رواية ظننته حبا هي رواية رومانسية تقع احداثها بين جواد وجودي والرواية من تأليف سحر السحرتي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية ظننته حبا لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية ظننته حبا هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية ظننته حبا تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية ظننته حبا من الفصل الاول للاخير بقلم سحر السحرتي
دخلت وكلها فرحه وسعاده بعودتها لانها ستقابل زوجها حبيبها بعد اشتياق عده ايام
:انا جيت يا حبيبي وحش …. ايه ده انت بتعملي ايه هنا
:استني يا جودي انا هفهمك
*علا صوتها غير مصدقه لما تراه
:تفهمني ايه طب ازاي انت اختي في سرير واحد مع جوزي انت عايز تجنني
*كان والدها يجلس في الصاله بانتظارها فقد حضر معها فاسرع الى غرفه النوم بعد استماعه لصوتها العالي
*كاد ان يل-كم زوجها لكن في اخر لحظه مد يده لينقذها من السق-وط بعد ان فقدت وعيها من بش-اعه المنظر ….. ووجد ابنته الاخرى تبكي وهي مم-زقه الملابس و تستنجد به
: الحقني يا بابا
:الحقك ايه يا ساف-له
:حرام عليك يا بابا باسل اعتد-ى عليا
*جحظت عينه من هول الصدمه افاق على رنين هاتف ابنته يرن وهي ترد
:الحقيني يا ماما باسل اعت-دى عليا تعالي بسرعه
*بدا فهمي في التقاط انفاسه واستيعاب ما حدث فابنته سيلا قد تم الاعت-داء عليها وابنته الاخرى فاقده الوعي لمشاهده زوجها مع اختها
*جودي ليست ابنته فعليا لكنها ابنه زوجته الثانيه ويعتبرها ابنته فقد قام بتربيتها منذ كانت صغيره اما سيلا فهي ابنته من زوجته الاولى ناهد
بقلمي سحر السحرتي
*مرت 10 دقائق والجميع في حاله صدمه دقت ناهد الباب بقوه وعصبيه
*ذهب فهمي ليفتح لها الباب وقبل ان تصرخ وضع يده على فمها
:ادخلي خلينا نحل المصيبه دي جوه من غير ما حد يعرف عشان الفضايح
:حاضر هسمع كلامك لكن لو فكرت تضيع حق بنتي انا هعمل فضايح واروح القسم وابلغ عن ابن اخوك
:مش ممكن هضيع حق بنتي
:لا ممكن عشان بنت مراتك وابن اخوك
:اسكتي وخلينا نفكر بهدوء ونشوف حل من غير حق البنت ما يضيع
:اتفضل قول لي هتعمل ايه
*بدات جودي في استعاده وعيها و ادركت قد ما حدث واستمعت لحديث زوج والدتها وطليقته
:بابا الحل الوحيد انه يطلقني ويصلح غلطته و يتجوزها
:يطلقك ازاي انت عروسه بقالك شهر واحد
:لو حتى يوم واحد لا يمكن اعيش مع الحيوان ده ارجوك خلصني منه
ناهد :يعني انت تخلصي منه واحنا نلبس
فهمي: في جميع الاحوال لازم يتجوزها مش هنقدر نفضحها لكن ان جودي تطلق بعد شهر هو ده اللي صعب لازم نفكر في حل
:هو الندل فين اللي ذب-ح بنتي
:جوه شكله بيستوعب المصيبه اللي عملها ادخلي لبنتك جوه مقطعه نفسها من العياط
*دخلت ناهد لابنتها و اخذتها داخل حضنها
:ما تزعليش يا قلب ماما حقك هنرجعه
*اغلقت الباب ونظرت بخبث لابنتها
: بنت امك نفذت الخطه زي ما رسمناها المهم هو صدق انه بيعتد-ي عليك
:عيب عليك انا كنت بضرب فيه و خربشته كمان زي ما فهمتيني عشان لو بلغنا وخليته ضربني كمان
: جدعه البسي بقى خلينا نكمل ونعمل اننا هنروح نعمل محضر فيه
*خرجت سيلا بعد ان ارتدت ملابسها مسرعه
:لا يا ماما مش ممكن اتجوز الانسان ده انا هروح اعمل محضر انتم عايزين تضيعوا حقي ليه هو انا مش بنتكم
:اهدي بس يا سيلا ده الحل الوحيد عشان الفضيحه
:يعني هو يذبح-ني وكمان يحرمني من فرحه كل بنت انها تفرح ويتعمل لها فرح وشبكه وكل حاجه حلوه و عايزاني اتجوزه في السر ليه هو انا عرضت نفسي عليه
بقلمي سحر السحرتي
: طب اهدي و هنعمل كل اللي انت عايزاه احكي بس ايه اللي حصل خلينا نفهم ده حصل ازاي
:انا طلبت من جودي فستان سهره عشان احضر خطوبه واحده صاحبتي وهي كانت هتفك الجبس قالت لي روحي و هخلي باسل يدي لك اللي انت عايزاه فعلا قلت ده ابن عمي ومش عيب دخلني غرفتها قفلت الباب وقلت اشوفه عليا يمكن يطلع مش مظبوط وانا بقيسه دخل عليا وعمل اللي عمله
*كانت تبكي ببراعة مطلقه
:ده حيوان مش بني ادم قعدت اصرخ و ابعده بس زي ما يكون مفترس ولقى صيده
*قامت ناهد وامسكت باسل من رقبته
:حرام عليك ده انت تعتبر اخوها وابن عمها و متربيين سوا امال لو كنت غريب كنت عملت ايه
*بكت هي ايضا ببراعة مذهله
:فهمي خلاص يا ناهد كل اللي انتم عاوزينه هينفذه
: انا هقنعها توافق تتجوزوا رغم انه ما يستاهلش واحده زي بنتي بس لازم يعمل لها فرح حقها زيها زي اي بنت خلال شهر عشان طبعا لو حصل حمل من عملته المهببه دي نقدر نلم الموضوع
باسل :بس انا ما اقدرش اجهز بيت ثاني خلال شهر وما اقدرش افتح بيتين اصلا
*كانت جودي تستمع و تتساقط دموعها فردت بحده
:ومين قال لك انك هتفتح بيتين انا هتطلق دلوقتي و حالا والا هعمل لك فضيحه العمر كله
ناهد :اهدي يا جودي احنا موافقين يا حبيبتي انك تفضلي مراته بس سيلا زي اختك ما ترضيش لها الفضيحه
: اسفه يا طنط بعيدا عن انها هتتجوزوا او لا انا لا يمكن اكمل معاه وده قرار نهائي ارجوك يا بابا اتصل على الماذون يجي دلوقتي يخلصني
باسل: انا لا يمكن اطلقك
جودي: انت لك عين تتكلم ما تزعقليش صوتك العالي ده كان زمان وكنت بستحمل لكن دلوقتي كلمه زياده لا
*وجدها تتحدث بكل الم وغضب كاد ان يسحقوا فاختار تجنبها والسكوت
فهمي : اهدي يا جودي وادخلي جوه شويه خلينا نتفاهم مع باسم
: لو سمحت فهمه اني مش هكمل اليوم ده وانا على ذمته والا هتصل على ماما واخويا وهم هيجوا يتصرفوا معاه
:طب ادخلي دلوقتي وفكري كويس انك تطلقي بعد شهر هتبقى فضيحه ليكي وناهد وسيلا موافقين انك تفضلي مراته
:هما يوافقوا في اللي يخصهم لكن اللي يخصني لا
بقلمي سحر السحرتي
*دخلت الغرفه وداخل عيون فهمي غضب يحرق باسل وكل الموجودين
فهمي :بقى يا استاذ باسل انت عملت فسيلا كده ليه وانت طول عمرك اخوها
:اسف يا عمي وزه شيطان مش عارف ازاي ما قدرتش اتحكم في نفسي انا سمعت صوت حاجه بتتكسر في الاوضه وهي صرخت دخلت لقيتها من غير هدوم الشيطان اتحكم بعقلي و عماني وحصل اللي حصل
:افندم حصل اللي حصل بتقولها كانها حاجه سهله كده ازاي ما قدرتش تتحكم في نفسك وانت عريس جديد و متجوز بنت زي القمر
:مش عارف يا عمي مش قادر افهم او افكر في حاجه
:انت لك عين تزعق ذنبها ايه جودي تطلق بعد شهر جواز و ذنبها ايه سيلا تتجوزك وانت جوز اختها
: انا لا يمكن اطلق جودي
: لو هي اصرت مش هغصب عليها انت غلطت تتحمل نتيجه غلطك كفايه هغصب على سيلا انها تتجوزك انا لولا الفضيحه كنت سجنتك حتى لو انت ابن اخويا المتضرر في كل ده جودي
ناهد: دلوقتي اتفضل اسمع طلباتنا الفرح خلال شهر
: ازاي قلت مش هقدر اشتري عفش تاني
:مفيش مانع تدخل على نفس العفش ده جودي كانت زي اختها بس اكيد هتعوضها
فهمي :ازاي العفش هيبقى حق جودي
:هي كانت دفعت فيه جنيه هي او امها مش انت اللي اتطوعت تجهزها و ابوها عايش على وش الدنيا
:ما هو كان رافض جوازها من ابن اخويا
بقلمي سحر السحرتي
:مش مشكلتي اهم حاجه دلوقتي بنتي مش كفايه هترضى تتجوزوا مغصوبه تقبل بباسل
:حاضر يا طنط ده خطاي ولازم اتحمله في حاجه كمان
:اه مؤخر مليون جنيه
:نعم كام ليه ان شاء الله
:هو احنا مأمنين لك بعد اللي عملته ممكن بعد شهر هي كمان تطلقها واديك ما غرمتش حاجه في جوازتك منها وهتدخل على عفش قديم
:قديم ايه ده بقا له شهر
:ما كانش بتاعها ولا باسمها غير انك هتمضي على وصل امانه
:كمان ليه بقى
: بدل شبكه معاك تشتري لها دلوقتي شبكه
: لا
:خلاص لازم اضمن حق بنتي وتعمل لها فرح كبير
فهمي: مش هينفع كده الناس هتعرف ان جودي اطلقت
:انت كل همك بنت مراتك انما بنتك لو حامل دلوقتي تبقى فضحتها اكبر ذنبها ايه ما تبقاش زي بقيه البنات تفرح و تتبسط
باسل :بس انا مش معايا فلوس اعمل فرح جوازي من جودي خلص على كل حاجه
:عمك يسلفك اتصرف يا اما نبلغ وناخذ حقنا بالقانون انا عمري ما هفرط في حق بنتي ابدا انا اقنعتها توافق عليك بالعافيه لو مفكر نفسك عريس لقطه
: نعم ومش لقطه ليه هي كانت تطول ما انا اتجوزت جودي
:واحده زي جودي توافق عليك انما انا بنتي لا واظن المفروض تحط لسانك جوه بقك و تخرس خالص بعد اللي عملته كسرت فرحتنا وق-تلت جوانا حق الاختيار
*كاد ان ينطق لكنها نظرت له نظره حاده اخرسته و ألجمعت لسانه
*بعد ساعه كانت جودي ما زالت في حاله صدمه وهي تجلس امام حب عمرها والدموع تتساقط من عينها و الماذون يطلقها بعد شهر واحد من الزواج
*كانت تحدث نفسها ليس مهما ان كان الطلاق بعد شهر ولكنها لم تقصر معه بعد فما هو عذره في الخيانه ومع من مع من اعتبرتها اختها
*لم يكن امام زوج والدتها الذي تعتبره اب لها بعد ان طلق والدها والدتها ولم يتولى ابسط مسؤوليتهم غير ان يقوم بالكتمان على فضيحه ابنته ففضيحه ابنه زوجته في الطلاق بعد شهر اهون من فضيحه ابنته التي لن يصدق احد انها اغتص-بت رغما عنها ومن زوج اختها
بقلمي سحر السحرتي
*حاول باسل التحدث مع جودي ولكنها كانت ترفض الاصغاء له فليس له عذر عما بدر منه
ناهد :معلش يا جودي دى ظروف كلنا اتحطينا فيها تعالي يا حبيبتي اساعدك توضبي شنطه هدومك
:لا يا طنط ما تتعبيش نفسك انا هقوم
: لو سيلا تقدر كانت ساعدتك بس زي ما انت شايفه منهاره من اللي حصل
: ربنا يعينا كلنا اللي حصل ما لناش يد فيه
فهمي :انا مستنيك علشان اوصلك ولو سمحت بلاش حد يعرف اللي حصل مع سيلا
:حاضر يا بابا ما تقلقش
*انتهت من اعداد حقيبتها وركبت السياره مع فهمي وناهد وسيلا
*كانت شارده الذهن تتذكر مراحل حبها لباسل وكل ما مرت به ولكن قبل ذلك دعونا نعود للخلف الى ما قبل زواج والدتها بفهمي لنفهم لماذا تزوج على زوجته ولماذا دبرت ناهد هذه الخطه
# هل يستحق ما حدث زمان هذه الخطة القذرة المدبرة
↚
كانت بدايه قصه فهمي ومها والده جودي هي ككل القصص المعتاده شاب يحب زميلته في الجامعه يتقدm لخطبتها لكن يرفض والدها ليزوجها من ابن عمها
*لم يستطع فهمي نسيانها ورفض الارتباط عده سنوات بعد زواجها
*تزوجت مها من ابن عمها رغما عنها كان دmث الخلق انجبت منه جودي اول فرحتها لم يفرح صلاح زوجها بابـ.ـنته فقد كان يريد صبيا و تشجعه والدته على ذلك فعاشت مها اتعس ايام حياتها …. وبعد سنتين انجبت الابنه الثانيه جوري كان صلاح كاره كلا من ابـ.ـنتيه و اصر على مها ان تحمل قبل ان تستريح من ولاده جوري لتنجب له الولد
*ذهبت مها للطبيب وهي في الشهر الخامس وعلمت انها تحمل توام فتاتين عادت للمنزل وكلها خـ.ـو.ف ورعـ.ـب من صلاح تسائلت كيف سيتصرف معها عنـ.ـد.ما يعلم
:نعم يا روح امك بتقولي ايه
:اللي سمعته دي إراده ربنا ومالناش يد فيها
: يعني بدل ما يبقى عندي بلوتين هيبقى عندي اربعه غيرك
:هنعمل ايه نحمد ربنا كله خير
:ده كلام نسوان ما اعترفش بيه اتصرفي
:اتصرف اعمل ايه ابدلهم يعني
:لا يا جميله عصرك تنزليهم انت فاهمه
:لا طبعا ده خطر على صحتي دلوقتي وحـ.ـر.ام اق -تل روح بايديا
:يبقى هيكون بايدي انا
:قصدك
*قبل ان تنتهي من جملتها امسكها من شعرها وظل ي-ضـ.ـر.ب-ها في بطنها بق-وه و قس-وه لو كان عدوا لها ما ض-ربها بتلك البش-اعه
*احيانا يكون اقرب الناس هم اقصى البشر علينا
بقلمي سحر السحرتي
*ص-رخت وص-رخت لكن حمـ.ـا.تها لم تنجدها فهي كانت تسكن في بيت العائله ولم يقم احد بنجدتها
*لم ينجدها من يده سوى ان اتاه مكالمه من العمل فتسحبت وحملت جوري على يدها وامسكت بجودي وخرجت من باب الشقه
*شعر صلاح بها وهي تنزل فقذفها بقدmه من فوق السلم فسقطت لم تستطع حمايه بناتها التي بالداخل ام اللاتي بالخارج
*اسرع الجيران الى نجدتها ونقلت الى المستشفى ونزلت الاخبـ.ـار عليها الص-اعقه ….فقد سقطت الصغيره جوري على راسها و نزف-ت وم-اتت اما ما حملت ايضا فقد م-اتوا من الض-رب والسق-وط …. لكن الله كان لطيفا بجودي فقد كس-رت يدها فقط
*لم تقف هذه المره مها مكتفه الايدي واتخذت قرارها بالطـ.ـلا.ق رغم رفض والدها
:انا اسفه يا بابا انت غـ.ـصـ.ـبتني اتجوزوا وقلت انه ابن عمي و هيحافظ عليا وكنت شايف مصلحتي معاه وفعلا كان عندك حق هو حافظ علي قوي زي انت ما شفت
:انت بتتهميني اني رمـ.ـيـ.ـتك
:مش قصدي بس انا اتغ-صبت مره اتجوزه مش هتغ-صب تاني اكمل معاه
:يعني هتعصي اوامري
:للاسف اه و هتطلق
: وهو رافض يطـ.ـلقك
:مش بمزاجه انا معايا تقرير لو بلغت هيتس-جن مده كويسه
:يعني هتس-جني ابو بـ.ـنتك ترضيها
:اه زي ما هو رضي يقت-ل بناتي ومش بس كده كمان ده كمان هيوافق على كل شروطي
: ومين هيساعدك تنفذي اللي في دmاغك
:مش محتاجه حد يساعدني انا لو كملت معاه هبقى بق-تل نفسي وبـ.ـنتي اللي ربنا نجاها من ايده
:وانا مش موافق و هتعملي اللي بقول لك عليه
*تدخل اخيها في ذلك الوقت
:انا اسف يا بابا بس مش هسيب اختي لو انت ابوها اللي كان المفروض تق-تله وتقف جنبها بعد ما كان هيم-وتها وفعلا ق-تل بناتها ويا ريتها عملت حاجه تستحق عليها كل ده انا معاها وفي ظهرها …. مها شوفي طلباتك وانا هروح و اتكلم معاه
: انت هتك-سر كلامي
:انا وافقت تجوزها صلاح لانه ابن عمي قلت اكيد هيحافظ عليها لكن لو اعرف انه هيعمل فيها كده كنت رفضت اشارك في الج-ريمه دي
:ج-ريمه انت بتقول ايه
: اه بقول الحقيقه لما جوزها ابن عمها يعمل كده يبقى احنا اللي رميناها و غص-بناها تتجوزوا يبقى شاركنا في الجريمه وعايز تكمل كمان بانها ترجع وكانه ما عملش حاجه انا لولا اني خايف تزعل كنت سج-نته بايدي ومنعت نفسي بالعافيه اني اقت -له
: دي بـ.ـنت جوزها حر يعمل اللي يعمله
: انت ازاي بتقول كده معقول ما صعبتش عليك ده انا قلبي اتك-سر على اختي … و هتصعب عليك ليه ما امي مـ.ـا.ت-ت من ض-ربك و قس-وتك عليها ….لكن لا كفايه انا فرطت في وصيه امي لما قالت لي اخلي بالي منها و سبتها تتجوز بالغ-صب
: و هتقعد فين لما تطلق
:يعني ايه هتقعد فين في بيت ابوها طبعا
:وانا مش موافق
:انا لو امن عليها تقعد في شقتها اللي اتجوزت فيها بس خايف يؤذوها كنت غص-بته يكتبها باسمها لكن هتقعد هنا يا اما هسج-نلك ابن اخوك بالتقرير اللي معانا وانا محامي و هعرف اجيب حقها كويس وممكن كمان ارفع عليه قضيه نفقه ليها
بقلمي سحر السحرتي
:انت بتهددني
:لا بحاول افوقك هو كان اعمى وارتكب جري-مه ق -تل بناته ورمى بـ.ـنته وانت عايز تقلده احنا مش في عصر الجاهليه لسه … البـ.ـنت مش عار واختي ياما رفعت راسك بتفوقها ويوم ما حبت ترتبط بزميلها وانت رفضت سمعت كلامك اتمنى تفوق
*كانت دmـ.ـو.ع مها تنساب لا تدري من الحـ.ـز.ن لان والدها رفض الوقوف بجانبها ام فرحه باخيها لانه اصبح سند وعون لها
*احتضن هشام اخته مها
: ما تخافيش انا معاكي وواقف في ظهرك
:يا ريت كل الاهل زيك يسندوا بناتهم و يحسسوهم انهم مهما يحصل لهم هيلاقوا اللي يقف في وش الظالم
:تعالي شوفي طلباتك ايه وانا هعمل كل حاجه وزياده
:اهم حاجه يبعد عن جودي و تاخذ عليه كل الضمانات ان عمره ما هياخدها مني
: حاضر و مصاريفها كمان
: لا مش عايزه منه حاجه انا هشتغل و اصرف عليها
: لا حقها لازم تاخده بلاش تحسسيه انه من غير مسؤوليه
:مش عايزه اشوف وشه ثاني
:كل تعامله هيبقى معايا انا بس
*خرجت جودي من غرفه النوم وجدت جدها حزين فارتمت في حـ.ـضـ.ـنه
: مالك يا جدو زعلان ليه
:مفيش يا حبيبتي بس ماما عايزه تسيب بابا يرضيكي
:هي زعلانه منه وانا كمان هو ض-ربها قدامي وانا اتحايلت عليه يسيبها زقن-ي في الحيطه وكمان واحنا نازلين على السلم رمان-ا …. غير كل ما اسال ماما على جوري اختي تقول لي راحت عند ربنا واقول لها بابا السبب تقول لي لا بس انا عارفه ان هو السبب
: يعني انت رايك كده تسيبه
: هو مش بيحبني ومش عايز اقعد مع حد مش بيحبني انا هقعد معاك انت بتحبني وبتجيب لي شيكولاته
: مين قال لك انه مش بيحبك ماما
: لا كل ما يدخل من الباب اجري عليه عشان احـ.ـضـ.ـنه يزقني ويقول لي جاتك البلا ادخلي اوضتك مش عايز اشوف وشك
*نظرت له مها بحـ.ـز.ن
:انت مفكر ان انا اللي قلت لها انه بيكره-ها عايز تسمع كمان ولا كفايه كده
جودي: اضحك بقى يا جدو ومش بحب اشوفك زعلان
بقلمي سحر السحرتي
*وشـ.ـدت شعره من شنبه فضحك و احتضانها
:يا شقيه مش قلت لك بلاش كده
:وانا قلت لك اضحك هات بقى الشيكولاته
: اتفضلي
:افتحها عشان ايدي مك-سوره
*نظر بحـ.ـز.ن لها فقط كان طفله بريئه جميله تملا بيته سعاده وحب فالتفت لهشام
:لو تحب اروح معاك عند صلاح حدد الميعاد
:ايه اللي غير رايك بسرعه كده
:جودي وهي بتتكلم بك-سره قلب وهي لسه طفله كده يدوب مكمله خمس سنين
*بالفعل تم طـ.ـلا.ق مها ورفض صلاح رؤيه جودي
*في الجانب الاخر كان فهمي تزوج بعد زواج مها بعده سنوات وبعد حادثه مها كانت لديه ابنه تمت عاملها الثاني
*علم فهمي بطـ.ـلا.ق مها فقرر انه هذه المره لن يفقد حبه
*تقدm فهمي لوالدها كي يتزوجها فوافق لكن مها رفضت طلب فهمي ان يجلس معها ويعرف سبب الرفض
:انا اسفه بيتي اتخرب ما اقدرش اخرب بيت واحده ملهاش ذنب
:انت بطلتي تحبني
: اكيد بطلت لاني اتجوزت مش معقوله ابقى متجوزه وافكر في راجـ.ـل ثاني
:بس انا لسه بحبك
:وانت لسه لك معزه في قلبي وعشان كده ما اقدرش اهدm بيتك … واحده غيري كانت ما هتصدق خصوصا ان معايا بـ.ـنت وقليل قوي اللي يقبل يتجوزني
:مها ارجوك انا بحلم كل يوم انك مراتي
:ومراتك ذنبها ايه
:مش بحبها حاولت اقبلها وقررت احاول اعيش حياتي بعدك لكن فشلت
:مش قادره يا فهمي ارتكب الذنب ده ارجوك لو سمحت
:فكري في مصلحتك و مصلحه بـ.ـنتك
:مصلحه بـ.ـنتي اللي هي ايه
:بـ.ـنتك محتاجه اب يعوضها عن اللي حصل واكيد ما فيش احسن مني يقوم بالدور ده لاني بحبك و هحب اي قطعه منك وعمري ما هاذيها او اذيكي انتم تعبتم و تعـ.ـذ.بتوا كثير وانا مش بعمل حاجه غلط الشرع محللي الجواز
: محلله في حالات معينه
*بعد عده مرات ومناقشات فهمي مع مها وكان والدها يتفق معه حتى اخوها وافقت
*ذهب فهمي الى ناهد زوجته حتى يخبرها
:ناهد كنت عايزه اتكلم معاكي في موضوع مهم و ارجوك تفهميني و تسامحيني
:خير يا فهمي
:بصراحه من غير لف ودوران انا كنت بحب واحده زميلتي في الجامعه و حابب اتجوزها و صدقيني عمري ما هظلمك او اظلم سيلا بـ.ـنتنا
:ولما انت بتحبها قوي كده كنت بتتجوز بنات الناس و تبهدلهم معاك ليه
: اتقدmت لها زمان واهلها رفضوا
:وايه اللي جد عشان يوافقوا دلوقتي
:جوزها طلقها
:اااه ما صدقوا عريس لقطه زيك يلم بـ.ـنتهم الفاشله اللي ما عرفتش تحافظ على بيتها
: ناهد احترمي نفسك
:لا مش موافقه اذا كنت جاي تاخذ موافقتي ومش هسمح لك تتجوز عليا ولا هخرب بيتي
: انا مش جاي اخذ اذنك او موافقتك انا جاي ابلغك
:يعني ايه تبلغني بتحطني امام امر واقع وانا ارفض
بقلمي سحر السحرتي
:اللي انت عايزاه هنفذه
:تمام مش عايزاك تتجوزها
: ده مش ضمن الاختيارات لان مهما حصل مش هضيع مها من ايدي
:امال ايه الخيارات اللي قدامي في نظر حضرتك
:عايزه تكملي على الوضع الجديد و تاكدي اني هكون منصف معاكي جدا حابه تنفصلي في هدوء برده كل حقوقك هتاخديها و بزياده
#ماذا ستفعل ناهد وهل فهمي صادق في أن معاملته مع جودي ستكون ابوية
وحضرتك مفكر اني هخ-رب بيتي و انولها غرضها ابقى مطلقه زيها وطبعا مفكره ان زي ما اهلها لقوا واحد اه-بل بري-اله يقبل ببـ.ـنتهم ما فيش مانع اني كمان الاقي واحد زيك
*امسكها فهمي من زراعها بعص-بية
: ناهد انا ما اتعودتش امد ايدي على واحده ست ما تخلينيش اعملها معاكي احنا بـ.ـنتكلم و بـ.ـنتناقش بلاش حد فينا يغلط ويطول لسانه على الثاني خلينا نحترم بعض والتعامل يكون متحضر سواء كملنا او انفصلنا
:واضح انك مخطط للموضوع صح و عاوزني اقول لك طلقني بس عمري ما هنفذ اللي في بالك انت وهي اما اشوف العدل اللي هتنفذه بينا هيبقى شكله ايه وطبعا ليا شروطي
بقلمي سحر السحرتي
:انت عارفه ان ما حدش يتشرط علي
:انت مش من حقك تتكلم هتوافق على كل شروطي يا اما هعمل لكم فضي-حه انت والست هانم خطافة الرجـ.ـاله واقول انكم كنتم ماشيين مع بعض حتى وهي متجوزه وطبعا الف مين هيصدق وهو مغمض واكيد طليقها منهم
:انت ازاي بقيتي كده انا حاولت نتفاهم بهدوء ده حقي مش بشحت منك
: ربنا ما يوريك الست لما بت-د.بـ.ـح بس-كينه واحده ثانيه وخصوصا ان ما لحقناش نعيش مع بعض وبـ.ـنتك لسه سنتين جاي دلوقت تتجوز قصرت معاك في ايه فهمني
:ما قصرتيش بس قلبي مش بايدي دي اول حب ليا
:ولما هي اول حب اتجوزتني ليه وعايز تظلمني
: قلت اكمل حياتي واعيش بما اني خسرتها بس اول ما عرفت انها اتطلقت ما قدرتش
*كانت ناهد تح-ترق من الداخل لكنها ترتسم الق-وه امامه فها هو زوجها الذي عشقته من اللحظه الاولى التي راته وهو يتقدm لخطبتها يذبح-ها بس-كين بـ.ـارد ولا يهتم سوى بنفسه كطبع باقي الرجـ.ـال الانانيه المطلقه ولكنها قررت ان تصبح امراه قويه لها و لابـ.ـنتها اكملت
:خلاص يبقى اخذ حقي وتسمع شروطي
:اتفضلي بس يكون بالمعقول
:لو الوضع ما عجبنيش هتطلق واخذ كل حقوقي وزياده شويه زي انت ما قلت
: حقك ايه كمان
:لو اطلقنا اكيد من حقي اتجوز زي البرنسيس بتاعتك
:ناهد لو سمحت من غير ما تغلطي فيها
:انا ما غلطتش موافق على الشرط ده
:ازاي عايزه تتجوزي وبـ.ـنتي يربيها راجـ.ـل غريب
*ضحكت ضحكه ساخره
: امال انت هتعمل ايه مع بـ.ـنت المدام عموما هو مين قال لك ان في حد غريب هيربيها
:مش فاهم
:لو اتطلقنا اكيد مش هخليها تعيش مع زوج ام وما افتكرش هلاقي واحد لقطه زيك يرضى يربي عيال غيره
:انت بتقولي ايه عايزه ترمي بـ.ـنتك عشان تتجوزي انت ام ازاي
:هو انت عايز تتجوز و تتبسط و عايزني اترهبن على بـ.ـنتك هو لما اقول لك هديها لك تقول لي بترميها هو ده اللي عندي في حاله طـ.ـلا.قنا وما تخافش هحاول استحمل الوضع قبل ما افكر في الطـ.ـلا.ق
:موافق
بقلمي سحر السحرتي
:اظن عشان اضمن حقي وما ترجعش في كلامك تكتب لي وصل امانه بحقوقي اذا اتطلقنا اقدر اخده
: نعم انت عارفه اني راجـ.ـل ملتزم بكلمتي
: و اضمن منين انك لما تتجوزها ما تلعبش في دmاغك حقي الاول قبل ما تتجوز ولا انت ناوي على الغدر بما انك رافض
:هي وصلت لكده عمري رجعت في كلمه معاكي
: هههههه هو انا لحقت اجربك او اعيش معاك وصل الامانه يتكتب قبل ما تكتب كتابك عليها
:ازاي انا كنت مخدوع فيكي
: كل ست جواها جب-روت مش بيظهر الا لو حد ضغط عليه وانت فج-رته بس احب انبهك انت وهي اكيد هتشربوا من نفس الكاس هفضل حياتي كلها مستنيه اللحظه دي
:مش فاهم يعني ناويه تعملي ايه
:بكره الايام تفهمك وتدور عليكم
*تزوج فهمي من مها في منزل العائله فهو ايضا يسكن مع اخوته فاشترى شقه من احد اخويه واصبحت مها وناهد في نفس العقار مع اخوة فهمي ووالديه
*لم يقصر فهمي مع مها في كل طلباتها هي او ابـ.ـنتها فقد كان سعيدا جدا معها وخاصه انه بدا يتلمس النجاح في عمله
*بعد زواجه من مها لم يستطع العدل بين ناهد ومها فقد كان قلبه يميل كل الوقت لمها ويكن لها كل الحب …. كذب على نفسه حين ظن ان باستطاعته ان يعدل بين امراه ملكت قلبه واخرى لا يشعر بوجودها
*استمر الحال سنتين حتى انجبت مها ابنها فريد لم تحتمل ناهد اهمال فهمي لها وفرحه كل العائله بولده منها فطلبت الطـ.ـلا.ق
فهمي: و اشمعنى دلوقتي ما انت مستحمله الوضع ده بقالك سنتين ايه اللي اتغير
:خلاص ما بقتش قادره استحمل اهمالك ليا
:ما انا بعدل بينكم انت يوم وهي يوم
:انت بتعدل في نومك جوه البيت بس …. لكن مفيش عدل في حبك في ضحكتك حتى فرحتك باولادك منها غير فرحتك باول بـ.ـنت جاتلك
:دي اوهام في دmاغك انت كل شويه معيشاني في نكد انا زي ما بجيب هنا بجيب هنا
: و رفضك اني اخلف ثاني
:قلت كفايه الحمد لله عندي بـ.ـنت وولد
:اه الولد اللي انت طاير بيه هو وبـ.ـنتها و سايب بـ.ـنتك انت مش عايزني اخلف ثاني عشان ما يبقاش في حاجه تربطك بيا اكثر من كده انا همشي و ورقتي توصلني عند بابا
:ناهد اهدي انا متمسك بيكي انت وسيلا بـ.ـنتي
بقلمي سحر السحرتي
:وانا خلاص اخذت القرار من حقي اعيش و اتجوز واحد بيحبني ويهتم بيا زي جناب الهانم اللي لقت حظها معاك
: انت بتقولي ايه
: بقول الحقيقه تنكر انك بتدلعها وكل كلام الغزل والحب لها لكن انا كل اللي بسمعه شكرا … كثر خيرك …. وبس ما فيش حشـ.ـتـ.ـيني و كم مره اسمعك بتقول لها يا حبيبتي عمرك ما قلتها لي حتى قبل ما تتجوزها انت ظالم ومش مسامحاك ….انا ايه اللي يجبرني استحمل عيشه زي دي طلقني
: مش هسيب سيلا تعيش مع زوج ام
:مش يمكن يطلع احسن منك عليها زي ما بتعمل مع جودي
:مش هسيبها مهما حصل
: هو ده كل اللي فارق معاك حتى ما حاولتش تتحايل عليا شويه عموما هي معايا لما ابقى اتجوز هرجعها لك زي ما قلت ورقتي توصلني مع كل حقوقي
:ده اخر كلام عندك
: اه كفايه السنين اللي ضاعت من عمري وانا بحاول احافظ على البيت وانت عمرك ما حاولت زي ما تكون محاولاتك انك تطفشني واديك نجحت
: انت بتقوليلي الكلام ده
: اه بواجهك بالحقيقه و افتكر ان الدنيا دواره وحقي هاخده مهما طال الزمن
:خلاص اللي تشوفيه جهزي شنطتك عشان اوصلك
:سؤال وعارفه اجابته هي لو مها هي اللي طلبت تطلق هتوافق بسهوله كده
*نظر لها بخجل ولم يستطع الاجابه
:شفت انت حتى ما حاولتش تسيبني اهدى يومين او تكلم حد يتوسط لك عندي عشان اغير رايي انت كل دقيقه بتثبت لي اني اخذت القرار المناسب
*ناهد كانت مجروحه ليس لانه كان يهينها بالكلام لكن الاهانه كانت بالاهمال … كانت بحبه لمها فقررت الابتعاد عن هذه الحياه المس-مومه التي تسبب لها الالم في كل لحظه
*لم تكن ناهد سيئه الخلق او تتمتع بالحقد لكن جـ.ـر.حها ما جعلها فيما بعد تعد ابـ.ـنتها للانت-قام من فهمي وزوجته لما تسببه لها
*الحقيقه لم تعامل ناهد كلا من جودي او فريد معامله سي-ئه بل كانت تحبهم فهم اطفال لا ذنب لهم
*ايضا مها كانت تحب سيلا وتتعامل معها بكل حنان فهي ابنه فهمي زوجها وحبيبها ومن يتكفل بتربيه ابـ.ـنتها بكل عطف وحنان ولولا الظروف لم يكن فهمي ليتزوج غيرها
*ذهبت مها لمنزل والد ناهد لتتحدث معها في عودتها
بقلمي سحر السحرتي
: اسفه يا مها انا فعلا ما شفتش منك حاجه وحشه لا انا ولا بـ.ـنتي بس بجد معامله فهمي غير منصفه و ج-ارح كرامتي حاولت اتحمل بس للاسف لكل انسان طاقه وانا طاقتي خلصت
:انا اسفه عارفه اني كنت السبب بس صدقيني انا رفضت الجواز منه لكن بابا واخويا اللي غـ.ـصـ.ـب-وني على الجواز
:هو لسه في حد بيغ-صب حد دلوقتي على الجواز
:اه بابا صعب جدا
:عايزه تفهميني انك كنت رافضه تتجوزي فهمي وانت بتحبيه
:عارفه انك مش مصدقاني بس مش محتاجه اقول لك الكلام دلوقتي وانت رافضه ترجعي مش هيفيد بحاجه بس انا بعتذر لان بسببي بيتك اتخرب وهو ده كان سبب رفضي لفهمي لكن هو اصر ارجوك ارجعي واللي مزعلك هنصلحه
: اللي مزعلني انه مش بيحبني تقدري تزرعي حبي في قلبه
:للاسف الحب مش بايدينا
:انا كمان عايزاك ما تزعليش مني لان في يوم من الايام هاخذ حقي
*لم تنتبه مها لهذه الكلمـ.ـا.ت فقد اعتبرتها كلمـ.ـا.ت امراه مج-روحه لا تعي ماذا تقول
*انتهت المقابله بينهم على اصرار ناهد على الطـ.ـلا.ق فعادت مها لفهمي تبلغه
*شعر فهمي براحه كبيره من هذا القرار و اقنع ضميره انه حاول معها وكذلك زوجته وكان اكثر اقتناعا انه لم يقصر معها فقد اعتقد انه عنـ.ـد.ما يوفر لها الطعام والشراب وكل مستلزمـ.ـا.ت الحياه فهو قد ادى كل واجباته
*مرت الايام كانت سيلا تذهب لمنزل والدها في الاجازه الاسبوعيه كانت ناهد تملا افكار سيلا بما تريده ضد ابيها وزوجته فلقد انتظرت حتى تصبح سيلا في سن تستوعب كلامها وتنفذ ما تمليه عليها
*كان والد فهمي ويدعى فريد الذي سمي فهمي اسم ولده حبا واحتراما له يمتلك شقه كبيره في الدور الارضي يجتمع فيه كل الاحفاد للعب سويا
*كان لدى فهمي اخ يدعى سعد وكان لديه ولدان وفتاة جواد يكبر جودي بثمان سنوات وباسل يكبرها بخمس سنوات وفتنة تكبرها بعشر سنوات
*كانت جودي عنـ.ـد.ما تلعب مع الاولاد تفتعل سيلا الشجار و تض-ربها لكن جواد كان دائم الدفاع عنها لانها اضعفهم ولان عمه اوصاه بها لانها تعتبر غريبه وسطهم
*كان جواد دائم الاهتمام بجودي فاعتبرته اخيها الاكبر
*مرت الايام اصبحت جودي في عامها ال 12 وطلب والدها رؤيتها
مها: لا يا هشام اشمعنا افتكر دلوقتي بقى له سبع سنين رافض يصرف عليها او يشوفها رغم انها كان نفسها تشوفه
بقلمي سحر السحرتي
هشام: ربنا انت-قم منه اتجوز ومـ.ـر.اته بتخلف بنات وتمـ.ـو.ت اول ما يتولدوا
: اللهم لا شمـ.ـا.تة بس هو اللي ظلم نفسه
:المهم هتخلي جودي تروح له
:معاك تروح وترجع و اوعى تسيبها يا هشام لو سمحت
*ارتدت جودي اجمل فستان وذهبت وهي فرحه لمقابله والدها لكنها عنـ.ـد.ما دخلت المنزل تراجعت للخلف خائفه
# هل سيتغير حالها وترى والدها ام ستعود لامها من الخـ.ـو.ف
↚*تذكرت عنـ.ـد.ما دفع-ها والدها بكل قس-وه من فوق السلم فاختبات خلف خالها فشعر بخـ.ـو.ف-ها
:تحبي نرجع لماما
:لا يا خالو انا نفسي اشوف بابا قوي وحشني
*كان يقف والدها على السلم واستمع ما قالته فشعر بالذن-ب لما فعله وابتعاده عن ابـ.ـنته الوحيده التي رغم فعلته ما زالت تكن له الحب وان والدتها لم تملا قلبها بالكراه-يه له
*رات جودي والدها فاسرعت وصعدت درجات السلم وكادت ان تس-قط لكنه احتضنها بحب واشتياق وهي ايضا فلام نفسه اكثر على هذا الغباء …. فحـ.ـضـ.ـن ابـ.ـنته اجمل من انجابه للولد الذي لا يعلم ايضا ان كان سيصبح في حنانها ام لا
:وحـ.ـشـ.ـتني يا بابا
:وانت كمان يا قلب بابا
: انا كنت نايمه امبـ.ـارح فرحانه اني هشوفك جوري جات لي في الحلم بتسلم عليك وبتقول لك هي مش زعلانه منك
بقلمي سحر السحرتي
*كانت هذه الكلمـ.ـا.ت سي-وف تم-زق قلبه هو و خالها الذي استمع لبراءه هذه الطفله التي ظل-مت من اقرب انسان لها
*قال صلاح بكل حـ.ـز.ن و حس-ره
:طب انت زعلانه مني
:لا طبعا انا اكبر من جوري اكيد سامحتك قبلها … بس لو بطلت تشوفني هزعل منك ومش هسامحك ابدا
:لا يا حبيبه قلب بابا انا هاخدك تعيشي معايا على طول
: لا ما اقدرش اسيب ماما وفريد اخويا لسه صغير وانا اللي بخلي بالي منه عشان الكبيره واختي سيلا من بابا فهمي
:بابا فهمي انا بس اللي بابا
هشام :صلاح لو سمحت بلاش تشـ.ـد على البـ.ـنت او تلوم عليها انت راميها بقى لك كم سنه وفهمي عوضها عن جح-ودك و اقل حاجه تحترموا بيها تنادي له بابا
: بس انا ابوها مش هو
:يبقى تأدي دورك اللي اهملته سنين وسيبها تحدد مين فيكم يستحق تنادي له واحمد ربنا انها جايه بقلبها الابيض مش شايله منك ومن اللي حصل واظن مش سهل تشوف اختها بتم-وت قدام عينيها والسبب معروف
: هشام انت ابن عمي بلاش تق-سى عليا انت عارف انها عاداتنا وما قدرتش اتم-رد عليها
