رواية اشواقي اشواق وفراج كاملة جميع الفصول

رواية اشواقي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين اشواق وفراج والرواية من تأليف زهرة الربيع في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية اشواقي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية اشواقي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية اشواقي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية اشواقي اشواق وفراج كاملة جميع الفصول

رواية اشواقي من الفصل الاول للاخير بقلم زهرة الربيع

مرر لسانه على شفايفه بر،غبه واعجاب وهو شايفها بتدخل الخيل في الاسطبل وبتجري يمين وشمال وسطهم..
 ابتسم وهو على حصانو  ونادى للغفير وقال.. المهرة دي بتاعت مين يا حماد
الغفير بص للاحصنه وقال ...اي واحده فيهم يا فراج بيه...الاحصنه كتير 
بصلو وابتسم بسخريه وقال...وانا مالي ومال الخيل انا بسأل على قمر الليل...المهره الصغيره دي بت مين
ابتسم الغفير لما فهم قصدو وقال...ااااه...جنابك قصدك على البنيه..دي اشواق بت عبدالله الي بيشتغل عند شيخ البلد...ابوها بيجيب الخيول هنا يدربهم على الرماحه وهيه بتاجي تساعده
ابتسم وطلع بالحصان بتاعو وقرب منها ولف حواليها وقال...يا شقاوة الخيل وجنانو ..ويارتني  كنت مكانو
بقلم...زهرة الربيع
اشواق اتفاجأت بيه بصتلو بدهشه بعيونها الواسعه وشـ.ـدت الطرحه على وشها وجريت عند ابوها
فراج ابتسم وبصل للغفير وقال...قول للخدm يجهزو الاوضه زين...فيه عشوه حاميه قوي
الغفير اتنهد بيأس وقال...الي تأمر بيه جنابك
تاني يوم كانت اشواق بتتكلم مع ابوها واتصـ.ـد.مت باللي قالو وقالت بزهول ...بتقول ايه يا ابوي...اتجوز مين ..فراج العداني...الفلتان ده..انت عارف ده بيعمل ايه يا بوي وموافق تسبني ليه
ابوها  قال ..يابتي ده هيتجوزك على سنة الله ورسوله
اشواق قالت بغضب..ده مسموش جواز...احنا كلنا هارفين جوزاتو..بيتجوز الواحده لجل يدخل عليها..وبيسيبها يوم صبحيتها فرجه للخلق..انا مش موافقه ومش هتجوزو واصل
اتنهد ابوها وقال..مهو انا مش هقدر اوافقك المرادي يا اشوق...لان انتي عارفه عيلة العداني في البلد يعني ايه
....ده شيخ البلد بنفسو هو السياق...معلش يابتي زيك زي غيرك اتجوزيه..ولما يطـ.ـلقك يجيكي نصيبك بعده يلا يا بتي ربنا يهديكي..انا هبعت لشيخ البلد واقولو موافقين..ده لقمتنا انا وامك واخواتك  عنديه ومينفعش نقولو لا
ابوها طلع واشواق قعدت وحطت يدها على  راسها وقالت بزهول..عاجبك كلام ابوي ده يا اما
امها قالت بفرحه..ومهيعجبنيش ليه...ده انتي المفروض تقومي ترقصي..انتي عارفه ده اجمل واغنى شباب البلد..ومعرف عنو انو  الواحده الي بيتجوزها بتبقى فرز اول...بكره يطلع الكلام انو جاكي فراج العداني واكيد علشان يختار بت واحد فقير تبقى بتو عجب.. وهتلاقي العرسان على الباب بالطابور
اشواق بصت لامها بزهول من تفكيرها الغريب ودخلت اوضتها بغضب
تاني يوم كانت لبست فستان الفرح  وزوقوها وبقت عروسه قمر
فراج بعت السواق اخدها في العربيه واول ما وصلت لقت البيت فاضي مفيش حد بيستقبلها اخدتها واحده من الخدm ودخلتها الاوضه الي كانت جاهزه ومتزينه وفيه خمو،ر على طاوله
اشواق بصت للخمو،ر بغضب وقال...استغفر الله العظيم
وقعدت على السرير واتنهدت بضيق وقالت..الحمد لله..السرير مريح ..الواحد ياخدله نومه والصباح رباح.
بقلم..زهرة الربيع
حطت راسها على السرير ونامت بفستانها 
بعد ساعه رجع فراج وقال للغفير..الحته فوق
الغفير ابتسم بخبث وقال  وكل حاجه جاهزه زي العاده..يا باشا
ابتسم وطلع بحماس وهو بيفتكر ملامحها وتفكير وس،خ غير ملامحها اول ما دخل اتصـ.ـد.م لما لقاها نايمه على السرير بهدوء 
استغربها وقفل الباب وقرب منها وهيه نايمه وهو بيمرر عيونه على جس،مها الي الفستان مقسمه بطريقه مغر،يه جدا  ومد ايده مشاها عليها ببطأ
بس اتصـ.ـد.م بشـ.ـده لماقالت من غير ما تبصلو
.شيل يدك لاعلقها على باب الاوضه واخلي البصه عليها بقرش
اتسعت عنيه بزهول من كلامها وجرأتخا واشواق قعدت ورفعت الطرحه من على وشها وووو 
قعدت ورفعت الطرحه من على وشها وقالت ..اسمع يا ابن الناس لازم تعرف اني اتجبرت على الجوازه دي يعني مش زي البنات الي اتجوزتهم قبلي متستناش مني احب علي يدك انك اخترتني ولا اجري اقلعك جزمتك...كمان متفكرش انك ممكن تلمسني لاني مش قبلاك والاحسن تطلقني وتوفر وقتك لواحده تبسطك
كان بيبصلها وتايه في جمالها الساحر عيون زي عيون الخيل وملامحها تبهر شفايفها وهيه بتتكلم طيرت عقلو قال..يخربيت ابوكي..انتي جايبه الجمال ده كيف...وقلع جلبيتو ورماها على الارض وقال..شكلنا هنتبسط انهارده
اتصـ.ـد.مت من كلامو ولا كأنو سمعها قالت حاجه وقفت بـ.ـارتباك وقالت..انا كنت بقول ايه..بقولك مش هتقربلي معوزاكش هتنام مع واحده مش عيزاك..معندكش د،م
قرب عليها وهو بياكلها بعنيه بوقاحه وقال..لا معنديش..ولا نقطه انتي عشايا انهارده..متحاوليش وهجم عليها وقعها على السرير وهجم عليها وبقى يبو،سها بشـ.ـده
اشواق بقت تشت،مو وتصرخ حط ايده على بقها بغضب وقال...اكتمي..فاكره البيت فاضي اياك...اهلي نايمين جوه والحيط على الحيط وكمل بطريقه هاديه وقال..ما تهدي بقى وتخليكي حلوه معايا..علشان ترجعي لاهلك..وكمل وبقي يبو،سها من رقبتها وهيفتح سحاب فستانها 
اشواق ضـ.ـر.بتو بركبتها جـ.ـا.مد واول ما بعد شويه من الالم جريت بعيد عنو وابتسمت بخبث وقالت...بقى اهلك بره
فراج بصلها بغضب بتضـ.ـر.بيني يا بت الرفضي...طب صبرك عليا ان ماخليتك تبو،سي جزمتي و
