رواية هكذا يكون الحب مهاب وفيروز كاملة جميع الفصول

رواية هكذا يكون الحب هي رواية رومانسية تقع احداثها بين مهاب وفيروز والرواية من تأليف ايمان جمال في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية هكذا يكون الحب لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية هكذا يكون الحب هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية هكذا يكون الحب تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية هكذا يكون الحب مهاب وفيروز كاملة جميع الفصول

رواية هكذا يكون الحب من الفصل الاول للاخير بقلم ايمان جمال

في بيت بسيط في منطقه متوسطه، بـ.ـنت عايشه لوحدها ابوها ومامتها اتوفوا من تلات سنين وهي ما لهاش حد، فيروز صحيت وغسلت وشها واتوضت ولبست اسدال الصلاه وادت فرضها، وبعد كده لبست وكان لبسها عبـ.ـارة عن بنطلون واسع وبلوزه واسعه وحجابها طبعا ومش بتحط خالص اي ميك اب، تليفونها رن وكان ضياء حبيبها
(ضياء: جارهم من زمان بس شخصيته تافهة جدا، وعلى الرغم انه بيحبها بس لو في يوم شاف بـ.ـنت غنيه هيسيب فيروز عشانها ودي مش اول مره طبعا تحصل وحصلت كتير جدا وفيروز كانت بتعدي عشان للاسف ما لهاش حد غيره
فيروز: صباح الخير
ضياء: صباح الورد لبستي ولا لسه؟
فيروز: ايوا لبست
ضياء: طب يلا هانزلك عشان اوصلك الشركه عشان الانترڤيو
فيروز: ماشي
ضياء نزل واخد فيروز وركبوا تاكسي وبعد شويه وصلوا عند شركه هلال
ضياء: اطلعي وانا هستناكي تحت
فيروز بتـ.ـو.تر: اطلع معايا
ضياء: انتي مش صغيره وبعدين انا واقف هنا اهو مش همشي يعني
فيروز: طيب
فيروز طلعت فوق وقابلت السكرتيره
فيروز: كنت جايا عشان وظيفه السكرتيره الجديدة
السكرتيره بصتلها من فوق لتحت: تفضلي اقعدي جنب البنات دي، وشاورت ليها عالبنات اللي قاعده اللي كانوا جايين لنفس الوظيفه، وفيروز قعدت عشان تستنى دورها
#######################
في ڤيلا العمري:
في اوضة مهاب (الحفيد)، صحي على صوت المنبه، ودخل حمام اوضته وغسل وشه واتوضى وصلى فرضه (تقريبا هو الوحيد اللي في البيت اللي محافظ على صلاته هو وابوه)، لبس بليزر اسود وقميص ابيض وبنطلون اسود وحذاء اسود وحط البرفيوم بتاعه ونزل، وكان بقية العيلة في اوضة السفرة قاعدين بيفطروا
مهاب دخل: صباح الخير
الكل: صباح النور
مهاب(الجد): عندك اجتماع كمان ساعه في الشركة لازم تكون هناك بدري
مهاب(الصغير): انا مش محتاج حد يقولي ايه اللي ورايا
مهاب(الجد): انا جدك ومديرك في الشركه
مهاب(الصغير): وما تنساش بـ.ـاردوا ان انا المدير التاني يعني احنا في مكانة واحدة
مهاب(الجد) رغم انه مضايق من طريقة حفيده بس معجب بشخصيته القوية
مهاب(الجد): تمام يامهاب
ريماس(دي بقى بـ.ـنت مرات ابو مهاب وامها مفهماها انها تحب مهاب عشان فلوسه بس هي بتحبه بجد): ميهو
مهاب بصلها بغضب: قولتلك الف مره بلاش الاسم ده
ريماس دmـ.ـو.عها نزلت
فايز: ريمو بتهزر معاك يا مهاب
مهاب: وانا ما بحبش هزار العيال ده
ناني: ريماس مش عيلة يا مهاب وبعدين دي مقام خطيبتك
مهاب قام من على السفرة بغضب: لا مش خطيبتي ولا هتكون
ريماس اضايقت اوي وطلعت اوضتها
مهاب(الجد): عاجبك كده اهي زعلت وبعدين انت ناوي تقعد كتير من غير جواز
مهاب(الصغير): مش انا اللي هتمشوني على مزاجكم
مهاب(الجد): وانا عاوزك تتجوز
مهاب بصلهم بضيق وسابهم وخرج وركب عربيته وراح الشركة
#######################
نرجع لفيروز، كل البنات اللي قبلها دخلوا الانترڤيو وخلاص جه دورها، فيروز دخلت مكتب رئيس مجلس الادارة، وهتقابل (عبدالحميد هلال)
عبدالحميد اول ماشافها اعجب بلبسها لان كل البنات اللي كانوا موجودين كلهم سايبين شعرهم وحاطين ميك اب كتير، فيروز دخلت وعبدالحميد سمحلها تقعد
عبدالحميد: اسمك وعمرك ايه؟
فيروز: اسمي فيروز احمد عبد الرحمن، وعمري ٢٢ سنة
عبدالحميد: سنك لسه صغير شكلك كدا لسه بتدرسي صح؟
فيروز بخـ.ـو.ف انه يرفضها: ايوا انا في اخر سنه كليه تجاره
عبدالحميد: بس انتي اكيد عارفه ان الوظيفه دي عاوزه حد يكون متخرج وكمان عنده خبرة وكمان يبقى عارف لغة
فيروز بتـ.ـو.تر: انا فعلا ما اشتغلتش قبل كده في المجال ده بس انا بعرف اتكلم انجليزي كويس و كنت اتمنى اشتغل لما اتخرج، اشتغل محاسبة في شركه كبيره بس الظروف اجبرتني اني اشتغل قبل ما تخرج
عبدالحميد: ممكن اعرف ايه الظروف دي؟
فيروز بصتله بإستغراب: هو ده لازم؟!
عبدالحميد ابتسم وقام من مكانه وقعد ادامها: هو مش لازم بس باين عليكي بـ.ـنت كويسه ومحترمه غير كل البنات اللي كانت قبلك من شوية
فيروز: شكرا لحضرتك
عبدالحميد: بصي يا فيروز انا هوافق انك تكوني معانا في الشركه بس تحت الاختبـ.ـار لمده شهر
فيروز بفرحة: انا مش عارفه اقول لحضرتك ايه بجد
عبدالحميد: ما تقوليش حاجه وعشان فرحتك دي انا هخلي السكرتيره الخاصة بيا اللي المفروض تكوني مكانها تعرفك الشغل ماشي ازاي
فيروز: حضرتك تقصد البـ.ـنت اللي قاعدة بـ.ـارة؟
عبدالحميد: لا دي موظفه في HR عادي بس هي النهاردة مكان حنان السكرتيرة
فيروز بتنهيدة: الحمدلله
عبدالحميد بإستغراب: مالك؟!
فيروز: بس باين عليها انها صعبه ومش حبيتها بصراحة
عبدالحميد ضحك: هي فعلا كده بس شاطره في شغلها
فيروز: تمام طب هستلم الشغل امتى؟
عبدالحميد: من بكره بس المفروض ان الفترة دي بداية العام الدراسي التاني هت عـ.ـر.في تضبطي وقت الشغل مع المحاضرات؟
فيروز بثقة: ايوا يا فنـ.ـد.م ما تقلقش
عبدالحميد بحنية: ماشي يابـ.ـنتي ربنا يوفقك، تقدري تخرجي
فيروز خرجت وكانت فرحانة انها خلاص اتقبلت في الوظيفة ونزلت بسرعة عشان تفرح ضياء معاها بس الاستاذ كان قاعد يعاكس في البنات اللي راحة وجايا وهي هزت راسها بيأس ان مافيش فايدة، ضياء اول ماشافها قرب منها
ضياء: ها عملتي ايه؟
فيروز بهدوء: اتقبلت الحمدلله
ضياء: مبروك يافيروزتي
فيروز ابتسمت نص ابتسامة وسكتت
ضياء: يالا عشان اركبك تاكسي عشان تروحي وانا اروح شغلي
فيروز اكتفت بهز دmاغها وركبت التاكسي ورجعت البيت
################
في شركة العمري، مهاب في مكتبه بيراجع الملفات عشان الاجتماع اللي بعد شوية، وشوية ودخل باسم ابن خاله
مهاب: حبيب قلبي
باسم قعد: بلا حبيب قلبك بلا زفت انت فين بقالك كام يوم
مهاب: مـ.ـا.تهدى ياعم انت عليا، يعني انت مش شايف الشغل اللي ورايا
باسم: ياسيدي شايف والله بس شغل المعرض محتاجك دا غير الملفات اللي عاوزة امضتك
مهاب: هجيلك النهاردة بالليل المعرض
باسم: مش ناوي تقول لجدك على المعرض؟
مهاب: لا انا اشتغلت معاه في الشركة عشان بابا قعد من الشغل لكن انت عارف ان المعرض دا حلمي من زمان وحبيت يبقى ليا شغل بعيد عن شغل جدي
باسم: ماشي ياصاحبي، يالا انا هقوم انا بقى
مهاب: ماشي
باسم خرج وساب مهاب قاعد يكمل شغله وشوية والسكرتيرة دخلت
اسماء(السكرتيرة): مستر مهاب، مهاب بيه عاوز حضرتك في مكتبه
مهاب: ماشي يا اسماء واطلبيلي القهوة بتاعتي وخليهم يجيبوهالي في مكتبه
اسماء بإحترام: حاضر يافنـ.ـد.م
اسماء خرجت ومهاب خرج بعدها ودخل مكتب جده من غير مايخبط وقعد ادام جده
مهاب(الجد): ماخبطش عالباب ليه؟
مهاب(الصغير): طلبتني ليه؟
مهاب(الجد): كنت عاوز اراجع معاك شوية اوراق قبل الاجتماع
مهاب(الصغير): لو على المراجعة ماشي بس الورق اللي معايا مش محتاج حد يراجعه
مهاب(الجد): بس انا مش اي حد يامهاب
مهاب(الصغير): وانا بـ.ـاردوا مش اي حد عشان تراجع ورايا شغلي
مهاب(الجد) معجب جدا بشجاعة حفيده: انت عارف انك انت الوحيد اللي ماشي بدmاغك ومش بتسمع كلامي
مهاب(الصغير) بإحترام وثقة: عارف وكمان عارف اني مش صغير عشان اسمع كلامك او اسمع كلام غيرك وطول ما انا ماشي صح يبقى خلاص ولا انت عندك رأي تاني يامهاب؟
مهاب(الجد): نفسي مرة تقولي ياجدي
مهاب(الصغير) بصله وسكت
مهاب(الجد): لسة مش عاوز تنسى؟
مهاب(الصغير): لا مش هنسى انك السبب في طـ.ـلا.ق امي من ابويا، مش هنسى انها مـ.ـا.تت من حـ.ـز.نها بسببك
مهاب(الجد): هي اللي غلطت
مهاب(الصغير): تقدر تقولي غلطت في ايه؟
مهاب(الجد) سكت وماردش
مهاب(الصغير) وقف وبصله اوي واتكلم: انا بقى هقولك غلطت في ايه.....غلطت انها حبو ابويا، غلطت انها دخلت عيلة العمري.........لو دا الغط بالنسبالك فإنت انسان مريـ.ـض.....بس الغلط اللي انت تقصده هي انها فضلت ابوها عنكم.......ابوها اللي هو سندها في الدنيا اختارته عشان لاقت نفسها من غير سند......انت عارف ابويا مكرهتوش ذيك ليه؟ عشان ابويا حبها من كل قلبه بس جبروتك وقسوتك هما اللي اجبروه يطـ.ـلقها وانت اجبرته يتجوز تاني.....هو اه اتجوز ودا زعلني بس كفاية عندي انه اتجوز بعد وفاة امي
مهاب(الجد) وقف وبكل جبروت وقسوة: هي مكانتش تستاهل اصلا حب ابوك
مهاب(الصغير) اتكلم بصوت كله غضب: انت اللي متستاهلش اصلا
مهاب(الجد) ضـ.ـر.ب مهاب بالقلم، مهاب بصله بصدmة وفي اللحظة دي كان عاوز يخـ.ـنـ.ـقه بس للأسف دا جده.....مهاب خرج من المكتب ومن الشركة كلها ونزل اخد عربيته وراح عالبحر (بحر اسكندرية) لان ابطالنا من اسكندرية (عروس البحر المتوسط)
############
اليوم عدا عادي، وبالنسبة لفيروز فهي فرحانة انها خلاص هتشتغل عشان تقدر تعيش وكمان ان عليها ايجار متأخر وبتدفع بالتقسيط واللي كانت فاكراه هيكون واقف جمبها بيتحجج ليها انه بيكون نفسه عشان يتجوزها، بالنسبة لمهاب فاليوم عدا عليه صعب جداا وخصوصا ان دي اول مرة جده يمد ايده عليه، مهاب فضل قاعد عالبحر لفترة طويلة وراح لباسم المعرض
#######################
_في المساء_
في معرض عربيات كبير ومشهور وكان اسمه (M & B CARS) ودا كان اختصار لأسامي مهاب وباسم
(المعرض دا كان حلم مهاب ولما عرف ان باسم كمان حابب الفكرة قرروا يفتحوه ويشاركوا بعض بس طبعا مهاب(الجد) مايعرفش عنه حاجة لانه مش عاوز مهاب يشتغل في شغل لوحده.....يعني بالعربي كدا عاوز كل حاجة تكون تحت سيطرته)
مهاب وصل المعرض وطلع فوق في المكتب وباسم كان قاعد مع عميل
باسم: تقدر تستلم عربيتك بكرة ان شاء الله
العميل: متشكر جدا وسعيد اوي اني اتعاملت مع حضرتك
باسم: متشكر لحضرتك
مهاب دخل: مساء الخير
باسم والعميل: مساء النور
باسم: دا مستر مهاب شريكي في المعرض
العميل سلم على مهاب: اتشرفت بمعرفتك وان شاء الله مش هتكون اوي مرة اني اتعامل معاكم
مهاب: تحت امر حضرتك
العميل استأذن وخرج ومهاب وباسم قعدوا مع بعض
باسم: مالك شكلك مش مظبوط ليه؟
مهاب بصله: انا كويس مـ.ـا.تقلقش، المهم انا هروح معاك الڤيلا النهاردة كلمهم يجهزوا اوضتي
باسم: مهاب انت متأكد انك كويس؟
مهاب: اه ياباسم، ليه في حاجة؟
باسم: اصل يعني بقالك فترة كبيرة مانمتش في الڤيلا عندنا
مهاب اتنهد: باسم الله يخليك مش قادر اتكلم الوقتي
باسم: حاضر....ومسك شوية ملفات: اتفضل امضي عالملفات دي
مهاب اخد منه الملفات: ماشي
باسم: بالنسبة لنصيبك بتاع الشهر اعمل فيه ايه؟
مهاب بصله: هو انا كل مرة يعني هقولك تعمل ايه؟
باسم: ياحبيبي لازم اسألك قبل ما اعمل اي حاجة عشان دا حقك
مهاب: لا من غير مـ.ـا.تسأل، ذي كل شهر هتبعت نصه للملجأ اللي مكتوب بإسم امي والنص التاني هنحطه في حسابي في البنك
باسم: تمام
مهاب خلص امضة عالملفات
باسم: يالا نرجع سوا الڤيلا بعربيتي
مهاب وقف: ياريت عشان مش قادر اسوق
باسم ومهاب خرجوا من المعرض وركبوا في عربية باسم، وفي الطريق باسم بلغهم في الڤيلا انهم يجهزوا اوضة مهاب
#######################
عند فيروز، قاعدة في شقتها بتتفرج على التليفزيون وكان فيلم كارتون(سندريلا) ومستمتعة جدا وهي بتتفرج، وشوية والباب خبط لبست حجابها وفتحت وكان ضياء
ضياء: مساء الخير
فيروز بإبتسامة: مساء النور
ضياء: حشـ.ـتـ.ـيني و 
فيروز اتكسفت وبصت للأرض
ضياء: ايه مش هتقوليلي اتفضل
فيروز بصتله: انت عارف انه ماينفعش
ضياء: وفيها ايه يعني؟
فيروز اضايقت: يعني ايه؟ يعني لما اي حد من الجيران يشوفك داخل هنا يقولوا ايه....طب بلاش الجيران مافكرتش في ربنا وبعدين احمد ربنا اني سمحت انك تقف كدا
ضياء: على فكرة كل اللي في العمارة عارفين انك في حكم خطيبتي
فيروز: بس انا لسة مش خطيبتك ياضياء وحتى لو خطيبتك بـ.ـاردوا ماينفعش
ضياء: شكلك مش واثقة فيا
فيروز بصلته اوي وسكتت
ضياء بغضب: سكوتك دا معناه انك مش واثقة فيا وبتخافي مني على نفسك
فيروز: لو سمحت ياضياء مش عاوزة اتكلم الوقتي
ضياء: تمام يافيروز تصبحي على خير
فيروز: وانت من اهل الخير
فيروز قفلت الباب واضايقت من تصرفات ضياء بس هي للأسف بتحبه واستحملت تصرفاته اللي تجـ.ـر.ح اي بـ.ـنت ومش اي حد يستحمل كدا ولا يقبل على نفسه اي اهانة، قفلت التليفزيون واتوضت عشان تصلي العشا
#######################
في ڤيلا عبدالحميد هلال
باسم ومهاب وصلوا، والكل كانوا قاعدين عالسفرة
باسم ومهاب: مساء الخير
الكل: مساء النور
(اللي كانوا قاعدين،(سراج) دا ابو باسم، عمره ٦٠ سنة وطيب جدا وبيحب مهاب اوي،(ليلى) زوجة سراج، عمرها ٤٤ سنة وطيبة جدا وبتحب ولادها ومهاب جدااااا، (شروق) بـ.ـنت سراج وليلى واخت باسم، عمرها ٢٢ سنة وفي اخر سنة كلية تجارة (صاحبة فيروز الانتيم)، بـ.ـنت طيبة جدا وبتحب فيروز، بشرتها بيضا وشعرها بني قصير لحد اول كتفها، ومش طويلة وعيونها بني، وكان موجود كمان (ايمن) خال مهاب، دا توأم سراج، طيب جدا وبيحب عيلته ومهاب اوي، (وفاء) زوجة ايمن، عمرها ٤٣، طيبة جدا وحنينة اوي وبتحب مهاب اوي وكانت بتحب رباب ام مهاب الله يرحمها، (خلود) بـ.ـنت وفاء وايمن مافيش غيرها، عمرها ٢٢ سنة وفي اخر سنة كلية اعلام، بـ.ـنت طيبة اوي وعيونها خضرا وشعرها اسود طويل لنص ضهرها
سراج: وحشتنا يامهاب ايه الغيبة الطويلة دي؟
مهاب قعد معاهم على السفرة: انت عارف ياخالو بقى الشغل
عبدالحميد بيبصله اوي وحاسس انه مضايق: مالك يامهاب؟
مهاب بصله: انا كويس ياجدي
عبدالحميد: طب يالا كل معانا
مهاب وقف: ماليش نفس انا هطلع اصلي وانام
عبدالحميد: انا قولت تقعد تاكل معانا
مهاب قعد: حاضر
مهاب قاعد بيقلب بالمعلقة في الطبق اللي ادامه وسرحان
وفاء: مش بتاكل ليه يامهاب؟
مهاب: ما انا باكل اهو يافوفا
ليلى: بتاكل ايه بس، انت قاعد تقلب في الاكل مش بتاكل
مهاب: لا باكل والله يالولا اهو
سراج بهزار: مش ملاحظ انك قاعد تقول لولا وفوفا......وبص لأيمن اخوه: ولا ايه رأيك يا ايمن؟
ايمن ضحك: عامل نفسي من بنها
مهاب ضحك: مش هتبطلوا غيرة بقى
سراج: الحب يا ابني من غيرة مايبقاش حب واحنا بنحبهم اوي وعشان كدا غيرتنا عليهم هتفضل لآخر نفس فينا
ايمن: وحبنا ليهم بيزيد يوم بعد يوم، حياتنا من غيرهم مـ.ـا.تبقاش حياة
ليلى ووفاء مبسوطين جدا من كلامه ازواجهم
مهاب: تفتكروا هلاقي بـ.ـنت تحبني ذي حبكم لبعض كدا؟
عبدالحميد: هتلاقي ياحبيبي
مهاب: يارب ياجدو؛ لاني بجد محتاجها في حياتي
شروق: وانا هدورلك عليها واهو اعمل فيك ثواب😂
الكل ضحك على كلام شروق، مهاب رغم انه بيضحك وفرحان انه في وسطهم بس حزين
عبدالحميد قام وبص لمهاب: خلص اكلك وحصلني على المكتب
مهاب وقف وعبدالحميد قعده تاني: انا قولت لما تخلص اكلك
مهاب: انا خلاص اكلت
عبدالحميد بجدية: قولتلك كمل اكلك
مهاب قعد تاني على السفرة وعبدالحميد دخل مكتبه
خلود: معلش يامهاب انت عارف جده بيحبك اد ايه
مهاب: عارف، بس انا فعلا ماليش نفس
وفاء: مالك ياحبيبي
مهاب: مافيش يافوفا، انا كويس
مهاب قعد شوية وقام دخل لجده المكتب
عبدالحميد: يالا اقعد واحكيلي
مهاب قعد: احكيلك ايه؟
عبدالحميد: اتخانقت مع جدك مهاب ليه؟
مهاب بصله اوي: وانت عرفت منين؟
عبدالحميد ابتسم: بقالك فترة مجيتش تنام هنا، وباين عليك انك مضايق
مهاب اتنهد بحـ.ـز.ن: تعبان اوي ياجدو
عبدالحميد: سلامتك من التعب ياحبيبي، قولي اتخانقت معاه ليه؟
مهاب حكاله اللي حصل
عبدالحميد اتنهد: ليه يامهاب بتفتح في اللي فات، مش اتفقنا اننا ننسى
مهاب: لو انت قدرت تنسى انا هنسى، دا انت كنت اقرب صديق له وبقالكم سنين بعيد عن بعض عشان اللي حصل
عبدالحميد قام من مكانه وقعد ادام مهاب: عمري ماهنسى يامهاب، بس دا جدك ياحبيبي وحاول تنسى عشان تقدر تتعامل معاه
مهاب: مش قادر ياجدي مش قادر والله
عبدالحميد: عارف يامهاب ساعات بفكر اني اسامحه بس للأسف جبروته مسيطر عليه وكبريائه مأثر عليه
مهاب: لا ياجدو اوعى تسامحه
عبدالحميد اتنهد: المهم شغلك عامل ايه؟
مهاب: اهو كويس
عبدالحميد: والمعرض؟
مهاب: كويس ياجدو الحمدلله
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي، اطلع صلي ونام
مهاب: حاضر، بس كنت عاوز حضرتك تحجزلي تذكرة لبـ.ـاريس بعد يومين
عبدالحميد: هتروح بـ.ـاردوا؟
مهاب: لازم ياجدو، مقدرش اسيبها لوحدها مش كفاية مش بشوفها غير كل خمس شهور بسبب شغل جدي
عبدالحميد: هتفضل مخبي عليهم لحد امتى؟
مهاب: لحد مايجي الوقت اللي كلهم يعرفوا بوجودها
عبدالحميد: طب هاتها معاك وتيجي تعيش في وسطنا هنا
مهاب: دا اللي ناوي عليه ان شااء الله
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي
مهاب طلع صلى ونام
تاني يوم الصبح
فيروز صحيت صلت ركعتين الصبح ولبست وخرجت عشان تروح الشركة وضياء كان مستنيها تحت البيت
فيروز: صباح الخير
ضياء: صباح النور، يالا عشان مش تتأخري
فيروز: حاضر
ضياء وقف تاكسي وركبوا هما الاتنين وصلها الاول الشركة وراح شغله
فيروز وصلت الشركة وطلعت، عبدالحميد كان لسة ماوصلش الشركة بس السكرتيرة حنان كانت موجودة
فيروز مستر عبدالحميد لسة ماوصلش؟
حنان: لسة، اكيد انتي فيروز صح؟
فيروز بإبتسامة: ايوا انا واكيد انتي حنان صح؟
حنان: ايوا، مستر عبدالحميد كلمني وقالي عليكي
فيروز ابتسمت وسكتت
حنان: بصي ياستي انا خلاص هتجوز وعشان كدا هسيب الشغل، فأنا هعرفك كل الشغل ماشي ازاي ووريني شطارتك
فيروز: مبروك ياحبيبتي، ان شاء الله هتعلم بسرعة
حنان: الله يبـ.ـارك فيكي ياحبيبتي، انتي فعلا باين عليكي انك شاطرة وهتتعلمي بسرعة
فيروز قعدت مع حنان وبتتعلم الشغل
نيجي لڤيلا عبدالحميد هلال:
مهاب صحي وصلى ركعتين الصبح ولبس من اللبس اللي موجود في اوضته، ونزل تحت والكل كانوا قاعدين على السفرة بيفطروا
مهاب: صباح الخير
الكل: صباح النور
سراج: يالا اقعد افطر
مهاب: معلش ياخالو انا مستعجل عشان الشغل
عبدالحميد: بـ.ـاردوا هتخرج من غير فطار
مهاب باس دmاغ جده: انت عارف ان مستعجل وهاكل اي حاجة في الشركة
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي
مهاب: مـ.ـا.تنساش تحجزلي تذكرة الطيارة
عبدالحميد: حاضر
مهاب مشي وراح شركة جده اللي هي في نفس الوقت شركته، واول ماوصل السكرتيرة بلغت مهاب(الجد) بوصول مهاب(الصغير)
مهاب(الجد) دخل مكتب مهاب(الصغير): كنت فين من امبـ.ـارح؟
مهاب بصله وفضل قاعد في مكانه مقامش ومـ.ـا.تكلمش
مهاب(الجد) قعد ادامه: على فكرة انا بكلمك
مهاب(الصغير) بصله: نعم
مهاب(الجد): كنت فين؟
مهاب(الصغير): كنت في بيتي التاني
مهاب(الجد): اها عند عبدالحميد
مهاب(الصغير): اه عند جدي عبدالحميد
مهاب(الجد): اشمعنا بتقوله جدي وانا لا؟
مهاب(الصغير): انا مش عاوز اتكلم ولا عاوز اتخانق تاني وكفاية اللي انت عملته
مهاب(الجد) مضايق انه لأول مرة يضـ.ـر.ب مهاب(الصغير): انت اللي استفزتني
مهاب(الصغير): تقوم تضـ.ـر.بني؟......ليه انت شايفني عيل صغير؟
مهاب(الجد): هتفضل بالنسبالي عيل صغير مهما كبرت
مهاب(الصغير): وانا مش هقبل كدا
مهاب(الجد): المهم خلينا في شغلنا، دلوقتي جهزت التصاميم اللي طلبتها منك؟
مهاب(الصغير): بكرة هيكونوا على مكتبك
مهاب(الجد) قام واتحرك لعند باب المكتب ودور وشه لمهاب وفتح الباب وخرج
مهاب(الصغير) بيكلم نفسه: حتى مش عارف تقولي اسف، صدقني دا كان هيفرق معايا اوي
####################
شركة عبدالحميد هلال:
عبدالحميد وصل وطلب حنان وفيروز، وشوية ودخلوا مكتبه
حنان: خير يافنـ.ـد.م
عبدالحميد: اقعدوا
حنان وفيروز قعدوا
عبدالحميد: عاوزكم تحضروا الاجتماع اللي بعد ساعة
حنان: تحت امرك يامستر عبدالحميد
فيروز: حاضر
عبدالحميد بص لحنان: ايه رأيك في فيروز؟
حنان بصت لفيروز: حبيتها جدا وماشاء الله عليها شاطرة وفهمت الشغل
عبدالحميد: كنت متأكد من كدا
فيروز: ان شاء الله هكون عند حسن ظن حضرتك
عبدالحميد: اكيد، المهم دلوقتي ياحنان جهزي اوراق الصفقة الجديدة
حنان: حاضر
حنان وفيروز خرجوا يجهزوا الورق
بعد ساعة كان الاجتماع والكل قاعد في اوضة الاجتماعات
عبدالحميد: اجتماع النهاردة مهم جدا ولازم الكل يكون فايق
الكل: مع حضرتك
عبدالحميد بيكلم محاسب الشركة (فؤاد): عملت ايه في دراسة الجدوى اللي قولتلك عليها؟
فؤاد: جاهزة يافنـ.ـد.م....مسك الملف: اهو حضرتك
عبدالحميد مسك الملف وبيبص فيه: الاسعار دي عاوزة تتقلل شوية يافؤاد
فؤاد: كدا هتبقى خسارة لينا
عبدالحميد كان لسة هيرد بس فيروز سبقته: بعد اذن مستر عبدالجميد....مين قال اننا هنخسر بالعكس احنا هنقدm شغلنا والمناسب للصفقة وان شااء الله يوم مانكسبها هتفتح علينا شغل اكبر وفرص كتيرة للشركة وبكدا هنكسب مش هنخسر
عبدالحميد وفؤاد معجبين جدا بكلام فيروز
فؤاد: انتي عندك حق يا انسة فيروز
فيروز ابتسمت وسكتت
عبدالحميد لفؤاد: بص يافؤاد، فيروز هتكون معاك في اي حاجة تخص الحسابات وتساعدوا بعض ودا طبعا جمب انها تكون سكرتيرتي الخاصة
فيروز فرحت جدا: شكرا جدا على ثقة حضرتك الكبيرة فيا
عبدالحميد: تشكريني على ايه؟ انتي فعلا اد الثقة دي
فيروز فرحت جداااا
فؤاد: خلاص يافنـ.ـد.م بعد الاجتماع هقعد انا والانسة فيروز ونراجع الورق تاني
(فؤاد: شاب عمره ٢٧ سنة، طيب جدا واخلاقه كويسة، وطويل وملامحه حلوة وبشرته بيضا وعيونه عسلي وشعره اسود)
عبدالحميد: تمام يافؤاد........دلوقتي بقى لازم الشغل يكون خلصان قبل يومين عشان نقدm ورقنا عشان الصفقة الجديدة
الكل: حاضر يافنـ.ـد.م
الاجتماع خلص والكل خرج بس عبدالحميد طلب من فيروز تستنى
عبدالحميد: انا مبسوط اوي منك، انتي فعلا هتكوني محاسبة شاطرة
فيروز بفرحة: متشكرة اوي
عبدالحميد: ربنا يحميكي يابـ.ـنتي ويوفقك، تقدري تخرجي
فيروز خرجت وهي فرحانة وحنان اخدتها كافتيريا الشركة وبيفطروا، وفؤاد شافهم راح قعد معاهم
فؤاد: انتي خريجة ايه يافيروز؟
فيروز: انا في اخر سنة كلية تجارة
فؤاد: ماشاء الله، انتي هتبقي شاطرة جدا في الحاسبات ودا باين من كلامك في الاجتماع
فيروز: متشكرة اوي لحضرتك
فؤاد: حضرتك ايه؟ احنا زمايل وياريت نشيل الألقاب.......وبص لحنان: ولا ايه ياحنان؟
حنان: ايوا يافيروز احنا كلنا هنا زمايل واخوات
فيروز: حاضر
فيروز فرحانة بالشغل واصحابها ورغم ان حنان خلاص هتسيب الشركة بس هتفضل صاحبتها وفؤاد هيكون معاها في الشغل ومعاها، وشوية وتليفونها رن وكانت شروق صاحبتها
فيروز: صباحو فل ياشوشو
شروق: صباحو ورد يافيروزتي
فيروز: عندي ليكي خبر حلو
شروق: ايه قولي بسرعة
فيروز: انا اشتغلت خلاص
شروق بفرحة: بجد
فيروز: ايوا.......وتخيلي كدا اشتغلت فين؟
شروق: فين؟
فيروز: في شركة جدك عبدالحميد
شروق بفرحة: انتي بتتكلمي بجد؟
فيروز: اه والله بس اوعديني انك مش ت عـ.ـر.فيه اني صاحبتك
شروق: طب ليه؟
فيروز: انا مش عاوزاه يعرف عشان اثبت نفسي من غير مايكون في اي واسطة
شروق: ماشي يافيروز اوعدك اني مش هقوله خلاص
فيروز: حبيبة قلبي انتي
شروق: بما انك خلاص اشتغلتي فأنا هحتفل بيكي بقى وعزماكي على الغدا في المكان بتاعنا
فيروز: كان نفسي اكون انا اللي اعزمك
شروق بعتاب: عيب عليكي هو فيه فرق بنا بـ.ـاردوا....احنا اخوات يابـ.ـنتي وبعدين ياستي لما تاخدي مرتبك ابقي اعزميني
فيروز: خلاص اتفقنا.....هخلص بقى واكلمك
فيروز خلصت مع شروق ورنت على ضياء
ضياء: الو
فيروز: الو ياضياء....انت في الشغل؟
ضياء: ايوا ليه؟
فيروز: كنت عاوزة اقولك اني هخرج مع شروق صاحبتي بعد الشغل
ضياء: ماشي بس متتأخريش
فيروز: حاضر
ضياء قفل معاها، والسكرتيرة الخاصة بمدير الشركة اللي شغال فيها دخلت
(ضياء محاسب في شركة استيراد وتصدير)
سلمى دخلت وقربت منه: وحـ.ـشـ.ـتني
ضياء: انتي اكتر
سلمى: لسة ادامك شغل كتير؟
ضياء: اه ساعة او ساعة ونص
سلمى قربت من ودانه وهمستله: عاوزة اخرج معاك النهاردة اصلك وحـ.ـشـ.ـتني اوي
ضياء بنفس الهمس: وانتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
(عرفتوا بقى ان ماردتش اتكلم عنه في تعريف الشخصيات عشان مايستاهلش)
#######################
فيروز خلصت الشغل وشروق كانت مستنياها تحت الشركة بعربيتها
شروق: حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
فيروز: انتي اكتر والله
شروق: يالا عشان نروح مكانا
فيروز: مـ.ـا.تيجي نقعد عالبحر
شروق: هناكل الاول في الكافيه المفضل لينا وننزل نقعد عالبحر
فيروز: ماشي
بعد شوية وصلوا عند كافيه اسمه (7Sky)
(الكافية ده مكانة مميز جداً على البحر على طول بڤيو على قلعة قايتباي مباشرة، بيقدm جميع المشروبات، والمأكولات المختلفة، بالإضافة لأطباق السوشي المميزة جداً عندهم)
فيروز وشروق دخلوا وقعدوا على ترابيزة وطلبوا الاكل
شروق: بس انا فرحت انك خلاص اشتغلتي وفرحت اكتر انك عند جدو في الشركة
فيروز: بجد مش عارفة اقولك انا مبسوطة ازاي وهو كويس اوي معايا وطيب جدا
شروق: هو فعلا كدا واحنا بنحبه جداااا وحقيقي الحمدلله انك معاه
فيروز: الحمدلله
شروق: اخبـ.ـار ضياء ايه؟
فيروز بتنهيدة: كويس
شروق: مش ناوية تسيبك منه؟
فيروز بصتلها: انا حبيته اوي ياشروق.....رغم انه زفت بس اعمل ايه بحبه وماليش غيره
شروق: انتي خلاص اشتغلتي ومعتيش محتجاله
فيروز: يارتني كنت اقدر اسيبه بس حقيقي رغم انه بيجـ.ـر.حني بتصرفاته وبيوجـ.ـع قلبي بس للأسف قلبي بيحبه
الجرسون نزل الاكل على التربيزة
شروق: طب يالا ناكل وبعد كدا نبقى نشوف الموضوع دا بعدين
البنات بدأوا ياكلوا وفرحانين انهم سوا، وخلصوا الغدا ونزلوا يقعدوا عالبحر 🌊
#############
نيجي لمهاب، قاعد في مكتبه والسكرتيرة دخلت
مهاب: في حاجة يا اسماء؟
اسماء: انسة ريماس بـ.ـارة وعاوزة حضرتك
مهاب بإستغراب: عاوزاني انا؟!
