رواية طيف الحب القاسي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين عز وروفان والرواية من تأليف حبيبه نادي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية طيف الحب القاسي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية طيف الحب القاسي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية طيف الحب القاسي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية طيف الحب القاسي من الفصل الاول للاخير بقلم حبيبه نادي
في قصر كبير وجميل جدا في الصعيد تجلس بطلتنا برفقه ابـ.ـنتا عمها
ريم : روفان عز الدين جاي النهارده من القاهره واخيرا
منار : اه والله ده ليه 5 سنين هناك وبيدير الشغل هناك واخيرا هيجي يستقر معانا
روفان : هو هيمشي تاني ولا هيقعد
منار : لا بابا مش هيخليه يمشي تاني
روفان في نفسها ياااه ي عز اكيد شكلك اتغير انا واخيرا هشوفك بعد السنين دي كلها
زينب وناديه : ي بنات تعالوا ساعدونا ف المطبخ
البنات : حاضر
ف مكان تاني
عز : انت ي زفت
ادm صديق عز المفضل وشغال معاه ف الشركه
نعم عايز ايه يابو الصحاب
عز : احنا دلوقتي راجعين الصعيد ودي مش زي هنا فاهم اوعي تعمل حاجه هبله زيك ده جدي ينفخك
ادm : ههههه حاضر يزيزو
ف القصر
روفان ي روفان : نعم يجدو
الجد : حبيبت جدو انتي اعمليلي كبايه شاي وزمان عز الدين دلوقتي علي وصول
روفان : حاضر من عنيا ي جدو
يسعاده البيه يسعاده البيه
ف ايه ي عبدالتواب
البيه الصغير وصل عز الدين وصل
سمعت كده روفان وقلبها دق جـ.ـا.مد
وزينب وناديه بقيوا يزغرطوا
واخيرا عز الدين وصل
عز : جدو
الجد : تعال ف حـ.ـضـ.ـني يبن الغالي
وسلم علي مامته وباباه واخواته وعمه ومرات عمه
وفجأه روفان دخلت وماسكه الشاي
والتقت العيون مع بعض
روفان : اتفضل يجدو الشاي
الجد : حطيه هنيه ي حبيبتي
سلمي علي ابن عمك يحبيبتي
روفان : اهلا ي ابيه
عز : اهلا
والبنات دخلوا جوه
عز : هي مين دي يجدي
الجد : .....
↚
الجد: دي روفان زينه البنات بـ.ـنت عمك احمد
عز: ايه دي روفان الصغيره الي كنت العب معاها دي كبرت وبقيت عروسه ما شاء الله
الجد: اه والله
محمد والد عز: روح يبني ارتاح انت لسه جاي من سفر
وليد: اطلع ي عز وبالليل نتكلم ف الشغل
عز: تمام
وعز طلع جناحوا وقلع التيشيرت ورماه على السرير بإهمال وفجأه فونه رن وكان المتصل ملك
ملك: زيزو حبيبي وصلت ولا لسه
عز: وصلت
ملك: كويس انا قلت لبابا وهنزل كمان يومين عندكم
عز: تمام
تحت ف القصر
زينب: ي ريم خدي الاكل لأخوكي
ريم: مش فاضيه يماما اديه لروفا
زينب: ي روفان طلعي الاكل ده لعز
روفان: حاضر يمرات عمي
وطلعت وقربت من جناحه وقلبها بيدق بعنف
روفان: اهدي مش كده ياااه انا متـ.ـو.تره اوي
وعز بيكلم ملك سمع خبط على الباب
عز: ادخل
روفان دخلت الاكل ي ابيه
اعاااااا
عز: مالك
روفان: اسفه البس التيشيرت
عز لبس التيشيرت بسرعه وروفان حطت الاكل
روفان: انت محتاج حاجه تاني ي ابيه
عز: لا شكرا
روفان مشيت وهي هتمـ.ـو.ت من الخجل
ملك: عز ي عز
عز: اي
ملك: مين صوت البـ.ـنت دي
عز: دي روفان بـ.ـنت عمي
ملك: امممم
عز: سلام يملك اكلمك بعدين وطفي الخط
تحت
روفان نزلت وكانت مكسوفه اوي من الموقف
ريم: اوبااا
القمر جاي مكسوف ليه
منار: اسكتي يبت مهيا اول مره تتكلم مع حبيب القلب وتشوفه من زمان
روفان: بس يبت انتي وهيا اسكتوا
ههههه البت قلبت طماطم
بالليل
الكل متجمعين
عز: جدي ملك جايه كمان يومين
الجد: تنور
زينب: هي هتقعد هنا عشان نحضرلها اوضه الضيوف
عز: اه
روفان بهمس لريم
= هي مين ملك دي
ريم: دي صديقه عز وشغاله معاه في الشركه وبـ.ـنت عمو ياسر صاحب جدو
روفان: اممم
ي ترا هيحصل ايه لما روفان تعرف ان ملك حبيبه عز
بعد يومين ملك: عز انا اديني ف المطار انت فين
عز: خمس دقايق واكون عندك
نزل عز وشاف روفان
عز: روفان ممكن تقولي لأمي ملك جت علشان تستقبلها
روفان ف نفسها: وتستقبلها ليه ان شاء الله كانت مراتك ولا الوزيره
عز: روفان
روفان: حاضر ي ابيه
وعز طلع ركب عربيتو وانطلق علي المطار
عز وصل وملك شافتوا وجريت عليه حـ.ـضـ.ـنتو
ملك: وحـ.ـشـ.ـتني ي حبيبي
عز: بعدها عن حـ.ـضـ.ـنو
عز: يلا
ملك: تمام
واخدها ومشو
وصلوا القصر
مامت عز: اهلا يملوكه عامله ايه
ملك: الحمدلله ي طنط
الجد: اهلا يملك اخبـ.ـارك انتي واهلك
ملك: الحمدلله كلنا بخير ي جدو
وسلمت علي الكل
ريم: اهي ي روفان الست ملك
روفان: دي حلوه اهي
منار: بس اسكتي تيجي حاجه جمبك يبت
ناديه: بتتوشوشوا ف ايه
البنات: ولا حاجه
زينب: يبنات خدوا ملك اوضتها
البنات: حاضر
وطلعوا فوق
منار: اتفضلي
ملك: شكرا
ريم: لو عوزتي حاجه ابقي قوليلنا متتكسفيش احنا زي اخواتك بردو
منار ف سرها: هههه اخواتها قال
والبنات مشيوا
بالليل كانوا قاعدين علي السفره
الجد: عز
عز: نعم يجدو
الجد: انت عارف اني سايبلك كل الشغل ف الشركات عاوزك ترفع راسي يغالي
عز: حاضر يجدو
روفان: جدو انا بعد اسبوع ورايا امتحانات 3ثانوي بعد م اخلص ممكن اشتغل معاهم ف الشركه
الجد: بس انتي ي قلب جدك ان شاء الله هدخلك طب
روفان: منا ان شاء الله هدخل طب وبردو عاوزه اروح الشركه ممكن تخليني دكتوره هناك لحد مفتح لو حد تعب لحد مفتح مستشفي
الجد: طيب نبقي نتكلم ف الموضوع ده
روفان ف نفسها: يارب جدو يوافق عشان ابقي قريبه من عز
وخلصوا اكل والبنات شالوا الاكل
وقعدوا كلهم ف الريسبشن
محمود: يابوي في عريس متقدm لشمس
الجد: مين
محمود: سامر الزناتي
الجد: جرا ايه ي محمود واحنا من امتي بناسبهم ولا مختلطين بيهم
اياك تاني اسمعك تتكلم عنهم فهمت
محمود: حاضر متتعبش نفسك ي حج
الجد: روفان طلعيني اوضتي يبـ.ـنتي
روفان: حاضر
#يتبع....
