق. وكمان مراد ما اتصلش ليه لحد دلوقت. زى كل يوم، واتنهدت وحاولت تنام. لكن مش عارفه تنام.
مريم في حـ.ـضـ.ـن آدm. وحكالها كل حاجه حصلت من محمد. وان فرح بـ.ـنتها تاني يوم العيد. ومريم بكت في حـ.ـضـ.ـنه، ان كل حاجه هاتم بسرعه كده...
ونور هتمشي من البيت، وآدm مسد على شعرها وباسها من جبينها، ومسح دmـ.ـو.عها، وخلاها تهدي خالص، وطمنها ان نور مش هتبعد عنهم، وكل ما تحب تشوف بـ.ـنتها، هيبعت يجيبها. او مريم تروح في اي وقت. وان محمد عمرو. ماهيمنع نور. عن أهلها. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وناموا.
مراد شرب القهوه وطلع اوضته. وسرحان في لمسه شـ ـــفــايـــ ـف فريحه، واتحرج انه يتصل عليها، لانه مكسوف من نفسه. لانه عمل كده غـ.ـصـ.ـب عنه...
وماسك فونه. وكل ما يجيب رقمها. علشان يتصل عليها، مـ.ـيـ.ـتصلش. وساب الفون وحطه على الكمود. وفضل سرحان وبيفكر. لحد ما النهار طلع عليه، واخيرا استسلم ونام...
كده الكل نام...
في اللي نام في حـ.ـضـ.ـن حبيبه مبسوط...
وفي اللي نام بيحلم بحبيبه امتى هيكون في حـ.ـضـ.ـنه.
وفي اللي نام مبسوط وبيعد الساعات علشان النهار يطلع ويشوف حبيبته
وفي اللي نام مخـ.ـنـ.ـوق وزعلان...
وفي اللي نام واخد قرار بالفراق والتغيير للافضل.
وها قد جاء الصباح...
تانى يوم جاسر في الشركه.
ومالك جاب ساره علشان تقابل جاسر...
مالك: تعالى يا ساره مكتب بابا هنا.
ساره: متـ.ـو.تره. بصراحه يا مالك انا خايفه. لا باباك يرفض يشغلني.
مالك: ساره انتي ف كلية تجاره. وكمان قولتي انك واخده قرصات في الاالماني. والفرنسي وانجليزي. يعني مؤهلات حلوه قوي. ولسه هتكملى. وما تقلقيش انا شرحت ل بابا كل حاجه. وكمان عايز افرحك. وعندى ليكى خبر حلو...
ساره: خير يا مالك...
مالك: السكرتير اللي كان موجود هنا. قرر انه ياخد مـ.ـر.اته ويسافرو يعيشو بره. بس بعد فتره. وكنا لسه هننزل اعلان. ان شركة الصاوي. هتحتاج ل سكرتير، فانا طلبت من بابا. انك تشتغلي سكرتيره في مكتب بابا، وتاخدي دوره تدريبيه مع السكرتير اللي موجود لحد ما يسافر تكوني انتى اخدتى خلفيه عن نظام الشغل والشركه. وكسبتى خبره...
ساره: فرحت بجد. ده خبر يجنن دي ماما هتفرح قوي، احم، قصدي انها هتفرحلي اني اشتغلت في مكان مرموق زي ده، بجد شكرا يا مالك...
مالك: ما تشكرنيش يا ساره. واتفضلى. لأن معادك جه...
مالك: خبط ودخل. وساره دخلت وراه. ووقفت ورا مالك. وماكنتش لسه شافت جاسر...
وجاسر رافع راسه وشاف مالك بس، اهلا يا مالك تعال يا حبيبي...
مالك: بابا اقدmلك الانسه ساره صلاح...
جاسر: بيبص. علشان يشوف ساره. هي فين يا مالك...
وساره اتحركت. وجاسر شافها. واول ما شافها مش عارف حاسس انها مألوفه بالنسباله، اهلا تعالى يا انسه ساره.
ساره: اتحركت. مع مالك. وشافت قدامها راجـ.ـل وقور. ومش باين عليه انه والد مالك. يا دوبك كام شعره بيضا بس، وشكله مش شراني ابدا...
ساره: احم صباح الخير حضرتك...
جاسر: صباح الخير انسه ساره. تعالي اتفضلي اقعدي.
ما لك: تعالي اقعدي استريحي يا ساره...
وطبعاً جاسر. شاف اهتمام مالك. واتأكد انه بيحب ساره. لانه مالوش سيره مع جاسر غير عن ساره.
ساره: قعدت قدامه على كرسي المكتب. هي ومالك، متشكره جدا.
جاسر: هاا تحبي تشربي ايه.
ساره: لا ميرسي جدا لحضرتك. وبجد بشكر حضرتك لانك وافقت اني اخد من وقت حضرتك.
جاسر: ما تقوليش كده. وبعدين انا عايز اعتذرلك.
ساره: بعدm فهم. تعتذرلي! ليه حضرتك...
جاسر: لان مالك ابنى. خبطتك بالعربيه صدقيني ما لك مايقصدش ابدا. وبعدين سواقته هاديه جدا. وده قدر ومكتوب. فانا باعتذر نيابه عن ابني.
ساره: لا ما فيش حاجه. حصل خير. وبدأت تحتار.
جاسر: المهم انتي كويسه دلوقتى.
ساره: احم. ايوه. الحمد لله. شكرا لحضرتك.
جاسر: الحمد لله. شوفي يا انسه ساره. مالك قالي على كل حاجه. ممكن لو سمحتى اشوف. السي في.
ساره: ايوه طبعا. اتفضل حضرتك. السي في بتاعي. ومعايه. 3 لغات فرنسي. والماني. وانجليزي.
جاسر: ما شاء الله. جميل جدا. وشاف السي في بتاعها. وشايف الاسم والتاريخ وكل حاجه. تمام يا ساره. درجاتك تشرف، واظن مالك. قالك هتشتغلى ايه ف الشركه.
ساره: احم. ايوه الاستاذ مالك قالى. متشكره جدا يا جاسر بيه.
جاسر: انا اللي متشكر ومن حسن حظي انك هتشتغلي معانا. وشوفي انتي حابه تستلمي شغلك من امتى...
ساره: بلهفه. من دلوقتى لو تحب.
جاسر: ابتسم. جميل ممتاز. انا بحب الإنسان الطموح. وقال ثواني.
واتصل على حامد السكرتير ودخل، اوامرك يا جاسر باشا...
جاسر: حامد. الاستاذه ساره هتتفضل معاك. وهتكون معاك في السكرتاريه. وهتعلمها كل حاجه. لانها هتستلم المكتب والشغل بعد منك...
حامد: تحت امرك يا فنـ.ـد.م...
جاسر: وخلي بالك منها ومش عايز حد يدايقها الانسه ساره دي زي بـ.ـنتي فاهم...
حامد: ما تقلقش حضرتك. اتفضلي حضرتك.
مالك: فرحان ومبسوط. علشان ساره هتبقى مبسوطه.
ساره: قامت. ومتلخبطه من جاسر الشرير اللي قدامها. وانه مافيش في عيونه. ولا كلامه شر ابدا. وكمان ف اول مقابله. احترمها جدا. واعتبرها زى بـ.ـنته. والمكتب هادي وجميل. وماشيه متلخبطه، والسكرتير اتحرك. وهي وراحت تبتدء شغل...
جاسر: طيوبه ساره دي يا مالك...
مالك: قوي يا بابا. طيبه قوي.
جاسر: ابتسم. علشان النظره دي اللي في عيون ابنه. كانت موجوده في عيونه لما قابل ملاكه...
طيب يا سيدي. ان شاء الله تثبت كفاءتها...
مالك: ما تقلقش يا بابا. ان شاء الله هتثبت كفاأتها وبجداره.
سوزي: هههههههه
ابتسام: متضحكيني معاكي.
سوزي: هههههه. بجد فرصه وجت على طبق من دهب...
ابتسام: اخلصي يا سوزي وقولي.
سوزي: ساره، ساره يا ابتسام.
ابتسام: هااا. شغلوها...
سوزي: شغلوها طبعا. ومش بس كده، ده جاسر شغلها السكرتيره الخاصه...
ابتسام: ااه خبر يفرح بصحيح. انتي كلمتيها.
سوزي: بنفور. امال عرفت ازاي يعني. انا اتصلت على ساره. وقالتلى انها استلمت شغلها، وهتكون سكرتيره جاسر الخاصه. وهي حالياً. تحت التدريب
فون سوزى، احم انا هدخل اغير هدومي علشان خارجه، ودخلت، وابتسام ابتسمت بسخريه.
سوزى. الو، حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني. اوووى.
تـ.ـو.فيق: وانتي حشـ.ـتـ.ـيني و اكتر
سوزي: وحشتك، وايه كنت انت مختفي ليه الايام اللي فاتت دي...
تـ.ـو.فيق: كان ورايا شغل مهم. وكان في شويه حوارات كده ماحبتش اشغلك بيها...
المهم: هتيجيلي على الشقه. انا ربع ساعه و هاكون هناك...
سوزي: طبعا. انت وحـ.ـشـ.ـتني قوي. ومثلت بزعل. انا كنت قولت خلاص تـ.ـو.فيق نسينى وسابنى.
تـ.ـو.فيق: بخبث. انتي بتقولي ايه. ده انتي اللي نسيتيني هروب مراتي. بعد ما سابتني، ده انتي اللي في الشمال...
سوزي: حبيبي انت. متحرمش منك يقلبى.
تـ.ـو.فيق: يلا بقى انا في طريقى ل عشنا.
سوزي: وانا هحصلك يا قلبي.
آدm صحي ولبس. وقال ل مريم. تسبقو على تحت. وهو هيحصلها. وهي استغربت...
قالها. هاعمل مكالمه وانزل، ونزلت...
آدm: خرج من اوضته. وراح ع اوضت مراد. وفتح الباب. بشويش. وشافه نايم بعمق، وهمس، وحياه امك لاربيك، وماسك فون مراد من على الكومود. وقفله خالص...
وسابه خرج. ودخل اوضته تاني. واتصل على فريحه، وردت
فريحه: الو. صباح الخير يا عمو
آدm: صباح الخير يا روح عمو. عامله ايه
فريحه: الحمد لله يا عمو. بخير.
آدm: الحمد لله. طيب يا حبيبتي. اديني مراد اكلمه. لاني اتصلت عليه دلوقتى. وكان جمبه صوت بنات كتير. ولسه بسأله. وبقوله. ايه صوت البنات دى يامراد، ويادوبك قالي انا في الجامعه مع فريحه، وفونه شكله فصل. او هو قفله الله اعلم، هاتيه علشان عايزه في حاجه مهمه...
فريحه: باستغراب وصدmه. لانها لسه في طريقها للجامعه...
آدm: ايه يافريحه. يا حبيبتي. اديني مراد.
فريحه: انت متأكد يا عمو انه مراد...
آدm: قطع كلامها. بس. بس يبقى تلاقيه لسه زعلان مني. علشان ضـ.ـر.بته كتير وانا بلعب كوره امبـ.ـارح. بس أنا كنت بهزر معاه. خلاص. خلاص مش مهم، المهم انه معاكي. وبعدين ما تحاوليش تخلي صحابك البنات قريبين منه قوي كده، غيري عليه يا حبيبتي. علشان ماحدش يخـ.ـطـ.ـفوا منك. مع انى واثق انه ولا مليون بـ.ـنت تاخد مراد منك. مراد بيحبك اكتر من نفسه، بس الغيره مطلوبه. ده كأن البنات كانت هتنط في الفون عندي وانا بكلمه، وكنت هزعقله. لكن اطمنت لما قالي انه معاكي، بصي يا قلبي انا هاقفل علشان ورايا اجتماع مهم. والوفود على وصول. باااي.
آدm: قفل. وابتسم بخبث. ياعيني عليكي يا فريحه. وعيني عليك يا مراد. سامحني يا رب وابتسم وخرج، ونزل وفطر، وقال لمريم ان مراد كاتب ورقه وقال ماحدش يصحيني، وراح على الشركه...
وكل الوقت ده فريحه هتتجنن. وتتصل على مراد مره واتنين وعشره، فونه مغلق، وتفتح واتس وتبعتله رسايل. وتفتح ماسنجر، وهتتجنن. وكل الشياطين قاعدين معاها بيصورولها. ان مراد بعد ماباسها امبـ.ـارح. سابها واتجه للبنات، وفريحه قالت. لاااااا ده انا اقــ,تــلك يا مراد، يا نهار اسود. مراد فين، مراد مع مين. ومين البنات دي ااااه هامـ.ـو.ت من الغـ.ـيظ. وفريحه شاطت واستحلفت لمراد، اللي نايم ياعينى. وابوه ب ينتقم منه.
رينو في المدرسه، ومخـ.ـنـ.ـوقه لان رودي مش موجوده. علشان العملية ولسه تعبانه. وعيزه تروحلها بعد المدرسه. لكن مش هينفع تروح لوحدها، اليوم عدي عليها بملل، وخرجت اخيرا من المدرسه، واتصلت على آدm وما ردش. وزين رد عليها. قالها انه مع بابا في اجتماع مهم. واتصلت على مراد مغلق، واتصلت على مريم...
مريم: الو...
رينو: الو يا مامي...
مريم: ايوه يا رينو يا حبيبتي خلصتي.
رينو: ايوه يا مامي، مامي كنت عايزه اروح لرودي ازورها في البيت. واتصلت على بابي مشغول في اجتماع. وابيه زين قالي انه في اجتماع مع بابي، وابيه مراد فونه مغلق.
مريم: ايوه يا حبيبتي ابوكى وزين في الشغل من بدري. وقال إنه عنده. اجتماع علشان هيحدده استلام. الشحنه، ومراد اخوكي نايم شكله كان سهران طول الليل. وكاتب على ورقه ما حدش يصحيه...
رينو: طيب والعمل يا مامي. رودي عامله عمليه وما شفتهاش بقالي يومين...
مريم: طيب بصي. فهد معايا اهو لسه جاي من شويه، هاقوله يجيلك يوصلك، فهد اول ماصحى راح ع الكليه حضر التدريب. وجه على بيت رينو علشان يعتذرلها، وملقهاش...
ودلوقتي. فرح لما سمع مريم وقال ان دي فرصه اعتذر ل رينو. وافهمها موقفي.
رينو: بصوت مهموس، فهد. مامي لا انا مش هاروح ل رودي خلاص. انا هاستنى الباص زمانه على وصول. هاركب وهارجع على البيت...
مريم: بس يا بـ.ـنتي انتي عايزه تشوفي صاحبتك وخصوصا انها يا قلبي يتيمه، واخواتها مسافرين بره مصر. وباباها اكيد في شغله، يعني يا قلبي تلاقيها لوحدها، فهد. اخد الفون من مريم.
الو. رينو خليكي عندك. انا ثواني وجايلك. وساب الفون لمريم ومشي بسرعه. فهد اتحرك
رينو: بس يا مامي. اا. انا. انا ما كنتش عايزه فهد يوصلني.
مريم: ههههه ما تخافيش اكيد مش هيضـ.ـر.ب حد تاني. مريم فاهمه ان رينو خايفه ان فهد يضـ.ـر.ب حد.
مريم: بصي يا رينو. خدي حاجه لصاحبتك وانتي داخله عليها. وطمنيني اول مـ.ـا.توصلى. على تليفونات ماشي يا حبيبتي...
رينو: حاضر يا مامي
مريم: انتى عارفه عنوانها.
رينو. لا مش فاكراه. لكن هاخدو من رودى.
مريم: ماشى ياقلب ماما. وابعتيلى عنوانها في رساله. زيادة اطمئنان.
رينو: حاضر يا مامي. وقفلت. ورينو. وقفت تستنى فهد. وكانت متعصبه جدا.
فريحه: كل الوقت ده اللي عدى ده. بتتصل على مراد. وخلاص وصلت لقمه غـــضــــبها، ومن غـــضــــبها راحت عند الكليه بتاعته، لكن صعب جدا انها تدخل الكليه الحربيه، ورجعت تاني وكانت شايطه. واتصلت على فهد الصبح. وقالها انه ف التدريب. وصعب دلوقتي يعرف مراد فين. قدامه ساعه ويخلص. وبعدها. بفتره. اتصلت ع فهد تانى. وأكدلها ان مراد مجاش انهردا، وقفلت. وهي هتنفجر خلاص، واقسمت انها تقــ,تــل مراد على الخيانه دي، وخلاص كل الطرق في وشها اتقفلت...
ومش عارفه توصل لمراد اللي بياكل رز مع الملايكه في اوضته...
آدm: في الشركه، وقاعد في اجتماع. مهم جدا، وجواه مبسوط و بيتخيل ابنه وهو بيحاول يثبت براءته ل فريحه. وهو عارف انها ممكن تقلب جد مع مراد وفريحه، لكن مراد خلا آدm يشيط ويجيب اخره. وإحساس الغيره بشع. ياااااه على المتعه. ولسه يابن العدوي ولسه...
فهد كان سايق وطاير بالعربيه. واخيرا وصل. عند رينو، ونزل وكان محرج جدا، وكمان رينو كان جواها مكسوفه. وكره وغل. لانها شايفه ان فهد استغلها...
فهد: راح وقف قدام رينو وسكت شويه، وبعدها. حس أنه لازم يتكلم، رينو انا...
رينو سابته. وهو لسه هيتكلم. وراحت فتحت باب العربيه وركبت وبصت قدامها بجمود...
فهد: اتنهد. ولازم يستحمل، لان العمله اللي عملها دى مش سهله انها تغتفر بسهوله، واتحرك وراح ركب جمبها ومشي بالعربيه. وبعد عن المدرسه بمسافه كبيره، وبعدها ركن العربيه، واتكلم.
رينو: لو سمحتى ممكن نتكلم...
رينو: بصه قدامها بجمود وساكته...
فهد: رينو لو سمحتي. انا عايز اتكلم معاكي واشرحلك.
رينو: بغـــضــــب. لو سمحت انت هتوصلني عند صحبتي. ولا انزل واخد تاكسي...
فهد ؛ لسه هيتكلم، رينو. فتحت فونها واتصلت على رودي، وجـ.ـسمها فيه رجفه. لكن مثلت انها قويه، ايوه يا رودي. انا معايا واحد قريبنا من بعيد، وجاي يوصلني. عندك. لو سمحتي انا هافتح الاسبيكر. وقولي العنوان بالظبط علشان يعرف العنوان، وفعلا رينو فتحت الاسبيكر ومدت ايديها بالفون. قدام فهد. ورودي قالت العنوان بالتفصيل، وبعدها قفلت...
فهد: اتخـ.ـنـ.ـق. رينو لو سمحتي. بلاش تعامليني كده انا عايز اعتذرك على اللي حصل. انا، وماكملش من رينو...
رينو: افتكرت لما فهد قرب عليها وباسها بكل قوته. اتغاظت اكتر وكرهته وكرهت نفسها، لو سمحت يا فهد انت مصمم انك تتكلم، وانا مش حابه اسمعك، لكن انا اللي هاتكلم. وكلها بتترعش. لكن تماسكت، انا عايزه اقولك. انك استغلتنى. وصدmتى فيك كبيره. وانك من النهارده تنسى واحده اسمها لارين العدوي، والمعامله بينا هتبقى في حدود القرابه وبس، وبحذرك تقرب مني، او تتدخل في حياتي يا فهد، وعايزه اقولك. اعترافك بحبك ليا ده تبله وتشرب مـ.ـيـ.ـته، اللي بيحب حد. وعينيها دmعت.
بيحافظ عليه. مش يهينو بالطريقه دي. وبصت في عنيه. ويستغل ا نشغال ابوها. واخواتها الرجـ.ـاله. وامها. ويعمل كدا. وصممت تجـ.ـر.حه، بجد ونعم الرجوله يا فهد. ونعم الرجوله، انت خونت عيلتى يافهد. وياريت تبعد عنى. ودmعت اكتر وقالت من ورا قلبها، انا بكرهك يافهد...
فهد: اتصـ.ـد.م. وحس بو.جـ.ـع ف قلبه. وكمان ماستحملش. الاهانه. واتحرك من غير ما يتكلم كلمه واحده. وطار بالعربيه. وفي اقل من خمس دقايق وصلها. ونزلت. وقالتله. اتفضل انت. انا ها خلي اي حد يوصلني. او اخواتي الرجـ.ـاله، هااا الرجـ.ـاله هتوصلنى، واسمي بعد كده. ( الانسه. لارين) وقفلت الباب. ودخلت العماره ومبصتش وراها.
وبعد ما مشى. رينو قعدت ع السلم وعيطت كتير. لانها اهانت فهد ف رجولته. هي عارفه انه راجـ.ـل. ويقدر يدافع عنها. ويضـ.ـر.ب اى حد يقربلها، لكن ماكنتش تتوقع أنه يعمل كدا معاها.
فهد: اول ما رينو قفلت الباب. مستناش وطار بالعربيه، وكان بينهج ومتدايق، ومتعصب اكتر من كل مره. وفرمل العربيه. وكل كلامها. بيرن في ودنه بيحافظ عليها. اهانه. رجـ.ـاله. ونعم الرجوله. استغلتنى. اخواتى رجـ.ـاله. استغليت انشغال ابويا، اتصـ.ـد.مت فيك. اعترافك بحبك تبله وتشرب مـ.ـيـ.ـته. انسى لارين العدوي. معامله بحدود. واكتر كلمه بترن وبتتكرر.
انا بكرهك يافهد...
وضـ.ـر.ب على الدركسيون، وقعد فتره ف العربيه وهي واقفه. يفكر ويعيد كل كلام البـ.ـنت الل بيعشقها. وانها بتكرهه. وبعد تفكير. اخد قرار انه يبعد عن لارين، لانه ماستحملش. هو عمل كده في لحظه ضعف وغـــضــــب. وكان عايز يعتذرلها. ويشرحلها مشاعره. وانها لما تخلص الثانويه هيتقدmلها، وضـ.ـر.ب تاني على الدركسيون، ومسح وشه بايديه. وطلع فونه واتصل...
رينو. بعد شويه من العـ.ـيا.ط. حاولت تهدى. وطلعت عند رودي اللي فرحانه قوي. ورحبت بيها جدا...
و لسه بتسالها مالك يا رينو...
فون رودي. رن. ثواني. ايه ده رقم غريب.
رودي: الو.
فهد: الو، انسه رودي...
رودي: ايوه مين حضرتك...
فهد: انا فهد السيوفي. الانسه لارين. وصلت عندك...
رودي: استغربت. ايوه رينو وصلت وقاعده معايا فهد: تمام: وقفل...
فهد: حفظ رقم رودي. لما كانت رينو فاتحه الاسبيكر. ورودي بتقول العنوان...
رودي: غريبه. يارينو. فهد اتصل عليا ليه. وبيسال انتى وصلتى عندى.
رينو: غمضت عينيها. وعرفت كدا أن خلاص. فهد بعد الاهانه دى. هيبعد. وإن المعامله. هتبقى بحدود فعلا. دmعه نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها. لكن هتعمل ايه فهد صدmها وأنه يقرب منها كدا. هي رافضه المبدء. واتنهدت. المهم انى مكـ.ـسرش نفسى.
فهد: قفل قبل ما رودي ترد. وطار بالعربيه...
وهيبتدي رحله الفراق، وهنشوفه فهد بعد كده ايه اللي هيحصل معاه. ومع رينو. وهيستحمل الفراق هو ولارين ولا لا.
↚
مراد صحي من النوم بعد العصر. وجـ.ـسمه كله متكـ.ـسر. لانه منمش غير الصبح. وقام واتعدل وعايز يشوف الساعه كام. مسك فونه لقاه مقفول. وقال. ايه ده. هو فوني مقفول ليه! انا فاكر اني سايبه مفتوح. وكمان الشحن كان كامل.
وفتح فونه وبعد ما اتفتح. كميه من الرسايل كتيره جدا. واتس ماسنجر. رسايل على الرقم. وشاف الساعه وقال. ايه 4. انا نمت كل ده! اكيد فريحه قلقت عليا. مش عارف مريم ليه مصحتنيش. اووف وايه كميه الرسايل دي كلها، من فريحه ايه يا نهار مدوحس فريحه رنه عليا فوق 120 رنه، ايه الل هي كتباه. ده! رد يا خـ.ـا.ين. افتح يا بتاع البنات. ورساله على الواتس. وديني لاقــ,تــلك يابن العدوي. اووف. ايه الاصطباحه دي! كل ده علشان بوسه. يا ستي خلاص هتجوزك وهصلح غلطتي، انا مش ناقص عـ.ـبـ.ـط. لما اقوم اخد شاور. وبعد كدا نشوف المتـ.ـخـ.ـلفه دى. وقبل ما يقوم اتصل على.
داده سعاد. الو. ايوه يا دادا سعاد، الحقيني ب برشامه مسكن. وكوبايه قهوه دوبل. ماشي تسلم ايدك. وقفل، ودخل الحمام. وهو تحت الدش.
فريحه وصلتها مسج ان فون مراد فتح. ورنت تاني وتالت. وفوق ال خمس مرات. ومراد ما بيردش...
كده في نظر فريحه. بقى خـ.ـا.ين رسمي وسابها. ومبقاش بيحبها، واقسمت انها لازم تنتقم منه، مراد خارج من الحمام على صوت الرسايل والرنات. وشاف اخيرا رقم فريحه.
مسك فونه. وقال اكيد قلقانه عليا. ورد.
مراد: الو: ، فريحه
فريحه: اخيرا. يا خـ.ـا.ين يا غشاش. والله يا مراد ما انا سايباك. انا! انا تعمل معايا كده! انا تخوني انا!
مراد: بيتاوب ومش فاهم. وقعد على طرف السرير وما ردش.
فريحه: طبعا ما بتردش. ما انا خلاص راحت عليا. ايه! كانت السهره حلوه.
مراد: ازيك يا فريحه.
فريحه: خلاص. هاطق من جنابها، ازيك يا فريحه! فريحه هتاكل من لحمك حتت يا مراد.
يا غشاش يا خـ.ـا.ين.
مراد: غشاش ايه. وخـ.ـا.ين ايه! اهدى على نفسك كده. انا مش فاهم حاجه، ولسه صاحي ومصدع.
فريحه: والله مش فاهم حاجه! اه ما انت استاذ في التمثيل.
مراد: يا بت اهدي بقى. وفهميني.
فريحه: كنت فين الصبح.
مراد: نايم.
فريحه: بجد نايم. وكنت فين الضهر.
مراد: نايم
فريحه: بغـ.ـيظ من بروده. وكنت فين العصر.
مراد: نايم.
فريحه: نهارك اسود يا مراد. انت بتكدب عليا! انت من الصبح عمال توخني مع البنات، اقدر اعرف مين بقى. اللي عجبتك.
مراد: ام الفصلان ع الصبح. يستي والله كنت نايم، نااااايم
فريحه: مش مصدقاك. انت عمرك ما نمت كل الوقت ده، وعيطت انت بتخوني ليه يا مراد! انا استاهل منك كده!
مراد: مسح وشه وشعره بايده. ودادا سعاد دخلت عليه. بالقهوه، وهو ساكت وماردش على فريحه لحد ما دادا سعاد خرجت.
فريحه: وكمان ساكت ومش مقدرنى وما بتردش عليا. ماشي يا مراد.
انا كده فهمت انك مش عايزني في حياتك. عموما كتر خيرك. ودي غلطتي اني علقت نفسي بيك. انا كنت مفكراك بتحبني. بس الظاهر اني كنت غلطانه. وكمان انت لما حاولت تبو، واتكسفت تكمل الكلمه. امبـ.ـارح وانا متجاوبتش معاك. قولت خلاص بقى يا مراد. مالهاش لازمه. اسبنى منها. واشوف غيرها وعيطت اكتر...
ومراد: مصدوم من اللي بيسمعه. هو كان مفكره انها بتهزر. ولسه هيرد.
مراد: الو. الو، الوووو فريحه. انتى يا مـ.ـجـ.ـنو.نه. قفلت...
مراد: رمى فونه ومش فاهم حاجه. وبعدها جاب فونه تاني. واتصل عليها وهي كنسلت. رن تاني قفلت فونها، اوووف. ايه اليوم ده. كنت نايم ناااايم. بخونك. وايه الكلمه دي. حسابي معاكي بعدين يا فريحه، وهعرفك ازاي تقولي عليا كـ.ـد.اب وغشاش. يومك اسود على دmاغك يا بـ.ـنت طارق. ع الكلام الل وقعتيه منك ده. ااه يا راسي. وقام واخد المسكن. ولبس وشرب القهوه ونزل...
آدm لسه داخل. وداده سعاد ومريم جهزو الغدا، والكل قعد...
آدm: سلم ع اميرته. وباسها. مساء الخير.
كلهم: مساء النور.
زين. قعد. ومراد قعد ونور. ومريم. و آدm
آدm: امال رينو فين!
مريم: رينو عند رودي صاحبتها. وفهد وصلها لانها كلمتكم كلكم وما حدش فاضي.
آدm: والله كان عندنا اجتماع مهم اوى. وكمان صفقه العمر يا حبيبتي زى ماقولتلك. ادعيلي. انا هصالحها لان دى مش اول مره. هي مقالتش هترجع امتى!
مريم: حبيبي ربنا يوفقك يارب. ورينو قالت هتقعد شويه. ولما مراد يصحى. او زين يرجع على البيت حد يجي ياخدها. من عند رودي.
زين: انا ياماما. هاروح اجيبها.
مريم: تسلملي ياحبيبي. ربنا يخليكو لبعض
آدm: عينيه على مراد. حمد لله على السلامه يا مراد. وصح النوم
مراد: سرحان...
آدm: بخبث. مراد. حبيب ماما. مالك.
مراد: ها! لا. يا بابا. ما فيش حاجه.
مريم: حبيبي انت كويس!
مراد: كويس يا مريم. ما تقلقيش.
مريم: كل ده نوم يا مراد!
مراد: نمت الصبح يا مريم. وقايم مصدع.
آدm: بتريقه. سلامتك. تحب اخدك للدكتور.
مراد: بشك. تسلم يا حاج. وبص ل مريم. انما ياميرو ما ت عـ.ـر.فيش. مين قفل فوني! لاني لما نمت كان مشحون. ولما صحيت لقيته مقفول.
مريم: ابدا يا حبيبي. انا ما دخلتش اوضتك من ساعة ما ابوك ما قالي...
آدm: حبيبتي هاتي صباع الكفته ده.
مراد: أتأكد. ان ابوه نفذ وعده في الانتقام. لكن ياترى عمل ايه! مراد مسك صباع الكفته. اتفضل ياحاج. وقرب من ودنه. برده ياحاج نفذت اللي في دmاغك.
آدm: البس يا معلم. علشان تعاكس امك حلو، وعلا صوته حبيبتي. هاتى قطعت مكرونه. انتي عارفه اني بحبها من ايدك قد ايه...
مريم: حبيبي بالف هنا على قلبك اتفضل.
آدm: تسلميلي يا روحي. اصل نفسي مفتوحه قوي قوي النهارده، كل يا مراد. كل يا حبيبي انت تلاقيك على لحم بطنك...
زين: متابع، استر يا رب، على اللي جاي.
مراد: وماله ياحاج انا هاكل، مراد بيفكر يا ترى ابوه هو الل قفل الفون. طيب فريحه. وخيانه ايه اللي بتتكلم عليها. يعني مثلا ممكن بابا تعمد انه يقفل الفون في وقت ما فريحه هتكلمني الصبح. ولقيته مقفول. طيب المفروض كانت هتقلق مش تقول خـ.ـا.ين. اوف يا فريحه عليكي وعلى دmاغك الجبس. واتخـ.ـنـ.ـق. وبص ل ابوه بتوعد. ومتغاظ. وعايز يفهم.
اذ وفجاه فريحه داخله زي الاعصار والكل بياكل في امان الله.
مووورررااااد. مووورررااد. كلهم اتخضوا.
مريم: بسم الله. استر يا رب. في ايه يا فريحه يا بـ.ـنتي.
زين: الله. بدأت.
آدm: حبيبتي تعالي اقعدي. حمـ.ـا.تك بتحبك.
نور: ايه يا فريحه. مالك داخله كده ليه. حصل حاجه.
مراد: فتح عينيه يا بـ.ـنت المـ.ـجـ.ـنو.نه...
فريحه: مراد انا عايزه اعرف انت...
آدm: قطع كلامها. فريحه شكلك متدايقه وباين كده على وشك. وشكل كدا في مشكله بينك وبين مراد.
لان هو كمان حاسس بصداع. وشكله ما نامش كويس. وبدء يهتم بفريحه قدام مراد. عايزك تهدي كده يا حبيبتي، وهنقعد مع بعض. اهدى يا حبيبة عمك. انا مبحبش اشوفك متدايقه. القمر خطيبة ابنى متزعلش ابدا.
مراد: بدا يتدايق. من اهتمام آدm. لفريحه. وكل حاجه وضحت قدامه. وشاط من ابوه، وبص ل فريحه بتوعد...
مراد: اطلعي على اوضتي يا فريحه. وانا طالع وراكي.
فريحه: متدايقه. مش هطلع يا مراد غير لما اعرف. كل حاجه...
مراد: صك على اسنانه. فريحه انا مش عايز اعلى صوتي علشان مينفعش. بس اقسم بالله لو ما طلعتي دلوقتى لا قلبها جد وهتشوفى وش مش هيعجبك...
فريحه: ماشي يا مراد. انا طالعه. واما اشوف اخرتها. وفريحه طلعت وهي متغاظه.
مريم: تطلع. اوضتك! ايه اللي انت بتقوله ده يا مراد. ازاي انت وفريحه هتقعدوا ف اوضتك. لوحدكو. مينفعش.
مراد: ايه يا مريم. هنقعد في التراس. انتي شايفه يعني شكلها يبشر بالخير...
آدm: ما تقلقيش يا روحي. انا هاكون موجود معاهم، ايه ده. ايه ده. انتي عامله كباب حله. مش تقوليلي يا مريم. ده انا ومراد ابنك بنمـ.ـو.ت فيه. هاتي. هاتي خد يا مراد يا حبيبي، كل ياحبيب ابوك. وبص ل مريم الظاهر. مراد مزعل فريحه قوي يا مريم...
مريم: مراد. انت ليه مزعل فريحه يابني دي بتحبك قوي. ويا ريت تصالحها وما تزعلنيش منك...
مراد: خلاص. قرب يجيب اخره من ابوه. لانه مكانش يتوقع انه يلعب في الحته دي. وانه يدخل فريحه في الانتقام، وقام. إن شاء الله. عن اذنكم.
آدm: ما تاكل يا مراد. اقعد كمل اكلك. اكيد يا حبيبي انت هتتكلم كتير. وبص ف عينيه. و هتحرق بنزين.
مراد: بغـ.ـيظ. انا اكلت وشبعت. انت عملت الواجب وزياده. ومراد اتحرك وطلع فوق عند فريحه...
زين: قام. احم. بابا انا هاروح اجيب رينو.
آدm: ماشي يا حبيبي. وقولها ان فوني كان على الصامت، علشان ما تزعلش. دي مش اول مره تكلمني وانا فوني يكون صامت. واكون في اجتماع وهاتلها حاجه بتحبها وانت جاي. وياريت تفسح اختك شويه. امبـ.ـارح كان شكلها زعلان
زين: حاضر. يابابا.
مريم: حبيبي ربنا ما يحرمنا منك ابدا
آدm: ولا منك يا روح قلبي.
رودي: تعبت مع رينو. لأن رينو عيونها فيها دmـ.ـو.ع مكبوته. ومش راضيه تتكلم ولا تقول مالها.
رينو: قاعده مع رودي. وكل خمس دقايق تتكلم كلمه وتسرح تاني. ومااكلتش كويس مع رودى. وباين على وشها انها زعلانه جدا...
رودي: ما تقولي بقى يا رينو مالك. بقالي ساعه واكتر بتحايل عليكي. وعايزه اعرف مالك. انتي مش طبيعيه. وكمان فهد جاب رقمي منين. وكلمني يسال عليكي ليه. في حاجه غامضه في الموضوع...
رينو: ما فيش حاجه يا رودي
رودي: ما فيش حاجه ازاي. انتي شكلك مخـ.ـنـ.ـوقه قوي. يا رينو حبيبتي. انا اختك قوليلي مالك.
رينو: جواها زعلان ومخـ.ـنـ.ـوق. هي بتحب طريقة فهد. لكن برده شايفه اللي هي عملته ده الصح. واتخـ.ـنـ.ـقت لما فهد مشي وما اتصلش عليها. واتصل على رودي. وياترى جاب رقم رودي منين.
واتنهدت. انا كويسه يا رودي. انا مخـ.ـنـ.ـوقه بس علشان انتي مش موجوده معايا في المدرسه.
وكمان اختي نور. كلها شهر وتتجوز. وتسيب البيت.
رودي: حبيبتي. انا كلها كام يوم واجي واقرفك في حياتك. وان كان على نور اكيد يعني هي مش هتتجوز في اخر الدنيا. لما تحبي تشوفيها هتشوفيها. فكك بقى. شكلك وحش وانتي زعلانه...
احم. هو انا كنت. عايزه اسالك. يعني. يا رينو هو. هو. مين فارس ده يا رينو!
رينو: بكـ.ـسره جواها. ولكن لازم تتكلم. فارس.
فارس ده اخو فريحه وو. وفهد.
رودي: ا. ااه. طيب وجه ازاي بقى رينو. انتى مكملتيش.
رينو: بتنهيده. ابدا اتصلت على فون. فه. احم. فهد
وفارس اللي رد عليا. لان اخوه مش موجود. وناسى فونه ف البيت. ولما سمعني بعيط وقلتله ان صحبتي تعبانه قوي بصراحه ما تاخرش. وكملت بزعل فارس انسان محترم قوي يا رودي.
رودي: سرحانه اه هو واضح عليه انه محترم قوي.
بس ازاي انا مش فاكره. انت قولتي قبل كدا انه شالني. وسرحت يعني انا كنت بين ايديه.
رينو: بغـ.ـيظ من رودي. ايوه كنتي بين ايديه. وكنتي متـ.ـخـ.ـلفه كالعاده انتي عاكستيه في العربيه وهو جاي ينزلك كسفتيني...
رودي: بدهشه. انا! انا عاكست فارس. يا خبر.
رينو: يا خبر وانتي مستغربه ليه! هي دي اول مره. ده انتي قولتيله. انت حلو اوى. انت قمر. انت مش عارف ايه، مش عارفه تمسكي نفسك. وانتي تعبانه حتى. فظيعه انتي. يخربيت كدا.
وفون رينو. رن. وكان زين. ثواني يا رودي ابيه زين بيتصل: الو، ايوه يا ابيه. خلاص ماشي، هابعتلك عنوانها في رساله. اوكي حاضر. وانت لما تقرب توصل رن عليا هانزلك اوكي باي يا ابيه، وقفلت...
رودي: بحرج. احم. انتي هتمشي.
رينو: ايوه. ابيه زين لسه خارج من الفيلا وجاي على هنا يوصلني. ورينو بعتت عنوان رودي ف رساله ل زين، المهم انتي خدي بالك من نفسك. وفوقي كده علشان ترجعي المدرسه الفصل كله بيسال عليكي. وهستناكى ف الحفله يوم الاجازه. في الفيلا عندنا. اوكى
رودي: مكسوفه من نفسها. اه. حاضر. ان شاء الله.
مراد: طلع فوق. وكانت فريحه رايحه جايه في الاوضه...
مراد: مش عارف يتدايق منها. ولا من آدm. وكمان اتدايق من اسلوبها. وهو مش فاهم ايه اللي حصل.
علشان تتهمه كده. ودخل عليها. ممكن افهم ايه الهبل اللي انتي بتعمليه ده. وايه الطريقه اللي انتي دخلتي بيها دي.
فريحه: هبل. ايوه هبل فعلا ما انا هبله علشان كده بتديني على قفايا. وبتخوني.
مراد: بتهديد. اقسم بالله يا فريحه. لو ما بطلتيش ام الكلمه دي. لاكون مزعلك بجد. انا معدي كل ده بمزاجي. انا ممكن انهي الموضوع في ثانيه وارجعلك عقلك. اعقلي كده واترزعي اقعدى.
فريحه ؛ بدmـ.ـو.ع مش هاقعد يا مراد. وانا عايزه اعرف انت بتخو، : وخافت ومكملتش الكلمه: انت عملت كده ليه.
مراد: بغـ.ـيظ مكبت. وحط ايده في جيبه. عملت ايه يا فريحه.
فريحه: بغـ.ـيظ. احنا اتفقنا انك كل مـ.ـا.تاخد اجازه انك هتكلمنى كل يوم، انت بقى ما اتصلتش عليا امبـ.ـارح قبل ما انام زي كل يوم. وقافل فونك من الصبح وما كلمتنيش. وكمان لما فتحت فونك ما اتصلتش علياا.
مراد: كنت نايم يا فريحه. نمت متأخر. وقومت من النوم مصدع. وشوفت رسايلك الخايبه. قومت اخدت دش ويادوبك خرجت. لقيت حضرتك بترني رديت عليكي. وسيادتك مسبتليش فرصه اتكلم. لا! وغير كده بتقفلي المكالمه في وشى. وغلطات كترت يا فريحه.
فريحه: بغـ.ـيظ. انت بتقلب الترابيزه عليا. بعد كل اللي عملته. انا اللي غلطاتي كترت. وبالنسبه ل غلطاتك.
مراد: غلطات ايه يا فريحه. غلطت اني نمت الصبح وصحيت متاخر.
فريحه: لا مش غلط. لكن الغلط لما تكون قاعد وسط بنات وتقول ان انك مع فريحه. وكمان اتصل عليك قافل فونك يا، يا حضره الظابط مقدmا.
مراد: متدايق من اسلوبها. لكن عايز يفهم. كشر عينيه. وسط بنات! بنات ايه يا فريحه. ومين اللي قالك اني وسط بنات والكلام الفارغ ده!
فريحه: عمو آدm اتصل عليا الصبح. وقال انه أتصل عليك. وانت رديت عليه. وكملت بغـ.ـيظك وكمان كنت في وسط بنات. وقلتله انك معايا و فونك فصل بعد كده، وعمو اتصل عليا علشان عايز يكلمك...
مراد: بغـ.ـيظ. ايوووه قولي كده بقى. وصك على اسنانه. ماشي يا آدm يا عدوي. ماااشي
آدm: دخل ايه يا حلوين وصلتوا لفين. وقعد على طرف السرير. ايه يا فريحه زعلانه ليه من مراد!
وانت يا مراد مزعل فريحه ليه!
مراد: بس لابوه بغـ.ـيظ. وفريحه خافت تتكلم من مراد
آدm: اتكلمي يا فريحه قولي يا حبيبتي ما تخافيش طول ما انا موجود.
فريحه: اتشجعت. عمو. حضرتك قولت انك كلمت مراد الصبح صح.
آدm: حصل يا حبيبتي
فريحه: وكمان حضرتك. قولتلي ان مراد. قال لحضرتك انه كان معايا في الجامعه وكان في بنات كتير جمبه حصل
آدm: حصل يا روحي. فين المشكله!
فريحه: بصت ل مراد. وبدmـ.ـو.ع. وصدmه وسكتت. لانها مش عايزه المشكله تكبر.
آدm: حبيبتي انا بسألك. فين المشكله!
فريحه: بصت ل مراد. ابدا يا عمو. مفيش مشكله
آدm: بص ل مراد. ما تقول يا مراد يا حبيبي. مزعل فريحه ليه. وقلد مراد ف اهتمامه ب مريم. حد يزعل القمر ده. حد يبقى معاه ملاك زى دى ويعمل كدا...
مراد: متغاظ. وغيران. ومش عايز يكـ.ـدب ابوه. وكمان مش عارف يعمل ايه...
آدm: قام من مكانه وقرب من مراد. البس يا معلم.
مراد: بابا خلي فريحه بعيد عن الحوارات دي.
آدm: ابدا. تبعد عن مريم. ابعد عن فريحه. وهذا هو لب الموضوع...
وآدm قرب من فريحه. علشان يغـ.ـيظ مراد. حبيبة عمك. بطلي عـ.ـيا.ط يا قلبي. عينيكى القمر دي ما تنفعش تعيط. وكمان ايه ده. مناخيرك بقت حمرا قوي. تعالي. تعالي. اقعدي هنا.
وآدm: جابلها كوبايه ميا. وبيهتم ب فريحه. ومراد جاب اخره من ابوه. وغار على فريحه جدا. وشاط من جواه، وفريحه قاعده زعلانه
مراد: اتحرك فريحه. تعالي نخرج شويه. ونتكلم.
آدm: لا طبعا. انت عايزها بعد الزعل ده. بـ.ـنت اخويا تخرج معاك. فريحه هتقعد معايا وكمان هتقضي اليوم معانا انا ومريم. واشوف ايه الل يريحها وهعمله، وانت حسابك معايا بعدين علشان تزعل القمر ده، ورقص حواجبه
مراد: قرب من ودن ابوه. بابا لو سمحت كفايه.
آدm: تبعد عن مريم. احكي لفريحه كل حاجه. مش هتبعد شوف هتثبت برأتك ازاي. ما هو مش معقول. انك هتكدب ابوك. ولا ايه يا موورراااد.
مراد: اتعدل. وصك على اسنانه، فريحه انا ما عملتش حاجه. وكنت نايم
فريحه: بعـ.ـيا.ط. ازاي ما عملتش حاجه. انت كدبت عليا يا مراد. قولت انك كنت نايم يا مراد. وعيطت كتير وانت ما كنتش نايم. وكنت قاعد كل الوقت ده مع بنات. هونت عليك يا مراد. هان عليك حب 18 سنه. وعيطت اكتر عمو آدm. انا مخـ.ـنـ.ـوقه قوي.
آدm: جواه متدايق على فريحه لكن لازم يوصل لابنه رساله. ان الهزار الزايد احيانا بيقلب بجد.
وان آدm قلبه بيولع نار لما مراد بيعاكس مريم. هي اه أمه. بس دى أميرة آدm وبس ملكيه خاصه ل آدm وبس.
آدm: بس يا فريحه بس ما تعيطيش خلاص يا حبيبتي. وبص ل مراد هاااا!
مراد: بيتقطع على عـ.ـيا.ط فريحه. ومتغاظ من غبائها، واستسلم، ماشي يا بابا ماشي.
آدm: قرب هتبطل تنافسني في امك...
مراد: بمكر. حاضر يا حاج. من عيني.
آدm: بخبث. لا وحياة امك النظره دي عارفها. لو هتمشيها لمصلحتك. وقرب جـ.ـا.مد. المره اللي جايه هتبقى بجد. وشوف مين اللي هيطلعك منها...
مراد: خاف من آدm. حاضر يا حاج انا مش هانفسك في امي تاني حاضر. بس لو سمحت تصلح المشكله
آدm: احم. مراد انزل وسيبني انا وفريحه لوحدنا.
مراد: نعم.
آدm: بنظره تحذيريه...
مراد: حاضر. حاضر يا بابا. واتحرك وخرج وهو متضايق. وشايط على الاخر...
آدm: ايه فريحه بطلي عـ.ـيا.ط بقى. هو الواحد ما يعرفش يهزر معاكو.
فريحه: بتعيط ومش فاهمه.
آدm: فريحه بطلي عـ.ـيا.ط قولتلك انا كنت باهزر معاكم.
فريحه: بدهشه. ايه يا عمو! بتهزر ازاي بتهزر مش فاهمه.
آدm: انا ليا تار عند مراد. انتى عارفه حوار معكساته ل مريم. وكمان كنت عايز اشوفك بتحبي مراد ولا. لا. فقولت يا آدm يا عدوي. شوف كده وجرب وشوف رد فعل البت فريحه. بـ.ـنت اخوك هتعمل ايه...
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها. يعني ايه. يعني مراد مكانش بيخـ.ـو.ني.
آدm: يخـ.ـو.نك! خيانه! ايه الكلمه دي يا فريحه.
لا لا انا ازعل منك، مراد يخـ.ـو.نك. وكلمه خيانه يابـ.ـنتي ما تتذكرش في بيت آدm العدوي ابدا.
مراد كان نايم فعلا، وانا كان بيني وبين مراد تار واخدته.
فريحه: بفرحه. يعني انت يا عمو...
آدm: عسل. انا صح...
فريحه: خافت، يا خرابي عليك يا عمو، ده مراد اخد منى كلام، هاعمل ايه دلوقتي.
آدm: لا دى مش مشكلتي. وبعدين ده درس ليكي علشان تثقي ف مراد اكتر من كده، انا صدmتي فيكي كبيره يا فريحه.
فريحه: بدهشه. ايه اتصـ.ـد.مت فيا انا يا عمو، طب ليه.
آدm: طبعا. اقل حاجه كنتي فكرتي وقولتي اكيد مراد في مشوار مهم، مراد بيحبني وعمره ما يعمل كده. او مثلا تتصلي على مريم تسألي مراد فين. اتصلي على زين. أو على نور. مش تشكي فيه. وكمان يخـ.ـو.نك. لا يا فريحه...
فريحه: بزعل عندك حق يا عمو. بس والله لما حضرتك قولتلي انه مع بنات. وان قالك انه معايا. قلت اكيد هو بيعمل حاجه غلط. لانه امبـ.ـارح، وسكتت. احم. وبعدين يا عمو، كنت فهمني انك بتهزر.
آدm: انتي واخده غباء ابوكى ليه. امال كنت هاشوف رد الفعل على مراد ازاي، المهم انا عايزك تتعلمي من الدرس ده وتثقى ف مراد بعد كده، مراد عمره ما يفكر في غيرك ابدا، انا متدايق لاني عملت كده. بس بصراحه فرحت لما شوفته متغاظ. علشان يحس بيا، بس ما كنتش اتوقع ان الموضوع يكبر كده. وانك هتتهميه بالخيانه. ولسه هيكبر اكتر مراد ابنى وانا عارفه. انا كنت متوقع منك انك هتتخانقى معاه. وانا اتدخل واهتم بيكى وهو يحس بالل يعمله فيا. لكن نسيت انك غـ.ـبـ.ـيه. فريحه. انتى لازم تصلحى الموضوع.
فريحه: حاضر يا عمو. بعد اذنك انا هانزل ل مراد.
زين: وصل تحت العماره واخد رينو من عند رودي وراجعين في العربيه
رينو قاعده مخـ.ـنـ.ـوقه في العربيه. وبصه قدامها وكل شويه تتنهد...
زين: مالك يا رينو...
رينو: اتخـ.ـنـ.ـقت من كل اللي يشوفها يسالها مالك...
مفيش يا ابيه زين. انا بس تعبانه من امبـ.ـارح.
زين: تعبانه حاسه بايه يا حبيبتي. وبعدين مش عوايدك انك تفضلي ساكته وسرحانه كده.
رينو: صدقني يا ابيه زين انا كويسه. انا بس زعلانه على فراق نور. انها هتتجوز وتسيبنا وتمشي.
غير كده الثانويه العامه صعبه جدا. وعايزه اركز اكتر من كده.
زين: فعلا انا كمان زعلان ان نور هتتجوز وتسيبنا.
بس يا حبيبتي دي سنه الحياه. وكمان انتي هيجي يوم وتتجوزي.
رينو: بغـــضــــب. لا يا ابيه زين. انا مش هتجوز أبدا.
زين: يا ساتر، ايه الكلام ده يا رينو. في واحده مش عايزه تتجوز لما تكبر.
رينو: انا. انا مش عايزه اتجوز لما اكبر. انا هاهتم بدراستي وبس. هي دي حاجه وحشه يا ابيه.
زين: لا يا قلب ابيه زين. انا اكون فخور بيكي طبعا. وانك تتفوقي في دراستك. وتركزي فيها. هو في اخ هيعوز من اخته ايه اكتر من كده...
ورينو بصت في الشباك وسرحانه...
زين: تحبى تروحي فين. بابا طلب منى انى افسحك شويه.
رينو: لا. مش عايزه اروح في مكان. انا عايزه اروح. انا بهدوم المدرسه من الصبح.
زين: ماشى ياحبيبتي. بس ليكى عندي خروجه. تمام
رينو: بشبح ابتسامه. اوكى. وربنا مايحرمنى منكو ابدا.
زين: ولا يحرمنا منك ياقمر. ع رأى الحاج. يانوتليتى. هههههه
رينو: ابتسمت. ورجعت بصت للشباك. وسندت راسها على الشباك. وسرحان.
يا ترى هستحمل الحياه من غيرك يا فهد. وبعدها بصت بجمود. لانها كل شويه تفتكر هجومه عليها وهو بيبـ.ـو.سها. وتحس انها بتكره نفسها و بتكرهه
ولازم تبقى اقوى. وانه لازم يتعلم أنه مـ.ـيـ.ـتجرأش. ولا يفكر. انها ممكن تكون سهله بالشكل ده.
مراد قاعد في الجنينه وفريحه نزلت وراحت وقعدت جنبه. مراد.
مراد: ...
فريحه: مرادي حبيبي انا اسفه...
مراد: قام من مكانه وما ردش عليها.
فريحه: قامت، مراد حبيبي. والله بجد انا اسفه. انا اتصرفت غـ.ـصـ.ـب عني لما حسيت انك ممكن تروح مني. ساعتها اتعمـ.ـيـ.ـت يا مراد.
مراد: اروح منك. انتي غـ.ـبـ.ـيه يا فريحه. ولا بتمثلي الغباء. وانا! انا خـ.ـا.ين يا فريحه.
فريحه: بحرج. انا غلطت يا مراد. بجد والله باعتذر انا لما عمو اتصل عليا وقالي. اتصرفت بغباء ودلوقتى عمو آدm حكالي على كل حاجه وانه كان بيهزر. ارجوك يا مراد سامحني والنبي. والله كان غـ.ـصـ.ـب عني انا اسفه بقى.
مراد: جواه مش عارف يتدايق من مين! من ابوه اللي نفذ وعده وهو بياخد حقه. ولا من فريحته حبيبته. وصدقت كلام ابوه، فريحه. يلا علشان اروحك دلوقتى ولما اهدا. ابقى اكلمك.
فريحه: صعب عليها نفسها ودmـ.ـو.عها نزلت قربت اكتر مراد سامحني.
مراد: لف ليها واتنهد. لا. يا فريحه لا. انا لا يمكن اسامحك. ولف ضهره ليها. انتي شكيتي فيا. وعارفه اني لا يمكن ابص لغيرك. انا اه ممكن اهزر. اضحك. اتريق. انا مافيش واحده تملي عيني. وكمل بتريقه. غير حضرتك. وايه الل حصل بعد ماسمعتى كلمتين من حد! ان اول محطه تقابلك نزلتي فيها وصدقتي كلام آدm عليا. مع انه ماقالكيش حاجه كبيره. هو قالك ان مراد جمبه صوت بنات. يعني مقالكيش انه في شقه مع واحده. يعنى ممكن اكون في مشوار. او الكليه عندك. او. وارد اكون في اي مكان. او اي مصيبه. لكن ما توصلش انك تفكري ان في الوقت ده بكون بخون حضرتك. وتقوليلي انت خـ.ـا.ين يا مراد. وغشاش. وفتح فونه. وفتح الواتس. اتفضلي. ولا اقرالك انا. اسمعي. اسمعي. انت قافل فونك ومقضي حياتك. وعايش مع البنات بتخوني يا مراد رد عليا يا غشاش يا خـ.ـا.ين يا بتاع البنات رد. وقفل الفون.
الله حلو قوي يا فريحه. حلوه قوي. انك تشكي فيا. آدm ما عملش حاجه يا فريحه. آدm قالك كلمتين. وحتى لو مكنش بيهزر. انتي صدقتي. وانتى عارفه انى اكتر حاجه بكرها في حياتي. هي الخيانه.
فريحه: جواها مش مصدق انها عملت مشكله كبيره من فراغ. ولكن هي كانت ضحية هزار. بس شافت انها غلطت لانها كدا مش بتثق في مرادها
آدm: واقف بعيد ومتابع.
مريم: ليه كده يا آدm بس.
آدm: مريم كويس ان ده حصل. لازم فريحه يكون عندها ثقه في مراد اكتر من كده. مراد بيحب فريحه من 18 سنه. 18 سنه يا مريم. مش مكالمه اللي هتهد الحب ده. كويس ان حصل كده. انا طبعا ماكنتش اقصد كل ده. انا كنت عايز فريحه تزعل من مراد. وانا اهتم بفريحه قدامه. كان هيولع وساعتها يحس بالل هو بيعمله فيا. لكن ما توقعتش ابدا. ان فريحه هاتتهموا بالخيانه الكلمه في حد ذاتها كبيره ومش حلوه. انا مانكرش اني زعلان من نفسي. لكن (رب ضرة نافعه).
مريم: تفتكر مراد هيسمعها ويسامحها.
آدm: طبعا. ما دام اتخانقو وفتحوا مجال للكلام. وكمان في طرف معترف بغلطه يبقى هيسامح. وإن مش سامحها انهردا. بكره الفراق هيعلمو وهيسامحها باشتياق. الحب اللي بينهم مش هش قوي كده. بانه يتهدm في لحظه. وبص قدامه بزعل...
مريم: ما لك يا آدm
آدm: مافيش يا حبيبتي. انا هدخل مكتبي ويا ريت ما حدش يدخل عليا.
مريم: شافت وعرفت كده ان آدm زعلان. بس يا آدm.
آدm: عن اذنك ومشي وهو متدايق. ومريم كمان زعلانه على آدm ومراد...
لان الهزار الزايد. احيانا يقلب بجد...
مراد: اتفضلي علشان هاوصلك فريحه راحت وقفت قدامه. مراد لو سمحت...
مراد...
فريحه. مراد ارجوك. انت بتعمل كده ليه. انا ضحيه يامراد. ارجوك سامحني انا بثق فيك. في فرق بين الثقه. والغيره انت عارف اني عمري ما شكيت فيك.
مراد: بجد هي انك تتهمينى بالخيانه بتبرريها انك كنتي غيرانه. هههههههه. يعني مش شاكه فيا. لا واضح. انك مش شاكه فيا. اصل الل بتغير دى بتقول لحبيبها خـ.ـا.ين وغشاش. لا وكمان كـ.ـد.اب.
فريحه: ارجوك يا مراد بقى. انا مش قادره اتكلم. انا من الصبح في الشارع. ارجوك والله انا من امبـ.ـارح ما نمتش كويس. ولفت ضهرها ليه. انت امبـ.ـارح لما حاولت وبوس، ومكملتش الكلمه. انا معرفتش انام. كنت في منافسه. مابين قلبى وعقلى. وما عرفتش اخد قرار ازعل منك. ولا افرح. وفي الاخر قلبي اللي فاز على عقلي. علشان بيحبك. وقررت اني ماازعلش رغم انك ما اتصلتش زي كل يوم. والصبح قومت مصدعه وكملت بعـ.ـيا.ط. وانا رايحه الكليه عمو يتصل عليا ويقولى ان مراد جنبه بنات. وانك كمان قلتله انك موجود معايا.
وعمو آدm كلامه ثقه. انهي عقل يستوعب. ها. انا مادخلتش الكليه عندى. رجعت من نص الطريق. انا كنت بلف زي المـ.ـجـ.ـنو.نه. لدرجه اني رحت الكليه الحربيه وما قدرتش ادخل. انا عارفه انك في اجازتك انت وفهد. بس سعات بتروح انت وفهد. ومعرفتش بردو انت موجود ولا لا! وبعدها فهد قالي انك مش في الكليه.
وعيطت اكتر. وكل شويه فونك مقفول. ولما فتحت فونك جاتلي الرساله كنت في الشارع. وماهنش عليك تتصل عليا اول ما فتحت فونك. وانا اتصلت عليك اكتر من مره وماردتش.
لا انت دخلت تاخد شاور الاول. وبعدها تكلمني وحاطه، ايديها على وشها وعيطت كتير.
مراد: قلب واجعه على فريحه وشاف انها ضحيه فعلا. وكمان لما شاف آدm مهتم بيها كان عايز يولع في البيت كله. وحاسس انه فعلا مزودها مع ابوه.
لكن بردو كلمه خـ.ـا.ين و.جـ.ـعاه قوي. وكمان كبرياؤه وكمان فريحه كل ده واجعه. ومدايقه. طيب اعمل ايه! اصالحها ولا اسيبها! بس هي شافتنى ف لحظه خـ.ـا.ين وغشاش وكـ.ـد.اب.
فريحه: حست ان كرامتها بتتهان. وانها اتأسفت كتير. نزلت ايديها من ع وشها وقالت. خلاص يا مراد انا قولت اللي حصل بالضبط. ولفت ليه وعيونها حمرا من العـ.ـيا.ط. وبصت في عينيه انت لما بوستنى انا ما زعلتش منك يا مراد. مع انك عارف انه حـ.ـر.ام. انا تخطيت مرحله الحب وتقبلت منك اي حاجه. والظاهر ده ضعف شخصيتي قدامك. لكن لا. انا فريحه السيوفي. بـ.ـنت طارق السيوفي. ورنا عزيز...
و زي ما انت مش هتسامحنى و زعلان انى اتهمتك عن طريق الخطأ. انا دلوقتى مش هسامحك من انك بوستنى عن طريق القصد لانك بوستنى برغبتك، عن اذنك وسابته ومشيت.
مراد: وصل لقمة غـــضــــبه من كلامها. هو باسها من عشقه ليها. وكمان عمل كده لا اراديآ. وغـ.ـصـ.ـب عنه دى مشاعر جواه ناحيتها جت ف لحظه. ومتصلش لانه كان محرج منها. وفاق. ومش عارف يروح وراها يوصلها ولكن فضل واقف مكانه ومخـ.ـنـ.ـوق جدا.
زين: جه ونزل هو و لارين. وشافو فريحه وهي خارجه معيطه، لارين وقفتها وفضلت تتكلم معاها وتهديها. وفريحه مصممه تمشي. وزين شاور ل. مراد. مراد. اداله اشاره انه يوصلها. وفعلا رينو وزين صمموا ان فريحه تركب مع زين. وركبت في الاخر وزين هيوصلها...
ومراد فضل واقف مكانه ومش عارف يعمل ايه. وايه المشكله اصلا. وحصلت ازاي وليه. وهي الغيره بتعمل كده. واتحرك وهو مخـ.ـنـ.ـوق جدآ. وراح على العربيه وركب ومشي...
وآدm متابع كل ده من شباك مكتبه. وزعلان جدا.
لكن شاف ان في حاجه ايجابيه هتحصل. وخطوه مهمه.
ومش عايز اللي حصل أيام عاصم يتكرر تاني.
رينو: دخلت الفيلا وقالت ل مريم انها اتغدت مع رودي. ومريم اطمنت على رودي. وكمان اتكلمت شويه مع رينو. لانها حاسه ان بـ.ـنتها متغيره وتعبانه وزعلانه.
ورينو استاذنتها علشان تطلع تغير لبس المدرسه وتذاكر لان الامتحانات قربت. وقالت لمريم ان المنهج اتجمع عليها. ومافيش وقت وهتحاول تلم المنهج ف هتفضل اغلب الوقت في اوضتها تذاكر.
ومريم: شجعتها انها تذاكر وتهتم بمستقبلها...
ورينو طلعت اوضتها. و غيرت هدومها وقاعده سرحانه. في الكلام والاهانه اللي وجهتها ل فهد تعبت كتير من التفكير و حاسه انها اهانت فهد في رجولته. هي اتفاجأت بنفسها وهي بتقول الكلام ده. وكمان مسابتلوش فرصه يتكلم. وكمان مكنتش تقصد انها بتكرهه. لا. دى بتحبه جدا. وزعلت لما افتكرت انها قالتله ونعم الرجوله يا فهد. وكمان اعترافك بحبك تبله وتشرب مـ.ـيـ.ـته، وانه يعاملها بحدود. وأنه يبعد عنها...
ولكن اخيرا. قالت. ده الصح اني ابعد عنه.
طارق: حبيبتي هي فريحه مالها.
رنا: مش عارفه بس باين كده انها متخانقه مع مراد.
طارق: طيب انا هدخللها.
رنا: لا. انا كلمتها وقالتلي انها مخـ.ـنـ.ـوقه. ومش عايزه تتكلم مع حد. هي هتهدى مع نفسها انت عارف ان المشاكل دي بتقيم العلاقه.
طارق: انا مش عارف بيتخانقوا ليه يعني.
رنا: يا راجـ.ـل. مش عارفه. هو انا وانت عمرنا. ما تخانقنا، المهم فهد فين!
طارق: نعم هو مش موجود...
رنا: لا هو جه حوالى الساعه 2 ودخل مش طايق نفسه. ودخل الاوضه وبعدها الليفنج وطلع من غير ولا كلمه.
طارق: ازاي. وطلع الفون يتصل على فهد. لكن فونه مغلق مره وعشره مغلق. فتح واتس. ابنك مافتحش واتس من امبـ.ـارح. وكمان فونه مغلق.
رنا: بقلق ابني فين يا طارق!
فارس: خرج من أوضته. ماما فهد انا بتصل عليه من الصبح ما بيردش ومن اكتر من 3 ساعات مغلق طارق: بخــــوف متداري. يمكن فصل يا بني.
فارس: لا طبعا فهد معاه باور بانك.
رنا: هي إجازته خلصت. يمكن رجع الكليه انت عارف نظام الحربيه.
طارق: يارنا فهد لسه ف مخلصش إجازته هو ومراد. وكل حاجته موجوده. اهدى كدا علشان اعرف افكر.
رنا: خافت طيب اتصل على مراد او آدm شوف اشرف اخويا اتصل يا طارق على اي حد شوفه فهد فين
طارق: بقلق حاضر. حاضر اهدي انتي بس.
طارق: نبه على فارس انه يسال بطريقه غير مباشره على فهد: علشان ما حدش يقلق. ومش عايز شوشره. وطارق وفارس كل واحد يتصل على حد من العيله ويسال. وكلهم قالو إن فهد مش موجود.
رنا: اتصلت على مريم. وان مريم قالتلها ان فهد كان هنا الساعه 1 الضهر. ووصل رينو عند صاحبتها. وروح على بيت طارق.
رنا: قفلت وقامت من مكانها. يعنى ايه. مش معقول يعني ابني من، الساعه 1 عند مريم ووصل رينو ورجع الساعه 2 على هنا وخرج. ودلوقتى الساعه 8 يعني ابني مش موجود ولا حد يعرف عنه حاجه 6 ساعات. وعيطت ابني. ابني يا طارق هيروح فين.
طارق: اهدى يا رنا. هيكون فين يعني.
فارس: ممكن يكون في الجيم يا ماما ثواني هاتصل.
ب الجيم وفارس اتصل وقاله انه الاستاذ فهد ما جاش امبـ.ـارح ولا النهارده.
واتصل على صحابه قالوا ان كان في الكليه من بدرى واتمرن وخرج الساعه 12 الضهر، وكلهم في قلق.
وفريحه: طلعت على صوت رنا وعـ.ـيا.طها. وعيطت كتير يا ترى انت فين يا فهد.
محمد: الو.
نور: الو. ازيك يا محمد.
محمد: الحمد لله يا نورى عامله ايه يا قلبي.
نور: الحمد لله. انت فين كده ما اتصلتش من الصبح.
محمد: غـ.ـصـ.ـب عني يا حبيبتي طول اليوم في المستشفى. وكان في حادثه على الطريق وجابوا المريـ.ـض على المستشفى
وكان محتاج لنقل دm بسرعه و عمليه. ولسه خارج ما فيش نص ساعه.
نور: والحاله عامله ايه دلوقتي.
محمد: الحمد لله تمام. بس لسه ساعات الخطر ما زالتش. لكن متفائل خير ان شاء الله. تعرفى وش المريـ.ـض مش باين خالص من الازاز اللي كان في وشه. الناس الل جابوه قالو إن ازاز عربيته كله طار ف وشه. ووشه كله متبهدل، شاب صغير في العشرينات. ربنا يشفيه يارب.
نور: بزعل. ربنا معاه يا رب ويشفيه...
محمد: يارب. المهم انا عايز اشوفك بكره.
نور: احم مش هينفع يا محمد.
محمد: ليه بقى مش هينفع.
نور: انا ما رحتش الجامعه من زمان. وغير كده مامي قالتلي من بكره هننزل علشان اشتري شويه حاجات لزوم الجهاز. ونخلص كل حاجه قبل شهر رمضان. انت عارف بقى. مامي وبابي. و احنا بنستنى شهر رمضان بفارغ الصبر. ومش عايزين نضيعه في الحاجات دي...
محمد: اممم اوكي. خلاص انا بكره هاوصلك الجامعه.
نور: بسعاده: اوكي هستناك يامحمد...
محمد: عارفه لما بتقولي محمد دي.
نور: ايه.
محمد: قلبي بيدق. وببقى عايز، احم
نور: عايز ايه!
محمد: بعد رمضان هاقولك. المهم دلوقتى هتعملي ايه!
نور: ابدا هاقوم اصلي و احاول انام بدري علشان هصحى بدري.
محمد: هتنامي دلوقتى.
نور: ايوه الساعه 10 حلو قوي
محمد: خلاص صلي وكلميني.
نور: ليه بقى في حاجه.
محمد: هكلمك لحد ما تنامي واقفل.
نور: اتكسفت وابتسمت. طيب وانت مش هتنام
محمد: لا لسه شويه. هاشوف الحاله واروح على 12 كده.
نور: اوكي. وربنا معاك
محمد: هتكلميني.
نور: حاضر. هصلي وهاكلمك.
محمد: نور
نور: نعم يا محمد.
محمد: انا بعشقك.
العيله طبعا ملاحظتش حاجه من سؤال عيلة السيوفي على فهد. لانه كان سؤال بطريقه غير مباشره. والساعه دلوقتي عدت 11 بالليل وماحدش عارف فهد فين...
رنا: بتعيط و قلبها واجعها وقلقانه...
وفريحه: بتعيط ونفسها تتصل بمراد يعمل حاجه لكن ما ينفعش لا ن طارق قبل ماينزل نبه عليهم ماحدش يتصل ومش عايز شوشره.
طارق: نزل هو وفارس يدوروا على فهد من بدرى.
ودورو في كل مكان وما فيش اثر الساعه 12 صباحا رنا اتصلت على طارق...
طارق: فرمل العربيه. ورد بسرعه ايه يارنا فهد رجع.
رنا: طارق مفتاح الشقه مش متعلق في الاوضه يا طارق.
طارق: يعني ممكن فهد يكون، طيب اقفلي، وطارق لف بسرعه البرق. وساق بسرعه جدا، واخيرا وصل تحت العماره. وشاف عربية فهد موجوده.
(انتو فكرتو إن فهد هو الل عمل الحادثه صح! لا بعد الشر على فهد طبعا. تعالو نكمل ).
وطارق ساعتها حس ان قلبه اتحرك من مكانه. واتنهد. وسند بايديه على الدركسيون ونزل راسه عليها. وحاول ينظم نفسه وضـ.ـر.بات قلبه. وطارق كان مرعوب. واول مشاف عربية فهد دmعه نزلت منه، لان 100 فكره وفكره كانت في دmاغه
رنا: اتصلت تاني. وطارق مش عارف يمسك الفون لان جـ.ـسمه بيترعش. فتح الاسبيكر. وكانت ايديه فيها رعشه غريبه. ايوه يا رنا...
رنا: طمن قلبي يا طارق.
طارق: بلع ريقه. ايوه يا رنا فهد في الشقه. انا تحت العماره وشوفت عربيته موجوده.
رنا: بعـ.ـيا.ط. اطلع الشقه يا طارق. انت لسه ما طلعتش. اطلع وطمني على ابني.
طارق: حاضر. يا رنا اهدي وبطلي عـ.ـيا.ط. انا هطلع وانتي اتصلي على فارس يروح. لانه قلقان. انا هطلع و هاتصل عليكي من فوق...
رنا: لا مش هقفل اطلع دلوقتى وانا معاك طمن قلبي يا طارق ابوس ايدك.
طارق: حاضر. حاضر يا رنا. بس متعيطيش بقى.
طارق: نزل وبيحاول يلم شتات اعصابه. وطلع في الاسانسير وطلع النسخه اللي معاه. وخرج من الاسانسير وفتح الباب ودخل. واول ما دخل اتصـ.ـد.م. وشاف فون فهد متكـ.ـسر على الارض. ونضارته ومفاتيحه كل حاجه مرميه على الارض ومتكـ.ـسره.
طارق: ضـ.ـر.بات قلبه بتدق بخــــوف. ولاول مره خاف يدخل. مع انه دخل شقق كتير بحكم شغله. بس طارق ده ابنه فهد وروحه. ودخل واخيرا. شاف فهد قاعد على الارض وساند ضهره على الكرسي. وباصص قدامه بجمود وعينيه حمرا زي الدm...
رنا: طارق سكت ليه طمني ابني عندك.
طارق: اتصـ.ـد.م من شكل فهد. لكن حاول يطمن رنا ايوه. ايوه يا رنا فهد قاعد في الشقه وما تقلقيش هو كويس...
رنات: اتنهدت بـ.ـاريحيه. الحمد لله. الحمد لله طيب هو بيعمل ايه عندك. اساله.
طارق: رنا اقفلي دلوقتي.
رنا: ليه ياطارق.
طارق: غمض عينيه. وبنفاذ صبر رنا الحمد لله احنا اطمنا على فهد. وأنه موجود. اقفلي بقى واتصلي على فارس الل بيلف في الشوارع بيدور وخايف على اخوه. وطمنيه، وقفل
طارق: حط فونه ع التربيزه. وقرب خطوطين وشاف فهد. وافتكر آدm يوم الحادثه. لكنه طرد الفكره بسرعه. وقرب من ابنه: فهد.
فهد: ...
طارق: فهد يابني.
فهد: ...
طارق: راح قعد قدامه على الارض. ف. فهد.
فهد: باصص قدامه ونقط العرق على جبينه وعلى شعره وعينيه زي الدm. وسرحان في كلام لارين عن الرجوله وانها بتكرهه. وهي شايفه انه استغلها.
طارق: قاعد فتره قدامه ومش عارف يعمل ايه...
فهد: افتكر كلمه لارين. انا صدmتي فيك كبيره. انت استغلتني يا فهد...
فهد: لا ارادي، لاااا. انا ما استغلتكيش لااا.
طارق: ضم ابنه غـ.ـصـ.ـب عنه...
فهد: اهدا. اهدا يا فهد مالك يا حبيبي اهدا.
فهد: كل مايفتكر كلام رينو. وخصوصا عن أنه استغل انشغال ابوها واخواتها وباسها. وانها خيانه. جـ.ـسمه يتشنج. انا ما استغلتكيش وافتكر كلمه انا بكرهك. لاااااا. وفهد سرحان. في حب 17 سنه وأنه بيحميها من اى حد. وف الاخر اكتشف انها بتكرهه.
طارق: حاول على قد ما يقدر يهدي فهد، وده اخد وقت طبعا. واخيرا بعد فتره. فهد هدي نوعا ما. ورفض يحكي لابوه اي حاجه...
وبعد محاولات كتيره من طارق. يلا يافهد قوم علشان نروح...
فهد: قام مره واحده. بابا.
طارق: ايوه يا فهد.
فهد: انا هاعيش في الشقه هنا ولوحدي
طارق: اتصـ.ـد.م لانه شاف آدm تاني.
طارق: انت بتقول ايه يا فهد.
فهد: اتحرك لقدام خطوتين وقبض على ايديه. بابا انا هاعيش في الشقه دي لوحدي يا اما...
طارق: وقف بقلق. يا اما ايه يا فهد...
فهد: يا اما هسيب الحربيه وهسافر اى بلد تانيه.
طارق: قلبه اتقبض وحاسس ان ممكن يخسر ابنه.
فهد ايه الل انت بتقوله ده يبنى. استهدى بالله. انت لو تحكيلى انا أقدر اساعدك.
فهد: انا كويس. وكويس اوى. وفوقت. ولو حضرتك مش عايزنى اعيش هنا. انا هتصرف. وياريت متطغطش عليا اكتر من كدا. وده قرارى النهائى.
طارق: أتأكد انه لو عاند مع ابنه فعلا هيخسرو. وفكر انه يستسلم مؤقتا. ووافق، وفعلا فهد هيعيش في الشقه لوحده، وبعد فتره طارق روح وحكى ليهم لكن مش حاجه. علشان رنا متقلقش.
ورنا رفضت. لكن طارق شرحلها ان فهد بيمر بظروف صعبه جدا. هي ايه. الله اعلم. وهو رافض يحكي.
لكن واضح من سكوته. وطلب من رنا انها متفتحش اى كلام مع فهد. لانه واخد قراره. وكمان خايف انه يبعد. وطارق بعت مع فارس هدوم وكتب فهد وكل حاجه تخصه...
وفارس كان زعلان جدا. ورنا وفريحه يعـ.ـيطوا كتير على القرار ده لكن استحملوا لان فهد هدد بالسفر.
عدي اسبوع كده على الابطال. و يبقى الحال كما هو عليه وكل عيله ملتزمه بنفسها وما حدش بيروح لحد ولا حد بيتصل بحد، آدm زعلان من نفسه لكن شايف ان النتيجه هتبقى حلوه. ومريم واقفه جمب آدm ومراد...
مراد. طبعا زعلان من نفسه. لانه عايز يصالح فريحه بس مش عارف. واستغرب كمان ان فريحه عدي اسبوع بحاله ما فكرتش تكلمه. ومراد اتحرج من نفسه وشايف انها زعلانه من موضوع البوسه.
لكن هو كمان زعلانه من انها اتهمته بالخيانه. وبيطلع غـ.ـيظه في الجيم، وبيفكر أنه يقطع إجازته ويرجع للكليه والمهمـ.ـا.ت
وزين زعلان على اخوه وابوه لكن علاقته بريتال في تطور.
اما نور كل يوم عايشه حاله حب مع محمد.
ومحمد كل يوم يوصلها ويجيبها وعايش معها احلى ايام حياته. وجهزت كل حاجه وكل طلباتها. ومحمد بيظبط في الشقه.
اما لارين. شخصيتها تغيرت وركزت في دراستها واصبحت اقوى او هي بتمثل انها تكون اقوى. ولكن فهد في تفكيرها. وكمان هي مستغربه ان فهد ما ظهرش لمده، اسبوع. ولكنها قررت انها تبعد عن فهد نهائيا
اما: فهد. حابس نفسه في شقته يروح الجيم ويطلع كل الغل اللي جواه في التمرين. وأنه هيقطع إجازته ويرجع للكليه والتدريبات. وقرر أنه يفوق ويبعد عن لارين نهائيا.
↚
طبعا عدي اسبوع على ابطالنا الحلوين.
آدm: لسه زعلان لكن من جواه ومش مبين زعله قدام حد. ومريم طبعا عارفه انه زعلان وحاولت على قد ما تقدر. لكن هو مش مديلها فرصه انه يعترف انه زعلان. واغلب الوقت بيقضيه في الشركه وفي مكتبه.
رغم ان مراد مش زعلان منه. لان مراد عارف ان والده كان بيهزر مش اكتر. وان آدm هدده اكتر من مره انه يبعد ولكن مراد كان بيعاند.
اما مراد: طول الاسبوع ده. ما اتصلش على فريحه. ولا كلمها رغم أنها وحشاه اوى. لكن استغرب عدm اتصالها. وبيفكر أنه يقطع اجازته ويرجع الحربيه تاني، وطول الوقت بيطلع غـ.ـيظه من فريحه وزعلها. في الجيم.
اما فريحه: على طول زعلانه وسرحانه. وحاسه انها وحيده. ومش عارفه تذاكر ولا تعمل اى حاجه واخر تدريب ليها. جابت فيه درجات وحشه. وبتحاول تدراى حـ.ـز.نها قدام العيله. وبتعيط كتير لانها كل يوم منتظره اتصال من مراد. او يجيلها على الكليه، لان طول ما مراد في الكليه بتاعته ما بتتكلمش معاه غير في الاجازات وبس.
اما لارين: ركزت في دراستها. وعايزه تثبت نفسها. وبتحاول ما تفكرش في فهد كتير. لكن كل اللي هي مستغرباه ان فهد ما ظهرش طول الاسبوع ده. هي جواها نفسها تطمن لكن لا عمرها ما هتعمل كده ابدا.
وفي نفس الوقت. زعلانه من اهانتها ل فهد.
اما رودي: على طول سرحانه. في فارس. وفرحت جدا لان لارين عزمتها على الحفله بعد بكره. وسبب فرحتها. انها عرفت ان فارس هيكون موجود. رودي بتفكير يا ترى هي حبت فارس. ولا ده مجرد اعجاب. لكن قلقت من كلام رينو لما كانت بتقولها في المستشفى. ان فارس مابيحبش يتعامل مع البنات وعايش في حاله.
اما ساره: ابتسام. وسوزى. بيخطاطولها. انها تقرب من جاسر وتوقعه في حبها. علشان قريب تمضيه وهو واثق فيها، لكن ساره كل ما تحاول تقرب من جاسر متعرفش. لانها مش بجرأة. سوزى. لكن ساره متعرفش إن امها تعمل كدا ف الحقيقة واكتر. هي مفكره امها بتفكر بالطريقه دى لانها محروقه من جاسر وأنه السبب ف قــ,تــل جوزها. ومن ضغطهم عليها انها تقرب منه. حاولت تانى وفشلت ومعرفتش لانها.
بتشوف قدامها راجـ.ـل بيحترم العلاقات جدا. وان ملك مـ.ـر.اته. لما بتروح عنده الشركه مابيكونش شايف حد غيرها، وكمان. جاسر عرف ملك على ساره، وملك رحبت بيها جدا بكل حب. لأن جاسر حكالها أنه متأكد من ان مالك معجب ب ساره. وملك عاملتها بكل احترام، هنا ساره فكرت ازاي واحد بالشر ده. مـ.ـر.اته تكون محجبه ولبسها محترم كده. عكس ماما. وازاي جاسر ده بيصلي الصلاه في وقتها، وبيقفل المكتب و ينزل يصلي في المسجد. وازاي واحد بالشر ده بيدء شغله في الشركه بانه يفتح المصحف ويقرأ فيه قبل ما يشتغل. ساره بتفكير. انا لازم اعرف ايه اللي حصل بالظبط ومالك هو المفتاح اللي هيوصلني للحقيقه. اكيد عنده فكره عن الماضي.
مليكه: ما بتخرجش كتير. بناءآ على طلب جاسر. لكن جواها بتفكر انها هتخرج بأي طريقه. وبرده جواها تفكير في زياد. ومن عنادها شايفه ان الخروج والسهر والطريق اللي هتمشي فيه بعد كده انها كده بتنتقم من زياد...
اما يوسف: زي ما هو. كل يوم يوصل مريم. وعايش معاها حاله حب. والحب بيكبر كل يوم عن اليوم اللي قبله. ومريم فكت شويه مع يوسف. وبدات تضحك وتهزر. ويوسف اكتشف ان مريم دmها خفيف. وعشقه ليها زاد اكتر من الاول. وهدى وحسام مبسوطين. لانهم شايفين مريم مبسوطه.
وبيدعو. لزياد براحة البال ليل ونهار.
اما زين: زعلان علشان العلاقات في الفيلا عندهم متـ.ـو.تره. وحاول لكن مريم مانعته وقالتله انها هتحل كل حاجه...
وطبعا زين مع ريتال في الكليه. وكل يوم يوصلها وهو مروح. وقرب منها اكتر وبيحاول يغير من شخصيه ريتال. وتثق في نفسها اكتر من كده، وفعلا زين شاف ان ريتال بدأت تتغير للاحسن نوعا ما. لكن هو حابب طريقة حبها. وردود افعالها في الحب. وانه ديما يتمسكن. ويمثل انه زعلان. وريتال. تخرج كل اللي جواها من حب دفعه واحده.
فارس: طبعا زعلان على اخوه ومش عارف ايه سبب تغيير فهد، وان فهد اصبح انسان عملي جدا. وكمان لا بيهزر ولا بيتكلم كتير. وانه بيجي هنا الفيلا بس علشان خاطر رنا ما تزعلش منه. يسلم عليها ويقعد معاها خمس دقايق ويطلع على الشقه، ويقعد باقي اليوم فيها. وزعل لما عرف ان فهد بيفكر يقطع اجازته ويرجع للحربيه، لكن هو برده مش عارف ليه شاف رودى في الحلم وان يوم العمليه اتكرر في الحلم. وانه شايلها وهي عاكسته.
وفكر في رودي، وطرد الفكره. لان الحب يمكن هو اللي يكون وصل فهد للحاله اللى وصلها دى. هو ما عندوش فكره باللي حصل. لكن هو عنده احساس بكده.
مالك: كل يوم يخرج من الكليه ويروح على شركه الصاوي. يسلم على جاسر اللي كاشفه وكشف مشاعره تجاه ساره، وبعدها يطلع على ساره في مكتبها. ويستنى لما تخلص علشان يوصلها لحد باب شقتها. وسوزي تفتح الباب ل ساره ومالك يستاذن ويمشي، ومالك قرر انه قريب اوى هيعترف ل ساره بحقيقة مشاعره.
اما: ابتسام: الحيزبونه رجليها والقبر. ولسه بتخطط وبتفكر فكره شيطانيه زيها. وانها عايزه ساره بعد ما توقع جاسر. تحاول تسمم مالك وانه يمـ.ـو.ت. وتحرق قلب جاسر وملك على ابنهم. زي ما هما كانوا السبب في حرق قلبها على عاصم. وانها لو تطول تمـ.ـو.ت وتقــ,تــل عيلة العدوي كلها هتعملها. وشافت لو انها جات فرصه مناسبه ان ساره تدخل عيلة العدوي وتعمل كده. لكن خافت من آدm. وافتكرت يوم ما هددها بالسكينه، وابتسام جواها نار لانها مش عارفه تحصل على اي حاجه. ولكن هتفضل ورا ساره. لحد ما تعمل اللي هي عايزاه. ومنتظره مـ.ـو.ت مالك، ربنا ياخدها بقى ويريحنا منها...
بيتر زي ما هو علاقته ب آدm واكتر الاجتماعات يحضروها مع بعض. وكمان طارق الل مجنن آدm وبيتر كمان مجنن آدm.
اما نور: في الاسبوع ده. كان محمد بيوصلها الجامعه. وبعد الجامعه نور ومريم يبدأو التجهيزات. وانهم يخرجوا ينزلوا يشتري كل حاجه ناقصه في جهاز نور. وآدm اقترح على مريم انها ما تتعبش نفسها وهو هيجيبلها كل حاجه. مريم قالتله انها مبسوطه وهي بتشتري جهاز بـ.ـنتها...
ونور كانت مبسوطه جدا. لانها في نفس الوقت عايشه حالة حب مع محمد. ويوميا يكلمها قبل ما تنام لحد ما تنام وهي معاه على الفون، ونور بتفكر انها تجيب هديه مميزه ل محمد.
اما محمد: مبسوط جدا مع نور و حس انه صغر 20 سنه. وبدأ يظبط في شقته. ومصطفى. واشرف اقترحو انهم يقدmوله شقه هديه. محمد رفض وقال ان الشقه دي فيها كل ذكرياته مع نور من افكار وصور. واحلام. وهو هيتجوز فيها وفعلا بدا يظبطها. وكان بياخد رأي نور في اي حاجه او ديكور في الشقه أو أي تغيرات. وهينفذلها كل اللي هي عايزاه. بس هي تروح وتختار وتشوف ايه الل هي عيزاه وهيتنفذ. ونور فرحت جدا. واتفقت انها هتروح معاه بعد حفلة آدm...
اما بقى فهد: نقل في شقة طارق وعايش فيها. وغير نظام الشقه. وفتح اوضتين على بعض. وجاب فيها اجهزه جيم. وخصصها للجيم. وبيطلع كل النار اللي جواه فيها وفي التدريب، وفهد فعلا اتغير. رينو وحشاه جدا. لكن الغـــضــــب عاميه. ويوميا يفكر. انها هانته في انه مش راجـ.ـل. وانها بتكرهه. واستغلها. وانه اتهان في اعترافه بحبه ليها. وانها استهانت بكل ده. ومدتلوش فرصه يشرح موقفه ويعتذر. ومش قادر ينساه وغـــضــــبه كل يوم يكبر عن اليوم اللي قبله. وقاعد بيفكر انه يحاول على قد ما يقدر انه. يخرج رينو من حياته. وهيثبتلها ده. وقال. لان فهد السيوفي راجـ.ـل من ضهر راجـ.ـل يا لارين.
-فيلا آدm العدوي
آدm: طول الليل مش عارف ينام. وواخد مريم في حـ.ـضـ.ـنه. وبيفكر كتير هيعمل ايه! الحفله خلاص بعد بكره. والكل هيكون موجود، طيب مراد وفريحه هيتقابلوا ازاي!
مريم: نايمه في حـ.ـضـ.ـنه وقلقت لان آدm بيتحرك وهي في حـ.ـضـ.ـنه. فتحت عينيها...
مريم: حبيبي انت برده مش عارف تنام.
آدm: بتنهيده. اسف يا حبيبتي صحيتك انا هنام اهو...
مريم: حطت ايديها على خده. انت قلقان من حفله بعد بكره مش كده.
آدm: قلقان! قلقان ليه.
مريم: قلقان. من ان مراد وفريحه هيكونوا موجودين. وانهم عدي عليهم حوالي اسبوع اهو مـ.ـا.تصالحوش.
آدm: وهو ده سهل يا مريم. انا كان نفسي يتصالحوا. انا بستغرب ازاى قدرو يبعدوا عن بعض اسبوع بحاله. انا ما اقدرش على فراقك يوم واحد.
ولما كنت في تركيا كنت بمـ.ـو.ت من بعدك عني. لكن دول بينهم مسافه صغيره. ازاي مستحملين البعد كل ده. ازاى محاولوش على الأقل...
مريم: حـ.ـضـ.ـنته. حبيبي انت هتقارن عشق ال آدm بعشق اي حد تاني. لا طبعا، وعموما ما تقلقش انا هتصرف.
آدm: هاتتكلمى مع مراد يامريم.
مريم: عيوني انت تؤمرني امر. انا هاتكلم مع مراد و هنشوف حل. لان بجد ما ينفعش كده. وكمان فريحه صعبانه عليا قوي. اول ما النهار يطلع إن شاء الله. انا هاتكلم مع مراد يا حبيبي. بس اهم حاجه عندى انك مـ.ـا.تقلقش.
آدm: باس ايديها. ربنا يخليكي ليا يا قلبي ولا يحرمني منك ولا من وجودك جمبي ابدا.
مريم: ولا يحرمني منك يا روح قلبي، يلا بقى ممكن تنام شويه. انت بقالك كام يوم مابتنمش كويس، ولا اخدك انا في حـ.ـضـ.ـني وتنام...
آدm: ياريت لكن اتعودت انك انتي اللي تكوني في حـ.ـضـ.ـن ال آدm، وفعلا آدm دخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه ونام...
في الصباح.
آدm: صحي قبل مريم ولبس وجهز نفسه، ومريم فتحت عينيها. صباح الخير يا حبيبي.
آدm: صباح الخير يا روحي. صح النوم.
مريم: قامت وحـ.ـضـ.ـنته من الخلف. وهو لف ليها وحاوطها من وسطها مع ابتسامه. آدm نمت كويس.
آدm: وانا اقدر اقاوم حـ.ـضـ.ـنك ومانمش. طبعا نمت كويس يا قلب آدm.
مريم: حـ.ـضـ.ـنته. حبيبي انا متفائله. ومدام شوفت ابتسامتك دي. يبقى كل حاجه هتطظبط وتبقى تمام.
آدm: باسها من خدها. حبيبتي انا واميرتى ربنا يديمك في حياتي.
مريم: ويديمك تاج فوق راسي. وراحت جابتله البرفان ولبسته الساعه. حبيبي ثواني أدخل الحمام وهنزل اعملك القهوه مش هتاخر.
آدm: لا يا روحي ما تتعبيش نفسك انا هنزل على الشركه على طول. وانت اتكلمي مع مراد وطمنيني اوكي...
مريم: طيب والقهوه
آدm: هشربها في المكتب...
مريم: بغيره. اااه هتشربها من ايد ست كامى.
آدm: ابتسم. كامى مين دى. هي بتعرف تعمل اندومى. لما تعمل قهوه. ولاء. هطلبها من اي حد غير كامي. وبعدين الحمد لله. كلها اسبوع وكامى تسيب المكتب لان السكرتيره هترجع خلاص...
مريم: ابتسمت. بجد. كويس انها هتمشى. علشان رمضان قرب.
آدm: بجد يا روح قلبي. وكويس فعلا. انها هتمشى. الواحد مش ناقص. وقرب منها وباسها. انا هانزل بقى مش عايزه حاجه.
مريم: عايزاك انت.
آدm: وانا موجود دايما جمبك يا روحي.
مريم: يارب ديما جمبى. انت هاتأكد على العيله ان الحفله بكره...
آدm: اكيد. انا بس اوصل الشركه. واتصل ب العيله كلها.
مريم: ربنا معاك يا حبيبي...
آدm: باس ايدها وحـ.ـضـ.ـنها تاني وسابها وخرج.
-فيلا السيوفى
فريحه: لسه نايمه و هتتاخر على الكليه. رنا دخلت عليها تصحيها. فريحه، فريحه قومي...
فريحه: ايه يا مامي. في ايه على الصبح.
رنا: قومي اتاخرتي. هو انا كل يوم هفضل اصحيكي كده ايه اللي جرالك. انتي كنتي بتقومي لوحدك. قومي بقى الساعه 9
فريحه: حاضر يا مامي حاضر. قومت اهو وقعدت على السرير.
رنا: قومي كده خدى حمامك. وظبطي نفسك وصلي والبسي. وانا هاجهزلك الفطار.
فريحه: لا يا مامي ما تعمليش فطار انا ها فطر مع ندي في الكليه، وكمان مش هلحق.
رنا: كل يوم نفس الاسطوانه. انتي ما بقتيش بتاكلي زي الاول. ووشك اصفر. فريحه هتفطري قبل ما تنزلي...
فريحه: ارجوكى يا مامي والله مش جعانه وصدقيني هفطر في الجامعه علشان خاطري ما تضغطيش عليا يا مامي.
رنا: ماشي يا فريحه. و لما اشوف اخرتها معاكي. وسابتها وخرجت...
وفريحه قعدت على السرير وفتحت فونها وجابت صوره ل مراد وحـ.ـشـ.ـتني قوي يامراد.
-فيلا العدوي
مراد: في اوضته وصاحي من بدري. واخد شاور ورجع نام على السرير تانى. وما لوش مزاج يعمل حاجه، الباب خبطت
مراد: بديق. ادخل.
مريم: فتحت الباب وابتسمت ممكن ادخل.
مراد: اتعدل احتراماً ل مريم، اه طبعا اتفضلي يا ماما...
مريم: داخله وشايله صينيه عليها فطار و كوبايه لبن وهي داخله، ماما! من امتى بتقولي واحنا لوحدنا يا ماما. امممم شكلي كبرت فعلا.
مراد: ابتسم تعالي يا مريم...
مريم: ايوه كده. واضح ان لسه مكبرتش.
مراد: خايف اغازل فيكى الدنيا تتقلب عليا اكتر من كده.
مريم: ايه الكلام ده. لا طبعا انت فهمت الموضوع غلط.
مراد: اتنهد. لا غلط ولا صح خلاص اللي حصل حصل، المهم ايه الاكل ده!
مريم: ابدا ابني حبيبي ومرادي ما بقاش بينزل يفطر معايا زي كل اجازه. قولت بقى ايه يا مريوم اعملي ل مراد الاكل اللي بيحبه. واطلعي رجعيه لعقله اصل دmاغه صعيدي ومش هتتعدل غير بمريم. صح.
مراد: لا يا مريم ما ليش نفس.
مريم: كلام ايه ده. انت عايز تزعلني منك.
مراد: انتي عارفه انتي عندي ايه. وزعلك انتى انا ماقدرش عليه.
مريم: خلاص. اثبتلى بقى. اوعا بقى كده بقى واتاخر خدني جنبك مش معقول هكلمك وانا واقفه، ومراد اتاخر وقعد في نص السرير
و مريم قاعده جمبه. وشالت الصينيه بين ايديها وحطتها على رجليها، يلا بقى انا هاكلك بايدي
مراد: ابتسم هو فين!
مريم: متخافش نزل على الشركه.
مراد: امممم ولو كان موجود وشافك وانتي بتاكلينى كده.
مريم: كويس انك فتحت كلام في الموضوع ده تانى. انا جايه مخصوص علشان اوضح كل حاجه...
بس تعال اأكلك الاول واشربك اللبن. وبعد كدا هاقولك على كل حاجه.
مراد: بتعجب. تشربيني اللبن!
مريم: طبعا انت في اخر سنه في الحربيه. وكمان لياقتك وصحتك دي اهم حاجه. كفايه التدريبات اللي انت بتعملها. وكملت بزعل. وكمان ابوك قالى ان رابعه حربيه دي بتطلع فيها مهمـ.ـا.ت. وانك هتخلص اجازتك وهتطلع اول مهمه. انا خايفه عليك قوي يا مراد.
مراد: مسك ايديها وباسها بحب. متقلقيش يا ست الكل ابنك قدها.
مريم: عارفه. وربنا هو الحافظ واستودعتك عند الله في كل وقت وكل مكان...
ومريم أكلت مراد. و شرب اللبن بعد محاولات من مريم، وبعدها قعدو مع بعض. ومريم هتبدا تتكلم.
مريم: ممكن بقى تحط راسك على رجلي ونتكلم.
وفعلا مراد. استسلم لانه مخـ.ـنـ.ـوق ومحتاج مريم في الوقت ده لانها بتعوضو عن اي حد. وحط راسه على رجليها.
مريم: مسددت على شعره بحب. مرادي حبيبي وابن قلبى. ممكن اعرف انت ليه لحد دلوقت ما تكلمتش مع فريحه...
مراد: بزعل من فريحه. مش قادر يا مريم مش قادر. كل ما احاول. افتكر اتهامها ليا بالخيانه واني كـ.ـد.اب وكمان، افتكر انه باسها ومكسوف يكمل وسكت. مش قادر...
مريم: حبيبي مين فينا مبيغلطش. مراد لازم يحصل بين الاحبه مشاكل. الحياه مش كلها عسل وبس على طول. لازم يحصل مناوشات ولازم يحصل زعل. علشان نقيم العلاقه يا حبيبي. وبعدين فريحه معتقدش. انها اتهمتك عن قصد هي بس اتصرفت من قلبها لما شافت وسمعت كلام آدm، بص يا مراد هي المواضيع كلها داخله في بعض. بمعنى ان آدm كمان زعلان ومتدايق من نفسه لانه ماكانش يقصد. وانت كمان زعلان لانك ما كنتش تقصد انك توصل ابوك للتصرف ده. بص يا حبيبي انت كنت بتدايق ابوك وبتستفزوا. في انك تنافسه فيا. وكمان كنت بتنقي كل الكلام الحلو اللي كان آدm بيقوله ليا.
مراد: لسه هيتكلم...
مريم: لو سمحت سيبني اتكلم واقول كل حاجه. وبعدها انت قول اللي جواك، انت يا مراد ااستفزيت ابوك كتير. ابوك ماعندوش مانع انك تحبني. لكن انت دايما كنت بتختار الوقت اللي ابوك بيبقى موجود فيه. وكمان تعاكسني قدامه. وكمان مننكرش انك بتكون قاصد ده. مع انك عارف ابوك بيغير قد ايه. ومش بيغير عليا انا بس. انت عايش معانا وكنت شايف كان بيعمل معانا ايه. وبيغير لدرجة أنه مشـ.ـدد على اخواتك البنات صيف شتا. ينامو بالبيجامـ.ـا.ت، وانه كان بيبقى غيران على نور من محمد قد ايه. واي حد يقرب من رينو وماكانش يسمح باي غلط، ابوك طبعه الغيره، وانا كنت بكون فرحانه انه غيران عليا. لكن يا حبيبي لما انت كلمتني على السكرتيره. وانا رحت وشفتها وحسيت بالغيره ساعتها عذرت ابوك. لان ساعتها حسيت. ان كل حته فيا كانت عبـ.ـاره عن نار. وجوايا غـ.ـيظ وغل وكنت عايزه اضـ.ـر.ب البـ.ـنت دي. وكمان حسيت ان جـ.ـسمي كله رجف. وكنت عايزه اطلع غـ.ـيظي كله في آدm. وراسي كانت هتنفجر من الغيره. وضغطى حسيت انه على عليا. وقلبي ساعتها كان فيه غـ.ـيظ، ده غير انى كنت متدايقه اوى. ساعتها بس عذرت آدm وقولت هو بيتحمل كتير وكمان استحمل مراد، ومع ان مراد بيختار كلام آدm ويقولو لحبيبته...
حبيبى احيانا الهزار الزايد عن حده بيتقلب لضده...
زى اللي حصل مع آدm. لما كلم فريحه. كان عايز فريحه تيجي هنا وتتخانق معاك. وهو يقف في صف فريحه ويهتم بيها. وكان عايزك تغير على فريحه. علشان تحس بالل بيحصل جواه. لما انت بتهتم بحببته. لكن لما فريحه عملت عكس كده ابوك زعل جدا. هو مكانش متوقع ان ده يحصل. وان الامور هتوصل لكده، اما بقى بخصوص فريحه فهي ضحيه يا مراد.
مراد رافع راسه ليها، ومريم كملت ايوه ضحيه. فريحه معاك 18 سنه. بتغير عليك وما بتستحملش اي بـ.ـنت تقرب منك. وانت حابب ده جدا منها. لكن كمان هي جالها اتصال عن طريق الغلط. ان مرادها حبيبها موجود مع بنات. ايان كان المكان والزمان. لكن في بنات حوالين مراد...
وكمان قال انه موجود مع فريحه. وهو مش موجود مع فريحه، واللي قال الكلام ده أبو مراد وابوها التاني. وصديقي العيله، يعني كلام موثوق منه 100. فريحه هنا عملت زي اي بـ.ـنت بتعشق حبيبها. شافت ان حبيبها فعلا مش موجود معاها.
ومش موجود في كليته. وفونه مقفول لاول مره في اجازته، وعقلها سيطر عليها. ان كده مراد بيعمل حاجه غلط. اي واحده مكانها هتفكر كده...
مش شرط انها شاكه فيك. لان مبدء فريحه من وهي صغيره الغيره على مراد الغيره وبس. لكن اي بـ.ـنت عقليتها هتفكر كده يا مراد. وبعدين هي اول ما عرفت من ابوك كل حاجه عملت ايه! مش جاتلك واعتذرت منك بدل المره 10. وانت رفضت تديلها فرصه. وانت عـ.ـا.قبتها وخلتها تمشي وكـ.ـسرت قلبها.
مراد انت غلطت انك ما سمعتش فريحه. ليه هتستفاد ايه من بعدك عنها. وهي تبعد عنك، لا انت مرتاح، ولا هي مرتاحه، حبيبي الشيطان لما بيدخل عقل الانسان بيصورله اسوئ الصور قدامه. هو الشيطان عايز ايه يعني غير الناس تعيش في هم ونكد وشك و غيره وحقد وغل...
مراد: اتنهد فريحه عايشه و مبسوطه يا مريم بدليل انها ما اتصلتش ولا مره.
مريم: شوفت! اهو. ده اللي انا باتكلم فيه. الشيطان صورلك انها عايشه مبسوطه. طيب تعرف ان فريحه تعبانه!
مراد: اتعدل. فريحه. انتى عرفتى منين. وتعبانه مالها فيها ايه.
مريم: ابتسمت. وحطت راس مراد على رجليها تاني. ايوه فريحه تعبانه. وكمان عرفت ان اخر تدريب ليها جابت درجات وحشه قوي. وعرفت ده من رنا امبـ.ـارح. وكمان فريحه ما بقتش بتاكل زي الاول وكملت، بمكر، شكلها كده بتنتقم من نفسها يا قلبي. يعني لا بتاكل ولا بتشرب. وكمان في التدريب درجاتها وحشه. وكمان مرادها مش موجود اكيد. فريحه هتتعب وكمان نفسيا اكتر من جسديا.
فريحه اكيد دلوقت حاسه انها وحيده. البـ.ـنت لما حبيبها بيبعد عنها. بتحس قد ايه ان هي مكـ.ـسوره. ووحيده. ومالهاش حد في الدنيا. حتى لو حواليها العيله كلها. بما ان حبيبها مش موجود هتحس انها يتيمه. ياعينى عليكى يا فريحه.
مراد: قلبه و.جـ.ـعه على فرحته. وحس انه غـ.ـبـ.ـي انه مادلهاش فرصه وسامحها. هو كمان غلط لما قرب منها وباسها. وهي قالتله انها تخطت كل حاجه معاه لانها بتحبه.
مريم: اكيد يا مراد كلنا بنغلط في حق بعض وبنسامح بعض علشان المركب تمشي، لكن انت وفريحه نزلتو من المركب. طيب المركب هتمشي ازاي طول ما انتو الاتنين مش فيها. اعقل يا حبيب ماما. اعقل كده وصالح فريحه. وبعدين الحفله بكره هتقابلها ازاي!
مراد: سرحان في فريحه التعبانه اللي مانعه الاكل واتعدل وبص ل مريم المبتسمه هتروحلها وحياه مريم مش كده...
مراد: حـ.ـضـ.ـن مريم. لانها ديما بتنور العتمه الل في حياته. وكمان لانه حاسس انه غلطان وظلم فريحه ولازم يصالحها. وقام بسرعه، اطلعي بره علشان البس...
مريم: كشرت عينيها. اطلعي بره، اه ماشي...
يا مراد تستاهل اللي آدm عملوا فيك...
مراد: هههههه. حبيبتي ما اقصدش. قصدي علشان الحق بـ.ـنت طارق، ما ت عـ.ـر.فيش هي في البيت ولا الجامعه.
مريم: بسعاده. هاتصل على رنا واعرف منها وهاقولك وانت نازل يا حبيبي. وربنا يهديك و يهديها...
وفعلا مريم نزلت مبسوطه واتصلت على آدm وقالتله ان مراد اقتنع. ورايح دلوقتي يصالح فريحه...
وآدm: فرح جدا...
ومريم بعدها اتصلت على رنا. ورنا قالتلها ان فريحه خرجت. وراحت على الكليه لكن بردو من غير فطار
مراد: لبس. قميص وبنطلون. فريحه بتحبه عليه اووى. ونزل بسرعه. ها يا مريوم فريحه فين! مريم: فريحه في الجامعه وخرجت من غير فطار.
مراد: باس على ايد مريم، طيب سلام وخرج.
ومريم. : ابتسمت لان اخيرا آدامها. ومرادها. هيرجعو زي الاول.
- شركة آدm العدوي...
آدm: اول ما عرف من مريم ان مراد اقتنع اخيرا و هيصالح فريحه، فرح جدا. وب طاقه ايجابيه بدا يتصل على العيله كلها علشان يأكد عليهم عزومه بكره. والكل رحب جدا. وكمان طارق. لكن آدm حس إن طارق زعلان. وسأله مالك. طارق خاف يقول ل آدm. وآدm يتكلم مع فهد. يقوم فهد ينفذ تهديده. وطارق قرر انه ميقولش حاجه. قاله مفيش انا زى الفل. و قال ل آدm كلنا اكيد هنيجى. لكن فهد ممكن ما يجيش الحفله...
وادm قفل مع طارق واتصل على فهد.
فهد: قاعد في شقته و نايم على الكنبه في الصاله تعبان لانه ما نمش غير الفجر من كتر التفكير. وانه بتفرج على فيدوهات رينو وصور ليها. وفاق على صوت الفون. وجابه من على الترابيزه بملل، وشاف رقم، آدm واتعدل. ورد
فهد: الو...
آدm: الو. ايه يا كوتش فينك!
فهد: موجود يا عمي. انت عامل ايه!
آدm: موجود! وعامل ايه، انا عامل كويس. انما انت مش موجود. ايه فينك من يوم حفله جاسر وما شوفتش خلقتك.
فهد: اسف يا عمي. انا بس كنت بتمرن علشان لما ارجع الكليه تاني انت عارف نظام الحربيه...
آدm: جميل وحلو. لكن انت بتاخد اجازه وبتعوض فيها في انك تقعد مع حبايبك مش تطلع عينك في التدريب. وبعدين انت ومراد ما شاء الله مش محتاجين تدريب ده انتو تيران الله اكبر.
فهد: بشبح ابتسامه، وسكت
آدm: انت كويس يا فهد!
فهد: لازم يثبت عكس الل جواه علشان عارف ان آدm زكي. انا فله يا عمي وكمان هاجيلك الشركه اعدي عليك انهردا. انت وحشنى...
آدm: لا يا حبيبي. مش عايز اشوف وشك النهارده.
بس تكون موجود عندي بكره. انت ناسي ولا ايه.
ان الحفله بكره.
فهد: اتعدل اكتر. وبلع ريقه. حفله عندكو. وسرح في رينو انه هيشوفها بكره. لكن هو مش عايز. حاسس انه هيضعف...
آدm: ايه يا بغل انت. رحت فين.
فهد: معاك يا عمي. ان شاء الله هاشوف.
آدm: ما فيش هتشوف. وايه هتشوف دي. انت تكون موجود بكره فاهم.
فهد: اتلخبط. ومش عارف يفكر ولا ياخد قرار. فاهم يا عمي، فاهم.
آدm: طيب. تمام يلا بقى اقفل علشان عمك بيتر جايلى دلوقت. وقفلو. وفهد قعد مكانه بيفكر ازاي هيحضر بكره في الحفله وهو مش عايز يشوفها.
وكمان هيمـ.ـو.ت ويشوفها. لكن هي صغرت بيه جدا. وسرح في كلامها ليه وبعدها سرحت في عيونها اللي وحشاه و طريقه كلامها. وطرد الفكره وقام علشان يعمل قهوه. ومش عارف يعمل ايه بعد كده.
ف الجامعه.
- نور، ونرمين.
نرمين: كده يا نور. يعني تتخطبي وانا ما اعرفش. وكمان آخر من يعلم. انا زعلت منك على فكره.
نور: والله يا نرمين حصلت فجاه. وبعدين انا كنت بعيده فتره عن الكليه. وغير كده طول الاسبوع ده انا كنت باتصل عليكي. وفونك على طول مقفول. وما عرفتش اوصلك. ولما جيت الجامعه هنا. انتي ما كنتيش موجوده. قوليلي بقى اعمل ايه...
نرمين: انا فوني وقع منى في الاتوبيس واتكـ.ـسر. ولما تفرج بقى. ابقى اجيب فون انت عارفه الحاله. وكنت ما بجيش علشان امي كانت مسافره البلد. وانا قاعده مع اخويا الصغير. بيني وبينك زهقت من الكليه.
نور: حبيبتي. ولا يهمك ليكي فون عندي هديه بمناسبة خطوبتي يا ستي. بس انتي ما تزعليش. نرمين: بفرحه. بجد حبيبتي والله انتي بـ.ـنت جدعه جدا. حبيبتي يا نور. ومش زعلانه منك يا قلبي. الف الف مبروك. و بصراحه الدكتور محمد لايق عليكي قوي. وكمان قمر.
نور: بغيره. طيب ركزي معايا انا. وسيبك من محمد. محدش طلب رأيك. ابن خالتي وعرفاه.
نرمين: هههههههههه ايوه الغيره بقى. حبيبتي انا هركز معاكي ماليش دعوه بيه. المهم هتجيبيلي الفون امتى.
نور: قريب يا قلبي...
نرمين: الا قوليلي يانور. انا جيت النهارده وماشوفتش هشام الرزل. وسألت عليه قالولي ان ماحدش يعرف عنه حاجه من حوالى اسبوعين مت عـ.ـر.فيش ايه السبب. ومبيجيش ليه.
نور: اتـ.ـو.ترت واتدايقت. اقولك ايه يعني. وانا هعرف زفت ده فين. يارب ما يجي الجامعه تاني. انتي. فصلتيني والله يا نرمين...
نرمين: انا بسألك. عادى والله. علشان بس هو كان عايز يتقدmلك. قولت ممكن تكونى عارفه. متزعليش. بس انا هعرف. من البت علا.
نور: بتنفخ بديق. لما سمعت اسم هشام. ومش عيزا تفتكر الل حصل معاها قبل كدا. وفونها. رن وكان المتصل محمد. وابتسمت.
نور: نرمين...
نرمين: نعم يا نور.
نور: قومي من هنا بقى. علشان محمد بيتصل
نرمين: هههههه. وماله يا عم. ربنا يهني سعيد بسعيده، وقامت هاستناكي بره في الكافتيريا.
نور: ردت الو، محمد.
محمد: الو، نفسي اعرف ما بترديش على طول ليه. المحاضره بتاعتك خلصت من عشر دقايق.
نور: ابتسمت. وحطت ايدها على خدها. أمممم. وانت بقى عرفت منين ان المحاضره خلصت! وكمان من عشر دقايق! انت بتراقبنى!
محمد: حبيبتي. انا عارف. مواعيد محاضراتك. قبل مواعيد كشفي على المرضى. وانا عندي كام نور يعنى علشان اهتم بيها. مش اراقبها. هااا
نور: ابتسمت بحب. محمد...
محمد: قلبه.
نور: ربنا يخليك ليا.
محمد: قلبه دق. حبيبتي انا. ربنا يخليكي لقلب محمد.
نور: هتيجي تاخدني بعد المحاضره التانيه.
محمد: اممم لا صعب.
نور: بزعل ليه بس.
محمد: انتي اللي هتيجيلى على المستشفى يا قلبي. علشان في مريـ.ـض هيعمل عمليه. لكن انا مستني الاشعه والتحاليل واول ما اشوفها هنبدا العمليه وعايزك معايا.
نور: احم. خلاص اوكي هاخلص. المحاضره. واخد تاكسي واجيلك
محمد: عيب والله.
نور: هو ايه الل عيب مش فاهمه.
محمد: قلبي. ممنوع تركبي تاكسي تاني وانا موجود.
نور: امم طيب انت مش هتيجي تاخدنى. وكمان ممنوع أركب تاكسي، طيب والحل بقى.
محمد: بصي انتي محضرتك هتبدا بعد نص ساعه.
انا هاكون موجود عندك بعد المحاضره على طول. واجي اخدك من قلب الجامعه. ونطلع على المستشفى اوكي يا روحي.
نور: بسعاده. بمـ.ـو.ت فيك والله.
محمد: يااااه اخيرا يانور، انتي من يوم الاعتراف ما قولتليش اي كلمه تنعشي بيها قلبي.
نور: وشها بقى احمر. واتكسفت. وسكتت.
محمد: ابتسم. اكيد خدودك بقت زى الطماطم دلوقتى.
نور: حطت ايديها على وشها. واستغربت. وبصت حواليها. محمد انت متأكد انك دلوقتى مش مراقبني.
محمد: نور. انتي بـ.ـنت قلبي. وبـ.ـنت عمري. وحافظ كل تفاصيلك يا نورى.
نور: بحب محمد.
محمد: عيون محمد.
نور: بحبك.
- ف الجامعه. فريحه. وندى
ندى: وبعدهالك يا فريحه. هتفضلي منكده كده على طول. يا بـ.ـنتي اضحكي وشك شقق.
فريحه: قاعده حزينه. وكل شويه تتنهد من الحـ.ـز.ن. لأن مراد وحشها. عايزاني اعمل ايه يا ندى. لو متدايقه من وجودي هاقوم امشي.
ندى: انتي عبـ.ـيـ.ـطه. وانتي قاعده في بيتنا يعني. انا بس مش متعوده عليكي كده. انتي بقالك اسبوع على الحال ده. لا بتاكلي ولا بتشربي. ولا بتذاكري. وخسيتى. ووشك بقى دبلان. مش فريحه ابدا.
فريحه: معلش استحمليني شويه. انا هبقى كويسه. ومسيري هتعود.
ندى: هتتعودى على ايه يا فريحه. مراد!
فريحه: ايوه مراد. لازم اتعود على بعده.
ندى: فريحه، مراد! يافريحه.
فريحه: خلاص يا ندى الظاهر انا ومراد...
ندى: يا غـ.ـبـ.ـيه مراد. جاى علينا. هناك اهو. موجود هنا.
فريحه: قلبها دق. وخافت لا تكون بتحلم. ندى. انتي قولتي. ان مراد هنا.
ندى: لسه هتتكلم...
مراد: جه من ورا فريحه. ووطي وهمس في ودنها. ايوه مرادك هنا.
فريحه: لفت. وشافت مرادها. وقلبها دق بسرعه كبيره. ومش مستوعبه. وكانت عايزه تحـ.ـضـ.ـنه. ولكن هي حاسه انها بتحلم.
مراد: شاف فريحه وفعلا متغيره. وشها متغير ودبلان. وزعل جدا. ولعن نفسه. ولكن هي وحشاه اوى
مراد: فريحه. حشـ.ـتـ.ـيني و
فريحه: غمضت عينيها لما سمعت الكلمه ودmـ.ـو.عها نزلت.
مراد: قلبه و.جـ.ـعه. لما شاف دmـ.ـو.ع حبيبته. ولعن نفسه اكتر. وكان جايب معاه بوكس كبير، وبص على ندى وقالها امسكي ده.
ندى: فاتحه بقها من حجم البوكس ومسكته والبوكس كانت بين ايديها...
مراد: مسح دmـ.ـو.ع فريحه اللي نازله في صمت.
مراد: انتى عارفه انى مبحبش اشوف دmـ.ـو.عك. حشـ.ـتـ.ـيني و بجد يا فريحه.
فريحه: مش عارفه تتكلم. هو مراد فعلا اللي قدامها. يعني ده مراد بجد. ولا بحلم...
مراد: فريحه انتي نمتي وانتي واقفه.
فريحه: فتحت عينيها وبصت في عيون مراد. اللي وحشاها جدا، ومراد كمان عينيه اتعلقت بعيون فريحه. وفضلوا باصين لبعض للحظات.
وندى حبت طريقه حبهم قوى. واتمنت واحد زي مراد...
فريحه: مراد.
مراد: عيونه.
فريحه: انت بجد هنا.
مراد: ايوه يا فريحتى. انا ما اقدرش ابعد عنك اكتر من كده. وخصوصا بعد ما عرفت ان قلبك جـ.ـا.مد قوي كده...
فريحه: عيطت انا قلبي جـ.ـا.مد يا مراد. وعيطت اكتر. انا هونت عليك يا مراد تبعد عني الاسبوع ده كله...
مراد: ما استحملش. بس يا فريحه علشان خاطري. مش عايز احـ.ـضـ.ـنك في الجامعه. قدام الكل.
فريحه: لسه بتعيط...
مراد: خلاص بقى. وحياة مرادك.
فريحه: سكتت. وبطلت عـ.ـيا.ط
مراد: ايوه كده شاطره. وبعدين انتي ماهونتيش عليا ابدا. بدليل اني قدامك اهو.
فريحه: مش عارفه تعمل ايه. هي فرحانه لأن مراد قدامها. اخيرا هتبدا تتنفس وتعيش، كل الزعل اتنسى. كل الافكار السلبيه اختفت ما بين مراد وفريحه. نسيو كل حاجه. وفريحه مره واحده اترمت في حـ.ـضـ.ـن مراد. متبعدش عني تاني يا مراد ارجوك. ودmـ.ـو.عها نازله.
مراد: قلبه دق. لانه هو بيعشق فريحه. وقربها منه بيجننه. وخصوصا انه ما شفهاش اسبوع بحاله. مراد غمض عينيه. لكن حاول يسيطر على مشاعره. لانهم في الجامعه. وكمان في ناس كتير موجوده. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها خلاص بقى اهدى علشان خاطري. وياستي ما تزعليش مني. اعتبريها ساعه شيطان وراحت لحالها.
فريحه: بدmـ.ـو.ع يعني مش زعلان من اني، وسكتت.
مرات: خلاص بقى انسى الهطل اللي انتي كنتي بتقوليه. انا عارف انك حماره و متـ.ـخـ.ـلفه. واكيد مكنش قصدك.
فريحه: فعلا عندك حق.
مراد: هههههه. فعلا يعني شايفه نفسك حماره و متـ.ـخـ.ـلفه...
فريحه: بغـ.ـيظ. لا اقصد. فعلا انه مكنش قصدي يابن العدوي.
مراد: فريحه. اضحكي يا فريحه انتي وحشاني.
فريحه: ابتسمت بخجل. وحاسه انها فرحانه. واتكلمت هي ومراد وناسيين ندى الل واقفه متنحه وبوقها مفتوح...
مراد: انتبه. وشاف ندى ماسكه البوكس وفاتحه بقها، مراد قرب من ندى. واخد البوكس وايديها زي ما هي مكان البوكس.
مراد: يا انسه ندى.
ندى: ، ساكته وسرحانه.
مراد: يا انسه ندى اقفلي بقك علشان الدبان.
ندى: ها. واتحرجت. احم طيب يا فريحه انا هامشي انا ومشيت...
مراد: بص ل فريحه. عسوله اوى ندى.
فريحه: بنظرة تحذير، اللهم طولك يا روح.
مراد: مش عسوله اوى. عندها ضرس مسوس ابقى قوليلها تحشيه...
فريحه. هههههههه.
مراد: ايوه بقى. خلاص يا روحي اهدى. المهم يا قلبي. انا ماهنش عليا ادخل عليكي الجامعه وايدي فاضيه. اتفضلي. وقدm البوكس ل فريحه اللي فرحت جدا.
فريحه: الله يا مراد. ايه ده البوكس الجميل ده علشاني انا!
مراد: لا. ده علشان ندى.
فريحه: ما تهدى بقى.
مراد: ايوه كده رجعتي لاصلك.
فريحه: اوف استغفر الله العظيم يا رب يابني البوكس ده علشاني ما تقول.
مراد: والله ما انا قايل. لانك غـ.ـبـ.ـيه وحماره.
فريحه: ههههه يبقى علشاني. هات بقى وكان في كراسي وتربيزات جمبهم. وقعدو
فريحه: مراد افتح البوكس.
مراد: براحتك يا قلبي اللي يسعدك يسعدني.
فريحه: انا مش هاصبر لما اروح. وفتحته.
واول ما فتحته. فريحه. اتغاظت وعفاريت الدنيا كلها كانت بتتنطط في وشها...
فريحه: اييييه داااا. مراد ايه ده جايبلي كـ.ـلـ.ـب لعبه وكمان ديناصور لعبه. و اتغاظت اكتر.
مراد: مش مصدقه صح. انا قولت هيعجبوكي والله حبيبتي دي اقل حاجه عندي. كان في خروف بس قولت اجيبهولك في العيد الكبير...
فريحه: شاطت. اعمل فيك ايه. اعمل فيك ايه! مراد: هاتي بوسه...
فريحه: اتكسفت. بس بقى يامراد.
مراد: قلب مراد بقى. وبعدين انا عارف انك بتحبي الحـ.ـيو.انات. وكمان ما شاء الله مراتي في المستقبل هتبقى دكتوره بهايم قد الدنيا. فبحاول اساعدك. وصدقيني انا لفيت المول كله. وفي الاخر شوفت الكـ.ـلـ.ـب ده. والديناصور وبعد ما اشترتهم كان في حمار. بس قولت اجبهولك في زعله تانيه ان شاء الله. ههههههههه
فريحه: هههههه بخربيت الخفه. عسل يا مراد.
مراد: اهم حاجه انها تعجبك يا روحي.
فريحه: اتنهدت. عجبتني اوى. اي حاجه منك يا مراد تعجبني. ان شاله كـ.ـلـ.ـب.
مراد: حبيبتي. وانا عندى كام فريحه يعنى.
مراد: شال اللعب من قدامها. وجاب البوكس. وطلع منه شنطه هدايا.
فريحه: توقعت ان دي تكون الهديه اللي بجد.
مراد: فتح الشنطه و كان فيها سندوتشات فول وطعميه.
فريحه: اتصـ.ـد.مت. جايب اكل. وفي البوكس. وكمان في شنطة هدايا.
مراد: احلا فطار لقلبي. انا عارف انك ما فطرتيش. وجبتلك فطار معايا.
فريحه: صكت على اسنانها. بجد فطار. فول وطعميه يا مراد...
مراد: لا ومخلل كمان. بتحبي الجزر انتي مش كده انا قولت للراجـ.ـل اتوصى وكتر جزر على قد ما تقدر.
فريحه: حاسه ان ضغطها بدا يعلى. مراد انت هتمـ.ـو.تني.
مراد: اكتر من كده. ما انتي بتمـ.ـو.تي فيا يا قلبي. وبعدها مسك ايديها. فريحه انتى بجد حشـ.ـتـ.ـيني و .
فريحه: اتكسفت. احم. وبعدها شمت ريحة الأكل. مراد.
مراد: عيونه
فريحه: انا جعانه.
مراد: طفسه يا روحي.
ومراد: طلع السندوتشات لفريحه واكلها وسط الجامعه. وفريحه اتكسفت. وكمان اكتشفت انها كانت جعانه قوي فعلا. وان الاكل النهارده مميز وطعمه مختلف. وفريحه كانت مبسوطه اوى إن اخيرا مرادها جمبها ومعاها.
فريحه: باااس الحمد لله. ياااااه كنت جعانه قوي.
مراد: بالهنا يا قلبي. انتى شفطي السندوتشات كلها...
فريحه: الله بقى يامراد. كنت جعانه اوى. والمخلل كان حلو. عايزه احبس بكوباية شاى.
مراد: تحبسى. ومستغربه انى جايبلك كـ.ـلـ.ـب. حاضر يستى هجبلك واحد شاى على ميا بيضا يمعلم
فريحه: حبيبي تسلملى ياوحش.
مراد طلب ل فريحه شاى. وهو طلب لنفسه قهوه. وبعد ماشربو. مراد حاسب. وقام
مراد: قومي بقى علشان هاخدك على مشوارين مهمين.
فريحه: هنروح على فين...
مراد: قومي. وانتى ساكته.
فريحه: قامت ومراد مسك ايديها. وطلع من جيبه علبه قطيفه. وكان فيها سلسله جميله وقدmهالها هديه. وفريحه فرحت جدا واتنططت زى الأطفال مراد: ضـ.ـر.بها على رأسها اعقلى بقى. بدل ما ارنك علقه تفوقك. بتتنططى في الشارع.
فريحه: من فرحتى يامراد. بجد انا مبسوطه اووى
مراد: ولسه يقلبى. انا هخدك اول مشوار مهم. هشتريلك فستان علشان حفلة بكره.
فريحه: شهقت، موووراااد. انت بتتكلم بجد. بجد.
مراد: انتى هتتحولى ولا ايه يا فريحه. يلا هاتى ايدك. ومراد حط ايد فريحه في دراعه. وشال البوكس. وحطه في العربيه. وفتح الباب لفريحته. الل شاف الفرحه في عينيها. ووشها نور من تانى.
واخدها على المول. لكن مراد طلع عين فريحه. ومش عجبه اى فستان تقسيه. الل يطلع ديق. الل يطلع ملفت. والل لونه مش حابه عليها. هو غيران لأن كل حاجه مظبوطه على فريحه. وشكلها ملفت اوى.
واخيرا. شاف فستان اوف وايت. ورقيق. وقالها قيسى ده. عجبني. وفريحه قاست الفستان. وكان جميل عليها. وعجبه جدا على فريحه. واخيرا مراد اشتراه. وبعد كدا جابلها كل مستلزمـ.ـا.ت الفستان. حجاب. وشطنه. وجزمه. واكسسوارات. وكانت فريحه بتختار بسعاده وتاخد رأيه. وهو يوافقها. هو خلاص اختار اهم حاجه ل فريحه فستانها الل حبه عليها. اما الاكسسوارات دى هو سابها تختار. علشان يحسسها انها ليها رأيى وكيان. وبعد ماخلصو اخيراا. ركبو العربيه.
فريحه: يااااه. اخيرا. اخدنا وقت كبير اوى. وكل الوقت ده ف اختيار الفستان.
مراد: وهو اى فستان. ده فستان فريحتى. وبص ف الساعه. تمام يلا على المشوار التانى.
فريحه مشوار ايه.
مراد: مشوار اهم من كل حاجه. وساق العربيه.
واخيرا مراد وصل الفيلا عندهم. ونزل واخد فريحه ودخل على الفيلا، وكان آدm. ومريم وزين. ورينو. كلهم بيتغدوا. ولما مراد دخل الفيلا هو وفريحه مع بعض. وآدm ومريم شافوهم فرحو جدا وابتسموا، لان الحمد لله وش فريحه يبشر بالخير، وانهم جايين مع بعض كده انهم اتصالحه.
مراد: دخل مساء الخير...
كلهم: مساء النور...
فريحه: مساء الخير...
كلهم: مساء النور...
مريم: اهلا يافريحه. تعالى يا حبيبتي اقعدي اتغدى.
فريحه: لا شكرا ياخالتو. انا اكلت في الجامعه.
مراد: اه اكلت وحبست ب شاي وضحكوا...
آدm: خلص اكل و قام. عن اذنكم. ومريم قامت وكلهم اكلو...
زين: بابا. انا هعدى. على عمى أشرف. وهطلع على الجيم...
آدm: ابتسم. ماشى. بس متتأخرش.
زين: هتعوزى حاجه ياست الكل.
مريم: سلامتك. يازينى. ربنا يحفظك.
ورينو استأذنت وطلعت تذاكر.
آدm: قاعد في الليفنج. ومريم قاعده جمبه. وجه مراد وفريحه. قعدو معاهم...
مراد: بدا يتكلم. احم. بابا انا كنت عايز اتكلم معاك.
آدm: اتفضل يا مراد سامعك...
مراد: انا عايز اعتذر لحضرتك. على اللي انا عملته. لكن صدقني انا ما كانش قصدي اني ادايقك. انت عارفاني بحب ازاولك وبس...
آدm: ما فيش حاجه يا مراد. ومش عيب الواحد يعترف بغلطه. وانا كمان بعترف انى عملت مشكله عن طريق الخطأ. لكن الموضوع طلع من ايدي و خرج عن السيطره...
فريحه: انت معملتش حاجه يا عمو. حضرتك. ادتلنا درس مهم. وهو انى اثق في حب عمرى. وكمان مراد. فكر أنه بعد كدا يسمعنى. ويشوف وجهة نظرى ويستوعبها. وانا متسرعش. واسمع وجهة نظر مراد. وبعدها نحكم الأمور. بعلقنا.
انا بجد بشكرك. لانى اتعلمت درس مهم. وكمان أكتشفت أن الفراق وحش اوي. احنا اسفين بجد.
مراد: متزعلش بقى ياحج. وانت تعمل الل انت عيزو. وبرحتك. وقام باس على راس آدm احتراماً.
مريم: بسعاده. الحمد لله، الحمد لله ان مراد وفريحه اتراضو. ورجعو لعقلهم، كده بقى نعمل الحفله واحنا مطمنين.
مراد: طبعا يا مريومه يا عسل. وهو انا اقدر ازعلك. دا انتى ملكه تؤمرى والكل ينفذ...
آدm: حط ايده على جبهته بنفاذ صبر. من ابنه وحاول. يمتص غـــضــــبه وسكت...
مراد: شم ريحة الشياط. اعذرني يا حاج هو طبع فيا. وانا مش هاقدر اوفي بوعدي ليك. واسيب مريم في حالها...
فريحه: ضحكت جـ.ـا.مد. رهيب. رهيب. وكمان مريم. الل اتصـ.ـد.مت من مراد ابنها. لكن غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت.
وادm: بصلهم بغـ.ـيظ. هو انتو متفقين عليا...
مراد: قام وقعد جمب ابوه. اعذرني يا حاج بقى. وخلي قلبك ابيض وما تزعلش مني. وسيبني براحتي...
آدm: بصدmه، اسيبك براحتك. اسيبك براحتك ازاي يالا انت. انت ياض مش لسه جاي تقولي مازعلش انك دايقتني. تقوم تعاكس. امك.
مراد: انا مش عارف. مالك ياحاج دي امي. دي مريومتي حبيبتي، انا ما اقدرش استغنى عنها، وانت بقى حاول كده تصفي قلبك من ناحيتي، بس يا ريت. يا ريت ابوس ايدك. ما تعملش اي حركه تاني. انت قرصتك والقبر. ومراد. قام. وباس مريم من خدها. قدام آدm: الل هيشتل من أفعال ابنه. واخد فريحه من ايديها يلا بسرعه قبل مايتحول عليا. وعلشان اوصلك، وغمز ل آدm ومريم واخد فريحه بسرعه ومشي...
آدm: قاعد متغاظ. وحاسس ان برج من دmاغه هايطير، الواد ده ابن كـ.ـلـ.ـب. ومش هيعديها بالساهل معايا، وانا اللي زعلان اني ما عملتش اكتر من كده، وبص ل مريم بغـ.ـيظ. انت بتضحكي على ايه...
مريم: غـ.ـصـ.ـب عنها. ضحكت بصوتها كله. ومن قلبها. وفرحت. ان القط والفار. رجعو اخيرا بالسلامه.
حبيبي. خلاص يقلب مريم بقى. احنا ما صدقنا ان احنا رجعنا نضحك من تاني. وقربت من آدm وباسته ومن خدوا برومانسيه.
آدm: نضحك من تانى. الواد هيشلنى. الواد متعلمش. انا هكله بسنانى. وشايط. وبتقولى نضحك من تانى. واتغاظ اكتر من مريم الل مبسوطه. وكاتمه الضحكه. وصك على اسنانه.
مريم: شايفه إن ممكن آدm يقلبها جد. ومتدايق فعلا. قربت منه. آدm. انت وحشتنى اوى ومشتاقلك...
آدm: بدأ يهدا. وكمان هو مشتاق لمريم. احم. يعني انتى شايفه كده...
مريم: مسكته من ياقة قميصه. انا شايفه كده وابو كده. وام كده. وبعدين تعالى نطلع فوق. علشان ورانا بكره حفله كبيره وهتكون متعبه.
آدm: يعني انتي شايفه كده.
مريم: هههههههه ما انا قولتلك شايفه كده وابو كده يا ابو مراد...
آدm: مااااشى. انا هعدى الل عمله ابنك. بس علشان ضحكتك الحلوه دى. وكمان انتى الل جبتيه لنفسك. استني وشالها
مريم: بعشقك يا آدm
آدm: وانا يقلب آدm
وطلع على فوق علشان يدخل جنة مريم.
- مستشفى النور
محمد في العمليات هو ونور. وبيعلمها كل حاجه. ونور مش عارفه تركز. لان. الل بيعلهما ده حبيبها وخطيبها. مش محمد الل كانت مفكراه انه اخوها. الكبير. وكلها شهر وهيبقو في بيت واحد. وفكرة انها هتكون معاه في اوضه واحده مـ.ـو.تراها...
محمد: وهو بيعمل العمليه. انتبه على نور المتلخبطه. وانها متـ.ـو.تره. ومش مركزه. وركز اكتر في العمليه. لحد مالحمد لله العمليه تمت...
ومحمد خرج. وجمبه نور. لانه معودها اول مايخرج من اى عمليه تخرج معاه وتكون جمبه.
محمد طمن أهل المريـ.ـض. إن العملية الحمد لله تمت على خير. وأنهم هينقلو المريـ.ـض على الاوضه بعد مايفوق من البنج، محمد استاذنهم. ومشى ونور ماشيه جمبه.
نور: بتفكر في مبرر علشان تقوله ل محمد. لانها متوقعه أنه هيعاتبها. ويشـ.ـد عليها علشان. تركز اكتر من كدا. والل وترها اكتر. إن محمد وهو ماشى جمبها في الطرقه. وكمان الاسانسير أنه معلقش. ومتكلمش كلمه واحده. وبتفكر ياترى محمد هيزعقلى.
↚
محمد: دخل المكتب وقعد على الكنبه ورجع راسه لورا ومغمض عينيه وساكت
نور: دخلت وجت تقعد على كرسي المكتب
محمد: تعالي اقعدي جمبي
نور: راحت قعدت جمبه. ومش عارفه هتعمل ايه، وكمان استغربت! انه ازاي شافها هتقعد على كرسي المكتب وقالها تعالي اقعدي جمبي، لكن قعدت وسكتت
محمد: فضل مرجع راسه لورا. و مغمض عينيه لان العمليه كانت متعبه جدا. لانها عملية استئصال ورم، وتعبت محمد جدا. واخد فيها وقت كبير.
نور: قاعده متـ.ـو.تره. وشايفه وعارفه ان محمد تعب في العمليه. احم اجيبلك قهوه
محمد: مالك
نور: مالي انا. انا
محمد: عدل راسه وبصلها. ايوه انتي مالك بقى.
نور: احم. انا. بعتذر لاني مركزتش في العمليه.
محمد: وهو انا جايبك هنا علشان تركزي في العمليه
نور: بعدm فهم، ها!
محمد: انا جايبك هنا النهارده علشان تركزي معايا انا
نور: مش مصدقه. ان محمد مانبهش عليها انها تركز وكمان مزعقلهاش.
محمد: مالك. مصدومه ليه. ما تقلقيش انا مش هاتكلم ولا هعلق، لان العمليه دي صعبه جدا عليكي. وعلشان تتعلمي لسه بدري وقدامك اختبـ.ـارات كتيره
نور: يعني انت مش زعلان
محمد: ازعل من ايه.!
نور: اني مركزتش معاك في العمليه. بجد مش زعلان
محمد: انا قولتلك. انا جايبك النهارده علشان تركزي معايا انا. وبعدين انا بتفاءل بيكي وانتي موجوده جمبي
نور: فرحت. الحمد لله انا كنت مفكره انك هتزعق.
محمد: انا ازعقلك يا نور. لا انا كده ازعل منك. انتي لسه مش عارفه. انتي بالنسبالي ايه بقى.
نور: اتكسفت. ربنا يخليك. ميرسي جدا
محمد: ميرسي! طيب يا ستي ممكن اعرف بقي كنتي سرحانه في ايه. ومتـ.ـو.تره. ومش مركزه.
نور: بصدmه و بدهشه. انت عرفت كل ده ازاي
محمد: يا بـ.ـنتي انتي بـ.ـنتي، بـ.ـنتي فاهمه. بصي يا نور. علشان ت عـ.ـر.في، دقات قلبك دي انا حافظها انا بحس بيكى من قبل ما تدخلي على المكتب ده.
نور: بدهشه محمد بجد بتعرف كل ده ازاي انا نفسي اسالك السؤال ده من زمان
محمد: تاني، انتي في دmي انتي ساكنه روحي. عايزه ايه اكتر من كده. بصي لو في اكتر من كده انا مستعد اوصل معاكي لنهاية العشق.
نور: ابتسمت و فرحت من محمد جدا. احم.
محمد: ها قولي بقى كنتي سرحانه. ومتـ.ـو.تره. ومش مركزه، في ايه
نور: ابدا شويه افكار كده...
محمد: ممكن اعرف.
نور: لو قلتلك بلاش. ممكن.
محمد: ممكن قوي قوي. بس انا عارف انتى سرحانه. ومتـ.ـو.ترة. وبتفكرى في ايه...
نور: بجد! طيب ايه!
محمد: بلاش ممكن؟
نور: اممم انت بتقلدني بقى.
محمد: مش بقلدك، بس لو قلتلك. انتي كنت بتفكري في ايه. ومش مركزه ليه ومتـ.ـو.تره انتي هتتكسفي مني
نور: وشها ضـ.ـر.ب طماطم واتكسفت. قبل ما يتكلم.
محمد: ابتسم. ومسك ايد نور بحب. صدقيني ما تقلقيش من اي حاجه. انا هاكون معاكي في بيتنا. اخوكى. وصديقك. وحبيبك قبل ما اكون جوزك. مش عايزك تفكري كتير اوكي.
نور: بحرج هزت راسها اوكي وقعدت مكسوفه جدا. لأن محمد قدر يخترق تفكيرها. وعرف هي كانت بتفكر في ايه.
محمد: شافها مكسوفه. محبش يتكلم اكتر وبص في الساعه وكانت 9 بالليل. وقال. تحبى اوصلك.
نور: يا ريت. انا قولت لبابي اني هتاخر معاك في العمليه. لكن ما كنتش اعرف اني هتاخر ل 9 كده.
محمد: العمليه دي كبيره يا نور. وفي كمان عمليات بتاخد يوم كامل. وواحده. واحده انتي هتتعلمى كل حاجه. و يلا يا حبيبتي علشان اوصلك، واخدها. ونور مشيت جمبه في المستشفى. وخرجوا بره المستشفى، وفتحلها باب العربيه. ووصلها. واتفق معاها انها بعد ما تاخد شاور وتصلي، وقبل ما تنام تتصل عليه، علشان تنام على صوته. ونور كمان اتعودت انها تنام على صوت محمد.
رينو بتتكلم مع رودي على الفون
رودي: ايوه يعني يا رينو اجي بكره الساعه كام
رينو: تعالى بدري يا رودي. اي وقت وبعدين مامي عايزه تشوفك. تعالى بدري بقى علشان ت عـ.ـر.في تقعدي معايا شويه.
رودي: طيب. اديني ميعاد كده يعني
رينو: اوف يا رودي عليكي. بصي تعالي على 12 كده
رودي: مش بدري قوي كده!
رينو: لا مش بدري. انتي هتيجي. وتسلمي على مامي وبابي. وانا وانتي هنطلع نقعد في اوضتي مع بعض.
رودي: نعم ياختي وانا جايه علشان اقعد في اوضتك!
رينو: لا يا غـ.ـبـ.ـيه مش قصدي. يعني هتقعدي معايا لحد ما العيله كلها تتجمع.
رودي: اوكي. لكن عندي سؤال يا رينو ليكي.
رينو: سؤال! سؤال ايه ده!
رودي: بصي احنا اتفقنا منخبيش حاجه على بعض.
لكن انا حاسه انك مخبيه عليا حاجه. وكمان حاجه كبيره مزعلاكي.
رينو: فعلا هي اتفقت انها ورودي يكونوا كتاب مفتوح قدام بعض. لكن هي عمرها ما هتتجرأ وتقولها ان فهد باسها. او هي بتحب فهد. وكمان فهد بيحبها، وانها جـ.ـر.حته وبعده عن بعض...
رودي: رحتي فين! انا دلوقت اتأكدت ان في حاجه يا رينو. قولي بقى مالك!
رينو: ما فيش حاجه يا رودي. يا ريت تسيبيني براحتي. وانا اكيد في يوم هتلاقيني باقولك لوحدي اوكي.
رودي: اوكي يا رينو انا هاسيبك براحتك. بس ياريت الوقت ده يجي بسرعه.
وبعد كده. اتكلمو مع بعض وقفلوا. ورينو. قامت من على مكتب المذاكره. وراحت قعدت على السرير. وفتحت فونها على صور العيله الجماعيه. وقربت الصوره على صوره فهد على الشاشه. واتنهدت وسرحت فيه، وقالت يا ترى يا فهد بكره هقابلك ازاي واشوفك. وبتمنى اني مضعفش وقفلت فونها ونامت.
نور: طلعت اوضتها بعد ماطمنت آدm ومريم. وحكتلهم على العمليه. ومريم كانت مجهزه شوب لبن ل نور. الل شربته بالعافيه، واخدت شاور بسرعه. وصلت فرضها، واتصلت على محمد
ورد عليها
محمد: كنت لسه هاتصل
نور: ومـ.ـا.تصلتش ليه
محمد: وانا عبـ.ـيـ.ـط علشان اخلص رصيدي هههههه
نور: هههه. امممم فداك رصيدي يا محمد
محمد: ما بلاش الطريقه دي هيغمى عليا
نور: هههههه لا بجد فداك اي حاجه.
محمد: وده العشم برده. المهم اكلتي.
نور: اكل ايه دلوقت، هو بعد الاكل اللي انا اكلته معاك كده. اقدر اكل تاني
محمد: لا انا عايزك تتغذى كويس فاهمه
نور: ما تقلقش مريم هنا. وماسبتنيش غير لما شربتني كوبايه اللبن كالعاده. طقوس عندها. صبح وليل
محمد: مريم دي طيبه قوي. عارفه كنا اصحاب قوي انا وهي
نور: اممممم بتقولي ديما. انك ابنها التاني.
محمد: عارفه لما نتجوز إن شاء الله
ونخلف وتجبيلي بنوته شبهك هسميها مريم.
نور: يانهار. علشان آدm يقــ,تــلك. انا سمعت انه اتخانق مع خالو حسام لانه سمي مريم على اسم مامى
محمد: ايوه فعلا. لكن مش خناقه. كان غيران ان في حد اتسمى على اسم مريم والكل هيدلعها ويشليها، ده كان حتة يوم. وحسام كان هيتشل ويقوله خلاص انا سمـ.ـيـ.ـتها على اسم اختي.
ولو كنت اعرف انك هتعمل كده كنت غيرت الاسم.
وآدm كان اليوم ده غيران جدا. وبيقول ل حسام اوعا تشتم مريم فاهم. و اوعا تزعلها انت سمـ.ـيـ.ـتها مريم يبقى تحافظ على الاسم ده. و كله كان هيمـ.ـو.ت ضحك على آدm في اليوم ده، بس ت عـ.ـر.في انا حبيت موقفه جدا
نور: ازاي بقى.
محمد: آدm بيحب مريم حب مش موجود. حبها بكل تفاصيلها. بصي انا مش هاشوف في حياتي زي عشق ادm ل مريم. مهتم بادق التفاصيل بجد. بيغير عليها. ومهتم بيها. وكمان في اصعب وقت بيكون جمبها. زى وقت الحمل والولاده. انا مشوفتش كدا. ويغنيلها ويغازلها قدام العالم. حب آدm حر طليق من غير اي قيود. بس ت عـ.ـر.في مريم تستاهل حب زي حب آدm بجد
نور: اممم مين اللي بيتكلم ده!
محمد: الو انا محمد عزيز مين معايه هههههه.
نور: ههههههههه بس يا محمد أنت آدm التاني واكتر
محمد: انا! ازاي بقى معقول.
نور: معقول جدا. لان آدm حب مريم واتجوزها في اسبوع واحد زي ما قالوا. انت حبيت نور واستحملت 21 سنه. وكمان انت كنت عايش على امل. ماكنتش متأكد من حبي ليك. يعني كان صعب عليك. وكفايه الانتظار اللي انت مريت بيه. انت يا محمد تخطيت حب آدm بكتير. وكمان انت بتغير عليا. وحبك حر طليق لانك طلبتني قدام العيله كلها. انت حبك استثنائي يا محمد. حبك ليا انت اتو.جـ.ـعت فيه كتير واستحملت. لاني كنت قدامك طول ال 21 سنه وانت ما تكلمتش وحابس حبي جواك لنفسك وبس. ودافعت عني طول السنين اللي فاتت دي. وكنت واقف جمبي على طول. وكنت الدعم ليا. تعرف! انا نـ.ـد.مانه لاني ضيعت اجمل لحظات من عمري. انا ماعرفش ازاي كنت عاميه كده عن حبك. لكن لما بعدت عني الاسبوعين دول كنت بجد هاتجنن. وما كنتش عارفه اتعايش مع اللي حواليا. ربنا يقدرني واسعدك يامحمد. وعيونها دmعت.
محمد: انتي بس قوليلي يا محمد دي وما لكيش دعوه بالباقي
نور: ...
محمد: حاسس بنفس نور، نور انتي بتعيطي!
نور: مسحت دmـ.ـو.عها واستغربت وابتسمت في نفس الوقت لانه عرف بقلبه انها بتعيط. وقالت، وبتقولي. ان حب آدm ما شفتش حب زيه انت حبك عدي حب ادm بمراحل. انا بعيط لاني ما حستش بيك من زمان وو.جـ.ـعت قلبك كتير.
محمد: نوري وحياتي. مش عايز اشوف دmـ.ـو.عك دي ابدا فاهمه! وبعدين بعد الصبر ده كان ايه! كان احلى مفاجاه ليا في حياتي. كفايه السعاده اللي انا كنت فيها وانتي بتقوليلي بحبك يا محمد. اديني واحده بحبك كده
نور: هههههههه بحبك يا محمد
محمد ؛ قلب محمد والله، ربنا يعدي الشهر ده على خير وبسرعه
نور: حد يقول كده على شهر رمضان! انه يعدي بسرعه.
محمد: حبيبتي. كده كده رمضان بيعدي بسرعه. غير اى شهر تانى، وبعدين انا بعد الايام والساعات يانوري. انا بجد مش مصدق اني ممكن اكون انا وانتي مع بعض. انتي حلمي يا نور.
ونور اتنهدت بسعاده. واتكلموا كتير واخيرا نامت نور على صوت محمد المعتاد، ومحمد ماقفلش المكالمه المره دي. ونام هو كمان على انتظام نفس نوره.
فهد: في اوضته نايم على السرير وسرحان ف رينو.
ومش عارف! يروح الحفله ولا لا! هو مش عايز يشوفها. طيب لما انا مش عايز اشوفها بعد الساعات ليه! قلبي بيدق ليه! وقام وقف ولام نفسه...
فهد: انساها دي بتكرهك يا فهد. وكمان طلبت منك ان المعامله بينك وبينها تبقى بحدود. وقبض على ايديه. وخرج وقف في البلكون. وسرح في جمالها اللي مشتاقله. ظ وافتكر لمسه لشـ ـــفــايـــ ـفها وانه شعور كان جميل. ولكن دفعه تمنه انه اتهان. وكمان البـ.ـنت اللي بيحبها من 17 سنه اعترفت بكرهها ليه. وسرح فيها من تانى وعاش جواه صراع ما بين المواقف الحلوه الجميله. وبين رينو اللى بتكرهه. وعاش في الصراع ده. إلى ان سمع آذان الفجر. واتنهد ودخل جوه اوضته واتوضا وصلي، وحاول ينام ومش عارف. ولا عرف ياخد قرار انه هيروح. ولا لا! واخيرا بعد تفكير طويل استسلم للنوم.
الصبح في فيلا آدm العدوي. كلهم قاعدين على الفطار.
مريم: اكلت بسرعه علشان تقوم مع دادا سعاد تعمل أكل العزومه للعيله
آدm: متابعها وبديق. اقعدي كملي اكلك يا مريم انا قلتلك. نجيب اكل من بره بس انتي مصممه تتعبي نفسك. كلامي مبيتسمعش.
مريم: حبيبي ولا تعب ولا حاجه. وبعدين اكل من بره ليه يعني. دادا سعاد والبنات اللي معاها ما شاء الله عليهم. انا قومت الصبح لقيت دادا سعاد مصحياهم من الفجر. وخلصلو جميع انواع المحاشى. وظبطه كل حاجه. انا بس هشرف واشوف اللي ناقص. واعمل البشاميل اللي انت بتحبه
مراد: مريوم. عملتي الرومي علشان فريحه
آدm: بغـ.ـيظ. رومي علشان فريحه. وامك الل هتعمله! ما تقولنا على اوردر عيله السيوفي. بالمره.
مراد: لا يا بابا هو الرومي بس. علشان فريحه بتحبه
آدm: وانت يا زين! مافيش حد في العيله بيحب حاجه. مريم تعملهاله. اصلها بتحقق الاحلام.
زين: شرق. وكح...
مريم: اسم الله عليك يا زيني اشرب يا حبيبي
مريم: الله يا آدm. ما تسيب العيال تعيش حياتهم. وبعدين انا مش هتعب في حاجه والله صدقني. انا بس هاعمل البشاميل اللي انت بتحبه. والديك الرومي دادا سعاد هتعمله مع الحمام
آدm: بصلها بغـ.ـيظ. ها يا زين ما قولتليش.
زين: احم. لا يا بابا. ماعرفش. هو، لا مش عارف حد. احم
آدm: قام. ورمي الشوكه. عيل مش طالعلي في حاجه ياض انت. وبص ل مراد وزين تاكلو وتخلصوا وتحصلوني على المكتب. عيال هم وسابهم وماشي
مريم: ابتسمت. بتنهيده
مراد: هو آدm ماله يا مريم؟
زين: احم صح هو ماله يا مريوم!
نور: بابي متدايق لانه منبه على مامي ما تعملش حاجه ولا تشتغل. وهي مش سامعه كلامه. وانت تطلب من مامى انها تعمل رومى ل فريحه ههه. المفروض كلام بابى حبيبي يتسمع ياميرو.
مريم: ما ينفعش يا نور يا بـ.ـنتي دي عزومه كبيره ومينفعش اقعد كده. وماعرفش ايه اللي بيتم في اكل الناس اللي جايه دي
مراد: اهم حاجه يا مريم الديك الرومي.
نور: حيث كده بقى. طبعا انا مش محتاجه اوصيكي على محمد. ولا ايه!
زين: من جواه عايز يقولها وكمان روتي
رينو: قاعده ساكته
مريم: محمد! هو محمد محتاج توصيه. عيني ل محمد، محمد ده نور عيني. واتخضت من صوات آدm العالى اللي كان واقف وراها. مش هنقفل ام صفحه الغزل دي. ونور وضلمه ولا اييييه...
مريم قامت. ونور ورينو ومراد، وزين راح يغسل ايديه بسرعه. وكل واحد راح في اتجاه...
وبعد شويه مراد دخل المكتب هو وزين واتكلموا شويه في امور الشغل والعزومه. وبعد ما زين خرج مراد قعد واتكلم شويه مع آدm وبعدها مراد خرج.
مريم: عملت قهوه ل آدm. ودخلت عليه المكتب. وكان شكله متعصب. دخلت وحطت القهوه على المكتب. وقربت منه. ممكن اعرف زعلان ليه! وكمان متعصبه كده ليه؟
آدm: علشان انتي عنيده. ومابتسمعيش الكلام. قولتلك نجيب اكل من بره. وهيكون اكل يشرفك مش اي اكل. لكن انتي مصممه تتعبي نفسك وخلاص.
مريم: طيب اهدي كده وتعالى نتكلم بهدوء. ممكن تقولي انا هتعب في ايه،؟ في بـ.ـنتين في المطبخ وداده سعاد كمان موجوده معاهم. وانا قلتلهم امبـ.ـارح على قايمه الاكل اللي هتتعمل. وداده بعتت الجناينى وجاب كل الطلبات. وكما داده سعاد هي والبنات الل هتعمل. كل حاجه من. محاشي و فراخ وحمام ولحوم والكلام ده. وصحيت الصبح انا و انت. ولما نزلت ما شاء الله. دادا سعاد لقيتها مخلصه كل حاجه وانا قلتلها سيبي البشاميل انا هاعمله فين بقى التعب! حبيبي انا لما باعملك حاجه بعملها بحب وبكون مبسوطه.
آدm: مش عايز باشميل يستى كرهته. ويا مريم اخر مره تكـ.ـسري كلامي فاهمه.
مريم: اكـ.ـسر كلامك انت عايزني ازعل منك وانا عمري كـ.ـسرت كلامك يا آدm
آدm: ايوه اهو. قولتلك امبـ.ـارح ونبهت عليكى. انى مش عايز اشوفك واقفه في المطبخ. ولا تعملى اي حاجه. انت ليه مش قادره تفهمي اني عايزك ترتاحي.
مريم: ابتسمت. من خــــوفه عليها، خلاص يا قلبي انا مش هاعمل حاجه. وهافضل قاعده معاك هنا ايه رايك. اضحك بقى الضيوف على وصول. يقولوا ايه لما يشوفوا. آدm العدوي. مبوز كده ها! وتعال هات بوسه بقى.
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. انا مش مطمنلك من امبـ.ـارح. انتى اخدتيني على الاوضه. والنهارده هات بوسه بقى. ايه، النظام ايه، هاااا
مريم: هههههه. الله يا بو مراد. مش انت جوزي. وحبيبى وسيد الرجـ.ـاله كمان.
آدm: قرب منها وباسها من خدها. ربنا يخليكي ليا يا مريم بجد. انتى وجودك في حياتى بيحيينى.
مريم: باست على ايده بحب. ولا يحرمني منك ولا من حنيتك وخــــوفك وحبك وعشقك ياابو مراد
آدm: متقوليش أبو مراد. انا لسه صغير. انتى هتكبرينى ليه. قوليلى يادومى.
مريم: ههههه. مين ده. الله كبر. الله اكبر عليك. ده الل يشوفك. يقول. اخو مراد الكبير. وانت احلى دومي.
آدm: لاء. كدا بقى. انا الل عايز بوسه...
مريم: قربت منه وباسته برقه. حبيبي. ربنا يديمك في حياتى.
آدm: روحى انتى يامريم. اميرتى انتى.
مريم: حست انها هتضعف. احم. حبيبى. انت عزمت. الاستاذ بيتر.
آدm: ايوه ياروحي. لكن مش هيجى. اعتذر
مريم: ليه كدا. انتو كنتو هتقضو مع بعض وقت حلو.
آدm: لانه كان عندو سفريه. وسافر امبـ.ـارح بليل هو ومـ.ـر.اته وبـ.ـنته. علشان يجيب حمـ.ـا.ته لانها. تعبانه. وهاتعيش معاهم.
مريم: اممم. ربنا يشفي كل مريـ.ـض يارب.
مريم: اروح بقى اعملك البشاميل!
آدm: بغـ.ـيظ، مرررررريم...
مريم: خلاص. استهدا بالله وتعالى هات بوسه.
رودي جت. ورينو استقبلتها. وعرفتها على آدm ومريم. ورحبوا بيها جدا. وطلعت فوق في اوضتها و قعدوا يهزروا. ويضحكوا. ورينو حولت تفرح نفسها. لانها تعبت من كتر تفكير في الفهد.
وبعدها زين. طلع وخبط عليها وقالها تيجي معاه مشوار مهم. ورينو قالتله ان رودي صاحبتي موجوده معايا. قالها. ما فيش مشكله. ممكن تجيبيها معاكي. بس بسرعه علشان مشوار مهم اوى
و فعلا رودي ورينو خرجوا مع زين.
حسام: يلا يا هدى اتاخرنا
هدى: ثواني بس يا حسام يا حبيبي بلبس الحجاب
حسام: مش عارف أنا. الحريم بيلبسوا الحجاب في ساعه. بجد الله يكون في عون الرجـ.ـاله
هدى: هههههه. طبعا طبعا الرجـ.ـاله دول ماسكين ياعيني. واهو يا حبيبي انا خلصت
حسام: قمر الله اكبر. يلا يا قلبي
هدى: حاضر يا حبيبي. انت جبت هديه مريم اختك
حسام: طبعا. وانا اقدر انسى ربنا ما يحرمني منك يا رب
مريم: ايه يا بابا خلصتو ولا لسه.
حسام: ايوه يا حبيبتي يلا بينا تفضلوا ونزلوا.
ملك: مليكه. يا قلبي هتلبسي الطقم ده ولا ده
مليكه: اي حاجه يا مامي مش هتفرق
ملك: راحت قعدت جمبها وباستها من جبهتها. حبيبتي انا مافيش حاجه اسمها اي حاجه. انتي لازم تلبسي الحاجه اللي انتي حباها
مليكه: ما انا كنت هلبس الحاجه اللي حباها. بس بابي رفض.
ملك: حبيبتي ما حدش قالك ما تلبسيش بناطيل. لكن يا مليكه. ده كان ضيق قوي يا حبيبتي. وبابي كده بيحافظ عليكي. مش ضدك ابدا. قومي يا حبيبتي قومي ربنا يهديكي يا مليكه ويريح قلبك. البسي. وعارفه الفستان الهاان ده. هيكون حلو قوي عليكي
مليكه: لا انا هلبس بنطلون وبلوزه. انا مبستريحش في الفساتين
ملك: اوكي انا هاقوم اجيبلك طقم. وملك قامت وطلعت طقم من الدولاب. وكان محتشم وكان الطقم ده هدية من زياد لماليكا.
ملك: ها. ايه رايك الطقم ده حكايه عليكي بجد موافقه تلبسيه.
مليكه: اي حاجه مش هتفرق، لكن جواها مش عارفه لما شافت الطقم حست انها مفتقده للغايب الحاضر
ملك: طيب يا قلبي البسي. وانا هاروح البس علشان عمتك هنا. جهزت وقربو. يتحركوا من بيتهم ومش عايزين نوصل متأخر ماشي يا ملوكتي
مليكه: اوكي يا مامي.
مصطفى: يلا يا شيرين.
شيرين: يلا يا حبيبي. انا مش عارفه هنا قالت انا جاهزه من بدري.
هنا: انا اهو يا ماما. جاهزه وفعلا من بدري. لكن زرار قميص اشرف اتقطع وكنت بخيطه.
أشرف: وانا اهو جاهز يلا بينا.
ريتال: نزلت وانا كمان جاهزه.
أشرف وهنا اول ما شافو ريتال. بسم الله ما شاء الله. ايه القمر ده يا روحي. وأشرف كان مبسوط بجمال بـ.ـنته. وكأنه شايف ميكس من أشرف وهناه
ريتال: باحراج احم ميرسي.
شيرين: الفستان هينطق عليكي يا قلبي. بجد تسلم ايد مريم ذوقها جميل قوي.
مصطفى: فعلا الفستان حلو قوي عليكي يا قلب جدك.
ريتال: بجد ميرسي يا جدو. ميرسي يا ناناه. أشرف: امال يوسف فين...
مصطفى: هههههه يوسف في العربيه من بدري. وجاب اخره منكم. لان حسام وصل. وطبعا مريم هناك، اخلصوا بقى.
ريتال: طيب انا هروح ركب مع ابيه يوسف.
هنا: اوكي يا قلبي. واشرف عيونه على بنوته الل كبرت مره واحده.
شيرين يلا بينا...
مصطفى: يلا يا حبيبتي
-فيلا السيوفى...
طارق لابس وقاعد بينفخ جواه. الحريم واللي يلبس قبل الحريم...
وبص ل رنا. عارفه يا رنا انا بعد كده. انتي هتلبسي اول ما تصحى و هتخلصي و لما تبدئى تلبسي الحجاب. اقوم انا بقى ايه! اكوي هدومي. واخد شاور. واخرج من الشاور. والبس كل هدومي. والشراب والجزمه. واحط برفان و اسرح شعري. وانزل اسلم على عماد الجنايني. واشرب معاه كوبايه شاي. تكوني انتي لبستي حجابك. ويا عالم هتكوني خلصتي ولا لا.
رنا: بتلبس الحجاب قدام المرايه، هههه حبيبي الله يا طارق. هو انا يعني كنت قاعده. ما انا اخدت شاور. وجهزت هدومك وكمان جهزت لبس فارس. وهو انا يعني مافيش ورايا غيرك.
طارق: بديق. أم كلامك يا شيخه، اخلصي بقى.
رنا: بزعل. تعرف انى وانا بجهز هدومك انت وفارس. قلبى و.جـ.ـعنى على فهد. انا قلبى بيتقطع عليه يطارق...
طارق: زعلان عليها. لانها بكت كتير الفتره الل فاتت. على فهد. حبيبتي. وبعدين بقى معاكى. هو فهد راح فين يعنى. وبعدين كدا كدا اغلب الوقت. في الحربيه هيكون موجود في الكليه. مش هتشوفيه غير في الإجازات. وفهد لسه في أولى والسنه دى في الحربيه بقضوها تدريبات حوالى 3 شهور بس. يعنى حوالى شهرين كمان وابنك يكون في تانيه حربيه. وهيقضى اغلب وقته هناك. يعنى انتى لازم تتعودى من دلوقتى. اعتبريه في الكليه. مش احسن لما يسافر ويبعد...
رنا: نفسى اعرف ايه الل جراله. ابنى أتغير خالص يطارق.
طارق: اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وضمها. حبيبتي إن شاء الله انا متفائل خير. وربنا ليه حكمه في كدا. المهم أن جمبنا وكمان مهتم بالتدريبات مبيعملش حاجه وحشه. متقلقيش انا عيونى على ولادى. ظ
رنا: يارب. واتنهدت. قولي يطارق مراد كان هنا بيعمل ايه.
طارق: حب يضحكها. دا واد متـ.ـخـ.ـلف جاي وجايب معاه. علبه دبابيس بيقولي دول علشان حجاب فريحه. عيل غـ.ـبـ.ـي.
رنا: هههههه. خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. بجد.
طارق: اه بجد من قلت الدبابيس عندنا.
رنا: لاء. هههههه بجد مراد عداك بمراحل.
طارق: اه مـ.ـجـ.ـنو.ن انا.
رنا: قربت منه. احلى مـ.ـجـ.ـنو.ن. طيب تعرف لما تقعد عاقل كده انا بقلق منك. هههههه
طارق: ما تجيبي بوسه.
رنا: هههههه والله مـ.ـجـ.ـنو.ن فعلا.
فريحه: خبطت ودخلت. وكانت زي القمر. في الفستان.
رنا وطارق بسم الله ما شاء الله.
طارق: عيونه لمعت. حبيبة ابوكي ايه الجمال ده.
رنا: عيونها دmعت. بـ.ـنتي انا قمر. قمر والفستان تحفه عليكي يا قلبي. ما شاء الله، بجد مراد ده ذوق جدا...
فريحه: بكسوف ميرسي يا بابي ميرسي يا مامي.
طارق: قرب من بـ.ـنته وباسها من جبهتها. وشاف حجابها. وبص عليه. هي دي الدبابيس اللي جابها مراد المـ.ـجـ.ـنو.ن.
فريحه: ايوه. ولو سمحت يا بابي ما تقولش على مراد مـ.ـجـ.ـنو.ن.
طارق: يا سلام. شوفى البت. طيب ياختي اشبعي بيه، بس صدقي الدبابيس ماشيه مع لون الحجاب.
واد متـ.ـخـ.ـلف بس بيفهم...
رنا: ايه التناقض ده. متـ.ـخـ.ـلف بس بيفهم ازاي. فريحه: اتغاظت. انا هاقول لمراد على فكره...
طارق: بص ل رنا. شوفي البت هتبعنا في لحظه. اممم. الظاهر اخيرا. ابن العدوي صالحك. ورضاكي. بعد اسبوع النكد الل كنتى معيشانا فيه.
فريحه: ايه ده. عرفتو ازاى. هو كان باين عليا قوي كده.
رنا: باين عليكى! ده كان باين علينا احنا. فريحه يا حبيبتي. احنا ما شوفناش ضحكتك غير امبـ.ـارح بس.
طارق: ايوه. وصح يا فريحه احنا ما شوفناش البوكس الكبير ده فيه ايه؟ احنا عرفنا ان مراد جابلك الفستان ده. بس البوكس اكيد مراد جابلك هديه حلوه. لان البوكس كبير قوي. جابلك ايه. هااا!
فريحه: بغـ.ـيظ. بلاش. بلاش يا بابي. تعرفه احسن
رنا: قولي. قولي. حابين نعرف صالحك وجابلك ايه
فريحه: مابلاااااش.
طارق: ما تقولي يا بت بقى. واخلصى.
فريحه: جابلي كـ.ـلـ.ـب و ديناصور لعبه. وساندوتشات. فول وطعميه. وجزر مخلل.
طارق وفريحه بصو لبعض. هههههههههههه. هههههههههههه
فريحه: اضحكو. اضحكو. بس جابلى السلسلة دى. وشافو فريحه وهي لابسه سلسه. عبـ.ـاره اسم مراد
وكانت مبسوطه بيها جداااااا.
فارس. خبط ودخل. بابا الكل في الطريق. ورايحين لعمى آدm.
طارق: وفهد؟
فارس: فهد فونه مغلق.
رنا. اتنهدت بو.جـ.ـع.
طارق: يبقى مش جاي. يلا بينا احنا. وخرجوا.
نور: اتصلت على محمد اللي شكله كده هيتاخر. لانه قالها انه عنده شغل في المستشفى. واخيرا رد.
محمد: الو...
نور: بزعل. انت فين يا محمد...
محمد: حبيبتي. انا خلصت كشف ورايح على الشقه. اخد شاور على السريع. واغير هدومي والبس.
نور: كل ده. على فكره. الكل وصل تحت وقاعدين كلهم بعض.
محمد: حبيبتي. اديني بس ساعه مش اكتر. انا في الطريق اهو. وفي ثواني هاروح اغير واجيلك. معلش والله اتأخرت غـ.ـصـ.ـب عني.
نور: بزعل اوكي. خلي بالك من نفسك.
محمد: طيب زعلانه ليه بس.
نور: لا مش زعلانه...
محمد: لا زعلانه. هو انا مش عارف بنوتي ولا ايه.
نور: زعلها راح وابتسمت. لا صدقني مش زعلانه. محمد: دلوقتى بس انتي فعلا مش زعلانه.
نور: بدهشه. انا هتجنن منك يا محمد. انا حاسه انك ممكن تكون مركب كاميرات في كل حته.
محمد: تاني. افهمك ازاي بس. انتي نبضي و بحس بيكي يا نوري.
نور: بحب. يارب ديما تحس بيا كده.
محمد: بكره تشوفي يا قلبي.
نور: ارجوك ما تتاخرش يا محمد لو سمحت.
محمد: حاضر يا قلب محمد. انا هانجز. وهاجيلك لأنك وحشاني ونفسي اشوفك. وقفلوا بعدها.
الكل. كده وصل ولكن لسه محمد وفهد اللي فونه مغلق. وقاعدين كلهم في الفيلا.
وادm ومريم. رحبو. جدا بكل الموجودين. ادm ومريم قاعدين جوا الفيلا. وموجود معاهم مصطفى وشيرين. وطارق ورنا. واشرف وهنا. وحسام وهدى. وجاسر وملك.
اما. كل الشباب والبنات في الجنينه، ورودي كانت هتمـ.ـو.ت من الاحراج، مالك واقف تحت شجره واتصل على ساره يكلمها ويطمن عليها
اما مليكه. قاعده على الكرسي و بتتصفح في الفون.
يوسف اول ما شاف مريم مش مصدق انها بالجمال ده. لانها كانت لابسه فستان زهري وكانت فعلا جميله فيه. وراح وسلم عليها واتمشي معاها في الجنينه...
اما. زين: راح سلم على ريتال وكانت محرجه. وحاولت تقلد البنات في شخصيتهم. وانها تكون عادي جدا قدام زين. لان التـ.ـو.تر ده بيدايقها جدا.
ريتال: احم ازيك يا زين.
زين: الحمد لله يا ريتال. انتي عامله ايه.
ريتال: انا كويسه.
زين: عارفه الفستان الاوف وايت ده يجنن عليكي.
ريتال: احم. ميرسي. فعلا انا كنت لسه هشكرك بجد ذوقك حلو قوي. بس ليه تعبت نفسك.
زين: بصي انا كنت عاوز اجيبلك هديه من زمان. لكن مكانش في وقت. بس النهارده طقت في دmاغي اني اجيبلك فستان. واخدت البت رينو وكان معاها صاحبتها. وروحنا على المول. وانا اللي اخترته علشان بس ما تفكريش ان رينو اللي اختارت. لا. انا اخترت اللون والتصميم عجبني قوي. وبصراحه حبيته عليكي.
ريتال: قلبها بيدق بسرعه. لكن بتحاول احم متشكره يا زين. والحمد لله جه على مقاسى بالظبط.
زين: لا. ما انا عيني لماحه بردو.
ريتال: مش فاهمه.
زين: احم قصدي. ان مقاسك زي رينو. سيبك بقى من الفستان. المهم حد لاحظ في البيت عندك ان انا اللي جبتلك الفستان.
ريتال: لا. رينو جابته وقالت قدامهم انا عمتو مريم هي اللي جابته علشاني...
زين: مش مهم. مريم مش غريبه بردو.
ريتال: ابتسمت. واكملو كلامهم وهما بيتمشوا مع بعض.
مراد: شاف فريحه بالفستان. اللهم صل على النبي. ايه يا بت ده. ايه الجمدان اللي انتي فيه ده يخرب بيتك مزه...
فريحه: بجد عجبتك يامرادي.
مراد: عجبتني بس. اصبري عليا بس لما يجمعنا بيت واحد.
فريحه: وشها بقى احمر.
مراد: الله، هو ده اللي انا عايزه فستان ابيض ووش احمر. الله عليك ياض يا مراد. ايه يا بت الجمال ده عروسه، وقرب منها ولسه عايز يغازلها. لكن نده عليها بغـــضــــب مكتوم. فريحه...
فريحه: نعم يامراد...
مراد: انتي حاطه برفان...
فريحه: في سرها وبهمس يا نهار اسود. دا انا حاطه برفان هادي جدا شموا ازاي بس، ومـ.ـا.تكلمتش.
مراد: ايه اتشليتي، وعلى صوته ما تردي...
فريحه: خافت. احم. هواا. هوااا. برفان. برفان. ايوه. اه. ايوه. تلاقي لما سلمت على. على مين،؟ هو مين اللي بيحط برفان من الرجـ.ـاله! اه لما سلمت على بابي وحـ.ـضـ.ـنته...
مراد: وحياة امك. سلمتي على ابوكي وحـ.ـضـ.ـنتيه. ليه كان وحشك في الطريق ولا ايه. انتي هتستهبلي يا بت. انتي حاطه زفت على راسك ليه...
فريحه: مش عارفه تعمل ايه. لان كل بنات العيله ما بيحطوش برفان بره البيت علشان حـ.ـر.ام...
فريحه: مراد
مراد: حط ايديه الاتنين. وربعهم على صدره. سامعك قولي...
فريحه: مرادي. بص. هو انا حطيت فعلا. بس هو مش برفان قوي يعني.
مراد: والله. ايه العسل ده. يعني مسكتي ازازه البرفان وانتي بترشي على الفستان. وقولتي رش بس ما تروشش برفان قوي. انتي عبـ.ـيـ.ـطه ولا ايه يا فريحه.
فريحه: خلاص يا مراد. اول واخر مره. انا من فرحتي. واني هقابلك النهارده رشيت رشه صغيره. وبعدين والله ده ريحته هاديه جدا يا مراد. واخر مره بليز بليز ما تزعلش والنبي. والنبي.
مراد: اول واخر مره يا فريحه. علشان المره اللي جايه. هيكون فيها كلام تاني. اقسم بالله احنا لو مش في مناسبه دلوقتي. كنت خليتك تقــلـــعي ام الفستان ده وتلبسي اي زفت تاني على راسك.
فريحه: ابتسمت. وتغمض عينيها وتفتحها بمرح. غيران عليا يا بيبي.
مراد: بيبك. اه ياختي غيران على مراتي.
فريحه: مراتك. يا لهوي يا فريحه. والله انت عسل يامراد قلبى. هو انا بحبك من شويه...
مراد: ايوه يا بت. كلي بعقلي حلاوه كلي.
المهم قوليلي. فهد فين مش باين يعني.
فريحه: خايفه تقوله من تحذير طارق ليهم. فهد
مش عارفه انا لبست وخرجت مع فارس على طول المهم انتو هتاكلوا امتى انا جعانه.
مراد: بصلها. طفسه يا روحي.
مليكه: قاعده في الجنينه وفاتحه فونها وباصه فيه. ورينو جمبها سرحانه. ورودي قاعده قصاد رينو، وعنيها على فارس.
فارس كان واقف تحت شجره. وبيرن على فهد.
رودي: رينو. باقولك ايه. مش المفروض نروح نسلم على الاستاذ فارس. وانا اشكره يعني.
رينو: مخـ.ـنـ.ـوقه لان فهد الوحيد اللي لسه ما جاش.
هي عارفه ان محمد على وصول. بس فهد يا ترى هيجي ولا لا! احم روحي انتي يا رودي انا حاسه بصداع...
رودي: بتفكير. طيب وقامت وراحت بتـ.ـو.تر عند فارس الل ضهره ليها...
رودي: احم استاذ فارس...
فارس: لف يشوف مين. لان الصوت ده مش من العيله. ايوه.
رودي: بتلم شتات اعصابها. انا رودي فاكرني.
فارس: ايوه طبعا. فاكرك عامله ايه دلوقتى.
رودي: احم. الحمد لله انا كويسه. وكل ده بفضل حضرتك.
فارس: من غير القاب. رودي انا ما عملتش حاجه.
رودي: تنحت لما سمعت اسمها وسرحت في اسمها اللي نطقوا.
فارس: انسه رودي.
رودي: ها احم. اه ايوه ايوه وانا كمان.
فارس: باستغراب. وانتي كمان! وانتي كمان ايه؟
رودي: اسفه اصلي سرحت شويه. احم حضرتك ماعملتش حاجه ازاي. حضرتك. لو كنت اتأخرت شويه كان قلبي هيحصل ليه مضاعفات.
فارس: باستغراب. قلبك! هي مش كانت الزايده بيتهيالي.
رودي: متلخبطه. ومتـ.ـو.تره. اا. اي حاجه اهي كلها اعضاء.
فارس: ابتسم من لخبطتها. هو مش فاهم ده طبعها. ولا هي متـ.ـو.تره...
رودي: شافت ابتسامت فارس. احم ضحكتك حلوه قوي يا فارس.
فارس: سمع اسمه منها. ومش عارف ليه وافق انه يقف معاها. هي المفروض شكرته. خلاص كان استأذن وسابها ومشي. متشكر.
رودي: فاقت وقالت في سرها. يخرب بيتك يا لساني مبتسترش ابدا. هيقول عليا ايه دلوقتى. ماشي يا رينو. سبتيني لوحدي. اهو عكيت الدنيا.
فارس: بتقولي حاجه يا رودي...
رودي: تاهت في اسمها من تاني. وقلبها اتحرك من مكانه. رودي متسرعه.
رودي: احم ل ابدا ما قولتش هو انت اسمعتني باقول حاجه.
فارس: لا. لكن بتهمسي ومش سامع كويس.
رودي: احسن.
فارس: بدهشه نعم.
رودي: قصدي يعني. اني ما قولتش حاجه مهمه.
فارس: ماشي. المهم حمد لله على سلامتك.
رودي: ما تقــلـــع النضاره دي. فارس بدهشه واتعجب منها. ولكن لا اراديا. فارس شال النضاره وكانت عيونه عسلي مع انعكاس الشمس. جننت رودي.
رودي: شافت لون عينيه عن قرب. وكمان في الشمس. يا لهوي عليك. انت قمر يا فارس. وعينيك حلوه قوي قوي.
فارس: بدهشه. من شخصيتها. احم. متشكر وغمض عينيه مع ابتسامه وفتحها. ملقاش رودي قدامه. شافها بتجري من قدامه لانها احرجت واتكسفت. ولكن فارس ضحك على شكلها، غريبه رودي دي.
اخيرا محمد وصل. ونور قاعده قرب باب الفيلا من الفيلا منتظراه...
ورينو شافت محمد. وقامت راحت ل نور. نور. نور.
ابيه محمد جه...
نور: بجد وقامت وقفت قدام باب الفيلا الداخلى. وشافت محمد داخل. ولابس بدله جميله و النضاره والساعه. وماسك 2 فون ومفاتيحه. وداخل عليهم. وبيدور على عشقه.
ونور قلبهادق. محمد سلم على كل الموجودين في الجنينه. وعينيه على نور اللي واقفه على باب الفيلا. ومحمد راح وطالع على سلم الفيلا وشاف نور وعينيها مع انعكاس الشمس. اول ما شافها. كان عايز يشيل نور ويدخلها جوه قلبه.
محمد: ابتسم. اتأخرت.
نور: هزت راسها بلاء.
محمد: ساعه بالظبط اهو.
نور: هزت راسها بايوه...
محمد: انتي ما بتتكلميش ليه.
نور: حبت محمد في البدله. ومبسوطه من شياكته. محمد.
محمد: نعم يا نوري.
نور: انت حلوه قوي.
محمد: انا برده اللي حلو. امال اقول على القمر اللي قدامي ده ايه. والله بجد ما لاقي كلام اوصف فيه جمالك. انتى فعلا قمر.
طارق: من جوه. تعالى يا قمر تعالى. خش سلم الاول...
محمد: احرج ودخل وقال ل نور امشى جمبى بالظبط. وميهمكيش حد.
نور: مشيه جمبه بسعاده كبيره.
محمد سلم على كل الموجودين. اسف يا جماعه اتاخرت عليكم. والكل سلم عليه. لكن رنا قاعده زعلانه على فهد. لانه الوحيد اللي مجاش وزعلانه على حاله.
وادm اتصل عليه وطارق وفونه مقفول. وآدm معلقش.
رينو داخله جوه. وآدm شافها ونده عليها. رينو حبيبتي.
رينو: نعم يا بابي...
آدm: قولي ل داده سعاد تجهز الغدا
رينو: بزعل جواها لان كده فهد مش جاي. حاضر يا بابي...
ورينو راحت وقالت ل داده سعاد فعلا. وبدأت تجهز الغدا.
مريم: فهد فين يا رنا.
رنا: مش عارفه تقول ايه. والله ما انا عارفه يا مريم تلاقيه لسه نايم. او فونه فصل شحن...
مريم: بصت في عيون رنا. المشكله انك ما بت عـ.ـر.فيش تكدبي. لاننا متربناش على كده. احنا اه ممكن ندراى للمصلحه وعشان نبعد المشاكل.
رنا: مخـ.ـنـ.ـوقه من جواها. لكن طارق. منبه عليهم. وطارق وقت عصبيته بيكون حد تانى. صدقيني يا مريم. انا ماعرفش فهد فين دلوقتي. وفونه مقفول ولا هو قافله. وممكن يكون نايم...
مريم: متاكده. ماشي يا رنا. انا هعرف بطريقتي
مريم: قامت علشان تشرف على الأكل.
وان الشباب كلهم وآدm ومصطفى وشرين وطارق ورنا. وجاسر. وحسام. وأشرف هيتغدو مع بعض في الجنينه.
ومريم وملك وهنا وهدى. والبنات هيتغدو جوه في الفيلا علشان ياخدو راحتهم.
وفعلا الغدا خلاص جاهز. وداده سعاد. سي آدm غدا الرجـ.ـاله جاهز في الجنينه.
وآدm قام متشكر يا دادا. يلا يا شباب اتفضل يا مصطفى باشا. مصطفى قام والكل قام من بعده هو وشرين. وخرجوا وقعدوا في الجنينه...
والبنات قعدت في الفيلا كلهم قعده ولسه هيبداو اكل
رينو قاعده زعلانه. علشان فهد مجاش. ولكن سمعت زين يقول عمى طارق فهد جه...
رينو قلبها دق اكتر من مره. وابتسمت تلقائيا لوحدها. ومريم متابعه بـ.ـنتها. ولكن مش قادره تحدد في ايه وبدؤ في الغدا.
فهد كان قافل فونه وعايش في حرب نفسيه. وحاسس انه مش عايز يروح. وكمان خايف من زعل آدm. وفكر كتير في تصرف رينو الاخير بعقله. ولكن فكر بقلبه في عيون رينو وحراكتها. وانها وحشاه وقلبه طبعا اللي فاز.
فهد: قام في اخر لحظه. ولبس وخرج. وكان لابس قميص وبنطلون وشمر الكم. وكانت عضلاته بـ.ـارزه. وكان في منتهى الجمال.
ودخل عليهم في جنينه الفيلا. وزين لسه بيقعد شاف فهد داخل. ونده. على طارق. عمي طارق فهد جه.
طارق ورنا شافوه واتنهدو بـ.ـاريحيه.
وآدm كان زعلان طبعا. لانه لو فهد مجاش كان هياخد موقف منه. لانه اتصل عليه شخصيا...
فهد: قرب عليهم. مساء الخير.
كلهم: مساء النور.
فهد: عيونه بتدور على رينو. ولكن اتأكد ان الستات كلهم جوه.
وشاف نظرة آدm. ولكن حاول يبقى على طبيعته احم. لا سلام على الطعام. نسلم بعد الغدا بقى.
وبص ل آدm اسف على التاخير.
آدm: اترزع. لحقت نفسك من قايمه البلاك لست.
فهد: ابتسم. وقعد. وحاول جواه انه يسيطر على فهد القديم. ويثبت شخصية فهد الجديد قدام رينو.
مراد: انما ايه الحلاوه دي ياض يا فهد. حاسس ان عضلاتك في تقدm. كلهم ضحكوا.
فهد: لازم الواحد ياخد خطوه صح في حياته.
(طبعا آدm فهم إن الجمله دى وراها حوار. وحوار كبير. لكن معلقش).
فهد: انا ركزت شويه في التدريبات، وبعدين كمان انا ملاحظ انك ما شاء الله عضلاتك في تقدm بردو.
مراد: اه كبرت شويه ورقص عضله دراعه والكل ضحك عليهم.
مصطفى: يلا بقى اتغدو. وبسم الله مشاء الله. يا آدm. الأكل في منتهى الروعه. انت عامل جميع انواع الاكل. طيب نعمل ايه احنا بقى.
طارق: فعلا انا محتار. اكل محشى ورق عنب. ولا المحاشى التانيه. ولا جلاش ورومي وحمام وفراخ وكفته ولحمه استيك. ولا الأنواع التانيه دى. انا بفكر اقوم. انا شبعت من المنظر. الكل ضحك
آدm: كله من خيرك يا مصطفى باشا. ميجيش من بعد كرمك.
مصطفى: الله يخليك.
آدm: وانت يطارق. وبص ل مراد. كل رومى. مراد صمم ان حماه ياكل رومي انهردا. مخصوص علشانك.
طارق بص ل مراد. اصيل ياض يامراد. طمرت فيك تربيتى. والكل ضحك. لكن مراد نفسه يقول ل طارق ده لفريحته وبس. وفهد بياكل في صمت
وبعد فتره الكل اكل الحمد لله. ومريم كانت مهتمه ب رودي لانها اول مره تحضر. ورودي. كانت مبهوره. بأنواع وأصناف الاكل الكتيره. وفعلا الكل. كان محتار ياكل ايه. ولا ايه.
واتغدو. كلهم. وبعدها برده صلوا كلهم. جماعه. الرجـ.ـاله لوحدهم. والستات لوحدهم.
وبعد شويه.
مراد: واقف في الجنينه هو كل الشباب وفهد جمبه بيتكلموا ويهزرو. وفهد بيمثل انه طبيعى. وعيونه بتدور على رينو. لانه لسه ماشفهاش.
مريم: ندهت على رينو.
رينو: نعم يا مامي.
مريم: حبيبتي. خدي الصينيه دي وطلعي الكانزات دي بره ل مراد والشباب.
رينو: خايفه تطلع. علشان كدا هتشوف فهد. احم لازم انا يامامي.
مريم: حبيبتي نور اختك قاعده مع محمد. ومش حلوه اندهلها، واخواتك قاعدين مع الضيوف.
والبنات وداده سعاد في المطبخ. اتفضلي. ولا اروح انا...
رينو: لا خلاص يا مامي هاتي. واخدت الصينيه وكانت كبيره عليها. وقلبها خايف وطلعت من الفيلا.
و نازله على السلم. وفهد. اخيرا شاف رينو. واول ما شافها. قلبه دق بخفقان. ضـ.ـر.بات مختلفه ومتلخبطه. وراقب حركاتها الل وحشاه اوى. وهي نازله على السلم. كانت رجليها هتفلت لكن لحقت نفسها. وفهد في اللحظه دي جـ.ـسمه اتشنج. وكان هيتحرك ويجري يلحقها. لكن رينو لحقت نفسها.
ومراد: ايه يا فهد مالك.
فهد: لا ابدا ما فيش...
وفهد لعن نفسه لانه حس أنه ضعف. وقال لنفسه انت لازم تكون اقوى من كد. هي جايه عليك اهي ولما تقدm الحاجه الساقعه ما تاخدهاش منها اجـ.ـر.حها. واحرجها. اثبت عكس كلامها. رد كرامتك. وانك خرجتها من حياتك، عرفها انها غلطت، وقبض على ايديه.
رينو علشان الصينيه كبيره عليها. رجليها فلتت وهي نازله على السلم. ولكن لحقت نفسها. ونزلت وهي رايحه على مراد. وشافت فهد اخيرا. و دقلبها بيدق. وب تفكير ازاي هتشوف فهد وازاي هتقابله. ياترى هتسلم عليه؟
رينو قربت ع مراد ولكن!
↚
رينو: قربت على مراد. ولكن قلبها بيدق بسرعه. لانها شافت فهد عن قرب. غايب عنها اسبوع كامل. وشافت ان فهد متغير ولكن للاحسن. مهتم بلياقته وعضلاته بـ.ـارزه وشكله بقى وسيم اكثر بدقنه الخفيفه.
وفهد: جواه اشتياق ل رينو. اللي اول ما شافها. كان عايز ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه وقلبه دق. وف لحظه نسى كل حاجه. لكن واخيرا افتكر الاهانه. وقرر انه يعاملها بنفس الطريقه. وانه يعاملها بحدود القرابه وبس.
رينو: بتـ.ـو.تر. احم. ابيه مراد!
مراد: ايوه يا حبيبتي.
رينو: اتفضل. مامي بتقولك قدm الكانز ده للضيوف.
مراد: اوكي يا قلبي هاتي. ومراد اخدها منها. وهي ماستنتش ومشيت على طول. وقلبها هيطلع من مكانه. وانها كانت لحظه واحده وهتقوله ازيك يا فهد.
وفهد: جواه نار من رينو. لانها تجاهلته. لكن اكيد في فرصه انه يجـ.ـر.حها. زي ما هي جـ.ـر.حته.
مراد: فهد امسك يابني.
فهد: لا مش عايز. انا هشرب قهوه.
مراد: عين العقل والله. خلاص نعمل اتنين قهوه كده ونظبط الدmاغ. المهم مالك كده.
فهد: مالي ازاي. ما نا زي الفل اهو.
مراد: ياض عليا انا. ده انت من ساعه ما جيت مـ.ـا.تكلمتش مع حد. لازم حد يكلمك علشان انت ترد وتتكلم.
فهد: ما فيش حاجه يا مراد. كل الحكايه اني تعبان شويه وعايز ابقى لوحدي.
مراد: بتفهم ماشي يا بطل. على راحتك...
وجه محمد: من وراهم. ايه يا نجم منك ليه.
مراد: اهلا بالعريس المنتظر.
فهد: اهلا يا خالو.
محمد: بص ل فهد ليا قاعده معاك بس مش دلوقتى. وبطل تقولي يخالو دى. اسمى محمد، المهم. انتو نظامكو ايه في الفرح!
مراد. وفهد. نظام ايه!
محمد: يعني انتو اجازتكو شهر صح. واكيد الاجازه هتخلص في رمضان. يعني كده مش هتحضرو الفرح. وده مش هاسمح بيه. لان الاول ابن خالتى واخو العروسه. والتاني ابن اختي. هاا. بقى هتعملو ايه!
مراد: والله انا فكرت في كده. وكمان كنت ناوي اقطع اجازتي. علشان اخد اجازه صغيره. واحضر الفرح. ايه رايك يا فهد.
فهد: حلو قوي. انا كمان بفكر اعمل كده. انا من بكره هقطع اجازتي وارجع الكليه.
مصطفى. جه هو وآدm. وسمعو الحوار.
مصطفى: لا يابن بـ.ـنتي. ماينفعش.
فهد: ليه بس يا جدو ما ينفعش.
مصطفى: انت ناسي ان رمضان كمان اسبوع. وان العيله كلها لها طقوس معينه. واول يوم رمضان لازم كلكم تفطروا عندي.
فهد: ايوه بس يا جدو فرح. محمد قرب. ولازم أقطع الاجازه. ياما كدا مش هنحضر الفرح. فهد جواه عايز يقطع اجازته مين دلوقتي.
مصطفى: فهد يابني. احنا اتعودنا ان كل سنه. في شهر رمضان. ان شباب العيله كلها بتتجمع. كل يوم عند واحد قبل رمضان. وتعلقو زينه رمضان والانوار على كل فيلا.
وكمان ما تنساش. ان زياد مش موجود معانا. وكمان رمضان ان شاء الله. احتمال يكون يوم الجمعه بإذن الله يعني مثلا هتبدؤه من يوم التلات كل الشباب هيروحوا على فيلا الصاوي. زي كل سنه تعلقوا الزينه والانوار في الفيلا والجنينه. وبعدها تطلعوا على شقة حسام وتعلقوا الزينه عندهم وعند الجيران اللي قصادهم. ويوم الاربع كل الشباب يطلعو على فيلا طارق. وتضبطه برده كل حاجه. وبعدها تطلعوا عندي على الفيلا وتعلقوا كل الزينه. وانا بقى هتعبكو شويه في الجنينه عندي. هتعمله خيمه رمضانيه صغيره كده. ويوم الخميس عند آدm.
آدm: ايوه بس يوم الخميس ده يعلقو الزينه عندى من بدري. علشان انت عارف يا مصطفى باشا. ان والدي الله يرحمه. عودنا ان كل سنه قبل رمضان بيوم كان بيد.بـ.ـح ويوزع على الغلابه. ومن بعد وفاته انا استلمت العاده دي. وان شاء الله مش هقطعها. وكل سنه بد.بـ.ـح قبل رمضان بيوم. ومراد وزين. لازم يبقوا معايا علشان يتعلمو. ويتعودو يعملو كدا على طول.
مصطفى: انا عارف طبعا كل الكلام ده. وعلشان كده سبتك للآخر. وان الشباب كلهم يكونوا عندك ويساعدوك. وبص ل فهد ها. قولت ايه يا فهد. هتقطع العاده والروحانيات.
فهد: عايز يمشي حالا. لكن جدو مصطفى ليه معزه خاصه. لا يا جدو. حاضر انا هقطع اجازتي تاني يوم رمضان تمام كده...
مراد: وانا كمان معاك.
مصطفى: تمام قوي. تقضو معانا اول يوم. وبعد كده ترجعو. للكليه. وترجعوا ان شاء الله على الفرح.
فهد: اتنهد. ان شاء الله. وآدm طبعا متابع.
محمد: يعني اطمن يا جماعه.
مراد: اطمن يا محمد خلاص. كلام رجـ.ـاله. صح يا فهد.
فهد: هز راسه. كلام رجـ.ـاله.
محمد: تمام
مراد: هو كلام رجـ.ـاله. اطمنت يسطى.
محمد: يسطى! لا تمام تمام. وضحكوا.
مصطفى: المغرب. اذن يلا علشان نصلي. وفعلا كلهم اتوضوصلوا.
وكل واحد سرحان في ملكوت لوحده. وبعد المغرب...
فارس: كان بيشرب عصير. ورودي عينيها عليه. وهو لاحظ وشافها. لكن هي حست انه شافها ودخلت الفيلا بسرعه.
فارس: وهو بيشرب العصير. الشباب وهما بيهزروا واقعو شويه عصير على قميصه.
فارس: ايه يا عم انت وهو مش تفتحوا.
يوسف: خير. خير. هتتكسي يا فارس وكلهم ضحكو.
فارس: عسل وخفه. ورايح على الفيلا علشان ينضف القميص.
رودي لما حست ان فارس. شافها وهي بتبص عليه دخلت الفيلا بسرعه. وراحت على المطبخ. وجابت كوبايه ميه و ماسكاها. وبتكلم نفسها.
اااخ الواد عسل. لا بجد فارس عسل قوي. ولا عينيه يا خرابي على عينيه. ولا عضلاته يا لهوي. الواد يهبل. يهبل. وانا هافضل ساكته كده. ساكته ايه! هو لساني ده بيستر. لا لا. ولا شـ ـــفــايـــ ـفه. يا لهوي على شـ ـــفــايـــ ـفه. عايزه تتباس. اه والله يخرب بيت جمال امك، فارس كان واقف وراها وقرب من ودنها سمعتك على فكره...
ورودى. اتخضت ولفت وعينيها مفتوحه من الصدmه. وحطت كف ايديها على بوقها. لانها كانت مفكره انها في المطبخ لوحدها.
فارس مبتسم من طريقتها. ورودي ما تكلمتش كل اللي عملته انها وقعت كوبايه الميه من ايدها واتكـ.ـسرت. وما بصتش على الكوبايه. كل اللي عملته طلعت تجري من قدام فارس.
فارس: بت. بت رودي استنى. طيب مين هيلم الازاز اللي اتكـ.ـسر ده...
سعاد: جت انا يابني هشيله. وجت سليمه ان شاء الله د بس انت روح وصالح خطيبتك.
فارس: بتعجب. خطيبتي. واستغرب. وافتكر كلامها اللي سمعه لما دخل المطبخ علشان ينضف القميص. وسمع كل كلمه قالتها. رودي دى غرييه. وابتسم ونضف القميص د وهو خارج قال خطيبتي!
رودي: جريت من قدامه. وراحت قعدت في مكان في الجنينه علشان نظم نفسها الل اتقطع من الاحراج. وكان وشها عبـ.ـاره عن كتله طماطم.
رودي: سمعني يا نهار اسود. طيب سمع ايه. وحطت ايدها على بقها. يا لهوي. لا يكون سمعنى وانا باقول، وبرقت عينيها. انا مش عارفه اعمل. ايه اعمل ايه في ام لساني ده، هيفكر فيا ازاى بس. وهيقول عليا ايييه. اوووف. انا هقعد هنا وهاحاول ما تقبلش معاه.
بعد شويه يا مراد اختفى. وكلهم قاعدين جوه في الفيلا. ومصطفى جمبه شيرين. وآدm جمبه مريم وكل واحد جمبه مـ.ـر.اته...
والشباب كلهم جمب بعض. ومحمد كل شويه يبص في الساعه. ويبص على نور. ومش عارف يقعد معاها. لان العيله كلها متجمعه. وزين قاعد عنيه على روتى. وآدm. وقاعد متحمس.
والبنات مع بعض وكل حبيب عينيه على حبيبته. لكن فهد قاعد ومراقب رينو لكن بخبرة ظابط. وهي ماخدتش بالها ان فهد مراقب كل تصرفاتها...
اما. رينو قاعد مفكره. ان فهد متجاهلها تماما واتغاظت لانه حتى ما قالهاش ازيك اوكلمها.
ونور. عينيها كل شويه على حبيبها. ومستغربه. انه كل شويه يبص في الساعه. ونفسها تقعد معاه. لكن. مينفعش حاليا.
الكل قاعد وفريحه عيونها رايحه جايه ومش شايفه مراد.
فريحه: رينو ما شوفتيش مراد.
رينو: لا ما شوفتوش. من بعد صلاة العشا.
فريحه: ازاي يعنى. العشا اذنت من بدرى. والساعه دلوقت داخله على 9 هيكون راح فين. انا بتصل عليه ويكنسل عليا.
رينو: ما تقلقيش. تلاقيه راح يجيب طلب ل مامى أو بابى. زمانه جاي...
واخيرا مراد ظهر. اتفضل ياسيدنا الشيخ. والكل اتفاجئ. يا ترى مين الشيخ ده. وجاي ليه! ومراد جايبه ليه!
الشيخ: دخل. وقال. يارب ياساتر. السلاااام عليكم...
كلهم: مستغربين. وعليكم السلام.
كل البنات استغربت. وكمان يوسف و مالك ومليكه و رنا و هنا و ملك...
مراد: اتفضل استريح يا شيخنا...
الشيخ: متشكر يا ابني...
مراد: زين، هات عصير ل مولانا.
زين: ابتسم. من عينيه. وراح يجيب العصير.
آدm: قام وقعد جمب الشيخ. شرفتنا يا مولانا.
الشيخ: الله يكرمك. الشرف ليا يا بني.
آدm: بص للكل. مالكو مستغربين ليه. النهارده كتب كتاب محمد ومراد...
اغلب الموجودين ما كانوش عندهم علم. ولكنهم فرحو من المفاجاه.
مريم. وشيرين. ومصطفى. وطارق. وأشرف. وجاسر. وحسام. كانو عارفين. من امبـ.ـارح بليل.
نور: برقت عينيها. وحطت ايديها على وشها. ومش مصدقه وحست انها هيغمى عليها. ومحمد متابعها. وقلبه هيتحرك من مكانه. ودى خامس مفاجأه. يعملهالها. لانه اتفق مع آدm على كتب الكتاب من يومين.
وفريحه اللي شهقت وفتحت بقها. ومش عارفه تعمل ريأكشن معين. من الخبر الل نزل عليها زى الصاعقه. مش خطوبه لا. ده كتب كتاب مره واحده. وبتحاول تستوعب الل سمعته. ومراد بردو. متابعها. وابتسم من شكلها المتلخبط. وأنه كلم ابوه امبـ.ـارح. بعد ماوصل فريحه. وطلب منه أنه عايز يكتب كتابه بكره على فريحه في. الحفله. وآدm قاله هرد عليك بكره...
ورينو. اللي فرحت جدا وسقفت بايديها من الفرحه. وفهد قاعد عادي متأثرش بحركاتها. وهي استغربت انه ما عملش اي ريأكشن حتى على وشه.
ورنا: الل اتصـ.ـد.مت. وبصت ل طارق. اللي عارف كل حاجه. وبدء يحكيلها كل حاجه في شرح مبسط، وان الل حصل. ان مراد اتكلم مع آدm وقاله انه ما خطبش فريحه يوم خطوبه محمد. لانه عايز يكتب كتابه على طول. وآدm بتفكير. لان محمد قبلها اتكلم مع آدm واقترح عليه انه عايز يكتب الكتاب قبل رمضان علشان لما يجي عندهم في رمضان تبقى نور على ذمته. وآدm اخد رأي مريم اللي وافقت وفرحت جدا. واتفقوا أن كتب كتابهم مع بعض، وآدm. قال ل مراد انهردا الصبح أنه موافق. وفرح جدا وقرر ان دي هتبقى مفاجاه الحفله. ولما آدm وافق على قرار مراد...
مراد: راح ل طارق. واتفق معاه على كل حاجه. طارق رحب جدا. لانه كان متدايق من العلاقه وعايزها رسمي. وطارق جاب الصور وكل حاجه تخص فريحه وعطاها ل مراد و هيظبط كل حاجه. ومراد نبه على طارق إن محدش يعرف خااالص وخصوصاً رنا وفريحه، وطارق قاله. طيب لو سألوني انت كنت هنا ليه! مراد قاله ما تقلقش انا عامل حسابى. وطلع من جيبه علبه الدبابيس وقاله. خد دي اديها لفريحه علشان لايقه على الحجاب، طارق حكى ل رنا اللي مدهوشه ومش عارفه تفرح ولا تزعل. لكن لما شافت تعابير وش فريحه فرحت طبعا. و طارق باس ايد رنا بحب وبترجى إنها متزعلش منه. وإنه كمان حب يفاجأها ويشوف الفرحه على وشها.
والكل اخد وقت على ما استوعبوا الموضوع.
الشيخ: اين العريس يا جماعه. انا ورايا جوازه غير دي. وطـ.ـلا.ق. بسرعه لاني مستعجل.
طارق: يا ساتر. الملافظ سعد ياشيخ...
آدm: قام قعد قدام المأذون. وجواه شعور غريب جدا. وإنه حاسس إن كل حاجة بتحصل بسرعة ونور هتتجوز وتسيب البيت...
محمد: قام وراح الاول عنده نور. ووقف قدامها، وشايفها متلخبطه ومتـ.ـو.تره نور. موافقه.
نور: متـ.ـو.تره. وعينيها بتروح يمين وشمال. ومش مصدقه.
محمد: موافقه على المفاجاه. دي وانك تتجوزيني يا نور. وتكونى مراتى.
نور: مكسوفه ومتـ.ـو.تره. ومش عارفه ترد!
محمد: قولي حاجه. شكلي بقى وحش كده.
نور: بدmـ.ـو.ع. هزت راسها ايوه يامحمد. موافقه.
محمد: كان عايز يبـ.ـو.سها من جبينها. لكن قال كلها دقايق وتبقي حلالي. انا ها صبر.
ومحمد اتحرك. وقعد قدام آدm. وآدm طلع صور نور من جيبه والبطاقه وكل حاجه لانه كان مجهز كل حاجه هو ومراد. وبدؤوا في مراسم كتب الكتاب.
ومريم بدmـ.ـو.ع أم وفرحه راحت حـ.ـضـ.ـنت اختها شيرين الل هي كمان دmـ.ـو.عها نازله. وحـ.ـضـ.ـنت مريم بكل حب. لان أخيرا ابنها هيتجوز. وكمان الل حبها وصبر على حبها.
وفي الوقت ده مراد. راح وقف قدام فريحه المصدومه والل فرحانه. وقلبها مش مستوعب.
مراد: فريحه.
فريحه: ...
مراد: شاور بايديه قدام وشها. وهي انتبهت. وقالها فريحه اكيد هتتشلي من الفرحه صح؟
فريحه: اتغاظت وقالت هتشل. واه هتشل من تصرفاتك. تقدر تقولي انت ما عرفتنيش ليه.
مراد: غـ.ـبـ.ـيه ما لكيش في الرومانسيه. يا بت انا عملتهالك مفاجاه. امال انا صارف عليكى ومكلف وجايبلك الفستان ده ليه...
فريحه: بغـ.ـيظ صارف ومكلف.! بتتعب والله. ومفاجاه. هي بصراحه مفاجأه. بس كنت عرفنى.
مراد: غـ.ـبـ.ـيه. المهم. موافقه على المفاجاه دى. وغمزلها
فريحه: اممم هفكر...
مراد: طيب فكري على مهلك، هي ندى قولتيلي ساكنه فين!
فريحه: بغـ.ـيظ. روح جمب المأذون. واول ما يخلص اقعد مكان محمد على طول.
مراد: ايوه كده. عارفه بعد الكتاب انا هاعمل فيكي ايه...
فريحه: اتـ.ـو.ترت. ووشها بقى احمر جدا. ونزلت وشها، آحم. هتهعمل ايه؟
مراد: ولا اي حاجه وضحك عليها...
فريحه: اتغاظت. وصكت على أسنانها.
مراد: خلاص ما تزعليش. فريحه كلها دقايق وتبقى مراتي يا بت.
فريحه: غمضت عينيها ومش مصدقه من الفرحه. وفاقت على صوت المأذون وهو بيقول.
الف مبروك وبالرفاء والبنين. وداده سعاد زغرطت.
طبعا طارق. وحسام شهدو على العقد. ونور مضت. وكان محمد حساس بسعاده غريبه. وآدm بيكابر وحابس دmـ.ـو.عها.
وبعد كده ده سعاد زغرطت تانى. وبدات البنات. تبـ.ـارك ل محمد ونور. ومصطفي وشيرين بـ.ـاركو بدmـ.ـو.ع الفرحه ل محمد ونور.
وبعد ما المأذون خلص. الأوراق. نده على العريس التانى. جاه طارق وقعد. وكان مبسوط وفرحان. ومراد قعد قصاده...
مراد: ههههههههههههه، الكل مستغرب. بيضحك ليه.
طارق: تنح. بتضحك على ايه ياض!
مراد: هههههههههه. مش مصدق اني هحط ايدي في ايدك يا طارق. ههههههه كلهم ضحكو، ورنا. ضحكت. وضـ.ـر.بت كف على كف.
طارق: تقصد ايه يالا انت!
مراد: ولا حاجه. ان شاء الله هتبقى جوازه مهيبره. وضحكو تاني على مراد. وبدؤه في كتب الكتاب.
وهما بيكتبوا الكتاب. فهد بيسـ.ـر.ق النظرات ل رينو وشاف انها فرحانه قوي و بتهزر وتضحك. وجواه بيغلي لما شاف يوسف بيتكلم معاها هو مالك. لكن لازم يثبت العكس لحد ما يتعود على كده.
محمد: راح لنورو. مبروك يا نورى
نور: وشها أحمر جدا. ومكسوفه اوى. ا. الله يبـ.ـارك فيك يا محمد.
محمد: في لحظة انشغالهم مع مراد. قرب منها وباسها من جبينها. بكل الحب الل جواه. ونور. مغمضه عينيها. وماسكه الفستان بايديها. من التـ.ـو.تر.
محمد: باس جبينها. وبعدها. قال. مبروك عليا السعاده. وتاه في جمالها ووشهاالاحمر عينيها. الزتونى. وكانت جميله اوي.
وبعد شويه المأذون. الف مبروك بالرفاء والبنين. وطارق خـ.ـطـ.ـف المنديل من المأذون. والكل ضحك عليه. وأشرف وجاسر. شهدو على العقد. وفريحه مضت بمعجزه لان جـ.ـسمها كله كان بيترعش. طبعا مريم كانت قايله ل سعاد بعد كتب الكتاب. تقدm الشربات. وفعلا البنات طلعو ب صواني الشربات. مع الزغاريط. والكل بـ.ـارك وهنا. ولمأذون مشي وزين وصله للباب.
مراد: أول حد راح سلم عليه هو آدm. وحـ.ـضـ.ـنه جدا. وآدm حـ.ـضـ.ـن مراد بكل حب. وغـ.ـصـ.ـب عنه نزلت دmعه من عيون آدm. رغم كل الل مراد بيعمله مع آدm. لكن آدm بيحب مراد بكل أفعاله وتصرفاته. وإنه ابنه الكبير وعكازه في الدنيا. وعارف إن مراد بيحبه وبيقدره ويحترمه. وآدm خرج مراد من حـ.ـضـ.ـنه. مبروك يا حبيب ابوك.
مراد: الله يابركلى فيك يا حج ويديمك نعمه في حياتنا.
وبعدها. طارق. قرب من رفيق دربه. وآدm إبتسم وسلم على طارق وحـ.ـضـ.ـنو بعض.
طارق: مبروك. مبروك يصحى
آدm: الله يبـ.ـارك فيك يا رفيقى.
طارق: العيال كبرتنا يا آدm.
آدm: لا يا حبيبى اتكلم عن نفسك. انا لسه شباب.
طارق: أيوه عينى عليك بـ.ـارده. الل يشوفك يقول تؤام مراد مش ابوه.
آدm: الله أكبر في عينيك. الله يخربيتك. وانا اقول. المشاكل مش سيبانى اليومين دول ليه، دلوقتى بس عرفت. أم عينك الل انت راشقها في حياتى.
طارق: ههههههههههههه. لا والله ابدا. ولا بحسدك ولا نيله. وبعدين. ما انا كمان الل يشوفنى. يقول عليا اخو فهد وفارس. وكمان اصغر. والل أتنين ضحكو
نور: محرجه تبص على محمد. ومحمد مش عايز يروح ل نور تانى في وسط العيله علشان ما يحرجهاش. لكن لو كان عليه هي خلاص بقت حلاله وقدام ربنا قبل العيله والناس. عايز يشلها ويخـ.ـطـ.ـفها. وياخدها لعالمه الخاص.
اما مراد راح وقف قدام فريحه. وباس جبينها قدام الكل. وفريحه كانت هتمـ.ـو.ت من الكسوف.
مراد: مبروك. مبروك يا فريحتي.
فريحه: بصوت مبحوح. احم. الله يبـ.ـارك فيك.
مراد: طلع من جيبه. علبه وكان فيها خاتم ودبله. ولبسها الخاتم. وقالها مراد العدوي لما بيوعد بيوفي. وانا وعدتك اني هلبسك الخاتم و هاكتب كتابي عليكى قدام العيله.
فريحه: لبسته الدبله. وبصت في عنيه مبروك عليا جنتك.
يوسف. جواه كان نفسه. يكتب كتابه هو كمان. لكن مكانش يعرف بالمفاجاه دي لكن حس انه لازم يعمل كده في اقرب وقت...
اما مالك. من كمية الحب الل موجوده حواليه. اتشجع. وقرر انه بكره يعترف ل ساره بحبه ليها. ومن قوة حبه ليها مش قادر يستنى لبكره. وشاف انه يبعتلها رساله على الواتساب. دلوقت. وانه يمهد الموضوع. وفعلا فتح الواتس وكتبلها كلمتين. حشـ.ـتـ.ـيني و يا ساره.
كل البنات بتبـ.ـارك ل نور وفريحه. ةونور مش مصدقه انها بقت مرات محمد عزيز. وان فرحها بعد شهر.
وكمان فريحه مش مصدقه انها خلاص هتبقى فريحه العدوي.
اما مليكه جواها بذره بدات تحيا. وشافت ان جو العيله حلوه مش وحش. وان كلهم فرحانين. لكن ليه هي ليه مش فرحانه...
زين: راح وقف جمب آدm. ايه يا حاج.
آدm: عايز ايه.
زين: ايه رايك هناخد ميعاد. ولا ايه.
آدm: والله يا زين الاصول بتقول اننا ناخد ميعاد. لكن جنون الحب بيقول ايه!
زين: بيقول. انى اتكل على الله.
آدm: صح اتكل على الله بقى.
زين: بص ل آدm. لكن اكلم مين فيهم.
آدm: عليك وعلى الراس الكبيره.
زين: تمام. يلا بالاذن.
آدm: اذنك معاك يا خويا. عيل لازملك قفا علشان تفوق.
(طبعا آدm طلب من زين في المكتب واتكلم معاه. وقاله انه عارف انه بيحب ريتال. لكن زين متكلمش. وكان عايز دافعه من آدm اللي شجعه. ).
وزين: فرح جدا. و قرر انه يتقدmلها النهارده. وعلشان كده حب انه يجيبلها فستان الخطوبه. وكمان جاب الخاتم والدبله.
زين: راح قعد قدام مصطفى وساكت. وزين يبص على اشرف. ويبص على مصطفى. وفي الآخر مصطفى وأشرف لاحظو ان زين محتار.
زين: يعني اكلم ابوها. ولا جدها. وقام وقال. عمى اشرف ممكن تيجي تقعد جمب عمي مصطفى. لو سمحت. عايز اقولكو حاجه.
أشرف: باستغراب ولكن قام. وماله يسيدي. الحاج الباشا الكبير واى حد يتشرف يقعد جمبه. اشرف قعد. ادي قاعده. نعم يا سيدي.
زين: بلع ريقه احم وحس ان الكلام وقف في ظوره. وسكت
مصطفى: في ايه يا زين يابني.
زين: احم. حاضر. هاقول اهو. احم. بص يا عمى مصطفى. وانت كمان يا عمى اشرف. انا كنت عايز. عاايز. احم. بصوا هو احنا كنا هناخد منكم ميعاد ونيجي. وبابا طبعا هو كان هيتكلم. لكن انا استاذنته. اني اتكلم واخد انا الخطوه دي.
مصطفى وأشرف مش فاهمين.
مصطفى: خطوه ايه يا زين يا بني!
طبعا: مريم وآدm كانو بيضحكو على زين المتلخبط. وآدm محبش يتدخل علشان زين يحس بالفرحه...
وطبعا ريتال حست ان الفيلا بتصغر عليها. واترعـ.ـبت جدا وقالت يا رب زين مـ.ـيـ.ـتهور ويتقدmلى...
زين: احم. وبص لعمو مصطفى. هو اللي عايز يطلب ايد الانسه ريتال. يطلبها من حضرتك. وبص ل أشرف. ولا من حضرتك.
العيله كلها فهمت وفرحت. وهنا مكانتش مصدقه. وكل البنات راحو وقفو جمب ريتال. ومصطفى ابتسم. وفهم. لكن اشرف مش مستوعب.
مصطفى: بص على اشرف اللي مردش.
مصطفى: سيبك من أشرف. الل يطلب حفيدتي ريتال عزيز. يتكلم معايا انا. وبص ل اشرف ولا ايه يا اشرف؟
أشرف: ايوه طبعا يا حاج. ودى عيزا كلام. ريتال بـ.ـنتك وحفيدتك. بس هو في ايه. انا مش فاهم.
مصطفى: اركن انت على جمب. ايوه يا زين يا حبيبي عايز تقول ايه.
زين: بلع ريقه. وقال مره واحده. انا عايزه اتجوز ريتال عزيز.
طارق: همس ل آدm. الواد ده. عبـ.ـيـ.ـط. اسمها اتجوز ريتال كده خبط لزق.
آدm: شوفوا مين اللي بيتكلم، والله يا جدعان. ارجع بالذاكره 22 سنه يا صاحب السعاده. ياللي مصطفى عزيز قالك موافق. وانت تقوله ارجوك فكر ومترفنيضش ههههههههههههه
طارق: بغـ.ـيظ. والله انا غلطان علشان مابخبيش عليك حاجه...
آدm: بص في عيون طارق متأكد انك مابتخبيش عليا حاجه. يطارق.
طارق: اتـ.ـو.تر. احم. استني. استني. لما نشوف النتيجه ايه
آدm: عرف ان طارق بيتهرب. ومعلقش. لكن قاله نتيجه ايه. هي كوره يا طارق.
طارق: يووه استني بس. انت المفروض تكون قلقان.
آدm: قلقان ليه. انا ابنى مـ.ـيـ.ـترفضتش. وغير كدا انا عارف النتيجه من امبـ.ـارح.
طارق: مش فاهم...
آدm: مع انك بتخبي عليا. لكن هاقولك، انا روحت وطلبت ايد ريتال امبـ.ـارح بليل. من مصطفى عزيز واشرف. ودي الاصول ولا ايه!
طارق: وانت يصحبى عمرك مـ.ـا.تتعدى الاصول. لكن الل يشوف أشرف وانه كان مستغرب ومش فاهم حاجه. يقول إنه فعلا مش عارف. هي دي خطه ولا ايه!
آدm: طبعا. علشان زين يحس بالفرحه. زين انهارده وانا بكلمه طلب منى انه هو عايز يطلب ريتال بنفسه، . وانا طلبت من مصطفى. وأشرف انهم. كأنهم ميعرفوش حاجه.
زين: ها يا عمي قولت ايه...
مصطفى: والله يا زين يابنى. انت فاجئتني. ولكن ناخد راي ريتال.
زين: كشر. لانه عارف انهم لو سالوها مش هتجاوب لبكره. وقال طيب خد وقتك يا عمي.
مصطفى: بص ل ريتال ها يا ريتال يا حبيبتي. قولتي ايه زين ابن عمك آدm. طالب ايدك.
ريتال: بتفرك في ايديها. وكل البنات حواليها.
نور: وافقي وافقي.
فريحه: ايوه قولي ايوه موافقه
رينو: هزى راسك بايوه يا ريتال.
وريتال واقفه هتمـ.ـو.ت في جلدها. وما فيش اي رد فعل. غير انها وشها بيحمر. وبعد فتره قعدوا البنات يشجعوها. لكن ريتال برده لسه ما قالتش رايها...
وزين: مترقب. ومتغاظ منها. والبنات سكتت لانهم حاولو كتير. وعارفين شخصية ريتال. وانها مش هتتكلم قدام حد. ةولكن رينو بتفكير. وبصوت مسموع شويه.
قالت يا جماعه ريتال مش موافقه.
ريتال: بسرعه لا طبعا انا موافقه على زين وو...
والبنات. سقفت. ونور حـ.ـضـ.ـنت رينو على ذكائها. وفهد غـ.ـصـ.ـب عنه إبتسم من تصرفات معشوقته الصغيره.
زين: واقف مش مصدق. انه اخيرا سمع الموافقه. وفرح جدا.
مصطفى: طيب على خيرة الله. والف مبروك. واضح كده ان ما فيش واحده في العيله بتتخطب في بيتها. كلهم فعلا وضحكوا.
زين: حـ.ـضـ.ـن آدm بفرحه وحب وشكره لانه السبب في الفرحه الل هو فيها دلوقتى. وآدm بادله الحـ.ـضـ.ـن بحب أب بيعشق ولاده.
وسلم على مريم. وباس ايدها وحـ.ـضـ.ـنها. ومريم حضتنه بدmـ.ـو.ع. الفرحه بقت 3.
وسلم على كل الموجودين بفرحه. وهنا دmـ.ـو.عها نزلت. وشيرين فهمت ان الفستان اللي ريتال لابساه ده يبقى من زين مش من مريم. وعيونها دmعت لانها شافت احفادها. وبتتمنى انها تشوف احفاد محمد. والكل بـ.ـارك وهنا وملك وجاسر كانو مبسوطين وبيتمنوالفرحه لاولادهم قريب.
