رواية انتقام الولهان هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ابراهيم وروان والرواية من تأليف نور شريف في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية انتقام الولهان لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية انتقام الولهان هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية انتقام الولهان تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية انتقام الولهان من الفصل الاول للاخير بقلم نور شريف
خطيبك اتجوز يا ريم قمت بصدمة انت بتقول اي يا بابا ابراهيم عمره ما يعمل كدا :_
خدي يا ريم الجواب ده و شوفي مكتوب في اي عشان تعرفي ان ابراهيم يعمل كدا و اكتر كمان..
قعدت علي الارض و فتحت عيني بصدمة لما شوفت اسم روان صحبتي جمب اسمه و بكرة كتب الكتاب!!
انا هروح يا بابا ياخد الدبلة في وسط المعازيم عشان تبقي راسه في الطين و عامل فيها بيحبني و روان الي قالت هختار معاكي الفستان و الميكب يعيني صعبان عليا نفسي اوي....
روحت اتوضيت و صليت وعيطت بقوة علي حظي بقا انا تعمل فيا كدا يا ابن عصام شنب اقسم بالله لا تشوف الانتقام الصح......
رنيت عليه بحزن ورد كان مفيش حاجة :-
ابراهيم انت فين؟؟
ابراهيم بتوتر :بتسالي سؤال زي ده ليه يا ريم؟
بطمن عليك يا ابراهيم هو حرام لا وكمان الف مبروك!!!!!!!
سكت ابراهيم بصدمة :الف مبروك علي اي يا ريم؟
الف مبروك علي جوازك من روان...
ابراهيم بتوتر ريم اسمعني انا مجبور اعمل كدا انا بحبك انتي صدقيني كلها لعبة و هتتفض....
بكرة في نص القاعة هتاخد دبلتك سامععع...
ريمممم متعمليش كدا
ريم بدموع :لا هعمل جدا و اجيب حقي يا ابراهيم
يتبعععععععععععععع
↚
بتقفل في وشه و بتسمع لي دموعها انها تنزل و تعبر عن الوجع الي جواها ابراهيم حب طفولتها الي كانت بتبتسم ليه لما بتشوفه جاي من بعيد و تجري تتدخل من كسوفها :_
بابا انا مش قادرة اصدق ازاي ابراهيم يخدعني بطريقة دي!!
بيحضنها ابوها بلهفة و بيضمها لي صدره بحنان :
من يوم موت امك دلال ونا مربيكي اختك اتجوزت و مشيت و قالتلي ريم في رقبتك يا محمد قولت ريم دي قلب ابوها وماله متتجوزيش و نعيش مع بعض
احلي قصة حب بين اب و بنته ده انا اكتر حد هيخاف عليكي قومي ننزل اجبلك شوكولاتة...
بتتضحك ريم وبتمسح دموعها :_
بابا هو نت في يوم هتسبني زي ماما كدا!!!
محمد بضحك:بلاش نكد يا ريم هتقومي اجيب الشوكولاته ولا ارجع في كلامي..
بتحضنه ريم بضحك و بتسنده و بينزلو علي اول الشارع و بتروح ريم في عالم تاني و بتنسي تفكرها في ابراهيم و بترجع و صوت ضحكهم مالي البيت :-
بقا كدا يا حاج صرفت كل الفلوس الي معاك هناكل منين بقيت الاسبوع؟؟
محمد بنوم :قومي ننام عندك مهمة كبيرة لازم تعمليها بكرة و اشوف ريم قوية كدا و بتجيب حقها...
قومي يا ريم ي بنتي صلي قيام ليل و ادعي بيه يكون من نصيبك ابراهيم بيحبك ونتي بتحبيه!
حاضر يا بابا تصبح على خير..
بتجري ريم تتوضي و تصلي قيام و بتعيط بقوة و بتشكي لي ربها هو الي عالم بيها بتخلص بتلاقي رسالة من ابراهيم بتفتح التلفون بصدمة و توتر :-
ابراهيم بحزن :ريم انا اسف ياريت متحرجيش نفسك قدام الناس انا مش هاين عليا كسرتك قدام روان صحبتك صدقيني هتعرفي كل حاجة بعدين انا محبتش غيرك متجيش يا ريم هتكسريني انا قبل ما اكسرك..........