↚روفان: ي ترا ايه حكايه عيله الزناتي وليه جدو والعيله كلها بتكرههم
منار: انا كنت عارفه ان ابو سامر كان متجوز عمتو
روفان: يعني سامر ابن عمتنا
ريم: لا ده كان ابن جوز عمتنا هو كان متجوز علي عمتي وهي مكنتش تعرف
روفان: وبعد كده
ريم: مش عارفه غير كده نبقي نخلي جدو يحكيلنا
روفان: اوك
ف المساء
الجد: عز انت مش ناوي تفرحني بيك واشوف اولادك قبل م
امـ.ـو.ت
عز: بعد الشر عنك ي جدي ♔ قريب ان شاء الله ♔
روفان: جدو النهارده اول امتحان ليا انا راحه الجامعه
الجد: خلي عز يوصلك
روفان: مفيش داعي
عز: عادي هوصلك
روفان: تمام ي ابيه
ريم: يماما انا راحه عند صحبتي نور
زينب: تمام
وخلصوا فطار
ووليد واحمد راحوا الشركه
عز: انا هوصل روفان والحقكم علي الشركه
يلا ي روفان
روفان: حاضر ي ابيه
ملك: زيزو انا عاوزه اجي معاك
عز: تمام
ريم ومنار: بـ.ـنت لزقه صح 😂
عز ركب العربيه وروفان جايه تقعد
ملك زقتها وقعدت من قدام
ملك: معلش اصلي متعوده اقعد جمب عز من قدام
روفان: عادي
وركبوا وانطلقوا
ملك: عز انا جايه معاك الشركه عشان اراجع اوراق الصفقه الجديده
عز: اوك
بعد وقت
روفان نزلت راحت الجامعه
عز وملك راحوا الشركه
وقفت العربيه قدام شركه كبيره جدا جدا نعم انها الفرع الرئيسي من شركات الجارحي
دخل عز وملك
السكرتيره: عز بيه في حد مستنيك ف المكتب
عز: مين
السكرتيره: سامر الزناتي
عز: وشو احمر وعروق وجهه برزت
دخل
انت ازاي تدخل الشركه ي حيو*ان
سامر: جرا ايه ي عز الدين كده تستقبل ضيوفك
عز: انت اخر واحد استقبلوا
ايه الي جايبك
سامر: جيت اقلك ان شركتكم مش هتفضل كتير وهنهيها
عز مسكوا من لياقته وصوتهم علي
دخل ادm
ادm: اهدي ي عز
عز: اطلع من هنا يحيو*ان واياك تاني المحك قريب من هنا
سامر: حاضر يبن الجارحي مش هخليك تتهني ومشي
ادm: اهدي ي عز
عز قعد علي المكتب ندي ندي
السكرتيره: نعم
عز: هاتيلي كوبايه قهوه بسرعه
بعد مده
روفان طلعت ورجعت البيت
روفان: انا جيييت
الجد: حمدالله على سلامتك ي قلب جدك
اي اخبـ.ـار الامتحان
روفان: ربنا يخليك لينا ي جدي الحمدلله ان شاء الله هقفل
الجد: ان شاء الله
ماما
ناديه: اي يحبيبتي
روفان: انا مـ.ـيـ.ـته من الجوع هروح اغير وحضريلي الاكل لحد مخلص
وطلعت اوضتها
دخلت الحمام ولبست ترينج اسود وبنطلون ابيض وعملت شعرها كحكه فوضاويه ونزلت
عز: رجع
ودخل جناحه اخد شاور ونام
#يتبع
↚بعد اسبوعين
بدون احداث تذكر
روفان خلصت امتحانات
في الصباح هما وقاعدين على السفره عز: جدي انا نويت اخطب جدو من سعيدت الحظ يا ابني
منار وريم غمزو لروفان
وهي اتكسفت وحطت وشها ف الارض
روفان ف نفسها معقول عز عاوز يخطبني انا مش مصدقه
الجد: اكيد روفان
كلهم فرحوا
عز: لا
حلت صدmه علي الجميع كلهم عارفين ان روفان بتعشق عز
الجد: امال مين
عز: اهي معانا ملك
روفان: انصدmت وقلبها اتجـ.ـر.ح
روفان: عن اذنكم انا شبعت
وقامت علي اوضتها
فوق عند روفان
منهاره ف العـ.ـيا.ط وبتقول اااااااه ليه ليه كده ي عز انا بعشقك مش هتخيلك مع حد تاني ااااه ي قلبي وفضلت تبكي
تحت
الجد: يبني متأكد
عز: اه
الجد: وانا مش موافق
عز: ليه؟
الجد: روفان بتحبك يبني متكـ.ـسرش بخاطرها
احمد : ايه الي بتقوله يبوي دا انا اقطع راسها
الجد: احمد روفا خط احمر وانا مقدر انها بـ.ـنتك
ناديه؛ اهدي يأحمد
محمد: شوفي بتك بتعمل ايه
ومشي وسابهم
ف الوقت ده
قامت ملك
ملك: انا وعز بنحب بعض علي فكره
الجد: وانا قولت عز لروفان
عز: يجدي
الجد: هتعصيني ي عز ف اخر ايامي
عز: خلاص الي تشوفوا يجدي
البنات راحوا لروفان:
منار مشفتيش جدي رفض وقال لعز انو هيخطبك
روفان: ايه
ريم: يعني خلاص هتبقي مراات عز الدين
روفان: وانا مش موافقه
ريم: انصدmت
منار: ايه ازاي كده احنا مصدقنا وافق
طيب اسكتي دلوقتي
ريم: جدي رفض وانتي عارفه انو عز مش بيرفض طلب لجدي ف خلاص
روفان: بس انا مش عاوزه حد مش بيحبني
منار: لا ان شاءالله هيحبك مع الوقت
وبعد نتيجتك هيتفقوا
روفان: تمام
بعد تلات ايام
الكل قاعد علي نار
وروفان خايفه اوي وف حـ.ـضـ.ـن مامتها
وباباها بيشوف النتيجه اونلاين
وكلهم مستنين نتيجه اصغر حفيده ف العائله
الجد: ان شاء الله خير ي حبيبتي اهدي
روفان: هو ليه مظهرتش لدلوقتي
احمد : النتيجه اهي ظهرت
احمد: روفان استهدي بالله انتي جبتي ........
#يتبع.....
↚
استهدي بالله انتي جبتي
الف مبروك ي قلب ابوكي 99%
ناديه وزينب زغرطوا
وروفان حـ.ـضـ.ـنت باباها
احمد: الف مبروك يحبيبتي كنت عارف انك قدها
الجد: مبروك ي قلب جدك ان شاء الله اكبر دكتوره ي حبيبتي
عز: الف مبروك يروفان
روفان:الله يبـ.ـارك فيك ي ابيه
وكلهم بـ.ـاركولها
الجد: عز اعمل حسابك خطوبتك علي روفان الاسبوع الجاي
عز: حاضر الي تشوفوا يجدي
وكلوا طلع علي اوضتوا
عند روفان
روفان: يااااااه واخيرا حلمي هيتحقق وهدخل طب وكمان خطوبتي علي حبيب روحي الحمد لله
عند ملك
الو ي تسبيح
( تسبيح صحبه ملك المقربه)
ملك: شوفتي عز هيخطب بـ.ـنت عمو
تسبيح: ازاي ده
ملك: جدو اجبروا علي كده
تسبيح: لا لو كان بيحبك مكنش سمع كلام حد
ملك: لا انا متأكده هو بيحبني يلا باي
تسبيح: براحتك بس متزعليش باي
ف الصباح
الكل متجمع علي المائده
والبنات بيحطوا الاكل
عز: جدي انا هشتغل النهارده في اجتماع علي الصفقه الجديده وعيله الزناتي اكيد هيعملوا حركه من حركاتهم بس انا مش هسمح لهم ياخدوا الصفقه
الجد: هو دا حفيدي
روفان: بابا انا عاوزه اقدm علي الجامعه
احمد: هتدخلي طب مش كده
روفان: اكيد
الجد: لما تتخطبوا انتي وعز هخليه يقدmلك الورق ف الجامعه
روفان: تمام
بعد يومين
كانوا رايحين يجيبوا الشبكه
ف المحل
عز: روفان اختاري اي حاجه تعجبك
روفان: حاضر
هي وبتنقي
شافت خاتم الماس وعجبها اوي وقعدت تبص عليه
عز: شافها
عز: لو سمحت هات الخاتم ده وشاور علي الخاتم الي عجب روفان
روفان: بس ي ابيه ده غالي اويي
عز: لا مش غالي ولا حاجه
واختاروا الشبكه ورجعوا
اول مدخلوا
الحريم زغرطوا
ملك ف نفسها
المفروض دي كانت شبكتي
بس متخافيش مش هخليكي تتهني بيها
الجد: الف مبروك يحبايب قلبي
عز وروفان: الله يبـ.ـارك فيك ي جدي
وروفان اتقدmت باست ايده
الجد: الخطوبه ان شاء الله يوم الخميس بعد بكره
وقعدوا اكلوا وكلوا طلع علي اوضته
عند روفان
كانت قاعده وبتبص للخاتم اخيرا هبقي مراتك ي عز وهيبقي اسمي حرم عز الدين الجارحي
يااااه قد ايه حلمت باليوم ده
فجأه منار وريم دخلوا
ريم: اديلو يعم
منار: الله يساهلوا
روفان: بس يبت انتي وهيا ف ايه
ريم: مفيش حاجه يمرات اخويا
روفان: بضحك لسه مبقتش مرات اخوكي
منار: خلاص اهي هانت يعم
روفان: عارفين يبنات انا خايفه من ملك اوييي
