رواية يقين هي رواية رومانسية والرواية من تأليف اسماء الهادي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية دواء الروح لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية يقين هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية يقين تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية يقين من الفصل الاول للاخير بقلم اسماء الهادي
هتفضلي قاعده كدا كتير يا يقين
ـ عايزاني اعمل اي ياست الكل وانا اعمله
متوافقي يا بـ.ـنتي ع العرسان نفسي افرح بيكي واشيل عيالك قبل م امـ.ـو.ت
ـ وانا معنديش استعداد اكرر نفس الغلطه اللي حضرتك عملتيه لما قبلتي بواحد لا بيصلي ولا بيصوم ولا يعرف حاجه عن دينه انا بعتذر لحضرتك بس مش هوافق غير ع اللي ارتاح ليه واحس انو قد المسؤليه بعد اذنك يا امي انا خارجه راحه الكليه
(انا يقين عندي 24سنه اخر سنه ليا ف كليه طب مختمره وملتزمه بالزي الشرعي واللي هوا الادناء وانطوائيه ومليش صحاب ولا اخوات والدي متـ.ـو.في من وانا عندي 7 سنين
وطبعا بالنسبه للمجتمع المصري اني عنست وقطر الزواج فاتني وبالنسبه ليهم بردو اني تنكه وخرصه وشايفه نفسي بس انا مبحبش اتكلم لان مفيش حد فاهمني ولا حاسس بيا واللي جوايا انا اتحرمت من حجات كتير ونفسي اختار الشخص الصح اللي يقربني من ربنا ويفهمني ونكون بيت صالح بس مين يفهم بقا😔)
رجعت من الجامعه
انتي جيتي يا يقين
ـ ايوا يا امي فين الاكل انا بطني لزقت ف ضهري من كتر الجوع
ـ ثواني يا حبيبتي والاكل يكون جاهز
ـ الحمدلله تسلم ايدك ياست الكل
يقين
ـ نعم يا امي
بالله عليكي لو ليا خاطر عندك وافقي علي العريس اللي جاي النهارده اقعدي بس معاه
يقين بتعب ـ حاضر يا امي وباست ايد ما متها
انا مقدره خــــوفها بس بردو مش هغلط نفس الغلطه
هيجي باليل ع فكره وخالك جاي جهزي نفسك
ـ حاضر يا امي
دخلت اوضتي وانا همـ.ـو.ت من التعب معنتش قادره مفيش حد فهامني اللي جاي
جاي علشان سمعتي وعلشان اخلاقي واني متدينه ومعندوش ادني معرفه ان البـ.ـنت المحترمه المتدينه عايزه اللي شبها وطبعا طب وما ادراك ما الطب والضغط اللي انا فيه ودي اخر سنه وانا عايزه امتياز
طلعت النوت بوك بتاعي وكلمته هو بس اللي بيفهمني هو بس اللي برتاح معاه ف الكلام بعد ربنا طبعا
(زوجي العزيز
انا منتظرك انا معرفش انت مين ولا اي شكلك بس انا واثقه ف ربنا اشـ.ـد الثقه انه هيرزقني ويراضيني انا عند وعدي ليك هـ حافظ ع نظرتي
وهـ حافظ ع قلبي ليك انت وبس اناصابره اهو وبعاني لوحدي مستنياك
)
قفلت النوت وانا مرتاحه دايما برتاح وانا بكلمه ولما يوحشني اوي او الشطان يحاول يخاليني
ايأس اروح اصلي صلاه العشاق انا مسمياه كدا
اصلي ركعتين لله وادعي ربنا يرزقنيالزوج الصالح واقعد ادعي ليه
جيه بليل وايجي العريس هوا واهله
كنت لا بسه ادناء بلون الفيروزي وخمار ابيض وخماري دايمن طويل اتنين متر ف اتنين متر
دخلت قدmت العصر وانا غاضه بصري وبعد السلامـ.ـا.ت والذي منه
قدعنا انا وهوا خالو عايز يخرج مسكت فيه
لان مينفعش افضل انا وحد يحل ليا ف مكان لوحدنا لانها تعتبر خلوه غير شرعيه
الشاب ـ لو حضرتك عندك اي سؤال اتفضلي
كام فرض ممكن يضيع منك ف اليوم
لقيته اتصـ.ـد.م وخالو كمان اتصـ.ـد.م
انا اتفاجئت المفروض تسال عن المهنه او المكان اللي هتسكن فيه مش الصلاه بصراحه فاجئتني
ـ مبدئيا انا اسمي عمر
وممكن يفوتني فرض او اتنين
تعرف اي عن السنن الرواتب واي فضلهم
عمر ـ معلش بس اي هما السنن الرواتب دول وبعدين انا جاي اخطب مش اقدm ف معهد ديني
يقين ـ لا مش جاي تقدm ف معهد ديني ولا حاجه حضرتك بس دي معلومـ.ـا.ت اي مسلم يعرفها السنن الرواتب دي يعني السنن اللي قبل الفرض اللي احنا بنصليها مثني مثني ممكن اعرف اي الاسائله اللي حضرتك عايزه تتسالها
عمر ـ خطوبه يعني اسألني اسمي اي واظفتي اي هتسكني فين
يقين ـ ميهمنيش
عمرـ نعم
ايوا ميهمنيش انا عايزه اللي يساعدني نبني لينا بيت ف الجنه مش الحجات اللي حضرتك بتقولها
عمرـ امم ربنا يسهل كل حاحه بتيجي واحده واحده
انا بعتذر بس ورايا مـ.ـيـ.ـتنج مهم منتظر راي حضرتك يلا يا امي
خال يقين اسمه محمود
اتفضل يابني
ام يقين اسمها نهله
نهله، ها يبـ.ـنتي رايك اي
↚
محمود ـ هتقول اي طبعا موافقه دا عمر العزازي دا هيعيشها ملكه واد ابن اصول وبيصلي زي ما هي عايزه اهو انتي ت عـ.ـر.في دا معاه كام وبعدين امه ست طيبه وهوا واحيد زيك يعني انتي اللي هتورثي
نهله ـ بصراحه يا يقين الواد لقطه ومـ.ـيـ.ـتوفتش دا امه هتتجنن عليكي من ساعه ما شافتك الواد بسم الله ماشاءطول بعرض زي بتوع السيمه
وحلو اوعي ترفضي
يقين بتسمع وهيا عندها زهول تعبت من تفكيرهم ومن نظرتهم للحياه
يقين ـ هـ ستخير وبعدين نشوف الموضوع دا بعد اذنكم.
ع الجهه الاخري
عمر ـ عايزه تجوزيني شيخه يا ماما واحده معقده جاهله
سناء ام عمر ـ معقده وجاهله ازاي يعني دي بـ.ـنت ناس قاليل اوي منها ف اليومين دول
احترام وادب ودكتوره
عمر ـ انتي مش شايفه لبسها عامل ازاي ولا طريقه كلامها عامل ازاي
دي تحسي انها مش طايقني اصلا
سناءـ هيا البـ.ـنت علشان بتتبع امور دينها بقت جاهله هي دي مواصفات الحجاب الشرعي يا استاذ عمر
ومش حكايه مش طايقك دي بتتكلم معاك كدا عشان مش جوزها لازم تتكلم برسميه انت عايزه تتمرقك وتتدلع ولا اي
عمرـ دي واحده معقده
وانا استحاله اوافقك بيها تكون مرات عمر العزازي واحده معقده
سناء ـ انت مينفعش معاك واحده محترمه اللي انت بتقول عليها معقده دي هـ تحترمك ف غيابك قبل وجودك يا بني ريحني وافضل وراها لغايه متوافقك
عمر ـ يا ماما انت اللي هتجوزي ولا انا انا مش موافق ومش فاضي لوحده معقده زي دي بعد ازنك
سناء ـ ربنا يهديك يا عمر
دخلت اوضتي
عمري م دخلت الاوضه دي وانا فرحانه طول عمري بدخلها عشان اهرب بحـ.ـز.ني لوحدي انا دايمن مبتسمه ومتفائله
بس انا بشر وبزعل زي زي البني ادmين مليش غير ربنا ظبط المنبه علشان القيام عايزه اشكي ليه واحكي اللي تعابني بستقوي بيه
المنبه رن قمت بين ايدين ربنا وانا ببكي
(يارب انت العالم بحالي وغني عن سؤالي يارب اختر ليي ولا تخيرني يارب
مش بقنط من رحمتك بس مفيش حد بيفهمني مفيش حد رحيم بيا قدك يارب ريح قلبي وارزقني الزوج الصالح يا رب انا صبرت كما امراتني فبشرني كما وعدتني)
خلصت صلاه وانا مرتاحه ومطمنه صلاه القيام بجد هيا الحاجه الوحيد اللي بتقويني وبتدني دافع ودعم اني اكمل خصلت اللي ورايا عشان الجامعه
وايجي اصدار القرار مني
نهله ـ يقين يا حبيبتي رايك اي
يقين ـ مش موافقه
لي يا بـ.ـنتي انتي غاويه واجع قلب ليا يا بـ.ـنتي ان عشت ليكي النهارده مش هعيش بكره هتروحي فين من بعدي
يا بـ.ـنتي طمني قلبي وريحيني
يقين امها صعبانه عليها بس الصح صح
يقين ـ لي بتقولي كدا يا ست الكل ربنا يبـ.ـارك ليا ف عمرك يا امي انتي عايزه ترميني بايدك ف النار يرضيكي بـ.ـنتك تجوز واحد مبيصليش يا امي دا بيهون عليه ربه مابالك بقا بعبده
دا مكنش طايق ليا كلمه
يا امي الحياه مش مظهر وفلوس وبس والجوز مش اي راجـ.ـل ومتقوليش ميعبش الراجال غير قرشه لا يعيب الراجـ.ـل كتير اوي يا ماما اولا عدm صلاته تعيب عدm بره بوالديه تعيب عدm صيامه يعيب
يا امي زواجي دا مسؤليه كبيره اوي انا لازم اختار كويس عشان ولادي يا امي انا عايزه الراجـ.ـل اللي رضا ربنا قبل كل شئ بالنسبه ليه
عايزه الراجـ.ـل اللي اتطمن وانا معاه ولادي يستحقو اب حنين وملتزم وانا اما لقتش لاودي الاب دا مش هتجوز
نهله ـ يا بـ.ـنتي ابنك ع ما تربيه وجوزك ع ما اتعوديه يا بـ.ـنتي بكره لما تجوزي ويحبك ويعرف قيمتك يلتزم ويصلي
يقين ـ يا امي هو عريس بالكهربا يا ماما اول لما احط الفيشه هيلتزم يا ماما من شب ع شئ شاب عليه وبعدين كل حد فينا بيحصله فتره فتور ف العباده وبينتكس لما انتكس وهوا يبنكتس مين هيشـ.ـدنا يا امي دا ربنا بيقول ف كتابه العزيز
الرجـ.ـال قوامون علي النساء يعني الرجـ.ـال المعروف عنه انه قوام صوام لما ميكنش سندي مش ملتزم انا هضيع ارجوكي افمهيني يا امي
ياريت وجهه نظر تكون وضحت لحضرتك لانها لو وضحت احنا الاتنين هنرتاح
رحت الجامعه وخلصت كلها كام اسبوع همتحن
في كذا حاجه مش فهماها ف ماده عندي انا وكذا بـ.ـنت ف رحنا ل الدكتور بتاع الماده
خبطنا ودخلنا
انا كنت اخر واحده دخلت وسبت الباب مفتوح ف بـ.ـنت معايا اسمها انجي قالت ليا اقفلي الباب
لسه هرد لقيت الدكتور اواب رد
اواب ـ لا سبيه مفتوح
انجي ـ يا دكتور احنا واثقين ف حضرتك حضرتك من الشخصيات المحترمه بس يقين بتحبكه شويه
اواب ـ د/انجي انتي مسلمه
ايوا طبعا
اواب ـ تمام يا د/ انجي
الرسول صل الله عليه وسلم قال اي م اختلي
رجل بامرأة الا وكان الشيطن ثالثهما يعني انا محلل ليكم وانتم كمان ف مينفعش يتقفل علينا باب فهمتي يا دكتوره انجي ودكتوره يقين مبتحبكهاش ولا حاجه هيا عندها حق
يقين ـ بصراحه دكتور اواب من الشخصايت المحترمه فعلا فرحني جدا لما رد عليها وفهمها
وفرحني اكتر اني لقيت حد فهمني
خلصنا وطلعنا
انجي ـ مش هتبطلي بقا دور المثاليه اللي انتي فيه مش هتبطلي بقا الشغل دا
يقين واقفه مذهوله الصدmه لجمت لسانها
بـ.ـنت تانيه انتي بتكلمي مع مين دي خرصه سيبك منها انا عارفه الاشكال دي كويس
يقين واقفه مش قادره عايزه تعيط بس مينفعش هيا قويه
