رواية ماذا لو عاد نادما هي رواية رومانسية والرواية من تأليف اماني سيد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية ماذا لو عاد نادما لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية ماذا لو عاد نادما هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية ماذا لو عاد نادما تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية ماذا لو عاد نادما من الفصل الاول للاخير بقلم اماني سيد
رأفت: متأكد إنك عايز ترجع مصر
مالك : أه متأكد لازم أصلح الغلطه اللى غلطها زمان
رأفت : تفتكر هى هتسامحك
مالك :هيبقى صعب بس مش مستحيل
رأفت: لما أنت بتحبها اوى كده كنت سبتها ليه من البداية
مالك : عشان للأسف مكنتش أعرف انى بحبها عرفت لما بعدت اما فات الأوان
رأفت: وهى بتحبك
مالك : كنت كل حياتها استحملتنى واستحملت ظروفى عمرها محسستنى انى مقصر معاها أبدا طول الوقت كنت شايف انها مفروضه عليا بسبب امى لما كانت تقولى اتجوز بنت خلتك دى يتيمه ومالهاش غيرنا اتجوزتها وانا مغصوب عشان ارضى امى
رأفت: خلاص هروح احجز اقرب معاد وأرجع ابلغك
مالك : روح يارأفت مستنيك
Flash back
الأم: يا حبيبي عبير دلوقتي امها ماتت وهى بقت عايشه لوحدها اتجوزها ولم لحمنا
مالك : أنا زنبى ايه اتجوز واحده مبحبهاش
الأم: هى بتحبك وهتخليك تحبها من حبها ليك
مالك : انا مش بحبها ومستحيل احبها
الأم: ليه مالها عبير بنت حلوه واخلاقها عاليه وشيلانى اوعى تكون فاهم ان معزتك فى قلبى اكتر منها والله أبدا عبير دى معزتها فى قلبى زيك بالظبطت دى بنتى اللى مخلفتهاش
مالك : بس انا بحب واحده تانيه
الأم: بتحب نورا صح بنت محمود الجزار البت المايعه دى سبحان الله عمرى ماحبتها
مالك : انتى مش هتحبيها عشان عبير وكلالك دماغك
الأم: طيب بص بقى يا ابن بطنى لو متجوزتش عبير وبعدت عن البت الملزقه دى صدقنى هغضب عليه فكر يا مالك براحتك وشوف مين عندك اهم
مر اسبوع ووالده مالك متجنباه نهائيا وأوقات كثيره تذهب لعبير لتبيت معها
أحس مالك بذنب كبير تجاه أمه ورضخ لطلبها مؤقتا ولكن داخله يعزم النيه على ترك عبير غى اقرب وقت والزواج من نورا فتلك المدلله تفهمه جيدا وتعرف كيف تدلله
ذهب مالك لوالدته وابلغها إنه يريد الزواج من عبير وبالفعل تمت الخطبه وكان يعاملها بجفاء تام ولكن حب عبير له كان يعميها عن معاملته لها وحب والده مالك يعوضها عن حنان امها
بعد شهر تم عقد القران والزواج
يوم زفافهم تعامل معها بكل قسوه كان يريد أن تنفر منه ولكنها لا تفقه شئ فلم تعرف ماذا تفعل كانت تهتم بالمنزل ووالدته وبطعامه وحريصه أن تفعل كل ما بوسعها لمراضاته
عبير : مالك اصحى يا حبيبي حضرتلك الفطار
مالك : هو انتى مابتفهميش قلتلك ميت مره يوم اجازتى متصحنيش عشان اتزفت
عبير بدموع : بس خالتو لازم تاكل عشان معاد العلاج بتاعها والاكل طازه وسخن وحبيت انك تشاركنا
مالك : وانا عايز انام اكليها ولما اصحى ابقى جهزيلى اكلى مش صعبه هى امشى بقى وسبينى انام
عبير: حاضر يا مالك
ذهبت عبير تجر أزيال الخيبه والالم لما يعاملها مالك دائما بعنف وجفاء
احست خالتها بها وندمت كثيراً انها ضغطت على ابنها من الزواج من عبير فهى تحبها كابنتها مالك لم يعطى نفسه فرصه ليحبها ودائما نظرات خيبه الامل في عينيه تجاه أمه ونظرات الرجاء فى عين امه أن يتقى الله فى تلك اليتيمه
كانت خلال تلك الفتره تقوم عبير بعمل جمعيات لزوجها كى تدخر له أمواله ولم تضغط عليه فى مصاريفها لم تطلب منه شئ فوق استطاعته
بعد مرور عامين اصبح لدى مالك مبلغ من المال ويرجع الفضل لعبير الذى اصبح يعاملها بشكل أفضل لحد ما ولكن تظل نورا حبه الوحيد الذى يخطط بالزواج منها
تحدث بالفعل مالك مع نورا وابلغها ان الشركه التى يعمل بها لها فرع فى بلد آخر وانه سوف يتزوجها ويسافر ويترك عبير هنا مع امه كى لا تبقى امه بمفردها
فرحت نورا كثيرا وضغطت على والدها ان يوافق عليه
فى تلك الأثناء ازداد تعب والدته وتوفاها الله واخر ما دعت به ان يلين الله قلب مالك لعبير
حزن مالك كثيراً على فراق والدته وعجل فى اجراءات سفره ولم يبلغ عبير عن ما ينوى فعله بقى على موعد السفر شهر سوف يجهز نفسه ويسافر وسيكتفى بكتب كتاب دون علم عبير
هو اتخذ قراره ولم يطلقها وسوف يرسل لها النقود لكنه لم يطلقها ستظل زوجته وسيزورها فتره الاجازات
جهز مالك حقيبته وابلغ عبير بسفره
صدمت عبير كثيرا لكنه اقنعها انها يجب أن تتقبل الامر فهو يطمح فى مستقبل أفضل ويجب ان تدعمه
وبالفعل وافقت عبير مكرهه على فراقه
اخذ حقيبته ورحل ولكنه قام بحجز فندق قبل السفر باسبوع حتى يستمتع بشهر عسل مع زوجته 😏 قبل السفر والهائه في العمل
بعد اسبوع سافر مالك وبدأ فى العمل فى الشركه وأصبح الراتب كبير وتكفلت الشركه بالمسكن والمواصلات
علمت عبير بزواج مالك من نورا حبيبته القديمه وعلمت بأمر سفرها مع زوجها
بكت عبير بكاء شديد كمن فقد أمه للتو لما يفعل معها كل هذا واثناء بكاءها احست بوجع شديد اسفل بطنها استنجدت بالجيران واخذوها للطبيب وبارك لها الطبيب على حملها
سعدت عبير كثيراً بهذا الحمل لانها لم تعد وحيده وسيكون هذا الطفل مصدر قوتها ستنسى مالك وستعيش من دونه هو اختار وقد حسم الامر
كان يرسل لها مالك كل شهر مبلغ مالى كبير مع أحد أصدقائه وكانت عبير ترفض ان تأخذ منه اى نقود كان هذا يغضب مالك كثيراً خاصه انها اغلقت الهاتف الخاص بها ولم يستطيع الحديث معها وكان صاحبه يبلغه دائما باخبارها عندما علم صديقه حمل عبير ورفضها فى معرفة مالك ساعدها فى ذلك ورفض ان يصبح همزه الوصل بينهم وجلب لعبير عمل في إحدى عيادات النساء والتوليد حتى تستطيع متابعه حملها وولادتها والعمل دون عائق
فى تلك الأحيان بدأ مالك فى فتح شركته وأصبح مشغول عن نورا زوجته التى كان يظن انه يحبها لكنه اكتشف أن العشره الطيبه هى التى تصنع حزن
End flash back
فاق من شروده على صوت رأفت مستعجب من الدموع المتعلقه فى عين صديقه
مالك : خير يا رأفت حجزت خلاص
رأفت : اه خلاص حجزت كمان يومين تكون جهزت حاجتك نورا تعرف انك مسافر
مالك: لأ هقولها اهم حاجه تكون حجزتلها مش هسيبها لوحدها
رأفت : ماتقلقش بس لما ترجع هتعيش فين
نظر له مالك مطولاً هو حقا لا يعلم اين سيجلس هل ستقبل به عبير مره اخرى أن يجلس في منزلها ام ستطرده ولن تتقبل وجوده على كلاٍ سيغامر
↚
كانت عبير تجلس تنظر في وجهه ابنها الذى يشبه والده شكلاً وفعلاً والده إلى الآن لم يعرف أن له ابن من صلبه فصديقه ساعدها على إخفاء امر حملها ولم يعرف مالك أن زوجته كانت حامل عنـ.ـد.ما تركها هو يستحق ذلك مر ست سنوات لم يأتى يوماً لزيارتها هل كان يخجل منها او من نفسه لما فعله معها هى ستنسى أمره وفى الوقت المناسب سوف تنفصل عنه عنـ.ـد.ما تعلم له عنوان هى لم تحاول معرفه أى أخبـ.ـار خاصه به حتى لا تضعف تجاهه
مالك حب طفولتها التى كانت دائما خالتها تقوى احساسها بالحب تجاهه إلى أن وصل بهما الأمر بالضغط عليه للزواج منها هى لم تعارض خالتها فيما كانت تفعله وكانت تهون على نفسها أن العشره ستجعله يقع فى حبها لكن للأسف لم تستطع أن تجعله يقع في حبها هى من وضعت نفسها تحت قدmيه اعطت بسخاء دون مقابل هو دائما كان يرى نفسه المظلوم كانت تعطى هى ليشعر هو بالرضا مر سنتين على زواجهم أحيانا يكون عطوف وأحيانا يكون جاف خلال الفترة التى قضيتها معه لم اكن افهم ما سر تلك المعامله الجافه حتى ابلغتنى خالتى سبب ذلك الجفاء لُمتها كثيرا لانها قامت بفرضى عليه الرجل بطبعه لا يحب ان يفرض عليه شئ مبالك بزوجه حاولت تعويضه أكثر لعلى وعسى اتمكن من جزء صغير فى قلبه لكن للأسف تأتى الرياح بما لا تشتهي السفن ونفذ ما يسعى إليه دائما وتزوج من نورا حبيبته السابقة والحاليه حـ.ـز.نت كثيراً على تهميشه لى أنا من وقفت بجانبه تحملت ما لا تتحمله امرأة اخرى لما الغدر وتركى بمفردى وحيده بكيت ودعوت الله واستجاب الله دعائى وعلمت بحملى اخفيت الموضوع على مالك هو لا يستحق ان يكون أباً هو من تركنى بمفردى احمل وحدى واربى وحدى ساعدنى صديقه كثيراً فى وجود عمل لى وتضليل من يبعثهم مالك للسؤال عنى فأنا اصبحت اعمل واربى ابنى واعيش حياه الى حد ما ميسوره لا يحـ.ـز.ننى غير سؤال ابنى على مالك وانا اخبره دائما انه يعمل بالخارج
اتمنى عنـ.ـد.ما يكبر ابنى يسامحنى على كذبتى وحرمانه من أبيه
فى الجهه الاخرى عند مالك كانت يتحدث من نورا
مالك : نورا اعملى حسابك كمان يومين هننزل مصر انا حجزت التزاكر
نورا : بس انا مش عايزه انزل مصر حد يسيب دبى وينزل مصر
مالك : اه وكمان هعمل فرع ليا فى مصر يعمى هناك هبقى اقامه كامله مش بس زياره
نورا : انت مخدتش رأيى ليه
مالك : انا لما جيت هنا مخدتش رأيك انا بلغتك انى مسافر وانتى قولتى هتيجى معايا وبرضه دلوقتي ببلغك انى مسافر هتيجى معايا ولا عايزه تفضلى هنا
نورا : خلاص يا مالك هاجى معاك بس هنعيش فين
مالك: هتقعدى عند أهلك فتره لحد مالاقى مكان
نورا قامت وقفت وبصتله برفع حاجب
وانت بقى هتقعد فين
مالك : احتمال بيت امى الله يرحمها
نورا : اه قولتلى هى مش عبير عايشه فيه تقريباً
مالك : وهى عبير دى مش مراتى
نورا : وليه ماقعدش معاك أنا كمان
مالك: وليه تقعدى معاها عندك بيت اهلك اقعدى معاهم كام يوم وبعدين أهلك ماوحشوكيش عشان تزوريهم
نورا بغـ.ـيظ حاضر يا مالك وبـ.ـنتك هتبقى مع مين
مالك : معاكى يا نورا هسيبلك فلوس ليكى وليها ليه محسسانى انى رميكم فى الشارع
جهزى الشنط عندى مشاوير اليومين دول
نورا: هقول للشغاله تجهزهم
مالك : انا بقولك انتى جهزيهم مطلبتش منك تبلغى الشغاله والعاملات اللى هنا تديهم مرتب شهر كامل وتمشيهم فاهمه
نورا بضيق : فاهمه فاهمه
خرج مالك من منزله واتجه لإحدى محلات المجوهرات واشترى طقم من الدهب كهدية لعبير وطلب من الصائغ عمل تصميم سلسال بها اسمها وان يرصعه بالماس وطلب منه ان ينهيه خلال يوم وسوف يدفه له اى مبلغ يريده رفض الصائغ فى البداية لضيق الوقت ولكن مع إلحاح مالك وافق على تصميم السلسال الذى اعطاه مالك تصميمه
عند عبير قامت بعمل الغداء كروتين كل كل وقامت بإطعام ابنها وخدت له طعام فى علبه الغداء الخاصة به وتركته لجارتها وذهب بعد ذلك لعملها فى إحدى عيادات النساء والولاده
دخلت عليها دكتوره شيماء ووجدتها تراجع بعض الحسابات وتدون أسماء المرضى كما تفعل
شمياء : عبير عامله ايه حبيبتي
عبير : بخير يا دكتوره انا جهزت لحضرتك حسابات امبـ.ـارح وكنت بظبط كشف باسماء الحوامل وخليت الكشف لواحده والاستشاره لوحدها زى مابعمل
شيماء: بقولك يا عبير عندى ليكى خبر حلو أوى
عبير : خير يا دكتوره اتفضلى
شمياء: انتى عارفه من فتره انى هفتح مستشفى نسا وتوليد وأطفال صح
عبير : اه حضرتك بلغتينى
شيماء: انا لقيت المكان ده صاحبه جهزه بس مش معاه السيولة عشان يكمل تجهيز انا من شهر عرضت عليه ادخل معاه كشريك واديله الفلوس اللى يكمل بيخا شراء الاجهزه وفعلا اشتراها ومضينا العقد وانا عايزاكى تمسكى الحسابات بتاعت المستشفى كلها بمعنى اصح تبقى مديره الحسابات انا مش هلاقى حد أأمنله اكتر منك يا عبير ها
وغير كده كمان شغلك هيكون بالنهار يعنى الوقت اللى ابنك هيكون فيه فى المدرسة او الحضانه بحيث لما تروحى تقضوا اليوم كله مع بعض ومرتبك هيبقى ضعفين هنا
ها قولت إيه
عبير بفرحه : ودى فيها كلام طبعا موافقه
انا مش عارفه اشكرك ازاى
شيماء : مافيش شكر انتى تستحقى ده بكره تجيبى ورقك وتيجى على المستشفى إسمها (......) وهنا انا هدور على بـ.ـنت تانيه تمسك العياده دى
عبير : بكره باذن الله الصبح هتلاقينى هناك
اكملت عبير عملها وهى سعيده من داخلها فهى كثيرا كانت تشعر بالذنب من ترك ابنها بمفرده مع جارتها كانت تشعر بالتقصير اتجاهه ولكنها كانت تفعل ذلك لكى توفر له عيشه كريمه
فى اليوم التالى ذهب مالك لاستلام السلسال الذى طلبه من الصائغ ودفع مبلغ كبير مقابل تصميمه فى ذلك الوقت وذهب وقلم بشراء هدايا باهظه الثمن برفانات شنط احذيه كل مـ.ـا.تقع عينه على شئ جميل يقوم بشراءه فوراً 😏😏 لا يعلم كيف يجعلها تتقبل وجوده ولكن عليه ان يحاول كثيراً حتى ترضى عنه
وضع جميع ما اشتراه فى شنط سفر ووضعها فى سيارته حتى لا تراها نورا وتقوم بفتحها او تأخذ شيئا منه
لم يستطع مالك النوم من القلق لا يعلم كيف سيواجهها تلك المقابله لم يجرؤ عليها منذ أن سافر دائما يؤجل عودته لمصر بسبب خـ.ـو.فه من أن يقابلها ولكن عليه أن يعلم انها لم تاخذه باحضانها وانه سيعانى كثيراً معها سيتحمل اى شئ ستفعله معه كما تحملته هى فى الماضى
مر يوم اخر وأتى وقت السفر الجميع استعد للسفر. واستغربت نورا كثيراً من الشنط التى يحملها مالك ومن خـ.ـو.فه وحرصه الشـ.ـديد عليها ذهبوا للمطار وكان فى انتظاره صاحبه القديم عمر الذى كان يبعثه بالمال لزوجته تفاجئ عمر بقدوم مالك وذهب لاستقباله ولم يبلغ عبير لانه لم يتواصل معها منذ زمن منذ ان عملت فى عيادته شيماء إبنه خالته
استقبل عنر مالم بإشتياق فهو حقا اشتاق له وقاموا بإيصال نورا لمنزل اهلها ثم ذهبوا لمنزل عبير منذ ان ركب مالك الطياره وقلبه يقرع كالطبل لا يعلم لما ذلك الدق العنيف داخله من القلق
توقف مالك متردداً فى الصعود لمنزله ولكنه اتخذ قراره أخيرا بالصعود لمنزله صعد مالك واصوات قلبه تزداد في الخفقان وخلفه عمر بباقى الشنط
دق مالك جرس الباب وسمع صوت طفل صغير من خلف الباب يسأل من بالخارج
صدm مالك من صوت الطفل واذداد خفقات قلبه ثم نظر لعمر ونظر عمر فى الارض استعجب مالك من تصرف عمر ولكنه دق الباب مره اخرى ففتحت له عبير نظرت عبير للطارق وجدته مالك ومعه عمر
عنـ.ـد.ما دق مالك الباب وسمع صوت الطفل نظر باستغراب لعمر ونظر عمر للأرض فصديقه سيعلم ما كان يخبئه عليه
دق مالك الباب مره اخرى ففتحت عبير الباب وهى ترتدى اسدال الصلاة
نظره عبير لمالك باستغراب وسالته مين حضرتك
نظر مالك لعبير بدهشه كبيره هى حقا لم تعد تعرفه لا لا مستحيل أن تنساه ثم نظرت عبير خلف مالك وجدت عمر يقف خلف مالك نظرت لعمر بابتسامه
عبير: ازيك يا عمر عامل ايه مين ده صاحبك
عمر : ازيك انتى يا عبير عامله ايه
ده مالك يا عبير جوزك
عبير: أه مالك بس مالك ابن خالتى مش جوزى