حاساها هتعمل حاجه اصلي سكوتها ده ملهوش مبرر
ريم: متخافيش مش هتقدر تعمل حاجه احنا معاكي
والبنات: حـ.ـضـ.ـنوا بعض
↚بعد يومين
ف قصر الجارحي
بالليل كانت
حفله من اجمل حفلات الصعيد نعم انها خطوبه الحفيد الاكبر لعائله الجارحي عز الدين وحفيدتهم الصغيره روفان
ف الحفله
ريم: ادm لو سمحت ممكن تشوف بتوع الزينه خلصوا ولا لا
ادm: من عنيا ي جميل
ريم: بتقول ايه
ادm: بقول حاضر
ف المطبخ
زينب وناديه بيشرفوا علي الطباخين
ناديه: ام علا كل حاجه جاهزه
ام علا الداده: اه يهانم كلو جاهز
زينب: طيب الطباخين خلصوا الاكل
ام علا: اه خلصوا كل حاجه
زينب: لازم كل حاجه تبقي فوق الخيال دي خطوبت ابني الوحيد
فوق عند روفان
روفان: بتجهز والكوافيرات حوليها
منار: يلا خلصوا بسرعه مش فاضل كتير
الكوافيره: حاضر مش فاضل غير الشعر
وبعد شويه خلصوا
روفان كانت ترتدي فستان زهري لامع والقليل من مساحيق التجميل كانت تشبه الاميرات
ريم: وااااو
منار: ده كده عز الدين مش هيشيل عينو عنك
روفان بخجل: بس اسكتوا
ريم: بس يمنار البت بتتكسف
زينب: يلا يبنات الحفله بدأت خلصوا
عند عز الدين
كان نازل بهيبتوا ولابس بدله سوداء لامعه زادته وسامه فوق وسامته
ادm: العريس وصل
عز: اسكت يلا
احمد ابن عم عز
العريس مكسوف يجماعه الله
عز: والله لو مسكتوا لطلع بروحكم
الجد: حبيب جدك
عز: جدي حبيبي وتقدm مسك ايد جدو وباسها
عز: ربنا يحفظك ويبـ.ـاركلنا ف عمرك يجدي
بعد شويه الحفله بدأت
وكانوا بيلبسوا الخواتم
ريم: ملك مش باينه انا حاسه انها هتعمل حاجه
منار: وانا والله ربنا يستر
وفي هذا الوقت
نزلت روفان وكانت تسحر كل من يراها
اول منزلت الزغاريط ابتدت
الجد: عز امسك ايد روفان
عز: حاضر يجدي
عز مسك روفان ونزلوا مع بعض واشتغلت اغنيه ارسمني ف ليلك نجمه
ورقصوا عليها
وقعدوا
ملك: خمس دقايق بس ي روفان وهفضحك قدام العالم كله
وافتكرت اللي حصل
فلاش باااااك
ملك: الو يتسبيح
تسبيح: اممم مالك
ملك؛ انا لازم اعمل ايه حاجه اخرب الخطوبه مستحيل اخليهم لبعض
تسبيح: طيب بصي انا عندي فكره
ملك: قولي بسرعه
تسبيح: انا اعرف واحد صاحبي بيفبرك صور
اي رأيك نعملها حبه صور كده حلويين
ملك: اوباااا الفكره دي جـ.ـا.مده
واكيد كلهم لما يشوفوهم هينصدنوا
تسبيح: خلاص اعتبري كل حاجه جاهزه
ملك؛ تمام
باااااااك
ملك هتشوفي دلوقتي 😏
ريم: مشفتيش ي روفا انتو وبترقصوا كان في حد هيولع 😂
روفان: انا حاسه انو في حاجه هتحصل
منار: متخافيش مفيش حاجه هتحصل
وفجأه النور طفي
واشتغلت شاشه
والكل انصدm وروفان واقفه والدmـ.ـو.ع زي الشلال ف عيونها
والصحافه بتصور
والشاشه كانت عبـ.ـاره عن صور لروفان غير اخلاقيه
الجد: ايه المهزله دي اطفو الشاشه ي عز
وعز واقف مصدوم
ادm: عز بسرعه اقفل الشاشه
وفجأه عز اتحرك ومسك الشاشه كـ.ـسرها
وروفان وقعت
ريم؛ بصوت عالي روفااااااااااااااان
وفجأه الكل بص لقي روفان مرميه علي الارض
كلهم جريوا عليها
الجد: الحفله انتهت كلو يطلع
والمعازيم كلهم مشيوا
وبعد شويه روفان فاقت
وبتبكي ف حـ.ـضـ.ـن مامتها
روفان: والله دي م انا يماما والله م انا
جدو والله م انا
الجد: انا عارفك كويس ي قلب جدك انا اللي مربيكي
وصدقيني الي عمل فيكي كده هنـ.ـد.موا
وملك: واقفه وهتمـ.ـو.ت من الفرحه
احمد: كده بتي اتفضحت قدام الكل
روفان بتبكي وبتشهق ي بابا انا مش دي
الجد: عز
وعز واقف مش بيتحرك
عز عز عز
عز: نعم ي جدي
الجد: اطلع هات المأذون
الكل انصدm
عز: ليه المأذون يجدي
الجد: كتب كتابك علي روفان دلوقتي
الكل واقف مصدوم ومفيش غير صوت روفان الي بتشهق
ملك: ف نفسها لا لا مستحيل انا عملت كل ده عشان مأخليهاش تتجوزوا لا
عز: حاضر الي تشوفه يجدي
ي ترا هيحصل ايه ف الايام الجايه
#يتبع....
↚عز: جه وجاب المأذون
وروفان منهاره: فاقت علي جمله
بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير وعلي خير
الكل زغرطو
الجد: خد روفان علي اوضتك ي عز
عز: حاضر
وركبوا اول مدخلوا
روفان قعدت على السرير بتعيط
عز: بصي ي بـ.ـنت عمي
انتي عارفه احنا اتجوزنا بالسرعه دي ليه
فأنا مش هلمسك وكأني غريب عنك
روفان بشهقات والله ي عز مش انا اللي ف الصور
عز: انا مقلتش حاجه وبعدين كلنا واثفين فيكي
عز : انا هدخل اخد شاور من اليوم المتعب ده
ودخل الحمام
روفان قاعده لو حدها ف الاوضه
قامت تطلع لبس لنفسها وافتكرت انو دي مش اوضتها
فجأه الباب خبط
روفان راحت تفتح
ولقيت مامتها
ناديه: خدي لبس يبـ.ـنتي انا عارفه انو مفيش حاجه هنا
روفان اول م شافت امها
جريت ف حـ.ـضـ.ـنها وبقيت تعيط
امها استهدي بالله يحبيبتي
روفان: ليه يماما ف اسعد يوم في حياتي يتقلب كده
امها: يبـ.ـنتي اكيد ربنا له حكمه ف كده متعترضيش
روفان: ونعم بالله
الام: ادخلي يلا
وبكره نبقي نتكلم
روفان دخلت
لقيت عز طلع
ودخلت الحمام
اخدت شاور وطلعت
لقيت عز ماسك اللاب توب بتاع الشغل وبيشتغل
راحت قعدت قبالوا علي الكنبه
وبعد فتره عز خلص
عز: تعالي هنا
روفان؛ قربت منو
عز؛ بصي انا هقولك حاجه
روفان اتفضل ي ابيه
عز: بلا ابيه دي انا دلوقتي جوزك
روفان: حاضر
عز: بصي
انا عارف انك لسه مش متعوده عليا وبصراحه ولا انا
ف كل واحد يعمل اللي يريحوا
تمام
روفان؛ تمام
عز: انا هنام علي الكنبه وانتي علي السرير
روفان: انا هنام علي الكنبه وانت علي السرير عشان دي اوضتك
عز. انا قولت اللي عندي واخد مخده وغطا وراح علي الكنبه
عز؛بيفكر مش عارف انا حاسس بشعور غريب من ناحيتك
هو انا معقول بدأت احبك ونام عز وهو بيفكر
روفان:انا مكنتش متخيله يوم م اتجوزك يبقي بالطريقه دي ي عز
تحت
الجد احنا لازم نعرف مين عمل كده ف روفان
احمد: والله انا مهسيب الي عمل كده ف بـ.ـنتي
محمد والد عز؛ اهدي ي احمد
ريم: احنا مش هنجيب السيره دي تاني عشان روفان
الجد: ادm
ادm: نعم يجدي
الجد: انا هكلفك انت وعز تعرفوا مين عمل كده
ادm: حاضر
فوق عند ملك
عماله تكـ.ـسر ف الاوضه
كل الي خططتلوا ضااااع
اووووووف والله ماشي مش هخليكم تتهنوا
ملك : الو ي تسبيح
تسبيح: امم الخطه نجحت ورنيتي عشان تتشكريني صح
ملك: بلا خطه بلا زفت دول اتجوزوا
تسبيح: ايه
ملك: هما مصدقوش الصور
تسبيح: طيب هما مصدقوش والعالم بقا
ملك: الصحافه كانت هنا بس جدي طلعهم
تسبيح: بصي بقاا انا عندي خطه تاني
ملك: ايه هيا
تسبيح: انا هرن علي الصحافه واديهم كام خبر علي روفان علي شويه الصور وهتتفضح
ملك: حلو اويييي
وكده نبقي ضـ.ـر.بنا عصفورين بحجر
ف الصبح
ريم: ماسكه الجريده وبتقرا وانصدmت
وجريت علي تحت
ريم: ي جدي ي ماما ي بابا ي عز ي روفان
الجد مالك ف ايه بتصرخي كده ليه
ريم: بص كده
الجد: مسك الجريده وقرا الخبر وانصدm
ي ترا ايه هيحصل
#يتبع......
