رواية غرام للابد كاملة جميع الفصول

رواية غرام للابد هي رواية رومانسية والرواية من تأليف تالين في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية غرام للابد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية غرام للابد هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية غرام للابد تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية غرام للابد من الفصل الاول للاخير بقلم تالين

ركبت المواصلات زي كل يوم عشان اروح الجامعه فجاه الميكروباص وقف ف الكمين كان فيه تفتيش وظباط كتير
وفجاه شوفته مش عارفه ليه شـ.ـدني طريقه تعامله مع السواق والناس الي ف العربيه كان ف قمه الاحترام والهيبه
حتي ملامح وشه الي ملياه الابتسامه يااااه كان قمررر اخر حاجه
وبعد ماخلص كنت ساعتها بحاول اغض البصر ع قد ما اقدر بس اعجابي بيه مقدرتش اخفيه بصراحه بس اي دا دا شكلوا خد بالو😳😳😳ياكسفتي لا وكمان ابتسم الله الله كمان كانت نقصه الضحكه دي ياعم انا أصلن بحب الظباط وما صدقت شوفتك من قريب عشان اعكسك
لقيته فجاه جي عليا بيقولي بطاقتك 😱ايه الكسفه دي بقي
قلتلوا ماينفعش الكرنيه
لا
ليه حضرتك انا طالبه جامعيه
انا بسال ع البطاقه
إنشاءالله يسترك بلاش
ضحك وقال يلا البطاقه
نهار ملون انا نستها معلش
نسيتيها ولا خايفه من شكلك دا كان رد صحبتي الاصيله
ضـ.ـر.بتها ف جنبها
اسكتي الله يفـ.ـضـ.ـحك
لقيته بيبص علينا يلا انا مش فاضي للعب دا بصتلوا وانا خلاص هبكي
هو حضرتك هتحبسني
ضحك وقال لا طب ممكن الكرنيه اديتوا الكرنيه شافوا بس فجاه حد نده عليه من أصحابه وخد الكرنيه معاه واستنيت لكن السواق ابتدي يشغل العربيه
ايه دا الله يخرب بيتك الكرنيه مش هقدر اخش الجامعه يا باشااا الكرنيه
ولا حياه لمن تنادي
صحبتي بتضحك
انتي بتضحكي يا سمر ماشي
احسن فيكي اهو انتي كدا مش هتخشي الجامعه وكمان ابشرك انهارده فيه امتحان افرحي بالظباط خليهم ينفعوكي
هناء ماشي شمتانه فيا أخص عليكي ووصلنا الجامعه والحرس مرديش يدخلني وطبعا فضلت برا بس الغريبه اني مكنتش زعلانه لا انا كنت بفكر فيه وف طريقته وقطع تفكيري دا،،،،،،،
يتبع…
كنت بفكر فيه وبسرح بخيالي إذا بالدكتور الغلس واقف قدامي
الدكتور علي:ايه الي موقف كدا يا انسه
هناء:معلش يادكتور اصلي نسيت الكرنيه
علي:اه وانتي ناسيه اني هديكم امتحان النهارده
هناء:لا منستش حضرتك
ابتسم بخبث وقرب
علي :ع فكره انا ممكن ادخلك معايا واقول انك تبعي ومد أيده يمسك ايدي لكن رجعت ورا وقلت
هناء:شكرا ع تعب حضرتك انا هروح ومش مهم اليوم دا يروح
علي:ازاي دا انا هدخلك معايا
اتعصبت وردت :يوة ما قلت شكرا هو عافيه يعني ولا عافيه انا مش هدخل انا حره يا اخي
علي :انتي اتجننتي يا بـ.ـنت انتي ولا ايه
شكلك انت الي خساره فيك لقب دكتور جامعي😳😲هو لا لا طب ازاي وامتي شكل الروايات الي بقراها بوظت دmاغي
ولسه باخد وادي بيني وبين نفسي فجاه لقيته مسك ايدي وخلاني ورا ضهره ياااه 😍🙄اول مره اصدق كلمه ماما وهي بتقولي تعالي يا شبر نص اول مره اتاكد اني اوزعه دا دا طوييييل قوي
الدكتور علي:وانت من أصلن عشان تتكلم معايا كدا
الظابط احمد:انا قريبها
علي وتقربلها ايه أن شاء الله
احمد :وانت مالك
علي:ازاي وانا مالي مش يمكن المز بتاعها فجاه بوكس ف وشه بقي ف الأرض
احمد:كلمه زياده اقسم بالله اخليك عبره للجامعه كلها
علي:بقي كدا ماشي وحياة امي لتدفع التمن غالي اوي
بصلوا احمد وابتسم وانا جاهز لدفع تحب كاش ولا فيزا
سابنا ومشي وهو كله غل من احمد وطبعا بيتوعد ليه واكيد ليا
احمد:ادا انتي ليه بتترعشي كدا اوعي تخافي البلاد فيها قانون هزيت دmاغي لله بس من جوايا همـ.ـو.ت من الخـ.ـو.ف انا طول عمري مبحبش المشاكل ومن اول ما دخلت الجامعه وانا ف حالي بس الدكتور دا كان دائما واقفلي ع الوحده
احمد:مالك سرحتي ف ايه
هنا :لا ولا حاجه ربنا يستر
احمد:ع العموم يا ستي انتي نسيتي الكرنيه معايا وانا قلت اجيبهولك بنفسي
هناء:شكرا لحضرتك
احمد:احمد اسمي احمد
هناء :شكرا يا استاذ احمد
ابتسم ورد هو انا بقولك اسمي عشان تقولي استاذ طب أما ظابط مش مدرس
انكشفت وقلتلوا اسفه معلش
احمد:ع العموم اسفك مقبول وادي الكرنيه بس ممكن ورقه وقلم
هنا :اتفضل
احمد:بصي دي ارقامي لو احتجتي حاجه او الدكتور دا اتعرضلك متترددش انك تطلبيني الشرطة ف خدmت الشعب
هناء:شكرا انا تعبت حضرتك معايا قوي
احمد لا شكرا ع واجب انتي زي اختي
ومشي وانا دخلت الجامعه بس فجاه لقيت الكل بيتوشوش ولقيت الي جايا بتقول،،،،،،
ياترا ايه الي حصل🤔
وايه مصير هناء مع الدكتور😈
لقيت الي جايه علي بتقول.الله الله دي الي عامله فيها محترمه وهي مقضيها ظباط
ولد:ايه يامزه بس عامله علينا شريفه بس شاطره اتاريكي مقضيها مناصب تمـ.ـو.تي انتي ف الواسطه
فجاه لقيت الدكتور علي جاي وبيهمس ليا
علي:ايه رايك في الفضيحه الاوبشن دي أجنن صح
لساني اتربط مش عارفه اعمل ايه طب طب ليه دا كله ايه الي بيحصل
وكمل وهو قريب مني اقوي لا ولسه الي جاي وبعدين علا صوته فجاه
علي:البـ.ـنت دي عار علي كليه التربيه انامش عارف الاشكال دي بيجبوها منين يلا يا بـ.ـنت ولا اقول يا ،،،،،،👊فجاه بوكس بقا ف الأرض ببص من وسط دmـ.ـو.عي لقيته احمد
انا كنت واثق انك مش هتجيبها لبر انت فاكر لما تصورنا مش هعرف تؤ تؤ تبقي متعرف كويس مين احمد الجندي اسال ع ف المدريه الاول وهم يجوبوك والتفت ليا
انتي ازاي تسمحيلوا يعمل كدا فيكي رد اتكلم اقولي اي حاجه متخافيش منه
مقدرتش اجاوب ببكي وبس
احمد:انت ليه بتبكي دافعي عن نفسك
مقدرتش مفيش ادامي حل غير اني استسلم للدوامه السوده الي سحبتني بعيد عن كل الناس
احمد:هناء هناء فوقي وشالني وبص للدكتور بتحزير اقسم بالله لو جرالها حاجه محد هيرحمك مني
ف المستشفى
الدكتور: الحمد لله الانسه بخير بس دا مجرد انذار
احمد:انذار ليه مش فاهم
الدكتور :دي بدايه انهيار عصبي الانسه حساسه شويه ودا مخليها ف بدايه العرضه للانهيار عشان كدا ياريت ممنوع الزعل
احمد: شكرا يادكتور
دخل احمد لهناء الاوضه كانت نائمه قعد ع الكرسي الي جنب السرير وتاملها هي صحيح مش جميله جدا بس ملامحها هاديه ورقيقه
احمد لنفسه:مش عارفه ايه الي شـ.ـدني ليكي يمكن عشان حسيت انك محتاجه ليا ولا عشان مش قادره تاخدي حقك الضعف دا اكبر دmار للانسان صدقيني مينفعش تكوني ضعيفه ودا الي خلاني ارجع تاني الجامعه بعد ما شوفت الدكتور بيصورنا وكنت متأكد انوا مش هيسبيك ف حالك انا شوفت ف عنيه الشر من ناحيتك واديني اتاكد
بس وحيات دmـ.ـو.عك ما هسيبك غير لما تاخدي حقك
بص عليها لقاها بتبكي وهي نايمه مسح دmـ.ـو.عها لقاها فاقت
احمد:انتي كويسه
هناء: الحمد لله شكرا علي تعبك
احمد:ولو قلنا الشرطة ف خدmه الشعب فما بالك لو الشعب دا أمور وكيوت كدا
هناء اتكسفت
احمد : الله هو لسه ف بنات بتتكسف انا كنت فاكرهم انقرضوا
هناء بتضحك
احمد:لا كدا كتير ايه الضحكه الحلوة دي لا بقولك انا قلبي ضعيف
هناء بصوت ههههههههههههه
احمد:انا كدا محتاج دكتور قلب ياناس
عدي اسبوع من اخر مره كانت هناء ف المستشفى ومن ساعتها وهي مش بتروح الجامعه حتي كلامها مع صاحبتها المقربه كان قليل وف يوم سمر راحت لهناء البيت
سمر: ازيك يا خالتي
مامت هناء: اهلا ياسموره اخبـ.ـارك يابت
سمر: الحمد لله فين هناء
مامت هناء: بتذاكر ف اوضتها بس قوليلي هي هناء فيه حد مزعلها
سمر:لا ليه بتقولي كده
مامت هناء:مش عارفه ليه حاسه انها مخبيه حاجه عني هي صحيح مش مبينه بس قلبي بيقولي أنها زعلانه
سمر:ايه ياعم المفتش كرومبو انتي يعني عاوز تفهميني أنها بتخبي عنك
مامت هناء:مش عارفه بس احساسي بقي وبعدين ايه كرومبو دي يابـ.ـنت اتلمي يابـ.ـنت سعاد دانا اكبر من امك برضوا
سمر:بس عسل ،😘امي دي خلاص عجزت مش زيك ياموزة انتي
مامت هناء:ههههههه اه يا بكاشه انت
ا
سمر:انا بكاشه ماشي يا خالتي بس قوليلي عامله ايه النهارده
مامت هناء:كويسه
سمر😒لا مش بسال ع صحتك عامله ايه اكل
مامت هناء:،😱ايه يا بـ.ـنتي انتي دايما مفجوعه كدا والمصيبه ولا باين عليكي
سمر:،😊ايه ياخالتي انتي هتعدي عليا دانا بقول انك احن من امي
مامت هنا :يلا يابـ.ـنت روح ذاكري بلا طفاسه
سمر:☹️☹️
هناء خرجت ع صوتهم ايه دا ازيك يا سمر مالك
سمر:شوفي امك بتقول عليا ايه قال انا طفسه
هناء: بصراحه اه😁
سمر:😲كدا ماشي
هناء؛يلا ولا انتي مش رايحه الجامعه مش بتقولي فيه سكشن مهم ولا ايه
سمر:ماشي بس برضو هتغدي هنا اصلي حاسه انكم طابخين حاجه ومش راضيين تقولو
هناء:بصراحه عاملين محشي
سمر:اوبا انا قلت. لا يا ماما انا مش معتبه برا غير لما اكل دا محشي ياما