لاكن قطع كلامو لما قالت بصريخ وصوت عالي يالااااهوي...احيه احيه احيه بقى ده اخرك يا باشا البشوات...صحيح الصيت ولا الغني
فراج مكانش فاهم بتقول ايه وهيه قالت بصوت اعلى...امال كل يوم مع واحده اتاريك بتدفعلهم علشان يسكتو..طب كنت قولي ده انا اعرف دكتور زين وستر وغطا
فراج قال بغضب..انتي بتقولي ايه يا جزمه انتي اتكتمي يا بت ..وجري وراها عايز يمسكها بس نطت وقفت على السرير وقالت بصوت عالي..اساعدك اساعدك كيف...لا ياخوي انت تشوفلك دكتور ولا عشوه تقيييييله ياسيد الرجـ.ـاله...احيه على بختي المنيل
فراج كان هيتجنن وعايز يسكتها مش عايز اهلو يسمعو وقال بغضب...طب انزلي انزلي احسنلك هقطع خبرك انهارده
اشواق قالت...انت لسه شوفت حاجه استنى علي... وعلت صوتها اكتر وهيه بتجري منو ومش عارف يمسكها ابدا وقالت...يا عم حاول ليله تانيه...يمكن تكون مهبط انهارده ولا حاجه
فراج اتنهد ووقف بتعب وقال وهو بينهج ..طيب..طيب خلاص اتكتمي ومش هقربلك..اوقفي بقى قطعتي نفسي
اشواق وقفت وهيه بتنهج وقالت...احلف مش هتقربلي
فراج عض على شفا،يفه برغبه وقال...وحيات جس،مك الملبن ده..ان شالله لو كنت كـ.ـد.اب اصبح الاقيه تحتيه يا رب
بقلم..زهرة الربيع
اشواق قالت بغضب..شوف شوف بديت تقل ادبك تاني اها احلف بقولك..احلف بكتاب الله
فراج اتنهد وقال..ضروري يعني
اشواق قالت بسرعه...يلا خلصني
فراج قال..طب وكتاب الله ماهقربلك...بس انهارده...هعديلك ليلة انهارده بس..يمكن تكوني خايفه بس من بكره...لو عملتي حركاتك دي هكتفك في السرير. ..وقرب عليها وقال بغضب..مش عايز اخدك غـ.ـصـ.ـبنيه..انا عمري ما عملتها...  فمتطرنيش اعملها
اشواق بلعت ريقها بخـ.ـو.ف وقالت..لحد بكره يحلها الف حلال..المهم انام ددلوك..تعبانه وعلي النوم..و اترمت على السرير براحه
فراج بصلها بغضب وقال...بعدي خليني اتخمد
اشواق قالت بسرعه..لا...انت هتنام على الكنبه الي هنكه دي...لو  نمت جمبي تبقى قربت وانت حالف بكتاب الله ولا عايز تتسخط قرد
بصلها بغـ.ـيظ شـ.ـديد واخد غطا ومخده ونام على  الكنبه وقال...مبسوطه دلوك يا رب تكوني مرتاحه لما ضـ.ـر.بتي الليله
ابتسمت ابتسامه حلوه جدا وقالت...قوي...مبسوطه قوي..تعيش وتبسطني يا سيد الناس ونامت وهيه بتضحك على شكلو المتغاظ جدا
كلامها خلى فراج ضحك بخفه وهز راسو بيأس واتنهد ونام وهو بيفكر فيها وهيمـ.ـو.ت عليها ومش مصدق ان فيه بـ.ـنت بالجمال ده معاه ومش عارف يطولها اتنهد وقال..الصبر جميل يا اشواق
في صباح يوم جديد قامت اشواق على اديه محاوطه وسطها بقوه بعدت بسرعه وقالت بحده..انت بتعمل ايه
ابتسم بسخريه وقال...هعمل ايه يعني قربي خليكي في حض،ني
بصتلو بقرف وقالت...يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم على الصبح
ولسه هتقوم مسك ايدها وشـ.ـدها عليه بقوه وقال...فيه ايه يا بت انتي هتعملي  لنفسك سعر على ايه.. ده انتي ابوكي سايس ..خدام.. ده انا من اسيادك والمفروض تبو،سي القدm
وقفت وهيه بتترقص وبتغني بسخريه وبتقول...ابوس القدm..وابدي النـ.ـد.م.. على غلطتي.. في حق الغنم
فراج وقف وجري عليها قال بغـ.ـيظ..غنم يا بت ال..
ولسه هيمسكها جريت على الحمام وقفلت الباب
فراج قال بغضب وصوت عالي علشان تسمع...طب انا قاعدلك اها لحد ما اشوف اخرك...اما اشوف هتقعدي حداكي لمـ.ـيـ.ـته
اشواق ضحكت ولفت في الحمام كان واسع وجميل وفيه بانيو ابتسم وقالت....يا حلاوه..وفتحت الميه وبقت تحط الشمبوهات والصابون فيها وابتدت تاخد دش
فراج فضل مستنيها بره وهيتجنن من حركاتها بس سمع صوتها بتصرخ جـ.ـا.مد قام بخـ.ـو.ف وقف عند باب الحمام وقال..فيه ايه يا بت مالك
اشواق بقت تصرخ ومش راضيه تسكت وفتحت باب الحمام وقالت بخـ.ـو.ف..الميه الميه كانت زينه وشويه وبقت مولعه نار كانت هتحرقني و مش عارفه اظبطها واصل 
فراج اتجمد مكانو ومبقاش عارف ينطق من منظرها كانت مش لابسه حاجه ولافه الفوطه بس عليها بلع ريقه بالعافيه وهو يبصلها من فوق لتحت بـ.ـارتباك شـ.ـديد
اشواق قالت باستغراب انت هتفضل متنح كده روح شوف الميه بقلك كانت هتسلقني و
بس خدت بالها من نظراتو الي هتاكلها وبصت لنغسها وبلعت ريقها بخـ.ـو.ف ولسه هتقفل الباب شـ.ـدها عليه بقوه وعض على شغايفو وقال...يلعن ابو كده....ايه يا بت ده ولعتيني يخربيت الي جابك 
اشواق بقت تزقو وقالت بتـ.ـو.تر...بعد سيبني..عايز البس هدومي
مشى ايده على كتفها ورقبتها وبص في عيونها وقال...انتي مش طبيعيه يا بت كل حاجه فيكي مظبوطه...عيونك المكحله رباني...وجمال بشرتك الساخنه ولا شفا،يفك الي زي الفروله واه واه وخمسين اه من عودك وحلاه
اشواق اتكسفت من كلامو ونظراتو ونزلت عيونها شويه وفراج مشى ايده على وسطها جـ.ـا.مد وشـ.ـدها عليه بكل قوتو 
اشواق اتألمت من مسكتو وبصتلو لسه هتنطق هجم على شفا،يفها بقوه بيسحقهم بين شفا،يفو
حاولت تزقو او تبعدو بس مقدرتش كان متمكن منها جدا وقبضتو عليها قويه 
بس اشواق برضو مستسلمتش ودفعتو بكل قوتها وقالت بغضب...وبعدين في سفالتك دي..انا مش قولتلك متقربش والله لو عملتها تاني ل
بس قطعت كلامها لما لقتو باصص لها بزهول وعنيه مفتوحين على اخرهم
استغربت بتبص لنفسها اتصـ.ـد.مت بشـ.ـده لما لقت  الفوطه الي كانت لفاها على جـ.ـسمها وقعت على الارض وكل المستور بان.. شهقت بصدmه وسحبتها عليها وجريت تاني على الحمام وهيه بتبكي بصوت عالي زي الاطفال
فراج ضحك من قلبو وقال....افتحي يا بت...طب بتبكي ليه..انا ملحقتش اشوف حاجه
اشواق قالت ببكا وكسوف..لا يا اخويا شوفت ..شوفت كلو اتشاف يا مري