↚ ريم؛ بص كده
يا جدي الجد: مسك الجريده وقرا الخبر وانصدm الجد؛
ايه التخاريف المكتوبه دي
عز مسك الجريده ولقى الاخبـ.ـار كالاتي الحفيده الصغيره لعائله الجارحي في اوضاع غير أخلاقية يبدو ان العائله استهانوا بتربيتها وعليها صور روفان
عز رما الجريده علي الارض وقال مين اتجرا وكتب كده على مراتي والله لانـ.ـد.مهم كلهم وطلع بره القصر وهو غـــضــــبان
ومسك التليفون عايز تمسكلي الصحفي اللي نشرهالاخبـ.ـار في الجريده دلوقتي حالا ادm حاضر يا عز بس اهدا
بداخل القصر روفان قرت المكتوب وفضلت تبكي بصوت عالي وامها بتهدي فيها
ام عز؛ اهدي يا حبيبتي احنا كلنا واثقين منك
روفان: والله الاخبـ.ـار دي كدب والله ما حصل
الجد؛ ما تقلقيش يا حبيبتي انا هجيبلك حقك وريم ومنار واقفين جنب روفان وفجاه روفان اغمى عليها
ريم: بصوت عالي عز عز يا عز
وعز: دخل في ايه واتفاجأ بروفان مرميه على الارض وجري حضانها وشالها على الاوضه وطلب الدكتور
بعد شويه الدكتور وصل
وفحص روفان
الدكتور: هي اتعرضت لانهيار عصبي
عز: طيب شكرا ي دكتور
الدكتور: انا كتبتلها على شويه ادويه تمشي عليها وان شاء
الله خير
وادm وصل الدكتور لخارج القصر
وملك فرحانه اوييي
ملك: الو ي تسبيح الخطه نجحت الحمدلله
تسبيح: بس انتي استني انا دلوقتي هدmرهملك
ف اوضه عز
روفان صحيت
عز
عز: ايه محتاجه حاجه انتي كويسه
روفان: الحمدلله
روفان: عز انت مصدق الي بيقولوه عني ده
عز: انا من انا وصغير عارفك وحافظ كل تحركاتك و مستحيل تعملي كده
روفان نزلت وشها ف الارض ودmـ.ـو.عها نزلت
عز متحملش كده و قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها وحس بإحساس غريب
اول مره يكون قريب منها كده اول مره يحس بالإحساس ده معقول هو بدأ يحبها
اما روفان
هي وفحـ.ـضـ.ـنو والله ي عز انا بحبك بحبك اويي بعشقك
بعد شويه عز بعد عنها
عز: انا عندي شغل هخلص واجيلك
روفان: متسبنيش ي عز
عز: هبعتلك البنات يقعدوا معاكي ومش هطول
روفان: اوك
عز: نزل
عز: ريم وشمس ومنار روحوا اقعدوا مع روفان فوق
انا شويه وهرجع
البنات: تمام ي ابيه
الجد: عز لازم تجيب حق مراتك
عز: وانا هعمل كده
عز: الو ي ادm
ادm: عز احنا ف المخزن ومعانا الصحفي الي نشر الخبر
عز؛ تمام انا جاي
عز وصل المخزن
عز: اهلا اهلا بالباشا يبقي انت اللي نشرت الخبر
الصحفي: والله يباشا الاخبـ.ـار م انا
عز: بلاش نضحك علي بعض
الصحفي انا قولت اللي عندي
عز: تمام ادm روح جيب رعد
وفجأه دخل كـ.ـلـ.ـب اسود كبير اوي وضخم
الصحفي: ايه ده الحقوني والله م اعرف حاجه
عز: خلاص خليك مع رعد شويه
والكـ.ـلـ.ـب بدأ ينبح
الصحفي: خلاص خلاص هقول
عز: اممم سامعك
الصحفي: لو قولتلك هتسيبني
عز: بس انت قول
الصحفي حاضر
ف اتنين امبـ.ـارح بالليل رنوا عليا وقابلوني وقالولي انشرهم وعطوني الصور وفلوس
عز: ومين هما دول
الصحفي: وحده اسمها تسبيح ووحده اسمها ملك العمار
عز: بصدmه ملك
عز: انت متأكد
الصحفي: ايو ي باشا
عز: طلع الفون
هي دي
الصحفي: اه هيا
عز: بصدmه اكبر ملك
عز: وحيات دmـ.ـو.ع روفان لانـ.ـد.مك
↚عز رجع القصر
عز بصوت جهوري وغاضب
ملللللللللك ي ملللللللللك
ملك: ايه ي عز
عز: انتي ازاي تتجرأي وتتكلمي عن مراتي مين اداكي الحق
الكل مصدوم
ملك: وانا اتكلمت عليها فين
عز: بلاش كدب الحقيقه ظهرت
ملك: حقيقه ايه
عز: انك انتي اللي عملتي المسخره دي انتي اللي عملتي الصور لروفان وانتي اللي نشرتي الخبر ف الجريده
عز؛ ولا هتنكري
ملك بصدmه: انت بتقول ايه
عز: خلاص لعبتك اتكشفت مفيش داعي للتمثيل
الجد: اكيد في غلط ي عز ملك متعملش كده
عز: لا يجدي انا اتأكدت بنفسي
ريم ومنار: لا اكيد هيا هيا اصلا بتكره روفان
ملك: ههههههههههه
الكل بصلها بجمود
ملك: طالما لعبتي اتكشفت ومفيش داعي للكدب والتمثيل
ايوه انا اللي فربكت الصور لروفان وانا اللي قلت للصحفي ينشر الاخبـ.ـار والصور في الجريده لاني انا بحبك بحبك وانت غلطت غلطه عمرك لما اتجوزت من روفان
بس كان لازم انتقم
وفجاه عز قرب عليها وضـ.ـر.بها بالالم
الجد: عز ايه اللي انت عملته ده احنا من امتى بنضـ.ـر.ب الستات
عز: وهي لما تغلط ف مراتي انا اسكتلها
ملك: عز انت نسيتني كده انا حبيبتك ملك انا ملك
عز: حبيبتي ايه هو نتي صدقتي يعني عشان كنت بحترمك وبعاملك كإنك اختي بقيتي حبيبتي
لا يماما فوقي لنفسك
روفان قربت على ملك بدmـ.ـو.ع انا عملت لك ايه علشان تفضحيني وتعملي فيا كده حـ.ـر.ام عليكي حـ.ـر.ام عليكي ليه تعملي فيا كده
عز: قرب من روفان وحـ.ـضـ.ـنها خلاص خلاص اهدي
مفيش داعي للكلام مع وحده لا بتحس ولا بتفهم زيها
وانا اسف حقك عليا اني جبتها هنا وعرضتك لموقف زي ده
الجد: اطلعي من البيت ده فورا ومش عاوز اشوفك هنا تاني
ويخساره انك بـ.ـنت اقرب صديق ليا بس للاسف ما عرفش يربي
عز: قبل لما تمشي قولي لابوكي الشراكه اللي بينا انتهت
ملك طلعت اتجيب اغراضها من فوق وهي ونازله والله والله لهنتقم منكم كلكم
واحد واحد
ومشيت
الجد: شوفوا انا قلتلكم روفان مستحيل تعمل كده
عز: بص
لروفان بصه تحمل معاني كتيره اويي نـ.ـد.م وحب وشوق
الكل طلع على اوضته عند عز وروفان فوق
عز: روفان احنا اتجوزنا لسبب
روفان: السبب دا انتها يعني انت كده هتطلقني
عايز لا مستحيل اني اطلقك مش عارف انا حاسس بناحيتك احساس غريب اول مره احسه من اول يوم شفتك فيه وانا حسيت باتجاهك بمشاعر مش عارف احددها ايه هي
روفان: انا هقلك حاجه
عز: اتفضلي
روفان على فكره يا عز انا بحبك انا بحبك من زمان اوي من واحنا اطفال
