رواية شريكة قدري كاملة جميع الفصول

رواية شريكة قدري هي رواية رومانسية والرواية من تأليف هاجر سلامه في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية شريكة قدري لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية شريكة قدري هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية شريكة قدري تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية شريكة قدري كاملة جميع الفصول

رواية شريكة قدري من الفصل الاول للاخير بقلم هاجر سلامه

محمد.. خسي بقى خسي اي القرف ده انا مبقتش عارف اعيش معاكي.
رانيا بحزن..طيب ذنبي دي حاجة مش بأيدي دا من الولادة
محمد.. ولاده ايه ده انتي مخلفه عيل واحد انا اخواتي البنات مخلفين اكتر وزي ماهم متغيروش انا ذنبي اي اعيش مع جاموسة.
رانيا.. طيب ماانا بعمل كل حاجه علشان اخس.
محمد..فين دا انا شايفك كل ثانية بتاكلي كفاية اكل بقيي انا امشي تسددي نفسي ياشيخة.
رانيا..اسمعيني بس يامحمد
محمد امشي ورانيا قعدت ع الكرسي ودموعها علي خدها.
هدي..مالك ياقلب امك
محمد..مخنوق يا امي
هدي..اكيد بسبب البعيدة الفوق
محمد.. يما رانيا بقيت تخينه اوي مبقتش عارف اعيش معاها.
هدي ..ياحبيبي يابني طيب متجوز
محمد..لا طبعا عايزني تجوز عليها
هدي..وماله دا شرع ربنا محدش يقدر يتكلم معاك
محمد..لا ياما في حل تاني ممكن تعمل عمليات او تعمل االدايت
هدي.. ماانت اتكلمت معها قبل كده وقالت بتخاف من العمليات والدايت مبتبطلش اكل خالص انا معرفش هي بقيت عامله كده ليه ده اخواتك متجوزين ومعاهم عيال اللهم صل على النبي وجسمهم زي ماهو زي القمر اسمع مني تجوز وكمان تتجوز بنت خالتك
يارا اخت محمد دخلت وقالت لا ياما اللي بتقوليه دى غلط علفكرا الموضوع دا مش بايدها مينفعش تيجي عليها يامحمد رانيا كويسة ومحترمة وبنت حلال
هدي..اسكتي ابت انتي وملكيش فيه
محمد..انتي رايك كد يا يارا
يارا..اها انا ست زي زيها وبقولك حرام تعمل فيها كد مش ذنبها
هدي..ملكش دعوة بيها اسمع مني
يارا..والله ماعرفة قولكوا اي انا هطلع الا رانيا
هدي..غوري ف داهية اسمع مني ياحبيبي
يارا..عاملة اي ياقلبي
رانيا..الحمدالله بخير وانتي
يارا..الحمدالله انتي بتعيطي
رانيا..لا لا دي حاجة دخلت ف عيني مش اكتر
يارا..مش تكدبي انا عرفت متزعليش منه هو متعصب بس وشوية وهجيلك
رانيا..هو عنده حق انا تخنت اوي وملوش ذنب يعيش مع واحدة زيي.
يارا..زيك اي اوعي تقولي الكلام دا انتي ست البنات كلهم
رانيا..انتي اللي بتهوني عليا ربنا يخليكي لياا.
يارا حضنتها.
محمد دخل الشقة وقال انا تدخل انام تصبحوا ع خير بقي
رانيا ويارا..وانت من اهله
يارا..انا هنزل بقي ماشي
رانيا..انتي متضايقة من حاجة
يارا.. لا انا جيت هنا علشان جوزي مسافر ومينفعش قعد لوحدي بولادي.
رانيا..اهم فين وحشوني اوي
يارا..نايمين تحت بكره ابعتلك العيال هنا
رانيا..اشطا يلا تصبحي على خير
يارا..وانتي من اهله سلام.
رانيا..سلام.
دخلت الاوضة لقيت محمد مسك تلفون وبيضحك.
رانيا بتضحك ع اي ياحبيبي ضحكني معاك
محمد ببرود..دا بوست وسبيني بقي
رانيا.. حاضر هنام مع أسر ف اوضته
محمد..يكون احسن 
رانيا بحزن تصبح على خير وطلعت ودخلت اوضة أسر لقيته نايم رحت نامت جمبه وخدته ف حضنها.
تاني يوم.
محمد..اتفضلي ياقلبي
رانيا..مين يامحمد
سارة..هاي
رانيا..سارة عاملة اي ف حاجة ولا اي
محمد ببرود..اصل سارة خطيبتي
رانيا بصدمة..ايي
سارة بخبث..اي طرشة بيقولك خطيبته وشوية وهبقي مراته تعالي ياحبيبي وريني الشقة
رانيا..شقة اي انت كمان ناوي تجوزها هنا
محمد..لا ياحبيتي هي هتقعد هنا وانتي هتقعدي مع امي تحت..
سارة.. بصراحة محمد عنده حق يتجوز اي يابنتي كل دا وبتضحك
محمد بضحك..سبك منها تعالي رويكي اوضتنا
يتبع
محمد بغضب..يعني عايزة تطلقي اخر كلام
رانيا ببرود..اها اخر كلام
محمد..ونا مش هطلقك وهتجوز
رانيا.. تمم ودخلت اوضتها
محمد استغرب وقال ماكان من الاول
سارة..اها ياخالتي الشقة حلوة اوي بس خلي بالك ياخالتو انا مش عايزة رانيا تعيش معايا.
هدي.. لا طبعا هتقعد معايا هنا متقلقيش البيت بيتك
سارة..مرسي ياخالتو طيب همشي انا
هدي..ماشي ياحبيتي

