رواية عشق بقلب عنيد هي رواية رومانسية تقع احداثها بين وتين وعز والرواية من تأليف زهرة الربيع في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية عشق بقلب عنيد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية عشق بقلب عنيد هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية عشق بقلب عنيد تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية عشق بقلب عنيد من الفصل الاول للاخير بقلم زهرة الربيع
يوم كتب كتابها داخلها بضره قدام كل المعازيم وبتكتب عليهم هما الاتنين في نفس اليوم انت قاصد تزلها قاصد تكـ.ـسرها تقدر تقولي يا محترم هتروح الجامعه ازاي بعد الي هببتو في الفرح قدام زمايلها وفرحت عليها الي بسوى والي ميسواش ده الفرح ترند دلوقتي
اتنهد وفال بضيق..يا عمي انا مقدر انك زعلان على بـ.ـنتك بس انا معملتش حاجه حـ.ـر.ام او عيب انا من حقي اتجوز اربعه لو عايز..والهانم الي فوق قالت قبل كده انها مش عايزه جوزتنا دي ..وانا كمان مش عايزها ايه المانع اني اتجوز واحده انبسط معاها واهيه بـ.ـنتك متجوزه في عصمة راجـ.ـل
بقلم..زهرة الربيع
قال بسخريه وغـ.ـصـ.ـب..راجـ.ـل..بلاش الكلمه دي يا عز مش لايقه على الي عملتو خالص ويكون في علمك انا جوزتك وتين لاني كنت فاكر ان عمر الدm ما هيبقى ميه ومهما حصل هتفضل ابن اخويا الي ربيتو على ايدي وهتحمي بـ.ـنتي وتحافظ عليها لكن الغلط غلطي ..وطبعا دلوقتي مش هقدر اقولك طلقها علشان محدش يتكلم عليها نص كلمه وا يقول انك عملت كده لانك عرفت حاجه وحشه عنها..انما مش هخليها معاك يوم واحد هروحها معايا وبعد فتره هتطلقها من سكات ولا من شاف ولا من دري سامع
عز قال.. لا يعمي مش هينفع...بـ.ـنتك انا كده كده هطلقها بس لحد الوقت ده مراتي مش هتخرج من بيتي...البيت واسع وهما الاتنين هيفضلو فيه
عمه بصلو بزهول وقال..انت عايز تسكن مراتك التانيه في نفس البيت مع بـ.ـنتي فاكر اني هسمحلك بكده..انا مش فاهم انت جايب القسوه دي منين..انت عمرك ما كنت كده..هو انا كنت جبرتك عليها ..ما انت كنت موافق وعايزها ايه الي حصل
بقلم..زهرة الربيع
عز بص بعيد عنو وقال بضيق...عمي انا كلامي خلصان..وتين مراتي ومش هتمشي من بيت جوزها ..لو سمحت لو حابب تتفضل تنام هنا في اوض كتير
عمه بصلو بدهشه وقال..انام...لاشكرا يا ابن اخويا والله ونفعت فيك تربيتي وتعبي عليك ..قال كده ومشي بحـ.ـز.ن محبش يعمل مشاكل علشان سمعة بـ.ـنتو وفضل يمشي من سكات
عز اتنهد وطلع اوضه من الاوض
دخل و كانت فيه بـ.ـنت جميله في ال٢٠ قاعده بتبكي جـ.ـا.مد واول ما دخل قالت بدmـ.ـو.ع وحده...كويس انك جيت يا عريس..اتفضل بقى..طلقني حالا عايزه اروح مع بابا
عز بصلها بسخريه وقال...اولا ابوكي مشي ..ثانيا هو احنا اتجوزنا علشان نطلق يا عروسه
بصتلو بغضب شـ.ـديد واستغربت ان ابوها مشي لانو طلعها في الاوضه لحد ما يتكلم معاه وكانت فكراه هياخدها معاه قالت بغضب...انا هروح لوحدي بس اتفضل طلقني لاني مش حابه افضل على زمتك دقيقه واحده
ابتسم ابتسامه جانبيه وقال..انا عايزك تبقى هاديه الليله دخلتك يا عروسه..وضرتك مستنيه دورها في الاوضه الي جمبك...وانا قولت الأقربون اولى بالمعروف علشان كده جيت اخيرك..تحبي ادخل عليكي انتي الاول ولا عليها..الي تختاريه وووووو
↚
ضرتك مستنيه دورها في الاوضه الي جمبك...وانا قولت الأقربون اولى بالمعروف علشان كده جيت اخيرك..تحبي ادخل عليكي انتي الاول ولا عليها..الي تختاريه
بصتلو بزهول شـ.ـديد لما قال كده وقالت بصدmه ايه..انت قولت ايه
قرب منها اكتر وقال وهو بيبص لعيونها جـ.ـا.مد بتحدي...زي ما سمعتي...تحبي ابتدي بيكي ولا
بيها...متقلقيش انا راجـ.ـل اعرف ربنا ومش هظلم اي واحده فيكم..يعني مش علشان هيه البـ.ـنت الي انا اخترتها وبحبها يبق هبديها عليكي لا ابدا...انهارده انتي ساعه وهيه ساعه..ومن بكره انتي ليله وهيا ليله
محستش بنفسها غير وهيه بتضر،بو قلم قوي جدا وهيه بتتنفس بقوه وغضب وقالت بحده...انا مستغنيه عن خدmـ.ـا.تك يا هارون عصرك وفر لها وقتك وصحتك.. لحم النمور متحرم على الكلا.ب
قالت كده ولسه هتمشي مسكها من دراعها بقوه وكان بيحاول يهدى وهو مش مصدق انها ضر،بتو حس بفوران في د،مه لدرجه انو كان هي،كـ.ـسر عضمها في قبضتو
وتين بقت تحاول تفك ايده وهيه بتقول بغضب..سبني سبني يا عز هلم عليك الناس وافضحك
بقلم زهرة الربيع
شـ.ـدها بكل قوتو ودفعها على السرير وبقى يقل،ع هدومه وهو بييصلها بغل و نظرات مرعـ.ـبه
وتين كانت بتبكي بخـ.ـو.ف وقالت..عز اياك تقرب اياك انا انا مش هسكت و
بس صرخت جـ.ـا.مد لما هجم عليها وقطع الفستان بغل بقت تقول بصراخ سيبني.. سبني يا حيو،ان يا سا،فل