:اشمعنى انا اتم-ردت ولما رضيت ربنا كرمني بعد الثلاث بنات بولد
:انت عشت بعيد عن ابوك انما امي واخواتي كانوا زن فوق دmاغي
:وانت متعلم ازاي و معاك شهاده ده انت مهندس حتى خليت ايه للجهله
:انا اتعلمت درس عمري وربنا عاق-بني و اختك ربنا عوضها بالراجـ.ـل والولد
: اختي ما كانتش بتتمنى الولد كانت راضيه بقدر ربنا
: انا عايز اعوض جودي عن كل اللي عملته
:اظن مفكر انها تسيب امها و تيجي تعيش معاك
:ده حقي هي اتجوزت راجـ.ـل ثاني
:صلاح نبرتك دي مش مستريح لها ما تنساش انك ماضي تنازل عن حضانه جودي
:قصدك تحرمن-ي منها
:هو انا حرم-تك منها دلوقت مين جابها اول ما طلبت رغم انها 100 مره تطلب تشوفك وانت اللي كنت بترفض نسيت ولا افكرك
: لا ما نسيتش و نـ.ـد.مان وعايز اعوضها ارجوك شوف لي حل
:الحل الوحيد انها تجيلك في الاجازه تقضيها معاك غير كده هيبقى ظ-لم لامها
بقلمي سحر السحرتي
:وانا راضي تفتكر مها هتوافق
:طول ما انت كويس مع جودي عمرها ما هترفض هي بتتمنى انك تعاملها كويس
:معقوله بجد
: انت فاكر ايه هي كان ممكن ترفض وحقها بس هي بـ.ـنت اصول
: اشكرها واعتذر لها على اللي عملته فيها وروح انت وانا هوصل جودي بنفسي وهبقى اروح استلمها و ارجعها ايام الاجازه كفايه تعبك لحد كده
:ما فيش تعب بكفر عن ذنبي اني غص-بت اختي تتجوزك
*مرت سنه بعد لقاء جودي مع والدها كان يهتم بها هو وزوجته وتغيرت العلاقه بينهم كثيرا للافضل واحيانا كانت توافق مها ان تنام جودي عند والدها
*وذات يوم كانت جودي نائمة فوق ساق والدها
:بابا جوري بتقول لك هتجيب توام بـ.ـنت وولد سمي البـ.ـنت جوري
:نعم بتقولي ايه
:اللي سمعته
:انت عارفة هجيب لك ايه لو فعلا الخبر ده صحيح
:انا مش عايزه حاجه المهم تبقى مبسوط
*دخلت زوجته وعيونها ممتلئه بالسعاده
:انت مبسوطه كده ليه
:لسه راجعه من عند الدكتور و بشرني اني حامل في توام بس لازم انام على ظهري عشان يكمل
*بابا بص لي و الفرحه ماليه عينيه وقال
:عارفه لو بـ.ـنتين مش هزعل و هسمي واحده منهم جوري
*تحققت رؤيه جودي وانجبت زوجته فتاه وصبي وكان صلاح عند وعده فقد اسماها جوري والولد فارس
*لكن دوام الحال من المحال فقد اه-مل جودي ولم يعد مهتما برؤيتها
*كانت جودي قد تمت عامها ال 15 وفي مرحله احتياج الى والدها او والدتها لكن كلا منهم منشغل بحياته
*بدات جودي سن البلوغ و بدات علامـ.ـا.ت الانوثه تظهر عليها واصبحت جميله لكن شخصيتها كانت ضعي-فه استغل باسل ذلك وبدا في التقرب منها
*ذات يوم كانت جودي تلعب مع باقي الاولاد في شقه الجد كالمعتاد فهمس باسل في اذنها
:جودي اطلعي الروف عايزك في كلمتين
:ما تقولهم هنا انا قربت اكسبهم في الكوتشينه
:لا حاجه سر بيني وبينك ومش عايز حد يعرف
:ماشي اطلع دقيقتين اخلص و احصلك
:بس ما تقوليش لحد
بقلمي سحر السحرتي
*بعد عده دقائق تسحبت جودي وصعدت لكن لاحظها جواد الذي كان مهتم بها ويحافظ عليها حتى من نفسه
: نعم يا باسل عاوز ايه بس بسرعه احسن هيبداوا دور جديد
:لا اقعدي عشان الموضوع مهم
*امسك يدها وقربها من فمه وقبلها قبله رومانسيه اذابت مشاعرها و الهب-تها
:ايه ده انت بتعمل ايه
: انا بحبك يا جودي وعايز ارتبط بيكي
: بس انا لسه صغيره على الجواز ولسه في ثانويه
:من جاب سيره الجواز احنا هنرتبط ولما تخلصي نبقى نتجوز بس بلاش حد يعرف احسن يبعدونا عن بعض ويفرق-ونا وانا ما بقتش اقدر استغنى عنك
: ها انت بتقول ايه
: فكري وردي عليا
*شعرت بسعاده غريبه وذهبت وهي وجهها احمر من الخجل و اسرعت واتصلت على سلوى صديقتها المقربه
:الحقيني يا سلوى باسل قال لي انه بيحبني وباس ايدي
: وانت مبسوطه قوي كده ليه هو انت بتحبيه مش كنت بتقولي ان كلهم عادي الا جواد
:جواد زي اخويا الكبير وبصراحه باسل امور وبحس ان البنات هتم-وت عليه
: انت ما رضيتيش عليا انت بتحبيه
: مش عارفه بس انا اول مره حد يقول لي كده و حاسه اني طايره
:طب خلي بالك من نفسك لاني مش مستريحه للي اسمه باسل ده
:ليه كده
:من اللي كنت بتحكيه
:انت فاهمه واحد زيه قرب يتخرج من هندسه يسيب كل البنات و يختارني انا معناه ايه
:هو خطبك
: لا هنرتبط على ما اخلص
:طلبك من اهلك و قراتم فاتحه على الاقل
: لا ده عايز ارتباطنا في السر عشان ما يفرقوناش
:شفتي لو طلبك واجل الجواز لبعد ما تخلصي يبقى جد ومحترم انما كده هو بيحاول يلعب بيكي
:بس انا حبيته
:امتى
: هو ايه اللي امتى
:حبيتيه امتى وانت كان كل كلامك عن جواد ومعاملته الكويسه وانك بتتمني راجـ.ـل زيه
:سلوى بقول لك ايه اقفلي دلوقتي قلبتي مزاجي وانا كنت مبسوطه
:الكلام عشان مش على هواكي عايزه تقفلي براحتك انا خايفه عليك غوري ما تبقيش تحكي لي حاجه ثاني
:استني بس يا سوسو انت زعلتي
: لا بس عايزاك تاخذي بالك هو بيضحك عليك عشان لسه صغيره
:انا ثانويه عامه مش صغيره
:يبقى تركزي بقى خلينا نخلص من الهم ده
*اغلقت الخط معها وجدت رساله من باسل
: حشـ.ـتـ.ـيني و فكرتي ارجوك ما تكس-ريش قلبي
*ارسلت له رساله هي الاخرى دون وعي فهي ما زالت مراهقه
:وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني
:افهم من كده انك موافقه
:اه موافقه
:اعملي حسابك نتقابل على الروف بكره عندي كلام كثير عاوز اقوله لك
:لا عندي دروس بكره كثير مش هقدر
*في نفسها
:ايوه كده يا جودي اتقلي شويه
:ما ليش دعوه اتصرفي لازم اشوفك الغي درس منهم
: ما اقدرش ماما لو عرفت هتبقى مشكله و يفرق-ونا قبل ما نبدا خليها بعد بكره
:خلاص يا قلبي هفضل سهران يومين على ما اشوفك
*ظلت طوال الليل لم يغمض لها جفن تفكر في باسل وكلامه و ظنت انها تحبه
*دخل جواد على باسل غرفته
:ممكن افهم جودي كانت بتعمل معاك ايه على الروف
:كان في حاجه بشرحها لها عندك مانع
:باسل ابعد عن جودي مش عايزين مشاكل مع عمك وبعدين هي لسه صغيره حـ.ـر.ام عليك بلاش تضحك عليها
:بصراحه البـ.ـنت احلوت قوي
:باسل انا بحذرك ابعد عنها
: هبعد عنها في حاله واحده
:ايه هي
:لو انت بتحبها مش معقول هقرب من حبيبه اخويا انا عندي اخلاق برضو
:يا ابني دي اختي الصغيره وبخاف عليها
:يبقى خلاص ما تقرفنيش وخليك في حالك لو حصل مشكله انا مسؤول اشيلها
:مش هسيبك تضحك عليها
: انا مش بضحك عليها وهي كمان اعترفت انها بتحبني
: ايه بتحبك
:اه هتفرق حبيبين
*خرج جواد من غرفه باسل مصدوم من حب جودي لباسل ورفض الاعتراف انه يحبها بل يعشقها بجنون منذ كانت صغيره
*بعد يومين في الموعد المحدد صعدت جودي لمقابله باسل فقام باحتضانها
:حشـ.ـتـ.ـيني و قوي
:عيب كده يا باسل ابعد احسن هنزل
:بقى لي يومين ما شفتكيش ايه مش من حقي اصبر نفسي على ما تبقي في بيتي
:لا مش من حقك تلمسني *ودفعته بكلتا يديها و اسرعت بالنزول
بقلمي سحر السحرتي
*كانت مشاعرها متض-اربه لا تعرف ماذا تفعل في مثل ذلك الموقف هل هي سعيده ام غاضبه مما فعل هل يجب ان توبخه ام تسامحه
*لم تجد سوى صديقتها سلوى تلجا اليها
:يعني حـ.ـضـ.ـنك بدايتها مش صح
:ما انا زقيته و سبته ومشيت دلوقتي هو بعت رساله بيقول انه زعلان مني اعمل ايه
:تروحي تبوسيه و تاخديه في حـ.ـضـ.ـنك
:نعم بتهزري
#هل سلوى فعلا جاده بمقالته لجودي وماذا ستفعل جودي مع باسل
↚: اكيد بهزر خلي بالك ده بيستهبل غلطان وعامل نفسه زعلان كمان بعد الحـ.ـضـ.ـن هيجر بوسه على خدك ثم شفايفك ثم بقيتي حامل
:لا يا سلوى باسل مش كده
:طب ايه رايك اني هثبت لك انه كده
: ازاي هتعمليها
:مش كمان ساعه هاجي لك عشان جواد يشرح لنا احياء هخليه يقول لك بنفسه
:ازاي يعني
: لما اجي هت عـ.ـر.في بس ما ترديش على باسل
بقلمي سحر السحرتي
*ذهبت سلوى لبيت جودي كي يشرح لهم جواد فهو طبيب متخصص في العظام ولديه قدره على شرح الماده
سلوى: شكرا يا دكتور ان حضرتك بتشرح لنا و معطل نفسك
:انتم اخواتي وانا مش متعطل ولا حاجه ده يوم اجازتي وبحب اعمل حاجه مفيده
:ممكن اسالك في حاجه خارج المنهج بما انك اخونا الكبير
:اتفضلي اكون سعيد انكم تستشيروني
:اصل واحده صاحبتنا ارتبطت بواحد وطبعا قلنا لها ده غلط بس للاسف في ظروف تمنعهم دلوقتي يتجوزوا بس حصل بينهم حاجه كده
:حاجه ايه
:اصله حـ.ـضـ.ـنها بس هي طبعا اخذت موقف منه وزعلت وهو عايز يعتذر لها
:عايزه نصيحتي
: اكيد امال بسال حضرتك ليه
: ده انسان بيلعب بيها لان لو حتى في ظروف تمنعه يتجوزها المفروض يحافظ عليها وما يلمسهاش الا لو في شيء شرعي بينهم المفروض يكون راجـ.ـل في تصرفاته معاها ودي مش تصرفات رجـ.ـاله
*كانت تتحدث وهي تنظر لجودي التي كان وجهها شـ.ـديد الحمار من الخجل فقد فهم جواد انها المقصوده
:يعني يا دكتور لو كان بيستهبل وعامل نفسه زعلان لانها خدت موقف يبقى كده بيلعب بيها
:طبعا ولو سمحت له بحـ.ـضـ.ـن بكره الموضوع هيتطور وده حـ.ـر.ام وربنا مش هيجمعهم ابدا طول ما هما بيعملوا حاجه حـ.ـر.ام فلو عايزه تتجوزه و عايزاه يحترمها بعد كده يبقى تحافظ على نفسها
:شكرا يا دكتور اكيد هبلغها
: و بلغيها لو بتتكلم معاه ولسه مصرة عليه بلاش تتواجد في مكان لوحدها علشان الشيطان ما يوزوش يعمل حاجه غلط زي ما حـ.ـضـ.ـنها
:وانت عرفت منين انهم كانوا لوحدهم
:هي محتاجه ذكاء يعني هيحـ.ـضـ.ـنها في وسط الناس
: اه صحيح معلش المذاكره اثرت على مخي
:هو موجود اصلا
:هههههه على رايك هو لو كان موجود كنا اتسحلنا السحله دي
*بعد بعد انتهاء جواد و انصرافه
سلوى: اظن سمعت بنفسك
:اه بس يا ريت ما يكونش اخذ باله انها انا
:هتعملي ايه دلوقتي
:هعمل ايه دلوقتي
:انا بسالك يا ناصحه مش بقترح عليك
: مش عارفه
:عايزه تكملي معاه
:اه
:خلاص تربيه لانه لو سكتي له هيتمادى واديكي سمعتي انه حـ.ـر.ام وكده يبقى بيلعب بيك
:حاضر مش هكلمه ولا ارد عليه كم يوم بس تفتكري هقدر
:انت هتعيشي دور شاديه وعبد الحليم انت لسه لحقتي و اسمعي كلام جواد وبلاش تطلعي الروف
: امال هشوفه ازاي
:تحت في شقه جدك و تكلميه على التليفون سامعه وانت حره وما ترجعيش تقولي الحقيني
:هحاول
:جودي الكلام ده ما فيهوش هحاول انت اصلا اللي بتعمليه غلط وعشان ما تقعيش في غلط اكبر اسمعي الكلام الحاجات دي اخرتها وحشه ولو سمحتي له يلمسك هيقول عليك سهله و الرجـ.ـاله يا حبيبتي بيحبوا ياكلوا من كذا طبق لكن يوم لما بيتجوزوا بياخدوا طبق متغلف فاهمه
بقلمي سحر السحرتي
:وانت عرفتي الكلام ده منين
:ماما قعدت معايا وشرحت لي عشان ما اغلطش
: يا ريت ماما هي كمان تقعد معايا
:معلش الظروف اللي انتم مريتوا بيها مش سهله اعذريها يمكن راح عن بالها
:حتى بابا ما بقاش بيحب يشوفني رجع زي الاول واكثر
:مش ربنا معوضك بعمو فهمي
:اه بس ساعات بيجي عليا عشان سيلا وفريد بس مش بتكلم عشان ماما ما تزعلش
:معلش بس هو في العموم طيب ومش بيحرمك من حاجه اروح بقى عشان احاول اذاكر كلمتين
*استمعت جودي لكلام صديقتها وظل باسل في ارسال الرسائل لها الى ان تقابلا على السلم فتركته جودي ايضا ودخلت الى شقتها
*فارسل لها اغنيه محمد نور
$حياتي في بعدي عنك مش حياه ده $انا بعد منك قلت اه مشتاق لحـ.ـضـ.ـنك واعمل ايه
*ثم ارسل لها جزء بصوته
$هو انا ما باجيش على بالك ولا عـ.ـذ.ابي بيحلالك طمني بكلمه حبيبي ريح قلبي اللي نادى لك
:اسف مش هعمل كده تاني
*لم تستطع جودي المقاومه فقد كانت مشاعرها رقيقه كالزهره الضعيفه فاستسلمت وارسلت له انها سامحته
: بس لو كررتها اعمل حسابك كل شيء انتهى وبطل اسلوب تبقى غلطان وتطلع نفسك زعلان
:يعني خلاص هتطلعي تقابليني
:لا عايز تشوفني بعد كده تحت عند جدو يا خفيف عشان شيطانك لو وزك
:طب هكلمك ازاي
: على التليفون
: لا كده ما ينفعش
:هو ده اللي عندي يا اما تشوف لك واحده ثانيه فتحاها على البحري
:ماشي يا جودي ما وحشتكيش
:لا وانت غلطان
*استمر باسل بأسر جودي بكلمـ.ـا.ت الحب والغزل حتى باتت كالمسحوره وبدا يتحكم فيها كما يريد وهي مسلوبه الاراده تنفذ دون تفكير
بقلمي سحر السحرتي
*ذات يوم كانت تجلس ترفه عن نفسها وتلعب مع البقيه ارسل لها رساله تصعد له على السلم فهو يريدها في شيء مهم
*صعدت جودي وجدته يصف-عها على وجهها
:انا مش قلت لك تبطلي تلعبي معاهم انت مش صغيره و اللبس اللي انت لابساه ده قلت بلاش
:انت بتض-ربني يا باسل
:و هك-سر رقبتك كمان اعتبري نفسك في حكم مراتي وما اقبلش على مراتي تلبس كده او تقعد تلعب كانها عيله صغيره
*حاولت الصعود لبيتها لكنه امسك ذراعها بق-وه واثناه خلف ظهرها
:كلامي مش عايز اعيده تاني ولما ارن عليك تردي هتزعلي و تتقمصي هنهي كل حاجه ومش محتاج واحده بتك-سر كلامي فاهمه
*نظرت له بعيون دامعه حزينه فص-رخ في وجهها
:ردي مش بكلم صنم فاهمه
:فاهمه حاضر
*تركته وصعدت
مها : جودي خدك احمر كده ليه
:ما فيش يا ماما كنا بنلعب صلح فريد ض-ربني على وشي بالغلط
:معقول فريد يعمل كده
: ما كانش يقصد يا ماما وبلاش تقولي لبابا هو اعتذر وصالحني خلاص
:وهو ده وقت لعب اقعدي ذاكري
:حاضر
*اخفت جودي ما حدث عن سلوى صديقتها حتى لا تقوم بتأنيبها
*زادت تحكمـ.ـا.ت باسل في جودي حتى انه منعها من حضور بعض الدروس وحاول منعها من جعل جواد يدرس لها الماده
:ما اقدرش يا باسل عشان انا وسلوى بندرس معاه وما عنديش عذر وفعلا محتاجه يشرح لي الماده كفايه غيبتي عن كام درس اديني واقفه فيهم مش عارفه افهمهم وانت مش عايز تساعدني وبقول لماما اني تعبانه مش قادره اروح
:اتصرفي يا جودي انت عارفه لما بزعل بعمل فيك ايه
:حاضر هتصرف
*استشارت جودي صديقتها سلوى
:عايزه نصيحتي وتعملي بيها
: اه
:ابعدي عنه الفتره الجايه دي لانه بيعطلك وانت محتاجه مجموع احسن باباك ياخذها حجه على مامتك انك فشلتي وهي مسؤوله عنك
: ابعد عنه ازاي
:قولي له ان طنط اخذت منك التليفون عشان تذاكري ومنعتك تنزلي تحت كمان
:مش هقدر ابعد عنه المده دي كلها
بقلمي سحر السحرتي
:جودي انت غبتي بسببه عن كذا حصه وانت واقعه في الماده دي وهو كده مش بيشـ.ـدك لقدام ده بيرجعك لورا
: ما هو بيغير عليا
:بيغير عليك من المدرسين جودي بصي لمصلحتك هو بقى مهندس و هيتخرج السنه دي مستقبلك اهم من الكلام الفارغ ده
*استمعت جودي لنصيحه سلوى و امتنعت عن مراسله باسل او رؤيته وركزت في دراستها
*قام جواد بمساعدتها في الماده التي غابت عنها
*انتهت الامتحانات ونجحت جودي بتفوق هي وسلوى
*قررت سلوى التقديم في كليه العلاج الطبيعي وجودي ارادت ان تقدm مثلها لكن باسل اجبرها ان تختار كليه بنات فقط
: يعني ايه انا جايبه مجموع كبير وعايزه ادخل مع سلوى وبعدين ما فيش غير كليتين بس بنات
:هو ده اللي عندي انا بغير عليك وطبعا في الكليه مش هتقدري تمنعي زميلك ده يقعد جنبك وده يسالك على المحاضره و اولع انا
:بس ده ظلم انت كده بتحرمني ادخل كليه عايزاها و كويسه
:خلاص براحتك يا جودي انا مش بجبرك على حاجه بس بخيرك
: بتخيرني بايه
:يا انا يا الكليه
*وتركها وذهب و لضعف شخصيتها وسيطرته الكامله عليها اختارت دخول كليه التربيه الرياضيه فهي للبنات فقط
*كانت جودي في مشاكل دائمه مع والدتها لاختيارها هذه الكليه دونا عن كليه القمه
: يا ماما ده اختياري انا جبت لك مجموع كبير زي ما كنت عايزه سيبيني ادخل الكليه اللي بحبها
:وانت من امتى بتحبي الرياضه اصلا انت كنت بتطلعي السلم تنهجي
: وبعدين بقى يا ماما سمعت عنها و حبيتها
*وجدت جودي صعوبه في التاقلم في عامها الاول لو ان جواد قام بمساعدتها فقد كان له بعض العلاقات داخل الجامعه
*مرت اول سنه وفي السنه التاليه كان باسل ما زال يتحكم بها ويمنعها عن حضور بعض المحاضرات
:بقول لك تروحي دلوقتي محاضره ايه اللي متاخر كده
:الدكتوره بتمرنا على عروض هنقدmها في الامتحان
: بقول لك روحي
:يعني الدكتوره تسيب بيتها و تقعد معانا واقول لها حبيبي مش راضي يا ريتني حتى هقول لها خطيبي
: ما انا بشتغل و بحوش ثمن الشبكه اتفضلي نص ساعه تبقي وصلتي
*استمعت له ونفذت ما امر به
*اتصلت على سلوى وهي تبكي
:في ايه اللي حصل
:شلت ثلاث مواد و هعيد السنه كله بسبب باسل
: هو انت خلاص بقيتي مستسلمه له على طول كده دايما بيض-رك ويلعب في مستقبلك وانا عارفه و متاكده انك دخلت الكليه دي عشان خاطره بعد ما اتفقت معايا هتدخلي زيي
: اعمل ايه و اتصرف ازاي
بقلمي سحر السحرتي
:ما فيش غيره جواد كلميه يمكن يقدر يتصرف لك في المصيبه دي احسن طنط مستحلفه لك واخر مره قالت هتروحي عند باباك
:لا بابا لا كده مش هقدر اشوف باسل
: هو ده اللي همك مش همك حسره امك وشكلها قدام باباك وانت فاشله
:ما تقوليش فاشله بس
: امال تسميه ايه دى لوله اني قلت لك ابعدي عنه في الثانويه قبل الامتحانات كنت ضيعتي نفسك وكنتي ليه ما انت جبتي مجموع و دخلتي على مزاجه زي الناس اللي ما جابتش مجموع
: انا حبيت الكليه بتاعتي و حاسه اني هقدر ابقى حاجه فيها
:اللي هتقدري تبقي فيه انك شايله مواد باستمرار وبكحكة
: اخص عليك يا سلوتي
:سلوتي روحي يا اختي شوفي هتعملي ايه في مشكلتك قبل طنط مها ما تعرف و تطربقها على دmاغك
*ذهبت لجواد وهي تبكي كاد ان ينفطر قلبه عنـ.ـد.ما راى دmـ.ـو.عها
:خير يا جودي مالك
:شلت ثلاث مواد وبكده هعيد السنه
:وانا اقدر اساعدك ازاي
:ممكن تكلم حد من معارفك يمكن يقدر يرفع لي ماده منهم كده اقدر ادخل سنه ثالثه و معايا مادتين
:بس مش هيبقى صعب عليك مادتين مع باقي مواد السنه
: مش احسن ما اعيد السنه
:يعني انت فلحتي في ثانيه بمودها لما هتفلحي في ثالثه ومعاك مادتين
:انا قصرت فعلا بس مش ناويه اعيد الموضوع ارجوك ساعدني لو تقدر
:انت عارفه انت بالذات ما اقدرش على زعلك
#هل سيستطيع جواد مساعده جودي وكيف ستكون علاقتها مع باسل بعد ذلك
↚*توسط جواد لرفع ماده عن جودي ولكنه طلب منها عمل بحث بالاتفاق مع دكتور الماده حتى لا تشعر ان الموضوع كان سهلا و تتخاذل في استذكار دروسها و محاضراتها كما فعلت
سلوى: الحمد لله جواد انقذك اظن بقى تفوقي لنفسك وبلاش تنفذي كلام باسل وانت عا-ميه
:اسمها مغمضه
:لا عام-يه يا جودي حطي مصلحتك الاول قبل كل شيء
:المشكله ان لازم دلوقتي اختار التخصص وهو عايزني اختار تدريس وانا مش بحبه انا عايزه تدريب
بقلمي سحر السحرتي
:ثاني يا جودي هتجنن-يني انت بتست-هبلي اولا تخصص التدريس مش هتقدري تشتغلي في مجال ثاني غيره انما تخصص تدريب تقدري تشتغلي تدريس كمان اوعي تسمعي كلامه
:طب اعمل ايه اقول له اني اخترت تدريس و اك-ذب
:هو انت كل شويه هتك-ذبي عشان تاخذي حقك مش معقول واجهي ولو زعل يتف-لق ويشرب من البحر
:ايوه بس انا بحبه
:تصدقي انا حاسه انك مش بتحبيه ولا حاجه انها مساله تعود وهو مس-يطر عليك بشكل مستفز
:بقول لك ايه بدل ما تقعدي تحللي شخصيتي قولي لي على حل
:ما فيش غير حل واحد
:دليني عليه افكارك بتنقذني
:مامتك تقفشك
:نعم
:اه مامتك تعرف بموضوعكم و هيبقى قدامه حل واحد يتقدm لك وتقولي له انها اصرت تختاري القسم ده
: طب ما هي لو عرفت هتمنعني اشوفه
:لا ما انا هقول لك نعمل ايه عشان نجبره يتقدm و تشوفي هو فعلا عايزك ولا بيضحك عليك
*شرحت سلوى الخطه و بدات في تنفيذها
:طنط مها عايزه اتكلم معاكي قبل جودي ما ترجع من الكليه
:خير يا سلوى محتاجه حاجه يا حبيبتي
:لا عايزه احكي لك على حاجه بس توعديني ما تتعص-بيش و تتصرفي معاها بهدوء
:خير قلقتيني هو الموضوع يخص جودي
: اه انت عارفه انها لسه صغيره والحب مش بايدينا
:حب ايه هي جودي بتحب
:اه يا طنط بتحب باسل ابن عمها و بيتكلموا في التليفون
:يعني علاقتهم وصلت لفين
:ما فيش يا طنط صدقيني كله بس في التليفون فانا قلت ابلغك تتكلمي معاها تنصحيها زي اي ام وكمان تكلمي عمو فهمي يشوف ابن اخوه ناوي على ايه بدل ما تتعلق بيه وقلبها يتك-سر بس بلاش تعرف اني قلت لك
: امال هقول لها اني عرفت ازاي
:شوفي هي بتكلموا كل يوم بالليل فحضرتك تدخلي عليها وبعدين
بقلمي سحر السحرتي
*شرحت سلوى الخطه في المساء كانت جودي تتحدث مع باسل
:يا حبيبي اعمل ايه انا مش بحب تخصص التدريس بس بحب التدريب ما اقدرش اتعامل مع الاطفال انا بستحملهم في التربيه العملي بالعافيه
*دخلت مها فجاه
:بتكلمي مين يا جودي و اوعي تقفلي الخط
: ده … ده
:هاتي اما اشوف مين الو مين معايا …. قفل الخط الج-بان خاف يواجهني
: يا ماما هو مش ج-بان هو خاف عليا
:هو مين ده احكي لي وما تخافيش
*تعاملت مها مع جودي كما طلبت منها سلوى وروت لها جودي كما خططت سلوى
:خلاص يا جودي ادخلي قسم التدريب ولما يرجع فهمي هتكلم معاه ونشوف حل مع ابن اخوه اذا ناوي على جد يتقدm ويقرا الفاتحه
:بجد يا ماما يعني انت مش زعلانه مني
:اكيد زعلانه كان المفروض جيتي و حكيتي لي بدل ما اكتشف من نفسي وانا كمان غلطانه اني ما اتكلمتش معاكي و نصحتك … وعموما اعملي حسابك لو ما اخذش خطوه جديه يبقى تنهي الموضوع خالص
:حاضر يا ماما بس بلاش مبالغه في طلباتك اصل لسه بيكون نفسه
:ولما هو لسه بيكون نفسه بيعلق بنات الناس معاه ليه
:اصله بيحبني و خايف لحد يسبقني و يخطبني
:ده الكلام اللي كل شاب بيضحك بيه على البـ.ـنت احنا هنخيره ونشوف هو جد ولا بيلعب
*عاد فهمي من العمل فتحدثت معه مها و اخبرته بما حدث
: يعني انت عايزاني اروح لابن اخويا اقول له يجي يخطب بـ.ـنتك
: امال نسيبه يلعب بيها و يعلقها بيه
:بـ.ـنتك اللي غلطانه لو كانت بـ.ـنتي كنت قط-مت رقبتها
بقلمي سحر السحرتي
: نعم الغلط على ابن اخوك الكبير العاقل هي في الاول كانت بتعتبره زي اخوها وهو اللي شاغلها وبلاش تتهم بـ.ـنتي و تجيب عليها الذنب لانها لسه صغيره واحنا كنا مامنينوا عليها هي وكل ولاد عمها
:انا اسف عايزاني اعمل ايه بالظبط
:يا اما ياخد خطوه جاده معاها يا اما يسيبها في حالها
:حاضر
*اتصلت جودي على باسل لتخبره ان والدتها علمت بكل شيء
:وانت طبعا قلت كل حاجه
:بقول لك سمعتني وانا بكلمك ما قدرتش اك-ذب هنعمل ايه
:في ايه
:مع ماما كده هتفرقنا عن بعض المفروض انك تاخد خطوه
:منين وانا لسه بكون نفسي
:انت بقالك سنتين بتشتغل وبتقول بتحوش حق الشبكه السنتين دول يجيبوا شبكه وشقه كمان
:انت هتقري علي كان عندي عجز في كام عهده اضطريت ادفع فيهم مبلغ كبير
:عجز في عهده ولا خروجك كل يوم مع اصحابك والجري ورا البنات
:بنات مين
:انا بسمع و بطنش بس لحد هنا وكفايه يا تاخد خطوه يا اما كل واحد يروح لحاله انا مش حمل به-دلة ماما ليا غير انها بته-ددني توديني عند بابا وانت ما تعرفش بابا ممكن يعمل فيا ايه
:جودي انا مش بت-هدد
: انا مش به-ددك انا بخيرك سلام
*اغلقت معه وقد بدات الشكوك تساورها
جواد: ايه اللي انا سمعته ده انت عايز جودي ولا مش عايزها
:عايزها بس مش دلوقتي عايز اعيش حياتي وبعدين افكر اتجوز مش تربطني على طول كده
:امال ارتبطت بيها ليه
: بصراحه قلت اربيها على ايدي وتعرف طبعي و متاكد انها لسه خام ومحدش كلمها او لمسها وانت عارف الواحد بيحب يتجوز واحده لسه بالسوليفان
:يعني مش بتحبها
:الحب ده هيجي مع العشره ما تشغلش بالك
:ولما انت مش بتحبها لما سالتك قلت بحبها ليه
:كنت فاكر اني بحبها بس لما صدتني قلت كويسة اخلاق وتحافظ على البيت وبعدين وانت مالك محموق لها قوي كده مش سالتك لو عايزها اسيبها لك
:احترم نفسك وانت بتتكلم عليها طريقتك مق-ززه وقلت لك انها زي اختي وبس
: انت متاكد
: اكيد متاكد مش زيك شويه بحبها وشويه تنفع للبيت
*ذهب فهمي للتحدث مع باسل امام والديه حتى يخجل من تصرفاته واذا حاول الت-هرب من الارتباط من جودي يتدخل والده
:يا عمي انا نفسي النهارده قبل بكره بس للاسف مش معايا
: ولما انت مش معاك بتربطها ليه هي مش امانه في رقبتنا كلنا عموما لو عايزها انا هساعدك
:ازاي يعني
:الشبكه هديه مني هي زي بـ.ـنتي برده
:هو الجواز شبكه بس يا عمي
: ما هي على ما تتخرج تبقى انت حوشت فلوس الشقه ولا هتستهبل في دي كمان
: لا بس هعمل ايه في العفش
:مقدور عليه اللي تقدر تجيبه واللي والدها هيجيبه وانا هكمل الناقص
: خلاص اللي تشوفه يا عمي
:يبقى على نص السنه تروح مع خالها عند والدها و تطلبها منه
:نعم مش كفايه منك
: لا الاصول من ابوها طول ما هو عايش
بقلمي سحر السحرتي
: افرض رفض
:خالها هيتصرف
*سعدت جودي بهذه الخطوه وحـ.ـز.ن جواد كثيرا لانه بذلك قد فقد حب عمره فحاول الابتعاد بالسفر الى الخارج
*ذهب باسل مع هشام خال جودي الى والدها لكنه عنـ.ـد.ما علم انه يقرب لفهمي زوج والدتها رفض
هشام :ليه يا صلاح رافض ده باسل مهندس مستقبله كويس
:بـ.ـنتي وانا حر
:بـ.ـنتك اللي رمـ.ـيـ.ـتها تاني احنا عملنا الاصول لكن بما انك رفضت والبـ.ـنت موافقه فاحنا هنكمل الجواز
:هتكملوه وانا مش موافق يبقى ما حدش يطلب مني اجهزها
:حتى دي يا صلاح …. ده حق بـ.ـنتك عليك مش كفايه مقصر معاها السنين اللي فاتت وما حدش اتكلم وفهمي طلع راجـ.ـل وصرف عليها اظن كمان مش مطلوب منه يجهزها
: طول ما هي هتتجوز واحد مش على هوايا يبقى يشيل هو
:لما السنين تدور عليك ثاني بلاش تكلمني وتقول انك عايز تشوفها
:انت هتمنعني اشوف بـ.ـنتي
:على اساس انك مقطع زيارات معاها انت من ساعه ما خلفت وانت ما شفتهاش زي ما يكون كانت بتملا فراغ على ما ربنا يرزقك بغيرها
:هشام مش عايز كلام كثير وخذ عريس الغ-فله اللي انت جايبه ده وامشي
*خرج هشام وهو متاثر من هذا الكلام الجارح وحق جودي المهدور من قبل والدها امام عريسها
*ابلغ مها بما حدث فابلغت بدورها فهمي لانه سيعلم منها او من باسل
: لو سمحت يا فهمي انا عايزه انزل اشتغل
:ليه يا مها انا قصرت في حاجه
:لا بس مش معقول هتجهز جودي كثر خيرك متكفل بمصاريفها كلها من يوم ما اتجوزنا وعمرك ما قصرت هشتغل لغايه لما تخلص اكون كونت مبلغ كويس عشان جوازها
بقلمي سحر السحرتي
:هو انت قصرتي مع سيلا لما بتيجي هنا و تغلس عليك انت وهي
: لا انت عارف انها زي بـ.ـنتي ومهما عملت مش بزعل منها كفايه انها حته منك
:وجودي بـ.ـنتي ومن يوم ما اتجوزنا قلت لك انها مسؤوله مني وربنا رزقني من وسع من يوم ما اتجوزتك وده رزقها ولسه مسؤوله مني لغايه لما تتجوز
:ربنا يخليك يا حبيبي انت فعلا العوض
:انا مش عايز اقول لك انا مش بضحك عليك لما بقول انا فعلا ما حسيتش اني متجوز غير لما اتجوزتك وربنا كرمنا بفريد وان ما فيش زوج في الدنيا دي اسعد مني
:بجد يا فهمي سعيد معايا
: ده سؤال يا مها يعني مش عارفه الاجابه
*نترك عصافير الحب ونعود لجودي التي بكت عنـ.ـد.ما علمت موقف والدها
سلوى :معلش يا حبيبتي
:دي سنه واحده اللي حسسني انه اب وبعد مـ.ـر.اته ما حملت رماني تاني
:بصي للجانب الايجابي
:اللي هو ايه يا عبقريه زمانك
:انك هتتخطبي لباسل
:اه بس الكلام اللي بابا قاله قدامه صغرني اكيد في عينه وممكن يعاي-رني بيه
:لا باسل متربي وعمره ما يقول حاجه زي كده خلى ايه لاولاد الشوارع
:معظم الرجـ.ـاله فيهم طبع المعاي-ره
: افرحي دلوقتي وبعد كده نشوف لها حل
*تمت خطوبه باسل على جودي لكن مها كانت تتعامل بصرامه معه وعند احساسها انه يتحكم بجودي كانت توقفه عند حده
*وذات يوم بعد مده من الخطوبه طلب باسل من جودي ان تصعد لوالدته وتساعدها في اعمال المنزل
: ازاي يا باسل عايزني اطلع اساعد مامتك
:هو انت مش هتبقي مراتي والمفروض تساعديها
:ايوه بس الكلام ده مش دلوقتي الا لما ابقى مراتك
:حبيبتي ما فرقتش دلوقتي عن بعدين لو سمحتي اطلعي ساعدي ماما لانها تعبانه
:حاضر يا باسل
*راها جواد تقوم بغسل الاطباق
:انت بتعملي ايه يا جودي
:بساعد طنط عشان تعبانه
:لو سمحت يا جودي انزلي تحت عند مامتك ماما لو عايزه مساعده تجيب اي حد من بره يساعدها لكن انت ما يصحش انك تطلعي هنا ده بيت خطيبك انت لسه مش مـ.ـر.اته
:ايوه بس باسل كده ممكن يزعل
:يزعل ولا يتف-لق يوم ما يتكلم قولي له جواد هو اللي نزلني
*شعرت جودي بسعاده لان جواد يقوم بالدفاع عنها ومساعدتها فيما عجزت عن فعله
*في مره من المرات كانت تتحدث مع باسل
:يعني ايه يا هانم دخلتى فرقه الفنون الشعبيه و هترقصي قدام الناس
:مش انا اللي دخلت الدفعه كلها مطلوب منها عروض تقدmها عشان تاخد درجه الامتحان
: في داه-يه مش لازم
: لا طبعا انا مش هشيل مواد تاني وبعدين هي مفروضه عليا السنه دي وحتى لو شلتها ماما متابعاني بعد ما سقطت في المادتين وساعات بتجيلي الجامعه تسال على حضور المحاضرات
:يعني ايه بتسال عليك
: لما عرفت اني سقطت راحت الجامعه وسالت وعرفت انه بسبب الغياب و سالتني قلت لها كنت ببقى تعبانه وبروح طبعا ما جبتش سيره جنابك انك اللي كنت بتجبرني اروح
:من ساعه ما اتخطبنا و مامتك واقفه لي على الواحده …. يعني باختصار حضرتك هترقصي قدام الناس
: مش رقص دي حركات تعبيريه زي فرقه رضا و الدكاتره بس اللي هيقيمونا عشان الدرجات
:طب يا جودي اما اشوف اخرتها معاكي
:طب خلصت تجهيز الشقه
: انا هجهزها على قد ما اقدر وبلاش طلباتك المبالغ فيها
: انا طلباتي مبالغ فيها انا بطلب زيي زي اي واحده عروسه كلها في حدود المعقول
:اهو المعقول ده خفيه شويه
:اكثر من كده
: اه لاحظي ان عمي هيكمل اللي ناقص مني يعني هيجهزك ويكمل معايا كثر خيره كان المفروض باباك اللي يجهزك …. كان عمي هيكمل الناقص بس فلازم نحس على دmنا شويه وما نزودش على الراجـ.ـل
#كيف ستتصرف جودي مع كلام باسل الجارح
↚*شعرت جودي بغ-صه في قلبها على ذكر موقف والدها فارادت ان تمنعه من ذكر هذا الكلام مره اخرى
: بابا كان هيجيب كل حاجه في حاله انك ما كنتش العريس
*ضحك : انت مصدقه نفسك ده كان بيتلكك ما انا كنت هناك وسمعت بنفسي ده ما صدق خلص منك
*تماسكت و تحكمت في دmـ.ـو.عها فهو صادق فيما قال ولكن لم يكن عليه ان يق-سو بكلمـ.ـا.ته عليها ….كيف سيعوضها ما افتقدته …. شعرت انها تسرعت في الموافقه على الزواج منه ولكن ليس بيدها حيله فقد بداوا في تجهيزات الزواج الفعليه وعند انتهاء امتحانات اخر العام ستتزوج
*ظلت في حيره بعد هذا الموقف مع باسل ليس من حقها طلب شيء قبقيه البنات سواء من زوج والدتها او من خطيبها فذهبت لفهمي
: بابا لو سمحت كنت عايزه اطلب نأجل الجواز سنه
: ليه يا جودي يا حبيبتي حصل حاجه
:ابدا محتاجه اشتغل الاول واقف على رجلي
: احنا مستنيين نفرح بيكي ابقي اشتغلي بعد الجواز اهو باسل هيبقى مسؤول يوافق ولا لا هو حر
:يا بابا ارجوك افهمني انا محتاجه اثبت ذاتي قبل الجواز لان ممكن اتعطل
:بلاش كلام فارغ ولو مصره اتكلمي مع خطيبك هو مستعجل قبل مني
: انا كنت عايزه التاجيل يجي من ناحيتك انت بما انك عمو فلك كلمه عليه
:لا انا اصلا مش موافق اتفقي معاه وبلغيني
*خافت جودي من محادثه باسل في هذا الموضوع فقد بدات عصبيته تظهر كثيرا وبررت انه مضغوط من اعدادات الزواج …. وقد بدات ايضا يده تمتد عليها من وقت الى اخر
*فقررت الذهاب الى والدها فهو مسؤول عنها
: ازيك يا بابا وحـ.ـشـ.ـتني