عز: اتصـ.ـد.م
عز ف نفسه: معقول بتحبيني كده وانا مش واخد بالي
دا انا طلعت غـ.ـبـ.ـي اوييي
عز: وانتي مش خايفه انتي و بتعترفيلي كده
روفان: لا مش خايفه طالما انا بقيت معاك ما بخافش من اي حاجه بحس معاك بالامان
عز: طيب انا مش عارف مشاعري تجاهك ايه اديني وقت بس كل اللي اعرفه انك شخص مميز ف حياتي
روفان: فرحت اوي ان عز بيعتبرها شخص مميز في حياته
بعد شويه كانوا اخدو شاور
وراحيين يناموا
روفان: عز تعال نام علي السرير ده بيكفي اتنين
عز: تمام مش هضايقك يعني
روفان:لا
عز نام وروفان قربت منو وحطت راسها على صدره وناموا
هما الاتنين علي السرير
بعد ثلاث شهور
كان عز وروفان قربوا من بعض اكتر وعز حب روفان واتعلق بيها اويي
اليوم ده كان خطوبه ريم وادm
فوق عند روفان وعز
روفان واقفه قدام التسريحه وبتلف الحجاب
عز جه من وراها وحـ.ـضـ.ـنها وباس رقبتها
عز: اممم ايه القمر ده دا انا كده اخاف عليكي من العين
روفان : بطل رخامه بقي وابعد عشان اخلص
عز: بقا انا رخم
روفان: مش قصدي
عز: لا انا زعلت
روفان: بس بقا
عز: لا عاوزك تصالحيني
روفان: اوك
وروفان قربت من عز وعز غمض عينو
وروفان عطتوا بوسه ف خده وجريت بسرعه علي تحت
عز: فتح عينو اه يبـ.ـنت ال
مش هتهربي مني الليله
وقام نزل
والحفله كانت شغاله
وريم وادm لبسوا الخواتم
ف الحفله وبدأو يرقصوا
عز: تسمحيلي بالرقصه دي
روفان: اوك
عز و روفان
كانوا بيرقصوا و منسجمين جدا والانظار كانت عليهم زينب وناديه: شوفي شكلهم الاولاد حبوا بعض مين كان متخيل انهم هيبقوا كده
عند منار ووليد
وليد: انا خلاص هقول لعز مش قادر استنا
منار: ايه
وليد: مش قادر خلاص انا هخطبك رسمي ولازم نعمل حفله كبيره كده
منار: شوف بابا وابيه عز
وليد: حاضر ي قشطه
منار: وليد اتلم احنا لسه قريين فاتحه بس
وليد: ههههه م كده اعتبريني خطيبك يستي
منار: انت رخم صح
وليد: ماشي
بعد شويه
روفان كانت واقفه مع مامتها ومامت عز
وجه عز
عز: اممم شايفكم مبسوطين
زينب مننبسطش ليه م النهارده عندنا حفله ولا ممنوع
عز: والله مقصد ي حمـ.ـا.تي وغمز لروفان
زينب: بطلت تقولي يمرات عمي وبقيت تقولي حمـ.ـا.تي
عز قرب من روفان وقلهم
م انتي جبتيلي اغلي حاجه ف الدنيا وباس ايد روفان وهي كانت خجلانه اوييي
عز
هستأذن دقيقه انا بقا عاوز مراتي ف حاجه واخدها ومشي
زينب وناديه
ربنا يحميهم من العين يااارب
انتهاااا
↚عز: امممم بتهربي مني ي امرأتي العزيزه
روفان: عز احنا تحت
عز قرب منها: عارف
روفان: طيب ابعد
عز: واحد ومراتو هما مالهم
الجد: جه من وراه
اه واحد ومراتو
عز بعد عن روفان وروفان حطت وشها ف الارض ووشها قلب احمر من الخجل
الجد: بخبث بحيث كده انا عاوز اشوف ولادكم قبل م امـ.ـو.ت
روفان: بعد الشر عنك ي جدي
عز: ان شاء الله وغمز لروفان وهي اتكسفت ومشيت
الجد: عز
عز؛ نعم يجدي
الجد؛ بكره لازم تسافر علي اللي اتفقنا عليه
عز: حاضر
الجد: انت قولت لروفان
عز: لا بس هقلها النهارده ان شاء الله
الجد: تمام
وطلعوا بره هو وعز
عز ف نفسو: احنا دلوقتي داخلين علي ايام صعبه جدا والسفر ده بعد مهرجع هيكون صعب علي الكل يااااارب سهل
عند ادm وريم
ادm: واخيرا جه اليوم اللي بحلم بيه وخلاص قربتي تبقي ف بيتي
ريم بخجل: احنا لسه مخطوبين
ادm: وايه يعني انا هتفق معاهم يخلوا الفرح بعد شهر
ريم شهقت: ايه شهر احنا لسه يدوبك مخطوبين
ادm: انتي مش حاسه بيا ولا عمرك هتفهمي
ريم بخجل: بس بقا ي ادm الناس
وجت منار وشمس من وراهم
امممم العرسان قاعدين لوحديهم
ريم: بس يبت
ادm: انا هروح واسيبكم تتكلموا
منار: اشطااااا
ادm مشي
شمس: قوليلي يبت يريم ادm كان بيقولك ايه عشان وشك قلب طماطم
ريم: انت مالك يبت واحد وخطيبتو
منار بخبث: اممم يبقي بيعاكسها يبت
ريم: بسسسس اسكتي انتي وهي
وبعد وقت
الحفله انتهت وكلوا رجع علي بيتو
والعيله طلعت فوق
عند روفان وعز
عز: روفان تعالي ف حـ.ـضـ.ـني
روفان قربت
عز. بصي انا مسافر الليله
روفان بصدmه ودmـ.ـو.ع: ايه
عز: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنو وقلها اهدي اهدي
انا مش هطول هقعد اسبوعين واجي
روفان: ليه طيب
عز: شغل هخلص واجي علي طول
روفان: هتسافر فين
عز: استراليا
روفان: ماشي ي عز
عز: خلاص بقا متزعليش هجبلك حاجه حلوه من هناك
روفان: هههه تمام
عز: اممم تعالي اقولك حاجه
روفان: ايه
عز قرب من ودنها وقلها تعالي نعمل اللي عاوزه جدي اصلي نفسي ف بيبي منك ي بطتي
روفان: بعدت عنه انت سـ.ـا.فل وقليل ادب
عز: انا قليل ادب طاب تعالي
ونسيبهم ف عالمهم الخاص
ونروح عند ملك ف استراليا
ملك: الووو
مجهول: شويه وهتنزلي مصر
مجهول؛ الخطه ماشيه زي م احنا عايزين
بس استني شويه لقدام
ملك: تمام باي
المجهول: قربت نهايتكم ي عيله الجارحي
ف الصباح
الكل قاعد علي السفره
زينب: هتمشي دلوقتي يبني
عز: اه يماما
عز سلم علي الكل
عز: حـ.ـضـ.ـن روفان خلي بالك من نفسك
روفان: وانت كمان وابقي كلمني علطول
عز: حاضر ي روحي
وعز مشي
عز: سامحيني ي روفان بعد مرجع هتكون صدmه كبيره ليكي بس اكيد هتسمحيني لاني بحبك اويي
عز: راح المطار وانتطلق علي استراليا
بعد وقت
عز وصل استراليا
ونزل ف فندق والفندق ده نفسه كانت ملك فيه
عز كان طالع رايح الكافتريا
عز:شاف ملك قاعده
عز: اهلا يملك
ملك: عز انت بتعمل ايه هنا
عز؛ انا عرفت انك هنا وجاي عشانك
ملك؛ انت مكفكش انتقامك مني وخليت بابا يطردني جاي بنفسك لحد هنا
عز: لا مش كده خالص انا جاي لحاجه تاني
ملك: قصدك ايه
عز: تتجوزيني
ملك بصدmه........