آدm: ايه يا زين. واقف ليه. مش هتروح تلبس ريتال الخاتم.
زين: اه والله صح يا بابا انا كنت ناسي. وآدm ضحك على ابنه. الل الفرحه ملخبطاه.
زين: راح وقف قدام ريتال اللي جـ.ـسمها كله في رجفه. مبروك يا روتي.
ريتال: ، ما بتردش
زين: مش مهم. هسمعها منك بكره. هاتي ايدك بقى.
ريتال: مدت ايديها بصعوبه. وكانت بتترعش. ةوزين مش عايز يبـ.ـو.س ايديها قدام الموجودين. ولكنه قرب منها وهمس في ودنها. حبيبتي اهدي. انتى مش عايزه حبنا يطلع للنور ولا ايه.
ريتال: غمضت عينيها. وبتاخد نفسها. احم لا عايزه يازين...
زين: مبروك يا روتي.
ريتال: الله يبـ.ـارك فيك يا زين.
زين: خدي بقى الدبله. وحطيها في صوباعي زى الشاطره. بس ابوس ايدك بطلي تتـ.ـو.تري.
وحاول يشجعها. حبيبتى هي يعني مريم ونور احسن منك. انتي زيهم واقوى كمان. وانتي دلوقتى في موقف المفروض تثبتلهم انك قويه ومش متـ.ـو.تره ولاقلقانه من حاجه.
ريتال: اتشجعت. ومسكت الخاتم. والحمد لله لبست الخاتم ل زين...
والزغاريط، والميوزك اشتغلوا. وكانت فرحه مميزه لانها جمعت اربعه في الحلال. وكمان حب جديد طلع للنور.
ورودي كانت مبسوطه. من جو العيله الفرحه. وبصت على عيون فارس واتمنت إنها تبقى جزء من العيله الجميله دى. وهي بتتمنى. فارس رفع عيونه وبص بالصدفه واتقابلت عيونهم للحظه. ولكن رودي كانت محرجه ونزلت عينيها بسرعه. وفارس إبتسم. على الشقيه الصغيره.
مريم: راحت سلمت على شيرين ومصطفى. وبـ.ـاركت ليهم. وهما كمان بـ.ـاركولها. وبركت لهنا واشرف بحب. وقربت من ريتال اللي حـ.ـضـ.ـنتها ب فرحه كبيره. وانها تكون مرات زين.
وريتال بادلتها الحـ.ـضـ.ـن بحب اكبر. لان العيله كلها بتحب مريم...
وزين: قرب من مريم و سلم عليها تانى وباس ايديها وراسها. وبـ.ـاركت ليهم.
وبعدها. جه مراد وفريحه. وسلموا عليها. ومراد باس ايدها وحـ.ـضـ.ـنها بحب. لانها السبب الاساسي في الفرحه دي. ومريم حـ.ـضـ.ـنت فريحه. وسلمت عليها وبـ.ـاركتلها.
واخيرا جت نور ووقفت قدام مامتها ومريم حـ.ـضـ.ـنتها بحب ودmـ.ـو.ع. لانها شهر وهتمشي وسلمت عليها كتير والاتنين عيطوا في حـ.ـضـ.ـن بعض. واغلب الحضور عيونهم دmعت. آدm مدايق لان دmـ.ـو.ع مريم بتكوى قلبه. وكمان دmـ.ـو.ع نور. ولو بايديه يخلى بـ.ـنته وأولاده في حـ.ـضـ.ـنه العمر كله. وميبعدوش عنه.
وبعدها. محمد اخد مريم كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وباس راسها، ومسد على حجابها
مريم: مبروك يا نور عيني.
محمد: حبيبتي الله يبـ.ـارك فيكي. اهدى بقى بتعيطي ليه.
مريم: انا فرحانه قوي يا محمد. فرحانه ان ربنا استجاب لدعواتى وريح قلبك.
محمد: باس ايديها. ربنا ما يحرمني منك يا حمـ.ـا.تي. وابتسم.
مريم: وسط دmـ.ـو.عها ابتسمت. انا مريم وبس فاهم.
محمد: احلى مريم.
مريم: تسلملي يا رب...
محمد: راح عند شيرين. أمى وحبيبتي وروح قلبى. وباس ايديها الإتنين.
شيرين: حضتنه بدmـ.ـو.ع، حبيبى. ونبض قلبى. مبروك ياروحي. انا الفرحه مش سيعانى يا محمد.
محمد: غـ.ـصـ.ـب عنه عيونه لمعت بالدmـ.ـو.ع، ايه ياشيرى. انتى تزعلى تعيطى. تفرحي تعيطى. ومسح دmـ.ـو.عها. دmـ.ـو.عك دى غاليه اوى. علشان خاطرى متعيطيش.
شيرين: مش قادره. توقف عـ.ـيا.ط. ومصطفي جه وضمها ليه بحب. وحاول يهديها. لانهم أخيرا. محمد فرح قلبهم. وأخيرا هديت وضحكت. ومحمد إبتسم لما شاف ضحكتها.
وبعدها. راحوا كلهم يسلموا على آدm. زين وريتال. ومراد وفريحه. ومحمد ونور.
ولكن السلام اللي اثر في آدm. سلامه ل نور. لانها هتخرج من البيت اللي اتربت وعاشت فيه. وادm برده غـ.ـصـ.ـب عنه دmعه نزلت منه ونور عيطت في حـ.ـضـ.ـنه. وآدm مسبهاش غير لما هديت. وسلم على محمد بعدها. وقاله. مبروك عليك نور...
وبعدها زين وريتال سلموا على كل العيله. ومصطفى وشيرين وأشرف وهنا.
اما مراد وفريحه. سلموا على طارق ورنا. وكل العيله بعدهم...
فارس قام بفرحه وحـ.ـضـ.ـن فريحه وبـ.ـاركلها. بـ.ـارك ل توامه. وكانت رودي واقفه وراها هي ورينو. وردى كان وشها احمر جدا. ومكسوفه، وفارس غـ.ـصـ.ـب عنه عينيه كانت عليها ومش مصدق ان رودي مكسوفه. لانه سمعها وهي بتتمنى تبوسه وابتسم. وبعدها فاق على صوت مراد. ما خلاص يا وحش هتنام في حـ.ـضـ.ـنها سلم وزوق عجلك يلا.
فهد: اخيرا. خرج من صمته. وقرب من فريحه حبيبته. وسلم عليها وبـ.ـاركلها.
وفريحه في حـ.ـضـ.ـنه كانت. رينو وراها بالضبط. وفهد عينيه على رينو.
ورينو رفعت عينيها في عين فهد. وتقابلو في نظره لثواني. ولكن كانت نظرة اشتياق ممزوج بأسف وعتاب. وبعدها اتقلبت. بنظره كـبـــــريـاء من الطرفين. ورينو نزلت عينيها بسرعه. وتكلمت مع رودي. كأن فهد مش شايفاه.
فهد: مبروك يا فريحه.
فريحه: الله يبـ.ـارك فيك يا فهد...
: فهد مبروك يا مراد. الف مبروك.
مراد: الله يبـ.ـارك فيك. عقبالك يا فهد. ورينو رفعت عينيها تانى وكان فهد باصصلها من قبل. وحب يتكلم وهو باصص في عينيها.
فهد: لا انا بعدت عن و.جـ.ـع الدmاغ ده...
رينو اتصـ.ـد.مت اول ما سمعت. وفضلت بصه في عنيه ومعملتش اى رد فعل علشان مايشوفش ضعفها.
مراد: مش فاهم. هو حد يكره يبنى انه يحب ويتجوز! وخصوصا لو جواز عن حب يبقى. مش و.جـ.ـع دmاغ.
، فهد: عينه في عين رينو. مفيش واحده تستاهل انى احبها. انا صرفت نظر جواز ايه.
وو.جـ.ـع دmاغ ايه، مستقبلي وشغلى اهم. من الكلام الفارغ ده.
رينو: سمعت كلامه. واتاثرت من جواها. ولكن حاولت مـ.ـا.تبينش إنها اتو.جـ.ـعت وزعلت من. كلامه واتخـ.ـنـ.ـقت. ونزلت عينيها قبل مـ.ـا.تضعف...
رينو: رودي تعالى نتمشى شويه في الجنينه.
رودي: كانت محتاجه تهرب من عيون فارس. اوكي تعالي.
رينو: من غير ما تبص لفهد اللي مراقبها وعيونه عليها وكان عايز يشوف رد فعلها. اخدت رودي. وعدت من جمبه بابتسامه. ورافعه راسها بكـبـــــريـاء. كأنها بتقوله انا اللي رفضت حبك. ومشيت.
فهد: فهم وسكت.
يوسف: راح لجدو. جدو
مصطفى: نعم يا حبيب جدك
يوسف: انا بافكر اني اكتب كتابي قبل رمضان.
مصطفى: الله ايه اللي جرى للعيال دى.
يوسف: ارجوك يا جدو وافق. وكلم عمي حسام. ونكتب الكتاب. واتجوز مع عمى محمد.
مصطفى: والله يابني! انا مش عارف اقولك ايه. ودراستك؟
يوسف: وافق علشان خاطري. بالله عليك يا جدو. وكلم عمى حسام وبابا. ولو عم حسام وافق. وانا متأكد انه هيوافق. يومين كده ونكتب الكتاب. وما تشغلش بالك بدراستي.
وبعد محاولات من يوسف. وزن كثير على مصطفى. اخيرا مصطفى وافق. وقاله انه هيروح بكره ل حسام هو وأشرف. وشيرين. وهنا. ويتكلموا ويحددوا كتب الكتاب. ويوسف قام بفرحه حـ.ـضـ.ـن جده. وباس على ايده ومشي وراح يفرح مريم.
مصطفى: الله هي العيال دي مستعجله على ايه.
طبعا: مراد وفريحه. واقفين مع العيله. ومراد جواه نفسه ياخد فريحه في حـ.ـضـ.ـنه. لانها خلاص بقت مـ.ـر.اته شرعا. وفريحه واقفه جمبه. ومش مصدقه. من انها كانت حبيبته. وفي لحظه. بقت مـ.ـر.اته. وفرحتها كانت مضاعفه...
اما زين: كان مبسوط جدا. وقاعد هو وريتال في وسط العيله. والكل بيبـ.ـارك ويهني. والميوزك شغال.
محمد: واقف وجمبه. نور اللي شايفها متـ.ـو.تره. هو عايز يطمنها. لكن العيله كلها موجوده. وهو بيعتبر نور دي بـ.ـنته قبل ما تكون حبيبته. ودلوقتي مـ.ـر.اته. ومش عايز يوترها اكتر، ونفسه انه ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه. ويشيلها ويلف بيها ويقولها. انا امانك. مـ.ـا.تخافيش.
ونور: اللي واقفه جمب محمد. ومكسوفه ومحرجه. وبتفكر انه شهر بالضبط وهتبقى مع محمد لوحدهم. وخلاص نور بقت مرات محمد ووشها عبـ.ـاره عن كتله طماطم. وده زاد من حسنها.
مالك: مبسوط ليهم وفرفش الجو هو وفارس ويوسف ومريم. وداد اسعاد ملت الفيلا زغاريط.
آدm. قاعد ومحاوط مريم من كتفها. وجواه مبسوط قوي. لانه شايف الفرحه على وش اولاده، لكن عنده احساس. ان رينو بتمثل انها مبسوطه. وهيحاول يعرف مالها.
طارق ورنا. مبسوطين طبعا. وكلهم قاعدين. والضحكه ما بتفارقهمش من طارق المـ.ـجـ.ـنو.ن، والكل قاعد مبسوط، .
لكن فهد: قاعد مابيتكلمش. وسابهم وخرج على الجنينه. واتمشى لوحده فيها. وشاف رينو مع رودي. وكانت المسافه كبيره. فهد وقف وتابع رينو من بعيد. وشايف رودي بس هي اللي بتتكلم وتتحرك. ورينو قاعده ما بتعملش حاجه، ولان الدنيا ليل. حاول يقرب شويه. واتمشى فعلا. لحد ماوقف في مكان قريب. وسمع رودي وهي بتحكي لرينو عن فارس. والموقف اللي اتحطت فيه. وانها محرجه جدا. لكن رينو من عينيها واضح انها مش مع رودي خالص. رودي جالها مكالمه وكان باباها. وبعدت عن رينو شويه. علشان تتكلم...
فهد: بص على رينو، وشاف وشها اللي محروم منه من فتره. لكن وشها حزين.
رينو: وهي قاعده جمب رودي. بتفكر في كلام فهد. وماحستش برودي اللي مشيت. وإن فهد. بعد عن و.جـ.ـع الدmاغ. وانها كده بالنسبه لفهد كانت و.جـ.ـع دmاغ. وكمان مـ.ـا.تستاهلش حبه ليها، طبعا اي بـ.ـنت بتنسي اللي هي عملته. واي كلمه سلبيه من حبيبها بتأثر فيها. ورينو عيونها دmعت. لانها مكانتش تقصد تهين فهد. هي اتصرفت في لحظه غـــضــــب. وانها لسه صغيره. وكمان ثقة اهلها فيها كبيره. وان ما فيش ولد يتجرأ يقرب من بنات العدوي. لكن فهد، فهد يجي ويبـ.ـو.سها.
رينو: سرحانه وفهد متابعها. رينو جواها، انا ماكنتش اقصد يا فهد. انى اقول انك مش راجـ.ـل، بالعكس انت كل سيمـ.ـا.ت الرجوله فيك. والغيره اللي وحـ.ـشـ.ـتني منك يا فهد. انت محترمتنيش. لو بتحبني كنت تخاف من زعلي وردة فعلي على عملتك دي، انت غلطت يا فهد. وانا كمان غلطت. لكن انت ماحاولتش تقرب تاني. واخرتها ايه. انك استريحت من و.جـ.ـع الدmاغ. انا بالنسبه ليك و.جـ.ـع دmاغي يا فهد! وكمان مستاهلش حبك! انا هريحك من و.جـ.ـع الدmاغ يا فهد، وغمضت عينيها ودmعه نزلت منها. وفتحت عينيها. ورينو شافت. ضوء بيلمع جبها ولفت ولمحت فهد والضوء ده من ساعته كان عاكس جمبها من الاضاءه. واتـ.ـو.ترت ولكن بتفكير. عملت نفسها مش شايفاه. وفضلت قاعده وكان قلبها بيدق لكن بزعل. وحاولت تثبتله العكس. وان كانت هي بالنسباله و.جـ.ـع دmاغ. فهو مش هيكون في دmاغها اصلا. رودي: جت عليها.
رينو: كنتى فين؟
رودى: سلامتك يارينو. انا قولتلك بابى بيتصل. وكلمته وقالى انه هيتاخر عليا.
رينو: وقفت باقولك ايه يا رودي.
رودي: ايه
رينو: علت صوتها شويه. تعالى ندخل جوه ونفرفش شويه لابيه زين وريتال. تعالى انا نفسي ارقص. واخدتها من ايديها، وكان فهد بيحاول يداري نفسه جمب شجره علشان ما تشوفهوش.
وفهد: شاف رينو وهي بتضحك. لا وكمان رايحه ترقص. والنار شعلت. جواه. وفضل واقف مكانه ومش عارف يفكر. ولكن كل شويه يرجع لقرار.
البعد والفراق...
رينو: دخلت وهي متـ.ـو.تره وبتدعي ان فهد ما يكونش شاف دmـ.ـو.عها. لكن جت اللحظه اللي هثبتلك انك مش في دmاغي. وحاولت تضحك وتداري اللي جواها. لانها زي مامتها. وقالت. ايه يا ابيه زين. مش هترقص. انهردا. في بيتنا 3 مناسبات. وشغلو الميوزك. واخدت رودي معاها وزين. وفعلا رينو بتعمل فرق في اي مكان هي فيه. والكل. بدأ. يضحك من تاني وكل. كاپل واقفين جمب بعض. ويسقفو ومبسوطين والحمد لله الليله عدت على خير...
الكل كان مبسوط ولكن الوقت عدى بسرعه...
حسام: قام وقدm الهديه لاخته. وكان خاتم رقيق. وقدmه ل مريم. الل فرحت بيها جدا. مهما كان حتى لو أخته مش محتاجه. لكن اى هديه من اخوها الكبير. حتى لو صغيره بتفرق معاها جدا، وحضتنه بحب وقالتله انها هتفضل لابساه في ايديها على طول. وشكرهم على اليوم الجميل ده. واستاذن واخد هدى ومشيوا. ويوسف هيوصل مريم.
وبعدها. جاسر قام هو ملك ومليكه ومالك. وسلموا على كل الموجودين. وشكروا. آدm على العزومه واليوم الجميل ده. وبـ.ـاركو ليهم ومشيوا.
اشرف: قام وراح قعد جمب رنا. وقدm لها هديه اسوره جميله. ولبسها ليها. وكانت مبسوطه جدا ان اخوها جابلها هديه. هي ايوه مش محتاجلها.
لكن اي حاجه من الاخ الكبير بتسوي الدنيا وما فيها. وكانت فرحانه جدا. وحـ.ـضـ.ـنته بحب.
واشرف. بـ.ـاركلها على. كتب كتاب فريحه.
ورنا بـ.ـاركتله على خطوبه ريتال...
واشرف: قام واخد هنا و كان عايز ياخد ريتال.
لكن. حاول زين يقنع اشرف انه هيوصل ريتال.
واشرف. اخد هنا...
ومصطفى: قام وبـ.ـارك للجميع. واخد وشيرين ومشيوا.
يوسف: قام واخد مريم علشان يوصلها بالعربيه.
وبعد كده طارق قام. وسلم على آدm وحـ.ـضـ.ـنه بحب.
وبـ.ـاركله تانى. على كتب كتاب نور ومراد وخطوبه زين. وسلم على كل الموجودين...
وراح ل مراد وقاله متاخرش فريحه. ومراد قاله انه هيحصله علشان ميأخرهاش...
طارق: اخد رنا واستاذنو ومشيوا...
كده فاضل محمد ونور. و مراد وفريحه، وزين وريتال، وفهد ورينو، وفارس ورودي...
فارس: دخل وسلم عليهم وهو خارج شاف رودي واقفه لوحدها، وقرب منها.
فارس: انسه رودي...
رودي: اتكسفت. احم نعم.
فارس: في حد هيوصلك.
رودي: اتـ.ـو.ترت. وقالت بابي في الشركه و هيتاخر. انا هاستنى لحد ماييجي. او ممكن اخد تاكسي.
فارس: تسمحيلي اوصلك...
رودي: فتحت بقها ومش مصدقه. لكن بطبيعه اي بـ.ـنت. هتخاف تركب مع اي حد...
رودي: لا ميرسي. انا هاطلب اوبر. او هاخد تاكسي.
فارس: مش هينفع الوقت أتأخر. وما ينفعش تركبي تاكسي لوحدك. ويا ستي. اعتبري انك هتركبي تاكسي.
رودي: مش عارفه ليه. جواها مبسوط. وانها فرصه تتعرف على فارس. هو محترم جدا...
رودي: اوكي انا متشكره جدا لحضرتك. ثواني اجيب شنطتي من جوه.
فارس: اتفضلي...
رودي: دخلت الفيلا بسرعه. واخدت شنطتها وسلمت على. مريم وآدm. وآدm صمم انه يوصلها هو ورينو. لكن هي قالتله انها كانت هتركب اوبر. لكن الاستاذ فارس عرض عليها يوصلها. وبـ.ـاركت للموجودين. وراحت ل رينو. وقالتلها ان فارس عرض عليها يوصلها.
رينو: ابتسمت ل رودي وقالتلها خلي بالك من نفسك. وكلميني اول ما توصلي.
رودي: استاذنت ومشيت، وفارس اخدها وفارس ماشي. مش عارف هو عمل كده ليه. وحاسس انه اتسرع. لكن هو شايف انه كده بيساعدها. لان باباها مش موجود. فتحلها الباب وركبت بتـ.ـو.تر.
وركب وسالها على العنوان. وقالتله. وفارس هيوصلها. واتحرك بالعربيه ومشيوا.
اما زين: ريتال تحب اوصلك دلوقتى
ريتال: يا ريت يازين.
زين قام استاذن. من والده...
آدm: قاله خلي بالك من الامانه يازين...
زين: هز راسه ما تقلقش يا حاج، واخد ريتال بعد ما سلمت على كل الموجودين. علشان يوصلها.
فهد: دخل وكانت عينيه حمرا من الغـ.ـيظ والغيره. لانه تخيل ان رينو رقصت. وهو مرضيش يدخل علشان لو كان شافها. كان ممكن يتصرف بغـــضــــب. وكل ما يتخيل ده. دmاغه هتنفجر. لكن صمم انه يسيبها براحتها علشان يتعود على بعدها.
فهد: قرب من آدm ومريم الف مبروك وربنا يتمملهم بخير. انا هاستاذن.
آدm: بقلق. لما شاف شكل فهد. انت كويس يا فهد!
فهد: انا كويس يا عمي.
مريم: فهد يا حبيبي انت متأكد.
فهد: ما تقلقوش انا كويس. انا بس منمتش من امبـ.ـارح. واتعدل وما بصش على رينو ومشي.
اما مراد: يلا يا فريحه علشان اوصلك
فريحه: اوكي يلا...
مراد استاذن بابا. انا هاوصل فريحه.
آدm: بنظره ل مراد. ومراد طمنه بنظره ظ
مراد: فهم قصد ابوه. انه ما يتجرأش. مش معنى انه كتب الكتاب. انه يتجرأ. مع فريحه.
ومراد اخد فريحه علشان يوصلها...
محمد: قام طيب يا نور انا هامشي.
نور: متـ.ـو.تره. احم. بالسرعه دي.
محمد: معلش يا حبيبتي. وعلى فكره انا هستناكي بكره في المستشفى...
نور: هو في بكره عمليه.
محمد: بمكر. عمليه كبيره جدا. وطبعا مفيش عمليه ولا حاجه. هو عايز يبـ.ـاركلها بطريقته الخاصه. لان كل العيله كانت موجوده...
نور: احم. حاضر. إن شاء الله.
محمد: راح عند مريم وسلم عليها. وسلم على آدm. و استاذنهم ومشي.
رينو: قامت وحـ.ـضـ.ـنت نور وبـ.ـاركتلها. وسلمت على مامتها وباباها واستاذنتهم علشان تطلع تصلى وتنام وكانت الضحكه على وشها. وآدm ومريم. استريحو. لما شافو ضحكتها.
واول ما بعدت عنهم. وطالعه على السلم. عيونها اتملت بالدmـ.ـو.ع. وطلعت على اوضتها ونامت على السرير بهدومها حزينه زعلانه. وبتفكر في كلام. الفهد. ودmـ.ـو.عها على خدها.
نور: قاعده مع آدm ومريم. وحـ.ـضـ.ـنتهم بحب. وبعدها استاذنت وطلعت بسرعه علشان تصلي. وكانت مبسوطه جدا. وعايزه تخلص كل حاجه. علشان تتصل على محمد.
زين: وصل ريتال. اخيرا وحاول ما يوترهاش. لانها كانت هتمـ.ـو.ت. زين قال. واحده واحده. ريتال هتكون افضل. وسمع كلام آدm. وحافظ على الامانه.
اما فارس: وصل رودي بعد ما اتكلمو شويه مع بعض...
محمد: ماشي فرحان. وكان مبسوط جدا. وحاسس انه طاير من الفرحه.
مرادبيوصل فريحه
مراد: مبروك يا فريحتى.
فريحه: بخجل. الله يبـ.ـارك فيك يا مرادى
مراد: مالك مكسوفه كده ليه.
فريحه: بصراحه. مش مصدقه اني خلاص بقيت مراتك. يعني لحد النهارده الصبح كنت حبيبتك وبس. بعدها فجاه بقيت حبيبتك وخطيبتك ومراتك. انا مبسوطه قوي.
مراد: ركن العربيه. وانا عايزك كده تبقى مبسوطه على طول. ومسك ايديها.
وفريحه: قلبها دق بسرعه.
مراد: عارفه اول ماكتبنا الكتاب. كنت عايز اخدك في حـ.ـضـ.ـنى وابوسك قدام كل الموجودين.
فريحه: بتسمع كلام مراد وقلبها بيدق اكتر.
مراد: برقه باس ايد فريحه الل مغمضه عينيها
ومراد خلاص الاول مكنش بيستحمل قرب فريحه وهي حبيبته. دلوقتي بقت مـ.ـر.اته. فريحه وهمس ف ودنها انا بحبك.
فريحه: بتتنفس بصعوبه وحاسه انها هتمـ.ـو.ت. واتفاجت. ب مراد الل باسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بوسه رقيقه جدا. وحست انها هتغيب عن الوعي.
واخيرا مراد بعد عنها. وشاف فريحه هتمـ.ـو.ت ووشها جمرة نار. وحب يطمنها. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ومسد على حجابها. وفريحه مسكت ف جاكت مراد لحد ماهديت. وشافت مراد حنين. في مراد المـ.ـجـ.ـنو.ن.
وبعد فتره مراد. انتى كويسه. فريحه هزة راسها بايوه
مراد: باس كف ايديها. مبروك يافريحت قلبى.
فريحه. مبروك عليا مرادى.
مراد: اتحرك بالعربيه ووصل فريحه لحد باب الفيلا.
وطبعا. مراد روح. وكالعاده هيكلم فريحه. وفعلا اتصل عليها وكلمها.
يوسف وصل مريم. وروح واستناها علشان يكلمها ع الفون قبل ماينام. ومريم اتصلت. ويوسف كنسل واتصل عليها وبيتكلمو.
وزين وصل ريتال. وقالها صلى وقبل متنامى هكلمك وريتال حبت ده جدآ وكانت مبسوطه. وزين روح ومنتظر رساله من ريتال علشان يكلمها. وفعلا ريتال بعتتله رساله ع الواتساب. وزين كلمها.
-: مالك: روح واتصل على ساره. الل شافت الرساله وحاسه انها متلخبطه اول ماشافتها وقلبها دق. وسوزى سألتها ايه الرساله دى. ساره خبت عليها. وقالتلها رساله من الشركه. وساره استغربت نفسها. هي خبت ليه.
ساره. قاعده على السرير. وفاتحه اللاب. واول ماشافت رقم مالك ردت ع طول واتكلمو. وكان مالك مبسوط وطلب منها ميعاد ياقابلها بكره. وهي لا اراديآ. وافقت.
فارس وصل رودى وشكرته جدا. ورودى المـ.ـجـ.ـنو.نه قالتله مـ.ـا.تمشيش غير لما اطلع واشاورلك من البلكون. وفارس ضحك عليها. وفعلا استناها وطلعت فوق وخرجت البلكوت وشاورلته. وفارس كان مبسوط وشاورلها ومشى. وردى كانت فرحانه جدا.
محمد: روح واخد شاور وصلى. واتصل على نورو. مـ.ـر.اته. مستناش هي تتصل وردت عليه. واتكلمو كتير ومحسوش بالوقت. وكان محمد حاسس انه ابن ال20 سنه وصمم أن نور تروحله بكره ع المستشفى. لان في عمليه كبيره جدا. وقالها انا هاجى اخدك. من الفيلا، واتكلمو. لحد مانامو الاتنين. وهما ع الفون...
اما فهد خرج من عند آدm. وركب العربيه. وبيلف بيها في كل مكان. ومخـ.ـنـ.ـوق. من كل حاجه. رينو جميله. جميله قوي. وكمان بيغير عليها. وكان مراقب كل تصرفاتها. وبيفكر هيدارى الغيره دي ازاى. هيعمل ايه بعد كدا. وقال أنا جـ.ـر.حتها. انا عارف هي فهمت انها و.جـ.ـع دmاغ ليا. وانها متستاهلش حبى. وان شغلى ومستقبلى أهم منها. وبص بجمود ايوه هي و.جـ.ـع دmاغ فعلا. ولازم اتعالج منها. وشغل العربيه من تانى. واتحرك.
وكان بيسمع. بحاول انساكى. لرامى جمال...
وحياة الوحدة اللي انا فيها. و الحـ.ـز.ن العايش جوايا
و الناس اللي اتظلموا معايا. وانا ياما بحاول انساكي
وحياة الفرحة اللي ناسيها. و الهم اللي استولى عليا
و الذكرى اللي بتو.جـ.ـع فيا. هتلف الدنيا و هلقاكي
وحياة ايامنا اللي أنا مش قادر انساها
وحياة الدنيا اللي انا من بعدك براها
هتجيني و قلبي قافل بابه. و تعيشي ف يوم نفس عـ.ـذ.ابه
وحياة الدmعة اللي بتنزل. من كل الناس اللي اتسابوا.
وحياة أيامنا اللي أنا مش قادر انساها
وحياة الدنيا اللي أنا من بعدك براها
هتجيني وقلبي قفل بابه. وتعيشي ف يوم نفس عـ.ـذ.ابه
وحياة الدmعة اللي بتنزل. من كل الناس اللي إتسابوا
انا لسة حكايتك بحكيها. و بقولها لقلبي اللي اذاني
علشان لو حن ف يوم تاني. يفتكر ازاي انتي مشيتي
ايام الوحدة هعديها. و الفرحة هترجع من تاني
و مسيرك تيجي ف يوم ليا. و تقولي ياريتك ما نسيتي
وحياة ايامنا اللي أنا مش قادر انساها.
وحياة الدنيا اللي انا من بعدك براها
هتجيني و قلبي قافل بابه. و تعيشي ف يوم نفس عـ.ـذ.ابه
وحياة الدmعة اللي بتنزل. من كل الناس اللي اتسابوا
وحياة أيامنا اللي أنا مش قادر انساها
وحياة الدنيا اللي أنا من بعدك براها
هتجيني وقلبي قفل بابه. وتعيشي ف يوم نفس عـ.ـذ.ابه
وحياة الدmعة اللي بتنزل. من كل الناس اللي إتسابوا.
↚
آدm: صحى الصبح. ولبس وجهز نفسه. ومريم نزلت علشان تجهزله قهوته. وآدm نزل وكان الكل موجود على الفطار.
آدm: صباح الخير.
الكل: صباح الخير.
مريم: صباح الفل. على اجمل عيون في الدنيا اتفضل يا حبيبي قهوتك.
آدm: ابتسم. تسلم ايدك يا حبيبتي. تعبتك.
مريم: تعيش وتتعبني يا روح قلبي...
والكل منسجم من حاله العشق اللي قدامهم.
مراد: ايه يا مريوم. فين قهوتي!
مريم: داده سعاد. بتعملهالك.
مراد: بمكر. تؤ. ما بتبقاش حلوه. انا عايزها من ايديكي الحلوين دول.
آدm: بص لعدوه اللدود بغـ.ـيظ. ليه يا روح امك. تعملهالك ليه. مش عجباك قهوه سعاد. قوم انت واعمل لنفسك.
مراد: الله يا حاج. وفيها ايه يعني. لما مريوم تعملي القهوه.
آدm: فيها اللي فيها بقى. ده انت عيل غتتت.
مراد: بس انا عايز مريوم تعملي القهوه.
آدm: يابني ما تبقاش رخم على الصبح. وبص ل مريم. ما تعمليش حاجه للواد ده فاهمه...
مريم: ساكته وكتمه الضحكه.
مراد: ازاي يعني يا حاج ما تعمليش حاجه. ده انا بفكر اخليها تعملي صينيه بسبوسه كده. ولا ايه رايك يا مريوم تعمليلي كيكة الفراوله. ايوه. ايوه. انا وفريحه بنحبها قوي. وكمان ما حدش بيعرف يعملها زيك. خلاص افطري وقومي بسرعه كده اعمليها يا مريوم اوكي.
آدm: صك على اسنانه. انت ابن كـ.ـلـ.ـب ليه يالا انت، هي امك هتخدmك، والمحروسه هتاكلها على حساب صحه مراتي. انت ياض عبـ.ـيـ.ـط ولا بتمثل العـ.ـبـ.ـط. ولا مش علشان كتبت الكتاب لا اقسم بالله افلقك نصين. وكمل بتريقه. صينيه كيكه بالفراوله. عيل ثقيل. وكلهم كاتمين الضحكه.
مريم: قامت. بس يا مراد. ابعد عن آدm حبيبي. مالكش دعوه بيه. وقربت من آدm. خلاص يا روحي. خلاص يا آدm متزعلش نفسك يا قلبي. وبتدلعه قدامهم.
آدm: اتنرفز وبصلها. فين الببرونه.
مراد ضحك بصوت كله. ورينو كمان. اما. نور. وزين مش فاهمين.
مريم: ببرونه! ببرونه ليه؟ ولمين! هو عندنا اطفال هنا
آدm: ايوه انا. وقلدها. بس يا مراد ابعد عن ابوك. مالكش دعوه بيه. وخلاص ما تزعلش. هاتي يلا الببرونه علشان مزعلش. وممكن اعيط كمان.
كلهم ضحكو ومش قادرين. ومريم حـ.ـضـ.ـنت. آدm من الخلف. وهو قاعد على الكرسي. وقلبها مبسوط ومش قادره تبطل ضحك. ومن كتر ضحك الكل. آدm ضحك هو كمان، بعدها بشويه خلصو فطار.
آدm: زين.
زين: نعم يا حاج.
آدm: وصل رينو على المدرسه. وحصلني على الشركه الأم.
زين: حاضر ياحاج.
آدm: وانت يا بجح يا جبله.
مراد: اؤمرني.
آدm: وصل نور على الجامعه.
مراد: من عيني يا حاج.
نور: لا. يا بابي. انا ورايا محاضره على الساعه 2. وفي عمليه النهارده في المستشفى. ومحمد هايجيلى. ياخدني على الساعه 11.
آدm: هز راسه اوكي يا روحي.
وانت يا مراد هتروح فين حضرتك.
مراد: هوصل فريحه على المزرعه. وبعدها اطلع على الجيم.
آدm: وصل فريحه. وتعالى على الشركه الأم في اجتماع مهم. مع بيتر وطارق. وكمان مالك هيكون موجود. علشان انت عارف الشركه الأم. دي شراكه ما بيني وبين طارق وملك. وتعال علشان تتعلم وتاخد خلفيه عن كل حاجه. انت الكبير وهتبقى في ضهر اخوك زين.
مراد: ربنا يخليك لنا ياحاج. حاضر هوصل فريحه واجيلك على الشركه
آدm: تمام. الاجتماع. الساعه 3. وقام. وسلم على اميرته. وباسها قدامهم. وودع الكل. وراح على الشركه.
زين: يلا يا رينو.
رينو: حاضر. ياابيه. وودعو مريم. وخرجو.
مراد: سلم على مريم. علشان يوصل فريحه. وودعها وخرج.
ونور. قعدت مع مريم. لحد ما محمد. يتصل عليها وتجهز.
نور: مامى
مريم: نعم يقلبى.
نور: عايزه اقولك على حاجه. واخد رائيك.
مريم: تعالي اقعدي جمبي تعالي. قولي يا قلبي عايزه ايه.
نور: هو بصراحه. يامامى في بـ.ـنت صحبتي في الجامعه. اسمها نرمين. وحالتها يعني مش قوي.
ومن فتره فونها اتكـ.ـسر منها. وانا باتكلم معاها وعدتها اني اجيبلها فون. لان ظروفها متسمحش انها تشترى حاجه. وبصراحه مش عارفه اجيبلها فون. ولا اديلها فلوس الفون. وهي تشتري براحتها اللي هي عايزاه.
مريم: لا يا حبيبتي. انتي اشتريلها الفون زي ما وعدتيها. وغلفيه حلو كده وقدmيه ليها كهديه...
اما لو اديتلها فلوس. ممكن تفتكر انك بتقدmيلها صدقه. أو بتساعديها. ونفسها تتكـ.ـسر. وتزعل من جواها.
نور: يعني انتي شايفه كده يا مامي.
مريم: طبعا يا حبيبتي. انتي مثلا لو عايزه تساعديها. ساعديها بس بطريقه غير مباشره. يعني مثلا هتشتريلك كتب. اشتريلها معاكي وقوليلها انا جبتلك معايا. اعزميها على الغدا. مثلا في عيد ميلادها جبيلها هديه. ولو حالتها صعبه قوي يعني. شوفيلها شغل مثلا في مستشفى محمد. او لو ينفع تشتغل في شركه آدm. تشتغل اهو تحسن من دخلها. وممكن يميزوها في المرتب...
نور: حـ.ـضـ.ـنت امها. حبيبتي يا مامي. والله انتي احسن ام في العالم كله.
مريم: وانتو وآدm. اجمل حاجه في حياتي. ربنا ما يحرمني منكو.
نور: يارب ياقلبى. ومحمد اتصل، اوكي يا مامي انا هطلع البس. لأن محمد كدا على وصول. وبعد كده هاروح اشتري فون لنرمين. واطلع على الجامعه
مريم: ربنا معاك يا نور يا رب. وخلى بالك من نفسك.
محمد: في المستشفى من الساعه 8 الصبح. وخلص كل حاجه. والساعه دلوقتي 10. وخرج من المستشفى. وراح علشان يجيب. نور. واتصل عليها. وقالها انه في الطريق. وقالتله انها بتجهز.
واخيرا وصل قدام الفيلا. ونور. خرجت وكانت جميله. والحب والسعاده مخليها اجمل واجمل.
محمد شافها نزل من العربيه. وسرحان في جمالها الرباني. وسلم عليها وباس ايديها. وفتحلها باب العربيه. وركبت. وهو ركب واتحرك بالعربيه واتكلمو طول الطريق. لان محمد شاف. ان نور متـ.ـو.تره. واخيرا وصل المستشفى ونزل. وفتح الباب. ل نور. ونزلت واول حاجه عملها محمد. انه مد ايده ل نور. ونور احرجت. ولكن حطت كف ايديها في ايد محمد. ومسك كف ايديها. وطلع بيها المستشفى. وقدام كل الموجودين هي دايما كانت بتمشي جمبه. لكن المره دي كانت جمبه وماسك ايديها. محمد ماشي وحاسس بالفخر. وانه اسعد واحد في الدنيا. ونور مبسوطه جدا. واخيرا وصلوا عند المكتب. محمد واقف قدام الباب وساب ايد نور. وخرج من جيبه شريط. وقالها تسمحيلي. وربط عيون نور بشريط. وهي توقعت ان محمد يكون جايبلها هديه.
محمد: فتح باب المكتب بالمفتاح. ودخل ولف ضهره ل نور ومسك ايديها ودخلها. وقالها ادخلي تعالي معايا...
نور: دخلت، انا مش فاهمه حاجه!
محمد: امشي بس تعالي. ما تخافيش مش هخـ.ـطـ.ـفك مع ان نفسي اعملها.
نور: ابتسمت...
محمد: وقف نور في نص الاوضه. وشال الشريط من على عينيها. ونور فتحت عينيها. واتفاجئت بالمكتب. اللي كله ورد. وعلى الارض ورد. والمكتب كله ورد. وكمان بالونات هيليوم. وكانت نور. واقفه جوه دايره ورد جميله. ونور مصدومه بفرحه من المفاجاه دي. وشافت على الترابيزه علبه متوسطه وجنبها طبق واحد. محمد شاف فرحتها. فرحته اضاعفت. واتحرك وراح قفل الباب بالمفتاح. ونور شافت الباب وهو بيتقفل. قلب كبير مرسوم على الباب ومكتوب عليه I love you Noor.
وسابها مبسوطه. ومش تفرح اكتر من كده ايه. وراح وقف ورا المكتب. وسحب شريط صغير واتفردت على الحيطه صوره ورقيه كبيره جدا وكان فيها صوره جميله ل نور. وكاتب تحت الصوره. ( دوله عشقي). (عشقتها منذ نعومه أظافرها)
ونور لما شافت. صورتها وبالحجم ده. الفرحه مع الدmـ.ـو.ع اللي نازله في صمت. هي كانت ردة الفعل. من الفرحه والسعاده. الابتسامه مرسومه على وشها. جواها مشاعر كتير. وفرحه كبيره. ومفاجاه جميله...
محمد: شاف الفرحه بتكبر مكتفاش بكده. ونزل ستاير المكتب. علشان يقلل الاضاءه. وراح قفل الاضاءه. وكانت في اضاءه تانيه هاديه حوالين الورد. وكمان صورتها وكانت بتنور وتطفي. وكان شكلها جميل جدا.
نور: حطت ايديها الاتنين على بقها. والدmـ.ـو.ع نازله ومش مصدقه. بجد كانت فرحانه. وكل ده من غير ما حد يتكلم. محمد بيفرجها على المفاجاه وهي بتتفرج وتفرح والدmـ.ـو.ع نازله.
محمد: قرب منها وشال ايديها من على وشها وباس كف ايديها بحب. وبص في عينيها. اللي مع الدmـ.ـو.ع والاضاءه الهاديه فتنت قلب محمد.
محمد: باس كف ايديها. ومسح دmـ.ـو.عها بعد كده. ومسك وشها بايديه من غير قيود. واخيرا كـ.ـسر الصمت واتكلم، مبروك يا نوري.
نور: عينيها في عيون محمد. ومن فرحتها مش عارفه ترد. وغمضت عينيها والدmـ.ـو.ع نازله.
محمد: ششش. بطلي عـ.ـيا.ط. نور العدوي. حرم محمد عزيز. ما تنزلش دmعه واحده منها. لا ف حـ.ـز.ن ولا فرح فاهمه.
نور ؛ فتحت عينيها. وقلبها نطق على لسانها.
(بحبك. يا محمد).
محمد: قلبه دق. ودخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وهو مطمن خلاص. نور اعترفت بحبها. وكمان هي بقت مـ.ـر.اته. حـ.ـضـ.ـنها وهو عارف انها حلاله. ملكه.
نورو وحبيبته في حـ.ـضـ.ـنه بعد 21 سنه...
نور: حـ.ـضـ.ـنت محمد. وهي مش قلقانه. لان مافيش حب كده. ما فيش امان كده. ما فيش عشق كده. حـ.ـضـ.ـنته وغمضت عينيها. وهي متطمنه. وقالت. انت اماني يا محمد.
محمد: وانتي جنتي يا نور. وفضلو في حـ.ـضـ.ـن بعض فتره. كل واحد يشبع من التاني. مع ان محمد لو فضل حاضنها العمر كله. عمره ما يشبع منها.
بعدها بشويه نور خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وبصت حواليها. وبصتله انت عملت كل ده علشاني!
محمد: ما اسمهاش كده. اسمها انت مستعد تعمل ايه علشاني.
نور: قلبها ابتسم. قبل وشها. عارف! بجد احلى مفاجاه في حياتي. مفاجأتك انت. كل حاجه بتعملها مميزه. وجميله وليها طعم مميز. انا مبسوطه قوي قوي يا محمد. انا حاسه ان ما فيش حد مبسوط زيي. محمد. انت احلى حاجه حصلتلي في حياتي. انت السعاده في حد ذاتها. انا بحبك قوي قوي. بجد بمـ.ـو.ت فيك.
محمد: بيسمع كلام نور. وعدد ضـ.ـر.بات قلبه بتزيد عن المعدل الطبيعي.
محمد: نوري.
نور: نعم يا محمد.
محمد: بعشقك. انا مش مصدق. انك بقيتي مراتي. حاسس اني بحلم. يعني احبك 21 سنه. وفي اقل من شهر. اخطبك. وكمان اكتب كتابي عليكي! انا مش باحلم صح!
نور: هزت راسها. انا اللي مش بحلم مش كده!
محمد: جوا عايز ياخد خطوه. ويبـ.ـو.س نور لاول مره من شـ ـــفــايـــ ـفها. وخلاص هيعملها لكن طرد الفكره بسرعه. وفاق. وقالها. لا. احنا مش بنحلم لان قلبي بيقولي نور قدامك اهي. انت مش بتحلم.
واخد نور في حـ.ـضـ.ـنه تاني. وقال جواه كل حاجه انا عايز اعملها معاكي هاعملها في بيتنا وبرضاكي انتي يا نوري. انا هاصبر. زي ما صبرت قبل كده. وضمها اكتر. وقالها عارفه! كفايه عليا حـ.ـضـ.ـنك ده يا نور.
نور: بحب. حضت محمد اكتر وبعد فتره. خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وبصت حواليها. محمد انت عملت كل ده ازاي وامتى!
محمد: اتحرك وراح شغل الاضاءه. واخدها من ايديها وقعدها على الكنبه. وفتح العلبه وكان فيها تورته صغيره. وكان عليها من فوق اسم نور.
ونور: ابتسمت ومحمد. ادى ليها. السكينه. وقالها اتفضلي. ونور اخدت السكينه. وقطعت التورته. وقالها دي بمناسبه كتب كتابنا يا نور. والطبق ده ليا انا وانتي وبس. وطول ما انتى معايه هناكل مع بعض في طبق واحد.
نور: بسعاده. ميرسي بجد يا محمد. لكن مش هتقول. عملت كل ده ازاي وامتى.
محمد: طلع قطعه ل نور في الطبق. وقالها بعدين. الاول تعالى اكلك بايدي.
نور: ابتسمت. وحست انها. ما بقتش محرجه من محمد.
محمد: اكل نور في بقها. ومشاعره بتنهار. وبعدها هي اكلته في بوقه. وكانوا مبسوطين. وبعد ماخلصوا.
نور: اهو اكلت بقى قولي. ارجوك.
محمد: حاضر انا ياحبيبتى. من كام يوم. كلمت آدm. على كتب الكتاب. وهو وافق. لكن وافق امبـ.ـارح بس. وكلمني امبـ.ـارح الصبح. وقالي ان كتب كتابي النهارده. وكمان مراد. ساعتها فكرت ان العزومه كبيره. والعيله ما شاء الله. وكتب كتاب وكمان كتب كتاب مراد. قولت لنفسي ساعتها مش هعرف ابـ.ـارك ل نور. واعبرلها عن اللي جوايا. نزلت امبـ.ـارح قبل ما اجي على الحفله. وجهزت الصوره بتاعتك الجميله دي. واخدتها معايا امبـ.ـارح وانا مروح. والنهارده بقى. صحيت بدري وجت على المستشفى. وكان معايا واحد متخصص في الديكور والحفلات. واتفقت معاه وانا قولتله على الفكره. وهو نفذ وجهزنا كل حاجه زى ما انتى شايفه كده. وخلصنا على الساعه 10. وبعدها. انتي عارفه الباقي.
نور: عيونها في عيون محمد. ومبتسمه. ميرسي جدا يا محمد. بجد ميرسي على الفرحه الكبيره دي.
محمد: انتي فرحتي يا نور. انا لو اطول اجيب الدنيا كلها واحطها بين ايديكي. انا هاعمل كده. وقعده مع بعض واتكلمه كتير. وبعدها بشويه.
نور: يا خبر العمليه. انت قولتلى اجي علشان في عمليه كبيره.
محمد: ههههه ما احنا اهو بنعمل اهم عمليه. بناكل تورته. هههههه.
نور: يعني ايه.
محمد: يعني مفيش عمليه النهارده. انا قولتلك كده. علشان تيجي. امال كنت هاقولك تعالى علشان تاكلي تورته. بذمتك كنت هتيجي. هههههه
نور: ابتسمت. ايوه كنت هاجي. اي حاجه منك وتطلبها. هاعملها.
محمد: اتنهد انتي يا بـ.ـنتي متاكده اني مش بحلم.
نور: لا مش بتحلم. وبصت في الساعه. ايه ده الساعه 1 يا دوبك انزل حالا.
محمد: تنزلى ليه حالا! انت محاضرتك الساعه 2
نور: ايوه. مانا لسه عايزه انزل اشتري فون هديه ل نرمين صاحبتي.
محمد: والله! بجد وكنتي هتقوليلي امتى بقى.
ان حضرتك نازله.
نور: نسيت خالص تقول ل محمد. وافتكرت ان محمد جوزها. واتحرجت. احم سوري يا محمد. معلش بكره هتعود.
محمد: بجد هتتعودى. على اساس قبل كتب الكتاب. وكمان قبل ما ت عـ.ـر.في اني بحبك كنتي بتخبي عليا حاجه.
نور: اتكسفت. عندك حق. انا مابخبيش عليك حاجه. لكن والله الموضوع جه فجاءه. انا كنت ناسيه خالص. وافتكرت النهارده الصبح. وبعدها شوفتك ونسيت كل حاجه. لكن لو هتزعل خلاص. انا مش هنزل مش مهم. ولما توافق انا هانزل.
محمد: ابتسم. عايزه تجيبيلها فون معين.
نور: ابتسمت. لا لسه مش عارفه.
محمد: طيب تعالى. انا هاخدك. على محل اسلام صاحبي.
نور: اوكي بس اهم حاجه انت مش زعلان؟
محمد: عمري مازعل منك يا نوري. لكن متكررهاش تاني اوكي. واوعي تخبي عليا حاجه. وكمان لازم اعرف خط سيرك. مش مراقبه. لا. ده اهتمام وخــــوف وحب. ماشي يا حبيبتي.
نور: بسعاده. ورقه. حاضر يا محمد.
محمد: يا لهوي انا على محمد دى.
نور: هههههه. يلا بينا.
محمد: ثوانى. وراح. شال صوره نور. من على الحيطه. علشان لو حد دخل. ولفها واخدها معاه.
وفتح الباب. واخد ايد نور في ايده. وخرجوا من المستشفى. بنفس طريقه الدخول. وركبت جمبه. واخدها المحل. ومحمد اختار فون وكان غالي. ودفع تمنه. وقال. نور انتى خلاص بقيتي على ذمتي. ومسؤوله مني. ومافيش مليم تصرفيه على نفسك من فلوس اي حد غيري انا فاهمه.
نور: بسعاده. حاضر. فاهمه. لكن الفون غالي قوي يا محمد.
محمد: حبيبتي. انتي بتقدmي قيمتك. وقيمتك اغلى من كده بكتير. اتفضلي واخدت الفون وهي فرحانه. ومحمد وصل نور. لقلب الجامعه. وباس على ايديها. وودعها وهو خرج من الجامعه. واتحرك ومشي. وكانوا الاتنين طايرين من الفرحه
-بقلمىMariem Nasar
مراد: وصل فريحه المزرعه. وقاعد. في العربيه بينفخ بديق. ومستنيها تخلص علشان يوصلها البيت. وهو ما يتاخرش على الاجتماع.
مراد: الله يخرب بيت البهايم. بتعمل ايه كل ده جوه في الزريبه. هتاخرني على اجتماع آدm. ولو اتأخرت هينفخني. هو اصلا مش طايقني. لما انزل اشوفها. يمكن الاقي جاموسه بلعتها ولا حاجه.
ونزل وراح عند فريحه. الل كانت لابسه جوانتى وكمامه. وخبطت على بطن الجاموسه. وبعدها ماسكه ديل الجاموسه. وبتكشف تدريبي عليها. وفريحه قافله مناخيرها بايدها التانيه.
مراد: قرب منها وشاف شكلها كده. وشم الريحه ما استحملش. وقفل مناخيره هو كمان. وخبط ايده على كتفها. وهي لفت وشافته. شاورتله بايدها ايوه يا مراد.
مراد: مش خلاص ولا ايه. وكنتي ماسكه ديل الجاموسه ليه. د ما تسيبي ديلها في حاله. ولا عايزاها من غير ديل...
فريحه: هههههه. لا يا حبيبي انا بكشف تدريبي عليها...
مراد: بتكشفى! بتكشفي ايه ان شاء الله.
فريحه: هتتكلم، عوض دخل وفريحه شافته. وقالتله. عوض الجاموسه دي عايزه تعمل سونار. علشان شكلها كده حامل.
مراد: بصوت مهموس. حامل وسونار. هي الجاموسه بتعمل سونار!
عوض: ايهي. بتتكلمي جد يا دكطوره. يا الف بركه. يا الف نهار ابيض. يا الف مبروك. ياولاد.
مراد: بص ل عوض الفرحان. كأن الجاموسه مبتخلفش وهتخلف. وبص ل فريحه وقالها هي الاخت ما كانتش بتخلف ولا ايه. وخلفت بعد صبر فريحه: هههههههه لا يا حبيبي بتخلف. وشاورت وبـ.ـنتها هي اللي هناك دي.
مراد: بـ.ـنتها! وبص ل عوض. امال ايه يا عوض. يا الف بركه. يا الف نهار مبروك. ويا الف نهار ابيض. اركب الحماره وزف الجاموسه في البلد يا عوض.
عوض: ايهيييي. هو اانى عبـ.ـيـ.ـط يا دكطور. ازيفهى علشان تتحسد. لا طبعا ااني. هاقول لصاحب المزرعه. يجيب فرده شبشب. ابنه البيه الصغير. ونعلقها في رقبتها.
مراد: مش مستوعب. لكن فريحه هتمـ.ـو.ت ضحك. مراد: ثواني. ثواني شبشب ايه. ورقبة مين!
عوض: رقبة الجاموسه. يا دكطور. وشبشب البيه الصغير.
مراد: وايه العلاقه يا عوض. والشبشب يبقى في رقبه الجاموسه ليه!
عوض: ايهيي. علشان الجاموسه مـ.ـا.تتحسدش. ودي اهم جاموسه عندينا في المزرعه. دي ظاربا خمس بطون. ربنا يحرسها.
مراد: مش فاهم. ايه ظاربه دي كمان.
وفريحه هتمـ.ـو.ت من الضحك وماسكه بطنها على شكل مراد و عوض واللقاء الحاد بينهم.
عوض: ايه يا دكطور ايش حالك دكطور وفاهم.
ظاربا. ظاربا يا دكطور.
مراد: حس انه دmاغه مش شغاله. وحس بالغباء، دكطور. وظاربا! ظاربا ايه فهمني. ظاربا ازاي.
اللي انا باسمعه ده.
فريحه: هتمـ.ـو.ت من الضحك وخايفه تعلى صوتها علشان غيرة مراد بس ماسكه بطنها. هههههه
عوض: ظاربه يعني والده يا دكطور. دي خامس بطن ليها.
مراد: ظاربا يعني والده.
عوض: ايوه. ظربت 5 مرات وال6 في السكه.
مراد: ظربت. طيب يا عوض ليه مش بتقول والده. على طول. ايه لازمتها ظاربا. واللخبطه دي.
عوض: لوغاتنا وانا بتفشخر بيها. والجاموسه دي ظاربا خمس مرات. والجاموسه عملت صوت جمب ودن مراد واتخض. عااااااا.
وفريحه قلبها هيقف من كتر الضحك...
مراد: بصلها انا هطلع بره دقيقه. وتكوني ورايا.
وبص ل عوض. الهي تطزرب في معاميعك. وسابها ومشي.
فريحه: هههههههه هههههههه هههههههه اه مش قادره اه بطني، امسك يا عوض. الدفتر ده وتسلموا للدكتوره المشرفه. وتقولها على اللي قولتهولك. وكملت الضحكه. وخرجت ل مراد اللي بيمسح جزمته في الارض و قرفان. وبيغسل ايده من ازازه ميا كانت موجوده في العربيه. وبعدها رش برفان كتير.
فريحه: قربت عليه وكتمه الضحكه. وخايفه تضحك مش عايزاه يتنرفز، احم ايه يا مراد...
مراد: انا عايز اعرف. مستحمله ازاي الريحه اللي جوه دي. وماسكه ديل الجاموسه كأنك ماسكه موبايل في ايدك. انتي اصلا. ازاى مستحمله عوض ده.
فريحه: ههههههههه اهدا يا حبيبي. اهدا والله مقادره ههههههههه اه يا قلبي، هههههههههههه
مراد: هههههههه الجاموسه ظاربا. وخمس مرات هههههههههههههه.
فريحه: هههههه هههههه يا دكطور. بس. بس والله ما قادره بجد...
مراد: انا حبيت عوض ده. لما نتجوز هاشتريلك جاموسه. وهاجيب عوض يربيها. ولما الجاموسه تبقى حامل. هنعملها سونار. وهخلي عوض ياخد الكوتش بتاعك ونحطه على رقبه الجاموسه. هههههههههههه
فريحه: هيهيهي خفه.
مراد: الله يخرب بيتك يا شيخه. ضيعتي ام اليوم في البهايم والقرف...
فريحه: ليه بس يا قلبي. ما احنا كنا كويسين.
مراد: بص حواليه وكانت الدنيا مكشوفه ارض. وسما. فريحه.
فريحه: نعم يا حبيبي.
مراد: هو انا لو عايز ابوسك في المزرعه دي. ابوسك فين؟
فريحه: اتكسفت ووشها بقى احمر وبصت في الارض. من الخجل. ومردتش.
مراد: وحياه امك مكسوفه. بعد ماسكت ديل الجاموسه دي. ما فيش حاجه اسمها مكسوفه. انتى تشتغلي في المد.بـ.ـح يا ماما.
فريحه: الكسوف راح. واتغاظت والله. طول عمرك سادد نفسي.
مراد: انا برده اللي سادد نفسك. امال الريحه اللي كنتي فيها جوه دي ايه. ده انا كان جوايا تخيلات وكمية بوس بالهبل. بس انتي والريحه. وكمان عوض سديتو نفسي. ابوسك ازاي بعد ما شفتك ماسكه ديلها. يلا يلا علشان. اروحك. و اطلع على الشركه. جاتكم القرف. خروجه منحوسه ومنظوره ومضروبه. لا وكمان مظروبه. ههههههههههه
فريحه: ههههههههههههههه.
نور: دخلت الجامعه وبتدور على نرمين ومش لاقياها. واخيرا ظهرت. وجت وقعدت مع نور.
نرمين: ازيك يا نور.
نور: الحمد لله. ايه يا بـ.ـنتي كنتي فين! انا بدور عليكي من بدري.
نرمين: معلش كنت في الحمام. واتاخرت فيه. بس يعني بتدوري عليا ليه في حاجه.
نور: ابتسمت. ابدا ياستي. عندي ليكى مفاجاتين
نرمين: خير يا نور. حمستيني قولي.
نور: المفاجاه الاولى. وطلعت الشنطه اتفضلي دي هديه بمناسبه خطوبتي.
نرمين: لاء. بجد. اكيد ده الفون اللي قولتلي عليه صح.
نور: ايوه صح. افتحيه وشوفيه وقوليلي رايك.
نرمين: بسرعه فتحت العلبه وشافت الفون. وشهقت. الله. ايه ده. الفون جميل قوي. وشكله غالي قوي. قوى. يا نور.
نور: مافيش حاجه تغلى عليكي يا نرمين يا حبيبتي. المهم تكون عجبك.
نرمين: يا لهوي. عجبنى بس. ده جـ.ـا.مد قوي. شكرا يا نور شكرا بجد.
نور: شافت. علا معديه من قدامها. نور اوف استغفر الله العظيم يا رب.
نرمين: فهمت. وافتكرت. وشهقت.
نور: اتخضت ايه يا نرمين مالك.
نرمين: اسكتي يا نور. لو ت عـ.ـر.في ايه اللي حصل هتزعلي.
نور: خير يا نرمين في ايه. وايه اللي حصل.
نرمين: انتي عارفه. ان علا وماهي صحاب قوي.
و بنات شمال كده. انا بس بتعامل معاهم زماله مش اكتر. وانتي عارفه علاقتهم بزفت هشام.
نور: اتنرفزت. ايوه يعني استفدت ايه انا. ما انا عارفه علاقتهم المشبوهه ادفى اخر فتره. ايه الجديد. وانا قولتلك يانرمين. ابعدي عن البنات دي انتي ما بتسمعيش كلامي. وعلى فكره لو فضلتي تتكلمي معاهم انا هبعد عنك.
نرمين: اخص عليكي. يا نور هي صداقتي عندك سهله كده.
نور: لا طبعا. انتي عارفه انك صاحبتي الوحيده. بس انك تصاحبي بنات بالوقاحه دي. مش هاسمح بكده يا بـ.ـنتي دول بيشربوا سجاير.
نرمين: ماهو ده. اللي كنت عايزه اقولهولك.
نور: انهم بيشربوا سجاير. طيب ما الجامعه كلها عارفه.
نرمين: اسمعيني بس. انا اول ما جيت الجامعه رحت على الحمام. وما كانش فيه اي حد غيري. وانا في الحمام. في بنات دخلت. و كانت بتتكلم. بعدها اكتشفت انها. ماهي وعلا. وكانت علا متنرفزه قوي. وماهي بتسالها مالك؟ علا قالت في مصيبه يا ماهي مصيبه...
انا كنت هطلع من الحمام. بس قلت استنى واسمع ايه المصيبه دي، واسمعى ياستى.
ماهي: مصيبه ايه. ياهلا
علا: هشام، هشام ابوه كان بيدور عليه ومش لاقيه. ومن كام يوم هشام اتصل على ابوه. وقاله انه في مستشفى حكومي. وما قدرش يتكلم بعد كده.
ماهي: ياااااي. مستشفى حكومي.
علا: اسمعي بس. هشام قال لابوه انه في المستشفى متبهدل. ومقدرش يكمل ولا افتكر المستشفى. وواحد جمبه كلم ابوه واداله عنوان المستشفى. وابوه راحله بعربيات و بودي جاردات.
ودخلوا علشان ياخدو هشام. واي حد يتعرض ولا يتكلم. البودي جارد يضـ.ـر.بوه. واخدو هشام على مستشفى كبيره. واكتشفوا ان عنده ضلعين مكـ.ـسورين. وكتفه مكـ.ـسور. ورجليه الاتنين محروقين. وماعرفش عنده عضله كده مش فاكره اسمها مكـ.ـسوره. وسنانه متكـ.ـسره. ونـ.ـز.يف في المخ بس مش قوي. ولما هشام فاق وافتكر هو مين. اتصل على ابوه بالعافيه. وبعدها ينسي ويغمى عليه.
ما هي: يا خبر طيب وبعدين.
علا: ابوه خرجوا من المستشفى وسفروا بره مصر. حاليا. وبعدها هيعرضو على دكتور نفساني. لانه عنده نوبات فزع و هلع و خــــوف و اضطراب مستمر.
ما هي: وانتي عرفتي كل ده منين يا علا.
علا: عرفته من رامي صاحبه كنت معاه امبـ.ـارح.
ماهي: طيب وما يعرفوش مين عمل كده في هشام.
علا: بيقولوا ان هشام مش عارف يتكلم. او خايف يتكلم. والدكتور قال لابوه انه هياخد فتره كبيره في العلاج. والعمليه ويظبطو كل حاجه. وبعدها يعرفوا كل حاجه من هشام. وابو راسه والف سيف. انه اول ما يعرف ها ينتقم. من كل اللي عمل فيه كده. وهيقــ,تــله.
ما هي: وبعدين يا علا. كل ده هياخد وقت. احنا كده فعلا في مصيبه.
علا: مش باقولك مصيبه يا ما هي.
ما هي: طيب رامى. ميعرفش يتصرف ويجيبلنا.
الكروت.
علا: بصت حواليها وملقتش حد موجود. وقالت لا طبعا. اذا كان رامي البودره اللي معاه. وعنده خلصت. لان هشام هو اللي كان بيجيبلنا كل الكروت. وانا ما بقاش عندي حوالي غير خمس كروت. ومش عارفه بعد كده هاعمل ايه.
ماهي: وانا ما بقاش عندي غير 3. طيب ما تيجي نقول لابو هشام ده. احنا عارفين ان هو اللي بيوزع على الجامعات والحاجات دي. من كلام هشام وهو سـ.ـكـ.ـر.ان. ما تيجي تقوله ويبعتلنا زي ماكان هشام بيعمل.
علا: لالالا. انا خايفه. انا اللي اعرفه ان ابو هشام ده. قتال قوتله. قلبه مـ.ـيـ.ـت.
ما هي: احنا في مصيبه يا علا.
علا: انا مش عارفه هنعمل ايه!
نرمين: وهما بيتكلموا. انا خــــوفت اعمل اي حركه علشان ما يعرفوش اني سمعتهم. وبعد ما خرجوا انا جيت على هنا على طول.
نور: بتسمع. وخــــوفها على محمد والعيله زاد اكتر وسرحت.
نرمين: نور. نووور انتي يا بـ.ـنتي.
نور: ها. اا. ايه.
نرمين: ايه. ايه بس. انتي مش معايا خالص.
نور: احم. لا معاكي. بس افتكرت مشوار مهم.
نرمين: مالك يا نور. وشك اصفر كده ليه. وكمان معلقتيش على كل الل قولته.
نور: مافيش يا نرمين. انا هاقوم دلوقت وهاكلمك بعدين باي. وسبتها ومشيت.
نرمين: استني. استني يوووه مشيت. وما قالتليش على المفاجاه التانيه. بس بجد الفون ده حكايه...
نور: خرجت من الجامعه. ومش عارفه تعمل ايه. وجـ.ـسمها كله فيه رجفه. وكل السعاده اللي كانت جواها اختفت.
رينو: طول اليوم سرحانه. ومركزتش في اى كلمه في الفصل. ورودي تعبت معاها. لكن رينو متكلمتش. ومقالتش ل رودي مالها. ومن خـ.ـنـ.ـقتها. استأذنت وروحت من نص اليوم. ونامت لكن صاحيه ودmـ.ـو.عها على خدها. لانها حاسه بالوحده من غير فهد...
فهد: نايم على الكنبه. وفتح عينيه وكان نايم بهدومه من الفجر. لانه لف بالعربيه كتير. ورجع الفجر. وصاحي عنده صداع. وحاول يقوم ولكن كان كسلان. وقام بصعوبه. وقــلـــع هدومه وهو ماشي. لحد ما دخل الحمام. واخد شاور علشان يفوق. وهو تحت الدش. فكر كتير في رينو. سرح في شقاوتها. وجمالها. وكل حركاتها. وشاف ضحكتها مع مالك ويوسف. وهزارها مع الكل. وكمان لما قالت انها عايزه ترقص. غمض عينيه لانه راسه هتنفجر من الصداع. خلاص ما بقاش قادر يفكر اكتر من كده. خلص الشاور. ولبس وخرج من الحمام. وجاب برشامه مسكن واخدها ودخل يعمل قهوه. ورجع يفكر تاني. ومن غـ.ـيظه كـ.ـسر الاطباق والحاجه اللي كانت موجوده قدامه. وبينهج ومتغاظ وحط يده على راسه. وقال باااس كفايه مش عايز افكر فيها تاني.
نور: محتاره وهي مش عارفه تروح فين. وجت توقف تاكسي. خافت تركب تاكسي تاني من يوم الحادثه. وحست انها هيغمى عليها. وطلعت فونها واتصلت على محمد. الل رد عليها. ايوه يا محمد تعال خدني من الجامعه بسرعه يا محمد. ومحمد مقفلش وساب الخط مفتوح معاها. ونزل بسرعه مرعوب ويسالها مالك. تقوله لما اشوفك. وقالها تهدي خالص. وهو راكب العربيه اهو وفي الطريق.
وطول الطريق. محمد قلقان. لان نور بتنهج كانها بتجري. وساق بسرعه البرق. واخيرا وصل عندها وشاف. نور. سانده على عربيه مركونه. ومش قادره تقف. ونزل جرى عليها. نور ماكنتش قادره تمشي. ومحمد شالها. بين ايديه وركبها في العربيه. واخدها على شقته. ووصل تحت العماره وشالها وطلعها شقته فوق. وفتح الباب بصعوبه ودخل ونزلها على كنبه الليفنج، ودخل بسرعه على المطبخ. وجبلها عصير. وحاول يهديها. وشربها وكان قاعد جمبها. وماسبهاش غير لما شربت كل العصير. وبعدها مسحلها بقها بالمنديل. ومسد على حجابها. اهدي خالص فيه ايه يا نور. انتي كنتي فرحانه. و كويسه. انا سايبك من ساعه بس في الجامعه. ايه اللي حصل!
نور: مسكت ايد محمد. محمد.
محمد: سامعك يا حبيبتي. بس اهدي.
نور: حطت راسها على صدر محمد.
ومحمد: قلق على نور اكتر. نور حبيبتي. قولي فيكي ايه. حصل ايه. وايه اللى مخــــوفك ومضايقك كده. قولي يا حبيبتي. انا جمبك. وفي ضهرك ديما...
نور: هشام
محمد: جـ.ـسمه اتشنج. لانه افتكر كده ان هشام قدر يجيلها على الجامعه. واستغرب. بس ازاى قدر يتحرك.
محمد: الكـ.ـلـ.ـب...
نور: لا لا. اسمعني. هشام ابوه عرف يوصله.
محمد: وايه يعني. ما انا عارف ان ابوه هيلاقيه. احنا مكناش خاطفينه. علشان ابوه ميلقهوش. بس يا ريت يكون اتربي.
نور: محمد. انا خايفه. خايفه قوي.
محمد: خايفه من هشام وابوه! ولا يقدروا يعملوا حاجه.
نور: اسمعني. انا هحكيلك كل حاجه.
محمد: سامعك يا نور. سامعك يا حبيبتي. اهدي كده. وقولي كل حاجه انت عايزه تقوليها.
نور: راسها على صدر محمد ورفعت راسها واتعدلت وقعدت قدام محمد. وبدات تحكيله. وحكيتله كل حاجه. بخــــوف وقلق وعيطت. وخايفه على محمد واهلها، محمد انا خايفه عليك. وعلى اخواتي و بابي، بابي يا محمد. لو حصله حاجه هامـ.ـو.ت فيها. وانت واخواتي. انا هامـ.ـو.ت يا محمد. انا عمري ما خــــوفت كده.
محمد: هو ده اللي قلقك ومخــــوفك كده.
نور: بدهشه وهو كل اللي انا قلته ده. مايخــــوفش. ان. ابوه شكله كده تاجر مـ.ـخـ.ـد.رات كبير. وكمان حلف انه هينتقم. ويقــ,تــل اي حد يقرب من ابنه.
محمد: نور. نور اهدى. يا روحي. اهدى احب اطمنك. ان هشام مش هيتكلم في اي حاجه. او على الاقل دلوقت. لان انا كنت عارف بضـ.ـر.به فين بالضبط. هشام قدامه حوالي 3 سنين واكتر. على ما يفوق من اللي حصله. انا عملتله عاهات. في كل حته. وتمزق في الاربطه. ورجليه محروقه. وكـ.ـسرتله ضلعين. وكمان كـ.ـسرتله عضله الترقوه. وعنده نـ.ـز.يف في المخ. وهيزيد من الحاله النفسيه والاضطرابات اللي عنده.
ده غير الخــــوف والهلوسه اللي هيعانى منه. نور هشام ارتكب اكبر غلطه في حياته. لما افتكر انه بس يبصلك...
نور: بصت لمحمد. طيب. وافرض هشام فاق واتكلم.
محمد: وايه المشكله. انت شايفاني ضعيف. ولا عيلتك ضعيفه. ما شاء الله. احنا نسد عين الشمس. والبلد مش سايبه. لكن محمد عزيز. وآدm العدوي. وآل العدوي. والسيوفي. والصاوي. عندهم قانون لوحدهم. واللي يقرب من بنات العيله او اي ملكيه خاصه. يبقى هو الجاني على نفسه. وكتب نهايته بأيديه، وحـ.ـضـ.ـنها الله يسامحك خــــوفتيني عليكي على الفاضي. ينفع كده!
نور: محمد. مش قادره اطمن.
محمد: شاف خــــوف نور الحقيقي ومش عارف يطمنها ازاي. هو مش خايف. لكن خايف على نور.
محمد: عندي فكره.
نور: فكرة ايه.
محمد: بصي احنا نجيب اسم ابو هشام ده. ونقول لطارق عليه مع شويه المعلومـ.ـا.ت عن المـ.ـخـ.ـد.رات والكلام ده. وساعتها يقبض عليه وبكده تكونى انتي اطمنتي ايه رايك.
نور: يعني مش هيكون في خطر عليك.
محمد: لا خالص. خطر فين. هو ابو هشام ده يعرف حاجه. انا اساسا مش قلقان. بس انتي اللي قلقانه. والموضوع تافه. وممكن اصلا البنات دي تكون بتقول اى كلام وخلاص علشان يوصلولك الكلام وتعيشي في خــــوف. علشان الكـ.ـلـ.ـب ده اكيد كان معرفهم انه عايز يتقدmلك. غيره بنات وكده.
نور: لا ما ظنش، انا مبتعاملش مع البنات دى.
محمد: خلاص يبقى نشوف اسم ابو هشام ده.
نور: اسمه تـ.ـو.فيق.
سوزي: وبعدين يا تـ.ـو.فيق هتعمل ايه. وجت تقوم من حـ.ـضـ.ـنه.
تـ.ـو.فيق: خليكى في حـ.ـضـ.ـنى. انا بعت هشام ابني بره مصر. وهيتعالج. لكن الدكتور قال علاجه هياخد وقت كبير. بس لو اعرف. مين مش هرحمه
سوزي: رجعت في لحـ.ـضـ.ـنه من تانى. مش يمكن. يا حبيبي. اللي عملوا كده بلطجيه. وكان غرضهم. السرقه.
تـ.ـو.فيق: لا. يا سوزي. لا. انا في الاول قولت كده لما قالولى في المستشفى ان ابنك لقيناه وماكنش معاه اي ورقه او اثبات شخصيه. لكن واحنا بندور عليه. قبل ماعرف هو مختفى فين. رحنا على بيته اللي على الطريق الزراعي. وكانت عربيته موجوده وكل حاجه فيها يعني اللي سرق ده اكيد هيسـ.ـر.ق العربيه او كل حاجه موجوده في العربيه. مش الاوراق بس.
سوزي: بتفكير. طيب مش يمكن هشام ساب العربيه قدام البيت. وخرج والبلطجيه. دول طلعوا عليه وضـ.ـر.بوه
تـ.ـو.فيق: مش عارف يا سوزي. مش عارف انا دmاغي هتنفجر. ابني انا هشام تـ.ـو.فيق. يبقى بالمنظر ده انتي لو شوفتي شكله ما تعرفهوش. وكل اللي تعبني نوبه الخــــوف والهلع اللي هو فيها. اه يا ناري بس لما يفوق ويقولي مين اللي عمل فيه كده. ولو كانت بفعل فاعل. وديني ما هرحمه.
محمد: تـ.ـو.فيق ايه!
نور: ماعرفش. انا بسمع البنات. يقولو هشام تـ.ـو.فيق. وبس.
محمد: اممم. خلاص يبقى نشوف الاسم الثلاثي...
وطارق يظبط الدنيا. لكن مش عايزك تخافي من حاجه. اوكى يا روحي.
نور: استريحت شويه.
محمد: هااا استريحتي. حاسه انك احسن دلوقتى.
نور: اتنهدت. ايوه استريحت وان شاء الله خير.
محمد: ان شاء الله، باقولك ايه.
نور: نعم...
محمد: بما انك هنا في الشقه. تعالى افرجك على الشقه. وشوفي ايه الحاجات اللي انتي عايزه تغيريها. وبما انك جيتي. تبقى مصلحه.
نور: ضحكت. وقامت مع محمد. الل حاول ينسيها خــــوفها.
محمد: جواه مشاعر ل نور. وكمان نور في شقته و ماشيه جمبه ومعاه. ومن اوضه. ل اوضه. لكن حبس مشاعرو جواه. غـ.ـصـ.ـب عنه. لانه عاوزها كلها على بعضها. ونور اتفرجت على الشقه ونسيت حوار هشام ده. لان تركيزها كله. في اختيار الالوان والديكورات. وفتحه الانترنت. واختارو تصاميم. وهي في وادي ومحمد في وادي تاني خالص. وبدا ينهار مش قادر. وحاسس انه هيضعف. لانه مركز على شـ ـــفــايـــ ـف نور وهي بتتكلم.
وكمان عايزها تقــلـــع الحجاب. وحس انه ثانيه كمان هيقرب من نور. وقام مره واحده. احم باقولك ايه.
نور: نعم...
محمد: انتي كده اختارتى. كل حاجه.
نور: ايوه. وبجد حاجات تحفه. يا ريت تتنفذ بدرجه الكفاءه اللي موجوده في الصور. د
محمد: مغمض عينيه و عد من واحد لعشره. علشان شـ ـــفــايـــ ـف نور مجنناه. وكمان هي حلاله.
نور: مالك يا محمد؟
محمد: لا ابدا. بس صدقي نسيت. اتصل على آدm واقوله. انك موجوده معايا. اكيد لو عرف. هايتدايق.
نور: ياخبر صح. وكمان دلوقتي مفكرين. اني في الجامعه. دلوقت وبصت في الساعه ايه ده الساعه 5 اتاخرت جدا. كان زماني في البيت من بدري. وطلعت فونها. وشافت مريم اتصلت مرتين.
محمد: مـ.ـا.تقلقيش. طلع فونه. وقالها يلا تعالي ننزل علشان اوصلك. وهاقول ل آدm انك موجوده معايا. لكن مش في الشقه. علشان مايتدايقش، انتي عارفاه. مع انك مراتي لكن هيغير برده. انا هاقوله اني جبتك من الجامعه. وبوصلك في الطريق. وانتى اتصلى على مريم طمنيها اوكي.
نور: حاضر.
مالك: راح الشركه وسلم على جاسر. واخد ساره وخرجوا في الميعاد. وعزمها على الغدا. واخدها وقعدوا في المطعم.
وكانت ساره تعبانه شويه. لانها امبـ.ـارح طول الليل مانمتش. وكمان محتاره. لان سوزى الصبح طلبت منها. انها تغري جاسر باي طريقه. وتحاول تنجز في الموضوع. وكمان قالتلها. انها تمثل انها تعبانه قدام جاسر. وتعمل انها ميغمى عليها. ويشيلها وتبدا تغريه. وده ضايق ساره جدا. مهما كانت حجم الثروه. بس ساره شافت. إن امها مستعده ترخص بـ.ـنتها علشان الانتقام. وحاسه بصداع. وما فطرتش. وحست انها تايهه. ومحتاجه ل مالك. لكن هي قاعده قدام. مالك محرجه كانها اول مره تتكلم معاه.
مالك: ساره. انتي كويسه.
ساره: بتعب. واحراج ايوه انا كويسه. بس يعني محرجه علشان. اول مره نخرج مع بعض. وكده
مالك: لا انا عايزك تاخدي راحتك. وانا مش غريب يا ساره.
ساره: هزت راسها مع شبح ابتسامه. والغدا جه واتغدوا مع بعض.
مالك: بدا يتكلم. احم ت عـ.ـر.في يا ساره. بابا بيقولي انه. كل ما بيشوفك. يحس انك مالوفه بالنسباله.
ساره: كحت. وشرقت. ومالك خاف عليها. وجابلها الميه. بسرعه. اشربي. اشربي.
ساره: شربت. وبعد شويه، اسفه بس شرقت غـ.ـصـ.ـب عني.
مالك: بتتاسفي. على ايه. هي حاجه بايدك. المهم. انتي كويسه يا ساره.
ساره: الحمد لله.
مالك: قلبى كان هيقف. احم. طيب الحمد لله.
ساره: شافت انها فرصه مناسبه. تتكلم يمكن تعرف اي خيط يوصلها للطريق الغامض اللي هي فيه. احم قولي يا مالك.
مالك: اتفضلي...
ساره: انا ملاحظه كده ان باباك. هو اللي بيدير الشركه لوحده. وانت ساعات تروحله. وان الل بيزروه. كلهم صحابه. يعني ما لكوش قرايب.
مالك: ده انتي مركزه بقى مع بابا قوي...
ساره: اتـ.ـو.ترت. انا مركزه في شغلي وبس. لكن ده لفت نظري مش اكتر...
مالك: انا بهزر يا ساره. ويا ستي فعلا كلهم اصدقاؤه. عمو آدm. اخو ماما. و عمو طارق. وعمو اشرف. جوز عمتى هنا. وعمو حسام. دول كلهم اصدقاء بابا.
ساره: غريبه! يعني مالكش قرايب خالص.
مالك: لا كان لينا. جدي حسين الله يرحمه. واخوه جدي صلاح برده الله يرحمه. وجدو صلاح ده خلف ولد كان اسمه عاصم. بصي لو قولتلك عاصم ده كان شيطان. يبقى انا كده بظلم الشيطان.
ساره: اتدايقت جدا. من وصف مالك لابوها بالشيطان. وكانت عايزه تزعقله. واتخـ.ـنـ.ـقت لكن كتمت غـ.ـيظها. وكملت يااه. قد كده كان وحش.
مالك: وحش بس. انا سمعت عنه بلاوي الله يرحمه بقى. ما يجوزش عليه غير الرحمه.
ساره: بغـ.ـيظ مكبت. انت شوقتني بصراحه يا مالك. اعرف اللي اسمه عاصم ده عمل معاكم ايه.
مالك: ساره انا عازمك النهارده علشان حاجه مهمه.
وبعدين عاصم ده ماأذانيش معايا انا هو أذى جدي وبابا وعمتى. انا ماكنتش لسه اتولدت.
ساره: مش عايزه تكشف نفسها. لكن فوضلها بيزيد. ساره: احم. اوكي شكلك مش عايز تحكيلي ممكن انا ماكونش كاتمة اسرارك. خلاص براحتك. واسفه لتطفلى.
مالك: شايف ان ساره زعلت. انتى يا ساره مش كاتمة اسرارى. انا باحكيلك يومي بالتفصيل. وعموما يا ستي. حكايه عاصم الصاوي دي. مش سر ولا حاجه. لكن حكايه قديمه من 22 سنه. وخايف احكيهالك تخافي مني.
ساره: اخاف منك. ليه!
مالك: يعني لو قولتلك. مثلا ان عاصم. ده قـ.ـا.تل و كان هيبقى مغتصب. والحوارات دي ممكن تخافي.
ساره: اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب! اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب ازاي.
مالك: هههههه وهو قــ,تــل عادي كده. واغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب دي اللي صعبه بالنسبالك.
ساره: استغربت. لان سوزى وابتسام. مقالوش ليها حاجه عن الاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب ده، احم. لا بس انا استغربت مش اكتر. اكيد عمك ده كان كبير. يعني وانه يغتصب! هوكان سنه كبير ولا صغير يامالك!
مالك: بابا قالى انه كان عندو 37 سنه. بصي هي حكايه معقده. هقولك الل فهمته. يعني عاصم ده! كانت امه اسمها ابتسام. وابتسام دي اتجوزت جدي صلاح الله يرحمه. وبعدها كانت دايما تحاول توقعه مع جدي حسين الصاوي الله يرحمه. لا ن جدي حسين. كان غني ورجل اعمال. وصلاح كان شغال محاسب مع اخوه حسين. وهي عيزا الثروه. وابتسام بعدها خلفت عاصم. وربته وزرعت فيه الشر. ولما وصل 18 سنه. هي ما استحملتش انها تكون ما يكونش جوزها رجل اعمال. قــ,تــلت صلاح الصاوي. وبعدها بخطه خبيثه منها. بعتت عاصم ده. عند جدي حسين. علشان يتربى وسط بابا جاسر و عمتي هنا. وكبر فعلا معاهم. وجدي حسين عامله زي ابنه بالظبط وكان بيحبه جدا. وعاصم كبر وفهم كل حاجه في الشركه. وعرف كل اسرار حسين الصاوي. وجدى حسين من حبه لعاصم اشتري شقه فخمه جدا لعاصم. علشان يتجوز فيها والحد 37 سنه كان عايش معاهم. وبعد كدا. جدي حسين في واحد بيتصل عليه دايما. وبيهددوا. ان في مـ.ـخـ.ـد.رات و اطعمه فاسده هتتحط وسط الشحنات بتاعته. لو ما سمعش الكلام وكان المتصل ده بيغير صوته. وفضل يزاول جدي حوالي شهر. ولما جدى حسين حس بالخطر. وزع الورث بتاعه. بالنص. نصف لبابا ونص لعمتي هنا. جه عاصم. لما عرف بالورث قرب من عمتي هنا. وحاول ياخد منها معلومـ.ـا.ت. واوهمها بالحب. ومثل عليها انه هيتجوزها. وعمتي هنا صدقته. لانها كانت 20 سنه. وعاصم ده كان بيمثل الاخلاق والفضيله، وبعدها جدى حسين. حس ان الخطر بيزيد. واتفق مع الشرطه. وراقبوا الفيلا كويس والمتصل في يوم حدد ميعاد في مكان. يقابل جدي حسين. علشان يقوله على الطلبات. وعايزين منه ايه بالضبط. وبعدها حدد المكان والزمان. وعاصم عرف من هنا كل حاجه. وعاصم ده كان المتصل، ولم عرف من عمتي هنا. ان جدي حسين. متفق مع الشرطه. غير الميعاد وقبله قبلها بيوم وكان الصبح. مش بالليل. زي ما اتفق معاه. وجدي طبعا اكيد اتصـ.ـد.م لما شاف اللي بيهدد حياته ده. ابن اخوه وبيعتبرو ابنه الكبير. عاصم. ساوم جدي انه يمضي على كل الاملاك بتنازل. ولما جدي رفض قــ,تــلوا بحقنه سم ف رقبته...
ساره: طبعا بتسمع. ومصدومه ومش عارفه تصدق مين. ومذهوله. وحاسه انها ضايعه. وحست بدوخه.
مالك: وعاصم. بعد ماقــ,تــل جدى. بعد عن عمتي هنا. وقرب من بابا. وحاول يخليه يثق فيه.
علشان يمضيه، في الفتره دي كان عمي آدm اللي هو صاحب بابا حاليا واخو ماما كان رائد في الشرطه. وهو الل كان ماسك القضيه. وبدا يبحث في القضيه دي. ومسك اول خيط اللي هي عمته هنا. وحكيتله كل حاجه. وبعدها آدm. شك في عاصم على طول. في الوقت ده كان بابا اتعرف على ماما.
وكانت موجود عنده في المكتب في يوم. وجه اللواء طارق. صاحب بابا برده. وكانت رتبته رائد. وحظر بابا. من انه يمضي على اي حاجه تخص عاصم. واي ورقه. لكن بابا ما صدقش حاجه من الكلام ده، وان عاصم اخوه الكبير. ومش معقول يعمل كده، وبعدها بكام يوم، عاصم جاب ملف ل بابا وكان لسه هيمضي. ودخلت ماما وشافت بابا وعاصم. وبابا هو لسه كان هيمضي وعملت نفسها دايخه. وعاصم خرج يجيب لها ميا. وهي قامت وفتحت الاوراق. وبابا مصدقهاش وقالها مش هتلاقي حاجه. لكن اتصـ.ـد.م لما ماما جابتله الملف. وشاف اوراق التنازل. وعرف عاصم على حقيقته.
لكن بابا ما اتكلمش علشان كان خايف على عمته هنا. وغير كده هو كان بيحب عاصم. وبردو عمو آدm نبه عليه ان محدش يعرف عاصم انهم شاكين فيه. وفي الفتره دي عاصم كان مفكر وهو بيقــ,تــل حسين بالسم ما فيش دليل. لكن كان في واحد موجود وصوره فيديو. مع الاعتراف ان ابتسام امه قــ,تــلت اخو صلاح. ولما الراجـ.ـل اتصل على عاصم علشان يطلب منه فلوس قصاد الدليل. عاصم قــ,تــله و خـ.ـطـ.ـف ابنه ورماه بعد ما قــ,تــل ابوه. وبعدها ابنه حب ينتقم لكن فشل. وكان هيقــ,تــلوا الولد الصغير. ولما آدm عرف. قاله يسيب الولد. عاصم تخيلي الحـ.ـيو.ان قاله ايه...
ساره: مصدومه وعيونها مليانه بالدmـ.ـو.ع. لان نص ال بتسمعه عكس الل اتحكالها. لكن ردت بصعوبه. ا. ا. ايه.
مالك: قاله تسيبلي مراتك اسيب الولد ده. وعاصم اعترف للرائد آدm. بكل حاجه في التليفون. وكل حاجه عملها وانه كان هيخـ.ـطـ.ـف. ماما وكمان عمتي هنا علشان زي ما قلتلك وانت استغربتي. كان عايز يغتصبهم. وساعتها آدm ما استحملش. وعاصم كان هيقــ,تــل الولد خلاص. لو ادm مطلقتش مـ.ـر.اته. ولكن آدm اتصرف وبعت صاحبه انتي ما ت عـ.ـر.فيهوش. اسمه عمو بيتر صديق قديم ليه ولحد دلوقت. وجه انقذ الموقف. واخد الولد بس كان متكـ.ـسر و متعور واخدوه. على المستشفى. اما عاصم اخدوا على مخزن. وضـ.ـر.بوه وعـ.ـذ.بوه. وآدm. انتقم ل مـ.ـر.اته واخته وكمان مرات عمى طارق. وامي. وصفاله عين واحده. وبعدها اتعالج. واخدوا على السـ.ـجـ.ـن واعترف بكل جرايمه. واعترف على والدته. وكان معاه بـ.ـنت كده استغفر الله العظيم. ماشي معاها في الحـ.ـر.ام. واعترف عليها. عاصم اخد اعدام. وابتسام مؤبد والبـ.ـنت دي 15 سنه. وقالو ان ابتسام دي اتجننت.
وبكده يا ستي عيلتنا محدوده. جاسر الصاوي وهنا الصاوي. لكن اصل العيله من الصعيد لكن من بعيد.
هي دي كل الحكايه.
ساره: حست انها في دوامه. سمعت من سوزى. ومن مالك. وكل واحد يقول عكس التانى. لكن حقايق مالك فيهااسرار جديده. وعنيها مليانه بالدmـ.ـو.ع. و غـ.ـصـ.ـب عنها دmعه نزلت. لانها محتاره طيب الصح فين. والغلط فين. مين صح ومين غلط. اصدق مين. واكدب مين. الحقيقه فين. ماما حكيتلي نص. اللي مالك حكاه. ما حكتليش كل ده.
مالك: ساره، ساره. يا ساااره.
ساره: هم. ايوه. يا مالك. اسفه. مانتبهتش.
ما لك: لما شاف دmـ.ـو.عها. ادايق. انتي بتعيطي ليه.
ساره: مسحت دmـ.ـو.عها. لا ابدا اتأثرت شويه.
مالك: قلتلك بلاش. هي اصلا حكايه مش حلوه. وماضي مش حلو.
ساره: احم. طيب مراة عاصم دي كانت فين.
مالك: مـ.ـر.اته! هو انا قلتلك انه متجوز اصلا...
ساره: بلعت ريقها. ها. لا. ب. بس. يعني. يعني. قصدي. انك قولت عنده 37 سنه. وجدك اشترى ليه شقه. علشان يتجوز فيها. اكيد يعني كان متجوز. وممكن يكون خلف كمان.
مالك: لا. ابدا. ولا متجوز ولا مخلف. والحمد لله هو الشيطان ده لو كان اتجوز. اكيد كان هيخلف شيطان صغير. يلا اهو ريح واستريح...
ساره: غمضت عينيها. وحست انها تايهه بجد...
مالك: الله. ما لك يا ساره كده انتي هتقلقيني عليكي ليه!
ساره: مفيش يمالك صدقني. انا بس اتأثرت. ان يكون في ظلم كده. وان الفلوس دmرت العيله.
مالك: طبعا يا ساره. الفلوس. دي ساعات بتكون نقمه على صاحبها، ت عـ.ـر.في ان عاصم ده. هو اللي كان داير شركه جدي. وكان مرتبه عالى و كويس قوي، وبابا مكانش مهتم بالشركه، حياته كلها كانت سفار ي.
ساره: بدهشه. لكن. جواها سؤال محيرها. ازاي عاصم ماكانش متجوز. وقالت بحـ.ـز.ن. اعذرني لتطفلي يعني يا مالك. انت قولت. ان عاصم ده كان في ناس مشتركه معاه في الجريمه. اي اللي هما ابتسام والدته. وبـ.ـنت تانيه. مش يمكن دي تكون مـ.ـر.اته.
مالك: لا انا. وبابا وماما حكولي كل حاجه بعد محايلات طويله. وبالصدفه كمان. ما كانوش عايزين يحكولنا حاجه. والبـ.ـنت دي كانت سكرتيره بابا في الشركه. بعد ما استلم مكان جدي حسين. بعد مااتقــ,تــل. وسوزي دي كانت شيطان. مشيها مش بطال...
ساره: بصدmه. بصوت مسموع. سوزي.
مالك: ايوه كان اسمها سوزي. ودي اللي كانت بتقول ل عاصم على كل حاجه وكانت بـ.ـنت استغفر الله العظيم. مش كويسه جدا...
ساره: الدنيا لفت بيها. ومش عارفه تعمل ايه وقلبها بيقول. سوزي. سوزي امى. ومش مصدقه.
مالك: شاف. ساره عينيها بتغمض وبتفتح بتعب.
و دmـ.ـو.ع نازله. ساره. ساره مالك يا ساره.
وقام: بسرعه. وراح قاعد على ركبه قدامها. مالك يا ساره.
ساره: بصت ل مالك وغمضت عينيها. وراسها مالت على كتفه واغمى عليها.
مالك: ساااااره.
↚
عدي كده اسبوع على ابطالنا الحلوين
مصطفى: وعيلته. راحوا ل حسام واتفقوا على كتب الكتاب. ويوسف كتب كتابه على مريم. وكان يوم مميز بالنسبه ل يوسف. وهدى فرحت جدا وكانت دmـ.ـو.عها بتنزل من الفرحه. وكمان حسام ومريم عيطت كتير لانها كان نفسها اخوها يبقى موجود معاها. ولكن يوسف ما سبهاش غير لما ابتسمت. واخدها و فسحها. وكل يوم يخرجها قبل رمضان وحاول يعوضها عن كل حاجه، والعيله كلها فرحانين ل يوسف ومريم.
- اما مليكه مخـ.ـنـ.ـوقه. لأن ملك. بتحاول تقرب منها. وتقنعها انها تصلي. وان شهر رمضان. جاي عليها وانها ما ينفعش تصوم وهي مش بتصلي. وكمان لبسها مخالف للصيام. وكلمتها كتير عن الحجاب. ولكن مليكه عنيده جدا. وبتقول ل ملك. حاضر ونعم وماشي. وما بتعملش غير اللي في دmاغها. هي شايفه انها صح. وان العيله كلها ضدها. لانهم دايما بينصحوها. وهي شايفاه انتقاد.
-وكمان. جاسر. بيحاول يقرب من ماليكه. لكن طبعها ما بتغيروش.
- اما مالك. كان هيمـ.ـو.ت. لما ساره اغمي عليها وشالها. واخدها بسرعه على فيلتهم. و فوقوها. وفاقت وهي في فيلا الصاوي لاول مره. وكمان لما شافت خــــوف ملك عليها. وانها عمرها ماشافت الخــــوف ده من سوزي امها.
-وملك قربت منها وحـ.ـضـ.ـنتها. واهتمت بيها وصممت انها تقعد معاهم للعشا. وجاسر كمان اطمن عليها وشافت خــــوف جاسر. وملك.
-ومالك. اللي كان هيتجنن عليها. وكان عايز يجيبلها دكتور في البيت. وبعدها ساره نزلت وشافت الفيلا هاديه وجميله. وكمان صور قرآنيه متعلقه على حيطان الفيلا. وهي في شقتهم مافيش. غير صوره واحده بس في اوضتها. وهي اللي جايباها. وكمان سمعت صوت قرآن. جاي من اوضه ملك. وانها عمرها ما شافت سوزي مشغله قرآن أبدا.
- وملك جابت ل ساره اسدال صلاه. علشان تصلي معاها المغرب. وشافت. انها مفتقده جو العيله.
- وحاول تفكر بهدوء. وتشوف هتعمل ايه؟ ويا ترى تكلم سوزي وتسالها! وتقولها على اللي ما لك قالوا! والحقيقه ايه بالظبط! ولا تعمل ايه؟
وبعد مـ.ـا.تعشت معاهم. شافت أنهم كانو مبسوطين بيها اوى. وشافت الحب الكبير بين جاسر. وملك. - اخيرا مالك وصلها. وشرح ل سوزان. ان ساره اغمي عليها. وكانت تعبانه جدا. وسابهم و استاذن ومشي.
- ساره: شافت سوزي. ما قلقتش عليها ولا حاجه. وكمان ابتسام. ومحدش سألها. ايه الل حصل معاكى. ولا ايه الل تعبك، اهم حاجه عندهم سألوها. عملتي ايه مع جاسر. اغرتيه ولا لأ.
-وقررت ما تقولش ليهم حاجه. وانها مسيرها تعرف الحقيقه. وطول الاسبوع ده قاعده تفكر. كتير. ومش عارفه توصل لقرار ظ لكن كل اللي هي عارفاه انها حبت مالك وجدا كمان.
- اما رودي. اخدت. رقم فارس من رينو. وكل شويه تبعت ايموشنات. على الواتساب. وايموشنات. تضحك. وقالتله يا فارس انا رودي. وفارس ضحك على جنونها. وكل يوم تبعتله ايموشن. وبوست ضحك. الصبح وقبل مـ.ـا.تنام.
وفارس اتعود على كده. واول مايصحى من النوم. يمسك فونه. علشان يشوف المـ.ـجـ.ـنو.نه رودي بعتت ايه. و قبل ما ينام كمان. وكانت كل كلامها بيضحك فارس. وتصرفاتها كانت غريبه جدا. لكن فارس مش عارف ليه. هو بيعتبرها طفله صغيره. لكن محيره عقله وتفكيره.
- زين. ب يوصل ريتال الجامعه. ويرجعها البيت وقت ما يكون فاضي. علشان بيروح شركه آدm. وقرب من ريتال اكتر. واكتشف في ريتال انها بتغير عليه جدا. لماشافت بـ.ـنت واقفه معاه في الجامعه. وكانت بتساله سؤال في المنهج. علشان كلهم عارفين ان زين. ماشاء الله ذكي جدا. والبـ.ـنت شكرته وسلمت عليه بايديها. ولما ريتال شافت كده فضلت تعيط كتير. وزعقت ل زين اللي اول مره يشوف روتي متعصبه. وصوتها عالي وقالتله انها هتضـ.ـر.ب البـ.ـنت دي. وكان زين مبسوط قوي. ان ريتال اخيرا نطقت. وعاشوا الاسبوع ده في مشاكسات مع بعض...
-اما مراد. يوميا يوصل فريحه. وقرب منها جدا لانها خلاص مـ.ـر.اته. واسبوع و هيرجع الكليه. ومش هيشوفها خلال شهر. ويوميا لازم يبـ.ـو.سها.
- وفريحه: محرجه جدا من جراءة مراد. وانه كل يوم يبـ.ـو.سها. ولكن واحده واحده فريحه حبة طريقه مراد الجديده. وكمان اكتشفت ان مراد حنين معاها جدا. وعاشوا الاسبوع ده في حب وغرام وكمان ضحك.
- محمد: عايش حب وغرام وهيام. مع نورو. ولكن حارم نفسه. ومش عايز يقرب من نور. رغم انها مـ.ـر.اته. لكن حاسس لو لمس بس شـ ـــفــايـــ ـف نور. هينهار وهيتجرأ اكثر من كده.
- ونور: في الاسبوع ده. قربت من محمد. وكل يوم تكلمه في الفون وتنام على صوته كالعاده. واليوم اللي يبقى فيه نبطشيه تسهر معاه على الفون. ويقضوا مع بعض اجمل وقت. وكمان بينفذ طلبات نور قبل رمضان. وعمللها الديكورات اللي هي طلبتها بالضبط. وكمان محمد عمللها مفاجاه. عمل صوره كبيره جدا في اوضه النوم. والصوره دي اخده عرض الحيطه كلها. وفيها صور كتير جدا ل نور. من يوم. مـ.ـا.تولدت. لسن 21. مراحل عمرها. والحيطه شكلها يخـ.ـطـ.ـف القلب. ونور ما تعرفش ولسه ما شفتهاش. و هتشوفها ليله فرحهم.
- اما رينو: عايشه فتره فراق. والحـ.ـز.ن سيطر عليها لكن جواها بس. ومش عايزه حد يلاحظ حـ.ـز.نها، حـ.ـز.نها يبقى في قلبها وفي اوضتها وبس، لكن قدامهم بتمثل انها اسعد بـ.ـنت في العالم. وده صعب جدا انك تعيشي في دور مش دورك وانك تعيشي مضطره ترسمي الضحكه. وقلبك مجروح وبينزف.
( انا من رأيي. ان رينو مجروحه اكتر من فهد. لان فهد لو مخـ.ـنـ.ـوق بيخرج خـ.ـنـ.ـقته في اي حاجه قدامه. لكن رينو على عكسه. حابسه. جـ.ـر.حها جواها. كفايه التنهيده اللي بتطلع من قلبها. وقت و.جـ.ـعها. )
- المهم رينو عايشه في صراع. وقبل رمضان بيوم طبعا زي ما احنا عارفين. ان الشباب هيكونو موجودين. عند آدm. وبيعلقوا الزينه. وفوانيس رمضان.
- عند آدm: كان فهد موجود معاهم. ونور نزلت تعلق الزينه مع محمد. وكمان فريحه كانت موجوده مع مرادها. بتعلق الزينه والضحكه على وشهم.
وريتال مع خطيبها زين. ومريم مع يوسف بتعلق الزينه معاه وكان بيغازلها.
- وكلهم مبسوطين. لكن رينو اعتذرت بحجة انها وراها امتحان مهم. ولازم تراجع. وكانت بتراقب الكل من التراس. وشايفه الكل مبسوط وعينيها على فهد. اللي كان بينتقم في الشغل اللي عليه من تعليق الزينه. وكان ساكت خالص وحاطط السماعات في ودانه بحجه انه يسمع ميوزك. وسيبهم براحتهم ولابس النضاره. ورينو عينيها عليه. وافتكرت غيرته عليها. ونادر. والدكتور وغيرو. وغيرو.
واسلوبه العصبي معاها. وكان كل ده حب. وعرفت من فارس ان فهد بيحبها. وهو كمان اعترف بحبه ليها. ورينو. بجد تعبانه لكن حاولت على قد ما تقدر. تقنع نفسها انها لسه صغيره 17 سنه تانيه ثانوي. وان الحب لسه بدري عليها. وانها وارثه ذكاء آدm. ولازم تذاكر وتعوض فشلها في الحب. بانها تنجح في تعليمها. لان ده مستقبلها وأن. فهد رسم حبه ليها ومسحه بايده وايديها. وهي هترسم مستقبلها. لكن هترسمه صح. وقررت انها تركز اكتر. لان امتحانات اخر السنه قربت. وانها تركز في السنه اللي جايه. علشان دي هتكون الفيصل في رسم طريقها. واتنهدت. وعينيها على فهد. اللي موجود في الجنينه مع العيله. ولكن لوحده.
- اما فهد: طول الاسبوع يفكر. في رينو وانها وحشاه قوي. وكمان نفسه يسمع صوتها. نفسه يكلمها. نفسه يشوفها لدرجة انه بيروح يراقبها. من بعيد. وهي في المدرسه. ويستناها في ميعاد خروجها. ويوقف بعيد ويشوف اجمل وش هو بيعشقه.
- لدرجة ان رينو اتخيلت بفهد وحست أنه موجود، وبصت حواليها. لكن مالقيتوش. لان فهد كان واقف وكانت وحشاه قوي. وقرب عليها وحس ان رينو هتشوفه. وهو بسرعه استخبى وما شافتوش. وكل يوم على كده. يروح عند مدرستها و يراقبها من بعيد. لان ده الوقت الوحيد اللي يقدر يشوفها فيه كويس. وبعدها يروح لافكاره. وصورها وفيديوهاتها. وكان بيعد الايام لليوم اللي. هيكون موجود فيه عند آدm. علشان يشوفها. وهما بيعلقوا زينه رمضان.
- فهد: دلوقتي في الجنينه ومش عايز يتكلم مع حد. شايف كل حبيب مع حبيبه. حتى فارس اخوه كل شويه يشوفه يفتح الفون على صوت الرسايل ويضحك. وبعدها يهز راسه وهو بيضحك ويرجع لشغله من تاني. شايف جنون حب فريحه ل مراد وضحكهم الا على وشهم على طول. شايف الرومانسيه اللي بين محمد ونور، شايف هدوء الحب اللي بين يوسف ومريم، وشايف مزاوله الحب مع زين وريتال، وبعدها بص على مالك اللي بيتكلم في التليفون وبيضحك، ولكن هو عارف ماليكه دايما قاعده ساكته.
-وبعدها شاف فراق الحب بين الفهد. ولارين. وسابهم يعيشو الحب. وهو يشتغل بعيد عنهم ومستني رينو تنزل علشان يشوفها وكان منتظرها بس لسه ما نزلتش. وهو بيفكر شافها. واقفه في التراس من بعيد. وعينيها عليه. هنا قلبه دق. وكان لابس النضاره. وحاول يملى عينيه منها. وشايف ان رينو زعلانه ودبلانه. وانها واقفه ومربعه ايديها وسانده راسها على عمود التراس. وسرحانه وعينيها عليه بس سرحانه. وبتفكر، ياترى بتفكري فيا يا رينو! قصدي يا انسه لارين. وعيونه كانت عليها من تحت النضاره. ورقابها وهي متحركتش. فضلت واقفه لانها ما تعرفش ان فهد شافها. لانها لوحست أنه شايفها. كانت دخلت جوه. وفهد كان نفسه يطلعلها. ويقولها تنزل وتفرح معاهم. لانه متعود انها تعمل دوشه في اي مكان. وهزارها اللي بيحبه. انزلي يا لارين انزلي. تعالى. لكن للاسف لارين اتحركت. ودخلت جوه وما طلعتش تاني. وفهد قــلـــع النضاره. وعينيه اتعلقت على بلكونتها. لكن مفيش امل. ورجعو. لذكرياتهم من تاني واليوم كان طويل عليهم. لان بعد ما خلصوا. آدm د.بـ.ـح عجلين. علشان يوزع على الغلابه. زي ما خالد الله يرحمه كان بيعمل. وكانت في طقوس وان مريم لازم تسمع النقشبندي واغانى رمضان. وكانت مريم مع سعاد جوه والبنات. بيجهزو شنط رمضان علشان. مراد وزين يوزعوهم. وآدm وكل اللي في البيت. ومريم كل سنه مع رؤيه الهلال. دmـ.ـو.عها تنزل لان رمضان ليه شعور مميز. وفرحه في القلب مميزه.
- وادm اخيرا خلص. والشباب كلهم خلصوا. وآدm كان عازمهم كلهم يتغدوا عنده. بما انهم موجودين. وكان يوم جميل. لكن رينو قالت لمامتها انها هتاكل وهي بتذاكر. وكانت بتكلم مريم والضحكه على وشها. ومريم. قالتلهم ان رينو هتذاكر وتتغدى في اوضتها. وفهد سمع طبعا. وقلبه و.جـ.ـعه وادايق. وقام من على الاكل. لكن بطريقه لطيفه. علشان محدش يلاحظ حاجه. واليوم عدي عليهم. والمغرب اذن. وبدأت اغاني رمضان. في كل بيت. وفرحه الأولاد في الشوارع، بعد رؤية الهلال. ونورو الزينه والفوانيس. ف الفيلا. وكل بيت...
وآدm مش ملاحق يرد على كميه التليفونات من الاحباب والاصحاب.
- وبيتر. اول واحد كلمه. وقاله كل سنه وانت طيب. رمضان كريم. و كمان مـ.ـر.اته انجي. كلمت مريم. وقالتلها كل سنه وهي طيبه. زي كل سنه وتكلموا كتير. وبعد كده. كل اخ اتصل على اخته. وطارق كلم آدm. وآدm كلم مصطفى. والكل كان بيهني التاني بالمناسبه اللي ما فيش مناسبه تعادلها في الكون كله. والفرحه كانت على وش كل الاحباب. وكل حبيب بعد رؤيه الهلال طلع لحبيبته الهديه اللي جابها ليها.
- يوسف: جاب فانوس ل مريم مكتوب عليه. رمضان احلى. مع مريم. وفرحت جدا. وكل ده عند آدm
- وزين: طلع بسرعه فوق. وجاب فانوس ريتال. ومكتوب عليه. رمضان احلى مع زين. وريتال.
- مالك: طبعا صور فانوس ساره. وبعته ليها على الواتس. وقال لها كل سنه وانتي طيبه. و ساره شافت الصوره على الواتس وفرحت. لانها اول مره حد يجبلها فانوس. ومالك قالها انه هيقدmلها الفانوس. بعد بكره في الشركه. وقالتلو. كل سنه وانت طيب يا مالك...
-وفارس كان فاتح واتس. وواقف بيضحك. لان رودي طلبت من فارس. أنه يجبلها فانوس رمضان. ويكون مكتوب عليه رمضان احلى مع رودي وبس. وضحك على طفولتها المـ.ـجـ.ـنو.نه. وببيفكر انه يجيبلها فانوس. وقالها كل سنه وانتي طيبه يا رودي.
- اما مراد: جاب ل فريحه فانوس صغير جدا ميداليه. وقالها حطي فيه المفاتيح، وفريحه اتغاظت جدا. والكل ضحك عليهم. وفريحه اديقت اكتر، ومراد. لما شافها مدايقه. اخدها على اوضته. فوق. وقدmلها. فانوس رمضان. وكان جميل جدآ. وكان صورتهم الاتنين على الفانوس. و مكتوب عليه رمضان احلى. مع مراد وبس.
وفريحه ضحكت. وفرحت ومراد قالها. كل سنه وانتي معايا. وطبعا اتجرأ. وقرب منها وباسها برقه وحب.
- اما محمد. قدm هديته المميزه. ل نور. وكان جايبلها فانوس جميل جدا. وكاتب عليه. نور. وبس وجبلها عروسه جميله. وشايف ان العروسه. بتشبه نور كتير. ونور كانت مبسوطه اوى. وقالتله كل سنه وانت معايا.
- اما فهد: طبعا جاب فانوس ل رينو. لكن مش عارف يقدmوا. ازاي وبيفكر. وراح واتكلم مع نور وقالها تقدm الفانوس ده ل رينو. لكن على اساس انتي الل جايباه. ونور استغربت. وبعدها فهمت. وقالها لو مش هتعملي كده بلاش.
- نور فهمت. ان فهد بيحب رينو. لكن رينو مش موجوده. وهو عايز يقدmلها الفانوس. وقالت لا خلاص هطلع دلوقتي اقدmهولها. وفهد. أكد عليها ان رينو متعرفش. وفعلا طلعت ودخلت على رينو اللي كانت بتذاكر. او بتمثل انها بتذاكر. ونور سلمت عليها وقالتلها كل سنه وانتي طيبه. وقالتلها. ان محمد. جابلك الفانوس ده. ورينو فرحت ومسكت الفانوس بحب. لكن شمت البرفان اللي جاي من الفانوس. وقالت جواها ده برفان فهد. وحاسه انه من فهد. وكان الفانوس جميل جدا ومكتوب عليه. كل عام وانتي بخير يا صغيرتي. واحساس كبير جواها ان الفانوس ده فعلا من فهد. هو كل سنه يجيبلها عروسه. لكن مجابش السنه دي. لكن ده فانوس. واحتارت. يا ترى فهد. ولا ابيه محمد.
- نور: بمكر. قالتلها المفروض تنزلي. الكل بيبـ.ـارك لبعض وبيهني بالمناسبه الجميله دي. وعلى فكره محمد زعلان منك علشان ماشافكيش من الصبح. على الاقل انزلي اشكريه.
- رينو. هزت راسها وقالتلها حاضر هلبس الحجاب وانزل. وكمان عايزه اسلم على بابي ومامي...
نور: قالتلها. انتى هتقعدى يجي ساعه علشان تلمي شعرك ده. ولسه الحجاب. رينو لا هلم شعرى بسرعه. وهنزل، ونور. قالتلها طيب انا هسبقك...
ونور نزلت بسرعه. علشان تفهم محمد. وقالتله.
ومحمد ابتسم. وبص على فهد. وبكده محمد فهم تغيير فهد ورينو...
- ونور. راحت لفهد وقالتله انها قدmتلها الهديه. ولكن ماقولتش انك انت اللي جبتها اطمن...
فهد: هز راسه متشكر يا نور.
نور: على فكره هي نازله...
فهد: قلبه دق. وحاسس ان الدm بدأ يمشي ف عروقه من تاني. والكل ب يسلم على بعض. لكن فهد. عينه على السلم مستني معشوقته الصغيره.
لحد ما اخيرا لمح. طيف لارين وهي بتظهر، وبدات تنزل على السلم. وكل خطوه بتزيد من دقات قلب الفهد، ولارين كانت بتدور على فهد وهي نازله. ونزلت وريتال ومريم قابلوها وسلمت عليهم. وقالوا لبعض كل سنه وانت طيبه. وبعدها سلمت على فريحه ومليكه. وكمان اخواتها. وسلمت على مالك ويوسف. وسلمت على محمد وشكرته على الهديه. ومحمد هز راسه ليها. وسلمت على مريم اللي حـ.ـضـ.ـنتها بحب. وفهد قلبه بيدق. وكمان رينو. وسلمت على آدm. وزين. وكل الموجودين. وفهد كان واقف جمب نور. الل رينو سلمت عليها تاني وخلاص. ما فاضلش غير. الفهد.
- رينو: وقفت قدامه ودقات قلبها بتزيد. رينو: احم كل سنه وانت طيب يا فهد. رمضان كريم.
فهد: مش مصدق انه سمع اسمه. وقلبه هيطلع من مكانه.
ولكن بغباء منه قالها. وحضرتك طيبه يا، انسه لارين...
-هنا رينو بلعت ريقها بتعب. لان فهد كده عاملها في حدود القرابه وبس. ايوه فهد بيحبها. وجبلها الهديه. ومنتظر يشوفها بلهفه. لكن هو مش بالضعف ده. انه ينسى الاهانه بسهوله. ومن غباءه اتحرك ومشي من قدامها. لكن مشي علشان ما يضعفش وهي شافت انه مشي علشان يبعد عنها.
ورينو عيونها اتملت بالدmـ.ـو.ع. لكن الفرحه اللي حواليها و اخواتها. وآدm قرب منها تاني وحـ.ـضـ.ـنها. كل سنه وانتي طيبه يا نوتيلتي، رينو ابتسمت وانت طيب يا اجمل واحن بابي في الدنيا، وآدm جابلها. فانوس زى كل سنه وقدmوهولها. وكمان نور. وفرحو. با ابوهم الحنين. والحبيب. والصديق. والاخ الكبير.
- وكده خلاص العشا هتاذن. والكل جهز من الشباب علشان آدm هياخدهم ويروحو يصلو التراويح في المسجد. اللي مريم اتبرعت بيه صدقه جاريه. على روح خالد ونهاد وباباها ومامتها، لان دي كانت امنية مريم من زمان. وكل سنه آدm بياخد الشباب ويروح يصلي التراويح في المسجد ده. اول يوم من رؤيه الهلال. وكمان مصطفى وطارق وجاسر واشرف وحسام اتجمعوا هناك. وبداو. وصلوا التراويح. وكل واحد في السجود بدا يدعي ويتمنى. وكان امنيه فهد انه يحاول ينساها. وكل واحد اتمنى ان ربنا يجمعه مع حبيبه في الحلال. وكانت امنيه. آدm. ان ربنا يديم مريم في حياته. واولاده ويحفظهم من كل شر. ويتقبل صيامه. وكل واحد دعا واتمنى.
-اما عند مريم: كلهم اتوضو وصلو جماعه في البيت. ومريم اللي يصلي بيهم العشاء والتراويح. وكل واحده دعت من قلبها اللي يحفظ لها جوزها. وخطيبها. ورينو. اتمنت انها تتخطي مرحله حب فهد. وتركز في دراستها، ومريم اتمنت ودعت ان ربنا يحفظلها. آدامها. ومراد يحفظه من كل شر في المهمـ.ـا.ت. وكمان زين وتفرح ب نور. ويريح قلب رينو. ويتقبل صيامها. ودعت كتير بدmـ.ـو.ع، وكانوا كلهم فرحانين بشهر الخير. وصلاه التراويح خلصت في المسجد. والكل بيسلم على بعض. وكل واحد روح على بيته وهما مروحين شافو الشوارع والزينه وفوانيس رمضان واغاني رمضان مسمعه في كل بيت وحاره وشارع...
- آدm: اخذ الشباب كلها ورجع على البيت. علشان كل واحد ياخد خطيبته. ومـ.ـر.اته. يوصلها ورجعو على البيت. ودخلو وكانوا البنات خلصوا صلاه. ونور وفريحه ورينو والبنات. سلموا على آدm اول ما دخل البيت. وقعدو شويه. واول واحد قامو واستأذن فهد. لانه عايز يروح البيت عندهم. ويسلم على. رنا لانه متأكد انها بتعيط. علشان فهد مش هيتسحر معاها النهارده. وفعلا سلم على كل الموجودين ومشي. ومابصش على رينو وخرج. لكن كان بيلعن نفسه. وانه ليه ما سلمش عليها. لانه حاسس انها زعلت منه تاني.
- وبدؤا: الشباب يمشوا.
-يوسف اخد مريم علشان يوصلها. وسلم على حسام وهدي.
- وزين: اخد ريتال يوصلها. وادm برده حظر زين. ان ريتال امانه. وكمان احنا في شهر كريم. وفعلا زين وصلها باحترام. وسلم على اشرف وهنا. ومصطفى وشرين.
-ومراد: اخد فريحه يوصلها قبل ما آدm يحظرو. واخدها وجري. ووصلها فعلا باحترام. وسلم على طارق ورنا. وكمان. كان فهد هناك. وقام علشان يمشي مع مراد. ورنا كانت زعلانه. لكن فهد قالها مش هينفع. وانه هيتسحر في شقته ومشي مع مراد اللي اتحجج بيه اول مشافه.
-مالك: اخد مليكه وسلم عليهم ووصل مليكه للبيت. وبتفكير. اتصل على ساره وقالها انه هيجيلها. ويسلم عليها عند البيت. ويقدmلها الفانوس لانه مش هيصبر لبعد بكره. وساره فرحت بخــــوف. وقالتله انها هتنزله على اول الشارع. لانه ماينفعش يجي البيت. لان في الحقيقه ساره خايفه جواها من سوزي، ووافق وراح ل ساره ونزلت وركبت جمبه في العربيه. وقدmلها الفانوس وكانت مبسوطه لكن مش قوي. لان سوزي لو عرفت هتدايق. ومالك حكى ل ساره عن اليوم كله. وعن العادات والتقاليد. وفوانيس رمضان اللي علقوها وكل حاجه عملوها في الفيلا عند آدm. وصلاه التراويح. والكل يسلم على بعض. مالك بيحكي. وساره مستغربه سوزي، ليه ما بتعملش كدا! ومبتحتفلش ب رمضان، سوزي اصلا ما بتصومش بحجة انها بتتعب من الصيام. ساره بتحاول توضح لنفسها الرؤيه. وكمان اول مره تحس ب شهر رمضان. لان. جاسر وملك. اتصلوا عليها وكلموها وقالولها كل سنه وهي طيبه. وكمان مالك جابلها فانوس جميل. مكتوب عليه رمضان احلى مع ساره.
- وكمان: استغربت ان سوزي وابتسام. ما قالوش لبعض ولا ليها كل سنه وانتي طيبه. حتى ابتسام وسوزي معلقوش زينه. ولا اهتمو. معقول!
- ومالك: كلمها تاني. وقالها انها ديما بتسرح كتير. وهي معاه. قالتله لا هي بس بتتخيل اليوم ولو كانت موجوده معاهم كانت هتبقي مبسوطه.
- مالك: حاسس انه لازم يتجرأ وقالها ان شاء الله. السنه اللي جايه. تكوني معانا واحنا بنحتفل. احم بالمناسبه يا ساره كنت عايز اقولك على حاجه.
ساره: خير يا مالك.
مالك: انا بحبك.
ساره: ، وقلبها دق.
- محمد: قعد مع آدm. ومريم ونور ورينو. ويضحكوا كتير مع بعض. وقام واستأذن
علشان يروح. وانه هيقعد عند مصطفى وشرين. لان مصطفى مانع. محمد انه يتسحر لوحده. وان طول شهر رمضان لازم يقضيه معاهم. ومحمد اتفق مع نور انها تكلموا بعد ما تقرآ ورد القرأن. علشان يطمن عليها. واستاذنهم. ونور خرجت معاه لحد باب الفيلا. وسلم عليها وباس على ايديها، كل سنه وانتي معايا يا نوري.
نور: وانت معايا يا محمد.
محمد: مشي ونور دخلت مبسوطه. واستاذنتهم وطلعت على اوضتها. علشان تقرا في القران. وتذاكر شويه. وبعدها تكلم محمد. علشان تنام لانهم هيصحو بدري علشان يتسحره...
- ورينو: استاذنتهم علشان تطلع تقرأ قرآن. وتذاكر وتنام.
- وآدm: قالها يا ريت ما تتعبوش وهو بيصحيها لسحور. زي كل سنه. وضحكوا.
وطلعت تكمل احـ.ـز.نها مع نفسها. ومسكت الفانوس وقالت كل سنه وانت طيب يا فهد. لان رينو عارفه ان ده هديه من فهد. وفتحت المصحف و بتقرا فيه علشان ترتاح شويه.
- زين: رجع. وبعده بشويه. مراد رجع. ومريم نبهت عليهم. انهم يقرأو. في القرآن. قبل ما يناموا. وطلعوا على اوضهم.
-ومريم. وآدm في الليفنج. وهيطلعو. اوضتهم. ولكن آدm. دخل المطبخ. ل داداه. سعاد. وسلم عليها وقال للبنات كل سنه وانتم طيبين. رمضان كريم. وقدm ظرف لكل واحده فيهم. وقاللهم. ان دي اول سنه. وان ده اول رمضان ليهم معاهم. ودي ان شاء الله هتكون عاده كل سنه. وكمان لبس العيد انتو واولادكو. عندي أنا، وسعاد والبنات دعوه ل آدm ومريم. بطوله العمر وان ربنا يزيدهم من فضله.
- ومريم: قلبها فرح جدا باللي عمله آدm. واخد اميرته وطلعوا على فوق. واول ماقفل الباب. مريم رايحه على الحمام. آدm راح عليها. وشالها وحـ.ـضـ.ـنها. كل سنه وانتي. في دmي. وقلبي وروحي. وعقلي. وحياتي.
مريم: حـ.ـضـ.ـنته بحب. وهو شايلها. كل سنه وانت جمبي ومعايا. كل سنه وانت نبضي يا آدm.
آدm: باسها من خدها. وكشر عينيه ليها. كنتي مفكره اني ناسيكي.
مريم: بصراحه. انا استغربت انك سلمت على كل الموجودين. وانا لأ.
آدm: وانتي اي حد. علشان اسلم عليكي كده. انتي روحي. انتي عشق ال آدm. وباسها تاني ونزلها. وراح فتح الدولاب وطلع علبه ليها وفتحها. وطلع منها. فانوس جميل. ومكتوب عليه كل سنه وانتي عشقي.
مريم: ابتسمت بسعاده. حبيبي انت لسه برده مصمم. انك كل سنه تجيبلي فانوس.
آدm: وكل يوم لو عايزه.
مريم: حـ.ـضـ.ـنته بحبك يا آدm ربنا يديمك في حياتنا آدm: ويديمك في قلبي. رمضان كريم ياروحي
مريم: الله أكرم. ياحبيبى.
( طبعاً. طارق. وجاسر. وأشرف. وحسام. كل واحد جاب فانوس. ل حبيبته. وكانو مبسوطين)
- كده: كل واحد روح بيته. وكل واحد سلم على حبيبه. وصاحبه وجاره. وكل واحد فتح المصحف وقرآ فيه. وكل واحد كلم حبيبته واطمن عليها. وكل واحد اتصل على مـ.ـر.اته. اللي كاتب كتابه عليها وكلمها واطمن عليها. وكل واحد ظبط المنبه على ميعاد السحور. وفيهم الل اخد حبيبه في حـ.ـضـ.ـنه ونام.
الساعه 1 صباحاً. عند طارق...
طارق ورنا. صلو ركعتين قيام الليل، وبعدها نامو.
- والكل نايم، ولسه حوالي ساعه على السحور. وباب الفيلا اتفتح. وكان فهد اللي كان قاعد في شقته. وكان زعلان لما شاف. دmـ.ـو.ع امه. وفكر انه. مايكـ.ـسرش فرحتها في الشهر الكريم.
وقرر انه يشتري سحور. وراح عندهم. وفتح الباب وهو مفكر ان كلهم نايمين. لكن دخل وكان فارس صاحي وخرج يشوف مين اللي فتح الباب.
فارس: مين.
فهد: انا. انا يا فارس.
فارس: اهلا يا فهد. وايه الشنط دي.
فهد: ده. سحور.
فارس: طيب تمام. وحلو قوي انك هتتسحر معانا.
فهد: ايوه. امسك بقى دخل الحاجات دي في المطبخ. وانا هادخل اغير واجيلك علشان نجهز السحور انا وانت. اشطا
فارس: ابتسم اشطا.
وفهد. ماشي بيقــلـــع التيشرت وهو داخل على أوضته.
فارس: انت مش هتبطل العاده دي بقى!
( أنه بيقــلـــع التيشرت وهو داخل ع الاوضه. او الحمام. )
فهد: بصله. لأ. ودخل.
فارس: ابتسم لان فهد هيتسحر معاهم. لان رنا عيطت كتير.
فهد: غير وخرج وجهز السحور هو وفارس. وجهزو السفره. وكله تمام.
فهد: راح خبط على اوضه طارق ورنا. علشان. يصحيهم. وكمان عايز يصالح رنا. وخبط تاني. ورنا قامت و فتحت. وشافت فهد و كانت عينيها مقفوله مش قوي. ولكن لما شافت فهد ماكنتش مصدقه نفسها.
فهد: ابتسم. رمضان كريم يام فهد.
رنا: مش مصدقه. وضحكت. وضمت. فهد الله اكرم يا حبيبي. الله اكرم.
فهد: ضمها بحب و باس ايديها. وجبينها. حبيبتي ما تزعليش مني...
رنا: انا عمري ما ازعل منك يا عمري.
فهد: طيب يلا بقى. صحي طارق علشان السحور جهز، وانا هصحي فريحه. المتعبه.
رنا: ضحكت. بفرحه. حاضر. حاضر يا فهد. ودخلت. بسرعه. تصحى طارق.
- وفهد: راح يخبط على فريحه.
رنا: طارق قوم، قوم يا طارق. طاااااق طاااااااااااارق
طارق: قام مفزوع. ايه. ايه. ايه في ايه. الفجر إذن ولا ايه. لاااااا انا كده هعطش لا.
رنا: اوف. يا راجـ.ـل فوق كده.
طارق: ايه يا رنا حاسه بحاجه يا حبيبتي.
رنا: طارق. قوم فهد ابنك جه بره. وهيتسحر معانا.
طارق: بيتاوب. لا والله يعني الفجر ما اذنش الحمد لله هاشرب.
رنا: بغـ.ـيظ. قوم يا طاااااارق قوم. باقولك فهد جه بره.
طارق: فاق. وبفرحه. ايه انتي بتتكلمي جد. و قام من مكانه. وخرج. وكان فهد صحا فريحه اللي فحـ.ـضـ.ـن اخوها و نايمه على صدره وفرحانه وكمان بتنام وهي واقفه.
فهد: ابتسم يلا يا كسلانه علشان تتسحري. واخدها على الحمام الخارجي. وغسلها وشها بالميه. وحاول يخليها تفوق. وفاقت. وطارق ورنا وفارس. متابعين فهد المحرومين من حنيته وجنونه في نفس الوقت.
- وخرج. بيها وقعدها على كرسي السفره. ورانا جت وكانت طايره من الفرحه. ان فهد موجود معاهم.
-وطارق جه وسلم على فهد بحب.
وطارق قلبه فرحان. وقعدو. وموجهوش كلام لفهد.
انت جيت ليه؟ او رجعت في كلامك ليه؟ لا هما اكتفو. ان فهد موجود معاهم.
-وكمان فريحه بتاكل ومبسوطه.
طارق: فريحه. متاكليش جبنه كتير هتعطشي. وكفايه مخلل.
فريحه: الله يا بابي. انا جعانه بقى.
طارق: شيل يابنى. المخلل ده. وتيجي تقوللي اعاااا انا عطشانه. وتقضي اليوم نوم. لحد المغرب.
فريحه: خـ.ـطـ.ـفت من الطبق مخلل وضحكوا عليها.
بابي. لا ان شاء الله مش هاعطش.
طارق: ماشي انتي. حره. قال يعنى هتاكلي مخلل ومش هتكوني عطشانه.
رنا: ابوكى. معاه حق يا فريحه. انتي كدا هتعطشى يا حبيبتي.
فريحه: لا يا مامي. وبعدين النهارده الجمعه هنام وفضلوا يتناقش كتير على السحور. ويضحكو. ومبسوطين. وفهد كمان كان مبسوط. وضحك وهزر مع أبوه وفارس.
هدى: صلت هي وحسام. قبل النوم. ونامو. وقامت علشان تجهز السحور. ومالقتش حسام نايم جمبها. وخرجت تشوفه بره. وشافت حسام في المطبخ هو ومريم. بيجهزوا السحور.
هدى: ايه ده! بتعملوا ايه!
حسام: صح النوم يا حبيبتي.
مريم: ابدا. يا ماما. انا لسه صاحيه زيك كده. بالظبط. صحيت على المنبه. وخرجت لقيت بابا حبيبي. بيجهز الصحور. اتحايلت عليه كتير. يخرج وانا هجهز. قالى لا.
حسام: حبيبتي انا و خلصت خلاص. خدي بس اللانشون والجبن دي وحطي الاكل على السفره.
هدى: ابتسمت بحب ربنا ما يحرمنا منك يا حسام.
وافتكرت زياد. وعيطت. لان ده اول رمضان من غيره. وفاقت. على صوت فونها.
هدى: بدmـ.ـو.ع. واتخضت. يا ترى مين اللي هيتصل دلوقت.
حسام: شوفي مين. يمكن حد من العيله وعايز يصحينا ولا حاجه. انتى عارفه مفيش نوم في رمضان.
مريم: جابت الفون. ده رقم دولي يا ماما.
هدى: ردى كده يا بـ.ـنتي. تلاقيه حد اتصل بالغلط.
مريم: حاضر. السلام عليكم.
زياد: تنيهده. وعليكم السلام
مريم: شهقت بفرحه. ابيه زياد.
زياد: روح. ابيه زياد. ازيك يا مريم حشـ.ـتـ.ـيني و .
مريم: عيطت. وهدى جريت هي وحسام عليها. ومريم مكـ.ـلـ.ـبشه في الفون. وبدmـ.ـو.ع. ابيه زياد. ابيه زياد. وحـ.ـشـ.ـتني. وحـ.ـشـ.ـتني قوي. انت فين يا ابيه.
زياد: حبيبتي انتي الل وحشاني اكتر يا روحي عامله ايه يا مريم.
مريم: عيطت بصوتها. وحشه. وحشه من غيرك يا ابيه. انا ناقصني حاجات كتير من غيرك. فرحتي مش كامله. انت فين ورحت فين. هترجعلنا امتى.
زياد: بدmـ.ـو.ع حبيبتي. مسيري في يوم ارجع. بس ليه يا مريم فرحتك مش كامله. انتي اتخطبتي ل يوسف وكمان كتبتي كتابك من اسبوع. مبروك يا حبيبتي.
مريم: بدهشه ولسه هاتساله عرف منين.
- حسام: هاتي بقى. خليني اسمع صوت ابني. مريم: استني يا بابا. هكلمه هو وحشنى.
حسام: هاتي. اسلم عليه وبعدين كلميه. تاني هاتي للخط يقطع. واخد الفون. الو السلام عليكم. زياد ازيك يا حبيب ابوك. عامل ايه يابني!
زياد: مسح دmـ.ـو.عه. ازيك يا بابا عامل ايه!
حسام: انا عايش يابني وكويس الحمد لله. انت عامل ايه! طمني عليك!
زياد: انا كويس قوي يا بابا ما تقلقش عليا.
حسام: متأكد. يا زياد حبيبي. انت واحشنا. لو مش مرتاح في البلد اللي انت فيها ارجع. انا مش عارف انت فين. وفين اراضيك يابني. لولا آدm اللي بيقولنا هما كلمتين. زياد كويس وبس.
زياد: انا فعلا كويس يا بابا. ما تقلقش عليا.
هدي: هات يا حسام. هات اطمن على ابني هات واخدت الفون. برجفة. ودقات قلب ام وحشها ابنها. وقالت كلمه ودmـ.ـو.عها نازله. وبصوت مبحوح. الو...
زياد: سمع صوت هدى. ما استحملش.
زياد: اذيك. يا امي.
هدى: بدmـ.ـو.ع زياد ابني حبيبي. ونور عيني. طمني عليك. انت مرتاح. صحتك كويسه. بتاكل كويس. بتنام كويس. تعبان يا زياد. يا نور عيني طمني عليك. يا قلب امك.
زياد: غـ.ـصـ.ـب عنه دmـ.ـو.عه نزلت تاني. حبيبتي انا بخير. وكويس قوي. و باكل وبشرب كويس. واطمني. صحتي كويسه جدا.
هدى: الحمد لله رب العالمين. انا مش هسالك انت فين. انا بس هاقولك ارجع يا زياد. ارجع برد قلبي يا حبيبي. انا عايزاك في حـ.ـضـ.ـني. عايزاك تفرح ب اختك. اختك فرحها قرب يا زياد.
زياد: سامحيني. يا امي مش هاقدر ارجع دلوقتى. بس اكيد ان شاء الله. راجع. المهم يا امي انا اتصلت النهارده علشان اقولك. رمضان كريم.
هدى: بدmـ.ـو.ع. الله أكرم. يا نور عيني. الله أكرم. كل سنه وانت طيب يا زياد.
زياد: كل سنه وانتي طيبه يا امي.
وهدى. عيطت. ووصتو أنه يتسحر ويفطر كويس، وكلم مريم تاني. وحسام وقاللهم كل سنه وانتو طيبين. وقفل. وهدى ومريم عيطوا كتير. وحسام قالهم نحمد ربنا اننا سمعنا صوته.
رمضان ديما. يهل بالخير...
- وهدى ابتسمت فعلا رمضان شهر الخير. و مريم مسحت دmـ.ـو.عها. الحمد لله. اننا اطمنا عليه. وانه كويس وبخير. حسام. باس ايد هدى وضمها. أهدى ياحبيبتي، ويلا بقى. يلا الاكل هيبرد قوموا علشان نتسحر قبل الفجر مايدن.
ساره مش عارفه تنام من ساعه مالك. قالها انه بيحبها. كانت مبسوطه بخــــوف. فرحانه برعـ.ـب. وخايفه من سوزي. ولكن بعد تفكير طويل. طلعت علشان تتسحر. وكانت سوزي قاعده بتتفرج على التلفزيون. وابتسام نايمه.
ساره: ماما
سوزي: ايوه
ساره: انا عارفه أنه لسه بدرى على السحور، لكن أنا جعانه. وهعمل. سحور اعملك معايا. و نتسحر مع بعض.
سوزي: بديق. ساره انتي عارفه اني ما. بقدرش على الصوم.
ساره: راحت وقعدت جنبها. طيب ايه رايك تحاولي تصومى السنادى. وجربي. وان شاء الله ربنا هيقويكي. وهتكملى.
سوزي: نفخت بديق. وبعدين. يا ساره. انتي ايه اللي جرالك. ومن امتى بتدخلي في حياتي.
ساره: اسفه. ياماما. مش قصدي أتدخل. بس انا كنت حابه نتسحر ونفطر مع بعض. زي باقي الناس العاديه.
سوزي: بتريقه. هصوم. في فيلا الصاوي. اللي انت مش عارفه تتحركي وتعملي حاجه، وسوزي اتسرعت وقالت. وبعدين انتي هتصومى ليه. انتي المفروض تغري جاسر الفتره دى...
ساره: بصدmه: اصوم ليه! واغرىيه. في رمضان يا ماما. انتى بتطلبى من بـ.ـنتك تعمل كدا!
سوزي: ايوه في رمضان. لانك هتلبسي بقى الحجاب من بكره. وهتعملي فيها ست الشيخه. يا ساره. انا عايزاكي تفتحي وتركزى. وهاتي حقك الاول. وبعدين فكري في التفاهات دي...
ساره: بذهول! ماما. انتي بتقولي ايه. رمضان والحجاب. والصيام. تفاهات!
سوزي: حست انها اتسرعت و هتتكشف. احم. انا اقصد. اقصد. ومش عارفه تقول ايه. اه انا قصدي انك ممكن تصومي بعد رمضان تعوضيه مش كده برده. وقصدى إن الحجاب هيقيدك. ولما تاخدي حقك، ومش عارفه تبرر غلطتها. باقولك ايه. انا هدخل انام. علشان ورايا شغل بكره. باي. وهـ.ـر.بت من قدامها. لانها مش عارفه تقول ايه. وكانت متغاظه من ساره. وغبائها.
ساره: واقفه مذهوله. ومصدومه. وكلها يأس من كلام سوزي. وبتحاول تعمل مقارنه. وبعد تفكير. دخلت المطبخ وجهزت السحور. وجابت الاكل ودخلت اوضتها لوحدها. وهي بتفكر في كلام مالك. وسوزي. وطريقه ملك وسوزي. وحاسه انها مش قادره. تتسحر لانها. وحيده ومتلخبطه و متسحرتش. وشالت الاكل. وقعدت مستنيه الفجر.
- جاسر وملك: صحيوا على صوت المنبه. وكمان الداده طلعت صحتهم علشان السحور جاهز. وملك قامت وكانت مبسوطه لانها بتحب شهر رمضان جدا.
وجاسر قام يتوضى ويصلى ركعتين قيام الليل.
ملك راحت تصحى. ماليكه. وماليكه. كانت صاحيه لانها بتسهر. وملك خبطت ودخلت على مليكه. اللي قاعده على السرير وفاتحه اللاب.
ملك: حبيبتي يلا علشان السحور جاهز.
مليكه: كانت بتفكر في زياد. وانه كل سنه يجيبلها عروسه. وهي ماكانتش تهتم وترميها في المخزن. لكن السنه دي. هي اكتشفت. أن ما فيش غير زياد هو اللي كان بيجيبلها هدايا. حتى لو ابوها بيجيبلها. لكن اكتشفت ان هديه زياد مميزه. وحست. انها هتضعف وفاقت. اوكي يا مامي اتفضلى. انا هانزل وراكي.
وملك خرجت. وراحت تصحي. مالك وكان لسه صاحي من النوم. وقام على طول لانه فرحان ومبسوط لان اهم مرحله عدت. وهي مرحلة الاعتراف وعدت على خير. وكمان ساره اتـ.ـو.ترت وهزت راسها بالموافقه. واول ما قام فكر انه يتصل على ساره. وفعلا رن عليها. وساره كانت قاعده مستنيه الفجر. وشافت رقم مالك ردت على طول. وما لك سلم عليها. واتطمن عليها وقالها اتسحرتي. هي قالتله ايوه.
قالها حاسس انك بتكدبي عليا.
ساره: اتهدت وقالتله. اكلت حاجه بسيطه.
- قالها طيب. قومي هاتي الاكل. وكلي وانتي معايا على الفون. وقال تلقائي. ولا اقولك. ايه رايك احط السماعه في ودني. وانزل اتسحر. وانتي كمان تحطى السماعه في ودنك. وتتسحري. ويبقى سحور جماعي. انا وانتي مع بعض. ساره. عجبتها الفكره. وحست انها فعلا جعانه. وقالتله اوكي. وقامت وهي فرحانه. و جابت الاكل تاني. وقفلت على نفسها الاوضه. وفعلا اتسحرت مع مالك. وسمعت. هزار هم مع بعض. وحبت العيله الصغيره الجميله دي...
هنا: صلت القيام. وسابت اشرف بيصلى. و نزلت علشان تجهز السحور. وكانت لابسه النقاب. علشان محمد. ولكن اتفاجئت. ب محمد ويوسف بيجهزوا السحور. وراحت عليهم.
هنا: صباح الخير
محمد: صباح الخير.
يوسف: صباح الفل.
هنا: انتو بتعملوا ايه.
محمد: قولت اذكي عن صحتي. واطعم الناس المساكين الل نايمين فوق. هههه
يوسف: ههههههههه. سيبينا بقى يا هنا واخرجي. روحي صحي جدو. ونانا. وروتى. واشرف.
هنا: انت يا ولد انت. مش هتبطل تقول على ابوك اشرف كده. اسمه بابي.
يوسف: طيب روحي. واتريق. صحى اشرف. بابي.
محمد: ضحك والله عيل مشكله، روحي يا هنا صحيهم واحنا هنكون جهزنا السفره.
هنا: انت جاى تريحلك يومين ولا تشتغل. انت فرحك قرب والمفروض تريحلك يومين. احنا كدا تعبناك يا دكتور. انا كنت...
محمد: يا ستي. تعبك راحه. انا ما جاليش نوم. انتي عارفه رمضان. صليت. القيام. و قولت اجهز السحور أنا والواد ده. اطلعي صحيهم علشان السحور جهز.
- وهنا فعلا طلعت. وصحتهم وكان مصطفى وشيرين بيصلو القيام. وكلهم نزله. وريتال كانت. فرحانه بعمها. وهو كمان بيحب ريتال قوي لانها رقيقه وبسكوته. وريتال صممت تقعد جمب عمها محمد. وبداو. يتسحرو.
- اما عند آدm ومريم. صلو وقرأو قرآن قبل ماينامو.
-كلهم نايمين. ومريم صحيت. ولسه بتتحرك. آدm حس بيها. وفتح عينيه وابتسم. وسلم عليها وباسها.
مريم: هانزل اشوف داده سعاد.
آدm: ااااه وانا هاقوم ابدا مهمتي.
مريم: ههههههههه. لا إن شاء الله مش هتتعبك السنادى.
آدm: رفع ايديه ياااارب يسمع منك. اصلها متعبه. وقامو.
مريم: هههههههه. استحمل مش انت بتقول عليها نوتيلتي وهما خارجين في الطرقه.
آدm: دي نوتيلتي. وحبيبتي. وروحي. وو...
واتفاجئ ب نور اللي سمعته وحاطه ايديها ف وسطها. وكشرت عينيها.
آدm: حب يخلع، نووووور. نووووور
مريم هههههههههه. طيب انا هانزل واسيبها تنتقم براحتها.
نور: بغيره. وغـ.ـيظ. استنى عندك.
مريم: وقفت وهمست ل آدm. الحاله جاتلها يا آدm
آدm: اسكتي. يا رب ما تكون سمعتني.
نور: بتقرب بشر. بتقولو ايه بقى. ان شاء الله.
مريم: ولا حاجه. هو بس ابوكي كان خارج علشان يصحي اختك حبيبتك الصغيره.
آدm: اه. اه والله فعلا. اختك حبيبتك الصغيره.
نور: ااااه نوتيلتي. وحبيبتي. وروحي. هاااا!
ولما هي كل ده! انا ايه ان شاء الله!
مريم: كاتمه الضحكه...
نور: ما تقول. يا آدm باشا. وبعدين اختي الصغيره تقول عليها كده. ونازل فيها مدح. قبل الكبيره ازاي بقى، واسميه ايه ده ان شاء الله.
آدm: مين قال كده. احنا قولنا عليكى في الاول انك بـ.ـنتى المدلل...
مريم: همست. علشان آدm هيكـ.ـدب. آدm احنا في رمضان.
آدm: اه صح. استغفر الله العظيم. احم يا نور انتي عارفه ان رينو اختك الصغيره. وكل سنه بتتعبنا في اننا. نصحيها للسحور. فانا كنت باقول ل مريم يعني. لو. اقول لاختك وانا بصحيها. انتي نوتيلتي واقولها.
مريم: همست تانى. اااادm احنا في رمضان.
آدm: ايوه. ايوه صح. استغفر الله العظيم.
نور: قربت من آدm. وكشرت عينيها. بعد كده لما تحب تقول حاجه على عيالك. تقول عليا. انا. اول واحده تمام. بدل ماشلفط عيالك. ولا هيبقوا نافعين. نوتيلا. ولا بسله.
آدm: هههههههه. حلوه. بسله حلوه. صدقي نفسي فيها.
مريم: ههههههههه. كل سنه وانتي طيبه يا نور. خلاص قلبك ابيض. المسامح كريم.
آدm: رمضان كريم يا نور. وقرب عليها وحـ.ـضـ.ـنها هتوحشيني يا بـ.ـنت اللذين.
نور: حـ.ـضـ.ـنت ابوها وعيونها دmعت.
مريم: عينيها دmعت. الله يسامحكم. لازم ادmع انا في اي موقف.
آدm: ضمها هي كمان ونور لحـ.ـضـ.ـنه. واتنهد وسمع صوت المسحراتي.
مريم: خرجت. من حـ.ـضـ.ـنه. يلا احنا يا نور. ابوكى لسه وراه مهمة رينو، يلا احنا ننزل ربنا معاك يا ادm وضحكوا، واخدت. نور ونزلو. وكانت داده سعاد مجهزه كل حاجه هي والبنات...
وكان زين صاحي. وصحى مراد.
آدm: طبعا منبه على بناته. انهم يناموا في بيجامـ.ـا.ت.
ممنوع فساتين قصيره. علشان لو حد دخل في اي وقت. تكون البـ.ـنت مستوره. وآدm خبط مره واتنين وتلاته. وبعدها اتاكد ان رينو سحبت في نوم عميق. و فتح الباب ودخل على رينو. وكان شعرها على وشها كله. لان رينو شعرها طويل جدا. وآدm ابتسم على طريقه نومها الطفولي. وكانت نايمه وماسكه طرف الفانوس بايديها، وشعرها مغطى وشها، وصحاها اكتر من مره. برده ماصحيتش.
وقرر يعمل اللي بيعمله معاها كل سنه. وشال الفانوس. وحطه على المكتب، وشال رينو ودخل بيها الحمام. ووقف قدام الحوض. وحاول يبعد شعرها اللي مغطى ضهرها كله. وغسل لها وشها. لكن مافيش فايده...
آدm: ما فيش فايده. شيل. يابن العدوي. شيل. وشال رينو على كتفه. وكانت على كتفه صغيره. ولكن شعرها. وآدm شايلها. معدي ضهره. كلهم قاعدين على السفره مستنيين، آدm. وشافوه نازل زي كل رمضان. شايل رينو على كتفه. وايديها مفرودين على ضهره. وشعرها الطويل الناعم واصل للاخر ضهر. آدm. ونزل بيها. وقعدها على الكرسي جمبه. ولم شعرها. اللي محتار فيه يعملو. ازاي. كل ما يلفوا. من نعومته يتفرد تاني. وفي الاخر قال مش مهم. وسابه مفرود. وكلهم مبتسمين لحركات آدm الاب الحنين. وحاول يفوق، رينو آدm: رينو، رينو. قومي يا نوتيلتي، وسكت وبص. ل نور. احم فوق يا بـ.ـنتي الله يهديكي. هتجيبيلي الكلام.
مريم: ضحكت. على ادامها الل خايف من نور.
ونور: ابتسمت خلاص يا بابي مسمحاك. صحيها.
آدm: كتر خيرك والله. يا بـ.ـنتي يعني. امان.
نور: امان. علشان هتجوز بس.
آدm: وده العشم. وآدm. رينو. قومي يا قلب ابوكي. ولكن مش مطمن. بيبص على نور.
نور: ههههههههه. والله مش متضايقه صحيها.
آدm: امسكيها يا مريم.
مريم: ههههههههه ظ لا ما تقلقش نور حلفت خلاص.
آدm: راح مخبط على خد رينو. وباسها من جبينها. قومى ياورحي. قومي. قومي بقى. الفجر هيدن. اصحى.
ورينو ولا هنا. وادm حاول معاها. وبعد فتره. ايه يا بابي سيبني انام...
آدm: اتنهد. اشهد ان لا اله الا الله. قومي. يا رينو الفجر قرب يدن ولسه ما اتسحرناش.
وآدm بص ل مراد. طلعت سحور للجنايني والبواب مراد: مبتسم. حصل ياحاج.
رينو: فتحت عينيها ببطء. وكانت جميله وشعرها طويل جدا. ورثاه عن جدتها نور. ونهاد. لانهم كان شعرهم طويل جدا، ونور شعرها طويل لاخر ضهرها. لكن شعر رينو اطول واتقل...
- اخيرا رينو فاقت. ولكن ادm كان بيأكلها. ويأكل نفسه. ويشاور ل مريم انها تيجي جمبه علشان يأكلها. قالتله انا مرتاحه. كل انت بس وأكل رينو علشان الوقت...
-ومراد: من جواه بيتمنى. وعايز يكون آدm العدوي في حنيته على اولاده. في المستقبل.
- وزين: اتمنى وعايز يبقى زي مريم. متفاهم للامور و متسامح. لأقصى درجه. و عقله كبير، وبعد شويه اتسحره على خير. ورينو فاقت وقامت تجري. علشان تجيب ازازه ميه كبيره. وقاعده تشرب قبل الفجر ما يأذن. وكلهم قامو. يتوضو.
آدm: اتوضا. ولبس واخد. مراد. وزين على المسجد
- ومريم اتوضت. ونور. ورينو. ومريم قالت ل داده. سعاد والبنات يتوضو علشان هيصلوا معاها جماعه، ومريم اتاكدت انهم اتسحروا.
- وكل بيت الحمد لله. اتسحر. وكله اتوضى واستعد لسماع الاذان.
- ومصطفى: اخد اشرف. ومحمد. ويوسف وطلعوا على المسجد
- وجاسر: اخد مالك وطلع على المسجد.
- وحسام: نزل على المسجد.
- وطارق: اخد. فهد. وفارس على المسجد. والفجر إذن. والكل نوي الصيام. والكل صلي الفجر ورجعو. على البيت. وقعدو للشروق. يقرأو القرآن. وبعدها الكل نااااام.
↚
مريم صحيت من النوم وكانت الساعه 10. اتعدلت وصحت آدm.
مريم: آدm حبيبي.
آدm: ...
مريم: آدm
آدm: امم. فتح عينيه وابتسم. وشـ.ـد مريم نيمها على دراعه تاني. صباح الخير.
مريم: ابتسمت. ونامت على دراعه صباح الخير يا حبيبي. ورمضان كريم.
آدm: الله أكرم يا قلبي. الساعه كام؟
مريم: الساعه 10 ما تقلقش لسه بدري على صلاه الجمعه.
آدm: طيب تمام.
مريم: حبيبي كنت عايزه اسالك.
آدm: تساليني على ايه! اسالي يا قلبي.
مريم ؛ يعني انا بافكر في فرح نور. وانه تاني يوم العيد. وانت عارف شهر رمضان. عباده. وكمان عزومـ.ـا.ت. واحنا كل سنه لازم نعزم العيله اكتر من مره. وكمان بنعزم الاستاذ بيتر. وانت معودنا انك بتعزم العيله كلها اخر يوم رمضان. وكمان زكاه الفطر. ولبس العيد. وانت عارف لسه محمد هياخد نور ويشتريلها الفستان. ولسه هيحجز القاعه. وكمان رينو بـ.ـنتك مصممه انها تشتري فستان مع نور ويكون لونه ابيض. وكل ده هياخد وقت. انت فكرت هتعمل ايه.
آدm: اممم. بتفكير طيب بصي ايه رايك اننا نعزم بيتر ومـ.ـر.اته وبـ.ـنته بكره. وبعد كده نعزم العيله بعد عزومه طارق. يعني مثلا اعزمهم واخلص كل العزومـ.ـا.ت قبل نص رمضان. وبعدها الباقي سهل.
مريم: ازاي.
آدm: حبيبتي. الفستان والقاعه والحاجات دي سهله. مش هتاخد يوم واحد. انتي ما تقلقيش. كل حاجه هتبقى تمام وزي ما انتي عايزه.
مريم: حبيبي ربنا ما يحرمنا منك ورفعت راسها. يعني هتعزم الاستاذ بيتر بكره.
آدm: انتي ايه رايك.
مريم: موافقه طبعا انت تؤمر واحنا ننفذ. وبعد كده اتنهدت.
آدm: مالك يا مريم.
مريم: عينيها دmعت. مراد ماشي بكره يا آدm. والبيت هيبقى وحش من غيره.
آدm: اتنهد. فعلا الواد ده. رغم اللي بيعملوا معايا. بس وجوده في البيت وقدامي بحس بالفخر. لكن هو ابن كل، اللهم اني صايم.
مريم: ابتسمت. تعرف اني كان نفسي. اجوز مراد مع محمد.
آدm: ما ينفعش يا حبيبتي. يعني هيتجوز ويرجع على الكليه. مش هينفع طبعا. مراد خلاص في اخر سنه. وهيخلص وهيشتغل في الجهاز. واول ما يخلص هيتجوز على طول بعد 6شهور
مريم: بجد يعني ان شاء الله كده 6 شهور ويكون مرادي متجوز.
آدm: بغـ.ـيظ. اه ياختي 6 شهور ومرادك يتجوز.
مريم: ههههههه. حبيبي. والله ما في حد مرادي غيرك وبس. لكن ده ابني اول فرحتي. ويا سلام بقى لما يتجوز ويعيش معانا هنا تخيل هبقى مبسوطه قد ايه.
آدm: مراد هيتجوز في شقته اللي هيستلمها من الجهاز. وبعدين لازم يعيش حياته ويفرح هو وعروسته. وبعد كدا. لوحابب يعيش معانا هاكون مبسوط طبعا.
مريم: بزعل. يعني ايه يا آدm! مراد وفريحه مش هيعيشوا معانا هنا ف الفيلا!
آدm: حبيبتي انا ما قولتش كده. بس انا مش هاجبرهم على حاجه. انا لما اتجوزتك كنا في شقتنا ومبسوطين. ولما نهاد الله يرحمها طلبت مني اعيش معاها في الفيلا كنت زعلان علشان مش هاخد راحتي معاكي. وبعدين ده هيكون لسه عريس عايز يفرح بمـ.ـر.اته. وبعدين ياختي ممكن مرادك الحيله ده. ميسبنيش في حالي ويفضل لازق معانا هنا علشان خاطرك. وعلشان خاطر يرفعلي الضغط.
مريم ؛ بعد الشر عنك يا دومي. طيب وزين!
آدm: ماله زين!
مريم: هيتجوز هنا. ولا في شقه
آدm: لسه بدري على زين، خلاص هيمتحن وكلها كام شهر ويبقى في تالته كليه. وبعدها رابعه. وبعدها هيستلم معايا في الشركه الأم. هاعينه رئيس مجلس الاداره. وكمان زين اتكلم معايا. وطلب مني ان ريتال هتشتغل معاه في العلاقات العامه. يعني زين ابنك قدامه سنتين ويتجوز ان شاء الله. وبرده هيبقى له الحريه يتجوز ويعيش معانا هنا. او يتجوز في شقه.
مريم: عيونها دmعت. يعني. يا آدm البيت هيفضى علينا.
آدm: باس على راسها حبيبتي دي سنه الحياه هنعمل ايه
مريم: قامت من حـ.ـضـ.ـنه بزعل. يعني انا يا آدm رسمه في حياتي ان الفيلا دي هتكون البذره اللي هتخرج عيله العدوي. وكمان كنت متخيله ان مراد هيتجوز معانا وكمان زين والبيت يتملي علينا احفاد.
ودmـ.ـو.عها نزلت...
آدm: قام بزعل عليها، مريم انتي بتعيطي ليه.
مريم: بعيط علشان البيت هيفضى. يا آدm بيتنا اللي بنيناه انا وانت. وعيالي كبروا فيه هيفضى. نور شهر وهتمشي. وبعدها مراد 6 شهور وهيمشي، وزين سنتين وهيمشي. ورينو اكيد هتتجوز وهتمشي. لا. يا آدm لاء! انا عايزه عيالي جمبي لو سمحت.
آدm: حـ.ـضـ.ـنها، ششش. اهدي. حبيبتي انتي ليه بتسقي الاحداث، انا باقول ممكن هما يكونوا حبين يقعدوا لوحدهم. وبرده ممكن كلهم يعيشوا معانا هنا. من مراد وزين. سيبي كل حاجه للايام يا روحي. وبعدين انا روحت فين. ولا انتي بقى عايزه عيالك وبس!
مريم: بصتله بلوم. انت عمري كله يا آدm. انا لما بشوف عيالك بشوف ذريه آدm. وبملي عيوني منهم. لان دول ثمره حبي وحبك. هما موجودين. وشبهك وشبهي. دول بيكملوا آدm ومريم. دول ولادنا.
آدm: حـ.ـضـ.ـنها تاني. هنعمل ايه يا مريم. وغمض عينيه و دmعه نزلت من آدm بسرعه. ت عـ.ـر.في ان البنات دي بتكبر بسرعه. مش عارف البيت فعلا من غير نور ورينو. هيكون عامل ازاي. ومسح الدmعه بسرعه علشان مريم ما تزعلش اكتر من كده. وابتسم وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وبعدين يعني العيال دي هيكبرونا كده. ت عـ.ـر.في انا بافكر اجوزهم كلهم واخدك على شقتنا. ونقعد فيها انا وانتي لوحدنا، ياااه هاكون انا واميرتى لوحدنا...
مريم: ابتسمت وسكتت.
آدm: خلاص بقى. مع اني عارف ان مراد اللزقه هيقولي. وكمل بتريقه. لا انا هقعد مع مريوم، وكمان هتعملي كيكه الفراوله. لفريحه عيل جبله.
مريم: ضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها. يا ريت يا ادm يا ريت.
آدm: بغـ.ـيظ يا ريت. عارفه لو عملتي حاجه انا هطربق البيت ده فاهمه.
مريم: حبيبي حاضر. اللي انت عايزه انا هاعمله. بس أرجوك يا آدm حاول ان مراد وزين مبيعودش عن البيت. انا عيزا عيلتى تكبر. وتكبر. ونربى احفادنا.
آدm: بغمزه. طيب وليه نربى احفادنا. لما ممكن نربى عيالنا.
مريم: عيالى متربيه يا آدm. ومتزعلنيش منك.
آدm: يابت افهمى. انا قصدى بدال مانربى عيال غيرنا. انتى تجبيلى تؤام حلو كدا ونربيه. ونكبر العيله زى ما انتى عيزا.
مريم: بدهشه. هههههه. انا اخلف تانى. دا انا اتحايلت عليك. بعد رينو. وانت حلفت عليا. انا مننساش شكلك في اليوم ده كنت حاجه صعبه. انا اخلف تانى. هههههه.
آدm: وتالت وحياتك. بس انا الل خايف عليكى. وكمان انا اتشهرت في مستشفى بيتر. اشيلك واجري بيكى والكل يوسع ل آدm ومريم.
مريم: اتكسفت. احم كانت ايام. ورمضان كريم يا آدm.
آدm: بص في الساعه وكانت 11. اتكلمنا ساعه و عدت بسرعه. حبيبتي انا مش عايزك تفكرى كتير. وسيبى كل حاجه عليا انا. وكل حاجه هتكون زى ما انتى عيزا، انا هدخل اخد شاور علشان متاخرش على صلاه الجمعه.
مريم: متحرمش منك. ماشي يا حبيبي. وانا هاروح اصحى. مراد وزين. وما تنساش. انت والولاد. تقرآو سوره الكهف.
آدm: ان شاء الله. حاضر يا روحي.
مريم تسلملي. وانا اصلي ان شاء الله. وها عمل الكنافه. زي كل سنه.
آدm: نفخ بديق. واتعفرت...
مريم: حبيبي مش كل سنه هنتكلم في الموضوع ده. انت عارف انهم بيحبوا الكنافه من ايدي. وبعدين الكنافه في رمضان والبيت بتكون ليها طعم تاني. وغير كده قولتلك انا باعمل كل سنه واقدmها لاختي شيرين. من باب المحبه. وكمان ما تنساش افضالهم عليا.
آدm: ماشي يا مريم. كل سنه بتسمعيني نفس الكلمتين. وفي الاخر انتي بتتعبي نفسك و بتتعبيني معاكى. قولتلك نشتري...
مريم: حبيبي والله طقوس رمضان مع ادعية رمضان. وانت بتعمل الكنافه صدقني ليها طعم تاني. والنقشبندى. كل سنه وانت طيب يا آدm
آدm: استسلم. وانتي طيبه يا مريم
آدm: دخل ياخد شاور. ومريم خرجت علشان تصحى زين ومراد.
مريم: زين. زين يا حبيبي قوم
زين: امم. ايه يا مريم. سيبيني انام شويه كمان
مريم: تنام ايه. قوم الساعه 11 يدوبك تقوم تاخد شاور. وتنزل على صلاه الجمعه. يلا يازينى. ابوك لو خلص قبل منكم هيبهدل الدنيا.
زين: قام قعد على السرير. حاضر. حاضر
مريم: قوم يا زيني. وكل سنه وانت طيب يا قلبي.
زين: حبيبتي يا مريم. وانتي طيبه وربنا يخليكي لينا يا رب. وقام علشان ياخد شاور.
ومريم خرجت وراحت ل مراد. مراد. مراد
مراد: ايه يا بت.
مريم: يا نهار ايه يا بت...
مراد: يحبيبي قوم.
مراد: اطلعي بره.
مريم: بدهشه وكشرت عينيها اطلع بره. الواد ده اسلوبه بقى في النازل خالص. وقربت منه مراد، مراد قوم.
مراد: مش حاسس، ان مريم اللي بتصحيه. اطلعي بره يا بت قلتلك. هاديكي على بوزك.
مريم: اتغاظت. انا بت. وهتديني على بوزي كمان. وضـ.ـر.بته على كتفه. قوم. قوم هنبتديها في رمضان كده. قوم ولا اناديلك. ادm يجي يصحيك.
مراد: فاق وفتح عينيه. ايه يا مريم عايزه ايه.
مريم: حبيبي. كل سنه وانت طيب. وكشرت انا بت يا مراد
مراد: اتعدل بت. بت ايه مش فاهم.
مريم: بزعل. انا بصحيك دلوقتي قلتلي اطلعي بره يا بت وكمان هتديني على بوزى.
مراد: بصدmه. بجد هو كان صوتي عالي كده. اسف يا مريم. اصل كنت بحلم.
مريم: بتحلم! بتحلم بمين وبت مين دي بقى
مراد: بيتاوب. ابدا كنت بطرد فريحه من الزريبه.
مريم: ههههه والله مـ.ـجـ.ـنو.ن. وقوم صباح الخير مراد
صباح: العسل على عيونك يا قمر. الساعه كام
مريم: 11 وربع. قوم علشان تلحق تاخد شاور. وتنزل مع آدm على المسجد. انت عارف اول جمعه في رمضان بالنسبه ل آدm ايه.
مراد: حاضر هاقوم اهو.
مريم: ما تتاخرش. آدm زمانه اخد الشاور ولبس. ولو نزل ومالقكوش مستنيينه تحت علشان تمشوا معاه على المسجد. هيبهدل الدنيا وانت عارف ابوك وقت الجد.
مراد: قام بسرعه. جهزيلي هدومي يا مريم بسرعه. وجري على الحمام علشان يوم الجمعه ده. مميز عند آدm ولو فعلا أتأخر؟ آدm بيزعق بجد.
مريم ابتسمت. ودعت ربنا يحفظلها. مرادها من كل شر. وكل مهمه هيكون فيها. وزعلت بعدها لانه ماشي بكره ومش هنشوفه الا تاني يوم العيد. وطلعتله هدوم وهي بتدmع. وبعدها خرجت وراحت ل آدm اللي خرج من الحمام.
مريم: ساعدته في اللبس ولبسته الساعه. ورشتله البرفان. ونزلت معاه ووقف وبص في الساعه. ومش عايز يتنرفز.
وزين نزل بسرعه. صباح الخير يا بابا.
آدm: صباح الخير. بصوت جهوري فين مراد!
زين: بتـ.ـو.تر. احم زمانه نازل.
آدm: بعلو صوته. مرراااااااد...
مراد: بيرش البرفان. وسمع صوت آدm. وساب البرفان مفتوح ونزل جرى. صباح الخير يا حاج رمضان كريم.
آدm: مردش. ومريم ما تكلمتش.
آدm: اتحرك. ومريم وصلته لباب الفيلا. احم حبيبي.
آدm. بصلها...
مريم: ما تنساش سوره الكهف
آدm: حاضر يامريم. واتحرك. ومراد وزين اتحركو وراه يصلوا الجمعه...
بعد فتره من الوقت...
فريحه: عاااااا. عطشانه اعاااا.
رنا: ههههههه. تستاهلي طارق قالك وانتي نشفتي دmاغك.
فريحه: عطشانه يا مامي. عطشانه يا ناس. اعمل ايه. ومش عارفه انام
رنا: اقراي قرآن. سبحي. اشغلى وقتك.
فريحه: قرأت يا مامي. بعد العصر وكمان قرأت سوره الكهف، هو فاضل قد ايه على المغرب!
رنا: فاضل ساعتين
فريحه: اااه مش قادره. مش قادره عطشانه.
رنا: حبيبتي حاولي تنسي اشغلي نفسك باي حاجه.
انا هدخل اصحى فهد. وبعدها هالبس قبل ابوكى. علشان وهو صايم بيبقى حد تاني خالص. وممكن يطربق الدنيا. والبيت على اللي فيه. وما بيستحملش كلمه. وانتي قومي البسي. لان ماما اتصلت عليا. وقالت ان حسام وعيلته اتحركوا. وكمان جاسر وملك بيلبسه. وشويه وهيكونو هناك
قومي حبيبتي. خلاص الوقت عدى بسرعه اهو
فريحه: بتعب. حاضر يا مامي...
وفريحه قامت. ودخلت تاخد شاور و هتلبس وكمان فارس بيجهز نفسه.
فهد نايم. ورنا دخلت على فهد. فهد حبيبي.
فهد: نومه خفيف جدا. ايوه يا ماما.
رنا: قوم يا حبيب ماما الحق العصر.
فهد: اتعدل. العصر! انا مش عارف نمت ازاي.
رنا: حبيبي كويس انك نمت. انت مانمتش من امبـ.ـارح. وكمان صليت الجمعه في المسجد وجيت على هنا.
فهد: ايوه دخلت على الاوضه وكنت مريح على السرير. وقولت هاقوم اغير و ماحستش بنفسي.
رنا: حبيبي مش مشكله. انت اكيد مرهق وتعبان من قلة النوم. المهم يا روحي قوم كده خدلك شاور حلو يفوقك. وصلي العصر. والبس علشان نروح عند جدك مصطفى. مش عايزين نتأخر علشان انت عارف جدك هيزعل.
فهد: ماشى. يارنا انا هقوم
رنا: قامت. انا هاروح البس. واتحركت.
وفهد قاعد على السرير و مسح وشه بايديه. وقام و قــلـــع التيشرت ودخل الحمام. واخد شاور وبيحاول ما يفكرش. خلص الشاور. وتوضا وصلى. ولبس وجهز نفسه. وسرح شعره. ومسك ازازه البرفان ولسه هيرش منها. افتكر ان لارين ديما تقوله انها بتحب البرفان ده. وبعدها ساب ازازه البرفان على التسريحه. واخد ازازه تانيه ورش منها. واخد موبايله ومفاتيحه وخرج.
كانت فريحه لبست وقاعده في الليفنج. كسلانه وهمدانه. وفهد شافها.
فهد: مالك يا فريحه.
فريحه: ابدا يا فهد. يا ريتني سمعت كلام بابي.
فهد: مستغرب. كلام ايه.
فريحه: اني ما تسحرش مخلل. انا عطشانه قوي يا فهد.
فهد: ابتسم معلش يا حبيبتي. استحملي كلها ساعه ونص. وبعد كده متاكليش مخلل تاني فاهمه.
فريحه: لا. توبه حرمت خلاص.
فهد: احم. ما ت عـ.ـر.فيش الكل وصل عند جدك ولا لسه.
فريحه: خالو حسام وصل هناك. ومن شويه عمو وجاسر وعيلته وصلوا. ومامي اتصلت على خالتو مريم. قالتلها. انها بتعمل الكنافه زي كل سنه و قربت تخلص. وهيتحركو.
فهد: احم. يعني هما لسه مش موجودين هناك.
فريحه: لا. واكيد يعنى هيوصلوا قبل المغرب على طول. انت عارف عمو آدm.
فهد: اتنهد، وسكت.
ورنا خرجت هي وطارق
وفارس خرج.
وفريحه قامت. وبدا ويتحركوا. وفهد تحرك وكان متدايق. لكن هو مش عايز يفكر. وراح ركب العربيه. وفريحه بتحب سواقه فهد المـ.ـجـ.ـنو.نه. وركبت معاه.
وطارق هيتحرك هو ورنا.
فارس. بابا. انا هوصل مشوار صغير وهحصلكم.
طارق: هتتاخر.
فارس: نص ساعه واكون عندك
طارق: تمام. وطارق اتحرك ومشي.
وفارس اتحرك وراح على محل فوانيس كبير. واختار فانوس جميل علشان رودي. وطلب من صاحب المحل. انه يكتب على الفانوس رمضان احلى مع رودي. واختار تصميم معين. والراجـ.ـل قاله انه. هيستلموا منه بكره. وفارس خرج من المحل وابتسم. وقال هو ايه اللي انا باعمله ده. انا. اشترى (فانوس! ). وركب العربيه واتحرك. وراح على فيلا عزيز. وكان الكل موجود هناك ما عدا آل العدوي.
مصطفى وأشرف ومحمد. جوه في الفيلا وقاعدين مع الشباب.
وكل البنات مع شيرين وهنا قاعدين معاهم جوه. ف مكان لوحدهم.
مصطفى وأشرف رحبو. وكانوا مبسوطين من الاجواء الرمضانيه. ورحبو بكل الموجودين. ومحمد. رحب بيهم جدا. وكلهم قاعدين بيتناقشو. مع بعض في امور الدنيا والشغل...
لكن فهد. قاعد ساكت. ومش مركز معاهم. في اي حوار. غير اللي يجي يسلم عليه يبتسم وخلاص. وقاعد وجواه مش مرتاح. ونفسه بكره يجي بسرعه. علشان يرجع على الكليه.
شيرين وهنا رحبو جدا. ب ملك ومليكه. وهدى ومريم. وطبعا رنا بـ.ـنتها...
فريحه. نايمه على رجل شيرين كسلانه وعطشانه قوي. والكل ب يضحك عليها. علشان ما فيش حد. بيتسحر مخلل!
ريتال: ا ووف. هو عمو آدm اتاخر ليه! وكلهم بصو عليها وضحكو على سؤالها التلقائي. لانها عايزه تشوف زين...
شيرين: بتفهم. ريتال حبيبتي انتي صايمه يا روحي. والصيام مش اننا نصوم عن الاكل والشرب وبس، لا. الصيام انك تصومي عن كل حاجه عن الكلام وعن الكذب و عن الرياء وعن انك تفكري في اي حد يعني ما ينفعش تفكري في زين...
وكملت. وسيدنا محمد. صل الله عليه وسلم. قال: (مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ. رواه البخاري ) صدق رسول الله.
يعنى ياريتال. شهر رمضان شهر اختبـ.ـار و سباق يتسابق. فيه العباد ليُروا الله من أنفسهم خيرا.
ومعنى احتسابا ايه؟ احتسابا ببساطة ياريتال يعني النية
أنك تنوي وتستحضرى في قلبك ثواب العمل الصالح. الل احنا بـ.ـنتمناه. من الله عند القيام به. فتشجعى نفسك. وتطلعى على قلبك علشان تاخدى الثواب العظيم من ورا العمل ده.
يعنى زين. لحد دلوقتي ميجوزلكيش انك تفكري فيه دلوقتي. علشان نيتك في الصيام. متروحش على الفاضي. لازم تغضى بصرك. وتسيطرى على افكارك. شهر رمضان. شهر اختبـ.ـار. ولازم تنجحى فيه، فاهمه يا حبيبتي؟
ريتال: انا عارفه كل ده يا نانا. حاضر اسفه مش هفكر في زين وانا صايمه. بس ينفع افكر فيه بعد المغرب!
الكل ضحك عليها. وبعدها. سمعو صوت العربيات. قدام الفيلا. وكان آدm وعيلته وصلو.
آدm: وصل ونزل هو ومريم. ومراد ونور وزين ورينو. وكلهم ليهم دخول مبهر.
آدm: اخد ايد مريم في دراعه.
ومراد واخد ايد نور في دراعه.
وزين واخد ايد رينو في دراعه.
وكانه دخول ملكي من اصل عائله ملكيه. والكل حرفيا فرح لما شاف عيله آل العدوي.
ومحمد اللي عينيه على نور وشافها اخيرا. وقلبه بيدق.
ومراد بيدور على فرحته لكن مش شافها.
وزين ماحولش يفكر. ولا يدور على ريتال. لانها مش مـ.ـر.اته. هي خطيبته. ودلوقتى. هو صايم ماينفعش. لأن مريم مفهماهم شروط صيام شهر رمضان. ان غض البصر شيء مهم.
وآدm: دخل وسلم على كل الموجودين.
ومريم: سلمت وراحت عند البنات جوه.
وشيرين: رحبت باختها جدا. وسلموا على بعض. وشيرين رحبت ب نور. ورينو. وخلاص فاضل ربع ساعه على المغرب. والكل اتوضا وجهز نفسه.
وشيرين: طلبت من بنات العيله. ينزلوا على المطبخ. يجهزوا العصاير. وكلهم نزلو. لكن فريحه رفضت علشان كانت عطشانه جدا. وصعبت عليهم.
والبنات جهزه العصاير. ورينو طلعت بصينيه العصير للشباب. وقدmتها ل محمد. علشان يقدm العصير. وبعدها جابت التمر. وقدmته. ل مراد اللي كان واقف جمب فهد. ورينو. ما تكلمتش وماعلقتش. وكلهم قاعدين منتظرين مدفع الافطار. وبيسمعو. النقشبندي. ومدفع الافطار ضـ.ـر.ب. والكل قال الدعاء وفطرو. وكل واحد. قال التانى. كل سنه وانت طيب.
والشباب. صلت المغرب مع بعض.
والبنات صلت المغرب مع بعض.
وبعدها الفطار جهز. وكان في الجنينه في الخيمه الرمضانيه. الل مصطفى طلبها من الشباب.
والشباب. بيفطرو. مع بعض. وفهد. فك شويه من الجو الاسرى. واتكلم معاهم. وكان مبسوط. لان اجواء رمضان. تجبرك انك تكون مبسوط. وكلهم فطرو مع بعض.
والبنات كلهم جوه. بيفطرو مع بعض. وفريحه شربت ميا كتير. وعصاير. وكانوا مبسوطين وخلصوا الفطار. الحمد لله...
الشباب والبنات كلهم اتجمعوا في الجنينه. وقعدوا مع بعض...
الشباب في اتجاه. والبنات في اتجاه.
يوسف: قام مره واحده. ماما انا سامع ان خالتو مريم عملت الكنافه. زى كل سنه وجابتها. كلهم ضحكوا...
شيرين: ايوه يا حبيبي. مريم عامله الكنافه بايديها النهارده. زي كل سنه.
يوسف: وساكتين. حـ.ـر.ام عليكم. ده انا بمـ.ـو.ت فيها. قومي يا ريتال هاتي كنافه.
ريتال: حاضر يا ابيه.
هنا: خليكي انتي يا حبيبتي. انا هاقوم علشان اجيب للكل...
مصطفى: وتعبتى نفسك ليه بس يا أم مراد...
مريم: ولا تعب ولا حاجه. تعبك راحه دي حاجه بسيطه.
شيرين: بسيطه! ده بسم الله ما شاء الله. انتي عامله كميه كبيره قوي. ولازم كل سنه انتي اللي تعمليها بايديك. تعب عليكي كل ده يا مريم.
مريم: كلام ايه ده يا ابله. وبعدين انا عاملاها علشان خاطر الولاد.
فارس: بصراحه انا عمري ما اكلت كنافه زي اللي انتى بتعمليها يا خالتو. وتسلم ايدك بجد.
مريم الصغيره: فعلا. انا اخدت من عمتو الطريقه و حاولت اعملها. لكن ماطلعتش بنفس الطعم.
فريحه: ولا كيكه الفراوله. حاجه وهم اممم
آدm: بص ل مراد بغـ.ـيظ. وسكت.
مراد: نفسه يضحك. لان آدm دلوقتي شايط لان الكل قاعد بيشكر في اكل مريم.
وفتحو مواضيع كتير في اكل مريم. وان قد ايه اكلها جميل. والبنات بتقولها على أنواع نفسهم فيها. ومريم بتتكلم وبتبص بالصدفه على آدm وشافته. شايط. وحاولت تغير الموضوع. وبعدها. هنا جابت الكنافه والكل اكل وعجبتهم كلهم.
آدm: كان رافض ان مريم تعمل كنافه. وقالها هنشتري من بره. هي قالتله ان كنافة رمضان في البيت. بتبقى ليها طعم تاني وانها حابه تعمل كل ده علشان خاطر الجميل اللي عمله معاها مصطفى وشيرين زمان. وهو وافقها بعد محايله لان جواه مش عايز يبقى فيه جميل لحد عند مريم. وبعدها كلهم صلوا التراويح واتجمعو من تاني.
وطارق: عزمهم عندهم تاني جمعه في رمضان. وبعد كده عند حسام.
وبعد كده عند جاسر، ومحمد عزمهم والعزومه هتبقى في فيلا مصطفى عزيز. لان الشقه ما تنفعش طبعا. لانها بتتشطب.
وآدm: عزمهم وطلب منهم ان العزومـ.ـا.ت بتاعته كلها قبل نص رمضان.
وهما قاعدين. محمد لاحظ تغيير فهد شويه يضحك و يبقى مبسوط. وشويه يسرح ويكون مخـ.ـنـ.ـوق
محمد: فهد تعالى نتمشى شويه
فهد: هز راسه وقام مع محمد واتمشوا
محمد: ايه يا فهد مالك.
فهد: مالي ايه. انا كويس يا محمد.
محمد: لا انت مش كويس. انت مش عاجبني بقالك فتره متغير. اقدر اعرف فيه ايه. ومالك. وايه اللي مغيرك كده.
فهد: اتنهد. انا تمام ما تشغلش بالك.
محمد: لا واضح بالتنهيده دي انك تمام. ده احنا. حتى في رمضان والكذب حـ.ـر.ام.
فهد: بديق مكبت. عايزني اقولك ايه. اذا كان مفيش حاجه تتقال انا كويس.
محمد: لا مش كويس قولتلك، انا سبتك براحتك واقول هيجي ويحكيلي ويقولى على اللي جواه. بس انت اتاخرت. وحابس جواك.
فهد: احكيلك على ايه. انا مفيش حاجه جوايا.
عند شيرين: هو فين محمد؟
هنا: انا شفته ماشي في الجنينه. هو وفهد من شويه. ورا الخيمه...
شيرين: طيب خدي يا رينو يا حبيبتي. معلش انتي الصغيره واقدر عليكي.
رينو: خالتو حبيبتى. اؤمرينى. عايزانى اعملك حاجه!
شيرين: تسلمى ياروحي. محمد بيحب عصير المانجا. خدي روحي قدmيله هو وفهد.
رينو: بتـ.ـو.تر. حاضر يا خالتو. ورينو اخدت العصير واتحركت. ورايحه تقدm العصير ل محمد والفهد.
محمد: عينيك فضحاك يا فهد. وحبك ل رينو واضح جدا. بس اللي مستغرب منه! انك كنت على طول بتضحك وتهزر معاها. وكمان كنت بتتوصل رينو بالعربيه. واهتمامك بيها كان قدام عنينا. وكنت تضحك معاها. وكل مناسبه بتكون قريب منها. ودلوقتى. انا ملاحظ انك بعيد عنها جدا. وعلى طول شارد وسرحان. وكمان مبتتكلمش معاها. وعلاقتو مختصره. حتى رينو اتغيرت مابقتش البـ.ـنت اللي روحها حلوه زي الاول. كل حاجه بتعملها بتمثيل.
فهد: انت بيتهيالك كل ده يا محمد. ما فيش حاجه من دي. ولا تمثيل كمان ولا حاجه.
محمد: الل واقف قدامك ده! اكتر واحد مثل انه كويس وبيضحك. اللي قدامك ده! خبى جواه حب 21 سنه. يعني افهم من نظره عينيك انت بتحب مين. وزعلان من مين. ومخـ.ـنـ.ـوق. ولا لأ.
احب اقولك انك بتحب رينو. لكن في حاجه حصلت بينك وبينها. وصلتكو للحاله دى. يا ريت يا فهد تهدا وتحكيلي كل حاجه. صدقني لو حكيت هتستريح. وكمان ممكن لو في حاجه تتحل. نحلها.
فهد: تعب من المراوغه. وحاسس انه تعبان واتخـ.ـنـ.ـق اكتر. وكان لسه هيتكلم ويحكي لمحمد ويقوله انه فعلا بيحبها. وانه ما يقدرش يعيش من غيرها. وانها مجنناه. وبيغير عليها من الهوا. لكن بعدها افتكر جـ.ـر.حها ليه. افتكر انها بتكرهه. افتكر انها اهانته في رجولته. وغمض عينيه وفتحها. وشاف. لارين. جايه عليهم وفكر بسرعه. ان دي فرصه انه يرد كرامته. ولارين تسمع كلام الفهد خلاص رينو. وقربت وهتسمع...
فهد: لف ضهره ل رينو. وبص ل محمد وقاله، انت فاهم غلط. انا عمري ما فكرت في لارين. ولا حبتها. وان كنت بتعامل معاها او اتكلم معاها. ف ده. من باب الذوق. وان كنت بوصلها ساعات المدرسه ف ده من باب القرابه، وكمل بغـ.ـيظ انا بوصلها بس علشان هي اللي بتحتاجلي. لارين قريبتي يا محمد. وعمري ما حبيتها. الحب اللي في دmاغك. وهي اخت مراد صاحبي يعني لما بساعدها واقف جمبها علشان خاطر مراد. وكمان علشان خاطر آدm ومريم. غير كده لارين زيها زي اي حد. عمرها ما كانت في دmاغي. ولا ليها مكان جوايا. انت غلطان. و ان كنت انا متغير ف ده علشان انا في حربيه. والحربيه عايزه تركيز وتدريبات كتير. حب ايه. وو.جـ.ـع دmاغ ايه. وبعدين مفيش واحده في الدنيا. تستاهل ان فهد السيوفي يحبها. ولا يفكر فيها. حتى لو كانت لارين...
لارين: طبعا كانت جايبه العصير ل محمد وفهد وماشيه ومتـ.ـو.تره علشان هتشوف فهد. وقربت عليهم. لكن وقفت مره واحده. وسمعت كل كلمه فهد قالها. لارين بتسمع ومصدومه. وكانت هتضعف وتعيط. فهد خلص كلام. ولارين اخدت نفس عميق وطلعته ببطء. وحاولت تهدا وتفكر. هي كده شايفه ان الطريق بينهم بقى مسدود. رينو. غمضت عينيها وفتحت بقوه وكـبـــــريـاء. وقربت منهم. وحاولت تثبت ل فهد عكس اللي جواها تماما، وقالت.
رينو: ابتسمت. ابيه محمد.
محمد: لف وشاف رينو. واتصـ.ـد.م واتمنى ان رينو متكونش سمعت كلام الغـ.ـبـ.ـي فهد. احم. اهلا تعالى يا رينو. تعالى يا حبيبتي.
رينو: قربت اتفضل. خالتو شيرين. قالتلي انك بتحب عصير المانجه. وخالتو صممت انى اجيبهولك بنفسي. اتفضل.
محمد: اخد منها العصير. شكرا يا رينو. تعبتك معايا.
وفهد جواه حاجات كتير متلخبطه وقلبه فيه خفقان وضـ.ـر.بات مختلفه وبلع ريقه وحاول يكون سابت. ومايظهرش اي حاجه جواه. وواقف بجمود.
رينو: تعبك راحه يا ابيه. ولفت ل فهد مع ابتسامه. وعيونها كانت في عينيه وابتسمت بكـبـــــريـاء. اتفضل يا فهد عصير مانجا.
فهد: عنيه في عيون رينو. وتاه في غصن الزيتون. وماردش.
رينو: فهد امسك خد العصير من ايدي
فهد: بجمود. لا متشكر. مش عايز.
رينو: لا ازاي بقى مش عايز. المفروض انت راجع على الكليه من بكره. والمفروض تتغذى كويس. ههههه ولا ايه ابيه محمد.
محمد: بيراقب. ايوه طبعا يا رينو. معاكي حق.
رينو: مسكت الكوبايه بايدها. وحطت الصينيه على الكرسي اللي جمبهم. ومدت ايدها ومسكت. ايد فهد وحطت فيها الكوبايه، وفهد متـ.ـو.تر وقلبه هيطلع من مكانه من لمسه رينو.
رينو: حطت الكوبايه في ايده. وابتسمت. اتفضل العصير. وبصتله نظره عمره ما هينساها. نظره فيها عتاب كبير. وخيبة امل. وفراق طويل. وقالت كل سنه وانت طيب يا، فهد. وسابت ايده ولفت. وسابتهم ومشيت. واول ما لفت وشها دmـ.ـو.عها نزلت بغزاره. وجـ.ـسمها كله بيترعش. وحاولت تهدي نفسها. علشان ماحدش يلاحظ حاجه...
اما فهد: واقف مصدوم. هو متأكد. ان رينو سمعت كل كلمه. المفروض تكون زعلانه ومتدايقه. لكن لا، دي بتضحك. دي مبسوطه. هي ازاي قادره تكون كده. وبص ل الكوبايه اللي في ايده ولمسه ايديها مش ناسيها...
محمد: فعلا يا فهد انت مش بتحبها.
فهد: بص ل محمد بدهشه...
محمد: انت بس يا دوبك. بتعشق التراب اللي بتمشي عليه لارين...
كده اليوم خلص. وكل واحد روح على بيته. ونفس اللي حصل في السحور اول يوم حصل في سحور النهارده. ورينو تعبت آدm. وهو بيصحيها.
ومريم كانت زعلانه. علشان مراد هيصلي الفجر وهيجهز نفسه وهيمشي. مريم كانت بتجهز حاجته بدmـ.ـو.ع. ومراد ضمها بحب. وباس جبينها وايديها. وقالها ان الشهر هيعدي بسرعه. وهيكون عندها تاني يوم العيد.
وفريحه اتصلت على مراد. وكانت بتعيط كتير. وصممت ان مراد يجيلها عند البيت علشان تودعه. وانها مش هتنام. الا لما تطمن عليه...
وآدm زعلان من جواه. ومراد سلم على آدm. وحـ.ـضـ.ـنه بحب. ودعا ان ربنا يحفظله ابنه.
مراد: سلم على زين وحـ.ـضـ.ـنوا بعض. وزين كان زعلان. ان اخوه الكبير ماشي.
ونور: عيطت في حـ.ـضـ.ـن توأمها. وباس جبينها.
اما. رينو. اتشعلقت في رقبته. وعيطت كتير.
ومراد. كان زعلان لانه بيحب رينو جدا. وحاول يهديها. وانه هيجي مخصوص الفرح. علشان يشوف رينو وبس.
ومراد ودعهم. وخارج ومريم دmـ.ـو.عها نازله وبصت ل مراد. لا اله الا الله يا مراد.
مراد: سيدنا محمد رسول الله يا مريم. وركب مع زين اللي هيوصلوا عند فريحه. علشان يسلم عليها وزين يسلم على فهد. وهياخد فهد يوصله هو مراد.
وزين اتحرك ومشي.
ومريم واقفه مكانها بتعيط. وآدm دخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وما سبهاش غير لما هديت. وقالها تعالي ارتاحي ونامي. علشان وراهم شغل كتير وانهم عازمين بيتر على الفطار هو ومـ.ـر.اته وكالورين. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وناموا.
ونور زعلانه في اوضتها. ومحمد اتصل عليها. علشان عارف ان مراد اتحرك. لانه اتصل على مراد وقاله. انه لسه خارج واطمن على نور وخلاها تهدا. واتكلم معاها لحد ما نامت.
اما: رينو قاعده على السرير. وزعلانه على مراد اخوها. وكمان زعلانه ومجروحه من فهد. اللي راجع على الكليه. ومش هتشوفه شهر كامل. وانه بكلامه الل قاله هو قطع اي امل. انهم يرجعوا ويتصالحوا. ورينو عيطت كتير جدا. لانها مخـ.ـنـ.ـوقه وزعلانه. وكل ما تفتكر كلام فهد اللي قاله. وانها ما تستاهلش حبه حتى لارين. وانها و.جـ.ـع دmاغ وانه سابها ومشي وهي واقفه قدامه. كل المواقف دي مرسومه قدامها. وبكت كتير لوحدها. لحد ما تعبت واستسلمت للنوم.
اما فهد: لبس وجهز نفسه. وطارق ورنا زعلانين. ورنا بتعيط وهي بتجهز هدومه. وفهد جواه. مخـ.ـنـ.ـوق وزعلان. لان دي اول مره يرجع على الكليه ورينو مـ.ـا.تودعوش. ولا تكلمه وتقوله خلي بالك من نفسك يا فهد. وبرده زعلان علشان امه بتعيط. وحاول يكون طبيعي. وسلم على رنا وباس ايديها وجبينها. وخلاها تهدا. وسلم على طارق بحب. وفارس. وفريحه اللي تعلقت في توأمها. وفهد زعلان ان اخته بتعيط. وخرج وفريحه معاه علشان تسلم على مراد...
مراد وزين. وصلوا وسلموا على رنا وطارق. وفارس. وخرجوا وفريحه قربت على مراد وحـ.ـضـ.ـنته ومراد حـ.ـضـ.ـنها قدام الكل. ومسد على حجابها. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها و باس ايديها وقال. كلها 30 يوم واشوفك. و 6 شهور و هتبقى مراتي وفي حـ.ـضـ.ـني. ومش عايز اشوف دmـ.ـو.ع فريحه العدوي ابدا فاهمه...
فريحه: ضمته تاني خلي بالك من نفسك يامرادي.
وبصت في عينيه هتوحشني.
مراد: وانتي كمان. لا اله الا الله.
فريحه: سيدنا محمد رسول الله. وودعو الكل وركبو مع زين اللي وصلهم الكليه وسلم عليهم ورجع وكان زعلان
وفتح الواتساب وكانت. ريتال كاتبه ليه رساله. ان شاء الله اخوك مراد هيرجع بالسلامه بس انت ما تزعلش يا زين
زين: شاف الرساله وابتسم واتنهد ونام.
بيتر معزوم على الفطار عند آدm
وصل على الميعاد وكانت مـ.ـر.اته انجي عامله صينيه كنافه ل مريم. وقعدوا مع بعض. ومريم شكرت انجي على الكنافه لانها كانت جميله جدا. والمغرب أذن. وبيتر وآدm وزين فطرو مع بعض.
ومريم وانجي و كالورين ونور ورينو. فطرو مع بعض. وقضوا اليوم وآدm كان مبسوط وكمان مريم.
وبيتر استأذن هو وعيلته اخر اليوم. وكانوا مبسوطين وفرحانين جدا من اجواء رمضان.
وبيتر عزم آدm وعيلته على الفطار وآدm رحب جدا.
وعدى الشهر على خير ونقول ايه اللي حصل خلال شهر رمضان...
فارس قدm الفانوس ل رودي اللي كانت طايره من الفرحه وشكرت فارس جدا. وقالتله انا كمان هاجيبلك فانوس. وانت تعمل حسابك انك كل سنه هتجبلى فانوس رمضان. وفارس ضحك عليها وعلى تصرفاتها.
طارق عزم العيله وكانت عزومه مميزه وطبعا كل واحد مبسوط. الا رينو. وبعدها فكرت بايجابيه وانها لازم تنسى فهد. وتعتبره ماضي وانتهى. وتحاول تكون مبسوطه. وتعيش حياتها لكن كل شويه تسرح وترجع لقرارها تاني.
وعزومه طارق عدت على خير.
وبعدها عزومه جاسر وكانت جميله جدا. ومالك عزم ساره اللي فرحت جدا جدا جدا ووافقت بدون تردد. ولكن لما حضرت الاجواء الرمضانيه معاهم عيونها دmعت. لانها عمرها ما اتعزمت على عزومه بالروعه دى.
ولكن ساره كانت خايفه وعايشه في رعـ.ـب حقيقي. ان جاسر فعلا يكون هو اللي سرق ابوها عاصم، وساعتها مالك هيسيبها...
وبرده خايفه ومرعوبه من ان الكلام اللي قاله مالك يكون هو الحقيقه. وخايفه لما مالك يعرف ان ساره تبقى بـ.ـنت عمه هي هتعمل ايه. هي زعلانه علشان عارفه برده ان نهايه حبها هتنتهي بالفشل. وان مالك هيطردها من حياته. وهي عندها احساس ان مالك قال الحقيقه. ساره جواها رعـ.ـب كبير من النهايه. وده صعب جدا. ساره ضحيه عاصم وضحية سوزي وضحية ابتسام...
وعلى جمب كده. آدm شاف ساره لاول مره. ولكن شاف أن ساره دي وراها حكايه. وحكايه كبيره كمان. و هيحاول يعرفها. لكن برده شايف في عيونها خــــوف كبير لا ده مش خــــوف وبس ده رعـ.ـب، يا ترى يا ساره ايه حكايتك وايه الرعـ.ـب اللي موجود في عينيكي. وليه دايما بتتـ.ـو.تري لما جاسر ومالك يتكلموا معاكي. لازم اعرف.
وبعد كده تكون عزومه جاسر عدت على خير.
عزومة حسام. كانت عزومه هاديه وجميله. والكل كان موجود في شقته وقضو. وقت ممتع لانهم كلهم. فطرو مع بعض شباب وبنات. وكان احساس مختلف. وكل واحد قاعد جمب مـ.ـر.اته. وكان آدm بياكل مريم من تحت النقاب. قدام كل الموجودين ومش مكسوف من اى حد. وكمان كان بيظبط ليها نقابها. وكانت فعلا عزومه مميزه والكل كان مبسوط. ورينو فكت وفرحت شويه.
آدm عزم العيله كلها عنده. ورينو طلبت من آدm انها تعزم رودي. وآدm وافق ورحب جدا. وكل العيله اتجمعت عند آدm. وكان يوم حافل. ورودي كانت مبسوطه. وفارس لما شاف رودي بالحجاب وهي لابساه في رمضان. شاف بـ.ـنت رقيقه وجميله. ولكن رودي مسبتلوش مساحه يفكر. وراحت وقفت معاه. واتسرعت وغازلته. وبعدها تجري من قدامه لان رودي سالته انت هتتجوز امتى يا فارس. وفارس ضحك عليها وشاف ان رودي خلاص اصبحت شيء اساسي في حياته. لكن هو مش قادر يحدد. ايه اللي جواه. لان فارس ماحبش قبل كده. ورودي اول بـ.ـنت يتعامل معاها. وشاف انها صديقه مقربه. وفاق على ضحك العيله. ورجع قعد معاهم و كلهم اتصوروا صوره للذكرى مع بعض. ومحمد ونور فوادي تانى خالص. وطبعا محمد بعد كده عزمهم في فيلا عزيز.
طبعا الشهر بيعدي بسرعه زي ما احنا عارفين.
محمد حجز القاعه واخد نور. علشان تختار الفستان.
لكن محمد هو اللي اختار فستان وكان شايف نور فيه. وعجبه جدا وكمان عجب نور جدا. وقاسته لكن محمد رفض يشوفه عليها. وقالها هاشوفك يوم فرحنا. وكان عاجبها جدا. وبعد كده اشترت كل مستلزمـ.ـا.تها الخاصه بالفرح. وعزمها على الفطار وفطرو مع بعض. وبعد كده اخدها يمشيها في شوارع مصر. واخدها شارع المعز والحسين. واي حاجه تعجبها يجيبهالها. ونور كانت مبسوطه جدا.
وفي نفس اليوم ده، آدm اخد مريم لاول مره تختار فستان ليها. لانه كان هيشتريلها زي كل مره. لكن رينو كانت عايزه تنزل تختار فستان مع محمد ونور.
وآدm رفض. وصمم انه هياخد رينو تختار اللي هي عايزاه. وانه ينزل معاها واخد مريم ورينو. وكمان فريحه مرات ابنه وريتال خطيبه ابنه علشان يشتري ليهم وكل واحد من البنات يختار.
وآدm كان محاوط مريم من كتفها. وبيختارلها. وكل اللي في السنتر كان معجب اولا بجمال آدm. وانه لسه شباب ومش باين عليه انه اب ل رينو. وثانيا هيتجننوا من اهتمامه بمـ.ـر.اته اللي فعلا شافوا ان مريم. اميرة. آدm.
وآدm اختار لمريم فستان في منتهى الرقه. وجاب ليها كل حاجه هي عايزاها. ورينو اختارت فستان باللون الابيض اللي هي كانت بتتمناه. وكان لونه هينطق مع لون بشرتها وعينيها الزيتوني. ورينو. طلبت من آدm انها نفسها تفرد شعرها يوم الفرح. لكن آدm طبعا رفض وبشـ.ـده. رينو كانت عايزه تعمل كده علشان تغـ.ـيظ الفهد. ونفسها تنتقم منه.
وفريحه اختارت فستان جميل وكمان اختارت اللون اللي بيحبو. مراد الاوف وايت.
وريتال. اختارت تصميم زين كان قايل ليها عليه تختاره. وفعلا اختارت اللي زين بيحبه يشوفوا عليها.
وبعد ما الكل اختار الحاجه اللي بيحبها.
آدm: عزمهم على الفطار. وحجز مكان فاضي لوحده علشان مريم تاخد راحتها. ولكن آدm رفض انها ترفع النقاب علشان مش ضامن اي كاميرا تكون موجوده.
ومريم قالت انها مكنتش هترفع النقاب. وبرده اكلها بايده قدام البنات. واكل رينو في بقها وقال فريحه اصبري عليا لما تتجوزي البجح مراد. انا هاكلك. بايدي قدامه. وكلهم ضحكوا.
واليوم كان جميل و عدي على خير...
اما يوسف: كان هيشتري فستان الفرح ل مريم. ولكن آدm قاله ان في حد مهم هيشتري الفستان هديه ل مريم وطلب من يوسف انه يقول ل مريم ان فستانها اتحجز. وكله تمام وفعلا حصل. وبعدها بكام يوم الرؤيه ظهرت والعيد بكره. والكل فرحان لكن بدmـ.ـو.ع. الكل دmع علشان شهر الرحمه والغفران خلص. شهر البركه شهر صله الارحام. وشهر القران وصلاه التراويح والتهجد. وموائد الرحمن. واطعام المساكين. والعباده والراحه والاطمئنان. كل ده خلص.
ولكن فرحو بالعيد. اللي ربنا قدmوا لينا هدية الصيام.
والكل هيصلى صلاه العيد مع بعض. مريم اول ما سمعت الرؤيه عيطت وفرحت وبدات تكبيرات العيد في كل بيت. والاطفال فرحانين في الشوارع. و يوم وقفه العيد الكل ب يحتفل ويشتري الكحك والبسكويت. وكمان الكل اشتري لبس العيد. وآدm اشتري ل سعاد والبنات واولادهم لبس العيد. وكمان نبه عليهم. انهم هيحضروا فرح نور. بكره. و ان الكل لازم يفرح في بيت العدوي.
وجاء يوم العيد. و الكل صاحي من الفجر يجهز نفسه ويكبر تكبيرات العيد. وادm خد عيله العدوي وكانت معاه عيله عزيز. والسيوفي. والصاوي وحسام الجزار. وكلهم راحو. على المسجد. وصلو صلاه العيد. وكبرو تكبيرات العيد. وصلوا كلهم مع بعض. والكل سلم على بعض بعد الصلاه. والتهاني والاحتفالات في الشوارع مصر ليها طعم تاني. وكل حبيب سلم على حبيبته. وقالها كل سنه وانتي طيبه.
ومحمد. اول واحد راح واشتري كام بالون كبير ل نور.
والكل. بدء. يقلده. ويوسف وزين ومالك كمان.
اما فريحه. كانت زعلانه علشان مراد مش موجود. وآدm. راح اشتري بلون لفريحه وكمان بالون ل رينو. وقدmه ليهم وفرحو جدا. وكل واحد روح على بيته علشان منتظر جاره يدخل يسلم عليه. وكمان هو هيروح يسلم على جارو.
وبيتر. برده اول واحد اتصل على آدm و هناه بالمناسبه الجميله اللي المسلمين والمسيحيين في مصر. بيعيدو. وتكون مناسبه واحده والكل بيحتفل.
كده اول يوم عدي على خير و ابطالنا كلهم مبسوطين وفرحانين. ونور متـ.ـو.تره لان فرحها بكره.
والنهارده عاملين ليها حفله في البيت. وكانت مريم الصغيره بتحتفل معاهم. وكل العيله موجوده في بيت العدوى. وبيحتفلوا ب نور ومريم الصغيره.
وطبعا الكل موجود.
ولكن محمد ويوسف مش موجودين. لانهم بيظبطوا امور شغلهم. علشان محمد هيسافر هو ونور تاني يوم على بـ.ـاريس. ومحمد طلب من شرين ومريم انه بعد شهر العسل. يوميا يبعتوله غدا وعشا. علشان نور مش هتشتغل ولا هتتعب نفسها. وشرين ومريم. وافقو.
وكمان يوسف ومريم هيسافرو بـ.ـاريس يقضو شهر العسل.
فريحه: فرحانه جدا. لان خلاص هتشوف مرادها بكره.
ورينو. جواها و.جـ.ـع واشتياق لكن عندها ثبات انفعالي قدامهم. وبرده كانت مبسوطه في الحفله. ورقصت هي والبنات. ورودي كانت معاهم وقالت ل رينو انها اشترت فستان جميل وهتفرد شعرها.
واحتفلوا كلهم و اليوم عدى بسرعه. والكل روح ونام.
في الصباح
مريم صحيت وصحت آدm. وخرجت تصحى نور علشان متتأخرش على سنتر التجميل هي ورينو والبنات.
ودخلت وكانت نور صاحيه وبتلبس وفاضل الحجاب. مريم قربت منها بدmـ.ـو.ع وفرحه ومسكت وش نور بايديها.
مريم: حبيبتي الل كبرت. وهتبقى اجمل عروسه النهارده.
نور: شالت ايد مريم من على وشها وباستها. حبيبتي يا مامى. ربنا يخليكي ليا يارب.
مريم: حـ.ـضـ.ـنتها. مبروك. مبروك يا قلبي.
نور: حـ.ـضـ.ـنت. امها بسعاده وحـ.ـز.ن. ممزوجين مع بعض. الله يبـ.ـارك فيكي يا مامى
مريم: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها ومسحت دmـ.ـو.عها. انتي صاحيه من بدري.
نور: بصوت مهزوز. صحيت من شويه. محمد اتصل عليا. وقالي انه هيوصلني للسنتر.
مريم: طيب تعالي اقعدي عايزاكي في موضوع مهم قبل مـ.ـا.تخرجى.
نور: قعدت جمب امها. اتفضلي يا مامي.
مريم: مسكت ايد نور. وكلمتها عن حقوق الزوج وحقوق الزوجه. والواجبات بين الزوجين وشرحتلها كل حاجه. وكمان كلمت نور وقالتلها ان محمد تعب في حبه ليها. وانها لازم تعوضوا الحب ده لانه يستاهل. وقالت ل نور انها اللي زي محمد وآدm كلامهم يتسمع. ونعم وحاضر تخلي الجليد يدوب والنار تخمد. وانها تقابل محمد دايما بالابتسامه. وهو غـ.ـصـ.ـب عنه هيحبها اكتر. وهيحترمك اكتر. والاحترام المتبادل اهم حاجه. واهم من ده الثقه. وانك لازم تسمعيه وقت خـ.ـنـ.ـقته. ولو راجع من شغله تعبان؟ انتي بقربك منه هتنسيه تعبه. لازم تكوني في بيتك كل يوم عروسه. ورقيقه في معاملتك معاه. وهو هيقدر تعبك. اللي زي محمد يا نور. يتشال من على الارض شيل. ولو مهموم وزعلان خديه في حـ.ـضـ.ـنك. هتنسيه همه وزعله. خليكي امه وبـ.ـنته. صاحبته وحبيبته ومـ.ـر.اته. هو هيكون ليكى. اب واخ وصديق وحبيب وزوج. فاهمه يا نور يابـ.ـنت قلبى.
نور: بتفهم. حـ.ـضـ.ـنت امها. فاهمه يا مامي. انا فعلا كنت متـ.ـو.تره وخايفه. لكن بالكلام الل حضرتك قولتيه ده انا اطمنت. ومحمد انا هاكون ليه الزوجه الصالحه. وقالت في سرها وهعوضه عن كل السنين اللي عدت. وكل يوم هابقى عروسه ل محمد.
رينو: خبطت ودخلت عليهم. الله الله ايه كميه الاحضان والبوس دي بقى.
مريم: تعالي يا اوزعه تعالى. رينو كشرت عينيها. على فكره انا مش قصيره انا اطول منك ب 2 سنتي اوكي.
مريم: هههههههه. وال 2سنتي دول بقى. عملوا ايه؟ ولا حاجه يا اوزعه. هههههه
رينو: بتسرع. مامي بقى. انتي هتقولي زي فهد، وسكتت. احم وبصت ل نور. نور البنات اتصلوا. وكلهم نازلين ورايحين على السنتر. انا هاروح مع ابيه زين. وهو بيوصل ريتال للسنتر. وفارس هيوصل فريحه. ويوسف هيوصل مريم. وانتي طبعا معروفه. اكيد ابيه محمد هيجي ياخد الملكه. نوربانو هههههههه.
نور: خفه يابت. مش عارفه. التركي اللي واكل دmاغك ده. ايوه محمد اتصل وجاي في الطريق.
مريم: طيب يا حبيبتي. جهزي كل حاجه واوعي تنسى حاجه. انا هاقوم اشوف آدm. وقامت وهي خارجه باست رينو من خدها. وابتسمو وخرجت.
رينو: بدmـ.ـو.ع. قربت من نور وحـ.ـضـ.ـنتها. انا مش عارفه هاعمل ايه من غيرك يا نور بانو...
نور: اعملي اندومي.
رينو: ابتسمت وسط دmـ.ـو.عها هههههه يخرب بيت الخفه.
نور: حـ.ـضـ.ـنتها. حبيبتي يا رينو والله انتي هتوحشيني قوي. ورينو حطت راسها على كتف نور في حـ.ـضـ.ـنها. وانتي هتوحشيني قوي. بس انا عارفه ان ابيه محمد مش هيمنعك عننا.
نور: لا يا قلبي. محمد قالي وقت مـ.ـا.تحبي تشوفي مامي وبابي. انا هاوصلك بنفسي. ومحمد لما بيوعد بيوفى. واكيد كل اسبوع هاكون موجوده. لان بابي شرط على محمد اننا نكون موجودين كل جمعه هنا. يعني اكيد مش هابعد عنك يا رينو يا قلبي انتي. وعقبالك يا روحي.
رينو: احم. لأ. انا مش هتجوز.
نور: ايه الكلام العبـ.ـيـ.ـط ده؟
رينو: لا انا هاركز في مذاكرتي. وكمان عايزه اكون دكتوره جراحه زي ابيه محمد. و هختار اعلى قسم في الجراحه العامه.
نور: حبيبتي. تمام وكل اللي بتقوليه حلو جدا. لكن ليه قولتي. انك ما بتفكريش تتجوزي. وبعدين انتي بقالك فتره يا رينو متغيره. و سألتك كتير. ممكن اعرف مالك.
رينو: بلعت ريقها. يوووه يا نور هو ده وقته الكلام ده. انتي النهارده عروسه. عروووسه. وانا هخربها في الفرح. عارفه بفكر اغني.
نور: ابتسمت. اممم يعني انتي علشان صوتك حلو زي بابي. ها تغظيني. وتغنى.
رينو: يعني انتى اللي صوتك وحش؟ ما انتي صوتك جميل برده.
نور: حبيبتي مش احلى من صوتك. وفون نور. رن يا خبر محمد بيتصل ولسه هلبس الحجاب. الله يسامحك يا شيخه. هنبتديها تاخير.
رينو: ههههههه انا هانزل اقوله. انك لسه ملبستيش
نور: على الله تعمليها. واخلصي. واطلعي بقى بره وخدى الشنط دي نزليها. وحطيها في عربيه محمد. وقوليله اني نازله وراكي
رينو: اوكي يا عروسه. واخدت الشنط ونزلت. وسلمت على العريس وقالتله ان نور لسه بتلبس الحجاب. وضحكت وقالت ان نور خافت اول ما شافت رقمك.
محمد: ابتسم. واتكلم مع رينو.
ونور. لبست الحجاب وخرجت وسلمت على آدm. اللي جواه حـ.ـز.ن ممزوج بفرحه وكمان باين على وشه. وسلم عليها واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ونور عيطت.
وبعدها خرجت بسرعه ل محمد. وقابلها وسلم عليها و باس ايديها بحب. وفتحلها باب العربيه.
ورينو دخلت. ومحمد ركب واخد نور علشان يوصلها السنتر. وكان الكل موجود هناك. وكل حبيب وصل حبيبته. لكن لسه يوسف ومريم. وطلع نور السنتر بنفسه. وقعدها على الكرسي وباس جبينها قدام الكل. وودعها وخرج. ونور قلبها هيطلع من مكانه. ومتـ.ـو.تره.
هدى قاعده بتشرح ل مريم واجبات الزوج والزوجه. وبعد شويه فونها رن...
مريم: ردي بسرعه ياماما.
هدى: الو. نور عيني. زياد حبيبي يا ضنايا عامل ايه.
زياد: حبيبتي ازيك يا امي.
هدى: انا كويسه يا روحي. انت عامل ايه يا قلب امك وحـ.ـشـ.ـتني يا زياد.
زياد: وانتي كمان يا قلب زياد. وكل سنه وانتى بخير
هدى. وانت بخير ياروحي ينعاد عليك بالخير
زياد: طمنيني. بابا عامل ايه.
هدى: ابوك نزل من بدري مش طايق البيت يا ضنايا. زعلان علشان مريم هتتجوز وتمشي.
زياد: اتنهد. معلش هي دي سنه الحياه. وبكره مسيره يتعود، هديه مريم وصلت يا امي...
مريم: هاتي يا ماما. وشـ.ـدت الفون من هدى.
مريم: الو. ابيه زياد.
زياد: بحب. حبيبة قلب زياد. مبروك يا مريومه.
مريم: بدmـ.ـو.ع. انت مش كنت ديما تقولي. اني بـ.ـنتك. ينفع فرح بـ.ـنتك يكون النهارده وانت ما تكونش موجود.
زياد: بدmـ.ـو.ع وقلبه و.جـ.ـعه. حبيبتي غـ.ـصـ.ـب عني صدقيني.
مريم: غـ.ـصـ.ـب عنك ازاي! ازاي اخويا الكبير ميكونش موجود. انا عايزاك تكون عارف اني مش مبسوطه. وفرحتى ناقصه من غيرك.
زياد: بزعل حقيقي. سامحيني يا قلب اخوكي. انا كان نفسي فعلا ابقى موجود معاكي. المهم طمنيني الهديه وصلت.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها و ابتسمت. حلوه قوي قوي يا ابيه الفستان يجنن بجد.
زياد: ابتسم بدmـ.ـو.ع. حبيبتي الفستان ده هديه فرحك. وانا متاكد انك هتكوني في فستان الفرح ده. اجمل عروسه في الدنيا. دي اقل حاجه اعوضك بها يا مريم.
مريم: شكرا جدا، ابيه زياد انت هترجع امتى.
زياد: اتنهد. مش عارف سيبيها على الله. وانتي ما تفكريش كتير يا عروسه. انا عايزك تهتمي بنفسك وخليكي واثقه في نفسك يا مريم. انتي مش اقل من اي حد يا حبيبتي. انتي بـ.ـنتي واختي. انتي اخت زياد جمال فاهمه. وخلي بالك من يوسف و حافظي عليه. لان يوسف بيحبك بجد. وقفل معاها.
ومريم عيطت في حـ.ـضـ.ـن هدى كتير. وكمان هدى عيطت...
ويوسف جه واخد مريم علشان يوصلها للسنتر. واخد الفستان اللي زياد صمم انه يجيبه ليها هديه عن طريق آدm. وآدm اللي اشتراه بعد ما زياد اختار التصميم. وقال ل آدm عليه.
آدm: قاعد في اوضته ما خرجش منها من الصبح.
وفرحان ومتدايق. فرحان لان بـ.ـنته هتتجوز. وزعلان علشان بـ.ـنته اللي كانت بتكلمه وهي في بطن امها هتمشي. خلاص مدلله باباها هتمشي.
مريم دخلت وشافته. وعرفت انه مخـ.ـنـ.ـوق ومتدايق. راحت قعدت جمبه وتهون عليه. فاكر: يوم فرحنا يا آدm
آدm: بصلها وابتسم. هو ده يوم يتنسي.
مريم: تعرف. انا عشت في اليوم ده كل حاجه، انا محدش فرح فرحتي ابدا. وعاش السعاده اللي عشتها في اليوم ده.
آدm: رجع خصله شعر ورا ودنها. وانا كنت اسعد واحد في الكون كله.
مريم: لا مش اكتر مني. انا في اليوم ده اتخطبت. واتجوزت. وضحكت بصوتها كله. وعرفت اني حامل.
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. العروسه حامل. فعلا كان يوم مميز. وفرحه مميزه.
مريم: مش بقولك. محدش عاش السعاده اللي انا عشتها معاك، طيب فاكر لما غنتلي يوم فرحي. كانت اغنيه ايه. ايه يامريم. مش فاكره. ايوه. ايوه اوعديني. واغار عليها.
آدm: ابتسم. انتي لسه فاكره.
مريم: طبعا. انا اي حاجه وزكرى. في حياتنا ولو صغيره. عمري ما انساها. وبعدين احنا كل فتره بـ.ـنتفرج على فرحنا. كان يوم جميل. وعارف ياحبيبى. احلى حاجه حبيتها قوي ايه.
آدm: ايه يا روحي.
مريم: وانت بتغنيلي كده ونزلت من على الاستيدج. وجيت لحد عندي. احساس خيال.
آدm: خلاص اغنيلك.
مريم: هههههه انت هتغنيلي بس في اوضتنا هنا زي ما عودتني. الخــــوف من رينو بـ.ـنتك قالت انها هتخربها.
آدm: هههههههه. عسل البت دي. بس يا ترى هتعمل ايه.
مريم: انا عارفه اهي نفس دmاغك. بس عنيده
آدm: وياترى عنيده لمين!
مريم: انا مش عارفه! انت مصمم اني عنيده. مع اني كيوت وجميله.
آدm: انتي احلى من اي جميله يا مريم.
مريم: وانت سيد الرجـ.ـاله كلهم. وتاج راس مريم يا قلب مريم. وانا عايزاك تكون مبسوط النهارده. علشان نحتفل وغمزتله.
آدm: هههههههه. انت يا بت مالك كده. انا ابتديت اقلق منك.
مريم: وتقلق منى ليه. مش انت جوزي. ده انا شاريه حتة طقم. هيدوخك.
آدm: بدهشه. يدوخني. مالك يا مريم.
مريم: هههههههه. مالك انت يا راجـ.ـل. وغمزتله. مش قولنا جوزي. ههههههه
آدm ؛ ضحك على حبيبته اللي هيتجنن من تصرفاتها واغراءاتها المباحه في اي وقت.
مريم: جواها كانت عايزه آدm يطلع من حاله الحـ.ـز.ن اللي هو فيها. ولكن هي فعلا جابت طقم ل آدm. لانها عارفه انه هيكون زعلان علشان فراق نور. وهي كمان. لكن واجبها انها تنسيه زعله وهمه.
آدm: فعلا ضحك. ونسي الزعل. ومسك الفون واتصل على زين علشان ياخد غدا للبنات في السنتر. علشان يتغدو قبل ما يلبسه. وآدm قفل وبص في الساعه وكان يدوبك يقوموا علشان يلبسوا. ويجهزو. و قام من مكانه. وقال تعالى يلا يا اللي هاتدوخيني انتي. وقرب عليها وشالها. ومريم ابتسمت بحب. ودخل بيها الحمام ونزلها في البانيو واخدو شاور. ونشفلها شعرها. وشالها وخرجها من الحمام. ونفس كل مناسبه. آدm لبس مريم الفستان. وطلع ليها هديته كالمعتاد. وكانت السلسله المره دي عبـ.ـاره عن اسم آدm بالعربي. وكانت جميله جدا. وحطها على التسريحه. وراح يلبس البدله. وبعدها يلبس مريم السلسله قبل الحجاب والنقاب. وهو داخل جوه يلبس البدله.
مريم راحت وراه. واخدت البدله من ايده وشالتها في الدولاب. وهو استغرب. مريم فتحت دولابها. وطلعت منه بدله في منتهى الروعه. وقالتله. دي هديتي ليك هتلبس انت وزين ومراد زي بعض. وآدm. ابتسم. وفعلا البدله عجبته. ومريم صممت انها تلبسه البدله. وبعدها سرحتله شعره. ولبسته الساعه اللي جابتهاله هديه مع البدله. ورشتله البرفان اللي هي بتحبه. وهو عيونه كل ده على عيون مريم. وانها بتعمل كل حاجه بحب كبير. واتنهد بسعاده. ووشكر ربنا في سره على النعمه الجميله اللي ربنا رزقه بيها. وبعدها قال شعر في جمالها. وهو بيلبسها السلسله. ولبسها الحجاب وساعدها في النقاب. وظبطلها النقاب. ولبسها الخاتم والساعه. وجاب لها الشنطه. وهو جاب فونه ومفاتيحه. وهينزلوا علشان يروحوا على سنتر التجميل. ل نور...
في نفس الوقت.
طارق جهز نفسه. ورنا كانت مبسوطه لان اخوها خلاص هيتجوز.
وفارس كان بيلبس ومستعجل وكان بيضحك. علشان رودي اتصلت عليه وقالتله تعال خدني بنفسك. والا مش هتحضر الفرح. يا اما. لو مجاش هتولع في الفرح. وضحك على المـ.ـجـ.ـنو.نه وكمان مستغرب بنفسه. اشمعنى رودي.
ورنا دخلت اوضه فهد. وجهزتله. هدومه والبدله وسبتها على السرير. علشان لما يرجع يلبس ويطلع على الفرح هو ومراد.
وطارق اخد رنا واتحرك. وفارس خرج وراح علشان يجيب رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه.
جاسر وملك ومليكه. جهزو. وكله تمام.
ومالك قال ل جاسر. انه هيروح يجيب ساره ويطلعوا على قاعه الافراح. وجاسر ابتسم لان مالك اعترف بحبه لابوه. وقاله انه بعد فتره. هيتقدm ل ساره.
وخرجوا كلهم على سنتر التجميل.
بيتر جهز نفسه واخد كالورين على السنتر. ومـ.ـر.اته مارحتش علشان والدتها موجوده وتعبانه.
مصطفى: جهز طبعا. وشيرين بتلبس بدmـ.ـو.ع. لان اخر العنقود خلاص هيتجوز. وكمان حفيدها يوسف. وان محمد هيرتاح اخيرا.
ومصطفى ما سبهاش غير لما ابتسمت. وطمنها.
واشرف. جهز نفسه. وكان مبسوط وهنا بـ.ـاركتله على فرح اخوه. وفرح ابنه. وجهزو كلهم. وخرجوا علشان يروحو. على سنتر التجميل.
حسام قاعد في البيت. وبيبكي. وهدى حابسه دmـ.ـو.عها. ومش مستحمله. وحاولت على قد ما تقدر تهديه. لانها عارفه ان حسام الجزار مهما كان بيحب زياد. الا ان مريم دي بـ.ـنته من صلبه. وبـ.ـنته الوحيده.