مالك كان ينظر للطفل والشبه الكبير بينهم وتأكد ان هذا الطفل إبنه قام مالك بالدخول للمنزل ودلف عمر خلفه بالشنط هذا التصرف جعل عبير غاضبه جدا كيف له اقتحام منزلها بهذا الشكل
عبير : انت فاكر نفسك مين عشان تدخل بالشكل ده
مالك : ده بيتنا يا عبير وده ابنى اللى انتى خبتيه عنى ٦ سنين
عبير ضحكت بعلو صوتها : وابنك بأماره ايه وايش عرفك أصلا أنه ابنك مايمكن ابن حد تانى
مالك بعصبيه : عبير لو سمحت مـ.ـا.تقوليش كده
عبير نظرت لابنها : ادخل جوه دلوقتي يا أنس
استجاب الطفل لوالدته ودخل غرفته
عبير : كنت بتقولى ايه بقى كده ابنك اه
بص يا ابن خالتى أنت مالكش اى ولاد عندى اللى بينك وبينه انه شايل اسمك لولا إنه حـ.ـر.ام كنت اديته اسمى بدل اسمك
مالك : ومش حـ.ـر.ام إنك تخفى عنى حملك وان ليا طفل من صلبى
عبير: انا ماخفتش إن ليك ابن انت اللى مسألتش انت اللى مهتمتش وسالت بالشكل الكافى انا كل الحى كان يعرف بحملى ويوم ولادتى الجيران كلهم وقفوا جمبى انا ماأخفتش حاجه حتى اهل مراتك كانوا عارفين مـ.ـا.تحسبنيش على نسيانك لينا وتقصيرك انت سامع انت روحت وعشت حيانك هناك واتجوزت قبل مـ.ـا.تسافر وعملت كل اللى انت عايزه مـ.ـا.تجيش تحملنى نتيجه اخطاءك
نظر مالك لعمر بغضب : انت كنت تعرف
لم تنتظر عبير رد عمر واجابت بدلاً منه
عبير: لأ مايعرفش هو هيعرف منين الراجـ.ـل كتر خيره جه كام مره بالملاليم بتاعتك وانا رجعته بيها هتحاسبه هو على تقصيرك انت ليه
مالك : عبير انا حاولت اوصلك كتير انتى اللى رافضه اى وسيله اتصال بينا
عبير بدmـ.ـو.ع ست سنين يا مالك مهانش عليك فيهم تسيب شغلك وتنزل تشوفنى عايشه ولا مـ.ـيـ.ـته ست سنين يا بن خالتى مكنتش تعرف فيهم حاجه عنى ده مخلكش تقلق عليا وانت مش عارف توصل لاخبـ.ـارى
مالك : خلاص يا عبير أنا آسف انا جاى وعايز نكون أسره وهعوضك عن كل السنين اللى فاتت وهعوض ابنى كمان
عبير : بص يا مالك انا الحمد عايشه عيشه كويسه وبشتغل شغل محترم يعنى مش محتجالك فى حاجة عايز تشوف ابنك مش هحرمك منه بس فى حاله واحده بس انك تطلقنى لانى كده كده مش معتبره نفسى متجوزه انما بقى لو مطلقتنيش اديك رجعت اهو هرفع عليه قضيه خلع وهكسبها على فكره بأقل مجهود ووقتها مش هخليك تشوف ابنك
مالك: بس انا مش هطلقك يا عبير وهرجعك ليا تانى
عبير: فوق يابن خالتى فوق لو انت مش واخد بالك فأنا مش عبير بـ.ـنت خالتك الطيبه اللى زمان وقفت جمبك وكانت بتستحمل معملتك وتقول معلش عبير بـ.ـنت خالتك دى مـ.ـا.تت يوم ما وفاء جت وقالتلى جوزك طفش منك مع اختى ومش عايز يعرفك ويشوفك تانى جوزك طول عمره بيحب نورا وسايبك على زمته عشان خاطر وعده لامه اللى اجبرته عليكى وقتها انا بكيت عليك بس كان بكى على الم*يت يعنى انت بالنسبالى م*يت والمـ.ـيـ.ـت مابيصحاش انت فاهم يعنى ايه يعنى من وانت بتقضى شهر عسلك هنا قبل مـ.ـا.تسافر انا كنت باخد عزاك فى قلبى
مالك بصدmه : للدرجادى
عبير: اه يا مالك للدرجادى واكتر لو تعرف كرهى ليك اد ايه مكنش هيبقى ليك عين تيجى تقف هنا قدامى تانى انا اهو بحلك من واعد امك وبقولك طلقنى عشان هخلعك
مالك: بس انا مش هطلقك يا عبير وهفضل وراكى لحد مـ.ـا.ترجعى
عبير : يبقى انت اللى اخترت تبقى مخلوع اتفضل اطلع بره انا مش فاضيه
مالك : دى شقتى يا عبير وهعيش معاكى فيها
عبير: وانا حاضنه ابقى قولى شقتى بعد فتره الحضانه يلا اطلع بره
مالك : طيب احـ.ـضـ.ـن ابنى يا عبير ارجوكى ده حته منى ارجوكى سبينى اخده في حـ.ـضـ.ـنى
عبير : من هنا لبكره لو مطلقتنيش انسى إنك تشوفنا تانى وبرضه هطلق منك يا ابن خالتي
خرج مالك من منزل عبير وهو يشعر بالتيه وكانت الدmـ.ـو.ع مجمده بعينيه نظر له عمر بشفقه ووضع يده على كتفه
مالك : انا كويس
فتحت عبير بابها مره اخرى وقامت بالقاء الحقائب فى وجهه
عزيز النفس لا يشترى بالمال يا مالك واغلقت الباب مره اخرى خلفهم
مالك : عمر انا عايز فندق اقعد فيه كام يوم لحد مالاقى شقه للبيع
عمر : حاضر يا مالك طيب الشنط دى هتعمل فيها ايه اديها لمراتك بقى
مالك : دى شنط عبير محدش هياخدها غيرها حتى لو الحاجه فضلت فيها عمرى كله ما هخرج حاجه لحد غيرها
عمر : انت حر يا مالك بس هى طالبه الطـ.ـلا.ق هتعمل ايه معاها
مالك : مستحيل اطلقها
عمر : ماهى هتخلعك كده
مالك : هحاول امنعها لكن مش هقدر اطلقها يا عمر مستحيل
اخذ عمر مالك لفندق وجلس معه بعض الوقت ثم تركه وذهب لمنزله
جلس مالك يفكر هل سيأتى اليوم لتسامحه عبير ام هو حقا خسرها من قابلها لم تكن هى عبير التى تركها عبير كانت لا تناقشه او تجادله كانت تسانده دائما
تذكر مالك حديث عبير عنـ.ـد.ما قالت له ان وفاء هى من ابلغتها وتذكر حديث وفاء لها وبكى بكى من قلب تحطم من خساره حبيب هو اكد عليهم قبل سفره ان لا يخبر احد عبير بشأن زواجه إذا لماذا ذهبت لها وفاء وقالت لها هذا الحديث
ست سنوات ست سنوات جعلتها امرأة اخرى نعم أنا استحق ما تفعله بى ولكن سأتحمل من اجلها كل شئ وتلك الوفاء سأحاسبها على مافعلته
فى الجهه الاخرى عند عبير ذهبت الى محامى يقطن معها فى نفس الحى وطلب منه رفه دعوى خلع من زوجها مالك
اخذ منها المحامى كافه التفاصيل وتركت عنوان أهل نورا كى تذهب الدعوه إليه هى ستتركه وكفى ستذيقه مما أذاقها ستجعله يبكى كل يوم على خيانته لها طوال فتره زواجه لم تكن ان علاقته بنورا كانت مستمره أثناء زواجهم لم يحترم يوماً الميثاق الغليظ الذى بينهم خانها وهجرها تركها بمفردها ويأتى يقول سماح لا والله لا سماح على جراح قلبى
لن اسامحك ابداً , لن اشفع لك , لن انظر لك كما نظرت لك سابقا فانت من جعلتني اقسى حيث كنت انا الارق , لن اسامحك على كل هامش تركته بداخلي وإن اتيتني بثقل الارض نـ.ـد.ماً لن اسامح , فهذا شخص انت من صنعته فلك مني ما رايته منك ( منقوله )
فى اليوم التالى اتصلت نورا بمالك كثيرا ولكنه لم يجيب عليها ظنت نورا ان مالك يبيت عن عبير فقررت الذهاب لها واخذ ابـ.ـنتها معها كى تكيدها
فى اخر اليوم ذهبت نورا لمنزل عبير وطرقت الباب فتحت عبير الباب فوجدت نورا ومعها ابـ.ـنتها الصغيره التى تبلغ خمس سنوات
نظرت نورا لعبير باستحقار
نورا : فين مالك روحى قوليله انى جيت
عايزه اعرف رايكم هل الصح ان عبير تبعد وتربى ابنها عن عز ابوه ولا تقف لنورا ند بند وتاخد حقها
↚ارتدت نورا اجمل الثياب واغلاها واقيم المجوهرات التى اقتنتها من دبى والبست ابـ.ـنتها افخم الثياب وقررت الذهاب لعبير ضرتها حتى تريها الفرق كيف هى اصبحت وكيف عبير اصبحت فتحت عبير الباب وجدت نورا امامها ومعها ابـ.ـنتها نظرت نورا لعبير بتكبر واستحقار ونظرت للمنزل بتعالى واضح
فى تلك الأثناء قرر مالك الذهاب لمنزل نورا واهلها ومواجهتها لكن عنـ.ـد.ما ذهب اخبرته امها انها ذهبت لتراه فى منزل عبير لكى تطمئن عليه عنـ.ـد.ما وجدته لا يجيب على هاتفه خرج مالك مسرعاً من منزل أهل نورا متوجهاً لمنزل عبير
فى منزل عبير طرقت نورا الباب وقامت عبير بفتح الباب دلفت نورا للمنزل بتكبر
نورا: روحى اندهى مالك
عبير ببرود : روحى دورى عليه فى مكان تانى غلطتى في العنوان
نورا: أوعى تفتكرى إنك ممكن تخبيه منى وأنى مش هعرف اوصله تبقى لسه هبله زى زمان
عبير: مش محتاجه اخبيه لانى رمـ.ـيـ.ـته وأنا لما برمى حاجه استحاله اوطى واجبها
اثناء حديثهم وصل مالك ووقف عند باب المنزل ليستمع لباقى حديثهم
نورا: هههههههههههه ده الكلام اللى بتصبرى بيه نفسك يا حـ.ـر.ام انا لو مكانك هقول لنفسى كده برضه بس أحب أقولك إن مش دى الحقيقة.
الحقيقة إن مالك عمره ما حبك ولا هيحبك هو سايبك على زمته بس عشان خاطر ده طلب مامته حتى إبنه اللى من صلبه رفضوا عشان منك انتى بصى انا عامله ازاى وبـ.ـنتى شكلها ايه ولابسه ايه غير الفيلا اللى كنا قاعدين فيها فى دبى كل ده وتقوليلى انتى اللى رمتيه معلش بقى يا عبير وسعت منك دى ولو انتى اللى رمتيه فعلاً مااطلقتيش غيابى واتجوزتى غيره ليه 🤭🤭 عارفه ليه عشان يا حـ.ـر.ام لسه شاغل قلبك بس انتى مش فى بالوا أصلا بس يلا صدقه منى هسيبهولك يومين يمكن يتقبل فيهم ابنه
عبير: عارفه يا نورا أنا مش محتاجه ابررلك ولا حتى اقولك انا هحارب عشان ارجع مالك تانى لانه مايستهلش وانتى مـ.ـا.تستهليش أصلا انى اضيع وقتى فى الكلام معاكى خليكى عايشه في اوهامك وتخيلاتك بس انا مكنتش عارفه انى حراقه أوى كده عشان تكلفى نفسك وتلبسى وتجرى بـ.ـنتك وراكى عشان بس تثبتيلى حب مالك ليكى ولما انتى واثقه اوى كده فى حبه جايه تحكيلى أد إيه حياتك كانت حلوه معاه
اديكى حكتيلى وادينى عرفت ها عايزانى بقى أعمل ايه
نورا : عايزه يبقى عندك كرامة وتطلبى الطـ.ـلا.ق منه وتسبيه خالص
هنا تدخل سريعاً مالك يكفى ما سمعه ليتأكد من ظنونه وانهم هم من أبلغوا عبير بزواجه وانهم حقا كانوا يعلمون بحملها وانجابها واخفوا عنه ليست هى من اخفت عن الجميع كما ظنها حتى وإن اخفت ذلك هو يعطيها عذرها ويسامحها وتتمنى أن تعطيه الفرصة وتسمعه وتعلم ماحدث معه بالكامل
مالك : نورا اخرصى خالص ولا كلمه زيادة
عبير : لا بقولك ايه انت وهى انا مش عايزه الشو بتاعكم ده يبقى هنا فى بيتى ابنى نايم جوه ومش عايزاه يعرفكم كفايا اسئلته بتاعت امبـ.ـارح اتفضلوا اطلعوا بره وكملوا كلامكم فى اى مكان تانى
مالك: عبير أنا آسف عن كلام نورا
نورا: بتتأسف على ايه المفروض هى اللى تتأسف هى اللى اخدتك منى زمان هى وأمك واجبروك عليها يا تتجوزها يا إما امك تغضب عليك فكروا بأنانيه ومش مهم قلبى وقلبك يفترقوا
عبير : ياستى ربنا جمعكم اهو سبونى وامشوا بقى معنديش أى اهتمام اسمع اد ايه كنتوا بتحبوا بعض وقصت كفاحكم عشان تحافظوا على حبكم ده مش فارق معايا
غضب مالك كثيراً من تصرف نورا لانها بهذا الشكل قامت بقطع أى أمل فى ان تسامحه عبير
بينما عبير ارادت الرد على نورا بشكل عملى وترد كيدها لها الذى جاءت من أجله
امسكت عبير رأسها بيد واليد الاخرى سندت بها على الطاولة التى أمامها نظر لها مالك بلهفه وجرى عليها وحملها ووضعها على الاريكه
مالك بلهفه: مالك يا عبير انتى كويسه حاسه بإيه
ونظر لنورا بعصبيه روحى هاتى مايه وحاجة تشريها بسرعه
عبير نظرت لنورا بشمـ.ـا.ته بسبب لهفه مالك عليها وادركت نورا ما فعلته عبير
نورا : مالك دى بتمثل عليك ماهى زى القرده اهى
مالك بغـ.ـيظ : احترمى نفسك يا نورا اخر مره هقولهالك كلمه كمان واعتبرى نفسك طالق
مالك لعبير : امتى حاسه بإيه طيب استنى هجبلك دكتور
عبير: مالوش داعى خد مراتك وامشي
مالك : انتى كمان مراتى وليكى حق عليا
عبير: لأ مش مراتك يا مالك ولو عايزنى اسامحك فعلا تطلقنى عشان انا مش هدخل منازعات انا فى غنى عنها انت متستهلش يا مالك احارب عشانك كنت في ايدك وانت ضيعتنى طلقنى عايزنى أبقى مبسوطه طلقنى يا مالك
اثناء حديثهم خرج أنس من غرفته ومعالم النوم على وجهه
أنس: إيه ده بابا جه تانى ولا أنا لسه نايم
ذهب مالك مسرعاً واخذ أنس فى احضانه
مالك: لأ مش بتحلم يا حبيبي انا بابا
نظر أنس لوالدته التى اماءت براسها بالموافقة
أنس: ماما قالتلى انك كنت مسافر وقالتلى انك لما ترجع هتجبلى لعب جبتلى لعب زى ما ماما قالتلى
مالك : انا فكرت فى حاجة احلى لو كنت جبتلك لعب على زوقى كان ممكن مـ.ـا.تعجبكش ايه رأيك نستاذن ماما ونخرج واجبلك أى حاجة تشاور عليها
أنس جرى على أمه بحماس : ماما ماما انا عايز أخرج مع بابا ممكن
عبير: ماشى يا حبيبي روح غير هدومك وروح مع بابا بس مـ.ـا.تتأخرش
ليلى : وأنا يا بابا مش هتاخدنى معاك
نورا : أكيد يا حبيبتي هنروح معاه
مالك : لأ سيبى ليلى وتروحى على بيت ابوكى ومـ.ـا.تطلعيش منه غير بإذنى وانا هعدى عليكى بعدين
خرجت نورا من منزل عبير وهى تشعر بغيره حارقه هى تعلم جيداً ما يدور في ذهن مالك وتعلم جيداً السبب الحقيقي خلف اختفاء مالك تلك المده وعدm تواصله مع عبير تخشى أن يبوح لها بذلك السبب فتخسره وتخسر ذلك الثراء الذى تعيش به فبلأساس مالك يشك بها
منذ مده
عند مالك وعبير جلس مالك أمام عبير أرضا
مالك : عبير أنا آسف على كل كلام نورا بس صدقينى مش كله صح عايزك تسمعى منى يمكن تعذرينى
عبير : مش هسمع حاجه يا مالك انا مش هحرمك من ابنك مش عشانك لأ عشانه هو عشان هو من حقه يحس بوجود اب مايكنش يتيم وأبوه عايش ويحاسبنى لما يكبر خد ابنك وهاتله اللى هو عايزه وتجيبهولى تانى
مالك : طيب تعالى معانا
عبير : لأ يا مالك ومن فضلك تعمل حدود بينا وورقة طـ.ـلا.قى توصلنى بدل ما اوصلك ورقه خلعك
مالك : حاضر يا عبير لو ده اللى هيريحك هعمله
اخد مالك أولاده وذهب لأكبر ستور لبيع لعب الأطفال وقام بشراء كل ما يراه مالك ويعُجب به كانه يقوم بتعويضه عن تلك السنوات التى حرموا من بعضهم خلالها لا ينكر تقصيره معه فمالك لم يكون طوال الوقت برفقه نورا وما حدث له بدبى كان عقـ.ـا.ب له على ما اقترفه في حق عبير
ياترى حكايه مالك كانت ايه فى دبى
↚
انتهى اليوم وعاد مالك لمنزل عبير مصطحبا معه أنس وليلى دخل انس المنزل ومعه ألعاب جديدة وكثيره ذهلت عبير من كم الالعاب الذى اشتراه مالك لانس ولكن هذا بالنسبة اليها عبـ.ـاره عن رمله فى كومه رمال لا يعوض وحدتها وخزلانها منه طلب مالك من أنس الدخول لغرفته هو وأخته واللعب بالعابهم
وساعدهم مالك فى تحويل الالعاب داخل غرفته
خرج من غرفت أنس واتجه للحديث مع عبير
مالك : عبير ممكن نتكلم لو سمحت
عبير : كلامنا خلص يا مالك اللى بينا أنس وانا مش هبعده عنك مش عشانك لأ عشانه هو
إنما انا مش هتنازل عن الطـ.ـلا.ق وعلى فكره انا رفعت قضيه خلع فياريت تجبها من عندك بدل مشوره المحاكم
مالك: طيب اسمعيني يا عبير وبعدها وعد هنفذلك كل اللى إنتى عايزاه بس ارجوكى يا عبير وغلاوه والدتى عندك
عبير : اتفضل يا مالك قول اللى عندك
مالك : انا مش هعفى نفسى من الغلط أبدا بالعكس أنا معترف بكل غلط عملته ونـ.ـد.مان عليه
عبير : خلاص ولا فى حاجة تانية
مالك : لا فى يا عبير خلينى احكيلك واسمعينى للأخر بدون مقاطعه flash back
لما كنت في السنه الأخيرة فى الكلية كنت ملتزم بغياب وحضور عشان أخلص من الدراسة بتقدير عالى وارتاح فى السنه دى كنت اغلب وقتى بركب مع نورا الاتوبيس كل يوم كنا بنفضل نبص لبعض قدرت تجذبنى ليها اتقربت منها وحبينا بعض وفضلنا مع بعض لحد ماخلصت جامعه واشتغلت كمان .