ف العربيه هناء بتضحك ع صحبتها المكشره وقالبه وشها😠😠😠
سمر:محشي اه كدا برضوا تضحكي ع وتقولي محشي وتتطلوا عاملين طعميه مش كفايه امي اكلتني فول تكملوها انتوا بالطعميه
هناء مش قادره تمسك نفسها من الضحك هههههههههه همـ.ـو.ت مش قادره عمري ما هنسي شكلك وهي ماما بتحط الطعميه قدامك ياه ههههههههه
سمر:كدا ماشي لا والي غايظني أن امك مش راضيه تقول قال ياعني
سر وآمال لو عامله لحمه كانت عملت ايه كانت مدخلتنيش البيت
فجاه ضحكوا هم الاتنين ههههههههه
هناء وهي خلاص بتبكي من كتر الضحك الله يسامحك قلبي هيوقف
كل دا وهي مش واخده بالها من الي بيبصلها وسرحان ف ضحكتها
هناء خدي ادفعي الاجره
سمر اتفضل اتنين لو سمحت
السواق خلاص يا انسه الحساب وصل
سمر انا مدفعتش
السواق الباشا دفع
بيبصوا لقوه احمد بص ع هناء وابتسم وهي ابتسمت كمان ونزلوا من العربيه وراحت هناء عشان تشكره
هناء شكرا
احمد علي ايه وبعدين انا مش بحب كلمه شكرا دي
ابتسمت هناء وقالت بعد اذنك ومشيت وهو بص ف إثرها واستغرب نفسه هو ليه بيكون مبسوط ف الشويه
الي بيكلمها فيهم وطبعا راح ع شغله وهناء راحت ع محاضراتها وف اخر اليوم سمر كانت رايحه لعمها الي ساكن جنب الجامعه
سمر:انا همشي عشان عمي عزمنا تحبي اكلم ابن عمي يوصلك
هناء: مصطفى لا مستحيل دا رغاي اوي وكمان شايف نفسه وانا مش لطيفه
سمر:بس ياهناء الوقت اتاخر
هناء: متخافيش ربنا معايا يلا سلام
سمر،سلام ابقي كلميني
مشيت وهناء كانت مستنيه مواصلة عشان تروح بس فجاه حد رش عليها مـ.ـخـ.ـد.ر واخدها ف العربيه””””””””
مين دا 🤔
وصلنا لغايه ما حد رش مـ.ـخـ.ـد.ر ع هناء وخـ.ـطـ.ـفها
ف غرفه يسودها الصمت هناء بتبكي وضمه نفسها والخـ.ـو.ف خلاص مسيطر ع كل وجدانها فجاه باب الاوضه انفتح ودخل منه واحد 🤔ايوه هووو😈الدكتورعلي،:ازيك يا هنوو اخبـ.ـارك ايه ع فكره انتي آخر واحده كنت اتوقع انها تيجي المكان دا بس اعمل ايه حظك الحلو خلاكي اتحديتي علي زين الدين
هناء مش قادره ترد ولا قادره تستوعب الي هي فيه بتبكي وبس لدرجه انها حاسه ان نفسها بيروح منها حاولت تتكلم بصعوبة
اااانت عاااوز م ني ااايه ااارجوك اارحمممني متعممملش فيييا حاااجه😭
علي :هههه 😈متخافيش انا مش هعمل حاجه تستاهل الخـ.ـو.ف دا كله احنا بس هنعملك عمليه صغننه وناخد اعضاءك بس شوفتي انا طيب ازاي مع اني كنت عاوز اكتر من كدا بس نخلي التخطيط الكبير للهيرو بتاعك مش برضوا حضرت الظابط يبقي الهيرو بتاعك انا بقي هخليه عبرا لكل الي يحاول انوا ياقف ف وش علي عز الدين
هناء مبقتش قادره تتحمل اكتر من كدا واغمي عليها علي نادا علي واحد من الي معاه أنهم ياخدواها لغايه ميشوف أمتي هتعمل العمليه(ملحوظه علي عضو ف مافيا سرقه الاعضاء واحمد عارف بس مش معاه دليل)
مامت هناء قلقت علها قوي خصوصا انها عمرها ما اتاخرت كدا والي قلقها اكتر أن تليفون هناء كان مغلق وهي عمرها ما قفلته وهي برا فراحت اتصلت على سمر
مامت هناء:ايوة ياسمر امال فين هناء
سمر :مالها هناء هي مرجعتش
مامت هناء:لا يا بـ.ـنتي والمصيبه أن تليفونها مغلق
سمر:ازاي انا سبتها وهي قالت إنها هتركب تكسي وتروح دي حتي مرضيتش أن مصطفى يروحها وبعدين يا خالتي انا جايه مسافه السكه
طلع النهار والكل قلقان ع هناء ومحدش عارف يعمل ايه ومامتها منهاره وحالتها تقطع القلب☹️حتي سمر مكلتش ولا نامت وهي هتمـ.ـو.ت من القلق علي صحبت عمرها والي تعبها اكتر أنها عارفه شخصية هناء الحساسه والضعيفة زياده عن اللزوم بس فجاه جا ف بالها احمد وقامت بسرعه
مامت سمر: رايحه فين يا بـ.ـنتي
سمر جريت ومردتش علي حد راحت القسم ،لوسمحت ممكن اعرف الظابط احمد ألقاه فين
العسكري:حضره الظابط ف مكتبه الدور التاني أول مكتب ع ايدك اليمين
سمر:شكرا وراحت خبطت علي الباب وجاها الرد بالدخول
الظابط احمد:اتفضلي اي خدmه
سمر وهي بتبكي ومش قاده تتكلم:صحبتي مختفيه
احمد :صحبتك طيب اهدي وقوليلي أمتي اخر مره شوفتيها
حكت سمر لأحمد علي الي حصل واخر مره شافت فيها هناء احمد بيحاول يتمالك أعصابه لانوا لاخر لحظه كان بيتمني أن ظنه يخيب ومتطلعش هناء هي الي مختفيه لكن للأسف هو اتاكد من دا خصوصا أن سمر حكت ع الموقف الي قابلهم فيه لما دفع ليهم الاجره
احمد قلبه كله ع هناء ومبقاش عارف يعمل ايه وتفكيره وقف بس فجاه افتكر الدكتور وقام وقف وقال ورحمته امي لو طلع الي ف بالي ما هرحمه
احمد :خلاص يا انسه سمر اوعدك اني هلاقي هناء وان شاء الله مش هيعدي النهارده غير وهي ف وسط أهلها
سمر:بجد إنشاالله يخليك دي امها هتمـ.ـو.ت نفسها من العـ.ـيا.ط اصلك متعرفش احنا بنحبها قد ايه وبعدين هناء دي مش اي حد دي زي الملاك وبتخاف من كل حاجه دي أضعف من أنها تصرخ حتي
احمد :انتي بتقولي فيها انا عمري ما شوفت حد كدا بس متخافيش أن شاء الله خير
مشيت سمر وفضل احمد يفكر هيعمل ايه وهينقذ هناء ازاي مسك التلفون ورن علي واحد زميله:اهلا بالغايب
احمد :ازيك ياكرم معلش ممكن خدmه
كرم؛خدmه واحده قول خمناشر تمناشر انا تحت امرك يا قياده
احمد:تسلم يا غالي هديك اسم واحد وعاوز كل المكالمـ.ـا.ت الي استقبلها أو الي عملها ف خلال ٢٤ساعةالي فاتوا
كرم :بس كدا عيوني
احمد تسلم بس بسرعه وحياتك هو اسمه الدكتور علي زين الدين ،،
كرم :اديني ساعه وكل يبقي تمام
احمد :هستناك قفل معاه وسرح ف هناء وقد ايه هي انسانه بريئه وحساسه وافتكر الدكتور لما حذره من أنها تتعرض للزعل وأن دا ممكن يدخلها ف حاله انهيار عصبي أو اكتئاب وممكن تنتهي بأنها تدخل ف غيبوبه كوسيله للهروب من احساسها بالحـ.ـز.ن فاق من سرحانه ع التلفون
كرم بص ياسيدي،،،،،،،،،،،،
احمد:شكرا تعبتك معايا
كرم :اي خدmه بس فيه حاجه عرفتها ممكن تحتاجها الدكتور مشارك ف مستشفى،،،،الاستثماري وكمان عندوا شقه ف العماره الي جنب المستشفى والي عرفتوا كمان انوا مشتري نص الكافيه الي ف العماره الي قصاد المستشفى
احمد: ياه متشكر جدا وقفل وبدا يفكر ازاي هيلاقي هناء
ويا ترا هيوفي بوعده لصاحبتها ويرجع هناء😔
ولا القدر ليه رأي آخر🙄
ويا ترا هناء هتتحمل 😞
بعد ما احمد وضع الخطه الي هيقدر من خلالها ينقذ هناء،فضل يفكر ازاي هيقدر يقنع اللواء سراج بتنفيذ الخطة دي وخصوصا أن لسه معداش علي غياب اختفاء هناء اربع وعشرين ساعة ودا الي كان مخليه قلقان من رفض اللواء بس هو توكل ع الله وعزم أمره
خبط علي مكتب اللواء الي ازمه بالدخول
اللواء سراج:اهلا يا وحش ليه كنا في سرتك
احمد :خير يا فنـ.ـد.م انا تحت امرك سعادتك
اللواء سراج:لا خير اطمن احنا قدامنا مهمة وانا كنت بقول مفيش غيرك انت يا جندي الي هتقدر تنفذها لانك تربيتي وعارفك بتحب المهمـ.ـا.ت الي زي دي انا مسميك رجل المهمـ.ـا.ت الخاصة
احمد :دا شرف ليا سعادتك بس اصلي يعني…
اللواء سراج:ايه يا احمد شايفك متردد يعني مش عوايدك
احمد:اصلي حضرتك كنت عاوزك ف حاجه تانيه
اللواء سراج:اتفضل يا احمد اقعد واتكلم احنا هنا اسره واحده
احمد:شكرا ليك بس اصلي كنت عاوز اكلم حضرتك بخصوص عصابه الاعضاء الي كنت مكلفني اراقبها انا توصلت لمعلومـ.ـا.ت ممكن تخلينا نقدر نقبض عليهم اديني انت الأذن وانا وضعت خطه تمكنا من القبض عليهم بدون اي خساير
الظباط بصو لبعض واندهشوا واللواء سراج كان سعيد جدا لأحمد
احمد مالكم انا قلت حاجه غلط
اللواء سراج,انت قلت الصح كله لان دي المهمه الي كنت عاوز عشانهاانت دائما كدا بتاكدلي أن ظني فيك دايما في محله وانك هتكون ف يوم من الايام هنا مكاني
احمد ابتسم شكرا يا فنـ.ـد.م يعني ابدا ف التنفيذ
اللواء سراج وفورا ربنا معاك يا بطل
وفعلا احمد طلعهم على الخطه وابتدي يجهز عشان ينقذ هناء ويخلص المجتمع من علي وأمثاله بس كان مشغول جدا ع هناء ويا ترا ايه الي حصلها خصوصا أن عارف حالتها كويس وافتكر الدكتور لما قال ممنوع عليها الزعل وابتدي يدعي ربنا ويتلو بعض آيات القرآن
♥️♥️♥️ياترا احمد هيقدر ينقذ حياة هناء
💞💞💞ياترا هنا هتتحمل كل الضغوط النفسية دي
بدأ الهجوم على العصابه واشتبكت مع رجـ.ـاله الشرطة وكان احمد بيحاول ينفذ الخطه ويحاول أن ميكونش فيه خساير ف الأرواح خصوصا بعد معرف أن فيه كذا بـ.ـنت غير هناء مخـ.ـطـ.ـوفين برضوا
احمد لأحد زملائه:انت هتفضل هنا يا قاسم انا هحاول احرر المخـ.ـطـ.ـوفين ولو معرفتش هلهيهم وانت تبدأ بالخطه البديله انا مش عاوزة غلطات ياريت ننهي المهمة بدون خسائر
قاسم :لا يا احمد انا مش هسيبك لوحد انا معاك انت ليه محسسني أن الي جوا دول اهلك ليه بايع روحك المره دي
احمد:مش وقت كلام يلا مفيش وقت انا اخترتك انت بذات لانك بتنفذ كلامي بدون مناقشه وكمان لأن ايدك حلوه ف النيشان
قاسم حب يتكلم بس احمد شاور بايدوا يعني خلاص