:انت لسه فاكره اني لك اب اكيد عايزه حاجه
:انا كل ما اقول لك عايزه اجي تقول مش فاضي
بقلمي سحر السحرتي
: اه ببقى مش فاضي جايه ليه مش عملتي اللي في دmاغك و اتخطبتي لقريب جوز امك وكانك من غير اب
: انت رفضته من غير ما تقعد معاه وتعرف هو كويس او وحش
:يعني لو كنت قعدت معاه و لقيته وحش كنت وافقتي على كلامي
: وليه لا مش انت بابا و بتخاف على مصلحتي ولو اقنعتني بعيبه اكيد كنت سمعت كلامك
:قصره عايزه ايه
:محتاجه حاجات للجواز واكيد مش هروح اطلبها من جوز ماما
:دلوقتي بقى جوز ماما مش كان بابا
:انت اللي اجبرتني اقول له بابا ولا ناسي رمي-تك ليا سنين غير رمي-تك ليا من على السلم
: انت جايه تحاسبيني يا بـ.ـنت مها
: لا مش بحاسبك بس انت ابويا وحقي عليك انك تجهزني زي اي بـ.ـنت
: ما عنديش طول ما انت هتتجوزي العريس ده
*بكت وهي تترجاه
:بابا لو سمحت بلاش تك-سر بخاطري ما عنديش حد اطلب منه بلاش ابقى في نظر خطيبي قليله و ابويا رميني ارجوك
:هي مها زقاك عليا
:لا ما حدش يعرف اني جايه لك بابا ارجوك كمان مره بلاش تعمل معايا كده انا كنت صغيره و سامحت بس وانا كبيره مش هقدر اسامح
:وانا مش محتاج السماح بتاعك ده في حاجه
:يعني مش هتديني فلوس
:ولا جنيه
:طب مش عايزه ممكن تبقى وكيلي في الجواز اظن ده مش هيكلفك حاجه
:برضو لا طول ما انت بتع-صي كلامي
*بكت بح-رقه من قس-وته وظل-مه
:افتكر كويس قوي اللحظه دي انا جيت لك وانت كس-رتني مش قدام نفسي بس لا وكمان قدام الانسان اللي هتجوزه لو جوري جات لي في المنام مش هبلغك دي اخر مره هنقل لك منها رساله
:عايزه ايه ست جوري تاني
:بتقول لك اكشف على فارس وخلي بالك منه سلام
:تعالي هنا معناه ايه كلامك ده
:معناه انه تعبان وهي عايزاك تلحقه من الاول
: عنده ايه
:ما اعرفش هي قالت كده وبس
:لا فارس ازاي انا هصرف عليه من جنيه لمليون
: ربنا يقدرك تصرف عليه وتسيب بـ.ـنتك
*وتركته وذهبت مكس-وره الخاطر دون وعي وجدت نفسها تتصل على جواد
:خير يا جودي
:لو سمحت ممكن اقابلك
:ليه في حاجه
: اه لما اشوفك انا واقفه على النيل قريب من البيت
*وصفت له العنوان وذهب اليها مسرعا فقد كان صوتها متالما
:مالك يا جودي قلقتيني
:متضايقه وزعلانه وانت اول واحد خطر على بالي
:طب احكي لي في ايه
: ينفع ما احكيش انا بستريح وانا بتكلم معاك
:طب مش عايزه تفضفضي معايا ليه
:اقول لك اني مكس-وره ومق-هوره من الراجـ.ـل اللي حامله اسمه ولا من الراجـ.ـل اللي هبقى على اسمه اقول لك اني مضطره اكمل في جوازه حسيت انها غلط لمجرد ان جوز والدتي هو اللي بيجهزني
: يعني انت مش عايزه تكملي ليه هو باسل عمل لك حاجه وباباك ماله هو كمان
*انهمرت دmـ.ـو.عها كثيرا
: اهدي بس وفهميني
: مش قادره احكي يا جواد الموضوع صعب
:طب لو الجزء بتاع باسل انا ممكن ادخل واكلمه
: تفتكر هيرضى يفسخ الخطوبه ده ما صدق حد يساعده في تجهيز الشقه وواخد عروسه فوق البيعه
:هي وصلت انك عايزه تفسخي انت مش بتحبيه
:هتصدقني لو قلت لك مش عارفه
بقلمي سحر السحرتي
*لم يرد جواد الاصطياد في المياه العكره
:اكيد كل ده تـ.ـو.ترات قبل الجواز ودائما بيحصل مشاكل من النوع ده بس انت بتحبيه بقى لك كام سنه
:صح انت عندك حق انت كمان اكيد هتدافع عن اخوك انا همشي
:استني بس حصل ايه وانا هساعدك
:زي ما انت قلت تـ.ـو.تر قبل الجواز
:طب وحصل ايه من باباك
*اخفت عليه انه رفض اعطائها بعض المال لانها تعرف جواد جيدا كان سيعطيها ويصر عليها لانه كان دائما يعطيها بحجه انها تنجح بالاجابه على اسئلته اثناء الشرح
:بابا رفض يكون وكيلي في الجواز
:وانت زعلانه ليه ما انت عارفه انه رافض جوازك من باسل
: انت شايف انها حاجه ما تزعلش وتخلي صورتي قدام خطيبي وحشه
:لا باسل مقدر كويس قوي انك اتمسكت بيه
*قالت بنبره منك-سره
:اه مقدر قوي
:تعالي انا عارف ايه اللي هيخرجك من زعلك ده
*اخذها وذهب بها الى محل ايس كريم المفضل لديها
: تصدق ان باسل عمره ما خرجني ولا عزمني على حاجه زي اي اثنين مخطوبين
: تلاقيه بس مشغول في تحضيرات الفرح
: اه مشغول قوي ارجوك بلاش توجد له مبررات لاني بشوف صوره مع اصحابه وهم خارجين
:جودي الفتره الجايه لو محتاجه حاجه ما تتكسفيش تطلبيها
:شكرا يا جواد بابا فهمي مش مقصر
:اظن فاضل على الفرح شهر ونص
: اه ليه
:اصل مسافر بعد ما اطمن عليك
:مسافر فين
:جالي عقد عمل بـ.ـاره ووافقت
*ادmعت عينيها
:ليه كده يا جواد انا كنت ببقى مطمنه وانت هنا
*كانت الدmـ.ـو.ع تتصارع في عينيه هو ايضا
:مش هقدر اقعد في مصر
:ليه يا جواد مش هتقدر ليه
:اقصد ان المستقبل بـ.ـاره احسن
:ربنا يوفقك انت تستاهل كل خير
*عادت الى المنزل وهي تبكي واتصلت على سلوى روت لها ما حدث
: انا شايفه انك عايزه تتراجعي عن الجواز
:اه يا سلوى مش عارفه لما دخلنا في الجد والموضوع بيقرب قلبي بيتق-بض
:خلاص اعملي كده
: انا كنت فاكراك هتقولي لي زي جواد ان تـ.ـو.تر بس
: امشي وراء احساسك ومن الاول كنت بقول لك اني مش مستريحه لباسل والكلمتين اللي قالهم عن باباكي ده معناه انه مش راجـ.ـل ما تزعليش مني احنا بنصارح بعض بكل حاجه
:انا خايفه بابا يزعل اني هلغي الجواز بعد المصاريف اللي دفعها
:هي مشكله طبعا بس اي حاجه افضل من انك تدبسي معاه العمر كله او شويه و تطلقي انت دلوقتي على البر
:طب هحاول واشوف
بقلمي سحر السحرتي
*كانت سيلا تستمع الى حوارهم من خلف الباب فقد دفعتها ناهد بعد خطوبه جودي ان تبدا في مصادقتها وتتعامل مع مها بكل حب حتى يحين وقت تنفيذ الخطه حتى لا يشك احد بهم
*ذهبت سيلا سريعا للاتصال على ناهد
: اعمل ايه يا ماما دي ناويه تفسخ الخطوبه
: ادخلي كلميها و سانديها و هقول لك تعملي ايه معاها ومع باسل
*ذهبت الى غرفه جودي
:مالك يا جوجو شكلك زعلان
:ما فيش يا سيلا
:احنا مش اخوات هتخبي عليا اكيد بتعتبريني مش اختك ولا عشان اصغر منك بسنتين
: ابدا يا حبيبتي بس مشكله كده وبفكر اسيب باسل
: ليه ايه اللي حصل
:شويه تراك-مـ.ـا.ت مع بعضها
:اكيد ده تـ.ـو.تر قبل الجواز كله بيعدي بالمرحله دي تصدقي بـ.ـنت خالتي كانت كده يوم الفرح كانت مش هتكمل و هديناها ودلوقتي معاها ولدين طب ما كلمتيش حد تاخدي رايه
: كلمت سلوى صاحبتي وقالت لي امشي وراء احساسي
:اسمحي لي يا جودي صاحبتك دي مش بتحبك و غيرانه منك اكيد لسه ما اتخطبتش
: لا سلوى عمرها ما تعمل كده وبعدين دي لسه قدامها سنه على ما تخلص وتفكر تتجوز
:المفروض لو صاحبتك كانت تهديكي انت خلاص قربت تتجوزي وداخله على امتحانات لازم تهدي
: انت رايك كده
: طبعا انت بتحبي باسل من زمان واكيد انت متـ.ـو.تره عشان داخله على مرحله جديده في علاقتك اهدي كده وفكري مع نفسك
:حاضر هفكر شكرا يا سيلا
: على ايه احنا اخوات
*صعدت سيلا الى باسل
: باسل ممكن اتكلم معاك شويه اتفضلي تعالي نقعد في البلكونه
:انت عارف انك ابن عمي وجودي اختي
:لازمته ايه الكلام ده
:اصل جودي متـ.ـو.تره من الامتحانات والجواز فحبيت انصحك و انبهك انها خايفه من الجواز وكانت بتفكر تفسخ الخطوبه
:نعم هي تقدر
:اه وايه اللي هيمنعها
:طب والحل ده هتبقى مشكله اكيد عمي هيسحب كل حاجه جابها
:هو ده اللي همك المهم الحل انك تكلمها وتبقى حنين معاها وتحاول تهديها عشان ترجع عن رايها
:انت شايفه كده
بقلمي سحر السحرتي
: اكيد انت طول عمرك كلامك حلو و بيدوخ البنات امال انت وقعتها ازاي وبعدين جوازكم هيربط جودي بينا اكتر هتبقى اختي رسمي لما تتجوز ابن عمي
:شكرا يا سيلا اي جديد بلغيني عشان اقدر اتصرف
: اوكي انزل انا وانت بقى كلمها على طول
*استمع باسل لنصيحه سيلا واتصل على جودي وغير طريقه تعامله الجافه وعاد الى كلام الحب والغزل مره اخرى
*فعدلت جودي عن رايها فقد كانت ضعيفه الشخصيه وليس لديها قدره على مواجهه غضب زوج والدتها حين يعرف انها تريد انهاء ارتباطها بابن اخيه
*مرت الايام كان باسل يدعي الحنيه لجودي حتى لا تفسخ الخطوبه فقد استفاد من مساعده عمه له ويراها فتاه جميله ونقيه لم ترتبط باحد غيره لكن الحب ليس له مكان في قلبه
*كان جواد يعد اوراقه للسفر بعد فرح جودي فلن يستطيع رؤيتها وهي زوجه اخيه فاختار اله-رب والابتعاد عن نار حبها الحارقه
*حاولت سيلا التفريق بين جودي وسلوى صديقتها لكن فشلت فعلاقتهم اقوى من اي شيء ولم تصدق جودي كلام سيلا عن سلوى انها تغير منها و تحقد عليها لمجرد انها سوف تتزوج قبلها فهي تعلم ان سلوى دائما تنصحها لمصلحتها
*وكم مره وقفت بجانبها عنـ.ـد.ما كان باسل يق-سو عليها و يج-برها على ان تتصرف ضد مصلحه دراستها
*عنـ.ـد.ما علمت سلوى بعدول جودي عن فكره فسخ الخطوبه فضلت دعمها على ان تقف ضدها
:خلاص يا حبيبتي انت مش بتقولي باسل اتغير ورجع زي الاول
: اه بقى حنين قوي
:خلاص افرحي بقى كل الشكوك اللي كانت عندك طلعت غلط ربنا يسعدك يا حبيبتي
*ذهبت سيلا قبل الفرح لباسل و اعطته علبه دواء
#ماذا يوجد في علبه الدواء وهل سيمر الفرح بسلام
↚: ايه دي يا سيلا
:خالو صيدلي ولما عرف انك هتتجوز قال لي اديلك العلبه دي و بيقول لك تبدا تاخذها من النهارده
: مش فاهم بتاعه ايه
:ما اعرفش خد رقمه و اساله او دور على اسمها على النت هتعرف بتاعه ايه هو قال لي لو قلت لك مش هتفهمي لانها مصطلحات طبيه
*اتصل على خالها وعلم منه انها مقويات ستفيده عند الزواج عبـ.ـاره عن فيتامينات وعليه كل يوم تناول حبه ليلا نفذ باسل كلام خال سيلا
*يوم الزفاف جلست جودي شارده هل ما تفعله فعلا ما تريده لكن سيلا لم تعطيها فرصه للتراجع فقط علمت مغزى هذا الشرود وهذه النظره
:مبروك يا احلى عروسه انت واخده احلى شاب في العيله و رجوله كل البنات بتحسدك عليه وتقول يا بختك
:انا مش عارفه اشكرك ازاي يا سيلا انت وقفت معايا احسن من اخت
:انت عبـ.ـيـ.ـطه انت اختي حتى لو مش نفس الاب والام
:ده العشم انت وسلوى فعلا اكثر من اخوات
بقلمي سحر السحرتي
: الله صحيح فين سلوى مش عايزه تيجي زعلانه انك هتتجوزي قبلها
سلوى: و هزعل ليه يا استاذه سيلا كنت بعمل لها احلى بوكيه ورد ولعلمك خطوبتي قربت
: انا ما اقصدش حاجه وح-شه قصدي انها هتبعد بحكم انها هيبقى وراها مسؤوليات زوج و بيت انت فاهمه بقى الحاجات دي
: اكيد فاهماكي كويس بس ما فيش حاجه تفرقني عن اختي و صاحبتي
جودي :ما تيلا بقى عاملوني معامله العرايس قبل العريس ما يجي و يخـ.ـطـ.ـفني منكم انتم الاثنين
*تحدثت سيلا بخ-بث
:يعني يا سي باسل ما كنتش قادر تجيب لنا غرفه جنب القاعه ولا عشان القاعه صغيره ما فيهاش امكانيات صعب قوي نلبس في البيوتي سنتر
سلمى: جودي راضيه وفرحانه ودي امكانيات عريسها و الفرحه في القلب والناس اللي بيحبوها ويكونوا حواليها
:كان ميل على بابا ساعده زي كل حاجه ما ساعده كتير
جودي :كثر خيره وعمل الواجب بزياده وان شاء الله هرده لما تتجوزي يا حبيبتي واقف معاكي زي ما وقفت معايا في فرحك
: وعد ما تقوليش باسل رافض او تعبانه في نونو
: وعد بس شـ.ـدي حيلك
: قريب هتسمعي اخبـ.ـار حلوه
:اوبا و مخبيه علينا احكي
: هو ده وقته وبعدين ده مجرد نظرات اعجاب مع واحد زميلي
بقلمي سحر السحرتي
*ارادت سيلا ان تخفي الموضوع عنهم ولا يعرفون ماذا تقصد فقد رسمت والدتها الخطه باحكام وخرجت حتى لا ينكشف امرها
*لاحظت سلوى شرود جودي
: ما تزعليش الفرح مش بكبر القاعه وعارفه انك زعلانه كمان عشان ما عملتيش حفله حنه
:مش زعلانه كل الحاجات دي البـ.ـنت بتحلم بيها بس ما قدرتش اطلبها من جوز ماما الراجـ.ـل ما قصرش خالص معايا بس شفتي كانت بتلمح بايه
:صغيره و طاي-شه ما انت عارفاها احمدي ربنا انها اتغيرت معاكي بقى لها فتره مش كنت بتشتكي منها
:وبابا اللي اتحايلت عليه يجي ويبقى وكيلي
:انت عايزه تنكدي على نفسك وخلاص ده طبعه وانت عارفاه بس حاسه ان في حاجه ثانيه
:لا ثانيه ولا ثالثه
:عليا برده فضفضي قبل ما تيجي سيلا
:مش عارفه يا سلوى اللي بعمله صح ولا غلط
: لا انت وصلت لمرحله ما ينفعش تسالي السؤال ده انت متـ.ـو.تره بس عشان حياه جديده
:بس ده ما كانش رايك قبل كده
:قبل كده كان في وقت ترجعي في كلامك وانت اللي تراجعتي لكن دلوقتي هتتسببي في مشاكل كثير قوي و السبب اللي كان خلاكي تفكري تتراجعي باسل ضيعه باهتمام وحبه
:عندك حق لازم افرح دي مره في العمر
:طب تعالي اما الحق اقرصك في ركبتك قبل سيلا ما ترجع وتقول بح-قد عليك
: هههههه اوعي ايدك بتو.جـ.ـع
:ايوه كده لو ما حصلتكيش في جمعتك هعرف اني قرصتك بالراحه واجي اعض-ك احسن
: هههههه يا مـ.ـجـ.ـنو.نه
*دخلت سيلا :العريس وصل
*ذهل باسل من جمال جودي وقبل يدها واخذها ليركبوا السياره
بقلمي سحر السحرتي
*كان جواد من يقودها عنـ.ـد.ما التقت عيناها بعينيه ارتسمت ملامح الحـ.ـز.ن على كل منهم هي لا تدري لما هذا الشعور لكنه متاكد من شعوره
:مبروك يا اجمل عروسه مبروك يا باسل
:عقبالك يا حبيب اخوك واكون جبت عربيه احلى من بتاعتك و ازفك فيها
سيلا :انا هقعد جمب جواد سلوى اركبي انت جمب جودي وباسل
*صعد الجميع و همست سلوى في اذن جودي
:هو في ايه بالظبط مالك زعلتي لما شفتي جواد اوعي تكوني
: لا كل الحكايه ان باسل كان بيقلل اختلاطي معاه ودلوقتي اكيد هيمنع اي كلام لانه بيغير وانا بستريح وانا بتكلم وياه
:جودي انت بتحاولي باي طريقه تنكدي على نفسك
:حاضر يا سلوى
*وصلا الى القاعه وبدا الماذون في عقد القران عنـ.ـد.ما انتهى بكت جودي
باسل: اكيد دmـ.ـو.ع الفرح
: لا دي دmـ.ـو.ع الحـ.ـز.ن
*ص-دm الجميع من ردها فنغ-زتها سلوى في كتفها فشرحت قبل ان يفهموها خطا
: كان نفسي بابا يبقى وكيلي
*اخذها خالها في حـ.ـضـ.ـنه
:معلش يا حبيبتي ربنا عوضك بفهمي وهو اصر يبقى وكيلك
: طبعا ربنا يحفظه ليا ما تزعلش يا بابا بس كان نفسي يعمل معايا اي حاجه صح بما اني مكتوبه على اسمه
بقلمي سحر السحرتي
: فهمك يا حبيبتي ولولا الظروف كنت بقيتي بـ.ـنتي انا يلا بقى نبدا
*بدات الموسيقى ورقص الجميع
*كان باسل سعيدا جدا اما جودي فقد تظاهرت بسعاده مصطنعه لم تفهمها سوى سلوى فهمست
: جودي انت بقيتي مـ.ـر.اته دلوقتي وهو بيحبك من سنين وانت كمان حـ.ـر.ام تفكري في غيره
: انت بتقولي ايه طبعا ما فيش حاجه من دي انا بس خايفه بعد الجواز تحكمـ.ـا.ته تزيد وانت كنت شايفاها عامله ازاي
: بلاش تستسلمي زي ما كنت بتعملي و افتكري ان عمو هيقف معاكي و خالك الموضوع بقى في النور زمان كنت بتبقي خايفه حد يعرف عن علاقتكم فهمتي
: اه تعالي نرقص
*تفاجات جودي بزميلتها في الكليه بتنظيم عرض راقص من تلك العروض التي كانوا يتمرنون عليها ايام الجامعه للامتحانات قاموا بالرقص و امسكوا يد جودي لكي تشاركهم في هذه الرقصه كانت على اغنيه لا عتاب ولا حيرة لمحمد حماقي
$ لا عتاب ولا حيرة ولا لوم ولا غيرة ولا أي خصام ولا خـ.ـو.ف
$ولا شوق يرمي-نا ولا ن-ار تك-وينا ولا قلبي يبات ملهوف
$طول ما إنت معايا يا أغلى حبايبي وقلبي ملك إيديك
$ولا يوم ولا ليلة راح نبعد ليلة
دي الدنيا جميلة و حنبعد ليه
$ولا يوم ولا ليلة راح نبعد ليلة
دي الدنيا جميلة و حنبعد ليه
$قرب لي تعالى يا شاغلني تعالى
البعد أنا لا، لا مقدرش عليه
*كانت جودي ترقص مع زميلتها بخفه و رشاقه وكان الجميع سعيد بهذه الرقصه وسعيد بهذا الزواج
بقلمي سحر السحرتي
*غير ان باسل كان يشتعل من الغي-ره بسبب ان الجميع ينظر لجودي بنظره اعجاب
بقلمي سحر السحرتي
*فهم جواد نظره باسل فهمس له
:ما فيهاش حاجه يا باسل لما جودي تفرح و تنبسط شويه مع صاحبتها بلاش تعملها مشكله معاها
:انا متضايق ان هي عماله بترقص مع اصحابها
: دي عروسه يا باسل واي عروسه بترقص مع اصحابها عادي ما فيهاش حاجه عديها وبلاش تنكد عليها في يوم زي ده
: حاضر يا جواد لما ابقى اشوف اخرتها مع الست جودي
*انتهى الفرح بين سعاده وحـ.ـز.ن وقلق
*فتح باسل باب الشقه لجودي فدخلت و احتضانها
:اخيرا بقيتي في بيتي
*كانت جودي خائفه و ترتعش
:مالك يا حبيبتي ما تخافيش انا هبقى حنين معاكي مش هخليك تنسي الليله دي
*لقد كان صادقا فعلا دخل غرفه النوم ليبدلا ملابسهما وبعد الصلاه بدا باسل يقبلها وهي تزداد تـ.ـو.تر
: لو قلقانه ممكن ننام النهارده
: لا بس متاخده شويه
: طب تعالي ناكل عشان نهدى
*تناولا العشاء وهي اكلت قليلا وذهب الى غرفه النوم
*بعد نصف ساعه كان يصف-عها بق-وه و يجذب-ها من شعرها و يس-بها
:بس يا باسل كفايه في ايه حـ.ـر.ام عليك
:مش عارفه في ايه
*استمر في ض-ربها حتى كادت ان تفقد وعيها
#هل اكتشف باسل مشاعر جودي الحقيقيه لهذا كان يض-ربها
↚: انا تعبت يا باسل في ايه كفايه حـ.ـر.ام هم-وت تحت ايدك انا مش فاهمه بتعمل كده ليه
: في انك بـ.ـارده وما فيش فيك اي حاجه مثيره تحركني ناحيتك
*ادركت جودي لما يفعل بها هذا
: طب اقعد واهدى يا حبيبي انت بقالك فتره تعبان بتابع الشقه والعمال وتجري من هنا لهنا حتى النوم ما كنتش بتنام كويس
*استمع لكلامها فهدئت نفسيته قليلا
:اه فعلا انا بقالي شهر مش بنام
:شفت قله النوم بتعمل ارهاق للجـ.ـسم فانت محتاج راحه كام يوم وبعدين الدنيا هتبقى زي الفل
:انت عندك حق انا فعلا مجهد و مرهق
:شفت يلا ننام انا كمان مرهقه من الامتحانات وتجهيز الشقه وكمان الفرح كان مجهد رقصنا كثير
:انا كنت فرحان ورقصت طول الليل
: بس كان رقصك جميل قوي احلى عريس شفته بيرقص
: بجد يا جودي
:طبعا يا حبيبي ده كل البنات في الفرح كانوا بيحسدوني عليك تفتكر ان ده حسد
:اه فعلا حسد طب انت زعلانه مني
بقلمي سحر السحرتي
: لا يا حبيبي هزعل منك ليه عشان اتعصبت شويه لازم كل واحد فينا يقدر تعب الثاني مش كده
: انا اسف ما تزعليش
:مش زعلانه افرد جـ.ـسمك على السرير ونام يلا
*امسك يدها و قبلها
:وانت رايحه فين
:هروح الحمام اخد دش دافي اصل جـ.ـسمي بيوجـ.ـعني من الض-رب ما تشغلش بالك هبقى كويسه
:طب اطفي النور وما تعمليش صوت وانت داخلة
*دخلت جودي غرفه اخرى وبدات تبكي من الم جسدها وروحها كيف تبدا حياتها الزوجيه بكل هذه القس-وه لقد ظنت ان باسل سيحتويها و يعوضها عن قس-وه والدها ولكنه لم يختلف كثيرا عنه فهو نفس التخ-لف و الهم-جيه
*هو نوع من الرجـ.ـال يسقط ما به من عيب على المراه الضعيفه لا يستطيع التفكير سوى بيده
*قامت لتغتسل و تاخذ دوشا دافئا لعله يخفف الم جسدها قليلا فماذا عن الم روحها ستتركه لربها فهو جابر القلوب والروح
*عادت ونامت بنفس الغرفه لم تشا ان تراه او يلامس جسدها جسده
*استيقظ باسل وجد جودي ليست بجانبه بحث عنها وجدها في الغرفه الاخرى اقترب ليطمئن عليها بعد ان تذكر ما فعله بالامس فوجد علامـ.ـا.ت الض-رب على وجهها و جسدها استمع لصوت انين الال-م وهي نائمه فايقظها
:جودي حبيبتي صباح الخير نمتي هنا ليه ما جيتيش جنبي
*نظرت له بدهشه من طريقة تحدثه معها وكانه لم يفعل شيئا عجبا لذلك فردت بفتور
:صباح الخير ابدا خفت ازعجك وانت كنت تعبان و مرهق جدا
:صحيح مش قادر اقول لك نمت كاني بقى لي سنه ما نمتش بس وشك مليان زرقان من امبـ.ـارح هنعمل ايه والناس جايه تبـ.ـارك
:تفتكر هنعمل ايه
: نقول وقعتي
:هقع على الجنبين
*بدا يتعصب و يزعق
:امال هنعمل ايه اظن ما انت عايزه تقولي لهم اني ض-ربتك عشان ما عرفتش اكون راجـ.ـل
بقلمي سحر السحرتي
*خافت جودي من غضبه فطبطبت عليه لتمتص غضبه
:اهدى يا حبيبي اولا اللي حصل كله امبـ.ـارح بنا احنا بس مش هيطلع لاي حد لان دي حياتنا واسرار بيتنا وبعدين انا لسه صاحيه من النوم سيبني افكر ونشوف هنعمل ايه لسه كم ساعه على ما حد يفكر يجي
:يعني انت مش هتقولي لمامتك اي حاجه
:هقول ايه باسل جوزي مرهق بقى له شهر ما دقش النوم عشان يجهز عشنا السعيد و اتعصب شويه عليا اكيد لا …. ماما اتكلمت معايا قبل الجواز وقالت اسرار البيت ما حدش يعرفها ابدا حتى هي
:عندها حق امال كانت جافه في التعامل معايا ليه وقت الخطوبه
:عشان تشـ.ـد علي انجح من غير ما اشيل ماده زي ما حصل قبل كده لكن لو كانت رافضاك كان عمرنا ما اتجوزنا يلا بقى روح وضب الفطار
:نعم اعمل ايه
:اعتذار عما بدر منك في الامس
:انا اتاسفت خلاص امبـ.ـارح وكنت عصبي و مرهق مش شايف قدامي قومي انت اعملي الفطار
: ولو قلت لك عشان خاطري لان جـ.ـسمي مك-سر ومش قادره اقف
:ده انت بتمثلي انا ما ض-ربتكيش قوي كده
*كشفت له عن زراعيها و ساقيها
:صح ما ض-ربتنيش قوي امال القوي بتاعك ده شكله ايه
:هوريكي شكله لو ما قمتيش تعملي الفطار
*ردت بحده باسل انا بجد مش قادره وكنت محتاجه كريم للكدmـ.ـا.ت وما رضيتش اصحيك اتفضل بقى سيبني انام شويه وصبر نفسك باي حاجه وابقى اتصل على الصيدليه هات الكريم
:نعم اقول لهم ايه
: قول انك اتخب-طت ورجلك فيها كدmه زرقاء اظن ما فيش فيها مشكله
*خرج وتركها وهو ينفخ وهي تتمتم
: ابسط انواع الاعتذار مش عايز يعمله طيب يا باسل لو فضلت اسكت هتبقى عشتي مرار
*استيقظت جودي بعد ساعتين
:لسه فاكره تصحي ما لسه بدري
:ايه يا باسل الساعه لسه 10:00 و العرسان بتنام للعصر
:قصدك ايه
:مش اللي في بالك قصدي اننا كنا سهرانين في الفرح و بنرقص تعبانين يا اخي ايه انت مش متعود تصحى بدري
: المفروض انت كمان لانك رياضيه
:ان لبدنك يا باسل و بدني زي ما انت شايف ايه الراحه حـ.ـر.ام
: لا ريحتي روحي حضري الفطار
:انت ما اكلتش
: لا مستنيك
بقلمي سحر السحرتي
*تحدثت من بين اسنانها
: جبت الكريم
:لا لسه
:طب انا هدخل احضر حاجه خفيفه ناكلها وعلى ما اخلص لو الكريم ما كانش وصل هتنزل تجيبه من غير ما تاكل ولا لقمه
:ايه ده انت بتكلميني كده ليه
*علت نبره صوتها
:لان جـ.ـسمي بيوجـ.ـعني بسببك و استحملتك و سامحتك اقل حاجه تعملها عشان خاطري رفضت تعملها
: وهي ايه دي بقى
: الفطار وتطلب الكريم بالتليفون يبقى ما ترجعش تشتكي من اسلوبي
: انا حاسس انك بتذليني
: انا مش بذلك انا بوضح لك الصوره الغايبه عنك واظن هتفضل ماسك لي احساسك بالذل لفتره لغايه لما تبقى كويس و تطلعه على جـ.ـسمي … اسمع لما اقول لك انا مستعدة استحمل و اشيل بس انت كمان لازم يكون عندك تقدير
: مش فاهم كلامك
:يعني انت ض-ربتني و و.جـ.ـع-تني اقل حاجه كنت هتطلع شويه جبن من التلاجه و ناكلهم انت رفضت امال لو تعبت ولا حملت ولازم تخدmني هتعمل فيا ايه … حـ.ـر.ام عليك يا اخي ده انت اديتني علقه مـ.ـو.ت و سامحتك على طول
*وبكت لكي يرق قلبه ويشعر اذا كان عنده بعض الاحساس ولكن هيهات
*امسكها من ذراعها بق-وه
:اسمعي انا مش بحب الطريقه دي و اوعي تفكري انك كاسرة عيني ده انا اك-سرك انت شخصيا
:نزل ايدك يا باسل وما تفكرش تمدها عليا تاني في يوم من الايام انا انسانه مش عبده عشان كل شويه تض-ربني هو ده الحب اللي وعدتني بيه لا فعلا عيشتني اسعد ايام حياتي شكرا
*وتركته وهي تبكي و تتحسر على حظها
*شعر باسل انه قد زاد قس-وه عليها قليلا فدخل المطبخ وقام بتحضير الفطار واتصل على الصيدليه وطلب الكريم
بقلمي سحر السحرتي
*دخل الغرفه وجدها تبكي فاحتضانها وقبلها على خدها
:ما تزعليش انا حضرت الفطار انا اصل ما ليش في المطبخ والكريم كمان وصل و هدهنه بنفسي
: لا شكرا هدهنه انا
:خلاص بقى ما يبقاش زعلك وحش قوي كده
*بعد ان قام بدهن الكريم
:بقول لك ايه يا جوجو
: جوجو نعم خير
:ما تيجي اقول لك كلمه في الاوضه الثانيه
: باسل يا حبيبي انت هتريح يومين وانا كمان جـ.ـسمي يريح يومين بعدين نقول كل حاجه ويلا قوم البس عشان الناس زمانها جايه تبـ.ـارك
: طب يا جودي ماشي
*قالت باستهزاء
: جودي ما كانت جوجو من شويه
*خرج وعاد بعصبيه
: ما قلتليش هتعملي ايه في وشك ده
:هحاول اداريه بشويه مكياج ما تقلقش نفسك عليا
*همهمت: على اساس انك خايف و حاسس بيا صبرني يا رب
*بعد قليل حضر اهلها واهله لمبـ.ـاركتهم وسلوى صديقتها
*دخلت سلوى لمساعدتها دون ان تنتبه جودي رفعت يدها لاحضار الاكواب فظهر علامـ.ـا.ت على يدها
*سلوى بحده : ايه ده يا جودي
*جودي بـ.ـارتباك ايه يا سلوى ده هزار عرايس ما تشغليش بالك انت لسه انسه
*وضحكت لعل سلوى تغلق الموضوع
:انا مش صغيره دي علامـ.ـا.ت ض-رب حتى وشك عليه ميك اب كثير ودي مش عوايدك وشكله وحش عليك في حاجه بتداريها
تعالي نطلع للناس العصير الاول وبعدين تحكيلي
:حاضر هنقدmه وندخل
*قدmت العصير ودخلت معاها الى الغرفه دون ان ينتبه احد
: ايه اللي حصل احكي لي
*بكت جوري بشـ.ـده و ارتمت في حـ.ـضـ.ـن سلوى وروت لها انه تعصب من رقصها في الفرح وقام بض-ربها
:و سكتي ليه من اول يوم يعمل فيك كده و تسكتي
: بس يا سلوى هوني عليا ما تحسرنيش على نفسي …. هشتكي لمين جوز امي اللي هو عمه …. ولا ابويا اللي ما بيسالش فيا …. ولا خالي عشان يسـ.ـجـ.ـنه ولا يطـ.ـلقني من اول يوم
:وانت المفروض تستحملي ده لغايه امتى
:مساله وقت بس و هحاول اتصرف
:تتصرفي ازاي هو كل ما تحصل حاجه هيمد ايده
:مش هيخليه يوصل للمرحله دي على ما ارتب اموري هعمل ايه
:طب لو عملها ثاني اوعي تسكتي وانا معاكي و هقفله و اوريه سامعه
:حاضر ادعي لي ما تتكررش
*بعد يومين
:جودي تعالي بقى هقول لك على حاجه
:ما تستنى شويه يا باسل
*امسكها من يدها
:لا تعالي انا بقالي يومين مستريح
بقلمي سحر السحرتي
*دخلت وهي متخـ.ـو.فه وتدعي من قلبها ولكن للقدر كلمه اخرى
*بدا في ض-ربها مثل اول يوم لكن الفرق انها استطاعت الهرب للغرفه الاخرى و اغلقت عليها الباب بالمفتاح وبدات بالبكاء
*طرق الباب بعصبيه
:افتحي يا جودي بدل ما اكس-ر الباب
:لا اكس-روا و هصوت والم الناس مش ذنبي قلت لك ريح وانت مستعجل
:انت اللي مش واحده ست
: بدل ما تعتذر عن اللي عملته عايز تجيب الغلط عليا المفروض اعمل ايه ….. اعمل زي العاه-رات مثلا … واحده اول مره تتجوز واول مره راجـ.ـل يلمسها المفروض تكون ازاي حـ.ـر.ام عليك بقى
:طب ما تزعليش افتحي الباب مش هعمل لك حاجه
: هفتح بس لو مديت ايدك صدقني مش هسكت
:خلاص افتحي
*فتحت الباب وجد عينيها حمراوتان من البكاء فاخذها داخل حـ.ـضـ.ـنه
: هو ايه اللي حصل عشان تعيطي بالشكل ده
: ابدا ما حصلش حاجه واضح انك اخذت على كده …. باسل ارجوك كده الحياه هتبقى مستحيله بينا مش هقدر استحمل كل يوم ضـ.ـر.ب و اهانه
:هو انا ض-ربتك كل يوم
: يا سلام انت بتهزر
:يعني لو انت حبيبتي ما استحملتنيش مين هيستحملني
:انا اتحملك العمر كله لكن ض-رب و اه-انه لا …. جـ.ـسمي كله بيوج-عني
:انا مش عارف ايه اللي جرى لي فجاه مش بحس بنفسي بلاقيك بتصرخي وانا بض-ربك
:طب تيجي نسافر نغير جو و نشم هوا البحر
:منين بس يا جودي كل فلوسي صرفتها على تجهيزات الفرح
:اتصرف يا باسل نروح اي مكان رخيص مش لازم غالي وممكن ناخذ شقه ارخص من الفندق
:تفتكري لو غيرنا جو هيبقى كويس
: ده مجرد اقتراح بس تعمل حسابك هنسافر نتفسح وبس لما نرجع تكون ريحت تبقى تجرب
:ماشي نشوف اسبوع في اي مكان تفتكري نروح فين
: بيقولوا بورسعيد والسويس و الاسماعيليه مناطق حلوه ومش غاليه ايه رايك
:حلو نروح بورسعيد
*ذهبا لقضاء اسبوع مر عليهم سعيدا لكن كانت جودي خائفه من العوده
بقلمي سحر السحرتي
*عادت جودي مع باسل ولكنه قبل ان يعيد التجربه
:ممكن نتكلم مع بعض كلمتين الاول بس ارجوك تفهمني
:عايزه ايه مش هض-ربك تاني
: لا قصدي ان لو حصل حاجه انت محتاج تكشف لان المرض مش عيب وممكن يكون حاجه بسيطه وفي جميع الاحوال انا جنبك و هستحمل
*تفهم باسل حوار جودي ولكن طبعا هي هي العل-قه اللي فاتت لكن هذه المره كان هناك اختلاف
#ما هو هذا الاختلاف وهل ستستمر الحياه هكذا
↚*تظاهرت جودي بانك-سار يدها وبدات في الصراخ
:اه الحقني يا باسل ايدي اتكس-رت
:فزع من صراخها
:ايه بتقولي ايه انا ما عملتش حاجه
: انت مش بتحس بنفسك حـ.ـر.ام عليك الحقني
: اعمل ايه دلوقتي
:هات تليفوني اكلم سلوى
: وهي سلوى هتعمل ايه
:هي دكتوره علاج طبيعي اكيد تعرف دكتور عظام كويس نروح عنده لو كان جواد هنا كان اتصرف
:يا ريته ما سافر حاضر خذي التليفون ومش هوصيكي انت وقعتي
*نظرت له بغـ.ـيظ وغضب
: اكيد طبعا او ممكن داس عليا قطر
:فيكي حيل تهزري
:اوعى تحط ايدك علي والله ما هسكت جـ.ـسمي ما فيش فيه حته سليمه كفايه ايدي اللي كس-رتها
: انا مش هحاسبك عشان ايدك المك-سوره
:كثر خيرك
:حاسس انك بتتريقي
: انا اقدر روح هات لي ثلج احطه على ايدي على ما اكلم سلوى
*ذهب واتصلت على سلوى
: ايه يا عروسه وحشتك
:اسمعيني بسرعه الله يخليك الحقيني و نفذي زي ما هقول لك
*ذهبت للطبيب الذي رشحته لها سلوى و قابلتها بدورها عنده
:خليك يا باسل استريح انا هدخل معاها و اطمنك شكلك قلقان قوي
:اه يا سلوى انا مش هستحمل المها
:واضح وكنت فين لما وقعت
:كنت نايم وهي كانت بتجيب حاجه من فوق دولاب المطبخ
:غريبه دي قالت وقعت من على السلم
:مش مركز من الخضة عليها
*دخل الطبيب
:اهلا وسهلا خير بتشتكي من ايه انا ما اقدرش اتاخر على دكتوره سلوى
: انا اسفه يا دكتور بس انا فعلا محتاجه تركب لي جبس بس انا سليمه
: ليه كده
:ارجوك من غير اسئله وجوزي لازم يفهم انه ك-سر مضاعف ويا ريت استريح من اي حركه عشان الك-سر يلم وما يحصلش تشوه لليد
:محتاج افهم لان اللي هعمله غلط
بقلمي سحر السحرتي
: وانت بتجبسني هتلاقي علامـ.ـا.ت ض-رب على ايدي ولو كان ينفع كنت وريت لك بقيه جـ.ـسمي
*سلوى بعصبيه
:انت هتفضلي ساكته لغايه امتى
: اديني بس فتره الجبس وانا هتصرف
: ازاي مش هترجعي غير لما تمـ.ـو.تي في ايده
*تحدثت بدmـ.ـو.ع و حسره
:ارجوك يا سلوى ساعديني بس هشتكي لمين وانا ما كملتش 10 ايام جواز
:صعق الدكتور من سماعه لكلمـ.ـا.تها
:انا هساعدك بس ممكن اعرف ناويه تعملي ايه
:هكمل دوره الدفاع عن النفس اللي بدأتها وانا في الجبس و هقعد عند ماما عشان اعرف انزل النادي ومش هرجع غير لما اقدر ادافع عن نفسي انا مش هسكت بعد كده
: انت شايفه ان ده الحل
: باسل من النوع الجبان ولو لقاني رديت عليه هيحترم نفسه واهي تجربه مش هخسر حاجه اكثر من اللي انا خسرته
:طب ما تدخلي اهلك عشان يقف عند حده
*نظرت للاسفل بخجل ردت سلوى
:هو للاسف يا دكتور ظروفها العائليه تمنع
:طب انا هعمل لك جبس تقدري تفكيه و اعرفك تخلعيه و تركبيه ازاي عشان تقدري تتمرني وابقي طمنيني عليك
:متشكره قوي يا دكتور
: دكتوره سلوى تؤمر بس وانا انفذ
*نظرت له وجدته ينظر لسلوى بحب واعجاب
:وانا زياده شكر كل ما اجيلك هجيبها معايا
*ضحك :لا مش محتاجه تتعبيها احنا خلاص كلها كم يوم و هنعلن خطوبتنا
:الف مبروك يا حبيبتى
:اقعدوا هنا بقى شويه وانا هطلع لجوزك نستنى الاشعه و اهول من الاصابه واقترح عليه يخليك تباتي عند مامتك وما تنسيش تتالمي شويه
*بعد ان خرج حـ.ـضـ.ـنت سلوى
:مبروك يا سولي ايه الدكتور العسل ده يا رب تفرحي
*نظرت لها بحـ.ـز.ن
:مالك يا سلوى مش فرحانه