اسماء: ايوا يافنـ.ـد.م
مهاب: ماشي دخليها
اسماء خرجت ودخلت ريماس
ريماس: هاي مهاب
مهاب: اهلا ريماس
ريماس قعدت: كنت جايا لجدو مهاب وقولت اشوفك
مهاب رفع سماعة التليفون وبصلها: تشربي ايه؟
ريماس: عصير برتقال
مهاب طلب ليها عصير وطلب لنفسه قهوة مظبوطة
ريماس: مـ.ـا.تيجي نخرج النهاردة شوية
مهاب بصلها: مش فاضي عندي شغل كاير
ريماس: بس انا طلبت من جدو مهاب كدا وقالي اننا نخرج عادي
مهاب: وانا قولت عندي شغل مش هعرف
ريماس بحـ.ـز.ن: عشان خاطري يامهاب انا بجد زهقانة وعاوزة اخرج
مهاب ببرود: اخرجي مع اصحابك
ريماس: ماشي عن اذنك
مهاب: طب والعصير اللي زمانه جاي؟
ريماس بصتله بغضب: ابقى اشربه انت....عن اذنك
ريماس خرجت ومهاب ضحك
نيجي لباسم شوية
باسم قاعد في مكتبه في المعرض، والشاب اللي بيشتغل معاه خبط ودخل
باسم: في حاجة ياحمادة؟
حمادة: فيه انسة تحت مصممة تاخد عربية محجوزة
باسم: مش فاضي للعب العيال دا، انزل قولها تختار غيرها
حمادة: مش راضية ومصممة عليها
باسم وقف: طب ادامي اما نشوف مين دي
باسم نزل واتفاجئ انها خلود بـ.ـنت عمه
باسم: خلود؟
خلود: ايه رأيك في المفاجأة دي
باسم: حلوة بس غريبة اوي انك تجيلي المعرض
خلود: عادي كنت قريبة من هنا قولت اشوفك....انت مضايق اني جيت؟
باسم: لا ابدا تعالي نطلع المكتب
باسم اخد خلود وطلعوا المكتب وطلبلها ليمون
باسم: ليه ماقولتيش انك بـ.ـنت عمي وطلعتي على طول بدل مـ.ـا.تقولي انك مصممة تاخدي عربية محجوزة
خلود: ومين قالك اني مش عاوزاها فعلا؟
باسم: يعني ايه؟
خلود: يعني انا عاوزة اخد العربية دي
باسم: ماينفعش عشان هي اصلا محجوزة وصاحبها هيستلمها النهاردة
خلود: بس هي عجباني
باسم: عادي استني يجي منها موديل تاني او خدي اي نوع تاني مافي انواع احدث
خلود: بس انا مش عاوزة العربية ياباسم انا عاوزاك انت
باسم بغضب: تاني ياخلود هنرجع للكلام دا؟
خلود: غـ.ـصـ.ـب عني
باسم: وانا قولتلك بلاش كدا
خلود غـ.ـصـ.ـب عنها الدmـ.ـو.ع اتجمعت في عنيها: ماشي ياباسم انا اسفة.......ووقفت: انا همشي
خلود سابت باسم ونزلت ركبت عربيتها وقبل مـ.ـا.تتحرك سندت على الكرسي ورجعت براسها لورا وغمضت عنيها
*فلاش باك*
من تلات سنين، اول سنة خلود تدخل فيها الجامعة
خلود كانت فرحانة ان خلاص هتدخل الجامعة وخلاص كبرت وشافت باسم قاعد في الجنينة وراحت تقعد معاه
خلود: ممكن اقعد معاك؟
باسم: اكيد تعالي
خلود قعدت: باسم كنت عاوزة اقولك حاجة
باسم: قولي
خلود: انا بحبك
باسم اتفاجئ بالكلمة: طب ما انا كمان بحبك
خلود فرحت: بجد؟
باسم اتفاجئ من فرحتها وفهم هي عاوزة تقول ايه: بحبك ذي اختي ياخلود
خلود انصدmت اوي: بس انا مش بحبك ذي اخويا
باسم: يبقى الاحسن انك مـ.ـا.تفكريش في اللي انت بتفكري فيه
خلود نزلت من عنيها دmعة ومسحتها بسرعة: يعني ايه؟
باسم شاف دmعتها: يعني خلينا كدا ولاد عم واخوات وبس
خلود بو.جـ.ـع: حاضر ياباسم
خلود سابته ومشيت
*عودة من الفلاش باك*
خلود غـ.ـصـ.ـب عنها دmـ.ـو.عها نزلت واتحركت بعربيتها ورنت على شروق
شروق: الو ياخوخة
خلود: انتي فين؟
شروق: انا وفيروز صاحبتي قاعدين عالبحر
خلود: انا جيالكم
شروق: ماشي
شروق قفلت مع خلود، وفيروز قاعدة جمبها
شروق: خلود بـ.ـنت عمي جايا تقعد معانا
فيروز: ايه يعني تيجي، هي فعلا وحـ.ـشـ.ـتني اوي من زمان ماشفتهاش
بعد شوية خلود وصلت وركنت عربيتها وقعدت جمبهم
شروق بتبصلها: مالك؟
خلود بحـ.ـز.ن: مافيش......وبصت لفيروز: عاملة ايه يافيروز؟
فيروز بإبتسامة: الحمدلله
شروق: اخلصي واتكلمي وقولي مالك
خلود: مافيش
فيروز: سبيها ياشروق ممكن مش عاوزة تتكلم ادامي
خلود: عيب عليكي والله انتي صاحبتي ذي ماهي صاحبتك، بس كل الحكاية اني مخـ.ـنـ.ـوقة اوي
شروق بشك: هو انتي اتكلمتي مع باسم؟
خلود بصتلها والدmـ.ـو.ع نزلت من عيونها: كنت عنده في المعرض
شروق: لييييه؟
خلود عيطت اوي ومش بتتكلم، فيروز مش فاهمة حاجة من اللي بيحصل
فيروز: تقدروا بس تفهموني في ايه يمكن اساعدكم
خلود حكتلهم اللي حصل وكمان حكت لفيرود عن اول مرة اعترفت بحبتا لباسم
فيروز: ممكن اقولك حاجة وتسمعيني؟
خلود: قولي طبعا
فيروز: بصي ياخوخة انا مش هقولك مـ.ـا.تحبيش والكلام دا بس الحب من طرف واحد دا اصعب حب في الدنيا......لما تكوني بتحبي حد وهو مش حاسس بيكي ولا بمشاعرك يبقى دا تعب ليكي انتي ولنفسيتك وصدقيني يمكن اللي بيحصل دا خير ليكي
خلود: مش هقدر احب غيره ولا حتى ابطل احبه
شروق: انا قولتلك نفس الكلام، لاني عارفة اخويا كويس وهو معتبرك اخته ذيي
خلود بو.جـ.ـع: مش عاوزة اسمع اي حاجة ولا عاوزة اتكلم في الموضوع دا وغيروا الكلام بقى عشان مش اسيبكم وامشي
فيروز: لا خلاص هنسكت وهنتكلم ونهزر وكل حاجة
البنات فضلوا قاعدين سوا وبيتكلموا والى حد ما غيروا مود خلود وضحكت وهزرت معاهم
######################
سلمى وضياء قاعدين في كافيه وبيتكلموا
سلمى: عملت ايه في عرض السفر اللي المدير اقترحوا عليك؟
ضياء: مش عارف لسة
سلمى: وافق ياضياء دي فرصة كبيرة اوي ليك ولحياتك وكمان عشان نقدر نتجوز
ضياء: طب مانيجي نسافر سوا؟
سلمى: طب والله فكرة واهو كمان نكون سوا ونكون نفسنا وحياتنا عشان نقدر نستقر
ضياء: خلاص تمام انا كمان يومين هقول للمدير على موافقتي
سلمى بفرحة: ايوا كدا ياحبيبي
(اهو اللي ذي ضياء دا مايستاهلش يتحب اصلا)
مهاب خلص الشغل وراح الچيم، ودخل اوضة اللبس وغير هدومه (تيشرت وشورت رياضي وكوتشي)
مهاب بدأ يتمرن وشوية وباسم وصل وغير هدومه وبدأ يتمرن جمب منه وباين عليه انه مضايق
مهاب بصله: اهلا بباسم باشا
باسم: بس يارخم
مهاب ضحك: مال وشك مقلوب ليه كدا؟
باسم: مافيش
مهاب: عليا بـ.ـاردوا
باسم: ماخلاص بقى سبني اتمرن
مهاب: امممم ماشي انت حر
باسم بدأ يتمرن وكأنه بيتخانق مع الجهاز اللي بيتمرن عليه، ومهاب بيبصله بإستغراب، بعد شوية خلصوا تمارين ودخلوا الساونة
مهاب: مش هتقولي مالك
باسم: مافيش يامهاب مخـ.ـنـ.ـوق بس شوية ومش عارف من ايه فقولت اجي اطلع خـ.ـنـ.ـقتي في التمارين
مهاب: هحاول اصدقك
باسم ضحك: دا انت رخم اوي
مهاب ضحك: ايوا كدا اضحك وروق
باسم: ماشي ياسيدي......اه صح جدو هحجزلك تذكرة الطيران
مهاب: تمام
باسم: خلاص ناوي ترجعها معاك؟
مهاب: اه ياباسم بس مش هيعرفوا بوجودها غير في الوقت اللي انا احدده
باسم: خايف عليك
مهاب: عيب عليك مش مهاب العمري اللي يتخاف عليه
باسم: وجدك هيعمل ايه لما يعرف؟
مهاب: جدي دا بقى حسابه معايا عسير......عمري ماهنساله انه السبب في كل اللي حصل لأمي
باسم: بلاش الانتقام يسيطر عليك يامهاب
مهاب: هو اللي بدأ ياباسم ويستحمل بقى....كان دايما يقولي انت النسخة التانية مني، انا فعلا النسخة التانية منه بس على انضف ما انكرش ان ساعات بكون قاسي بس بيكون معايا الحق مش هو اللي جبروته هيدmره
باسم: صدقني هيجي اليوم اللي هيفوق فيه
مهاب: يفوق ولا مايفوقش المهم عندي اكون انا مرتاح وامي مرتاحة
باسم: صدقني عمر ما الانتقام كان راحة
مهاب: بقولك ايه خلاص سيبنا من سيرته واسمعني في اللي هقولك عليه كويس
باسم: قول
مهاب اتكلم مع باسم وبعد شوية خلص كلام
باسم: بـ.ـاردوا يامهاب؟
مهاب: لازم اشوفه بيغرق ادامي ويطلب مني اساعده
باسم: بس دي شركتك ذي ماهي شركته
مهاب: عمره ما اعتبرها شركتي.....هو فاكر نفسه اللي بيؤمر وبس.....بس خلاص جه وقت اللعب
باسم: بلاش يامهاب
مهاب بغضب: باسم بلاش كلامك دا.....ولو مش عاوز تساعدني قولي وانا اشوف حد تاني يساعدني
باسم: لا يامهاب هساعدك عشان انا استحالة اسيب اي حد غريب يساعدك في كدا ويجي في يوم يقولك انت عملت وعملت
مهاب: تمام ياباسم انا خلاص هسافر بعد بكرة ومش هاجي غير بعد اسبوع تكون انت عملت اللي طلبته منك
باسم: حاضر......بس جدك عبدالحميد لو عرف مشـ..........
باسم كان لسة هيكمل بس مهاب قاطعه: حتى لو عرف انا هتصرف
باسم: ماشي
الشباب خرجوا من الساونة واخدوا دش ولبسوا هدومهم وكل واحد ركب عربيته ورجعوا لڤيلا عبدالحميد
والبنات كل واحدة فيهم رجعت لبيتها، فيروز رجعت بيتهم، وشروق وخلود رجعوا الڤيلا
ضياء خلص غدا مع سلمى ورجع بيته
فؤاد من ساعة مارجع بيتهم وهو بيفكر في فيروز وعقله مشغول بيها
(فؤاد من عيلة كويسة مادياًّ، بس قرر يشتغل في اي شركة كبيرة الاول وبعد كدا يأسس شركة لوحده)
مهاب(الجد) قاعد عالسفرة مع عيلته اللي هي اصلا مكونة من مين من ابنه فايز ومـ.ـر.اته ناني وريماس بـ.ـنت مـ.ـر.اته
مهاب(الجد): هو بـ.ـاردوا مهاب مجاش؟
فايز: لا يابابا انا كلمته وقالي انه عند جده عبدالحميد
مهاب(الجد): تمام
ريماس: هو زعلان من حاجة؟
ناني: لا ياحبيبتي
مهاب مضايق ان حفيده بعيد عنه وان عبدالحميد اقربله، مهاب ساب الاكل وطلع اوضته
نيجي لڤيلا عبدالحميد هلال
الكل قاعد عالسفرة، منهم اللي سرحان ومنهم اللي زعلان ومنهم اللي بيضحك وبيهزر عادي
باسم عينه على خلود اللي قاعدة تقلب في طبق اكلها ومش بتاكل وسرحانة ومش فاهم هو ليه مضايق انه اتكلم معاها كدا
شروق ملاحظة تركيز باسم على خلود بس مش عاوزة تعشم بـ.ـنت عمها بأمل ممكن يطلع وهم
مهاب قاعد بياكل وكان مرتاح نفسيا
عبدالحميد: جهز نفسك للسفر بعد بكرة
مهاب: باسم قالي ان حضرتك حجزت وانا جاهز
سراج: خلاص ناوي ترجعها؟
مهاب: اه ياخالو خلاص كفاية عليها كدا تقعد لوحدها واهلها موجودين
ايمن: دا احسن قرار هتاخده يامهاب
مهاب: انتوا بس جهزوا اوضتها وكلها يومين بالظبط وهتكون هنا معانا
عبدالحميد: مـ.ـا.تقلقش يامهاب كل حاجة جاهزة
باسم قاعد مش معاهم اصلا ومهاب لاحظ دا
مهاب بيهمس لباسم: مالك سرحان في ايه
باسم فاق من سرحانه: ها.....لا مافيش
مهاب: انا هصبر عليك لحد ما ارجع من السفر ولينا قاعدة سوا
باسم بصله وسكت
خلصوا اكل ومهاب طلع يصلي العصر في اوضته وشوية ونزل قعد معاهم
فيروز في بيتهم خلصت صلاة العصر وعملت فنجان قهوة وقعدت في البلكونة بتفكر في اللي جاي وشوية والجرس رن وكان صاحب البيت
صلاح: مساء الخير
فيروز: مساء النور
صلاح: ها مش ناوية تدفعي بقى الايجار
فيروز: انا قولتلك ان اخر الشهر هدفعلك نصه والشهر التاني اكون خلصته
صلاح: ماليش دعوة انا صبرت عليكي كتير عشان غلاوة ابوكي اللي يرحمه عندي
فيروز: صدقني مش هعرف ادفع غير نص الايجار بس اخر الشهر
صلاح: معرفش اتصرفي
فيروز بحـ.ـز.ن: حاضر هتصرف
صلاح سابها ومشي وهي قفلت الباب بس ضياء رن الجرس وهي فتحت
ضياء: حشـ.ـتـ.ـيني و 
فيروز ابتسمت وسكتت
ضياء: مالك؟
فيروز: صاحب البيت عاوز الايجار المتأخر
ضياء: مش انت قولتي هتدفعي اخر الشهر من مرتبك؟
فيروز: ايوا قولتله كدا قالي انه عاوزه كامل
ضياء: خلاس خدي سلفة من الشغل
فيروز: ازاي بس وانا لسة مكملتش يومين
ضياء: عادي
فيروز: طب ممكن تسلفني انت الفلوس واخر الشـ......
ضياء قاطعها: الظروف وحشة وكمان انا كلها كام يوم واسافر
فيروز بصدmة: تسافر فين؟
ضياء: هروح فرع الشركة اللي في عمان
فيروز: طب وانا؟
ضياء: كلها كام شهر بس وهرجع واتجوزك
فيروز عيونها دmعت: يعني هتسبني لوحدي؟
ضياء: انتي مابقتيش صغيرة وانا بعمل كل دا عشانك (ياكدااااااااب)
فيروز: خليك جمبي ياضياء وانا خلاص اشتغلت ونقدر نلم فلوسنا على بعض ونتجوز
ضياء: انا شايف ان دي فرصة كويسة لحياتنا وهنعيش مرتاحين بعدها
فيروز مصدومة من كلامه ومش عارفة تقوله ايه
ضياء لاحظ زعلها وحاول يلحق نفسه: زعلانة ليه بس يافيروزتي ماهي كلها كام شهر وتكوني مراتي حلالي وفي حـ.ـضـ.ـني
فيروز اتكستف من كلامه وبصت للأرض وهو رفع وشها بإيده: عاوز اشوف ابتسامتك
فيروز ابتسمت غـ.ـصـ.ـب عنها ومن جواها نار بتحرق في قلبها
ضياء سابها ونزل عشان كان خارج وهي دخلت قعدت تعيط وتدعي ربنا انه يحلها ويكون جمبها في اصعب اوقاتها
مهاب قاعد مع باسم في الجنينة وشروي وخلود قعدوا معاهم
شروق: انتوا رخمين على فكرة
مهاب رفع حاجبه: ليه ان شااء الله؟
شروق: عشان مابقتوش تخرجونا ذي الاول
مهاب: في دي بقى فعندك حق فيها
خلود: طب يالا نخرج
باسم مستغرب انها بتتعامل عادي وكأن مافيش اي حاجة
مهاب لباسم: ها ياباسم قولت ايه؟
باسم: ماشي هطلع اغير هدومي ونخرج
مهاب: وانا كمان
مهاب وباسم طلعوا يغيروا هدومهم
شروق لخلود: احلى حاجة انك بقيتي مرتاحة شوية عن الصبح
خلود: عادي ياشوشو المفروض اني اتعودت خلاص
شروق: والله هو الخسران
خلود ضحكت وسكتت، بعد شوية الشباب نزلت وركبوا هما الاربعة في عربية واحدة وكانت عربية مهاب، باسم ومهاب جمب بعض في الكرسي الامامي وخلود وشروق في الكرسي الخلفي، ومهاب شغل كاست العربية وكانت اغنية *حبيته بيني وبين نفسي*
خلود دmـ.ـو.عها نزلت منها غـ.ـصـ.ـب عنها على كل كلمة في الاغنية وباسم شافها من في مرايا العربية وقفل الكاست
مهاب: ايه يارخم قفلت الاغنية ليه؟
باسم: مافيش
مهاب رجع شغل الكاست تاني بس جاب اغاني تانية واكترها كانت مهرجانات😂، وبعد شوية وصلوا النادي ومهاب ركن العربية ودخلوا سوا وقعدوا وطلبوا اتنين عصير واتنين قهوة
خلود: مهاب احنا هننزل حمام السباحة
مهاب: في حد ينزل الماية الوقتي.....احنا لسة خارجين من الشتا ولسة الربيع مبدأش
شروق: عادي يامهاب الجو مش برد وبعدين احنا صيفنا خلاص اصلا
مهاب: ماشي
شروق وخلود قاموا يلبسوا مايو اسلامي وينزلوا حمام السباحة
باسم لمهاب: انت سمحتلهم ينزلوا ليه؟
مهاب: عادي ياباسم ماهما بينزلوا على طول
باسم كان مضايق ومش عارف من ايه
شوية والبنات لبسوا ونزلوا المايا ومهاب ماسك تليفونه بيقلب في الفيس بوك وباسم عينه على البنات وخصوصا على خلود ، شوية والبنات خرجوا من المايا، وكان في ولد واقف وكان وائل زميل خلود في الجامعة، وشروق سبقت خلود وراحت تغير هدومها
وائل: خلود! ايه المفاجأة الحلوة دي
خلود: اذيك ياوائل
وائل: الحمدلله، عملتي ايه في اجازه نص السنة؟
خلود: ولا اي حاجة بس قضناها SHOPPING (تسوق)
وائل ضحك: ما انتوا بنات بقى
خلود ضحكت، وباسم وقف وراح عليهم
باسم بغضب: انتي واقفة عندك تعملي ايه؟
خلود: بكلم وائل
باسم: وائل دا يطلع مين؟
وائل: انا وائل المنشاوي زميلها في الكلية
باسم سلم عليه وضغط على ايده كان هيكـ.ـسرها: تشرفنا
وائل: طب عن اذنكم
باسم بيبص لخلود: حضرتك واقفة تضحكي وتهزري معاه
خلود: انا معملتش حاجة غلط وبعدين دا زميلي
باسم بغضب: بلا زميلك بلا زفت وازاي اصلا تسمحي لنفسك تقفي ادامي وانتي هدومك بالشكل دا
خلود اضايقت من كلامه بس فرحت انه خايف عليها بس فرحتها راحت لما قالت دا خـ.ـو.ف اخ على اخته وبس: بعد اذنك ياباسم عشان اغير هدومي
خلود مشت من ادامه وهو واقف مضايق وبيكلم نفسه: الله وانا مالي يعني هي اول مرة تنزل حمام سباحة او هدومها تكون مبلولة ولازقة على جـ.ـسمها
باسم راح قعد مكانه ومهاب مستغرب من تصرفاته
مهاب: مش بقولك لينا قاعدة حلوة سوا بس بعد ما ارجع من السفر
باسم: قصدك ايه؟
مهاب: ولا اي حاجة خالص
شوية والبنات قعدوا معاهم وباسم مضايق من خلود اوي وهي اصلا عملت نفسها من بنها
###########
عدا يوم وجه يوم سفر مهاب، وخلاص سافر
فيروز كانت قاعدة في مكتبها في شركة عبدالحميد هلال وفجأة وقف ادامها حد
فيروز بصتله: حضرتك مين؟
....... : في حد مايعرفش مهاب العمري؟
فيروز وهي لسة قاعدة مكانها: معلش محصليش الشرف قبل كدا
مهاب العمري(الجد): انتي لسة جديدة هنا؟
فيروز: ايوا
مهاب العمري(الجد): طب بلغي عبدالحميد اني عاوزه
فيروز دخلت لعبدالحميد
عبدالحميد: في حاجة يافيروز؟
فيروز: اه يافنـ.ـد.م، مهاب العمري عاوز حضرتك
عبدالحميد استغرب اوي لان اكيد اللي واقف بـ.ـارة مش مهاب حفيده دا مهاب صاحب عمره اللي مقاطعين بعض من سنين
فيروز: اخليه يدخل؟
عبدالحميد: ها....اه دخليه
فيروز دخلت وسمحت لمهاب يدخل، ودخل وقعد ادام عبدالحميد
عبدالحميد: نورت شركتي
مهاب بصله: انا عاوزك تسحب نفسك من المناقصة الجديدة
عبدالحميد بصله: انت جاي عشان كدا؟
مهاب ببرود: امال فاكر جاي عشان ايه؟
عبدالحميد: عشاني مثلا
مهاب بغضب: واجي عشانك انت ليه....وبعدين انا لولا الشغل ماكنتش هاجي هنا ولا اشوفك حتى
عبدالحميد بهدوء: المفروض انا اللي اكون زعلان منك يامهاب
مهاب وقف: انا كنت جاي عشان اقولك اللي عندي وياريت تنفذ......ومشي عند الباب وكان هيخرج بس وقف على جملة عبدالحميد
عبدالحميد: مش هتنازل عنها يامهاب
مهاب بصله بشر وسابه وخرج وقابل فيروز وهي قاعدة على مكتبها
مهاب: تاخدي كام وتجبيلي ملف المناقصة؟
فيروز انصدmت من اللي سمعته: نعم؟!