بدأ احمد يتسحب عشان يشوف الغرف الي ممكن يلاقي هناء والبنات التنيين فيها بس كل ما يخطئ كان بيدعي أن ظنه ميخبش ويلاقيها وتكون بخير بس استغرب نفسه هو ليه خايف عليها اوي كدا ودعي ربنا انها تكون موجوده وفجاه بص لقي شويه بنات متكتفين وتقريبا بيعـ.ـيطوا اول ما شافوه شاورلهم🤫🤫 وكان فيه واحد واقف ماسك مسدس وفجاه احمد ضـ.ـر.به بقي ف الأرض وابتدي يفكهم واحدة واحدة وسأل واحدة منهم فيه حد تاني قالت لا احمد استغرب وخاف طب ازاي وهناء هتكون راحت فين بس فيه بـ.ـنت قالتلوا انا سمعتهم بيتكلموا ع واحده وأنها محبوسه ف الاوضه الي اخر الطرقه سمعتهم بيقولوا انها متوصي عليها جـ.ـا.مد فاللحظه دي احمد اتاكد انها هناء
احمد :تعالوا ورايا واخدهم وابتدي يخرجهم ورجع هو عشان يشوف هناء
ف نفس الوقت علي سمع صوت الرصاص ونده ع واحد من رجـ.ـالته
علي: ايه بيحصل برا
الراجـ.ـل:البوليس برا وبيقــ,تــلوا فينا يا باشا
علي: اغـ.ـبـ.ـياء يلا روح شوف السلاح الي عندك وكلم رجـ.ـالتنا
الراجـ.ـل: حاضر يا باشا طب والبنات
علي :مش مهم لو الي ف بالي صح يبقي انا مش عاوز غير واحده بس هي كارتي الكسبان يلا غور من وشي
علي ف نفسه ولله لو انت يا جندي ما هرحمك حتي لو فيها مـ.ـو.تي انت الي جيت لقضاك
راح علي فتح باب الاوضه الي فيها هناء ومسكها من حجابها لدرجه انها صرخت باعلي صوت وأحمد سمع صوتها وبقي يمشي ف اتجاه الصوت