كان فعلا بيبكي من قلبه. وان كده خلاص. هدي. وحسام. هيبقوا لوحدهم...
زياد سافر ومريم هتمشي ومش عارف هيعمل ايه من غيرهم. وهدى باست ايدو بحب كبير. وحاولت على قد ما تقدر تهون عليه. وقالتله انه يوحد الله.
ويقوم يلبس علشان يروح يشوف بـ.ـنته وهي لابسه فستان الفرح.
وفعلا قام. هي لبسته البدله وساعدته فيها. ورشتله برفان. وهي لبست وكانت زعلانه على حالة حسام. لكن ابتسمت في الاخر. لما شافت انه ابتدي يهدي وكان متحمس علشان يشوف بـ.ـنته في الكوشه.
محمد: طبعا جهز نفسه. هو ويوسف وفي الوقت ده. خلاص يا دوبك يركب العربيه اللي مزوقها بطريقه خرافيه
ويوسف كمان مجهز عربيته بطريقه جميله جداا.
محمد: خرج و قلبه بيدق. وبيعد الساعات اللي هتبقى فيها. نور ملكه لاخر يوم في العمر. ومش مصدق نفسه. وركب العربيه واتحرك على السنتر وبيفكر ازاي هيقابلها. وهيعمل ايه اول ما يشوفها.
↚
البنات كلهم في سنتر التجميل.
ريتال. كانت جميله جدا. لان بشرتها بيضا جدا ومع الفستان والالوان اللي زين بيحبها كانت في منتهى الجمال.
وفريحه كانت روعه بجد. لان فرحتها انها خلاص هتشوف مرادها محلياها اكتر. وكانت لابسه الفستان الاوف وايت. لأن مراد بيحب يشوف الالوان دي عليها.
ولارين. كانت ايه في الجمال. لانها حاطه لمسات خفيفه على وشها لاول مره في حياتها. واتصلت على آدm استاذنت كتير. وفي الاخر قالها حطي لمسات خفيفه جدا.
وكانت لارين العدوي تخـ.ـطـ.ـف القلب. وهي جواها عملت كده. علشان توصل ل فهد انها مش هتتكـ.ـسر من بعده.
اما مريم الصغيره. كانت روعه وعيونها الزيتوني كانت جميله في الميك اب. وفستانها اللي زياد اخوها جابو ليها. كانت فيه روعه بجد. وجهزت وقاعده والبنات حواليها.
اما. نور. اللهم بـ.ـارك على جمالها كانت ايه في الجمال. عيون خضر. وشـ ـــفــايـــ ـفك كريز. وغمزتين وفستان فرح زى الكريستال. وميك اب. والحجاب. والطرحه. والتاج. ورسمة عينيها خيال. و كانت ايه فعلا ف الجمال.
والل. كان يشوفهم. في السنتر يفتكر ان نور. ورينو. من اصل تركي من جمالهم.
وكانت نور واقفه قدام المرايا وجاهزه. وكل البنات جاهزين. نور واقفه ومغمضه عينيها. وبتدعي ان ربنا يعدي اليوم ده على خير. ومتتـ.ـو.ترش. وبتفتح عينيها وهي قدام المرايه. شافت محمد واقف وماسك بوكيه ورد. والكل قام وقف.
ورينو فرحت جدا.
نور: ماكانتش مصدقه ولفت. وشافت محمد الل واقف متنح من جمالها وسرحان ف عيونها.
طبعا محمد: وصل قدام السنتر. وكان الكل مستنيه وسابهم. وطلع السنتر. لانه مش قادر يصبر اكتر من كده. ودخل السنتر وطلب ان يدخل. ل نور مفاجاه. والبـ.ـنت ابتسمت على اللهفه الل شافتها في عيون محمد. وظبطت كل حاجه. ووقفت نور قدام المرايه. وقالتلها خليكي هنا ثواني. محمد دخل وشاف نور في المرايه مغمضه عنيها. قلبه دقاته وصلت للي قاعدين. واول ما شافوه قامو وقفو. وبيصورو اللحظه دي...
نور لفت. ومحمد شاف نور وجمالها تنح ومش عارف يتكلم.
نور ماكنتش مصدقه ان محمد دخل ليها جوه وشافته واقف بالبدله وماسك بوكيه الورد. وسرحت وتنحت هي كمان. لانه كان جميل جدا. وفاقو على صوت الزغاريط.
محمد: قرب من نور. ونسى كل الموجودين وحط بوكيه الورد على الكرسي. ومسك ايد نور برعشه. وباسها من جبينها بوسه طوووويله وهو مغمض عينيه.
ونور حاسه ان محمد مش مصدق. وفعلا ما كانش مصدق. وبص في عينيها. وبعدها باس ايدها برقه. جدا. وحـ.ـضـ.ـنها وعيونه مدmعه من الفرحه. وماكانش شايف اي حد غير نوروه. وبس. وهو حاضنها قرب من ودنها قال. اخيرا. اخيرا يانورى. نور. غمضت عينيها. حـ.ـضـ.ـنته ومسدت بايديها الاتنين على ضهره بحب. وبعد فتره خرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها بحب تاني.
ونور عينيها مدmعه هي كمان. واللحظه كانت جميله بينهم. ورينو عيونها دmعت. والكل بدأ يزغرط.
ومحمد ونور فاقو. بعدها قدm ل نور بوكيه الورد. وقالها تسمحيلي. وشاورلها وهي حطت ايديها في دراعه. وبدا يتحرك بيها وخرجو من السنتر.
والكل عيونهم عليهم وهما نازلين ع السلم. وكلهم في وقت واحد. اول ماشافو. محمد ونور. ما شاء الله عليهم. العروسه شبه الملايكه.
آدm: كان واقف مع مريم. ولكن ضهرو للسنتر. ومش عايز يلف. وحاسس باحساس غريب. جوه قلبه بيبكي بفرح...
محمد: همس. نورى. آدm واقف هناك اهو.
نور: محمد. عايز اروح ل بابي.
محمد: عيوني. حاضر واخدها وراح عند آدm الل حاسس ان نور قريبه منه.
نور: عارفه ان ابوها زعلان. وندهت بحب. بابي.
آدm: لف. وشاف نور. وماكانش مصدق بـ.ـنته في فستان الفرح. والبوكيه اللي في ايديها. وعريسها جمبها. كانت ملاك على هيئه بشر.
آدm: قرب خطوه منها. ومسك وشها بايديه وباس جبينها بوسه طويله. واخد نفس طويل وطلعوا بتنهيده وبطء. وباس ايديها. وبيكابر دmـ.ـو.عه. حبيت قلب ابوكى. نور عين ابوكى. قمر ما شاء الله. مبروك ياروحي.
نور: بدmـ.ـو.ع. الله يبـ.ـارك فيك يا بابي وحـ.ـضـ.ـنته.
مريم: كانت في ضهر آدm. ومش عايزه تقطع عليهم اللحظه دي. وكمان مش عارفه تحبس دmـ.ـو.عها. لكن حاولت. وطلعت من ورا آدm ونور شافتها.
مريم: حـ.ـضـ.ـنت. نور لكن قلب الأم. مقدرتش تحبس دmـ.ـو.عها. وعيطت بفرحه. ونور عيطت وهما في حـ.ـضـ.ـن بعض...
محمد: حـ.ـضـ.ـن آدm. وسلم عليه. وآدm بـ.ـارك ليه.
ومريم خرجت من حـ.ـضـ.ـن نور. مبروك. مبروك يا قلبي. اللهم بـ.ـارك. ماشاء الله عليكو.
ومحمد ونور. راحو سلمو ع مصطفى وشيرين بحب كبير.
والبنات بتزغرط. وطارق وجاسر وكل الموجودين. راحو ل محمد ونور. يبـ.ـاركو ليهم.
آدm: اخد مسك ايد نور وحطها في دراعه. وماشي بيها لحد باب العربيه. ومحمد فتح ل نور الباب وزين جه. ونور ركبت وكان آدm بيساعدها في لم الفستان وزين اخوها كأنها ملكه بالظبط.
ومحمد ركب جمب نور. والل كان هايزف محمد ونور. بيتر. اللي حلف زي ما زف آدm هايزف بـ.ـنته
في الوقت. محمد قاعد هو ونور في العربيه وبيتكلموا مع بعض.
يوسف كان واقف قدام السنتر. ومتـ.ـو.تر. ولارين مسكت ايد مريم. واخدتها ونزلت بيها من السنتر. الل اول ما الكل شافها ما شاء الله عليها قمر.
يوسف طلع على السلم بسرعه. ومسك ايد مريم اللي وقفت على السلم. ويوسف باس ايديها. وقدm ليها بوكيه الورد. انتي جميله قوي يا مريم.
مريم: اتكسفت مبروك يا يوسف.
يوسف: مبروك عليا انا مريم.
رينو: ايه هنفضل واقفين كده. يلا علشان نلحق السيشن...
ويوسف حط ايد مريم في دراعه ونزل بيها. وكان حسام واقف على اول السلم وعيونه كلها دmـ.ـو.ع. ومستني بـ.ـنته. وشاف ملاك نازله على السلم. ومريم عيونها متعلقه بابوها. ونزلت وقفت قدام ابوها. وعيطت وحـ.ـضـ.ـنته بحب. وهو عيط اكتر وهدى واقفه بيتعيط.
حسام: بـ.ـنتي وحبيبتي ونور عينى. مبروك. مبروك يا قلبي. مبروك يا مريم.
مريم: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. ربنا يبـ.ـاركلي فيك يا بابا. ومريم حاولت تضحك ابوها. انا حلوه في الفستان.
حسام: قمر ما شاء الله عليكي. بدر منور
مريم: طبعا علشان ده هديه ابيه زياد حبيبي.
مليكه: كانت وافقه. واول ما سمعت كده اتصـ.ـد.مت. زياد وماكنتش مصدقه. زياد! زياد جاب فستان الفرح ده ل مريم لكن الفستان ده شكله غالي قوي. واستغربت وقالت. ياترى انت فين يا زياد.
هدى: سلمت على مريم والكل جه يسلم على العرسان.
آدm: شاف رينو. وكانت قمر جدا. آدm بص ل رينو بسعاده. وقرب خطوه منها. ومسك ايديها وباسها. وباس جبينها. قمر يا رينو. حبيبت ابوكى انتى زى القمر فعلا.
رينو: حـ.ـضـ.ـنت باباها بحب وسعاده. والله انت اللي قمر يا بابي. انت ايه ده. مز. اخر حاجه.
آدm: ضحك ورينو راحت سلمت على مريم وحـ.ـضـ.ـنتها مبروك يا مامي مبروك.
مريم: شافت رينو. وقبلها فرح. اللهم بـ.ـارك. انتى شبه الملايكه اوى يارينو. مبروك يا قلبي. وعقبالك.
الكل بـ.ـاركو لبعض. وبداؤ يتحركو. وفريحه بتتحرك علشان تركب مع فارس ورودي. لكن شهقت. وبصوت عالي. مراااد.
مراد: خرج من الكليه هو وفهد. وكانوا متأخرين. مراد. اتفق مع فهد انهم يروحوا ويلبسه بسرعه و هيطلعو على سنتر التجميل. لانه اتصل على زين وعرف منه انهم لسه في الطريق. للسنتر. وقال قدامهم ساعه ويتحركوا و هيطلعوا على السيشن.
ومراد قال. ل فهد على العنوان وكل واحد روح على بيته بسرعه.
مراد: دخل الفيلا وطلع على اوضته بسرعه وحط الشنطه. واخد شاور وطلع ولبس البدله. الل مريم مجهزهاله على السرير. والساعه والبرفان.
مريم مجهزاله كل حاجه. وابتسم. ولبس بسرعه وظبط نفسه ورش برفانو. واخد مفاتيحه. وموبايله ونزل بسرعه.
اما فهد: روح على الفيلا. وطلع على الاوضه وحط شنطته. وقــلـــع القميص وهو داخل على الحمام. واخد الشاور وطلع. وكانت رنا مجهزاله كل حاجه. ولبس وجهز نفسه. وحط من البرفان اللي رينو بتحبه. لانها وحشاه. واخد مفاتيحه وموبايله وخرج.
مراد: اتصل على فهد في الطريق. وقاله انه خلاص خمس دقايق ومراد يوصل.
فهد: وانا كمان.
ومراد وفهد سواقتهم جنونيه وصلوا فعلا بسرعه.
مراد: وصل قبل فهد.
فريحه: شافت عربيه مراد من بعيد. وشهقت وقالت مراد بصوت عالي. والكل انتبه وبصو شافوا مراد بيركن ونازل. وكان في منتهى الجمال في البدله وعضلاته بـ.ـارزه. وقرب منهم اول واحد سلم عليه مراد هو آدm. الل حـ.ـضـ.ـن ابنه بشوق كبير. وآدm كده هو ومريم اكتملت فرحتهم.
مراد: سلم على مريم اللي دmـ.ـو.عها نازله بفرحه وباس على راسها وايديها.
وبعد كده مراد راح عند عربيه. نور وفتح الباب وسلم على نور وباس ايديها. ونور كانت هتنزل من فرحتها. لكن مراد منعها. لأ. متنزليش. دي تصبيره بس وهاسلم عليكي في القاعه. وقالها ايه الحلاوه دى يابت. انتي اجمد بت شفتها في حياتي ويضحك عليها. ومحمد خبطه على كتفه. لم نفسك ياض. انا مش ابوك هنا. هعلم عليك. ونور اكتملت فرحتها بوجود اخوها. وسلم على محمد وبـ.ـاركله. وقاله. لا يعم الطيب احسن.
وبعد كده سلم على مريم ويوسف وبـ.ـارك ليهم.
مراد: عيونه كانت على فريحه. ولكن ما سلمش عليها زي اي حد. بعد ماسلم ع الكل. وقف قدام فريحه بكام خطوه. وفتح ايديه ل فريحه قدام الكل. وهي جريت عليه واتشعلقت في رقبته. ورفعها من على الارض. ولف بيها قدام الكل.
وطارق اتغاظ. ورنا قالتله مـ.ـر.اته ريح نفسك شويه.
فريحه: حبيبي. حشـ.ـتـ.ـيني و . حشـ.ـتـ.ـيني و قوي قوي يا مرادى.
مراد: نزلها. وباس جبينها. قمر يخرب بيتك. انتي يا بت كل شويه تحلوى كده ليه. الكل ضحك.
وآدm: ضحك على ابنه. الل اجن من ابوه في الحب.
ومراد سلم على الكل واخوه. زين. ورينو. اتشعلقت. في رقبه مراد. ومراد لف بيها وغازلها. وكانت فرحانه اوى برجوع اخوها.
ورينو في سرها يا ترى فهد فين.
رنا: فهد حبيبي. فهد جه هناك اهو يطارق.
فهد: ركن العربيه ونزل. وكان ماشاء الله عضلاته بـ.ـارزه في البدله وكان قمر ولابس النضاره. وعيونه بتدور على رينو. وشافها متشعلقه في رقبه مراد. وبيلف بيها. وقلبه دق. وكمان بدا في مرحله الغليان. ولكن كان عنده ثبات انفعالي.
وقرب وسلم على طارق. ورنا بحب كبير. وآدm ومريم. وراح سلم على نور ومحمد. ويوسف ومريم.
وسلم على الكل...
فهد: بعد ما سلم. بيلف وشاف رينو وكانت في ابهي صوره. وفهد مايعرفش ايه اللي جراله.
ورينو. كانت اول مره تحط لمسات خفيفه. وهي جميله اصلا مش محتاجه.
فهد قلبه دق بسرعه كبيره. وبلع ريقه وسرح لما شاف رينو وافتكر وهو بيبـ.ـو.سها. وافتكر لمسه شـ ـــفــايـــ ـفه لشـ ـــفــايـــ ـفها. وحاسس انه انهار اول ما شافها. وكان نفسه يخبيها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وقال بصوت مهموس. رينو، وفاق على صوت كلاكسات العربيات.
آدm: ركب واخد اميرته جمبه. واتحرك. وكان عايز ياخد رينو معاه. مريم قالتله سيب لارين تركب مع زين علشان تفرح مع البنات. وركب واتحرك.
ورا عربيه محمد ويوسف.
وطارق اخد رنا.
وجاسر اخد ملك وماليكه.
ومالك اخد ساره.
واشرف اخد هنا.
ومصطفى اخد شيرين.
وحسام اخد هدى.
ومراد: فتح باب العربيه ل فريحه اللي ركبت جمبه. وكانت حاسه انها هي اللي عروسه من فرحتها.
وزين اخد ريتال.
ورينو كانت بتتصل على رودي. تشوفها اتاخرت ليه؟
رودي. قالتلها انها مع فارس، وبعدها لفت علشان تلحق زين، وزين كان اتحرك. مافاضلش غير رينو. والفهد.
فهد: شاف رينو بتتكلم ف الفون. وطبعا قال ل زين روح انت وانا هاجيب رينو معايا. وزين اتحرك.
رينو: كانت لسه هتتصل على زين يرجع. لانه لسه قريب جدا وهي شايفاه.
فهد: فتح باب العربيه. اركبي.
رينو: اول ماشافت فهد. كانت عيزا تترمى ف حـ.ـضـ.ـنه. وكان واحشها فهد اوى. وكمان دابت في حبه لما شافته بالبدله. وكان جميل جدا.
رينو: اتـ.ـو.ترت لكن ما بينتش ده. وافتكرت كلامه ليها انها بتحتاجله. قالتله لا ميرسي لحضرتك. انا هاتصل على ابيه زين.
فهد: زين مشي خلاص. واكيد لو اتصلتى مش هيسمع فونه. من صوت الميوزك العالي. اتفضلي. اركبي.
رينو: احم لا متشكره. انا هتصرف هاتصل على بابي او...
فهد: بصوت جهوري. اركبي يا انسه لارين وعدى اليوم.
رينو: خافت من فهد. واتحركت. وهو كان فاتحلها الباب. وركبت وهي بتترعش لانها هتركب جمب فهد. لاول مره من فتره طويله. وفهد الل واحشها. وركبت وفهد قفل الباب وعيونه كانت. على عيونها. المرسومه. ولف وركب جمبها وقلبه هيطلع من مكانه.
رينو: شمت البرفان واشتاقت لايام الفهد.
فهد: بيشغل العربيه شاف رينو عن قرب في المرايه اللي على الباب. وانها راسمه عينيها وكانت فاتنه الجمال. وهو حب رسمة عينيها جدا. وكمان شـ ـــفــايـــ ـفها. لكن شاط وولع نار. لان اكيد اي حد هيشوفها. عينيه هتطلع عليها.
فهد: بعصبيه. كان لازم يعني ترسمي عينيكي دى.
رينو: قلبها. فرح ودق. لان فهد كده غيران عليها ولسه هترد. افتكرت كلامه. وربعت ايديها. وانت يخصك في حاجه. بتهايئلى دى حاجه تخصنى انا. وانا حره اعمل الل انا عيزاه...
فهد بص ل رينو وهي كانت بصاله وعيونهم اتعلقت ببعض. وسرحو في عيون بعض واتكلموا بلغة العيون.
فهد: حشـ.ـتـ.ـيني و قوي يا رينو.
رينو: عيونك وحـ.ـشـ.ـتني قوي يا فهد.
فهد: انا بحبك قوي وما كانش قصدي ابوسك غـ.ـصـ.ـب عنك. انا بوستك وقت ضعف وعصبيه.
رينو: انت بوستنى. يا فهد. وعارف ان ده حـ.ـر.ام.
وانا ما كانش قصدي اني اهينك في رجولتك. انا عارفه ان سمـ.ـا.ت الرجوله كلها موجوده فيك.
فهد: انتي هنتيني يارينو. جـ.ـر.حتني ومش قادر انسى. كلامك د.بـ.ـحني.
رينو: انت جـ.ـر.حتني قوي بتصرفاتك يا فهد. وقلت عليا و.جـ.ـع دmاغ. وكمان سبتني.
فهد: انتي الل سبتيني يا رينو سبتيني وقولتي. حبك ما يلزمنيش. انتي كـ.ـسرتي قلبي يا رينو.
رينو: انت كـ.ـسرت قلبي يا فهد لما قولت انك ما فيش واحده تستاهل حبك.
فهد: انا مش قادر انسي انك قولتي بكرهك يا فهد.
وكل واحد بيعاتب التاني بلغة العيون. والتعابير على وشهم.
وفهد. جـ.ـسمه اتشنج اول. مافتكر انها قالت انا بكرهك يا فهد.
ورينو: ادايقت واتخـ.ـنـ.ـقت. لما افتكرت ان فهد قال ان عمره ماحبها ولا فكر فيها. والاتنين فاقوة على صوت عربيه وراهم.
فهد: فاق وهو متغاظ من رينو.
رينو: فاقت وهي مخـ.ـنـ.ـوقه وعيونها فيها دmـ.ـو.ع وبتكابر. وبصت من الشباك وما تكلمتش.
وفهد اتحرك بالعربيه وهيحصلهم في خمس دقايق من السواقع الجنونيه. وكمان فهد مخـ.ـنـ.ـوق ومتعصب و كان بيسوق بانتقام.
يوسف: هو اللي كان سايق ومريم جمبه في العربيه. وماسك ايديها وكل شويه يبـ.ـو.س ايديها واتحركو
وكلهم طلعوا على السيشن.
- محمد: كان كل شويه يبص على نور و جمالها. و مش مصدق ان اللي بيحصل معاه دا حقيقه. ومحمد اخد كف ايد. نور. وحطها. في كف ايديه وشبكو صوابعهم بين صوابع بعض. وكل شويه يرفع ايده ويبـ.ـو.س ايديها. مبروك يا نوري. مبروك عليا الجنه.
نور: بتحاول مش تتـ.ـو.تر. وفكرت في كلام مريم. وان محمد تعب كتير. ولازم تفرحه. انا الل مبروك عليا محمد. مبروك عليا انت...
وصلو اخيرا السيشن، وفهد كان حصلهم ووصل معاهم. وكلهم نزلو في مكان راقى. وبداؤ يتصوروا.
محمد اول واحد اتصور مع نور. صور كتيره وجميله. ورومانسيه.
وكمان يوسف ومريم وبعد كده العيله بدات تتصور
آدm: اتصور مع اميرته صور كتير. وطارق ورنا. وجاسر وملك. واشرف وهنا. وحسام وهدى. ومصطفى وشرين...
مراد: اخد فريحه. واتصورو. مع بعض واتصوره صور رومانسيه كتير.
وزين. اتصور هو وريتال...
ورودي شـ.ـدت فارس من ايده قالتله تعال نتصور وكان هيرفض شـ.ـدته غـ.ـصـ.ـب عنه. وفعلا اتصورو مع بعض. والل كان بيصورهم. فكرهم مخطوبين وقال ل فارس حط ايدك على وسطها. وفارس اتحرج. ولكن. لا اراديا حط ايده على وسط رودي. واتصورو. وكانت محرجه. ومكسوفه. وبصت في عنيه بحب. وفارس بادلها نفس النظره. ونفس الحب. وكانت صوره فيها اعتراف من الطرفين. انهم بيحبو بعض. واتصورو صور تانيه كتير. وفارس حس انه اتلخبط اكتر. مش عارف ما بقاش قادر ان رودي ما تكونش موجوده في حياته. وحط ايده على قلبه. واستغرب ومش عارف ليه قلبه دق لما كانت رودي قريبه منه...
بيتر. اتصور مع كالورين. صور كتير زى العشاق.
مالك اخد ساره. من ايديها. واتصورو مع بعض. ونزل على ركبه. في صوره ومسك ايديها وباسها.
وكانت صوره جميله. وساره دmعت لانها خايفه من اللي هيحصل بعد كده...
كده الكل اتصور. لكن لسه رينو و فهد.
فهد اتصور مع فريحه وكمان مع طارق ورنا وتصور مع يوسف ومريم ومحمد ونور، نور راحت تتصور مع آدm ومريم.
محمد شاور. ل رينو الل جات بسرعه نعم يا ابيه.
محمد: مش عايزه تتصوري معايا ولا ايه! واخد رينو. في مكان بعيد شويه. واتصور مع رينو لوحدهم. وراح واخد رينو ووقفها جمب فهد. قالهم ممكن. وشاور للمصور. وقالوا صورهم.
وكانت. رينو واقفه متـ.ـو.تره. قالت. بس يا ابيه!
محمد: علشان خاطري. وفعلا اتصورو. وجه المصور. قال ل رينو. ممكن تحطي. ايدك على كتفه لان حضرتك قصيره. وهو اطول منك. وهتبقى صوره جميله. وخصوصا. ان...
فهد: بغيره. وانت بتشرحلها هي ليه. هو انا مش واقف قدامك تكلمنى. ولا انا هوا.
المصور. احم. انا اسف. اسف
فهد: من عصبيته من المصور. نسى خلافه مع رينو. ومسك ايد رينو وحطها على كتفه. بعصبيه وحط ايده على وسطها. ورينو جـ.ـسمها اتشنج. وقلبها هيطلع من مكانه.
وفهد بعدها فاق. وشاف ايد رينو على كتفه. وضـ.ـر.بات قلبه. رينو سامعاها. وكمان شاف ايديه على وسطها. وسرح في عينيها. فهد تاه في قربها منه. وكان نفسه يقولها حشـ.ـتـ.ـيني و .
المصور. شاف الحب الل بينهم صورهم اكتر من مره. وراح عند فهد بخــــوف. احم ممكن حضرتك. انك. تحط ايديك على ضهرها. وهي ترجع لورا. وتمسك جاكيت حضرتك بايدها. وانت تميل عليها. ووشك يبقى قصاد وشها.
رينو: مدهوشه. وفهد مش مصدق انه هيعمل كده.
محمد كان مغطى عليهم. علشان آدm مايخدش باله. لان نور كانت بتتصور معاهم ومع العيله. ومحمد الل طلب من المصور انه يعمل كده.
فهد: حط ايديه على ضهر رينو. بتـ.ـو.تر. وجـ.ـسمها تشنج برجفه. ونفسها تمشى بس مش عارفه. وقربها منه.
رينو: مسكت جاكيت فهد. بتـ.ـو.تر.
فهد: ميل عليها وهي رجعت لورا. واتصوره. وسرحه في عيون بعض. ورينو كان صوت نفسها مسموع لفهد. والمصور صورهم اكتر من صوره وخلص. وهما لسه سرحانين. وعلى وضعيتهم.
محمد: شاور للمصور انه يروحلهم بسرعه. وفعلا
المصور: احم تمام كده. حضرتك. وفاقو. ورينو. اتعدلت. ومشيت بسرعه. ووشها كان جمره نار.
محمد: ابتسم. الله يخرب بيتك يا فهد. ده انت بتعشقها عشق. عيل غـ.ـبـ.ـي، وراح للراجـ.ـل واتفق معاه ان صور فهد يسلمها ليه شخصيا. ماحدش غير فهد يبقى معاه الصور دي. واخد رقمه.
وبعد كده رينو راحت حـ.ـضـ.ـنت ابوها. وكانت متـ.ـو.تره سالها مالك! قالتله مافيش كنت هقع بس. وابوها ضمها. واتصور معاها صور كتير وكانو. زي العشاق. ونور اتصورت معاهم. وبعد كدا. مراد وزين ونور ورينو. اتصورو مع بعض.
وكلهم اتصورو. مع بعض. وآدm وبيتر وطارق. والشباب كلهم اتصورو مع بعض.
والبنات كلهم اتصورو مع بعض. وحفلة الصور خلصت...
وكل واحد ركب واخد حبيبته واتحرك. ورينو. ركبت مع آدm. لانها مكسوفه. ومش طايقه الفهد في نفس الوقت. وآدm كان مشغل في العربيه. اغنيه اغار عليها.
الكل اتحرك على القاعه. وفهد كان سايق و شايط ومتغاظ. لانه فتح باب العربيه. ل رينو ورفضت تركب معاه ومشيت. واستحلف انه لازم يتجاهلها.
وبعدها سرح. لما كان مايل عليها. وهما بيتصورو. وقلبه دق. وكمان كانت ايديه حوالين وسطها لاول مره. ولا رسمه عيونها. وسرح في شـ ـــفــايـــ ـفها اللي باسها قبل كده. وسرح فيها لحد ما وصلوا القاعه.
الكل نزل من العربيات و محمد نزل ومد ايده ل نور ونزلها وحط ايديها في دراعه.
ووراه. يوسف ومريم واتحركو. محمد ونور دخلو القاعه. ووراهم يوسف ومريم. وبعد كده مراد وفريحه، وكل حبيب حاطط ايد حبيبته في دراعه.
وزين وريتال. ومالك تاتشجع وحط ايد ساره في دراعه. وجاسر حاطط ايد مليكه في دراع. وايد ملك في دراع، وطارق ورنا، واشرف وهنا. وحسام وهدى، واخيرا آدm ومريم، وكل الحضور قعدو، وبدا الميوزك. والزغاريط، فعلا والكل بدا يغني.
يوسف: اول واحد هايبر وطلع على الاستيدج واخد مايك. وجاب مايك ل مريم ووقفو قصاد بعض. ويوسف حط ايده على وسط مريم. ومريم حطت ايدها على كتفه وبدا يغنوا ميكس مع بعض.
(خدني معك يارا وفضل شاكر ).
(مريم) اخدني معك بالجو الحلو
خليني معك اسرح يا حلو
(يوسف) جمالك جمال. جمالك جمال مش عادي
وكلامك كلام. وكلامك كلام مش عادي
شو بدي بدلال ع صوت الدلال غفيني
شو بدي بغرام ليل الغرام هنيني.
(مريم) خيالك خيال خيالك خيال مش عادي
وجايني بزمان وجايني بزمان مش عادي
توعدني بامان توعدني بامان لقيني
لقيني بمكان لننسى الزمان ونغني.
(يوسف) مشي معي ساحرني الحلا
هالقلب اسمعي عم ينده هلا.
(مريم) خيالك خيال خيالك خيال مش عادي.
وجايني بزمان وجايني بزمان مش عادي
توعدني بامان توعدني بامان لقيني
لقيني بمكان لننسى الزمان ونغني.
(يوسف) جمالك جمال. جمالك جمال مش عادي
وكلامك كلام. وكلامك كلام مش عادي
شو بدي بدلال ع صوت الدلال غفيني
شو بدي بغرام ليل الغرام هنيني.
والكل كان منسجم معاهم. وبعدها زين طلع على الاستيدج. واخد المايك. وقال الاغنيه دي بهديها لحبيبتي وخطيبتي ريتال عزيز. وبدا يغنيلها
( بحلم بيك انا من سنين كريم محسن ).
ولكل رقص سلو عليها ورينو كانت واقفه وراحت جمب آدm. وقالتله. بابى انا عايزه ارقص سلو معاك. وآدm ضحك. وباس على ايد مريم. وقام. ومد ايدو. ل رينو وقال. ده انا يحصلي الشرف. اني ارقص مع ملكه جمال مصر...
رينو: ابتسمت ميرسي يا احلى شاب وجينتل مان في الفرح.
آدm ضحك واخدها وطلع على الاستيدج وبدا يرقص مع رينو.
بحلم بيك أنا من سنين وسنين وفضلنا متفقين هتبقى لي.
واللي أنا فيه كان وعد بينا زمان ولقيته أحلى من اللي جه في بالي
بحلم بيك) أنا من سنين وسنين وفضلنا متفقين هتبقى لي)
واللي أنا فيه) كان وعد بينا زمان ولقيته أحلى من اللي جه في بالي)
حبنا بان) للنور حبيبي خلاص أحـ.ـضـ.ـني وانسى الناس دي اللحظة دي بعمري)
إيه أحلم) غير إن جنبي ألاقيك وأفتح عينيّ عليك وأرتاح بقيت عمري)
إحنا اثنين مش زي أي اثنين مين اللي قال زي اللي بينا اتقال.
متفاهمين وكأن بينا سنين خليتني أحس إيه معنى راحة البال
إحنا اثنين) مش زي أي اثنين مين اللي قال زي اللي بينا اتقال)
متفاهمين) وكأن بينا سنين خليتني أحس إيه معنى راحة البال)
حبنا بان) للنور حبيبي خلاص أحـ.ـضـ.ـني وانسى الناس دي اللحظة دي بعمري)
إيه أحلم) غير إن جنبي ألاقيك وأفتح عينيّ عليك وأرتاح بقيت عمري)
بحلم بيك أنا من سنين وسنين
واللي أنا فيه كان وعد بينا زمان.
وفهد متابع و كان هيتشل من الغـ.ـيظ. لانهم كلهم بيرقصوا مع بعض. مراد وفريحه اللي واحشها مراد جدا. كأن جوزها راجع من سفر سنين. ويوسف عايش مع مريم، وزين بيغني ويرقص مع ريتال. اللي تاهت في عيون زين.
و مالك اخد ساره و رقصو مع بعض. وجاسر اخد مليكه ورقصوا مع بعض. وادm كان بيغازل ف رينو وهما بيرقصو. وكانت رينو ضحكتها مش مفارقاها. وطارق شـ.ـد رنا من ايديها وقامو يرقصو...
اما محمد. قرب نور منه. وحاوطها كلها من وسطها. وكان دقات قلبهم مسموعه للطرفين. ونور حطت ايديها على رقبة محمد. وبدء يرقصوا سلو وانفاسهم اختلطت ببعض. ومشاعر محمد بدات تنهار.
رينو بترقص ومتابعه الفهد. اللي متغاظ. وهي حبت ده جدا. وقررت تغـ.ـيظو. اكتر بعد كده...
كده الاغنيه خلصت وريتال حبت فكره ان زين غني ليها. وقالتله انا حابه اني اغنيلك يا زين. وزين مكانش مصدق. ان روتي هاتتجرا. وجابلها المايك وغنتله (. جيالك ل جنات)...
وجيالك بشوق الدنيا جيالك واحشنى ونفسى اقولهالك
حبيبى في قلبى شيلالك غرام ميجيش على بالك
ونويالك سنين العمر اعيشهالك حبيبى انا روحى رايحالك
بزعل بس بصفالك بطيبة نفسى سمحالك
قلبى معاك لا نسيتك ولا هنساك لو عنك كنت بعيد
علطول بالخير فكراك.
قلبى معاك من الليلة هكون وياك انا هيمـ.ـو.تنى الشوق
مش قادرة استنى لقاك
فى احلامك هعيش وياك في احلامك
هقاسمك كل ايامك لاخر عمرى يا حبيبى
هفضل عايشة قدامك
وعلشانك اضحى بروحى علشانك في وقت الجـ.ـر.ح انا مكانك
وحتى في يوم ما تنسانى يعز عليا نسيانك...
والكل كان مبسوط. لان ريتال كانت بتغني من قلبها. وكانت ماسكه. ايد زين وهي بتغني. كأنها بتستمد منه القوه. وبعد ماخلصت الكل سقف ويوسف صفر كتير. وكان مـ.ـجـ.ـنو.ن في اليوم ده. ومريم اتفاجئت بيوسف اللي في اخر الاغنيه شال مريم ولف بيها كتير وكان طاير من الفرحه.
طارق راح. وقف جمب. فهد ايه ياسطى مش هتغنى ولا ايه.
فهد: اغني! اغني ليه.
طارق: ياض افرح ياض. انا مش عارف أم الكأبه دي انت وارثها منين، ااااه ايوه. عرفت، من آدm. صدق ياض. بحس ان ربنا. رض. اللي عملته في آدm مع مراد ابنه. وقالي خد يا طارق واحد عصبي وغيور زي آدm. فك. ياض وغنى. صدقني لما تغني. هتحس انك مرتاح وفرحان، وفهد اخد وجهه نظر طارق. وراح مره واحده واقف. وطلع على الاستيدج. وبص ل رينو تغـ.ـيظ. لانها واقفه جمب محمد ونور. وبتضحك مع البنات ومبسوطه. وفهد راح واخد المايك من غير ما يتكلم وغني. (بياعه ل تامر عاشور )والكل كان بيسقف على الاغنيه.
وكانت رينو مركزه مع البنات ولما فهد غنى وقال (بكل عيوبك انا قابلك. وبياعه). ادايقت منه جدا. واتغاظت واقسمت انها لازم تحرق دmه وتردله القلم. وكان صوت فهد حلو ومقبول جدا لكن احساسه خلي الاغنيه احلى.
بكل عيوبك انا قابلك، ده طبعي و مش هيتغير
نصيبي و اعمل ايه بحبك، انا مابقتش متخير
و رغم ان انتي بياعه، و بتحبي تعانديني
زعلنا لو يطول ساعة، بلاقيكي حشـ.ـتـ.ـيني و
و رغم ان انتي بياعه، و بتحبي تعانديني.
زعلنا لو يطول ساعة، بلاقيكي حشـ.ـتـ.ـيني و
حبيبه عيني هاوديني، ليه بس مطلعه عيني
انا كام مرة بعتيني، و عنك عمري م اتخلي
حبيبه عيني يا غاليه، يا نجمه ف السما عاليه
تملي ب ضحكتك ماليه. عليا الدنيا دي والله
حبيبه عيني هاوديني، ليه بس مطلعه عيني
انا كام مرة بعتيني. و عنك عمري م اتخلي
بكل عيوبك انا قابلك. ده طبعي و مش هيتغير
نصيبي و اعمل ايه بحبك. انا مابقتش متخير
ف حـ.ـضـ.ـني مين يقربلك. ومين بس ال يتجرأ.
ده انا م الدنيا دي اقربلك. و مش ممكن هانتفرق
هاسيبيك تبعدي براحتك. و عيني عليكي مش ناسيه
و ادورلك على راحتك. و يوصل ليكي احساسي
و رغم ان انتي بياعه. و بتحبي تعانديني
زعلنا لو يطول ساعة. بلاقيكي حشـ.ـتـ.ـيني و
حبيبه عيني هاوديني. ليه بس مطلعه عيني
انا كام مرة بعتيني. و عنك عمري م اتخلي
حبيبه عيني يا غاليه. يا نجمة ف السما عاليه
تملي ب ضحكتك ماليه. عليا الدنيا دي والله
حبيبه عيني هاوديني. ليه بس مطلعه عيني.
انا كام مرة بعتيني. و عنك عمري م اتخلي
و رغم ان انتي بياعه. و بتحبي تعانديني
زعلنا لو يطول ساعة. بلاقيكي حشـ.ـتـ.ـيني و
حبيبه عيني هاوديني. ليه بس مطلعه عيني
انا كام مرة بعتيني. و عنك عمري م اتخلي
حبيبه عيني يا غاليه. يا نجمه ف السما عاليه
تملي ب ضحكتك ماليه. عليا الدنيا دي والله
حبيبه عيني هاوديني. ليه بس مطلعه عيني
ده انا كام مرة بعتيني. و عنك عمري م اتخلي.
وكده آدm فهم. من الاغنيه دي ان رينو مطلعه عين الفهد. وابتسم وكان محاوط مريم من كتفها. وكل شويه يظبطلها النقاب قدام كل الموجودين. كأنها ملكه الحفل...
وفهد خلص الاغنيه وساب المايك في ايد مراد ونزل...
ومراد بص للمايك اللي في ايده وهيغنى لفريحه والكل توقع. ان مراد هيغني حاجه روشه. او مهرجانات. لكن اللي حصل العكس. هو شايف ان فريحه النهارده عروسه. بالفستان الابيض، وغنالها (بعترف قدام عينيك عمرو دياب. ).
وفريحه حاطه ايديها على بقها من الفرحه. ومراد مسك وسطها بايده وايده التانيه ماسك المايك وفريحه حاوطط مراد من رقبته ورينو نزلت جرى
واخدت آدm علشان يرقص مع. نور. وفعلا قام. وآدm طلب من نور. آدm حبيبة ابوها. تسمحيلي بالرقصه دي. ونور قامت وكانت مبسوطه ورقصت مع آدm. وآدm غازلها كتير وكل شويه يمسك ايديها ويبـ.ـو.سها. ويبـ.ـو.س جبينها. زوهو بيرقص معاها.
بعترف
بعترف قدام عينيك. من النهار ده أنا عمري ليك.
بعترف قدام عينيك. من النهار ده أنا عمري ليك
سيبني أحبك يا حبيبي. وأنسى روحي بين إيديك
هو ده اللي حلمت بيه. ضحكته نظرة عينيه
هو ده اللي حلمت بيه. ضحكته نظرة عينيه
يا حبيبي وانت جنبي، تفتكر أنا هعمل إيه
هو ده اللي حلمت بيه. هو ده اللي حلمت بيه
يا حبيب قلبي الوحيد. هات إيديك نبعد بعيد
يا حبيب قلبي الوحيد. هات إيديك نبعد بعيد
كل ما عيونك تاخدني. يتولد إحساس جديد
هو ده اللي حلمت بيه. ضحكته نظرة عينيه.
هو ده اللي حلمت بيه. ضحكته نظرة عينيه
يا حبيبي وانت جنبي. فتكر أنا هعمل إيه
هو ده اللي حلمت بيه. هو ده اللي حلمت بيه
هو ده اللي حلمت بيه. ضحكته نظرة عينيه
هو ده اللي حلمت بيه. ضحكته نظرة عينيه
يا حبيبي وانت جنبي. تفتكر أنا هعمل إيه
هو ده اللي حلمت بيه. هو ده اللي حلمت بيه
هو ده اللي حلمت بيه...
ورينو. عارفه ان فهد بيغير من اي حد وراحت قعدت جمب محمد. ومحمد فهم. رينو حبيبتي تسمحيلي بالرقصه دي. مش معقول مراتي سايباني. واحنا نقعد كده
رينو. اوكي موافقه. وابتسمت بمكر وبصت لفهد اللي عينيه عليها. ورقصت مع محمد لانها بالنسباله بـ.ـنت صغيره بكتير. ورقص معاها وكان حريص على بعد المسافه.
وفهد اول ما شاف كده اتخـ.ـنـ.ـق واتغاظ وصك على اسنانه. وكان عايز يروح يضـ.ـر.بها. وحاسس انه هيرتكب جريمه. وآدm متابع وكده فهم كل حاجه. واي اب هيفرح ان بـ.ـنته مسيطره، لكن محبش ان رينو ترقص مع محمد. ولكن علشان مناسبه مـ.ـا.تكلمش وقال هيكلمها بعد الفرح. وشاف ان رينو بترد اغنيته اللي هو غناها بانها ترقص مع محمد.
وفهد قام من مكانه وطلع وقف بره ومتغاظ. ومش قادر يتنفس. وعايز يهدا وحلف ان كل ده لارين هتدفع تمنه، لانها اتعددت كل الخطوط الحمرا.
الاغنيه خلصت. وكانت فريحه مبهوره بالاغنيه وقد ايه هي رومانسيه. وفريحه حـ.ـضـ.ـنت مراد وباسته من خده. ومراد باس جبينها. وبعدها فريحه غنت اغنيه.
(ودوني على بيت حبيبي يارا)
ودوني على بيت حبيبي نعيش مع بعض فيه
دا بقالنا مدة طوبة طوبة من الحب بنبنيه.
أنا لابسة الطرحة ومش سايعاني الفرحة وأنا وياه
إرموا الورد علينا وبـ.ـاركولي بيه
هسمع كلامه وتحت أمره في اللي يقولي عليه
وبأي شكل هريحه لو حتى يطلب إيه
وإن جبت منه بـ.ـنت يارب تبقى شبهه
وإن كان ولد هدعيله يتربى بإيديه
بعد النهاردة محدش غيره ليه على كلام
وان حد شافنا مش هيقول تلت التلاتة كام
أنا شايلة إسمه وفيه بقاسمه شريكته في الحياة
زفونا ياناس خلونا نروح أوام
هسهر على راحته وعمري في يوم ما اقلق منامه.
وهأكله بإيدي مهما على لاموا
دلوقتي ماليش في الدنيا حد تاني غيره
وهعلي من شأنه أنا وأكبر مقامه
أنا همشي إيديه في إيدي ومش هاخاف وأخبي
وهقول للناس بحالها دا اللي اختاره قلبي
ومن النهاردة مش هبقى لوحدي تاني أبدا
ولا يوم هيجيلي نوم إلا وهو جنبي
بعد النهاردة محدش غيره ليه على كلام
وان حد شافنا مش هيقول تلت التلاتة كام
أنا شايلة إسمه وفيه بقاسمه شريكته في الحياة
زفونا ياناس خلونا نروح أوام.
بعد النهاردة محدش غيره ليه على كلام
وان حد شافنا مش هيقول تلت التلاتة كام
أنا شايلة إسمه وفيه بقاسمه شريكته في الحياة
زفونا ياناس خلونا نروح أوام
الكل سقف و كانوا مبسوطين و كانت بتغني ومراد محاوطها من وسطها وفرحان. بفريحته جدا...
وكده الكل هنا لحبيبته. والكل كان مبسوط.
ونور واقفه مع محمد وقالتله انه يمشي معاها.
وطلعت على الاستيدج ومعاها محمد واخدت المايك من فريحه.
وبصت في عيون محمد. وقالت لكل الموجودين.
انا طبعا محظوظه. انى انا مراتك. واني اكون من نصيبك؟ فدا يبقى ربنا راضي عني. لانه رزقني حبك. انت هديه من ربنا. وبوعدك قدام ربنا. وقدام الناس دي. انى هاكون ليك. الزوجه والصديقه والاخت والام والحبيبه. انا بحبك يا محمد...
والكل سقف واخواتها صفرو الكل كان مبسوط وفهد دخل على كلام. نور. وابتسم من الحب اللي موجود بينهم. ونور غنت ل محمد
( 60 دقيقه حياه اصاله )وكان محمد دقات قلبه مسموعه عند الكل. وحاسس انه طاير لان الاغنيه جميله جدا. وخصوصا ان نور صوتها كان جميل و كانت بتغني. وحطا اديها على رقبته من الخلف. وجـ.ـسمه اتشنج من الحركه دي. وهو حاوط وسطها بايديه. وكانت قريبه منه. وقلبه هيطلع من مكانه.
ممكن تخلينى في حـ.ـضـ.ـنك.
محتاجة إن أسمع صوت قلبك
نبضة بيحيينى نبضة بيحيينى
أصل انا لما بكون متشافه
بتـ.ـو.تر اصل أنا خوافة
فى حـ.ـضـ.ـنك إحمينى في حـ.ـضـ.ـنك إحمينى
ممكن تخلينى في حـ.ـضـ.ـنك
محتاجة ان أسمع صوت قلبك
نبضة بيحيينى نبضة بيحيينى
أصل انا لما بكون متشافه
بتـ.ـو.تر اصل أنا خوافة
فى حـ.ـضـ.ـنك إحمينى في حـ.ـضـ.ـنك إحمينى
والساعة اللى بعيشها في قربك
60 دقيقة حياة
والوقت الضايع طول بعدك
من عمرى أنا مش حسباه
والساعة اللى بعيشها في قربك
60 دقيقة حياة.
والوقت الضايع طول بعدك
من عمرى أنا مش حسباه
فى ناس يوميا بقابلها
مضطرة انى اضحك واجاملها
وفى أول فرصه اسرق نفسى
واخد نفسى اما اقابلك
ممكن تخلينى في حـ.ـضـ.ـنك
محتاجة انى أسمع صوت قلبك
نبضة بيحيينى نبضة بيحيينى
قدامك أنا ببقى خجولة
صعب انى أعبر بسهوله
بوصف جوايا بوصف جوايا
فى حاجات بينقص معناها
لو بالشـ ـــفــايـــ ـف قولناها
احساسها كفايه احساسها كفاية
والساعه اللى بعيشها في قربك
60 دقيقة حياة
والوقت الضايع طول بعدك.
من عمرى أنا مش حسباة
والساعه اللى بعيشها في قربك
60 دقيقة حياة
والوقت الضايع طول بعدك
من عمرى أنا مش حسباة
فى ناس يوميا بقابلها
مضطره أنى أضحك وأجاملها
وفى أول فرصة أسرق نفسى
وأخد نفسى اما بقابلك
ممكن تخلينى في حـ.ـضـ.ـنك
محتاجة انى أسمع صوت قلبك
نبضة بيحيينى نبضة بيحيينى.
وآدm. ومريم وعيونهم بتلمع بالدmـ.ـو.ع. وآدm كان بيبص على نور كانه هايتحرم من اهم حاجه في حياته. والكل رقص سلو من تاني. على الاغنيه دي. وكانت رينو بتدور على رودي.
والاغنيه كانت جميله وخلت كل اللي جواه مشاعر ظهرت على وشه. وطارق اخد رنا. وجاسر اخد ملك ورقصه. واشرف حاوط هنا وباس على ايديها.
ويوسف كان عايش في دنيا لوحده.
وآدm كانت عيونه على بـ.ـنته ومحاوط مريم. الاغنيه خلصت. ومحمد كمية الاحساس اللي جواه. وان نور بتغنى وعينيها ف عينيه. شال نور ولف بيها بفرحه. وكانت لحظه غير متوقعه. ولف بيها كتير كتير. وقال بعلو صوته بحبك يا نور. بحبك. وبعدها نزلها وحـ.ـضـ.ـنها علشان مش تدوخ. والكل سقف، وبعد كده محمد مسك المايك. ونزل على ركبه. ومسك ايد نور وباس على ايديها. وقالها انتي جنتي على الارض. انتي حبي وعشقي. انتي روحي. ونور قلبي. ونور عيني. انتي حياتي كلها. انتي كل حاجه موجوده. انا عايش بيكي وليكي. انا بتنفس باسمك. انا بتحرك بصورتك. انا عايش بهمسك. نور اسمك نور وانتي النور الل منور حياتي. حبك بيت كبير في قلبي. حبك خلي محمد عزيز يتنفس ويعيش. انتي حبيبتي وبـ.ـنتي وروحي. انت دوله عشقي. وباس على ايديها بحب. والكل سقف وصفر. كتيررر. واغلب العيون دmعت من الموجودين. على حب محمد ونور. وبعد كده. محمد قام وقف قدام نور وعينيهم اتعلقت ببعضه وقبل ما الميوزك يبدا. محمد غنى ليها.
(انا عشت معاك حكايات لتامر عاشور).
والكل انـ.ـد.مج اكتر مع الاغنيه والميوزك بدا.
وفهد سرح مع الاغنيه وفكر في رينو ولكن افتكر موقفها مع محمد واتغاظ.
سالي: فهد!
فهد: بيشوف مين اللي بينده عليه ومستغرب افنـ.ـد.م
سالي: فهد ازيك. انت مش عارفني.
فهد: معلش حضرتك. مين مش واخد بالي
سالي: انا سالي. كنت مع فريحه في الثانوي.
فهد: برده معلش مش واخد بالي مش فاكر.
سالي: اعجبت بفهد. وكانت معجبه بيه من زمان. انا مش مصدقه انى شوفتك بعد السنين دي.
فهد: متشكر لحضرتك عن أذنك
سالي: ايه يا فهد مش هتقولي انت بتعمل ايه هنا.
فهد: هيرد ويقولها مش شغلك. وشاف لارين واقفه ومتغاظه ومتابعه. وصكه على اسنانها. فهد ابتسم. وبص ل سالى انا هنا في الفرح. ده فرح خالي. وكمان ابن خالي.
سالي: اتلخبطت. لكن مش مشكله. وقربت خطوه تعرف انك اتغيرت خالص. بس للاحلى طبعا. انت شكلك محافظ على لياقتك البدنيه. وبتروح الجيم على طول.
فهد: ابتسم ليها. لكن من جواه متدايق. احم اكيد طبعا. لازم احافظ على نفسي. ما قولتليش حضرتك هنا بتعملي ايه.
سالي: من غير حضرتك دى يافهد. قولى. سالى. وانا كنت جايه لخطيبي اسمه شادي هو زميل اختك فريحه في الجامعه. وشغال هنا بالليل وانا مروحه بعدي عليه علشان يوصلني.
فهد: امم اوكي. انا تشرفت جدا يا. سالى
سالي: ضحكت. مكنتش أعرف أن أسمى حلو كدا. وطلعت ورقه وقلم. وكتبت رقمها وعطتها. لفهد. ارجوك كلمني على الرقم ده. عندي كلام كتير عايزه اقوله ليك.
فهد: بخبرة ظابط. شاف رينو وهي بتشهق لما شافت سالي بتكتب الورقه وادتها ل فهد.
مد ايده واخد الورقه طبعا من عيني. ياسالى.
شادي جاي وسالي شافته و مشيت وراحت لشادي.
فهد: حط الورقه في جيبه قدام عيون رينو. وكان مبتسم.
محمد نور ف حـ.ـضـ.ـنه وبيغنى. وناسى كل الموجودين.
في يوم زي النهار ده أنا مش هرضى تسيبني ثانية فيه
ده أنا ما صدقت وصلت ليه وشوف عدى قد إيه
حكاياتنا في كل صورة وفي زعلنا وفرحنا فيه حكايات
مع نفسي بسرح بالساعات واما أفتكرها بقول
أنا عشت معاك حكايات
حكايات عايشة في خيالي
ولا بنساها وبقالي
سنين عايش أحلم بيها
حكايات، حكايات، حكايات
عشرة عمري وحبيبي
غالي عليّ ونصيبي
أنا هفضل كثير أحكيها.
علي الله تشوفني مرة ومتجيش جوه حـ.ـضـ.ـني وتشتكي
همك وفرحك يتحكي ومن غير ما أسأل تقول
وأمانة عليّ أشيلك في عينيّ وقلبي ومهما جد
تفضل في عيني أحلى حد، أنا قولتها وهقول
أنا عشت معاك حكايات
حكايات عايشة في خيالي
ولا بنساها وبقالي
سنين عايش أحلم بيها
حكايات، حكايات، حكايات
عشرة عمري وحبيبي
غالي عليّ ونصيبي
أنا هفضل كثير أحكيها
أنا عشت معاك حكايات
حكايات عايشة في خيالي
ولا بنساها وبقالي
سنين عايش أحلم بيها.
حكايات، حكايات، حكايات
عشرة عمري وحبيبي
غالي عليّ ونصيبي
أنا هفضل كثير أحكيها
آه آه
الاغنيه خلصت عند محمد. والكل كان فرحان جدا والميوزك اشتغل وكان مراد والشباب كلهم بيرقصوا مع محمد.
والبنات بترقص مع نور.
رينو: لمحت رودي داخله من بره. وراحت عليها بغـ.ـيظ. ولما وصلت رودي. كانت وقفت جمب فهد بالظبط.
رينو: بغـ.ـيظ انتي كنتي فين!
رودي: ابدا كنت بكلم بابي بره علشان ما كنتش سامعه من الميوزك.
رينو: متغاظه و نفسها تروح تضـ.ـر.ب فهد وسالي. طيب يلا تعالى انا بدور عليكي من بدري...
وكان فهد مبسوط من جواه. وانه شاف رينو غيرانه ومتغاظه.
رودي: حاضر. يلا.
رينو: بتلف وماسكه أيد رودي. لكن كان في شابين مراقبين رينو. واعجبو بجمالها وهمما يعرفوش ان فهد قريبها، وراحو. وراها وواقفين.
رينو: مش عارفه تعدي منهم. قالت. لو سمحت ممكن اعدي.
#: هو القمر يقرب. للعريس ولا العروسه...
رينو: ...
&: ما ترد علينا يا قمر. يخرب بيت عينيكي.
فهد طبعاواقف في ضهر. رينو بالظبط ورينو ابتسمت لانها عارفه ان فهد هيغير وهيتدايق. ويقوم يضـ.ـر.بهم دلوقتي.
رودي: جرى ايه يا جدع انت وهو ما تطرقنا كده. وفسح. علشان نعدي.
#: اهدا. يا بطل احنا بنكلم الصاروخ اللي جمبك ده. وبص ل رينو. بصراحه انتي جـ.ـا.مده قوي.
رينو: استغربت فهد! وانه ازاي مستحمل يسمع الكلام ده ومتحركش. رينو بديق لو سمحت سيبني اعدي.
&: وماله بس حن عليا بنظره. بصراحه انا دوخت لما شفتك من بعيد. ولما قربت دلوقتي وشفت جوز الشـ ـــفــايـــ ـف دي. دوخت اكتر انتي صاروخ وبطل.
رودي: ما تلم نفسك يالا انت وهو. ولا تحب اجيبلك ابوها واخوها ظابط المخابرات. يعرفك بقى مين فيكم الصاروخ
الشابين: سكتو. وخافو. واتحركو خطوتين...
رينو: بصت على فهد. اللي كان بيشرب عصير وباصص للفرح. كأنه مش سامع ولا شايف.
رينو: سابت ايد رودي. واتحركت ورودي مشيت وراها.
الشابين: وقفو جمب فهد واتكلمو.
#: خساره جـ.ـا.مده.
&: جـ.ـا.مده بس دي عليها جـ.ـسم يودي القسم. باقولك ايه انا ها صورها على موبايلي ما حدش بيشوف الجمال ده كل يوم.
#: وانا كمان بس ركز على وشها وجـ.ـسمها وقرب الصوره.
-. فهد سامع كل كلمه وساكت.
بعد شويه الكل مبسوط وبيهني. ويوسف كان مهيبر هو ومراد وزين و مالك واخد محمد ورقصه معاه. ومالك وكل الشباب.
رينو: كانت قاعده مع آدm. وبتراجع احداث اليوم من ساعه ما شافت فهد وهي دmها محروق. وشايفه انه. ولا على باله. وقامت. بغـ.ـيظ. بابي انا عايزه أغني
آدm: لاء. يا رينو يا حبيبتي انتي صوتك جميل جدا وما ينفعش تغني بره البيت
رينو: لو سمحت يا بابى. لو سمحت النهارده فرح اختي. و نفسي اني اغني ارجوكي يا مامي قولي. لبابى.
مريم: رينو حبيبتي. انتي فعلا صوتك سبحان الخالق. ونبره صوتك عاليه جدا. ولو غنيتي اكيد الناس هتعجب بصوتك جدا. لان صوتك حلو زي آدm
رينو: متغاظه. ولازم تغني.
آدm: طيب انتي ايه اللي مدايقك.
رينو: كلهم غنوا. وكان نفسي اغني. وصدقني هاغني. اغنيه عاديه ارجوكم لو سمحتو. وافقو. مـ.ـا.تكـ.ـسروش فرحتي بقى. لو سمحت يا بابي. وحياة مامى عندك.
آدm: اتنهد ماشي يا رينو. غنى انا مش هزعلك النهارده.
رينو: ابتسمت بمكر. ميرسي شكرا يا اجمل بابي واتحركت وطلعت على الاستيدج. ومسكت ايد محمد ونور. ووقفت في النص ما بين محمد ونور. وشاورت للكل يقف وراها وهيعملوا حركات معينه.
وبدأت تغني. وكان صوتها سبحان الخالق فعلا. وكانها بتقول لفهد فوق. انا بـ.ـنت اكابر. وما ينفعش تعمل مع بـ.ـنت العدوي كده. ولو هتضـ.ـر.بني قلم هرده 10.
رينو: وقفت بين نور. ومحمد والكل وقف وراهم وبدأت تغني (بـ.ـنت اكابر لاصاله ).
ولارين خلت الفرح كله يقف على رجل والكل سقف وكان صوت رينو قوي جدا مع اغنيه اصاله كانت مبهجه و حاجه جميله
عمال يعادي ويتكابر
ويسوء في عنده ومش صابر
وأنا من عيلة وبـ.ـنت أكابر
وفي وسط ناسي يا ناس أيه
سبحان ما زاد حسنة ورسمه
ده الناس بيتغنوا باٍسمه
ورد وطرح قبل مواسمه
من غير لا زرع ولا سقاية
عمال يعادي ويتكابر
ويسوء في عنده ومش صابر
وأنا من عيلة وبـ.ـنت أكابر
وفي وسط ناسي يا ناس أيه
سبحان ما زاد حسنة ورسمه.
ده الناس بيتغنوا باٍسمه
ورد وطرح قبل مواسمه
من غير لا زرع ولا سقاية
يا بوي على جماله رواية
شربات عنب يروي رواية
عطشانه جبني على عماية
ومشيت وقلبي يا ناس خالي
مع إن توبه ماهوش توبي
طالع في قدري ومكتوبي
وعشان ما سبني ورمى توبي
بشكي لناسه وناس خالي
عمال يعادي ويتكابر
ويسوء في عنده ومش صابر
وأنا من عيلة وبـ.ـنت أكابر
وفي وسط ناسي يا ناس أيه
سبحان ما زاد حسنة ورسمه
ده الناس بيتغنوا باٍسمه
ورد وطرح قبل مواسمه.
من غير لا زرع ولا سقاية
من تقله أنا جزيت نابي
بتسوى منه على جنابي
يظهر ميعرفش جنابي
ولا يعرف اٍني بمية عيلة
كل البلاد هنا دعيالي
بـ.ـنت الأصول عين أعياني
وده صابني همه وآه ياني
وعيلتي يمه أنا مية عيلة
يا بوي على جماله رواية
شربات عنب يروي رواية
عطشانه جنبي على عماية
ومشيت وقلبي يا ناس خالي
مع إن توبه ماهوش توبي
طالع في قدري ومكتوبي
وعشان ما سبني ورمى توبي
بشكي لناسه وناس خالي
خالي
عمال يعادي ويتكابر.
ويسوء في عنده ومش صابر
وأنا من عيلة وبـ.ـنت أكابر
وفي وسط ناسي يا ناس أيه
سبحان ما زاد حسنة ورسمه
ده الناس بيتغنوا باٍسمه
ورد وطرح قبل مواسمه
من غير لا زرع ولا سقاية
وفي وسط ناسي يا ناس أيه
والكل مبسوط. ورقصت مع نور ومحمد. وشويه مع مراد وزين.
والفهد: النار اكلت الجليد اللي كان في قلبه. وولع نار. وفعلا ردتله القلم 10. فهد متابع حركاتها وآدm فهم كل حاجه. وفهم ان بـ.ـنت الاكابر بتوصل رساله ل فهد لكن كان متدايق ان رينو بـ.ـنته بتغني...
بيتر: كان جمبه وشايف آدm وهو متدايق قرب عليه يا عم افرح وبعدين لارين صغيره دي 17 سنه عيله يا آدm وده فرح. وكمان اول فرحه من بنات العدوي.
افرح يا صاحبي والف مبروك.
آدm: هز راسه وابتسم غـ.ـصـ.ـب عنه. لما شاف فهد بيقبض على ايديه ومتغاظ. وعرف ان بـ.ـنته اخده قوه ابوها. وامها
ومريم: رغم انها كانت متدايقه لكن الفرحه نستها زعلها. وكمان الاغنيه عجبتها انها بـ.ـنت اكابر.
وكل البنات عملوا دايره. على نور ورينو. وكانت رينو بتغني وبتضحك ل نور. وبعد كده زين ومراد يرقصو معاها. ومحمد اللي كان مبسوط من جنون الحب. وانه بيوصل لاقصى مراحل من الجنون.
والاغنيه خلصت والكل سقف ل رينو الل جـ.ـسمها كله كان بيترعش. لانها كانت بترسم انها مبسوطه وقويه. لكن فعلا الاغنيه خلتها مبسوطه.
وبعد شويه جات التورته. وكانت سبعه دور.
ودي كانت هديه من طارق وزياد. وكل دور مكتوب عليه اسم. يعني يوسف ومريم. وبعدها نور ومحمد. واخر دور كان مكتوب عليه. محمد ونور.
وكانت جميله. والكل انبهر بيها وقطعو التورته.
ويوسف اكل مريم. و مريم اكلت يوسف.
ونور اكلت محمد. ومحمد اكل نور. وبعد شويه الفرح خلص والكل كان مبسوط ما عدا الفهد.
وبدات مراسم الوداع. قدام القاعه والكل يسلم على الكل.
ومريم سلمت على العيله كلها ويوسف اخد مريم وطلع على شقته.
ومحمد ودع الكل. ونور سلمت بدmـ.ـو.ع على عيلتها. ورينو كانت زعلانه وعيطت كتير لكن مأثرتش في قلب الفهد. اللي واقف مراقب.
نور سلمت على آدm، وآدm حـ.ـضـ.ـنها وسلم على محمد. وقاله نور دي امانه معاك. وانا عارف ومتأكد انك هتحافظ عليها. خلي بالك من نور يا محمد.
وكان حابس دmـ.ـو.عه.
محمد: انت بتوصيني على بـ.ـنتي يا آدm.
آدm: ربت على كتفه. مبروك عليك حته من قلبي.
والكل ودع. بعض.
محمد اخد نور. وفتحلها باب العربيه. ونور كان زين ومراد بيظبطولها الفستان. ومحمد ركب جمبها وساق. وطلعوا على عش الزوجيه اخيرا.
آدm: حـ.ـضـ.ـن مريم اللي بتعيط واخدها في العربيه.
وفهد مش مركز مع رينو. اللي ركبت مع آدm واتحركوا ومشيوا.
زين اخد ريتال يوصلها
ومالك اخد ساره يوصلها
ومراد اخد فريحه يوصلها.
وكل واحد اخد مـ.ـر.اته على البيت. والكل مشي من قدام القاعه. الا. فهد الل واقف ومراقب كويس قوي. وفضل واقف اكتر من ربع ساعه. وبعدها حصل اللي هو مستني علشانه. وراح قرب من العربيه وقــلـــع الجاكيت ورماها في العربيه. وقــلـــع الساعه ورماها. والمحفظه والموبايل. وشمر كم القميص واتحرك. وفضل ماشي لحد ما وصل مكان ضلمه. وبعدها ظهر قدامه الشابين اللي كانوا بيعاكسوا. رينو وفهد من غـ.ـيظه. عينيه حمرا زي الدm. وبيصك على اسنانه. وشكله ماكانش يبشر بالخير. حتى الشباب خافو منه. مع انهم مايعرفهوش. واول ما اتحركوا علشان يعدو من جنب الفهد اللي شكله زي الفهد الغـــضــــبان.
فهد: من غير ما يتكلم. مسكهم الاتنين وضـ.ـر.بهم وكأنه بيعيد عليهم كل التدريبات اللي اخدها في الحربيه. وكأنه بينتقم من لارين. وعلى اللي هي عملته فيه. وان الولدين دول هم اللي هيدفعوا التمن. وفهد بيضـ.ـر.ب وبس وعنده طبع اللي تلمس رينو بيكـ.ـسر ايده. اما دول اتكلمو قدامه. وكانت النار بتاكل في جـ.ـسمه. لانهم اتكلموا على شـ ـــفــايـــ ـفها. وجـ.ـسمها. لكن حاول يثبت ل رينو انها قالتله انه يبعد عنها. بس بعد عنها من قدامها. بس غيرتو عليها هتفضل زي ما هي وبتزيد. ضـ.ـر.ب الشابين. وافتكر كلامهم على شـ ـــفــايـــ ـف رينو. اللي هي ملك فهد وبس. وتكلموا على جـ.ـسمها. وكمان صوروها. وفهد كـ.ـسر لكل واحد دراعه اليمين. اللي كان بيصور رينو.
وكمان اخد موبايلاتهم وكـ.ـسرها. وطلع كارت الذاكره وكـ.ـسروا. وكـ.ـسر الفون كله ومكتفاش بكده...
رغم انهم بيصوتو. زي الستات د وبيترجوه. انه يبعد عنهم، الا انه كـ.ـسر كتف واحد. والتاني كـ.ـسرله ضلع. وسابهم واتحرك من غير ولا كلمه. ولا حرف.
وفهد. راجع بينهج ومتغاظ. وكل ما يفكر انها رقصت مع محمد. وكمان غنت. وكان صوتها اروع من اي حد. وكمان حاطه ميك اب. كان هيتجنن.
فعلا لارين هتتجننو. وفضل ماشي لحد ما وصل وركب ومشي وهيطلع على شقته...
يوسف وصل شقته. ومش مصدق نفسه. وفتح باب الشقه. وشايل مريم اللي هتمـ.ـو.ت من الاحراج.
ودخل بيها الشقه. ودخل اوضه النوم. ونزلها وكان وشها احمر جدا. يوسف مسك ايديها وكانت ساقعه.
يوسف: باس ايديها بحب. مبروك يا مريم.
مريم: جت ترد عليه صوتها مش طالع.
يوسف: مسكها من ايديها واخدها و قعدها على طرف السرير. اقعدي ونزل على ركبه قدامها. ومسك ايديها علشان. يدفيها. حبيبتي اهدي خالص. مالك متـ.ـو.تره ليه. بصي انا مش عايزك تخافي خالص. ويا ستي اعتبري نفسك لسه في بيت خالو حسام. وانا ضيف عندك.
مريم: احم...
يوسف: باس اديها تاني. هو جواه طبعا عكس كده.
ونفسه يقرب منها. لكن دي مش اي حد دي مريم. حب الطفوله. حبيبتي اهدى يا روحي. وفضل ماسك ايد مريم لحد ما رجعت لطبيعتها.
وقومها وبص في عينيها اللي بيعشقها. واخد مريم في حـ.ـضـ.ـنه. كأنه بيقول لنفسه فعلا انت بتحـ.ـضـ.ـن مريم حبيبتك؟ وحـ.ـضـ.ـنها وماكانش عايز يطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومريم كمان جواها مشتاقه ل يوسف. الل اول مافتحت عينيها على الدنيا محبتش غيره. وكمان افتكرت كلام هدى. وانها لازم تكون زوجه صالحه. ولازم يوسف ياخد حقوقه كامله. وهي كمان حابه تبدا حياتها مع يوسف بحب.
مريم: زاد من حـ.ـضـ.ـنها ل يوسف اللي مش مصدق مريم. يوسف مبروك يا حبيبي.
يوسف: خرجها من حـ.ـضـ.ـنه. انتي اللي مبروك عليا.
مريم: ابتسمت بخجل. ممكن ادخل اغير هدومي واتوضا.
يوسف: بفرحه. وقلبه دق. لان اهم مرحله في حياته هتبدا. يوسف هز راسه ليها مع انه مش مصدق...
مريم: اتحركت وبدات تغير هدومها. و افتكرت اغنيه يوسف. وانه هو اول واحد غنى ليها وغني معاها. و كانت فرحانه قوي. وكمان هي اصلا مشتاقه ليوسف. لانها بتعشقه مش بتحبه بس. ولازم تكون زي عمتها مريم. وكمان هدى. وهتاخد كل الصفات الحلوه وتعملها. علشان حياتها تبقى سعيده.
لكن شهقت لما شافت القميص اللي متعلق على الشماعه.
مريم: يا نهار مش معدى النهارده. انا هلبس ده وبدات ايديها تسقع تاني. واخدت شهيق وزفير.
وطمنت نفسها. ودخلت الحمام وغيرت هدومها واتوضت. ولما شافت القميص في المرايا عليها ماكانش مدارى حاجه. اتكسفت قوي و لبست الاسدال بسرعه. وخرجت وكانت بتدعي. ان يوسف يصلي ويقولها انه تعبان وعايز ينام.
وفكرت كتير. وكان يوسف غير البدله. اوتوضا ومستنيها. وقام طومسك ايديها وفرش السجاده الصلاه. وصل بيها. وبعدها قال الدعاء. ومريم وقفت بالاسدال. ويوسف اقرب منها وكانت اول مره يقرب منها كده. وهي لابسه الاسدال. وقرب وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها اللي خلت مريم تدوخ. ويوسف سندها وابتسم. وقــلـــعها حجاب الاسدال. وشاف شعرها لاول مره. ما كانش مصدق انه بالجمال ده هو مش طويل قوي. لكن ناعم ولون شعري زياد بني فاتح. وكان جميل مع لون عينيها.
يوسف حط ايده على شعر مريم اللي واقفه دايخه.
ويوسف حاطط ايده بين خصلات شعر مريم. وقرب منها وهمس ودنها بحبك. وهنا مريم كانت هيغمى عليها. ويوسف بدا في تخدير مريم. واحده. اتخدرت. وقــلـــعها الاسدال. واتصـ.ـد.م من شكل مريم في القميص. وانهار تماما. وشال مريم على السرير. وبدا في اثبات ملكيته.
مراد: مع فريحه في العربيه واتكلموا كتير. وفريحه كانت واحشاه جدا. وكمان فريحه ماكنتش مصدقه ان مرادها. قدامها. وكانت كل شويه تقوله انت وحـ.ـشـ.ـتني قوي يامرادى. وهو في الطريق ركن العربيه. واتكلم معاها شويه.
مراد: فريحه ت عـ.ـر.في انك وحشاني اكتر من اي حد.
فريحه: وانت كمان يا مراد. انت ما تعرفش الشهر ده عدى عليا ازاي.
مراد: انا كنت بعد الساعات مش الايام. علشان اشوفك.
فريحه: لحظت ان مراد رومانسي وهادي. حبيبي انا شايفه انك هادي على غير العاده.
مراد: مسك ايديها. وباس ايديها الاتنين وابتسم. انتب بس وحشاني. مش هتصدقي احساسي. لكن كلها 6 شهور وتكوني معايا وملكى.
فريحه: وانا مستنيه اللحظه اللي تجمعنا مع بعض.
الفرح النهارده كان يجنن. عقبالنا يامرادى.
مراد: مركز على شـ ـــفــايـــ ـف فريحه اللي كان نفسه يبـ.ـو.سها من ساعه ما شافها.
فريحه: شافت نظرة مراد. واتحرحت ووشها جاب الوان. في اللحظه دي كان مراد قرب منها. وباسها بوسه طويله كلها اشتياق وحب. لانها بعيد عنه شهر.
فريحه: في الاول كانت مضطربه لكن استجابت مع مراد اللي واحشها.
مراد: حاسس انه هايتجرا. اكتر وفعلا بدا يتجرأ لكن فريحه حولت تبعدوا. احم مراد احنا اتاخرنا.
مراد: فريحه انتي وحشاني قوي.
فريحه: حاولت تقاوم. احم. حبيبي انت قولت كلها 6 شهور، وحاولت تفوقه يلا بقى علشان انا جعانه.
مراد: ابتسم. لان فريحه مش حاسه انه مشتاقلها قد ايه. وحرك العربيه ووصلها. ونزلت وودعته.
ومراد رجع. ع البيت.
زين: وصل ريتال وهزر معاها وقالها انه هيكتب كتابه مع فرح مراد. وباس ايديها وجبينها ونزلت.
وطلعت على الفيلا...
اغلب الضيوف وصلوا على بيتهم. ما لك وصل ساره. لكن ساره قالتله. انه ينزلها على اول الشارع.
لكن ما لك. مش فاهم. ليه ساره بتحاول تبعدو عن اهلها.
لكن ساره. مش عايزه تعرف سوزي حاجه عن
مالك. علشان ما تبعدهاش عن مالك. لان ساره عايشه احساس حلو. حتى لو لفتره مؤقتا. بس هي مبسوطه مع مالك ووصلها ورجع.
فارس وصل رودي اللي كانت مهيبره في الفرح وبصت ل فارس.
رودي: فارس. اتجوزني.
فارس: افتكر انها بتهزر. ههههههههههه علشان ايه.
رودي: علشان خاطري والنبي.
فارس: ضحك بصوته كله لاول مره. هتجننيني يا رودي. والله هتجننيني غريبه قوي انتي. مش قادر احلل شخصيتك.
رودي: لا والله انا شخصيتي سهله وبسيطه خالص.
وتحللها في كلمتين بس.
فارس: ايه هما بقى الكلمتين دول.
رودي: اني بحبك.
فهد: ساق العربيه بسرعه جنونيه. ووصل الشقه. ودخل الشقه. وكان قالع الجاكيت ومالبسوش تاني. وكان متنرفز. وكـ.ـسر كل حاجه قدامه. ومتدايق من الصغيره اللي هتجننو. وفضل ينهج وعينيه كانت زي الدm. واقسم ان كده الطريق اتسد واتقفل بين فهد ولارين. وقــلـــع القميص وهو داخل على الاوضه. ودخل تحت الدش. يمكن النار اللي جواه تهدا
وقرر ان يبدا رحله جديده. وهي رحله فهد من غير لارين.
آدm: وصل البيت.
ورينو طلعت على اوضتها وكانت حزينه من جواها. ورجعت ل ذكرياتها. وسرحت في فهد. الل ما بقاش يغير عليها. فهد اللي اتغير وشافها بياعه. وفكرت كتير. وقالت لنفسها. انها لما بتشوفه بيحرق دmها. وقررت انها تبعد عن الفهد خالص. وتبدا رحله لوحدها. وتركز في مستقبلها.
آدm: دخل الاوضه مع مريم. الل دmعتها على خدها
وكمان هو زعلان لكن جه دورو. ينسىها زعلها. زي ما هي عملت الصبح. وقرب منها وشال النقاب وفكلها الحجاب. وشال السلسله د. ومسك ايديها وقــلـــعها الساعه والخاتم، وقعدها على طرف السرير.
وقعد جمبها يعملها مساج. ف رقبتها علشان تهدا.
وواحده. واحده قرب منها من غير ولا كلمه. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها اللي وحشاه. وهمس ف ودنها. وقالها فين الطقم اللي وعدتني بيه. انا مش ناس. وغمز لها
مريم: تاهت من لمسات آدm. ونسيت كل حاجه.
ولما باسها قلبها دق. وافتكرت فعلا انها وعدته.
و ابتسمت. وقالت موجود يا حبيبي.
آدm: طيب يلا مستنيه ايه
مريم: ابتسمت بخجل. وقامت دخلت اخدت شاور.
بعد كده خرجت.
وآدm: غير هدومه. ودخل اخد شاور وخرج. وكانت مريم واقفه في نص الاوضه ولابسه طقم جميل ورقيق. وكان لونه يجنن عليها.
آدm: كان بينشف وشه بالفوطه. الل وقعت من ايده اول ما شاف اميرته واقفه كده قدامه. وكمان هي اللي قربت منه وباسته من شـ ـــفــايـــ ـفه. ودلعته دومي وحـ.ـشـ.ـتني. حشـ.ـتـ.ـيني و يا دومي.
وآدm: انهار من قربها ومن برفانها. انتى عشقى يامريم. وشالها علشان يدخل جنتها.
محمد. وصل قدام العماره ونزل. ومره واحده شال نور. وطلع بيها على السلم. وهي ما كنتش متوقعه كده. وهو طالع عينيه ماواتشالتش من عليها. وانفاسهم تضاربت مع بعض. واخيرا وصل الشقه.
ونزلها. وفتح الباب ودخل. وقالها استني. وشالها تاني ونزلها في نص الشقه
ونور. كانت مكسوفه. لكن ديكور الشقه عجبها جدا. وشافت انه اتنفذ. زي مكانت حابه بالضبط.
محمد عينيه هتطلع عليها. وقرب من نورو.
↚
محمد: مش مصدق. ان نور في الشقه ولوحدهم.
وقرب من نور ومسك ايديها. نور.
نور: بتـ.ـو.تر. احم. نعم يا محمد.
محمد: انتي حقيقه صح!
نور: فاكره كل كلمه قالتها مريم ليها وقالت. ايوه يا حبيبي. انا حقيقه وقدامك.
محمد: باس كف ايدها بحب. وحط كف ايديها على خده. وغمض عينيه. وبعدها حـ.ـضـ.ـنها ورفعها بايديه وفضل يلف بيها. انا بحبك بحبك بحبك يا نور.
مش مصدق بجد. حاسس اني بحلم انا بعشقك انتي حلم السنين.
نور: ضحكت بس. بس يا محمد. نزلني كفايه.
محمد: نزلها اسف يا حبيبتي بس بجد كل لما كنت اشوفك كنت بتمنى اني اشيلك والف بيكي.
نور. اتكسفت. وسكتو بعدها.
محمد: احم تسمحيلي. واخدها من ايديها وفتح باب اوضه النوم. ووقف ورا نور وغمضلها عينيها بايديه، ادخلي على مهلك.
نور: دخلت. واتوقعت انها مفاجاه. محمد وقفها في نص الاوضه. وشال ايديه. ودلوقتي فتحي عينيكي.
نور: فتحت عينيها. وشافت اوضه النوم قد ايه واسعه قوي. وجميله وشافت صورها اللي على الحيطه كلها. ومن ضمن الصور دي. صوره ل محمد وهو نازل على ركبته قدام نور و بيطلبها للجواز في فيلا الصاوي. والصور كانت جميله جدا. نور شافت الصور. ومش مصدقه ان محمد مهتم بتفاصيل حياتها بالشكل ده. والمفاجأه عجبتها قوي. ولفت ل محمد. ومن فرحتها لا إراديا. اتشعلقت في رقبته، جميله. جميله قوي يا محمد...
محمد قربها منه قوي وحـ.ـضـ.ـنها. وغمض عينيه.
ونور: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وبصت في عينيه شكرا يا محمد.
محمد. مركز في عينيها ومردش...
نور: محمد بقولك شكرا...
محمد: مركز مع شـ ـــفــايـــ ـفها ومردش.
نور: شافه النظره دي اتكسفت. وشها بقى احمر واكتمل جمالها الل خلى محمد يا نهار تماما.
محمد: حط ايده على خد نور وقرب منها. واحده واحده. ولاول مره هيلمس شـ ـــفــايـــ ـف البـ.ـنت اللي حبها 21 سنه. وصبر على حبها. وصبر عليها وكان كتب كتابه عليها. وملمسهاش.
ونور كانت فاهمه كل ده. وانها كانت معاه في الشقه و محاولش يقرب منها. ولازم تعوضوا وتكون في الوقت ده حبيبته.
محمد: بيقرب منها.
نور: غمضت عينيها. ومحمد لمس شـ ـــفــايـــ ـف نور الل خلى جـ.ـسمهم الاتنين يتشنج...
محمد مكانش مصدق. وباس نور بوسه رقيقه وكلها حنيه وحب.
نور: قلبها كان هيقف من الخجل. لكن شايفه ان دي أقل حاجه تقدmها ل محمد وتسعده.
وبعد فتره محمد بعيد عنها وسند جبهته على جابهتها. بحبك
نور: مغمضه عنيها. وانا كمان. احم، ممكن نتوضا علشان نصلي.
محمد: هز راسه. مش قادر يتكلم. لانه مش مصدق ان بـ.ـنته حبيبته نور بقت ملكه.
محمد: حاول يفك الحجاب ل نور. وكانت ايديه فيها رعشه. وقلبه بيدق.
ونور واقفه مكسوفه جدا. واخيرا فك الطرحه والحجاب. وشاف شعر نور اللي نساب على ضهرها كله باللون الاصفر الناعم الجميل. محمد ما كانش مصدق وتجرأ. ورفعها من ع الأرض ودفن وشه في شعر نور. قوليلي اني مش بحلم. قوليلي انك حقيقه. يا نور قولي.
نور: قرب محمد ليها بالطريقه دي. خلاها تترعش وتتـ.ـو.تر. وقلبها بيدق. ولكن لازم تكون زوجه صالحه. وعايزه هي تكون مريم ويكون هو آدm. وتعمل اللي مريم قالتلها عليه.
نور: بصوت مبحوح. احم حبيبي.
محمد: مش قادر ابعد عنك يا نور مش قادر.
نور: حبيبي تعالى نصلي الاول.
محمد: اتنهد بحب. مش قادر ابعد صدقيني. وفضل دافن وشه في شعرها. وبعد فتره. نزلها على الأرض. وبص في عينيها بحبك يا نور.
نور: بصت وشافت عشق في عيون محمد. وانا كمان بحبك قوي يا محمد. ممكن تدخل تغير هدومك. وانا كمان. ونتوضا ونصلى.
محمد: هز راسه ليها، ونور اتحركت ودخلت تغير و اتوضت ولبست قميص. وكانت محرجه جدا ووشها كان احمر جداااا. على غير العاده. ولبست الاسدال بصعوبه، وخرجت
وكان محمد غير هدومه. واتوضا. ونور وقفت وراه على يمينه وصلي بيها
محمد: دعا كتير في صلاته. وشكر ربنا. ودmعه نزلت غـ.ـصـ.ـب عنه من الفرحه. وبعدها خلص صلاه وقام. وقوم نور الل وشها احمر جدا وجـ.ـسمها بيتنفض.
محمد: حس بخــــوفها. ومسك ايديها حبيبتي.
نور: احم بصوت مبحوح نعم.
محمد: ثواني وجاي. وخرج وجاب طبق فيه اكل. ورجع ل نور. قعدها على طرف السرير. يلا علشان
آاكلك.
نور: استغربت تاآكلني! دلوقتى؟
محمد: طبعا دلوقتى. انتي بقالك حوالي اكتر من 7 ساعات ما اكلتيش حاجه غير قطعت تورته لاتذكر. يلا بقى افتحي بوقك الحلو ده.
نور: فعلا كانت جعانه. بس مكسوفه.
محمد: ما تتكسفيش.
نور: ابتسمت. نسيت انك بتخترق افكاري.
محمد: ابتسم. افتحى بوقك. وآاكل نور بايده. وبعدها هي ااكلته بايديها. ونور فكت شويه. واخدت على محمد. والتـ.ـو.تر راح. نور خلاص انا مش قادره اكل تانى.
محمد: مسح بقها بالمنديل. وقام وخرج وحط الطبق في المطبخ. ودخل ل نور وجاب ليها الميا. علشان يشربها بايده. اتفضلي اشربي.
نور: بدهشه. انا كنت لسه هاقول انى عايزه اشرب. انت!..
محمد: ابتسم. بنوتي الحلوه اشربي. وفعلا شربت من ايده.
محمد: طول ما انا موجود معاكي. انا اللي هاكلك واشربك. و كمان هاعملك كل حاجه. انا اقدر اعملها
نور: بحرج ربنا يخليك ليا يا محمد.
محمد: بحب و يخليكي لقلب محمد.
نور: قامت وقفت قدام محمد ومش عارفه تبدا ازاي.
محمد جواه هايمـ.ـو.ت عليها. لكن عايز كل حاجه تكون براحتها و برغبتها هي. لكن لما شافها انها محتاره قرب منها خطوتين. وقال الدعاء. وباس جابهتها بوسه طويله قوي، ونور رفعت أيديها ومسكت في تيشرت محمد الل جـ.ـسمه تشنج من لمسه ايديها. وما بقاش قادر نزل. وباس عنيها، ونور تمسك في تيشرت محمد اكتر. وبعد كده نزل على خدها و بيحاول يثبت لنفسه انه مش بيحلم. وباس خدها من الناحيتين. وسألها بحب. خايفه!
نور: مغمضه عينيها ووشها احمر جدا. ومردتش، لكن هزت راسها. بلاء.
محمد: ابتسم. وقرب من شـ ـــفــايـــ ـفها ف بوسه طويله. ونور بدأت تتخدر. ودفنت وشها حـ.ـضـ.ـن محمد. الل ابتسم من خجل نور. وبعد كده قــلـــع الاسدال ل نور ولكن برغبتها، وهنا كانت صدmه ل محمد وشاف نور بالجمال ده. والقميص. ونور لابسه قميص قدامه. انهار تماما ونور رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـن محمد ومكسوفه.
محمد: غمض عينيه. لانه لاول مره بيحـ.ـضـ.ـن نور وهي باللبس ده. وحـ.ـضـ.ـنها وضمها قوي. ودخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. شش بس اهدى. انا امانك. وانتي جنتي. وحبيبتي وروحي يا نور انتي عشقي وكلمها كتير. ويمسد على شعرها. لحد ما استكانت في حـ.ـضـ.ـنه. ورفعت راسها وبصت ف عيون محمد انا بحبك اوى يامحمد.
محمد: مغمض عينيه. واخد التصريح. وباسها تانى.
نور: همست محمد انت جوزي. وانا كلي ملكك. ملك محمد عزيز وبس. نور ل محمد. ومحمد ل.
نور وما كملتش كلامها. ومحمدقرب منها. لانه بكده اخد تصريح وباسها بوسه طويله جدا فيها اشتياق لعشق السنين. ونور اتخدرت وبادلته البوسه بحب كبير. وقرب منها اكتر وبعد كده شايلها واخدها على السرير وقرب منها ولكن بكل حب وحاول يعيش معاها حب 21سنه بحب وعشق وحنيه. وبيحاول يقولها ان محمد عزيز ملكك انتي وبس، وانتي حبيبتي قبل مراتى. وبـ.ـنتى قبل اي حاجه. انتي مراتي يا نور...
(وسقطت شهرزاد عن الكلام المباح).
بعد فتره.
عند يوسف...
مريم في حـ.ـضـ.ـنه وكان يوسف مبسوط جدا. ومريم دافنه وشها في حـ.ـضـ.ـنه، وتم الحمد لله. نقل ملكيه مريم الجزار ل يوسف عزيز. واصبحت مدام مريم عزيز.
ويوسف. حـ.ـضـ.ـنها بحب كبير. وقام. وجاب ل مريم اكل. واكلها وهي في السرير. وكانت مبسوطه من اهتمام يوسف. وبعدها اخدها في حـ.ـضـ.ـنه ونامو. لان مريم كان وشها مرهق، وتعبانه.
بعد فتره كبيره عند محمد عزيز.
محمد: نايم واخد نور كلها في حـ.ـضـ.ـنه مخبيها. وهي كمان كانت مستخبيه لانها كانت محرجه جدا.
لكن برده كانت فرحانه جدا. لانها كانت خايفه. لكن خــــوفها طلع على ما فيش، لان محمد كان حنين معاها جدا...
والحمد لله انتقلت ملكيتها. من نور العدوي ل مدام نور عزيز.
محمد: اتعدل. ورجع ضهره لورا. واخد نور على صدره. ونور سامعه دقات قلبه. ولكن مكسوفه قوي...
محمد: بدا يتكلم. مبروك يا نوري.
نور: ، وهزت راسها.
محمد: حب يطمنها. نور انتي رزق. انتي عشقى. انتي جنة محمد في الدنيا. واوعدك اني هاقدmلك السعاده بين ايديكي.
نور: بتنهيده. السعاده بين ايديا فعلا. انت السعاده يا محمد. وانا بوعدك ان ايامك كلها هتبقى سعاده...
ومحمد كان بيكلمها وكان ايديه بين خصلات شعرها. وبيحاول ياخد اسكرين من ملامح نور وشعرها وهي في حـ.ـضـ.ـنه. ومن عشقه ليها. كان عايز يقرب منها تاني. لكن شايفها تعبانه. لان اليوم كان مرهق جدا، حبيبتي عايزه تنامي!
نور: احم. يا ريت. لان الفتره اللي فاتت مكنتش بنام كويس...
محمد: كان قاعد على السرير ومرجع ضهره الورا. ونور على صدره وبيلعب في شعرها. قالها طيب ياروحي نامي.
نور: جايه تخرج من حـ.ـضـ.ـنه علشان تنام على المخده.
محمد: شـ.ـدها ل صدره تاني نامي هنا. ده مكانك. ومن هنا ورايح كل يوم هنيمك على صدري كده. وبعد ما تنامي. انا هنام
نور: اتنهدت بسعاده. وغمضت عينيها ونامت على طول. لانها كانت تعبانه من مجهود الفرح، محمد بعد ما اتاكد انها نامت. ريح اكتر على السرير وسيبها على صدره. حـ.ـضـ.ـنها ونام وهو بيمسد. على شعرها. وكانت الابتسامه على وشه لحد ما غمض ونام...
والحمد لله حلم السنين اتتحقق. ومحمد اتجوز نور.
(ونقولهم الف الف الف مبروك )
ويوسف اتجوز مريم.
( و 6 شهور وفريحه هتكون في حـ.ـضـ.ـن مرادها. )
( وسنتين وريتال هتكون مرات زين قولا وفعلا. )
(اما بقى زياد و مليكه. ومالك وساره. وفارس ورودي. والفهد ولارين. هنشوف السنين والايام مخبيالهم ايه ).
ونقول بعد مرور 3 سنين
انا هاقول نبذه مختصره للاحداث اللي حصلت في ال 3سنين اللي مرت.
مالك كان دايما يقرب من ساره. وساره اتعلقت بمالك جدا. وما بقتش تتخيل حياتها من غيره. ومالك شاف أن ساره. الفتره الاخيره متغيره. وديما خايفه من حاجه. وع طول تتحجج ان مامتها مسافره علشان ميروحش عندها البيت. وديما خايفه.
يوم فرح زين. مالك. اتكلم مع ساره وقالها انه هيجيلها اخر الاسبوع يتقدmلها وهيتجوزها في خلال شهر.
لانه ما بقاش قادر يعيش وهي بعيده عنه كده. وساره خافت ومردتش على مالك، وفعلا مالك اخد آدm. وجاسر. ومحمد. علشان يتقدmه لساره في الميعاد. لكن مالك اتصـ.ـد.م لانه شاف شقة ساره مقفوله بالقفل. وسأل الجيران قالوا ما يعرفوش عنهم حاجه. ومالك دور كتير على ساره اللي اختفت من حياته مره واحده. وآدm وجاسر كمان دورو. لما شافوا حاله مالك. وكان منطوي جدا والحـ.ـز.ن مرسوم على وشه. ولكن الكل دور بدون جدوى. وساره مالهاش اثر ولا موجوده في اي مكان. والسنه عدت ومالك يأس من حياته. وقرر ان ساره كانت بتلعب بيه وبتخدعو وعلقته بيه وهـ.ـر.بت. وتعب من كتر التفكير. وركز في دراسته وكان مابيتعملش مع حد خالص. في حدود الشغل وبس وبعد ال3 سنين دراسه مالك خلص واستلم وكيل نيابه وركز في شغله.
مليكه: انتظمت في حياتها اول سنتين. لكن السنه التالته بعد ما خلصت. استلمت شغل. في بنك. ولكن خروجها مستمر. شايفه ان اللي في سنها اتجوز. وكل ما يجيلها عريس ترفض. وعايزه تعيش حياتها. وملك تعبت معاها جدا وكانت فتره صعبه على جاسر وملك. لان اولادهم ناجحين في دراستهم. لكن حياتهم الشخصيه كلها يأس ومتدmره ومليكه. في الأساس هي مش عارفه هي عايزه ايه. ورجعت للخروج والسهر مع صافي.
رودي من اخر مره. اعترفت ل فارس بحبها، فارس ما ردش عليها. واحرجت ونزلت من العربيه وما تكلمتش. وحست انها اتسرعت كالعاده. لكن هي بتحب فارس بجد. وعايزه حبها يخرج للنور. وشافت انها لما تعترف بحبها ل فارس. انه هيحترم مشاعرها. ويقدرها ويعترفلها. لانها شايفه في عيون فارس حب ليها. لكن فارس ماردش عليها. حتى بعدها بكام يوم متصلش عليها ولا مره...
ورودي اتكـ.ـسرت من جواها. وشافت انها لازم تركز في دراستها. وبعدت عن فارس...
لكن فارس روح البيت وفكر كتير. هو مش عايز يحب. مش عايز يتعلق زى فهد ويتعب، وشاف ان رودي شخصيتها مرحه. وروحها حلوه. بس مش حبيبته. لا هو محبهاش وشايف انه يبعد عنها. علشان هي فهمت الصداقه غلط.
ولكن شهر واحد بس، وفارس عرف قيمه رودي.
وراحلها اخر يوم في الامتحانات. وكانت خارجه من المدرسه. وشافت فارس قدامها. وهي ووقفت متنحه وقلبها بيدق بسرعه، لكن حاولت تسيطر على مشاعرها. وتكبر بقى. وقربت منه علشان تسلم عليه من باب الذوق بس وهتمشي، لكن اتفاجئت بفارس. رفع ورقه كبيره. مطبوع عليها كلمة ( اسف ). ( sorry ). وقلب الورقه ليها. انا اكتشفت اني ما اقدرش اعيش من غير مـ.ـجـ.ـنو.نتى الصغيره. وكمان كاتب. فارس بيحب رودي.
ورودي شافت كل ده ومش مصدقه. ورينو كانت واقفه وفرحت علشانها جدا...
ورودي رجعت لجنانها من تاني. وجريت على فارس واتشعلقت في رقبته زي الاطفال. وتضحك بدmـ.ـو.ع واتجننت اكتر وباسته من خدو. قدام كل الناس. وفارس حس بشعور متلخبط لكن اللي اتاكد منه انه داب في عشق المـ.ـجـ.ـنو.نه الصغيره، واستمر حبهم طول فترة 3 سنين. ومن غيرة رودي على فارس. ضـ.ـر.بت بـ.ـنت علشان كلمت فارس. وبتغير عليه من اي حد يتكلم معاه. وعرفت فارس على باباها. وهو افتكر فارس على طول لانه انقذ بـ.ـنته يوم العمليه. ورحب بيه. جدا.
فارس خلص دراسته و بدرجه امتياز. واتعيين سفير...
ورودي. اتقدmت ل فارس وقالتله انها عيزا تتجوزه. وحددت الميعاد. الل يروح فيه البيت ويلبسها الخاتم. وسابته ومشيت من قبل مايرد. وضـ.ـر.ب كف ع كف. وضحك بذهول. وفعلا. اشترالها الخاتم. وراح هو والعيله كلها وخطبها ف نفس اليوم الل هي حددته.
رودي نجحت. ورودي. دلوقتي في تالته طب اسنان.
يوسف طبعا عاش اجمل شهر عسل مع مريم في بـ.ـاريس، وعوض مريم عن كل حاجه. وعاملها بحب وجنون. ومريم اخدت عليه ومبقتش تتكسف من يوسف. ورجعوا من السفر. وقعدت في الشقه حوالي خمس شهور. واول ما عرف ان مريم حامل. كان اسعد واحد في الدنيا. واخدها ورجعو على فيلا عزيز. والكل اهتم ب مريم. وشيرين كانت فرحتها لا توصف. وهنا. كانت حنينه على مريم. زي ما شيرين كانت حنينه عليها. ومستنيه حفيدها بفارغ الصبر. والحمد لله الحمل تم على خير. وربنا رزقهم. ب كريم. وكان الكل فرحان وطبعا هنا وشرين. استلموا مهمت رعاية كريم. علشان مريم تهتم. بدراستها والحمد لله خلصت على خير هي ويوسف. مريم دكتورة صيدله. ويوسف مهندس اجهزه طبيه. وكريم دلوقت عنده سنتين. وبيحب ومتعلق ب هنا واشرف جداااا، وحسام وهدى مبسوطين جدا ولكن بيتمنوا ان زياد يرجع بقى.
زياد طبعا بيعرف كل اخبـ.ـار مريم. وهدى وحسام. من آدm، والكل بيزن عليه انه يرجع بقى كفايه غربه. وزياد بيتهرب منهم. وكل شويه يقولهم انا مرتاح كده. ولما هدى تضغط عليه يقولها قريب راجع يا امي.
زين كتب كتابه على ريتال. مع فرح مراد وفريحه. وكمل دراسته وقرب من ريتال جدا وريتال شخصيتها اتغيرت جدا، وبتغير على زين بدرجه رهيبه. لدرجه انه لما بيكون موجودين مع وفد. هي اللي بترجم للستات. وزين للرجـ.ـاله. ولوست وجهت كلامها ل زين، تقولها ركزي معايا انا. وبعد مـ.ـا.ترجع المكتب مع زين، تقعد تعيط وتقوله هيخـ.ـطـ.ـفوك مني. وزين يضحك عليها. ومبسوط من غيرتها. وبيحب ردود أفعالها.
والحمد لله زين خلص دراسته. واستلم على طول منصب رئيس مجلس اداره. في الشركه الأم. لتصدير الاجهزه الطبيه. واتجوز بعد تخرجه باسبوع واحد، وكان فرح جميل جدا. وكل واحد غني للتاني ورودي غنت ل فارس واعترفت بحبها ليه قدام كل الناس.
والكل كان مبسوط. وعدي الفرح على خير.
وزين اخد روتي على الشقه. لكن ريتال تعبت زين جدا. وجريت منه في كل الشقه. ولما تعب قالها. خلاص انا هاروح اشوفلى بـ.ـنت بتحبني بجد.
ريتال جريت عليه. وحـ.ـضـ.ـنته وهي اللي قربت منه. وانتقلت ملكيه ريتال عزيز ل مدام ريتال العدوي. وسافرو وقضو احلى شهر عسل. وكانت معيشه زين في سعاده. والحمد لله. ريتال حامل والكل فرح جدا بالخبر ده. وزين ساب الشقه ورجع عاش عند. آدm ومريم. وكان طايرين من الفرحه. ومريم اهتمت ب ريتال طول فتره الحمل. وكمان كانت بتعيط كتير وتقوله انا بطنى كبيره يازين. اوعا تطلقنى. انا مكنتش كدا. وزين طلع عينه ف انه يفهمها انها حامل. وهو بيحبها في كل الأحوال. وبردو بيحب طريقتها العفويه. وفرحو اكتر لما عرفوا. انها حامل في توام. ولد وبـ.ـنت. واختار الاسماء. اريان وليليان. والحمد لله ريتال دلوقتي في الشهر التاسع.
مراد: نزل اجازه اسبوع واحد. علشان يحضر فرح محمد ونور. وعاش الاسبوع ده مع فريحه بكل حب وضحك وجنون. وكل يوم يبـ.ـو.سها علشان عارف انه في الكليه المره دي هيطول ومش هينزل اجازات كتير.
مراد: كان عايز. ينرفز آدm اكتر. وطلب منه انه يتجوز في شقه آدm ومريم. علشان يدايق آدm.
وآدm اتعفرت. ورفض تماما. ومريم كانت موافقه. وبتقنعه. ان مراد يتجوز في شقتها.
وآدm: في اليوم ده. نكد على البيت وعلى اللي فيه. وقالها ان شقتي انا وانتي مفيش مخلوق هيقعد فيها. ولا يشارك ذكرياتنا فيها. حتى لو ابني. وكان هيخاصم مريم. ومريم خافت وسكتت.
ومراد قاله خلاص عايز الشقه الل على النيل. وفعلا آدm قدmهاله هديه علشان يسكت ويبعد عنه.
والاسبوع خلص ومراد وفهد رجعو على الكليه.
ومراد كان متحمس وركز في التدريبات ومشاء الله اهتم بلياقته اكتر. وطلع مهمـ.ـا.ت واثبت وبجداره كفائته. وانه هيكون ليه مستقبل. لانه ذكي جدا والجهاز اختار مراد. وانه هيستلم شغله في الجهاز بعد التخرج. والحمد لله ال 6 شهور عدو على خير ومراد تتخرج. وقرر انه يتجوز يوم ما يتخرج.
واتفق مع آدm وطارق. انهم يجهزه كل حاجه وتكون مفاجاه ل فريحه.
وفعلا. اقنعو فريحه انها تروح تشتري الفستان. واختارت فستان جميل جدا. واخدوها على السنتر. وهي مش فاهمه حاجه. وقالولها تهتم ببشرتها. وعملوا نفسكط فكره فرح مريم. ولبست الفستان على اساس تقيسه وتشوفه هيبقى عامل ازاي يوم الفرح.
ورينو كانت على اتصال ب مراد. اول مخلصت اتصلت على مراد. وقالتله ان فريحه في اللمسات الاخيره.
ومراد لبس وجهز نفسه. واخد بوكيه الورد. ودخل السنتر. وفاجئ فريحه الل كان قلبها هيقف من الفرحه. وصرخت ظ واتنططت كتير بدmـ.ـو.ع. ومراد فتح ايديه الاتنين وهي جريت اتشعلقت في رقبته. وعيطت كتير. ومراد كان رفعها من على الارض. ونزلها ومسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. وكمان باسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بوسه رقيقه وسريعه. وحـ.ـضـ.ـنها. وعاكسها قدام الموجودين. واخدها على القاعه. وكانت فريحه مهيبره جدا. وكانت فرحانه اوووى. لانها مفاجاه غير متوقعه انها هتتجوز انهردا. المفروض جوازها لسه بعد 15 يوم، وغنت ل مراد اكتر من مره. وهو غنالها رومانسي. وشعبى وكان مهيبر اكتر منها وغنالها سوق البنات. سكر محلى عليه كريمه.
وكان آدm ومريم طايرين من الفرحه. وكمان مراد نزل من على الاستيدج. وراح ل مريم وباس ايديها. ورأسها قدام كل الحضور. وقال في المايك انا ربنا رزقني ب أحن أم وأب في الدنيا كلها. وحـ.ـضـ.ـن مريم اللي دmـ.ـو.عها نازله في حـ.ـضـ.ـنه. وحـ.ـضـ.ـن آدm اللي عيونه لمعت وربت على ضهر ابنه ب حنان اب...
وطبعا بيتر كان مبسوط. وطارق كان مهيبر ف فرح بـ.ـنته الوحيده...
بيتر بـ.ـارك ل آدm. وطارق. وبيتر قدm التورته هديه فرح مراد وفريحه. وكانت 7 ادوار.
وطارق هيبر في فرح بـ.ـنته. وكمان بيتر. وطلعوا على الاستيدج هما الاتنين وىقصو قدام بعض. وشاور ل آدm اللي قاعد بيضحك عليهم.
وبيتر اخد المايك. وا تكلم وقال، ان ربنا رزقه بتوام اخوات. وهما ادm العدوي. وطارق السيوفي. وانهم صحاب واخوات وعشرت 25 سنه. وان ربنا بيحبه علشان وقف آدm العدوى في طريقه. واتقابل معاه. وان لولا آدm مكانش ابنه ديف عايش. ودلوقتي خلص ماجستير في اداره الاعمال. لأن آدm انقذ ابـ.ـنته من المـ.ـو.ت. وهو ابن 6 سنين. وضحي بالترقيه بتاعته. وانه لو كان عنده اخ حقيقي. مكانش عمل الل آدm عمله. وكل الحضور منـ.ـد.مجين. ومتأثرين مع كلام بيتر. وكان طارق واقف جمبه. وآدm من كلام بيتر ابتسم. وقام وطلع وقف جمب صحابه. وبيتر اتكلم بتركيز. وعبر عن مدى حب بيتر ل آدm والمـ.ـجـ.ـنو.ن طارق. وطارق قال انتو هتقلبوها دراما. والكل ضحك على طارق. وطارق جاب اتنين مايك. وعطا ل آدm مايك. وادm مستغرب. وطارق اخد مايك. وبيتر كان معاه مايك. وقفه التلاته على الاستيدج. وآدm خايف من جنون طارق. وفعلا قد كان...
وطارق قال دقي يا مزيكا. والتلاته غنوا اغنيه اتنين بس احنا واحد. وآدm ف الاول كان محرج. لكن انـ.ـد.مج مع بيتر وطارق، وغنوا التلاته مع بعض. و حسو انهم صغره 20 سنه.
ومريم اللي كانت عينيها بتضحك قبل قلبها. وكانت فخوره ب آدm. ومن الكلام اللي قالوا بيتر. ومريم ضحكت من قلبها. وسقفت.
وكانت رينو جميله اوى اوى. وفرحانه قوي. وغنت في فرح مراد. والله اعلم بقلب الفهد...
محمد. كان محاوط نور. وماخليهاش تقوم من جمبه علشان الحمل. وكان مهتم بيها جدا. و الفرح عدي على خير، وكان فرح مميز، ومراد اخد فريحته على شقته. الل ادm جابهاله هديه.
واخدها وشالها. واول ما دخل الشقه. حـ.ـضـ.ـن فريحه بكل حب. وشالها ودخلها اوضتها. وكان مراد الرومانسي. اما مراد المـ.ـجـ.ـنو.ن مكانش موجود. وحاول يقرب من فريحه. لكن فريحه قالتله نصلي الاول. وفعلا صلوا. وقال الدعاء. وقرب من فريحه تانى. الل كان بيتعامل معاها بكل حب وحنيه. وفريحه استجابت معاه بسرعه. من عشقها ل مرادها.
وبعد فتره الحمد لله تمت نقل ملكيه فريحه السيوفي لمدام فريحه العدوي. وكانت حاسه انها في حلم لانها مش مصدقه. انها خلاص اصبحت فريحه مراد العدوي، ومراد رفض يسافر شهر عسل. وقرر يقضيه في شقته. وكمان طلب من مريم ورنا. انهم كل يوم يبعتو الغدا والعشا. لان فريحه مش هتطبخ طول الشهر ومش عايز اكل من بره. وقالهم انهم مش فاضيين، وكانت فريحه. كل يوم تلبس طقم ل مراد. وعاشوا الشهر ده كله عسل فعلا. وكان مراد مبسوط جدا لان قرب فريحه بيجننوا واخير، حصل على حب الطفوله.
وبعد كام شهر. فريحه اغمي عليها في العياده بتاعتها. واتصلو على مراد. الل ساب شغله وخرج من مكتبه. وجري بسرعه عليها. واخدها على المستشفى. ومنع اى دكتور راجـ.ـل يدخل يكشف على مـ.ـر.اته والحمد لله. الدكتوره خرجت وبشرته ان فريحه حامل في الشهر التالت. وما كانش مصدق ومن فرحته. قال للدكتوره وسعي كده. ودخل جري على فريحه. وحـ.ـضـ.ـنها وباس كل حته في وشها. وبس بطنها كتير. وايديها. والممرضه واقفه فاتحه بقها ومتنحه مكانها. من الل مراد بيعمله. مراد. شافها. وقالها اقفلي بقك واطلعي بره، وشال فريحه الل دmـ.ـو.عها نازله من الفرحه. هي بتحب اووى وعيزا تبسطه بأى طريقه. مراد شتيلها وخارج. واعتذر للدكتوره، وخرج.
ومريم طلبت من مراد. ان فريحه لازم حد يهتم يعتني بيها. وان مراد بيسافر بره مصر مهمـ.ـا.ت. وفعلا وافق. ومراد اخد فريحه علشان تعيش في فيلا العدوي. وكانت مريم فرحتها ما تتوصفش. وعدت الشهور. والدكتوره قالت لفريحه انها هتولد خلال الاسبوع ده. ومراد. كان مسافر مهمه. وعرف ان فريحه هتولد خلال الاسبوع ده. وكان عارف انه في بطنها بـ.ـنت. وآدm منبه على أولاده واولاد العيله. ان محدش يسمى آدm ومريم. لان مفيش غير. آدm ومريم. واحد وبس...
مراد كان في مهمه كبيره تهريب سلاح. واشتغل بكل طاقته. علشان يلحق ولاده فريحه. وفعلا قبض على كل المهربين و متلبسين كمان. ومراد. عرف ان فريحه في المستشفى بتولد، راح على الجهاز. سلم الادله مع الفيديوهات. وطلع على المستشفى يلحق فريحه. ولما شافته عيطت كتير. ومراد ضمها بحب وكان خايف عليها. ودخل معاها وحـ.ـضـ.ـنها. وولدت على خير. وآدm كان مبسوط جدا بالبنوته الجميله اللي بين ايديه. وانها فيها من مراد وفريحه ومريم. وأذن في ودنها. ومريم شالت حفيدتها بدmـ.ـو.ع فرحه. والكل كان مبسوط وادm اكتر واحد كان بيضحك وفرحان. وقلبه اتعلق بحفيدته الل نورت عيلة العدوى. وفرحان لكن فرحته اتقلبت بغـ.ـيظ وغل. لما عرف ان مراد تاني يوم سماها مريم مراد العدوي. وادm ضـ.ـر.ب مراد على قفاه من غـ.ـيظه. وعلقوا من ياقة قميصه. ومراد يقوله يا حاج. ما ينفعش كده قفايا اعرض. وهبتي بتروح. وآدm كان متغاظ وشايط. من عدو اللدود.
مريم: حاولت تهديه. واخدته في اوضتهم. واقنعته ان آدm ال هيربي مريم الصغيره. وهتكبر بين ايديه. لان مراد في شغله. وسفروا. وكمان فريحه في العياده. وقالتله فكر بعقل انت حفيدتك هتكون بين ايديك. ومراد خبط ودخل باس ايد آدm. وقاله ان مريم الصغيره هتكون في عينيه. لانه بيتمنى ان يكون زي ابوه. وادm هدي نوعا ما.
لكن مراد استفزه. وقاله الحمد لله كده اعاكس مريومه بـ.ـنتي براحتي. راح آدm قام مسك مراد من القميص. وطلعوا بره الاوضه. ومريم ضحكت عليهم. وحاولت. تقرب من آدm علشان ينسى زعله. وبفضل مريم وحبها ليه قدرت تنسيه زعلو. والحمد لله السنين عدت. ومريم الصغيره دلوقتي عندها سنه. وآدm متعلق بيها جدا. وفارض سيطرته عليها. وما حدش يقدر يقرب ليها. ومريم الصغيره ال بينادولها ب(مريم نونو) علشان محدش يتلخبط بتعشق آدm ومبتسكتش غير مع آدm وبس. ومريم الكبيره مبسوطه لانه مراد وزين عايشين معاهم. ومراد بقى عنده بنوته زي القمر.
محمد ونور طبعا سافرو بـ.ـاريس. وقضو. اجمل شهر عسل. وكان يصورها في كل وقت ومكان. وكان مش عايز يحرمها من اي حاجه. وبرده نور كانت كل يوم تبقى عروسه ل محمد. وواحده. واحده نور اخدت على محمد. ومن عشقها ليه. تقدm دعوه صريحه ل محمد. وطول الفتره دي محمد يبادلها الحب. ونور تنام على صدره كل يوم. ولما رجعو. من شهر العسل...
محمد. طلب من شيرين. ومريم انهم كل يوم يبعتو لهم الغدا والعشا. مع السواق. لان نور ممنوع تعمل اكل. ولا تتعب نفسها. وفعلا محمد كان مدللها جدا. ووقت الاكل كانوا بياكلو في طبق واحد، وكان محمد يقعد نور على رجله وياكلها. كأنها بـ.ـنته بالظبط. وكان بيعاملها بحب واحترام كبير. وطول اجازة نور من الكليه. كان ياخدها معاه المستشفى يوميا. وتمشي جمبه وايدها في ايده. وبعد اي عمليه يخرجو. ويمشوا جمب بعض ويدخلو المكتب. ويقعدها على رجله وياكلها. ويدلعها. وكان رافض انها تقعد في البيت لوحدها. وان طول ما هو في المستشفى او اي مكان نور هتبقى جمبه. حتى لو عند آدm يرفض انها تقعد بعيد عنه. وفي اي عزومه شارط ع الكل انا اكله واكل نور يكون في طبق واحد. وياكلها قدام اي حد. وبعدها يمسحلها بقها بالمنديل. ونور كانت اسعد من اي حد. وشافت حب محمد وفعلا عاشت في امان محمد. ونور ديما تعوض محمد وتقرب منه. ونور اكتشفت انها بتشتاق ل محمد في اي وقت. ومحمد رفض أن نور تبات بره البيت من غيره. وكل اجازه ياخدها يفسحها ويجيبلها شوكليت وحاجات كتير. وكانت بتغير عليه جدا. وف يوم كان فيه ممريـ.ـضه في المستشفى معجبه بمحمد. وحاولت تتكلم معاه. ونور شافتها وطردتها. ونور. سابت محمد ومشيت. ومحمد جرى وراها ورجعها. وكانت مقموصه وزعلانه. وشتمت ع الممرضه كتير. ومحمد كاتم الضحكه. وحاول يصالحها. وانه ما لوش ذنب. هي اللي جات الاوضه تتكلم معاه. وانه كان مفكرها محتاجه حاجه. وقرب من نور وحاول يثبتلها انها عشقه وبس. وقرب اكتر وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها. بيقولها فيها انه ملكها وبس. وهي ملك ليه. ونور احرجت ومحمد اخدها على البيت لانه كان مشتاقلها. وبعد ما بادلها الحب. شالها واخدو شاور. وخارجين من الحمام. وطلع ليها هدوم من الدولاب. ولبست وخرج علشان يجيبلها اكل. وراح ورجع شاف نور مغمي عليها واقعه على الارض. محمد الطبق وقع من ايده. وشال نور على السرير. وكان خايف و متـ.ـو.تر ومش عارف يعمل ايه. وحاول يكشف عليها بس مش راضيه تفوق. وشالها ونزل بيها على المستشفى. وبعت للدكتوره. والدكتوره كشفت على نور في وجود محمد. وبـ.ـاركت ل محمد.
ان نور حامل في الشهر التالت. ومكانش مصدق نفسه. وكمان ما كانش مصدق ان نور هتحمل بالسرعه دي. وشالها من المستشفى. وروح على بيته. والكل عرف وراح عند محمد ونور. وآدm اول واحد كان هناك. لانه اول بـ.ـنت هتجيب حفيد للعيله. ومريم حـ.ـضـ.ـنت محمد بحب. و كانت فرحانه ل محمد اوى. والكل يقولها اشمعنى محمد. تقولهم ان محمد ابني. وابن قلبى. وهيجيبلي اول حفيد. ومريم طلبت من محمد ان نور تقعد معاهم لكن رفض. وشيرين ومصطفى اتحايلو عليك كتير برده رفض. وقال بـ.ـنتي وحبيبتي ومراتي. انا اللي هاهتم بيها. وفعلا اهتم بيها وكان ليها الاب والام والزوج. وكان بيشيلها يدخلها الحمام. ولو رجعت يكون موجود معاها. وكان بيحميها. ويلبسها وكانت نور مقدره كل تعبو. ومن كتر اهتمامه بيها. نور كانت ديما بتشتاقله في فتره الحمل. وكمان الحمل قلب معاها بغيره لدرجه لو رساله جات على فونه. تقوله مين خطافه الرجـ.ـاله اللي بتكلمك. وكان بيضحك عليها. وقلبه كان مبسوط بغيرة نور عليه. وبعد فتره من الحمل. عرفوا انه في بطنها ولد. واتفقو انهم يسموه (تيم ). ومحمد صور مراحل حمل نور من الشهر التالت لحد التاسع. وكانوا في يوم نايمين بالليل في امان الله. ونور صرخت. ومحمد قام مخضوض. وخاف عليها. ونور تصرخ. عيزا بابى هاتلى مامى. واتصل على آدm. وآدm فهمه يعمل ايه. وكلهم هيحصلوه على المستشفى. وشال نور واخدها على المستشفى. وكانت نور. تعبانه وقت الولاده. ومحمد دخل معاها وعلق ليها الكانيولا. وكان قلبه بيتقطع عليها. وكانت بتصرخ لانها هتولد طبيعي. محمد ما استحملش وطلب دكتور التخدير. وقالها عايزها تولد طبيعي. لكن ببنج مؤقت. علشان متتالمش. وكان جمبها في كل دقيقه. ومرعوب كأنه اون مره يدخل غرفة عمليات. الى ان خرج. تيم عزيز. للنور. ومحمد سامع صوت ابنه بيصـ.ـر.خ وقلبه دق. وكانت مشاعر غريبه. ونور كانت بتعيط و فرحانه ان محمد بقى اب لانه يستاهل. محمد حـ.ـضـ.ـن نور بخــــوف حقيقى. واطمن عليها. ومن خــــوفه عليها فضل بيوس في أيدها وجبينها وشـ ـــفــايـــ ـفها وكل حته ف وشها وضمها من تانى، ونور طلبت من محمد تشوف تيم. والممرضه جابته. علشان محمد يشيله هو ونور. محمد شال تيم برعشه. وكان تيم بيعـ.ـيط لكن سكت اول مابقى بين ايدين محمد. وعيون محمد لمعت بفرحه. ونور متابعه حركات شـ ـــفــايـــ ـف وعيون محمد. والفرحه. وسمعته وهو بيقول ابني من نور بين ايديا. ودmعه نزلت منه. وبعد كده نور خرجت بالسلامه. والكل كان مبسوط. ومريم كانت متعلقه بتيم جدا. لانه ابن. ابن قلبها وكمان بـ.ـنتها وكانت هي وشيرين مهتمين بتيم. واكتر الوقت بيبات عند مريم. علشان نور تكمل دراستها. وآدm نبه على مريم وحظرها انها لو اهملته بسبب العيال الصغيره. هياخدها ويرجع شقتهم. ويعيشو لوحدهم. ومريم قالتله انها متقدرتش تهمل روحها. وانه هو السبب في السعاده الل هي فيها. وفعلا كانت حريصه انها متقصرش ف حق ال آدm...
ومحمد بيوصلها. ومهتم بيها جدا. ونور دلوقتى اتخرجت من الامتياز. واصبحت دكتوره جراحه. ونور طلبت من محمد. انها عيزا نرمين صحبتها تشتغل معاهم في المستشفى علشان تحسن من دخلها. وطلبت منه انه يزودها في المرتب. ومحمد وافق ورحب جدا وفعلا نرمين اشتغلت مع نور ف المستشفى.
وتيم. دلوقتي تم السنتين واكتر. ونور حست باعراض الحمل. وعملت اختبـ.ـار. وفعلا طلعت حامل وفرحت جدااا. وقررت انها تعمل مفاجاه ل محمد. وتيم سابته عند آدm ومريم. وتيم هينام ف حـ.ـضـ.ـن خالتو رينو...
ونور جهزت العشا ل محمد. واحتفلت معاه. ومحمد بيضعف من قرب نور. وقرب منها وشالها. وبادلها الحب. وبعد فتره كبيره. وراسها على صدره. قالتله انها حامل في الشهر التاني. والخبر لجمه. وكان طاير من الفرحه. وكان اسعد واحد في الدنيا. واتاكد انه فعلا نور جنته. واهتم بيها. زي حملها في تيم بالظبط. والحمل المرادى. تاعبها. ومحمد كان زى ضلها. مهتم بما أدق التفاصيل. وصلت للشهر الخامس حاليا. وعرفو في بطنها بـ.ـنت. ومحمد فرح جدا انه هيكون عندو بنوته. واتفقو على اسم. تمارا.
اما فهد ولا رين.
فهد رجع من اجازته بعد اسبوع من فرح محمد ونور.
وحاول مـ.ـيـ.ـتقابلش مع رينو، لكن قابلها وهو رايح يسلم على آدm ومريم. ويودعهم. علشان راجع الكليه. ويقوله ان التدريبات اول سنه خلصت وانه كده داخل على سنه تانيه. وشاف رينو الل متجاهله وجوده تماما. وده دايقه جدا. لانه فهم انه رينو كده بتقولها صريحه. انه بره حياتها. وفهد رجع. الكليه واهتم بتدريباته. وماكانش بينزل اجازات كتير. كان عايش على. صور السيشن الل خـ.ـطـ.ـفت قلبه وعقله. ولابس سلسله ومحدش عارف ولا شافها مدريها عن اى حد. نزل بس اجازه. حضر فرح مراد. وكان غيران على رينو اللي مجنناه. وكل ما تكبر تحلى اكتر واكتر...
وبعدها. بسنه و4 شهور. حضر فرح. زين وريتال. ولكن فهد اتصـ.ـد.م من جمال لارين. الل قربت ع ال20 سنه وكبرت. وعشقه زاد. والمه كبر اكتر. وكان فهد ولارين بيسـ.ـر.قو النظرات لبعض. وشاف ان لارين كانت عاقله في فرح زين. ومحاولتش تخليه يغير. وكان خايف أن لارين فعلا تكون مبتحبوش. وبعدها ما كانش بينزل كتير وعاش في تدريباته وزكرياته مع الجميله الصغيره.
اما رينو. حاول تركز في دراستها. وتتفوق على نفسها. وجابت مجموع كويس جدا. ودخلت كليه طب بشري. ولكن في جزء في حياتها مخصصاه للذكريات. وانها كل يوم قبل ما تنام. تفكر في الفهد. ومش قادره تنسى فهد لما شافته في فرح زين وأنها اول ماشافته. وقفت مكانها. ومشاعرها اتلخبطت من وسامته وقد ايه فهد كبر وبقى اجمل واجمل وسيمـ.ـا.ت الرجوله ظاهره عليه. وانه قادر يحمى عيلته كلها. ودmعه نزلت منها في الفرح. وقررت انها متحاولش تدايق فهد وتستسلم للفراق. ورجعت من فرح زين وتعبت نفسيا. واكتشفت انها كل ما تكبر. حب الفهد بيكبر جواها. وانها مشتاقاله. مشتاقه لصوته. لصورته. لعيونه لكل حاجه. وحشها اهتمامه بيها. لكن هي اتعودت. انها تكون مشاعرها جواها. وتثبت العكس. لل واقف قدامها. وحاولت انها تتخطى المرحله دى لوحدها. واهتمت بدراستها. ومننساش ان رينو في فرح محمد كان امتحاناتها بعدها على طول بحوالى. شهر. يعني قبل السنتين كانت داخله تالته ثانوي. وحاليا هي تالته طب بشري. وهتختار قسم جراحه عامه و بتجتهد علشان توصل واخيرا. عشقها الفهد عدي المدى.
اما فهد في السنين اللي فاتو وصل سنه رابعه. ودخل مهمـ.ـا.ت واثبت نفسه بكفاءه عاليه جدا. والجهاز اختاره مع مراد.
وفهد حاليا شغال في الجهاز بقاله سنه وبيطلع مع مراد مهمـ.ـا.ت. وهو حاليا في مهمه في فرنسا مع مراد. ولكن جواه برده جزء. ل رينو اللي بيحبها اكتر من اي حاجه. ولكن كان بحاول ينساها ويفشل. و بيحاول يثبت للكل ان فهد جواه فاضي.
واخيرا فهد هيمـ.ـو.ت على معشوقته الصغيره.
في الوقت الحالي الساعه خمسه مساءا
آدm: داخل البيت ومعاه. زين. وراجعين من الشركه. آدm دخل وعيونه على اميرته. ومريم الصغيره. وشاف مريم قاعده في الليفينج مع ريتال. اللي على اخرها في الحمل وقاعده بتتالم من امبـ.ـارح بس على بسيط. ومنتظرين ولادتها في اي وقت.
مريم شافت آدm. قامت تستقبله. وندهت على سعاد. تجهز الغدا.
آدm: باس ايد مريم. وقعد وسلم على ريتال.
زين: باس ايد مريم. وراح جمب ريتال ولسه هيبـ.ـو.سها من خدها. صرخت جـ.ـا.مد وزين اتخض وبعدها خاف...
ريتال: اااااااه. الحقونى
مريم: جريت عليها. وآدm وقف قدامها. وزين خاف وقاعد ومقدرش يقوم...
زين: بخــــوف وبتـ.ـو.تر. ريتال مالك ياحبيبتى.
ريتال: ااااه يا لهوي. يا لهوي. ايه ده.
مريم: اهدى. يا روتي. وامسكي نفسك. يا حبيبتي. انا عارفه اكيد انتي كده هتولدي.
ريتال: يا لهوي. هاولد، ايييه ده. ايه ده.
زين: اتصـ.ـد.م وقام، ايه هتولد.
آدm: باستغراب. وبصلهم. وتريقه. تخيل هتولد. ايه اتفاجئتو انت وهي. هات مراتك على العربيه يلا.
ريتال: ااااه، الحقني يا زين. مش قادره يا ماما.
مريم: حبيبتي. اهدي انا حاسه بيكى. بصي خدي نفس وطلعيه بالراحه. وحاول تفكري في اي حاجه.
زين: تعالى يا حبيبتي تعالى قومي معايا.
ريتال: ااااه. ايييبه ده. ايه ده اااه.
زين: مش فاهم. ايه يا حبيبتي.
ريتال: ااااه. في حاجه بتخبط في ضهري يا زين. الحقني همـ.ـو.ت، ااااه.
زين: بخــــوف حقيقي. شال ريتال وطلع جري على العربيه، ومريم بتلبس في نقابها.
فريحه نزلت على صوت ريتال. ايه يا ماما. ريتال هاتولد ولا ايه.
مريم: ايوه يا حبيبتي. اتصلي على هنا واشرف. و ابله شيرين. وخليكي مع مريم.
فريحه: لا يا ماما. انا هطلع البس الحجاب بسرعه. استنيني. وهركب معاكي انتي وبابا. وفريحه اتحركت.
مريم: بسرعه يا فريحه. علشان آدm واقف بره.
فريحه: في ثواني حاضر...
آدm: دخل وزعق. اتاخرتي ليه...
مريم: اهدا. يا ادm بيجيب شنطه العيال وشنطه ريتال.
آدm: متدايق. وخايف على مراة ابنه. وساعد مريم
سعاد: جت مش هتتغدى يسي آدm
آدm: لاء يا سعاد. انتي شايفه ريتال هتولد.
سعاد: ربنا يقومها بالسلامه يا رب. طيب يابني روح انت. وانا هاجي بنفسي واجيب الغدا للكل.
آدm: هز راسه شكرا يا سعاد.
سعاد: استأذنت. وبتدعي ل زين وريتال وهي ماشيه.
فريحه: نزلت. انا خلصت يلا يا ماما. ومريم الصغيره بتشاور ل آدm اول ماشافته.
آدm: اتحرك. واخد مريم من فريحه وشالها. وفريحه شالت الشنط. ومريم ركبت جمب آدm وشالت مريم علشان يعرف يسوق. فريحه اتصلت على مراد في الشغل. وقالتله. وقالها طمنيني اول بأول. وقفل معاها واتصل على زين.
وفريحه: اتصلت على العيله.
مراد: اتصل على زين.
زين: في العربيه وسايق بسرعه. وريتال بتشـ.ـد في جاكيت البدله. زين فتح الاسبيكر. ايوه يا مراد
مراد: ايه يا بطل مبروك مقدmا.
ريتال: ااااااه انت بتبـ.ـاركله هو. انا لسه ولدت اااه
مراد: ههههههههه. قلبي عندك يا ريتال ههههههه
زين: بتـ.ـو.تر انت بتضحك يا مراد
مراد: سورى. اصل افتكرت عوض هههه. وانتي يا ريتال اجمدي كده الولاده سهله.
ريتال: بعفويه وهي بتصرخ. وانت ايه اللي عرفك هااا. انت جربتها. ااه يااارب
زين: بص ل ريتال. ومش عايز يعتب عليها دلوقتى.
مراد: لا شوفت فريحه وهي بتولد بقره هههههه. واتكلم مع زين. وقاله انه كان نفسه يبقى معاه. لكن مراد في مهمه وقفلو.
زين: كده يا ريتال تكسفيني مع مراد.
ريتال: انا عملت ايه ااااه سوق يا زين انا بامـ.ـو.ت يا زين اللهم لا اعتراض يا رب. عيالك بيضـ.ـر.بوني من دلوقت يا زين وعيطت. ليه كده يا عيالي ده انا بحبكو ااتاه يا رب.
زين: بصلها باستغراب. عيالك بيضـ.ـر.بوكي! واخيرا وصل المستشفى. والكل وصل...
أشرف وهنا. جوم بسرعه وسابوا كريم مع شيرين ومصطفى. ويوسف جه هو ومريم علشان يطمنو.
ورنا جات مع طارق.
ريتال: قالت ل زين ما تسبنيش وفعلا دخل معاها بس كان خايف ومستحملش وخرج...
ريتال: بتصرخ. اااااه بقى كده يازين اااااه اتخليت عني. انت بتتخلى عني وعيالك بيضـ.ـر.بوني. ما توديني دار مسنين احسن. والكل بره مش عارف يضحك ولا يعمل ايه.
آدm: بنظره ل زين. ادخل ل مراتك.
زين: مش قادر يا بابا. ريتال بتتالم قوي.
آدm: شايل مريم اللي متعلقه في رقبته. وقام وراحله. يا بني انا عارف كل ده. بس ريتال دلوقتى في اشـ.ـد احتياجها ليك. هي دلوقت بتستمد قوتها منك.
زين: بابا. انت حضرتك لما حضرت مع ماما. انت كنت ظابط وقلبك مـ.ـيـ.ـت. ومحمد كان مع نور بصفته انه دكتور. وشايف الحاجات دي كتير. ومراد برده لانه ظابط، انا مش قادر قلبي مش هيتحمل و.جـ.ـعها.
مريم: حبيبي ادخل. ل ريتال صدقني الوحده مننا بتتقوى بجوزها. انت خدها بس في حـ.ـضـ.ـنك. وصدقني هي مش هتنسى الموقف ده طول عمرها.
آدm: شاور للممرضه. خدى الباشمهندس زين. علشان يعقم نفسه ويلبس ويدخل لمـ.ـر.اته.
الممرضه: اتفضل حضرتك.
زين: بص ل مريم. ومريم وربتت على كتفه صدقني هتكون بخير، واتحرك.
وكل خمس دقايق مراد يتصل على آدm ويطمن على ريتال وزين...
زين: جوه عند ريتال. زين قرب منها وخايف. وقلبه مش مستحمل. شاف وشها عرقان وشعرها خارج من البونيه عرقان. وعيونها مدmعه. ووشها احمر. حس فعلا ان ريتال محتاجاه.
ريتال: شافت زين عيطت. زين الحقني يا زين ارجوك
زين: قرب منها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. اهدى يا ريتال. اهدى يا حبيبتي. انتي هتبقى بخير. واول ما تشوفي اريان وليليان هتنسي كل الو.جـ.ـع ده.
ريتال: بتصرخ اااااه ااه بس عيالك بيضـ.ـر.بوني يا زين. مش قادره يا رب. يا رب.
الدكتوره: خلاص يا مدام ريتال فاضل دقيقه واحده. وكله يبقى تمام. بس ساعديني حاولي تتنفسي ساعديني. وبعد دقيقه من صريخ ريتال. المستمر وهي متعلقه في زين. سمعو صوت اريان و خرج للنور. وريتال كان هيغمى عليها
والدكتوره فوقتها وقالتلها لا. ساعديني وبصت ل زين. حاول تخليها فايقه.
زين: ضم ريتال وباس جبينها. حبيبتي اهدي ارجوكي. بصي في عيوني مش انتي بتحبيني.
ريتال: ااااه. بحبك. انا مكرهتش في حياتي قدك. اااه.
زين: برق واتصـ.ـد.م. بتكرهيني.
ريتال: بكرهك. وبكره نفسى وبكرهه عيالك. عيالك بتكرهني يا زين. احـ.ـضـ.ـنى ياززييييييين. اااه يا رب.
والحمد لله ليليان خرجت للنور. وريتال بعدها مغمضه عينيها. وحاولت تنظم نفسها.
الدكتوره: مبروك يا مدام ريتال. مبروك يا باشمهندس. ما شاء الله عليهم زي القمر.
زينب: بص ل ريتال حبيبتي انتي كويسه.
ريتال: عيالي فين يا زين. عايزه اشوفهم.
الممرضه: جابت التوام وقربت من زين وريتال.
وزين طبعا كان بيشيل عيال اخواته. وعنده خبره. لكن ما كانش عارف يشيل ولاده. لانهم حته منه. وكان احساس المره دي مختلف. حاول يشيلهم وكان مبتسم ومتـ.ـو.تر. وريتال ابتسمت بدmـ.ـو.ع. لانها شافت سعاده زين.
زين: شالهم وقلبه دق. واريان اتحرك وليليان اتحركت ومسكه ايد بعض. والحركه دي دوبت قلب الزين. وعينيه دmعت. واتمنى ان اريان وليليان يبقو زي مراد ونور. والحمد لله ريتال خرجت الاوضه وكانت تعبانه شويه. والتوام زين أذن ليهم. وطلع بيهم ل آدm ومريم وشالو احفادههم. وكان آدm فرحان جدا. ومريم كانت مبسوطه وبكت من الفرحه. والكل بـ.ـارك وهنا. واشرف وهنا كانوا فرحانين جدا.
مراد: اتصل. وبعدها اتصل فيديو. وشاف اريان وليليان. وبعدها شاف فربحته ومريم قلبه. وبـ.ـارك ليهم. وقفل.
وطارق واقف بره. ورنا دخلت وبـ.ـاركت ليهم. وآدm قال ل ريتال تلبس الحجاب علشان طارق يدخل. وفعلا طارق دخل وبـ.ـارك. وشال التوأم. وفضل يضحك معاهم. وقاعدين كلهم مبسوطين، الباب خبطت. ومحمد دخل وكان شايل تيم. ونور كانت ايديها في دراعه وحامل في الشهر الخامس. ومش قادره تمشي. ومحمد كان رافض انها تروح معاه. وقالها انتي تعبانه انا هاروح واخد تيم معايه وانتى نامي شويه وهي رفضت.
آدm: اول ما شاف نور. قام وساعدها تعالى يا حبيبة ابوكي.
نور: مساء الخير. ازيك يا بابي.
كلهم: مساء النور.
نور: سلمت على مريم والكل. وآدm قعدها ع الكرسى علشان تستريح. ومحمد ربت على ضهرها. انتى كويسه.
نور: اه ياحبيبى انا تمام متقلقش
تيم: شاف مريم، مريم. مريم. وراح على مريم الكبيره.
مريم: حبيب مريم انا يا ناس. واحشني هات بوسه وجه بيبـ.ـو.سها من بقها.
مريم: قالتله لا. ده اسمه ايه.
تيم: قرف ويع. والكل ضحك.
محمد: قرب على ريتال وباس راسها حبيبة عمك حمد لله على سلامتك.
ريتال: الله يسلمك يا عمو. انت جبت نور ليه بس. دي تعبانه.
محمد: والله هي اللي صممت. وانتي عارفه بقى ماقدرش ارفضلها طلب.
آدm: قاعد ومهتم ب نور حبيبتي اجيبلك عصير.
نور: لا يا بابي انا كويسه متقلقش.
تيم: نزل راح عند فريحه اللي شايله مريم. ونايمه على رجليها.
تايم: مريم. نونو. نونو. وعايز يبـ.ـو.سها. كلهم بصو لبعض ويضحكوا.
آدm: قالهم. ااااه لف وارجع تاني. شكلنا هنعيد من الاول. وكلهم ضحكو كتير...
لكن زين. قاعد ساكت جمب ريتال وزعلان.
ريتال: زين حبيبي مالك.
زين: بصلها ومصدق. بقى انتي بتكرهينى يا ريتال. وبتكرهي عيالك.
ريتال: اتصـ.ـد.مت. انا. انا بكرهك يا زين. وكلهم مش فاهمين.
زين: ايوه. انتي قولتي وانتي بتولدي انك بتكرهينى. كلهم ابتسمو علشان عارفين وقت و.جـ.ـع الولاده اي كلام بيتقال.
ريتال: لا والله يا زين. ووطن صوتها علشان الموجودين. وهمست انا بحبك والله.
زين: لا يا ريتال. انا مصدوم فيكي. تقولي انا بكرهك.
ريتال: بدmـ.ـو.ع. قالت، زيني. ومردش عليها
مريم: زين يا حبيبي. الست لما بتولد. ما بتبقاش في وعيها. وبعدين الله يكون في عونها. اسال مجرب. وبصت ل آدm وابتسمت. حبيبي بيحصل اكتر من كده. وبعدين ريتال لو بتكرهك يعني هتجيب عيال شبهك ليه ها.
ريتال: مسكت ايد زين وباستها بحب. حبيبي انا اسفه والله مااقصد. انت عارف انت ايه بالنسبالي.
زين: بصلها. يعني انتى مش بتكرهيني.
ريتال: علت صوتها بعفويه. لا والله ابدا. ده انا بعشقك. وبحبك ده انت حبيبي وروحي. وزيني. وقلبي وو، واتكسفت ووشها بقى احمر. وضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها. لان الكل كان منسجم ومبتسم على تلقائيتها. وغمضت عينيها وسكتت والكل ضحك
وزين. قدامهم كلهم. مسك ايدها وباسها.
وانتي قلب الزين. وحبيبتي وروحي وام عيالي. ربنا ما يحرمني منك يا قلبي.
ريتال: بصوت مبحوح. و مكسوفه يعني انت مش زعلان مني.
زين: وانا اقدر...
والكل. مبتسم. وطارق. هيييح بقى
نور: انا عايزه اشوف اريان وليليان يا زين.
زين: عيونى. بس كدا. وقام وشال. ليليان. ومحمد. شال اريان.
نور: شالت ليليان. بسم الله ماشاء الله. جميله. اوى وصغيره. وباستها من خدها الناعم. يلا اكبرى بقى وهجبلك تمارا وتبقو اخوات على طول.
وبعدها. محمد قرب منها وشالت اريان. بسم الله الله اكبر. تبـ.ـارك الخلاق. شبهك اوى يازين.
زين: ايوه ما هو ابنى. هههههه. والكل ضحك
الباب خبط وكانت سعاد. جايبه غدا للكل. واكل ل ريتال. وشكروها. وبـ.ـاركت ل ريتال. ومريم خلت سعاد تشيل اريان وليليان. وسعاد شالتهم بحب. وقالت أنا بقى هبقى داده سعاد الل هتهتم بيكو ياحبايبى. وعقبال مـ.ـا.تفرحو بالدكتوره رينو يااارب.
آدm: سأل على رينو. وقالت جت من الجامعه ونامت ولسه مصحيتش. ومتعرفش. ان ست ريتال ولدت بالسلامه.
آدm. ومريم. ربنا يستر. ومتقلبش علينا.
وبعدها. الكل اتغدى. وادm كان شايل مريم على رجله، ومريم شايله تيم وبتاكله. ومحمد بياكل نور في طبق واحد وبيمسحلها بقها. ويشربها الميا.
وفريحه كانت بتتمنى ان مراد يبقى موجود.
وآدm حس بيها وقالها مرات ابني تيجي اكلك بايدي.
فريحه: ضحكت لا يا بابا ميرسي. حبيبي ربنا يخليك. وطارق. قال اقسم بالله محد يااكلك غيرى وضحكو عليه وطارق ااكل فريحه. وكانت مبسوطه
وزين: كان بياكل ريتال. والكل بـ.ـارك وهنا.
والكل روح بتصميم من زين. لان الوقت اتاخر ورينو كانت نايمه في اوضتها بعد الجامعه. وماحستش بحاجه خالص. وزعلت من آدm ومريم. وزعقت وكانت عايزه تروح بالليل. لكن زين قالها ان هما الصبح هيكونو عندها.
في مكان ما قدام (night club ). (نادي ليلي)
ايمن وصافي خارجين ومعاهم ماليكه واقفه قدام عربيتها. وبتسلم على صافي. وايمن واقف بعيد
صافي: يا بت يا ماكي. ايمن هيمـ.ـو.ت عليكي وبقالك اكثر من سنه بتحرجيه. يا بت وافقي الواد هيتجنن عليكي.
مليكه: اوف يا صافي. انتي بتتكلمي كتير ليه. انا فيا اللي مكفيني. انا بخرج معاكم بس علشان اتسلى. مش اتخطب واتجوز. وبعدها مسكت راسها وعينيها زغللت. ااه
صافي: مالك ياماكي.
ماليكه: مش عارفه. حاسه ان عنيا مزغلله. وو. و، ودايخه. ومليكه بدات تدوخ. وحسيت انها متخدره. بس يا. اا، صافي اا. اانتي العصير ههههه باي اا. انا مر. و. حه.
صافي: شاورت ل ايمن.
ايمن: ها تمام ياصافى
صافي: تمام قوي. اهي ماليكه زي ما وعدتك فين بقى حقي.
ايمن: حطيتلها كام حبايه.
صافي: هي حبايه واحده. انت عارف هي مابتشربش حتى السيجاره عاملالى فيها بـ.ـنت ناس قوي، هو في واحده في تخرج وتسهر من غير شرب ولا سجاير، يلا. يلا هات حقي.
ايمن: بس حبايه واحده. كدا هتبقى فايقه شويه
صافى: ههههههه وده المطلوب علشان تعيش وغمزتله. هات بقى
ايمن. صح. انا عايزها كدا. وطلع ظرف وعينه على مليكه اللي بتحاول تفتح باب العربيه ومبتسمه ومبسوطه، ومش عارفه تفتح الباب.
ايمن: قرب منها واخدها من ايديها وهي بتضحك.
وركبها عربيته وساق. وصل تحت العماره. وقال للبواب خد المفاتيح اقفل العربيه. واخد ماليكه وطلع بيها على شقته. ودخلها اوضه النوم
وشربها كاس. وهي بتضحك وشربت.
انت مين هههههههه
ايمن: بخبث. انا الل هتثبت ملكيتي ليكي الليله يا ماليكه. وهعرفك مش ايمن اللي يترفض. وقــلـــع التيشيرت. وقرب من ماليكه علشان يثبت ملكيته.
ماليكه: هههههههههه.
↚
جاسر: اتصل على هنا. وكان زعلان منها جدا. علشان ما حدش اتصل عليه. ولا عرف ان ريتال ولدت. غير من آدm. بعد ما روح، وآدm اعتذر منه وقاله انه مـ.ـا.تصلش على حد. لانها جت فاجأه وانهم كانو لسه راجعين من الشركه. وصالح جاسر.
وجاسر عتب على هنا. لانها اخته لكن هنا. اعتذرت كتير. واشرف كلم جاسر واعتذر منه. وجاسر خلاص ما بقاش زعلان. وجاسر وملك هيروحوا بكره. وملك قالتله ما يزعلش لان وقت الولاده ده ما حدش بيفكر الكل بيبقى متلخبط. وقفل معاهم. وقاعدين يتكلموا مع بعض. وقام اتعشوا. وجاسر طلع ينام هو وملك. وقال ل ملك هاشوف ماليكه واحصلك. وراح على اوضه ماليكه. كانت مقفوله وفتح ودخل لكن مليكه مش موجوده. والساعه دلوقت 11 بالليل. وكان قلقان. وخبط على مالك. وقاله. ومالك اتخض هتكون راحت فين. وقام. جاسر اتصل على مليكه. وردت عليه. وقالت انها في عيد ميلاد صاحبتها. وكانت ناسيه وصاحبتها زعلت منها. وخرجت. وجاسر زعقلها. ومليكه مثلت بزعل واتاسفت كتير لابوها. وقالها انتي فين وانا هاجي اجيبك. ماليكه قالتله انا هركب العربيه اهو جايه حالا. وقفله وجاسر نزل قعد في الليفنج منتظر بـ.ـنته. واتصل عليها بعد 12 فونها مغلق. وجاسر قلق اكتر. ومش عارف يعمل ايه. في بـ.ـنته اللي مطلعه عينه. وملك خافت من شكل جاسر. وملك تعبت و حست بدوخه بسيطه. لكن حاولت تكون كويسه. وكانوا قاعدين قلقانين. وجاسر طلع يدور في اوضه مليكه. يمكن يلاقي رقم اي حد لكن ما فيش. ومالك خرج وركب العربيه علشان يدور عليها...
ايمن: قــلـــع التيشرت. وقرب من مليكه.
ومليكه متخدره. لكن لما ايمن قرب منها...
ماليكه: بتشويش ف الرؤيه. اا. انت مين. لا لا. ابعد ومليكه بتزقه بايديها لكن ما فيش اي قوه. اعصابها كلها سايبه. وبتحاول تفوق.
ايمن: قرب جمبها على السرير. وبعدها افتكر انه قافل الكاميرا. وقام وشغل الكاميرا. ورجع تاني ل ماليكه. وقــلـــعها الجزمه ورماها. وهي في عالم تاني. وراح جمبها وبيشم في شعرها. والبرفان.
ايمن: انتي حلوه قوي يا مليكه. انا بحبك وطلبتك للجواز. بس انت رفضتيني. اه مكانش هيبقى جواز رسمي. بس رفضتيني. وايمن مـ.ـيـ.ـترفضش يا مليكه. انا البنات بتترمي تحت رجلي. بس انتي مغــــروره. وانا هكـ.ـسر غــــرورك ده. وبعد اللي هاعمله فيكي. هتجيلي هنا وغـ.ـصـ.ـب عنك. وهتيجيلي تبوسي على رجلي علشان ارحمك. وهذلك. هههههه وهافرجك على الفيديوهات اللي زعقتي ل صافي. علشان مابتتفرجيش على الحاجات دي. ههههههه في حد ما بيتفرجش على الحاجات دي. كان نفسي تبقي فايقه. ونتفرج انا وانتي. وبعدها اخد منك كل حاجه برضاكى، بس مش مهم الل هاخدو منك النهارده غـ.ـصـ.ـب عنك. بكره هاخده. وبرده برضاكى يا ماليكه. وقرب منها وشم شعرها تاني. وماليكه بتغمض وتفتح وبتحاول تفوق.
ايمن اتعدل وقرب منها. ومسك شعرها ولسه هيبـ.ـو.سها.
مليكه: ههههه. لاا. ا. انت ايمن. الا ابعد عني.
ايمن: قرب عليها و هيلمس شـ ـــفــايـــ ـفها. وجه حد من وراه. وشاله. ورفعو بايديه الاتنين. ورماه في ركن الاوضه.
مليكه: بتحاول تركز مين وبصت. وقالت با، بابي. وراح يضـ.ـر.ب في ايمن
ايمن: وقع ع الارض. اااااه. انت مين ودخلت هنا ازاي. وقرب من ايمن بيضـ.ـر.ب فيه، وايمن يصـ.ـر.خ.
ماليكا: حاولت تقوم وتشوف مين اللي بيضـ.ـر.ب. وكانت بتتخبط يمين وشمال. ودعكت عينيها وفتحتها وقالت. مالك...
وكان: بيضـ.ـر.ب بغل السنين. وايمن خلاص مبقاش نافع نفسه. وكـ.ـسرله ضلوعه. ومسك دراعه واخد كام روسيه في راسه. لحد ما ايمن اغمى عليه.
ولف ل ماليكه. اللي كانت هتقع وجري عليها ومسكها من دراعها. وهي مش قادره تتوازن وتتحرك. وكانت هتقع تاني وراسها خبطت في صدره، وهو مبيتكلمش...
مليكه: بتفوق وفتحت عينيها. ورفعت راسها تشوف مالك. وبصت وفتحت عينيها وحاول تركز. و اتصـ.ـد.مت صدmه عمرها. ززز. زياد.
زياد: كاره ماليكا. وبصلها بقرف. وضـ.ـر.بها بالقلم وهو ماسكها...
ومليكه مستحملتش القلم. واغمى عليها وهي واقفه قدامه وراسها مالت على صدره.
زياد: شالها بين ايديه. ونزل بيها وفتح باب العربيه. ونيمها على الكنبه الخلفيه. وساق بمهاره عاليه ووصل. فيلا الصاوي.
والكل كان قلقان. ومالك لما خرج يدور عليها ساب باب الفيلا مفتوح. وزياد وصل وفتح الباب وشال مليكه بين ايديه. ودخل بيها الفيلا.
وجاسر لمح واحد داخل. جاسر قام وقف واتصـ.ـد.م مين ده. وشاف بـ.ـنته وقال. مليكه! جري عليها. مليكه. مليكه بـ.ـنتي مالها. وبص ل زياد و بيشبه عليه جاسر وملك مش فاهمين...
ملك: اتصـ.ـد.مت. وشهقت. زياد...
جاسر: بصدmه. زياد...
زياد: مردش على حد. ودخل ونيم مليكه على الكنبه. وجاي يتعدل. كانت ايد مليكه ماسكه في الجاكيت، زياد بعصبيه شال ايد مليكه واتعدل. ومشي من غير ولا كلمه، وركب عربيته وطار بيها يلف بيها من خـ.ـنـ.ـقته...
تاني يوم الصبح. ماليكه فاقت. وحاسه ان راسها تقيله. ومش فاكره حاجه. وبصت حواليها. اااه راسى. انا جيت هنا ازاي. وحاولت تقوم لكن مكنتش قادره. وحاولت تفتكر ايه اللي حصل. وافتكرت اخر حاجه انها كانت في (النادى الليلي). و شربت عصير بعد ما كلمت ابوها. وقالت لصافي انها هتمشي. اااه راسي اااه. وبتدور ع مسكن في درج الكومود.
الباب اتفتح عليها بقوه. وكانت ملك. اللي منمتش من امبـ.ـارح من الو.جـ.ـع والصداع. وقلبها اللي واجعها من تصرفات بـ.ـنتها.
مليكه: مامي خير.
ملك: اول مره تزعق. وصوتها كان عالى. انتي كنتي فين امبـ.ـارح يا مليكه.
مليكه: ايه يا مامي وطي صوتك. راسي مش مستحمله.
ملك: اوطى صوتي. وقربت منها ومسكتها من دراعها. انتي ما حدش بقى مالي عينك. انتي خلاص حابلك ساب يا مليكه، يا ريتني ما خلفتك. يا ريتني ما شوفتك. وزقت ماليكه من دراعها. انتي ايه! مش حاسه بحاجه خالص. مش صعبان عليكي ابوكي الل الهم بان على وشه بسببك. مش زعلانه عليا اني على طول مهمومه بسببك. مش صعبان عليكي اخوكي اللي اتدmر. انتي ايييه. اييييه عايشه لنفسك وبس. عايشه ل مزاجك وبس، انتي عايشه ازاي كده! طايقه نفسك ازاي كده!
مليكه: مش فاهمه حاجه. ولا فاكره حاجه. وبتحاول تفتكر. هي روحت ازاي. وامها بتزعقلها. حست انها كانت بتحلم ب زياد.
وفاقت على دخول جاسر ومالك اللي صحيو على صوت ملك العالي.
جاسر: دخل بسرعه على ملك اللي وشها احمر ودmـ.ـو.عها نازله.
ملك: انتي ايه يا شيخه! انتي ما بتحسيش! ناقصك ايه! قولي ناقصك ايه!
ملك. مسكت ايد جاسر. عندك عيله بتحبك وبتخاف عليكي. ابوكي روحه فيكى ومابيحرمكيش من حاجه. عندك اخ محترم وبيخاف عليكي. وبرده مش حارمك من حاجه. عندك أم. نعم وحاضر ويا حبيبتي ويا روحي و بتحترمك وبتخاف عليكي ودلعتك، وبصت ل جاسر بدmـ.ـو.ع. هو العيب في مين يا جاسر؟ العيب في مين! فيا! ولا فيها! العيب منك! ولا مننا كلنا!
جاسر: اهدى يا ملك اهدي بس. انتي وشك احمر و تعبانه من امبـ.ـارح.
ملك: بغـ.ـيظ قربت من مليكه. انطقي يا بت انتي كنتي فين امبـ.ـارح انطقي.
جاسر شاف ملك جديده قدامه. ومالك كمان شاف ملك اللي جابت اخرها.
ملك: مسكت مليكه من شعرها وشـ.ـدته.
جاسر: بس يا ملك ما ينفعش كده.
مليكه: صرخت اااه. مامى بتعملى ايه. ابعدي عني انا مش فاهمه حاجه. اه شعري سيبيني يا مامي.
جاسر: ملك اهدي وسيبى شعرها.
ملك: بصت ل جاسر اهدا. وشـ.ـدت شعرها اكتر. بـ.ـنتي فجرت يا جاسر. بـ.ـنتي راجعالي نص بالليل و شاربه خمره وسـ.ـكـ.ـر.انه يا جاسر، هنستنى ايه تانى.
مليكه: بدهشه. وعلت صوتها. انتي بتقولي ايه. ايه اللي انتي بتقوليه ده...
مالك: اتكلمي كويس مع ماما يا مليكه.
ماليكه: شـ.ـدت ايد امها. وقامت وقفت. انتو عايزين مني ايه. عاوزين مني ايه. ابعدو عني بقى. يا اما والله العظيم. اسيبلكو البيت وامشي. هنا. ملك مستحملتش واغمى عليها. ووقعت على الارض.
جاسر: اترعـ.ـب. ملك وجرى عليها، ومالك. خاف وجري على امه...
اما. مليكه وقفت مكانها وشهقت وحطت ايدها على بقها مامي.
يوسف راح الصبح المستشفى ل زين. علشان يساعد اخته معاه ويشيل التوأم. وآدm كان رايح ل زين. لكن زين قاله ان يوسف موجود وكمان محمد ف المستشفى.
ريتال: شايله اريان وزين محاوطها وساندها. ويوسف: شايل ليليان ووصلهم لحد باب البيت، و يوسف دخل وسلم على آدm ومريم واستاذن لانه عنده شغل.
وآدm طبعا كان عامل حسابه. وفتح ل مراد اوضتين كبـ.ـار على بعض. وكمان زين، واوضه نور زي ما هي علشان لو هتبات هي ومحمد. ورينو اوضيتها زي ما هي. وكمان لما تيم يكون موجود بتاخده يبات معاها. ولو مش موجود بتاخد مريم الصغيره...
زين ساعد ريتال وطلعها اوضتهم، ورينو نزلت وجريت عليهم تحت.
رينو: عيال اخويا. عيال اخويا. عاوزه اشوفهم
آدm: ابتسم لبـ.ـنته. لسه صغيره زي ما انتي.
رينو: بصت. ل آدm وهي بتشيل ليليان. خلي بالك مهما البيت ده يتملي عيال. ومهما اخواتي يخلفو. انا برده هافضل اخر العنقود و نوتيلت البيت اوكي.
آدm: لسه هيقولها اوكي. سمع رينو. يا خلاثي انا يا ناث. كميله انا يا لوحي. يانا ع الكمال يا ناث بس بس نو نو قلبي نونو انا.
آدm: بص ل مريم. هي ملبوسه!
مريم: هههههه. لا يا حبيبي ده دلع
آدm: ده دلع. يا خلاثي في كمال نونو ايه. ايه التلوث اللي انا بسمعه ده.
رينو: بتقول حاجه يا آدm باشا
آدm: لا يا حبيبتي دلعي. دلعي وقولى تعاويذ براحتك.
مريم: ههههههههه.
رينو: الله يا مامي ليليان جميله قوي.
مريم: كلها انتي يا رينو قمر زيك.
رينو: هاتي اريان. امسك يا بابي ليليان. كده
آدm: هاتي يا ستي حبيبة جدها. ليليان هانم، وسمع صوت مريم نونو. بتصرخ جمبه لما شافت ادm شايل ليليان. كلهم ضحكوا.
مريم: مرزق انت يا آدm.
رينو: يا خلاثي انا يا ناث. كميله انا. لا لا يالوحي انا على الكمال يا ناث. بس بس نو نو قلبي نونو انا. يا خلاثتينو.
آدm: بص ل مريم وهمس. انا اعرف شيخ حلو قوي بيقولوا سره باتع.
مريم: ههههههههه والله ماقادره يا آدm
رينو: بتقول حاجه يا آدm باشا.
آدm: ها. لا ابدا يا روحي. بس كان عندي تعقيب صغير. يا دكتوره، يعني ايه يا خلاثتينو. دي حاجه جايه من الكابتشينو او الفينو مثلا.
مريم: ههههههههه. ومش قادره. هههههه.
رينو: بابي. انا كده بدلع اريان.
آدm: بتدلعيه. وحاول يقلد رينو. ويدلع ليليان. يا خلاثتينو. انا يا ناث يا خلاث ونسي الباقي، وقال مش مهم. البت دى بتقول تعويذه. انا هادلعك بقلبي اوكي يا لي لي.
رينو: نعم لي لي.
آدm: ده بعد اذنك يعني.
رينو: اوكي ما عنديش مانع.
مريم: عينيها لمعت بسعاده. عقبال لما اشوف عيالك يا رينو قلبى.
رينو: بتـ.ـو.تر. احم ان شاء الله. وحبت تخرج من الموضوع. مامي هوا ريان شبه مين.
مريم: اريان واخد من زين وريتال. ولي لي واخده منك ومن زين وريتال. انتي بقى لما تتجوزي وتخلفي هاتي لي آدm صغير ويكون نسخه منه.
آدm: ماسك ايديها وباسها حبيبتى ربنا ما يحرمني منك. وبص ل رينو. بس اوعى تسميه آدm فاهمه. كفايه ابن الكـ.ـلـ.ـب الجبله.
رينو: ، سرحانه
مريم: ههههه الله يا آدm بقى متشتمش مراد تانى بجد هزعل منك.
مريم: رينو رحتي فين.
رينو: ها، ابدا يا مامى. كنت بفكر احم. ريتال فين عايزه ابـ.ـاركلها.
مريم: روتي فوق بس ما تطلعيش دلوقتى. لانها بتغير هدومها.
آدm: حاسس ب رينو انها سرحت في الحاضر الغائب. اللي سافر هو مراد في مهمه كبيره وعارف انها مشغوله عليه. وحب يطمنها، ت عـ.ـر.في يا مريم الواد فهد كلمني النهارده.
رينو: قلبها دق وانتبهت لكلام آدm اللي شاف. ان بـ.ـنته نفسها تسمع. وبتسال ابوها بعيونها فهد كويس.
مريم: وعامل ايه فهد. يا قلبي...
آدm: كلمني. وصحته تمام. وقالي انه هيكون موجود في العقيقه ان شاء الله.
رينو: قلبها دق اكتر. وابتسمت غـ.ـصـ.ـب عنها. لانها كانت قلقانه عليه. وقلبها مقبوض عليه. ولان حبها هو وفهد بقى بالنظره وبس وما فيش اي كلام ما بينهم. قليل جدا.
مريم: بفرحه. كويس اننا. هانشوفه. اصل واحشنا والله يا قلبي. هو ومراد اكتر من 3 شهور. وعنينها دmعت ع مراد ابنها الل واحشها. بيتعبو قوي يا آدm.
آدm: طبعا وربنا معاهم. إن شاء الله.
رينو: احم. بابي هو فعلا. ابيه مراد قبض على المجرمين...
آدm: ايوه يا حبيبتي مراد وفهد. وضغط ع اسم فهد، قبضو عليهم. وكل حاجه تمام. هيسلمو كل الادله. و لسه اجرأت السفر. وهيرجعو خلال الاسبوع ده ان شاء الله.
رينو: بصت في الساعه. الساعه 2. وقامت انا هطلع اجيب الشنطه واسلم على ريتال. واطلع على الكليه بعد اذنكو. ولفت وشها وقلبها ابتسم انها اخيرا هتشوف فهد الاسبوع ده.
آدm: اتنهد. وشاف مريم نونو زعلانه منه. لااا كلو
يزعل إلا انتى. امسكى ياست مريم ياكبيره خدى.
لي لي. ومريم شالت ليليان. ومبتسمه ع مريم نونو الل حاطه ايديها ع عينيها وزعلانه من آدm.
آدm: تعالى ياقلب آدm تعالى. بس اضحكى. ياخلاثتينو.
مريم نونو: ضحكت.
آدm: مشاء الله. بتفهمى ف التعاويذ. انتى. هبله زى عمتك.
مريم: هههههههه اه لو سمعتك.
ملك: جاسر خلاص انا كويسه. قوم انت روح بـ.ـارك ل آدm وابنه. وروح لاختك.
جاسر: واسيبك يعني ازاي يا ملك. الدكتوره قالت ضغطك عالي جدا. كده يا ملك توقعي قلبي عليكي.
ملك: بدmـ.ـو.ع غـ.ـصـ.ـب عني، بـ.ـنتي ضاعت مني يا جاسر.
مليكه: راحت علشان تطمن على امها وتعتذرلها. وماسكه راسها من الصداع. لان المسكن ماعملش حاجه. وبتفكر في كلام ملك. سـ.ـكـ.ـر.انه ونص الليل. هي كانت مروحه 12. ومين جابني. انا مش فاكره ولا قادره افكر، ولكن وقفت مصدومه من اللي سمعته من اوضه ملك قبل ما تدخل...
جاسر: حبيبتي اهدي. الحمد لله انها جات على قد كده. وانا ليا كلام مع مليكه.
ملك: عيطت انا نفسي اعرف كانت فين. وزياد جه امتى من السفر. وشايلها وهي مغمي عليها. وجابها وسابها ومشي من غير ولا كلمه.
جاسر: ضمها حبيبتي علشان خاطري اهدى. بما ان زياد رجع انا هبدا اطمن على مليكه من تاني. قومي يلا علشان نروح انا وانتي عند آدm.
ملك: لا يا جاسر. مش قادره.
جاسر: قومي بس تعالى. انا هاحميكى وهتفوقي. وصدقيني لما تخرجي وتغيري جو كده وتشوفي الاطفال الصغيره نفسيتك هتستريح. ومـ.ـا.تقلقيش على بـ.ـنتك. مالك هنا موجود وهقوله يخلي عينه عليها. ولو حصلت يقفل عليها كمان. علشان ما تخرجش. وبعدين انا عايز اسال آدm زياد رجع امتى وليه ما قالش لينا. انه رجع.
مليكه: سمعت كل الكلام ده. ومشيت ونسيت كل حاجه وافتكرت بس زياد. زياد. زياد رجع. وحبست نفسها في الاوضه وافكار كتيره ف راسها.
جاسر اتحايل كتير على ملك. وخلاها تاخد شاور بمساعدته ليها. وحاول يفوقها. ولبسو وخرجو. لكن قبل مايخرجو جاسر نبه على مالك أنه يخلى عينه على ماليكه، ورحو يبـ.ـاركو ل مريم وآدm. على ولادة مراة ابنهم. ولكن قبل مايمشو. جاسر سأل آدm. زياد رجع امتى. وآدm استغرب. وقال معرفش. انت شوفته فين؟
جاسر. مردش. واتحرج يحكى ل آدm. هيقوله ايه. زياد كان شايل بـ.ـنتى وجيبهالى في نص الليل سـ.ـكـ.ـر.انه ومغمى عليها. وقاله ممكن يكون شوفت حد يشبه زياد. وبعدها استأذنو علشان يروحو على هنا وأشرف ويبـ.ـاركو لبـ.ـنت اخته.
آدm. قام ووقف. واستغرب من زياد. وفكر. وبعدها اتنهد. اكيد زياد راح علشان يشوف ماليكه...
محمد روح البيت. وجايب اكل ل نور. من غير مـ.ـا.تعرف. وبيدور على نورو.
نور: مخـ.ـنـ.ـوقه ومش عارفه تنام من تيم. ودخل عليها اوضت تيم. وشاف نور مدmعه وكل لعب تيم على الارض. وتيم مش ساكت. اشرب. اكل. عايز مريم. وطلبات كتير. ومش عايز ينام...
محمد: شاف نور مدmعه. وراح قعد جمبها بلهفه. حبيبتي مالك.
نور: عيطت مش عارفه انام. يا محمد. ابنك تعبني قوي نفسي انام...
محمد: بس. بس يا نور. انتي بتعيطي. انا قولتلك دmـ.ـو.عك دي ارجوكي ما تنزلش. علشان خاطري. انا مابستحملهاش. قوليلي بس. عايزه انام يا محمد.
نور: مسحت دmـ.ـو.عها. عايزه انام يا محمد.
محمد: عيون محمد انتي. انتي تؤمري.
تيم: جه. محمد مريم.
محمد: شال تيم. تعالى هنا. انت مزعل بـ.ـنتي الكبيره ليه ها...
تيم: عايز مريم.
محمد: يا ترى مريم الكبيره ولا الصغيره
تيم: مريم نونو وضحكه.
محمد: ضحك وباسو. تيم حبيبي العب باللعب دي وانا هاجيبلك شوكليت كتير
تيم: لا وحشه. وبص ع نور الل بتنام نور اصحى.
محمد: اممم طيب هوديك عند مريم.
تيم ؛ فرح وراح يلعب.
نور: حطه راسها على كتف محمد وبتنام.
محمد: اتعدل. تعالى ياروحي. وشالها. ودخلها الاوضه. ونيمها على السرير. وباسها من بوقها برقه. وقعد جمبها. وبيمسد على شعرها.
نور: بحب. اقوم اجهزلك الغدا.
محمد: انتي اكلتي.
نور: لا مستنياك...
محمد: ثواني يا روحي وجاي. وقام وراح على المطبخ وجاب اكل في طبق وحطه في صينيه. ودخل عليها وشافها بتنام.
محمد: نور. نوور
نور: اممم
محمد: حط الصينيه على الكومود ورفع نور. من على السرير وقعد ورا ضهرها. ورجع راسها على صدره. وبدا ياأكلها يلا افتحي بقك.
نور: بتفتح عينيها بالعافيه. امم لأ عايزه انام.
محمد: كلي ونامي. وبعدين انا جبتلك الشاورما اللي انتي بتحبيها. يلا بقى.
نور: فتحت بقها بالعافيه. وحاولت تاكل وكانت بتنام.
محمد: نوورى. فوقي. يلا كلي. وكان محمد بيضحك على شكلها.
نور: حبيبي. كفايه بجد عايزه انام. انت عارف. انا عايزه. انام ان شاله ساعه بس.
محمد: صعبت عليه نور. حاضر يا حبيبتي. وجاب منديل ومسح بقها. وشربها ميا. ونيمها على صدره وحـ.ـضـ.ـنها ومسد على شعرها. وبعد ما نامت.
محمد: عدلها ونيمها. على المخده. وغطاها وباسها. واخد الطبق. وطفي النور وخرج وقفل عليها الباب. ورجع فتحه ودخل اخد الفون بتاعها علشان لو حد اتصل متصحاش...
محمد: راح ل تيم. ايه يا استاذ تيم. يعني مش هتعرف تريح نوري.
تيم: نوري انا.
محمد: لا يا روح امك حوار مراد وآدm ده. مش هياكل معايا.
تيم: حوار وضحك
محمد: ايوه حوار. وتعال بقى لما احميك كده واظبطك.
تيم: اظبطك.
محمد: هههههه. انت ياض بتكرر الكلام الغلط ليه ها.
تيم: ها.
محمد: باسه حبيب ابوك انت. تعال يلا وبعدها نرجع نروق الاوضه اللي انت مبهدلها دي. وبعدين اخدك عند مريم الكبيره. تقعد عندها يومين ايه رايك.
تيم: سقف بايديه مريم بيره. مريم. نونو
محمد: بيره. استغفر الله. واه يا خــــوفي تعالى. تعالى، واخد تيم وقعدو في بانيو صغير. وكان محمد لسه ما غيرش هدومه. ومارضيش يدخل الاوضه علشان نور ما تقلقش. وحمى تيم وخرجو.
ولبسه. وسرحله شعره. وظبط الاوضه، وكان تيم بيعمل صوت، محمد قاله لو مسكتش مش هخليك تروح ل مريم
تيم: سكت وحاطط ايده على بقه.
محمد ابتسم. وخلص كل حاجه. وكتب ورقه ل نور. فيها. انه اخد تيمو. هوديه. عند مريم مـ.ـا.تقلقيش
ونزل وراح الاول عند مصطفى وشيرين سلم عليهم وقعدت شويه. وبعد كده راح عند مريم اللي فرحو جدا.
محمد حكالهم كل حاجه تيم عملها في نور.
آدm: سيبه هنا يومين. يا اما تجيب نور تقعد يومين. وانت اقعد معانا واهي اوضتكو موجوده.
محمد: لا يا آدm علشان فريحه وريتال ياخدو راحتهم.
آدm: ياخدو راحتهم في ايه. بيلعبو كوره يعني. كل واحده في اوضتها، زين قاعد مع ريتال 24 ساعه.
وفريحه معانا هنا علشان. مراد مش موجود.
وبعدين. تيم هنا هيقعد مع مريم. وانت عارف تيم بينام مع رينو. نور هتقعد هنا وتنام براحتها وتستريح. انت متعب ليه ياض.
مريم: محمد حبيبي. اقعد مع نور يومين اجازتك اللي هي بكره وبعده. وتيم معانا. وبعدها جبها هنا تقعد لحد الحفله والعقيقه. وتيم عندنا هنا لبس ليه وكل حاجه. وانت كمان تكون معاها صدقني نور محتاجه للرعايه. دي في شهرها الخامس. وتيم ما بيسكتش.
تيم: لا وضحكه
محمد ابتسم. هشوف ان شاء الله. طيب وقام استاذن انا.
آدm: لسه بدري.
محمد: لا يا دوب. انا سلمت على شيرين ومصطفى وخلعت منهم بالعافيه. وكانوا عايزيني اسيب عندهم تيم. بس انت عارف بقى بابا كبر ومش مستحمل دوشه. مع انه تحايل عليا والله.
مريم: معلش احنا نستحمل. وبعدين ابوك تعبان ولازم ابله شيرين تخلي بالها منه.
محمد: ان شاء الله انا هاطلع اسلم على ريتال واتكل على الله. زمان نور صحيت.
ومحمد: طلع سلم على ريتال وسلم على تيم وخرج.
زين: يلا بقى يا ريتال ما تتعبنيش.
ريتال: مش قادره اتعشا يا زين شبعانه.
زين: حبيبتي علشان خاطر زينو حبيبك.
ريتال: طيب معلقه كمان وبس ماشي.
زين: 3.
ريتال: واحده يا زين.
زين: وحياه زينو 3.
ريتال: اتنهدت وحياه زيني 3
واكلها فعلا وسمعو صوت ليليان بتعيط. وريتال قامت جابتها، بس. بس يا قلب الماما. بس يا روحي. ومش راضيه تسكت.
زين: هاتي كده اشيلها.
ريتال: ابتسمت اتفضل يا حبيبي، واول ما زين شالها سكتت.
زين: عليا النعمه انتي بـ.ـنت ابوكي بصحيح. وحبيبة قلبي.
ريتال: بغيره وتحذير. علشان بيغازل لي لي، ززين
زين: وحبيبة امك.
ريتال: زين
زين: انت روحي يالى لى
ريتال: ززززين
زين: نفخ. الله يا ريتال. اقولها ايه انا معجب بيكى، دي بـ.ـنتي ولازم احبها...
ريتال: بتمثل الزعل. حبيبي انا بغير عليك.
زين: حبيبتي. انت غيري عليا برحتك. بس بره البيت. مش تغيري من بـ.ـنتي. في فرق بين الغيره والهطل. اللي انتي بتعمليه دلوقتي اسمه هطل. وعـ.ـبـ.ـط.
ريتال: بدلع اخص عليك يا زينو. بتشتمني.
زين: بلع ريقه. بقولك ايه ما تلعبيش في النقطه دي. انا شايفك من امبـ.ـارح عماله تتدلعي عليا. وانتي مش حاسه بيا.
ريتال: قربت منه انا ولا لي لى يازينى.
زين: يوووه. اللهم اخزيك ياشطان. ريتال ابعدي.
ريتال: شالت منه ليليان. ونيمتها. وقربت اكتر من زين. انا ولا لي. لي يا زين.
زين: بلع ريقه. انتي مش ناويه تجيبيها لبر صح.
ريتال: مسكت يا قة قميصه. انا ولا لي لي يا زين.
زين: خلاص انهار من دلع ريتال عليه ومردش...
ريتال: قربت من وشه. انا ولا، وما كملتش الكلمه لان زين. باسها بسرعه. وباسها كتير وبعدها حط جابهته على جابتها. حـ.ـر.ام على امك بقى ارحميني. احنا لسه في الاول.
ريتال: بس انت وحـ.ـشـ.ـتني يا زين.
زين: مش اكتر من زين والله. واتنهد وبعد عنها. باقولك ايه.
ريتال: اممم قول.
زين: حاولي تخشني صوتك الفتره دي. اتعاملي معايا على اساس انك معلمه في السلخانه.
ريتال: ضحكت بصوتها كله وكانت رقيقه في نفس الوقت.
زين. لا بقى انت مستقصدانى طب والله لا هريكى بوس تعالى بقى. وشالها وراح بيها على السرير.
محمد: وصل عند نور. وفتح الباب وشاف الشقه هاديه دخل وقفل الباب. وحط مفاتيحه وفونه على الترابيزه. وشاف الورقه زي ما هي. ودخل عليها الاوضه وشافها لسه نايمه زي ما هي. وابتسم. وقرب باس طرف شعرها المفرود جمبها واتحرك بشويش خالص. واخد هدومه وراح اخد دش في الحمام الخارجي.
وكان جعان. وجاب ساندوتش شاورما. وآكل. وقعد يفكر. يعمل اي حاجه حلوه ل نور. وعارف ان نور في الحمل ده بتحب كيكه الشوكولا، وقرر انه يعملها مفاجآه.
اتصل على مريم. الل كانت في حـ.ـضـ.ـن آدm. بعد ما تيم سابها بصعوبه. ورينو اخدته ينام معاها في الاوضه. وآدm في السرير ولسه بيقرب من مريم. وفون مريم رن
آدm: نفخ بديق...
مريم: باسته من خده ثواني يا حبيبي.
آدm: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه اتكلمي هنا.
مريم: ايه ده. ده محمد يا ترى عايز ايه. تلاقيه عايز يطمن على تيم.
آدm: ردي وانجزي. وخلصي بدل ما اكـ.ـسر ام الفون ده
مريم: حاضر. وفتحت الاسبيكر الو. محمد
محمد: مريومه عامله ايه.
مريم: بخير يا حبيبي.
محمد: وتيم
مريم: تيم كويس. مع رينو في اوضتها بتنيمه.
محمد: امال انتي بتعملي ايه دلوقتي
مريم: بصت ل آدm واتكسفت. انا. انا احم انا ولا حاجه. ولا حاجه.
محمد: طيب بصي. انا كنت عايز منك خدmه.
مريم: قول يامحمد خدmة ايه. خير.
محمد: نور بتحب كيك الشوكولاته. وهي لسه نايمه لحد دلوقتى. وكنت عايز يعني اعملها. الكيك وانتي تساعديني فيها.
مريم: بحب من عيني يا حبيبي. هات ورقه وقلم واكتب الطريقه.
آدm: بيشاورلها تنجز. مريم هزت راسها ل آدm حاضر.
محمد: لاء. ورقه وقلم ايه. انتي هتفضلي معايا على الفون. وانا بعملها. انا ماليش في حوارات خطوات عل الورق دي. هااا. بقى قوليلي المقادير. واعمل ايه بالظبط. ثواني البس السماعه.
آدm: سمع كده. مسح وشه وشعره بايديه. ومريم خافت ل آدm يتنرفز. مريم مش عارفه تعمل ايه. مسكت ايد آدm وباستها بترجي ابوس ايدك مـ.ـا.تتعصبش. ومتزعلش.
محمد: بتقولي حاجه يا مريم.
مريم: لا يا محمد ولا حاجه. وبتبص ل آدm بخــــوف. احم عندك دقيق.
آدm: كشر عينيه. ومريم بايديها. على صدرها. بتترجاه علشان خاطري بقى. هما خمس دقايق بس.
آدm: صك على اسنانه وساكت.
محمد: انت بتقولي حاجه سامعك بتهمسي. ولا ده صدى الصوت من السماعه...
مريم: ابدا. ابدا عندك كاكاو. محمد ايوه قولي انا سامعك. بس بالراحه عليا علشان استوعب وافهم هعمل ايه...
مريم: حاضر. حاضر. وقالتله الطريقه اكتر من مره. ومحمد اتلخبط في المقادير. وبهدل نفسه دقيق. وطبق الدقيق وقع على الارض. وخاف من نور لو صحيت. وشافت المنظر. وقعد على الفون مع مريم اكتر من نص ساعه. وشكر مريم وقالها. حبيبتي يا مريم. شكرا جدا. انا حطيتها في الفرن دلوقتى. وها سيبها بقى زي ما قولتى نص ساعه. وربنا يستر. انا هاقفل يا حبيبتي علشان اروق الدنيا دي. مع السلامه. وقفل.
ومريم: قفلت وبصت على آدm الل عطاها ضهره ونام.
مريم: مرعوبه. استر يارب. احم حبيبى.
آدm: ...
مريم: آدm حبيبي.
آدm: ...
مريم: حطت ايديها على كتفه...
آدm: نامي يا مريم.
مريم: حبيبي والله غـ.ـصـ.ـب عني.
آدm: ماشي. تصبحي على خير نامي.
مريم: الله يا آدm. يعني انت المفروض تفرح ان محمد هيفاجئ بـ.ـنتك.
آدm: اتعدل اه ياختي ده انا قلبي بيزغرط. وبيرقص. علشان سي محمد هيفاجئ نور. ويكلو كيكه. وانا اغني ظلموه.
مريم: عارفه نقطة ضعف آدm. وانها لما بتقرب من وشه وتغمزله وتلعب في شعره هو بيتوه فيها، ومريم اتجرأت. وبعدين معاك بقى انت عصبي ليه. وبعدين يعني كل تأخيره وفيها خيره.
آدm: ازاي بقى ان شاء الله.
مريم: اهو انا اللي ها قرب منك. وفعلا قربت من وشه وغمزتله. وحطت ايديها في شعره.
آدm: تاه في دنيا تانيه، وقرب من اميرته ودخل جنة مريم.
محمد: ظبط كل حاجه بسرعه. وروق المطبخ. واستنى النص ساعه، وفعلا كانت الكيكه جاهزه وخرجها من الفرن. وبعد شويه ذوقها بصوص الشيكولاته. اللي حبيبته بتعشقها. وحطها في التلاجه. وبص في الساعه وكانت 10 بالليل. الله. نور نايمه كده اكتر من خمس ساعات. ومحتار طيب اصحيها. ولا اسيبها. ولا نام جمبها وخلاص. ودخل الحمام الخارجي. غسل ايديه وضبط نفسه. وراح على الاوضه وشاف نور لسه نايمه زي ما هي. وقلق عليها. وراح قعد جبها بهدوء وشاف نفسها منتظم ونايمه بعمق. وكانت صعبانه عليه. وحـ.ـضـ.ـن. نور و لسه هينام جمبها. نور قلقت وفتحت عينيها.
نور: اتحركت. ومحمد فتح النور. حبيبتي انتي كويسه.
نور: بتتاوب. اه يا روحي كويسه. حبيبي ربنا يخليك ليا يا رب. انا حاسه اني فايقه.
محمد: باسها من خدها. وشـ.ـدها على صدره. حبيبتي اهم حاجه عندي راحتك.
نور: عارف. فعلا الساعه اللي انا نمتها دي فرقت معايه. دلوقتى. انا كنت بنام على نفسي مع تيم. ورفعت راسها وبصت ل محمد بقلق. فين تيم.
محمد: حبيبتي متخافيش، وبيلعب في شعرها ومسك فونه وفتحو. وشاور ل نور تبص على الساعه.
نور: بصت وشافت الساعه 10 ونص مساءا. نور فتحت عينيها ايه ده 10 ونص. ونور بصه ل محمد ليه سبتني نايمه كل ده...
محمد: رجع خصله ورا ودنها. حبيبتي. انتي لازم ترتاحي. اهم حاجه عندي راحتك قولتلك. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها اللي بتدوخه. وقالها انتي نمتي. وانا اخدت تيم. ووصلته عند آدm ومريم. ورجعت لقيتك لسه نايمه صعبتي عليا. نور حـ.ـضـ.ـنته. حبيبي بس تيم مش هيتعب مامي.
محمد: لا ما تقلقيش. دول كمان عايزين نروح نقعد معاهم من بعد بكره.
نور: بفرحه. واو بجد ياريت...
محمد: بدهشه. والله! ياريت.
نور: مش مصدقه يا حبيبي. انا بتخيل كده. ان تيم معاهم. وانا انااااام. يااااه احساس رهيب.
محمد: ابتسم واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. خلاص يا روحي هنقعد يومين مع بعض هنا. وبعدها نروح عند آدm
نور: باسته. حبيبي ربنا يخليك ليا.
محمد: ويخليكى لقلبى. تعالى بقى قومي معايه. اعملك ريفرش. وضحكو. وقامت معاه ودخلها الحمام. وغسللها وشها. وطلعت معاه واخدها على المطبخ.
نور: امممم. تعرف اني شامه ريحه كيكه. الله.
محمد: بجد. فين ده. انا مش شامم حاجه.
نور: لا لا بجد. شم كويس. وبتاخد نفس عميق. ااااه الله. دى كيكه الشيكولاته. اممممم
محمد: ابتسم على شكلها وهي بتتزوق. طعم الكيكه ومغمضه عينيها عن طريق الشم...
محمد: اخدها. وقفها قدام التلاجه. وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف وحاطط ايديه على بطنها. افتحى التلاجه.
نور: فتحت التلاجه. وشافت قالب كيكه الشيكولاته. ومتغرق بصوص الشيكولاته.
نور: بسعاده، ايه ده. الله كيكه الشيكولاته. وسع كده. واخدت الكيكه
محمد: وسع كده! البت باعتني.
ونور. حطت. القالب على الترابيزه. وجابت سكينه وطبق. تعال يا محمد. كل معايا. وبدءت تاكل.
محمد واقف مربع ايديه. وهو بيتفرج عليها. وفرحان. انه قدر يدخل عليها السعاده. حتى لو بحاجه بسيطه.
نور: بتاكل بنهم. اممممم الله تحفه تحفه. امممم اكيد مامي اديتهالك وانت مروح صح...
محمد: هيرد. وراح قاعد جمبها. وحط ايده على خده. وبيتفرج على بـ.ـنته حبيبته. تؤ. انا الل عاملها.
نور: كانت بتاكل بنهم. ولسه هتحط الكيكه في بقها. وسمعته قالها كده. تنحت. بجد انت.
محمد: هز راسه ايوه انا عجبتك.
نور: اتحرجت لانها مسالتش اول ماشافتها. احم. جميله بجد. انا مكنتش اعرف. انا فكرت أن مامى بعتتها معاك. وسابت القطعه.
محمد: مسك القطعه. واكلها في بقها. وانا تحت امر نور عزيز في اي وقت. واي مكان. واي زمان.
نور: اكلتها من ايدو. بجد ميرسي. ياحبيبي. الكيكه طعمها حكايه، ربنا مايحرمنى منك ابدا.
محمد: ولا يحرمنى من وجودك في حياتي. واكلها لحد ما شبعت. وهي كمان أكلته. وبعد كده غسل ليها بقها. وايديها. وهي واقفه في المطبخ. ومحمد شالها من غير مقدmـ.ـا.ت وقالها حشـ.ـتـ.ـيني و .
نور: حاوطت رقبته بايدها. مش اكتر مني.
واخدها الاوضه. وقرب منها. واتعامل معاها بكل رقه وحب. ودخل جنتها. وبعد فتره.
اتكلمو مع بعض شويه وهي في حـ.ـضـ.ـن محمد. ونور اتصلت على رينو واطمنت على تيم. وانه نايم في حـ.ـضـ.ـنها وقفلو.
نور. شافت ان محمد بيبصلها. بغرام وحب وعشق. واشتياق تانى. ونور قربت من محمد لانه واحشها. وهي مشتقاله. ومحمد دخل جنتها من تانى. وبعد فتره، حط راسها على صدره. وباس ايديها. وجبينها. وشاف ان نور عايزه تنام. وفعلا نيمها على صدره ومسد على شعرها بحنان. واستنى لما نامت وبعدها ناام.
رينو: اخده. تيم في حـ.ـضـ.ـنها ونام بعد ما اكلته. ولعبت معاه. وسرحانه. في فهد اللي واحشها.
وافتكرت قبل ما يجيلهم قرار السفر بيوم. وانها سمعت مراد بيقول لفهد. انه عليا وعلى اعدائي. القضيه كبيره وفيها ترقيه ل مراد وفهد. وسمعت فهد قاله. انه عرف ان الراجـ.ـل المافيا ده. بيهرب المـ.ـخـ.ـد.رات عن طريق جـ.ـسم الانسان. ودي قضيه خطيره وصعبه. وان في ظابط من فرنسا. اتقــ,تــل لما حاول يقرب من الراجـ.ـل ده. ورينو. بتنهيده وحست أنه كان قلبها مقبوض على مفيش. لكن اتننهدت. بسعاده. علشان. آدm قالها ان فهد ومراد قبضوا على العصابه. وانهم جايين الاسبوع الل جاي. رينو فتحت فونها وجابت صوره الفهد.
وسرحت بحب. وبعدها قفلت الفون واخدت تيم في حـ.ـضـ.ـنها نامت...
في مكان ما في شقه في مكان ومنطقه راقيه.
زياد: واقف تحت الدش. بيهدى النار الل قايده فيه من امبـ.ـارح. وبيحاول ينسى شكل ايمن وهو بيقرب على مليكه...
(عايزين تعرفو. زياد ازاى سافر. وسافر فين. ورجع امتى. وازاي انقذ ماليكا. عيونى. تعالو ).
زياد: من قبل 3 سنين واكتر. بعد اهانه مليكه زى ما احنا عارفين. اتجنن وكـ.ـسر اوضته كلها. وبعدها قرر يبيع الشقه بتاعته والورشه. وكان المشتري آدm. اللي كان مكلمه وقاله وقت ما تحب تبيع الشقه والورشه انا هاشتريهم...
زياد: خرج بسرعه وراح شركه آدm ودخل عليه وكانت عيونه كلها غـــضــــب من مليكه. وحس انه مخـ.ـنـ.ـوق، زياد بيحب آدm جدا. لانه شاف ان آدm ديما بيقرا افكارو وفاهمه.
آدm: لما شاف زياد كده. قام من مكانه واخده في حـ.ـضـ.ـنه. تعالى. تعالى اقعد، وآدm قعد جمبه وجابله عصير لكن زياد رفض يشرب...
آدm: عرف ان كده الموضوع كبير...
وآدm: فضل ساكت خالص. وقاعد جمب زياد. لما يهدي خالص.
واخيرا زياد حكي ل آدm كل حاجه. وإن ماليكه داست عليه. وعلى كرامته. وشافته انه خدام مش اكتر. وانه تحت طوعها. ومـ.ـيـ.ـتحركش غير بأمر منها. وزياد قام من مكانه. وهو بيحكي ضـ.ـر.ب قبضه ايده في كف ايده التانيه. وقال ل آدm، انا استاهل اكتر من كده. انا ضيعت مستقبلي علشان واحده انانيه ومغــــروره، واخيرا آدm قام واتكلم.
آدm: انساها.
زياد: صعب.
آدm: ولا صعب ولا حاجه. دوس على قلبك.
زياد: مليكه حب 21 سنه يا آدm.
آدm: خلاص ابعد.
زياد: اروح فين.
آدm: اثبت نفسك. ورتب حياتك
زياد: مش فاهم.
آدm: مش معنى انك مادخلتش الكليه اللي انت عايزها. وانك غيرت مسار حياتك الل انت مش حابه دلوقت. انك تفشل وتسلم وترضى انك تشتغل سكرتير او مدرس او محاسب في شركه، لا انت دmاغك كبيره وتقدر تثبت نفسك. سافر يا زياد.
زياد: بص ل آدm اسافر!
آدm: ايوه، زياد انا كنت مقدm شرطه زمان. وكنت بحب شغلي جدا. لكن لما غيرت مساري. ودخلت في مجال الاعمال. وفتح ايديه ل زياد وقاله زي ما انت شايف اهو. عندي مشاء الله. بدل الشركه اتنين وتلاته. وعندي اكتر من برج. وعندي مصانع. ودلوقت هفتح فرع جديد استيراد وتصدير اجهزه طبيه. وغير الحاجات التانيه اللي انت عارفها...
وسبتني ورحت شركة جاسر. علشان بس تشوف ماليكه. انا معاك الحب بيعمل اكتر من كده. لكن بما ان الطرف التانى بيهد. انت عمرك ما هتعرف تبني، انت لازم تبعد. وتثبت نفسك وترجع زياد جمال. الل واقف على ارض صلبه.
زياد: انا مفكرتش في كده. انا فكرت اني ابيع الشقه والورشه. على الفلوس. الل معايه في البنك وهفتح مشروع لوحدي، وابعد بقى عن العالم ده.
آدm: وليه ما تكونش بعت كل حاجه علشان تدخل للعالم ده. وتثبت انك قدها. وانك تقدر تكون قد العالم ده. واقوى.
زياد: ازاي. اسافر فين وهاروح فين. وهشتغل ايه. انا فعلا عايز ابعد. بس هبعد على اساس ايه.
آدm: انت بس. اديني الموافقه بالسفر. ومالكش دعوه. ومن بكره هتسافر لو تحب.
زياد: بص ل آدm مش فاهم...
آدm: انا فتحت فرع جديد في فرنسا. بعد التعاقد مع وفد اجنبى. شركه كبيره استيراد وتصدير قطع غيار السيارات. ده مشروع عرضه عليا زين وطارق. وانا كنت مكتفي بالاجهزه الطبيه. وكمان السيارات. ولكن عملت دراسة جدوى وهو فعلا مربح. وانا بصراحه محتاجك. تمسك الشركه دي. وتديرها. وانت عندك خلفيه. وفي اداره الاعمال. و انت هتكون المسؤول عن الشركه دي، وبص في عيون زياد بقوة اب. والعرض ده. والفرصه دي ما بتجيش كل يوم، فكر بعقلك. منك هتسافر وتبعد وتغير جو. ومنك هتبقى رجل اعمال. وياسيدي هاخليك تشاركني بالنص. وانت دخلت بنص راس المال والمجهود ايه رايك.
زياد: بس يا آدm. فين نص راس المال ده.
آدm: الشقه. والورشه...
زياد: بس دول ما يجوش ربع التمن.
آدm: ما لكش دعوه بقى. ها قولت ايه. هتثبت ل ماليكه. ولنفسك. انك رجل اعمال يعتمد عليه. وانك هتوصل وبمجهودك، ولا تقعد هنا وتفتحلك سايبر و تلعب بلاي ستيشن...
زياد: قبض على ايده انا هسافر امتى.
آدm: قولتلك من بكره لو تحب
زياد: وانا موافق. هسافر بكره.
وفعلا آدm جهز كل اوراق زياد. في نفس اليوم وخلص كل حاجه. وتاني يوم زياد سافر على فرنسا.
وكانوا رجـ.ـال الاعمال المصريه. الل آدm عارفهم وكمان بيتر. كانوا بيساعدو زياد ويعرفوه. كل حاجه. لان آدm مهم بالنسبه ليهم.
وزياد: اثبت نفسه. وركز في شغله. وحاول ياخد الضـ.ـر.به الل ماليكه ضـ.ـر.بتهاله لصالحه. بمعنى ان مصائب قوم عند قوم فوائده...
وزياد. اهتم بنفسه. واهتم بلياقته البدنيه. وبعد سنه. بدأ يكبر في السوق. وكان آدm متابعه. وكان بيوصلله كل حاجه من اخبـ.ـار هدى وحسام ومريم. ويطمنهم عليهم. وزياد كون نفسه.
خلال ال3 سنين. وبدا يفتح فرع جديد لوحده. وده طبعا كان طلب آدm. آدm قاله انه عايزه بقى يخلع من الشركه دي. ويفتح فرع جديد. ويأسس نفسه. ومن غير شريك. وادm ديما كان في ضهره وسند ليه. وبيحاول يرد جميل والده جمال فانه انقذ وحافظ على نهاد، زياد خلاص وقف في رجليه. وفتح فرع لوحده تصدير واستيراد وكبر الشركه بتاعته. وعنده بدل العربيه اتنين وتلاته. ورصيد في البنك.
وآدm: بفلوس شقة زياد والورشه. اشترى ل زياد شقه كبيره وفي منطقه راقيه. وزياد كان عايز يدفع تمن الشقه. آدm قاله دى هديه منى ليك. واعتبرها أنها هديه من جدتك نهاد، وزياد طلب من آدm يشتريله قطعة ارض علشان زياد عايز يبني فيلا. ويقعد فيها مع هدى وحسام. ويعزز امه وابوه. ولما آدm شاف ان زياد واقف على ارض صلبه. قاله انه ان الاوان انك ترجع، وفعلا زياد رجع من اسبوع...
لكن ما حدش يعرف غير آدm. وزياد قاله انه مش عايز حد يعرف دلوقتى. سيبني بس مع نفسي شويه. اضبط اموري وهقعد في الشقه. وبعدها هعلن الخبر للكل. اني رجعت وكمان في حفله كبيره. علشان يرد القلم ل ماليكه. وادm وافقو وقاله وعد مني محدش هيعرف انك رجعت لكن انجز بسرعه...
زياد كان بيقعد على طول في شقته. ودايما كان يدخل على فيسبوك. ويتابع اخبـ.ـار ماليكه من زمان من صفحه مجهوله. وزياد بعد يومين من رجوعه. حس ان جو مصر وحشو. ونزل وخرج بالعربيه الفخمه. وهيئته الجميله ولياقته البدنيه. وخرج بالعربيه ولف في شوارع مصر. ومحسش بنفسه غير وهو واقف قدام فيلا الصاوي. وافتكر زمان ورجع بذكرياته وفكر في ماليكه الجميله. الل بيعشقها وافتكر انه كان دايما يسعدها. وانه كان بيحوش مصروفه ويشتريلها هدايا. وعروسه رمضان. وكان ديما جمبها. واتنهد لانه كان فاكر انه هيقدر ينساها. وبص في الساعه وكانت 12 صباحا. وشغل العربيه ولسه هيتحرك. شاف مليكه خارجه من بوابه الفيلا. زياد شاف ماليكا لاول مره من 3 سنين واكتر وقلبه دق لكن بقوه غريبه. واكتشف انه لسه بيعشقها وما قدرش ينساها ويمكن عشقو ليها زاد. وكانت واقفه وبتبص في الساعه. وكانت طالعه من الفيلا بتتسحب بالراحه. كأن ماحدش عارف انها خارجه. وزياد نفسه ينزل يقولها انتي حشـ.ـتـ.ـيني و . ونسي كل حاجه عملتها فيه. واتفاجئ بعربيه فيها ولد وبـ.ـنت راكبه جمبه. وركبت معاهم والعربيه اتحركت. زياد ادايق وغار عليها في نفس الوقت. قال هي هتروح فين دلوقتي. ومين الواد ده. ايه وانت مالك يا زياد. انت نسيت الله عملته فيك! قلبه قاله. ايوه بس دى ماليكه. مش اى حد...
واتحرك بالعربيه ومشي ورا قلبه. وكمان ورا العربيه لحد ماوصل عند ( نادى ليلي ). وفضل مستني ونزل. ودخل جوه. وحاول انه ما يخليهاش تشوفه. وقعد وسمع الحوار بينهم. وان صافي بتقدm لمليكه سجاير وماليكه رفضت. وصافى شغلت فيديوهات مش كويسه. وماليكه زعقت لصافي، وقالتلها انا مش كده ابدا. انا خارجه اتسلي وبس. واقفلى الفيديو القذر ده.
وزياد مستحملش وخرج. وفضل قاعد في العربيه لحد ما مليكه تخرج.
وبعد ساعه واكتر ماليكه. وايمن وصافي خرجو. وكانوا بيضحكو. وبعدها وصلوها الساعه 3 الفجر. زياد شاف مليكه وهي بتفتح البوابه. ودخلت بشويش. علشان ماحدش يحس بيها. زياده أتأكد ان ماليكه خارجه من غير ماحد يعرف. وبدون رغبة اهلها.
ورجع على البيت. مخـ.ـنـ.ـوق. ومتدايق وغيران. وجواها مشاعر كتيره. وتانى يوم قلبه قاله روح شوف ماليكه. ونزل وركب وانتظر عند فيلا الصاوي وماليكه تخرج معاهم كل يوم. في ايام بتخرج من الساعه 10 وتكون معاها عربيتها. وفي ايام تخرج 12 ما تقدرش تخرج بالعربيه علشان ما حدش يحس بيها. وكل يوم زياد يراقبها ويطمن عليها لحد ما تروح. ولحد ما جه امبـ.ـارح وراقبها وشاف. صافي واقفه معاها وماليكه مسكت راسها. وايمن يغمز.
ل صافي. و زياد حسس ان في حاجه غلط. وشاف ايمن بيطلع ظرف ل صافي و اخدته ومشيت. اما ايمن راح واخد مليكه من ايديها. وزياد كان هينزل لكن حب يشوف هو واخد ماليكه فين. وبعدها قال لااا. لا يحصلها حاجه. ونزل، كان ايمن اتحرك وركب وساق. وزياد ركب بسرعه. وحاول يحصله لكن من بعيد. لحد مع ايمن وصل عماره ونزل ونادي للبواب وقاله يقفل العربيه. وايمن اخد ماليكه وطلع.
زياد: نزل وسأل البواب. لكن البواب حاول يتهرب ويكذب على زياد...
زياد: طلع مسدس مرخص من جيبه. والبواب اترعـ.ـب. قاله ان دى شقه ايمن. مأجرها للعلاقات المشبوهه. وكل بـ.ـنت بيجيبها على هنا. البواب ليه نسبه. علشان يسكت. وزياد ضـ.ـر.ب البواب وقاله عايز نسخه من مفاتيح الشقه وفي أنهى دور. وفعلان السواق اخد نسخه من المفاتيح وعطاها ل زياد. وقاله ان الشقه في الدور السابع و الاسانسير عطلان.
زياد: ضـ.ـر.ب البواب بالبوكس واغمى عليه. وشالو حطه في عربيه ايمن علشان مايتصلش على ايمن. واخد فون البواب ورماه. وطلع على السلم زى المـ.ـجـ.ـنو.ن. لحد الدور السابع. وكان في 3 شقق. وكان محتار. راح على اول شقه وكان مكتوب عليها اسم صاحب الشقه. وراح على الشقه التانيه ومش مكتوب عليها حاجه. وراح على الشقه التالته ومش مكتوب عليها حاجه. زياد حاول يفتح الشقه لكن مفتحتش. راح على الشقه التانيه وفتح الباب معاه. ودخل وكانت الشقه كبيره. ودور فيها زى الل بـ.ـنته ضايعه منه. ولمح اوضه مفتوحه وماليكه بتقول ابعد.
زياد: جري عليها. وكان ايمن لسه هيبـ.ـو.سها. وزياد ماشافش قدامه. وشال ايمن وضـ.ـر.به. وكانت هتقع جري عليها. ولما ماليكه قربت منه كان متغاظ منها. وان اسلوبها وطريقتها طمعت الناس فيها. وفكر في أنه لو مكانش لسه رجع من السفر. وانه راقبها. كان زمانها دلوقتى! واتعصب اكتر وضـ.ـر.ب ماليكه بالقلم. واغمى عليها. على صدره. لكن مـ.ـا.تأثرش. وشالها بين ايديه. وروحها، وبكده جاسر شافه يعني الكل هيعرف ان زياد رجع.
(ونقول ل زياد حمدلله على السلامه نورت بلدك)
عوده الى الوقت الحالي...
زياد: خلص الشاور وخرج بعد تفكير كتير. ولسه مخـ.ـنـ.ـوق. وفكر انه يظهر ويروح ل امه هدى بكره. وانه هينسى ماليكه خالص.
↚
عدي اسبوع كمان على ابطالنا ونقول نبذه مختصره.
ماليكه. حبست نفسها طول الاسبوع ده ومخرجتش من البيت. وبتفكر في زياد كتير. وكمان شافت ان ملك متجاهلاها. وما بتتكلمش معاها.
مليكه: جواها البذره اتحركت وبدات تنبت حب ل زياد. ونفسها تعرف ايه اللي حصل. لانها مش فاكره حاجه خالص. وبتفكر انها عايزه تتكلم مع زياد. لانها عرفت انه فعلا رجع والعيله كلها عرفت.
اما زياد تانى يوم اتصل على هدى. ومهدلها الموضوع. وقالها. انه وصل القاهره. وهيكون عندها خلال ساعات. وهدي قلبها كان هيقف من الفرحه. وسجدت لله. اول ما عرفت خبر رجوع زياد. و كانت بتلف في الشقه زي المـ.ـجـ.ـنو.نه. واتصلت على حسام الل ساب المكتب وجري ركب العربيه اول ما عرف انه ابنه زياد جاي في الطريق.
زياد اخيرا وصل عند باب شقه هدى. والباب اتفتح من قبل ما يخبط. وكانت هدى واقفه مستنيه ورا الباب من بدري. واول ما هدى شافت زياد بهيئته الجديده. ماكنتش مصدقه. ان ده ابنها. وحـ.ـضـ.ـنت زياد بدmـ.ـو.ع. وصوتها كان مسمع عند الجيران الل فتحو الباب وتأثره لدmـ.ـو.ع هدى، وزياد دخل هدى كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وغـ.ـصـ.ـب عنه دmـ.ـو.عه نزلت. ومسد على حجابها. وهدى مسكت وش ابنها وباست كل حته فيه. ومسكت ايد زياد وباستها من فرحتها. وحـ.ـضـ.ـنته تاني. وتضحك وتعيط ابني نور عيني. ابني ضلي وسندي. ابني رجع يا ناس. ابني زياد رجع بالسلامه. وزياد مسح دmـ.ـو.عها وباس على ايديها. وقالها خلاص يام زياد. اهدي انا اهو خلاص قدامك. وحدى الله. والجيران سلمو على زياد. و كانو مبسوطين لانه رجع بعد غياب. وبعدها هدى دخلته الشقه. ومسكت ايديه الاتنين. وتمسك وشه بايديها وتمسك دراعاته تتأكد انها مش بتحلم. و حـ.ـضـ.ـنت زياد تاني من فرحتها. واخدت زياد وقعدته في الليفنج. وقعدت جنبه بدmـ.ـو.ع. وبعدها سمعو الباب بيتفتح. وكان حسام دخل بسرعه. وقف قدام الليفنج. وشاف ابنه اخيرا. وكأنه شايف قدامه شخصيه مهمه كبيره قوي.
زياد وقف اول ما شاف حسام. والاتنين اتحركو وحسام بدmـ.ـو.ع. فتح دراعاته لابنه. وزياد اترمي في حـ.ـضـ.ـن ابوه الل بيعـ.ـيط كأنه ابنه من صلبه. ومحدش اتكلم وحاضنين بعض. وساكتين. لحد ما حسام كـ.ـسر السكون ده. وبصوت مبحوح. حمد لله على سلامتك يابني.
زياد وطي على ايد حسام وباسها. الله يسلمك يا بابا.
وحسام ربت على كتفه. ماشاء الله اللهم بـ.ـارك كبرت. يازياد وكمان الله اكبر على الهيئه اللي انت فيها.
هدى: واقفه وبتعيط وحطت وشها بين ايديها.
وزياد رجعلها. ايه بس يا ست الكل بتعيطي ليه.
هدى: بعيط من فرحتي يا حبيبي. فرحانه قوي اني شوفتك يازياد كنت خايفه اني امـ.ـو.ت قبل ماشوفك ياحبيبى
زياد: باس ايديها. بعد الشر عليكي ما تقوليش كده. انا قدامك اهو. يام زياد خلاص بقى وحدى الله.
هدى: لا إله إلا الله. سيدنا محمد رسول الله، انت جعان صح. انت اول ما كلمتني. وعرفت انك جاي عملتلك الاكل اللي انت بتحبه. ثواني يا روحي و هاجهزلك السفره. واتحركت خطوتين ورجعت تاني. انت عطشان مش كده. تلاقيك عطشات ثواني هاجيبلك ميا واتحركت ورجعت تاني. ولا اجيبلك عصير احسن. ايوه ايوه هجبلك عصير.
وزياد: مبتسم بدmـ.ـو.ع من تصرفات امه. ولهفتها عليه. وانه كان هيستنى ايه اكتر من كده علشان الحنان اللي في عينيها ده.
وهدى راحت بسرعه على التلاجه. بدmـ.ـو.ع وجابت الميه والعصير. وقدmته لزياد برعشه. وزياد اخد منها الصينيه. وضمها و هي عيطت بكـ.ـسره واشتياق لابنها. اللي اتحرمت منه. والل في سنه اتجوز وخلف. وعيطت كتير ومحدش عارف يسكتها. وزياد سابها في حـ.ـضـ.ـنه لحد ما هديت خالص.
وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه ومسحت دmـ.ـو.عها. بابتسامه حمد لله على سلامتك يا ضنايا...
زياد: باس راسها. الله يسلمك يام زياد. ايه بقى مش هتدوقيني اكلك الل واحشني...
هدى: قامت بسرعه. وجريت على المطبخ وكأنها بـ.ـنت ال20 وجهزت الغدا وقعدو اتغدوا. وهدى سألته كان فين. وسافر ازاي. ورجع امتى زياد. حاكلهم كل حاجه. وان آدm السبب في اللي زياد وصله دلوقتي. حاكلهم على مستوى زياد دلوقتي، وهدى كانت فرحتها ما تتوصفش. وان بنها بقى رجل اعمال وما شاء الله عليه. هدى وحسام. دعو ل آدm كتير. لان ربنا جعله سبب في ان زياد اتغير للافضل واثبت نفسه.
بعدها زياد قعد معاهم شويه. وقالهم انه هيقوم يروح ل مريم اخته.
هدى قالتله. ما كنا قولنالها وكانت هي جت.
زياد: ما ينفعش يام زياد انا اخوها الكبير. وانا اول مره هاروحلها بيتها بعد الجواز. زياد طلع ظرف ل امه وحطه في ايديها. وقالها ده مبلغ ليكي. وهدى لسه هتتكلم. زياد شاورلها وقال. انا ابنك وكلي وفلوسي ملكك وليكو. وسابهم واتحرك. وهدى وقفت في البلكونه. وزياد ركب عربيته. وهدى لما شافته بيركب العربيه الفخمه ومكانتش مصدقه. وفضلت تقرا قرآن وتحصنوا. لان هيبته مش عاديه. واتحرك بالعربيه. ووصل عند فيلا عزيز.
ودخل عليهم وكلهم كانوا قاعدين بيتغدو. ويضحكو مع بعض. وكان يوسف بيهزر مع مريم. و ماسك ايديها وباسها. وبيهزرو. ومريم مكسوفه. وبتبص بالصدفه. شافت حد واقف بعيد. مريم قلبها دق. ووقفت مره واحده. و بتدقق في النظر. وقلبها قالها. هو، واتحركت كام خطوه.
وزياد قرب وابتسم. وقالها مبروك يا قلب زياد، هنا مريم فتحت عينيها واتصـ.ـد.مت بفرحه. وصرخت وجريت عليه. واتشعلقت في رقبته. زياد رفعها من على الارض. ومريم تصرخ وعيطت بصوت عالي. ابيه زياد. ابيه زياد...
زياد شايلها وساكت ودmـ.ـو.عه نزلت غـ.ـصـ.ـب عنه. لانه شايف مريم اخته كبرت وعايشه في مستوى كويس. ودكتوره صيدله قد الدنيا. مريم بتصرخ بدmـ.ـو.ع والكل اتاثر. وشيرين وهنا عيطو. ويوسف فرحان ان زياد اخيرا رجع. وزعلان علشان مـ.ـر.اته بتعيط، واشرف ومصطفى مبسوطين. لان واضح ان زياد راجع ومالي مركزه. وكمان مهتم ب لياقته البدنيه. زياد نزل مريم ومسح دmـ.ـو.عها بس. بس خلاص انا قدامك اهو. انا رجعت يا مريم. مريم مش عارفه تبطل عـ.ـيا.ط. ومسكت ايد اخوها وباستها. ودmـ.ـو.عها نزلت على ايده. وزياد مسك ايديها وباس على راسها. حبيبتي اهدي وافرحي بقى. انا رجعت اهو بتعيطي ليه. يلا بقى اضحكي.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. واشرف قرب على زياد وسلم عليه. وزياد راح سلم على مصطفى و شيرين و سلم على يوسف بحب كبير. وسلم على هنا. وكلهم قالو. زياد حمد لله على السلامه.
زياد الله يسلمكم. انا اسف اني دخلت كده. ومدام هنا منتقبه. انا من فرحتي نسيت. اسف بجد.
اشرف: ولا يهمك كده. كده هنا لما بتنزل تحت بتبقى لابسه النقاب زي ما انت شايف. علشان لو حد جه. اتفضل استريح.
مريم: ماسكه في دراع زياد. وعينيها متعلقه بيه. زياد: كريم فين يا مريم.
مريم: عينيها متعلقه على زياد ومبتردش...
زياد: ابتسم. كريم فين يا مريوم ابن اختي فين
مريم: بصاله ومردتش...
يوسف: شاف مريم فرحانه ومش مصدقه. يوسف اتحرك. هو فوق مع الداده ثواني هاطلع اجيبه. يوسف طلع وجاب كريم ونزل.
زياد: شالوا وضمه بحب. وباسو كتير. وكريم اتعلق ب زياد. وضحك معاه.
وقعد شويه. وقام استأذن وخرج. ظرف ل مريم. وقالها دي هديه جوازك مع هديه نجاحك وكمان ولادتك ب كريم القمر ده. وحمد لله على سلامتك يا قلبي. والف مبروك الصيدليه. مبروك يا مريم يا حبيبتي.
مريم: انت هتمشي. انا مش عايزه حاجه. انا عايزاك انت.
زياد: وانا موجود. ومعلش يا حبيبتي انا هاروح لهدى. لانها مش هتسيبني. وحلفت اني اقضي معاهم اليومين الل جايين دول. لحد ما اضبط اموري امسكي.
ومريم. اخدت منه الظرف. شكرا يا ابيه بس.
زياد: مفيش بس. وانتي ويوسف معزومين بكره عندنا اوكي. ومشي.
وفعلا عزمهم عند هدى. وكانت عزومه مميزه. ومريم لما عرفت ان زياد ربنا فتحها عليه. وبقى رجل اعمال. كانت حاسه بالفخر. و مبسوطه قوي لاخوها. زياد طلب من هدى انه هيروح يعيش في شقته الكام يوم دول. بس لحد ما يبني الفيلا وياخد هم يعيشو معاهم. لكن هدى قالتله. انا قاعده في بيتي ومش هسيبه. يا زياد. والفيلا دي يا قلبي انت هتتجوز فيها، وزياد قالها مش وقته الكلام ده. واستاذنها علشان يمشي. لكن هدى حلفت عليه. انه يقعد معاهم الاسبوع ده. علشان تشبع منه. وقالتله لو ليا غلاوه عندك. خليني اشبع منك وزياد وافقها.
فارس: طبعا الضحكه مش بتفارقو. من المـ.ـجـ.ـنو.نه الصغيره. اللي كبرت قدامه ولسه مـ.ـجـ.ـنو.نه. وقالتله خلاص هي مش قادره تبعد عنه اكتر من كده. وانه لازم يتجوزها. وفعلا كتبوا الكتاب في شقتها والشاهد. كان آدm ومحمد، وطارق كان مبسوط جدا. وحاسس ان رودي نفس دmاغه ومـ.ـجـ.ـنو.نه زيه.
لانهم بعد كتبو الكتاب. وقعدوا يهزروا كتير مع بعض. ورنا وفارس مذهولين. ورنا حست بالغيره وراحت داست على رجل طارق وقالتله. انت شكلك نفسك تطلع ترند وانت متقطع صح، طارق بلع ريقه وراح وقف جمب رنا من سكات.
(ونقول مبروك لفارس انه كتب كتابه على المـ.ـجـ.ـنو.نه )
واتحدد فرحهم بعد كام شهر.
زين: واخد اجازه من شغله. وقاعد جنب ريتال اللي كل شويه بتتعب اعصابه. وزين. يعد الايام علشان ينتقم منها على اللي هي عملته معاه. وريتال كل شويه تغري زين بحب. وهي مش عارفه انها هتدفع تمن كل ده، واريان وليليان مطلعين عينهم. ولكن مريم بتساعدهم. وواقفه جنبهم.
مالك: في شغله. ومركز لكن كل مايبص في الساعه الل جابتهاله ساره هديه. يبقى عايز يقــلـــعها ويرميها. لكن ما يقدرش. وعنده ديما احساس. انه هيقابل ساره تاني. ورافض موضوع الجواز نهائي. وقالهم انه هيعيش كده. ومحدش يتكلم معاه تاني في موضوع الجواز ده...
اما: فريحه. نايمه جنب بـ.ـنتها كل يوم. ودايما تفكر في مرادها. لانها دايما بتحس بالوحده من غيره. وبتعد الايام. وانه عدي اكتر من 4شهور. واوقات كتير نفسها تتكلم معاه لكن دايما فونه مغلق حسب شغله. ومش قادره على فراقه اكتر من كده. وكل يوم تنام ودmعتها على خدها وهي ما تعرفش انها هتشوف مرادها بكره.
اما: رينو. نايمه في حـ.ـضـ.ـن تيم وكل شويه تفكر في الفهد. ف انها خلاص بكره هتشوفه في الحفله. ومحتاره تلبس ايه. وهتقابله ازاي. وعاشت في حلم اليقظه لحد ما استسلمت للنوم...
مراد وفهد. خلصو كل حاجه. وقدmو الادله
ومدير الجهاز شكرهم واثنى عليهم. وبشرهم بالترقيه لكل واحد فيهم، وان فهد هيترقي ويبقى ظابط، ومراد هيبقى رائد. وكانوا مبسوطين جدا.
والمدير قالهم انهم لازم يطلعو على المستشفى ويعالجو جروحهم. لكن فهد رفض وقالله ان اخته دكتوره وهي هتتعامل معاهم. وقررو انهم يروحو النهارده قبل بكره. ومراد عايز يفاجئ فريحته.
وفهد عايز يرجع على شقته. علشان يعيش براحته مع ذكرياته لمعشوقته الصغيره. وماسك السلسله في ايده وقافل عليها...
اما: محمد ونور. عاشو اول يومين الاجازه وكانو يومين عسل. محمد ماكنش بيخلى نور تقوم من السرير غير على قد الحمام والصلاه والشاور فقط. وكان بياآكلها. ويبادلها الحب. وينيمها على صدره...
وبعد اليومين اخدها. وراحو. قعدو. عند مريم.
وكل يوم محمد بعد مايرجع من المستشفى يهتم بيها. واخر اليوم ياخدها اوضتهم عند آدm ويبادلها الحب. وعايشه احلى اسبوع. لانه نور كانت بتنام كويس و فايقه طول الليل. ومحمد كان عايز كده انها تكون فايقه وكويسه...
اما آدm ومريم: طول الاسبوع مشغولين بالاحفاد والتجهيزات. وكل حاجه تمت على خير وجهزت. وعزمو كل العيله والاصدقاء. والحفله بكره. واخيرا ادm اخد اميرته في حـ.ـضـ.ـنه. وناموا علشان وراهم بكره يوم طويل...
في الوقت الحالي.
الساعه 1 صباحا. كل واحد نايم في بيته.
مراد وفهد: خارجين من الجهاز بعد ما قدmه الادله. وكانوا مستعجلين. مراد كان مستعجل عايز يروح لفريحته وركبه عربيه من عربيات الشغل. وكان معاهم. ساندوتشات. ومراد بيتهم قبل شقه فهد.
مراد: وهما بياكلو في العربيه، ولا يا فهد.
فهد: ايوه يا مراد.
مراد: بقولك ايه. انا هانزل الاول بس انت هتنزل معايا.
فهد: اشمعنى يعني.
مراد: علشان انت دmاغك ناشفه. قلتلك تعالى نطلع على المستشفى. ونشوف جـ.ـر.حك ده لانه شكله عايز خياطه ويتعقم
فهد: على اساس انت مش مجروح. وانت دmاغك انشف منى.
مراد: يا عم مالكش دعوه بيا وبعدين ده جـ.ـر.ح بسيط في رجلي. انما انت في كتفك وكمان ضـ.ـر.به سكينه. وكنت هاسيبك في المستشفى واخلع انا.
فهد: ياعم حصل خير. وبعدين الجـ.ـر.ح مش باين. مراد: انت هتقولي. وطلع منديل خد اكتم الدm اللي نازل من كتفك ده. انا غلطان اني سمعت كلامك. اطلع يابني على فيلا العدودي. وارجع انت.
فهد: مش هينفع يا مراد. الوقت متأخر.
مراد: وعلشان كده. تقدر تقولي مين هيعقملك جـ.ـر.حك وانت رايح على شقتك. وما تقلقش احنا عندنا 3 في البيت دكاتره. فريحه ونور ورينو.
فهد: قلبه دق واتنهد ايوه يا مراد الساعه 1 بليل مش حلوه.
مراد: وحلوه يعني لما دmك يتصفى. ولاد الكـ.ـلـ.ـب فجروا الاوضه بكل حاجه فيها. الحمد لله اننا عدينا منها على. خير
فهد: الحمد لله. كل ده بفضل ربنا. وانت. لانك شكيت في الظابط اللي كان معانا. ولو غير كده كان زمانا متفجرين.
مراد: انا شكيت فيه من اول مره.
فهد: صح ما قلتليش شكيت فيه ازاي.
مراد: ههههههههه. بيدخل الحمام كتير.
فهد: مش بهزر يا مراد.
مراد: ولا انا والله. انت مش ملاحظ انه كل شويه يقوم يدخل الحمام. وبعدها يقول انا طالع اجيب اكل. وباقي تصرفاته معجبتنيش. ولما حطيت في فونه جي بي اس وهو نايم. عرفنا تحركاته...