فراج ضحك جـ.ـا.مد وقال...طب وافرض انا جوزك ..يلا افتحي يعني هتفصلي عندك على طول بطلي هبل واطلعي
اشواق مسحت دmـ.ـو.عها وقالت...طب..طب هاتلي حاجه البسها هلبس الفستان ده تاني يعني
فراج قال حاضر وراح واختار عبايه بيتي مفتوحه جدا  وضيقه جدا جدا وقال...خدي البسي دي 
اشواق طلعت يادوب كفة ايدها وسحبتها منو وبصتلها وقالت...انت جبت دي منين ..بتاعت امك
فراج قال بغـ.ـيظ..لا بتاعت امك انتي ما اتتحشمي يا بت لاديكي على نفوخك 
اشواق قالت بضيق ..انا مقصدش اصلها ..مقفله  ذياده ومش هقدر البسها
ضحك فراج لانها بتتريق علشان العبايه مفتوحه اوي وقال..والله ده الي عندي الاوضه دي بالي فيها  معموله لزوم المزاج..ومفيهاش اسدالات صلى يعني
اشواق قالت بضيق...اممم  متاكده من كده..تلاقي البيت كلو مفيهوش سدال صلى واحد
فراج نفخ بضيق من كلامها وقعد على السرير وقال..اصلا خير تعمل شرا تلقى ..خليكي حداكي لحد ما تخللي..انا خارج
اشواق اول ما سمعت صوت الباب اتنهدت بـ.ـارتياح ولبست العبايه وطلعت
فراج سابها ونزل تحت  وكانو عيلتو بيفطرو ابوه وامه وابن عمه شاب من سنه قال بسخريه...اهلا بالعريس...العروسه شكلها شـ.ـديده المره دي
بقلم..زهرة الربيع
ابوه ضحك وقال...شـ.ـديده قوي الي سمعناه امبـ.ـارح بيقول انها اشـ.ـد من اي مره
فراج بلع ريقه بـ.ـارتباك لم فهم انهم سمعو زعيقها امبـ.ـارح وقال...احم...ده اهزار اكيد مفيش حاجه من دي حصلت..هيه اول مره
ضحكت امه وقالت...طب هيه فين مش هنشوفها قبل ما تمشيها
فراج حط ايده ورا رقبتو  بحرج وقال   لا..لا مهو..مهو انا مش همشيها دلوك
اتفاجأو وبصولو بدهشه ووالدو قال..ومش هتمشيها ليه...هو مش بالعاده اي واحده بتمشي يوم الصبحيه وكمل بتريقه وقال..ولا المره دي مفيش صبحيه اصلا 
فراج قال بضيق.. ابوي..وبعدين...اهي مش هتمشي وخلاص خلصنا كفياكم عاد انا مش ناقص
ابن عمه ضحك وقال بخبث...ياجماعه متحرجهوش..واضح من كلام امبـ.ـارج انه مش هيطـ.ـلقها يطـ.ـلقها كيف حد يخرج قبل ما يدخل
فراج ضـ.ـر.ب على الطاوله بغضب وقال..حسان...وبعدين..ما قولت خلاص..ولا انت عايز تتجبس تاني...اقولكم على حاجه انا مهفطرش ياكش ترتاحو ..قال كده وطلع على اوضتو بغضب شـ.ـديد
حسان ابتسم بفرحه من جواه بس ام فراج اتنهدت وقالت...ملناش حق يا جماعه ذودناها معاه
ابوه قال..معاكي حق...احنا ذودناها
فراج فتح باب الاوضه بغضب شـ.ـديد وقفلو وراه وهو مش شايف قدامو واتقدm عليها بغضب شـ.ـديد
اشواق بلعت ريقها بخـ.ـو.ف من نظراتو وحاولت تبان قويه زي العاده وقالت...فيه ايه مالك
فراج ضر،بها قلم قوب وقعها على الارض وقال بغضب..مالي...بتسألي مالي...ونزل لمستواها ومس،كها من شعرها وقال...بعد ما جرستيني في البيت كلو بتسألي مالي..عماله تزعقي وتقولي كلام فاضي كل البيت سمعو..و تلاقي الخدm سمعوه كمان
اشواق اتألمت جـ.ـا.مد وقالت..سيب شعري هيطلع في يدك يا فراج
فراج  شـ.ـدها من شعرها قومها وزقها على السرير وقال بغضب..فراج بيه..انا بالنسبه للي زيك فراج بيه..وانتي حتت خدامه ..جاريه اخد منك كيفي زي ما انا عايز سامعه
اشواق بصتلو بغضب شـ.ـديد ولسه هتتكلم اتفاجأت بيه قلع جلبيتو رماها على الارض وجاب شاش صغير من الدولاب  ووووووو
اتفاجأت بيه قلع جلبيتو ورماها وجاب شاش صغير من الدلاب 
اشواق اترعـ.ـبت وقالت..انت..انت هتعمل ايه...بقولك اياك تفكر ..انا..انا معوزاكش..مش عاوزه ..انا..انا اتغـ.ـصـ.ـبت عليك مش عيزاك اياك تقرب
بس فراج ولا رد عليها وكان بيقرب منها بطريقه مخييفه
واشواق صر،خت ولسه هتجري هجم عليها وربط بقها بالشاش بقوه علشان متصرخش وسيطر عليها بكل قوتو وش،ق هدومها بقو،ه وابتدى يمار،س رجو،لتو عليها بكل قوتو وهو مكبلها بكل جس،مو ومش عارفه تتحرك ولا تص،رخ
ابتدت دmـ.ـو.عها تنزل والدنيا بقت تلف بيها وهيه بتحاول تزقو بس حط اديها ورا ضهرها واتمكن منها جـ.ـا.مد وقبل ما يكمل بصتلو بقوه في عيونه نظره فيها غل وعـ.ـذ.اب بس اتجاهلها ووكمل الي ابتداه
بعد شويه وقف وهو بيبصلها بانتصار ودخل الحمام وسابها على السرير جسد من غير روح
فراج دخل الحمام وبقى مش عارف هو عمل كده ازاي..ازاي توصلو واحده انو  ياخدها غـ.ـصـ.ـب بقى يفتكر كل جوزاتو وازاي كانو البنات بيعملو كل الي هو عايزه وبيتمنو يقرب منهم..ازاي فيه بـ.ـنت تعمل كده ازاي كل المقاومه دي علشان ميلمسهاش...مش قادر ينسى نظره الغضب والقهر الي بصتلو بيها  
اشواق فضلت على السرير ودmـ.ـو.عها بتنزل بحـ.ـز.ن شالت الشاش من على بقها وبقت تبكي جـ.ـا.مد وشـ.ـدت الملايه تداري بيها نفسها
فراج خرج من الحمام شافها بتحاول تقف ومش قادره حس بحـ.ـز.ن لانواذاها جدا قرب منها وقال..استنى هساعدك
بس اشواق بصتلو بحده وقالت بصوت ضعيف...بعد عني...ملكش صالح بيا واصل
فراج وقف مكانو بحرج من نفسو وهو بيبصلها كانت متبهدله وجس،مها كلو علامـ.ـا.ت بسبب مقاومتها وشعرها منكوش حالتها صعبه جدا فضل متابعها بعيونه  بس مشيت خطوتين اتنين ووقعت مغمى عليها
بقلم..زهرة الربيع
فرج جري عليها وقال بخـ.ـو.ف...اشواق بت يا اشواق مالك يا بت ..ولسه بشيلها اتفاجأ بيها بتنز،ف جـ.ـا.مد اتخض جدا وحطها على السرير واتصل بدكتوره في الوحده الصحيه الي جمبهم
بعد شويه كان واقف بقلق والدكتوره بقت تبص لحالتها بزهول وقالت..احم...هيه..هيه مين دي...تقرب لحضرتك ايه
بصلها بسخريه وقال .هتكون مين يعني..مرتي
رفعت نضارتها بخـ.ـو.ف شـ.ـديد وقالت..اصل المدام ..المدام يعني ..م..م ...