عز اتعصب جدا محسش بنفسو وبقى يضر،بها قلم في التاني وهو بيقول..اخرسي..اخرسي يا حيو،انه .انتي فاكره نفسك مين ها فاكره نفسك ميين الي خلقك مخلقش غيرك يا زبا،له...اهو حبيب القلب سابك وخلع...سابك الي رفضتيني علشانو ...بس طبعا بعد ما اخد الي عايزه منك يا وس.خه
وتين كانت بتبصلو بزهول شـ.ـديد ودmـ.ـو.ع وداخت جدا محستش بالدنيا واغمى عليها
عز قال بقلق...وتين..انتي يا بت
بس لما مردتش وقف بسرعه وبقى يضر،ب خدودها بخـ.ـو.ف وبيقول بقلق...وتين...وتين ردي عليا..وتيين
ولبس قميصه وطلع جري يجيب تليفونه الي نسيه في الصاله
وكان فيه بـ.ـنت في منتصف العشرينات بتتفرج على التلفذيون بصتلو وقالت بسخريه ...خير نازل دلوقتي يا عريس ولا ده بريك بين الشوطين
عز كان بيدور على تليفونو وقال بغضب..مش وقتك يا ميار دوري معايا التلفون فين انا سبتو هنا وتين تعبانه جدا
ضحكت بمياعه وقالت..ياجاااااامد...هو انت لحقت
عز قال بعصبيه وزعيق...قولتلك مش وقتك دوري معايا
ميار قامت بخـ.ـو.ف وبقت تدور معاه ولقى التليفون وطلع جري على اوضة وتين وهو بيتصل بالدكتوره بس مش بترد
كان هيجرب تاني بس لقاها بتحرك دmاغها بتعب قرب منها وقال..وتين..وتين سمعاني
فتحت عنيها وبقت تبصلو بتوهان وشافت ميار واقفه
عند الباب نزلت دmـ.ـو.عها بضعف لما افتكرت اللي حصل وودت وشها الناحيه الثانيه
عز اخذ نفسه بـ.ـارتياح لما اتاكد انها كويسه وقال بضيق افتكرتك هتمـ.ـو.تي واخلص منك ما ليش نصيب على العموم يا عروسه انتي تعبانه انهارده وانا مش ممرض هتلاقيني عندكط في اي وقت تلاقي نفسك احسن فيه يلا يا ميرا واخذ ميار ومشي تحت انظارها
بقلم..زهرة الربيع
وتين قعدت تبكي بشـ.ـده وعز راح عند ميار في اوضتها قبل ما تنطق بحرف قال ..مش عايزه اسمع صوتك يلا روحي نامي
ميار ضحكت وقعدت على السرير وقالت ده انا اطق لو ما تكلمتش
عز بصلها بضيق شـ.ـديد وقال... ميار انا مش ناقص
ميار قربت منه وقالت طب بقول لك ايه انت دفعت علشان اللعبه دي ما تاخد حقك بالفلوس اهي تبقى حلال وضحكة بمياعه
بصلها نظره مرعـ.ـبه وقال.. غوري نامي يا ميار ... يلا
ميار اتنهدت وراحت نامت ...وهيه بتقول ما لكش في الطيب نصيب براحتك
عايز نام على الكنبه وحاول ينام بس ما قدرش فضل يفكر يا ترى عامله ايه دلوقتي وخاف جدا لا تتعب تاني بص على ميار لقيها نامت... طلع من الاوضه وراح اوضه وتين ...لما دخل لقاها نايمه على السرير وحاضنه المخده ودmـ.ـو.عها على خدودها لسه ما نشفتش اتنهد بحـ.ـز.ن... ومدد جمبها وشـ.ـدها لحض،نه بشـ.ـده لحد ما راح في النوم
في صباح يوم جديد قامت وتين من النوم حاسه بتعب شـ.ـديد لقت نفسها في حض،نه اتصـ.ـد.مت جدا قعدت بسرعه وقالت... يا استاذ انت... قوم
عز قام من النوم على صوتها وقال بضيق... عايزه ايه
وتين استغربت وقالت هو ايه اللي عايزه ايه انت ازاي تنام جمبي كده
عز بصلها وقال بسخريه.... اه صح هو الموضوع يستاهل انك تصحيني من النوم
وقام بلا مبالاه بقى ياخذ هدومه عايز يستحمى
وتين الفستان بتاعها كان مقط،وع وكانت ماسكاه من فوق بايدها راحت وراه وقالت.. ممكن افهم انت قصدك ايه بالي بتعمله ده انا مش فاهمه يعني انا ما كنتش موافقه على جوازنا اصلا ...ما كنتش موافقه ولما بابا اصر عليا وقال انك بتحبني انا وافقت عشان خاطر بابا لما انت مش بتحبني ولا عايزني ولا حاجه من الكلام ده طلبتني ليه واصريت ليه ..انا يا سيدي واحده مخدوعه حبيت واحد وطلع ندل ده يضايقك في ايه تتجوزني ليه اصلا
بصلها وابتسم بسخريه وقال.. ولا حاجه عايز اوريكي قيمتك مش اكتر.. انا طلبتك بالحلال وانتي رفضتي..بس بقى لما اخذ اللي عايزه منك وسابك روحتي تقولي لباباكي انا موافقه على عز ...هو عايزه ده ايه بالنسبالك مكنتيش شايفه عز ده خالص قبل الباشا ما يسيبك اتكلمي يا وتين
وتين اتنهدت بضيق وقالت...انت مكبر الموضوع ليه كل الفكره اني لما ممدوح قال مش هنتجوز.. فكرت اني احاول اديك فرصه كنت فاكره انك بتحبني ..ومسحت دmعه نزلت على خدها وقالت.... قلت ان الي حبيتو خدعني وسابني ايه المانع اني اتجوز واحد يكون هو بيحبني مش يمكن احبه والدنيا تبقى اجمل معاه.. انما لو اعرف ان عندك نيه انك تنتقم مني لمجرد اني رفضتك وفضلت مع ممدوح ما كنتش اتجوزتك ولا قولت لبابا اني وافقت عليك اصلا...بس انت كنت تقدر ترفض وتقول بعد ايه لكن لا..اخترت الأصعب والي يجـ.ـر.ح اكتر.. على العموم كل اللي حصل ده انت اكتر واحد عارف انه ما فرقليش لاني معنديش مشاعر ليك انـ.ـد.م عليها... بس اللي ضايقني بقى واللي مش هسامحك عليه انك مديت ايدك عليا امبـ.ـارح واتسفلت عليا وقلت كلام محصلش والحركه اللي عملتها في الفرح دي انك تيجي داخل بواحده قدام المعازيم وتقول دي مراتي وانا كاتب عليها قبلك ومن الكلام ده انا ما اقبلوش ومش هسامحك عليه...اتفضل يلا طلقني وخلينا نخلص