سارة مشيت
هدي..اي دا يولا اي اللي نزلك
محمد..عادي هقعد معاكي
هدي..تعال ياحبيبي قولي بقي رانيا قالتلك حاجة
محمد..طلبت الطـ.ـلا.ق
هدي بفرحة.. وطلقتها
محمد..لا طبعا ياأمي ابني معاها لو طلقتها هتاخده مني
هدي..طيب ممكن تاخده انت منها بالعافـ.ـية
الباب خبطت
محمد..هروح اشوف انا ثواني
شاب..انت الاستاد محمد كامل
محمد..ايوا انا
شاب..مرات حضرتك رفعت قضية خلع
محمد..خلع
شاب..ممكن تمضي هنا لو سمحت.
محمد..حاضر همضي
هدي..مين يولا
محمد..رانيا رفعت قضية خلع يااامي شوفتي انا طلع
محمد..انتي ياهانم انتي ياحمارة
رانيا..في اي بتزعق ليه وا.طـ.ـي صوتك دmاغي و.جـ.ـعني
محمد.. انتي بترفعي عليا قضيه خلع
رانيا..اها مانت مش عايز تطلقني طلقني لو عندك كرامة
محمد..ماشي هطلقك بس مش هتاخدي ابني
رانيا..ازاي انا المفروض خده
محمد..عندك الحل هطلقك ومش هتاخدي ابني

رانيا..وريني هتعمل كد ليه
محمد مسكها من شعرها ونزل بيها علي السلم وهي بتصرخ وهو يقول انتي طـ.ـلا.ق بتلاتة يارانيا غوري من هنا
رانيا بصريخ..والله ماهسيبك يامحمد وابني خده قدام عينك حسبي الله ونعم فيك انت وامك حسبي الله ونعم الوكيل فيكو
الناس بتتفرج عليهم واللي صعبانه عليهم واللي فرحان فيها
رانيا مشيت وراحت علي بيت ابوها.
هدي..ياجدع ياقلب امك تعالي ياحبيب تيتا
عمار..ماما فين
هدي..مفيش ماما في تيتا اي رايك
عمار..لا عايز ماما
محمد…قولتلك مفيش ماما انت سمع
عمار تخض وعيط.
هدي..براحة عليه مش كد
محمد..انا طلع فوق خليك مع تيتا اوعي تروح ف حته
وطلع
تاني يوم.
هدي..ياحبيبي اكل بقي
عمار..عايز ماما
الباب بيخبط هدي رحت فتحت لقيت البوليس ومعاهم رانيا
رانيا..ابني اهو
هدي..انتي اي اللي جابك هنا يابت
الضابط..خليها تاخد ابنها والا مش هيحصل طيب
هدي..بس دي حفيدي وهي اللي كانت عايزة تتطلق

