رواية موج الجاسر هي رواية رومانسية تقع احداثها بين جاسر وموج والرواية من تأليف نور شريف في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية موج الجاسر لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية موج الجاسر هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية موج الجاسر تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية موج الجاسر من الفصل الاول للاخير بقلم نور شريف
قعدت علي سريري و نزلت طرحتي بفرحة أخيراً اتجوزت حب عمري، لاكن يا فرحة ما تمت ،دخل و بصلي بصه مش مفهومة:_.
وقال بقسوة.. انا متجوز و بحب مراتي يا موج اتجوزتك عشان اطفي نارك، و بعدين انتي سمعتك وحشة، قولي بقا ان ساتر عليكي من الفضي.. حة
قومت بصدمة و ايدي ارتعشت من الصدمة.. اي الي بتقولوا ده يا جاسر انت كنت بتتضحك عليا كل ده!!
قال بضحك:اه انا بضحك عليكي، شوفي سيرتك كانت علي كل لسان.. مقدرتش امسك نفسي و دموعي نزلت بوجع بدون مقدمات قربت منه و ضربته بي القلم؟؟
بصلي بشر وقال بغل:لو__لا ان عارف انك ست كنت قطعت ايدك روحي اكتمي لسان الي بيتكلموا عليكي..
انت ليه عملت فيا كدا، شوفت مني حاجة وحشة بتتكلم من غير ما تشوف!
جاسر بستهزاء :كنت عامل حساب اللقطة دي، طلع الصور ااي معاه و رماه في وشي وقال.. معندكيش مبرر تاني؟
موج بحزن:مش انا يا جاسر دي ميار اختي الي عايشة مع ماما و يمكن كمان بعيده عنها..
جاسر بضحك:اه و بعدين في الكدبة الجديدة، انا لسه شيفك من اسبوع خارجة من شقة و العياذ بالله وقالوا هتخطب دي ازاي و قولت من ستر مؤمن بقا..
جاسر الزم حدودك معايا متنساش انت مين و انا ابقا مين وعلي الحب و الجوازه طلقني..
قال بخبث:لا لما اخد الي انا عايزه الاول ؟؟
جريت في الشقة و قربت من البلكونه و صرخت والله لو قربت مني لا هرمي نفسي!!
قال بهودء.. ارمي
ابتسمت و طلعت علي السور و نطيت و محستش بنفسي غير و جاسر بيوقني و الناس ملمومة حوليا..
بصيت في عيونه و قولتله بحزن: انا بكرهك شوفت عنيه مدمعه وبعدين غبتت عن الو__عي.
يتبععععععع
↚
صحيت علي صوت عالي و دقات قلب عاليه اتنفضت من مكاني و سمعت صوت راجل بيقول.. بنج بسرعة يا دكتور الحاله فاقت شوفت ناس باهته، بعدها حسيت بي ابره و غبتت عن الوعي..
حلمت بي جاسر و انا و هو بنرقص سوه و بيلف بيا و فجاة ظهرت واحده و راح ليها و بعد عني صرخت وقلبي كان هيتخلع من مكانه و فجاة __رجع وحضني بقوة و قالي بصوت مش واضح؟؟
انا جمبك متخفيش!!
فتحت عيني كنت حسه بتقل علي جسمي و في سواد علي عيني لفيت ايدي علي رقبتي كان فيها جبس و كل جسمي مكسر لقيت ايد جاسر بتحضن ايدي قال بحزن:
انا اسف؟؟
:_ابتسمت علي وجوده و قولت بستغراب انا مش شايفه ولا حسه بي اطرافي ولا رجلي و انا اي الي حصلي
قال بتوتر:فقدتي بصرك يا موج
ضحكت بصدمة و حسيت بدموع نازله علي وشي مسحتها بوجع.. مش قادرة اعتبك يا جاسر بس انت السبب!!
لقيته بيعيط زي انسان ضعيف مش قادر يساعد او يعملي حاجة، بيفكر ازاي كل حصل قالبصوت كاتم من دموعه.. والله ما اعرف هتوصل بيكي لي كدا مش عايز اخسرك مش عارف هترجعي تاني ولا لا لو حصلك حاجه هشيل ذنبك بي ايدي...
اطلع بره وسبني لوحدي يا جاسر عشان الم جروحي الي باقيه انت شذكيت فيا يوم فرحي واهي دي فرحة صباحية عروسة فقدت بصرها عظمها اتكسر عشان خاطر واحد ميستهلش شك في شر.. فها لي واهله و قالها انها لمؤخذه.......
سبني و مشيي سندت دماغي ونمت و صحيت علي دخول بابا و امي الي بتعيط عليا و من وسطهم سمعت صوت ميار اختي الي اتكلمت بي غل ظاهر:_
و حشتيني اوي يا غالية، اقدر اخد منك حب عينك بعد كدا اهو جاسر بقا بتاعي من دلوقت!!
ميارر اي جابك هنا مش عايز اشوف زبا.. لة زيك انتي نسيتي__نفسك جاسر لو حبك كان اخدك عامله فيها شريفة وانتي مدورها.. سمعتي بقت علي كل لسان بسببك..
ميار بدلع :ده بعد ما احر.. ق وشك الحلو ده و اخليه يتقهر عليكي يا قلبي.....
اي يا ميار هتفضلي في حضن موج كدا ابعدي عنها عايز اشوف بنتي..
قرب بابا مني و حضني و عيط بزعل.. حقك عليا يا بنتي ياريتك لسه في بيتي حصل اي بس عشان ترمي نفسك..
جاسر كان واقف بيسمع كلامها مع ابوها
قولت بزعل:_
انا عايزه اطلق يا بابا؟؟
يتبععععععععععععععع
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