عز ابتسم بسخريه وقال...هو انا اتجوزتك ليه لما هطلقك ..شوفي ياتين انتي بالنسبالي كنتي وهتكوني بـ.ـنت مز،ه عجبتني جري ريقي عليها ولانك بـ.ـنت عمي محبتش اعمل كده في الحـ.ـر.ام..و اتجوزتك علشان كده اوعي تفكري انك تعنيلي او عاشق عيونك.. ولا تفتكري اني هطلقك من غير مستفاد من كل ده في الاخر واسيبك لما تعيطيلي شويه ماشي.. امبـ.ـارح انا كنت مع ميار اتسلينا قوي وانبسطنا ..يعني انهارده ليلتك فهمتي يا عروسه يعني ايه الليله ليلتك انا هخرج دلوقتي وارجع بالليل الاقيكي على سنجه 10 علشان ناوي انبسط
عز قال كده و مشي شويه ناحيه الحمام فوقفته وقالت بسخريه...ولما انت كنت مع ميار امبـ.ـارح ومبسوط معاها زي ما بتقول...جيت هنا ليه نيمتني في حض،نك ليه رد عليا
وقف مكانو مش قادر يرد بس اسودت عنيه من الغضب لما قالت..انا اقولك ليه لانك طول عمرك معندكش كرامه
بصلها بغضب شـ.ـديد واتقدm عليها ووووو
اقولك سبت مراتك ليه وجريت لحـ.ـضـ.ـني علشان انت معندكش كرامه ..وطول عمرك كده تحب الي تدوس عليك يا عز
بصلها بغضب ومسكها من دراعها بقوه ..وقال..انا ممكن اوريكي الكرامه بتعمل ايه واقــ,تــلك باديا وميرفليش جفن بس انتي مبقتيش تستاهلي اذي نفسي تاني بسببك مبقتيش تستاهلي محبه ولا كره حتى ودفعها ولسه هيدخل الحمام قالت بسرعه...اضحك على نفسك يا عز قد ما انت عايز ..الحقيقه. مش هتقدر تغيرها بكلمتين
عز وقف مكانه مغمض عينيه بالم حاول ياخد نفسه علشان يعرف يرد عليها وتين ابتسمت بسخريه وقالت انت فاهم باللي بتعمله ده هصدق كلامك ..انا ساكنه قلبك يا عز اللي انت عايزه مني وكنت بتتمناه هو حبي حبي الي مش هتعرف تطولو يوم واحد ..مستحيل تعرف تتجاهل اللي في قلبك ليا مش هتقدر وعلشان ما تاذيش نفسك اكتر من كده طلقني انا ولا بحبك ولا هحبك انا كنت هضغط على نفسي علشان احاول ..وبعد اللي انت عملته مش هحاول ولا عيزاك متتعبش نفسك في اي حاجه معايا
بقلم..زهرة الربيع
عز حاول يقوى بعد الكلام اللي قالته وبصلها وابتسم وقال لا مش هطلق ولو انا لسه بحبك زي ما بتقولي مكنتش اقبل اعمل كل ده وبالنسبه لجيتي هنا امبـ.ـارح برده في الاول وفي الاخر بعمل حساب عمي احسن تتعبي تاني بالليل...واستأذنت من ميرا حبيبتي وهي وافقت ابات معاكي في الاول وفي الاخر انتوا ضراير وليكي حق زيها وهراضيها النهارده..و قرب منها وحط ايده على وسطها وقال بوقاحه ...هاستمتع بيكي اليله واخد اللي انا عايزه وكل الي بتمناه..و اروح ابات في حـ.ـضـ.ـن،ها هي وتبقوا خالصين
وتين بصتلو في عيونه بتحدي و قالت... مش هينفع يا ابن عمي ما اقدرش اسيبك تدوق اللي عايز تدوقه من غير حاجه انت فاضلك تكه على الجنون وانا ميرضنيش ...ودفعت ايده وبعدت عنه وقالت . .ثقتي بنفسي ولا انت ولا اللي خلع زي ما انت بتقول ولاعشره زيكم يعرفو يهزوها ... انا وتين العربي الي مفيش حد شافني وماحلفش بجمالي...و قربت عليه ومشيت ايدها على قلبه وقالت..والقلب الي هنا غرقان في حبي وبيفقد اخر انفاسه
عز قلبه بقى يدق بسرعه وغمض عينيه من لمساتها كان نفسو تفضل بين ايديه كده وما يبعدش ابدا بس حاول يقوى و ضغط على وسطها بغضب شـ.ـديد ودفعها بعيد عنه وقال.. غريبه انك صحيتي من النوم ولسه بتحلمي
قال كده وراح على الحمام بسرعه قبل ما يضعف اكثر من كده
وتين ابتسمت بسخريه وبقت تطلع هدوم ليها من الدولاب وقالت...تمام يا ابن عمي الي فات كان بتاعك..بس اللي جاي بتاعي انا استنى عليا
بعد شويه خرج من الحمام كان بينشف شعره وتين بصتله شويه وبعدت عيونها بسرعه واخذت هدوم ودخلت الحمام من غير ما اتكلم لما دخلت وقفلت الباب قالت.. اتنهدت بغضب وقالت الصبر جميل
بعد شويه خرجت وكانت لابسه كاش مايوه بيتي خفيف جدا وقصير جدا جدا مفتوح من كل الزوايا وشعرها المبلول ينقط على كتفها فتحت السيشوار وبقت تنشف شعرها قدام المرايه بطريقه مغريه جدا
عز كان بيلبس هدومه والتفت لها بطرف عينه بس اتفاجأ بلبسها وشكلها تثبت نظره عليها من شكلها
هو شايفها بتتمايل وبتدندن قدام المرايه ...قال حلو شايفك بتستعدي لليله من دلوقتي
وتين كملت الدندنه ولكنها سمعاه وهو حاول يعمل مش مهتم بيها بس هي ما سمحتلوش يعمل كده ابدا جابت علبه مرطب وقعدت على السرير وبقت تدهن منه ..بلع ريقه بصعوبه وقرب عليها ووقف قدامها بالظبط
وتين رفعت عنيها لي وقالت...خير فيه حاجه بس ما كملتش جملتها وشـ.ـدها عليه بقوه وهو محاوط وسطها بايدي
وتين بصت في عيونه وقالت بدلال عايز حاجه يا ابن عمي
عز قال بر،غبه..انتي اللي عايزه مش انا وقبل ما تنطق باسها بقوه شـ.ـديده وهو متمكن منها ومش سامح لهاا تبعد ابدا