: لا زعلانه عليك انا خايفه من اللي ناويه تعمليه المفروض تبلغي اهلك احسن يض-ربك يم-وتك
:انا كده كده مي-ته بس ناقص الدفنه يا ريت م-ت مع جوري زمان كنت هريح و استريح
: ليه بتقولي كده يا حبيبتي يعني هشتكي لمين ما انت عارفه الظروف انا هقعد عند ماما وباسل خلاص بعد بكره راجع الشغل و هروح النادي اتدرب لما اشوف اخرتها معاه
بقلمي سحر السحرتي
*خرج الدكتور فعلا بدا في شرح الاص-ابه كم هي قويه ومؤلمه لا يستطيع انسان ان يتحملها وقد علم من جودي انها كانت مك-سوره وهي صغيره في نفس الزراع فاستغل ذلك ايضا
: يفضل يا استاذ باسل لو والدتها موجوده تقعد معاها لانها ممنوع عنها الحركه ومش هتقدر تخدmك ولو انت تقدر تخدmها خلاص تمام
: لا اخدmها ايه هي تقعد عند مامتها وانا عند ماما هيبقى الوضع احسن لينا وعموما هما الاثنين في نفس العماره يعني مش هبعد عنها
*نظر له بدهشه من هذا الزوج الجاحد فهو من تسبب في اص-ابه زوجته ويرفض ان يكفر عن خطؤه بخدmتها فاستراح ضميره لما سيقوم به
*اوصل باسل جودي على منزل والدتها وعلامـ.ـا.ت الحـ.ـز.ن المصطنعه على وجهه
مها :خير يا جودي ايه اللي حصل
باسل :وقعت من على السلم يا طنط معلش بقى مضطره تقعد معاكي الدكتور قال ترتاح وانا هنزل الشغل بعد بكره ومش هقدر اخدmها وانت عارفه بتاخر في الشغل لو كانت اجازه كنت حطيتها في عينيا
جودي: طبعا يا حبيبي انت هتقول لي
*كان قد اخبرها الطبيب بحواره معه وانه رفض خدmتها
:مع السلامه انت بقى يا باسل عشان تلحق تطلع لطنط قبل ما تنام
مها :معقول قبل ما ياكل
: لا ما هو ماكلني كويس كفايه اكل كده
*نظر لها بحده فهو يعلم مغزى ما تقول
:تعالى اوصلك غرفتك و اطمن عليك
*همست له: لا حنين قوي
*دخلت وتحدث بعصبيه
: معناه ايه كلام اللي كنت بتلقحي عليا بيه بره ده
: زي ما فهمت انت حتى ما اعتذرتش … اسمع يا باسل اخر كلام عندي ممكن تروح تكشف عند دكتور متخصص لان بجد تعبت ومش هسكت
: هتعملي ايه يعني
:مش هرجع البيت و ما تخافش مش هقول لحد حاجه بس ممكن اقول ان حصل خلاف بيننا وانت اللي ك-سرت ايدي
*حاول استعطفها بكلمـ.ـا.ت الحب والغزل كما كان يفعل
:ما بقتش باكل من الكلام ده
:يعني يرضيكي هروح اقول للدكتور ايه
:المرض مش عيب مش يمكن تكون حاجه بسيطه محتاج مقويات مثلا ايه المانع ترحم نفسك من العـ.ـذ.اب ده و ترحمني من ايدك المرزبه دي
: حاضر يا جودي بس عشان منظري ما تقوليش لحد
: قلت لك مره و هقول تاني دي اسرار بيت ما ينفعش حد يعرفها
:طب يا حبيبتي عايزه حاجه
:منك لا شكرا
بقلمي سحر السحرتي
: انت لسه زعلانه مش عايزه تعذريني ولا تقدري موقفي و تقفي جنبي
:كل ده ومش واقفه جنبك عايز تك-سر رجلي كمان ولا ايه
: يا باي انت زعلك وحش دي مش عيشه
: فعلا دي مش عيشه روح عند مامتك مع السلامه
*نظر لها بسخريه منها وكانه لم يفعل اي خطا
*اغلقت باب الغرفه وبكت الى ان جفت الدmـ.ـو.ع طرق الباب ودخل فريد
: ازيك يا حبيبتي عامله ايه
:كويسه يا حبيبي انت عامل ايه
:كويس انت كنت بتعيطي
:اه الك-سر و.جـ.ـع ايدي والمسكن مش عامل حاجه
:معلش يا حبيبتي هتبقي كويسه لو محتاجه حاجه انا جنبك
:ليه بتقول كده
:شكلك باين عليه وغيري البيجامه دي عشان الكدm-ات باينه
:دي كدm-ات من الواقعه على السلم
:جودي انا صحيح اصغر منك بس بفهم و العبايه اللي كنت لابساها يوم ما جينا نبـ.ـارك لك في الصباحية وانت بتقعدي بينت رجلك وشفت برده كدm-ات زيها بس ما رضيتش اتكلم …. هو اه ابن عمي بس مش هسكت لما اعرف انه بيض-رب اختي
: ده مش ض-رب دي غشوميه هناخد وقت على ما نتعود على بعض و طباع بعض
: انا جنبك و سندك يا جودي
:كبرت يا حبيبي
*بكت وهي تقول
: يعني لو حصل حاجه اقدر اعتمد عليك
:ما تبكيش تحبي تشوفي دلوقتي يوضع سره في اصغر خلقه
:لا مش عايز اشوف انا فعلا وقعت
:عيني في عينك
*ضحكت: انا وقعت على بوزي هههههه
*ضحك معها وضمها و طبطب عليها وكانه اكبر منها ب 10 سنوات وليست هي الاكبر
: انا فعلا كنت محتاجه الحـ.ـضـ.ـن ده
:عارف يا حبيبتي اسيبك تستريحي
*تعجبت لهذا القدر فها هو اخيها الصغير الان احن من اي شخص
*بدات جودي في تنفيذ خطتها بتعلم الدفاع عن النفس
*بعد مرور اسبوع دخل باسل غرفة جودي وهو سعيد
:خير يا باسل مبسوط قوي كده ليه
:انا لسه راجع من عند الدكتور وقال لي اني سليم وما فيش اي مرض هو مجرد تـ.ـو.تر وارهاق بس هيروح مع الوقت
: الحمد لله كويس شفت لما سمعت كلامي طلع الموضوع بسيط
:طب يلا بينا
:على فين ان شاء الله
: نروح عايزك في كام كلمه
: لا مش هعمل اي حاجه قبل ما افك الجبس انت ناسي انه ك-سر مضاعف وعايز راحه وانت لو اتعصبت و ض-ربتني ممكن دراعي يبوظ خالص
:ما تخافيش مش همد ايدي عليك ما انا عرفت ان هو تـ.ـو.تر
:لا اخاف وكذا مره قلت مش همد ايدي وعملتها ثلاث مرات خلال 10 ايام منهم مره الك-سر
:جودي بقول لك ايه
:نعم
*بتحدي
: انا قلت اللي عندي اصبر لما عملتك السوداء تخف و اديني طلعت مش السبب لا انا بـ.ـارده ولا جبله زي ما انت قلت وطلع تـ.ـو.تر
:يعني مش هتيجي
: اسفه سوابقك معايا كثير و بطلت اسامح واعدي ما فيش قدامك الا الصبر
: انت اتغيرتي قوي
: البركه في حضرتك وبعدين بقى لك اسبوع لاجيت ولا اتصلت انت لك عين كمان تتكلم
:هو المفروض مين اللي يتصل على مين
*تحدثت بحده وغضب لانها تحتمي في اهلها
: والله اللي اعرفه ان اللي غلطان اللي زي جنابك وانا اصلا مريـ.ـضه حتى لو انت مش غلطان المفروض انت اللي تسال
:هو انت هتذليني
بقلمي سحر السحرتي
*دخل فريد على صوتهم العالي فقد كان شاب في الصف الثاني الثانوي ولكنه كان طويل مفتول العضلات نظر لباسل نظرة حاده
:صوتك عالي ليه يا باسل
*تخـ.ـو.ف باسل منه
:ايه باسل دي من غير ابيه
:ما انت بقيت ابو نسب ما فيش داعي بقى للالقاب
*نظرت له جودي باعجاب وفخر وكانت تريد ان تذهب و تحتضنه وتقول له :ادي له على دmاغه
*تخـ.ـو.ف باسل من رده ونظرته
:ايه يا عم مراتي و بتكلم معاها و شـ.ـدينا شويه
: مراتك اه بس خذ بالك انها اختي واللي يفكر بس .. يفكر يزعلها ما يلومش غير نفسه
*باسل حب يعمل فيها جـ.ـا.مد دفعه هو يمزح معه
: يا عم وسع انت هتخـ.ـو.فني دي اختك دي في عيني
: طب خلي بالك لو نزلت من عينك هقلع-ها لك
:هي ايه دي
:عينك
: هههههه هزارك تقيل يا فريد
*بكل جديه :مش بهزر
*ونظر لجودي :مزعلك ولا حاجه
:ده انا اصلي وحشته و عايزني اروح بقول له مش هتقدر تخدmني
*بنفس الجديه :عندك حق مش هتمشي من هنا الا لما تخفي واللي يقول لك روحي قولي له خذ الاذن من فريد
*كانت جودي طائره من السعاده ولكنها اخفتها خـ.ـو.فا من بطش باسل
: اصل هفهمك يا استاذ فريد احنا لسه عرسان جداد وهي وحـ.ـشـ.ـتني وانت شاب بقى نفسي احـ.ـضـ.ـنها
:ما تحـ.ـضـ.ـنها حد كلمك هنا وبعدين واحده و مريـ.ـضه ايديها مك-سوره استحملها يعني انت لو كنت وقعت ورقبتك اتك-سرت كانت هي هتقصر معاك
*تحسس باسل رقبته
: بعد الشر يا اخي دى فال تقوله
:بعرفك ان اختي اصيله بس يلا روح عشان معاد الدواء بتاعها وهي بتاخده من هنا و بتنام من هنا ما تقطعش الجوابات
: طب يا جودي يا حبيبتي عايزه حاجه
:لا يا باسل شكرا
*خرج باسل واسرع من خطواته خـ.ـو.فا من فريد
*قامت جودي و احتضنت فريد بقوه وهي تبكي
:انا مش عارفه من غيرك كان ممكن اعمل ايه معاه
:هتيجي لاخوك حبيبك طبعا ياما دفعتي عني وانا صغير لما كنا بنلعب تحت عند جدو
: انا بحبك قوي يا فريد انت مش عارف سندتك ليا فرحت قلبي ازاي
: انا معاكي يا قلبي بس بلاش تبكي بالشكل ده بتقط-عي قلبي
:انت مش عارف انا كنت مفتقده الاحساس ده ازاي انا ابيع عمري كله واشتري لحظه واحده من دي
:بعد الشر عنك يا حبيبتي طول ما انا موجود ما تشيليش هم
:ربنا يحفظك ويبـ.ـارك لنا في عضلاتك دي هههههه ما شاء الله ده انا خريجة تربيه رياضيه ما عملتش ربعهم
: اصلي راسم ابقى زبوط جيش أو شرطه مش فارقه
:اه يا واد يا فيري و اتصور وانا معاك و هض-رب لك تعظيم سلام وانت رايح وانت جاي
: وا د وفيري خلاص هعملها واشوف احلى تعظيم سلام
: تمام يا فنـ.ـد.م
*وهي تؤدي التحيه بكل جديه و ضحكا
: بس جوزك مشي من هنا و قفاه بيامر عيش
: تصدق كان نفسي تض-ربه
:هيحصل بس يغلط غلطه عمره و يزعلك هشلف-طه
:فيري يا جـ.ـا.مد
*مرت الايام وكانت تنتظر جودي الذهاب للطبيب لتفك الجبس المزعوم علمت ناهد باليوم فاتفقت مع سيلا على تنفيذ الخطه
#كيف كانت خطوات الخطه وهل تم تنفيذها كلها بطريقه صحيحه
↚*اتصلت سيلا على جودي مساء
:جوجو حبيبتي عايزه فستان سهره عشان خطوبه واحده صاحبتي
:امتى يا قلبي
:بكره
:ايه بكره ما قلتيش من بدري ليه عشان اقدر اروح اجيبه
:بصراحه كنت مستنيه واحده صاحبتي طلعت ندله وكانت وعداني هنلبس زي بعض بس حصل لها ظرف ومش هتحضر وهي اللي كانت هتجيب الفساتين
:صعب يا سوسو بكره عندي معاد مع الدكتور عشان افك الجبس
:طب خلي باسل يديهوني ولا فيها مشكله
بقلمي سحر السحرتي
:لا تمام خلاص هروح للدكتور و احصلك على البيت
:في حد رايح معاكي
: فريد كان هيجي بس المدرس هيدي له حصه زياده عشان امتحان الكورس فبابا هو اللي هيجي معايا
:خلاص خليه يروح معاكي على شقتك عشان يوصلني للخطوبه بعدها
: هههههه كده هناخذه مقاوله هيض-ربنا احنا الاثنين
:لا ما تخافيش هو بيحبنا وانا كنت قايله له عليها
:يعني هتلبسي عندي
:اه وانت هتعملي لي ميك اب عشان بابا ما يزعقش ويقول لي مزوداها
: من عيني اول استغلال لايدي بعد فك الجبس اشوفك بكره
*اغلقت سيلا مع جودي ونظرت لناهد
: تمام يا ماما
: تعالي بقى نراجع هتعملي ايه بكره كده ضمنا ان ابوك هيبقى موجود …. خدي الخاتم ده اوعي تقلعيه ده ترشيه في وش باسل لما تحسي انه خلاص فكر نفسه اتمكن من هجومه عليك عشان لو ابوك ما رضيش انه يتجوزك تبقي ما خسرتيش حاجه
: وهو هيوافق يتجوزني وهو ما عملش حاجه
: و هيعرف منين هيبقى ملهي في مصيبته … المهم اوعي تنسي الحبايه اللي هتحطيها في كوبايه العصير عشان يتهجم عليك …. و القطره بعد ما ينام اللي هتخليكي بتعيطي و مكـ.ـسوره
: حاضر مش هنسى
*ذهبت سيلا الى منزل جودي قبل وصولها الى المنزل بساعه و رنت الجرس ففتح باسل
: ايه يا عم كل ده نوم بخبط من بدري خلص عندي خطوبه و مستعجله
:ايه الازعاج ده راجع من الشغل تعبان
:طب هات لي عصير احسن الجو حر
:انجري اعملي لنفسك و اعملي لي قهوه معاكي
: ايه ده هو انت عمرك ما تعمل حاجه مفيده
: لا ان كان عاجبك
*دخلت سيلا واستغلت انشغال باسل ووضعت له الحبه في داخل فنجان القهوه وانتظرت قليلا حتى ياتي مفعولها وبدات في تنفيذ باقي الخطه
:طب انا هدخل بقى اشوف الفستان اللي انا عايزاه
: ادخلي بس انجزي عايز اكمل نوم قبل اختك ما ترجع
:هو انت ما رحتش معاها ليه عند الدكتور مش انت جوزها برده
بقلمي سحر السحرتي
*اشاح بيده
:يا شيخه راجع تعبان من الشغل وعمي قال لي خلاص خليك
:لا فعلا رجوله
:امشي يا بـ.ـنت ما بقاش الا العيال
:انا مش عيله على فكره انا رايحه ثالثه جامعه
:مش كنت هتتاخري
:اه صحيح فكرتني
*دخلت سيلا غرفه النوم و انتقت فستان وبدات في خلع ملابسها واصبحت ترتدي اقل القليل …. وحتى يدخل عليها باسل اوقعت زجاجه عطر و كس-رتها وصرخت بصوت عالي …. فدخل باسل مسرعا
:في ايه
:الازازه وقعت و اتك-سرت معلش ما اخذتش بالي
*نظر لها وهو مذهول من جمالها و انوثتها التي حركت مشاعر مكبوته بداخله فتحولت نظراته الى وقاحه
:ولا يهمك القزازه وصاحب القزازه تحت امرك
*فتظاهرت بالرعـ.ـب
:انت دخلت كده ليه يا باسل اطلع بره على ما اخلص وهلم القزاز ده
*فاقترب كالذئب الذي يهجم على فريسته ولم يكن يعلم انه هو الفريسه
:ابعد يا با سل انت عايز ايه
*لم يتحدث ولكن يده جذبتها وبدا في اله-جوم عليها وكما هو متفق مع والدتها بدات في الدفاع عن نفسها واحداث بعض الاصابات مع اطـ.ـلا.ق عده ص-رخات …. وبعد ان تاكدت انه ترك بعض العلامـ.ـا.ت على جسدها جراء الاع-تداء رشت من الخاتم في وجهه و ابعدت الرزاز عن نفسها بكتم نفسها فسقط فاقد الوعي
*اسرعت ووضعت قطره الدmـ.ـو.ع في عينيها وجهزت وضعه على السرير بطريقه يظن بها انه نجح في الاعت-داء عليها
*استمعت لعوده جودي فرشت الرزاز المضاد كي يستيقظ باسل وقد كان
:انت عملت ايه حـ.ـر.ام عليك ده انا بـ.ـنت عمك واخت مراتك
*بدmـ.ـو.ع التماسيح ودخلت جودي في هذه اللحظه
*تسلسلت الاحداث كما شرح في السابق وطبعا كانت ناهد قريبه حتى لا تستغرق وقتا وتذهب لدعم سيلا وتنفيذ باقي الخطه …. وقد نجحت نجاح ساحق …. لكن ناهد ارادت ان تتذوق جودي مرار زواج زوجها من الاخرى واستمرارها معه مجبره
بقلمي سحر السحرتي
*لكن جودي كس-رت هذا التوقع وفضلت الفرار بجلدها من هذا الزواج الذي لم تتذوق منه سوى المر العلقم في فتره قصيره جدا
*عادت سيلا لبيت والدتها
*وعادت جودي لبيت فهمي
فرات مها حقيبه جودي فتوجست
:خير يا جودي راجعه بشنطه هدومك و بتعيطي ليه
*استمع فريد لصوت امه العالي فاسرع ليرى ماذا حدث
:ما فيش يا ماما اراده ربنا اطلقت من باسل
*طرقت مها فوق صدرها بصدmه
:هو انت لحقتي انت لسه راجعه النهارده بعد ما خفيتي من الك-سر ايه اللي وصلك للطـ.ـلا.ق
: اختلفنا وما قدرناش نتفاهم ما فيش نصيب
*تحدث فهمي: لا يا جودي لازم مامتك تعرف اللي حصل عشان فرح سيلا كمان شهر
*حكى فهمي مصيبته مع باسل و اعت-دائه على ابـ.ـنته وكيف تورط في زواج سيلا منه فتحدثت مها بعصبيه وعلا صوتها
:وانت طبعا فضلت مصلحه بـ.ـنتك على مصلحه بـ.ـنتي واول لما قالت لك اتطلق قمت مطلقها
:افهمي بـ.ـنتك اللي اصرت
:وهي اصرت وانت ما صدقت تداري فض-يحه بـ.ـنتك لكن بـ.ـنتي فض-حتها تبقى على كل لسان و طـ.ـلا.قها بعد شهر واحد من جوازها قضت منهم بس 10 ايام مع جوزها
*تدخلت جودي: ماما افهميني يا حبيبتي كل ده ما فرقش معايا لكن اعيش مع انسان خـ.ـا.ين لا …. انا في حاجات كثيره حصلت في الفتره القصيره دي ما اقدرش اتكلم عنها بس انا مستريحه كده وبابا حاول معايا هو وطنط ناهد عشان افضل متجوزاه فتره …. بس مش هتفرق لانه هيتجوز كمان شهر في جميع الاحوال الناس هتتكلم
:هتتكلم تقول ندل اتجوز على مـ.ـر.اته بعد شهرين يبقى لك حق وقتها تطلقي انما دلوقتي انت متـ.ـخـ.ـلفه ليه ما فكرتيش كويس …. ليه ما استنجدتيش بيا زي سيلا ما استنجدت بامها هو انا مت خلاص وما ليش لازمه انا اتهاونت بحقك زمان لما ابوكي ض-ربنا و رمانا لكن اكيد ما كنتش هتهاون في حقك دلوقتي …. وزي ما ناهد اشرطت عشان بـ.ـنتها كنت هتشرط و خالك محامي هيعرف يجيب حقك منه
: ماما كفايه اللي انا فيه ارجوكي كل اللي عايزاك ت عـ.ـر.فيه اني مستريحه كده سيبيني بقى انا تعبانه و مرهقه
:ادخلي وانا حسابي مع فهمي ادخل جوه يا فريد
: لا انا نازل عندي مشوار مهم
*نزل فريد مسرعا والغضب يحرق من يقترب منه ظنت مها انا لديه مشوار فعلا فلم تهتم فلديها مص-يبه اكبر ووجهت حديثها لفهمي
: بقى لو بـ.ـنتك هي اللي كانت متجوزه باسل كنت عملت كده
:مها انا مش قادر احنا عمرنا ما كان في بيننا بـ.ـنتك وبـ.ـنتي واظن اني ما قصرتش مع جودي بس قدري حجم المص-يبه بـ.ـنتي اعت-دي عليها و ضيعت حقها باني كافئته و جوزتها له وكمان على عفش جودي
: كمان يعني مش هتاخد منه لاحق ولا باطل ضاع كل حاجه وطبعا هتعمل فرح لسيلا
: امال هتتجوز في السر احنا خايفين تكون حامل من الورطه دي
:واللي جوه مش خايف تكون حامل هي كمان
:هي لو حامل مش مصي-به لانها كانت متجوزه انما سيلا مص-يبتها اكبر ارجوك افهمي وحسي بيا واقفي جنبي
: اقف جنبك اعمل ايه
: ساعديني نكمل الجوازه دي
: و الغلبانه اللي جوه دي ما فكرتش فيها الناس هتقول عليها ايه مين ممكن يتجوزها مستقبلها كله ضاع
بقلمي سحر السحرتي
:اكيد لها حل ما تقلقيش وبكره الناس تنسى
:تنسى الا دي عمرها ما هتتنسي عمري ما هسامحك يا فهمي طول عمرها حقها ضايع
: مها بلاش تقولي كلام احنا الاثنين ننـ.ـد.م عليه ادخلي شوفي بـ.ـنتك و هديها وانا داخل انام يمكن ما اقومش منها هيبقى احسن ليا وليكم
*شعرت بنغزه في قلبها
:بعد الشر عنك بس اللي بقوله من قهرتي على بـ.ـنتي ما تزعلش مني حقك عليا
: تفتكري انا كمان مش مقهور انا ليا فيها اكثر من ابوها الحقيقي انا اللي ربيتها و اعتبرتها بـ.ـنتي هي كمان … النهارده طلقت بـ.ـنتي و جوزت الثانيه تفتكري سعيد و طاير من الفرحه ربنا يزيح من علينا كلنا و يحلها من عنده
*عند سيلا وناهد كانوا يحتضنوا بعضهم
:حبيبه ماما عايزاك بقى يبقى عندك شخصيه مش زي جودي وتمشي باسل على العجين ويوم ما يتكلم وصل الامانه تهدديه بيه و المؤخر كمان
: بس انا زعلانه على جودي
:حبيبتي دي ديون و بتترد ….امها السبب هي اللي حرمتنا من ابوكي ومن اننا نعيش حياه طبيعيه زوج وزوجه واولاد وعلى يدك استحملت كم سنه وهي ضرتني ما كانش عادل وحرق قلبي خليهم يجربوا حرقه القلب …. وما تقلقيش جودي حلوه و مسيرها تتجوز المهم افتكرتي تاخدي علبه الحبوب اللي خالك كان مديها لك لباسل اللي عملت له عجز مؤقت
: اه مشيت على خطوات الخطه مضبوط
:كويس عمره ما هيعرف ان الحبوب اللي جواها كانت متبدله
:طب هعمل ايه يوم الفرح لما يعرف اني لسه بـ.ـنت
:هتقولي له وانا اعرف منين انت اتهج-مت علي وانا كنت منهاره ولو اعرف ما كنتش دبست نفسي مع واحد زيك …. تتكلمي بكل عين وثقه ان هو اللي غلطان
:طب هعمل ايه مع جودي هقطع معاها
:لا كم يوم كانك كنت منهاره من اللي حصل ومش مصدقه تروحي تعتذري لها و لامها انه شيء غـ.ـصـ.ـب عنك و تواسيهم وتخليها بعد كده تنزل معاكي تشتري مستلزمـ.ـا.ت الجواز
:ايه ده يا ماما مش كثير عليها كده هنبقى قادرين قوي
: لا ده حقنا و بنخلصه منهم وفلوس ابوك اللي صرفها عليهم بدون وجه حق ابوها كان ملزم بيها بس طبعا لقى اللي يشيل مكانه فشيله و بزياده كمان …. هي لو يتيمه كنت قلت ماشي لكن مش يتيمه يلا روحي استريحي
*دخلت مها على جودي وجدتها تبكي فاحتضنتها
:معلش يا حبيبتي نصيب ومقدر ومكتوب ما تزعليش بكره ربنا هيبعت لك احسن منه شفتي ربنا عوضني بعد ابوك بفهمي شلنا في عينه بس غـ.ـصـ.ـب عنه اضطر يقف جنب سيلا هي مصيب-تها اكبر
بقلمي سحر السحرتي
:انا مش عايزه اتجوز تاني انا خلاص اخذت نصيبي
: ليه كده يا جودي
: ماما لو سمحت باسل كرهني في كل الرجـ.ـاله فارجوكي مش عايزه اسمع عنهم حاجه …. وعايزه اقول لك على حاجه مهمه تسمعيها عشان ت عـ.ـر.في ان طـ.ـلا.قي احسن بس بلاش حد يعرف ممكن
:قولي يا حبيبتي
: احنا من اول يوم جواز شـ.ـدينا مع بعض ض-ربني كذا مره واخر مره هو اللي ك-سر ايدي اتض-ربت خلال 10 ايام ثلاث مرات مش عارفه لو كنت كملت كنت م-ت في ايده
:انت بتقولي ايه وما اشتكتيش ليه كنا علمناه الادب
:اشتكي لمين وانا عروسه جديده مين هيقف معايا ما انت عارفه … فدلوقتي مش عايزاك تلومي على بابا انه وافق على طـ.ـلا.قي لاني كنت مصره و لقيتها فرصه
: يا خبر يعني هيعمل فسيلا زيك
: لا اطمني سيلا مش زيي سيلا شخصيتها قويه عني وامها في ظهرها و هيعلموه الادب غير انهم ماسكين عليه ذله وصل امانه و مؤخر الصداق هيبقى زي الكـ.ـلـ.ـب في ايديهم
:يعني انا ما كنتش هقف في ظهرك ده معنى كلامك
:يا ماما انا وانت لا حول ولا قوه لينا ظروفنا مختلفه انما طنط ناهد قدرت تعلمه الادب وممكن كمان تخلص حقي منه وبعدين مين قال لك اني هسيبه سيلا تتجوز بس و هربيه
: يعني ايه
:بكره ت عـ.ـر.في بس سيبيني استريح
*خرجت مها فوصل على تليفون جودي رساله فيديو ما ان فتحته حتى ظلت تضحك كان محتواه
#ما هو محتوى الفيديو وماذا تنوي جودي ان تفعله مع باسل لاحقا
↚*ارسل اليها فريد فيديو وهو يض-رب باسل ض-ربا مبرحا
*ذهب فريد باصطحاب احد اصدقائه الى منزل باسل بعد ان علم انه لم يعود الى منزل والده
*طرق الباب ففتح باسل وتفاجا بلك-مـ.ـا.ت فريد
: انت بتخ-ون اختي و بتع-تدي على اختي الثانيه ده انت ليله اهلك سوده انا مش هخلي حد يتعرف على ملامحك
:افهم بس انا مش عارف ده حصل ازاي غص-ب عني
: يعني سكت لما لقيت علامـ.ـا.ت ض-رب على جودي وقلت عيل وغلط ولو عملها ثاني هعرف اربيه تعمل الاسوء
صديق فريد :كفايه كده احسن يم-وت منك وانتم محتاجينه عشان الفرح
:مش كفايه انا هقلبها جنازه على راسه
:كفايه يا فريد يلا بينا هو اتعلم الدرس
: ابقى اعمل في سيلا زي جودي وانا هدف-نك حي
بقلمي سحر السحرتي
*تركه فريد وعاد الى منزله وبعد نصف ساعه وجد والده يخرج من غرفته غاض-با
:فريد انت ض-ربت باسل
:اه مين اللي قال لك هو عيط لك في التليفون
:عمك سعد اتصل يشتكي لي
:وبعدين اروح اوديه المستشفى يعني ولا اعمل ايه
:عملت كده ليه
:كان بيض-رب جودي و خان-ها واعت-دى على اختي سيلا كويس اني ما دفنت-وش حي
: ايه كان بيض-رب جودي ازاي
*تدخلت مها
: ايوه هي لسه حكيالي انها كل ما تشـ.ـد معاه في الكلام كان بيض-ربها وهو اللي ك-سر ايديها
:وهي ما بلغتنيش ليه
:خافت تشتكي تقف مع ابن اخوك
:وهي دي حاجه ينفع اقف معاه فيها هو كلكم مفكرني مقصر معاها ليه
:اهدى بس هي قالت تستحمل شويه عشان اول الجواز واول ما عمل عملته مع سيلا نفدت بجلدها منه
:واظن هيعمل كده مع سيلا
: لا هي قالت هتفهمها ولو فكر اهي سيلا و مامتها معاهم اللي يحميهم
*ربت على كتف فريد :راجـ.ـل يا فريد خليك دايما واقف جنب اخواتك البنات بس ابقى فكر قبل ما تتصرف لانه كان ممكن يئذيك و يحب-سك
: ما كانش يقدر هو عامل بلوه سوداء كمان هيبقى ليه عين
:معلش بلاش تهور بعد كده انا كان هدفي الم الموضوع عشان سيلا صغيره
: والله احنا اللي كان المفروض نحب-سه مش نجوزه
:اللي حصل يا فريد يعني هنف-ضح اختك انا طالع لابوه عشان اعرفه اللي كان بيعمله مع جودي و احذره لو كررها مع سيلا ويعرف كل بلاويه
*صعد فهمي لاخيه وحكى له ما فعل باسل وسبب ض-رب فريد له
*تحدثت والده باسل
:انا من الاول ما كنتش موافقه على جودي مالك محموق قوي لها زي ما تكون بـ.ـنتك
:هي بـ.ـنتي يا ام جواد وانت عارفه كده كويس قوي ولو اعرف ان ابنك هيعمل معاها كده كنت رفضت اجوزها له ولو فكر يعمل مع سيلا كده ما يلومش الا نفسه
بقلمي سحر السحرتي
: لا يعمل مع سيلا دي بـ.ـنت عمه واحلى واصغر من جودي وفي كليه كويسه مش بتاعة التربيه الرياضيه
:مالها تربيه رياضيه ومالها جودي وانت اصلا قاعده ليه مع الرجـ.ـاله دخل مراتك يا سعد عشان ما اغلطش فيها انا على اخري من اللي ابنك عملوا وما رعاش ان دول بناتي
:ادخلي جوه انا مش عارف اتاسف لك ازاي واقول ايه ده يستاهل اللي عمله فريد واكثر انا هكمل عليه
: خلاص سيبه بس حذره لو قرب لسيلا هدف-نه
:لو كنت اعرف بموضوع جودي كنت دف-نته لكن هي يا حبيبتي استحملته
ام جواد: استحملته ده ايه ده راجـ.ـل يعمل اللي هو عايزه
سعد: اتلمي بنات الناس مش لعبه و باين عليك انت اللي مقوياه على كده بس لو عمل حاجه لسيلا ما حد هيدف-نه غيري ترضيها لبـ.ـنتك
: بـ.ـنتي متربيه
*فهمي بعص-بيه وغض-ب شـ.ـديد
: وجودي متربيه هنا و سطكم واخلاقها معروفه
: اه بس مشيت معاه قبل الجواز
:هي مشيت مع ابن عمها اللي ضحك عليها عشان سنها صغير وخان الامانه
: بس ما تقولش ابن عمها
: ام جواد تحبي اح-سرك عليه النهارده بطلي كلامك ده سعد انا ماشي قبل ما اخليك تترمل و تدف-ن ابنك في يوم واحد
: اهدى يا فهمي ما تزعلش ما انت عارف طبعها وللاسف باسل واخد منها كتير انا هنزل اعتذر لجودي انا طول عمري بحبها
: بلاش دلوقتي نفسيتها تعبانه بس بلغ ابنك الرساله
*بعد اسبوع كانت جودي خلاله داخل الغرفه لا تاكل الا القليل ولا تتحدث مع احد خرجت وهي تحمل شنطه ملابسها
مها :ايه الشنطه دي يا جودي رايحه فين بعد اذنك واذن بابا هقعد في شقه جدو اللي تحت خالو محتاجه اقعد لوحدي
: ليه يا حبيبتي ومين هياخذ باله منك اذا كان انت هنا بتاكلي وجبه واحده بالعافيه لما خسيتي النص
: ماما انا محتاجه الملم شتات نفسي واشوف هعمل ايه
*خرج فهمي بعد ان سمع حوارها
:في ايه يا جودي ازاي هتقعدي لوحدك في حد زعلك
:لا يا بابا بس محتاجه فعلا اكون مع نفسي واشوف هشتغل فين
:تشتغلي كمان
: امال كنت بدرس و باخذ شهاده ليه
:طب هسيبك شويه وتبقي ترجعي بعد فرح سيلا
:معلش خليني على راحتي واتفضل
:ايه ده
:دي الشبكه اللي حضرتك اشتريتها خلاص ما بقتش محتاجه لها
: بس ده حقك
:حقي لو كان هو اللي اشتراها من فلوسه
:خليها يا جودي دي هديه لك سواء متجوزه او لا
:معلش مش عايزه حاجه تفكرني بالفتره دي وكفايه قوي تعب حضرتك معايا سنين طويله
:سيبي الشنطه وتعالي ورايا على الاوضه
بقلمي سحر السحرتي
*دخلت خلفه وهي تنظر الى الارض بخجل
:انت بتعتبريني ابوك
:طبعا يا بابا ليه بتقول كده
: يبقى خليك صريحه معايا ايه اللي حصل
*بكت وهي تروي له
:كنت مخـ.ـنـ.ـوقه نزلت اتمشى قابلت مامت باسل سمعتني كلام زي الزف-ت منهم
: انت لو كنت ماليه عينه ما كانش بص لاختك وانتم اول شهر جواز …. ولو كنت مؤدبه ومش بتردي عليه ما كانش ض-ربك
:وقعدت ساعه تذل فيا و تبهدلني بكلامها ما قدرتش ارد عليها عشان هي في سن ماما بس فكرت لما هي قالت كده الغريب هيقول ايه وزي ما قابلتها ممكن كمان اقابل باسل طالع عندها وانا مش طايقه ابص في وشه
: بس باسل مش ساكن هنا دلوقتي
: لا قاعد من يوم ما ض-ربه فريد ليوم الفرح ….. بجد يا بابا مش قادره اشوف حد … اسمح لي
:ماشي بس ممكن تستني نص ساعه وبعدين تمشي
:ليه
: عشان خاطري نص ساعه بس و هخلي فريدي يوصلك
*صعد وطرق باب شقه شقيقه بق-وه تكاد تك-سره ففتح سعد وهو مندهش من طريقه فهمي
:خير حصل حاجه للولاد يا فهمي
:مراتك فين
:جوه خير
:نادي لها و هتكلم قدامها ولو المعدول ابنك موجود كمان نادي له
*حضر كل من باسل ووالدته
:اسمعي بقى هتنزلي تعتذري لجودي و حسك عينك تتعرض لها ببصه عشان ممكن اخلي اخويا يطـ.ـلقك حالا
: نعم يطـ.ـلقني ليه انا جوزي راجـ.ـل و بيسمع كلام نفسه
: تحبي تجربي
سعد :هي عملت ايه لجودي
: تقولي انت ولا اقول انا
*لم ترد ونظرت للارض فتحدث فهمي وحكى لسعد عما بدر منها ورد فعل جودي ردت ام باسل بمنتهى التكبر وكانها لم تفعل شيئا
:وانت زعلان ليه ما هي كان المفروض تمشي من بدري هي اصلا قاعده ليه
*كانت نظره فهمي ستح-رقها وهي تتحدث بغباء فتراجعت ووقفت خلف باسل
سعد : اخرسي خالص و انزلي اعتذري لجودي حالا
: لا يمكن اعتذر لحته عيله
:خلاص ما تنزليش لمي هدومك وامشي
:نعم هتطلقني
: لا بس ما لكيش قاعده هنا
:عايز تطردني عشان حته العيلة اللي ابوها راميها ومش بيصرف عليها جنيه و اخوك شايل كل حاجه
بقلمي سحر السحرتي
فهمي: هو انا كنت اشتكيت لك ولا باخذ منك اصرفه عليها
*وانتظر لحظه :تعالي هنا انت قلت لها الكلام ده
:اه اللي في قلبي على لساني وانا هخاف منها
:عشان كده بترجع لي الشبكه
:هي رجعتها طب هاتها باسل يقدmها لسيلا
: سعد انا جالي الضغط من مراتك انا مش عارف انت مستحملها ازاي هو ابنك كان دفع في الشبكه جنيه يا بجاحتك
*توجه بالحديث لباسل: انت مفهم امك ان جودي كانت بترد عليك وتقل ادبها عشان كده كنت بتض-ربها
: لا يا عمي بس انا كنت بتع-صب عليها وهي بتحب تجادل
:سمعتي انا نازل خمس دقائق تكوني تحت بتعتذري ومش هقول لك هعمل ايه معاكي
*خافت ام باسل من فهمي ونزلت واعتذرت لجودي وهي تنظر لها بحقد
*اصرت جودي ان تذهب لبيت جدها رغما عن ذلك استقبلها خالها بحب وسلمها المفتاح
*لم يعرف سوى انها تطلقت لض-رب زوجها لها وك-سر يدها كجميع الناس
*بعد يومين أنشأت صفحه على مواقع التواصل و اسمتها كوتش جودي معكم دائما وصورت فيديو محتواه
:معاكم كوتش جودي لازم كل واحده تهتم بنفسها وجـ.ـسمها وصحتها مش عايزه منك غير 10 دقائق كل يوم هنزل تمارين زومبا و كارديو ونظام اكل غير قاسي و نغير في عاداتنا الخاطئه عن الاكل ونبدا اول حلقه
*وبدات تؤدي تمارين رياضيه على اغنيه بنودع اللي راح
$بنودع اللي راح و بنقفل ببانو
$بنسك بالمفتاح على كل اللي خانو
$عايزين من الحب محبة
وحد يحبنا حبة كمان
$نستاهل حد حنين يشيلنا في عيونه
$الزعل مش عشانا $و الدلع ده لينا
$الحاجة الحلوة دايما اللي تليق علينا
$جيلنا اللي يقدرنا
$عشان نستاهل حب كبير
$و بنبعد بقى و نغادر اللي عايز ياذينا
$روقان آه $جمدان ياه
$احنا نحل الحلو زيادة بنحب الحياة
$اللي راح راح $والجراح راح
$بنعيش الحياه ببساطه$ و بنسكن براح
(كان اختيار هذه الأغنية لارسال رسالة مخصوص لباسل )
*كانت التمارين سهله وبسيطه للمبتدئين وفي نهايه الفيديو زي ما شفتي مش عايزه غير مكان صغير وخليكي معايا هتحسي بالفرق كل يوم الصبح هتلاقي تمارين جديده سهله وبسيطه و هتشعري بالتغيير هكتب التعليمـ.ـا.ت اول تعليق لايك وشير
*انتشر الفيديو بسرعه كبيره وشاهده عدد كبير و هنئها جميع افراد اسرتها و انتهزتها سيلا فرصه وذهبت اليها
*فتحت جودي الباب وجدت سيلا تبكي فاحتضنتها
:انا اسفه غـ.ـصـ.ـب عني كنت بقيس الفستان وهو اللي اته-جم عليا
:عارفه يا حبيبتي انت ما لكيش ذنب ما تعيطيش خلاص انا بقيت كويسه و مكمله حياتي
:مبروك على الصفحه فرحت لك قوي
: شكرا يا حبيبتي و جايه مخصوص عشان تبـ.ـاركيلي
بقلمي سحر السحرتي
: لا محتاجه لاختي تنزل معايا اشتري اللي محتاجه له عشان الجواز انا ما ليش غيرك وانت و عدتيني
:بس يا سيلا صعب
:انا ما ليش دعوه باللي حصل اعتبريني هتجوز واحد غير باسل انت اختي الوحيده
:مش قصدي انا بقيت بشتغل في اكثر من مكان وما بقاش عندي وقت مش اكثر
: بتشتغلي بسرعه كده
:اه كنت مقدmه قبل ما اتجوز في اكثر من جيم ومركز علاج طبيعي و اتقبلت و بشتغل الصبح في المركز واخر النهار في الجيم
:اتصرفي خذي اجازه
: من اولها هاخذ اجازه اقول لك هنزل معاك يوم الجمعه جمعي انت محتاجه مني ايه وطنط ناهد مش هتقصر معاكي
*اندهشت سيلا من طيبه جودي وشعرت بالنـ.ـد.م مما فعلت خاصه بعد ان بدات جودي تحذرها من باسل و تنصحها ان تكون قويه معه وحكت لها ما فعله فريد من اجلهم
: يا حبيبي يا فريد معقول
: اه كان نفسه يض-ربه لما حاس انه بيض-ربني ولما عرف اللي عمله معاكي حاسبه على كله
: هو فريد بيحبني قوي كده
:طبعا مش اخته وكلنا بنحبك يلا بقى روحي الوقت اتاخر
: ينفع ابات معاكي هنا
:ينفع طبعا يا حبيبتي
*وظلا يضحكان و يتسامران بحب حتى وجدت الطرق على الباب كانت زوجه خالها
:خير يا طنط في حاجه
: سامعه صوت ضحك مين معاكي هنا
:دي سيلا اختي هو في حاجه
:اه بطمن الواحد خايف من قعده مطلقه لوحدها عندنا وانا عندي بنات
: لا اطمني يا طنط انا مش هطول هنا شهر او اثنين و همشي لو حابه امشي دلوقتي من عنيا
: لو على شهر او اثنين ما فيش مشكله نستحملك
*استمعت سيلا للحوار و لامت نفسها على تنفيذ خطه والدتها فقد اصبحت نظره الناس لجودي مؤلمه وكلامهم اكثر ايلاما