انتهااا
ي ترا ف ايه والمجهول وملك عاوزين ايه من عيله الجارحي
وعز ليه هيصدm روفان وطلب يتجوز ملك
نشوف ف الاحداث القادmه
#يتبع......
↚
عز؛ تتجوزيني
ملك بصدmه؛: ايه!
عز: بعرض عليكي الجواز هاا قولتي ايه
ملك: موافقه
عز: تمام هنكتب الكتاب بكره
ملك؛ تمام
عز قام مشي
ملك: الووو
مجهول: ايه
ملك: الحق عز
مجهول؛ ماله
ملك؛ عرض عليا الجواز
مجهول: وافقتي
ملك؛ اه
مجهول: برافو عليكي كده اللعبه بقيت اجمد
ملك: اه بس انا مستغربه
مجهول: متستغربيش ده عز الدين الجارحي
ملك: طيب باي
مجهول: باي
ملك ي ترا عز ليه عرض عليا الجواز وهو بيحب روفان
بعد اسبوعين ف قصر الجارحي
كان موعد قدوم عز الدين الجارحي من سفره
العائله كلهم متجمعين لإستقباله
روفان قاعده وبتفكر: ماشي ي عز قولتلك ترن عليا وطول الاسبوعين مكلمتنيش ماشي
وبعد كده دخل عز الدين
الجد؛ اهلا ي جدي وحـ.ـضـ.ـنو
وسلم علي الكل م عدا روفان
روفان؛ ايه ده هو شكله نسيني مسلمش عليا ليه
عز: بص علي روفان بصه عميقه
بعد كده قال
شوفوا يجماعه انا جايب معايا ضيفه
عز: ادخلي
فجأه الكل اتصـ.ـد.م
الجد: دي بتعمل ايه هناا
ريم: م... ملك
ملك: اهلا يجماعه مشتقتوليش
زينب: ايه ده يبني انت جايب البت دي هنا ليه
عز: بعد اذنك يماما متقوليش علي مراتي بـ.ـنت
الكلمه وقعت علي الكل كالصاعقه
روفان: م.... مراتك
عز: ايوا انا وملك اتجوزنا
الجد: ايه التخاريف اللي انت بتقولها دي
عز: دي مش تخاريف وملك مراتي زي روفان
الكل بص علي مصدر حاجه وقعت ف الارض
منار: روفاااااااااان
عز: جري علي روفان
الجد: ابعد عنها سيبها ف حالها
الجد: احمد شيل بـ.ـنتك علي اوضتها
الكل طلع اوضه روفان
مفضلش غير عز وملك
عز ف نفسو اسف ي قلبي بس انا مجبر علي كده استني شويه وكل حاجه هتتكشف
ملك: اممم بدايه التمثيل
عز بص عليها ومشي
فوق
منار: الوو ي دكتور تعال بسرعه ف قصر الجارحي
بعد شويه الدكتور وصل
وعز واقف علي الباب
الدكتور: الف مبروك المدام حامل
الكل اتصـ.ـد.م والصدmه الاكبر كانت من نصيب عز
عز: روفان حامل ف ابني
الدكتور: بس هي اتعرضت لصدmه كبيره والصدmـ.ـا.ت مش كويسه للحامل
لازم تهتمو بيها شويه علشان الحمل ميكنش عليه خطر
الدكتور مشي
روفان فاقت
الجد: الف مبروك ي حبيبت جدك انتي حامل
روفان: ايه وقعدت تبكي
زينب: بتبكي ليه ي حبيبتي انتي لازم تفرحي
روفان: افرح وابني هيكون ليه مرات اب
ف اهم لحظه ف حيات المتزوجين عز كـ.ـسرها
الجد: عز تعال ورايا علي المكتب
عز: حاضر
وكلهم مشيوا
متبقاش غير عز وروفان
روفان بتبص لعز بدmـ.ـو.ع وكـ.ـسره
وعز: مش عارف يعمل ايه
عز: روفان
روفان: متكلمنيش
عز انا رايح اشوف جدي
عز مشي
ودخلوا البنات
ريم: روفان اكيد في حاجه عشان كده عز اتجوز ملك
روفان: لا هو بيحبها
منار: كلنا عارفين انو عز مش بيحبها وانتي اكتر وحده عارفه
روفان: يعني يوم معرف اني حامل وشايله حته منو جوايا هو يصدmني صدmت عمري كده
شمس: اكيد ابيه مش قاصد كده
روفان: يااارب يطلع كلامكم صح
تحت ف اوضه المكتب
عز: انا عملت كل اللي قولتلي عليه ي جدي وكمان روفان حامل ومفرحتش معاها زي كل زوجين
الجد: اصبر ي ابني مش فاضل كتيرر
عز: طيب بس انا مش هصبر كتير
وحيات روفان لهنـ.ـد.مهم اشـ.ـد نـ.ـد.م
عند ملك
ملك: الو
المجهول: الو عملتي ايه
ملك؛ روفان طلعت حامل
مجهول: حلو اوييي الحمل هيفيدنا
ملك: ازاي
مجهول؛ انت مالك الف مره اقلك متسأليش
ملك: اه اسفه صح قولي انت مين
مجهول: مش لازم ت عـ.ـر.في وقفل
STOPPP
الحمل هيفيد المجهول ف ايه
وليه عز اتجوز ملك
والجد مالو
#يتبع.....
↚
بعد يومين ف قصر الجارحي
روفان مكنتش بتنزل واكلها قل جدا
وعز: منغمس ف الشغل ومش قادر يواجه روفان
ف الصباح
زينب: ي ريم روحي نادي علي روفان
ريم: هي مش بترضي تنزل
الجد: قوليلها كلمي جدك
ريم: حاضر
زينب: ي حصرتي عليكي ي بـ.ـنتي ملحقتيش تتهني ف الاخر جتك ضره
ملك ببرود: م هي لو راضيه جوزها مـ.ـيـ.ـتجوزش عليها
عز بصوت غاضب: ملك احترمي نفسك
ملك: وانا قولت حاجه غلط
فوق عند روفان
ريم: روفان كلمي جدي تحت
روفان: معلش ي ريم قوليلوا تعبانه مش قادره تنزل
ريم: راحت قعدت جمب روفان
ريم: روفان انتي كده هتخلي ملك تشمت فيكي لازم تبقي قويه ولو مش علشانك عشان اللي ف بطنك
روفان: تمام هغير وانزل
ريم: تمام هستناكي
روفان دخلت غيرت ملابسها وخرجت ونزلت هي وريم
روفان: صباح الخير
الكل: صباح النور وطبعا في ناس مردتش
روفان راحت قعدت جمب مامتها وكانت قاعده قصاد عز
عز بيبص عليها وعلي ملامحها الباهته ووشها الاصفر وعيونها المنتفخه
عز ف نفسو: خلاص ي روحي قربت اكتشف الحقيقه وهعوضك عن كل حاجه
الجد: روفان كلي كويس ي بـ.ـنتي عشان البيبي
روفان: قامت وقفت
وقالت: انا هنزلوا
الكل وقف بصدmه
عز: يعني ايه تنزليه انتي ف وعيك
روفان: انت مالك ايوا انا ف وعي
الجد: استهدي بالله ي بـ.ـنتي واقعدي
تنزلي ايه دي روح
روفان: لا انا هنزلوا ده كان غلطه
ملك: نزليه احنا مش محتجينوا انا وعز هنجيب دسته
عز متخفش انا هجبلك دسته
عز: بس اسكتي انتي
عز شـ.ـد روفان من ايدها ودخل بيها اوضه المكتب
روفان: انت ازاي تتجرا تمسك ايدي
عز: انا جوزك امسكها زي ما انا عايز
روفان: اللي انت مش جوزي وانا هتطلق منك
عز في اللحظه دي فقد السيطره على اعصابه وضـ.ـر.ب ايده في الحيطه وايده بدأت تنزف
عز انا لسه ما حسبتكش على قولك انك
تنزلي البيبي لكن انت اتعديتي الحدود
روفان: انت عاوزني ابقى حامل في ابنك وانت رحت بكل بساطه واتجوزت عليا من غير ما تقولي
عز: الجواز حاجه تانيه و انك تنزليني طفل حاجه تانيه روفان: الطفل ده غلطه لازم ينزل
عز: انتي بتسمى اللي حصل بينا ده غلطه
روفان: ايوه غلطه واكبر غلطه انا عملتها
عزه: اتصـ.ـد.م من رده فعلها عز: غلطه
ماشي انا هوريكي دلوقتي وبقى يقرب منها