طلبت من امى أكتر من مره نتقدmلها كانت بترفض وتقولى اتجوز عبير بـ.ـنت خالتك
طيب انا فين مشاعرى فين كل ده مكنش ليه لازمه عند أمى لحد ماخيرتنى بينها وبين رضاها وبين نورا وطبعا رضاها فى أنى اتجوزك
للاسف تحت ضغط امى اتجوزتك مش هنكر معاملتى ليكى بس انا كنت مجبور طول الوقت حاسس إنك انتى وامى بتتفقوا عليا بتكتفونى كنت مخـ.ـنـ.ـوق
عبير إذا كانت البـ.ـنت بتختار شريك حياتها انا كولد مش من حقى كنت بتضايق من نفسى عشان طرقتى معاكى بس احساس انى اتغـ.ـصـ.ـبت عليكى كان طاغى على اى شعور عندى حاولت ابعد عن نورا لكن مقدرتش وعودى ليها وانجذابى كان صعب يروح وقتها لحد ما والدتى اتوفت وجاتلى فرصه السفر قررت انى اخدها ونسافر ونعوض اللى فات
صمت مالك وقام بشرب كأس الماء الذى أمامه ثم أكمل الحديث
كان ممكن اطلق او ابعتلك ورقتك وساعتها هتبقى حره منى وانا القيد اللى كان رابطتى بيكى مبقاش موجود بس مقدرتش أعمل كده كنت فاكر بجوازى من نورا هحقق السعاده اللى بتمناها واللى بدور عليها بس للأسف مكنتش بحس معاها بحاجة حتى الرغبه فقدتها لكن كنت بعلملها بما يرضى الله بعد ما سافرت واستقريت بشهرين بقيت ابعتلك فلوس مع عمر وأنتى كنتى بترجعيها وقتها حسيت انى خسرتك قررت أن فى أقرب فرصة ارجع واخدك تعيشى معايا في دبى مر حوالى ٨ شهور كنت وقتها بشتغل بكل طاقتى كنت باخد عمولات كبيرة على كل صفقه بعملها لحد ماعملت مبلغ كبير وخلاص قررت أنى انزل وحددت معاد السفر واشتريت التزاكر كمان
لكن نجاحى ده كان مضايق ناس تانيه شايفين إنهم اولى قبل معاد سفرى بيومين الحكومه الامراتيه قبضوا عليه لانى من ضمن الصفقات كان فى صفقه مشبوهه
صدقيني انا لحد دلوقتي معرفش إزاى مضيت على الورق ده اتحبست ٣ سنين طبعا نقلت كل فلوسى لحساب نورا عشان تقدر تصرف فى غيابى قبل تنفيذ الحكم وقبل ما يصدروا أى حاجة
فضلت ٣سنين في الحبس فى الغربه حسيت إن ده ذنبك وانى اوخليت عنك وقتها الدنا اسودت فى عينى و اتقطعت كل وسائل الاتصال مكنش حد واقف جمبى غير رأفت اللى ماسك شغلى دلوقتي هناك ونورا ونورا كمان كانت حامل
رأفت مسكتش أبدا وفضل يجيب التسجيلات والامضاءات بتاعتى وكل تسجيلات الكاميرات وتواصل مع السفارة وصراحة السفير عمل مجهود كبير لإثبات برأتى بس بعد ايه 😏😏
وطبعا قبضوا على المتهم الحقيقي
صاحب الشركه حاول يعوضنى رجعنى الشغل بعد ما نزل اعتذار ليه واخدت مكافئه كبيرة أوى أوى أوى
بدأت بيها شركتى بقيت الصبح فى شغلى وبعد العصر والاجازات في شركتى غير طبعاً شغلى من البيت السوق عبـ.ـارة عن سمك بياكل بعضه لو غفلت لحظه واحده هرجع لمكان مابدأت بس وانا مفلس من كل حاجه سبت شغلى وركزت على شركتى فقط نجحتها وكبرتها كنت ببعتلك عمر لكن مكنش بيدينى اى عقاد نافع
كان نزولى فى الوقت ده مستحيل ومكنتش عارف أنزل اقابلك بأنى وش لحد ما قررت أعمل توكيل لرأفت وانزل افتح شركتى هنا واستقر هو ده سبب اختفائى ال ست سنين
صدقيني يا عبير والله العظيم انى بحبك انتى كنت معيش نفسى فى وهم إسمه الحب الأول محستش بإنى كنت عايش غى وهم غير لما عملت اللى أنا عايزة ارجوكى سامحينى وأنا والله هعوضك عن كل اللى فات أنا مش عايزك تدينى حاجه حتى مش عايز منك مشاعر سبينى انا أقرب منك واعوضك بمشاعرى هتكفينا إحنا الاتنين خلينى اداوى بنفسى اى و.جـ.ـع كنت سبب فيه بقصد او من غير قصد كان مالك يتحدث وهو يبكى كل ما كان يتمناه فى تلك اللحظة فرصه فرصه واحده ولو لم يستطع استغلالها تتركه
: عبير اتكلمى ردى عليا ارجوكى ادينى فرصه فرصه ولو زعلت سبينى وساعتها هنفذلك رغبتك فورا
عبير: أنت فاكر كل ده يشفعلك عندى ذُل*ك ليه وكدبك عليا
انت كنت بتعاملنى اسوء معامله عشانها يا مالك لما جيت تسافر فضلتها هى واخدتها معاك
سبتنى لواحدى من غير سند مخطرش على بالك كام واحد ممكن يطمع فيا مفكرتش إذا كان جرالى حاجه وانا لوحدى من غير مالاقى اللى يلحقنى مـ.ـا.تخيلتش شكلى وانا بولد وبتابع حملى لواحدى
سيبك من كل ده
احساسى ايه لما عرفت انك كنت لسه على علاقه بيها قبل الجواز وخيانتك ليه ياترى لما كنت بتزعلنى كنت بتحكيلها عشان تراضيها على حسابى ياترى لما كنت بوفرلك واستخسر فى نفسى عشان احوشلك كنت بتصرف عليها هى الى انا بحوشهولك كنت بتقولها كل الكلام الحلو اللى كان نفسي أنا اسمعه منك وانت حرمتنى منه وجاى تقولى اسامحك .
اسامح هه 😏 أسفه مافيش زكرى ليك تخلينى اسامحك او حتى اتعاطف معاك انت هناك مكنتش لواحدك رغم غربتك انما أنا هنا كنت لواحدى رغم انى فى بلدى
كانت تتحدث وهى تتزكر الماضي تتزكر الهواجس والمخاوف التى كانت تعيش بها تتزكر ولادتها وحديث النساء عن هجران زوجها وتفضيله لغيرها فقد تولت وفاء اخت نورا نشر تلك الأخبـ.ـار والاشاعات وازداد تأكيدها بسبب عدm عودته مره اخرى اصبحت عبير تبكى بإنهيار بكل ماكانت تحمله فى قلبها وتحاول أن تداريه حتى تظهر إنها امرأة قويه ولكنها فى الحقيقة أمرأه ضعيفه تحتاج من يُشعرها بالأمان الأمان الذى اخذه مالك منها
مسحت دmـ.ـو.عها بعنف ونظرت له بكر*ه لأول مرة يراه فى عينيها
عبير: انت قولتلى اسمعينى وانا هنفذلك طلباتك اظن سمعت ومقطعتكش لحظه انفضل بقى نفذ وعدك وطلقنى سامع
مالك : يا عبير أرجوكى أنا مستعد اتنازلك عن كل حاجه ارجوكى يا عبير
عبير: للأسف مش هقبل أى كلام هتقوله غير الطـ.ـلا.ق
مالك بدmـ.ـو.ع لم يستطع ان يوقفها : حاضر يا عبير هطلق وورقتك هتوصلك
عبير : أرمى عليا اليمن دلوقتي حالا عشان احسن بالراحة اللى بدور عليها من سنين
مالك بصوت يكاد يكون مسموع : انتى طالق يا عبير
اخذ ابـ.ـنته وتركها وذهب بأبـ.ـنته للفندق وهو يتزكر حديها هى محقه فيما قالته جميعا سيعطيها كامل حريتها ويتركها
فى اليوم التالى ذهبت عبير للمشفى وعند دخولها ابلغها الاستقبال أن الدكتورة شيماء تنتظرها فى مكتبها للأهمية
دلفت عبير لمكتب الدكتورة شيماء
ياترى كده هتنتهى حكايه مالك وعبير ؟
ذهبت عبير لمكتب شيماء ووجدتها تجلس ومعها رجل فى ال٣٥ من العمر تحمحمت عبير لتجذب انتباههم حينها نظروا إليها معا قامت شيماء واقتربت منها وجذبتها من يدها واوقفتها أمام ذلك الرجل
شيماء: دكتور يحيى دى عبير مديره الحسابات هنا أكتر واحده ممكن اثق أنها تمسك الحسابات لانها شغاله معايا من سنين كتير وعمرى مالقيت غلطه وراها
وده يا عبير دكتور يحيى شريكى في المستشفى هنا
عبير: أهلا وسهلا بحضرتك
يحيى: اتمنى إنك تكونى أد الشغل المنصب اللى دكتوره شيماء حطيتك فيه ده منصب كبير والحسابات تختلف طبعاً عن حسابات عياده أكيد فهمانى
احست عبير داخلها بالنفور من ذلك الرجل الغليظ وتنمت ان تنهى ذلك الحوار التافهه من وجهه نظرها
عبير: فاهمه حضرتك يا دكتور عن إذنك يا دكتوره شيماء عشان عندي شغل محتاجه اخلصه
خرجت عبير من غرفه دكتوره شيماء وهى متعجبه من أسلوب التعالى الذي وجدته فى ذلك الطبيب المسمى بيحيى
فى غرفة دكتوره شيماء كانت تتحدث مع دكتور يحيى
شيماء : مالك يا يحيى وليه قفشت كده فى كلامك مع عبير
يحيى: عشان تعرف حجمها من الأول وتحاول تشتغل بأقصى مجهود عندها عشان مـ.ـا.تغلطش تهاونك معاها هيخليها تهمل
شيماء: عبير بقالها معايا ست سنين يا يحيى لو أنا شفتها بتكروت او بتقصر في شغلها زى ما أنت بتتهمها مكنتش جبتها تشتغل هنا واصريت أنها تمسك الحسابات المستشفى على فكره عبير منظمه جداً وانا واثقه فيها وإنك مش هتلاقى أخطاء ابدا بسببها
يحيى: بكره نشوف وبعدين أنا اتمنى الشغل يبقى برفكت
شيماء: بس يا يحيى أنا حاسه إن فى حاجة تانية مضيقاك عشان موضوع الخلفه برضو
يحيى: تخيلى دكتور يحيى الجوهرى أشهر دكتور نسا وتوليد وعقم مـ.ـر.اته مش عارفه تخلف 😏 انتى عارفه يا شيماء انا عندى مستشفى فى كل محافظة ومافيش عمليه عملتها إلا ونجحت الا أربع عمليات اللى فشلت فيهم كانوا لمراتى إنتى متخيله 😏😏 الاربع عمليات اللى فشلت فيهم فى حياتى كلها هى انى اقدر اخلى مراتى تخلف ويبقى عندى طفل واحد بس
طفل واحد بتمناه من الدنيا مش عايز غيره وللأسف فشلت انى اجيبه
شيماء: طيب إيه رأيك يا يحيى تجبها أنا اكشف عليها وأحاول
يحيى : تفتكرى ماعملتش كده ودتها لكذا دكتور تخيلى انا يا شيماء وديت مراتى لمذا دكتور ودكتوره وكلهم أجمعوا إن مافيش عيب
وعملتلها مره عند دكتوره حقن مجهرى بعد ما حصل الحمل باسبوعين نزل
دى اراده ربنا يا شيماء انا مش هعترض عليها
اللهم لا اعتراض
شيماء: أكيد ربنا ليه حكمه في كده عموماً خلاص سبها على ربنا يا يحيى
يحيى: أنا راضي يا شيماء بس حـ.ـز.نها اللى طول الوقت فى عينها فى كل تجمع لينا بيقطعنى من جوه انتى عارفه انا بحب سلوى إزاى
شيماء: عارفه يا يحيى عارفه بس مش بإديكوا ربنا يرزقكم يارب
انتهت عبير من عملها وذهب إلى ابنها في الحضانه التى يذهب إليها خلال فتره الاجازه الصيفيه وعنـ.ـد.ما ذهبت للمنزل وجدت مالك فى انتظارها يرتدى بنطال اسود وقميص اسود وبيده تلك الشنط التى أتى بها من دبى واعطاها لها زفرت عبير الهواء عند رؤيتها لمالك وأحس مالك بالحـ.ـز.ن من هذا التصرف وتذكر عنـ.ـد.ما كان يفعل معها تلك الأشياء أحقا كانت تشعر بهذا الشعور الذى اشعر به الآن أحقا تسببت فى كل ذلك الألم لها كيف لها أن تتحمل هذا
تغاضى مالك عند زفرتها أمامه واقترب منها
مالك : ازيك يا عبير عامله ايه
عبير: الحمد لله يا مالك بخير
خير فى حاجة
مالك: انا فكرت يا عبير فى كلامك تحشرج صوته لكنه أكمل وهنفذلك طلبك بس اقبلى منى الهديه دى اعتبريها آخر حاجه هتاخديها منى
عبير: انا مش ناقصنى حاجه يا مالك شكرا مش عايزه حاجه
مالك عشان خاطر ابننا يا عبير عشان خاطر خالتك اقبليها خلى ابنك يحس بينا بالاحترام حتى لو هننفصل
عبير: الاحترام مش بالهدايا وانا مش باخد هدايا من حد غريب
مالك : أنا جوزك يا عبير لسه وعير كده إبن خالتك اعتبرى إبن خالتك اللى جاى من السفر جابلك هديه واقبليها ووعد لو اخدتيها هطلقك
اخذتهم عبير على مضدد ومن داخلها تشعر بالحيره ينتابها فضول عما اشتراه لها وهل يتزكر ما تفضله وبين رفض أى شئ يأتى من خلاله وقفت عبير وهى ممسكه بلحقائب هل تعيدهم له او تعتبرهم تعويض صغير لها وهل نورا تعرف بتلك الاشياء
نهرت نفسها مره اخرى لما مازلتى تفكرين بذلك الشكل هو انتهى نورا تعرف او لا تعرف ليس من شأنك تمسكى بموقفك قوى قلبك على الفراق مش ده اللى سابك بكل ارادته عشان يروح لغيرك خايفه تاخدى منه الهدايا عشان مـ.ـا.تضعفيش صح اوعى يصعب عليكى وخدى الهدايا منه انتى اولى بيها يا ما وفرتيله واستخسرتى إنك تشترى هدايا غاليه لنفسك كى توفرى كل قرش له ولابنه وهو اخذ كل ما ادخرتيه وصرفه على اخرى لتستمتع هى بما حرمتى نفسك منه
انتهى الجدال داخلها بأخذها الحقائب
سعد مالك بهذا وقرر ان يعطيها كامل حريتها وان يحاول التقرب منها مره اخرى بشكل مختلف يصنع لها دور المحب وإذا وافقت سغرقها فى عشقه سيعيش معها لحظات الخطيب والحبيب أولا ثم الزوج لعلها تعفو عنه سيبدأ يعرفها على نفسه من حديد سيعرفها من هو مالك الجديد مالك الذى اصبح يعشق كل تفاصيلها مالك الذى ظل خمس سنوات يتزكر كل لحظه مرت بينهم كم استيقظ من نومه وهو يتخيلها معه في الحلم
ساعد مالك عبير فى حمل الشنط والصعود بها لاعلى وتحدث معها عن تفاصيل حياه أنس وعن مدرسته وقرر التقديم له فى مدارس باهظه الثمن وافقت عبير على حديث مالك بشأن ابنه فى تحلم دائما بمستقل افضل لمالك وتعلم أيضا أن مالك بحاجة لابيه
بعد انتهاء الحديث بينهم ذهبوا لمكتب مأذون وقاموا بالطـ.ـلا.ق رسميا لم تنكر عبير حـ.ـز.نها داخلها فهى تمنت ان يعترض كانت تتمنى أن يتمسك بها اكثر من هذا وتضغط عليه أكثر ليطـ.ـلقها
عذرا لماذا نعود لتلك الأفكار مره اخرى مالك من الآن اصبح والظ ابنك وابن خالتك فقط يجب التفكير من هذا المكان فقط
اوصل مالك عبير وابنه الى منزلهم في ذلك الحى واشترى له منزل اخر فى نفس الحى كى يعيش في نفس المستوى الذى يعيش به ابنه وابـ.ـنته أيضا يجب ان تعيش في نفس المستوى عليه ان يعدل بين ابناءه ونورا ستجلس معه في ذلك المنزل ابت أم رفضت
اتصل مالك برأفت كى يتابع معه خط سير العمل
رأفت: ازيك يا مدير عامل ايه
مالك : مدير ايه بقى مابقيت أنت المدير
رأفت : لأ هتفضل المدير دايما بالنسبالى
مالك : طمنى الشغل عاملو ايه
رأفت : شغال احسن من الأول كنت تسبنى أنا اديره براحتى من زمان
مالك : يابنى بطل غرورك ده
رأفت : مش مصدقنى طيب خد يا كبير اخر صفقه ارباحها تعدت ال ٢٠ مليون درهم
مالك : بجد ولا وسعت منك منا عارفك
رأفت : هبعتلك كل الورق و الايميلات والحسابات عشان تراجعهم
مالك : طيب حولى ١٠ مليون درهم وانا هحولهم مصرى عايز ابدأ افتح الفرع بتاع الشركه هنا فى مصر
رأفت : طمنى عليك كلمتها وحكيت لها
مالك : طلع عندى منها ابن يا رأفت وانا مكنتش أعرف شوفت كنت مقصر إزاى ومش بس كده أهل نورا كانوا عارفين وهما اللى عرفوها بموضوع جوازى من بـ.ـنتهم والموضوع وصل انى طلقتها
رأفت : معلش يا صاحبى بس ليه مـ.ـا.تمسكتش بيها اكتر
مالك : هحاول تانى هحاول طول ما فى نفس بتفسه بس عايز أعرف مين السبب فى سـ.ـجـ.ـنى مش هرتاح غير لما أعرف
رأفت : مـ.ـا.تقلقش هانت عرفت إن فراس ساب الشغل فى الشركه وبيدور على شغل فى مكان تانى عشان كان بيتلاعب في الحسابات
مالك: شغله فوراً يا رأفت عندنا وحط عينك عليه من زمان وانا شاكك فيه حاول تقرب منه على أد ما تقدر يا رأفت انا متأكد إنه هو معاه السر لكل اللى حصلى
رأفت: مـ.ـا.تقلقش يا مدير انا هخليه هو اللى يجيى بنفسه ثقوفيا وبكره الفلوس اللى انت طلبتها هتتحولك
فى اليوم التالى ذهبت عبير للعمل وطلب مالك من عبير ان تترك ابنها معه تركت عبير أنس لمالك وثناء دخولها المستشفى وجدت شيماء امامها
ذهبت شيماء مع عبير لمراجعة الحسابات ونسخ صور منها لإرسالها ليحيى
عبير: هو دكتور يحيى بيجى هنا كتير