:جودي انت هترجعي عند بابا
:لا يا سيلا كفايه عليه كده شايلني من زمان انا ناويه اعتمد على نفسي
: امال هتروحي فين
:بحوش عشان ادور على شغل و اسافر بره
:لوحدك
:اديك شايفه مرات خالي ومرات عمك كل واحده جلدتني بكلامها يبقى الغريب هيرحمني …. لما اسافر محدش هيعرف اني مطلقه او حتى لو عرفوا مساله مش بيهتموا بيها بس ما تقوليش لحد دلوقتي لما الاقي فرصه الاول هفاتحهم
*ارتمت سيلا في حـ.ـضـ.ـن جودي وبكت
:انا اسفه انا غلطت في حقك
: يا عبـ.ـيـ.ـطه انت ذنبك ايه وبصراحه انا مستريحه من اللي حصل انفصالي عن باسل كان اكبر صح حتى لو له تبعات مؤلمه
:هو و.جـ.ـعك قوي كده
:اكثر مما تتخيلي ومن قبل الجواز وانا اللي كنت هبله و بسمع كلامه لو خلفتي بـ.ـنت علميها انها ما ترتبطش من ورا اهلها و احتويها
*كانت جودي تخرج مع سيلا ايام اجازتها وتشتري معها كل متطلبات الزواج كما اتفقا وها هو اتى يوم الزفاف
#هل ستكمل سيلا الزواج وما موقف جودي منه
↚*كانت سلوى مع جودي في البيوتي سنتر لمساعده سيلا مع قريبتها فهمست لها
:يلا نروح بقى هي خلاص قربت تخلص وزمان اللي ما يتسماش جاي
: مش قلت لك هحضر الفرح
: انت ليه بتعملي في نفسك كده
:عشان اثبت له و للكل واولهم نفسي انه ما يفرقش معايا
:وده صحيح
:صحيح جدا انا اكتشفت ان عمري ما حبيته ده كان ساحر لي او منومني مغناطيسي بس اكيد ماكانش حب
: ايوه صديقتي القويه طب هخلع انا عايزه حاجه
: مش هتحضري
:لا خطيبي عازمني على العشا وطبعا اذا حضرت الرجـ.ـاله
: هههههه تغور الستات
بقلمي سحر السحرتي
*ضحكوا سويا احدى صديقات سيلا لجودي
: انا حاسه اني عارفاك هو انت كوتش جودي
:اه انا انت متابعاني
: ده انا خسيت انا وواحده صاحبتي بسبب نظامك و فيديوهاتك ممكن اتصور معاكي
:طبعا بس بشرط تستمري
:انا مش هبطل بجد اديتينا افكار حلوه وكمان نفسيتنا اتحسنت
: انا مبسوطه اني بسمعك بتقولي كده
*توجهت لسيلا
:عايزه حاجه مني يا سوسو
:رايحه فين
:هروح البس و احصلك
:انت اكيد جايه
:طبعا يا حبيبتي مش هسيبك في يوم زي ده
ناهد :حبيبتي يا جودي ما اعرفش انك جدعه كده
: انا طول عمري بحب سيلا رغم انها كانت بتض-ربني زمان بس كنا عيال
*و امسكتها من انفها بمزح وذهبت
*شعرت ناهد بالحـ.ـز.ن على جودي مما اقترفت بعد ان رات حب جودي لسيلا وبعد ان علمت من ابـ.ـنتها ما سمعته من زوجه خالها وحمـ.ـا.تها ولكنها لن تعترف فيكفيها ان تج-رعت امها من نفس الكاس
*حضر العريس وذهب بعروسه الى القاعه وبدات فقرات الحفل
*دخلت جودي وهي ممسكه بذراع فريد الذي كان وسيما جدا وهي ايضا و تفاجات بمن يضع يده على كتفها
*كانت الفرحه تخرج من عينيها و التمعت بالدmـ.ـو.ع من جمال المفاجاه وقالت بكل هيام وشوق
:جواد انت جيت امتى
:النهارده اخذت اجازه عشان احضر فرح البيه
*ارادت ان تحتضنه لكنها مدت يدها لتسلم عليه و امسكتها بيدها الاخرى
:انت بجد مش عارف انا مبسوطه قد ايه اني شفتك
*وجدت من يدفعها بذراعه في كتفها
:جواد حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني يا ابني تعالى احضر فرح اخوك مع النسب اللي يشرف
*امسكت جودي ذراع فريد كي يمتنع عن ما مكان سيفعله لكن ناهد ارادت ان تاخذ حق جودي
:دايما ابنك بيقع واقف و يتجوز جوازات تشرف احنا اللي بنلبس جودي ربنا رحمها عقبالنا
*ثم حـ.ـضـ.ـنت جودي و قبلتها
:تعالي يا حبيبتي مبسوطه قوي انك جيتي تقفي جنب اختك
:اكيد يا طنط مهما كان السبب عمري ما هسيبها
*بعد قليل بدات رقصه الثنائي طلب جواب من جودي الرقص معه فوافقت دون تردد
*لمحهم باسل وشاهد نظره العشق المتبادل بينهم ففكر في فكره خب-يثه
بقلمي سحر السحرتي
*ادت جودي وصديقات سيلا عرض من فرقه الفنون الشعبيه كانوا قد تمرنوا عليها مفاجاه لسيلا على اغنيه غلبان لاصاله
$غلبان اوي غلبان $عايش على اللي كان
$فاكرنا زي زمان $غلبان اوي غلبان
$لا ده فاته وفاته $ رميناه بماضيه و حكاياته
$ده فاكر دmعنا هنا على خدنا
$ياتهيؤاته
$ده فاكرنا هناك قال $قاعدين جنب الشباك قال
$وفي عرض رجوعه $فاكر موضوعه و شغلتنا حياته
$ليه هنمسك في اللي غايب $مش من قلة الحبايب
$بابنا مايتسابش موارب $احنا بنقفل ع الشاريين
*كانت ايضا تريد ان ترسل رساله لباسل هو وكل الحاضرين
*قبل انتهاء العرض تظاهر باسل بانه سيذهب للحمام لكنه كان في انتظار جودي
بقلمي سحر السحرتي
*كانت جودي ذاهبة للحمام لتبدل ملابسها وعنـ.ـد.ما راها نده عليها
:نعم خير
:ممكن افهم ايه اللي انت لابساه وايه العرض اللي انت عملتيه ده و ازاي ترقصي كده قدام الناس
:هههههه
*ضحكت بسخريه منه
: وانت مالك ما تكونش مفكر نفسك لسه جوزي
*امسكها من ذراعها بق-وه
:حالا اردك و ترجعي ثاني مراتي ومش هرح-مك
*ض-ربته بركبتها في معدته و ابعدت يديه بق-وه
:ده كان زمان تمد ايدك علي ولو انت ناسي احب افكرك بالع-لقة اللي اكلتها من فريد واحب كمان الفت انتباهك انك ما تقدرش ترجعني من غير موافقتي وكمان انا ما ليش عده عارف ليه
“و همست في اذنه :انا لسه بـ.ـنت يا سيد الرجـ.ـاله
*تركته ودخلت لتبديل ملابسها فحضر جواد
:باسل انت فين
:كنت في الحمام
:صحيح اللي سمعته انت كنت بتمد ايدك على جودي عشان كده اتطلقتوا
: تفتكر همد ايدي عليها ليه ما انت راجـ.ـل وعارف اللي يجـ.ـر.ح الراجـ.ـل انه يكتشف خيا-نه مـ.ـر.اته
:ايه خيا-نه و جودي دي كانت بتحبك قوي
: من اول يوم اكتشفت انها مش بـ.ـنت وكنت بض-ربها عشان تعترف مين اللي عمل كده وكانت بترفض طلعت كانت مقضي-اها وزي ما كانت مرتبطه بيا كانت مرتبطه بغيري …. وكمان لما اطلقنا قالت ان انا السبب عشان بض-ربها لكن طبعا اتكسفت تقول كنت بض-ربها ليه
: و اعت-داءك على سيلا
:حط نفسك مكاني عريس و قرفت المسها وشفت سيلا ما قدرتش امسك نفسي عارف اني غلطت بس اعذرني
: انا مش مصدق اللي بتقوله جودي
:مفكرها ملاك اديك شفت بعد الحب اللي حبيته لها جايه تحضر فرحي عادي ولا كانها زعلانه …. واحده غيرها كانت دفن+ت نفسها بالحياه
*كانت جودي تستمع لحوارهم وهي داخل الحمام وكان باسل ينظر الجواد بخب-ث ان مخططه قد نجح
*خرجت جودي بعد ان انصرفوا و تظاهرت ان شيئا لم يكن لكن الواقع ان قلبها ك-سر بعد ان شعرت ان جواد صدق ما قيل عنها …. فذهبت تتحدث معه لتتاكد من شعورها
:ايه يا جواد عجبك العرض
:اه حلو
:بس كده مالك متغير ليه
: ما فيش حاجه مجهد لاني راجع من السفر على الفرح على طول
:ربنا يعينك
*نظرت له برجاء و سالته هتسافر تاني
:ايه اللي يخليني اقعد اخويا و اتجوز و اطمنت عليه
:هو انت كنت راجع عشان اخوك
: اه .. هو انا ينفع اسالك بحكم عشرتنا الطويله مع بعض سؤال شخصي
:انت بالذات تسال زي ما انت عايز
:في حد في حياتك غير باسل
:مين قال لك الكلام ده
:عرفت وخلاص
: باسل صح ….. رد عليا وانت صدقته
*عينيها كانت مليئه بالدmـ.ـو.ع والرجاء ان ما تشعر به غير صحيح فكررتها بعصبيه وهي تدف-عه كي ينظر لها
:وانت صدقته ….خساره كنت فاكراك اكتر انسان ممكن تشعر بيا …. بس هو انا مصدومه ليه ما انت اخوه
بقلمي سحر السحرتي
*شعر جواد ان هناك خطب ما بعد ان خانت-ها دmـ.ـو.عها و اسرعت بالانصراف كاد ان يلحقها الا ان والدته ندهت عليه
:جواد رايح فين احنا ما صدقنا خلصنا من النسب العره ده مش هنرجعله له تاني فاهم ….. وما تبقاش قاعد كل ده من غير جواز و تصوم تصوم و تفطر على دي
:يا ماما انت غلطانه انا هخطب واحده زميلتي في الشغل معايا بره
: الف مبروك ايوه كده فرحني ده انا قلقت لما شفتك واقف معاها
*كانت ناهد تراقبهم وكانت تعرف من سيلا حقيقه مشاعر جواد تجاه جودي فارادت ان تصلح ولو جزء بسيط مما فعلت
*وقفت بجانبه و همست بصوت مسموع له
: انت عارف ان اخوك ده اكبر ندل وعمره ما حب الخير غير لنفسه واذا كان قال لك حاجه على جودي حاول تتاكد الاول قبل ما تصدقه ما فيش عذر مقبول في الدنيا انه يعت-دي على بـ.ـنت عمه واخت مـ.ـر.اته غير انه معدوم الاخلاق تتوقع منه ايه
*هو في ناس بتك-ذب الك-ذبه و تصدقها
*تـ.ـو.تر جواد من هذا الحديث
:حضرتك تقصدي ايه يا طنط
:يا دكتور انت كبير كفايه عشان تفهم بين السطور
*اصبح جواد في حيره فقد كانت جودي متيمه بحب باسل ولكن باسل تمسك بها لبراءتها واخلاقها فكيف يقول هذا عليها ….. ولكن ما سبب طـ.ـلا.قها بعد شهر واحد وض-ربه لها لم يجد تفسير اخر سوى تصديق كلام اخوه
*بعد انتهاء الفرح دخلت سيلا منزل باسل فاوقفها و امسكها من ذراعيها وقال بحدة وصرامة
:اللي حصل في الفرح ما يتكررش هزارك و ضحكك مع زمايلك الشباب لا و تكملي الجامعه لاتبصي لحد منهم ولا لسانك يخاطب حد فيهم
*كانت تبتسم وهي تنظر له …. انزلت يده من عليها برفق وامسكت بكفيها وجهه وقالت بهدوء
:شوف يا باسل يا ابن عمي لو مفكر ان انا جودي وممكن تعمل معايا حاجه واحده بس من اللي عملته معاها فانت حسبتها غلط …. غير ان المغت-صب اللي من عينتك المفروض ما يرفعش عينه في عين ضحيته
بقلمي سحر السحرتي
*واخذت نفس عميق وجلست واكملت بنفس الهدوء
:جودي سكتت عليك لعده اسباب بتحبك جايز …. بس اكبر سبب انها كانت حاسه انها لو اشتكت ما حدش هيقف في ضهرها ….. لكن انا امي ب 100 راجـ.ـل غير ان بابا شايل منك و معبي على اخره وبعد عمر طويل لهم انا كمان مش بسكت عن حقي طول ما انا مش بعمل حاجه غلط ….. يبقى ما اسمعش صوتك عشان ايام جوازنا تعدي على خير ….. انا وانت متاكدين اننا مش متجوزين عن حب …. انا شخصيا ما ليش فيه يبقى نتعامل مع بعض بالمعروف … صوت عالي لا …. مد ايد اكيد لا … اوعى تفكر عشان ايدك هتوحشك لو حصل …. وخليك واثق من ده …. يلا بقى عشان ننام اصله كان يوم طويل
*وقفت و طبطبت بكف يدها على خده
: يلا يا حبيبي عشان انت تعبت قوي في الفرح
*ثم ضحكت وقالت بسخريه
:هههههه حبيبي تصدق ممكن الكلمه دي تعجبني و اجربها شويه
*ونظرت بصرامه: يلا بقى هتحايل عليك
*باسل في نفسه :شكلك وقعت في شر اعمالك مش سهله يا بـ.ـنت عمي ولو لمستك عمي و اخوكي هيفرم-وني
*عادت جودي الى المنزل وهي تبكي وقد قررت ان لا تتنازل عن حقها
*في صباح اليوم التالي ذهبت لتبـ.ـارك وكان الجميع متواجد عند سيلا فدخلت بكل ثقه وهي تنظر بتحدي لام باسل
: مبروك يا سوسو يا حبيبتي
*ارادت ام جواد ان تكيدها
:عقبالك يا حبيبتي قدm سيلا علينا جر الافراح ورا بعضها وجواد هايخطب خلاص واحده زميلته معاه بره صحيح في ناس الخير على قدومهم
*نظرت له والدmـ.ـو.ع تتراقص في عينها ولكنها ابتسمت بصعوبة
:مبروك يا دكتور …مش تبـ.ـاركيلي يا طنط انا كمان فعلا سيلا قدm الخير
:مبروك لقيتي حد يرضى بيكي
*صرخ فهمي : ام جواد احنا جايين نبـ.ـارك و حذرتك تبعدي عن جودي مبروك يا حبيبتي على ايه
: انا حامل يا بابا لسه عارفه الخبر بعد ما روحت امبـ.ـارح
*صدm باسل من كلام جودي فاكملت بتحدي
:صحيح يا باسل حضر بقى النفقه بتاعتي انا ما اخدتهاش و مؤخر الصداق كمان و زودهم شويه عشان الحمل ومصاريف متابعه الولاده انت عارف دكتور و سونار وحاجات الامهات دي
*مها بصدmه: ايه حامل و جايه ت عـ.ـر.في دلوقتي انت كده لازم ترجعي له
:لا يا ماما مش لازم وبعدين اما نشوف الحمل هيكمل ولة لا اصل طلع الحمل بتاعي صعب وخطر
:فهمي مبروك يا جودي مها نبقى نشوف موضوع رجوعها ده بعدين بس باسل مش معاه يدفع يا جودي انا هعوضك
: لا يا بابا مش كل مره تدفع عنه وبعدين مش طلع بيك-ذب ومعاه اكثر ما كنا نتخيل وبكره خالي هيرفع قضيه النفقه ويطالب بنفقه كبيره نسبه للي معاه ما تزعليش مني يا سيلا ده حقي ولازم اخده
بقلمي سحر السحرتي
باسل: انت ك-دابه انت مش حامل
:ليه يا باسل مش حامل ليه مش اتجوزنا اقل من شهر تحب تعمل تحليل دي ان اي و تتاكد
:هعمل و هثبت انك ك-ذابه وبعدين انا مش معايا ادفع لك
:خذ يا بابا ده كشف من البنك باللي معاه شوف كده المبلغ كام و سمعهم لما كنت بلم هدومي من هنا والدmـ.ـو.ع مغرقه عنيا ما اخذتش بالي انه دخل في وسطهم بس لقيته من يومين
فهمي :مليون ونص …. انت معاك المبلغ ده كله و اتجوزت بناتي وما كلفتش نفسك حاجه
:شفت بقى يا بابا اخذ حقي بقى ولا اسيبه
: تاخديه مع حق الشبكه اللي كان المفروض يشتريها
:ده بقى اول ك-ذبه كشفتها تحب يا استاذ باسل اكشف ك-ذبتك الثانيه ولا تتكشف لما نعمل التحليل
*امسك باسل يدها
:تعالي معايا نتفاهم جوه
:وجوه ليه انا مش مراتك عشان اخبي اسرار البيوت انا طليقتك وما بقاش في بيننا حاجه
:تعالي يا جودي لو سمحتي عن اذنكم دقيقتين
*دخل في غرفه واغلق عليهم الباب
:ايه حكايه انك حامل انت عارفه ان بسهوله اقدر اثبت انك ك-ذابه
: اتمنى انك تثبتها عشان ك-ذبتك على اخوك تتكشف
: ايه بتقولي ايه
:انا سمعتك امبـ.ـارح وانت بتخ-وض في شرفي و بت-تبلى عليا اني اتجوزتك و كنت شم-ال يبقى الاعبك بنفس الخ-سه
: وانت بقى زعلانه ان اخويا صدق عليك انك شم-ال
: انا دلوقتي لا بقيت انت او هو تهموني لكن تتهمني في شرفي وكل شويه مامتك تلقح عليا بالكلام مش هسكت عن ده
:عايزه كام
:اللي هقدر اخده مش هتردد وبحكم المحكمه ويا ريت تطلع راجـ.ـل وتروح تقول لهم انا مش حامل ليه
:هدفع من غير محاكم
: نص مليون
: نعم كام
: عد يا سيدي وفي الاخر هتلاقيه قليل …. نفقه متعه و مؤخر و شبكه زي بابا مقال … وتعويض عن الفرح اللي كان في قاعه صغيره وقلت انك مخلص فلوسك …. تعويض عن شهر العسل اللي كان ممكن نروحه في مكان محترم …غير انه كمان تعويض اني اتجوزت واحد زيك ضيع مستقبلي و اتحكم فيا و خلاني ادخل كليه زي اللي ما جابش مجموع كمان تعويض عن ض-ربك ليا وك-سر ايدي وانت بطلع عقدك ونق-صك عليا
:لا كثير قلليهم
:نتقابل في المحكمه يمكن خالي يجيب لي اكتر
: استني هدفع وموضوع الحمل
:لا سيبني الاعبك شويه وبعدين هقول نزل اكتب الشيك يلا عشان اصرفه بكره
: مش معايا دفتر الشيكات
:بقوا 600 الف و ك-ذبه كمان هيوصلوا مليون …. انت ناسي اني كنت مراتك وشفت دفتر الشيكات في الدرج قبل كده
:خلاص هكتب النص مليون
: قلت 600 الف والا انا مستغنيه عنهم واطلع اقول كل اللي عندي و هرفع عليك قضيه س-ب وق-ذف و اخوك هيشهد انك قلت له اني شم-ال و هاخذ كل اللي معاك و ابيعك هدومك كمان
بقلمي سحر السحرتي
:خلاص اتهدي اكتبي تنازل عن المؤخر و النفقه
: لما اصرف الشيك
: و هثبت منين انك اخذتي حقك
:هطلع اقول لهم اني استلمت منك الشيك النهارده ولو صرفته بكره يبقوا شاهدين اني اخذت حقي مرضي يا عم
: اعوذ بالله انت ما كنتيش كده
*نظرت له بسخرية
: البركه فيك انت استاذ ورئيس قسم
#بدأت جودي في اخذ حقها والله ما بقيتي سهلة يا جودي
…. هل ستكمل وماذا سيحدث بعد ان قالت للجميع انها حامل
↚*خرجت جودي و ابلغتهم بالمتفق عليه
:سلام بقى يا جماعه ادعوا لي ربنا يقومني بالسلامه …. سيلا حبيبتي خليه يسفرك شرم او الغردقه شهر عسل اهو طلع معاه فلوس بلاش يضحك عليك زيي و تروحي بورسعيد عشان يوفر
:شكرا يا جودي تصدقي كان لسه بيقول مش هنسافر عشان مفلس من الجوازتين وكان عايزني اخلي بابا يسفرني على حسابه
*نظرت لباسل بانتصار
:لا معاه ولسه معاه كتير انبسطي
*ونظرت لجواد بخذلان
:تسافر بالسلامه يا دكتور …. انا ماشيه يا ماما عايزه حاجه
: مش هترجعي
: لا ما تزعليش يا ماما اصلي مقضياها
*كانت توجه نظرها بين باسل وجواد واكملت
:بين الشغل وتصوير الفيديوهات وفرقه الفنون الشعبيه ده الجواز طلع كان معطلني عن مستقبلي وحاجات كثير ممكن احققها
:ام جواد :ربنا يقويك نشكر الظروف اللي طلقتك
: اشكريها قوي يا طنط اصل فعلا الجواز من ابنك مش امله واكيد ما خسرتش لما سبته بالعكس كسبت كثير
*واشارت على الشيك الذي بيدها
:حتى شوفي المكسب اهو خلي بالك منه بقى احسن ممكن يتجلط عشان دفعوا …… اشوفكم بقى لما اولد اتمنى يبقى ولد شبهك يا باسل بس مش اخلاقك باي … وهبقى اجيبه لك يا طنط تقعدي بيه وانا في الشغل عشان تشبعي من حفيدك اصلك هتحبيه قوي عشان مني
*انصرفت وذهب جواد ورائها
:عن اذنكم ورايا مشوار مهم قبل ما اسافر
*اسرع خلفها ليلحقها
:استني يا جودي هوصلك
:ما تتعبش نفسك يا دكتور
:تعبك راحه لو مش هتعب عشانك هتعب عشان ابن اخويا
:ابن اخوك مين…. ااااه
*ووضعت يدها على بطنها
:شوف نسيت اصل لسه ما اتعودتش
*في الطريق اراد جواد استفزازها ومعرفه ما كان يدور بينها وبين باسل
بقلمي سحر السحرتي
:يعني باسل الاول كذبك انك مش حامل وبعدين سكت انت متاكده انك حامل
:لو ما كنتش حامل ما كانش دفع بسهوله وكمان المبلغ اللي طلبته
:ومن امتى انت ماديه كده
: لما بسامح كثير والناس بتستغل طيبتي يبقى لازم او.جـ.ـعهم واكبر و.جـ.ـع لاخوك انه يخسر فلوس …. وخلاص انا حققت ده
:انت متاكده ان ده ابن اخويا
*بنرفزه :وقف العربيه ….. بقول لك وقف
*توقف جواد بعد أن رأها بهذه العصبية لكنه خجل من الرد عليها
:مش هسمح لك تخ-وض في شرفي زي ما عمل اخوك …. انا بحترمك من زمان ومش ناسيه انك كنت بتدرسني ولك فضل عليا لكن ده ما يدلكش الحق انك تتكلم عني كده وزي ما قلت انا مستعدة اعمل تحليل بس الاول هات موافقه اخوك ومش محتاجه منك توصلني سلام يا دكتور
*نزلت من السياره قبل ان يتكلم وأغلقت الباب بق-وة و اوقفت تاكسي وركبت به عادت للمنزل وهي تبكي
*بعد ساعه وجدت الباب يطرق
:خير يا ماما جايه ليه
:عشان اشوف حل للورطه بتاعتك و اقنعك ترجعي لباسل عشان اللي في بطنك
: ماما احب اطمنك انا مش راجعه لباسل اطـ.ـلا.قا وعايزه اقول لك على سر بس بلاش حد يعرف
: خير يا جودي
: انا مش حامل
:نعم امال قلت كده ليه
:عشان اعرف اخذ حقي من باسل وكنت محتاجه ادبر فلوس السفر
:سفر ايه و رايحه فين
بقلمي سحر السحرتي
*وقبل ان ترد طرق الباب بشـ.ـده ففتحت
:جرى ايه يا ست جودي هو انت كل شويه ناس داخله وناس خارجه غير انك طول النهار بره وقال ايه في الشغل مين اللي عندك جوه
:يخصك في ايه يا مرات خالي مستنيه حد معين يجي لي
:انطقي انا عندي بنات وعايزه احافظ عليهم
: ما تقلقيش اسبوع و ماشيه كويس كده
: برضو عايزه اعرف مين اللي عندك
*ردت مها من الداخل لتسمعها
:مين يا جودي اللي بيزعق بالطريقه الغـ.ـبـ.ـيه دي
*سمعتها من على الباب
:دي مها مامتك طب ابقي سلمي لي عليها
*و اسرعت بالصعود و اغلقت جودي الباب
:هي مرات هشام كانت بتكلمك كده ليه
:دي عينه بسيطه من اللي هشوفه بعد كده عرفتي ليه عايزه اسافر
: بس انت بـ.ـنت و هتسافري لوحدك الناس هتقول عليك ايه
:يعني في حاجه لسه ما اتقالتش يا ماما
:تفتكري ابوك هيوافق
:بابا فهمي …. طيب انا طمعانه انك تقنعيه
: انا بتكلم عن صلاح
:وايه علاقته بيا غير اسمه في البطاقه وعموما ما يقدرش يمنعني انا دلوقتي مدام و مطلقه و بالغه هههههه انا حتى ما لحقتش اغير البطاقه لمدام ها يا مهاميهو هتكلمي بابا فهمي
:امري لله ما دام شايفه مصلحتك بس هتوحشيني وهبقى قلقانه عليك
:هو انت عندك شك في اخلاقي
:لا طبعا انت بـ.ـنتي وتربيه ايدي بس لما تبقي في بلد غريب بخاف عليك اكثر
:ما تقلقيش مش يمكن الغريب يبقى احن من القريب وبعدين سقف توقعاتي من الغريب مش هيبقى عالي
:يعني لو تعبتي هناك مين هياخد باله منك
:انت لو دعيتي لي دعوه حلوه اكيد مش هتعب
: دعيالك يا قلبي بس قلقانه قوي
: اطمني حتى جوري هي اللي قالت لي سافري
:يا ريتني سمعت كلامها
:اللي هو ايه
:جات لي في المنام وقالت لي بلاش الجوازه دي وانا فكرت نفسي بخرف عشان هتبعدي عني
:وما قلتليش ليه دي دايما بتجيلي وتقول لي كلام حقيقي
:عشان كان قبل الفرح بيوم
:والله كنت سبته قبلها بيوم احسن من اللي انا فيه
: وهي كانت بتيجي تقول لك ايه
:ابدا معظم الكلام كان لبابا مره مـ.ـر.اته هتجيب توام … ومره ان فارس اخويا تعبان وفعلا
:اخوك فارس تعبان و بتسالي عليه
:طبعا بس بكلم مرات بابا هو من اخر مره رحت له مش بكلمه
: انت رحتي له امتى وليه
:هحكي لك
*بعد انتهاء جلسه جودي مع والدتها اتصلت على سلوى وحكت لها ما حدث
:ايه ده انت الواحد يخاف منك ابتزت-يه
: اللي اخذته يا سلوى جزء صغير من اللي عمله فيا استغل اني صغيره وضحك عليا وهد احلامي ضيع مستقبلي لما اجبرني ادخل كليه بنات بس …. و لما اتجوزته ض-ربني و اخرتها يخ-وض في شرفي
: ياما قلت لك زمان ابعدي عنه
:بلاش تقطيم بقى يا سلوى كنت صغيره و محتاجه اب وبصراحه ابن اللذينة كان عليه شويه كلام حلو اهو طلع على جتتي …. المهم المركز اللي خطيبك قال لي عليه دخلت على النت وطلع حلو قوي وكمان بيوفر سكن …. مش مصدقه انهم قبلوني
: ما هو الفيديوهات اللي بتعمليها والدورات اللي اخذتيها للعلاج الطبيعي والتغذيه من ورا باسل خليتهم يقبلوكي يعني ما لكيش جمايل على حد
بقلمي سحر السحرتي
: بجد مش عارفه اشكرك او اشكر خطيبك ازاي بجد وقفتكم جنبي هتطلعني من اللي انا فيه
:هتسافري امتى
:اخر الاسبوع
:على طول كده وعملت ايه مع مامتك
:اقنعتها
:طب و….
:مالك ما تنطقي مكسوفه ليه …. عايزه تقولي و بابا هو ما يعرفش عني حاجه وخليه كده
:يعني مش هتودعيه ما انا عارفاك
*بكت جودي: هروح اسلم على اخواتي ولو كان موجود بس مش هقول اني مسافره هعرف مـ.ـر.اته وانا في الطياره …. روحي عايزه انام ورايا بكره مليون حاجه اولهم اصرف الشيك بتاع باسل عشان احرق قلبه
:الى الان مش مصدقاك
:انت مش عارفه كميه الالم اللي جوايا لما كنت بفتكر اني اتغشيت فيه وفكرت نفسي حبيته وكنت ماشيه وراه زي الجام-وسه لا ليا راي ولا شخصيه و بسمع كلامه
:انسي بقى انت مسافره ابدئي حياه جديده
: هعمل كده
*في اليوم التالي بدات جودي في الاستعداد للسفر بعد ان استلمت مبلغ النفقه من البنك
*في الايام التاليه كانت جودي اعدت كل شيء للسفر وذهبت لتودع والدها واخواتها
: خير جايه عايزه فلوس مرض اخوك اللي بشرتيني بيه مخلص على كل جنيه
:ربنا يشفيه لو كنت عرفت متاخر كنت صرفت اكثر او كنت فقدته بس مش عايزه حاجه رغم اني عارفه انك برضو معاك
:امال جايه ليه
*لمعت الدmـ.ـو.ع في عينيها
:جايه اسلم على اخواتي و جايبه لهم لعب لو ما عندكش مانع
: لا ما عنديش طول ما انت مش عايزه مني حاجه
:هو انا عمري ما وحشتكش ولا حسيت انك عايز تشوفني
*بدات دmـ.ـو.عها بخي-انتها و انهمرت
:يعني ما قلتش لنفسك مره تشوفني حتى بالغلط …. انت قعدت سنه كويس معايا ليه كرهت-ني فجاه عملت ايه غلط غيرك من ناحيتي
*نظر لها بلا مبالاه
: هو انت قلت كفايه عليها السنه وبما ان ربنا عوضك ترمي-ني
: انت كنت قاعده مع امك مش مرم-يه انا كنت بخيرك تقعدي معايا و رفضتي
:صح عملت اللي عليك تسمح لي احـ.ـضـ.ـنك ولا ده كمان حاجه رافض تديها لي
*فتح زراعه لها في بدايه الامر باهمال ولكنها ارتمت داخل حـ.ـضـ.ـنه وبكت بشهاقات وهي تتمتم
: هتوحشني
*ذهبت و احتضنت اخويها
:انا جبت لكم اللعب دي والمره الجايه هجيب لكم لعب احلى
:هتيجي امتى
:مش عارفه اول لما اقدر هاجي وانت يا فارس شـ.ـد حيلك وخف و هجيب لك هديه حلوه قوي بمناسبه الشفا
جوري :بلاش تمشي خليكي معانا شويه
:معلش يا حبيبتي مش انا بكلمك في التليفون بس اسمعي كلام بابا وماما عشان بيقولوا انك شقيه قوي
: انا بحبك قوي يا جودي
:وانا كمان بحبك عشان انت على اسمي الغاليه
*تركتهم وذهبت وهي تبكي وصلت الى بيت والدتها كي تودعها هي الاخرى
بقلمي سحر السحرتي
: خلاص بقى يا مهاميهو اعملي حاجه مفيده بدل العـ.ـيا.ط و ادعيلي
:بدعيلك من قلبي ترتاحي بعد العـ.ـذ.اب
:ايوه كده اتفضل يا فريد باشا كام تيشرت تدوبهم في عرق الجيم
:ايه ده دول غاليين قوي
: هههههه البركه في فلوس النفقه بقيت من الاغنياء دلوقتي وقلت مش خساره فيك بعد العل-قه اللي اديتها لباسل
: لو تحبي اض-ربه كمان عشان تجيبي كم بنطلون للتيشرتات دي
:لا كفايه ده استوى وبعدين لو كنت بصيت كويس كنت لقيت بنطلونين
:ادور كويس يمكن الاقي كوتشي رياضي كمان
: لا ده انت عايز كسوه كامله اما اسافر و لو لقيت حد نازل هبعت لك احلى واغلى كوتشي بس الاقي مقاس المركبه دي هههههه
:قولي ما شاء الله
: ما شاء الله هههههه فعلا يا ماما ابقي خلي بالك من اكله خصوصا بعد ما يرجع من الجيم
:ده ناقص ياكلنا ده انا بخبي اكل ابوكي احسن يخلصه قبل ما يرجع من الشغل
:ده انا همـ.ـو.ت النهارده ما حدش يقول الله اكبر
:هو انا هحسدك ده انا امك
: اه ممكن تحسديني من غير ما تحسي كبري بقى
: هههههه ابقي ارقيه وانت ذاكر كويس عشان عندك ثانويه عايزين مجموع تقدر تدخل الكليه اللي نفسك فيها
:ابعتي لي كم حاجه من عندك عشان تشجعيني
:اتفقنا وانت يا بابا هبعت لك اجمل ساعه تلبسها و تقلع هديه مها دي
: عمري طبعا انا زعلان منك عشان مسافره
:مش انا خليت حبيبه القلب تاخذ موافقتك
: اه بس هتوحشيني
: وانت كمان يا حبيبي
*و احتضنته و ودعت الجميع
*يوم السفر صعدت تودع خالها وتسلمه المفتاح
:خلي بالك من نفسك يا حبيبتي ولما تنزلي اجازه بلغيني اوضب لك الشقه
:حاضر يا حبيبي بس الاجازات هناك صعبه وكل فتره طويله واكيد لما انزل ماما هتزعل و هتكون عايزاني اقعد عندها
: طب ادخلي شويه
:معلش خلاص ميعاد الطياره
*هبطت من الطائره وخرجت من باب المطار كانت ترتدي سلوبت جينز وتحته تيشرت لبني بلون السماء وتضع الكاب و النظاره الشمسيه وتفتح ذراعيها تستنشق الهواء الا انها تفاجات
#ما هي المفاجاه وكيف ستعيش وحيده في الغربه
↚*تفاجات بجواد الذي يركن سيارته وينزل منها فالتفتت سريعا واصبح ظهرها له واتصلت على سلوى
: انت يا زف-ته نهارك مش معدي هو الدكتور اللي هيقابلني اسمه ايه
:عادل ليه
: اصل لقيت جواد دلوقتي قدامي
:نعم طب استني كده لما اتصل على خطيبي
*وجدت من يضع يده على كتفها
:انسه جودي
*التفت :جواد
:انت بتعملي هنا ايه
:مستنيه حد هيوصلني
: هو انت اللي جايه تشتغلي في المركز الطبي
: اه في مشكله
:انت مستنيه عادل
:اه دكتور عادل ليه بتسال
:طب اتفضلي اركبي هو بيعتذر و بعتني استقبلك بس ما توقعتش انك انت اللي بيتكلم عنها
: لا ما تعطلش نفسك اتفضل انا هركب تاكسي
*قبل ان يرد رن هاتفها
: ثانيه ارد …. ايوه يا سلوى
:دكتور عادل بيعتذر لك و بعت واحد صاحبه بداله
:اه يا فالحه ما انا عرفت
: هو طلع جواد
:هو انت ما كنتيش ت عـ.ـر.في
:و هعرف منين ده دكتور عظام وعادل علاج طبيعي اتصرفي عادي وبكل ثقه ولا يهمك
:ماشي سلام
بقلمي سحر السحرتي
*بعد ان اغلقت امسك جواد بحقائبها وبدا في وضعها داخل السياره دون الرجوع لموافقتها
:ممكن اعرف بتعمل ايه قلت هركب تاكسي
:صاحبي محملني امانه ولازم انفذها و اعتبريني انا التاكسي
:مش عايزه اتعبك معايا
:انا في جميع الاحوال وصلت وراجع على المركز هاخدك في طريقي
: اه حاجه بالمره كده وطبعا لو عرفت انها انا ما كنتش جيت
:لا كنت هاجي عشان ابن اخويا
:ابن اخوك مين … ايه. …. ااااه …. اذا كان اخوك نفسه مش هيعمل كده مع ابنه ارجوك بعد كده ما تتعبش نفسك
:تعب ابن اخويا راحه
: اعتبره مش موجود
:يعني ايه
:يعني اما يتولد ابقى اعمل معاه اللي انت عايزه
:وانت هتشتغلي ازاي وانت حامل
:يخصك في ايه
:بلغتيهم بحملك
: لا طبعا ومش عايزه حد يعرف اظن ممكن
:هو سر شويه و هيبان عليك
:دي مشكلتي و هعرف احلها *تمتمت: وبعدين في الورطه دي …. انت اكيد القسم بتاعك بعيد عن القسم بتاعي صح
:المركز كله مرتبط ببعضه العظام مع العلاج الطبيعي مع التدريب واعاده التاهيل
:اللي اعرفه انك ممكن تشتغل مع دكتور العلاج الطبيعي انما المدربين ايه علاقه دكتور العظام بيهم
: المركز مختلف الحاله بتمر على كل التخصصات و بـ.ـنتناقش مع بعضنا ….. بس ما تقلقيش التعامل بينا هيبقى بعيد معايا فريق العمل بتاعي وانت اكيد مش منهم
: كويس كده احسن على ما اشوف مكان ثاني
:المركز ده من احسن المراكز فرصه شغل كويسه بلاش غبائك يوزك و تسيبي فرصه كويسه زي دي
: ايه غبائك دي
: زي ما سبت كليه علاج طبيعي و مسكت في تربيه رياضيه
: كل واحد بياخد نصيبه وانا لقيت نفسي فيها وعملت شغل كويس و بشتغل في اكثر من مجال
: قربنا نوصل لو احتجت حاجه ما تتكسفيش تطلبيها عشان عمي
: متشكره انا ما كنتش اعرف انك هنا و هعتبر نفسي لسه ما اعرفش
:يعني ايه
: يعني هعتبرك مش موجود ويا ريت ما حدش يعرف اننا قرايب او كنا نسايب وكل واحد فينا يكون في حاله
: يكون احسن برضو اتفضلي انزلي الباب اللي على اليمين ده الاستقبال و الممر اللي على الشمال ده بتاع السكن هتروحي الاستقبال و تستلمي المفتاح وتسلمي ورقك تحبي اطلع الشنط
:لا شكرا تعبتك كفايه عليك كده
*تركته و ذهبت وحملت حقائبها وكادت الدmـ.ـو.ع ان تخونها ككل مره لكنها تغلبت عليها ورسمت الابتسامه عنـ.ـد.ما دخلت الاستقبال
*انتهت من الاجراءات اللازمه واستلمت مفتاح شقتها كانت صغيره ولكنها كانت كافيه بالنسبه لها
*رتبت ملابسها و ارتمت فوق السرير تبكي على ما وصلت اليه في علاقتها مع جواد و اكتشافها انها تعمل معه في نفس المكان وان عليها ان تراه كل يوم ولا تتحدث معه كالماضي
*مرت الايام لم تتقابل مع جواد بشكل مستمر واثبتت في فتره قصيره جدارتها …. ونظمت ايضا للعاملين برنامج رياضي للتمرين في وقت الراحه ….. وكانت اوقات تقوم بمساعدتهم
*ذات مره كانت في الجيم الخاص بالمركز دخل جواد وبدا في التمرين شردت في وسامته وهو يتمرن فاقتربت منه
: على فكره يا دكتور انت بتعمل التمرين ده غلط وممكن يضر بالعضله بدل ما يفيدها
:شكرا ممكن توريني الصح
*شرحت له الحركه باحترافيه …. كان سعيد بتقدmها في العمل وهو متابع كل تعاملاتها مع المرضى وزملائها ولم يجد شيء سيء في اخلاقها مثلما اظهرها باسل
*انتهت جودي من شرح طريقه التدريب :لو تحب بعد ما تخلص اساعدك في كام تمرين كمان
:يا ريت اكون شاكر لك
: ما يجيش من بعد خيرك
*كانت جودي تراه مع دكتوره جميله قريبين جدا من بعضهم فتوقعت انها هي خطيبته المستقبليه فتحدثت في نفسها
:ياه يا جواد هو ده الاحساس اللي كنت بتحسه و انا مع باسل اتعـ.ـذ.بت قوي كده احساس قاسي على مشاعرنا نشوف اللي بنحبه مع حد ثاني
*بعد عده ايام اعلن جواد خطبته على زميلته وكان يراقب نظرات جودي …. التي لم تستطع السيطره على دmـ.ـو.عها وقامت سريعا دون ان يلحظ احد واعتذرت عن العمل ذلك اليوم لشعورها بالتعب
*مرت يومين وجودي اجازه من العمل لمرضها فقلق جواد عليها فذهب للاطمئنان عليها
*طرق الباب فتحت كانت عينها متورمه من البكاء ووجهها شاحب من سوء التغذيه تفاجات بوجوده
:الف سلامه عليك خير
:الله يسلمك دور برد
:كشفتي لا باخد دواء
:انت عارفه ايه الدواء اللي يمشي مع الحمل
:اه سالت الصيدلي
: طب تعالي اخرجك شويه تشمي هوا بدل قعدتك الطويله دي هتتعبك اكثر
:ما لوش لزوم انا كويسه وبكره هروح الشغل
بقلمي سحر السحرتي
: اسمعي الكلام