بس انت قلبك مـ.ـيـ.ـت ياض يا فهد. بقى لما تعرف ان في قنبله في الاوضه. وتعرف ان الظابط الل زرعها تقوم تكتفو تربطو وتقعدوا على القنبله. ههههههههه
فهد: واحنا هنحتاج من امه ايه تاني. كل المعلومـ.ـا.ت خدناها منه والفيديوهات والتسجيلات.
بس قولي. انت ليه قلت ل آدm اننا قبضنا على المجرمين.
مراد: اتنهد. خلي بالك ابويا ما بيعرفش ينام كويس. بسببنا. وعلى طول قلقان، مش ابويا قلبه جـ.ـا.مد! بس لحد عندنا قلبه بيكون احن من قلب امي نفسها. انا قولتله كده علشان يتطمن. ويطمن فريحه والعيله.
فهد: وافرض ما كناش قبضنا على المهرب. ومـ.ـو.تنا.
مراد: اهوه هيكون ابويا. ارتاح. ونام كام يوم كويس.
واتكلمو مع بعض. لحد ما وصلو فيلا العدوي.
مراد: انزل.
فهد: بلاش يا مراد.
مراد: ولا انا مش قادر اقف على رجلي انزل.
فهد: نزل والدm نازل من كتفه من الخلف.
ومراد اتحرك ورجله كلها دm. ودخلو الفيلا بحرفيه.
ومراد قال. فهد اقعد في الليفنج. وانا هطلع لفريحه علشان ما حدش يصحى. واخليها تنزل تشوفلك الجـ.ـر.ح.
فهد: هات بس ازازة ميا قبل ما تطلع.
مراد: ماشي ياعم. ومراد داخل على المطبخ وشاف حد نازل من على السلم. وكانت رينو.
ولابسه بيجامه جميله. وشعرها مفرود معدي ضهرها كله. وكانت نايمه لكن فاقت من غير سبب ونزلت تعملها كابتشينو. وتطلع تذاكر شويه.
مراد: شاف اخته نازله. ومش عايز يخضها. وكمان فهد هيشوف شعرها ولبسها. يعمل ايه. يعمل ايه! نده بهمس رينو. رينو.
رينو: سمعت همس وبصت وهي على السلم. ومش شايفه حد.
طبعا فهد: بخبرته. سمع همس مراد. ورفع عينه. وشاف. ملاكه الل نازله على السلم. بالبيجامه وشعرها المفرود الطويل جدا واول مره يشوف شعرها من سنين وهي صغيره. فهد نسي و.جـ.ـع كتفه وقام وقف. وضـ.ـر.بات قلبه عدت المعدل الطبيعي. وعينيه مفتوحه من جمال حبيبته. وهمس وقال رينو!..
مراد: رينو. بيس انتي يا بت انا مراد.
رينو: بصت. شافت مراد واقف جنب المطبخ. وحطت ايدها على بقها ولسه هتنادي بصوتها كله.
مراد: شاورلها تسكت خالص. ونزلت تجري عليه. واترمت في حـ.ـضـ.ـن مراد.
وفهد: طبعا قلبه مش ساكت وهيطلع حرفيا من مكانه. وشعرها اللي خلاه يتوه
رينو: اترمت في حـ.ـضـ.ـن مراد بدmـ.ـو.ع. ابيه مراد حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني قوي قوي. الحمد لله اني شوفتك.
مراد: رفعها من على الارض. حبيبتي انتي اللي وحشاني قوي قوي قوي. ونزلها ومسح دmـ.ـو.عها. كفايه بقى دmـ.ـو.ع. انا همسح دmـ.ـو.عك. ولسه دmـ.ـو.ع فريحه. ولسه دmـ.ـو.ع. مريم. ونور. اهمدو بقى. انا مش جاي امسح هنا...
رينو: ابتسمت. وباست مراد من خده. حبيبي يا ابيه نورت البيت كله. حمد لله على سلامتك. تعالى نقعد في الليفنج مع بعض. وانا هاعمل اتنين كابتشينو واحكيلي كل حاجه. وبعدها نصحى بابى ومامى هيفرحو اوى. وخصوصا بقى فريحه. ونور موجوده هنا مع أبيه محمد. وزين هيفرح اووى. ورتى كمان
مراد: شـ.ـدها من ايدها. لالا انا مش عايز حد يعرف انهردا انى جيت. هعملها ليهم مفاجاه الصبح. ماشى.
رينو. اوكى حاضر يا ابيه. وجواها نفسها تسأله على فهد.
مراد: لسه هيتكلم. وكانت ريتال نازله على السلم. ومعاها الببرونه.
مراد: ياااادى النيله. اهي بدءت تندع. رينو انا مش عايز حد يعرف فاهمه.
رينو: احم. متقلقش. انا هاقولها متقولش لحد. ولا حتى لا بيه زين
ريتال: نزلت وكانت لابسه إسدال. وشافت مراد. واتفاجت وفرحت. وابتسمت. مراد معقول. حمدالله على سلامتك.
مراد: الله يسلمك. ياريتال. انتى عامله ايه دلوقتي.
ريتال: الحمد لله كويسه.
مراد: حمدلله على سلامتك. ومبروك يتربو في عزكو.
ريتال: الله يبـ.ـارك فيك، بجد مبسوطه انك رجعت بالسلامه. ده زين هيفرح اووى. انا هروح اصحيه. وبتلف.
مراد: شاور ل رينو تتصرف.
رينو: راحت عليها. ريتال. ريتال.
ريتال: نعم يارينو.
رينو: همست بصوت واطى. ابيه مراد مش عايز حد يعرف أنه جه انهردا. وعايز يعملها ليهم مفاجاه بكره، وغمزتلها. انتى فاهمه بقى صح.
ريتال: ابتسمت. حاضر مش هقول لحد. وبصت ل مراد حمدلله على سلامتك. مره تانيه يامراد. دى فريحه هتفرح اوووى. عن اذنكو. انا هجهز الببرونه للولاد. ودخلت المطبخ.
مراد: ابتسم. ونفسه. يطلع لفريحته جري. ونسى فهد.
رينو: . انا مبسوطه اوى انى شوفتك. احم هو، هو فهد كويس
مراد: باقولك ايه.
رينو: نعم يا ابيه.
مراد: فهد هنا وقاعد في الليفنج.
رينو: قلبها دق بسرعه. وسرحت. وعيزا تروح تشوفه.
مراد: رينو، رينو انتي يا بت.
رينو: ها ايوه. ايوه يا ابيه.
مراد: بصي. كويس انك صحيتي. انتي تطلعي تغيري هدومك دي. والبسي حجابك. وانزلي علشان عايزك...
رينو: ليه ياابيه
مراد: يا ستي اسمعي الكلام. وهاتي علبه الاسعافات معاكي.
رينو: بخــــوف. واتخضت. انت كويس، فيك حاجه. حصلك حاجه. وفهد كويس. فهد حصله حاجه ياابيه
مراد: يا بت افصلي. يخرب بيت كده. انا كويس. بس في جروح بسيطه. وهاتي معاكي قطن. بس اطلعي. وهاتي مضاد حيوي اخلصي بقى.
فهد: سامع الحوار. ولما رينو اتحركت. قعد بسرعه وكأنه مش شايفها. وطلعت على السلم بتجرى. وفهد رافع عينيه وشاف شعرها اللي مغطى ضهرها كله. وقلبه بيدق بسرعه كبيره.
مراد: جاب الميه: فهد باقولك ايه
فهد: قول
مراد: انا هطلع اشوف فريحه ومريم نونو. علشان وحشيني اوي، ورينوجايه تعقملك الجـ.ـر.ح. واتكل اشطا
فهد: احم. رينو طيب ما ينفعش تبعت فريحه. هي اللي تغير على الجـ.ـر.ح. علشان لارين يعني ما تتحرجش وكده.
مراد: على اساس. رينو لما بتتدرب مع محمد. مابتشوفش جروح. وبعدين ريتال موجوده. وهاقولها تقعد معاكو. وانا واثق فيك يا صاحبي. يلا سلام.
فهد: مراد رجلك بتنزف كتير. تعالى طيب. ولارين. تعقملك جـ.ـر.حك الاول. وبعدين انا.
مراد: بيبص على كتف فهد التيشرت بتاعك اتغرق. دm انا هابعتلك تيشرت مع رينو. وتغير في الحمام. واوعى تقــلـــع التيشرت ده قدام رينو. انت بالنقص. تقص مكان الجـ.ـر.ح وبس فاهم.
فهد: ما تقلقش.
مراد: تغير وتخلع بقى. انجز الساعه 2. وهبعتلك مع رينو تيشرت. و مفاتيح عربيتى تروح بيها.
فهد: ماشي يسطى تسلم
مراد: سابو وطلع.
وفهد: قعد مكانه ومستني معشوقته الصغيره.
فريحه نايمه وجنبها مريم في حـ.ـضـ.ـنها...
مراد فتح الباب بشويش ودخل عليها. وقرب منها وشاف فريحته نايمه. وكان باين على وشها انها معيطه. مراد شال خصله شعر من على خدها. وقرب منها وباسها من خدها. وشاف مريم في حـ.ـضـ.ـنها وابتسم وقلبه دق. كأنها فريحه الصغيره ومراد...
وقام جاب تيشرت واخد مفاتيحه. وعطاهم ل رينو. وقالها. تغيرى على جـ.ـر.ح فهد في وجود ريتال. وتطلعى اوضتك بسرعه، والمفاتيح والتيشرت ده اديهم لفهد.
ورجع تاني دخل الحمام بسرعه ياخد شاور ويطهر الجـ.ـر.ح و يعقمه. علشان فريحه وحشاه اوى.
رينو: لبست بسرعه. ولبست لبس بيتي وحجاب بيتي. ونسيت انها رشه عليه برفان. وكانت هتمـ.ـو.ت من القلق على فهد. واخدت المضاد الحيوي. وعلبه الاسعافات. واخدت المفاتيح والتيشرت اللي كان على التسريحه جنب ازازه البرفان. ونزلت بسرعه و قلبها بيدق. ونزلت على السلم وعينيها على الليفنج بتدور. وشافت فهد. واقف بيتفرج على صورة العيله الكبيره. وضهره ليها، رينو وصلت الليفنج، وبلعت ريقها بصعوبه. وندهت على فهد بصوت مبحوح. ف، فهد.
فهد: سمع اسمه. قلبه دقات وصلت ل رينو. ولف ليها وشافها في ابهي صوره. ولكن حب يثبت العكس. نعم.
رينو: قربت برعشه. حمد لله على السلامه. فهد مش مصدق انه بيتكلم مع حبيبته ولوحدهم. الله يسلمك. وحاول يبقي جـ.ـا.مد وكمل. الله يسلمك يا انسه لارين...
رينو: عندها تـ.ـو.تر ولخبطه. احم. مو، ابيه مراد قال انك مجروج. ا. اتفضل اقعد علشان اعقملك الجـ.ـر.ح وهي قعدت على الكنبه.
فهد: راح قعد على الكنبه جنبها.
رينو: قلبها دق. وتـ.ـو.ترت. وارتجفت.
فهد: قعد وباصص قدامه. وبلع ريقه وبينظم انفاسه.
رينو: بقلق. لكن بصت على ايده مفيش اي جـ.ـر.ح وبصت على وشه. مفيش جـ.ـر.ح. خافت اكتر. فهد انت مجروح فين.
فهد: لا اراديا. في قلبي. وبصلها ونص ابتسامه.
رينو: عيونها دmعت بسيط. وسكتت.
فهد: في كتفي. وانا طبعا مش هينفع اقــلـــع التيشيرت لو معاكي وما كملش...
رينو: بسرعه فتحت العلبه. لانها شافت التيشيرت الاسود بيلمع من الدm. رينو جابت المقص. برعشه واول محطت ايديها على تشيرت فهد. غمض عينيه وجـ.ـسمه اتشـ.ـد. واتنهد وخرج نفسه ببطء...
ورينو قلبها بيدق جـ.ـا.مد. وبتترعش لكن التيشرت مبلول كأنه في المطر. وقصت التيشيرت. وشهقت لما شافت الجـ.ـر.ح. وكان جـ.ـر.ح كبير كمان. كأن حد معوره بسكينه كبيره. رينو المقص وقع من ايديها وحطت ايديها على بوقها. ودmـ.ـو.عها نازله.
فهد: بص عليها وشاف دmـ.ـو.عها وادايق. يا ترى الخــــوف ده، خــــوفك من الدm. ولا خايفه عليا. بس انتي دكتوره. واكيد بتشوفي الدm. واحتار لان دmـ.ـو.عها نازله في صمت. وقالها لو مش هتقدري. مش مشكله. انا اساسا مش عايز ه اعقمو.
رينو: غمضت عينيها. واخدت نفس عميق. وجابت القطن. وبدات تنظف كتفه من الخلف ودmـ.ـو.عها نازله. وبعدها بالكحول. ولما مسحت الدm شافت عمق الجـ.ـر.ح. وكان عايز خياطه. طلعت حقنه البنج برعشه. انا هاديك بنج موضعي علشان ما تحسش بالو.جـ.ـع.
فهد: ابتسم: وهز راسه. لان الو.جـ.ـع الل جواه. اكبر بكتير...
ورينو: ادتله البنج. وقلبها بيتقطع. وبدات تخيط في الجـ.ـر.ح. وايديها بتترعش. وقلبها و.جـ.ـعها قوي. وكل شويه تحاول تتنفس كويس. وتمسح دmـ.ـو.عها.
وفهد باصص قدام ومش شايف عيون لارين. الل بقت زي الدm من كتر الدmـ.ـو.ع اللي نازله في صمت.
لكن هو مركز وتايه مع لمسه ايديها. ومغمض عينيه وبيستنشق برفانها. الل تاااه فيه. وبيتخيل رينو معاه في بيت واحد. وراجع تعبان وهي تهتم بيه زي دلوقتي. هو كان عايز اهتمام بحب. مش قرابه وواجب وبس...
رينو: خلصت خياطه ورشت مضاد حيوي على الجـ.ـر.ح. وغطتته بالشاش واللزق. ومسحت الدm اللي حوالين الجـ.ـر.ح بكحول...
وقالت لفهد بشهقات بسيطه. انا خلصت، وبيلف ليها علشان يشكرها. وشاف كميه الدmـ.ـو.ع الل نازله من عيونها. وعينيها حمرا من العـ.ـيا.ط. واتخض عليها وخاف...
فهد: رينو انتي كويسه.
رينو: رفعت عينيها في عينيه بدmـ.ـو.ع. لانه اول مره يقول اسم. رينو من اكتر من 3 سنين. وقلبها دق. وكان نفسها تقوله. لاء مش كويسه يا فهد. وان جـ.ـر.حه و.جـ.ـع قلبها قوي. وان قلبها ماكانش مقبوض من فراغ، وعيطت ودmـ.ـو.عها نازله...
فهد: مش عارف يعمل ايه و محتار. بس. بس انتي بتعيطي ليه دلوقتي.
رينو: قامت واتحركت خطوتين. وبتعيط بحرقه و.جـ.ـع السنين. الل فاتت. هي مش بتعيط على جـ.ـر.حه وبس. لا هي بتعيط على حاجات كتير لان فهد امانها. واللي كان بيحبها حست انه ضاع من بين ايديها. بسبب الكـبـــــريـاء اللي عندهم، وعيطت بصوت وشهقات.
فهد: شاف ريتال في المطبخ وضهرها ليهم، ومش عارف يعمل ايه. ومتدايق لدmـ.ـو.عها. وخايف يقرب منها ويضمها في حـ.ـضـ.ـنه. رينو تفهم غلط، فهد قلبه مش مستحمل. قام واتحرك جمبها...
رينو: سابت فهد. وطلعت تجري من قدامه.
فهد - نده عليها رينو. رينو...
رينو: ما ردتش عليه وطلعت على السلم تجري. ودخلت على اوضتها...
فهد: واقف في الليفنج واتنهد، ومش عارف يعمل ايه. ومخـ.ـنـ.ـوق. لدmـ.ـو.عها. قفل علبه الاسعافات وشاف التيشرت اللي كان حطاه على حجرها وواخد من برفانها، واخده وقربه وشمه وكان فيه برفانها.
واتنهد. واخد التيشرت في ايده. والمفاتيح. وخرج علشان يروح شقته ويعيش على ذكرياتها وركب عربية مراد. ولبس السلسله. واتحرك. ومتلخبط. من جمال معشوقته وكمان دmـ.ـو.عها الل بتحرق قلبه.
رينو: دخلت اوضتها وقفت ورا الباب. بشهقات. وحطت ايديها على بقها علشان تيم ميصحاش. ونزلت بضهرها ورا الباب وقعدت على الارض وبتعيط، وحـ.ـشـ.ـتني قوي قوي يا فهد. اااه وحـ.ـشـ.ـتني قوي. والله العظيم وحـ.ـشـ.ـتني وعيطت كتير جدا.
في نفس الوقت. مراد دخل الحمام وقــلـــع هدومه ووقف تحت الدش. والدm نازل من رجله. وخلص وعقم الجـ.ـر.ح لانها كانت طلقه رصاص لكن الحمد لله عدت من الجنب. ورش مضاد حيوي وعقم كويس ولفها بالشاش والقطن ولزق، ولبس بنطلون عشان فريحه ما تقلقش. وما يقطعش سحر اللحظه الل هتكون بينه وبين فريحته. وخرج من الحمام. واتحرك وراح قعد جنب فريحته. وحط ايده على خدها. وقرب منها بحب واشتياق. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها. وحاول يفوقها. فريحه فريحتي بت قومي.
فريحه: فتحت عينيها. وفكرت انها بتتخيل واتنهدت. وغمضت عينيها تاني.
مراد: ابتسم. وقرب من شـ ـــفــايـــ ـفها. وبدا يفوقها بطريقته. وفاقت واتعدلت. وكانت هتصرخ من الفرحه.
مراد: حط ايده على بقها. اسكتي، وبتحذير. عارفه لو مريم صحيت! هنفخك، اهدى كده.
ايوه. انا مرادك. وجيت امتى! لسه جاي من شويه. وعملت كده ليه! عملتهالك مفاجاه. وفهد اخوكي تمام. ولسه مروح على شقته. وعارف اني وحشتك قوي. وكل حاجه تمام، و.
دلوقتي انا هشيل ايدي من على بوقك. لو اتجننتي وصرختي. مـ.ـا.تلومنيش الا نفسك ماشى
فريحه: بدmـ.ـو.ع هزت راسها. موافقه.
مراد: شال ايده. وفريحه حـ.ـضـ.ـنت مراد وكـ.ـلـ.ـبشت فيه. ودmـ.ـو.عها نازله كأنها لقت ابنها بعد غياب. وعيطت عـ.ـيا.ط هستيري. ومراد قلق عليها. وحس ان فريحه عـ.ـيا.طها المره دي مختلف. مسد على ضهرها. بس. بس ايه يا فريحه العـ.ـيا.ط ده؟ اهدى يا حبيبتي. مالك! وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه وشاف وشها. وحس فعلا ان فريحه مجروحه من حاجه.
مراد اتحرك وقام. وشال مريم الصغيره. ونيمها في سريرها. ولف لاقاها واقفه وجريت عليه. وتشعلقت في رقبته.
مراد: رفعها من على الارض ودفن وشه في شعرها وبيشم في ريحتها الل مشتاقلها. ونسي و.جـ.ـع رجله.
بس. بس اهدى علشانى انا. في ايه انا اول مره اشوفك بتعيطي كده. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ومراد نزلها وشالها نيمها على السرير. وهو قاعد جنبها واخد راسها في حـ.ـضـ.ـنه. احكيلي مالك بقى. حاسه بايه.
فريحه: بشهقات. وحـ.ـشـ.ـتني قوي يا مراد. اربع شهور وانت بعيد عني 130 يوم. يا مراد. وانت بعيد ومش موجود. بشتاقلك كتير وانت مسافر. ولما احتاجلك واتصل بيك مش بلاقيك علشان شغلك. وماعرفش ارقامك غير لما انت تكلمني. وبالصدفه مره او اتنين ترد عليا. انا تعبانه قوي يا مراد من غيرك. ارجوك خليك جمبي ومعايا. ارجوك يا مراد. وكانت بتعيط وبتتكلم وسط شقهات.
مراد: بس. بس يا قلب مراد. اهدى يا ستي حاضر اخدلك اجازه بس كده. انا تحت امر فريحت قلبي.
فريحه: اتعدلت. بفرحه. بجد هتاخد اجازه علشاني انا يا مراد.
مراد: استغرب فريحه بالشكل ده. وقلبه و.جـ.ـعه عليها. وكانت كأنها وحيده بجد. وقالها. فريحه انتي حد زعلك هنا في البيت!
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها. لا ابدا يا مراد. بس...
مراد: اتعدل وحط وشها بين ايديه وباس جبينها. بس ايه يا روحي اتكلمي.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. ومراد ماسك وشها. كل واحده معاها جوزها. وانا لوحدي يا مراد. انا كل وقت بتخيلك بتاكلني وبتفسحني. بتخيلك في حـ.ـضـ.ـني. انا مشتقالك قوي يا مراد. انت قبل كده طلعت مهمه بعد حملي في مريم. وما شوفتكش غير يوم الولاده. مراد انا محتاجالك قوي.
مراد: اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وربت على ضهرها. بس يا روحي. انا معاكي اهو وهاحاول صدقيني على قد ما اقدر حاضر. ومسح دmـ.ـو.عها. وفضلت في حـ.ـضـ.ـنه فتره. ومراد اشتاق لفريحته. هو انتي مش بتقولي مشتقالي...
فريحه: هزت راسها ايوه.
مراد: طيب ايه بقى. مش هتوريني الاشتياق ده.
فريحه: ابتسمت. بس مريم موجوده.
مراد: مريم في سريرها. وبعدين هي بعيد وفي ستاره ثواني هاقوم اشـ.ـد الستاره. وقام وشـ.ـد الستاره ورجع لفريحته. وكان مشتاقلها وهي هتتجنن عليه. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بوسه رقيقه. وقالها بصي بقى. انا عايزك ت عـ.ـر.في اني جنبك في اي وقت. واي مكان. حتى لو في اخر الدنيا انتي فريحت قلبي، بس عارفه انا زعلان.
فريحه: زعلان من ايه.
مراد: كنت جايبلك هديه ووقعت مني.
فريحه: مش مهم. المهم انت موجود معايا. وقربت منه. ومراد قرب منها. وفريحه هتعوضه ال 130 يوم غياب...
طبعا فهد روح الشقه. وغير هدومه. واخد مسكن. ونام على السرير. وماسك التيشيرت اللي فيه برفان حبيبته. وماسك السلسله اللي في رقبته. وفتحها واتنهد وقفلها من تاني. وكان نفسه يطمن على رينو. لانه قلقان عليها. ولما شاف دmـ.ـو.عها حرقت قلبه. وكان مخـ.ـنـ.ـوق. وفكر في رينو كتير لحد ما نام وهو ماسك التيشرت.
رينو طبعا. قامت من مكانها. ونامت على السرير بدmـ.ـو.ع هستيريه. وعـ.ـيا.ط كتير مختلط بفراق وو.جـ.ـع قلب على 3 سنين واكتر فراق، يا فهد قلبي و.جـ.ـعني قوي يا فهد وعيطت كتير وكانت نايمه على السرير وحـ.ـضـ.ـنا نفسها. ومن كتر العـ.ـيا.ط استسلمت للنوم.
تاني يوم الصبح عند آدm
مريم: نزلت وسعاد جهزت الفطار هي والبنات. والكل نزل علشان يفطر مع بعض الا. رينو وفريحه لسه منزلوش.
وقعدو
زين وريتال. ومحمد ونور. وآدm ومريم...
آدm: فريحه لسه نايمه.
مريم: خبطت عليها ما ردتش قولت اسيبها براحتها. النهارده اجازه.
آدm: ورينو...
مريم: هترد شافت رينو شايله تيمو ونازله. اهي نازله اهي
رينو: نزلت وعيونها تغني عن السؤال.
ومريم: قلقت عليها وسالتها بخــــوف مالك يا رينو. ومال عنيكى.
رينو: ما فيش حاجه يا مامي.
مراد: على السلم. صباح الخير على الكل...
الكل بص على السلم. واتصـ.ـد.مه بفرحه. واتفاجأو. ومريم وكلهم فرحو قوي
ومريم حطت ايديها على وشها. وبدmـ.ـو.ع، مراد.
وزين ومحمد قامو. وآدm قام من مكانه قلبه وبيرقص. ونور اللي كانت مبسوطه. ورينو ابتسمت.
مراد: نازل على السلم. وشايل مريم وماسك ايد فريحه. ونازل بيها. وفريحه حست ساعتها انها مميزه. ومفيش حد في سعادتها.
مراد: نزل ومريم امه مش مصدقه. مراد ساب مريم نونو مع فريحه. وراح على امه وحـ.ـضـ.ـنها. ومريم عيطت في حـ.ـضـ.ـنه. مرادى حبيبي ابنى. وحشتنى اوى يانور عيني، وبدmـ.ـو.ع خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وباست جبهته. وخدو. ومكنتش مصدقه. مراد. باس ايديها الاتنين. حبيبتي يامريومه. والله انتى الل وحشانى مووت. وحـ.ـضـ.ـنها تانى.
مريم: بتحسس على ايديه وصدره. حبيبي انت كويس. حصلك حاجه. اتأذيت يانور عيني. قولى ريح قلبى.
مراد: باس راسها. حبيبتى. اهدى انا كويس اوى ومفيش اى حاجه. انا زى الفل. اهو قدامك.
الكل كان متفاجئ. لان مراد كان هيجي النهارده بالليل...
مراد راح يسلم على آدm. وباس على ايده بحب. وادm اخدو في حـ.ـضـ.ـنه. ربت على كتفه وضهره. وبيكابر دmـ.ـو.عه.
مراد: سلم على محمد وحـ.ـضـ.ـنه
محمد: حمدلله على سلامتك يامراد.
مراد: حبيبى الله يسلمك يادكتور.
زين: حـ.ـضـ.ـن مراد. بحب الاخ. حمدالله على السلامه ياخويا.
مراد: ربت على كتفه. الله يسلمك يابو اريان. والف مبروك ويتربى في عزك يارب. وليا قاعده معاهم.
زين: الله يبـ.ـارك فيك يامراد.
وبعدها سلم على نور. وحط ايده على بطنها وضحك واد ولا. بت.
نور: بدmـ.ـو.ع. تمارا.
مراد: سلم على ريتال تانى. مبروك يامراة اخويا ظربتى بالسلامه هههه
فريحه: بس اللي ضحكت. والكل مستغرب الكلمه.
مريم: يعني ايه ظربتى دي يا مراد.
مراد: هههههههههه الله يمسيك بالخير يا عوض.
عقبالك يا نور لما تظربي تاني بطن ههههه.
فريحه: هههههه، والكل مش فاهم.
مراد: بعدين. بعدين.
مريم: حمد لله على سلامتك يا حبيبي
مراد: الله يسلمك يا قلب مراد وبص ل آدm وحـ.ـشـ.ـتني يا حاج.
آدm: اخد مريم نونه من فريحه. وابتسم حمد لله على سلامتك يا بطل.
مراد: اوعا تكون دي معاكسه. كلهم ضحكوا
آدm: طبعا وصلت امبـ.ـارح بليل. كالعاده
مراد: ايوه ياحاج.
آدm ومريم: وفهد عامل ايه.
مراد: فهد تمام اوى جه معايه امبـ.ـارح. وروح بعربيتى.
مراد: حرك الكرسي. وشاور لفريحه. وفريحه اتحركت وكانت مبسوطه قوي. وقعدت
مريم: بصت على رينو الله! مالك يا رينو. مش طبيعيه. وما سلمتيش على اخوكي مراد ليه وفين اللهفه بتاعه كل مره.
مراد: لا يام مراد. رينو. اول واحده سلمت عليا امبـ.ـارح.
آدm: يلا بقى الكل يقعد وافطرو. والكل قعد.
ورينو. نفسها تطمن على الفهد. ومثلت انها بتفطر. وخلصت. واستاذنت وطلعت اوضتها...
ومحمد وآدm ومريم زعلانين على رينو.
الكل فطر. آدm. مراد تعالى عيزك في المكتب.
مراد: حاضر ياحج. ودخلو المكتب
آدm: قعد على كرسي المكتب. وشاور ل مراد يقعد. وقعد.
آدm: ها. يابطل. احكيلى. بقى كل حاجه.
مراد: كل حاجه! حاجة ايه ياحاج!
آدm: يعنى. عملت ايه. وايه الل حصل. واتجـ.ـر.حت في رجلك ازاى. وياترى فهد اتجـ.ـر.ح زيك.
مراد: بدهشه. انت. انت عرفت ازاى ياحاج.
آدm: قبل مـ.ـا.تكون انت ابنى. انا كنت مقدm. شرطه. وعندى قدره اكشف كل حاجه. وعرفت انك مجروح. من طريقة نزولك على السلم. ها قولى بقى واحكيلى. بس قبل مـ.ـا.تحكيلى. جرجك عميق. مراد: لا يابابا اطمن جـ.ـر.ح بسيط.
آدm: طيب انا سامعك.
مراد: حاضر ياحاج. ومراد حكالو كل حاجه. وازاي هو وفهد اتصابوا. وقال، ان مراد كان واقف بعيد بعد ما خرجنا من غرفه المهرب. سمعنا ضـ.ـر.ب نار. وجرينا نجيب السلاح. وكان ناس كتير. و رصاصه طايشه جت جنب رجلي. ولكن الحمد لله ما جتش في العضم. وفهد جري عليا. وبيسندني. وبيسالنى انت كويس. سمعت الفهد مره واحده بيصـ.ـر.خ. و كان في واحد معاه سلاح ابيض وضـ.ـر.به غدر في كتف فهد من الخلف. وفهد سابني وجري وراه. وجابو. وفهد مسك السلاح اللي كان معاه وطير راس الراجـ.ـل ده. وجرينا وهربنا بالادله. وكنت من البدايه. شاكك في الظابط التالت. اللي معانا وطلع خـ.ـا.ين. وشغلنا كارت الذاكره. وشوفنا الخـ.ـا.ين ده. وسمعنا اتفاقه انه هيزرع قنبله في اوضتنا. وفعلا دورنا ولقيناها. كل ده كان في ساعه واحده. وانا ضـ.ـر.بت الخـ.ـا.ين. واغمى عليه. ولسه هنطلع وبقول لفهد يلا مفيش وقت. لقيت فهد ربط الخـ.ـا.ين وقعدو على السرير اللي تحته القنبله. وجرينا بالادله. والاوضه انفجرت. وجت طياره هليكوبتر. واخدتنا للمطار. وركبنا. ورجعنا الحمد لله. امبـ.ـارح بالليل. وجيت على هنا الساعه 1. انا وفهد. وكانت رينو وريتال صاحيين.
آدm: فيهم طبعا سر دmـ.ـو.ع نوتيلا البيت. اللي بترسم انها مبسوطه واتنهد.
آدm: قام من مكانه. وقرب من ابنه وضمه بحب. وبتنهيده. حمدالله على سلامتك يابنى.
مراد: حـ.ـضـ.ـن ابوه بحب. الله يسلمك يابو مراد.
آدm: خرج من حـ.ـضـ.ـنه بابتسامه. انا متأكد انك قد المسؤليه. وراجـ.ـل ويعتمد عليك. انا ديما بفتخر بيك. انت وفهد
مراد: ربنا يخليك لينا ياحاج. وإن شاء الله هتكون ديما فخور بيا انا وفهد.
وآدm خرج من المكتب مع مراد.
مراد: راح ل فريحه، يلا يا فريحه على شقتنا
فريحه: استغربت شقتنا!
مراد: بص لابوه بعد اذنك يا حاج. انا هاخد ومكملش...
آدm: طلع المفاتيح عربيته ل مراد. واخد مريم من فريحه، وقال. سيب مريم معايه هنا. وخد عربيتى. واتكل انت...
مراد: عسل. والله يا حاج. ربنا ما يحرمنا منك ولا من مريوم.
آدm: وما تتاخرش علشان زياد هيكون موجود في الحفله
مراد: ايه ده! زياد هو رجع امتى.
آدm: من اسبوع. والكل عرف ان زياد رجع.
مراد: والله. ده زياد واحشني. خلاص يا حاج انا هاكون موجود على الساعه 8 كده.
آدm: تمام. عموما زياد الساعه 7 هيكون موجود.
مراد: تمام يلا يا فريحه...
مريم: استني يا مراد يا حبيبي. خد العلبه دي معاك
مراد: ايه دي يا ست الكل.
مريم: ده غدا ليك انت وفريحه. احنا ما صدقنا شوفنا ضحكتها من تاني.
فريحه: حـ.ـضـ.ـنت مريم. حبيبتي يا ماما ربنا ما يحرمنا منك ابدا...
مراد: تسلمي يا قلب مراد. واخدها منها العلبه. واخد فريحه على شقتهم و هيقضي يوم عسل...
هدى: حبيبي زياد. انا هاروح ل عمتك مريم وعمك آدm. مش حلوه نروح في ميعاد الحفله.
زياد: حبيبتي يا هدى. الساعه كام.
هدى: الساعه 3 يا روحي. انا هانزل انا وابوك حسام وانت حصلنا وقت ما تحب.
زياد: طيب تمام. انا هانام شويه. وهاكون موجود على الساعه 7 ان شاء الله.
هدى: ماشي يا نور عيني. يلا سلام.
زياد: مع السلامه. ونام على السرير وماصدق لانه طول الليل سهران وبيفكر في ماليكته ونام.
وبعد فتره.
ملك: لبست وجاسر ومالك.
جاسر: راح الاوضه ل ماليكه يشوفها جهزت. لان ملك ما بتتعاملش معاها من يوم. زياد ما كان جايبها نص الليل...
جاسر: ماليكه جهزتى
ماليكه: ايوه. احم بابي.
جاسر: ايوه يا ماليكه.
ماليكه: بابي في مشوار صغير عايزه اعمله قبل الحفله ممكن.
جاسر: بقلق. هتسهري تاني يا ماليكه.
ماليكه: لا والله يا بابي. انا بس هاعمل مشوار نص ساعه ودلقتى الساعه 6. الساعه 7 هابقى في الحفله ارجوك يا بابي.
جاسر: ساكت ومردش. وبيفكر يثق في بـ.ـنته ولا لا! وشايف ان ماليكه بقالها اسبوع ماخرجتش من البيت. ولو عايزه تخرج. هاتخرج. وكمان مرحتش شغلها، ممكن اعرف مشوار ايه!
ماليكه: والله يابابي مشوار مهم. ومتقلقش. صدقنى ارجوك.
جاسر: اتنهد. ماشي ياماليكه. لكن صدقيني لو ماجيتيش في الميعاد ما تزعليش من الل هاعمله فيكي.
ماليكه: شكرا يا بابي بجد شكرا واخدت الشنطه وخرجت...
وجاسر شرح ل ملك، وملك زعلت. وقالتله كنت ارفض بـ.ـنتك عمرها ماهتتغير. وجاسر وضحلها. انها اول مره تستأذن ولازم يثق فيها، وكلهم اتحركو على الحفله.
زياد في شقته بيلبس. وفاضل اللمسات الاخيره والجاكيت. ورش برفان. والباب خبط واستغرب! لكن راح فتح الباب. واتفاجئ. انتي!
ماليكه: شافت زياد. لاول مره من. اكتر من 3 سنين. وسرحت قد ايه كانت غـ.ـبـ.ـيه. وشافت زياد. في صوره مختلفه. وجـ.ـسم مختلف، وبلعت ريقها ومش عارفه تتكلم. هي ما عندهاش فن التعامل حد، احم. ممكن ادخل.
زياد: ساب الباب مفتوح ودخل...
ماليكه: دخلت وقفلت الباب. ازيك يا زياد.
زياد: غمض عينيه. وقلبه بدأ ف انه ينبض من تاني. لانه من زمان قوي ماسمعش اسمه من ماليكته. واتنهد وفتح عينيه. ورد ببرود. كويس.
ماليكه: راحت وقفت قدامه. ومش عارفه تتكلم. اول مره تحس فعلا ان شخصيتها ضعيفه. وبتبص على زياد. وبتحفر تفاصيله جواها.
زياد: خير يا انسه ماليكه جايه ليه.
مليكه: احم. ا. اانا. ا. اانا وسكتت.
زياد: بصوت جهوري. انتي ايه. جايه ليه.
مليكه: انت بتزعقلي يا زياد. علشان جيالك برجلي وقولت افهم منك.
زياد: تفهمي! تفهمي ايه. يا ماليكه هانم.
مليكه: اتغاظت. من اسلوبه. افهم. انت سافرت ليه! وسافرت فين! وجيت امتى. كنت فين كل السنين دي.
زياد: ههههههههههههه.
ماليكه: مستغربه! انت بتضحك.
زياد: ايه بلاش. اصل انتى بتسالي اسئله سخيفه.
مليكه: انت بتكلمني انا كده يا زياد.
زياد: اووووو. سوري وقرب من وشها. نسيت انك ماليكه الصاوي. بـ.ـنت جاسر الصاوي. حفيده حسين الصاوي. من نسل عائله الصاوي المحترمه. وريحة برفانها اخترقت قلبه.
ماليكه: بصتله بدهشه. ومش مصدقه اللي قدامها ده زياد. اللي كان بيلبى كل طلباتها. وبيحترمها.
زياد: ايه بتبصيلي كده ليه! اتغيرت مش كده! وكل ده بفضلك يا ماليكه هانم. وعموما هاريحك. سافرت ليه! سافرت علشان اثبت نفسي لاني وجودي جنبك كان مخليني في الارض! سافرت فين سافرت فرنسا وشوفت الدنيا. وفتحت شركه تصدير واستيراد. ورجعت امتى! مش شغلك.
ماليكه: زياد. لو سمحت اتكلم باسلوب احسن من كده. انت بتتريق في كلامك.
زياد: هههههههههه. انا مش مصدق. انتي اللي بتتكلمي كده. فين مليكه المتسلطه المتكبره. فين ماليكه اللي خلت الكل يطمع فيها. وزعق فيييين الخروجات اللي دmرتك هاااا.
ماليكه: زياد انا عايزه افهم. انا شوفتك. وبابي قال انك جبتني في نص الليل. انا عايزه افهم. انا مش فاكره حاجه. ولا عارفه انا وصلت ازاي. انا عايزه افتكر. واخر حاجه فاكراها، ومكملتش...
زياد: وهي بتتكلم افتكر ايمن. وانه قــلـــع التيشرت. وكان ماسك شعرها. وبيقرب عليها وهي نايمه في السرير. والدm غلي في عروقه، مش فاكره.
وقرب منها. ومسك دراعها بقوه.
ماليكه. اااه زياد. دراعي اااه.
زياد: مش فاكره. عايزه تفتكري اييييه. ها. تفتكري انك بقيتي واحده رخيصه. ورخصتي نفسك. تفتكري ان صاحبتك باعتك وقبضت تمنك. وصاحبك اخدك شقه مشبوهه. وكان عايز، وزقها. انتي جايه ليه. جايه لييه. انتي واحده طمعتي الكل فيكي. ومسكها تاني ايه لبسك ده! ومسك شعرها، ايه شعرك المكشوف ده! جـ.ـسمك ده متحدد في اللبس ليه! علشان ايه! بتلبسي ضيق لييه وانتي خارجه! عايزه الشباب يبصو على جـ.ـسمك المتحدد ده! ولا عايزاهم يعكسوكي وانتى تفرحي! عايزه ايه بالظبط! انتي مفكره بلبسك ده. انهم هيقولو عليكي شيك ومن عيله! لا يا ماليكه هانم للاسف. هيتقال عليكي اسوا من كده بكتير، انتى رخصتى نفسك فاهمه. وزعق جـ.ـا.مد. رخصتى نفسك ياماليييكه.
ماليكا: واقفه ومصدومه. وعيونها بتروح وتيجي. ومصدومه من زياد الجديد. اللي قدامها وماسكها بقوه. وناسي ان الل قدامه حبيبته. حتى لو متكبره ومغــــروره. بس دي روحه.
ماليكه: انت بتقول ايه يا زياد. انا رخيصه. انا. وصحبتي مين الل باعتنى.
زياد: صاحبتك مين! وراح جاب فونه وفتح فيديو. قالها شوفي صاحبتك مين.
ماليكه: شافت الفيديو. وحطت ايديها على بقها. واتصـ.ـد.مت لما شافت صافي بتشاور ل أيمن.
وبيدلها ظرف. وايمن شـ.ـد مليكه من ايديها وركبها العربيه...
زياد: بعدها رمى الفون على الكنبه. شوفتي صحبتك مين الل باعتك وقبضت تمنك! شوفتى تمنك رخيص قد ايه يا ماليكه. وقرب منها بغل. بس لو على التمن يا ماليكه انا ممكن ادفع اكتر. صدقيني هتبقي مبسوطه قوي ومش هتنـ.ـد.مي.
ماليكه: قلبها دق بخــــوف. وتاهت. ومش عارفه تتكلم. وبصت ل زياد في نظره عمره ماينساها. بتقوله انها مغــــروره. بس مش رخيصه يا زياد. وحاسه انها مش قادره تتكلم وصدmتها في صديق الطفوله. كبيره. وبصت في عينيه وكل الل قالته. شكرا يا زياد، وسابته ومشيت.
زياد: ضـ.ـر.ب الحيطه اللي جنبه بايده. ولعن نفسه. غـ.ـبـ.ـي. غـ.ـبـ.ـي. مكنش لازم تتكلم معاها كدا.
ماليكه. خرجت تايهه. ومش عارفه تروح فين.
عند آدm
الحفله بدأت. و كلهم موجودين: وزياد وصل في الميعاد. والكل رحب بيه وسلمو عليه وكان وجوده في الحفله مميز. وآدm كان فخور بيه. وزياد كان بيمثل انه مبسوط. ومراد جه وفريحه كانت حاسه انها ملكه الحفله بوجود مراد جمبها.
ورينو. نزلت بحـ.ـز.ن. لكن برضه عيونها بتدور على الفهد. واخيرا شافته. لابس بنطلون وقميص وواقف مع آدm وبيتكلم معاه. وعينيهم اتقابلت في نظره طويله قوي، وآدm ملاحظ كل حاجه. و قلبه و.جـ.ـعه على بـ.ـنته. ومش فاهم حاجه ؛؛ لما الحب بينهم موجود ايه العائق اللي في طريقهم.
زين وريتال: نزلوا بالتوام. ومراد اول واحد شالهم. والكل بـ.ـارك وهنا. ومحمد محاوط نور.
ومالك في وادي تاني. والفهد عيونه على رينو. وشاف حـ.ـز.ن كبير في عيونها...
جاسر كل شويه يبص في الساعه. لان خلاص الوقت اتاخر ومليكه مبتردش على تليفونها. جاسر واقف وآدm استأذن زياد وراح يشوف مريم.
زياد واقف وكان جاسر واقف قريب منه وسمع جاسر وهو بيتكلم مع ملك...
جاسر: وبعدين يا ملك. بـ.ـنتك خرجت وما جاتش لحد دلوقتي. ووعدتني انها هتكون في الحفله في نفس الميعاد!
ملك: انا قولتلك. مـ.ـا.توافقش ماليكه بـ.ـنتي حابلها ساب. ومحدش قادر عليها. انا بعد كده ليا تصرف معاها.
جاسر: انا مش عارف اعمل ايه. هي قالت هاعمل مشوار نص ساعه وهرجع على الحفله والساعه دلوقتى 11 وبـ.ـنتك ما بتردش وداده سنيه. في البيت قالت ماليكه ماجتش لحد دلوقت.
زياد: اتصـ.ـد.م. وفتح عينيه، وقبض على ايديه.
↚
مليكه: خرجت من عند زياد تايهه ومش عارفه تروح فين! وخرجت بالعربيه ولفت بيها ومخـ.ـنـ.ـوقه. بتفكر في كلام زياد. وان وجوده جمبها كان جايبه الارض، وانه عايز يدفع فيها قصاد ليله واحده. وفكرت في كلامه وكمان قالها انها رخيصه. وكلام ملك انها حابلها ساب. وفضلت تفكر كتير لحد الليل ما جه عليها. وراحت على (النادي الليلي) ودخلت وشافت صافي بترقص وراحت وسط الكل ضـ.ـر.بت صافي بالقلم. انتي انسانه زباله و حـ.ـيو.انه وقذره...
صافي: زقت مليكه بتضـ.ـر.بيني انا يا حـ.ـيو.انه. انتي مفكره نفسك مين يا بت. ولما تتكلمى معايه. اتكلمي كويس.
مليكه: اتكلم كويس! انتي فعلا واحده حقيره ورخيصه. انتي تبعيني انا، انا يا صافي تبيعيني للكـ.ـلـ.ـب اللي اسمه ايمن. ها! ومفكره ايه؟ انه هيعمل اللي هو عاوزه. انتي واحده متـ.ـخـ.ـلفه. وهو واحد قذر. انتي حـ.ـيو.انه ومش محترمه يا صافي.
صافي: ههههههههههه انا ايه! هههههه انا مش محترمه يا روحي! وانتي ايه بقى. فوقي لنفسك يا مليكه. انتي حته واحده بنلعب بيها ياقلبي. وبدأت تلف حوالين مليكه. وهي بتتكلم. والشباب واقفين بيشربو سجاير. مليكه! انا وايمن بنلعب بيكي. وكان ايمن عايزك لغرض معين. وكان هياخده ويرميكي. وانا ما كنتش هظهر في الصوره. بس الحظ بقى. وانتى. عرفتي منين فا. دي مش مشكلتي اوكي، و اوعي تكوني مفكره نفسك فعلا محترمه. لا يا قلبي. اسالي الشباب دى كلها وهتقولك. يعني ايه بـ.ـنت ترجع بيتها وش الفجر. وبتخرج من غير إذن اهلها. وكمان بتتسحب في نصاص الليالي. وواحد يجي ياخدها بالعربيه من قدام بيتهم. وبصت للشباب ولا ايه يا شباب.
واحد رد: - فعلا يا مليكه مفيش واحده محترمه تعمل كده.
واحد تاني: - بالراحه عليها يا جماعه. مليكه حلوه وهتفهم لوحدها وممكن تروح معانا دلوقتي وغمز.
صافي: - ههههههههههههه
واحد تاني: - مليكه انتي جايه هنا تقوليلنا حكم ومواعظ. يعني انتى كنت هنا انتي وايمن وبتخرجو الساعه 2 بالليل من هنا. ايه كنتو رايحين تبيعو سبح.
الكل ضحك.
واحد تاني: - يا ترى بقى اقولك يا انسه مليكه ولا يا مدام، والكل ضحك عليها.
مليكه ؛ بتسمع وهي مصدومه. وان الكل فاهمها غلط. وانها مش كده. بس كل تصرفاتها كده. مليكه واقفه مدهوشه وساكته.
والشباب كل واحد اخد بـ.ـنت وراح يرقص معاها.
صافي: - قربت منها. ووسوستلها بخبث. انا عارفه ان الكل بيكرهك. لكن انا لاء. وانا مستعده. انسى القلم. وتوافقي على الل ايمن عايزه منك. وصدقيني هتتبسطي قوي. وانا دلوقت هاعمل معاكي واجب. واخليكى تنسى كل الكلام اللي انتي. سمعتيه دلوقتي. امسكي الشريط ده. دا بقى بدايه انك تنسى كل حاجه. وصفرت هتكونى اسعد واحده. حطي نص حبايه تحت لسانك هتنسي كل حاجه. وخدي كيس البودره ده. لما تحسي انك متدايقه ومخـ.ـنـ.ـوقه. خديلك خط زي ما كنت بعمل قدامك. وهتعيشي في دنيا تانيه. وعلبه السجاير دي. هديه مني ليكى. و هستنى منك رد لما ايمن يخف. لانه عايزك باي تمن. وحطت الشريط والبودره والسجاير. في شنطه مليكه.
مليكه: بتسمع ومش مستوعبه. وخرجت تايهه. ركبت العربيه. وقعدت فيها. ودmـ.ـو.عها جواها مكبوته. وحاسه انها مخـ.ـنـ.ـوقه قوي. وان حقيقتها مش كده. ليه كل الناس شايفه ان مليكه مش كويسه. ليه الكل بيكرهها. ليه شايفين ان اخلاقها مش كويسه. ومليكه نفسها تعيط. لكن مش عارفه مع ان جواها دmـ.ـو.ع كتير. وو.جـ.ـع كبير من كلام زياد. وكمان كلام الشباب وصافي وامها وآدm وجاسر، لكن اللي د.بـ.ـحها زياد. وانه عايز يدفع مقابل وقت معاها، مليكه: بخـ.ـنـ.ـقه بصت في الفون. وكانت الساعه 2 وساقت العربيه وروحت البيت ودخلت. وكانت ملك واقفه في التراث. ومـ.ـا.تكلمتش وفكرت انها لازم تاخد خطوه. وانها تسحب من ملك مفاتيح العربيه. والفيزا كارت زى ما جاسر قالها. ودخلت نامت.
زياد: - لما سمع من جاسر. وهو بيقول لملك ان مليكه ما رجعتش البيت. وماجتش الحفله. كان هيتجنن. واتدايق من نفسه انه كلمها كده. واول مره يكلمها بالطريقه دي. لانه كان متدايق من تصرفاتها. لكن لعن نفسه. في اخر جمله قالها. وانه مستعد و هيدفع اكتر. واستحقر نفسه. هو اتكلم وهو غيران عليها. ومتغاظ منها بس مفيش حد ما بيغلطش. هي شافته خدام ليها. وتحت امرها، ايوه لكن ماكانش المفروض ان يقولها كده.
وان وصفها انها رخيصه. وزياد حاول يستأذن اكتر من مره. لكن الكل رفض انه يمشي. لانه كان عايز يروح يدور على ماليكته. وخايف لايكون جرالها حاجه. واخيرا الحفله خلصت واستأذن بسرعه. وراح يدور على مليكه. وشافها خارجه من (النادي الليلي) وابتسم بسخريه. وقال لنفسه. أدى الل كنت قلقان عليها. عمرك ما هتتغيرى ياماليكه. وشافها وهي بتركب العربيه وقعدت فيها شويه. وبعد كده اتحركت. ومشى وراها لحد ما شافها وصلت بيتها.
وهو رجع على البيت. وكان متدايق جدا.
وهدى اتصلت عليه وقالتله ان الوقت اتاخر هترجع امتى قالها انه هيبات في شقته وقفل معاها. وفكر في مليكه. ولمسه ايدو لشعرها. وريحة برفانها اللي عشقه وكان نفسه ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه ويقولها انا مستعد انسى كل حاجه. بس حبينى وخليكى معايا انا وبس، وفكر لما مسك دراعها يا ترى هي اتالمت! وافكار متضاربه مع بعض. و قعد مكانه يفكر فيها...
بعد الحفله ما خلصت...
عند آدm: والكل روح.
مراد اخد فريحه على شقتهم. وسابو مريم مع رينو.
علشان يعيشوا حياتهم ويعوض فريحه عن كل الوحده اللي عاشتها. وفعلا اول ما دخلت الشقه شالها ودخلها اوضه النوم. وكل واحد اخد شاور.
وفريحه كانت زعلانه جدا. لما شافت الجـ.ـر.ح في رجله وعيطت. لكن هو طمنها وبعدها. فريحه لبست طقم جميل. ومراد شغل ميوزك هادي ورقص معاها سلو. وهما بيرقصو قربلها بطريقه رومانسيه. وبعدها شالها على السرير علشان يدخل جنتها.
اما فهد لسه ما روحش. وفي العربيه وبيلف في الشوارع. ومش قادر ينسى نظرة رينو ليه. يا ترى هي كانت فعلا بتقوله في النظره دي انه واحشها. ولا بتعاتبه. وطلع السلسله شافها وخباها تاني. وفكر في رينو. افتكر شعرها وشكلها في البيجامه. و لمسه ايديها على كتفه.
ورعشه ايديها وهي بتخيط الجـ.ـر.ح. ودmـ.ـو.عها نازله دي كلها طيب ليه! ليه يا رينو كنت بتعيطي قوي كده. ليه دي مكانتش دmـ.ـو.ع قلق. لا انتي كنتي بتعيطي كانك مكـ.ـسوره ودmـ.ـو.ع حـ.ـز.ن كبيره واتنهد. ااااااه نفسي اتكلم معاكي يا رينو نفسي. واتحرك. بالعربيه ورجع البيت. وفتح صور السيشن وهو معاها في فرح محمد. ومش قادر ينساها دقيقه واحده. وجاب التيشرت وداب في برفانها اللي عشقه ودوب قلب الفهد.
اما رينو واخده مريم نونو في حـ.ـضـ.ـنها. بعد ما نامت اخيرا. وبتفكر في الفهد. اللي اثر قلبها. وحبه اتملك منها. وان حب فهد بيكبر عن الاول. وخلاص رينو ما بقتش قادره اكتر من كده. قلبها بيوجـ.ـعها كتير قوي. وقالت اااه نفسي اتكلم معاك يا فهد. نفسي اشوف غيرتك عليا زي زمان.
محمد بعد الحفله استأذن. واخد نور وتيم على شقتهم. ووصلو متأخر. وتيم نام في العربيه من التعب لانه لعب مع مريم وكريم كتير. ومحمد شالو وسند نور وطلعوا الشقه. محمد اخد تيم ونيمه في سريره وخرج. ومن غير مقدmـ.ـا.ت شال نور بحنيه واخدها على الحمام وساعدها في الشاور. ونشفلها شعرها. وخرجت ولبست طقم جميل عليها. وقعدوا مع بعض شويه في الليفنج. وقام عمل اكل سريع علشان نور كانت جعانه. وقعدها على رجله ياكلها وكانوا بيهزرو ويضحكو مع بعض. وبعد ما اكلت شالها ودخلو الاوضه وشالها ودفن وشه في شعرها وبدا يلف بيها في الاوضه. لكن بيلف ببطء. ونور حـ.ـضـ.ـنته وقربو من بعض. واخدها علشان يدخل جنتها. وبعدها. وبعد فتره اخدها في حـ.ـضـ.ـنه ونيمها الاول. وبعدها نام...
زين وريتال: - التوأم مطلعين عينيهم. وريتال اكلتهم. ولسه برده بيعـ.ـيطو. ومريم صحيت على صوت عـ.ـيا.ط التوأم. وقامت من حـ.ـضـ.ـن ال آدm. لكن ما حسش بيها. وراحت عليهم. وشافت التوأم. وكان عندهم مغص ونزلت عملتلهم اعشاب وطلعت ليهم وبعدها التوأم. هديو خالص. ونامو. وشكرو مريم جدا. لان زين كان نفسه ينام. وباس على ايد مريم، ومريم ابتسمت وخرجت، وزين اخد روتى. في حـ.ـضـ.ـنه ونام.
ومريم رجعت الاوضه ولسه هتنام. آدm شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وابتسم. وباسها من كتفها واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه ونام.
اما فارس: - سهران بيكلم رودي على الفون. ونفسه ينام لكن مسهراه بالعافيه. وكل لما يحب ينام رودي تتدلع عليه وفارس يصحصح. ورودي تضحك عليه. ولكن اتكلمو كتير وضحكوا اكتر. وفارس نام وهي معاه على الفون. ورودي باست الفون ونامت هي كمان...
يوسف ومريم: - روحو متأخر. وكانوا مرهقين. لكن مريم كانت مبسوطه. لان زياد اخوها رجع وفرحانه من مستواه الل اتحسن. ومن فرحتها قدmت دعوه صريحه ليوسف حبيبها. وكان مبسوط جدا. وسابوا كريم مع هنا واشرف ينام في السرير الصغير اللي في اوضتهم. ومريم دخلت ولبست وخرجت. ويوسف شافها في ابهي صوره ومصبرش عليها. وقرب منها بكل حب وبعد فتره اخدها في حـ.ـضـ.ـنه ونام...
اما مليكه: - دخلت البيت وطلعت على اوضتها وقفلت على نفسها. ومنهار لكن من غير دmـ.ـو.ع. ومتغاظه. ومخـ.ـنـ.ـوقه. ومش عارفه ليه هي مش عارفه تعيط. ونفسها تعيط كتير لكن ما فيش دmـ.ـو.ع. ورايحه جايه في الاوضه. وفكرت كتير في شكل زياد ووسامته ولياقته. وفكرت في رد فعله معاها. وان رجوعه مايشغللهاش. وانه مستعد يدفع فلوس اكتر وهتتبسط معاه. وان وجوده جمبها كان جايبه الأرض. وهو شايفها رخيصه. وكمان مش عاجبه لبسها. وانتقدها في شعرها. واخلاقها. وحاجات كتير. وشافت إن زياد بيكرهها. مش بيحبها. وافكارها كلها دخلت مع بعض. ان ايمن كان هيغتصبها. وان زياد انقذها. وصافي باعتها. وامها شايفاها انها بـ.ـنت مش كويسه. وحابلها ساب. ومش فارق معاها حد. وزياد وصفها انها رخيصه. وحطت ايدها على راسها. الكل بيكرهنى. الكل بيكرهنى. وعايزه تعيط جواها عـ.ـيا.ط كتير. لكن مفيش دmعه واحده نزلت منها. وقعدت على السرير بتعب وارهاق. لانها ما اكلتش حاجه من بدري. وافتكرت الشباب وكلامهم عليها. وصافي وافتكرت شريط البرشام والسجاير. وفتحت الشنطه ومسكت الشريط بايديها وعايزه ترميه. لكن افتكرت صافي وهي بتقولها نص برشامه. وهتكوني مبسوطه جدا ومن غير تفكير حطت نص برشامه تحت لسانها. وبعد شويه حست بهدوء وحست انها بدأت تكون مبسوطه. وكانت حاسه انها نفسها تشرب سجاير وطلعت سيجاره وشربتها لاول مره. وبعد شويه طلعت كيس البودره وهي مبسوطه واخدت شويه. واستعملتهم زى ما صافى كانت بتعمل قدامها. وغمضت عينيها. ونامت على السرير وكانت مبسوطه. ونسيت كل حاجه. وكانت كل حاجه جمبها ونامت نوم عميق.
(ونقول، عدي كده. شهر كامل. عليهم كلهم. وهما بنفس الحال. ).
مراد: طبعا واخد اجازه علشان الجـ.ـر.ح اللي في رجله. وكل يوم مع فريحه في الشقه طول الليل والصبح يرجعو على فيلا العدوي علشان مريم الصغيره. ويقضوا معاهم اليوم كله. وبعدها ياخد فريحته ويطلع على شقتهم. واليوم الل تيم الصغير يكون موجود عند آدm، مراد بياخد مريم نونو ومايجوش تاني يوم علشان يقضي طول اليوم عسل مع فريحته، وفريحه اخدت اجازه مفتوحه من عيادتها. طول ما مرادها معاها لانها مش عايزه تحرم نفسها من السعاده. وهي شايفه اهتمام مراد ليها.
مالك مخـ.ـنـ.ـوق من اخته. وكمان زعلان عليها لانها سابت الشغل. وماخرجتش طول الشهر.
لان ملك اخدت منها مفاتيح العربيه. وجاسر زعق ليها جـ.ـا.مد. وقالها مفيش خروج من البيت تاني وانه مش هيثق فيها بعد كده. وهو نـ.ـد.مان انه وافقها انها تخرج مشوار النص ساعه. اللي رجعت منه بعد نص الليل. وسحب منها الفيزا كارت. وجاب 2 أمن يقفو على بوابة الفيلا. وجاسر. هدد ملك مـ.ـر.اته إن لو ماليكه مرجعتش لعقلها هيوديها عند خالو في الصعيد. وهيجوزوها هناك لاى حد يعرف يربيها. وملك خافت على مستقبل ماليكه...
مليكه بعدها كل يوم تنزل تفطر معاهم وصالحت ملك وجاسر واتاسفت ليهم كتير. وانها مش هتخرج تاني. وبعدها تطلع اوضيتها وتقعد فيها لوحدها. وتقولهم انها بتنام كتير. ولكن قبل الشهر ما يخلص مليكه اتغيرت. وبقت عصبيه. وده محير مالك. و جاسر وملك ومش فاهمين بـ.ـنتهم مالها وبدا شكلها يتغير...
اما ماليكه: - بقى طول الشهر زي ما قولنا كويسه. لانها كانت بتطلع اوضيتها. وتاخد البرشام و تشرب السجاير. وتشم البودره. وتقعد مبسوطه وطايره. وبعدها تغسل اسنانها بالمعجون. وتهوى الاوضه كويس قوي. وتخبي كل حاجه علشان محدش يشك فيها. ولما الحاجه خلصت منها. اتصلت على صافي وطلبت منها شريط وبودره تاني لان اللي عندها خلص وهتدفع الل هي عيزاه. وفعلا صافي جابت ليها وقالتلها تزود الجرعه واحده واحده. وجابت ليها كميه صغيره. واخدت الفلوس الل كانت معاها ومشيت، لكن الكميه خلصت في اسبوع. لان ماليكه كانت بتزود الجرعه من دmاغها. وعيزا تنسى كلام زياد بأى طريقه. وماليكه بتتصل على صافي وما بتردش عليها. وبتفكر تروحلها. وبقت عصبيه جدا. ومش طايقه اي حد. في البيت لان الكميه خلصت من يومين. وكارهه نفسها. وعندها صداع رهيب. وما بتنامش. ومستنيه صافى ترد عليها النهارده. يا إما هتروحلها (النادي الليلي) وتديلها اللي هي عايزاه.
زياد من يوم ما زعق ل ماليكه. وهو زعلان من نفسه. لكن ارتاح نوعا ما. لما راقب مليكه. ومبقتش بتخرج من البيت. ولا بتسهر. وشاف ان الكلام اللي قالو. فوقها شويه. وجاب نتيجه. وممكن ترجع ل عقلها. لكن برده. هو قلقان. لانها ما بتفتحش واتساب ولا فيسبوك. يا ترى زعلانه من كلامي. وفضل على الحال ده طول الشهر، يروح الشغل مع آدm. ودmاغه شغاله. ويرجع من الشغل على شقته. ودmاغه شغاله ويفكر في ماليكته ونفسه يشوفها ويعتذر عن الكلام الل قالو. ولكن بيرجع في كلامه. لان لبسها. وطريقتها طمعت الحـ.ـيو.ان ايمن فيها. وكل ما يفتكر. قرب ايمن منها. وانه قــلـــع قدامها. وقرب منها ومسك شعرها الدm يغلي ف عروقه...
رينو بتروح الكليه. وكمان ساعات تروح المستشفى عند محمد ونور وتحضر معاهم تدريبي. لانها عايزه تبقى جراحه كبيره زي محمد عزيز. لكن برده تفكيرها في الفهد. وانه لما بيجي عندهم في البيت بتاخد اسكرين لكل ملامحه. لكن في صمت ومن غير ما فهد يشوفها وتنام على افكارها وتحلم بالفهد.
وفهد يروح على المكتب في الجهاز. رغم انه مجروح. وكمان اخد اجازه. لكن بيروح يشغل نفسه. ويرجع ساعات على شقته. وساعات يروح عند رنا وطارق ويقعد معاهم. ويروح على شقته على النوم. وحاسس ان ايامه كلها شبه بعضها. ونفسه يطلع مهمه علشان حاسس انه هنا بيتعب اكتر. من كتر التفكير في معشوقته اللي كبرت. واصبحت ملكة جمال قلب الفهد.
نرجع للواقع بعد شهر...
عند محمد اخر اليوم...
كان تيم نايم. ومحمد ونور بادله الحب وبعد فتره. قعدو يتكلمو. واتفقو انهم يقعدو في الليفنج مع بعض. وخرجو...
نور قاعده في الليلفنج وتيم صحي. وبيلعب في اللعب. ومحمد قاعد جمب نور
نور: حست بتعب وماسكه بطنها...
محمد: شافها بتتالم. مالك ياحبيبتى.
نور: مش عارفه ياحبيبى عندي مغص. وبطني بتو.جـ.ـعني.
محمد: بخــــوف! مغص! طيب اعملك حاجه تشربيها.
نور: حست ان المغص بيزيد. لا لا مش عايزه بس ساعدنى وقومنى. استريح في السرير شويه.
محمد: تعالى يا روحي. وسندها ولسه هيشلها وجايه تقوم...
نور: صرخت صرخه. بسيطه ااه انا دايخه. بطني يا محمد اااه. وعينيها زغللت و محستش بالدنيا.
محمد: برعـ.ـب. نوور مالك. نووور ردي عليا نووووور.
نور: اغمي عليها. ومحمد لحقها ووقعت بين ايديه. محمد اترعـ.ـب. وكمان لما شاف دm على هدوم نور. وشالها و نيمها على الكنبه. وكان مرعوب. ومتلخبط
وتيم: بيعـ.ـيط. وبيقول نور. نور وهو بيعـ.ـيط راح وقف جمبها و ماسك ايديها ويعـ.ـيط.
محمد: اتصل على مريم وماردتش. اتصل عليها تاني ماردتش. ولبس نور الاسدال. ولكن الدm ظهر في الاسدال. محمد بتفكير خبط على الجيران وقاله هايسيب تيم عندهم على ما ينزل نور العربيه وهيطلع ياخده...
الراجـ.ـل: قاله اتفضل انزل انت وانا هانزل تيم لحضرتك.
وفعلا محمد جري على نور شالها زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. ونزل بيها. ونيمها في الكنبه الخلفيه. وفون محمد. رن وكان فهد الل بيتصل بالصدفه. ورد عليه.
فهد تعالالي على المستشفى بسرعه. بسرعه يا فهد وقفل. واخد تيم من الراجـ.ـل. وقالو ربنا يطمنك على المدام، وقعد تيم. على رجله. وساق بسرعه وطلع على المستشفى، كان فهد حصلو. ونزل وشافه.
فهد: خير يا محمد انت قلقتنى في ايه.
محمد: خد شيل. تيم وروحه عند مريم. وسابه وفتح الباب. وشال نور اللي الدm في هدومها. وفهد شافه. وخاف جدا على نور. وكمان محمد. وفهد شال تيم. ودخل معاهم.
ومحمد مش شايف حد وجري في المستشفى. وزعق ابعتولي الدكتوره بسرعه. بسرعه. واخدوها على الكشف. ومحمد ما سبهاش واقف جمبها في غرفه الكشف. بيظبط ليها الضغط. والكانيولا. وكان عندها نـ.ـز.يف بسيط. ولكن الحمد لله لحقوه، والدكتوره قالتله ما تقلقش. الحمد لله سيطرنا على الوضع. لكن مدام نور. عايزه راحه كامله. وما تتعبش نفسها وتفضل نايمه في السرير.
محمد بتأنيب ضمير لانه حاسس انه السبب في النـ.ـز.يف الل عندها من قربه ليها على طول وكان زعلان من نفسه جدا. وزعلانه على نورو.
وبعدها نور فاقت. ومحمد اخدها في حـ.ـضـ.ـنه بحنان. وكان مرعوب عليها. ونور طمنته انها كويسه. وبعد فتره كبيره.
محمد مخـ.ـنـ.ـوقه. وخرج وشاف فهد شايل تيم وبيشربه عصير. وواقف في الطرقه. فهد لما شاف محمد. راح عليه
فهد: طمني نور عامله ايه...
محمد: اخد نفس عميق بـ.ـاريحيه واتنهد الحمد لله كويسه. وراح قعد على الكرسي وحط وشه بين ايديه.
فهد: قعد جمبه الف سلامه عليها.
محمد: هز راسه. وبص ل فهد انت ما روحتش تيم ليه عند مريم زي ما قولتلك.
فهد: مينفعش. وازاي يعني عايزني اسيبك كده. انا قولت اطمن الاول. وبعدها اوصل تيم. زي ما انت عايز.
محمد: طيب قوم انت علشان الساعه 8 وصل تيم. وياريت ما تقولهمش على اللي حصل. الحمد لله نور بقت كويسه واحسن دلوقتى. انت بس وديلهم تيم وقولهم انك كنت عندنا. وتيم شبط فيك. وعايز يروح عند مريم، وده طلب من نور على فكره. ان مريم وآدm ما يعرفوش...
فهد: طيب انت مش محتاج مني حاجه بجد.
محمد: حبيبي تسلم يا فهد ما اتحرمش. يلا خد تيم وروحو. واتصل عليا طمني وباس تيم.
فهد: طيب. نور هتخرج امتى.
محمد: خلاص كلها ربع ساعه والمحلول يخلص ونروح.
فهد: قام وشال تيم. تمام ربنا يقومهالك بالسلامه.
واتحرك ومشى.
محمد: قاعد مكانه وحاسس انه مش قادر يقف. لانه الدكتوره قالتله لو كنت اتاخرت شويه. كان النـ.ـز.يف هيبقى اشـ.ـد. واخطر عليها وعلى الجنين. ونور محتاجه راحه ومـ.ـا.تعملش اي مجهود. لان المشيمه ساقطه خالص عندها، وكان متدايق من نفسه. وقال لنفسه. مش معنى انى بعشقها أاذيها.
واتنهد بـ.ـاريحيه. لما الدكتوره وقفت النـ.ـز.يف. ونور استجابت والحمد لله انها تمام...
محمد: قام ودخل. وحاول ميبينش زعله، نور حبيبتي عامله ايه دلوقتى.
نور: ابتسمت الحمد لله يا حبيبي. والمغص اختفى.
محمد: طيب تمام لو حابه انك تفضلي يومين حجز. في المستشفى. انا هاكون معاكي
نور: لا يا حبيبي انا هاروح معاك وبعدين انا كويسه صدقني.
محمد: نور انتي محتاجه راحه. يعني مش هتقومي من مكانك. ولو روحتي دلوقتى على البيت. وفكرتي تتعبي نفسك. صدقيني هتشوفي محمد تاني خالص.
نور: كشرت يعني ايه بقى!
محمد: يعني هنتفق من دلوقتى. هتروحي ومش هتقومي من مكانك. وانا كمان مش ها قرب منك الفتره دي. يااما مش هتعملي كده. هاحجزك هنا لحد ما كل حاجه تتظبط فاهمه...
نور: لا خلاص هاروح معاك. انا ما بعرفش انام غير وانا في حـ.ـضـ.ـن حماده حبيبي.
محمد: مين يعسل حماده. ده.
نور: ضحكت. انت حماده
محمد: قرب من شـ ـــفــايـــ ـفها وباسها. يعني بذمتك ينفع. اكون الدكتور حماده عزيز الجراح. والله ما راكبه على بعض.
نور: بدلع حماده.
محمد: نهار اسود باقولك ترتااااحي. رااااحه تقولي حماده و بالطريقه دي. لا لا انا هاحجزك هنا.
نور: هههههههه حماده.
محمد: بت انتي. هضـ.ـر.بلك حقنه افيل. تنيمك يومين. لحد ما تنسي الاسم ده خالص، قال حماده قال، ده انا امي نفسها ما قالتليش حماده. ده.
نور: امال كانت بتقولك ايه!
محمد: محمد عادي. او يا قلبي. ومريم كانت تقولي محمد برده. او ابن قلبي. مش حماده.
نور: با اغراء، حماده.
محمد: مشاعره اتحركت. انا باقول احجزك هنا يومين.
نور: لا لا خلاص يا حماده.
محمد: والله ما يحصل. انا عارف نفسي هنروح البيت تديني واحده حماده ساعتها مش هشوف قدامي، انتي اتحجزتي خلاص.
نور: لا لا اسفه خلاص مش هاقولك حماده.
محمد: والله ما يحصل قولت. انتي هتفضلي هنا يومين. اهو بالمره نطمن عليكي وعلى النـ.ـز.يف والجنين اوكي. وما فيش راجعه في كلامي، وان كان على الحـ.ـضـ.ـن. انا هاخدك في حـ.ـضـ.ـني وانام في سرير واحد اشطا
نور: ابتسمت اشطا.
فهد: اخد تيم وراح على فيلا العدوي. وكانت الساعه 9 وكل العيله متجمعين وقاعدين ما عدا. رينو.
فهد: دخل مساء الخير.
كلهم مساء النور، وقلقو. لان فهد شايل تيم.
مريم محمد ونور معاك...
فهد: ابتسم علشان ما حدش يقلق. لا يا مريم انا كنت عندهم. وقعدت مع محمد شويه وتيمو شبط فيا ومحمد. قالي مش هيسكت خده وصلو عند آدm وانت ماشي. فجبته بقى معايه ونام على رجلي في العربيه.
مريم: ابتسمت تيمو. نور عيني يا ريتك كنت صاحي كنت لعبت مع مريم نونو. زين يا حبيبي.
زين: نعم يا ست الكل.
مريم: خد تيمو من فهد ونيمه في اوضه اختك رينو.
زين: حاضر وقال. تعالى ياسي تيمو واخدو منه.
وفهد: نفسه يشوف رينو. لانها ما كنتش قاعده معاهم.
مريم: شافت الفون. ايه ده محمد اتصل عليا مرتين وانا ما اخدتش بالى. انا هتصل عليه.
فهد: لااا. احم قصدى. محمد اتصل عليكى يقولك انى هجيبلك تيمو. ولما مردتيش انا قولتلو انا هوصلو بنفسى.
مريم: ماشى ياحبيبى نورت بيتك.
آدm: اقعد يا فهد.
فهد: قعد جمب مراد.
مراد: قرب عليه. انت كنت بتكدب على فكره.
فهد: ولما انت عارف انى بكدب بتحشر نفسك ليه.
مراد ؛ قولي في حاجه حصلت مع محمد او نور.
فهد: اطمن مفيش حاجه هابقى احكيلك بعدين. بس مافيش حاجه مهمه يعني. ريح أم عينيك دي هتستريح.
مراد: هههههههههه مقدرش.
آدm: ما تضحكونا معاكم.
مراد: اتفضل اضحك ياحج.
مريم. والكل ابتسمو.
فهد: ابدا يعمي انت عارف مراد بيحب يستظرف ديما
آدm: هز راسه. جـ.ـر.حك عامل ايه يا فهد.
فهد: الحمد لله احسن دلوقتى.
مراد: ايوه بقى فوق كده خلينا نرجع للمهمـ.ـا.ت من تاني. فريحه زعلت.
فهد: والله انا نفسي النهارده قبل بكره يا مسهل
مريم: رنا عامله ايه يا فهد.
فهد: كويسه يا مريم. انا كنت عندها وقت الغدا. لانهم عازمين رودي وباباها.
مريم: ما تعرفش اتفقو وحددو الفرح امتى.
فهد: بعد شهرين. ان شاء الله. اتفقوا النهارده.
آدm: ايوه. عارف. طارق اتصل عليا وقالي اني اكون موجود علشان احضر الاتفاق. لكن كان عندي اجتماع.
مريم: ربنا يتمم بخير ان شاء الله. واتنهدت. وعقبالك يا فهد.
فهد: بزعل. احم ان شاء الله. لكن لسه بدري اوي. وقام استأذن انا.
آدm: اترزع هتتعشى واتكل.
فهد: لا مش هينفع اصل...
آدm: انا مش عارف ليه بتحبو اني اكرر كلامي مرتين! قولت اترزع.
فهد: قعد.
مراد: هههههههههههه
آدm. وفهد: - بتضحك على ايه.
مراد: اصل انا اللي ها اتكل. انا وفريحه. لاني عازمها على العشا بره.
آدm: وفرت ياخويا. بس هتتعـ.ـذ.ب بقى خد مريم معاك علشان تيم هنا...
مراد: ما تاخد مريم نونو في حـ.ـضـ.ـنك يا حاج ينوبك ثواب.
آدm: لا يا اخويا بطلت اعمل ثواب. واتكل بقى علشان ماخلكش تاخد مريم وتيم معاك.
مراد: قام بسرعه. يلا يا فريحه. هاتي مريم و حصلينى على العربيه. تؤمرني بحاجه يا حاج.
آدm: شكرا واطلع على شقتك.
مراد: انا هحبك ايه اكتر من كده. انت نجم النجوم والله، والكل ضحك.
وفريحه اتحركت وا خدت مريم وخرجت مع مراد. علشان يتعشو بره. ويقضو يوم عسل في شقتهم.
مريم: قامت واتحركت. ورايحه على المطبخ علشان تقول ل سعاد والبنات يجهزوا العشا. لكن وقفت لما سمعت كلام البنات مع سعاد اللي بتعيط...
البـ.ـنت: وحدى الله يا ست سعاد. والله ان شاء الله ربنا لا يكتبهالك...
سعاد: بدmـ.ـو.ع. امتى بس امتي. ياما نفسي قبل ماامـ.ـو.ت. احج بيت الله. وعملت جمعيات كتير واول ما اقبضها تحصل حاجه. والفلوس بتخلص. اول جمعيه بـ.ـنتي جالها عريس واتخطبت. وتاني جمعيه بكمل في جهازها. انا بدعي ربنا ليل ونهار. ومش عايزه حاجه من الدنيا غير اني المس الكعبه. وازور قبر الرسول. وعيطت العمر ما بقاش فيه بقيه.
البـ.ـنت: بعد الشر عليكي يا ست سعاد. عمر ايه بس. يا ست سعاد الله اكبر عليكي انتى لسه صغيره. ويا ستي ربنا يطول في عمرك. وان شاء الله هتحجي. وانتي اتمنيتيها كتير. واكيد ربنا هيستجيب.
سعاد: رفعت ايديها للسما. يا رب. يا رب نفسي ازور بيتك. ما تحرمنيش يا رب. وحياة حبيبك النبي اقبل دعايا. وعيطت. والبنات تهديها.
مريم: اتاثرت ودmعت ومسحت دmـ.ـو.عها. وندهت من بره. احم. سعاد. يا سعاد. قولي للبنات تجهز العشا.
سعاد: مسحت دmـ.ـو.عها حاضر يا ست مريم ثواني والاكل هيكون جاهز.
مريم: رجعت بدmـ.ـو.ع. وقعدت على الكنبه وزعلانه.
وفهد وزين بيتكلمو مع بعض...
آدm: لاحظ انها زعلانه وقام قعدت جمبها. حبيبتي مالك.
مريم: ابتسمت. ابدا يا حبيبي ما فيش حاجه.
آدm: لا في انتي شكلك زعلانه من حاجه. وحاجه كبيره. انت عينيكى مدmعه ليه يا مريم.
مريم: دmعه نزلت وربتت على ايده انا كويسه. بعدين يا حبيبي بعدين هقولك.
والعشا جهز. والكل قام علشان يتعشو. سعاد في اللمسات الاخيره. وقالتلهم اتفضلو اتعشوا بالف هنا ومشيت.
رينو نازله على السلم بلهفه. بعد ما البـ.ـنت طلعت ندهت عليها وقالتها تلبس الحجاب علشان الاستاذ فهد تحت...
وراحت على السفره وشافت الفهد وبلعت ريقها. واحرجت احم مساء الخير.
كلهم: مساء الخير، وقعدت
زين: ايه يا رينو. مساء الخير وبس. مش تسلمي على فهد.
رينو: احم اه طبعا اسفه وبصت في عيون الفهد ازيك يا فهد.
فهد: بثبات. احم كويس الحمد لله. انتي ازيك يا انسه لارين.
رينو: كويسه. وكلهم بداو يتعشوا. وآدm عيونه على اميرته اللي سرحانه.
ورينو وفهد بيسـ.ـر.قو النظرات لبعض...
وزين وريتال بيتعشوا. ريتال: همست ل زين بصوت وا.طـ.ـي جدا حبيبي.
زين: بياكل. نعم يا قلبي
ريتال: انت وحـ.ـشـ.ـتني.
زين: وانتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و .
ريتال: لاء. وحـ.ـشـ.ـتني وقالتها بدلع.
زين: وبعدين بقى. احنا بناكل مش وقته تعب اعصاب.
ريتال: تعرف اني مشتقالك قوي يا زيني ونفسي ابوسك.
زين: بلع ريقه. احم. ريتال اسكتي...
ريتال: بحبك يا زينو.
زين: قلبه دق. يا بـ.ـنتي ارحميني. انا بقالي فتره بعيد عنك. وانتي تعبالي ام اعصابي. ومستني اليوم اللي هاعرف فيه انك جاهزه ساعتها يبقى الله يرحمك يا ريتال.
ريتال: همسه. وبدلع، واهو اليوم جه يا زينو وانا جاهزه.
زين: قام. وعلا صوته لا اراديا. انتي بتتكلمي جد يا ريتال...
والكل اتخض وريتال احرجت ووشها بقى احمر.
آدm: في ايه يازين.
زين: احم. لا ابدا يا بابا اصل. اصل.
آدm: اصل ايه. ما تتكلم خضتنا يبنى واحنا قاعدين. وايه بتتكلمي جد في ايه.
زين: احم. اه ايوه. ايوه يا بابا. تخيل! تخيل يا بابا. ان ريتال سايبه الولاد فوق وفاتحه البلكون والجو شتا زي ما انت عارف. تعالى يا ريتال. تعالى نقفل البلكون ونشـ.ـد الستاير...
كلهم مستغربين...
آدm: انتو الاتنين. هتطلعو. علشان تقفلو البلكون وتشـ.ـدو الستاير.
زين: احم العيال هتبرد ياحاج. وبصوت جهورى. ما تقومي انتي كمان يا ريتال.
ريتال: وقفت حاضر حاضر يا زين واتحركت بحرج.
زين: بعد اذنكم علشان العيال مـ.ـا.تاخدش برد، وطلع وماحدش فاهم حاجه...
زين: طلع هو وريتال، وريتال افتكرت ان زين هيزعقلها علشان احرجته وسببتله احراج قدامهم لكن اول ما قفل الباب شـ.ـدها من دراعها وحاوطها من وسطها.
زين: كنتي بتقولي ايه بقى.
ريتال: احم اسفه يا زين. بس...
زين: اليوم جه صح. وانتى جاهزه. يعني انا اقدر دلوقتى اطلع القديم والجديد عليكي.
ريتال: ابتسمت بخجل. وحاوطت أيديها على رقبته. يعني انت مش زعلان يا زينى.
زين: يا ريت بس انتي اللي ما تزعليش من اللي هعمله فيكي. ومن غير مقدmـ.ـا.ت. شالها وراح على السرير
علشان ينتقم من دلعها عليه طول الشهر.
الكل اتعشي. وفهد استأذن ومشي. وكانت عيونه على رينو. وهو ماشي واتحرك بالعربيه.
ورينو قاعده في الليفنج وسرحانه في الفهد.
وآدm اخد اميرته على الاوضه. علشان يعرف ايه سبب زعلها.
آدm: ها بقى يا قلبي قولي ايه اللي مزعلك.
مريم: بصت ل آدm. ومسكت ايده. وحكيتله كل حاجه سمعتها من سعاد. وانها نفسها تساعدها في انها تحج. وان يمكن ربنا بعت مريم في الوقت ده علشان تسمع دعاء سعاد. وان ربنا قال ل مريم ساعدوها. وطلبت من آدm حتى لو من نصيب مريم. لأن آدm كاتبلها حاجات كتير باسمها علشان خايف لو جراله حاجه. وانها تعيش معززه مكرمه، وكمان مريم عايزه تساعدها في جهاز بناتها...
آدm: ابتسم وباس على ايدها. وقالها يعني انتي بتعيطي علشان كده. انتي المفروض تفرحي علشان ربنا بعتك في الوقت المناسب. وده المفروض كنا نعمله مع سعاد من زمان. وكانت في نيتى والله، لان سعاد معانا من 3 سنين واكتر. وماشوفناش منها غير كل خير. وعيوني ليكي. وان شاء الله انا هطلع سعاد عمرة رمضان. وكمان الحج ايه رايك.
مريم: بفرحه كبيره. وحـ.ـضـ.ـنت آدm حبيبي. حبيبي ربنا ما يحرمنيش منك يا رب. ويخليك لينا وربنا يصلح حالك ويديمك فوق راسي.
وادm: حـ.ـضـ.ـنها بحب. وابتسم. عارفه كله يهون علشان الضحكه دي. والحـ.ـضـ.ـن ده. والدعوه الحلوه دي. ربنا ما يحرمني منك يا اميرتي.
مريم: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وقامت انا هاروح اقولها بقى.
آدm: شـ.ـدها من ايديها وقعدها. لا طبعا ما ينفعش تقوليلها.
مريم: ليه بس.
آدm: سيبيها لوقتها. وقبل رمضان بشهر نقولها علشان. ما تقولش سمعوني وعزه نفسها انتي عارفه. خلينا نقدmها ليها كهديه. واننا بنعبر ليها عن تعبها لينا وانها شايله البيت كله. وبعدها بشويه نساعدها في جهاز بناتها...
مريم: حطت راسها على صدره، ما اتحرمش منك ابدا...
آدm: ولا منك يا روحي. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وقعدوا يتكلمو.
فهد: في العربيه واكتشف انه نسي مفتاح شقته و فونه. ورجع تاني على فيلا العدوي. ودخل وسال سعاد اللي فتحتله الباب. وقالتله اتفضل يا فهد يبنى. كلهم فوق في اوضهم. ومكنتش شايفه رينو قاعده في الليفنج.
فهد: تمام يا سعاد انا هدخل الليفنج اجيب مفاتيحي وفوني.
سعاد: بيتك يا بني اتفضل وسابته. واتحركت.
فهد: راح على الليفنج. وكانت رينو. واقفه وماسكه مفاتيح فهد وفونه. ومش عارفه تعمل ايه. وكانت لسه هتطلع. وتسيبهم عند زين اخوها.
وبتلف شافت فهد لسه بيدخل على الليفنج. ووقفت وماسكه الحاجه في ايديها. واتـ.ـو.ترت. وكانت لابسه الحجاب وراجع لورا وخصله ناعمه شارده على خدها وعينيها.
فهد: شافها وقف مكانه. مش عارف يسرح في ايه ولا ايه. يسرح في الخصله الشارده. ولا العيون اللي وحشاه. ولا ان مفاتيحه وفونه بين ايديها. ولا جمالها اللي زاد مع احمرار خدودها.
رينو: بتلعثم. احم. ا. انا. ا. اانا كنت. كنت. احم ما، مفاتيحك و فونك. انت نسيتهم...
فهد: ، سرحان في جمالها.
رينو: اتـ.ـو.ترت من نظراته. وجـ.ـسمها رجف. ومحرجه لانه شافها ماسكه فونه ومفاتيحه. وحاولت تتماسك. و تقدmله المفاتيح والفون. واتحركت خطوه. لكن من رعشه جـ.ـسمها. وتـ.ـو.ترها اتكعبلت وكانت هتقع، لكن فهد لحقها وسندها بايديه وقال رينو...
رينو: اتعدلت وكانت راسها على صدره في حـ.ـضـ.ـنه. و ايديها على على صدره. وايديه على وسطها.
رينو: كانت قريبه قوي من قلب الفهد. وعيون الفهد. ورفعت راسها وتاهت في عيونه.
وفهد: سرحان في جمالها اللي شايفه عن قرب. رينو بين ايدين الفهد وماسكها بايديه الاتنين من وسطها. ورينو ايديها على صدره. وعيونها في عيونه. وسرحو. لفتره كبيره قوي. وعينيهم سابته في عيون بعض، وفهد بلع ريقه، ورينو تاهت من برفانه اللي بتعشقه وضـ.ـر.بات قلبهم مسموعه لبعض، وكل واحد نسي هو مين. وهو فين، وفهد نسي الدنيا كلها وتاه في جمالها. ولا ارديا. شال ايده اليمين من على وسطها. ورجع خصله الشعر الشارده من على خدها. وايده لمسة خد القمر. ورينو غمضت عينيها وقالت بحب وغرام. ورقه. وبصوت مبحوح. فهد.
وفهد لما سمع اسمه. دقات قلبه اتلخبطت وانفاسه اتلخبطت. وبدا صدره يعلي ويهبط. وانفاسهم تضاربت مع بعض. وما كانش شايف في الوقت ده غير شـ ـــفــايـــ ـف رينو وهي بتنطق باسم الفهد.
وكل حاجه ضلمه حواليه ومش شايف غير مراده وبس. وايده التانيه على وسطها. ورينو بدأ نفسها يعلي. وحاسه انها يغمى عليها. وفهد نسى كل حاجه وحط ايدو على خدها وبيقرب على شـ ـــفــايـــ ـف رينو، ورينو مغمضه عنيها. وخلاص مستسلمه وقوتها بتقل. والمفاتيح والفون وقعو من ايديها.
وفهد فاق. ورينو وفاقت. وخرجت بسرعه من حـ.ـضـ.ـن فهد. وفهد رجع خطوه واتحرج. ومش عارف يسكت قلبه اللي بيدق جـ.ـا.مد.
ورينو واقفه. كأنها كانت بتجري اميال. وبتنهج بتـ.ـو.تر. وحطت ايدها على قلبها اللي بيدق جـ.ـا.مد.
فهد: عايز يصلح الموقف. وحاول. بلخبطه. احم. كنتي هاتقعي. لكن كويس انى لحقتك، ا. اانا. انا نسيت مفاتيح الشقه و، و، والفون. والفون.
رينو: غمضت عينيها وفتحتها. وبرعشه وتـ.ـو.تر. وكسوف. احم. اه ا. اايوه. ايوه معايا. ا. اانا. انا دخلت الليفنج. و. ووشفتهم بالصدفه. و، وو، وكنت وخداهم. علشان اديهم لابيه آدm. احم قصدي لابيه زين. و، انت جيت اتفضل. ومدت ايديها. وبصت في ايديها مفيش حاجه ورجعت ايديها تاني واتحرجت.
فهد: احم. ولا يهمك. ونزل وجاب الفون والمفاتيح من على الارض. واتعدل انتي كويسه.
رينو: بتـ.ـو.تر وكسوف. ايوه. ايوه انا كويسه. انت اللي كويس...
فهد: انا كويس. وسكتو ومش عارفين يتكلمو ومتـ.ـو.ترين
فهد: احم. طيب انا ماشي.
رينو: مش عايزاه يمشي. لكن برده عايزاه يمشي. جـ.ـر.حك عامل ايه.
فهد: هيتجنن على شـ ـــفــايـــ ـفها كل ما تتكلم، احم تمام احسن دلوقت.
رينو: انت بتغير على الجـ.ـر.ح.
فهد: ايوه وعدي شهر واكتر انا تمام. وفهد جواه انهار. وعايز يحـ.ـضـ.ـن رينو. وشايف انه لازم يروح وحالا. لانه ممكن يقرب منها، طيب يا انسه لارين انا هامشي.
رينو: هزت راسها. مع السلامه.
فهد: قلبه بيدق. مع السلامه. فهد اتحرك وراح وقف وفتح باب العربيه وواقف بينهج. وقلبه هيتشال من مكانه. ومبسوط ومش عارف عنده احساس اقوى من الاول. وحب وعشق اقوى من قبل. وركب العربيه واتحرك...
رينو: واقفه مكانها وبتنهج. و بتنظم انفاسها وحاطه ايديها على قلبها اللي بيدق جـ.ـا.مد
وافتكرت لمسه فهد لخدها. وحطت ايدها على خدها. ومسكت خصلة الشعر وابتسمت. وطلعت تجري على اوضتها. ودخلت. وحـ.ـضـ.ـنت تيمو. وكانت مبسوطه وحاسه انها عشقها بيزيد وحبها بيكبر. وبتفكر لما كانت قريبه منه وفي حـ.ـضـ.ـنه.
بعد فتره من الوقت...
مليكه مصدعه. وبتهرش في جـ.ـسمها زي المدmنين
لانها كانت بتزود الجرعه من دmاغها. وفلوسها خلصت ومامعهاش الفيزا كارت. اتصلت على صافي دلوقتى وقالتلها سوري بس لازم فلوس.
مليكه: قالتلها معاها دهب.
صافي: قالت لها قابليني الساعه 12 في (النادي الليلي).
ومليكه مستنيه لما الكل ينام. لكن ما استحملتش الصداع. واتصلت على اوبر. واخدت طقم كوليه دهب. وحطته في الشنطه واتسحبت وخرجت من البوابه الخلفيه. غير ماحد يحس بيها. أو الأمن يشوفها، وركبت عربية اوبر. وطلبت منه ان يسوق بسرعه. وراحت لصافي.
وصافي شافت حالتها. واول ما شافت الكوليه صافي اتصـ.ـد.مت من جماله. وانه اكيد غالي جدا. وصافي طلعتلها شريط برشام. وكيس بودره. وعلبه حقن.
مليكه: اول مشافت المـ.ـخـ.ـد.رات، هاتي يا صافي هاتي برشامه دلوقتى انا مش قادره...
صافي: اخدت منها الحاجه. لا استني اهدى
مليكه: لاء اهدا. ايه. باقولك مش قادره. دmاغى هتتفرتك.
صافي: حبيبتي انا هخليكي ريلاكس. استنى وصافي اخدت حقنه. هاتي دراعك.
مليكه: برعشه. حقنه ليه. حقنه.
صافي: انت مش عايزه تبقى رايقه. وطايره.
مليكه: ايوه. ايوه بسرعه يا صافي.
صافي: طيب الحقنه دي هتخليكي ملكة زمانك.
مليكه: كشفت دراعها، وصافي ضـ.ـر.بت ليها الحقنه. وبعد شويه ماليكه مغمضه عنيها. و بتستمتع. وخرجت وقامت ورقصت مع الشباب وبدات تفوق. واخدت الحقن والبودره والبرشام.
وطلبت اوبر وخرجت. ورجعت على البيت الساعه 3 ونص الفجر. ومليكه دخلت زى ماخرجت. وملك كانت صاحيه من النوم وفي المطبخ. وشافت مليكه بتفتح الباب ودخله وبتتسحب.
ملك: اتصـ.ـد.مت وشافت الوقت. واتصـ.ـد.مت اكتر وشكت في بـ.ـنتها. وعايزه تروح تضـ.ـر.بها. لكن ملك محبتش تعمل شوشره الفجر. وخافت من تهديد جاسر انه هبيعتها الصعيد. وقالت بتهديد. الصباح رباح يا ماليكه. وان مربيتك من اول وجديد. ما بقاش انا بـ.ـنت العدوي...
مليكه: دخلت اوضتها. وخبت كل حاجه في الدولاب. في هدومها. وشربت سيجاره. وقعدت على السرير مغمضه عنيها. وصورة زياد قدامها. وتفتح عينيها برده صوره زياد قدامها، ااوووف مش عارفه ليه كل يوم افكر فيه.
نامي يا مليكه نامي. ونامت على طول بعمق وكانت مبسوطه...
وتاني يوم الضهر. مليكه فاقت وكانت طبيعيه جدا. وكانت في وعيها. لكنها حاسه بخـ.ـنـ.ـقه. مش مرتاحه. وقاعده على السرير. وبتراجع نفسها وخايفه من المستقبل. وحاسه انها ماشيه في طريق بلا رجعه. وعايزه تحكي لخالها آدm كل حاجه. وانه يساعدها. لانها كده عارفه انها بتدmر نفسها. وانها كده بقت مدmنه. مليكه قالت لنفسها هو انا ليه مش بعيط. وبتفكر كتير. وفكرت انها مش كده. وقالت لنفسها. لا يا مليكه فوقي. انتي دخلتي في طريق ضلمه. برشام ومـ.ـخـ.ـد.رات. انتي دايما كنتي احسن من كده. انتي كنت بتسهري وبتشوفيهم بيشربو. وانتي عمرك ما عملتي كده. انتي عارفه ان صافي بتكرهك. وبتتمنالك الشر. ليه سمعتي منها. مع انها باعتك. ليه سمعتي منها. ليه اخدتي البرشام منها ليه ياماليكه، طيب اعمل ايه يا ربي. اتعالج من ورا اهلي! طيب اقول ل مامي! لا مامي لا. دي لو عرفت ممكن تروح فيها. وبابي ممكن يقــ,تــلني. واخويا كمان ممكن يمـ.ـو.تني. طيب اعمل ايه! اعمل ايه! مليكه انتي لازم تثبتي للكل انك كويسه. انك مش وحشه. لانك مش وحشه يا مليكه. قومي. قومي دلوقت وارمي كل حاجه. ارمي الحقن. ارمي البرشام والبودره، صافي عطتك بودره وبرشام. ودلوقتى حقن! بكره هتديكي ايه يا مليكه وهتأذيكى اكتر من كدا ايه! فوقي لنفسك قبل فوات الاوان. واخدت قرار بعد تفكير كتير، انها ترمي كل حاجه. وتروح ل آدm يساعدها. وكانت قايمه وعايزه تروح على الدولاب وتجيب الشرايط والحقن والبودره علشان ترميهم...
وفجاءه الباب اتفتح عليها واتخضت. وكانت ملك.
مليكه: صباح الخير يا مامي.
ملك: صباح الزفت يا مليكه. واتفضلي البسي
مليكه: صباح الزفت! ايه يا مامى صباح الزفت دي. والبس ليه! مالك يا مامي شكلك متدايقه.
ملك: بجد متدايقه يابرودك يا شيخه. وقربت من وش بـ.ـنتها اللي بهتان. قولتلك البسي. انا استنيت لما ابوكى واخوكى خرجو. انا هاخدك مشوار.
مليكه: مشوار! مشوار ايه يا مامي!
ملك: انا صبرت عليكى كتير، هاخدك ونروح لدكتوره النسا
مليكه: مش فاهمه. انتي تعبانه وعايزاني معاكي
ملك: بغل لا. انا هاخدك ونروح للدكتوره علشان تكشف عليكى. واشوفك لسه بـ.ـنت ولا لاء. يا مليكه. وثواني و تكوني جاهزه وسابتها وخرجت.
ماليكا: واقفه ومصدومه. وعينيها مفتوحه. وحطت ايدها على بقها. وكل الافكار وكلام صافي والشباب. وامها وزياد قدامها. وكل الافكار دي كوم. و فكره ان امها شايفاها انها فرطت في شرفها.
دى كوم تاني خالص، وفجاه ماليكه قعدت على الارض. وعيونها نازله دmـ.ـو.ع. ودmـ.ـو.ع هستيريه ورا بعض. وعيطت كتير كتير جدا. وان الكل شايفها مش كويسه. وانهم كدا بيكرهوها. واخر حاجه انها مش شريفه. ورخيصه. وعيطت بهستيريه كبيره. لدرجه انها لطـ.ـمـ.ـت على وشها. وقعدت مكانها كتير وبعدها قامت مره واحده وقعدت على المكتب وجابت ورقه وقلم وكتبت فيها. وبعدها قامت دخلت الحمام. و بصت في المرايا ودmـ.ـو.عها نازله. وعمرها ما شافت دmـ.ـو.عها نازله كده، وكلام زياد وكلام الكل بيتكرر قدامها.
زياد انتي رخيصه انتي رخيصه يا مليكه. وجودى جمبك جابني الارض
ملك: هاشوفك انسه ولا لاء.
صافي: انتي هتعملي فيها محترمه. انا عارفه ان الكل بيكرهك، ايمن عايزك باي تمن.
آدm: زياد كان بيحبك يا مليكه كان. فوقي يا مليكه قبل فوات الاوان.
نور اتجوزت وخلفت.
ريتال اتجوزت وخلفت.
مريم اتجوزت وخلفت
فارس اتجوز...
زياد: انا هدفعلك اكتر ومش هتنـ.ـد.مي.
جاسر: حـ.ـر.ام عليكي انتي ما بتحسيش بحد انت مافيش حد قادر يلمك. انا مش عارف احكمك...
مالك ؛ وطي صوتك واتكلمى مع ماما كويس يا مليكا. وهاتى الفيزا كارت ل بابا. وكمان مفاتيح العربيه ل ماما.
زياد: انتي مفكره نفسك مين، مليكه الصاوي. بـ.ـنت جاسر الصاوي. حفيده حسين الصاوي، زياد: انتي رخيصه صاحبتك باعتك. صاحبك اشتراكي بتمن رخيص. واخدك شقه مشبوهه. انتي رخيصه يا مليكا، ايه شعرك ده. ايه لبسك. ده.
الشباب سيبوها يا جماعه وماليكه هتعقل وهتروح معانا...
انتي مفكره يا مليكه انك جايه هنا وخارجه مع ايمن بالليل جايه تبيعي سبح...
آدm: فوقي يا مليكه قبل فوات الاوان...
ملك: انتى حابلك ساب انطقي كنتي فين، اجهزي علشان هكشف عليكي واشوفك بـ.ـنت ولا لاء. اشوفك انسه ولا لاء. ياريتنى مخلفتك. ياريتنى ماشوفتك، ابوكى شال الهم بسببك.
وتفكير كتير. ودmـ.ـو.ع اكتر. ومن كتر التفكير دmاغها هتنفجر. ياريتى مخلفتك. اشوفك بـ.ـنت ولا لاء، ومن غير تفكير فتحت علبه الاسعافات. ودورت فيها بهستيريه. وشافت مشرط ومن غير تردد قطعت شريان ايديها. وبتفكر وبتقول انا مش رخيصه. ووقعت على الارض وضـ.ـر.بات قبل قلبها بتقل. انا انسه يا مامي. انا لسه انسه. انا بـ.ـنت. انا مش رخيصه يا زياد. وبدات عينيها تقفل ززز. زياد بحبك. ب، بحبك من زمان، زياد. وقوتها بتقل وعيونها قفلت وهي بتقول ززز، زي، اد.
↚
آدm في المكتب وقاعد مع زياد بعد الاجتماع.
آدm: ايه الاخبـ.ـار يا زياد كل حاجه جاهزه.
زياد: تمام الوفد لسه باعت رساله على ايميل الشركه وان الشحنه هتوصل خلال ال 10 ايام اللي جايين. وانا بنفسي هستلمها ما تقلقش...
آدm: كويس قوي. لكن خلي بالك. لازم تفتش الشحنه كويس قوي مش عايزين اي مشاكل او اي خلل.
زياد: ما تقلقش يا باشا انا تلميذك.
آدm: ابتسم. وفونه رن وكانت ملك. ثواني يا زياد ملك بتتصل. ورد.
وزياد قاعد ساكت
آدm: الو، صباح الخير.
ملك: بتصرخ والصوت عالي وواصل ل زياد اللي قلبه دق بخــــوف.
ملك: الحقني يا آدm ابوس ايدك. الحقني بـ.ـنتي بتمـ.ـو.ت يا آدm.
آدm: قام وقف. وزياد بيسمع بتركيز. آدm في ايه يا ملك. وماليكه مالها.
ملك: بتعيط. وزياد ركز علشان يسمع. بـ.ـنتي. بـ.ـنتي يا آدm بـ.ـنتي قطعت شرايين ايديها بـ.ـنتي غرقانه في دmها يا آدm.
آدm: اتصـ.ـد.م انت بتقولي ايه ماليكه.
زياد: خـ.ـطـ.ـف الفون من آدm. زياد برعـ.ـب حقيقي.
ماليكه فيها ايه!
ملك: مركزتش. زي مابقولك يا آدm الحقني مليكه انتحرت بـ.ـنتي هتمـ.ـو.ت منى الحقني.
زياد: ما كملش وساب الفون على المكتب واختفى من قدام آدm.
آدm: اتحرك من مكانه وخارج. واتكلم بخــــوف ملك اربطي ايديها بشاش يا ملك. انا في ثواني هاكون عندك. وهاتصل على الاسعاف. ونزل جري وقفل واتصل على محمد. اللي كان قاعد جنب نور وهي نايمه. ورد عليه. وآدm قال ل محمد يبعت الاسعاف وفهمه كل حاجه وقفل...
نور: قامت على صوت فون محمد وشافته مـ.ـو.تـ.ـو.تر وبيلبس بسرعه.
نور: ايه يا محمد فيه ايه مالك.
محمد: ما فيش يا نور انتي بس خليكي هنا وما تطلعيش من الاوضه دي فاهمه.
نور: قامت. ومحمد راح عندها. اقعدي في سريرك يا نور. انتي تعبانه طول الليل.
نور: حبيبي قولي في ايه. ومين اللي اتصل عليك ومالك متـ.ـو.تر كده ليه. ايه اللي حصل.
محمد: اتنهد بزعل. آدm اتصل عليا وقالي ابعت الاسعاف على فيلا الصاوي.
نور: شهقت عمتو ملك جرالها حاجه.
محمد: لا لا عمتك بخير بس...
نور: بس ايه يا محمد حد جراله حاجه هناك قولي.
محمد: اتنهد ربنا يستر يا نور. ماليكه حاولت تنتحر وقطعت شريانها...
نور: شهقت انت بتقول ايه. واتعدلت وهتقوم
محمد: رايحه فين.
نور: محمد جهزوه اوضه العمليات بسرعه. لازم نلحق مليكه بسرعه هي جات ولا لسه محمد ارجوك اتصرف...
محمد: اهدي يا نور اهدى انا اتصلت على الاسعاف واتحرك والاتصال لسه جاي من آدm حالا. انتي ارتاحي انا اللي هاعمل كل حاجه ل ماليكه. ارتاحي انتي بس. ان شاء الله تلحقها وكل حاجه هتبقى تمام.
نور: قعدت بدmـ.ـو.ع يا رب. يا رب استر.
زياد: ساق بسرعه جنونيه ومش شايف قدامه غير مليكه الصغيره اللي قدامه. وقلبه خايف انها تنتهي وتختفي من حياته. وساق باقصى سرعه. وكـ.ـسر الاشاره. ووصل في خمس دقايق الفيلا. ونزل وساب باب العربيه مفتوح. وجري دخل على الفيلا وطلع على اوضه ماليكه. وشايف ملك بتصرخ وداده سنيه بتعيط. ومليكه نايمه على الارض في الحمام ومش عارفين وخايفين يحركوها. والدm نازل من ايدها وملفوفه بشاش. وماليكا تحت عيونها اسود وعرقانه ووشها اصفر جدا.
زياد: قلبه وقع حرفيا في رجليه. وضـ.ـر.بات قلبه بتدق ببطء ودقات سريعه في نفس الوقت، وراح عند مليكه ونزل على ركبه. ودmعه نزلت منه. وقال لا يا ماليكه، لا يا ماليكه لا، ودخل في حته ضلمه ومفاقش غير على صوت ملك، زياد الحق بـ.ـنتي يا زياد هتمـ.ـو.ت منى. بـ.ـنتي ضاعت منى الحقني.
زياد: فاق واتعدل وشال ماليكا بين ايديه ونزل جري على السلم. ونيم مليكه في العربيه. وطار بيها وكل شويه يبص عليها. وقلبه بيدق بخــــوف وصرخ. لييييه يا مليكه ليييه. وساق بسرعه كبيره جدا. ووصل المستشفى وشالها ودخل بيها جرى.
محمد: كان منتظر تحت. واول ما شاف زياد جري عليه هاتها على العمليات هنا يا زياد بسرعه...
زياد: دخل بيها ونيمها على السرير...
محمد: جري عليها. وشاف النبض وكان بطيء جدا واتنهد الحمد لله لسه عايشه.
زياد سمع محمد بيقول لسه عايشه، نزل على ركبه في غرفه العمليات بصدmه وتايه. ومحمد مـ.ـا.تكلمش معاه وسابه يحضر كل حاجه...
محمد: نده على الممرضات وجهز كل حاجه وطلب دكتور التحاليل وعمل كشف سريع على فصيله الدm وطلب اكياس الدm. وهو بيعلق ليها الدm محمد شاف دراعها وشك مكان الحقنه. محمد طلب من دكتور التحاليل ياخد عينة الدm بسرعه ويعمل لها تحاليل. والدكتور اخد عينه دm وراح على المعمل.
ومحمد بدء يعالج مليكه.
زياد: دmـ.ـو.ع نازله في صمت. وعيونه على وش مليكه اللي نايمه مغمضه. وان نفسها بطيء جدا. ومحمد بيركبلها الاكسجين. و انبوبه الاكسجين جنبها. وبيوصل ليها اكياس الدm...
محمد: بدا يعالج مليكه. وبدء في العمليه. وانه يوصل الشرايين ببعضها...
آدm: وصل عند ملك اللي كانت واقفه في الشارع. وركبت جمبه بسرعه. وكان وشها احمر جدا. وعيونها زي الدm. واخوها ضمها.
آدm: ملك. اهدي ان شاء الله خير. قوليلي الاسعاف وصل.
ملك: هزت راسها الاسعاف جه ورجع. لان زياد اخد بـ.ـنتي يا ادm. زياد اخذها على المستشفى. ومسكت ايد آدm. ارجوك يا آدm مش عايزه بـ.ـنتي تمـ.ـو.ت. ارجوك يا آدm انا لو بـ.ـنتي جرالها حاجه انا مش هسامح نفسي.
آدm: اهدى يا ملك وان شاء الله ماليكه هتكون كويسه. وجاسر ومالك فين وايه اللي حصل واتحرك بالعربيه.
ملك: انا هاحكيلك كل حاجه. بس اطمن على بـ.ـنتي الاول. ارجوك سوق بسرعه يا آدm...
انا اتصلت على جاسر ومالك وما حدش رد. ارجوك عايزه بـ.ـنتي يا آدm ارجوك اعمل حاجه وعيطت كتير.
وآدm: حاسس بالعجز ودعا ربنا ان مليكه تعدي من الازمه دى على خير. وازاي وصل بيها الحال انها تنتحر ووصلو المستشفى...
وآدm دخل المستشفى وسأل. وقالو انها في غرفه العمليات تحت اشراف الدكتور محمد عزيز...
آدm: خد ملك وقالها. تعالي اقعدي. ان شاء الله هتبقى تمام. ومدام في العمليات يبقى النبض شغال نحمد ربنا بقى.
وملك: قاعده و حاطه راسها في حـ.ـضـ.ـن آدm ب عـ.ـيا.ط هستيري. وماسكه جواب ماليكه في ايديها وكان عليه نقطة دm من ايد ملك.
وآدm: بيهديها. وآدm شاف نور لابسه البالطو وبتلبس في الجوانتي ورايحه على العمليات، وما اخدتش بالها من آدm...
وآدm قال ل ملك ثواني. وقام وراح ل نور ونده عليها نور.
نور: بابى
ملك: جريت عليها. نور بـ.ـنتي عامله ايه يا نور. بـ.ـنتي عايشه.
نور: بدmـ.ـو.ع ما تقلقيش يا عمتو. انا داخله العمليات اطمن عليها و هطمنك.
ملك: ابوس ايديك يا نور. اعملي اي حاجه مليكه اختك الحقيها. الحقيها يا نور.
نور: بدmـ.ـو.ع طمنت عمتها. ما تقلقيش انا هدخل وهطلع اطمنك على طول. ونور دخلت وشافت ماليكه.
ومحمد كان مركز مع ماليكه...
نور: شافت النبض وسرعة ضـ.ـر.بات القلب. وكمان شافت زياد اللي قاعد على ركبه وايديه عليها دm وباصص قدامه بجمود وعيونه متعلقه على ماليكه وعيونه ثابته وفيها دmـ.ـو.ع متجمعه.
نور: راحت جنب محمد. اساعدك في حاجه طمني ايه الاخبـ.ـار. عمتو ملك هتتجنن بره.
محمد: بيوصل الشرايين. انتي ايه اللي طلعك من اوضتك. انتي تعبانه.
نور: قلبي مااستحملش يا دكتور. ولازم اطمن وارجوك مش وقته طمني على ماليكه. ولو عايزني اعمل حاجه معاك.
محمد: اطمني كل حاجه بترجع لمعدلها الطبيعي. والدm انا باعوضه لانها فقدت دm كتير. وضـ.ـر.بات قلبها بدات تنتظم. لكن لسه شويه قدامي ربع ساعه واخلص كل حاجه. انتى اخرجي و طمنيهم ويا ريت يادكتوره. تروحي على اوضتك لو سمحتى. وسيبيني اركز...
نور: حاضر. حاضر. وخرجت...
ملك: شافت نور خارجه وقامت تجري وكانت هتقع.
وآدm سندها. على مهلك يا ملك.
ملك: . نور. نور بـ.ـنتي عامله ايه يا نور. طمنيني.
نور: اهدى يا عمتو. وابتسمت الحمد لله ماليكه بخير. وكل حاجه تمام. والتنفس عندها اتظبط. وضـ.ـر.بات قلبها رجعت لمعدلها الطبيعي.
ومحمد معلق ليها اكياس دm وبخيط في الجـ.ـر.ح ونفسها منتظم. وربع ساعه وماليكه تخرج بالسلامه. انتي بس ما تقلقيش اطمني.
نور. حاسه بدوخه ومش عايزه حد يعرف انها عندها نـ.ـز.يف من امبـ.ـارح. وقالت بابي انا عندي كشف مهم هاروح اشوفه وهارجع اطمن على مليكه.
آدm: هز راسه روحي يا بـ.ـنتي وشكرا لانك طمنتينا.
نور: اتحركت ورايحه على اوضتها علشان تنام وتستريح.
مريم: طبعا عرفت من آدm وجات بسرعه مع زين. ورجع علشان يجيب ريتال. وكل العيله عرفت وبدءت تروحلهم ع المستشفى.
مريم: راحت بسرعه وحـ.ـضـ.ـنت ملك. حبيبتي اهدي ان شاء الله خير طمني يا آدm ماليكه عامله ايه.
آدm: هز راسه ماليكه كويسه اطمني ما تقلقيش. هي ربع ساعه و هتخرج. نور لسه خارجه وطمنتنا انا وملك.
مريم: اتنهد بـ.ـاريحيه. الحمد لله يا رب. يا رب سلم سلم. اللهم لك الحمد، ملك اطمني يا حبيبتي.
آدm: الحمد لله يا ملك و بطلي عـ.ـيا.ط يا حبيبت اخوكى. ونور طمنتنا تعالي اقعدي انتي مش قادره توقفي تعالى. وقعد وملك. في النص ومريم جنب ملك.
آدm: احكيلي بقي ايه اللي حصل. ملك حاسه انها مخـ.ـنـ.ـوقه وحاسه بتأنيب الضمير. وحكت كل حاجه ل آدm ومريم. الل استغربو. كل ده حصل وما حدش قالهم. وملك حكتلهم كل حاجه من يوم ما زياد كان شايل مليكه وما تعرفش كانت فين لحد النهارده. لحد انهردا الصبح. وكملت انا استنيت لما جاسر صحي وقالي انه مش هيفطر لانه عنده اجتماع مهم و هيفطر في الشركه وهيطلع بعد الاجتماع زياره للمصنع الجديد...
ومالك فطر وخرج لانه عنده قضيه مهمه وتحقيقات وقال انه هيتاخر شويه. ولما خرجو. انا طلعت ل مليكه اوضتها وقلتلها تلبس علشان...
آدm: كملي يا ملك علشان ايه.
ملك: بدmـ.ـو.ع نـ.ـد.م. وحطت ايديها على وشها انا قولت لمليكه البسي علشان اخدك عند دكتوره نسا اكشف عليكي اشوفك بـ.ـنت ولا لا. وانا خرجت ولبست ودخلت اوضتها. وملقتهاش. وخبطت عليها في الحمام. مردتش وفتحت الباب. لقيتها واقعه على الارض وايدها كلها دm، وكملت عـ.ـيا.ط...
آدm: اتصـ.ـد.م في اخته. ومريم اتصـ.ـد.مت و حطت ايديها على بقها...
آدm: انت بتقولي ايه...
ملك: انا السبب في اللي حصل لبـ.ـنتي. انا السبب بس غـ.ـصـ.ـب عني تصرفاتها غريبه وترجع وش الفجر وانا خــــوفت اقول لجاسر لانه اقسم لو مليكه غلطت تاني ها يوديها عند خاله في الصعيد وهير بيها من اول وجديد. ان شاء الله يدفنوها هناك. ولما لقيتها امبـ.ـارح راجعه و بتتسحب زي الحـ.ـر.اميه قولت اكيد بـ.ـنتي بتقابل حد مش معقول هتروح فين كده. وياترى كانت بتخرج كل يوم. وبصت ل آدm. هي اعتذرت وقالت انها مش هتخرج تاني واخدنا منها الفيزا كارت. وكمان العربيه واهملت شغلها وسابته وجبنا أمن على بوابه الفيلا. نعمل ايه تاني بـ.ـنتي دmرت نفسها كليآ يا آدm. بـ.ـنتي اتدmرت يا مريم.
آدm: بنرفزه. كل تصرفاتكم غلط في غلط. انتي فشلتى في انك تحتوي مليكه، مليكه ما فيش اطيب منها. مليكه واضح كده انها مضطربه نفسيا وانتو كملتو عليها. انتي يا ملك! انتي تقول لبـ.ـنتك. كده. وكمان كلكم انتقدوها. تلاقيها عملت كده علشان تريحكم منها.
مريم: بصت ل آدm في نظره مش وقت لو وعتاب. وآدm اتنهد بخـ.ـنـ.ـقه وسكت...
مريم: ربتت على ضهر ملك. اهدى يا ملك ان شاء الله كل حاجه هتتصلح، لكن الامور مابتخدش كده يا حبيبتي.
ملك: اعمل ايه يامريم انا ضايعه. وبدmـ.ـو.ع ايوه يا ادm هي كتبت كده في الورقه دي. وبـ.ـنتي قالت انها هاتريحنا منها. انا لقيتها على المكتب. وعيطت كتير وآدm اخد منها الورقه وعطاها ل مريم. وآدm حـ.ـضـ.ـن اخته. اهدي. اهدي خلاص كل حاجه هتتصلح.
ومريم. حطت الورقه في الشنطه.
وبعد الربع ساعه. محمد خرج وشاف آدm ومريم وملك. وراح عليهم وطمنهم وقالهم ان مليكه تمام و هتخرج شويه كده على الاوضه. والكل حمد ربنا وملك اتنهدت بأريحيه.
محمد: اخد آدm على جنب. آدm زياد جوه وقاعد على ركبه وما بيتكلمش وعينيه على مليكه. وحاولت اتكلم معاه ما ردش عليا.
آدm: هز راسه بتفهم، وغرفه العمليات اتفتحت والممرضين واخدين ماليكه على غرفتها، وملك راحت جري عليها مليكه. مليكه بـ.ـنتي حبيبتي. ردي عليا. ردي عليا يا نور عيني. مليكه ارجوكي سامحيني يا بـ.ـنتي...
مريم: بدmـ.ـو.ع. راحت سندت ملك اهدي يا ملك اهدى يا حبيبتي. الحمد لله. محمد طمنا عليها نحمد ربنا، تعالي اقعدي. وكل حاجه هتبقى تمام.
زياد: خرج من العمليات. وغـــضــــبان ووقف قدام محمد بجمود. هي هتبقى كويسه.
محمد: . إن شاء الله. طبعا الحمد لله ماليكه عدت مرحله الخطر. وزياد مااستناش وسابهم ومشي من غير ما يتكلم مع حد وركب عربيته وطار بيها وهيطلع على شقته...
كل العيله عرفت من بعض وكل العيله اتجمعت في المستشفى. طارق ورنا. وفارس ورودي، وفهد، وحسام وهدى. وكانوا زعلانين على مليكه، واشرف وهنا. ويوسف ومريم. وسابه كريم مع شيرين ومصطفى. وشباب العيله كلها، وبنات العيله كلها. حتى بيتر اول ما عرف راح بسرعه على المستشفى. وجاسر كان خارج من المصنع وركب العربيه وشاف ملك وآدm ومراد وهنا متصلين عليه. وقلق واتصل على ملك. وردت عليه وقالتله ب عـ.ـيا.ط هستيري بـ.ـنتك حاولت تمـ.ـو.ت نفسها يا جاسر. وملك ماكملتش كلامها واغمى عليها. والكل جرى عليها. ومراد شالها واخدوها غرفه وكان ضغطها عالي جدا. وعلقولها محاليل ومهدئ ونامت. آدm كان اخد الفون من على الارض. وكمل كلامه مع جاسر. اللي قفل وطار على المستشفى.
اما مالك كان عنده قضيه مهمه جدا. وكان بيحقق فيها. وقرب يخلص. وطلع فونه من جاكيت البدله بالصدفه. وشاف اتصالات كتير. من فهد ومراد وزين و ملك. واتصل ملك ومحدش رد. اتصل على فهد و حكاله نبذه مختصره. ومالك خلص التحقيق وطلع بسرعه. وجرى على المستشفى.
كده كل العيله واقفه قدام غرفه مليكه. وجاسر اللي دmـ.ـو.عه نازله ومالك اللي قلبه هيقف من الخــــوف على اخته وامه وقاعدين مع ماليكا وهي لسه في البنج مفاقتش...
وكلهم منتظرين ماليكه تفوق من البنج. والكل زعلان على حاله مليكه. وصعبانه عليهم، وكلهم اتفقو انهم بعد الل حصل لماليكه ده هيقدmولها دعم معنوي. بعد ما تفوق ويوقفو جنبها.
مريم: خرجت من اوضه ملك. بعد ما تأكدت ان ملك ضغطها بدا ينزل ونايمه ومش هتصحي دلوقتى من المنوم، وقالت ل آدm انها عايزه تدخل عند ماليكه علشان لما تفوق تبقى جمبها.
مريم: دخلت وكان جاسر ومالك جوه واقفين جنب مليكه. ومريم استاذنتهم. انها عايزه تكون جنب مليكه في الوقت ده.
وآدm دخل وقال. جاسر تعالى نشوف ملك. وبعد كده نقعد بره مع بعض. وان شاء الله كل حاجه هتبقى تمام. وجاسر خرج وهو بيبص على بـ.ـنته. ومالك خرج وراحو يطمنو. على ملك. وبعد كده هيخرجو يقعدو في الطرقه مع الكل.
فهد شايل تيم وعيونه متعلقه ب رينو وانه لاول مره يشوفها بلبس الجامعه. والبالطو على دراعها. وكانت جميله جدا...
آدm بعد شويه خرج وقعد جمبه جاسر وبيتر. وطارق قاعد وجنبه رنا. وزعلانين على مليكه.
واشرف قاعد يمسح دmـ.ـو.ع هنا اللي بتعيط علشان بـ.ـنت اخوها. كانت هتمـ.ـو.ت في لحظه.
مراد قاعد وشايل مريم الصغيره وبيهدى فريحه اللي دmـ.ـو.عها نازله وزعلانه على مليكه.
ومحمد: قاعد ومتدايق لان نور دmـ.ـو.عها نازله بصمت. وقلقان عليها. وقام واخدها وقالها تعالى نامي جوه انتي تعبانه. وكمان محمد. مش عارف يقول لمين ان مليكه مدmنه بعد متأكد من دكتور زميله. ومش عارف يفكر واخد نور ودخلها الاوضه ونيمها...
زين شايل ليليان. وبيهدى ريتال. وريتال شايله اريان وبتعيط على بـ.ـنت خالها. وزعلان عليها.
ويوسف قاعد وجنبه مريم اللي بتهديه لانه زعلان جدا على بـ.ـنت خاله. ومريم كمان زعلانه وبتفكر في اخوها زياد لو عرف. اكيد هيزعل.
رينو: واقفه ودmـ.ـو.عها نازله على بـ.ـنت عمتها وزعلانه عليها. وفهد اول ما شاف دmـ.ـو.عها كان عايز يروح ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه ويطمنها. ومخـ.ـنـ.ـوق من دmـ.ـو.عها الل بتحرق قلبه.
وفارس واقف زعلان ورودي واقفه جنبه. وكمان زعلانه.
مريم: دخلت جوه وقلبها و.جـ.ـعها لما شافت مليكه. واتصـ.ـد.مت لما شافت وشها. وكمان تحت عيونها اسود. ووشها اصفر جدا. وايدها ملفوفه في شاش. و بتتنفس بخرطوم بالاكسجين.
مريم. راحت قعدت جنبها من ناحيه راسها و بتتامل في شكل مليكه اللي اتغير ومسدت على شعرها وقعدت خمس دقايق. وبعدها مليكه بدات تفوق. وتآآن. زياد، زياد، امممم صافي، لا انا كويسه. انا مش رخيصه. زياد وحـ.ـشـ.ـتني، زياد سبتني وسافرت ليه، انا هامـ.ـو.ت نفسي، انا هاريحك يا مامي. بابي انا مش مغــــروره. انا. سبتنى وسافرت ليه. انا بـ.ـنت يا مامي. انا مؤدبه. انا زياد ارجع، زياد.
وبدا تفتح عينيها...
ومريم سمعت كل حاجه بدmـ.ـو.ع. مريم مسدت على شعرها بحنيه...
مليكه: فاقت وفتحت عينيها. انا فين. انا فين.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها. وابتسمت. حبيبتي حمد لله على سلامتك يا قلبي.
مليكه: شافت مريم انا فين.
مريم: اتنهدت انتي في المستشفى يا حبيبتي.
مليكه: حاولت تفتكر. وغمضت وفتحت بصعوبه
وبعدها افتكرت كل حاجه وجـ.ـسمها اتشـ.ـد. واتدايقت وافتكرت كلام ملك. انها ممكن ما تكونش بـ.ـنت. وانها مـ.ـو.تت نفسها علشان تريح الكل منها.
مريم: مليكه انتي كويسه دلوقت يا حبيبتي.
مليكه: بدmـ.ـو.ع لو سمحتي سيبيني لوحدي.
مريم: مسدت على شعرها. ما ينفعش اسيبك لوحدك لازم اطمن على مليكه حبيبة قلبي.
مليكه: انا مش حبيبة حد. انا ما فيش حد بيحبني. انتو عايزين مني ايه. لو سمحتي سيبيني لوحدي انا سبتلكو الدنيا كلها علشان ترتاحوا مني انتو عايزين مني ايه. و انقذتوني ليه.
مريم: ابتسمت بو.جـ.ـع. انتي يا مليكه ما فيش حد بيحبك. مريم اتعدلت ورفعت ضهر مليكه. وقعدت وراها بجمب. وحطت راس ماليكا على رجليها. تعالي. تعالي حطي راسك الجميله دي على رجل
طنطك مريم. مش انتي بتقولي طنط برده. مع اني مش بحبها. بصي قوليلي يا مريم احسن. انا لسه صغيره. انتي عايزه تكبرينى وخلاص.
مليكه: اتنهدت وحطت راسها على رجل مريم.
انا: ما فيش حد بيحبني يا مريم...
مريم: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. ومسدت على شعرها ومين قالك بقي. ان مفيش حد بيحبك.
مليكه: كلكم قولتو كده. من وانا صغيره بتنقدوني. من وانا صغيره شايفه ان الكل بيتدايق مني. حتى بنات العيله. وسكتت...
مريم: حبيبتي انا سامعاكي وصدقيني. اللي هتقوليه دلوقتى ده مجرد فضفضه.
مليكه: انا تعبانه قوي محدش حاسس بيا. الكل شايف مليكه المغــــروره المتكبره. لكن ما حدش شايف اللي جوايا...
مريم: حبيبتي اللي جواكى انا شايفاه. بس حابه اسمع منك. واعتبريني زي ماما. واحكيلي.
مليكه: غمضت عينيها. من وانا صغيره كنت دايما بحس اني مكروها. ومحدش بيحبني غير زي...
واتنهدت من صغري وانا في المدرسه اهتم بنفسي. البنات كلها بعدت عني علشان شايفين ان اهتمامي بنفسي ده غــــرور. والكل بدا يبعد عني. لاني مكنتش باعرف اهزر والعب معاهم. انا كدا. ما كنتش بعرف. وكل لما اجي اهزر اقول كلام يدايقهم فبضطر اسكت. وكنت دايما اقعد لوحدي في الفسحه. واتنهدت ما فيش غير زياد. هو اللي كان بيهتم بيا ولما كنت اتكلم ما كانش بيزعل مني زيهم. ورفعت راسها ل مريم اقولك على سر.
مريم: باست جبينها بحب قولي يا روحي.
مليكه: حاسه باحساس مختلف اول ما مريم باستها. وغمضت عينيها واتنهدت انا بحب زياد قوي يا مريم. وكنت دايما بعامله بطبعي وكنت بحس انى لازم اقسى عليه. وكنت شـ.ـديد معاه. لاني خايفه يبعد عني. وكنت خايفه برده اعترف بحبي ليه يبعد عني. او يشوفني زي البنات اللي في المدرسه ما كانت شايفاني. وميكونش بيحبنى. ويبعد عني. وبعدها كبرنا مع بعض. وحسيت ان زياد شيء اساسي في حياتي. لكن ما عنديش فن التعامل معاه. وبرده صحابي في الثانوي شايفني مغــــروره. وانا مش كده، عارفه انتي لما تفضلي تقولي لشخص قدامك انت كـ.ـد.اب على طول وهو مش كـ.ـد.اب فبيضطر يكذب علشان. كده. كده انتي شايفاه كذاب. انا بقيت كده مغــــروره زى ماهما عايزين. بس جوايا لا. وكنت اي حاجه بتيجي على بالي باقولها. وكنت ببقى مبسوطه لما ادايق اللي قدامي. زي مريم وريتال وغيرهم. وصحابي في المدرسه هما السبب. انا ماكنتش كده. كل الحكايه اني كنت بحب اهتم بمظهري ونفسي واكون لوحدى. وكبرت وبقيت في نظر الكل مليكه المغــــروره. واتملكت من زياد وجـ.ـر.حته، لكن زياد سابني ومشي. وبقيت لوحدي ومن غير صحاب. انا مكنتش اعرف ان زياد كان بيحبنى. وبنات العيله بعيد عني. او انا اللي بعيد عنهم. او انا اللي بعدتهم عني مش هتفرق، لكن ماينفعش اني ارجع ليهم تاني. فقررت انى ابعد و اعيش لوحدي. واخرج كنت بخرج في اي وقت. لاني واثقه في نفسي. ودmعه نزلت منها. انا ما كنتش عارفه اني بدmر نفسي. وبابى ضـ.ـر.بني بالقلم وحبسني. وكمان مامي زعلت مني و عيطت بسببي. والعند كبر جوايا لما لقيت الكل. مليكه مش عاجباه. قررت اعيش لنفسي ونجحت في الجامعه واشتغلت وفرحتهم لكن برده لسه ب ينتقدوني. ومش عاجباهم، بدات اسهر واخرج واعيش حياتي. لكن صدقيني حاولت على قد ما اقدر ما عملش حاجه غلط لكن، لكن، وغمضت عيونها بدmـ.ـو.ع.
مريم: بتمسد على شعرها و بتسمعها وزعلانه عليها. لانها كده عرفت ان مليكه عندها عقده من صغرها واضطراب نفسي. لانها فعلا مش كده. مهما كانت الانتقادات بتغير الانسان للاسوء. والتنمر من اسوأ الانتقادات اللي بتسبب عامل نفسي على الشخص.
مليكه: بتعيط وساكته...
مريم: بتنهيده. ومسحت دmـ.ـو.عها. حبيبتي مليكه صدقيني. ما فيش حد بيكرهك ابدا. يا بـ.ـنتي دي الدنيا كلها اتقلبت لما عرفت، عارفه! الكل واقف بره الاوضه دي ومستني مليكه تفوق.
مليكه: رفعت عيونها لمريم بعدm تصديق...
مريم: ايوه صدقيني. الكل كان هيتجنن عليكي عمك طارق وعيلته. وعمك اشرف وعيلته. وحسام اخويا ومـ.ـر.اته. وكمان عمك بيتر. وبنات وشباب العيله حتى الاحفاد كلهم بره...
مليكه: كان نفسها تسمع اسم واحد بس وهو زياد.
مريم: ومش هتصدقي بقى مين اللي انقذك وجابك المستشفى هنا.
مليكه: بتنهيده اكيد خالو آدm او بابي. يا ريتهم ماجابوني هنا كانو سابوني امـ.ـو.ت وارتاح
مريم: بزعل. انا ليا كلام معاكي بعدين. لكن لا مش خالك آدm ولا باباكي. زياد. زياد يا مليكه اللي انقذتك. وراح على الفيلا اول ماعرف وشالك و جابك هنا على المستشفى وكان هيتجنن. وفضل معاكي في اوضه العمليات لحد ما العمليه خلصت وبعدها اطمن عليكي ومشي.
مليكه: مصدومه. زياد. زياد انقذني. انا!
مريم: يعني دي اول مره زياد ينقذك فيها يا مليكه. زياد من صغره وهو الضل والسند ليكي. لكن انا زعلانه منك يا مليكه.
مليكه: سرحانه في زياد. وانه. انقذها كتير وكمان انقذها من ايد ايمن. وغمضت عيونها بدmـ.ـو.ع. لانه ما بقاش ينفع هي دلوقت مدmنه. واتنهدت زعلانه ليه يا مريم...
مريم: زعلانه علشان ما عندكيش ايمان بالله. ولا بتثقي في قدر الله. وكنت هتمـ.ـو.تي كافره يا مليكه.
مليكه: هتتكلم مريم اسمعينى لاخر لو سمحتي. انتى عارفه ان ربنا بيحبك قبل مننا. لان ربنا ادالك فرصه تانيه و انك تعيشي. وان زياد لحقك في اخر لحظه. انتي لو كنتي مـ.ـو.تي يا مليكه دلوقتي. كنتي هتنـ.ـد.مي نـ.ـد.م عمرك. ماكانش هيبقى عندك فرصه واحده للرجوع. ومفيش حساب ليكى عند ربنا. لانك كنتي هتتعـ.ـذ.بى. كنتي هتقدري يا مليكه تستحملي عـ.ـذ.اب الاخره. انتي ازاي قدرتي تفكري يا بـ.ـنتي. انك تنهي حياتك بايدك. حياتك دي مش ملكك دي ملك لرب العالمين وبس. ربنا خلقك بأمره وبيسترد الامانه بأمره. لكن ربنا. سايبلك حريه التصرف في حياتك وتعيش فيها براحتك لكن في حدود الدين. يبقى ليه تعملى كدا، ربنا بيقول. (ولا تقــ,تــلوا انفسكم ). وانتي كده مش مؤمنه بقدر الله. وكنتي هتتحملي وهتتحاسبي على وزر نفسك في الاخره. وكنتي ها تعـ.ـذ.بي عيلتك معاكي، مليكه يابـ.ـنتى.
(سيدنا محمد صل الله عليه وسلم قال ) في الحديث الشريف: . ( من قــ,تــل نفسه بحديدة. فحديدته في يده يتوجأ بها في بطنه في نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبدا، ومن شرب سما فقــ,تــل نفسه؛ فهو يتحساه في نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبدا، ومن تردى من جبل فقــ,تــل نفسه؛ فهو يتردى في نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبدا ) صدق رسول الله...
يعني يا مليكه اللي بيمـ.ـو.ت نفسه متعمد بيفضل يمـ.ـو.ت نفسه بنفس الطريقه اللي قــ,تــل نفسه بيها في الدنيا والالم بيكون اضعاف. انتي كنتي هتنـ.ـد.مى و هتخسري كتير يا مليكه. لانك حتى ما كنتيش محافظه على صلاتك. وكنتى هتمـ.ـو.تي وانتي مش تايبه من ذنوبك. ليه كده يا ماليكا. ليه يا حبيبتي عايزه تخسرني نفسك وحياتك. انتي لو قعدتي مع نفسك. وفكرتي هتشوفي نفسك يا مليكه انتي اللي غلطانه.
مليكه: . بتسمع وخافت من عقوبه ربنا. وانها ممكن لو كانت مـ.ـا.تت في الوقت ده كانت هتخسر كتير، وفاقت على كلمه مريم انها غلطانه.
مريم: مليكه ما فيش حد ما بيغلطش. وما فيهاش حاجه لو كنتي اعترفتي بغلطك. يعني مثلا قولتي لحد كلمه من غير قصد منك واتدايق. ما فيهاش حاجه لو اعتذرتي. وكمان صحابك في المدرسه ليه ماخدتيش انتقاداتهم لصالحك. يعني كنت اهتمي بنفسك اكتر. واتجنبتيهم في نفس الوقت. وذاكرتي وركزتي في مذاكرتك. والتزمتي بنفسك و مغيرتيش من نفسك. انا معاكي لو انا قولت لحد. انت كـ.ـد.اب على طول. انه هيكـ.ـدب في الاخر علشان يريحني، وممكن مايكـ.ـدبش ويفضل زي ما هو. و يثبتلي انا العكس. وانا اللي غلطانه في حقه. واني ظلمته. مليكه مفيش حد ما بيحبكيش. وباباكي. ما كانش يقصد انه ينتقدك انتي شايفه انه انتقاد لانك عايزه تشوفيه كده. هو اب وخايف على بـ.ـنته. وكان بينصحك مش اكتر. وانه ضـ.ـر.بك بالقلم اكيد كان في موقف اكبر منه. انتى فكري كدا. لو انك عندك بـ.ـنت. وبدات تتغير وانتي روحك فيها. وخايفه عليها. ونصحتيها بدال المره 10. ومفيش تغيير. اكيد هتقسي عليها لانك عايزه مصلحتها. انا ضد الضـ.ـر.ب تماما. لكن في حاجات بتجبرك. غـ.ـصـ.ـب عنك انك تعملي كده.
ومامتك خايفه عليكي اكتر من نفسها يا حبيبتي. وبنات العيله صدقيني بيحبوكي جدا، طيب لو هما مش بيحبوكي. تقدري تقوليلي هما واقفين بره ودmـ.ـو.عهم على خدهم ليه!
مريم. بتتكلم ومليكه مش مصدقه ان البنات بتعيط علشانها. ورفعت عيونها لمريم تانى. بعدm تصديق.
مريم: صدقيني يا مليكه. والله العظيم البنات بره بتعيط علشانك. واول ماعرفو كلهم سابوا كل حاجه في ايديهم وجم علشانك. حتى رينو كانت في الجامعه وسابت المحاضره وجت جرى علشان مليكه وبس، ونور بـ.ـنتي بتعيط علشانك. ورينو ومريم وريتال وفريحه والشباب زعلانين كلهم عليكي جدا. وكمان عمك بيتر ساب شغله وجه جري على هنا، وحسام وهدى. واشرف وعمتك هنا مقـ.ـتـ.ـو.له عـ.ـيا.ط عليكي. وابوك يا قلبي لسه خارج من عندك ودmـ.ـو.عه على خده. ومالك كان عايز يكـ.ـسر الدنيا علشانك. وملك. واتنهدت. ملك يقلبى. كان صوت عـ.ـيا.طها جايب لاخر المستشفى. ووقعت من طولها. واغمي عليها علشان خايفه عليكي. خايفه على بـ.ـنتها، مليكه مش معنى اني اقسى على ابنى او بـ.ـنتى. ابقى ما بحبهوش. صدقيني هما خايفين عليكي...
مليكه: بدmـ.ـو.ع. مامي. مامي كويسه.
مريم: باست جبينها تاني. مامي زي الفل ولما تعرف انك فوقتي وقومتى بالسلامه. هتبقى احسن بكتير. ودلوقتى عايزاكي توعديني وعد.
مليكه: ودmـ.ـو.عها نازله. وعد! وعد ايه يا مريم.
مريم: توعديني انك تفكري بهدوء. وتشوفي قيمة مليكه جواكي. وانها تستاهل تقرب من ربنا الل بيحبها. واداها فرصه تانيه انها تعيش. وتشكر ربنا. وتصلي ل ربنا وتسجدى لله وتشكريه انه انقذتك. ونجاكي من عـ.ـذ.اب كبير. وان مليكه ما تستهلش كده. مليكه بـ.ـنت جميله ومؤدبه. وشخصيتها قويه. وكمان ب 100 راجـ.ـل. ويعتمد عليها، ماليكه راجـ.ـل بمعنى الكلمه. طيب اقولك على سر.
مليكه: قولي.
مريم: انتي اقوى من بناتي.
مليكه: بصتلها. وحست ان جواها امل من تاني.
مريم: ايوه انا بناتي ممكن يدافعو عن نفسهم. لكن ما يعرفوش يهاجمو، انما مليكه الصاوي. تقدر تهاجم كويس قوي. وتدافع عن نفسها. مش معنى ان مليكه ساكته يبقى ضعيفه. لا مليكه اقوى بـ.ـنت في العيله. وعندها حب لزياد يكفي عالم بحاله.
مليكه: بصيتلها بنـ.ـد.م زياد.
مريم: ايوه زياد. انتي ناسيه انك قولتي انك بتحبيه.
مليكه: مش ناسيه. بس زياد استحاله يقرب مني تاني. زياد بعد وبسببي.
مريم: زياد بعد علشان مليكه القديمه كانت موجوده. لكن هيقرب لما يشوف مليكه الجميله الطيبه المؤدبه الحنينه. مليكه يا حبيبتي عيشي حياتك بحب. قولي الل جواكي من غير قلق وخــــوف. اعترفي بحبك. قولى قراراتك اللي جواكي من غير خــــوف. اضحكي هزري اعتذري صدقيني هتحسي بايجابيه في حياتك. و هتكوني مبسوطه وبتلعب في شعرها بهزار...
الباب خبط. مريم: - نزلت النقاب. وكان محمد ودخل وقفل الباب. ومريم رفعت النقاب.
محمد: قرب من مريم ومليكه. وكان واضح عليه الزعل. ازيك دلوقتي يا مليكه.
مليكه: هزت راسها. كويسه.
محمد: بص على الشاشه. وشاف نبضات القلب. وبص على الارقام وشايف كل حاجه بترجع لمعدلها الطبيعي. حمد لله على السلامه.
مليكه: الله يسلمك يادكتور.
ومحمد واقف وتايهه. ومريم حسيت ان محمد عايز يقول حاجه ومش عارف...
محمد: احم، وسكت...
مريم: في حاجه يا محمد...
محمد: كان هيقول ل مليكه انتي بتتعاطى من شهر، لكن رجع في كلامه. لا ابدا. انا كنت جاي اطمن على مليكه واشوفها فاقت لان الكل قلقان عليها بره.
مريم: بصت ل مليكه وقالتلها صدقتيني. ان الكل كان هيتجنن عليكي.
مليكه: بشبح ابتسامه. وزعلانه في نفس الوقت لانها كانت هتضيع نفسها. وكمان شكت من نظره محمد ليها انه عرف حاجه بخصوص الادmان، ومليكه خايفه لتحتاج الجرعه. ويبان عليها الاعراض...
مريم: عدلت راس ماليكه على المخده وقامت وقالت ثواني، وراحت على الباب.
ومحمد: همس ل ماليكه وقالها ما تقلقيش. انا ادتلك حقنه جدول. ولينا كلام مع بعض بعدين.
مليكه: بلعت ريقها بخــــوف. لانها كده اتاكدت ان محمد عرف انها مدmنه...
مريم: فتحت الباب وخرجت للكل. وقالتلهم انا عايزاكم كلكم تدخلو لمليكه مع بعض. واستغربه. وقالت كده احسن لمليكه. لازم تشوف ان الكل جنبها. وتعرف انها مش لوحدها. لازم العيله كلها تقف جمب ماليكه لانها حاسه بالاحباط والوحده. وبنبه على الكل محدش يعاتب ماليكه ولا يتكلم معاها بسلبيه. واتحركت. وكل العيله بدات بالدخول.
ونور خرجت من اوضتها.
جاسر ومالك: اول اتنين دخلوا عليها بلهفه وجاسر حـ.ـضـ.ـنها وبكى في حـ.ـضـ.ـنها. ومالك خرج ماليكه من حـ.ـضـ.ـن ابوه وحـ.ـضـ.ـنها اكتر وعيط لان مليكه اخته الكبيره. وكان هيخسرها في لحظه.
مليكه: بدات تفوق من غشاوة. انها شايفه ان مفيش حد بيحبها. وشافت خــــوفهم عليها. وهي في حـ.ـضـ.ـن مالك، شافت.
آدm. وطارق وكمان بيتر. واشرف ومراد. وفارس وزين ويوسف. وحسام. داخلين علشان يطمنو عليها. على مليكه وبس...
مليكه: بدهشه. وقالت جواها. كله جاي علشاني انا. انا...
وقربو. منها وآدm قرب منها. وباس جابهتها وباس ايديها بحب. وادm اخد راسها لحـ.ـضـ.ـنه. واتنهد بزعل لان مليكه. جواها كويس. وكانت في لحظه هتنهى حياتها. وآدm اتعدل.
وطارق: كان متأثر. وقرب من مليكه. وباس على راسها لاول مره كأنها بـ.ـنته. ومليكه بصت بدهشه. ودmـ.ـو.عها اتجمعت من تانى.
وكمان حسام قرب منها وباس على راسها واطمن عليها.
واشرف قرب منها وباس على راسها واطمن برده عليها.
وبيتر قرب منها. وسلم عليها. واتمنى ليها الشفاء وراح وقف جنب آدm.
ومراد: قرب منها وحرك صوباعه على مناخيرها بهزار. وسلم عليها وقالها كان نفسي ابوسك بس انا مرتبط.
ماليكه: بشبح ابتسامه. وحست بالنـ.ـد.م.
وفارس سلم عليها.
وزين قرب منها. وسلم عليها.
وفهد قرب عليها وسلم واطمن عليها.
والكل كان بيطمن عليها. من قلبه...
وبعد كده كل البنات دخلت بعد الشباب في الاوضه وراهم.
وكانوا رنا وهنا. وفريحه شايله مريم الصغيره. ونور ومريم حسام. ورينو. و ورودي كانت شايله اريان. وريتال كانت شايله ليليان. ورينو شايله تيمو. كلهم قربو منها. والشباب وقفو ورا البنات.
هنا عيطت بدmـ.ـو.ع وحـ.ـضـ.ـنت مليكه وقالت بـ.ـنت اخويا الف سلامه عليكي يا روحي. الحمد لله يا رب انك بخير.
وبعدها رنا بدmـ.ـو.ع قربت عليها وباستها من خدها وجبينها الف سلامه عليكي يا حبيبتي.
وهدى قربت عليها بدmـ.ـو.ع. لانها عارفه ان زياد روحو فيها وحـ.ـضـ.ـنت مليكه. الل مصدومه من كميه الحب اللي شايفاها في عيون الكل...
وبعدها البنات. نور قربت عليها بدmـ.ـو.ع. وعيطت كده يا مليكه كنتي عايزه تسيبينا. ونور ما قدرتش تقف وسلمت عليها و استأذنت بدmـ.ـو.ع. ومحمد وصلها للاوضه علشان في تستريح. وخرج وراح وقف جنب مريم.
وبعدها فريحه بدmـ.ـو.ع سلمت عليها. ومريم نونو حطت ايديها على خد مليكه اللي قلبها دق للبريئه مريم.
وبعد كده ريتال سلمت عليها. وكانت بتعيط وعينيها حمرا.
وبعد كده رودي سلمت وكان باين عليها الزعل.
وبعدها. مريم حسام سلمت عليها وكانت حزينه عليها لما شافت شكلها الل اتغير.
واخيرا. رينو اللي شايله تيمو. وراحت سلمت عليها. وكانت دmـ.ـو.عها على خدها. الف سلامه عليكي يا ماكى. كده تخضينا عليكي. انتي كنتي عايزه تشوفي غلاوتك عندنا قد ايه. على فكره. هزارك وحش قوي يا مليكه. وعيطت.
ماليكا: مصدومه حرفيا. الاوضه مليانه ناس كتير العيله بالاولاد والاحفاد والاصدقاء. كل ده علشاني انا. وتيم حط ايده على وش مليكه وقال. ليكا. ليكا...
ومليكه ابتسمت شبح ابتسامه. وفكرت يعني كلهم بيحبوني...
ماليكه. حاولت على قد ما تقدر. تسمع كلام مريم وتحاول تعترف بالغلط. وتشوف ها تخسر ولا لا. مليكه بصت على ابوها اللي دmـ.ـو.عه نازله وموطى راسه. في الارض. مليكه قلبها و.جـ.ـعها على شكل ابوها. وقالت بابي.
جاسر: رفع راسه وقام بلهفه. نعم. نعم يا حبيبتي محتاجه لحاجه. حاسه بحاجه.
مليكه: ؛حـ.ـضـ.ـنت ابوها. انا اسفه. انا اسفه يا بابي وعيطت قدام الكل. وانهارت. ومالك حـ.ـضـ.ـنها مع ابوه. انا اسفه يا بابي. والله غـ.ـصـ.ـب عني محستش بنفسي. انا اسفه يا مالك. انا افتكرت ان الكل بيكرهني. ومحدش بيحبني. انا اسفه للكل. وعيطت كتير.
جاسر: عيط. ليه كده يا مليكه. ليه تو.جـ.ـعي قلب ابوكي. ما حدش بيكره روحه يا بـ.ـنتي. ده انا عايش بيكى يا مليكه. كنتي هتقــ,تــليني النهارده. مفيش حد بيكرهك يا بـ.ـنتي. والله كل الل بنعمله خــــوف عليكي. وعيطو في حـ.ـضـ.ـن بعض كتير. وكل الل موجود اتاثر. والبنات دmـ.ـو.عهم نازله.
مليكه: بتعيط بهستريه كبيره. ونـ.ـد.مت. لأنها سمعت كلام صافي وتعاطت مـ.ـخـ.ـد.رات، وفاقت على صوت حد جه من عند الباب مليكه...
مليكه: سكتت. وفتحت عينيها. وشافت ملك الل واقفه وسانده على الباب. وعيونها زي الدm وحجابها متبهدل. والكانيولا. في ايديها. مامي. ملك: دخلت والكل اتحرك ليها علشان تروح لمليكه.
وآدm سندها وراحت لبـ.ـنتها. وقعدت على طرف السرير وبصت في عيون مليكه بتعب وعتاب ودmـ.ـو.ع نازله بصمت...
ملك: بتعاتب مليكه. لانها كانت هتمـ.ـو.ت نفسها و امها هتمـ.ـو.ت معها لانها ما ينفعش تعيش من غيرها والكل كان واقف حزين واللحظه كانت حزينه.
ومليكه اترمت في حـ.ـضـ.ـن امها. وعيطت كتير. انا اسفه انا اسفه يا مامي. ارجوكي سامحيني. وعيطو في حـ.ـضـ.ـن بعض...
ملك: ليه يا روحي، ليه يا بـ.ـنت قلبي، تو.جـ.ـعي قلبي عليكي. يا مليكه ده انتي بـ.ـنتي الوحيده والكبيره. انتي بـ.ـنتي وصاحبتي. ليه يا مليكه انا كنت هامـ.ـو.ت وراكي يا قلبي ليه. كده تد.بـ.ـحينى ليه.
ومريم قلبها و.جـ.ـعها وما استحملتش. وخرجت لانها تخيلت لو حد من بناتها لا قدر الله. وحست ان الاوضه بتصغر. وما فيهاش نفس. وخرجت.
ومحمد خرج وراها وقعد جنبها. مريم انتي كويسه.
مريم: عيطت الموقف صعب قوي يا محمد. انا زعلانه على جاسر وملك. وماليكه زعلانه عليها اكتر. البـ.ـنت دي ما تستاهلش كل اللي بيحصل معاها ده. البـ.ـنت دي طيبه قوي يا محمد.
محمد: اتنهد. مريم كان في حاجه عايزه اخد رايك فيها.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها. خير يا محمد في ايه.
محمد: بصراحه مليكه حاولت تنتحر وهي مش في حالتها الطبيعيه.
مريم: بعدm فهم. مش فاهمه يا محمد. تقصد ايه؟
محمد: بص حواليه علشان يطمن ان ما فيش حد سمعه. مليكه اول ماشوفتها في العمليات. شوفت في دراعها علامة حقنه. وشكيت في الأمر، و لما عملتلها تحليل دm اتاكدت. ولقينا موجود فيه نسبه مـ.ـخـ.ـد.رات. مليكه مدmنه يا مريم.
مريم: شهقت. انت بتقول ايه يا محمد مش معقول.
محمد: بقولك انا شفت التحاليل بنفسي. وكمان عملتلها عينه تانيه علشان ماكنتش مصدق زيك كده.
لكن اكتشفت انها نفس النتيجه ان مليكه مدmنه ومن فتره مش كبيره. دكتور التحاليل قالي انها من حوالى شهر. وكمان جرعات كبيره.
مريم: عيونها مفتوحه ع الآخر بصدmه حقيقيه، مش معقول ازاي. مليكه كانت بتكلمني كويس وطبيعيه جوه اهي يامحمد. يبقى ازاى مدmنه.
محمد: ايوه علشان انا اديتلها جرعه. حقنه جدول. علشان جـ.ـسمها كان محتاجلها. وفي حالتها دي لازم تاخد الجرعه علشان ما تعملش في نفسها حاجه. او تقطع شريانها تاني...
مريم: لا حول ولا قوه الا بالله. اللهم اجرنا في مصيبتنا واخلف علينا خيرا. وبعدين يا محمد لو ملك عرفت ولا جاسر هيمـ.ـو.تو فيها. وانا شايفه ان ماليكه بدأت تتغير.
محمد: ما انا باكلمك علشان كده. انا مش عارف اعمل ايه! مليكه لازم تتعالج في مصحه إدmان. وكمان انا عرضت. تحليلها على دكتور حالات الادmان. وقال علاجها هيحتاج 45 يوم بس. علشان هي مدmنه من شهر. لكن لازم مصحه. او في البيت. ولازم فريق طبي علشان مـ.ـا.تأذيش نفسها. ولازم يكون المكان اللي موجوده فيه امان. ومايكونش في اي اداه. او اي حاجه تحاول تأذي نفسها بيها.
آدm: كان خارج يشوف مريم. وسمع كل حاجه وراح. قرب من محمد وقال ما فيش مخلوق هيعرف بالل حصل ده...
محمد: قلق وقام. ومريم وقفت.
وادm اتكلم: شوف مليكه هتحتاج ايه واعمله. لكن مصحه لا. انت عارف وضع جاسر وكمان لو ملك عرفت ممكن يجرالها حاجه. وانا مش مستغني عن اختي.
محمد: طيب والحل يا آدm. انا ما تكلمتش مع حد علشان الموضوع حساس. وكمان العيله كلها موجوده هنا. ماليكا لازم تتعالج. يافى البيت يا اما مصحه مفيش حل تالت.
آدm: بيفكر وسرح...
محمد ومريم بيبصو لبعض. ومستنيين آدm يتكلم واخيرا. اتكلم اسمع يا محمد.
محمد: سامعك اتفضل.
آدm: اخر دور في المستشفى عندك فاضي.
محمد: مش قوي ساعات بحجز في ناس لو ما فيش مكان تحت. والدور الاخير كله عبـ.ـاره عن غرف كبيره جدا.
آدm: بس خلاص. انا محتاج. جناح كامل ل مليكه. وهتتعالج هنا ينفع.
محمد: ينفع اوى. وسهله جدا. انا كمان هاجيب ليها طقم خاص من الممرضين والدكاتره. وكمان هظبط الجناح و هاركب حديد على الشبابيك علشان ما تحاولش تأذي نفسها.
آدm: تمام. وانا هبعتلك ناس من بكره تظبط كل حاجه في الجناح.
محمد: لكن هتحجزها. هنا. وملك وجاسر هنقولهم ايه.
آدm: سيب الموضوع ده عليا. هي ماليكا هتحتاج كام يوم علشان الجـ.ـر.ح اللي في ايديها.
محمد: اسبوع والجـ.ـر.ح يلم ان شاء الله. وانا هحاول ادي ليها حقن الجدول وأقلل النسبه لحد ما الجناح يكون جاهز. وبعدها نحجز مليكه في الجناح ده...
آدm: اتنهد بزعل. تمام.
مريم: آدm. انا عايزه اروح مشوار مهم.
آدm: بص في الساعه. مشوار ايه يا مريم.
مريم: انا عايزه اروح ل زياد.
آدm: استغرب زياد. وعايزه زياد في ايه.
مريم: لو سمحت يا آدm. انا عايزه اقابل زياد ضروري. ما فيش وقت. زياد انقذ مليكه. ولازم يكمل مسيرته وواجبه تجاه مليكه.
↚
آدm: استأذن من كل الموجودين. وقالهم ان في مشوار مهم هيعملو هو مريم و هيرجعو على المستشفى تاني.
وقال ل مراد وزين ينزلوا يشتروا غدا لكل الموجودين. واخد مريم واتحركو.
مريم: في العربيه بتعيط على مليكه لانها ادmنت. وحكت ل آدm كل حاجه بخصوص مليكه. وانها وحيده حتى لو الكل حواليها شايفه انهم بيكرهوها. وهي بتحب زياد. ولازم يصلحه العلاقه ما بين زياد ومليكه. بما ان الحب من الطرفين.
وآدm. أتأثر. لما سمع من مريم كل حاجه. وزعل على مليكه واتمنى ان زياد يساعد مليكه و يرجعو لبعض. واتنهد لانه شايف ان العلاقات معقده زى علاقه فهد ورينو. وزعلان كمان على مالك اللي ساره اختفت من حياته. ومش عارفين يوصلو ليها. وساق علشان يروح على شقه زياد...
زياد روح بيته وقعد بتعب وايديه كلها دm ماليكه. ورجع راسه على الكنبه وهو مغمض عينيه وسرحان في شكل مليكه وهي في الحمام واقعه على الارض وغرقانه وايديها غرقانه دm. واتخض من الفكره وفتح عينيه تاني. واخد نفسه بصعوبه. وبيتخيل لو كانت مليكه جرالها حاجه كان ممكن انه يمـ.ـو.ت وراها.
وسرح فيها كتير. وقاعد مكانه بالساعات ومقامش من مكانه. ولا اتحرك. ولا بيرد على فونه وعمله صامت. ومش عايز يتكلم وكل شويه يبص على ايديه. ويفتكرها وهي في غرفه العمليات. وحاسس انه السبب في اللي مليكه وصلت ليه. بس هو السبب في ايه! وايه ذنبه هل علشان دلعها زياده عن اللزوم! ولا علشان كان جنبها ومزعلش منها وعمره ما اخد منها موقف! وفضل في تأنيب ضمير ويسأل نفسه. لحد ما سمع جرس الباب. ومش قادر يقوم ولا عايز يفتح لاى حد. وفي الاخر قام وفتح. واتفاجئ ب آدm...
ومريم واقفه على السلم علشان ممكن يكون زياد مش لابس تيشرت. لكن كان زي ما هو.
آدm: شاف زياد زي ما هو بلبسه والدm على ايديه واتنهد.
زياد: آدm. وخاف مليكه جرالها حاجه.
آدm: ممكن ندخل. ومريم اتحركت.
وزياد شافها مريم وبص ل الاتنين بقلق. ومش مستوعب. مليكه فيها حاجه؟
آدm: مليكه كويسه. هتسيبنا واقفين بره كده كتير.
زياد: اسف. اسف اتفضلو. وفتح الباب. وآدm دخل ومريم وراه. والشقه كانت ضلمه. وادm فتح الاضاءه وقعد جنب مريم على الكنبه.
زياد: قعد قدامهم وتايهه. تشربو ايه.
مريم: لا احنا مش جايين نشرب. احنا جايين نحط النقط على الحروف
زياد: بعدm فهم. مش فاهم.
مريم: بصت ل آدm.
آدm: احنا جايين علشان نفكر بالعقل ونشوف حل.
زياد: حل! حل ايه انا مش فاهم حاجه.
مريم: مليكه.
زياد: بخــــوف مالها.
مريم: محتاجالك.
زياد: اتنهد. وبعدها قال محتاجالي ليه. كلكم جمبها هتحتاجلى في ايه.
مريم: مليكه محتاجه ل زياد وبس. وانت دلوقتى جه دورك انك تساعد مليكه و تقف جنبها.
زياد: مليكه مش عايزه حد يساعدها. مليكه بتتصرف من دmاغها وبس. ودmاغها وصلتها للي هي فيه دلوقتى.
مريم: زياد مفيش حد مابيغلطش. وماليكه غلطت. لكن اعترفت بغلطها. يبقى المفروض نقف جنبها و نساعدها. ونديلها فرصه تانيه. مش نضغط عليها. مليكه في الوقت اللي فات كانت تايهه وضعيفه. زياد: . مليكه و فرصه تانيه! فرصه تانيه لا ايه بالظبط انا مش فاهم انتو بتتكلموا عن ايه!
آدm: ايه يا زياد. انت هتمثل الغباء دلوقتى اعتقد انت فاهم كل حاجه.
زياد: ، مردش لانه فعلا فاهم.
مريم: زياد احنا مش هضغط عليك. بس كل اللي بطلبه منك. انك تقعد مع نفسك وتفكر في مليكه. وايه اللي وصلها انها تنهي حياتها بايديها. زياد انت اول واحد جريت عليها وانقذتها.
زياد: بانفعال. انا انقذتها لانه كنوع من الواجب. وماكانش في حد موجود معاهم...
مريم: لا انت انقذتها علشان انت لسه بتحبها.
زياد: لا مش بحبها. انا ما بحبش مليكه.
مريم: بجد! واضح انك ما بتحبهاش. بدليل ان دm مليكه لسه على ايديك من وقت كبير. تقدر تقولي انت ليه لسه مغسلتش ايديك من دm مليكه لحد دلوقتى. و تقدر تقولي انت ليه لسه بهدومك لحد دلوقتى مع انك في البيت من وقت كبير جدا. تقدر تقولي قاعد في الضلمه دي ليه ولوحدك. زياد احنا مش هنكدب على بعض. انت راجـ.ـل كبير وواعي. وعقلك كبير. وانت عارف بما ان مليكه وصلت للمرحله دي يبقى اكيد اتحملت اكتر من طاقتها. واكيد سمعت كلام في حقها وانتقدات كتيره. الكل جه على مليكه يا زياد. ومحدش احتواها.
مليكه مـ.ـا.تغيرتش للاسوء غير بعد ما انت سافرت. لكن قبل مـ.ـا.تسافر.
مليكه كانت عاديه جدا. لا بتخرج ولا بتسهر. كان اخرها بس اسلوبها وطريقه كلامها وتفكيرها. وانت كنت الداعم ليها في كل وقت.
مليكه كانت مكتفيه بيك وبس. ومش عايزه حد تاني.
مليكه ما فكرتش تخرج من البيت وتسهر غير بعد ما انت سبتها.
زياد: قام وقف. وزعق انا ما سبتهاش. انا ما سبهاش. هي اللي داست عليا. هي اللي باعتني. زياد نسي وجودهم تماما...
انتو ما تعرفوش انا بحب مليكه قد ايه. دي النفس اللي انا بتنفسه.
مليكه حب 21سنه. مليكه كبرت على ايدي انا مش ايد حد تاني. مليكه فتحت عينيها عليا انا. انا وبس، مليكه محدش كان بيوصلها المدرسه غيري انا. ومحدش كان بيوديها الدروس غيري انا. كنت مركز حياتي معاها نسيت نفسي ونسيت مستقبلي. وركزت مع قلبي وبس. تعرفو يعني ايه حبيبتك تكبر قدامك اليوم بيومه. تعرفه يعني ايه تكون قدامك بالضفاير وبعد كده تكبر و تفرد شعرها قدامك. تعرفه يعني ايه تكون معاها في كل وقت. مليكه انا حبيتها بكل طاقتي. حبيتها بكل كياني. مليكه جوايا ومش هتطلع من قلبي وعقلي. انا كنت بسمع كلامها لاني كنت شايف نفسي ابوها واخوها. قبل ما اكون صديقها وحبيبها. وقرب من آدm ومريم. قولولي انا غلطت في ايه! وعلى صوته غلطت في ايييه! كنت بسمع كلامها علشان اشوف ضحكتها. كانت لما بتبقى متدايقه من المدرسه واللي فيها كنت باعمل نفسي اراجوز علشان اضحكها انا كنت لما بشوف ضحكتها بنسى كل حاجه حواليا. قولولي غلطت في ايه! انا ما كنتش بنام غير لما اطمن عليها وانها نامت. قولولي غلطت في ايه! اني كنت بحوش مصروفي واحرم نفسي واجيبلها هديه. قولولي انا غلطت في ايه! ان دخلت كليه هي الل حباها مش انا. قولولي! قولي يا آدm قول انا غلط في ايه!
وشاور بايده لمريم. ده دm مليكه. عارفه يعني ايه مليكه تنجـ.ـر.ح واشوف دmها. حد فيكم حاسس انا حاسس بايه دلوقتى! حد حاسس انا فكرت ازاي انا شلت مليكه بين ايديا وكانت ايدي غرقانه دmها وما كنتش بتتحرك. انا ماعرفش انا سوقت ازاي. انا ماعرفش وصلت المستشفى ازاي. وماعرفش انا جبت البيت هنا ازاي، مليكه مش حب يوم ولا شهر ولا سنه ولا سنين، مليكه حب عمر بحاله. انا ما سبتش مليكه هي اللي سابتني هي اللي باعتني. هي فهمت حبي ليها غلط. فهمت عشقي ليها غلط. مليكه طردتني من حياتها. وجايين دلوقتى تقولو واجبك واقف جنبها واساعدها. مستحيل...
آدm: قام وقف واتنهد. انت بتنتقد نفسك يا زياد.
زياد: لا يا آدm انا مش بـ.ـنتقد نفسي بس حقيقي مش عارف. مش عارف.
مريم: زياد ارجوك اقعد وخلينا نتكلم. انا هحكيلك كل حاجه. وانت ليك حريه التصرف. وعايزه اقولك حاجه مهمه. بيك او من غيرك احنا هنقف جمب مليكه. لكن انا جايه ليك. لانى حابه ان قلبك وقلب مليكه يرتاح، انا مش عارفه بما ان في ايدينا نعيش كويس ليه نعقد الامور. الموضوع كله كان سوء تفاهم يا زياد. مليكه ما كانتش تعرف انك بتحبها. او هي اوهمت نفسها بكده. واحب اقولك ان مليكه بتحبك جدا.
زياد: لف لمريم وقلبه دق. وبعدm تصديق انتي بتقولي ايه.
مريم: انا مش هكدب عليك. مليكه انا كنت جنبها وهي بتفوق من البنج. واول واخر اسم نطقته كان زياد. و بتلوم عليك انك سافرت وسبتها. واخر اسم قالته وكلمه قالتها وحـ.ـشـ.ـتني يا زياد. وده اعتراف منها ليك حتى لو في اللاوعي. انت عارف انه حقيقه. وكمان انا اتكلمت مع مليكه وقد ايه هي زي الاطفال. صدقني مليكه مش عارفه تعبر عن اللي جواها، ماليكه عايزه دعم معنوي ودعم نفسي. مليكه شايفه ان الكل بيكرها. وان مفيش حد بيحبها. مليكه وحيده يا زياد. مليكه حاسه انها لوحدها. وياريت تقعد علشان احكيلك كل حاجه. وايه اللي حصل مع مليكه بالظبط. وايه سبب انها عملت كده. وانت ليك حريه التصرف.
آدm: شاور ل زياد يقعد.
زياد: قعد لانه كان نفسه يعرف مليكه عملت كده ليه.
ومريم حكت لزياد كل حاجه وحكيتله على كلام ملك لمليكه. وان سبب انتحار مليكه انها شايفه الكل ضدها وشاكين في اخلاقها. وانها انتحرت علشان الكل يرتاح منها...
زياد: بيسمع ومش مصدق. لان هو كمان شكك فيها وقالها انه مستعد يدفع اكتر ليها وهتكون مبسوطه وغمض عينيه. وافتكر نظرة مليكه ليه وانها قالتله شكرا يا زياد وخرجت...
مريم: بعد كده حكتله لما مليكه فاقت من البنج وقالت كل الحوار اللي دار بينها وبين مليكه.
مريم: عملت كده لانها عايزه توضح الامور ل زياد وانه يعرف ان مليكه بتحبه زي ما هو بيحبها. لكن مريم ما حكتش ان مليكه مدmنه غير لما تشوف رد فعل زياد...
وآدm: شاف ان زياد متأثر وزعلان على مليكه.
وكان سايب مريم تتكلم وتشرح كل حاجه لانها قادره تقنع زياد بالرجوع لمليكه.
مريم: شرحت قد ايه العيله واقفه جمبها. وان ملك تعبت. وجاسر ودmـ.ـو.عه. وموقف مليكه لما شافت العيله وانها مش مصدقه انها محبوبه من الكل. وشرحت لزياد ان مليكه عندها اضطراب نفسي. وانها زي الاطفال عايزه اللي يطبطب عليها. ويوصلها لبر الامان. وان ماليكه عيزا تتوجه من اول وجديد لانها معندهاش فن التعامل مع الغير. ومبتتحكمش في ردود افعالها. وانها لما اهتمت بمليكه النهارده. مليكه فتحت قلبها واتكلمت. ولامت على الكل. لانهم شايفينها مغــــروره ومتكبره واخلاقها مش كويسه.
وكملت: يعني يا زياد مليكه ضحيه مجتمع و عيله واصدقاء.
زياد: بص لمريم بعدm تصديق. ان مليكه عايشه كل ده وهو مش حاسس بيها. امال هو كان جنبها ازاي وبيحبها ازاي. ومحسش انها وحيده ازاي، ازاي.
مريم: زياد. مليكه باباها بينتقدها. واصدقائها بينتقدوها. ومامتها جـ.ـر.حهتا بدون قصد. واخوهاا واكيد كلهم من غير قصد، مفيش غيرك انت يا زياد الل احترمت ماليكه. وما وجهتش ليها اى اتهام او انتقاد...
زياد: غمض عينيه بو.جـ.ـع. وافتكر لما ضـ.ـر.ب مليكه بالقلم. وانه شالها بكل غل. وبعدها اتهامها وانتقدها اكتر واحد فيهم. وعرض عليها فلوس مقابل ليله معاها. وحاسس انه صغير قوي وان مليكه احسن منه بكتير...
آدm ومريم: شايفين ان زياد قاعد وسرحان وزعلان وماردش عليهم...
مريم قامت. وآدm وقف. وزياد حس بيهم ووقف ومتكلمش...
مريم: انا هاسيبك دلوقتى. و فكر برحتك وخد وقتك. واتمنى انك توافق ترجع لمليكه من تاني صدقني مش هتنـ.ـد.م. لانك بكده بترجع حبك ليك وتخيل بقى لما تقف جنبها في وقت احتياجها ليك مش هتنسالك الموقف ده ابدا. وابتسمت وممكن بعد العلاج نفرح بيكم...
زياد: بصلها وقلبه دق وقال جواه. ممكن!، زياد واقف تايه وماردش، مريم فتحت الشنطه وسابت الجواب بتاع مليكه على الترابيزه ل زياد واتحركت هي وآدm، وفتح الباب...
آدm: قال لمريم استنيني في العربيه تحت ثواني وانا هحصلك. وعطاها المفاتيح. وقالتله هاستناك مريم نزلت...
آدm: راح وقف قدام زياد. وبدا يتكلم...
زياد انا طول عمري كنت واقف جنبك. وبساعدك في قراراتك ولما حسيت ان مليكه وجهتلك اهانه انا ما استحملتش ووقفت جنبك. لكن دلوقتي الوضع اختلف. زياد بـ.ـنت اختي بتضيع بـ.ـنت اختي بتدmر وللاسف محدش حاسس بيها. كلنا ركزنا على الغلاف الخارجي لمليكه وماحاولناش نشيل القشره اللي موجوده على مليكه. مليكه جوهره وزي ما مريم قالت إن مليكه زي الاطفال. انا كنت معمى زيك لكن لما شفت مليكه النهارده وشفت دmـ.ـو.عها وعـ.ـيا.طها. وكمان تعابير وشها لما شافت كل العيله موجوده جنبها. فعلا كانت زي الاطفال. عيونها يمين وشمال بتدور عليك وسط الكل. هي كانت مبسوطه اننا كلنا جنبها. لكن كانت هتبقى سعيده لو كان زياد بس اللي جنبها وواقف معاها. زياد. انا مش هخبي عليك علشان ما تقولش ماحدش قالك انا عايز اقولك إن مليكه! وسكت...
زياد: شاف تعابير آدm. وقلق مليكه مالها يا آدm.
آدm: اتنهد وبص بعيد عن زياد لانه زعلان انه هيقول كده على بـ.ـنت اخته الوحيده، مليكه اتجهت للمـ.ـخـ.ـد.رات من شهر ولازم تتعالج في المصحه.
الخبر نزل على زياد: حرفيا زي الصاعقه ومش لاقي رد وعينيه مفتوحه وماردش.
آدm: بص ل زياد. زياد. مريم قالتلك ما حدش ما بيغلطش و كلنا غلطنا. واكيد انت كمان عندك غلطه وما حدش عارف. لكن مليكه ما كنتش بتغلط. لا هي كانت بتنتقم من نفسها علشان تريح الكل. مليكه ضحيه زي ما مريم قالت. ولازم نقف جنبها علشان تعدي الازمه دي. وانا قلتلك علشان تبقى عارف هتعمل ايه! هتساعد ماليكه وهتقف جنبها وتكمل حياتك معاها؟ ولا بعد ما عرفت هتبعد وتختار طريقك، وانا مش هلومك لو اختارت تبعد دى حياتك وانت حر فيها، لكن عايزك تكون عارف لو اخترت تبعد. وده حقك طبعاً. لكن ما بعد ما ماليكه تتحسن متفكرش في الرجوع لان انا الل همنعك. لانه مبقاش ينفع رجوع. الل بيحب حد بيقف جمبه ويسنده وبيكون زى ضله على المره قبل الحلوه.
زياد: هيتكلم آدm. شاورله. انا مش عايز منك رد دلوقتى. انا هاسيبك تفكر. وعايز فعل مش رد.
مليكه انا مش هوديها مصحه انا هاعالجها في مستشفى محمد. وها خصص ليها جناح كامل وفريق طبي متخصص. وهنكون جنبها مش هنسيبها. وجاسر وملك ومالك وكمان افراد العيله محدش يعرف مفيش غيري انا ومريم ومحمد. ودلوقتى انت بس اللي عارفين. ومليكه هتبدا علاج بعد اسبوع بالظبط من النهارده. وهترجع احسن من الاول. عايز ترجع ارجع وانا متأكد هتكون انت السند والحمايه ليها. وبعدها نفكر في اللي عمل مع مليكه كده، المهم نلحق مليكه اللي هانت عليها روحها ونفسها في سبيل ان الكل يرتاح. واتنهد وساب زياد ومشي قبل مايتكلم...
زياد: قعد مكانه وعيونه مفتوحه وبتفكير كتير. من شهر. مليكه مدmنه من شهر! يعني من وقت ما انا جيت مليكه مدmنه، مليكه انتحرت علشان تريحنا مليكه، مليكه! وكان غـــضــــبان وقام يكـ.ـسر في الشقه من الغـــضــــب...
آدm نزل لمريم وما تكلمش واتحرك ورايح على المستشفى...
مراد: سمع كلام آدm. واخد فهد وزين ونزلو واشترو غدا للكل.
بيتر استاذن ومشي علشان وراه شغل...
والكل بدا ياكل. وحاولو يفتحوا نفس بعض. لان الجو ما كانش حلو...
لكن حسام وهدى. متغدوش واستاذنو وروحو.
وكلهم بيتغدو. ومراد كان بياكل مع فريحه. وكان بيعاكس مليكه من بعيد. وبيحاول يخليها تضحك.
وجاسر كان بياآكل ملك بصعوبه. لانها كانت رافضه.
وأشرف. حاول يااكل هنا لانها مكنتش عيزا تاكل من الزعل على بـ.ـنت اخوها. ويوسف ومريم قاعدين معاهم.
وفهد كان بيتغدى وعينيه على رينو اللي رافضه تتغدى...
ومحمد كان بياآكل نور بايديه...
وطارق اتغدى مع رنا...
وزين كان بياكل مع ريتال وكلهم قاعدين في جو كله حب...
مالك: كان بياآكل مليكه بحب ودلع ويهزر معاها، وكل شويه يبـ.ـو.س على ايديها المجروحه. ولما مليكه شافت كده قلبها و.جـ.ـعها وحست بالنـ.ـد.م. وجاسر قام وآكل مليكه مع مالك. وملك قامت تشربها عصير. ومليكه متحملتش تآنيب الضمير.
وعيطت كتير جدا بهتيسريه وصرخت كتير ومحدش عارف ايه السبب. والكل كان قلقان عليها.
محمد قام بسرعه. وعطاها جرعه منوم شـ.ـديده. لان اعصابها متـ.ـو.تره.
وملك دmـ.ـو.عها نازله وجاسر ومالك زعلان عليها والكل زعلان. بعد كدا مليكه نامت...
طارق استاذن واخد رنا ومشيوا...
ويوسف اخد مريم لان مصطفى وشيرين اتصلو اطمنوا على مليكه ومصطفى قال ليوسف ان كريم بيعـ.ـيط كتير. واشرف قام معاهم واخد هنا ومشيو.
وفارس اخد رودي يوصلها لانه مسافر بكره في شغل...
وزين اخد ريتال واتحركو لانه مشتاق لل تاعبه أعصابه. وهما اطمنو على ماليكه...
ومحمد شاف نور ماسكه بطنها. واخدها الاوضه وعمل ليها سونار. وشاف ان الوضع تمام. واعطاها مسكن. علشان تنام وتستريح وفضل جنبها يمسد على شعرها لحد ما نامت و سابها وخرج.
وراح يتكلم مع مجموعه من الدكاتره يشوف حالت مليكه مع الادmان، وبعدها راح خرج وركب العربيه وراح على الشقه عندو يجيب هدوم ليه ول نور. ورجع. لأن عندو عمليه.
آدm: وصل هو ومريم المستشفى. ودخل وشافو مليكه نايمه.
مراد حكالهم اللي حصل. ومريم قاعده جنب ملك اطمنت عليها. وادm قعد جنب جاسر ومالك وطمنهم وان الحمد لله عدت على خير...
مراد: قام وجاب الاكل ل آدm مريم. وآدm شايف مريم بترفض ومش عايزه تاكل. قام واخدها علشان يغسلو. اديهم وفكلها النقاب في الحمام. وغسللها وشها وباس جبينها وقالها انا عايزك تاكلي علشاني انا. وكمان عايزك ما تفكريش كتير وانا واثق ان زياده هيفكر وهيجي يقف جنب حبيبته.
مريم: شبح ابتسامه وهزت راسها. ولبسها النقاب وخرجو. وقعدت وقعد جمبها.
وجاسر قام هو ومالك يقعدوا بره علشان مريم تتغدى براحتها، فهد راح قعد جنب مريم. وقالها ان رينو متغدتش وقام واخد تيم من فريحه يلعب معاه. ومريم قالت ل آدm أن رينو ما اكلتش. و آدm نده على رينو وقعدت جمبه. وآدm بيأكلها. وفهد لما شافها بتاكل ابتسم. واخذ تيم ومريم نونو ونزل يشتريلهم عصير...
مراد: قاعد جنب فريحه...
فريحه: حبيبي.
مراد: نعم يا روحي.
فريحه: هو مين اللي هيبات مع مليكه.
مراد: مش عارف بس اكيد ملك وجاسر مش هيسيبوها.
فريحه: اممم اكيد.
مراد: بتسالى ليه.
فريحه: لا بسال عادي.
مراد: باقولك ايه.
فريحه: نعم يا قلبي.
مراد: بما ان الامن مستتب مـ.ـا.تيجي نخلع احنا
فريحه: هنطلع على الفيلا.
مراد: فيلت ايه يا جاموسه انتي. هنطلع على عشنا علشان انتي وحشاني قوي...
فريحه: ابتسمت بخجل. واحنا في الظروف دي.
مراد: احلى حاجه. انا زعلان وعايزك تنسيني زعلي. انا مخـ.ـنـ.ـوق قوي يا فريحه. وعايزك تهريني بوس علشان انسى.
فريحه: كتمت الضحكه انت فظيع.
مراد: ده انا جايبلك حتة هديه في البيت. هتدعيلي. قومي يا بت يلا علشان عايز اجيب اخت ل مريم...
فريحه: اتكسفت. لسه بدري يامراي.
مراد: بدري من عمرك ياختي. مش ده كلامك انا عايز اخلف كل سنه منك عيل يامرادي.
فريحه: وشها بقى احمر.
مراد: شوف ازاي البت جايه وشها يحمر هنا. يعني اخدك في الاوضه اللي جمبنا قومي يا بت يلا.
فريحه: قامت. انا هنزل اجيب مريم من فهد وهستناك عند العربيه.
مراد: اشطا. وقام وراح ل آدm بابا هتحتاج مني حاجه.
آدm: هز راسه لا يا حبيبي روح انت ارتاح شويه.
مريم: مراد قول لفريحه اول ما تروح تغير لمريم كل هدومها انت عارف جو المستشفيات.
مراد: حاضر يا ست الكل. انتي مش عايزه مني حاجه.
مريم: سلامتك يا حبيبي ربنا يحفظك في كل خطوه. كلهم آمين
ومراد راح سلم على ملك وخرج. وسلم على جاسر ومالك. واستاذنهم...
رينو قاعده وحاسه بصداع.
آدm: مالك يا حبيبتي.
رينو: مش عارفه مصدعه قوي يابي
آدm: علشان انتي اتخضيتي لما ريتال كلمتك وقالتلك الخبر. وكمان عيطتي كتير تحبي اطلب شاى.
رينو: ياريت يا بابي.
آدm: تؤمري يا قلبي. وانتي ياروحي تشربي ايه.
مريم: عايزه قهوه.
آدm: قهوه لا. انتي وشك احمر وشكل ضغطك عالى.
رينو: قامت وجابت جهاز الضغط. تعالى يا مامي اقيسلك الضغط.
مريم: حبيبتي انا كويسه انتي صدقت باباكي ولا ايه.
رينو: حبيبتي. مش هنخسر حاجه تعالى بس هاتي ايدك. وفعلا كان ضغطها عالي لكن مش قوي.
رينو: ضغطك عالي شويه. انا هاروح اجيبلك برشامه من الصيدليه تحت وجايه واتحركت.
مريم: حبيبي آدm
آدm: نعم يا حبيبتي.
مريم: مين هيبات مع مليكه. مينفعش حد من أهلها انت عارف السبب.
آدm: اتنهد لسه مش عارف وكمان مش عايز ملك وجاسر ومالك يباتوا معاها. وبص على ملك اللي قاعده على الكرسي ومرجعا راسها لورا ومغمضه عينيها. وقال ل مريم انا هاروح احاول اقنع ملك انها تروح.
مريم: يا رب إن شاء الله توافق.
آدm: قام وقعد جنب ملك. حبيبتي حاسه بحاجه.
ملك: فتحت عينيها وربتت على ايد اخوها. لا يا حبيبي انا كويسه الحمد لله.
آدm: انا عايزك ترتاحي.
ملك: انا مرتاحه يا حبيبي ما تقلقش.
آدm: لا انتي شكلك تعبانه. وكمان ضغطك عالي وانتي باللبس ده من الصبح. يعني لازم تروحي.
ملك: بدهشه ايه. اروح لا طبعا انا هافضل هنا مع بـ.ـنتي. و هابعت مالك يجيب هدوم لينا انا ومليكه.
آدm: حبيبتي بصي على جاسر كده! شوفي قد ايه شكله مرهق وتعبان يعني من الصبح في الشغل وعرف الخبر وجه على هنا واعصابه تعبانه يعني محتاج حد جنبه ولو روح البيت لوحده هيحس بالوحده وكمان هيفكر كتير ويتعب اكتر. وهو مش واخد عليكي انك تبعدي عنه...
ملك: بصت على جاسر اللي قاعد وموطى راسه في الارض وحزين وحالته صعبه واتنهدت. جاسر مقطع في قلبي يا آدm بس ما ينفعش اسيب ماليكا لوحدها.
آدm: ومين قالك انها لوحدها. انا اهو ومريم ورينو نور ومحمد وفهد والكل موجود. وبعدين كلها سواد الليل وهتيجي الصبح يعني وجودك هيبقى زي قلته. اسمعي كلام اخوكي حبيبك وخدي جوزك اللي تعبان ده وروحو واتكلمي معاه وخرجيه من اللي هو فيه. وصدقيني مليكه مش هتزعل ولا هتقول حاجه. وانا هفهمها كل حاجه.
ملك. بس يا آدm...
آدm: من غير بس. لو بتحبي اخوكي بجد قومي خدي جوزك وابنك وروحو ويا ستي هنبقى على تليفونات مع بعض يلا بقى. مالك عنده شغل الصبح يلا قومي معايه.
ملك: يا ادm ماليكه. هتزعل وتقول ماما وبابا سابونى.
آدm: ما تقلقيش. هي واخده منوم وهتنام للصبح ولو اتكلمت يا ستي سيبيها عليا. والله كل حاجه هتبقى تمام...
ملك: اتنهدت وقامت. وكانت دايخه وهتقع.
آدm: على مهلك شفتي. انتي مش قادره تقفي يبقى هتقضي الليل هنا على الكرسي ازاي. واتحرك وراحو. عند جاسر وآدm اقنع جاسر بعد كلام كتير وان جاسر مش هيجيله قلب يسيب بـ.ـنته. لكن آدm اقنعه. ونفس الحوار مع مالك ولكن في الاخر آدm اقنعهم. واتكلم بتحذير وزعل. انهم لو مش هيروحوا. هو هيروح ومش هيجي تاني. وفعلا جاسر وملك ومالك روحوا لان جاسر محتاج ملك تقويه...
آدm قاعد مع مريم. وفهد قاعد وكمان رينو بعد ما شربو الشاى.
ومحمد كل شويه يبص على نور ويخرج. وكان يوم صعب على الكل.
وخصوصا محمد الل استاذنهم علشان نازل يعمل عمليه.
آدm: قاعد وبص في الساعه. وكانت 10 مساءا. وقال ل مريم. حبيبتى انا هروحك وارجع على المستشفى.
مريم: بصت ل آدm بزعل وماردتش.
آدm: فهم انها مش هتعرف تنام من غيرو.
آدm: حبيبتي احنا في ظروف صعبه دلوقتى. ومينفعش نسيب مليكه لوحدها.
مريم: وهو انا قلت هنسيب مليكه لوحدها. انا هافضل معاك هنا.
آدm: بس انتي تعبانه يا مريم ولازم ترتاحي.
مريم: راحتي جمبك.
آدm: اتنهد. وسكت وبعدها شاور ل فهد وجه. انت ما روحتش ليه.
فهد: قاعد معاكم يمكن تحتاجه لحاجه.
آدm: فعلا هنحتاج منك حاجه.
فهد: اؤمرني...
آدm: هتاخد رينو. وتيمو. وصلهم وهتجيب هدوم ليا وال خالتك تمام...
فهد: قلبه رقص تمام تحت امرك...
آدm: نده على رينو وقالها رينو يلا علشان تروحي.
رينو: ما تخليني هنا يا بابي اقعد جنب مليكه.
فهد: النار ولعت في جـ.ـسمه. لانه منبه عليها من يوم عمليه رودي انها مش هتبات بره.
آدm: مش هينفع يا حبيبتي. انا وماما هنقعد مع مليكه. وكمان محمد معانا. وحـ.ـر.ام تيم من الصبح بره البيت. يلا خديه وفهد هيوصلك.
رينو: قلبها دق. وسكتت...
آدm: قالها بصي فهد هيوصلك وهيرجع على هنا هتبعتي معاه لبس ليا ولماما علشان نغير وننام شويه ماشي...
رينو: حاضر يا بابي.
آدm: يلا يا فهد وصلهم بسرعه وارجع. علشان انا بالهدوم دي من الصبح ومش طايق نفسي.
فهد: حاضر. وبص ل رينو. اتفضلي...
رينو: سلمت على آدm ومريم واتحركت. ومحرجه من فهد.
وراحو وقفو قدام الاسانسير. وتيم سقف. علشان بيحب يركب الاسانسير. واول مافتح تيم جري ودخل وقف في ركن وبيضحك ويسقف.
وفهد شاور ل رينو وقالها اتفضلي ودخلت وهو وقف وضغط على زرار الدور الارضي. واول ما الاسانسير اتحرك تيم اتحرك وكان هيقع. ورينو وطت بسرعه علشان تلحق تيم. وفهد كمان وطى في نفس الوقت. و خبطو في راس بعض. طبعا قوة راس الفهد غير راس المعشوقه الصغيره.
رينو: اتخبطت واتالمت ااه واتعدلت وحطت ايدها على جبينها.
وفهد: اتعدل وقلق عليها بلهفه. وقرب منها بسرعه وشال ايديها من على جبينها. ومن غير ما يتكلم حط ايدو. وبيدلك مكان الخبطه ونسيو تيم تماما الله واقف بيتفرج عليهم. رينو. نسيت الخبطه وقلبها دق. وفهد شاف ايده على جبهة رينو وسرح في عيونها. انتي كويسه
رينو هزت راسها. ببلاها. وهي سرحانه. ايوه وعيونها متعلقه بيه.
وفهد: سايب ايدو على جبينها و نازله على خدها بالراحه على خدها. وسارح في جمالها. وكان بيتكلم في اللاوعي رينو انا، انا.
رينو: تايهه. انت. ايه يا فهد...
فهد: انا. والاسانسير وقف واتفتح.
وفهد شال ايده بسرعه. وشال تيمو وحاسس انه متـ.ـو.تر.
ورينو: خرجت من الاسانسير. برجفه وتـ.ـو.تر و قلبها بيدق. من قرب الفهد ليها. ومشيو جنب بعض. وفتح باب العربيه ليها.
وركب تيم في الكرسى الخلفى و ربط حزام الامان. عليه.
وفهد ركب جمب رينو. وساق تحبي تسمعي حاجه.
رينو: هزت راسها لا ميرسي.
فهد: احم. واتحرك بالعربيه وجواه كلام كتير وبيقول لنفسه اتكلم قول حاجه. هي جمبك اهي ولوحدكو.
رينو: متـ.ـو.تره. وبرفان فهد مخترق قلبها الل بيدق. وبتقول جواها. يا ترى فهد كان عايز يقول ايه! اساله! لا لا مش حلوه.
فهد: بيسـ.ـر.ق النظرات ليها ومش مصدق ان هما لوحدهم مع بعض.
فهد: عايز يتكلم وبيفكر اتكلم يا فهد قول حاجه. وبعدها كشر. وقال لنفسه اقول ايه. اقولها ايه. طيب ما هي عارفه اني بحبها. وانا اعترفت ليها بده. وهي ردت وقالت. وافتكر كلام لارين وانه مش راجـ.ـل و خـ.ـا.ين للامانه وانه استغل انشغال آدm عنها. وباسها. وطلبت منه انه يبعد عنها. وافتكر لما رقصت مع محمد وغنت وافتكر لما رقصت في فرح مراد ولما غنت ورقصه كتير. وانها تعبت اعصابه وبدات اعراض الغـــضــــب تظهر عليه.
ورينو: قاعده مش فاهمه فهد بيسوق بسرعه جنونيه وسرحان. ومن كتر تركيزه في التفكير كان جاي عربيه كبيره قدامهم وهو مش شايف قدامه. ورينو شافتها وبتبص على فهد اللي سايق كأنه بينتقم من رينو.
رينو: خافت على تيم وقلبها كان هيقف. رينو فهد فهد حااااسب يا فهد. فهد في عربيه قدامنا. ومسكته من قميصه علشان يفوق. حااااسب يا فهد.
فهد: فاق ويدوبك اتحرك شمال والعربيه عدت من جنبهم. وفهد ركن العربيه وباصص قدامه وقلبه كان هيقف لو رينو جرالها حاجه.
ورينو: حاطه ايديها على وشها واتشاهدت وبصت على تيم والحمد لله كان تيم نايم، ورينو بتنهج ومن خــــوفها على تيم وانه لو كان جراله حاجه...
وادايقت من سكوت فهد واتغاظت من بروده، وزعقت لفهد بصوت عالي. انت ايه سايق ومش شايف قدامك كنا كلنا هنمـ.ـو.ت في ثانيه. وتيم كان هيروح فيها. ايه سرحانك ده. كان هينهى حياتنا.
فهد بص ل رينو. الل صوتها عالي عليه. وغاب عن واعيه. واتكلم بغـــضــــب، كل حاجه حصلت بسببك. وبسبب وجودك في حياتي. وعلى صوته اكتر. عارفه كنا هنمـ.ـو.ت ليه عارفه سرحت في ايه، سرحت في كلامك ليا من اربع سنين يا لارين يا عدوي. واني خـ.ـا.ين للامانه. وانى مش راجـ.ـل. وانا استغليت انشغال اهلك وقربت منك. بافكر في غلطتي اللي عملتها وقت غـــضــــبي وغيره منى، وان دفعت تمنها غالي قوي يا لارين. دفعت تمنها اربع سنين ضاعو من عمري. بسببك كرهت الناس. وكرهت حياتي بسببك. بسبب كلامك اللي كل يوم بيتكرر في عقلي وكانه لسه امبـ.ـارح. حاولتي تحرقي دmي بكل الطرق. حاولتي تنتقمى منك فيا وخلتيني اولع من الغيره، انتي انتقمنى مني يا لارين. دmرتينى على غلطه ماكانتش محسوبه ومش مقصوده. وكلامك ليا كان زي السكاكين في قلبي. ومش قادر انساه. كل ما احاول انسى الاقي كلامك قدامي ومواقفك قدامي، انا؟ أنا! مش راجـ.ـل. انا مش راجـ.ـل يا لارين! وحبي ليكي ايه! ابلو واشرب مـ.ـيـ.ـته. وانتي بتكرهينى. انتي بتكرهينى يالارين. ومسكها من ايديها بقوه ولفها ليه. وبص في عينيها و كان غـــضــــبان جدا، لما انتي بتكرهينى كنتي بتعيطي ليه لما شوفتي جـ.ـر.حي. كنتي دايما بشوف في عينيكي عتاب ليا ليه! كل لما اشوف عيونك الاقي فيها حـ.ـز.ن ليه! ازاي بتكرهينى عايز افهم فهميني. وكان صوت فهد عالي جدا. وتيم صحي.
ورينو وبتسمع فهد. ومصدومه. المفروض يطمنها في الوقت ده. دى كانت هتمـ.ـو.ت واترعـ.ـبت. المفروض تسالني كويسه ولا لاء. بتعاتبنى على حجات من 4سنين، وعيونها اتملت بالدmـ.ـو.ع ومش عارفه تتكلم...
فهد: لسه ماسك دراعها وضاغط عليه. على فكره يا لارين انا راجـ.ـل قوي واقدر احمى بلد بحالها. انا فهد السيوفي يا انسه لارين فاهمه ولا لا وساب دراعها وبص قدامه وبينهج. لانه انفجر فيها وقال كل الل جواه.
رينو: مسكت دراعها بألــم. وبصتله بغـــضــــب. وانا لارين العدوي يا فهد. وان كنت قولتلك الكلام ده وقتها كان رد فعل مش اكتر. ودmـ.ـو.عها نزلت. انا كنت صغيره يا فهد وانت قربت مني وما كنتش متوقعه منك كده. وزعلت منك جدا لاني كنت حاسه اني كـ.ـسرت ثقه اهلي فيا. انت غلطت قبل مني انا منكرش اني قولت كلام كتير. وكلام كبير لكن انت عملت ايه. وزعقت عملت ايه! قولي! انت سبتني وبعدت عني واتجاهلتني. وكمان انت قلت كلام كتير وو.جـ.ـعتنى واتكلمت مع مراد وقلتله اني و.جـ.ـع دmاغ. واني ما استاهلش حبك. وان مفيش واحده تستاهلك و تستاهل انك تفكر فيها، وقلت نفس الكلام ل محمد واكتر كمان. واني انا بحتاجلك ما فكرتش فيا. ومستقبلك اهم منى. ما تفتكرش نفسك ملاك يا فهد. انا كمان كل يوم بافكر في كلامك وردود افعالك. واني و.جـ.ـع دmاغ بالنسبالك. واني ما فرقش معاك. وانى مااستاهلش انك تفكر فيا. وكملت بدmـ.ـو.ع وغـــضــــب. وغيرتك عليا اختفت. بتقولي انك بتغير! فين غيرتك دي لما الشابين في فرح محمد اتكلمو كلام انا ما استحملتش اني اسمعه. وانك الاول كنت لما تعرف ان في حد بصلي بس كنت بتضـ.ـر.به. انت اتغيرت قوي يا فهد. انت بعدت انت اللي اخترت طريقك.
فهد: باصص قدامه انتي اللي طلبتي مني كده. انتي طلبت مني اني اتعامل معاكي بحدود. واني مـ.ـا.تدخلش في حياتك تاني.
رينو: بصت قدامها كويس انك بتسمع الكلام يا فهد.
فهد: بصلها انت بتحبيني يا لارين.
رينو: بصه قدامها انا عايزه اروح البيت.
فهد: حس بالنـ.ـد.م تاني انه سالها. وشغل العربيه وساق بغـــضــــب.
ورينو بصت من الشباك ودmـ.ـو.عها نازله. وكانت نفسها فهد يتمسك بيها. ويقولها يعني دmـ.ـو.عك دي وكلامك ده حب. انت لسه بتسال يا فهد. وجاى بعد مو.جـ.ـعتنى تسالني بتحبيني.
وفهد: كان عصبى جدا وسايق ومركز في طريقه. واخيرا وصل البيت. وفهد نزل.
ورينو: ما استنتش انه يفتحلها الباب. وفتحت الباب بخـ.ـنـ.ـقه ونزلت واخدت تيم قبل ما ياخدو. وشالته دخلت على الفيلا بدmـ.ـو.ع.
وفهد واقف بره. وضـ.ـر.ب العربيه بايده غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي وهي كمان غـ.ـبـ.ـيه. وبص قدامه براحتك يا لارين براحتك قوي.
رينو: طلعت اوضتها وتيم نيمته في السرير. وراحت على اوضه آدm وكانت متعصبه ومتدايقه. وطلعت لبس ل آدm. وفتحت دولاب مريم وبتدور في هدومها شافت علبه جوه كيس وقعت منها. وسابتها على الارض. وحطت كل الهدوم في الشنطه. ونزلت بغـــضــــب ومسحت دmـ.ـو.عها وراحت على العربيه. وفتحت الباب بغـ.ـيظ وحاطه الشنطه فيها. وزرعت الباب. وجايه تلف. فهد مسك ايديها ولفها ليه وبصلها. وسالها بتهديد. لارين. اخر مره هسالك انت بتحبيني!
رينو: فكت ايده وبتتنفس غـ.ـيظ من غبائه. وقالت انا ماكرهتش في حياتي قدك يافهد. وجريت من قدامه.
وفهد غمض عينيه من تاني صدmه من لارين. وكان عايز يضـ.ـر.ب نفسه من غباءه وانه سألها تانى. وركب وساق بكل غـــضــــب. ووصل المستشفى وحاول يبقى ثابت. ووصل الحاجه ل آدm. وآدm شكرو. واستأذن علشان يروح. ونزل وساق العربيه بجنون. ووقف في مكان بعيد. ونزل. وكان صدره بيعلا ويهبط من غـ.ـيظه. وضـ.ـر.ب ازاز باب العربيه بايده وكـ.ـسره. وايده اتعورت ومن قوة الضـ.ـر.به ايدو فيها كام قطعة ازاز صغيره. وبعد شويه ركب وروح على شقته. ودخل تحت الدش وايدو بتنقط دm ومش حاسس. وكل تفكيره انا ما كرهتش في حياتي قدك يا فهد.
لارين طلعت جري بعد ما قالت لفهد انها مبتكرهش في حياتها قده. ودخلت اوضه آدm و قفلت على نفسها ورمت نفسها على السرير وعيطت بصوت مسموع. لان جناح آدm في الدور التاني. ومراد وزين فوق. وعيطت بهستيريه على غباءها. وغبائه وانه لسه جاي يعاتبها على كل حاجه من اربع سنين و انها هتمـ.ـو.ت عليه. وجاي يسالها بيحبها ولا لا وادايقت من نفسها. لانها زودت الفراق والبعد. وكل لما تتصلح العلاقه بينهم العند اللي بينهم يكبر اكتر. والو.جـ.ـع يكبر. وفضلت نايمه على السرير في عـ.ـيا.ط هستيري مستمر...
اما فهد تحت الدش وقابض على ايديه والدm بينقط. وعيونه بقت حمرا زي الدm. و بيفكر في كلام لارين في الماضي والحاضر وكلامها النهارده وانها مبتكرهش حد قده. وجـ.ـسمه اتشـ.ـد واتغاظ من نفسه لأنه سألها. وبعد الدش خرج ولبس وشاف جـ.ـر.ح ايدو ولفه بشاش من غير اهتمام. وقعد على السرير وبص ل السلسله اللي في صدره وقــلـــعها.
وفتحها وقال انتي ما تستاهليش اني افكر فيكي فعلا. انتي مش و.جـ.ـع دmاغ وبس. انتي و.جـ.ـع قلب. وابقى غـ.ـبـ.ـي لو فكرت فيكي تاني يا بـ.ـنت العدوي. ومسك السلسله وحدفها بايدو في مرايه التسريحه. وقعد ينهج من الغـــضــــب اللي جواه وقام خرج يقف في البلكون...
عدي وقت كبير ورينو لسه في مكانها بتعيط. وقامت وكانت راسها مصدعه قوي. وحاسه انها هيغمى عليها. وهي خارجه من الاوضه شافت الكيس اللي كان وقع منها على الارض. ووطت جابته وفتحته. و كان جواه تيشرت قديم قوي. ورينو استغربت لكن من تعبها سابت الكيس على السرير. وخرجت. وراحت اوضتها وقعدت على كرسي المكتب بتعب. وبتفكر في الفهد وشافت انها خلاص هي السبب انها دmرت العلاقه ما بينها وبين الفهد. ولامت عليه في نفس الوقت لانه عاتبها والوقت مكانش مناسب. كانت بتتمنى يتكلم معاها بهدوء. وكانو هيوصلو لحل. وقعدت ومش عارفه تنام وراسها هتنفجر من الصداع، وخايفه لتكون فعلا خسرت الفهد نهائياً.
في المستشفى آدm غير هدومه في الحمام بعد ما اخد شاور. واستنى مريم اللي اخدت شاور. وهو موجود في الاوضه ولبست فستان ونقاب و لبست الاسدال علشان لو حد جه وقعدو. شويه مع مليكه اللي فاقت. وشرحو لمليكه كل حاجه. وانهم عرفو كل حاجه عنها. وانهم هيساعدوها. ويقفوا جمبها وانهم خلوا ملك وجاسر ومالك يروحوا علشان مايشكوش في حاجه ومحدش هيعرف اى حاجه. ومليكه حست انها ارتاحت ولكن هي خايفه من بكره وان حد يعرف انها مدmنه من العيله. وهي شايفه انه اخيرا العيله بتحبها. ونفسها تشوف زياد في نفس الوقت. وحست انها خسرته للأبد. وعيطت مره واحده. ومن كتر عـ.ـيا.طها تعبت تاني.
ومحمد عطاها حقنه جدول ومنوم. وقال. ل آدm ومريم. ان مليكه مش هتصحي غير الصبح.
آدm: صلي ومريم صلت وقراءو القران ونامو في اوضه جمب اوضه مليكه ونامو في حـ.ـضـ.ـن بعض وقفل الباب عليهم علشان ما حدش يدخل.
محمد اطمن على مليكه وانها نامت تماما. وكان معاها 2 ممرضات جنبها طول الوقت. وراح ل نور ودخل وكانت نايمه صاحيه.
محمد: بتعب وقعد على الكرسي بتعب. حبيبتي عامله ايه دلوقتى.
نور: الحمد لله يا حبيبي. بس انت شكلك مجهد.
محمد: كان يوم طويل قوي. ومرهق وغير. اني لسه مخلص عمليه من شويه. ومش شايف قدامي.
نور: قامت واتحركت.
محمد: خليكي مكانك انتي تعبانه.
نور: راحت اخدته من ايده. وقام معاها و نيمته في السرير. ونامت جنبه واخدته في حـ.ـضـ.ـنه ومسدت على شعره. انا مش تعبانه ولا حاجه. انت بس اللي بتحب تدلعني. انا الحمد لله النـ.ـز.يف اتوقف. وكل حاجه تمام. وكمان فهمت مامي اني هنا نبطشيه معاك من امبـ.ـارح. علشان شكت اني كل شويه ادخل انام. وقلتلها ما نمتش من امبـ.ـارح.
محمد: اتنهد بزعل وبيفكر في مليكه وايه الل هيحصل.
نور: مالك يا حبيبي.
محمد: ابدا يا روحي مرهق مش اكتر.
نور: باستو من جبينه حبيبي ربنا يقويك. ومسدت على شعره بحب.
محمد: هتنامي.
نور: اوكي يلا خدني انت في حـ.ـضـ.ـنك بقى.
محمد: ابتسم حبيبي انا يا ناس تعالى يا روحي. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه ونام.
فريحه: انت بتهزر يا مراد.
مراد: وهاهزر ليه يا بت. ايه الغريب في كده.
فريحه: الغريب! الغريب انك جايبلي بدله رقص وعصايه وعايزني ارقصلك.
مراد: وفيها ايه انتي مش مراتي. انا عايزك تتشخلعي كده قدامي.
فريحه: اتشخلع. مراد: باقولك ايه انتي مش كل شويه تعمل حركه من حركاتك الغريبه دي.
مراد: ده انا مسكين والله. انا عملت فيكي حاجه.
فريحه: راحت قعدت جنبه. ايوه يعني في شهر العسل تقولي قلدي صوت الحماره. وبعد كده بكام يوم تقولي كلي الاكل زي ابو قردان. ومن اسبوعين تقولي قلدى القرد.
مراد: ههههههههههه لا ما تكدبيش انا قولتلك قلدي القرده. انا بغير عليكي فاهمه هههههههه
فريحه: باقولك ايه انا مش هاعمل كده انا مش هلبس البدله دي. وبعدين ايه دي.
مراد: مسك البدله مالها ما هي زي الفل اهي وما فيهاش حاجه تستر.
فريحه: اتكسفت ما هو علشان كده.
مراد: فريحه البسي البدله وانا ها شغل اغنيه وهترقصيلي عليها. ويا سلام بقى لو انا البس جلابيه بيضا وانت تميلي عليا كده بضهرك.
فريحه: بدهشه يخرب بيت افلام الابيض واسود اللي مأثره عليك دي. ناقص اجيبلك شيشه.
مراد: ياريت. ويسلام لو ازازتين بيره مشبرين. اهلا بالطواغيت هههههههههههههه...
فريحه: ههههههههههههههه
مراد: بت قومي البسي يلا. اقولك على حاجه.
فريحه: ايه ياقلبى...
مراد: انا هشجعك وهرقص معاكي. وانجزي احنا ما صدقنا ان مريم نامت.
فريحه: مراد انا مكسوفه.
مراد: حبيبه مراد مكسوفه من ايه. دى سهله جدا تعالى تعالى. انا هالبسها ليكي.
فريحه: بخجل. لا طبعا.
مراد: طب عليا الطلبات يا فريحه ما حد هيلبسها ليكي غيري.
فريحه: طلبات. طلبات ايه دي.
مراد: ذي عليا الطـ.ـلا.ق وكده وما تساليش كتير ومتركزيش. اقــلـــعي.
فريحه: مووراد بلاش ارجوك.
مراد: اهو بعد مووراد دى دmاغى ركبت. وبعدين معاكي بقى. يلا يا بت اقــلـــعي. وا ايلا هستعمل معاكى العنف. ورقص حواجبه. وفعلا مراد لبسها بدله الرقص وصفر. يخرب بيت كده. ايه يابت ده. واتكا واتكا. وهرش في قفاه تفتكرى انا اصبر لحد ما ترقصي...
فريحه: واقفه مكسوفه. ومش عارفه تتكلم.
مراد: سابها وراح شغل ميوزك شعبي. وقرب منها و بحركاته وخفة دmه. فريحه ضحكت من قلبها ورقصت معاه وانـ.ـد.مجت معاه في الرقص...
ومراد مش قادر يصبر اكتر من كدا. وشالها مره واحده. وراح على السرير. وقال حلال الله اكبر، وعاشوا ليله مـ.ـجـ.ـنو.نه...
زياد بعد ما مريم وآدm خرجو من عندو. قعد بصدmه. وبعدها قام وكـ.ـسر كل حاجه حواليه بيغـ.ـيظ. ومش مصدق ان مليكه مدmنه. وفكر كتير في كل حاجه و انها مدmنه من شهر يعني من ساعه ما هو رجع مصر. وبعدها دخل الحمام. وبص على دm مليكه الموجود على ايده. وبيتخيل لو كان جرالها حاجه. وانه في لحظه كان هيخسر ماليكته. وواقف تحت الدش فتره كبيره جدا جدا. وسرحان في مليكه وفكر في ال 21 سنه. من سن يوم ماشافها فيه لحد ما سابها وسافر. وكل المواقف اللي كانت. بينهم وانه على طول مكتفي بيها. وهي ماكانش ليها صحاب غيره. وبيفكر كتير في ازاي انه قصر معاها. وفكر في أن بعده عنها يوصلها للحاله دى. ومعقول ماليكه بتحبنى! بتحبنى ومن زمان! وآدm. آدm عايز منى اخد قرار. و خرج من الحمام وقاعد على السرير مخـ.ـنـ.ـوق ومش عارف يفكر وقام وكان عايز يخرج حتى لو الوقت متأخر. وخرج من الاوضه علشان ياخد مفاتيح العربيه وينزل. وكمان جواه قلق عليها وكان مصدوم من كل حاجه. وراح يجيب المفاتيح من على الترابيزه. شاف ورقه مطبقه ولفتت انتباهه لان الورقه كان عليها نقطة دm. وقعد مكانه على الكرسي. واخد الورقه وفتحها. وكان الجواب اللي مليكه كتبته قبل ما تنتحر. ومريم سابته عندو لانها قراته، زياد بدا يقراه.
مامي. بابي. مالك. زياد. كل العيله. اي حد يعرفني. انا عايزه اقولكم سامحوني. سامحوني اني سببتلكم و.جـ.ـع. وسببتلكم مشاكل. انا عارفه ان مفيش حد بيحبني. وعارفه اني مش فارقه عند حد. حتى زياد!
مامي انا بـ.ـنت كويسه صدقيني. انا مش وحشه زي ما انتي فاهمه. لاء. انا مليكه يا مامي. مليكه اللي كانت بتنام في حـ.ـضـ.ـنك وهي صغيره.
انا مليكه يا بابي. واللي كانت بتبقى طول اليوم في الشركه معاك وكنت دايما وانا صغيره تقعدنى على رجلك في الشركه ومتسبنيش...
انا مليكه يا مالك. الل كنت باخد اللعب بتاعتي واسيبهالك وكنت ببقى مبسوطه لما تلعب معايا.
خالو آدm. انت الوحيد انت وطنط مريم اللي بحس انكو فاهمني صدقوني. انا فعلا مش وحشه قولو لبابي ومامي كده. قولو. ل زياد اني كويسه. واخلاقي كويسه. واني لا يمكن افرط في نفسي. ولو حد حاول يلمسني هامـ.ـو.ت نفسي. كلكم فهمتو مليكه غلط. او انا اللي غلط انا ما بقتش عارفه حاجه. علشان كده انا هاريحكو مني. مامي انا بـ.ـنت يا مامي صدقيني ما حدش لمسني. واكشفى عليا برحتك بعد ما امـ.ـو.ت واتاكدى. انا مافرطتش في نفسي، لان بابي ما يستاهلش كده. انا عملت حاجات كتير غلط. وغلطت في حق الكل. وده كلامكم انتم. وانا شايفه اني تعبتكم في حياتكم. واني سببتلكم تعب نفسي. وشايفه اني عبء عليكم. انا هخرج من حياتكم. ولما تقراو كلامي ده. هاكون في عالم تاني. لكن عايزاكم. توصلو لزياد. وتعرفوه. قولو ل زياد ان مليكه ما حبتش ولا هتحب حد غيرك يا زياد. انا بحبك يا زياد وسامحني لو كنت سببتلك اي اذى سامحوني كلكم.
ماليكه.
↚
تاني يوم الساعه 9 صباحا.
مليكه نايمه و بدات تفوق وفتحت عيونها وبتحرك ايديها اليمين السليمه. لكن في حد ماسك ايديها وبتبص وتفاجئت. وشهقت، زياد!
زياد: ابتسم قلب زياد.
ماليكا: فتحت بقها ومش مستوعبه وعيونها بتقفل وتفتح...
زياد: اتنهد بـ.ـاريحيه. لان ماليكا مجرالهاش حاجه.
وقام من على الكرسي وقعد جنبها على السرير.
ومليكه لسه بقها مفتوح. وعيونها عليه مفتوحه خالص.
زياد: مسك ايديها الاتنين وباس ايديها.
ومليكه اول مره قلبها يدق بالطريقه دي. ومش عارفه تتكلم.
زياد: حشـ.ـتـ.ـيني و .
مليكه: قلبها بيدق اكتر وشالت ايديها من ايدو وحطتها على بقها. والدmـ.ـو.ع اتجمعت. وقالت جواها انا بحلم. بحلم ان زياد جنبي وبيقولي حشـ.ـتـ.ـيني و .
زياد: عيونه لمعت وقلبه دق. لانه برده اول مره يبـ.ـو.س على ايد ماليكته. وكمان يقول لمليكه حشـ.ـتـ.ـيني و . وتجرأ علشان يثبت لمليكه انها مش بتحلم. راح باسها من خدها و همس في ودنها حشـ.ـتـ.ـيني و باقولك.
مليكه: جـ.ـسمها اتشـ.ـد لان اول مره حد يلمسها كده ويبـ.ـو.سها كده. ودmـ.ـو.عها نازله من غير اي كلمه ومش عارفه تتكلم ولا تقول اي كلمه. لانها معندهاش فن التعامل.
زياد: شال ايد ماليكه من على بقها. ومسك ايديها الاتنين تاني وشاف الشاش على ايديها ووطي عليه وباس الجـ.ـر.ح وبص ل مليكه في عيونها. انا اسف
ماليكا: برده مش عارفه تتكلم. ومصدومه بجد لان كل حاجه حلوه بتتحقق. وانها شافت حب اهلها. وحب العيله. واهتمام العيله.
وان آدm ومريم وعدوها تخف من الادmان.
ودلوقت حب الطفوله قدامها. يعني هو انا بجد مش بحلم. طيب هو زياد بيقولي حشـ.ـتـ.ـيني و . ودلوقتى اسف.
وفاقت على زياد اللي بيمسح دmـ.ـو.عها من على خدها.
واتكلم. اسف على كل حاجه يا مليكه. اسف اني ماقولتش من زمان مشاعري ناحيتك. و اسف اني سبتك وسافرت. و اسف اني، وما كملش لان مليكه حطت ايديها على بقه.
واخيرا اتكلمت وهتسمع كلام مريم. ماليكا: - لا يا زياد. انا اللي اسفه. ودmـ.ـو.عها نزلت انا اسفه بجد يا زياد على كل حاجه. اسفه على طريقه معاملتي معاك. اسفه اني كنت باكلمك بطريقه مش كويسه. اسفه اني ضيعت احلى سنين حياتي في غباء وغشاوه. اسفه اني و.جـ.ـعت قلبك. اسفه اني جـ.ـر.حتك بس والله يا زياد انا بـ.ـنت كويسه. انا مش رخيصه يا زياد وعيطت بصوت عالي.
وزياد. فعلا مليكه تانيه. ومقدرش يشوف دmـ.ـو.عها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. مليكه في حـ.ـضـ.ـن زياد لاول مره بحنيه وحب. وعيطت بصوت وشهقات. لدرجه ان آدm سمعها بره لما كان خارج من الاوضه الل جنبها واتخض. وفتح الباب ولكن شاف ماليكا بتعيط في حـ.ـضـ.ـن زياد. وابتسم ان زياد رجع. وقفل الباب عليهم. وراح يفرح اميرته اللي كانت طول الليل تفكر في زياد ومليكه. ويا ترى زياده هيرجع ل ماليكا بعد كل ده ولا لأ.
زياد: بس يا مليكه بس ارجوكي ما تعيطيش. انا اللي اسف سامحيني على كل كلمه قلتها صدقيني كان من غيرتي عليكي. انا اتكلمت بغباء لما افتكرت الحـ.ـيو.ان لما قرب منك، انا اسف يا حبيبتي. بجد اسف.
مليكه: خرجت بسرعه من حـ.ـضـ.ـنه. حبيبتك! انا يا زياد حبيبتك! انت مش بتهزر صح.
زياد: باس جبينها بوسه طويله. ومليكه حاسه ان ضـ.ـر.بات قلبها زادت عن المعدل الطبيعي. زياد بعدها انتي حبيبتي وبـ.ـنتي وروحي وعقلي وكلي انتي حب عمري يا مليكه. انت حبيبة زياد وبس.
مليكه: جواها ايجابيه وتفاؤل يكفوا العالم كله. وضحكه بصوتها كله بدmـ.ـو.ع. وحطت ايديها الاتنين على وشها. ودmـ.ـو.عها نازله مع ضحك ومش مصدقه.
زياد: قلبه و.جـ.ـعه اكتر على مليكه. لانها فعلا زي الاطفال زي ما مريم قالت. محتاجه اللي يطبطب عليها.
زياد: قال لها ثواني وجاي.
مليكه: مسكت ايديه بسرعه. لا لا ما تسبنيش انت هتمشي ومش هترجع تاني.
زياد: بو.جـ.ـع. حبيبتي انا رجعت علشانك. وعلى فكره بقى انا موجود هنا من الساعه خمسه الصبح. يعني عمري ما هاسيبك تاني ابدا. انا مصدقت انى انك معايا. ثواني انا عاملك مفاجاه. وقام
لكن مليكه: - ماسكه ايده اوعدني انك مش هتبعد عني.
زياد: قرب من وشها وقلبه بيدق بسرعه. وعد من زياد انه مش هيبعد عنك ابدا من النهارده و هافضل جمبك عمري كله. وباس راسها. وابتسم ثواني اوكي.
مليكه: - خايفه من جواها لكن سابت ايده.
زياد: وقف عند الشباك وبيتكلم في الفون. وشاور من الشباك ورجع وقعد جمب ماليكه تاني.
وبعد شويه الباب خبطت وزياد قام وفتح. وكان زياد متفق مع محل ورد وجايب ورد كتير جدا. واتصل بالراجـ.ـل وطلع وكان معاه 3 كمان والاوضه كلها ورد. ومكتوب عليها كروت صغيره. واكتر من كارت.
ومليكه شايفه الناس بتدخل بالورد وتطلع وتدخل تاني تجيب ورد احلى وكميه اكبر و حاطه ايديها على بقها ومش مصدقه.
وآدm ومريم فتحو الباب ومراقبين. ومريم من فرحتها حـ.ـضـ.ـنت آدm بفرحه وكأن الورد ده جاي ليها هي. وكانت فرحانه. وآدm كان مبسوط قوي.
الاوضه اتملت ورد. واخر حاجه بوكيه ورد صغير من اللون الاحمر الصافي. لكن زياد اخده وشاله في الدولاب وسابه لوقته. وراح عند مليكه...
مالك و جاسر وملك جايين في اخر الطرقه وآدm شافهم وراح ليهم بسرعه. علشان ميقطعوش سحر اللحظه. واخدهم علشان يراقبه من بعيد ويشوفه فرحه بـ.ـنتهم. وملك لما آدm حكالهم. مش مصدقه وجاسر مدهوش بفرحه. ومالك كان مبسوط ان زياد رجع لمليكه. الباب كان مفتوح نص فاتحه.
وشافو وزياد. راح يساعد مليكه وتقوم علشان تقرا الكروت اللي على الورد. وسندها ومحاوط ايدو على كتفها ومشي جنبها ومشاعر مختلفه وفرحه مختلفه. وراحت على اول بوكيه ورد وشالت الكارت ومكتوب عليه ( بحبك). وابتسمت بفرحه واتحىكو. وراحت عند تاني بوكيه و اخدت الكارت و مكتوب فيه (بمـ.ـو.ت فيكي يا مليكه) وحطت ايدها على بقها بدmـ.ـو.ع وبتبص على زياد. وضحكتها ماكانتش مفارقاها.
وملك بره مش مصدقه ان دي مليكه بـ.ـنتها اللي وشها نور وبتضحك من قلبها. د وجاسر ومالك وآدm ومريم واقفين مبسوطين جدا...