شيماء بضحك : انا عارفه إنك اتضايقتى من اسلوبه بس حقك عليا هو ظروفه بتخليه عصبى حبتين عموماً انتى مش هاتشوفيه كتير دكتور يحيى عنده مجموعة مستشفيات فى اكتر من محافظه وسبب شراكتى ليه إنه بنى المستشفى دى فى نفس الوقت اللى كان بيحضر لافتتاح مستشفى تانى فى أسوان
عبير: طيب الحمد لله انى مش هتعامل معاه
شيماء: معلش انتى لو عرفتى ظروفه صدقينى هتعذريه
وحكت شيماء بعض التفاصيل الخفيفه عن حياه يحيى لعبير
عبير : مش عارفه يا شيماء ليه محستش بالتعاطف مع يحيى مع إن حكايته دى مؤثره دكتور كبير عملياته كلها ناجحه ومتجوز واحده بيحبها ومش عارف يخلف منها ياترى ايه الذنب اللى عمله
شيماء: إنتى شمتانه يا عبير
عبير: لأ بس اعرفى إن ربنا مش بيسيب حق حد وعموما ربنا يرزقه بالذريه الصالحه عاجلا وليس اجلا
هل مالك هيحاول بالشكل الكافي إنه يرجع عبير وهل عبير أصلا هتوافق
هل هيكون ليحيى دور فى حياه عبير أو العكس ؟؟🤔🤔🤔
↚كانت عبير تجلس وأمامها حقيبتين كبـ.ـار بداخلها صراع هل تقوم بفتح الحقيبه وترى ما بداخلها ام تتركها كما هى إلى أن تجد لها طريق للتخلص منها
تغلب فضولها وقامت بفتح الحقيبه الأولى وحدت امامها صندوقين مخملييين قامت بفتح الاصغر ووجدت السلسال المدون عليه اسمها نظرت للتصميم وتزكرت تلك الطريقة فى كتابه اسمها هى دائما كانت تدون اسمها بتلك الطريقة فتحت الصندوق الاخر ووجدت به طقم الذهب ضحكت بسخرية ونظرت للصندوقين هكذا يراها هل لها أن تعود له وتتراضى عن طريق تلك الهدايا مهما كان يبلغ سعرها فهى بالنسبه لها دون قيمه هنالك اشياء لا تعوض بالمال شعور الأمان السند اغلقت الصندوقين ووضعتهم جانباً نظرت لبقيه الهدايا عبـ.ـاره عن فساتين وحقائب واحذيه ذات ماركات باهظه الثمن لكن للأسف سعادتها بهم غير مكتمله تأخر موعده لو كان أتى لها فى الماضى بحقيبه من بائع متجول كانت ستفرح بها اكثر من تلك الهدايا حسناً لم تدغدغ مشاعرها تلك الأشياء وهذا دليل على عدm وجود مشاعر كافيه لمالك لا بأس ان تستخدm ما يعجبها منه وتهادى بعض الجيران ممن وقفوا بجانبها بعضاً منهم اخذت عبير مجموعه من البرفانات والحقائب وذهب لاصدقاءها وشاركتهم اياها حاولوا معها أن تترك الماضي لتعيش مع ابنها وسط أب وام خاصه بعد شعور مالك بنـ.ـد.مه ولكنها صمت أذنها عن احاديثهم جميعاً هو لم يفعل شئ تراهن نفسها أن نورا تمتلك ضعف تلك الأشياء وعند ذلك التفكير نهرت نفسها مره اخرى لكن الغيرة ذادت بقلبها
وكعادت مالك كل يوم اصبح يمر على ابنه يخرج معه تاره ياخذه لتناول الطعام تاره اخرى يقتنى له الهدايا والملابس والالعاب تاره اخرى اصبح أنس متعلقاً بوالده بشـ.ـده وعنـ.ـد.ما يسأل والده لم لا يجلس معهم يتهرب والده من الاجابه مخبرا اياه بانشغاله في الأعمال واخذه لمقر شركته واصبح يريه ماذا يريد أن يفعل وكيف سيصبح المكان وياخذ برأيه ويتركه يتحدث مع العمال
أصبح لعبير وقت فراغ كبير استطاعت من خلاله الاهتمام بنفسها ذهبت لمراكز التجميل قامت بشراء ملابس جديده اشتركت فى نادى رياضى استثمرت وقتها بطريقة افضل
مر اسبوعين على تلك الأحداث إلى أن أتى لعبير إتصال من الحضلنه التى تترك أبنها بها تبلغها أن ابنها مريـ.ـض جدا
خرجت عبير مسرعه من عملها وذهبت للحضانه
وجدت ابنها نائم لم يتحدث حاولت إفاقته لكنه لم يفق أصبحت اعصاب عبير متـ.ـو.تره وقامت بحمل ابنها والذهاب به للمشفى الذى تعمل به وسط دmـ.ـو.عها لا تعلم ما أصاب ابنها فهو لا يتحدث ودرجه حرارته مرتفعه حدا لم يفق على صوتها أثناء دخولها المشفى وجدت يحيى أمامها لم تلاحظه بسبب دmـ.ـو.عه وخبطته دون قصد لكنه لم يرأف بحالها
يحيى: هو انتى داخله وكاله سايبه شغلك وبتعملى ايه
عبير : ابنى تعبان الحضانه كلمتنى وقالتلى اروح اخده
يحيى: واخدتى اذن مين ودكتوره شيماء مش هنا
عبير : مجاش فى دmاغى لو سمحت سبنى ادخل الحق ابنى وابقى اخصم اللى أنت عايزه
يحيى: وياترا هتدفعى تمن الكشف
عبير : عارف انا دلوقتي عرفت سبب إنك مخلفتش ليك عشان معندكش رحمه فى قلبك ابنى بيمـ.ـو.ت وانت بتكلمنى فى فلوس
سبنى الحقه وخد اللى انت عايزه تركته تحت صدmته بمعرفتها لمشكلته ومن أين اتت بتلك التفاصيل اكيد دكتوره شيماء
دلفت عبير للمشفى وخضع ابنها للكشف وابلغها الطبيب بضروره جلوسه فى المشفى بسبب امتلاكه إلتهاب رئوى حاد
وافقت عبير فوراً وذهب لموظف الحسابات وتعاملت كما يتعامل المرضى وأهل المرضى وذهبت للجلوس بجانب ابنها ولكن الطبيب طلب منها الخروج من العنايه لعدm سماح دخول مرافقين حاولت كثيرا عبير مع الدكتور ولكنه رفض رفضاً قاطع ذهبت للجلوس فى مكتبها وكانت من وقت لاخر تمر على ابنها
عند يحيى قرر الثأر لنفسه من تلك الموظفه كيف لها ان تحدثه بهذا الشكل أهى تشمت به نعم هى تشمت به ذلك اخذ يحيى التفكير
ذهب يحيى لعبير المكتب وطلب منها الامضاء على الخصم الموجهه لها بسبب تركها العمل أثناء مواعيد العمل الرسميه مضت عبير على تلك الورقة دون قرائتها جيدا
يحيى : واضح يا شريفه هانم من مستوى لبسك اللى جيتى بيه اول مره وبين لبسك دلوقتي إنك مابتلعبيش في الحسابات قال لها تلك الكلمه وخرج وهى لم تهتم لما قاله كل ما يشغل تفكيرها حاله ابنها
وجدت هاتفها يرن برقم مالك قامت بالرد عليه
مالك : عبير مالك انس روحتله الحضانه قالولى انه تعب وانتى اخدتيه هو فين
عبير : أنس فى المستشفى والدكتور قالى ان هيفضل كام يوم فى العناية المركزه بسبب حالته الصحية
عنـ.ـد.ما سمع مالك ذلك الحديث ذهب مسرعاً للمشفى واستطاع دخول العنايه للاطمئنان على ابنه
بعد ما اطمئن على ابنه ذهب واشترى الطعام ودلف لمكتب عبير
عبير : إيه ده مالك شفت أنس
مالك : أه الدكتور طمنى مـ.ـا.تقلقيش هيبقى بخير خدى كلى
عبير : ايه ده انا شبعانه شكرا يا مالك مش هقدر
مالك : عبير اسمعى الكلام انا كنت واثق إنك مش هتاكلى عشان كده جبتلك اكل كلى وهوصلك البيت
عبير : وأنا مش هسيب أنس لواحده
مالك : مـ.ـا.تقلقيش انا هرجعله تانى
عبير : غير مسموح
مالك : منا هبات فى العربيه عايزه تباتى معايا فى العربيه معنديش مانع
عبير : مالك لو سمحت مش بحب الطريقة دى فى الكلام خد بالك لو سمحت
مالك كان ينظر لها نظرات لكالما تمنتها سابقا بينما الآن لا : حاضر يا بـ.ـنت خالتى انتى تؤمرى يلا كلى عشان الحق اوصلك
قام مالك بالضغط عليها واطعامها وايصالها للمنزل والعوده مره اخرى لابنه
عند يحيى كان يجلس فى غرفه مكتبه داخل الفيلا التى يمتلكها يضع تلك الورقة التى مضت عليها عبير امامه ورأسه يرجعها للخلف
تزكر منذ ٧ أعوام
كان يعمل دكتور فى مستشفى عام في قسم النساء والتوليد
نال خبره كبيره بسبب كثره عدد الولادات اليوميه التى يقوم بها ورغم ذلك كان يجد عائد مادى ضئيل جداً لا يستطيع أن يتنزوج او ينشئ أسره به الى ان اتى اليوم الذى غير حياته رأساً على عقب
كان يجلس فى حديقة المشف يشرب كوبا من الشاى ويتناول فطوره المكون من ساندوتش فول واخر فلافل
وجد امرأة تقترب منه وجلست امامه
هاله : دكتور يحيى
يحيى: انا خير
هاله : عايزاك فى خدmه صغيره وهتاخد قصاد الخدmه دى اللى هيغيرلك حياتك
يحيى: انتى مين اصلا وخدmه ايه
هاله : مش مهم انا مين المهم اللى هكون عايزاك فيه لو وافقت وتمت اعتبر فى جيبك ٢ مليون جنيه
نظر لها يحيى وهو شارد الذهن هل يبيع ضميره طبيعى من تريد خدmه بتلك الطريقة تريد عمل غير قانونى
هاله : بص يا دكتور انا جوزى راجـ.ـل غنى اوى او تقدر تقول انا السبب انه يبقى غنى كان موظف عندى وخليته صاحب شركه وللاسف مخلفتش منه فالبيه اتجوز واحده تانيه وللاسف هى حامل الست دى انا بديها ادويته تتسبب فى اجهاضها وتشوه الجنين هتجيلك هنا هتدخل بيها غرفه العمليات
يحيى: كيب مانتى منفذه مل حاجه عايزانى فى ايه بقى
هاله : خطأ طبى بسيط يشيلها الرحم
يحيى : طيب ليه اعمل كده ماهى كده كده هتسقط البيبى
هاله : للأسف اكتشفت إنه متجوزنى عشان فلوسى ويكبر على حسى وانهم كانوا متفقين على كده وللأسف برضو كان بيدينى برشام منع حمل سببلى عقم لانه كان بدون استشارة طبيب وأثر على جـ.ـسمى
عايزاهم يدوقوا نفس الكاس خصوصا انها فى الخامس يعنى لو خطأ طبى بسيط يعمل نـ.ـز.يف مايقفش غير بشيل الرحم وتبقى الدكتور الممتاز اللى وقفت النـ.ـز.يف
على فكره دى هتبقى مساعده انسانيه اكتر لانك بتساعدنى اخد حقى من اللى ظلمنى وحرمونى ابقى أم
يحيى: سبينى افكر
فى اليوم الثانى وافق يحيى على طلب هاله واتفق معها على انتظارها أن تأتى بالمريـ.ـضه المشفى
فى اليوم التالى مساءا اتت هاله ومعها زوجه زوجها
منى : هاله انا مش مطمنه ودينى مستشفى تانيه
هاله : زى مـ.ـا.تحبى بس دى اقرب مستشفى لينا هتتحملى و.جـ.ـع ونـ.ـز.يف افرضى البيبى سقط هتعملى ايه وقتها
منى : خلاص خلاص عندك حق بالفعل مرت الترتيبات كمان خطط لها يحيى مع هاله وقاموا بإستئصال الرحم
جاء زوجها وتحدث مع يحيى وانتهى الموضوع دون الشك فيهم
علم بعد ذلك أن هاله قامت بالطـ.ـلا.ق منه وعملت على ايقاعه فى السوق العمل حتى عاد موظف بسيط
فاق من خياله على صوت زوجته وقرر عق*اب تلك التى تسمى بعبير على تزكيرها ما فعله بالماضي دون قصد منها وشمـ.ـا.تتها به كأنها تعلم ماذا فعل فى الماضى
ياترى يحيى ناوى على إيه وبيتعامل مع زوجته إزاى
↚دخلت نهال زوجه يحيى ووجدته شارد وأمامه ورقة يضع كل تركيزه بها
نهال : مالك يا حبيبي سرحان ومحستش بدخولى فى حاجة فى الشغل مضيقاك
يحيى : لأ يا حبيبتي ليه بتقولى كده
اصلك سرحان ومركز أوى فى الورقه وأول مرة متحسش بوجودى
يحيى: معلش حاجه شاغله تفكيرى شويه
انتى عامله ايه كويسه
نهال : اه بخير صمتت بصعه من الوقت متردده فى حديثها معه
يحيى: قولى يا نيهال سامعك
نهال : يحيى انت ممكن تتجوز عليا
يحيى: انا بحبك يا نيهال وعايز اولادى منك انتى لو مش منك يبقى بلاها
نهال : عارف يا يحيى كل يوم بفضل افكر هل أنا ظلمت حد بالقدر اللى ربنا يحرمنى فيه من الإنجاب
صمت يحيى ولم يجب على تفكيرها فهو يعلم تمام العلم ان الله يعـ.ـا.قبه على ذلك الذنب الذى اقترفه هو لم يشغل باله بكلام تلك المرأه اذا كان حقيقة او كذبه كل ما شغل باله المبلغ الذى اخذه منها وكان سبب إنقلاب حاله وها هو الآن يعمل على ظلم امرأة اخرى فهو بسبب تلك المرأة كره التعامل مع النساء دائما يراهم يمتلكون من الأنانية ما يكفى لذلك هو متمسك بنهال لأنها مختلفه وكل يوم يمر تثبتله اختلافها
فى اليوم التالى فى المشفى تم نقل أنس لغرفه عاديه بدلاً من بقاءه فى العنايه فصحته اصبحت افضل لحد ما
أتصلت نورا بمالك كى تستعلم منه متى تستطيع الانتقال للعيش معه وتريد اخبـ.ـاره بالمستوى الذى تريده فهى قامت بالتواصل مع شركات العقارات الخاصه بالكمبوندات والفيلات
فهى اخذت على مستوى رفاهيه لا تستطيع العدول عنه ومن جهه اخرى جلوسها عند أهلها يشكل ضغط عليها بسبب طلبات أهلها المستمره لها
بعد عده محاولات اتصال اجاب مالك على الهاتف
اجاب مالك على اتصالاتها المتكررة
نورا : مش بترد ليه يا مالك كلمتك كتير جدا
مالك : مشغول يا نورا وابنى فى المستشفى وقاعد معاه
نورا فى سرها تدعى بعدm شفاءه كى تتخلص منه كما تخلصت من والدته
نورا : ألف سلامة عليكه طيب يا مالك أنت مش شايف إن قعدتى عند اهلى طولت زيادة المفروض تشوف مكان عشان نقعد فيه انا عموما كلمت كذا شركه عقاريه وشفتت اكتر من مكان ممكن نروح نشوفهم مع بعض
مالك : بس انا اشتريت الشقه يا نورا ومش محتاج أسأل شركات عقاريه عن حاجه
نورا : بجد طيب مقولتليش ليه عشان احى اقعد معاك عموما حصل خير جبتها فين وفى انى كمبوند
مالك : جبتها فى نفس الشارع اللى فى شقتى القديمه
نورا : انت بتقول ايه يا مالك لأ طبعا انا قلت جبت فيلا او على الاقل دوبليكس انما جايب شقه فى نفس الحى ليه محتاج فلوس
مالك : انا بعدل فى التربيه بين ولادى مع انى عمرى ماهبقى عادل لان فى ست سنين يا نورا كنت بعيد فيهم عن ابنى
نورا: ومنهم ٣سنين بعيد عن بـ.ـنتك برضو ولا العدل ده بتفكر فيه لابنك بس
مالك : بـ.ـنتى عاشت فى عزى حتى وانا فى السـ.ـجـ.ـن وانا يا نورا طول ما ابنى عايش في المكان ده هفضل انا كمان عايش فيه انا مش حارمكم من حاجه وكل طلباتكم مجابه
نورا: ابنك برضو ولا أم ابنك
مالك : ابنى يا نورا وأمه الاتنين واحد ولولا الظروف اللى حصلت كان زمنا كلنا دلوقتي في دبى
بصى يا نورا عايزه تعيشى زى مانا عايش اهلا بيكى البيت مفتوح مش عايزه خليكى عند أهلك
نورا: ماشى يا مالك هاجى بس هتعدى عليا أمته عشان تاخدنى
مالك : مش عارف ظروفى عشان انا فى المستشفى لما اطلع هكلمك اعرفك
اغلق مالك الهاتف بعد حديثه مع نورا واتصل على رأفت صديقه الوفى
رأفت : ايه يا مدير عامل ايه
مالك : بخير الحمد لله انت عامل ايه وفراس اخبـ.ـاره ايه
رأفت: قابلته صدفه (مدبره طبعاً) وكان بيسالنى عليك وعلى الشغل وفضلنا نتكلم كتير وعرض عليا إنه يجيى يشتغل عندنا وانا وافقت عشان هو معرفه قديمه وكده
مالك : برافو عليك عايزك تقرب منه وتعرف منه كل حاجه ومين شريكه
رأفت : مـ.ـا.تقلقش هشربه حاجه اصفره واعرف منه
مالك : نفسى تاخدها جد شويه يا رأفت
رأفت: انت ليك تعرف كل التفاصيل مالكش دعوه بقى ازاى ركز بس فى اللى عندك
مالك : ماشى ياسيدى مـ.ـا.تقلقش
عند عبير فى اليوم التالى ذهبت مبكراً للمشفى كى تحلس اكبر قدر برفقه ابنها ووجدت مالك يجلس معه
عنـ.ـد.ما رأى مالك عبير تلقائيا ابتسم وقام بفتح احاديث معها فى أمور مختلفه وتركها وذهب ليجلب فطورا له ولها وبعض الفلكهه لابنه
اثناء ذهابه مر على غرفه المدير ولكنه جذبه نقاش حاد بين رجل وامرأة ولكن ما جذبه اكثر إسم عبير زوجته فتوقف ليتأكد من المقصود
داخل المكتب
شيماء: انا قلتلك مـ.ـيـ.ـت مره انا واثقه فيها يا يحيى ومش هخليها تسيب منصبها وتبقى عامله هى خريجه جامعه وعندها خبره والحسابات مافيهاش غلطه اروح اقولها لا سيبى شغلك ومنصبك عشان اتخانقتى مع دكتور يحيى
يحيى: والكلام اللى قالته دى عادى انها تتجرأ وتقوله وتكلمنى بالإسلوب ده
شيماء: أولا هى اعصابها كانت بايظه حاله ابنها اكيد كانت مخليها مش مركزه في كلامهت ورغم كده انا هقعد معاها وهاخد رد فعل بس نش لدرجه انك تمضيها على عقد جديد انها تكون عامله بربع المرتب اللى بتاخده دلوقتي