يقين ـ انا مش بدعي المثاليه اللي انتو بتقولو عليه مثاليه دي اخلاق اي بـ.ـنت مسلمه عارفه دينها كويس وشكرا لذوقكو وحسن تربيتكم
بعد اذنكم
سابتهم وهتمشي
مسكتها انجي من ايديها
انجي انتي عارفه ان دكتور اواب من الناس الملتزمه ف انتي حبيتي تعملي كدا علشان تلفتي نظره حقك هو بصراحه يستاهل مز وجان ومحترم ومن عيله ليها اسم ومركز بس بلاش ترخصي نفسك
يقين ـ بترفع ايديها ولسه هتضـ.ـر.بها جالها صوت رعـ.ـبهم كلهم
↚
يقين بتبص شافت اواب
اواب ـ اي اللي انتي بتعمليه دا
انجي ـ شوفت يا دكتور اللي انت شايفها ملاك بتعمل اي عايزه تضـ.ـر.بني
يقين لسه هتتكلم قاطعها اواب
اواب ـ انتي مش مضطره تبرري موقفك انا سمعت كل حاجه يا دكتوره يقين اتفضلي لوسمحتي علي بيتك
يقين مشيت وهيا مش عرفه تفرح ولا تزعل من انها ع طول الناس بتفهما غلط
اواب ـ كل واحده تشوف هيا كانت بتعمل اي دكتوره انجي اتفضلي ع المكتب بتاعي
انجي وصلت المكتب ولسه هتقفل الباب
اواب ـ قولت قبل كدا متقفليش الباب يا دكتوره ممكن بقا اعرف اي اللي حصل بره دا ومالك ومال دكتوره يقين
انجي ـ انجي كانت واقفه وهيا مش عارفه تعمل اي ولا تقول اي
يا دكتور يقين دي شخصيه مصتنعه بتحب تبين دايما انها البـ.ـنت اللي مفيش منها وتنكه وشايفه نفسها معرفش ليه
اواب اخد نفس طويل وبداء يتكلم بهدوء
ممكن تتفضلي تقدي يا دكتوره
انجي استغربت لانها فكرت انو هيزعق وهـ يهزقها قعدت
اواب ـ انسه انجي انتي والداك عايش
انجي بستغراب اكتر
ايوا يا دكتور
اواب ـ بـ.ـارك الله ف عمره ربنا يحفظه طب عندك اخوات واصدقاء
انجي ـ ايوا الحمدلله
ممكن اعرف حضرتك عايز توصل لاي
اواب ـ طب تخيلي كدا ف يوم مثلا والدك سافر لمده اسبوع واخواتك كمان وصحابك هتعملي اي
هتجنن طبعا انا مقدرش اعيش من غيرهم
اوب ابتسم ابتسامه خفيفه لانو وصل للي هوا عايزه انت مش قادره اسبوع من غير والدك واخوتك واصحابك فما بالك بواحده مقدرتش تشبع اصلا من حب ابوها يقين والدها مـ.ـيـ.ـت من وهيا عندها 7 سنين ومعندهاش اخوات
ومعندهاش اصحاب
دا طبيعي، والحمدلله مبتإذيش حد هيا ف حالها لانها متعوده علي كدا بدل متقربي منها وتكسبي فيها ثواب تجراحيها بشكل دا الرسول صلى الله عليه وسلم قال البسمه ف وجهه اخيك المسلم صدقه
انجي مذهوله هيا يقين والدها متـ.ـو.في انا اول مره اعرف انا اول مره اعرف الحجات دي
بس بردو هيا دايما بتدعي المثاليه
اواب ـ لا يا دكتوره انجي هيا مبتدعيش هوا دا فعلا المفروض ان اي بـ.ـنت مسلمه تعمله
بصي يا دكتوره انتي ت عـ.ـر.في موصفات الحجاب الشرعي اي
طب ت عـ.ـر.في المامورت والمنهيات للمسلم
انجي ـ لا معرفش يا دكتور
اواب اتكلم بشئ من الحـ.ـز.ن ع حال الشباب
بصي يا دكتوره
اولا موصفات الحجاب الشرعي مش الطرحه اللي احنا بنحطها ع رسنا لا حجاب يعني لبس لا يشف ولا يصف يكون واسع يعني ميوصفش تفصيل جـ.ـسمك ميكنش شفاف ميكنش معطر ميكنش زينه ف نفسه يعني ميكنش فيه اكسسزرز كتير ملفته لنظر مينفعش وانا لابسه الحجاب احط ميكب او منكير والحجات دي كلها
دا شئ بسط جدا من المامورات
انجي ـ دا كله يعني انا لابسي غلط طب اعمل اي
اواب ـ والله يا دكتوره كلك نظر انا قلت الموصفات وحضرتك ليكي دmاغ تعقليها تعملي اي بقا قربي من ربنا اسمعي خطب ودعاه وشيوخ وانتي هت عـ.ـر.في لو مت عـ.ـر.فيش انا ممكن اقولك اسامي عندك( دكتور مصطفى حسني، ودكتور محمد العريفي ، ودكتور حازم شومان، ودكتور محمد الغليظ)وناس كتيره وبعد اذنك لو الامر مش هزعجك لو هتقربي من يقين عشان تصحابيها تمام انما هتفكري تزعجيها تاني او تزعليها هيكون لي تصرف تاني
اتفضلي يا دكتوره ع بيتك لاني واريا مـ.ـيـ.ـتنج مهم ف الشركه بعد اذنك.
انجي راحت البيت وهيا مصدومه ازاي يعني عايشه كدا ودايما لوحدها انا اتغـ.ـبـ.ـيت عليها اوي يارب سامحني اعمل اي بس افتكرت لما اواب قلها تسمع خطب راحت عملت سرش ع الناس دول وقعده تسمعهم وتعيط ونوت انها تحاول تغير من نفسها وترضي ربنا وتقرب من يقين وتروح تتاسف ليها بكره.
اما بقا يقين مشيت مش عارفه تعمل اي كل اللي ع لسانها الحمد لله وعماله تستغفر ربنا
تعبت معتدش قادره تاخد نفسها قعدت ع جنب
وكان جمبها طفل صغير
كانت قاعده وسرحانه تمام لغايه ما والدت الطفل امنتها عليه لغايه اما تروح تجيب حاجه وترجع
الطفل انتي زعلانه ليه ي طنط
يقين بصت ليه وابتسمت مفيش يا حبيبي بس تعبانه شويه متشغلش بالك انت عندك كام سنه يا قلبي واسمك اي
الطفل اسمي اياد وعندي قعد يعد ع صوابعه لغايه لما رد وقالها خمسه يقين تبـ.ـارك الله اللهم بـ.ـارك يا حبيبي شطوره حافظ الفاتحه ياروحي
اياد ـ لا
يقين ـ بتحب الايس كريم يا يويو
اياد بفرحه اطفال اكيد طبعا
يقن ـ طب اي رايك تردد ورايا واجبلك ايس كريم اللي انت عاوزه
اياد ـ ماشي قولي بسرعه
يقين بضحكه جميله زيها وهي متعرفش ان الضحكه خلت حد يتوه عن العالم وقلبه هيخرج من مكانه
يقين ـ طب يلا قول
قعدت تقراءي والطفل يقراء وراه الولد عشان شاطر ومتعود ع الترديد
حفظ بسرعه وهيا كانت مبسوطه جدا ونسيت كل همها راحت جابت ليه ايس كريم وهو مبسوط جدا
اياد،بجد شكرا كتير اوي لحضرتك يا طنط
ولدته اجيت ليه وهوا بيشكرها
والدة ايادـ تعبتي نفسك لي بس تعبت معايا وشكرا جدا ليكي انتي اسمك اي بقا يا قمر
يقين ابتسمت بهدؤ اسمي يقن
والده اياد ـ الله وكمان اسمك حلو اي الجمال دا
اياد رد ماما طنط عملتي الفاتحه
الست بذهول لي تعبتي نفسك بس يا حبيبتي
يقين اتكلمت بهدؤ ك العاده اولا انا متعبتش نفسي ولا حاجه دا ثوابه كبير اوي عند ربنا تخيلي حضرتك كدا كل لما يجي يصلي اويقرءها
اخد انا حسنات حضرتك مستوعبه وابتسمت بهدؤ
ثانيا بقا لازم تهمتي بيه شويه لازم يحفظ قران ويفهم امور دينه كويس علشان يكون راعي صالح وينفع امه محمد
ام اياد بحب واستغراب ف نفس الوقت انتي بجد جميله اوي يا يقن ربنا يحفظك يا حبيبتي ويبـ.ـارك ل والدتك فيكي حاضر يا قمري بعد اذنك
اتفضلي معانا يا بـ.ـنتي
يقن شكرا لحضرتك جزاك الله كل خير
يقين مشيت وروحت وهيا مرتاحه ومبسوطه ولا اكن حصل معاها حاجه
روحت البت وكانت هناك مريم بـ.ـنت خالها
مريم ـ ازيك يا يقن اخبـ.ـارك اي
يقين بهدوء الحمدلله ف نعم انتي اخبـ.ـار اي يا مريم
مريم ـ تمام
يقين بصي يا مريوم لما حد يسالك اخبـ.ـارك اي او عامله اي نرد عليه نقوله الحمدلله، الحمدلله دي معنها الثناء والشكر لله ع نعمه فهمتي يا روحي
مريم ـ اممم فهمت
انتي ازاي يا بت انتي متوفقيش ع عمر العزازي
يقين اخدت نفس طوييييل للنها عارفه انها داخله ع نقاش هيهد حيلها
بصي يا مريم يا حبيبتي الراجـ.ـل مش بفلوسه ولا بمنصبه الراجـ.ـل بتدينه
يامريم دا واحد مبيصليش وانا مقبلش ع نفسي كدا
مريم ـ بابا قال ان هو بيصلي بس بيفوته كام فرض بس عادي بتحصل للكل وبعدين لو الكل قال كدا مين هيساعد الشباب اجوزيه وخدي فيه ثواب
يقين بابتسامه يبـ.ـنتي هو اي اللي اكسب فيه ثواب اخاول معاه لما يبقي ف بينا قبول انا مرتاحه انا صليت صلاه الاستخاره قلبي اتقبض قبضه وبعدين اي اللي هو مين يساعد شباب المسلمين اللي يساعدهم ابوهم وامهم انهم يعودهم من صغرهم ع الدين والشرع ع الحـ.ـر.ام قبل العيب مش نخرج جيل يخاف من كلام العباد ومابيخافش من رب العباد يا مريم اللي يفرط ف صلاته يفرط ف امـ.ـر.اته الصلاه مش بص صله بين العبد وربه واول ما يؤسل عنه الانسان ف الاخره الي انها عماد الدين اللي يقد يتغلب ع شطانه ويصلي وميأجلش الصلاه ويقدر يتحكم ف شهوته ويصلي دا انا اكون ف بيته وانا مطمنه انو مش هيخـ.ـو.ني لانه راجـ.ـل بجد وعارف ربنا وبيخاف منه انا مش عايزه غير راجـ.ـل يا مريم راجـ.ـل بجد
مريم ـ عندك حق ف كل كلمه بس عمر مش راجـ.ـل يا يقين
يقين ـ لا مش راجـ.ـل بالنسبه ليا الراجـ.ـل بالنسبه ليا ليه شرطين يخاف الله ويقتدي بسنه رسول الله وبس كدا تصبحي ع خير البيت بيتك انا همـ.ـو.ت وانا سعاتين علشان اقوم اخلص اللي ورايا عشان امتحناتي ع الابواب
يقين دخلت اتوضت وصلت ونامت ومحستش ب الدنيا واللي فيها
نهله ام يقن ـ انا جيباكي علشان تقنعيها تقوم هيا اللي تقنعك جتك واكسه
مريم ـ اعمل اي يا عمتي ماهو بـ.ـنتك بصراخه عندها حق وانتي عارفه محدش يقدر عليها دي قويه ومستقويه
نهله ـ بضحك هتقوليلي ربنا يهيديها
مريم اسيبك انا بقا عشان امي متعملش من بتتس محمره سلام يا ست الكل
يقين قامت من النوم اتوضت وصلت
وراحت الجامعه بتعاتها
واول ما دخلت شافت انجي واقفه ع الباب وزي مايكون مستنياها
انجي ـ يقين ممكن بس خمس دقايق من وقتك
يقين ـ اتفضلي
انجي ـ انا مش عارفه اقول اي بس انا متاكده اني غلطانه ممكن بعد اذنك تسامحيني
يقين ـ سامحتك يا انجي وانا مش زعلانه بعد اذنك
انجي، سامحتيني بـ السرعه دي
وازاي مش زعلانه
يقين، مش سرعه ولا حاجه وبعدين ايوا مش زعلانه لان ع قد ظلمك ليا وقهرتي ربنا هيجازيني بس هو دا كلما في الامر
انجي، يقين لو سمحتي ما تتعبنيش اكتر ما انا تعبانه انا بجد اسفه ممكن تساعديني يقين سمعت شيوخ وخطب وعرفت ان حياتي كلها غلط وسمعت شيخ بيقول مصحابه الصالحين تصلحك يقين ساعديني خليكي انتي احسن مني
يقين بصت ليها بشئ من الحـ.ـز.ن
حاضر يا انجي يلا بينا الاول ع المحاضره وبعدين ربنا يسهل.