وتين حاولت تبعدوا عنها بس مسكته متمكنه جدا ..كانت هتستسلم بين اديه ..بس قالت لنفسها لا مش بالسهوله دي ودفعتو بكل قوتها وقالت بغضب.. انا قلت لك ما تقربليش عمري ما كنت ليك وجـ.ـسمي ده ابيعو لكل،ب من الشارع اكرم من انك تلمسني
عز حس باهانه شـ.ـديده خصوصا انه بين ضعفه ليها بالطريقه دي قرب منها ومسك فكها بقوه هو بيضغط على اسنانه وقال...ويا ترى بعتيه للكل،ب بتاعك الاولاني كم مره يا حلوه ما تقلقيش انا ستر وغطى عليكي امال انا اتجوزتك ليه ودفعها بغضب
وتين بصتله بحده وقالت... والله بشفق عليك خليك اغلي كده من جواك مش هنولك اللي في بالك ولا هعرفك اي حاجه وعارف كمان يا عز ممدوح ده انا بعشقه عارف كمان رغم كل اللي عمله لسه بحبه ..هو كمان نـ.ـد.مان يا عيني زي حالاتك وكل شويه يرنلي بس ما تقلقش طالما انا على ذمتك هحاول مـ.ـا.تكلمش معاه لاني بصراحه لما بكلمه بضعف و
بس قطعت كلامها على قلم قوي جدا نزل منه على وشها لدرجه ان شفتها نزفت حطت ايدها على خدها بدmـ.ـو.ع وعز بصلها بطريقه مرعـ.ـبه جدا وقال انا مش هاممني تحبيه ولا تكرهيه ولا تولعو لاانك ما بقتيش تهميني ...ومسك شعرها بغضب وقال... بس مش بمزاجك تحترميني طالما انتي على ذمتي مش بمزاجك لاني لو اكتشفت بس انك كلمتيه مش هيبقى عندك لسان تتكلمي بيه مع حد تاني وانتي عارفه عز العربي ووعوده ودفعها على السرير بغضب وشـ.ـد التيشرت بتاعه ونزل بغضب
وتين كانت عيونها مليانه دmـ.ـو.ع حطت ايدها على شفتها الي انجـ.ـر.حت وقالت بو.جـ.ـع... ماشي يا مـ.ـجـ.ـنو.ن انا هفرجك يا عز
تحت عز كان بيفطر وكانت ميار قصاده لابسه لبس قصير وقالت بدلال هو احنا يا اخويا هنفضل كده لامتى دفعتلي حق الليله ولسه بتدفعلي من غير ما تقربلي انا مش عارفه انا هنا بعمل ايه اصلا انا مش هقدر اكمل كده لو عايزني افضل هنا لازم تيجيلك طلعه طلعه انا ما احبش اكل عيشي بالحـ.ـر.ام
عز بصلها وهو بياكل و كان كاتم ضحكته بالعافيه وقال... لا ونعم الحلال شوفي يا ميار انا مش من الرجـ.ـاله اللي ت عـ.ـر.فيهم.. يعني متدخليش مزاجي مش برمرم على اي واحده والسلام و انتي هنا لمهمه محدده وانا فهمتك دورك كويس وبدفعلك تمن الدور ده مش تمن الليالي الي هتقضيها هنا..يعني متقلقيش عيشتك معايا الوحيده اللي حلال في تاريخك كلو
قربت منه قوي وقالت... جايز ...بس انت بقى اللي داخل دmاغي عارف اللي زيك لقطه ..ومسكت طرف التيشرت بتاعه بدلع وقالت...ممكن ما تدفعش خالص بس ترضى
عز كان هيزعق لها بس لمح وتين على السلم فشـ.ـدها عليه بسرعه بقت في حض،نه وقال.. ايه الجمال ده كله ما كانش في داعي تحطي ورد على السفره كفايه ورد خدودك
ميار اتفاجئت بكلامو بس فهمت لما سمعت وتين بتقول لا عادي المفروض يبقى في ورده على السفره عشان في ناس تانيه هتاكل معاك..وللاسف ميهمنيش خالص ورد خدود المدام يعني
بقلم..زهرة الربيع
ميار قالت ...الورد قدامك يا حبيبتي بصيله براحتك وبصت لعز بمغازله ومشت ايدها على خدوده وقالت كل واحد حر في الورد اللي بيفتح نفسه
وتين بصيت لهم بضيق كانت حاسه بغـ.ـيظ شـ.ـديد جواها ومش فاهمه سببه كانت بتفسره على انها متضايقه لانه بيغـ.ـيظها بس اتجاهلت مشاعرها جدا وبقت تاكل عادي
بس عز كان متقل العيار حبتين وبقى ياكل ميار في بقها وتاكله ويلمسها قدام وتين بطريقه استفزتها جدا
لسه هتتكلم تليفونها رن ردت وقالت..الو يا حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني مـ.ـو.ت ومشيت ناحية اوضتها
عز كان هيتجنن من اللي عملته وجري بسرعه وراها مسك التليفون منها وضـ.ـر.بها قلم قوي وقعها على الارض وقال وقدامي كمان يا بجاحتك طب خليكم تكونوا لوحدكم
وتين بصت له بزهول وهي حاطه ايدها على خدها وهو شـ.ـد التليفون ولسه هتتكلم ..قال بغضب شـ.ـديد ايوه يا حيو،ان يا زبا،له
بس اتجمد مكانه لما سمع صوت عمه بيقول انا حيوا،ن فعلا لان ربيت سا،فل زيك ووووو
↚بتتصل على مراتي تاني يا سا،فل يا حيوا،ن
بس اتجمد مكانه لما سمع صوت عمه بيقول انا حيوا،ن فعلا لان ربيت سا،فل زيك
عز اتصـ.ـد.م وقال بـ.ـارتباك..عمي..انا اكيد مش قصدي عليك يا عمي والله ..و
بس قاطعو لما قال بغضب...اخرس مش هايز اسمع صوتك وا،طي متربتش انا الغلطان ربيتك ربايه وس،خه
عز غمض عنيه بتـ.ـو.تر من التهزيئ الي نازل على دmاغو وولسه هيرد..عمه قفل الخط في وشه
اتنهد بغضب من عصبيته الزايده وبص لوتين اللي كانت قاعده على الارض بغضب وحاطه ايدها على خدها
حمحم بحرج وقال ...احم...طلع عمي كان لازم تقوليلي انا..احم معلش هاتي ايدك ...ومد ايده علشان يوقفها
بس وتين وقفت لوحدها وبصتله بحده ودخلت الاوضه بغضب شـ.ـديد