ومحمد ونور كانوا خارجين من اوضتهم. وشافوهم واستغربو.
محمد: هما واقفين كدا ليه؟ وبيتفرجوا على ايه؟
نور: مش عارفه ياحبيبى. تعال نشوف.
محمد: يلا بينا، وراح وقفو و مش مصدقين ان دي مليكه وكانت مبسوطه زي الاطفال ومحمد ابتسم ونور ضحكت بفرحه. محمد حاوط نور وواقفين كلهم يتفرجوا بسعاده.
زياد: اخدها على البوكيه اللي بعده. و اخدت الكارت (بتوحشيني كل ثانيه). وراحت على البوكيه اللي بعده و اخدت الكارت ومكتوب عليه اسم( ماليكه )وبس.
وزياد سابها وقالها كملي فاضل اتنين.
مليكه راحت على البوكيه واخذت الكارت مكتوب عليه (تقبلي) وحطت ايدها على قلبها. وراحت على البوكيه اللي بعده و اخدت الكارت مكتوب عليه (تتجوزيني). مليكه كل الكروت وقعت من ايديها ولفت لزياد. وجمعت ال3كلمـ.ـا.ت.
(ماليكه تقبلى تتجوزيني).
وحطت ايديها على بقها ودmـ.ـو.ع كتير. ومن فرحتها مش عارفه تعمل ايه. اتنطتط زي الاطفال.
زياد: مش مصدق هو اللي حاسس انه بيحلم. وشايف الفرحه اخيرا دخلت قلبه. وان مليكه مبسوطه حقيقي من قلبها. وقد ايه هي بريئه وطفله.
مليكه: وهي بتتنطط حست بدوخه لانها لسه تعبانه. وحسيت باعراض غريبه وخافت ان اعراض الادmان تظهر عليها. وحاولت تقاوم.
زياد: قرب منها ومسك ايديها وباسها موافقه تتجوزيني.
مليكه: سمعت كلمه تتجوزيني وماحستش بنفسها وغابت عن الوعي، وزياد لحقها بين ايديه واتخض
عليها وقال. ماااااليكه.
الكل بره اتخض وهيتحركو على جوه. ومحمد وقفهم وقالهم استنو يا جماعه. اللي حصل لماليكه ده عادي جدا. انتو نيستو انها فقدت دm كتير امبـ.ـارح. مع الانيميا اللي عندها. وكمان كل الاحداث في حياتها مرت بسرعه. ومفاجأة انهردا شـ.ـديده عليها. انا هشوفها ومحدش يقلقك تمام.
نور تعالي. وخبطو. ودخلوا.
زياد: شال ماليكه ونيمها على السرير. وراح ل محمد، محمد الحق مليكه وقعت مره واحده وكانت كويسه صدقني.
محمد: ابتسم. ما تقلقش ماليكه هتكون بخير. نور: راحت شافت نبض مليكه وكان سريع على غير العاده. وعطيتها حقنه وعلقــ,تــلها محلول.
الكل دخل بلهفه علشان يطمن على مليكه اللي نامت. وملك راحت جنبها بدmـ.ـو.ع. وجاسر ومالك.
وزياد: واقف بقلق حقيقى جنب آدm ومحمد.
نور: ما تقلقوش يا جماعه. هي من الفرحه بس عملت مفعولها.
محمد: بص في الساعه. وقال جواه لازم تاخد جرعه. وراح واقف جنب نور. وكشف على مليكه ومش عايز يتكلم قدام نور. لان نور عملتلها كل حاجه. وهي ما تعرفش ان مليكه ادmنت.
محمد: نور. روحي اوضتك استريحي شويه.
نور: استغربت حبيبي انا لسه صاحيه. وكمان نمت امبـ.ـارح كتير. انت قولت نشوف ماليكه ونجيب فطار.
محمد: احم طيب انزلي المكتب وانا هاجي وراكي.
نور: ليه يا حبيبي في حاجه مهمه.
محمد: بص ل آدm...
وادm: فهم نور تعالى عايزك يا روحي طمنيني على البت تماره.
نور: راحت عند آدm.
ومحمد خرج وراح جاب الحقنه وحطها في جيب البالطو. ورجع محمد بص ل آدm. انه. يطلع نور بره.
مريم: فهمت نور يا حبيبتي.
نور: نعم يا مامي.
مريم: انا حاسه بصداع ما تيجي تقيسيلي الضغط. اختك رينو قاستو امبـ.ـارح و كان عالي.
نور: يا خبر وساكته يا مامي. تعالى اتفضلي يا حبيبتي. وقامو وخرجوا.
ومحمدطلع الحقنه بسرعه وعطاها لمليكه. وجاسر وملك ومالك قاعدين ومفكرين انه علاج عادي. وزياد فهم وقلبه و.جـ.ـعه على مليكه اوى. وزعل عليها.
وسرح وافتكر ساعه ما قرا الجواب. ( ماستحملش كلام مليكه. ومن غير تفكير وقف وقال لنفسه انا هاستنى ايه اكتر من كده. انا بحبها وهي بتحبني. ومريم قالت مليكه اعترفت بغلطها. وقطع الجواب. وخرج وراح ودخل المستشفى ودور بنفسه علشان ممنوع الزياره. ودخل وشاف غرفه مليكه.
وفتح الباب ودخل. وقلبه دق. والممرضه راحتله افنـ.ـد.م يا استاذ.
زياد: انا جوزها. وهو مش عارف قال كده ليه. بس هو شايف ان مليكه من دلوقتى مسؤوله منه. ودخل وقال للممرضه انا هافضل جنبها اتفضلي انتي. الممرضه قالتله انها كل شويه هتيجي تبص عليها وخرجت هي والممرضه الل معاها.
وزياد قفل الباب. وراح قعد جنب مليكه وقعد على الكرسي. ولمس خدها. وشاف تحت عنيها. والجهاز اللي جنبها. وشاف ايديها. وقام وراح جنب ايديها الشمال ومسك مكان الجـ.ـر.ح وباسها بدmـ.ـو.ع.
وباس جبينها. ومسد على شعرها وقعد جنبها و ماسك ايديها السليمه. وسرحان فيها. وانه نـ.ـد.مان انه سابها ونـ.ـد.مان انه جـ.ـر.حها لانها مش كده. هو ماكانش يقصد انها كده. وقام من مكانه تاني ورفع راسها. واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. و بيحاول يثبت لنفسه ان دي مليكه. وانها في حـ.ـضـ.ـنه حقيقه مش خيال. وحـ.ـضـ.ـنها وهي نايمه مش حاسه بحاجه. ورجعها شويه لورا وبص على وشها وهي بين ايديه وقالها. اوعدك يا مليكه اني مش هاسيبك يوم واحد. ولا هتخلى عنك يا حبيبتي. وباس خدها ونيمها تاني. وقعد جمبها لحد الشمس ما طلعت. وبعدها فاتح النت وبعث لمحل ورد من على النت واتفق معاه على كل حاجه و اختار الالوان والانواع. وقاله انهم يكونو موجودين عنده الساعه 10 الصبح. وطلب منه بوكيه ورد احمر صغير لانه قرر انه مش هيبعد عن مليكه تاني. واتمنى انها تطلع من المستشفى على بيته. ).
وفاق على آدm: وهو بيربت على كتفه. انا كنت متأكد انك هتيجي النهارده. بس انت فوقت توقعاتي وابتسم كل ده ورد ده انت صارف بقى.
زياد: بص ل آدm ولا اراديا حـ.ـضـ.ـنه. وهمس شكرا يا آدm. شكرا لانك موجود معايا. وشكرا لمريم انا كنت هضيع لولا مريم وانت فوقتوني.
آدm: ربت على ضهره ما تشكرنيش. انت ابني الكبير. وابتسم. المهم ناوي على ايه بعد الورد ده.
زياد: خرج من حـ.ـضـ.ـنه بفكر اني اطلب مليكه من جاسر.
آدm: عين العقل تعرف ان ما فيش واحده في عيلتنا اتخطبت في بيتها.
زياد: مش فاهم.
آدm: انا هاقولك ازاي. اسمع مني ومش هتنـ.ـد.م. وانت هتوفر عليا شغل كتير.
زياد: هنعمل ايه!
آدm: انت تتصل على حسام وهدي. وتقولهم يكونو هنا في المستشفى. ويتقدmو ل ماليكه رسمي من باب الاصول يعني.
زياد: وانا هاستنى هدى وحسام!
آدm: ما تبقاش غشيم ياض. بص انا دلوقتى بنفسي هاطلب مليكه من جاسر ليك وناخد منه الموافقه اشطا.
زياد: اشطا وبعدين.
آدm: وبعدين انا وانت هننزل ونشتري الخاتم والدبله. وعلى حسابي. ومن غير نقاش. ودي هديه مني لبـ.ـنت اختي. اشطا.
زياد: اشطا وبعدين.
آدm: انت غـ.ـبـ.ـي ياض. هو انا موعود بالاغـ.ـبـ.ـيا مع انك ذكي.
زياد: معلش يا آدm انا متـ.ـو.تر والجو ده جديد عليا.
آدm: ياختي كميله متـ.ـو.تره يا حلوه. اوعا من وشي عيل غـ.ـبـ.ـي.
آدm: اتحرك وقعد. وشاور ل زياد يقعد جنبه وزياد جه وسلم ع الموجودين وقعد.
آدm: شاور لمحمد يقعد جنبه. ومحمد قعد جنب آدm، قدام جاسر وملك ومالك.
ومريم ونور لسه هيدخلو من الباب. وسمعه آدm وهو بيقول...
آدm: جاسر ياخويا من غير مقدmـ.ـا.ت. احنا مش غرب.
جاسر: طبعا اتفضل يا آدm خير يا حبيبي.
آدm: بص ل زياد ومحمد. وبص ل جاسر وقال. احنا دلوقتي بتقدmلك. وطالب ايد مليكه ل زياد ابني الكبير.
ملك: مش مصدقه ومالك فرح ومحمد، ومريم حطت ايديها على قلبها من الفرحه. ونور سقفت من الفرحه.
وجاسر جواه. اكتر واحد مبسوط لبـ.ـنته وبيكابر دmـ.ـو.عه وساكت.
آدm: طبعا احنا بنطلبها منك دلوقتى لان زياد مستعجل. وهو هيكلم حسام وهدى. وهيطلبوها منك رسمي. وضحك انت عارف ان بنات العيله مابتتخطبش في بيوتها فال وحش. محمد ضحك وزياد ابتسم بحب لان عينيه على مليكه اللي نايمه.
ملك: دmـ.ـو.عها نازله.
آدm: ها ياجاسر نقول مبروك.
جاسر: ايوه يا آدm. بس. بس. ماليكه تعبانه زى ما انت شايف.
محمد: اتدخل بسرعه. تسمحولى اتكلم.
كلهم. طبعا اتفضل.
محمد: جاسر انا مش غريب عنكو. وكمان انت عارف الظروف الل بتمر بيها ماليكه. وإن حالتها النفسيه مش متظبطه. ومحتاجه لايجابيات كتير في حياتها. علشان تعدى المرحله دى. وانا شايف إن زياد جه في وقته. وانت بنفسك كنت شايف فرحة ماليكه قد ايه. فياريت يجماعه كلنا نفكر في مصلحة ماليكه. وان الخبر ده هيخلى ثقتها في نفسها ترجع من تانى. ف انا بقول خير البر عاجل. ولا ايه.
آدm: الله ينور عليك يادكتور. وبص ل جاسر اهو رأي الدكتور وهو متابع الحاله نقول مبروك.
جاسر: بص ل ملك. وملك هزت راسها ل جاسر بالموافقه.
جاسر وملك في صوت واحد: - موافقين موافقين مبروك...
آدm: بص ل زياد اهو ياعم وانت كنت قلقان. ومتقلقش جاسر هيوافق على كتب كتابك الخميس الل جاي
زياد: اتصـ.ـد.م بدهشه وفرح. وقلبه بيدق بسرعه كبيره جدا جدا. وبص ل آدm. وآدm غمزله.
آدm: تمام كدا ياجاسر.
جاسر: متلخبط. وملك قلبها بيدق بسرعه. بـ.ـنتى هتتجوز. بـ.ـنتى. وجاسر وملك بصو لبعض.
آدm: ايه ياجماعه. نخلى الدكتور يقول رأيه علشان توافقو على كتب الكتاب يوم الخميس. وضحك. سمعونا. الصلاه على النبي. ونقول مبروك.
كلهم: عليه الصلاة والسلام.
جاسر: والله يا آدm ماليكه بردو بـ.ـنتك. وانت شايف كدا يبقى. على خيرة الله. ونقول مبروك
زياد: عينيه منزلتش على آدm ومتنح. كتب كتاب. ماليكه. مراتى. مالكيه هتبقى مراتى.
ومالك ابتسم وقال اخيرا يا زياد دى ماليكا هتفرح قوي...
مريم: جت بسرعه جنب ملك. مبروك. مبروك يا ملك.
نور: مبروك يا عمتو دي ماليكه هتفرح قوي بجد.
ملك: بفرحه حقيقيه من القلب. الله يبـ.ـارك فيكم.
آدm: يعني نقول مبروك...
جاسر: دmعت اب نزلت غـ.ـصـ.ـب عنه. مبروك يا زياد يا بني.
آدm: نقرا الفاتحه بقى دلوقتي. وهنقراها تاني لما حسام وهدي ومليكه وباقي العيله كلهم يكونو موجودين انهردا الساعه 6.
ورافعو واديهم وقراءه الفاتحه. وزياد اتلخبط في الفاتحه اكتر من مره لانه مش مصدق. ده هو سافر علشان ينساها ورجع بعد 3 سنين واكتر وخطبها بعد رجوعه بشهر واسبوع. لا وكمان اسبوع وهتبقى مـ.ـر.اته، واخيرا قرى الفاتحه، زياد سلم على الكل.
وادm قام. واستاذنه علشان يروحوا يشتروا الخاتم والدبله.
محمد: طيب افطرو الاول. الفطار ثوانى ويكون جه.
آدm: لما نرجع. وراح جمب مريم. قلبى انا هروح مع الواد ده نشتري الخاتم وهنرجع. هتعوزى حاجه منى.
مريم: بحب. عيزاك انت.
آدm: وانا بين ايديكي. وباس على ايديها واتحرك.
يلا. يازيزو
زياد: ماشى جمب آدm ومتلخبط وعايز يسألو انت ليه قلت اننا هنكتب الكتاب.
آدm: شافه متنح ومستغرب. وفهم. وقاله. كدا احسن علشان تدخل وتخرج برحتك.
زياد: ببلاهه ها.
آدm: بيركب الاسانسيرا. الصبر من عندك يارب. انا اتفقت على كتب الكتاب. علشان تيجى وتروح برحتك. وبعدين انت ناسى أن ماليكه اسبوع وهتتحجز. واكيد انت الل هتكون معاها. ومش معقول هسيبك معاها ليل ونهار يعنى وانت خطيبها. ف انا قولت ياض يا آدm ريح دmاغك. وجوزها يبقى اولا بيها.
زياد: واقف متنح. آدm انهردا التلات.
آدm: ايوه. تخيل.
زياد: آدm كتب الكتاب يوم الخميس. الل هو بعد بكره.
آدm: بمكر، بجد. الف الف مبروك يازياد. فرحتلك والله.
زياد: مره واحده. حـ.ـضـ.ـن آدm. انا مش مصدق يعنى ماليكه بعد بكره هتكون مراتي.
آدm: لا ياحليتها. هتكون كاتب كتابك عليها وبس. فاهم.
زياد: خرج من حـ.ـضـ.ـنه. فاهم. طبعا بس بجد بجد مش مصدق.
آدm: ابتسم. وقاله ع فكره انا سامع دقات قلبك.
زياد: ابتسم. واتنهد. وغمض عينيه لانه فعلا قلبه بيدق بسرعه كبيره.
الكل قاعد مبسوط. ونور اتصلت على البنات وقالتهم. ومحمد اتصل على شيرين و مصطفى وقال ل اشرف اخوه. واشرف قال ل هنا. والكل عرف واتفقو انهم كلهم يكونوا موجودين في المستشفى الساعه 6.
رينو. نايمه على المكتب من امبـ.ـارح. ومانمتش غير الساعه 8 الصبح. وصحيت دلوقتى لان تيم صحي. وبيصحيها. رينو قامت وعيونها وارمه من العـ.ـيا.ط.
ومش قادره تحرك راسها من الصداع. واتصلت على سعاد بتعب وقالتلها تعمل قهوه...
ريتال: خبطت على رينو ودخلت رينو رينو رينو.
رينو: ايه يا ريتال في حاجه حصلت ما لك داخله كده ليه على الصبح.
ريتال: انا مبسوطه قوي ت عـ.ـر.في ايه اللي حصل.
رينو: نايمه على المكتب وحطا راسها بين ايديها. ايه اللي حصل...
ريتال: قومي كده وفوقي زياد ومليكه.
رينو: رفعت راسها بقلق مليكه حصلها حاجه.
ريتال: اتخضت من عيون رينو ايه ده يا رينو ده عينيكى مالها
رينو: مالها مش فاهمه. وبعدين وطي صوتك انا عندي صداع مش عند حد.
ريتال: بزعل. جابت مرايه صغيره بصي كده على وشك.
رينو: بصت. وشافت وشها احمر. وعينيها حمرا ووارمه. وقالت اصل مانمتش طول الليل كنت زعلانه على مليكه...
ريتال: لا فوقي كده وما تزعليش على مليكه. انتي هتفرحيلها.
رينو: اوووف. ما تبطلي الغاز بقى واتكلمي.
ريتال: زياد طلب ايد مليكه النهارده في المستشفى واقرو الفاتحه. وكلنا هنروح على الساعه 6
رينو: بدهشه. انتي بتتكلمي جد.
ريتال: اه والله. نور لسه مكلماني. وكمان هيكتبو الكتاب بعد بكره.
رينو: بفرحه. بجد. طيب والله احلا خبر. وبصت في فونها. الساعه 11، ونور اتصلت عليا. واتنهدت بجد الحمد لله ربنا يسعدهم يا رب.
ريتال: عقبالك يا رينو يا رب.
رينو: اتخـ.ـنـ.ـقت وعيونها اتجمعت فيها الدmـ.ـو.ع من تاني ومش عايزه تعيط. احم. باقولك ايه يا ريتال.
ريتال: نعم.
رينو: انا محتاجه اخد شاور خدي تيمو وخلي البنات تحت يفطروه. ويغيرو هدومه. لاني بجد مش قادره.
ريتال: حاضر وهاقولهم يخلو بـ.ـنت تقعد معاه ومتسبوش غير لما انتي تنزلي اوكي.
رينو: ياريت ما تخليش عينيهم تغيب عنه. وقامت وكانت دايخه. ودخلت الحمام علشان تاخد شاور.
ريتال نزلت تيمو ونبهت على البـ.ـنت ما تسبش تيمو دقيقه واحده. لان رينو تعبانه. وقالولها ما تقلقش تيمو هيفضل معاهم وتحت عنيهم...
وريتال طلعت وكان زين خارج من الحمام.
ريتال: دخلت وقفلت الباب صباح الخير يا حبيبي.
زين: صباح الخير كنتي فين.
ريتال: كنت تحت عند رينو. اصل كنت باقولها خبر حلو قوي. وانت كنت نايم.
زين: بديق. خبر حلو خير ممكن اعرفه.
ريتال: الله و مالك زعلان ليه. وقربت وقفت قدامه ممكن جدا تعرفو. زياد يا سيدي اتقدm لمليكه النهارده. واقرو الفاتحه.
زين: ابتسم. وفرح على الصبح كده.
ريتال: طبعا وكانت مفاجاه للكل. وعارف هيخطبها النهارده في المستشفى الساعه 6 و كلنا هنكون موجودين هناك...
زين: شال الفوطه من على كتفه و بيقرب من روتي. يعني مش هنروح كمان شويه.
ريتال: بلعت ريقها وتلخبطت لا ن زين كل شويه ينتقم منها. لا علشان. علشان مليكه نايمه دلوقتي. ونور قالت ان الكل هيكون موجود 6 يازين.
زين: شـ.ـدها عليه و حاوطها من وسطها يعني قدامي 7ساعات وانتقم فيهم براحت راحتى.
ريتال: لا يا زين حـ.ـر.ام عليك.
زين: حـ.ـر.ام عليا ومش حـ.ـر.ام عليكي اللي كنتي بتعمليه فيا طول الشهر اللي فات. ده انتي طلعتي عيني.
ريتال: غلطه ومش هكررها. انا ما كنتش اعرف.
زين: واديكي عرفتي وقرب منا وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها برقه. انا مش وحشتك.
ريتال: بتغمض وتفتح ببلاها زينو.
زين: عيون زينو
ريتال: انت هتعمل ايه يا زيني.
زين: تعالي وانا هاقولك وشال ريتال على السرير علشان يحقق انتقامه منها.
هدى: انت بتقول ايه يا حسام زياد مش معقول.
حسام: هو ايه اللي مش معقول يا هدى. باقولك زياد اللي كلمني بعد الضهر. وقالي اننا نروح بعد العصر. علشان نطلب ايد مليكه من جاسر وملك. والخطوبه انهردا. وإن شاء الله كتب الكتاب بعد بكره.
هدى: انت بتقول ايه كتب كتاب كمان. لا طبعا مش هيحصل. ومش هينفع زياد لايمكن يتجوز مليكه.
حسام: باستغراب. الله ايه اللي جرالك يا هدى. وبعدين احنا ما صدقنا ان زياد يفرح. وكمان البـ.ـنت المسكينه دي تفرح.
هدى: مسكينه! مين دي اللي مسكينه. انت نسيت هي عملت ايه في ابني. نسيت انها بهدلته. نسيت انها السبب في غربته وبعده عني.
حسام: لا ما نستش. وما نستش كمان ان ابنى رجع من غربته رجل اعمال قد الدنيا. ومليكه كانت لسه عيله صغيره مش فاهمه حاجه. وبعدين يا هدى هو حر في اختياراته.
هدى: لا مش حر. انا مش موافقه على الجوازه دي.
حسام: اعقلي يا هدى. وبلاش نعمل مشاكل. زياد مش صغير وكان ممكن يطلبها ويتجوزها من غير ما احنا نتدخل. زياد عندو 35 سنه هنستنى ايه تاني على جوازه. وبعدين نحمد ربنا انه هيتجوز البـ.ـنت اللي بيحبها.
هدى: البـ.ـنت دي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا حسام. دي هانت عليها روحها. دي ممكن تأذي ابني.
حسام: لا حول ولا قوه الا بالله. يا ستي الله اعلم بظروف الناس. وكمان انتي ما تعلميش الغيب فيه ايه. ويلا استهدي بالله. انا لابس وجاهز. قومي انتى البسي علشان العصر هياذن. ونروح نفرح. ونفرح ابننا.
هدى: بصت لحسام انا مش موافقه يا حسام قولتلك.
حسام: وانا موافق يا هدى. وابني هيتجوز اللي هو هيختارها.
هدى: اه ماهو علشان مش ابنك انت موافق ترميه في التهلكه...
حسام: قام بصدmه وماردش عليها وسابها ودخل اوضته.
هدى: وقفت. وحطت ايدها على بقها. وقعدت مكانها تانى. تفكر وزعلت من نفسها. وقامت خبطت ودخلت. وشافت حسام غير هدومه ونايم على السرير. هدى. ندهت عليه. حسام.
حسام: ...
هدى: حسام انا ماقصدش والله. حقك عليا.
حسام: قام اتعدل. حقك عليا انا. لاني عايز ارمي ابنك في التهلكه. واخليه يتجوز الانسانه اللي حبها. انا اسف يام زياد.
هدى: راحت قعدت على طرف السرير قدامه. والله يا حسام ماقصد وانت عارف كده كويس. وانت طول عمرك ما فرقت بين زياد ومريم. انا بس قولت كده من خــــوفي على ابنك.
حسام: ابنك انتي. انا ما عنديش ولاد. انا ليا بـ.ـنت واحده وبس. وبعد كده هحاول مـ.ـا.تعداش حدودي. وانا اسف انى نسيت نفسي. يام زياد.
هدى: بدmـ.ـو.ع حسام. الله يخليك ما تقولش كده. احنا مالناش حد غيرك من بعد ربنا. بلاش كلامك ده حسام: كلام يام زياد. كلام ايه مش انتي اللي قولتى. ان زياد مش ابني. وعلشان كده هأذيه. لا يستي خدي ابنك في حـ.ـضـ.ـنك. ووصليه لبر الامان بعيد عني. روحي قوليله بلاش انا مش موافقه. وهو هيقولك حاضر يا ماما. انا هاسيب مليكه وحب عمري علشان انتي مش موافقه. اتفضلي روحي. روحي اعملي مشكله. واخسري ابنك اتفضلي.
هدي: عيطت حسام انا اسفه بالله عليك ما تزعل مني. انا بس زعلانه على ابني لانه ما شافش شويه من مليكه. وو.جـ.ـعتله قلبه.
حسام: يعني هي اللي مبسوطه وفرحانه. ما هي تعبانه و مرميه في المستشفى اهي. وبعدين منا كنت بشرب مـ.ـخـ.ـد.رات زمان واتعالجت منها. هل انا اذيتك. ولا رجعت للمـ.ـخـ.ـد.رات تانى! ما احنا زى الفل اهو. وبعدين يا هدى ابنك واخد قراره. سيبي الامور تمشي زي ما ربك عايز مش يمكن اللي حصل ده خير وان زياد ابنك اخيرا هيفرح وكل واحد عرف قيمة التاني في السنين اللي فاتت دي...
هدى: انت كل شويه تقولي ابني ابني. ما هو ابنك انت كمان...
حسام: غـ.ـصـ.ـب عنك زياد ابني وربنا يعلم غلاوته عندي قد ايه.
هدى: اترمت في حـ.ـضـ.ـنه. حقك عليا يابو زياد. انا اسفه والله غـ.ـصـ.ـب عني قولت كده. يتقطع لسانى لو نطقتها تاني.
حسام: ابتسم. ومسد على شعرها. بعد الشر عنك ياهدى. ولو عايزاني ماازعلش وافقي على مليكه. وبعدين ما تبقيش الاحداث.
هدى: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه: - حاضر اللي انت عايزه. وكمان انا عايزه راحت ابني. وربنا يجعلها زوجه صالحه.
حسام: يا رب و كمان نفسي تحبيها.
هدى: انا بحب مليكه يا بو زياد بس انا زعلانه منها. على الل عملته في ابنى. لكن مش بكرها.
حسام: واعتذرت امبـ.ـارح للكل. وكانت بتعيط يا عين امها من قلبها. والبـ.ـنت مفكره ان مافيش حد بيحبها. يعني كل اللي فات ده كان غـ.ـصـ.ـب عنها. يام زياد ووحدى الله...
هدى: لا اله الا الله. وسمعه اذان العصر. هدى قامت: يا لهوي العصر أذن. ولسه ما مجهزناش علشان الخطوبه.
حسام: ابتسم وقام. في ثواني هلبس و نصلي ونروح يلا بينا...
فريحه: اكلت مريم ونيتمها وراحت تصحي مراد اللي نايم من الصبح. علشان تقوله على خبر الخطوبه، مراد. مراد.
مراد: يا بـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب يا وا.طـ.ـيه.
فريحه: بصدmه نهار اسود. انت بتشتمني انا يا مراد. مووراد قووم
مراد: وحياة امك ما انا سايبك.
فريحه: شقهت. وحياة امي، مووررااااد مراد.
مراد: فتح عينيه وابتسم صباح العسل.
فريحه: بغـ.ـيظ. عسل انا يا مراد انا.
مراد: ايوه يا فريحه انتي مستغربه ليه! هي اول مره اقولك كده.
فريحه: يا نهار اسود. يعني انت بتقولي كده على طول.
مراد: مستغربها ايه المـ.ـجـ.ـنو.نه دي. انا كل يوم اقولك كده. ده انا لازم اقولك كده. ما تجيبي بوسه بقى.
فريحه: بغـ.ـيظ حدفته بالمخده. بوسه. بوسه يا برودك يا شيخ. انا هاقول لبابا آدm.
مراد: هتقوليله. مراد عايز بوسه.
فريحه: انت مستفز.
مراد: شـ.ـدتها عليه. جرى ايه يا بت. انا شايف لسانك بيطول هقطعهولك. بطلي تسفى كتير وهاتي بوسه.
فريحه: والله! و بـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب الوا.طـ.ـيه بقى هاتبوسها ليه.
مراد: مين دي. وايه الهبل اللي انتي بتقوليه ده. فريحه: يسلام. هبل انا بصحيك دلوقتى قولتلي كده. وكمان قلتلك انا يا مراد. قلتلي ايوه. وقلتلك بتقولي انا كده. قولتلي كل يوم اقولك كده.
مراد: هههههههههههه. يا بـ.ـنتي انا قصدي على صباح العسل ههههههههه.
فريحه: يسلام.
مراد: اه والله هههههههه.
فريحه: امال كنت بتشتم مين وانا بصحيك.
مرات: كنت بحلم بيكي هههههههه.
فريحه: شفت بقى يعني انت كنت بتشتمني انا.
امراه: شـ.ـدتها اكتر لحـ.ـضـ.ـنه. يا حماره كنت بحلم انك بتولدي معزه. وتقوليلي امسكها يا مراد امسكها يا مراد. وبنجري وراها انا وانتي وكنت بشتمها علشان تقف ههههههههه
فريحه: ههههههههه مهنتي مسيطره عليك.
مراد: اووى. وخصوصا عوض. يا ترى الجاموسه عامله ايه ويا ترى. ظربت تاني ولا لسه. وبيعلق شبشب البيه الصغير على رقبت الجاموسه هههههه كان حته يوم مظروب.
فريحه: هههههههه. عوض دا. عسل والله.
مراد: لسعها على قفاها. عسل اسود على راسك يا روح امك.
فريحه: اااه. والله ما اقصد اااااه الله يخرب بيتك يا عوض ااه قفايا يا مراد حـ.ـر.ام عليك.
مراد: علشان تلمي ام لسانك ده. ولو قولتي بـ.ـارد تاني. او مستفز صدقيني هعلم عليكي.
فريحه: بدلع. واهون عليك يا مراد.
مراد: اه ياختي تهوني. لما لسانك يطول على جوزك يبقى تهوني.
فريحه: بدلع اكتر والله مش قصدي يا بيبي انا فكرتك بتشتمني.
مراد: وافرضى بشتمك، تقومى تشتميني. انتي عبـ.ـيـ.ـطه ولا ايه يا بت.
فريحه: الله بقى يا مرادي. تشتم حبيبتك وفريحتك. وباسته من خدو برقه.
مراد: يوووه. بس لو مكنتيش تحلفي. هي مريوم فين.
فريحه: نايمه في اوضتها.
مراد: بيقرب منها. هو انا كنت بشتم قوي في الحلم.
فريحه: ايوه وكان صوتك عالي يا موراد.
مراد: بيقرب اكتر. وانتي زعلتي صح.
فريحه: زعلت طبعا.
مراد: يبقى لازم اوضح سوء التفاهم ده.
فريحه: لا خلاص فهمت انك كنت بتقول كده على المعزه.
مراد: معزه هو في معزه غيرك تعالي اصالحك.
فريحه: هتعمل ايه يا مراد.
مراد: ها وضح سوء التفاهم قو لنا. حلال الله اكبر. واخد فريحه علشان يوضح سوء التفاهم.
وبعد فتره وفريحه نايمه في حـ.ـضـ.ـن مراد. وراسها على صدره.
مراد باسها من جبينها. وبص في الساعه وقال يااه. الساعه 4ونص.
فريحه: يا خبر نسيت اقولك انا كنت بصحيك ليه.
مراد: ليه يا مسطوله هانم.
فريحه: عندي ليك خبر حلو.
مراد: ايه هتلبسيلي بدله الرقص تاني.
فريحه: هههههه لا مش كده. اصل نور اتصلت عليا الصبح. وقالتلي ان زياد اتقدm لمليكه النهارده الصبح في المستشفى. والخطوبه الساعه 6 في المستشفى. وكتب الكتاب بعد بكره.
مراد: انتي بتتكلمي جد.
فريحه: اه والله.
مراد: اما حتة مفاجأه. وقام وكان مبسوط. وقال لفريحه قومي. قومي خدى شاور والبسى بسرعه. لسه فاكره تقولي. ابويا هينفخني علشان ما وقفتش جنب زياد في يوم زي ده.
فريحه: مش انت اللي قربت مني
مراد: بغمزه كنت بوضح سوء التفاهم ياختي ورايح على الحمام علشان ياخد شاور.
فريحه: هههههههه وياترى هتوضح سوء التفاهم لما تروح المستشفى ازاي.
مراد: كان رايح على الحمام وسمعها قالت كده قــلـــع فرده الشبشب وحدفها جنبها يخــــوفها. وهي خافت وغطت وشها بالغطا. وضحك عليها. ودخل ياخد شاور. وهي قامت تجري دخلت معاه وخلصو ولبسه واخدو مريم واتحركو...
كل العيله كان عندها خبر. حتى بيتر وجهزو. وبداو. يتحركوا. وطارق اتصل على فهد وقاله انه في المستشفى. وانه لازم يبقى موجود خلال نص ساعه. وقاله على خطوبه زياد...
وفهد: قفل وقام من مكانه. ومسح وشه بايديه لكن ايديه و.جـ.ـعته قوي. وما كانش قادر. وحاول يلبس لكن ايده و.جـ.ـعته على غير العاده. وجهز نفسه بالعافيه واتحرك.
رينو لبست بالعافيه. وحاسه ان عندها دوار من قلة النوم. ومجهود العـ.ـيا.ط. ولسه ما فطرتش. وشربت قهوه بس. وقالت ل زين انها مش هتقدر تروح. قالها علشان خاطر مليكه ما تزعلش. وفعلا لبست وجهزت وقاعده في الليفنج قصاد تيمو مستنيه زين وريتال يخلصو وينزلو.
في المستشفى.
طبعا آدm اخد زياد واشتري ل مليكه خاتم جميل جدا ودبله ل زياد...
وزياد مكتفاش بكده. واشتري هديه خاصه لمليكته الل مش مصدق انه هيخطبها النهارده. وهيتجوزها بعد بكره...
ورجعوا على المستشفى وكانت مليكه لسه نايمه وقامت على الساعه 3 وكانت مبسوطه وحاسه بتفائل وايجابيه في حياتها. وملك ومريم ونور قعدو معاها. وقالولها. ان زياد طلب ايديها. ومليكه قاعده متنحه. والكل سامع ضـ.ـر.بات قلبها ومبسوطين علشانها. ولما عرفت إن زياد هيكتب كتابه عليها بعد بكره. كانت هتتشل من الفرحه. ودmـ.ـو.ع مع ضحك. وملك قامت حضتها. وبعدها مريم ونور. حـ.ـضـ.ـنوها. وبـ.ـاركولها.
محمد. الدور الاخير حاليا. فاضى. وجهز غرفه مؤقتا في الدور الاخير علشان حفله الخطوبه. وعلشان ما يزعجوش المرضى. واخدو مليكه. ومالك شالها. ودخلت الاوضه في اخر دور. وكل الحضور طلعو. على الدور الاخير.
جاسر وملك ونور اختاره فستان ل مليكه. ومالك نزل اشتراه وجابو. وكان يوم جميل.
يوسف ومريم وصلو، ونور ومريم الصغيره. دخلوا يلبسو مليكه. ومريم الصغيره. شافت مليكه الطفله الل مش مصدقه انها هتتخطب ل زياد ومليكه كل شويه تحط ايديها على قلبها وبقها مبسوطه قوي.
ولبست وظبطولها شعرها. وحطت ميك اب علشان تداري تحت عنيها وكانت جميله قوي. وحست بالتعب. ورجعوها على السرير من تاني تستريح.
وسابوها وخرجو...
وكان زياد نفسه يدخل يقعد معاها. لكن شاف حسام وهدى جايين. وقعدو مع جاسر. وحسام سلم على جاسر بحب. ودخل في الموضوع على طول. وتقدm وطلب ايد مليكه رسمي. ومليكه سامعه من جوه. وسمعت الموافقه وسمعتهم وهما بيقراو الفاتحه. وماليكا قراءه الفاتحه معاهم بدmـ.ـو.ع. وماكنتش مصدقه...
مراد: وفريحه وصلو. وبعد منهم فهد. والكل وصل واشرف وهنا. والكل ب يبـ.ـارك لبعض. وبيتر جه. وكانت الطرقه مليانه من الاحباب.
محمد: اخد نور. وعملها سونار يطمن عليها وبعدها شاف كل حاجه تمام. ونور كانت وحشاه قوي. ومحمد محتاجلها لانه مضغوط في المستشفى ومحتاج لحـ.ـضـ.ـنها وبس. وقرب منها وباسها. ونور بادلته البوسه باشتياق. وحـ.ـضـ.ـنو بعض كتير. وباس جبينها. وقالها ترتاح شويه. ولما تيجي الساعه 6 تخرج.
نور: قالتله خلاص فاضل نص ساعه. محمد قالها مش مهم. ارتاحي برده علشان خاطري. وفعلا نور كانت محتاجه تستريح شويه. ونامت على السرير وسابها وخرج.
زين: وريتال. ورينو وصلو. محمد اول ماشاف تيم. فتح ايديه. وتيم جرى عليه وقال. محمد. محمد وحـ.ـضـ.ـنه كتير.
محمد: حبيبي اللي واحشني مـ.ـو.ت. وفضل يبـ.ـو.س في ابنه.
تيم: نور عايز نور...
نور: سمعت صوت تيم. وقامت فتحت الباب. ومحمد ابتسم. وتيم نزل جري على امه. ونور حـ.ـضـ.ـنته بحب و قالت ل محمد سيبه معايه النص ساعه دي. وقفل عليهم الباب. وراح سلم على زين والموجودين.
رينو: كانت لابسه فستان جميل عليها. وكانت لابسه النضاره ومش عايزه تشيلها علشان عينيها وارمه جدا. وقاعده وسكته حتى ما سلمتش على آدm ومريم. لانها مش قادره تتكلم من الصداع.
فهد: واقف جمب شباك في الطرقه. قصاد رينو وحاطط ايده المجروحه في جيبه. وحاسس انها تعباه. لكن مش عايز برده يبص على رينو. وبيحاول يتجنبها. وان وجودها مش فارق معاه. واتنهد بغل. وباصص قدامه.
مريم: راحت قعدت جنب رينو حبيبتي اللي مطنشاني.
رينو: باست ايد مريم. ابدا والله د ازيك يا مامي.
مريم: باستها من خدها. الحمد لله يا روحي. انتي عامله ايه.
رينو: الحمد لله.
مريم: ايه ما سلمتيش ليه عليا ولا على بابي.
رينو: ابدا انت كنتو مشغولين. انا اسفه.
مريم: حبيبتي ولا يهمك. بس انتي لابسه النضاره ليه.
رينو: ابدا يا مامي. بصراحه عيني و.جـ.ـعاني. لاني مانمتش كويس امبـ.ـارح. من زعلي على مليكه. وكانت رينو عيونها من تحت النضاره متعلقه بالفهد اللي واقف قدامها و باصص من الشباك.
مريم: ليه بس يا حبيبتي. الحمد لله مليكه احسن دلوقتى. وسبحان الله. (كل يوم هو في شأن). يعني امبـ.ـارح كنا ازاي. والنهارده الفرحه مش سيعانا.
رينو: الحمد لله يا مامي ربنا يتمملها بخير. انا هاقوم اسلم على بابي علشان ما يزعلش مني. وقامت سلمت على ابوها واطمن عليها وسلمت على الموجودين. ورجعت قعدت مكانها بتعب.
فهد: سامع كل كلمه وإن رينو مانمتش طول الليل. وعيونها و.جـ.ـعاها. واكيد لابسه النضاره علشان عينيها فيها حاجه. يا ترى عينيكى مالها يا رينو. وعينيه جات عليها. لكن بص قدامه بسرعه. ولعن نفسه. وقال. انت مابتحرمش. انت مش قولت مش هتفكر فيها تاني. فوق بقى ظ دي مابتكرهش حد في الدنيا قدك. فوووق.
زياد: وشوش مريم اخته. ونزلت الاوضه اللي كانت فيها مليكه قبل ما تطلع فوق. وجابت منه البوكيه اللي في الدولاب. وكان كله ورد احمر. وفيه مكان فاضي في النص. وكارت مكتوب عليه (بحبك قوي) ومريم شافته وابتسمت. وجابته وعاطته ل زياد. وحط جواه الخاتم والدبله. وقام وقف، والكل انتبه ان الساعه 6.
وملك قامت ودخلت على مليكه اللي متـ.ـو.تره. وكانت زي القمر لان الميك اب اخفى السواد اللي تحت عنيها. وراحت عليها وعدلتها وسندتها علشان تقوم وتقف لان زياد هيدخل الاوضه.
الكل بدا يدخل. ومحمد راح جاب نور وتيم. وكانوا بيلعبو مع بعض. وكمان نور اتصلت على نرمين صحبتها تطلع تفرح معاهم. وطلعت.
طارق: شاور لفهد. ودخل وكان فهد جواه مش طايق نفسه. ودخل من باب الزوق. لكن لما شاف زياد ومليكه ابتسم. واتمنى نص السعاده الل كانت على وشهم
الكل دخل ولسه زياد مليكه واقفه في النص. والبنات كلها جنبها. ورينو بترسم الضحكه غـ.ـصـ.ـب عنها. ولكن برده فرحانه علشان مليكه وزياد.
زياد: لما شاف مليكه وقف وتنح. لانها ما كانش سايبها كده الصبح. وكانت في نظره ملكه جمال الكون كله. وقرب منها وكان قلبه بيتحرك من مكانه. ومليكه واقفه وماسكه ايد ملك ومتـ.ـو.تره.
هدى قالت ل محمد هو انا ممكن ازغرط هنا.
محمد: ابتسم. طبعا انا حجزتلكم في اخر دور علشان تاخد راحتكم بس مش قوي ههههه.
وهدى زغرطت وزياد فاق من شروده. وقرب من مليكه اللي كانت زي الاطفال. متـ.ـو.تره.
زياد قرب منها قوي. ونزل على ركبه. ومليكه حاطه ايديها على بقها من الموقف وان زياد نزل ليها مخصوص.
زياد قدmلها البوكيه الاحمر وكان جواها الخاتم والدبله. وقال انا سالتك الصبح تتجوزيني. ولسه ما اخدتش منك رد. ها موافقه تتجوزيني يا مليكه!
مليكه: دmـ.ـو.عها نزلت؟ ومش مصدقه. ومش عارفه تتكلم.
نور: شاورتلها هزى راسك. لان مليكه مش عارفه تعمل ايه.
فريحه: قربت من ودنها. هزي راسك وبكده تبقى موافقه.
ومليكه: سمعت كلامهم. وهزت راسها بدmـ.ـو.ع.
وهدى زغرطت كتير وكانت فرحانه لفرحه زياد. وانها اول مره تشوف الضحكه مرسومه على وشه كده.
زياد: وقف وقال ل رينو امسكي كده البوكيه ده.
جاسر واقف وعيونه متجمعه فيها الدmـ.ـو.ع ومش مصدق.
ومالك كان فرحان قوي لاخته. رغم الجـ.ـر.ح اللي جواه لكن حاول ينسى في اليوم ده كل حاجه. وصور كل حاجه. والكل واقف بفرحه. وبيتر واقف جنبي آدm وطارق. وبيتر مبسوط من التطورات اللي بتحصل في العيله اللي بيحبها.
زياد: ماسك الخاتم وماليكا واقفه ومش عارفه تعمل ايه. زياد حبيبتى ممكن ايدك اليمين.
ماليكه: رفعت ايديها اليمين برعشه. وزياد لبسها الخاتم مع الزغاريط. وباس ايديها.
ورينو: قدmت الدبله وقالت لمليكه اتفضلي لبسي الدبله دي لزياد في ايده اليمين.
مليكه: مسكت الدبله وكانت هتقع منها لكن لحقتها ودmـ.ـو.ع مع ابتسامه. وحاولت تلبس زياده الدبله والكل كان مبسوط والحمد لله تمت الخطوبه.
زياد مسك ايد ملكه وباسها قدام الكل تانى.
ومليكه كانت حاسه انها ملكه. وما فيش حد زيها وشايفه ان الكل متجمع علشانها. علشان مليكه وبس. وشافت الابتسامه على وش الكل. لكن هي لسه تعبانه ومش قادره تقف.
زياد حاسس بيها وقالها تحبى تقعدي.
ماليكا: هزت راسها ايوه.
زياد: مسكها من ايديها وقعدها على السرير. وهو قاعد جنبها على الكرسي. والكل راح عليها بـ.ـاركو وهنو. وكانوا فرحانين ليها جدا.
زياد: مبروك يامليكت قلبى.
ماليكه: غمضت عينيها. الله يبـ.ـارك فيك.
زياد: انتي جميله قوي النهارده.
مليكه: سكتت وابتسمت
زياد: مش هتقولي حاجه.
مليكه: زي ايه.
زياد: زي مثلا انت حلو يا زياد اي حاجه.
مليكه: انت زي القمر يا زياد. انت على طول حلو.
زياد: قلبه دق. وانتي ملكة جمال قلب زياد.
مليكه: وشها بقى احمر. واتـ.ـو.ترت.
زياد: باس ايديها. وقالها غمضي عينيكى.
الكل قاعد في الاوضه بيتكلمو مع بعض وبيشربو حاجه ساقعه.
وملك كانت مبسوط وحاسه انها رجعت شباب من تاني.
وجاسر الضحكه مش بتفارقو. لكن كلهم اتصـ.ـد.مو. لما شافوا زياد. بيطلع من علبه قطيفه كبيره وفيها طقم كوليه الماظ. وبيقدmو لمليكه هديه.
والبنات كلهم مدهوشين. بفرحه ووااااااو.
وملك اتصـ.ـد.مت حقيقي.
وزياد: بيقدm الكوليه لمليكه اللي تنحت. كوليه الماظ ليا انا.
زياد: دي اقل حاجه ل مليكت قلب زياد. واخد الكوليه. وبدا يلبسو ل ماليكه.
مراد. صفر بصوت واطى ايووه بقى يمعلم.
وزين: صفر. هو ده. الله عليك.
والكل سقف...
طارق: الله عليك ياض يا زياد بتفهم والله. حبيبتي رنا فكريني وانا مروح اشتريلك طقم زيه. الكل ضحك عليه...
رنا: حبيبي انا مش حرمني من حاجه.
طارق: هبله يا روحي. والكل ضحك. ورنا خبطته في كتفه.
مليكه: مصدومه. ولا اراديا قدام الكل حـ.ـضـ.ـنت زياد وهمست في ودنه بحبك قوي.
زياد: قلبه دق وغمض عينيه ونفسه يشيلها وياخدها على عشه. وقلبه دق جـ.ـا.مد لان ده اول اعتراف صريح من مليكه ل زياد انها بتحبه بعد 24 سنه عشق ليها.
الكل كان منسجم معاهم ومبسوطين إن مليكه حالتها بتتحسن ومبسوطه.
محمد: واقف وملاحظ فهد واقف مش طبيعي.
محمد: راح وقف جنب فهد. مالك ضارب بوز ليه انا ما صدقت كنت بتضحك امبـ.ـارح انا تعبت منكم. وبيخبطو على كتفه وايدو اتالمت.
فهد: اه حاسب يا محمد.
محمد: مالك يابني وشاف فهد حاطط ايده في جيبه من بدري. ولمح طرف شاش موجود وظاهر من جيب بنطلون فهد.
محمد: طلع ايدك كده يا فهد.
فهد: مفيش حاجه مهمه.
محمد: انا الل هاقول مهمه ولا لا. وطلع ايدك بدال ما اتغابى عليك.
فهد: طلع ايدو براحه...
محمد: فك الشاش. واتصـ.ـد.م لان ايد فهد وارمه بسيط. وفي مكان الجروح ازاز من امبـ.ـارح. ايه ده يا فهد.
فهد: اصل ازاز العربيه اتكـ.ـسر امبـ.ـارح مني وو...
محمد: مااستناش فهد. يكمل. واخد فهد على اوضه تانيه. وقال اقعد هنا وما تتحركش انا ماشفتش في غبائك ثواني وجاي. وساب وخرجو.
محمد: فكر وراح نده على. رينو.
رينو: نعم يا ابيه.
محمد: تعالي عايزك واخدها في الطرقه. ومعاه علبه الاسعافات. معلش خدي علبه الاسعافات دي في مريـ.ـض في الاوضه دي ومجروح من امبـ.ـارح وفي قطع ازاز في ايده حولي تطلعي الازاز وشوفي اللازم. لانه أهمل الجـ.ـر.ح وكدا غلط...
وبصراحه. اخوكي تعبان ومرهق جدا ممكن تقومى بالمهمه دى بدال اخوكى.
رينو: ابتسمت بتعب. حاضر يا ابيه. المريـ.ـض في انهي اوضه.
محمد: ابتسم بخبث. الاوضه اللي قدامك دي ومشي.
ولارين اتحركت ورايحه الاوضه وفتحت ودخلت وسابت الباب مفتوح. وبصت على المريـ.ـض وكان قاعد على الكرسي وضهره ليها. ودخلت وراحت تقعد على الكرسي الل قصاده. مساء الخير. ومش مهتمه ولا بصت على المريـ.ـض، وبتقعد. وبتفتح علبة الاسعافات. ولسه مبصتش على فهد.
فهد اول ماشافها بتقعد قدامه اتفاجئ. وكمان قالت مساء الخير ومردش. لانه مدايق منها وادايق اكتر لانه فهم ان محمد الل عمل كدا.
رينو: طلعت الشاش والقطن والجفت والكحول والبنج. ومش لاقيه غير فردة جوانتى واحده وبس. ودورت تانى مش لاقيه. وهي مش قادره تقوم تنزل تجيب جوانتى. وحطت كل حاجه قدامها. وبترفع راسها. وبتقول في نفس الوقت ممكن اشوف ايد حضرتك. واتصـ.ـد.مت. وكان فهد.
فهد: قاعد وبيبصلها نظرة غل وغـ.ـيظ. ومدايق منها. لانها مبتكرهش حد قده.
رينو: اتصـ.ـد.مت. ومش عارفه تعمل ايه تقوم. ولا لا. وفكرت محمد قال إن المريـ.ـض ايدو وارمه وفيها ازاز. وبصت على ايد فهد وهي لابسه النضاره. وشافت ايد فهد وهو قابض عليها بغل وبدأت تنزف من تانى. رينو عقلها بيقولها قومى. وقلبها قال مهما كان دا فهد قلبك ومجروح. وسمعت كلام قلبها. احم. لو سمحت حضرتك ممكن اشوف الجـ.ـر.ح. وكانت مرتبكه ومتـ.ـو.تره وجابت الجوانتى ولبسته في ايديها اليمين الل هتشتغل بيها. ومفيش غير فرده واحده بس. وده وترها اكتر لانها كدا هتضطر تمسك ايدو. رينو مدت ايديها الشمال وحاولت تثبت لفهد انها قويه ومش خايفه من نظرته. ايد حضرتك.
فهد: متغاظ منها. وكمان متدايق من النضاره الل هي لابساها. وعايز يشوف عيونها. ومد ايدو لانه عايز يخلص ويقوم يخرج.
رينو فاتحه أيدها. وفهد حط ايدو في أيدها وقلبوبهم بدءت بالنبض. وكل واحد بلع ريقه بصعوبه.
رينو غمضمت عينيها واخدت شهيق وزفير لان قلبها هيطلع من مكانه.
وفهد كل النار اللي في قلبه خمدت من اول لمسه. وان ايدو في ايد حبيبته.
رينو: حاولت تجمع قوتها وبصت على جـ.ـر.ح الفهد ورينو اول مشافت جـ.ـر.حه وانه في ازاز جوه الجلد. انصدmت وشهقت. وقــلـــعت النضاره وحطتها جمبها.
ا. اييه د. دا يافهد! ا. اايدك الازاز.
فهد: شاف ان خــــوفها ده مصطنع. لانها بتكرهه. ومخلهاش تكمل. ورد بغـــضــــب مايخصكيش. هت عـ.ـر.في تعقمي الجـ.ـر.ح ولا نشوف حد تانى. انتى جايه تعالجى الجـ.ـر.ح مش تسالى. اتفضلي شوفى شغلك.
رينو: زعلت من رده عليها. ورفعت عينيها في عنيه. وبصتله بعتاب. اسفه. لحضرتك. انا هعقم الجـ.ـر.ح.
فهد: شاف عيون رينو. وقلبه و.جـ.ـعه بجد. عينيها حمرا ووارمه. ووشها مرهق. وحس انه نفسه يقوم ياخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وحس انه مبقاش فاهم حاجه.
رينو: حست ان قلبها اتكـ.ـسر من رده عليها. وحاولت متعيطش. والدmـ.ـو.ع بتتجمع في عينيها وبتقام. وداخت. لكن حاولت. وجابت الكحول. وطهرت الجـ.ـر.ح. وخلاص هتعيط وعايزه تقوم تجرى من قدامه. لكن حاولت تقوى نفسها. وبتقول جواها انا لارين العدوى. بـ.ـنت آدm العدوى. ابويا يبقى آدm العدوي مقدm شرطه عظيم. ورجل أعمال ناجح. واحسن اب في العالم. وامى مريم الجزار. احسن أم واخت وصديقه في العالم. واخويا الرائد مراد العدوي. وفضلت تقوى نفسها. بعيلتها الجميله واخواتها. وهي بتعقم الجـ.ـر.ح ودmـ.ـو.عها اختفت. ورشت بنج موضعي ومرفعتش عيونها لفهد تانى. وكانت بتشتغل بكل تركيز.
فهد: عيونه عليها. واستغبى نفسه في رده عليها. وقال لنفسه طيب ماهي كمان بتقول كلام بيد.بـ.ـحنى مش بيوجـ.ـعنى بس. بوصيلى يارينو. بصي في عيونى. وشافها مركزه في شغلها.
رينو. بدءت تشيل قطع الازاز. لكن بردو قلبها و.جـ.ـعها عليه لان في دm مكان الازاز. وخلصت ومسحت الدm ورشت مضاد حيوي على الجـ.ـر.ح وعقمته وكل ده هي ماسكه ايدو. وجابت الشاش والقطن واللزق. ولفت الجـ.ـر.ح بعنايه. وسابت ايدو. وبعد مخلصت حست عينيها مزغلله.
وفهد ملاحظ انها تعبانه. وعايز يسألها مالك لكن متأكد انها هترد رد يحرق دmه. سكت.
رينو. قــلـــعت الجوانتى. وفتحت شنطتها. وجابت ورقه وقلم وكتبت اسم حقنه مضاد حيوي. ل فهد ولازم ياخدها. وعطته الورقه. اتفضل. دى حقنه هحقنه هتجيبها من الصيدليه الل تحت. وتروح للدكتور محمد عزيز. وهو هيديها لحضرتك. ولازم تاخدها دلوقتي. وسابت الورقه. على الترابيزه قدامه وقامت ومش شايفه قدامها. لكن تماسكت. واخدت شنتطها وسابت فهد وخرجت. واول ماقفلت الباب دmـ.ـو.عها نزلت. وراحت عند آدm وقالتله انها تعبانه وعيزا تروح لانها منامتش من امبـ.ـارح. وشاور ل زين الل اول مشاف وش اخته مرهق. اخدها. واخد ريتال واستاذنو وروحو...
فهد: قام من مكانه بديق. واخد الورقه وكان هيرميها. لكن حطها في جيبه وخرج. وواقف يبص من الشباك. وشاف رينو بتركب عربية زين. واتغاظ جدا. واتغاظ اكتر من محمد لانه السبب وراح ل محمد على مكتبه.
محمد: في المكتب. والله انا مش عارف اقول لحضرتك ايه يادكتور محمود. لكن انا هتكلم معاها وأشوف رائيها.
د. محمود: طبعا لازم تاخد رائيها. وإن شاء الله توافق.
فهد: فتح الباب ودخل. وكان مخـ.ـنـ.ـوق. لكن شاف واحد قاعد مع محمد.
محمد: شاف فهد. اهلا يافهد تعالى اتفضل. اعرفك الدكتور محمود. دكتور التخدير.
د محمود: بص ل فهد ومبتسم
فهد: اكتفى بهز راسه.
محمد: دكتور محمود فهد ابن اختى. وظابط في المخابرات.
محمود: والله بسم الله ما شاء الله. كويس انا بدءت اتفائل وإن شاء الله قريب انضم للعيله الجميله دى.
فهد: رفع عينيه. وبص ل محمد وعايز يفهم ينضم لمين.
محمد: احم. وقال جواه ربنا يستر. الدكتور محمود. كان بيكلمنى في موضوع شخصى.
فهد: هز راسه ومستنى محمود يخرج.
محمود: شخصى ايه بقى يادكتور محمد الاستاذ فهد مش غريب ويمكن يتوسطلنا عند الدكتورة لارين.
محمد: جواه. نهارك هيبقى طين يامحمود.
فهد: رفع عينيه بغـــضــــب. وقام اتوسطلك عند مين!
محمود: شاف هجوم فهد: وبلع ريقه ولكن كمل كلامه لانه عايز يدخل البيت من بابه. احم. قصدى يعنى انى عايز إن شاء الله اعرف رأي الدكتورة لارين. فيا. لانى عايز اتجوزها.
محمد: غبى. غبى يامحمود والله يرحمك.
فهد: من غير مقدmـ.ـا.ت مسك محمود من هدومه وعلقه وقرب من وشه. انت قولت ايه يالا.
محمود: برعـ.ـب حقيقي من هيئة الفهد الغـــضــــبان. انا. انا. مش عارف انا دايقت حضرتك في حاجة. انا قولت حاجه غلط.
فهد: الدكتوره لارين. ملك فهد السيوفي وبس. ولو فكرت تنطق اسمها تانى وحياة امى لادفنك صاحي. ولو فكرت بس مجرد تفكير. انك تفكر فيها في خيالك. هتشوف اسود ايام حياتك. هخليك تتمنى المـ.ـو.ت. فاهم يالا.
محمد: راح على فهد سيب الدكتور يافهد عيب كدا.
فهد: مكـ.ـلـ.ـبش في محمود ومش سامع محمد.
محمود: والله انا معرف أن الدكتوره لار، قصدى ان حضرتها تخص حضرتك.
محمد: شـ.ـد فهد بصعوبه. وكتف فهد. وبص ل محمود. روح انت دلوقتي يامحمود ولينا كلام تانى.
محمود: لاااا انا ماشى. ماشى ومش عايز اتجوز. مش عايز اتجوز. وجري على بره واختفى.
محمد: اترزع بقى. هتتحكم في تصرفاتك امتى. غباءك ملهوش حدود. وبعدها افتكر شكل محمود وهو متعلق. ههههههههههه الله يخربيتك يافهد. وشـ.ـد الورقه من جيبه. وشاف اسم الحقنه. عليا النعمه البت رينو دى اشطر منى في الطب. تعالى تعالى اديلك الحقنه.
فهد: بصله بغـ.ـيظ. انت ازاى تسمح لحد انه يتجرأ ويتكلم عليها.
محمد: وانت متدايق ليه. انت مفكر رينو لسه البـ.ـنت الصغيره. لا فوق رينو كبرت وكل يوم والتانى بيجلها عريس. بس هي غـ.ـبـ.ـيه بترفض.
فهد: قرب من محمد لارين ملكى انا وبس.
محمد: قرب منه اكتر، طول ما انت عصبي كدا وغبى رينو مش هتبقى ملكك.
↚
عدى شهر وكام يوم. على ابطالنا الحلوين. ونقول نبذه مختصره.
رينو. بعد ما روحت مع زين وشاف شكلها سألها مالك! وجاوبت نفس الاجابه انها كانت زعلانه على مليكه ومانامتش من امبـ.ـارح.
وزين وصلها ل اوضتها وجابلها اكل. وقعد معاها وأكلها. وسابها علشان تنام وخرج
ورينو نايمه وبتفكر في رد فهد عليها. وعيونها دmعت. لكن من تعبها استسلمت للنوم على طول.
وبعدها بيومين. راحت كتب الكتاب. لكن فهد مكانش موجود واستريحت نوعا ما. لانها قررت تبعد عنه نهائيا. من بعد ردو عليها. الل كـ.ـسر قلبها. وعرفت بعد كده ان فهد ومراد هيطلعو مهمه لكن جوه مصر. وتعايشت ال 38 يوم. بدون احداث كتيره. ورودي دايما تزن عليها علشان تنزل تشتري معاها كل حاجه لان خلاص فرحها قرب وهتنزل النهارده تختار فستان فرحها.
اما الفهد. خرج من عند محمد غـــضــــبان ومخـ.ـنـ.ـوق وعصبي والغيره بتاكل في قلبه. وفكرة. ان رينو كبرت وبيجيلها عرسان هتمـ.ـو.تو حرفيا ونفسه يداريها عن العالم كله. لانه هيتجنن كل ما يتخيل ان في راجـ.ـل بيبصلها. وكمان بيعجب بيها. وحبس نفسه في شقته اول يومين. وماراحش كتب كتاب زياد. علشان مش عايز يشوف رينو. لانه متأكد انه هيعمل حاجه غلط وهيتصرف بعصبيه. وهو شايف ان الفجوه بينهم بتكبر. وبعدها بيوم رجع على الشغل هو ومراد. وجالهم ماموريه لكن جوه مصر. وكانت مراقبه وجمع معلومـ.ـا.ت. وكان مستريح لانه رجع شغلو اخيرا. وان في حاجه هتشغل تفكيره شويه بعيدا عن معشوقته العنيده اللي مجننه عقل وقلب الفهد.
اما مراد بعد خطوبه زياد ماخلصت. اخد فريحه ومريم وراح على شقته. وقعد يلعب مع مريم نونو فتره كبيره. وكمان متعلق بيها جدا. وفريحه جهزت العشا وراحت علشان تقول ل مراد أن العشا جاهز. شافت مراد نايم بعمق على السرير ومريم نونو نايمه على صدره. وابتسمت. وصورتهم على الفون. وسابتهم نايمين...
وبعد يومين. راحو كتب الكتاب. ورجعو على الفيلا. وبعد يوم. مراد راجع على شغله. ولما فريحه عرفت انه هيطلع مهمه. عيطت كتير لانها بتعشق قرب مراد. و مابتقدرش تستغنى عنه. وكانت بتجهز شنطته بدmـ.ـو.ع. ومراد شافها وكان جواه زعلان علشان مش عايز يبعد عنها. هو ما بيعشقش حد قد فريحته. وراح وشالها ودفن وشه في شعرها. وهي في حـ.ـضـ.ـنه وعيطت. ومراد نزلها وباس دmـ.ـو.عها وعيونها وخدها وكل حته في وشها، وفريحه غابت في عالم تاني. وتجاوبت معاه ودخلو جنه حبهم. وبعدها اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وقالها. انها مهمه في مصر و هيكلمها يوميا اول ما يكون فاضي. وبعدها قام واخد شاور وفريحه ساعدته في اللبس. وكانت غـ.ـصـ.ـب عنها بتعيط ومراد باس ايديها وجبينها. وهزر معاها و ما سبهاش غير لما ابتسمت. وراح وشال مريم بـ.ـنته وحـ.ـضـ.ـنها وباسها. واخد شنطته. ونزل تحت علشان يسلم على آدm. ومريم الل دmـ.ـو.عها على خدها كل مهمه. وقاعده تعيط وآدm جنبها بيهديها ومريم جواها بتحصن مراد وفهد وبتستودعهم عند الله...
مراد نزل وسلم عليهم وعلى كل الموجودين. ورينو اتشعلقت في رقبته وعيطت كتير. وسلم على نور. ومحمد. وزين سلم على اخوه وكان زعلان وخايف عليه، ومراد باس اريان ولي لي. وريتال وسلم على الكل. وخرج ومريم وفريحه ورينو ونور بيعـ.ـيطو. واستودعوه عند الله. وفريحه حـ.ـضـ.ـنت مريم بعـ.ـيا.ط. ورينو اخدتها طلعتها اوضتها. لكن بعد كده فريحه فرحت جدا. لان مراد يوميا يتصل عليها ويغازلها ويهزر معاها. وكمان مراد كان بيسـ.ـر.ق وقت. ويروح ل فريحه بليل ويفاجأها. ويقضى معاها وقت جميل. ويرجع مهمته. قبل النهار ميطلع. وفريحه كانت مبسوطه اوى. ورجعت العياده من تاني وركزت في شغلها. ومريم نونو في رعايه آدm ومريم.
فارس رجع من السفر. ورودي استقبلته في المطار. وجريت ونطت في حـ.ـضـ.ـنه ورجليها حوالين وسطه. وفارس ضحك على تصرفاتها. ورودي باسته من خده. وقالها انزلي. قالتله مش هانزل. انت واحشني وشيلني وانت خارج من المطار. قالها اشيلك ازاي يا بـ.ـنتي برستيجي هيبوظ. راحت رودي نزلت ونطت على ضهره وباسته تانى. وقالت امشي بقى وانت ساكت بدال ما صوت واقول الواد المز ده بيتـ.ـحـ.ـر.ش بيا. فارس بصلها بدهشه على تصرفاتها المـ.ـجـ.ـنو.نه. وانها على ضهره. وقالها انتي على ضهري وانا الل بتـ.ـحـ.ـر.ش بيكى.
رودي: هتمشي ولا ابوسك من بقك الحلو ده.
فارس: لا يا مـ.ـجـ.ـنو.نه انا هامشي وامرى لله. وفارس خرج ورودي على ضهره زي الاطفال. وكل شويه تهمسله في ودنه وحـ.ـشـ.ـتني يا فروسه. وهي ما تعرفش انها كده بتجنن فارس بيها. ووصلو العربيه ونزلت. وركبت جنبه، وفارس مسك ايديها وباسها وقالها حشـ.ـتـ.ـيني و قوي يا رودي.
رودي: انت وحـ.ـشـ.ـتني قوي وهامـ.ـو.ت عليك.
فارس: يخرب بيت كلامك الل يودي في داهيه ده.
رودي: الله. انت جوزي يا فارس.
فارس: خلاص تعب من تصرفاتها. طيب بما اني جوزك بقى. ما تجيبي بوسه.
رودي: يا سلام ده عز الطلب هههههههه.
فارس: بدهشه. يخرب بيتك.
رودي: بهزر معاك يا فارس. وهبوسك يوم الفرح اوكي...
فارس: قرب منها. انا هاخد تصبيره اوكي. وباسها من خدها واتحرك بالعربيه.
و طول الشهر رودي مجننه فارس بحركاتها العفويه الل هتخليه ينتقم منها بعد مايجمعهم بيت واحد. وفارس بيجهز شقته وكل حاجه. وطلب من طارق انه يظبط كل حاجه. لان فارس مشغول في شغله اليومين دول علشان ياخد اجازه. لانهم هيسافر شهر عسل تانى يوم الفرح على طول...
اما زين. سافر اسكندريه هو وريتال. بعد ما مراد راح على شغله بكام يوم. وده طلب من آدm وجهزلهم كل حاجه. وآدm طلب من زين انه يسافر هو وريتال والتوام يقضي هناك فتره. ومايرجعش غير لما آدm يطلب منه. وفهمو كل حاجه هيعملها لو حد من افراد العيله كلمه...
وزين فرح بالخبر ده جدا. وريتال كانت طايره من الفرحه. وجددو شهر العسل من تاني. وكان فعلا شهر عسل. لكن اريان ولي لي مطلعين عينيهم. بس برده عاشو مبسوطين. ونفسهم ان آدm مايتصلش عليهم. ويقولهم ارجعو...
مالك بعد كتب الكتاب كان مبسوط لاخته لانه شاف ان مليكه بدأت تتغير للاحسن. وبتتكلم وتضحك ولكن هي وحشاه. لانه مش متعود ان مليكه تغيب الفتره دي كلها عن البيت. وبيتمنى انها ترجع بسرعه و طول الفتره دي. يروح شغله وشايف ان بيتهم الابتسامه رجعت ليه من تاني. وان ملك رجعت شباب من تاني. وجاسر كان مبسوط و كان بيعزم ملاكه على العشا بره البيت كل فتره
ويرجعو مبسوطين زي زمان...
ومالك مكتفي بالسعاده قدامهم. لكن جواه حرب وصراع. لان كده ساره غايبه عنه سنه و 3 شهور. وبيعد الايام. ونفسه ينساها. لكن مش عارف. وصورها كلها موجوده في فونه. وعقله وقلبه وبينام على صوتها الل مسجله في الواتساب. وبيرجع بالزمن ويتنهد. وينام على ذكريات.
محمد بعد كتب الكتاب. مكانش عايز يروح البيت وياخد نور. لانه خايف عليها. لكن نور قالتله انها زهقت. ولو كانت في البيت هتكون مستريحه اكتر من كده. وخصوصا ان اليومين اللي فاتو كلهم ضغط اعصاب. ومحمد استسلم ليها اخيرا. واخدها على البيت مع تيمو. واول ما دخل البيت نور حطت راسها على صدر محمد. وقالتله وحـ.ـشـ.ـتني. محمد قالها وانتي كمان. وحاول يجاهد نفسه علشان ما يقربش منها. لانها تعبانه. وشالها ودخلها الحمام وساعدها في الشاور. وخرجها وسابها تلبس لانه جواه مش قادر يبعد عنها. وخرج راح ل تيمو اللي بيلعب في اللعب. وشاله وقعدو في البانيو الصغير. وحماه وظبطه وضحك معاه ولبسه هدومه. ونور خرجت ومحمد راح يجهز العشا. ونور راحت علشان تجهز معاه. محمد رفض. لكن نور صممت وجهزو العشا مع بعض. واتعشو وكانت نور مشتاقه ل محمد. لكن هي عارفه انه مش هيقربلها طول ما هي تعبانه لانه خايف عليها. وهي جواها مبسوطه جدا من الزوج الحنين. وعاشو اول اسبوع على كده. لكن محمد ما بقاش قادر يبعد عنها اكتر من كده. وخصوصا ان نور بتحاول تتعبله اعصابه. ونجحت اخيرا ومحمد قرب منها لكن جواه خايف عليها. وكان بيعاملها بحب. ودخل جنتها، وبعدها اطمن عليها. وكانت كويسه وعاشو مبسوطين طول الفتره دي. لكن نور مستغربه ان محمد نبه عليها انها ما تروحش المستشفى نهائي. لانها تعبانه. رغم انها كويسه. الا انه صمم انها مـ.ـا.تروحش الفتره دي. لان محمد مش عايزها تعرف حاجه بخصوص ماليكه وعلاجها، وفعلا ماراحتش. واهتمت بتيم وكمان محمد. وكانت فتره مميزه بالنسبه ليهم وخصوصا ل نور. وانها دايبه في عشق محمد.
اما بقى زياد ومليكه.
زياد: يوم الخطوبه فضل قاعد جنب مليكه لحد ما محمد ادالها جرعه المـ.ـخـ.ـد.ر ونامت.
وآدm قال ل زياد يروح لانه ما ينفعش يقعد جنبها طول الليل لانه لسه خاطبها. وروح غـ.ـصـ.ـب عنه ووصل البيت وطول الليل يفكر في الخطوبه اللي عملها في يوم وليله. وان قلبه بيدق باستمرار من الفرحه. ومش مصدق ايه الل حصل وكان مبسوط جدا النهارده وبيضحك بعد فراق 3 سنين واكتر. وكان مبسوط جدا من آدm لانه اتكلم واخد قرار بكتب الكتاب. ونام وهو بيفكر في مليكه. ولكن نام كام ساعه بس. وصحى وكان الساعه 6الصبح في المستشفى عند مليكه. وصحاها وقعد معاها وجابلها فطار. واكلها في بقها. وكان حنين جدا عليها. ومليكه ما كنتش مصدقه. وزياد مش مصدق ان مليكه معاه وكل شويه يبـ.ـو.س ايديها. ولما الساعه جت. 9 الصبح. قال مليكه انا هانزل تحت. لان آدm هيصحى ولو شافني هنا هايلسعني على قفايا. وهطلع تانى. وانا هاعمل اني لسه جاي اتفقنا. مليكه ضحكت من قلبها. على خــــوف زياد من آدm. وخرج بسرعه.
وادm صحي وراح هو ومريم يطمنو على مليكه. وزياد. خبطت ودخل. وقالهم صباح الخير وقعد جنب آدm ببراءه الاطفال. وسلم عليه وقال ل آدm انا لسه جاي انت صاحي من بدري يا آدm.
آدm: قاله ايوه انا لسه صاحي. وقبل ما تنزل من عند ماليكه. ابقى خد الاكل اللي انت جايبه ده وكمان فونك اشطا يا سبع الرجـ.ـال.
زياد: حاسس ان الجبهه عنده طارت. واتحرج من آدm اللي قاعد مبتسم على جنون الحب.
ومليكه كاتمه الضحكه. وعاشت احاسيس مختلفه.
وبعدها بيومين جهز كل حاجه. وطلعو ماليكه اخر دور. وجابوا المأذون وكتب الكتاب. وآدm وحسام شهدو على عقد الزواج. وهدى كانت مبسوطه لانها شافت مليكه تانيه خالص. وهدى قــلـــعت اسوره من ايديها. ولبستها ل مليكه اللي كانت مبسوطه. وماليكا قالت لهدى ممكن طلب.
هدى: قالتها طبعا.
مليكه: ممكن تحـ.ـضـ.ـنيني.
هدى: قلبها و.جـ.ـعها لانها شايفه ان مليكه فعلا انسانه جميله من جواها. وحـ.ـضـ.ـنت مليكه بحب...
و مريم الصغيره جت وحـ.ـضـ.ـنتهم، وزياد كان مبسوط جدا بالموقف ده. وكمان جاسر وملك وآدm ومريم. وكلهم كانوا مبسوطين. وتم كتب الكتاب على خير، وزياد قام وقعد جنب مليكه مـ.ـر.اته. وقدام الكل باسها من جبينها. ومليكه جـ.ـسمها رجف. وزياد قالها مبروك عليا مليكه، وماليكه ردت بحب. مبروك عليا الدنيا ومافيها، وزياد قرر انه مش هيبعد عنها تاني وانه هيبات معاها في المستشفى. وجاسر كان قلقان. لكن آدm قاله خلاص زياد جوزها يا جاسر. وزياد عاقل مش مـ.ـجـ.ـنو.ن مـ.ـا.تقلقش، جاسر قال. ربنا يستر. اهو كلها يومين و مليكه تروح بيتها.
آدm غمز ل محمد انه يتكلم. ويقوله الل آدm طلبه منه.
محمد اتكلم وقال ل جاسر. انا منصحش ان مليكه تخرج من المستشفى على البيت عندك يا جاسر. جاسر: باستغراب امال هتطلع على فين انا مش فاهم.
محمد: مليكه طبعا لسه ماخفتش نفسيا ومش معقول الحاله النفسيه هتتظبط في يوم وليله. مليكه لو خرجت على الفيلا هتفتكر كل حاجه. والمشاكل اللي فاتت. وخصوصا يوم الحادثه وهتفتكر كل حاجه وانها حاولت تنتحر. وده هيرجعها للصفر من تاني. والنفسيه هتكون مش كويسه.
جاسر: طيب يا دكتور والحل.
محمد: انا مش عارف بصراحه. وبص ل آدm. ما تفكرلنا في حل يا آدm وشاركنا الحوار.
آدm: بتمثيل انه بيفكر. واخيرا قال انا معاك يا محمد في كل كلمه قلتها. ان مليكه لو رجعت دلوقت نفسيا هتفضل تعبانه. وسبحان الله ده ترتيب من عند ربنا. تخيل ان زين وريتال مسافرين بره مصر يقضوا فتره مع بعض. ايه رايك يا جاسر لو مليكه تسافر معاهم.
محمد: والله دي فكره هايله جدا. وكمان مليكه محتاجه تغير جو وريتال تبقى بـ.ـنت خالها. وزين ابن عمتها. وكمان تقضي وقت مع اريان وليليان. بجد يا آدm فكره هتخلي مليكه تنسى كل حاجه سلبيه في حياتها.
جاسر: قاعد بيبص عليهم ومش عارف يفكر.
آدm: بص ل جاسر. موافق ان مليكه تسافر مع اخواتها و تقضي وقت حلو ياجاسر.
محمد: يا ريت توافق يا جاسر. وانا هتابع الحاله مع مليكه. وهطمن عليها على طول. وانت كمان كل يوم هتكلمها وتطمن عليها.
جاسر: لسانه متلجم ومش عارف. يوافق ولا لاء.
آدm: ايه يا جاسر بنكلم نفسنا. ما ترد. وبعدين مليكه خلاص بقت في عصمة راجـ.ـل.
جاسر: والله يا آدm ما عارف بـ.ـنتي معقول هتسافر لوحدها.
آدm: مش احسن ما ترجع البيت ل ذكرياتها القديمه وتتعب اكتر اهي هتغير جو. وتبعد عن النكد شويه. وانا بقى مش كل طلب اطلبه منك تتعبني معاك. وماليكه في رقبتي وعلى ضمانتي وتقول موافق بقى.
جاسر: اتنهد. انا اهم حاجه عندى أن بـ.ـنتى ترجع زى الاول واحسن. وانا موافق وربنا يستر.
محمد: ما تقلقش ان شاء الله ماليكه هتكون زي الفل وآدm ابتسم ان خطته ماشيه زي ماهو عايز. وآدm فهم مليكه وزياد على كل اللي هيحصل. وان زين ومـ.ـر.اته هيسافرو على اسكندريه. ولكن هو قال لجاسر هتسافر بره مصر. علشان لو اشتاق لبـ.ـنته ميسافرش. وقالهم ان زين هيسافر. يوم ما. ماليكه تتحجز. وانه من بكره هيجهز كل حاجه في الجناح. لانهم ما كانوش عاملين حسابهم ان في خطوبه وكتب كتاب. وزياد ومليكه وافقو على كل حاجه. ومليكه جواها خايفه و زعلانه من نفسها و مكسوفه من زياد. لكن زياد حبيبها وسندها جنبها. وطمنها لانها هتكون بخير واحسن من الاول. وماليكا كانت مبسوطه لان زياد هيقضي معها الليل كله. وانها خلاص بقت مرات زياد جمال.
آدm اخيرا اخد اميرته وهيرجعو البيت بعد غياب ووصلوا البيت وسلموا على الكل. واتعشو. وادm فهم زين وريتال انهم هيسافرو اسكندريه. وقالهم مليكه تعبانه نفسيا. وهتتعالج وهتتحجز. لكن مش عايز جاسر يعرف ولا ملك ولا مالك. وعلشان كده آدm قال لجاسر ان زين مسافر وهياخد مليكه معاه. وطلب من زين. لو جاسر اتصل عليه يتصل على مليكه ويتفقو مع بعض على كل حاجه. وآدm نبه على زين وريتال. مش عايز اي غلط. ولو حد عرف مايلوموش غير نفسه...
وزين فرح جدا هو وريتال علشان هيقضوا شهر عسل جديد.
وآدm اخد اميرته على الاوضه. ودخل اخد شاور وخرج. ومريم دخلت تاخد شاور من بعدو.
ادm بعد ما لبس شاف الكيس على السرير. وقعد على طرف السرير. وفتح الكيس وطلع العلبه وفتحها. وشاف تيشيرت اسود قديم. ولما شافو. اتصـ.ـد.م بدهشه. وبص ل مريم الل خارجه من الحمام. وقام وقف قدامها. وفرد التيشيرت قدامها وهي ابتسمت بحب. ومسكت التيشرت وحطيته على قلبها. لان ده تيشرت آدm اللي مريم شافته عليه اول مره في الشقه. وانها دايما كانت تطلعه من الدولاب ل آدm علشان يلبسه. وانها بتحب التيشيرت ده على آدm وبتحب الغوامق عليه. واحتفظت بالتيشرت ده كل العمر اللي فات. وآدm مش مصدق. وكل شويه يتفاجئ بمريم وتصرفاتها. ومش عارف يعشقها ايه اكتر من كده. ومسك دقنها بايده وقرب من شـ ـــفــايـــ ـفها وباسها بوسه طويله.
وسند جبينه على جبينها. انا بعشقك يا مريم. مريم: وانا بعشقك يا آدm.
بعد يومين. آدm ومحمد وزياد. جهزو كل حاجه في المستشفى وانهم حجزو. اخر دور علشان علاج مليكه. وركبوا حديد على الشبابيك وكل ده كان بيوجـ.ـع قلب زياد. وسابو سرير في الجناج. وكنبه و حاجات بسيطه. وحولو ما يسيبوش اي حاجه تأذي مليكه. والنهارده هتتحجز. واهلها جابولها شنطه هدومها. على اساس انها هتسافر. وودعوها لان زياد قالهم انه هيوصلها بنفسه للمطار. وروحو انتو. وفعلا مشيوا، وزين وريتال سافروا.
ومليكه اتحجزت وبدات رحله العـ.ـذ.اب لمليكه. اللي كانت بتقطع في قلب زياد حرفيا. وانه لما شاف الجرعه بتقل ومليكه بتغيب عن وعيها. وعايزه تخرج من الاوضه بأي طريقه. وعايزه ترمي نفسها من الشباك. وزياد يكتفها ويمسكها وهي تضـ.ـر.ب فيه وتترعش ويغمى عليها. زياد عيط علشانها. وكانت فتره صعبه جدا عليه وعليها. وكان بيخاف انه ينام ويسيب مليكه علشان ما تأذيش نفسها. وكل يوم على كده. الدكتور يقلل للجرعه واحده واحده ومليكه كانت بتتعـ.ـذ.ب. وكانت بتتعالج نفسياً مع علاج الادmان. وكانوا بيعوضوها ب اكلات ومشروبات معينه. وعلاج معين. وماليكا كانت اغلب الوقت مش طايقه حد وبتضـ.ـر.ب زياد. وعايزاه يخرج من الاوضه باي طريقه. وتصرخ. وتشـ.ـد في شعرها. وزياد يشيلها وهي تضـ.ـر.ب فيه. وقلبه و.جـ.ـعه على البريئه اللي بتصرخ من الالم. وزياد رفض انهم يربطو مليكه في السرير. وهو هيتحمل كل حاجه.
وآدm لما كان بيشوفها قلبه بيوجـ.ـعه عليها. ومنع مريم انها تروح المستشفى. لانها هتزعل على مليكه. ولما مليكه. تهدا خالص تتاسف لزياد. وتعيط. وزياد يحـ.ـضـ.ـنها ويبـ.ـو.سها من جبينها. ويطمنها انه هيفضل جنبها. وجابوا رقم دولي وشغلوه تجوال. علشان مليكه تتصل على جاسر وملك ومالك. وتكلمهم وهي فايقه. وزياد وآدm فهموها تقولهم ايه. وانها مبسوطه ومش عايزه ترجع دلوقتى. وبعدها يساله على زين وريتال ويقفلوا معاها وهم مبسوطين.
وآدm ومحمد كانوا بيقعدوا مع مليكه وقت النوم بتاعها بالنهار. وزياد يروح الشركه علشان جاسر مايشكش في غياب زياد. ويفكر انه يكون مسافر مع بـ.ـنته. وجاسر اطمن لما شاف زياد في الشركه. وكل فتره على كده. وواحده. واحده ماليكه بدات تتحسن. وانها كده عدت على علاجها 38 يوم. وبدات تفوق شويه. وزياد يشيلها ويدخلها الحمام. ويغسلها وشها ويسرحلها شعرها. وينيمها على السرير وياكلها بايديه. ومليكه اخدت على زياد وكانت مبسوطه. وزعلانه من نفسها لان زياد شاف مراحل عـ.ـذ.ابها. ولما مليكه بتبقى فايقه. زياد يقعد جنبها ويهزر معاها. ومن شوقو ليها يبـ.ـو.سها من خدها. وهيتجنن عليها. لكن مش عايز مليكه تخاف منه. وفضلوا على كده طول ال 38 يوم...
عوده للوقت الحالي.
رودي اتصلت على رينو علشان تروح معاها تختار فستان مع فارس.
رينو: ايوه يا رودي انا هاكون موجوده معاكي ليه يعني!
رودي: تكوني موجوده ليه! يلا يا رينو بقى ما تبقيش رخمه. انا عايزاكي تختارى معايا علشان ذوقك حلو.
رينو: حبيبتي ده فستان فرحك انتي. وانتي اللى هتختاريه.
رودي: وانتي كمان هتختاريه معايا. يلا بقى علشان خاطري. انا هاجيلك بالعربيه ونروح على السنتر. وفارس هيجيلنا على هناك.
رينو: اتنهدت. حاضر يا رودي زي ما تحبي.
رودي: حبيبتي انا والله يا رينو. وعقبالك يا رب كده. وانا هاختار فستانك بايدي. وهاخدك من ايدك واحطها في ايد عريسك.
رينو: اتخـ.ـنـ.ـقت بالدmـ.ـو.ع. احم. الساعه خمسه يا دوبك تلبسي هاكون انا اتغديت مع بابي ومامي. وانتي تكوني لبستي ووصلتي اوكي.
رودي: اوكي يا قلبي. وانا هاتصل بيكي قدام الفيلا باي.
رينو: قفلت واتنهدت بعـ.ـذ.اب. ورجعت راسها على الكرسي. وغمضت عينيها وشافت صوره الفهد وهي في حـ.ـضـ.ـنه. ولما اتصورو في فرح محمد. وفتحت عينيها بسرعه. واتنهدت وقفلت الملزمه. وقامت تلبس وتنزل.
ونزلت وكان آدm جه من الشركه. ومريم بتستقبله. وقعده على السفره.
رينو سلمت عليه حمد لله على سلامتك يا بابي.
آدm: حبيبتي الله يسلمك. عامله ايه يا نوتيلتي.
رينو: ابتسمت الحمد لله يا حبيبي.
مريم: قاعده وساكته.
آدm: شافها مالك يا اميرة قلبي.
مريم: اتنهدت البيت وحش من غير الولاد يا آدm.
مراد يا قلبي في شغله يا نور عيني. وفريحه عند امها من يومين بيستعدو للفرح و مريم نونو معاها.
وزين وريتال مسافرين وكمان معاهم العيال.
آدm: مستغرب. يعني انتي كنت عايزاهم يسافرو ويسيبو ولادهم لسه 3 شهور. بذمتك ده ينفع. وبعدين مراد في شغله يعني غـ.ـصـ.ـب عنه. وفريحه عند امها مش حد غريب.
مريم: ونور.
آدm: مالها نور.
مريم: نور ما بقتش تيجي زي الاول. البيت بقى فاضي يا آدm.
آدm: حبيبتي. نور حامل وخلاص قربت على التاسع. يعني ربنا معاها وكفايه عليها تيمو. محمد بيقولي الواد لازق لنور ومش عايز يسيبها.
مريم: تلاقيه غيران لانه حاسس ان اخته قربت تشرف بالسلامه.
رينو: يا سلام يا مامي يعني البيت فاضي طيب وانا روحت فين.
مريم: انتي نور عيني يا قلبي. بس كمان انتي ما بقيتيش رينو بتاعت زمان اللي بتضحك وتهزر يادوبك من الجامعه على المستشفى. ومن المستشفى على اوضتك تتغدى وتطلعي. وتنزلي تتعشى وتقومي تنامي. يعني برده انا عايشه لوحدي.
رينو: والله غـ.ـصـ.ـب عني يا مريوم. ما انتي عارفه بقى الطب وخلاص الامتحانات على الابواب اهي. وهدخل رابعه طب. يعني عايزه اركز.
مريم: اتنهدت. وانتى مركزه بقى على كده في مزاكرتك يارينو.
رينو: حست انها مكشوفه قدام مريم. احم. ايوه يا مامي ما تقلقيش عليا والنتيجه ان شاء الله هتشرفك...
آدm: الله! مالك يا مريم. يعني انا روحت فين.
مريم: مش قصدي والله يحبيبي. بس انت كنت شايف الفيلا. مليانه ازاي ودلوقتى مش موجود غيرنا احنا ال3.
آدm: احلى حاجه والله. انا ما كنتش بعرف انام. من دوشه العيال. مافيش غير البت مريم نونو هي اللي وحشاني بـ.ـنت الكل، ولا بلاش علشان اسمها مريم بس. مش هينفع اشتمها. واد سوسه سماها مريم علشان ماعرفش اشتم براحتي. بس برده هو واد ابن كـ.ـلـ.ـب جبله.
مريم: هههههه. حبيبي بس بقى حـ.ـر.ام عليك ما تشتمش مراد تاني.
آدm: يا سلام. وقلدها. متشمتش مراد تانى طيب ياختي كلي. وليا كلام معاكي بعدين.
رينو: احم، بابي.
آدm: نعم يا حبيبتي.
رينو: رودي اتصلت عليا و عايزاني اروح معاها نختار فستان فرحها. فلو ينفع. انا قولتلها لا لكن هي صممت.
آدm: وتقوليلها لا ليه يا حبيبتي. روحي اختاري معاها. وكمان عايزك كده تختاري فستان ليكي يكون حلو عليكي. انا عارف بـ.ـنتي ونوتلتي هتكون زي القمر. هو انا عندي كام نوتيلا في البيت.
نور: من وراه. والله ياسي بابي. نوتلتك. ماخلفتش غير رينو يعني.
مريم: بفرحه. نور. تيمو.
آدm: حبيبه ابوها اللي بتيجي في وقتها. ههههه.
رينو ؛ قامت بسرعه فتحت ايديها ل تيمو. اللي جرى عليها. قلبي قلبي قلبي يا ناس واحشني مـ.ـو.ت. انا اسمي ايه.
تيمو: مزه، كلهم بصو لبعض بدهشه.
رينو: هههههه. لا انا لارين انا اسمي ايه.
تيمو: لالين، رينو وكلهم ضحكو
رينو. طيب قول رينو.
تيم: لينو. وضحك وباسها من بقها.
مريم: كده وحش يا تيمو مش تبوسها من بقها.
تيمو: لا حلو اسكتي. كلهم ضحكو.
نور: سلمت على آدm ومريم وبعدها رينو.
مريم: شهقت اسكت. انا زعلانه منك يا تيمو.
تيمو: بص ل رينو. مريم زحلانه يا لينو...
رينو: يا خبر تعال نبوسها. وراحت على مريم. وتيمو رمى نفسه عليها. وقال مريم حبيبي
مريم: حـ.ـضـ.ـنته. حبيبي انا وروحي انا هات بوسه
تيمو: هيبـ.ـو.سها من بقها. لابوسني من خدى.
تيم: وباسها انتي زحلانه.
مريم: لا يا روحي تعالى بقى كل الكفته اللي انت بتحبها. وقعدت.
آدm: تعالى يا نور جنبي هنا.
نور: قعدت. بصراحه انا جعانه قوي.
مريم: محمد فين.
نور: محمد كان عازمني على الغدا بره. وجهزنا ونزلنا. وقلتله بعد الغدا هاروح عند مامي. ونزلنا وخرجنا. واحنا في الطريق اتصلوا عليه في المستشفى. وقالوله في حاله طارئه قولتله وصلنى عند مامى. ووصلني لبوابه الفيلا ورجع تاني.
مريم: طيب الحمد لله اني شوفتك يلا بقى اتغدى. وانا هاكل تيمو تعالي يا قلبي وتغدوا.
ورودي اتصلت على رينو. وقالتلها انا قدام الفيلا مستنياكى، ورينو وخرجت. وركبت معاها واتحركو. وبعد شويه فارس راحلهم على السنتر علشان يشوف الفستان.
فارس: ازيك يا دكتوره رينو.
ازيك: يابروفسير. وبعدين بلاش دكتوره والكلام ده. انا رينو وانت فارس اوكي.
فارس: ابتسم اوكي عامله ايه يا رينو.
رينو: الحمد لله. والف مبروك.
فارس: الله يبـ.ـارك فيكي وعقبالك.
رينو: ان شاء الله.
فارس: بص حواليه. انا شايف السنتر هادي كده وما فهوش ضجه. انا كنت مفكر هاجي الاقي رودي ضـ.ـر.بالها اتنين ولا حاجه.
رينو: هههههه. لا الحمد لله ربنا هداها. هي جوه واختارت 3 فساتين وبتقيس اول واحد. وهتشوف انهي واحد هيعجبها.
رودي: من وراهم ها ايه رايك يا رينو...
رينو: بيتلف واتصـ.ـد.مت.
وفارس: تنح.
رودي: فارس الحمدلله انك متاخرتش. ها ايه رايك ياحبيبي.
فارس: الله يخرب بيتك. ايه ده.
رينو: مفكره ان رودي هتلبس توب ابيض تحت الفستان. وكان فستان حمال.
رودي: ايه يا فارس يا حبيبي ها. قولي ايه رأيك بزمتك مش يجنن عليا. وبتلف بالفستان حلو صح.
فارس: فتح بقه.
ورينو: اتكسفت من فارس وخرجت بسرعه وقفت بره. لان الضهر نصه عريان.
فارس: بص في السقف يشوف في كاميرات. وشـ.ـدها من دراعها ودخلها الاوضه. البروفا.
رودي: ايه يا فارس. اه. في ايه هتوقعنى على وشي...
فارس: ده انا هاسفلت. وشك ان شاء الله. ايه القرف اللي انتي لابساه ده!
رودي: قرف! ده قرف. انت عارف ده بكام الاول علشان تقول عليه قرف.
فارس: رودي اقسم بالله هطبقلك وشك ده بايديا. وشاور على الحمال. وايه ده ولابسه الحبل اللي على كتفك ده ليه. مداري ايه. وايه لازمته. بصي انتي تقــلـــعي الفستان العريان ده حالا.
رودي: عريان. عريان ايه يا فارس. وكملت بزعل. وبعدين دي ليلة العمر بقى. البس فيها اللي انا عايزاه. وبصتله بذمتك مش حلو. وبتلف وخبطت في صدره.
فارس: تاه. في جمالها وقالها هو من ناحيه حلو فهو صاروخ عليكي. بس مش هينفع.
رودي: بدلع. ارجوك يا فارس خليني البسه. بليز. بليز يا بيبي.
فارس: غمض وفتح وبيحاول يفوق. انتي هتودينا في داهيه. باقولك ايه. انا هخرج دلوقتى اقــلـــعي الزفت ده. وغيري هدومك وتعالى نختار حاجه محترمه كده.
رودي: حبيبي والنبي بقى.
فارس: ولا كلمه واعملي حسابك يا روحي انك هتتجوزي الخميس واول خروجه بعد الجواز هاتتحجبي.
رودي: نننعمممم.
فارس: قرب منها وباسها. لاول مره من شـ ـــفــايـــ ـفها. وبعدها. قال نعم الله عليكي يا قلب فارس من جوه.
رودي: تاهت واتلخبطت...
فارس: ابتسم. يلا انا هستناكي بره وسابها وخرج. وحط ايده على قلبه اللي بيدق جـ.ـا.مد.
ورودي: واقفه مكانها متنحه. ودايخه و حطت ايديها على شـ ـــفــايـــ ـفها. وواقفه تايهه. وبعد شويه غيرت هدومها وخرجت. واختارت وكل لما تختار حاجه فارس يرفض. واتخانقت في السنتر وعملت دوشه. ورينو بتحاول تهديها.
ورودي قالت لفارس طلقني.
وفارس: بدهشه. وغـ.ـيظ. وراح شـ.ـدها من ايديها واخد فستان. وقالها قيسي ده...
رينو: اهدى يا رودي مش كدا. الفستان ده تحفه جدا والله.
رودي: مش عايزاه. مش عايزاه وطلقني يا فارس.
فارس: استغفر الله العظيم يا رب. طيب يا رودي انا هطلقك بس قيسى الفستان...
رودي: نععععم. اه انت ما صدقت بقى طيب اعملها كده يا فارس وطلقنى. علشان تشوف احشائك قدامك وحالا...
فارس: اللهم لا اعتراض يا رب. له في ذلك حكم. خدي يا حبيبتي البسي الفستان ده وانجزي علشان انا قربت اجيب اخرى.
رودي: ربعت ايديها. وانا عايزه اعرف اخرك ايه يفارس.
فارس: يا بـ.ـنتي ما تختبريش صبري. انا بضحك وبسكت. وبعدي بمزاجى. بس وقت الجد هاعلم عليكي. و هحرجك صدقيني.
رودي: رفعت حاجبها بديق وبصت قدامها. مش هقيسه ومش هتجوز.
فارس: رينو.
رينو: نعم.
فارس: استنيني بره ثواني.
رينو: حاضر وخرجت.
فارس: مسك رودي من ايديها وشـ.ـدها في الاوضه ومن غير كلام. لبس الفستان ل رودي اللي واقفه متنحه. وشـ.ـدها من دراعها. ونده على رينو. وشافتها بالفستان. وكان محترم وتحفه عليها.
رينو: بسم الله ما شاء الله. قمر يا بـ.ـنت الايه.
رودي: متنحه ومش عارفه تتكلم.
فارس: ها عاجبك الفستان ولا لا.
رودي: لفت وبصت في المرايه. وقد ايه الفستان منفوش قوي وجميل. وسرحت في ان فارس لبسها الفستان بايديه.
فارس: لف ليها. عجبك ولا لا.
رودي: نزلت وشها في الارض. ايوه عاجبنى.
فارس: قرب من وشها. وردى اتخضت من صوته، قسما بالله لو سمعت كلمه طلقني دي تاني او مش هتجوز. لكون مولع فيكي فاهمه.
رودي: صكت على اسنانها ما تهدى بقى يا وحش الله.
فارس: لا اله الا الله، لا اله الا الله.
رينو: ضحكت من قلبها على الثنائى المـ.ـجـ.ـنو.ن.
ورودي اختارت الفستان اخيرا. وتعبت فارس معاها تاني. لانها عايزه تشتري كوتشي على الفستان. وعيطت في الشارع ومش عايزه تلبس جزمه. وبهدلت الدنيا. وفي الاخر استسلم اول ما شاف دmـ.ـو.عها. واشتري الكوتش وحـ.ـضـ.ـنها في الشارع. وهي كانت متغاظه منه. ونطت على ضهره. وحكمت عليه يتصورو كدا. ويمشي بيها في الشارع وهو شايلها، وفعلا فارس كان مبسوط جدا بحبيبته المـ.ـجـ.ـنو.نه.
ورينو. كانت جواها بتتمنى. ان الفهد يكون معاها. ويعيشو لحظات مـ.ـجـ.ـنو.نه. واتنهدت.
واليوم عدي على خير. وروحو.
بالليل عند مليكه.
زياد واقف باصص من الشباك الحديد. وسرحان.
وماليكا بدات تفوق. وشافت زياد و ندهت عليه زياد.
زياد: شافها وراح عليها بسرعه. عيون زياد. نعم يا روحي.
مليكه: حبيبي انت لسه ما نمتش.
زياد: ما جاليش نوم يا قلبي.
ماليكه: هو انا نمت كتير.
زياد: ايوه. وانا مبسوط انك نمتي كتير. لانك بقالك فتره ماكنتيش بتنامي كويس.
مليكه: يعني انا كده بقيت طبيعيه يا زياد.
زياد: باس ايديها. طبعا يا قلبي. ونتيجه التحليل ايجابيه وان كل حاجه في جـ.ـسمك خرجت الحمد لله.
مليكه: طيب انا هنا ليه. لما انا طبيعيه.
زياد: حبيبتي استحملي. كلها اسبوع واحد وتخرجي بالسلامه. خلاص هانت هو بس الدكتور حابب يطمن عليكي مش اكتر.
مليكه: زياد هو انا بجد هرجع طبيعيه. يعني هاكون زي الناس الطبيعيه.
زياد: ليه بتقولي كده يا روحي. انتي احسن من الناس الطبيعيه كمان. انتي اهو زي الفل. وبدليل انك بتنامي كويس. والصداع خف الحمد لله. ومفيش اي علاج بتاخديه. انتي هنا متابعه وبس. وبعدين. زين وريتال راجعين الاسبوع اللي جاي. ويوم ما هيرجعو. انتي هتخرجي بالسلامه.
مليكه: مسكت ايده شكرا يا زياد.
زياد: بتشكرينى ليه.
مليكه: شكرا لانك موجود معايه. ووقفت جنبي وانك. قبلتني في حياتك رغم اللي انت شفته مني.
زياد: مليكه لو قلتي الكلام ده تاني انا هازعل منك. وده واجبى. انتي حلم واتحقق بالنسبالي انا عمري ما كنت اصدق انك تكوني معايا. انا اللي المفروض اشكرك انك موجوده في حياتي.
مليكه: زياد انا عايزه اطلب منك طلب.
زياد: عيوني.
مليكه: انا محتاجه اتوضى واصلي.
زياد: قلبه دق بفرحه. انتي عايزه تصلي.
ماليكا: هزت راسها. حاسه اني محتاجه اصلي. عايزه اتكلم مع ربنا شويه ممكن.
زياد: قام بسرعه. وفتح الشنطه وخرج الاسدال وقالها ممكن جدا. قومي تعالى هساعدك تتوضى وهفرشلك السجاده. وصلي براحتك.
مليكه: قامت وشافت الفرحه في عيون زياد. وكانت مبسوطه. ودخلت الحمام. وزياد ساعدها واتوضت لاول مره من فتره كبيره. وخرجت من الحمام. وزياد فرش ليها سجاده الصلاه. اللي هو كان بيصلي عليها، وقال لمليكه انا هخرج هقف قدام الباب. وانتي صلي براحتك.
ماليكا: هزت راسها. وزياد لبسها الاسدال وخرج. وماليكا لفت الطرحه. وراحت وقفت على سجاده الصلاه. وقلبها بيدق لانها اول مره هتصلي بيقين.
لانها هي الل عايزا تصلى رغبه. وبدات تصلي وسجدت لله. وسكتت ومش عارفه تبدا ازاي؟ تشكر ربنا الاول. ولا تستغفر. دmـ.ـو.عها نزلت بصمت وبدات تتكلم وتقول كل حاجه بطريقتها. وتتكلم من قلبها لانه رب العالمين و هيسمعها. وغمضت عيونها سامحني يا رب. سامحني علشان انت غفور رحيم. سامحني علشان امي اللي تعبت بسببي. سامحني لاني ما كنتش فاهمه. سامحني لاني كنت هقــ,تــل نفسي وهي ملك ليك وحدك. سامحني لاني ماكنتش عارفه. مريم قالتلي انك يا رب بتغفر جميع الذنوب. اغفرلي يا رب. اغفرلي وسامحني. وزي ما اديتني فرصه تانيه اني اعيش. اديني فرصه تانيه اني اتوب وسامحني. وعيطت وبدا صوتها يعلى في البكاء. ونسيت العالم الخارجي وكانت في خشوع تام، وزياد سمع صوت عـ.ـيا.طها ودعائها وهي بتصلي وكان مبسوط وزعلان في نفس الوقت. وداعا في قلبه ان ربنا يستجيب لكل دعواتها.
ماليكا: شكرت ربنا. شكرا يا رب لانك رزقتني ب اب وام كويسين. شكرا لانك رزقتني عيله بتحبنى من قلبها. شكرا لانك سترتني و انقذتني من صافي. شكرا لانك كنت واقف جنبي في كل وقت. شكرا لانك حافظت عليا. سامحني يا رب اغفرلي يا رب. ودعت كتير ربنا. واتكلمت بشهقات وعـ.ـيا.ط.
لدرجه ان زياد: خاف عليها. لان عـ.ـيا.طها كان بذل ونـ.ـد.م وكـ.ـسره حقيقيه. لكن محبش يدخل وسابها يمكن ترتاح بعد ما اتكلمت مع ربنا.
وبعد فتره كبيره خلصت. وزياد خبط ودخل وشاف مليكه قاعده على سجاده الصلاه. ولفه الطرحه. ودي اول مره زياد يشوفها في الحجاب. وكانت ايه سبحان الله. لكن برده عيونها كانت حمرا ودmـ.ـو.عها نازله على خدها.
زياد: راح قعد قدامها ومسح دmـ.ـو.عها. وقالها تقبل الله.
مليكه: بدmـ.ـو.ع بصتله مش فاهمه.
زياد: ابتسم قولي منا ومنكم.
مليكه: منا ومنكم. وصعبت عليها نفسها وعيطت تاني. تفتكر ربنا هيسامحني يا زياد.
زياد: مستحملش بس. بس وقام وشالها. وقعدها على طرف السرير. وحـ.ـضـ.ـنها بس يا مليكه اكيد طبعا ربنا هيسامحك. ده ربنا غفور رحيم. ربنا غفر لل قــ,تــل 100 نفس. انتي مش هيغفرلك. انتي بس ادعي ربنا كتير. وصلي على طول وشوفي ربنا عايز ايه واعمليه الموضوع سهل جدا.
مليكه: رفعت عيونها ليه. هتعلمني.
زياد: ابتسم طبعا ده انا يحصلى الشرف اني اعلم مليكة قلبي. وحب يفك مليكه شويه. مش انا اللي علمتك و كنت بذاكر ليكى في الكليه. خلاص قوليلي بعد كده يا مستر زياد.
ماليكه: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت.
زياد: ت عـ.ـر.في انك لما عيطتى. ومناخيرك بقى لونها احمر مع خدودك الحمرا وعيونك. اكتمل القمر.
ما ليكه: اتكسفت وسكتت.
زياد: مليكه.
مليكه: بصت في عينيه نعم.
زياد: بحبك
ماليكه: سرحت في عينيه وانا بحبك قوي يا زياد.
عدي الاسبوع بسرعه.
وزين وريتال. رجعو من السفر ومليكه رجعت بيتها.
وكان جاسر عامل حفله استقبال لمليكه. ومليكه اتصـ.ـد.مت بفرحه. لما شافت الفيلا. وكان جاسر وملك مغيرين ديكور الفيلا كاملا. وغيرو كل حاجه موجوده. وكمان اوضتها نقلها في اوضه تانيه. وغير شكلها بالكامل. وكمان جاسر وملك حاولو يشيلوا اثر. كل الذكريات المؤلمه من البيت. وحوله يعيش حياه جديده.
وزياد فرح جدا لما شاف ان مليكه مبسوطه.
وآدm قاعد جنب زياد وقاله مش ناوي.
زياد: على ايه.
آدm: فارس فرحه الخميس الجاي.
زياد: اه عارف. الف مبروك.
آدm: انت حمار ليه يا زياد.
زياد: بعدهم فهم. ليه بس كده ما احنا كنا حلوين.
آدm: قوم من جنبي يا غـ.ـبـ.ـي. وروح لجاسر واتفق معاه على فرحك انت ومليكه. ويكون مع فارس الخميس الجاي.
زياد: تنح وبص ل آدm.
آدm: ايووه. انت دورك معايا تقعد تتنح. قوم ياض هتستنى ايه اكتر من كده انت 35 سنه. ومليكه بقى عندها 24 سنه. ايه هحجزلك في قاعه رعايه المسنين. قوم من جنبي يالا.
زياد: مش مصدق. بجد يعني انا ومليكه.
آدm: بهزار. عيب يا زياد.
زياد: ابتسم لا مش قصدي على كده. انا قصدي ان انا ومليكه يعني هنتجوز.
آدm: بنفاذ صبر. ان شاء الله انا هدخل الجنه حدف من غير حساب. لاني انا محاط بالاغـ.ـبـ.ـيا. آدm قام وشـ.ـد زياد من قفاه. وراح لجاسر وشاور لحسام وكلهم قعدوا. وآدm فتح الكلام. واتفقو على كل حاجه. وجاسر رحب جدا. والكل عرف بالخبر. وكل البنات جريو على مليكه. وعرفوها وبـ.ـاركولها ومليكه. ما كنتش مصدقه نفسها.
ودادا سنيه زغرطت. مليكه ماكنتش مصدقه وفعلا من فرحتها شكره ربنا. وسالت ماليكه امها اعمل ايه وانا فرحانه.
ملك: صلي ركعتين شكر لله واشكريه. وفعلا ماليكا صلت ركعتين لله. ومليكه اكتشفت ان راحتها بين ايدين ربنا. واتفقت مع نفسها اي حاجه حلوه تحصل في حياتها تصلي ركعتين شكر لله. ومليكه بقت بتحافظ على صلاتها. ولكن لسه متحجبتش وكمان كان الوقت قصير على ترتيبات الفرح. ورينو رودي وريتال ومريم الصغيره وفريحه. اخدوا مليكه علشان تختار الفستان. لان مليكه اتكسفت ان زياد يختار معاها. واختاره فستان رقيق جدا. ومليكه ديما كانت حاسه انها بتحلم. وزياد مكنش مصدق نفسه. وظبط كل حاجه في الشقه.
وعدي الاسبوع بسرعه.
زياد: اخد مليكه. ووصلها السنتر.
وفارس اخد رودي ووصلها السنتر. والبنات كانو موجودين معاهم في السنتر. وكان يوم حافل. وزياد بعت غدا لمليكه وكل الموجودين.
وهدى كانت دmـ.ـو.عها على خدها ومش مصدقه ان فرح ابنها النهارده.
وكمان رنا كانت فرحانه جدا ومش مصدقه ان فارس هيتجوز النهارده واتمنت ان فهد يتجوز كمان وربنا يريح قلبه.
وكانت مبسوطه ان فهد ومراد رجعو امبـ.ـارح بالليل. علشان يحضرو الفرح. وبعد كده هيرجعوا على الماموريه تاني يوم.
والوقت بيعدي بسرعه مليكه ورودي لبسو وجاهزين ومستنيين العرسان. ورينو كانت ملاك وكل واحده من البنات جهزت وكانت زى القمر.
ومحمد رفض انه نور تروح السنتر معاهم لانها تعبانه. وخلاص في الشهر التاسع. وجابلها الفستان في البيت والحجاب. وكان بيساعدها في اللبس علشان هي مش قادره. ولبس تيمو. وكان زي القمر. واخدهم ونزلو.
ومصطفى وشيرين. واشرف وكل العيله اتحركو.
وبيتر اللي فرح جدا. وكل العيله موجوده عند السنتر.
وزياد لبس وجهز نفسه واتحرك.
وفارس جهز ورايح في الطريق بعربيته الجميله. وبيفكر وبيدعي ربنا ان رودي تكون عاقله علشان صحابه. ونبه عليها لكن هو مش واثق في عقلها وراح على السنتر. وطلع علشان ياخد رودي وتفاجئ بجمالها الغير عادي. وقلبه دق بسرعه. اول ما شافها. وقرب منها وباسها من جبينها. ورودى المـ.ـجـ.ـنو.نه حـ.ـضـ.ـنته قدام الكل وكانت مبسوطه جدا. واخدها ونزل والكل بـ.ـارك ويهني.
زياد وصل اخيرا. وكانت عربيته فخمه جدا. وطالع علشان يجيب مليكه. واتصـ.ـد.م لما شاف مليكه لانها كانت زي القمر بجد. وخصوصا بالحجاب.
زياد ماكانش مصدق وحاسس انه اتلخبط وان دي مش مليكه لكن دي شبها قوي، ورينو قالتله مفاجاه مش كده! ماليكه. حبت تعملك مفاجاه واتحجبت انهارده. ومحدش يعرف غيرنا احنا وبس.
زياد: من فرحته قرب من ماليكته. و شالها ولف بيها في السنتر. ومليكه كانت مبسوطه ودmـ.ـو.عها نازله. وانها اخيرا داقت طعم السعاده الحقيقيه.
وزياد باس ايديها. وجبينها وخدها. وحـ.ـضـ.ـنها من تاني وكانت الضحكه على وشه. وكان مبسوط اوى أنها لبست الحجاب. وشالها بالفستان بين ايديه. ونزل بيها من السنتر وهو شايلها. وكل الشباب صفرو. لان زياد نازل. وشايل حبيبته بين ايديه. ومليكه كانت مكسوفه. والكل اتصـ.ـد.مو بفرحه. لما شافوا مليكه محجبه يوم فرحها. وملك اول ماشفت بـ.ـنتها بفستان الفرح وكمان محجبه عيطت بفرحه. وكمان مريم عيطت وفرحتلها. وجاسر اتصـ.ـد.م بفرحه وكان فخور ببـ.ـنته ولسانه عجز عن الكلام. وآدm قلبه فرح قوي لما شاف مليكه بالحجاب. وان كده العيله كلها محجبه. والكل كانو موجودين ومبسوطين. وهدى كانت مبسوطه لما شافت ماليكه بالحجاب. ونور فرحت ليها اوى. وبعد كدا. ومالك لما شاف اخته محجبه راح عليها وحـ.ـضـ.ـنها بحب. زياد وماليكه سلمو على كل الموجودين.
بعد فارس وردى ماسلمو. وزياد اخد ماليكه على عربيته الفخمه. وفارس اخد رودى على عربيته وكانت من غير سقف ومفتوحه زى مارودى طلبت. وبعد كده مراد اخد فريحه. وكلهم بدؤه يتحركو. ورينو ركبت مع آدm. قبل العربيات ما تتحرك. لانها مش عايزه تركب مع فهد. وكانت هاديه جدا في اليوم ده. ولبسها هادى ورقيق. ومحطتش ميك اب. وكانت جميله قوي. وخـ.ـطـ.ـفت قلب الفهد الغـــضــــبان. لانه كل شويه يفكر ان كل الشباب هتبص على ملكيته الخاصه. وكان غيران عليها جدا. وركب وهو متدايق. وساق واتحرك مع العربيات وكان. ديما عينيه على عربيه آدm وكان نفسه يحرس حبيبته. كلهم راحو على السيشن. ورودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. بتتصور كتير وتختار اوضاع غريبه للصور. ان فارس يشيلها وهي تطلع لسانها. وفارس كان هيزعقلها. لكن ردود افعالها بيعشقها. وبينفذ كل حاجه هي عايزاها لكن بحب. وفعلا شالها وكمان رودي طلبت تركب عجله وهو يسوق. والكل ضحك على المـ.ـجـ.ـنو.نه رودي. وطارق كان بيشجعها.
وزياد اخد مليكه واتصور معاها صور رومانسيه. وكان فرحان جدا. ونزل على ركبه وباس ايديها. واتصورو كتير وكل العيله اتصورت. زي كل فرح. وبعد كده. راحو على القاعه. وكان يوم مميز وكل المعازيم قعدو. وزياد اخد مليكه. وفارس اخد رودي.
والفرحه هتبدا. رودي بدات الهايبره. وغنت اغنيه سهرانين لكارول سماحه.
لة لة الليلة دية لة لة من الليلة دية
سهرانين والدنيا احلى بوجودك معايا
والليلة كل اللى فات مـ.ـا.ت ورايا.
الحب غير مشاعرى و حياتى
حبيبى ياى ياى ياى
سهرانين لفيت الدنيا و العالم كفاية
ما لقيتش غيرك جواى و معايا
احساس حبيبى حيعيش للنهاية
حبيبى ياى ياى الليلة ديا
و لا مرة وحدة حسيت بوحدة
نسيتلى قلبى جـ.ـر.حو و ماضى
وباختصار انا لا يمكن ارضى
غيرك حبيبى دللى بمـ.ـو.ت فية
لة لة الليلة دية لة لة من الليلة دية
سهرانين والدنيا احلى بوجودك معايا
والليلة كل اللى فات مـ.ـا.ت ورايا
الحب غير مشاعرى و حياتى
حبيبى ياى ياى ياى.
سهرانين لفيت الدنيا و العالم كفاية
ما لقيتش غيرك جواى و معايا
احساس حبيبى حيعيش للنهاية
حبيبى ياى ياى الليلة ديا
لة لة الليلة دية لة لة من الليلة دية
والكل تجنن معاها و كانت بترقص بفرحه وشـ.ـدت فارس يرقص معاها. ولكن علشان خاطر فارس وأصحابه الموجودين. كانت بترقص بعقل. لكن من جواها نفسها تتجنن اكتر من كده. وغنت الاغنيه بكل حب. وفارس قلبه كان بيرقص من عشقه للمـ.ـجـ.ـنو.نه الل بيعشق كل حركاتها.
وبعدها فارس غنالها بجد خطيره لرامي صبري.
لاء دي خطيرة بجد خطيرة
كل ما أشوفها بفضل في حيرة
خُذوا الكبيرة دي في يوم وليلة
جات علقتني أنا في ثانيتين
لاء دي خطيرة بجد خطيرة
كل ما أشوفها بفضل في حيرة
خُذوا الكبيرة دي في يوم وليلة
جات علقتني أنا في ثانيتين
عيني عليها يا عيني عليها
أيوة أنا عمري ما شفت كده
روحوا قولوا لها مفيش ثاني منها
أجمل من كل الحلوين
جات نوياها لي ومرتبة لي
عرفت خلاص أنا أتجاب منين.
لاء دي خطيرة بجد خطيرة
كل ما أشوفها بفضل في حيرة
خُذوا الكبيرة دي في يوم وليلة
جات علقتني أنا في ثانيتين
لا ع الهادي يا ريت ع الهادي
ما ستحملش بجد كده
حنّي عليّ واهدي شوية
بعد جمالك مش شايفين
إتوصي بينا أو دلعينا
ده أنا وقلبي مستنيين
لاء دي خطيرة بجد خطيرة
كل ما أشوفها بفضل في حيرة
خُذوا الكبيرة دي في يوم وليلة
جات علقتني أنا في ثانيتين
لاء دي خطيرة بجد خطيرة
كل ما أشوفها بفضل في حيرة.
خُذوا الكبيرة دي في يوم وليلة
جات علقتني أنا في ثانيتين
ورقصت معاه وبدءت تهيبر اكتر. وفارس نسى صحابه وكل الناس وركز مع مصدر السعاده
وغنى من قلبه. وكان صوته مقبول. والكل كان مبسوط ليهم.
زياد ومليكه اتفقو. انهم يغنوا مع بعض. وده طلب مليكه ان زياد يغني معاها. وغنوا ميكس مع بعض وغنو. اغنيه بعشق روحك مروان خوري والين. والكل انسجم معاهم وسقف. وزياد محاوط ماليكا بايد واحده على وسطها وماسك مايك. وماليكه حطت أيدها على كتفه والمايك في أيدها التانيه.
بعشق روحك والكلمـ.ـا.ت
بعشق إحساسك بالذات
كيف بتمشي وكيف بتحكي
قلبي بيشتق لك بجنون
ما بعرف مع غيرك كون
ولا بقدر مع غيرك احكي
بعشق روحك والكلمـ.ـا.ت.
بعشق إحساسك بالذات
كيف بتمشي وكيف بتحكي
قلبي بيشتاق لك بجنون
ما بعرف مع غيرك كون
ولا بقدر مع غيرك احكي
من أول مرة تلاقينا إحساسي من جوة تغير
حبيتك ما بقدر قول لك لو بعرف بوصف لك أكثر
إنت مش بس بتعجبني نظرة منك بتذوبني
بعيش حبك وبمـ.ـو.ت
أنا لحظة عنك تبعدني ولا ممكن اقدر إتصور
إنت بعدك بيعـ.ـذ.بني ما فيّ منك اتحرر
دخيلك بغيابك عني لا بعرف لحن ولا غني
بمـ.ـو.ت من الهم بمـ.ـو.ت
بعشق روحك والكلمـ.ـا.ت
بعشق إحساسك بالذات.
كيف بتمشي وكيف بتحكي
(قلبي بيشتاق لك بجنون (بجنون
ما بعرف مع غيرك كون
ولا بقدر مع غيرك احكي
علي مطرح ما بدك بمشي ما بتعب مرة أو بسأل
من كثر الحب اللي بقلبي ما بعرف كيف بيتحمل
قلبي ما بينبض على كيفي ما بعرف عبر من خــــوفي
تضيع مني الحروف
أنا حبك خلاني غني أصبر ع الدنيا واتحمل
ما كانت حلوة ها الدنيا ولا مرة أحلامي تكمل
لما حبيتك يا عمري ما عادت عينيّ بأمري وغير
سحرك ما بشوف.
↚
الفرح. كان بجد تحفه. و اغنيه مليكه وزياد جددت مشاعر في قلب كل الموجودين...
وبعد كده مراد غني لفريحه ورقصو مع بعض. وفريحه غنت معاه.
ويوسف غني ل مريم. ومريم غنتله.
وزين غني لريتال اللي بيعشقها. وكلهم كانو مبسوطين.
فهد قاعد على الترابيزه مع طارق. ومحمد قاعد جمب رنا بيقولها على حاجه. وكان فهد مبسوط لاخوه. وطارق قال لفهد مش هتغنى لاخوك ياض. الكل غنى ورقص. وانت عامل المكتئب قوم يالا وفرفش. افرح يابن الكئيبه...
فهد: قاعد ساكت ومردش. وعيونه متعلقه على رينو الل واقفه مع نور وبتضحك. والغمازات هتجننو مع كلمه ضحكه وكلمه. لكن بعد شويه قام ورايح على الاستيدج...
طارق: ايوه كدا. خليك ابن ابوك.
محمد: قام بسرعه. وشاف أنها فرصه مناسبه.
وشاور ل رينو. وراحتله واخدها علشان يسلمو على العرسان. وسلمو على زياد ومليكه. وراحو سلموا على فارس ورودي.
محمد: مبروك. يا رودي.
رودي: الله يبـ.ـارك فيك يا دكتور.
محمد: رينو شكلها مبسوطه قوي علشانك. انا مش ناسي فرحتها يوم فرحي انا ونور دي من فرحتها غنتلى في الفرح فاكره.
رودي: ايوه فاكره. طبعا. رينو صوتها حلو قوي. انا هاخليها تغنيلي. رودي شـ.ـدت. رينو وقالتلها مش هتغنى لاختك.
رينه: احم. انا. لا يا رودي مش هينفع انتي عارفه انا كان نفسي. بس. انااا...
رودي: بتمثل بزعل. انتى غنيتى في فرح نور اختك. وكمان مراد. ولا علشان انا ما ليش اخوات بنات. وكمان اخواتي الولاد مسافرين. انتي عايزه تكـ.ـسري فرحتي يا رينو...
رينو: زعلت علشانها لا يا قلبي. مقدرش وحاضر. هاغنيلك كمان شويه.
رودي: سقفت لا كمان شويه ليه. تعالى.
فهد لسه هياخد المايك...
ورودي شـ.ـدت رينو من ايديها.
رينو: لا يا رودي استني. استني. ولكن خلاص رينو طلعت على الاستدج. وفهد بيلف وشافها قدامه. وقلبه دق. رينو قلبها دق واتلخبطت. رودي جابت مايك وقالت ل رينو. انا عايزه ارقص سلو مع فارس. ظبطونا كده. وسابتهم ونزلت.
والاتنين واقفين. لكن كان فهد واقف ثابت. رينو كانت متـ.ـو.تره واتحركت ووقفت جمب فهد.
محمد: نزل وراح وقف جمب نور ومسك ايديها وباسها. وابتسم. وحاوط نور ومستني يسمع العشاق...
الميوزك اشتغل. وفهد ماسك المايك. ورينو واقفه جنبه. وبدا يغني. واختار اغنيه ميكس علشان تغني معاه وغنى اغنيه في قربك يحيى علاء وساره حسني.
فهد.
ما تيجي نسهل المواضيع
وأقولك كلمه على بالي
في بُعدك ليه بتوه وبضيع
في قربك يتقلب حالي!
رينو.
شغلت البال وايه ب ايدي
وغيبت وطلتك عيدي
هكابر ليه ودايبه انا فيك
وقعت خلاص بقي يا سيدي.
فهد.
متيجي تبدل الادوار
واشوف تفسي بعين منك
ومش قصدي يا حلوه هزار
انا والله مأمنلك
رينو.
تعيش لو روحي صبحت فيك
ده م التفكير هتنسي النوم
تلاقي حياتي واقفه عليك
فهد.
تعالي وشوفي بعنيا
ملامحك لما تبتسمي
ياورده ونبتت فيا
ونستني حروف اسمي
رينو.
هشوف الكون ده كله جميل
عشان بعنيك هبان اجمل
يومـ.ـا.تي ياخدmي شوق ويميل
لا بحتاج احكي ولا اسأل.
فهد.
متيجي تبدل الادوار
واشوف تفسي بعين منك
ومش قصدي يا حلوه هزار
انا والله مأمنلك
رينو.
تعيش لو روحي صبحت فيك
ده م التفكير هتنسي النوم
تلاقي حياتي واقفه عليك
فهد.
تعالي وشوفي بعنيا
ملامحك لما تبتسمي
ياورده ونبتت فيا
ونستني حروف اسمي
رينو.
هشوف الكون ده كله جميل
عشان بعنيك هبان اجمل
يومـ.ـا.تي ياخدmي شوق ويميل
لا بحتاج احكي ولا اسأل...
وكانت اغنيه جميله قوي وغنوها ومع احساس عشقهم لبعض الاغنيه كانت خارجه من القلب وواصله لقلب كل الموجودين. ورينو غنت وكان صوتها في منتهى الجمال. وغنت بكل احساسها لفهد. وكانت واقفه جنبه. وكل واحد بيتخيل التانى. أنه بيرقص في حـ.ـضـ.ـن حبيبه.
والكل كان بيرقص سلو على الاغنيه دي. ومن جمال صوتهم واحساس الاغنيه.
محمد اخد نور ورقص معاها.
وجاسر اخد ملك. وطارق اخد رنا. وآدm ومريم كانو متاثرين لكن الاغنيه جددت نبضات قلب مريم وآدm، والكل كان منسجم بحب. وبعد ما خلصو الكل سقف، ورينو وفهد فاقو من الاحلام والخيال ورجعه على ارض الواقع.
ورينو سابت المايك واتحركت وجـ.ـسمها كان بيرتجف وكانت هتقع. لكن فهد لحقها ورينو بعدت عنه بسرعه. لان قلبها بيدق بسرعه غريبه قوي. وراحت على الحمام. ووقفت قدام المرايه. وحطت ايدها على قلبها. وبتنهج. وغسلت وشها علشان تفوق. وبعد كده هديت شويه وخرجت من الحمام. وراحت قعدت جنب مريم. ومريم حطت ايديها على كتف رينو وضمتها لقلبها. لان اكيد مريم حاسه ببـ.ـنتها. واتمنت ان فهد يفوق زي محمد. ومريم جواها زعلان. لان بـ.ـنتها بتتعـ.ـذ.ب باسم العشق، وآدm مش ااقل زعل من مريم على بـ.ـنته. لكن عمرو ماهيقلل من قيمة بـ.ـنته. ويتكلم مع فهد. لازم فهد هو الل يتكلم. واتنهد وبص قدامه.
فهد راح قعد في مكان ضلمه لوحده. وسرح في الاغنيه من تاني وصوتها اللي انطبع في قلبه. وفكر فيها كتير. وكان قاعد وبيفكر وخرج السلسله من جيبو ولبسها في رقبته وخباها.
مالك كان مبسوط لأخته. لكن غـ.ـصـ.ـب عنه بيفتكر مواقفه مع ساره. الل اكتشف أنهراد أنها وحشاه اوى. وان المفروض كانت معاه وبيغنلها في وقت زى ده. واتنهد. وطلع على الاستيدج. ومسك المايك. وغنى ل ماليكه أخته. لكن هو بيغنى ل ساره. وغنى ياليالى. لشيرين.
يا ليالي روحي لحبيبي وناديه
وامانه عليكي تقوليله حالي ايه
من يوم غيابه روحي رايحه عليه
منمتش عيوني وان ناموا بيحلمو بيه
يا ليلي روحيله عن شوقي وناري احكيله
يا يجيلي ياما اجيله مش قادره في بعده اعيش
وقوليله كفايه ويخلي لبعده نهايه مش عايزه انا غيره معايا
والباقي ميلزمنيش
زي الليله دي انا كنت معاه
وفي حـ.ـضـ.ـني بلاقي كل اللي انا بتمناه
يا ليالي بقي كده حالي يرضيك
مش بعمل حاجه غير اني بفكر فيه.
يا ليلي روحيله عن شوقي وناري احكيله
يا يجيلي ياما اجيله مش قادره في بعده اعيش
وقوليله كفايه ويخلي لبعده نهايه مش عايزه انا غيره معايا
والباقي ميلزمنيش.
والكل رقص سلو. لكن جاسر وملك وآدm. كانو زعلانين على مالك. وآدm عارف ان مالك بيغنى لحبيبته الل وحشاه. الل اختفت مره واحده. وآدm دور عليها كتير وراقب بيتها فتره كبيره لكن مفيش اى حد دخل الشقه بتاعت ساره. وآدm بيفتكر لما دخل شقة ساره. بحرفيه. وفتش فيها كويس اوى وملقاش اى حاجه ولا صوره ولا ورقه ولاى حاجه. هو كان شاكك في ساره لكن مشاغل الحياه كتيره. وبيته وشغله واولاده. واتنهد لانه زعلان على مالك.
وفهد ورينو. عاشو الاغنيه. وفهد قاعد في الضلمه وبيراجع اللحظات الحلوه مع رينو. ورينو نفس التفكير. الاتنين اتنهدو، ورجعو للواقع.
وبعد فتره من الفرح. جت التورته. ودي كانت هديه مشتركه ما بين أشرف وآدm. وكانت سبع ادوار. وقطعو التورته وكل عريس اكل عروسته.
وبعد كده الفرح خلص. وبدا واتحركو.
فارس ودع الكل. ورودي ودعت باباها وعيطت في حـ.ـضـ.ـنه. وباباها عيط كتير والكل وقف جنبه. وبعد كده رودي ودعت الكل وحـ.ـضـ.ـنت رينو كتير. وسلمو على كل الموجودين. وبعد كده. فارس اخد رودي واتحرك...
وزياد بيسلم على الكل. وكان وداع مؤثر من هدى وملك.
ملك. حـ.ـضـ.ـنت. بـ.ـنتها وعيطت كتير. وماليكه عيطت.
وهدى عيطت في حـ.ـضـ.ـن زياد. وزياد باس على راسها وايديها و وسلم على حسام. واخته مريم.
وماليكا سلمت على جاسر وحـ.ـضـ.ـنته. وبكت وسلمت على مالك. ومالك حـ.ـضـ.ـن مليكه بحب. واتمنى ليها السعاده. وبعد كده مليكه راحت وقفت قدام مريم. وقالتلها شكرا لانك اول واحده وقفتى جمبى ودعمتيني. وحـ.ـضـ.ـنت مريم بحب...
ومريم: مسدت على حجابها. وقالتلها الف مبروك على الحجاب. والف مبروك على الجواز. والف مبروك لينا على مليكه انها رجعت لينا بالسلامه. ومليكه عيونها دmعت في حـ.ـضـ.ـن مريم.
وراحت سلمت على آدm وقالتله. انا مش عارفه اقولك ايه ولا عارفه اشكرك ازاي. بس كل اللي اقدر اقوله شكرا لانك خالو.
آدm: ابتسم وحـ.ـضـ.ـنها. وقالها شكرا لانك مليكه.
وبـ.ـاركلها وباسها من جبينها. وزياد سلم على مريم.
وسلم على آدm بحب. وحـ.ـضـ.ـنو. وشكرو جدا على انه واقف معاه في كل خطوه. وآدm ربت على ضهره بحب. وشاف دmـ.ـو.ع ماليكه. وحب يكـ.ـسر الحـ.ـز.ن الموجود والدmـ.ـو.ع الموجوده. وقال ل زياد بهزار. ارفع راسنا يا بطل. وضحك.
ومراد صفر كتير وكان مهيبر. وزين جنبه وصفر ويوسف صفر. وكلهم بيشجعو زياد. والكل ضحك ومليكه اتكسفت. وزياد ضحك واخد ماليكته وراح فتحلها باب العربيه. وركبت جمبه. وقفل الباب وراح ركب جمبها. وباس ايديها. واتحرك على عشهم.
الكل قدام القاعه. مالك واقف وكان سرحان في ساره الل قالها في فرح زين ان اسبوع و هتقدmلك. وضحك ضحكه مكـ.ـسوره. وشاط حجر على الارض واتمشي شويه لوحده.
فهد سلم على كل الموجودين قبل ما يتحركو. وسلم على آدm علشان راجع على المهمه الصبح بدري. وعيونه متعلقه بالل و.جـ.ـعا قلبه. وهي كان باين عليها انها مخـ.ـنـ.ـوقه بدmـ.ـو.ع. و بتتنهد كل شويه. وسابتهم واقفين مع فهد. وراحت ركبت العربيه واستنت آدm ومريم فيها. وفهد عيونه عليها.
الكل اتحرك. وكل حبيب اخد حبيبته وركبه ومشيو. وكل واحد روح على بيته.
طارق: وبعدهالك يا رنا ايه النكد ده بس.
رنا: بتعيط. البيت فضي عليا يا طارق. فريحه اتجوزت وسابتني. وفارس اتجوز وسابني. وفهد على طول مسافر وسايبني.
طارق: وده يزعلك في ايه بس. وانا رحت فين.
رنا: انا عايزه عيالي يا طارق.
طارق: حاضر هاتصل على فارس اقوله سيب عروستك. علشان امك مجهزالك الرضعه.
رنا: بصتله بغـ.ـيظ. اهو. انت على طول كده ما باخدش منك غير كلام.
طارق: قعد جنبها. بغمزه. انا يابت يا بكاشه. ده انا احسن واحد تاخدى منه بوس واحضان ولا نسيتي.
رنا: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. علشان افتكرت يوم جوازهم. ياساتر عليك يا طارق سيبني اعيط يمكن ارتاح من الزعل ده.
طارق: ابدا عمري ما اخليكي تعيطي ابدا. انا مبحبش النكد. خليكي بت فرفوشه كده.
رنا: اه ياخويا زي مراه ابنك صح.
طارق: رودي. دي رودي بت عسل عليا النعمه. عارفه اهي رودي دي بقى مش هتخلى فارس حزين ابدا. ولا هتنكد عليه. بت دmاغها طاقه كده. والله بت عسل.
رنا: بصتله وربعت ايديها. وايه تاني يابن السيوفي.
طارق: بصلها وقــلـــع الجاكيت وقرب عليها. ومزه وبطل. وشال رنا الل ضحكت. وطارق كمل. وقشطه وبيضا.
رنا: بس رودي مش بيضا قوي.
طارق: علشان انتي حماره. وانا مالي ومال زفته. انا قصدي على قلبي وروحي. رنا بياض التلج. وراح بيها على السرير. وقرب منها حشـ.ـتـ.ـيني و قوي قوي يا رنا. بقالك فتره كبيره قوي بعيد عني. وانشغلتي في تجهيزات الفرح.
رنا: حاوطته من رقبته. غـ.ـصـ.ـب عني يا طروق.
طارق: استعنا بالله جاهزه.
رنا: ضحكت بصوتها كله.
طارق: يبقى جاهزه. وقرب منها علشان ينسيها حـ.ـز.نها على فراق اولادها.
آدm وصل البيت. ومريم راحت على الأوضه.
وآدm اطمن على رينو واخدها اوضتها. وقعد جنبها شويه. وسابها تنام لما هي طمنته وقالتله انها كويسه. وراح لمريم اللي كانت قاعده على طرف السرير بتقرا في الورد بتاعها. وخلصت، آدm قعدت جنبها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وتكلمو مع بعض في الاحداث اللي مرت، وكانو زعلانين على لارين. وآدm شرح ل مريم أنه عمرو ما هيقلل من قيمة بـ.ـنته ابدااا.
رينو نايمه صاحيه و نايمه على ضهرها. ودmـ.ـو.عها نازله من عينيها. واتنهدت وغمضت عينيها. وحاولت تنام لكن صوره فهد وهو بيغني معاها او بيغني ليها مش طالع من عقلها. وسناريو بيتكرر في عقلها كل شويه. وجاهدت نفسها وحاولت تنام...
فهد روح البيت. وقاعد على السرير بهدومه. ومش عارف ياخد قرار في حياته مع رينو. وكل شويه يقول هبعد لكن مبيبعدش. واول ما بيشوفها بينسى اي خلاف. وهو نـ.ـد.مان انه اتسرع وعاتبها بالطريقه دي. المفروض كان اتكلم معاها بهدوء. وشرحلها انه زعلان منها. علشان هي قالت كده. اكيد كانت هاتتناقش معاه بهدوء. واستغرب نفسه لانه المفروض وهي بتفوقه لانه كان هيعمل حادثه. المفروض كان ضمها لحظه خــــوفها. وطمنها. واتنهد بتعب على عصبيته. بس هو بيعشقها بيدوب في حاجه اسمها رينو. وقام وقف في البلكون. وسرح في علاقته بيها. من اول يوم عينيها مافتحت عليه. ويوم ما باسها ويوم ما افترقو لحد النهارده.
زين روح وكان التوام نامو. لانهم كانوا تعبانين من دوشه الفرح. و ماناموش من بدري. وزين رايح على السرير علشان ينام ومستني ريتال تخرج من الحمام. علشان تنام في حـ.ـضـ.ـنه. لكن اول ما شاف ريتال طالعه من الحمام بطقم لا تعليق عليه. قام مره واحده من مكانه. وريتال راحت عنده وقربت منه.
ريتال: وحـ.ـشـ.ـتني يا زينو.
زين: تاه في شكلها وبرفانها وكلامها ونسي هو فين وبدون مقدmـ.ـا.ت. قرب من مراده وشالها على السرير انتي هتجننيني يا ريتال. ودخل جنتها.
يوسف روح ومريم بتنيم كريم في سريرو. وبتلف واتخضت لان يوسف كان واقف وراها وابتسمت بعدها. ويوسف شالها ونزلها قدام الدولاب. وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وقالها اختاري حاجه تلبسيها ليوسف حبيبك. ومريم بحرج اختارت الطقم هو بيحبه جدا يشوفو عليها. ودخلت لبسته ويوسف راح على التسريحه ورش البرفان اللي هي بتحبه. وخرجت وشافها وقرب منها بحب وباس على ايديها وقرب منها وشالها ودخل جنتها.
مراد روح وكان هيتجنن على فريحه. وفريحه مشتاقه جدا لمرادها. ونيمت مريم وراحت الاوضه وكان مراد قاعد على طرف السرير بيحط الفون على الكومود. واتفاجئ بفريحه اللي قربت منه وقعدت على رجله. وحاوطت رقبته باشتياق. وهمست في ودنه انا مشتقالك قوي يامرادي. ومراد غمض عينيه واتنهد لانه جواه هيتجنن عليها. وفريحه قربت منه بكل حب وباسته من خدو ومن عيونه باحبك قوي يا مراد انا بعشقك. ومراد تاه في عشق فريحه. وقرب منها بكل حب. وشالها ودخل جنتها بكل رومانسيه وحب...
محمد روح وشال تيم ونيمه في سريره بسرعه. ورجع شال نور اللي كانت لسه هتقعد في الليفنج. وابتسم. ومحمد ساعدها في تغيير هدومها. ونور كانت تعبانه ومرهقه. لكن اهتمام محمد بيها. بيخليها عايزه تقدm عمرها كله ليه. حاولت تقرب من محمد. لكن كان خايف عليها لان تعبها واضح والارهاق واضح على وشها. وقالها انتي كنت في حـ.ـضـ.ـني الصبح. وانا خايف عليكي. تولدي بس انتي بالسلامه. وصدقيني انتي اللي هتتهربي مني. وتتحججي بالعيال. وضحكو وشال نور. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. واتكلمو شويه وبعدها نامو.
فارس وصل تحت البيت.
ونزل. ورودي قالتله شيلني.
فارس: ابتسم وقالها لو تصبري. انا كنت هشيلك وشالها. وحكمت عليه يطلع بيها على السلم. وطلع بيها على السلم. وكل شويه تبوسه من خده. وتقوله بحبك يا فروسه بمـ.ـو.ت فيك يا فروسه. وطلع بيها الشقه وفتح الباب وشالها تاني ودخل بيها ونزلها في الصاله. وراح قعد في الليفنج يستريح من السلم.
رودي: انت بتعمل ايه يا فارس.
فارس: باخد نفسي يا رودي انا شاييلك وطالع بيكى الدور الخامس يا روحي.
رودي: طيب بسرعه بس.
فارس: ليه يا حبيبتي عايزه حاجه.
رودي: نعم عايزه حاجه ايه. مش هتشلني وتدخلني اوضه النوم.
فارس: بصدmه ودهشه على المـ.ـجـ.ـنو.نه والمفروض انها تكون مكسوفه. لكن هو جواه مبسوط وهو بيحب رودي كده. واخد نفسه وقام. وماله يا ستي يلا على عشنا. وشالها ودخل بيها اوضه النوم. ونزلها في نص الاوضه.
ورودي بتتفرج على الاوضه وكانت جميله.
فارس: واقف وباص على الجميله اللي قدامه.
رودي: ايه يا فارس ساكت ليه.
فارس: مبروك يا رودي. مبروك يا قلبي.
رودي: ابتسمت الله يبـ.ـارك فيك يا حبيبي. انا مبسوطه قوي يا فارس.
فارس: مش اكتر مني يا رودي. انا بجد فرحان انك موجوده معايا. وسكتو بعدها.
رودي: انت هتفضل ساكت كده.
فارس: لا بس مستني انك تتكلمي.
رودي: كلام ايه بس هو ده وقته كلام. مش هتقــلـــعني الفستان.
فارس: بصدmه تانيه. ايه البت دي وقالها يعني مش هتتكسفي.
رودي: طبعا هتكسف. لكن انا عايزه اعيش الاحساس ده.
فارس: يسلام. ماشي على البركه. انتي اللي قولتي انا هلقعك الفستان. ويارب بس نلحق نصلي ركعتين لله. وفارس قرب منها وفكلها الطرحه. ورودي لفت ضهرها ل فارس وكان قلبها بيدق بسرعه كبيره. لكن هي عايزه تكون مراة فارس من عشقها ليه. رودي بتعشق فارس عشق جنون، وفارس فك السوسته ومكملش. بلع ريقه. وقالها رودي كملي انتي. علشان كده مش هخليكي تصلي. ورودي: لفت ليه و قلبها بيدق واتكسفت. حاضر.
فارس: قرب منها وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بوسه برقه.
ورودي: راحت في دنيا تانيه.
فارس: ابتسم بحب. لما بتقولي حاضر بتبقى رقيقه وتجنني. فارس جواه انهار لكن لازم يصلي الاول. وقالها انا هاسيبك وانتي اتوضي.
وفارس خرج وغير بسرعه وتوضا. ورودي غيرت الفستان ولبست قميص لاتعليق عليه. واتوضت ولبست الاسدال. وفارس خبط ودخل عليها وصلو وقال الدعاء. وشال السجاده و بيحطها على الكرسي هو بيلف تنح لان رودي قالعه الاسدال فارس غمض وفتح. وفاتح بوقه. لان رودي كانت جميله وسحرة قلبه.
رودي: جواها بتترعش لكن هي مشتاقه لفارس وبتحبه من 4 سنين واكتر. فارس قرب منها. ورودي حطت ايديها على صدره وفارس حاوطها من وسطها.
رودي: بحبك يا فارس، وفارس رد عليها بالفعل. وقرب منها. ورودي تجاوبت معاه. وشالها علشان يثبت ملكيته...
وبعد فتره كبيره. ورودي مش مصدقه انها خلاص اصبحت ملكيه خاصه لفارس السيوفي وبس. ونقول مبروك للمـ.ـجـ.ـنو.نه والحمد لله تمت نقل ملكيه رودي ل رودي السيوفي.
وفارس اخد رودي كلها في حـ.ـضـ.ـنه وبيلعب في شعرها. وكان اسعد واحد في العالم وماسك ايد رودى كل شويه يبـ.ـو.س ايديها.
رودي: فارس.
فارس: نعم يا قلب فارس.
رودي: انا جعانه.
فارس: اتعدل بس كده. عيوني للقمر. وقام من جمبها. وخارج علشان يجيبلها اكل.
رودي: انت رايح فين.
فارس: رايح اجيبلك اكل يا روحي.
رودي: لا شلني وخدني المطبخ.
فارس: استغرب ولكن شالها ودخل بيها المطبخ.
رودي: قعدني على رخامه المطبخ...
فارس: حاضر يا ستي وقعدها.
رودي: انا عايزه اكل كباب حله.
فارس: راح يدور في المطبخ. وشاف كباب الحله وجاب طبق وحط فيه الاكل. وراح. ل رودي. وبدا ياكلها. وهي تاكله بطريقه كلها دلع. فارس بيبص على شـ ـــفــايـــ ـف رودي وهي بتاكل وبلع ريقه. مبروك عليا رودي.
رودي: انا الل مبروك عليا فاروسه قلبى من جوه. فارس: اكلها وشالها. ورجع بيها على اوضه النوم.
رودي: ياااااه. كنت جعانه قوي. وراحت على السرير وقالت لفارس يلا علشان تنام يا حبيبي وخدني في حـ.ـضـ.ـنك. ورانا سفر بكره انا عيزا الف بـ.ـاريس كلها.
فارس: راح جنبها وشـ.ـدها في حـ.ـضـ.ـنه وبدا يقرب منها تانى. ورودى اتخدرت بسرعه من عشقها ليه ودخل جنتها من تاني. ورودي كانت مبسوطه ان فارس بيحبها قوي كده. وبيعاملها بحب لانها لما بتشوف اي واحده قريبه منه بتبقى عايزه تقــ,تــلها وتقــ,تــله. وبعد فتره فارس اخد رودي في حـ.ـضـ.ـنه وناموا.
زياد وصل تحت البيت.
وفتح باب العربيه لحبيبته. ومليكه نزلت و قلبها بيدق بسرعه كبيره جدا. ومن غير مقدmـ.ـا.ت زياد شالها.
مليكه: لا يا زياد نزلني ارجوك.
زياد: هانزلك في بيتك. وطلع بيها السلم. ومليكه جواها محرجه وكمان مبسوطه قوي وزياد وصل الشقه. وفتح الباب.
زياد: ادخلي برجلك اليمين. ودخلت فعلا وقفل الباب
زياد مش مصدق حب 24 سنه قدامه.
مليكه: ماسكه فستانها بايديها من التـ.ـو.تر.
زياد واقف قدامها. ومن غير مقدmـ.ـا.ت شـ.ـدها من دراعها ودخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. باشتياق كبير. وضمها بحب وفرحه. وكل مشاعر العالم.
ومليكه حبت الحـ.ـضـ.ـن ده جدا. ورفعت أيديها. وحـ.ـضـ.ـنته اكتر وكـ.ـلـ.ـبشت فيه. ومن فرحتها دmـ.ـو.عها نزلت وفضلو في حـ.ـضـ.ـن بعض فتره كبيره. ومحدش اتكلم.
لكن. زياد كـ.ـسر الصمت. واتنهد. مبروك عليا انتي
مليكه: في حـ.ـضـ.ـن زياد. مبروك عليا حبك.
زياد: خرجها من حـ.ـضـ.ـنه وتامل وشها وجمالها وحجابها. وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه من شـ ـــفــايـــ ـفها. وهي اتكسفت وقالها تعالى افرجك على الشقه. انتي اول مره تشوفيها، ومد. كف ايده. ومليكه ابتسمت بحب وحطت كف ايديها في ايده. وفرجها على كل الشقه. وفاضل اخر حاجه اوضه النوم. واخدها. لكن مليكه جواها خايفه. وقبضت على ايد زياد وحس بيها وبخــــوفها. وقالها تعالى يا مليكه ما تخافيش. ودخلت معاه وفرجها على كل حاجه. وعجبتها اوى. وقعدها على طرف السرير. وقعد جنبها. وشافها متـ.ـو.تره. وحب يفك تـ.ـو.ترها. وطلع فونه وقالها تعالى نتصور صوره للذكرى وانتي بالفستان في الشقه. وفعلا اتصورو كام صوره. ومليكه تـ.ـو.ترها قل.
زياد: بص في عينيها. انتي جميله قوي يا مليكه. وخصوصا لما لبستي الحجاب. صدقيني كانت اجمل مفاجاه. بعد جوازي منك.
مليكه: ابتمست بحب. انا قولت اعملهالك مفاجاه و اخدت قرار. وعايزه ابدا بدايه جديده معاك وعلى طاعه وحب.
زياد: مسك ايديها وباسها. اوعدك يا مليكه اني اكون زوج صالح. واني عمري ما هاسيبك. ولا هتخلى عنك ابدا. وهاكون سندك وحمايتك. ومعاكي على المره قبل الحلوه.
مليكه: اتنهدت بسعاده. واريحيه. وانا بوعدك يا زياد. اني اكون الزوجه الصالحه. وهحاول على قد ما اقدر. اقرب من ربنا. واسعدك. واقوم بكل واجباتي.
زياد: اخد راسها على صدره. ومسد على حجابها. وابتسم لانه على طول بيمسد على شعرها. وكان مبسوط. لان بجد مليكه جميله بالحجاب. ومليكه غمضت عينيها بحب على صدره. وزياد اشتاقلها حب عمرو في حـ.ـضـ.ـنه. وزياد باس جبينها وهي في حـ.ـضـ.ـنه. ونزل على خدها وقلبه هيطلع من مكانه. ومليكه مغمضه عنيها وحست بشعور لاول مره. وبدأت تتخدر. وزياد رفع وشها ليه. ومسك دقنها وقرب منها وباسها بحب. وماليكا اتخدرت وقلبها هيطلع من مكانه. ودفنت وشها في صدر زياد. من الاحراج ووشها احمر جدا. زياد ابتسم وطمنها. وبعد شويه. فضل يتأمل في جمالها. ورفع ايدو وفكلها الحجاب. وشعرها انسدل واكتمل جمالها الل مدوب قلب زياد. وقالها نتوضا!
مليكه: هزت راسها لانها حاسه بمشاعر غريبه وكمان مكسوفه. زياد قومها ومسكها من ايديها ووصلها لحد باب الحمام ورجع. وخرج علشان يلبس ويتوضا
مليكه لبست قميص وكان شيك جدا. وطبعا اتوضت واهتمت بمظهرها كالعاده. ولبست الاسدال. وكان قلبها بيدق بسرعه كبيره. وبتحاول تنسى الماضي لانها كل ما تغمض بتفتكر ايمن وصافي.
وحاولت تنسى. لانها حكت ل زياد كل حاجه ووعدها أنه هيفضل جنبها. وقالها انسى صافى خالص. وخرجت ل زياد وشافها بالاسدال وكانت جميله قوي وابتسم. وزياد فرش سجاده الصلاه. وصلى بيها. وبعدها قال الدعاء. وبرفان زياد اخترق قلب مليكه. وزياد قرب منها وهي واقفه. ومسك ايديها. وقالها لو خايفه او مش مستعده انا معاكي في اي وقت...
ما ليكه: غمضت عينيها. واترمت في حـ.ـضـ.ـن زياد. لان صوره الماضي قدامها. انا محتاجالك قوي يا زياد خدني في حـ.ـضـ.ـنك.
زياد: حس بخــــوفها. وضمها لحـ.ـضـ.ـنه. اهدى يا مليكه. انا جنبك ومعاكي. زياد جمال جوزك وحبيبك معاكى وفي ضهرك ديما. وحـ.ـضـ.ـنها ومسد على حجابها. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه وفك الحجاب. ومسك وشها بايديه. انا عايزك تعرفى انى امانك. ومليكه غمضت عيونها براحه. وزياد. واحده واحده بدء يخدر مليكه. وقلبه هيطلع من مكانه. لانه مش مصدق انه بيقرب من حب عمره. وبعد فتره قالعها الاسدال. واتصـ.ـد.م من جمالها وكانت فاتنه. زياد قلبه دق اكتر. ومليكه حـ.ـضـ.ـنته لانها داخت من قرب زياد ليها. زياد قربها منه وبدا يثبت ملكيته. وشالها واخذها على السرير لكن بحب علشان يطمن مليكه. ومليكه مع الوقت وحنيه زياد معاها تجاوبت معاه وبادلته الحب بشوق كبير.
وبعد فتره كبيره. زياد واخد مليكه كلها في حـ.ـضـ.ـنه وكل شويه يبـ.ـو.س ايديها. و جبينها. ومليكه اطمنت لان زياد كان حنين عليها جدا. والحمد لله تمت على خير نقل ملكيت. مليكه الصاوي لمليكه زياد جمال. واصبحت مـ.ـر.اته قولا وفعلا. واتكلم معاها شويه وكان مبسوط جدا. وبعد فتره سابها نايمه في السرير. وقالها ثواني مـ.ـا.تقوميش من مكانك. وخرج وجاب اكل لمليكه. وجاب مخده. وحطها ورا ضهرها. وقعدت. وهو اكلها بايديه وكانت ابتسامته مش مفارقه وشه. وهي تجرأت واكلته بايديها. واخدت على زياد. وباسته من خده تعبير عن شكرها ليه لانه مهتم بيها وواقف جنبها.
وزياد قالها حيث كده بقى. وانك اخدتي عليا ابتسم وغمزلها...
ومليكه: وشها بقى احمر جدآ.
زياد: انا بحبك 24 سنه لكي ما تتخيلي اشتياقي ليكى قد ايه...
ماليكا: قلبها كان مبسوط من زياد. وحبه ليها وقعدو يتكلمو مع بعض فتره. ومن حبهم لبعض زياد قرب منها تاني. ومليكه زاد عشقها لزياد اكتر من الاول. واخيرا اخدها في حـ.ـضـ.ـنه ونامو. علشان هيسافرو تانى يوم شهر العسل...
( وبكده نقول مبروك للعرسان الف مبروك وعقبال الباقي ).
عدي شهر كمان. ونقول نبذه عن الل حصل.
تاني يوم من الفرح. فارس سافر مع رودي. وكمان رودي لبست الحجاب. بتصميم من فارس. وقالها لو مش هتلبسي الحجاب خلاص انا مش هضغط عليكى. لكن هتفضلي في البيت وما فيش خروج نهائي. وهتعيشي اميره بردو. لكن في بيتك. ورودي وافقت. ولبست الحجاب. وقالت انا مش هخسر حاجه واجرب. ولكن لما خرجت بالحجاب شافت الفرحه في عيون الكل. وكمان شافت نفسها مميزه بحجابها. وانها اجمل بكتير وان شعرها ملك الفارس وبس. ولكن كانت برده مـ.ـجـ.ـنو.نه ولفت بـ.ـاريس كلها وديما تنط على ضهر الفارس واصبحت عاده عندها. وهو اتعود عليها. وكان العشق والسعاده والحب ماليين حياتهم. وكل يوم الصبح يبادله الحب ويعيشو في سعاده وبالليل يخرجه و يعيشوا حياتهم وساعات العكس وكان شهر عسل بجد بالنسبه لفارس والمـ.ـجـ.ـنو.نه رودي، ورجعو اخيرا. ورودى ماكانتش عيزا ترجع.
زياد تانى يوم. سافر مع مليكه. وكانت اول خروجه لمليكه كانت بالحجاب. زياد اخد مليكه لاجمل شهر عسل. وكان بيفسح مليكه كتير في فرنسا ويخرجها من الحـ.ـز.ن الل كان جواها. ونساها اي لحظه الم عاشتها. وماليكه واحده. واحده اخدت على زياد. وحاولت تنسى الماضي وتعيش السعاده. لأن زياد بيعمل كل الل يقدر عليه علشان تبقى مبسوطه. وكانت مليكه في المقابل بتقدm دعوه صريحه ل زياد اللي ما بقتش تتخيل حياتها من غيره. وعاشو احلى شهر في حياتهم. وكمله الشهر كله ورجعوا من شهر العسل...
وزياد عمل حفله كبيره في فيلا الصاوي بمناسبه رجوعهم. وعزم الكل وكان يوم مميز والكل كان مبسوط فيه واخر الليل كل واحد اخد حبيبته وطلع على بيته.
مراد خلص مهمته بنجاح هو والفهد من اسبوع. وبعد يومين جاتلهم مهمه في بلد اجنبي. ومراد مش عارف هيقول لفريحه ايه. لانه لسه راجع مافيش اسبوع. وعارف أنها هتزعل. لكن في الآخر قالها وهي فضلت تعيط كتير. واغمى عليها بين ايديه مراد الل اترعـ.ـب عليها. وخاف عليها واخدها المستشفى وكان مرعوب جدا. لكن الحمد لله والدكتوره قالتله ان الدكتوره فريحه حامل في شهر واسبوعين. ومراد مكانش مصدق. وفرح جدا. وكمان فريحه لما عرفت كانت هاتطير من الفرحه. لانها نفسها تخلف كتير من مراد حبيبها. واخدها على الفيلا. وقال الخبر للكل. ومريم كانت اكتر واحده مبسوطه. وحـ.ـضـ.ـنت مراد. وفريحه بحب ودmـ.ـو.عها نازله. ومراد باس على ايديها. وآدm من جواه مبسوط اكتر واحد وحـ.ـضـ.ـن فريحه بحب. ومراد غار عليها. وآدm فهم وضحك عليه. زين وريتال. نازلين من على السلم علشان رايحين يكشفو على التوأم. ولما عرفو أن فريحه حامل. زين بـ.ـارك ل فريحه وحـ.ـضـ.ـن اخوه وبـ.ـاركله. وريتال بـ.ـاركت ل مراد وحـ.ـضـ.ـنت فريحه. واستاذنو علشان ميعاد الدكتور. والكل في البيت مبسوط.
وسعاد زغرطت. وكانت مبسوطه قوي. ولكن فرحتها اكتملت. لما آدm قرب منها. وقدm ليها تاشيره العمره والحج. وكانت هتقع من طولها وفريحه ومريم وآدm لحقوها. ومن فرحتها حـ.ـضـ.ـنت آدm ومريم. ومراد وكل الموجودين. وزغرطت وعيطت و سجدت لله قدام الكل. والبنات ومريم دmـ.ـو.عهم نزلت على فرحتها. وآدm حاسس بسعاده كبيره. لما شاف انه بيدخل السعاده على غيره. ومريم نفس الامر. وسعاد خرجت وجابت ازازة شربات على حسابها من فرحتها. وعملت للكل شربات بالمناسبه دي. وشكرت آدm كتير وبدmـ.ـو.ع. وشكرت مريم.
وسعاد. راحت اتصلت على بناتها. وقالتلهم الخبر بعـ.ـيا.ط. والفرحه ما كانتش سيعاها. وآدm كمان قالها ان جهاز بناتها عليه هو. وكمان قالها شوفي عرسان بناتك معاهم شهادات ايه وانا هشغلهم في الشركه. ولو مافيش شهادات انا هشوفلهم. شغل يناسبهم. وسعاد كانت حرفيا هتمـ.ـو.ت من الفرحه. وان ربنا استجاب لدعواتها وكأن طاقة القدر اتفتحتلها. وعيطت كتير والبنات اللي معاها كانوا فرحانين ليها.
وآدm قال للبنات اللي مع سعاد. لو حد محتاج اي حاجه. اي حاجه في اي وقت ما تتاخرش وتقول وشكرو آدm ودعولو كتير هو ومريم واولاده.
مريم راحت وقفت جنب آدm. بفخر وحب وسعاده. ومسكت ايده وباستها بحب كبير. وكمان مراد حـ.ـضـ.ـن ابوه اللي بيعلمهم. ان اللي بيزرع خير بيحصد خير.
وآدm واقف جاله تليفون من محمد. أن نور بدات عليها اعراض الولاده. وآدm قالو في ثوانى هتكون هناك في المستشفى. وآدm ومريم. جهزو بسرعه. وآدm سأل عى رينو وتيم. مريم قالتله أن تيم منيمش رينو امبـ.ـارح. وجت من الكليه شافت تيمو نايم. نامت جمبه...
ومراد قال لفريحه انتى حامل مش هينفع تيجى. قالتله وحيات فريحه خدنى معاك انا هكون قلقانه. ومراد استسلم واخدها هي ومريم نونو. وطلعو على المستشفى.
محمد شاف نور بتتالم. وشالها واخدها على المستشفى. واخدها على غرفه الولاده. وكان جنبها. ومخـ.ـنـ.ـوق. لانه مبيحبش نور تتألــم. وطلب دكتوره التخدير بسرعه. وطلب منها ان الدكتوره نور تولد ولاده بدون الم. ونور كانت بتصرخ. ومحمد ما استحملش. وزعق بسرعه.
وآدm ومريم. ومراد وفريحه وبـ.ـنتهم راحو المستشفى في ثواني وكلهم بيدعو. وفريحه اتصلت على رنا. وفارس. وماليكه. وملك. وهنا. والكل هيبدء يروح على المستشفى.
وسعاد في البيت بتدعي من قلبها. ل نور تقوم بالسلامه. لان آدm دخل على قلبها السعاده بكل معنى الكلمه. وكانت قعده بتعيط من الفرحه وأنها اخيرا هتحج بيت الله.
في المستشفى.
دكتوره التخدير جت. ووقفت مع نور. والدكتوره. اهتمت بكل حاجه. ومحمد ماسك ايد نور. وكل شويه يحـ.ـضـ.ـنها. وفعلا نور ولدت ولاده بدون الم. وتمارا عزيز. شرفت ونورت الدنيا. ومحمد اطمن على نور الاول. وحـ.ـضـ.ـنها ومسحلها وشها. وبعدها شال تمارا. الل كانت ميكس من محمد ونور. وكانت في منتهى الجمال. ومحمد كان قلبه بيدق للاميره الصغيره. ونور شالت تمارا بكل حب. ونور كان نفسها تيم يكون موجود علشان يشوف أخته.
محمد باس. على جبهه نور لانها معيشاه في سعاده. وبعدها إذن لتمارا. الل كانت بتسمع الاذان بكل تركيز. وبعد ما محمد خلص الاذان تمارا عيطت. ومحمد أذن تانى تمارا سكتت. وقلب محمد خفق وكان سعيد جدا. واخد تمارا وعطاها ل آدm ومريم. الل فرحو بيها اوى. ومريم قرات قرآن. واكتشفو. ان تمارا. بتحب تسمع القرآن. وشيرين ومصطفى دmـ.ـو.عهم نزلت من الفرحه وشاله تمارا بين ايديهم. ومن فرحة مصطفى. قال عقيقة حفيدتى عندى في الفيلا. ومن غير نقاش.
واغلب العيله كانت موجوده.
مراد. دخل. ل نور وسلم على توأمه الل كان قلقان عليها. وهزر معاها وشال تمارا. وفريحه دخلت وسلمت على نور. وشالت تمارا مع مراد. ومراد قال ل نور ومحمد أن فريحه حامل. ومحمد قام وحـ.ـضـ.ـن فريحه وبـ.ـارك ليها ونور فرحت لاخوها وبـ.ـاركت ليه.
ومراد خرج و بـ.ـارك للكل وعرفهم ان فريحه حامل والفرحه كانت فرحتين. ورنا حـ.ـضـ.ـنت فريحه بحب. وطارق قام وحـ.ـضـ.ـن بـ.ـنته بسعاده وقالها انا عايز طارق صغير ويكون نسخه منى ومن أبوه ومن البت رودي. وضحكو. والكل بـ.ـارك ل فريحه. وكان الكل مبسوط. لكن مراد استاذن لانه لازم يسافر النهارده الساعه 8 وفريحه كانت زعلانه. لكن مراد هاينسيها زعلها. ومريم وآدm ودعو مراد. ومريم قلبها و.جـ.ـعها لانها بتخاف على مراد وبكت كتير. ومراد ضمها بحب وقالها. متقلقيش عليا. وآدm اخد مريم نونو من فريحه. ومراد اتحرك واخد فريحه معاه علشان. يجهزو شنطته للسفر. لان فهد جهز واتصل على مراد وقاله الساعه 8 يكونو في المطار. ومراد ركب العربيه واتحرك مع فريحه على الفيلا علشان يجهزه كل حاجه...
فهد. اتصل على محمد وبـ.ـاركله وبـ.ـارك ل نور. واعتذر جدا لانه كان في مشوار مهم يخص الشغل. ويادوبك جهز نفسه وساعه وهيكون في المطار. ومحمد. سلم عليه وقاله خلي بالك من نفسك.
اما الكل في المستشفى مبسوط بوجود تمارا في العيله الجميله دي. ومحمد لبس نور الحجاب لأن الكل هيدخل يطمن عليها...
ماليكا: شالت تمارا بحب. وحست احساس غريب لانها اول مره تشيل بيبى صغير. وزياد كان واقف جمبها ومبسوط لأن ماليكته مبسوطه. وهي واتمنت انها تشيل ذريه قريب ل زياد حبيبها.
ورودي: شالت تمارا لكن كانت خايفه لان تمارا حجمها صغير. وكان جواها احساس جميل وابتسمت. وفارس همس ليها وقالها عقبالك. وهي قالتله شـ.ـد حيلك انت بس.
وفارس. اتصـ.ـد.م من ردها عليه. وقالها طيب يارودي. والله لما نروح انا ماهرحمك وهشـ.ـد حيلي بس انتي ما ترجعيش تعيطي زي امبـ.ـارح.
رودي: افتكرت وقالتله انا بهزر انت ما بتهزرش.
فارس: قالها لا ما بهزرش. وانا يا رودي هاطلع عينك النهارده. علشان تفكرى في كلامك قبل متتكلمى.
وبعد كدا طارق ورنا بـ.ـاركو. لمحمد ونور. ورنا مبسوطه اوى. لكن زعلانه على فهد لانه مسافر.
وجاسر وملك. جم وسلمو عليهم وبـ.ـاركو ليهم.
واشرف حـ.ـضـ.ـن محمد بحب وبـ.ـارك ليه. وسلم على نور. وهنا سلمت على نور وبـ.ـاركت ليها.
ويوسف ومريم. بـ.ـاركو ليهم. ويوسف جواه اتمنى أنه يخلف تانى ويعمل عيله.
وحسام وهدى. خبطو ودخلو وسلمو بفرحه. عليهم وبـ.ـاركو.
محمد: قاعد جنب نور. ونور لسه هتسال على رينو وتيم. لأن تيم واحشها وعايزاه يشوف أخته
ورينو اخيرا جت بسرعه اول مصحيت وعرفت من سعاد. وكان معاها تيمو.
تيم: دخل عليهم. وشاف تمارا وبصلهم ومستغرب.
تيم: شاور على تمارا و قال. دى مريم نونو. كلهم ضحكو.
محمد: رد عليه وقاله لا. مش مريم نونو.
تيم: كشر لي لى.
محمد: ابتسم لا مش لي لى.
تيم: كشر اكتر اليان.
محمد: ضحك وكلهم ضحكو لا مش اريان.
تيم: نفخ. يوووه مين ده، كلهم ضحكوا عليه.
محمد: شالو بسعاده. وباسو. وقاله دي تمارا.
تيم: دى اماره. كلهم ضحكوا عليه. ونور ماكنتش قادره تضحك من ابنها اللي بتعشقه.
تيم: بص لمريم الكبيره. مريم بيره مريم بيره. اماره. اماره. وضحكو عليه
مريم: قامت بحب شالته. وابتسمت. يا قلبي انا. بس لو تبطل تقولي كده. بيرة ايه بس ده حتى عيب في حقي والله. وباسته. وقعدت جمب آدm الل شايل مريم نونو. وقعدت تيم على رجليها.
ورينو راحت تسلم على نور حمد لله على سلامتك يا قمر.
نور: حبيتى يارينو الله يسلمك ياقلبي.
رينو: تتربى في عزك يا أبيه محمد. وعز امها. وخالتو رينو.
محمد: الله يخليكي يارينو. والله مش عارفين من غيرك كنا هنعمل ايه. انتى مهتمه ب بتيم كأنه ابنك بالظبط.
رينو: تيم! فعلا ابنى. تيم. دا روحى. مش كدا ياتيمو.
تيم: انتى لوحي وضحك. وكلهم ضحكو.
رينو: شالت تمارا. ولسه هدلعها يا خلاثي انا يا ناااث. ياتى كمي...
آدm: بااااس. والله ما انتي مكمله.
رينو: هههههههه ليه بس يا بابي بلاش ادلعها.
آدm: دلعيها عادي زي الناس. بس بلاش تعاويذ وكلهم ضحكو.
زين خبط ودخل مع ريتال وشايل لي لي. وريتال شايله اريان. لأنهم عرفوا من مراد.
زين: السلام عليكم.
كلهم: وعليك السلام.
زين: عطا اريان ل اشرف. وراح على اخته. حبيبتي حمد لله على السلامه ياقلب اخوكى.
نور الله يسلمك يا زين.
زين: انا اسف والله كنت بكشف على اريان.
ولي لى. انتى عامله ايه.
نور: انا بخير ياحبيبي المهم الولاد عاملين ايه.
هنا: والدكتور قالكم ايه.
ريتال: الحمد لله يا مامي. قال نزله برد خفيفه وكتب على علاج.
مريم: الحمد لله ربنا يشفيهم يا رب. انتي بس ياروتى مـ.ـا.تفتحيش الستاتر والبلكون تاني عليهم.
ريتال: بصت ل زين الل كاتم الضحكه.
ريتال: اتكسفت. احم. حاضر يا ماما. ودخلت راحت سلمت على نور حمد لله على سلامتك يا نور. والف مبروك يا حبيبتي.
نور: الله يبـ.ـارك فيكي يا روحي. والف سلامه ع اريان ولي لى...
ريتال: حبيبتي الله يسلمك. وراحت ل زين انا عايزه اشيل تمارا يا زين.
زين: اتفضلي يا حبيبتي.
ريتال: قالت بسم الله وشالت تمارا وباستها من خدها.
وبعد فتره.
مراد جهز كل حاجته. وخرج من البيت بصعوبه. لان فريحه مش ساكته وبتعيط. ومراد خايف عليها. واتصل على مريم. وقالها تحاول تروح بدري لان فريحه لوحدها وبتعيط.
مريم قالتله انها هتخلي رينو تروح هي وتيم وزين وريتال. واستودعته عند الله. وقفلو.
ومريم قالت ل آدm، وآدm قالهم يروحو علشان يقعدو مع فريحه ومش يسيبوها لوحدها. وروحو. فعلا ورينو لما عرفت أن فريحه حامل. فرحت جدا ورينو ضحكت فريحه. وقالتها اتوحمى عليا...
ومراد اتصل على فريحه في المطار. واطمن انهم كلهم حوالين فريحته.
زياد همس لماليكه. مش يلا بقى يا روحي علشان نروح.
مليكه: زي ما تحب يا حبيبي.
زياد: قام. وبـ.ـارك واستاذن. واخد مليكة قلبه لكن مش على البيت. اخدها وعزمها على العشا بره وكان عشا رومانسي. وماليكا اتفاجئت وحـ.ـضـ.ـنت زياد بكل حب. وقالتله انا بحبك قوي قوي بحبك اكتر من نفسي.
زياد: قرب منها وباس على ايديها وانا بعشقك. انا روحي فيكي. يا مليكتي. وشـ.ـدلها الكرسي. وقعدت وهي حاسه انها من ملكه على العرش. وزياد قعد قدامها. وقدm ليها هديه قبل العشا. وكانت ساعه رقيقه جدا. ومليكه من فرحتها دmـ.ـو.عها نزلت. وكانت سعيده جدا. وزياد بيتغازل فيها. وهيتعشو.
عند محمد.
الكل بدأ يستاذن من عند نور، و محمد قالهم مش هيقعد مع مراتي غيري انا. وما تتعبش نفسك يا آدm انت ومريم. واتفضلو روحو.
وفعلا آدm روح مع مريم. ومريم نونو.
وفارس روح واخد رودي. واول ماقفل باب الشقه. حـ.ـضـ.ـنها من الخلف وقالها استعدي علشان اشـ.ـد حيلي.
ورودي بلعت ريقها. يا فارس انا كنت باهزر والله.
فارس: و انا ما بهزرش انا حاسس اني مقصر في حقك.
رودي: رفعت راسها انت مقصر انت!
فارس: يبقى استعنا بالله. وشالها وهي تصرخ بضحك وعايزه تهرب منه. لكن فارس بطريقته خلاها تدوب بين ايديه ودخل جنتها. ورودي كانت سعيده جدا بحب الفارس.
زياد: روح اخر السهره. مع مليكه الل كانت مبسوطه. ودخلت الحمام وخرجت. وفتحت الدولاب واختارت الطقم الل زياد بيحبه عليها. ولبسته. وزياد اول ما شافها. ابتسم بحب. وقرب منها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه ومسد على شعرها بحنيه
مليكه: تعرف يا زياد انك حنين عليا قوي.
زياد: طبعا انتي بـ.ـنتي وحبيبتي.
مليكه: بحنيه. انا بحبك قوي يا زيزو.
زياد: هااا، قولي تاني كده.
مليكه: رفعت وشها ليه. انا باحبك قوي يا زي، وما كملتش. وزياد باسها وشالها علشان يدخل جنتها.
محمد: بعد ما الكل مشى. قاعد جنب نور. ومسك ايديها بحب. حمد لله على سلامتك يا نور قلبي.
نور: بحب الله يسلمك يا حبيبي.
محمد: عامله ايه دلوقتى. حاسه بحاجه تعبانه.
نور: حطت ايديها على خده. وانت مخليني احس ب اي و.جـ.ـع أو الم.
محمد: حتى الكلمتين دول وحشين. و.جـ.ـع والم. وانا ما بحبش انهم يكونوا موجودين في حياتك.
نور: طول ما انت جنبي ومعايا انا مش هاشوف غير السعاده وبس.
محمد: حط ايدو على أيدها الل على خدو وباسها. ربنا يقدرني واقدmلك كل السعاده والحب.
نور: ربنا رزقني السعاده ب انك تكون موجود في حياتي، وتمارا بدات تعيط.
نور: بصت عليها في سريرها وابتسمت اكيد جعانه.
محمد: اجيبهالك تاكليها.
نور: يا ريت لانها نايمه من بدري.
محمد: طيب تعالي اساعدك. ومحمد جاب مخده وحطها ورا ضهرها وقعدها. وراح جاب تمارا وابتسم. ت عـ.ـر.في ياتمارا كلك شبه نور بنوتى الكبيره.
تمارا: عيطت.
محمد: خلاص انتي شبهي انا.
تماره: سكتت ومحمد بص ل نور. واتكلم تمارا شبه نور.
تمارا: عيطت.
محمد: ابتسم تمارا شبهى انا.
تمارا: سكتت.
محمد: ابتسم بقلبه. وحـ.ـضـ.ـنها لقلبه حبيبه باباها المدلله الصغيره.
نور: ابتسمت. وافتكرت آدm وانها كانت دايما متعلقه بيه وانه لقبها بالمدلله الصغيره. واتنهدت. وحمدت ربنا انه رزقها ب آدm تاني في حياتها.
محمد: قرب تمارا من نور واخدتها منه علشان تاكلها.
والليل جه على كل والكل نام...
وتاني يوم نور خرجت على بيتها. ومحمد برده رفض ان نور. تروح عند حد من العيلتين. وهو هيهتم بيها طول ما هو موجود. وكان ليها الاب والزوج والاخ والصديق. واهتم بيها طول الاسبوع. واخدها على فيلا عزيز علشان انهردا العقيقه. ووصلو. وكل الأحباب والاصحاب ونرمين كانت موجوده جنب نور في اليوم ده وبدءت الحفله.
وكانت حفله جميله. والكل متجمع عند مصطفى عزيز. وكان مبسوط جدا لانه كان نفسه يشوف احفاده من محمد، وآدm ومريم. وصلو آخر ناس كالعاده. وزين وريتال. ورينو وتيم. والكل وصل
وفريحه كانت موجوده. لكن سرحانه في مراد. وزعلانه لانه كلمها مره واحده بس اول ماوصل وقاعده زعلانه. وفو نها رن وكان رقم دولي. وفرحت وردت على طول.
فريحه: الو...
مراد: احلى الو والله. ازيك يا بت يا فريحه. فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع. مراد واحشني قوي.
مراد: انتي اللي وحشاني مـ.ـو.ت. عامله ايه يا قلب مراد.
فريحه: انا كويسه. انتي اللي عامل ايه. انت كويس يا مراد.
مراد: والله انا زي الفل. وفهد بيدلكلي رجليا. هههههههه ااااااه عيل مفتري.
فريحه: هههههه بس يا فهد ما تزعلش موراد.
مراد: فتح الاسبيكر.
فهد: يعني عاجبك الل بيقوله دا. انا ادلكله رجليه.
فريحه: ضحكت وما ردتش.
فهد: فهم نيتها وانها مش معترضه، وكشر عينيه وقالها. ااه بت وا.طـ.ـيه.
مراد: ما تلم نفسك يالا اللي بتشتم عليها دي الحته بتاعتي.
فهد: الحته بتاعتك. دي تبقى اختي. واتكلم عليها كويس.
فريحه: بس بس انتو هتتخانقو ولا ايه. بس يافهد متزعلش مراد. مراد يا حبيبي انت كويس.
مراد: عيون مراد والله. انا كويس. وزي الفل ما تقلقيش يا بت جوزك سبع الرجـ.ـال.
فريحه: وانت يا فهد عامل ايه يا حبيبي.
فهد: لسه فاكره. انا تمام يا حبيبت اخوكي انتي كويسه.
فريحه: انا بخير يا فهد ياحبيبى ربنا يحفظكم يا رب.
مراد: ما خلاص يا شبح. وقوم كده علشان اعرف اكلمها.
فهد: طيب ما تزقش. سلميلى على امك وابوكى يافريحه وكل الل عندك وقام وساب مراد.
مراد: ايه يا فريحه قلبي مريومتي الصغيره عامله ايه.
فريحه: مريم كويسه و مشتاقالك قوي.
مراد: حبيبتي وحـ.ـشـ.ـتني قوي. وانتي يا روحي عامله ايه في الحمل.
فريحه: بدmـ.ـو.ع كنت عايزاك جنبي يا مراد.
مراد: غمض عينيه بو.جـ.ـع. علشان خاطري يا فريحه خلي بالك من نفسك لاني حاسس بالذنب من ناحيتك.
فريحه: ما تقولش كده يا مراد يعني انت سايبني لوحدي بابا آدm وماما مريم وكلهم جنبي وما حدش حارمني من حاجه.
مراد: حبيبتي دي اقل حاجه علشانك. وانا ان شاء الله هاحاول على قد ما اقدر علشان نفسي اجي واكون حاضر معاكي مراحل الحمل. وكمان البت دي تكبر على ايدي.
فريحه: انت مصمم برده انها بـ.ـنت.
مراد: قولي يا رب.
فريحه: يا رب يديك اللي انت عايزه يا مراد.
مراد: انا عايزك انتي.
ومراد اتكلم معاها كتير. وفهد دخل وكلم طارق ورنا وآدm ومريم. واطمن على نور ومحمد وكلم فارس. وكان نفسه يسأل على معشوقته لكن صعب. وبعدها قعد ع السرير ورجع راسه لورا. وساب مراد يكمل. وحط السماعه ف ودنه وشغل اغنية. حاجه مستخبيه. وبيفكر ف رينو. وغمض عينيه.
وبعد كده مراد كلم آدm و مريم. ونور ومحمد. والكل وبـ.ـارك ليهم وبعدها قال ل فريحه انه هيحاول يكلمها كل فتره. وقفل معاها وكانت مبسوطه...
ورينو: كان نفسها تطمن ع الفهد. لكن عندها ماخلاهاش تسال عليه...
وكملوا الحفله وكانت جميله. والكل روح على بيته.
وادm اخد مريم. ورينو وتيم وروحو.
وزين اخد ريتال وروح.
والفارس اخد رودي وخرجو لان رودى عيزا تخرج.
وزياد اخد مليكته وراح مع جاسر وملك يقضو السهره هناك. لان ملك كان نفسها أنهم يسهرو مع ماليكه. وماليكه استأذنت زياد أنهم يسهرو عند جاسر وملك انهردا. وزياد قالها تحت امر حبيبتى.
وبعد كده محمد اخد نور وروح وشايل تمارا. ودخلو البيت. ونور اخدت تمارا علشان تاكلها وبعد كده تمارا نامت ونور نيمت تمارا في سريرها.
ومحمد: اخد نور في حـ.ـضـ.ـنه وناموا.
والليل عدي على الكل ب سلام.
تاني يوم الصبح.
آدm: نزل وفطر. واتصل على مالك وقاله يجيله على الشركه الأم، لان في اجتماع مهم. وأنه كلم طارق. وزياد. ومالك قاله ساعه بالظبط واكون عندك.
وبعد ساعه
آدm: مع طارق وزياد ومالك وزين في الاجتماع.
وكانو بيتكلمو. على وصول شحنه جديده.
ومالك فاتح الملف. وبيتكلم. وبيقول رأئيه. وتليفونه رن. واستغرب لانه رقم غريب. ولكن رد.
مالك: الو.
#: م. ما، مالك الحقني. ي. ما. مالك.
مالك: قام مره واحده. والملف وقع من ايديه ساره.
↚
آدm وصل الشركة ودخل على قاعة الاجتماعات طول. وزياد كان موجود...
آدm: صباح الخير يازيزو
زياد: صباح الخير يا آدm حمدلله على السلامه
آدm: قعد الله يسلمك. اومال طارق فين
زياد: لسه مفيش حد جه انا وصلت من 5 دقايق.
آدm: طيب كويس. وطلع من جيب الجاكيت ورقه. خد يازيزو.
زياد: اخد الورقه. ايه دى؟
آدm: دي المعلومـ.ـا.ت الل كنت عايز تجمعها عن صافي. وانا قولتلك سيب الموضوع ده عليا. وكل المعلومـ.ـا.ت عندك في الورقه. بتخرج امتى وفين؟ بترجع امتى؟ حتى مواعيد نومها. وبتاكل وبتشرب امتى. جبتلك كل المعلومـ.ـا.ت. مفيش معلومه مجبتهاش.
زياد: باصص في الورقه. بس دى ساكنه في حي شعبي. ولما شوفت لبسها. مش باين عليها انها ساكنه في حي شعبي.
آدm: ايوه وده سبب رئيسي للحكايه. اكيد البـ.ـنت دى شغاله لحساب حد يمولها المـ.ـخـ.ـد.رات. وهي توزع بطريقتها. يا اما حد زغلل عينيها بالفلوس. او هي تكون مش تمام. ومن التحريات عنها أثبتت انها مش تمام خالص. وعايشه لوحدها في اوضه فوق السطوح. من سنه بس نقلت في شقه في نفس الحي الشعبى. يعنى مسكت فلوس. وعايشه في الشقة دى لكن مش على طول.
زياد: بص في الورقه. وفي عنوان شقه تانيه في مكان راقى.
آدm: ايوه دي شقة واحد بيسهر معاها في النادى الليلى. وهي سعات بتروح معاه الشقه دى. والل عرفتو أن أهل صافي دى أو صفيه. اتبرو منها ورجعو على بلدهم من 4سنين. يعنى صافي دى بايعه القضيه.
زياد: بغـ.ـيظ. نخلص الاجتماع بس. واروح اربيها وساعتها هتعرف ان الله حق.
آدm: غبى. لا انت متعملش حاجه. انا هقعد معاك بعد الاجتماع. وهفهمك هنعمل ايه بالظبط وهنوقع صافي ازاى. وكمان هنعرف منها كل حاجه ومن غير اى ضغط. القضيه مش قضية ماليكه بس. لا دى قضية جيل بحاله. بيضيع بسبب الزفت ده.
الباب خبط. وكان طارق. وبعدها زين ومالك.
وقعدو. وبداو الإجتماع. واتفقو على ميعاد وصول الشحنه. وكل واحد قال وجهة نظره. ورائيه. وآدm شرح للكل. الفايده. من وصول الشحنه الل هتوصل قريب مصر. وآدm بياخد آراء الموجودين. وجه الدور على مالك.
مالك فتح الملف وبدء يتكلم. وفونه رن وكان ايبريشن. وكان رقم غريب. ولكن رد.
مالك: الو...
#: ماا. ما. لك. الحقنى ارجوك. ي. يا. ما. لك
مالك: وقف مره واحده. والملف وقع من ايدو. ساره.
آدm لما سمع مالك اتعدل وكمان طارق وزين انتبهو. لكن زياد معندوش خلفيه.
مالك: بلهفه. سااره. ساره. الو. ساره ردى عليا الوو.
: الو.
مالك: ايوه. ايوه انت مين. وساره معاك. هي فين.
: يااستاذ انا معرفش حاجه. والبـ.ـنت اغمى عليها دلوقتي.
مالك: برعـ.ـب. ايييه. طيب انت فين. وانا هجيلك. انت فيييين.
: انا على طريق اسكندريه صحراوي. وورايا تسليم بضاعه وشغل. وانا مش عارف اعمل ايه دلوقت. البـ.ـنت مغمى عليها.
مالك: اتحرك وساب الاجتماع وهو بيتكلم. انا جايلك. انا جايلك حالا. قولى العنوان بالظبط.
آدm: قام تعالى معايه يا زياد. وانت يازين ظبط كل حاجه.
طارق: انا جي معاكو.
آدm: لا خليك انت مع زين. ولو احتجنا لحاجة هكلمك.
طارق: مش هينفع اسيبك تروح وانا قاعد هنا. مش هكون مطمن ويلا بقى نلحق مالك. واتحركو بسرعه ونزلو جرى. وشافو مالك. بيعدي الطريق بسرعه. وهيركب العربيه. وآدm مش هيلحقو. لكن ركب العربيه. وقال ليهم. اركبو معايه. وركبو. وآدm ساق واتحرك ورا مالك. وزياد بيتصل على مالك. والخط مشغول.
مالك بيسوق برعـ.ـب وخاف يقفل وكان مصدوم بزهول. ساره. ساره سنه وخمس شهور. ساره! وساق بسرعه جنونيه لاول مره. ومفيش على لسانه غير ساره.
وآدm. ساق. وراه. وعينيه عليه. وبعد فتره كبيره. مالك وصل وشاف العربيه اللي الراجـ.ـل وصفهاله. مركونه في مكان تحت شجره كبيره.
مالك: نزل بسرعه. وجري على العربيه وشاف واحده نايمه في العربيه. مغمى عليها. واتصـ.ـد.م صدmه عمره. وقال بخــــوف. ساره!
وقرب عليها واتصـ.ـد.م اكتر واكتر. من شكلها ولبسها. هدومها مقطعه. وشعرها قصير جدا ومتقطع. وكانت رفيعه جدا جدا. ووشها فيه جروح وكدmـ.ـا.ت. وضوافرها كبيره. ولابسه فستان قصير جدا. لكن الراجـ.ـل غطى جـ.ـسمها ب جاكيت بادلته.
مالك اتخض من شكلها. وجـ.ـسمه رجف
وعيونه مفتوحه ودmعت في نفس الوقت لما شاف شكلها كده. وقلبه بيدق ببطء شـ.ـديد. وايديه كانت بترتعش.
آدm. شاف عربيه مالك وركن ونزل وراح وزياد وطارق على مالك، وآدm اتصـ.ـد.م لما شاف شكل ساره. وبتفكير من آدm ان ساره شافت جميع ابشع انواع العـ.ـذ.اب. وآدm وطارق واقفين مزهولين. وطارق لما شافها اتصـ.ـد.م وقال مش معقول. لكن زياد مايعرفهاش بس صعبت عليه جدا. وخصوصا شعرها المتقطع. وجـ.ـسمها اللي كله كدmـ.ـا.ت زرقا. وكانها مغتصبه او مضروبه.
زياد حط ايدو على كتف آدm. آدm مين دي! معقول دي ساره اللي قولتلي عليها.
آدm: فاق على صوت زياد. وقرب من مالك وقاله. مالك. فوق مش وقته. ساره لازم تطلع بيها على المستشفى حالا.
مالك دmـ.ـو.عه نازله. ومد ايده على شعر ساره اللي كان بيحبه وخايف يشيلها من ضعف جـ.ـسمها. لكن آدm فاوقو. ومالك اتحرك وقــلـــع جاكيت بادلته. وغطاها بيه. وزياد قال ل آدm انا هطلع مع مالك، ومالك شال ساره ومحسش بوزنها. ونيمها في الكرسي الخلفي وركب جمبها وحط راسها على صدرو بدmـ.ـو.ع. وزياد ركب وهو الل ساق واتحرك بسرعه كبيره جدآ.
وآدm واقف مع الراجـ.ـل. وسأله انت اتقابلت معاها ازاي.
السواق: حضرتك انا سواق عربية بضاعه في شركه. و كنت مسافر رايح اسلم بضاعه. واتفاجئت لقيت البـ.ـنت دي واقفه. وبتقع وتقوم تمشي خطوتين وتقع وتقوم. كانها كانت بتجري اميال. وشاورت بايديها الاتنين ووقعت قدام العربيه. انا لما شفتها بالشكل ده صعبت عليا. وقفت ونزلت ولقيتها مش قادره تتكلم. وكل اللي قالته ابوس يدك اعمل مكالمه بس. قولتلها انتي في حد بيجري وراكي. هزت راسها. وقالت لا لا. مكالمه. مكالمه واحده بس. انا اديتلها التليفون وطلبت الرقم اكتر من مره. وحاولت تفتكره. واتصلت بحد منكم. وسبتها تتكلم وروحت اجبلها مايه من العربيه. وبعدها لقيتها وقعت على الارض. جريت عليها ولقيتها مغمى عليها. وشيلتها وحطيتها في العربيه. وجبت التليفون الل وقع منها. وكلمت الاستاذ اللي كان بيكلمها. واتحركت بالعربيه قلت ابعد عن المكان ده. و قربت المسافه شويه لانها مش راضيه تفوق. وربنا يكون في عونها ويشفيها يا رب.
آدm: هز راسه وشكروا. وطلب من الراجـ.ـل بطاقته. والراجـ.ـل كان هيرفض لكن طلع البطاقه ل آدm.
وآدm صورها بالفون. وشاف اسم الشركه على العربيه. وحفظ رقم العربيه. وشكر الراجـ.ـل.
والراجـ.ـل ركب العربيه واتحرك.
آدm: راح ركب العربيه. وقال طارق سوق انت. وركبو.
طارق: انت ليه طلبت من الراجـ.ـل البطاقه. وليه صورتها. وليه كنت بتراقب كل حاجه.
آدm: انا مابقتش اثق في اي حد ياطارق. غريب. وممكن دي تكون خطه من الل عـ.ـذ.بوها كده. وانا مش هخسر حاجه لما اخد بطاقته. لو كانت خطه هتفيدنا. ولو مش خطه والراجـ.ـل ده ساعدها فعلا. يبقى لازم نشكره ونقدmله مقابل على الواجب اللي عمله ده. واتنهد. اطلع. اطلع ياطارق اظاهر الواحد مش مكتوب عليه الراحه.
طارق: اتحرك. وآدm بص لقدام. يا ترى ايه حكايتك يا ساره. ويا ترى ايه اللي حصل معاكي.
وآدm في الطريق اتصل على محمد اللي كان نايم في حـ.ـضـ.ـن نور. وحكاله الل حصل بالظبط. وقاله ينتظر وصول مالك في اي وقت.
ومحمد: قام من حـ.ـضـ.ـن نور. ولبس وقال ل نور. تلبس علشان ياخدها عند مريم. ونور قامت ولبست. ومحمد اخد نور وتمارا. وشرح لنور نبذه عن اللي حصل. ووصلهم فيلا العدوي. ونور نزلت ودخلت الفيلا. ومحمد اتحرك على المستشفى. واتصل على مالك. وسالو على حاله ساره. ويشوف النبض وشرحله كام نبضه ف الثانيه. ومالك قاله النبض كدا ضعيف جدا. ومالك كان مرعوب عليها.
محمد قاله ينيمها ويحط حاجه تعلى تحت رقبتها علشان التنفس. ومالك قاله 10 دقايق ونكون عندك. زياد ومالك اخيرا وصلو، مالك بسرعه شال ساره ودخل بيها المستشفى. ومحمد اتصـ.ـد.م من شكل ساره.
ومحمد طلب دكتوره متخصصه. ودخل معاها وشاف اللازم ل ساره. وكانت ضعيفه جدا. وعلقلها محلول تغذيه. واخد منها عينه دm. والدكتوره دخلت وبتكشف عليها. وبعدها هايدخلوها مركز الاشعه علشان يطمنوا على كل حاجه.
مالك واقف مكانه ما بيتحركش. ولا بيتكلم
وشريط الوقت اللي عاشو مع ساره بيمر قدامه وبيفكر مابين شكل ساره وجمالها. وشكلها دلوقت.
وشعرها الجميل وشعرها القصير جدا جدا ومتقطع.
ولبسها المحترم. وفستانها القصير جدااا. والمتقطع عليها دلوقتى. وبراءة وشها. والجروح والدm اللي في وشها دلوقتي. والكدmـ.ـا.ت الزرقا على كتفها ورقبتها. والجروج الل في رجليها. ونبضها الضعيف وضعف جـ.ـسمها. لأ. مش هي دي ساره لأ. ودmعه نزلت منه. وقلبه بيدق. لكن بيدق بخفقان ضـ.ـر.بات مختلفه وخايف. ومش شايف اي حد حواليه حاسس ان واقف في ركن ضلمه. وهمس ساره. وزياد. شايف حالة مالك لكن محبش يخترق أفكاره. وسابه شويه مع نفسه وبعدها هيتكلم معاه. وزياد اتصل على آدm وقالو أنهم وصلو المستشفى.
مريم: اللهم لا حول ولا قوه الا بالله. انتي متاكده يا نور من اللي انتى بتقوليه ده يا بـ.ـنتي!
نور: طبعا يا مامي. محمد قالي. وكمان بابي اللي اتصل عليه. وقاله انه يستنى مالك في المستشفى.
ومحمد قالي ان بابي بيقول ساره شكلها متعـ.ـذ.ب قوي.
مريم: بزعل. اللهم اجرنا يا رب. يا رب لطفك بعبادك. وعيونها دmعت يا ترى المسكينه شافت ايه.
وحصل معاها ايه. يا حبيبتي يا بـ.ـنتي. دي داخله على السنه ونص مختفيه. يعني لو بتتعـ.ـذ.ب هتتعـ.ـذ.ب الوقت ده كله. يا رب نجيبها يا رب. لاحول ولاقوة إلا بالله العلي العظيم.
فريحه: بزعل. والله انا زعلانه عليها قوي منهم لله اللي ازوها.
ريتال: بدmـ.ـو.ع حسبنا الله ونعم الوكيل. هو في كده في الدنيا.
رينو: جت من وراهم. خير مالكم قاعدين مبوزين ليه كده. وشرحو كل حاجه ل رينو.
رينو: بزعل حقيقي. مامي بعد اذنك انا هاروح المستشفى ل ساره واقف جمبها.
مريم: وماله يا حبيبتي. اهو البـ.ـنت مالهاش حد.
رينو: جت تتحرك.
مريم: استني يا رينو يا حبيبتي.
رينو: نعم يا مامي.
مريم: انا هاجيبلك طقم ولا اتنين لساره. ولما تفوق إن شاء الله تبقى تلبسهم. اكيد مامعهاش لبس ليها.
رينو: خليكي انتي يا مامي. انا هطلع اجيب كل حاجه. ورينوطلعت. وجابت لبس لساره وحطته في شنطه. ونزلت مامي انا هاخد عربيه ابيه مراد.
مريم: انا خايفه عليكى يا رينو. وابوكى لو عرف.
رينو: ما تقلقيش. انا بعرف اسوق كويس. و هي دي اول مره. واخدت مفاتيح عربيه مراد من فريحه وركبت واتحركت. ومريم اتصلت على آدm. وقالتله لما توصل. طمنى عليها كل شويه
آدm وطارق: وصلوا المستشفى وشافه مالك واقف سرحان ودmـ.ـو.عه نازله على شكل البـ.ـنت الجميله اللي اتغير شكلها شافت من العـ.ـذ.اب الوان.
آدm وطارق: راحوا عند مالك وزياد قرب منهم آدm: مالك.
مالك: ...
آدm: مسك مالك واخدوا وقعدوا على الكرسي وآدm قعد جنبه. وزياد وطارق قعده قصاده.
آدm: مالك انا عارف اللي حصل ده صعب ومحدش يتحمله. لكن انت لازم تبقى قوي علشان ساره تتقوى بيك. وعايزك ما تفكرش كتير. هي ان شاء الله تفوق ونعرف منها ايه اللي حصل. وساعتها مش هنسكت وحقها هيرجع. لكن انا عايزك يكون مخك حاضر معانا و فكر بايجابيه ان ساره شكلها ماهـ.ـر.بتش منك. لا ساره شكلها كده بعدت عنك تحت ضغط من حد.
مالك: بص ل آدm. ودmعه نزلت منه. انت شفت ساره عامله ازاي يا خالو.
آدm: بو.جـ.ـع حبيبي انا حاسس بيك. و ان شاء الله ساره هترجع زي الاول واحسن. لكن لازم كلنا نكون جنبها. وانت اول واحد تقدm ليها الدعم. و هنستنى نشوف الدكاتره هيقولوا ايه.
وان شاء الله خير احنا مرينا بمواقف اصعب من دي بكتير. والحمد لله عدت على خير.
وآدm جواه كله خــــوف. من ان ساره تكون اتعرضت لا اكتر من كده. وان حد تعدي عليها. وطرد الفكره. وقال اللهم كن معنا ولا تكن علينا. اللهم اني لا نسالك رد القضاء ولكن نسالك اللطف فيه.
الوقت بيمر ومحمد ما خرجش. وكمان الدكتوره. وكانوا بيكشفوا عليها.
وادm منتظر وطارق وزياد. ومالك الل الدقيقه بالنسباله سنه.
رينو وصلت ودخلت وشافت آدm وطارق وزياد ومالك. وراحت عليهم.
رينو: بابي.
آدm: رينو! انتي بتعملي ايه هنا. انتى عندك تدريب.
رينو: لا يا بابي. انا جيت علشان اكون جنب ساره. ومش عايزين نسيبها لوحدها.
آدm: هز راسه بتفهم.
زياد: رينو ممكن تدخلي وطمنينا على ساره.
رينو: اكيد. هي في انهي اوضه.
مالك: لما عرف ان رينو هتدخل. شاور بايدو على الاوضه من غير ما يتكلم.
رينو: شافت دmـ.ـو.ع مالك و قلبها واجعها عليه. وسابت الشنطه على الكرسي واتحركت. وخبطت ودخلت علشان تتطمن على ساره. لكن رينو لما شافت شكل ساره والدكتوره بتكشف عليها ما قدرتش تتحمل. وخرجت بسرعه وبتنهج، وآدm قام بسرعه واخدها في حـ.ـضـ.ـنه.
ورينو. عيطت ليه كده. ليه كده هو في شر كده. وعيطت. وآدm قلبه و.جـ.ـعه.
ومالك سمع كلام رينو وقلبه بيتحرق و مااستحملش. و قام من مكانه و فتح الباب ودخل.
وزياد وطارق حولو يمنعوه. لكن ما لك ما ردش على حد.
مالك: اتصـ.ـد.م من شكل ساره. كانت هشه قوي وضعيفه. ورفيعه جدا. والاجهزه جنبها ومحمد والدكتوره بيوصلوها على الاجهزه اكسجين ورسم القلب. وحاجات كتير.
ومالك عيونه مفتوحه بصدmه. ودmـ.ـو.عه نازله منه غـ.ـصـ.ـب عنه. وقلبه بيغلي من الو.جـ.ـع. والغـ.ـيظ والالم. وعايز يفهم. عايز يعرف. لكن من كل الل عايزو ساره. وقرب منها وكانت رجليه تقيله قوي. وشاف ساره من تاني. لكن كانت عبـ.ـاره عن جسد من غير روح. ما فيش اي قوه هشه جدا. قرب قوي منها. ومحمد انتبه ل مالك اللي بيقرب من ساره. الدكتوره لسه هتتكلم. محمد شاورلها براسه لاء.
الدكتوره شافت دmـ.ـو.ع مالك وسكتت لانها فهمت.
مالك: قعد جنب ساره. وتايه مسك ايديها وكانت ضعيفه جدا. وضوافرها طويله. وايديها زرقا. عروقها بـ.ـارزه. وشاف كتفها كله كدmـ.ـا.ت زرقا. وفيها علامـ.ـا.ت ضـ.ـر.ب وجبينها ازرق. وتحت عيونها اسود. و بتتنفس بالعافيه تحت الاكسجين. وصوت ضـ.ـر.بات قلبها على الجهاز بتمـ.ـو.ت في مالك. وشايف شعرها القصير جدا وشكله مش مترتب ولا مقصوص بمقص. لا ده متقطع. ودmـ.ـو.عه نازله لانه عاجز. ومش عارف يعمل ايه. ورافع كف ايد ساره الضعيف وحطها على قلبه. واتكلم.
مالك: ساره انا مالك يا ساره. انا جنبك فوقي علشاني. عايز اسمع صوتك من تانى. عايز اعرف كل حاجه. سبتينى وروحتى فين. ساره انتي ما ت عـ.ـر.فيش بعدك عمل فيا ايه.
محمد متابع وشاف نبضات ساره بتتحسن عن الاول. والتنفس بدا يعلى شويه. محمد مش مصدق. والدكتوره شافت ان ساره بتتحسن. محمد راح وقاله، مالك اتكلم معاها هي سمعاك. هي بتتحسن كلمها يا مالك.
مالك: قلبه دق. يعني هي سمعاني.
محمد: ايوه لانك. اول ما اتكلمت دقات قلبها الضعيفه بتقوي عن الاول. والأكسجين بدء يعلى.
مالك: مسح دmـ.ـو.عه وشـ ـــفــايـــ ـفه بتبتسم برعشه واتكلم. ومسك ايديها. بايديه الاتنين. ساره انا ما لك. جنبك انا معاكي. انا حبيبك مالك انتي سامعاني صح. عايز اقولك الساعه اللي انتي جبتهالي ما قــلـــعتهاش من ايدى يوم واحد.
الدكتوره عيونها دmعت وتاثرت. ومحمد كان مخـ.ـنـ.ـوق لانه مجرب عـ.ـذ.اب الحب. ولكن حاول يعمل اللي يقدر عليه.
مالك: شوفي الساعه اهي فتحي عينيكي وشوفيها. زي ما هي. انا محافظ عليها. طيب عارفه المحادثه اللي بيني وبينك! لسه زي ما هي. كل يوم اقراها قبل ما انام واول ما اصحى.
محمد شايف ان ساره بتتحسن.
مالك: كل يوم اسمع صوتك وانام على صوتك. ومالك بيتكلم شاف حركه صوابع ساره في ايده. ساره قفلت صوابعها الضعيفه على ايده. وهمست بضعف مالك. مالك.
مالك: قلبه بدا بالنبض من تاني. والامل بيتجدد. ولما سمع صوتها قال. ايوه صوتها. ده صوتها ده صوت ساره يا محمد. هي ساره ايوه هي. وابتسم بدmـ.ـو.ع. ورفع ايديها وباسها وعيونه على ساره اللي بدات تفتح عينيها ببطء شـ.ـديد. واخيرا ساره فتحت عينيها وشافت مالك بعد رحله عـ.ـذ.اب. ومن و.جـ.ـع جـ.ـسمها عيونها اتملت بالدmـ.ـو.ع. ومحمد شاف انها فاقت وقرب منها كشف وفحص عينيها. وكتب للدكتوره تقرير. انها هتطلع على مركز الاشعه. محمد لسه بيقول للدكتوره هنحتاج للدكتور مروان الطبيب النفسي لان اكيد ساره...
وسمع صرخه ساره. وصرخت وقالت لااااا حـ.ـر.ام عليكم سيبوني. لاااا ابعدوا عني. ما لك تعال وخدني يا مالك...
ساره اول ما فاقت. عندها تشويش في الرؤيه. وبتحاول لكن افتكرت اللي كان بيحصل معاها. ولما محمد قرب منها يشوف عينيها. شافت كأن ناس بتقرب منها. وبدات تصرخ وشالت جهاز التنفس من على بقها. ومالك اتخض عليها. و شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وهي بتصرخ. لكن صوتها كان ضعيف جدا. وبتنهج وغابت عن الوعي تاني وايديها ارتخت في حـ.ـضـ.ـن مالك...
ومالك اترعـ.ـب عليها. ومحمد راح بسرعه وعطاها ابره مهدئه. وقال للدكتوره هنحتاج للدكتور مروان حالا. الدكتوره حاضر يا دكتور وخرجت.
محمد مالك اخرج دلوقت. وما تقلقش ساره هتكون كويسه.
مالك حاضن ساره ودmـ.ـو.عه نازله وما ردش على محمد. لانه لما حـ.ـضـ.ـن ساره كانت ضعيفه خالص بين ايديه وعيط لانها اتعـ.ـذ.بت كتير. وهو مفكر انها سابته واختفت. وانها كانت بتضحك عليه. محمد بيتكلم معاه ومالك مش موجود.
محمد: فتح الباب وقال آدm تعال حاول تسيطر على مالك.
آدm: قرب من محمد. طمني الاول البـ.ـنت مالها.
محمد: والله يا آدm ساره متدmره خالص. انهيار عصبي. وكمان متعـ.ـذ.به ومضروبه في جـ.ـسمها كله. وعندها حروق في مناطق من جـ.ـسمها زي ضهرها ورجليها. والدكتوره بتقول ان الجروح عامله تقرحات. لانها من فتره. وربنا يستر وميكونش عملتلها تسمم في الدm. هنشوف نتيجه التحليل وده الل هيحكم على الحاله. ولازم تتعالج نفسيا لانها شكلها تعرضت لعـ.ـذ.اب شـ.ـديد قوي.
آدm: بزعل حقيقي وتأثر. طيب يا محمد هي حد يعني حاول، احم، انه يقرب منها انت فاهمني.
محمد: لا الحمدلله اطمن. انا زيك كنت خايف من كده. لكن الحمد لله الدكتوره كشفت عليها. وساره محدش قرب منها.
آدm: هنا استريح. ولكن استغرب اكتر. يعني محدش قربلها و متعـ.ـذ.به كده. لا الموضوع ده فيه لغز...
محمد: آدm رحت فين تعال خد مالك علشان اعرف اشوف شغلي.
آدm: هز راسه ودخل معاه. وشاف ساره وهي في حـ.ـضـ.ـن مالك ومش باينه وقلبه و.جـ.ـعوا عليها. وعذر بـ.ـنته رينو لما خرجت بسرعه وما استحملتش. وقرب من مالك. واتكلم معاه. وحاول وفي الاخر. محمد اخد ساره من حـ.ـضـ.ـن مالك ورجعها على السرير. وحطلها الاكسجين. وعلقلها الاجهزه اللازمه لحالتها. وآدm اخد مالك وخرج بالعافيه. وقعد مالك. وقعد جنبه يهديه. وطارق جنبه وكان زعلان جدا على مالك. وربت على ضهره واتكلم معاه هو وآدm.
ورينو: قاعده عماله تعيط. ومش قادره تنسى شكل ساره لما دخلت وشافت الدكتوره وهي بتشوف الجروح والحروق اللي في ضهرها ووشها. وكمان عينيها. ودmـ.ـو.عها نازله
وآدm: محتار من فكرة ان ساره في وسط العـ.ـذ.اب ده. وما اتعرضتش للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. الموضوع كده كبير قوي. وآدm احتار اكتر. وقاعد يفكر.
مليكه: اتصلت على زياد. وزياد قام بعيد عنهم شويه. ورد عليها لكن ماقلهاش حاجه. عن الل حصل. لانه عارف ان مليكه نفسيا لسه ما استقرتش. وقالها انه مع آدm وطارق في مشوار مهم. وأنه هيتاخر. وقفل معاها ورجع عندهم.
آدm: بص ل زياد. وقاله. روح انت على الشركه وشوف كل حاجه وظبط الدنيا مع زين.
زياد: مش هينفع اسيبكم لوحدكم.
آدm: لا. هينفع. انت شايف اننا بنعمل حاجه! قوم انت. لاني مش هينفع اسيب مالك لوحده وشكل ساره مطوله هنا في المستشفى. روح انت. لان زين كلمني علشان يطمن. وانا قلتله هابعتلك زياد.
زياد: قام يعني مش هتحتاج مني حاجه؟
آدm: لا يا حبيبي ولو احتاجت هاكلمك؟
زياد: بص على مالك بزعل. واتحرك على الشركه...
الوقت بيمر. ودكتور خارج ودكتور داخل. واخيرا. هياخده ساره على مركز الاشعه في الدور التاني. وخرجت من الاوضه على السرير.
رينو: لفت وشها الناحيه التانيه. لانها مش قادره. هي شافت حالات كتيره لكن مش بالبشاعه دي. وخصوصا ان رينو تعرف ساره.
مالك: لمح ساره خارجه. قام وقف وراح عليها.
محمد: مسكه مالك اهدا انا عايزك تسيطر على اعصابك. ساره لازم تعمل اشعه حالا.
مالك: عيونه على ساره وماردش...
محمد: شاور للممرضين يتحركوا مع ساره في الاسانسير. مالك عيونه عليها لحد ما باب الاسانسير اتقفل.
وآدm: سند مالك واخدو قعدو. وادm راح لمحمد واخدو على جمب. وقاله ما فيش جديد.
محمد: بزعل واتنهد. هي متجاوبه معانا والنبض اتحسن. لكن بعد الاشعه لازم تدخل غرفه العمليات. وآدm قلق.
محمد: ما تقلقش هدخلها غرفه العمليات الصغرى. علشان انظف كل الجروح اللي عندها. وكمان لاحظت ان في اعوجاج في دراعها اليمين. انا شاكك انه اتكـ.ـسر قبل كدا ولحم بالغلط. هنعمل اشاعه ولو فعلا زي ما انا توقعت. هكـ.ـسره و ارجعه تاني. وبعد كده. اول حاجه هنعملها هنتابع من دكتور مروان دكتور الطب النفسي. لانه شافها وقال حاله انهيار عصبي حاد. وكمان عندها حاله هيستيريا. وحاله اسمها رهاب وخــــوف غير عادي. واتنهد ساره يا آدm شكلها تعرضت لحاجات كتير اوى. ورعـ.ـب حقيقي. لكن ساره قويه وكان عندها امل انها هتوصل لمالك. ده اللي انا حللته من استجابه ساره لما مالك اتكلم معاها.
آدm: اتنهد. وقال بكره تتحسن ونعرف كل حاجه.
محمد: آدm انت خد طارق ورينو وروحوا. لان ساره هتقعد معانا فتره. وياريت كمان لو مالك يروح.
آدm: بص على مالك فكرك هيوافق.
محمد: مش عارف. لكن ما تقلقش على ساره. الدكتوره نرمين هنا و هتابع معانا الحاله. وهي عارفه ساره قبل كدا لما كانت في الفرح. وهاخليها تخلي بالها من ساره كويس.
آدm: هاحاول معاه.
محمد: طيب انا هاروح اشوف ساره وهاخدها بعد كده على العمليات.
آدm: ربنا معاك يا دكتور.
آدm: راح قعد جنب مالك اللي عيونه حمرا زي الدm. وملامحه كلها يأس. وساله لو ساره هتقعد هنا كتير في المستشفى انت هتعمل ايه.
مالك: رد عليه لو قعدت سنه مش هاسيبها لحظه واحده.
آدm: عرف انه لو مهما حاول مالك مش هيسيب ساره. وهز راسه وشاور ل رينو وجت وقعدت جنبه. وابوها ضمها بحنان وقالها تروح لان ساره هتدخل العمليات. وهي مش هتقدر تكون موجوده معاها.
رينو: دmـ.ـو.عها نازله وبصت ل آدm. وقالت. هو في شر كده يا بابي.
آدm: بزعل. على دmـ.ـو.ع بـ.ـنته. ومسح دmـ.ـو.عها هي الدنيا كده يا بـ.ـنتي. ياما هتقابلني وياما هتشوفي. وفيها حاجات اكتر من كده. لكن الل متأكد منه. ان ربنا ليه حكمه في الل حصل وهنعرفها بعدين.
رينو: بدmـ.ـو.ع ساره صعبانه على قوي يا بابي.
آدm: اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. حبيبتي ده نصيب ولازم كلنا ندعيلها مافيش في ايدينا غير الدعاء. ادعيلها يا حبيبتي.
رينو: غمضت عينيها وبتدعيلها في قلبها.
آدm: حبيبتي انتى قومي روحي. انا هاتصل على زين يجي يوصلك. أو هخلي عمك طارق يوصلك بالعربيه.
رينو: لا يا بابي انا معايه عربيه ابيه مراد.
آدm: بنظره لوم. طيب ينفع. انا ما بحبش انك تسوقي عربيه. انا ماببقاش مطمن عليكي.
رينو: ما تقلقش يا بابي. انا بسوق على مهلي ومش اول مره. انت عارف انى بعرف اسوق كويس. وسيبها على ربنا.
آدm: اتنهد. ربنا هو الحافظ. طيب ياحبيبتي قومي روحي انتي. و انا وعمك طارق هنقعد مع مالك.
رينو: حاضر يا بابي. اتفضل الشنطه دي فيها لبس ل ساره بعد ما تخرج يا ريت تديها للممرضه تغيرلها هدومها.
آدm: حبيبتي ما تقلقيش. حاضر والدكتوره نرمين هتكون معاها. قومي انتي و طمنيني عليكي اول ما توصلي.
رينو: قامت وما تكلمتش مع مالك. لان شكله غنى عن السؤال. قلق وخــــوف و حست بيه ودعت من قلبها ان ربنا يشفيها في اقرب وقت.
ورينو: وروحت وقعدت في حـ.ـضـ.ـن مريم وحكتلهم عن كل اللي شافته واللي حصل وكانت بتعيط. وصعبان عليها ساره قوي. ونور اتاثرت وفريحه وريتال و كلهم زعلانين. ومريم حـ.ـضـ.ـنت بـ.ـنتها وهدتها. ومريم بعدها قامت تصلي ركعتين لله. وتسجد وتدعي ل ساره.
فارس: راجع من شغله. وفتح باب الشقه ودخل. ونده. رودي. رودي. ودخل يدور عليها وشافها في المطبخ. وشكلها مخـ.ـنـ.ـوقه ومتدايقه. وضحك على شكلها. لابسه مريله المطبخ. على فستان قصير. وكلها دقيق. ومبتهدله. والمطبخ مكركب.
رودي: مدايقه. لان الكيك اللي كانت عايزه تعمله ل فارس. باظ منها.
فارس: دخل وشافها وابتسم على شكلها وهي غـــضــــبانه. وعامله زي الاطفال.
فارس: رودي حبيبتي.
رودي: بصت. وشافت فارس بس كانت مدايقه ومتغاظه. واتنهدت ومردتش.
فارس: شافها كده قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. حبيبتي انا بتعمل ايه.
رودي: بديق. قصدك تقول ما عملتيش ايه. زي ما انت شايف دقيق على هدومي. وكل حاجه متلخبطه ونص صينيه الكيك وقعت مني على الارض. وحاجه في منتهى القرف.
فارس: هههههه.
رودي: بغـ.ـيظ. بتضحك على ايه يا فارس. انا مش طايقه نفسي.
فارس: حبيبتي لو كان نفسك في الكيك كنتي قوليلي. وانا اشتريلك وما تتعبيش نفسك.
رودي: بغـ.ـيظ اكبر. انت بتتريق صح. انت تقصد اني انا مبعرفش اعمل حاجه. ولا اعملك اكل كمان.
فارس: انا قلت كدا. يا شيخه. حـ.ـر.ام عليكي. هو انا اتكلمت.
رودي: لا اتكلم يا فارس. اتكلم. انت اكلت المكرونه امبـ.ـارح غـ.ـصـ.ـب عنك. و كانت وحشه و عليها ملح كتير جدا. ده انا ما استحملتش طعمها.
فارس: حبيبتي. طيب انتي ليه متنرفزه دلوقتى.
رودي: متنرفزه. علشان مش عارفه اعمل حاجه. حتى في الفطار بهدلت الدنيا. والطباق اتكـ.ـسرت مني. وكمان ما بعرفش اجهز العشا. ولا اطبخ.
فارس: وايه المشكله بس ياروحي. بكره تتعلمي.
رودي: ااه. ولما يجي بكره تكون انت زهقت مني. وشفت واحده غيري مش كدا.
فارس: بصدmه. ايه الهبل ال انتي بتقوليه ده.
رودي: عيونها دmعت. ايوه الواحد بيحب ان مـ.ـر.اته تكون شاطره. وبتعرف تعمل الاكل اللي هوا بيحبه. وانا ما بعرفش اعمل حاجه ولما عرفت انك بتحب الكيك. قلت اعملهالك مفاجاه بس خلاص المفاجاه باظت. وما عرفتش اعمل حاجه زي ما انت شايف.
فارس: لف ليها. حبيبتي. انك تتعبي نفسك علشان تفاجئيني دي في حد ذاتها حاجه جميله منك. وبعدين يا رودي ما انا عارف من زمان انك ما بت عـ.ـر.فيش تعملي حاجه انتي فاشله يا روحي وضحك.
رودي: بصتله بغـ.ـيظ. ورفعت المعلقه في وشه. بص بقى انا ما بعرفش اعمل اكل. وما بعرفش حتى اقلي البيض. وكمان ما بعرفش اجهز العشا. و هاخد فتره كبيره جدا. لحد ما اتعلم. وهتعلم بس عارف لو لمحتك انك اتغيرت عليا. ولا عينيك زاغت كده ولا كدا. صدقني يا فارس هقــ,تــلك. انت جوزي انا وبس فاهم.
فارس: رافع ايديه حسبي السلاح يطول يا مـ.ـجـ.ـنو.نه. وضحك حبيبتي انا يا ناس والله يا حبيبتي انتي عبـ.ـيـ.ـطه. وانا يعني هابص بره. هو انا مستغني عن نفسي. انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا بـ.ـنتي انتي يتخاف منك.
رودي: كويس انك عارف علشان. لو واحده بس قربت منك يبقى نهار ابوها اسود.
فارس: يا ساتر يا رب. ليه كده حـ.ـر.ام عليكي.
رودي: بغـ.ـيظ. انت كمان بتدافع عنها!
فارس: هي مين؟ دي انتي حوله يا رودي احنا لوحدنا واهدى كده انا بحبك انتي وعمري ما افكر اني ابص لوحده تانيه في الكون ده كله.
رودي: بجد يا فارس.
فارس: هو انتي مش واثقه في حبي ليكي.
رودي: لا طبعا واثقه. بس انا خايفه.
فارس: اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. خايفه من ايه.
رودي: خايفه في يوم تسيبني. او تبعد عني. لاني فعلا مـ.ـجـ.ـنو.نه. بس مـ.ـجـ.ـنو.نه بيك انت يا فارس. انا ساعات بقوم من النوم و اتاكد انك جنبي حقيقه مش حلم. انا بحبك قوي يا فارس. ارجوك ما تبعدش عني. لان ساعتها مش هتعرف هاعمل فيك ايه.
فارس: باس على راسها. من غير تهديد يا قلبي علشان انا ما بخافش. لكن اطمني لان ما فيش غير رودي واحده وبس ساكنه قلب الفارس. يا بـ.ـنتي انتي ضحكتي عليا علقتيني بيكى. وما اعرفش ازاي سحرتيني.
رودي: ضمته بحب. بحبك يا فارس.
فارس: وانا بمـ.ـو.ت فيكي. وتعالى بقى اساعدك نلم الليله دي كلها. وهنعمل انا وانتي احلى صنيه كيك.
رودي: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. بجد انت بتعرف تعمل كيك.
فارس: عمري ما عملتها. لكن هانستعين بصديق او اتنين.
رودي: صديق. مين.
فارس: حاجه من الاتنين يا الانترنت. يا رنا.
رودي: اوك يلا بقى. وقــلـــعت المريله. واخدت تفاحه وقعدت على ترابيزة المطبخ.
فارس: يلا ايه. انتي بتعملي ايه.
رودي: هقعد وانا باتفرج عليك وانت بتلم الليله دي.