خلصت المحاضره والبنات طلعت منها
يقين، يلا بينا يا انجي نصلي ف المسجد
انجي، م احنا كدا كدا هنروح نبقي نصلي ف البيت
يقين، بدل ما نسيب الدنياتتكركب فوق راسنا نحوال ننظمها بصي يا انجي يا حبيبتي ينفعي تسيب محضارات النهاره وتذكريها بعد بكره
اكيد لا كذالك الامر الصلاه يا انجي الصلاه مش مجرد عباده لا دي بتنظم وقتنا بتعودنا ع الانتظام ومراعه الوقت احنا اصلا طبيعي وقتنا منظم واللي بينظمه الصلاه فهمتي يا حبيبتي يلا بقا عشان منتاخرش وبعدين احنا علينا محاضره كمان ساعتين تعالي نكسب شويه حسنات
انجي،انتي كلامك جميل اوي يا يقين لي مش كنتي بتكلمي معانا
والمسجد بقا حلو
يقين، انا طول عمري ف حالي زي متقولي تعود اما بقا بالنسبه المسجد اي جميل جدا هترتاحي اوي كفايه انو بيت ربنا وبتتلي فيه اياته انا برتاح فيه اوي معرفش ليه بس بحب المسجد دا اوي
انجي، طب يلا بينا شوقتيني ليه اوي
يقين بابتسامه ـ يلا يا ستي.
وصلو المسجد
انجي اول ما دخلت المسجد ابتسمت وحست بطمأنيه
اتوضو وصلو انجي شافت يقن قاعده لسه
انجي انتي بتعملي اي يا يقين وبتقولي اي
يقين، بسبح وبقولي بقا بقول سبحان الله والحمدلله والله اكبر لو قولت كل واحده فيهم 33 مره بقو كدا 99 نختمهم بقا بـ لا اله إلاالله وحده لاشريك له الملك وله الحمد وهو علي كل شئ قدير بقو 100 غفرت خطايكي وان كانت مثل زبد البحر
انجي، يعني اي زبد البحر يا يقين
يقين، زبد البحر يعني الرغوه اللي بتبقي ع البحر نتيجه من الموجه باتعت الميه
انجي، هو ربنا ممكن يغفرلي يا يقين
يقين، اكيد طبعا دا خير العابد التوابين يعني اللي بيعمل ذنب ويتوب عنه اخلصي النيه انتي وصلي ركعتين لله واطلبي من الله المغفره وبإذن الله خير
انجي بجد
يقين، ايوا ت عـ.ـر.في ان في باب من ابواب الجنه للتوابين
انجي، لي هما باب الجنه كام باب
يقين، بهدء للجنة أبواب ثمانية .. احداها يسمى باب الصلاة .. يدخل منه المصلون القائمون الراكعون الساجدون آناء الليل وأطراف النهار .. واحداها باب الريان ويدخل منه أهل الصيام الذين يكثرون من صيام النوافل بجانب الفرائض .. واحداها باب الأيمن وهو باب المتوكلين الذي يدخل منه من لا حساب عليه ولاعـ.ـذ.اب .. واحداها باب الصدقة .. واحداها باب الحج والعمرة .. واحداها باب الجهاد فى سبيل الله .. واحداها باب الكاظمين الغـ.ـيظ والعافين عن الناس الذين يعفون عن مظالمهم .. واحداها باب التوبـــه ! .. وهو مفتوح دائماً .. فى كل وقت وكل حين .. حتى تشرق الشمس من مغربها .. شوفتي بقا كرم ربنا ورحمه بعباده
انجي بدmـ.ـو.ع بجد رغم كل اللي كنت بعمله دا ربنا هيتوب عليا انا مش عارفه اقولك اي بس انا بحبك اوي يا يقين
يقين بابتسامه وانا كمان بحبك يا انجي وتحت امرك ف اي وقت
انجي قامت وحـ.ـضـ.ـنت يقين
يقين اتفاجأة بيها بس فرحت اوي انها قدره تساعدها يقين طول عمرها بتحب الناس ونفسها تكون داعيه وتساعد البنات بس خجلها وخــــوفها بيمنعوها
قاطعهم صوت واحد بيقراء قرآن
" وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا "
بعدو عن بعض وسمعو صوت حد بيقراء ف القرآن بس صوته اقل ما يقوال عنه روعه
انجي الله يا يقين الراجـ.ـل اللي بيقراء دا صوته حلو اوي
يقين ابتسمت ايوا فعلا اللهم بـ.ـارك ربنا يحفظه
انجي، انا حسه ان الايه دي متوجهه ليا انا هيا معناه اي يا يقين
يقين لسه بتبدي تفوق من الصوت اللي بهرها واسر قلبها
ها ا انجي بتقولي اي
انجي قررت سؤالها
يقين بهدؤ ـ الايه دي ف سوره الكهف وفما معناها ربنا عز وجل وضح فى الآية دى أهمية الصحبة الصالحة وحذرنا من صحبة السوء ..
انجي، الله بجد انا مبسوطه النهارده اوي وفرحانه شكرا يا يقين
يقين بإبتسامةالشكر لله وحده وبعدين يلا بينا بقا هنتاخر ع المحاضره
انجي، اه صح عندك حق دا احنا علينا دكتور اواب
خرجو من المسجد بس كل واحده باحساس مختلف يقين فرحانه انها قدره تساعد انجي
وانجي مبسوطه انها عرفت عن دينها وزعلانه انها ف يوم من الايام ظلمت يقين كل اللي ف دmاغها دلوقتي عايزه تفرح يقين باي طريقه وتعوضها اللي شافته واقسمت ع كدا
دخلو المحاضره وكان لسه الدكتور مجاش
انجي، هو دكتور اواب اتاخر لي دا المفروض ف الجامعه من الصبح
يقين، الرسول عليه افضل الصلاه والسلام بيقول التمس لاخيك المسلم سبعين عذرا وع راي المثل الغيب حجه معاها
انجي، عندك حق يا يوكا
يقين بضحكه يوكا مين
انجي بهزار هيكون مين يعني غير صاحبي القمر اللي قدامي
يقين ضحكت بفرحه من كلامها
وساعتها دخل الدكتور بس الغريب انو فضل واقف وساكت
حد سالو من الطلاب بس بردو مش مركز لغايهلما فاق والكل استغرب
بس الامور مشيت
خلصو المحاضره وطلعو
دكتور اواب
دي انجي اللي بتنادي
ايوا يا دكتوره انجي نعم
انجي، كنت حابه اشكر حضرتك انا ويقين بقينا صحاب وفعلا حضرتك عندك حق يقين شخصيه جميله اوي يا دكتور وانا ظلمتها
اواب، ابتسم وسرح
دكتور دكتور حضرتك كويس
اواب،بـ.ـنتباه ها اه... اه كويس مبـ.ـارك عليكم
ربنا يهديكم وتفضلو صحاب ع طول بعد اذنك يا دكتوره انجي
انجي راحت ليقين وهيا مستغربه
يقين بتسالها مالك ف اي ولي رحتي لدكتور اواب
انجي، انت مش مستغربه دكتور اواب النهارده ولي مسالتيش اي اللي غيرني من نحيتك
يقين، دكتور اواب ماله وبصراحه ايوه مستغربه بس محبتش اسال
انجي، دكنور اواب هو اللي ليه الفضل بعد ربنا اني افوق من العتمه اللي كنت فيها هو اللي قالي ان انتي مثال لاي بـ.ـنت مسلمه وان دا طبيعي
وحكت ليه كل حاجه حصلت بينهم
يقين بتوهان، ودكتور اواب عرف منين اني ابوايا متـ.ـو.في واني مليش اخوات ولا صحاب هو الواحد ناقص دوخه
انجي، والله معرف انا كمان كنت مستغربه زيك كدا ف الاول انما بعد كدا بقا عادشي
يقين بضحك عادشي عادشي هههه
يلا بقا سلام
انجي، سلام وع تلفونات بقا
يقين، بإذن الله
يقين ماشيه وهيا مستغربه هو دكنور اواب عرف منين وليه فعلا مكنش مركز النهارده انا عمري ما شوفت من نظره ولا كلمه حارجه اكنه مش موجود ف الجامعه اصلا
يارب ريحني من الحيره دي
راحت البيت اتوضت وصلت ومسكت النوت بتاعتها وكتبت ليه
(زوجي العزيز
انا عارفه اني انشغلت عنك بس معلش حقك عليا يا حبيبى انا لازم اشـ.ـد ع نفسي واجيب امتياز عشان اشرفك واخليك فخزر بيا انتي وحـ.ـشـ.ـتني اوي النهارده انا فرحانه ومبسوطه انجي بتحاول تلتزم وانا بساعدها هتيجي امته بقا عشان تشارك فرحتي وتقاسمني الطاعه وتساعدني وتكون جمبي انت اي نعم جمبي بس هفرح اكتر لما تكون معايا انت ممكن تشوفني مختلفه وغريبه بس انا والله طفله جدا انا ما عشتش طفولتي واتحرمت منها انت اللي هترجعني ليها هتكون ابي وهكون بـ.ـنتك الاولي بحبك)
خلصت مذاكره وظبط المنبه ك العاده عشان القيام
صحيت ورنت ع انجي
انجي بنوم، مين
يقين،السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا يقين يا انجي
انجي قامت مفزوعه، خير يا يقين في حاجه انتي بخير حصلك حاجه
يقين بضحك والله انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه
انا بصحيك عشان تصلي يا مـ.ـجـ.ـنو.نه
انجي،في حد يرن ع حد الساعه 3 الفجر يا بعيده دا انا قلت ان بينكم بيولع وبتستنجدي بيا يا شيخه روحي ربنا يسامحك
يقين مش قادره تبطل ضحك من نبرتها وكلامها ، اه في حد بيصحي حد ف الوقت دا بس عشان بيكون بيحبه وعايزه يصلي القيام
انجي، قيام اي مش احنا عندنا خمس فروض ف اليوم
يقين بهدوء،ايوا فعلا بس القيام دا
جميل جدا ربنا بينزل ف السماء الدنيا وبيقول هل من تاب اتوب عليه هل من مستغفر اغفر له هل من داعي اجيب له وانا قلت اصحيكي نصليه سوا احنا امتحنتنا كلها اسبوع ندعي شويه لربنا عشان يكرمنا
انجي، ايوا بس انا عايزه انام