الضابط..ياجحة مهما حصل الحضانة تبقي مع الأم والشقة
هدي..خلاص خدي الواد وسيبي الشقة
رانيا خدت ابنها وطلعت
والبوليس امشوا .
هدي طلعت عند محمد بسرعة ودخلت لقيته قاعد بياكل
هدي..الحقي يامحمد..
محمد..ف اي
هدي..مراتك جبت الضابط وجيت وخدتت الواد
محمد قام بخضة..اييي ازاي
هدي..زي مبقولك كد.
محمد..ازاي تسبيها تاخده ياأمي
هدي..بقولك معاها ضابط وكمان كان عايز ياخد الشقة قالتله
محمد..قولتي اي ياما
هدي بتـ.ـو.تر..تاخد الواد وتسيب الشقة
سارة..ومالو ياخالتو تغور ف داهية انا هجيبلك الاحلا
يتبع
سارة..ومالو ياخالتو تغور ف داهية انا هجيبلك الاحلا.
هدي..طبعا شوفت يولا يلا بقي تجوزتها بسرعة عايزين نفرح
محمد..وابني
هدي..هو هيروح فين يعني مهو عند امه لو عوزت تشوفه محدش هيقولك لا
محمد..صح كد ماشي روحي ياما انني وخالتي هاتوا الفستان الفرح يوم الجمعة
هدي..لوووووووولييييي
سارة..ربنا يخليك ليا يارب
بعد اسبوع واجي يوم الفرح .
محمد..كان لازم يعني تلبسي الفستان دا
سارة..مالو ياحبيبي
محمد..عريان ياسارة ونا راجـ.ـل دmي حامي
سارة..بمـ.ـو.ت فيك وانت كد بس بردو دي ليله العمر ياحبيبي سيبني براحتي بقي
محمد بغمزة…ماشي يامزة
سارة بدلع..قلب المزة يلا نركب العريبة نروح القاعة.
محمد..يلا.
ركبو العريبة وامشوا علي القاعة.
بعد ٤ ساعات الفرح عدته
هدي..تصبحوا ع خير يولاد
محمد..وانتي من اهله ياما يلا بينا
سارة ..يلا
عدتت شهرين .
محمد..هو مفيش احمل ليه
سارة..معرفش كله بأيد ربنا
محمد..بت اوعي تكوني مش بتخلفي
سارة..نعممم ياخويا انت ازاي تقول كد
محمد…اومال تأخرنا ليه ها قوليلي انا كويس وخلفت قبل كد تعالي نكشف
سارة..انت بتشك فيا عالعموم ماشي نكشف بكره نزل عند الدكتور ياخويا
تاني يوم راحوا الدكتور
الدكتور..تمم ياجماعة بكره هيطلع التحاليل
محمد..تمم هجي اخده بكره السلام عليكم
الدكتور..وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
سارة ومحمد مشيوا ركبو الغريبة
سارة..لو طلع العيب فيك هتعمل اي
محمد..هو مش هيحصل اصلا بس ماشي نقول لو حصل هطلقك
سارة..ماشي ونا نفس الكلام