بس فراج قاطعها وقال..متمأمايش..انا الي عملت كده..اخلصي اكتبيلها حاجه
بصتلو بزهول وقالت..حضرتك الي اعتد،يت عليها
فراج بصلها بغضب شـ.ـديد نظره مخيفه جدا وقال...بقولك..مرتي..اخلصي شوفييها
الدكتوره قالت بخـ.ـو.ف .احم..حاضر.. هكتبلها ادويه علشان النز،يف...و...وشويه مراهم ومرطبات علشان الكد،مـ.ـا.ت دي..كمان..احم كمان لاازم حضرتك يعني..يعني مينفعش تقرب منها اليومين دول...وربنا يشفيها
كتبت الروشته بسرعه وهيه ايدها بترتعش ومشيت بسرعه
فراج بعت واحد من الخدm يشتريها ورجع لاشواق وقعد جمبها وحاسس بو.جـ.ـع جواه على حالتها
شاف مكان اديه معلم على وشها لما ضر،بها قلم جـ.ـا.مد جدا وشفا،يفها مجروحه حط ايده على خدها بحنيه  وقال بهمس..كان نفسي فيكي قوي يا اشواق...بس مش بالطريقه دي واصل...كنت بتمني تكوني راضيه ومبسوطه بين اديا وقرب من شفا،يفها وبا،سها برقه
بس فجأه ضر،بتو قلم ضعيف على خده وبعدت لاخر السرير..
فراج حط ايده على خده بغـ.ـيظ بس حاول يهدى وقال ...عامله ايه دلوك
بصتلو بغضب وقالت...ملكش صالح بيا...فاهم
اتنهد ووقف وقال..تمام..مدام طولتي لسانك تاني تبقى بخير.. قومي علشان تسبحي وتخادي علاجك
بصتلو بغضب وراحت ناحية الدولاب بتعب بقت تقلب فيه وكان كلو عبايات سوده للخروج  او حاجات مفتوحه جدا للنوم..اتنهدت بخـ.ـنـ.ـقه واختارت عبايه صحيح قصيره للركبه بس واسعه ومقفوله من فوق اخدتها ودخلت الحمام 
اول ما دخلت قلع جلابيتو وبقى ببنطلون بس من غير تبشرت قعد على الكنبه وولع سيجاره ورجع راسو لورا وهو بيفكر فيها وهيه بتترجاه بعيونها ميكملش اتنهد بغضب من نفسو وقال..فيه ايه يا فراج مالك بقيت خرع كده...دي مرتك وده حقك
بعد شويه خرجت من الحمام وكانت جميله جدا زي العاده فضل باصص عليها وبلع ريقه بـ.ـارتباك وطفا السجاره وقرب منها وقف وراها بالظبط
اشواق اول ما حست بيه التفتتلو وحبت ترجع لورا بس كانت التسريحه وراها مسكت فيها بـ.ـارتباك وقالت..انت..انت عايز ايه
فراج ضغط على شفا،يفو برغبه وشـ.ـدها عليه من وسطها وقال...عايز اشيل عنيا من عليكي مش قادر...عايز ابطل افكر في جمالك ومش عارف...عايز شفا،يفك تفارقني..بس مفيش فايده
اشوق قلبها بقى يدق جـ.ـا.مد بتـ.ـو.تر وفراج شـ.ـدها جـ.ـا.مد عليه التصقت بصدره العاري وفضل باصص لعيونها جـ.ـا.مد وبيبصلها بـ.ـارتباك وعنيه رايحه جايه مابين عيونها وشفا،يفها
اشواق بلعت ريقها بخـ.ـو.ف وقالت ...انا..انا معوازاش..ونبي..وانبي ما تعمل كده تاني
فراج ابتسم واحتض،ن شفا،يفها بحنان وبقى يبو،سها برقه وهدوء غريب
اشواق بقت تضـ.ـر.بو في صدره بس مقدرتش تقاوم لمساتوو والحنيه الشـ.ـديده ..طريقتو كانت هاديه تدوب الحجر واديه بتتحرك على جس،مها 
اشواق غمضت عنيها باستسلام وحست رجليها سابت 
فراج كان مبسوط جدا بتأثيره عليها واتحرك بيها ناحية السرير وهيه مكانتش ممانعه بس فجأه افتكر كلام الدكتوره لما قالت ميقربش منها تاني في الوقت الحالي..بعد بسرعه وهو بياخد نفسو بالعافيه...وبيحاول يهدي نفسو ومش قادر
اشواق استغربت جدا انو بعد واتكسفت من نفسها اوي وقالت...احم...فراج
فراج اتنهد وغمض عنيه بيحاول يقوى ويبان صوتو طبيعي وقال..احم..ايه
اشواق قالت ...انت هتطلقني امتى ..اديك دخلت علي..يعني كده خلاص..عايزه ارجع لاهلي
فراج بصلها وقال...اطلقك..اطلقك ليه
اشواق قالت..هو ايه الي ليه..انت مش بتتجوز علشان تنبسط مع الي تتجوزها ليله واحده اديك خدت الي عايزه فيه ايه تاني
قرب منها وقال بهمس...فيه انو مكانش برضاكي...انا عايزك انتي الي تبقي عيزاني..اكتر ما انا عايزك
اشواق قالت بغضب..ده مش هيحصل واصل متتعبش نفسك
فراج ضحك وقال..لا هيحصل يا تشواق..اصلا هو يعتبر حصل..بس انا مش هقدر اقربلك دلوك..الدكتوره قالت اسيبك يومين لحد ما جس،مك يرتاح...وقرب اكتر وقال بمس قصاد ودنها...ساعتها هدوبك بين اديا زي السكر ما بيدوب في الشاي الحامي..المولع نار...وقتها بس هبقى عملت الي انى عايزه
اشواق ارتبكت جدا ودفعتو بعيد عنها وودت وشها الناحيه التانيه وقالت..مش هيحصل بكره تشوف بعينك
فراج ابتسم وقال...هنشوف..وضحك وقال..انا اصلا همـ.ـو.ت واشوف...على العموم هنزل ورايا شغل ضروري وراجعلك تاني
بقلم..زهرة الربيع
فراج نزل واشواق لبست عبايه سوده وخرجت كانت مخـ.ـنـ.ـوقه من الاوضه بقت تتمشى في الطرقه ولسه هتنزل وقف قدامها حسان وبقى يبصلها بزهول وقال باعجاب...ايه ده يا بت يخربيت جمالك...لا والله البضاعه عاليه المره دي...وله حق ميقدرش عليها
اشواق بصتلو بضيق وقالت...بعد من سكتي لو سمحت
حسان قرب اكتر وقال..انا حسان..ولد عم فراج...وليا في التقيل والشـ.ـديد والجـ.ـا.مد وحط ايده على وسطها بوقاحه
اشواق اتخضت ورجعت لورا وقالت بحده..انت بتعمل ايه خليك بعيد عني يا جدع انت ايه قلة الحيا دي
حسان بص يمين وشمال وقال   بقولك ايه...فراج مشي...وانتو كده كده جوازكم اي كلام وبكره ولا بعده هيطـ.ـلقك..تعالي ندخل اوضتي افرجك عليها...وهدفعلك قرشينن حلوين علشان لما يضلقك متطلعيش بلوشي
اشواق ابتسمت بطريقه خبيثه وقالت..عايزنا ندخل اوضتك نعمل ايه
حسان ابتسم بفرحه وقرب اكتر وقال...هوريكي السرير...ده جـ.ـا.مد وحرير
بس اشواق فاجأتو لما  رنتو قلم جـ.ـا.مد وقالت بغضب...سريرك ده تحمد ربك انو  متحمل واحد وس،خ زيك..انا مرت ولد عمك الي المفروض زي اخوك اخس..قبر يلم العفش
قالت كده ولسه هتمشي شـ.ـدها من ايدها بغضب وقال..بتضر،بيني يا زباله  فاكره تفسك مين علشان تمدي يدك عليا يا وس،خه
لسه هترد اتفاجأت بصوت فراج بيقول وووووو