مهاب: اللي سمعتيه
فيروز وقفت: انت اكيد بتهزر مش كدا؟
مهاب بغضب وبصوت وا.طـ.ـي: مش مهاب العمري هو اللي يهزر مع عيلة ذيك
فيروز: طلبك مرفوض يافنـ.ـد.م ومش الفلوس اللي هتخليني اخون مديري
عبدالحميد بصلها من فوق لتحت: شكلك عاوزة حاجة تانية غير الفلوس.....بس مايبانش عليكي خالص
فيروز اضايقت: قصدك ايه؟
عبدالحميد: يعني مثلا مش الفلوس اللي تخليكي تجيبي الملف ممكن ليلة مثلا مع اي راجـ.ـل
فيروز هنا مقدرتش تستحمل اهانة وضـ.ـر.بته بالقلم (اوبس.....تستاهل)
وقفنا لما فيروز ضـ.ـر.بت مهاب(الجد) بالقلم
مهاب بغضب وبصوت الشركة كلها سمعته: انتي اتجننتي يابت انتي ازاي تعملي كدا؟
فيروز واقفة مرعوبة من صوته وخرج عبدالحميد على صوت مراد
عبدالحميد: في ايه؟
فيروز وقفت تتحامى في عبدالحميد
مهاب(الجد): انت مشغل عندك حـ.ـيو.انات
عبدالحميد: مـ.ـا.تغلطش فيها دي سكرتيرتي
مهاب(الجد): انت اتجننت انت بتقولي انا مغلطش في دي....وبيشاور عليها
عبدالحميد بص لفيروز اللي واقفة مرعوبة: اي اللي حصل يافيروز
مهاب(الجد): انت كمان هتسألها انت ترفدها حالا
عبدالحميد: مش انت اللي هتيجي تقولي ارفدها ولا لا وبعدين لازم افهم منها
مهاب(الجد) اضايق اوي منه وسابه ومشي وعيدالحميد اخد فيروز مكتبه
عبدالحميد: عاوز افهم ايه حصل
فيروز حكتله كل اللي حصل
عبدالحميد بصدmة: انتي ضـ.ـر.بتي مهاب بالقلم؟
فيروز بتـ.ـو.تر: اه عشان ماينفعش يقولي كدا واسيبه
عبدالحميد ضحك بصوته كله: يخربيت عقلك يافيروز...ضـ.ـر.بتي مهاب العمري
فيروز: يطلع مين دا يعني؟
عبدالحميد: انتي بجد متعرفهوش؟
فيروز ببرائة: لا بصراحة محصليش الارف😂 (الشرف😂😂) قبل كدا
عبدالحميد ضحك اووي: يخربيت كدا...انتي عارفة انه قريبي وصاحبي؟
فيروز: ازاي يبقى قريبك وصاحبك وعاوزة يسـ.ـر.ق الملف؟
عبدالحميد اتنهد: بصي دا موضوع طويل اوي...المهم دلوقتي ان مهما يحصل مش هنتنازل عن المناقصة
فيروز: اكيد طبعا
عبدالحميد: والاهم من كدا انك لازم مـ.ـا.تمشيش لوحدك بعد كدا
فيروز بإستغراب: ليه؟
عبدالحميد: انتي شايفة ان اللي انتي عملتيه دا عادي؟......دي مصـ يـ بـةومهاب العمري مش هيسيبك في حالك بعد اللي حصل
فيروز: مش بخاف
عبدالحميد ضحك: ياجـ.ـا.مد انت....انا بتكلم بجد انا هطلب من السواق يروحك بعد الشغل
فيروز: ماشي
فؤاد خبط ودخل وباين عليه انه قلقان
فؤاد لفيروز: انتي كويسة؟
فيروز: اه
عبدالحميد: اهي يافؤش هي كويسة اهي والله في ايه؟
فؤاد: الشركة كلها قاعدة تتكلم عاللي حصل
فيروز بصدmة: هو في حد شافني وانا بعلم عليه
عبدالحميد ضحك اوي: يخربيت شيطانك
فؤاد ضحك: يابـ.ـنتي قولي مين مشافش
فيروز وهي بتمثل الصدmة: رحتي بلاش يافيروز
عبدالحميد ضحك اوووي: يالا يابت على مكتبك انتي لو فضلتي قاعدة ادامي كدا مش هبطل ضحك
فيروز ضحكت اوي: حاضر
فؤاد وفيروز خرجوا
#############
نيجي للندن، مهاب قاعد في الفندق ونزل اخد عربية خاصة وراح مدرسة داخلية، مهاب وصل ودخل المدرسة وقعد في اوضة المديرة
_الحوار مترجم_
المديرة: حمدلله على السلامة مستر مهاب
مهاب قعد: الله يسلمك، اين صافي؟
المديرة: ارسلت لها المشرفة
وبعد دقايق قليلة، دخلت بـ.ـنت جميلة عمرها ١٨ سنة ملامحها حلوة اووي ، بشرتها بيضا وعيونها زرقا وشعرها اصفر وطويل لاخر ظهرها
صافي جريت على مهاب حـ.ـضـ.ـنته
صافي: كدا يا أبيه تسبني كل دا
مهاب: حقك عليا يابـ.ـنت قلبي انا خلاص هاخدك معايا
صافي بفرحة: يعني انا هنزل Egypt (مصر)؟
مهاب: ايوا ياقلبي
صافي كانت فرحانة جداااا
(صافي اخت مهاب، بعد طـ.ـلا.ق مامته من ابوه عرفت انها حامل وسافرت لندن وولدت صافي هناك وبعد خمس سنين من ولادتها توفت ومهاب ساعتها كان عنده ١٥ سنة وجده عبدالحميد اتفق معاه ان اخته تفضل في لندن في مدرسة داخلي، وكل خمس شهور كان بيزورها وكان بيخليها تتكلم عربي كتير وتتفرج على الافلام المصرية عشان مـ.ـا.تنساش لغتها)
مهاب خلص إجراءات مشي صافي من المدرسة، واخد اخته ورجع الفندق، وهي كانت فرحانة جدا انها خلاص هتعيش معاه
صافي: انا فرحانة اوي ان هاجي اعيش معاك
مهاب بحنية: انا فرحان اكتر منك انك خلاص هتكوني جمبي
صافي حـ.ـضـ.ـنته: بحبك اوي يا أبيه
مهاب: وانا بحبك اوي ياقلبي......احنا هنرجع كمان يومين
صافي قامت من حـ.ـضـ.ـنه: لا نرجع بكرة عشان خاطري....عشان عاوزة اشوف بابا
مهاب اضايق لان ابوه مايعرفش انها اصلا موجودة....مسك ايديها: اقعدي عاوز اتكلم معاكي شوية
صافي قعدت: في ايه يا أبيه؟
مهاب: بابا مايعرفش بوجودك
صافي بإستغراب: تقصد ايه؟!
مهاب: يعني بابا مايعرفش انك اتولدتي اصلا
صافي انصدmت وعيونها دmعت: انت بتهزر صح؟
مهاب: لا بتكلم بجد ياصافي
صافي دmـ.ـو.عها نزلت وسكتت
مهاب بيمسح دmـ.ـو.عها: محدش يستاهل دmعة من عيونك
صافي بعـ.ـيا.ط: يعني عاوزني افرح لما تقولي ان بابا مايعرفش اني اتولدت اصلا؟
مهاب: هيعرف ياصافي والله بس في الوقت المناسب....لازم جدك مهاب ينـ.ـد.م عاللي عمله
صافي بعدm فهم: جدو عمل ايه؟
مهاب: هفهمك بعدين.....المهم دلوقتي انك هتكوني في ڤيلا جدك عبدالحميد
صافي مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت: جدو عبده حبيبي
مهاب ضحك: شفتي انتي بتحبيه ازاي وكمان كان بيكلمك على طول يبقى خلاص
صافي: حاضر يا أبيه
مهاب باس دmاغها: ومش عاوزك تخافي طول ما انا جمبك
صافي: حاضر
اليوم عدا عليهم ومهاب محبش يزعلها وحجز التذاكر ورجعوا مصر تاني يوم
عبدالحميد اخد اليوم دا اجازة وبيباشر الشغل وهو في الڤيلا وباسم راح لصافي ومهاب المطار
باسم: حمدلله على سلامة الصغنن بتاعنا
صافي بفرحة: الله يسلمك يا أبيه
باسم: لا أبيه ايه انتي عاوزة تكبريني
مهاب ضحك: ما انا مش هبقى أبيه لوحدي😂
صافي وباسم ضحكوا، وركبوا العربية وفي طريقهم للڤيلا ، بعد شوية وصلوا والكل كان في استقبالهم
عبدالحميد اول ماشاف صافي فتح ايده عشان يحـ.ـضـ.ـنها وهي جريت عليه: حمدلله على سلامتك ياحبيبتي
صافي: الله يسلمك ياجدو
شروق وخلود بفرحة: الصغنن وصل
صافي جريت عليهم: وحشتوني اوي، وكنت عاوزة انزل مصر من زمان عشانكم
شروق: خلاص بقيتي معانا
خلود: والبنات ذادوا بـ.ـنت
باسم: لا قصدك المجانين ذادوا واحد
شروق وخلود في نفس واحد: باااااااااااسم
مهاب ضحك: قابل يامعلم
سراج: حمدلله على سلامتك ياقلب خالك
صافي حـ.ـضـ.ـنته: الله يسلمك ياخالو
ايمن: هو انا ماليش حـ.ـضـ.ـن انا كمان ولا ايه؟
صافي جريت حـ.ـضـ.ـنته: لا ودي تيجي بـ.ـاردوا
ليلى ووفاء سلموا عليها والكل كان فرحان بيها اوي
##################
فيروز خلصت الشغل ونزلت تستنى ضياء، وفؤاد كان واقف شايفها وقرب منها
فؤاد: واقفة لوحدك ليه؟
فيروز: لا ابدا مستنية واحد قريبي بيجي ياخدني كل يوم
فؤاد: طب كنتي خليتي السواق يوصلك ذي ماطلب مستر عبدالحميد
فيروز: ماحبتش ومش متعودة على كدا فقولت كدا احسن
وهما بيتكلموا ضياء وصل
ضياء: اتأخرت عليكي؟
فيروز: لا ابدا انا لسة نازلة
ضياء بص لفؤاد: اهلا انا ضياء قريب فيروز
فؤاد سلم عليه: اهلا بيك وانا فؤاد زميلها في الشغل.....بعد اذنكم
فؤاد مشي وضياء اخد فيروز ووقف تاكسي وركبوا
فيروز طول الطريق مضايقة من ضياء وبتكلم نفسها: دا حتى ماضايقش ان فؤاد كان واقف معايا.....فين غيرة الحب اللي بيقولها عنها اساس الحب...واتنهدت: مش لما يكون في حب انا خلاص حسيت اني بالنسباله ذي اي حد.....ولا حتى سألني يومي كان عامل ازاي
بعد شوية وصلوا عند البيت وكل واحد فيهم دخل شقته، فيروز دخلت شقتهم، غيرت هدوم اللبس بهدوم بيتي واتوضت ولبست اسدال الصلاة وصلت فرضها وبعد كدا دخلت تجهز اكل ليها
*************
نروح شوية لمهاب، قاعد في جنينة الڤيلا وصافي جات قعدت جمبه
صافي: قاعد لوحدك ليه يا أبيه؟
مهاب بصلها وبإبتسامة جذابة: كنت زهقان قولت اجي اقعد هنا
صافي: ممكن اطلب طلب؟
مهاب: مش دلوقتي ياصافي صدقيني هتشوفيه بس مش دلوقتي
صافي بحـ.ـز.ن: نفسي في حـ.ـضـ.ـنه، انا ماشفتوش غير في الصور بس
مهاب حـ.ـضـ.ـنها: يعني حـ.ـضـ.ـن اخوكي وحش
صافي ابتسمت: لا طبعا دا احلى حـ.ـضـ.ـن في الدنيا
مهاب: بكاشة
صافي ضحكت اوي: ابدا والله
مهاب قام وشالها: طب تعالي بقى نتجنن شوية
صافي: هتعمل ايه؟
مهاب قفز بيها في حمام السباحة
صافي: انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا أبيه
مهاب ضحك بصوت: مـ.ـجـ.ـنو.ن معاكي انتي يا احسن اخت في الدنيا
صافي كانت فرحانة بقرب اخوها، وبقية العيلة طلعوا على صوت ضحكة مهاب
عبدالحميد بصدmة 😮: انتوا سامعين اللي انا سمعته؟
باسم: سمعنا، طب شايفين اللي بيحصل دا؟
شروق وخلود في صوت واحد: سامعين وشايفين
سراج وايمن بيضحكوا عليهم....سراج: الصدmة صعبة صح😂
وفاء بصدmة: هو مهاب بيضحك؟
ليلى: ايه ياجماعة عادي
كلهم قربوا منهم وهما لسة في حمام السباحة
مهاب: مـ.ـا.تيجوا تنزلوا بدل ما انتوا واقفين كدا
باسم في ثانية كان في الماية، وشروق وخلود بصوا لبعض وزلوا هما كمان، مهاب قلع التيشرت وشايل اخته بين ايديه وفرحان بيها وكأنها امه رغم انها اصغر منه عشر سنين بس ملامحها نفس ملامح امها جدااااا
باسم قرب منه: اخيرا شفتك ضحكتك يامهاب
مهاب بص لأخته: هي السبب فيها ياباسم
باسم همسله: عقبال مـ.ـا.تيجي البـ.ـنت اللي تخلي قلبك يدق وابتسامتك دايما على وشك
مهاب ابتسم وسكت
سراج نزل الماية وواقف جمب شروق بـ.ـنته وخلود لوحدها (حمام السباحة واسع وكبير عشان كدا كل واحد في جمب)، باسم شايف خلود لوحدها وراح عندها
باسم: بتعومي لوحدك ليه؟
خلود اتفاجأت انه جمبها بس هي وعدت نفسها وقلبها انها تتعامل ببرود عشام تحافظ على كرامتها: ابدا انا حبيت اكون لوحدي
باسم: يعني امشي؟
خلود من جواها عاوزاه يفضل بس للأسف قالت: ياريت
باسم استغرب من ردها واضايق اوي وبعد عنها
خلود بتكلم نفسها: غـ.ـصـ.ـب عني اقولك كدا بس انا تعبت من تجاهلك وبعدك عني، وانا بحبك كحب العشاق لكن حبك ليا حب اخوات وبس💔
باسم بدأ يعوم لوحده وبعنف ويغطس ويخرج تاني ومضايق انها قالتله يمشي من جمبها وبيكلم في نفسه: هو انا زعلان ليه؟ مادا عادي يعني، وسكت شوية واتكلم: لا مش عادي عشان هي مكانتش كدا معايا......وبص عليها وهي اصلا مش مركزة معاه وبتعوم
اليوم عدا خلاص وتاني يوم عبدالحميد بـ.ـاردوا اخد اجازة بس طلب من فيروز انها تيجي الڤيلا بالملفات اللي عاوزة امضته
مهاب صحي واتوضى وصلى ركعتين ولبس تيشرت وبنطلون وجذمة ومشط شعره ورش من البرفيوم بتاعه ونزل تحت ، الكل كان في اوضة السفرة
مهاب دخل: صباح الخير
الكل: صباح النور
صافي: تعالى اقعد جمبي
مهاب ضحك: اكيد هاجي جمبك اصلا
مهاب قعد جمب اخته وعبدالحميد فرحان بيها لانها نفس ملامح بـ.ـنته: انتي بت عـ.ـر.في تسوقي ياصافي؟
صافي: لا ياجدو ماحضرتك عارف انا كتت في مدرسة داخلي ماكنتش بخرج غير في الايام اللي كان مهاب بيجي فيها
عبدالحميد: خلاص تتعلمي السواقة عشان يكون معاكي رخصة عشان يكون عندك عربية خاصة بيكي
صافي عملت حركة بإيديها 🤟: YES (نعم)
مهاب: فرحانة؟
صافي: جدا....وقامت باست جدها من خده
مهاب: ممكن ياجدو تسبني انا اللي اجيبهالها
عبدالحميد: عشان خاطري يامهاب انا اللي هجيبها
مهاب ابتسم: حاضر ياجدو.....وقام: يالا انا رايح الشركة
صافي جريت عليه: خدني معاك
مهاب ابتسم وهمسلها: اطلعي غيري هدومك
صافي بصدmة: بجد هتاخدني
مهاب: ايوا
صافي باسته وطلعت فوق بسرعة تلبس قبل مامهاب يغير رأيه
عبدالحميد بصله: انت ناويت تقولهم ولا ايه؟
مهاب: لا ياجدو بس انا عرفت من مهاب ان بابا هيجي الشركة النهاردة عشان في اجتماع مهم جدا ولازم بابا يحضره فأنا عاوز اشوف ردة فعله لما يشوفها
سراج: تقصد عشان هي شبه رباب الله يرحمها؟
مهاب بحـ.ـز.ن: ايوا ياخالو، عاوز اشوف حبه ليها لسة موجود ولا لا.....سكت شوية واتنهد: انا عارف انه طلقها غـ.ـصـ.ـب عنه وانا مش زعلان منه لانه كان مكتفي بيها ومهاب اجبره يتجوز وصبر عليه سنين ولما مـ.ـا.تت وافق يتجوز غـ.ـصـ.ـب عنه.....وبص لجده: عارف ياجدو بابا مش بينام في اوضته الجديدة كتير ، دايما بينام في اوضته اللي كانت امي بتشاركه فيها
مهاب غـ.ـصـ.ـب عنه دmـ.ـو.عه نزلت وقام من عالسفرة وخرج الجنينة وجده خرج وراه
عبدالحميد: بداري دmـ.ـو.عك ليه؟
مهاب بدmـ.ـو.ع: وحـ.ـشـ.ـتني اوي ياجدو
عبدالحميد دmـ.ـو.عه نزلت وحـ.ـضـ.ـنه: وهي كمان وحـ.ـشـ.ـتني بس هي في مكان احسن وعند الاحسن منا
مهاب: عارف بس محتاجلها اوي
عبدالحميد بهزار عشان يخرجه من حالة الحـ.ـز.ن: لما تلاقي شريكة حياتك احتياجك دا هيروح
مهاب ابتسم: تفتكو هلاقيها؟
عبدالحميد: اكيد ياحبيبي
صافي جات من وراهم: وانا ماليش حـ.ـضـ.ـن ياسي جدو ولا ايه؟
عبدالحميد ضحك وفتح ايده ليها: انا حـ.ـضـ.ـني ليكم كلكم ياقلب جدك
بعد شوية مهاب وصافي في الطريق للشركة
مهاب: صافي عاوز اقولك حاجة؟
صافي: قول ياحبيبي
مهاب: بابا هيكون موجود في الشركة ولــ.....
ولسة هيكمل صافي قطعته: بجد يعني هشوفه؟
مهاب بهدوء: ايوا بس من غير مايعرف انك بـ.ـنته
صافي بحـ.ـز.ن: لحد امتى؟
مهاب: معلش ياحبيبتي انا بعمل كدا عشان جدك يعرف انه نـ.ـد.م لما بعد ماما عن بابا
صافي اتنهدت: حاضر يا أبيه
مهاب ابتسم وسكت وبيفكر في اللي جاى
*********
نيجي لڤيلا مهاب العمري، مهاب اخد ابنه فايز وفي طريقهم للشركة، وناني وريماس بـ.ـنتها في الڤيلا قاعدين
ناني: مش عارفة توقعيه يعني؟
ريماس: اعمل ايه ياماما ما انتي شايفة بنفسك هو بيتعامل معايا ازاي.....ومعتبرني اخت وبس
ناني بحقد: لا لازم تكوني مـ.ـر.اته....مهاب هو اللي هيورث كل حاجة من ورث جده وابوه
ريماس قامت واخدت شنطة خروجها: مامي انا مش فاضية للكلام دا لما توصلي لحل  عـ.ـر.فيني ويالا باي عشان راحة النادي لإصحابي
ريماس خرجت وسابت امها لوحدها
ناني: ماشي يامهاب يا انا يا انت
_شركة مهاب العمري_
مهاب(الجد) وصل وفايز ابنه، والسكرتيرة دخلت لمهاب(الصغير)
اسماء: مستر مهاب، جد حضرتك ووالدك وصلوا وعاوزين حضرتك في مكتب مستر مهاب
مهاب(الصغير): ماشي
اسماء خرجت ومهاب بص لإخته: ذي مـ.ـا.تفقنا ماشي؟
صافي: حاضر يا أبيه
مهاب مسك ايدين اخته واخدها معاه في مكتب جده، ودخلوا سوا وفايز كان مشغول في ورق ادامه
مهاب(الجد) بيبص لصافي: مين دي؟
مهاب قعد وقعد صافي جمبه: دي صافي بـ.ـنت خالتي منال
(منال: خالة مهاب دي مسافرة عمان مع جوزها وعندها بـ.ـنتين توأم مي مرام وفي سن صافي بس مهاب(الجد) مايعرفش اسماء بناتها ايه)
مهاب(الجد): وجايا معاك تعمل ايه؟
صافي اضايقت من طريقة جدها وعرفت ان مهاب اخوها عنده حق في كلامه عنه
فايز بصلهم وركز اوي مع صافي ومستغرب الشبه اللي بينها وبين رباب مـ.ـر.اته الله يرحمها وقرب منهم: دي مين يامهاب؟
مهاب بصله اوي: دي صافي بـ.ـنت خالتي منال يابابا
فايز بيسلم على صافي ومبتسم: اذيك يابـ.ـنتي
صافي فرحت من كلمة 'بـ.ـنتي' وسلمت عليه وسكتت
مهاب(الجد) بص لإبنه: اقعد يافايز عشان نتكلم في الشغل
فايز قعد بس عينه على صافي اللي نسخة تانية من مـ.ـر.اته اللي مـ.ـا.تت حتى عندها نفس الوحمة اللي كانت في رقبة مـ.ـر.اته
مهاب (الصغير) فرحان ان ابوه لسة فاكر امه ولسة حبه ليها موجود
مهاب(الجد) قعد يتكلم معاهم عن الشغل وبدأوا يتكلموا ويركزوا معاه
**********
في شركة عبدالحميد هلال، فيروز جهزت الملفات اللي ناقصة امضة عبدالحميد وكلمت ضياء وقالتله انها هتروح لوحدها ومايجيش ياخدها وهو رده كان عادي خالص ( ماشي)
عبدالحميد بعت ليها السواق وهي ركبت ووصلت الڤيلا، ونزلت من العربية وشروق فرحت اوي اول ماشافتها
شروق: فرحت اوي لما جدو قال انك هتيجي
فيروز: وانا كمان عشان اشوفك
البنات دخلوا سوا ( والڤيلا كانت جميلة اوووووووي وفيروز اعجبت بيها بس اعجاب فيروز مش بالغنى ولا المال لا غناها بشكل البيت ونظراتها كلها حب وتواضع مش غل وحقد)
عبدالحميد شاف شروق داخلة مع فيروز وبيضحكوا سوا: انتوا تعرفوا بعض؟
شروق: ايوا ياجدو....فيروز صاحبتي الانتيم
عبدالحميد: بجد....وبص لفيروز: كدا مـ.ـا.تعرفنيش
فيروز: محبتش اقول لحضرتك لاني مش عاوزة اي واسطة في الشغل وعاوزة اثبت نفسي في الشغل من غير توصية من حد
عبدالحميد معجب بكلامها: ربنا يحميكي يابـ.ـنتي ويوفقك......تعالي نقعد في مكتبي
فيروز دخلت مع عبدالحميد وقعدوا في المكتب سوا وخلاص الملفات اتمضت وفيروز كانت هتمشي
عبدالحميد: انتي مش هتمشي انتي هتتغدي معانا
فيروز بإحراج: لا انا همشي مش هقدر اقعد
عبدالحميد بجدية: لا مش هتمشي ولا عاوزة مديرك يزعل منك
فيروز ابتسمت: لا طبعا بســ.......