فارس: نعم ياختي. يلا يا بت انزلي تعالى نخلص بسرعه. عاجبك الكركبه دى. وشوفي جاكيت البدله اتبهدل دقيق بسببك.
رودي: ماحدش قالك تحـ.ـضـ.ـني.
فارس: بغـ.ـيظ من ردودها. ماشي انا هدخل اغير هدومي. وانام وهاسيبك وانتي بقى تعملي كل حاجه. وعايزه اخرج. الاقيكي قاعده في الارض و بتعيطي. وبيلف علشان يخرج من المطبخ.
رودي: نزلت وراحت بسرعه حـ.ـضـ.ـنته من الخلف. لا لا بليز. بليز والله خلاص مش هرخم عليك تعال. انت احسن زوج في الدنيا.
فارس: هتعملي الل هاقولك عليه.
رودي: ابتسمت بحب. حاضر.
فارس: يا سلام لما بتقولي حاضر بتبقى عسل. اروح اغير بقى واجيلك يا قمر.
رودي: قلبها دق. لان فارس الل هي بتعشقه بيحبها قوي.
الساعه سبعه مساءا في المستشفى.
محمد: خارج من العمليات. وراح عند آدm ومالك اللي رافض ياكل اي حاجه. وقاعد مصدوم. وجاسر جه بسرعه اول ماعرف.
آدm: شاف محمد جاي عليه. هااا يا دكتور طمنا ان شاء الله خير.
محمد: قعد جنب مالك وابتسم. حمد لله على سلامه ساره يا مالك.
مالك: سمع كده وقلبه دق. ورفع عينيه ومتعلقه ب محمد وسكت.
محمد ؛ بدا يشرح كل حاجه علشان مايخبيش حاجه على مالك. وبما انه اتكفل بكل حاجه تخص ساره. وانه مش هيسيبها ابدا وهيقعد معاها في المستشفى. يبقى مالك لازم يعرف كل تفاصيل ساره.
محمد: قال احنا عملنا اشعه ل ساره وكمان اشعه مقطعيه على المخ وكل حاجه عندها الحمد لله تمام.
مالك: الامل بدا يتجدد جواه.
محمد: وعملنا اشاعه على دراعها. لاني كنت شاكك انه مكـ.ـسور. وملحوم غلط. وفعلا كان مكـ.ـسور من حوالي 8 شهور. وموجود كدmـ.ـا.ت. ولكن الحمد لله كل الاشعه التانيه تمام. وعملنالها شوية تحاليل. وعندها انيميا حاده ناتجه عن سوء التغذيه. ودخلناها غرفه العمليات وعقمنا كل الجروح والحروق اللي في جـ.ـسمها. وانا كـ.ـسرتلها دراعها من تاني. وعملتله جبيره. وده طبعا بعد ما علقــ,تــلها دm يعوض الفاقد في جـ.ـسمها. وهتخرج دلوقت على اوضتها. والدكتور مروان اخصائي الطب النفسي. هيتابع الحاله ويتعامل معاها. وكمان. هتابع معاها دكتورة تغذيه.
مالك: بيسمع محمد و قلبه مليان غل من اللي عمل في ساره كل ده. لكن اقسم انه لازم يدفع التمن غالي.
آدm: طيب يا محمد الكـ.ـسر اللي في دراعها ده مش هياثر عليها. انت قولت قبل كده انها فاقت وصرخت ومش واعيه لاي حركه.
محمد: لا ما تقلقش. لان حاله ساره لازم لها مهدئات. هي مش هتحس بالجـ.ـر.ح الل في دراعها ما تقلقش. انا عامل حسابي على كل حاجه. وبص ل مالك اللي شايف الاكل قدامه من بدري زي ما هو. ايه يا مالك ماكلتش ليه.
مالك: ...
محمد: شاف أن مالك ضايع، مالك انا عايز اقولك ان دي اهم فتره في حياتك. وده الفيصل اللي هيحدد الايجابيه في حياه ساره. يعني لازم انت تفكر بعقل. وتتصرف بعقل يعني مش قلة اكلك اللي هتخلي ساره تفوق بسرعه. بالعكس انت لازم تاخد بالك من نفسك. علشان تقدر تاخد بالك من ساره. مشوراك طويل على فكره. يعني ساره هتخرج من العمليات على غرفه الملاحظه ولما كل حاجه عندها تتحسن بعد المحاليل والتغذيه واكياس الدm ساره هتتحول فوق على قسم الطب النفسي علشان هاتابع مع دكتور مروان. لان طبعا انت عارف اكيد ساره ما شافتش شويه. وانت اللي هتكون مصدر قوتها. لازم تكون جاهز لاي رد فعل من ساره في الفتره دي. وانا متاكد انك هتعدي ساره من المرحله دي. وصدقني ساره الحمد لله عدت مرحله الخطر. والخــــوف كله كان من الجروح انها تكون وصلت للدm وتعمل تسمم. لكن الحمد لله ان نتيجة التحاليل ايجابيه وعدت على خير ساره قويه جدا و عايزك تكون قدها. لان شهر بالكتير وساره هتكون تمام.
مالك: بص لمحمد. بأمل. يعني ساره هترجع.
كلهم: زعلو عليه.
محمد: ابتسم بو.جـ.ـع. ايوه هترجع واحسن من الاول كمان. وطول ما انت جنبها ومعاها انا مش قلقان ومتفائل.
مالك: غمض عينيه ودmعه نزلت منه. وجاسر قلبه و.جـ.ـعه على ابنه وربت على ضهر ابنه. حبيبي الدكتور محمد طمنا اهو واحمد ربنا وان شاء الله هتبقى بخير. انت نسيت الل حصل مع اختك مليكه واهي دلوقت ما شاء الله عليها.
طارق: مالك انت لازم تفوق و تاخد بالك من نفسك. علشان تقدر تخلى بالك من ساره. ساره محتجالك. وانت لازم تكون قوي وتاخد بالك منها.
آدm: مالك لو عايز ساره تفوق وتبقى تمام. انت كمان لازم تبقى تمام وجاهز في اي وقت ساره هتستمد منك القوه وطول ما انت جمبها هي هتعافر علشان ترجعلك.
مالك: اتنهد بتعب...
محمد: يلا يا بطل وبعدين انا وآدm وطارق وجاسر. جعانين هتسيبنا كده يلا تعال. وصدقني كل حاجه هتبقى تمام. ومالك قرب معاهم لكن كان بيمثل انه بياكل. لان شكل ساره حاليا مش رايح من تفكيره.
وبعد فتره كانت ساره في اوضتها. وآدm وجاسر وطارق دخلوا يطمنو عليها. وجاسر اتصـ.ـد.م من شكلها. وانها مش ساره خالص. وزعل عليها جدا. لانها شكلها فعلا كانت بتتعـ.ـذ.ب كتير. وآدm قرب منها وشاف قد ايه الكدmـ.ـا.ت. وزعلان عليها واتنهد لكن لازم يمشي لان الساعه 9 بليل. ومريم قلقانه وكل شويه تتصل. وآدm مانع اي حد من العيله انه يجي على المستشفى. وقرب من مالك وربت على ضهره وقاله ربنا معاك وان شاء الله هتكون احسن من كده. وكل حاجه هترجع زي الاول واحسن.
مالك: هز راسه ومش قادر يتكلم.
آدm: اتحرك علشان يروح وطارق خرج معاه.
وجاسر اتحرك وهيروح علشان يبعت مع السواق هدوم وحاجات لمالك لانه قرر انه هياخد اجازه و هيقعد مع ساره لحد ما تفوق وتقوم بالسلامه. والكل مشي من عند مالك.
مالك: قرب من ساره وقعد بتعب. وحاسس بالعجز وشاف ساره من تاني وشها عليه شاش في مناطق معينه. جنب عينيها وجبهتها وكمان في شعرها. وخدها وجمب بوقها. وايديها وكتفها ورجليها ومتغطيه. ودراعها متجبس. وشعرها اللي متقطع. مقطع في قلبه حرفيا. وبيتخيل وحد بيعـ.ـذ.بها وبيقطعلها شعرها. وعيط من قلبه. وبص بغـ.ـيظ. وقال اقسم بالله ما هاسيب اللي عمل فيكي كده. ومسك كف ايديها الصغير. بعد ما قصو ضوافرها. والكانونيلا في ايدها. وقرب من ايدها وباسها بدmـ.ـو.ع وحرقه من قلبه وجواه غـ.ـيظ وغل يدmر كل حاجه حواليه. ونفسه يقوم يكـ.ـسر كل حاجه. لكن لازم يبقى قوي ومستعد لاي حاجه. لان ساره محتاجاله دلوقت. وحط راسه جنب ايد ساره. وقعد يتامل في جـ.ـر.حها. ودmـ.ـو.عه نازله على خده. ومن حجم ساره ووشها الصغير المرهق و السواد اللي تحت عيونها. و جهاز تنفس. والدm اللي متوصلها. بعد المحلول المغذي. وقعد جنبها. ومش عايز يقوم. واقسم انه هيفضل جنبها العمر كله.
آدm: روح وكان تعبان. وكلهم استقبلوه. ومريم سلمت عليه وقعدت جنبه. وادm رجع راسه لورا وغمض عينيه. ومريم زعلت عليه لان وشه كان مرهق. لكن البنات سألوه. وآدm حكالهم كل حاجه. والبنات عيطوا علشانها وزعلوا عليها. وقالوا لما ساره تفوق كلنا لازم نبقى جنبها. ومريم مسكت ايد آدm وقالتله انت محتاج ترتاح. تعال معايا نطلع اوضتنا. وقام معاها. لانه كان مش شايف قدامه. ومريم اخدتو الاوضه وقــلـــعته جاكيت البدله. واخدته الحمام. وساعدته في الشاور. واهتمت بيه وساعدته في اللبس. وخرجو. وسالته هتصلي. قالها صلينا في المستشفى. قالت تعال طيب واخدته في السرير واخدت راسه في حـ.ـضـ.ـنها ومسدت على شعره. وكل واحد سرحان. لحد آدm ما نام في حـ.ـضـ.ـنها. وبعدها هي نامت.
محمد: اتصل على نور وقالها انه نبطشيه النهارده. وقالتله لما تيم وتمارا ينامو. انا هاكلمك علشان مش هعرف انام وانت مش معايا. ومحمد اتنهد بحب وقفل معاها ومنتظر ان تيم وتمارا ينامو. علشان يتكلم مع حبيبته الل ماسلمش عليها النهارده اول ماصحى. وقاعد في المكتب بيفكر فيها.
زياد: رجع متأخر. لانه قال ل مليكه. ان آدm مش موجود في الشركه وعنده شغل كتير هو وزين. وهيرجع متأخر. ولسه راجع. ودخل البيت. وكانت مليكه منتظراه.
زياد: جواه زعلان لكن لما شاف حبيبته. الزعل اختفى.
ماليكه: قامت واستقبلته بحب. وحـ.ـضـ.ـنته وباسته من خدو. ومليكه من طبعها مبتحبش تسال كتير. هي اكتفت انه قالها انه هيتاخر. وقالتله غير هدومك علشان تتعشى لاني لسه متغدتش ومستنياك.
زياد: اخد راسها على صدره. مليكه حبيبتي ما تعمليش كده تاني. اليوم اللي هتاخر فيه انتي كلي ومتستننيش.
مليكه: مش هاعرف اكل وانت مش معايه.
زياد: اتنهد حبيبتي علشان خاطري ان شاله حتى تاكلي حاجه بسيطه لحد ما ارجع اتفقنا.
مليكه: حاضر يا حبيبي اتفقنا.
وزياد باس جبينها ودخل اخد شاور. ولبس وخارج من الاوضه شاف مليكه مهتمه بالسفره وشموع وجو رومانسي. وكمان مليكه مهتمه بنفسها. وهي اللي عملت الاكل بنفسها. واستعانت ب ملك. وكلمتها وملك قالتلها على كل الخطوات ونجحت من اول مره. وزياد ابتسم. لان الجو فعلا يهدي الاعصاب. وهو بيحب مليكه. واهتمام مليكه بنفسها حاجه هو بيعشقها...
ماليكا: شـ.ـدت الكرسي وضحكت وقالتله تسمح تقعد.
زياد: ابتسم وقعد. مليكه رايحه تقعد على الكرسي.
زياد: شـ.ـدها وقعدها على رجله وقالها تسمحي.
مليكه: قلبها دق. وابتسمت بحرج. احم. انا اللي عامله الاكل ده ويارب يعجبك.
زياد: بدهشه. بجد شكله كده تحفه. كفايه شكله والله ما هاين عليا اكله من جماله.
مليكه: هههههه حبيبي بالهنا والشفا.
زياد: ضحكتك حلوه او ياماكى.
مااليكه: ابتمست بحرج.
زياد: احم. طيب يلا اكليني بقى.
مليكه: حاضر وبدات تاكله. والاكل عجب زياد. وقالها ما شاء الله. من اول مره والجمال ده امال بقى بعد كده. ده انا معايا شيف ومش عارف.
مليكه: بفرحه. بجد عجبك.
زياد: عجبني بس. الاكل بجد تحفه تسلم يديك يا قلبي.
مليكه: حبيبي بالف هنا على قلبك. وماليكا اكلت زياد. وزياد اكلها. وباس ايديها وشكرها على الاكل الجميل وكمان تعبها لانها بتعمل كل حاجه حلوه علشان زياد يبقى مبسوط. وماليكه باسته من خدو بحب. وزياد قام وشال الاكل معاها. وظبطه المطبخ مع بعض. وماليكه جهزت العصير علشان هيقعدو مع بعض في الليفنج.
محمد. طالع عند ساره. ومالك يطمن على ساره بنفسه. وعطاها مهدئ علشان ما تتعبش بالليل. وكمان اتكلم مع مالك شويه واقنعه انه يقوم بيغير هدومه. ويريح على السرير الل جنب ساره. وانه مايقلقش عليها. وكل حاجه هتبقى تمام. ومالك استسلم وقام غير هدومه. لكن منمش على السرير. فضل قاعد جنبها وماسك كف ايديها الصغير. وعيونه عليها.
ومحمد شاف نور بتتصل عليه واستاذن وخرج. ونزل على المكتب وكلم نورو واطمن على تيم وتمارا. وبعد كده غازل حبيبته. واتكلم معاها لحد ما استسلمت ونامت. ومحمد ابتسم بحب. وقفل. وقام ينام ع الكنبه لانه من الصبح واقف ع رجله...
في مكان ما في بلد اجنبي الساعه واحده صباحا.
مراد واقف مع فهد في مكان ضلمه وبيراقبه جاسوس. وكل واحد معاه شنطته وفيها كل حاجه تخص شغلهم. وكل واحد حاطط سماعه ف ودنه بيتواصلو بيها مع بعض. وكانو لبسهم عادي. ومغيرين في شكلهم. وكل واحد ماسك تلسكوب يراقب.
فهد: ولا يامراد.
مراد: ايه
فهد: احنا بقالنا شهر بنراقب الراجـ.ـل ده كل يوم ومفيش جديد.
مراد: اتقل بس احنا مستنيين الميعاد الل هيسلم فيه الفيلاشه.
فهد: انا مستغرب. ازاي واحد معاه فلوس وغني جدا اوى كدا. ويخـ.ـو.ن بلده. ليه انا مش عارف.
مراد ؛ علشان ابن كـ.ـلـ.ـب جزمه. وخـ.ـا.ين وقلبه اسود وحقود وعايز يدmر بلده. حتى لو بلده مش هتتدmر. اكيد هيبقى مبسوط لما يشوف بلده بتتهان.
فهد: هز راسه فعلا ابن كـ.ـلـ.ـب جزمه. لا ومسمى نفسه آرثر
مراد: اهو جه ع الريحه. طالع ومعاه ال15 حراسه.
فهد: العميل 4 بيقول ان الرجل الكبير عايز الفلاشه دي باي تمن.
مراد: طبعا يابني دي عليها اسرار تودي في 60 داهيه. علشان كده الجاسوس مطمن وداخل خارج في نفس المكان. وعرفت انه بيأمن نفسه. واختلفو على الفلوس والراجـ.ـل الكبير مقدرش يعمل حاجه. لان الجاسوس آرثر شايل الفلاشه في مكان محدش يعرفه.
فهد: طيب هنفضل نراقب كده كتير.
مراد: اه شغلنا كده. لحد ما الراجـ.ـل الكبير يخرج من القصر. وعايزك تراقب كويس حتى عدد الخطوات. كل حاجه يعني بص اخر اتنين في الحراسه. دول خايفين من حاجه.
فهد: عرفت ازاى أنهم خايفين.
مراه: بص كويس. على خطواتهم متلخبطه. ومن حركتهم تحس انهم متـ.ـو.ترين. غير اول اتنين حراسه. ورا. آرثر. ماشيين ومش خايفين من حاجه خطواتهم سابته على الأرض.
فهد: فعلا ياصقر. كلامك مظبوط. لا والغـ.ـبـ.ـيه اللي في النص مفكره ان مفيش حد يعرف انها بـ.ـنت.
مراد: هههههه. اه يالئيم عرفت ازاي.
فهد: بص بشرز. دmاغك بايظه. بص على الخاتم اللي في ايدها خاتم حريمى. وطبعا انت لسه قايل ركز على الخطوات.
مراد: بس صدق خطواتها جـ.ـا.مده هههههههههه.
فهد: بصله. هاقول لفريحه.
مراد: ما تقلقش فريحه عارفه عني كل قاذوراتي. وخلي بالك انا عارف انها بـ.ـنت من زمان. وكنت مستني انك تكتشف ده لوحدك.
فهد: وعرفت من الخاتم.
مراد: لا من خطواتها الجـ.ـا.مده هههههه.
فهد: عارف نفسي اروح افرتك دmاغ الجاسوس ده.
مراد: اتقل ياحوت. الجهاز عايزه حي مع الفلاشه.
فهد: عارف وده اللي مسكتني عليه.
مراد: هانت يا صاحبي.
تا ني يوم الضهر.
نرمين استاذنت محمد لانها نبطشيه من امبـ.ـارح و هتروح. وخرجت من المستشفى و ماشيه. لكن في عربيه قربت منها ووقفت جنبها.
ونرمين خافت لكن بصت وشافت اللي راكب من العربيه نزل الازاز اللي جنبها وقالها اركبي.
نرمين: نعم انت حضرتك تعرفنى.
قــلـــع النضاره ها عرفتينى.
نرمين. نزلت براسها وبصت من الشباك. بصدmه. شهقت هشام.
↚
مالك: نايم مكانه على الكرسي وماسك ايد ساره. وراسه جنب ايديها على السرير. ولكن فتح عينيه بسرعه. لما حس ان ساره بتحرك في ايديها في ايد مالك ورفع راسه. وقال ساره. وشاف رموش عيونها بتتحرك. وساره بدات تفوق.
مالك: قلبه دق. وفرح ساره زادت من قبضت ايديها في ايده. ومالك مبسوط ومستني ساره تفتح عيونها.
ساره: فتحت عينيها وبصت للسقف وغمضت تاني. وفتحت.
مالك: ساره. ساره.
ساره: اول ما سمعت صوت مالك. قبضت على ايديها جـ.ـا.مد وجـ.ـسمها اتشـ.ـد. وحركت راسها بخــــوف اتجاه الصوت. وشافت مالك وغمضت عينيها وفتحت تاني معقول الل قدامها ده مالك. ساره مش مصدقه وحاسه انها محبوسه وقبضت على ايد مالك...
مالك: بيضحك ل ساره انا ما لك يا ساره انا هنا جنبك.
ساره: بدات تنهج وتحرك راسها يمين. وشمال ودmـ.ـو.عها تنزل. وعايزه تشيل جهاز التنفس لااا.
مالك انت فين يمالك الحقني يا مالك اه حـ.ـر.ام عليكم لااا سيبوني امشي.
مالك: قام بسرعه ورن الجرس بخــــوف.
والممرضه. دخلت شافتها. وراحت تنده على الدكتور محمد بسرعه الل طلع جري من غرفه الكشف. ودخل شاف مالك ماسك وش ساره بايديه. اهدى يا ساره انا جنبك يا حبيبتي. انا مالك صدقيني.
محمد: دخل وجاب حقنه مهدئ وعطاهالها وفضلت تنهج وتقول مالك الحقني هيقــ,تــلني هيقــ,تــلوني يا مالك انا. اا. اانا. بـ.ـنت عم، ونامت.
محمد: ومالك مفهموش من كلامها غير الحقني هيقــ,تــلوني انا بـ.ـنت ومش فاهمين قالت ايه بعد كده. ونامت.
مالك: ماسك وشها ومحمد اطمن عليها وشايف الل حصل معاها ده حاله خــــوف شـ.ـديده مالك: بص لمحمد هي هتفضل كده كتير تصحي وتصرخ وتاخد مهدئ وتنام.
محمد: لا طبعا هي بس جـ.ـسمها مجهد وكل الاحداث اللى مخــــوفاها في عقلها الباطن لدرجه انها مش فاكره انها هـ.ـر.بت او هما سابوها وانها اتصلت عليك هي دلوقت في اللاوعي. يومين ان شاء الله و تطلع قسم النفسيه. وبعدها ان شاء الله هتبقى طبيعيه وتعرف تتكلم معاها انا عطيتها المهدئ علشان حركتها غلط على الكـ.ـسر اللي في دراعها وكمان جـ.ـسمها محتاج للراحه وبعلقلها محلول مغذي دلوقتي. و كل حاجه هتبقى تمام والحمد لله انها فاقت كده انا ابتديت اطمن.
مالك: اتنهد بزعل. وقعد جنبها وحاسس بالعجز.
محمد: شافه وقاله الحمد لله يا مالك انك لحقتها. والحمد لله انها معانا دلوقتى
مالك: غمض عينيه الحمد لله.
الباب خبط ودخلت نرمين: صباح الخير
محمد: صباح النور يا دكتوره
نرمين: دكتور محمد انا نبطشيه من امبـ.ـارح ودلوقتي الساعه 11 فلو ينفع اروح...
محمد: طبعا اتفضلي يا دكتوره وشكرا على تعبك.
نرمين: ابتسمت متشكره جدا لحضرتك بعد اذنكم وخرجت.
نرمين: خرجت من المستشفى وماشيه لكن في عربيه قربت منها وقفت جنبها ونرمين خافت. لكن بصت وشافت الل راكب العربيه ونزل الازاز اركبي.
نرمين: نعم حضرتك انت تعرفني.
قــلـــع النضاره. ها عرفتيني.
نرمين: نزلت راسها. بصدmه. وشهقت. هشام!
هشام: ايوه هشام اركبي بقى.
نرمين: ركبت بسرعه. ايه ده معقول انا مش مصدقه نفسي انت قدامي دلوقتى.
هشام: عيونه على المستشفى. اه تخيلي انا قدامك دلوقتى. ويعني انتي اللي سألتي عليا. واتحرك بالعربيه...
سوزي: اوووف. الو...
الحارس: سوزي هانم. صباح الخير يا فنـ.ـد.م.
سوزي: خير انت متصل عليا ليه على الصبح.
الحارث: احم، انا بتصل على حضرتك من امبـ.ـارح يا فنـ.ـد.م. وكنت هاجي لحضرتك الفيلا لكن حضرتك منبها علينا اننا ما نجيش عندك الفيلا.
سوزي: اوووف. وكل المقدmه دي ليه وبتتصل من امبـ.ـارح ليه. اكيد حاجه تافهه ومش معقول هاسيب ضيوفي والحفله وهارد عليك. انجز قول اللي عندك.
الحارس: بتـ.ـو.تر. البـ.ـنت اللي اسمها ساره.
سوزي: برعـ.ـب حقيقى. مـ.ـا.تت.
الحارس: احم، لا يا فنـ.ـد.م.
سوزي: غمضت عينيها. وحطت أيدها على قلبها. واتنهدت بـ.ـاريحيه الحمدلله. اوووف مالها عملت دوشه تاني. اقفلو عليها وسيبوها زي كل مره ايه الجديد يعني.
الحارس: الجديد يا فنـ.ـد.م ان ساره هـ.ـر.بت امبـ.ـارح.
سوزي: قامت من مكانها بصدmه. انت بتقول ايه.
الحارس: والله يا فنـ.ـد.م زي ما باقول لحضرتك هي بقالها يومين نايمه وما بتتحركش غير انها بتتنفس وبس. لكن شكلها كانت بتخدعنا وهـ.ـر.بت امبـ.ـارح الصبح. واحنا بننقل البضاعه للمخزن.
سوزي: بخــــوف. حطت ايديها على جبهتها. دي مصيبه. وزعقت. انا مشغله معايا شويه بهايم. انتم اغـ.ـبـ.ـيه انتو مدورتوش عليها ليه. هي في مكان مهجور يعني اكيد هتلاقيها. وساره استحاله تهرب استحاله. لاااااا استحاله.
الحارس: اتـ.ـو.تر. يا فنـ.ـد.م هي كانت نايمه كالعاده. ولا بتنطق. واحنا نزلنا المخزن وقفلنا عليها كويس الباب الخارجي. لكن لما رجعنا بعد ساعه ونص. اكتشفنا انها هـ.ـر.بت من الشباك وهـ.ـر.بت من باب المطبخ الخلفي. ودورنا كتير قوي حتى طلعنا على الطريق ومافيش اثر. واتصلت على حضرتك وكمان اتصلت على الباشا لكن ما حدش رد.
سوزي: غـ.ـبـ.ـي. غـ.ـبـ.ـي. الباشا لو شم خبر هيدفنك حي. وزعقت. اتصرفوا يبهايم. دورو عليها هاتوهالي من تحت الارض فاهمين. انا عايزاها قدامي بأى طريقه. اتصرفو ساره لازم تلاقوها. ساره ماينفعش تهرب. ولاتمـ.ـو.ت. اتصرفو يا اغـ.ـبـ.ـيه. فاهمين. وقفلت المكالمه في وشه ورمت الفون في الارض. غـ.ـبـ.ـيه غـ.ـبـ.ـيه انا غلطانه اني مقــ,تــلتكيش مع ابتسام. انا غلطانه مفيش منك اي منفعه. حـ.ـيو.انه مالكيش لازمه. وحياتي يا ساره لاقــ,تــلك بايدي بس اعرف انتى مخبيه الحاجه فين. وساعتها هقــ,تــلك بايدى من غير رحمه. بس هتروح فين. هي في حالتها دى متقدرش تمشى. طيب ممكن تروح عند! لا لا ياسوزى استحاله تروح عندهم لالا مش معقول. تروح عند جاسر. لا. الباشا لو عرف. ينهار اسود. ده هيقتنلى.
آدm في الشركه.
آدm: الو ايوه يا حبيبتي.
مريم: حبيبي كنت بتصل عليك علشان استاذنك. نروح ل ساره المستشفى نطمن عليها.
آدm: مش هينفع يا حبيبتي.
مريم: بزعل. ليه بس يا آدm.
آدm: حبيبتي افهمينى. ساره عندها انهيار عصبي. يعني مش هتفوق على الاقل لمده يومين. على ما تستوعب هي فين. وانا لسه كنت في المستشفى قبل مانزل على الشركه. واتكلمت مع محمد و مالك. وساره دلوقتى نايمه. ومالك معاها والممرضه جنبها. ومحمد عطاها المهدئ. وملك راحت ورجعت تانى. لانها نايمه ومفيش جديد. يعنى انتى لو روحتى هترجعى زى ماجيتى.
مريم: لا حول ولا قوه الا بالله. يا حبيبتي يا ساره. ربنا يشفيها يا رب.
آدm: يارب ياحبيبتي.
مريم: خلاص يا آدm. انت تابع مع مالك كده واول ما ساره تفوق عرفني. حـ.ـر.ام دي مسكينه و لازم لما تفوق تلاقينا معاها وجنبها.
آدm: ان شاء الله يا حبيبتي.
مريم: انت هتروح ل مالك تانى
آدm: انا هاخلص كام ملف كده. وهروح لمالك اطمن عليهم. من باب الواجب. وزي ما قولتلك. بيتر عازمني على الغدا علشان جاي عريس لبـ.ـنته كالورين. وعايزني احضر الاتفاق.
مريم: ماشي يا حبيبي ربنا يتمم بخير. وخلي بالك من نفسك يا آدm.
آدm: وانتي كمان. لا اله الا الله.
مريم: سيدنا محمد رسول الله.
جاسر في الشركه. واتصل على ملك واطمن عليها انها وصلت البيت. وقالها انه هياخد اكل ويروح لمالك دلوقتي المستشفى. ويرجع على الشركه. وقفل معاها. وقام من على كرسي المكتب. وبيشـ.ـد جاكيت البدله علشان يلبسه. الجاكيت جه على صورة العيله الل على المكتب ووقع على الأرض اتكـ.ـسر. مالك ساب الجاكيت. ونزل يجيب الصوره الل اتكـ.ـسرت وزعل جدا. لان الصوره دى غاليه جدا عليه. وكانت صورة جاسر وملك وماليكه ومالك. ودي هديه من ملك. مخصوص للمكتب وقالها انها اجمل هديه. وهتفضل على المكتب هنا طول مانا عايش. جاسر زعلان. والسكرتيره دخلت على صوت الازاز. مستر جاسر حضرتك كويس.
جاسر: بزعل. انا كويس. لو سمحتى ابعتى اى حد ينضف الازاز ده.
السكرتيره: حاضر. وخرجت.
جاسر: زعلان وبيشيل الصوره. من وسط الازاز. لكن جاسر استغرب. وشاف ان موجود مفتاح في ضهر البرواز. وشال الصوره ومسك المفتاح. وقام وقف. ايه ده! وياترى مفتاح مين ده؟
هشام: وقف قدام عماره ونزل وفتح باب العربيه ل نرمين وخافت تنزل.
هشام: يلا يا نرمين انزلي.
نرمين: بلاش يا هشام ارجوك.
هشام: بلاش ايه. انا عندي كلام كتير عايز اقولهولك. وبعدين احنا اول مره نتكلم يعني يانرمين!
نرمين: نزلت. وقفت قدامه. ايوه يا هشام احنا كنا بـ.ـنتكلم فتره في ايام الجامعه وعلى الواتس مش في بيتك.
هشام: وانتى كنتي بتكلميني ايه على الواتس ولا نسيتي!
نرمين: وشها بقى احمر. احم. كانت نزوه. يا هشام.
هشام: مسك ايديها ورفع ايديها وباسها.
ونرمين جـ.ـسمها اتشـ.ـد من الحركه دي.
هشام قالها. الحب اللي في قلبك ل هشام عمره ما كان نزوه. وبعدين احنا هنقعد شويه فوق ولو مش واثقه فيا خلاص تقدري تقعدي معايا في العربيه.
نرمين: هشام يا ريت تخلينا اصحاب وبس. وانسى كل الكلام اللي قولتهولك زمان.
هشام: بزعل يعني ايه. يعني انتي نيستيتي.
نسيتي هشام يا نرمين؟ هشام اللي كنتي بتقوليله ابيع الدنيا علشانك. ولا انا بقى علشان عملت حادثه و غيبت عنك نسيتيني.
نرمين: شافت هشام زعلان. لا مش كده لكن. لكن...
هشام: لا الموضوع كبير. اتفضلي تعالى نطلع ونتكلم وبعدها ناخد قرار. يعني انا بدور عليكي من شهور. واسال عليكي. وفي الاخر انتي تقولي خلينا اصحاب يا نرمين.
نرمين: احم...
هشام: ممكن تتفضلي لان شكلي بقى وحش قوي. واحنا مش مراهقين. وبعدين في حاجات كتير قوي اتغيرت في الل3 سنين اللي فاتو وعايزه افضفض معاكي ممكن. ولا هتحسسيني اني غلطت اني دورت عليكي.
نرمين: حاضر، اتفضل.
هشام: اتحرك واخد نرمين. وطلع بيها في الاسانسير وخرجوا ودخل الشقه اتفضلي يا نرمين.
نرمين: دخلت بخــــوف وقعدت في الليفنج.
هشام: قعد جنبها لكن بمسافه. تشربي ايه.
نرمين: بسرعه. انا مش هشرب حاجه.
هشام: هههههه ما تخافيش يا نرمين.
نرمين: احم لا انا مش خايفه من حاجه انا بس مش حابه اشرب حاجه ميرسي.
هشام: عامله ايه يا نرمين.
نرمين: كويسه الحمد لله وانت عامل ايه دلوقت.
هشام: طلع سيجار و بيشربها وحط رجل على رجل. انا احسن. واحسن جدا كمان. لكن يعني انا قولتلك عملت حادثه وسافرت ما اتاثرتيش ليه ولا حتى سالتي حادثه ايه.
نرمين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وافتكرت يوم ماهي وعلا، لكن انكرت. علشان ابوه راجـ.ـل خطير. وفاقت وقالت، احم انا سالت عليك في الجامعه علا وماهي. وقالولي سافر. وانت اختفيت قولت يبقى فعلا سافر.
لكن حادثه دي ماعرفش وانت عملت حادثه ايه حصل معاك حاجه.
هشام: افتكر وغمض عينيه وفتحها بغل. لا ابدا. دي حادثه قديمه طلع عليا بلطجيه وسرقوني. وبصلها وانا ما سكتش هجمت عليهم وضـ.ـر.بتهم لكنهم كانوا كتير وانتي عارفه بقى الكثره تغلب الشجاعه. وحصل ضـ.ـر.ب بينا كتير. وسابوني ومشيوا وبعدها بقى سافرت بره قولت السفر احسن. لكن انا ما نسيتكيش ابدا. بس ما كانش معايا رقمك. لانهم سرقوا فوني.
نرمين: هزت راسها. حمد لله على السلامه. ماقولتليش انت سالت عليا مين وعرفت مكاني ازاي.
هشام: اتلخبط. ها. اه. رحت الجامعه وسالت عليكي هناك وتخيلى قابلت مين؟
نرمين: مين يا ترى. ومين لسه موجود في الجامعه يعرفني.
هشام: الواد عزت. الل كان عينه منك فاكراه
نرمين: ايوه لكن هو هيعرف مكاني ازاي.
هشام: ايوه. احم ايوه. ما انا جايلك في الكلام اهو. انا لقيته بيشتغل في الجامعه هناك. واحنا بندردش مع بعض. عرفت انه لسه بيفكر فيكي. وعارف عنك كل حاجه. وهو الل قالي انك بتشتغلي في مستشفى النور.
نرمين: هزت راسها. وجواها حست انها مبسوطه ان هشام كان بيدور عليها.
هشام: بس انا شـ.ـديت مع عزت واتخانقت معاه على فكره.
نرمين: ليه!
هشام: بص في عينيها. علشان ما يفكرش في حاجه تخصني ابدا.
نرمين: وشها بقى احمر.
هشام: كبرتي وحلويتي قوي يا نرمين.
نرمين: خافت وقامت. انا لازم امشي ممكن!
هشام: قام ممكن طبعا. ثواني هاتي رقمك علشان اكلمك بالليل. ولا يانرمين في حد اخد مكاني.
نرمين: لا يا هشام انا مبتكلمش مع حد.
هشام: ابتسم بخبث. طيب يا قلبي. طمنتينى. خدي بقى الرقم وعطاها الرقم واخد رقمها. ووصلها لحد البيت.
ونرمين روحت مبسوطه وخايفه في نفس الوقت.
زين: ريتال. ريتااال.
ريتال: نعم يا زين.
زين: فين القميص الابيض؟
ريتال: انهي واحد.
زين: الل مطلعه من الدولاب امبـ.ـارح وعلقته على الشماعه. علشان البسه النهارده. وانا بستقبل الوفد.
ريتال: ماعرفش.
زين: حاطط ايديه في جنبه وغمض عينيه ورفع راسه للسقف ونفخ. يا بـ.ـنتي خلصي فين ام القميص. عندي مـ.ـيـ.ـتنج. وشغل الساعه 5 انا كدا هتاخر.
ريتال: راحت عند الدولاب. وطلعت قميص اسود. وبعدها بصت على زين ورجعت القميص تاني. وطلعتله قميص كحلي وبصت على زين. ونفخت بديق. ورجعت القميص تاني. وبتدور في القمصان...
زين: انتي بتعملي ايه. فين القميص يا ريتال. انا مش عايز لعب عيال.
ريتال: بصوت جهوري. مش هتلبس القميص الابيض يا زين.
زين: نعم! ليه بقى ان شاء الله.
ريتال: اهو كده مش هتلبسه وخلاص.
زين: مسح وشه بايديه. وابتسم بنفاذ صبر. ممكن اعرف السبب حضرتك. داا بعد اذنك طبعا!
ريتال: وانت عايز تلبس القميص الابيض ليه ها! وعايز تلبس الاسود والكحلي ليه! بص مش هتلبس القمصان دي وانت رايح تقابل الوفد. او عشا عمل. البس بدله عاديه. لا لأ. البس قميص وبنطلون. يووووه برده لا.
زين: البس جلابيه يا ريتال واروح اقابل بيها الوفد.
ريتال: ربعت ايديها وبصت بعيد.
زين: لا حول ولا قوه الا بالله. ريتال. انا مش عايز صوتي يعلى. انا لحد دلوقت مش فاهم حاجه. والقميص الابيض فين! وفتحت الدولاب مش لاقي ولا قميص واحد ابيض. كلهم اختفوا مره واحده كده، و انجزي بقى قدامي ساعه بالظبط واكون في المطار.
ريتال: يسلام و مالك مستعجل كده ليه. و بتقرب منه وحـ.ـشـ.ـتني يا زيني.
زين: بغـ.ـيظ مكبت. وانتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و . فين بقى القميص الابيض يا روحي.
ريتال: حاوطت رقبته بايديها. وقربت منه باسته بحبك يا زين.
زين: ابتسم بغل. وانا كمان بمـ.ـو.ت فيكي. ام القميص فين بقى.
ريتال: بتقرب من زين اكتر. لكن زين واقف ثابت. وفهم ريتال وانها مش عايزاه يقابل الوفد علشان الغيره الل عندها. وزين بدا يتخـ.ـنـ.ـق. وشال ايديها من على رقبته وهي بتقرب منه.
زين: ريتال انا اتاخرت.
ريتال: خليك معايا.
زين: بديق. استغفر الله العظيم. ريتال انا معاكى على طول. وف اي وقت. لكن دلوقتى وقت شغل مش هزار. اخلصي فين القميص.
ريتال: علت صوتها نوعا ما. مافيش قميص وشوف بقى هتروح المـ.ـيـ.ـتنج ازاي.
زين: لاول مره يزعق بصوت عالى جدا. ريتال. انتى اتجننتى. الظاهر اني دلعتك كتير. واتفضلي. القميص يبقى قدامي حالا فاهمه.
ريتال: اتخضت من صوته. وعيونها دmعت. وفتحت دولابها وجابت القمصان البيضا كلها.
زين: قرب منها وشـ.ـد منها واحد. وقالها الحركات دي تبطلي تعمليها فاهمه. وانا رايح شغل مش رايح العب. انتي حركاتك كلها بقت اوفر. وحاجه تخـ.ـنـ.ـق بجد. وكان صوته عالي جدا. وريتال دmـ.ـو.عها نزلت، وزين عطاها ضهره وبيلبس القميص بغـــضــــب. وراح قدام التسريحه وشمر الكم ولبس وضبط نفسه ورش البرفان ولبس النضاره واخد الفون والمفاتيح وشنطة اللابتوب وخرج. وما تكلمش معاها وهو كان جواه متدايق منها لانها كده هتاخره على الشغل. وكمان مش واثقه فيه.
وهي كمان صعبان عليها نفسها. لان زين علا صوته عليها. وكمان سابها ونزل وهي بتعيط. ورمت نفسها على السرير وعيطت. وسمعت صوت عربيه زين اتحركت. وعيطت اكتر.
فريحه: نايمه وفونها بيرن. ورينو راجعه من الجامعه وسمعته. وخبطت لكن ما فيش رد وافتكرت فريحه في الحمام. ودخلت وشافت فريحه نايمه وفونها بيرن. وراحت تشوف مين المتصل. وكان رقم دولي. ولسه هترد وكانت المكالمه فصلت. وزعلت اكيد ده ابيه مراد. وراحت تصحى فريحه.
رينو: فريحه. يا فريحه قومي. وفكرت وقالت انا هتصل عليه واسلم عليه. وبعد كده احط الفون على ودن فريحه وابيه مراد هو الل يصحيها هتفرح اوى. واتصلت على الرقم.
فهد قاعد بيلمع في السلاح.
مراد: قال. فريحه مردتش. ممكن تكون نايمه. انا هدخل اخد شاور. وبعد شويه كدا اتصل تانى. واتحرك ودخل الحمام.
والفون رن.
فهد: ولا مراد فريحه بتتصل. مراد مردش. وفهد قال. لو ناديت عليك لبكره مش هترد. ارد انا عليها. ولا لأ!
رينو: اوف. ايه ياابيه انت لسه متصل رحت فين يعني. رد بقى انت وحشنى اوى.
فهد: الو...
رينو: قلبها دق وقالت فهد.
فهد: ساب السلاح من ايده وقام وهمس وهي مش سمعت. رينو. والاتنين سكته. وكل واحد فيهم بيسمع انفاس حبيبه وغمضو عينيهم. فهد فتح عينيه وقلبه بيدق. ازيك يا لارين.
رينو: انا. انا وبلعت ريقها انا كويسه يا فهد.
انت: عامل ايه.
فهد: اتنهد. وقعد على طرف المكتب انا كويس.
رينو: يا رب دايما.
فهد: يارب ديما تكلميني ولا يا رب دايما كويس.
رينو: اتلخبطت. احم انا انا وحست ان الكلام اختفى.
فهد: بعفويه: انا رديت لاني فكرتك فريحه.
رينو: زعلت لانها فكرت انه اتدايق انه سمع صوتها. وقالت بزعل انا اسفه. انا سمعت صوت فون فريحه. ودخلت وكانت نايمه ولما شوفت رقم دولي قولت اكيد ده ابيه مراد. مافكرتش ان حضرتك الل بتتصل انا هصحي فريحه تكلمك.
فهد: لاول مره ابتسم وضحك بصوته كله.
رينو: سمعت صوت ضحكت فهد قلبها ضحك معاه. وكمان هي محرومه من صوت الضحكه دى من سنين. لكن هي مش فاهمه فهد بيضحك على ايه.
فهد: بيضحك. وكان مبسوط انه سمع صوتها واتكلمت بسرعه لانها زعلت منه. وقالها يعني لازم تزعلي علشان تتكلمي واسمع صوتك.
رينو: فهمت قصده. وغـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. لا ابدا انا فكرتك انك اتدايقت ان انا اللي اتصلت مش فريحه.
فهد: احلى حاجه عملتها فريحه انها نايمه ومردتش دلوقت.
رينو: ضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. وقعدت على الكرسي. انت عامل ايه في شغلك يا فهد.
فهد: شغلي كويس. كل حاجه تمام وانتي عامله ايه في الجامعه.
رينو: بتنهيده. اال بتدوب قلب الفهد.
كويسه. خلاص الامتحانات الاسبوع اللي جاي.
فهد: في اللاوعي. كبرتي يا رينو.
رينو: سمعت اسم رينو. منه قلبها هيطلع من مكانه.
وفهد: لعن نفسه لانه ما بيعرفش يتكلم قدامها او معاها. صوتها بيلخبطو. قصدي يعني كبرتى ورايحه رابعه طب ما شاء الله.
رينو: ميرسي يا فهد.
فهد: بتذاكري كويس.
رينو: ايوه. بذاكر كويس.
فهد: بتحذير. في حد بيدايقك في الجامعه.
رينو: اتنهدت بسعاده.
وفهد قلبه دق اكتر لما سمع التنهيده. لانه بيعشق اى حاجه من لارين.
رينو: بسعاده. وحب. لا ما فيش حد بيدايقني يافهد.
فهد: سمع اسمه بحب. غمض عينيه ونفسه يقولها وحشتينى. لكن سكتو بعدها. ومحدش عارف يتكلم كأن الكلام اتبخر. واكتفو بالسكوت. مش مهم الكلام المهم انهم مع بعض حاليا. وفضلو شويه على كدا سرحانين.
( ايه رائيكم مبسوطين انتو كدا صح! اى خدmه)
فهد: سمع حركة مراد. وانه هيخرج من الحمام.
فهد: احم لارين. مراد خارج من الحمام اهو. ويا ريت لو تصحي بقى فريحه. لانه اتصل عليها وما ردتش.
رينه: احم. حاضر.
فهد: غمض عينيه. وعايز يقولها خلي بالك من نفسك. وعايز يبدا من تاني لكن رجع في كلامه. وقالها. انا هاقفل واتصل انا.
رينو: ليه!
فهد: فكر. ومش عايز مراد يشوف مده المكالمه. وكل الوقت ده مع فهد ورينو بس. فهد علشان احنا مش بنحاسب على المكالمه.
مراد: خرج وفهد قفل وحذف المكالمه. واتصل تاني. ورينو ردت وكانت صحت فريحه الل قامت بسرعه لما عرفت. وفهد سلم على فريحه وبعدها مراد ادلسه هيتكلم مع فريحه.
وسأل فهد مين اللي اتصل.
فهد: انا.
مراد: اشمعنى.
فهد: عارف ان مراد زكي. وقاله اختك رينو شافت اتصالك على فريحه. واتصلت وانت في الحمام. وانا رديت والخط قطع وجت اتصل تاني عملت حذف بدل اتصال. واتصلت تانى وكلمت فريحه.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. وهز راسه. وعداها بمزاجه. ماشي. ومراد اتكلم مع فريحه واطمن عليها وعلى النونو اللي في بطنها ومريم نونو. وهزر معاها. ورينو اخدت الفون بعد كده وكلمته. ونزلت تحت بالفون. ومراد اتكلم مع مريم امه وقفل معاها. ورينو طلعت الفون ل فريحه وقعدوا مع بعض شويه يتكلمو وكانوا الاتنين مبسوطين اوى. وخصوصا لارين، وفهد كان بيلمع السلاح والابتسامه على وشه. وسرحان في معشوقته الل جننت حرفيا قلب الفهد.
آدm: عند بيتر. اتغدوا مع بعض. واتكلمو مع العريس وعيلته وكانت مقابله تعارف. واستاذنه ومشيو.
وآدm قاعد مع بيتر.
بيتر: ها يا آدm ايه رايك في العريس وعيلته.
آدm: والله يا بيتر ياخويا عيلة العريس واضح انهم كويسين. لكن...
بيتر: لكن ايه بقى. هتقلقني ليه.
آدm: مش عارف. انا مش مستريح للعريس ولا. لابوه.
بيتر: تقصد ايه.
آدm: قلتلك مش عارف. هو مجرد احساس وخلاص. انت تعرف الناس دي كويس.
بيتر: مش قوي. لكن كنا كلنا في حفله رأس السنه. وابو العريس اتعرف عليا وشاف كالورين بـ.ـنتي، وشافها انها مناسبه لابنه وعايز بجوزهالو.
آدm: بدهشه، انت عبـ.ـيـ.ـط يا بيتر ولا اهبل.
بيتر: ايه يا جدع انت؟ انا قولت ايه غلط؟
آدm: هو في حد لسه بيتجوز بالطريقه دي!
الاهل هما الل بيختاره العروسه! لاء. وايه ابو العريس شاف كارولين مره واحده. وشافها مناسبه ل سبع الرجـ.ـال ابنه، طيب وابنه شاف كالورين قبل كده!
بيتر: لا ماظنش. هو شافها وقت الغدا بس.
آدm: اللهم لا اعتراض يا رب. انا راضي بحكمك عليا.
بيتر: ما تعقل يا جدع انت وفهمني.
آدm: انا هاقولك حاجه. وانت هتعرف الرد اشطا.
بيتر: اشطا.
آدm: انا لو موجود في حفله. واتعرفت على رجل اعمال. وشاف بـ.ـنتي رينو في الحفله. وبعدها مفيش يومين. الاقيه جاي هو وابنه السنيور. علشان يتقدmو لبـ.ـنتي. علشان ابو العريس الل شاف اني بـ.ـنتي مناسبه. مش العريس الل شافها مناسبه! انا هوافق!
بيتر: بتفكير. اممم لاء.
آدm: الله ينور عليك.
بيتر: يعني انت شايف اني رفض.
آدm: بيتر ياخويا انا مش عايز افركش الجوازه. واخد ذنبك. بس الاصول يابن الناس بتقول. ان العريس كان يشوفها ويقعد معاها. ولو حصل قبول من الطرفين تمام و على خيره الله. انما العريس جاي من كلمه قالها ليه ابوه. ومشي ورا كلام ابوه.
هو مش غلط انه يسمع كلام ابوه. بس ده جواز حياه بتتبني. يعني ده قرار الولاد مش الاهل. الاهل دورهم. انهم لو شافو غلط ينصحو وبس. لكن مايخدوش قرارات عن اولادهم وخصوصا في الجواز فهمني ياخويا.
بيتر: بتفكير فاهم يا آدm.
آدm: ورأي كالورين ايه.
بيتر: مسالتهاش ولا هي تعرف انها عزومة تعارف وانها تشوفه وهو موجود ع الغدا. وبعد كدا كنت هسالها.
آدm: احسن. ما تعرفهاش دلوقتى وياريت لو ترفض.
بيتر: يعني انت مش مرتاح للعريس.
آدm: ولا ابوه قلتلك. طيب اسمع.
بيتر: ايه.
آدm: اصبر عليا كدا لما الأمور تتظبط. واجيبلك ارار أمه اشطا.
بيتر: ابتسم ايوه كده اشطا.
آدm: قام. طيب يصاحبي انا هاروح انا بقى.
بيتر: لسه بدري ياض يا آدm. اقعد هنسهر مع بعض.
آدm: بص في الساعه 7 يا دوبك لسه هطلع اطمن على ساره زي ما قلتلك. وزين مع الوفد وزياد في الشركه. وانا على ما اروح من المستشفى. هاكون في البيت على الساعه 9 إن شاء الله والله اعلم.
بيتر: اجي معاك المستشفى
آدm: لا خليك كده. كده البـ.ـنت نايمه.
بيتر: بزعل. والله حاجه تحـ.ـز.ن بجد.
آدm: كله مكتوب يصحبي.
بيتر: فعلا.
آدm: سلم على بيتر واتحرك وراح على المستشفى. وخبط على مالك ودخل وشاف مالك قاعد لسه زي ما هو جنب ساره. وماسك ايديها.
آدm: دخل واتنهد. وقرب من مالك عامل ايه دلوقت يا مالك.
مالك: هز راسه كويس يا خالو.
آدm: ان شاء الله هتتحسن ما تقلقش. محمد لسه مطمني.
مالك: بص على ساره وعيونه حزينه عليها وساكت. وآدm شاف ان مالك تعبان نفسيا لان ساره شكلها تغير كليا. ومحمد دخل وشاف تقرير اول يوم وكان كويس نوعا ما. وآدm قعد شويه مع محمد ومشى.
الساعه 10 بالليل.
زين. رجع وكان الكل موجود تحت ما عدا ريتال.
زين: السلام عليكم.
كلهم: وعليك السلام.
زين: قعد ازيك ياحاج.
آدm: تمام بحبيب ابوك. حمد لله على السلامه.
زين: الله يسلمك يا حاج. وسلم ع مريم. وأخواته. وفريحه. وباس تيم. ومريم نونو.
وبص حواليه. لكن ريتال مش موجوده وسأل هي ريتال طلعت اوضتها!
مريم: هي نزلت اصلا. رينو طلعت تنادى عليها علشان العشا. قالتلها انها نفسها تنام شويه. سبتها يا قلبي تنام تلاقي العيال مش بينيموها.
زين: اتنهد بزعل. وعرف ان كده ريتال زعلانه.
زين: فتح الشنطه وطلع منها اللاب وملف ولسه هيسلموا ل آدm.
آدm: انا قلتلك قبل كدا. دخلت البيت هنا انسى الشركه. وانسى كل حاجه. انت هنا في البيت. يعني أهل بيتك ليهم حق عليك. يلا قوم مراتك لسه ما تعشتش. خد معاك اكل وانت طالع واتعشو فوق...
آدm فهم من تنهيده ابنه ان زين وريتال زعلانين مع بعض.
زين: هز راسه وقام. آدm قاله اطلع انت يا زين. وانا هابعتلك العشا مع بـ.ـنت من البنات.
زين: متشكر يا بابا بعد اذنكم تصبحوا على خير.
كلهم: وانت بخير.
فريحه قاعده وجمبها رينو ونور، وتيم بيلعب مع مريم نونو. تيم اخد اللعبه من مريم نونو. الل اول مره تنطق وصرخت وبصت ل آدm وشاورتله بايديها على تيم. وقالت اتم اتم يعني آدm آدm.
كلهم: بصو عليها. وادm ضحك بفرحه من قلبه. وقام شالها. قلب آدm وروح آدm يا مريم.
وكان مبسوط قوي. فريحه قامت مبسوطه باست ايديها. قولي بابي.
مريم نونو: بتزن. وعيزا اللعبه من تيم. اتم.
فريحه: طيب قولي مامي.
مريم نونو: اتم. وحطت راسها على كتف آدm ببراءه. وابتسم وحـ.ـضـ.ـنها بفرحه. ومريم كانت فرحانه جدا ان حفيدتها نطقت.
تيم: راح عند مريم الكبيره وزعلان. ان آدm شايل مريم وسايبه.
تيم: بزعل وتكشيره. مريم بيره. مريم بيره.
مريم: ضحكت. نعم يا نور عيني.
تيم: شاور على آدm وقال. آدm مريم نونو. وهز راسه انا لا.
مريم: ضحكت وفهمت. روح وقوله شيلني يا آدm.
تيم: راح ورفع ايديه ل آدm. وقال آدm آدm.
آدm: بسعاده: قال. تعال يا روح آدm انت كمان. وشاله. وتيم بص على مريم نونو وراح باسها من خدها. انتي وحشه. وكلهم ضحكوا عليه. لانه مفكر كلمه وحشه حلوه.
وآدm: قعدهم. على رجله وقعدو يهزرو مع بعض. و مريم الكبيره كانت مبسوطه. وكلهم مبسوطين. ان مريم نونو نطقت.
آدm: نده على سعاد. وقالها ابعتي مع بـ.ـنت عشا ل زين. وريتال، وقالت حاضر يسى آدm.
زين: طلع وفتح الباب وشاف ريتال نايمه على طرف السرير خالص. وشاف اريان وليليان نايمين.
زين: مساء الخير.
ريتال: ، مردتش.
زين: عارف انها صاحيه. وكمان هو زعلان منها علشان بتغير عليه من حاجه مش هتحصل. وكانت مستعده تاخروا على شغله علشان غيرانه وده مش صح. وانها تشيل هدومه تخبيها ده كمان مش صح. لكن هو اول مره يعلى صوته عليها. زين اتنهد وحط شنطة اللاب على الترابيزه. ودخل غير هدومه واخد شاور وخرج. والباب خبط وفتح وكانت البت مطلعه العشا. واخدوا وشكر البـ.ـنت وقفل الباب. واخد الاكل وحطه على السرير وقرب منها. روتي. روتي.
ريتال: مش راضيه ترد عليه...
زين: شال الاكل وراح نام ورا ضهرها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. على فكره انا عارف انك صاحيه. والمفروض انا الل زعلان وانتي الل تصالحيني مش انا الل اصالحك. وسمع تنهيده ريتال وتأكد انها صاحيه.
زين: ريتال الل انتي عملتيه النهارده. ده غلط.
ريتال: دmـ.ـو.عها اتجمعت في عينيها لانها افتكرت صوتوا العالي. وانها حاولت تقرب منه وهو رفضها.
زين: حس من حركتها انها بتعيط اتنهد بزعل. وعدلها وشال ايد ريتال. وشاف دmـ.ـو.عها. وقام قعد. ورفع ريتال وحط ضهرها على صدره. بتعيطي ليه دلوقتي.
ريتال: بدmـ.ـو.ع انت زعقــ,تــلي يا زين.
زين: دفن وشه في رقبتها. حبيبتي انا اسف انا فعلا زعلان من نفسي. ان صوتي على عليكي. بس يا ريتال انتي نرفزتني قوي ينفع اللي انت عملتيه ده. تشيلي كل القمصان البيضا وتخبيها في دولابك طيب ده ينفع.
ريتال: ببراءه. القميص الابيض يجنن عليك يا زين.
زين: ابتسم. يا بت انا حلو في اي حاجه
ريتال: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. انت فعلا حلو في اي حاجه ومكنتش عايزاك تلبس حاجه حلوه.
زين: اخص على كده انا اول مره اشوف واحده مش عايزه جوزها يلبس حلو.
ريتال: انا بغير عليك يا زين.
زين: حبيبتي صدقيني اللي عملتيه ده غلط. انا رايح اقابل وفد اجنبي. ورايحين شغل يعني كل ست معاها جوزها. او حتى لومش متجوزه. انا ما لي بيها.
ريتال: يا سلام انت ما لك بيها طيب وهي! انت ناسي البـ.ـنت الاجنبيه اللي كانت مركزه معاك. وكل شويه تبصلك بجرأة. وتطلب منك مساعده في الملف. وانا قاعده جنبها ومطلبتش منى وانا جمبها مش انت.
زين: اديكي قولتي اهو. هي مركزه معايا. انا بقى مركز مع مين!
ريتال: الاجانب حلوين قوي يا زين. وانت كمان حلو.
زين: وانتي ايه يا ريتال!
ريتال: انا حلوه برده بس عيني مش خضره وشعري مش اصفر.
زين: انتي عيونك عسلي مدوخانى. وشعرك بني مجنني. وكل تفاصيلك بعشقها. ومش لازم الوحده تبقى شعرها أصفر وعيونها خضر علشان تبقى حلوه. البـ.ـنت بتبقى حلوه بجد. بأخلاقها وتتدينها. وخجلها. واحترامها لنفسها. ولبسها المحترم. الجمال عمرو مايتقيم بالشكل ابدا يارتيال.
ريتال: يعني انت مش هتبعد عني يا زين.
زين: من جواه زعل من ريتال. لانها كدا مش واثقه فيه ولا واثقه في نفسها. لكن حاول مـ.ـيـ.ـتجادلش معاها. و اتنهد. وحط دقنه على كتفها. ريتال انا بحبك وبعشقك انتي وبس. و عمري ما افكر ابص لاي واحده غيرك. حبيبتي انتي ماليه عليا دنيتي انتي واريان ولي لى ربنا يخليكم ليا.
ريتال: بتنهيده. حقك عليا يا زينو.
زين: قلب زينو انتي. وانتي كمان ما تزعليش مني.
ريتال: انا خلاص مش زعلانه. بس انت ما تزعلش اني خبيت هدومك.
زين: بس اهم حاجه تكون اول واخر مره يا ريتال.
ريتال: مش عارفه بقى يا زين.
زين: مش عارفه بقى ليه؟
ريتال: انت لما قولتلي بكره هقابل وافد اجنبي وعرفت ان معاهم 2ستات. انا كنت هاتجنن وكمان اتجننت اكتر. لما قولت انك هتلبس القميص الابيض والبنطلون الاسود. اتغاظت قوي. وتخيلت الاجانب دول وهما بيقربوا منك اصلهم. ماعندهمش حلال وحـ.ـر.ام كنت عايزه اقــ,تــلهم.
زين: ضحك. كل ده في مخيلتك وانتي ما شفتهمش اصلا.
ريتال: رفعت وشها ليه هما كانوا حلوين يا زين.
زين: مركزتش ياروتي. انا رايح اشتغل وبس، بس كان معاهم واحده طويله قوي قوى اوفر بجد. وانا ماشى كأنى ابنها جنبها هههههه.
ريتال: ايوه دي حلوه دى.
زين: ههههه. حبيبتي. ريتال ربنا يهديكي بقى وتعقلي. وبطلي غيره على الفاضي.
ريتال: رجعت راسها في حـ.ـضـ.ـنه. اصل انت حلو قوي يا زين. وبخاف واحده تبعدك عني عارف ساعتها هاعمل ايه.
زين: هتعملي ايه!
ريتال: همـ.ـو.ت نفسي ومن غير تفكير. لاني مينفعش اعيش من غيرك يا زين. انت متعرفش انا بحبك قد ايه. وبعدك عنى يبقى مـ.ـو.تى اهون.
زين: ادايق. واتخـ.ـنـ.ـق من كلامها. واتكلم بنرفزه. بس يا ريتال بطلي عـ.ـبـ.ـط بقى ايه الل الكلام ده. وقفلي بقى على السيره دي. بلا واحده بلااتنين. ويا ستي والله انا الستات دي ما في دmاغي. ما فيش حد في قلبي وعقلي غيرك انتي وبس. وياريت تستوعبى ده وبسرعه.
ريتال: انت زعلت. انا اسفه يا زين.
زين: اتنهد بديق. قومي يلا علشان نتعشى وانا تحت قالولى. انك ما اكلتيش.
ريتال: شافت زين متدايق. ايوه انا مستنياك علشان اتعشى معاك.
زين: اتعدل. وقام جاب الاكل وقعد جنبها.
ريتال: زين
زين: رفع راسه ليها. نعم.
ريتال: بطريقه طفوليه. حقك عليا وحياه روتي مـ.ـا.تزعل.
زين: ابتسم. وحياه روتي مش زعلان. يلا بقى اتعشى، وفعلا اتعشوا وريتال شالت الاكل. وزين غسل ايده وخرج من الحمام. وريتال. راحت على السرير علشان تنام. وزين افتكر لما ريتال. قربت منه وهو رفضها. وراح جنبها على السرير. وقرب منها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وواحده واحده قرب من ريتال. وقالها انا ما فيش واحده تدخل قلبي وعقلي غيرك انتي وبس وقرب منها. وريتال مشتاقه ل زينها.
وسقطت شهرزاد عن الكلام الغير مباح
عدي 25 يوم كمان.
ساره كل يوم تفوق وتفتكر العـ.ـذ.اب الل كانت فيه. وتصرخ. ومحمد متابع الحاله وشاف انه جروحها الحمد لله لمت والكـ.ـسر اللي في ايدها اتحسن. والكدmـ.ـا.ت تقريبا اختفت. وشعر ساره بدا يكبر لكن حاجات بسيطه جدا. وبعدها ساره بدات تفوق اكتر. والدكتور مروان متابع حالتها وكان بيتكلم معاها وهي تخاف ترد عليه. لكن مع الايام كانت بتعيط كتير وتقول مالك انا عايزه مالك. ولما مالك يقرب منها تقوله. انت هتسبني ويغمى عليها. وكانت مرعوبه فعلا و كانت دايما تقول لا هيمـ.ـو.توني ابعدوا عني. وكل بنات العيله بتحاول تحتويها لكن ساره عايشه في خــــوف.
لحد 5 ايام بس ساره فاقت كليا. وافتكرت كل حاجه و انها هـ.ـر.بت وردت على كلام الدكتور مروان. وشافت مالك وكان زي ما هو واجمل واوسم. وساره لما شافته عيطت كتير قوي. وكل اللي قالته انا اسفه سامحني انا عارفه انك هتسبني لما تعرف كل حاجه انت هتسبني يا مالك. ومالك اخدها في حـ.ـضـ.ـنه طمنها. لحد ما نامت اول مره من غير مهدئ. وواحده واحده بدات تتمشي في المستشفى مع مالك. ولكن كانت خايفه ان حد يشوفها وكانت عايشه في رعـ.ـب حقيقي. ومالك كان رافض انها تشوف شكلها في المرايه. لان شعرها متقطع ومالك مستني لما شعرها يكبر شويه ويجيبلها حد متخصص تقصلها شعرها وتظبطه. والدكتور مروان. طلب من مالك انه ما يسالهاش عن اي حاجه. هي هتحكي لوحدها لما تكون جاهزه ومستعده انها تحكي. ومالك لما شاف ساره تاني انها ظهرت في حياته. و بتتحسن وكمان ماشيه جنبه في المستشفى ما كانش مصدق نفسه. وكان حاسس انه في حلم. وكل اللي كان مدايقه الرعـ.ـب اللي شايفه في عينيها. ومالك اخد قراره ان لما ساره تتحسن على طول هياخدها على بيته وتكون جنبه طول العمر.
وساره شكلها بدا يتحسن و متابعه مع دكتورة تغذيه. وساره بتفكر انها تحكي الحقيقه كامله لمالك وجاسر والعيله. ومهما كانت النتيجه هي حاسه أن في حمل تقيل جواها. ولازم تريح ضميرها.
سوزي: من ساعه ما عرفت هتتجنن حرفياً ومبتنمش من الرعـ.ـب. والل هيجننها ان ساره مالهاش اثر نهائي. وبعتت ناس تراقب فيلا جاسر. لكن الوضع هناك عادي جدا. ورفعت المراقبه من على الفيلا. و كانت هتتجنن بمعنى الكلمه. و كان جواها غـــضــــب من غبائها لانها سابت ساره عايشه هي كانت مفكره ان ساره هترجع لعقلها و هتستفاد منها مقابل اي شيء. مثلا تبيع نفسها تعمل اي حاجه. وكانت خايفه ومرعوبه. من الباشا لما يرجع من السفر ويعرف. لان ساره هـ.ـر.بت من غير ماياخد حقه من ساره الل هو رافض انها تمـ.ـو.ت قبل مـ.ـا.تعترف...
ملك وجاسر كانوا واقفين جنب ساره. وكمان مليكه لما عرفت راحت مع زياد ولما شافت ساره، مليكه زعلت عليها جدا وأثرت عليها وافتكرت نفسها يوم الحادثه. وزياد حس بخــــوفها. وشاف اني مليكه بدات تخاف واخدها وخرجوا علشان ينسيها كل حاجه وزياد كان ونعمه الزوج والسند ل مليكه. وماليكه كانت مهتمه بنفسها و على طول توفر الراحه والجو الهادي لزياد وربنا عوض زياد براحه البال.
فارس ورودي عايش في مناواشات وقط وفار. لكن كل واحد بيعشق شخصيه التاني.
وعايشين في سعاده.
مراد وفهد في المهمه وكانت. ايام صعبه عليهم لانها شبه بعضها ومن بلد لبلد.
ومراد: نفسه يخلص مهمته علشان يرجع ل فريحته. وكان متحمس للرجوع خصوصا لما عرف ان بـ.ـنته بدات تتكلم. وسمع اسمه منها في التليفون. وفريحه بتعد الايام والساعات وكانت دايما بتدعي لمراد ان ربنا يحفظه هو والفهد. وكمان الحمل المره دي مخليها مشتاقه لمرادها...
يوسف ومريم كانوا عايشين حياتهم في سعاده. لكن يوسف زعلان حاليا من مريم لانها مش عايزه تخلف دلوقتي وقالت ل يوسف انه لسه بدري على الحمل. وان كريم عنده سنتين ونص. ويوسف ادايق منها. والمعامله بقت بحدود وكل واحد مش شايف نفسه غلطان وكل واحد في نفس الوقت مشتاق للتاني.
زين وريتال، ريتال حاولت تبطل غيره على زين. ولكن فشلت وحاولت على قد مـ.ـا.تقدر. لكن هي بتغير حتى لما بيقرب من بـ.ـنته ويدلعها. ريتال كده بتفتكر ان زين هاينساها. ورينو قالتلها ان ده عدm ثقه في النفس. و لازم تنتبهي لنفسك وتثقى ف جمالك وتثقى في حب زين ليكى علشان ميحصلش فجوه بينكم من قلة الثقه. وساعتها هتحسي انك مميزه والغيره هاتقل. وزين ما بيحبش في الدنيا حد زي ريتال. ولو تعرف حجم حبها في قلبه هتبطل غيره نهائيا.
رينو امتحنت هي ورودي وآدm الل كان بيوصل رينو وقت الامتحانات ويهتم بيها.
هشام بيحاول يقرب من نرمين لهدفه. ونجح فعلا. انه وقع نرمين في فخه. واخدها الشقه اكتر من مره وما قربش منها هو عايز منها معلومـ.ـا.ت وبعدها هياخد منها اللي هو عاوزه ويرميها. ونرمين بطبيعته قلبها او غبائها صدقت ان هشام اتغير وبقى انسان كويس. و شايفه انه اكبر دليل انها راحت شقته ومتقربش منها وخايفه ترفض هشام يبعد عنها لأنها بتحبه من اولى جامعه وخبت حبه جواها لفرق المستوى. لكن هشام قرب منها واعترفلها بمشاعره. ونرمين كانت طايره من الفرحه. لكن بعد كدا اكتشف أن هشام عايز يتقدm لنور. وبعدت عنه ومزعلتش من نور لانها عارفه أن نور مبتكرهش حد قد هشام وخافت تقول ل نور أن هشام رجع. ونور تحاول تتنقدها وتحاول تخليها تبعد عن هشام الل حست من معاملته أنه فعلا بيحبها ورجعلها. ومتعرفش أن هشام راجع للانتقام.
محمد متابع حاله ساره بعنايه شـ.ـديده. وموفر لها دكتورة تغذيه و دكتور نفسيه. وشايف ان الحاله بتتحسن للافضل. وبعد ما يخلص يروح لحبيبته اللي مشتاقلها لانها بعيده عنه من فتره كبيره. من وقت ولاده تمارا. وفي يوم رجع بالليل ودخل شقته وكانت ضلمه واتخض على نور وتمارا. ولسه بيقفل الباب. نور. نورت اضاءه خفيفه ومحمد اتفاجئ بالاضاءه الخفيفه وكانت جميله. وكمان الميوزك الهادي. محمد ابتسم وقرب منها وكانت في ابهي صوره. ونور كمان كانت مشتاقه لاحن زوج في الدنيا. محمد مسك ايدها وباسها وحـ.ـضـ.ـنها ورفعها من على الارض ودفن وشه في شعرها وغمض عينيه واتنهد بحب. وضمها فتره كبيره وهي كمان حـ.ـضـ.ـناه. وبعد كده نزلها وقالتله غير هدومك. وفعلا غير هدومه وخرج لحبيبته. ونور شغلت ميوزك اجنبي سلو محمد بيحبه. وقربت منه. ومحمد بيقرب منها وقدmت دعوه انه يرقص معاها. محمد ابتسم ومد كف ايده. ونور حطت كف ايديها في ايدو. ومحمد قربها منه وحاوط وسطها ورقص معاها وعيونهم مشتاقه لبعض. وبعد فتره محمد قرب منها وهما بيرقصوا وباسها. ونور تاهت في حب محمد وشالها ودخلوا عشهم.
هشام. تعالى ادخلى يا حبيبتي.
نرمين: دخلت شقه هشام. وقعدت بـ.ـاريحيه. لانها على كده 25 يوم تقابل هشام وما يقربش منها وكمان سابلها نسخه من مفتاح الشقه.
نرمين: انا جعانه قوي يا هشام.
هشام: تعالى ندخل المطبخ ونعمل اكل.
نرمين: يلا بينا، وهما بيعملو اكل.
هشام: قوليلى يا روحي.
نرمين: نعم يا حبيبي.
هشام: ازاي اشتغلتي في مستشفى كبيره زي دي. انت كنتي بتقولي ايام الجامعه انك هتشتغلي في مستشفى حكومي. ومستشفى النور دى من اهم واكبر المستشفيات في مصر.
نرمين: اتنهدت. فعلا ده اللي كنت هاعمله لانك عارف ظروفي. وانا كان نفسي قوي افتح عياده باسمي انا. بس كان ده حلم بالنسبالي. ودلوقت الحمد لله مرتبي كويس جدا وقريب هاشوف عياده وافتحها وتبقى ملكي انا. وعارف كل اللي انا فيه ده بفضل نور. مش فاكرها نور العدوي.
هشام: بتمثيل نور! نور مين!
نرمين: بزعل نور يا هشام اللي انت كنت عايز تتقدmلها وكـ.ـسرت قلبي. انا زعلت منك قوي لكن انا عارفه نور على ايه ولو مش عارفاها كويس انا كنت زعلت منها.
هشام: ايوه. ايوه افتكرتها ياااه دي كانت نزوه يا حبيبتي ايام الجامعه بقى. وبعدين انا بحبك انتي بدليل اني مادورتش على اللي اسمها نور دي. ولا افتكرتها...
نرمين: صدقته وابتسمت. عموما هي نور دي صاحبه الفضل وكمان جوزها.
هشام: هي اتجوزت!
نرمين: ايوه اتجوزت صاحب مستشفى النور هو جـ.ـر.ح كبير اسمه الدكتور محمد عزيز.
هشام: بلع ريقه. وافتكر اللي محمد عمله فيه لكن لازم ينتقم. اممم طيب لما هي اتجوزت انتي زعلانه وغيرانه ليه بقى.
نرمين: بزعل انا مش غيرانه يا هشام. انا زعلت منك لانك وانت في الجامعه اخدت رقمي من صاحبتي وكلمتني كتير. وبعدها علقتني بيك. و لما انا لقيتني بحبك جدا انا اعترفتلك وفعلا كنت مستعده ابيع الدنيا كلها علشانك واشتريك. وعيشتني في حلم جميل وعيطت. وبعدها اعرف انك عاوز تتقدm لنور. ساعتها كرهتك قوي. ودفنت مشاعرى جوايا.
هشام: قرب منها ومسح دmـ.ـو.عها. واتجرا وباسها من خدها. حبيبتي ما تزعليش مني كانت نزوه صدقيني وكمان كان رهان مش اكتر من شباب الجامعه.
نرمين: اتلخبطت وقلبها دق جـ.ـا.مد من حركة هشام. وخافت في نفس الوقت لا تضعف.
هشام: ارجوكي انسى بقى. وانا عندي ليكي مفاجاه حلوه.
نرمين: احم مفاجاه ايه.
هشام: انا الل هاجيبلك عياده وباسمك كمان.
نرمين: رفعت وشها بفرحه بجد يا هشام بجد.
هشام: بجد وحياه نرمين عندى. هو انا عندي كام نرمين ها! وابتسم بخبث. وقرب منها وباسها من بقها.
ونرمين ضـ.ـر.بات قلبها زادت. وخافت وكانت لسه هتتحرك علشان تمشي.
هشام: يلا بقى علشان نتغدى واوصلك.
نرمين: اتنفست بـ.ـاريحيه. وخرجت من المطبخ متـ.ـو.تره. وبعدها اتغدوا ونزل وصلها لحد بيتها. وكانت خايفه لكن خــــوفها قل لما هشام ما قربش منها اكتر من كده. لكن زعلت علشان كده حـ.ـر.ام. بس هشام وعدها بالجواز. حجه جديده. وتبرير جديد علشان نحلل الحـ.ـر.ام.
يوسف قاعد في اوضته ومريم قاعده تحت في الليفنج مع العيله وكريم معاهم ونام على رجلها. و استاذنت طلعت تنيم كريم. وتشوف يوسف و طلعت ودخلت تنيم كريم. وشافت يوسف قاعد على السرير ومرجع راسه لورا ومغمض عينيه. لكن فتح لما سمع صوت الباب. وغمض تاني بعد ما شاف مريم...
مريم نيمت كريم. وقعدت على الكرسي قصاد السرير. وفتحت فونها وبتسرق النظرات ل يوسف. ويوسف مغمض عينيه لانه زعلان من مريم. وشايف انها مش حابه تخلف منه تاني. وكمان اتدايق اكتر لانها مش شايفه انها غلطانه.
ومريم زعلانه من يوسف لانه مش فاهم وجهه نظرها. هي عايزه كريم يعيش طفولته. و لما يبقى عنده اربع سنين تفكر ساعتها تخلف. وكل واحد في دوامه تفكيره وما حدش بيكلم حد. وده تاعبهم وواجع قلبهم. وجواهم اشتياق لبعض. يوسف اتعدل وبص لمريم كتير. ومريم اخدت بالها وعيونهم اتعلقت ببعض والشوق دوب الجليد اللي بينهم.
مريم: نطقت. يوسف.
يوسف: غمض عينيه واتنهد انا زعلان منك يا مريم.
مريم: سابت الفون وقامت وقعدت قدامه. يوسف انت مش فاهم وجهه نظري.
يوسف: وجهه نظرك انك مش عايزه تخلفي منى دلوقتى لحد ما كريم يتم اربع سنين.
مريم: حبيبي افهمني.
يوسف: انا مش عايز افهم يا مريم. وانا مش هغـ.ـصـ.ـبك على حاجه بعد كده. وانا مش عايز عيال.
مريم: بدmـ.ـو.ع ايه اللي انت بتقوله ده.
يوسف: زعق. باقول الل انتي عايزه تسمعيه. لاني اول ماقولتلك موضوع الخلفه ده انتى اتنرفزتى. وانا يا مريم مكتفي بكريم وبس. وكمل بتريقه. لاني الل اعرفه ان الل بيحب حد بيكون عايز يجيب منه عيال كتير. وواضح اوى انك بتحبينى. واتعصب. وكمان يا مريم التقدير بينا قل احنا ما بـ.ـنتكلمش تقريبا اسبوع كامل عارفه يعني إيه اسبوع وانا وانتى مبـ.ـنتكلمش مع بعض. وعايشين قدام العيله بنمثل اننا مبسوطين.
مريم: . يوسف انا لما لقيتك عصبى وزعلان. سبتك برحتك لحد مـ.ـا.تهدى. وبعدها لقيتك مبتتكلمش معايا. وبعدين انا اتنرفزت لانك مكنتش بتاخد رأيي. انت كنت بتتكلم بأسلوب أمر وواخد قرارك. وأنك فكرت انك عايز تخلف. يعنى حتى من غير متاخد رايى.
يوسف: بدهشه. انا كلمتك بأسلوب أمر! انا كل الل قولتهولك يامريم انا بفكر انى عايز أخلف. يعنى بفتح باب للنقاش مابينا. بس انتى كان ردك ايه بقى! لا طبعا أنا مش هخلف دلوقتي. وانت ازاى تقرر من غير متقولى. وعلا صوته مش دا كلامك! وكمل. وقولتى انا ابنى لسه صغير. ولازم ياخد حقه. انتى ليه مفكره انك لما تخلفى تانى هنهمل كريم. انتى اصلا محستيش بتربية كريم. لان ماما ونانا هما الل ربوه واهتمو بيه. تقدري تقوليلى اى إهمال الل ابنك هيلاقيه ف العيله دى!
مريم: بعدm فهم. تقصد ايه يايوسف. تقصد انى متعبتش ف تربية كريم! انت قصدك انى مهتمتش ولا حسيت بتربية ابنى. يعنى انا ام مهمله.
يوسف: بصدmه. هو ده الل انتى فهمتيه من كلامى!
مريم: علت صوتها نوعا ما. كلامك ملهوش معنى تانى غير كدا. وانا مش هسمح لاى حد انه يشكك في امومتى لكريم ابنى.
يوسف: فتح عينه بصدmه. انتى بتعلى صوتك عليا يامريم. وكمان فهمتى انى بشكك ف تربيتك ل ابنك. وزعق. لا يامريم هانم فوقى وافهمى. انا اقصد من كلامى أنهم هنا بيعاملوكى زي بـ.ـنتهم واحسن. وأنك لما خلفتى كريم. اهتمو بيكى وبكريم. وكمان كملتى تعليمك وهما اهتمو بكريم. يعنى اال قصدتو بكلامى. انك لو خلفتى 10 عيال محدش هيهمل كريم ابدا. انما انك أم مهمله انا مقولتش كدا. وكمان انا مش حد يامريم فاهمه انا مش حد. وأسلوب النقاش منك بالطريقه دى مرفوض. بعد اذنك. واتحرك واخد مفاتيحه وفونو وسابها وخرج. وهي واقفه مزهوله. ومش فاهمه حاجه. ويوسف زعقلها. وانهم وقفو جمبها واهتمو بيها يعنى معايره. ويوسف سابنى ومشى. ووقفت مكانها بدmـ.ـو.ع ومصدومه أنهم لاول مره يتخانقو. وعيطت لانه مش فاهم وجهه نظرها.
بعديومين.
رنا: يعني آدm ما قالكش ساره عايزه العيله كلها تتجمع عندها ليه!
طارق: لا يا حبيبتي. ادm ما قاليش غير ان.
مالك اتصل عليه وقال ان ساره عايزه العيله كلها تتجمع عندها. ف المستشفى.
رنا: غريبه وممكن تكون البـ.ـنت يحبيبتي حاسه بالوحده. وكمان داخله على شهر اهو وما فيش اي حد بيسال عليها. لا ام ولا اب ولا اخ.
طارق: هنا سرح. وافتكر وهو صغير وما ردش.
رنا: الله روحت فين. ياطارق انا باكلمك...
طارق: اتنهد. اسف يا حبيبتي انا بس سرحت شويه.
رنا: سرحت في ايه ومال شكلك واضح عليه الزعل كدا!
طارق: بتنهيده. اصل وانتي بتتكلمي عن ساره. وبتقولي لا اب ولا ام ولا اخ. انا افتكرت نفسي وافتكرت ابويا وامي الله يرحمهم. وعشت معاهم اجمل 24 سنه. ابويا كان جدع جدا راجـ.ـل بجد، وابتسم وامي كانت زيي كده شقيه ومرحه و بتحب الهزار والضحك زي عينيها. لكن بعد ما ابويا تـ.ـو.في. ضحكتها اختفت. والحـ.ـز.ن سيطر عليها وحبست نفسها. ومـ.ـا.تت بعده وفات ابويا ب3 شهور. وبص ل رنا. انا وآدm عكاز لبعض و بعد. ما ابوه سافر انا اخدته معايا. وعاش معايا ومع ابويا وامي. وكان اخ بجد. وبعد ما ابويا وامي توفوا. آدm وقف جنبي واتعاهدنا بما اننا مالناش عيله ولا اب ولا ام ولا اخ. اننا نبقى اخوات وفي ضهر بعض دايما. ساعات بتخيل لو أن آدm ده ما كانش صاحبي. ولا اتقابلت معاه. ولا هو قابلني كان ايه هيبقى مصيرنا. حياتي وحياه آدm كانت هتبقى عامله ازاي.
رنا: بتسمع وعيونها دmعت وقامت وحـ.ـضـ.ـنته طارق من الخلف وهو قاعد. حبيبي ليه كل الزعل ده. ربنا يرحمهم يارب. وبعدين ربنا دايما بيدبر الامور لصالح الانسان. ربنا بياخد من الانسان حاجه وبيعوضوا بحاجه احسن. وانت ايه بس اللي فكرك بالكلام الل بيزعل ده.
طارق: ابدا صعبان عليا ساره. و انها لوحدها ولا حد فعلا سال عليها. وكمان متعـ.ـذ.به ولو مالك ما كانش موجود في حياتها وعيلتنا كلها جنبها. كان هيبقى مصيرها ايه. واتنهد يلا خير انتي جاهزه علشان كلهم متجمعين عند ساره في المستشفى.
رنا: باسته من خده. اضحك الاول وبعدها ننزل شكلك وحش قوي يا طاروق وانت زعلان.
طارق: ابتسم وباس خدها حبيبتى ربنا ما يحرمنيش منك ولا من العيله الجميله دي.
رنا: ولا يحرمنا منك. ايوه كده شكلك بقى احلى. وانا جاهزه يلا بينا.
واتحركه ووصلوا المستشفى وكلهم متجمعين عند ساره. وده طلب منها وكان موجود آدm وعيلته. ماعدا مراد.
وطارق وعيلته. ماعدا فهد.
جاسر وعيلته. وزياد ومليكه. وفارس ورودي واشرف وعيلته. ويوسف واقف جمب مريم قدامهم بتمثيل أنهم كويسين ولسه كل واحد واخد جمب. وحسام وهدي.
ساره: قاعده على السرير. ولسه تعبانه. ومحمد قالها انتى ضغطك واطى. ياريت لو الل حاجه الل هتقوليها لو هتاثر عليكى بلاش تقوليها انتى حالتك لسه مش مؤهله لاى ضغط. ساره اخدت نفس عميق. وقالت لا يادكتور. انا هتكل على الله وهتكلم. والله المستعان.
آدm: قاعد جنب ساره الل بتفرك في ايديها. ومالك قاعد ع الكرسى جنبها من الاتجاه التاني.
ومريم على طرف السرير جنبها. ورنا وكلهم حواليها. وساره قاعده وجواها خــــوف كبير وحست انها هيغمى عليها. لكن لازم تتكلم. لكن قاعده وساكته والكل منتظرها تتكلم.
آدm: ها يا ساره يا حبيبتي. كنت عايزه تقولي ايه...
ساره: انا اسمي ساره عاصم صلاح الصاوي.
↚
آدm: ها ياساره ياحبيتى. انتى مجمعانا كلنا. واحنا مصدقنا. انك فوقتى. وكلنا فرحنا من قلبنا انك رجعتيلنا بالسلامه. والكل موجود اهو زى ما كنتى عايزه. ها بقى كنتى عايزه تقولى ايه!
ساره: ب رعـ.ـب حقيقي وكانت خايفه من مالك وعيونها عليه بترجى. وبصت ل آدm. حضرتك انا كنت عايزه اعترف بحاجه.
آدm: سامعينك يا حبيبتي عايزه تقولى ايه!
ساره: بس قبل ما اتكلم. كنت عايزه اقول حاجه لكل العيله. وبصت للكل واخدت نفس عميق. وقالت انا عايزه اقول ساعات الانسان بيتحط في مواقف غـ.ـصـ.ـب عنه. وساعات بيتولد في بيئه مش مناسبه ليه. وبصت لمالك ساعات بنغلط بس مبنبقاش عارفين اننا بنغلط. وساعات بـ.ـنتاخد بذنب ناس تانيه. والانسان مهما كان وهو صغير بيكبر والدنيا بتعلمه و لما بيكبر بيكتشف بعد كده غلطه. وبصت ل آدm. انا كنت عاميه ومش شايفه حاجه. و ماشيه في حقيقه مزيفه. وصدقني حضرتك. انا ضحيه ومش عارفه اعمل ايه. انا في حقايق مزيفه في حياتي. والحقايق دي وبصت لمالك بدmـ.ـو.ع. حياتى متوقفه عليها وممكن اخسر اهم حد في حياتي. ودmعه نزلت منها. صدقوني انا لو كنت اعرف انا ماكنتش ظهرت في حياتكم.
كلهم بصو لبعض وماحدش فاهم حاجه. لكن مريم والبنات كلهم تأثروا من كلامها.
وآدm. فهم ان في سر كبير في حياه ساره. ولو قالته ممكن تخسر اهم حد. والحد ده بنظرات ساره هو مالك. وآدm محتار وكمان شايف رعـ.ـب في عيون ساره. وبرده شاف ضعف وكـ.ـسره في عيونها لمالك وترجى كبير.
آدm: ساره يا حبيبتي انتي ممكن تاجلي كل حاجه لبعدين.
ساره: لا. انا ما صدقت جمعت شجاعتى. واني هاتكلم، لان مالك ما يستاهلش اللي انا عملته فيه.
ما لك: بصلها بدهشه. وعدm فهم. لكن اتوقع ان ساره بتتكلم عن اختفائها وانها سابته.
ساره: مالك. انا عايزاك تسامحني. وعايزه قبل ما تحكم عليا تفكر اني ما ليش ذنب. انت وقفت جنبي وساعدتني. وانا ممنونه ليك عمري كله. وبشكرك من قلبي. وانا بعد ما اتكلم. انا هامشي بعيد من هنا.
مالك: قلبه دق بخــــوف. ده ما صدق لقاها هتبعد عنه تاني؟ وقلب مالك هيستحمل و.جـ.ـع تاني؟ وساره هتستحمل و.جـ.ـع وعـ.ـذ.اب من تاني؟
ساره: شبكت ايديها في بعض بتـ.ـو.تر وكانت حاسه انها ساقعانه. وغمضت عينيها. واخدت نفس عميق. وبصت للكل بدmـ.ـو.ع وخايفه. لكن لازم تشيل الحمل اللي على قلبها واخيرا.
ساره: انا اسمي ساره عاصم صلاح الصاوي.
كلهم كأن نزلت عليهم صاعقه. وخصوصا آدm ومريم. ومالك وجاسر وهنا. وبعدها طارق واشرف والكل اتفاجئ. والكل لسانه متلجم. والل حطت ايديها على قلبها. والل حطت ايديها على بقها. والل عيون مفتوحه بصدmه. واللي حاسس انه سمع غلط. والل مش فاهم حاجه.
لكن مالك: مش عارف يوصف احساسه. وهل سمع صح ولا لا!
وما حدش رد عليها. والكل بعدها بدا يبص لبعض. وحاله من الدهشه مسيطره على الكل.
ساره: غمضت عينيها. وفتحتها وشافت الدهشه والصدmه على وشهم وخافت. واترعـ.ـبت. وكمان حست انها اتسرعت. وخافت من العيله كلها. وحست انهم هيمـ.ـو.توها. وعايزه تتحامى في مالك. لكن شافت مالك قابض على ايده وعيونه مفتوحه وبيصك على اسنانه وعيونه رايحه جايه. وبدات لونها يبقى احمر. وبصت على جاسر اللي عيونه متعلقه ومصدوم. وشافت هنا اللي عيونها مليانه بالدmـ.ـو.ع من الصدmه. وشافت مريم اللي مغمضه عنيها وشكلها بتفكر ومش مصدقه. وبصت على طارق اللي واقف مش مصدق نفسه. والشباب كلهم مصدومه. وشافت مليكه ماسكه في جاكيت زياد كانها خايفه.
واخيرا بصت ل آدm. الل كان قاعد وسرحان كانه بيفكر في ماضي عميق وفي عيونه الف سؤال و سؤال، وساره حاسه ان الهواء بدا يخلص من الاوضه. وحست بدوخه وحاسه انها مش قادره تتنفس. وحست ببروده في ايديها ورجليها. وبدات تنهج وحاسه بخــــوف شـ.ـديد.
بصت لمالك. اتاكدت انه هيقــ,تــلها. وكمان كلهم هيقــ,تــلوها. وافتكرت العـ.ـذ.اب اللي كانت بتشوفه. وافتكرت هجومهم عليها وضـ.ـر.بهم فيها وبيحرقوها. و بتتنفس بصعوبه. وشافتهم كانهم بيقربوا عليها وهيمـ.ـو.توها. وكلهم هيقــ,تــلوها. وساره بدات تغيب عن العالم. ونبضها بيقل وهمست هتمـ.ـو.توني لا هتقــ,تــلوني. لا. لا مالك هتقــ,تــلني انا ماعملتش حاجه حـ.ـر.ام عليكم. ابعدو. ابعدوا عني. وساره بعدها غابت عن الوعى.
محمد واقف مصدوم ونور واقفه جنبه. ولكن بيبص بالصدفه شاف ساره راسها بتميل ورجعت على السرير اغمي عليها.
محمد جرى عليها بسرعه. وشاف ان قلب ساره بيوقف عن النبض.
محمد: زعق كله يطلع بره، ومحمد قطع هدوم ساره قطع صغير من فوق. والكل مدهوش. مالك مش فاهم.
محمد: نور تعالى. جهاز الانعاش بسرعه. ساره قلبها بيوقف عن النبض.
نور: جريت بسرعه.
وحصل حاله من الفوضى.
محمد: بدا ينعش ساره. وساره بتتنفض مكانها ومفيش اي استجابه. ونور ركبت لها الكانولا بسرعه. وعلقــ,تــلها المحلول. وحطت فيه حقنتين علشان القلب يستجيب. وبعدها سمعو صوت الجهاز بيصفر.
محمد: ساب جهاز الانعاش. وبدا يضغط بايديه على قلبها بسرعه كبيره. ونور جهزت جهاز الانعاش من تاني. ومحمد اخدو وبسرعه ورا بعض. وكلهم هيمـ.ـو.تو مكانهم من الموقف.
ومالك قاعد جنبها. وعيونه مفتوحه بصدmه ان ساره بتمـ.ـو.ت ومش قادر يقوم يوقف على رجليه.
طارق: خرج الكل من الاوضه اول ما سمع الجهاز بيصفر. والبنات كلهم بيعـ.ـيطوا ونسيو اعتراف ساره. والكل بيدعي من قلبه انها تعيش. وكان موقف صعب على الكل.
محمد: ضغط على قلب ساره كتير. واخيرا ساره استجابت للانعاش. وبدا جهاز القلب يتحرك من تاني لكن ساره كانت بتتنفس وبس. للاسف دخلت في غيبوبه.
محمد: طلب من الممرضه انهم يجهزوا اوضه في العنايه المركزه بسرعه. وحطلها الاكسجين والاجهزه. وساره في عالم تاني.
محمد: كان زعلان جدا. وقلبه وقع في رجليه. لانه لو كان اتاخر دقيقه كانت ساره ودعت عالمها، ونور بتبكي بصمت.
محمد: مسح وشه بايديه وبص على مالك اللي قاعد وعيونه ما بتنزلش على ساره. وما بيتكلمش ولا عمل اي رد فعل. ومحمد جواه متدايق ان كل حاجه عكس بعضها.
وآدm واقف مذهول ومش مصدق اي حاجه من اللي بتحصل.
واخيرا خرجوا ساره من الاوضه. والكل اترعـ.ـب لما شافها خارجه على سرير بسرعه واخذوها. محمد راح وراهم علشان يحط ساره على الاجهزه في العنايه المركزه.
ونور: خرجت بدmـ.ـو.ع. والكل راح لنور وكلهم بيسالوها.
نور: ساره دخلت في غيبوبه وياعالم هتفوق امتى. ممكن تفوق وممكن...
الكل اتصـ.ـد.م. وزعل عليها. وادm زعل عليها ومريم عيطت. والكل كان في حاله من الحـ.ـز.ن.
ورينو قاعده مزهوله وخافت. ودmـ.ـو.عها نازله وحست انها محتاجه لفهد في الوقت ده. رينو حست انها عايزه تترمي في حـ.ـضـ.ـنه وحاسه انها سقعانه. وهمست فهد.
مالك: قاعد مكانه وعيونه على ساره اللي مش موجوده. ومش حاسس بحاجه خالص. ولا شايف حد ولا شايف غير ساره وبس. ولا شاف ساره وهما بياخدوها من الاوضه. هو اخر حاجه سمعها ان ساره قلبها بيوقف عن النبض. واخر حاجه شافها. محمد وهو بيقطع جزء من هدومها علشان ينعشها. وشاف ساره وجـ.ـسمها بيتنفض من الانعاش. وبعدها تفكيره وقف عند الجزء ده. وفضل قاعد كده عينيه على مكان ساره الفاضي.
والكل بره مشغول. و بيدعي من قلبه وكانت حاله من الحـ.ـز.ن مسيطره عليهم. وبعد فتره محمد. رجع والكل قام وراحوا عليه.
محمد: بزعل حقيقي. ساره دخلت في غيبوبه. وقلبها كان بيقف عن النبض. نتيجه رعـ.ـب شـ.ـديد وشافت انها هتمـ.ـو.ت في اي وقت بدليل انها قالت هاتقــ,تــلوني كلكم. ساره استجابت للعقل الباطن. وفقدت لذه الحياه وفقدت لذه انها عايزه تعيش. ودلوقتي ادعولها احنا ما فيش في ايدينا غير الدعاء ليها. واتمنى انها تجاهد وتتعلق بالحياه تاني وساعتها ساره ممكن تستجيب وتفوق، وانا شايف ان الكل يرجع على بيته لان ما فيش فايده من وجودكم هنا. وقعدتكم هنا على الفاضي.
ومحمد مخـ.ـنـ.ـوق وسابهم ونزل ونور راحت وراه.
والكل قعد في الطرقه وما حدش عارف يتكلم ولا ينطق. وبعد شويه كل واحد بيحاول انه يستوعب اللي حصل. وبدأو يتحركوا
اشرف اخد عيلته واتحركوا. ورنا حست انها تعبانه. وطارق اخدها وتحركوا.
زياد: واقف وافتكر عاصم. وشاف خــــوف مليكه واخد ها ومشي.
آدm: قاعد وماسك ايد مريم الل بتعيط وحست بدوخه بسيطه.
جاسر: قاعد مشغول وزعلان علشان ابنه وساره في نفس الوقت. وملك قلقانه على ساره وخايفه على ابنها.
فريحه قاعده. وحست ان ضغطها نزل وحست بو.جـ.ـع في بطنها. وفارس اخوها شافها. وراح قعد جنبها وشاف انها تعبانه. واخدها يوصلها البيت. رودي ماشيه معاهم ومش فاهمه حاجه. لكن عيطت علشان ساره.
آدm: قاعد مع باقي الموجودين. وشافوا مالك خارج من الاوضه وما اتكلمش مع حد. وجاسر وملك ندهو عليه كتير وماردش على حد.
آدm: سابه لانه عارف الاحساس ده كويس. واتنهد بزعل.
ومالك خرج من المستشفى وركب عربيته واتحرك ومش عارف يفكر ولا عارف هو رايح فين.
آدm: بعدها قام. لانه شايف انه وجودهم مش هيعمل حاجه. وقال لجاسر انه ياخد ملك ويروح. ويسيب ما لك دلوقت لانه محتاج يفكر ويشوف هيعمل ايه.
وآدm اخد مريم. ورينو اللي كانت حاسه بخــــوف شـ.ـديد. وروحو.
بعد فتره من الوقت.
فريحه نايمه في اوضتها. وزعلانه ومش عارفه تنام. وقلقانه وحاسه انها مخـ.ـنـ.ـوقه وقامت قعدت على السرير. وبعد شويه حست ان معدتها قلبت عليها. وقامت بسرعه على الحمام ورجعت غـ.ـصـ.ـب عنها. وحاسه انها هيغمى عليها. وخرجت من الحمام بصعوبه وقعدت على طرف السرير وعيطت كتير قوي.
وحاسه انها مشتاقه لمرادها قوي. وحاسه انها خايفه وقلقانه. والباب خبط عليها واتخضت. لكن كانت مريم طلعتلها علشان سعاد قالت فريحه ما اكلتش. وكانت واخده اكل لفريحه.
مريم: ممكن ادخل.
فريحه: ابتسمت بتعب ومسحت دmـ.ـو.عها طبعا يا ماما اتفضلي.
مريم: دخلت وحطت الاكل على الترابيزه وقعدت على الكنبه. وفريحه جت قعدت جنبها.
مريم شافت عيون فريحه وعرفت انها كانت بتعيط.
مريم: حبيبتي انتي كنتي بتعيطي.
فريحه: حاسه انها صعبان عليها نفسها. ومخـ.ـنـ.ـوقه وعيطت تاني بو.جـ.ـع.
مريم: اتعدلت واخدت فريحه في حـ.ـضـ.ـنها. بس يا حبيبتي. اهدي مالك يا فريحه وايه كل العـ.ـيا.ط ده.
فريحه: بشهقات. مش عارفه يا ماما حاسه اني مخـ.ـنـ.ـوقه. و قلقانه ومش عارفه انام. انا محتاجه لمراد قوي يا ماما وعيطت.
مريم: حست بيها لان دى ممكن تكون هرمونات الحمل. وكمان آدm بعد فتره عن مريم وهي حامل وكانت حاسه بالوحده من غير آدm. ومريم مسدت على شعرها.
حبيبتي وحدي الله يافريحه.
فريحه: بشهقات. لا اله الا الله.
مريم: حبيبتي مراد اكيد برده محتاجلك. بس هو غـ.ـصـ.ـب عنه سفرو. وعيون مريم دmعت. مراد بيتعب قوي يا فريحه. لكن دا واجبه وشغله عايز كده. وغـ.ـصـ.ـب عنه يا بـ.ـنتي بعدو عنك.
فريحه: عارفه يا ماما بس انا ساعات بحس اني خلاص هتجنن وعايزه اشوفه قدامي. انا محتجاله قوي قوي.
مريم: زعلت عليها ومسحت دmـ.ـو.عها. علشان خاطر مراد بلاش دmـ.ـو.ع. انتي عارفه انه بيكره العـ.ـيا.ط والدmـ.ـو.ع. وبيحب دايما يشوف ضحكتك. وبما ان مراد وحشك قوي كده يبقى تقومى تصلي وتدعيله يرجعلك بالسلامه هو وفهد. وصدقيني لما تتوضي وتصلي وتكلمي ربنا في سجودك وتدعي لجوزك اكيد ربنا هيجمعك بيه من تاني وفي اقرب. وقت وخلي عندك يقين بالله. واصبري. وحاولي تشجعي نفسك علشان خاطر الحمل. وكمان علشان خاطر مراد وبـ.ـنتك. انتي عايزه مراد لما يرجع يشوفك مرهقه ودبلانه كده.
ومريم اتكلمت مع فريحه شويه وحاولت تخليها تتعشى. وخرجت من عندها. ونزلت ل آدm الل حابس نفسه ف المكتب وعايز يقعد لوحدو. وهي سابته وطلعت وكانت مخـ.ـنـ.ـوقه. وحست بقبضه في قلبها. وقلقت على مراد من كلام فريحه. لكن طمنت نفسها وقامت تتوضي وتصلي وتقرا الورد.
وفريحه استريحت شويه. وقامت اتوضت وصلت ودعت كتير في سجودها. ان ربنا يحفظ مراد وفهد ويجمعها بجوزها في اقرب وقت. وبعدها قرات شويه في القران. وحاولت تنام وتفكر زي ما مريم قالتلها في المواقف الحلوه اللي بينها وبين مراد وابتسمت واخظت مريم في حـ.ـضـ.ـنها ونامت.
في نفس الوقت.
زياد قاعد على السرير ومرجع ضهره الورا. ومليكه نايمه في حـ.ـضـ.ـنه. لانها حاسه انها تعبانه من ساعه ما شافت ساره بالشكل ده. وماليكه افتكرت نفسها. وهي بتغيب عن الوعي لما حاولت تنتحر وكل شويه تغمض عينيها بخــــوف. وزياد واخدها في حـ.ـضـ.ـنه بيطمنها، لكن زياد سرحان ف شريط الذكريات وافتكر عاصم الل قــ,تــل ابوه. وافتكر تعذيب عاصم ل زياد. وساره معقول ساره البريئه دي تبقى بـ.ـنت عاصم.
مليكه: زياد.
زياد: اتنهد. ايوه يا مليكه
مليكه: زياد ما تيجي نقعد ونتفرج على التليفزيون.
زياد: شاف خــــوف مليكه واتعدل وعدلها ورجع شعرها ورا ودنها. وابتسم. خايفه؟
مليكه: اتنهدت. مش عارفه بس جوايا حاجات مش فاهماها.
زياد: حجات زي ايه.
مليكه: بصتله اتكلم عادي.
زياد: حبيبتي اتكلمي قولي كل اللي جواكى.
مليكه: مش عارفه حاسه ان ساره صعبانه عليا قوي. والل شفته في عينيها انها كانت تحت ضغط اعصاب. وبصتله زي كده.
وان ساره مش كده. عيونها بتقول انها مش وحشه. وكمان لما اتكلمت كانت بتبرر كلامها انها مظلومه وغـ.ـصـ.ـب عنها. وانها عايزه اننا نفهمها صح. زيي برده.
و حاسه ان ساره جواها ساره تانيه. يا زياد وعينيها دmعت.
زياد: بيسمعها ومبتسم. لان مليكه بتتكلم بتلقائيه. وبقت بتحكي الل في قلبها. ومسك ايديها وقال حبيبتي فعلا. انا معاكي في كل الكلام ده. وما تقلقيش اكيد زي ما الكل شاف ماليكا الجميله. اكيد هيشوفه ساره كمان.
مليكه: تفتكر ان ساره هتعيش.
زياد: ان شاء الله. وربك قادر على كل شيء. تفائلو بالخير تجدوه.
مليكه: ونعمه بالله ان شاء الله ربنا هيديلها فرصه تانيه تصلح اخطاءها. زي ما ربنا اداني فرصه تانيه. وبصت ل زياد انا هاقوم اتوضا واصلى ركعتين لله وادعي ربنا انه يدي لساره فرصه تانيه وكمان هدعي لمالك اخويا ان ربنا يحفظه.
زياد: ابتسم. امم طيب وجوزك مش هتدعيله.
مليكه: مسكت ايده. انا بدعيلك في كل فرص. وكل وقت يا زياد.
زياد: بتدعي بايه بقى.
مليكه: بدعي من قلبي ان ربنا يخليك ليا. وما يحرمنيش منك ابدا. وتكون حنين عليا على طول. وتحبني ديما.
زياد: بحب. احبك ديما! قولي ادوب فيكي دايما. وابتسموا، ت عـ.ـر.في انا كمان محتاج اصلي ايه رايك نقوم نصلي احنا الاتنين.
مليكه: ابتسمت. يلا بينا. وقامت واتوضو. وصلوا وكل واحد دعا من قلبه ل ساره ولمالك ولحبيبه والعيله. ومليكه دعت بالذريه الصالحه.
آدm: قاعد في المكتب. و بيفكر في اللي حصل وعنده 100 سؤال و سؤال. وفي نقط كتيره غامضه في اعتراف ساره. بانها تكون ساره عاصم صلاح الصاوي. وكان مخـ.ـنـ.ـوق لان لما تخلص مشكله تيجي مشكله تانيه. ولكن عندو يقين بالله انها هتتحل. وبيفكر انه يتصل على مالك...
محمد: ونور اطمنو على ساره. وان التنفس شغال والاجهزه كلها تمام.
وروحوا البيت. وكان واضح عليه الزعل وكمان نور. لكن واجب نور انها تخلي جوزها مبسوط وينسى الزعل. محمد قاعد في الليفنج بتعب وسرحان.
ونور دخلت المطبخ وعملت الببرونه ل تمارا واكلتها ونيمتها. واتصلت على رينو اطمنت على تيم. وقالت ان تيم هيتعشى وتنيمو.
ونور بعدها راحت على المطبخ. وعملت عصير المانجا الل محمد بيحبه. وخرجت وراحت قعدت جنبه. ومسكت الكوبايه ومحمد كان مغمض عينيه وقالت حبيبي اتفضل.
محمد: فتح عينه وشافها بتقدmله عصير المانجا. لا متشكر يا نور ماليش نفس.
نور: حطت الكوبايه. ومسكت ايد محمد ممكن تقولي مالك.
محمد: اتنهد. والله ما عارف يا نور كل ما نفرح تحصل حاجه بتنسينا فرحتنا.
نور: ربتت على ايده حبيبي. ما تقولش كده. واستغفر ربك. كل حاجه بتحصل بأمر الله. وده تدبير من عنده. وان شاء الله خير. اكيد ربنا ليه حكمه من اللي حصل ده.
محمد: استغفر الله العظيم. اكيد. ونعمه بالله.
نور: لو محتاج تتكلم انا سامعاك.
محمد: بص ل نور صدقيني مش عارف لكن مخـ.ـنـ.ـوق قوي. يمكن علشان مالك! وساره الل كان شكلها من شهر متعـ.ـذ.به بمعنى الكلمه. و لما اتعالجت. انا بدات اتفائل لما شفت ابتسامه مالك. بعد المعاناه دي. وكمان اللي شفته مع مليكه وزياد. انا توقعت ان ساره جمعتنا النهارده علشان تقول ايه اللي حصل معاها. ومين اللي كان بيعـ.ـذ.بها كده. لكن حصل العكس تماما. انا كنت شايف ساره تعبانه. وقولتلها ما تتكلمش ما تقولش حاجه دلوقتي. بس ت عـ.ـر.في انا مش مصدق ان ساره تبقى بـ.ـنت عاصم. يعني بـ.ـنت الراجـ.ـل اللي كان عامل عداوه مع الكل وقـ.ـا.تل كمان. والمصيبه انه ما كانش متجوز يعني دي مصيبه اكبر لو ساره بـ.ـنته بجد هتبقى غير شرعيه كمان. أنتى متخيله كده ان سار اتدmرت نهائيا. واللي هيجنني ويجنن آدm ان ساره عندها 23 سنه يعني اصغر منك. وعاصم متـ.ـو.في قبل ما انتي تتولدي. يعني ساره كانت لسه متولدتش طيب عرفت منين! في لغز وسر كبير. الموضوع عمال يتعقد. ومالك الل بعد ما عرف وشاف ساره وهي بتواجه المـ.ـو.ت! سابها ومشي. ومش عارف هو بيفكر في ايه دلوقتي. ولا ناوي على ايه! انا حقيقي مش عارف ايه اللي بيحصل. انا تعبت.
نور: بزعل حبيبي ان شاء الله خير. انت فكر شويه ان ربنا لما بيعمل حاجه اكيد نهايتها خير. يعني فكر شويه في مليكه واللي حصل معاها. انها حاولت تنتحر و كلنا زعلنا قوي لكن في نفس الوقت لو مليكه متحطتش في ابتلاء زى ده. ماكانش حد تعاطف معاها. وما حدش عرف حقيقه مشاعر مليكه الل جواها. وكمان زياد ما كانش تعاطف معاها ووقف جنبها. ولا كان تقدmلها واخيرا. اهي مليكه في بيت زياد يعني فكر ان مليكه ربنا ادالها حياه جديده بسبب الابتلاء ده. انا ما بقولش انها صح وانها فكرت ف الانتحار. انا بتكلم عن الابتلاء. واننا لما صبرنا ربنا كافئنا وماليكه ربنا هداها. انا بتكلم عن القدر وان ده اختبـ.ـار من ربنا. وان اي مشكله وازمه تحصل نهايتها خير. والمهم اننا نصبر وربنا هيكافئنا. والمؤمن مبتلى.
وسيدنا محمد قال. صل الله عليه وسلم(عجباً لأمر المؤمن كله له خير، وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن، إن أصابته سراء شكر فكان خيراً له، وإن أصابته ضراء صبر فكان خيراً له)
محمد: صدق رسول الله.
نور. ويا سيدي بلاش مليكه وزياد. بصلي انا وانت...
محمد: بصلها بعدm فهم. قصدك ايه انا وانت!
نور: يعني لو ما كانش حصل وهشام ده مكانش حاول يوقعني في الفخ والصور. وانت لحقتني وكمان بعدها انت زعلت مني ولحد دلوقتي ما اعرفش انت بعدت عني اسبوعين كاملين ليه. لكن الاسبوعين دول عرفت قيمتك فيهم بجد. وكمان لما هشام خـ.ـطـ.ـفنى ساعتها كان عندي يقين الل هيجي وينقذني هو انت. اول ما شفتك قد ايه انت انتقمت منه شوفت حبك الحقيقي وكل حاجه وضحت قدامي. وعرفت ساعتها اني بعشق محمد. والنتيجه بعدها انى اعترفتلك بحبي ليك. واهو دلوقتى انا في بيتك وفي حـ.ـضـ.ـنك ومعايا منك احلى واجمل تيم وتمارا. وزي بابي دايما بيقول. رب ضاره نافعه. حبيبي بما ان ساره اختفت. وربنا قدر انها تظهر تاني يبقى صدقني اكيد في حاجه ايجابيه هتحصل بعد كده. ساره مش ذنبها انها بـ.ـنت راجـ.ـل ظالم. وان شاء الله ساره هتفوق. ومالك هيرجعلها. ويسمع منها. وهيسامحها و بكره هتبقى في بيتها مع مالك. وبكره تقول نور حبيبتي قالت. واتكلمت معاه كتير.
محمد: حس براحه غريبه. بعد ما سمع من نور واتكلم معاها. وابتسم وقرب على نور وباس جبينها حبيبتي فعلا رب ضاره نافعه. والمؤمن مبتلى. صدقيني انا حاسس اني استريحت بعد كلامك ده.
نور: ابتسمت يعني هتشرب العصير
محمد: ابتسم. نشرب العصير.
نور: جابت العصير اتفضل يا حبيبي.
محمد: اخد منها العصير. تسلم ايدك ياروحي. وشرب. وبعدها بصلها ت عـ.ـر.في انا نفسي انام في حـ.ـضـ.ـنك.
نور: ابتسمت يا خبر حماده يؤمر امر.
محمد: ضحك حماده برده. باقولك انام في حـ.ـضـ.ـنك انااام.
نور: ابتسمت. لا اليوم مرهق يا دكتور محمد عزيز.
محمد: ضحك من قلبه. راحت فين حماده.
نور: ضحكت. وحطت ايديها الاتنين على قلبها وشاورت هنا. وضحكم. محمد قام. واخد نور علشان ينامو. ونور اخدته في حـ.ـضـ.ـنها لاول مره ومسدت على شعره لحد ما نام. وهي كمان نامت.
مالك: في العربيه وسايق. ومش عارف يفكر ووقف بالعربيه. ونزل قعد قدام البحر. وحاول يفكر في كلام آدm. لان آدm اتصل عليه. وكلمه واداله دفعه قويه.
فلاش باك...
مالك: سايق بجنون وفونه. بيرن مره واتنين و3. ومالك كان هيقفل الفون. لكن شاف رقم آدm وخاف على ساره. ورد بسرعه. الو...
آدm: بصوت جهوري. ايه ياعم مالك هتحايل عليك علشان ترد عليا.
مالك: ركن العربيه بخــــوف ومردش وخايف يسمع اي خبر من آدm.
آدm: انت يابني. انت فين دلوقتي.
مالك: ساره كويسه يا خالو.
آدm: غمض عينيه واتنهد بزعل. ان شاء الله يا مالك ساره هتكون كويسه. لكن انا عايز اتكلم معاك في حاجه مهمه.
مالك: استريح نوع ما. خير يا خالو.
آدm: اسمعني كويس. ومتقاطـــعـــنيش دلوقتى في اي كلمه هاقولها. اسمع مني للاخر. وبعد كده خد قرارك...
ساره دلوقتي ظهرت في حياتك. من 3 سنين. وماقالتش ليك انها بـ.ـنت عمك. وبعدها بسنتين اختفت وما نعرفش عنها اي حاجه نهائيا. وفجاه ظهرت بعد سنه وخمس شهور. وانت كنت شايف حالتها عامله ازاي
يعني لو واحده متهمه في جريمه قــ,تــل مش هيتعمل فيها كده. ساره كانت جسد من غير روح يا مالك.
وبعد كده انت وقفت جنبها بعد ما هي لجأتلك. يعني هي لجأت لحمايتها ل امانها الل شافت انه يقدر يحميها ويحافظ عليها. وبعد شهر من علاجها البـ.ـنت بدأت تفوق. ويوم ما فاقت اعترفت بحقيقتها. وكانت الطريقه غلط من الاول. انا لو كنت اعرف مكنتش خليتها تتكلم حاليا. ولا بالطريقه دي...
مالك: لسه هيتكلم، انا...
آدm: بتحذير، انا قلت متقاطـــعـــنيش. انت طبعا عارف كل حاجه عن الماضي. وعارف قصه عاصم بالضبط. وعارف كمان انه مكانش متجوز ولا مخلف. يعني يا مالك ممكن ما تكونش دي الحقيقه.
مالك: قلبه دق. وشاف بصيص أمل.
آدm: كمل. اسمعني يا مالك. عاصم متـ.ـو.في من 24 سنه. وساره في سنك 23 سنه. هنا اول سؤال! ان ساره اتولدت بعد وفاه عاصم!
تاني سؤال! ساره حتى لو بـ.ـنت عاصم. وساره اتولدت قبل وفات عاصم...
وعاصم تـ.ـو.في ومكانش متجوز. ساره دي عرفت ان ابوها عاصم منين! هتقولي من امها! طيب امها دي ما ظهرتش ليه! مع ان ساره في اي حفله وانت قلتلي ان ساره كانت دايما بتتهرب انك ما تروحش بيتها!
هنا تاني سؤال. ازاي والده ساره ما ظهرتش مع ان عاصم كان عنده فلوس وعنده شقه يعني كانت بـ.ـنته ومـ.ـر.اته اولى بيها!
تالت سؤال! ليه ساره اختفت!
رابع سؤال! ليه رجعت ومالجأتش غير ليك. رغم انها عارفه حقيقه عاصم انه قـ.ـا.تل اكيد. او ممكن متكونش عارفه. لكن ليه رجعت!
خامس سؤال! رجعت مشوهه تماما. يبقى هنا لازم نقف مع نفسنا. اكيد ساره اتعرضت لتهديد كبير جدا. وانها بتتحمل كل ده! اكيد ساره شجاعه وقويه. واتحملت كل ده لسبب. وانت لازم تسمعها.
سادس سؤال! ليه ساره اعترفت وقالت في الوقت ده. انها بـ.ـنت عاصم! مع اننا عمرنا ما كنا هنعرف. لو هي مقالتش. وهي كمان كانت هتعيش معاك. لكن انا شايف ان ساره. اعترفت وقالت انها بـ.ـنت عاصم. لان في قصه ورا الاسم ده. وانها تتشجع وتقول وكمان عارفه انها ممكن تخسرك. ده بيأكدلى ان ساره انسانه كويسه. ساره كانت ممكن تكذب وما تقولش اي حاجه. لكن ضميرها مش قادر يتحمل اكتر من كده. ومن خــــوفها شافت ان المـ.ـو.ت اهون ليها واستسلمت للمـ.ـو.ت. يعني بقى هنا جه دورك...
مالك: بس يا خالو...
آدm: لآخر مره هاقولها متقاطـــعـــنيش يا مالك.
دورك هنا انك ترجع المستشفى. وتقرب من ساره. وتخلي عندها سبب انها تستجيب للحياه. والسبب ده وجودك جنبها. وساعتها ساره هتستجيب للعلاج. و هتبدا ترجع لوعيها من تاني. وبعدها نعرف ونفهم وساعتها نحكم. ساره مالهاش ذنب انها تبقى بـ.ـنت عاصم. محدش بيختار ابوه أو أمه. محدش بيختار نصيبه.
ولو ساره جرالها حاجه. انت هتعيش طول عمرك حاسس بالذنب. وهتقول لنفسك ياريتى كنت جنبها وسمعتها. اعمل الل عليك ولما ساره تفوق إن شاء الله نشوف حل. فهمني يا مالك.
مالك: سمع آدm. وكأن آدm حطله النقط على الحروف. فعلا ساره كانت ممكن ما تقولش كده. لاننا عمرنا ماهنعرف انها بـ.ـنته. وكمان ممكن ما تكونش بـ.ـنته اصلا. لانه ما كانش متجوز. ومالك حن لساره من تاني وزعل عليها. وزعل من نفسه لانه المفروض يبقى اقوى من كده. وسرح في كلام آدm.
آدm: اتمنى يا مالك. انك تفوق قبل فوات الاوان. واتمنى كمان انها بعد ما تفوق تسمع منها وتديها فرصه تانيه. اسمع يا مالك انا روحت البيت وكل العيله روحت يا ريت ترجع على المستشفى. وتقف جنب ساره.
ساره عندها اجوبه لااسئله كتيره. و هنفهم منها كل حاجه. ان شاء الله لما تفوق.
مالك اتنهد حاضر حاضر يا خالو.
آدm: مالك انا عايزك تفكر بقلبك المره دي علشان مـ.ـا.تنـ.ـد.مش بعدين. واسمع الحقيقه كامله. قولي انت فين دلوقتي.
مالك: بتوهان انا بلف في الشوارع.
آدm: طيب ارجع الله يهديك على المستشفى.
مالك: حاضر يا خالو. وقفلوا.
ومالك اتحرك. ونزل وقعد قدام البحر.
عوده للوقت الحالي.
مالك: قاعد يفكر في كلام آدm. وان كلامه منطقي. وغمض عينيه ومش عارف يعمل ايه. وسرح في ساره وانها كدبت عليه. وفكر فيها. وهي ملهاش ذنب انها تكون بـ.ـنت الراجـ.ـل ده. وفجاه افتكر كلمه محمد ان ساره قلبها بيوقف على النبض. مالك قام بسرعه وركب العربيه وساق باقصى سرعه. ووصل المستشفى. وراح على العنايه بعد ما سأل الممرضه. لكن ممنوع انه يدخل. ووقف قدام الباب. وبص من الازاز. وحط يده على الازاز. وغمض عيونه بو.جـ.ـع. وافتكر وعدو انه عمره ما هيسيبها. واتاسف ليها جواه. ودmعه نزلت منه لما شافها على الاجهزه. لكن حاول يبقى اقوى من كده. ويحاول تاني يقف مع ساره. ويسمع منها لكن قالها. وهو بره قومي يا ساره قومي علشاني انا. انا مش عايزه اسمعك انا عايزك انتي وبس...
الساعه 1صباحا.
رينو قاعده في اوضتها على المكتب. وتيم نايم وفكرت في احداث اليوم وساره ومالك. والفراق وكانت حاسه انها خايفه قوي. وحاسه ان الجو برد. وحاولت تطلع نفسها من اللي هي فيه. واتصلت على رودي. ورودي ردت عليها وتكلمت معاها شويه. ورينو احرجت وحست انها مش لطيفه. لان الساعه عدت 1بليل. لكن رودي قالتلها ان فارس قاعد على اللاب توب بيشتغل. واتكلمت مع رودي شويه وبعدها قفلت. لكن برده حاسه انها عايزه فهد وبس. وبتفكر ان كل واحده دلوقت لو خايفه هتنام في حـ.ـضـ.ـن الانسان اللي بتحبه. واتنهدت وفتحت الفون. وجابت فيديوهات العيله من خمس سنين وهي في ثانوي. واتفرجت عليهم. وكل تركيزها على الفهد وشافت قد ايه انه مهتم بيها لكن بعصبيه. وافتكرت لما كانت في حـ.ـضـ.ـنه قد ايه هو حنين. وسرحت فيه وشافت الصور بتاعه فهد. وماراحل عمره من سن سنه لحد دلوقت. وكمان في البدله الميري يخـ.ـطـ.ـف القلب. وابتسمت واتنهدت. ولا اراديا يا رب. يا رب رجعلي فهد ومراد بالسلامه.
في مكان ما. بعد منتصف الليل.
فهد: قاعد بيراقب هو مراد الجاسوس آرثر
مراد: فهد.
فهد: معاك اتكلم.
مراد: العميل 3 بيقول انه شايف عربيه الراجـ.ـل الكبير اتحركت.
فهد: بدهشه. غريبه.
مراد فعلا غريبه.
فهد: ازاي كده. ده يبقى في حاجه غلط. الراجـ.ـل الكبير بما أنه خرج من القصر يبقى في حاجه غلط.
والجاسوس لسه داخل قدامنا من شويه مع ال 15 حراسه. معقول يكون الراجـ.ـل الكبير اتحرك وراح يستلم بضاعه تانيه.
مراد: مش عارف انا كده دmاغي ركبت. الراجـ.ـل الكبير ده ما بيخرجش من القصر غير وقت الاستلام. واحنا عارفين انه هيستلم كارت الذاكره والفلاشه من الجاسوس ارثر. وارثر موجود هنا. والعميل 3 بيقول ان الراجـ.ـل الكبير اتحرك من دقيقه تقريبا.
فهد: بص لمراد معقول يكونو غيره في الخطه
مراد: بصدmه. بص لفهد وبيفكر. ده لو حصل تبقى كارثه. مصيبه.
فهد: صلك على اسنانه بغـ.ـيظ. وقبض على ايده.
مراد: كلم العميل 3 وبيشوف الراجـ.ـل الكبير رجع ولا لسه.
العميل: لا لسه وكده بالضبط خارج من القصر من 15 دقيقه. واتجه من طريق مهجور ونزل من العربيه وركب عربيه تانيه. وفي عربيتين معاه
مراد: بغـ.ـيظ. وقال لفهد لا. كده في حاجه غلط.
فهد: عينه على البيت الل الجاسوس آرثر بيتردد عليه. وشاف الوضع طبيعي.
فهد: فعلا يا مراد في حاجه غلط. انا مش عارف هنعمل ايه. نهجم!
مراد: لا. هنستنى شويه. وبعد شويه.
مراد: تواصل مع العميل 3. ها الراجـ.ـل الكبير وصل لفين.
العميل: انا اسف يا فنـ.ـد.م. اختفي من قدامي كأنه اتبخر. المكان فاضى وشبه الصحرا ومفيش اثر ليه ولا العربيات ال كانت وراه موجوده.
مراد: بغـــضــــب. انت بتقول ايه ازاي يعني اختفى. ومن امتى.
العميل: حالا يا فنـ.ـد.م. كده بالضبط متحرك من 25 دقيقه.
مراد: بيتكلم ومتدايق...
فهد مراد. مراد الجاسوس وال15 حراسه خارجين تعالى.
مراد: بيراقب بالتلسكوب كويس. وبعد 10 ثواني. مراد. اتعدل ووقف.
وفهد بصله وصلت لحاجه.
مراد: فهد. التسليم هيتم دلوقتى.
فهد: ازاي والجاسوس اهو.
مراد: فهد ده مش ارثر. ولا دول ال15 حراسه.
فهد: بص تاني عليهم. ازاي يا مراد هم ماحدش غيرهم موجود.
مراد: بص بالتلسكوب معايا. كده.
فهد: بص.
مراد: قرب على البـ.ـنت الل في النص.
فهد: معقول البـ.ـنت مش موجوده. والل موجود مكانها راجـ.ـل.
مراد: وبص على جواكت البدل.
فهد: بص. ومش فاهم مالها.
مراد: انت ملاحظ دايما ان ال 15 حارس ليهم طقم واحد. و كلهم حاطين دبوس معين على الجاكيت من جهه الشمال وبيلمع. بص يا فهد على رقم 8 من اتجاه الشمال.
فهد: بص ايه ده فين العلامه!
مراد: هو ده. يعني انا كده فهمت.
فهد: انت تقصد ان ارثر لسه جوه وال15 حارس جوه معاه.
مراد: بالضبط. ومش بس كده.
فهد: ايه.
مراد: من قصر الراجـ.ـل الكبير. للمنطقه دى 25 دقيقه بالضبط. وده نفس الوقت اللي وصل فيه الراجـ.ـل الكبير. يعني دلوقت الراجـ.ـل الكبير جوه مع ارثر. والتسليم هيتم دلوقت.
فهد: قصدك انهم شاكين انهم متراقبين.
مراد: لا لا لو شاكين. مش هيخاطرو بالطريقه دي.
فهد: طيب احنا واقفين ومفيش عربيات جت هنا عند البيت. الراجـ.ـل الكبير جه ازاي.
مراد: اكيد في مكان سري. واللي حصل ده تمويه علشان لو في مراقبه فعلا انت عندك حق يا فهد.
فهد: نهجم.
مراد: جاهز يا بطل.
فهد: ابتسم اخيرا. وكل واحد فيهم لبس الشنطه على ضهره. وحط السماعات في ودانهم علشان يتواصلو مع بعض. وجهزوا سلاحهم. والحقن والمـ.ـخـ.ـد.ر. وكل واحد معاه كشاف. لان المكان مهجور والوقت متاخر.
فهد اتحرك بسرعه.
مراد: استنى استني في كاميرات مراقبه.
فهد: وهي دي جديده. ما انا عارف انا هشوش على الكاميرات هاسبقك انا.
مراد: تمام ربنا معاك.
فهد: ومعاك. واتحرك وقرب ع البيت وهو ماشى موطي وقرب من البيت. ومراد وراه ماشي بنفس الطريقه. مراد عايز يدخل على البيت من جوه لكن مستني فهد يشوش على الكاميرات. وفهد دخل بحرفيه وبعد دقيقتين بالضبط. وقف الكاميرات. وايده اشاره لمراد.
ومراد. شاور ل فهد انه يحصلوا. مراد حط الكشاف في بقه وقرب من باب البيت وخرج حاجه شبه الدبوس كده. وفتح الباب بشويش علشان ما حدش يسمع. وفهد كان وراه ودخلوا الاتنين بحذر شـ.ـديد. لكن البيت كان هادي جدا. ما فيش اي صوت. مراد ماشي يدور ومعاه سلاح. وفهد بيدور معاه ومعاه سلاح. والبيت كان عبـ.ـاره عن طرقه طويله جدا. وبعد كده صاله كبيره قوي شبه قاعه اجتماعات. وكام اوضه في الاتجاهات التانيه من البيت. وكل واحد راح عند اوضه ويفتح بحرفيه لكن مفيش حد والبيت فاضي خالص. فهد شاف سلم بينزل لتحت. وشاور لمراد ونزله على السلم بحظر. والمكان تحت كان شبه المخزن فيه شوية كراكيب. وترابيزه عليها جهاز الكمبيوتر. وكنبه كبيره اوى. وشافو واحد قاعد على جهاز الكمبيوتر. وبينقل كل حاجه من على الكمبيوتر ده على فلاشه. ومفيش حد معاه.
مراد: ادا اشاره لفهد ان مراد هو اللي هيهجم الاول وفهد يبقى في ضهره. فهد الداله اشاره يقــ,تــلوا.
مراد: شاور لا هنحتاجه. مراد ماشي موطي علشان الراجـ.ـل ما يشوفهوش في شاشه الكمبيوتر وهو قاعد. ووصل عنده ومراد بحركه سريعه. لف دراعه حوالين رقبته. والراجـ.ـل مش عارف يقوم. لان مراد خـ.ـنـ.ـقه والمكان ديق ومش عارف يقوم من على الكرسي.
فهد: ساب مراد. وراح يدور في المكان ولكن المكان مقفول تماما ما فيهوش غير 2 شباك وحجمهم صغير جدا.
ومراد شاف ان المكان ما فهوش غير الراجـ.ـل ده.
الراجـ.ـل الأجنبي. تبا لك من انت.
مراد: شتمو بالانجليزي شتيمه وحشه. وقاله بعدها. تكلم اين هم واين ذهبوا!
الاجنبي: اتركني انا لا استطيع التنفس.
مراد: اين هم واين ذهبوا انا لا احب ان اكرر كلامي كثيرا.
الاجنبي: انا لا اعلم عما تتحدث.
مراد: شتمه وقاله بعدها. حسنا تريد ان تعرف عما اتحدث. اين ارثر. انا اريد ان اعرف إلى اين ذهب ارثر.
الاجنبي: بيكح اتركني والا قــ,تــلتك.
مراد: حسنا. انت تريد ان تمـ.ـو.ت الان. لحمايه ارثر. وحط المسدس الكاتم للصوت على راسه.
الاجنبي: ماذا تفعل يا رجل انا لا افهم منك شيء.
مراد: بالاشاره. شاور لفهد ياخد الفلاشه ويتاكد انها حملت.
فهد: قرب من الكمبيوتر. واخد الفلاشه ونزل على ركبه وقــلـــع الشنطه. وطلع منها جهاز شبه التاب. ووصلوا بالفلاشه وشاف انها تمام واتحمل عليها مش فاضيه. وبعدها فهد شال الفلاشه وحطها في جيب سري في البنطلون. وقام وقرب من الكمبيوتر. وفهد فيرس الجهاز. وبوظ الهارد. وبعدها جاب حديده قدام الرجل الاجنبي الل خاف. وفهد كـ.ـسر الكمبيوتر.
الاجنبي: بغـــضــــب لفهد. اذهب الى الجحيم.
فهد: ابتسم. مرحبا بالجحيم. وضـ.ـر.ب الراجـ.ـل. تكلم حالا اين ارثر ذهب ورجـ.ـاله.
الاجنبي: مش قادر يدافع عن نفسه وخاف. اتركنى ارحل ارجوك.
مراد: ساب. فهد يضـ.ـر.ب في الراجـ.ـل. وراح يستكشف المكان بسرعه. علشان كده الوقت بيضيع منهم. ومراد بيدور وماشي فوق سجاده وكان عليها كنبه ضخمه. وبيخطي خطوه. داس برجله على حاجه صغيره جدا. ورفع رجله لكن ما فيش حاجه على السجاده. ونزل على السجاده وشاف الحاجه اللي داس عليها دي. موجوده تحت السجاده. ومراد بسرعه رفع طرف السجاده. وشاف دبوس من الل كان ال15 حارس بيلبسوهم على الجواكت وشاله. ومراد بتفكير شال السجاده لكن الكنبه موجوده. مراد. قــلـــع الشنطه. وراح حرك الكنبه. ورجع بسرعه شال السجاد مكان الكنبه. واكتشف كل حاجه وان في طريق تحت الارض. مراد بحظر فتح الباب الل على سطح الارض وشغل الكشاف. واكتشف ان تحت نفق وفي ميا بسيطه. وشاف ان ده الطريق الوحيد. ان الجاسوس ارثر. والل معاه يكونوا فيه. ومراد قفل الباب اللي على سطح الارض. وراح لفهد الل بيضـ.ـر.ب في الاجنبي ومش راضي يعترف. مراد: قرب من فهد وقاله يبعد. وفهد ساب الاجنبي واتحرك.
مراد: قرب من الراجـ.ـل الل وشه كله دm. وشـ.ـده من شعره. ورفع راسه على مكان الباب السري، وقاله. هل هذا هو الطريق الذي خرج منه ارثر والحراس.
الاجنبي: لن اقول لك اي شيء ولن اتفوه بكلمه.
مراد: ابتسم. حسنا كما تريد مع السلامه. يا روح امك. ولف راس الاجنبي ومـ.ـا.ت في ساعتها. وفهد بص على المكان هو ده يا مراد.
مراد: مفيش غيره يلا بينا.
فهد: نلبس نضارة الرؤية الليلية علشان النفق ضلمه.
مراد. ايوه. لبس النضاره وفهد. وكل واحد فيهم نطق الشهاده قبل ما ينزل. ومراد. ادا اشاره للعميل رقم 3 و 4 واتحركوا ونزله. ومتاكدين ان المهمه دي صعبه هما اتنين بس. وارثر معاه 15 واحد غيره. وكمان الراجـ.ـل الكبير اكيد مش لوحده.
مراد: نزل وفهد نزل وبدا ويتحركوا ببطء و بحظر علشان صوت الميه. وكان النفق طويل وفي اخره فتحات لكن بعد مسافه كبيره موجوده الفتحات. مراد ادى فهد اشاره يكون حذر وسلاحه معاه. وفهد هز راسه وكل واحد ماشي وشنطته على ضهره. ومعاهم عصايه وسلاح في ايديهم. وبداو في الكشف عن الجاسوس.
فهد: ومراد ماشيين بحظر وما فيش حاجه قدامهم. ومشيوا حوالي دقيقه. ولكن فهد وقف مره واحده. وادى اشاره لمراد انه سامع صوت خطوات في الميه. مراد غمض عينيه وركز وفعلا سمع صوت خطوات.
فهد: شاور ان الخطوات في الاتجاه اليمين تاني فاتحه.
مراد: اتحرك وفهد جنبه. والاتنين ماشيين بحظر. ومشيوا ورا الصوت وبعد فتره من المراقبه. لمحوا نور كشافات. وقربه واحده واحده. وسمعو صدى صوتهم وهما بيتفقو.
موجود فاتحه كبيره اوى اخر النفق ودى الفاتحه الرئيسيه للخروخ. ودى الل كان موجود عندها الراجـ.ـل الكبير. وجمبه 5 حراسه خاصه وجـ.ـسمهم مبالغ فيه. وارثر وموجود معاه ال 14حراسه. والبـ.ـنت كانت واقفه جمب الراجـ.ـل الكبير. ولابسه بنطلون جلد اسود وتوب اسود ومعاها سلاح وشايله شنطه على ضهرها. وكلهم واقفين. ولحس الحظ أن كلهم ضهرهم ل مراد وفهد. وبدؤ ينفذو الاتفاق. وفهد سمعه بيقول. انا لا احب ان اتكلم كثيراً اعطنى كارت الذاكره. وخذ فلوسك. طائرتى الخاصه تنظرنى في الخارخ.
فهد شغل السماعه. وهمس لمراد ان المسافه. بينهم وبين العصابه. 6 متر بالظبط. وانه هيتحرك ببطء. وهيقــ,تــل واحد واحد من اخر العصابه. لان العصابه مشغله كشفات وضهرهم ليهم. وفهد ومراد شايفنهم كويس. ومراد همس. وقاله تمام. انا وانت هنقرب. وهناخد واحد. واحد من اخر الل واقفين. ونقــ,تــله. بس خلى بالك. آرثر مطلوب حي مع الفلاشه.
فهد: تمام. نتكل على الله!
مراد: الله المستعان. يلا بينا.
فهد: ماشى ببطء شـ.ـديد وموطى. ومراد كمان. وخلاص فاضل متر بس. مراد اشاره لفهد مـ.ـيـ.ـتحركش غير مايقولو. فهد. اشاره تمام.
مراد: مركز اوى معاهم. وبيدرس الموقف. وشاف عنكبوت صغير ماشى جمبه ع المواسير. مراد اشاره لفهد انه يقرب نص متر. وفهد اتحرك ووطى على الارض. مراد قرب بحزر. وكان معاه العنكبوت. وحاول يحدفو على كتف الراجـ.ـل الكبير. مراد ركز وقال. بسم الله. وحدف العنكبوت بميل كأنه واقع من فوق. وجه على كتف الراجـ.ـل الكبير. الل اتخض ورجع خطوه لورا. والحرس حاوطوه. وبعدها اكتشفو أنه عنكبوت. ونضفو البدله. وارثر اطمن عليه. وكل واحد رجع لمكانه الطبيعي.
فى الوقت. ده لما مراد حدف العنكبوت. وحصل هرج مع خطوات الميا. فهد في اقل من ثانيه اخد اخر واحد وكتم نفسه وشـ.ـدو للفتحه الل ع الشمال وبحركه في اخر راسه اغمى عليه. وفهد لتأكيد معاه مـ.ـخـ.ـد.ر في منديل. وخدر الحارس. وفي نفس الوقت. مراد في ثوانى اخد اخر واحد وكتم نفسه وشـ.ـدو للفتحه الل ع الشمال جمب الحارس التانى. وخدروه. ورجعو قبل مالكل ينتبه.
مراد وفهد بيفكرو. لان كدا العدد الموجود كبير وفاضل كدا 20 واحد بالبـ.ـنت. فهد بيدور حواليه وعايز يلاقى عنكبوت بسرعه. لكن شاف خنفسه. وكانت كبيره شويه. ومسكها وابتسم. وبص ل مراد. اشاره أن المرادى لازم ياخدو 4 على الاقل. ومراد شاف ابتسامة فهد. ومراد شاف نظرة فهد وفهم وابتسم. مراد. اشاره لفهد. بسرعه. الوقت بيخلص. فهد. عيونه زى الصقر. وغـ.ـصـ.ـب عنه ركز على صدر البـ.ـنت العريان. لكن لازم كدا. وفهد بسرعه حدف الخنفسه لفوق بميل بحيث تقع على صدر البـ.ـنت كأنها واقعه عليها من فوق. والخنفسه وقعت في توب البـ.ـنت. واتخضت واتحركت. وكلهم استغربو وحصل هرج وصوت في الميا. والبـ.ـنت رجعت لورا لكن مصرختش اوى والحراس بيساعدوها. وده خد وقت. والراجـ.ـل الكبير اتنرفز وعايز يمشى. وارثر قاله اطمن المكان آمن احنا بنجهزو من شهرين. ومن الطبيعي أن يوجد هنا حشرات.
في الوقت ده فهد ومراد. والبـ.ـنت بترجع ورا. قامو بسرعه البرق مع صوت الميا وحركتهم. واخدو 5 حراس. ونفس الطريقه كوموهم جوه. لكن فهد قال ل مراد ف اشاره كدا هيشكو إن العدد بيقل. مراد وافقو الرأى. وبيفكرو الاتنين هيعملو ايه.
فهد: اشاره لمراد. نقــ,تــل.
مراد: اشاره. تمام نقــ,تــل. لكن آرثر والكبير لا.
فهد: اشاره. استعنا بالله.
وكل واحد فيهم طلع سلاح كاتم للصوت. وبصو لبعض. وعيزين يقــ,تــلوقهم في اقل من 10 ثوانى. لانهم مطلوب منهم يقــ,تــلو 13 واحد بالبـ.ـنت. وكل واحد طلع سلاح تانى. وقامو علشان يغطو بعض. وعدو من 1 ل 3 وبدءت الفوضى. ورصاصه في منتصف الرأس. ورصاصه في منتصف القلب
فهد: لاااااااااا. مررااااااااد.
↚
فهد: اشاره لمراد. نقــ,تــل!
مراد: اشاره. تمام نقــ,تــل. لكن آرثر والكبير لا.
فهد: اشاره. استعنا بالله.
وكل واحد فيهم طلع سلاح كاتم للصوت. وبصو لبعض. وعيزين يقــ,تــلوهم في اقل من 10 ثوانى. لانهم مطلوب منهم يقــ,تــلو 13 واحد بالبـ.ـنت. وكل واحد طلع سلاح تانى. وقامو علشان يغطو بعض. وعدو من 1 ل 3 وبدءت الفوضى.
فهد: اتحرك وكان كل تركيزه يقــ,تــل الحرس الخاص للراجـ.ـل الكبير لان جـ.ـسمهم ضخم جدااا ومبالغ فيه.
مراد: كل تركيزه عايز يضـ.ـر.ب نار على الكشافات. لان لما الكشافات تتطفى. العصابه مش هتشوفهم. لان مراد وفهد لابسين نضاره رؤيه ليليه.
فهد: 1. 2. 3 وضـ.ـر.ب ال5 حراس في مقــ,تــل
مراد: 1. 2. 3 وضـ.ـر.ب على الكشافات. الل موجوده. وكمان في 3 حراس مراد قــ,تــلهم لأنهم ماسكين الكشافات. كدا فاضل 8 حرس بالبـ.ـنت.
الراجـ.ـل الكبير شارو للحراس وجابو 6 شنط فلوس دولارات وفتحها قدام ارثر الل ابتسم وهز راسه بانبساط. ولكن آرثر من جواه كان متغاظ من البـ.ـنت لانها ضحكت عليه. واكتشف أنها الدراع اليمين للراجـ.ـل الكبير. وبصلها بفوقيه.
آرثر: لسه بيحط ايدو في جيبه علشان يطلع العلبه الل فيها الفلاشه. واتفاجئو بضـ.ـر.ب النار ومحدش لحق يدافع أو يشوف مين. وكل واحد اترعـ.ـب. والبـ.ـنت بسرعه اخدت آرثر والراجـ.ـل الكبير ودخلت فاتحه مقفوله. لكن مؤقتا. وطلعت من الشنطه الل لابساها على ضهرها نضارات رؤيه ليليه علشان يلبسوها وكمان كشاف كبير. وشافت مراد وفهد. قــ,تــلو رجـ.ـالتهم. وفاضل 7. وحاولت تخرج بس استنت شويه لان الضـ.ـر.ب شغال. والفتحه الرئيسيه للخروخ قدام فهد ومراد.
فهد: اشاره ل مراد أن البـ.ـنت خدتهم في تانى فاتحه شمال.
مراد: اشاره لفهد. اقــ,تــل ال 6 الباقين وبسرعه مفيش وقت. وفهد ومراد ضـ.ـر.بو نار عليهم ومـ.ـا.تو. وبكدا فاضل البـ.ـنت.
الراجـ.ـل الكبير بيشتم آرثر وغباءه. وارثر مـ.ـيـ.ـت في جلده. والبـ.ـنت عايزا تطلع تشوف. مراد وفهد بيعملو ايه!
الراجـ.ـل الكبير: طلع مسدس مطلى بماء الدهب. وثبت آرثر. وقالو أن دى اكيد خطه منك يا ارثر علشان تاخد الفلوس والفلاشه وتهرب.
آرثر: اترعـ.ـب وخاف. لكن قاله وليه متكونش خطه منك انت وتاخد الفلاشه ببلاش وتهرب.
البـ.ـنت: توقفو فورا. انهم على أعلى مستوى. دعونى افكر. وفكرت. وبصت للكبير وقالت...
فهد ومراد قــ,تــلو كل الحرس. وبيعبو زخيره في السلاح. وفهد حط سلاح ف جيبه الخلفي. واخد عصايه صغيره وسلاح واحد. ومراد كذلك. ولسه هيتحركو علشان يجيبو البـ.ـنت والكبير وارثر.
البـ.ـنت: هاااي نحن نستسلم. لا نريد القتال. ونريد التفاوض. انا اريد الخروج الآن. ولا اريد القتال. وحدفت كشاف كبير منور جمب باب النفق كأختبـ.ـار لو هيضـ.ـر.بو نار
مراد: حسنا أخرجى.
فهد: بصدmه بص ل مراد. انت صدقتها. مراد تعالى نهجم هجمتنا. دى اكيد خطه منها.
مراد: عارف. وبص قدامه. اخرجو حالا.
البـ.ـنت: خرجت ورافعه ايديها. وارثر خارج ورافع ايديه. والكبير خارج. وحاطط ايديه في جيبه. وبيدرس الموقف. ولما شاف أنهم 2 بس وقــ,تــلو 19 حارس وكلهم على مستوى من التدريب. من غير ولا خدش ولا حتى اتعرضو للضـ.ـر.ب. مط شـ ـــفــايـــ ـفه وهز راسه بإعجاب.
البـ.ـنت: حسنا. نحن نستسلم. ونريد منكم أن تدعونا وشأننا.
مراد: نحن لا علاقة لنا بك. ولا نريدك. انتي لست هدفنا. وبص ل آرثر. نحن نريدك أنت.
آرثر: بيمثل انه مش خايف. وماذا تريد. ومن انتم. وكيف جئتم إلى هنا.
مراد: مشى خطوطين لقدام. على بعد مترين. من آرثر. ووقف قدامه. واتكلم بالعربي. انا مش عايز اقول عليك انك كـ.ـلـ.ـب. لان الكـ.ـلـ.ـب رغم أنه نجس. بس وفى. تخيل بقى انك نجس ومش وفى. ومن غير دوشه تمشى معانا لان انت ملكش ديه.
آرثر: فتح عينيه بصدmه. ا. اانت بتتكلم. عربى. انت مين.
مراد. اتكلم بالانجليزي. وقال. انا صقر وبص لفهد. وده الحوت. يا، آرثر. ولا اقولك. يامحسن.
آرثر: برق عينيه. وخاف من نظرات فهد ومراد. وعايز يهرب بأى طريقه. لانه اتكشف.
البـ.ـنت: حسنا. إن كنتم تريدون آرثر فهو لكم. نحن لانريده اقــ,تــلوه إذا شئتم. ولكن لسلامتك ولسلامتنا دعنا نذهب من هنا الطائره الخاصه لمستر ايلان تنتظرنا في الخارج.
مراد: لسه هيتكلم. لكن فجاءه. وبسرعه جدا. رفع السلاح على البـ.ـنت وضـ.ـر.ب طلقه في منتصف الرأس.
والبـ.ـنت. كانت ااقل منه ف السرعه لما شافت مراد بيرفع السلاح عليها. طلعت سلاح من الجيب الخلفى ولسه هتضـ.ـر.ب نار على مراد. لكن في رصاصه تانيه جت في مراد في منتصف القلب. وكانت من آرثر. الل شاف انها فرصه يقــ,تــله علشان يهرب.
فهد: لاااااااااا. مرااااااد.
البـ.ـنت: اتفاجئت أن الرصاصه مجتش فيها. وسمعت حد بيقع وراها. وبصت شافت حارس من حرس آرثر مقـ.ـتـ.ـو.ل في برصاصه في منتصف الرأس. واتصـ.ـد.مت لان كدا كان بينقذها. وانتهدت انها مضـ.ـر.بتش نار على الصقر.
مراد: لسه هيتكلم شاف واحد من الحرس لسه ممـ.ـا.تش وقام لما سمعها بتسلم آرثر ليهم. وطلع السلاح من وراها وصوب عليها ولسه هيضغط على الزناد. مراد بسرعه جدا رفع السلاح وضـ.ـر.به في مقــ,تــل. ولكن في نفس الوقت مراد اخد رصاصه في منتصف القلب من آرثر.
فهد: شاف مراد رجع ووقع على ضهره. جري عليه. مراد. مراد.
مراد: بيكح. ا. ا. نا كو. يس خد الفلاشه بسرعه يافهد. مفيش وقت.
فهد: رفع مراد من الميا وقعدو على جمب. ولسه هيقطع التي شيرت. علشان يشوف جـ.ـر.ح مراد.
مراد مسك ايدو. مش وقته هيهربو. تعبنا هيضيع يصحبى. قوم وهات محسن اهم حاجه.
فهد: بيتفس بغـ.ـيظ. وجاب قماشه حطها على جـ.ـر.ح مراد. مراد اهم حاجه خليك فايق. وقام وقف ولف. وشاف ان البـ.ـنت بتدى اشاره للطياره تيجى وراحت تبعد الجثث عن طريق باب النفق الرئيسى هي وايلان. وارثر جرى على شنط الفلوس. وهيسلم الفلاشه. وهيهرب من الفاتحه. فهد. عينيه زى الدm. وجري عليهم. ومسك آرثر لأنه شافه وهو بيضـ.ـر.ب نار على صاحبه. ومسكه بوكسات في وشه. وبرجله في بطنه وضلوعه. ومسابهوش غير لما سمع صوت عضم ضلوعه بيتكـ.ـسر. وكمان كـ.ـسرله ايديه. واداله بالروسيه في راسه. وكان بيضـ.ـر.ب بغـــضــــب. وارثر اغمى عليه من شـ.ـدت الضـ.ـر.ب. فهد طلع حقنه من جيبه الخلفى وحقن آرثر في رقبته. ومهتمش بالفلاشه. وسمع صوت الطياره. ولسه ايلان هيفتح رايح على باب النفق. فهد حدف العصايه الل معاه. في وش الراجـ.ـل الكبير. ونزف من مناخيره. والكبير مسك وشه. وبيحاول يتوازن. وطلع المسدس وهيضـ.ـر.ب فهد مع أنه مش شايف كويس. وفهد رفع السلاح وضـ.ـر.ب على ايديه. والكبير صرخ. والمسدس وقع منه في الميا. والبـ.ـنت بتلف بسرعه على صوت الكبير. وهتتحرك فهد شارولها ترمي سلاحها من فاتحه النفق على البحر ورمت كل اسلحتها. وجريت. عليه مستر ايلان. مستر ايلان. انت بخير.
ايلان. اقــ,تــلى هذا الوغد.
فهد: رجع وخد الفلاشه. وجرى على مراد. مراد. مراد. فتح عينيك. مراااااد.
مراد: بتوهان. وضعف. جبت الفلاشه.
فهد: عيونه لمعت. ايوه. ايوه جبتها
مراد: ابتسم. وكح. فعلا الل سماك حوت مغلطش. وغمض عينيه.
فهد: بخــــوف. فتح عينيك يامراد انت كويس.
وشاف النبض لسه شغال. ولسه هشيل مراد. سمع خطواط وراه. وبص كانت البـ.ـنت جايه عليه بغـــضــــب. وهجمت على فهد. وضـ.ـر.بته. وفهد واقف مش شايف قدامه من الغـــضــــب. وهو مش عايز يمد ايدو عليها وبيتفادى ضـ.ـر.باتها. بايديه. وعايز يلحق مراد. راح بحركه سريعه. كتفها. وضهرها في صدرو. وبتحاول تفلت منه. وفهد من غير تفكير. طلع حقنه وحقنها في رقبتها. واغمى عليها. وسابها على جمب. وجري على مراد. وشالو على كتفه. وراح عند فتحه النفق. ونيم مراد جمب الباب. وراح جرجر آرثر ورماه جمب الباب. وراح شال البـ.ـنت. وسابها جمب ارثر. وراح مسك ايلان الل بيتالم من الرصاصه الل ف ايدو. فهد قومه. وبلغة تهديد. الآن وبدون اى كلمه. تعطى اشاره للطائره الخاصه بأن تأتى إلى هنا حالا.
ايلان: بيضحك وقال. انت تتكلم معى انا بهذه الطريقه. وبغـ.ـيظ مكبت. ستدفع التمن. وساقــ,تــلك بيدى.
فهد: مسك ايدو مكان الرصاصه وضغط على ايدو. وايلان بيصـ.ـر.خ. قولت لك بأن تعطي اشاره للطائره. وشال السماعه من ودن البـ.ـنت وحطها في ودن ايلان الل بيصـ.ـر.خ. تبا لك.
فهد: مسك حاجه شبه القصافه. وحطها ف جـ.ـر.ح ايلان وضغط. ومتكلمش.
ايلان: بيصـ.ـر.خ. وشاف نظرات فهد الناريه. وشاف ان فهد حوت فعلا ويبلع اى حد قدامه حسنا حسنا. سافعل كما تريد. ايلان كلم سواق الطياره بتاعته. ووصل قدام باب النفق.
ايلان. بيفكر أن قبل ما يركب الطياره يزق فهد من على باب النفق ويقع في البحر.
فهد. فتح باب النفق. وشـ.ـد ايلان وكتفه. ووقف قدام باب النفق وطلع مسدس وحطه في راس ايلان واترعـ.ـب. سواق الطياره لما شاف الراجـ.ـل الكبير بتاعهم بالشكل ده خاف عليه.
فهد: هدد سواق الطياره. وقاله ينزل قدام باب النفق بالظبط. والا هيقــ,تــل الكبير بتاعهم. وايلان خاف وهز راسه للسواق انه ينفذ.
والسواق نفذ. ووصل قدام الباب بالظبط. وفكر وقال لنفسه. لما الراجـ.ـل الكبير يركب هسيب الكل واهرب.
فهد. من غير مقدmـ.ـا.ت راح على مراد وطلع من جيبه حقنه. وراح على ايلان وكتفه وحقنه بيها. واغمى عليه.
والسواق خاف وبيفكر انه يهرب. وفهد راح للسواق. وحط رجل على باب الطياره. وطلع حاجه شبه الحزام من الشنطه. ولف الحزام حوالين وسط السواق وشغل صوت. وكان معاه جهاز تحكم. وفهد. قال اى حركة غدر هتنفجر. بوووم. السواق اترعـ.ـب. وهز راسه أنه مش هيعمل حاجه.
فهد. بسرعه جدا. نزل وشال مراد اول واحد. وركبه في الطياره ونيمه. ونزل بسرعه. وشال ارثر. وبعدها البـ.ـنت وبعدها ايلان. وشاور للسواق يتحرك على المطار بسرعه. والسواق اتحرك وخايف من الحزام.
وفهد راح على مراد بسرعه وبدmـ.ـو.ع خــــوف. وخايف. لايجراله حاجه. هيقول ايه لفريحه. طيب مريم. وآدm. وأخوه زين. ونور. رينوو. شاف النبض. بسيط. وشال القماشه الل قافل بيها على الجـ.ـر.ح. وقطع التي شيرت بخــــوف. وكان لابس صيديرى واقي. لكن الرصاصه اخترقته. والجـ.ـر.ح بينزف. وفهد اول مره يخاف كدا. بسرعه فتح الشنطه. وطلع علبة الإسعافات. وشال مراد بحزر وقعدو ورجع راسه لورا ولفها لجهة اليمين علشان التنفس. وجاب مقص وقص الصيديرى مكان الجـ.ـر.ح. وجاب لزق فقط ولزق مكان الجـ.ـر.ح على شكل مربع. من 3 جهات بس. والجهه الرابعه سابها علشان الدm يخرج. لانه لو قفلها الدm هيتحول على الرئه وده غلط. وفهد حاول يفوق مراد. ومراد فتح عينيه. وقال بصوت ضعيف. عطشان.
فهد: اتنهد واستريح ان مراد فاق. وقاله استحمل يابطل مينفعش تشرب دلوقتي.
مراد غمض عينيه تانى. وفهد خايف. وشاف أنه لازم يتحرك. وبعت اشاره للعميل رقم 3 انهم يجهزو طياره خاصه في المطار حالا. لان العميل 1 مصاب بطلق ناري وهما في الطريق للمطار. وفهد قام من مكانه وراح للسواق وفك الحزام. وضـ.ـر.ب. السواق على راسه وفقد الوعي. وفهد ساق الطياره. وطلع بيها على المطار.
مووررااااااااد.
آدm: قام مفزوع على صوت مريم وهي نايمه جمبه. بسم الله الرحمن الرحيم. ايه يامريم في ايه.
مريم: بتنهج. وقامت مفزوعه. وحطت ايديها على قلبها. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم.
آدm: شافها كده ووشها عرقان وبتنهج. عرف انه كابوس. وضمها. اهدي ياحبيبتي. مفيش حاجه. شكله كان حلم وحش بس.
مريم: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. مراد. ابنى.
آدm: اهدى يامريم ماله بس مراد.
مريم: مراد ابنى مش بخير يا آدm. مش بخير لا.
آدm: استعيذى بالله. واهدى مراد في شغله. وتلاقيه نايم دلوقتي.
مريم: مسكت ايديه. بدmـ.ـو.ع. وبتنهج. لااا ابنى مش بخير. انا شوفته. شوفته. في الحلم. وحلم وحش اوى يا آدm.
آدm: ده مش حلم ياحبيبتي. ده كابوس. وبعدين انتى تلاقيكى بس حلمتى ب مراد علشان فريحه عيطت واتكلمت معاكى. وانتى لما حكتيلى الل حصل. عقلك الباطن خزن كل حاجه. واديكى حلمتى اهو.
مريم: غمضت عينيها. اللهم أنى أسألك خير ما في هذا الحلم. وخير ما فيه. وعوذ بك من شره وشر مافيه.
آدm: ايوه كدا. بما أنك قولتى الدعاء ده يبقى الل هيحصل الخير. واطمنى إن شاء الله مفيش حاجه وحشه هتحصل. انا بستودعهم كلهم عند الله قبل مانام.
مريم: اللهم انى استودعتك ابنى مراد وفهد عندك وانت لاتضيع عندك الودائع. ياارب احفظلى ابنى من كل شر يارب. انت الحافظ.
آدm: جابلها كوبايه ميا من جمبه. اشربى ياحبيبتى.
مريم: شربت برعشه. وقلبها مش مطمن.
آدm: حس بيها. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. ورجع راسه لورا. ت عـ.ـر.في. انتى شوفتى الكابوس ده ليه!
مريم: بتاخد نفس عميق. ليه.
آدm: لان الاحداث الل فاتت والل مرت علينا كانت صعبه. يعنى انتحار ماليكه. وبعدها الإدmان. وساره والمستشفى. واعترافها امبـ.ـارح. وبعدها كانت بتمـ.ـو.ت قدامنا. ودخلت في غيبوبة واتحجزت في العنايه. وكمان بـ.ـنتك رينو الل نفسيتها تعباها. وتعبانا. وفريحه لما قالتلك انها قلقانه من غير سبب. وعيزا مراد. كل ده اتجمع في عقلك الباطن. واتحول لكابوس. وده الطبيبعى لانك بتفكري كتير. فاكره لما قولتيلى زمان انك فكرتى في محمد كتير وشوفتيلو كابوس وحش جدا.
مريم: افتكرت. وحاولت انها تهدا شويه. لما حلمت بمحمد أنه مـ.ـا.ت مقـ.ـتـ.ـو.ل على ايد آدm. قامت مفزوعه. وقالت الدعاء. وصلت. واتنهدت. ايوه فاكره.
آدm: طيب محمد اهو اللهم بـ.ـارك جراح قد الدنيا. وآدm حاول يخرجها من القلق. بس ت عـ.ـر.في اكتر واحد صعبان عليا محمد.
مريم: رفعت راسها. مستغربه. صعبان عليك ليه!
آدm: صعبان عليا. علشان يدوبك ياخد نفسه. نبعتلو حد من العيله. يعنى ماليكه وانقذها. وقعدت اسبوع. وبعدها 45 يوم يعالجها ويتاعبها. ده غير شغله الجانبى في المستشفى. والعمليات. واهتمامه ب نور. وبعدها اهو ساره. الل شافها. وتعبان نفسيا بسبب كل ده.
مريم: اتنهدت. فعلا بيتعب. ربنا معاه. ويحفظه. هو ابن حلال ويستاهل كل خير.
آدm: وانا كمان ابن حلال. واستاهل.
مريم: حاولت تبتسم لكن قلبها مشغول.
آدm: شافها. وقالها طيب ايه رايك. نقوم نصلي قيام الليل. لحد الفجر ميأذن اهو فاضل ساعه على. الفجر.
مريم: ايوه. وهصلى الاول ركعتين لله علشان الكابوس ده. انا هاقوم اتوضا الاول وقامت.
وبتدعي في قلبها ان ربنا يحفظ ولادها.
آدm: قاعد على السرير. وقلبه مشغول على مراد. يعنى فريحه قلقانه. ومريم. وانا دلوقتي. استغفر الله العظيم. يارب يحفظك يامراد يابنى. ويحفظك يافهد. واتنهد. واتحرك علشان يقوم يتوضأ ويصلي القيام.
تانى يوم
مالك واقف في الطرقه قدام باب العنايه الل فيها ساره.
محمد: رايح علشان يشوف حالة ساره. وشاف مالك. وابتسم أنه رجع.
محمد: مالك اذيك. انت هنا من امتى.
مالك: سمع صوت محمد وراح عليه بسرعه. انا. انا هنا من امبـ.ـارح. دكتور محمد لو سمحت عايز اعرف حالة ساره بالظبط. ولو في ايدى حاجه اعملها. قولى.
محمد: ابتسم. وشاور تعالى نقعد. وانا هقولك. وقعدو. محمد. اسمع يسيدى. انت في ايدك حجات كتير طبعا.
مالك: بسرعه. قولى في ايدى اعمل ايه. والغيبوبه دى بتقعد قد ايه؟
محمد: ساره دلوقتي على الاجهزه. والغيبوبه. دى ملهاش معاد. بمعنى أن حالات بتدخل في غيبوبه. وتفوق بعد يومين. او اسبوع. او 5. اسابيع. وفي كمان شهور. ولسنين كمان. دى حاجه في علم الغيب. احنا بنحط المريـ.ـض على الاجهزه. والعلاج وهو يتعايش معاها في حالات بتحارب علشان تعيش. وفي حالات بتستلم للمـ.ـو.ت. وفي حالات تقول مش فارقه هتنفس وخلاص.
مالك: بخــــوف. يعنى ايه يادكتور. يعنى ممكن ساره، وبص لمحمد. لاء اومال بتقول في ايدى اعملها حاجه ازاى!
محمد: اهدى يا مالك. واسمعنى. دلوقتي كلنا عارفين حالة ساره بالظبط وانت جبتها وكانت حالتها متدmره. وكمان نفسيا مكنتش مؤهله. للاعتراف ده حاليا. لكن لما ساره شافت اننا مهتمين بيها. حست انها لازم تتكلم. ومكنتش فاهمه ولا عارفه أن الصدmه هتبقى كبيره كدا علينا وعليها. ولما اتكلمت شافت الكل مصدوم. ومحدش اتكلم كله متفاجئ وبس. ساعتها ساره خافت ورجعت للصفر من تانى. وقلبها أحبط وشافت اننا هنقــ,تــلها لانها قالت هتقــ,تــلونى. وقلبها خاف وهيقف وهي استسلمت ليه. ورفضت فكرة المواجهه. ودخلت في عالم اللاوعي. عالم فاضى مفيهوش مشاكل. ولا اعترافات ولوم وعتاب. عالم خالى من كل انواع العـ.ـذ.اب. وكمان الحياه. ولو انت عايز تاخدها من العالم ده وترجعها لعالمنا لازم تتحرك.
مالك: قلبه بيدق بخــــوف. طيب قولى اعمل ايه بالظبط.
محمد. قام. تعالى معايه. وقامو. ودخلو عند ساره. وصوت الاجهزه تعبت قلب مالك.
محمد. وقف جمب ساره وبيفحصها. وشاور لمالك يقرب ويقف جمبها من الاتجاه التانى. مالك شافها على الاجهزه عن قرب. وقلبه اتو.جـ.ـع. وعيونه اتملت بالدmـ.ـو.ع.
محمد: ساب مالك سرحان في ساره. وكشف على ساره. وجاب دبوس صغير وشك ساره. لكن ساره متحركتش. وبعدها شغل كشاف الفون وفتح عين ساره وقرب الاضاءه من عينيها لكن مفيش حركه. وزعل. واتنهد. وبدء يتكلم. وقال لمالك. دورك هنا بقى.
مالك: انتبه. مش فاهم.
محمد: دورك انك تقعد جنبها تتكلم معاها. لكن الاول تتكلم في الإيجابيات. وتقول كل الكلام الل في قلبك. وهتسمعك وانا واثق من ده.
مالك ولو مسمعتنيش.
محمد: في الحاله. توجه ليها كلام قاسى وانك مش فارق معاها. وانها عايزا تسيبك. وكلام من ده ساعتها ممكن تحارب وتحاول تفوق علشان تصحح الغلط الل انت فهمته. وتحاول كل شويه تتدلك كف ايديها. وتخلى بالك لاى حركه حتى لو رمش من روموش عينيها. وحركه ايديها كل دى بتبقى الحاله استجابت.
مالك: يعنى في امل يادكتور.
محمد: الامل في الله اولا. وإن شاء الله طول ما انت جمبها هي هترجع للحياه من تانى. انا هسيبك دلوقتي. لانى عندى مؤتمر طبي. ولو في اى جديد. الدكتوره نرمين موجوده. وكمان اتصل على نور لو لزم الأمر. عند اذنك.
مالك: هز راسه. اتفضل. وقعد جمب ساره. بزعل. ومسك كف ايديها وبدء يدلك فيه. ويتكلم معاها.
يوسف راجع من الشغل. ومطصفى وشيرين وأشرف وهنا قاعدين تحت في الليفنج.
يوسف: مساء الخير
كلهم: مساء الخير.
أشرف: حمدلله على السلامه ايه الل اخرك كدا
يوسف: قعد بعتب. اووف الله يسلمك يابابا.
كان يوم طويل اوى. وبعد مخلصت شغلى في الشركه عمو محمد اتصل عليا كان عندو مؤتمر. وبعدها اخدنى المستشفى علشان. جايب اجهزه جديده. وكنت بشغلها. ولسه مخلص وجاى.
اشرف: ربنا معاك يبنى.
هنا: هتتغدى ياحبيبى احنا سبقناك بقى لما انت اتاخرت انت عارف جدك الاكل بمواعيد.
يوسف: عايز يسأل على مريم. بس اكيد فوق. شويه كدا ياست الكل. اطلع بس اغير هدومي واخد شاور بسرعه وانزل اتغدى.
شيرين: طيب ياحبيبى. وصحي مريم تتغدى لانها متتغدتش. ونايمه
يوسف: نايمه! دلوقتي. طلعت امتى تنام
شيرين: هي منزلتش انهردا. ولما بدريه طلعت علشان تقولها تنزل قالتلها هتنام لانها منامتش امبـ.ـارح طول الليل. وبعتلها تانى تجيب كريم قالت لبدريه لا سيبيه ابنى هينام جمبى. بصراحه استغربت.
يوسف: يعنى كريم منزلش انهردا!
هنا: لا يحبيبى. ووحشنى اوى. البيت وحش من غيرو صح ياماما.
شيرين: اه والله ياهنا يبـ.ـنتى. كان نفسي اشوفه قبل ماطلع انا والحج الاوضه.
مصطفى: هو مسافر يعنى. تلاقيه نايم في حـ.ـضـ.ـن أمه. وتلاقيه منيمهاش امبـ.ـارح فعلا.
يوسف: ادايق. لان مريم نامت امبـ.ـارح أول مارجعو من المستشفى من عند ساره. وكمان كريم نايم. ويوسف شغال ع اللاب توب لحد الساعه 2 بليل. وكمان نام وقام الصبح كانت لسه نايمه. وفهم أن مريم مش عيزا حد يهتم بكريم لانها فهمت انها موهمله. وقام من مكانه. واستاذنهم وطلع. ودخل الاوضه. شاف كريم قاعد بيلعب في اللعب. ومريم فعلا نايمه. كريم قام وجري على ابوه ويوسف شالو وحـ.ـضـ.ـنو.
كريم: يوسف عايز ناناه.
يوسف: ابتسم. حاضر يسى كريم. تعالى معايا. واخد كريم ونزلو تحت. والكل ابتسم لما شافو كريم بيجرى عليهم ويلعب بحريه. وسابه وطلع تانى. وشاف مريم نايمه فعلا واستغرب. لكن هما لسه مبيتكلموش. وسابها ودخل ياخد شاور وخرج. وفتح الدرج وفتح الدولاب وكان عامل دوشه بسيطه ومريم متحركتش. يوسف قلق. وراح عندها. ومش عايز يكلمها لكن قلبه مش مطاوعه. وشال جزء من الغطا. وشاف وشها احمر جدا. وعرقانه واتخض. وحط ايدو على خدها كانت سخنه اوى. وبيصحيها بخــــوف. مريم. مريم.
مريم: بتأن. امم. واتنفضت برعشه
يوسف: عدلها. وشاف قد ايه جـ.ـسمها سخن. واتحرك بسرعه لبس تيشرت ونزل جري. والكل اتخض.
هنا: ايه يايوسف بتجرى كدا ليه!
يوسف: ماما. ماما مريم جـ.ـسمها كله بيتنفض وسـ.ـخنه نار.
كلهم: اتخضو. هنا: - تعالى نطلع بسرعه.
شيرين: بدريه.
بدريه: نعم يست هانم.
شيرين: بسرعه هاتى ميا وكمادات وطلعيهم ل هنا عند يوسف.
بدريه: حاضر. وراحت بسرعه.
شيرين: مش هطلع يااشرف تشوف مرات ابنك.
أشرف: مش هينفع ياامى. هي في اوضتها وممكن يعنى لبسها يكون...
شيرين: ايوه صح. تاهت عن بالى. معلش يبنى عقلى مبقاش يركز.
اشرف: ربنا يديكى الصحه والعافيه يارب.
هنا: ايه دا يا يوسف. مريم مولعه نار.
يوسف: بخــــوف طيب اوديها المستشفى.
هنا: لا انا هتصل على نور. واشرحلها بالظبط وأشوف هتقول ايه. ولو قالت نوديها يبقى نوديها. انت بس تعالى اعملها الكمدات دى بسرعه.
يوسف: قعد بخــــوف وقلق. وبدء يعملها الكمادات.
مريم: بتخرف. يوسف. يوسف.
يوسف: قلبه حن ليها. وخاف عليها. انا جمبك ياحبيبتي.
مريم: بتترعش. يوسف. كريم. يوسف.
هنا: دخلت. يوسف. نور بتقولك هتبعتلك اسم حقنه. وعلاج على الواتس وتجيبه.
يوسف: فتح الواتس وكانت نور بتكتب اسم العلاج. وقالتله على المواعيد. وقالت الف سلامه عليها. ولو الحقنه منزلتش الحراره انا هاجيلها ابص عليها. ويوسف قام وقال ل هنا تكمل الكمدات وهيروح يجيب العلاج بسرعه ويرجع.
هشام: شـ.ـد الكرسي اتفضلى يانرمين.
نرمين: ابتسمت وقعدت ميرسي ياهشام.
هشام: يارب يكون المطعم عجبك.
نرمين: عجبني بس. ده خرافه. تعرف انا اول مادخلت المطعم فكرته فندق سياحي.
هشام: هههههه. حبيبتي. علشان بس مبتخرجيش كتير. ليكى عليا بعد مايجمعنا بيت واحد. هوديكى كل مطاعم القاهره. والفنادق كلها. هخليكى ملكه.
نرمين. : بسعاده. بجد يا هشام.
هشام: انتى لسه بتسالى ياحبيبتي. انا هخليكى اسعد واحده في العالم. انتى بتاعتى ومراتى.
نرمين: مراتك. تعرف أن الكلمه دى حلوه اوى.
هشام: مسك ايديها. انتى مش مراتى وبس انتى كل حاجه حلوه. انتى بتاعتى انا وبس يانرمين.
نرمين: اتكسفت. واكتفت بالابتسامه.
هشام: ها تحبى تشربى حاجه قبل مانتعشى.
نرمين: اى حاجه.
هشام: يبقى نتعشى. لانى واقع من الجوع. تعرفى انا ماكلتش حاجه من الصبح.
نرمين: بزعل ليه بس كدا ياهشام ماكلتش ليه.
هشام: كان عندى شغل في شركه الباشا. وقولت هعدى عليكى اخدك من المستشفى. ونطلع على الشقه ونتعشى براحتنا. بس قولت بقى انتى بتخافى منى. جبتك هنا.
نرمين: بدفاع. لا متقولش كدا. انا مبخفش منك. بس يعنى كدا احسن. انا بس مببقاش مرتاحه.
هشام: مبتبقيش مرتاحه علشان خايفه منى. نرمين انا بشوف الخــــوف في عيونك. وده بيدايقنى. لانك مش واثقه فيا. احنا بقالنا فتره مع بعض اهو واخدتك الشقه. لاعمرى قربت منك ولا عمرى هعملها. اه انا ممكن أضعف. وابوسك. امسك ايدك. وده ناتج عن حبى ليكى بضعف لكن مش لدرجه انى اخسرك فاهمانى ياحبيبتي.
نرمين: قلبها فرح من شخصية هشام الجديدة وأنه اتغير كتير. واتكلمت معاه وصالحته وفهمته وجهة نظرها. واتعشو وهزرو. ووصلها في السهره. على المستشفى لانها نبطشيه. ونزلت وهو ابتسم بخبث. ولمح محمد خارج من المستشفى. اتـ.ـو.تر واتحرك بالعربيه بسرعه. لانه بيتـ.ـو.تر من محمد.
آدm: والعيله قاعدين بيتعشو. ولاحظ مريم وفريحه سرحانين وقلقانين.
آدm: عامله ايه دلوقتى يافريحه!
فريحه: بتعب. الحمدلله يابابا انا كويسه.
آدm: كويسه ازاى. وانتى كدا. باين عليكى القلق.
فريحه: حاسه بتقل في قلبها. واتنهدت. صدقني يابابا انا كويسه متقلقش.
آدm: سلميها لله يافريحه. ومتقلقيش على مراد. مراد بخير وكويس.
فريحه: بلهفه. بجد. بجد يا بابا هو كلمك. طيب مكلمنيش ليه. ممكن يكون فونى فصل شحن. انا هطلع اجيبه.
آدm: زعل عليها. اهدى يافريحه. مراد متصلش. انا بقولك مراد كويس لانى متأكد من ده. وقولتلك سيبها على الله. ربك هو الل بيدبر كل شئ. والل نصيبه في حاجه هيشوفها.
مريم: ونعم بالله يا آدm. بس انت بتقول الل ليه نصيب في حاجه هيشوفها. هو حصل حاجه.
آدm: بديق حقيقي. لا إله إلا الله. ايه يامريم قولت كلام غريب. وبعدين انا شايفك انتى وفريحه من الصبح قالبين بوزكو. وقولت هروح الشركه ولما ارجع. تكونو فكيتو شويه. ولحد دلوقتي انتو لسه زي مانتو قاعدين مكشرين. ممكن اعرف ايه سبب التكشيره دى انتى وهي.
محدش رد عليه.
زين: احم. اعذرهم يابابا. انت شايف الظروف الل عدت واكيد كل ده من ضغط الأعصاب. وفريحه حامل. وكمان ماما متـ.ـو.تره. كل ده من التـ.ـو.تر.
آدm: اتنهد وسكت هو جواه قلقان زيهم. ومش عارف سبب للقلق ده. وحاسس أنه عايز يتخانق مع اى حد. غمض عينيه واستفغر.
رينو: حبت تفك التـ.ـو.تر. احم قوليلى يانور مريم عزيز عامله ايه دلوقت!
نور: الحمدلله. يوسف جابلها العلاج واتحسنت.
آدm: هي مالها مريم عزيز تعبانه من ايه!
نور: ابدا يابابى. طنط هنا كلمتنى وقالتلى أن مريم سخنه جداا. وكانت عيزا توديها المستشفى. قولتلها انا هقولك على حقن وعلاج. تجيبوهولها. ولو متحسنتش انا هروحلها. ويوسف كلمنى من شويه بيشكرنى. وقالى انها كويسه والسخونيه نزلت وفاقت.
آدm: طيب الحمد لله ربنا يشفيها إن شاء الله. وواجب يابنات تروحولها بكره تزروها.
نور ورينو وريتال. حاضر يابابى.
وبص لمريم. وفريحه. وانتى يامريم. روحي معاهم بكره. شوفى بـ.ـنت اخوكى واقعدى مع اختك شويه. وانتى كمان يافريحه. روحي معاهم وقضو وقت مع بعض. علشان اعصابكو تهدى.
فريحه: هزت راسها. ومريم: إن شاء الله.
مريم وفريحه: قالو جواهم. ياترى فيك ايه يامراد. ربنا يطمن قلبى عليك.
فى دبي في إحدى المستشفيات.
فهد: بقلق. طمنى يادكتور. هو مافقش من امبـ.ـارح ليه.
الدكتور: متقلقش. ده الطبيعى في حالته. المصاب. جاي المستشفى بعد حوالى 3 سعات واكتر. بعد مـ.ـا.تصاب بطلق ناري. لكن الحمد لله انه كان لابس صيديرى واقي. والمسافه كانت قريبه. وده سبب اختراق الرصاصه لقلب المصاب. الحمدلله لما عملنا الاشعه اللازمه والفحوصات اكتشفنا أن الطلقه اخترقت الصدر أمام القلب بمليمترات. يعنى الرصاصه موصلتش القلب نهائى. ودي العنايه الالهيه.
فهد: اتنهد. يادكتور انا عارف كل ده. من امبـ.ـارح. لكن هو مافقش ليه غير مره واحده دقيقه ونام تانى ومن ساعتها مافقش.
الدكتور: اطمن مفيش خطر عليه. المصاب نزف كتير. و 3 سعات وقت كبير. وكمان انت عملت الاسعافات المهمه في الحاله دى. والحمد لله انك كنت جمبه. ومتخافش إن شاء الله ساعه وهيفوق.
فهد: طيب. لما يفوق إن شاء الله هيخرج على طول.
الدكتور: بعد 3 ايام إن شاء الله. لكن المصاب لازم يستريح. ممنوع اى تدريبات. او يشيل اوزان تقيله. وكمان عايز من حضرتك لما يفوق. بعدها بساعتين. تحاول تخليه يتمشى لكن لو حس بدوار يقعد. المشى هيحسن من حالته.
فهد: مسح وشه بايديه. شكرا يادكتور.
الدكتور: متشكرنيش. الشكر لابطال زيكم. وانك أنقذت زميلك. وخصوصاً الإسعافات الأولية الل حضرتك عملتها. ربنا معاكم.
فهد: هز راسه. والدكتور استاذن. فهد دخل على مراد وشافه نايم زى ماهو. وراح قعد على الكنبه. وغمض عينيه ورجع راسه لورا. وبيفتكر الل حصل بعد مافهد ساق الطياره. ووصل المطار. وكان عميل 3و4 منتظرينه هناك مع الطياره الخاصه. فهد نزل بسرعه. وطلب الفريق الطبي. ينقل مراد على الطياره الخاصه. وهيطلعو كلهم مع آرثر وايلان والبـ.ـنت على مصر. لكن فهد فكر. وانه لو راح على مصر بمراد ممكن الكل يعرف. وفهد اتلخبط. وبص في الساعه وقال لو سافرت مصر فيها 3 سعات. ولو روحت على دبى فيها ساعه. وجتله فكره بسرعه. وطلب من العميل الل معاه. انهم ياخدو الجواسيس مع الادله ويطلعو هما على مصر. وهو هياخد عميل 1 على بلد عربي قريب علشان نلحق ننقذ المصاب. وفهد سلم الجواسيس بسرعه وسلم الفلاشه وكارت الذاكره. للعميل رقم 3 و 4 واتحرك مع مراد في طياره خاصه على دبى. وطلب إسعاف مجهزة بالكامل تستناه في مطار دبي. ووصلو ونقلو مراد الل اغمى عليه تماما. للاسعاف. ووصلو المستشفى. الساعه 5 ونص صباحا. وفهد جرى معاهم واستناه قدام العمليات. اكتر من ساعتين وكان مرعوب وبيدعى ربنا. وكان غـــضــــبان من آرثر وكان نفسه يسلمه بايدو. لانه عايز بعد مايعترف يقــ,تــله بايديه. ومراد خرج من العمليات اخيرا الساعه 8 صباحا. والدكتور طمن فهد أن الرصاصه موصلتش القلب هي قصاد منتصف القلب. والصيديرى الواقى حماه لكن الرصاصه اخترقت الصدر بمليمترات. وانه لسه عايش بسبب ربنا اولا وان فهد عمل الاسعافات اللازمه. وهيفوق خلال ال24 ساعه الل جايين. وفهد. حمد ربنا من قلبه. وقال الدكتور انه هيقعد معاه في نفس الغرفه. وفهد بعد ما مراد دخل الغرفه الخاصه. فهد اتوضى وصلى وشكر ربنا. وراح قعد جمب مراد. وبيفكر لو كان جراله حاجه كان هيواجه أخته ازاى. وكمان آدm ومريم. وخصوصا لارين. واتنهد. ومن تعب جـ.ـسمه نام على الكرسي. حوالى ساعه لكن فهد نومه خفيف. وفاق على صوت مراد وهو بيهمس. فريحه. مريم. ابويا. وفهد قام بسرعه. عليه وبيتكلم معاه. مراد مردش ونام تانى. ولحد دلوقتي نايم. وفهد. مش عارف ينام. وقلقان ومش هيستريح غير لما مراد يفوق. لانه من امبـ.ـارح نايم. وفهد فتح عينيه واتنهد. وحط ايدو على صدرو وافتكر السلسله وطلعها. وفتحها وبص فيها كأنه بيغذي روحه. وحس بطاقه ايجابيه. وقام قعد جمب مراد لانه كدا عدى من الساعه نصها. وفاضل نص ساعه ومراد يفوق.
زياد: قاعد على السرير وفاتح اللاب توب وشغال عليه. وماليكه دخلت عليه ومعاها صنيه. وقعدت جمبه. حبيبي.
زياد شغال. نعم ياروحي.
ماليكه: انت من ساعة ماجيت من الشغل وانت قاعد كدا. اقفل اللاب شويه واقعد معايا.
زياد: حبيبتي ادينى بس 10 دقايق واكون معاكى.
مليكه: كانت عامله صنيه بسبوسه بالقشطه. لاول مره. واتصلت على ملك واخدت منها الطريقه. وحطت قطعه في الطبق. وقالت خلاص اشتغل برحتك. بس افتح بوقك. هاكلك حاجه. واخدت المعلقه وقربتها عليه.
زياد: فتح بوقه وهو مركز في شغله. واكل منها. وبعدها. قال اممم جميله اوى. انتى نزلتى اشتريتها من ورايه.
مليكه: ابتسمت. ايوه اشترتها من عندى. واكلته تانى.
زياد: بصلها. بتعجب. مليكه انتى الل عامله البسبوسه دى!
مليكه: ايوه عجبتك!
زياد: قفل اللاب. واتعدل جمبها. بجد جميله اوى. انا افتكرتك بجد اشترتيها. لالا انا متجوز شيف بقى.
مليكه: بسعاده. الحمدلله انها عجبتك. انا عارفه انك بتحب البسبوسه. قولت اعملهالك.
زياد: تسلمى ياروحي. خدى بقى من ايدى. وهياأكلها في بوقها. قالتله لا ياحبيبي. ماليش نفس.
زياد: ماينفعش لازم تدوقى من ايدى.
ماليكا: حبيبي بجد مش هاقدر انا حاولت ادوقها. لكن حسيت ان معدتى قلبت منها. صدقني مش جايلى نفس ليها مع انى بحب اوى البسبوسه بالقشطه.
زياد: بمعاكسه. بسبوسه بالل ايه!
ماليكه: بخجل. بالقشطه.
زياد: طيب ينفع قشطه. تعمل قشطه.
مليكه: هههههههه ايوه ينفع. ويلا بقى خلص طبقك.
زياد: هخلص الطبق. وبعد ما اكل البسبوسه بالقشطه دى. عايز القشطه التانيه.
ماليكه: نزلت وشها في الارض ووشها بقى احمر.
زياد: شال الصينيه واللاب جمبه. وقالها حيث كدا بقى. نركن القشطه دى. ونقول بسم الله للقشطه دى. وقرب منها بحب.
فارس: خلص الشارو خارج من الحمام. ولابس برنس. فتح الدولاب. بيدور على تيشيرت رصاصي معين ومش لاقيه. اووف هيكون راح فين انا شايفه الصبح. لما نشوف الهانم. طلعتو ولا عملته ممسحه. انا عارف متجوز متـ.ـخـ.ـلفه. رودى. روووودى.
رودي: فتحت الباب ودخلت. ايوه يابيبى.
فارس: هو ال، وسكت. ايه ده يارودي!
رودى: واقفه ومش فاهمه حاجه. ايه يابيبى مالك. في ايه.
فارس: قرب منها. وبص عليها. انتى لابسه التيشرت بتاعى!
روري: ابتسمت اه ياقلبى حلو عليه صح.
فارس: مسح وشه بايديه. حلو ايه يابـ.ـنتى. من قلة الهدوم عندك. بتلبسى هدومى.
رودي: وفيها ايه بس يافروسه. انا وانت واحد.
فارس: والله انا وانتى واحد في اللبس يارودي! يعنى انا البس بقى من، وسكت.
رودي: هههههههههههه. هههههههههههه. حبيبي الدولاب بتاعى قدامك اهو ألبس الل تحبو. هههههههههههه.
فارس: قرب منها ومسكها من قفاها من التيشرت. انتى يابت مش خايفه على نفسك منى ها.
رودي: اله اله. اهدى بس ياشبح. نزل ايدك عيب كدا.
فارس: بدهشه. شبح. وبصلها. اقسم بالله يارودي. لولا انى جوزك وعارف انك في طب. وحلفولى على المصحف وقالولي انك دكتوره انا مش هصدق. انتى اخرك. وفكر. انا مش عارف مش لاقيلك وصف.
رودي: جرا ايه ياسيادة السفير. مـ.ـا.تروق كدا ياجدع. ميبقاش خولقك ديق.
فارس: كل شويه عينيه توسع من رودوها عليه. وصك على اسنانه. شبح. ياجدع. ومن يومين يالمبى.
رودي: هههههههههههه. خلاص. سورى. سورى. انت كل الل مزعلك انى لابسه التيشرت. انا هاقــلـــعو وحالا دلوقتي.
فارس: نزل ايدو. وهرش في قفاه. احم. لا خلاص خليكى لابساه. وبصلها. وعلى فكره. التيشرت حلو اوى عليكى.
رودي: قربت خطوا. فين ده. لالا مش حلو. وكملت باغراء. انا لازم اقــلـــعو. وحالا.
فارس: يستى خلاص خليكى لابساه. الله يهديكىى. صدقني لو قــلـــعتيه هتنـ.ـد.مى.
رودي: قربت خطوه. صدق انا عيزا انـ.ـد.م.
فارس: هتدفعى تمن كل كلمه قولتيها. شبح. وجدع.
رودي: بغمزه: وماله. انا جاهزه يابرنس.
فارس: خلاص بينهار. تمام اوى. انتى الل جبتيه لنفسك. استعنا بالله.
تانى يوم الضهر.
هنا خبطت ودخلت على مريم تطمن عليها.
هنا: صباح الخير يا يوسف.
يوسف: كان قاعد بيعمل كمادات ل مريم. صباح الخير يا ماما.
هنا: حبيبى انت مروحتش الشغل ليه!
يوسف: مينفعش اروح الشغل غير لما اطمن على مريم.
هنا: هي عامله ايه دلوقتى.
يوسف: سرح شويه. وبعدها قال. كانت كويسه الصبح بدرى. لكن دلوقتى سخنه شويه لكن مش اوى.
هنا: شافت القلق على وش ابنها. حبيبى متقلقش. هي هتكون كويسه إن شاء الله. انت عارف الجو قبل الشتا. بيطلع القديم والجديد في جـ.ـسم الواحد. وبما أن السخونيه قلت عن امبـ.ـارح بكتير يبقى العلاج جاب نتيجه. وكلها يوم ولا حاجه ومريم هتتحسن.
يوسف: إن شاء الله.
هنا: حبيبى قوم انت الحق شغلك. وانا هخلى بالى من مريم. كريم مع جدك وماما. وانا مش هسيبها صدقنى.
يوسف: بيغير الكمادات. لا مش هينفع ياماما اسيب مريم. وغير كدا خلاص انا اتاخرت على الشغل الساعه 11 ونص.
هنا: طيب ياحبيبي زى مـ.ـا.تحب. واه صح. ريتال اختك اتصلت. وقالت عمتك مريم. والبنات وريتال جايين انهردا علشان يطمنوا على مريم.
يوسف: اتنهد. يوصلو بالسلامه إن شاء الله.
هنا: حطت أيدها على خد مريم. كويس السخونيه نزلت كتير عن الاول الحمد لله. وقامت. انا هنزل وهبعتلك فطار انت ومريم وحاول تصحيها وتأكلها لازم تاكل اى حاجه. علشان الانتي بيوتك.
يوسف: هز راسه. حاضر ياماما. وهنا نزلت والبـ.ـنت طلعت الفطار.
يوسف: خلص الكمادات وشالها وقعد جنبها. وحط ايدو على خدها. واتنهد. هو زعلان منها. لكن نسي كل حاجه من ساعة ما شافها بترتجف. وبدء يصحيها. بايديه وهي على خدها. مريم. حبيبتي.
مريم: بتعب فتحت عينيها. وغمضت تانى. وبعدها فتحت. وعيونها مش مصدقه ان يوسف قاعد جمبها. وعاتبته بعينيها. هو بعيد عنها اكتر من اسبوعين. وبينام جمبها بس وضهرو ليها. مبيتكلمش معاها خالص. وسابها لوحدها. ودmعه نزلت منها. ولفت راسها الناحيه التانيه.
يوسف: شاف نظرتها وفهم عتابها. وفهم انها محتجاه. واتنهد. ولف وشها ليه تانى. وقالها. انتى كويسه دلوقتي.
مريم: هزت راسها. الحمدلله شكرا لسؤالك.
يوسف: زعل من نفسه ومنها. الفتور بيكبر. وشاف أنه لازم يتنازل علشان ميخسروش بعض. احم. طيب تعالى. وقام عدلها وجاب مخده وحطها ورا ضهرها. وراح جاب الاكل. يلا يامريم علشان تفطرى.
مريم: هزت راسها بلاء شكرا ماليش نفس.
يوسف: مش هقولك علشان خاطر يوسف. هاقولك علشان خاطر كريم.
مريم: بصتله بعتاب اكبر. لانه هو عشقها. وكريم ابنها وحبيبها. ازاى تخيلت يايوسف أنك ااقل عشق من كريم. ودmعه نزلت ومسحتها بسرعه.
يوسف: قالها كدا علشان تاكل. لانه خايف عليها. لكن هو مش عارف مريم بقت بتفكر ازاى. وكـ.ـسر الصمت. وبدء يااكلها. وهي اكلت بصمت ومحدش اتكلم. وبعد الاكل. يوسف: شال الاكل وجه قعد جمبها وجاب العلاج وعطاهولها. وهي اخدتو. وقالتلو شكرا.
يوسف: بصلها بعدm فهم انها بتشكرو على اى حاجه. واتنهد. العفو يامريم. وقام. طيب انا هدخل اخد شاور. عيزانى اعملك اى حاجه قبل ما ادخل.
مريم: لا شكرا.
يوسف: اتخـ.ـنـ.ـق. لكن معلقش وسابها وراح ياخد شاور.
مريم: اتنهدت. بزعل. وافتكرت لما شافت ساره وهي بتمـ.ـو.ت قدامها. وان كل واحده جوزها طمنها. وان يوسف كان واقف وزعلان على ساره ومريم واقفه جمبه مرعوبه مفكرش حتى يمسك ايديها يطمنها. وبعدها نزل وهي ماشيه جمبه وخايفه وبتفتكر شكل ساره وهي بتتنفض من الانعاش. وركب العربيه وهي ركبت وطول الطريق خايفه ومتكلمش معاها. وروحو البيت وهو دخل الحمام وهي نامت على السرير برعـ.ـب. وان لحظة المـ.ـو.ت صاعبه. وخافت وفكرت في المـ.ـو.ت والقبر والحساب. وحست انها محتاجه ليوسف اوى. وانه اول مايخرج من الحمام هتقولو انا خايفه. لكن يوسف خرج. وفتح اللاب توب ومش شايفها اصلا. ومريم زعلت ودmـ.ـو.عها نزلت وفضلت نايمه وخايفه مرعوبه لحد ماالنوم غلبها ونامت وهي زعلانه. وصحيت تانى يوم الضهر. حست انها تعبانه. ولسه خايفه. وقعدت في الاوضه بخــــوف وسابت كريم معاها. وحاولت تشغل نفسها معاه. لكن جـ.ـسمها كله بيوجـ.ـعها. وسابت كريم مع اللعب بتاعته. وراحت على السرير وشكل ساره قدام عينيها وانتحار ماليكه. وحست برعشه في جـ.ـسمها واستغطت ونامت. ومحستش غير أنهم بيفوقوها علشان تاخد الحقنه. وفاقت من أفكارها. على صوت يوسف هيخرج من الحمام. واتنهدت بزعل. وشـ.ـدت الغطا عليها ومثلت انها هتنام.
بعد يومين.
مالك قاعد جمب ساره في العنايه. وماسك ايدها. وحاسس أنه مبقاش قادر يتحمل. ومعندوش القوه الكافيه وحس انه هيفقد إيمانه ان ساره هتكون موجوده في حياته تانى. بقالو يومين بيتكلم معاها بطريقه ايجابيه وكلام حب واشتياق وأنه سامحها. ومش مهم هي مين أو أهلها مين. وعايزها ومش عايز حاجه تانى. بس ترجع وتعيش معاه. ويدلك ايديها. ويفحص عينيها باالكشاف زى ما محمد قاله. ومفيش اى تقدm. ومحمد يطمن عليها ويخرج مفيش اى تحسن. مالك افتكر. لما كان عازم ساره على الغدا. وسألت أنه مالوش قرايب. وافتكر كل الكلام الل قاله ليها عن عاصم. ورد فعلها انها اغمى عليها. ومالك مش عارف يفهم ولا يفسر. آدm بيقولو أن ساره ممكن متكونش بـ.ـنت عاصم. طيب ساره سألت ليه عن ماضي عاصم وكانت مصممه بفضول تعرف كل حاجه عن عاصم ليه! ومالك انتبه وافتكر. لما ساره قالتلو مش يمكن عاصم يكون متجوز ومخلف. وفهم من كلامها ده! وبدهشه. يعنى ساره بـ.ـنت عاصم. وغمض عينيه. واتكلم بديق. سارره. انتى سمعانى كويس قووومى. قومى وكلمينى. فتحى عينيكى. وردى عليا. وقام وقف واتكلم بغـــضــــب وصوت عالي. انا عايز اعرف. انا عايز افهم. يعنى انتى دخلتى لعيلتى وانتى عارفه انك بـ.ـنت عاصم. يعنى الحادثه دى مكنتش صدفه. يعنى البراءه الل كنتى فيها دى تمثيل. وقرب منها بغـ.ـيظ. يعنى حبك ليا ده كان تمثيل. ها رردى عليا. حبك ده كان مزيف. لاااا. انا. انا الل حبيتك الاول. ايوه انا. بس انتى لما مبتحبنيش مثلتى عليا لييييه. رردى عليا بقولك. الحب الل كنت بشوفه في عينيكى ده كان ايه. وبعد خطوه. معقول! معقول تكونى راجعه تتنقمى. وقرب من وشها. بس راجعه تنتقمى من مين. وتتنقمى ليه. ايوووه علشان عاصم. ابوكى صح. عاصم الل قــ,تــل جدى. عاصم الل كان عايز يغتصب امى. عاصم اال كان عايز يسـ.ـر.ق ابويا. عاصم الل كان عايز ينتقم ويغتصب عمتى هنا. وضحك عليها باسم الحب. ايوووووه. ايوووه انا كدا فهمت. بتلعبى على نفس الوتر. الوتر الحساس الل هو الحب. رجعتى تقلدى ابوكى. وتقربى منى وانا اتعلق بيكى وانا الغبى واحبك. مسكها من كتافها وهي نايمه مفيش استجابه. هزها من كتافها. وبعلو صوته انتى جيتى ليه ظهرتى في حياتى ليه. انتقامك منى هيفيدك بايه. عيزا تتدmرينى لييييه. لييييه يابـ.ـنت عاصم. وزعق اوى انتى زيك زى عاصم بالظبط. انتى ياساره ضحكتى عليا. ضحكتى عليا. ولعبتى بقلبى ومثلتى انك حبتينى. انتى مش بـ.ـنت عاصم. انتى عاصم نفسه بشره وحقده وغله وجبروته. سمعانى انتى عاصم نفسه ياساررره.
وفجاءه. مالك فاق على صوت جهاز القلب بيصفررر.
↚
يوسف راجع من الشغل. مخـ.ـنـ.ـوق وزهقان. وكمان مريم وحشاه اوى هما كدا بعاد عن بعض اكتر من اسبوعين. ومريم اتجنبتو تماما. وهي دلوقتي خفت شويه وكل ما يوسف يعملها حاجه تشكرو كأنه غريب عنها. وده منرفزه جدا. وقعد في الليفنج بتعب. وسلم على الكل وباس كريم. وكان طالع اوضته علشان يغير هدومه. وكمان يطمن عليها. هنا. قالتلو. استنى بدريه بتعمل الغدا ليك انت ومريم خدو معاك وانت طالع. اتنهد وقعد تانى وسرحان.
مريم عزيز: واقفه في التراس. وشافت يوسف وهو نازل من العربيه. وداخل وكان واضح عليه أنه مخـ.ـنـ.ـوق. ومريم فكرت في كلام نور وعمتها مريم. لما جم يطمنو عليها. ومريم شافت نور شايله تمارا. وتيم على رجل مريم. ورينو مهتمه بتيم وكمان تمارا. ومريم نونو. فسألت نور. على الخلفه وان تمارا مأثرتش على تيم. وهل تيم كدا هيتظلم. وحياتها متأثرتش بوجود طفلين ورا بعض. افتكرت رد نور عليها. وقالت الفرق بين تيم وتمارا اكتر من سنتين ونص. يعنى داخل على 3سنين. وغير كدا هي مش متأثره خالص. لانها عايشه في ظروف كويسه. وفي رعايه واهتمام ل تيم من ناحيه آدm ومريم ورينو. وكمان شيرين ومصطفى. وهي ومحمد.
يعنى تيم محاط بالاهتمام من جميع الاتجاهات. وتمارا لما جت نور فرحت اوى لانها عايزه تعمل عيله جميله لجوزها لانه يستاهل. وقالتلها في ناس بتخلف تؤام زى مامى لما خلفتنى انا ومراد. وكمان زين وريتال. ومفيش اى تأثير. وكمان فريحه اهي حامل وعيزا تخلف من مراد 12 عيل وضحكو وفريحه أكدت على كلامها. ونور قالت انا نفسي اخلف لمحمد عيال كتير اوى. وضحكو.
ومريم العدوى قالت لمريم عزيز. انها كانت عيزا تخلف كمان بعد لارين لكن آدm رفض. ورنا وطارق خلفو اللهم بـ.ـارك 3 تؤام زى ما انتى شايفه اهم مشاء الله ومفيش إهمال ولا ظلم لحد. بما أن جميع الظروف وكمان صحتها تسمح أن الست تخلف. تخلف ومتشلش هم حاجه.
ربنا قال ( نحن نرقكم وإياهم ) صدق الله العظيم. وكمان سيدنا محمد صل الله عليه وسلم قال. (تناكحوا تناسلوا تكاثروا فإني مُبَاهٍ بكم الأمم يوم القيامه)صدق رسول الله.
وافتكرت كل الكلام بينهم. وسرحانه. لكن فاقت على صوت يوسف في الاوضه ودخلت من ألتراس. شافت يوسف بيحط الاكل على التربيزه. وحط شنطه اللاب توب على الكرسي. وقعد بتعب. وشاف مريم داخله من التراث.
يوسف: عامله ايه يامريم.
مريم: بتـ.ـو.تر. الحمد لله يايوسف.
يوسف: كويسه يعنى حاسه بحاجه دلوقتي.
مريم: لا ابدا. متشكره لسؤالك.
يوسف: غمض عينيه. وبيحاول يمتص غـــضــــبه. ومسح شعره بايديه. وقام من قدامها بنرفزه. وشـ.ـد هدومه من على الشماعه بغـــضــــب ودخل الحمام ياخد شاور. ورزع الباب جـ.ـا.مد.
مريم: محتاجه ل يوسف. بس مش عارفه تبدء. وشافت إن الفجوه فعلا بتكبر بينهم. ونفسها تتكلم معاه لكن مش عارفه تبدء ازاي. وفكرت انها لما كانت تعبانه هو كان عامل زى المـ.ـجـ.ـنو.ن. وطول الليل سهران جنبي. وكمان مرحش الشغل تانى يوم علشانى. وابتسمت بحب. وشافت انها لازم تبدء. وقامت ولبست بيجامه رقيقه. وفردت شعرها. وحطت لمسات ميكب خفيفه. ورشت برفان. وقعدت على طرف السرير. واستنه لما يطلع. يوسف خرج من الحمام ومخـ.ـنـ.ـوق. وفكر أنه بعد الغدا يلبس ويروح يقعد مع زين. وشاف مريم وكانت جميله. واتنهد. وقال ماما قالت إن مريم مفطرتش تاكل وبعدها هخرج. راح قعد. على الكنبه.
يوسف: احم. اتفضلي علشان نتغدى. وانتى تاخدى علاجك.
مريم: هزت راسها. حاضر وشكر...
يوسف: بصوت جهوري. ياريت بقى مش كل كلمه اقولها ولا حاجه اعملها تشكرينى. ياريت تفتكرى انى جوزك. والل بعملو ده واجبى. واتفضلي.
مريم: اتخضت من صوته. وعيونها لمعت. وقامت. وقعدت جمبه. ويوسف شم ريحة برفانها. واشتاقلها. اتنهد. وقالها بهدوء اتفضلى علشان انا مفطرتش. وبدءو يكلو من باب أنهم قاعدين مع بعض مش اكتر. ومريم اشتاقت ليوسف. ويوسف نفسه يقولها وحشتينى. وقربهم جمب بعض دول جليد الجفا. وبعد ما اكلو يوسف جابلها منديل تمسح بوقها. واخدته ولسه هتشكرو. افتكرت وهزت راسها وبس. وقامت من جمبه. واتحركت خطوه. وجاتلها فكره انها تمثل انها عندها دوخه. وحاولت وهي ماشيه مسكت راسها. ويوسف شافها مش طبيعيه. وشاف انها هتقع. وقام بسرعه لحقها ومسكها قبل متقع. وراسها على صدره. ويوسف ماسك كتافها. مريم اتنهدت وغمضت عينيها بحب وارتياح لانها مشتاقه لحـ.ـضـ.ـن يوسف. وسمعت دقات قلبه. ويوسف ماسك كتافها وغمض عينيه لان مـ.ـر.اته وحبيبته في حـ.ـضـ.ـنه ولاارديا حرك ايديه وضم مريم كلها لحـ.ـضـ.ـنه.
مريم: وحـ.ـشـ.ـتني يايوسف.
يوسف: اتنهد باشتياق. انتى حشتينى اوى يامريم. وحـ.ـضـ.ـنو بعض حـ.ـضـ.ـن طويل بيعوضو فيه فراق ال 20 يوم. ومشاعرهم الل اتكلمت في اللحظه دى. وسككت شهرزاد عن الكلام الغير مباح.
محمد: قاعد في المكتب مع مندوب شركه. وبيسمع لاقترحاته. الباب خبط بسرعه والممرضه فتحت بسرعه بتنهج.
محمد: بدهشه. في ايه. وايه الطريقه الل انتى داخله بيها دى.
الممرضه: الحق يادكتور. الاستاذ الل حضرتك سايبه مع المريـ.ـضه الل في العنايه. مبهدل الدنيا.
محمد: مستنهاش تشرح. وافتكر أن ساره ممكن يكون جرالها حاجه. واستاذن المندوب. وخرج بسرعه. ومستناش الاسانير ونزل على السلم بيجرى.
مالك: ايوووووه. انا كدا فهمت. بتلعبى على نفس الوتر. الوتر الحساس الل هو الحب. رجعتى تقلدى ابوكى. وتقربى منى وانا اتعلق بيكى واحبك. مسكها من كتافها وهي نايمه. مفيش استجابه. هزها من كتافها. انتى جيتى ليه ظهرتى في حياتى ليه. انتقامك منى هيفيدك بايه. عيزا تتدmرينى لييييه. لييييه يابـ.ـنت عاصم. وزعق اوى انتى زيك زى عاصم بالظبط. انتى ياساره ضحكتى عليا. ضحكتى عليا. ولعبتى بقلبى ومثلتى انك حبتينى. انتى مش بـ.ـنت عاصم. انتى عاصم نفسه بشره وحقده وغله وجبروته. سمعانى انتى عاصم نفسه ياساررره.
وفجاءه. مالك فاق على صوت جهاز القلب بيصفررر.
مالك شاف راسها بتميل على جمب. وجهاز رسم القلب بيصفر. وفاق واتصـ.ـد.م. ومكنش حاسس بنفسه وهو بيتكلم.
محمد. بيجرى في الطرقه ووصل وفتح الباب. ودخل يجرى وسمع مالك وهو بيزعق ولسه هيروح يبعد مالك بعيد. وشاف جهاز القلب. وزود الأكسجين. ولسه الجهاز بيصفر. وساره راسها بتميل. إلا أن ساره شهقت بصوت عالى ورفعت راسها وضهرها. كأنها بتاخد كل الاكسجين الل موجود حواليها. ورجعت راسها تانى. وعيونها مغمضه ودmـ.ـو.ع نازله من عينيها من الجمب.
مالك: واقف ساكت وعيونه مفتوحه على الآخر وقال جواه بتوهان لاا. لاا خلاص ساره خلاص. ودmـ.ـو.عه نزلت من عيونه وهي مفتوحه. واعصابه ارتخت. وقوته قلت ونزل بركبه على الأرض. وكله يأس.
محمد: شاف ساره بتشهق. ورجعت على السرير تانى. وشاف حركة رموش عينيها ودmـ.ـو.عها. وشاف النبض وفحصها وفحص الارقام الل على الاجهزه. ووصلها خرطوم الأوكسجين. وابتسم. ولف بيشوف مالك. وشافه على الارض وراح عندو. وسمع مالك بيقول بهمس. انا قــ,تــلتها. قــ,تــلتك ياساره. قــ,تــلتها.
محمد: شاف أن مالك افتكر أن ساره مـ.ـا.تت. وبدء يفوقو. مالك. مااالك. ومالك بنفس الهمس قــ,تــلتها. محمد مسكه من أكتافه وقومه. وهزه من أكتافه. وقال بصوت جهوري. ماااالك ساره رجعت للحياه من تانى. ساره فاقت يامالك. ساره عايشه.
مالك: فاق وبص لمحمد بيهز راسه يمين وشمال. لا ساره مـ.ـا.تت انا قــ,تــلتها.
محمد: زعق. قولتلك ساره عايشه. ساره استجابت لكلامك. ساره رجعت يامالك.
مالك: مش مصدق. وابتسم برعشه. وخايف يبص عليها. ومحمد اتحرك خطوه علشان مالك يشوفها. ومالك بيبص عليها بخــــوف. لكن شاف أن ساره بتحاول تفوق وشاف حركه رموشها. وبتتنفس بنهجان بسيط. وشاف أيدها بتحرك صوابعها. مالك بدء ينهج. وابتسم بدmـ.ـو.ع. ومسك محمد من دراعه ونسى الألقاب. محمد. محمد ساره بتتنفس يامحمد. وبصله ساره عايشه. ساره عايشه يامحمد.
محمد: ابتسم. ايوه يامالك. الحمدلله ساره عايشه. حمدلله على سلامتها.
مالك: حـ.ـضـ.ـن محمد بفرحه. انا مش مصدق. انا مش مصدق. ومحمد بيضحك. وربت على ضهره. لا صدق. وتعالى بقى نشوفها.
مالك: بص لمحمد ينفع.
محمد: ايوه يبنى. خلاص ساره فاقت تعالى.
مالك: راح بسرعه قعد على الكرسي برعشه. وشاف ساره. الل بتحاول تفوق وبتجاهد. وشاف حركة شـ ـــفــايـــ ـفها بتنطق باسم مالك. ودmـ.ـو.عه نزلت
مالك: مسك كف ايديها برعشه. وحاول يفوق هو كمان. واخد نفس عميق. ساره حبيبتى. انا مالك جمبك ومعاكي. فتحي عيونك وحـ.ـشـ.ـتني.
محمد: واقف وبيتابع سرعة الاستجابه. وشاف ان ساره فعلا قويه. وقادره انها تحارب بلد بحالها علشان مالك. ومحمد بيفكر ياترى ايه سبب انفعال مالك على ساره بالشكل ده. وكيمة السلب الل اتكلم بيها دى. اكيد هي دى الل ادتها دافعه قويه علشان ترجع من تانى. بعد ارادة ربنا. وقال مش مهم ايا كان السبب. الحمد لله انها فاقت.
ساره: فتحت عينيها ببطء لانها مقفوله 4ايام. وفتحتها وشافت سقف الاوضه. وغمضت وهمست بصوت مسموع. مالك.
مالك: سمع اسمه من حبيبته من تانى وضحك بفرحه. ايوه ياحبيبتى. انا جمبك. انا معاكى.
ساره: سمعت صوت مالك قلبها دق. ولفت راسها لمصدر الصوت. وشافت اخيرا مالك من تانى. وبدءت تنهج بفرح. مالك. مالك انت معايه.
مالك: قام من مكانه وقعد على طرف السرير. ومحمد انسحب. وخرج مبسوط. وطلع مكتبه علشان يتصل ويعرف العيله الخبر الحلو ده. وهيطلع ساره على غرفه عاديه مجهزه.
مالك: قعد على طرف السرير. وماسك ايد ساره ومكـ.ـلـ.ـبش فيها. وساره بتضحك بضعف ودmـ.ـو.عها نازله. وحاولت ترفع راسها وتقوم تقعد. ومالك ساعدها. وهو بيساعدها ساره حـ.ـضـ.ـنته وكـ.ـلـ.ـبشت فيه. وعيطت كتير. ومالك حـ.ـضـ.ـنها وكـ.ـلـ.ـبش فيها. وانه كان هيخسرها. ودmـ.ـو.عه نزلت هو كمان. وساره بدء يطلع منها شهقات من العـ.ـيا.ط. ومالك سابها تعيط لحد ماهديت. لانه هو كمان بيعـ.ـيط وخايف من بكره. ومن الحقيقه. هو مش عايز حقيقه هو عاوز حبيبته وبس. واخيرا بعد فتره. مالك مسد على شعر ساره الل بدء بطول شويه. وساره خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ومالك ساعدها. ومسح دmـ.ـو.عها. وكل ده في صمت. ومن شوقه ليها ضعف ومسك وشها بايديه وباس جبينها. وساره اتنفست بـ.ـاريحيه.
واطمنت أن مالك جمبها ومعاها.
مالك: رفع وش ساره ليه. انا معاكي. وهفضل جمبك. ومش هسمح انك تبعدى عنى تانى.
ساره: بدmـ.ـو.ع. بس يامالك انا قولتلكو على...
مالك: قطع كلامها. شش مش عايز اسمع حاجه. ومش عايز اعرف حاجه. انا عايزك انتى وبس.
ساره: رفعت أيدها ومسكت ايدو. مالك انا مش عايزاك تاخد قرار تنـ.ـد.م عليه. لسه في حجات كتير انت متعرفهاش. ودmـ.ـو.عها نزلت. انا متاءكده لما تعرف انت هتبعد.
مالك: انتى ليه مصممه تو.جـ.ـعى قلبى. انا مش عايز اعرف حاجه ياساره. انا هخدك من هنا على بيتنا.
ساره: رفعت عينيها ودmـ.ـو.عها نازله. مش هينفع يامالك. علشان ادخل بيتك لازم ادخله وانت عارف عنى كل حاجه. وايه الل حصل. وانا كنت فين طول السنين الل فاتت دى. وكحت.
مالك: على مهلك. ساره ارجوكى خلينى افرح شويه. انا بتعـ.ـذ.ب من يوم ما انتى بعدتى عنى. وكفايه الشهرين الل فاتو دول كانو اسؤ حاجه مرت عليا. انا عشت رعـ.ـب حقيقي. كنت كل ثانيه خايف انى اخسرك. ارجوكي. على الاقل نأجل الكلام في اى حاجه دلوقتي علشانى خاطرى بجد ياساره انا تعبان بجد.
ساره: شافت أن مالك جواه يأس وإحباط. وشافت أنه لسه لابس الساعه الل جابتهاله هديه قبل مـ.ـا.تختفى بيوم. وانتهدت. وقالت. حاضر يامالك. الل انت عايزو انا هعملو. وهاأجل كل حاجه لبعدين. وقعدو مع بعض شويه.
ومحمد راح ليهم تانى. بعد ما اتصل على آدm ونور وجاسر وطمنهم أن ساره الحمدلله فاقت. وطلب من الممرضات أن ساره تخرج في اوضه خاصه ليها. وطلعوها في اوضه. وقعدت فيها ومالك جنبها. وكان مبسوط جدا ظاهريا. لكن جواه خايف أن يحصل اى مضاعفات ل ساره أو تحصل حاجه ويخسرها.
يوسف نايم وواخد مريم في حـ.ـضـ.ـنه. ومبسوط ان مريم حبيبته في حـ.ـضـ.ـنه. ومريم استكانت في حـ.ـضـ.ـن يوسف. ومبسوطه لان جوزها وحبيبها رجعلها. وكانت فرحانه جدا. وفكرت شويه وقالت.
مريم: حبيبي.
يوسف: نعم ياقلبي.
مريم: رفعت وشها ليه. انا فكرت في كلامك كويس.
يوسف: رجع خصله شارده ورا ودنها. كلام ايه. احنا بقالنا اسبوعين مقولناش اى كلام.
مريم: احم. يوسف حبيبى عارف انا نفسى اخلف منك عيال كتير قوي.
يوسف: ابتسم بتمثيل. لسه بدرى على الكلام ده يامريم. وبعدين ربنا يبـ.ـاركلنا في كريم.
مريم: شافت انه لسه زعلان. اتعدلت وحطت راسها على كتفه. وقالت بطفوليه. انا عايزه اخلف منك 12 عيل.
يوسف: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. 12 عيل هههههه يعنى نقول مثلا كل 5 سنين تخلفى عيل وحسبها في عقله امممم 60 سنه وانتى عندك 25. هههههههههههه يعنى هتخلفى لحد 85 سنه هههههههههههه.
مريم: وحشاها اوى ضحكة يوسف. ههههههه. لا ياحبيبي مش كل 5 سنين هخلف منك عيل.
يوسف: بعدm فهم. تقصدى ايه.
مريم: حطت ايديها على خدو. واتكلمت من قلبها. انا اسفه انا كنت بفكر غلط. انا كنت خايفه انى اظلم كريم. لكن اكتشفت انى كدا انا بظلمك وبظلم نفسى. حبيبى. انا اقتنعت بوجهة نظرك. وبما أن ظروفنا الحمدلله تسمح اننا نجيب عيل و2 و 3. والاهتمام من ناناه وماما هنا موجود وكمان بابا وماما. وكل العيله جمبنا ومعانا. يبقى ليه افكر بتشائم.
يوسف: اتعدل. بردو مفهمتش.
مريم: بدلع. قالتلو انا عيزا اخلف منك كل سنه عيل. واملا الفيلا دى عيال منك. وحطت راسها على صدره. انا اسفه بجد يايوسف. انا والله بحبك. لكن التعبير خانى مش اكتر. ارجوك متزعلش منى. انت متعرفش الاسبوعين دول عملو فيا ايه.
يوسف: بجد يامريم. يعنى انتى مش معترضه على فكرة الخلفه.
مريم: هزت راسها بلاء.
يوسف: قلبه فرح بالخبر ده. وبيقرب منها تانى بحب.
مريم: هتعمل ايه يايوسف.
يوسف: هنملا الفيلا عيال. ووحشتينى. وسكتت شهرزاد من تانى.
آدm والعيله كلها قاعدين ف الليفنج بعد العشا.
آدm قاعد وشايل مريم نونو. الل مش راضيه تنزل من على رجله. ومريم قاعده جمبه وبتتكلم مع آدm وشايله لي لي. لكن مريم حاسه بخـ.ـنـ.ـقه في صدرها. رغم أنها عرفت أن ساره فاقت بس لسه مخـ.ـنـ.ـوقه.
زين قاعد وجمبه ريتال وشايله اريان وبيضحكو.
محمد قاعد. وشايل تمارا. ونور قاعده جمبه وبيلاعبو تمارا وبيضحكو على حركاتها.
فريحه قاعده وجمبها رينو وبيلعبو مع تيم الل مطلع عين رينو ومصمم انها تلعب معاه. وفريحه قلقانه ومش موجوده معاهم سرحانه على طول في الغائب الحاضر.
كلهم طبعا عرفو أن ساره فاقت. وآدm راح اطمن وسلم عليها. ورجع على البيت هو ومحمد.
آدm: حاول يخرج مريم وفريحه من الل هما لكن معرفش لانه من الأساس حاسس أن في حاجه حصلت لكن بيكـ.ـدب نفسه. وقال انه لازم يقطع الشك باليقين ويوصل للجهاز ويطمن على ابنه.
رينو: جواها متـ.ـو.تره علشان نتيجة الامتحانات خلاص على وشك. وكمان شايفه الجو مش حلو وان آدm ومريم وفريحه مش مبسوطين وحاولت تخفف التـ.ـو.تر. احم. ابيه محمد.
محمد: نعم يارينو.
رينو: تعرف انا مبسوطه اوى إن ساره فاقت اخيرا.
محمد: والله انا عن نفسي اكتر واحد مبسوط.
نور: بصتله بشرز. نعم بقى. وانت مبسوط اكتر واحد ليه إن شاء الله.
محمد: ابتسم. من غيرتها. حبيبتي مش قصدى حاجه صدقينى. انا مبسوط انها فاقت لانى تعبت بجد من العيله دى.
زين: ليه كدا يادكتور العيله عملت فيك ايه بس. انتى مزعله جوزك ليه يانور.
نور: بغـ.ـيظ. وصكت على أسنانها. اظاهر اننا تعبين الدكتور محمد اوى يازين.
محمد: هههه. ايه ياعم زين انت شايفها محتاجه مساعده منك اصلا. ماهي والعه على الاخر اهي. وهمس في ودن نور. حبيبتي في دخان طالع من ودانك. ههههه.
نور: بغـ.ـيظ مكبت ومش عايزه تعلى صوتها في وجود ابوها وكمان محمد. محمممد.
محمد: عيونه. ومسك ايديها وباسها قدامهم. وقال حبيبتي انا مقصدش حاجه. انتى عارفه الظروف الل مرت واتكلمت انا وانتى فيها قبل كدا. واني اجرى على مليكه والحقها. وكمان ساره. والحمدلله انها عدت على خير طبعا. بس الل تعبنى. و.جـ.ـع قلب زياد ومالك. وانى اشوف زياد تعبان نفسيا. وكمان مالك اكتر واحد و.جـ.ـعلى قلبى هو وساره. بجد تعبت. نفسنا نفوق بقى. كل دى اختبـ.ـارات.
مريم: محمد يحبيبي المؤمن مبتلى. يبتلى المرء على قدر دينه. وكملت كأنها بطمن نفسها وقالت. في شرح ل سيدنا محمد صل الله عليه وسلم.
كلهم عليه الصلاة والسلام.
مريم: أن الابتلاء يكون على قدر الإيمان، فكلما زاد الإيمان زاد الابتلاء والاختبـ.ـار.
وسيدنا محمد قال صل الله عليه وسلم
(أشـ.ـد الناس بلاء الأنبياء ثم الأمثل فالأمثل ).
وقال صل الله عليه وسلم: (يبتلى الرجل على قدر دينه ) صدق رسول الله.
كلهم: اللهم صل وسلم وبـ.ـارك على سيدنا محمد.