وفجأة بتلاقي بلوك!!!
مش مصدقاك اثق فيك ازاي عملت بلوك ليه مش قادر تسمع ردي بتحبني رايح تتجوز هفرح انا كدا و اقول حبيبي و يعمل الي هو عايزه و الشرع محلل اربعه علي مين علي روان.. روان؟
بتنام ريم اثر عياطها علي المخدة و بتصحي تاني يوم بتصلي و تفطر مع ابوها و تقرأ وردها اليومي بتجهز خمار اسود ودرس زيتي و بتلبس الدبلة بحزن و بتنزل وهي مش ناوية خير ابداا
في العربية :_
مالك يا ابراهيم حساك مش فرحان النهاردة ليلة دخلتنا المفروض تبقي فرحان :-
ونتي شايفه اضحك واقولك طالعه حلوه اوي النهاردة وهي جوازه اخرها طلاق، مش زعلانه علي ريم صحبتك لما تشوفك جمبي في القاعة......
روان بتمثيل الحزن :اه تصدق نعمل اي نصيب بقا منقدرش نغيره و بعدين امك مبتحبهاش بتقولك دي معقدة اوي!!!
ابراهيم بستهزاء: انتي قلبك اسود اوي من نحيتها حطي الكلمتين دول حلقه في ودنك انا و ريم لي بعض سامعه يمكن شهر بكتير و اطلقك و اخلص منك.....
انت بتاع مصلحتك اوي يا ابراهيم ونا ساكته؟؟
بيدخلو القاعة و ابراهيم بيبتسم ابتسامة صفرا و روان بتتضحك بقوة و فرحة :_
بتشتغل الاغنية الي ابراهيم بيحبها كان هيشغلها في فرحة علي ريم بيلاحظ ريم واقفه بعيد و بتعيط بقوة :-
ادخلي عمري بخطواتك اليمين........
ابراهيم اقف ثابت بتبص حواليك ليه اضحك متبقاش زعلان كدا "
انا مش زعلان غير علي ريم وعن الي هيحصل دلوقت!
بيقعدو و الناس بتسلم عليهم فجاة الصوت بيهدأ و امه وامها بتقف بتوتر بتمسح ريم دموعها بكسرة :
خد دبلتك اهي هو الي عشمني بي الجواز سنتين و في الاخر اتجوز غيري و ضحك عليا روان تبقي صحبتي الي قالتلي ان شاء الله تبقو لي بعض و في الاخر بقت مراته..
الف مبروك يا حضرة المستشار متنساش تبقي تسميها ريم "
بتخرج ريم بسرعة بره القاعة و دموعها نازلة بحرقة بيبعد ابراهيم ايد روان و بيجري وراها و بتنزل دمعه منه و بيبص لي امه بحزن و بيجري وراه :_
يعيني عليكي يا روان عريسك سابك يوم فرحك!!!!!
ابراهيم بحزن و توتر :
ريم اسمعيني لي اخر مره عشان خاطري متنسيش اي لحظة حلوه كانت بنا انا اسف استني..
بتقف ريم و بتسمح دموعها بقوة:
عايز اي يا ابرهيم...
ابراهيم بحزن :مش هاين عليا كسرتك قدام الناس و دموعك الغالية روان عمرها ما كانت بتحبك الجواز ده مصلحة بس شهر و هطلقها وهبقي ليكي لوحدك قولتلك صدقيني انتي مش واثقة فيا....
بتبص ريم في عنيه وبتحس قد اي هو صادق و بتقول بصدمة ليه :_
لا مش واثقة فيك...
اييييي
يتبععععععععععععععع
بتجري روان بره القاعة بتـ.ـو.تر من انظار الناس و بتصرخ في وش ابراهيم بعصبية :_
سيبني يوم فرحنا وخارج بره عشان حببتك قصدي الي كانت حببتك.......