يقين، ربنا سبحانه وتعالى بيقول "أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُوداً , وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَحْمُوداً " .. وكمان بيقول "أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِداً وَقَائِماً يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الأَلْبَابِ " .. وكمان بيقول " إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّدًا وَسَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ " .. وفى آيات كتير أوى بتحث على قيام الليل .. كان النبي صلى الله عليه وسلم بيصلى قيام الليل لحد ما رجله تتورم .. فسألوا النبي ليه بيصلى كده رغم انه ربا غفرله ما تقدm وما تأخر من ذنبه فرد وقال: "أفلا أكون عبدا شكورا" .. تعرفى كمان ان أمنا عائشه رضى الله عنها قالت عن النبي صلى الله عليه وسلم " لا يدع قيام الليل ، وكان إذا مرض أو كسل صلى قاعدا " .. تخيلى ده النبي اللى ربنا غفرله كل ذنوبه .. ما بالك احنا بأه بذنوبنا دى وبأعمالنا دى مش احنا برده أحوج لقيام الليل من النبي صلى الله عيه وسلم ؟ ها لسه بردو عايزه تنامي
انجي، لا طبعا دا انا هثوم فريره
يقين ماشي يلا ف رعايه الله
خلصو امتحنات ويقين متابعه مع انجي وبتساعدها لغايه ما ايجي يوم التخرج وهما فرحانين ومبسوطين
علاقتهم اتحسن ببعض وبقو صحاب جدا
يقين روحت البيت هيا وولدتها وهما مبسوطين اوي وخالهم معاهم
محمود خال يقين، يقين يا بـ.ـنتي ف شاب متقدmلك ابن ناس وحسب ونسب هيجي النهارده بليل
يقين بهدوء، ربنا يقدm اللي فيه الخير
ايجي بليل ويقين دخلت ك العاده بالعصير
وقعدت وهيا حتي متعرفش مين اللي قاعدين بس لاحظه اتنين رجـ.ـاله واتنين ستات
ابو العريس، يسعدني ويشرفني اني اطلب ايد بـ.ـنتكم لابني اي رايك يا حج محمود
محمود بص ليقين، الراي مش راي الراي راي يقين نسيبهم مع بعض شويه وهي تحكم بعدين
الشاب، لاحظ تـ.ـو.تره وسكوتها
بت عـ.ـر.في تعملي مكرونه بـ البشامل ولا هتجوعيني
يقين حصلها صدmه من السؤال والصوت
يقين، مره واحده بصت ليه اي دا هو انت انت بتعمل اي هنا
ياتري من هوا ويقين تعرفه منين
وليه اتصـ.ـد.مت
↚يقين، انت بتعمل اي هنا
اواب، مردتيش عليا بت عـ.ـر.في تعملي مكرونه بشاميل ولا هتجوعيني
يقين كلمه هتتشل قليلة عليها
علي فكره انا بتكلم بجد ممكن اعرف حضرتك بتعمل اي هنا
اواب، هو مش واضح اني جاي اخطب ولا اي جاي اطلب ايد الانسه يقين واضحه كدا
يقين بذهول ايوا بس
اواب، بس اي اتفضلي اسالي لو عندك اي سؤال
يقين مش عارفه تكلم ولا تقول حاجه اكنها فقدت النطق وعقلها بطل يشتغل
اواب، قاعد ماسك نفسه بالعافيه عشان مضيحكش ع منظرها ها هنفضل قاعدين كدا كتير متقول حاجه يحج محمود
محمود، اقول اي يبني انتو بنكم سابق معرفه معلش يقين خجوله شويه اتكلمي يا حبيبتي
يقين، بدأت تستوعب الامر
كام فرض ممكن يفوتك ف اليوم
اواب، بصلها وابتسم ع تفكيرها
الحمدلله ولا فرض اللهم ثبتنا
يقين من جواها اتبسطت
اي هما السنن الرواتب
اواب، السنن اللي بعد كل فرض النوافل اللي بتتصلي مثني مثنى
يقين، من هو سيف الله المسلول :
اواب، خالد ابن الوليد رضي الله عنه
يقين، الإمام.
اواب، علي بن ابيطالب رضي اللهعنه
يقين سيد القراء :
اواب، أُبي بن كعب الانصاري رضي الله عنه
يقين، ترجمان القرآن.
اواب، عبدالبه بن مسعود
يقين، سفِيرُ الإسلام
اواب، مصعب بن عمير
يقين ساقي الحرمين:
اواب، العباس بن عبد المطلب رضي الله عنه
يقين ذو الشهادتين :
اواب، خريمة بن ثابت الانصاري رضي الله عنه.
يقين، أمينُ الأمة.
اواب، ابوعبيد بن الجراح
يقين، حضرتك حافظ القرآن ولا بتقراء فيه
اواب، لا الحمدلله حافظه وبراجع عليه من حين الي اخر بصي ي انسه يقين انا اخد معهد اعداد دعاه يعني بإذن الله اي سوال عن الدين والشرع هجاوب
يقين بذهول طب اقوله اي دا
ممكن اعرف لي حضرتك اختارتني انا
اواب، ممكن مجاوبش ع السؤال دا دلوقتي بس اوعدك لو كان لينا نصيب لبعض هقولك
يقين، تمام ي استاذ اواب بس لو حصل نصيب انا هلتزم بضوابط الخطوبه الشرعيه اذن حضرتك عارفه
اواب، اكيد طبعا بس ع فكره انتي لسه مجاوبتيش ع سوالي
يقين، انا خلصت حضرتك لو حضرتك حابب تسأل اتفضل
اواب، طبعا انتي من الصبح نازله فيا اساله كام فرض بيفوتك ف اليوم
واي هيا طريقه تربيتك لاطفالك فما بعد وهل مواظبه ع الاذكار وتلاه القران ولا لاء واي هيا موصفات زوجك المستقبلي
يقين اخدت نفس طويل وبدأت تكلم بهدوء
الحمدلله ميفوتنيش ولا فرض، طريقه تربيتي لا طفالي علي الدين وعلي اوامر الله ورسوله وشئ اساسي حفظ القران والصحيان بدري للفجر وقراءه الاذكار والقران
بلاضافه الي التسميع ودا هيكون دور حضرتك، اما بقا بالنسبه للقران والاذكار ف الحمدلله مواظبه عليهم
اما بالنسبه لموصفات زوجي المستقبلي
لازم يكون صوام قوام يذكر الله ويخافه ويقتدي بسنه رسول الله وهو فاهم هو بيعمل كدا ليه وعشان اي ويساعدني وياخد بايدي لجنه ويساعدني ان احنا نطلع جيل صالح يليقك بـ بيت اسره مسلمه
اواب بابتسامة، تمام عندك اي اساله تانيه
يقين، اي هيا موصفات زوجتك المستقبليه
اواب، معنديش
يقين، نعم
اواب، اي ايوا معنديش لاني مش محتاج افكر ف حاجه موجوده
لو حضرتك عندك اي سؤال ممكن تتفضلي ولو حابه كمان مره رؤيه شرعيه انا معنديش مانع حضرتك ليكي تشوفيني وتقدعي معايا لغايه اما ترتاحي
يقين، حاليا معنديش اساله بعد اذنكم
سبتهم وخرجت
محمود، والله شرفتنا يبني
اواب، ربنا يحفظك يارجل يا طيب
الشرف ليا انا بعد اذنك اول لما يقين تستخير وتقول رايها بلغني ع طول
يقين دخلت اوضتها وهيا مش عارفه تعمل اي مش عارفه تحدد شعورها ولي كلامه مش مفهوم طب هو لي اتقدmلي انا طب اتقدmلي دلوقتي لي انا مش فاهمه حاجه يارب ارشـ.ـدني ل الطريق الصحيح والخير ليا يارب اخترلي ولا تخيرني يارب انا ماليش غير
وراحت اتوضت وصلت لعلي وعسي تقدر تحدد شعورها
تاني يوم ف بيت يقين
نهله، ها يا يقين رايك اي يا بـ.ـنتي الشاب بصراحه مايتعيبش وزي منتي عايزه بالظبط
يقين بشرود، ربنا يسهل يا امي
نهله، ايوا يعني انتي حاسه ب اي لما صليتي استخاره
يقين، بعد لما صلتها ارتحت مش عارفه لي بس خايفه وفي اسأله كتير اوي ف دmاغي عايزه اجابه عليها
نهله، اسإلت اي بس يا يقين هو مش جاوبك يعني المهم انتي ارتاحتي بعد الصلاه يا بـ.ـنتي رحيني بقا الواد بصراحه ف وشه القبول وشه منور زي البدر وطول بعرض قمر يا حبيبتي ربنا يسترها معاكي دنيا واخره يارب يا يقين يابـ.ـنت بطني
يقين، حاضر يا امي بس اصليها كمان مره بس وهرد عليكي
يقين صلت الاستخاره يجي خمس مرات وكل مره بتكون مرتاحه تقبلت الامر و وافقت وخالها كلمه واتفقو ع معاد الخطوبه
يقين ف الخطوبه لبست فستان جميل اوي وسمبل لونه سماوي وخمار اوف وايت واكتفت بخمارها تاجها ومحتطش ميك اب خالص كانت طبيعيه وجميله اوي ( بصراحه بقا البـ.ـنت اللي بتصلي الخمس فروض مش محتاجه ميك اب دا نور وشها رباني دا كفايه صلاة القيام، يوم القيامه لما نيجي نعدي ع الصراط يقول خازن النار عدي فأن نورك اطفأ ناري جعلنا الله وإياكم من اهل القيام)
نرجع تاني بقا ليهم
كلهم قاعدين وطبعا يقين اسرت ان مفيش اغاني تشتغل واواب موافق طبعا جه وقت تلبيس الدبل ويقين مستنيه ومنتظره ردة فعل اواب وهل هيلبسها الدبله ولا والدته هيا اللي هتلسبها
اواب، اواب ادي الدبله لامه وبقيت الشبكه وهيا اللي تلبسها
يقين من جواها كانت فرحانه ومبسوطه لبست الدهب وسابوهم مع بعض شويه كانو قاعدين ف الصالون والصالون مكشوف
اواب، مبـ.ـارك عليكي لو في اي حاجه عايزه اطلبي وانا انفذ
يقين بهدوء وكسوف، جزاك الله خيراً الحمدلله مش محتاجه بس ممكن اسأل هو لي حضرتك ملبستنيش الدبله ولي حضرتك مبتسم اوي كدا
اواب، بهدوء وهو ع نفس الابتسامه
هوا فهامها وافهم سؤالها بس بيجاريها.
عشان انتي مش حلالي وومينفعش المسك طول م انتي مش حلالي وبعيد انا مش هستني السنين دي كلها وف الاخر اغـــضــــب ربنا فيكي دا مصدقت المسافات تقرب.