وكلنا عارفين انك اكتر واحد تعبت الفتره الل فاتت دى. وإن شاء كل تعبك ده وإنقاذ الناس في ميزان حسناتك. ده حتى الشوكه الل بتجـ.ـر.ح الإنسان بياخد عليها اجر. ومريم حست انها ارتاحت شويه وكمان فريحه. ورينو.
محمد: ابتسم. ونعم بالله يامريم. ربنا يجعلنا من الصابرين. كلهم آمين.
آدm: اتنهد. طيب يامحمد هي ساره هتخرج امتى من المستشفى.
محمد: ساره بقت احسن دلوقتي هي ممكن تخرج بعد اسبوع. ولكن هتعمل متابعه مع دكتور مروان. لان نفسيتها زى ما انت شايف.
آدm: طيب لما تخرج ساره هتعيش فين!
محمد: بص ل نور. وبص ل آدm. تصدق مفكرناش في النقطه دى.
آدm: بيفكر. وسكت.
زين: فعلا مفكرناش في النقطه دي. وطبعا ساره ملهاش حد. ومعندهاش مكان. واسبوع وهتخرح من المستشفى.
مريم: طيب والحل. هي مينفعش تروح عند حد. مثلا لو جت عندنا. مش هينفع علشان هنا موجود زين وكمان آدm ودول مش محارمها. وعند اختى شرحه. والعمل يا آدm.
آدm: جاسر يبقى في مقام عمها. لانه ابن عم عاصم.
مريم: طيب ومالك!
آدm: اتنهد. سيبيها على الله اكيد في حل. الموضوع مش صعب اوى. لو قفلت هنشوفلها شقه مؤقتا.
محمد: بس تعرف يا آدm انا مبسوط من مالك. لانه رفض أن ساره تتكلم وتقول كل حاجه دلوقتي.
آدm: فعلا. وانا كنت مبسوط كمان علشان ميحصلش انتكاسه ل ساره. اسبوع كدا ولا حاجه أن شاء الله. وانا هتكلم معاها. علشان في اسئله كتير ومحتاجه اجوبه لكن بهدوء.
محمد: اسئله! زى مين خـ.ـطـ.ـفها وعـ.ـذ.بها وكدا.
آدm: لاء. وسرح وقال ل محمد تعرف يامحمد اننا فاتتنا حاجه مهمه اوى.
محمد! حاجة ايه!
آدm: سوزى. فاكرها.
محمد: استغرب. سوزى! ودى ايه الل فكرك بيها دلوقتي.
آدm: لا ابدا. مجرد فكره بس. وآدm سكت علشان مينفعش يتكلم قدام البنات على ماضى سوزى. ولكن آدm شك في سوزى. لكن مش متأكد. وسرح وقال لنفسه سوزى كانت على علاقه مع عاصم. وكانت بتروح شقته، وشريكته في كل المصايبخ. واتحبست. 15 سنه. وبحكم المده هتطلع بعد 11 سنه. وحسب في عقله وشاف أن سوزى خارجه من السـ.ـجـ.ـن حوالى 12 سنه. وساره ظهرت من 4سنين مع فرق التوقيت. وفاق على صوت فونه. ونزل مريم نونو من على رجله. وطلع الفون من جيبه. واستغرب الرقم. ورد.
آدm: الو.
فهد: الو. اذيك ياعمى.
آدm: قام من مكانه فهد.
مريم. وفريحه قامو وقفو. وفريحه راحت بسرعه وقف جمب آدm وقلبها بيدق. كانها منتظره نتيجة الثانويه.
فهد: ايوه ياعمى فهد انت عامل ايه!
آدm: انا الحمد لله يافهد انت عامل ايه. ومراد فين يافهد.
فهد: استغرب. كلمة مراد فين. المفروض انهم عارفين ان فهد ومراد على طول مع بعض. ولكن اتكلم. مراد موجود معايه ياعمى وكويس وهيكلمك. بس خير يعمى ليه بتسال بالطريقه دى حصل حاجه. انتو كويسين يعمى.
آدm: اتنهد بـ.ـاريحيه. وقعد على الكرسي. الحمدلله. لا ابدا ياحبيبي. انتو وحشتونا بس. ومسمعناش صوتكو من فتره.
فريحه: مش قادره تصبر وعيزا تشـ.ـد الفون من آدm لكن صعب. ومريم مش هترتاح غير لما تسمع صوت ابنها.
فهد: سامحنا ياعمى كان ضغط شغل اليومين الل فاتو. وخلاص هانت.
آدm: ربنا معاكو. اومال مراد مش عاوز يكلمنا ولا ايه.
فهد: لا يعمى ثوانى هديله الفون.
آدm: بيهز رجله بتـ.ـو.تر. وبيمسح شعره بايده. ومستنى يسمع صوت ابنه.
مراد: بتعب بسيط. اذيك ياحج.
آدm: اتنفس براحه كبيره. مراد اذيك ياحبيبي عامل ايه يابنى.
مريم: قربت تستوعب ان مراد بخير. وفريحه قلبها فرح. لكن مش صابره. وقالت. بابا آدm افتح الاسبيكر. وفتح الاسبيكر.
مراد: انا تمام الحمد لله ياحج. طمنى عليك وعلى مريومه. واخواتى عاملين ايه.
آدm: بيكابر دmـ.ـو.عه. كلنا كويسين ياحبيبى. وأخواتك كلهم بخير. ومش ناقصنا غيرك ياحبيب ابوك.
مراد: اتنهد. وفريحه. فريحه عامله ايه.
فريحه دmـ.ـو.عها نازله ومردتش.
آدm: فريحه زى الفل. بس انت عارف بقى غياب مرادها بيعمل فيها ايه. خد كلمها.
مراد: لا. سيب فريحه للآخر. مريوم فين.
آدm: مريم معاك اهي ومريم اخدت الفون. وقلبها بيقول ان مراد فيه حاجه. دى مش طبيعة كلامه.
مريم: اخدت نفس عميق. السلام عليكم.
مراد: بحب. وعليكم السلام. اذيك ياامي.
مريم: كدا اتاكدت ان مراد فيه حاجه. ودmـ.ـو.عها نزلت. انا الحمد لله يابن قلبى. انت كويس يامراد.
مراد: اتنهد. ايوه ياامي انا كويس.
مريم: اتيقنت انه فيه حاجه. وبعـ.ـيا.ط. حلفتك بالله يامراد. تقول فيك ايه. حلفتك بالله يانبض قلبى.
مراد: غمض عينيه. وحاول بتمثيل. جرا ايه يامريوم. بتعيطي ليه. بقى انا قاعد بتعشى مع الواد فهد. قولتلو لا مش هاكل الا لما أكلم مريوم قلبى علشان نفسى تتفتح. ههههه. ياترى آدm سامعنى.
مريم: اتنهدت بـ.ـاريحيه. الحمدلله يارب. حبيبى. انا عايزاك ديما بخير. ربنا يحفظك. ويرجعلك لينا بالسلامه. ومتحرمش منك ابدا يابن قلبى وروحي.
فهد: وانا يامريوم ماليش نصيب.
رينو: قبلها دق مع صوت فهد...
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها. وابتسمت. غلاوتك من غلاوتو. ودعواتى مرفقاكو. وكل يوم انا وآدm نستودعكم عند الله.
فهد: تسلميلي يامريوم. متنسيش تسلميلي على كل الل عندك وبوسيلى مريم نونو.
مريم: حاضر ياحبيبى. ومراد رجع كلم مريم تانى. وبعد كدا كلم زين. ومحمد. ونور. ورينو. وريتال. وتيم كلمه كلمتين. ومريم نونو كلمته لاول مره وقالت اسمه تانى. لاد. ومراد قلبه ابتسم. وطلب فريحه. الل اخدت الفون وطلعت على اوضتها تجرى.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. مراد.
مراد: غمض عينيه. قلب. مراد يافريحه.
فريحه: بتحاول تقاوم العـ.ـيا.ط والشهقات. مراد انت كويس. بجد.
مراد: ابتسم. يابت انا كويس. مالكو بتسالو كتير كدا ليه. وكمان آدm صوته ماكنش عجبنى ومريم. ايه ياعم انا كويس والله.
فريحه: عيطت. بشهقات. احنا كنا قلقانين المرادي اوى عليك يامراد. احنا من 3 تيام واحنا قلقانين عليك. انا كنت مخـ.ـنـ.ـوقه وحاسه انى عيزاك قدامى حالا علشان اطمن عليك. قلبى كان مشغول اوى عليك. انا مش عارفه انام يامراد. كل لما اجي اغمض عينيه. اسمع صوتك كأنك بتنادى عليا. وكملت بشهقات اكتر. وماما مريم. كانت حاسه انك مش بخير. ومخـ.ـنـ.ـوقه على طول. وكل يوم نصلى انا وهي وبابا. وندعيلك انت وفهد.
مراد: مستحملش. دmـ.ـو.عها. بس. بس يافريحه. صدقينى انا كويس. ولو مبطلتبش عـ.ـيا.ط انا هقفل.
فريحه: حطت ايديها على بوقها. وحاولت متعيطش. وسكتت
مراد: اتنهد. فريحتى.
فريحه: روح فريحتك يامراد.
مراد: وحشتينى اوى.
فريحه: وانت كمان وحشتنى اوى يامرادي.
مراد: يابت انا كويس والله كويس اعمل ايه يعنى علشان تصدقى. طيب انا هقولك على حاجه صغيره في ودنك ماشى. ثوانى ابعد عن الواد فهد. ومراد قالها على حاجه كانت بينها وبينه. وفريحه ضحكت.
مراد: ايوه كدا يؤبرنى ها الحلا.
فريحه: اتنهدت بسعاده. الحمدلله يامراد انك بخير. انت لو كانت حصلك...
مراد: بديق. فريحه كلمه زياده وهقفل. انا مش عايز نكد وغم فاهمه.
فريحه: خلاص ياحبيبى انا اسفه.
مراد: هاتى بوسه بقى.
فريحه: هههه بس كدا وباسته.
مراد: ايوه كدا شجعينى علشان ارجعلك بسرعه.
فريحه: وانا هستناك يامرادى.
مراد: قلب مراد. قوليلى الحمل تاعبك.
فريحه حطت ايديها على بطنها. لا ياحبيبى متقلقش عليا طول ما أنت معايا انا والحمل وميرو. هنكون بخير ديما.
واتكلمو مع بعض كتير. وفهد كلمها واطمن عليها. وقفلت مع مراد في الآخر. واخدت فون آدm ونزلت. والضحكه اترسمت على وش الكل. ورينو كانت مبسوطه انها سمعت صوت فهد وهو بيكلم مريم. ودعتله في قلبها.
في دبي.
مراد قفل المكالمه. وكان قاعد على الكنبه مرهق من الجـ.ـر.ح. وفهد اخد منه الفون.
الدكتور: خبط ودخل. مساء الخير.
مراد وفهد. مساء الخير.
الدكتور: اتفضل معايه على السرير علشان اطمن على الجـ.ـر.ح قبل مـ.ـا.تخرج.
مراد: قام بتعب. وراح على السرير. والدكتور غير على الجـ.ـر.ح. لا تمام تمام. كل حاجه ممتازه.
مراد: شكرا يادكتور.
الدكتور: العفو تحت أمر حضرتك. والف سلامه عليك.
مراد: الله يسلمك.
الدكتور: اتفضل. دى روشته بالعلاج الل هتاخدو علشان الجـ.ـر.ح يلم بسرعه ومعاهم كريم تجميلى علشان الجـ.ـر.ح. وياريت تخلى بالك حضرتك الجـ.ـر.ح ميجيش عليه ميا نهائى. وانت محتاج راحه تامه. يعنى مفيش تدريبات جيم مؤقتا. ومتعملش اى مجهود. وشغل طبعا حضرتك اجازه.
مراد: هز راسه بتفهم إن شاء الله يادكتور. انا متشكر.
الدكتور: تحت امرك. والف سلامه بعد اذنكو والدكتور خرج. ومراد راح على قعد على الكنبه وفهد قعد جمبه.
فهد: ها ياوحش حاسس انك احسن دلوقتي.
مراد: بتعب ؛ ايوه احسن. وكمان استريحت انى طمنتهم عليا. تخيل يافهد. انهم حاسين انى مش بخير. وقلقانين عليا من 3 ايام. يعنى يوم ماخدت الرصاصه. وفريحه قلبها قلقان. وكمان مريم بتعيط وبتحلفنى علشان اقولها فيا ايه.
فهد: اممم وآدm. كمان قلقان. لانى اول مكلمته سالنى بطريقه غريبه. وقالى. مراد فين يافهد! ساعتها استغربت بس دلوقتي فهمت.
مراد: رجع راسه على الكنبه. كانو بيعـ.ـيطو لمجرد الاحساس انى مش بخير. اومال بقى لوكانت الرصاصه رشقت في قلبى.
فهد: بطل بقى ام كلامك ده. لانك السبب في كل الل حصل.
مراد: رفع راسه انا السبب في ايه مش فاهم!
فهد: قولتلك نهجم هجمتنا وكنا هنخلص كل حاجه في ثوانى. وناخد الكـ.ـلـ.ـب ده. ورجعنا كويسين. بدل و.جـ.ـع القلب الل انا كنت فيه. انا مش عارف سموك صقر ازاى انت محصلتش بومه.
مراد: ابتسم. ماشى ياعم حوت مش هرد عليك. علشان بس انا مقدر الل انت كنت فيه. لكن يبنى افهم. نهجم هجمتنا على أساس ايه. 3موجودين في فاتحة نفق مقفول. مطلوب اننا منقــ,تــلش حد منهم. الراجـ.ـل الكبير عندو اعترافات للجهات الاعلى منه. وارثر. أو محسن جاسوس ومطلوب حي. والبـ.ـنت شكلها الدراع اليمين ل ايلان ده. لانها سلمت ارثر لينا. واكيد عندها اعترافات. نهجم بقى احنا بصفت ايه! هتقولى نثبتهم بالسلاح. هاقولك معاهم سلاح. وكشافات. والبـ.ـنت متدربه كويس. وكانت لبسه شنطه على ضهرها. يعنى اكيد معاها أسلحة. او على الاقل ممكن لو هجمنا يكون مجهزين الاسلحه ويبدؤ بالضـ.ـر.ب اول مانهجم. يعنى فكرت ف الاسهل. اننا لابسين صيديرى واقي. والمسافه هتكون بعيده. لكن انا اتحركت لانى ادايقت من محسن الخـ.ـا.ين ده. اول ماشوفته اتحرق دmى لانه مصري. وباعنا. وباع بلده قصاد شوية فلوس. وانى اتحركت فا دى مكانتش مدروسه. انا قربت رد فعل للا نتماء لبلدى مش اكتر. ويسيدى الحمد لله انها جت على قد كدا. وانا مكنتش قلقان. انا كان معايا ربنا أولا. ودعوات أهلى. و حوت المخابرات. الل ماشى يمـ.ـو.ت ويبلع. في خلق الله. ههههه ااه.
فهد: ابتسم. الحمدلله. وتعرف انا اول مره اخاف كدا. كنت خايف يجرالك حاجه. ساعتها فكرت هاواجه فريحه ازاى. وآدm ومريم وأخواتك. الموقف كان صعب.
مراد: ده. انت واطى.
فهد: بدهشه. انا واطى!
مراد: ايوه. خايف من المواجهه ومش خايف عليا. وانا الل فكرتك اسعفتنى علشان خايف عليا.
فهد: يبنى والله انت رايق. انا لو كنت طايل اجيب دكتور من تحت الارض كنت عملتها.
مراد: ابتسم. انا مديونلك بحياتى يافهد. لانك انقذتنى.
فهد: قام. بقولك انا ماليش في الكلام ده. قوم بقى. علشان هنروح على الفندق انا اتخـ.ـنـ.ـقت من المستشفى. وبيلبس الشنطه على ظهره.
ومراد. طبعا الجـ.ـر.ح بيشـ.ـد عليه. ومركب حامل في دراعه الشمال. ااه وقام. وخرجو
فهد. ماشى جمبه. احنا هنرجع مصر امتى.
مراد ؛ الجـ.ـر.ح يلم بس ونرجع علشان فريحه ومريم لو عرفو هيبقى فيها سين وجيم وعـ.ـيا.ط. وزعله كبيره اوى.
فهد: اممم تمام. المدير اتصل وانت كنت نايم وعايز يطمن عليك.
مراد: طيب وطمنك على الجماعه.
فهد: ايوه قالى أنهم استلمو آرثر وايلان والبـ.ـنت. والفلاشه عليها اسرار تودي في 60 داهيه فعلا. ده ارثر ده هيتنفخ.
مراد: الله يرحمه. ولو انها متجوزش عليه. والمدير نوصل الفندق بس واكلمه إن شاء الله.
فهد: تمام يلا بينا.
مراد: يلا بينا. واتحركو على الفندق.
بعد يومين: نرمين بتتصل على هشام من اخر مره عزمها على العشا مبيردش عليها. وانهردا فونه مقفول. وقلقت عليه. وفكرت انها تستأذن من المستشفى وتروح تطمن عليه. وترجع على طول. وخرجت وركبت تاكسي وراحت الشقه. وفتحت الباب بخــــوف. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وسابت الباب مفتوح. وندهت بصوت مسموع. هشام. وخافت تدخل. جوه وندهت بصوت اعلى. مفيش حد رد وقلقت اكتر. دخلت الليفنح. ورايحه على اوضة النوم. وخبطت مره واتنين. ومفيش رد. وحطت أيديها على قلبها بتـ.ـو.تر. وفتحت الباب ببطء. وشافت هشام نايم على السرير. ولابس بنطلون فقط. انتهدت بـ.ـاريحيه. ولكن اتكسفت. وخافت تدخل الاوضه. وقالت ممكن يكون فونه فصل وهو نايم. انا هنزل وهسيبله رساله. ولسه هتقفل باب الاوضه. سمعت صوت انين هشام. كأنه بيأن بتعب.
نرمين: بقلق دخلت وكانت متـ.ـو.تره بس فكرت أن ممكن هشام يكون تعبان. وقعدت على طرف السرير. وبتصحيه. هشام هشام.
هشام: امم. ااه. نرمين. اه نرمين.
نرمين: شافت ان هشام بيخرف. وهو نايم. لا وكمان بينادى باسمها. هشام مالك ياهشام قوم ياحبيبي حاسس بايه.
هشام: اممم نرمين تعبان نرمين اااه بحبك.
نرمين: ابتسمت. من قلبها لان هشام بيخترف باسمها وبيعترف أنه بيحبها. وهو في اللاوعى.
حطت ايديها على جبهته كانت درجة حرارته مش عاليه لكن كان كل وشه ميا. وقلقت عليه. وقامت شـ.ـدت عليه الغطا بسرعه. وفتحت شنطتها وطلعت مسكن وجابت كوباية ميا. وحاولت تعدله. وهشام فتح عينيه واول ماشافها. ابتسم ليها. وقالتله اتفضل خد البرشامه دى. وهشام اخدها وشرب الميا. ورجع نام تانى. وشال الغطا من عليه. ونرمين محرجه. وقامت. جابتله تيشرت. وحاولت تساعدو ولبسه.
هشام: بص ليها وابتسم ومد ايدو ليها. وهي بتـ.ـو.تر حطت ايديها في ايدو وقعدت على طرف السرير جمبه.
هشام: حبيبتي انا اسف.
نرمين: بتتاسف على ايه.
هشام: لانى متصلتش عليكي ولا كلمتك من اخر مره. بس صدقيني غـ.ـصـ.ـب عني.
نرمين: انا اتصلت عليك كتير. وانهردا فونك كان مقفول انا قلقت عليك. قولت ممكن يكون تعبان.
هشام: وفعلا انا تعبان. واتنهد بزعل ولف وشه بعيد.
نرمين. حست أن هشام مخـ.ـنـ.ـوق من حاجه. مالك ياهشام. وتعبان من ايه.
هشام: اتحرك. تعالى نقعد في الليفنج. علشان قعدتنا هنا مش ظريفه.
نرمين: اتكسفت. احم انا اسفه. بس انا كنت مضطره ادخل لانى سمعت صوتك بتأن.
هشام: انا الل اسف. لانى شايف الخــــوف في عينيكى منى. وسابها وخرج وقعد في الليفنج.
نرمين: من جواها مبسوطه من اخلاق هشام. وانه فعلا اتغير. وراحت قعدت قدامه في الليفنج. هشام انا مش خايفه منك.
هشام: باصص بعيد كأنه مخـ.ـنـ.ـوق. ومردش.
نرمين: مالك ياهشام.
هشام: ابدا يانرمين مشاكل في الشغل واتخانقت مع بابا في التليفون.
نرمين: ممكن تحكيلى.
هشام: بصلها بزعل. تصدقى أن بابا عندو الاملاك دى كلها. ومش موافق انى اتجوز.
نرمين: بعدm فهم. تتجوز!
هشام: ايوه. اتجوز. هو عيب ولا حـ.ـر.ام. وبعدين انا وعدتك. وانتى بتاعتى ومراتى انا وبس. انتى هتبقى مليكه خاصه ل هشام تـ.ـو.فيق المنصورى. وبس.
نرمين: قلبها بيرقص. لكن كشرت. طيب وباباك رافض ليه.
هشام: تخيلى. بيقولى انا هيخطبلى بـ.ـنت صحبه راجـ.ـل ملياردير.
نرمين: للحظه كل أحلامها ادmرت. وعيونها دmعت.
هشام: قام وقعد جمبها. ومسح دmـ.ـو.عها. هو انا بحكيلك الل واجعنى علشان انتى تعيطى.
نرمين: كل حاجه واضحه كدا يا هشام. انت باباك راجـ.ـل غنى جدا. وكمان اكيد بـ.ـنت صاحبه جميله وكمان في نفس المستوى المادى. واكيد انت مش هتخسر باباك علشانى.
هشام: مسك ايديها. ومين قالك انى هوافق. انا مستعد اخسر كل حاجه علشانك. انا من اخر مره عزمتك على العشا. ووصلتك روحت على الفيلا. واتخـ.ـنـ.ـقت جيت هنا على الشقه دى. ببقى مبسوط فيها لانك خليتتى ليها طعم. وقعدت أتخيلك. وانتى داخله معايه الشقه وحط ايدو على خدها. وبتخيلك وانتى قاعده جمبى وباخدك في حـ.ـضـ.ـنى. واقضى معاكى اجمل وقت.
نرمين: تاهت من كلامه. وشرح ليها شرح مبسط بالل بيتمناه معاه.
هشام: وفوقت من افكارى وانا مش قادر ابعد عنك. اتصلت على بابا في الخارج. مره واتنين و3. وفي الاخر رد عليا. وقولتله انى بحبك وعايز اتجوزك. هو رفض. وقالى في عروسه مناسبه. وانا رفضت. وزعقلى. وانا قولتله نرمين مراتى ومحدش هيقدر يبعدها عنى.
نرمين: فاقت من أحلامها. بس يا هشام باباك راجـ.ـل غنى جدا. وومكن يأذينى لمجرد أنى مش غنيه وابنه بيحبنى.
هشام: حبيبتي ابويا ميقدرش يعمل حاجه. ابويا معندوش غير هشام وبس. وانا لو صممت على حاجه. هو عارف انى هعملها.
نرمين: طيب وانت هتعمل ايه ياهشام.
هشام: هتجوزك. واحط ابويا قدام الأمر الواقع.
نرمين: تتجوزنى. هشام انت بتقول ايه وهنتجوز ازاى.
هشام: قرب منها. نرمين انا قولتلك انا تخيلتك ازاى وعايز اعيش معاكى. نرمين انا دلوقتي وانتى قاعده معايه. وقرب من ودنها وهمس. همـ.ـو.ت عليكى وبجاهد نفسى. بس لامتى. لامتى ياحبيبتى هفضل اجاهد نفسى. وشاف نرمين بتتفس بسرعه ومغمضه عينيها. وابتسم. ورفع ايدو على خدها انا عايزك اخد نرمين حبيبتي في حـ.ـضـ.ـنى. عايز اعيش معاها. مع نرمين وبس. ارجوكي وافقى علشان احط ابويا قدام الأمر الواقع. وقرب من خدها وبوسه رقيقه. ونرمين تاهت حرفيا من قربه ليها.
هشام: ها ياروحي. موافقه نتجوز. صدقيني مش هتنـ.ـد.مى. خلينا نتجوز واخدك على فيلا المنصورى. ونعيش في سعاده ونملا بيتنا اطفال. وانتى وبس الل هتبقى امهم. انتى مراتى انا وبس. وخـ.ـطـ.ـف بوسه من بوقها.
نرمين: قلبها بيدق بسرعه واتخدرت تماما. وبتنهج.
هشام: بعد عنها. ومسك ايديها وباسها. ونرمين فتحت عينيها. ها ياروحي موافقه. ارجوكى وافقى. انا مش قادر ابعد عنك ثانيه.
نرمين: مش عارفه تتكلم. وسرحت في كل كلام هشام.
نرمين: احم ايوه يا هشام. بس هنتجوز ازاى.
هشام: بدء يخدرها من تانى. وبعدها قالها. هنجيب ورقتين. وكل واحد يمضى عليها. ولو مش واثقه فيا ارفضى. بس اعملى حسابك انى مش هطلب منك اننا نتجوز على الورق. لاء. انتى بتعتى ومش هسيبك. بس هتعب اوى وانا بحارب ابويا لوحدى علشان اخدك في حـ.ـضـ.ـنى. لكن لو وافقتى دلوقتي. واتجوزتك. ابويا هيتحط قدام الأمر الواقع. وهيخاف من الفضيحه. وهيستسلم. وافقى ياروحي. ارجوكى وافقى انا مش قادر ابعد عنك اكتر من كدا. وقرب منها وفضل يبـ.ـو.س في ايديها برقه وحب. ونرمين مغيبه تماما وهزت راسها بالموافقه.
هشام: ابتسم بخبث. وقام دخل الاوضه وقفل على نفسه بالمفتاح. وجاب الورقتين الل هو مجهزهم. على الامضا. وفتح باب الحمام. وقال للبـ.ـنت الل مستخبيه جوه وكانت في حـ.ـضـ.ـنه ولما سمعو صوت نرمين. قام بسرعه وظبطو كل حاجه. وخبى البـ.ـنت في الحمام. وهو ملحقش يلبس التيشرت. ونام بسرعه وهي بتخبط على الباب.
البـ.ـنت. اوووف خضتنى. واتاخرت كدا ليه.
هشام: معلش ياروحي. غـ.ـصـ.ـب عنى.
البـ.ـنت: هي مشيت.
هشام: وطي صوتك. لا لسه بره. انا هسيب باب الاوضه مفتوح. وشوفت باب الشقه مفتوح. شكلها سابته مفتوح وهي داخله. وانا هخليها تدخل اى مكان المهم انا هتصرف. وانتى تخرجى. انا عايز الاوضه دى بسرعه.
البـ.ـنت: وهخرج ازاى بقى. افرض انتو لسه قاعدين بره.
هشام: انا هفتح فونى وهبعتلك رساله. اتفقنا
البـ.ـنت: ماشى. بس بسرعه علشان انا اتخـ.ـنـ.ـقت هنا. وبعدين انت عايز الاوضه دى بسرعه ليه.
هشام: بقولك ايه. شيلى التفكير الل في دmاغك ده. انا هدخل اغير وهنقعد مع بعض عادى. وانجزى بقى كدا هتاخر عليها وممكن تشك. سلام. واخد فونه وفتحه وسابها وخرج. لل قاعده متخدره. من وسوسته. وراح قعد جمبها. وقالها. لو خايفه منى بلاش.
نرمين: احم. انا مش خايفه منك ياهشام. بس خايفه من الل هيحصل بعد كدا خايفه من باباك.
هشام: شايفه الشقه دى!
نرمين: مالها!
هشام: كنت عايزها وعجبانى. وقولت لبابا عايز اشتريها. ورفض وازاى اعيش في شقه وانا عندى فيلا وكلام من ده وزعق. انا روحت اشتريتها. وبعتله العقد. ووافق وقالى مدام هتكون مبسوط خلاص. انت ابنى الوحيد ويهمنى سعادتك. نرمين انا عارف ابويا كويس. وصدقينى لو كنت شايف ان فيها مخاطره مكنتش فكرت في كدا. انا فكرت كتير انا حابس نفسى هنا يومين. ولما قررت نزلت وجبت عقدين الجواز دول. وقولت نرمين ملكى انا وبس. نرمين انا دورت عليكى فاهمه انا بحبك قد ايه. انتى لو قولتليلى مـ.ـو.ت نفسك هعملها.
نرمين: حطت ايديها على بوقه. بس ياهشام ارجوك متقولش كدا.
هشام: لو مش عايزانى امـ.ـو.ت فعلا أمضى. وخلينا نحارب العالم مع بعض. انا وام عيالى. نرمين وبس.
وفتح. العقد. ومضى. وقدm العقد ل نرمين. اتفضلى.
نرمين: خايفه. ومش عارفه تفكر. انا بحبه وهو بيحبنى ومستعد يحارب الدنيا علشانى. انا ملكيته الخاصه. انا ام عيالو. هيرفض بـ.ـنت الملياردير. واختارنى انا. انا وبس. وسرحانه. وفاقت على صوت هشام. تمام يانرمين. انا فمهت. انتى مش موافقه. وانا اسف انى حكتلك على الل جوايا. اظاهر انى لازم احارب لوحدى. وشـ.ـد الورقه من قدامها وقام. وقالها انا هرمي العقدين في الزباله ولا اقولك انا هحرقهم زى قلبى المحروق دلوقتي. وياريت تنسي ضعفى قدامك. بعد اذنك. وسابها وراح على المطبخ. لمحها جايه وراه. فتح الفون وبعت رساله للبـ.ـنت. وهتخرج.
هشام لسه هيولع في الورق. نرمين شـ.ـدت منه الورق. لا ياهشام. لو سمحت اهدا. انا سكوتى كان شرود مش رفض. كنت بفكر في مستقبلنا. وانا واثقه فيك ياهشام. واخدت منه الورق. والشيطان عرفها هتمضى فين. ومضت على العقد العرفى واليشطان وهشام ابتسمو. هشام لمح البـ.ـنت خرجت وكمل تمثيل أنه مخـ.ـنـ.ـوق لانه خلا نرمين تشوف ضعفه قدامها. وسابها وخرج وراح قفل باب الشقه ودخل على اوضة النوم وقعد على طرف السرير كأنه متنرفز. ومن جواه منتظر الفريسه.
نرمين: واقفه في المطبخ. وحست انها اتسرعت. لكن فكرت. أن هشام كان بيهلوس باسمي وهو نايم وميعرفش انى موجوده في الشقه. وهيسيب بـ.ـنت ملياردير علشانى انا. هشام اتغير. ايوه اتغير. وبصت في الورقه يعنى انا كدا هشام اتجوزنى. وشافت هشام داخل الاوضه بنرفزه. وهي واقفه مش عارفه تعمل إيه. هو عايزها باى طريقه وهيحارب ابوه علشانها. واتنهدت. وراحت. وقفت قدام الباب. احم. ممكن تخرج نتكلم في الليفنج شويه.
هشام: بتمثيل انه زعلان جدا. نرمين انتى كنتى في اوضتنى مش شويه. قبل مـ.ـا.تكونى مراتى والذئب المفترس الل هو انا مقربش منك. ودلوقتي وانتى مراتى ومتقلقيش. لو حاسه انك اتسرعتى العقدين معاكى ممكن تقطعيهم. وانسى تحايلى عليكى وانسى ضعفى قدامك. ولف راسه بعيد.
نرمين: اتأثرت. ودخلت ووقفت. كلام ايه ده بس ياهشام. انت فهمتنى غلط. انا بس محرجه مش اكتر. وغير كدا انت قولتلى أن قاعدتنا في اوضة النوم مش ظريفه.
هشام: انا قولت كدا فعلا. علشان انتى على طول خايفه منى. ومكنتيش مراتى انما دلوقتي انتى مراتى. ومد ايدو تسمحى تتفضلي وتقعدى جمبى.
نرمين: بلعت ريقها بخــــوف. وحاسه انها متلخبطه وعقلها في حاجه مسيطره عليه. وحطت العقدين على الكومود. وحطت أيدها في ايدو وقعدت جمبه بتـ.ـو.تر. ووشها اتخـ.ـطـ.ـف.
هشام: بدء يدث السم في عقلها. وباس ايديها بكل رقه. حبيبتي انا مش عايزك تخافى منى. نرمين انا لو مش بحبك. مكنتش لفيت ودورت عليكى شهور ياحبيبتي. طيب انا هستفاد ايه لو مش بحبك انى اتعب نفسي وادور وخلاص. لا انا قلبى كان بيدور عليكى قبل عقلى. وباس أيدها تانى. بحبك يانرمين بحبك اوى. وحط ايدو على خدها. واتكلم كتير كلام معسول. وشاف انها بتوه في كلامه. وايده على خدها وفك حجابها. وقرب منها. شعرك حلو يانرمين. انتى كلك جميله. وباسها من خدها. وشاف نرمين مغمضه وبتتنفس بصعوبه. اهدى ياحبيبتي اهدى وتعالى في حـ.ـضـ.ـنى. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. ونرمين مش عارفه تفكر. وهشام الشيطان مسيطر كليآ على عقلها. والأهم قلبها الل حب الشيطان ده جدا. واستكانت في حـ.ـضـ.ـنه. ومحستش غير وهي في حـ.ـضـ.ـن هشام بيثبت ملكيته.
زياد: فتح باب الشقه ودخل ينادي. ماكي. حبيبى انتى فين. ودخل الاوضه وكانت نايمه واستغرب. وبص في الساعه وكانت الساعه 5 مساءا. ومتعودش ان ماليكه تنام في الوقت ده. ايه ده! نايمه دلوقتي. وحط ايدو على خدها شاف حرارتها عاديه. وقعد جنبها يصحيها. بحب. حبيبى. ماكى قومى.
ماليكه: اممم.
زياد: اممم. قومي بقى. نايمه ليه دلوقتي.
ماليكه: حبيبى سبنى انام شويه انا تعبانه.
زياد: بقلق. تعبانه! تعبانه مالك. قومي كدا حاسه بايه قولى.
ماليكه: اتعدلت. ونايمه على نفسها. ايه يازيزو. بس
زياد: حبيبت زيزو انتى قولى. تعبانه مالك انا شوفت حرارتك عاديه.
ماليكه: معرفش. كنت واقفه في المطبخ وحسيت بدوخه. جيب على هنا ونمت.
زياد: علشان مبتكليش كويس ياماكى. وقولتلك اليوم الل هتأخر فيه كلى انتى. ومالكيش دعوه بيا.
ماليكه: حبيبى. باكل والله صدقنى. هي دوخه بسيطه ممكن من التفكير الكتير في تعب ساره. والحمد لله انها فاقت. انا كويسه والدوخة راحت خلاص وباسته في خدو. انا هاقوم اجهز الغدا اوكى.
زياد: لو تعبانه. خليكى انتى وانا هاغير هدومي واجهز الاكل.
ماليكه: لا ياروح قلبى انا كويسه. قوم انت غير هدومك. انا عملالك طاجن باميه باللحمه هتاكل دراعك وراه هههههه.
زياد: امممم. تعرفى انا بحب الاكله دى اوى.
ماليكه: امم. ماما هدى قالتلى لما كنا عندها امبـ.ـارح. واخدت منها الطريقه بالظبط وعملتهالك. ويارب تعجبك.
زياد: باس خدها. اى حاجه منك هتعجبنى وهتجننى. انا بحبك اوى ياماكى.
ماليكه: وانا بمـ.ـو.ت فيك. وقامو الاتنين. زياد في الحمام بياخد شاور. وماليكا جهزت الغدا.
زياد خرج من الحمام. وراح لماليكا الل قاعده على السفره مستنياه. وشاف الاكل الل بيحبه. وقعد جنبها. واكلو وكانو بيهزو على الاكل. وبتسالو على الاكل الل بيحبه. وبعد الاكل قامت شالت الاكل. وزياد بيغسل ايديه في الحمام الخارجي. وماليكا. واقفه في المطبخ بتعمل قهوة زياد. وحست انها دايخه. وحاولت تنادى على زياد لكن مالحقتش واغمى عليها.
بعد فتره كبيره.
هشام نايم وواخد نرمين في حـ.ـضـ.ـنه. بعد ما أثبت مليكته. وهي كانت خايفه وعيطت بعد اثبات الملكيه. لكن هشام اقسم انه عمره ماهيتخلى عنها. وطمنها وهي اطمنت واستكانت في حـ.ـضـ.ـن الشيطان. وقرب منها تانى. وبعد فتره. هشام قاعد ومرجع ضهره الورا ونرمين نايمه مبسوطه في حـ.ـضـ.ـنه. هشام بيلعب في شعرها وطمنها اكتر بالغزل. وبعدها جاب سيجار من ع الكمود وبيشرب.
هشام: قوليلى ياروحي.
نرمين: نعم ياحبيبى.
هشام: هو انتى والل اسمها نور العدوي صحاب من الثانوى!
نرمين: اشمعنى يعنى. في حاجه!
هشام: بيشرب سيجار. لا ابدا. بس لما انتى قولتى أن نور اخدتك تشتغلى معاها في المستشفى. قولت اكيد دى صداقه قويه. مجرد فضول. واسف ياروحي انى سألت.
نرمين: لا ابدا ياحبيبي. أسأل برحتك. انا ونور صحاب من ايام الجامعه وبس. انا اتعرفت عليها. نور مبتحبش تختلط بحد كتير. لكن هي حبتنى انا. وكمان عزمتنى في فرحها وافراح اخواتها. وبجد ياهشام افراح وهم.
هشام: باس راسها. حبيبتي. بكره مصر كلها تحكى على جمال فرحك.
نرمين: بفرحه بجد ياهشام.
هشام: طبعا بجد. انتى مرات هشام تـ.ـو.فيق المنصورى. يابـ.ـنتى.
نرمين: وهتجبلى تورته كبيره.
هشام: انتى تشاورى بس.
نرمين: عارف فرح نور كانت التورته 7 ادوار.
هشام: 7 بس انا هجبلك 10 ادوار تورته. وكل دور عليه اسمك. نرمين وبس. لكن أنا عندى فضول انى كنت اشوف التورته في فرح صحبتك.
نرمين: اوى اوى. موجوده معايه على الفون. انا مصوره كل احتفالاتهم بجد الحفلات بتاعتهم بتبقى مختلفه ومميزه. ونرمين جابت الفون من الشنطه الل جمب السرير. عارف نور هي الل جيبالى الفون ده.
هشام: من بكره هيكون معاكى ايفون.
نرمين: نسيت إثبات مليكته ونسيت انها عملت مصيبه. وبدءت تنبهر بحب هشام ليها. وفرحت وباسته من خدو وهي بتفتح الفون. ربنا يخليك ليا يارب ياهشام. وفتحت فيديو فرح نور. وشاف التورته لكن هو عينيه على نور الل منبهر بجمالها
نرمين: . ها حلوه التورته.
هشام: حلوه بس. دى جمليه اوى اوى بجد. يخربيت كدا. وهو قصدو على نور. وفاجاه اتعدل وشاور. وقالها. لحظه يانرمين مين دى!
نرمين: دى. اخت نور. اسمها لارين. وكل العيله بتقولها رينو. وهي رايحه 4 طب بشرى. استنى هوريك فيديو ليها وهي بتغنى صوتها قوى جداً. وجابت الفيديو الل كانت بتغنى فيه في فرح نور. وبعدها فرح مراد.
وهشام اتصـ.ـد.م لما شافها. مش مصدق الجمال ده والرقه دى. وسرح فيها. وهشام نسى نرمين تمامااا واول مره قلب هشام يدق بقوة الحب. وهمس وقال رينو
↚
نرمين: هشاام. هشاااام.
هشام: ها. اه. احم. معاكى. معاكى. يا. اه يانرمين.
نرمين: بديق. قفلت الفيديو. وحطت الفون على الكومود. واتعدلت. ايه ياهشام روحت فين. بكلمك من بدرى. وانت كأنك في عالم تانى. وايه يا. ياا. دي انت نسيت اسمى بالسرعه دى. في ايه يا هشام.
هشام: اخد نفس عميق. واتنهد. وبيحاول يسيطر على دقات قلبه. احم. انا فعلا مش مركز. وكمان كنت في عالم تانى.
نرمين: ادايقت. وحست انها اتسرعت وخسرت نفسها. طبعا لازم تحس كدا. لانها عامله حاجه غلط. وقالت. مش مركز. اه طيب يا استاذ هشام. وجت تقوم من جمبه.
هشام: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. ايه يانرمين رايحه فين. احنا هنبدء احنا لسه في أول يوم جواز. وايه يااستاذ دى.
نرمين: لا انا هسيبك في العالم التانى الل انت كنت عايش فيه ومش مركز معايا.
هشام: باسها من كتفها. مينفعش تسبينى. لانك كنتىى معايه في العالم ده. ( وسرح بيها). عارفه. انا لما اتفرجت على الفيديو. تخيلت نفسي انا وانتى في الفرح وانتى بالفستان الابيض. وبغنيلك وانتى تغنيلى. ونرقص مع بعض طول الوقت. وهمس في ودنها وبيقرب منها اكتر. ونرمين سرحت مع أفكاره وتاهت في همساته. وهو بيقول. واشيلك قدام كل الناس وأجرى بيكى على بيتنا. واشيلك واطلعك لحد هنا. واقــلـــعك الطرحه والفستان بايدى واشيلك على السرير واعمل فيكى كدا. وقرب منها تانى.
لكن قلبه في مكان تانى خالص. وبعد فتره. نرمين. في حـ.ـضـ.ـنه بتكون مبسوطه. لكن جواها حاجه مخــــوفاها. هشام واخد نرمين في حـ.ـضـ.ـنه لكن عقله شغال وبيفكر في رينو. وازاى يقابلها. وازاى يشوفها. واتكلم مع نرمين وجرجرها في الكلام وعرف عن رينو شويه معلومـ.ـا.ت. وفاقو الاتنين على اتصال ام نرمين. ونرمين قامت بخضه. وكانها ناسيه انها عندها ام واخ اصغر منها. وقالت ل هشام ينهار اسود ماما بتتصل.
هشام: اهدي يانرمين. انتى معايا. وبكره الكل هيعرف. ردى عليها وانا مش هعمل صوت.
نرمين: بلعت ريقها بصعوبه. وردت. وكلمت امها. وقالتلها انها في المستشفى. وهتروح بليل. وقفلت. هشام انا هدخل هاخد شاور لانى اتاخرت جدا على شغلى. هتوصلنى!
هشام: طبعا ياروحي. انتى تشاورى بس.
نرمين: جواها خايفه وجت تتحرك. هشام لوسمحتى ياحبيبتى ممكن تفتحيلى فونك. اتفرج على الفرح. علشان اشوف افكار جديده محدش عملها.
نرمين: ابتسمت بتكليف. ايوه طبعا. وفتحته. وقالتله ده البسوررد.
هشام: باس أيدها شكرا ياقلبى. ادخلى خدى شاور وانا هستناكى. بس ياريت متتاخريش علشان بتوحشينى.
نرمين: هزت راسها ودخلت تاخد شاور.
هشام: بسرعه فتح فونه. وحمل كل صور رينو. وفيديوهات صوتها. وكمان. دور على رقم فونها. واخدو وسيه عندو باسم مستعار. وقفل فونه. وجاب صوره ل رينو بيتأمل فيها. ورجع راسه لورا. انا مش عارف انتى عملتى فيا ايه. هو في جمال كدا. انا حقيقى مستعد انى ابيع الدنيا واشتريكى انتى يارينو.
زياد خرج من الحمام. ورايح على الليفنح. لكن شم ريحة غاز. واستغرب. وفتح عينيه على الاخر. وراح على المطبخ. واتصـ.ـد.م شاف ماليكه واقعه على الارض. وفي ريحه غاز.
زياد: اتخض. مااااليكه. وجرى عليها. وقفل صمام الغاز. وشال ماليكه بخــــوف. ودخل بيها الاوضه ونيمها على السرير. وقعد جنبها ماليكه. ماليكه ردى عليا. زياد برعـ.ـب حقيقى. ومش عارف يعمل ايه بيخبط على خدها براحه. ومفيش فايده. وافتكر أن في مستشفى قريبه جدا من البيت. قام بسرعه لبسها الاسدال بسرعه. وشالها ونزل وراح بيها على المستشفى. وكان خايف.
الدكتوره: كشفت على ماليكه. وفوقتها. الف مبروك يامدام انتى حامل.
مليكه: استوعبت بسرعه. وعيطت من الفرحه. وشكرت ربنا بقلبها.
الدكتوره: لازم تهتمى ب اكلك. وكمان متشليش حاجه تقيله. ومتعمليش مجهود كبير. عن اذنك انا خارجه. وانتى ظبطى نفسك. واتفضلي. دى روشته بالعلاج المطلوب.
مليكه: بدmـ.ـو.ع وفرحه. ممكن حضرتك. تبلغى جوزى الخبر ده هو واقف بره. ياريت تفرحيه. انا هظبط لبسى وطالعه وراكى.
الدكتوره: مفيش مشكله والف مبروك.
وخرجت.
الدكتوره. خرجت مبتسمه ووقفت قدام زياد مفيش خطوطين. الف مبروك المدام حامل في شهرين.
زياد: حاسس انه مسمعش كويس أو الكلام ده لحد تانى. وبص حواليه. وقالها. مين حامل.
الدكتوره: المدام الل حضرتك جبتها. هو انت مش جوزها!
زياد: بدهشه. انتى قصدك أن ماليكه مراتى انا حامل.
الدكتوره: ابتسمت. واضح ان حضرتك مصدوم. واظاهر انكم بقالكم سنين متجوزين مش كدا!
زياد: ببلاها. ايوه احنا متجوزين من 3شهور.
الدكتوره: اتصـ.ـد.مت. وضحكت. بصوت عالى من شكل زياد. مع خروج ماليكه الل شافت شكل الدكتوره. وهي بتضحك وكمان اتصـ.ـد.مت لما سمعت الدكتوره بتقوله انت مش معقول حضرتك. وضحكت تانى. وبصت على زياد الل فاتح بوقه بضحكه. مليكه نسيت خبر حملها وشاطط. وقربت منهم. مـ.ـا.تضحكونى معاكم.
زياد: بص لماليكه. ولسه هيحـ.ـضـ.ـنها بفرحه ويقولها مبروك. لكن في ثوانى اتحركت. ومشيت من قدامه.
زياد: بدهشه. ومش فاهم.
الدكتوره: احم انا اسفه جدا. انا ضحكت غـ.ـصـ.ـب عني. واكيد مرات حضرتك فهمت غلط.
زياد: بص للدكتوره. يعنى ايه مش فاهم.
الدكتوره: مرات حضرتك خرجت من الاوضه وشافتنى واقفه بضحك مع حضرتك اكيد ده دايقها وحست بالغيره. وده سبب رد فعلها انها مشيت.
زياد: عينه على ماليكه الل ماشيه في الطرقه متنرفزه. وابتسم ماليكه غيرانه عليا انا. وفتح عينيه. ماليكه مراتى حامل. وجري من قدام الدكتوره. مليكه. ماليكه. وحصلها وهو بيجرى. اقفى استنى ياحبيبتى.
مليكه: ماشيه في وشها ونـ.ـد.مت انها مجبتش الدكتوره دى من شعرها. ومتغاظه من زياد الل كان واقف بيضحك. وسمعته بينادى سرعت خطواتها اكتر ومردتش عليه.
زياد: لحقها ومسك ايديها. وبياخد نفسه. استنى. استنى. ايه ماشيه في وشك كدا.
مليكه: بغـ.ـيظ. نعم عايز ايه. وبتنادى ليه. روح كمل كلامك مع ال، ومعرفتش تشتم تقول ايه سكتت بغـ.ـيظ ونرفزه.
زياد: قلبه بيرقص. اكمل كلام مع مين بس الدكتوره دى ست محترمه هي بس...
ماليكه: اتنفست بغـ.ـيظ. محترمه. طيب ياحبيبى روح للمحترمه بتاعتك عن اذنك علشان مولعش فيك وفيها. واتحركت خطوه.
زياد: شالها من غير مقدmـ.ـا.ت. وهي اتخضت. نزلنى لوسمحت احنا في مكان عام.
زياد: بحب. مبروك يامليكت قلبى.
ماليكا: ضعفت بسرعه. يسلام. مبروك.
زياد: ماشى بيها. طبعا والف مليون مبروك كمان. جواكى حته منى ومنك. جواكى حب 24 سنه يامليكتى.
ماليكا: نسيت العالم. وانت كمان مبروك يازيزو. انا مبسوطه اوى.
زياد: نزلها وركبت جمبه في العربيه وهو ركب ولسه متحركش. انا عايزك على طول مبسوطه. انا الل مش مصدق نفسي.
مليكه: افتكرت. ااه طبعا وهتصدق ليه. هو انت فاضى. ماانت مشغول مع الدكتورة وقلدتها. اهاهاههه انت مش معقول حضرتك. وقحاه وقلة ادب.
زياد: لما شاف شكل ماليكه وهي بتقلدها. انفجر ضحك. هههههههههههه. صدقى ضحكتها كدا بالظبط هههههههه.
مليكه: اتغاظت. انت بتضحك على ايه يازياد. انت كمان واقف قدامها مزبهل ومتنح.
زياد: ياروحي والله انتى فهمتى غلط وانا مزبهل ليه بس. بصى الدكتوره خرجت وقالتلى وش كدا من غير مقدmـ.ـا.ت. مبروك المدام حامل في شهرين. انا فكرتها بتقول لحد تانى وبصيت حواليا مفيش حد. قولتلها مين حامل! قالتلى المدام الل جوه انت مش جوزها! قولتلها ايوه وانا من فرحتى معرفتش اقول ايه قولتلها مراتى انا حامل! الدكتوره فكرت اننا متجوزين من زمان جدا. وسالتنى انتو متجوزين من سنين. وانا مش مركز معاها بفكر فيكى. رديت عليها قولتلها ايوه متجوزين من 3شهور. بس ده الل حصل.
ماليكا: هههههههههههه.
زياد: هههههههههههه اهو شوفتى انتى كمان ضحكتى.
مليكه: كشرت. وانت بتضحك ليه دلوقتي. مـ.ـا.تتفضل تروح تضحك معاها.
زياد: مسك ايدها وباسها. لا ضحكتها مش حلوه. انا عجبانى ضحكت مليكتى حبيت زياد وبس.
مليكه: اتكسفت. وغمضت عينيها. بفرحه. انا حامل يازياد.
زياد: قلبه دق. تصدقى لو قلتلك انها منك ليها طعم تانى. وفرحه تانيه. الف مبروك ياحبيبتى. انا اكتر واحد محظوظ في الدنيا دى. ربنا يخليكي ليا يارب.
ماليكا: شهقت. ينهار اسود.
زياد: اتخض. ايه يامليكا بتعملى كدا ليه خضتينى.
ماليكا: القهوه. والغاز. القهوه كانت النار. ينهار مش فايت. البيت هيولع يازياد.
زياد: اتنهد. اووف ياماليكه خضتنى والله حـ.ـر.ام عليكي بجد. انا قفلت صمام الغاز متقلقيش.
مليكه: اتنهدت. الحمد لله. وبعدها ابتسمت. لما مامى وبابى يعرفو هيفرحو اوى.
زياد: تحبى تقوليلهم بنفسك.
ماليكا: نروح على البيت وهتصل عليهم وكمان ماما هدى وبابا حسام.
زياد: وليه تتصلى تعالى نروحلهم.
مليكه: بصت عليها وعليه. كدا بالشكل ده انت بالشورت وتيشرت بيتى. وانا بالاسدال.
زياد: ومالو. تعالى. تعالى حسى الفرحه من العيله وشوفيها بعنيكى. وانسى اللبس والشكليات. ها موافقه.
ماليكا: اممم موافقه.
زياد اتحرك بالعربيه. وراح على هدى وحسام الاول وعرفهم وكانو طايرين من الفرحه. وهدي عيطت. وصممت أن ماليكه طول فترة الحمل متعملش اكل ولا تتعب نفسها. وماليكا فعلا شافت الفرحه وحستها. وبعد كدا راحت عند جاسر وعرفو. وجاسر وملك فرحو بطريقه غير عاديه وان عيلتهم هتكبر. وملك طلبت من زياد أن ماليكه تقضى معاها اول فترة الحمل. لكن زياد رفض. واتفقو في الآخر انهم هيهتمو ب مليكه بأنهم يبعتو الغدا كل يوم. وملك هتبعتلها بـ.ـنت تنضفلها الشقه على طول. وجاسر. قدm ظرف ل ماليكه هديه. بيعبر فيها عن فرحتهم. وماليكا. قلبها فرح وكانت سعادتها مضاعفه بفرحة العيله. وطلبت من زياد انها عيزا تفرح خالها آدm وكمان مريم. وتشوف رد فعلهم بنفسها. وزياد أخدها. وراح عند آدm. ومريم لبست النقاب ونزلت. وآدm منتظر هيقولو ايه. والكل اتجمع تحت وزياد قال لماليكه قولى انتى الخبر. وماليكا قالتلهم بحرج. انا حامل. وشافت الفرحه الل بجد رينو سقفت واتنطتط. وكمان ريتال ضحكت بفرحه. وفريحه. سقفت وفرحت. ونور قربت عليها بسرعه حـ.ـضـ.ـنتها وبـ.ـاركتلها. وزين حـ.ـضـ.ـن زياد وبـ.ـارك ليه ولماليكه. وآدm فتح ايديه ل زياد وقاله رفعت راسى يابطل. وحـ.ـضـ.ـنه وضحك وبـ.ـارك ليه. وراح على ماليكه وحـ.ـضـ.ـنها بحب ومسد على حجابها. ومريم الل حـ.ـضـ.ـنت ماليكا بفرحه وسعاده. ودعت ليها أن الحمل يتم على خير. وشافت بجد أن الكل فرحان. وانها مش نـ.ـد.مانه انها سمعت كلام زياد. لانها حست الفرحه ولمستها. اكتر. وتخيلت انها هتبقى ام اخيرا. وقعدو شويه عند آدm. واتصلو على مالك الل في المستشفى مع ساره. وفرح بالخبر. وبـ.ـارك ليهم وقالها انه خارج من المستشفى مع ساره كمان يومين. وبعد كدا استاذنو من عند آدm وروحو. واتصلو على رنا وطارق وشيرين وعمتها هنا والكل فعلا كان مبسوط ل ماليكه. وقامت اتوضت وصلت ركعتين شكر لله. على الفرحه والخبر الحلو ده. وزياد كمان صلى. وشال مليكه نيمها على السرير. وقعد جنبها وباس بطنها. ونام واخدها في حـ.ـضـ.ـنه واتكلمو مع بعض بخصوص الحمل والامنيات الل بيتمنوها في المستقبل لحد مانامو.
فارس قاعد على السرير وفاتح اللاب توب وشغال عليه. وخلص شغل حاليا. وقفل اللاب. وقام وخارج وراح يقعد في الليفنج. لكن شم ريحه شياط وحاجه بتتحرق. واستغرب وراح على المطبخ. واتخض من الدخان. وشاف رودي واقفه خايفه. وجرى بسرعه وقفل البتوجاز. وشغل شفاط المطبخ. وفتح شباك المطبخ علشان الدخان. واخد نفس عميق بنفاذ صبر. وحط ايديه في وسطه. وصك على اسنانه. وقال ل رودي. ممكن اعرف ايه الل انتى هببتيه ده.
رودي: اتنهدت بـ.ـاريحيه. وحطت أيدها على قلبها. اوووف الحمدلله. جيت في وقتك.
فارس: مسح وشه بايديه. انا بسألك ايه الل انتى كنتى بتهببيه.
رودي: احم. ابدا زى ما انت شايف تجربه وفشلت.
فارس: بدهشه. تجربه وفشلت. انتى كان ممكن يجرالك حاجه. انتى كنتى هتولعى فينا. انتى كنتى ممكن تولعى في العماره كلها. وتقولى تجربه وفشلت. وبغـ.ـيظ مكبت انتى كنتى بتعملى ايه. وايه الصوابع السودا الل في الطاسه دى.
رودي: ههههه دى بطاطس. يلهوى. بطاطس بلاك ههههههههه.
فارس: مصدوم من رودي. انتى بتضحكى. وبطاطس ايه دى. متتكلمى انا عايز اعرف. وبعدين احنا اتعشينا من ساعه. ايه ده بقى!
رودي: خافت من شكل فارس. احم حاضر انا هاقولك. بس بليز متزعقش اوكى.
فارس: بنفاذ صبر ضغط على شـ ـــفــايـــ ـفه. اوكى.
رودي: انا بعد العشا. سبتك تشتغل وتركز. اتصلت على رينو. واتكلمنا مع بعض علشان النتيجه كمان اسبوع. ومتـ.ـو.ترين. ولما قفلت معاها. فتحت التليفزيون. وكان في فيلم اكشن حلو اوى. وانا بتفرج. حسيت انى جعانه. قولت اكيد ده من التـ.ـو.تر. اصل انت متعرفش لما بتـ.ـو.تر باكل قد ايه. ولقيت نفسي جت على البطاطس. قومت اتصلت على رينو تانى وسألتها. قالتلى على الطريقه. وحاولت وضحكت ببلاها. وقشرتها وخليت كل صوباع زى التانى بالظبط. بس اخد منى وقت قولت بكره اتعلم. وحطيت الطاسه وفيها زيت على النار. وحطيت البطاطس. وبلعت ريقها بخــــوف. احم وخرجت اكمل الفيلم ونسيتها. وبعدها زى ما انت شايف كدا.
فارس: بصدmه. سبتى الاكل على النار ورحتى تتفرجي على الفيلم. وزعق انتى ايه الإهمال الل انتى فيه ده يارودى.
رودي: اعاااااا. اعاااااااا. انت بتزعقلى يفارس. اعاااااا.
فارس: فتح عينيه على الاخر. بتعيط ليه دى. انتى يابـ.ـنتى هو انا كلمتك. انتى بتعيطى ليه.
رودي: اعاااا علشان انت بتزعقلى. وكمان خايف على البطاطس اكتر منى. ده بدال متقول كويس أن رودي مجرلهاش حاجه اعاااااا انا كنت هتحرق اعاااااااا. وانت بتزعق اعااااااا. فكرتك هتخاف عليا اعااااااا
فارس: بس خلاص بطلى واقفلى بوقك ده. ووطي صوتك.
رودي: اعاااااا كمان عـ.ـيا.طى مش فارق معاك يفارس. فارس مبقاش بيحبنى. انا ست بيت فاشله اعاااااااا. وسابته وراحت على الاوضه.
فارس: اتنهد وهز راسه. غـ.ـبـ.ـيه اومال انا كنت مرعوب على مين يعنى. واتحرك قفل الشباك وراحلها. وكانت قاعده على السرير وزعلانه. وراح قعد جمبها. ممكن اعرف ايه تفكيرك ده. وازاى تخيلتى انى مخفتش عليكى.
رودي: ايوه انت مكنتش خايف عليا. انا دخلت المطبخ. وشوفت الدخان ومكنتش عارفه اقفل البتوجاز. وكنت لسه هنادى عليك. وانت جيت فكرتك بعد كده هتاخدى في حـ.ـضـ.ـنك وتقولى انتى كويسه جرالك حاجه.
فارس: اخد راسها على صدره. والله يارودى انتى عبـ.ـيـ.ـطه. انا فعلا اترعـ.ـبت عليكى. وخــــوفت جدا عليكى. ومن خــــوفى عليكى وانك ممكن تاذى نفسك زعقــ,تــلك. حبيبتي انا بجد والله خايف عليكي يارودي. انتى مش مصدقانى.
رودي: خلاص مصدقاك. بس متزعقليش تانى. انا اصلا مدايقه.
فارس: مدايقه من ايه.
رودي: كان في بطاطسايه همـ.ـو.ت عليها. هههههههه.
فارس: مـ.ـجـ.ـنو.نه والله. بصى ياحبيبتي. لو عايزه حاجه بعد كدا قوليلى وانا هتصرف. او ممكن نعملها مع بعض. لان الل انتى عملتيه ده غلط. علشان لاقدر الله كان ممكن يحصل اسوأ من كدا. المفروض هتعملى اكله سريعه زى كدا تفضلى واقفه في المطبخ لحد مـ.ـا.تخلص. علشان نتجنب اى ضرر يحصل. رودي انا مش متخيل حياتى من غير المـ.ـجـ.ـنو.نه بتاعتى.
رودي: فكرت في كلامه. اممم. فعلا عندك حق. انا بعد كده هخلى بالى اكتر. لانى كمان مش عايزه اشوفك زعلان منى.
فارس: باس خدها. انا عمرى مازعل من مجنوتنى حبيبتى.
رودي: تسلم يانجم ربنا يخليك.
فارس: بدهشه. نجم. يابت انتى بتجيبى الكلام ده منين.
رودي: من كارفور هههههههههههه. اضحك يارايق.
فارس: هههههه. يخربيت ريأكشناتك ياشيخه.
رودي: اقولك نكته.
فارس: اممم قولى.
رودي: بيقولك مره مهندس كمبيوتر ابنه زعقله. فقاله مشاء الله كيبورد وبقيت تعلى صوتك عليا. نيهاااها.
فارس: مضحكش. خلصتى!
رودي: والله حلوه بس انت الل كئيب. طب اسمع دى. بيقولك. مره اتنين كفار واحد تاب والتانى ايفون. هههههههههههه حلوه. والله حلوه.
فارس: شاف ريأكشانتها. هههههههههههه. والله مـ.ـجـ.ـنو.نه.
رودي: غمزتله. مـ.ـجـ.ـنو.نه بس عسل.
فارس: قرب منها. مـ.ـجـ.ـنو.نه بس بعشقك.
ردوى: قربت منه. مـ.ـجـ.ـنو.نه وبعشق التراب الل بتمشى عليه يافارس. وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح.
عدي يومين.
في المستشفى. مالك بيخلص الإجراءات علشان ساره هتخرج. اخيرا. وطلع وراح الاوضه وشافها واقفه بتبص من الشباك. ومربعه ايديها وسرحانه.
مالك: حبيبتي.
ساره: انتبهت. ها. بتقول حاجه.
مالك: انا بكلمك من بدرى وانتى سرحانه في عالم تاني.
ساره: اتنهدت. وبصت قدامها. ابدا. سرحانه في الدنيا.
مالك: مالها بس الدنيا.
ساره: غداره يامالك. بنحارب بعض على حجات زايله. بنقــ,تــل في بعض على حجات كتير وتافهه. تصور يامالك ممكن الام تبيع بـ.ـنتها مقابل المال. تخيل اب ممكن يغتصب بـ.ـنته. تخيل. اخ انه يتخيل أخته مكان مـ.ـر.اته. تخيل عم يسـ.ـر.ق ولاد اخوه. تخيل بـ.ـنت تحط راس أهلها في الطين لمجرد أنها صدقت أن واحد وعدها بالجواز. تخيل الاخوات يدmرو بعض ويكرهو بعض علشان الورث. تخيل الولد يدmر سمعت بـ.ـنت لمجرد ليله واحده. تخيل الخال يرمي عيال أخته وميسالش. تخيل الجار يغتصب بـ.ـنت جاره الل متمتش سنه. تخيل البلطجه. وأنك لما تدافع عن شرف بـ.ـنت انك تتقــ,تــل. وحقك يدفن معاك. تخيل انك تكون نايم في حـ.ـضـ.ـن مراتك وعيالك. وفجأة تلاقى نفسك في مكان تحت الارض ومش عارف انت فين ولا ايه الل حصل. تخيل الراجـ.ـل يبقى شغال وشقيان ومسافر واتغرب علشان يوفر الراحه لمـ.ـر.اته وعياله. وهي تخونه مع راجـ.ـل تانى. تخيل أن في شباب بتهون عليها نفسها وتشرب مـ.ـخـ.ـد.رات علشان بس ينسو مشاكل الحياه وبعدها يكتشف أنه بيدmر نفسه. تخيل الست تبقى وفيه لجوزها وتدفن شبابها وجمالها وتشقى وتتعب معاه وتبقى في ضهره وهو يخـ.ـو.نها مع غيرها. تخيل الصاحب يخـ.ـو.ن صاحب عمرو علشان خاطر بـ.ـنت. تخيل أن الأم تبقى نايمه في امان الله وتصحي على صوت الباب وتفتح تلاقى زميل ابنها بيقولها البقاء لله ابنك مـ.ـا.ت شهيد. تخيل كمية حروب وكمية اجرام وقــ,تــل علشان دنيا.
ودmعه نزلت منها تخيل أن في واحده هتدفع تمن غلط هي مرتكبتوش. تخيل انك تكون طفل صغير وحابب الدنيا ونفسك تكبر بسرعه. وفجاءه تتحول حياتك لجحيم لمجرد انك ابن لام واب ميعرفوش ربنا. وعيطت وبصتله وكل ده ليه! علشان دنيا! دنيا زايله. جايين فيها ضيوف سنه. سنتين. أو 100 سنه وفي الاخر هتزول. هنستفاد ايه ممكن تقولى. ممكن اعرف ليه الدنيا غداره كدا. ممكن اعرف ليه كل الحقد والغل ده. وبصت في عينيه ممكن تفسرلى يعنى ايه أم تعرى بـ.ـنتها لراجـ.ـل غريب. عايزه افهم ايه الدنيا دى وعيطت.
صوت من وراها. علشان الدنيا دى دنيئه ولا تساوى عند الله جناح بعوضه. وملعونه بكل ما فيها. ماعدا زكر الله وعالم.
مالك وساره لفو. يشوفو مين. وكان آدm ومريم. الل اتكلمت. انا اسفه سمعنا كلامك بالصدفه.
ساره مسحت دmـ.ـو.عها بشبح ابتسامه.
مالك: اهلا ياخالو. اهلا ياخالتو.
آدm ومريم دخلو وسلمو على مالك وساره. ومريم قعدت واخدت ساره تقعد جمبها. وآدm ومالك قعدو جمب بعض.
آدm: احم عامله ايه دلوقت يا ساره.
ساره: هزت راسها. الحمد لله. وحضرتك عامل ايه.
آدm: حضرتي كويس. وياريت بلاش حضرتك دى. قوليلى يا آدm عادى. انا مش عارف العيال دى ليه مصممه اننا كبرنا. بزمتك يساره مش الل يشوفنى انا ومريم يقول علينا لسه عصافير وفي الجامعه كمان.
ساره: ابتمست. فعلا حضرتك انا اول مره شوفتكم فيها فكرت انكم مخطوبين.
آدm: ههههه شوفتى بقى ينفع تقولى حضرتك والكلام ده لجوز كناريا مخطوبين. وهقولك تانى بلاش حضرتك. انتى زى نور ورينو بـ.ـنتى بالظبط.
ساره: ابتسمت برعشه. وسكتت.
مالك: بردو ياخالو حضرتك جيت وتعبت نفسك. انا قولتلك في الفون اننا هنخرج كمان ساعه.
آدm: ايوه طبعا لازم اجي. ومفيش تعب ولا حاجه احنا عندنا كام ساره.
ساره: حست انها صعبان عليها نفسها. ودmعه نزلت منها.
مريم: مسحت ل ساره دmـ.ـو.عها. حبيبتي. كفايه دmـ.ـو.ع. واتفائلى أن الل جاى خير. والدنيا زى ما فيها الوحش فيها الحلو. فيها ام بتضحى علشان ولادها. فيها اب يفدى أهل بيته بروحه. فيها عم بيربى عيال اخوه. فيها خال حنين وبصت على آدm بياخد بايد عيال أخته. فيها جار بيسأل ديما على جاره لو غاب عنه. فيها صاحب وفي مستعد يمـ.ـو.ت علشانه زي آدm طارق وبيتر. فيها اخ في ضهر أخته. فيها بـ.ـنت بترفع راس ابوها في السما. في ولد وبصت لمالك. بيقف جمب حبيبته ومـ.ـيـ.ـتخلاش عنها ابدا ويتشرف بيها ويتجوزها قدام العالم. فيها امان. وفيها استقرار. الدنيا زى مافيها الوحش فيها الحلو ياحبيبي. هي الدنيا فعلا غداره. وكمان سيدنا محمد لعن الدنيا دى 3 مرات إلا ذكر الله والعلماء. حبيبتي اكيد الإنسان بيمر بتجارب ومطبات لكن الحلو انك تعافرى علشان توصلى.
والرسول عليه الصلاة والسلام قال: ( لا عدوى ولا طيرة، ويعجبني الفأل الصالح: الكلمة الحسنة ) صدق رسول الله
والطيرة هي التشاؤم. اياكم والتشاؤم.
كلهم. عليه الصلاة والسلام.
مريم: ها بقى مش هنشوف ضحكتك ولا ايه.
ساره: حست احساس غريب. لكن بردو مرعوبه. وابتسمت بشبح ابتسامه.
آدm: قام وشاور ل مالك وساره. يلا بينا.
مالك: لا اتفضل انت يخالو. انا هاخد ساره وهنطلع على الفيلا.
ساره: احم. مش هينفع يامالك.
مالك: بعدm فهم. ليه مش هينفع.
ساره: قامت وقفت. مش هينفع يامالك. انى ادخل بيتكو. وغير كدا حـ.ـر.ام. انا عارفه انك وقفت جمبي وضعفت لانى كنت ضايعه. لكن انا كنت على حافة المـ.ـو.ت. يعنى شوفت المـ.ـو.ت بعنيه. مش هينفع اعمل اى حاجه غلط تانى. انا لازم اقرب من ربنا. وابدء من جديد حتى لو فتره بسيطه. لان انا عارفه أن حياتى في خطر. وكمان مينفعش ادخل بيتك علشان مسببلكش اى خطر وكمان احراج.
مالك: ايوه ياساره. بس انتى حاليا مفيش مكان تروحي فيه دلوقتي. على الاقل روحي معايه. وبكره ولا بعدو نشوف مكان. مؤقتا لانى مش هسيبك اكتر من كدا.
آدm: ممكن تأجلو الكلام ده لبعدين. ويلا بينا كلنا هنطلع على فيلا العدوي.
مالك. وساره: فيلا العدوي. طيب ليه.
مريم: ايه ياولاد مالكم استغربتو ليه. انهردا عيد ميلاد رينو. احنا اصلا مبنهتمش بأعياد الميلاد. لكن احنا مرينا بظروف صعبه. وكمان رينو خارجه من الامتحانات ومتـ.ـو.ترين كلنا. آدm فكر اننا نعمل حفله عائليه للكل. ونقضى وقت مع بعض زى زمان. والبنات صممت انهم مش هيحتفلو من غير ساره. ها نمشى بقى علشان اتأخرنا. العيله كلها منتظرانا في البيت.
ساره: احتارت ومش عارفه تعمل إيه. ولا عارفه هتروح فين. لكن فكرت أن امانها وسط العيله دى. وانهم وقفو جمبها رغم أنهم عرفوا اهم جزء من الحقيقه.
مالك: شاف انها فرصه مناسبه. علشان ساره من زمان مفرحتش. وقال. تمام. اتفضلو.
آدm: ها ياساره موافقه تحضرى عيد ميلاد رينو.
ساره: ابتسمت. كل سنه وهي طيبه.
آدm ومريم وانتى طيبه. واتحركو. على فيلا العدوى.
فيلا آدm العدوي.
كل العائلات متجمعه. عيلة السيوفي. والصاوى. وعزيز. وبيتر. وحسام.
البنات كلهم رحبو ب ساره جدا. واخدوها فوق. في اوضة رينو.
رينو: قومى ياساره تعالى.
ساره: على فين!
رينو: قومى بس اقعدى قدام المرايا دي.
ساره: قامت وقعدت. اهو قعدت.
رينو: ماليكه. ماليكه.
مليكه: نعم يارينو.
رينو: بما انك خبره في الموضه. وعندك خلفيات عن الميكب والحجات دى. عايزاكى تظبطى شعر ساره. وتقصيه وتخليه متساوى. لان زى ما انتى شايفه مش مظبوط.
مليكه: ابتسمت. عينيه ل ساره. حاضر.
رينو: تسلممممي بجد ياماكى.
ساره: جواها مكـ.ـسور. وحاسه أن الكل بيشفق عليها. واتنهدت بتعب. واستسلمت للشفقه دى. هي شايفه انها شفقه. لانها بـ.ـنت عاصم. وتقبلوها رغم ماضي ابوها. بس ياترى لما يعرفو انى كنت راجعه انتقم هل هيسامحوني. وفاقت على ايد ماليكه على كتفها.
مليكه: ها جاهزه ياقمر.
ساره: بشبح ابتسامه. وهزت راسها جاهزه.
رينو: انا هنزل تحت علشان مالك اتصل عليا وقالى انو عايزنى تحت. واتحركت وماليكه بدءت تظبط شعر ساره.
وبعد فتره. مليكه قصت شعرها وظبطت كل حاجه.
رينو: طلعت. وشافت شعر ساره. ايوه بقى ايه الحلاوه دى. قمر.
ساره: ميرسى يارينو. ميرسى ياماليكه.
مليكه: لا ميرسى دى اجليها شويه.
رينو: تا تا تا. وطلعت علبه كبيره من ورا ضهرها. اتفضلى يستى. الاستاذ مالك بنفسه بعتلك الهديه دى. وفتحت العلبه وكان فستان جميل من اللون الزهرى. بكل مستلزمـ.ـا.ته. مليكه والبنات. واوو بجد جميل اوى.
رودي: ايوه انهردا فستان. بكره ورد. ويعالم هييييح امتى بقى.
نور: هههه الله يكون في عونك يا فارس. ههههه. بس بجد الفستان تحفه.
ساره: واقفه ودmـ.ـو.عها نزلت. ده علشانى انا.
فريحه: قامت حضتنها بهزار. وبعدين بقى في النكد ده. الا قولولى يابنات ليه لما نفرح نعيط. ولما نزعل نعيط. ها ليه!
ريتال: احنا يابـ.ـنتى أساس النكد في المجتمع احنا المستنقع في حد ذاته. كلهم: هههههههههههه.
رينو: يلا ياست الحسن والجمال. شوفتى الحمام ده.
ساره: هزت راسها ايوه. ماله.
رينو: هتدخلى زى الشاطره كدا. وتاخدى شاور حلو كدا. وتلبسى الفستان الحلو ده. وبعدها ماليكه تظبطلك شعرك. وتعملك ميك اب خفيف. علشان الكل منتظر تحت.
رودي: بت يارينو ابوكي جاب التورته.
رينو: ابوكى! بيئه اتجوزتى بردو ولسه بيئه.
رودي: ايوه صح هو مز مش باين عليه أنه متجوز اساسا. آدm مدوب قلوب العزاره
نور: شادتها من ودانها. عارفه لو قولتى كدا تانى. انا هخدرك وهقصلك لسانك ده. بابى انا محدش يدلعو كدا فاهمه.
رودى: رفعت ايديها باستسلام. خلاص. خلاص. هي الحقيقه بتزعل. اعمل يعنى حد قاله أنه كل شويه يحلو كدا دا عسسسل.
نور. ورينو: بتحذير. رووووودي.
رودي: احم خشى ياساره بقى استحمى.
كلهم: ضحكو عليها. وساره اتحركت. وقالتهم متخرجوش من الاوضه. والكل اكدلها أنهم منتظرينها.
ساره: دخلت. وهي تحت الدش. ذكريات قدامها. من التعذيب. تفتكر سوزى. ابتسام. دm. نار. ازاز. عريانه. ونفسها اتقطع تحت الميا. لكن شقهت. واتحركت بعيد عن الميا. وحاولت تهدى نفسها. واتاخرت. جوه. ورينو خبطت عليها. وساره رجعت للواقع. وخلصت الشاور. ووقفت قدام المرايا. وبتبص على شعرها. ووشها الل بقى بهتان. واستغربت أن شكلها كدا. ومالك لسه متمسك بيها. واتنهدت. وشافت الفستان وابتسمت. ولبسته بحب. واتخيلت أن مالك واقف جمبها بيساعدها في لبس الفستان. وبعد ماخلصت خرجت من الحمام. وفاقت على. رودي الل صفرت. والكل اتخض من المـ.ـجـ.ـنو.نه دى. والكل انتبه على ساره. وان الفستان جميل عليها. كلهم مشاء الله عليكى قمر بجد.
ورينو راحت وقفت جنبها. ممكن نتعرف بالمزه! كلهم ضحكو وساره ضحكت. ورينو اخدتها وقعدتها على كرسى التسريحه.
رينو: ماكى. يلا بقى ظبطيها. ماما استعجلتنا.
مليكه: في ثوانى حاضر. مليكه سرحت ل ساره شعرها. وعملتها ميكب هادى. واخفت السواد الل تحت عينيها. وعلامـ.ـا.ت الجروح البسيطه الل لسه مختفتش.
مليكه: بااس كدا خلصنا.
ساره: فتحت عينيها وشافت نفسها في المرايا. وحست انها رجعت شويه زى زمان. وسرحت. وفاقت على تصفير رودي. جـ.ـا.مده يابت اقسم بالله.
كلهم: هيشـ.ـدو شعرهم من الل مش عاتقه دى.
وكلهم. اهتمو ب ساره وقالولها قد ايه انها جميله. وساره شكرتهم على اهتمامهم رغم انهم مش مجبرين أنهم يعملو كل ده. واتكلمو معاها. واخدوها وخرجو من الاوضه علشان ينزلو.
آدm: قاعد مع الكل في الليفنج. ومريم قالت ل سعاد والبنات يجهزو العشا لان محمد. جاى في الطريق.
آدm: بيتكلم مع مصطفى واشرف. وأشرف اعتذر من آدm لان يوسف هيرجع متاخر من الشغل ومريم عزيز قاعده مستنياه في البيت. آدm تفهم الأمر.
طارق: بيتكلم مع بيتر وجاسر وبيضحكو.
آدm: قام وقعد جمب بيتر. وقاله انه يصرف نظر عن عريس كارولين تماما. لان العريس مالوش شخصيه. وكمان ابو العريس أهدافه من الجوازه دى بيزنس مش اكتر. وبيتر اقتنع لان شايف ان ابو العريس مستعجل جدا على الجوازه. وقرر بالرفض.
وبيتر قاله: ان ديف اتعرف على بـ.ـنت اجنبيه زميلته. وأعجب بيها. واتفقو على كل حاجه وكمان حددو معاد الفرح. وان بيتر وعيلته هيسافرو قبل الفرح بيومين. وآدm فرحله جدا وبـ.ـاركله على الخبر الحلو ده.
مالك قاعد مع زين. وزياد. وبيتكلمو أن مالك يرجع الشغل. ومالك لسه هيسال عن الشحنه الل وصلت. للشركه الام. إلا أنه قام من مكانه وعيونه اتعلقت بالملاك الل نازله على السلم وحوليها البنات الل مش شايفهم.
زياد. وزين استغربو لكن فهمو وابتسمو.
ساره: نازله على السلم. وجواها خــــوف مبهم من المجهول. وياترى هتعمل ايه بعد كدا. وشافت مالك الل وقف مكانه اول مشافها وعيونهم اتعلقت ببعض. ووقفت مكانها والبنات تابعو اتجاه نظرتها. وشافو انها ومالك في اللاوعي حاليا. ونور ابتسمت. واتحركت ونزلت علشان تروح تستقبل محمد الل لسه داخل. وماليكه سابتها ونزلت. ورودي نزلت علشان تتصل على الفارس. وريتال وفريحه اتحركو. والكل انسحب من جنبها. ماعدا رينو. احم احم.
ساره: انتبهت. وبصت حواليها ملقتش حد غير رينو. واتحرجت. وبصت على مالك اال صحابو. بيضحكو جمبه لما قعد متلخبط. وابتسمت. مع ابتسامة رينو. واتحركو ونزلو.
ومريم: شافت ساره وقالتلها مشاء الله قمر ياساره. واخدتها تقعد مع البنات كلهم جوه وساره سلمت على الكل. والكل سلم عليها بحب. لكن هي شايفه نفسها غريبه.
فارس وصل بعد محمد. والعشا جهز. وآدm قام واخد العيله. وكلهم اتعشو الرجـ.ـاله مع بعض. والحريم مع بعض.
فى دبي.
فهد قاعد في الفندق مع مراد الل اتحسن شويه. وبيتعشو.
مراد: بياكل. ولا يافهد.
فهد: بياكل اممم.
مراد: المدير كلمنى.
فهد: اممم
مراد: هو ايه الل اممم امممم
فهد: سامعك ياجدع باكل.
مراد: المدير كلمنى.
فهد: بنفاذ صبر. ساب المعلقه. وبص لمراد. ايوه وبعدين. اكيد كلمك علشان يطمن عليك. مفيش غير كدا. لاننا يعتبر في اجازه طويله شويه. فا هااا بقى هتقعد ترغى كتير.
مراد: المدير كلمنى.
فهد: صك على اسنانه. من برود مراد.
مراد: هههههههههههه. اهدا ياحوت. خلاص هقولك. وبص لفهد مبروك ياصحبى.
فهد: رفع حاجبه. مبروك لمين.
مراد: المدير اتكلم معايا. وكان فعلا بيطمن عليا. وسألته على ايلان والبـ.ـنت قالى عليهم بلاوى سودا. وهيتعـ.ـا.قبو على كل البلاوى دى. ومحسن أو آرثر. اعترف بكل حاجه. وهيتحاكم.
فهد: هز راسه.
مراد: وقالى إن كل الفضل ل ربنا ثم انا وانت. وبالأخص انت. واننا كان هدفنا ارثر وبس. لكن انت قبضت على التلاته. ودي كانت ضاربه قاضيه للمافيا. وعلشان كدا في مكافأة مالية كبيرة ليا وتكريم. وانت مكافأة مالية كبيرة وشقه. الف مبروك ياض يافهد.
فهد. : هز راسه وابتسم.
مراد: ياض يافهد ايه بقى. قصدى ياسيادة الرائد فهد السيوفى.
فهد: اتصـ.ـد.م بدهشه. وبص ل مراد. انت قولت ايه.
مراد: هههههههههههه اه والله. الروس اتساوت ياجدعان. انا رائد وانت رائد.
فهد: قام وقف انت بتتكلم بجد يامراد.
مراد: وقف بحب. مبروك يا فهد انت تستاهل اكتر من كدا.
فهد: حـ.ـضـ.ـن مراد بكل قوته.
مراد: ااااه حاسب يابغل. اااه. ايه حيطه بتحـ.ـضـ.ـن.
فهد: خرج من حـ.ـضـ.ـنه. اوبس. معلش والله يامراد. من فرحتى بس معلش بتو.جـ.ـعك ورينى كدا.
مراد: حط ايدو على الجـ.ـر.ح. وكـ.ـلـ.ـبش في التيشرت. لاااا. مش معنى انك بقيت رائد. هتفترى على خلق ربنا. وتستغل منصبك. واولهم انا. وغمزله عايز تشوف جـ.ـر.حى ليه يافهوده. جـ.ـر.حى وحشك اوى كدا.
فهد: مش مستوعب. الل مراد بيقولو. وكمان ريأكشن وشه. وهز راسه بعدm استيعاب. انت عبـ.ـيـ.ـط يالا. وحشنى جـ.ـر.حك ايه وعـ.ـبـ.ـط ايه.
مراد: برقه ودلع. اومال عايز تشوف جـ.ـر.حى ليه.
فهد: هههههههههههه. الله يكون في عونك يافريحه يختى والله. متجوزه واحد متخل...
مراد: بتحذير. هااااا، ولاا. اتلم. انا ممكن دلوقتى العبلك في وشك البخت. وهخليك متشوفش قدامك. مش معنى انى متصاب. تفتكر انى معرفش اظبطك. واترزع خلينا نكمل اكل.
فهد: هههههههههههه. الطيب احسن يعم الصقر. وقعدو.
مراد: بصله انا فرحتلك من قلبى انت تستاهل بجد اكتر من كدا.
فهد: حبيبى يامراد. كله بفضل ذكائك. وارشاداتك.
مراد: هههههههههههه.
فهد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. باستغراب. بتضحك على ايه تانى.
مراد: انا وجهتك انك تركز تخلى بالك من الخطوات وبس. وغمز ياترى الخنفسه عامله ايه دلوقتى. ههههه لا بس انت النيشان عندك جـ.ـا.مد. ههههه.
فهد: هههههههههههه. يعم الله يخربيت فقرك. ملقتش حل غير ده.
مراد: والله صعبت عليا. وكان نفسى اروح بنفسى واشيل الخنفسه. اكيد اتخضت من الل شافته.
فهد ؛ البـ.ـنت!
مراد: لا الخنفسه هههههههههههه.
فهد: هههههههههههه. هتودينا في داهيه. وكل بقى علشان عايز انزل اعمل حاجه مهمه.
فيلا العدوي
بعد العشا. قعدو شويه.
وبعدها جابو التورته وكانت كبيره جدا ومتزينه بطريقه جميله. واحتفلو. ب لارين العدوى. الل غمضت عيونها واتمنت الفهد وبس.
والكل قدm هدايا. رودي راحت ل رينو وقالتها انها عملت ليها اشاره على الفيس بوك بعيد ميلادها. وكتبتلها كل سنه وانتي طيبه يا دكتور. شوفيها كدا. رينو قالتلها فونى فوق. لما اطلع هبقى اعلقلك على الاشاره ياتافهه وضحكو مع بعض.
وكانت حفله عائليه جميله. وبعد فتره كبيره من الاحتفال. معظمهم قام واستاذن ومشى. مصطفى وشيرين وأشرف وهنا. مشيو. وفارس وردى مشيو. وبيتر مشى.
أما. جاسر وطارق ومحمد وزياد ومالك لسه موجودين بطلب من آدm أنهم ينتظرو.
فريحه. اخدت امها رنا ومريم نونو وطلعت اوضتها.
وزين استأذن واخد ريتال وطلعو اوضتهم يحتفلو مع نفسهم.
وماليكا لسه قاعد تحت مع مريم وملك ونور ورينو وساره.
بـ.ـنت جت عند مريم. دكتوره. لارين.
رينو: نعم يا زوزو.
البـ.ـنت: ابتمست علشان اسمها زينت. لكن رينو بتدلعها. وانا بنيم تمارا. سمعت صوت موبيل حضرتك بيرن في اوضتك ومرضتش أدخل. اطلع تانى اجيبهولك.
رينو: لا يازوزو. انا هطلع اشوف مين. وطالعه على السلم. اكيد حد من بنات الجامعه عايز يقولى كل سنه وانتى طيبه. ايوه ماهي رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه عملت اشاره. بـ.ـنت رهيبه رهيبه. وفتحت باب الاوضه. وكانت الرنه فصلت. ورايحه تمسك الفون ورن في ايديها. ورقم غريب. وردت.
رينو: الوو...
=كل سنه وانتي طيبه.
رينو: قلبها دق بقوه رهيبه. وحطت ايديها على قلبها. وبتتنفس بحب. ف. فهد.
فهد: ابتسم. ايوه فهد يارينو.
رينو: قوتها بتقل. وارتجفت. من اسم رينو. وقعدت على السرير. ومش عارفه ترد.
فهد: بعد ما اتعشى مع مراد نزل وقال لمراد هجيب شويه حاجات واطلع تانى. ونزل وخرج من الفندق. وراح مكان هادى وقعد تحت شجره. وفكر في رينو وعارف أن انهردا عيد ميلادها. وشاف أنه لازم ياخد خطوه. وان يوم عيد ميلادها جالو شقه ومكافأه واهم حاجه الترقيه ومبسوط. ومن غير تفكير طلع فونه واتصل. مره. ومردتش وزعل لكن استنى دقيقه وجرب تانى ودعا في سره انها ترد. واخيرا ردت. ورحه ردت مع صوتها.
فهد: اتنهد. كل سنه وانتي طيبه. وعقبال 100 سنه.
رينو: غمضت عيونها وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وردت بصوت مبحوح. و. و. ا. انت طيب يافهد.
فهد: بحنان. انهردا عيد ميلادك. وتسمحيلى بقى اقولك رينو. ومن بكره اقولك لارين اوكى.
رينو: لا ارديا. لاء. قولى رينو على طول يافهد.
فهد: قلبه دق. وابتسم. واتنهد بحب. حاضر يارينو
رينو: لعنت نفسها لتسرعها. وانها مش مركزه خالص اول ماسمعت صوت الفهد.
فهد: انتى عامله ايه يارينو!
رينو: بتنهديه. دوبته. انا تمام يافهد. انت الل عامل ايه!
فهد: انا كويس. وانهردا كويس جدا.
رينو: ابتسمت. يارب ديما تبقى كويس.
فهد: عملتو حفله.
رينو: رجعت بضهرها على السرير. ايوه حفله عائليه.
فهد: مبسوطه انهم عملوا حفله.
رينو: مش قوى عادى يعنى. لكن انت لو كنت موجود، وضغطت على شفافيها وغمضت عينيها بغباء وشتمت نفسها جواها غـ.ـبـ.ـيه غـ.ـبـ.ـيه هيقول ايه دلوقتي.
فهد: قلبه هيطلع من مكانه. لكن حس يتـ.ـو.ترها. وحب يهديها. احم. طبعا أنا لو كنت موجود كنت جبتلك هديه. اممم عروسه تمشى معاكى.
رينو: حمدت ربنا انه مفهمش قصدها. احم. ميرسي يا فهد.
فهد: تعرفى انى مبسوط جدا انهردا وجالى خبر حلو قوي. وعايزك انتى اول واحده ت عـ.ـر.فيه.
رينو: اتعدلت ومتحمسه. ها قولى خبر ايه. قول بسرعه قوول.
فهد: هههههه. حاضر حاضر. الخبر ياستى. اننا الحمدلله مهمتنا خلصت. وقبضنا على العصابه. واتحولو على مصر.
رينو: فرحت. بجد. بجد. يعنى انت هترجع مصر امتى.
فهد: رجع راسه على الشجره. انا عن نفسي. اتمنى حالا.
رينو: احرجت. احم، وسكتت.
فهد: بس مش ده الخبر الل عايز اقولو.
رينو: اتحمست اكتر. قول سمعاك.
فهد: انا اترقيت يارينو. الرائد فهد السيوفى.
رينو: شهقت بفرحه واتعدلت. وااو بجد. بجد يافهد اترقيت. بجد ده احلى خبر اسمعه انهردا. بجد دى احلى هديه ليا انهردا. اااا، وضغطت على سنانها. وضـ.ـر.بت نفسها بالقلم.
فهد: بص في الرقم تانى يتأكد ده رقم رينو ولا لا. وقالها هي الل بتكلمنى دلوقتي. رينو العدوي ولا انا اتصلت على حد تانى.
رينو: هههههه. ضحكت من قلبها.
وقلب الفهد خلاص. لما سمع ضحكتها. وكانت ع طرف لسانه بحبك لكن فاق وكح واتعدل احم. احكيلى بقى على الحفله عملتو ايه.
رينو: حست التـ.ـو.تر قل. وبدءت تحكي كل حاجه. واسم ساره دخل في الحكايه. وسألها هي رجعت. وكانت فين! ورينو حكتلو كل حاجه. وفهد زعل على مالك. وكمان أتصدm لما عرف انها بـ.ـنت عاصم. لكن اكتفى بصوت رينو وهماستها. وضحكتها لما تحكى موقف يضحك. والوقت عدى بيهم من غير مايحسو.
رينو: بس يسيدى. ولسه أغلب العيله موجودين تحت. لان بابى عامل العزومه دى مخصوص علشان يطمن ساره. ويفهم منها كل حاجه.
فهد: اممم. تمام تعرفى انا بحب تفكير آدm جدا.
رينو: بابي. دا فظيع. مشاء الله عليه.
فهد: انتى واخده منه كتير يارينو.
رينو: اممم مامي بتقولى كدا.
وفجاه جت رساله على رقم رينو. ثوانى يافهد في مسج جالى ع الفون.
فهد: ماشى.
رينو: فتحت الرسايل. وكانت رساله من رقم غريب. ومكتوب. كل سنه وانتي طيبه ياا اجمل ملاك. واستغربت. لكن مهتمتش. ممكن يكون رقم جديد من صاحباتها في الجامعه. ورجعت لفهد. تانى. الو.
فهد: معاكى.
رينو: دول اكيد صحابى البنات. بيقولولى كل سنه وانتي طيبه.
فهد: اكيد! انتى مش متاكده أنهم صحابك.
رينو: لا متاكده بس الرساله جت من رقم غريب. اصل رودي عملتلى منشن ع الفيس بوك بعيد ميلادى.
فهد: هز راسه. تمام.
الباب خبط. رينو ثوانى يافهد الباب بيخبط.
فهد ادايق. لانه مصدق ان في كلام مع لارين. وقال ماشى.
رينو فتحت. وكانت زوزو. ست مريم بتقول لحضرتك انها قاعده في الليفنج مع ست ملك وماليكه. والدكتوره نور. وبتقول لحضرتك انزلى اقعدى. مع ست ماليكه والدكتوره نور. علشان ست مريم وست ملك هيقعدو في المكتب.
رينو اومال ساره فين.
زوزو. الاستاذه ساره دخلت المكتب مع آدm بيه. وست مريم هتروح تقعد معاهم.
رينو: ماشى يازوزو. قولى لمامى معاها مكالمه هتخلص وهتنزل. وزوزو نزلت وقالتلهم.
رينو ؛ رجعت المكالمه اسفه يافهد سبتك ع الفون.
فهد: ولا يهمك. روحي انتى انزلى اقعدى معاهم.
رينو ؛ زعلت لأنهم هيقفلو. واتنهدت. ماشى. وياريت تسلملى على أبيه مراد. هو معاك ولا في مكان تانى.
فهد: لا مراد فوق في الفندق. وكمان منبه عليا مكلمش حد من العيله خالص.
رينو: بعدm فهم. ايه ليه كدا.
فهد: لأننا بنجهز الأوراق وكل حاجه علشان نرجع. وهو عايز يعملها مفاجاه لفريحه وآدm ومريم. وقالى اوعا يافهد تتصل بحد. ولا حد يعرف بترقيتك غير لما نرجع.
رينو: ابتسمت وقلبها دق. لان فهد مسمعش كلام مراد واتصل عليها وقالها على خبر ترقيته اول واحده.
فهد: ياريت بقى مت عـ.ـر.فيش حد انى اتصلت علشان مراد ميزعلش تمام؟
رينو: برقه. حاضر يافهد.
فهد: غمض عينيه. وحط ايدو على قلبه. ومش عايز يقفل. ورينو قعدت على طرف السرير ومش عايزه تقفل. وكل واحد بيسمع انفاس حبيبه. لكن فهد شاف أنه لازم يقفل علشان كدا اتاخر على مراد. احم بصوت مبحوح. رينو.
رينو: سرحانه ومغمضه عينيها. اممم.
فهد: اتنهدت بكل احتياجه لمعشوقته الل هتخلى قلبه يطلع من مكانه. لكن لازم يقفل. انا. انا.
رينو: مغمضه بحب. انت ايه يافهد.
فهد: غمض عينيه. انا لازم اقفل علشان اطلع ل مراد.
رينو: فتحت عينيها. انت هتيجى امتى يافهد!
فهد: قريب. اسبوع كدا ولا حاجه إن شاء الله.
رينو: قلبها رقص. ترجعو بالسلامه إن شاء الله.
فهد: ان شاء الله.
رينو: لا إله إلا الله يا فهد.
فهد: قلبه دق. سيدنا محمد رسول الله. خلى بالك من نفسك يارينو. والرقم الل بعتلك رساله ده لو متصلتش عليكي وكلمتك منه ومعرفتيش هي مين. اعمليله بلوك على طول.
رينو: ابتمست بفرحه. حاضر. وقفلو غـ.ـصـ.ـب عنهم. ورينو حـ.ـضـ.ـنت المخده ولفت بيها في الاوضه من الفرحه. ونزلت مبسوطه. وشافت نور وماليكا بس الل قاعدين. واخدتهم وطلعو يقعدو فوق على ما المقابله في المكتب تخلص.
وفهد: رجع الفندق وكان اسعد واحد في الدنيا. وحمد ربنا ان مراد نايم. وهو قال لرينو ان مراد منبه عليه أنه ميكلمش حد. علشان رينو متقعش بالكلام قدام حد خصوصا بالترقيه وان لو حد عرف مراد كدا ممكن يشك. وراح نام على السرير. وسرح في المكالمه من تانى. وضحكتها. وفرحتها بالترقية. وانها دى هديتها منه ليها واتنهد بسعاده وكان بيسمع اغنية وبينا معياد. ل عمرو دياب.
آدm قاعد في المكتب. مع طارق وجاسر. ومحمد وزياد ومالك. وساره. ومريم دخلت وملك. لان مينفعش ساره تقعد معاهم لوحدها. وثانيا علشان متخفش وتطمن من وجود مريم وملك معاها. وسابو باب المكتب مفتوح. آدm اتكلم مع ساره ةبهدوء. وقالها انتى مالكيش ذنب انك بـ.ـنت عاصم. لان محدش بيختار امه و ابوه. واحنا متقبلينك في العيله. وعمرنا ماهنتخلى عنك. لكن في اسئله وإجاباتها عندك. واحنا مش هنضغط عليكى. حابه تتكلمى اتكلمى. مش حابه دي حاجه ترجعلك. وشجاعتك انك قولتى انك بـ.ـنت عاصم دى تغفرلك اى خطأ. واتكلم معاها كتير بخبرة شرطي وادلها ثقه في نفسها. وكمان دفعا قويه. ومريم قاعده جمبها بتطمنها. وساره حست انها مؤهله تماما. وانها لازم تتكلم وتحكي. وقالت اخيرا. انا هحكيلكم كل حاجه. من يوم مـ.ـا.تولدت على وش الدنيا لحد يوم متصلت على مالك. لكن بطلب منكم انكو تسمعونى للآخر من غير. وآدm فهمها. وقالها. ساره انا بوعدك اهو من دلوقتي اننا هنسمعك للآخر ومحدش هيقاطعك في اى حاجه. غير لما انتى تكونى عيزا تاخدي رأي حد.
ساره: انا متشكره جدا. وبصت لمالك وقالتله ارجوك اسمعنى للآخر. ومتحكمش عليا من اول الحكايه. لأن حياتى المرادى متوقفه عليك انت. انا بستمد قوتى منك انت. فبرجوك متهدش قوتى وتحكم عليا بتسرع.
مالك: شاف دmـ.ـو.ع في عيون ساره. وصعب عليه. وحس انها متهمه وقاعده قدام وكيل النيابه مالك الصاوي. مش مالك حبيبها. وقام من مكانه وقعد جنبها ومسك ايدها وقالها بهزار يلا خدى منى شويه قوه. وضحك وهي ابتسمت.
مالك. انا جمبك ومعاكي. والغلط مش هيتكرر مرتين. وانا عمرى ما هسمح لاى حقيقه تبعدنا عن بعض.
ساره: كـ.ـلـ.ـبشت في ايدو. وكأنها استمدت قوه مضاعفه بوجود مالك جمبها. وبدئت تتكلم.
والكل سامع ومترقب.
ساره: بصت لجاسر. بخــــوف تانى من ردة الفعل وقالت. الست الل للأسف المفروض انها امي. تبقى سكرتيرة حضرتك زمان. سوزى او سوزان. كلهم اتصـ.ـد.مو. وجاسر هيتكلم.
آدm بنظره أن محدش يتكلم. ومالك اتصـ.ـد.م حرفيا لان كدا ساره بـ.ـنت عاصم الغير شرعيه. وحس بسكينه اتغرزت في قلبه. لكن هيكمل وعدو ليها ومش هيحكم عليها غير بعد مـ.ـا.تخلص.
وساره كملت. انا اتولدت وكبرت في الدنيا دى عند أهل سوزى في طنطا. واهتمو بيا وفهمونى أن قريب سوزى الل اسمه صلاح السيد. في شهادة الميلاد بتاعتى أنه ده ابويا. وامي مسافره ومش هترجع دلوقتي. وكنت يستغرب ان صلاح ده متجوز ومـ.ـر.اته معاه. بس قالو انها مـ.ـر.اته التانيه. وكبرت وسطهم لكن كان جوايا ايمان بالله وكنت ديما احب اكون لوحدى والعيله هناك كانت سيبانى على راحتى لحد ما بقى عندى 11 سنه. وقالولى امك رجعت من السفر. انا كنت اعرف شكلها عن طريق الصور وبس. عمرى ماشوفتها. والحمدلله فعلا انى مشوفتهاش لان الل عرفته بعد كدا أن سوزى ولدتني في السـ.ـجـ.ـن ومن سن يوم أهلها اخدونى. وكنت بتغذى صناعى وده بحمد ربنا عليه ليل ونهار أنى مشربتش من قسوتها وجبروتها. الكل بدء يتأثر مع ساره لكن آدm ومالك خايفين من نقطة انها بـ.ـنت غير شرعية. وكملت وهي ماسكه في ايد مالك. سوزى خرجت من السـ.ـجـ.ـن وانا عندى 11 سنه. وكان معاها ست كبيره. الل عرفت بعد كده انها جدتى ابتسام. الكل دخل في صدmه من تانى. وكملت. انا اول ماشوفت سوزى محستش بحاجه تجاها. حسيت انها عادىه. واخدتى في شقه ليها في طنطا اعيش معاها هي وابتسام. وكان صلاح ده بيزورنا من وقت للتانى. وبدءت اسالها هو بابا صلاح مش عايش معانا ليه. ليه بتدخلو الاوضه وتقعدو مع بعض وبعدها بينزل. فضلت تألفلى قصص انه متجوز واحده تانيه وكلام كتير وأنه خايف من مـ.ـر.اته. وواحده واحده عشت معاهم واتعلقت بيها. حبيتها اوى لانها كان عندها حنان مزيف. ودmعه نزلت منها. وطيبه مزيفه. وعشت معاها وكبرت على كدا وبقى عندى 16سنه بدءت افهم. ان صلاح سنه اصغر من سوزى وبدءت أسأل عند شهادة جوازاها. لحد سوزى في يوم قالتلى انتى كبرتى وان الاوان تعرفى الحقيقة. وحكتلى. انى أسمى هو ساره عاصم صلاح الصاوى. وان صلاح ده قريبها. وانا مصدقتهاش. طيب فين عاصم ده قالتلى مـ.ـا.ت. وفين صورته. وجابتلى صورته. وبدءت تعيط. وحكتلى قد ايه أن عاصم كان طيب وكويس وضحى علشان علية الصاوى. وان كان ليه ابن عمه جاسر. وجاسر انتبه. وآدm مركز جدا وطارق ومحمد وزياد. اما مالك منتظر كلمة ان سوزى تكون متجوزه عاصم. وبعد كدا مش مهم الحقيقه. وساره كملت. قالت جاسر أنه راجـ.ـل ظالم وقــ,تــل ابوه حسين الصاوى. وكلهم بيبصو لبعض بدهشه الا آدm مركز مع حركات ساره وانها بتقول الحقيقه ولا لا! وممكن تكون سوزى بعتاها من تانى بخطه اكبر. وساره كملت. وقالت إنها اتجوزت عاصم. ولما العيله عرفت بجواز سوزي وعاصم انقلبت عليهم. ومكنوش مصدقين أن عاصم اتجوزها. وانا سالتها طيب فين عقد جوازك ده من عاصم!
مالك قلبه دق بخــــوف. وبلع ريقه. وآدm منتظر الاجابه ومريم بتدعي بقلبها أن ساره تكون بـ.ـنت حلال. وساره كملت. ولما سالتها عيطت لانى مش مصدقاها. وقامت من مكانها ودخلت اوضتها وجابتلى عقد جوزاها من عاصم. وماضى عليه. وانهم اتجوزو قبل مايتسـ.ـجـ.ـن بشهرين. مالك قلبه دق براحه واتنهد. ومريم وملك فرحو وآدm لسه مطمنش لانه ممكن يكون عقد مزور. وساره كملت. وسوزى حكتلى على حاجه والل اكتشتفه بعد كدا. انها كانت حكيالى كل حاجه بالعكس. يعنى الل عمله عاصم. قالت ان جاسر هو الل عمله. وانا بدءت أصدقها وكانت ديما تحكي على شهامة عاصم. وكل يوم تحكيلى. وانا صدقتها. وقالتلى انتى الل هترجعى حق ابوكى الل جاسر سرقه. ولازم تنتقمى. وسكتت. احم وبصت ل آدm بخجل وتـ.ـو.تر. ولازم تنتقمى من الل اسمه آدm لانه هو الل لفق التهمه لابوكى. مريم شهقت وحطت أيدها على بوقها. لكن آدm بنظره تحذير انها متتكلمش. ودmعه نزلت من ساره. انا اسفه بس انا كنت مغيبه. وبعد كدا بدءت اكبر وكل يوم سوزى بقصصها تخلى الكره يكبر جوايا. لكن اكتشفت انى طبعى مش عارفه اكون شريره. وبعدها دخلت الجامعه. وبصت لمالك. انا عندى 24 سنه يا مالك. مش 23. وعيطت وهتشـ.ـد ايديها من ايد مالك. لكن مالك مسك ايديها. وشاور براسه لا مش هتبعدى.
ساره استمدت قوتها تانى. وكملت. وقالت من 6 سنين. سوزى لما شافتنى كبرت ودخلت الجماعه. قررت تعيش في مصر. علشان تجيب حقنا لكن لما ظروفنا تتحسن. وقالت إنها عندها شقه في مصر وعرضتها للبيع بسعر كويس. علشان تشتري شقه ااقل. بسعر ااقل علشان توفر فلوس وباعت شقتها واشترت الشقه الل كنا عايشين فيها قبل مايخـ.ـطـ.ـفونى. الكلمه نزلت عليهم واندهشو مالك بغل خـ.ـطـ.ـفوكى!
آدm: استنى يامالك. ومحدش يقاطعها كملى ياساره.
ساره: وعشنا في الشقه دى سنيتن. وسوزى كانت بتشتغل. وضحكه مكـ.ـسوره. قالتلى انها شافت شغل عند سيده اعمال كبيره وليها وزنها في السوق. والست دى حبت سوزى وسعات بتحتاجها في الفيلا يخلصو اوراق الصفقات. وبعدها سوزى جابت معلومـ.ـا.ت عنكم كلكم وعرفت كل حاجه وطلبت منى انى ابدء لكن انا كنت خايفه. ورفضت. لكن هي وابتسام كانو يمثلو بعـ.ـيا.ط انى خيبت أملهم. وكانو شايفين انى انا الضهر والسند ليهم بعد ماعاصم مـ.ـا.ت وكلام من دا كتير. وقعدو يقنعو فيا حوالى شهر واكتر. وبعد إلحاح وافقت. وسوزى هي الل حطت الخطه. وبصت لمالك. هي كانت بتراقبك. وعرفت مواعيد خروجك من الجامعه. وانت رايح الشركه. وشرحتلى بالظبط انا هعمل ايه. والحادثه الل حصلت كانت تمثيل. لكن انا معرفتش امثل كويس وانت خبطنى بجد. ودmـ.ـو.عها نزلت. سوزى كان هدفها جاسر مش مالك. وان مالك هو الل هيدخلنى الشركه علشان اوصل لجاسر. وكانت عيزانى انى، انى ونزلت راسها في الارض. وكلهم فهمو أن سوزى عيزاها توقع جاسر بطريقه مبتذله. ومالك صك على اسنانه وقبض على أيديه. وسمع صوت ساره بتتالم. ااه. ومالك فاق لانه قبض على ايد ساره وهي في ايدو. وبعدها اتنهد وربت على ايديها اسف. ولكن كان جواه زعلان منها.
آدm: كملى ياساره.
ساره: بدmـ.ـو.ع. كانت عيزانى انى أتنازل عن نفسى مقابل انى اخد كل حاجه من جاسر. كلهم عيونهم وسعت من الصدmه. ومالك حس بالغيره من تخيل بس الكلمـ.ـا.ت. وشاط وعايز سوزى قدامه باي طريقه.
ساره: انا طبعا رفضت. او انى اغير من نفسي ولبسى وطريقتى. ولما كانو يدايقو منى يعـ.ـيطو بتمثيل. واقولهم خلاص انا هعمل الل انتو عيزينو. ولما افكر واحاول الاقى نفسي مش عارفه وبصت لجاسر. وسألته حضرتك شوفت منى اى حاجه وحشه أو أسلوب مبتذل. في الشركه او الفيلا!
جاسر: مصدوم. وملك عينيها على جاسر. وقال لا والله يابـ.ـنتى انا ماشوفت منك غير كل أدب واحترام.
ساره: صعبت عليها نفسها وعيطت بصوتها كله. لانها هتبقى في موضع شك وبتسال الناس عن اخلاقها.
ومريم ربتت على ضهرها. ومحمد قام جابلها كوباية ميا. ورفضت تشرب. ومحمد شاور لمالك. الل اتنهد بتعب. واستسلم لدmـ.ـو.عها واخد كوبايه الميا وشربت من ايدو. وسابوها تهدى. وبعدها كملت وحكت كل حاجه من يوم مقابلة مالك وكلام سوزى وابتسام. ووضحت انها شكت انها بتحب مالك. وان مالك مش هدفنا. لكن ساره أثبتت لكل الموجودين ول مالك انها فعلا حبته وازاى حبته. وحكت شعورها في رمضان والفانوس وحكت كل حاجه والعزومـ.ـا.ت والحفلات. وانها بدءت تشك في ابتسام وسوزى. وعدm صلاتهم وصيامهم. ولبس سوزى. ولكن الشك بقي يقين.
وكملت. ولحد قبل فرح زين بشهر واحد عرفت كل الحقيقه وعرفت كل حاجه وسوزى وابتسام اتكشفو قدامى. وسكتت...
آدm: كملى ياساره.
ساره: كنت في يوم راجعه من الشركه وتعبانه واول ماطلعت الشقه. شوفت.
↚
فلاش باك
ساره: راجعه من الشركه تعبانه. ودخلت البيت. وشافت سوزي وابتسام. قاعدين وكأنهم مستنينها. وكانت نظراتهم ليها بغـ.ـيظ وغـــضــــب.
ساره: شافت شكلهم كدا. لكن قعدت قدامهم بتعب. ااه مساء الخير ياماما. مساء الخير ياتيته.
سوزى: قامت وقفت وزعقت. خير! وهيجي منين الخير. بعمايلك دى يابـ.ـنت عاصم.
ساره: بتعب. يووه ياماما هو انا كل يوم ارجع من الشغل لازم تسمعينى كلمتين. في ايه! حصل ايه تانى!
ابتسام: حصل ايه تانى! مش لما يحصل اولانى. يخسارة تعبك وشقاك ياعاصم يبنى.
سوزى: انا عايزه افهم. كل ما اقولك انجزى في شغلك ورجعى حقنا بتماطلى ليه! داخله على اكتر من سنه اهو ومفيش خطوه واحده اخدتيها. وانا صابره عليكى كل ده. واقول بكره بـ.ـنتى هتفرحنى وتجبلنا حقنا. لكن لا. نسيتى كل حاجه ومشيتى ورا سي مالك بتاعك.
ساره: ممكن تهدى ياماما. انا في ايدى ايه اعمله. جاسر في الشركه منضبط تماما. وساعات بسال نفسي ازاى واحد زى ده يقــ,تــل ويسـ.ـر.ق. وبقول لنفسى ممكن يكون اتغير. فلو ممكن نتكلم معاه بهدوء. ممكن انو يرجعلنا حقنا من غير خطط ولا مؤامرات.
سوزى: بنرفزه وعصبيه وهتتجنن. انتى اكيد اتجننتى. انتى مستوعبه لل انتى بتقوليه ده. مين الل اتغير. ومين الل هيرجعلك الحق. هي من امتى الحدايه بتحدف كتاكيت. انتى اكيد اتجننتى في عقلك. ولا الحب سيطر عليكى خلاص ومبقتيش شايفه الحقيقه فين!
ساره: حب ايه يا ماما. انتى كل شويه تلمحي انى بحب مالك. وانا اقولك احنا أصدقاء مش اكتر.
سوزى: ههههههههه. اصدقاء! اوعي تكونى مفكره انى مش عارفه حاجه. او انك بتقابليه في السر من ورايا. وحججك. هعمل مشوار وراجعه. اصل معرفش عاملين عزومه فين. ورايحه فرح مين. وبصتلها بغل. اسمعى يابت. انا كل ده ميفرقش معايا. تحبى مالك تكرهيه مش شغلي. انا عندى هدف وانتى هتحققيه. انتى استنفذتى كل فرصك وسبتك تشتغلى من دmاغك على جاسر. وأشوف هترجعى حقنا ازاي. وفشلتى. لكن دلوقتي جه دورى انا. وجابت علبه دوا من على الطربيزه. وقالت ل ساره امسكى الدوا ده.
ساره: كانت مدايقه من كلام سوزى. وان مشاعر بـ.ـنتها الوحيده مش فارقه معاها. لكن ردت بعدm فهم. ايه ده! وعلاج ايه! ده بتاع مين الدوا ده!
سوزى: ده الل هيخلص كل حاجه في ليله واحده. دي حبوب هلوسه. ومـ.ـخـ.ـد.ر. انا هشرحلك تعملى ايه بالظبط. وهتفذيه وبالحرف الواحد.
ساره: استغربت. وقالت بهمس. حبوب هلوسه!
سوزى: قعدت. وحطت رجل على رجل. وولعت سيجار. الدوا. ده هتخديه. وبكره الصبح وانتى في الشركه تحطى حبايه واحده في قهوة جاسر. وتتاكدى أنه شربها. وبعدها بخمس دقايق. تدخلى عليه المكتب. هتلاقي بدأت عليه أعراض هلوسه. هتقربي منه وتفكى زراير القميص بتاعه. وتقعديه على الكنبه. وانتى تقربي منه وتغريه. هتلاقيه بيستجيب معاكى بسرعه. وبعدها تقطعى فستانك من قدام. وتبهدلى شعرك. وخربشى نفسك. بحيث لما يشوفوكي في الشركه يبان ان جاسر اتهجم عليكى. وطلعت قزازه صغير جدا وحطتها قدام ساره. والازازه دى. فيها دm صناعي. هتحطيه على فستانك. وتحطى منه على رقبتك. كأنه هجم عليكى. وانتى بتدافع عن نفسك. وقبل مايفوق. تاخدى جاسر تنيميه على الارض وتنامى جمبه. كأنك مغمى عليكي. وتصورى نفسك وانتى نايمه في حـ.ـضـ.ـنه. وحاولى الصور تكون فيها قرب جاسر منك. وبعدها جاسر هيفوق ولما يشوف كدا هيخاف على سمعته. وانتى تفوقى وتستعطفيه. وتمثلى عليه انك هتقــ,تــلى نفسك. وساعتها يتجوزك أن شاله حتى في السر. ولو رفض. نهدده بالصور عن طريق غير مباشر. وبعدها بقى نخش على التقيل.
ابتسام: بتسمع سوزى. وعيونها بتلمع بخبث. وابتسامه شيطانيه على وشها.
وساره: قاعده بتسمع. ومصدومه. وبتحاول تستوعب الل بتسمعه. وان امها هي الل بتقولها تعمل كدا. وحاولت تتكلم لكن مفيش صوت طالع من الصدmه. لكن بعد ما سوزى خلصت. ا. اانتى. ب. بتقولى ايه ياماما. ا. انتى حضرتك مستوعبه لل انتى بتقوليه ده. انتى عارفه انتى طلبتى منى انى اعمل ايه!
سوزى: بنفاذ صبر. ايوه. وهتعمليه ياساره من غير ولا كلمه فاهمه. انا صبرت عليكى كتير. وبصتلها بغل. انتى عارفه دلوقتي ثروة ابوكى وصلت لكام مليون. واراضى. ومصانع. وشركات. انتى متخيله انى هسيب غباءك ده يضيعنا.
ساره: قامت وقفت. ماما. انتى بتعرضي عليا انى افضح نفسى. انتى متخيله انى ممكن اعمل حاجه زي كده. انتى بتطلبى من بـ.ـنتك تغري حد. انتى اكيد بتهزرى معايه.
ابتسام: جرا ايه يا ساره. هي الحجات دي من امتى فيها هزار. وياريت بقى تسمعي كلام امك. انتى هتفضلى ساذجه كدا لحد امتى. وازاى جايلك قلب تقعدى في الشركه اكتر من كده مع الل قــ,تــل ابوكي وسرقه. انا لو منك هعمل الل سوزى قالت عليه واكتر.
ساره: شهقت وحطت ايدها على بقها. ومش مصدقه. انتي كمان معاها في الكلام ده ياتيته. انا مش مصدقه بجد. انتو موافقين انى اتعرى قدام حد. او اتنازل بالشكل ده. وصوتها على لاول مره في حياتها. انتو اييهه. انتو اييه الفلوس عامتكو للدرجادى. الفلوس عمت عيونك ياماما لدرجه انك عايزه بـ.ـنتك الوحيده تعمل القذاره دى. هو في أم تعمل كدا. وبعدين انتو ليه معترضين اننا نتكلم مع جاسر قولتلكو جاسر شكله اتغير للأفضل. وحتى لو مش موافقين على قرارى ده. في اننا ممكن نرفع قضية نسب. وانى بـ.ـنت عاصم الصاوى. وبحكم السجلات والأوراق هنسبت ان أملاك بابا للوريثه الوحيده الل هي انا. وبصت لسوزى بدmـ.ـو.ع وقالت وهي مقهوره. في 100 طريقه ياماما نرجع بيها حقنا. من غير انى أتنازل عن كرامتى.
سوزى: سقفت وهي قاعده. برافو. برافو عليكي بجد. انا فخوره بيكى. وقامت وقفت قدامها. وربعت ايديها. بصي ياساره علشان انا قربت اجيب أخرى من كل حاجه. قدامك حل من الاتنين. ياتعملى بكره الل طلبته منك. ياهتبرى منك ليوم الدين. وهستنى منك رد بعد ما ارجع من الشغل.
ساره: شهقت. م. ماما. انتى بتقولى ايه.
سوزى: الل سمعتيه. وعلشان متقوليش انى وحشه معاكى. هسيبك تفكرى برحتك لحد بليل. ولما ارجع. اسمع منك اه او لأ. ومفيش تالت.
ساره: دmـ.ـو.ع نازله زي المطر. ومش مصدقه. ونفسها تجرى على مالك. وعيطت ارجوكي ياماما. ارجوكى.
سوزى: شاورتلها متتكلمش.
ساره: بعـ.ـيا.ط اخدت شنطتها. وجريت على باب الشقه وخرجت. ونزلت ووقفت قدام العماره تعيط. ومش عارفه تعمل ايه. وبتتخيل نفسها مع جاسر. مش عارفه حتى تتخيل أن ابو حبيبها تعمل معاه كدا. وبطلب من امها. وعيطت كتير. وفتحت شنطتها ملقتش مناديل. مسحت دmـ.ـو.عها. ووشها بايديها. وراحت المحل الل جمب العماره بالظبط. واشترت مناديل. وبتلف شافت سوزى بتركب تاكسي من قدام المحل. وقالت للسواق على العنوان. وكان في منطقة راقيه جدا. وساره استغربت العنوان ده. ولسه هتتحرك. التاكسى مشى. غريبه هي ماما رايحه هناك ليه. شغلها ف الشركه او فيلا الست الكبيره. واحتارت ولااراديا. وقفت تاكسى وقالتلو على نفس العنوان. وانه يلحق التاكسى في نفس الطريق. والسواق اتحرك بيها وساره بتدور على العربيه ولما شافتها قالت للسواق ايوه العربيه اهي بس ياريت متقربش اوي. ووصلت سوزي ونزلت. وساره نزلت من بعيد. ورايحه عليها علشان تسألها لانها خايفه تكون بتخطط لحاجه ضد جاسر أو مالك. وخلاص هتقرب. لكن وقفت بصدmه لما شافت امها قربت من راجـ.ـل قدها في العمر وحـ.ـضـ.ـنو بعض وباسو بعض. وهو حط ايدو على وسطها واخدها ودخلو عماره فخمه. ساره بتفتح وتغمض. ومش مستوعبه الل شافته. وجـ.ـسمها ارتعش. وخافت. لكن فرضت حسن النيه وانه ممكن يكون جوزها. ايوه. ايوه اكيد جوزها. لانها حرمت نفسها علشان تربينى. ومن حقها انها تتجوز. بس ليه مقالتليش وهي عارفه انى مش هرفض. وفرضت حسن النيه تانى. ايوه ممكن تكون مقالتش علشان خاطر تيته ابتسام. وكانت هترجع لكن فضولها خلاها تدخل وراهم العماره. وشافت رقم الاسناسير لما طلع أنه وقف في الدور السادس. وهي طلعت. لكن احتارت كان في اكتر من شقه. ووقفت كتير لكن فشلت في الاخر. ونزلت وروحت. وفكرت كتير تعمل ايه. والساعه 12 وامها لسه مجتش. وسرحت وفاقت على صوت باب الشقه وكانت سوزى. ودخلت على ساره ها فكرتى.
ساره: كانت لسه هتسالها انها كانت مع الراجـ.ـل ده ليه. ومين ده. ولكن ابتسام دخلت علشان هي كمان مستنيه الرد. وسكتت. وقالت احم. ايوه ياماما. موافقه. انا هعمل الل انتى عايزاه.
سوزى: بابتسامه نصر. وقربت من ساره وحـ.ـضـ.ـنتها. حبيبتي اخيرا رجعتى لعقلك.
ساره: بشبح ابتسامه. لكن استغربت ريحه سوزى. حاجه شبه الخمره. سوزى جـ.ـر.حت من حـ.ـضـ.ـنها. وراحت جابت الدوا وازازة الدm. خدى ياروحي. وهتعملى زى مقولتلك بالظبط. وسابتها وكانت مبسوطه من ساره الغـ.ـبـ.ـيه انها هتنفذ خطتها. ودخلت اوضتها تكمل كلام على الشات. وابتسام ضحكت وسابتها وراحت تنام.
ساره: واقفه. مصدومه من كل حاجه ومش عارفه تعمل ايه. وسرحانه ان امها ممكن تكون بتشرب خمره. ايوه هي ريحتها خمره. وبصت للدوا الل في ايديها. وبتفكر ازاى هتنفذ بكره.
تانى يوم. ساره في الشغل. دخلت على جاسر وكان معاها القهوة.
ساره: صباح الخير ياجاسر بيه.
جاسر: صباح الفل. لسه بردو مصممه انى جاسر بيه. هههههه
ساره: ابتسمت. اعذرنى. مش قادره أتخيل انى ادخل المكتب واقولك ياعمى. فرق كبير جدا. اتفضل القهوه.
جاسر: تسلم ايدك. عارفه انا مبحبش اشرب القهوه. غير من ايد ملاكى. وعم صبحي. لكن لما جربت قهوتك. بصراحه حاجه فخمه هههههههه. اقعدى ياساره. واخر مره هقولك. انا معاكى مش جاسر بيه. انا عمك وبس انتى زي بـ.ـنتى. انتى عايزه مالك يعلن الحرب عليا ولا ايه.
ساره: وشها بقى احمر. احم خلاص الل تشوفه حضرتك. وانا ليا الشرف ان حضرتك بتعتبرنى زي بـ.ـنت حضرتك.
جاسر: ها. ظبطى اوراق الملف.
ساره: ايوه. كل حاجه جاهزه. والملف عند مستر حلمى في المكتب.
جاسر: عظيم. ت عـ.ـر.في ياساره انا كان نفسى اشوف ماليكه بـ.ـنتى عندها نفس طموحك ده.
ساره: ميرسي جدا على الكلام الجميل ده. ويارب اكون قد ثقتك فيا.
جاسر: لا من ناحية الثقه. ف انا بثق فيكى جدا. دا انتى هتبقى مرات الغالى.
ساره: قلبها دق. واتحرجت وعينيها اتعلقت على مالك في الصوره الل على المكتب وسرحت. فعلا ممكن اكون مراتك يامالك!
جاسر: لاحظ شرودها. وعيونها الل متعلقه على البرواز. احم احم. عجبك البرواز مش كدا هههههه.
ساره: ها. احم. ايوه بصراحه شكله جميل. وبحس أن البرواز من التراث العريق. حاجه جميله بجد. شكله شيك جدا.
جاسر: مسك البرواز. ده اجمل هديه من ملاكى. عارفه بقالو هنا في المكتب 3 سنين ملك جابتو هديه. وجمعت فيه صورنا احنا ال 4 وقدmتهولى. وقالت مكانه حلو على مكتبك. قولتلها هيفضل في مكتبى طول منا عايش. عمرى لا هغيرو ولا هشيلو من مكانه. انا فرحت جدا بالهديه دى. وكمل بهزار. بكره نجيب جمبه برواز صغير كدا لعصافير المستقبل. وابتسم.
ساره: اتكسفت. وقامت. احم. انا هروح المكتب. ولو حضرتك احتجت منى حاجه انا موجوده.
جاسر: تمام. بس ياريت تتصلى على حلمى. يجيلى بالملف علشان اراجع عليه. وايوه صح انا وحلمى. مسافرين بكره الصبح ساعتين تلاته كدا وهنرجع على الشركه متأخر. لو انتى عايزه تريحي بكره مفيش مشكله.
ساره: تمام حضرتك. وتسافرو وترجعو بالسلامه.
جاسر: الله يسلمك. وشكرا على القهوه الجميله دي.
ساره: العفو حضرتك. بعد اذنك. وخرجت.
وقعدت خمس دقايق على المكتب متـ.ـو.تره. لانها بتفكر انها عمرها ماهتعمل الل طلبوه منها. واتـ.ـو.ترت اكتر لما شافت رقم سوزى بتتصل عليها. واتخـ.ـنـ.ـقت. وفي الاخر ردت. الو.
سوزى: بلهفه. الو. ايوه ياساسو. ها طمنينى عملتى ايه. قدmتيله القهوه!
ساره: غمضت عينيها. وكأنها بتقول يارب الهمنى اقول ليها ايه. ولا اراديا قالت. لا ياماما جاسر مسافر.
سوزى: بغـ.ـيظ. مسافر. مسافر فين!
ساره: اتنهدت براحه. مسافر بره مصر. سفر مفاجئ ومحدش في الشركه عندو علم بالسفر ده ولسه عارفين حالا!
سوزى: بدهشه. يكون حصل حاجه لمـ.ـر.اته ولا ولاده. اممم مـ.ـا.تتصلى بالمحروس بتاعك واعرفى. يمكن يعمل حاجه مفيده.
ساره: بنفاذ صبر. وهنستفاد ايه بس لما نعرف سافر ليه. وكملت بتريقه انتى اهم حاجه عندك. انى انفذ. ومدام مش موجود يبقى هنفذ لما يرجع.
سوزى: بغـــضــــب من ساره. غـ.ـبـ.ـيه. طيب مت عـ.ـر.فيش هيرجع امتى.
ساره: اوعدك اول معرف هاقولك على طول. وقفلو.
وبعد يومين. ساره خرجت الصبح رايحه الشركه. وقالت لسوزى وابتسام الل قاعدين بيفطرو. أن لسه جاسر مجاش من السفر. وقالتلها انها هتتاخر انهردا في الشغل وهترجع اخر اليوم. ونزلت. واكتشفت انها نسيت الفون وأوراق للمكتب. وطلعت تانى تجيبهم. ودخلت. ولسه هتقفل الباب. لكن اتصـ.ـد.مت صدmة عمرها كله. وسمعت كل حاجه بين سوزى وابتسام.
سوزى: بـ.ـنت غـ.ـبـ.ـيه. مش نافعه لاى حاجه خالص.
ابتسام: مش قولتلك كلها جدها صلاح مصدقتيش. هي نفس غباءه وكمان شكله. مش واخده منك ولا من عاصم حاجه.
سوزى: طيب وبعدين. هنفضل ساكتين كدا. احنا عملنا معاها كل حاجه. مثلنا عليها اننا اتظلمنا من جاسر. وكدبنا عليها أن عاصم كان عارف بخبر حملى فيها وهو اصلا مكنش يعرف. ولا يعرف انى مضيته على عقد الجواز علشان اضمن حقى. بعد مياخد السينوره مريم الجزار. عاصم ابنك قــ,تــل عمه وكان عايز يسـ.ـر.ق الشركه وأملاك جاسر واخته هنا. وكمان كدبنا عليها وقولنا أن جاسر قــ,تــل ابوه. وكمان كدبنا عليها في كل حاجه. احنا قلبنا الأدوار. ومثلت عليها الام الطيبه الل بتحبها. وهي متعرفش انا بكرهها قد ايه. وانتى مثلتى انك اتجننتى بسبب قــ,تــل ابنك. واتذللنا ليها. كل ده محطش كره جواها ليهم.
ابتسام: والله منا عارفه. طيب والحل. لو ساره معملتش الل طلبتيه منها.
سوزى: بابتسامة خبث. لا مظنش انها مش هتنفذ. لان المتـ.ـخـ.ـلفه دى. بتخاف من انى اتبره منها. قال ايه خايفه تتعـ.ـذ.ب بعد كده. بـ.ـنت غـ.ـبـ.ـيه.
ابتسام: وافرضى بقى هي منفذتش. ساعتها هتعملى ايه!
سوزى: ساعتها يبقى ملهاش لزمه تعيش. لاننا كدا احنا ممكن نخسر. وهي لو فضلت في شركة جاسر اكتر من كدا وحبها لمالك هيوصلها للحقيقه. ولما تعرف الحقيقه وأننا الل عملنا كل المصايب دى مش جاسر ولا آدm. ساعتها هتبيعنا واحنا هيبقى ملناش لزمه. وهي تتجوز مالك وتتمتع بالفلوس. وحتى لو ساره عرفت وفكرت بس انها تعرف جاسر. يبقى كدا حكمت على مالك بالمـ.ـو.ت. لايمكن تتمتع بقرش واحد طول ما انا عايشه. لا ده على جثتى. ساره. دى اخر فرصه ليها ولو معملتش كدا. انا هبعتها طنطا وهسيبها لكلاب الليل. وهيخفوها في اى مكان. يا اما هقــ,تــلها بايديه دول. المهم أن ساره هي الل هتحدد حياتها ومصيرها.
ساره: واقفه جمب الباب. وسمعت كل كلمه. ومصدومه. وبتنهج. وقلبها هيطلع من مكانه. وحطت أيدها على بوقها. وعيونها مفتوحه على الآخر. وخافت من سوزى وابتسام. وخافت لا يشفوها. وخرجت بسرعه ونزلت على السلم وكانت هتقع اكتر من مره. وجريت في الشارع. وكانت عربيه هتخبطها. وجريت كتير. وحاسه أن سوزى وابتسام بيجرو وراها. وتعبت من الجرى وقفت مكانها وبتنهج. وقعدت في مكان انتظار السيارات. وعيونها مفتوحه ودmـ.ـو.عها نازله منها. والشريط بيتكرر تانى قدامها. وفضلت طول اليوم في الشارع. ومراحتش الشركه. وبعد تفكير طويل. قررت انها مش هتعرف جاسر علشان خاطر مالك. وهترجع البيت عادى كأنها لسه متعرفش حاجه. ولكن هي في اللحظه دى كرهت سوزى وابتسام. وللحظه افتكرت الراجـ.ـل الل كان مع سوزى. وفكرت انها لازم تراقبها. وفعلا ساره رجعت على البيت وقالتلهم محدش شاف فونى اصل مش لقياه قالولها اهو انتى نستيه. وساره كان جواها مرعوبه منهم. حتى لما بتدخل تنام بتقفل على نفسها بالمفتاح. ورمت دوا الهلوسه في الزباله وقررت انها هتحمى مالك من شرها.
وعدي كام يوم وساره قالتلها أن جاسر مسافر بيعمل عمليه كبيره. وقريبا هيرجع. وسوزى قالتلها اول مايرجع نفذى. وساره بدات تراقبها. يوم والتانى. لكن مش عارفه تدخل الشقه. وفي يوم بتراقبها اكتشفت ان سوزى غيرت الطريق وراحت عند فيلا في مكان شبه مهجور. ونفس الراجـ.ـل استقبلها. وكان وضعهم في الشارع مش حلو وكان بيقربها منه بطريقه مش حلوه. وسوزى تضحك. وكدا كل حاجه بدءت توضح ل ساره. ورجعت على البيت.
وبعدها بكام شهر. ساره راحت مع مالك فرح زين. ومالك قالها انه هيجى يتقدmلها اخر الاسبوع. وروحت مخـ.ـنـ.ـوقه. لانها حاسه انها عمرها ما هتتجوز مالك وانها ممكن تمـ.ـو.ت في لحظه.
ومبقتش تعرف تنام طول الليل. وخصوصا أنه عدى كام يوم كمان وفاضل يومين ومالك يتقدm ل ساره. وقعده في اوضتها سرحانه ومش عارفه تنام والوقت اتاخر. لكن سمعت صوت ضحكه من اوضت سوزى. وخرجت بشويش وسمعتها بتتكلم في التليفون.
وبدءات تركز مع مكالمـ.ـا.ت سوزى. وسمعت.
سوزى: ايوه يابيبى. وحشتنى مـ.ـو.ت.
: ...
سوزي: لالا طبعا واثقه من حبك بس انت بقالك اسبوع بحاله بعيد عنى وانا مقدرش على كدا.
: ...
سوزي: ايه انت بتتكلم جد. يعنى الالماس وصل بجد
اممممم طيب وسوزى حبيبتك ملهاش حتة الماسه ضغنتته.
: ...
سوزي: هههههههههههه حبيبتى انت قلبى
والله يابيبى انا معنديش مانع. بس بما أن الالماس انت هتخبيه معايه يبقى ليا على الاقل 5 ولا خساره فيا
: ...
سوزي: هههههههه. خلاص زى مـ.ـا.تحب. شوف اجيلك امتى.
: ...
سوزي: بكره امممم انت كمان وحشنى اوى.
: ...
سوزي: . لالا متقلقش. الزفته الل اسمها ابتسام دى رجليها والقبر. والغـ.ـبـ.ـيه ساره. الصبح في الشركه وبترجع على اوضتها. والالماس هيبقى في اوضتى.
: ...
سوزي: اوكي يابيبى. اموووا. هههههههههههه. بكره الساعه 10 الصبح هكون قدام الفيلا.
: ...
سوزي: بجد اممم يعنى هتمشى كل الشغالين علشان نبقى لوحدنا. هههههههههههه اوكي ياروحي على ميعادنا. انت عايز ايه! ههههه لا هات بوسسه انت الاول...
ساره اتحركت جرى على اوضتها لان المكالمه قلبت قذاره.
ساره: بتفكر تعمل ايه. تنقذ حياتها وحيات مالك ازاى. وقعدت تفكير كتير. تاخد الالماس من سوزى. وبعدها قالت لا ما كدا هيعرفو انى انا الل اخدتو لان الألــماس هيبقى موجود هنا في البيت. ولما يضيع انا اول واحده هيشكو فيا وممكن يقــ,تــلونى انا ومالك. طيب اقول ل مالك! لالا. ده يقــ,تــلوه قبل منى. طيب اعمل ايه. لحد ما جتلها فكره انها تروح تراقب سوزى بكره. وراحت بدرى عن الميعاد وعملت فونها صامت وفكرت انها تصور سوزى لانها خايفه منها. وشافت إن الأمن مش موجود. ودخلت جرى على الجنينه. واستنت لحد ما سوزى جت وقابلت الراجـ.ـل ده. وسمعته وهو بيقولها انا اديت لكل الموجودين في الفيلا اجازه علشان انتى وحشانى وعايزين نعوض الاسبوع ده.
سوزى: هههههههههههه حبيبى انا هعوضك كل دقيقه ودخلو وقفلو باب الفيلا وطلعو الاوضه.
ساره حاولت تلاقى مدخل للدخول. وفتحت باب المطبخ الخلفي ببطء ودخلت. وسمعت صوت ضحكهم فوق. واخدت سكينه من المطبخ وكانت مرعوبه. بس جواها غل من الل كانت معيشاها في وهم انها أم. وطلعت ووقفت وخافت لان الباب كان مفتوح نص فاتحه. وخافت تعدى من قدام الباب. وقربت من جمب الباب ببطء شـ.ـديد. وبصت من فاتحه الباب لكن غمضت عينيها بسرعه وقلبها بيدق من الل شافته. ومش مصدقه أن امها تكون بالقذاره دى. واستخبت ورا فاظه كبيره اوى. وقعدت فتره. وسامعه كل حاجه بين سوزى والراجـ.ـل. وكانت عايزه تنزل لكن استنت وفتحت فونها برعشه وقلبها مو.جـ.ـع وقربت من طرف الباب وحاولت على قد مـ.ـا.تقدر تصورهم من غير ماحد يحس بيها. ودmـ.ـو.عها نازله بكـ.ـسره أن امها كدا. وعيطت اكتر لانها سمعت وفهمت أن علاقتهم في الحـ.ـر.ام ومن غير جواز. وكمان ابوها قـ.ـا.تل. وسرحت في الأيام ومالك. لكن فاقت على كلام سوزى والراجـ.ـل أن في شحنة مـ.ـخـ.ـد.رات هتتهرب الشهر الل جاى. وقال على اسم مجموعة اسماء شباب وبنات بياخدو منهم ويوزعو على شباب وبنات الجامعات. وشحنة اغذيه فاسده منتهي الصلاحيه. هتوصل خلال الاسبوعين الل جايين. وساره اتصـ.ـد.مت لما عرفت أن سوزى شغاله معاه من 3سنين. وليها نسبه. لانها بتوزع مـ.ـخـ.ـد.رات على محلات وأماكن معينه واتكلمو اخيرا.
عن الاتفاق على تسليم الالماس. وان الراجـ.ـل متراقب. وخايف من الحكومه. ولازم يخبى الالماس ده في مكان آمن. وسوزى قالتله خلاص اشيله عندى وليا نسبه فيه. واتفقو على كل حاجه وقالها انها لازم تحافظ عليه لأن الالماس ده انا دافع فيه دm قلبى وتمنه اكتر من 20 مليون دولار وسوزى شهقت. ولكن لما قالها نصيبك 1مليون دولار وخاتم الماس وعيونها زغللت. وقالتلو موافقه هو فين الالماس. قالها لسه جاي حالا في مكتبى تحت. تعالى علشان انتى وحشانى. وبعدها هتوحشينى تانى وبعد ماشبع منك ننزل وتاخدى الالماس. سوزى ههههههههه.
ساره. مصدومه ودmـ.ـو.عها غرقت وشها. وقفلت الفيديو. الل فيه إثبات أنه يقضي على حيات الأفاعي دى. ومن غير تفكير. نزلت ببطء ودورت على المكتب. وكانت مرعوبه لكن اطمنت لأنهم فوق مشغولين. ودورت بتـ.ـو.تر وحاسه انها هتمـ.ـو.ت من العطش من التـ.ـو.تر. واستنتجت أن الالماس هيكون في الخزنه. ونفخت بديق. لكن لمحت شنطه قديمه اوى اوى. وشكت ازاى واحد غنى كدا وعندو شنطه بالشكل ده. وكانت خارجه لكن فضولها خلاها تقرب من الشنطه دى وفتحتها واستغربت ايه ده! خضار. وهيعمل ايه بالخضار في مكتبه. وبصت في الشنطه لمحت علبه سودا كبيره قطيفه. ساره بلعت ريقها. وجابتها من وسط الخضار. وفتحتها. وشهقت. الالماس. واتـ.ـو.ترت وخافت واخدت العلبه. ورمت السكينه على الارض. ونسيت تقفل الشنطه من التـ.ـو.تر. وخرجت من باب المطبخ والفيلا وطارت على مكتب جاسر. وكانت الساعه 12 وقعدت برعشه على المكتب وحـ.ـضـ.ـنه الشنطه. وحست انها هتتمسك وعامله جريمه. وبتفكر اعمل ايه. اعمل ايه. اخبيه هنا في الشركه. لالا. كدا جاسر ممكن يروح في داهيه. طيب. ادفنه في مكان. بس المكان ده هيبقى فين. لالا برضو مش هينفع. وف الآخر. ايوه ايوه انا هحطهم في صندوق أمانات ايوه. بس. بس سوزى ممكن تعرف مكان الالماس من بطاقتى لو سألت في البنك. اكيد الراجـ.ـل الل اسمه تـ.ـو.فيق المنصورى ده ليه علاقات يقدر يوصل بيها الا الماس لو عرف انه باسمى. وفاقت على صوت مالك.
مالك: ساااااره. انتى يابـ.ـنتى.
ساره ها. ايوه. اه نعم. ايوه يامالك.
مالك: بقلق. اله مالك يابـ.ـنتى. ووشك اصفر اوى كدا ليه. واتصل بتليفون المكتب وطلب واحد ليمون. وبعد ما شربت نص الكوبايه. مالك بيتكلم معاها ومبسوط انه هيتقدmلها بكره. وهي في دنيا تانيه. وبعد حوالى ربع ساعه جت في دmاغها فكرة. ومسكت الكوبايه وجت تشرب وقعتها على مالك.
مالك: قام وقف. ايه ياساره ده. لا. ياربى هروح المكتب ازاى بس.
ساره: بدmـ.ـو.ع لانها مش مستحمله. انا. انا اسفه بجد يامالك. و. والله بجد اسفه. ومتـ.ـو.تره. واترعشت. كأنها قـ.ـا.تله حد.
مالك: استغربها. حبيبتي. اهدى انا بهزر. مالك اخدتيها جد ليه. وبعدين فداكى 100 بدله. دا انا حصلى الشرف انهردا بالعصير الل بادلتى شربته. حتى شوفى تحسى أن البدله أعصابها بقت هاديه بعد العصير ههههه.
ساره: بشبح ابتسامه. طيب. هات الجاكيت انا هنضفهولك.
مالك: لا انتى شكلك تعبانه. انا هدخل بسرعه انضفه وأخرج علشان اتاخرت على شغلى.
ومالك قــلـــع الجاكيت. وطلع المحفظه وحطها على مكتب ساره. وقالها ثوانى وراجع. ودخل مكتب جاسر وسلم عليه. ودخل الحمام. ساره بسرعه فتحت محفظة مالك واخدت البطاقه. وخبتها في الشنطه. ومالك خرج. واطمن عليها. وباس ايديها وخرج على شغله. وهي افتكرت الفيديو. وبسرعه فتحت اللاب توب. ووصلته بالفون. وبعدها حملت الفيديو على فلاشه. علشان تأمن نفسها اكتر. وبعدها دخلت واستاذت من جاسر وقالتله هعمل مشوار ساعه بس وراجعه. وجاسر شاف وشها وبتترعش. اطمن عليها وقالها اوديكى المستشفى. وهي طمنته وخرجت بسرعه. واخدت الشنطه. علشان يدوبك تلحق البنك. وركبت تاكسي وراحت البنك. وحطت الالماس باسم مالك في صندوق امان في البنك وكمان حطت معاه الفلاشه. واخدت نسخه من المفتاح. وعرفت الرقم السري. واخدت البطاقه وخرجت. ورجعت على الشغل.
وجاسر كان في غرفة الاجتماعات. وفكرت تشيل المفتاح ده فين. وافتكرت كلام جاسر على البرواز. وبسرعه فتحت البرواز وحطت فيه المفتاح من الخلف. وقالت ده أأمن مكان مؤقتا. وده السلاح الل هحافظ بيه على حيات مالك. واتخيلت انها بتتقــ,تــل على ايد سوزى. حست انها دايخه. وتعبت. واتصلت على مالك. وقالتله انها تعبانه. وجالها بسرعه. وكانت أيديها متلجه. وجـ.ـسمها بيتنفض. ومالك اترعـ.ـب عليها واخدها المستشفى. وكان ضغطها واطى جدا. وطلبت من الدكتور برشام مهدئ لانها حاسه بتـ.ـو.تر على طول. واخدت البرشامه. وشافت خــــوف مالك عليها. وحاولت تخرج من الل هي فيه وحاسه انها مش هتشوف مالك وان دى اخر مره هتشوفو فيها. وطلبت منه أنه يعزمها على الغدا. ورحب جدا. وخرجو وركبو. واتحرك. ومالك كل شويه يقولها انتى مش طبيعيه قوليلي مالك. او احكيلى قولى ايه الل مـ.ـو.ترك كدا. وساره حاولت انها تحكى لمالك. بس فكرت انها لو حكتله ممكن يبعد عنها لأنها بـ.ـنت الراجـ.ـل القـ.ـا.تل. وقالتله انا كويسه صدقني. وكانت خايفه لا تنسى الرقم السرى. وشافت محل ساعات وقالت لمالك اقف على جمب. ونزلت وقالتله ثوانى وراجعه. ودخلت المحل واختارت ساعه شيك لمالك. وطلبت من صاحب المحل يكتب تاريخ بخط رفيع جدا على الساعه من الضهر. وقالتله على الرقم. وكان الرقم السري لصندوق الامان. وخرجو وراحو المطعم. ومالك حط المحفظه على الترايزه. علشان فيها الفيزا. وقعدو. وقدmتلو الساعه هديه. وقالتله اوعدنى مهما حصل متقــلـــعش الساعه دى من ايدك ابدا. الساعه دى فيها روحي يامالك. ودmـ.ـو.عها نزلت. ومالك كان مستغربها اخر الفتره دى. وباس على ايديها وقالها انها اغلى هديه. وطلب منها أنها تلبسهاله. وقالها خلاص هانت كلها انهردا. وبكره جاي اتقدmلك وونتجوز خلال شهر. ساره قلبها اتقبض. واتغدو. ومالك استاذنها وراح الحمام. وساره حطت البطاقه في المحفظه. وبعد كدا مالك وصلها البيت. واول مره ساره تحـ.ـضـ.ـن مالك في العربيه. وقالها انتى كويسه ياساره. دmعه نزلت منها. ايوه انا كويسه يامالك. قالها طيب ارتاحى انتى اليومين الل جايين دول ومتجيش الشركه انتى شكلك مرهق وانا هعرف بابا متشغليش بالك انتى. وبكره هنكون عندكو الساعه 6. ونزلت ومالك مشى. ساره طالعه على السلم برعـ.ـب حاسه ان قلبها مقبوض. وخايفه من سوزى. وحاسه انها اتسرعت. لكن بردو شايفه انها اتصرفت صح. وانهم يسيبو مالك في حاله. وياخدو الألــماس. لكن اتنفست بهدوء بأن محدش شافها وهي بتاخد الألــماس. وكمان دليل سـ.ـجـ.ـنهم معاها. وعلى مايكتشفو. ممكن تقول لمالك يسافرو. يهربو. يبعدو بعيد عن الشر ده. وقالت لنفسها انا مش هسكت اكتر من كدا. انا بكره هروح القسم وأسلم الفيديو. ده اكبر دليل عليهم. وساعتها ياخدو جزائهم. واخيرا وصلت قدام باب الشقه. وايديها كلها رعشه. وفتحت ودخلت. واول مادخلت. فجاءه حد شـ.ـدها لجوه ووقعت على الارض. وكانت سوزى. وتـ.ـو.فيق. الل نزلو يجيبو الألــماس من المكتب ملاقوش حاجه. وشغلو كاميرات المراقبة وشافو ساره وهي داخله الفيلا. والمكتب. وخارجه مرعوبه وبتجرى. وتـ.ـو.فيق كان عايز يقــ,تــل سوزى ويقــ,تــل ساره. لكن سوزى أقسمت انها اتصـ.ـد.مت زيه بالظبط. وانها هترجع الحاجه لان ساره جبانه. وانا مش عارفه هي عملت كدا ليه. بس هي هتروح مننا فين. ولو عايز تقــ,تــلها اقــ,تــلها. انا ماليش دخل صدقنى. وتـ.ـو.فيق شـ.ـد سوزى من شعرها وركبها العربيه. وراحو على شقة سوزى. وابتسام اترعـ.ـبت من شكل وغـــضــــب تـ.ـو.فيق. وسوزى كان جواها نار من ساره. وجت تتصل عليها تـ.ـو.فيق قالها لا متتصليش عليها كدا هتشك. هي مفكره ان الفيلا فاضيه ومحدش شافها. خليها كدا لحد مـ.ـا.تجيلى هنا برجليها. وسوزى راحت قعدت تحت رجليه. صدقنى ياتـ.ـو.فيق انا متفقتش معاها على حاجه. انا بكرها. انا سيباها بس معايا لسبب معين. لكن لو انت عايز تقــ,تــلها اول مـ.ـا.ترجع اقــ,تــلها لكن انا ماليش زنب صدقنى. انا سايباها بس علشان ترجع حق لينا. وهحكيلك على كل حاجه. تـ.ـو.فيق طلع سيجار. وسوزى بتحكيله وهي تحت رجليه وخايفه منه. وحكتله كل حاجه. وتـ.ـو.فيق باصص قدامه. وقالها. ادعي انك مايكونش ليكى يد في الل حصل ده لان ساعتها هنسي اى حاجه كانت بينا وهخليكى تتمنى المـ.ـو.ت ياسوزى فاهمه. سوزى باست على ايديه بخــــوف ابوس ايدك والله ماليه زنب وهتسمع منها صدقنى. واستنوها لحد مادخلت. وسوزى قامت شـ.ـدتها وقعتها على الارض وقفلت الباب. ساره رفعت راسها من على الارض وشافت تـ.ـو.فيق. وسوزى. وعرفت أنهم اكتشفوا انها سرقت الألــماس. تـ.ـو.فيق قام من مكانه وبيقدm خطوه وساره رجعت بضهرها. وصرخت مره واحده لما تـ.ـو.فيق جابها من شعرها. ووقفت معاه.
تـ.ـو.فيق: اممم شكلك قطه وبريئه. اممم ويوم مـ.ـا.تخربشى. تعورى تـ.ـو.فيق المنصوري. تؤ تؤ تؤ. حد قالك انك كدا كتبتى نهايتك بايديكى.
ساره: بتتالم. اااه ابعد عني. ااه وعطيت.
تـ.ـو.فيق: هههههههههههه بتعيطى من شـ.ـدت شعرك. امممم انتى هتفرحي معايه اوى لكن لو عيزا تعيشى. وتشترى حياتك. تقولى الحاجه الل انتى اتجرأتى ودخلتى بيت تـ.ـو.فيق المنصورى واخدتيها. فين. ومن غير كلام كتير علشان انا مبحبش اتنرفز.
سوزى: قربت منها وضـ.ـر.بتها بكل غل وقوه بالقلم. بقى كل ده يطلع منك انتى يابـ.ـنت عاصم.
ساره: صرخت فيها. وعلت صوتها. انا مش بـ.ـنت عاصم. انا مش بـ.ـنتك. انتى واحده نصابه انتى واحده غشاشه. وعاصم واحد قـ.ـا.تل. انا بكرهك بكرررررهك. وصوتها عالى جدا. وتـ.ـو.فيق ضـ.ـر.بها بالقلم جـ.ـا.مد علشان الجيران والصوت. وساره اغمى عليها. وتـ.ـو.فيق دور في شنطتها ملقاش علبة الألــماس وراح عليها وشالها. وقال ل سوزى تنزل قدامه وجابت شنطها وشنطه ساره ونزلت مع تـ.ـو.فيق وكانت مرعوبه. وبعت الحرس ال واقفين تحت يجيبو ابتسام علشان متهربش واخدو سوزى وساره في مكان مهجور. متعرفش عنه حاجه. وكمان ابتسام.
ساره فاقت لقت نفسها مربوطه في اوضه شبه المخزن. واتخضت من تـ.ـو.فيق الل قاعد قدامها على كرسى هزاز. في اضاءه خفيفه وبيشرب سيجار. وبصت شافت ابتسام. وسوزى مربوطين. ساره قلبها بيدق خــــوف. واتمنت مالك يجي وياخدها وعيطت. وخافت من تـ.ـو.فيق الل قام وقف قدامها. ونزل على ركبه قدامها. وحط ايدو على خدها وساره بعدت وشها عنه. وجواها غل. ابعد عنى متلمسنيش. انت ازاى تتجرأ. وبصت على سوزى. روح لسوزى هانم رب الصون والعفاف. مش كدا يا. ماما. وبصت لتـ.ـو.فيق بتحذير إياك تفكر تلمسنى تانى فاهم انا مش سوزى. انا مش هي.
تـ.ـو.فيق: اووو بحب النوع الشرس. بس تعرفى انك حلوه اوى يا ساره. المهم نأجل الكلام ده لبعدين. قوليلى بقى الالماس فين.
سوزى: انطقى ياحـ.ـيو.انه. انطقى. هتدmرينا كلنا.
ساره: بهستريا وو.جـ.ـع. هههههههههههه. ادmرك هههههه. اومال الل انتى عملتيه فيا ده ايه. مثلتى عليه انك أم كويسه ليه.
تـ.ـو.فيق قام مستمع بالحوار. وعجبته شخصية ساره. وانها فعلا مش زي سوزى. مجرد لمسه من ايدو هاجمته. اممممم وقعد على الكرسى.
ساره: انا عرفت كل حاجه. وزعقت وصرخت. عرفت كل حاجه. عرفت انك عمرك مـ.ـا.تكونى ام ابدا. عرفت أن ابتسام مش تيته ابدا. عرفت أن عاصم هو الل قـ.ـا.تل مش جاسر. وعرفت كل ده منك انتى وابتسام وانتو بتتفقو على مـ.ـو.تى لكن لا. مش هسمحلك. تاخدي الباقى من عمري. كفايه 22 سنه ضيعتهم في أنى اسمع بانك تسممى افكارى. هههههههههههه. عملالى فيها الشريفه العفيفة. ههههه. انا دلوقتى عرفت صلاح قريبك كان بيجيلك وتدخلو الاوضه وتقفلو على نفسكو. وقولتى انو جوزك صح وهو مش جوزك هههههه. عارفه انا لو كنت بـ.ـنت حـ.ـر.ام! كنت قــ,تــلت نفسى وبايدى. لكن لما انتى قولتى مضيتى عاصم على عقد جواز شرعى. انا مصدقتكيش. بس انا اخدت عقد جوازك ورحت لمحامى. وبعدها اكدلى أن العقد سليم. والجواز شرعى. تخيلى انتى عملتى حسنه واحده بس في حياتك. وساره كل الغل الل جواها قواها ومكانتش في الوقت ده خايفه من المـ.ـو.ت. لا هي حاسه أنهم هما المفروض الل يخافو منها. وكملت. وبصت لابتسام هههههه وانتى يا. تيته. هههههههههههه ياست الكل ياجدتى. يالل المفروض كنتى اتعظتى من مـ.ـو.ت ابنك. وكفرتى عن ذنوبك. وخدتينى في حـ.ـضـ.ـنك وربتينى. لكن لا حب الفلوس. فلووووس. فلووووس. عمت عينيكى انتى وهي. وكمان عاصم. ها. اخد ايه من طمعه. خد ايه من جبروته. خد ايه من السرقه غير انه اتعدm. عارفين هو لو موجود قدامى دلوقتي انا كنت قــ,تــلته بايدى. وبصت للسقف بانهيار. سامعنى يعاصم. انت لو كنت عايش انا كنت قــ,تــلتك بدل المره 10 انا بكرررررهك يعاصم. سامعنى انا بكررررررهك علشان انت السبب في كل الل بيحصلى ده. انت السبب في وجودى. وعدm راحتى. انت السبب أن يكون ليا أم زي دى. اختياراتك كلها غلط سامعنى. انت أحقر اب شوفته في حياتى. ونزلت راسها وبتنهج. وانتى اقذر أم شوفتها في حياتى. انتى حقيره. انا بكرهك بكرررررهك. ولو انا حره دلوقتى كنت صلحت غلطتى في أنى مش هتردد لحظه واقــ,تــلك. وبصت ل تـ.ـو.فيق. وانت. ناقصك ايه ها. ناقصك ايه علشان تعيش مع واحده زى دى وفي الحـ.ـر.ام. نااااقصك ايه.
تـ.ـو.فيق: اعجب من ساره ونفسه في القطه الل بتخربش دى. ولكن شاور للحرس يفكو سوزى. لانه أتأكد انها متفقتش مع ساره. وهي شغاله معاه. من 3 سنين وتعرف عنه وعن شغله كتير. وسوزى فرحت. وقامت جرى وقفت جمب تـ.ـو.فيق.
ابتسام: نـ.ـد.مت للحظه. ولكن خــــوفها من تـ.ـو.فيق، ندهت على سوزى. قوليلهم يفكونى انا معاكى من زمان انتى عارفه.
سوزى نفخت بديق: ياشيخه روحي بقى انتى ايه لزقه. انا نفسي تمـ.ـو.تى بقى.
تـ.ـو.فيق: مسك دقن سوزى. كل حاجه انتى عيزاها هتحصل ياسوزى. بس نشوف القطه. وراح وقف قدام ساره. ها ياساره هديتى شويه. قوليلى بقى فين الالماس. وكمان عايز اعرف انتى سرقتيه ليه.
ساره: بغـ.ـيظ. انتو تستاهلو انكو تتعدmو مش تتسرقو بس. وبصت لسوزى. عيزا تقــ,تــلينى! اهو دلوقتي ممكن تقتيلنى وانتى مطمنه بس اعرفى أن روحك انتى وهو في ايدى.
سوزى: قربت منها وشـ.ـدتها من شعرها جـ.ـا.مد. انا روحي. انا وسيدك في ايديكى يابـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب ها. دا انا هشرب من دmك شرب. فين يابت الألــماس فيين انطقى.
ساره: بتصرخ. اااه. ابعدى عنى. وانا مش هقولك على اي حاجه فاهمه.
سوزى: بغـ.ـيظ. طيب ياحبيبتى متقوليش. بس اقرى الفاتحه على سي مالك بتاعك.
تـ.ـو.فيق: مالك!
سوزى: ايوه مالك الصاوى. الل قولتلك عليه.
تـ.ـو.فيق: الصاوى! قصدك مالك يبقى ابن جاسر الصاوى رجل الأعمال.
سوزي. ايوه هو ده. مالك بقى يبقى حبيبها. نجيبو هنا قدامها ولما تشوفو متعـ.ـذ.ب هتقول ساعتها الألــماس فين.
ساره: هههههههههههه. هههههههههههه.
وطبعا ده هز ثقتهم في نفسهم. واستغربو بتضحك على ايه.
ساره: لو عملتى فيا ايه ياسوزى انا مش هقولك على حاجه. ولو فكرتو بس مجرد تفكير تأءذو مالك. ساعتها يبقى الله يرحمكم.
تـ.ـو.فيق: امممم ده ايه الثقه دى. انتى مت عـ.ـر.فيش مين تـ.ـو.فيق المنصورى.
ساره: زعقت. لا عارفه. عارفه مين تـ.ـو.فيق المنصورى. اكبر تاجر مـ.ـخـ.ـد.رات. والشحنه هتوصل بعد شهر. وعارفه كمان تـ.ـو.فيق المنصورى. صاحب شحنات الأطعمة الفاسده. والل بيوزع مـ.ـخـ.ـد.رات في الجامعات والنوادى. واعرف حجات كتير اوى.
تـ.ـو.فيق: اتصـ.ـد.م من ساره. وبدء يخاف فعلا. وبص لسوزى الل شافها فاتحه بوقها بصدmه.
ساره: من جواها خايفه. لكن لما شافت خــــوفهم اتكلمت بقوه. لان حيات مالك اهم من حياتها. وبصت لتـ.ـو.فيق. اسمع انا ماليش عداوه معاك. انت تسيبنى أخرج من هنا. وهسافر انا ومالك. وحاجتك هتوصلك.
تـ.ـو.فيق: وايه الل يضمنلى انك مش هتهربى مع حبيب القلب وتاخدى الالماس معاكى.
ساره: معرفش. انا معنديش ضمانات. لكن ال اعرفه انى مش عايزه اى طريق يوصلنى بيكو تانى. خلينى امشى. وهسيبلك سوزى وابتسام هديه منى ليك. انتو لايقين على بعض.
سوزى: ضـ.ـر.بتها بالقلم. ومسكتها من هدومها. انتى ايه يابت. بتساومى مين ها. ده يقــ,تــلك ويشرب من دmك.
ساره: ولا يقدر يعمل حاجه. انا قولتلك يا، سوزى هانم. ان روحكو في ايدى.
تـ.ـو.فيق: على فكره انا ممكن ادفنك مكانك هنا ومش مهم الالماس في ظرف سنة وهعمل تمنه تانى. ولما تيجى تهددى. هددى على قدك ياشاطره. وانا هخليكى تعترفى ازاى. بصراحه انتى عجبانى. وممكن اصرف نظر عن الالماس التانى. واخدك انتى. ماانتى الماس بردو. وقرب منها وحط ايدو على رقبتها بطريقه مش كويسه.
ساره: مربوطه. وصرخت في وشه ابعد عنى ياحـ.ـيو.ان.
تـ.ـو.فيق: ضـ.ـر.بها بالقلم. وقطعلها البلوزه. وشاور لسوزى تقــلـــعها البلوزة. وسوزى نفذت وساره في حالة صدmه من امها. بس افتكرت أن امها اصلا بايعه نفسها. ومعندهاش مانع انها تبيع بـ.ـنتها لاى حد. وسوزى قــلـــعت البلوزه لساره. وكانت لابسه توب كات.
ساره: صرخت. انتى حيوووانه. انتى لايمكن تكونى ام ابدا. انتى الحـ.ـيو.ان احسن منك. سوزى ضـ.ـر.بتها بالقلم تانى. وقالتلها انا هوريكى مين الحـ.ـيو.انه. وقطعتلها التوب كمان. وساره هتمـ.ـو.ت. وندهت بعلو صوتها مااااالك.
تـ.ـو.فيق: بيملى عينيه من بـ.ـنت ال20 الل قدامه. وشبه عريانه. وساره بتحاول تفك نفسها. وبتشتم فيها. وبتستنجد بمالك. وكمان ابتسام. الل اول مره تشوف دmـ.ـو.ع نـ.ـد.م في عيون ابتسام. وانها حست خلاص نهايتها قربت. وانها ظلمت كتير وقــ,تــلت. ودmـ.ـو.عها نازله على بـ.ـنت ابنها الل بتتعرى على ايد امها. لكن خايفه تتكلم يقــ,تــلوها. وفضلت انها تبكي بصمت. وتتفرج من بعيد.
ساره: شافت تـ.ـو.فيق بيقرب منها. وتفت في وشه. وقالتله انت لو فيك ذرة رجوله مش هتقرب من واحده قد بـ.ـنتك.
تـ.ـو.فيق: إبتسامة خبث. وقرب من ساره. وهيبـ.ـو.سها من رقبتها. وبيقولها. انا هاخدك فوق في اوضتى الخاصه. وهتعترفى. بمزاجك صدقينى. انتى هتعجبك العيشه هنا اوى. وباسها.
ساره: خبطته براسها في راسه. وصرخت انا هوديكو في داهيه. وجاتلها حالة هستيريا. تصرخ وتشتم. وفون ساره رن. وسوزى راحت جابته من الشنطه وكان مالك. سوزى ضحكت وقالت حبيب القلب اهو بيتصل.
وتـ.ـو.فيق. شـ.ـد شعر ساره. قالها ردى عليه. وتقوليله انك كويسه. يااما ورحمة امى هقــ,تــلهولك بكره.
ساره: بعند. انا لو رديت هقولو ان تـ.ـو.فيق المنصورى خـ.ـطـ.ـفنى هو والحقيره سوزى فاهم.
تـ.ـو.فيق: اتغاظ منها. ولسه هيضـ.ـر.بها بالقلم. ساره جاتلها هيستريه ضحك. الاتصال فصل. وكلهم مستغربين. ضحك ساره. وقالت لتـ.ـو.فيق. عندى ليك مفاجأة كبيرة.
تـ.ـو.فيق: رفع حاجبه. مفاجاه ايه.
ساره: بصت لسوزى. وابتسامة سخريه. وثقه في نفس الوقت. افتحي الفون هتلاقى فولدر مكتوب عليه. المنصورى. واتفرجو واتمتعو باعترافكو. سوزى واقفه جمب تـ.ـو.فيق، وبغـ.ـيظ فتحت الفون وجابت الفيديو. واتفرجت هي وتـ.ـو.فيق. واتصـ.ـد.مو. لانهم كانو في حـ.ـضـ.ـن بعض. وبعترف ليها أنه بيحبها كدا من غير جواز. وبعدها هي نامت في حـ.ـضـ.ـنه وبيشربو سجاير. وبيتكلمو على الثفاقات المشبوه. والمواعيد والاسماء كمان. يعنى اعتراف رسمي بحبل المشنقه ليه. ولسوزى. ساره: بتحاول تفك نفسها علشان تستر جـ.ـسمها بس معرفتش. وبصت ليهم بغل. لكن شافت رعـ.ـب حقيقي في عيونهم. وان نهاية تـ.ـو.فيق على ايد بـ.ـنت صغيره. سوزى حطت ايديها على خدها. وتـ.ـو.فيق واقف مصدوم. ساره جتلها فكره. وقالت ليهم. الفيديو ده مش معايا انا وبس. بصولها بخــــوف.
وكملت. متقلقوش مش مع مالك لانه لو شافه بحكم شغله وكيل نيابه مش هيستنى. لا الفيديو ده مع 2 صحابى. وقولتلهم لو في خطر حصل لمالك قدmو الفيديو ده للنيابه ومن غير تفكير. والالماس في مكان محدش يعرفه غيرى انا يعنى لو خـ.ـطـ.ـفتو أو قــ,تــلته مالك الفيديو هيكون تانى يوم بالظبط في النيابه. ولو انت فكرت تقرب منى او حد يلمسنى. انا همـ.ـو.ت نفسي. وبكدا الالماس مش هتشوفه تانى. وفكر قبل مـ.ـا.تخطى خطوه واحده عندى. او عند مالك.
تـ.ـو.فيق: كان بيتنفس غـ.ـيظ من الل متكتفه قدامه وبتهدده. وكمان حبل المشنقه مستنيه في اى وقت.
وسوزى: اترعـ.ـبت. واول مره تحس انها غلطت انها خلفت من عاصم.
تـ.ـو.فيق مقربش من ساره. تانى. لكن أمر انها تتعـ.ـذ.ب على خفيف لحد مـ.ـا.تتعب وتعترف.
وسوزى. كانت بتفذ كل أوامره.
وابتسام. سوزى أمرت أنهم يحبسوها في اوضه لو حدها ومنعت عنها الاكل والشرب. لحد ما مـ.ـا.تت.
وسوزى بعتت. الحرس يجيبو كل حاجه تخصها في شقتها. ونقلت على فيلا المنصورى.
وبدءت رحلة عـ.ـذ.اب ساره. سوزى كل يوم تضـ.ـر.ب. وساره رافضه تعترف. وعدت الشهور. ولسه بتتعـ.ـذ.ب. ومن الضـ.ـر.ب دراعها اتكـ.ـسر ومتعالجش. ومنعو عنها الاكل بااليومين. وكمان الميا. ومن كره سوزى ليها تخلى الحرس يقــلـــعوها لبسها الخارجي ويحرقوها. في جـ.ـسمها. وساره كانت بتصرخ با اسم مالك. وبتدعي أن مالك يكون بخير. وعدت اول سنه عـ.ـذ.اب ليها. وجـ.ـسمها ضعف من التعذيب. وكله كدامـ.ـا.ت. وتـ.ـو.فيق كان يروح ويضغط عليها. ولما شاف شكلها كدا إعجابه من ناحيتها قل. وقال يخساره كنتى جميله بس دلوقتي لا. ويؤمر الحرس يشربوها ولازم تبقى عايشه. اكيد في يوم هتتكلم. وسوزى تعبت منها ومبقتش تروح. هي تؤمر بس الحرس في الفون أنهم يحرقوها ويضـ.ـر.بوها. ومحدش يروحلها على الفيلا. لانها مش فاضيه ل ساره. هي دلوقتي سيدة أعمال ومش مهتمه. اهم حاجه انها رهن اشاره تـ.ـو.فيق المنصورى. وعدت الشهور التانيه. ومن كتر التعذيب. ساره بقت جسد من غير روح. تفتح عينيها ومش شايفه اوى. الرعشه اتملكت من جـ.ـسمها كله. بقت هشه جدا. ومستنيه المـ.ـو.ت في لحظه. لحد في يوم كانت نايمه على الارض. وحلمت ب مالك. وشافت شكله بوضوح. وقلبها دق في الحلم. وحست بشويه قوه. وفتحت عينيها. واشتاقت لمالك. ونفسها تشوفه. وحست بايجابيه. وفكرت انها تهرب. هما مبقوش بيهتمو بيها اوى في الحراسه علشان شايفين ساره عمرها ماحاولت تهرب. وكمان جـ.ـسمها ضعيف. وعمرها ما هتقدر تجرى أو حتى تمشى. فكرت انها تفضل نايمه. ولا تأن ولا تعمل اى صوت. وعملت كدا. والحرس يدخلو عليها يلاقوها نايمه وبتتنفس وبس. لحد ماسمعت الحارس قاله البضاعه جت. يلا علشان احنا الل اتنين بس الل هانشيلها علشان باقى الحرس في مع هشام باشا. وقاله طيب والبـ.ـنت دى. التانى قاله. يعم دى مـ.ـيـ.ـته يلا علشان قدامنا على الاقل اكتر من ساعه. وخرجو. وساره. حاولت تقوم. وبصت من الشباك شافت الحرس ماشيين واختفو من قدامها. ساره جمعت قوتها. وحاولت وقالت دى فرصتك انتى ممكن تشوفى مالك. وراحت على الشباك وكان عليه حديد. وخافت. واتحركت دورت مفيش غيرو. خرجت شافت اوضه فتحتها ببطء. ومفيش فيها كراكيب ودولاب قديم. ولاحظت أن في بصيص اضاءه ورا الدولاب. وحاولت تزقه لكن مقدرتش صحتها مفيش خالص. وفتحت الدولاب. ونزلت منه كل حاجه جواه. وكانت بتترعش. وحاولت تانى لما الدولاب بقى فاضي. واتحرك بسيط. وشافت شباك صغير لكن من غير حديد. الامل اتجدد جواها. ودعت ربنا انه يساعدها. وجاتلها طاقه. والدولاب اتحرك يدوب حجات بسيطه. وشافت أن جـ.ـسمها هيعدى من المسافه.
دى. وحاولت وخرجت من الشباك. شافت انها نزلت في اوضة كبيره. وراحت فتحتها بخــــوف. لكن شهقت هي كدا جوه البيت. واتحركت بسرعه. ودورت واخيرا شافت المطبخ. وفتحت الباب. وجريب من البوابه الخارجيه. ومش عارفه هي رايحه فين. تجرى في أراضى زراعيه. تجرى وتقع. وتقوم من تانى. وتنهج بتعب. لكن إرادتها الل هتوصلها لمالك خلت عندها قوه وفضلت تجرى كتير وتقع وتقوم. لحد ماسمعت صوت سرينة عربيات. وشافت طريق قدامها هيطلعها على طريق العربيات. وعافرت وتعبت انها توصل. واخيرا وصلت. وجريت على الطريق. وشاورت عربيات كتير محدش وقف. ولما شافت إن مفيش امل كدا هتقف قدام اول عربيه. وشافت عربية كبيره بضاعه جايه. وهي جريت قدامها وتقع وتقوم. لحد ما العربيه وقفت. والراجـ.ـل عطاها الفون تكلم مالك. وحاولت تركز وتفتكر الرقم. والراجـ.ـل قالها حاولى تفتكرى اى رقم. قالتله انا معرفش ارقام حد غير الرقم ده. وحاولت بدmـ.ـو.ع. لحد ماافتكرت. ولما سمعت صوت مالك. حست انها في امان ومحستش بنفسها واغمى عليها.
عوده للوقت الحالي.
↚
�
�اره: بتحكي كل حاجه وايديها في ايدين مالك ونسيت انهم موجودين تماما. وحكت كل حاجه بغـ.ـيظ وغل و دmـ.ـو.عها نازله. وكانت بتتكلم ع سوزي و عاصم بكره كبير واتكلمت وقالت كل حاجه في قلبها. آدm كان بيسمعها بكل تركيز. و طارق كان مدهوش من شر سوزي. و زياد و محمد مصدومين. مريم و ملك دmـ.ـو.عهم نازله في صمت. اما مالك كان بيسمع ساره وكأنها بتشحنه بغل و كره وغـــضــــب السنين. وكانت نظراته كلها شر وكان بيصك على اسنانه. وعيونه زي الدm. وكانت كل موقف ساره تحكيه كانت تعيط. وآدm ال كان سابت فيهم. وكان يقولها كملي يا ساره. واتصـ.ـد.مو. وجاسر اتصـ.ـد.م اكتر واحد فيهم لما عرف ان سوزي ممكن تنزل للمستوي دا. وتخلي بـ.ـنتها تتعري قدامه. أو تفضح بـ.ـنتها بالطريقه دي. وكلهم خافو على ساره وهيا بتحكي من شر الراجـ.ـل إلى كانت بتراقبه. وهوا تـ.ـو.فيق المنصوري. وكان معروف ليهم لانه راجـ.ـل اعمال مشهور. ومحمد بيشبه على الاسم وهمس وقال تـ.ـو.فيق المنصوري. لاكن الصدmه الاكبر كانت لمالك. لما ساره خاطرت بحياتها ودخلت فيلا المنصوري وسرقت الالماس. وكمان كتبته باسمه ومكنش مصدق ان ساره بالشجاعه دي. ولما ساره حكت انهم خـ.ـطـ.ـفوها و سوزي قــلـــعتها البلوزه. مالك قام من مكانه وكله غـــضــــب. ومحمد و زياد مسكوه وحاولو يهدوه. لاكن رفض يقعد جمب ساره و وقف قدام الشباك يسمعهم ودmـ.ـو.عه نزلت من العـ.ـذ.اب إلى شافته. وضحت بحياتها عشان تحافظ عليه. مكنش مستوعب أن ساره اتعـ.ـذ.بت بالطريقه دي. مريم و ملك عيطو بشهقات ومستحملوش. و آدm مستحملش عـ.ـيا.طهم وقالهم يخرجو من المكتب. وساب الباب مفتوح زي ماهوا. محمد و زياد كل واحد فيهم قابض على ايده. و مدايق لان ساره جزء من العيله. و فكرت انها اتكشفت واتعرت قدام حد دي مجنناهم. طارق كان متنرفز جدا و مدايق. وجاسر مش ااقل منه. وأدm جواه حرب وغل و غـ.ـيظ من سوزي. وفكرت ان أم تعري بـ.ـنتها هوا مش متقبلها بالمره. ومتغاظ اكتر واحد فيهم. وكان عندو ثبات انفعالي عشان خاطر ساره إلى شاف من نظره عيونها و دmـ.ـو.عها انها بتقول الحقيقه. ساره بتحكي و مش مبطله عـ.ـيا.ط. و نفسها مالك يجي يقعد جنبها تاني. لاكن مالك مش متقبل أن فكره تـ.ـو.فيق شاف جـ.ـسمها و قرب منها وباسها. ساره خلصت كل حاجه ولسه بتعيط مالك سابهم وخرج وقف في الجنينه و زياد طلع وراه. قاله سيبني اقعد مع نفسي شويه يا زياد. وزياد احترم خصوصيته ورجع تاني. وشاف ساره قاعده مكانها و منهاره عـ.ـيا.ط. و آدm قام بحنيه اب ربت على شعرها. وطارق جابلها منديل وعطاها ليها. أما جاسر قام و قعد جنبها ولا اراديا اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وربت على ضهرها و دmعه نزلت منه. و ساره حـ.ـضـ.ـنته بكل قوه و عيطت عـ.ـيا.ط هستيري.
ساره: بشقهات وعـ.ـيا.ط هستيري. اان. اناا. اسف. ه. اسفه. ي. عم. و جاسر و. اسف. ه ليك يا مالك. و اسفه ليكو. كلكو. سوزى هياا ضحكت عليا. و بدلت الحقايق محدش فينا بيختار امه و ابوه. و اوعدكو انكو مش هتشوفو وشي تاني انا هبعد عن هنا. بس اهم حاجه انكو تسمحوني.
جاسر: ربت على ضهرها. بس بس ي بـ.ـنتي كفايه عـ.ـيا.ط انتي من لما بداتي تحكي وانتي بتعيطي. خلاص كفايه ي حبيبت عمك. وكل الصعب إلى في حياتك عدا وكل إلى جاي خير ان شاء الله.
وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه
ساره: لا ي عمي طول ماانا موجوده في حياتكو. مفيش خير هيجي. انا لازم ابعد و كفايه إلى اسمه عاصم عمله فيكو هوا و ابتسام و سوزي. وانا عارفه أن من حقكو انكو مش تتقبلونى. في عيلتكو و انكو تكونو سمحتوني دا كرم كبير منكو.
آدm: اهدي انتى دلوقتي. وكل حاجه هتبقي تمام. انتي كدا وصلتلنا كل الخيوط ببعضها. واوعدك أن حقك هيرجع وكل لحظه عـ.ـذ.اب شوفتيها. هينـ.ـد.مو عليها. و مش عايز اسمع منك كلمه هبعد عنكو دي تاني. انتي مت عـ.ـر.فيش مالك كان في غيابك عامل أيه. ولا انتي بقا مبتحبيش مالك.
ساره: بصتله بدmـ.ـو.ع. ربنا يعلم مالك بالنسبالي ايه.
آدm: وانا واثق ومتأكد من دا. البـ.ـنت الشجاعه إلى تحارب عشان حبيبها يكون في امان. وتضحي بحياتها عشانه تبقي بـ.ـنت بمليون راجـ.ـل. وانا بجد مبهور بشجاعتك واحنا مدهوشين انك اتحملتي سنه ونص عـ.ـذ.اب من غير تنهارى وتقعى. انتى اقوى مما يكون ياساره.
ساره: انا متشكره جدا لثقتكو فيا. وانكو كمان صدقتوني. كان ممكن اوي تفكرو أن سوزي بعتاني انتقم منكم تاني.
طارق: حب يفك التـ.ـو.تر. لا يستي احنا مصدقينك. وحتى لو كنتي راجعه تنتقمي من تانى. مكنيتش هتسدي قصاد عيله السيوفي و العدوي. و الصاوي.
محمد: بهزار. يسلام. ومالها عيله عزيز يعني يا طارق باشا!
طارق: مالها ياخويا! عيله زي الفل. أنا عمري مانسى الواد إلى انت مخلتهوش ينفع نفسه دا.
دا كان ياعيني فضله خبطه و يتدفن مكانه. دا انت مفتري...
انت و آدm اكتر اتنين مفترين. ولا الواد فهد ابني فهد فهد بصحيح طالع لابوه.
آدm: بصله و كشر عينيه. طالع لابوه برضو!
طارق: يعني. واخد منك شويه ههههههههه.
وكلهم ضحكو
طارق: اضحكي يا ساره. محدش واخد منها حاجه والله. بصي يابـ.ـنتي. انا عايز اقولك. اننا شوفنا اسوء من كدا بكتير. و عشنا في ظروف اوحش من كدا وكله بيعدي يابـ.ـنتي. و مت عـ.ـر.فيش يمكن إلى حصل كله دا عشان ربنا يظهر لينا. انك بـ.ـنت كويسه و مش شاربه من عاصم و سوزي حاجه. واهو سبحان الله. يخلق من ضهر الفاسد عالم. ولا ايه.
آدm: بصي يا ساره. انا هقولك كلمتين. انتي من النهارده بـ.ـنتي. وانا المسؤول عنك. و عايز اقولك متشيليش هم حاجه. انتي مش لوحدك وعايز تصفي ذهنك ده خالص. وتفوقى كدا وتبدئي من جديد.
ساره: بكـ.ـسره. حطت وشها في الأرض. و دmعه نزلت منها. مش عارفه بجد اقولكو ايه و مش عارفه انتو لو مكنتوش في حياتي كان مصيري هيبقي اي.
جاسر: مصيرك هيبقي جميل ان شاء الله ي ساره. انتي بـ.ـنتي وبـ.ـنت آدm وبـ.ـنت العيله دي كلها.
ساره: متشكره جدا. وبصت حواليها هوا مالك فين.
زياد: مالك قاعد في الجنينه شويه.
ساره: بصت ل آدm بحرج. ممكن اروحله
آدm: من غير إذن. طبعا اتفضلي.
ساره سابتهم وخرجت. و آدm و جاسر وطارق. بيتفقو هيعملو ايه.
ساره طلعت الجينيه. وشافت مالك واقف و حاطط ايديه في جيبه و باصص للسما.
ساره: وقفت قدامه و قالت مالك.
مالك: نزل راسه وبصلها و دmـ.ـو.عه نزلت على خدو.
ساره. شافته كدا و نادتله تاني مالك.
مالك: متكلمش. ومن غير مقدmـ.ـا.ت. شـ.ـدها من دراعها ودخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. و ساره كـ.ـلـ.ـبشت فيه بكل قوتها و بتستمد منه القوه وعيطت
ساره: أناا اسفه يا مالك اني خبيت عليك اني بـ.ـنت عمك.
مالك: ليه يا ساره لي عملتي كل دا.
ساره: انا بجد اسفه اني خبيت عليك اني بـ.ـنت عاصم.
مالك: ليه يا ساره ليه. استحملتي كل العـ.ـذ.اب دا. ساره انتى كان ممكن تقوليلي. كان ممكن ت عـ.ـر.فيني كنت هحميكي يا ساره ومكنتيش هتشوفى يوم عـ.ـذ.اب من الل انتى عيشتيه ده. ولا كـ.ـلـ.ـب زي دا اوجرأ ومقدرش يكمل...
ساره: بدmـ.ـو.ع. حياتك كانت أهم مني يا مالك. و صدقني لو الزمن رجع بيا تاني لورا انا كنت هعمل نفس إلى انا عملته. انت متعرفش انت عندي ايه. مالك أنا افديك بروحي.
مالك: بغـ.ـيظ. اقسم بالله ي ساره كل إلى فات دا كوم. وان تـ.ـو.فيق الكـ.ـلـ.ـب لمس شعره منك دا كوم تانى. انا هادفعه تمن كل لحظه عـ.ـذ.اب شوفيتها منه هوا و الكـ.ـلـ.ـبه سوزي.
ساره: بخــــوف. خرجت من حـ.ـضـ.ـنه بسرعه. لا يا مالك. لا ارجوك لا. متو.جـ.ـعش قلبي تاني. أنا مصدقت اني بعدت عنهم. حتى لو مؤقتا. وانا عارفه انهم هيرجعو يدوره عليا تاني علشان الألــماس. ارجوك يا مالك تعاله نهرب من هنا.
مالك: نهرب! نهرب فين. وليه ومن إيه! ومش عايز اشوف الخــــوف ده في عينيكى تانى. انتى مش عارفه انا ناوى على ايه. انا كل الل مقطـــعـــنى من جوايا. انك اتعـ.ـذ.بتى واتعريتى. وصدقيني ده مش هيعدى على خير. ولمح آدm وطارق وجاسر جايين عليهم. لان الوقت اتاخر. محمد استأذن واخد نور والولاد وهيروح البيت.
وزياد: اخد مليكه وهيروح.
آدm: راح عليهم. احم. وبص في الساعه ايه يا مالك عامل أيه دلوقتي!
مالك: بتنهيده الحمدلله يا خالو.
آدm: طيب يحبيبي. يلا بقا خد ابوك و ملك واتكلو على الله يالا. عاوز انام الوقت أتأخر.
مالك: بعدm فهم بابا و ماما! طب و ساره.
آدm: ساره هتفضل عندي هنا. وقبل مـ.ـا.تعترض. بعد الل ساره حكته دا. تـ.ـو.فيق و سوزي مش هيسبوها. وهيدورو عليها. وأول مكان طبعا هيراقبوه هي فيلا الصاوي. فا. ساره هتكون عندي هنا في أمان. وانا من بكره هجيب حراسه على الفيلا. ولازم نأمن نفسنا كويس. تـ.ـو.فيق المنصوري خصم مش سهل. لكن برضو مش هيقدر يعمل حاجه.
مالك: وليه تبعدني عن ساره. انا ممكن من بكره اتجوزها.
آدm: معلش. احنا نأجل فكره الجواز ده مؤقتنا. ساره مش هتكون في أمان.
مالك: اتنهد وسكت.
ساره: بصت ل آدm. عمو انا ممكن اروح اقعد في شقتنا القديمه.
آدm: ابتسم. انتي عاوزه تروحيلهم برجليكى صح، يالا ي ساره خشي جوا و اقعدي مع اختك رينو والبنات. انا طول اليوم في الشغل وبرجع انا و زين اخر النهار. يعنى متقلقيش من حاجه.
ومعلش الضرورات تبيح المحظورات. مؤقتا بس والنتيجه هتبهرك صدقينى.
مالك: بص ل ساره. وودعها خلي بالك من نفسك. وياريت متخرجيش من الفيلا لوحدك. ومتخرجيش منها اصلا.
ساره: بشبح ابتسامه. حاضر خلي بالك من نفسك انت كمان.
مالك: اتحرك و جاسر. و ملك سلمت على ساره. ومشيو. وساره. رينو نزلت اخدتها عشان توريها اوضتها إلى هتنام فيها و مريم قعدت معاها شويه تطمنها وتعتذر منها أنها سابتها وخرجت لانها مستحملتش.
آدm: واقف في الجنينه مع طارق. و آدm سرحان. وطارق فهم انه بيفكر في حاجه.
طارق: ها. يا صحبي بتفكر في ايه و ناوي على ايه!
آدm: طارق. من بكره عاوز مراقبه حوالين فيلا المنصوري. و شركه المنصوري. وعايز حراسه خاصه قدام فيلا العدوي. وتتكلم مع جاسر بكرا عشان يجيب حراسه عنده.
طارق: اعتبره حصل و بعد كدا!
آدm: بص قدام. بكرا. انا لازم اخد مالك ونروح البنك. ونروح صندوق الامانات. وأشوف الفيديو واشوف اعتراف المنصوري.
بعد كام يوم.
طارق: جاب ل آدm طقم الحرس الخاص الل طلبه وآدm شرح لكل واحد دورو بالظبط. وطقم حراسه لفيلا الصاوى.
وبعدها. آدm اخد مالك وعرفو أن المفتاح مع جاسر وكان شايله في المكتب بعد ما البرواز اتكـ.ـسر. والرقم السري موجود على الساعه. وراحو البنك واخدو الالماس والفلاشه. وآدm سمع الاعتراف. وكان كفيل أنه يودى المنصورى وسوزى في داهيه. لكن آدm حب يديهم درس الاول.
والمراقبه عند فيلا المنصورى. والشركه وعرفو أن تـ.ـو.فيق مسافر بره مصر وراجع خلال ال 10 ايام الل جايين. وآدm شـ.ـدد عليهم انهم اول مايشوفو تـ.ـو.فيق راجع وداخل الفيلا. او الشركه. يبلغوه فورا.
ساره قاعده عند آدm. لكن محرجه. وحاسه بالانكسار من جواها. لكن مريم مش مديالها فرصة انها تكون وحيده أو تفكر كتير. وفريحه وريتال ورينو. مش محسسينها انها غريبه عنهم. وساره اتعلقت بالعيله الجميله دى. وخصوصا مريم و رينو. والأطفال.
بعد كدا. مالك: راح ل ساره وجابلها فون وشريحه. علشان ممعهاش فون. وقدmه ليها هديه. وجابلها لبس. وحاجات كتير. وطلع ليها بطاقه باسمها الحقيقى. وساره كانت مبسوطه. لكن زعلانه أن اسمها ساره عاصم. وكانت بتتمنى لقب غير ده.
فى الجامعه. الساعه 1 الضهر.
رينو: ورودي في الجامعه. بيشوفو النتيجه.
رينو: ماشيه في الجامعه وكانت ماشيه بسرعه وكان في واحد هيخبط فيها لاكن بعدت بسرعه عن طريقه.
@: أناا اسف جدا لحضرتك كنت هخبط فيكي بالغلط
رينو: حصل خير. وجت تمشي.
@: . لو سمحتي!
رينو: افنـ.ـد.م!
@: اسف. اصل انا هنا جديد في الجامعه اروح الشئون منين!
رينو. : بص حضرتك هتمشي على طول هتعدي تاني ممر. هتلاقي مبني باللون الابيض هوا دا وجت تمشي
@: لحظه بس انتي مستعجله ليه!
رينو: باستغراب. نعم! بعد اذن حضرتك. وسابته ومشيت.
بعد شويه: رودي جت. رينو. رينو. النتيجه اتعلقت عند المبنى الإدارى. يالا عشان نروح نشوفها.
رينو: حطت ايديها على قلبها. وغمضت عينيها ياارب. ياارب. ياارب الدرجات النهائيه امتياز يارب امتياز.
رودي: خايفه وبتدعي لايه ياختي. دانتي دحيحه. الخــــوف عليا أنا ويالا بقا عشان أنا دايخه.
رينو: بتـ.ـو.تر. ايوه. ايوه. يالا بينا
وماشين يدعو ربنا ومتـ.ـو.ترين. وكان في زحمه كبيره ورايحين يشوفو أسمائهم على الورق
ورينو دخلت بصعوبه هيا و رودي.
رينو: راحت على الامتياز. وملقتش اسمها موجود. و قلبها كان هيقف. وراحت على درجه الجيد جدا. وملقتش اسمها. رينو اتصـ.ـد.مت. راحت على الجيد ملقتش برضو اسمها. حطت ايديها على بوقها. وانهارت تماماا، سمعت صريخ رودي وبصت ليها بخــــوف. شافت رودي بتضحك. رينو طلعت من وسط البنات ب رجفه.
رودي: بفرحه. رينو. رينو انا نجحت. أنا جبت جيد جدا مع مرتبه الشرف كان فاضل درجتين واجيب امتياز بس مش مهم. أنا نجحت. نجحت قوليلي انتي عملتي اي. اكيد امتياز صح يا سوسه انتى.
رينو: دmـ.ـو.عها نازله و عيطت كتير. وكان هيغمي عليها. وحست أن هيا ضايعه تماماا. وحطت أيدها على بوقها. وانها مش مستوعبه انها تكون شالت مواد. عمرها ماحصلت. لسه هتتحرك جه الدكتور بتاعها.
دكتور لارين دكتورتنا إلى رافعه راسنا.
لارين: عيطت بصوتها كله. و الدكتور استغرب و رودي
رودي: في اي ي رينو انتي بتعيطي كدا ليه!
رينو: اسمي مش موجود في الورق كله يا رودي. دي مصيبه أناا همـ.ـو.ت مش قادره اصدق.
الدكتور: وانتي عاوزه اسمك يكون موجود معاهم ليه بس يا دكتور لارين.
لارين: مصدومه و مش فاهمه حاجه!
و رودي متنحه و مش فاهمه حاجه!
الدكتور: فتح الشنطه وطلع ورقه وقالها اتفضلي يستي. أنا أول لما عرفت نتيجتك. وانك الطالبه المتفوقه عندي. قررت انا اجبلك شهادتك بنفسي. وهي معايه اكتر من اسبوع. وكنت هكلمك لكن حصل شوية ظروف.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. يعني اي يا دكتور أنا ناجحه!
الدكتور: هل عندك شك في كدا!
لارين: لاء. بس اسمي مش موجود
الدكتور: اتفضلي ياستي.
(الدكتوره / لارين آدm خالد العدوي. الحاصله على الدرجات النهائيه في جميع المواد الجامعيه. بدرجه الامتياز مع مرتبه الشرف)
رودي: فتحت بوقها وتنحت من الفرحه.
رينو: حطت ايديها الاتنين على بوقها واخدت الورقه علشان تتأكد. وشافتها وعيطت من الفرحه.
رودي: حـ.ـضـ.ـنتها مبروك. مبروك. مبروك يا رينو انتي تستاهلي كل خير والله. أناا مبسوطه اوي علشانك.
الدكتور: الف مبروك يادكتور لارين. واتمنى انك تكونى في نفس المستوى ديما. بجد انتى مثال مشرف لجميع الطلاب.
لارين: بضحكه ممزوجه بدmـ.ـو.ع. اشكرك جدا يا دكتور بجد. بجد ميرسي جدا لحضرتك.
الدكتور: متشكرنيش. انا اتمنى بـ.ـنتى تاخدك مثال أعلى ليها. بعد اذنكم. ومشى.
رينو: اخدت رودي في حـ.ـضـ.ـنها وفضلو يتنططو من الفرحه. و رودي حست بدوخه و اغمي عليها في حـ.ـضـ.ـن رينو ووقعت على الارض
رينو: صرخت روووديييي.
بسرعه واحد جري عليهم. ووقف جمب رينو متقلقيش حضرتك هتبقي بخير.
رينو: مش مركزه معاه. و بتفوق في رودي و البنات جت. والشاب دا حاول يشيل رودي و رينو منعته. ولكنه صمم يشيلها. و رينو زعقــ,تــله و قالتله وانت مين سمحلك انك تفكر تشيلها. وبعدين انت مش كنت بتسال على الشؤون. حاجه غريبه جدا. واتفضل حضرتك من هنا محدش طلب منك مساعده. اسندوها معايا نشيلها. يابنات.
الشاب. راح وقف تحت شجره وطلع سيجار وجه واحد صاحبه. توء توء توء. شكلك وحش اوي وهيا بتزعقلك، يا، هشام.
البنات ساعدو رينو وشالو رودي وحاولو يفوقوها. وفاقت. ورينو جابتلها عصير. وبعدها اخدت رودي وركبت معاها ورينو الل ساقت عربيه رودي.
واتحركت و عيون هشام مرقباها.
عند نرمين.
بتتصل على هشام ولاكن مردش عليها. و هيا قاعده في المستشفى حست بالنـ.ـد.م. وحست انها اتسرعت. لأن هشام مبيردش عليها من امبـ.ـارح أو في وقت احتياجها ليه.
وفكرت أن لو هشام بيحبها بجد.
كان اتجوزها رسمي. مش على ورق. هو كان ممكن يتجوزها عند مأذون بما أنه هيحارب ابوه علشانها. لكن هشام عمل العكس تماما. وزعلت اوي من نفسها على إلى هيا عملته. وانها مش صغيره. لا دى دكتوره. ومثقفه ومتعلمه. وعندها خلفيه عن نهاية اي جواز على الورق. وقررت تلحق نفسها قبل فوات الاوان. وهتتكلم مع هشام. يااما يصلح غلطه ويتجوزها رسمى عند مأذون. يا اما تلحق نفسها وتبعد. وهتعيش بوصمة العار الل هي عملتها في نفسها. ودmعه نزلت منها.
وجت نور ودخلت وهيا قاعده و سرحانه، نور بتنادي عليها.
نور: نرمين. يا بـ.ـنتي. نرمييين انتي يا زفته. الوووو.
نرمين: فاقت على صوت نور. هااا. ابدا. و قامت و سلمت عليها.
نور: ابدا ايه بس. دى تمارا على أيدى. صحيت من نومها وانا بنادى عليكى.
نرمين: بصت على تمارا بو.جـ.ـع. وكان نفسها حياتها تكون طبيعيه. واتنهدت.
نور: شافت نرمين. انه باين على وشها انها تعبانه و مرهقه. ونور حاسه انها مخـ.ـنـ.ـوقه ودى مش طبيعتها.
نور: مالك ي نرمين!
نرمين: مفيش ي قلبي انا تمام.
نور: لا في انا عرفاكي كويس
نرمين: بخـ.ـنـ.ـقه. مفيش حاجه والله يانور.
نور: حست انها مش حابه تتكلم. وقالت تسبها لحد ما تهدي. احم. طيب ياقلبى. انا هنزل المكتب عند محمد اوكى.
نرمين: هزت راسها. اتفضلي.
نور: خرجت. ونرمين قعدت مكانها وعيطت.
في دبي
مراد اتصل على مريم علشان يطمن على نتيجة رينو. وفهد واقف جمبه في التراس واعصابه على نار.
مراد: الو ايوه يا مريوم. طمنيني نتيجه رينو ظهرت ولا لسه
مريم: بفرحه. ايوه. يا حبيبي ظهرت واختك اللهم بـ.ـارك. جابت امتياز مع مرتبه الشرف وطلعت الأولي على الجامعه يامراد.
مراد: الله اكبر. ايوه بقى. الف مبروك يامريوم. والبت دى فين ابـ.ـاركلها.
مريم: ثوانى. اصل ابوك من ساعة معرف وهو واخدها في حـ.ـضـ.ـنه ومقعدها جمبه. ومش راضي يسيبها. اروح اديلها الفون خليك معايا ثوانى ياحبيبي.
مراد: ماشى يامريوم.
فهد: سأله بسرعه. ها قولى نجحت.
مراد: امتياز مع مرتبة الشرف. والأولى على الجامعه.
فهد: من فرحته كان عايز يحـ.ـضـ.ـن مراد. وعايز ياخد رينو في حـ.ـضـ.ـنه ويبـ.ـاركلها بقلبه قبل عقله. وحبس الفرحه جواه. وابتسم. الف الف مبروك. مشاء الله عليها.
مراد: الله يبـ.ـارك فيك ياشبح. ثوانى هكلم رينو. وهخليك تكلمها تبـ.ـاركلها بنفسك.
فهد: قلبه دق بفرحه. لكن بيحاول يسيطر على دقات قلبه.
رينو: الو. ابيه مراد حبيبي وحشتنى اوى اوى.
مراد: قلب ابيه انتى والله. وانتو كلكو وحشنى مووت. الف الف الف مبروك ياروحي. يااجمل دكتوره.
رينو: بفرحه. الله يبـ.ـارك فيك. انت هترجع امتى ياابيه؟
مراد: هانت ياروح ابيه. بصي خدى فهد عايز يبـ.ـاركلك بنفسه. وبعدين اكلم آدm وفريحه اشطا.
رينو: اتـ.ـو.ترت. احم اوكي يا ابيه.
مراد: امسك يافهد. كلمها وكلم آدm. هكون انا اتصلت بالريسيبشن. وساب الفون لفهد ودخل جوه.
فهد: بلع ريقه. ا. الو.
رينو: غمضت عينيها. الو.
فهد: بتـ.ـو.تر. مبروك. يارينو.
رينو: بدقات قلب حب. ميرسي يا فهد. الله يبـ.ـارك فيك. احم. رودي كمان نجحت.
فهد: مش عارف يتكلم. انتى كويسه.
رينو: في نفس الحاله. ايوه. وانت كويس.
فهد: حاسس ببلاها. وهرش في قفاه. اه انا كويس. قوليلى في حد دايقك في الجامعه. او في اى مكان.
رينو: غمضت عيونها بحب. ونفسها تسمع رد فعل فهد زى زمان. اممم فى.
فهد: بغيره وغـــضــــب وقبض على ايده. مين ده الل دايقك. ودايقك ازاى. اوعى يكون اتكلم معاكى. طيب اتجرا ووقف معاكى. او حتى فكر يعاكسك. وقالك ايه. الواد ده في الجامعه. ولا كان في الشارع. ولا يكون في المستشفى.
رينو: بتسمع. وغمضت عينيها. وابتسمت. وعشقها لفهد زاد اكتر. واكتر. وبعدها. اتنهدت بسعاده. اهدى يافهد. مفيش حاجه كبيره اوى. ده شاب كدا في الجامعه. بس شكله كبير مش طالب. سألنى على مركز الجامعه. وبعدها رودي تعبت فاجأه وهو جه وعايز يهتم بينا ويشيل رودي. لكن انا مسكتش. زعقــ,تــلو وقولتلو اتفضل من هنا. ومشى وبس كدا.
فهد: بغـــضــــب حقيقي ولا اراديا. رينو خلى بالك من نفسك. لحد ما ارجع. وانا ليا تصرف تانى. لما نرجع.
مراد: جه من وراه. هتعمل ايه لما نرجع ياض يافهد.
فهد: ورينو كحت واتـ.ـو.ترت.
فهد: بغـ.ـيظ مكبت. ابدا. اصل رودي مرات فارس نجحت. ورينو بتقولى المفروض اجيب هديه لمرات اخويا.
رينو: عيونها وسعت. بدهشه. ايه ده لحق يخلع منها. رهيب يافهد.
مراد: والله عندها حق. وانا كمان عايز اجيب شوية حجات كدا.
وفهد بعد كدا كلم آدm وكل العيله. وبعدها مراد اتكلم مع الكل. وقفل مع فريحته.
فهد: انا نازل.
مراد: نازل! رايح فين!
فهد: جواه متغاظ. وسرح. إن أى حد بيبص لملكيته الخاصه. لكن حاول يهدى. رينو دلوقتي في البيت وأجازه. ولما يرجع. وسأل نفسه. بس لما ترجع يافهد هتحميها بصفتك ايه! ايه هتراقبها مثلا. هتمشى وراها. اوووف يارينو على الل وصلتينى ليه. انا مستعد اقــ,تــل اى حد يبص على طرف فستانك.
مراد: ياحووووووت. ايه ياعم بكلم نفسى.
فهد: فاق. ايه يامراد. يعم انا نازل رايح مول دبي.
مراد: صفر. مول دبي مره واحده. هتشتري هديه لمرات اخوك.
فهد: ايوه. وكمان رنا. وفريحه. ومريم. وقال وجواه. والاهم. رينو.
مراد: صدق فكره. تعالى بس نتغدى وهننزل انا وانت علشان اشترى انا كمان للعيله. وخصوصا. مريوم وفريحتى.
فهد: متدايق. ومش عايز ياكل. لا اتغدي انت. انا هسبقك وعلى تليفون ماشى.
مراد: اله مالك ياض مستعجل كدا ليه. انت على طول كدا. تعالى اسمع الكلام وهننزل مع بعض. ويسيدى عيش حياتك في المول. وبعد مانخلص. نتصل على بعض. يلا تعالى.
فهد: استسلم. اتنهد. وقعد. لكن بعدها ابتسم. لما فكر في صوت معشوقته الصغيره.
رودي نايمه على السرير وحاسه بدوخه.
فارس دخل عليها بالعصير الليمون. بلهفه. اتفضلي يحبيبتي اشربي. وبصلها بعتاب. وقالها. بقا كدا يا رودي! يغمي عليكي في الكليه واعرف من رينو وانا بتصل ابـ.ـاركلها.
رودي: بتكح بتعب. أناا اسفه يت حبيبي محبتش اقلقك عليا.
انت كنت في السفاره. وانت قايلي انك عندك شغل مهم.
فارس: طيب يا رودي وبعد ماجيت من السفاره دخلت واخدت شاور. و قولتيلي رينو نجحت و انتي كمان نجحتى. ومتكلمنيش و تقوليلي انك اغمي عليكي.
رودي: حبيبي اسفه انا اغمي عليا من الفرحه بس.
فارس: لا يا رودي. لا شكلك مش عاجبني اليومين دول انتي لازم تروحي لدكتوره.
رودي: اتعدلت و غمضت عينيها. و فتحتها بطفوله. انت خايف علياا يا فروسه.
فارس: مسك دقنها بايده. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها برقه امال لو مش هخاف على مـ.ـجـ.ـنو.نتي الصغيره هخاف على مين!
رودي: مسكته من خدوده بايديها الاتنين. ياختي كميله انا ياللي خايف على مـ.ـر.اته ي ناااس.
فارس: بدهشه! كميله أي كميله دي كمان ي رودي.
رودي: بلاش ادلعك يعني يا روحي. وبعدين بقا سيبك من كل دا فين هديت نجاح رودي حبيبتك.
فارس: احلي واجمل هديه ل رودي قلبي انتى. عاوزه ايه يا روحي شاوري بس.
رودي: اكل، هاتلي اكل.
فارس: . تنح اكل! اكل ايه ياحبيبتي.
رودي: هاتلي اوردر دلوقتي. اطلبلى. نجرسكو. وفرايز تشيكن. و كريب و شاورما سوري. و ياسلام بقاا لو اتنين بيبسي نحبس بيهم. و بعدها عاوزه مولتن ايس و وافل نوتيلا. و كيك النوتيلا و متغرق بصوص النوتيلا. ياااااه بسرعه بس يا فارس وحيات ابوك علشان اختك من الصبح بتلف في الجامعه على لحم بطنها.
فارس: متنح و فاتح بقه. يخربيتك ي رودي نسيتيني كنت بقول ايه. و ايه كميه الاكل دي نجرسكو ومولتن و صوص و شاورما ايييه كميه الاكل دي بتوديها فين، عـ.ـر.فينيي انتي عازمه العيله ولا ايه! وبعد دا كله تقولي اختك! انتى مش معقوله.
رودي: كشرت. جرا ايه ياجدع انت. انت هتستخسر فيا الاكل ولا ايه. امال ايه قره عيني والكلام دا! جرا ايه ياجدع متوحد الله في قلبك كدا.
فارس: بصدmه فتح بقه. جدع! لا إله إلا الله. يا رودي. لا اله إلا الله. شوفي يا. رودي انا بقالي كام سنه بتعلم. و ربنا كرمني بقيت سفير في السفاره المصريه. وبعرف اتكلم لغات الا عندك انتي اسمع ردود أفعالك لساني يعجز عن الرد.
رودي: هههههه هههه شوف يفارس يابني احنا الل مسكنا السلك عريان ومتكهربناش هاهاها نيهاااها.
فارس: خبط كف على كف. وهمس مسكت السلك عريان ومتكهـ.ـر.بتش. طب ازاي، واله ولبست يا فارس.
رودي: بتقول حاجه ي فاروسه
فارس: مبقولش حاجه يروحي. انا هطلبلك الارودر حالا.
رودي: غمزتله. تؤ. سيب الاوردر. كمان شويه. انت قاعد بعيد عني ليه كدا. هوا أنا مش ناجحه ولا ايه.
فارس: هااا. لا ناجحه ياروحي.
رودي: بدلع و اغراء. مش هتبـ.ـاركلي.
فارس: بس كدا. قرب منها علشان يبـ.ـاركلها.
بعد يومين.
آدm والعيله كلها قاعدين بيتعشو. وبيهزور. وكان مالك موجود معاهم علشان ساره.
وسمعو صوت عند الباب.
@:
- سلامووو عليكووو.
وكلهم اتفاجئو.
وفريحه قامت بفرحه. مرراااااد وجريت عليه.
مراد: وفهد مستنوش اكتر من كده. ومراد قال لفهد بما اننا اشترينا للكل هدايا تعال نسافر بكره. وفهد فرح بالخبر ده. ووصلو للمطار. وفهد وصل مراد لحد باب الفيلا. ومراد قاله تعالى سلم على العيله. فهد قاله. طيب انا هحاسب التاكسي. وانت سيب الشنط دى انا هاشيلها. وادخل شوف اى حد كاشف راسه وضحكو. ومراد قاله تمام. لكن استغربو من كمية الحرس الل على الفيلا. والأمن اتعرف على مراد. وفهد. مراد دخل. والأمن هياخد الشنط فهد قالهم لا سيبوهم انا هشيلهم. وفهد دخل ورا مراد وواقف بره الباب علشان لو في حد قاعد من غير حجاب. وكان متـ.ـو.تر. وقلبه بيدق. ومتحمس في نفس الوقت. وبيعد الثوانى الل كأنها ساعات.
فريحه جريت على مراد. والاتنين نسيو كل العيله انها موجوده.
مراد: قــلـــع الشنطه الل ع ضهره. وفتح ايديه لمعشوقته. وكان خايف عليها وهي بتجري الخطوتين دول علشان الحمل. لكن فريحه كانت أسرع منه. وضحكتها على وشها. واتشعلقت في رقبته. ومراد. محسش بجـ.ـر.حه. ورفعها من على الارض ولف بيها. وحشتينى وحشتينى.
فريحه: مكـ.ـلـ.ـبشه فيه. بتضحك بدmـ.ـو.ع. مراد. مراد. حبيبي وحشتنى اوى اوى يامرادي.
ونزلها. وفريحه حضتنه وبتعيط. ومراد مدخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ششش بس يابت. انا معاكى اهو بتعيطى ليه. يخربيت ام النكد.
فريحه: بدmـ.ـو.ع فرح. انت معايا. انت وحشنى اوى يامرادي. انا مش مصدقه احلى مفاجاه بجد.
آدm: من وراهم. لا صدقى. وسيبى الواد بقى نسلم عليه.
مراد وفريحه فاقو على صوت آدm. وخرجت من حـ.ـضـ.ـن مراد وكانت مكسوفه. بس كانت فرحانه اوى.
مراد. قرب من آدm وسلم عليه وحـ.ـضـ.ـنو بعض. والحـ.ـضـ.ـن كان طويل ومن غير كلام. لكن السكون ده كان اكبر دليل على أن آدm استكان واطمن ان ابنه وعكازه في الدنيا رجع بالسلامه. وبعدها.
مراد: راح لعند مريم. الل واقفه مكانها. ودmـ.ـو.عها نازله. من الفرحه. وشكرت ربنا في قلبها. وشافت مراد بيقرب منها. ومسك ايديها وباسها. وباس جبينها. ومريم اترمت في حـ.ـضـ.ـن مراد. ودmـ.ـو.عها نازله في صمت. ومراد اتنهد بحب. وكان مشتاق لامه. وابوه. كل واحد ليه معزه مختلفه. وكلهم اكبر من بعض. مريم خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ومراد عارف هي هتعمل ايه علشان كده محطش شاش على الجـ.ـر.ح. مريم حطت ايديها على دراع مراد ويتحسس بتطمن عليه مجروح. وحطت ايديها على أكتافه وصدره. اخيرا اتكلمت. انت كويس يانور عينى. فيك حاجه طمنى عليك. حد فيكو انت وفهد اتاذيتو. فهد كويس.
مراد للحظه افتكر. وشاف رينو لابسه حجابها. ولف راسه للباب وصفر تصفيره معينه كاشاره لفهد انه يدخل
والكل مستغرب. ولف ل مريم. انا كويس ياست الكل. وطول ما انتى بتدعلي انا هكون بخير. وباس على ايديها تانى. وسابها وراح يسلم على الكل.
كان رايح يسلم على زين. لكن رينو مصبرتش ودmـ.ـو.عها نازله بفرحه. وجريت عليه ابيه مراد. ابيه مراد. ومراد لف وضحك. حبيت ابيه انتى ونوتيلت حياتى. واتشعلقت في رقبته ولف بيها. وضحك وكلهم ضحكوا.
وسلم عليها. وبعدها سلم على زين.
ورينو بترفع راسها. ولمحت فهد داخل من الباب. ووشها بقى جمره في ثانيه وقلبها دق بسرعه رهيبه. ولا اراديا قدام الكل. وبصوت مسموع. فهد.
مراد: كان بيسلم على نور. وبعدها ريتال. ومالك. واندهش بصدmه لما شاف ساره. ومالك قاله هحكيلك كل حاجه بعدين. ومراد تفهم الأمر. وراح يسلم على مريم نونو الل وحشاه اوى
فهد: سمع الاشاره. وشال الشنط. وسابها برا باب الفيلا. وداخل. وعيونه عرفت طريقها. ولمحت اجمل عيون. وقلبه دق. ودق اكتر لما سمع انه معشوقته الصغيره ندهت بإسمه اول ما دخل من الباب.
الكل انتبه. ل رينو وسمعوها. وبصو على الباب وشافو فهد. وفرحو. فريحه اول واحده جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته. وهو حـ.ـضـ.ـنها بحب. ومسد على حجابها وباس جبينها بحب. وبعد كدا حـ.ـضـ.ـن آدm. وآدm حـ.ـضـ.ـنه بحب واطمن عليه. وراح سلم على مريم وحـ.ـضـ.ـنها. وباس ايديها وراسها. ومسح ليها دmـ.ـو.عها. وسلم على زين. ومالك. وسلم على نور وريتال. لكن من غير سلام بالايد. لانه حـ.ـر.ام. واخيرا لف شاف معشوقته الل عيونها دmعت بفرح. وكمان منزلتش من عليه. وقرب منها لكن بحظر. لانهم حاسين أنهم مكشوفين اوى. احم اذيك يا انسه لارين.
رينو: اتـ.ـو.ترت. الله يسلمك. يا استاذ فهد.
فهد: كشر. لكن معلقش عامله ايه. والف مبروك.
رينو: الحمدلله. والله يبـ.ـارك فيك. احم حمدلله على السلامه.
فهد: الله يسلمك. ووقف متنح. ومش عارف يتكلم. ورينو وقفت كأنها اتسمرت في الأرض.
وفاقو على صوت آدm. كفايه سلمـ.ـا.ت بقا و يالا تعالو العشا جاهز. وكلهم اقعدو و اتعشو وكان جو جميل و لطيف و ساره حست انها اصبحت جزء من العيله دي.
وبعد شويه البنات كلهم خرجو في الجنينه و الشباب قاعدين في الليفنج. ومراد شايل مريم نونو على رجله. وبيفهم من مالك ايه سر اختفاء ساره. ومالك بيحكيلو.
فهد: قام وسلم على الشباب وشاف انها فرصه مناسبه وقال طيب ي جماعه انا يادوبك اسلم على مريم و فريحه واتكل انا. هطلع على طارق و رنا.
وسلم عليهم واتحرك. وراح عند مريم وقدmلها هديه وكانت عبـ.ـاره ازازه برفان قيمه. واسوره رقيقه جدا. فهد قدmلها الهديه. ومريم كانت مبسوطه و شكرته جدا واستاذنها عشان يسلم على فريحه في الجنينه مع البنات.
راح لفريحه و شاور ليها وراحتله وقدmلها هديه عبـ.ـاره عن سلسله مكتوب عليها مراد وقالها انا اول لما شوفتها جبتهالك من غير تفكير.
فريحه: فرحت جدا و حـ.ـضـ.ـنته و قالوله ميرسي يا فهد دي اجمل هديه جاتلي.
فهد: حبيبتي انا عيوني ليكي بس عاوز منك طلب ممكن. ممكن تنادي على لارين اسالها على حاجه بس و امشي.
فريحه: كانت مبسوطه و قالتله حاضر انا هروح انده عليها واروح لمراد. وراحت و ندهت على رينو و
لارين اتـ.ـو.ترت واتحركت خطوتين و فهد قرب منها خطوتين و اتقابلو في النص.
رينو: احم. بتـ.ـو.تر. فريحه قالتلي انك عاوز تسالني على حاجه خير يا فهد.
فهد: ايوا. ما انتي بتقولي فهد اهو امال ايه يا استاذ فهد دي!
رينو: بتـ.ـو.تر. عادي مانت قولت يا انسه لارين.
فهد: اممم. بتردهالي يعني. عموما انا مقصدش انا قولت كدا عشان كنا في وسط العيله وكدا.
رينو: اتنهدت بحب. ولا يهمك يا فهد.
فهد: قلبه دق. و سرح في جمال عيونها
رينو: رفعت عينيها شافت فهد عنيه على عينيها و عيونهم اتعلقت ببعض
رينو: تـ.ـو.ترت وقلبها دق و خافت لحد يشوفها. احم.
انت كنت عاوز تسالي على حاجه يا فهد.
فهد: هرش في قفاه. ا. اه اه كنت عاوز اسالك الرقم إلى كان بعتلك رساله يوم عيد ميلادك. كلمتك
رينو: بفرحه لانه لسه فاكر. لا يا فهد
فهد: ياريت تعملي للرقم دا بلوك
رينو: وشها بقى احمر. اوكي يا فهد.
فهد: بلع ريقه. احم. حد ديقك تاني
رينو: لا مانا مش بروح الجامعه.
فهد: رينو انا بقول حد دايقك تاني عموما. برا الجامعه او في المستشفي او اي مكان.
رينو: اتنهدت بسعاده. وابتسمت. على غيره الفهد إلى مشتاقه ليها. لا يا فهد. مفيش حد دايقنى.
فهد: قلبه دق. و رينو سمعت دقاته.
فهد: احم. و طلع من جيبه علبه قطيفه وقدmها ل رينو. اتفضلي دي هديه بسيطه. بمناسبه الترقيه. وانى اثبت نفسى وبجداره في شغلى. وحبيت انى اقدmلك الساعه دي للترقيه وبس.
وطلع علبه تانيه. وقالها. ودي هديه تانيه بمناسبة عيد ميلادك. ونجاحك. واتمنى انك تقبليها. اتفضلى.
رينو: قلبها بيدق جـ.ـا.مد. ومصدومه بدهشه وفرحه مع بعض. وأحاسيس متلخبطه. ومش عارفه تعمل ايه. تقبل الهديه ولا لأ.
فهد: شاف رينو متـ.ـو.تره ومحتاره. وبيتمنى من جواه انها تقبل هديته. لانها فيها امانها. وهو اختارها ليها بقلبه قبل عينه. رينو اتفضلى. ولا انتى هتكسفينى.
رينو: بتـ.ـو.تر. احم. لا ابدا. بس. بس كدا كتير يافهد تعبت نفسك ليه. وكانت مكسوفه تاخدهم منه.
فهد: مفيش تعب. ولا حاجه. اتفضلى. لان كدا بقى شكلى وحش اوى. وابتسم.
رينو: شافت ابتسامة فهد لاول مره على وشه من سنين طويله. وسرحت فيها. واتنهدت. واخدت الهديه. ميرسى يافهد.
فهد: يارب تعجبك. وسكتوو. فهد. شاف البنات ممكن تلاحظ الوقفه دى. احم طيب يارينو. انا يدوبك اطلع على طارق ورنا. علشان بكره عندنا مشوار مهم للجهاز. علشان نخلص كل حاجه.
رينو: احم. هزت راسها. ماشى ربنا معاك.
فهد: مراقب المكان. واتحرك علشان يمشى. اتحرك من جمب رينو. ولكن قرب على ودنها وهمس. اللون الاحمر يجنن عليكى بس ياريت مـ.ـا.تلبيسهوش ولا تخرجي بيه تانى.
رينو: حطت ايديها على قلبها من همس فهد. وفتحت عينيها. وبتبص. جمبها. وملقتش فهد. ودورت عليه كويس. شافته خارج من بوابة الفيلا. وغمضت عينيها وابتمست بسعاده. وخبت الهديه. وطلعت بسرعه على اوضتها. وكانت عيون مريم مراقباها من اول ما فهد قدmلها الهديه. وابتمست بسعاده. لابتسامة بـ.ـنتها. ودعت ربها انه يحقق حلم بـ.ـنتها ويجمعها مع فهد في الحلال.
رينو: قعدت على السرير. بتنهج. ومش مصدقه. وحبت همس فهد ليها. وانه غيران عليها. وقامت وقفت قدام المرايه. وشافت أن اللون الاحمر يجنن عليها وكمان ملفت. وضحكت بسعاده. ورجعت علشان تشوف الهديه. اول هديه بمناسبه الترقيه. وكانت ساعه جمليه اوى فوق الوصف. ومعاها كارات بتتغير مع لون الطقم الل هتلبسه. وفرحت جدا. وقالت بما أن الساعه دى للترقية بتاعتك يافهد انا هلبسها ديما.
وفتحت العلبه التانيه. واتصـ.ـد.مت بفرحه. سلسله لازورد. وكانت رائعه. وكمان استغربت السلسله. لانها عبـ.ـاره عن اسم. ونازل منه فص لازوردي متوسط الحجم. والاسم كان ( لاري ). ورينو استغربت لكن بعدها فهمت. إنها اسمها اول حروفه لاري.
وكارت صغير. ( الف الف مبروك ومن نجاح ل نجاح. فهد ) يارب زوقى يعجبك.
وضحكت بسعاده وفرحت جدا. وكانت أسعد بـ.ـنت في العالم. وقامت بفرحه. وغيرت الفستان. ولبست فستان بلون تانى. وكانت حاسه بشعور غريب لانها مش ناسيه همسات الفهد. ولبست السلسه. وزادتها فوق الجمال. جمال. ولبست الساعه. وكانت مبسوطه جدا. وخبت علبتين الهدايا في دولابها. وبعتت لنفسها بوسه في المرايا ونزلت للعيله.