علي وهو مازال ماسكها:شوفتي اني كنت ع حق لما قلت انو الهيروا بتاعك أو مصدق وجه عشان ينقذك بس تؤتؤ ياحـ.ـر.ام ميعرفوش أنهم بيلعبوا معايا انا انا كنت حاسس انوا هييجي بس بصراحه مكنتش متوقع انوا بسرعه دي ع العموم ملحوقه يلا قدامي وجرها وراه بكل قسوه
هناء وهي بتبكي وتتوسله انوا يسبها ولكن لا حياه لمن تنادي فضلت تصرخ بأعلى صوت : سبني بقي فجاه اه
قلم نزل على وشها
علي ؛اسكتي بقي صدقيني انا مش هرحمك انتي الي اتحدتيني وخليتي الظابط دا يوقف ف وشي اسكت
هناء بتبكي ومش قادره خلاص

احمد اتجنن ومبقاش قادر يسيطر على غضبه اول ما علي ضـ.ـر.ب هناء بالقلم والي زاد لما لقي هناء خلاص مش قادره تتحرك وهو عمال يجرها وراه فجاه احمد انقض عليه بالضـ.ـر.ب لدرجه ان علي ملامحه مظهرتش
احمد،انا هعرفك ازاي تمد ايدك الوسـ.ـخه دي عليها تاني وفضل يضـ.ـر.ب فيه بكل قوة لولا تدخل قاسم صحبه ف اخر لحظه
قاسم،كفايه يا احمد بلاش تضيع مستقبلك عشان واحد زيه
احمد بص لهناء الي مستسلمه ونزل لمستواها ورفع وشها بصوبعه

احمد هناء فوقي كدا انا قلتلك قبل كدا متخافيش طول ما انا موجود انتي قويه ومسح دmـ.ـو.عها ووقفها قصاده ،،هناء لازم متسكتيش ع حقك متبقيش سلبيه وهزها قوي وبصوت عالي بقولك فووووقي
هناء اتنفضت وبتشهق وقاسم قاله مش كدا يا صاحبي راعي انها كانت مخـ.ـطـ.ـوفه انت مش شايف حالتها عامله ازاي
احمد ،هناء بصيلي انتي دلوقتي ف حمايتي محدش هيقدر ياذيكي فهمه
هناء هزت دmاغها باه
احمد ،طب كويس انا بقي عاوزك تاخدي حقك وزي ما مد أيدوا عليكي انا بقي عاوزك تردي القلم الي ادهولك
هناء بقت تهز دmاغها بلا وهي بتبكي
احمد،،بقولك اضـ.ـر.بيه وبصوت عالي يلااااااااا ورفع عليه المسدس لو مردتيش القلم انا همـ.ـو.ته يلا اختاري
هناء مش عارفه تعمل ايه وقاسم استغرب طريقه احمد هو أول مره يعمل كدا واتاكد أن احمد عمل كل دا عشان هناء ونظره الخـ.ـو.ف الي كانت ف عينه قبل العمليه كان سببها خـ.ـو.فوا علي هنا
قاسم كفايه يا صاحبي واخد علي العربيه وساب احمد وهناء الي كانت ممـ.ـو.ته نفسها من العـ.ـيا.ط
احمد كفايه كده انت ايه كل حاجه دmـ.ـو.ع مبت عـ.ـر.فيش غير تبكي انتي ضعيفه حتي وانا معاكي كان ممكن تاخدي حقك بايدك انتي ليه كدا هه فهميني ليه عاوزه دائما تكوني بالضعف دا
هناء وهي بتصرخ:ايوه انا ضعيفه عارف ليه عشان مليش ضهر مليش سند😭😭😭عشت طول عمري ماشيه جنب الحيط ولو اطول امشي ف الحيط نفسه انا اتولدت لقيت نفسي وحدي انا وامي بس عارف يعني ايه تكون وحيد من غير اخ من غير اب امي شقيت وشربت المر عشان تربيتي عشان اكون احسن بس الناس مبتسبش حد ف حالوا عمي طردنا من البيت عشان