مرت فراج العداني..سيد اسياد البلد وهيه ستهم...وليها حق تديك بالي في رجلها..ده اذا استنضفت ينزل على واحد زيك
حسان اترعـ.ـب وقال بسرعه وارتباك..كويس انك جيت يا فراج..مرتك دي مش مظبوطه كويس انك هتطلقها دي كانت بتغريني و
قاطعه فراج وقال بسرعه...بتغريك ..وبصلها وقال ..مش لما تغريني انا ابدى ..ورجع بصلو بغـ.ـصـ.ـب وقال...ريح نفسك...انا سمعت الي اتقال ولو مسمعتش عارفك زين...الي مربي قرد عارف لعبه اخفى من قدامي ومتجيش ناحيتها تاني...وتتعامل معاها زي ما بيتعامل الخدام مع سيده فهمت
حسان الغضب بان على ملامحو لما احرجو كده قدامها وقال بغضب ..حاضر يا فراج ..براحتك
قال كده ومشي بغضب واشواق بصت لفراج بدmـ.ـو.ع وقالت بابتسامه...انا مش عارفه اقولك ايه...انت رديتلي كرامتي قدامو
فراج ابتسم ولسه هيرد قلبت وشها وبصتلو بقرف وقالت..ده الي قاصد تسمعو مش كده...متخيل لما تاجي تقول الكلمتين دول قدامي هنسى الي عملتو فيا...كرامت ايه الي هتردهالي قدام الناس  وانت اصلا دوست عليها برجلك وحنا مع بعض...اسمع زين انا عايزه امشي من هنه...عايزه اطلق..وكفاياك الي خدتو
قالت كده ولسه هتنزل بس اتصـ.ـد.مت باديه اتلفت حوالين وسطها وشـ.ـدها عليه وقال لا مش كفايه...علشان انتي مـ.ـيـ.ـتشبعش منك عايز اقولك قمر...بس شايفو ميجيش في جمالك حاجه
اشواق حاولت تبعد بس شـ.ـدد على حـ.ـضـ.ـنو ليها وبقى يبو،سها في رقبتها بتوهان وقال..ريحتك تجنن وكل حاجه فيكي تطير العقل
اشواق فكت اديه وبعدت وهيه بتمشي بدلع وقالت..عجباك قوي
اتنهد وقال بلهفه..قوي قوي..همـ.ـو.ت عليكي
اشواق قالت بسرعه..ان شاله يا رب من بقك لباب السما عارف لو ربنا يا خدك  هد.بـ.ـح اكبر خروف حدانا واوزعو للخلق
بقلم...زهرة الربيع
فراج كانت عنيه هتطلع من مكانهم من الزهول والدهشه ازاي قالت كده وازاي قلبت القلبه دي قال بغضب ..ما تلمي نفسك يا بت الرف،ضي انتي..مالك طايحه فيا زي ما تكون الروس اتساوت..انتي حتت واحده لاراحت ولا جات انا مش شايفك اصلا...ولهفتي عليكي دي علشان جس،مك الجـ.ـا.مد يعني زيك زي اي واحده فا،جره  بيأجروها بالساعه اوعي تنسي نفسك وتفكري ان بقى لك قيمه
اتنهدت ولا كانو قال حاجه وقربت منو بدلال وقالت ...والله البنات الفا،جره قدامك على قفا من يشيل..روح اجرلك واحده ووفر على نفسك المناهده
بلع ريقه بصعوبه وقال..بس انا عايزك انتي...انتي وبس...اسمعي الكلام وانا هديكي قد ما تطلبي..واي حاجه تعوزيها هتتنفذ انتي بس ترضي وتاجي بالذوق
اشواق مشت صباعها على وشو برقه وقالت...عايزه حاجه واحده بس
قال بسرعه ولهفه..امري قولي الي عيزاه كلو
ابتسمت وقالت ...عايزاك تسبني في حالي...وقالت بحده..وانسى انك تلمسني..ده انا ادفن نفسي قبل ما اكون صيده لواحد زيك انت اخرك تتهجم عليا زي ماعملت من شويه انما الذوق لاصحاب الذوق يا ولد العداني
 ونزلت على تحت وسابتو واقف بزهول وقال...البت دي بتحول ولا ايه...واتنهد وقال...على العموم الصبر طيب يا اشواق...وانا خير من يصبر
تحت كانت اشواق بتتكلم مع والدت فراج وبيضحكو وقالت والدتو بضحك يخرب عقلك يابت يا اشواق ده انتي مسخره
نزل فراج وبصلهم وابتسم وقال ..شكل الحما ومرت ولدها مبسوطين سوا
امه ابتسمت وقالت..دي مرتك دي شربات 
فراج بصلها وقال..قوي يا امه شربات حلاه منو فيه مسكر رباني 
اشواق بصتلو بضيق وفراج قال.. اشوق روحي جهزيلنا شنطه هدوم...علشان هنسافر انا وانتي
اشواق بصتلو باستغراب وفراج غمزلها وقال..هنعمل شهر عسل
امه رفعت حواجبها بدهشه وقالت...سيدي يا سيدي واشمعنا اشواق بقى الي هتسافر وياها
فراج ضحك وقال.. كل جمال وله طريقه بتقدر بيها وبص لاشواق وقال ...وانا سيد من يقدر الجمال
اشواق اتكسفت من كلامو ونظراتو واستأذنت من والدتو وطلعت على فوق وهيه بتبتسم بيأس على تصرفاتو
فراج صدق ما طلعت الاوضه وطلع وراها جري
 امه ضحكت على لهفتو عليها الي واضحه جدا وقالت ...شكل الختام مسك يا ولد بطني
اشواق دخلت وقلعت العبايه السوده وكانت لابسه تحتها العبايه القصيره الي كانت بيها وطلعت على الكرسي وبقت تحاول تنزل الشنطه من على الدلاب 
فراج دخل الاوضه وكانت اشواق رافعه اديها بتحاول تنزل الشنطه ومش طيلاها ابدا بصلها بـ.ـارتباك وبلع ريقه بالعافيه رجليها كانت كلها باينه قصاده وهيه بترفع اديها والعبايه تترفع معاها اكتر قرب عليها وحط ايه على رجلها من فوق وقال بصوت مبحوح اساعدك
اشواق اتخضت وبعدت بسرعه وكانت هتقع بس فراج لحقها وشـ.ـدها عليه بقت في حـ.ـضـ.ـن،و وشايلها باديه
سندت اديها على كتافو وبقى يبصلها جـ.ـا.مد ونزلها براحه على الارض وهيه لازقه فيه
اشواق بلعت ريقها وقالت بصوت بالعافيه طالع ..ش...شكرا
فراج فضل ماسكها بقوه و يتامل ملامحها ومش بيرد
اشواق ارتبكت من نظراتو وقالت..سيبني ..احم سيبني يا فراح عايزه انزل الشنطه
فراج قال بصوت مبحوح..لا..لا متنزلهاش ..هنزلها انا ...انتي متطلعيش تاني..خصوصا بالعبايه دي...احب على يدك خفي عليا انا علي اخري ومش عايز افرمك تحتي
بقلم...زهرة الربيع
اشواق ابتسمت وداست على شفا،يفها بكسوف وزقتو وقعدت على السرير وقالت..طب اطلع هاتها بقى
فراج ضحك وقال اطلع..ليه هو انا زيك يا قزعه..ومد ايده وجاب الشنطه وقال..حطيلنا لبس كتير..علشان الجو في شرم الشيخ سخن...ويمكن ربنا يسهل ونستحمو كتير وغمز لها بوقاحه
اشواق ضحكت من قلبها وقالت..انت اتخبطت على دmاغك انت وصغير يا فراج
فراج ابتسم وقرب وميل عليها وحط اديها حواليها على السرير وقال..لا اتخبطت على قلبي وانا كبير