عز حط ايده على رقبته بحرج وميار ضحكت بقوه وقالت طلع ابوها يا حسره عليك
بقلم..زهرة الربيع
عز تنهد ودخل ورا وتين وهو زعلان جدا من تصرفه لان عمو زعلان اصلا ومش محتاج يزيد غضبه
وتين كانت قاعده على السرير متعصبه جدا وبتساوي ضوافرها بغضب
عز قال بحرج شوفي اللي عملته غلط بس على العموم معلش
وتين رفعت عينيها ليه وقالت....بالنسبالي ده القلم ال 15 من امبـ.ـارح فعادي جدا مش مهم اتعودت اني قاعده مع حيو،ان وجاهزه لاي حاجه ...انما كلم عمك يمكن يمكن يسامحك
عز قال بتردد.. هو انتي احم الوحيده الي تقدري تقوليله اني مكنتش اقصده وتقوليله كمان ان اللي بيني وبينك هو ملوش دخل بيه اكيد مش هخسره علشانك يعني
وتين ضحكت بشـ.ـده وقالت..انا اقولو كده اقولو الي بينك وبيني هو ملوش دخل...معاك حق هو يدخل ليه هو انا قريبتو مثلا علشان يدخل وكملت بسخريه اكبر وقالت... انت كملت رضاعه بجد كملت اصل بيقولو الي مش مكمل رضاعته الطبيعيه عقله بيبقى زي حلاتك كده
عز بصلها بغضب وقال... انا غلطان اني بتكلم معاكي اصلا انا بتكلم مع مين
قالت بسرعه... فعلا اهو من ضمن الغباء انك بتتكلم معايا بتتكلم مع مين يعني انا مثلا هيبقى قلبي عليك بعد اللي عملته معايا روح روح روح اقعد مع الورد بتاعك اللي تحت ليدبل على بال ما تيجي شوف لك حاجه اهم مني انا وابويا ربنا يسهلك يلا
عز كان عايز يضحك على كلامها قال...لا انا محبش الظلم هيه خدت يوم امبـ.ـارح والنهارده يومك قاعد لك
قالت بضيق وسـ.ـخريه... يا سلام على فرحتي مش قادره اصدق السعاده اللي انا فيها...بجد هتقعد معايا ياااااه
بصلها بضيق من سخريتها وقال بتساؤل...وتين هو انتي حبيتي فيه ايه ...يعني ايه الي خلاكي تفكري ترتبطي بيه هو بذات
وتين استغربت سؤالو المفاجأ واتنهدت وقالت..عادي شيك وجميل وكاريزما....حاجات تافهه
عز حس بنار جواه لما اتكلمت عنو كده وقال...اممم شيك وجميل..طب ما فيه رجـ.ـاله كتير شيك وجمال ولا انا قرد قدامك وبلبس بدلة جدي
وتين ضحكت جـ.ـا.مد وبصتلو لقتو مضايق جدا واول مره يصعب عليها ابتسمت وقربت منو وقالت...انت اجمل منو بكتير ...بس معرفش ليه مكنتش شيفاك
بصلها بغضب وقال...مكنتيش شيفاني علشان انتي عميا اصلا..اا بتشوفي ولا بتحسي
ابتسمت على عصبيتو وقالت...انت بتزعل ليه هو مش انت الي قولت احكيلك طالما بتغير وتزهل بتسأل ليه
بصلها بغضب وقال..الي بيغير ده الي بيحب يا وتين..اما انا مبقتيش تعنيلي ابدا لسه هيمشي قالت ..تمام...يبقى نطلق ونخلص
قال بضيق.. وقولتلك مش مطلق قبل ما اخد الي انا عايزه منك
وتين وقفت بغضب وقالت...وانا كمان قولتلك اني مستحيل اخليك تلمسني
قرب عليها وبقي يبصلها بنظرات جريئه وقال..ومين قال اني محتاج رأيك...انا مش محتاج غير جس،مك
وتين اتـ.ـو.ترت من نظراتو وكلامو وقالت.. انت سا،فل وانا مش هتناقش معاك... ولسه هتمشي شـ.ـدها عليه بقوه اصتدmت بصدره العريض وبص لعيونها باشتياق وقال..ليه مش عايزه تتقبلي انك بقيتي بتاعتي بقيتي ملكي وليا الحق اخد اي حاجه انا عايزه وحتى لو مش برضاكي
وتين اتسعت عنيها بزهول وبلعت ريقها بخـ.ـو.ف من كلامو وقالت..يعني اييه .انت عايز...
عز قال بسرعه..بالظبط..زي ما فكرتي كده لو مش بالذوق هيبقى عافيه
وتين بقت تزقو وقالت... عز سبني سبني يا عز يلا
بس عز كان محاوطها بدرعاتو بقوه ومش عارفه تبعد قالت بغضب...قولت سبني انا مش بحبك مش طيقاك ابعد عني ابعد و
بقلم..زهرة الربيع
بس عز حبس كلمـ.ـا.تها بشفا،يفو وبقى يبو،سها بقوه وجنون ....كانت مش عارفه تبعدو خالص ورجليها سابت حرفيا وعز واتقدm بيها على السرير بتاعه
وكان معتليها ومكمل بجنون وشوق شـ.ـديد ووتين غمضت عنيها واستسلمت للمساتو الجميله وسابتلو نفسها على الاخر
وكانت شبه مـ.ـخـ.ـد.ره..بصلها بانتصار لما شاف استسلامها ليه وبعد عنها بسخريه
وتين فتحت عنيها باستغراب وبصتولو بزهول مش فاهمه بعد ليه وعز بص بعيد عنها وقال..علشان ت عـ.ـر.في انك تافهه..ومتاخديش في ايدي غلوه..بس للاسف مليش مزاج فيكي.. قال كده وطلع من الاوضه بسرعه وسابها باصه لطيفه بزهول شـ.ـديد جزبت شعرها لورا وغمصت عيونها بغضب من نفسها وقالت..يخبربيت غبائك ازاي تعملي كده
عز طلع بره الاوضه بسرعه وبقى يحاول ياخد نفسو ويبلع ريقه الي جف من سخونه مشاعره وخو هيتجن من نفسو وبيلعن كبريائو الي منعو عنها
قربت منه ميار وقالت..لو هيه مش جاهزه انا هنا
عز بصلها من فوق لتحت كانت لابسه قميؤص نوم مغري جدا وهو كان اصلا تعبان ومتأثر بلحظتو مع وتين بلع ريقه بالعافيه وقرب منها وهيه ابتسمت بسعاده وبا،سها بقوه وعن،ف وشـ.ـدها عند الحيط وهيه كانت بتبادلو بلهفه اكبر