امي مرديتش تجوزوا كان عاوز يجزوها من ورا مراتوا اتبهدلت من سكن لسكن ومن شغل لشغل كل الناس كانت طمعانه فينا كنا بالنسبالهم لقمه طريه محدش معانا لغايه ما انكل شريف والد سمر صحبتي جالنا وقالنا انوا كان بيدور علينا لأن بابا كان موصيه علينا قبل ما يمـ.ـو.ت وهو الي اهتم بيا انا وماما
احمد كان بيسمع كلامها وهو قلبه بيتقطع عليها هو مكانش قصده انوا يجـ.ـر.حها كل الي عاوزه انها تبقي قويه وتبطل ضعف لانوا خايف عليها اوي
هناء خلاص مش قادره تتكلم وبقت تتنفس بصعوبه احمد لاحظ دا وقالها بلاش تتكلمي خدي نفس يلا
هناء مش قادره تتنفس وفجاه وقعت بين أيديهم
احمد 😲هناااااااء
🌺ياترا ايه حصل وايه الي مستخبي لهناء
🍁ايتها الحياه اعلم جيدا انك مليئه بالشقاء ولكي ما عسي أن أفعل
لابد أن اكافح واتحمل لكي اعيش🍁🍁🍁🍁🍁🍁
مر اربع ايام علي الي حصل من ساعتها وهناء ف عالم تاني وفاقده الوعي برغم من سعادة امها والي حوليها برجوعها لاكنهم مازالوا في اشـ.ـد الحـ.ـز.ن ع حالة هناء لانها برغم من حياتها الحزينه الشاقه إلا أنها دائما كانت مبتسمه وبتحب تسعد الي حوليها
ف المستشفى احمد بيسال الدكتور:ايه الحكايه يا دكتور هي ليه مفاقتش لحد الان
الدكتور بعمليه : والله كل الي اقدر اقوله لحضرتك أن الانسه مفيهاش اي مرض عضوي يستدعي انها تطول كدا في الغيبوبه بس الأرجح انها يعني أأأا
احمد:انها ايه وضح لو سمحت
الدكتور:انها هي الي رافضه يعني تكون حالتها النفسية هي الي مخليها مستسلمه كدا وعقلها رافض فكره انها ترجع للحياه ودا طبعا بسبب الي هي مرت بيه من ازمـ.ـا.ت وال سببت لها انهيار عصبي خلها ف حاله صدmه
احمد: والعمل يعني هي هطول
الدكتور: العلم عند الله بس كل الي اقدر أفيدك فيه انكم ممكن تشوفوها وتتكلموا معاها يمكن حد يكون ليه تأثير عليها بحيث انها ممكن تتعافي لما تسمعه
احمد:شكرا يادكتور ع تعبك
الدكتور: العفو دا واجبي
بالنسبة لهناء لقيت. نفسها ف مكان واسع وجميل فضلت تتمشي لحد ما لقيت واحد واقف بيضحك لها
هناء جريت عليه بابا وحـ.ـشـ.ـتني اوي انا كنت متاكده أنك مش هتسبني كنت فين ليه سبتنا احنا محتاجينك اوي ماما تعبت اوي من بعدك تعالي نروح لها دي هتفرح قوي كل دا وباباها مش بيرد بيبتسم بس
هناء:بابا انت ليه مش بترد عليا انت زعلان مني
باباها :لا يا حبيبتي انا مش زعلان بالعكس أنا فرحان اني شوفتك بس انا لازم امشي دلوقتي
هناء:😟😟لا متمشيش تاني انا مصدقت لقيتك طب اجي معاك
باباها: مينفعش
هناء:لا ينفع انا مش عاوز الدنيا دي دي قاسيه قوي كلها غش وكدب انا جيه معاك محدش بيحب بصدق كلو عاوز مصلحته وبس محدش عاوزني خليني معاك انا تعبت مش عاوزه اكمل مش قادره تعبت😣😣
باباها:لا انتي غلطانه فيه ناس كتير بتحبك وعوزاكي والدليل انهم كلهم حوليكي اسمعيني كويس احنا اتخلقنا عشان نعيش ونستحمل ونكافح وع قد ما فيه ناس وحشه اكيد مع الايام هنلاقي الاحسن الي نحس معاهم بالأمان هم دول الي يستاهلوا نعيش عشانهم صدقيني يا بـ.ـنتي الي حصل دا هو الي هيخليكي تكوني اقوي بصي حوليكي هتلاقي ناس خايفه عليكي وناس مش عارفه تعيش من غيرك
هناء:قصدك ع ماما وسمر
باباها:ايوه وفيه ناس كمان انتي وحشتيهم ومحتاجينك جنبهم بصي كدا هناك هتلاقي واحد مستنيكي ومستعد يعمل اي حاجه عشانك
هناء:مين يا بابا

باباها:بطلك الي دايما واقف جنبك بطلك الي حماكي وهيحميكي
هناء:بطلي انت بطلي انا فاكره لما كنت ببقي خايفه وانا صغيره انت كنت تخدني ف حـ.ـضـ.ـنك وتقولي طول ما انا معاكي متخافيش انا بطلك يا هناء صح يا بابا
باباها ايوة بس انا دلوقتي مش موجود بس هو موجود وهيقدر يحميكي صدقيني يا بـ.ـنتي انا واثق أن هو دا بطلك هو الي هيقدر يديكي الأمان الي بدوري عليه هيديكي الحب والسعادة لانه هو بطل قلبك
هناء:بطل قلبي طيب هو مين بابا انت روحت فين بابا بااااابا
احمد قاعد ع كرسي جنب السرير بتاع هناء وبيحكلها علي اول مره شافها فيها وعن الصدف الي جمعتوا بيها ودا الي اتعود يعمله من ساعة ما غابت عن الوعي وهو كل يوم يروح يقعد جنبها شويه ويحكي معها عن حياته وشغله والي بيحصل ف يومه
احمد:بس يا ستي ومن يومها وانا مش عارف انسي ضحكتك وكنت دائما اسال نفسي انا ليه ببقي سعيد وانا شايفك ليه مش عارف ابطل تفكير فيكي الظاهر اني حبيتك صدقيني يا هناء انا اول مره احس بالحب معاكي اوعدك انتي بس تفوقي وكل حاجه هتكون تمام انا عارف انك مريتي بحاجات صعبه بس الاكيد أن بكره احلى وانا مش هسيبك غير لما تكوني واثقه من نفسك
احمد مسك ايدي هناء وجيه يمشي بس اتفاجي أن هناء مسكت أيده احمد مش مصدق الي هو شايفه 😳
احمد: هناء 😍😍انتي فوقتي ااانتي كويسه بالله ردي متوقعيش قلبي
هناء وهي بتحاول تفتح عينيها ااانا فين ماما عاوزة ماما
احمد: حاضر حاضر
احمد خرج ونده مامتها والدكتور
الدكتور:اممم الحمد لله هي دلوقتي كويسه هكتبلها ع شويه مقويات وممكن ننقلها لوضه عاديه مامتها حـ.ـضـ.ـنتها وهي بتبكي وتحمد ربنا انو رجعلها بـ.ـنتها
مامت هناء:شكرا يا ليكم الحمد لله كده يا بـ.ـنتي تخضيني عليكي ايه خلاص مامتك مش فارقه معاكي دا انتي روحي يا هناء كنتي هتمـ.ـو.تيني من الخـ.ـو.ف عليكي
هناء: بعد الشر عليك يا ماما انا الي مليش غيرك ربنا يخليكي ليا يا امي
سمربمزاح والله يا بـ.ـنت يا هناء قطعتي بيا من ساعة ما حصل الي حصل والواحد لا بياكل ولا بيشرب خسيت ياجي سبع كيلو
الكل بص لسمر وفضلوا يضحكوا
هناء اه يا طفسه يعنى زعلانه ع الأكل مش عليا
سمر عيب يا ابو الصحاب انتي ت عـ.ـر.في عني اني بحب حد اكتر من بطني دا انا لو لقيت اخوي سندوتش وديني ما هرحمه الكل ضحك ع سمر وهناء كانت فرحانه اوي بصحبتها الي بتحبها وعاوزه تخرجها من الي هي فيه بس افتكرت كلام باباها بأن فيه ناس بتحبها غير سمر وامها بس ياترا مين فجاه لفت انتباها الي واقف يبصلها من بعيد ومشالش عينه من عليها لدرجه انها اتكسفت ووشها جاب الون
احمد:احم حمد الله على سلامتك يا انسه هناء
هناء؛الله يسلمك معلش تعبتك معايا