يحيى : انا مُصر على موقفى معاها يا إما هفض الشراكة بينا هسيبك انهارده تفكرى وبكره اشوفها فى منصبها الجديد باليونيفورم
عند خروجه وقف مالك بعيدا عن المكان وبعد خروجه دلف مالك لمكتب دكتوره شيماء
مالك : مساء الخير يا دكتوره
شيماء: مساء النور اتفضل مين حضرتك
مالك : هقولك بس وقتك يسمح بالحديث
شيماء: اه اتفضل
مالك : انا مالك جوز عبير او طليقها حاليا اللى كان مسافر ست سنين انا معدى بالصدفة وسمعت كلامك مع اللى كان بيكلمك
شيماء: المشكلة انه ممضيها عقد ٣ سنين ب تلاته مليون جنيه تدفعهم لو قررت تسيب الشغل وحاطط مواعيد عمل تعجيزيه من خمسه الصبح ل ١٢ بعد منتصف الليل
وفى حاله عدm استلامها الشغل الحبس او الدفع يا إما هيفض الشراكه وبرضو هيكون فيها حبس او دفع
مالك : بصى يا دكتوره ادى عبير اجازه اليومين الجايين بحجه انها تبقى مع ابنها
وفضى الشراكة معاه وانا هدفعلها الغرامه ال ٣٠٠٠٠٠٠ مليون جنيه
شيماء: ونصيبه
مالك : هدخل معاكى شريك بإسم عبير انتى زوديها فى المرتب وقوللها الارباح والباقى هفتح حساب بنكى بإسم ابنى تحولى عليه بقيت الأرباح
شيماء: طيب ليه تخبى عنها
مالك : معلش نوع من التعويض ليها واتمنى انك مـ.ـا.تبلغيهاش اى حاجه باتفقنا لحد مايجيى الوقت المناسب
شيماء: حاضر مش هبلغها حاجه
عند يحيى كان يجلس فى السياره وزكريات الماضي أمامه لم يستطع التخلص منها ادرك ان ذنبه لم يغفر بسبب تلك المرأة التى تسبب فى استئصال رحمها هل يذهب ويقوم بابلاغها ويطلب سماحها ويعوضها هى وزوجها بالمال ام يترك حلم إنجابه للأطفال
هناك صراع داخلى بين الخير والشر
ليس كل ظالم سيحاسبه القانون فقانون الدنيا أهون بكثير من قانون الخالق فالخالق لم يدع مظلوم دون اخذ حقه منى لم تعلم بما فعله بها لكن الله شاهد على فعلته الشينه
وها هو الآن يحاول التقليل من شأن امرأة اخرى لوقوفها أمامه هل لو تنازل عن حقه سيعوضه الله بالطفل لا عليه ان يذهب الى تلك المرأة التى قام باستئصال رحمها أولا وطلب سماحها وإرجاع المبلغ الذى اخذه نظير جريمته هكذا يرى ان هذا تعويض كاف هى أيضا لم تكن بالجيده لما فعلته مع زوجه زوجها
ذهب يحيى لمقر عمل وانتظر موظف امن قام برشوته كى يحاول ان يجعله يتواصل مع مسئول اتش آر
بالفعل استطاع التواصل مع مسئول الاتش وار وطلب منه بيانات ممدوح زوج منى كامله
واعطاه شيك بمبلغ مغرى فوافق فورا المسئول وابلغه باعطاءه له فى اليوم التالى من خلال رساله عبر احدى مواقع التواصل
عاد مالك مره اخرى المشفى ومعه الطعام وابلغ عبير بخروج مالك ومتابعته فى المنزل افضل كى تستطيع عبير الجلوس معه دون قوانين وقام بالاتفاق مع طبيب بالمتابعه اليوميه معه كى يضمن سلامة ابنه
وقامت شيماء بابلاغها أن تأخذ اجازه حتى يتحسن وضع ابنها شكرا عبير شيماء وجمعت اشياءها وقام مالك بايصالها ثم الذهاب لشراء الأدوية والفاكهه والطعام الجاهز لهم حتى لا يجهد عبير فى صنع الطعام كى تجلس اكبر قدر من الوقت برفقه ابنها
فى اليوم التالى ذهب يحيى للمشفى وقررت شيماء فض الشراكة بينهم وذهب بعدها لعمل بلاغ ضد عبير ثم الاتجاه لمنزل ممدوح ومنى فقد قام بالاتصال بممدوح واخذ منه عنوانه الحالى الذى يقيم به وطلب منه الحديث فى شئ هام للغاية
↚ذهب يحيى لمنزل ممدوح وقف على باب المنزل متردد في الدخول فقط مر وقت طويل على تلك الحادثه هل مازال يتزكره ام الايام انسته إياه
طرق يحيى الباب وفتح له ممدوح باب المنزل نظر يحيى باستعجاب لذلك الرجل الواقف امامه ليس هذا الرجل ذلك الشاب الذى قابله فمن يراه يظن انه يبلغ مائه عام وهو لا يتعدى السابعه والثلاثون من عمره
وقف ممدوح و نظر له وهو يشبه عليه
يحيى: ممكن أدخل
ممدوح: اتفضل
يحيى: أكيد بتشبه عليه انا دكتور ممدوح اللى عملت العملية لمراتك مدام منى اللى فقدت فيها الرحم
ممدوح: أه أهلا يا دكتور ازيك حضرتك
يحيى: فين مدام منى كنت محتاج أتكلم معاك ومعاها فى موضوع
ممدوح: لأ تقدر تتكلم معايا انا بس للأسف مدام منى مش موجوده
يحيى: طيب انا ممكن انتظرها او اجى فى وقت تانى تكون موجودة
ممدوح: للاسف عمرك ماهتشوفها ولا هتقدر تقابلها لأنها مـ.ـا.تت
نزلت الصاعقه على يحيى إذا هى لن تسامحه وزوجها ماذا سيفعل هل مـ.ـو.ت زوجته وخسارته لماله سيجعله يسامحه ويبدأ من جديد
جلس يحيى متردد هل يقص له ما حدث ام يذهب دن الحديث معه فمن جاء لطلب سماحها قد مـ.ـا.تت
أخرجه من تلك الأحاديث الداخلية صوت ممدوح
يحيى : مـ.ـا.تت ازاى
ممدوح: بعد العملية وفقدانها ابنها واستئصال الرحم بتاعها حالها حاله اكتئاب وامتنعت عن الأكل والشرب وبعدها خسرت كل فلوسى فمكنتش ينفع حتى انى اتبنى طفل مكنتش هعرف اصرف عليه
بس خير يا دكتور اتفضل احكى حضرتك كنت جاى ايه
تحدث يحيى بتردد لكن عزم الامر على البوح
يحيى: من فتره طويله جاتلى واحده ست اسمها هاله ادتنى فلوس كتير جدا وطلبت منى انى اشيل رحم واحده انا اترددت في الأول لكن هى حكتلى قصتها واللى انت عملته معاها عشان كده وافقت انى اعمل العمليه وللأسف مدام منى لما استئصل الرحم بتاعها كان قصد مش بسبب سقط البيبى
نظر ممدوح ليحيى وعلامـ.ـا.ت الزهول واضحه فى وجه
ممدوح: وليه هاله تعمل كده ليه
يحيى: لانك عملت فيها كده وحرمتها من الخلفه لما كنت بتديها ادويه لمنع الحمل من وراها من غير استشاره طبيب
ممدوح بتوهان : بس هى عرفت إزاى
يحيى: اسألها انا معرفش اكتر من اللى حكيتهولك وصدقنى يا ممدوح ربنا جابلك حقك منى انا متجوز بقالى سنين ومش قادر اخلف مع ان لا أنا ولا مراتى فينا عيب عملنا اكتر من عمليه وبرضو مافيش حمل ده ذنب اللى عملته فى منى ربنا مسابوش وحاسبنى عليه وحرمنى من الخلفه
بص يا ممدوح أنا عايز اردلك الفلوس اللى اخدتها من هاله ومعها فوايدها عن كل السنين اللى فاتت وعايزك تسامحني
نظر يحيى لممدوح ووجده فى حاله من التوهان كأنه لم يتحدث معه
قرر يحيى ان يترك له رقمه الخاص ومحاوله الحديث مع مره أخرى كى يستطيع ان يقنعه ولا يكون حديثه تحت تأثير العاطفه
ذهب يحيى وترك ممدوح وسط صدmه من أين علمت هاله بذلك الامر وهل ما حدث معه كانت نتيجه لأفعاله لما فعله معها وهل هى كانت على علم لذلك انتقمت منه على ما اقترفه بحقها يجب عليه الذهاب لهاله ليعلم منها الحقيقة كاملة وبعدها يفكر ماذا عليه ان يفعل مع الطبيب
عند مالك كان يتابع عمله مع رأفت وعلم منه كم توطدت العلاقة بينهم وأكد له أن فراس من فعل به تل الملعوب ولكن لم يعطنى إسم من ساعده من العاملين بمنزلك آثار ذلك الحديث ريبه مالك أكثر ولكنه قرر التانى من وضع تلك الأوراق وسط الملفات كى يقوم بإمضاءها ويقوم بالتوقيع عليها فى منزله في غرفه مكتبه
انتهى من حديثه ووجد رثم الطبيبة شيماء تتصل بيه رد عليها فوراً
شيماء: استاذ مالك أنا بكلمك عشان أعرفك ان يحيى عمل محضر فى عبير وعايز يصعد الموضوع لنقابة العمال عشان ياخدوا منها موقف قبل ما يفض الشراكة وبيضغط عليا إن انا اللى أخد نصيبي وامشى
مالك : حدديلى معاد معاه بكره أو بعده عايز كل ده يتم قبل الاسبوع اللى واخداه عبير اجازه ما يخلص ويحققوا رسمى معاها أنا مش عايزها تعرف حاجه
شيماء: تمام هكلمه واكلمك المهم طمنى أنس عامل ايه
مالك: الحمد لله أحسن كتير وعبير بصراحه عامله اللى عليها وزيادة
شيماء: طيب الحمد لله هكلمه واكلمك تانى
جلس مالك يفكر في عبير كيف لها كانت تقوم بدور الأب والام بمفردها وعنـ.ـد.ما كانت تمرض من كان يجلس معها من كان يراعى ابنها وعنـ.ـد.ما ولدت أنس من كان برفقتها
يا الله إذا استطعت جعلها أن تسامحني كيف لى أن اسامح نفسي
اتصل مالك على الشيف الذى يصنع له الطعام واخبره انه ذاهب له لاخذ الطعام
ذهب مالك لذلك الشيف المنزلى واخذ منه الطعام وذهب لمنزل عبير فكانت عبير نائمه وكانت الممرضه جالسه برفقه أنس تتحدث وتلعب معه كى تعطى مساحه لعبير كى تنام لانها لم تغفو من مرض ابنها
اعطى مالك الممرضه بعض النقود لجلوسها برفقه أنس وطلب منها الرحيل والعوده مره اخرى غدا
ذهب مالك وساعد أنس فى الاستحمام وتبديل ملابسه وقام بتشغيل التلفاز وحما أنس ووضعه امام التلفاز ليشاهده واتى بطاوله صغيره ووضعها امام التلفاز وقام بوضع الاطباق عليها وتجهيز الطعام ثم طرق الباب عليها إلى ان استيقظت
استيقظت عبير وارتدت ملابسها كامله بالحجاب وخرجت لمقابلته وجدته يجلس برفقه أنس وأمامه اصناف من الطعام الذى تفضله والعصائر التى تفضلها
جلست أمامه بامتعاض لاحظه مالك لكنه يعلم سببه جيدا ويضع لها جميع الأعذار
مالك: ممكن تكلى ونتكلم بعدين عشان خاطر أنس انا عارف انك تعبانه طول الليل معاه ومش هتقدرى تقفى كمان تعملى غدا فقلت اساعدك بحاجة بسيطه
نظرت له باستهزاء بمعنى اين كنت عنـ.ـد.ما كنت بمفردى ورأى مالك ذلك من خلال نظرتها
مالك: صدقيني يا عبير انا عارف انى عملت غلط كبير وكنت غبى ومافيش أى عذر اقوله اكتر من اللى قلته بس انا مش هكرر غلطى مرتين واسيبك تربى أنس لواحدك تانى حتى لو وجودى بيضايقك هخليكى تحبيه
عبير : مافتكرش مستحيل يا مالك مـ.ـا.تتعبش نفسك
مالك : لأ استاهل اتعب نفسي عشانك يا عبير لانك تستهلى أفضل اتعب عمرى كل عشان بس اشوف ضحكتك اللى بتنور وشك
والله والله يا عبير مانسيتك والله فضلت ٣سنين فى السـ.ـجـ.ـن عايش على زكرياتنا كنت بلوم نفسى وبقسى عليها بسبب غبائى
صمتت عبير ولم تجب عليه ولكن تأثرت به قليلا
عبير : بس وجودنا مع بعض يا مالك حـ.ـر.ام احنا مطلقين طـ.ـلا.ق بين
مالك : طيب نرجع تانى وانا هعوضك صدقيني
عبير: مش قادره يا مالك على الأقل دلوقتي
رن هاتف مالك أثناء جلوسه ووجدت صورتها على هاتفه فى الخلفية تلك الصورة القديمه قبل سفره بيومين عنـ.ـد.ما كانت تحضر له حقيبته قام مالك بالرد على الهاتف وتحديد موعد غدا مع الدكتورة شيماء لمقابله دكتور يحيى
انتهى اليوم وتأثرت عبير قليلاً بحديث مالك لها
فى اليوم التالى ذهب ممدوح لهاله الشركه لمواجهتها
وذهب مالك لمقابله يحيى ومواجتهه
↚فى صباح اليوم التالى ذهب مالك إلى المشفى وذهب لمكتب دكتوره شيماء
مالك: سلام عليكم
: وعليكم السلام
مالك: لسه مجاش
شيماء: زمانه جاى
مالك : انا كلمت المحامى بتاعى مجرد ما نخلص الاتفاق تانى يوم هياخد فلوسه ونخلص الشراكه
شيماء: اتمنى مايماطلش في الاجراءات وميعاندش معايا بس اللى انا واثقه منه إن اخر سيوله كانت معاه كان بيحطها فى مستشفى أسوان عشان كده وافق بالعافيه بعد تدخل عمى إنه يشاركنى
خد بالك يا مالك يحيى عنده مشكله مع الحريم مش بيحبهم
مالك: ليه كده امال متجوز ازاى
شيماء: شيماء بـ.ـنت عمته وبـ.ـنت عمتى انا كمان
زمان مامته لما حملت فيه مكنتش عايزاه عشان مكنتش بتحب باباه وحاولت تجهضه عشان تطلق من باباه وتروح تتجوز اللى بتحبه لكن للأسف الدكاترة حظروها لو اجهضت مش هيكون في حمل تانى كملت حملها وخلفت يحيى وبعدها طلبت الطـ.ـلا.ق واصرت عليه واتنازلت عن يحيى لعمى اخده عمى ورباه وعمتى مكنتش اتجوزت كانت بتهم بيه كأنه ابنها لحد لما اتجوزت وخلفت نهال وقتها عمى سافر عشان يقدر على مصاريف يحيى عمتى رفضت تسبله يحيى وربته هى مع بـ.ـنتها وعمى بصراحه كان بيبعت مصاريف ليه ولنهال كتعويض يعنى وبعد كده اتجوز وعاش هناك وبينزل بمـ.ـر.اته وولاده زيارات حاول كتير ياخد يحيى لكن يحيى كان بيرفض دايما واتربى مع نهال وحبها كان هو اللى مربيها عودها على طبعه وهى بتحبه اوى فكانت بتسمع كلامه من غير نقاش دخل طب واتخرج وعلاقته بباه عاديه فيها ود ومكالمـ.ـا.ت وزيارات خفيفه لكن اخواته مش بيكلمهم غير كل فين وفين هما حاولوا كتير معاه لكنه رفض مكتفى بنهال فقط ورفض انه يتجوز عليها لما هى قالتله بس انا اعتقد من حباةفيها لا كرها فى الحريم وعدm ثقه فيهم
مالك : محاولش يتواصل مع مامته ولا هى حاولت تتأسفله
شيماء: خالص نسيته واتجوزت وخلفت وعايشه حياتها مع بـ.ـنتها بالطول والعرض
مالك : طيب تمام بصى يا دكتوره انا عايزك تهودينى فى اى حاجه هقولها هو عارف إن عبير مطلقه مايعرفش تفاصيل تانيه صح
شيماء: أه صح
مالك: حلو اوى مش لازم يعرف اى حاجه عنى او ان ليا علاقه بعبير اتفقنا
تحدثوا فى امور عامه حلو المشفى وخطط العمل بها وبعد نصف ساعه دلف يحيى الى المكتب ببروده المعتاد
يحيى: مساء الخير
مالك : مساء النور
قامت شيماء بتعريفه على يحيى بإنه رجل اعمال وعاد الى مصر من أجل الاستقرار وبناء عده مشاريع
وعرفت مالك بيحيى وقامت بالتفخيم بيحيى كما ابلغها مالك
مالك : بجد يا دكتور يحيى من كلام دكتوره شيماء الواحد يبقى فخور إنه قاعد معاك
يحيى: شكرا ليك يا استاذ مالك على كلامك دكتوره شيماء قالتلى انك عايز تدخل شريك بدالى صح كده
مالك : بصراحه اه انا رجل أعمال ناجح وبحب اتعامل مع الناس الناجحه والمستشفى هنا ما شاء الله اخدت شهره رغم ان بقالها فتره بسيطه وده بسبب السمعه بتاعتك عشان كده هكون مبسوط لو دخلت شريك
يحيى: بصراحه انا مش بحب يكون معايا شركه ولما دخلت مع دكتوره شيماء فده كان بسبب القرابه اللى بينا وانت بعتبرها اخت بالمناسبة هى بـ.ـنت عمى وهى رفضت تفض الشراكه عشان كده انا هنسحب بس فر حاجة بما إن الموضوع تم باسمى فأرجو ان الإدارة تفضل زى ماهى
مالك : اكيد يا دكتور احنا هنكمل مسيرتك لان هدفنا النجاح ولو إن هيكون صعب نبقى زيك لانى للأسف مش دكتور انا رجل اعمال بس اكيد هنمشى على خطاك فى الداره
يحيى: بالمناسبة فى موظفه هنا فى الحسابات انا واثق انها بتلعب فى الحسابات هى مطلقه والله اعلم جوزها رماها ليه هى حاليا المفروض هاشتغل عامله بس رافضه تستلم عملها الى الان وانا كلمت دكتوره شيماء وهى رافضه ومصممه تسيبها مكانها عايزك تاخد بالك منها وتكمل في الاجراءات اللى انا بدأتها
اغمض مالك عينيه وبصعوبه استطاع السيطرة على نفسه من حديث يحيى حتى ينتهى من تلك الشراكه وبعدها سيعلمه من هو مالك ومن هى عبير ولكن ليس الآن
مالم نظر لشيماء