بتبصلها ريم بكـ.ـسره و دmـ.ـو.ع و بتسقف بضحك :
لا برافو يا روان هايل صح، او صحيح ابراهيم لايق عليا ولا لا، اصل الي شايفه دلوقت انك رخيصة بتاخدي الحاجة بعد الاستعمال!!!!!
روان بعصبية:ريممممم الزمي حدودك معايا؟
بتقرب ريم و بتتضـ.ـر.بها بي القلم و دmـ.ـو.عها بتنزل و ايديها بترتعش بتبدأ الناس تتلم حوليهم :-
اي عايزه تعلمي اي تاني يا روان.. انا الزم حدودي طيب و نتي '
روان بغيره :دي بتتضـ.ـر.بني يا ابراهيم؟؟
ابراهيم بي ابتسامة :حقها المفروض انك اقرب حد ليها و هتجري عليكي تحكيلك عملتي اي بقا انتي.......
بتخرج ريم بره القاعة و بتركب تاكسي و بترجع البيت بتروح المعازيم و ابراهيم زعلان علي ريم و روان قاعده في اوضة و قافله علي نفسها الباب و بتكـ.ـسر في الاوضة!!
فجاة بيدخل امجد اخو ابراهيم بغضب و عصبية :_
ابراهيم يا مامااا انتو فين؟
بينزل ابراهيم بضيق هو و امه.. نعم يا امجد في مصـ يـ بـةجديدة عايز نعملها..
امجد بعصبية:يعني اي الفرح متمش و ريم عرفت ازاي ان ابراهيم هيتجوز انت مش مقتنع يا ابراهيم انها هتبقي ليك روحت باعت ليها عشان تيجي تبوظ الفرح و اخسر العهد مع ابو روان.........
ابراهيم بتـ.ـو.تر :انت كل حاجة مصلحتك اكـ.ـسر ريم مقابل شوية فلوس مع راجـ.ـل ولا يستاهل انت ناسي عمل اي في ابوك ضيع فلوسه وفي الاخر ولع في الشركة و ابوك مـ.ـا.ت بحسرته عايز نتجوز بـ.ـنته!!!!!
بتقف روان و بتسمع الكلام بستغراب :_
انا مش فاهمة حاجة ابو ريم الي عمل كدا ولا بابا.....
ابراهيم بغضب :روان يا روان انزلي؟
بتنزل روان بتمثيل الدmـ.ـو.ع :_
نعم!!!!
امجد بخبث.. انتي دلوقت مرات اخويا متزعليش نفسك ريم عملت كدا من زعلها علي ابراهيم لما تفوق هتسمحك؟
بتبتسم روان و بتتطلع اوضتهم هي و ابراهيم بتقف امه علي السلم بمكر :-
مهما يحصل يا امجد ريم مش هتتدخل بيتي، دي بت معقدة جابت لي الواد عقدة..
امجد بضيق :انا ماشي روحي خدي علاجك و نامي..
في بيت ريم :_
بتجري ريم بتحـ.ـضـ.ـن ابوها و بتعيط بنهيار.. طلع بيتجوز يا بابا اتجوزها خلاص ونا ريم الي حاول كتير نتكلم سبني بعد ما حبيته حتي عمو امجد قال ان هبقي ليه مش هيوافق علي اي واحده غيري.....
بياخد محمد تلفونه بحـ.ـز.ن و بيرن علي امجد...
امجد بيشوفها بتـ.ـو.تر.. اقوله اي ده قفل تلفونه و سند دmاغه علي المكتب بهدوء يا انا يا انت يا سعداني....
محمد بهدوء :قومي يا ريم صلي ربنا الي قادر يريح قلبك يا حبيبتي وان شاء الله نشوف...
ريم بي ابتسامه هادية :
عايزه اسمع منك نصايح حلوه قبل ما انام ينفع تكلمني عن قيام الليل..
بيدخل محمد علي السرير و بتنام ريم جمبه و بيطبطب عليها ابوها بحنان :_
بيقولو بقا يا ست ريم ان قيام الليل دي صلاة المعجزات، قيام الليل من أهم أدوات السعي لأي حاجة انت عايزها...