احمد: برضوا انتي مش ناويه تصدقي أن دا واجبي المصيبه الكبيرة لتكوني ناسيه اني ظابط يعني مفيش شكرا
مامت هناء:والله يا ابني ما عارفه اقولك ايه ربنا يوفقك ويحميك لشبابك وينصرك علي الي يعاديك
أحمد الله يا امي الدعوة دي عندي بالدنيا وبص لهناء شوفتي اتعلمي من والدتك
هناء اتكسفت
احمد يووة هو انتي امك كانت تتوحم ف طماطم كل ما اقول حاجه وشك يجبيب الوان
مامت هناء والنبي يا ابني ما طماطم دي فروله
هناء بس ياماما الله
الممرضه خبطت علي الباب حضرت الظابط الدكتور بيقولك يا ريت تعدي عليه قبل ما تمشي عشان عاوزة ضروري
احمد ماشي قوليلوا هيخلص وييجي
مره تانيه حمد الله على سلامتك وياريت تاخدي بالك من نفسك ومتتشغليش نفسك بحاجة طول ما انا معاكي
هناء شكرا جدا على تعبك معايا
احمد ابتسم وخرج ف طريقه للدكتور 💞💞💞
يا ترا الدكتور عاوز احمد في ايه 🤔
وهناء هتقدر تتعافي من الي حصل 💪
كأن الحلم اصبح حقيقه 💞💞
واصبحت أنت ملاذي الاول والاخير 💖💖
بعد مرور ثلاث ايام ع الي حصل من ساعتها وهناء ف عالم تاني بقيت قليلة الكلام ودائما سرحانه وف يوم سمر راحت لهناء البيت عشان تخرجها تغير جو
سمر: وهي بتغني فاضي شويه نشرب قهوه ف حته بعيده اعزمني ع نكته جديده وخلي حساب الضحكه عليا
ايه ياقمر انتي يلا البسي وعزماكي ع نكته قصدي نسكافيه الله يخرب بيتك يا حمزه نمره مش عارفه بتحبيه ع ايه
هناء لوسمحتي متغلطيش ف حمزه نمره انا بقولك اهو 👉
سمر خلاص يعني غلط ف الوزير يلا البسي وانا هستناكي
هناء لا انا مش عاوزة أخرج
سمر لا لا مينفعش لا زم تخرجي معايا مينفعش حبستك دي دا انتي حتي الكليه مش بتروحي يلا البسي يلا
هناء وسمر وصلوا الكافيه وسمر طلبت عصير ليمون

سمر ها يستي مالك من ساعة الي حصل وانتي اتغيرتي ليه
هناء انا متغيرتش
سمر ايه هتكدبي عليا دانا حتي صحبتك الوحيده هتخبي عليا
هناء صدقيني يا سمر انا محتاجه وقت عشان اقدر اكمل انا حاسه اني مشوشة.او زي ما قال أحمد انا ضعيفه مش قادره اعيش ف العالم دا
سمر وبالنسبة لاحلامك خلاص نسيتها نسيت الكليه وحلم التدريس الي فلقتي دmاغي بيه وانك عاوزه تكوني دكتوره ف الجامعه عشان مامتك تفتخر بيكي
هناء احلام ايه بس وكلام فاضي دي حاجات بنقراها في الروايات يعني مش حقيقي
صوت من وراها بالعكس كل فكره او مشروع أو إنجاز بدأ بحلم
بس تحقيق الحلم دا متوقف ع اراده وعزيمه صاحب الحلم لو صمم على تحقيق حلمه مفيش قوه ف الأرض هتقدر تقف قصاده لكن لو استسلم للدوامه اكيد هيغرق ف بحور خـ.ـو.فه ووهمه محدش بيتولد ضعيف لكن ف حد كان ضعيف واصبح قوي بإيمانه بربنا وبـ.ـارادته انوا يمـ.ـو.ت الضعف دا
هناء اتفجاه بأحمد الي كان سامعهم من الأول لانوا هو الي اتفق مع سمر انها تخرج هناء
فلاش باك
سمر وهي رايحه الكلية لقيت الي بيوقفها
احمد آنسه سمر ممكن نتكلم شويه
سمر ف حاجه مهمه يعني
احمد معلش هم خمس دقائق مش هطول
سمر اتفضل انا سمعتك
احمد معلش ممكن نتكلم ف الكافيه الي جنب الجامعه اوعدك مش هطول عليكي اتفضلي
بعد ما قعدوا
سمر افنـ.ـد.م

احمد كنت محتاج أسألك ع هناء انا بصراحه كنت متردد بس مقدرتش اصبر اكتر من كدا خصوصا أنهم هيطلبوها قريب ف النيابه عشان تقدm أقوالها ف القضيه
سمر والله مش عارفه اقولك ايه هناء مش زي الاول دائما حابسه نفسها ف اوضتها بحجه أنها بتذاكر لا وكمان دائما سرحانه كأنها ف عالم تاني بقيت قليلة الكلام مش بتضحك زي الاول انا بجد خايفه عليها
احمد والعمل هتسيبيها كدا
سمر والله انا عملت كل حاجه عشان ترجع زي الاول او حتي تتكلم معايا بس هي رافضه
احمد لازم هناء تفوق الي حصل دا مش نهايه الكون
سمر المشكله أنها بقيت تخاف من كل حاجه دي خايفه تروح الكليه
احمد لازم نرجع لها ثقتها في نفسها لازم تخرج من الي هي فيه
سمر معلش ممكن اسالك سؤال
احمد عارف الي هتقوليه بس صدقيني انا نفسي مش لقي سبب اهتمامي بيها دا أو بالأصح مش عارفه احطه تحت اي مسمي بس كل الي اقدر اقوله اني حاسس بالمسؤولية من ناحيتها حاسس اني لازم احميها
سمر طب هنعمل ايه
احمد هقولك المهم انك لازم بكره تخرجيها باي طريقه
سمر وبعدين
احمد وبعدين دي سيبها عليا😈
سمر انت محسسني أننا عصابه 🤨
احمد تصدقي انا غلطان اني بطلب مساعدتك
سمر🤗🤗معلش يا باشا اه كمل
احمد بصي يا ستي……………
باااااااك
احمد وهو بيغمز لسمر 😉
سمر ايه دا حضرت الظابط احمد اتفضل
احمد شكرا بس لكون هزعجكم ولا حاجه
سمر لالا برضو ولا ايه يا هناء