:هجيب المفتاح
:هتخرجي كده
: ماله كده ده لبس رياضي بخرج بيه عادي
*ذهبت معه لا تدري لما هل لانها تشتاق له ام لانها تحتاج لاستنشاق الهواء
: مالك بقى في ايه
: ولا حاجه
:شكلك زعلان وما تقوليش تعبانه عشان عارفك
*تحدثت بمرارة تخرج من قلبها
: كان عندي حاجه حلوه قوي قوي احلى حاجه في حياتي وضاعت مني …. ولازم حياتي تستمر من غيرها دي كل الحكايه
:ما تجيبي غيرها او يمكن تلاقي حاجه احسن
:ما افتكرش الاقي او تعلقي بالجديد هيبقى زي اللي راحت مني
:طب قولي لي هي ايه وانا ممكن اجيب لك غيرها
:يا ريت تقدر بس للاسف
*ظلت تبكي بحرقه
: الحاجه دي كانت بتعوضني عن حاجات كثير ناقصاني كنت بحبها قوي بس عشان كنت صغيره ما حسيتش انها غاليه عليا غير لما راحت مني ….. هو احنا ليه مش بنحس بقيمه الحاجه غير بعد ما بتروح
:وانت سبتيها ليه تروح
:عشان جـ.ـر.حتني مرتين اول مره لما سابتني هي اروح من ايديها والمره الثانيه لما صدقت كلام ما يوصفنيش
:على فكره انت ممكن تتكلمي مع صاحبتك لو بتحبيها قوي كده و تحلوا الخلاف هي سلوى صح لو تحبي اكلمها لك
*هل جواد لا يفهم تلميحات جودي أم أنه يفهمها جيدا ولكن يظهر العكس
: للاسف مش هتقدر تفهمني … ولا مش سلوى …. وقف العربيه نقعد في الجنينه دي لو سمحت
*بعد ان توقف خرجت من السياره دون ان تنتبه للطريق فصدmتها سياره ولكن اصابه طفيفه لكن جودي من المفاجاه وقله الاكل فقدت الوعي
*حملها جواد وذهب بها الى المستشفى
*بعد ان خرجت الدكتوره من الغرفه
:خير يا دكتوره فيها ايه
: ابدا شويه ك-دmـ.ـا.ت بس بقى لها كام يوم مش بتتغذى كويس ده اللي عمل لها هبوط وعلقنالها محاليل
:والحمل اخبـ.ـاره ايه
: الانسه مش حامل
:يعني ايه مش حامل
: احنا عملنا اشعه عشان نطمن ان ما فيش كـ.ـسر او نـ.ـز.يف داخلي وطلعت سليمه وما فيش حمل لانها لسه انسه
:ازاي انت متاكده
:طبعا تحب تطلع على الاشعه
: يا ريت لو سمحت
*اطلع جواد على الاشعه وتاكد ان جودي لم تكن تحمل فيه احشائها اي جنين …. وهنا بدات التساؤلات لماذا قالت ذلك ؟… ولماذا سكت باسل على هذا الادعاء ؟…. وهل كلامه صحيحا انها كانت تعرف غيره؟ …. ولكن الطبيبه تؤكد انها ما زالت عذراء …. كيف ذلك؟
*عاد جواد للطبيبه كي يتاكد
:دكتوره حضرتك بتقولي انها لسه انسه ازاي عرفتي
:كنت لسه هعمل سونار داخلي عشان اعرف اذا كان في نـ.ـز.يف ولة لا بس اكتشفت انها انسه مش مدام زي ما انت قلت في البيانات
:اه اصلها مطلقه فما اعرفش مطلقه كتب كتاب ولا جواز
:حصل خير المهم خليها تهتم بالاكل علشان ما يحصلش هبوط ثاني
*دخل جواد الغرفه كانت جودي ما زالت نائمه وبعد قليل استيقظت وهي فزعة وتص-رخ
: ما تسيبنيش يا جوري
*فهب جواد واقفا واسرع اليها اخذها بداخل حـ.ـضـ.ـنه و طبطب عليها …. تمسكت بحـ.ـضـ.ـنه بق-وه كانها ارادت ان تحـ.ـضـ.ـنه منذ زمن بعيد
*ارادت ان تختبئ داخله فهو الوحيد من كانت تشعر بالسعاده في قربه و بالراحه في الكلام معه لكن ادركت ذلك بعد ان ضاع منها قال لها بحنيه
:هششش انت كنت بتحلمي ولة ايه
*انتبهت انها داخل حـ.ـضـ.ـنه لكنها لم تبالي
:اه حلمت باليوم اللي وقع-نا فيه من على السلم وكنت بحاول امسك جوري من ايد ماما عشان ما تق-عش لكن وقع-نا كلنا وهي كان الد-م نازل من دmاغها لكن بصيت لي وضحكت ابتسامتها كانت جميله قوي … وكل ما تقسى الدنيا عليا افتكر ابتسامتها و تجيلي في الحلم تطبطب عليا وتمشي و اقوم وانا بص-رخ واقول لها ما تسيبنيش
:طب اهدي عشان اللي في بطنك كفايه الح-ادثه
:ح-ادثه ايه
:وانت نازله من العربيه كانت جايه عربيه في اتجاهك وانت ما اخذتيش بالك خبط-تك
:والدكاتره قالوا ايه
:كدm-ات بسيطه بس البيبي كويس
*دفعته للخلف وردت بعصبيه
:يا اما الدكاتره مش بتفهم يا اما انت بتك-ذب عليا وانا مش متعوده منك على كده
: و كذب-تي عليا ليه من الاول وانا كمان مش واخد منك على كده
:كنت بدي درس لباسل
: ليه
:عشان سمعته وهو بيخ-وض في شرفي لما كان بيتكلم معاك ودي كانت اقل حاجه اعملها معاه اوج-عه في اكثر حاجه بيحبها وهي الفلوس لكن كنت ناويه ارجعها اما اسافر بس لسيلا مـ.ـر.اته
: وما قلتليش الحقيقه ليه مش متعودين مع بعض على الصراحه
:عشان انت صدقته
:مين قال لك
:جواد عايزنا نتصالح بلاش نك-ذب على بعض عينك و تصرفاتك جاوبت لما سالتك صدقته
: انا كنت مصدوم من الكلام اللي قاله ما قدرتش ارد
:مش عارفه انت بقيت تلف وتدور ليه وكلامك في العربيه وانت بتوصلني برده كان بيدل انك بصمت بالعشره على كلامه
:طب ممكن تسامحيني و تعذريني ده اخويا واكيد ما كنتش اعرف انه هيك-ذب عليا
:ك-ذاب المفروض لمعرفتك للبـ.ـنت اللي بيتكلم عنها تك-ذبه
:كان صعب اك-ذبه في شيء زي ده خصوصا انه اكتشف عن طريق جوازه منك ما حدش راح قال له
:عموما انتهينا…… انا صلتي بالعيله دي اصلا انتهت ويا ريت التعامل بينا في الشغل يفضل زي ما هو من بعيد لبعيد
: مش هينفع انت اصلا تعبانه وعندك سوء تغذيه ولازم اخذ بالي من اكلك
: ما كنتش ولي امري
:وعشان خاطر عمي
:سيب عمك على جنب لانه جوز ماما اه هو اللي مربيني بس مش عايزاك تاخده حجه عشان تتعامل معايا
:طب قومي عشان اوصلك المحلول خلص
: خلاص مش عايزه منك حاجه
:جودي انا اسف ارجوك انسي الكلام اللي حصل نفسي نرجع نتكلم مع بعض زي زمان حشـ.ـتـ.ـيني و
: ايه وحشتك
:اه وحـ.ـشـ.ـتني قعدتنا مع بعض
:قعدتنا …اه … انا كمان وحـ.ـشـ.ـتني بس يمكن خطيبتك يبقى عندها اعتراض
بقلمي سحر السحرتي
: جينا لا دي متفتحه والموضوع ده عندهم عادي في لبنان
: يعني مش هتغير عليك
: هتغير من اختي
: اختك يا ريتني اختك طب يلا بينا
*عادت الى المسكن وهي سعيده انه عرف الحقيقه لكن سبب حـ.ـز.نها لم يكن اتهامه لها وانما خطوبته على تلك اللبنانيه الحسناء
*فاتخذت قرار ان تتعامل معهم بطريقه طبيعيه وتحاول ان تنسى حبه
*عادت الى العمل ومرت الايام هادئه كان جواد يتعامل معها بطيبه واهتمامه المعهود ولكنها كانت تتعلق به اكثر فاكثر الى ان استدعاها مديرها لامر هام
#كيف سيكون شكل العلاقه بين جواد وجودي
↚*دخلت جودي للمدير
:خير يا دكتور
: خير عندنا شخصيه مهمه وانت عارفه ان اي شخصيه مهمه بنكون لها فريق طبي من جميع التخصصات يشرف على العلاج
:اه عارفه وانا بشتغل مع فريق دكتور عادل
:بس المره دي هتتنقلي مع فريق دكتور جواد
: ليه هو عنده فريقه وكلهم ممتازين
:هي طلباكي انت بالاسم لانها كانت بتتمرن على فيديوهاتك و متابعاها ولما عرفت انك انت بتشتغلي معانا طلبتك بالاسم
:طب ما فريق دكتور عادل يشرف على علاجها
: هي مريـ.ـضة الدكتور جواد من زمان انا حاسس انك مش عايزه تشتغلي مع جواد في حاجه
:لا هي مساله تعود على فريقي و مرتاحه معاهم زي ما بيقولوا في كيمياء بنفهم بعض وما حدش بيتدخل في شغل الثاني
:فريق جواد كمان كده واكثر يمكن تقولي خليني معاه على طول
:حاضر يا دكتور هنبدا من امتى
:جواد هيجتمع بفريقه بعد ساعه عشان يتناقش معاهم في المطلوب
بقلمي سحر السحرتي
:طب هبلغ دكتور عادل
:خلاص انا بلغته
*دخلت جودي الاجتماع و باقي الفريق بالتوالي كانت اخرهم جينا خطيبه جواد التي قبلته من خده عند دخولها وقالت
:صباح الخير يا حبيبي
:صباح النور قلنا بلاش كده في الشغل اتفضلي
*شرح جواد مهام كل فريق وحاله المريـ.ـضه وعند انصراف الجميع قال
: كابتن جودي خليكي عشان اعرف ناويه تعملي ايه ونوع التمارين العلاجيه اللي ناويه تنفذيها بما اننا اول مره نشتغل مع بعض
*جلست جودي معه وشرحت التمارين وطريقه عملها
*اعجب جواد بعملها
: لا انا على كده هطلب من عادل يسيبك تكملي معايا
: لا انا الحاله دي و هرجع للفريق بتاعي
:مش عايزه تشتغلي معايا
:لا مش كده بس اتعودت على الفريق وفي واحده اصلا معاك ما احبش اخذ مكانها
:ممكن اخليكم انتم الاثنين لو ده المشكله
:ارجوك خليني هناك هستريح اكثر
*كانت ترفض لانها لا تريد ان تتعلق به اكثر من ذلك
: نخلص الحاله دي ونشوف يمكن تستريحي في الشغل معايا و تطلبيها بنفسك
:اتمنى نخلصها بسرعه
: ده انت مش طيقانا بقى
:ما تفهمنيش غلط اصلا ……
*ودخلت جينا
:حبيبي لسه ما خلصت
:دقيقه….. خلاص يا جودي هنبدا اول ما توصل المريـ.ـضه
*انصرفت سريعا قبل ان ترتمي جينا في حـ.ـضـ.ـن جواد ولكنها نسيت هاتفها فعادت واستمعت الى حديثهم
:جينا انا سمعت كلامك في لعبتك عشان عادل يتحرك ويغير مش معنى كده تزوديها قدام الفريق
: انا عملت كده عشان جودي من فريقه و هتروح تبلغه
:مين قال لك ان جودي بتنقل الكلام
*دخلت جودي لاخذ هاتفها بعد ان استكفت وسمعت ما سرها واعاد لها روحها
: اسفه يا دكتور نسيت تليفوني قاطعتكم عن حاجه
*وجد لمعه في عينيها وابتسامه مخفيه فهو يقرا ما بداخلها فخمن انها من الممكن قد تكون استمعت للحوار بينه وبين جينا
*بعد عده ايام من العمل سويا حضر عادل يتحدث مع جواد
: ايه يا دكتره هترجع جودي امتى
:لا انسى احتمال تكمل معايا
: لا طبعا ده بعدك دي سابتني كام يوم حسيت الدنيا اسودت في عيني
: نعم انت هتغني
:بتكلم بجد انا حتى بفكر اتقدm لها
: انت اللي مقضيها من هنا لهنا عايز تتجوز وتستقر ومع مين جودي
:الحقيقه حاولت معاها كثير صدت-ني واخر مره هددت-ني انها هتسيب الشغل ومن ساعتها وانا محترم نفسي
*لمعه عين جواد من اخلاق محبوبته
:انت عارف انها مش هتوافق عليك
:ليه كده بتقاطع اسالها او لمح لها وهي معاك
:ما ليش دعوه
:هو انت مش قلت لي انكم قرايب
:اه بس ما اقدرش اتدخل في حاجه زي كده خصوصا اني عارف اخلاقك وهي كمان اكيد عرفتها
:ما انت هتقول اني توبت
:ما اضمنكش وبلاش تعمل مشاكل مع عمي
:خلاص مش عايز منك حاجه اهي جايه هناك هكلمها
*وصلت ووقفت امامهم وقبل ان تتحدث رن هاتفها و استاذنت لترد
: الو ازيك يا طنط ….مال صوتك خير …. ايه ماله فارس …..بالراحه عشان افهم ….. طب ابعتي لي التحاليل المطلوبه وانا هعملها واشوف اقدر انزل امتى ….. اه طبعا هعمل اي حاجه عشانه مع السلامه
:خير يا جودي في حد من اهلك حصل له حاجه
: لا ده فارس اخويا بعدين احكي لك …. المريـ.ـضه اعتذرت مش هتقدر تيجي النهارده و بتطلب مني اروح لها البيت
بقلمي سحر السحرتي
: بس احنا مش بنروح بيوت
:عارفه بس المدير قال انها من الشخصيات المهمه فهل هيطبق عليها الكلام
: اكيد زيها زي اي حد
: انا من رايي تروح تساله عشان ما نقعش في مشكله
: انا المشرف عليك وبقول لك لا وانت بقى عندك استعداد تروحي
: لو المكان محترم ايه المشكله ده تدريب علاجي زي الدكتور ما بيكشف في البيت
عادل: لو متضايق انا ممكن اروح معاها انا خلصت شغل
:عادل انا المشرف على الحاله لو حد هيروح هيبقى انا اتفضلي تعالي لما نسال المدير
عادل: جودي كنت عايزك في موضوع
:معلش ناجله عندي مشوار مهم بعد الشغل
:طب بكره نتقابل في الكافيه اللي جنب المركز
:وكافيه ليه الاستراحه بتاعه المركز قصرت معاك في حاجه
:اصل موضوع شخصي شويه
:طب يا دكتور بعدين نتفق عشان المريـ.ـضه مستنيه الرد
*جذبها جواد من يدها بق-وه وسحبها خلفه
:ايه ده بالراحه يا دكتور انت ساحب جاموسه
:انت ناويه تقابليه في كافيه بره الشغل
:لسه ما وافقتش وبعدين بيقول موضوع شخصي
: تفتكري هو عايزك ليه
: وانا هعرف منين
:حاولي تخمني
:ما فيش حاجه مشتركه عشان اخمن بكره هعرف هتعب نفسي ليه في التخمين
:امشي قدامي على المدير و حسك عينك تقابليه بره
:ازاي ده الدكتور المسؤول عن الفريق بتاعي
: مسؤول في المستشفى مش في الكافيه ادخلي قبل ما ارتكب جري-مه
*شعرت بغيرة جواد فاخفت ابتسامتها لكن عينيها كشفت كل شيء له
*وافق المدير على طلب المريـ.ـضه رغم معارضه جواد
: احنا ما نقدرش نخسر مريـ.ـضه زي دي انت عارف قيمتها هنا في البلد ولو خايف على جودي لكن اشك ان المكان يقلق روح معاها
:مش مساله خايف بس هنا بقدر اشرف على قدره المريـ.ـضه وهي بتادي التمارين وبعدين احنا متعودين ان ما فيش استثناء لحد
:انما دي ما اقدرش وانت عارف ومقدر انا هكلم عربيه المستشفى توصل جودي و تستناها ترجعها هتروح معاها
:اه طبعا لازم اشرف على الحاله بنفسي
:خلاص شوف لو احتجت حد كمان من فريقك
:لا النهارده شغل جودي بس
*خرج و الغ-ضب في عينيه وتوجه لجودي بح-ده
:هتروحي تتعاملي مع المريـ.ـضه بس سامعه
: ليه هو في ايه
: لها اخ ما بيسيبش ناموسه الا و بيعاكسها
*ابتسمت بخبث
:هو انت خايف يعاكسني
*فادرك ما يفعل
: اكيد انت امانه في رقبتي
: ما حدش حملك الامانه دي انا جيت اشتغل هنا واكتشفت بالصدفه انك كمان بتشتغل هنا
:عمي موصيني عليك من وانت صغيره ولا ناسيه سيلا لما كانت بتض-ربك مين اللي كان بيدافع عنك
*قالت بمكر اكبر
:زمان كنت صغيره دلوقتي بعرف اخذ حقي و اوقف كل واحد عند حده بعدين مش ممكن اعجب اخوها ويطلب يتجوزني
:ده مش بتاع جواز
:عموما ما تقلقش عليا انا جدعه قوي
بقلمي سحر السحرتي
:عارف بس بلاش تهزري و تضحكي قدامه عشان ما اعملش مشكله
:حاضر يا دكتور
*ذهبت معه والتزمت بما قال فقد رات اخو المريـ.ـضه ونظراته الوقح-ه لها
*كانت تريد ان تلهب غيره جواد لكنها شعرت انها سوف تخطئ في حق نفسها اذا اشعلتها عن طريق ذلك الو-قح
*قامت بعملها وفي اخر الجلسه قالت
:ارجوك شرفينا في المركز لان هناك اجهزه هنتمرني عليها هتفيدك اكثر
: اي اجهزه محتاجه لها نشتريها
:انت زعلانه مننا …. دى منها تغيري جو و تخرجي المكان عندنا كويس و هترتاحي نفسيا اكثر هناك
*لم تعطيها فرصه للتفكير
:هنستناك في ميعادك المره الجايه ارجوكي ما تتاخريش
*رات ابتسامه رضا وسعاده على وجه جواد لحسن تصرفها فحدثت نفسها
:مسيري اخليك تنطق بس مش عن طريق الس-افل ده
*في طريق العوده اعطت هاتفها لجواد
:ممكن تشوف التحاليل دي اقدر اعملها فين
:التحاليل دي لايه
:فارس اخويا محتاج متبرع بالنخاع الشوكي ولازم حد قريبه قوي يفضل صغير في السن
:وانت هتعملي عمليه زي دي
: اه ده اخويا وما اقدرش اتاخر عنه
: بس دي ممكن تكون خطر عليك
:مش مهم
*رد بعص-بيه : يعني ايه مش مهم
:في ايه وطي صوتك السواق يقول ايه وبعدين انا مش باخد رايك انا بسالك اعملها فين …. كمان عايزه اسال هنخلص كورس العلاج للمريـ.ـضه امتى
: ليه
: عشان اسافر
:مش هيوافقوا يدوا لك اجازه
:خلاص همشي نهائي اخويا اهم
:هو ابوكي كان عمل لك ايه عشان عايزة تخاطري بحياتك
:شكرا انك بتعاي-رني بابويا زي اخوك ما قصرتش
: انا ما اقصدش انا خايف عليك وانت عارفه كده
: عشان عمك عارفه
: لا مش عشان عمي وبس
*لمعه عيناها و همست
:ها قول
*تحدثت بجديه :امال عشان ايه
:بعدين المهم بلاش العمليه دي في طريقه علاج ثانيه تجيب نتيجه
: لا دي احسن طريقه يبقى انتهينا ما اقدرش اتاخر عنه مهما عمل بابا في الاخر ده اخويا
*ورفعت سباباتها و اوعى تجيب سيره لعمك او ماما ما تخلينيش انـ.ـد.م اني سالتك
:يعني هتنزلي مصر من غير ما ت عـ.ـر.فيها
:هقول لفريد ولما ابقى كويسه هبقى اقول لانها هتعمل زيك و تمنعني
: حاضر يا جودي لما تشوفي هيوافقوا على الاجازه ولة لا
:قلت حتى لو ما وافقوش هنزل بس لازم المريـ.ـضه اللي معانا تخلص كورس العلاج مش هقدر اخلي شكل المركز وحش قدامها
:طب اتفضلي روحي على طول انت كده خلصتي
: ايه هروح اعمل التحاليل
:لازم تبقي صايمه اعمليها بكره
:ماشي اطلع اغير اليونيفورم وانزل ادندن كده في الهدايا اللي هاخدها
:خلاص هقابلك بعد نص ساعه
:عشان ايه
:هوصلك وناكل مع بعض زهقت من الاكل لوحدي
:ما تكلم جينا تاكل معاك
: عندها شغل
:طب ايه رايك اكلم دكتور عادل يقابلنا و اشوفه كان عايز ايه
:جودي اطلعي خلصي وتعالي نخرج سوا لوحدنا
:خلاص ما تزقش
:صعدت وهي في منتهى السعاده وقالت
:كان نفسي اتصل على عادل واشكره قدm لي خدmه غير من غير ما يعرف مش عارفه ابو الهول هينطق امتى
*اثناء تواجدهم معا في المول اتصلت عليها سيلا مكالمه فيديو
:ازيك يا سوسو عامله ايه
:كويسه انت عامله ايه
: تمام خدي سلمي
:ابن عمي العزيز ازيك
:كويس عامله ايه في الجواز من اخويا
:اهو ملج-ماه و مشياه على العجين و بخلص حق الغلبانه اللي عندك
: قصدك ايه
:قصدي انها كانت طيبه وهو مستض-عفها و مست-قوي عليها بس ربك بينتقم منه في صورتي هههههه اوعى تقول له
:هقول له يا سيلا
:ما تقول له هو انا هخاف انا بس حبيت اعمل له وضع قدامك بس انت اللي جريت شكلي اديني جودي عايزه اسالها على حاجه
: خير يا قلبي
:الاستاذ باسل طلع له كرش اعمل له ايه عشان ينزل
: هههههه وانت عايزه تنزليه ليه دي علامه مميزه للرجل المصري
:نعم طول ما انا واخدة بالي من جـ.ـسمي هو كمان ياخد باله هو كان هيسكت لي لو تخنت
:ما تسيبيه مزعلك كرشه قوي كده
:طبعا هو انا متجوزاه ليه الميزه الوحيده فيه انه شكله حلو ده كمان عايزاه يروح هتقولي لي ولا اروح اول-ع في كرشه ده
بقلمي سحر السحرتي
: هههههه هقول بس اهدي وديه الجيم اللي جنبك و هكلم الكابتن اللي هناك يظبطه لك
:خليه يطحنه اسبوع ويكون الكرش ده نازل
:يا مفتريه اسبوع ايه هو كان طلع في اسبوع
: ده انا هبيته في الجيم على ما ينزلوا و هجوعه يستنى بس عليا
جواد :سيلا انت قادره قوي
:وهو يستاهل يلا اسيبكم انجوي
:سلام يا مفتريه
*ظلت جودي تضحك هي وجواد
:انا مستغرب انك بتضحكي
:غريبه ليه ما انت كمان بتضحك
:هو اخويا بس كان جوزك
:كان وسيلا اختي و بتمنى لها الخير
:مش زعلانه
:اكيد زعلانه اني ضيعت من عمري سنين في وهم اني اني بحبه سيبنا بقى من السيره دي تعالى ناكل رجلي و.جـ.ـعتني من اللف عشان الحق اصوم للتحاليل
*كانت سعيده بهذه النزهه معه و تعمدت وهي في السياره ان تستمع لاغنيه يا ريتك فاهمني لانغام
$يا ريتك فهمني بجد زي ما بفهمك $ وتقرا اللي جوايا اما عيني تبص لك
$ يا حلمي اللي متاجل وانا هم-وت و احلمك $يا عمري اللي ناقص عمر نفسي اكمله
$ يا كل الكلام اللي بشفايفي بهمسه $يا املى اللي بتمنى اطوله او المسه
$ يا هوا من زمان عايشه عشان اتنفسه$ يا ريت ابقى اخرك في الحياه دي و اولك
$لو اختار ما بين نفسي وما بينك بعترف $بان انت اغلى واولى وكمان اولا
$بحبك سنين في السر وما حدش عرف &وانا ادفع سنين تانيين واحبك في العلن
*كانت تغني معها وهي شارده بكل احاسيسها
*شعر جواد انها تقصده بهذه الكلمـ.ـا.ت ولكن هل يجوز فقد كانت زوجه اخيه ظل يفكر
: لغايه امتى هتفضل تضيعها من ايدك قبل كده سبقك باسل ودلوقتي ممكن عادل يسبقك
*قرر انه سوف يتحرك ويقوم و يفاتحها بشان ارتباطهم لكن عليه التاكد اولا من حبها له وانها ليست مجرد نزوه او انه بديل لحب اخيه
: جودي لو سمحت بلاش تقابلي عادل بره
:حاضر انا ما كنتش ناويه اصلا
:هقابلك الصبح نروح المستشفى نعمل التحاليل
:ما فيش داعي تتعب نفسك و تصحى بدري قبل شغلك
:هو ينفع تسمعي الكلام من غير ما تعارضيني واكيد لو فيها تعب عليا مش هطلب اوصلك
: حاضر وشكرا على الخروجه الجميله دي بجد اتبسطت قوي
:انا اتبسطت اكثر منك
*في اليوم التالي اصر عادل التحدث مع جودي لكن جواد راهم وظل يتابع رد فعلها
# ما هي اجابتها على عادل وكيف سيكون رد فعلها
↚: دكتور عادل لو الموضوع يخص حاله جديده مش هقدر امسك اي حاله دلوقتي لان اول ما اخلص المريـ.ـضه اللي معايا مضطره اسافر
: لا الموضوع شخصي وخاص
:خاص … خاص بمين
: بيا انا وانت
:ما فيش بينا شيء خاص
: طب لما نقعد ونتكلم مش هينفع واحنا واقفين
:اسفه مش فاضيه الفتره دي بحضر للسفر و بسلم الحالات اللي عندي لو تاجلها لما ارجع كل الحكايه هغيب 10 ايام
: هما وافقوا على الاجازه
:اه تفهموا ظروفي و متمسكين بيا لان في ناس كثير بتطلبني
:انا مش عايز غير نص ساعه عشان تاخدي وقتك في التفكير وتردي عليا بعد ما ترجعي
:حاضر اتفضل على استراحه المركز
بقلمي سحر السحرتي
*عرض عادل عليها الزواج
: ممكن تفكري كويس قبل ما تردي
: حضرتك تعرف عني ايه
:كل خير زميله ومحترمه
:و مطلقه بعد شهر من جوازي
*تغير وجه عادل من الصدmه وتردد في الكلام
:مط …. مطلقه وشهر بس
: اه يا ريت حضرتك تفكر بقى كويس وتبقى تشوف هتعرض علي اتجوزك ولا سحبت العرض
:لا هسحبه ليه
:عشان نظرتك دي ولو سمحت ما حدش يعرف هنا حاجه انا حبيت اوضح لك وبعدين دور حواليك هتلاقي في واحده هتم-وت عليك اظن جوازك منها هيكون ناجح اكثر مني استاذن
*كان جواد يراقبها وجدها لم تجلس معه اكثر من ربع ساعه وانصرفت ووجهها غاض-ب ووجه عادل مص-دوم فذهب ليستفسر عما حدث
:في ايه يا ابني وشك كأن حد دلق عليه ميه ساقعه
:هي جودي مطلقه وكمان بعد شهر واحد بس
:فيها ايه يعني
:وانت كنت عارف وما قلتش
:ده شيء شخصي هي اللي تقوله مش انا … هيفرق معاك في ايه
:يفرق طبعا انا عايز اول جوازه ليا واحده بـ.ـنت مش متجربه قبل كده ويا عالم اطلقت بالسرعه دي ليه ده حتى ما لحقتش تربعن
: ايه الكلام ده هو انت كنت عرفت ظروفها ما يمكن جوزها السبب
:مش عايز اعرف كفايه اللي عرفته
*ترك جواد وانصرف حـ.ـز.ن على حال جودي لان تفكير بعض الناس مثل تفكير عادل
*بعد العمل تقابل معها
:يلا عشان ننزل تكملي بقيه الهدايا
:لا ما ليش مزاج اشتري حاجه هنزل اتمشى شويه في المول
:انت في حاجه مضايق-اك
: شويه مش قوي
:طب تعالي ننزل تفضفضي ولا عندك مانع
: بالعكس انت اكثر واحد بحب الجأله افضفض معاه
*وصلا الى كافيه بداخل المول
:مالك بقى زعلانه ليه
:ما فيش عادل اتقدm لي النهارده
:وده مزعلك
: لا رد فعله رغم اني كنت متوقعه بس انك تعيشه غير
:مش فاهم انت كنت عايزه توافقي عليه
: لا عليه ولا على غيره انا خلاص شلت فكره الجواز دي من دmاغي اللي حصل لي خلاني رفض-ت الفكره تماما
:طب وقلتي له ليه كنت قلتي انك راف-ضه وخلاص
: حبيت اجرب رد فعله زي ما توقعت ولا وهم في دmاغي وطلعت صح ….. احنا صحيح هنخلص امتى عشان احجز للسفر
:عشر ايام هتغيبي قد ايه
:زيهم عايز حاجه من هناك
:ترجعي بالسلامه ولازم تبلغيني اول باول كل حاجه لو كنت اقدر كنت جيت معاكي
:اتمنى ما ارجعش
: ايه ليه بتقولي كده
:قصدي ان ممكن عادل يعمل اشهار على موضوعي ونظره الناس هتختلف ليا
: لا عادل مش كده ولما ترجعي عندي مفاجاه لك
بقلمي سحر السحرتي
*مضت الايام وعادت جودي و استقبلها فريد في المطار
:حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني
:وانت كمان
:بس ماما هتزعل مين اللي هتعمليه
:شويه و هتراجع نفسها وتعرف ان معايا حق خد بقى الشنط واطلع حاول تداريها
:ايه ده ما فيش حاجه ليا
: انت خليتني اكمل الشنطه السوداء دي كلها لك و قيسهم لو حاجه مش مظبوطه سيب التيكت عشان ابدلها
:اجمل كوتش في الدنيا
: يلا وصلني المستشفى
:على طول كده
: ما انا هقضي اليوم بيجهزوني وبكره العمليه وزي ما فهمتك ماما تيجي بعد ما اخلص و افوق
*مرت العمليه بسلام وخرجت جودي وجدت مها تنتظرها لكن رد فعلها غير ما توقعت
:جودي حمد لله على سلامتك يا حبيبتي مش المفروض اول ما توصلي تيجي في حـ.ـضـ.ـني مش على المستشفى
: خفت تمن-عيني
:من امتى بمن-عك عن ابوكي و اخواتك وكمان مريـ.ـض ومحتاج لك
:هو فريد الن-دل ده قال لك برده قلت له يستنى
: لا خالك اللي قال لي كان جاي يقف جنب ابوكي فاتصل عليا عشان نروح سوا واكتشف اني ما اعرفش
:نسيت اأمن على خالي نسيت اصلا انهم ولاد عم
:اصل ما حدش جه وقف معاه من اخواته عيله اصيله
: مش غريبه المهم فارس عامل ايه
:كويس يا حبيبتي ريحي انت
:وبابا فهمي ما جاش معاكي
: كان عايز بس عارفه انه بيتض-ايق لما بيشوف صلاح قلت له ان هشام معايا
:وحشني بالليل هروح معاكي
:طبعا وانت لك بيت غير عندي
:حشـ.ـتـ.ـيني و يا مهاميهو
:انت اكتر فريد عنده دروس هيجي بالليل مع فهمي يروحنا
بقلمي سحر السحرتي
*تم شفاء جودي وحاله فارس بدات في التحسن وظلت توزع الهدايا على اخواتها من الجانبين لم تنسى سيلا وذهبت لترى باسل
:معقوله جايه بنفسك تشوفي باسل
: هههههه لا عايزه اشوف كرشه اللي انت بتشتكي منه
: هههههه انت مفكره ان ههنيه على لقمه الا لما انزله
:معقوله لحقتي
: حبيبتي ده من الشغل على الجيم بيرجع لما ادي للكابتن اوكي انه يسيبه يروح وكنت بطب عليه فجاه اشوفه بيعمل ايه
:اخص عليك كان نفسي اشوف الكرش
: مصوراه قبل وبعد عشان لو عملها ثاني هيبات بره لما ينزلوا
: هههههه والله ق-ادره
:ابقى انا واخده بالي من نفسي مع المذاكره وهو طفس رايح جاي على التلاجه وفي الاخر انام جنبه الاقيه حامل في الشهر الخامس … و اصحابي يهروني تريقه اللي تقول لي واضح ان اكلك حلو واللي تقول لي ريحك من الحمل و قرفه يرضيكي
:طب ما اكيد اكلك حلو عشان كده بيحب ياكل
: هو انا فاضيه ماما اللي بتعمل لي اكل الاسبوع وهو بيخلصه في يومين بخليه يجيب من بـ.ـاره باقي الاسبوع
:و بيرضى
: هو يقدر يرفض هكلمه يجيب اكل عشان تتغدي معانا
: لا ما فيش لزوم انا كنت جايه لك عشان بعد شوية هرجع لك الفلوس اللي اخذتها منه مش عايزاها بس برده هديها لك انت
:لا دول حقك كفايه اللي عملوا فيك ومش هسمح لك ترجعيها لي او ليه وده اخر كلام ومش هنفتحه ثاني
*عاد باسل وكان يحمل الطعام الذي طلبته سيلا سلمت عليه جودي وهي تضحك
: عاش يا وحش ايه العضلات الجـ.ـا.مده دي وفي مده قصيره واضح انك حبيت الرياضه
:شورتك الهباب
:نعم … كان في جميع الاحوال هتنذلك الكرش بالرياضه يا اما بسك-ينه الشاورما السوري هههههه الرياضه احسن …. وبعدين مش هتبطل ترمي غلطك عليا ولا انت اخذت على كده عموما سيلا بتخلص حقي
:هو حقك بس اللي خلص ده حق امة لا اله الا الله
:تستاهل وخليها تسمع
:سمعت بس بسيبه يفضفض شويه كلمتين مش مشكله المهم الفعل
:طب اسيبكم يا عصافير الحب
:مش قبل ما تاكلي عملنا حسابك والا هياكله هو ونرجع نفس الدايره ونفس التمارين
: لا يا جودي ارجوك اقعدي انا اتنفخت او خذي اكلك معاكي
:طب ما تسيبيه ياكله في يوم ثاني
: مش بيقدر يقاوم يا ستي بيمشي وهو نايم يفتح الثلاجه يخلص اللي فيها
: هههههه طب خلاص هاكل احسن اعمل لكم مشكله
:احنا ما فيش عندنا مشاكل انا مسيطره ما تقلقيش
:ربنا يسعدك يا حبيبتي
: مش هنسمع اخبـ.ـار حلوه عنك بقى
*ردت بابتسامه ساخره
:كان في دكتور اتقدm واول لما قلت له اني مطلقه بعد شهر فلسع
*نظر باسل لها بحـ.ـز.ن هو وسيلا فكل واحد منهم كان السبب ولكنها اكملت
: ايه يا جدعان سديت نفسكم انا مش زعلانه الحمد لله بتقدm في شغلي بعمل مشاهدات عاليه و شايله موضوع الجواز من دmاغي خاااالص
سيلا :جبت لنا حلو ايه يا باسل
:انت ما قلتيش
:من غير ما اقول عندنا اختي لازم تجيب من نفسك اتفضل انزل هات
بقلمي سحر السحرتي
:لا حلو ايه لازم امشي لسه هعدي على سلوى كويس اني اكلت معاكم سلام
*ذهبت لسلوى وروت لها ما حدث معها بالتفصيل و شعورها ان جواد يحبها وعند وصولها سوف يعترف لها
:مش عايزاك تعشمي نفسك جواد متردد و ضيعك من ايده زمان
: هو انت ت عـ.ـر.في حاجه يا سلوى
:لا بس خايفه عليك و خايفه يكون موضوع انك كنت متجوزه اخوه ده عائق بينكم لان ده تفكير معظم الرجـ.ـاله
:انا كمان حاسه بقلق بس ما شفتهوش كان رقيق قوي معايا وحنين و بيهتم بكل حاجه بحبها غير اخوه خالص وغيرته عليا غيره حب مش سيطره
: بالراحه على نفسك يا جودي وهدي مشاعرك شويه
: ماشي هسيبك واعدي على بابا واخواتي
: ايه هو كله في يوم واحد خليكي معايا شويه وروحي لهم بكره
: مش عندك مذاكره وامتحانات عشان تخلصي ونشوف لك شغل معايا ونبقى مع بعض
: لا خطيبي مش موافق اسافر
:خلينا كده الرجـ.ـاله بتتحكم فينا
:هههههه اجرب شويه تحكمـ.ـا.ت ولا انت بس
: انا خلاص بطلت اخلي حد يتحكم فيا
:يعني لو جواد قال لك اقعدي من الشغل هتقولي له لا
:طبعا لا ومليون لا توبه حرمت سلام بقى خليني اخلص اخر مشوار تقيل قوي على قلبي
: هو لسه قلبه جام-د من ناحيتك
:تخيلي ما دخلش عليا وقال لي حمد لله على السلامه ولا شكرا
:يمكن مكسوف منك
:صلاح بيتكسف اشك
*ذهبت الى والدها فتح الباب بفتور …. دخلت وسلمت على اخواتها وزوجه والدها و اعطتهم الهدايا ولعبت معهم قليلا
: بابا انا همشي و هسافر بكره
:مع السلامه
: كنت عايزاك في كلمتين
:تعالي جوه
:عايزه اسال سؤال واحد هو انا عملت حاجه خليتك بتتعامل معايا كده
:مش عارف يا جودي مش هقدر اجاوبك بس الحب مش بايدينا وانت بالنسبه لي عادي
: هو لما كنت وحيده كنت بتحبني ولما فارس وجوري اتولدوا خلص الحب
: تقريبا تقدري تقولي كده يمكن قلبي قاسي
*اكملت بدmـ.ـو.ع
: تحب ابطل اجي وما تشوفنيش ثاني او تسمع عني اي حاجه بدل ما انت بتتعامل معايا على اني شخص غير مرغوب فيه لاني بجد تعبت من طريقتك دي
: انت حره اللي عايزه تعمليه مش هلومك
:فهمت بعد اذنك لما احب اشوف اخواتي هكلم طنط تقابلني ولا ده كمان مش حبيبها
:لا دول اخواتك و واجبك تسالي عليهم
:واجبي وانت ما فيش واجب من ناحيتك ليا
:انت اتجوزتي رغم رفضي وادي النتيجه اتطلقتي ما كملتيش شهر
:معاملتك الجافه معايا من قبل ما اتجوز ما تحاولش تربط ده مع ده …. وكوني اتطلقت لانه كان بيض-ربني ما قدرتش استنجد بيك لاني كنت متاكده انك هترفض وتقول لي ده اختيارك …. ك-سر لي ايدي اللي انت ك-سرتها بس الحقيقه انكم انتم الاثنين كس-رتوا اكثر من ايدي ….. ينفع احـ.ـضـ.ـنك لاخر مره يمكن ما نتقابلش ثاني
*ارتمت بحـ.ـضـ.ـنه وكانها تحـ.ـضـ.ـن الصخر بلا حب او مشاعر ….. ابتعدت سريعا وخرجت سريعا وهي تبكي وتركت له المنزل وهي في قرارة نفسها انها اخر مره لن تطلب أن تراه مره اخرى
*عادت الى منزلها رات امها الدmـ.ـو.ع في عينيها
:في ايه يا جودي
*احتضنتها :هو ليه بابا مش بيحبني يا ماما هو انا عملت حاجه ما استاهلش اتحب
:ابوك مش بيحب البنات ولو سالتي مـ.ـر.اته هتقول لك انه بيحب فارس عن جوري و هتق-اسي زيك واكثر كمان انت ربنا عوضك بفهمي انما هي لا قومي اغسلي وشك و وضبي شنطتك عشان بكره ورانا حاجات كثير
بقلمي سحر السحرتي
*عادت جودي وانتظرها جواد في المطار كان وجهه حزينا
*انتظرت جودي منه ان يقول لها حشـ.ـتـ.ـيني و لكنه كان جاف في المعامله والكلام بحساب كاول مره وصلت البلد
*استرجعت كلام سلوى ان تهدئ من مشاعرها ابتسمت له فقط لكنها ارادت الارتماء في حـ.ـضـ.ـنه
:حمد لله على السلامه
:الله يسلمك
:اجازتك كانت حلوه
:اما نقعد مع بعض هحكي لك
:استريحي وبعدين نبقى نقعد
: مالك يا جواد فيك حاجه
:ابدا إجهاد من الشغل
*لم تقتنع باجابته والتزمت الصمت إلى ان تكشف لها الايام عن السبب لكن لن تمر ايام وستكتشف سريعا
*وصلت السكن وصعدت لشقتها وبعد 10 دقائق نزلت لشقه جواد كي تعطيه حقيبه ارسلتها والدته معها
*طرقت الباب ففتحت جينا الباب وكانت ترتدي قميص نوم وفوقه روب لكنه ملفت النظر
#ماذا تفعل جينا في شقه جواد
↚*سالت جودي بتردد
:مش دي شقه دكتور جواد
:اه هي
: هو موجود
*ندهت عليه
:جواد حبيبي
:نعم يا حبيب ….