مالك : دكتوره شيماء اكيد دكتور يحيى شاف حاجه على المدام دى إلا مكنش اخد التصرف ده عموما انا هكمل اللى بدأه دكتور يحيى
يحيى: تمام إذا كان كده انا موافق على التنازل مقامل ٤٠ مليون جنيه
نظرت شيماء ليحيى بغضب من محاولته خداع مالك وطلب مبلغ بهذا الحجم
مالك : بص يا دكتور لو كان المكان ده باشرافك انت اكيد هيستاهل ادفعةفيه المبلغ ده لكن بخروجك من الشراكه لو الناس عرفت كده المكان هيقع
استطاع مالك اللعب بعقل يحيى وزياده غروره وتم الاتفاق على مبلغ ٣٠ مليون جنيه والاتفاق على إنهاء العقد من خلال المحامى فى اليوم التالى
خرج يحيى من الغرفه وعلامـ.ـا.ت الزهو والغرور على وجهه فكر فى الاتصال بممدوح لكن ترك لع بعض الوقت حتى ينتهى من بيع نصيبه والحصول على المال الكافى لدفعه لممدوح
شيماء: شويه وكان هيفرقع من الغرور
مالك: كان لازم أعمل كده عشان مايعاندش معانا بعد كتابه العقود المحامين هما اللى هينصرفوا فى المحضر ويقفلوه وخالص وقتها هو بأنى حق يبلغ عن موظفه مش تحت ادارته أصلا 😉😉
شيماء: انت هتقوله
مالك : أمال هعدى كلامه عليها كده
لم يستطع مالك الذهاب فى ذلك اليوم إلى عبير او الاتصال بها لكنه ارسل اليها الطعام كعادته مع عامل التوصيل
استغربت عبير كثيراً من فعلته واصبحت الأفكار تعصف بها هل مل منها مره أخرى هل لم يتحمل دلالها عليه إذا هى كانت على حق عنـ.ـد.ما طلبت الانفصال ولن اسمح له بالتقرب مره اخرى اخذت الطعام واطعمت ابنها ورفضت ان تتذوقه صارت الأفكار تعصف بذهنها لم تتركها هل هو مع نورا هل استطاعت نورا جذبه لها مجددا و.جـ.ـعله يتخلى عنها مره اخرى
هى من اخطئت ولم تعـ.ـا.قبه على ما تسبب لها به من الالام نفسيه و.جـ.ـعلته يرى ابنه كأن لم يحدث شئ حسنا عليها اخذ موقف ولم تسمح له بكثره الزيارات تكفيه نورا وابـ.ـنتها
( ظلمتيه المره دى )
فى مكان اخر ذهب ممدوح لشركة هاله وطلب مقابلتها ووافقت هاله على طلبه وسمحت له بالدخول
اصبح ممدوح غير مهنـ.ـد.م فى ملابسه بسبب نحافته واصبحت الملابس لا تناسب جسده اصبح وجهه مجعد من كثرة الهموم
هى لم تتعرف عليه لوهله ولكن ملامحه جعلتها تتعرف عليه
وقفت هاله امامه بشموخ ووقف هو امامها محنى الكتاف
هاله : ممدوح خير محتاج مساعده
نظر ممدوح لهاله التى ازدادت جمالاً فوق جمالها هل هى من ازدادت شموخ أم هو من أصبح صغير امامها صمت ممدوح لم يستطع مواجهتها هل يواجهها على فعلته ام فعلتها
ممدوح : ليه يا هاله ليه عملتى كده فى منى
هاله: عملت إيه
ممدوح: انتى عارفه الدكتور قالى الحقيقة
هاله : أه ضميره صحى وحكالك طيب انا معملتش حاجه انا رديتلك الالم اللى ادتهونى بس انا استحملت الضـ.ـر.به بتاعك انما انت مستحملتش
ممدوح: عرفت امته وازاى قبل ما اعلن جوازى ولا بعد
هاله : قبل قبل بكتير
صمتت هاله وبدات بالتحدث ومواجهته
الاول يا ممدوح انا كنت اذيتك فى حاجة عشان تعض الايد اللى اتمدتلك
نظر ممدوح فى الارض وحرك رأسه بلا
هاله : تمام عارف لما جيت تشتغل عندنا فى الشركه اناولكتر واحده وقفت جمبك كنت فاكره انك طموح وهتوصل بس محتاج الفرصه عحبنى كلامك ونظراتك ليه كأنثى مش سيده اعمال ولما طلبتنى للجواز وواجهت اهلى رفضوا رفض قاطع وكلهم قالولى إنك طماع لكن انا وقفت واتحدتهم كلهم فى الاخر بابا رضخ لطلبى عشان مايخسرنيش وياريته مكان وافق
اتجوزتك واديتك ملايين عشان تبنى نفسك واكتشفت بعد كده انك بتاخد فلوسى عشان تحكهم فى خسابها هى وتجبلها مجوهرات وانا انا اللى عملتك ماجبتليش شبشب حتى قلت
جبتها شغلتها فى الفيلا عندنا وفهمتنى انها جارتك وامك طلبت منك تشغلها وخلتنى اظيها غرفه كامله ورفضت تقعدها مع بقيت العمال قلت معلش لحد ما جه يوم جالى نز*يف جـ.ـا.مد ومغص مقدرتش استحمله خرجت من الشغل رحت المستشفى اتحجزت وقالولى ان كنت باخد حبوب منع حمل بكميه كبيره سببتلى النـ.ـز.يف ولازم نستئصل الرحم عشان نلحق نوقف النـ.ـز.يف وفعلا وقفوه كلمتك كتير قبل العمليه مردتش كلمت اهلى جولى وقفوا معايا وفضلت معاهم يومين جيت البيت عشان احكيلك ونحاول نعرف مين عمل كده لكن لقيتك معاها فى غرفتى وسر*يرى وهى بتحكيلك انها زودتلى البرشام عشان مايحصلش حمل كانت بتديك التعليمـ.ـا.ت عشان متقربش منى عشان بتغير وكانت بتخطتلك تتعامل معايا ازاى بعد ما اخدتوا اللى عايزينه وانك تطلقنى بعد مـ.ـا.تنفذ اخر صفقه وترمينى لانك معدتش محتاجلى خلاص وبقى ليك اسم اللى نسيتوا إن انا السبب فيه
اصبحت هاله تتحدث بانفعال
كنت مجرد بنك الهانم كانت ممشياك بحبل عشان تنفذ كلامها تقولك قربلها انهارده تقربلى ابعد عنها واقفل التليفون تنفذ كلامها زى الكل*ب فى ايد صاحبه وكنت انا ضحيتكم
اخدت الصدmه وخرجت من الفيلا رحت لاهلى افكر اعمل ايه لحد مارجعت وانا اللى عرضت عليك تتجوز عشان قلتلك انى كشفت ولقيت عندى عقم وعلى طول فى نفس الاسبوع اتجوزتها وبعدها تطلع حامل كنت بقعد اشوف دلعك ليها وخـ.ـو.فك عليها مراعتش مشاعرى ولا حتى ضميرك انبك ١٪ وانت عار انكم السبب في اللى حصلى غرقتها هدايا وعربيات واعياد ميلاد ونوادى بفلوسى بفلوسى وأنا انا كنت كل شويه تعاملنى بقرف بتزهقنى عشان نطلق بس انا استحملت لاخر لحظه عشان اعرف اخد حقى رحت مستشفى وجبت ممرضه وسالتها مين يعمل عمليه زى دى رشحتلى دكتور يحيى وقالتلى انه شاطر جدا رغم طباعه و انه ممكن يوافق عشان بيكره المكان هنا ومتعجرف وشايف نفسه فى مكان احسن وهى اللى دخلت معاه غرفه العمليات وغطت عليه عشان وهى اللى ادتنى البرشام اللى اديته لمراتك وانا اللى بعد الطـ.ـلا.ق وقعتلك كل شركاتك اصلك غبى وناسى ان انا اللى ببعتلك العملا انا زى ما عملتك هديتك ورديتلك اللى عملتوه ومش حاسه بأى ذنب اتجاهكوا
ممدوح : منى مـ.ـا.تت بسبب اللى حصلها بسبب اللى عملتيه فيها
هاله :الله يرحمها بس انا اهو عايشه و رجعت اقوى من الاول واتخطيتك واتخطيت كل اللى عملته فيه ورديتلك الضـ.ـر.به لا اقل ولا أكتر
كان ممكن انا اللى انتحر او يحصلى حاجه بسبب اللى شوفته انا شفت اضعاف ماهى شافت من معامله سيئه وخيانه لكن الحمد لله استحملت واخدت حقى ودلوقتي يا ممدوح اتفضل اطلع بره ومش عايزه اشوفك تانى ولو عندك حاجه تقدر تعملها ورينى وانت عارف مكانى
↚حاول ممدوح الحديث معها لكنها رفضت فهو بالفعل عنـ.ـد.ما لاحظ اعجابها به استغل هذا الوضع هو وحبيبته منى التى فقدها لم يكن يعلم أن هاله بهذا الجبروت فهى كانت تطيعه بكل طلب أحقا هو أخطأ لهذا الحد لكن هى كان عليها تركه دون الانتقام بهذا الشكل إذا هى من تسببت فى مـ.ـو.ت حبيبتى كان يجب عليها هى المو*ت وليس منى
قام ممدوح بالاتصال بيحيى وطلب مقابلته ووافق يحيى على الفور وذهب للقاءه فى اليوم التالى
فى اليوم التالى ذهب مالك ويحيى وشيماء برفقه المحامى الخاص بكلا منهم الى الشهر العقاري وقاموا بعمل البيع والشراء وبعد ان انتهى مالك من يحيى قام بعمل بيع لنصيبه لعبير واصبحت عبير شريكه رسميه لشيماء
استغرب يحيى من تصرف مالك
يحيى : انت بعت نصيبك لحد تانى
مالك : اه مراتى وأم ابنى عبير مديره الحسابات اللى انت كنت فاكر ان سهل إنك تأذيها لمجرد إنك سمعت انها مطلقه
يحيى: انا هلغى البيع
مالك : أسف لقد سبق السيف العزل تخيل يا يحيى إن اللى انت فكرت تأذيها هى دلوقتي بقت صاحبه نصيبك فى المستشفى وقام بض*ربه لكمه فى عينيه
دى عشان بصيتلها بصه معجبتنيش وضـ.ـر.به مره اخرى فى فمه دى عشان اتكلمت فى حقها بالباطل ورمـ.ـيـ.ـت المحصنات حاول يحيى رد الضـ.ـر.ب*ات لكنه لم يستطيع لقوه مالك البدنية
شيماء: خلاص يا جماعه كل واحد عمل اللى هو عايزه ودلوقتي يا دكتور يحيى تقدر تتفضل تمشى كل إجراءات النقل تمت وهو حر فى ماله ماحكم في ماله ما ظلم
يحيى: ماشى يا شيماء بتبعينى عشان الغريب صح مانتى واحده ست بتعب*دوا الفلوس انا اللى غلط لما فكرت اشاركك عشان عمى ابقى ورينى يا فالته هتنجى المستشفى ازاى من بعدى ثم تركهم وذهب وهو فى قمه غضبه لممدوح
بينما مالك اخذ جميع الأوراق وترك المحامى الخاص به يتعامل فى باقى الإجراءات وانهاء المحضر الذي قدmه يحيى ضد عبير
واتفق مع شيماء أن تصبح تلك الشراكه بينهم
ذهب مالك لمنزل عبير ولكن تلك المره لم يكن بمفرده فهو جلب لها عامله تساعدها في أعمال المنزل فهى ستعود للعمل مره اخرى وسيبقى صعب عليها أعمال المنزل مع عملها خارج المنزل
طرق مالك باب المنزل وفتحت له عبير وهى تردتدى اسدالها واستقبلته إستقبال بـ.ـارد لاحظه مالك ولم يعرف السبب
دلف مالك وجاء أنس مسرعا عليه فأخذه فى حـ.ـضـ.ـنه
مالك: البطل عامل ايه انهارده
أنس: أنا خفيت خلاص وماما قالتلى انى ممكن انزل الحضانه تانى
مالك : عاش يابطل
عبير : أنس الحمد لله خف ومش محتاج ممرضين وتقدر ترجع لنظامك القديم معاه عشان كمان مـ.ـا.تعطلش نفسك وتضيع وقتك معاه
استغرب مالك من حديثها ولم يستطيع فهمه
مالك : انا معنديش أعز منكم يا عبير انتوا وأخته
عبير: ونسيت مراتك ولا انت دايما بتنسى انك متجوز طيب انا قلت محبتنيش انما نورا نسيتها ليه
مالك: طيب الأول يا عبير لعرفك هناء دى هتساعدك فى الشغل البيت هتيجى الصبح تروق وتعمل الغدا وتمشى اخر اليوم
عبير : بس انا مش محتاجه حد
مالك : هناء لو سمحت ادخلى اعمليلى فنجان قهوه على مـ.ـا.تكلم مع عبير
وانت يا أنس ادخل ارسمى تصميم المكتب الجديد على ما اخلص كلام مع ماما عايز تصميم بالاوان عشان انفذه زى مـ.ـا.تفقنا
أنس: حاضر يا بابا هعملك اجمل تصميم
مالك : مالك يا عبير فى ايه
عبير: مالك انت مش واخد بالك انك بتتدخل في حياتى من غير أى صفه
قرب مالك منها واحاطها بيديه
طيب منا نفسى نخلى صفه عشان انا مش هبطل أتدخل في حياتك
عبير : هيفضل الماضي بينى وبينك هتفضل لمسات غيرى حاجز بينا مش هقدر افهم بقى
هتفضل زكرى جوازنا ومعاملتك حاجز بينا مش هقدر أنساه او اتخطاه
قامت عبير بفك يده من حولها ونظرت لعينيه بقوه
افرض يا مالك رجعتلك هتقدر ترجع الزمن عشان تمحى كل اللى عملته فيا هتقدر تمحى تفضيلك لواحده غيرى صعب أنت فاكر الهدايا والمجوهرات والصرف ده تعويض يا مالك عن الأمان طيب لو انا اعتبرت إن ده تعويض مادى عن الفترة اللى انت بعدتها فين التعويض المعنوى فين الاحساس بالأمان وانا نايمه وخايفه حـ.ـر.امى ينط يسـ.ـر.قنا ولا يقــ,تــلنا وهو عارف إن مافيش راجـ.ـل معانا ولا انا قاعده لواحدى قبل ماولد انس وكل اما اسمع صوت حركه اقوم مفزوعه افتكره حـ.ـر.امى او أتخيل عفريت
قولى يا مالك ازاى اقدر انسى كل ده
عارف انا لو كنت ست ضعيفه كنت عملت ايه عشان متفضلش لواحدى كنت اتطلقت منك ونزلت الجنين وشفت حد تانى غيرك لكن عشان انا ست عندى كرامه رضيت أفضل على زمتك عشان مايحدش يجيب سيرتى وكنت بقولهم انك بتتصل وتسأل عليا مافيش غير ناس معينه اللى وقفت جمبى هى اللى تعرف الحقيقة عارف كنت والده بقالى اسبوع وبنزل الشغل عشان الاقى البيت فى اكل وشرب واقدر ادفع الفواتير من غير ما امد ايدى بقيت انحت فى الصخر عشان أنس يبقى عنده كل حاجه انا ست قويه وقدرت ابقى لوحدى تفتكر وجودك دلوقتي هيفرق حاجه
مالك: اه يا عبير الحب اللى هديهولك يعوضك عن الماضى ويفيض هخليكى تنسى أى حاجة حصلتلك اعتبرينى كنت فى بعثه بجمع فيها قرشين عشان اقدر احققلك اى أمنية نفسك فيها وانا مش عايزك تديلى فرصه عشان اعوضك سبينى أنا اللى هخلق الفرص اللى هعوضك بيها سبيلى الباب مفتوح مـ.ـا.تعمليش أى حاجة خالص فكرى فى نفسك سبينى انا اللى هفكر فيكى اعتبرينى مالك تانى غير اللى انتى اتجوزتيه زمان اعتبرينى شخص تانى بيحاول يقرب منك مالك القديم انتى خلاص اتكلقتى منه انا مالك تانى واللى بينا تشابه اسماء ومالك الجديد هو اللى هيحاول يقرب منك هو اللى هيعوضك انتى وابنك عن أى حاجه قرب مالك منها ومسح دmـ.ـو.عها صدقيني مكنتش مبسوط فى غيابك والله كان غـ.ـصـ.ـب عنى
عبير : ونورا
مالك: أنا هتصرف فى كل حاجة نورا كانت زى النجمه اللى كانت دايما حلم بعيد وحاسس انى مش هقدر احققه بسبب ماما لكن لما قربت منها قلتها ازازه بتلمع وقتها عرفت ان انتى نجمتى الحقيقة صدقينى كنت هرجعلك يا عبير بس غـ.ـصـ.ـب عنى لو كنت نزلت كنت هخسر كل حاجه مكنش هيبقى عندى حاجه اديهالك
كنت هبقى واحد خارج من السـ.ـجـ.ـن وفلوسى خلصت لو رجعت كنتى هتعملى ايه هتصرفى عليا مع ابنك كان لازم انجح و قررت أنجح عشان لما أرجع اعرف اعوضك مش بس فلوس لا وحب ومشاعر وأمان عشان كده بقولك سبيلى الفرصه
صمتت عبير تفكر في حديث مالك هل حقاً سيعوضها وماذا عن نورا هل ستظل بينهم
فى جهه اخرى عند نورا وجدت إتصال من رقم خارجى قامت بالرد عليه ظناً منها إنه احدى صديقاتها
نورا: الو
فراس : سربرايز
نورا : مين
فراس : اللى طلبتى منه يمنع جوزك من السفر ويلبسه قضيه وفى الآخر انا اللى شيلتها ومرضتش اجيب اسمك على أساس لما اخرج تعوضينى لكن لقيتك رجعتى بلدك
نورا: لا يا فراس انت قلتلى هنفبرك قضيه شهر اتنين ويخرج لكن مالك فضل تلات سنين ووقتها انت اخدت شغله بس انت فاشل معرفتش تعمل زيه
فراس: لا يا مدام انتى لو فاهمه انى هسيبك من غير مـ.ـا.تعوضينى تبقى غلطانه انا واحد مرفود بس المفاجأة انى اشتغلت في شركه جوزك بس للأسف المرتب صغير فمطلوب منك كل شهر تعمليلى مرتب كبير كده كتعويض عن الفترة اللى اتحبستها لحد ما قدرت اخرج وصاحب الشركه اتنازل عن القضيه
نورا : وانا اجيبلك منين المبلغ ده انت بتبذنى انا ممكن احاول ابيع حتتين دهب واديك قرشين اكتر من كده صعب
فراس: لا مرتب كبير كل شهر يا إما هحكى لجوزك كل حاجه من اول ما تواصلتى معايا عشان امنعه من السفر
نورا :اقفل اقفل يا فراس وسبنى أفكر
فراس : مش هستنى كتير سلام
جلست نورا تفكر وما فعلته ظنت انها استطاعت حل المشكله ومنعت مالك من العوده لكنها لم تكن تدرى أن السحر سينقلب على الساحر وأن ما ارادت عدm حدوثه قد حدث بالفعل فهى كانت تشعر دائما بتأنيب الضمير داخل مالك ولكنها كانت دائما تشغله بدلالاها ولكنه سريعا عاد للحنين للزوجه الاولى
فلقديمه تحلى لو كانت ....