هناء اه
تليفون سمر بيرن ايه دا ايوه لالا معلش الشبكه وحشه معلش يا هناء هشوف بابا عاوز ايه وهرجع تاني
طبعا دي خطه عشان احمد يعرف يتكلم مع هناء😁😈
هناء مكنش ليه لزوم الي عملتوه دا
احمد وهو مستغرب عملنا ايه
هناء 😏😏المسلسل العربي الممل الي عملتوه دا ميدخلش ع عقل عيل صغير
احمد 😳😱ايه دا هو احنا مكشوفين اوي كدا
هناء اوووفر خال
احمد انا كنت متاكد انها هتفضحنا😟
هناء ههههه صحبتي بقي وحفظاها وبعدين حضرتك عاوز ايه مني
احمد هتصدقي لو قلتلك اني مش عاوز حاجه كل الي عاوزه انك تكوني بخير وتنسي الي حصل وتبداي من جديد
هناء صعب صدقيني صعب
احمد متهيالك ع العموم انا مش عاوز منك غير حاجه واحده بس
هناء خير
احمد ممكن تاجي معايا مشوار
هناء فين
احمد هت عـ.ـر.في لما نوصل وع فكره انا واخد اذن من مامتك يعني مفيش اعذار
هناء وانت تعرف ماما
احمد انا اعرف عنك كل حاجه
هناء اه نسيت مانت ظابط
احمد بكل غرور طبعا اوعي تستقلي بيا ومسك ايديها
هناء استني بس قولي وخدني ع فين

احمد لما نوصل هت عـ.ـر.في….
ياترا أحمد واخد هناء ع فين ،،،،
ويترا هينجح انوا يرجع ليها ثقتها بنفسها،,,,
💖وكلما زاد خـ.ـو.في وجدت ف قربك الامااااان💞💞💞💞💞💞
يتبع…
💞مهلا ع قلبي رحماك يا سيدي💞
وصل احمد وهناء للمكان المقصود كان عبـ.ـاره عن بيت صغير فيه حوليه جنينه هناء وقفت لوسمحت ممكن اعرف احنا هنا فين وليه
احمد بغض النظر ع ريحه الشك الي ف كلامك بس برضوا هت عـ.ـر.في لما ندخل
هناء ايه لا انا مش داخله غير لما اعرف
احمد بصي يا ستي عشان ترتاحي المكان دا انا باجي فيه لما اكون مدايق وعاوز افضفض مع حد ارتاح واكسب طاقه ايجابيه تخليني اقدر اكمل
هناء برضوا مفهمتش
احمد ضـ.ـر.بها بخفه ع رأسها عشان كدا يغـ.ـبـ.ـيه بقولك لما ندخل يلا ومسك ايدها ودخلها وهما داخلين هناء كانت منبهره بجمال المكان وتناسقه

احمد ازيك يا دكتور منتصر
منتصر اهلا وسهلا عاش من شافك
احمد والله مشاغل ايه اخبـ.ـاركم امال فين مراميروا
منتصر متحترم نفسك ايه مراميروا دي اسمها مريم اغنيهالك
احمد يعني حـ.ـر.ام ادلعه اشمعن انت
منتصر برضوا هيقول اشمعن متخلينيش أتغابا عليك
باااااااس انتوا كل ما تشوفوا بعض تتخانقوا
هناء بتبص لقيت واحده ايه ف الجمال جايه عليهم وف ايديها بـ.ـنت صغيره
ياترا مين دا 🤔
وايه الي هيحصل 💞
يتبع…
ظننتها النهايه
يأست ورغبت ف الهروب
فوجدت فيك بدايه حياه
واصبحت شمسي التي أبت الغروب
🌞🌞🌞🌞🌞💞💞💞
هناء كانت متاثره جدا بكلام مريم وحست ساعتها قد ايه فيه ناس كتير بتمر بتجارب قاسيه بس القوي هو الي يقدر يكمل
مريم:عارفه يا هناء يعني ايه تكوني ع حافه المـ.ـو.ت وفجاه بدون مقدmـ.ـا.ت تلقي نفسك بتبداي حياه جديده بدون متاعب دا الي انا حاسيته وانا مع منتصر كان هو سندي الحقيقي عمره ما حسيت معاه اني ناقصه كان هو الشمس والنور الي بستمد منهم قوتي
هناء بس مش كل الناس زي الدكتور منتصر ولا كل واحده زيك

مريم: بالعكس أنا كنت بقول كدا زيك لما منتصر طلبني للجواز ساعتها حسيت اني مش هينفع أكمل معاه برغم اني حبيته بجد بس مهانش علي اشيله مسؤوليه واحده كفيفه هتبقي حمل عليه بس ت عـ.ـر.في ساعتها كان ايه رده
هناء:ايه
فلاش باك
مريم بتحاول تتصنع القوه:معلش يا دكتور انا مش بفكر في الجواز
منتصر:ممكن اعرف الأسباب
مريم؛من غير أسباب انا قدmت ع كورسات ف التنميه البشريه وهفرغ نفسي للدراسه وبس
منتصر:بغض النظر عن اني فرحت كثيرا بالخطوه دي بس برضو ايه دخل دا بطلبي
مريم:ارجوك يا منتصر افهمني انا…
قبل ما تكمل منتصر حط أيدوا ع بوقها هوووش تصدقي انا اول مره اعرف ان اسمي حلو كده
مريم ☺️ اتكسفت
منتصر احلي حاجه بحبها كسوفك دا صدقيني الناس مش شبه بعض انا غير خطيبك انا حبيت روحك ،حبيت ابتسامتك .انا مش شايفك ناقصه بالعكس أنا الي هبقي ناقص من غيرك يامريم ربنا عمل كدا عشان نتقابل انا وانتي بنكمل بعض وشبه بعض ف كل حاجه
مريم ارجوك كفايه انا مش ..
منتصر قطع كلامها:متحولش انا معاكي لاخر نفس مستحيل اسيبك
باااااااك
هناء معقول دا دا كأنك بتحكيلي روايه
مريم ههه والله هو دا الي حصل واتجوزنا وخلاني اكمل وبقيت لايف كوتش اد الدنيا
هناء ايه دا بجد 😲😲
مريم اه والله والفضل لله ثم منتصر هناء
هناء نعم
مريم احم ممكن اقولك على حاجه
هناء اتفضلي

مريم بصراحه احمد حكالي عن الي مريتي بيه صدقيني وعن تجربه متخليش الماضي يخسرك الحاضر ويكرهك ف المستقبل لا انتي لازم تكوني قويه وتخلي بـ.ـارادتك الماضي دا هو الحافز الي يخليكي تعيشي الحاضر وتتهياي للمستقبل احلمي واجهي عيشي بس متياسيش اليأس زي السرطان الي بيمص دmك لحد ما تمـ.ـو.تي بالبطي
هناء انا مش عارفه اقولك ايه بصراحه انا بشكر الظروف الي جمعتنا انتي حفزتيني قوي متتصوريش كلامك دا عمل فيا ايه
مريم مش مهم الكلام المهم الفعل وبعدين مش انا الي استاهل الشكر فيه ناس تانيه
هناء ضحكت بكسوف قصدك احمد
مريم بصراحه وهو بيكي عنك اتمنيت اني اقابلك ومترددتش لما طلبت منه دا ع فكره احمد دا زي اخويا وهو اول واحد وقف جنبي بعد منتصر وكمان كان سبب اني انا ومنتصر نكون سوا
هناء اانا بس يعني
مريم اه طالما بسبستي يبقي السناره غمزت ميغركيش اني كفيفه لا دا انا عندي حاسه سابعه وبشم ريحه الحب عن بعد
هناء لا لا حب مره واحده هو يعني ممكن اعجاب
مريم علي انا ماشي نمشيها اعجاب يلا قومي نحضر لهم غدا احسن احمد لو جاع احتمال ياكل منتصر انا مش مستغنيه عن جوزي