بس عز محسش باي حاجه من الي حسها مع وتين ومكانش فيه لهفه ولا شوق كانت مشاعر بـ.ـارده جدا بعد عنها واتنهد ولسه هيمشي اتفاجأ بوتين في وشو وعيونها مليانه دmـ.ـو.ع . كانت طلعت وراه عايزه تكلمو يس اتصـ.ـد.مت لما شافت الي حصل بينو وبين ميار
عز اتـ.ـو.تر جدا ورغم ان ده هو الي جاب ميار علشانو اصلا لكن لما شاف شكلها ودmـ.ـو.عها محبش الي حصل ولسه هيكلمها دخلت اوضتها جري
عز كان مهيمشي وراها بس مسكت ايده وقالت بلهفه..سيبها مش ده الي انت عايزه خليك معايا صدقني هروقك
عز دفع ايدها وبصلها باستحقار وقال ..انتي تعملي الي اطلوبو وبس..واياكي تقربي مني تاني
قال كده ودخل ورا وتين وسابها واقفه بتبص لطيفه بغـ.ـيظ شـ.ـديد
اول ما دخل كانت وتين بتلم هدومها في شنطه وهيه بتبكي جـ.ـا.مد استغربها جدا وقال..انتي بتعملي ايه
وتين قالت بغضب ودmـ.ـو.ع ..زي ما انت شايف..سيبهااك انت والهانم تاخدو راحتكم الظاهر ان اوضتكم مش مكفياكم
عز قال باستغراب..وده يضايقك في ايه هيه كمان مراتي وده عادي وانتي عارفه
وتين قالت بغضب شـ.ـديد..عادي.عادي تبو،سها بالشكل ده قدام اوضتي يا بجاحتك وبجاحتها
عز قرب منها وقال..وانتي بقى مضايقه وبتلمي هدومك..علشان بو،ستها قدام اوضتك..ولا علشان مستحملتيش اني ابو،سها اصلا
وتين بصتلو بدهشه ودmـ.ـو.ع وقالت بـ.ـارتباك..انت..انت بيتقول ايه لا طبعا..انا..انا مضايقه علشان ميصحش تتجاهلوني كده
عز قرب اكتر ورفع دقنها بصوابعو وبص لعيونها وقال..متأكده
وتين بصت لعيونه شويه وقال ببكا..ايوه ايوه متاكده انا معنديش اسباب تانيه..ولو انت مش هتطلقتي انا همشي ومن غير ما اتطلق وبقت تقفل في شنطتها بغضب
ابتسم على طفولتها وغضبها وكان حاسس انها غيرانه عليه وكان مبسوط بس حب يتأكد قال ...براحتك..انا اصلا عريس ومشاعري جا،،محه شويه ومش هقدر اضمنلك ان الي حصل ده متشفيهوش تاني
يعني عندك الصبح مثلا روحت صحتها نزلنا نفطر على السلم كانت هتقع سندتها بعفويه بقت في حض،ني واه لما بقت في حض،ني رقعتها حتت بو،سه اسخن من الي شوفتيها دي...لو شوفتينا يمكن كنتي اتشليتي الحمد لله انك كنتي في اوضتك
بقلم...زهرة الربيع
وتين كانت هتتتجنن من الغضب ونار في قلبها من الي بيقولو بصتلو بغضب وقالت ...وياترى لما الهانم عجباك وطالع تبو،سها وداخل تبو،سها بتيجي تضايقني ليه روحلها واشبع بيها وبقت تبكي وهيه بتقفل في الشنطه بغضب
عز ابتسم لما حس بو.جـ.ـعها هو كمان كان بيضايق كده لما تجيب سيره ممدوح قال في نفسو معقوله تكون غيرانه
وتين قفلت الشنطه وشـ.ـدتها وراها ولسه هتطلع مسك ايدها وقال بغضب..انتي رايحه فين اعقلي لاكـ.ـسر دmاغك..قالت ببكا وعصبيه..سبني مش هقعد هنا دقيقه تاني
عز لسه هييتكلم تليفونها رن اتنهد وجابهولها وقال كنتي هتمشي من غير تليفونك و ....بس قطع كلامو لما شاف اسم المتصل وكان ممدوح بصلها بغضب شـ.ـديد ووتين فهمت من نظراتو انو ممدوح
سحبت التليفون من ايده بسرعه وكانت متغاظه جدا وقلبها مجروح وحبت تجـ.ـر.حو بنفس الطريقه فتحت وقالت..ايوه يا حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني يا ممدوح وووو
↚حبت تجـ.ـر.حو بنفس الطريقه فتحت وقالت..ايوه يا حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني يا ممدوح
هنا عز سحب التليفون منها وقال بغضب شـ.ـديد..اياك تتصل هنا تاني يا سا،فل يا وس،خ..لو وقعت تحت ايدي اهلك مش هيتعرفو عليك قال كده بمنتهى الغضب ورما التليفون في الحيط بعن ف كـ.ـسرو مـ.ـيـ.ـت حته
وتين خافت ورجعت لورا وهو شـ.ـدها من دراعها بعن،ف وقال...انا مش قولتلك الزفت ده متتكلميش معاه تاني وبتقوليلو وحـ.ـشـ.ـتني قدامي وضر،بها قلم وقعها على السرير
وتين قالت بغضب وزعيق ..كفايه بقى مش كل شويه تضـ.ـر.بنيي ده وشي مش كلكس عربيتك
عز كان هيتجنن من الغضب والغيره مسكها من دراعها بعن،ف وقال..وهكـ.ـسر دmاغك كمان انتي مراتي فاهمه مراتي بتاعتي انا ملكي لوحدي مش لاي حد و
بس قطع كلامو بصدmه لما با،سته بقوه وامتصت كل غضبو وهيه متعلقه في رقبتو
عز اتصـ.ـد.م بس شـ.ـدها عليه بقوه لما كان هيحطم عضمها بين اديه وبقى يبادلها بقوه وجنو،ن
بعدو عن بعض علشان يتنفسو وكان بيبصلها بزهول ورغبه ووتين بصت لعيونه جـ.ـا.مد بجراه وقالت...يبقى انت كمان ممنوع تكلم غيري ولاتلمس غيري انت كمان بتاعي انا لوحدي ملكي حبيبي انا وبس يا عز
بقلم...زهرة الربيع
عز كان فيه قمة الصدmه وقلبو بيدق بعن،ف ومش مصدق الي قالتو بلع ريقه بزهول وقال..انتي..انتي قصدك ايه
قالت بنفس الاصرار...قصدي انك جوزي وحبيبي..بس لوحدي ليا انا وبس مررت صباعها على شفايفه وقالت بدmـ.ـو.ع وصوتها بالعافيه طالع..كل حاجه فيك من حقي وشفايفك دي ممنوع تلمس غيري
كان واقف يبصبها بزهول وصدmه واتملت عيونه بالدmـ.ـو.ع وكان قلبو هيقف من السعاده