*خرج يرتدي قميص مفتوح عاري الصدر تماسكت جودي وحاولت التظاهر بالقوه لكنها تلعثمت في الكلام
: طن …. طنط بعتت الشنطه دي معايا لك ونسيت اديهالك
:طب اتفضلي
:لا ما فيش داعي شكلك مشغول
جينا :ما فيش مبروك
:على ايه
: اتجوزنا من يومين
:مبروك اسفه ما كنتش اعرف كنت مسافره … مبروك يا دكتور اخيرا اكيد الدكتوره تستاهل انك تكـ.ـسر عزوبيتك …. طب تعبت نفسك وقطعت شهر عسلك عشان تستقبلني
جينا :عادي يا حبيبتي انت اخته
:اكثر من اخته
*نظرت لها باستغراب
:تلميذته كمان اصله كان بيشرح لي
:اه فهمتك
:اتفضلي عشان ما اعطلكوش
*مع ابتسامه حزينه حاول جواد اغلاق قميصه وخرج ليتحدث معها خارج الشقه
بقلمي سحر السحرتي
:جودي استني عايز افهمك
:مش محتاجه تفهمني حاجه خطيبتك و اتجوزتها استاذن جايه تعبانه من السفر
*صعدت تبكي قلبها المك-سور بعد ان عشمت مشاعرها انها هانت سوف تنـ.ـد.مج مع مشاعره ويصبح لها موطن كان هو بيده من قت-ل كل امل
*بدات تجلد نفسها
:مش من حقك تلوميه انت بتعيشي نفس الاحساس اللي عاشه لما اتجوزتي اخوه …. هو ما قالش انه بيحبك انت اللي عشمتي نفسك ….. سلوى قالت لك هدي مشاعرك لكن انت اندفعتي …. كل مره بتنصحك بتعملي عكس ما قالت ليه ….. كنت محتاجه حبه عشان يعوضك لكن ما لكيش حظ في الحب …. او يمكن انت ما تتحبيش …. ابوك نفسه قالها لك في وشك انت فعلا ما تتحبيش …. باسل محبكيش …. ابوكي ما حبكيش …… جواد ما حبكيش ….. عادل كمان ما حبكيش …. انت نكره انت و لا شيء
*ظلت تلوم نفسها وضعت اغنيه على بالي لشيرين ستوري لحالتها
$حبيته بيني وبين نفسي وما قلتلوش على اللي في نفسي $ما اعرفش ايه بيحصل لي لما بشوف عينيه
$ ما بقتش عارفه اقول له ايه $ما اعرفش ليه خبيت عليه
$بضعف قوي وانا جنبه$ وبسلم عليه
$كل حب الدنيا دي في قلبي ليه في قلبي ليك$ ده انت اغلى الناس عليا روحي فيك
$ ده انت لو قدام عينيا اشتاق اليك
*ثم بعدها اغنيه بعد الفراق لحسين الجـ.ـسمي
$ اكتر حاجه تو.جـ.ـع في لحظه الفراق $حبيبك تلمحه ودmـ.ـو.عه رافضه تطلع وكانه حالا فاق على ايد بتذب-حه
$وكأن ده عادي لا و اقل كمان من العادي$ والوقت ده كله في عمر الواحد راح على الفاضي
$وما بين لقاء وفراق $كأننا في سباق
$ده بيبكي وهو مفارق$ وده فارق وما هوش فارق$ مين فينا وفى بوعده وما خانش الاتفاق و اتبقى في مطرحه
*شاهد جواد هذه الاغاني وعلم انها تشير اليه وانها حزينه …. لكن لم يكن بيده شيء فهو لم يستطع مصارحتها بانه عشقها منذ صغرها …. ولم يتخطى انها كانت متزوجه شقيقه ….عنـ.ـد.ما قرر ان يصارحها ويرتبط بها هاجمته الافكار فلم يجد حل للتخلص من حبها سوى الزواج من جينا التي تاكدت ان عادل لا يفكر فيها فحاول كلا منهم لملمت شتات قلب الاخر
بقلمي سحر السحرتي
*شاهدت سلوى حالة الواتس لجودي فاتصلت بها
: ايه اللي حصل انت مش بتنزلي اغاني حزينه كده الا اذا في حاجه
*لم تجد سوى هذه السلوى لتخفف عنها فبكت و ازاحت الهم من فوق قلبها
: كنتي صح كنتي على طول صح وانا اللي دايما غلط
:ايه اللي حصل
: ضاع مني خلاص قلبي اتك-سر
:جودي اهدي و فهميني ايه اللي حصل
: اتجوز من يومين لو كنت اعرف وانا في مصر ما كنتش رجعت كده هقابله كل يوم وهي معاه فاهمه اشوفهم كل يوم و اتخيلهم مع بعض كل يوم
: اهدي يا جودي اهدي يا حبيبتي يا ريتني معاكي
:انا فعلا عشمت نفسي جـ.ـا.مد
:ارجع واقول لك انه ما عشمكيش بحاجه هو مش غلطان
:عندك حق انا الغلطانه انا الوحشه انا اللي ما اتحبش انا اللي ما استاهلش
: انا ما قلتش كده
: انا بقول لنفسي كده
:جودي انا بقول لك كده عشان ت عـ.ـر.في تتعاملي معاه ما تحملهوش ذنب حاجه فهمتيها غلط
: المشكله اني مش هقدر اتعامل معاه سواء غلطان او لا … جواد غير باسل حبي له مختلف
: لا يا حبيبتي اجمدي جودي الضعيفه بتاعه زمان خلاص راحت دلوقتي في جودي القويه اللي قدرت في سنه تثبت نفسها في شغلها عايزه ترجعي ثاني جودي ضعيفه الشخصيه اللي كان باسل بيحركها يمين وشمال
جواد اتجوز خلاص انتهى من حياتك فكري في نفسك ومستقبلك مش قلت ما فيش راجـ.ـل هيتحكم فيا تاني
:اه قلت كان كلام وخلاص
: لا هيبقى فعل طب روحي نامي عشان تفوقي للشغل بكره
:لا بكره اجازه لسه
: خلاص اخرجي و اتفسحي وارمي احزانك
: انا هعمل كده
:هبله هانم
:نعم
: هههههه لسه قايلين هتبقي قويه
:هبقى قويه بس هبله هههههه ….مش عارفه لو مش في حياتي واحده صاحبه جدعه زيك كنت عملت ايه
: دايما كل اثنين اصحاب في واحده هبله بتوقع نفسها في مشاكل كثير والثانيه تلم من وراها
:شكرا على التقطيم سلام يا حبي
*شعرت بصداع من كثرة البكاء فدخلت على جروب السكن
:مساء الخير يا دكاتره حد لسه صاحي وعنده مسكن قوي بس يجيب من الاخر مصدعة جدا
رد عادل: حمد لله على السلامه عندي
:شكرا يا دكتور نازله اخده من حضرتك
*وجد جواد رسالتها وكانت شقته بجانب عادل فتح الباب قبل ان تطرق الباب وامسك يدها
:هو يصح انك تخبطي على حد دلوقتي
:سيب ايدي مصدعه و محتاجه دواء و هاخذه واطلع مش احسن ما هو يطلع …. وبعدين انت مالك بيا ما تخليك مع عروستك
: اطلعي يا جودي و هجيب لك المسكن
: مش عايزه حاجه منك وكمان ما تقولش اعمل ايه وما اعملش ايه ما بقتش اسيب حد يتحكم فيا خلاص
:يعني ايه الكلام ده
: يعني تدخل شقتك انا مش بعمل حاجه غلط اتفضل بدل ما حد يشوفنا ولا عايز الناس تجيب في سيرتي
*لم يجد مفر سوى الدخول بعد عندها القوي لكنه وقف خلف الباب يستمع لما يحدث فتح عادل الباب
: اتفضلي الدواء مال عينيك انت بتعيطي
: هههههه اه دmـ.ـو.ع الام
:مش فاهم
: اصل كنت بكلم ماما فيديو كول هي تعيط وانا بساعدها لحقت اوحشها و الوصايا العشره انت عارف فصدعت
:ما تدخلي تشربي حاجه
:انت شايف انه صح
: عادي احنا زمايل
: اما تتجوز وتبقى مراتك موجوده هدخل اشرب واكل كمان غير كده عيب
:مش قصدي بس احنا ناس متحضره
بقلمي سحر السحرتي
:تصبح على خير يا دكتور متشكره على الدواء
*كان جواد ينفجر من الغـ.ـيظ من ذلك العادل الذي سمح لنفسه ان يدعو جودي للدخول
: ماشي يا عادل الكـ.ـلـ.ـب
*عادت جودي للعمل بكل نشاط كانت اكثر مرحا مع الجميع كانت تعمل بالنهار وفي المساء تذهب لتتدرب مع فرقه الفنون الشعبيه ولا تعود للسكن الا في المساء
*ابتعدت تماما عن جواد وفريقه رغم انه طلبها بالاسم لتنضم له لكنها رفضت وعادت الى فريقها مع عادل
*عنـ.ـد.ما يدخل جواد الجيم ليتدرب كانت تتركه وتخرج
*مر شهران على زواج جواد فطلبت جودي نقلها الى فرع اخر للمركز وبعد الحاح وافق المدير
*تفاجا جواد من طلب جودي لكنه تفهم السبب
*بعد مرور سنه على زواج جواد عاد الى مصر لتمضيه اجازته الصيفيه مع جينا
*لعبت الصدفه دورا فقد كانت اجازه جودي هي ايضا بعده بيومين فتقابلا على السلم وهي تصعد ومعها حقائبها
: حمد لله على السلامه صدفه غريبه انا سبقتك بيومين
: لو اعرف كنت نزلت في شقه جدو
: ليه يا جودي
:انت فاهم وعارف ليه كويس قوي
:انا كنت عايز اتكلم معاك
:طلبت مني كثير واعتذرت ….
*توجهت بنظرها لأخيها
: يا فريد انت هتعمل عليا ظابط و تشيلني الشنط عسكري عند حضرتك
:هي مش شنطك
*لم تعره اي اهتمام واكملت حوارها مع اخيها فتركها وذهب
:بس اللي فيها بتاع حضرتك و هشيلها هحتفظ باللي فيها
: ده انا اشيل الشنط وصاحبه الشنط كمان
:خلي لي شنطه اشيلها عشان اخذ اللي فيها
*نظرا للمتحدثه وجداها سيلا
:اهلا انت جايه عشان اللي في الشنط مش بنشوفك
:مش كنت بمتحن اخر سنه وخلصت خلاص و هقرفكم كل شويه لما تطردوني
:وده من ايه
: عشان اكل عندكم وباسل ياكل عند مامته
:مصلحجيه يعني
: ما تسيبها هي بتاكل من جيبك مش بيت ابوها
:و انا اكل ايه هههههه
:طب اطلع عشان تعبانه
باسل: ايه يا جودي جايبه لي معاكي ايه
:والله ما افتكرتك بشراب حتى
:يعني كل الشنط دي هدايا وما جبتليش حاجه
:انت بجح قوي ما اخوك جاي قبلي اكيد جاب لك ولا انت عايز من كله
:بس انا بشوف حاجاتك احلى اللي بتجيبيها لفريد
:اخويا واجيب له الدنيا انت اجيب لك باي مناسبه
:جوز اختك
:اختي نفسها قالت لي ما اجيبش حاجه ليك
: نعم هي قالت كده
سيلا : اه يا استاذ باسل عندك اعتراض
بقلمي سحر السحرتي
:ابدا يا ست الكل لو عايزانا نجيب لها هدايا موافق
: هههههه لا يا سيلا مسيطره
:عيب يا معلم اعملي حسابك هنسافر الساحل كام يوم مع بعض
:لا مش قادره
:انا مستنياك من ساعه ما خلصت امتحانات عايزه اسافر قلت اخليها معاكي وبابا وطنط مها جايين لكن فريد لا
:فريد مش مستني السفريه الفقريه بتاعتك رايح شرم
: معلش يا سيلا انا رايحه مع فريد
:نروح الاثنين انا اعزمك على الساحل وانت تعزميني على شرم
:اتفقنا
فريد :وانا
*احتضنته جودي انت اولنا يا حبيبي هو انا عندي كم فيري
:بلاش فيري دي بقى قدام حد بقى احلى ضابط تقولي فيري لو حد سمعك هبتي هتضيع
: ده بينا وانا اقدر بس لسه مش مصدقه انهم قبلوك
:يا بـ.ـنتي ده انا لقطه دول كانوا بيقطعوا نفسهم عليا في الاقسام
: هههههه حساك دخلت قسم مشاه
:وحياتك دفاع جوي
:الله اكبر فيري يا جـ.ـا.مد تستاهل الهدايا
*تركهم باسل وصعد لاخيه
:ايه يا عم جواد انت دكتور و جايب شويه هدايا صغيره تعالى شوف جودي مدربه و جايبه شنط وهدايا قد كده
: انا مش فاضي الف على هدايا مش عاجبك بلاش اجيب
:لا يا حبيبي عاجبني
:تعالى ادخل عايزك في موضوع
*دخل و عاتب جواد اخيه باسل على ما قاله عن جودي فاعترف باسل بالحقيقه وعلم جواد ما كان يفعله ولماذا ض-ربها
:هو انت ازاي متعلم ولما يحصل حاجه زي كده ترمي اللوم عليها
:انا قلت اعمل كده عشان اك-سر عينيها احسن تعايرني
:جودي تعايرك
:انت عارف الحاجه دي حساسه عند الرجـ.ـاله
: فغبائك صور لك انك بتعمل الصح ده بالنسبه بض-ربك ليها امال لما قلت انها مقضياها عملت كده ليه
:مش عارف حسيت اني خسرتها فحبيت انت-قم منها
:في انتق-ام كمان اكثر من اللي عملته
:سيبك مني قعدت سنين عازب ولما تتجوز جايب واحده ايه فرسه
بقلمي سحر السحرتي
: دي مرات اخوك يا حـ.ـيو.ان
:اعذرني سيلا معلماني الادب
: تستاهل
: بس امك مبسوطه قوي بيها صحيح هتسافر معانا
: فين ومع مين
*اتفق جواد ان يسافر مع باسل ولكن يتركها مفاجاه للجميع
*ذهبت جودي مع اسرتها لتمضيه عده ايام في الساحل كانت تلعب مع فريد وسيلا و يضحكان عنـ.ـد.ما يقوم فريد بحمل كلا منهما معا من و سطهما كل واحده بيد كالزكيبة بجانب خصره وهم يصـ.ـر.خون
:لا يا فريد مش عايزين ننزل الميه دلوقتي
:وانا قلت دلوقت اه الصغير بس الراجـ.ـل وكلمتي تتسمع
*و قذفهم في الماء مع صرخات وضحكات و بدائا في رش الماء عليه …. الى ان امسك كل واحده ووضع يده فوق راسهم لتغطس كل منهم تحت الماء ….. ليجد من يمسك يده
:يا ابني حـ.ـر.ام عليك هتفطسهم ده هزار رخم
*تفاجات جودي وهي تصعد على وجه الماء بجواد يمنع فريد مما يفعله
فريد :عشان خاطرك يا كبير وصلت امتى
: من شويه وجيت العب معاكم ايه فريقين
سيلا :كده ظلم انتم اقوى
جودي :احنا ما يهمناش احنا جـ.ـا.مدين قوي
سيلا: لا مش هلعب معاكي هاخذ فريد وانت مع جواد
: لا انا اللي هاخد فريد
:مش انت جـ.ـا.مده وفريد جـ.ـا.مد يبقى كل جـ.ـا.مد فريق
*وبداوا باللعب والضحك الى ان انضمت جينا معهم
:ليا مكان العب معاكم
جودي: اه اتفضلي مكاني انا تعبت و هطلع اريح
سيلا: استني يا جودي نجيب باسل ويبقى كل فريق ثلاثه
:لا سيبيه نايم انا تعبت من الميه وبعدين الاغنيه اللي شغاله بره دي جـ.ـا.مده هطلع اعمل عليها شويه زومبا
:خلاص جايه معاكي انا عمري ما عملت معاكي زومبا
فريد :وانا كمان يلا نعمل مع بعض عن اذنكم
*ذهبا للرقص على اغنيه حماقي ادرينالين
$لمست ايدي عملت كونتاكت
$الكهربا مسكت في الشرايين
$زودت الأدرينالين $قلبي وعيني مش قادرين
$مشت قلبي على الخط
$ماراحش شمال وماشافش يمين
$انا هنجت اتبنجت $اتمزجت انا معمولي كمين
$الله عالبسمه البسمه
$والعود والرسمه الرسمه
$جايه في وقتها والله
$ماهي جت في اللحظه الحاسمه
$الله عالخفه الخفه
$والعود واللفه اللفه
كانت حركاتهم متناسقة وجميلة وكانوا سعداء ويضحكون لكن جواد يش-تعل من الغ-ضب في الماء لان الناس بدات الاقتراب من جودي والرقص معها فقرر الخروج من الماء وجذب فريد من يده
:انت راجـ.ـل انت سايب اخواتك البنات بترقص على الشط مع الناس دي كلها
#هل سيتشاجر جواد مع فريد ام ماذا سيحدث
↚*رد عليه فريد بكل برود
: اولا دي رياضه ما تيجي تتمرن معانا ولا كبرت على الحاجات دي … وبعدين ما تدقش كمان احنا في مصيف و جايين ننبسط وانا واخد بالي منهم كويس ما حدش يقدر يقرب منهم ها جاي
*تركه وذهب
*كان فريد رغم صغر سنه يدرك ما تمر به اخته الكبري وكان يعلم حب جواد لها منذ الصغر وحـ.ـز.ن عنـ.ـد.ما علم بزواجه وانتقال اخته لمقر عمل بعيد عنه فأدرك الباقي
*وكانت جودي تشعل الشاطئ حماس فاست-شاط جواد غض-با اكثر عنـ.ـد.ما شاهد عمه وزوجته سعداء بما تفعل فأيقظ باسل من النوم
:ما تقوم يا ابني انت جاي تنام هنا الحق مراتك بترقص
*استيقظ باسل بكسل وفتح عين واحده
:ياعم سبني دي رياضه خليها تتهد يمكن تحل عني عشان كمان شويه هتقول لي فسحني اكون شبعت نوم
بقلمي سحر السحرتي
:هي فين الرجوله
: الله يرحمها دفن-تها و ربعنت كمان
: امال بس كنت عامل راجـ.ـل على الغلبانه الاولانيه
:يا ريتها دامت دي امها دعيالها و حسبـ.ـنت عليا وهي كاشفة راسها كله طالع على جتتي ومش عارف انطق
:ضحك جواد على حاله وحـ.ـز.ن على حال جودي التي حرمت من الحب والزواج و ظل-مت على يده هو وباسل
*في المساء امسكت جودي يد فريد و؛سحبته كي يجلس معها على الشاطئ
: يا جودي احنا بالليل بحر ايه اللي عايزه تقعدي عليه تعالي نروح سينما او ملاهي
:عشان خاطري الجو حلو قوي ونفسي اقعد هناك في نور وكراسي واغاني شغاله
:طيب هقول لسيلا عشان لو حبت تحصلنا واضح ان المصيف ده قايم على تحقيق رغبات حضرتك
:خلاص زعلانه مش عايزاك تيجي معايا انا كنت عايزه نقضي اطول وقت مع بعض عشان وحـ.ـشـ.ـتني
*احتضنها : ما تزعليش يا حبيبتي
*علمت سيلا بمكان تواجدهم واخبر باسل جواد ليخرج معهم لانهم لا يريدون الجلوس على الشاطئ
:لا روح انت وسيلا وخذ جينا معاكم انا حابب اقعد هناك شويه
*لم يكن يدري لما يطاردها؟ …. هل ما زال يحبها و اشتاق اليها ؟ …. ام يكفر عن ظل-مه لها بعوده علاقه الصداقه التي كانت بينهم لم يجد اجابه …. ولكن لن تمر لحظه يستطيع ان يكون بقربها الا وسوف يستغلها
*كانت جودي تجلس بجانب فريد وهو محتضنها ويضع يده حول كتفها حين استمعت لاغنيه تحبها
:الله انا بحب الاغنيه دي قوي وكنا عاملين عليها عرض في الفرقه
:طب ما توريني ولا هي لازم جماعيه
:لا ممكن فرديه
:طب يلا و هصورك كمان
بقلمي سحر السحرتي
*بدات جودي الرقص على اغنيه داري يا قلبي لحمزه نمره
*كانت حركات تعبيريه بها بعض خطوات من الباليه وكل اداءها يدل انها حزينه من الداخل ولكنها تتعايش
*شعر فريد انه يجلس في قاعه الاوبرا ويرى عرض تعبيري رائع و يتابعها ايضا من بعيد جواد الذي شعر بك-سره قلبها
*كلمـ.ـا.ت الاغنيه
$مالك مش باين ليه $قلبك تايه من مده كبيره
$خايف تتكلم ليه $في عيونك حيره و حكاوي كثيره
$متغير ياما عن زمان $قافل على نفسك البيبان
$حبيت وفارقت كم مكان $عايش جواك
$احساسك كل يوم يقل$ وتخطي و خطوتك تذل
$ من كثر ما احبطوك تمل $فين تلقى دواك
*بكت مع جزء
$بتودع حلم كل يوم$ تستفرد بيك الهموم
$وكله كوم و الغربه كوم$ والجـ.ـر.ح كبير
$ ما بتديش حاجه اهتمام$ اهلا اهلا سلام سلام
$بقى طبعك قله الكلام$ وما فيش تفسير
*انتهت وصفق لها فريد وكل من كان يجلس على الشط …. لكن جواد كان يغ-لي وذهب وامسك يدها بق-وه
:ايه اللي بتعمليه ده
*فريد امسك يده
: في ايه يا جواد مالك ومالها
: انت سايبها ترقص قدام الناس كده عادي
: اختي وانا معاها وكانت بتعمل عرض تعبيري انت زعلان ليه
:عشان بـ.ـنت عمي
: لا انا اللي ابن عمك وعادي ما هي مشتركه في الفرقه الشعبيه وبتعمل عروض قدام ناس كثير ما فرقتش … وانا معاها
:يعني اشتراكها و رقصها قدام الناس بالنسبه لرجولتك عادي
:مالك يا جواد من الصبح ماسك رجولتي وبعدين دي اختي الكبيره وعمرها ما عملت حاجه غلط ودائما بتستأذن بابا وماما و تاخد موافقتهم انت بقى بتمسكها كده ليه
*ارادت جودي ان تهدئ الموقف
:معلش يا فريد جواد طول عمره بيعتبرني اخته ويمكن زعلان عشان هنا مش مسرح وانا كمان ما كنتش اعرف ان الناس كلها هتتفرج
:انت ما عملتيش حاجه غلط
:هو فاهم وما يقصدش اي حاجه تعالوا نقعد نشرب حاجه تهدينا انا مش هعمل كده تاني
*امسكت يد جواد ويد فريد لكن شعورها وهي ممسكه يد جواد مختلف تماما
:يلا بقى ما تنكدوش علينا احنا جايين ننبسط و نشيل تعب السنه كلها
*استغل جواد تمسكها بيده و اطبق عليها بق-وه وكانه يحتضنها فتركت يده سريعا ودخلت في حـ.ـضـ.ـن فريد
:وبعدين انت راجـ.ـل وسيد الرجـ.ـاله من يوم العل-قه اياها هههههه
*جواد بتساءل :عل-قه ايه
:لا ربنا يستر على الناس بس مش عايزه اقول لك ربنا ما يكتبها عليك ….. فريد وريني الفيديو بتاع العرض اللي كان هيزعلكم من بعض
*انضم معها جواد ليشاهد العرض وطلبت جودي من فريد ان يرسله لها
جواد :وانا كمان
فريد: ليه هي دي رجوله برده ابعت لك فيديو خاص باختي
:ما تبعت يا رخم ما هي اختي وبعدين عرضها حلو
: امال كنت عامل هليله ليه
: اصل كان في واحد بيتفرج بوق-احه
:هي حتى لو لابسه خيمه و ماشيه هتلاقي اللي بيبص عليها بوق-احه المهم اخلاقها
:اكيد جودي ما فيش غبـ.ـار على اخلاقها
:عارف اختي وما بشكش فيها
:ما خلاص بقى يا فيري مش هنعمله موضوع تشربوا ايه انا عازماكم
جواد: هتعزمينا وانت قاعده مع اثنين رجـ.ـاله
فريد: انا راضي الرجوله باين عليها نقح عليك النهارده اعزمنا انت
:هعزم انا يا بـ.ـارد
:جودي اختاري حاجات غاليه عشان يحرم
: هههههه انت مشكله بس جواد مش بيفرق معاه لو كان باسل كنت قلت اه ده كان هناك ما بيختارش غير الغالي ليا …. انا هقوم اجيب لكم حاجه على ذوقي ارد شويه من جمايله عليا
بقلمي سحر السحرتي
:ما تقوم يا بـ.ـارد تشيل مع اختك هتشيل ثلاثه ازاي
:يا عم انت فيك حيل انا تعبت من الميه
: امال ظابط ايه و لياقه ايه جتك نيله
:خليها تجيب كوبايه كبيره ما تسترخصوش
*اسرع خلفها هو اخوك ده بجد
: هههههه ده عسل اخر العنقود بس سكر قوي انا بم-وت فيه
*توجه لها بعتاب مع محبه
: ينفع اللي عملتيه ده ممكن عشان خاطري ما تعملهوش تاني
*شردت في نظره عينيه وكلامه ارادت ان تصرخ وتقول
:انت ما لكش خاطر بس انت لك حب كبير قوي في قلبي
*لكنها افاقت وهو يقول
:جودي انت زعلتي من كلامي
:ابدا يا دكتور طول عمرك بتخاف عليا حاضر
:مدام قلت دكتور تبقي زعلانه
: لا ده دليل احترام مش زعل
:هو ينفع نقعد نتكلم مع بعض
:لا كل اللي انت عايز تقوله فهماه مش محتاج تشرح حاجه وعندك حق في اي شيء
: بس انا مفتقد كلامنا مع بعض
:الحياه مش دائما على حال كل شيء بيتغير انت بقالك حياتك و مراتك حاول تعوض اللي ناقصك معايا وياها
: اللي ناقصني عمره ما هيكمل غير معاكي
:فات اوان الكلام ده خلينا نرجع لفريد
*عادت لتجلس مع فريد
:جبت لك سندوتشين مع العصير يا حبيبي
: احلى اخت في الدنيا
*تعاملت مع جواد بطريقه عاديه لكن احيانا كانت تشرد في ملامحه وهو جالس ويشعر بها لكن سريعا ما كانت تعود لرشـ.ـدها
*مر يومان كانت سعيده بوجوده و بعائلتها وفي اليوم التالي سال جواد عليها فرد فريد
:رجعت مصر سلوى بتولد راحت تقف جنبها
:رجعت لوحدها
:وفيها ايه ما هي عايشه بره لوحدها وبعدين دي صاحبتها هنسيب المصيف ونروح وبعدين هي هتعوضوا لما تطلع شرم
: انتم طالعين شرم
:اه بعد ما نرجع باسبوع
: خلاص ظبطنا معاك
:هي اصلا اللي عزمانا و عملاها مفاجاه مش عارف هتحجز فين هقول لها تعمل حسابك
:لا لما توصل ابقى قول لي عشان ما تضايقش وتضطر تعزمني انا وجينا
:راجـ.ـل وحساس لو باسل كان حشر نفسه وكان ليه ما هو حاشر نفسه فعلا معانا اهي بتتصل …. يعني ايه انذار كا-ذب …..ايه كمان ليه هو انت لحقتي احنا لسه ما شبعناش منك ….. ماما هتزعل قوي ….. طب خلي بالك من نفسك
بقلمي سحر السحرتي
: في ايه
:سلوى كان عندها طلق ك-اذب ولسه قدامها اسبوع على ما تولد و كلموها تقطع الاجازه وترجع عندهم شغل ضروري
: نعم يعني هتسافر
:لا خلاص سافرت هي دلوقتي في المطار بس قالت انهم هيعوضوها و هترجع تاني
*ادرك جواد من داخله انها تهرب من مواجهته وانها تحبه كما يحبها وحتى يجتمع معا عليه ان يتخلص من هذا الزواج الفاشل ….. فهو لم يحب جينا وهي ايضا ولكنهما حين فقدا الامل في حبهم للشخص الاخر تزوجا علهم يعوضون بعضهما لكن كان وهما ….. وها هو ينـ.ـد.م على فعلته بعد ان علم من اخيه انه ظ-لم جودي فهل سينجح في انهاء علاقته مع جينا
*عاد جواد لعمله بعد الاجازه مع جينا وبعد شهر تم الانفصال
*حاول جواد الاتصال على جودي بعدها لكنها لم تجب خاصه عنـ.ـد.ما علمت بطـ.ـلا.قه من جينا وفضلت الابتعاد اكثر حتى لا تشعر بالذن-ب انها السبب
*لم يستطع جواد القيام بالاجازه ليسافر لجودي فتركها بعض الوقت الى ان تحين فرصه للسفر
*مر عام وقد ترقى جواد في عمله وايضا جودي وتم نقلها للعوده الى المركز الرئيسي
*لم تمانع عنـ.ـد.ما علمت ان جواد قد ترقى ونقل من منصبه السابق لكنها لم تعلم انه اصبح رئيسها المباشر وهو من قام بنقلها فقد قام باخفاء ذلك عن الجميع حتى لا يصلها الخبر و تمتنع عن تنفيذ امر النقل
*عنـ.ـد.ما عادت جودي للمركز الرئيسي ظلت اسبوع تتعامل مع زملائها الى الى ان استدعاها جواد في مكتبه اندهشت من رؤيته
:انت بتعمل ايه هنا مش اتنقلت
:اه اتنقلت للمكتب ده
:معناه ايه الكلام ده
:معناه اني رئيسك المباشر
:بس ما حدش فهمني الكلام ده
:عارف وكنت متاكد من رد فعلك بس انت وافقتي على النقل و استلمتي مكانك فعلا وما فيش مجال للتراجع
: لا فيه وانت عارف كده كويس
:مش معقول تسيبي شغلك والمكانة اللي وصلت لها بسهوله كده
: انت عايز مني ايه يا جواد انا سبت لك المكان والبلد و بعدت و اتاقلمت مع حياتي من غيرك وبقيت مستريحه كده
: هنا مش مكان نتكلم فيه عن مشاعرنا ممكن نتكلم بعد الشغل في اي كافيه
:واذا رفضت
:ارجوك عشان خاطري
:حاضر لما اشوف اخرتها و نحط النقط على الحروف في التعامل بينا ونخلص بقى
: طول عمري اقول لك عشان خاطري بتوافقي على طول
:عشان انت عارف ان خاطرك كبير فبتستغل ده
: صح
*ابتسمت: بتعترف على طول كده
: هكذب ليه احنا بقينا كبـ.ـار بما فيه الكفايه هقابلك بعد ساعه
:خلاص هستناك
*شعر جواد ان جودي سوف تتهرب منه ولن تقابله فبعد العمل وجدته يجلس على السلم امام شقتها في السكن
: هههههه بتعمل ايه هنا
:بجيبك من اول السلم
:انا كنت هغير هدومي واجي اقابلك ما يصحش تقعد كده لو حد شافك هيبقى شكلي وحش
:انا مستنيك يا جودي خلصي
*نظرت بخبث :طب انزل و هحصلك على الكافيه هاخذ دوش واغير واجي
:كل اللي انت بتقوليه ده فيه ساعه انا مستني هنا و انجزي
:طب بامانه نص ساعه و هحصلك
:نص ساعه ودقيقه هطلع و معايا حارس السكن نك-سر الباب هقول سمعتك بتصرخي و بخبط مش بتردي
بقلمي سحر السحرتي
: هههههه للدرجه دي مش واثق فيا
: انت ناسيه هروبك من الساحل
:كانت سلوى بتولد
:سلوى ولدت بعدها باسبوعين
:طب خليها يوم ثاني اصلي مجهده النهارده
:نص ساعه و هك-سر الباب
*قالها بحزم ونزل لانتظارها في السياره
*تخـ.ـو.فت جودي من هذه المقابله لكنها لا تدري لما ارتدت اجمل ثيابها ووضعت مكياج جعلها جميله كانت وهي تنزل تشعر كانها مراهقه ذاهبه لمقابله حبيبها دون علم اهلها
#ماذا سيجري في هذه المقابله هل ستسامحه ويعودون لبعضهما
↚*وجدت جواد ينتظرها وهو يتكئ على السياره وعنـ.ـد.ما راها هب واقفا من سحر جمالها
*فامسك يدها وقربها من شفتيه وقبلها قبله ناعمه جعلت جسدها يرتعش من الفرحه لكنها سحبتها بسرعه
: جواد بتعمل ايه حد ممكن يشوفنا
:ما يشوفنا انا عايز اقول للناس كلها
*قاطعته : ما تقولش حاجه تعالى نقعد الاول يمكن انا عندي راي تاني
*نظر لها بدهشه و ص-دmه ولكنه تمالك نفسه وجد انه من حقها فهو ظل-مها وتركها وك-سر قلبها وتزوج من اخرى بعد ان شعروا بتوافق مشاعرهم
*ذهب الى مكان رومانسي لعله يساعده على اخراج مشاعرها التي لا يستطيع دائما التعبير عنها لكنها اذهلته عنـ.ـد.ما تحدثت بصرامه
:خير يا دكتور كنت مصر نقعد مع بعض وعايز تتكلم معايا انا سامعاك بس ارجوك ادخل في الموضوع على طول
:جودي انا بحبك من يوم ما شفتك وانت لسه صغيره بـ.ـنت عمرها ست سنين كان عندك احلى ضفيرتين و السنتين اللي قدام واقعين
بقلمي سحر السحرتي
:وبعدين بعد ما حبتني عملت ايه سبتني ليه لباسل يلعب بمشاعري ويستغل اني عيله صغيره مراهقه …. ويضحك عليا
: ما قدرتش اعبر لك عن مشاعري كنت بعبر بالفعل مش بالكلام
:بس انا كنت في سن محتاجه كلام محتاجه اعرف وافهم انك بتحبني سبتني ليه
:قال لي انك بتحبيه فاخترت سعادتك معاه على حساب سعادتي وخصوصا اني شفت حبه في عينيك
:ما كانش حب كان انبهار بيه بكلامه الحلو بشكله وبعد فتره الانبهار ده راح …. بس ما لقيتش حد يمد لي ايده و يسحبني من البير اللي وقع-ت فيه …. حتى قبل ما اتجوزه حاولت امسك ايدك عشان تشـ.ـدني بس تخليت عني
: ما قدرتش ده كان اخويا و حسيت انك متـ.ـو.تره قبل الجواز مش اكثر
:كمل وبعد كده عملت ايه لما اتطلقت
:نزلت عشانك و اتحججت بفرحه
:بلاش تفكرني باليوم الجميل ده اللي صدقت كلامه الس-افل عني وسمعته بنفسي
:جودي بلاش تصع-بيها عليا انسي اليوم ده
:هات استيكه
:نعم ايه استيكه ليه
:عشان امسحه من ذاكرتي ولة اقول لك هفرقع صوابعي كأني بصرف مارد واقول له انسى فهنسى
:جودي انا جاي اتكلم واقول كل اللي جوايا اللي خبيته سنين طويله بلاش تش-دي عليا ق-وي كده و اعذريني
: خلاص حاضر نعدي اليوم ده ندخل في اليوم الاصعب ولا ده كمان مش عايز تجيب سيرته
:ممكن
:هو ايه اللي ممكن ده اهم يوم لازم نتكلم عنه انت عارف انت عملت فيا ايه لو كنت اتجوزت قدام عيني كان هيبقى عادي قبل ما تديني امل قبل ما اسافر …. قلت لي ايه فاكر ولا افكرك عشمتني و طيرتني سابع سما و نزلتني على جدور رقبتي زي ما بيقولوا
*ثم اكملت بعصب-يه والدmـ.ـو.ع تتساقط من عينيها
: ليه ليه عشمتني عيشتني ايام جميله قوي قبل ما اسافر و اتجوزت قبل ما اوصل بيومين طب كنت استنيت لما ارجع ومهد لي الموضوع وكنت هفهم
:لو كنت استنيتك ما كنتش اتجوزت كنت ضع-فت
:مش هقول لك اتجوزت ليه اكيد لك اسبابك لكن ايه اللي جد عشان في الساحل ظهرت لي مشاعرك اللي هـ.ـر.بت منها ما كنتش ممكن اكرر غلطه امي واخذ واحد من مـ.ـر.اته
:احنا الاثنين ما حبيناش بعض كنا بنحاول ننسى اللي حبيناهم جربنا وحاولنا وما قدرناش
:وطبعا دلوقتي جاي تعترف بحبك ليا ليه
: بتقوليها بالطريقه دي انا عذرك بس مش كده انت بتص-ديني
:حاولت تنساني ليه مع جينا زي ما قلت ايه اللي خلاك عايز ترتبط بيا دلوقتي ايه الجديد
:جودي طريقتك دي بتحسسني انك رفض-اني
:وايه المشكله لما ارف-ضك مش من حقي
: اذا رفض-اني يبقى ما لهاش لازمه القعده دي
:ما انا كنت رافض-اها من الاول وانت اصريت ووقفت لي على باب الشقه اظن كده نبقى متفقين اشوفك في الشغل ويا ريت تحاول تقلل تعامل معايا
*همت للمغادره لكنه امسك يدها
:جودي بسهوله كده بتضيعي حبنا
:حبنا انت متاكد
:اه حبنا انا شفت الحب في عينيك في الساحل وهنا اول ما استلمتي
:مش معنى اني بحبك ابقى عايزاك
*قالت والدmـ.ـو.ع تنهمر
:عارف ك-سره القلب انا حسيت ان قلبي بيتك-سر فتافيت لما لقيتها واقفه بقميص النوم وبعدها قالت انكم اتجوزتوا ….. عارف كم سيناريو جه في دmاغي تفسير للي عملته منهم …. انك بتردها لي عشان اتجوزت باسل … او انك كنت بتن-تقم لباسل عشان الفلوس اللي اخذتها منه …او… او… او… اعدلك لغايه كام
*وضع يده على وجهها و جفف دmـ.ـو.عها
:اهدي يا حبيبتي انا اسف بس ما كنتش قادر اتعايش انك كنت مرات اخويا في يوم من الايام كنت في حـ.ـضـ.ـنه ….بعد ما سافرتي تخيلتك في حـ.ـضـ.ـني وكنت بشوف باسل كمان لانك كنت لسه مطلقه
: ما جينا كانت مطلقه
:لكن ما شفتش جوزها ولا اعرفه باسل اخويا عارف بيبص للبـ.ـنت ازاي و بيقول ايه
: ما اديتش لنفسك وقت كافي تنسى و تتاقلم وانا كنت هستنى ليه
:عشان كنت غ-بي ضي-عتك من ايدي مرتين لكن مش ناوي اضي-عك الثالثه ارجوك سامحيني و اديني فرصه وانا هثبت لك ان انا بحبك
:اسفه يا جواد مش هقدر انا لملمت نفسي بالعافيه وانا لوحدي في الغربه حتى يومها اتمنيت لو كنت عرفت وانا في مصر ما كنتش رجعت
:انت بتحبيني ولة لا
:مش عارفه هوصف لك شعوري ناحيتك وانت فسره اذا كان حب ولة لا ….. اول اما بكون زعلانه و متضايقه بجري عليك انت من دون الناس كلها و بستريح بمجرد ما تقول لي صباح الخير …. عمري ما حسيت بالامان الا معاك …. لما اتفاجئت انك معايا في نفس المركز احساس الغربه هرب ما كنتش محتاجه اهلي وناسي قد ما كنت محتاجه لك …. مهما ابص لك مش بشبع منك حتى في احلامي مش سايبني …. تفسر ده بايه حب ولة
: ده مش حب ده عشق وعايزه بعد ده كله ترف-ضي
بقلمي سحر السحرتي
:جواد ارجوك انا حياتي دلوقتي مستقرة وانا عايشاها مش عايزه اغيرها لا عايزه اتج-رح ثاني او اتك-سر
:عمري يا حبيبتي ما هج-رحك
:وتسمي اللي انت عملته ايه لو سمحت انت قلت اللي عندك وانا كمان خلي كله في واحد فينا عايش حياته زي ما كانت عن اذنك محتاجه اروح
: استني يا جودي ارجوكي
: اسفه يا جواد انا اخذت قراري
*تركته وذهبت
*عنـ.ـد.ما وصلت الى شقتها اغلقت الباب وظلت خلفه تبكي الما لانها تذكرت كل ما مرت به
*بعد عده دقائق وجدت الباب يطرق ففتحت
*دفعها للداخل واغلق الباب
: خير يا جواد لو سمحت اطلع بره ما يصحش كده
: مش هسيبك غير لما توافقي انا بحبك يا جودي وعايز اكمل حياتي بيكي و معاكي تقبلي تتجوزيني
*لم يمهلها والتهم شفتيها يقبلهم بشغف وعنف وهو يحتضنها بتملك كادت ان تستسلم لكنها دفعته بعيدا بقوه اكبر
:انت بتعمل ايه انت طول عمرك بتحافظ عليا وعمرك ما لمستني ومش عايزه اغلط زي اول مره لما ارتبطت بباسل من ورا اهلي واللي حصل ليا كان عقـ.ـا.ب من ربنا
:انا اسف يا جودي ما صدقت عرفت اعترف لك بحبي
*امسك يدها وسحبها وفتح الباب
:يلا نتجوز دلوقتي حالا
*سحبت يدها
:ازاي يعني هو انا مش ليا اهل
:نتصل عليهم نبلغهم او نعملها مفاجاه لهم لما نزل الاجازه كمان شهرين لكن النهارده هتنامي في حـ.ـضـ.ـني ومش هقبل رفض
: واذا قلت لا
:يبقى بتحكمي عليا بالم-وت انا ما اقدرش اعيش من غيرك
:يعني انت متاكد انك تجاوزت اني كنت مرات اخوك ولة هتع-ذبني معاك بتفكيرك
:لو ما كنتش تجاوزت ما كنتش طلقت جينا ولا اعترفت لك انا متاكد جدا
:جواد انت صبرت سنين و جاي في اهم لحظه تتسرع ق-وي ومش مديني فرصه افكر
: ما انا لو اديتك فرصه هتفتكري اللي فات و ترفضي تعالي و اوعدك هنبقى اسعد زوجين
: انا خاي-فه يا جواد
:خاي-فه مني ما انت بتقولي انك مش بتطمني غير وانت معايا