عبدالحميد قاطعها: مافيش بس هتقعدي يعني هتقعدي
فيروز: حاضر
مهاب واخته وصلوا الڤيلا، وصافي نزلت من العربية بس مهاب لا
صافي: ايه دا انت مش هتدخل معايا؟
مهاب: لا ياحبيبتي انا رايح لباسم المعرض
صافي: ماشي يا أبيه
صافي دخلت الڤيلا ومهاب مشي
عبدالحميد كان قاعد هو والبنات واولاده وزوجاتهم في مدخل الڤيلا
عبدالحميد: امال مهاب فين ياصافي؟
صافي: وصلني وراح لباسم المعرض ياجدو
عبدالحميد: ماشي ياحبيبتي......وبص لفيروز: تعالي اعرفك على فيروز
صافي بإبتسامة حلوة زينت وشها: اسمك حلو اوي
فيروز بإبتسامة: انتي احلى
صافي قعدت معاهم وفيروز كانت فرحانة في وسطهم
سراج لفيروز: انتي عايشة لوحدك يابـ.ـنتي؟
فيروز بحـ.ـز.ن: ايوا ياعمي، بابا وماما اتوفوا من تلات سنين وانا من ساعتها لوحدي
ايمن: مش مخطوبة؟
فيروز بخجل: لا ياعمي لسة
وفاء: عارفة يافيروز حبيت فيكي ايه اول ماشفتك؟
فيروز: ايه ياطنط؟
وفاء: حجابك
البنات بصوا لبعض.....وخلود اتكلمت: يعني احنا وحشين كدا يافوفا
وفاء: لا ياحبيبتي مش وحشين انتوا ماشاء الله عليكم ملتزمين بالصلاة والدين وكل حاجة الا الحجاب.....وحجاب البـ.ـنت فرض وواجب في الدين الاسلامي احنا محبناش نضغط عليكم عشان عارفين ان لازم تقتنعوا بيه الاول
شروق: نوعدك ياماما اننا هنلبسه بس نكون مستعدين للخطوة دي
ليلى: ربنا يهديكم يابنات
صافي: عارفين انا كنت عاوزة البس الحجاب من زمان بس كنت مستنية اما انزل مصر الاول
فيروز: بصي ياصافي قبل مـ.ـا.تاخدي القرار تكوني عارفة كويس ان القرار دا له احكام وشروط يعني مثلا تلتزمي بلبس الحجاب يعني شعرك مش يبان ادام اي حد ولد يعني مثلا ادام ابن خالك لا ابن عمك لا.....عمك وخالك اه لكن ولد غريب عنك لا غير لو كان جوزك ومحلل ليكي
عبدالحميد سامع كلامها ومعجب بيها اوووووي وكبرت في نظره
سراج بإعجاب: ربنا يحميكي يابـ.ـنتي
وفاء: انتي بعد كدا تيجي هنا على طول
فيروز: حاضر ياطنط
ليلى: بصي يافيروز البنات وكل اللي هنا مش بيقولوا كلمة طنط دي ممكن تقولي لينا لولا وفوفا
فيروز بإحراج: لا ازاي ماينفعش طبعا
عبدالحميد: لا ينفع هما اصلا مش بيحبوا كلمة طنط ولا ماما عشان مايحسوش نفسهم كبروا
وفاء: اه احنا لسة شباب
ايمن ضحك: واضح
ليلى: ماشي يا ايمن ماشي
الكل ضحك وكانوا فرحانين
* في معرض العربيات *
مهاب دخل المكتب وباسم قاعد فاتح اللاب وبيتفرج على حاجة واول ماشاف مهاب قفل شاشة اللاب
مهاب بشك: انت قفلت اللاب ليه؟
باسم بتـ.ـو.تر: ها..عادي لاقيتك جيت قفلته
مهاب رفع حاجبه🤨: امممممم ياراجـ.ـل
باسم: عاوز ايه يامهاب
مهاب قعد: انت بتحبها؟
باسم بتـ.ـو.تر: هي مين؟
مهاب: باسم بلاش لف ودوران وتعالى معايا دوغري
باسم اتنهد: مش عارف يامهاب
مهاب: يعني ايه مش عارف؟
باسم: يعني مش عارف حبي ليها دا حب اخوات ولا حب حبيب لحبيبته صدقني مش عارف يامهاب
مهاب مسك اللاب: طب وريني كنت بتتفرج على ايه
مهاب فتح شاشة اللاب وشاف ملف بإسم (خلود) وفيه كل صوارها
مهاب بصله: وتقولي مش عارف حبي ليها ايه
باسم ساكت ومش بيرد
مهاب قفل اللاب وبص لباسم: بص ياباسم اللي انا شايفه انك بتحبها حب عشاق مش حب اخوات خالص......وانت اللي بتكابر
باسم: مش بكابر يامهاب والله بس انا مش عاوز اقول حاجة وانا مش متأكد منها لازم احس ان حبي ليها دا حب عشاق مش اخواتي
مهاب قام: ماشي ياباسم
باسم: انت رايح فين؟
مهاب: رايح الڤيلا عند بابا
باسم: انت كنت جاي ليه؟
مهاب قرب منه: دا معرضي على فكرة ذيك
باسم ضحك: ياعم عارف بس انت مش بتجي هنا غير لما اقولك تعالى ومش دايما بتيجي من نفسك
مهاب ابتسم: كنت جاي عشان اعرف انت مخبي عني ايه
باسم ابتسم: مقدرش اصلا اخبي حاجة عنك وانت عارف كدا كويس
مهاب: ماشي ياسيدي وفكر وابقى قولي نويت تعمل ايه
باسم: ماشي
مهاب خرج وركب عربيته ورجع الڤيلا عند جده مهاب، وصل ونزل من العربية والحرس اخد منه مفتاح العربية يركنها، مهاب(الجد) وفايز ابنه وناني وريماس قاعدين بيتكلموا
مهاب دخل: مساء الخير
الكل: مساء النور
ريماس قربت منه: مهاب ممكن نخرج سوا النهاردة؟
مهاب بصلها: مش فاضي ياريماس
مهاب(الجد): مش فاضي ليه؟
مهاب(الصغير): هخرج مع اصحابي
مهاب(الجد): بس دي خطيبتك
مهاب(الصغير) بصله بغضب وحاول يتمالك اعصابه: ريماس اختي وبس
ريماس اضايقت من كلمة 'اختي' والدmـ.ـو.ع اتجمعت في عنيها: انا طالعة اوضتي.......وبصت لمهاب: انا اسفة يامهاب بس حتى لو كنت بتعتبرني كأخت ليك كنت على الاقل تخرج معايا
ريماس سابتهم وطلعت ومهاب حاسس انه قاسي اوي معاها وحاسس ان قلبها طيب عكس مامتها وقرر يطلع وراها يتكلم معاها
مهاب طلع عند اوضتها وخبط وهي فتحت
ريماس بإستغراب: مهاب!
مهاب: ممكن اتكلم معاكي شوية؟
ريماس: طبعا تعالى ادخل
مهاب دخل بس ساب باب الاوضة مفتوح وقعد على كرسي جمب السرير وهي على السرير
مهاب: ممكن مـ.ـا.تزعليش مني؟
ريماس: انا مش زعلانة منك يامهاب
مهاب: امال ليه دmـ.ـو.عك دي؟
ريماس: عشان بحبك
مهاب بهدوء: مش يمكن الحب اللي جواكي ليا دا حب اخوات وبس
ريماس بتهز دmاغها بلأ
مهاب: بصي ياريماس، ممكن الحب دا حب اخوات ذي ما انا بحبك كأخت وانتي مش حاسة بدا
ريماس بحـ.ـز.ن واضح: بس انا عاوزة اكون معاك
مهاب: ومين قالك اني مش معاكي انا جمبك ومعاكي في اي وقت تحتاجيني فيه بس كأخ
ريماس زعلت وبصت في الارض: ماشي
مهاب مضايق انها زعلانة وحب يفرحها: مش كنتي عاوزة تخرجي؟
ريماس بصتله: ايوا
مهاب: طب يالا اجهزي ونخرج سوا
ريماس فرحت جدا ومهاب فرحان انها فرحت وقرر انه يقربها منه
مهاب دخل اوضته واخد دش وغير هدومه ونزل اخد ريماس وخرج وكلم باسم قبل ماينزل من اوضته وقاله يجيب البنات النادي ويأكد على صافي انها مـ.ـا.تقولش ادام ريماس انها اخته
وبعد شوية مهاب وريماس وصلوا النادي، ومهاب ركن عربيته ودخلوا سوا
ريماس: خلينا قاعدين جمب ال Pool (حمام السباحة)
مهاب: ماشي
وقعدوا جمب حمام السباحة وشوية وباسم والبنات وصلوا بعد ماوصلوا فيروز بيتها
باسم شاف مهاب وريماس قاعدين جمب حمام السباحة: يالا يابنات هما قاعدين هناك اهم
راحوا عندهم ومهاب اخد باسم بعيد عنهم
مهاب: كويس انك جيت
باسم: في ايه؟
مهاب: انا خارج غـ.ـصـ.ـب عني مع ريماس عشان مش عاوز ازعلها
باسم: طب يالا نروح نقعد معاهم
مهاب وباسم قعدوا وصافي عاوزة تنزل حمام السباحة بس مش بتعرف تعوم، صافي قاعدة جمب مهاب وبتهمسله: عاوزة انزل الـpool (حمام السباحة) يا أبيه
مهاب: انزلي ياحبيبتي
صافي: بس مش بعرف اعوم
مهاب ضحك: هنزل معاكي
صافي فرحت اوي وقامت هي والبنات يلبسوا مايو اسلامي وريماس مستغربة من قرب صافي من مهاب
ريماس: هي عندها كام سنة يامهاب؟
مهاب: ١٨ سنة
ريماس: يعني في ثانوية عامة؟
مهاب: ايوا
ريماس: مش هي كانت مسافرة؟
مهاب: اه وورقها اتنقل في مدرسة هنا
ريماس: اه ماشي
شوية والبنات لبسوا ومهاب وباسم غيروا هدومهم في اوضة اللبس الخاصة بالنادي ولبسوا كل واحد فيهم شورت بس وريماس رفضت تنزل الماية بس مضايقة من قرب صافي من مهاب؛ لأن مهاب شايل صافي في الماية عشان مش بتعرف تعوم
ريماس مسكت فونها واخدت كام صورة ليهم
صافي: انا فرحانة اوي يا أبيه
مهاب باسها: يارب دايما ياقلب أبيه
باسم قرب منهم: خف شوية عشان ريماس شكلها مش مطمني
مهاب بص على ريماس وبص لباسم: مايمهنيش
خلود وشروق جمب بعض بيتكلموا
خلود: مش كانت فيروز جات معانا تغير جو
شروق: ما انتي شفتي بنفسك رفضت ازاي
خلود: مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش اخبـ.ـار عن نتيجة الترم الاول؟
شروق: المفروض انها بانت في الكنترول وهروح بكرة اشوفها
خلود: خلاص هروح معاكي انا كمان وبالمرة اشوف نتيجتي
شروق: خلاص ماشي ونقول لفيروز وتروح معانا
********
نيجي لڤيلا مهاب العمري، قاعد في الجنينة وبيتكلم في التليفون
مهاب(الجد): يعني هي كانت عنده النهاردة؟
.....: ايوا ياباشا
مهاب(الجد): تمام انا عاوزك تتابعها واوعى تاخد بالها ان في حد ماشي وراها
.......: حاضر مـ.ـا.تقلقش
مهاب(الجد): عاوزك كمان تعرفلي مين اللي مع مهاب الفترة دي، هو بيقول انها بـ.ـنت خالته بس حاسس بحاجة غريبة
.......: حاضر ياباشا كل حاجة هتكون عندك خلال يومين
مهاب(الجد) خلص المكالمة وبيكلم نفسه: ياترى مين دي يامهاب......بس مش دا المهم الوقتي المهم هي البت اللي شغالة عند عبدالحميد
*********
فيروز قاعدة في بيتها وبترن على ضياء وبيكنسل عليها
ضياء قاعد فوق ومعاه سلمى زميلته في الشغل
سلمى بدلع: فرحت اوي لما وافقت اني اجيلك
ضياء بيقرب منها: قولت عشان نكون على راحتنا
سلمى بدلع اكتر: وعشان كدا انا جيت
ضياء قرب منها وللاسف خان فيروز معاها (ماهو واحد ذي دا اكيد الخيانة في دmه)
فيروز بـ.ـاردوا بترن عليه وهو مش بيرد
فيروز لنفسها: رد بقى ياضياء...ياترى انت فوق ولا بـ.ـارة
وفضلت تفكر انها تطلعله بس في الآخر قالت لا ماينفعش (جدعة يابت)
شوية وتليفونها رن وكانت فاكراه ضياء بس كانت شروق
فيروز: الو ياشوشو
شروق: جهزي نفسك بكرة عشان نروح نشوف النتيجة
فيروز: انا هكون في الشغل ابقي شوفيهالي انتي
شروق: لا هتيجي معايا وبعدين هستأذنلك من جدو
فيروز: لا ياشروق انا مش عاوزة كدا وبعدين انا خايفة اروح اجيبها
شروق: يابـ.ـنتي خايفة ايه انتي ماشاء الله عليكي كل سنة بتجيبي تقدير امتياز وبتكوني الأولى
فيروز: يارب السنادي كمان اكون كدا
شروق: ان شاء الله
فيروز: شوفيهالي انتي ياشوشو عشان خاطري
شروق: ماشي ياحبيبتي خلاص هشوفها انا وهقولك
فيروز: ماشي ياقلبي......انتوا لسة بـ.ـارة ولا ايه؟
شروق: ايوا مش كنتي جيتي معانا
فيروز: لا ياستي كدا حلو وبعدين لو كنتي انتي وخلود وريماس كنت وافقت لكن انتوا خارجين مع اخوكي وابن عمتك فخلاص
شروق: خلاص احنا فيها بكرة بعد الشغل وبعد مانطمن على النتيجة نروح النادي
فيروز: ماشي موافقة
شروق خلصت مع فيروز وخلود كانت لسة في الماية هي وباسم بس بعيد عنها ومهاب قاعد على كرسي حمام السباحة ومركز مع باسم، ومهاب بيصفرله وباسم بصله بغضب ومهاب ضحك عليه
باسم قرب منه وهو لسة في الماية: مـ.ـا.تبطل رخامة ياعم انت
مهاب: مـ.ـا.تروح ياعم جمبها
باسم: لا يامهاب المرة اللي فاتت قالتلي امشي المرادي بقى هتقولي ايه
مهاب: مش بقولك بتحبها
باسم بصله بغضب وكمل سباحة وقرب من خلود: امشي ولا عاوزة تفضلي لوحدك
خلود بصتله: لو انت عاوز تفضل افضل
باسم قرب منها: ليه بقيتي بعيدة من اخر مرة اتكلمتي معايا فيها؟
خلود: بحاول احافظ على كرامتي
باسم مضايق انها زعلانة منه: بس انا ما هنتش كرامتك ياخلود
خلود بصتله بحـ.ـز.ن: لا ياباسم اهانتها من غير قصد وكمان و.جـ.ـعت قلبي.....وسكتت شوية: بس عادي ياباسم خلاص حصل خير
خلود خلصت كلامها وبعدت عنه وخرجت من حمام السباحة وهو واقف مكانه مضايق، وبعد شوية طلع وقعد معاهم
بعد شوية مهاب رجع ريماس الڤيلا وراح عند جده عبدالحميد في الڤيلا وقعد معاهم وكانوا فرحانين
_ في المساء_
مهاب طلع اوضته واتوضى وصلى العشا وقعد يقرأ قرآن وصوته حلو جدا في تلاوة القرآن
فيروز في بيتها خلصت صلاتها وقعدت تقرأ الورد القرآني وشوية وجرس الباب رن، وظبطت حجابها وقامت تفتح وكان ضياء
فيروز بحـ.ـز.ن: لسة فاكرني
ضياء: حقك عليا، بس كنت مشغول ( ياكداااااااااب بصوت البت الافريقية اللي كانت في فيلم افريكانو😂)
فيروز: ماشي ياضياء
ضياء: انا كنت عاوز اقولك ان خلاص بجهز ورق السفر والاسبوع اللي جاي هسافر
فيروز دmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها: يعني هتسيبني؟
ضياء: ماقولتلك يافيروزتي انا بعمل كدا عشانا
فيروز بدmـ.ـو.ع: ليه مش عاوز تفضل هنا ونكمل بعض
ضياء: قولتلك ماينفعش
فيروز بحـ.ـز.ن كبير: ماشي ياضياء
ضياء: هتستنيني؟
فيروز بصتله: هو انا ليا غيرك عشان اكون لغيرك؟
ضياء بخبث: ولا عمرك هتكوني لغيري
فيروز استغربت من كلامه بس قالت عادي وبصتله وسكتت
ضياء: مش هتخليني اشرب معاكي شاي قبل ما اسافر؟
فيروز بصتله: مش قولنا ماينفعش
ضياء: مرة بس ياقلبي وبعدها هقعد سنة من غير مـ.ـا.تشوفيني
فيروز وافقت وبحسن نية: ماشي
ضياء بخبث: لما اعرف اليوم اللي هسافر فيه، نبقى نقعد
فيروز: ماشي ياضياء
ضياء نزل وهي دخلت وقفلت الباب وفضلت تعيط جـ.ـا.مد عشان هتكون لوحدها وصلت ركعتين وفضلت تدعي ربها
تاني يوم الصبح، شروق وخلود راحوا الجامعة والنتيجة ظهرت وكل واحدة فيهم نجحت بتقدير خلود وشروق بتقدير جيد وفيروز بإمتياز (ذي كل سنة)، وشروق قررت انها تروح ليها الشركة وتفرحها، بعد شوية شروق وخلود وصلوا الشركة وطلعوا
شروق وهي عاملة زعلانة: فيروز النتيجة ظهرت
فيروز بقلق: انتي زعلانة ليه هي وحشة؟
شروق بفرحة: يابـ.ـنتي إمتياز طبعا ذي كل ترم
فيروز بفرحة حـ.ـضـ.ـنت شروق: خضتيني حـ.ـر.ام عليكي
شروق: سلامتك من الخضة ياقلبي
خلود: مبروك ياصاحبة الامتياز
فيروز ضحكت: ايه الاسم دا
خلود: اكتر اسم لايق عليكي
فيروز فرحانة اوي وعبدالحميد كان خارج من مكتبه واتفاجئ بالبنات
عبدالحميد: خير يابنات؟
شروق: نجحنا ياجدو وبتقدير كمان
عبدالحميد بفرحة: مبروك ياحبايبي......وبص لفيروز: انتي عملتي ايه يافيروز؟
فيروز كانت لسة هترد بس خلود ردت: دي ياجدو اسمها صاحبة الامتياز واحنا جيد
عبدالحميد بفرحة بيهم: مبروك يابنات ويالا بينا نحتفل
الشركة كلها بتبـ.ـاركلهم وفرحانين بيهم
فؤاد قرب من فيروز: مبروك يافيروز
فيروز بإبتسامة: الله يبـ.ـارك فيك يافؤاد
فيروز بعدت عن الكل ورنت على ضياء ورد عليها
ضياء: الو
فيروز بفرحة: ضياء انا نجحت
ضياء: مبروك ياقلبي نجحتي بتقدير؟
فيروز: اه إمتياز
ضياء: مبروك يافيروزتي
فيروز: الله يبـ.ـارك فيك
فيروز خلصت المكالمة وعبدالحميد قرر انه ياخد البنات ويتغدوا سوا وكلم ريماس في الڤيلا وطلب من السواق يروح يجيبها
عبدالحميد: عاوزين تروحوا فين؟
شروق وفيروز في صوت واحد: مطعم 7Sky
عبدالحميد: اشمعنا المطعم دا؟
شروق: مكانا المفضل ياجدو
عبدالحميد: موافق يالا
عبدالحميد اخد البنات ومشي ووصلوا المطعم وبعت السواق يجيب صافي، وبعد شوية جات
خلود: الله ياجدو بقالنا كتير ماخرجناش كدا
عبدالحميد: ان شااء الله هنخرج كدا على طول
فيروز: ايه رأيك في المطعم يامستر عبدالحميد؟
عبدالحميد: بصي بقى اسمي جدو وبس
فيروز بإحراج: ازاي بس ماينفعش
عبدالحميد: ها انا مش بعيد كلامي
فيروز: حاضر ياجدو
عبدالحميد: ايوا كدا
ريماس: انتي جميلة اوي يافيروز
فيروز بصتلها وابتسمت: انتي اجمل ياحبيبتي
خلود ماسكة تليفونها وعاوزة تكلم باسم تقولوا انها نجحت وتفرحوا ذي كل سنة بس مترددة وفيروز لاحظت دا
فيروز: كلميه ياخلود
خلود: قلقانة
فيروز: كلميه يابـ.ـنتي وبعدين انتي كدا كدا بتكلميه كل سنة بعد النتيجة
خلود اقتنعت بكلام فيروز وقامت تكلم باسم في التليفون وباسم رد بسرعة
باسم: مبروك
خلود بإستغراب: عرفت منين؟
باسم: كنت عندك في الكلية وعرفت
خلود بفرحة: يعني انت كنت رايح تشوف نتيجتي؟
باسم: ايوا ونجحتي ذي كل سنة مبروك
خلود بفرحة: الله يبـ.ـارك فيك
باسم سامع صوت الهوا حواليها وكأنها في مكان جمب البحر: انتي عالبحر؟
خلود: احنا في مطعم جمب البحر والقلعة
باسم: مع مين؟
خلود: مع جدو والبنات
باسم: طب اجي؟
خلود بفرحة: تعالى
باسم: خلاص ابعتيلي العنوان في رسالة
خلود: حاضر
خلود قفلت مع باسم وكانت فرحانة وراحت قعدت مع جدها والبنات
شروق بتهمسلها: قالك ايه مفرحك كدا؟
خلود: باسم جاي
شروق: بجد
خلود: اه والله
وبعد شوية باسم وصل وقعد معاهم
عبدالحميد: ماجبتش مهاب معاك ليه؟
باسم: رنيت عليه كتير ماردش فأكيد عامل تليفونه صامت
شروق: اكيد في اجتماع
صافي لجدها: جدو ممكن اتكلم معاك شوية؟
عبدالحميد: طبعاً ياقلبي
عبدالحميد اخد ريماس ونزلوا عند البحر
عبدالحميد: خير ياحبيبتي؟
صافي: عاوزة بابا يعرف بوجودي
عبدالحميد بهدوء: مش مهاب قال نستنى شوية؟
صافي: ايوا ياجدو بس كان نفسي يعرف اني بـ.ـنته لما رحت الشركة مع مهاب نظراته ليا كلها حب وشوق وحنية
عبدالحميد: انا عارف انه هيحبك وانه طيب وحنين ومتأكد كمان انه مستغرب الشبه اللي بينك وبين امك الله يرحمها
صافي: ايوا ياجدو انا لاحظت كدا بـ.ـاردوا حتى جدو مهاب بـ.ـاردوا لاقيته مستغرب وسأل مهاب عني
عبدالحميد: بصي ياريماس احنا نستنى شوية لحد مايجي الوقت المناسب
صافي: ماشي ياجدو
عبدالحميد: يالا نروح للبنات
رجعوا واتغدوا كلهم سوا وباسم بيسـ.ـر.ق نظرات لخلود وفيروز ملاحظة دا وحست ان باسم بيحبها بس قالت انها مش هتقولها غير لما تتأكد عشان مش تديها امل عالفاضي
عدا اسبوعين والعام الدراسي التاني بدأ والبنات رجعوا الكلية، ومهاب لسة مـ.ـا.تقابلش مع فيروز ومهاب(الجد) لسة بيتابع فيروز، وضياء سفره اتأجل وهيسافر بعد اسبوع، وفيروز خلاص معاها المرتب واخيرا صاحب البيت وافق انها تدفع الفلوس على مرتين
_ في الجامعة_
شروق وفيروز قاعدين في كافيه الكلية وعندهم محاضرة بعد ساعة
شروق: ضياء ناوي يعمل ايه؟
فيروز اتنهدت: ولا اي حاجة هيسافر سنة وهيجي نتجوز
شروق: تفتكري هيوفي بوعده؟
فيروز: تصدقيني لو قولتلك اني مابقتش فارقة، انا موجودة معاه ذي مش موجودة ساعات بيكون حلو معايا وساعات لا
شروق: انتي بتحبيه اوي يافيروز ودا غلط
فيروز اتنهدت واتكلمت بحـ.ـز.ن: اعمل ايه ياشروق غـ.ـصـ.ـب عني ماليش غيره وانا حبيته اوي
شروق: عارفة بدعيلك بإيه بإن ربنا يرزقك بواحد احسن منه وارجل منه
فيروز بغضب: بتدعي عليا يارخمة
شروق ضحكت: دا انا بدعيلك
فيروز: ماشي يارخمة يالا ناكل عشان المحاضرة هتبتدي
نيجي لخلود قاعدة في الكلية بتاعتها في الكافيه وولد زميلها قرب منها
وائل: صباح الخير
خلود بإبتسامة: صباح الخير ياوائل
وائل: قاعدة لوحدك ليه؟
خلود: ابدا البنات قاموا يطلبوا الاكل
وائل: ممكن اقعد معاكوا
خلود: اه يا ابني عادي ما احنا زمايل
.........: لا حلو اوي اللي بيحصل دا
خلود بصت على صاحب الصوت وكان باسم
خلود بفرحة: باسم
باسم بغضب وبيبص لوائل: دا مين؟
خلود: دا وائل زميلنا
وائل: انا وائل الشهاوي زميل خلود
باسم بيضغط على سنانه: اهلا
وائل استأذن ومشي وباسم واقف بغضب ومضايق
باسم: انتي ازاي تسمحيله يقعد معاكي؟
خلود بإستغراب: وفيها ايه يعني دا زميلي
باسم: يعني انتي شايفاها عادي؟
خلود: اها عادي
باسم: ماشي عالعموم انا كنت جايلك عشان جبتلك الجدول بتاعك......خرج ورقة من جيبه: اهو
خلود اخدت الجدول منه وسابها ومشي، خلود مستغربة من تصرفاته بس قالت عادي دا حب اخوات وقعدت وبعد شوية دخلت المحاضرة
نرجع لفيروز وشروق خلصوا المحاضرة والمعيد الجديد نده على فيروز
فيروز: ايوا يادكتور
احمد: انتي فيروز الاولى على الدفعة مش كدا؟
فيروز: اه
احمد: ماشاء الله عليكي...وان شااء الله ليكي مستقبل كويس
فيروز: شكرا اوي لحضرتك
احمد: ربنا يوفقك
فيروز: يارب
(دكتور احمد: معيد جديد عنده ٢٥ سنة كان متفوق في دراسته وعشان كدا بقى معيد اول مـ.ـا.تخرج على طول، شاب محترم جدا وعيونه خضرا وشعره بني غامق وبشرته بيضا، وطويل)
احمد مشي وشروق بتغمز لفيروز
شروق: شكله وقع
فيروز: بس يارخمة هو يعني قالي ايه
شروق: اممممم مش يمكن هو عمل حجة الامتياز دي وانك الاولى عالدفعة في التلات السنين اللي فاتوا عشان يفتح كلام معاكي
فيروز: بس ياماما ويالا عشان هروح الشركة
فيروز راحت الشركة وفؤاد شافها
فؤاد: فيروز
فيروز: في حاجة يافؤاد؟
فؤاد: كنت عاوز اسألك عن يومك النهاردة في الجامعة كان عامل ازاي؟
فيروز: كان حلو اوي الحمدلله
فؤاد: يارب دايما يارب......لو احتاجتي اي حاجة انا موجود
فيروز: شكرا يافؤاد ربنا يخليك
فيروز دخلت لعبدالحميد: مساء الخير
عبدالحميد: مساء الورد
فيروز ابتسمت: جاهز عشان الاجتماع كمان نص ساعة
عبدالحميد: اه جاهز بس قلقان
فيروز: طول ماحضرتك معاك الحق مـ.ـا.تقلقش.....وبعدين اللي اسمه مهاب العمري دي تلاقيه كان بيهدد بس بالكلام وخلاص
عبدالحميد بتنهيدة: مهاب طلاما صمم انه ياخد المناقصة يبقى هياخدها
فيروز: بس هو محاولش يعمل حاجة تانية من ساعة اخر مرة لما طلب مني الملف
عبدالحميد: دا اللي قالقني لان انا اكتر واحد عارفه
فيروز: سلم امرك لله ياجدو
عبدالحميد ابتسم: بحب كلامك اوي ليا وانك بتطمنيني
فيروز ابتسمت: انا اللي بحبك اوي بجد وبحمد ربنا على حضرتك وانك اعتبرتني ذي احفادك
عبدالحميد: انتي بـ.ـنت طيبة ومحترمة وعشان كدا اعتبرتك حفيدتي
مهاب خبط ودخل وهما قاعدين يتكلموا
عبدالحميد: حبيبي تعالى
مهاب دخل وهو مضايق وما اخدش باله من فيروز: بص عشان انا اتخـ.ـنـ.ـقت اللي اسمه مهاب دا انا زهقت منه
عبدالحميد بص لفيروز: اطلبي واحد ليمون يافيروز وسبينا شوية
فيروز: حاضر
فيروز خرجت وسابتهم ومهاب قاعد مضايق
عبدالحميد: ممكن تهدى وتقولي ايه حصل؟
مهاب بغضب: كل اما يشوفني يقولي عاوزك تتجوز
عبدالحميد: عنده حق
مهاب بسله: جدو والنبي بلاش كدا
عبدالحميد: ليه بس يامهاب، انا فعلا عاوز افرح بيك
مهاب وقف: انا همشي احسن
عبدالحميد: اقعد يامهاب انا بتكلم معاك مش بتخانق
مهاب: اقعد ليه ياجدو عشان اسمع نفس الكلام اللي هو بيقولوا؟
عبدالحميد: لا يامهاب انا مش هقولك ذيه بس عاوزك تشوف نفسك وحياتك....انت مقضي كل وقتك شغل وبس
مهاب: يعني ياجدو انا لاقيت البـ.ـنت اللي تخـ.ـطـ.ـف قلبي وقولت لا
عبدالحميد: والله هتلاقيها ان شاء الله
مهاب: يبقى خلاص لما الاقيها هتجوز
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي
شوية والساعي دخل بالليمون
عبدالحميد: اشرب الليمون وروق دmك
مهاب: هو اللي يعيش مع مهاب يشوف روقان
عبدالحميد: بـ.ـاردوا مش ناوي تقوله ياجدو
مهاب: لا يعني لا
عبدالحميد: ماشي يامهاب
الاسبوع عدا خلاص وضياء هيسافر بكرة، لبس ونزل لفيروز رن جرس الباب وهي فتحت
ضياء: مسائو فل
فيروز بإبتسامة هادية: مساء الخير
ضياء: ها هتسبيني واقف عالباب كدا؟
فيروز سمحتله يدخل: ادخل
ضياء دخل وقعد في البلكونة وفيروز عملت الشاي
ضياء: فيروزتي هاتيلي كوباية ماية
فيروز: حاضر
فيروز دخلت تجيب الماية وبعد شوية خرجت وقعدت مع ضياء وبيشربوا الشاي وفضلوا سهرانين سوا
نيجي لمهاب سهران في الجنينة لوحده وصافي جات قعدت جمبه
صافي: مالك يا أبيه؟
مهاب: مافيش ياقلبي....قوليلي عاملة ايه في مذاكرتك؟
صافي: الحمدلله والمدرسين هنا كويسين اوي
مهاب: ذاكري كويس عشان تجيبي مجموع كويس
صافي: حاضر ويالا عشان تطلع تنام
مهاب ابتسم: ماشي
تاني يوم الصبح، عند فيروز صحيت من النوم وكانت الصدmة...