هناء هههه يلا
ف اخر اليوم ف عربيه احمد هناء وهي وشها ف الأرض شكرا ع اليوم دا
احمد :انا الي بشكرك ع المكرونه بالبشاميل الي اكلتها فظيعه انتي بتعمليها ازاي
هناء ههه انت متعرفش تتكلم بجد ابدا
احمد وهناخد ايه من الجد يعني بس ع العموم انا الي متشكر انك قبلتي العزومه
هناء متتصورش انا حبيت مريم قد ايه واتعلمت منها كتير
احمد يا مرارك يا احمد هو انا موديكي لمريم عشان تحبيها هي مش انا 😱😱
هناء بتقول حاجه
احمد لا لا قصدي يا بختها
هناء بس هنا احنا وصلنا شكر على التوصيله
احمد هو انتي عليكي عفريت اسمه شكرا ايه هو كل شويه شكرا شكرا ايه
هناء ههه ومالك مدايق خلاص خلاص يلا سلام ومشيت

احمد خلاص ويلا سلام ايه هو دا البـ.ـنت دي هتجنني تعالي هنا وطلع وراها 🤨
احمد مسك ايديها ووقفها هناء انا مش عارف الي هقوله دا مناسب ولا لا بس انا حاولت كتير بس مش قادر
هناء انا….
يا ترا احمد ايه الي هيقولوا 💞💞💞💞
وايه هيكون رد هناء 💖💖💖
يتبع…
النهايه
احمد هناء انا بحبك
هناء مكسوفه مش عارفه تقول ايه☺️☺️☺️
احمد:اعتبر السكوت علامه الرضا
هناء جريت من قدامه وأحمد ضحك وملس على شعره شكلك هتجننيني معاك بس وماله انا وراكي
ف البيت هناء دخلت وهي مبسوطه وفرحانه حاسه انها واحدة جديده حابه الحياه
هناء بتنده ع مامتها يا ماما يا احلي ماما
مامتها ايه ياهناء شكلك يومك كان حلو
هناء الله يا ماما دا كان روعه وحضنت امها وقالتلها انا بحبك قوي يا ماما ربنا يخليكي ليا
مامتها ويخليكي يا قلبي انا مصدقتش لما احمد كلمني وقالي انك هترجعي زي الاول واحسن
هناء 😊احمد وانتي كلمتي احمد انتي وجبتي رقمه منين
مامتها احمد بيحبك يا هناء من اسبوع جي وقالي

فلاش باك
الباب بيخبط ومامت هناء بتلقي احمد ع الباب
اهلا يا حضرت الظابط اتفضل
احمد شكرا لحضرتك
مامت هناء:خير يا بني
احمد خير ان شاء الله انا كنت حابب اطمن ع هناء
مامت هناء: الحمد لله قدر ولطف بس المشكله أنها مش زي الاول تصدق انها انهارده لو أن عندها امتحان مكنتش خرجت دي بطلت تروح الجامعه بصراحه انا خايفه عليها اوي
احمد انا كنت عاوزه اقولك على حاجه بس ياريت تكون بينا الاول واعرف رايك فيها
مامت هناء:خير يابني اومرني انا عمري ما هنسي واقفتك جنبا وانك رجعتلي هناء بسلامه
احمد الامر لله وقبل ميكون دا واجبي دا كان بدافع اني يعني …بصي بصراحه بقي انا بحب هناء وعاوز اجوزها وعشمان انك مترفضيش
مامت هناء..دا يوم المني اني اشوف هناء عروسه واكيد مش هلقي ليها احسن منك بس انا خايفه لترفض خصوصا بعد الي حصل انا مبقتش عارفه هي بتفكر ازاي
احمد انا اهم حاجه انك تكوني موافقه وانا وعد مني احافظ عليها واحميها وان شاء الله ترجع احسن من الاول وانا اعرف واحده لو هناء اتكلمت معاها أن شاء الله هتتحسن خصوصا أنها عارفه هناء كويس
مامت هناء:مين دي يبني تعرفها
احمد دي تبقي مريم هي زي الدكتوره النفسيه بتشتغل مدربه تنمية بشرية وانا حكتلها عن هناء كتير وهي اكدتلي انها هتكون احسن بس هي عاوزة تشوفها
مامت هناء ومالو يابني بس يمكن هناء ترفض
احمد سيبها عليا انا دي
باااااااك
هناء يعني كدا ماشي بتخبي عني
مامتها احمد هو الي قالنا انا وسمر وع فكره هو كان بيكلمني وانتي هناك عند مريم وقالي قد ايه انتي مبسوطه وفرحانه صدقيني يا بنتي انا مش عاوزة حاجه غير أني اشوفك سعيده
هناء حضنت كلمتها انا بحبك قوي يا ماما

هناء انتظمت في الدراسة وكانت كل مده تقضي يوم عند مريم يحكوا سوا ويهزروا واصبحوا اصدقاء واتعلمت منها حاجات كتير واصبحت اقوي واحسن من الأول بس كانت مشغولة ع احمد لأن من اخر مره قالها انوا بيحبها وهي مشفتهوش من ساعتها وهناء قلقانه عليه وخايفه وساعات كانت بتظن انوا كان بيلعب بيها وانوا نسيها
وفي يوم الباب خبط وهناء راحت تفتح
الورد دا لحضرتك
هناء ورد مين الي باعته
مش عارف بس هو اداني الكارت دا
هناء اخدت الورد وبقيت تشمه وهي بتقرا الكارت 💞🌹 حبيبت قلبي وفؤادي اعلم انكي تظنين أني قد نسيت عهدي ولكن ها أنا ذا ف انتظار ابتسامتك وأتمنى أن تكوني لي عاشقك المتيم بكي للابد احمد 💞💞
هناء كانت بتقرا الكارت وهي مبسوطه وفرحانه حاسه انها واحدة جديده حابه الحياه عاوزه تكمل وتعيش في سعادة راحت عشان تنام بس فجاه النور قطع هناء كانت خايفه
هناء ماما ماما انتي فين انا مش شايفه حاجه ياربي انا مبحبش الضلمه
يا ماما اهئ اهئ
فجاه النور رجع هناء بتبص 😳😳😳
مفاجااااااااااا🤭🤭🤭🤭
كانت سمر صحبتها موجوده ومامتها والصاله كانت كلها ورد وبلالين
هناء الله ايه دا هو عيد ميلاد مين
سمر وهي بتحضنها دا مش عيد ميلاد دا احلي واحلي
هناء انا مش فاهمه حاجه هو فيه ا…
قبل ما تكمل النور قطع تاني
هناء ايه أصله دا انتو بتلعبوا معايا حرام عليكم بعدين النور رجع ولسه هتتكلم لقيت الي راكع ع ركبته قصائدها
احمد مفاجاه صح

هناء🤭🤭🤭
احمد بصراحه بقي انا كنت صابر الايام الي فاتت دي بالعافيه عشان مكنتش عاوز اضغط عليكي بس انهارده انا بقولها وقدام الكل هناء انا بحبك ونفسي نكمل المشوار سوا تقبلي تجوزيني
هناء مش عارفه تقول ايه ☺️☺️
احمد هناء والله العظيم انا بعشقك 💖 ارحميني بقي
هناء هزت دماغها باه
احمد حضنها ولف بيها وهو بيقول بحببببببك
💖كنت البدايه واصبحت أنت كل شي💖💖
تحياتي للجميع
تمت
تعليقات