وتين مسكت اديه وحطتهم على وسطها وحطت ايدها على رقبتو ووقفت على اطراف اصابعها وقالت بهمس قدام شفا،يفو..دول بتوعي انا.. بتوعي لوحدي
قربها ليه اكتر وقال ...بتوعك ..وكلي ليكي..وعمري عمري ما قدرت ابقى لحد تاني مهما حاولت ولا حسيت بطعم لاي لمسه مع اي واحده غيرك..انا عايزك ومش عايز اي حاجه من الدنيا بعدك
وقرب تاني وشالها وراح بيها على السرير وانـ.ـد.مجو سوا في لحظات جميله جمعتهم نسيو فيها كل الدنيا
بعد فتره كانت نايمه على دراعو وحاسه بكسوف شـ.ـديد اول مره تحسو من الي حصل بينهم
عز كان في قمة السعاده بصلها وابتسم على كسوفها وقرص خدودها الي كانت حمر جدا من الكسوف وقال..هو كيلو الطماطم بكام
وتين ضحكت وقالت...بس بقى وانبي انا همـ.ـو.ت من كسوفي احنا .. احنا ازاي عملنا كده يا لهويييييي
عزضحك بشـ.ـده وقال..هو احنا لسه عملنا..ده لسه العمايل والهوايل ده انتي هتابتي صاحيه انهارده
وتين ضحكت وقالت..احم هو احنا كده وضعنا هيبقى ايه يعني و
بس حط صباعو على شفايفها وقال اشش..انا فاهم عايزه تقولي ايه..وانا مستحيل ابعد عنك..متقلقيش مني ..انا صحيح ضايقتك وقولت كلام كتير بس ولا حاجه من قلبي يعني...يعني مستحيل يكون الي بيربطني بيكي هو الي حصل بنا ده...ومش معني انه تم يبقى هطلقك انا مقدرش اعيش من غيرك...انا كنت بس محتاج اعمل كده علشان اضمنك انك تبقى ليا ليا انا وبس
وتين قالت..وكمان علشان تتأكد
استغرب وقال اتأكد من ايه
ونتين قالت..انك اول واحد يلمسني يعني لا ممدوح ولا غيره..اظن اتأكدت دلوقتي
عز ضحك بقوه وقال ..ده على اساس اني كنت شاكك اصلا..انتي عارفه اني كنت بقول اي كلام علشان اردلك بيه شويه من الي حسيتو..انما عمري ما شكيت فيكي انا مربيكي على ايدي يا وتين وعارف اخلاقك..ولو كنتي غلطتي غلطه زي دي مكنتش اتجوزتك...كنت دفنتك يا قلبي
اتسعت عنيها بزهول بس ابتسمت على شكلو وقالت بدلال... واهون عليك يا زيزو
عز بلع ريقه بـ.ـارتباك من حركاتها المهلكه وشـ.ـدها عليه بقوه وقال ..لا..مش هتهوني عليا ابدا..وكنت هحصلك
وتين حض،نتو وكانت مرتاحه جدا بين اديه بس قالت بحـ.ـز.ن..بس انا هنت عليك من وقت ما اتجوزت عليا يا عز
هز ابتسم وقال..بس انا مستتحيل اتجوز غيرك...انتي تصدقي برضو ان الي بره دي تملا عيني بعدك
وتين بصتلو باهتمام وقالت..ازاي هي مش مراتك
عز قال ..لا..مش مراتي دي رقاصه اصلا وده شغلها انا اجرتها علشان احرك قلبك من ناحيتي
وتين ابتسمت بسعاده وحض،نتو بكل قوتها وقالت ...بجد..بيعني مش مراتك انا مش مصدقه
عز بقى يحـ.ـضـ.ـنها وقال..لا مش مراتي انا مقدرش اتجوز غيرك
بقلم..زهرة الربيع
نطت من على السرير وقالت..طب يلا بسرعه روح مشيها مش عايزه اشوفها ابدا
ابتسم على جنانها وقال..طيب يا بـ.ـنتي همشيها والله بس حالا يعني
وتين قالت..ايوه.. ايوه حالا انا مش طايقه اشوفها بعد الي حصل من شويه
عند ميار كانت قاعده في الاوضه وتليفونها رن قالت بملل نعم يا ممدوح عايز ايه
ممدوح قال بغضب ...هو انتي يا بـ.ـنتي مش امبـ.ـارح قولتيلي ان الي اسمو عز ده بيكرها ومتجوزها علشان ينتقم منها
ميار قالت اه..لحد امبـ.ـارح كان كده
ممدوح قال يعني ايه لحد امبـ.ـارح كان كده
ميار قالت يعني كانو مش طايقين بعض بس دلوقتي بقالهم اكتر من ساعتين سوا وهيئ وميئ وشكلهم اتصالحو وبعدين يا خويا انت مالك ومالها انت مش سبتها
ممدوح قال بضيق كنت غـ.ـبـ.ـي ..وبقالي فتره بحاول اصالحها لحد ما اتفاجأت بجوازها منو ولما شوفت الفرح على التلفزيون وشفتو داخل بيكي قدام الكل قولت يبقى فيه فرصه وعلشان كده كلمتك وانتي اكدتيلي انهم بيكرهو بعض
ميار قالت.. قصرو عايز ايه
ممدوح قال ...عايزك تساعديني وتبعديه عن البيت وتعطليه بره شويه لحد ما ادخل اكلم وتين
ضحكت وقالت مكانش ينعز بقولك اتصالحو انا نفسي زمانهم هيمشوني
قال ممدوح.. خدت بالي انهم اتصالحو لاني لما رنيت لها اخد منها التليفون وبهدلني بس هيه قالتلي وحـ.ـشـ.ـتني علشان كده هحاول تاني انتي بس خرجيه واخريه قد ما تقدري وكلو بحسابو على بال بس ما نصتلح وننبسط
ضحكت بمياعه وقالت..حاضر هبعدو عن البيت واخرو دي بسيطه بس هتفك ايدك معايا
عند عز قومتو وتين وبقت تستعجلو يستحمى بسرعه علشان يطلع يمشي ميار وكانت مبسوطه ومتحسه
وتين دخلت كمان تستحمى وعز طلع راح لميار علشان يمشيها
ميار لبست وجهزت وقبل ما يخبط عليها فتحت وقالت انا جاهزه ..هات بقيه حسابي
عز ضحك وقال..لسه زي ما انتي بتلمعي اوكر
ضحكت وقالت لا يا خويا انتو الي صوت ضحككم كان مسمع وباين انكم اتصالحتو..بس انا قصداك في خدmه يا ريت توصلني بعربيتك الدنيا قربت تليل وبتمرمط في الموصلات
عز قال..تمام مفيش مشكله يلا