تاني يوم
محمد..هو انا كل يوم اجي لاقي البيت كد ولا في اكل كمان
سارة ببرود..مكنتش فاضية نزل اكل عند امك
محمد مسكها من ايدها جـ.ـا.مد وقال بقولك اي انا تجوزتك علشان تخدmيني فاهمة ولا لا
سارة قامت وقالت بصوت عالي..لا مش فاهمة ياخوااايا انا مش خدامة وانت عرف كد كويس
محمد..اهدي ياحبيتي طيب همشي اجيب التحاليل واجيب اكل معايا
سارة..بسلامة اخويا
محمد امشي.
بعد ساعتين.
محمد دخل الشقة
سارة شوفته قامت وقالت ها في اي ف التحاليل
محمد بتـ.ـو.تر..كله تمام
سارة..يعني محدش عنده عيب
محمد..ايوا
سارة..طيب الحمدالله فين الاكل
محمد.اهو
عند رانيا .
قاعدة مع يارا اخت محمد.
رانيا..كفاية كد خليني امشي بقي
يارا..رانيا بالله هزعل منك
رانيا..علشان جوزك جاي

يارا..لا مش جاي لسه فاضل شهر كمان اهدي بقي
رانيا..تعبت اوي يا يارا حاسة اني بقيت تقيلة ع كل ناس
علياء..انتي طيبة وبـ.ـنت حلال يارانيا ومستاهليش اللي حصل دا
رانيا..ربنا يخليكو ليا وانتي يا يارا محظوظة عندك حمـ.ـا.تك بتحبك
علياء.. انا بحبكو انتو الاتنين وحـ.ـضـ.ـنتهم.
بعد شوية
علياء..بقولك يايارا عايزك ف حاجة
رانيا..طيب هخش انا اشوف عمار
ودخلت اوضته
علياء..بقولك اي يابت يارا
يارا..نعم
علياء..انتي عارفة ابني يونس مـ.ـر.اته مـ.ـا.تت وسبت عيالها الاتنين هو مش لاقي واحدة بتجوزها اي رايك
يارا..رايي ف اي ياحمـ.ـا.تي
علياء..يابت بلاش عـ.ـبـ.ـط قصدي اي رايك يونس يتجوز رانيا
يارا..اييي دي مرات اخويا

علياء.. كانت مرات اخوكي هو متستاهلش متزعليش مني يابـ.ـنتي بس بقول الحقيقية
يارا..عندك حق ياحمـ.ـا.تي طيب انا هكلممها الاول وانتي اكلتي يونس
علياء.. ماشي
بعد اسبوع.
سارة..حمو حبيبي انت فين
محمد..ف اي ياسارة
سارة..انا حامل
محمد بصدmة..من مين

يتبع
سارة..انا حامل
محمد بصدmة..من مين
سارة..انت بتقول اي هو اي اللي من مين منك انت
محمد..ازاي ونا مبخلفش انا رحت كشفت طلع عندي مشاكل بعد مخلفت ابني حامل من مين بقي ومس*كها من شعرها
سارة بصريخ..هقولك هقولك
محمد بغضب.. قولي والا والله هتق*تلك
سارة بخـ.ـو.ف..من مؤمن
محمد..مؤمن مين
سارة بخـ.ـو.ف..مؤمن اللي جمبنا
محمد بصدmة..نهارك اسود جارنا المتجوز دي بقيت كد
سارة بخـ.ـو.ف.. سامحني واستر عليا وبلاش تفضحني
محمد..ده انا هطين عي.شتك ده انا طلقت رانيا بـ.ـنت الاصول عشانك انا اللي عملت في نفسي كده ومسكها من شعرها وجرجرها لغايه باب الشقه وخبط على شقه مؤمن فتحت ست وقالت بخضه اي ده في ايه اللي بيحصل دا
محمد..ناديلي جوزك ياهانم اللي مراتي حامل منه.