فى الجهه الاخرى عند ممدوح ويحيى جلسوا فى احدى الكافيهات
يحيى: انا حبيت اسيبك براحتك لحد مانت تكلمنى وتكون اتأكدت من كلامى
ممدوح: أفرض إن هاله كانت كـ.ـد.ابه ومنى معملتش فيها كده كنت هتعمل لمنى العمليه
يحيى: بص يا ممدوح مافيش واحده هتغرم نفسها مبلغ كبير زى ده إلا لو كانت محروقه اوى وحرقتها دى اكيد مش من فراغ
ممدوح : وجهه نظر برضو طيب انت من وجهه نظرك ايه التعويض المناسب اللى ممكن تكفر بيه عن ذنبك
يحيى: ضعف المبلغ ١٠ مليون جنيه
ممدوح: لأ نص ثروتك
ضحك يحيى بعلو صوته وظل يضحك إلى ان ادmعت عينه من الضحك
انت بتهزر صح انت عارف انا ثروتى اد ايه وعندى كام مستشفى المطلوب بقى اديك نص المستشفيات ولا تدخل شريك فى إدارة كل مستشفى عشان ابقى فاهم بس
ممدوح: من غير تريقه لولا المبلغ اللى ادتهولك هاله كان أقصى حاجه ممكن تعملها انك يبقى عندك عياده
يحيى: أنت غبى يا ممدوح اه والله غبى ويمكن ده السبب فى اللى انت وصلته
بص يا دوحه لولا زكائى ومهارتى مكنتش عملت من العياده اللى فتحتها بفلوس المدام سلسله مستشفيات ومراكز وصيدليات تابعه للمستشفيات لولا سمعتى فى الإدارة وانى ممشى كل حاجه زى الساعه فى وجودى وغيابى مكنتش وصلت للربع اللى وصلتله
فوق يا ممدوح فوق والغلط اللى انا عملته انا واثق إنك عملت ضعفه يمكن ده الذنب الوحيد اللى عملته ورينا حزانى انى مش عارف اخلف عشان كده بحاول اكفر عنه
ياترى اللى هيحصل بين ممدوح ويحيى ايه وهل عبير هتسيبله فرصه
توقعاتكم للى جاى ورد فعل نورا ايه
↚مازال النقاش مستمر بين ممدوح ويحيى وأشتد الحديث بينهم
ممدوح: وان كنت عملت ايه بشهادتك ولا خبرتك اللى ربنا كان مديهملك ولا حاجه مقدرتش تحقق أى حاجة غير بفلوس هاله
يحيى: طيب مانت كنت واخد فلوسها وكان معاك اضعاف اللى ادتهولى وديتهم فيهم مش ذنبى انك غبى ومعرفتش تحافظ عليها
ممدوح: احترم نفسك وانت بتكلمنى انت ليك عين أصلا
يحيى: بص يا ممدوح عشان انا مبحبش احرق كلام كتير هقولك اخرى ١٠ مليون جنيه تاخدهم وتحمد ربنا لكن عينك تطول لأى حاجه عندى صدقنى هفرقعهالك انت لسه مـ.ـا.تعرفنيش معاك ٢٤ ساعه فقط تقولى ردك يا تاخدهم وتحمد ربنا يا تنسى انى جتلك من الأساس واه صحيح لو حبيت تهددنى إنك هتبلغ فهتبقى غبى ومش بس هقولك بح على الفلوس لا ده انت كمان هتدخل فى عداوة معايا وساعتها اتأكد ان امك هتكون داعيه عليك في كل صلاة
وبرضه مش هتعرف تمسك عليا أى دليل
ترك يحيى ممدوح يفكر هل يقبل بعرض يحيى ويقوم ببناء نفسه مره أخرى والعوده كما كان أم يتمسك برأيه ويحاول الضغط عليه وهل سيتركه هكذا ينعم فى تلك الحياه على حساب زوجته منى ومافعله بها
عند مالك وعبير مازال الحديث مستمر بينهم ويجاهد مالك فى إقناع عبير بالتخلى عن رأيها واعطاءه فرصه اخرى
احس مالك إنه استطاع أن يميل قلبها مره أخرى
نظرت عبير له حائره هى اقتنعت بكلامه لكن عفوا ستظل هنآك امرأة اخرى تشاركها به
عبير : بص يا مالك عشان ابقى واضحه معاك انا أبدا أبدا مش هقبل انى اكون مع نص راحل ونص قلب ونص عقل
انت اديت مشاعرك كلها لواحده تانيه وفضلت مخلص ليها هى فتره مـ.ـا.تجيش دلوقتي تطلب منى انى اوافق بالنص انا اسفه انا هدخل اوضتى وهبعتلك أنس يقعد معاك اه وشكراً على المساعدة انا فعلاً محتاجاها مش هعاندك فر حاجة انا محتاجاها
دلفت عبير لغرفتها وابتسم مالك هى اصبح لديها مشاعر غيره إذا مازال هناك مشاعر بداخلها يجب أن اخرج تلك المشاعر أولا
اثناء شروده وجد رأفت يتصل به
مالك : رأفت عامل ايه
رأفت: كويس يا مدير بقولك ايه هبعتلك رقم كده قولى اذا كنت تعرفه ولا لأ
مالك : اشمعنى
رأفت هبلغك بعدين سلام مؤقت
أرسل رأفت لمالك رقم هاتف عبر برنامج محادثات سجل مالك هذا الرقم فى سجل المكالمـ.ـا.ت وجده عائد لزوجته هذا رقمها عنـ.ـد.ما كانوا بدبى قام مالك بالاتصال مره اخرى برأفت
رأفت : ها عرفت رقم مين ده
مالك : جبت منين الرقم ده الأول وأنا هجاوبك
رأفت : ده رقم لقيته متسجل على تليفون فراس
مالك : وايه اللى جذبك للرقم ده بالذات
رأفت : أصل فراس مسجلة برقم الحظ دورت عندى طلع مش متسجل فقلت اسألك
مالك : ده رقم نورا
صمت مالك ورأفت لبعض الوقت ولم يجد رأفت حديث يقال لم يتوقع أن تكون نورا من ساعدته ولما ساعدته ايعقل ان تكون خائنه لالا يجب التأكد قبل رمى المحصنات
مالك : بص يا رأفت اكيد دار فى دmاغك نفس الكلام اللى بيدور فى راسى قبل أى حاجة نتأكد نوع العلاقة بينهم ايه وبناءا عليه أقرر وقتها الفعل المناسب
قرر يحيى رد القلم لمالك وشيماء وقام بنشر خبر تركه لإدارة المشفى بسبب اكتشافه للتلاعب بالحسابات عن طريق وزكر اسم عبير واكد الشراكه بين عبير وشيماء وانها اتت بذلك المال عن طريق التلاعب بالحسابات
انتشر ذلك الخبر كالنار فى الهشيم فى وسائل مواقع التواصل الاجتماعي وسرعان ما وصل الخبر الى عبير التى صدmت كثيراً بسبب تلك الاشعاعه فهى لا تعلم الى الان إنها بالفعل شريكه مع شيماء
فى اليوم التالى خرجت عبير باكرا وذهب للمشفى لمكتب دكتوره شيماء تحت همسات الممرضات والأطباء والعمال داخل المشفى
عبير: صباح الخير يا دكتوره شوفتى الخبر اللى اتنشر عن دكتور يحيى حضرتك لازم تنزلى تكذيب فوراً
شيماء: بس للأسف يا عبير نص الخبر صح والنص التاني غير صحيح
عقدت عبير مابين حاجبيها : ده اللى هو ازاى يعنى
قصت لشيماء ما فعله يحيى من مكائد ومحاولة لايذائها ووقوف مالك امامه بالحيله ثم ضـ.ـر.به على حديثه فى حقها وأن مالك من اراد اخفاء تلك التفاصيل لاسباب تخصه
لم تستوعب عبير حديث شيماء هى لا يهمها الماده أبدا بل وقوف مالك ودفاعه عنها هى لا تنكر داخلها فرحتها به ولكن هكذا يعوضها هل هذا كافى حسنا ستتركه يتقرب منها وترى هل سيستطيع ان ينسيها الماضي
قامت عبير بعد ذلك بالاتصال بمالك وطلب مقابلته وسعد جدا بتلك المكالمه وترك ما بيده وذهب لها المشفى واصطحبها خارجا هى لم تخبره إنها قررت اعطاءه فرصه ولكن ستجعل الباب مواربا
مالك: انا مصدقتش نفسى يا عبير لما طلبتينى
عبير : ليه يا مالك
مالك : ليه ايه
عبير : ليه مقولتليش انك اشتريت نصيب دكتور يحيى واللى عملته معاه انت فاكر إنك كده بتعوضنى مادياً يعنى ارادت عبير استفزازه كى تستطيع معرفة ما بداخله
مالك : ابدا يا عبير مافكرتش فى كده انا كان كل هدفى احميكى ومخليش خد يدوسلك على طرف كنت عايز احققلك الأمان وان يكون فى حد فى ضهرك آسف لو فهمتينى غلط بس صدقيني ده كان قصدى
عبير : شوفت يحيى عمل ايه
مالك : مـ.ـا.تقلقيش انا هتصرف معاه انتى اتحملتى المسئولية لفتره طويله ممكن ترمى كل حمولك عليا من غير دmاغك مـ.ـا.تروح بعيد يا ستى بصفتى ابن خالتك ودm واحد وكده
عبير : ماشى يا مالك
مالك : بقولك ايه. ايه رأيك تيجى معايا الشركه الجديدة وتقولى رأيك وعلى فكره أنس هو اللى مصمم الديكور وتعرفى كمان انى عملتله مكتب داخل مكتبى فى الشركه
عبير : ايه ده بجد
مالك : أيوه طبعاً مش راجـ.ـل ولازم يشاركنى في كل حاجه تعالى تعالى نروح وشوفى وقوليلى رأيك
عبير : اخاف اقولك على حاجه يكون غيرى قالك عكسها فتزعلها
مالك : مـ.ـا.تقلقيش يا ستى محدش أصلا دخلها غيرى انا وانس والعمال وانتى دلوقتي لو جيتى
عبير: تمام يلا بينا
ذهبت عبير برفقه مالك وكان مالك بين كل فتره والأخرى يسمعها كلامـ.ـا.ت من الغزل يزكرها بزكرياتهما قبل الزواج عنـ.ـد.ما كانوا أطفال كان يحاول ان يرجع شوقها للزكريات الجميله فقط
عند ممدوح قرر اخذ المال من يحيى وبالفعل أعطاه يحيى المبلغ ولكن ممدوح قرر الانتقام منه راقب ممدوح منزل يحيى جيداً وعنـ.ـد.ما خرج يحيى من المنزل ذهب ممدوح وطلب لقاء نهال زوجته ووافقت نهال على لقاءه وكان برفقتها احدى مساعدات المنزل
فى جهه اخرى عند رأفت قام باستدعاء فراس بشكل عاجل وذهب له فراس مسرعا بسبب حديث رأفت بضرورة الذهاب إليه فوراً
ذهب فراس لمكتب رأفت وطرق الباب وسمح له رأفت بالدخول
فراس : فى ايه يا رأفت خضتنى حصل حاجه
رأفت: انت عملت ايه لمالك ده جاى بكره دبى عشانك مخصوص وطلب منى انى احجزك عندى لحد ما يوصل
فراس : أنا معملتش حاجه هو قالك حاجه
رأفت : كل اللى قاله إنه لما يجيى هيقولى بس واضح ان الموضوع متعلق بيك وبمـ.ـر.اته شكل مـ.ـر.اته حكيتله حاجه خلته بقى بالشكل ده
فراس: أنا لازم امشى قبل ما يجيى
رأفت : فراس انا بعتبرك اخ عايزك تحكيلى عشان أقدر اساعدك انت من ساعه ما أترفدت وانا الوحيد اللى بساعدك انت كنت بتخونه
فراس : لأ طبعا ماحصلش
رأفت : آمال مـ.ـر.اته قالتله ايه
فراس : طلبت منها تعملى مرتب شهرى كتعويض عن فتره الحبس
رأفت : وهى مالها
فراس : لانها هى السبب هى اللى جابت الصفقه المشبوهة وقالتلى البسه قضيه مفبركة يقعد كام اسبوع فى الحجز ويطلع يكون شال موضوع رجوعه لمصر انا بدلت ورق الصفقه اللى هى بعتتهالى وحطيت ورق صفقه تانيه حقيقة اللى بسببها مالك اتحبس
رأفت: وهى مكنتش عايزاه يرجع ليه
فراس : بتقولى انها بتحبه وان اهله كانوا معترضين على جوازهم وجوزوه قريبته غـ.ـصـ.ـب لكن هو بعد ما اتجوزها وبعدت عن أهلها اكتشفت انه لسه بيفكر فى القديمه وحنلها وعايز يجبلها بيت وتعيش معانا ويعدل بنهم فقررت انها تسيبه براحته وتمنعه من السفر عن طريق بعيد عنها
رأفت : وطبعاً هى مكنتش حكتله موضوع زى ده من ساعتها وخبت عليه عشان مايطـ.ـلقهاش وانت طبعا اتصلت بيها تبتذها صح راحت هى حكيتله
فراس : بالظبطت انا مكنتش متخيل انها هتحكيله حاجه
رأفت : طيب اوعى يا فراس تتصل بيها او تحاول تكلمها لأنه اخد الرقم الدولى اللى انت كلمتها عليه وكمان اخد رقمها المصرى
روح مكتبك دلوقتي وانا هتصرف
أنهى رأفت التسجيل وقام بإرساله لمالك
ياترى رد فعل مالك على نورا ايه ؟؟
ورد فعل نهال ايه ؟؟
↚كان مالك يجلس برفقه عبير داخل مكتبه وعينيه تشع بالسعادة أحقا هى تشاركه برأيها فى تلك الشركه لم يكن يتوقع ان يحدث هذا يوما
مالك : إيه رأيك في الشركه
عبير من داخلها كانت تتمنى أن تتشارك معه تلك اللحظات ان تتشاركها هى فقط معه وليس فقط فى ابداء رايها فى الديكور لا ان تتشارك معه جميع لحظات حياته هى هى فقط دون شريك ولكنها لم تظهر مشاعر عكس مالك : حلوه اوى مكنتش متخيله انها هتبقى كبيره كده
مالك: انا حاطت فيها سيوله جـ.ـا.مده جدا تقريباً كل أرباحي الفترة اللى فاتت حطتيها فيها
عبير: والمستشفى مأثرتش عليك بخصوص السيولة
مالك : لأ يا عبير مـ.ـا.تقلقيش وحتى لو أثرت وحطيت كل فلوسى برضو فداكى أهم حاجة إن محدش يجيى عليكى كان يقول ذلك الحديث بصدق شعرت به عبير
عبير: طيب ماكان ممكن تدفع الشرط الجزائي وخلاص
مالك: لأ كنت عايز اعملك حاجه مستقله بيكى عشان تحسى دايما إنك بأمان حتى لو أنا مش موجود وغير كده كل اللى انا فيه ده بفضلك انتى اعتبريه جزء صغير من افضالك عليا زمان
بقولك ايه رايك نعدى على أنس ونخرج كلنا مع بعض خليه يحس بالفرحه إن باباه ومامته مع بعض كل مره لما بخرجه بيسألنى ليه ماما مش معايا مببقاش عارف ارد
عبير : انت بتضغط عليه من خلال انس
مالك : أبدا يا عبير أنا مكنتش اعرف أصلا انك حامل ولا إن عندى ولد ها نروح نجيبه
عبير : طيب وبـ.ـنتك نسيتها
مالك : لأ انا بخرجها مع أنس بس انا مش عايز افرضها عليكى خلينا كده انتى مالكيش ذنب تتحمليها حتى لو من صلبى
ها نروح ناخد مالك
عبير : ماشى
مالك : بس الاول قوليلى رايك المكان محتاج حاجه
عبير : بص خلى الحيطه اللى هنا دى كافيه اكـ.ـسر اللون اللى ورا المكتب ده انما بصراحه الباقى جميل
ذهبوا لانس الحضانه واخذوه وذهبوا جميعاً للملاهى ولعبوا جميع الالعاب وعنـ.ـد.ما تأخر الوقت اخذهم مالك لمطعم فاخر وتناولوا العشاء ثم ذهبوا للتسوق وبعدها أوصلهم مالك للمنزل وبعدها ذهب مالك لمنزله وفتح الرساله التى أرسلها له رأفت وصُدm مما سمعه فتلك السنوات التى قضاها فى السـ.ـجـ.ـن كانت بسبب نورا غيرتها من عبير جعلها تفعل تلك الفعله حتى تبعده عنها الهذه الدرجة يوجد بقلبها حقد وغيره ولما تغار من عبير إذا كنت تركت عبير من أجلها وظلمتها كثيراً
قام مالك بالاتصال بنورا وطلب منها أن تذهب له بمفردها وأن تترك ابـ.ـنتها برفقه أهلها
فرحت نورت كثيراً وقامت بتجهيز نفسها ظنا منها أن بعد مالك عنها جعله يشتاق لها
وصلت نورا منزل مالك وكرقت الباب وفتح مالك لها وعاد وجلس مره اخرى على الأريكة مسترخى جلست نورا أمامه وحاولت الحديث فى أمور مختلفه
نورا : وحشتنى أوى أوى يا مالك بجد انا زهقت من القاعدة مع أهلى ايه رايك بقى انقل واعيش معاك هنا انا وليلى انا من ساعه ماوصلت هنا وانا مش عارفه اتأقلم على العيشه خالص
تجاهل مالك جميع ما قالته
مالك : ايه اللى بينك وبين فراس
نورا بتـ.ـو.تر : فراس مين
مالك : فراس اللى كان زميلى فى الشركه القديمه قبل ما اتسـ.ـجـ.ـن
نورا : أنا اعرفه منين وأنا مالى وناله
مالك : اهلك يا نورا ليه راحوا لعبير بلغوها بجوازنا
ليه كمان داروا عنى خبر حملها
نورا : أنا معرفش أنهم عملوا كده
مالك : اتكلمى يا نورا واحكى كل حاجه عشان لو انا حكيت ساعتها رد فعلى مش هيعجبك نهائى
انكمشت نورا بداخلها الهذا السبب طلب منها عدm اصطحاب ليلى ليتها جلبتها معه
مالك : احكى يا نورا عايز اعرف
قررتةنورا البوح بكل شئ ( ماهى خربانه خربانه ) لعله بعد ان يهدأ ينسى ويعود لها مره أخرى
نورا : بص يا مالك من زمان لما كنا فى ثانوى كنت مع عبير فى المدرسة كنا صحاب اول سنه بس لكن كل واحدة فينا بقى ليها صحاب تانين عرفت من صاحبها انها بتحبك وأنكم مكتوبين لبعض الأول ماخدتش فى بالى لحد ما فى مره جيت اكملها مردتش تكلمنى قالتلى انتى اختارتى صحاب غيرى وبعتينى روحيلهم اتضايقت اوى منها انا سبتها لانها اوقات بتكون ممله وأنا كنت بحب الخروج والهزار مع صحابى سبتها ومشيت ودخلت تحدى مع صحابى انى اخليك تحبنى مقابلتنا الصبح فى الاوتوبيس والمواصلات مكنتش صدفه منكرش انى حبيتك واتجذبتلك فضلنا مع بعض لحد ماجيت تقولى انكم هتتجوزوا عشان والدتك وقتها التحدى بقى داخلى أنا ليه هى مصره تكسب وتاخدك وافقت ابقى معاك واقنعت أهلى بيك لحد مـ.ـا.تجوزنا وبعدها خليت اختى تروحلها وتعرفها انك اتجوزت منى انا وانك كنت من الأساس بتحبنى انا وبعدها سافرنا كنت بشوف الشوق دايما ليها من كلامك عنها وكنت بتحجج ان احساسك ده من ظلمك ليها لحد ما قررت تسافرلها وقتها هى كانت حامل وانا لسه كنت فى الشهر الاول وهى كانت خلاص بتولد وكنت متأكده انك لو رحت يا مش هترجع تانى يا هتعرف انك كنت بتحبها وإن احساس الذنب اتجاها ده مبرر لنفسك عشان متعترفش بحبك ليها كلمت فراس لأنه المنافس ليك واتفقت معاه على صفقه وهميه عشان تعطلك كام اسبوع لكن هو للأسف الفكره كبرت فى دmاغه وقرر يتخلص منك وخلاك توقع على صفقه مشبوهه فعلا وقتها أنا مكنتش عارفه اتصرف غير انى اخد بالى من مصاريفى لحد مـ.ـا.تخرج ورفضت احكى لحد من أهلى حاجه