:لا خاي-فه السعاده تهرب مني زي كل مره
:انا كمان خاي-ف يا جودي تعالي نك-سر الخ-وف اللي جوانا و نكمل حياتنا مع بعض
: توعدني ما تجـ.ـر.حن-يش
:اوعدك عمري
بقلمي سحر السحرتي
*ذهبت معه مسلوبه الاراده تهيم بحبه فقط… تشعر بسعاده مفقوده يمسك بيدها بق-وه و يشبك اصابعه مع اصابعها تكاد تلتحم ايديهم معا من ق-وه تماسكهم ببعض
*هي تتمسك به كانها طفلته وترفض تركه وهو يتمسك بحبه الذي كان مترددا دائما بان يمد يده و يخط-فها من بين كل الناس
*لم تشعر بالكون من حولها الا بعد ان قال الماذون جملته المشهوره
:بـ.ـارك الله لكما
*بعدها احتضنها بشـ.ـده
:مبروك يا بـ.ـنت قلبي وحب عمري
:معقول يا جواد ياه بعد السنين دي كلها بقيت على اسمك و حـ.ـضـ.ـنك بقى ليا
:مش حـ.ـضـ.ـني بس تعالي نروح عشان اثبت لك ان كلي بقى ملكك
:احنا هنروح على فين شقتك ولة شقتي
: تعالي نقعد كم يوم في اي فندق بدل شهر عسل على ما نقدر ناخذ اجازه
:يعني هننزل الشغل بكره
: لا هناخذ بكره وبعده اجازه مع الجمعه والسبت ونقضي احلى اربع ايام عسل و اوعدك هعوضك كل اجازه على ما ناخذ اجازتنا السنوية
:مش مهم اي حاجه المهم اني معاك
:طب اضحكي عشان نتصور و ننزلها في الجروب نقول لهم اننا اتجوزنا مش معقول هندخل السكن وانا حـ.ـضـ.ـنك كده من غير ما يعرفوا
*التقط لهما صوره كانت السعاده تشع من عينيهما ووصل الى السكن
:تعالي افرجك على شقتي
:اكيد شبه شقتي فيها ايه مختلف واكيد شقتي احسن نظيفه ومرتبه مش شقه عازب
:لا طبعا شقه الدكاتره غير شقه المدربين وبعدين انا عازب بس بهتم بشقتي
:ما نطلع عندي
:عندي اقرب ومحتاج اخذك في حـ.ـضـ.ـني قوي وحشاني من يوم ما شفتك وانت طفلة عندها ٦ سنين عدى بقى كام سنه
: طب حـ.ـضـ.ـن و ننزل على طول
*دخلت معه ومرت عده ساعات وهي بداخل شقته كانت تجري منه داخل الشقه وتضحك وهي ترتدي تيشرت خاص به
: لا يا جواد ابعد بجد حـ.ـر.ام عليك انت ك-ذبت عليا
:تعالي يا جودي بقى حشـ.ـتـ.ـيني و
:انا تعبت انت ما شبعتش
: مش اشتياق 20 سنه
:انا ما اعرفش ان الجواز كده 20 سنه هتطلعهم عليا كلهم مره واحده خلي شويه لبكره لو طلع عليا بكره
*امسكها وحملها بين يديه
:بعد الش-ر عنك يا حبيبتي اعذريني بحبك من زمان وبعدين التيشرت ده بتاعي و يلزمني
:لا يا جواد بجد كفايه تعبت
:طب تعالي نامي في حـ.ـضـ.ـني
:سمعت الكلام ده قبل كده
:خلاص بجد المره دي وعد رجـ.ـاله
: امال الوعد اللي كان قبله ده كان وعد بلفور
: تعالي جوه نشوف ده وعد ايه بالضبط
:ص-رخت وهي ترف-س بقدmيها
: لا لا خلاص يا حبيبي ارجوك
:ما تخافيش هنام بجد المره دي و هسيب لك التيشرت
*دخلت في حـ.ـضـ.ـنه وهو يحتويها بتملك ويقبل راسها ويقول بكل حنيه
:بحبك قوي يا جودي اسف اني كنت سبب اننا اتحرمنا من بعض طول الفتره دي
: المهم نفضل مع بعض على طول واننا بقينا في حـ.ـضـ.ـن بعض ادفع عمري اللي جاي وتفضل اللحظه دي للابد
*كانت تتذكر كان هذا اليوم الاول لزواجهم وهي تترك جواد و ترحل بعيدا عنه بعد شهر من الزواج
↚*بعد الزواج مر اسبوعان جواد وجودي كانوا في اسعد ايام حياتهم كانوا بين العمل والمنزل حياه هادئه وتفاهم الى ابعد الحدود
*كان جواد اسعد من جودي ويعشق التراب الذي تمشي عليه جعلها تشعر انها مثل حوريه في الجنه
*ذات يوم اختلف جواد مع جودي في العمل
:ممكن افهم سحبت مني المريـ.ـض اللي كنت بعمله تمرينات علاجيه ليه
:عشان راجـ.ـل حولته على مدرب راجـ.ـل زيه وبعد كده الحالات هتبقى الرجـ.ـاله مع بعض والسيدات مع بعض
:ده اسمه رجعيه المريـ.ـض كان طالبني بالاسم وانا ما كنتش برقص معاه انا بعالجه زيي زي اي دكتور بيعالج مريـ.ـض انت مش بيدخل لك ستات بتكشف عليهم
:سميه رجعيه سميه غيره هو ده اللي عندي
بقلمي سحر السحرتي
:وانا مش هسمح لك تسحب مني اي مريـ.ـض ثاني طلبني بالاسم
: انت بتبقي مبسوطه وانت بتشتغلي مع الرجـ.ـاله
:انت بتتكلم كده ازاي ما اسمحلكش لا انت ولا اي حد يقول عليا الكلام الفارغ ده
*ضمها اليه وحاول امتصاص غضبها
:اسف بس انا بحبك وما استحملتش اشوف نظراته الوق-حه ليكي
: انا ما شفتش منه حاجه وح-شه ولو كان عمل حاجه كنت اديته بالج-زمه وبعدين ده راجـ.ـل كبير في السن
:انت مش بتفهمي في النظرات دي لكن انا بفهمها كويس قوي
:جواد ارجوك ما تدخلش ثاني في شغلي عشان ما نزعلش مع بعض انا هعدي لك كلامك الوح-ش ده
: حقك عليا
*وقبلها قبله سريعه على شفتيها كأعتذار
:هصالحك في البيت خلاص خلصي بسرعه
:بس انا زعلانه قوي
*قالتها بدلع وهي تمسك بياقه البالطو الخاص بالعمل
:يبقى ناخد باقي اليوم اجازه ونطلع اصالحك
: لا طبعا عق-با لك هنكمل وبعد كده تبذل مجهود ونشوف
:هتن-دmي
:انت وشطارتك
*مر اسبوعين آخران وكان هذا اخر ما حدث بينهم
*صعدت الى شقتهم وهي في قمه غض-بها من جواد وتحدثت بصوت عالي
: انت ازاي تعمل كده
: عملت ايه
:نقلتني لقسم تافه ما فيش فيه شغل وانت عارف اني بحب الشغل والحركه
: المرضى الرجـ.ـاله كثير بيطلبوكي وما فيش رد مناسب اقوله غير انك بقيتي مسؤوله عن قسم مختلف
:يا سلام الناس بتترقى تقوم انت تنزلني لتحت انت فاكر عشان انت المدير هقبل بكده
:وط-ي صوتك واه تقبلي واللي ت عـ.ـر.في تعمليه اعمليه
:هعمل يا جواد هعمل كثير لو وصلت اني اسيب الشغل واشوف مكان ثاني مش هسيب اي حد يتحكم فيا او في مستقبلي حتى لو كان انت مش كفايه منعتني عن فرقه الفنون الشعبيه
:عايزاني اشوفك بترقصي قدام الناس و اسكت
: ده مش رقص شرقي ده رقص تعبيري محترم وكل الناس اللي بتتفرج عليه بتكون ناس مثقفه
:انا بغ-ير عليك ومش قادر اشوف حد بيبص لك نفسي اخبيك جوة حـ.ـضـ.ـني
:دي مش غي-ره ده تملك وانا زي الهب-له وافقتك بس مش هيحصل في الشغل الا شغلي
: انت هتسمعي الكلام بمزاجك او غص-ب عنك
:مش هسمع يا جواد و هوصل الموضوع لرئيس مجلس الاداره انا ليا اسمي و مكانتي في المركز دلوقتي ومش هيرضى يسيبني امشي وابقى شوف شكلك قدامه وانت دكتور كبير ومحترم ونظرتك متخل-فه و هتخ-سر المركز
:مش هتقدري تعملي حاجه
:ومين هيم-نعني
:انا اللي هم-نعك ايه مش مالي عينك
:لا لما تعمل حركات عيال واحس انك متغاظ من نجاحي يبقى لا مش هعمل اعتبـ.ـار لاي حد قدام مستقبلي
*جذبها من معصمها ونظر في عينيها بنظره غض-ب ع-ارم
:بلاش تشوفي الوش الثاني و اسمعي كلامي وانت ساكته احسن لك
*نظرت له بح-ده وتحدي
: لا مش هسمع الكلام و وريني هتعمل ايه
بقلمي سحر السحرتي
*بصوت ع-الي وعص-بيه جودي بلاش تخليني اعمل تصرف مش هيعجبك
*بعند وصوت اع-لى وريني هتعمل ايه اذا كنت تقدر تعمل حاجه وريني لو كنت راجـ.ـل
*جذب-ها من يدها بعن-ف والقى بها فوق السرير وخلع ح-زامه وربط يديها
:ايه انت هتعمل ايه يا جواد
:مش عايزه تشوفي وشي الثاني وأثبت لك اني راجـ.ـل هك-سرك عشان تسمعي كلامي وما تعترضيش عليه بعد كده
: لا يا جواد هك-رهك مش هعيش معاك بعد كده عمري ما هسامحك لو عملت كده
: ايه هتطلقي بعد شهر جواز للمره الثانيه
: لو حتى بعد يوم واحد عمري ما هكمل مع واحد حي-وان زيك
:انا هوريك الحي-وان ده هيعمل ايه فيك دلوقتي هتبقي زي الكل-به تسمعي الكلام من غير ما تتناقشي
*بكت و قاوم-ت بكل ما فيها من ق-وه ولكن كان هو اق-وى منها بمراحل وخاصه والغ-ضب يعمي قلبه وعقله
:سيبني يا جواد نتفاهم بالعقل بلاش تعمل كده هتنهي كل اللي بينا
:لا هعرف احكمك وامشي كلمتي عليك
:مش انا اللي هستسلم بالشكل ده انت وعدتني
*لم يكن يسمع اي شيء مما تقوله واكمل بكل عن-ف و وحش-يه وكانه كل-ب مس-عور وهي تبكي وتص-رخ ولا رحمه منه
*فقدت الوعي من صدmتها في حب عمرها كيف يكون معها بمثل هذه الوحش-يه وقد كان من احن الناس عليها …. الهذا الحد لا تجيد الحكم على الاشخاص ام ان ليس لها حظ في الزواج ومكتوب عليها ان تظل دائما وحيده بلا قلب يرافقها او رجل يسندها ….. افكار كثيره تزاحمت داخل عقلها وهي فاقده الوعي
*حاول جواد افاقتها حتى لا يلجا الى طبيب اخر لكن لم تستجيب فاضطر الى الباسها اسدال وحملها ونقلها الى المستشفى بعيدا عن مكان عمله
*خرج الطبيب من الغرفه
: هو في حد زعلها
: اه شـ.ـدينا مع بعض في الكلام شويه
:واضح انه مش شويه
بقلمي سحر السحرتي
*تحدث بعص-بيه
:مالها ايه اللي جرى لها
: دكتور جواد يؤسفني اقول لك جالها شلل نصفي في الوجه يا ريت تراجع المشكله اللي حصلت هو مش خط-ير و هيروح خلال كام اسبوع بس واضح انها اتعرضت لص-دmه قويه
*ارتمى جسد جواد على الكرسي ووضع راسه بين كفيه يستوعب حجم المص-يبه التي فعلها وان جودي لن تسامحه ابدا
*دخل الغرفه عنـ.ـد.ما علم انها فاقت من اغمائها وقال بكل حـ.ـز.ن واسف
:جودي انا اسف
*تحدثت بصع-وبه
:وانا كمان اسفه طلقني
:جودي دي غلطه واحده عمري ما هكررها بس بلاش تقت-ليني بالكلمه دي
:بس انت قــ,تــل-تني باللي عملته عادي وانا بترجاك و بتوسل اليك وانت اصريت
: الشيطان عماني اغفري لي الغلطه دي
:انت اصريت تغلط … وانا مصرة اصلح الغلطه اللي غلطتها لما اتجوزتك طلقني
:مش هطلق يا جودي
: يبقى هخلعك وده هياثر على شكلك كدكتور كبير طلقني بهدوء احسن ليا وليك
*نزلت بعض العبرات من عينه نـ.ـد.ما على ما فعل
:جودي ارجوكي بلاش تهدmي حياتنا
:انت اللي هدmتها مش انا
*بعد مده من المناقشه معها و اصرارها على الطـ.ـلا.ق وقد علم انها لن تتراجع فنفذ لها طلبها على امل انه سوف يستطيع ارجاعها مره اخرى عنـ.ـد.ما تهدء
*لكن جودي لم تعطيه الفرصه واختفت عن العمل وعن حياته نهائيا
*كان جواد كالث-ور الجريح لم يجد لحياته طعما بعدها بحث عنها في كل مكان لم يجدها سأل فريد وباسل عنها لكنهم لم يعلموا الى اين ذهبت
*كانت جودي جيده في الاختفاء تتصل على اسرتها من وقت الى اخر كي يطمئنوا عليها لكن لا احد يعلم اين تقيم
*بعد عام ونصف من طـ.ـلا.ق جودي تمت دعوه جواد الى حفل خطوبه فريد فايقن ان جودي لن تترك اخاها دون ان تقف بجواره في مثل ذلك اليوم
*قدm جواد على اجازه لحضور الحفل وعزم على الا يعود من دونها
*ذهب جواد الى الحفل بكامل اناقته وسلم على اهله واهل فريد وجد نظره عتاب من عين مها اليه …. فطلب منها ان يتحدث معها بمفرده
: انت شايف ان ده وقت كلام
:حضرتك عرفتي اني اتجوزت جودي
: اه و طلقتها قبل ما حد يعرف ما فرقتش كثير عن اخوك شهر بالضبط زي ما يكون مكتوب عليها ما تقعدش مع حد من العيله دي اكثر من شهر
: انا اسف انا عمري ما كنت هطلقها لولا هي اصرت
:غلطانه واحد ك-سر لها ايديها والثاني جاب لها شلل نصفي
: انا اسف و نـ.ـد.مان
: انا اللي نـ.ـد.مانه اني فرحت لما عرفت انك اتجوزتها فكرتك راجـ.ـل هتحافظ عليها و تعوضها عن الظ-لم اللي شافته …. ما كنتش اعرف انها مسابقه بينكم مين يظلمها اكثر
:ارجوك تسامحيني و تساعديني ارجع لها
:اسفه ما اقدرش وعن اذنك دي خطوبه ابني ولازم استقبل الناس
بقلمي سحر السحرتي
*ذهب جواد ليتحدث مع عمه كي يساعده فهو يعلم كم تحبه جودي
:جواد انت مختار وقت صعب قوي تكلمني فيه خليها بعد الحفله ونشوف هببت ايه
:هو انت ما تعرفش
: لا مها بس هي اللي تعرف كل حاجه
: امال جودي فين مش هتحضر
:لا جايه بس هتتاخر شويه
*كانت عينيه لا تفارق باب القاعه كلما لمح سيده تدخل دقق في ملامحها علها تكون جودي ولكن مر عليه الوقت ثقيلا ولم تحضر الى ان ياس من حضورها
*دخلت جودي بصحبه سلوى صديقتها وكانت ترتدي فستان في غايه الرقه والجمال
*تماسك جواد حتى لا يسرع باحتضانها
*دخلت جودي وسلمت على الموجودين و احتضنت فريد وعروسه …. وبعدها سيلا التي بكت في حـ.ـضـ.ـن جودي
: ايه يا سيلا شـ.ـدي حيلك وادعي لها بالرحمه انا زعلت عليها قوي وكنت بحبها
:هي كمان كانت بتحبك
: اسفه ما قدرتش انزل كنت لسه ماسكه شغل جديد وما قدرتش اخد اجازه
:ولا يهمك بس محتاجه اقعد معاكي بكره لوحدنا ماما موصياني اتكلم معاكي ضروري
:حاضر انا قاعده مده كويسه
*نظرت لجواد نظره عابره ليس بها حب او اشتياق كانه شخص عادي مر على حياتها اقترب ليسلم عليها سلمت بجفاء
: اهلا يا دكتور عقبالك
:مش هتجوز حد غيرك يا جودي
:انت حر
:هستناك لو العمر كله
:بلاش تدي لنفسك امل هتفضل مستني على طول انا خلاص بصمت بالعشره اني لا اصلح للزواج
:ليه كده يا جودي
: البركه فيك انت و اخوك
:عايز اتكلم معاك
:انا شبعت كلام زمان انا راجعه انبسط بالاجازه بقالي اكثر من سنتين ما نزلتش ومش عايزه حاجه تعكر عليا الاجازه عن اذنك دي خطوبه اخويا ولازم اوجب معاه
*رقصت جودي مع سيلا وفريد وعروسه كي تزيد من نيران جواد لانها تعلم انه ما زال يغار عليها
*ولكي تزيده اشتعالا قدmت عرض مع فرقتها الشعبيه القديمه
*ما زاد الطين بله عنـ.ـد.ما تقدm ظابط منها صديق فريد وظل يتحدث معها فتره طويله وهي تضحك معه وتراقب نظرات جواد جيدا وتشعر بسعاده انه ما زال يحبها ويغير عليها
*تعجب جواد عنـ.ـد.ما وجد مربيه تحمل فتاه صغيره وتعطيها لجودي وهي تحتضنها وتقبلها لم يتحمل وذهب بكل غضب وعصبيه
:جودي انت اتجوزتي
:هو في حاجه تمنع جوازي مره ثانيه قصدي ثالثه العده خلصت ربنا عوضني عندك مشكله
*كاد جواد ان يجن وهم بترك الحفل لولا يد الصغيره امسكت ببدلته و جذبته اليها
:بس يا جوري سيبي عمو كخ كده
*لكنها تعلقت برقبته فحملها وكان سعيد بها لانها جميله مثل جودي اولا ولانها ابـ.ـنتها ثانيا
:سمـ.ـيـ.ـتيها جوري
: اه ولو كانت ولد كنت سمـ.ـيـ.ـته فريد او فهمي ممكن تجيبها عشان المربيه تنيمها
:ممكن تسيبيها معايا شويه
: 10 دقائق مش اكثر
*تجول بها جواد في الحفل وكان يضحك ويلعب معها الى ان اوقفته والدته
:مين دي يا جواد
: بـ.ـنت جودي يا ماما
:سبحان الله من بعيد حسيت انها بـ.ـنتك فيها شبه كبير منك وانت صغير
*شك جواد في كلام والدته فشعر ان الحب الذي يكنه لهذه الطفله ربما لانها ابـ.ـنته فذهب يسأل المربيه
بقلمي سحر السحرتي
:كم عمر الطفله
:10 شهور يا فنـ.ـد.م ليه في حاجه
: ابدا كنت عايزه اجيب لها حاجه حلوه بس لسه ما تاكلش دلوقت
:لا مدام جودي عامله لها نظام غذائي معين
:طب اتفضلي عشان تنام
*قام جواد بحساب عمر الطفله مع شهور الحمل وشهور العده فلم تكن النتيجه الا انها ابـ.ـنته فمع عمرها لن تستطيع جودي انجابها من رجل اخر
#هل جوري فعلا ابنه جواد
↚: جودي محتاجين نتكلم
: بكره عند ماما اي وقت مناسب معاك
:عارفه انا عايزك في ايه
:مش مستعجله بكره هعرف ممكن تسيبني بقى اكمل خطوبه اخويا
:بكره الصبح هكون عندك مناسب
:مستعجل قوي اه مناسب
*انتهى الحفل وانصرف الجميع الى منازلهم
*لم يستطع جواد النوم فنزل يطرق باب عمه فتح فريد وفي وجهه النعاس
:خير يا جواد عمي حصل له حاجه
: لا عايز جوري
: جودي نايمه
:بقول لك جوري مش جودي
:برده نايمه
:ممكن تجيبها تنام في حضني
:اسال جودي الاول
:هو انت مش هتسالني عايزها ليه
:بنتك وعايزها هيبقى ليه
:هو انت عارف
:امال يعني جودي هتخبي علينا وماما اصلا سافرت لها وقت الولاده
:وبالنسبه للط-ور ابوها ما كانش من حقه يعرف
: دي امور تتفاهم فيها مع جودي وخذ بالك انا موجود فاوعى تزعلها كفايه زعلتها بما فيه الكفاية
*نظر جواد في الارض
بقلمي سحر السحرتي
: استنى هروح اصحي جودي
:ايوه يا جواد نعم مش ميعادنا الصبح
:مش قادر انام وانا عارف ان جوري بنتي ممكن تجبيها
:مش هينفع اجيبها هتصحى ودي نومها صعب ممكن الصبح تشوفها
:مش هيجي لي نوم كفايه حرمتيني احضر ولادتها و اشوفها بتكبر قدام عينيا بس مش هلوم عليك حقك انا غلطت
:عايز ايه دلوقتي اطلع نام و الصبح تبقى تشوفها
: ارجوكي عايز اخدها في حضني
*حزنت على حاله
:اتفضل ادخل
:هاخدها
: لا هتنام هنا ولو صحيت يا ويل-ك ما حدش هيسهر بيها غيرك انا تعبانه وعايزه انام
:من كتر الرقص
*نظرت له بح-ده :اه من كتر الرقص هتنام وانت ساكت ولا تطلع فوق تبرطم براحتك
:هنام
*ادخلته ينام بجانب الصغيره وهي ذهبت لتنام في غرفه سيلا
*احتضن جواد صغيرته واخذ يستنشق رائحتها المميزه غرق في نوم عميق مستريح ان هناك امل لعوده جودي
*دخلت مها في الصباح لايقاظ جودي تفاجات بجواد ذهبت تبحث عنها وجدتها في غرفه سيلا فايقظتها
:جواد بيعمل ايه في غرفتك
:حس ان جوري بنته ما عرفش ينام اتحايل عليا ينام جنبها وكان عايزها تطلع فوق معاه خفت تصحى
:ناويه تعملي ايه معاه
: مش هحرم بنتي من حضن ابوها زي ما بابا حرمني من حضنه
: و هتنسي اللي عمله فيكي
:محتاره يا ماما رايك ايه
:مش قادره اقول لك ارجعي لاني ما توقعتش منه يعمل فيكي كده و خايفه يكررها
: ما افتكرش هو اكيد اتعلم
:شكلك مياله انك ترجعي
:مش عشاني عشان جوري وجواد اصلا حنين قوي بس وقتها الشي-طان اتمكن منه و بيتهيالي كان المفروض امتص غض-به وما اقفش في وشه ارد عليه الكلمه بالكلمه …. كان المفروض اسيبه لما يهدى وبعدين اتناقش معاه بهدوء
: عين العقل هروح احضر الفطار وادخلي صحيه وصحي فريد
: امال بابا فين
: في الحمام هيطلع كمان شويه
بقلمي سحر السحرتي
*ذهبت جودي لايقاظ جواد همست له
:جواد اصحى
*استيقظ وابعد صغيرته بهدوء من حضنه وجلس
:صباح الخير
:صباح النور عرفت تنام
: انا ما نمتش مستريح كده من يوم ما سبتيني
:طب قوم عشان تفطر
*امسك يدها :في امل تسامحيني لو مش عشاني عشان بنتنا
:قوم وبعدين نتكلم
*بعد ان تناولوا الافطار جلس جواد مع جودي وهو يحتضن جوري وتساقطت بعض الدمعات من عينيه
:جودي انا ندمت واتعلمت ارجعي لي حياتي وحشه قوي من غيرك
:انا كل ما بفكر ارجع لك بسمع صوتي وانا بص-رخ و بترجاك ما تعملش كده انت استلذيت بك-سرتي لو اقول لك اني مش قادره ابص لك هتصدق
: هصدق واكثر من كده بس الفتره القصيره اللي عشناها مع بعض ما و حشتكيش
:وحشتني قوي بس اليوم الاخير كان صعب عمري ما كنت اتخيل اني اعيش معاك يوم زي ده
:ولو وعدتك انه مش هيتكرر
:انت وعدتني اول يوم جواز انك مش هتك-سرني ومش هتج-رحني وانت ك-سرتني و ذليت-ني
: خذي كل الضمانات اللي انت عايزاها
:ما فيش ضمانات للمشاعر والحب
:اكيد في حاجه اعملها تكفر عن الذنب ده فكري كويس يا جودي
:المشكله اني فكرت كثير وما قدرتش
:طب جوري بنتنا ذنبها ايه اني غلطت تتعاقب انها تت-حرم من حضني
:اكيد مش هح-رمها منك بس الفتره اللي فاتت حاولت اكلمك ما قدرتش …. بس كنت اكيد هعرفك ولقيت خطوبه فريد فرصه لما عرفت انك نازل
: انا مش بلومك على اي حاجه عملتيها انا استاهل كده واكثر بس ارجوك كفايه بعد
:هفكر يا جواد
:طب انا هطلع اغير هدومي واعرف ماما على جوري ونتكلم ثاني او نخرج مع بعض
: خليها بالليل سيلا جايه كمان شويه عشان عايزاني ضروري
*بعد مده حضرت سيلا ودخلت الغرفه و اغلقت الباب وبدات في البكاء
: انت كويسه يا سيلا حصل حاجه مع باسل فريد موجود يظبطه
:لا يا جودي ماما قبل ما تم-وت طلبت مني اعتذر لك عشان تسامحيها و تسامحيني احنا غلطنا في حقك غلطه كبيره قوي …. بس انت طيبه وقلبك كبير ارجوك سامحينا
:هي ايه حكايه السماح النهارده طب اهدي و احكي عملتوا ايه
:قبل ما احكي لازم تعرفي ان ماما زي اي ست الن-ار قادت فيها لما بابا اتجوز عليها واحده ثانيه و اهم-لها ودي اكتر حاجه بتق-تل الست و بتع-ذبها
: فاهمه يا سيلا عشان كده ما رضيتش اكرر نفس الكلام مع جواد لما كان متجوز جينا و بعدت عنه لما هو اللي نهى موضوعه معاها وكمان بعدها بفتره عشان ما بقاش السبب
:اسمعي اللي حصل
بقلمي سحر السحرتي
*بعد ان قصت عليها الخطه الق-ذره التي تم تنفيذها ببراعه صمتت جودي تنظر بحزن لسيلا
:ردي عليا بلاش تسكتي كده ربنا انت-قم لك من ماما و جالها المرض اللي موت-ها وانا مش عارفه احس بالامومه سامحيني عشان ربنا يغفر لي
: انا مش قادره اصدق انك و مامتك السبب ان باسل كان كل شويه يض-ربني علقه م-وت وشعور الذ-ل و الاه-انه …. غير كلام ونظرات الناس ليا بعد ما اتطلقت بعد شهر واحد من الجواز…. انتم ايه مش بني ادمين ….. عارفه لما حد بيفكر يتقدم لي ويعرف اني مطلقه بعد شهر كان بيه-رب مش بيمشي
*امسكتها من ذراعها وبدات ترجها وعلا صوتها
:يا رب تكونوا استريحتوا و حققتوا انتق-امكم وانتم شايفيني بت-هان من حماتي كل شويه …. غير الكلام اللي طلعوا عليا باسل عشان ما حدش يعرف انه كان عاجز ومش قادر يتجوزني ….. واللي عمله فيا بعدها اخوه انت عارفه انا اتظل-مت قد ايه و اتمرم-طت ازاي وجيتي بعدها تعملي اختي وحبيبتي وانزل معاكي اشتري جهازك انتم ازاي بالقس-وه دي …. انا جيت على نفسي كثير عشانك كنت بحسبك اختي ما قصرتش معاكي ….. عشان كده رفضتي فلوس باسل
*دخل جواد على صوت جودي
:في ايه مال صوتك عالي كده
*ارتمت داخل حضنه فاستقبلها وقام باحتوائها ولكنها فقدت الوعي عندما استرجعت كم الظ-لم الذي تعرضت له نتيجه الخطه التي نفذت عليها
:جودي حبيبتي فوقي انت عملتي ايه فيها قلت لها ايه
*حملها جواد سريعا وذهب بها الى المستشفى وذهبت سيلا معه لكن مها بقيت في المنزل للاعتناء بجوري اما عن فريد وفهمي فكانوا في العمل
*امسك جواد سيلا من ذراعها
:لازم اعرف عملت ايه فيها عشان نعرف نلحقها
*قصت عليه ما فعلته
:بس ارجوك بلاش حد يعرف هيقط-عوني وهبقى لوحدي ومش هقدر اعيش كفايه انت-قام ربنا
:وما سبتوش انت-قام ربنا من عمي ومراته ليه هو اللي يجيب لكم حقكم لو لكم حق عمي هو اللي غلط جودي ذنبها ايه مش كفايه ظ-لم ابوها ليها و ابوكي لما كان بينصرك عليها وانتم صغيرين
:ما تعملش فيها ملاك انت كمان و افتكر انك برده ظل-متها
:عندك حق انا شي-طان زيك
*خرج الطبيب هي فاقت دلوقت بس بلاش حد يزعلها
بقلمي سحر السحرتي
*دخل كل من جواد وسيلا نظرت لهم جودي بعتاب
: ممكن تخرجوا بره و تسيبوني لوحدي
*بكت سيلا وامسكت يدها
:جودي انا اسفه انا ما فكرتش ان كل ده هيحصل لك احنا كنا عايزين باسل يتجوزني وانت مراته عشان يحسوا باللي عملوه فيها و مرار سنين داقته لما فضل مامتك على مامتي
:عارفه الحاجه الحلوه الوحيده اللي حصلت لي في كل ده اني خلصت من باسل بس بجد كميه ظ-لم شفتها بسببك مش قادره اتخيل ان ده طلع منك امشي يا سيلا اديني فرصه استوعب ما تنتظريش اني اسامحك بسرعه
:طب مش هضغط عليك بس ممكن ما حدش يعرف انا اضطريت اقول لجواد بس متاكده انه مش هيتكلم
:ما تخافيش مهما حصل عمري ما هاذي-كي لانك طول عمرك اختي الصغيره بس هقعد فتره مش قادره اتعامل معاكي
*تركتها وذهبت و احتضناها جواد
:حبيبتي ما تزعليش كل حاجه هتتصلح
:حبيبتي هو اللي بيحب حد يئ-ذيه زي انت ما عملت
: جودي انا اسف من قلبي دي غلطه واحده هي كبيره منكرش بس اوعدك اتحكم في تصرفاتي واحاول على قد ما اقدر اعوضك و احميكي
:مش قادره ارجع لك يا جواد انا ممكن ارجع لك على الورق بس عشان جوري مش اكثر
:يعني ايه على الورق
:يعني نتجوز و ناخد شقه جنبك تيجي تزور جوري زي ما انت عايز ولو حابب تتجوز واحده ثانيه اتفضل لكن نعيش زوج وزوجه بشكل طبيعي مش هقدر انا في جميع الاحوال مش ناويه اتجوز لكن هتجوزك عشان تقدر تشوف جوري زي ما تحب لكن تدخل في حياتي تاني او شغلي لا
:طب ممكن نبقى في بيت واحد مع بعض بنفس شروطك ولو حسيتي اني اتغيرت نحول جوازنا من ورق لفعل
:بقول لك مش قادره
:ادي نفسك فرصه ووقت ومش هتدخل في شغلك او حياتك زي ما بتطلبي بس اكون جنبك انت وجوري انا كمان من بعدك مش عايز حد غيرك
: ولو اتدخلت في نوع المرضى و سفري و الفرقه بتاعتي
*امسك يدها و قبلها
:هتشوفي جواد ثاني خالص
: انا مش عايزه اشوف اولاني ولا ثاني كفايه عليا كده
*احتضناها وقبل راسها
:عارف انك تعبتي و اتظ-لمتي كتير
*بكت داخل حضنه
:عارف يا جواد انا كنت بقول ايه لنفسي كنت بقول انا ما اتحبش انا استاهل انا اكيد وح-شه ما فيش حد حبيته الا و آذا-ني اولهم بابا وانت اخرهم ….. اللي مخليني مكمله بعد اذي-تك هي جوري احلى حاجه حصلت لي منك
: ما كنتش اعرف انك بتحبيني قوي كده دي شبهي بالملي
:بحبك اكثر ما انت حاسس بس ايه شبهك دي حرام عليك هي وحشه كده
: هو انا وحش
:اه وحش قوي
:طب عيني في عينك
:هو انا طايقة ابص لك عشان احط عيني في عينك
:طب بلاش عينك
*وقام بتقبيلها في شفتيها بشغف ابعدته
: ايه ده بقى لما بتعمل كده قبل الجواز امال بعده هتعمل ايه واحنا اتفقنا على الورق
:اسف اصلك وحشتيني قوي ممكن نكتب الكتاب بكره عشان عايز نسافر سوا نفسح جوري قبل الاجازه ما تخلص
:جوري لسه صغيره مش هتفهم في الفسح دي
:بتحجج بجوري عشان افسح ام جوري عندك مشكله
: لو كده نسيب جوري بقى مع ماما و نتفسح صح
:هتقدري تسافري من غيرها
:هو انا قلت من غيرها طبعا هاخد ماما معايا و المربيه هو انا اقدر ما اشوفهاش يوم واحد
:تحبي تروحي فين يا قلبي
: ايه يا قلبي دي قلنا على الورق
:ما قلبي على الورق هو انا قلت حاجه
:خلاص وديني شرم
:طب قادره تقومي ننزل نشتري فستان كتب الكتاب
:انا هلبس اسود
: والله لولبستي عفريته برده قمر بس تعالي ده احنا هنتجوز و معانا بنتنا تحب اعمل لك فرح كمان و تتزفي وانت شايلاها
: هههههه ده هيبقى فرح مسخره وبدل ما تجيب رقاصه تجيب مهرج عشان يسليها
:ايه رايك انا بتكلم بجد وعايز اعمل لك فرح كبير وقاعه كبيره قوي عشان تفرحي
:الفرحه مش بكبر القاعه الفرحه مع الناس اللي بتحبك
:وانا بحبك
*قالت بدلع
:مش باين
: هثبت لك وبكره في كتب الكتاب هعمل لك مفاجاه ما حصلتش
*بفرحه: ايه هي قول
: لا بكره بس ممكن اعزم سيلا
*بوجه مقت-ضب
:لازم يعني
:سيلا بتحبك وحاولت تكفر عن اللي عملته بتع-ذيب باسل فاكره كانت بتربيه ازاي
: هههههه الا فاكره ده بيقول اشعار فيا وفي امجادي و بيدعي لي
:ما تنكريش كمان اللي حصل جمعنا
:هو انا انسى مكتوب لي اتجوز من عيلتكم شهر تفتكر المره دي هقعد شهر ولا اقل
: هتقعدي العمر كله يلا يا حبيبتي عشان جوري كل ده مع ماما زمانها تعبتها
:لا زمان المربيه عندها
:حطي ايدك في دراعي عشان تسندي احسن تقعي
: انت بتتلكك بقى
: لغايه بكره بس
:ها احنا قلنا ايه
: ورق ورق طبعا
:مش مستريحه لك
:تعرفي عني بقول كلمه وارجع فيها
:ده ما فيش كلمه الا ورجعت فيها
:امال مستغربه ليه
*ضحكت من قلبها وذهبت معه لشراء مستلزمات الحفل وفستان ايضا لجوري
بقلمي سحر السحرتي
*في اليوم التالي تم تزيين شقه الجد التي كانت مكان لعبهم وهم صغار وارتدت جوري وجودي فساتينهم المتشابهه واتت سيلا وسلوى
*كانت سيلا خجله وتنظر في الارض فقامت جودي بوضع جوري على يدها
:اتفضلي يا خالتو سيلا شيلي انا عروسه
:بجد يا جودي
: بجد انا زعلانه منك بس لسه بحبك و اعملي حسابك تسافري معانا عشان تشيليها برده لازم استغلك
:دي في قلبي حبيبه خالتو
…. يلا احسن العريس هيطق تحت
:ما يطق براحتي
: هههههه على رايك هو مش ابن عمي بس يستاهل
*طرق جواد الباب ودخل
:سمعتكم على فكره صوتكم عالي
:ما تسمع هتعمل حاجه
: بحبك وانت مستقويه قبل الجواز طب خافي اطلعه عليك بعدها
:تقدر تعملها
:وانا قلت كده دي سيلا
:نعم سيلا انت هترميها عليا طب ما فيش جواز روح اختي و هسخنها عليك
: سيلا لاحظي ان انا اللي عزمتك عدي الجمايل وهدي النفوس
: كسفتني
:تعالي بقى يا جودي عشان تشوفي المفاجاه
: مش عارفه خايفه ليه هي عباره عن ايه
:حد هتفرحي لما تشوفيه
: اوعى تكون جينا
: هههههه لا تعالي
*نزلت معه وهو يحتضن يدها وجدت صلاح والدها يجلس بجانب الماذون وعندما راها وقف واقترب منها اخذها بحضنه وبكى
:حقك عليا يا جودي انا اسف اهملتك كتير و ضيعت حقوقك وكان المفروض ابقى في ظهرك سامحيني
*بكت داخل حضنه
:بحبك قوي يا بابا مسامحاك طبعا
*والتفتت و حضنت جواد
:دي احلى مفاجاه انت عملت كده ازاي
:ابدا طلبت ايدك منه و اتحايلت عليه عشان يوافق
صلاح :جواد ده شخص خلوق ما رضيش يقول لك انه واجهني بالحقيقه وصحى ضميري و نبهني لع-قاب ربنا
:ما تقولش كده يا عمي انا عندي بنت و حسيت هي قد ايه محتاجه حضن الاب حتى شوف كده اول حفيده لك هاتي يا سيلا
:هات احلى حفيده في الدنيا
*قبلها وجلس ليزوج جودي فقد كان هذه المره هو وكيلها وسعيد بها
*بارك لها الجميع الا ام جواد
:بتعملي ايه في عيالي يا بنت مها بيجروا وراك بالمشوار
مها :مالها مها عملت لك ايه
جودي: انا مش عايزه من عيالك غير جواد وبعدين دي اول حفيده لك مني ونسخه من ابوها
:الصراحه دي الحاجه الحلوه اللي طلعت بيها منك
جواد: ماما الله يبارك فيك يا حبيبتي روحي شوفي سعد واقف مع واحده زي القمر الحقي احسن الماذون لسه ما مشيش وممكن يتجوزها
:ده انا هط-ين عيشته الشايب اللي بقى عنده احفاد
جودي : هههههه انت عملت ايه هتقلبها خناقه
: بابا اول ما هيبص لها هتخاف و تسكت اسيبها تقول لك كلامها ده واحنا في اول فرحتنا تعالي بقى
:على فين هنبات النهارده في فندق سوا
: هو احنا مش اتفقنا على الورق
:فاهم
:امال لازمته ايه
:هتفهمي لما نروح
*ذهبت معه وتركت ابنتها مع والدتها وسيلا وصلا ودخلت الغرفه
: ايه ده بقى
:ايه غيرت اتفاقي معاكي زي ما اتفقت اهو
:بقى فارش السرير ورق وتقول زي ما اتفقت انت بتلعب بالكلام
:مش طلبتي نتجوز على الورق
:انت بتس-تهبل انت فاهم قصدي
*اقترب منها و امساكها من خصرها وضمها لحضنه وحشتيني قوي ما و حشتكيش حرام عليك كفايه بعد انا اتربيت على ايدك اللي اهلي ما عرفوش يربيهولي
: هههههه لسه ناقصك تربيه
:هتربى زي ما انت عايزه وبعدين المفاجاه بتاعه النهارده ما تشفعش ليا
: تشفع يا سيدي بجد فرحت من قلبي
: ولو قلت لك اني عزمتهم معانا في شرم ترضي عني خالص
: هما مين
:باباك و اخواتك ومراته وعمي و مامتك وفريد وسيلا عمل لك رحله تجنن
:بجد احلف ما عزمتش الشارع ليه كمان هو ده شهر عسل
:قلت افرحك بوجودهم
: انا فعلا مبسوطه … جواد
:قلبه
:انت عزمت مامتك
: …….
: جوااااد
:ما اقدرش كل دول جايين وهي وبابا لا ….. بس هوصي بابا يبقى جنبها باستمرار
:ماشي هعديها لان مفاجئتك كلها حلوه
: ولسه لما تشوفي الورق اللي على السرير
: هههههه ماله
:كاتب لك عليه كلام حب تعالي نقراه سوا
*و غابوا سويا في عالم الحب
*عاشت جودي اسعد ايام حياتها مع جواد واستقرت معه في مصر وافتتحا معا مركز صغير شبيه بالمركز الذي كانوا يعملون به وعملت سلوى وزوجها معهم
*سامحت كل من ظلمها
*ساعدت سيلا في السفر للخارج لتجري عمليه تستطيع الانجاب وفعلا نجحت
*تقضي يوم الجمعه عند والدتها والجمعه التي تليها عند والدها
*انجبت سيلا توام وتجعل باسل من يسهر بهم
*كان جواد عند كلمته وعوض جودي عن كل ظ-لم ذاقته وكان الزوج والاب الذي طالما حلمت به
&تمت
جودي سامحت جواد لانه بيحبها من سنين طويله وكان بيحافظ عليها ودائما بيفرحها كان هو الامان لها في الوقت اللي كان ابوها امانها راميها فعذرته لما قعد سنين يحبها في مقدرش يسيطر على حب التملك والغيرة المجن-ونة لما اتجوزها و غفرتله غلطته لما الشي-طان تملك منه لأنه له رصيد كبير قوي من زمان
*لما الإنسان بيعمل لنا حاجات كويسه كثير ويجي يعمل غلطة حتى لو كبيرة بلاش تمسح كل الحلو و نفتكر و نسامح
ده رائي الشخصي
اتمنى تكون عجبتكم وعايزة رايكم وعارفه أن ناس غلطت ولم تعاقب ربنا بيعاقب مش بيسيب حق حد
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