الست بصدmة..اييي انت بتقول
مؤمن..اي دا ف اي هنا
محمد مسكه وقعد يض.رب فيه بكل قوته .
مؤمن بصعبه زقوا بعيد وقال انت بتضـ.ـر.بني ليه يا جدع انت.
محمد..انت بتعمل كده مع مراتي مراتي حامل منك في الحـ.ـر.ام يا خسيس
مؤمن بصله بصدmه وزقوا وهرب وبسرعة.
مرات مؤمن واقفة مصدومة
طلعت هدي وقالت ف اي حصل اي اي دا مالك ياسارة مين اعمل فيكي كد
سارة بعـ.ـيا.ط..الحقني باخالتو
هدي.. اهدي تعالي معايا تحت وخدتها ونزلت.
محمد..انا اسف يامدام ع اللي حصل
مرات مؤمن..لا متتاسفش انا بشكرك انك وضحتلي كل حاجه لان كنت شاكه فيه وكويس انه مفيش غيرنا في العماره ربنا يسامحه بقي انا اخش الم هدومي وامشي.
محمد بأحترام.. محتاجة حاجة
مرات مؤمن..شكرا
هدي..يلهوي ازاي تعملي كد انا جوزتك ابني بأيدي دا الجميل لياا ياسارة
سارة..حقك عليا ونبي ستري عليا وخلي محمد يسامحني ونبي
محمد..انتي لسه هنا طلعي برا اها وانتي طـ.ـلا.ق بتلاتة كمان
هدي..اهدا بس يابني دي بـ.ـنت اختي بردو
محمد..وهي متعملتش حساب ليه دا ليه يلا برا ومسكها طلعها برا وفقل الباب في وشها.
هدي..عيب كد يابني
محمد..ماما متدخليش كل بسبب حضرتك ياماما
هدي..حقك عليا يابني
محمد..رانيا كانت اصيلة وبـ.ـنت حلال مش عارف رجعها ازاي بعد اللي حصل دا
هدي…انا عارفة اهي فين عند اختك يارا
محمد..وهي اللي ودتها هناك وانتي عرفتي منين
هدي..اللي ودتها هناك معرفش عرفت فين شوفتها بصدفة نزله من عند اختك ولقيت ابنك عند حمـ.ـا.ت اختك
محمد..طيب انا رايحلها ويارب تسامحني .
محمد دخل شقة اخته لاقي فرح استغرب
يارا..محمد انت اللي جابك هنا
محمد..هو اي اللي بيحصل هنا
يارا..دا كتب كتاب يونس اخو جوزي
محمد..الف مبروك فين رانيا
يارا..هقولك فين اهي هناك جمب يونس جوزها

محمد بصلها بصدmة …اييي يعني ايي
يارا..يعني تجوزت وربنا عوضها عن اللي شوفته بسببك ياريت تسبها ف حالها بقي
محمد..انتي ازاي بالجبروت دا انا اخوكي يايارا
يارا.. وعلشان اختك قولتلك بلاش تعمل كد وانت مش سمعتي مني اهي صغيت منك وبصراحة انت مـ.ـا.تستاهلش واحدة زي رانيا
محمد بحـ.ـز.ن ونـ.ـد.م..عندك حق عايز اقولك اني طلقت سارة لأنها بتخوني
يارا..ياااه كما تدين تدان قد اي الكلمة دي صح
محمد..قوليلها تسامحني وامشي
رانيا خدت بالها منه خضيت وقامت راحت عند يارا
رانيا…كان بيعمل اي هنا
يارا حكتلها كل حاجة
رانيا..شوفت الدنيا
يارا..مليكش دعوة بأية حاجة خليكي مع جوزك
يونس..فين طيب وهي سبـ.ـنتي
رانيا بكسوف..مقدرش
يارا بضحك..طيب انا همشي انا

يونس بضحك..ياريت
يارا..يابكاش
يونس..بحبك
رانيا.. ونا كمان
يونس بفرح..الله
رانيا ضحكت
كما تدين تدان♥️
(الجمال جمال الروح بلاش نتنمر على حد ولا نكـ.ـسر بنفس حد على حاجه مش بايده ربنا يهدينا جميعا)
تعليقات