فيروز صحيت وانصدmت، ضياء كان نايم جمبها وكانوا الاتنين في وضع مش كويس خالص، فيروز انهارت وعيطت بصوت، وضياء صحي على صوته(هو اصلا عامل نفسه نايم)
ضياء عامل نفسه مصدوم وانه ازاي يعمل كدا وبدأ يهدي فيها: اهدي يافيروز
فيروز بهيسترية: اهدى ازاي، انت مش شايف اللي حصل
ضياء: انا مش عارف دا حصل ازاي
فيروز بصتله وانهارت: انا قولتلك ماينفعش نقعد لوحدنا......وسكتت شوية بتحاول تفتكر اللي حصل بس مش قادرة: انا مش قادرة افتكر اللي حصل
ضياء بيمثل انه عنده صداع ومسك دmاغه: ولا انا
فيروز بإنهيار كبير: يعني ايه؟ يعني انا كدا ضعت
ضياء بيحاول يهديها: ضعتي ازاي وانا جمبك ومش هسيبك يافيروز
فيروز بعـ.ـيا.ط: ازاي وانت اصلا مسافر، وبعدين ليه محسسني ان اللي حصل حاجة عادية يعني اوي كدا
ضياء بتـ.ـو.تر: لا هي مش عادي بس انا مش وحش عشان اسيبك واستغنى عنك بعد اللي حصل
فيروز بصتله اوي: يبقى تكتب كتابنا قبل مـ.ـا.تسافر
ضياء: ازاي بس وانا طيارتي كمان ساعتين ويدوبك الحق اروح المطار
فيروز: لا مش هتسافر غير لما تكون كاتب الكتاب
ضياء: صدقيني هيحصل والله اول ماهسافر هعمل توكيل لإبن عمي ويكتب كتابنا
فيروز كلام ضياء هداها بس هي للأسف كرهت نفسها وحياتها بعد اللي حصل
ضياء: اوعدك ان مش هتخلى عنك مهما حصل، وانا دايما جمبك وهتكوني مراتي وام عيالي
فيروز سكتت خالص بس دmـ.ـو.عها نازلة بشـ.ـدة ومش بتتكلم نهائي وضياء قلق عليها بجد
ضياء: عشان خاطري ردي عليا
فيروز: ارد عليك اقولك ايه؟......ما انا خلاص معتش ليا قرار ولا هعرف اقولك اي حاجة انا بقيت عايشة من غير روح
ضياء بحـ.ـز.ن واضح وبجد: صدقيني انا جمبك
فيروز عيطت اوي: ياريت مـ.ـا.تسافرش
ضياء: غـ.ـصـ.ـب عني واوعدك ان والله كل حاجة هتكون تمام، وهكلمك على طول وهعمل التوكيل ذي ماقولتلك
فيروز بصتله: اطلع بـ.ـارة
ضياء بإستغراب: ليه؟!
فيروز بسخرية: عشان تلحق تروح المطار
ضياء للأسف سابها ومشي وهي قعدت منهارة وتكلم نفسها: ازاي دا يحصل، يارب سامحني انا مش عارفة دا حصل ازاي وانا عمري ماهقبل بكدا يارب سامحني ياارب
فيروز فضلت تدعي ربنا وتصلي وتعيط ومنهارة جدا
ضياء طلع شقته وبيجهز شنطته وبيفتكر في اللي حصل امبـ.ـارح
*فلاش باك*
ضياء: هاتيلي كوباية ماية يافيروز
فيروز: حاضر
فيروز دخلت تجيب ماية وضياء طلع اقراص منومة وحط في كوباية الشاي بتاعة فيروز قرص واحد وبعد شوية فيروز جابت الماية وبدأت تشرب الشاي
فيروز وحست بإن راسها تقلت: انا حاسة اني عاوزة انام ليه؟
ضياء قرب منها: تحبي تنامي في حـ.ـضـ.ـني؟
فيروز للأسف نامت وضياء شالها ودخل بيها الاوضة وحصل اللي حصل
*العودة من الفلاش باك*
ضياء قاعد على السرير: سامحيني يافيروز كنت لازم اعمل كدا عشان مـ.ـا.تفكريش تكوني لغيري
بعد شوية تليفونه رن وكانت سلمى
ضياء: ايوا ياحبيبتي (يابرودك ياخـ.ـا.ين)
سلمى: حبيبي انا خلاص جهزت انت فين؟
ضياء: انا خلاص جهزت شنطتي وهخرج من البيت اهو وهجيلك
سلمى: ماشي ياحبيبي
ضياء نزل ووقف ادام باب شقة فيروز وخبط عليها وبعد شوية فتحت وعنيها حمرا من العـ.ـيا.ط
ضياء: عشان خاطري مش عاوز اشوفك كدا وانا مسافر
فيروز بصتله بهدوء: مـ.ـا.تشغلش بالك سافر انت وانا هتصرف
ضياء: صدقيني مش هسيبك
فيروز: حاضر ياضياء هصدقك
ضياء ودعها ونزل وقف تاكسي وراح لسلمى ووصلوا المطار سوا
نيجي لڤيلا عبدالحميد هلال، قاعدين يفطروا في اوضة السفرة، وشوية وتليفون عبدالحميد عمل نغمة الرسايل وكانت رسالة من فيروز
(انا اسفة ياجدو مش هقدر اجي الشركة النهاردة عشان تعبانة شوية)
عبدالحميد بص لشروق: شروق خلصي اكلك وتروحي لفيروز
شروق: ليه ياجدو؟
عبدالحميد: هي بعتتلي رسالة دلوقتي وقالتلي انها تعبانة ومش هتقدر تيجي الشركة النهاردة فروحي شوفي مالها وابقي طمنيني عليها
شروق: حاضر ياجدو
خلود: وانا هاجي معاكي
صافي: ممكن وانا كمان؟
شروق: طبعا ياصافي
باسم ومهاب كانوا خرجوا من بدري
سراج: بابا انا خلصت لحضرتك الورق اللي طلبته مني
عبدالحميد: ماشي سراج.......وبص لأيمن: جهز نفسك يا ايمن عشان هتسافر انت وسراج فرع الشركة اللي في دبي
أيمن: ماشي يابابا انا جاهز مـ.ـا.تقلقش
وفاء: حابب تتغدى ايه عالغدا ياعمي؟
عبدالحميد: اي حاجة من ايديكم حلوة
خلصوا فطار والبنات طلعت تلبس عشان تروح لفيروز، وفي الطريق خلود طلبت من شروق انها توقفها عند المعرض بتاع باسم
خلود دخلت المعرض وقبلت حمادة اللي بيشتغل في المعرض
خلود: باسم موجود؟
حمادة: ايوا يا انسة خلود قاعد في مكتبه فوق
خلود طلعت مكتبه وخبطت ودخلت وهو كان قاعد فاتح اللاب واستغرب اول ماشافها بس ما تكلمش
خلود قعدت: باسم
باسم بصلها وساكت مش بيرد
خلود: انت زعلان مني ليه؟
باسم قفل اللاب وقام وقعد ادامها: مش زعلان
خلود: لا زعلان انت مش بتتكلم معايا من ساعة ماكنت عندي في اول يوم في الجامعة
باسم: طب انتي شايفة ان في حاجة حصلت عشان اكون زعلان منك؟
خلود: عشان كدا مستغربة انك زعلان
باسم بغضب وبصوت عالي: طلاما مش شايفة ان في حاجة حصلت جايا ليه
خلود زعلت من زعيقه عليها وغضبه ودmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها وساكتة ومش بترد خالص
باسم: مـ.ـا.تردي عليا، طلاما شايفة نفسك صح جايا ليه؟
مهاب كان وصل المعرض وسمع كل الكلام ودخل المكتب
مهاب: في ايه ياباسم صوتك عالي ليه؟......وبص لخلود اللي واقفة منهارة من العـ.ـيا.ط: خلود مالك؟
خلود ساكتة ومش بترد وباسم واقف مضايق وغضبان
مهاب: مـ.ـا.تقولوا مالكم
باسم: مافيش يامهاب
خلود اخيرا اتكلمت: انا ماشية....واخدت شنطتها ونزلت ومهاب نزل وراها
مهاب بيجري وراها: استني ياخلود
خلود وقفت: نعم يامهاب
مهاب: انتي راحة فين تعالي اروحك
خلود بدmـ.ـو.ع: لا يامهاب انا مش هروح دلوقتي انا عاوزة اكون لوحدي شوية
مهاب: طب هتروحي فين؟
خلود: هقعد عالبحر
خلود سابته ووقفت تاكسي وراحت تقعد عالبحر عشان تحكيله اللي مضايقها كالعادة، مهاب طلع لباسم اللي قاعد مضايق
مهاب: ممكن تفهمني ايه اللي حصل؟
باسم حكاله عن اللي حصل في الجامعة
مهاب بهدوء: انت غيران عليها ياباسم صح؟
باسم بصله: ايوا يامهاب انا بغيير عليها استريحت
مهاب ابتسم: يبقى بتحبها حب حبيب لحبيبته ياباسم
باسم اتنهد: قولتلك مش متأكد
مهاب وقف وبغضب: خليك كدا مش متأكد لحد مـ.ـا.تضيع من ايدك وصدقني ساعتها هتنـ.ـد.م
مهاب كان لسة هيخرج بس باسم وقفه
باسم: انت رايح فين؟
مهاب بصله: وانت مالك
وهما واقفيني تكلموا حمادة دخل
حمادة: مستر باسم فيه واحد تحت عاوز حضرتك
باسم: لو كان عميل وعاوز عربية اتصرف انت معاه
حمادة: لا يافنـ.ـد.م هو عاوز حضرتك في مسألة شخصية
باسم: ماشي خليه يطلع.....وبص لمهاب: وانت مـ.ـا.تمشيش خليك قاعد عشان نشوف دا عاوز ايه
مهاب قعد والشاب اللي كان عاوز باسم طلع وكان مين؟.....وائل زميل خلود في الجامعة وباسم اول ماشافه انصدm
وائل: السلام عليكم
مهاب: عليكم السلام....اتفضل
وائل قعد وبص لباسم: حضرتك طبعا عارفني....وبص لمهاب: انا وائل زميل خلود في الجامعة
مهاب: اتشرفنا
وائل بإبتسامة: متشكر
باسم بهدوء: جاي ليه؟
مهاب بصله بغضب و وائل رد: كنت جاي لحضرتك عشان عاوز اتقدm للأنسة خلود
باسم انصدm ومهاب بيبصله عاوز يشوف ردة فعله ايه
باسم بهدوء: وهي تعرف انك جاي؟
وائل: لا ومحبتش اقولها غير لما اقابل حضرتك لان اخر مرة كنت موجود في الجامعة حسيت ان حضرتك اضايقت لما شفتني واقف معاها وقولت اجي لحضرتك وبعد كدا اتقابل مع والدها....وعاوز اعرف رأي حضرتك
باسم: والله الرأي رأيها هي وباباها
مهاب مستغرب من رد باسم وبيبصله اوي وباسم بيتعامل ببرود
وائل: طب ممكن رقم تليفونه؟
باسم طلع كارت بإسم عمه أيمن و وائل اخده منه
وائل: طب انا هستأذن انا
مهاب: ازاي وانت ماشربتش حاجة
وائل: اكيد هنشرب ان شااء الله الايام جايا كتير
وائل نزل وهو خارج خلود شافته بس هو ركب عربيته ومشي وهي كانت راجعة عشان نست تليفونها وطلعت فوق
خلود دخلت: هو وائل كان هنا بيعمل ايه؟
باسم استغرب انها رجعت بس ما اتكلمش
مهاب: انتي رجعتي ليه؟
خلود: نسيت تليفوني.....بس ماقولتوش وائل كان هنا بيعمل ايه؟
باسم بهدوء: كان جاي يتقدmلك
خلود اتفاجأت: يتقدmلي؟
مهاب: اه.....ايه رأيك؟
خلود بصت لباسم اللي مركز معاها عاوز يعرف ردها: طب انتوا قولتولوا ايه؟
مهاب: باسم قاله ان الرأي رأيك انتي وباباكي ووائل اخد منه كارت باباكي اللي فيه ارقامه
خلود زعلت اوي ان باسم قاله كدا وكمان عرفه رقم باباها: ماشي يامهاب
خلود اخدت تليفونها وكانت لسة هتخرج بس وقفت على جملة باسم
باسم: ماقولتيش رأيك ايه
خلود بصتله اوي: عاوز تعرف رأيي ياباسم؟
باسم بهدوء: ايوا
خلود قربت منه وبصتله اوي: موافقة
باسم اضايق اوي وحس ان قلبه و.جـ.ـعه بس بيحاول يبان طبيعي: مبروك ياخلود
باسم قال جملته دي واخد مفاتيح عربيته ونزل
مهاب بص لخلود: ليه وافقتي وانتي بتحبي باسم؟
خلود استغربت ان مهاب عارف
مهاب ابتسم: مـ.ـا.تستغربيش عشان باسم حاكيلي
خلود قعدت ودmـ.ـو.عها نزلت: انا وافقت عشان قلبي واجعني اوي يامهاب وكفاية اوي كدا انا حبيته وهو رافض حبي يبقى اشوف حياتي
مهاب: يعني انتي كدا مش بتو.جـ.ـعي قلبك؟
خلود بصتله: يعني اعمل ايه يامهاب؟ اروح اتحايل عليه اقوله حبني كحبيبة مش كأخت ولا اقوله ايه بس ولا اعمل ايه؟
مهاب بتفكير: انا هقولك تعملي ايه
********
نيجي لفيروز، شروق وصافي وصلوا ليها وخبطوا وفتحت وكان باين عليها الحـ.ـز.ن اووي
شروق بقلق: مالك يافيروز في ايه؟
فيروز اول ماشافت شروق عيطت وحـ.ـضـ.ـنتها اوي
البنات دخلوا وقعدوا سوا
صافي: مالك بس بتعيطي ليه؟
فيروز: مافيش
صافي حبت تسيبهم لوحدهم وخرجت البلكونة
شروق: احكيلي بقى ايه اللي حصل
فيروز حكتلها كل اللي حصل
شروق بصدmة: ازاي دا حصل؟
فيروز بإنهيار: مش عارفة ياشروق ولا فاكرة اي حاجة
شروق: يبقى اكيد حطلك حاجة في الشاي
فيروز: ازاي
شروق: اكيد لما قومتي عشان تجيبي ماية هو عمل كدا
فيروز: لا
شروق: لسة بتقولي لا بعد اللي عمله؟
فيروز عيطت اوووي: انا ضعت ياشروق خلاص
شروق حـ.ـضـ.ـنتها اوي: انا جمبك ومـ.ـا.تقلقيش
فيروز: اوعي حد يعرف حاجة ياشروق
شروق: عيب عليكي استحالة حد يعرف طبعا
فيروز: ربنا يخليكي ليا يارب
شروق: ويخليكي ليا ياقلبي
صافي دخلتلهم وقعدت معاهم
فيروز: فرحت اوي لما شفتكم
صافي: جدو اول ماقال انك تعبانة جينا على طول
شروق: بقولك ايه يافيروز عاوزة اقترح عليكي اقتراح
فيروز: اقتراح ايه؟
شروق: تيجي تعيشي معانا في الڤيلا
فيروز: لا
صافي: ليه بس؟
فيروز: كدا انا هقعد في بيتي وبعدين انا بقالي تلات سنين عايشة لوحدي فعادي بقى
شروق: عاوزاكي تكوني معانا
فيروز وقفت: لا ياشروق
البنات قعدوا مع فيروز وهونوا عليها شوية بس للأسف اللي حصل مافيش اي كلام ولا أي حاجة تهون عليه
************
نيجي لباسم، قاعد سرحان عالبحر وبيتكلم مع نفسه: انت زعلت ليه؟ مش انت بتقول انك بتحبها كأخت ومش متأكد من مشاعرك تجاهها عاملة ازاي؟ طب ليه زعلت بقى لما وائل قال عاوز يتقدmلها.......تقدر تقول لنفسك ايه سبب زعلك
باسم قاعد مضايق ومشاعره متلخبطة جواه ومتردد ومش فاهم في ايه
******
مهاب وخلود كانوا لسة في المعرض
خلود: يعني انت عاوزني اتخطب لوائل؟
مهاب: ايوا، وبعدين انتي قولتي انك موافقة
خلود: ايوا قولت كدا فعلا لان دا رد فعلي لما عرفت ان باسم قاله ان الرأي رأيي ورأي بابا وكمان عرفه رقمه
مهاب: طب ما اخدتيش بالك ان باسم اضايق انك قولتي موافقة وعشان كدا سابنا ومشي
خلود: مش عاوزة اخد بالي يامهاب وادي لنفسي امل عالفاضي
مهاب: صدقيني باسم مش عارف ياخد قرار
خلود: خلاص يامهاب انا هوافق بس صدقني لو مالقتش منه اي ردة فعل هكمل حياتي مع وائل....وسكتت شوية وبصتله: بس انا كدا هو.جـ.ـع وائل
مهاب: انتي مش هتتخطبي رسمي دلوقتي، انتي عليكي تقولي لوائل ان باباكي رافض لحد مـ.ـا.تخلصي الترم دا وانتي طول الترم دا تخلي باسم يحس انك خلاص معتيش بتحبيه
خلود: ماشي يامهاب انا هعمل اللي انت بتقوله وياريت الاقي نتيجة
مهاب: هتلاقي ان شااء الله.....وبعدين قوليلي انتي كنتي جايا لباسم مخصوص ولا كنتي بـ.ـارة؟
خلود: انا كنت راحة مع البنات عند فيروز
مهاب: فيروز مين؟
خلود: دي صاحبة شروق الانتيم وصاحبتي انا كمان وهي تبقى السكرتيرة الخاصة بجدو
مهاب: طب انتي قولتي مع البنات هي صافي مع شروق ولا ايه؟
خلود: اه وطلبت من شروق انها تنزلني عند المعرض وهبقى اروح ليهم
مهاب: طب هتروحي تيجي اوصلك ولا هتعملي ايه؟
خلود: لا هرجع الڤيلا
مهاب: طب يالا انا كدا كدا اصلا مارحتش الشركة وكنت جاي للأستاذ بس هو سابنا ومشي
خلود: طب كلمه وعرفه انك هتمشي عشان يجي يقعد في مكتبه
مهاب: ماشي هكلمه
مهاب رن على باسم وقاله انه هيرجع مع خلود الڤيلا، خلود رجعت مع مهاب ووصلوا الڤيلا
شروق وصافي نزلوا من عند فيروز، وهي قعدت لوحدها وانهارت من تاني وفضلت تصلي وتدعي وتقول يارب وبتقرأ قرآن
في شركة عبدالحميد هلال، فؤاد استغرب ان فيروز مجاتش الشغل، فؤاد خبط ودخل
عبدالحميد: ايه يافؤاد
فؤاد: هي فيروز مجاتش النهاردة؟
عبدالحميد: اه اصلها تعبانة شوية
فؤاد بقلق: مالها؟
عبدالحميد بشك: مالك مهتم بيها ليه كدا؟
فؤاد بتـ.ـو.تر: ها...لا ابدا يعني زمايل وبنسأل على بعض
عبدالحميد ابتسم: ماشي يافؤش عالعموم هي كويسة الحمدلله احفادي البنات كانوا عندها وطمنوني عليها
فؤاد: ماشي يافنـ.ـد.م
عبدالحميد: يالا روح خلص الشغل عشان الاجتماع كمان نص ساعة
فؤاد: حاضر
فؤاد خرج وعبدالحميد ابتسم لانه فهم ان فؤاد معجب بفيروز
بعد نص ساعة كان الاجتماع والكل قاعد في اوضة الاجتماعات، كل واحد قاعد ادامه ورق وعبدالحميد قاعد على رأس ترابيزة الاجتماع
عبدالحميد: كلها يومين ونعرف نتيجة المناقصة وعاوز تركيز لان الشغل اللي جاي كله مهم عن الاول بكتير
فؤاد: كل حاجة جاهزة يافنـ.ـد.م بس ناقص التصاميم بتاعة المشروع
عبدالحميد: موجودة معايا.....مسك ملف ادامه: اهو وبكدا يبقى كل حاجة جاهزة
محمد(مهندس في الشركة): طب كدا ناقص بس اننا نطبق التصاميم دي
عبدالحميد: اول مانكسب المناقصة ان شااء الله كل حاجة هتتعمل
فؤاد: ماشي يافنـ.ـد.م
بعد شوية الاجتماع خلص، وبعد ساعتين عبدالحميد رجع الڤيلا وكان الوقت دا وقت صلاة الظهر واول مادخل شاف منظر عجبه اووووووووووي
مهاب واقف إمام في الصلاة وباسم واقف وراه هو وسراج وايمن والبنات وليلى ووفاء وراهم، صوت مهاب في تلاوة القرآن جميل اوي
عبدالحميد واقف فرحان بيهم وقعد يستنى يخلصوا، بعد دقايق خلصوا صلاة
عبدالحميد: حرما ياحبايبي
الكل: جمعا ياجدو ان شآء الله
عبدالحميد: ان شآء الله ياحبايبي
اليوم عدا عادي وضياء وصل عمان بس لسة ماكلمش فيروز وهي قاعدة مخـ.ـنـ.ـوقة وبتدعي ربها وفكرت تنتحر وترجع تقول استغفر الله، فيروز قررت تكمل لوحدها حياتها وتعيش وتنجح وتوصل لأعلى المناصب
تاني يوم الصبح فيروز راحت الجامعة الاول عشان كان في محاضرة مهمة والدكتور احمد هو اللي كان بيشرحها، وطول المحاضرة هي بتشارك معاه رغم انها موجوعة واللي حصلها مش سهل بس دراستها مهمة ليها
المحاضرة خلصت واحمد كل يوم اعجابه بيها بيزيد
فيروز وشروق خرجوا من المدرج ودكتور احمد وقفهم
احمد: اخبـ.ـارك ايه يافيروز؟
فيروز: الحمدلله يادكتور
احمد: انا مبسوط منك النهاردة عشان بتشاركي في المحاضرة ومركزة
فيروز ابتسمت: متشكرة اوي
شروق: فيروز اصلا شاطرة يادكتور وبتحب دراستها
احمد: عشان كدا بقول انها تكون معيدة في الجامعة
فيروز بتفكير: لسة ما أخدتش قرار والله بس بفكر في الفكرة وان شاء الله هعمل استخارة الأول بس بعد ما اتخرج بإذن الله
احمد بإعجاب: ان شاء الله
فيروز: بعد اذن حضرتك
فيروز مشيت هي وشروق
فيروز: انا هروح الشركة بقى وانتي كملي بقية المحاضرات
شروق: ماشي، وكدا كدا لسة ساعة عالمحاضرة التانية فهروح اشوف البت خلود واجي
فيروز: وابقي  عـ.ـر.فيني اخر الأخبـ.ـار
شروق: ماشي
فيروز مشيت وسابتها ووقفت تاكسي وركبت وفي طريقها للشركة سرحت وبتتكلم مع نفسها: انا بحاول اعيش يومي واتعامل عادي فيااارب ابعد عن بالي فكرة الانتحار عشان انا مش عاوزة اعصيك بس غـ.ـصـ.ـب عني كل مابفتكر اللي حصل بمووت، اللي حصل من يومين مش سهل عليا ولا على اي بـ.ـنت وانا فكرة الانتحار مسيطرة عليا اوي فيارب ابعد الفكرة دي عن بالي وقوي ايماني ياااارب وابعد عني اي وحش
فيروز فضلت طول الطريق سرحانة مفاقتش غير لما السواق قالها انها وصلت
فيروز دخلت الشركة وفؤاد اول ماشافها جري عليها: كنتي تعبانة مالك انا قلقت عليكي اوي
فيروز بإبتسامة بسيطة: كان شوية برد بس الحمدلله كان خفيف
فؤاد: الف سلامة عليكي
فيروز: الله يسلمك، بعد اذنك لما ادخل لمستر عبدالحميد
عبدالحميد قاعد في مكتبه وبيتكلم في التليفون
عبدالحميد: يعني انت متأكد من اللي بتقوله دا؟
......: ايوا يافنـ.ـد.م اللي لاحظته في فترة مراقبتي ليها ان مستر مهاب باعت حد يراقبها
عبدالحميد بقلق: اوعى تبعد عن عينك، ولو حصل اي حاجة تكلمني
........: حاضر يافنـ.ـد.م هي لسة دلوقتي عند حضرتك في الشركة لانها لسة طالعة
فيروز دخلت وعبدالحميد كمل مكالمته: ماشب خلاص اقفل انت دلوقتي
عبدالحميد قفل المكالمة وبصلها: الف سلامة عليكي يابـ.ـنتي
فيروز بإبتسامة: الله يسلمك ياجدو
عبدالحميد بيبصلها اوي: اقعدي يافيروز
فيروز قعدت وعبدالحميد اتكلم: مالك؟
فيروز: مافيش انا كويسة
عبدالحميد: انا حاسس انك مش كويسة
فيروز بتحاول تخبي حـ.ـز.نها: انا كويسة والله ياجدو مـ.ـا.تقلقش عليا
عبدالحميد: ماشي يابـ.ـنتي، عاوزك تقعدي مع فؤاد عشان تراجعوا الملفات سوا ولو عندك اي اقتراح تقولوه
فيروز: حاضر، جدو كنت عاوزة اخد رأيك في حاجة
عبدالحميد: قولي يابـ.ـنتي
فيروز: انا محتارة في حاجة، دلوقتي انا ادامي ترم واتخرج ومش عارفة اذا كنت اكمل واكون معيدة في الجامعة ولا لا
عبدالحميد: طب مادا مستقبلها حلووو جداا
فيروز: عارفة بس محتارة يعني افضل في شغل الشركة ولا أكون معيدة
عبدالحميد: طب ماهو عادي لما تكوني في الإتنين
فيروز: انا كنت مش حابة موضوع التدريس في الجامعة وكدا بس دكتور احمد المعيد الجديد مشجعني جدا وكل شوية يتكلم معايا في الموضوع دا
عبدالحميد: بصي انتي تخلصي الترم دا وساعتها تشوفي انتي مرتاحة لإيه
فيروز: ماشي ياجدو.....انا هروح لفؤاد عشان نراجع الورق
عبدالحميد: ماشي
**************
مهاب(الصغير) في الشركة وقاعد بيخلص تصاميم مهمة وشوية ودخلت عليه صافي
مهاب اتفاجئ بيها: صافي!