يقين رفعت عنيها بصتله بندهاش ازاي سنين وازاي مسافات تقرب وهل لدرجه دي ف واحد مش عايز يعضب ربنا وبعد كدا نزلت عنيها بسرعه واستغفرت بس كانت فرحانه اوي اي الاحساس الجميل اللي حساه دا لي فرحانه كدا
اواب، لاحظها وابتسم ع كسوفها وخجلها
يقين ممكن اسال سوال تاني
اواب، اتفضلي
يقين، هو حضرتك موافق اني اشتغل
.اواب بهدوء، ان جيتي للحق لا
بس انا مقدرش اقف قدام رغبتك ونجاحك وانك تحققي ذاتك وبإذنالله هحاول اكون عون ليكي بعد الله ونسعاد بعد الحياه مشاركه
وانا عايز اساعدك وشاركك ف كل حاجه انتي عايزه دا ولو معندكيش مانع
يقين، وشها احمر بقا شبه الطماطم
كلهم اتجمعو تاني
والد اواب واسمه مصطفي
مصطفي، ها يحج محمود معاد كتب الكتاب والفرح امته
محمود والله يا دكتور مصطفي الراي راي يقين
يقين بهدوء،اللي حضرتك تشوفه يخالو
مصطفي،يازن مربتي يا ست نهله
يعني يا يقين يا بـ.ـنتي شهرين كويس
اواب،اتكلم مره واحده
شهرين اي بس اقسم بالله حـ.ـر.ام
كلهم بصو ليه وهو حس بنفسه واتحرج
انا قصدي يعني اني اعرف يقين كويس يقين تلميذتي ومش محتاجين وقت وبعدين هيا اتخرجت خلاص ياريت لو كمان اسبوع نكتب الكتاب وبعدها نحدد الفرح براحتنا
يقين اول لما جاب سيره كتب كتاب
قلبها دق هل ف يوم هتكون ملكه ومـ.ـر.اته اي الهبل دا م هي لابسه دبلته
خبطت نفسها براحه ع دmاغها من ورا وطبعا اواب لاحظها وضحك عليها فاقت ع صوت خالها وهو بيقول ها اي رايك يا بـ.ـنتي
يقين، ها ال.. اللي تشوفه حضرتك
ع بركه والله كت الكتاب الاسبوع الجاي
اكن جردل مايه ساقه وقع ع راس يقين يقين بستغراب كتب كتاب مين اللي كمان اسبوع
امها ضـ.ـر.بتها ف جمبها
كتب كتابك يا اخره صبري هو انتي مش معانا ولا اي
يقين، اصل
اواب، لا اصل ولا فصل اكسبي فيا ثواب و وافقي احنا مش لسه عارفين بعض وانا تحت امرك ف اي سؤال ها قولتي اي حـ.ـر.ام عليكي
يقين، اكسب فيك ثواب هو حضرتك واعي ل الكلام اللي بتقوله وبعدين معرفة اي حضرتك نسيت انك المعيد بتاعي يعني معاملتي مع حضرتك بحدود مينفعش اصلا اسأل غير ف منهجي وبس لي حضرتك اخد الموضوع ببساطه كدا دي مسؤليه ومسؤليه كبيره كمان انا مش بختار شنطه انا بختار راجـ.ـل يكون سند ليا طول العمر بختار زوج صالح بختار اب يليق با اولادي ولا انا غلطانهيا جماعه
كلهم بصراحه وافقها الراي
مصطفي خلاص يا بـ.ـنتي اي رايك
شهرين كويسين
يقين بامتنان، ايوا ي عمي
اواب، كان مذهول من رده فعلها وخاف لتكون مبتحبوش
مصطفي، الا قوليلي يا يقين انتي اتعينتي ولا لسه
يقين، لا لسه يعمي قولت اخد فتره راحه كدا وبعدين اقدm ف اي مستشفى
مصطفي، طب اي رايك تشتغلي ف مستشفى عمك مصطفي هو انتي تخصصك اي يا يقين
يقين، جراحه يا عمي اما بالنسبه لشغل ف انا حابه اتعين بمجهودي معلش يعمي متزعلش مني انا مش حابه اكون موجوده هناك ويقولو اني موجوده عشان حضرتك ودكتور اواب
مصطفي.،ايه دا نفس تخصص اواب ابني، ي يقين يا بـ.ـنتي انا مش عايزك تشغلي نفسك بكلام الناس طول ما بتعمليش حاجه تغـــضــــب ربنا
وبعدين انا ضد الواسطه انتي هتتعيني زيك زي اي طبيب ف المستشفى
يقين، ربنا يقدm الي فيه الخير يا عمي
مصطفى، مبلاش عمي دي وخليها يا بابا وقولي لمديحه يا ماما اتتي بقيتي زي بسمه بالظبط
يقين الدmـ.ـو.ع لمعت ف عنيها لا نها اتحرمت من الكلمه دي
حاضر يا عم.. اقصد يا بابا حضرتك ومانا مديحه تؤمرو وانا عليا السمع والطاعه
كله ابتسم بحب وامتنان ليقين واخلاقها
مديحه. والله يا يقين يا بـ.ـنتي انا حبيت زي بسمه ومن يوم ما شوفتك وانا مرتاحه ليكي والله بحبك يا بـ.ـنتي
يقين، بهدوء احبتك الجنه وخالقها وعباد خالقها وانا كمان بحبك يا امي
ب
اواب قاعد متغاظ تتنرفز عليه
وعماله تحب ف اهله
بسمه ايوا بقا يا ست يقين كله بيحبك وحنا اتركنا ع الرف
كله ضحك
يقين، بإبتسامة ، ربنا يحفظك يا بسمه يا حبيبتي دا انتي الخير والبركه ومحمدش ابدا ياخد مكانك او يغني عنك
بسمه بتمثل الاحراج
احم احم والله يا بـ.ـنتي احرجتيني بذوق ليك حق والله يا اواب
بسمه ويقين اخدو ع بعض وكلهم قدو يتكلمه
و اواب ف مكان تاني خالص
كان متاكد ان العايله هتحب يقين
زي م هو وقع ف حبها من زمان
يااااارب هنونها عليا
اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك الف حمد وشكر ليك يارب يارب احميها واحفظها واجعلها من عبادك الصالحين وقويني اني مغـــضــــبكش فيها اديني الصبر والقوه
كلهم روحو
يقين ريحت اسبوع وبعدين نزلت الشغل واتقبلت المستشفى
و اواب ساب الجامعه واشتغل ف المستشفى
يقين، ممكن اسال حضرتك سوال
اواب، اتفضلي
يقين، هو لي حضرتك سبت الجامعه
اواب، مبقتش محتاجها
يقين، ازاي يعني
اواب، مش دلوقتي بعيدين
يقين بعصبيه انت اي كل م اسالك سوال بعدين بعدين انا من حقي افهم واعرف انت ليه بتحب نحيرني لي بتحب تتعبني لي بتهرب مني كا م اسالك سوال يتقول بعدين يا ترد ع قد السؤال انت بتهرب مني وكاني مرض معدي لي بحس انك عندك انفصان الشخصيه
اواب، بهدوء، اولا صوتك ميعلاش كدا تاني مفهوم، ثانيا الصبر، ثالثا انا مبهربش من حد انا بنفذ الضوابط ولا حضرتك ناسيه ادها ضهرو
وبعدين لف ليها وع فكره انا معنديش انفصام ولا حاجه وربنا ما يوريكي اللي انا فيه اوحاسه
يقين حست انا اتغابت ف اكلام هيا من امته وهي بتتكلم مع حد با لاسلوب دا ليه عايزه قربه لي بتحب تكلم معاه وتسمع صوته لي مضايقه من طريقه كلامه وهيا داي الضوابط
راحت قعدت مع زميلتها
واحد بتديها تشرب نسكافيه
يقين، شكرا يا مروه انا صايمه
مروه، صايمه اي
يقين، اتنين وخمسين سنه عن رسول الله
هدي زميلتهم، يقين ممكن تقولي ليا فضل الصوم وليه بتصومي بعيد عن انو سنه
يقين، بدات تتكلم بهدوء ونسيت زعلها
بصي يا حبيبتي احنا عندنا باب من ابواب الجنه اسمه باب الريان دا بيدخله الناس اللي بتصوم كتير زي مثلا اتنين وخمسين وتسوعه وعشوره وقفه عرفه
وفي حديث ل رسول الله
عليه افضل الصلاه والسلام
( من صام يوم في سبيل الله باعد الله وجهه عن النار سبعين خريف) متفق عليه
شوفي رحمه ربنا بينا يوم واحد بس يبعد بينك وبين النار قد اي
مروه، هو في ايام حـ.ـر.ام نصومها
يقين، ايوا طبعا
هدي، اي هما
يقين، العيدان، اللي هما الفطر والاضحي وايام التشريق التلاته
هدي ومروه ف نفس الوقت
هنصوم معاكي
يقين بابتسامه، دا شئ يسعدني ويفرحني والله
مروه بهزار احنا رشقين معاكي ف اي حاجه
يقين وهدي ضحكو
هدي، ايوا كدا يل يوكا يا قمر ضحكتك حلوا اوي يا يقين
ومفيش حد اخد باله من اللي انفصل عن العالم بسبب ضحكه يقين سافر وتاهه ف جمال ضحكتها
لغايه ما فاق ع مروه وهيا بتنادي عليه
مروه خير يا دكتور اواب حضرتك محتاج حاجه
اواب، احم دكتوره يقين ثواني لو سمحتي لف وشه وبعدين التفت تاني لهدي
دكتوره هدي الدكتوره اسمها يقين مش يوكا.وسبهم ومشي
يقين لي كدا حرجتها
اواب، متشغليش بالك المهم هاتي التحاليل والاشعات بتاعت المريـ.ـض الللي ليه عمليه بكره وحضري نفسك عشان هتدخلي معايا فيها
اواب كان جاي عشان مش هاين عليه يسبها لوحدها وهيا زعلانه بس مش عارف يعمل اي ف بيتحجج بالعمليه
يقين تمام
اواب، يلا عشان هتراجعي معايا نظري
↚اواب ويقين قاعدين وبيراجعو عشان العمليه
يقين كل شويه تسأل اواب وهو يجواب هو مش محتاج يراجع لانه معيد بلاضافه ان هو متدرب ف المستشفى ولما بيكون فيه عمليات كان بيحضرها ف عنده خبره
اواب، علي فكره انتي اسلوبك حلو ف الدعوه انا سمعتك وانتي بتكلمي عن فضل الصوم
يقين، مبقدرش اتكلم لو في ناس كتير لساني بيتربط
اواب بهزار، بيتربط ازاي يعني
امال مين اللي كانت بتزعق دا انتي كان ناقص تفتحي عليا مطوه يا بعيده ولا كمن انا مسكين وغلبان يعني
يقين ضحكت بصوتها من شكله
و كلامه.