روفان: عز انت بتعمل ايه وفجاه عز
اخدها في قبله عميقه تحكي حاجات كتير شوق و حب ولهفه وزن ونـ.ـد.م
بعد شويه بعد عنها لما حسها بحاجه للاكسجين
روفان: انت ازاي اتجرأت وعملت كده
عز: متنسيش اني جوزك
والباب خبط
الجد: عز سيب روفان واطلع انا عاوزك
عز: حاضر
عز طلع
الجد: تعال معايا الشركه
وراحوا الشركه
ف مكتب عز
الجد: احنا لحد دلوقتي ماشيين حلويين ف الخطه بس متتهورش
عز: يجدي انت مشفتش روفان بتقول ايه
الجد: اهدي انت بس وانا هتكلم معاها
عز: تمام
بعد م خلصوا ورجعوا
عز طلع فوق عند روفان
عز خبط علي الباب
روفان: مين
عز: اناا
روفان: عايز ايه امشي من هنا
عز: افتحي الباب وكلميني عادل
روفان
فتحت
روفان: خير عايز ايه
عز دخل روفان: انت ازاي تدخل كده
عز: شكلك نسيتي كلام الصبح وهفكرك تاني انا جوزك انا جوزك
روفان: طيب يا جوزي عايز ايه
عز قرب منها ومسك وشها بين ايديه روفان: انت بتعمل ايه ابعد عني
عز انا جاي اقولك كلمتين وهمشي
عز: باصص في عيون روفان وعيونها دmعت
عز: انا مش عاوز اشوف دmـ.ـو.عك مهما حصل
عز: انا في الاول كنت بعتبرك اختي وما كنتش بحبك بس دلوقتي انا مش عارف انتي عملت فيا ايه انا وصلت لدرجه اني بقيت بعشقك
روفان: دmـ.ـو.عها نزلت اكتر
روفان: انت لو بتعشقني صح ازاي اتجوزت عليا
روفان: هي الحقيقه واحده بس انت مش بتحب غير نفسك وملك
عز: استني بس وانت هت عـ.ـر.في انا ليه اتجوزت ملك بس لغايه ما ت عـ.ـر.في الحقيقه دmـ.ـو.عك ما تنزلش واهم حاجه اهتم بنفسك وبصحتك وبالبيبي
روفان: ابعد عني اتفضل براا
عز؛ انا هخرج دلوقتي
ولينا كلام تاني علي قولت طـ.ـلا.قك بس مش دلوقتي
ف القصر والكل نايم
ملك طلعت ف الجنينه
ملك:الوو
مجهول: الخطه اخبـ.ـارها ايه
ملك؛ هي الصبح كانت عاوزه تنزل البيبي وتتطلق
مجهول: حلو اوييي كدا عز هيتشغل بيها وينسانا
خليكي تغـ.ـيظيها علي كده
باي وقفل
عز سمع كل حاجه
امممم كده اللعبه بقيت علي المكشوف
ودmاركم انتو الاتنين قرررب 🤡
انتهاااا
#يتبع......
↚عز: بعد ما سمع ملك واتاكد من الحقيقه رجع القصر
تاني يوم الصبح الكل متجمعين على الفطار بيفطروا
عز: يا جدي انا رايح الشركه قطع كلامه
صوت نزول ملك
عز: رايحه فين
ملك: راحه
اتمشي شويه
عز: دلوقتي
ملك: اه
عز: تمام متتأخريش
روفان في
نفسها قلقان عليها وبيقول لهامتتاخريش وعامل نفسه بيحبني
ملك مشيت عز في نفسه
اطلعي واديني جاي وراكي
عز كنت بقول لك يا جدي هروح الشركه اشوف الاجتماع ولما ارجع نبقى نتكلم في الموضوع
الجد: تمام
عز مشي بسرعه علشان يلحق ملك
ملك ف الوقت ده طلعت الموبايل واتصلت على المجهول
ملك: اديني طلعت من القصر هنتقابل فين
مجهول؛ انا ورا القصر عند الارض الزراعيه تعالي لي هناك
عز فضل ماشي ورا ملك واخيرا ملك وصلت
(و دلوقتي نعرف مين هو المجهول)
ملك وصلت ووقفت قدامه وشافت وشه بس ما عرفتهوش
ملك: انت مين
مجهول: مش مهم دلوقتي
عز شافه عز بصدmه: محمود الزناتي جوز عمتي
محمود: احنا بالليل هنيجي ونكشف الحقيقه
ملك: تمام بس لازم يكون ليا نصيب
مجهول او محمد علشان عرفناه: تمام
عز راح الشركه وكمل الاجتماع
عز في المكتب معقول جوز عمتي هو اللي عايز يدmرنا وهو اللي بيعمل ده كله
بالليل
رجع عز من الشركه
ف القصر
عز؛ جدي بسرعه عايزك على المكتب
عز انا عرفت مين المجهول اللي ملك بتكلموا
الجد: مين
عز: محمود الزناتي جوز
عمتي الله يرحمها
الجد بصدmه: ايه محمود
عز: ايوه وهو دلوقتي جاي ومعاه رجـ.ـالته علشان ينتقم مننا بس انا مش هسمح له يعمل حاجه
وفجاه سمعوا صوت اطـ.ـلا.ق نار
روفان كانت فوق في اوضتها وسمعت صوت اطـ.ـلا.ق النار واتخضت
روفان: في ايه تحت انا لازم انزل
وريم ومنار سمعوا صوت اطـ.ـلا.ق النار وجريوا لتحت والحريم كلهم نزلوا اول ما نزلوا محمد واحمد ووليد بصدmه محمود الزناتي
ايه اللي جايبك هنا
عز طلع من المكتب عز: يا اهلا يا مرحب بيك انا كنت مستنيك وملك نزلت من فوق
عز: منور يا جوز عمتي
محمود الزناتي
هدmركم كلكم يا عيله الجارحي
عز: هنا وقف عندك ما حدش يقدر يدmر عيله الجارحي
اه ونسيت اقولك بالنسبه للفاره اللي دخلتها معانا في اللعبه انا كاشفها من زمان
محمود الزناتي: تقصد مين
عز راح ناحيه ملك وماسكها من ذراعها وزقها عليه
عز: اهي الفاره اللي مدخلها معنا في اللعبه
ملك بصدmه: ايه اللي انت بتقوله يا عز
انا اصلا ما اعرفهوش
عز: انا عارف انك مت عـ.ـر.فيهوش بس انتي كنتي متفقه معاه انك تدmرينا وانا من ساعه ما انتي طلعت بره القصر وانا مراقب كل حركاتك خطوه بخطوه وعرفت ان انتي سافرتي أستراليا و اتفقتي
مع حد علشان تدmرونا فعشان كده جيت وعرضت عليكي الجواز اه اوعي تفكري ان انا اتجوزتك عشان بحبك تبقي غلطانه
هي اللي في قلبي واحده وبس وهي عارفه نفسها روفان في
الوقت ده كانت بتبكي وبتقول في نفسها معقول عز اتجوز ملك علشان يحمينا ع
عز كمل كلامه وقال اظن انه كده اللعبه بقت على المكشوف
محمود الزناتي طلعت مش سهل ي عز الدين الجارحي بس
انا مش ناسي انكم السبب ف مـ.ـو.ت مراتي
الجد: انت السبب في مـ.ـو.ت بـ.ـنتي بسبب تجارتك ف الممنوعات
محمود: كدب ده كده
انا هنـ.ـد.مك علي كده ومسك مسدسه وضـ.ـر.ب طلقه على عز
عز وقع علي الارض ومسك سلاحه وضـ.ـر.ب على محمود الزناتي
وفي الوقت ده الشرطه وصلت وقبضت على محمود الزناتي ورجـ.ـالته عز كان واقع على الارض وحواليه العيله عز شاف روفان بتبكي وبتعيط جـ.ـا.مد
عز: روفان انا بحبك اوعديني انك مش هتعيطي ولا تنزل دmعه من عينك وخلي بالك من ابننا
روفان بشهقات: لا انت هتفوق وهتخلي بالك من ابننا معايا عز ما تسيبنيش عز فتح عيونك
الوقت ده عز غمض عيونه الجد بسرعه حد يطلب
الاسعاف
بعد شويه
الاسعاف كانت وصلت وخدوا عز على المستشفى