صافي: حبيت اعملك مفاجأة واجيلك
مهاب وقف حـ.ـضـ.ـنها: يعني انتي جايا عشان تعمليلي مفاجأة ولا عشان تشوفي حد؟
صافي بصتله وسكتت
مهاب: سكتي ليه؟...عالعموم هو مش هنا لانه مش بيجي الشركة غير لما يكون في اجتماع مهم
صافي: وحشني وعاوزة اشوفه
مهاب كان لسة هيرد بس السكرتيرة خبطت ودخلت
اسماء: مستر مهاب، والد حضرتك لسة واصل الشركة وعاوزك في مكتبه
مهاب: حاضر
اسماء خرجت ومهاب بص لصافي وهي فرحت ان باباها هنا
مهاب: تعالي
مهاب اخد صافي وراحوا سوا مكتب باباهم واول مادخلوا فايز اتفاجئ ان صافي هنا وكأنه اصلا كان جاي عشانها
مهاب: معقول فايز بيه بنفسه هنا في الشركة
فايز ضحك: زهقت من قاعدة البيت
مهاب: براحتك ياحبيبي...وبص لصافي: اقعدي ياصافي
فايز عنيه على صافي وكل شوية يسأل نفسه ازاي هي شبه رباب مـ.ـر.اته الله يرحمها رغم ان مهاب قاله انها بـ.ـنت خالته بس ازاي الشبه دا
فايز لمهاب: انت قولت صافي تبقى بـ.ـنت خالتك منال صح؟
مهاب بتـ.ـو.تر: ايوا يابابا
فايز وهو عينه على صافي: بس معقول الشبه دا يامهاب
مهاب بص لصافي اللي عنيها كلها باقت دmـ.ـو.ع وخلاص هتضعف
مهاب وقف ومسك ايديها عشان يخرجوا وفايز وقفه: في ايه يامهاب؟
مهاب: مافيش يابابا انا هقعد بس صافي في مكتبي وهاجي
فايز: لا مش هتخرجوا من هنا غير لما افهم في ايه وليه هي بتعيط
صافي دmـ.ـو.عها نزلت فعلا وخلاص مش قادرة، مهاب مش عاوزها تضعف: اصلها تعبانة النهاردة وانا اللي صممت تيجي معايا الشركة
فايز بشك: مش مصدقك يامهاب
مهاب: في ايه يابابا دا كله عشان عيطت وبقولك تعبانة؟
فايز قرب من صافي وبيبصلها اوي: هو انتي بـ.ـنت رباب؟
صافي اتفاجأت بجملة باباها اللي معناها انه فاهم ان امها اتجوزت من بعده، مهاب انصدm هو كمان وكان لسة هيرد بس صافي هي اللي اتكلمت: لا انا بـ.ـنت اختها ياعمو فايز.....وبصت لمهاب: انا همشي يامهاب
مهاب: استني انا هنزل معاكي...وبص لأبوه: بعد اذنك يابابا
مهاب وصافي خرجوا ونزلوا تحت عند العربية
صافي: معقول يامهاب يكون يقصد بكلامه ان ماما اتجوزت بعده؟
مهاب بتوهان: مش عارف بس ازاي هو يفكر كدا وهو عارف ومتأكد انها كانت بتحبه اوي
مهاب تليفونه رن وكان ابوه وهو بدل مايقفل عليه فتح الخط وما أخدش باله وكمل كلامه
مهاب: بابا مستغرب من الشبه اللي بينك وبين ماما وانا بعذره على دا لانك نسخة تانية منها
صافي بعـ.ـيا.ط: انا كنت خلاص هقوله انا بـ.ـنتك انت وبـ.ـنتها بس لما لاقيته قالي انتي بـ.ـنتها حسيت انه فاكر انها اتجوزت من بعده
مهاب: بابا لو كان يعرف ان ماما كانت حامل فيكي قبل مايطـ.ـلقها مكانش سمع كلام جدك مهاب وطلقها
صافي بإنهيار: هفضل بعيدة عنه لحد امتى يامهاب؟
مهاب حـ.ـضـ.ـنها: اوعدك ان خلاص هيعرف بس نصبر شوية
فايز سمع كل كلامهم ودmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنه على حبه لمـ.ـر.اته اللي لسة في قلبه وبعده عن مـ.ـر.اته بسبب ابوه وكمان بعده عن بـ.ـنته، فايز قفل المكالمة قبل ما مهاب ياخد باله، واخد مفاتيح عربيته ونزل وصل عند محل ورد اخد بوكيه ورد حلو جدا ذي الورد اللي رباب كانت بتحبه وراح عند القبر بتاعها، فايز واقف ادام قبرها ودmـ.ـو.عها نازلة ومش قادرة حتى يتكلم وبعد شوية قعد على الأرض وبدأ يتكلم معاها كأنها ادامه: حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ووحشني كلامك وضحكتك وجمالك....وسكت شوية وابتسم: جمالك اللي بـ.ـنتك ورثته عنك، ليه خبيتي عني يارباب ليه؟ صدقيني كنت ساعتها هتحدى العالم عشانها....انا اه سمعت كلام ابويا اللي ظلمني وبعدني عنك بس كنت بقول ان مهاب راجـ.ـل وهيكون معاكي.....مهاب مابيحبش ابويا ولا حتى بيقوله كلمة جدو دي خالص.....مهاب بعد وفاتك قرر يجي يعيش معانا انا ساعتها استغربت بس اللي انا حسيته ان مهاب عاوز ينتقم من جدو عشانك وانا والله ماهقوله لا عشان ابويا غلط زمان وبعدني عنك بقسوته وبجبروته وبـ.ـاردوا مـ.ـا.تغيرش نهائي وانا بجد محتاج لولادي جمبي
فايز فضل يتكلم كتيييييير معاها ويعـ.ـيط وبعد كدا رجع الڤيلا وناني مـ.ـر.اته كانت قاعدة في داخلة الڤيلا هي وريماس بـ.ـنتها
فايز دخل من غير اي كلام
ناني: طب قول مساء الخير حتى
فايز: مساء الخير ياناني
ناني: مالك شكلك تعبان
فايز: لا ابدا انا كويس
ناني: طب تعالى اقعد عاوزاك
فايز قعد جمبها: خير
ناني: هي مين البـ.ـنت اللي مع مهاب دي؟
فايز اتفاجئ بكلامها: بـ.ـنت مين؟
ناني مسكت تليفون ريماس اللي عليه الصور اللي ريماس صورتها لمهاب وصافي لما كانوا في حمام السباحة: البـ.ـنت دي
فايز مسك التليفون وشايف الصور وفرحان ان مهاب قريب من اخته وبيعوضها عنه ودmـ.ـو.عه خلاص هتنزل بس بيحاول يتحكم في نفسه: دي بـ.ـنت خالته
ريماس: بس يعني ياعمو بـ.ـنت خالته وقريبة منه اوي كدا
فايز: عادي ياريماس وبعدين مهاب ابني وانا عارفه، هو بيتعامل مع بنات اخواله وخالاته كدا وكلهم اخواته
ريماس: لا ياعمو هو قريب اوي من البـ.ـنت دي يعني خلود وشروق مش معاهم كدا خالص
فايز قام: معلش انا تعبان شوية وهطلع انام
فايز سابهم وطلع وناني مستغربة من الشبه هي كمان وبدأ التفكير يسيطر عليها
***************
عدا اسبوع، وابطالنا حياتهم كويسة، شركة عبدالحميد كسبت المناقصة كالعادة ومهاب العمري مضايق وغضبان ولسة بيراقب فيروز وبدأ يدور ورا مهاب حفيده بخصوص البـ.ـنت اللي معاه (صافي)، ضياء بيكلم فيروز بس مش كتير وكل كلامه عادي ومأنه بيهرب من موضوع كتب الكتاب، وهي بدأت تلاحظ انه بيهرب، خلود وباسم لسة ذي ماهما بس باسم مش بيتكلم معاها وهي كمان ودا مضايقه اوي، صافي مركزة في المذاكرة عشان تجيب مجموع وتدخل كلية الألسن اللي بتحلم بيها، شروق هي كمان بتذاكر وكل حاجة كويسة معاها
في يوم شروق وفيروز في الجامعة وقاعدين شوية سوا في الكافيه قبل بداية المحاضرة التانية وفجأة وصلت رسالة لفيروز كانت رد ضياء على رسالتها لما قالتله ناوي تكتب كتابنا امتى ورسالته كانت عبـ.ـارة عن
( اصبري عليا شوية انا لسة واصل من شهر والشغل هنا شاغلني اوي ولسة مش عارف اتصرف اول ما اكون فاضي ومافيش ضغط شغل هنفذ وعدي على طول، وبلاش كل شوية تضغطيني انا بجد زهقت ) رسالته كانت تأكيد لفيروز انه فعلا بيتهرب وكمان رسالته رجعت ليها فكرة الانتحار من تاني
فيروز لشروق: هدخل الحمام واجي
شروق: ماشي ياحبيبتي
فيروز سابت شروق ودخلت الحمام وطلعت من شنطتها مشرط صغير ودmـ.ـو.عها نزلت واتكلمت: يارب سامحني.. وقطعت شراينها
شروق قاعدة في الكافيه ولاحظت تأخير فيروز وقامت تشوفها، دخلت الحمام وفضلت تخبط عليها وهي مش بترد وفجأة في دm طالع من تحت الباب هنا بقى شروق فتحت الباب وانصدmت باللي شافته، فيروز مغمى عليها عالأرض وايديها كلها دm
شروق بدأت تصرخ بصوت عالي والكل اتجمع والاسعاف جات ونقلت فيروز للمستشفى، شروق كلمت جدها وهي كانت منهارة وهو بعد عشر دقايق كان معاها في المستشفى
عبدالحميد: في ايه اللي حصل؟
شروق بصوت مبحبوح: مش عارفة ياجدو هي قالتلي انها هتدخل الحمام ولما لاقيتها اتأخرت رحت عشان اشوفها لاقيتها مغمى عليها وايديها كلها دm
عبدالحميد: ان شاء الله خير ياحبيبتي
بعد ساعة، شروق: هما اتأخروا ليه كدا ياجدو انا قلقانة عليها اوي
عبدالحميد بيهديها: اهدي وان شاء الله خير
بعد نص ساعة كمان الدكتور خرج
شروق جريت عليه: طمني يادكتور
الدكتور باين عليه الحـ.ـز.ن: دي حالة انتحار واحنا عملنا اللي علينا والباقي على ربنا هي نذفت دm كتير واحتاجت نقل دm والحمدلله فصيلتها كانت موجودة ادعولها ان الساعات اللي جايا تعدي على خير
عبدالحميد: طب هي هتفوق امتى؟
الدكتور: ساعتين على الاقل ولما تفوق ياريت مايبقاش فيه كلام كتير هي دلوقتي في العناية ولما حالتها تستقر هتتنقل لأوضة عادية
عبدالحميد: شكرا يادكتور
الدكتور سابهم، شروق منهارة اوي وعبدالحميد بيهديها وهو اصلا عاوز اللي يهديه
*************
مهاب وصل شركة جده عبدالحميد واستغرب انه مش موجود بس فؤاد قاله ان جاله تليفون ونزل بسرعة، مهاب قلق ومسك تليفونه ورن على جده
عبدالحميد: ايوا يامهاب
مهاب: انت فين ياجدو؟
عبدالحميد: انا في المستشفى
مهاب بقلق: ليه في ايه انت كويس؟
عبدالحميد: اه ياحبيبي بس صاحبة شروق تعبانة واحنا معاها
مهاب: طب في مستشفى ايه طيب؟
عبدالحميد: في مستشفى...........
مهاب: ماشي انا جاي حالا
مهاب ركب عربيته واتحرك للمستشفى
في الڤيلا، خلود قاعدة في الجنينة وباسم كان خارج وشافها وراح عندها
باسم: قاعدة لوحدك ليه؟
خلود بصتله: عادي شروق في الجامعة وريماس عندها درس وانا مكانش عندي محاضرات النهاردة
باسم: عملتي ايه في موضوع وائل؟
خلود: بابا وافق وانا طلبت من بابا انه يأجل الخطوبة لحد ما اخلص اخر ترم دا
باسم: انتي حبتيه؟
خلود بصتله اوووي: كفاية هو بيحبني ودا كفاية اوي عندي
باسم اضايق اوي انها قالت كدا وسابها ومشي
خلود: لازم ياباسم احسسك اني خلاص مابقتش احبك
**************
نرجع للمستشفى، شروق وعبدالحميد قاعدين ومهاب وصلهم وجده شافه
عبدالحميد: تعالى يامهاب
مهاب قعد جمبه: ايه اللي حصل ياجدو؟
عبدالحميد: فيروز صاحبة شروق حاولت تنتحر ونقلناها المستشفى
مهاب: تنتحر ليه؟
شروق بإنهيار: مش عارفة هي كانت قاعدة معايا عادي وقالتلي انها هتدخل الحمام ولما لاقيتها اتأخرت روحت عشان اشوفها لاقيتها مغمى عليها في الحمام وايديها كلها دm
مهاب: مش دي البـ.ـنت اللي بتشتغل عندك سكرتيرة ياجدو؟
عبدالحميد: اه يامهاب
بعد ساعتين كانت فيروز صحيت والدكتور طمنهم انها باقت احسن واتنقلت لأوضة عادية ودخلوا يشوفوها
شروق جريت عليها: كدا يافيروز عاوزة تسبيني، ليه عملتي كدا ليه؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: انا عاوزة امـ.ـو.ت مش اعيش
عبدالحميد: حـ.ـر.ام عليكي يعني عاوزة تمـ.ـو.تي كافرة بعد الشر عنك يابـ.ـنتي
مهاب واقف شايفها، بـ.ـنت هادية وشعرها جمبها على المخدة وطويل وناعم جدا وملامحها جميلة وعيونها رغم دmـ.ـو.عها بس جميلة
شروق: ليه عملتي كدا فهميني
فيروز بصتلها وسكتت وشروق عرفت انها مش عاوزة تتكلم وحست ان ضياء السبب
عبدالحميد اخد مهاب وخرجوا وسابوهم لوحدهم
عبدالحميد: مهاب روح الحسابات وادفع الحساب
مهاب: حاضر
مهاب راح يدفع الفلوس وسرحان في ملامحها وقاعد يفكر ايه يخليها عاوزة تنتحر
شروق قاعدة جمب فيروز بعد ماحكتلها اللي حصل: دا كـ.ـلـ.ـب ولا يسوى انك تعملي كدا عشانه
فيروز بدmـ.ـو.ع: يعني اللي حصل سهل ياشروق؟ انا عارفة انه كـ.ـلـ.ـب مايستاهلش بس هو ضيعني وانا مش قادرة اعيش كدا
شروق: اهدي عشان خاطري كل حاجة هتكون كويسة والله واحنا كلنا جمبك
فيروز: خليكي دايما جمبي انا بجد محتاجة وجودك تطمنيني
شروق حـ.ـضـ.ـنتها: وانا دايما جمبك ومعاكي ومش هسيبك خالص
شوية ومهاب خبط ودخل، اول مادخل فيروز رغم تعبها الا انها اتكسفت عشان من غير حجابها وهو لاحظ دا وبص للأرض
مهاب باصص للأرض: شروق جدو مشي لانهم كلموه في الشركة وقال هيرجع ليكم كمان ساعة، مش عاوزين حاجة اعملهالكم؟
شروق: جبلنا بس اكل لان الدكتور قال ان فيروز محتاجة تاكل عشان الدm اللي هي نذفته
فيروز: انا مش عاوزة اكل
مهاب: ماشي ياشروق انا هنزل اجيب ليكم اكل وهاجي مش هتأخر
مهاب خرج من الاوضة وفيروز بصت لشروق: هاتيلي حجاب عشان كدا ماينفعش
شروق بهدوء: لو تقصدس عشان مهاب فهو مارفعش عينه من الارض عشان انتي من غير حجاب وهو دايما كدا ولو تقصدي عشان الدكاترة فدا غـ.ـصـ.ـب عنك
فيروز سكتت لانها تعبانة ومش قادرة تتكلم
مهاب جاب الاكل ورجع ليهم بس كانت فيروز نايمة وشروق قالتله انها بس هتدخل الحمام وهو يفضل معاها، مهاب فضل قاعد وسرحان في ملامحها ورجع بص للأرض عشان كدا ماينفعش وبدأ يأنب نفسه انه بيبص عليها وكدا حـ.ـر.ام
******************
اليوم عدا خلاص وتاني يوم، فيروز مش حابة تقعد اكتر في المستشفى والدكتور كتبلها على خروج وعبدالحميد صمم انها تروح عندهم الڤيلا ومـ.ـا.تقعدش لوحدها تاني وبعت ليهم مهاب عشان ياخدهم بالعربية
مهاب طلعلهم فوق وخلاص شروق جهزت فيروز بعد ماجبتلها هدوم ليها وحجاب ورغم وشها الدبلان والتعب باين عليها الا انها كانت جميلة، مهاب اخدهم ونزل وركبوا العربية واتحركوا للڤيلا، بعد شوية وصلوا ودخلوا وفيروز طلعت اوضة خاصة بيها هي لوحدها والكل كان حواليها وعبدالحميد مأكد على ااكل ان محدش يتكلم معاها في اللي حصل عشان هي مش تضايق
سراج: حمدلله على سلامتك يابـ.ـنتي
فيروز بإبتسامة بسيطة: الله يسلمك ياعمي
وفاء: بتحبي تاكلي ايه عشان نجههزلك الغدا؟
فيروز: مـ.ـا.تتعبيش نفسك يافوفا
وفاء: تعب ايه بس يابـ.ـنتي وبعدين انتي بقيتي ذي ولادنا خلاص
فيروز: ربنا يخليكم يارب
ليلى: احنا هننزل نحضر ليكي الغدا ونسيبك مع الرخمين دول
فيروز ضحكت وغمازاتها بانت وذادت جمال على جمالها ومهاب سرح في ضحكتها وغمزاتها وهي لاحظت دا واتكسفت من نظراته وهو حس بدا فإستأذن ونزل وبعد شوية اخواله هما كمان نزلوا والبنات فضلوا قاعدين مع فيروز
فيروز فرحانة انها في وسط العيلة دي بس بـ.ـاردوا عاوزة ترجع بيتها، بعد شوية وفاء طلعت بالأكل لفيروز (رغم ان في خدامين في الڤيلا بس هما بيحبوا يقوموا بكل حاجة بنفسهم)
وفاء: بصي بقى انا عملتلك فراخ ورز وعاوزة الاكل كله يخلص
فيروز بإبتسامة: حاضر تسلم ايدك
البنات قعدوا يأكلوها وهي مرتاحة في وسطهم
عدا يومين والكل كويس ومهاب بقى سرحان في فيروز وجمالها وهدوئها وكسوفها، وفي يوم راح لباسم المعرض
باسم: حبيب قلبي
مهاب قعد: ايه ياعم قاعد بتعمل ايه؟
باسم: مافيش بخلص شوية ورق بس
مهاب: الشغل عامل ايه؟
باسم: تمام كويس
مهاب: انا عاوز اسيب شغل الشركة خالص ياباسم
باسم قام من مكانه وقعد ادام مهاب: بص يامهاب انت مهندس شاطر جدا والشركة وشغلها حلو ليك وبعدين ياسيدي ماهو المعرض موجود اهو عادي
مهاب: حاسس ان زهقت من الروتين اللي كل يوم دا.....من الشركة للڤيلا ومن الڤيلا للشركة يعني حتى المعرض اللي كنت بحلم بيه مش بدخله غير لما انت تقولي تعالى عشان امضي على الورق
باسم: عارف كل دا هيتغير امتى؟...لما ترتبط
مهاب سرح في فيروز ثواني: لا مش عاوز الوقتي
باسم: هو انت سرحت في ايه؟
مهاب: مافيش......يالا انا هروح لجدك
باسم بشك: مش ملاحظ انك بقيت بتيجي الڤيلا اكتر من الاول
مهاب بصله: براحتي
مهاب خرج وساب باسم اللي ابتسم وحاسس ان في حاجة
مهاب ركب عربيته وراح الڤيلا والبنات كانت قاعدة في الجنينة وقرب منهم
مهاب: مسا مسا على احلى بنات في العيلة
البنات ضحكوا وصافي جريت عليه حـ.ـضـ.ـنته: حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني
مهاب: انتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
مهاب بيسـ.ـر.ق نظرات لفيروز اللي بتبص للأرض وهو سرحان فيها وعاوز يعرفها اكتر
شروي بصتله: ايه ياميهو سرحان في ايه
مهاب فاق من سرحانه وبصلها بغضب: بلاش ام الدلع دا
خلود ضحكت: ليه بس دا حلو اوي بدل ما كانت بتقولك ياهباب😂
هنا بقى فيروز ضحكت اوووي وغمازاتها ظهرت ومهاب هيتجنن عليها بس بـ.ـاردوا بيأنب نفسه ان كدا حـ.ـر.ام
شروق بصت لفيروز: اخيرا ضحكتي
فيروز بكسوف وبصوت وا.طـ.ـي بس مسموع: اصل الكلمة ضحكتني
شروق لسة هتتكلم بس مهاب اتكلم: اصلهم بيرخموا عليا بالاسم دا
فيروز وهي باصة للأرض: عشان بس بيحبوا حضرتك
مهاب: امممم حضرتك؟ على فكرة يعني انا اسمي مهاب
فيروز وهي بـ.ـاردوا وشها للأرض: عارفة وانا مرتاحة كدا
شروق مركزة مع مهاب اوي وملاحظة حاجة: مـ.ـا.تقعد معانا ياميهو
مهاب وهو عينه على فيروز: لا انا هدخل جوا استنى جدو لما يجي
مهاب لسة هيدخل كان جده وصل وقرب منهم
عبدالحميد: حبايب قلبي بيعملوا ايه؟
صافي: قاعدين اهو ماصدقنا ان فيروز وافقت تخرج من اوضتها
عبدالحميد بص لفيروز: الشركة وحشة من غيرك اوي
فيروز بصتله: ماحضرتك مش موافق اني انزل الشغل
عبدالحميد: لا لما ترتاحي الاول
فيروز: ياجدو بس انا والله بقيت كويسة
عبدالحميد: لا مش دلوقتي....وبعدين في ناس جايين يشوفوكي
فيروز بإستغراب: مين؟!
عبدالحميد: فؤاد
فيروز: هو عرف اني تعبانة؟
عبدالحميد: ايوا وجاي كمان ساعة
شروق: وانا نسيت اقول ان دكتور احمد هو كمان هيجي بس بالليل
فيروز بإستغراب: دكتور احمد كمان؟
خلود ضحكت: معجبينك كتير يافيروز
مهاب اضايق من كلمة (معجبينك) ومش عارف ايه السبب وسابهم ودخل وشروق لاحظت دا وابتسمت
عبدالحميد: يالا يابنات ادخلوا وسبوني مع فيروز شوية
البنات دخلوا وعبدالحميد قعد مع فيرود
عبدالحميد: مش ناوية تحكيلي ايه حصل عشان تنتحري؟
فيروز بحـ.ـز.ن: عشان خاطري ياجدو بلاش الموضوع دا
عبدالحميد بهدوء: ليه؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: عشان انا نـ.ـد.مانة عاللي حصل ودي كانت ساعة ضعف
عبدالحميد: ماشي يابـ.ـنتي وانا مش هضغط عليكي.....وتعالي ندخل جوا يالا عشان نتغدا كلنا سوا قبل مافؤش يجي
فيروز بإبتسامة: ماشي
عبدالحميد وفيروز دخلوا والكل كان قاعد واتغدوا سوا وفؤاد جه وكانوا قاعدين كلهم سوا وفؤاد جايب لفيروز بوكيه ورد وفيه شوكلت
فؤاد: الف سلامة عليكي
فيروز بإبتسامة بسيطة: الله يسلمك يافؤاد متشكرة اوي
فؤاد: متشكرة على ايه احنا زمايل، المهم انك بقيتي كويسة
فيروز: اه الحمدلله
مهاب قاعد ومضايق وهو اصلا مستغرب انه مضايق من وجود فؤاد
عبدالحميد: ايه يافؤش عاوزها ترجع الشغل؟
فؤاد: ياريت عشان انا تايه من غيرها
فيروز اتكسفت من كلامه وماردتش وعبدالحميد ملاحظ اصلا حب فؤاد لفيروز، ومهاب سابهم وخرج ومضايق
مهاب لنفسه: هو انت مضايق ليه كدا.....انت مالك بيها.....ليه مضايق من كلام فؤاد معاها
مهاب فضل قاعد لوحده ومادخلش ليهم جوا وبعد شوية فؤاد استأذن ومشي، باسم رجع من المعرض وقعد ياكل لوحده عشان جه متأخر
باسم وهو بياكل: كدا تاكلوا وتسبوني مش عارفين تستنوني
شروق: احنا كنا جعانين
الدادة دخلت وقال ان في واحد اسمه وائل بـ.ـارة عاوز انسة خلود، باسم اول ماسمع كدا بطل أكل وخلود خرجت لوائل في الجنينة وباسم خرج وراها بس فضل واقف من بعيد وفيروز قربت منه: طلاما بتحبها كدا مش بتقولها ليه؟
باسم اتفاجئ بيها وبصلها: ليه قولتي كدا؟
فيروز: عشان عارفة انها بتحبك واللي ملاحظاه منك من ساعة يوم نجاحنا لما كنت معانا حسيت انك بتحبها بس بتكابر
باسم اتنهد وبص على خلود ووائل: صدقيني مش عارف والله
مهاب جه من وراهم: وهتفضل لحد امتى مش عاارف؟
باسم: مش عارف يامهاب مش عارف
فيروز: بص ياباسم راجع نفسك قبل فوات الآوان لأن و.جـ.ـع القلب مش سهل وانت و.جـ.ـعت قلب خلود لما اعترفت ليك بحبها......فيروز وهي بتتكلم غـ.ـصـ.ـب عنها دmعة نزلت من عيونها ومسحتها بسرعة بس مهاب لاحظ دا
فيروز سابتهم ودخلت جوا ومهاب حاسس ان في حاجة حصلت في حياتها وعاوز يعرفها
خلود ووائل قاعدين
خلود: انا متشكرة جدا انك وافقت ياوائل
وائل: رغم اللي انتي طلبتيه مني كان صعب عليا بس هساعدك
خلود: حقيقي انا اسفة ياوائل بس والله مش بإيدي
وائل: عارف ومش زعلان منك
*********************
في ڤيلا مهاب العمري، قاعد في مكتبه وبيتكلم في التليفون
مهاب(الجد): يعني هي عنده بقالها يومين؟
.......: ايوا يافنـ.ـد.م
مهاب(الجد): ماشي خليك وراها واي جديد بلغني
مهاب(الجد) قفل المكالمة وقاعد مع نفسه: ياترى ايه حصل في حياتك عشان تخليكي تنتحري والله ماهسيبك في حالك ابدا....وياترى مين دي يامهاب اللي كل شوية تكون معاك
فايز دخل لأبوه: بابا كنت عاوز اقولك حاجة
مهاب(الجد): خير؟
فايز: كنت عاوز ارجع لشغل الشركة تاني
مهاب(الجد): براحتك دي شركتك وحاجتك وعاوز ترجع فمكتبك موجود
فايز: متشكر اوي
فايز خرج وقرر يروح لڤيلا عبدالحميد
الكل كان قاعد وشروق قاعدة جمب فيروز بتفهمها شوية حاجات في المحاضرات اللي فاتتها
فيروز: انا مش فاهمة يابـ.ـنتي براحة عليا
شروق: انا بقالي ساعة بشرحلك وانتي مش فاهمة
خلود برخامة: هو حد بيفهم من شرحك وبعدين مادكتور احمد زمانه جاي يبقى يشرح ليها وهو مش هيرفض.....وبصت لفيروز وغمزتلها وفيروز بصتلها بغضب، شوية والحرس قالهم ان فايز وصل، الكل كان مستغرب اوي لانه مادخلش الڤيلا هنا من سنين
عبدالحميد واقف مستغرب ومهاب وصافي بيبصوا لبعض
فايز دخل: مساء الخير
عبدالحميد: مساء النور، ياه بقالك سنين مادخلتش الڤيلا
فايز وعينه على صافي: اول يوم دخلت الڤيلا دي وانا دخلتها عشان خاطر رباب واخر يوم خرجت منه عشان خاطر بـ.ـاردوا رباب عشان تفضل بخير....وبص لمهاب: والنهاردة جيت عشان خاطر ولادي
مهاب بص لصافي اللي عنيها على ابوها...وبص لأبوه: ولادك مين يابابا هو في غيري ولا ايه؟
فايز قرب منهم ووقف ادام صافي: اه يامهاب فيه.....فيه النسخة التانية من امك انا ماصدقتش ان دي بـ.ـنت منال عشان شكلك نسيت اني عارف اسماء ولاد خالتك مي ومرام
صافي حـ.ـضـ.ـنت ابوها وفضلت تعيط وهو غـ.ـصـ.ـب عنه دmـ.ـو.عه نزلت والكل واقف متأثر بيهم
مهاب: وايه يعني يابابا لما يكون الشبه اوي كدا وتكون بـ.ـنت خالتي؟
فايز بصله: لا يامهاب هي كلها امك حتى الوحمة اللي في رقبتها حتى لون عنيها كل حاجة فيها هي امك.....واتأكدت اكتر لما سمعتكم وانتوا بتتكلموا لما هي كانت في الشركة اخر مرة
مهاب بإستغراب: سمعتنا ازاي؟!