فكرة الخلوة بالليل بنفسك والناس نايمة وأنتي قائمة تصلي وتدعي وتبكي كفيلة إنها تصلح أي حاجة باظت عندك ( نفسياً ومعنوياً ومادياً )
قال أحد السلف ( أتعجبّ ممّن له عند الله حاجة كيف ينام وقت السحر )
يكفيكي ربع ساعة أو تلت ساعة فقط من الليل تركعين لله فيهم
احفظها جيداً : سهام الليل لا تُخطئ الهدف أبداً حتى وإن لم تصبه إصابة كاملة.
الكلام عنها عمره ما يخلص يحبيبتي.... متيأسيش في الدعاء ربما يغلب القدر و كل حاجة نفسك فيها تتحقق و تصرخي من شـ.ـدة فرحك........
بيبص عليها بتكون نامت بيبتسم و بيروح في النوم :-
عند روان و ابراهيم :_
انتي هتفضلي قاعده كدا انا عايز انام عشان تعبان مش هقعد اتكلم في حاجات مش هتحل ولا تربط...
روان بصراخ :انت بتعمل كدا ليه معايا هو نا وحشه كدا انا كمان مش بحبك و اتجوزتك عادي نصيبي انا ونت كدا هنعترض.....
بيشـ.ـدها ابراهيم بغضب :لا مش هعترض بس انتي وحشة فعلا انا مش بحبك انا بكرهك يا روان بكرهك
بيرميها علي الارض و بياخد تلفونه و بيطلع بره...
بيدخل البلكونة و بيفتح تلفونه بيشوف صوره مع ريم غـ.ـصـ.ـب عنه بيرن عليها وقلبه بيدق بسرعة!!
بتسمع ريم تلفونها بيرن بتفتح عنيها بهدوء و بتلاقيه ابراهيم بتخرج البلكونة بستغراب و بترد :_
بترن ليه في حاجة؟؟
حشـ.ـتـ.ـيني و والله العظيم مش قادر اقعد معاها لي لحظه عايز اكلمك و ابقي معاكي و بس...
فجاة بيدخل ابوه و بياخد التلفون :-
ابراهيم يا ابني انت حاليا متجوز ريم بـ.ـنتي خط احمر ونت عارف كدا كويس الف مبروك ربنا يهنيك...
صحيح ريم قراية فاتحتها بكره علي اسر ابن عمها؟؟
يعني اي يا عمي.....
سلام.......
يتبعععععععع
↚بتجري ريم علي ابوها بستغراب و تـ.ـو.تر انت بتقول اي يا بابا اتجوز اسر ده متجوز عايز ابقي مـ.ـر.اته التانية:_
وبعدين ابراهيم هيطـ.ـلقها و هنتجوز!!
بيزعق ابوها بعصبية:هو انتي لعبة يا ريم اعملي حسابك اسر راجـ.ـل كويس بعدين هو طلق مـ.ـر.اته و مفيش بينهم ولاد :-
ريم بصراخ :يا بابا لا عشان خاطري..
محمد بضيق :يلا يا ريم اسر جاي بكره هو اتقدm ونا وفقت تصبحي على خير؟
بتتدخل ريم و بتقفل علي نفسها الباب و بتعيط بي انهيار عمري ما هسمحك يا ابراهيم علي و.جـ.ـع قلبي ده..... '
بتنام ريم مكانها و بيدخل عليها ابوها الصبح بي الفطار بيشغل قران و بيخلعها خمارها الي نامت بيه..
بتفتح عنيها بضعف و حـ.ـز.ن :_
بابا مش عايزه اكل ممكن..
محمد بضحك:ده فول من عند عمك ابراهيم الي بتحبيه بيغمزلها و بيبدأ ياكل بستتطعام الاه علي الطعم...
بتلمس ريم بطنها بجوع :
هو اسر جاي امته؟
ساعه خمسه بظبط هيكون هنا عشان نقرا الفاتحة ونتكلم مع بعض شوية....
ريم بحـ.ـز.ن :لسه عند قرارك يا بابا!!!