وروفان منهاره على الاخر وزينب مامت عز بتبكي وبتصرخ اه يا ابني اه يا ابني انت عملت كل ده انت خاطرت بنفسك علشان تحمينا
روفان عز ما اتجوزش عليا هو كان بيمثل ليه كده يعز عملت ليه كده
عدى ساعتين والدكتور ما خرجش
روفان: جدو هما اتاخروا اوي كده ليه
في الوقت ده الدكتور خرج كلهم اتلموا حواليه
روفان؛ عز ماله يا دكتور
الجد: حفيدي ماله
الدكتور: لا نملك سوى الدعاء لان الرصاصه جايه جمب القلب بحاجات بسيطه ووضعه خطير جدا جدا
في الوقت ده الممرضه خرجت بسرعه دكتور يا دكتور قلب المريص وقف يا دكتور يا دكتور
الدكتور دخل بسرعه وروفان اتصـ.ـد.مت واترمت على الارض وبقت تبكي بصوت عالي
والجميع ف حاله صدmه
روفان لا مستحيل عز مش هيسيبني مستحيل
انتهاااااااا
↚ الممرضه دكتور القلب وقف
الدكتور دخل بسرعه
روفان اتصـ.ـد.مت واترمت على الارض
روفان لا مستحيل مش هيسيبني مستحيل
بداخل اوضه عز بالمستشفى
الدكتور بيعمل له صدmـ.ـا.ت كهرباء وهو مش مستجيب والجميع بره في حاله انهيار
الممرضه المريـ.ـض مش مستجيب على الاخر
الدكتور هنفقده هنفقده بسرعه
وفي هذا الوقت اعلن جهاز القلب عن توقفه الدكتور
خلاص ما عادش في فايده الدكتور خرج الجميع
راح ناحيته الجد طمني على حفيدي عامل ايه يا دكتور روفان يا دكتور عز فاق صح فينه
الدكتور عملنا كل اللي نقدر عليه البقاء لله البقيه في
حياتكم
في الوقت ده مامت صوت عز بصوت عالي: ابنيييي روفان ما
استحملش كده وجريت علي اوضه عز روفان دخلت
وشافت الممرضه بتغطي عز روفان انت بتعملي ايه انت
اتجننتي عز ما مـ.ـا.تش روفان قربت من عز وبقيت تصحي في عز فوق عز انا وابنك محتاجينلك محتاجينك ي عز
وبقيت تبكي الممرضه يا مدام ما ينفعش كده اكرام المـ.ـيـ.ـت دفنه ما ينفعش كده
انت بتقولي ايه قلت لك هو ما مـ.ـا.تش عز كلهم بيقولوا انك مت عايز ما تسيبني لوحدي واغمي عليها
في الوقت ده جهاز القلب رجع اشتغل الممرضه يا دكتور الحق المريـ.ـض رجع للحياه
الممرضين اخدوا روفان علي اوضه تانيه
الدكتور دي معجزه
حصلت ازاي الدكتور العمليه كانت خطيره لان الرصاصه كانت جنب القلب بسنتي
ان شاء الله 24 ساعه وهيقوم ويبقى كويس
روفان فاقد وشالت المحاليل من ايدها وكانت بتجري علي اوضه عز
امها: استني ي روفان
روفان دخلت بسرعه ولقيت عز نايم
الكل دخل وراها
الجد: هو بخير متخافيش الحمدلله
روفان: انا قولتلكم عز مش هيسيبني
بعد 24 ساعه
روفان كانت نايمه جمب عز
عز فاق وحس بحد ماسك ايدو وحد بيقول عز متسبنيش عز
عز بص جمبو لقي روفان
عز بصوت وا.طـ.ـي روفان روفان
روفان صحيت
روفان عز انت صحيت انت كويس موجوع اناديلك الدكتور
عز: بس اسكتي ايه ده كلو
روفان: يجدي
الجد جه من بره
الجد: عز
وجري عليه انت كويس ي حبيب جدك
عز: الحمدلله بخير
العيله كلها دخلوا عندو واطمنوا عليه
ريم: عز ما شفتش روفان كانت هتمـ.ـو.ت عليك
عز: يعني بتحبيني
روفان: بخجل بمـ.ـو.ت فيك
عز: طيب انا تعبان ممكن اتهور
روفان ضـ.ـر.بتو علي صدرو بخفه
عز: اه
روفان: انا اسفه مكنش قصدي وعيطت
عز تعالي وفتح دراعو السليم وروفان ارتمت ف حـ.ـضـ.ـنو
بعد 8شهور
ف قصر الجارحي
وتحديدا ف جناح روفان وعز
روفان كانت نايمه ف حـ.ـضـ.ـن عز
صحيوا هما الاتنين علي صوت الباب
الداده ي عز بيه الكل عايزينكم تحت
عز: حاضر ادينا نازلين
عز: قومي ي بطتي
روفان: انا عاوزه انام
عز: مشبعتيش نوم ي كرومبه
روفان بزعل طفولي: انا كرمبه م ابنك اللي عامل فيا كده
عز: احلي كرومبه ي نااس
بعد شويه عز وروفان كانوا نزلوا
عز: صباح الخير
الجميع: صباح النور
الجد: تعالو جمبي ي حبايب قلبي
عز وروفان قعدوا جمب جدهم
الجد: انا جمعتكم عشان اقول وصيتي
عز: مش دلوقتي يجدي
احنا مش محتاجين حاجه
الجد: لا انا هقولكم
الجد: عز وروفان ليهم الشركه
ووليد وشمس واحمد ليهم الارض الزراعيه
وريم ومنار ليهم الفندق ف الساحل
الكل: احنا مش عايزين منك حاجه يجدي المهم انت معانا
الجد: حبايبي
الجد: المهم الباشا زين عز الدين الجارحي اللي هينورنا عن قريب ليه القصر لما يكبر
الكل بسعاده انت تؤمر ي جدي
بعد شويه من الضحك والهزار
روفان: اااه اااه الحقني ي عز بولد
عز: ايه
زينب: بسرعه يبني خدها علي المستشفي
عز وروفان وبقيت العيله وراهم
وصلوا المستشفى
روفان كلوا منك ي عز ي حيووان طلقني طلقني
عز حاضر لما تقومي بالسلامه
بعد وقت كانت روفان ولدت وجابت زين زي مسماه الجد
عز دخل يشوف روفان وهو ماسك زين
عز: روفان دخل قعد جمبها
روفان: وريني زين
عز قربوا منها
روفان بسم الله ماشاء الله ده حلو اوييي شبهك ي عز
عز: طبعاً دا ابني
بعد يومين
كانوا رجعوا القصر
روفان: عز انت مش فاكر حاجه
عز: لا
روفان: انا ف المستشفى قولتلك طلقني بس والله مقصدي متخدش علي كلامي
عز باس راسها
عز: اطلقك ازاي وانتي نبضي قوليلي يعني
واخدها فقبله عميقه
بعد 6 سنين
روفان كانت نايمه ف حـ.ـضـ.ـن عز
زين دخل بسرعه ماما ي ماما
عز: اسكت يلا اطلع برا
روفان: سيبو ي عز تعالي ي زيني
زين: ماما انا عاوز اتجوز قمر بـ.ـنت عمتو ريم
عز: ايه اللي انت بتقولوا يولا ده
روفان: انت لسه صغير ي زيني لما تكبر هجوزهالك
زين: ماسي (ماشي) يماما
بعد شويه روفان وعز نزلوا
والكل كان متجمع
فجأه زين صرخ قمرررر
الكل بص عليهم
زين: انت بتلعبي ليه مع ادهم (ادهم ابن وليد ومنار)
قمر: عادي يزين
زين: لا انتي ملكي انا
ادm: انت يلا سيب بـ.ـنتي ف حالها ي بـ.ـارد
زين: ضـ.ـر.ب ادm ف رجلو
ادm؛ اه مفتري زي ابوك
عز: بتقول حاجه ي ادm
ادm: ابدا ي عز
روفان: انا كنت بقول ان الحب ده لعنه بس تعرف ي عز
ده طلع اجمل لعنه
عز: عشان انتي ف حياتي ي نور عيني
روفان: ربنا يخليكم ليا كلكم وميحرمنيش منكم ابدا يارب
عز: يارب ي قلبي وباس جبينها
والا هنا تنتهي قصتنا
🥺♥🤍
_________ تمت ________