اشواق ابتسمت وعنيها في عيونه وقالت...هو انت عندك قلب
فراج مسك يدها وحطها على قلبو وكان بيضـ.ـر.ب جـ.ـا.مد من قربو منها وقال...مبقيتش احس بيه غير معاكي
ابتسمت بكسوف وفرحه من جواها بكلامو وسحبت ايدها وهيه بتبعد عيونها عنو
فراج ضحك بخفه وبعد وقال...والله انا ما عارف ازاي بحوش نفسي عنك..ربنا يقرب بعيدها
ابتسمت وقامت وبقت تحط الهدوم في الشنطعه وقالت...بتحلم الي في بالك احلام
ابتسم وقال..لا..الي في بالي اشواق...والشوق حراق 
اشواق ضحكت جـ.ـا.مد وابتدى يساعدها في توضيب الشنط وهو بيقرب منها كل شويه
بعد ساعات كانو وصلو اوتيل في شرم الشيخ وكانت اشواق اول مره تشوف مكان زي ده واول مره تطلع من منطقتهم عموما بقت تلف في المكان بفرحه وفراج كان بيبصلها ويبتسم وبقى يتكلم مع حد في الاوتيل بس اتصـ.ـد.م اما لقا واحد بيبصلها بانبهار ومعاه كاميرا وبيصورها بيها
فراج اسودت عنيه من الغضب وقرب منهم وووووو
فراج اسودت عنيه بغـ.ـصـ.ـب وهو شايفو بيصورها وبيعاكس،ها اتقدm عليهم بغضب وهو بيتوعدلو بس اتصـ.ـد.م لما اشواق قربت منو ومسكت الكاميرا وهيه بتبتسملو وهوب ضر،بتو بيها على دmاغو فت،حتهالو
فراج وقف مكانو بصدmه من الي حصل والامن اتلم وراجـ.ـل واقع والد،م نازل من دmاغو 
واحد من المساولين قال بزهول..انتي عملتي ايه يا مدام
اشواق قالت بغضب...عملت ايه ...ده الويلكم بتاعنا ترحيب يعني  ..امال لو شاف ويلكم الشبشب ..ده تعارف حضارات متشغلش بالك انت
فراج شـ.ـدها من ايدها ورغم الموقف وعصبيتو لاكن كان هيمـ.ـو.ت من الضحك من كلامها  وقال...تعالي الله يخرب بيتي انا الي جبتك هنا... وقعدها على الكرسي وراح للمساول اتكلم معاه وفضل يزعق وهو بيبص للراجـ.ـل بغل ومش قادر ينسى نظراتو ليها قال بغضب..هيه رحمتو لما عملت كده لانها عتقتو من يدي..
المسأول اعتذر لكل واحد بعيد عن التانى والشاب مسكتش غير لما فهموه انها مـ.ـجـ.ـنو.نه..وفراج مسكتش غير من بعد محايلات عديده واعتذارات شـ.ـديد
بعد شويه طلعو اوضتهم  وفراج اتنهد وقال..ولو ان الجزمه الي تحت ده يستاهل...بس كنتي هتروحي فيها لو حصلو حاجه ..ده قاعد ساعه على بال ما فكر هو فين 
اشواق قالت بلا مبالاه اديك قولت ...يستاهل ...هعملو ايه..وبقت تلف في الاوضه بتاعتهم بانبهار وقالت...الله...المكان حلو قوي شوف البحر جميل ازاي انا كنت اشوفو في التلفزيون
فراج ضحك وقال...عجبك البحر..تحبي تجربي مـ.ـيـ.ـتو
ضحكت وقالت..لا يا اخوي اخاف اغرق...هو انت بتعرف تعوم
بص في عيونها وقال..كنت بعرف..دلوقتي انا كمان خايف اغرق..وقرب اكتر وقال..او ممكن اكون غرقت اصلا
بقلم...زهرة الربيع
اشواق دفعتو بخفه وبعدت وقالت بـ.ـارتباك...وبعدين يا فراج متقعدش تقولي الكلا م ده...متلعبش بيا الله يخليك.
فراج ابتسم وقرب منها واخدها في حـ.ـضـ.ـن،و واتنهد براحه وقال...والله انا مابلعب بيكي ولا بقولك كده علشان اقربلك...انا مبقولش غير الي حاسس بيه..من ساعة ما شوفت عيونك وانا تايه..ومش قادر الاقي طريقي تاني
اشواق رفعت اديها وبادلتو حض،نو وحطت راسها على صدره بـ.ـارتياح وقالت...لو خدتلي نومه متصحنيش
فراج ضحك من قلبو وبعد وقال..مغيش فايده فيكي..كل ما احاول اتلحلح واقول كلمتين تفصليني
ضحكت وقعدت على السرير وقالت..انا اعملك ايه وانت عاملي فيها مهند..بلاش تسرح بيا انا فهماك..ومش هيحصل يا فراج ...اخر حاجه ممكن تعملها معايا الي عملتو في البيت لو عايز اتعيدو مش هقدر امنعك انما بمزاجي لا..انت اصلا متدخلش مزاجي
فراج ضحك من قلبو وقال....بقى كده...ماشي
..على العموم بكره تشوفي ازاي هلين الحديد واشكلو من جديد
اشواق ضحكت وقالت...وبكره مش بعيد يا شـ.ـديد..يلا سيبني انام بقى
فراج اتنهد وقال .اتخمدي يا اختي ده الي فالحه فيه
وقرب هينام جمبها واشواق قالت بقلق انت هتنام جاري
قال بسخريه..لا هروح اقولهم طلعلولنا كنبه انا ومرتي متعودين عليها ومنقدرش نقعد من غيرها واصل
بصتلو بغـ.ـيظ من سخريتو  وقالت..طب نام زي الشاطر متخلنيش اقلب عليك
قال فراج بسرعه..يا ابووووي لو تتقلبي علي ده انا تبقى امي دعيالي
اشواق حاولت تكتم ضحكتها وقالت..اقلب عليك مش اتقلب عليك  يتقلب عليك ترماي.. اتخمد 
فراج ضحك ونام ومفيش دقايق وعمل نفسو نايم وبيحلم وبقى يقرب عليها وحض،نها بقوه 
اشواق كانت عايزه تضحك على حركاتو وقالت...ده على اساس كده نايم يعني
فراج قال وهو مغمض عنيه ..اششش اسكتي اوعي تصحيني
اشواق ضحكت بيأس من جنانو وسابتو حاض،نها وهيه مرتاحه بين اديه لحد ما نامو هما الاتنين بـ.ـارتياح
في صباح يوم جديد فراج قام من النوم لقاها ماسكه فيه بقوه ونايمه بهدوء ابتسم وبقى يشـ.ـدها عليه ودفن راسو في رقبتها وبقى يبو،سها برقه
اتململت وقالت بنوم...عايز رقبتي في حاجه..والله ما تغلى عليك
ضحك وبا،سها تاني وقال...ابقى شاكر قوي والله
اشوق قامت وبعدت عنو وقالت..بلاها نوم علشان ترتاح
فراج قال..سيبك من النوم ..يلا قومي اتنشطي علشان هفسحك وافرجك شرم الشيخ كلها
بصتلو بفرحه وقالت..جد يا فراج
ابتسم وقال جد الجد يا عيون فراج
 اشواق قامت بسرعه ودخلت استحمت ولبست وجاد كمان وجهزو سوا ونزلو اتفرجو على الاوتيل وهلى القريه السياحيه كلها و اشترو لبس وطلعو اتغدو وراحو ملاهي وانبسطو جدا
وعدى اسبوع وكانو كل يوم يخرجو ويهزرو ومبسوطين جدا كانت اشواق مبسوطه جدا وفراج كان مبسوط بوجودها معاه وقربو من بعض جدا
في ليله كانت اشواق واقفه بتشم هوا في البلكون ومبسوطه بشكل البحر وقرب منها جواد وحتضنها من ورها وقال بهمس وانفاسو على رقبتها..مبسوطه يا قلبي.