في الوقت ده طلعت لهم وتين وقالت بضيق يلا فين
عز قال بابتسامه.. هوصلها وهجيلك جري
وتين قالت بقلق منها ..لا متوصلهاش ولا اقولك خدني معاك
ميار قالت بسرعه مش هينفع ..وميلت على عز وقالت ...مش هينفع تيجي انت عارف الاماكن الي انا بروحها
عز قال..اه معاكي حق وبص لوتين وقال..توته انا هاجي على طول يا قلبي والله ما هتأخر
وتين ابتسمت بالعافيه وقالت..طيب
ميار مشيت هيه وعز وفضلت وتين مستنياه بقلق ومضايقه انو طلع معاها
بعد شويه الباب خبط وابتسمت بسعاده افتكرتو رجع وجريت فتحت بس اتصـ.ـد.مت لما لقت ممدوح قدامها وووووو
↚وجريت فتحت بس اتصـ.ـد.مت لما لقت ممدوح قدامها
ارتبكت ورجعت لورا بخـ.ـو.ف
عند عز وصل ميار لبيتها وهيه قالت انت هتدخل تتعشا معايا.. كانت عايزه تعطلو علشان ممدوح ياخد راحتو مع وتين
عز ابتسم وقال..مش هينفع..انا لازم ارجع علشان وتين
ميار قالت.. مش هأخرك نص ساعه ونبي تجبر بخاطري وتسلم على اخواتي الصغيرين
عز اتنهد وقال..حاضر ياستي بس عشر دقايق وهمشي ..بس خدي دول الاول وطلع فلوس كتير ودهالها وقال..شكرا يا ميار ربنا يوفقك في حياتك
بقلم..زهرة الربيع
بصت للفلوس لقتها كتير جدا قالت..ايوه بس ليه كل ده
عز ابتسم وقال ..ده مش اجرك...ده تقدري تعتبريه راتب شهري...علشان متضطريش تروحي الكبـ.ـاريه تاني اصرفي منو على اخواتك..وكل شهر هيجيلك زيهم ..وتوعديني متنزليش الشغل المقرف ده تاني
ميار اتملت عيونها دmـ.ـو.ع وقالت...انت بتعمل ايه انا..انا مستاهلش كده منك يا عز ابدا
عز قربها ليه وباس جبينها وقال بابتسامه..انتي طيبه يا ميار وتستاهلي كل خير بس دوري على الحلو الي جواكي...واياكي تشتغلي الشغل ده تاني ..يلا علشان اسلم على اخواتك وامشي
ميار بلعت ريقها بقلق وقالت بسرعه...لا متنزلش..الحق مراتك يا عز..ارجع بسرعه عند مراتك حالا
عند وتين قالت بغضب..انت ازاي جاي لحد هنا اتفضل امشي احسنلك
ممدوح قال ...اهدي بس يااحببتي انا جاي علشان بحبك والله يا قلبي بحبك سامحيني انا مكنتش جاهز لفكرة الجواز وانتي اصريتي ...بس انا نـ.ـد.مان وبحبك قوي و
وتين قالت بغضب حبك برص بقولك امشي هطلبلك البوليس
ممدوح قال بغضب..اسمعيني الاول حتي اسمعيني و
بس قاطعوو وقالت بصراخ...مش هسمعك وهلم عليك الدنيا الحقونيييي وجريت ناحية الباب
ممدوح ملقاش فيه فايده من التفاهم معاها جري بسرعه مسكها بغـ.ـصـ.ـب وبقى يضر،،بها علشان تسكت وبيقول بس..بس اخرسي...هتفضحينا يا وتين اهدي
بس وتين كانت بتصرخ ودفعتو وجريت تجيب تليفونها بس مسكها وقال بغضب...كده ...طيب ياحلوه صريخ بصريخ ..اصرخي براحتك بس وانتي في حض،،ني يا قلبي
رجعت لورا بزهول وخـ.ـو.ف ولسه هتجري مسكها وقعها على الارض وبقى يعت،،دي عليها
وتين بقت تصرخ وتبعدو ومش قادره عليه وهيه بتصرخ باسم عز
ممدوح قال..متتعبيش نفسك يا حلوه عز مش جاي دلوقتي انا قولت لميار تعطلو وزمانهم مقضينها يعني زمانو بيخـ.ـو.نك دلوقتي
بصتلو بزهول وقالت..ايه..انت بتقول ايه عز مستحيل يعنل كده
ممدوح ضحك وقال..والله يا قلبي بيعمل كده وزمانه مبسوط على الاخر وهو بيخـ.ـو.نك...
وتبن بقت تبصلو بدmـ.ـو.ع وهو قال..يا قلبي متعيطيش ارنوبك الي بتحبيه جاي علشانك اذا كان الباشا نسيكي وبينبسط انتي كمان حقك تعملي زيو وتنبسطي ولا ايه
وقرب عليها تاني بس اتصـ.ـد.م لما عز دخل وقال بغضب..هو مفيش حد هنا هينبسط قدك
وتين ابتسمت بسعاده ودmـ.ـو.عها بتنزل بغزاره
ممدوح كان هيجري بس عز مسكو وقال..استني يا ارنوبي على فين هو دخول العشه زي خروجها..ومسكو من قميصو بغضب وقال ...تونه..العشا ارانب انهارده..جهزي الملوخيه ..ونزل فيه ضـ.ـر.ب بطريقه رهيبه ومخلاش فيه حته سليمه..كان خلاص هيمـ.ـو.تو
بس الشرطه جات كان عز كلمهم علشان يمكن يوصلو قبلو
الشرطه بعدت عز عنو واخدو ممدوح وعز جري على وتين ونزل جمبها على الارض وقال..حببتي عملك حاجه انتي كويسه صح
بقلم...زهرة الربيع
اترمت في حـ.ـضـ.ـن،،و وبقت تبكي زي الاطفال وقالت..لا لا مش كويسه..اوعى تسبني تانيي خليك جمبي انا خايفه اوي يا عز
عزشـ.ـدها لحض،،نه بقوه وقال عمري ما هسيبك يا قلبي عمري ما هبعد عنك تاني انا اسف
وتين حض،،نتو بقوه وقالت..انا بحبك يا عز..سامحني على كل مره ضايقتك فيها
ابتسم بدmـ.ـو.ع وقال..انا الي لازم اعتذر يا وتين يا رست كنت مت قبل ما اعمل كل ده سامحيني يا قلبي
حض،نت وشو باديها وقالت بعيد
الشر عن عيونك يا قلب وتين..خبيني في حض،نك يا عز مش عايزه ابعد عنو لحظه هو ده دوايا من كل تعب
عز ابتسم وشـ.ـدها لحض،نه بقوه وقال...ده مكانك يا وتين وملكك ..اجمل لحظات حياتي لما بتكوني بين اديا يا وتيني وسبب وجودي ❤🥰
تمت
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