اواب ك العاده يا ساده سرح ف ضحكتها وجمالها فضل متنح
دكتور اواب دكتور حضرتك رحت فين
اواب رد بتوهان، ها بتقولي حاجه يا يقين
يقين، هيا كمان سرحت الله اسمي حلو اوي اول مره اسمع اسمي ب الجمال دا
(هو انا افوق واحد التانيه تسرحه فاضه ليكم انا 😂)
اواب، رحتي فين يا حجه
يقين، احم مع حضرتك يا دكتور
يقين حاولت تتهرب منه لانها حست انو بقا خطر ع قلبها
دكتور انا مش فاهمه الجزيئه دي
اواب، دي سهله بصي يا ستي
وبداء يشرح ليها وانـ.ـد.مجو الاتنين مع بعض ف الاسئله والاجابه
بعد فتره من الوقت
يقين، اه ياني ياما لا معنتش قادره ومسكت دmاغها راسي هتمـ.ـو.تني
اواب اتخض، خلاص كفايه كدا يلا عشان اروحك انتي تعبتي اوي النهارده يلا
يقين بصتله بلامبالاه، انت مالك اترعـ.ـبت كدا لي عادي يعني انا والتعب اتعودنا ع بعض متقلقش
ومتحسسنيش اني افرق معاك
اواب بحـ.ـز.ن ع نظره عنيها اللي شاليه كتير ومعبيه وعلي نفسه انو مش عارف يخفف عنها حـ.ـز.نها ويخدها ف حـ.ـضـ.ـنو وينسيها تعب السنين ، اه يا يقين اه ولو اقدر اخدك ف حـ.ـضـ.ـني وادفنك جواه وانسيكي كل الهم والحـ.ـز.ن اه
يارب اديني الصبر والقوه يارب قويني يارب انا مش عايزه اغـــضــــبك قويني يارب
اواب، تفرقي معايا وتفرقي اوي كمان ويلا بقا عشان تروحي انا مش هستني لما تقعي من طولك
وبعدين اتكلم بهدوء
انا مش عايزك تشيلي هم حاجه طول م انا معاكي انا عايزك ترمي حمولك عليا انا سندك وضهرك باذن الله هعوضك عن كل حاجه شوفتيها
بس انتي لازم تساعديني ولازم تقدري خــــوفي عليكي انا بحافظ عليكي عشان عايزك حلالي مش عايز اغـــضــــب ربنا فيكي فيحرمني منك افهميني ارجوكي وكفايه تحطي ع جـ.ـر.حي ملح يلا بقا عشان تروحي وتفطري
يقين كانت ماشيه مسلوبه الارده انا حاسه اني بطلت افهم هو لدرجه دي بيحبني وخايف عليا
يارب يريحني واخترلي ولا تخيرني
انا هروح بس حضرتك هتروح فين
اواب ابتسم لانها عايزه تعرف هو هيروح فين
هعدي ع الشركه كدا في كذا عقد واقف ع امضتي
يقين، هو انا ممكن اسال سؤال
اواب، اكيد طبعا اتفضلي ولما تبقي عايزه تسالي اسالي علي طول مش لازم تساذيني
يقين ابتسمت، هو حضرتك شغال ف شركه ولا معيد ف جامعه ولا دكتور جراحه
اواب بهدوء، بصي يا ستي انا ليا شركتي الخاصه ودي بقا بمجهودي الشخصي استراد وتصدير لا الاجهزه بتاعت المستشفيات زي متقولي كدا تقدري تقولي دا كان حلمي وهدفي، اما بقا بالنسبه لطب
انا بحب الطب جدا لاني بخدm الناس وبساعدهم وطبعا لازم اتواجد ف المستشفى عشان والدي، اما بقا بالنسبه لكوني معيد ف الجامعه ف دا بقا خاليها بعدين
يقين بذهول، حضرتك عملت دا كله
ازاي دا وقت ومجهود وبعدين سن حضرتك يعني
اواب، انا مش صغير يا دكتوره انا عندي 28سنه، وتقدري تقولي مش حابب اضيع وقت بالاضافه ان كل حاجه انا عملتها انا حببها بصي طول معندك وقت فاضي ومستغلتهوش صح انت كدا بتفتح الباب لـ الشيطان انه يوقعك ف المعاصي واحده واحده وانا الحمدلله مسبتش ليه فرصه ربنا يثبتنا
يقين بنظره اعجاب، امين
يقين روحت البيت وهيا جواها مشاعر كتيره اوي بس اللي هيا عارفه انها فرحانه فرحانه اوي
راحت فطرت وصلت وقعدت تصلي
سجدات شكر لله وقعدت تدعي كتير اوي لغايه ما نامت ع السجاده
تاني يوم يقين راحت المستشفى ك العاده
سالت ع اواب قالو ليها انو في مكتبه
لسه هتخبط ع الباب سمعت الصوت
اللي سحرها من اول يوم دخلت فيه المسجد علي طول فضلت واقفه مكانها متمسمره لغايه ما ممرضه لاحظتها
دكتوره يقين حضرتك واقفه كدا ليه
دكتوره حضرتك كويسه
دكتوره
لغايه ما يقين فاقت
نعم في حاجه
حضرتك كويسه
ايوا الحمدلله وشكرا لاهتمامك
يقين خبطت ودخلت
اواب بطل قراه وقفل المصحف
اواب، اتفضلي يا دكتوره يقين
يقين، هو حضرتك اللي كنت بتقراء دلوقتي
اواب، ايوا انا ، اسف انـ.ـد.مجت ونسيت اني ف المستشفى خير يا دكتوره يقين في حاجه
يقين،هو حضرتك بردو اللي كنت بتقراء القران في الجامع بتاع الجامعه
اواب بستغراب،ايوا بس انتي عرفتي منين
يقين، كنت بسمع حضرتك
اواب ابتسم، طيب كنتي جايه لي بقا
يقين، مش عارفه
اواب بضحكه،هههههههه نعم
يقين خبطت دmاغها براحه، اسفه بس نسيت ايوا افتكرت معاد العمليه
والمريـ.ـض دخل غرفة العمليات
اواب، بهدوء، تمام يا دكتوره يقين اتفضلي وانا جاي وراكي
يقين طلعت وبتكلم نفسها
لما اقوال انو عندو انفصام محدش
مصدقني امبـ.ـارح كان حاجه والنهارده حاجه مـ.ـجـ.ـنو.ن
هو مين دا اللي مـ.ـجـ.ـنو.ن يا دكتوره يقين
يقين بصت وراها شافت اواب
اواب، انتي بتكلمي نفسك يا دكتوره
يقين بتـ.ـو.تر،ها اصل
اواب، كاتم ضحكته بالعافيه
اصل اي يا دكتوره
يقين، اصل و.. واحد احم متـ.ـخـ.ـلف
كان عايز ينتحر ف انا بشتمه بس
اواب، وبدال ما تدعي ليه بتشتمي
انتي مت عـ.ـر.فيش ان لا يدخل الجنه شتام ولا لعان ومت عـ.ـر.فيش ان النميمه والغيبه تاكل حسنات المسلم كما تاكل النار الحطب وان ثلث حسنات بتروح بسبب الجمله اللي انتي مش واخده بالك منها
يقين بدل متكحلها عمتها
يقين بزعل، انا مكنش قصدي وتكلمت بعفويه بعتذر
اواب بهدوء، يا حبيبتي متزعليش انا خايف عليكي ومش عايز حسناتك اللي تعبتي فيها تروح ع الفاضي
حقك عليا ممكن متزعليش بقا بس توعدني انك متكررهاش تاني ومتجبيش سيره حد بسوء
يقين، اخدت بالها من كلمه حبيبتي
فرحت اوي ونفس الوقت انه هو خايف عليها دنيا واخره بس حاولت تتكلم برسميه
اواب اخد باله من الكلمه وشتم نفسه وقعد يستغفر عشان ربنا يغفرله
يقين برسميه، حاضر يا دكتور بوعد حضرتك اني مش هجيب سيرة حد بسوء اي حاجه تاني
اواب بجديه، لا ويلا اتفضلي ع شغلك
سابها ومشي وهو عمال يستغفر
عشان لو فضل اكتر من كدا هيعمل حجات مش لطيفه
يقين ف نفسها، اقسم بالله انفصام رسمي نظمي فهمي وضحكت
دخلو العمليه الوضع كان ماشي تمام
لغايه ما بداء اواب يفقد السيطره
والوضع بيتأذم اكتر واواب مش عارف يعمل اي وبداء يتـ.ـو.تر
ممرضه، ضـ.ـر.بات القلب بترتفع يا دكتور كدا المريـ.ـض ممكن قلبه يقف
اواب التـ.ـو.تر بيزيد عنده
ويقين واقفه عماله تفكر هيعمله اي
افتكرت ان الحاله النفسيه بالنسبه لطبيب والمريـ.ـض مهمه جدا اواب دلوقتي محتاج تشجيع عشان يركز
محتاج يكتسب ثقته ف نفسه
يقين، اواب انت تقدر انت قدها دي حاله سهله وبسيطه وبعدين انا هنا معاك لازم العمليه تنجح عشان احنا مع بعض قربت منو واتكلمت بهدوء
انا واثقه فيك واثقه ف جوزي انو هيقدر
اواب بصلها وابتسم بداء فعلا يسجيب لكلام يقين
واحده واحده قدرو انهم يسيطرو ع الحاله وفعلا العمليه نجحت وخلصو وطالعين
اواب، شكرا
يقين بهدو، ع اي حضرتك اللي انقذت المريـ.ـض مش انا
اواب، بس بعد ربنا الفضل يرجعلك
اواب حب يكسفها
هو انتي قولتي اي ف العمليه
يقين، احم مقلتش حاجه بعد اذنك
سبته وجريت
وهو ضحك ع شكلها
يارب ديمها عليا نعمه واحفظها من الزوال يارب احميها واصلحها واصحلني فنلتقي صالحين
امين
عدو الشهرين وايجي يوم كتب الكتاب
يقين كانت لابسه فستان لون اوف وايت وخمار كانت شبه الملايكه
كتب كتابهم ف الجامع اواب كان مع خال يقين والمأذون تحت
والحريم ف المصلي فوق
المأذون، بـ.ـارك الله لكم وبـ.ـارك عليكم وجمع بينكما في خير
اواب اول ماسمع الجمله دي جري ع مصلي الحريم واول ما دخل الستات طلعت من المصلي
اواب اول ماشاف يقين جري عليها واخدها بـ الحـ.ـضـ.ـن يقين كانت مكسوفه ومبسوطه جايه عشان تبعد
اواب، اوعي تعمليها والله اخدك وامشي وما حد يعرف لينا مكان حـ.ـر.ام عليكي عـ.ـذ.اب ارحميني يا و.جـ.ـعاه قلبي سبيني اريح قلبي من العـ.ـذ.اب اللي شافه واطمنه ان حبيبته اللي عشقها وحرم نفسه من الحـ.ـر.ام عشنها يقين انا بحبك بحبك م يوم ماشوفتك وانتي خـ.ـطـ.ـفتي قلبي بحبك من 7 سنين 7 وانا ساكت وكاتم كنتي دعوتي ف القيام وكل سجده كنتي دعوتي ف رمضان وقفت عرفه كنت بشتغل ليل نهارعشان مسبش فرصه ل الشيطان
اني اغـــضــــب ربنا فيكي من يوم ماشوفتك وانا عايزك حلالي عشان كدا صبرت ونولت بحبك يا وصيه رسول الله بحبك يا روح الفؤاد
بحبك يا يقين
يقين كانت بتسمع الكلام وهيا مبسوطه كلمت فرحانه قليله عليها
حست ان قلبها هيخرج من مكانه
يااااااه يارب الف حمد وشكر ليك
اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيباً مبـ.ـاركاً فيه
يقين بكسوف وهدوء، وانا كمان
اواب بفرحه زي الطفل الصغير، بتقولي اي وانتي كمان اي بالله عليكي قوليها
يقين مش قادره تتكلم، بـحبـك
قالتها وغطت وشها باديها
اواب، حـ.ـضـ.ـنها تاني وفضل يدور بيها
وهو بيردد با علي صوت بحبك بـــــــــــــــــــــــــحــــــــــبـــــــــــك
بحبك يا يـــــــــــــــقيــــــــــن
ابوه،تحت سمع صوته
مصطفى،الواد اتجنن يا جماعه
اواب اخد يقين ومشيو مستنوش حتي يسلمو ع الناس اخدها ومشي
اواب وهو ماسك ايد يقين،اخيرا يا يقين اخيرا بقيتي حلالي ليا من اسمك نصيب يا يقين انا كنت متيقن
ف كرم ربنا عشان كدا استودعتك عنده وانا واثق ان باذن الله هتكوني ملكي
يقين، بصتله بتوهان يااااااه لدرجه دي بتحبني بس متزعلش مني انا في حجات عايزه اعرفها
اواب ابتسم، اللي انتي عايزه ت عـ.ـر.فيه
اسالي وانا اجوب انتي خلاص بقيتي حلالي اقول اللي انا عايزه واعمله كمان وبعدين انا عايز كل واحد فينا يطلع اللي جواه عايز نبدا حيانتا بحب وطاعه وبس
يقين اتكسفت وحطت وشها ف الارض
اواب بمشاغبه، اي مش عايزه تسالي ولا اي والله فيكي الخير انا مش قادر اتكلم اصلا
يقين بسرعه،لا طبعا عايزه اسال
اواب، ابتسم، اتفضلي
يقين، لي اختارتني انا بذات
اواب بحب، عشان ميفعش تكون واحده تانيه تكون مراتي يقين انا من يوم ما شوفتك ف وشوفت ضحكتك خـ.ـطـ.ـفتي قلبي وانفصلت عن العالم حسيت ان في حد بنجني وانجذاب غير طبيعي معرفش لي
يقين كل كلمه والتانيه احلي من بعض مش عارفه تعمل اي ولا ترد ومكسوفه وخجلها ملجم لسانها يس بتحاول تهرب من عنيه وصوته اللي كله حب وحنيه
اواب باصص ليها ومش مصدق خلاص دعوته استجابت اخيرا بقيتي ملكي يا يقيني
يقين، ونت ازاي كنت بتبص عليا وفين غض البصر يا محترم
اواب ضحك وتقبل فكرت تغيرها للحوار، ما انا مكنتش ملتزم
يقين بستغراب، ازاي يعني
اواب، بصي يا ستي انا اه كنت بصلي والصلاه دا شئ اساسي لان والدي معلمنا من صغرنا ان ربنا لما يناديك لازم تلبي النداء ليه وان الصلاه قبل كل حاجه وطبعا محفظنا القران من صغرنا انا وبسمه بس بصراحه يعني بطلت اراجع ع القراب وكنت بقراء فيه كل جمعه لاني والدي بيجمعنا نقراء سوره الكهف سوي
يقين، وايه اللي خلاك تبـ.ـارك الله داعي اسلامي
اواب، الصحبه الصالحه وانتي
يقين، انا لي
اواب، اصلي يوم ماشوفتك فضلت متنح لغايه ما صهيب الله يحفظه فوقني وقالي ان اللي انا بعمله دا حـ.ـر.ام وقالي اني خيبت ظنه فيا وبصرحه مسح بكرامتي الارض
يقين احسن تستاهل بس برضو انا دخلي اي
اواب، م انا فهمته اللي حصل انو مش بايدي وقعدنا اتكلمنا سوي
flash back
والله يا صهيب غـ.ـصـ.ـب عني وبعدين معملتش حاجه غلط
صهيب، معملتش حاجة غلط ازاي يا اواب انت متعرفش ان غض البصر واجب ع كل مسلم ومسلمه اي عمرك ما قراءة سورن النور (وقُلَ لَلَمًوٌمًنِيَنِ آنِ يَغُضوٌآ مًنِ آبًصّآرهّمً وٌيَحًفُظُوٌآ فُروٌجّهّمً ذِآلَکْ آزٍکْيَ لَهّمً آنِ آلَلَهّ خِبًيَر بًمًآ يَصّنِعٌوٌنِ)
دا امر من ربنا واضح وصريح يا اواب انا لو مش بحبك وخايف عليك مش هنصحك يا صاحبي
اواب، والله م كان قصدي معرفش انا ازاي تنحت كدا
صهيب، وبعديناوعا تكون حبتها
اواب بذهول، حبتها ازاي يعم انت انا اول مره اشوفها
صهيب، ازاي اول مره تشوفها وتعمل فيك كدا
اواب، معرفش معرفش انا حسيت انا اتبنجت او اتسحرت
صهيب، طب يلا بينا نصلي الظهر وجب يلا ونبقا نشوف الموضوع دا بعدين
back
يقين، وبعدين اي اللي حصل
اواب، اللي حصل يختي انك جبتيني ع ملا وشي وكنت كل اما اشوفك قلبي يدق معرفش ليه وف مره شوفتك زعلانه مش هتصدقيني لو قلت ليكي ان حسيت بنغزه ف قلبي و.جـ.ـعها لا يحتمل
يقين، ياااااه دا انا عـ.ـذ.بتك كتير اوي
اواب، تعبك راحه انا لو الزمن رجع بيا تاني هختار نفس الطريق انتي مش كتخيله الفرحه اللي انا فيها تستاهل كل التعب اللي تعبته
يقين اقل ما يقال عنها انها ف طايره من الفرح اخير ايجي اللي ريح قلبها
وهبنسيها هما وعـ.ـذ.ابها ايجي اللي اتمنته وربنا وعدها بيه
يقين، كمل
اواب، مفيش يا ستي لقيت الموضوع دا بيتكرر كتير ومعاكي انتي بس وانا بصلي الجمعه مره ف مسجد كان الامام بيتكلم عن الزواج وحسن الاختيار ومرعاه ربنا ف البـ.ـنت اللي هتبقا مراتك وبعد ما خلص حكيت ليه اللي بحسه
flash back
ياشيخ
ايوا يا ابني خير
اواب، مش عارف اقولها لحضرتك ازي اصل اما ذات نفسي مش فاهم
الشيخ ابتسم، احكي واحنا نفهم سوي
اواب حكي ل الشيخ ع اللي بيحسه
بص يا بني لو الكلام اللي انت بتقواه صح يبقي انت بتحبها لو بتحبها بجد راعي ربنا فيها واتركها لله
اواب، اتركها ازاي وانا عايزها
الشيخ بهدوء، ونتي شغلتك اي
اواب، لسه طالب رابعه كليه طب
الشيخ، شقتك جاهزه بلاش دي عندنا دهل سابت تعيش فيه بـ.ـنت الناس وبعدين ع كلامك البـ.ـنت دي معاك ف الجامعه
اواب، ايوا معايه لسه ف اولي اما بالنسبه لدخلي والشقه ف انا حالة عليتي الماديه متيسره والحمدلله
واقدر اعيشها ف مستوي احلي من اللي عايشه فيه
الشيخ، بفلوس ابوك هتسرف ع مراتك بفلوس ابوك تبقي راجـ.ـل وفاتح بيت ولسه بتاخد المسروف من والدك طب ازاي
اواب، عند حضرتك حق بس اعمل اي انا لوسبتها هتروح مني انا لسه قدامي تلت سنين عشان اخلص واشتغل وبعدين انا عندي مشروع وباذن الله هقدر احقق ذاتي بس انا خايف يا شيخ
الشيخ، ياحبيبي لو هيا من نصيبك وليك لو اجتمع اهل الارض ع تفرقكم ما استطاعوا افهم يا بني لو عايزه استودعها عند الله وقرب منو عشان تقدر تفدها وتكون زوج صالح ليها فما بعد يلا ي ابني اتركها لله وراعي ربنا فيها و اوعا تغـــضــــب ربنا فيها يقوم يحرمك منها من ترك شئ لله عوضه بما تمناه، وافتكر دايما القاعده الللي بتقول البدايات التي لا ترضي الله نهايتها لا ترضيك
back
ومن ساعتها يا ستي تركتك لله بس متركتكيش ف دعائي وكنت الدعوه اللي دايما ع لساني
يقين بدmـ.ـو.ع، بحبك
اواب اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه، انا مش عايز اشوف دmـ.ـو.عك طول م انا عايش
يقين، فضلت ف حـ.ـضـ.ـنه واتعلقت فيه زي الغريقك اللي لقي طوق نجاته
يقين، انا شوفت ف حياتي كتير اوي بس متخيلتش ان عوض ربنا ليا هيكون ب الجمال دا انا بجد بحبك اوي
اواب، مسح دmـ.ـو.عها انا عايز اعرف كل اللي انتي مراتي بيه خلينا نتفتح الجـ.ـر.ح عشان نقفله ع نضافه
يلا يا حبيبتي انا عايز اسمع عايزه كل التركمـ.ـا.ت اللي جواكي وكل اللي انتي شيله يطلع وحط ايدو علي كتفها واخدها وراحو قعدو قدام البحر
يقين بدات تتكلم وتفضفض
يقين كانت بتكلم والدmـ.ـو.ع ف عنيها، انا اتحرمت من حجات كتير اوي اتحرمت من ان يكون ليا اب واحس بحنيته حتي لما كان عايش مكنش حنين عليا وكان دايما يعاير امي بخلفتي لان امي من بعد. ما خلفتي تعبت وشالت الرحم وهو مـ.ـا.ت واتحرمت من ان يكون ليا اخك او اخت ومكنش ليا صحاب كانو دايما بيتريقوا عليا عشان كنت لوحدي ومبكلمش حد انا اتعودت ع اني اكون لوحدي دايما ف البيت لوحدي وبره لوحدي ف اتعودت بس تقول لمين ومين يفهم كانوا بيقولو ليا يا خرسا
كنت لما بشوف اب حاضن بـ.ـنته ببقي همـ.ـو.ت كان بيبقي عدنا اجتماع اوليا الامور ف المدرسه وكل واخده معاها ابوها وبيدلعها وبيخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وانا واقفه اتفرج كنت لما بسمع كلمت بابا ببقا همـ.ـو.ت نفسي اقولها في بـ.ـنت مكنتش بتحبني عشان كنت اشطر منها تخيل كانت بتعمل اي كانت بتخلي ابوها يجي ليها مخصوص المدرسه عشان تغظني وتقهرني انا ماقلتش لحد بابا غير لبابك
كبرت قبل اواني وشلت مسؤليت البيت وكنت انا لامي الراجـ.ـل والسند واشتغلت لما امي تعبت لان المعاش مكنش بيقدي مصريفي والدواء بتاع ماما بصراحه انا اتبهدلت بس كنت دايما متاكده ان في خير بعد دا كله وان ربنا هيعوضني واهو عوضني بيك انت تكفيني وتغنيني عن الدنيا بحالها
اواب عينه دmعت واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه، وانا اوعدك اني هغنيكي وباذن هعوضك ربنا يبـ.ـارك ليا فيكي ويحفظك يا نبض قلبي
يقين حبت تغير الموضوع، بس انت ليه بردو سبت الجامعه واشتغلت ف المستشفى واعا تقول عشاني
اواب ابتسم، انا اتعينت ف الجامعه عشانك عشان اكون اقرب وقت ممكن جنبك وسبتها لما انتي سبتيها
وكنت بروح المستشفى لو كان غي عميله وكدا بحيث يكون عندي خبره ونفس القوت مقصرش ف حق والدي
يقين بدmـ.ـو.ع، بس بقا انت عملت كل دا عشاني انا مس اقول اي او اعمل اي
اواب، وجودك ف حياتي دا اكبر نعمه ربنا انعم عليا بيها
يقين، بحبك
اواب اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وابتسم
↚يقين واواب اتجوزو وعملو عمره وحج بدل الفرح
بعد 11 سنه
يلا يا رقيه عشان نلحق نجهز الفطار قبل الاذان روحي رصي الطباق دي ع السفره
حاضر يا ماما
رقيه، ماما خلصت هو بابا وريان اتخارو ليه
يقين، ولا اتاخرو ولا حاجه يا قلب ماما زمانهم ع وصول
رقيه، بس انا جعانه اوي يا ماما هو بابا مش عارف ان انا بجوع ليه يتاخر
يقين، بصي يا حبيبتي معلمنا وقدوتنا صل الله عليه وسلم قال اي التمس لاخيك سبعين عذراً يعني يا حبيبتي اكيد هو حصلت معاه حاجه اخرتو وبعدين احنا مش فطرنا بتمر وماء عبقال مايجو وبعدين يا حبيبتي انتي محسساني انك اول مره تصومي اتنين وخميس
امي امي
تعالي يا قلب امك
ريان، ريحة الاكل تجنن يا امي سلمت يداكي وادامك الله لنا
يقين بإبتسامة، سلمت من كل سوء يا حبيبي امال بابا فين
ريان، عمه جارنا كان جاي من السفر ومعاه حجات كتير ف بابا بيساعده وقالي اطلع طمن ماما
يقين، ربنا يعينهم يا حبيبي شوفتي بقا ياست رقيه طلع عندهم عذر اهو
رقيه، حاضر يا امي هـ التمس العذر حاجه تاني يا ست الكل
يقين بإبتسامة، لا ياروحي ربنا يحفظك
ها يابشر اي الرويح الحلوه دي يعني انا ياناس مراتي كل حاجه بتعملها حلو ينفع كدا مقدرش ع الجمال دا
ومسك ايديها وباسها تسلم ايدك
يقين بابتسامه، سلتم من كل شر وسوء
كلهم قعدو وفطرو
يقين،يلا كل واحد يدخل طبقه ويغسله شطار حبايب ماما
رقيه وريان حاضر يا امي
يقين جايه تشيل طبق اواب
بتعملي اي
يقين،هدخل طبقك واغسله واروق المطبخ عشان اسمع وانا مرتاحه
اواب ابتسم، لا روحي انتي ريحي شويه انتي شايله المستشفى كلها علي دmاغك وانا مشغول ف الشركه معلش حقك عليا انا عارف اني مقصر ف حقك بس والله غـ.ـصـ.ـب عني و زمان انس متعبك طول النهار روحي نامي شويه وهو نايم وانا والاولاد هنشوف المطبخ يلا يا حبيبتي
يقين، اولا انت مش مقصر ف حقي ولا حاجه وعمرك مقصرت حتي ولو قصرت انا مش شايفاك مقصر اما بقا بالنسبه للمستشفي ف انا بابا مصطفي امني عليها وانا لازم اكون عند حسن ظنه اما بقا استاذ انس ف عيل رخم بصراحه
اواب ضحك بصوته،عارفه انا الواد دا 😂😂
يقين، ايوا وبعدين انا لو ريحت هنام ومش هسمع عايز ولادك يكونو اشطر مني ولا اي
اواب،اممم طب اقلك ولادك تبـ.ـارك الله بيراجوع اصلا اقعدي انتي راجعي عبقال منخلص المطبخ
وسابها ومشي
( معلومه بسيطه ريان عنده 10 سنين ورقيه 7 وانس 3سنين
ريان ختم القران ام رقيه لسه قدامها 5اجزاء )
هيااااااا خلصنا اتصدق يا بابا ماما بتتعب اوي
عندك حق يا ريان
رقيه، انا تعبت بجد يا بابا
اواب وريان بصدmه
اواب، تعبتي من اي يا مفعوصه دا انتي غسلتي طبقك والمعلقه بس امال ريان اللي غسل البوتجاز وبيغسل معايا الموعين يعمل اي
ريان بتمثيل، اه ياني يا غلبان ياني
وادي قعده
اواب، نعم يا خويا انتو في حد مصلتكم عليا يا عيال قوم فذ منك ليها رقيه امسحي الطباق بالفوطه ريان حط الطباق ماكنها
قامو جري نفذو طلب والدهم
اواب بهزار، عيال رخمه صح
ريان، لا يدخل الجنه شتام ولا لعان يا والدي
يقين، دخلت المطبخ ف الوقت دا
وهمست لاواب ف ودنه
الواد علم عليك يا رشـ.ـدي 😂
اواب،باينه اوي يا ام العيال
يقين بضحك،جـــــــــدا
اواب، احم احم اسف يا حبيب وشكرا لتذكرتك ليا
رقيه، اذان العشاء وجب يا ابي يلا يا امي نتوضا ونلبس الاسدال
يقين، يلا يا حبيبتي
في اوضه هما عاملنها ف البيت زي المسجد وحطين فيها مكتبه وفيها كتب عن العيقده والعلوم الشريعه ومصاحف بشكال والوان
بعد ما صلو
ريان، راحه فين يا امي مش هتقراءي اذكار الصلاه ولا اي
يقين، معلش حبيبي بس عطشانه اوي
ريان قام بسرعه، ينفع يعني يا ست الكل تقومي وتتعبي نفسك وانتي عندك راجـ.ـل ولا انا مش عاجبك
يقين بصت لابنها اللي اكبر من سنه وشكرت ربنا ع عيلتها الجميله
طبعا عجبني ياروح قلبي هو في ام تطول ان يكون عندها راجـ.ـل زيك ربنا يحفظك ويحميك ويبـ.ـارك ليا فيك ويجعلك من السعداء في الدنيا والآخرة امين
كلهم امنو
ريان راح باص ايدها، ربنا يبـ.ـارك ليا فيكي يا امي مفيش ابن عنده ام زي حضرتك انتي نعمه كبيره اوي اما اروح اجيب مايه اوجي ثواني يا امي
رقيه،وانا مليش نصيب ف الدعواي دي يا امي
يقين، يخراشي دا انتي النور بتاع البيت والخير والبركه هو حد ف جمالك وحلوتك يا قلب ماما من جوا انتي
رقيه ضحكت، شكرا شكرا مش بحب اتكلم عن نفسي كتير من تواضع لله رفعه
يقين واواب ضحكو عليها
اتفضلي يا امي
زاد الله فضلك وجزاك الله خيراً
شويه والمزعج الصغير صحي وعيط
اواب، اهو المنبه بتاع البيت صحي هروح اجيبه واجي
تعالي قلب بابا من جوا مالك يا حبيبي بتعيط لي
يقين، بس ياروحي ف اي
اواب،مش عارف رحت لقيتو بيعـ.ـيط كدا
رقيه، بابا اقرء قرآن هو هيسكت كلنا بنحب صوتك اوي
اواب بص ليها وبعدين بص ليقين
وقرب منها وانتي كمان بتحبي صوتي
يقين بهدوء، بعشقه من يوم ماسمعته وهو سحرني
اشمعنه انتي سحرتيه من اول نظره
ها يا والدي
اواب في سره دا انت عيل فصيل يا اخي
يقين،سمعته وضحكت
بداء اواب يقراء قران واقل ما يقال عنه انو روعه
انس سكت وكلهم مستمعين لصوت والدهم
صدق الله العظيم مبسوط كدا يا حج انس انس بص ليه وضحك
ريان، يلا يا والدي انا عايز اسمع
رقيه، لا انا اللي هسمع
يقين، لا انت ولا هيا انا جاهزه
اواب، بص ليهم وابتسم، علي فكره
الشروط مش بس تسمع الاول لا دا كمان من غير ولا غلطه ولو كلكم غلطو يبقا اقل حاجه غلطتين
ومتنسوش الاحاديث النوويه
رقيه، ابي انا جاهزه
اواب وانس علي رجله ، بـ.ـارك الله فيكي يا رقيه يلا يا حبيبتي ابداي بسم الله
رقيه بدات وبالفعل قالت من غير ولا غلطه
اواب، اخد رقيه ف حـ.ـضـ.ـنه اللهم بـ.ـارك ف بـ.ـنتي القمر
كلهم سقفو ليها
ريان، بداء بس غلط ف الحديث
ريان بص لـ والده اسف يا ابي
اواب قرب من ابنه واخده ف حـ.ـضـ.ـنه
ولا يهمك يا حبيبي المهم انك بعد متخلص تراجع عليه تاني وتسمعه ليا مايجيش عليك بكره غير وانت مخلص عمل اليوم ماشي يا حبيبي
ريان، حاضر يا ابي عقبال ما تسمع لامي هراجع عليه
اواب، ماشي يا حبيبي
ها يلا يا ست ماما
يقين سمعت بس للاسف اتلخبطت
بصت ليه اسفه يا ابي
اواب، اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وباس راسها ولا يهمك يا روحي المهم تراجعي عليه عقبال ما اسمع ل ريان
ريان سمع كويس وما غلطش
ويقين سمعت بردو ومغلتطش
دورك يا والدي
اواب حاضر هنبدا ب القران والاحاديث
القران طبعا يا والدي يلا يا امي مهمتك انا مهتمتي الاحاديث المره اللي فاتت كانت علي رقيه
يقين،يلا ابي
اواب سمع ومغلطش
وراح سمع الحديث ومغلطش
كلهم سقوفو ليه وراحو باسو ايده وخده
طبعا المزعج الصغير مستمتع جدا وهو ع رجل والده
اواب،اللي فاز معانا النهارده ولمده اسبوع كامل هيا رقيه ومغلتطش ولا مره ها يا رقيه عايزه تسافري فين ف الويك اند
رقيه،بس وعد يا ابي نروح
اواب،وعد يانور عيني
رقيه،نفسي نسافر نعمل عمره يا والدي
اواب ويقين ابتسممو علي تفكير بـ.ـنتهم
ريان،انا مؤيد الفكره يا والدي
اواب بس ليقين وهيا وافقت
اواب،علي بركه الله نسافر هحجز ع اول طياره هو انا اقدر ارفض طلب لنور عين ابوها ولا سندي ولا روحي ويقيني
كلهم جريو عليه حـ.ـضـ.ـنوه
ريان،بـ.ـارك الله لنا ف عمرك يا والدي
و.جـ.ـعله الله في ميزان حسناتك
رقيه،ربنا يحفظك لينا يا بابا انا بحبك اووووووووووي
يقين بصت ليهم وابتسمت ان حلمها
وسعيها بيتحقق هيا تعبت وصبرت عشان اللحظه دي نعم الاب اصل الراعي صالح لازم تصلح الرعيه
ييقين،يلا يا حابيبي اقرؤ سوره الملك و بوسو ايد بابا وراسه عشان تنامو عشان لما اصحي حد فيكم لصلاه الفجره يصح ع طول
فعلا نفذو طلب والدتهم
اواب اخد يقين وراح الاوضه بتاعتهم واستاذ انس معاهم طبعا
انس عمال يلعب ويقين هتمـ.ـو.ت وتنام
عايزه انام يا اواب
اواب،بس كدا انتي تؤمري اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه واخد انس ف حـ.ـضـ.ـنه بس اليمه التانيه وانس طبعا مش مريح نفسه
يقين،اواب
اواب، نعم يا حبيبي
عايزه انام
اواب عارف هيا عايزه اي بس بيرخم ايوا بردو مش فاهم
خبطته ف صدره
ما انت عارف اني مبعرفش انا غير علي صوتك وانتي بتقراء ليا قران
اواب ابتسم،اااااه ايدك يا مفتريه حاضر
وبدا يقراء لغايه وما نامت
واستاذ انس منور ومشرفنا وسهران.
اواب، انت يلا معندكش نيه تنام ولا انت الرخامه بتجري ف دmك
انس بص ليه وضحك اكن حد بيزغز فيه
اواب ابتسم وباس راسه ربنا يبـ.ـارك ليا فيك وف اخواتك ولف ليقين وباس راسه ف الجوهره اللي انا متجوزها يارب اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك يارب
#تمت_بحمدالله
انا عارفه ان الروايه صغيره ومفهاش تفصيل كتير عشان انا اقتصرت الروايه ع اواب ويقين ومجرد ضيوف شرف ف كل بـ.ـارت وممكن متكنش ع قدر كافي من المعلومـ.ـا.ت الدينيه انا اول مره اكتب وبالاضافه سني صغير لسه 16 سنه يعني معلومـ.ـا.تي ع قدي بس بجد الروايه دي بتعالج المشكله الام ف المجتمع
اي هو هدفي من الروايه
👇
( ان اختيار شريك الحياه دا شئ مش سهل لما بنشوف بـ.ـنت متبرجه ولا ولد اخلاقه مش كويسه منعبهمش لان هما ملهمش ذنب، الذنب ذنب الام والاب اللي سابو بـ.ـنتهم تخرج بالشكل الذي لا يمس للاسلام بصله او الشاب اللعان الشتام، انا لو كان اختياري صح من الاول حياتي هتمشي صح مفيش حاجه اسمها عنوسه دا اللي اختراعها المجتمع العقيم بتاعنا في حاجه اسمها منعها الله شر زوج غير مناسب اختيارك الصح لشريك حياتك هو اللي هيخلي عندك ولاد زي ريان ورقيه مش عليهم غير السمع والطاعه لانهم اصلا عايشين ف طاعه الله، لازم تصبري وتتأني ف اختيارك عشان تلاقي حد زي اواب مش هقولك ف حبه لا ف التزامه هيساعدك لما يكون سندك قوي مهما اشتدت الرياح عمرها متأثر ع رحله التزمك، واصبري زي ما يقين صبرت متصبريش عشان مش قدامك حل تاني لا اصبري عشان انت متاكده ف كرم ربنا وعوضه وحافظي علي قلبك لغايه ما يجي صاحب نصيبه وغضي بصرك
، مجتمعنا باظ بسبب التقليد الاعمي والاختيارات الغلط بيختار اللي معاه فلوس عشان ترتاح واكن الراحه ف الفلوس بيختار اللي معاه وظيفه كويسه دكتور دا مهندس دا ظابط عشان يتفشخرو ونسيو الدين والاخلاق نسو كلام رسول الله اذا جاكم من ترضه دنيه وخلقه فزوجه اختارو صح عشان بصراحه الواحد بقا ف زمن اشتدت فيه الفتن فـ محتاجين اللي يقوينا بعد ربنا ويخاد بـ ايدينا انتظروني ف روايه جديد او بمعني اصح مشكله جديد ونحاول نحلها)
(يا فتاتي أنت أغلى من أن يخبأك أحدهم كخطيئة، أغلى من مجرد كونك طرف في علاقة محرمة لا ترضي الله. عذرية مشاعرك لا تستحق أن تنهك بقول معسول من شخص يهنئ نفسه كل ليلة لأنه ربح الرهان واستطاع الوصول إلى أميرة مثلك. يا فتاتي تدللي، لا تجعلي الوصول إليك سهلاً، اثبتي للجميع أنك غالية؛ لن ينالك إلا من شق درب الحلال متمنياً فقط نظرة رضا من عينيك، ف والله إن للحلال لذة لا تقارن، فلا تتعجلي شعور الوقوع في الحب بالخوض فيما حرمه الله، حتى إذا جاءك طاهر القلب وجدك ناضبة فارغة، وتذكري دائما أنك أغلى، وتمنعي عن كل ما حُرم...🌹)
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