اشواق ابتسمت وقالت...قوي يا فراج...حاسه الدنيا مش سيعاني
ابتسم ولفها ليه وقال بابتسامه..انا كمان..اول مره احس بالفرحه دي كلها...حاسس بقلبي هيطلع من صدري والدنيا زي ما تكون وسعت والنفس فيها بقى مرتاح
اشواق ابتسمت ونزلت راسها بكسوف وفراج رفع وشها ليه وبص في عيونها وقال..مش كفايه بعد يا اشواق...حابب اطمن انك شلتي كل الحواجز الي بينا...حابب احس اننا بقينا واحد...وقرب وقال قدام شغا،يفها نفسي اشبع من قربك واحلي شفا،يفي بطعم العسل للي على شفا،يفك
اشواق بعدت عنو ونزلت عيونها وقالت بـ.ـارتباك وكسوف..انا..احم..انا كمان عيزاك يا فراج
فراج اتفاجأ وقلبو دق بسعاده وقال..وايه المانع يا قلب فراج ليه بتبعديني عنك
بصتلو بدmـ.ـو.ع وقالت..خايفه..خايفه قوي يا فراج...خايفه يكون ده اخر حاجه ربطاك بيا...خايفه لما تطول الي في بالك تطلقني...واتحرم منك بعد... بعد ما عشقتك قوي..وبقيت اهم من نفسي
فراج لمعت عيونه بالدmـ.ـو.ع وابتسم ابتسامه جميله وشـ.ـدها لحض،نه وبص في عيونها وقال..انتي لسه فاكره ان ده الي رابطني بيكي يا غـ.ـبـ.ـيه..طب ما انا طولتك من اول يوم..انا كنت بقولك كده علشان متفضليش تقولي طلقني...مكنتش قادر ابعد عنك وكنت عايزك تحبيني زي ما حبيتك..انا..انا بمـ.ـو.ت فيكي يا اشواق ...انتي بقيتي كل حياتي..وعلشان تطمنيلي....مهقربش منك واصل..لحد ما انتي ترتاحي وت عـ.ـر.في قد ايه  بحبك.
قال كده ولسه هيبعد مسكت ايدها وقربت منو وحطت اديه على وسطها واديها على شعره وقالت...بس انا مطمنالك يا فراج...وعايزه ادفى في حض،نك حتى لو هتسيبني بعديها
فراج بصلها بدهشه وهو مش مصدق من السعاده واشواق قالت..ايوه انت كان معاك حق...انا دلوك عيزاك زي ما انت عايزني ووقفت على اطراف صوابعها وقربتو منها وبا،ستو برقه تدوب الحجر
فراج غمض عنيه وقلبو بيضـ.ـر.ب بعن،ف وبيستمتع بقربها واول ما جات تبعد ثبت دmاغها بقوه والتهم شفا،يفها بقوه وجنون وهو طاير من فرحتو وفضل ماشي بيها وهو  لحد مانومها على السرير  وهو ضاممها ليه كانو بيتأكد انها بقت بيم اديه
في صباح يوم جديد قامت من النوم لقت نفسها بين اديه ومش بيسترهم غير الملايه عضت على شفا،يفها بكسوف ولسه هتتحرك شـ.ـدها عليه وباسا،ها برقه وقال..صباحيه مبـ.ـاركه يا عروسه
اشواق ضحكت وقالت...بس احنا صبحيتنا عدت من بدري
ابتسم وهيه بين اديه وقال..لا
انا ملمستكش واصل قبل كده...الليله الي فاتت بس الي تتحسب بنا كل لمسه  لها شكل تاني وانتي راضييه ..كاني ملمستش اي واحده قبل سابق
اتنهدت بابتسامه جميله وقالت يعني مبسوط
فراج قال ...قوي وعمري ما اتبسطت كده وانتي مبسوطه معايا
اتنهدت بابتسامه وقالت...ومن يوم ما عرفتك..متبسطتش يوم واحد..بس ادينا بنجتهد
اختفت الابتسامه من على وشو وضـ.ـر.بها بالمخده وقال..بتجتهدي يا اختي ..قومي من جاري قومي ..ده انا لو متجوز تلاجه كنت على الاقل شربت ميه ساقعه
بقلم...زهرة الربيع
بعد شويه كانو تحت على البحر ومبسوطين وبيضحكو وفراج قال...بقول ايه..ما تاجي نطلع نريح فوق شويه...عليا الطـ.ـلا.ق قعدت السرير احلى مليون مره
اشواق ضحكت وقالت بطل بقى انت بتشبعش هديت حيلي 
فراج ضحك ولسه هيرد جالو اتصال وقال ثانيه واحده دي مكالمه من الشغل
اشواق كانت مستنياه ..وجالها واحد من الي شغالين في الأوتيل وقال..مدام اشواق الاوضه جهزت وعملنالك كل الزينه الي طلبتيها يا ريت تيجي تبصي عليها علشان لو فيه حاجه غلط
اشواق ابتسمت بفرحه وطلعت على الاوضه وهيه بتتسحب علشان فراج ميشوفهاش عايزه تعملو مفاجأه
على زاويه كان حسان بيراقبهم وبيبصلها بغضب وابتسم بخبث اول ما طلعت وطلع وراها فورا 
اشواق كانت مستنياه ..وجالها واحد من الي شغالين في الوتيل وقال..مدام اشواق الاوضه جهزت وعملنالك كل الزينه الي طلبتيها يا ريت تيجي تبصي عليها علشان لو فيه حاجه غلط
اشواق ابتسمت بفرحه وطلعت على الاوضه وهيه بتتسحب علشان فراج ميشوفهاش عايزه تعملو مفاجأه
كانت عيون حسان عليها وطلع وراها فورا 
اشواق دخلت الاوضه وكانت جميله وكل شيئ زي ما طلبت ولسه هتطلع منها اتصـ.ـد.مت لما لقت اخر شخص ممكن تتوقع تشوفه قالت... حسان
حسان دخل وقفل الباب وقال..ازيك يا حلوه..ايه فاجأتك صح...متخافيش...انا جايلك في كلمتين على القالع كده وهمشي على طول وقلع جلبيتو وبقى يقرب منها بطريقه تخـ.ـو.ف
اشواق بصتلو بغضب رهيب وقالت...تمشي عليك بطنك ما تلاقي حمام فاضي ..اطلع حالا هصرخ والم عليك المكان وفراج هيقــ,تــلك اطلع با حسان
بقلم..زهرة الربيع
حسان ضحك وبقى يقرب عليها وقال... انتي انسيلي فراج خالص دلوك وسيبي نفسك ومتخافيش واصل وهج،م عليها وهيه بقت تزقو  ولسه هتصر،خ حط ايده على بقها وقال..اشش اهدي متخافيش...المكالمه الي جات لفراج تبعي..يعني هتطول..نكون خدنا راحتنا خليكي حلوه معاي..انتي دخلتي مزاجي ومحدش هيعرف واصل
اشواق بقت تزقو وتضر،بو بس مقدرتش شالها من وسطها ووقع بيها على السرير وهو حاطط ايده على بقها وبيبو،سها بقوه وعن،ف
اشواق بقت تخربشو وتضر،بو بس هو ضر،بها بقوه في بطنها لحد ما نز،فت من انفها وبقها و حست بدوخه وبقى يته،جم عليها 
بقت تقاومو بضعف شـ.ـديد بس من غير فايده كان اقوى منها
فراج نفخ بضيق من الشخص الي بيكلمو وقال بزعيق..وبعدين يا غانم ...بقالي ساعه بفهم فيك ...وكل شويه اعيد تاني بقولك تاخد الاوراق وتروح لابوي و
بس قطع جملتو لما بص مكان ما ساب اشواق وملقهاش مشي ناحية اوضتو وهو لسه فاتح الخط وبيكلمو.. وابتدى يشك في المكالمه فمقفلش معاه وبقى يعمل نفسو بيكلمو وهو طالع اوضتو
اول ما وصل قدام باب الاوضه سمع صر،خات مكتومه اتأكدت شكوكو ورمى التليفون وفتح الباب واتفاجأ بحسان ها،جم عليها بطريقه بشعه
حسان اترعـ.ـب وبلع ريقه بخـ.ـو.ف ووقف وهو بيرتعش  وقال..انا انا هفهمك انا جيت علشان اديك ورق ليك..بس..بس الفاجره دي غوتني وو..و حتى حتى بص مزينالي الوضه كيف و..