بعد شويه مالك مشى. ومراد قدm الهدايا الل جايبها للكل. وكمان جاب هديه ل آدm وزين وللاطفال الصغيره. وكلهم كانو مبسوطين. وبعدها. كل واحد طلع على اوضته. ورينو اخدت مريم نونو تنام في حـ.ـضـ.ـنها.
مراد. طلع مع فريحته.
فريحه رايحه على الدولاب تطلع لبس ل مراد.
مراد: واقف في نص الاوضه. ونده عليها بحب. فريحه.
فريحه: لفت ليه وكان مراد فاتح ايديه ليها. وقلبها ابتسم. وراحت بسرعه اتعلقت في رقبته. ومراد حـ.ـضـ.ـنها وغمض عينيه. ورفعها من على الارض ودفن وشه في رقبتها. وحشتينى.
فريحه: غمضت عينيها بحب. وحشتنى يامرادى. وحشتنى اوى اوى.
مراد: نزلها. ومسك وشها بايديه. وبتملى منها. وبيفكر لو كانت الرصاصه صابته. ومـ.ـا.ت. مكنش هيشوف اللهفه الل ف قلب. وعلى وش فريحته تانى.
فريحه: حطت ايديها على ايديه الل على خدها. وشالتها وباستها. وغمضت عينيها وحـ.ـضـ.ـنت ايديه. ورفعت وشها وبصت في عينيه. وعيونهم اتعلقت ببعض. وكل واحد قال للتانى قد ايه انا بحبك ومشتاقلك.
مراد: حاوطها من وسطها. ورجع خصله شارده ورا ودنها. وقرب من ودنها. وهمس. انا بحبك اوى يافريحه.
فريحه: غمضت عينيها بحب. وتاهت في همساته. ومراد قرب منها وباسها وفريحه قلبها هيطلع من مكانه من عشقها لمراد. ومعاملته معاها. وانه مبيحبش يشوفها زعلانه. وفاقت على مراد الل شالها. وراح بيها على مكان عشقهم. وقرب منها. بكل اشتياق...
بعد فتره. فريحه في حـ.ـضـ.ـنه وبتعيط. لانها شافت الجـ.ـر.ح. وعيطت بكل و.جـ.ـع. وقالتله يعنى قلقها ده مكنش على الفاضي.
مراد: مدايق. لانها بتعيط من قلبها. وعدلها وقعدها قدامه ورجع ضهرها على صدره. وقالها خليكى كدا. جـ.ـر.حى كدا خف خلاص. وباسها من كتفها. وطمنها أنه كويس. والحمدلله انها جت على قد ايه. وهو قدامها دلوقتي ومفيش داعي للعـ.ـيا.ط. وحلفها بمراد تبطل عـ.ـيا.ط. وقامت. وقالتله خليك مكانك. وراحت جابت علبة الإسعافات. وعقمت جـ.ـر.حه. وغـ.ـصـ.ـب عنها دmـ.ـو.عها بتنزل منها. مراد عيونه عليها. وقرب من وشها. وباس الدmـ.ـو.ع الل نازله على خدها. وهمس في ودنها من تاني. وقرب منها اكتر من الاول. وفريحه تاهت في عشق مراد. وعاشو ليلة حب جميله.
تانى يوم.
هشام اتصل على نرمين. وكانت زعلانه منه. لكن بطريقته. خلاها تشتاقله. وقالها انه هيعدى عليها ياخدها من قدام المستشفى. وهو بدء يتخـ.ـنـ.ـق منها ومن كل شويه تقولو الوضع ده مش عاجبها. لكن اكيد هيشوف حل.
وراحلها على المستشفى. وخرجت معاه. وراحو على الشقه. ونرمين قاعده في الليفنج بتفكر تقوله انها عايزه الجواز رسمى. لكن هشام مش مديلها الفرصه. اتفاجئت بالل شالها من غير مقدmـ.ـا.ت.
هشام: حبيبتي الل وحشتنى. وباسها. ورايح بيها على الأوضه.
نرمين: حاسه انها بترتكب غلط في حق نفسها. ومش حاسه بالأمان. لكن هي كل الل حاسه بيه انها بتحب هشام.
هشام: نيمها على السرير. وقــلـــع التي شيرت. لكن في مخيلته حد غيرها. وكان بيهمس اسمها في قلبه. وخصوصا لما شافها عن قرب. وانها اجمل من الصور بكتير. قرب من نرمين وهو بيقولها همـ.ـو.ت عليكى. وبيكمل جواه. همـ.ـو.ت عليكي يالارين. ونفسي تكونى في حـ.ـضـ.ـنى. واتخيلها وقرب من نرمين. الل حست بحب غريب وطريقه هشام متغيره عن قبل. وكلها حب ومشاعر خارجه من قلبه. ونرمين تاهت في همساته. وطريقته. وغابت عن العالم واشتاقت ل هشام حبيبها ونسيت كل حاجه.
بعد فتره كبيره. هشام. على السرير مرجع ضهره الورا. وطلع سيجار. وبيشرب وباصص قدامه. وبيتمناها في حـ.ـضـ.ـنه.
نرمين: نايمه جمبه ومستغطيه. واستغربت أن هشام ما اخدهاش في حـ.ـضـ.ـنها زى كل مره. وندهت على هشام ومردش عليها. وشافت أنه سرحان. وبتفكير. يعنى هيسرح في ايه وانا معاه. طيب ليه هو مبقاش بيتكلم معايا ليه زى الاول. كل يوم يكلمنى واجي معاه على هنا ويقرب منى. وبعدها ياخدنى في حـ.ـضـ.ـنه. وبعد شويه يقولى قومى البسى علشان اوصلك. وكمان غاب عنها يومين. ولا اتصل بيها. طيب هو ده طبيعي. لا. مش طبيعي. لانه كدا بيستخدmنى لغرض معين. واكيد شويه هيقولى قومي البسي علشان اوصلك. وسرحت ب أفكارها. ونسيت هشام الل جمبها. وبتفكر في جواز محمد ونور واخواتها وعيلتها البـ.ـنت عندهم اميره. وليها امير بيعاملها بكل احترام. ويتشرف بيها قدام اى حد. وقالت احسن حاجه انى بستخدm وسيله لمنع الحمل لان قلبى مش مطمن. وغمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت.
هشام: خلص السيجار. واتنهد وفاق وشاف الل نايمه جمبه. ونفخ بديق ونسيها تماما وعايزها تقوم تمشي. احم. نرمين.
نرمين: فتحت عينيها. نعم يا هشام.
هشام: قومي البسي علشان اوصلك.
نرمين: بصتله ب استغراب.
هشام: مالك بتبصيلى كدا ليه!
نرمين. اتعدلت. وشـ.ـدت الغطا عليها. بصراحه مستغربه.
هشام: مستغربه! من ايه!
نرمين: منك يا هشام. مستغربه التغيير المفاجئ ده.
هشام: اتعدل. اووف يانرمين. انتى مبتزهقيش. كل يوم اسطوانه شكل.
نرمين: شـ.ـدت هدومها وبتلبس. اسطوانه! انت مش حاسس بالل انت بتعمله ياهشام. وبعدين انا عيزا اتكلم معاك.
هشام: بعدين. بعدين. انا ورايا مشوار مهم.
نرمين: بدهشه. بعدين بعدين. ومشوار ايه بقى الل أهم منى ده. ممكن اعرفه.
هشام: قام بيلبس. اوووف مشوار مهم بابا جاى خلال اليومين دول. وعايز اظبط شويه حجات في الشركه.
نرمين: راحت بسرعه عليه. يعنى باباك جاى. طيب هتعمل ايه.
هشام: بعدm فهم. هعمل أيه ف ايه مش فاهم!
نرمين: بدهشه. مش فاهم. انت قولت هتتكلم مع والدك وتقولو انك اتجوزت. ولا انت نسيت. انا مبقتش فاهمه حاجه.
هشام: ببرود. ايوه. ماشى. هبقى اشوف. ويلا بقى انا مش فاضى.
نرمين: كأنها عرفت نهايتها من ردة فعله. مسكت دراعه. هشام انت مش بتضحك عليا صح.
هشام: زعق. يووووه. انتى كل يوم تخنفينى كدا. انتى عايزه ايه بالظبط!
نرمين: اتخضت من صوته. ودmـ.ـو.عها اتجمعت. عايزه ايه. عايزه نصلح الغلطه دى ياهشام. احنا لازم نروح مع بعض لمأذون. علشان نتجوز رسمى.
هشام: جاب اخرو. مأذون! ليه إن شاء الله. وبعدين انا عايش كدا كويس.
نرمين: زعقت. بس انا مش عايشه كويس ياهشام. انا مخـ.ـنـ.ـوقه وكل يوم افكر في علاقتك بيا. واهتمامك. وتغييرك المفاجئ. هشام احنا لازم تتجوز عند مأذون.
هشام: والله انا مش مخـ.ـنـ.ـوق. وعلاقتى بيكى زي ماهيا. ومفيش جواز عند مأذون. وشوفى انتى عايزه ايه وانا معاكى فيه.
نرمين: بصدmه: وحطت أيدها على بوقها. ودmـ.ـو.عها نزلت. وفهمت كل حاجه. وان ده مكنش جواز. ده كان استغلال. وقالت. انت ضحكت عليا ياهشام. ضحكت عليا. استغلتنى واتجوزتنى عرفى. وصرخت ضحكت عليا.
هشام: راح فتح الدولاب. وبيطلع تيشرت يلبسه. والله ياحبيبتي انا مضـ.ـر.بتكيش على ايدك. انا قولتلك هنمضى على ورقتين. وانتى مضيتى برغبتك. وبصلها. كتفتك انا مثلا وقولتلك أمضى. تؤ محصلش. وياريت نفضل كدا مع بعض على طول. وانا هفضل معاكى.
نرمين: راحت لعندو بغـــضــــب. ومسكته من هدومه. انت اييييه. انت مفكرنى ايييه. انا صدقتك علشان فكرت انك بتحبنى. ليه عملت كدا. وسابت التي شيرت. ونزلت قدامه على ركبها بيأس. ليه عملت كدا ياهشام. ليه. وليه انا. انا اذيتك في ايه. انا حبيتك بجد يا هشام. وعيطت بحسره. على غبائها.
هشام اتحرك من قدامها. وراح يسرح شعره. نرمين حبيبتى. كويس انك اكتشفتى ده بدرى. بصى ياروحي. الل بينا ورقه. هتتقطع وكل واحد يكمل طريقه. لكن لو انتى عايزه تكملى معايا صدقينى انا هكون مبسوط. انا كمان بحبك ياروحي.
نرمين: بغـ.ـيظ قامت. وراحت ل عندو وضـ.ـر.بته بكل قوتها بالقلم. انت أحقر انسان شوفته في حياتي. انت كـ.ـلـ.ـب وحـ.ـيو.ان.
هشام: اخد القلم. وشـ.ـدها من شعرها. انتى بتمدى ايدك عليا انا يا.
- وسبها بلفظ مسئ بأخلاقها. انتى عارفه انا ممكن ادفنك مكانك. بس انا عارف انتى حاسه بايه دلوقتي. وكفايه القلم الل انتى خدتيه. وانا ياروح امك مضحكتش عليكى. انتى مش نوغه ولا عيله صغيره. ولا مراهقه. انتى كل يوم والتانى بتسمعى بالقصص دى. هتقولى ضعفت علشان حبيتى البسى بقى. وزقها من شعرها وقعت على الارض.
نرمين: اتالمت من شعرها. ووقعت على وشها على الارض. ودmـ.ـو.عها نازله بذل ونـ.ـد.م. وعيطت بكل صوتها.
هشام راح فتح الدرج. وطلع العقد الل معاه. وقطعه قدامها. وقالها الورقه التانيه. اقطعيها وبكدا يبقى خلصت فاهمه.
نرمين: بصتله: بصدmه. وذل. الانسان الوحيد الل حبته عمل فيها كدا. قالتله بصوت مبحوح بو.جـ.ـع. وشرفي ياهشام. شرفى وسمعتى.
هشام: ضحك بصوته كله. هههههههههههه. شرف ايه. يانرمين. اومال لو مكنتيش دكتوره وعارفه. إن الحجات دي في ثانيه بترجع تانى. هههههههههههه ضحكتينى والله.
نرمين: قامت. ووقفت قدامه. وحست انها عريانه تماما. هشام انا بحبك. انا وافقت عليك علشان صدقتك. هشام انت رجعتلى ليه.
هشام: وانا كمان بحبك يانرمو. بس انتى بتطلبى طلبات مستحيل انها تحصل يقلبى. مأذون ايه. وجواز ايه. وانتى مفكره ابويا هيوافق. لالا ابعدى عن المشاكل ياقطه.
نرمين: بصتله. باستحقار. هشام انا ممكن افضحك. واقدm العقد الل معايه للنيابه. وكمان فيها طب شرعي. وسين وجيم وفضيحه لعيلة المنصورى.
هشام: هههههههههههه. انتى طيبه أوي يانرمو. وفتح. اللاب توب. وقالها اتفرجي.
نرمين بتتفرج. وعيونها مفتوحه بصدmه. وانها متصوره. من اول يوم دخلت فيه الشقه. لحد امبـ.ـارح. وكل العلاقه الزوجيه الل بينهم متصوره. ونرمين حست بزغلله في عينيها.
هشام: قام. وقالها بصي ياروحي. اولا العقد انتى مقرتيهوش كويس. لانه متسي بتاريخ. لسه مجاش. هو التاريخ بنفس السنه دى. لكن لسه شهرين كمان. وكمان رقم بطاقتى غلط. يعنى ياقلبى. العقد ده. زي اي ورقة رسم فاضيه ملهاش لزمه. ولو فكرتى بس تتكلمى. الفيديوهات دى هتكون عند امك. وصحتبك الجميله نور. علشان تشوف صحبتها المحترمه. وكمان صحابك في المستشفى. ببرود. امممم. اتفضحتى يانرمو.
نرمين: بتتفرج. وبتسمع. وبتنهج بتعب. وحاسه انها خلاص اتدmرت. امها. اخوها. شغلها. صاحبها. والاهم. هي نفسها. والاهم من كل ده. ربها. نرمين نزلت على الارض. وعيونها مفتوحه ودmـ.ـو.ع نازله زى المطر. ومبتتكلمش. من الصدmه.
هشام: مستنى انها تقوم وتمشى. بكدا يبعد عنها. ويفضي ل رينو. وهو متاءكد أن نرمين عمرها ما هتتكلم. حتى لو شافته بيتجوز رينو. عمرها ماهتتكلم. وممكن يعوضها بالفلوس. وجاتله فكره. وقام فتح الدرج. وجابلها مبلغ كويس 10000 ج ورماهم قدامها. خدي يانرمو. المبلغ ده مشى نفسك بيه. ولو احتجتى اي حاجه كلمينى على طول. وياريت لو تفكري ونكمل مع بعض زى ما احنا. وممكن اجيب عقدين جداد. واعملهم يستى بالتاريخ الحالى. وصدقينى هتعيشي مبسوطه.
نرمين: مرفعتش راسها من على الارض. وعينيها على الفلوس الل اترمتلها. بس ياترى دا تمن الليالي الل قضتها مع هشام. ولا تمن انها تسكت ومتتكلمش. ولا تمن انها تكمل معاه. ولا تمن أنه ميفـ.ـضـ.ـحهاش. ودmـ.ـو.عها نزلت على الفلوس. وقامت بتعب. وسابت الفلوس على الأرض. وراحت حطت الحجاب على راسها. وجابت شنتطها. واخدت منها العقد. وراحت وقفت قدام هشام. ودmـ.ـو.عها مغرقا وشها. وعيونها حمرا جدا. وبصت في عيون هشام. بنظره واحده اتدmرت. ونظرة لوم وعتاب واسف. انها وثقت فيه. واخدت العقد. ورفعت أيدها ليه. ومسكت كف ايدو التانيه. وحطت فيها العقد. ولسه عيونها متعلقه في عينيه. وقالت مش هاقولك. غير حسبى الله ونعم الوكيل.
وشالت ايديها ومسحت دmـ.ـو.عها. وسابت هشام. ومشيت.
هشام: واقف. وشاف نظرتها. وحس انه ادايق. لكن فاق على مسج. وفتح المسج ولما قراها نسى كل حاجه وابتسم.
نرمين نازله على السلم. ومش قادره تشيل شنطتها. وشريط الفتره الاخيره كلها قدامها. ومش قادره تصدق الل هي عملته في نفسها. وانه جاب عليها اللوم. وانها مش صغيره. هي فعلا مش صغيره. وقرت كتير عن الحوادث دى. وانه صورها. وهيفـ.ـضـ.ـحها. قعدت على السلم وحطت وشها على ركبها وحـ.ـضـ.ـنت وشها وعيطت بكـ.ـسره ونـ.ـد.م. وانها كدا خلاص ضاعت. وسمعتها اتدmرت. هتفيد باايه كلية الطب. والشهادات. هيفيد باايه شغلها في أكبر مستشفى في مصر. وهي فرطت في الأهم من كل ده. وعيطت كتير. وقامت راحت المستشفى بصعوبه جدا. ودخلت مكتبها وقفلت على نفسها. وعيطت بكل حرقه. ولطـ.ـمـ.ـت على وشها. وبتفتكر هشام وهو بيرملها الفلوس. وبيعرض عليها تفضل كدا. وزكرياتها رجعت. بحبك يانرمين. امضى يانرمين. انا مش هبعد عنك يانرمين. انا هحارب علشانك يانرمين. انا لايمكن اسيبك. انتى بتاعتى انا. انتى مراتى انا. انا هجبلك عياده. انا هجبلك احسن فستان فرح. انتى ام عيال هشام وبس. وصرخت بضحكه عاليه اوووى ممزوجه بدmـ.ـو.ع. هههههههههههه. انتى مراتى. شوفتى ياماما. انا ضعيت نفسى ياماما. انا انفضحت وفضحتك معايا ياماما. اشتغلتى وتعبتى ياماما علشان اكون دكتوره قد الدنيا هههه شوفتى ياماما. ولطـ.ـمـ.ـت على وشها. بصوت عالى. ونسيت انها في المستشفى. ومش سامعه أن الباب بيخبط جـ.ـا.مد عليها. وقامت راحت على رف ادويه وفتحت علبه برشام وعيونها مش شايفه غير وهشام بيثبت ملكيته. وانه وعدها انه عمره ماهيسبها. وهيبعت الفيديو لامها. وشافت أن امها متستاهلش. وبدون وعي اخدت علبه البرشام كامله. وبعد ما اخدتها. بدءت تسمع صوت تخبيط على الباب. وانهم بيخبطو عليها جـ.ـا.مد. لكن نرمين قعدت على الارض. ومستسلمه تماما. للنهايه.
الساعه 7 مساءا.
آدm: قاعد في مكتب الفيلا مع زياد. ومراد. وجالو تليفون من فريق مراقبه تـ.ـو.فيق المنصورى.
آدm: رد. ايوه.
= الو. آدm باشا.
آدm: سامعك.
= تـ.ـو.فيق المنصورى. لسه راكب عربيته الخاصه من المطار. واتجه على فيلا المنصورى. وربع ساعه هيكون موجود في. الفيلا. تحب تؤمرنا بأي اوامر تانيه.
آدm: لا. حلو اوى كدا. انت بس خلى عينيك عليه. وأول مايدخل الفيلا. ادينى خبر.
= تحت امرك يا باشا.
فيلا المنصوري.
تـ.ـو.فيق: بغـــضــــب انتيييي بتقوولييي ايييي مستحييييل مستحييييل تهرااااب انااا روحييي بين ايديهااااا انتيي فااهمه
وضـ.ـر.ب سوزي بالقلم
سوزي: اااه. صدقني. صدقني ي تـ.ـو.فيق أناا معرفش هـ.ـر.بت ازاي أناا بهدلت الحرس. و. وكمان كلفت ناس تراقب فيلا جاسر. ومفيش اي اثر ليها صدقنى هي ممكن تكون مـ.ـا.تت. لانها مش موجوده في مستشفى. احنا دورنا عليها اسبوع بحالو واكتر كمان. اااااه.
تـ.ـو.فيق: بيجرجها بره الاوضه. يعنى انا اسافر شهرين. وأرجع. اعرف من الحرس انها هـ.ـر.بت. ومن اكتر من شهر. دا انتى نهايتك على أيدي. كل الل حصل ده بسببك انتى. وانا هلاقيها منك ولا من الصـ.ـايع التانى. الل بيلف في الكبـ.ـاريهات.
سوزى: ااااه. أرجوك ياتـ.ـو.فيق. ارحمنى. انا لو كنت اعرف كنت جبتها هنا. هي ضحكت علينا.
تـ.ـو.فيق: البت دى لازم تمـ.ـو.ت. وانتى كمان. وبيجرجرها على السلم. ونزل بيها وهي بتصرخ. لكن تـ.ـو.فيق. وقف مكانه واستغرب. وزعق. انتو مين!
سوزي: رفعت راسها. وبرقت بصدmه. وحطت ايديها على وشها برعـ.ـب. وشهقت. آدm العدوي.
↚
محمد: نايم وواخد نور في حـ.ـضـ.ـنه. ونور مكـ.ـلـ.ـبشه فيه ومبسوطه.
نور: حبيبي.
محمد: عيونه.
نور: ابتسمت انا مبسوطه اوى انك اخدت اجازه.
محمد: وانا كمان مبسوط جدا.
ياااه مت عـ.ـر.فيش الفتره الل فاتت دى كانت متعبه بجد. واول ما اطمنا على ساره. وعرفنا الل حصل معاها امبـ.ـارح. والدنيا هتروق. قولت بااس ياض ي محمد. انت من بكره متروحش المستشفى. انت تاخدلك اجازه كدا اسبوع. وتريح فيهم اعصابك مع بنوتك الكبيره نور قلبك. وتستجم كدا. وانهردا اتصلت عليهم في المستشفى قولتلهم انا اجااااازه محدش يكلمنى.
نور: باسته من خدو حبيبي انا. هيبقى اجمل اسبوع ياقلبي.
محمد: روحي انتى وانا هدلعك في الاسبوع ده.
نور: بتفكير. اممم. مـ.ـا.تيجي نروح عند بابى.
محمد: لااا. لا بابى ولا مامي. احنا مش هنخرج الاسبوع ده من البيت. بقولك استجم.
نور: برقه. بليز بقى وافق ياحماده.
محمد: اهو شوفتى انتى جبتيه لنفسك ب حماده دى. وقرب منها اكتر. ادينى واحده حماده.
نور: هههههه حماده.
محمد: بعشقك يانوري. وقرب منها بحب.
طارق: يعنى عيزانى اعمل ايه يارنا. اخدو من ايدو غـ.ـصـ.ـب عنه. واقولو يافهد امك قررت انك تتجوز. انتى عايزانى اجبربه وانتى عارفه فهد وطبعه!
رنا: لا ياطارق. احنا مش بنجبره. انت عارف أنه بيحب رينو. ومن زمان جدا كمان. ورينو اهي مشاء الله عليها. كبرت. وكل يوم والتانى يجيلها عريس. واخر عريس. جه من طرفك انت وانا نبهت عليك انك ترفضه وتقوله انها مخطوبه وابنك اهو مشاء الله عليه مركز محترم واترقي. واتكرم في شغله.
طارق: وبعدين معاكى بقى. اديكى قولتيها اهي. فهد بيحبها. بس رينو احنا منعرفش هي بتحبه ولا لا. وغير كدا انتى كلمتى فهد امبـ.ـارح في حوار الجواز. قال ايه! قال إنه مبيفكرش في الجواز دلوقتي وسابنا ومشى.
عيزانى اروح اقول ل آدm ايه! اقوله عايزين رينو لفهد الل بيحب بـ.ـنتك. وهو مبيفكرش في الجواز دلوقتي! ولا أسأله اقوله شوف بـ.ـنتك بتحب ابنى. علشان نيجى نتقدm. اعقلى كدا. انا لايمكن اعمل حاجه زى كدا. ولا نزعل انا وآدm بعد العشره والعمر ده كله.
رنا: يعنى ايه بقى. هنسيب ابنك متعـ.ـذ.ب كدا. ورينو تطير من ايديه.
طارق: والله ابنك الل خايب. وهو مش صغير. وفونه رن. ثوانى آدm بيتصل.
طارق: الو.
آدm: ايوه يا طارق. جيب الامانه الل عندك. وحصلنى انت وفهد حالا على فيلا المنصورى.
طارق: هو شرف بسلامته.
آدm: ايوه. وانت اجهز بسرعه. انا معايه زياد ومراد. واتصلت على جاسر ومالك واتحركو.
طارق: طيب بيتر جاي!
آدm: بيتر في المطار. مسافر هو وعيلته علشان فرح ديف. ابنه بعد يومين. ومش عايزين نشغل باله.
طارق: ايوه. ايوه. كان قايلى. طيب تمام. انا هتصل على فهد. وهجيب الحاجه. واحصلك.
آدm: تمام. وقفلو.
رنا: رايحين على فين ياطارق.
طارق: بيرش برفان. رايحين الملاهي تيجى معانا.
رنا: بغـ.ـيظ. ياراجـ.ـل ريحنى مره واحده وقولى رايح فين.
طارق: باسها من خدها. والله رايحين نمرجح ضيوف مهمه. يلا بقى علشان الساعه 8 ومتاخرش. واتصل على فهد الل ابتسم. وقاله في ثوانى هتلاقيني هناك. وطارق نزل المكتب. واخد الحاجه واتحرك.
كلهم اتجمعو عند الفيلا. واستنو وصول آدm. ووصل. ونزلو. نزول مهيب. وكان مراد وفهد واقفين يهزرو ويضحكو وكأنهم داخلين على سينما.
زياد واقف مع مالك بيهديه لأن مالك كان ثاير وغـــضــــبان. وكان هيجي لوحدو لكن جاسر مانعه.
آدm وطارق واقفين جمب بعض في المقدmه. ووراهم جاسر ومالك وزياد. ومراد وفهد. ومسلحين. مراد اتحرك للأمن الل واقف قدام الفيلا وطلع الشاره بتاعته والأمن شافها واتـ.ـو.تر.
طارق: طلب من الامن وكل الموجودين أنهم يخلو المكان فورا. لأن الأمن الوطنى على وصول. وهياخد الكل. وفي ثانيه كلهم اختفو. والفيلا كدا فاضيه.
آدm: ضحك. وقال ل طارق هو الأمن الوطنى جاي!
طارق: مين قال كدا! ههههه يلا ياعم ادخل هتودونا في داهيه. كلهم ضحكو ماعدا مالك.
آدm اتحرك. ودخل اول واحد والكل وراه. وكان فهد اخر واحد وقفل بوابة الفيلا الخارجيه بالقفل. وداخل مبتسم.
هشام: كان جاي يسلم على ابوه. ولما شاف الناس الل واقفه. وسمعهم بيقولو آمن وطنى هرب بسرعه. وقرر أنه يختفى لان كدا ابوه اتكشف. وساق العربيه وهرب.
آدm: دخل والكل وراه. وراح قعد على الكنبه ومراد وزياد واقفين وراه.
وطارق قعد على الكرسي. وحط الحاجه على التربيزه. وحط ازازة ميا جابها معاه من العربيه. ورفع رجليه على التريزه. وفتح فونه بيبعت رسايل ل رنا على الواتس اب علشان كان متدايقه وهي فتحت وشافت الرسايل وقعدو يضحكو مع بعض. والكل بيضحك على طارق. وكمان آدm هز راسه بيأس من صاحبه.
جاسر: قعد. ومالك واقف وراه. وبيجز على سنانه.
فهد ساب. ابوه يعيش حياته. وراح يشوش كاميرات الفيلا الخارجيه والداخليه. ورجع وقف ورا آدm مع زياد ومراد. الكل شاف تـ.ـو.فيق وهو بيشـ.ـد سوزى ونازل بيها على السلم.
آدm: حط رجل على رجل وفرد ايديه على طرف الكنبه من فوق. وبيستمتع بالمشاهده.
وطارق. قفل مع رنا. وشبك ايديه في بعض. ولسه حاطط رجليه على التريزه.
ومالك كان هيتحرك. لكن زياد مسكه وقاله اصبر دلوقتي. حاول تهدى. ومالك قبض على ايده وساكت. ومستنى اللحظه الل هيربيهم فيها.
تـ.ـو.فيق: نازل على السلم. البت دى لازم تمـ.ـو.ت. وانتى كمان. وبيجرجرها على السلم. ونزل بيها وهي بتصرخ.
لكن تـ.ـو.فيق. وقف مكانه واستغرب. ومين الل قاعدين في بيته بالطريقه دى. وزعق. انتو مين!
سوزي: رفعت راسها. وبرقت بصدmه. وحطت ايديها على وشها برعـ.ـب. وشهقت. آدm العدوي.
تـ.ـو.فيق: بصلها. وبعدm فهم. آدm العدوي! الإسم ده مش غريب عليا.
وبص عليهم. وبيشبه على آدm وجاسر. وحاسس أنه شافهم قبل كده. وساب شعرها.
سوزى. وقفت ورا تـ.ـو.فيق بصدmه ورعـ.ـب. وحطت ايديها على خدها بتخبط عليه براحه. آدm العدوي. ياتـ.ـو.فيق. وجاسر الصاوى. رجـ.ـال الأعمال. والله ماهيرحمونا.
تـ.ـو.فيق: صك على اسنانه. ونزل. وزعق. خير. وانتو ازاى تدخلو الفيلا بالطريقه دى. واتنرفز اكتر.
لان مراد وفهد واقفين بيهزرو ويضحكو ومش مركزين معاهم.
لكن طبعا هما مركزين جدا. بس ده بيقلل ثقه خصمك في نفسه قدامك.
تـ.ـو.فيق: نا قولت انتو مين. وازاى تقتحمو الفيلا بالطريقه دي.
طارق: . اعذرنا أننا دخلنا كدا. احنا مكناش نعرف أن البيت مفيهوش غير نسوان.
واغلبهم ضحك.
تـ.ـو.فيق: اتصـ.ـد.م بغـ.ـيظ. ولكن شاف علبة الألــماس على التربيزه. وفتح عينيه على الاخر. واتحرك بسرعه علشان ياخدها. لكن آدm حط رجله عليها.
وفهد كان هيتحرك مراد مسكه. اهدى بقى. وخلينا نتسلى.
تـ.ـو.فيق: وقف. وشاف من عيونهم. انهم مش خصم سهل أبدا. وحاول يكسب وقت. واكيد الأمن بره هيتصرف. وراح قعد. على الكرسي.
طارق: بصله. وشاورله. قوم ياض.
تـ.ـو.فيق: بص ليه. واتغاظ. لكن قام وقف.
وطارق. حط رجل على رجل على التربيزه. ورفع حاجبه.
مراد: لفهد عنيف أوى طارق.
فهد: اومال. وضحكو.
سوزى. بتترعش وعايشه لحظات رعـ.ـب. وبتفكر. ترمى نفسها تحت رجليهم تستسمحهم ولا تهرب. وبتبص على باب الفيلا شافته مقفول. وبتفكر. انها تنزل من على درجتين السلم وتتسحب براحه. وهتروح على المطبخ وتخرج من الباب الخلفي. وبلعت ريقها وبتحاول تنزل درجه وتستنى شويه. وخايفه من آدm اكتر واحد. لانه بيبصلها وعينيه مركزه عليها. كأنه بيقولها نهايتك قربت اوى.
تـ.ـو.فيق: وقف. ومش عارف يعمل ايه. لتانى مره يحس بالعجز كدا. ولما شاف علبة الألــماس أتأكد أن ساره هـ.ـر.بت عليهم. وكل خــــوفه من دليل الاعتراف. وكان مرعوب من جواه. لكن هو رجل اعمال معروف وعارف هيطلع منها ازاى. وابتسم بخبث. وفكر أنه يمثل عليهم مؤقتا. احم. طلباتكم.
مالك: بعصبيه. روحك.
تـ.ـو.فيق: بص ل مالك. بغـ.ـيظ مكبت. ولكن ميعرفش مين ده. وطالب روحه ليه. لكن. اتكلم. انا بتكلم مع الكبـ.ـار ياريت تركن على جمب. وانت مين علشان تقاطع الكبـ.ـار.
آدm: اخيرا اتكلم. اعرفك. ده مالك الصاوي. ويبقى جوز ساره الصاوي.
سوزى: لطـ.ـمـ.ـت على وشها. من الرعـ.ـب. كدا اتاكدت انها هتمـ.ـو.ت. ولو آدm هيرحمها. مالك مش هيرحمها. ولازم تهرب. مفيش حل تانى.
تـ.ـو.فيق: بصدmه. وخــــوف مبهم. وبلع ريقه. لانه كدا اتاكد انه في مصيبه. لا مفر منها. لكن فكر بعمليه. احم. ممكن نتفاهم. ونتفق على كل حاجه. وشوفو تحبو ايه. وكله بالحب.
جاسر. فهم. انه عايز يساومهم. وقال. وكله بالدm برضو.
سوزى: برقت عينيها. ونزلت درجه. وعينيها عليهم. وهتتسحب. ولسه بتلف.
مراد: بخ. رايحه فين. (يا. ريولا ام غل ) شخصيه كرتونيه شريره.
مراد مراقبها بعيون صقر وعيونه على خطوتها. ولمحها بتنزل وهتلف. لكن اتحرك بسرعه. وهي اتخضت. ولسه هتتوسل ل مراد. وقالها. تؤتؤتؤ. الموضوع ده بالذات شخصى. ومسكها من شعرها. واتحرك بيها وزقها وقعت قدام التربيزه. وتـ.ـو.فيق كان نفسه يقــ,تــلها لانها السبب في كل ده.
سوزى: بترفع راسها من على الارض. وبصت ل آدm بترجي. لسه هتتوسل ليه وتتكلم.
آدm: شاورلها. متتكلمش. وقالها با ابتسامه. لسه لينا قاعده معاكى.
سوزى: دmـ.ـو.عها نازله برعـ.ـب. وقامت برعشه وقلبها هيقف ووقفت جمب تـ.ـو.فيق بخــــوف.
تـ.ـو.فيق: شاف أن مفيش مفر. وطلع مسدس. ووجهه في وش آدm. وطارق قام وقف. وجاسر وقف والكل. لكن آدm قاعد ثابت.
تـ.ـو.فيق: الالماس الل معاك ده يخصنى. انا هاخد الالماس. وامشى من هنا. ولا كأنى شوفتكو. ولا انتو شوفتوني. وسوزى حلال عليكم. قطعو من لحمها لو عايزين. هي السبب في كل الل حصل ده. وهي. الل قالت لبـ.ـنتها تنتقم منكو. وهي قــ,تــلت حمـ.ـا.تها. انا ماليش دعوه بيها. هاتو حاجتى. يا اما تقرى على روحك الفاتحه.
آدm: بص ل طارق. صدق ياض ياطارق انا شوفت الفيلم ده قبل كدا. اه والله. والبطل كان قاعد مكانى كدا بالظبط. وكان بيشرب سيجار. واتنهد ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. بس للأسف انا مبشربش سجاير.
الكل قلقان وخايف على آدm. ومستغربين ثباته.
تـ.ـو.فيق: خاف ومبرق عينيه. وآدm نجح بذكاءه يوتره.
آدm: نزل يالا اللعبه دي. وبتهايئلى انت مش بالغباء ده. انك تضـ.ـر.ب باللعبه دى. انت مش واخد بالك ولا ايه. ويقصد الل حواليه.
فهد ومراد وزياد ومالك عينيهم زى الصقر على تـ.ـو.فيق ورافعين سلاح على تـ.ـو.فيق.
تـ.ـو.فيق: بلع ريقه. وخاف.
مراد: شاورله بالسلاح. نزل اللعبه دي يالا. مسمعتش الباشا قالك ايه!
تـ.ـو.فيق: بخــــوف. نزل السلام وحطه على التربيزه. وطارق اخد السلاح.
وفهد. لف وراح فتش تـ.ـو.فيق. وطلع من جيبه سلاح تانى. وحته حشيش. وفهد همس ل تـ.ـو.فيق. دا انت هيطلع تيت اهلك. وخــــوفه اكتر. حاول تقرى الفاتحه لو حافظها. وانطق الشهاده. وسابه وراح وقف جمب مراد.
مراد: اخد من فهد الحشيش. وبص ل تـ.ـو.فيق. لا كييف ياتـ.ـو.في بتشرب شوشو. إن شاء الله هتتبسط معانا اوي وهانسيك كل حاجه بس من غير شوشو وضحكو.
تـ.ـو.فيق: بدء يعرق. وخاف. لأنهم. لا هما بيهاجمو. ولا بيتكلمو جد. طيب هما ناووين على ايه. وواقف يفكر. وسوزى واقفه جمبه.
زياد ومالك واقفين جمب بعض. وآدm عطا اشاره ليهم.
زياد ومالك اتحركو بعدو عند بعض خطوه.
وسوزى: اتصـ.ـد.مت. ولطـ.ـمـ.ـت على وشها مره واحده. لما شافت زياد ومالك. بعدو عن بعض خطوه. شقهت. وبرقت عينيها من الل شافته.
زياد ومالك. واقفين قدام سوزى على بعد مترين. واتحركو خطوه بعيد عن بعض. بعد اشاره آدm ليهم. وظهرت. ساره. الل كانت معاهم من البدايه. لكن آدm منبه عليها انها تفضل ثابته. لحد الوقت الل يشوفو مناسب.
سوزى شافت ساره. شهقت ولطـ.ـمـ.ـت على وشها. واترعـ.ـبت.
ساره: اول ماشافت تـ.ـو.فيق. افتكرت كل العـ.ـذ.اب. وان تـ.ـو.فيق باسها من رقبتها. وماستنتش إشارة آدm. وجريت هجمت على تـ.ـو.فيق بكل غل. وضـ.ـر.بت فيه وتصرخ. حيوووووان. كلااااب. انتو مش بنى ادmين. وخربشت تـ.ـو.فيق من وشه ورقبته. وكل تركيزها على تـ.ـو.فيق. انا هنتقم منك ياااااتووووفيييق الكـ.ـلـ.ـب. وانهارت تماما. ومالك راح عليها. ومش عارف يخلصها. وراح حـ.ـضـ.ـنها من الخلف وشالها. وهي بتصرخ. سيبوووونى. سيبوووونى اخد حقى من ابن الكـ.ـلـ.ـب ده. سيييبوووونى اقــ,تــله.
ومالك نزلها. وحاول يهديها. بس اهدي. ياساره. اهدي.
ساره. بتزق مالك. وفلتت منه وهجمت على سوزى ورفعت أيديها علشان تضـ.ـر.بها بالقلم. لكن ساره مقدرتش ونزلت ايديها. وافتكرت كلام مريم. لو الاب والام كفار لازم نبرهم. ونطيعهم لكن في حدود الله وبس.
الكل: متابع ساره. والكل اتأثر. وزياد وفهد ومراد واقفين مدايقين ونفسهم يضـ.ـر.بوهم لكن آدm منبه عليهم.
وآدm: وطارق وجاسر قاعدين بيتفرجو. وبيرجعو بالذاكره ل 24 سنه فاتت. موقف عاصم وهو بيضـ.ـر.ب على ايد بنات.
وآدm اتنهد. وقال جواه. عاصم كانت البنات بتضـ.ـر.به علشان ظالم. ودلوقتي بـ.ـنته هي الل بتضـ.ـر.ب تـ.ـو.فيق علشان مظلومه. سبحانك يا الله. (وله في خلقه شؤون. ).
سوزي: واقفه وشافت هجوم ساره عليها. وانها هنضـ.ـر.بها حطت ايديها على وشها بتحمى نفسها من القلم. وساره وبصت ل سوزى بقرف واستحقار. والكلام راح من ساره. وشافت تـ.ـو.فيق بيحاول يقوم. ويمسح الدm من على وشه اتتجننت تانى. وافتكرت نظراته على جـ.ـسمها وايدو الل كان بيمشيها على شعرها وجـ.ـسمها. هجمت عليه تانى. بالقلام. وعـ.ـذ.اب السنين الل فاتت. وتـ.ـو.فيق مش عارف يدافع عن نفسه.
اولا خايف يضـ.ـر.بها من عيلتها الل في ضهرها. واى حركه منه هيخلصو عليه.
وثانيا. ساره بتضـ.ـر.ب بكل غل وفعلا مش قادر عليها.
ساره نازله ضـ.ـر.ب عليه. موووووت. موووووت ياحـ.ـيو.ان. يابن الكـ.ـلـ.ـب. انت حقيررر ياتـ.ـو.فيق. انا هاقــ,تــلااااك. موووووت. وبتضـ.ـر.ب بكل غل. وخربشته بكل ضوافرها بغل. وبدءت تتعب. ومالك شاف قوتها بتقل. وراح شالها من الخلف بسرعه. وراح بيها عند جاسر. ونزلها.
ساره: سبنى يامالك. سبنى امـ.ـو.ته بايددددى. سسبببببنى. وعيطت ل مالك وشاورت أيدها على تـ.ـو.فيق برعشه. ده الل قال للست دى. قــلـــعي بـ.ـنتك هدومها. يامالك وساره بدءت تتدوخ. ده الل حط ايدو على جـ.ـسمى و. وه. هوا عريا، واغمى عليها.
مالك: بخــــوف. ساااااره.
جاسر. قام. بسرعه. وطارق.
جاسر. متقلقش يامالك هي هتكون كويسه. هي بس انفعلت وخرجت الطاقه الل جواها. هي هتفوق دلوقتى.
مالك. شال ساره ونيمها على الكنبه. وسابها واتعدل. واتنفس غـ.ـيظ. ولف وعيونه زى النار. وبص على الل واقفين مرعوبين. مالك. اتحرك. وقال. تـ.ـو.فييييق. وهجم ومسك تـ.ـو.فيق بوكسات. ومركز بالضـ.ـر.ب على عيون تـ.ـو.فيق. وتـ.ـو.فيق وقع على الارض. ومالك نزل ليه ومسكه من جاكيته. وبوكسات في وشه. انت ازاى تفكر انك تلمسها. ازاى تفكر انك تبوسها. ومالك اتجنن وضـ.ـر.ب تـ.ـو.فيق بكل غل وهيمـ.ـو.ت في ايديه.
آدm: شارولهم. والتلاته راحو على مالك. زياد وفهد ومراد. زياد نزل وحاول يفلت مالك بصعوبه. وكان مالك مكـ.ـلـ.ـبش فيه. وبصعوبه شاله من على تـ.ـو.فيق. الل بيكح دm. وبيتنفس بالعافيه. وسوزى عرفت مصيرها. ايه. وعيطت بخــــوف. وبتفكر تتذلل ل آدm لانها شايفه أن القرار في ايدو.
زياد: وقف مالك. وقاله اهدى. مالك. بينهج بكل غل ومش سامع حد. وشاف سوزى. وافتكر ساره. ومحمد بيقول كـ.ـسرنا دراعها ورجعناه تانى. حروق. جروح سؤ تغذيه. اتعرت. سوزى قــلـــعتها التوب واتعرت قدام تـ.ـو.فيق والحرس. ومن مقدامـ.ـا.ت راح على سوزى. وضـ.ـر.بها بالقلم بكل غل وسوزى من قوة القلم وقعت على الارض.
وآدm كان لسه هيمنع مالك من أنه يضـ.ـر.بها. لكن جاسر قاله لاء. يا آدm لا. دى تستاهل اكتر من كدا. دى اشتركت في قــ,تــل ابويا يا آدm.
وآدm اتنهد وهز رأسه. فعلا تستاهل. وساب مالك يتصرف معاها.
جاسر: فوق ساره. وسندها. وجابلها ازازة ميا وشربت. وشافت مالك وهو بيشفى غليلها. وبيضـ.ـر.ب سوزى. وشـ.ـدها من شعرها. وقومها وضـ.ـر.بها بالقلم تانى.
مالك: بيضـ.ـر.بها. وحياة كل لحظه عـ.ـذ.بتى فيها ساره لا تتعـ.ـذ.بى اضعافه. يا سوزان. وهتشوفى. وضـ.ـر.بها قلم تالت. بكل قوته. وسوزى مستحملتش واغمى عليها وسابها تقع في الأرض. ولف راح ل ساره وكان بينهج.
كلهم مبسوطين وزعلانين في نفس الوقت. لكن لمحو تـ.ـو.فيق. بيزحف على الارض ورايح عند آدm. وبيكح. وبيتكلم بالعافيه. انتو ختو حقكو منى. وانتقمتو. ادونى الالماس واوعدكو. انى همشى في السيلم.
آدm: هز راسه. طبعا طبعا ياتـ.ـو.فيق. انت هتاخد الالماس حاضر. وبص ل طارق.
وطارق. جاب العلبه القطيفه. وحط فيها حاجه وحدفها في وش تـ.ـو.فيق. الل كـ.ـلـ.ـبش في العلبه زى الكـ.ـلـ.ـب الصعران. وفتحها. وهو بيبتسم وبينهج. لكن استغرب ايه ده. سبحه!
طارق: وكريستال. وب 30 ج من العتبه. قولت ياواد يطارق. مش خساره في تـ.ـو.في. سبحه يسبح بيها السنه ونص عـ.ـذ.اب الل هيشوفهم. ولكن اهم حاجه تكون فلوسها حلال. فقولت مش خساره في كـ.ـلـ.ـب صعران زيك.
تـ.ـو.فيق: العلبه وقعت من ايديه. واتصـ.ـد.م. من كلمة طارق. وقاله بتعب من الضـ.ـر.ب. ا. انت ب. بتقول. س. سنه. و. ونص عـ.ـذ.اب. ل. ل. ليه بتقول كدا!
طارق: هههههههههههه. والله ما انا قايل. قوله انت يا آدm.
آدm: قرب من وش تـ.ـو.فيق. بفحيح الافعى. وتـ.ـو.فيق اترعـ.ـب ورجع لورا. وقاله انت والكـ.ـلـ.ـبه دى عـ.ـذ.بتو ساره سنه ونص. والل انت متعرفوش اننا مبنسبش حقنا. وخصوصاً لو يمس حريمنا وبناتنا. وهتعيش ياتـ.ـو.فيق الكـ.ـلـ.ـب. انت وهي سنه ونص عـ.ـذ.اب في مكان الجن الازرق مش هيعرف مكانه. وهيتعمل فيك انت وسوزان. نفس الل كنتو بتعملوه في ساره بالظبط. وهديه منى ليكو هعلى الفولط شويه. وهبعتلك واحد من رجـ.ـالتى. بيفكرنى بواحد زمان اعرفه في السـ.ـجـ.ـن كام اسمه رعد. وانا سمـ.ـيـ.ـت الراجـ.ـل ده كمان رعد. مع أنه على اقوى. لك ما تتخيل ياتـ.ـو.فيق! لك ما تتخيل هيحصل معاك ايه. وآدm من غـ.ـيظه. من الل بيفكر في الالماس. ضـ.ـر.به بوكس كشاف في وشه. تـ.ـو.فيق رجع بضهره واغمي عليه.
آدm: اتعدل وقام. وقالهم. يلا نضفو الفوضى دى. وهنطلع على المخزن. لكن مالك هياخد ساره على البيت علشان تستريح. ومتقلقش يامالك كل حاجه انت عايزها هتحصل. لكن بعد السنه ونص. تـ.ـو.فيق وسوزان هيتقدmو للمحاكمه. في قانون في البلد فاهم يامالك.
مالك. هز راسه بتفهم. وسند ساره. واخدها على العربيه.
وطارق. وجاسر واتحركو على العربيه.
آدm: بص للشباب انا هستناكو بره. واتحركو بسرعه.
زياد: راح علشان يشيل تـ.ـو.فيق ويخرج.
فهد ومراد. واقفين يبصو لبعض. وكل واحد مستنى التانى يروح يشيل سوزى الل مغمى عليها.
فهد: يلا يامرا اتحرك هات الست دى ويلا.
مراد: مين انا. (ريوولا ام غل ) لا يعم انا مينفعش اشيل ستات.
فهد: بغـ.ـيظ من برود مراد. يبنى انجز. وهي فين الستات دى.
مراد: طيب ما تنجز انت وشيلها وهاتها يلا على العربيه.
فهد: بتـ.ـو.تر. احم لا مينفعش. مابشيلش ستات انا.
مراد: هههههههه. ايوه على يدى. باامارة الخنفسه هههههههههههه. ولا استنى استنى البـ.ـنت الل كانت مع ايلان. طلعت الطياره ازاى! بالدعاء هههههه وغمزله. بقى ياشقى. تشيل انت صاروخ امريكا. وانا اشيل برج العرب. هههههههههههه
فهد: بيصك على اسنانه. اولا انا شيلتها علشان مكنش في حد موجود غيرى. والظروف كانت غير كدا تمام. ويلا بقى متتعبنيش معاك وشيلها.
مراد: لا يسطى. انت عايز ثقة فريحه تتهز فيا! تؤ شيلها انت.
فهد: مسح وشه باايديه. اللهم طولك ياروح. مراد انجز وشيل الحيزبونه دى. انا مش هشيلها.
مراد: امممم طيب والحل. ايوه لقيتها. احنا نقول ل مالك يشيلها مش المفروض دى هتبقى حمـ.ـا.ته. هههههههههههه.
فهد: صك على اسنانه وقبض على ايده. يبنى. الله يخربيت كدا. نطلع بره. ونقول ل مالك ايه! تعالى شيل الل انت ممـ.ـو.تها بايديك. مـ.ـا.تخلص بقى بطل تفاهه.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وهز رأسه. وحط ايده في وسطه. وبص ل فهد. انا مش هشيلها وده اخر كلام عندى.
آدm: من بره بصوت جهوري متعصب. مرااااد. فااااهد.
مراد وفهد بسرعه راحو عند سوزى. ورفعوها من دراعتها وساندوها لحد باب العربيه.
آدm: بصلهم. ايه. بتعملو ايه كل ده.
الاتنين: في نفس الوقت. كانت معصلجه معانا. وبصو لبعض وضحكو.
آدm: طيب. يلا ياخفيف انت وهو. هنتحرك على المخزن القديم. وكلهم اتحركو. وراحو عند المخزن القديم. وعبـ.ـاره عن مخزن. متوسط. والشبابيك فيه عبـ.ـاره عن فتحات صغيرة جدا. ومرفوعه لحد السقف. وباب واحد كبير ومتجنزر. وحوالى 5 كراسى حديد تقيله. وكراكيب
ومراد وفهد ربطو تـ.ـو.فيق على كرسي. بجنزير في رجليه. وايديه ووسطه. واكتر من قفل على الجنزير. وكل قفل مبسطرينه واتقفل. وسوزى بنفس الطريقه.
وآدm عين حرس خاص عليهم. وآدm نبه عليهم. انهم يكلو ويشربو وقت مايحبو. محدش يمنع عنهم الاكل والشرب. لكن كل فتره. يضـ.ـر.بوهم. وكمان سوزى شعرها يتقطع بالايد. لان. دى رغبة ساره. ومالك بالتحديد. وقالهم مهما يصـ.ـر.خو سيبوهم يصـ.ـر.خو. وآدm ومالك وجاسر. كل فتره هيجيو يبصو عليهم.
تـ.ـو.فيق وسوزى فاقو. وخافو برعـ.ـب. لان حواليهم رجـ.ـاله حرس كتير ومسلحين. واتصـ.ـد.مو اول ماشافو نفسهم متجنزرين بالطريقه الصعبه دى. واستحاله يتفكو.
سوزى تتوسل ل آدm. وتقوله ابوس رجلك سبنى. هشتغل خدامه تحت رجليك بس ارحمنى. وصرخت كتير. وكأنها بتكلم نفسها. وآدm والشباب كلهم بدؤ يتحركو.
لكن آدm وقف مكانه. لما سمع سوزى وهيا بتقوله وحيات مريم الجزار اعتقنى. لو بتحبها فكنى وسبنى.
كلهم والشباب اتـ.ـو.ترو لانها حلفتو بااهم حاجه في حياته.
آدm: راح وقف عندها. وهي فرحت علشان آدm هيفكها.
لكن آدm. قرب من وشها. وقالها. وحياة الل نطقتى باسمها قدام الرجـ.ـاله دى. لانـ.ـد.مك على كل حرف نطقتيه. وعايز اقولك. انك هتتعـ.ـذ.بى هنا سنه ونص زى ساره بالظبط. وبعد السنه ونص هتتحولى للتحقيق وهتتحاكمى ومبروك عليكى الاعدام ياسوزى.
واتعدل. وبص للحرس. وقالهم اول مانخرج من هنا. انا عايز اسمع صوت صريخها. واول حاجه هتعملوها. تكـ.ـسرو دراعها الشمال. وتسيبوه يلحم مع نفسه. وبكره تكـ.ـسرو دراع الكـ.ـلـ.ـب ده بنفس الطريقه. ولف وسابهم ومشى. وهي بتصرخ باستغاثه. ومحدش اهتم ليها. وقفلو باب المخزن. وسمعو صرخه بصوت سوزى كله. وكدا دراعها اتكـ.ـسر. وآدm قال بدء العد التنازلي.
واتحركو من عند المخزن ومشيو.
جاسر. اتحرك وروح على بيته علشان ملك قعده قلقانه ومتـ.ـو.تره. وخايفه عليهم. وخصوصا مالك. وروح علشان يطمنها.
أما الباقى كلهم طلعو على فيلا العدوي.
آدm. دخل البيت. وبعدها شاور للكل يدخل لان مريم لابسه النقاب والبنات لابسه حجابها علشان مالك موجود وكلهم قاعدين في الليفنج حوالين ساره الل قاعده تعيط. الكل دخل وسلمو على بعض.
وآدm قعد وجمبه طارق. وزياد جمب مالك. ومراد سابهم وطلع لفريحته فوق يطمن عليها وينزل، وفهد عيونه على معشوقته. الل ما اخدتش بالها منه وأنه واقف وراها. وابتسم على شكلها وطريقه كلامها الطفولية علشان تضحك ساره.
رينو قاعده جمب ساره. بس بقى ياساره. الله يخربيت كدا. انا زهقــ,تــلك سلف. انتى دmـ.ـو.عك دى كلها تسقى الزرع الل في الجنينه. اقولك على حاجه. عمو عبدالله الجناينى واخد اجازه والزرع عطشان. تعالى. انا هاخدك الجنينه. ونروح عند كل شجرة. واقولك عيطى هنا ياساره. وتعالى عيطى عند الورده دى ياساره. وتسقى الزرع كله. ايه رأيك فكره مفتكسه.
وكلهم ضحكوا. حتى ساره. ومالك ابتسم لما ساره ضحكت.
رينو: ايوه كدا ياشيخه اضحكى. اوف انتى استنفذتى كل طاقتى. انا جوعت بسببك وقامت. بمرح. مين هيتعشى معايه. وبتشاور بصوبعها. انت يابابى.
آدm: والله معنديش مانع ياروح باابي.
رينو. شاورت: وانت ياعمو طارق. وبليزززز توافق العشا هيبقى ليه طعم في وجودك.
طارق: ومين قالك انى هرفض. عبـ.ـيـ.ـط انا مثلا. انا هتعشى وكمان وانا ماشى هاخد عشا لرنوش قلبى. وكلهم ضحكوا.
رينو: شاروت. اممم. وانت ياباشمهندش زياد.
زياد: رفع ايديه. لاااا. انتى عايزه ماليكه تنيمنى قدام باب الشقه. مش الاوضه كمان. لا انا هتعشى معاها هي مستنيانى. شكرا يارينو.
رينو: اممم واضح ان مليكه مسيطره. وكلهم ضحكوا. وشاورت. طبعا انتى يامامي صحبت البيت. وكمان أبيه زين وريتال. وبتلف. شافت الل واقف ومربع ايديه ومبتسم وعيونه عليها. رينو قلبها دق. و اتـ.ـو.ترت. لكن لازم تكمل. احم. وقالت بتـ.ـو.تر. وانت يافهد. هتتعشى. وكملت بهزار. علشان تدراى تـ.ـو.ترها. ومتقولش لأ. علشان عمو طارق هياخد اكل ل خالتو رنا وبس. كلهم ابتسمو.
فهد: حب يفك شويه. ويعيش بحريه. طبعا موافق. وقالها بحب. انا اصلا جعان يارينو. وقلبهم الاتنين دق.
رينو: حست انها سقعانه. وبصت احم. وانت يامالك. ولو قولت لأيبقى ساره مش هنعشيها انهردا.
مالك. ابتسم. لا انا هاخد ساره وهنتعشى بره انهردا. وده بعد اذنك طبعا ياخالو.
آدm: والله يامالك هو المفروض. أرفض لان كدا اوفر اوى بصراحه.
مالك: ليه بس ياخالو. منا قولت اتجوزها وانت الل مش موافق.
آدm: بتمثيل. بص ل طارق. بزمتك هو طلب ساره للجواز وانا رفضت!
طارق: طبعا انا زمتى استك. ويازين مااخترت انك تحلفنى. بس لا مالك مطلبش ايد ساره للجواز لحد دلوقتي ومش عارف هو مستنى ايه!
مالك: وساره بدهشه ملقوش رد.
آدm: انا مش موافق أن ساره تخرج معاك. غير لما يكون في ارتباط رسمى.
مالك: بفرحه. طيب يخالو. منا قولت اتجوزها.
آدm: بص ل طارق. هو الواد ده حمار ليه.
طارق: معلش نستحمله. انا هفهمه. وبص ل مالك. انت يبنى. إلل عايز يتجوز ده. مش بيتقدm لعروسته. ويطلبها للجواز. وياخد الموافقة. وبعد يحددو ميعاد الخطوبه والفرح.
مالك: بعدm فهم. ايوه انا مطلوب مني. ايه!
آدm: ضـ.ـر.ب كف على كف. لله الامر من قبل ومن بعد. وبنفاذ صبر. مالك يبنى. هي ساره دلوقتي مسؤله من مين!
مالك: حضرتك ياخالو قولت انها مسؤله منك.
آدm: تمام. حلو اوى. يعنى انا في مقام والد ساره. وهي مسؤليتى. يبقى انت عايز تتجوزها تعمل ايه!
مالك: بغباء. اتجوزها. هعمل ايه يعنى!
فهد ضحك ومريم كل الموجودين وساره.
طارق: ولا انت غبى ليه. عايز تتجوز ساره. يبقى تطلب ايديها من آدm فهمت يخربيت ام فصلانك ياشيخ.
مالك: استوعب. ايوووه. ايوه. فهمت تمام. طيب ياخالو. انا بطلب ايد ساره للجواز من حضرتك.
آدm: وحياة امك. سلق بيض هو. وحط رجل على رجل. إن شاء الله تشرفنا انت وعيلتك. بكره. وتيجو تتقدmو لبـ.ـنتا ساره وهنفكر وهنبقى نرد عليكو.
مالك: بفرحه بجد ياخالو. بس انا عايز جواز على طول.
ساره: صعبت عليها نفسها. وممنونه ل آدm ومريم كتير. وكمان بيعتبروها بـ.ـنتها. وعيطت. والكل حاول يهديها.
آدm: كفايه بقى ياساره. انسى وعيشي حياتك. والله يابـ.ـنتى ربنا ديما ليه حكمه في كل حاجه بتحصل حوالينا. رب الخير لا يأتي إلا بالخير.
مريم: ساره ياحبيبتى رب العالمين قال.
بسم الله الرحمن الرحيم.
(قُل لَّا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ)
صدق الله العظيم.
مريم: يعنى محدش يملك لنفسه شئ قصاد ارادة ربنا. وصدقينى لو فكرتى في الل حصلك ده. هتحمدى ربنا عيله. يعنى مثلا. لو مكنتيش نسيتى ورق الشغل في البيت. كنتى هتفضلى مغيبه. وكانت سوزى دى هتفضل تزن عليكى لحد ما اكيد في يوم كنتى هتسمعى كلامها. وساعتها كنتى هتخسرى كتير. واهمها مالك. وكمان العيله الل بتهتم لأمرك ياروحي. وكمان لو مكنتيش نزلتى معيطه ومخـ.ـنـ.ـوقه من البيت. مكنتيش هنشوفي سوزى وهي في التاكسي. يعنى ربنا بيقولك. اهو ياساره اشاره ليكى اهي علشان تظهري ببراءتك قدام الناس الل بتحبيهم. وكمان فكرى بايجابيه. انهم لما خـ.ـطـ.ـفوكى ياقلبى محدش قدر يمسك بسوء. وانك الحمد لله بخير. مريم تقصد انها متعرضتش للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب.
وفكرى. تانى إن ربنا قالك. يلا ياساره آن الأوان. علشان ترجعى لمالك. واداكى دفعه قويه. وييسرلك الآمر وقدرتى تهربى. وربنا عمى عينيهم عنك. واهو دلوقتى الحمد لله اتعالجتى. وظهرت برأتك. وربنا كافئك. ورجعتى لينا بالسلامه. ويمكن سبب وجودك في الحياه. وانك تختلفى عن عاصم وسوزى وابتسام. جدك صلاح الله يرحمه. وديما اسمع عنه كل خير. واكيد من حقه أن يكون عنده ذريه طيبه بالجمال ده. فكرى بايجابيه ياحبيبتى. وادعيلهم بالرحمه. ربك ليه حكمه في حاجه بتحصل. ( رب ضارة نافعه ) واتكلمت معاها شويه.
مريم بتتكلم. وآدm عيونه عليها وعايز يخـ.ـطـ.ـفها جوه قلبه. وابتسم واتنهد بسعاده. من الل عشقها ليه بيزيد يوم عن يوم.
ساره: حمدت ربنا في قلبها. وشكرت مريم. لانها حست براحه بعد كلامها. ودmعه تانى نزلت منها...
رينو: اووووف عليكى ياساره. ياشيخه افرحى بقى ام النكد ده. بت انتى عارفه لو مضحكتيش دلوقتي. انا مش هوافق على الجوازه دى. انتى جوعتينى اكتر انا هروح اقول لزوزو تجهز العشا دوبل. وكلهم ضحكوا وخصوصا فهد. وساره ابتسمت وفرحت.
مراد: نزل وشايل مريم نونو. وفريحه نازله جمبه.
وزياد استأذن علشان مليكه منتظراه ومشي. والعشا جهز. والكل اتعشى. وكان وقت جميل. وكان فهد ورينو بيسـ.ـر.قو النظرات. وفهد كان مبسوط قوي لما شاف أن رينو لبست الساعه. واتنهد بسعاده. وبعد العشا. طارق استأذن وآدm اتمشى معاه لحد بوابة الفيلا.
طارق: قولى يا آدm. مش كنا قدmنا الادله. ضد تـ.ـو.فيق. والالماس. وكانت ساره هيبقىى ليها نسبه 10 في الالماس ده. واهي تبدء حياتها من جديد. لسه هتستنى سنه ونص.
آدm: لا يصحبى ولا سنه ونص ولا حاجه. انت شايف مالك مدايق قد ايه. وده قراره أنهم يتعـ.ـذ.بو زى ما ساره اتعـ.ـذ.بت بالطريقه نفسها. وانا لما لقيته مصمم وافقته بس قولت. هنسيبهم في المخزن فتره. لحد ما ساره ومالك يتجوزو. وبعدها هتكون أعصابه هديت شويه. وساعتها نحولهم على النيابه. ونقدm الادله. وساره تقدm الالماس. وتاخد نسبتها. وتعملها مشروع. البـ.ـنت دى عندها قدرة تحمل. وانا واثق انها هتثبت نفسها.
طارق: إن شاء الله. وانت بكره ناوى على خطوبه. ولا لسه هتفكر زى مابتقول.
آدm: بصله بزهول. افكر. انا مش عارف. دmاغك دى هتشتغل امتى. انت تجيب معاك بكره المأذون وانت جاى خلينا نكتب كتابهم على طول. انت شايف مالك جمبها عامل ازاى خلينا نخلص. وفرحهم الشهر الجاي.
طارق: بدهشه. اله. طيب ما انت مجهز كل حاجه في دmاغك. اومال ليه قولت ل مالك يجي بكره مع عيلته.
آدm: علشان خاطر ساره. ولازم تحس انها ليها أهل وعزوه. انت عارف ان اكيد ساره دلوقتي بتفكر ازاى. وانها وحيده. وامها وأبوها. والأحداث الل مرت. وكمان شايفه اننا بنشفق عليها. لكن مع الايام هتفهم. إن جو العيله مفيش اهم منه. العيله دي السند بجد.
طارق: هز راسه. تمام ربنا يتمم بخير. وبكره انا هجيب المأذون. بس شوف الميعاد وكلمنى ماشى.
آدm: ماشى ياطروق. وطارق سلم عليه ومشى.
فهد قعد مع ومراد ومالك وزين بعد العشا. وبعد شويه الكل استاذن. وكل واحد طلع اوضته ونام.
تاني يوم الصبح.
نرمين بتفتح عينيها. وبتحاول تفوق.
= حمدلله على السلامه يادكتور نرمين.
نرمين: نايمه على سرير. ولفت راسها تشوف مين وهي فين. واتفاجات. دكتور مروان.
د/ مروان: ايوه. مروان. حمدلله على سلامتك. كدا تخضينا عليكى.
نرمين: حاولت تتعدل. وقعدت. انا فين. وايه الل حصل.
د/مروان: لا ابدا. انتى حاولتى تنتحرى مش اكتر.
نرمين: بصتله بصدmه. ومتكلمتش. وحاولت تفتكر. وسرحت كتير.
د/ مروان: انا كنت عندى مرور امبـ.ـارح الساعه 6 وانا ماشى بالصدفه. جت ممرضه وقالتلى الحق يادكتور. الدكتور نرمين قافله على نفسها المكتب وبتصرخ. ومبتفتحش لاى حد.
جريت بسرعه. وفعلا سمعت صوتك. وخبطت كتير لكن انتى رافضه تفتحي تماما. وبعد كدا انتى وقفتى صريخ. وانا قلقت عليكى. احم. قصدى قلقنا كلنا. اضطريت اكـ.ـسر الباب. ولما دخلت. كان مغمى عليكي. وبعدها شوفت علبة فيتامين. وكلها فاضيه. وشيلتك بسرعه. وروحت بيكى على دكتور علاء. وعملك غسيل معده. والحمد لله الدكتور طمنى عليكى. لكن. بعدها جالك حالة هستيريا وهياج. وتصرخي وتقولى كلام مش مفهوم. اضطريت اديكى إبرة منوم. ووالدتك اتصلت عليكى. وانا قولت للمرضه ترد عليها وقالتلها انك نايمه شويه علشان عندك نبطشيه.
نرمين: بتسمع ودmـ.ـو.عها نازله. وافتكرت هشام. وانه ضحك عليها وهتتفضح. وكمان كانت هتمـ.ـو.ت كافره وهي مكنتش في وعيها. وعيطت بكـ.ـسره. وصوتها على. وحطت ايديها على وشها وعيطت بو.جـ.ـع وحرقه. وطلعت منها صرخه. و.جـ.ـعت قلب مروان عليها.
د/مروان: مش عارف يعمل ايه. لان عـ.ـيا.طها يانيهار. وشكلها مفتقده لحد عزيز عليها. دكتور نرمين. لو سمحتى ممكن تهدي. انا شايف انك تاخدى اجازه يومين كدا تهدى فيهم اعصابك. وقام وقف. احم انا شايف انك تعبانه. ومش هتقدرى تروحي لوحدك. لو تحبى اوصلك بالعربيه لحد بيت حضرتك. وهسيب لحضرتك رقمي لو احتاجتى حاجه ياريت متتردديش وكلمينى.
نرمين: بصتله بغـــضــــب وغـ.ـيظ. وافتكرت هشام لما وصلها بالعربيه. وكمان اخد رقمها. وقالها لو احتاجتى حاجه كلمينى. وقامت وقفت قدامه. وعلت صوتها. توصلنى بعربيتك. ها ليه! وتدينى رقمك ليه. وبعدها تكلمنى واتساب صح. وبحبك يانرمين مش كدا. وزقته من صدره. لكن شتان. ومش شايفه قدامها غير هشام. وبس.
مروان: واقف ثابت. كدا فهم ان نرمين بتمر بتجربه حب فاشله. وبحكم مهنته سابها تفرغ كل طاقتها المكبوته.
نرمين: رد عليا. بعشقك يانرمين. انا مش هسيبك يانرمين. ها! وتعالى انزلى تعالى هنقعد في الشقه. لالا انتى مش واثقه فيا. وتقولى اطلعى تعالى. يوم يومين. وتثبت فيها انك راجـ.ـل بجد. وزقته تانى من صدره. وتوعدنى بالجواز صح. تقولى انتى مراااتى ويتاعتى. توعدني بوعود مزيفه. وتكون صادق وانت بتكدب. وصرخت وبعدها ايييهه بعدها ايه. تقولى هحارب علشانك. امضى علشان نحارب العالم مع بعض. هااا رود عليااا. وتقرب منى. وضحكت. وانا اصدقك وأمضى. ومسكت مروان من البالطو. وتقرب منى. وتضيعنى صح. وتاخد منى الل انت عيزو صح. مـ.ـا.تررررود عليااا. قول عملت كدا لييييه. بتعـ.ـا.قبنى على ايييه. بتعـ.ـا.قبنى علشان حبيتك. بتدmر سمعتى علشان شوفتك راجـ.ـل. بتصورنى وانا في حـ.ـضـ.ـنك! بتفضحنى.
وضـ.ـر.بت مروان كتير. انت حيوووان. انا حبيتك بجد. وانت ضحكت عليا ليه ياهشام ليييييه. وصورتى وانا عريانه في حـ.ـضـ.ـنك ليه.
مروان: سمعها للاخر. لكن مستحملش وضـ.ـر.بها بالقلم بكل قوته. وهي اغمى عليها بين ايديه. وشالها ونيمها في السرير. وكدا فهم نص القصه. وعطاها ابره. وخرج غـــضــــبان.
محمد ونور. وتيم بيفطرو وتمارا نايمه.
نور: حبيبي.
محمد: بياكل امم ياروحي.
نور: احنا هنروح عند بابى انهردا زي ما انت قولتلى.
محمد عنده علم أن مالك هيكتب الكتاب. لكن آدm قال مش عايز البنات تعرف خليها مفاجأة ل ساره.
محمد: رد عليها. امم طبعا. انهردا مالك هيخطب. ساره. هنروح الساعه 6 ونرجع تانى.
نور: تمام. بس انت قولتلى امبـ.ـارح أن في خبر حلو. ونسيت تقولى. ياترى ايه الخبر الحلو ده!
محمد: غمزلها. وانتى ادتيلى فرصه. انا يدوبك دخلت من باب الشقه. لقيتك اترمـ.ـيـ.ـتى في حـ.ـضـ.ـني.
نور: وشها بقى احمر. واتكسفت.
محمد: هههههههه. قمر. بحبيتين الفراوله دول. عسل يانورى. لما وشك بيبقى احمر صدقينى. بعشقك اكتر واكتر.
نور: نزلت وشها في الارض. ومردتش.
محمد: ساب الاكل. لا بقى كدا كتير على قلبى.
نور: احم. برقه. ما انت بتحرجنى يامحمد.
محمد: ااه ياقلبك يامحمد.
نور: سلامت قلبك ياحبيبي.
محمد: مسك ايدها وباسها. انتى الل حبيبتى وروحي وقلبى وكل حاجه في حياتى يانورى.
نور: بكسوف. مش هتقولى الخبر الحلو بقى.
محمد: رجع ياكل. طبعا انتى تؤمرى. ياستى في عريس بيحب نرمين جدااا وكلمنى علشان اكلمها. واخد رائيها علشان يتقدmلها رسمي.
نور: بفرحه. الله. قولى مين بسرعه.
محمد: دكتور مروان.
مراد نايم. وفريحه بتصحيه.
فريحه. مراااد. مراااد
مراد: ...
فريحه: مرااااد قوووم بقى.
مراد: اتعدل على ضهره. بس يافريحه سبينى انام شويه.
فريحه: يوووه بقى قوووم انا جعانه اوووى يامراد.
مراد: نفخ. اوف. فريحه انا نايم 5 الصبح. الساعه كام. يابـ.ـنتى الله يحرق كدا على الصبح.
فريحه: الساعه 4 قوم بقى يابيبى.
مراد: اتعدل. ونايم على نفسه. واتنهد. وشـ.ـد فريحه. راسها على رجله. وهي ضحكت.
فريحه: قوم بقى يامرادى. كل ده نوم. انا وانت نايمين في نفس الوقت.
مراد: بدء يصحصح وبيلعب في شعرها. ولسه هيبتسم. لكن اتخص من فريحه.
فريحه: رفعت راسها بسرعه. الله اييه ده يامراد.
مراد: اتخض ايه ياهبله. انتى في ايه.
فريحه: اممممم شم معايه كدا.
مراد: بيشم. ومفيش حاجه. ايه يافريحه. مفيش اى ريحه.
فريحه: لالا في وبتشم اووى اللللله يامراد انا شكلى بتوحم.
مراد: قرب منها وابتسم. برومانسيه. وقرب من وشها. والقمر بيتوحم على ايه.
فريحه: بعفويه. وقالت لمراد الل تايهه في وشها وبيقرب يبـ.ـو.س خدها. امممم كوارع.
مراد: قفل بوقه. وغمض عينيه. ورجع لورا. قومي يافريحه من جمبى.
فريحه: ناسيه. أن مراد بيقرف من الحجات دى. اله. ايه ياموراد بقى اممم شامم الله ريحة الكوارع في مناخيرى.
مراد: فتح نص عين في مناخيرك. قومي طيب من جمبى.
فريحه: كشرت. ايه ده بقى بتطردنى من حـ.ـضـ.ـنك.
مراد: مضطر والله.
فريحه: حطت راسها على كتفه. اممم هتجبلى الكوراع.
مراد: فريحه. اتوحمي على حاجه تانيه غير دى.
فريحه: هو منيوم يامراد. ده وحم وحم. انا بتوحم. الله ويسلام بقى لو مع فتة الكوارع دي ممبـ.ـار. اااه الله انا جوعت اووووى.
مراد: خلاص قفل بوقه وبيمط في شـ ـــفــايـــ ـفه. ومردش.
فريحه: مووراد قوم هاتلى كوارع. يلا بقى اممم الله بتخيلها قدامى. يلا بقى.
مراد: نفسى اعرف. انتى ليه مصممه انك تكونى في نطاق البهايم. ايه علاقتك بيهم انا عايز افهم.
فريحه: كشرت بزعل. ميرسى يامراد. انا مش عايزه حاجه.
مراد: ايوه يابت. مثلى مثلى. وعيشى دور الست الل جوزها ظالمها وجاى عليها.
فريحه: نامت على رجله. بطفوله. وفتحت عينيها وقفلتها زى الاطفال. مش انا قرة عينك. هتجبلى الكوراع يامورادي.
مراد: اتنهد. امرى لله. وانا اقدر ماجبش. انتى عايزه البت تطلع مزفلطه. هههههههه.
فريحه. هيهيهيهي ظريف.
مراد: ضـ.ـر.بها على قفاها.
فريحه: ااه. حـ.ـر.ام عليك. انت جبت القسوه دى منين يامراد!
مراد: من عند القسوجي هههههههههههه
فريحه: ههههههههه يامراد بس بقى.
مراد: كان نفسي ابوسك. بس فصلتينى.
فريحه: مش مهم انا هبوسك. بس يلا بقى علشان انا جعانه اوووى. وعمو جاسر والعيله هيكونو موجودين الساعه 6 وقامو. ونزلو والكل اتغدى.
زياد: لبس وجهز نفسه علشان يروحو يحضرو كتب الكتاب هو عندو خبر من آدm. وراح ل ماليكه الل قاعده على السرير. ايه ده ياماكى. انتى لسه ملبستيش.
ماليكه: مسحت دmـ.ـو.عها. احم واتعدلت. انا هالبس ثوانى وهكون جاهزه. وقامت وعدت من جمب زياد. ورايحه على الدولاب.
زياد: مسك ايدها. ولفها ليه. مليكه انتى بتعيطى!
ماليكه: دmعه نزلت منها. ومسحتها بسرعه. لا ابدا مبعيطش. دى حاجه دخلت في عينى بس.
زياد: اخدها. وقعدو على طرف السرير. انتى معيطه ياماليكه. حبيبتي. قوليلى مالك. انا زعلتك في حاجه. عملت حاجه طيب من غير قصد دايقتك.
مليكه: بسرعه. لا ابدا يازياد. انت عمرك مادايقتنى ولا حتى زعلتنى. ودmعت تانى. انا الل مزعلاك. وكمان شاغله دmاغك. بمشاكلى.
زياد: بعدm فهم. مشاكل! ومزعلانى في ايه. انا مش فاهم حاجه ممكن تقوليلي مالك لو سمحتى. ومشاكل ايه دى الل شاغله دmاغى!
ماليكه: انا سمعتك امبـ.ـارح الضهر. وانت بتتكلم مع عمو طارق في الفون. وانت في الاوضه التانيه. بس والله سمعتك غـ.ـصـ.ـب عني. لانى كنت جايه اقولك قهوتك جاهزه.
زياد: فهم. اممم طيب وايه الل مزعلك اوي كدا.
ماليكه: قامت وقفت واتكلمت بعـ.ـيا.ط و.جـ.ـع. فيها انى وصمة عار عليكو. ومهما تخيط في الجـ.ـر.ح وتعالجه لازم يسيب أثر. وحطت ايديها على بطنها. انا سمعتك وانت بتتكلم عن صافى وأيمن. وانهم اتمسكو. وانك من شهرين واكتر مبتعرفش تنام. وكل ده بسببي يازياد.
زياد: قام. وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وحط ايديه على بطنها. اممم. والله معارف اقولك ايه. انا كان ممكن ازعل منك على كلامك الخايب ده. وانك وصمة عار علينا. انتى ياماكى اجمل حاجه حصلتلى في حياتى. ومتنسيش انى وعدتك انى مش هسيب حقك. وموضوع صافى دا. كان هيبقى منتهي من زمان. لكن انشغلنا كلنا في حوار ساره. لكن انا منستش ابدا. وكلمت طارق. وكلفت مراقبه عليها. وطارق كمان بعت ليها ناس واتعاملو معاها. ومثلو عليها انهم عايزين يشتغلو معاها. وطارق جمع شوية معلومـ.ـا.ت. وكلف ظباط في مكافحة المـ.ـخـ.ـد.رات. وقبضو عليها هي وايمن. وكانو متلبسين. وكمان في وضع مش حلو. واعترفت. على كل حاجه. وان في شباب بيموله ليها المـ.ـخـ.ـد.رات وهي توزع بطريقتها. واتحبست. ولسه هتتحول على النيابه. وهتاخد عقـ.ـا.بها. وإن شاء الله مؤبد. يا اعدام...
ودفن وشه في شعرها. انتى بقى المفروض تكوني مبسوطه. زي ما انا مبسوط كدا.
ماليكه: مسحت دmـ.ـو.عها. تفتكر ان حياتى ممكن تكون طبيعيه يازياد.
زياد: لفها ليه. طيب انا هسالك سؤال. وانتى جاوبى عليه وساعتها هتعرفى انك طبيعيه ولا لا تمام، .
ماليكه: علقت عينيها بعيون زياد أسأل.
زياد: ابتسم. بزمتك. في واحده مش طبيعيه تعمل صنية بسبوسه بالقشطه. وبالروعه دي. ها دى حتى وشها حلو علينا. ها. وغمز.
ماليكه. غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. واتكسفت.
زياد: حاوطها من وسطها وقربها منه. هااا. مسمعتش اجابه يعنى!
ماليكه: ضحكت. وحطت راسها على صدره. بحب. لا مفيش يازيزو.
زياد: وع فكره. الجروح الل بتتخيط وتتعالج صح. آثارها بتروح. فاهمه ياماكي.
ماليكه: زادت من حـ.ـضـ.ـنه. فاهمه ياروح ماكي. وبعدها لبست وزياد قاعد معاها وساعدها في الحجاب. وخرجو. ووصلو عند آدm.
زين: لابس وجاهز. اووووف ياريتال. اخلصى بقى.
ريتال: يتلبس. حاضر ياحبيبى. ثوانى بس فاضل الحجاب. هلبسه وهاخد منك اريان.
زين: اريان بيعـ.ـيط. و بيهشتكه باااس. باااس. وفونه رن.
زين: ياالله منك ياريتال. شوفى مين بيتصل. اكيد بابا بيستعجلنى. العيله كلها وصلت تحت.
ريتال: اسفه. خلصت ياحبيبى. وراحت تشوف مين. وكان المتصل. انسه ساندى. واستغربت وحست ان الاسم ده مش غريب عليها. وبصت ل زين. مين ساندى دي يازين!
زين: بلع ريقه. اه. دى ساندى كانت زميله في الجامعه.
ريتال: . ورقمها بيعمل ايه عندك يازين!
زين: اتـ.ـو.تر. نيم اريان على السرير. والرنه فصلت. ريتال. انسه ساندى دي جت عندنا الشركه. واتقابلنا بالصدفه. وكلمتنى في انها محتاجه شغل. وسيت رقمها عندى علشان لو ليها شغل عندنا ابلغها.
وزين مرضيش يقولها أن ساندى دي كانت معجبه بيه من ايام الجامعه.
ريتال: زعقت. واشمعنى طلبت شغل منك انت ان شاء الله. ومطلبتش من بابا آدm ليه. وتشتغل عندكو ليه من الأساس. اسمع يازين. البت دى مش هتشتغل في الشركه.
زين: بصلها تحذير. وغمض عينيه. ومش عايز يتنرفز. مع أنه كان هيعمل كدا من غير ماهي تتكلم. لان ساندي جريئه واعترفت ل زين من أسبوع انها لسه بتحبه.
وقالها. ريتال انا رئيس مجلس إدارة. يعنى اشغل وارفد كمان. وبعدين انتى ايه الل دايقك اوى كدا.
ريتال: معرفش. وتمسح رقمها حالا. البـ.ـنت دى هتاخدك منى. انا اول ماشوفت رقمها. حسيت بكده. اتفضل الفون اهو وامسح رقمها قدامى.
زين: اخد منها الفون. وحطه في جيبه. ومسح وشه ايديه. ريتال. نصيحه ليكى غيرى اسلوبك. لانه مش هينفع معايا.
ريتال: بدmـ.ـو.ع. يعنى ايه يازين. انت ممكن تسيبنى. وعشان مين علشان ساندى دي.
زين: بصدmه. وزعق اكتر من قبل وغـــضــــب. انتى اكيد اتجننتى. لا انتى فعلا مـ.ـجـ.ـنو.نه ياريتال. وانك تشوفى رقم واحده عندى تبنى عليها تخيلات في عقلك. يبقى عقلك ده مريـ.ـض. واول وآخر مره تتكلمى معايه بأسلوب امر فاهمه.
مش معنى انى واخدك على قد عقلك. تنسى اسلوب الحوار معايه.
ريتال: عيطت. وراحت وقفت قدامه. وزعقت هي كمان. انت بتزعقلى. علشان واحده زي دى. وكمان شايف اسلوبي مش هينفع معاك. ايه انت مستعد تسبنى علشانها.
زين: اللهم طولك ياروح. ريتال لاخر مره هقولهالك. وطي صوتك وانتى بتتكلمى معايا. وانك واحده مش واثقه في نفسك ف دي مش مشكلتى.
ريتال: بصدmه ودmـ.ـو.ع. انا مش واثقه في نفسى يازين.
علشان بحبك اوى وبخاف تفارقنى يوم ابقى مبثقش في نفسى.
زين: يوووه. ايوه ياريتال انتى مش واثقه من نفسك. وكمان مش واثقه فيا. دى بقت عيشه تقرف انا هغور من وشك. وسابها ونزل.
وريتال: قعدت مكانها بتعيط.
نور: دخلت على ريتال. لانها شافت زين خارج متنرفز. وسألتها اكتر من مره لحد ما ريتال حكتلها كل حاجه.
نور: بصي انتو الل اتنين غلطانين. وكمان انتو الل اتنين عندكو حق.
ريتال. مسحت دmـ.ـو.عها. يعنى ايه بقى دى فزوره دى.
نور: بصي ياريتال الرجـ.ـاله انواع. في راجـ.ـل بيحب غيرة الست عليه وبيشوفها حب. وفي راجـ.ـل بيشوف غيرة الست انها مش واثقه فيه واانه ممكن يخـ.ـو.نها.
ريتال: لالا زين مش خـ.ـا.ين ابدا. وكملت بدmـ.ـو.ع. انا بس بخاف. حاسه ان ممكن اى واحده تاخدو منى. وحاولت لكن فشلت. قوليلى يانور اعمل ايه. زين بقى بيزعقلى يانور.
نور: يعنى انتى الل بتزغزغيه. ماانتى قولتى انك زعقتى وعليتى صوتك وده غلط. ونور بتفكير. امممم. اسمعي يابت روتى.
ريتال. نعم. انتى لازمك فعلا شوية ثقه في النفس.
ريتال: بدهشه. انتى هتقولى زي زين انتى كمان.
نور: اسمعى بس. انتى لو فضلتى على كدا زين فعلا هايضيع منك.
ريتال: قامت وقفت. لا لا. انا مش هعرف اعيش لو زين ضاع منى. انا هروح اعتذرله. واتحركت.
نور: شـ.ـدتها. اترزعي هنا. انتى والله هبله. انتى لازم ليكى شوية خبره كدا. واسمعى كلامى واعملى الل هقولك عليه بالظبط.
انتى بتحبى زين وبتغيرى عليه وده حقك. وزين بيحبك. لكن مش عيزك تغيرى عليه. اوكي ماهو عايز. هنعمل. وساعتها نعرف الفرق. وبصت ل ريتال مستعده للمعركه ياروتى.
ريتال: انا مستعده اعمل اى حاجه. بس زين يفضل معايا على طول.
نور: يبقى تمام. اسمعي ياستى الل هقولك عليه وتنفذيه بالحرف الواحد. انتى انهردا تعملى...
بعد شويه.
آدm وكل العيله موجوده تحت. وجاسر طلب ايد ساره للجواز من مالك. وكلهم ضحكو وكان موقف طريف جدا. وآدm حط رجل على رجل. وقال كل شروطه. وساره كانت مبسوطه اووى. لكن فرحتهم اضاعفت. لما شافو المأذون داخل. وآدm قالهم كتب كتابكو انهردا. وفرحو بعد شهر. ومالك حـ.ـضـ.ـن آدm بسعاده. وساره كانت هطير من الفرحه. وكتبو الكتاب. وآدm هو كان الولي ل ساره. وطارق وأشرف شهدو على عقد الجواز. وتم الحمدلله كتب الكتاب على خير.
زين كان قاعد مخـ.ـنـ.ـوق. لانه مش عارف يعمل ايه مع ريتال. وقال تلاقيها بتعيط فوق. لكن اتفاجي. ب ريتال نازله عادى جدا. وبتضحك مع الكل. الا هو. وده بدء يشغل عقله. واتفاجي ازاى ريتال بتضحك كدا ومسبوطه.
أما مراد. قاعد وجمبه فريحه. وعرف العيله أن فريحه بتتوحم على كوارع. والكل ضحك على رياكشنات مراد لانه قرفان جدا.
أما الفهد عيونه على رينو. الل واقفه مع البنات حوالين ساره بيبـ.ـاركولها. وسرح بأفكاره واتخيل أنه بيكتب كتابه عليها. وغمض عينيه لانه حاسس انه حلم بعيد عنه. ورينو بتسرق النظرات الفهد وبتتخيل. انها بالفستان الابيض وقاعده جمب الفهد.
فى مكان مهجور بليل...
هشام قاعد مرعوب. وبيفتكر بعد ما هرب من قدام فيلا المنصورى. وراح على الشقه. واخد كل هدومه. والفلوس. والفيزا. وراح على البنك. وسحب مبلغ كبير جدا. وراح على مخزن مجهز. على طريق مصر الصحراوي. وقعد فيه. وقاعد يفكر. هيعمل. ايه. هو كان عايز يتكلم مع تـ.ـو.فيق يروح يتقدm ل رينو. بس ابوه دلوقتي في السـ.ـجـ.ـن. ولارين عمرها ماهتواافق عليه وابوه مسجون. وكمان لو قرب من العيله دي محمد لو شافه هيقــ,تــله. وخاف. وقال أنه هيفضل يراقبها علشان عايز يتكلم معاها. ونفخ بديق وطلع سيجار. وفتح فونه. وشاف صورتها. وركب شريحه جديده. وبعتلها رساله حب.
الكل مشى من عند آدm، وطلعو ينامو.
زين: مستغرب ريتال. انها مش زعلانه وعلى طبيعتها. ولكن متجاهلاه. واتصـ.ـد.م اول ماشافها. وقالها. انتى بتعملى ايه!
↚
ريتال: خارجه من الحمام. ولابسه الاسدال. وصلت ركعتين قبل النوم. وقامت. وكان زين رايح على السرير ومخـ.ـنـ.ـوق. وبيفكر هيتصالحو ازاى. وشاف ريتال. رايحه تنام على الكنبه.
زين: اتصـ.ـد.م: انتى بتعملى.
ريتال: ، . مردتش عليه. ونامت على الكنبه بالاسدال.
زين: اتغاظ. انا بكلمك. وايه الل انتى بتعمليه ده.
ريتال: جواها مرعوب. لكن لازم تسمع كلام نور. وغمضت عينيها. وعطته ضهرها.
زين: صك على اسنانه. وانهم مفترقوش يوم واحد من حـ.ـضـ.ـن بعض. وشال الغطا بغـ.ـيظ ونام بنرفزه.
ريتال: نايمه صاحيه. ومش عارفه تنام من غير زين. وخصوصا أنه موجود معاها في الاوضه. وهتضعف. وافتكرت تحذير نور. اوعي تضعفى فاهمه لازم تثقي في نفسك. وغمضت عينيها وحاولت تنام.
زين: بيتقلب. ومتغاظ. ويبص عليها ومتأكد انها مش هتقدر تبعد عنه. وهتجي تنام جمبه.
لكن اكتشف العكس. وفكر في كلامه. وانه قالها عقلك مريـ.ـض. وقالها بطريق مباشر معندكيش ثقه في نفسك. وشاف أن ده مزعلها. طيب هي بتضحك مع الكل ومبسوطه ازاى وانا مزعلها! لا في حاجه غلط. وقعدو الاتنين يفكرو لحد النوم ماغلبهم ونامو لاول مره بعيد عن حـ.ـضـ.ـن بعض.
ونقول عدي شهر كامل.
ونحكى نبذه مختصره وبسيطه.
تاني يوم ريتال صحيت من النوم. ومجهزتش ل زين هدومه. لكن اتصـ.ـد.م. لما شاف ريتال لابسه فستان وحجاب. واخدت شنطة اللاب توب بتاعها. وسابت ورقه ل زين ع الكومود. وسابته ونزلت من غير متتكلم.
زين. شاف الورقه. ومكتوب فيها. انها اتكلمت مع آدm و رجعت الشغل من انهردا. والولاد مريم وزوزو هيهتمو بيهم. Retail aziz.
زين: اتصـ.ـد.م. وقام وقف على السرير. راجعه الشغل. وريتال عزيز. واتغاظ. وقبض ايده على الورقه. ماشى ياريتال. والله ماشى بقى انتى اسمك ريتال عزيز تمام اوى. ماشى يابـ.ـنت اشرف. وقام متغاظ. ولبس. ونزل. والكل بيفطرو مع بعض.
وريتال اتكلمت وزين اتصـ.ـد.م من الل سمعه. انها طلبت نقل في قسم تانى في الشركه مع مدير غير زين علشان تركز اكتر.
وآدm من نظرات زين وريتال. طبعا فهم. وضحك بصوته كله. لكن وافق علشان يشوف آخرة اللعبه دي ايه. وزين هيشـ.ـد في شعرو. اكتر لما ريتال طلبت عربيه من عند آدm. علشان اتأخرت على الشغل. وآدm منتظر رفض زين لكن زين متكلمش. وآدm وافق. لان كل بنات العيله بتعرف تسوق. وكما وافق علشان متحسش بتفرقه لان فريحها عندها عربيه. وريتال ابتسمت ل آدm وشكرته واخدت المفاتيح قصاد عيون زين الل هيتشل.
وريتال خرجت واتنفست وبتنهج من التـ.ـو.تر واكتشفت فعلا أن ثقتها مهزوزه وكانت خايفه. ولازم تثبت لنفسها قبل زين. ولازم تشوف زين في الشركه. بيعمل ايه. وكمان تشغل نفسها علشان بتفكر في زين كتير انه هيسبها. وخايفه الموضوع يقلب معاها وسواس قهرى زى ما نور قالتلها. وراحت الشركه. وزين هيتجنن.
وريتال اشتغلت في قسم تانى.
لكن زين حس بالغيره وكان عايز يولع فيها وحولها على مكتبه وهتشتغل معاه. ومش هتشتغل مع مدير غيرو. وده عزز موقفها. اكتر. وحست بالثقه انها مهمه بالنسبه ل زين. وقعدت على كدا اكتر من اسبوعين بعيده عن زين. ومبتتكلمش معاه. وكمان يتنام بالاسدال. وهما الاتنين مشتاقين لبعض. وريتال هتتجنن لكن مضطره تكمل. وزين مبقاش في عقله غير تصرفات ريتال وانها مبتفكرش فيه زى الاول.
والغريبه انها مبقتش بتغير عليه. وريتال استمرت على كدا. كام يوم. لكن كل تعبها راح لما ساندى جت المكتب ل زين. وكانت هتعمل مشكله كبيره. لكن حاولت تهدى. واتصلت على نور وحكتلها كل الل حصل. ونور شرحتلها تعمل ايه بالظبط وان دي فرصتها تسبت ل زين انها واثقه في نفسها. وان غيرتها عليه حب مش اكتر. ونور اكددت عليها تسمع الكلام الل هتقوله ليها وتنفذو بالحرف الواحد. وريتال اخدت نفس عميق. وعدت من واحد لعشره. ودخلت المكتب عليهم. وابتسمت بكـبـــــريـاء. وسلمت على ساندى ورحبت بيها جدا. وساندى سلمت عليها. وقالتها اعرفك بنفسي انا اسمى ساندى زميلة باشمهندس زين من ايام الجامعه.
زين من جواه. خايف من رد فعل ريتال. لان ساندى جميله بالميكب الصناعى. ولبسها ملفت للنظر. واتأكد أن ريتال هتعمل مشكله. لكن اتفاجئ.
ريتال جواها نار. لكن ابتسمت وقالت اعرفك بنفسي. انا باشمهندسه. ريتال عزيز. وشغاله هنا عند مستر آدm العدوي. والباشمهندش زين. يبقى...
زين ابتسم براحه. لانها خلفت توقعاته. وعلشان كمان هتقول لساندى أن زين جوزى، لكن اتصـ.ـد.م.
ريتال: والباشمهندش زين. يبقى ابن خالتو. وابتسمت واستأذنت ومشيت. ووقفت جمب الباب وحطت ايديها على قلبها و تنظم أنفاسها.
زين: اتغاظ جدا من ريتال. وقاعد ينفخ ومش طايق حد. وساندى اتكلمت مع زين بحب رومانسيه. ومتعرفش أن ريتال مـ.ـر.اته. هي تعرف أنه متجوز وبس. وبتقولو انها معندهاش مانع تبقى زوجه تانيه. وريتال اتصـ.ـد.مت وكانت هتدخل تقــ,تــلها. لكن وقفت لما سمعت زين. وهو بيزعق بصوت عالى ومتنرفز. وقام من مكانه. وخبط بايديه على المكتب. وقالها انسه ساندى. حضرتك جايه هنا تقدmى على شغل وبس. مش تحبى فيا. وتطلبى طلبات عمرها ماهتحصل ابدا. واحب اعرفك أن الباشمهدسه ريتال. دي تبقى مراتى. ريتال العدوي. ونصي التانى. وام اولادي. وعمري ما هافكر انى اسمح لاي حد يدmر علاقتى بيها. وهي شغاله هنا زي بالظبط مش عند حد. فياريت توفرى كلامك ورمانسيتك دي لحد يكون بيحبك ويستاهلك.
ساندي اتدايقت وجت تمشى. زين وقفها وقالها نسيتى السيى بتاع حضرتك. انا اسف مفيش شغل متوفر حاليا. اتفضلى.
ساندي مشيت. وزين قعد مكانه بغـ.ـيظ. وقال غـ.ـبـ.ـيه. غـ.ـبـ.ـيه ياريتال. وانتى ريتال العدوي مش ريتال عزيز. واتغاظ. جدا من ريتال الل متجهلاه اسبوعين. وشاف انها عندها ثقه في نفسها. بدليل انها سلمت على ساندى وكانت بتضحك.
ريتال سمعت كل كلمه. وراحت على المكتب بسرعه. قبل ساندى مـ.ـا.تخرج. وكانت مبسوطه. وتفهمت يعنى ايه تثق في جوزها وفي نفسها. ومهما يحصل زين بيحبها هي وبس. وكانت عيزا تجري على زين الل واحشها. لكن اتصلت على نور. ونور قالتلها تعمل ايه. وانها لو راحت دلوقتي زين هيشك انها سمعته وده هيدايقه. وقعدو كام يوم كمان وزين خلاص هيتجنن. لحد ماجه يوم. قبل النوم. زين قاعد على طرف السرير مخـ.ـنـ.ـوق وقام دخل الحمام. وريتال لابسه الاسدال و بتصلي. وبعدها. قــلـــعته بتـ.ـو.تر. وكان لابسه طقم لاتعليق عليه. وزين خرج من الحمام. وشافها كدا. صك على اسنانه. وبيحارب الانيهار الل جواه اول ماشافها. وراح على السرير وشـ.ـد الغطا بغـ.ـيظ. ونام وبيفكر فيها واشتاقلها جدا.
وريتال زعلت واشتاقت لزينها. وقعدت على الكنبه وبتفكر تصالحه و تقرب منه ازاى. وعيطت بصوت عالى وكان عـ.ـيا.ط بطريقه طفوليه.
وزين نفخ بديق. وقام من مكانه. ومن غير مقدmـ.ـا.ت. شال ريتال من غير كلام. ونيمها على السرير. لانه فهم ان ريتال عايزه تنام جمبه. وراح نام على السرير من الطرف التانى وجواه نفسه ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وريتال عيطت تانى بنفس الطريقه. وزين نفخ. واتعدل. وقالها عايزه ايه تانى. قالتله بطريقه بريئه وطفوليه. عيزاك انت يازين وحضتنه. وحشتنى اوى يازينى.
وزين استسلم لمعشوقته الل جننته واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. واستسلمو للعشق باشتياق كبير.
وريتال بعدها وهي ف حـ.ـضـ.ـنه اعتذرلته. وفهمت يعنى ايه تثق في نفسها. لانها عرفت قيمتها عند زين. وزين اعتذرلها علشان زعقلها وقالها معندكيش ثقه في نفسك. وكان زعلان منها. علشان نزلت الشغل من غير متاخد رائيه. وانه محبش يقلل منها قدام آدm والعيله. وعاتبها في أنها ريتال العدوي مش عزيز. وهي ملكيه خاصه ليه وبس وكان زعلان. و لكن ببرأة ريتال قدرت تدوب الجليد بينها وبين زين. وقررت انها متخـ.ـنـ.ـقش زين بالغيره الزايده. وقرب منها تانى باشتياق كبير. وعاشو في حب وسعاده...
أما فارس ورودي. بعد كتب كتاب مالك وساره. بكام يوم. خرجو مع بعض. وكانو في المول بيشترو حجات. وشافت بـ.ـنت عينيها هتطلع على فارس. وردي مراقباها كويس. والبـ.ـنت دى قربت جمب فارس كأنها بتشترى واحتكت بيه. وفارس انتبه لحركتها وكانت واضحه اوى أنها بتحتك بيه. ولسه جاي يبعد. وشاف ايد رودي عدت من قدام عينيه وجابت البت من شعرها. وضـ.ـر.بتها. وفارس مصدوم. وردوي وقعت البت دى على الأرض. وبوظتلها الميك اب. وبتشـ.ـد في شعرها. وادتلها العلقه التمام. والناس اتلمت عليهم في المول. وفارس بيقول ل رودي خلاص حـ.ـر.ام عليكي البـ.ـنت هتمـ.ـو.ت في ايدك. وبيشـ.ـدها. رودي شتمت البـ.ـنت. وجه خطيبها. وشاف خطيبته بالشكل ده. وزعق. والبـ.ـنت شاورتله على رودي المتعفرته. وفارس بيهدى فيها. وخطيبها. راح عند رودي وعلى صوته ولسه هيشتم رودي. وفارس بقى طارق السيوفي. هجم على خطيب البـ.ـنت وضـ.ـر.به بوكسات قبل ماينطق كلمه في حق ملكيته الخاصه. ورودي كانت خايفه على فارس. لكن شافت فارس بيضـ.ـر.ب بكل غـــضــــب. وخــــوفها عليه. اتقلب لخــــوف منه. لانها اول مره تشوفه كدا. والأمن في المول. جه فصلو فارس عن خطيب البـ.ـنت بالعافيه الل بقى وشه كله دm. وفارس مسكه من ياقته و عقله وقاله. يملى عين خطيبته ويربيها بدال ماهي ماشيه تتـ.ـحـ.ـر.ش بالشباب. وسابه ومشى وكله غـــضــــب. ورايح عند رودي الل خافت من فارس. ولسه هيتكلم وكان عصبى. رودي وقعت بين ايديه. واتخض عليها. وشالها وخرج من المول بسرعه. واخدها على المستشفى. وفارس بخــــوف حقيقى. رايح جاي. في الطرقه. وشاف الدكتوره خرجت. راح بسرعه عليها. والدكتوره طمنته وقالتله مبروك المدام حامل في شهرين. وفارس مستوعبش كلام الدكتوره. ومكنش مصدق. وبعدها فرح جدا. إن المـ.ـجـ.ـنو.نه ممكن تعقل اخيرا. ودخل عليها بسرعه. وفاقت وحـ.ـضـ.ـنها وهي كانت خايفه من فارس علشان عملت مشكله كبيره. لكن فارس قالها مبروك يامـ.ـجـ.ـنو.نه. ورودي عرفت وفرحت وحـ.ـضـ.ـنت فارس وعيطت. وبعدها قالت يعنى انت مش زعلان منى! قالها لا طبعا دى بت تيت ولازم تتربى على ايد المـ.ـجـ.ـنو.نه بتاعتى. وضحكو. وروحو وعرفو الخبر للكل. ووالد رودي فرح جدا. واكتر واحده فرحانه هي رنا. وقالت ل فارس أن رودي لازم تيجي تعيش معاهم في الفيلا علشان رنا تهتم بيها. وفارس قال ل رودي الل كانت رافضه في الاول. لكن لما شافت نفسها فعلا تعبانه. قررت تروح على الفيلا. ونـ.ـد.مت انها مراحتش من زمان. لأن طارق ورنا مش مخلينها تعمل حاجه. وكمان طارق خصص جناح ليهم فوق علشان ياخدو راحتهم. ورودي وفارس عايشين مبسوطين. ورنا حمدت ربنا أن بيتها هيتملى بالاحفاد. ودعت لفهد انه يهديه ويتجوز.
أما نرمين. فاقت تانى يوم منهاره من العـ.ـيا.ط. وحالتها النفسيه تعبت. والدكتوره قالت للدكتور مروان. انها لازم ليها متابعه مع حضرتك. لانها نفسيا تعبانه جدا. وخصوصاً انها لما فاقت وعيطت وصرخت حاولت ترمي نفسها من الشباك. مروان اكتفى بهز راسه وقالها انا هنزلها دلوقتي. ومروان. خرج من المكتب وماشي في الطرقه سرحان. وافتكر. لما شاف نرمين لاول مره في المستشفى واتعلق بيها. وحبها. وديما يشوف انضباطها في الشغل ومحجبه وانها على أخلاق عالية. ولما اتعامل معاها في فترة علاج ساره. شاف قد ايه انها مثاليه وجميله. ودي فعلا الل هتصلح تكون زوجه لأولاده. وقرر أنه يتكلم مع محمد لانها قريبه منهم. ويعرف رائيها. علشان يتقدm ليها رسمى. ولكن حصل العكس. وسمع من نرمين في اللاوعي نص الحقيقه. وقرر أنه يصرف نظر عن جوزاه من نرمين. لكن قلبه موجوع. ومجروح لكن حاول يسيطر على نفسه لانه كدا حب من طرف واحد. وهي ليها حياتها. وهيعالجها. لان ده واجبه وهيحاول ينساها. ووصل عند نرمين. وشاف والدتها وأخوها. وقاعدين بيبكو على حالت نرمين. وبدء يعالج نرمين الل مانعه الكلام ورافضه تتعالج. لكن مروان بطريقته وبحكم شغله في الطب النفسي.
كان ديما يدوس على الوتر الحساس عند نرمين. فضطتر تتكلم. وعدي اسبوع. وبدءت تحكي لمروان حياتها من صغرها. لكن لسه مقالتش اهم جزء هو عايز يسمعه. ومروان شاف قد ايه والدتها متدينه وأخوها كمان. ونرمين بتصلى ديما. ودmـ.ـو.عها على خدها. وتسجد وتقول حسبي الله ونعم الوكيل. ورفعت قضيتها لقاضي السماء. وهو يقينا هيجبلها حقها ولو بعد حين.
ومروان بقى محتار. في نرمين. ونور ومحمد عرفو بعد مارجعو المستشفى. ونور زعلت عليها واتكلمت معاها لكن نرمين رافضه تحكى. لانه صعب يتحكي وخصوصاً ل نور. لانها طول عمرها بتكره هشام. وانه انسان سئ ولو قالتلها هتجيب اللوم عليها زى هشام ما عمل بالظبط. واكتفت بالسكوت. ونور متبعاها. ومروان اتكلم مع محمد وقالو يصرف نظر عن موضوع جوازه من نرمين. ومحمد اتصـ.ـد.م في مروان الل كان ملهوف أنه يعرف رأي نرمين موافقه، ولانه كمان مقالش عن السبب لرفضه لنرمين.
ومروان بدء يعالج نرمين بالايجاب. وبعدها بالسلب. ونرمين حكت لمروان كل حاجه. بالتفصيل وكل كلمه. واخر الجلسه. جت نور تطمن عليها. وقالتلها أن مروان طلب ايديها للجواز من شهر تقريبا. ونرمين اتصـ.ـد.مت. ومعلقتش. ونور خرجت. ونرمين رايحه تتكلم مع مروان علشان تقوله انها رافضه انه يرتبط بواحده زيها. سمعت محمد بيلوم على نور انها قالت لنرمين لان مروان من اسبوعين واكتر صرف نظر على جوازه من نرمين ونسي يقول ل نور. نرمين ابتمست بكـ.ـسره. وراحت على اوضتها. وفكرت وقررت انها تقرب من ربنا. وتبعد عن المستشفى. وتعيش في مكان لوحدها. ومش عايزه تتعرف على ناس تانيه. هي هتكتفى با امها وأخوها وبس. وبعد الشهر مخلص. نرمين في اخر جلسه مع مروان شكرته. ومشيت من قدامه قبل مايرد عليها. وسابت المستشفى. والكل اتفاجي باستقالة نرمين على مكتب محمد. وخصوصا مروان. وقررت تبعد. وتبدء حياه جديده في عالمها هي وبس. وفكرت انها تفتح عياده في منتقطها. وتكتفى بأجر العياده. وتقرب من ربنا وتستغفر على الذنب العظيم الل ارتكبته بسبب هوي النفس.
أما هشام. عايش في المخبأ السري. وبيخرج ومغير في شكله بسيط لانه خايف. وبيروح الجامعه يمكن يشوف رينو بالصدفه رغم انها في اجازه. وكل يوم يبعتلها رساله ويتغازل فيها. ويقولها كل مشاعره في الرسايل يمكن تحن عليه وتتصل هي. هو خايف يتصل عليها تانى. لانه اتصل عليها من اسبوع. وعملت بلوك على طول. وجاب شريحه تانيه. واكتفى بالرسايل. وفي يوم اتجنن واشتاق ليها وراح عند فيلا العدوي. ولمحها واقفه في التراس مع بنات وبيتكلمو ويضحكو. وكان مبسوط انه شافها. وحاول يقرب. لكن خاف من الحراسه وشكلها المخيف. وركب عربيته بسرعه واتحرك. وأقسم أنه لازم يتكلم معاها ويقولها أنه عشقان. ويرجع على مخبأه من تانى. وقرر يجيب حراسه على المخزن. وجاب 5 بودي جارد. ووقفهم حراسه عليه. لحد ما يشوف حل. وابوه هيخرج امتى.
أما تـ.ـو.فيق المنصورى وسوزان. طول الشهر شافو من العـ.ـذ.اب الوان. وخصوصا دراعهم المكـ.ـسور. وشعر سوزان الل اتقطع بأمر من مالك لما راح يشوفهم متعـ.ـذ.بين. وسوزى تترجاهم وكمان تـ.ـو.فيق لكن على الفاضي. وكل يوم يصـ.ـر.خو. زى ماكانت ساره بتصرخ بالظبط.
اما مالك بعد كتب الكتاب. كل يوم ياخد ساره ويخرجها ويتغدو بره. ويحاول ينسيها الل هي شافته و كمان قالها تختار ديكور الجناح بتاعهم في فيلا الصاوي. واتفقو أنهم يسافرو شهر العسل في لندن. وخلاص جهزو كل حاجه. وكل مستلزمـ.ـا.ت ساره. آدm اتكفل بيها. رغم أنه جاسر رفض لكن آدm صمم وفعلا اتكفل ب بمستلزمـ.ـا.ت ساره. وجاسر قدm شقه ل مالك هديه يتجوز فيها. ولو حب يرجع الفيلا هو هيكون مبسوط. ومالك وساره حجزو الفستان. والقاعه. كل حاجه بينهم تمام. وانهردا فرحهم. وساره مبسوطه انها اخيرا لقت امانها...
مليكه طول الشهر تعبانه من الحمل. وبتدوخ كتير لان ضغطها واطى. وزياد مهتم بيها على طول. واقترح على ماليكه انها تروح تقعد عند ملك. وماليكا قالتله لو انت هتكون موجود معايه انا موافقه. وزياد وافق علشانها لانها بيغمي عليها في الشقه احيانا. وزياد اتفق مع هدى انه هيبنى فيلا صغيره. وهيعيشو معاه علشان عايز يعمل عيله. وهدي وحسام كانو رافضين. لكن لما شافو أن زياد زعل من رفضهم. وافقو. وزياد فرح. وكلم آدm علشان يبدؤ في التنفيذ بعد فرح مالك. وآدm رحب جدا.
يوسف ومريم من اخر مره زعلو مع بعض واتصالحو. قررو أنهم ميزعلوش من بعض تانى ويحلو أمورهم بالتفاهم. ومريم منتظره انها تحمل بفارغ الصبر. وعيزا تفرح يوسف وتعمل عيله.
اما مراد. تانى يوم كتب كتاب مالك.
اتكلم مع مريم. علشان فريحه نفسها في الكوراع. ومريم ضحكت على ابنها القرفان حتى من اسمها. وقالها ابوس ايدك اتصرفى علشان انا حاسس بدوخه كل ما افتكر أن فريحه هتاكل الاكله دي.
مريم: ضحكت وقالتله متقلقش. بما أن سعاد بتعمل عمره ومش موجوده. انا هخلى زوزو تتصرف. ومريم قالت ل زوزو. وعملت الكوارع والممبـ.ـار ل فريحه. وجه وقت الغدا. وآدm رجع من شغله هو وزين وريتال. وفهد جه لان مراد كان عايزه. واغلبهم قعدو على السفره. والأكل جهز. مريم: قالت لمراد تعالى علشان الغدا جهز.
مراد: قاعد في الليفنج وقالها لااا هتغدى انا وفهد بعد الليله دى مـ.ـا.تخلص. روحي انتى ل آدm وربنا يسترها عليكى.
وآدm غسل ايديه ورايح يقعد على السفره. ومريم متـ.ـو.تره وخايفه من رد فعل آدm لما يشوف وسط الاكل ده كوراع وممبـ.ـار.
فريحه: هجمت على السفره. وآدm قعد وشاف الاكل.
آدm: اييه ده!
مريم: بلعت ريقها. دااا. دى. فريحه اتوحمت على كوارع وممبـ.ـار. وغمضت عينيها لانه المتوقع انه هيزعق. ويقول كانت تاكل في اوضتها.
آدm: امممم ريحتها حلوه. تعالى يابت يافريحه. اقعدى جمبى هنا. وهاتى الفته دى.
فريحه: فرحت. بجد يابابا. هتاكل معايه.
آدm: ايوووه دا انا نفسي فيها من زمان.
مريم: فتحت بوقها. انت بتحب الكوارع يا آدm.
آدm: انا من عشاق فته الكوارع. ياما اكلتها انا والواد طارق وبيتر. وبصلها. الإهتمام مابيطلش ياروحي. وبدء ياكل.
مريم: كشرت عينيها. وبعدها اتنهدت براحه أنه مزعقش.
فريحه: بتاكل بنهم. امممم الله. اللللله. وعلت صوتها تسلم ايدك يازوزووو.
وزين وريتال بياكلو من الاكل التانى وبيضحكو عليهم.
مراد: بص عليهم من الليفنج وعمل ريأكشن بوشه وقال اووع. وفهد ضحك عليه.
رينو نازله من على السلم. وشافت فهد. وفرحت اوى. وراحت سلمت على مراد واستغربت شكله. وسلمت على وفهد.
مريم: تعالى يارينو اتغدى.
رينو حاضر يامامي. وراحت تقعد. وفهد متابعها.
رينو: بتقعد اذيك يا بابي. واستغربت شكل فريحه وهي بتاكل. وكمان آدm. وحست بإحساس مقزز. احم انتو بتعملو ايه.
آدm: بياكل. انا مش فاضي دلوقتي كلمينى بعد الغدا.
رينو: بصت ل مريم الل حطه ايديها على خدها ومبتسمه ومبسوطه ب آدm وهو بياكل. ورينو مش فاهمه حاجه. ولسه بتمسك المعلقه.
فريحه: امممم الله، تعالى يابت يا رينو كلى معانا. شوية كوارع وممبـ.ـار الله عليهم تعالى خدي الحته دي.
رينو: قامت. اييه كوراع. وعملت ريأكشن كأنها بتاكل ليمون. وفهد متابع وكان هيمـ.ـو.ت ضحك على لارين.
رينو: معدتها قلبت قبل مـ.ـا.تاكل. وحطت ايديها على بوقها. وجريت على الحمام.
فريحه: بصت ل آدm فرافير عيالك اوى يا آدm.
آدm: بصلها. اومال انتى مفكراهم بهايم زي خلفة ابوكي.
والكل مـ.ـا.ت ضحك عليهم. ومراد وفهد. وكلهم.
لكن بعدها فهد كان قلقان على رينو.
فريحه: مقبوله منك. بس علشان انت ابو مراد. ماشى ياحج.
آدm: حبيبتي يافريحه. دا انتى دخلتى عليا انهاردة السعاده بالاكله دى. وبص ل مريم تاكلى.
مريم: بصراحه انا بحبها. بس مش اوى مبعرفش اتعامل معاها.
آدm: يسلام. وحد قالك اتعاملى. قربى جمبى تعالى. ومريم قعدت جمبه. وآدm بدء يااكلها. والكل منسجم معاهم لانه بيغازلها مع كل معلقه.
فريحه بصت ل مراد. اتعلم من ابوك. ها.
مراد: قرفان. بس يابت واخلصى كلى بقى يبتاعة البهايم انتى.
رينو: خرجت من الحمام. وفهد شافها جايه وشاف من شكلها انها رجعت. وابتسم غـ.ـصـ.ـب عنه. من شكلها وحركاتها.
رينو راحت قعدت جمب مراد. ااااه انت مستحملها ازاى كدا.
مراد: زي ما جوزك في المستقبل هيستحملك.
رينو وفهد. كل عين عرفت طريقها واتقابلت في سؤال مهم. امتى!
وبعد ما فريحه اكلت. مراد وفهد ورينو اتغدو مع بعض وإحساس مختلف اثر قلب الفهد.
بعدها: فريحه طلعت هي ومراد اوضتهم. مراد صمم أن فريحه تاخد شاور قبل مـ.ـا.تقعد. واخدت شاور. وخرجت. وبطريقت حبها ولهفتها على مرادها. مراد تاه في عشقها. وقرب منها بكل اشتياق. واهتم بيها فتره الحمل. وعدي الشهر على خير مع مراد وفريحه...
أما محمد ونور. بعد كتب كتاب مالك.
رجعو على البيت ومخرجوش منه باقى الاسبوع. وكان عايشين في سعاده هما ال4
وبعد الاسبوع رجعو الشغل. وعرفو بالل حصل مع نرمين. ونور زعلت علشانها جدا. وان نرمين رافضه تتكلم. وبعد كدا عاشو طول الشهر في سلام. بس نور رجعت زعلت تانى. لان نرمين استقالت. ونور اتصلت عليها ونرمين قالتلها انا كدا مستريحه.
لكن من ناحيه تانيه نور كانت مبسوطه. انها ساعدت ريتال. انها تتخطى المرحله دى. وانها تشوف حب زين ليها.
أما فهد ورينو. مبيتكلموش كتير بحكم جو العيله. رينو بيجلها رسايل من رقم غريب وفكرت أنه ممكن يكون فهد. بس قالت لا دي مش اخلاق فهد. وسجلت الرقم باسم الفاشل. لكن كل تفكيرها في الفهد. وبتلبس الساعه والسلسلة ديما. وحبتهم جدا.
عوده للوقت الحالي.
انهردا فرح مالك وساره.
مالك اخد ساره ووصلها السنتر. وطلعها فوق. والبنات كلها راحت السنتر ماعدا ماليكه. كل واحد وصل مـ.ـر.اته للسنتر. ومراد اخد رينو معاه. وهو بيوصل فريحه. وكلهم سلمو على بعض. وبدؤ أنهم يجهزو نفسهم.
ومالك: خرج من السنتر وراح علشان يجهز نفسه وكان قلبه بيرقص من السعاده.
هشام. كان واقف بعيد عن الفيلا. وشاف رينو وهي راكبه مع مراد. وقلبه دق لما شافها. لكن خاف من هيئة مراد. وهيبته. لكن قلبه قاله لازم تتكلم معاها. وركب العربيه ومشي وراهم وعرف أنهم في السنتر اكيد في فرح انهردا. وشاف انها فرصه مناسبه. وفضل واقف بره السنتر.
آدm: قاعد في الاوضه. على الكنبه وفاتح اللاب توب. وبيبعت ميل للوفد.
مريم: دخلت. وشافته شغال. متكلمتش محبتش تعطله. وراحت. على الدولاب. وطلعتله البدله. وجهزتله كل حاجه. وطلعت فستانها وحجابها ونقابها. وراحت على الحمام علشان تدخل تاخد شاور. لكن اتخضت لما لقت نفسها بتتشال من على الارض. وبعدها ضحكت. اخص عليك يا آدm خضتنى.
آدm: شغال على اللاب توب ومتابع بقلبه عشقه واميرته. وشافها مبتتكلمش. وبتجهز لبسهم. ورايحه على الحمام. قفل اللاب بسرعه. لانه من عادته مبيحبش يشتغل في البيت في وجودها. لكن كان بيبعت ميل مهم مش هياخد دقايق. وقام وراح يشيلها.
آدm: شايلها وبيتكلم. اخص عليا سورى ياروحي. وبعدين انتى ازاى تدخلى عليا ومتكلمنيش ها.
مريم: بتلعب في زورار قميصه. اممم انت شغال وانا محبتش اعطلك سبتك ع راحتك.
آدm: باشتياق. انتى راحتى.
مريم: وانت اماني يا آدm. وسكتوو وعيونهم في اتعلقت ببعض.
مريم: بحرج. احم نزلنى بقى.
آدm: اتحرك. بيها وراح على السرير ونزلها. وقعد جنبها. واخد راسها وحطها عند قلبه. وقالها اسمعى كدا.
مريم: غمضت عينيها. وابتسمت. لما سمعت دقات قلب ال آدm. لسه بنفس دقات الحب والاشتياق.
واتنهدهت. وباست مكان قلبه. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. واخدت راسه على قلبها. وقالتله اسمع انت.
آدm: ابتسم بعشق. لان دقات قلبها هتطلع منها. وخرج من حـ.ـضـ.ـنها. وباسها برقه. انا مش. عارف. انتى عشقك موصلنى لل لا نهايه.
مريم. حطت راسها على صدره. انا الل مش عارفه. عشقك موصلنى لفين. عشقك مسيطر على كيانى يا آدm.
آدm: ت عـ.ـر.في يامريم لما بتقولى آدm. بحس اني طفل صغير بين ايديكى.
مريم: انت ابنى انا يا آدm. انت حبيبي. انت الدنيا ومافيها.
آدm: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. بعشقك اوى يا اميرتى.
ومريم اشتاقت ل ادامها. ورفعت راسها وقالتله انا مشتاقه ل آدm.
آدm: وآدm هيمـ.ـو.ت على مريم. وقرب منها بعشق. ويقولها انتى أميرة آدm وبس.
وبعد فتره.
آدm واخد مريم كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ومريم مغمضه ومبتسمه بحب. في حـ.ـضـ.ـن ادامها.
آدm: بيمسد على شعرها بحنان.
مريم: آدm.
آدm: عيونه.
مريم: انا بحبك اوى يادومى.
آدm: ودmي بيعشق مريم والله.
مريم: رفعت راسها ليه. وقالتله عارف نفسى في ايه!
آدm: وانا كمان نفسي بس لسه النصيب مجاش.
مريم: اتنهدت. وبعدها ابتسمت لان آدm فهم كان نفسها في ايه من غير مـ.ـا.تتكلم. وكانت تقصد رينو. ودعت ل رينو في قلبها ان ربنا يجعلها من نصيب الفهد.
آدm: قام وشال مريم. علشان يدخلو ياخدو شاور.
مريم: ههههههه.
آدm: بتضحكى على ايه يامريوم قلبى!
مريم: امم بضحك لانى افتكرت زمان. لما قولتلك انك هتفضل تشيلنى كدا على طول. وانا قولت هافكرك.
آدm: منا قولتلك قبل كدا انا هفضل اشيلك لحد ما اشيب وضهرى ينحنى.
مريم: بعد الشر عليك من حانية الضهر ياحبيبى. وبعدين اللهم بـ.ـارك عليك. انت تشيل 2 منى كمان.
آدm: بمكر. خلاص أنا موافق. اشوف موزتين كدا حلوين واشيلهم معاكى. وصدقينى هعدل بينكم هههههههههههه.
مريم: كشرت. واتغاظت. اه ومالو. اعملها كدا. علشان يبقى الله يرحمهم بجد.
آدm: اوو شرسه يامريم. يعنى انتى ممكن تقــ,تــليهم.
مريم: اى واحده تفكر بس تبصلك. مش هتاخر ثانيه في أنى اخـ.ـنـ.ـقها بايديه دول. والله يرحمها بجد.
آدm: غمز. ياخطر انت.
مريم: بكـبـــــريـاء. وبترجع شعرها لورا، اومال. انا محدش يتوقعنى. ههههه
آدm: هههههههههههه.
وبعد كدا. اخدو شاور. وخرجو. وآدm بيهزر مع مريم طول الوقت. وهي تضحك. وساعدته في اللبس. وهي لبست. وآدm قرب منها ولبسها كالعاده. السلسله والساعه. وساعدها في الحجاب والنقاب. وغازلها. وهي رشتله البرفان ولبسته الساعه. وآدm جابلها الشنطه. وخرجو على السنتر.
عيلة عزيز كلها جهزت وخرجو على السنتر.
وجاسر وملك جهزو وكانو اسعد اتنين في اليوم ده. وخرجو على السنتر.
زياد ساعد مليكه وهي بتلبس. لانها تعبانه وقالها لو تعبانه مش لازم نروح ونعتذر. قالتله لا انا كويسه وانهردا فرح مالك اخويا الصغير. انا مبسوطه اوى انه اخيرا هيتجوز. وزياد اطمن عليها. ولبس وجهز نفسه. واخدها وخرجو على السنتر.
رنا لبست. ومتغاظه من طارق الل قاعد بيلعب بابجى. ولسه مكملش لبس.
رنا: اووف يارب صبرنى. طارق قوم كمل لبسك اتأخرنا.
طارق: حاسب لاااا، الله يخربيت امك. الواد قــ,تــلنى وقفل الباب قبل ما ادخل ابن الجزمه.
رنا: بدهشه. ابن الجزمه. ياراجـ.ـل عيب على سنك. وبطل تفاهه بقى.
طارق: بت انتى اركنى دلوقتي. وبعدين ماله سنى يختى. انا امبـ.ـارح كنت في الشركه. واحده انسه كدا مزه بتقولي حضرتك في سنه كام.
رنا: صكت على أسنانها. وقولتلها بقى انت في سنه كام ياصغنن.
طارق: غمزلها. قولتلها انا في ثانوى مقدm منازل هههههههههههه.
رنا: استغفر الله العظيم يارب. قوم يابتاع الثانوى قوم.
طارق: تؤ. مش فاضى لبسينى انتى.
رنا: راحت تجيب جاكيت البدله. ونفخت بنفاذ صبر. انا عارفه غلب ايه ده يارب.
طارق: سامعك برطمي برطمى. علشان اجي اظبطك.
رنا: جابت الجاكيت. وبتلبسه وهو مركز مع اللعبه. هههههههههههه قــ,تــلته عيب عليك ياض. دا ابن السيوفى. وبص ل رنا الل عينيها شرار. وقالها 100 مسا. مـ.ـا.تجيبى بوسه يابت.
رنا: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتمست. ياراجـ.ـل قوم اتأخرنا. الكل زمانه راح على السنتر.
طارق: تؤ. قوليلى قوم ياحبيبي. وادلعي عليا كدا. زى النسوان الملبن دى.
رنا: قعدت قدامه. نسوان ياطارق. بس ماشى حاضر. قوم ياروحي. قوم ياحبيبي. قوم ياسيد الرجـ.ـاله.
طارق: عدل ياقة القميص بكـبـــــريـاء. احم. خلاص يابـ.ـنتى صعبتى عليا. وبص في الساعه. ينهار اسوس. اتأخرنا يارنا.
رنا: بصتله وكشرت عينيها. وطارق. بصلها احم اتفضلى ياحبيبتي. واتحركو وراحو على السنتر.
مراد. وزين اتحركو على السنتر. ومراد اتصل على فهد قاله أنه لسه صاحي هياخد شاور ويلبس ويحصلهم.
كل البنات في السنتر جهزت.
نور كانت زى القمر بجد جمالها فوق الوصف كلهم من غير ميكب. ما عدا العروسه.
وريتال كمان كانت رقيقه وجميله.
وفريحه كانت في منتهى الروعه.
وردي كانت عسوله وحاولت تهدي علشان الحمل.
أما رينو. كانت ملكة جمال السنتر والفرح كله.
ساره. جهزت ومتـ.ـو.تره. وبتفكر في كلام مريم الل قالتهولها امبـ.ـارح عن حقوق الزوج. وهي خايفه. وسرحانه. وفاقت على كلمة العريس وصل. وبلعت ريقها وكانت بتترعش.
مالك. وصل بالعربيه. ومعاه بوكيه ورد. وطلع السنتر وشاف ساره وقلبه دق. ومع احمرار وشها جمالها زاد. وقرب منها وباسها من جبهتها. وساره مغمضه عينيها وبتتنفس بتـ.ـو.تر. وفاقت على مالك وهو بيبـ.ـو.س ايديها الاتنين. وقدmلها البوكيه. وساره رفعت عيونها في عيون مالك. وقد ايه هو جميل ووسيم. ونسيت كل حاجه وابتسمت بحب. ومالك قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها وساره بادلته الحـ.ـضـ.ـن بحب كبير. والبنات بتسقف في السنتر. ورودي زغرطت. ومالك انتبه وخرج ساره من حـ.ـضـ.ـنه. وحط أيدها في دراعه ونزل بيها. على صوت تصفير مراد وزين ويوسف وفارس. وكلهم مبروك ياعرررريس.
مالك. وساره راحو يسلمو على الكل.
نور نزلت. واول محمد ما شافها قلبه دق. وافتكر يوم فرحهم. وراح عندها بسرعه. وباس ايديها. وقالها بنوتي الحلوه. انا خايف عليكى من عيون الناس. انتى جمالك بيزيد يوم عن يوم. تعالى اركبي العربيه ومتخرجيش منها.
نور: اتكسفت. احم. ميرسي ياحبيبي. بس ممكن تسلم على بابى ومامي.
محمد: امرك ياقلب حبيبك. تعالى نسلم ونروح على عريتنا.
ريتال. نزلت وزين ابتسم من جمال وبرأة حبيبته وراح اخدها وباس جبينها.
فريحه نزلت. وعيونها بتدور على مرادها. الل كان واقف وراها. وهمس في ودنها. عليا النعمه انتى اجمد واحده شوفتها.
فريحه اتخضت ولفت. وضحكت وحـ.ـضـ.ـنته مرادي حبيبى. بجد عجبتك.
مراد: قمر يابت. قولتلك قبل كده انك واتكا.
فريحه: اممم. انا كنت هحط ميكب. بس معرفش انت مش موافق ليه.
مراد: على اساس انك متجوزه سوسن مش كدا. وحطي ميكب ياروحي علشان وشك هيوحشك. وانجري قدامي بقى على العربيه علشان فصلتينى.
فريحه ؛ بحبك ياموورادي.
مراد: قلب مووراد يابت انجرى بقى.
رينو: نزلت وعيونها بتدور على الفهد. لكن مش موجود.
وهشام: راكب العربيه. المتفيمه وقافل الازاز. وراكن بعيد. وشاف رينو وهي بتنزل من على السلم. وبلع ريقه. واتخيلها معاه في الشقه. وهيتجنن عليها. وفضل مراقيها.
رينو: راحت عند آدm ومريم. وسلمت على الكل. وعيونها تايهه ومش مركزه وبتدور على فهد. وعرفت انه كدا لسه مجاش. لان حتى عربيته مش موجوده.
والكل بدء يتحرك على العربيه بتاعته. ورينو بتركب مع آدm. وسمعت عربيه فرملت بصوت عالى. وابتسمت وعرفت أن دى دخلت فهد. ولفت. وشافت فهد. وبيشاور لأصحابه على الساعه انه جه على الوقت. وسلم على مالك وعيونه بتدور على طريقها. واخيرا العيون اتقابلت. ورينو كانت نفسها تجرى عليه. وكمان تركب معاه العربيه. لكن مش هينفع. وفهد قرب منها بعد ماسلم على اغلب الموجودين. رينو قلبها بيزيد في عدد دقاته مع قرب الفهد. وسلم على مريم في العربيه وآدm. وفهد كان نفسه يستأذن آدm علشان رينو تركب معاه بس مينفعش رينو كبرت خلاص. وراح عند رينو وسلم عليها. ورينو سلمت عليه.
وركبت مع آدm وسابت قلبها بين ايدين الفهد. وفهد ساب روحه بين ايدين معشوقته الصغيره. والكل طلع على السيشن. والكل اتصور. ومالك اتصور صور رومانسيه ومـ.ـجـ.ـنو.نه علشان بفك تـ.ـو.تر ساره. ومالك قلبه هينط من مكانه.
مراد بعد ما اتصور لاحظ حاجه. وقال لفريحه ثوانى وجاى.
هشام قاعد في العربيه. بيراقب رينو في السيشن. واتخض لان في حد بيخبط على الازار. هشام نزل الازاز بخــــوف. لانه لو هرب هياخدو النمره.
مراد: في حاجه ياكابتن.
هشام: بلع ريقه. احم. حاجة ايه مش فاهم.
مراد: احنا كنا عند السنتر. وشوفت عربيتك دى راكنه على جمب. تمام. ودلوقتي نفس العربيه. هنا يعنى انت ماشى ورانا. ولو انا مش عارف عيلة العريس كويس كنت هسالك انت من طرف العريس ولا العروسه.
هشام. بخــــوف حقيقى: احم لا ابدا انا بس كنت بتفرج على الفرح. وانا اسف لو دايقت حضرتك.
مراد: لا ياحبيبى. اتفرج على الفرح في بيتكو. وانا حفظت نمرة العربيه. وفي دmاغي. ويلا بقى من هنا. ولو شفتك تانى أو شوفت رقمك عربيتك دي. يبقى انت كدا مش سالك. وحظك هيبقى وحش اوى. وخبط على كتفه. اختفى من هنا يلا شق طريقك.
هشام: هز راسه. واتحرك واختفى بعيد. وكان مرعوب. وشاف أنه لازم يتصرف العيله دى كبيره اوى. ومش عارف اعمل ايه انا لازم اخلى رينو تحبنى. لازم.
والكل اتحرك ووصلو القاعه. والبنات اتفقت تبقى جمب ساره علشان متحسش انها لوحدها.
الميوزك اشتغل. ومالك من فرحته ومش مصدق. اخد ساره في ايديه ومش عايز يسيبها وغنالها.
( قول حبيبى انك معايا. رامى جمال. )
ورقص معاها سلو وسرحان في جمالها وغنالها من قلبه.
قُول حبيبى إنك معايا وجنّب منِّى
دى الحقيقة ولا حلم وطال شوية
والكلام الحلو ده بتقُوله عنى
يعنى فعلا دُنيتى رضيت عليا
وَعّد منى تعيش معايا سنين مَعِشتش زَيُهم.
أحلامك اللى حلمتهم
انسَى الحياة والدنيا دى وتعالا نِهرب منهم
مبقتش عايز ناس خلاص جالى اللى بيهم كلهم
يالِى سايب ليا رُوحك ومأمنى
اللى فَاتك من الحياة هتعيشُه بيّا
وفى عيونك ألف حاجة مفرحنى
والحياة بتزيد جمال لو بَصُوا ليّا.
محمد. اخد نورو ورقص معاها سلو. وزين اخد ريتال الل بقت بتتفنن انها تجنن زينها.
ويوسف بيرقص مع مريم ومبسوطين.
وردي هتتجنن وعايزه ترقص مع فارس. لكنه رفض علشان خايف عليها. ورودي كشرت. بس طارق قالها لو مفرفشتيش هاقوم ارقص انا وانتى. وفارس قرب جمبها وباس ايديها وقالها اول مانروح هنرقص انا وانتى وبراحتنا كمان. مش انتى يهمك فارس وبس. ورودى قالتله ايوه. واقتنعت بكلامه. وفضلت قاعده جمبه وفارس محاوطها بايديه وده كفيل أنه يفرحها.
زياد: قاعد جمب ماليكه. ومهتم بيها. وبيهمسلها في ودنها باحلى كلام الحب. وهي نسيت الفرح وكل الناس ومش شايفه غير ساعدتها وبس.
مراد: بيرقص مع فريحه لكن بشويش علشان الحمل. وفريحه الضحكه مش مفرقاها من كلام مراد معاها. ومعاكسته ليها بالطريقه المـ.ـجـ.ـنو.نه الل بتعشقها.
آدm قاعد. واميرته جمبه. وبيراجعو مع بعض الذكريات الل مرت وعايشين في حالة هيام. وناسين كل الل حواليهم. ومش شايفين غير عيون بعض وبس.
جاسر: كل شويه يبـ.ـو.س ايد ملاكه. وملك مبسوطه ان خلاص كل حاجه في حياتهم رجعت طبيعيه. ومالك ابنها هيعيش مبسوط. وكمان عيونها بتلمع بدmـ.ـو.ع سعاده. لانها شايفه ماليكه مبسوطه. وابتسامتها مش مفارقه وشها. ودmعه نزلت منها. وجاسر مسح دmـ.ـو.عها. وباس ايديها. وقالها ايه رايك نسافر انا وانتى نقضي شهر عسل. ملك ابتسمت. وقالها والله مش بهزر. ايه رايك بجد.
ملك: اندهشت.
جاسر خلاص انا قررت وهنسافر. بعد بكره. وملك فرحت وحطت راسها على كتف امانها.
اشرف: محاوط هناه. وبيتفقو انهردا مين هيزعل من التانى. وضحكتهم مش مفارقاهم.
رنا عيونها على الفهد الل كل ثانيه يرفع عيونه على معشوقته. لكن ابتسمت لما شافته مبتسم كل شويه.
وطارق لف وشها ليه وقالها امانك هنا مش هناك. خليكى معايه. وحاوطها وهزر معاها. وشربها عصير بايديه.
رينو قاعده. على تربيزة آدm. وسرحانه لكن مبصتش على فهد. هي سرحانه أن فهد اتقدmلها. ولبسها الخاتم. وجابلها فستان الفرح. وسرحت بخيالها لحد ماكبرو في السن مع بعض. ومش مركزه مع فهد الل مراقبها وشايف ريأكشنات وشها. وهي بتبسم. وهي مكشره. وسعات مبسوطه اوى وشويه هيمانه. وفهد مبتسم على شكلها وقلبه بياخد اسكرين لكل لقطه ل رينو. واتنهد بحب.
ساره غنت ل مالك. جمبك على طول (عبد الفتاح جرينى )
إوعدني جنبي تعيش.
ولا ليلة تنساني
وليك عليّ أعيش وأمـ.ـو.ت
يا حبيبي وأنا وياك
إوعدني ما تسبنيش
ولا حتى لثواني
ده عمري كله هيسوى إيه
لو يوم مكنش معاك
جنبك على طول خليني ما تغيبش في يوم
عن عيني ده أنا لما بقول
يا حبيبي قلبي بيرتاح
جنبك على طول خليني على حلم بعيد
وديني هنفكر ليه في إمبـ.ـارح ما هو عدى وراح
تعرف بحس بإيه طول ما إنت ويايا
أحلام حياتي بشوفها فيك حبك واخذني معاك
قلبي بتسكن فيه يا حبيبي وكفايا.
تفضل في حـ.ـضـ.ـني وأعيش معاك كل اللي بتمناه
جنبك على طول خليني ما تغيبش في يوم
عن عيني ده أنا لما بقول
يا حبيبي قلبي بيرتاح
جنبك على طول خليني على حلم بعيد
وديني هنفكر ليه في إمبـ.ـارح ما هو عدى وراح
جنبك على طول خليني ما تغيبش في يوم
عن عيني ده أنا لما بقول
يا حبيبي قلبي بيرتاح
جنبك على طول خليني على حلم بعيد
وديني هنفكر ليه في إمبـ.ـارح ما هو عدى وراح.
وساره غنت من قلبها ل مالك لانها في اشـ.ـد الاحتياج ليه. وقلبها مكـ.ـسور من انها يتيمه لانه احساس مجبره تحسه. وعيطت وهي بتغنى. ومالك مسح دmـ.ـو.عها وحـ.ـضـ.ـنها. ومالك شالها مره واحده ولف بيها كتير لحد ماضحكت. ونزلها وحـ.ـضـ.ـنها والكل سقف. والبنات كلها وقفو معاها. وبدءت الميوزك والكل بدء يسقف ويفرح. وساره بعدها فرحت. لان جو العيله والاهتمام اكيد هينسيها اى لحظه الم وحـ.ـز.ن عاشتها.
وبعد كدا. مراد غنى لفريحه. وزين غنى ل روتي. ويوسف غنى ل مريم. وزياد غنى ل ماليكه. وفارس غنى ل رودي.
وفهد قلبه قاله وانت مش هتغنى لقلبك.
وفهد قام وطلع على الاسيتدج. وغنى لحبيبته. نوتيلت قلبه. والله شكلى حبيتك ( حماده نشواتى).
والاغنيه كانت روشه وجميله والكل سقف. وفهد انـ.ـد.مج. وخصوصاً عند كلمة نوتيلا يحط ايده على قلبه. وغناها من قلبه. والكل فرفش. وكمان كلهم كانو مدهوشين من تصرفات فهد الل كان ديما يغنى رومانس حزين. لكن غـ.ـصـ.ـب عنهم عاشو جو الاغنيه.
والله شكلي حبيتك يا قلبي لك يخرب بيتك
بغيابك أنا تعبان
والله شكلي حبيتك يا قلبي لك يخرب بيتك
أنا شفتك صدفة ولقيتك صرتي بدmي ادmان
شكلك من عالم تاني أنا والله ضايع عنواني.
حبيتك أنا بثواني بغيابك أنا تعبان
بغيابك أنا تعبان
والله بانت الحكاية نوتيلا انتي ونوداية
حبيتك بس ضلي معايا ببعدك أنا دبلان
شايف بعيونك قصة أنا طالب منك هالفرصة
دقاتو لقلبي عم حسها لك يمكن أنا عشقان
وربي أنا معاكي قلبي وروحي كلها فداكي
وما بكفي حياتي بلاكي بغيابك امـ.ـو.ت
لا تبعدي لحظة عني عن حبك أنا بدي غني
من هلق أنا بلش فني وبحبك مـ.ـو.ت
والله شكلي حبيتك يا قلبي لك يخرب بيتك
أنا شفتك صدفة ولقيتك صرتي بدmي ادmان.
شكلك من عالم تاني أنا والله ضايع عنواني
حبيتك أنا بثواني بغيابك أنا تعبان
بغيابك أنا تعبان...
والله بانت الحكاية نوتيلا انتي ونوداية
حبيتك بس ضلي معايا ببعدك أنا دبلان
شايف بعيونك قصة أنا طالب منك هالفرصة
دقاتو لقلبي عم حسها لك يمكن أنا عشقان.
رينو بتسمع فهد. وقلبها هيطلع من مكانه. لانه لما قال وهو بيغنى وقال نوتيلا شاور عليها وحط ايدو على قلبه. ورينو حست انها عطشانه. ورجفت. وقلبها هيطلع من مكانه لانه ضـ.ـر.بات قلبها بتدق بقوه وفرحه. وشاور عليها تانى. وهو بيقول وربي أنا معاكي قلبي وروحي كلها فداكي.
طبعا فهد بيشاور. ومراقب كويس أن محدش شايفه أو أنه قاصد انه يشاور.
رينو من فرحتها. جـ.ـسمها كله رجف. وبصت شافت مريم. باصه عليها بحب. ومريم شاورتلها. تقعد جنبها. ورينو قامت بالعافيه. وقعدت جمبها ومريم حـ.ـضـ.ـنتها بحب كأنها حست بتـ.ـو.ترها.
الاغنيه خلصت. والكل سقف بسعاده من فهد الل فرفش الفرح. وراح قعد. وبيشرب عصير. ومبتسم على شكل رينو الل أتأكد انها بتحبه لكن طبعا مش اكتر منه. والاغنيه. كانت اعتراف صريح منه ليها أنها إدmانه.
بعد فتره. التورته جت. وكانت هديه من آدm وطارق. ل ساره ومالك. وقطعو التورته. ومالك اكل. ساره. وساره اكلت مالك.
فريحه: الله يامراد انا نفسي في التورته اوى.
مراد: بس كدا قومى معايه. واخد فريحه. وقطع من التورته كأنهم عريس وعروسه والكل بيضحك على تصرف مراد. ومهتمش لاى حد. وأكل فريحه في بوقها. وفريحه أكلته في بوقه. وفريحه ضحكتها مش مفارقاها. وقالت بصوت عالى انا بحباااااك يامراد.
مراد: وانا بعشق امك.
الفرح عدى على خير. والكل واقف قدام القاعه. مالك وساره سلمو على جاسر وملك.
وساره راحت ل آدm ومريم. وعيونها مليانه دmـ.ـو.ع. وقالت لهم. انا مش عارفه اقولكو ايه. ولا عارفه اشكركم ازاى. لأن الل انتم عملتوه معايه القريب دلوقتي مبقاش يعملو مع قريبه.
انتو وقفتو جمبى وبصت ل آدm وقالتله وحضرتك حامتنى. وجبتلى حقى. وصدقتنى. وكمان عايشتنى في بيتك. وامنت أهل بيتك عليا. ودmعه نزلت منها. انا لو فضلت ارد جميلك انت وطنط مريم. انا مش هوفيكو حقكو. وجميلكم ده في رقبتى طول العمر. وعمو طارق. وكمان زياد ومراد وفهد. وبالاخص بابا جاسر وماما ملك. انهم وافقو اني اكون جزء من عيلتهم. ودmـ.ـو.عها نازله. ومريم مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت والله رينو بـ.ـنتى صدقت. انتى دmـ.ـو.عك دى كلها تسقى زرع الفيلا. ايه ساره الل انتى بتقوله ده. انتى كل شويه هتقولى الكلام ده. ياحبيبتى احنا اهلك. وعزوتك. وبعدين انتى من عيلة الصاوي. يعنى عيله مش قوليله ابدا. حبيبتي دي ليله فرحك. اسمه فرح. يعنى تفرحي وتعيشى حياتك. وبلاش بقى تنكدي على مالك. الواد صبر عليكى كتير ومصدق يفرح. فرحي مالك ياساره. وافرحي انتي كمان ياروحي. وحـ.ـضـ.ـنو بعض.
آدm: اسمعي انا بقولك قدام مالك اهو. لو زعلك في يوم. تسيبله البيت وتيجي عندي. وصدقينى. هشـ.ـدو شاده محترمه.
مالك: اله يخالو. ده بدل مـ.ـا.توصيها عليا.
آدm: لا انا واثق في ساره انها هتسعدك. لكن لو زعلتها يامالك هتلااقينى انا واقف في وشك. وساعتها هنسي انك ابن اختى تمام يابطل.
مالك: ابتسم. وهو حد يقدر يزعل قلبه. واخد ساره. وركبت العربيه ومالك اتحرك بيها
علي عشهم.
محمد: شايل تمارا. ونور ماسكه تيم في ايديها. ومش عايز يسيبها. ومحمد اخدهم على الشقه. وغمز ل نور وقالها انا هنيم. تيم وانتى نيمى تمارا. لانى عايزك في موضوع مهم جدآ جدآ جدآ.
نور: ضحكت وفهمت. وقالتلو حاضر. ونيمو الولاد. ونور كانت لابسه طقم رقيق. ومحمد شالها بحب وحـ.ـضـ.ـنها ودفن وشه في رقبتها وقرب منها بعشق السنين الل فاتت.
مراد: بقولك ايه ياموزه.
فريحه: نعم ياقلب الموزه.
مراد: احنا هنطلع على شقتنا.
فريحه: بكسوف. الل تشوفه يامراد.
مراد: وطي وشه قدام وشها. مش عارف يافريحه. مش لايق على دكتورة بهايم انها تتكسف.
فريحه: كشرت عينيها. وجت تسيبه وتمشى.
مراد: شـ.ـدها من دراعها. اقسم بالله. لو عملتى الحركه دى وانك تمشى من قدامى وانا بكلمك هتشوفى مراد تانى خالص.
فريحه: وقفت وربعت ايديها ومردتش عليه وباصه قدامها ومكشره.
مراد: ياساتر على بوزك. اهو شوفتى. اسمع أن في بوز بطه. بس اول مره اشوفه ههههههههه.
فريحه: صكت على أسنانها. ومردتش.
مراد: ماخلاص يابت. افردي بوز المعزه ده.
فريحه: موووراااااد.
مراد: عيونه والله.
فريحه: يلهوى على كدا.
مراد: امـ.ـو.ت فيك انا كدا. ها نطلع على عشنا ولا نروح ونتخانق لتانى مره.
فريحه: ابتسمت انت لسه فاكر يامرادي اننا اتخانقنا مره واحده بس.
مراده: طبعا ولا عمرها هتتكرر. يابت انا بعشقك يابت.
فريحه: اتنهدت بسعاده. طيب يلا على عشنا.
مراد: اهو شوفتى انك مبتتكسفيش هههههه.
فريحه: اتغاظت تانى. وبصتله بشرز.
مراد: تؤبرنى هاى النظره. وضحكو واخدها على عشهم.
والكل بدء يتحرك على بيته. وفهد متكلمش مع رينو لان وشها والكسوف الل واضح عليها. غنى عن السؤال. وماشى وراح شقته القديمه. لانه رافض يعيش في شقته الجديده لانه عايز يعيش فيها مع معشوقته الصغيره. وكان. مبسوط لاول مره من 4سنين. ووقف في البلكون وفاتح السلسله وبيضحك بحب. وسرحان في معشوقته الصغيره الل خـ.ـطـ.ـفت قلب الفهد.
آدm: اخد عيلته وروح على بيته.
وطارق وعيلته وروحو على البيت. وطارق لسه بيفتح الفون علشان يلعب يابجى. رنا اخدت منه الفون وقفلته خالص. وسابته وطلعت على اوضتها وكانت مقموصه.
وطارق رقص حواجبه. وطلع بسرعه وراها علشان يصالحها بطريقته.
ورنا مقدرتش تقاوم كلام طارق وحبه ولهفته عليها. وصالحها اخيراا.
رينو. طلعت اوضتها. وقلبها بيضحك ومبسوط. ووشها نور اكتر من الاول. وجاتلها رساله حب من هشام. واستغربت. لكن ادايقت من الطريقه دى وعملت بلوك للرقم. وده طبعا هيجنن هشام.
رينو. نامت على السرير وماسكه السلسله الل في رقبتها وسرحانه في حبيبها وبتفتكر اشاراته ليها. وحـ.ـضـ.ـنت المخده وهي مبسوطه. وشافت الساعه وباستها. وحاولت تنام وهي بتفكر في عشقها.
زين في اوضته مع ريتال. الل بتحكيله عن جمال اليوم. وهي في السنتر. وزين مركز على شـ ـــفــايـــ ـفها وهي بتتكلم ومن غير مقدmـ.ـا.ت قرب منها وباسها. وريتال قلبها كان هيطلع من مكانه. وتاهت في همساته. وقربو من بعض بكل اشتياق.
مالك وصل تحت العماره. ونزل وشال ساره. لحد باب الشقه. وكانت مكسوفه جدا. ودخل بيها الشقه. ونزلها في اوضة النوم. وهي كانت متـ.ـو.تره.
مالك: واقف قدامها. وبيتملا فيها وساكت. كأنه بيقول لنفسه معقوله أخيرا. الل قدامي دى حبيبتى.
ساره: واقفه ساكته. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبتفرك في ايديها. وسكوت مالك مـ.ـو.ترها اكتر
مالك: اتنهد بحب. ساره.
ساره: بتـ.ـو.تر. ووشها باصه في الارض. نعم يامالك.
مالك: قرب منها خطوه. ورفع دقنها بايده. مبروك ياحبيبتى.
ساره: احم. ا. الله يبـ.ـارك فيك.
مالك: مسك وشها بايده. عارفه انا مش مصدق انى انا وانتى في بيت واحد.
ساره: حاولت تبطل تتـ.ـو.تر. احم. وانا كمان يامالك حاسه انى بحلم.
مالك: من غير مقدmـ.ـا.ت ولاول مره. قرب من ساره وباسها برقه من شـ ـــفــايـــ ـفها.
ساره: ارتجفت. وغمضت عينيها.
مالك: شاف تـ.ـو.ترها. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. يطمنها. ومسد على شعرها. شش اهدى. انا مش عايزك تخافى منى. انا عمرى ما هعمل حاجه تأذيكى ابدا. انا بوستك بس من اشتياقي ليكى. لكن مش علشان تخافى منى كدا.
ساره: غمضت عيونها بحب. واستكانت. لا يامالك. انا عمرى ماخاف منك ابدا. لكن ده الطبيعى يحصل. انى اكون متـ.ـو.تره.
مالك: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. طيب ايه رايك. نتوضى ونصلى. وساعتها التـ.ـو.تر يقل. وحب يضحكها. وساعتها يمكن الاقيكى انتى الل بتقربى منى وتبوسينى. وانا اقولك لا ياساره لا. حـ.ـر.ام عليكى معندكيش اخوات بلاستيك. ههههه
ساره: ضحكت في حـ.ـضـ.ـنه. وخــــوفها قل. وقالتله خلاص موافقه.
مالك: موافقه تبوسينى.
ساره: ابتسمت بحرج. موافقه نصلى يامالك
مالك: اممم كان نفسي.
ساره: نفسك في ايه!
مالك: نصلى ياساره. والاتنين ضحكوا. ومالك جواه حرب لان ساره هيتجنن عليها.
وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ودخلت الحمام. واتوضت. ولبست طقم جميل لكن كانت مكسوفه جدا. بس فكرت في كلام مريم. ولبست الاسدال وخرجت.
مالك: منتظرها. وابتسم اول ماشافها. وصلى بيها. وقال الدعاء. ومالك وقف. وساعد ساره ووقفت قدامه. ومالك. فك حجاب الاسدال. ورجع خصله شارده ورا ودنها. جعانه!
ساره: هزت راسها لاء.
مالك: طيب ايه رايك نطلع نأكل حاجه بسيطه. اصل براحه حبيبك مالك جعان.
ساره: هزت راسها حاضر.
ومالك مسك ايدها. وخرج بيها وراح على المطبخ. وحط الاكل الل ساره بتحبه. لانه عارف انها جعانه. ومسكها من أيدها واخدها في الليفنج. وقعد وهي قعدت جمبه بكسوف. وبدء يأكلها. وابتسم لانها فعلا كانت جعانه. وتـ.ـو.ترها قل وهي كمان أكلته. وجابلها منديل ومسح بوقها. وحط الاكل على الترابيزه. واخد ساره في حـ.ـضـ.ـنه. وبعدها. وحط راسها على رجله وبيمسد على شعرها بحنان لحد ما استكانت تماما. ومالك نزل على عيونها وباسها. وقلبه بيدق وساره داخت وقلبها هيطلع من مكانه. ونزل على خدها. وشـ ـــفــايـــ ـفها بكل حب بحبك ياساره.
وساره تاهت. وبدءت تستجب مع مالك. وبعد شويه. ساره مغمضه عينيها ووشها احمر جدا. ومكسوفه تفتح عينيها. ومالك شالها. ودخل بيها الاوضه. وبدء يخدرها من تانى وقــلـــعها الاسدال. وانهار تماما. وقرب منها وشالها وراح بيها على السرير. وساره اشتاقت ل مالك. الل بيتعامل معاها بكل حب وشوق ممزوج بلهفه. وبدء في إثبات مليكته.
وبعد فتره كبيره.
مالك مرجع ضهره الورا وساره مخبيه وشها في حـ.ـضـ.ـنه. ومكسوفه. ومالك بيضحك على شكلها وكسوفها الل عشقه اكتر من قبل. وحـ.ـضـ.ـنها بكل حب وباس على راسها. مبروك. ياقلب مالك.
ساره: اتنهدت بحب. مبروك عليا مالك حبيبى وبس.
ساره: حبيبى.
مالك: عيون حبيبك.
ساره: مغمضه عينيها. وبتنام. ممكن انام انهردا كدا.
مالك: كدا! كدا ازاى يعنى!
ساره: بتروح في النوم. ف. في حو. ضنك ونامت.
مالك ابتسم. حبيبتي. دا مكانك من هنا ورايح. وسمع صوت نفسها الل انتظم. وعرف انها نامت. ومالك ابتسم. وباس راسها. ونزل بشويش على السرير واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ومالك. نام والابتسامه مش فارقت وشه لحد مانام.
(والحمدلله. تمت نقل مليكت ساره. ل ساره مالك الصاوي. ) ونقولهم مبروك. وعقبال الفهد والمعشوقه.
هشام واقف قدام المخزن. وصوت العربيات مدايقه. لان المخزن خطوتين وتكون على الطريق بالظبط. وقاعد. والحرس حواليه. ومتغاظ. وبيفكر اعمل ايه. أشوفها ازاى اتكلم معاها ازززاى وعملت الشريحه معايا بلوك. وفاضل معايه اخر شريحه. انا مش عايز اخسرها. انا عايزها. عايزها بأى طريقه. إن شاله ليله واحده. لالا مش ليله واحده انا عايزها على طول. لاااا الجمال ده لازم تشوفه عينيه لاااازم.
↚
عدي شهر كامل على ابطالنا الحلوين ونقول نبذه عن الل حصل.
مالك تانى يوم اخد ساره. على لندن يقضو شهر العسل. ومالك يوميا يخرج هو وساره. علشان يعوضها سنين الحرمان الل عاشتها. ويقولها بحبك في الشارع قدام كل الناس. وكمان يقوالها بحبك. باللغات الل هو عارفها. وساره. عاشت معاه حالة الجنون. وقالتله انا بحبك. بجميع اللغات. وكل يوم يأكلها بايديه وكانت مبسوطه اوى لانها اخيرا داقت طعم السعاده الحقيقيه. وواحده. واحده اخدت على مالك. وحبت قرب مالك منها. ومبترفضتش اى دعوه صريحه منه. وعاشو الشهر ده بكل سعاده. ومكانوش عايزين الشهر يخلص. لكن مالك. الفتره الاخيره اهمل شغله. ولازم يرجع علشان يظبط امورو. واخيرا رجعو وكانو زعلانين. لكن مالك قال ل ساره. إن أول فرصه تجيله هياخدها ويسافرو. وعاشو في سعاده واخيرا الاتنين داقو طعم السعاده.
هشام: هيتجنن على رينو. والبعد عنها زاد من تصميمه ليها. ومتغاظ لان مفيش اى فرصه أن رينو تخرج لوحدها. يا اما مع آدm. او مراد. او زين. ومن المستشفى محمد الل بيوصلها البيت. وكـ.ـسر كل حاجه في المخزن. وهيتجنن. لان كمان مفيش اى اخبـ.ـار عن ابوه.
تـ.ـو.فيق المنصورى متعـ.ـذ.ب على أكمل وجه. وآدm راح على فيلته مع مراد والفهد وطارق وزياد. وكـ.ـسرو الخزنه. وطلعو اوارق تودى تـ.ـو.فيق في 60 داهيه. وملف متوقف على أمضت تـ.ـو.فيق بشحنة اطعمه فاسده. وكمان تهريب آثار بره مصر. ومـ.ـخـ.ـد.رات. وكانو مزهولين من كمية الشر الل في الناس دى. وفهد هكر اللاب توب. وشافو مصايب لرجـ.ـال أعمال زي تـ.ـو.فيق. وسهرات واتفاقات تودي ورا الشمس. ومراد قال لفهد حمل كل حاجه على فلاشه. علشان نسلمها للجهاز. وفهد حمل كل حاجه وبالاسماء كلها. وطارق أمر ان الفيلا تتشمع. واخدو كل حاجه وخبوها لوقتها.
آدm: آمر الحرس أنهم يأكلو تـ.ـو.فيق وسوزى اكل فاسد علشان يحس بالغلابه. وكان آدm بيتمنى أنه يخلى تـ.ـو.فيق يدmن مـ.ـخـ.ـد.رات زى الشباب لكن سابه كدا علشان لما يتحاكم. وتـ.ـو.فيق عاش اسؤ شهر في حياته. وكان ديما يشتم سوزى. وكمان ابنه الل محاولش يدور عليه. وسوزى كل يوم تصرخ من و.جـ.ـع بطنها من الاكل الفاسد. وكانت بتشتم تـ.ـو.فيق. وكان تـ.ـو.فيق بيصـ.ـر.خ زي النسوان.
نرمين: عدت عليها فتره صعبه جدا. وحابسه نفسها في اوضتها. ومامتها حاولت تعرف مالها وايه سبب عـ.ـيا.طها وحبستها. وكمان ليه استقالت من المستشفى. لكن نرمين بتتهرب وتتحجج انها كان ليها صحبه من بلد تانيه ومـ.ـا.تت. وكانت بتحبها اوى. ونرمين طول الليل بتصلى وتسجد ل رب العالمين. وتدعي أنه يغفر ذنبها العظيم. وتستغفر وتعيط في سجودها. وبعدها تقعد على سجادة الصلاة. وتفتكر هشام وأنه ضحك عليها. وكان تمثيله كأنه حقيقيه. وفرطت في نفسها علشان تاهت في كلامه. وعضت على صوابعها من النـ.ـد.م. وبتتمنى ترجع بالزمن لحد يوم ماقابلها. وبتتخيل انها رفضت تركب معاه. ولا وافقت تطلع شقته. كان زمانها لسه زى ماهي ببرائتها وعفتها. وشرفها الل امها فخوره انها ام الدكتوره. وعيطت كتير. وقالت يارب يارب استرنى ومتفضحنيش انا نـ.ـد.مانه يارب سامحنى. سامحنى واسترنى. وعيطت اكتر لما افتكرت أن مروان كان عايز يتجوزها. ويتشرف بيها. قدام العالم. وعملت مقارنه مابين هشام. ومروان. وبكت بحرقه. لانها شايفه مروان انه قدوه لاى شاب في سنه. وكمان دكتور محترم. وعيطت بكل نـ.ـد.م. وعدي عليها اول اسبوعين. ونور كلمتها. وعيزاها ترجع المستشفى. وتعرف مالها. لكن نرمين حاسه باليأس. ومعندهاش جرأه انها ترفع عينيها في عيون مروان الل عرف عنها كل حاجه. واتحججت ل نور انها كدا مبسوطه. وهتفتح عياده في منطقتها. وهتحاول تثبت نفسها. ونرمين بعدها فكرت انها تشوف شقه ايجار. وتفتحها عياده. وتحاول تخرج شويه من الل هي فيه. وتكتفى بعيلتها الصغيره. وتبعد عن العالم. وتقرب من ربنا وكفى. ومتتعرفش على حد تانى. وطردت فكرة انها تتجوز في يوم من الايام لانه مبقاش ينفع خلاص. وفتحت العياده. جمب بيتهم. وبدءت تشتغل واحده واحده. وحاولت تتعايش مع الظروف.
زياد قاعد مع ماليكه في فيلا الصاوي طول الشهر لوحده. لان جاسر اخد ملك وسافرو بره مصر. فترة استجمام. وماليكا كانت مبسوطه باهتمام زياد ليها وكمان جابلها اللاب توب علشان تختار شكل الفيلا الل هي حباه علشان هيبدء يبنيها. وماليكه كانت مبسوطه واختارت فيلا شيك ورقيقه. وزياد متابعها يوميا علشان حالة الاغماء. لكن الحمد لله طول الشهر كانت كويسه وكمان بتشتاق ل زياد. والهومونات عندها معاليا فولط الغيره. وقالتلو مش عايزه اى سكرتيره عندك. وزياد كان مبسوط جدا. وماليكا دلوقتي في الشهر الرابع.
رودي الحمل فاتح نفسها بشراهه. وفارس مش ملاحق عليها طلبات ومزاجها كله اوردارات. وطارق. كان مشجعها على كدا. وكان يجبلها الل هي عيزاه. ويقعد ياكل معاها. ورودي تقولو انت برنس اقسم بالله. انا مش عارفه ولادك مش طالعين ليك ليه. طارق قالها علشان ولاد كـ.ـلـ.ـب. ويهزرو طول الوقت مع بعض. ورنا قالت يارب كان كفايه عليا طارق بس. دلوقتى طارق ورودي والاتنين مجانين زي بعض. لكن جواها كانت مبسوطه علشان رودي عملت فرق كبير في البيت بعد ماجت. ووجودها بقى مهم ليهم. وخصوصاً أن فارس ديما الضحكه على وشه من المـ.ـجـ.ـنو.نه رودي. وعاشت الشهر ده في سعاده من جميع الأطراف.
بيتر رجع من السفر بعد فرح مالك با اسبوع. وآدm وطارق راحو يبـ.ـاركو ليه على جواز ديف. وكلمه ديف فيديو. وبـ.ـاركو ليه شخصيا.
وبيتر اتكلم مع آدm وطارق وقالهم أن كارولين. صارحتنى. وقالت ان في دكتور في الجامعه كان معجب بيها. ولما حاول يكلمها هي رفضت. وزاد تعلقه بيها. ودلوقتي راحلها على الشركه من فتره قبل السفر على طول. وقالها انه عايز يتقدmلها رسمى. وانا سألت عليه طبعا يا آدm. والشاب سمعته كويسه ومستواهم كويس وعيلته ناس محترمه جدا. وكمان عرفت أن والده كان يعرف والد انجي مراتى. وانجي قالت إنهم ناس كويسين جدا. ولما سالت كارولين قالت إنها موافقه.
آدm: قاله تمام اوى ومستنى ايه!
بيتر: مستنى كام يوم بس. ونقولهم يشرفونا. وطبعا انت وطارق تكونو موجدين. وانت يا آدm الل تتفق. انا مش هعرف اتعامل. وخصوصاً أن كارولين. هتو.جـ.ـعلى قلبى على بعدها عنى.
آدm: متقلقش كل حاجه هتبقى تمام. ومدام الشاب كويس ومن مصر هنا. بـ.ـنتك هتكون معاك على طول.
طارق: الف مبروك يابيتر. وخلى الحاجه ام ديف تعمل محشى يبخلى الاتفاق اسهل والناس تمشى بسرعه. وضحكو عليه.
وبيتر قال ل كارولين تكلم العريس ويجي الاسبوع الجاي. وفعلا جه. وآدm وطارق كانو موجودين. واتعرفو على عيلة العريس وكانو محترمين جدا. والعريس اسمه رامي. ووافق على كل شروط آدm. وبيتر كان قاعد زعلان وعيونه لمعت بالدmـ.ـو.ع لما حددو الفرح بعد اسبوعين لان العريس مجهز كل حاجه. ومن حبه ل كارولين عايز يتجوزها حالا. ورامي كان نسخه من طارق واخدو على بعض كلهم وهزار وضحك. وعدى الأسبوعين على خير. وجه فرح رامي وكارولين. وكان آدm وطارق وزياد ومراد وفهد وزين. موجودين في الفرح. وبيتر الل مبطلش عـ.ـيا.ط على بـ.ـنته الل هتفارقه. وآدm وطارق كانو قاعدين جمبه. وبيتر قام وراح لبـ.ـنته ورقص معاها سلو. وعيط وكارولين عيطت. لكن رامي فرفش الجو. وغنو شعبى ورقصو وكانت ليله جميله. والفرح عدي بسلام. ونقول مبروك. لكارولين ورامي. وكمان ديف ).
زين: عاش هو وريتال في سعاده. لان ريتال مبقتش بتتكلم كتير عن موضوع الغيره. وكمان شاف ثقتها في نفسها. وهو حب ده جدا منها. لانها لازم تثق في نفسها. وتثق فيه علشان الحب بينهم يفضل موجود. وزين وريتال اتافاجئو بفرحه. لما شاف اريان ولي لي بيحبو على الارض. وكانت ليليان بتحبى وحاولت تروح عند زين الل قلبه بيدق بسعاده وراح شالها وفضل يبـ.ـو.س في خدودها وهي تضحك. وريتال شالت اريان وكانت سعادتها مضاعفه. وعرفو الكل في البيت وآدm ومريم كانو اكتر 2 مبسوطين. وآدm شالهم. لكن مريم نونو كانت بتحاول توقعم من على رجل آدm وتصرخ وتقول اتم أتم. وتعيط. وآدm شالها ودخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ومريم دعت ربنا انه يتم نعمة السعاده عليهم.
مراد وفريحه. عايشين مابين الفيلا والشقه. ومراد عايش معاها مراحل الحمل. وفريحه دلوقتى في الشهر الخامس. وبدء الحمل يتعبها. وشافت حنية مراد. عليها. وانه بيعملها كل حاجه. وكمان بياخدلها الفطار في السرير. واتمنت ان مراد لو كان موجود في حملها في مريم. ولما بتحس بتعب بتشوف خــــوف حقيقي في عيون مراد. وانه احن عليها من اي حد. وقالتله انا هعشقك ايه اكتر من كده. ومراد قالها كل ثانيه اعشقينى. زى ما عشقى ليكى بيزيد كل ثانيه.
وبعدها بكام يوم راح معاها المتابعه. وهيسمع نبض الجنين لاول مره. وسمعه وعيونه لمعت بالدmـ.ـو.ع. وقلبه دق. وفريحه متابعاه. والدكتوره قالتلهم. أن فريحه حامل في ولد. وفريحه جواها فرحان لكن خافت من رد فعل مراد. لكن قلبها دق لما سمعته بيقول آدm هينور الدنيا قريب. وروحو البيت والكل عرف بالخبر وكلهم فرحو ليهم. ولكن مراد نبه على فريحه انها متقولش لحد انه هيسمى آدm علشان آدm مـ.ـيـ.ـتجنش عليه.
رينو قاعده في البيت. ومبتخرجش غير على المستشفى وبس. وكان نفسها تتكلم مع فهد. وتشيل الجدار الل بينهم. لكن هي بـ.ـنت ومينفعش. وبتتمنى أنه يتكلم معاها. وغير كدا مفيش اى فرصه تجمعهم مع بعض في جو العيله. وكمان رينو اتعلقت بااطفال العيله. تيم ومريم واريان وليليان وتمارا. وبتضيع اغلب الوقت مع مريم نونو علشان مراد مهتم بفريحه. واحيانا تيم. ولكن اريان وليليان خاطفين قلبها.
فهد طول الشهر ده مابين شقته القديمه. ويروح يتغدي مع رنا وطارق. ويطلع على مراد. وآدm.
ونفسه يتكلم مع رينو لكن جواه خــــوف. عايز يقولها انا بحبك. بس خايف من ردة فعلها. وكل ما يحاول يرجع في كلامه ويفتكر كلمتها انها مبتكرهش حد قده. ويدايق بعدها. لكن بيحاول يطرد الفكره. لان عيونها بتقول غير كدا. هو عايز يبدء لكن مش عارف. وطول الشهر على كدا.
وانهردا فهد. قاعد عن آدm وجه فون ل رينو وكانت نور. ومريم كلمت نور من فون رينو. ورينو سابت الفون مع مريم تتكلم والاسبيكر كان مفتوح. وراحت فوق عند اولاد اخواتها.
مريم خلصت المكالمه وسابت فون رينو على الكنبه جمب فهد. وقامت علشان تقول للبنات يستعدو علشان سعاد على وصول. والكل كان مبسوط انها اعتمرت.
ومراد جاله اتصال من الجهاز. وقام يرد واتكلم في الجنينه.
فهد قاعد وفاتح فونه ومركز فيه. وفون رينو كان جمب فهد وسمع صوت مسج. ومسك الفون. وكان لسه مفتوح لانه بيقفل بعد 3دقايق. وهينده للبـ.ـنت زوزو علشان تطلع الفون ل رينو. لكن سمع صوت رساله تانيه. وتالته. والشاشه نورت. وغـ.ـصـ.ـب عنه عينه جت على اسم صاحبة الرساله. وكانت من غير اسم. وشاف الرساله من فوق. ومكتوبه. انا العشقان في حبك انا الدايب فيكى. وفهد بصدmه وقلبه دق بخــــوف ودهشه وغـــضــــب.
ولاارديا. فتح الرسايل. وكانو 3 رسايل. وقرا الباقى من الرساله 1.
ارجوكي يارينو انا عايز اتكلم معاكى. دي رابع شريحه اجيبها. وابعتلك منها رسايل وانتى تعمليلى بلوك ارجوكي وافقى انى اكلمك ل مره واحده بس. رينو انا بعشقك انا مستعد ابوس رجليكى قبل ايديكي بس وافقى وكلمينى، فهد عينيه بتحمر. بغل.
الرساله 2-. انا عايز اتجوزك ونبعد بعيد عن العالم ده. انا هخليكى تحبينى. انا هخليكى تحبى قربي منك. ارجوكي خلينى اسمع صوتك لمره واحده. انا بقالى شهرين بتحايل عليكى. انك ترضى بس عني.
الرساله 3-. عيونك وحشتنى. شـ ـــفــايـــ ـفك وحشتنى. كلك على بعضك وحشتينى. رينو حبيبتى. انا هتجرأ المرادى في رسالتى دى. واقولك انى نفسي احـ.ـضـ.ـنك. عارفه نفسي اهمس بين شـ ـــفــايـــ ـفك واقولك بحبك. انا بتخيلك وانتى بتهمسي بين شـ ـــفــايـــ ـفى وتقوليلى بعشقك. صدقيني نفسي تنامي في حـ.ـضـ.ـنى وأحط راسك على صدرى. نفسى اشوف شعرك. عايز ابوس كل خصله في شعرك رينو انتى بتاعتى وبس. انتي مراتى وبس. صدقينى وافقي وكلمينى ومش هتنـ.ـد.مى لاني بعشقك. انا العشقان. بحبك.
فهد: صك على اسنانه بغـــضــــب شـ.ـديد واسنانه عملت صوت. ودخل على الرسايل القديمه. وشاف ارقام مسجله باسم الفاشل ومعمولها بلوك. ودخل على الرسايل. وقرا اول رسالتين. وكانت كلام اعجاب. لكن اخر رساله مأثره عليه ومقدرش يكمل. وشاف أن رينو مردتش عليه في اي رساله. وبينهج بصوت مسموع. وقبض على ايده. وكان عايز يطلع ل رينو لكن مينفعش. وكمان سألها قبل كدا لو حد دايقك وهي قالت لا مفيش. ورمي الفون على الكنبه. وقام من مكانه وخرج ومراد نده عليه كتير ومردش ومشى. وركب العربيه وطار بيها. وكان شايط. وطلع فونه وكتب الرقم. وبيتصل على الرقم ده لكن كان غير متاح. وجرب يتصل على الاربع ارقام لانه حفظهم بكل غل. وفهد ضـ.ـر.ب الدريكسيون. وساق بكل غـــضــــب. واتصل واحد صاحبه في الجهاز. ورد عليه.
اكرم: الو حبيبي يافهد فينك ياعم.
فهد: بصوت زى الرعد. خــــوف صاحبه وقال. اااكرم اسمعنى. انااا هبعتلك دلوقتي في ام رساله. 4 ارقام. وزعق. اناااا عايزك تجبلى أصله من سابع جد فاهم.
اكرم: لسه هيتكلم.
فهد: مش عايز ااااااسمع. انت تعرفلى ده رقم مين. واسمه اييييه. وهو ميييين وابوه ميييين فاهههم يااكرم. انا عاااايز اعرف ام مكانه فييييين. قدامك ربع ساعه. عرفنى بس عنوانه الاول. اتصرررف انا عايزه انهردا فااااااهم يا اكرم وقفل.
اكرم: بقلق. يخربيتك. دا انت حوت فعلا. ياتري مين الل أمه داعيه عليه في لليله القدر دى. وسمع صوت الرساله وبدء في عملية البحث.
وعدي الربع ساعه على فهد. كأنه عمر كامل. واتصل على اكرم الل خايف يرد. لكن ميقدرش.
اكرم: ال...
فهد: بغـــضــــب. هو مييين. هومييين. عنوانه ايييه!
اكرم: اتنهد: اهدي يافهد. انا تتبعت كل الارقام. لكن للاسف كلها مش متسجله باسم حد. دى شرايح عاديه. وكمان صعب احدد موقعه لان مفيش اى مكالمه. فياريت لو تعمل مكال-وسمع صوت الخط فصل.
فهد: هيتجنن. وكل كلام اخر رساله قدامه. وعايز يتصل على رينو لكن. دلوقتى صعب هي قاعده مع العيله وفهد ساق بجنون. وهسيتنى لحد بليل لما تطلع اوضتها علشان يكلمها. وطلع شقته وقاعد بغـــضــــب. وكل لما يفتكر. يتجنن. لاااااااااا. لاااا. لارين لااا.
اقسم بالله لاد.بـ.ـحك. اقسم بالله لاقــ,تــلك بايدي يابن الكاااالب.
وانتى يا لارين. انا سالتك. انا قولتلك في حد دايقك. في حد عاكسك. كدبتى علياااااا ليييييه. وهاج وكـ.ـسر في الشقه. وبينهج. وايدو اتعورت. ووشه كله ميا وشعرو مش مترتب. وعيونه بلون الدm. ومنتظر غـ.ـصـ.ـب عنه. والانتظار هيقــ,تــله. وبياكل في قلبه.
عوده للوقت الحالي.
هشام في المخزن ونايم على السرير. والحرس جابو الغدا وكلهم هيتغدو مع بعض.
واحد من الحرس. هشام باشا احنا جبنا الغدا.
هشام: بعت الرساله. وفونه فصل. اوووف كنت لسه هبعت رساله كمان. يلا مش مهم وقام وساب الفون على السرير. وقعدو كلهم يتغدو.
حارس 1: متأخذنيش يعنى في السؤال ياهشام باشا. انت واحد ابوك راجـ.ـل غنى جدا. وكمان انت قولت انك مأمن نفسك حلو اوى. ف ليه حضرتك. عايش في مكان زى ده!
هشام: سرح في رينو. وقال مش عارف بس بحس أن المكان ده امان. مفيهوش ناس كتير. وقاعد برحتي افكر في الل مطيره النوم من عينى.
حارس 2: طيب وهي فين ياباشا!
هشام: موجوده. وهتبقى موجوده هنا قريب. هي هتيجي. انا عارف انتو متعرفوش انا مستنيها قد ايه.
حارس 3: طيب لما انت بتحبها اوى كدا متجوزتهاش ليه.
هشام: بص للحارس ومعرفش يرد.
حارس 4: هشام باشا قولنا لو في مشكله احنا نساعدك فيها ولو عايزنا نجبهالك لحد عندك. واهو كلو بحسابو.
هشام: ضحك بخبث. وده الل انا بفكر فيه. لو مردتش عليا ومفيش امل. يبقى نجيبها ونجيب المأذون.
حارس4: خلاص يا هشام باشا انت قولنا على عنوانها بس. وعرفنا شويه معلومـ.ـا.ت عنها. وهنجبهالك لحد عندك.
هشام: بصله. مش هينفع انت مشوفتش عليتهم محاوطين على بناتهم ازاى. واهلها واخواتها يخــــوفو بلد.
حارس 2: خلاص اصرف نظر عنها والبنات كتير.
هشام: لااا. اللا دى. انتو متعرفوش انا عايزها ازاى.
حارس 5: ياااه كل ده. بس يارب تكون حلوه وتستاهل حبستك دى هنا.
هشام: سرح. حلوه بس. دي مش موجود منها نسخه تانيه.
الحرس: بصو لبعض اووو حاجه جـ.ـا.مده يعنى.
هشام: ااوي. جـ.ـا.مده اوى.
حارس 1: خلاص ادينا بس انت الاوكي وهنجبهالك ولو في حـ.ـضـ.ـن ابوها نفسه هنجبهالك. واحنا لينا طريقتنا دى مش اول مره نعملها.
هشام: بصلهم. وافتكر محمد ونور. احم. بس يعنى افرض حد من أهلها عرف وجه على هنا.
حارس: 4 استحاله يعرفو. احنا هنخـ.ـطـ.ـفها وبمزاجها. وهنقفل فونها. وهنرمي كل حاجه تخصها في طريق غير طريقنا. وعلى مايدورو بقى. تكون كتبت الكتاب وغمزله وضحكو.
وكمان ياباشا لو عرفو وحد جه هنا انت مش شايفنا عاملين ازاى! بس اهم حاجه كله بحسابه.
هشام: سرح انها ملكه. وضحك بخبث. خلاص أنا موافق وهدفعلكو وبزياده كمان. بس عارفين لو حد لمسها.
حارس 3: لا ياباشا دى مش سكتنا. احنا لما بنعوز حريم. الحريم بتجيلنا بمزاجها. مش ناقصين فرهده وضحكو كلهم.
هشام: ابتسم. خلاص انا هعرفكو كل حاجه. وهقولكو تعملو ايه بالظبط. وسرح وتخيل رينو وهو بيقرب منها. وفي نفس الوقت هشام فكر في نرمين لو كانت موجوده دلوقتي كان زمانه في حـ.ـضـ.ـنها. وبص لحارس فيهم. اسمع. متعرفش تتصرف في مزه حلوه كدا وتجبهالى.
حارس 4: دي بقى سيبها عليا انا. بليل تكون عندك وبدال الواحده 2 ياباشا.
هشام: تمام اوى اصل انا حاسس بالوحده. وكلهم ضحكوا عليه وبيغمزو لبعض.
محمد في المستشفى. وبيمر على المرضى. وشاف مكتب مروان مفتوح. وخبط ودخل. وكان مروان واقف وباصص من الشباك وسرحان.
محمد: دكتور مروان.
مروان: انتبه. اهلا دكتور محمد. انا اسف حضرتك هنا من بدرى.
محمد: بص في عينيه وشاف حيره. وتفكير كتير. لا يعم انا لسه داخل. لما شوفت الباب مفتوح. المهم تعالى اقعد.
مراون ؛ قعد. واتنهد بتعب.
محمد: تعرف. اكتر واحد بيصعب عليا الدكتور النفسي.
مروان: بعدm فهم. اشمعنى!
محمد: الإنسان لما بيتعب نفسيا. بيروح للدكتور نفسي. بيحكي معاه. ويفضض الل جواه. والدكتور يسمع. وكل قصه تسيب اثر سلبي في حياة الدكتور.
مروان: اتنهد. لان كلامه صح. وكلام نرمين اثر بالسلب عليه.
محمد: ممكن اعرف ليه يامروان!
مروان: مش فاهم هو ايه الل ليه!
محمد: ليه صرفت نظر عن جوازك من نرمين.
مروان: ادايق. لو سمحت يادكتور...
محمد: قاطعه. لو سمحت انت يادكتور. انت لما حبيت تتقدm ل نرمين. مروحتش لوالدتها. لا. انت جيتلى انا. وكلمتنى انا. وفتحتلى قلبك وقولتلى قد ايه انك بتحبها. وكنت متحمس جدا. وعايز تتجوزها انهردا قبل بكره. وفجاءه بعد اسبوع. تلغي قرارك. وده انا مش قادر الاقيله مبرر. ازاى بتحبها اوى كدا. وازاى مش عايزها في لحظه. ممكن افهم!
مروان: احم. انا اسف يادكتور. انا فعلا قولتلك. بحبها. لكن اكتشفت اني كنت غلطان. انا ودكتور نرمين لا نصلح لبعض.
محمد: اممم. نظريه بردو. او يمكن علشان حاولت تنتحر. والل بيحاول ينتحر ده بيكون عنده سبب وسبب قوى لانهياره وضعفه بالشكل ده. وانت اكيد عرفت السبب من خلال جلساتك معاها. وانها صارحتك بكل ثقه.
مروان: هيتكلم.
محمد: انا بتكلم كا احتمالات يادكتور. بس من نظرة عينيك دلوقتي اكدتلى سببين مالهمش تالت. انت اتخليت عن نرمين. يا اما علشان حاولت تنتحر. وانها ضعيفه.
او انت اتخليت عنها لما حكتلك عن سبب انتحارها. والتانى اشك فيه.
مراون: انا متخلتش عنها يادكتور. انا بس فكرت كويس. وشوفت انى كنت متسرع في قرارى ده.
محمد: اسمع يامروان. مهما كان الل نرمين حكتهولك. فاهو من الماضي. يعنى انت متحاسبهاش عليه. انت تحاسبها امتي! تحاسبها من اول يوم دبلتك تبقى في ايديها. وعايز اقولك اننا بشر ومعرضين اننا نغلط. والمشكله الأكبر والكارثه الكبيره انك دكتور نفسي. وعارف قد ايه نفسية الإنسان لما بتبقى تحت ضغط شـ.ـديد ممكن توصل لايه من الضعف والضياع. انا معرفش نرمين حكتلك ايه. وانا لو كنت موجود. انا مكنتش هخليك تتابع حالتها.
وقام وقف. اسمع يامروان. نرمين بـ.ـنت كويسه. وشغاله معانا هنا اكتر من سنتين. ومعروف عنها حبها لشغلها وبس. ولو كانت انتحرت لظروف ماديه أو معنويه. فمن واجبك لانك حبتها انك توصلها لبر الامان. واتحرك خطوتين ووقف وقاله. على فكره
الدكتور نرمين كان عندها علم انك طلبتها للجواز. وانت بتعالجها.
مروان: وقف اتصـ.ـد.م. ومحمد مشى. مراون مصدوم. يعنى عارفه انى كنت هتقدmلها وحكتلى على كل حاجه. وقعد مكانه بصدmه.
نرمين حكتلى كل حاجه ومخبتش عنى حاجه. وقعد مزهول وفكر كتير.
فارس: في الجناح. ورودي كانت في الحمام وخرجت على مكالمة فارس في الفون. وراحت قعدت جمبه.
فارس: ايوه معاك. ياجان. انت كلمتني عليها في الفرح وتانى يوم انت سافرت وانت لسه راجع من السفر مفيش دقايق. وانا أجلت الكلام في الحوار ده لحد مـ.ـا.ترجع.
جلال: ...
فارس: حاضر. تمام. متقلقش. انا اول ما الاقى فرصه مناسبه هكلمها.
جلال: ...
فارس: يعم جان. ومالك مستعجل كدا ليه. مش يمكن هي متوافقش. انا مش عايزك تعلق نفسك. اكيد هي مرتبطه.
جلال: ...
فارس: خلاص بما انك مصمم عليها. الل تشوفه اول فرصه ان شاء الله هكلمها وارد عليك. حبيبي ياجان مع السلامه. وقفل. اوووف. دى ورطة ايه دى يارب.
رودي: ايه يحبيبي. مالك. ووشك متغير كدا.
فارس: نفخ بديق. مفيش يارودي. مفيش حاجه.
ردوي: لا فى. وبعدين مالك وشك متغير ليه. ومالك متدايق اوى كدا. ومين جان ده. وهتكلم مين وترد عليه.
فارس: بنفاذ صبر. يووه يارودي. قولتلك مفيش حاجه.
رودي: زعلت. وعيونها لمعت. اوك انا اسفه. وجت تقوم.
فارس: مسكها من دراعها وقعدها تانى. حبيبتي انا اسف. والله غـ.ـصـ.ـب عني. انا بس مخـ.ـنـ.ـوق شويه.
رودي: بزعل. مفيش حاجه يافارس. انا توقعت منك انك هتقولى مالك. او على الاقل هتفضض معايا على أساس انى مراتك وكدا.
فارس: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه. حبيبتي بجد انا اسف. انا بس محتار. ومش عارف افكر. وهفضفض معاكى يمكن الاقى حل. يستى. جان ده اسمه جلال. ومن دفعتى في الجامعه. وصحبى من ايام الثانوى. وايام فرحي كان مسافر ومحضرش فرحي وزعل منى. واعتذرتله لانه كان مسافر. ف ده غـ.ـصـ.ـب عني وعنه.
ولما مالك عمل فرح انا عزمته. وجه الفرح. ومن ساعة ماشاف لارين. وهو هيتجنن. وعايز يتقدmلها. وكلمنى على جمب بعد الفرح. وقالى أنه اعجب بيها اول ماشافها. وكان عايز يتكلم مع آدm بعد الفرح لكن انا قولتله. متستعجلش انا هعرف رأيها الاول وابلغك. وقالى طيب انا مسافر بكره. اسألها وابعتلى رأيها بسرعه على الواتساب او اتصل عليا. وكان مستعجل اوى.
رودي: اممم. طيب وناوى على ايه.
فارس: من جواه خايف من فهد. وقالها مش عارف. انا اصلا مش هتكلم مع رينو. بس جان اول مارجع مصر كلمنى وهو في المطار تخيلى. وعايز بكره او بعده بالكتير يروح هو وعيلته يتقدmلها.
رودي: على فكره رينو هترفض. دا جالها عرسان كتير جدا. حتى معيد في الجامعه ورفضته. وانا عارفه سبب رفضها بس هي مش عايزه تتكلم.
فارس: بصلها ومع أنه عارف سبب رفضها. وايه بقي السبب.
رودي: بتحب اخوك فهد اوى. هي مقالتليش حاجه. انا اه بهزر وبضحك. لكن قبل كل ده انا حبيتك. وعارفه يعنى ايه بـ.ـنت تحب بجد. رينو مش بس بتحب فهد. دى متيمه بيه.
فارس: اتنهد. عارفه فهد اخويا ده. رينو ماشييه في دmه. انا زمان كنت مفكر أنهم بيحبو بعض ومعترفين لبعض. حتى انا لخبطت الدنيا وقولت ل رينو انها حبيبة فهد. لكن الل شوفته بعد كدا. إن كل واحد بيعشق التانى في صمت.
رودي: طيب وبعدين. اخوك هيفضل ساكت كدا. بما أنه بيحبها وهي بتحبه هو مستنى ايه!
فارس: اتنهد. والله معارف ايه الل بينهم. فهد متعـ.ـذ.ب بحب رينو من زمان جداا.
رودي: طيب مـ.ـا.تحط انت الشراره الل هتحرك فهد.
فارس: ازاى.
رودي: يعنى لمح لفهد اخوك أن في عريس جاي ل رينو. خليه يعرف علشان يتحرك. ويقول انها كدا ممكن تضيع منه وياخد خطوه.
فارس: بقلق. نعم. انتى عايزانى اقوله أن في عريس جاي لحبيبتك. اعقلى انا مش مستغنى عن نفسي. فهد غبى وخصوصاً في حبه ل رينو.
رودي: امممم طيب. وقالت جواها انا هتصرف.
فارس: مالك سرحتى في ايه! واقول ل جان ده ايه!
رودي: بتفكير. انت متقولوش حاجه انهردا ولا بكره اتحجج بأي حاجه. وبعدين ايه جان ده. اسم دلع جلال. جلجل. معروفه يعنى.
فارس: بصلها. كل الناس في وادي وانتى في وادي تانى.
ردوي: انا جعانه. اطلبلى اكل.
فارس: هز راسه بيأس. ماما عامل محاشى. اطلبلك اوردر من بره.
رودي: لاااا. خليه لبليل. وقامت يلا علشان. بطنى بتصوصو. والله ماما رنا دي. مزه جـ.ـا.مده اوى. حاسه بحفيدها. ونزلو علشان يتغدو. وفارس بيفكر. ومحتار يعمل ايه. وخايف من رد فعل اخوه. لكن الل هو متأكد منه أنه مش هيعرف فهد حاجه.
آدm وزين وريتال. وصلو. البيت.
مريم: استقبلت آدm بكل حب. حمدالله على السلامه ياحبيبي.
آدm: باس أيديها. الله يسلمك ياروحي. عامله ايه انهردا.
مريم: الحمدلله منحرمش من سؤالك.
زين: اذيك ياست الكل. وباس على ايديها وجبينها.
مريم: الحمدلله يانور عيني. انت كويس يازينى.
زين: انا زي الفل.
مريم: يارب ديما ياحبيبي.
ريتال: اذيك ياماما وباستها من خدها.
مريم: كويسه ياروح ماما. ها عامله ايه في الشركه. مسيطره كدا ولا لا.
ريتال: لا كله تمام. وقريبا هفتح فرع لوحدي. وبصت ل زين. وممكن اخليك رئيس مجلس الادراه عندى.
زين: ده كرم كبير من حضرتك يافنـ.ـد.م. وكلهم ضحكو.
آدm: حبيبتي سعاد وصلت ولا لسه.
مريم: مراد بعت السواق للمطار من ساعه إن شاء الله على وصول.
آدm: بالسلامه إن شاء الله. ومراد فين وفريحه فين!
مريم: مراد في الجنينه كان بيتكلم في الفون وفهد معاه. وفريحه حست انها تعبانه شويه ومراد قالها تنام شويه. وقبل ما تسأل على نوتيلت البيت. قاعده فوق مع العيال. ومجنناهم. هههههههههههه. عارف طلعت فوق لقيتها بتعمل ميكب ل مريم نونو. وبيتصورو وجننت البت.
آدm: ابتسم. طيب ياروحي انا هطلع اغير هدومي. تكون سعاد إن شاء الله وصلت. علشان نتغدى كلنا مع بعض.
مريم: قامت. تعالى هطلع معاك اجهزلك هدومك. وطلعو مع بعض.
مراد: دخل الفيلا. وقعد. اذيك يازين.
زين: حبيبى ياميمو انا كويس. وانت عامل ايه!
مراد: انا كويس يازينو. ولم نفسك ها. وانتى ياريتال عامله ايه!
ريتال انا كويسه الحمد لله ميرسي على سؤالك.
مراد: لا ميرسي على واجب.
ريتال: ضحكت. وقامت طيب عن اذنكم هطلع اشوف رينو وصلت لفين مع الولاد. وسابتهم وطلعت.
زين: اومال فين فهد. ماما بتقول انه معاك في الجنينه.
مراد: بحيره. هو كان موجود. بس مشى مره واحده. وقال جواه. وشكله مايطمنش ابداااا. ياترى ايه الل حصل حولك كدا يافهد. اممم مسيرى هعرف.
آدm ومريم نازلين مع بعض يضحكو ويهزرو. وسعاد وصلت. والكل فرح لما شافها وسلمت على الكل. ودmـ.ـو.عها على خدها من الفرحه. وكانت ممنونه ل آدm ومريم. والعيله الجميله دي. رينو نزلت جري. وحـ.ـضـ.ـنت سعاد. سوسو سوسو. وحشتينى اوووووي.
سعاد: ضحكت. إن شاله تسلمى يادكتوره. والله دعيتلك وانا بلمس الكعبه. كتير ودعيتلك بابن الحلال الل يصونك. وحشتينى اوى والله. مفيش حد بيقولى سوسو غيرك.
رينو: والله البيت وحش اوى من غيرك. البيت نور بجد. ولسه لما نور تعرف هتفرح اوى.
سعاد: بدmـ.ـو.ع. والله انا ربنا بيحبنى علشان رزقنى انى اشتغل وسط العيله الجميله دي. وربنا يقدرني على رد جمايل سي آدm وست مريم. ودmعه نزلت منها.
رينو: ياااربنا. بطلى دmـ.ـو.ع بقى. وانتى واحده من العيله. المهم قوليلى جبيتلى الل طلبته منك.
فريحه: من وراها انتى طالبه ايه من داداه سعاد ابت قرى واعترفى.
سعاد: ضحكت. جبتلكو كلكو. رينو طالبه ميا زمزم. وجبتلها ازازه مخصوص لوحدها. وجبت للكل.
رينو: حبيبتي ياسوسو. إن شاء الله لما اطلع عمره مع بابى ومامى اجبلك انا كمان.
آدm: يلا بقى انا جوعت. تعالى يلا يا سعاد اقعدى اتغدى معانا.
سعاد: مش عارفه تقول. واتنهدت. ودعت ل آدm ومريم بقلبها. وقعدت مع العيله الجميله تتغدى.
رينو: قاعده. وبتدور على فهد كان قاعد مع مراد ومريم. معقول مشى من غير ما اشوفه وهو ماشى.
كلهم قاعدين. بيتغدو. ومركزين مع سعاد وهي بتحكى. ساعدتها. وهي داخله أراضى المملكه. والأراضي المقدسه. ومش عارفه توصف فرحتها اول ماشافت الكعبه قدام عينيها. وآدm ومريم مبسوطين علشانها. ومراد وزين فخورين ب ابوهم الل مفيش منه 2 وكمان امهم. ورينو ركزت معاها. وفريحه وريتال. وقعدو في جو جميل.
الليل جه على الكل.
آدm: يلا ياحبيبتي علشان نطلع ننام مبقاش في غيرنا انا وانتى ورينو.
مريم: يلا ياحبيبي وقامت. رينو هتنامى!
رينو: ايوه يامامي. علشان رايحه لأبيه محمد بكره إن شاء الله الصبح. وقامت وافتكرت. صح يامامى فونى فين. انا مش فاكره انا سبته فين.
مريم: انتى جبتهولى اخر مره لما نور اختك اتصلت عليكى. وكلمتها من عندك.
رينو. ايوه صح. بس انا ما أخدتوش.
مريم. انا سبته على الكنبه قبل ما اقوم. شوفيه كدا.
رينو: ماشى يامامى اتفضلى انتى وبابى وانا هدور عليه.
آدm: ثوانى هرن عليه.
رينو: ايوه ياريت. ميرسي يابابى.
آدm: غير متاح. ورن تانى. غير متاح بردو.
رينو: ايوه. اكيد فصل شحن. لانه كان قرب يفصل. خلاص اتفضلو انتو وانا هدور عليه.
آدm ومريم. تصبحى على خير ياحبيبتي.
رينو. وانتو بخير. وراحت تدور على الكنبه مش لاقياه. دورت على الكراسى ومش لاقياه. دورت على التريزه. وتحت الترايزه. وبترفع راسها. لمحته تحت طرف الكنبه. اووف انت هنا. تعالى. ايه الل وقعك كدا. اييه دا. الاسكرين اتكـ.ـسرت. اووف. الحمدلله انها جت على قد الاسكرين. وطالعه على السلم وبتكلم الفون. انا عايزه اعرف ايه الل وقعك الوقعه دى. وكمان كـ.ـسر الاسكرين. ده كأنه اسد داس عليك. تعالى يلا بكره نبقى نغيرلك اسكرين. ودخلت الاوضه. وحاولت تفتحه لكن مفتحش. حطته على الشاحن. وسابته. وراحت على السرير. وسرحت في الفهد. وانه لما بيكون موجود مش بيمشى غير لما هي تكون موجوده تحت. امممم ممكن يكون عندو مشوار مهم ولا حاجه. وابتسمت. وفكرت فيه بحب. وناااامت على أمل تحلم بالفهد.
فهد: رايح جاي في الشقه. وعيونه كلها غـــضــــب. وحاول مع اكرم تانى لكن مفيش فايده.
والارقام كلها مغلقه. وهيتجنن. ومتغاظ من لارين. لانها كدبت عليه. هو مش شاكك فيها. بس هو اتصـ.ـد.م فيها لما كدبت عليه. مع أنه سألها قبل كده كتير أن في حد مدايقك وقالتلو لا.
طيب لييييه يالارين. لييييه قولتى لا مفيش حد. ليييييه.
لو كنتى قولتلى اقسم بالله كان زمانه مدفون. والله لاد.بـ.ـحه. وبينهج بغـ.ـيظ. واخيرا الليل جه عليه. وفتح التاب. ووصله بالل gps الل في ساعة لارين. وجابو ليها لما قالتله ان في حد دايقها في الجامعه. وهو جابه ليها علشان يكون مطمن في اى حركه ل رينو أو أى مكان. وشاف انها اخيرا. بتتحرك في الفيلا. وطالعه في الطرقه لاوضتها. واول ما شافها طلعت. مسك فونه واتصل بيها. ولاقاه غير متاح. وغمض عينيه بغـــضــــب اكبرر. لااااااا. واتصل عليها تانى. وبردو غير متاح. ورمي فونه ومتغاظ. وكان عامل زى الطور الهايج ومش عارف يعمل ايه. ولو الوقت يسمح يروح ليها في الوقت ده هيعملها. لااااا. وبينهج بغـــضــــب. وبص قدامه بنظرة فهد غـــضــــبان. هتروح منى فين هجيبك. وحياتها عندى لاجيبك. وهد.بـ.ـحك.
تانى يوم الصبح. زين بيوصل رينو في طريقه المستشفى. ورينو كانت متأخره. واخدت الفون من على الشاحن وحطته في الشنطه. وفطرت وخرجت بسرعه مع زين علشان مـ.ـيـ.ـتأخرش هو كمان. وهي في العربيه. طلعت الفون من الشنطه. وفتحته. واستنت لما يفتح. وفتح. وجتلها مسج كتير. من رودي. وابتسمت. رودي رنت عليا 7مرات. ياحبيبتى تلاقيها كانت عايزه ترغى معايا. وبعدها واندهشت.
إيه دا! فهد اتصل عليا. امبـ.ـارح بليل مرتين. وكمان رن عليا من ساعه واكتر 3 مرات. واستغربت ياترى فهد كان بيتصل عليا ليه. وزعلت اووف عليك تليفون يعنى كان لازم تفصل. وابتسمت لانها شافت رقم فهد. وقالت اول لما ادخل المستشفى هتصل عليه. وغمضت عينيها بسعاده وحطت راسها على ازاز شباك باب العربيه. ومبسوطه أنها هتكلم فهد وسرحت.
زين: يبنادى عليها. رينوووو. انتى يابـ.ـنتى.
رينو: ها. احم ايوه يا ابيه.
زين: ايه يارينو. انا فكرتك نمتى والله. انا بنادى عليكى من بدري.
رينو: احم انا اسفه ياابيه. نعم حضرتك محتاج حاجه!
زين: ايوه محتاج تنزلى بقى. احنا وصلنا المستشفى. وانا يدوبك اتحرك. كدا هتأخر على المـ.ـيـ.ـتنج الل عندى.
رينو: بصت وشافت انها قدام المستشفى. احم اسفه يا ابيه أنى اخرتك. وفتحت الباب ونزلت.
زين: حبيبتي خلى بالك من نفسك تمام.
رينو: وانت كمان يا ابيه ربنا معاك. وزين اتحرك. ورينو دخلت المستشفى. وماشيه في الطرقه ومبسوطه. وحد شـ.ـدها من أيدها في ثانيه واخدها الاوضه وقفل عليهم.
رينو: اتخضت وقلبها هيقف. لما حد دخلها المكتب وشـ.ـدها كدا. وبتلف علشان تشوف مين. ولسه هتزعق. لكن شهقت. فهد. وكمان خافت من شكله.
فهد: طبعا مانمش من امبـ.ـارح وشكله غنى عن السؤال. الغـــضــــب على وشه. عيونه بلون الدm. ومغيرش هدومه من امبـ.ـارح. وايديه متعوره. واول ماشاف أن رينو اتحركت عن طريق الجي بي اس. اتصل عليها الصبح لكن غير متاح. وده خلاه يفقد سيطرته. ولما شافها خرجت من البيت. نزل غـــضــــبان وساق بجنون. وكلام الرساله قدامه وأن حد يتخيلها بالطريقة دى مجنناه. وكمان بيفتكر عايز يبـ.ـو.س خصلات شعرها. وانه ينيمها على صدره. ويغمض عينيه مش عايز يفتكر. ووصل المستشفى. ووقف بره. واول ماشافها دخلت المستشفى. دخل وراها. وشـ.ـدها من ايديها ودخلها أول مكتب قابله وقفل عليهم الباب. وبينهج.
رينو: بصدmه من شكل فهد وعيونه بلون الدm وكأنه قـ.ـا.تل حد. ورمت الشنطه على الكرسي. وراحت عليه وكانت خايفه في نفس الوقت. وبلعت ريقها ف. فهد. ا. انت كويس.
فهد: بغـــضــــب بكل غل. انا سالتلك قبل كدا في حد بيدايقك يا لارين وقولتى لا.
رينو: استغربت كلامه. ومش فاهمه. لكن ردت عليه. ايوه يافهد. انت سالتنى وانا جاوبتك. انا فعلا مفيش حد بيدايقنى. ليه حصل حاجه! ورينو نسيت حوار الرسايل ده لانه مش في دmاغها ونسياه خالص.
فهد: قرب عليها. لكن محافظ على المسافه. وبصوت غـــضــــب. وبيشاور بايدو. انا سالتلك وقولتلك قبل كدا. أن في حد بيدايقك. وانتى كدبتى عليااا لييه؟
رينو: بعدm فهم. فهد لو سمحت انا مش كـ.ـد.ابه. ولا كدبت عليك في حاجه. ثم ممكن تفهمني. ايه الحاله الل انت فيها دى. ممكن تهدا. انا مش فاهمه حاجه.
فهد: صك على اسنانه. الارقام الل بتبعتلك رسايل اعجاب. دي مش مدايقاكي يا لارين.
رينو: استغربت. ومش فاهمه. لكن افتكرت. الرسايل. وردت عليه. لا طبعا مدايقانى. وبعدين انا عملت بلوكات. فين المشكله!
فهد: مسك دراعها. وزعق فيها. ورينو اتخضت. المشكله انك كدبتى عليااا. ولو كنتى قولتيلى انا كنت دفنته حي. ومكنتش هضطر اقرى الكلام الل شوفته فاهمه.
رينو: بتحذير. سيب ايدي يافهد. ولو سمحت ممكن نتكلم بهدوء. وانت شوفت ايه يعنى. واحد فاشل. او عيل مش لاقيله شغلانه. وبعت رساله او اتنين أو حتى 10. واي بـ.ـنت معرضه للحجات دى. وفي الل بتستجيب. وفي الل بترفض. واظن انا واثقه في نفسى كويس اوى. وعارفه انا بعمل ايه. ف لو سمحت اهدا. وتعالى اقعد. انا هطلبك عصير علشان تهدى.
رينو جواها زعلت من فهد. لكن مش عايزه تعمل مشكله هي مصدقت فهد رجع زي زمان. ودmعه نزلت منها ومسحتها بسرعه. اتفضل استريح.
فهد: بغل. مت عـ.ـر.فيش هو مين! اسمه. شكله اى معلمومه عنه.
رينو: بدهشه. لكن حاولت تكون هاديه. لا يافهد انا معرفش لا اسمه ولا شكله. وقولتلك ممكن يكون عيل جرب اى رقم وخلاص.
فهد: زعق بصوته كله. عيل! عيل مييييين. والعيل الل بيجرب الرقم ده. عارف اسمك منيييين. لاااء. وكمان عارف انك رينو. مش لارين. انا عاااايز اعرف انتى مقولتليش ليييه. ها كنتى مستنييييه ايييه.
لارين: صكت على أسنانها. لاخر مره هقولك الموضوع تافه. وانا عملت بلوكات للرقم. ثم انا قريت كل الرسايل. وكانت إعجاب مش اكتر. وشايفه انها عاديه جدا. ووارد اى بـ.ـنت تتعرض للحجات دى.
فهد: بصدmه. وضغط على اسنانه. بغل. رسايل عاديه. انتى شايفه الكلام الل باعته ليكى ده. دى رسايل عاديه. يالارررين!
رينو: فهد لو سمحت وطي صوتك. وربعت ايديها. انا مش شايفه اى سبب لعصبيتك دى. وكشرت عينيها. لحظه بس. انت ازاى تفتش في تلفونى يافهد! انت بتشك فيا!
فهد: قرب منها بغـ.ـيظ من كلامها. وزعق. انا شك فيكى انتي. انتي اتجننتى يا لارين. انا عمري للحظه مافكرت انى اشك فيكى ولاعمرها هتحصل ابدا انتى فاهمه. وانا مفتشتش في تليفونك. واول وآخر مره اسمعك تقولى الكلام ده. فونك كان مفتوح. وسمعت صوت الرسايل وغـ.ـصـ.ـب عنى شوفت اول رساله. وانتى قرتيها الاول علشان تقولى انها رساله عاديه. ها! قريتها علشان تقولى انى متعصب على مفيش.
رينو: بعند. وصوتها على شويه. ايوه انا قريت كل الرسايل. وعملتلها بلوك. وبعدين انت بتحاسبنى ليه! وبصفتك ايه! ومين سمحلك انك تفتح فونى أصلا! ولاخر مره بقولك انا مش صغيره.
وانك تشـ.ـدنى بالطريقه دى وتدخلنى المكتب كدا مرفوض. فاهم يافهد.
فهد: غمض عينيه. وبيحاول يسيطر على أعصابه. وهز راسه. واتنهد بديق. فاهم. فاهم يا انسه لارين. وانا اسف انى اتعصبت. وادايقت على رسايل بالنسبالك عاديه. واسف أني جيتلك برجلى لحد عندك. يا. انسه لارين. وسابها ومشى.
رينو: قعدت على الكرسي. ومخـ.ـنـ.ـوقه. وبتنهج ومدايقه. وسمعت صوت رساله. وفتحت فونها وكانت رساله عاديه. وخرجت من الرساله. وانتبهت أن في 3 رسايل من رقم غريب واستغربت. وفتحتها. وقرت اول رساله. واندهشت. وتانى. رساله وعيونها مفتوحه
وقامت وقفت بصدmه وعيونها مفتوحه على الآخر وبتروح يمين وشمال. وحطت ايدها على بقها وهي بتقرى الرساله التالته.
الرساله 3-. عيونك وحشتنى. شـ ـــفــايـــ ـفك وحشتنى. كلك على بعضك وحشتينى. رينو حبيبتى. انا هتجرأ المرادى في رسالتى دى. واقولك انى نفسي احـ.ـضـ.ـنك. عارفه نفسي اهمس بين شـ ـــفــايـــ ـفك واقولك بحبك. انا بتخيلك وانتى بتهمسي بين شـ ـــفــايـــ ـفى وتقوليلى بعشقك. صدقيني نفسي تنامي في حـ.ـضـ.ـنى وأحط راسك على صدرى. نفسى اشوف شعرك. عايز ابوس كل خصله في شعرك رينو انتى بتاعتى وبس. انتي مراتى وبس. صدقينى وافقي وكلمينى ومش هتنـ.ـد.مى لاني بعشقك. انا العشقان. بحبك.
رينو قرت الرسايل. ومصدومه. وقعدت تانى مكانها وشهقت. وعرفت سبب عصبية فهد. وكمان قالتله انا قريت كل الرسايل وشيفا انها عاديه.
رينو: اتكسفت من الكلام ال مكتوب في الرساله. وكمان أن فهد قراه اتكسفت اكتر. وانها قالت لفهد انه عادى. حطت راسها في الأرض. ودmـ.ـو.عها نزلت على غباءها. وعيطت. ومش عارفه تعمل ايه. وافتكرت كلام فهد وهو بيتأسف ليها. ورفعت راسها بصدmه لما افتكرته وهو بيقولها يا انسه لارين. مع كدا فهد بعد من تانى. وعيطت كتير. على العند الل متملك منها. بس هي حاولت تهديه في الاول. ومكنتش عايزه تعمل مشكله وهي بتتكلم على الرسايل القديمه مكنتش تعرف أن في رسايل تانيه. واتصـ.ـد.مت من غباءها لانه قالها انه مفتحش فونها هو سمع صوت رسايل. يعنى كان في رسايل جديده بس هي مفهمتش كدا. وقالت لنفسها. فهد. وقعدت تفكر وتعيط.
فهد: خرج من المكتب وعلى وشه صمت تام. وماشي بكل غـــضــــب. وركب العربيه. وراح على شقته وفكر في كلامها. وانه متعصب على حاجه عاديه انه يبـ.ـو.س خصلات شعرها عاديه. وانه يهمس بين شـ ـــفــايـــ ـفها عاديه. وانه ينيمها على صدره عاديه. واول مره دmعه تنزل من عيون الفهد وهو سايق. لانه تعب من حب لارين. حبها تعبه. وعشقها بيطلعو لسابع سما وبينزلو سابع ارض.
وعدي اسبوع عليهم وكل واحد رجع لحـ.ـز.نه زي زمان.
لارين بتروح المستشفى. وبتروح البيت على أمل انها تشوف فهد عندهم. لكن فهد من اخر مره في المستشفى. لا كلمها. ولا جه عندهم. وكل يوم دmـ.ـو.عها نازله. لانها حتى لو شافته. هتتحرج منه وهتتكسف تواجهه. ولارين غيرت رقمها. من بعد ماشافت اخر رساله. ووشها المنور بدء يطفى من تانى.
فهد حابس نفسه في شقته اول يومين. لكن عرف ان رنا كانت تعبانه شويه. وراح يشوفها. وعرف منهم أن لارين غيرت رقمها. وده خلاه مبسوط نوعا ما.
وهما بيتغدو كلهم مع بعض. رودي حبت تشوف رد فعل فهد. وقالت أن صاحب فارس شاف رينو في الفرح. ومن ساعتها بيزن على فارس. وسافر ولسه راجع من اسبوع. وعايز يتقدmلها في خلال اليومين الل جايين دول.
فهد: عيونه على فارس. وفارس قام وراح الأوضه. وفهد طلع وراه. وقاله بلغة تهديد. هي كلمه واحده. تتصل عليه وتقوله يبعد. وميحاولش يقرب من فيلا العدوي. وإلا قسما بالله يافارس هقلبها حرب على الكل. وساب فارس ونزل. ومخرجش من بيته تانى.
رينو: في البيت. الو بابى.
آدm: في الشركه. ايوه ياروح بابى.
رينو: ابيه محمد اتصل عليا وقالى إن في عمليه لو حابه أحضرها.
آدm: بص في الساعه وكانت 3 اممم هتتاخرى.
رينو: لا إن شاء الله. ابيه مراد هيوصلنى. وهرجع مع أبيه محمد.
آدm: اوكي ياروحي خلى بالك من نفسك.
رينو: وانت كمان يابابى.
مراد وصل رينو. واتأكد انها دخلت المستشفى واتحرك.
رينو: ابيه محمد انا جاهزه.
محمد: كنت لسه هتصل عليكى اقولك متجيش.
رينو: ليه ايه الل حصل العمليه اتأجلت.
محمد: لا أهل المريـ.ـض عملو مشكله. وكانو هيضـ.ـر.بو الممرضه. واخدو المريـ.ـض ومشيو. يلا لعله خير.
رينو: طيب. تمام انا هروح انا.
محمد: لا استنى قدامى ساعتين مش اكتر وهروحك.
رينو: لا خليك انت برحتك. ابيه مراد لسه موصلنى واكيد قريب من هنا. انا هتصل عليه يرجعلى.
محمد: رينو متاكده. ولا اوصلك انا.
رينو: اطمن انا هتصل على أبيه مراد. لو هيرجع انا مش هتصل عليك.
ولو مش هيرجع انا هتصل عليك وارجع استناك هنا اوكى.
محمد: اوكى. لو مراد مش هيجي اتصلى عليا اوكي.
رينو: حاضر.
محمد: طيب انا في مركز الاشعه. ولو مردتش اسنينى هنا. تمام.
رينو: اوكي تمام.
محمد اتحرك. ورينو خرجت قدام المستشفى وبتتمشى. وهتتصل على مراد. وبتفتح الفون. سمعت ست بتصوت وشافتها.
=: الحقوووونى ياناس بـ.ـنتي بتمـ.ـو.ت. الحقوووونى. اى حد يشوفها معنديش غيررها يااااارب الحقوووونى ياناس
رينو: جريت عليها. خير ياطنط بـ.ـنت حضرتك مالها. والناس اتلمت عليهم.
= بـ.ـنتى. معايه في التاكسي ومره واحد محطتش منطق. ابوس اديكى حد يلحقها. باين عليكى بـ.ـنت ناس. مت عـ.ـر.فيش دكتور في المستشفى دى يشوف بـ.ـنتى. والمستشفى شكلها كبيره. وحالى على القد. وعيطت. بـ.ـنتى بتمووووووت ياناس
رينو: اهدى ياطنط. انا دكتوره فين بـ.ـنتك.
بـ.ـنتى في العربيه الل في الطريق التانى ابوس ايدك الحقيها بـ.ـنتى لو مـ.ـا.تت همـ.ـو.ت معاها. ااااه ياارب
رينو: اتحركت بسرعه معاها. وكل واحد من الناس راح في اتجاه.
رينو: شافت بـ.ـنت صغيره في العربيه وفتحت الباب. ورينو يدوبك قعدت على طرف الكرسي ورجليها بره التاكسي. والباب مفتوح. ومسكت ايد البـ.ـنت. ورينو فاجأه حاجه اترشت في وشها. وغابت عن الوعي. الست دخلتها بسرعه في العربيه. وجه واحد. قالها هي مالها ياست البـ.ـنت دى.
=: دي بـ.ـنت اختى وتعبانه. وكانت لسه هتنزل من العربيه. داخت تانى اصل عندها السكر ياكبدى. ساعدني ياخويا الله يسترك. والراجـ.ـل ساعدها والست قفلت الباب والعربيه اتحركت.
الست: في العربيه قــلـــعت النقاب. والجوانتى. وبصت على لارين. يخسارتك دى انتى زى القمر.
السواق. اخلصى ياوليه. اتصلى على الرجـ.ـاله يقابلونا مصر صحراوى علشان اكيد في كاميرات قدام المحلات.
الست: وانت خايف من ايه. العربيه مسـ.ـر.وقه. وانت مركب دقن. ومغير وشك. وانا لابسه نقاب ومش باين منى حاجه. والعربيه هتقف على اول الطريق. وهيستلموها مننا. بس صدق البت حلوه اووى.
السواق: طيب قلبيها كدا. وشوفى معاها دهب او فلوس احنا اولا بيهم.
الست: لااا. انت عايزنا نخسر الرجـ.ـاله. وخصوصاً أن هشام بيه دافع بزياده. خليها زى ماهي كدا. وبصت على رينو. وانبى انتى خساره في الل هيحصلك. بقولك ايه. بعد مانسلمها هنروح على فين.
السواق: هنركن العربيه دى في الطريق. وهنركب مع الرجـ.ـاله. وانتى تاخدي الفلوس من هشام باشا وهنطلع على الصعيد.
البـ.ـنت: يلهوى. بس الصعيد بعيده اوى اوى.
السواق: ايوه وكدا احسن. انتى شايفه علية البت دى عامله ازاي. احنا بقالنا اسبوع واكتر بنراقبها قدام المستشفى وكل يومين نغير في شكلنا. وعيلتها شكلها مش سهله لازم نبعد.
البـ.ـنت: اه في دي عندك حق. انا هتصل على الرجـ.ـاله
حارس 2: هشام باشا.
هشام: بيشرب سيجار. ومجهز خمره وكان لسه هيشرب. امممم
حارس 2: بتـ.ـو.تر. الخطه تمت. والبت جايه دلوقتى مع الحارس 4 وداخلين علينا اهو.
هشام: قام بفرحه ومش مصدق. ومبسوط انت بتتكلم جد.
حارس 2: ايوه البـ.ـنت الل نفذت الل اسمها عواطف. اتصلت عليه وراح واخدو البـ.ـنت من التاكسى. والبـ.ـنت اللي نفذت جايه معاها علشان تدفعلها.
هشام: مبسوط جدا. وسمع صوت العربيه. وطلع جري وشافها في العربيه ومش مصدق. والحارس رايح يشيلها هشام زعقله. وقاله لأ. محدش يلمسها غيرى.
والحارس رفع ايدو أوامرك ياباشا.
هشام شال رينو بين ايديه. ومش مصدق جمالها. ودخلها جوه. ونيمها على السرير.
البـ.ـنت دخلت وراه. اي خدmه ياباشا. هي خدت مننا وقت بس كله بتمنه. احنا كل يوم نراقبها عند المستشفى. وكنا خلاص هنقول مفيش فايده محدش بيسيب السنيوره لوحدها. بس انهردا اول ما لمحتها. واقفه لوحدها. احنا نفذنا اهو ياباشا وعايزه حسابى.
هشام: قام بسرعه وطلع فلوس كتيره والبت مش مصدقه. وعينيها زغللت من الفلوس. يدوم عزك ياباشا. واتفضل شنطتها اهي. والحارس. بيقولك أنه قفل تليفونها. واى خدmه تانيه انا رقبتى سداده. انا ليا في كلو ولامؤاخذه.
هشام: عايز يتملا من رينو. وهز راسه روحي انتى دلوقتي.
البـ.ـنت: احم ولامؤخذا ياباشا عندى طلب بس من ساعتك وحيات الغاليه دي مترفض.
هشام: بنفاذ صبر عايزه ايه.
البـ.ـنت: عايزه الساعه الل في ايد الغاليه. اصلها حلوه اوى. وبـ.ـنتى كان نفسها في ساعه. وهي لازمانى وحيات الغاليه مترفض. انا كان ممكن اخدها بس خيرك مغرقنا انا والحرس من شهر. ومينفعش نغشك.
هشام: متدايق من رغي البـ.ـنت. وفك الساعه الل في ايد رينو وعطاها للبـ.ـنت.
البـ.ـنت: بفرحه تسلم ياكبير. انا هتاوى بقى وهنطلع من هنا على الصعيد دلوقتي. علشان نبقى في السليم. ومشيت.
رينو: نايمه على السرير. ومش حاسه بحاجه. وهشام قرب من وشها. وحط ايدو على خدها. وقال. اخيرا يارينو. كلها شويه وتبقى ملكى.