فايز: لما انا رنيت عليك انت فتحت وتقريبا كدا انت ما اخدتش بالك
مهاب سكت وبيبص لأخته اللي في حـ.ـضـ.ـن ابوه وفرحانة
الكل قعد وصافي قاعدة جمب ابوها وهو حاضنها
فايز: مهاب انا عاوز صافي تيج معايا الڤيلا
مهاب: لا يابابا، لازم مهاب مايعرفش عنها اي حاجة
فايز: ليه هو عمره ماهيأذيها
عبدالحميد: ابوك اصلا شاكك فيها من الشبه اللي بينها وبين امها الله يرحمها واللي عرفته انه مراقب مهاب
مهاب بصدmة: نعم مراقبني انا؟
عبدالحميد: اه يامهاب مراقبته دي بدأت من يوم ماصافي نزلت من مصر وهو شافها في الشركة
صافي: طب ممكن تسمعوني؟
مهاب: عاوزة تقولي ايه؟
صافي: ليه مانحاولش نغيره؟
فايز: ازاي؟
صافي: انا هروح معاك يابابا الڤيلا وهكون بـ.ـنت خالة أبيه مهاب ذي ما انا وساعتها انا هتعامل مع جدي
مهاب: لا ياصافي مش هتروحي هناك
صافي: يا أبيه انا مش عاوزة نفضل بعيد كدا
مهاب: ودا مش حل اصلا
صافي: عشان خاطري يا أبيه
مهاب كان لسة هيرد بس فيروز ردت: على فكرة هي بتتكلم صح
مهاب بصلها: ازاي بقى؟
فيروز: عشان هو مش هيكره حفيدته، لو مان فعلا هيكرهها كان كره حضرتك
مهاب: مهاب مكرهنيش عشان انا اصلا شبههوا بس على نسخة انضف منه، مهاب كان اكتر واحد فرحان لما قررت اعيش معاهم وساعتها بدأ يفرض سيطرته عليا بس انا شخصيتي اقوى منه ودا اللي مخليه حابب شخصيتي اكتر
فيروز: طلاما شخصية حضرتك حببته فيك يبقى لازم صافي تخليه يحبها
مهاب: انا مش معاكم في الرأي دا
صافي: عشان خاطري يا أبيه وافق
مهاب: حتى لو وافقت هتكوني في الڤيلا بصفتك ايه؟
فايز: ماهي قالت هتكون بـ.ـنت خالتك ذي ما انت قولت
مهاب: يا سلام يعني عاوز تفهمني ان مهاب مش هيكشفنا طب ماهو هيقول هي ليه تقعد عندي وجدها عبدالحميد موجود
عبدالحميد: مهاب عنده حق
صافي: بسيطة....انت تقوله اني متعلقة بيك وانك بتيجي هنا فترة بسيطة في اليوم وانا مش واخدة على حد هنا فقررت اتنقل معاك هناك
مهاب: انا قلقان
فيروز عارفة شخصية مهاب(الجد) عشان اللي حصل بينهم في الشركة اللي مهاب(الصغير) مايعرفش عنه حاجة: الموضوع مش مستاهل قلق....هو هيتقبلها عادي بس الخـ.ـو.ف انه ساعة مايعرف انها بـ.ـنت ابنه يشكك في دا
مهاب اضايق من كلامها: انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي ازاي تقولي انه يشكك فيها كحفيدته
فيروز زعلت من طريقته والكل اضايق من مهاب: انا اسفة ماقصدش اللي حضرتك فهمته بس انا بفرض ان دا ممكن يحصل لأن شخصيته مش سهلة.......فيروز خلصت كلامها: عن اذنكم انا هطلع اوضتي
فيروز طلعت وعبدالحميد بص لمهاب بغضب: انت ازاي تكلمها كدا انت اتجننت يامهاب
مهاب: يعني ياجدو ماسمعتش هي قالت ايه؟
فايز: هي عندها حق يامهاب ودا فعلا اللي هيحصل لانه ابويا وعارفه
مهاب زعل من نفسه انه اتعصب عليها بس هو قلقان على اخته والقرار اللي اخدته
بعد ساعة وصل دكتور احمد وفيروز نزلت وبتحاول مـ.ـا.تتكلمش مع مهاب خالص
احمد: الف سلامة عليكي
فيروز بإبتسامة: الله يسلمك يادكتور
احمد: تحبي اشرحلك اللي فاتك؟
خلود: ياريت يادكتور والله تكون انقذتها من شروق عشان مش عارفة تفهم منها
احمد بإبتسامة جذابة: وانا معنديش مانع
عبدالحميد: طب تحبوا تقعدوا فين المكتب ولا الجنينة؟
فيروز: في الجنينة احسن
عبدالحميد معجب بإحترامها انها اختارت الجنينة عشان مـ.ـا.تقعدش معاه لوحدهم في مكان مقفول
فيروز واحمد خرجوا الجنينة وبدأ يشرح ليها ومهاب بيبص عليهم من بعيد وشروق قربت منه: لايقين على بعض صح؟
مهاب بصلها بغضب: هو معجب بيها ولا ايه؟
شروق: هو مقالش بس دا واضح جدا من تصرفاته معاها
مهاب بص عليهم ومضايق ان احمد قاعد معاها
عند احمد وفيروز
فيروز: بجد يادكتور مش عارفة اقول لحضرتك ايه
احمد: مـ.ـا.تقوليش حاجة دا واجبي طبعا
فيروز: بس حضرتك مش مجبر انك تشرحلي تاني وكمان في البيت
احمد بهدوء: ماهو مش أي حد يافيروز اللي اشرحله
فيروز ابتسمت واخدت بالها ان شروق ومهاب واقفين بيبصوا عليهم
احمد: انا جبتلك شوكلت ويارب تعجبك
فيروز بإبتسامة جميلة: اكيد هتعجبني عشان انا بحبها اوي
احمد: لازم تحبيها عشان انتي بونبوناية
فيروز ضحكت: بوبنوناية؟
احمد: ايوا.....احمد ملاحظ غمازاتها: ممكن اقولك حاجة؟
فيروز: اتفضل
احمد: حلوة غمازاتك
فيروز اتكسفت واضايقت عشان مش بتحب كدا وهو لاحظ انها اضايقت: انا اسف مش قصدي ازعلك
فيروز: عارفة بس انا مش بحب كدا
احمد: اوعدك انها مش هتتكرر....بس ماقولتليش قررتي ولا ث
فيروز: لسة محتارة بجد....بس احتمال كبير اسمع كلام حضرتك
احمد بفرحة: بجد
فيروز: ايوا
احمد: صدقيني دا احسن حل ليكي
فيروز: وعشان كدا انا هعمله
بعد شوية احمد استأذن ومشي وفيروز قعدت شوية في الجنينة ومهاب متردد انه يروح يتكلم معاها ولا لا وفي الآخر قرر يروح يتكلم معاها
مهاب قرب عليها: ممكن اتكلم معاكي؟
فيروز اتفاجئت بيه: اتفضل
مهاب قعد وهي بصت في الأرض وهو معجب بكسوفها اوي: انا اسف
فيروز مـ.ـا.توقعتش انه يتسأسف ليها: محصلش حاجة عشان تتأسف
مهاب: لا حصل وانا اتعصبت عليكي
فيروز وهي لسة باصة في الأرض: ردة فعل حضرتك كانت على كلامي واي حد في مكان حضرتك هيعمل كدا
مهاب: انا فعلا اضايقت اوي وعارف انك مـ.ـا.تقصديش بس انا مش قادر اتوقع ان ممكن مهاب يفكر كدا
فيروز: ليه مش بتقول جدو
مهاب: عشان انا ماعتربتوش كدا.....عشان هو السبب في كل حاجة حصل لأمي
فيروز بهدوء: في ناس كبريائها بيبقى مسيطر عليها ودا اكبر غلط....ومحتاجين اللي يغيرهم
مهاب: بس اللي ذيه صعب يتغير
فيروز: لا هيتغير وصدقني دا هيحصل بس مع الوقت
مهاب: اتمنى بجد
فيروز لأول مرة تبصله: ان شاء الله
مهاب سرح في لون عيونها العسلي وكل شوية بينجذب ليها وهي لاحظت سرحانه واستأذنت وقامت
مهاب لنفسه: ايه الغباء اللي انا فيه دا....انا مابقتش بعرف اتحكم في نفسي ادامها ليييه
....: عشان وقعت
مهاب بص على صاحب الصوت وكان ابوه
مهاب: مين اللي وقع؟
فايز قعد جمبه: انت يامهاب
مهاب: لا يابابا ماوقعتش
فايز: اللي انا شايفه انك وقعت ووقعت اوي كمان
مهاب اتنهد: لا يعني لا....المهم دلوقتي هنعمل ايه؟
فايز: صافي بتحضر شنطة هدومها فوق وهنرجع سوا
مهاب: انا قلقان يابابا
فايز: لا مـ.ـا.تقلقش
مهاب: انت عارف انا قلقان من مين اكتر؟ من مراتك
فايز ضحك: سيبك منها
بعد شوية صافي نزلت بشنطة هدومها وراحت مع اخوها وابوها ڤيلا مهاب العمري
وصلوا ودخلوا الڤيلا ومهاب(الجد) كان قاعد واستغرب اوي ان صافي معاهم
مهاب(الجد): ممكن افهم بـ.ـنت خالتك بتعمل ايه هنا؟....وبص على شنطة هدومها: وايه الشنطة دي؟
مهاب(الصغير): صافي هتقعد هنا
مهاب(الجد): ازاي يعني؟ هو انت اخدت رأيي الأول؟
مهاب(الصغير): وانا من امتى باخد رأيك يامهاب؟
مهاب(الجد) اضايق ان مهاب دايما نش بيقوله جدو وسابهم وطلع اوضته ومهاب(الصغير) استغرب اوي
فايز: طلع صافي اوضتها يامهاب
ناني وريماس بـ.ـنتها نزلوا واتفاجئوا بيها
ناني: هي جايا تعمل ايه هنا؟
مهاب(الصغير): ومن امتى ياطنط وانتي بتسألي على حاجة تخصني؟
ناني: هي اه تخصك بس انت جايبها معانا في بتنا
فايز: ناني، صافي هتقعد هنا عشان هي متعلقة بمهاب
ناني لسة هتتكلم بس نظرة من فايز سكتتها
مهاب طلع صافي وهي قلقانة وماسكة في ايده: أبيه عشان خاطري انام جمبك
مهاب ابتسم: ماينفعش عشان هما هنا فاكرينك بـ.ـنت خالتي
صافي: بس انا خايفة اوي
مهاب باس دmاغها: مـ.ـا.تخافيش طول ما انا جمبك
صافي نامت ومهاب دخل اوضته وسرحان في حوريته اللي خـ.ـطـ.ـفت قلبه (ايوا هو سماها حوريته)
**********
تاني يوم الصبح، في عمان ضياء قاعد في الشركة وابن عمه كلمه
ابراهيم: عامل ايه ياضياء؟
ضياء: الحمدلله قولي انت اخبـ.ـارك ايه الاخبـ.ـار عندك ايه
ابراهيم: انا تمام وبالنسبة لبقية الأخبـ.ـار فيروز مش في البيت بقالها كام يوم
ضياء بإستغراب: امال راحت فين؟
ابراهيم: مش عارف بس اللي عرفته انها واخدة اجازة من الشغل الفترة دي
ضياء بقلق: لتكون عملت في نفسها حاجة؟
ابراهيم بشك: ليه؟
ضياء بتـ.ـو.تر: ها لا مافيش المهم لو في اي جديد كلمني
ضياء قفل الخط وقاعد يفكر: ياترى روحتي فين.....وفضل يفكر كتير وفيروز معدتش بتفتح نت ذي الاول.......بعد شوية سلمى دخلتله
سلمى: خلصت الورق ياضياء؟
ضياء: اه خلصته خلاص
سلمى قعدت: ماشي ياحبيبي ويالا عشان نخرج سوا ذي ما اتفقنا
ضياء: ماشي
عدا اسبوع كمان، ومهاب(الجد) اتعود على وجود صافي خلاص رغم انه مجبر على كدا، مهاب(الصغير) اعجابه بفيروز بيذيد يوم عن يوم، فيروز رجعت الشركة وكل يوم دراستها بتكون احسن واحسن وفكرة انها تكون معيدة خلاص اصبحت أكيدة ودكتور احمد بيشجعها على كدا، فؤاد بيتعلق بيها كل يوم وهي واخدة بالها من كدا بس هي رافضة دا تماما، خلود بدأت تتجاهل باسم نهائي وهو مضايق من تجاهلها دا، عبدالحميد جواه قرار وعاوز ياخده بس لسة مش متأكد منه، شروق بقى مافيش جديد في حياتها لسة، بالنسبة لناني وريماس بـ.ـنتها فلسة بيخططوا ازاي يوقعوا مهاب وبيدوروا وراه بخصوص صافي، فيروز قررت مـ.ـا.تكلمش ضياء خالص وتقرب من ربنا اكتر واكتر بعد فكرة الانتحار اللي غضبت ربنا بيها
في الجامعة، شروق وفيروز قاعدين بيتكلموا في كافيه الكلية
شروق: بس تصدقي فكرة حلوة يعملوا حفلة الفان داي (حفلة تخرج صغيرة غير الحفلة الكبيرة، بيلبسوا فيها نفس التيشرت بلون الطرح والشباب بيلبسوا نفس التيشرت باللون) في السخنة يعني حفلة ورحلة في نفس الوقت
فيروز: ايوا فعلا، واحلى حاجة كمان انها اسبوع يعني تغيير جو حلوووو
شروق: اكيييبد
فيروز: بس ازاي هنطلع واسيب شغل الشركة اسبوع؟
شروق: ايه يعني ماهو فؤاد موجود وجدو بيثق فيه جدا
فيروز: يعني جدو مش هيضايق؟
شروق: لا طبعا
وهما بيكلموا جه عليهم دكتور احمد
احمد: اذيكم يابنات
البنات: الحمدلله يادكتور
احمد قعد: طالعين الرحلة؟
شروق بحماس: اكيد طبعا
احمد: ايوا كدا خليكم تغيروا جو
فيروز: هي فعلا هتكون تغيير حلو جدا وخصوصا انها رحلة وحفلة في نفس الوقت
احمد: بالظبط كدا
خلود قربت عليهم: صباحو
البنات: صباحو فل
خلود قعدت: اذي حضرتك يادكتور
احمد: الحمدلله
شروق: جهزي نفسك عشان هنطلع اسبوع السخنة
خلود: دي رحلة ولا ايه؟
فيروز: منها رحلة ومنها حفلة الفان داي
خلود: انا كمان حفلة الفان داي بتاعتنا في السخنة، انتوا بتاعكم امتى؟
شروق: السبت الجاي يعني اسبوع اهو
خلود: هما متفقين سوا ولا ايه
احمد: معظم الكليات عاملين في السخنة
خلود: حلو اوي واحلى حاجة ان كلنا هنكون سوا
احمد وقف: استأذن انا عشان عندي محاضرة
احمد سابهم ومشي والبنات فضلوا قاعدين شوية وفيروز سابتهم وراحت الشركة واول ماوصلت فؤاد قالها ان عبدالحميد عاوزها، خبطت ودخلت
عبدالحميد: تعالي ياحبيبتي
فيروز قعدت: خير ياجدو فؤاد قالي ان حضرتك قايله يبلغني اول ما اوصل ان حضرتك عاوزني
عبدالحميد: بصي ياستي انتي هتنزلي عالحسابات دلوقتي هتاخدي مرتبك، وهيكون معاكي فيزا من النهاردة عشان بعد كدا تاخدي مرتبك بيها
فيروز بفرحة: متشكرة اوي
عبدالحميد: بتشكريني على ايه؟....دا حقك
فيروز: ممكن اطلب طلب
عبدالحميد: لو هتقوليلي انك ترجعي بيتك فبلاش تتكلمي عشان انتي عارفة اني رافض
فيروز: لحد امتى بس؟
عبدالحميد: على طووووول
فيروز: طب انا هروح ادفع ايجار الشقة
عبدالحميد: انتي مش محتاجاها على فكرة......ولو محتاجة شقة جديدة هيكون عندك من بكرة بس بـ.ـاردوا مش هتقعدي لوحدك
فيروز: انا عليا ايجار متأخر هروح ادفعه وارجع
عبدالحميد: تاخدي معاكي السواق وتروحي تجيبي حاجتك من هناك
فيروز: ماشي
فيروز نزلت الحسابات واتفاجأت بمرتبها لانه كان اذيد من اللي كانوا متفقين عليه وفرحت بيه اوووووي لان هتقدر تدفع الايجار اللي متأخر عليها، فيروز نزلت والسواق وصلها للشقة ودفعت الايجار وجهزت شنطة هدومها وكل الحاجات المهمة وبصت بصة اخيرة على الشقة اللي قضت فيها ايام طفولتها وبصت على اوضتها ودmـ.ـو.عها نزلت عاللي حصل يوم ماكان ضياء سهران معاها، بعد شوية نزلت وقفلت الشقة وسلمت مفتاحها لصاحبها وهي نازلة تحت البيت اتقابلت في ابراهيم ابن ضياء
ابراهيم: ايه يابـ.ـنتي كنتي فين؟
فيروز: ابدا مافيش موجودة
عم حسن السواق اخد حاجتها وحطها في شنطة العربية وابراهيم مستغرب من كدا
ابراهيم: دا مين وايه العربية دي وراحة فين؟
فيروز: انا خلاص نقلت من هنا
ابراهيم: طب هتروحي فين؟
فيروز: عند واحدة صاحبتي....بعد اذنك
فيروز ركبت العربية وابراهيم واقف مستغرب من اللي بيحصل ومسك تليفونه ورن على ضياء
ضياء: ايه يا ابراهيم؟
ابراهيم: فيروز نقلت من الشقة لا وايه معاها سواق بعربية وكأنها هانم
ضياء بإستغراب: ازاي دا؟
ابراهيم: والله دا اللي حصل ولسة ماشية من ادامي حالا وقالت انها قاعدة عند واحدة صاحبتها
ضياء: ممكن تكون قاعدة عند شروق صاحبتها اصلها غنية ومن عيلة معروفة
ابراهيم: مش عارف بقى
ضياء: ماشي يا ابراهيم اقفل انت
ضياء قفل الخط وقعد يكلم نفسه: ياترى رحتي ليه عند صاحبتك يافيروز، بس اوعدك اني عمري ماهخليكي تعيشي حياتك من غيري، وانا كنت فاكر لما عملت اللي عملته معاكي اني نـ.ـد.مان بس لا انا دلوقتي اتأكدت ان دا كان الحل الصح عشان تفضلي ملكي
البنات قرروا يقولوا لعبدالحميد عن الرحلة، وفي يوم كانوا قاعدين يفطروا ومهاب(الصغير) كان معاهم
شروق: جدو كنا عاوزين ناخد رأي حضرتك في حاجة
عبدالحميد: ايه هي؟
خلود: حفلة الفان داي بتاعتنا اللي بتتعمل في اخر سنة في الجامعة هتتعمل في السخنة وهتبقى مدتها اسبوع يعني منها حفلة ومنها رحلة
عبدالحميد: ايوا وبعدين
فيروز بإحترام: عاوزين نقول لحضرتك اننا نطلع الرحلة بعد اذن حضرتك طبعا
عبدالحميد بيبص للبنات اللي مستنين موافقته: طب ولو رفضت؟
شروق: بص ياعبده، الحفلة دي استحالة نضيعها عشان دي يعتبر حفلة تخرج صغيرة كدا غير الحفلة الكبيرة اللي هتحضروها معانا
عبدالحميد: اممم سبوني افكر
فيروز: بس ممكن ترد علينا بعد خمس دقايق
مهاب ضحك: هو هيلحق يفكر، وبعدين انتوا ازاي هتطلعوا لوحدكم
شروق: لوحدنا ايه بس ما احنا اصحابنا كلنا معانا والدكاترة كمان
خلود بصت لفيروز: وبعدين كفاية دكتور احمد معانا
فيروز بصتلها بغضب ومهاب اضايق
باسم: والرحلة دي امتى؟
شروق: كمان اسبوع
سراج: وافق يابابا وسيبهم يغيروا جو
ايمن: اه يابابا واهي اخر سنة بقى ويحضروا اللي هما عاوزينه
عبدالحميد ملاحظ ان مهاب بيضايق لما بيجيبه سيرة دكتور احمد وبدأ غيرته تبان: انا موافق بس بشرط
البنات: ايه هو؟
عبدالحميد: باسم ومهاب يروحوا معاكم
مهاب فرح من جواه بس مابينش وباسم الى حد ما فرحان
عبدالحميد بص للشباب: ها رأيكم ايه؟
مهاب: معنديش مانع وكمان ناخد صافي معانا تغير جو من المذاكرة شوية
عبدالحميد: تمام
البنات قاموا باسوا عبدالحميد وكانوا فرحانين وفيروز راحت معاه الشركة وشروق هتدفع اشتراك الرحلة ليهم كلهم
ومهاب وباسم قاعدين في الڤيلا لسة
مهاب: ماسمعتش رأيك يعني لما جدو قال هنروح معاهم
باسم: هقول ايه يعني ما انت موافق واكيد انا هوافق
مهاب: يعني مش فرحان انك هتكون معاها؟
باسم: لا مش فرحان وبعدين عادي انا اقدر اقول مش رايح وكفاية انت معاهم
مهاب وقف: عادي خالص ومـ.ـا.تقلقش عليها عشان وائل هياخد باله منها
باسم بغضب: مهااااااااب
مهاب اتحرك من ادامه: ايه و.جـ.ـعتك اوي، خليك كدا ياباسم لحد مـ.ـا.تخسرها سلام انا رايح الشركة وهجيلك المعرض بعد ما اخلص
مهاب خرج وساب باسم قاعد مضايق وسراج جه قعد جمبه
سراج: حبيب ابوه ماله؟
باسم ابتسم: انا كويس يابابا
سراج: لا مش كويس ياباسم
باسم: والله ياحبيبي انا كويس اهو
سراج: بص ياباسم انا مش عاوزك تقولي مالك ولا تحكي بس كل اللي هقوله ليك انك مـ.ـا.تخسرش حاجة انت بتحبها لان لو فات الآوان صدقني هتنـ.ـد.م اوي
سراج ساب ابنه ومشي وباسم خرج واخد عربيته وراح المعرض
***********
في ڤيلا مهاب العمري، صافي صحيت ونزلت تحت ومهاب(الجد) كان لسة ماراحش الشركة وقاعد بيشرب قهوته في مكتبه وهي خبطت ودخلت وهو مستغرب
صافي: ممكن اتكلم معاك شوية؟
مهاب(الجد): تتكلمي تقولي ايه؟
صافي كانت ماسكة كتب في ايديها: انا عرفت من أبيه مهاب ان حضرتك بتحب الانجليزي عشان كدا في حاجة مش فهماها فممكن تفهمهاني؟
مهاب(الجد) قام وقف: انا مش فاضي للعب العيال دا انا ورايا شغل......واتحرك من جمبها بس حاسس انه رده دا وحش فدور وشه ليها تاني: بس ممكن لما ارجع افهمك اللي واقف عليكي......وسابها وخرج وهي فرحت اوووووووووي
في شركة عبدالحميد هلال، فيروز وصلت وكان في اجتماع مهم والكل مشغول بشغله وخلاص جه وقت الاجتماع بس كان في اشخاص جديدة حاضرة الاجتماع
عبدالحميد قاعد على راس الترابيزة: النهاردة اجتماع مهم واحب اعرفكم بــ المهندس محمد اللي هينضم لينا عشان المشروع الجديد، ومعانا كمان المحامي الشاطر عاصم
الكل رحب بيهم
عبدالحميد: دلوقتي انا عاوز شغل جد ومش عاوز اهمال
فيروز: كل حاجة هتكون جاهزة يافنـ.ـد.م انا وفؤاد خلصنا دراسة الجدوى اللي حضرتك طلبتها
عبدالحميد: كدا تمام
محمد: والتصاميم هتكون جاهزة في خلال يومين
عبدالحميد: تمام...بص لعاصم: وانت ياعاصم جهزلنا كل الورق عشان كل حاجة تمشي قانوني
عاصم: مـ.ـا.تقلقش حضرتك
عبدالحميد: تمام يا اساتذة تقدروا تتفضلوا....وبص لفيروز: استني يافيروز
الكل خرج وفيروز قعدت: ايوا ياجدو
عبدالحميد: انا مبسوط اوي بيكي في الشركة وشغلك حلووو اوووي بجد، وفرحان اكتر بيكي في وسطنا في العيلة وانك اخدتي عالبنات وبقيتي واحدة مننا
فيروز بفرحة: انا فرحانة بجد ان بسمع الكلام دا
عبدالحميد: انتي تستاهلي كل حاجة حلوة بجد
فيروز: ربنا يخليك لينا ياجدو
عبدالحميد: عاوزك انتي والبنات تنزلوا تشتروا اللي هتحتاجوه في الرحلة
فيروز: لسة بدري ياجدو دا لسة اسبوع كامل، المهم اخلص كل شغلي الأول قبل ما نسافر
عبدالحميد: انا مش قلقان من الشغل والله لان فؤاد انا واثق فيه جدا رغم انك اشطر منه بكتير بس حقيقي بعتمد عليه
فيروز: ماشي ياجدو وانا هظبط معاه كل حاجة عشان الاسبوع اللي هغيب فيه
عبدالحميد: ماشي يابـ.ـنتي
فيروز: انا هروح مكتبي بقى عاوز مني حاجة؟
عبدالحميد: لا يابـ.ـنتي اتفضلي وخليهم يعملولي القهوة بتاعتي
فيروز: حاضر
*********
نرجع لڤيلا مهاب العمري، ناني وريماس بـ.ـنتها قاعدين وصافي كانت نازلة من فوق وقالت تقعد معاهم
ناني: انتي بقى في ثانوية عامة؟
صافي: ايوا ياطنط
ناني: وعلى كدا شاطرة بقى؟
صافي: بيقولوا
ريماس: هو انتي مانزلتيش مصر قبل كدا؟
صافي بتـ.ـو.تر: ها....لا كنت بنزل مع ماما بس في الأجازات بس
ريماس: اممممم امال هي مانزلتش معاكي ليه المرادي
صافي: عادي انا حبيت اكمل دراستي هنا لان زهقت من هناك ولما قررت انزل أبيه مهاب هو اللي شجعني
ناني: أبيه مهاب؟
صافي: ايوا
ناني: انتي بتقوليله يا أبيه؟
صافي: اه
ريماس: امممم، بس غريبة انك شبه مامته اوي