بس فراج كان باصص على اشواق بزهول من حالتها مش من كلامو مكانتش بترد وكان بقها بينز،،ف من الضر،،ب وووشها مضر،،وب وهدومها مقط،وعه وبتبكي جـ.ـا.مد بص لابن عمه وضم اديه بقوه وهو بيلصلو بنظرات هتحرفو
حسان لسه هيجري مسكو بقوه وبقى يضر،بو بكل قوتو وبقى يخن،قو لما كان هيمـ.ـو.ت في ايده
اشواق وقفت وهيه بتترعش وجريت عليه وقالت ببكا..لا..لا اوانبي يا فراج لااااا لاااا
فراح كان خا،نقو ومش سائل وعايز يمـ.ـو.تو واشواق بقت تشـ.ـد في  وتقول..لا ااا
.لا سيبو..وانبي يا فراج..وانبي ما تمـ.ـو.ت ولد عمك بسببي لا وانبي..سيبو ..وبقت تبكي اكتر وتقول..انا مليش غيرك..وانبي انا ماليه غيرك متوديش نفسك في داهيه
فراج مكانش سامعها  من كتر الغل و كان عايز يمـ.ـو.تو وهيه ماسكه فيه بتمنعو فدفعها لااراديها اتخبطت في الحيط اتألمت جـ.ـا.مد
فراج لما سمع صوت المها فاق من غضبو و سابو وجري عليهاوحسان كان اغمى عليه
فراج شـ.ـدها عليه وبقى يقول بدmـ.ـو.ع ..مقصدتش والله حقك عليا..حقك عليا يا قلبي قومي معاي قومي يا اشواق على مهلك
اشواق قامت معاه وهيه دايخه جدا وفراج بقى يمسح الد،م الي على بقها بجلبيتو ويمسح دmـ.ـو.عها باديه ويضمها لقلبه بدmـ.ـو.ع وقال..حقك عليا..معرفتش احميكي يا قلبي ...انا مكنتش فاكر ان ممكن يعمل كده سامحيني..حقك علي سامحيني يا اشواق
اشواق بصتلو بدmـ.ـو.ع وابتسامه ومسحت دmـ.ـو.عو   الي اول مره تشوفها وقالت..لا يا زين الرجـ.ـال..انت متتشافش دmـ.ـو.عك واصل..متخافش مرتك محدش يقدر يلمسها غيرك..انا كان عندي امل تاجي بس لو ..لو مكنتش جيت..كنت يا هقــ,تــلو يا هقــ,تــل نفسي مكنتش هسيبو يطولني واصل وبصت بعيونها على طرف السرير 
فراج اتصـ.ـد.م لما بص مكان نظراتها على طرف السرير لقي السكين الي كانت على الكمود في طبق الفاكهه هيه سحبتها على السرير كانت ناويه تقــ,تــلو او تقــ,تــل نفسها بصلها بدmـ.ـو.ع وقلبو كان هيقف لما تخيل انها كانت ممكن تروح منو لو ملحقهاش قال بلهفه ..لا لا..يا قلب فراج...انا مقدرش اعيش من غيرك..حقك عليا..انا مش هغيب عنك واصل تاني...بس...بس انتي ايه الي خلاكي تقومي من مكانك
بصت للاوضه الي تكـ.ـسرت من كتر مقاومتها مع حسان وقالت بدmـ.ـو.ع...كنت...كنت قال..قال هفاجأك..واعملك حاجه حلوه تفرحك زي ما انت مفرحني من ساعة ما جينا بس ملناش نصيب
فراج بص للاوضه لاقها متزينه بس متكـ.ـسره ابتسم وقال...مكانش له لزوم تزيني الاوضه علشان تفرحيني..انتي فرحي وانسي انتي زينتي حياتي كلها من يوم ما دخلتيها
بقلم زهرة الربيع
ابتسمت بدmـ.ـو.ع وقالت..يعني منتاش زعلان مني
فراج بص لحسان بغضب شـ.ـديد وقال..الزعل مش منك يا اشواق..انا هعرف اربي السا،فل ده واخدلك حقك
اشواق مسكت ايده وقالت بدmـ.ـو.ع..من غير د،م يا فراج احب على يدك
ايتسم وضمها لصدره وقال..مقدرش اوعدك من غير د،م..بس متخافيش مش هقــ,تــلو وبصلو بحقد وقال .بس هعرف ازاي اخليه ميبصش على الي في يد غيره..هخليه ميبصش على اي واحده من اساسو
اشواق بصتلو بزهول وفراج بصلها وابتسم وقال..بالظبط زي ما فكرتي كده...علشان يتربي وبعدها هبعتو عند عمي ثروت في دmنهور يشيل معانا في الهم شويه مهو عمو هو كمان
وعمل مكالمه لواحد من الحرس بتوعو جم شالو حسان وطلعو بيه 
فراج قرب من اشواق وقعدها في حض،نو وقال...انا عايز انسيكي اي و.جـ.ـع اتو.جـ.ـعتيه..سواء بسببي اوبسبب غيري..سامحيني يا اشواق على كل دقيقه زعلتك فيها
اشواق ضمتو اكتر وقالت..انا مسمحاك...وعشقاك..وريداك يا قلب اشواق
ابتسم وغمز  وقال..ريداك دي بتلعب على الوتر الحساس كان لازم تقوليها في وقت زي ده
اشواق ضحكت وقالت...انت مفيش فايده فيك واصل
 باس على راسها وقال..ربنا يقدرني واخليكي الضحكه دي تفضل منور حياتي
اشواق ابتسمت وقالت..ربنا يخلينا سوا انا مبضحكتش من قلبي غير وياك
فراج قال بحب..وانا محستش بهنايا غير في حـ.ـضـ.ـنك...حليتي طعم الدنيا وغيرتي معنى الاشواق يا اشواقي❤

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات