رواية حب بعد عداوة هي رواية رومانسية تقع احداثها بين يوسف وساره والرواية من تأليف دنيا محمد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية حب بعد عداوة لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية حب بعد عداوة هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية حب بعد عداوة تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية حب بعد عداوة من الفصل الاول للاخير بقلم دنيا محمد
يوسف بقرف: شوفي بقا يا بـ.ـنت الناس إحنا اه متجوزين بس جوازنا سوري قدام الناس انا متجوزك عشان بـ.ـنتي محتاجة ام بعد امها الله يرحمها واظن انك عارفة ده
سارة هزت راسها وقالت.. عارفة ي يوسف بيه
يوسف بكـ.ـسرة: انا مبحبش حد غير نور الله يرحمها عشان بس متتأمليش كتير في الجوازة دي
سلرة بو.جـ.ـع وكتم دmـ.ـو.ع: تمام يا يوسف باشا.. فين اوضتي عشان عايزة ارتاح
يوسف ببرود شاورلها علي اوضة وقال: دي اوضتك ودي اوضتي واياكي تدخلي اوضتي انتي فاهمة
سارة سابته ودخلت اوضتها. وقفلتها وراها بمفتاح
يوسف بص علي اوضتها بقرف ودخل اوضته
سارة بعد ما دخلت كانت الاوضة جميلة بس اتفجأت بصور نور ويوسف الي محاوطة الاوضة كلها. واتكلمت بكـ.ـسرة ودmـ.ـو.ع: وانا فين واي مصيري في الجوازة دي وقالت انتي مدايقة لي يا سارة مانتي وافقتي علي كده.. لاء انا موافقتش انا بلاصح اتجبرت علي كده
انتهدت بحـ.ـز.ن كبير ودخلت الحمام تغير فستانها بحـ.ـز.ن وابتسمت بحسرة علي حظها ونصيبها الي هي راضية بيه مهما كان ونامت ع سرير واول ما حطت راسها ع مخدة وشافت حاجة في السقف خلتها تقوم. من علي السرير بسرعه
(عند يوسف في الاوضة)
باصص ل صورة نور بدmـ.ـو.ع وبيقول
_ سامحيني يا نور عيني هما الي اجبروني علي الجوازة دي وحاولت كتير افشكلها بس صدقيني ي نور عيني محدش هيبقي ف قلبي غيرك ي حبيبتي وغير هدومه ونام علي السرير وهو متماسك بصورة نور ونام وهو ماسكها
عند سارة
_ياعني مش كفاية حتطلي صورها ف كل الاوضة والبيت لا وكمان حطتها ف السقف الاوضة الي هنام فيها
غمضت عينيها وعيطت بحرقة لحد منامت
وتاني يوم الصبح صحي يوسف علي خبط جـ.ـا.مد من باب الشقة قام بسرعه وسارة كمان قامت مخضوضة من الصوت الجـ.ـا.مد
يوسف كان رايح يفتح لقي سارة قدامو بصلها بقرف وقالها روحي اغسلي وشك بدل القرف ده
سارة بصتلو بدmـ.ـو.ع وراحت حمام اوضتها
ويوسف رايخ يفتح وقال: طيب يلي ع الباب اي قاعدين ورا الباب احنا.. وفتح لقي مرات اخوه وشايلة بـ.ـنتو الي عندها خمس شهور
يوسف: اي ي رشا بترزعي علي الباب كده لي
رشا بزهق: خد يخويا بـ.ـنتك اهي انا مش الخدامة بتاعت جنابك
خلي مراتك هي الي تاخد بالها منها فوتك بعافـ.ـية وسابته ومشيت
ويوسف كان متعصب جدا من كلامها وزعيقها ده
وبص ل بـ.ـنتو وقال: تعالي ي بسبوستي
ودخل ل سارة اوضتها
يوسف بجدية: خدي قمر اهي شوفي اللازم واعملهولها واياكي تزعليها
سارة مردتش عليه واخدت البـ.ـنت وقعدت تلاعبها والبـ.ـنت ابتسمت ليها وكانت مرتاحة ف حـ.ـضـ.ـنها
يوسف اتصـ.ـد.م. ان بـ.ـنتو فرحانه انها ف حـ.ـضـ.ـن سارة
↚
يوسف كان واقف وشايف بـ.ـنتو مبسوطة وبتبتسم ل سارة وهي ف حـ.ـضـ.ـنها
يوسف ف نفسو: يترا الحنية دي كلها هتكمل للاخر دي لما كانت ف حـ.ـضـ.ـني مكنتش بتبتسم اوي كده
اتنهد وسابها ودخل الحمام ياخد شور وطلع لبس وسارة كانت بتعمل رضعة ل قمر وكانت بترضعها بحب
بعد شوية. والباب خبط
يوسف استغرب وقام فتح الباب
وامه دخلت وقالت: صباح الخير يابني اومال فين الهانم الي. انت متجوزها
سارة طلعت من جوه وبتسلم علي
نسمة ( والدة يوسف) : اهلا
سارة دخلت تجيب لها الضيافة
بس لما خرجت اتفجأت بكلام نسمة ليها
نسمة ب قرف: اوعي تكوني فاكرة انك هتاخدي مكان نور الله يرحمها ومتفتكريش ان يوسف هيحبك هو انتي هنا خدامة تربي بـ.ـنتو
كل ده وكان يوسف ساكت خالص
سارة بكـ.ـسرة وكتم الدmـ.ـو.ع: ولي الكلام ده ي طنط انا عملتلك اي اساسا
نسمة بغضب: انتي يابت متنشيش نفسك واوعي تتكلمي معايا بطريقة دي وادخلي يلا هاتي المعلوم
يوسف اتـ.ـو.تر لانه ساب سارة امبـ.ـارح وواعد نفسو انو مش هيلمسها
سارة بعدm فهم: معلوم اي انا مش فاهمة حاجة
نسمة بعصبية: انتي هتكدبي عليا بقولك خشي هاتي المعلوم
سارة مكنتش فاهمة حاجة وبصت ل يوسف الي ساكت
يوسف بهدوء: خلاص ي ماما مش لازم
نسمة بصتلو وقامت مسكت سارة من شعرها بغل
_ انتي عارفة يابت لو منعتي يوسف عن حاجة والله لاقت’لك وارميكي ف الشارع بنفسي
وكانت عمالة تضر”ب وتشـ.ـد ف شعر سارة
ويوسف واقف مبيعملش حاجة
لحد ما سارة اتكلمت
سارة بصراخ ودmـ.ـو.ع: انت عندك بـ.ـنت افتكر انو ممكن يترد فيها
يوسف اتنفض من كلامها لانه خايف علي بـ.ـنتو ومش عايز يحصلها اي حاجة وحشة
قام بسرعه ومسك مامته
يوسف: ماما خلاص سبيها انا الي مش عابز الم’سها
وفضل يشـ.ـد في مامته لحد ما سابت سارة
سارة قامت بكـ.ـسره وعـ.ـيا.ط وشكلها كان متبهدل وراحت اوضتها دخلت حمامها
نسمة بغضب: يوسف اوعي تحبها مفيش حد هنا هيبقي زي نور الله يرحمها انت فاهم مش هتيجي بت زي دي تاخد مكانها
يوسف بطاعة: اكيد ي ماما واكمل بدmـ.ـو.ع نور كانت كل حياتي وقلبي وعمري كله
نسمة اخدتو ف حـ.ـضـ.ـنها وقالت بحب لابنها: متظعلش ي حبيبي هي راحت للي خلقها وربنا كاتب ليها العمر
يوسف بعد بهدوء وقال: تمام ي امي
نسمة وهي بتمشي: انا همشي دلوقتي بس هجيلكم بكره عشان اشوف بـ.ـنت ال….
يوسف بهدوء: خلاص ي امي اتفضلي
نسمة مشيت ويوسف دخل اوضة سارة شافها ماسكة بـ.ـنتو ووشها كانت متبهدل وفيه علامـ.ـا.ت بسبب ضر’ب امه ليها وكانت بدmع وشايلة قمر
يوسف بهدوء: انا من بكره هنزل الشغل ابقي خدي بالك كويس جدا من قمر وامي تعامليها كويس وتشليها فوق راسك ولو سمعت انك زعلتيها مت عـ.ـر.فيش ممكن اعمل فيكي اي
سارة بصتله بكره ويوسف سابها ودخل اوضته يلبس عشان ينزل
خلص لبس ونزل يقابل صاحبه
وسارة اخدت بالها انو نزل اتنهدت براحة ودخلت تاخد شور وعملت الغدا براحتها
وهي بتعمل الغدا
كان يوسف جه البيت ودخل المطبخ
يوسف بقرف: انتي بتعملي اي
سارة بشهقة وخضة: في اي هو حد بيخض حد كده
يوسف. بغضب: بت انتي متنسيش نفسك واتكلمي عدل
سارة تجاهلت كلامو وقالت: بعمل الغدا عشان تاكل
يوسف بعجرفة: لاء انا مبحبش اكل من ايد. حد غير من امي ونور الله يرحمها
سارة بهدوء: طيب نور الله يرحمها ياعني خلاص اظن فيه دلوقتي حد جديد ف حياتك مينفعش تعاملوا بطريقة دي عشان خاطر انت كنت بتحب واحدة ومـ.ـا.تت
يوسف اتعصب من كلامها ومسكها من شعرها
_ انتي عارفة لو قولتي الكلام ده تاني هسو’د عيشتك
سارة بزعيق وهي بتمسك. ايده عشان شعرها و.جـ.ـعها: لا هقول عشان ده خلاص ماضي والمفروض تركز ف الجديد وتدعيلها برحمه بس تمرمطو ف واحدة عشان خاطر بس اتجوزتك
يوسف ضر’بها ب القلم ونز*فت من مناخيرها
سارة بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع.. انت فاكر انك كده راجـ.ـل لما تضـ.ـر.بني
يوسف الدm غلي ف عروقة ومسكها وفضل يضر”ب فيها وهي عمالة بتصر’خ
_ سبني بقا حـ.ـر.ام عليك اوعي
يوسف سمع عـ.ـيا.ط بـ.ـنتو راك سايب سارة وهو بيقول بغضب
_ قسما بالله لو اتعديتي حدودك معايا تاني واتكلمتي لاهكون مخل’ص عليكي
سارة فضلت تدعي ف سرها ان يخلصها من. ذالك الكائن المريـ.ـض ويوسف دخل اوضته بغضب
وكلامها بيتردد في ودنه
سارة جهزت الغدا وحطتلو ع السفرة وراحت تنادية ودحلت اوضتها
بليل يوسف كان مستغرب لان سارة مطلعتش خالص من الاوضة من ساعت الغدا واستغرب وقال يخش يشوفها
بس اول ما دخل شافها
وقرر يخش يشوفها مطلعتش من الاوضة لي واول مدخل لقاها نايمة ع سرير ومش قدرة تاخد نفسها خالص وششها عرقان. وساحب وبتهلوس بكلام مش مفهوم
وقمر نايمة جنبها
يوسف قرب منها وهو بيهز فيها عشان تقوم لاكن شافها اغمي عليها
يوسف قلق جدا وطلب الدكتورة
بعد شوية الدكتورة وصلت وفحصت سارة
الدكتورة بهدوء: حضرتك هي عندها ربو وجاتلها الازمة ومخدتش البخاخة وكمان نفسيتها مش كويسة ومش بتاكل ياريت تهتم بصحتها وكتبت ل يوسف شوية علاج
يوسف وصل الدكتورة وجاب الادوية وطلع تاني
يوسف بزهق: اووف ونا جايب واخدة تشتغل عندي ولا انا الي اخدmها نفخ ودخل سخن اكل من بتاع الغدا ودخل بصنية
يوسف بهدوء: قومي عشان تاخدي العلاج
سارة بصتلو بتعب وهي مش ف وعيها: م قدرة
يوسف اتنهد: قومي كلي وخدي دش عشان تشوفي قمر
سارة مكنتش معاه ومكنتش قدرة تقوم
يوسف قومها ب العافـ.ـية وهي فتحت عينيها بتعب
واكلها عشان تعرف تاخد العلاج وبعد ما خلص واكلها مسك العلاج واداهولها
بعد شوية يوسف قام وشالها
عشان. تستحمي
يوسف وهو موقفها قدامو: هت عـ.ـر.في تستحمي ولا هتقعي
سارة بصتلو وقالت بدون وعي: مش عارفة
يوسف اتنهد بضيق وساعدها ف الاستحمام وكان بقدر الامكان بيحاول ميبصش علي جس’مها
ساعدها ف اللبس وطلع بيها وحطها ع سرير ونامت ويوسف اخد قمر من جنبها ودخل اوضته غير واخد قمر ف حـ.ـضـ.ـنو ونام
(تاني يوم الصبح)
قام يوسف ولقي قمر مش جنبه قام غسل وشه وطلع يشوف قمر
كانت سارة قاعدة بتديها الرضعة
يوسف بهدوء: عاملة اي دلوقتي
سارة: كويسة
يوسف: ابقي خدي العلاج عشان مش تتعبي تاني
سارة بزهق: ما تسبني ان شا الله امو’ت حتي
يوسف ببرود: والله انا مش عايزك تمو’تي عشان بـ.ـنتي وتاخدي بالك منها
سارة بصتلو بقرف وسابتو ودخلت تحضر الفطار بعد شوية وامه جت
سارة قررت تتجاهلها
نسمة بقرف: صحابي جايين بكره تعملي فطار يشرف وتخدmي عليهم
سارة بصتلها ببرود وقالت: ينورو
نسمة كانت متغاظة من برودها وبصت ل يوسف: اي ي يوسف يابني عامل اي
يوسف بهدوء: كويس ي امي
نسمة بصت ل سارة: ياعني البت دي معملتلكش حاجة
يوسف بتعب: خلاص ي ماما سارة مش بتعمل حاجة وحشة
نسمة بصدmة: يوسف انت بتدافع عنها كده لي اوعي تكون حبيتها دي عمرها ما هتاخد مكان نور
سارة تعبت من كلامهم واخدت قمر ودخلت اوضتها ورزعت الباب
نسمة بحقد: شايف بتقفل الباب ازاي لا انت لازم تعلمها الادب
يوسف بزهق: ماما بطلي بقا بتفضلي تقوميني عليها وضر’بتها اكتر من مرة واخر مرة كانت هتمو’ت ونز’فت قدام عيني ف كفاية ارجوكي الضغط الي بتحطيه عليا ده لان انتي عارفة ان محدش هياخد مكان نور تمام
نسمة بصدmة: لاا دي شكلها مقوماك عليا انا هعرف اربيها
يوسف بهدوء: ونا مش عيل صغير ي ماما عشان حد يقولي اعمل اي ومعملش اي
نسمة اتغاظت ومشيت
يوسف اتنهد بتعب وقام دخل ل سارة
سارة اتكلمت بدmـ.ـو.ع: بص ي استاذ يوسف انت ممكن تطلقني ونا هبقي اجي كل فترة واشوف بـ.ـنتك متحاجة اي
يوسف: وهتروحي فين انتي لو رجعتي لابوكي ممكن يجوزك حد تاني ويكون اصعب مني
سارة سكتت بحـ.ـز.ن: عادي هدور ع اي شقة واجرها
يوسف اتنهد وقعد قدامها: بصي ي بـ.ـنت الناس انتي هتفضلي مراتي ومتخفيش مش هاجي جنبك انتي ف حمايتي ومش هسكت ل امي تاني تمد ايديها عليكي
سارة ابتسمت له بسخرية: كان فين الكلام ده من الاول ي يوسف
يوسف بتعب: ودلوقتي الموضوع اتغير ي سارة ونا كبير اظن مخدش هيقولي اعمل اي
عندي 30 سنة
ملحوظة (سارة عندها, 27 سنة)
سارة بتفهم: تمام ي يوسف بس ياريت طريقتنا تبقي كويسة ونا هعمل الي انت عايزة
اليوم خلص وجه تاني يوم وصحيت سارة من نومها عشان تحضر الفطار ويوسف فطر ومشي علي شغله
جت امه ومعاها اصحابها ف البيت وكانت سارة قاعدة معاهم شايلة قمر
نسمة بقرف: قومي ي بت هاتلنا حاجة سقعة
سارة مردتش
نسمة قامت من مكانها بغضب
وضر’بت سارة كف علي وشها
سارة بتبريقة وصدmة: …
↚نسمة قامت من مكانها بعصبية ضر’بت سارة ب القلم
سارة بتوسيع عين وصدmة ولسه نسمة هتمد ايديها علي سارة تاني راحت سارة ماسكة ايديها
سارة بقوة: انتي لو مديتي ايدك عليا تاني هوريكي وش عمرك ما شوفتيه انا من ساعت مجيت وبعاملك كانك. امي. واخدmك لاكن تمدي ايدك عليا ده انتي بتخلمي وهخليكي تتاسفي مني قدام كل الشارع
نسمة بزعيق: انتي اتجننتي يابت انتي ده انا اكـ.ـسر راسك دي
سارة بتحدي: هتشوفي ي حمـ.ـا.تي المصونة
مشيت سارة واخدت قمر ودخلت علي اوضتها واتصلت بشخص حكت ليه كل حاجة
الشخص: طيب انا جاي حالا وهحبسهالك والله
بعد شوية يوسف رجع من شغله امه بمسكنة
_ شوفت الي حصل يابني مراتك الكويسة بهدلتني قدام صحابي ومسكت ايدي جـ.ـا.مد
يوسف بعصبية: ازاي ياعني
نسمة بتمثيل: والله معملتهاش حاجة هي جت وهزقتني ونا عشاان ست كبيرة سكت ومردتش احرجها
دخل يوسف بغضب اوضة سارة ولسه هيزعق الا انو اتفجأ بصوابع ايدين علي خد سارة وخدها محمر من اثر الضـ.ـر.ب
يوسف بغضب: انتي ازاي تمسكي ايد امي وتعامليها بطريقة دي انتي. اتجننتي
سارة ببرود: وهي ازاي تمد ايديها عليا قدام. الناس كاني خدامة عندها ولا هي متعلمتش الاصول؟
يوسف لسه. هيمد ايده علي سارة تراجع اول مشاف خدها وارم وقال
_ ياعني هي الي عاملة فيكي كده؟
سارة بسخرية: عشان تعرف ان كل الكلام الي انت قولته وانها مش هتتعرضلي تاني كدب كل حاجة كدب. حتي انت لسه عايز تضر’بني
يوسف زعل من نفسه ومن موقف الي حطته فيه امه
وبعد شوية الباب خبط بتاع الشقة يوسف راح فتح. ودخل ظابط واتنين عسكري
الظابط: فين سارة
سارة خرجت واول ما هيثم شافها وشاف الي ع وشها اتجنن
هيثم بعصبية: مين الي عمل فيكي كده ي سارة
سارة بقوة: الست الوالدة دي هي الي عملت كده لا وكمان اي شتمتني ومش عاجبها لما دافعت عن نفسي
هيثم بص ل نسمة بغضب وبعدبن بص ل يوسف
هيثم: انا الي يمد ايده علي سارة يستاهل الحبس ونا هحبسها وب القانون وبشوية توصية مني هتتعلم ازاي تمد. ايديها علي بـ.ـنت خالتي
يوسف بصدmة: نعم انت ابن خالتها
هيثم بسخرية: سارة دي امانتي لو مكنتش انت اتنيلت اتجوزتها كنت هتجوزها انا ع اقل احميها مش اجبلها واحدة تهزق فيها اوعو تكونو فاكرنها ملهاش راجـ.ـل ف ضهرها دنا امحيكم
سارة كانت بتبصله بفخر
( هو بعا هيثم خاطب بس بيقول الكلمتين دول استفزاز ل يوسف ومدافعة ل سارة) ..
يوسف بخـ.ـو.ف ع امه: لا طبعا تحبسها لي هي عملتلها اي دي امور عائلية
هيثم بقوة: والامور دي مش عائلية دي قانونية وهعمل ل سارة محضر سب وقذف والتعد’ي عليها وببساطة امك هتبات ف الحبس
يوسف بص ل سارة بجمود وقال: امي مش هتعملك حاجة تانية بس تخرجي الاستاذ ده برة
سارة بتحدي: لما والدتك تعتذر مني قدام كل الناس واصحابها هوافق
يوسف بصلها بغـ.ـيظ وقال ل امه: اعتذريلها ي امي
نسمة بقرف: لا طبعا اعتذر لمين دي جربوعة
هيثم بقرف: شايف حتي لسانها يستحق الحبس
يوسف بجمود: اعتذرلها ي ماما
نسمة من تخت سنانها: انا اسفة
سارة بقوة: لا قدام الشارع كله
نسمة بغـ.ـيظ: لا ده انتي اتجننتي بقا
سارة بتحدي: ده الي عندي
نزلو كلهم ونسمة اعتذرت ليها قدام الناس
وهيثم طلع وقال: تمام كده ي سارة عابزة حاجة
سارة بحب اخوي: لا تسلم ي رجولة
هيثم قرب ولسه هيحـ.ـضـ.ـنها حـ.ـضـ.ـن اخوي لقي يوسف بيبعدو جـ.ـا.مد عن سارة
يوسف بقرف: اي ياعم ابعد كده انت جاي تحـ.ـضـ.ـن مراتي
هيثم ببرود: دي بت خالتي
يوسف بعصبية: ومحرمة عليك
سارة بصت ل هيثم وشكرته وقالتلو يقفل ع موضوع
هيثم قبل ما يمشي: الي هيقرب من سارة تاني قسما بالله ل يبات ف الحبس طول عمره
وهيثم مشي يوسف بصلها ببرود ودخل اوضته وامه مشيت
من غـ.ـيظها
وسارة دخلت تحضر الغدا وقررت تحسن علاقتها هي ويوسف وتتاسف ليه سارة حضرت الغدا وخبط علي اوضة يوسف
يوسف ببرود: نعم
سارة من برا الباب ينفع ادخل
يوسف بتنهيدة: خشي
سارة دخلت وكان يوسف قالع التيشرت وببنطلون بس
سارة اتكسفت وخدودها احمرت من الخجل
سارة بهدوء: الاكل محطوط برة اتفضل عشان تاكل وكمان عايزة اتكلم معاك
يوسف قاعد وقال: اتكلمي
سارة بتنهيدة طويلة: دلوقتي انا عارفة انك زعلان مني وجدا كمان بس هل انت راضي ان امك تعمل فيا كده
يوسف لسه هيتكلم قاطعتو
سارة: وهي مثلت عليك دور ان انا الي ظلماها مع اني معملتش حاجة غير اني وقفتها عند حدها معايا راحت تمثل عليك وتقول اني عملتزكل ده فيها ونت دخلت وكنت ناوي تضر’بني من غير حتي ما تعرف لانك مش هتصدق انها بتكدب
يوسف بهدوء: خلاص ب سارة اناا اسف عارف اني عـ.ـذ.بتك كتير بس حقيقي حب نور معلق معايا نور كانت كل حياتي وبحمد ربنا ان ليا بـ.ـنت منها
سارة بصتلو بابتسامة جميلة انو بيحب مراتو بدرجة دي
سارة بحنان: الله يرحمها
يوسف: كل طلباتك. هتبقي مجابة واي حاجة عايزها هعملها
سارة طبطبت عليه وقالت: متخطش نفسك ف ضغط واتعاما بهدوء ونا مش محتاجة حاجة غير الاحترام والتقدير
وطلعت من الاوضة ويوسف اتنهد
عند والد يوسف ونسمة
محمود بقرف: بجد احسن لانك علطول بتعامليها كده كانها من الشارع مش بـ.ـنت ناس
نسمة بقرف: عشان هي مفكرة نفسها هتاخد مكان نور الله يرحمها ونا مش هخلي ابني يحبها
محمود: لا هيحبها والله العظيم لو حاولتي تخربي عليهمزهكون مطلقك
نسمة بصتلو بصدmة كبيرة وغـ.ـيظ وقالت: بقا كده ماشي
دخلت نسمة اوضتها وكانت بتفكر ف انتقام ل سارة
عند سارة ويوسف بليل كان يوسف نايم بعمق
________________________________________________
سارة كانت لقية قمر سخنة مولعة وبتعيط
اتخضت وراحت تصحي يوسف
سارة بدmـ.ـو.ع: يوسف قوم قمر سخنة جدا
يوسف قام بخضة وخـ.ـو.ف
وشال بـ.ـنتو بسرعه ولبس وسارة لبست ونزلو المستشفي وبعدين
↚يوسف كان بيمشي ب خـ.ـو.ف ف المستشفي لان قمر كانت سخنة وتعبانه جدا
يوسف نده الدكتورة جت واخدت منو قمر
الدكتورة بعد ما كشفت علي قمر طلعت
_ حضرتك هي عندها برد شـ.ـديد بس ومتحملتهوش وهي تقدر تخرج كمان شوية لما المحلول يخلص
يوسف بحـ.ـز.ن: تمام
سارة طبطبت علي دراعو وقالت: ان شاء الله هتبقي كويسة متقلقش
يوسف بصلها بتعب وقعد يستني محلول قمر يخلص
والمحلول خلص واخد قمر وسارة وجاب ل قمر العلاج وركب العربية وروحوا
سارة اخدت قمر ونيمتها
في سريريها
قامت دخلت ل يوسف
سارة بتعب: اديني العلاج عشان ابقي اديهولها
يوسف قام جاب ليها الدواو وادهولها
سارة بابتسامة: شكرا ي يوسف
يوسف بتعب: استني
سارة وقفت وقالت.. نعم
يوسف قرب منها وباسها علي راسها.
سارة اتصـ.ـد.مت من رد فعلو
سارة وشها احمر واتكسفت وقالت بصوت منخفض: اي ده
يوسف بتنهيدة: سارة انتي مراتي ياعني عادي اما نور الله يرحمها وملكت حبي وده مش معناه ارميكي ي سارة
سارة ابتسمت عل كلامو بس قالت بحـ.ـز.ن: انا ابويا باعني ليك واتجوز
يوسف بمقاطعة: اسكتي ي سارة مينفعش تقولي كده انتي مراتي ونتي بـ.ـنت حلال سكتي وكنتي صبورا علي كل حاجة
سارة ابتسمت ليه بحب
سارة بحب: ربنا يخليك ي يوسف
يوسف بضحك: بعد كل ده وربنا يخليك لا روحي نامي بقا
سارة ضحكت وقالتلو: طيب تصبح ع خير
ونامو واليوم عدي
تاني يوم عند نسمة في اوضتها
نسمة بغل: انا لازم اخلص من البت دي
الشخص: طب اؤمري ونا انفذ ليكي الي انتي عايزاه واكمل بخبث بس كل حاجة بتمنها
نسمة بقرف: طيب هدفع الي انت عايزو بس تنفذ الي. هقولو انت هتجبلي من الصيدلية *****
الشخص بخبث: تمام انهرضة هيكون عندك
نسمة ابتسمت بخبث وقفلت
محمود دخل عليها وقال: اي مالك كنتي بتكلمي مين
نسمة بـ.ـارتباك: ها لا ولا حاجة كنت بشوف ابنك بس مبيردش
محمود بتعب: ياريت تسبيه ف حالو هو ومراتو
نسمة بمكسنة: ونا عملت حاجة ي محمود
محمود بهدوء: عملتي كتير بس خلاص
عند سارة صحيت من نومها حضرت الفطار ل يوسف وصحت يوسف من نومه يوسف قام اخد شور وطلع لبس وفطر واطمن علي سارة وقمر ومشي
سارة قامت تنضف البيت وادت ل قمر دواها وخلتها تستحمي
وكانت بتحضر الغدا لقيت الباب خبط راحت تفتح لقيت نسمة قدامها بصتلها بقرف وقالتلها: اتفضلي البيت بيتك
نسمة بقرف: ماهو بيتي ياختي كدا كدا ودخلت
سارة بصتلها بقرف ودخلت تحضر ليها ول نسمة عصير
عند يوسف
يوسف قاعد تعبان ودخل عليه
سليم
_ مالك يسطا في اي
يوسف بتعب: مش قادر مشاكل ف الشغل وف البيت وتعبت ي سليم
سليم قعد: مالو البيت
يوسف: تعب بـ.ـنتي وخناق امي وسارة مراتي وتعبت ومشاكل الشغل الفريق الي داخل ضدنا عندهم موارد وممكن يكسبو الصفقة
سليم بدعم: انا جنبك وباذن الله هنكسب الصفقة اما البيت فحاول ترضي الاثنين
يوسف بزهق: حاضر ي سليم سلام بقا الحق اروح
يوسف مشي
عند سارة ونسمة حطت سارة العصير ليها ول نسمة
نسمة بتحجج: قومي هاتيلي ماية
سارة قامت تجيبها
نسمة طلعت من شنطتها سائل وحطت منو قطرات في عصير سارة
سارة جابت ليها الماية وقعدت نسمة شربت العصير وسارة شربتو وفجأة حسن بتقط’يع ف بطنها
قامت بو.جـ.ـع وبتصر’خ
وقعت ع الارض بو.جـ.ـع واغمي عليها
نسمة شايفها وفرحانة فيها
قامت نسمة ومسكت سارة ولسه هتضر’بها طان يوسف دخل البيت
يوسف بصدmة: انتي بتعلمي اي
نسمة بصدmة 😳😳😳
↚يوسف بصدmة.: انتي بتعملي اي
نسمة بخـ.ـو.ف: يوسف انا
يوسف بغضب: بس اسكتي خالص منك لله
جري علي سارة وشالها بسرعه ونزل بيها علي المستشفي
يوسف بزعيق: دكتور بسرعه مراتي بتمـ.ـو.ت
الاطباء جابو الترولي وحطوا سارة عليها ودخلوها بسرعه لل دكتور
وبعد ساعتين طلع الدكتور بتعب
_ الحمد لله عدت مرحلة الخطر وقدرنا نشيل السم من جـ.ـسمها لو حضرتك مكنتش لحقتها ف الوقت المناسب كان زمانها لقد الله مي’تة يوسف بخـ.ـو.ف: وهي عاملة اي دلوقتي
_حضرتك هنتاكد انها كويسة لازم تفضل هنا يوم تحت الملاحظة ولحد ما الجـ.ـسم يبقي تمام تقدر تخرج بكره
يوسف هز راسو وشكر الدكتور والدكتور مشي
يوسف قعد بتعب وحاطط ايديه بين راسو وهو بيفكر ان امه الي عملت كده بسبب كرهها ليها
وتلفونه رن
يوسف رد وكانت امه
نسمة بتـ.ـو.تر: البـ.ـنت انتو سايبنها ف البيت لوحدها ونا مش عارفة ا
قاطعها يوسف بحدة وقال: خدي بالك منها لحد بكره والي حصل مش هيعدي بساهل ي امي
وقفل بعد مخلص كلامو
نسمة بخـ.ـو.ف شـ.ـديد: يارب عرف منين بس انو انا يارب ميعمل حاجة
يوسف اتصل ب سليم صاحبه
يوسف بتعب: خد بالك من الشركة ياسليم لاني مش هاجي الشركة يومين كده
سليم باستغراب: لي ي صاحبي حصل حاجة
يوسف بتعب: مراتي ف المستشفي ولازم ابقي معاها
وحكي ل سليم كل حاجة حصلت
سليم بتفكير: بس لي شاكك اوي انها امك الي عملت كده
يوسف بذكاء: هي الي كانت قاعدة معاها لوحديهم وهي بتكرهها جدا وبعدين سارة الي هتحط لنفسها السم ياعني
سليم بتذكر: اعتقد ان كان عندك كاميرات ف للبيت معرفش كنت حاطتها لي
يوسف بصدmة: ايوة صح كنت حاطتها عشان اشوف سارة هتعامل بـ.ـنتي ازاي وامي بس نسيتها خالص عموما اخلص من المستشفي وسارة تقوم وكلو هيبقي مكشوف
سليم.. تمام يا صاحبي ربنا يوفقك
وقفلوا مع بعض
وعدي اليوم وتاني يوم سارة فاقت
يوسف بحـ.ـز.ن: حمدلا علي سلامتك
سارة بتعب: الله يسلمك
يوسف كان حاسس بذنب انها حصل ليها كل ده بسببو انو ساكت وبسبب امه
سارة بتعب اتكلمت: يوسف انت فطرت
يوسف بصلها بابتسامة انها حتي وهي عيانة بتفكر فيه اكل ولا لاء
يوسف: هاكل ازاي ونا شايفك تعبانة كده
سارة بتعب: لالا اطلب من الممرضة تجبلك فطار هنا
يوسف لسه هيتكلم قاطعتو
سارة: اسمع الكلام
يوسف طلب فطار ليه وليها
وهي مكنتش قدرة تاكل اي حاجة اكلت حاجة بسيطة خالص
وبعد شوية الدكتور سمح ل سارة تخرج من المستشفي
وخرجت سارة من المستشفي مع يوسف
رجع البيت وشاف امه قاعدة مع قمر شيلاها ونسمة بتبصلو بخـ.ـو.ف
دخل يوسف سارة الاوضة وطلع لامه اخد منها قمر بدون ولا كلمة ولسه نسمة هتتكلم يوسف قاطعها وقال
_ من فضلك اتفضلي روحي البيت عشان عايز ارتاح من التعب والضغط الي انا فيه ده
نسمة مشيت بخـ.ـو.ف
وصلت البيت لقيت محمود بيقولها
_انا عامل حشابي تقعدي ساعة او ساعتين مش يوم
نسمة: اصل مرات ابنك. تعبت وراخ بيها المستشفي وقعدت انا مع قمر ف البيت
محمود بستغراب: تعبت مالها فيها اي
نسمة بـ.ـارتباك وتـ.ـو.تر شـ.ـديد محمود. لاحظه: معرفش حصلها اي انا هدخل انام بقي
محمود شك ف تـ.ـو.ترها وسكت وراح يقعد
بليل صحي يوسف من النوم وكانت سارة نايمة بتعب
يوسف. فاق واتصل ب ابوه
محمود بحب: عامل اي يابني وحـ.ـشـ.ـتني
يوسف بحب: ونت كمان وحـ.ـشـ.ـتني يا بابا انا كويس.. المهم عايزك تيجي انت وماما بكره عندي
محمود بحب: تمام يابني طمني ع مراتك امك قلتلي انها تعبت وراحت المستشفي
يوسف بسخرية: والله طب ومقلتلكش تعبت من اي
محمود زاد الشك ف نسمة اكتر: لي يابني
يوسف بتعب: بكره ي بابا هتعرف
قفل مع ابوه وراح عند تسجيل الكاميرا الي ف البيت وشغله
واتصـ.ـد.م اول مشاف امه هي الي بتحط حاجة ف العصير بتاع سارة. وكل حاجة حصلت جت ف التسجيل وكان يوسف مصدوم ف امه
يوسف بحـ.ـز.ن: تمام ي امي انتي مصرة تخليني اعيش تعبان بس انا هخلص كل ده
صحيت سارة من النوم بتعب
وبتمشي بالعفية عشان بطنها آلماها
يوسف راح عليها وقال: اي الي قومك انتي تعبانة ارتاحي
سارة برفض: لا لا هعمل عشا انت متغدتش
يوسف بتعب: سارة اقعدي ونا هعمل العشا ع اقل لحد متخفي بس
سارة دخلت تقعدف. طربيزة المطبخ تشوفو هيعمل الاكل ازاي
يوسف مكنش عارف يعمل اي
ف سارة بدأت تقولو يعمل اي وعمل العشا والمشروب وخرج الاكل برا وخرج سارة عشان تاكل
واكلو مع بعض وبدأ يوسف يتكلم
يوسف بتساؤول: هو اي الي حصل ي سارة والسم ده دخل جـ.ـسمك ازاي
سارة بتعب وتنهيدة: اخر حاجة فكراها شربت العصير لقيت تقطي’ع في بطني رهيب جدا وو.جـ.ـع وقعت علي الارض قدام ممتك وهي معملتليش حاجة بلعكس لقيتها بتشـ.ـدني من شعري وتضـ.ـر.بني ف بطني اكتر
يوسف بحـ.ـز.ن وحـ.ـضـ.ـنها: انا اسف ب سارة اسف بجد كل ده بسببي
سارة بطبطة: عادي ي يوسف الحمد لله انا راضية بقضاء ربنا واكيد مش هعترض ع حاجة
يوسف باس ايديها: هعوضك عن كل ده صدقيني بس افوق
سارة بطيبة: خلاص ي يوسف مفيش حاجة بسببك
يوسف كان بيبتسم بحب علي طيبتها وسكوتها حتي وهي كانت علي وشك المو’ت
(تاني يوم)
الكل كان متجمع سارة ومحمود ونسمة ويوسف
كان يوسف بيقولهم
_ هشغل حاجة دلوقتي وعايز اعرف اي السبب
نسمة كانت متـ.ـو.ترة وخايفة جدا
يوسف شغل الفيديو وكان فيه يوم ما نسمة ضر’بت سارة ب القلم ويوم ما حطت الس’م في عصير سارة
محمود كان شايف كل ده ومصدوم من مـ.ـر.اته اللي معندهاش قلب وانها ازاي تعمل كده ف مرات ابنها
ونسمة خافت جدا وبتقول محصلش
يوسف بصلها بتعب وسـ.ـخرية وحـ.ـز.ن
وسارة مصدومة من الي عملته وحطت السم ف العصير
محمود بغضب: انتي طالق ي نسمة
نسمة بصدmة: انت ازاي طلقتني انت مـ.ـجـ.ـنو.ن دنا وقفت جنبك وضيعت عمري كلو
محمود ضر’بها ب القلم ويوسف كان واقف ساكت
نسمة بصريخ: ونت يابيه فرحان كده طبعا.
يوسف بتفشي: اه فرحان وفرحان جدا كمان
نسمة بغضب: كلو منها هي الي قلبت الدنيا علينا كلنا
وقامت خدت سك’ينة من المطبخ وجريت علي سارة وحاولت تقت’لها
يوسف لسه بيشـ.ـد السك’ينة من ايد امه لولا انها جـ.ـر.حت….
↚ونسمة ماسكة السك’ينة وعايزة تق’تل سارة يوسف بيشـ.ـد السكي’نة من ايد امه بس وهو بيشـ.ـدها جر’حت ايديه بيها جـ.ـا.مد
سارة بصريخ: يووسف
محمود شـ.ـد نسمة وضر’بها ب القلم: انا بكرهك ومشوفتش حد زيك ف بجاحتك. وقرفك وزقها وقعت علي اللرض ويوسف كانت ايديه و.جـ.ـعاه جدا وسارة جريت تحيب علبة الاسعاف الاولية وبدأت تعقم الجـ.ـر.ح وتربطهولة بشاش
يوسف بعد ما خلص قام وقال لامه بكره
_ انتي بتعملي كل ده لي لي بتكرهيها كده عملتلك اي؟
نسمة بغل: عشان انا اتعمل كده فيا وهي عايزة تاخد كل فلوسك انت مش فاهم حاجه
يوسف بقرف: كل الي اقدر اقولهولك انك مريـ.ـضة عشان خصل فيكي كده زمان آثر فيكي
نسمة بزعيق: محدش شاف المر غيري كانت تبقي مرات اخويا مشغلاني خدامة عندها وتفضل تضر’ب فيا وتذلني وجه يوم واتعلمت وقــ,تــل’تها ومحدش عرف انها اتقت’لت هما مفكرين انا هـ.ـر.بت او مـ.ـا.تت مو’تة ربنا لاكن لاء انا الي سلطت عليها ناس تقت’لها واخويا ميعرفش حاجة من دي طبعا
نسمة اكملت بحقد: ع قد ما كنت بحب نور جدا ف انا كنت هقــ,تــل’ها لانك مدلعها ومعايشها ملكة بس للاسف وهي بتولد قمر ما’تت ف ربنا الي خلصها مني.
يوسف سامع كل ده ونزلت عليه صدmة خلتو ميعرفش يتكلم بسبب جرايم امه واتاكد انها مريـ.ـضة نفسية
نسمة بكره ونظرت ل سارة: ودي برضو نهايتها علي ايدي ومحدش هيمنعني اني اقت’لها انا بكرهك ي سارة وهقت’لك زي الي فاتو ولو حكمت اني اتحبس فيكي هعمل كده برضو
يوسف اتكلم بدmـ.ـو.ع: انا مش مصدق اني اتربيت مع كل الحقد والانانية الي فيكي دي كلها انتي ازاي كده
ازاي جالك قلب تقت’لي مرات اخوكي.. لا وكمان كنتي ناوية تقت’لي مراتي وطبعا حضرتك زعلانه لانها اتوفت وهي بتولد قمر صح؟؟
_طب افرد بقت عايشة كنتي برضو هتحـ.ـز.ني قلبي عليها وتخليني عايش مكـ.ـسور زي دلوقتي
يوسف بكره: انتي مستحيل تبقي ام انتي واحدة انانية وعندك حقد ونقص كبير ونا الي هخلصو بنفسي
وشاور لابوه يمسكها جـ.ـا.مد
محمود كتفها حرفيا ويوسف طلب البوليس
وبعد معافرة انها تفلت من محمود معرفتش والشرطة جت ويوسف حكي كل حاجة واخدوها ومشيوا
نسمة وهي ماشية: مخلصتش هطلع وهقت’لكم كلكم
يوسف بص عليها بخذلان وكره
يوسف مستحملش اكتر من كده ودخل اوضته وفضل يكـ.ـسر ف كل حاجة
محمود بهدوء: شوية وخشيله ي سارة خليكي جنبه هو محتاج ليكي
سارة اتنهدت وهزت راسها بحاضر
محمود مشي راح ع بيته وسارة دخلت ل يوسف لقيته قاعد ع ارض بحـ.ـز.ن وضامم رجليه ل صدرة بحـ.ـز.ن وكـ.ـسره
سارة قربت منه وقعدت جنبه
سارة بحب: يوسف انا جنبك وهفضل معاك ونا هعوضك عن كل حاجة طبعا عارفة اني مش هعرف اعوضك عن امك بس اهو بنحاول
وشـ.ـدته ل حـ.ـضـ.ـنها يوسف دحل ف حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وحـ.ـضـ.ـنها بقوة وكان بيعـ.ـيط بصوت عالي كان مشهد يخلي الواحد يعـ.ـيط بجد
عند محمود ف البيت
دخل اوضته زلقي صورة نسمة بصلها بابتسامة مكـ.ـسورة
محمد بحـ.ـز.ن.. ع قد ما كنت بحبك جدا وكنت فرحان لانك. ام لولادي الاثنين الي مليش غيرهم علي قد ما كرهتك اول مشوفت كل ده منك وكبريائك وغرورك والبهدلة لبـ.ـنت الناس الي مع يوسف
اتنهد ونزلت منو معة علي العمر الي كان كلو كدب
_ خذلتيني ومش هت عـ.ـر.في ترجعي قلبي تاني
في القسم كانت نسمة قاعدة وبتتكلم بعصبية
_ ايوة انا الي عملت كل ده ولو خرجت هخرج واعمل اكتر من كده وانتقم من ال…… مرات ابني هقت’لها لاكن انا بحب ابني ومقدرش أذيه
الظابط بتعب: والله شكلك مـ.ـجـ.ـنو.نة انا هجيب حد يكشف عليكي
وب الفعل طلع عندها مرض نفسي شـ.ـديد واتحولت علي مستشفي الامراض النفسية
في يوم كانت الدنيا ليل وقمر نايمة ويوسف كان مع صحابو وسارة قعدو لوحدها
سارة قامت لبست فستان اسود كب وفيه شفونه من البطن وحطت عطرها السحري وكانت في غاية الجمال الفستان الي بيبرز بشرتها البيضاء ولمسات الميكب الي برزت ملامحها اكتر عيونها الساحرة الجميلة شفايفها الحمراء المكتنزة الفستان الرقيق الي لونه جميل قبل الركبة بشوية وكان ستان
وبعد شوية كانت عاملة عشاء رومانسي وضوء جميل هادئ
ورد احمر وشموع
سارة اتنهدت بحب: انا حبيت يوسف ولازم اثبت ليه حبي
وبعد شوية يوسف رجع من برة ودخل اوضته لقي المنظر المبهج الجميل ده
يوسف بص علي سارة الي كانت في غاية الجمال وكان مبتسم علي جمالها
سارة راحت عنده وبصتله بحب
سارة بتغميضة عين وحب: يوسف انا.. بحبك
يوسف غمض عينيه وحـ.ـضـ.ـنها لما سمع الكلمة دي لان ب الفعل يوسف حبها جدا بكل حاجة وطبعا نور ف قلبه بس حب تلك المـ.ـجـ.ـنو.نة التي تصيبه بجلطة بجمالها
سارة بحب: اقعد يلا دنا عملالك حتت اكل تاكل صوابعك وراه
يوسف قعد وكان مبتسم وبياكل وهو بيبصلها
وبعد شوية خلصوا اكل ويوسف قال
_ روحي اتوضي والبسي الاسدال نصلي عشان نبدأ حياتنا ببركة ربنا
سارة راحت بخجل واتوضت ولبست ويوسف صلي بيها ركعتين وبعدها قرء دعاء الزواج وايديه علي راسها بحب
وبعدين خلص وبصلها بحب وشالها و اصبحت سارة زوجة يوسف شرعا وقانونا
وبقت سارة حرم يوسف رسمي
↚
صحي يوسف وكانت سارة نايمة في حـ.ـضـ.ـنو يوسف بص عليها وحس انو بقا بيحبها
يوسف في نفسه: سامحيني ي نور انا حبيت سارة بس انتي كنت بعشقك ونا مش جايب سارة اركنها وحبيتها
شوية وسارة قامت من نومها وبصت ع يوسف كان بيبص قدامه بشرود
سارة اتحركت وبتطلع من حـ.ـضـ.ـنو
يوسف بابتسامة وسيمة: صباحية مبـ.ـاركة
سارة اتكسفت وقالت: الله يبـ.ـارك فيك
قامت تاخد دش وطلعت تشوف قمر لقيتها صحيت اخدتها اكلت قمر وحضرت الفطار ليهم
كانو قاعدين ع فطار
يوسف بهدوء: ابوكي كان طالب مني يشوفك ي سارة
سارة عينيها دmعت: يوسف معلش انا مش عايزة اشوف حد
يوسف بص ف عينيها الحزينة وقال: سارة انا جنبك شوفيه عايز يقولك اي ونا جنبك مش هسيبك
سارة اتنهدت بتعب: خلاص تمام ي يوسف.
بليل كانت سارة قاعدة وماسكة قمر بس تليفونها رن
سارة استغربت لانه رقم غريب: الو
رقية:اي ي سارة نسيتي صحبتك ياعني
سارة بفرحة: اي ده رقية مش معقول بقالك كتير جدا مختفية
رقية: معلش بقا مانتي عارفة اني مشغولة بكذا حاجة ف شغلي
( دي رقية صاحبت سارة مش بتحب سارة بس مبينة انها صاحبتها وبتحبها وهنعرف اسباب كرهها ليها)..
رقية: ونتي عاملة اي ف جوازك بقا
سارة: الحمد لله بخير وهو ابن حلال وبيعاملني كويس
رقية بغـ.ـيظ: امم طب وبيجيلك اي حاجة انتي عايزاها
سارة بتسغراب: اكيد ي رقية منا مراتو
رقية بغل: تمام.. انا عايزة ابقي اجي. عندك اشوفكم واشوف بـ.ـنته القمر
سارة بحب: طبعا ي قلبي انتي تنوري اصلا
رقية بتمثيل: ماشي ي حبيبتي هجيلك بكره بليل
سارة بحب: تمام ي حبيبي وقفلت
يوسف دخل البيت بعد مرجع من بره
سارة استقبلته
_ هعملك حاجة تشربها والعشا
يوسف هز راسو.
سارة كانت بتعمل الاكل بحب
سارة بكسوف: يوسف كنت عايزة اطلب منك طلب
يوسف بستغراب: مالك في اي متقولي
سارة: فيه وحدة صحبتي ينفع تجيلي بكره
يوسف بتعب: سارة حبيبتي ده بيتك ياعني تحيبي فيه الي انتي عايزاه متحسسنيش اني بعطف عليكي لان ده ملكك وبيتك
سارة بحب باسته من خده: شكرا ي حبيبي
يوسف ابتسم ليها بحب
يوسف باين عليه الحـ.ـز.ن
سارة: مالك ي يوسف
يوسف بتعب: امي وحـ.ـشـ.ـتني مكنتش متخيل كل ده يطلع منها دmرتلي حياتي
سارة قامت حـ.ـضـ.ـنتو وقالت: ونا جنبك ومفيش حاجة وحياتك زي الفل بس عشان خاطري متزعلش
يوسف حـ.ـضـ.ـنها بقوة وحس ان حـ.ـضـ.ـنها الوحيد الي بيرتاح فيه
يوسف بحب: ياريت افرحك ع قد وقوفك جنبي وحبك ليا ت عـ.ـر.في ي سارة اني حبيت كل حاجة فيكي حنيتك وقلبك الابيض وحـ.ـضـ.ـنك الي برتاح فيه من تعب اليوم
سارة بخجل وضحك: عشان الكلام الي قمر ده هديك حـ.ـضـ.ـني كل يوم لما ترجع من بره ف اي وقت تطلع فيه تعبك وهمومك
يوسف باسها بحب
(نسيب الناس الي معندهمش دm دول ونروح للحربوقة 😂)
رقية بغل: انا لازم اخد حاجة من فلوس جوزها ده
رقية بحقد: هي تعيش مرتاحة هي علطول الي تاخد كل حاجة ليه
(تاني يوم)
صحي يوسف وراح الشغل وسارة قامت تشوف البيت محتاج اي وعملت حاجات ضيافة ل رقية
وبليل يوسف كان قاعد هو وسارة والباب خبط قام يوسف فتح الباب ورقية كانت قدامة بتبصله بانبهار
يوسف استغربها: اتفضلي
سارة جت من وراه وقالت ل رقية تدخل دخلت رقية وكانت بتبص للبيت بانبهار
ورقية قعدت ويوسف قعد بعيد بس رقية شيفاه
وسارة دخلت المطبخ تجيب الضيافة ورقية عمالة تبص ل يوسف باعجاب من شكله الوسيم وعضلاته البـ.ـارزة وكانت معجبة بيه وبفلوسة
جت سارة ولاحظت رقية كانت بتبص ع يوسف بس سارة قالت ف نفسها .. اكيد مخدتش بالها عادي
جاب سارة الحاجة وقعدت جنب رقية
رقية بحب مزيف: تعبتي نفسك لي ي حبيبتي.. اومال فين القمر الصغير
سارة بحب: نايمة والله.. وبعدين لا تعب ولا حاجة دانتي اختي
رقية بتدخل: هو يوسف قاعد لوحده لي هاتية يقعد معانا
سارة اتصـ.ـد.مت من جرأة رقية ووسعت عينيها لما لقيت رقية بتقول بصوت عالي ل يوسف
رقية: تعالي اقعد معانا ي يوسف قاعد وحدك لي
يوسف بص بستغراب ل سارة من طريقتها وجه قعد جنب سارة
رقية وبتمد ايديها باكل ل يوسف
رقية باعجاب: اتفضل كل
يوسف بص ل سارة الي كانت هتعيط ومسك سارة من وسطها وشـ.ـدها ليه وقال ل رقية بقرف: مش عاوز شكرا
رقية اتكسفت واتكلمت مع سارة
وفي وسط الكلام رقية قالت
رقية بغل: يااه ي سارة نفسي اتجوز حد زي يوسف كده
سارة مستحملتش وقامت وو
↚سارة مسحملتش كلام رقية وقامت تجري علي الاوضة بتاعتها تعيط
يوسف بقرف من رقية: الي انتي قولتيه ده هتتحاسبي عليه ويلا خدي بعضك كده وامشي متورناش وشك هنا تاني
رقية مشيت بغضب وهي بتتوعد لهم
يوسف دخل ل سارة لقاها نفسها بيضيق وبتعيط جـ.ـا.مد اتخض عليه وراح ليها بلهفة
يوسف يتهدئة: اهدي ي حبيبتي اهدي خدي نفسك بس براحة هدي نفسك اهي غارت فداهية ونا هعرفها ازاي تقول كده
سارة بشهقات: د دي صاحبتي واختي وكل حكاياتي كانت معاها ب بس لي تبص ل جوزي وهي عارفة اني بحبك ولقيتها بتبص ليك باعجاب ونا بجيب المشروب
يوسف بعصبية: اهدي ي سارة ونا وديني لجبلك حقك وهخليها تعتذر منك قدام الكل
وبعد شوية سارة هديت ونامت في حـ.ـضـ.ـنو ذهبوا في نوم عميق
تاني يوم صحي يوسف واتدي ملابسه وسارة حضرت الفطار ليها و ل يوسف وحضرت الرضعة ل قمر
يوسف طلع وقعد يفطر مع سارة
يوسف بحب.. عاملة اي انهرضة ي حبيبي
سارة بابتسامة لطيفة.. كويسة يا حبيبي طول مانت بخير
يوسف بتحذير: متكلميش زفتة دي تاني ونا هتصرف معاها كويس جدا لان دي صاحبة مش صالحة ومش بتحبك الي تبص ل جوزك في وجودك وتقول كلام زي ده تبقي انسانة مغلولة وحقودة
سارة بحب: عندك حق ونا واثقة فيك ي يوسف وبحبك
يوسف قبل’ها بحب وقام اخد مفاتيحه وموبيلو وباس راسها
ومشي علي شغله
دخلت تشوف المطبخ وبعد شوية الجرس رن راحت سارة تفتح
الباب اتفجأت ب رقية قدامها
سارة لسه هتتكلم رقية رشت في وشها مـ.ـخـ.ـد.ر وداست علي رقبتها لحد ما فقد.ت الوعي وقعت سارة من طولها
رقية ندهت شخص يجي يشيل سارة
رقية.. شيلها وخدها ع البيت وزي موقلتلك ها
الشخص بخبث: تمام ي قمر ومشي ب رقية ع المكان
(عند يوسف)
كان مركز في الشغل الي قدامه بس فجأة فيه رسالة اتبعتت
فتح يوسف الرسالة
يوسف بصدmة وفتح بوقه وبيبص بعصبية وغضب
كانت صور ل سارة بشكل مش كويس
وفيه كلمة مبعوتة
(شوف مراتك وهي بتخونك ونت الي بتحبها نايم ع ودانك “فاعل خير”)..
وكان مكتوب عنوان الشقة دي وقام بسرعه والدm غالي في عروقه
اخد العربية وطار علي العنوان باقصي سرعه وصل الشقة لقي الشقة مفتوحة دخل ودخل الاوضة واتصـ.ـد.م من المنظر
(عند سليم)
كان فيه الشركة والسكرتيرة الخاصة بيه دخلت
(سليم معجب بيها ي شباب والسكرتيرة بس محدش معرف التاني).
روح بهدوء: اتفضل ورق الشغل الجديد بتاع الصفقة الجديدة
واكملت بابتسامة.. والف مبروك ع ارباح وكسبان الصفقة دي
سليم بحب.. طب متيجي نخلي الفرحة فرحتين
روح بعدm فهم.. مش فاهمة
سليم بحب.. تتجوزيني؟!
روح اتصـ.ـد.مت واتكسفت بحب وفرحة.. بجد
سليم بخبث.. دانتي شكلك واقعة بقا بس تتجوزيني ي قمر
روح بضحك.. لا افكر بقا
سليم.. طب خلاص اشوف حد تاني
روح بردح.. نعم.. لا انا موافقة ي استاذ سليم
سليم بضحك.. دنا هبقي جوزك استاذ اي
روح ضحكت بكسوف
(نرجع ل يوسف)
دخل شاف سارة متخدرة نايمة وفيه شخص نايم جنبها بطريقة مش حلوة
يوسف مسك الشخص
يوسف بقرف وبيضر’ب فيه: انتي مين يالا وازاي تقرب من مراتي كده يا و…..
عاصم باستفزاز: ليك حق تعمل كده ماهي جا
وقبل ميكمل جملته يوسف مسكه وفضل يضـ.ـر.ب فيه وقالو
_ مين الي وراك يابن ال***** انطق ي هقت’لك
عاصم بخـ.ـو.ف وتعب: خلاص خلاص هقول
يوسف بعصبية: انطق يابن ال*****
عاصم: رقية صاحبة سارة هي الي اتفقت معايا علي كده بس انا والله ملم’ست مراتك
يوسف بغضب وصريخ فيه وضر’ب فيه لحد ما بقي سا’ييح في دmه
يوسف لبس سارة بقية هدومها وهو غاضب ومستحلف ل رقية وانو هيت’قلها
اخد سارة وروح البيت بعصبية
يوسف في التلفون: تجبهالي من تحت الارض انت فاهم ترميهالي ف المخزن
مازن: عنيا ي يوسف باشا
بعد وقت سارة صحيت من اغمائها
سارة بحوف وبتعيط: يوسف اي الي حصل انا خايفة
يوسف بجمود: لي
سارة بتسغراب: لي اي؟!
يوسف : لي خونتيني
سارة بصدmة: انت بتقول اي؟
↚يوسف بتمثيل.. لي خونتيني
سارة بصدmة.. انت بتقول اي ي يوسف انا اعمل كده ازاي مستحيل
يوسف بعصبية مزيفة.. طب احكيلي اي الي حصل
سارة بدmـ.ـو.ع.. كنت ف المطبخ بعمل حاجة لقيت الجرس رن روحت عشان آفتح لقيت رقية قدامي ولسه هكلمها هي رشت حاجة ف وشي ووقعت من طولي
يوسف بحب: طب خلاص اهدي متزعليش هي زمانها عندي دلوقتي وبيعملو الواجب
سارة بخضة: ياعني اي هتعمل اي
يوسف.. لما هي عملت كده خـ.ـطـ.ـفتك وجابت الوس.. ده يشيلك ويودوكي شقة ورقية متفقة مع الراجـ.ـل انو يخليني اشك انو لم’سك
سارة كانت بتعيط
يوسف كمل كلامو.. وجاتلي رسالة بصور ليكي انتي وهو بس كان باين عليكي مش ف وعيك والرسالة
سارة بعـ.ـيا.ط وتعب.. لي حتي احسن صاحبة ليا تطلع كده انا مش مصدقة
يوسف.. متقاقيش ي حبيبتي ارتاحي انتي ونا هخلص كام حاجة
سارة كانت تعبانة وحاسة بو.جـ.ـع ف بطنها ف نامت
ويوسف غطاها كويس ونزل من البيت راح علي المخزن
دخل يوسف بغضب
يوسف بغضب.. بقا انتي يا و… عايزة تعملي ف مراتي كده دنا هخليكي تتمني المو’ت
رقية بغل وحقد.. اه انا الي عملت كده عشان هي علطول واخدة كل حاجة حتي ف الكلية كانت هي الاحسن ونا الوحشة وكل الرجـ.ـا.لة كانت بتمو’ت عليها هي ونا محدش كان بيبصلي اصلا تبقي دي واحدة تستاهل القت’ل
يوسف بقرف: مشوفتش ف قرفك ولا بجاحتك سارة دي شافت ف حياتها كتير وربنا لما رزقها رزقها بيا ونا مسكتش فكرك حبيتها من اول مرة لاء انا مراتي الاولي مـ.ـا.تت وكانت هي الي ف قلبي ولحد دلوقتي بس سارة اخدت بقية الحب الي كان موجود وبقت جزء من حياتي وعلي ذمتي ييقي احميها منك ومن امثالك يا قذ”رة
يوسف مسكها من شعرها وهو بيقول بصوت كافحيح
_ انا بقا هحبسك ومش بس كده هيبقي فيه ليكي جرايم تانية انتي معملتيهاش هلبسهالك وتاخدي فيها اعد’ام
رقية بخـ.ـو.ف.. لالا ونبي سبني ومش هعمل حاجة تاني
يوسف ضحك بسخرية.. دنتي نجوم السما اقرب ليكي
وف الوقت ده الشرطة جت مسكت رقية وعاصم واتحكم عليهم ب الاعد’ام
عاصم عنده جرايم تانية كتير
وصل خبر ل يوسف ان والدته ما’تت بسك’ته قلبية
زعل اوي علي الخبر واترحم عليها
(مهما كان امه يجماعه)
عند سارة كانت حاسة بآلم شـ.ـديد ف بطنها وعمالة ترجع
يوسف رجع البيت ولقاها بالحالة دي خاف عليها وجري
يوسف: مالك ي حبيبي
سارة بتعب ونهجان: بطني بتو.جـ.ـعني اوي
يوسف شالها ونزل بيها لدكتورة
في العيادة
الدكتورة بابتسامة: المدام حامل في الشهر الاول ومتقلقوش الو.جـ.ـع ده لان البيبي مش ثابت
يوسف بفرحة.. بجد ي دكتورة حامل
الدكتورة.. ايوة بعد تمن شهور البيبي هينور بسلامة
يوسف شال سارة وحطها ف العربية وكان في قمة انبساطه ان فيه حاجة هتربط حبه بين سارة
سارة كانت فرحانة جدا انها بقت حامل ومن يوسف الي بقت تعشقه
ومحمود عرف ب الخبر ده فرح كتير لابنه وسارة وكان مبسوط انه هيبقي ليه حفيد تاني
وبعد مرور تمن شهور
سارة قاعدة بتاكل كتير لدرجة انها عملت بلونتين في خدودها
ويوسف قاعد جنبها بيضحك
_بقيتي شبه الكرنبة
سارة بشراسة: مش الكرنبة دي فيها عيالك
وفجأة حست بو.جـ.ـع شـ.ـديد في بطنها
سارة بو.جـ.ـع: يوسف الحقني انا تعبانه مش قدرة شكلي بولد
يوسف اتفزع: مالك
سارة بغـ.ـيظ: مالي اي شلني وديني المستشفي
شالها يوسف بسرعه وجري بيها علي تحت وركبها العربية براحة وساق باقصي سرعه
وفجأة وهو سايق سارة عضت ايده
يوسف بو.جـ.ـع: آه في اي
سارة بغـ.ـيظ: فيه محشي عايزه اولد يخربيت الجواز علي الي عايز يتجوز
وصلو المستشفي
وجابولها الترولي وكانت سارة بتسب ف يوسف
سارة بتعب وغـ.ـيظ: انت السبب منك لله ي يوسف
يوسف بضحك: هو مش بمزاجك ياختي يلا يلا خشي بقا
دخلت سارة وولدت ولد زي القمر
يوسف شالو وكبر في ودنه
وقال: نورت الدنيا ي رحيم
دخل ل سارة وسارة شالت رحيم بحب
وبعد مرور 5 سنين يوسف وسارة خلفو رحيم ويارا وعبد الرحمن وقمر طبعا بـ.ـنته الاولي من نور
سليم اتجوز روح وخلفو
عمر ويوسف وحور
هيثك اتجوز خطيبتو وخلفو نورا واحمد
عند سارة ويوسف
يوسف بحب: بعشقك ياسارة
سارة بعشق: ونا بعشقك اكتر
يوسف.. القدر مخبيلي احسن واجمل ست في الدنيا حنونة وطيبة وربنا رزقني بيها وب اجمل اولاد منها
سارة ابتسمت بحب
وبكده نقفل الرواية
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