لحد مانت طلعت وصدقنى مكلمتوش تانى خالص من بعدها لحد من يومين كده لقيته بيكلمنى عشان يبتذنى وانا مكنتش عارفه اعمل ايه كان عايزنى اديله مرتب كبير كل شهر وده بالنسالى صعب لانك مش عاملى كردت مفتوح اصرف منه
صدm مالك كثيرا من كلام نورا أهو كان رهان وهى ربحته رهان كان الخاسر به عبير ماذا يفعل معها هل ينسى انها أم ابـ.ـنته ويتعامل بهمجيه أم ماذا يفعل
نظر لها مالك مطولاً
ثم ضر*بها قلم ارتدت للخلف من قوته
مالك : يعنى انتى عشان غرورك دوستى على مشاعر واحده وخلتينى اظلمها اتسببتى فى بعدى عن ابنى تلات سنين وعن مراتى ٦ سنين عشان انانيه مفكرتيش لحظه واحده انا لو عرفت موقفى. هيبقى ايه تفتكرى يا نورا أعمل فيكى ايه اعيش معاكى ازاى وانتى لجأتى لعدوى عشان يأذينى قالها مالك بعنف
بصى يا نورا
انا هجبلك شقه تقعدى فيها ببـ.ـنتك وده مش عشانك خالص لا عشان بـ.ـنتى تعيش في مستوى كويس لانى للأسف معنديش حد ياخدها يربيها كل الكريدت اللى معاكى هتتوقف من اللحظه دى والنفقه بتاعتك هبعتهالك يوم مـ.ـا.تقررى تتجوزى وتشوفى حياتك كل ده هيوقف اتفضلي اطلعى بره روحى بيت أهلك وشوفى هتقوليلهم ايه انا مش فارق معايا والهدايا حلال عليكى مانتى بسطينى بيهم يومين
نورا : مالك انا حبيتك وعملت كده غيره لا بلاش بلاش تعمل كده اعمل اى عقـ.ـا.ب تانى انا موافقه بيه حتى لو حبيت ترجع لعبير انا مش هتدخل ولا هتعرضلها بس بلاش تسبنى عشان بـ.ـنتك
مالك : الكلام مـ.ـا.ت يا نورا بره اطلعى بره
حاولت نورا معه مراراً وتكراراً لكنه اتخذ موقفه وانتهى الأمر ليته اكتشف ذلك من زمن لمن الدرس كان قاسى جدا جعله يخسر اثمن شئ كان امتلكه
بينما نورا ظلت تبكى فى لحظه واحده سحب منها مالك ما اعطاه لها وترك لها بضعه مجوهرات ستصرفها سريعاً حتى تتأقلم على الوضع الجديد وترك لها مسئوليه ابـ.ـنتها بمفردها هى لن تستطيع تربيه ابـ.ـنتها هى كانت تعتمد على المربيات
فى الجهه الاخرى جلس ممدوح وهو يرتشف فنجان القهوه وابلغ نهال بجميع ما فعله يحيى واسمعها تسجيلات بها اعتراف يحيى باستئصال رحم منى عمدا ولم يذكر لها مافعله بهاله أو لما هاله فعلت ذلك واراها التحويل البنكى من حساب يحيى له حتى يثبت لها صدق حديثه
صدmت نهال كثيراً واصبحت تبكى تركها ممدوح منهارة وعلى وجهه ابتسامة شمـ.ـا.ته فهو لن يخسر وحده لقد أتى الدور على يحيى كى يخسر كى ينزل لأرض الواقع
حاولت نهال أن تهدأ من نفسها لكنها لم تستطيع قامت بجمع جميع اغراضها وطلبت من السائق ان يوصلها لمنزل أهلها
وصلت نهال منزل والدتها وهى منهاره وحاولت والدتها تهدئتها لكن دون جدوى اتصلت بيحيى الذى اتى مسرعا حتى يعلم ما بها هل بها شئ هل تتألم
دلف يحيى بسرعه الى المنزل ثم لغرفه نيهال اقترب منها ومسح كفا بين يديه
يحيى بلهفه : مالك يا نيهال انتى كويسه فيكى حاجه
نهال : انت تعرف واحد اسمه ممدوح
صدm يحيى من ذكر نيهال للاسم وعلم أنها قابلت ممدوح
يحيى: انتى قابلتيه فين
نهال : جالى البيت وحكالى على اللى عملته مع مـ.ـر.اته
يحيى: وحكالك هو عمل ايه
نهال : ماليش دعوه هو عمل ايه حتى لو كان ق*تل قت*يل انت فعلاً عملت كده يعنى كل اللى معاك ده بسبب فلوس جايه من الحـ.ـر.ام وعايزنا نخلف طيب ازاى
يحيى: منا عوضته
نهال. : بجد لا فعلا عوضت عن ذنبك طيب رجعتله مـ.ـر.اته اللى مـ.ـا.تت
يحيى: والمـ.ـيـ.ـت بيرجع ازاى
نهال : يبقى انت معوضتوش المـ.ـيـ.ـت مش بيتعوض يا يحيى
انا حاسه انى معرفكش مش انت يحيى صاحب المبادئ اللى ربانى انت واحد تانى انا مش هقدر اعيش معاه
يحيى بتوجس وقلق : قصدك ايه اوهى تقولى اللى فى بالى اوعى يا نهال انا العالم كله فى كفه وانتى فى كفه تانيه اوعى يا نهال ابوس ايدك اوعى تقوليها انا ممكن اتخلى عن الناس كلها إلا انتى ارجوكى يا نيهال
يتبع
↚
جلس يحيى امامها أرضا يبكى كالطفل الذى فقد أمه حديثا يخشى فقدانها فهى الوحيدة في ذلك العالم الذى يثق بها
يحيى: نهال انا معترف انى غلطان وبحاول بكل الطرق انى أكفر عن ذنبى ساعدينى وأنا هعمل أى شئ تقولى عليه مستعد انفذ أى حاجة
نهال : يحيى طيب سيبنى أسبوع اريح اعصابى من فضلك وهكلمك تانى
يحيى: هسيبك فى بيتك مش هنا وأنا اللى همشى
نهال : مش هتفرق كتير بس انا هكون مرتاحة هنا عشان خاطرى يا يحيى سبنى على راحتى
تركها يحيى على مضض ولكنه بداخله يقسم أن ينفذ أى شرط تضعه لها معادا الطـ.ـلا.ق او الفراق
عند مالك
جلس فى شقته الخاصة يتزكر الماضى بكل تفاصيله زكرياته مع عبير فى طفولتها وكم كان قريب من عبير لكنه أصبح شاب وتمرد على كلام امه أراد أن يصبح مستقل ويختار حياته بنفسه لكن تدخل والدته فى حياته واختياراته جعله يتمرد وللاسف عبير كانت الثمن لذلك التمرد عليه ان يعوضها عن نا عاشته من ظلم بسببه
ارسل مالك تكذيب بشأن دكتور يحيى وطلب منه اعتذار رسمى عن ما قاله فى حق زوجته وأرسل لهم جميع الأوراق التى تؤكد صحه كلامه
انتشر خبر التكذيب بشكل أسرع واخذ الجميع صف عبير وخصوصاً من تعامل مع يحيى فهم لا ينكرون نجاحه وتميزه في مجاله ويذهبون له رغم اسلوبه الحاد ثقتا فى عمله ونجاحه كطبيب ففشله فى عمليات الخصوبه يكاد يكون معدوم إلا من زوجته
قرأت عبير الأخبـ.ـار وفرحت كثيراً خاصه بالتعليقات بينما مالك أرسل لها بوكيه كبير جدا من الورد وبه جواب
لم أعد أتمنى شيئاً من هذه الدنيا فأنا أعرف أني أخذت نصيبي من الفرح عنـ.ـد.ما أحببتك
ادعو ليلا نهاراً فى كل صلاه ان تشفقى على حالى وتفتحى لى الباب
رأت عبير ذلك الجواب وابتسمت
مر اسبوع على تلك الأحداث فمالك يضع اللمسات الاخيره بشركته ويستعد للافتتاح و.جـ.ـعلها فرع اخر لشركته وأرسل أيضاً ورقه طـ.ـلا.ق لنورا وجهز لها منزل بأسمه هو وأرسل لها المفتاح ومعه رساله تحتوى على العنوان واسم البواب
وقام بشراء فيلا وبها حمام سباحه حتى يعلم اولاده السباحه ويقضى معهم وقتا ممتعا وقام بتجهيز غرفه ليلى حتى تمكث فيها عنـ.ـد.ما تأتي وغرفه أيضا لأنس واصبح يسطبح أنس كثيراً ويجعله دائما يضغط على والدته بالعوده لابيه ومسامحته وكان خلال ذلك الاسبوع كل يوم صباح تجد بوكيه من الورد وبه رساله وهديه وكانت الهديه عبـ.ـاره عن اشياء كانت تطلبها فى الماضى وهو كان يتجاهلها كان دائما يحاول او يوضح لها أنه لما ينساها يوما ويتذكر كل ما تحب مما جعل قلب عبير ينبض مره اخرى لمالك
خاصه بعد رسائله الليله التى يبث بها حبه لها فقد أصبح كالمراهق يحدثها ليلاً يذهب لها صباحا ليصطحبها من العمل ومساءا ليعود بها مره اخرى للمنزل لم يدع لها فرصه لتفكر فى الماضى اصبح محاصرها من جميع الاتجاهات بعد ان انتهى من فرش الفيلا الخاصه به ذهب للحضانه أولا واصطحب مالك وليلى ثم ذهب بعد ذلك للمشفى لجلب عبير
عبير : على فكره انا هاخد على الدلع ومش هعرف ارجع للمواصلات تانى واروح واجى الشغل زى الأول
مالك : ومين قالك إنك هترجعى زى الأول
عبير : لما انت تفتتح الشركه
مالك : لو جه يوم ومعرفتش اوصلك او احيبك هتلاقى عربيه بسواق مخصوص تحت أمرك
عبير : انت رتبت حياتك بقى على انى قررت ارجعلك
مالك : وليه لأ يا عبير اديكى بتتعرفى عليا من اول وجديد ايه رأيك فيا بقى اعجب
صمتت عبير وهى تبتسم على حديثه
عبير : بقولك ايه ده مش طريق البيت
مالك : منا عارف عاملك مفاجأة
ذهب مالك وقام بشراء طعام جاهز من المشاوى لانه يعلم جيداً عشق عبير لها
ثم اشترى بعض الحلوى والعصائر للأطفال
عبير : احنا مسافرين ولا إيه
مالك: لأ خاطفكم نقضى يوم حلو مع بعض
وصل مالك للفيلا وفتح له الغفير
ذُهلت عبير من شكل الفيلا فالحنينه الاماميه عبـ.ـاره عن اشجار فاكهه محاوطه الصور وبقاع ارضيه متراصة بجانب بعضها بها زهور ونباتات
دلفوا جميعاً للفيلا واستعحبت عبير
عبير : ايه ده
مالك : تعالى بس اتفرجى عليها
اخذها مالك هى والاولاد وقاموا بعمل جوله وفرح انس وليلى كثيرا بغرفهم
ودى بقى غرفتى انا وانتى قبل ان تتحدث عبير ارسل مالك الاولاد لغرفهم حتى يستطيع الحديث مع عبير براحه
يلا يا ولاد روحوا العبوا فى غرفكوا ولما تخلصوا انزلو تحت هتلاقونا قاعدين
مالك : ايه رأيك انا حابب اننا نعيش سوا يا عبير انا عايز نفضل انا وانتى و انس مع بعض وليلى برضو تيجى كل اجازه تقضيها معانا عبير انا بطلب ايدك انك تشاركينى حياتى وتكملى معايا الباقى من عمرى موافقه يا عبير
تبقى انتى الإنسانه الوحيدة اللى تبنى معايا حياتى الجايه
عبير : طيب ونورا
مالك : بقى ماضى قفلته ومش عايز افتحه ولا اتكلم عنه تانى بس ليلى بـ.ـنتى مالهاش ذنب ومش هجبرك انك تخليها تعيش معاكى لكن هجبها فى الاجازات عشان تقعد مع اخوها ويتعرفوا ببعض ويطلعوا سند لبعض ومايتربوش مل واحد لوحده
صمتت عبير تفكر وشعر مالك بما يدور فى ذهنها وركع امامها على الاوض وقام بفتح هلبه مخمليه ووضعها امامها
تقبلى تتجوزينى وتشاركينى اللى جاى من عمرى ووعد منى مش هزعلك ولا اظلمك ولا اجى عليكى وهبقى الزوج اللى بتتمنيه
هزت عبير رأسها بموافقه قام مالك والبسها الخاتم وقبل يدها وجلب الاولاد حتى يتناولوا طعامهم وحدد معها موعد الزواج وقرر أن يصنع له فرح بسيط ويدعوا فيه الجيران واصدقاءها وبعض رجـ.ـال الأعمال داخل مصر وخارجها واراد أن يجعلها مفاجأة لها
فى الجهه الاخرى قام رأفت بحبس فراس فى منزل وابلغه ان مالك يبحث عنه وقام بطرده من الشركه واوصى جميع الشركات بعدm قبوله للعمل مره اخرى
لم يجد فراس مفر إلى ان يهاجر خارج بلده لعله يجد عملا ويستقر
بينما نهال كانت طوال الأسبوع تفكر ماذا تفعل وكيف تجعل يحيى ان يكفر عن ذنبه يحيى زوجها حبيبها عاشرها بالمعروف لم يؤذها قط او يجـ.ـر.حها يوماً بكلمه هل تنسى الماضى من أجل خطأ ارتكبه سابقاً ونـ.ـد.م عليه واراد تكفير ذنبه هى كانت تشعر به تعلم جيداً انه اراد النجاح كى يجعل والدته تنـ.ـد.م على تفريطها به ودائما ما يضع صوره والده بجانب صورته فى جميع مواقع التواصل الاجتماعي حتى تراها والدته وتعرف كم اصبح ناجحا تعلم جيداً انه من داخله يتمنى أن تأتى والدته اليه طالبه مساعدته لكى يرفض مساعدتها تعلم مدى بغضه لها يحيى ليس بالسئ ولكن ما مر به جعله متعجرف مغرور يحب اثبات ذاته حاولت كثيرا ان تغير من تلك الخصال ولكنها تفشل ولكن حسنا قد جاءت لها الفرصة
اتصلت نهال على يحيى وطلبت مقابلته وبالفعل ترك يحيى عمله وأتى لها مسرعاً
يحيى: أخيرا يا نهال أخيرا خلتينى اسمع صوتك
نهال: بص يا يحيى انت قلت انك عايز تكفر عن ذنبك وخبيت عنى ومخدتش رأيى ورحت كفرت عن ذنبك بطريقة غلط
أنا مستعده اسامحك بس بشروط لو نفذتها صدقنى هتلاقينى معاك زى الاول منفذتهاش يبقى كل واحد من طريق
يحيى بدون تفكير: موافق على أى حاجة
نهال : اسمعها الأول
أولا كل فرع في مجموعة المستشفيات بتاعتك هتخلى في قسم اقتصادى للناس اللى ظروفها المادية وحشه وهتتكفل بالعلاج او عمليات إذا تطلب الأمر وانا بنفسي هشتغل وهشرف هليه عشان أتأكد إن المساعدات بتروح للأماكن الصحيحه
يحيى: موافق يا نهال موافق
نهال : ثانيا تغير من طريقة كلامك الحاده مع الناس تطول بالك عليهم بلاش تعاملهم بتعالى مهما كان وضعهم دول ناس مخلوقين زينا فى منهم اللى اهلهم رموهم في الشارع فى اللى اتيتموا فى اللى بتشتغل وتتحمل المشقه عشان تصرف على ابنها او بـ.ـنتها فى اللى عايشه بدور الأب و الأم كفايه الزمن عليهم مـ.ـا.تبقاش انت والزمن
يحيى: حاضر يا نهال واحده واحده هتحكم في نفسى
نهال : تالت حاجه تروح لطبيب نفسي
نظر لها يحيى بغضب
نهال: يحيى عشان خاطري جرب انت دmاغك دى مافيش منها اتنين بس الماضي لسه مأثر عليك عشان خاطري يا يحيى ده رجاء من حبيبتك مش شرط
صمت يحيى فهو يعلم تمام العلم أن الماضى يؤثر به بشكل كبير جعله عبـ.ـارة عن آله تعمل بدون قلب أو مشاعر
نظر لها يحيى ووافق على جميع شروطها
مر شهرين جهز بها مالك فرح كبير لعبير وجلب لها فستان بتصميم مخصوص لها هو من تخيله عليها وابلغ المصمم به والمصمم نفذه له قام بتفصيل بدلتين واحده له واخرى لابنه
وفستان صغير لابـ.ـنته
قامت الصحافه بتصوير حفل الزفاف ونشره على جميع مواقع التواصل الاجتماعي واخذ اجازه خو وهى وسافروا لقضاء شهر العسل وطلبت من عبير يجلب ليلى حتى تبقى برفقه أنس سعد كثيراً مالك باهتمامها بابـ.ـنته وعدm ظهور اى ضيق بتواجدها معهم معظم الوقت هى الآن واثقه من حبه لها لا تغار من أى انثى اخرى
عاشت عبير اجمل أيام حياتها برفقه مالك وتأكدت عبير لولا البعد والهجر ما كان عشقها مالك كل ذلك العشق كان سيصبح وجودها شيئاً مفروغ منه ولولا ارتباطه بنورا كانت ستظل نجمه بعيدة يتمناها
مرت سنه كامله على ابطالنا لم تستطع نورا الجلوس برفقه ابـ.ـنتها وتدخل أهلها فأصبح اغلب الوقت يأتون لها اهلها ويجلسوا معها بالولادهم بالاسابيع وتتكفل هى بالصرف عليهم مما جعلها لا تستطيع الانفاق على نفسها فقررت السفر مره اخرى والزواج من زوج صديقتها ولكن صديقتها لم تصمت لها وقامت بعمل الأعمال لها الى أن تركها زوجها وفى ذلك الوقت صممت عبير على جلب ليلى للعيش معهم فانس يحبها كثيرا ويلهوا معها كثيراً وهى الآن بشهورها الاخيره بالحمل
وتتابع مع دكتوره شيماء
بالنسبة ليحيى استطاع ان يغير من اسلوبه كثيراً مما ادى لازدياد صيته وخاصه بعد تنفيذ شروط نهال وفتح قسم اقتصادى فى جميع مستشفياته ومن خلال ذلك القسم قام بعمل ٥٠٠ عمليه مابين حقن مجهرى وعمليات تخصيب اخرى وكلها ناجحه اخذ كثيراً من الدعوات الصالحة تغير اسلوبه كثيراً مع العاملين والأطباء فأصبح متواضعا تواصلت معه والدته لمره واحده حاولت التحدث معه لكنه للأسف لم يستطع إلى الان ان يغفر لها
واليوم نهال زوجته جهزت له خبر سيسعده كثيراً
اليوم هى حامل دون عمليات تلقيح وفى شهرها الثانى فقد استجاب الله دعائها فى كل صلاه
وقامت بتحضر عشاء وعزمت به عبير التى ذهب لها واعتذر منها هى وشيماء وقامت بعزومه جميع اقاربهم ولكنها لم تخبرهم سبب تلك العزومه غير انها اشتاقت لهم وارادت منح يحيى جو اسرى قبل ان تخبره انه سيصبح أبا فهو تسبب بعقم واحده لكنه عالج ٥٠٠ واحده
اتمنى تكون عجبتكم ومحدش يزعل من النهاية
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