محمد بهدوء:انا جبتلك خمار من الي نفسك فيه و دريس ابيض تحفه افطري و البسيهم ونا هروق الصاله زمان اسر جاي....
بتبتسم ريم بمكر :ماشي يا اسر يا ابن ام اسر انا هطفشك انت فاكر ان نسياك لاع لاع...
بتصلي ريم المغرب و بتخرج بره بهدوء بيكون البيت كله ناس بتجري علي مراة عمها تحـ.ـضـ.ـنها بحب :_
عامله اي يا طنط ابتسام وحشاني اوي!!
ابتسام بحنان:ونتي كمان يا قلب ابتسام مش قولتلك هجوزك ابني في الاخر..
انتي عارفه الي فيها انا وهو مفيش تفاهم من الصغر حتي بابا مشي من البيت عشان خاطر الخناق بنا فا تقوليلي نتجوز..
هنطلق من اول يوم كمان اسر عصبي اوي..
لا متقلقيش هترجعي تاني تعيشي معانا والله البيت بقا فاضي من بعد مـ.ـو.ت دلال..
بيدخل اسر و بيبتسم بهدوء :
اهلا يا ريم...
ريم بضيق :اهلا و سهلا؟؟
ها اهلا يا عمي طبعا عارف انا جاي ليه انا طالب ريم في الحلال و باذن الله نكتب الكتاب الشقة جاهزة ناقص بس حاجات ريم!!
نسيبهم مع بعض شوية يا ابتسام ممكن ريم تشوف نفسها معاها.....
بيخرج محمد و ابتسام و بتقعد ريم بتـ.ـو.تر و اسر بيبصلها و بيكتم الضحك :_
بقولك اي يا اسر انت عارف ان احنا مينفعش لبعض؟
بيقعد جمبها و بيبصلها وبفتح في الضحك.. يا ريمو انا عارف ان احنا مش بنطيق بعض بس انا هحاول
اتقبلك كا ريم مراتي مش ريم العبـ.ـيـ.ـطة بـ.ـنت عمي.....
بتقرصه ريم من ودانه بعصبية:
انت لسه رخم زي ما انت، انت الي عبـ.ـيـ.ـط شوف بقا مين الي هيتجوزك ونا بقول نورا طلبت الطـ.ـلا.ق ليه؟
عادي محصلش بنا تفاهم و بعدين هي اتجوزت قولت اكون سعيد الحظ و اتجوزك انتي....
ونا مش عايزه اتجوزك انا هتجوز ابراهيم خطيبي؟
بيشـ.ـدها اسر من ايديها بغيرة :_
الواد ده تنسيه خالص ده سابك و اتجوز و عايزه ترجعي ليه تاني!
بتتضـ.ـر.به ريم بي القلم و بتتجمع الدmـ.ـو.ع في عنيها.. انت ازاي تمسك ايدي كدا انت مين و عرفت ازاي ونت مالك..
بيخرج اسر وهو متعصب :_
كتب الكتاب بكره يا عمي بكره هتيجي عربيات عشان تنقل العزال شقتنا و ترجع بيتك هناك يلا يا ماما...
ريم بغضب :انا مش موافقه هو بلغـ.ـصـ.ـب..
كل ده عشان سي ابراهيم بتاعك...
اسر الزم حدودك معايا مش عايزك ولا انت ولا هو مش هرجع البيت هناك سامع..
محمد بحنان :اقعد يا اسر نتفاهم ريم يا بـ.ـنتي، ابراهيم مش هيطـ.ـلق روان عشان ابوها يعني خلاص كدا...
افهمي بقا ؟
اسر بهدوء :
بقولك اي يا ريم انا هتجوزك يعني هتجوزك..
ريم بعصبية :
مش موافقةةةةةةة اسر لاا
اسر بغضب :ماله اسر انا الف بـ.ـنت تتمناني...
كويس انا مش منهم، بتتضحك ابتسام بقوة :_
لسه زي نا انتو اطفال اعقلي يا ريم ده جواز مش لعب...
وافقي يا ريم؟؟
يعني انا مش عارفه اطفشك يا اسر يا ابن ام اسر!!!
تتطفشيني............
يتبعععععععععععععععع