صافي: عادي مش خالتي
ناني: بس الاغرب انك شبهها حتى في الوحمة اللي في رقبتك
صافي بتـ.ـو.تر: عادي....عن اذنكم انا هطلع الجنينة اذاكر شوية
صافي سابتهم وخرجت وناني هتمـ.ـو.ت وتعرف ايه الصلة الحقيقية اللي تربطها بمهاب، شوية وفايز نزل واول مانزل سأل عن صافي ودا زاد فضول ناني اكتر واكتر، فايز خرج لصافي الجنينة وقعد جمبها
فايز: حبيبة بابا بتعمل ايه؟
صافي: بذاكر شوية
فايز: ربنا يوفقك ياقلبي...انا هروح الشغل عاوزة مني حاجة قبل ما اخرج؟
صافي: لا يابابا تسلملي
فايز: ماشي ياحبيبتي
فايز راح الشركة وصافي قعدت تذاكر شوية
نيجي شوية لضياء، قاعد في مكتبه في الشركة اللي في عمان، وسرحان وبيرن على فيروز وهي مش بترد بس فضل يرن كتير وهي ردت
فيروز بضيق: نعم ياضياء؟
ضياء: مش بتردي عليا ليه؟
فيروز: عادي ماشفتش التليفون
ضياء: ياسلام
فيروز: ايوا....ولو سمحت قولي عاوز ايه عشان انا في الشركة وورايا شغل
ضياء: ايه الطريقة اللي بتكلميني بيها دي؟
فيروز: عاوزني اتكلم معاك ازاي؟
ضياء: انتي نسيتي انا مين بالنسبالك يافيروز؟
فيروز بو.جـ.ـع: عمري ماهنسى ياضياء انك انت اللي دmرتني انت الشخص الوحيد اللي حبيته من قلبي وعمري مـ.ـا.تمنيت غيرك وانت و.جـ.ـعتني، عمري ماهنسى خيانتك ليا مع اي بـ.ـنت، وعمري ماهسامحك على انك ضيعتني وافقدتني عذريتي
ضياء: قولتلك كان غـ.ـصـ.ـب عني ليه مش قادرة تسامحيني
فيروز بو.جـ.ـع ودmـ.ـو.ع: اسامحك على ايه؟ اسامحك انك دmرت حياتي وبقيت بتتهرب مني لما بجيبلك سيرة انك تكتب الكتاب
ضياء: انا حقيقي مش فاضي
فيروز بقوة: يبقى تنساني وتبعد عن حياتي انا خلاص قررت اعيش حياتي لشغلي ودراستي وبس هما دول اهم حاجة في حياتي....فيروز خلصت المكالمة وانهارت وفضلت تعيط ما أخدتش بالها من اللي سمع كل الكلام اللي قالته
***********
مهاب(الصغير) كان في شركة جده عبدالحميد وخبط ودخل مكتبه
عبدالحميد: حبيبي تعالى
مهاب قعد: جيت اجيب لحضرتك التصاميم اللي طلبتها مني
عبدالحميد: تسلملي ياحبيبي، كان نفسي تكون معايا في الشركة بدل مـ.ـا.تكون مع مهاب وبطلب منك تعملي تصاميم خاصة بيا وجدك مايعرفش
مهاب: عادي ياجدو وحتى لو عرف مايهمنيش وحضرتك عارف كدا كويس
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي
مهاب وقف: ماشي، انا ماشي
عبدالحميد: رايح فين؟
مهاب اتنهد: هروح لباسم المعرض
عبدالحميد: ماشي خلي بالك من نفسك
مهاب خرج من الشركة واخد عربيته ومشي
نيجي لفيروز اللي قاعدة مضايقة ولسة بتعيط ودخلت عليها هدى (بـ.ـنت شغالة في الشئون القانونية في الشركة)
هدى: ايه يابـ.ـنتي مانزلتيش الكافيه ليه؟
فيروز بتمسح دmـ.ـو.عها: لا ابدا مافيش
هدى لاحظت انها بتعيط: في ايه مالك يافيروز؟
فيروز: مافيش انا كويسة
هدى قعدت جمبها: لا انتي بتعيطي مالك؟
فيروز: ابدا مافيش حسيت بس بتعب شوية
هدى: طب يالا ننزل ناكل اي حاجة
فيروز نزلت مع هدى الكافيه وفؤاد كان قاعد تحت بس لأول مرة مايتكلمش مع فيروز
فيروز قربت منه: كدا تنزل تفطر من غيري
فؤاد: معلش
فيروز: طب ممكن نقعد معاك؟
فؤاد قام: انا اصلا خلصت فطار فهطلع انا واقعدوا انتوا
فؤاد طلع وسابهم ووللأسف هو اللي سمع فيروز وهي بتتكلم مع ضياء، قعد في مكتبه وبيكلم نفسه: معقول اللي سمعته دا، يارب انا حبيتها اوي بس بجد انا موجوع من اللي سمعته، بس اللي بان من كلامها انه غـ.ـصـ.ـب عنها يعني هو غدر بيها.....وحط ايده على دmاغه: يارب انا مابقتش قادر افكر ولا اعرف اعمل ايه يارب حلها من عندك
فيروز خلصت فطار وطلعت تجيب ملف من فؤاد محتاجة تراجعه، وخبطت ودخلت
فؤاد بصلها: تعالي
فيروز: جيت اخد منك الملف اللي كنت بتجهزه عشان اراجعه
فؤاد: اقعدي نراجعه سوا فيروز قعدت مع فؤاد وبدأوا يراجعوا الملف سوا وفؤاد عمل كل اللي هي طلبته
فيروز: انا هرجع مكتبي بقى
فؤاد: ماشي
فيروز رجعت مكتبها وكان وراها شغل كتير خلصته ورجعت مع عبدالحميد الڤيلا
نيجي لڤيلا مهاب العمري، مهاب(الجد) رجع من شغله وقاعدين يتغدوا ومهاب(الصغير) كان لسة بـ.ـارة عند باسم
صافي لجدها: هتذاكر معايا بعد الغدا؟
مهاب(الجد): ايوا
فايز مستغرب ان ابوه وافق يقعد مع صافي وبيبص لبـ.ـنته وهي بطمنه بعنيها واللي ملاحظة دا ناني وبدأت تقلق واقسمت بينها وبين نفسها انها لازم تعرف في ايه
خلصوا غدا خلاص ومهاب(الجد) قاعد مع صافي
صافي: الله عليك ياجدو انا بجد فهمت
مهاب(الجد) بإستغراب: جدو؟
صافي بتـ.ـو.تر: انا اسفة لو ضايقتك
مهاب(الجد) بتنهيدة: لا هي مضايقتنيش بالعكس فرحتني على الأقل حد قالها مش مهاب اللي مانعني اسمعها
صافي بهدوء: مش يمكن هو زعلان من حضرتك في حاجة؟
مهاب(الجد) اتنهد: مهاب من النوع اللي مش بينسى اي حاجة حصلت زمان واكتر حاجة تضايق اننا نخلي الماضي يسيطر علينا
صافي: حاول تقرب منه
مهاب(الجد) بيبصلها بإتستغراب ووقف فجأة: هو انا ايه خلاني اقولك كدا اصلا؟ يالا كفاية عليكي كدا النهاردة
مهاب(الجد) سابها وطلع اوضته وهي ابتسمت ان اول خطوة ليها مع جدها نجحت
مهاب(الصغير) قاعد مع باسم في مطعم 7sky بيتغدوا
مهاب(الصغير): انت عرفت المطعم دا منين؟
باسم: عرفته من البنات، جيت هنا معاهم يوم نجاحهم لما كانوا مع جدنا
مهاب: اها ماشي ياعم، مش ناوي بقى تريح قلبك؟
باسم: هو يعني قلبي كان اشتكالك؟
مهاب: من غير مايشتكيلي انا حاسس بصاحبي
باسم بصله: مهاب كل وانت ساكت
مهاب ضحك: هتفضل ذي ما انت
باسم: طب وبالنسبة ليك بقى؟
مهاب: انا ايه؟
باسم: دا على اساس انك ماوقعتش؟
مهاب بتـ.ـو.تر: ها..انا لا وبعدين هقع في مين؟
باسم بخبث: وقعت في فيروزة مثلا
مهاب بغضب: اسمها فيروز على فكرة
باسم ضحك: وكمان بتغيير لا دا انت حالتك صعبة اوي
مهاب: وربنا لو مابطلت رخامتك دي لهتنضـ.ـر.ب
باسم مش قادر يتكلم من الضحك وبياكل وهو ساكت ومهاب هاين عليه يقوم يقــ,تــله
عدا اسبوع، فيروز متفوقة في شغلها ذي دراستها وكل يوم خبرتها بتذيد وبتحاول تتعامل مع فؤاد في الشغل وبس عشان هي حاسة بحبه ليها وهي مش هتقبل انه ياخدها وهو يستاهل احسن منها، وعلى الرغم من ان فؤاد عرف كل حاجة بس بـ.ـاردوا بيحبها ومش عاوز يبعد عنها وبيحاول يقرب منهل رغم بعدها عنه، هدى بقى طلعت بتحب فؤاد اوي وهو مش حاسس بيها او بمعنى تاني هو حاسس بس مش شايف غير فيروز وبس، ضياء بيحاول يكلم فيروز من اخر مرة وهي مابتردش عليه نهائي، مهاب كل يوم بيروح ڤيلا عبدالحميد عشان يشوف فيروز بحجة انه جاي يشوف جده مع انه كل يوم عنده في الشركة وجده اصلا حاسس بيه، باسم لسة ذي ماهو بعيد عن خلود وهي اصلا بتتجنبه خالص، اما دكتور احمد بقى فرحان اوي بالرحلة اللي هيطلعوها عشان هيقرب من فيروز فيها ويعترف بإعجابه وبحبه ليها، ناني قررت تقرب من فايز وتحاول تعرف صافي مين، ريماس بعد اخر مرة كلام مع مهاب وهي بتحاول تعيش وقتها من غير مهاب ولا من غير كلام مامتها، شروق لسة بـ.ـاردوا سنجل ذي ماهي، وصافي كل يوم بتقرب من جدها
جه يوم الرحلة والشباب قرروا انهم يروحوا كلهم في العربيات بس البنات كان ليهم رأي تاني انهم يركبوا في الاتوبيس مع اصحابهم عشان يحسوا بجو الرحلة والشباب وافقوا بس هما هيكونوا في عربيتهم
في الاتوبيس، شروق قاعدة جمب فيروز وخلود قاعدة جمب صافي وفرحانين جدا وقاعدين يغنوا ويضحكوا ودكتور احمد كان معاهم في نفس الاتوبيس (الرحلة كانت تلات اتوبيسات كل اتوبيس فيه مشرف خاص مع الدكاترة)
فيروز قاعدة جمب الشباك وسرحانة في الطريق ولابسة الهاند فريه واحمد كل شوية يبص عليها
نروح شوية لڤيلا عبدالحميد، سراج قاعد في الجنينة ووفاء مـ.ـر.اته بتعمله القهوة وايمن وليلى كانوا بـ.ـارة وعبدالحميد في الشركة
وفاء حات بالقهوة: القهوة ياحبيبي
سراج ابتسم: لسة حبيبك بعد العمر دا؟
وفاء بحب: طبعا وهتفضل حبيبي لحد ما امـ.ـو.ت
سراج: بعد الشر عنك
وفاء: طب انت لسة بتحبني
سراج قرب منها: لسة بحبك ذي اول يوم شفتك فيه
وفاء مكسوفة من قربه: وانا بحبك اوي
سراج: مش كبرنا على الكسوف دا
وفاء ضـ.ـر.بته بخفة في كتفه: لا انا لسة صغيرة
سراج ضحك بصوته كله: وانا بعشقك ياصغنن
عبدالحميد جه من وراهم: ياسلام لو ولادكم سمعوكم
سراج وقف: بابا
عبدالحميد ضحك: اتخضيت ليه انت عامل عاملة دي مراتك يا اهبل
وفاء ضحكت اوي وسراج بيبصلها: عجبتك اوي ياختي
وفاء: بصراحة اه
عبدالحميد سابهم وداخل جوا بس بص لوفاء: والنبي حضريلي الغدا ياصيغنن...وسابهم ودخل
وفاء: عاجبك كدا
سراج ضحك: احسن
وفاء: طب صبرك عليا بس
وفاء دخلت تجهز الغدا وسراج قاعد مكانه بيضحك على هزار ابوه مع وفاء
نرجع للرحلة بقى، خلاص وصلوا بس فيروز كانت نايمة وشروق بدأت تصحي فيها
فيروز: وصلنا ولا ايه؟
شروق: اه ياقلبي يالا عشان ننزل
فيروز بدأت تفوق وكانت دايخة شوية، نزلوا من الاتوبيس ودكتور احمد كان قريب منهم وملاحظ انها دايخة فقرب عليهم
احمد: فيروز انتي كويسة؟
فيروز: ايوا
باسم ومهاب قربوا منهم
باسم: يالا عشان ترتاحوا في اواضكم
شروق: حاضر
مهاب عينه على فيروز اللي ماشية دايخة وخلاص هيغمى عليها، ولسة بتدخل الفندق اغمى عليها ومهاب جري عليها بس احمد كان اسبق منه وهو اللي سندها ودا ضايق مهاب، احمد بدأ يفوق فيها والكل حواليها وقلقان عليها، وبعد شوية فاقت
شروق بعتاب: شفتي قلة اكلك عملت فيكي ايه
فيروز بتعب: يابـ.ـنتي انا كويسة دي بس دوخة بسيطة من الطريق
احمد كان ساندها وهي اتكسفت من كدا وعدلت نفسها وشروق سندتها، دخلوا وكل واحد عرف اوضته فين وفيروز وشروق وخلود وصافي اخدوا جناح كبير ليهم هما الاربعة وباسم ومهاب في اوضة لوحدهم بس مش جمبهم اللي كان جمب اوضة البنات هو دكتور احمد ووائل وعاصم ابن عم احمد
(فاكرين عاصم مين؟.....المحامي اللي كان حاضر الاجتماع في شركة عبدالحميد)
كلهم ناموا من تعب الطريق
تاني يوم الصبح، البنات صحيت والشباب كمان
فيروز: يالا ننزل نفطر عشان انا جعانة اوي
شروق: وانا اووووي
صافي: يارييييييت عشان انا عصافير بطني بتصوصو
خلود ضحكت عليهم: طب يالا يامفاجيع ننزل ناكل
نزلوا واتقابلوا مع مهاب وباسم اللي كانوا حلوين اووووي في لبسهم (كل واحد فيهم لابس كوتشي رياضي وتيشرت وشورت)
مهاب: احنا المفروض نعمل ايه النهاردة؟
شروق: النهاردة اول يوم هنقضيه عند حمام السباحة عشان بكرة هتكون حفلة الفان داي
باسم: هي هتكون في الفندق هنا ولا فين؟
فيروز: لا دكتور احمد قال انها هتتعمل عالبحر
مهاب: امممم دكتور احمد دا عارف كل حاجة
شروق ضحكت: جدا يامهاب، واهم حاجة عنده انه يعرف فيروز كل حاجة
مهاب بيبصلها بغضب وهي فرحانة انها بتعانده وباسم بيبص على خلود اللي سرحانة
احمد ووائل وعاصم صحيوا وقربوا منهم
احمد: صباح الخير
كلهم: صباح النور
احمد: خلصتوا فطار ولا لسة؟
فيروز وشروق بياكلوا مش فاضيين يردوا عليه وخلود ردت: حضرتك اللي انت شايفه ادامك دا مايدلش اننا خلصنا ابدا😂😂
احمد بيبص على فيروز وشروض وضحك اوي: تصدقي عندك حق
فيروز بغضب: انتوا بتبصوا لينا في اكلنا كمان طب والله ماهكمل اكل
مهاب بيبص على طبق الاكل بتاعها: دا على اساس ان الطبق لسة في حاجة عشان تكمليه
الكل ضحك عليهم حتى فيروز ضحكت وهنا غمازاتها ظهرت اوي اللي بتجنن مهاب واللي بتخـ.ـطـ.ـف قلب احمد ، عاصم واقف ومركز مع شروق اللي مركزة في الأكل وبس😂
احمد: طب يالا عشان نقعد عند حمام السباحة
الكل راح عند حمام السباحة وشروق وخلود وصافي عاوزين ينزلوا ولبسوا مايو اسلامي، مهاب قرب من فيروز: مش هتنزلي معاهم؟
فيروز: لا مش هعرف انزل
مهاب: ليه؟
فيروز: كدا مش هعرف انزل وفيه شباب كتير هنا وكمان هيبصوا علينا وعلى لبسنا
مهاب اعجب بكلامها اووووووي: براڤوا عليكي
البنات لبسوا ولسة هينزلوا مهاب منعهم
مهاب: مافيش نزول
صافي: ليه يا أبيه؟
مهاب: كدا مش هتنزلوا دلوقتي
شروق: ليه بس يامهاب؟
مهاب: انا قولت لا وبعدين تنزلوا ازاي والشباب كدا حواليكم ويبصوا على هدومكم وهي مبلولة
خلود: ما احنا طول عمرنا بننزل عادي اشمعنا الوقتي
مهاب: انا قولت اللي عندي ومش هتنزلوا
شروق بصت لفيروز ولمهاب: امم انا دلوقتي فهمت
مهاب: وربنا كلمة كمان وهوقعك في الماية
شروق ضحكت اوي عليه
صافي: طب احنا عاوزين ننزل بقى
باسم: هنحجز ليكم حمام سباحة داخلي بالليل وتقدروا تنزلوا براحتكم
فيروز: بس نكون بنات وبس يعني حضراتكم مش هتكونوا موجودين
مهاب ابتسم: ماشي
دكتور احمد قرب عليهم: ايه يابنات هتنزلوا الماية ولا لا؟
فيروز: لا يادكتور
احمد: ليه؟
مهاب: كدا بالليل هينزلوا لوحدهم عشان مايكونش في شباب
احمد بتفهم: ماشي
عاصم قرب عليهم وفيروز عارفاه: مش حضرتك استاذ عاصم اللي كنت حاضر الاجتماع معانا في شركة جدو عبدالحميد؟
عاصم: ايوا، وانا طلعت الرحلة دي لاني ابن عم احمد
فيروز: اها ماشي
قضوا اليوم عند حمام السباحة وكانوا فرحانين واخدوا صور سوا واتغدوا سوا وعلى آخر اليوم طلعوا اواضهم، فيروز طلعت الجناح واتوضت وصلت فروضها والبنات صلوا بـ.ـاردوا،
في اوضة مهاب وباسم اتوضوا وصلوا، ومهاب راح لجناح البنات، خبط وشروق فتحتله
شروق: تعالى يامهاب
مهاب دخل: يالا ننزل سوا كلنا نتعشى
خلود سمعت جملته: العشا جماعي ياميهو انت نسيت ولا ايه، العشا بيجمع كل اللي في الرحلة
مهاب بيدور بعينه على فيروز وصافي لاحظت دا فحبت ترخم: بدور على مين بعيونك يا أبيه؟
شروق ردت: اكيد على من سرقت قلبه
مهاب بغضب: بت انتي وهي كلمة ذيادة وهنسى انكم بنات اصلا
البنات ضحكوا عليه اوي وشروق قالتله انها في البلكونة
فيروز واقفة في البلكونة بتبص على منظر البحر اللي ادامها وفي البلكونة اللي جمبها خرج احمد منها واتفاجئ بوجودها وشايفها واقفة سرحانة في جمال البحر
احمد: يابخت البحر
فيروز فاقت من سرحانها وابتسمت: يابخته ليه؟
احمد قرب من الحائط (حائط للنص فقط يعني اللي يقف في اي بلكونة منهم يقدر يشوف الشخص اللي ادامه كاملا) اللي بيفصل مابينهم: عشان سرحانة في جماله
فيروز ابتسمت ابتسامة بسيطة: هو جميل اوي وتحس انك بتحكيله عن اللي جواك
احمد بصوت كله حب: يابخته كمان مرة عشان بتحكيله عن اي حاجة جواكي
فيروز ابتسمت بكسوف: كل الناس كدا على فكرة
احمد: بس مش كل الناس ذيك يافيروز
فيروز حست بحب احمد ليها وللأسف حكمت على نفسها انها لا تستطيع ان تحب ولا تستاهل حب احد
فيروز: انا مش مختلفة عنهم يادكتور كلنا بنكون محتاجين وقت لينا لوحدنا عشان نخرج كل اللي جوانا لو حتى بالسكوت
احمد: ممكن اقولك حاجة؟
فيروز حست انه خلاص ممكن يعترف بحبه ليها وردت: لو الحاجة دي هتضايقني فبلاش
احمد بإستغراب: انتي ممكن تفتكري اني اقول حاجة تضايقك؟
فيروز بصتله: ما اقصدش كدا
احمد: ماشي، الحاجة اللي عاوز اقولها ان اعجابي بيكي بيذيد يوم عن يوم
فيروز: اتمنى ان اعجاب حضرتك بيا يكون على سبيل ان حضرتك الدكتور اللي عندي في الجامعة وانا تلميذة عند حضرتك وبس
احمد رد بتلقائية: بس انا اعجابي بيكي غير كدا
فيروز غمضت عنيها بحـ.ـز.ن واضح بس اتكلمت بكل قوتها: اقسم لك ان اي بـ.ـنت في مكاني هتكون فرحانة وهي بتسمع الكلام دا وخصوصا من انسان ذي حضرتك لكن انا لا
احمد: ليه؟
فيروز بصتله: بلاش السؤال دا يادكتور احمد، كل اللي عاوزة اقوله لحضرتك انك تستاهل انسانة احسن مني بكتير جدا
فيروز كانت لسة هتدخل بس احمد وقفها بجملتها: انتي بتحبي حد؟
فيروز بصتله: انا فعلا حبيت وبنـ.ـد.م اني حبيت في يوم، وقلبي مش هيقدر يحب تاني ولا حتى مسموحله انه يحب
احمد: ليه حكمتي عليه بكدا؟ وانتي بتقولي انك نـ.ـد.مانة يعني معنى كلامك انك حبيتي شخص غلط
فيروز: عشان هو دا الحكم المناسب ليا، بعد اذنك انا هدخل للبنات
فيروز دخلت للبنات وشروق بدور على مهاب: مهاب لسة في البلكونة؟
فيروز بإستغراب: ايه اللي هيجيب مهاب هنا اصلا؟
خلود: هو جه من شوية وبعد كدا دخل ليكي البلكونة، بس ممكن يكون خرج واحنا في الاوضة التانية بنلبس
فيروز: بس ازاي انا مشفتوش؟
صافي: ممكن يكون رجع ومادخلش لأننا سبناه ودخلنا نلبس
فيروز هزت دmاغها بفهم ومستغربة
في اوضة مهاب وباسم، مهاب رجع الأوضة ومضايق اوووي وباسم لاحظ دا
باسم: في ايه يا ابني مالك؟
مهاب: مافيش
باسم: مافيش ازاي وانت ناقص تطلع نار من ودانك، وبعدين مش انت رحت لجناح لبنات ايه اللي حصل؟
مهاب رد بدون وعي: اصل شفت فيروز واقفة في البلكونة واللي اسمه دكتور احمد دا واقف جمبها في البلكونة التانية واللي واضح من كلامه انه بيحبها
باسم: ها انت بتقول ايه؟
مهاب اخد باله من اللي قاله وسكت
باسم ضحك: والنبي تقول قولت ايه؟ انت غيران يامهاب؟
مهاب بصله بغضب: وربي لو حد عرف حاجة ياباسم لهخـ.ـنـ.ـقك
باسم: عيب عليك يامهاب دا انت اخويا مش ابن عمتي وبس
مهاب اتنهد وبصله: ربنا يخليك ليا ياباسم يارب
باسم: يارب، بالنسبة انك سمعتهم بيتكلموا كان في حاجة تدل انه بيحبه
مهاب: انا حسيت بكلامه بس انا مشيت قبل مايخلصوا كلامهم
باسم: طب اهدى بقى كدا ويالا ننزل نتعشى عشان احنا وعدناهم انهم هنيزلوا حمام السباحة
مهاب: حاضر
باسم ومهاب خرجوا واخدوا البنات ونزلوا عشان العشا والكل كان متجمع تحت
عاصم عينه على شروق اللي بدأت تاخد بالها من نظراته ليها وهو حس انها لاحظت دا، مهاب اللي مركز مع فيروز وهي حست بدا بس للأسف مش قادرة تمنع نفسها عنه لان قلبها بدأ يدقله ودا مضايقها اوي، خلود بتتكلم مع وائل ودا مضايق باسم جداااااا بالنسبة لصافي بقى فهي مركزة في دراستها وبس ومش شاغلة بالها بالإربتاط، احمد مضايق اوي ان فيروز رافضة حبه وهو بيحبها بجد
مهاب خلص اكله وبص للبنات: يالا يابنات
احمد بتساؤل: راحين فين؟
مهاب: احنا وعدناهم انهم ينزلوا حمام السباحة واحنا حجزنا حمام السباحة الداخلي عشان يكون خاص بيهم ومايكونش في شباب
احمد: تمام ماشي
مهاب وباسم اخدوا البنات ودخلوا حمام السباحة
مهاب: احنا هنخرج ونسيبكم وفيه مشرفة بـ.ـنت هتيجي تكون معاكم عشان لو احتاجته حاجة
البنات مستعدية بس فيروز باين عليها القلق ومهاب قرب منها: قلقانة ليه؟
فيروز: عشان مش بعرف اعوم
مهاب ابتسم: مـ.ـا.تخافيش العمق مش كبير
فيروز اتنهدت: الحمدلله
مهاب وباسم خرجوا والبنات نزلوا الماية وفرحانين جدا واتصوروا صور تجمعهم سوا وفيروز كانت من غير حجاب
نرجع لإسكندرية، ريماس قاعدة مع مامتها في الڤيلا
ريماس: مامي هي فيها حاجة لو قولت لجدو مهاب ورحت لمهاب وللبنات السخنة؟
ناني: لا ياقلب مامي مافهاش حاجة وجدك مش هيقولك لا
وهما بيتكلموا دخل مهاب(الجد) وريماس جريت عليه: جدو ممكن طلب؟
مهاب(الجد): اكيد
ريماس: كنت عاوزة اروح للبنات ولمهاب السخنة
مهاب(الجد): جهزي نفسك وانا هخلي السواق يوديكي
ريماس باسته وجريت على فوق تجهز نفسها
نرجع للسخنة، البنات خلصوا ولبسوا وطلعوا الجناح يغيروا هدومهم وقرروا انهم مش هينزلوا يسهروا تحت ويسهروا فوق ويشغلوا فيلم اجنبي رومانسي وطلبوا فشار🍿، ومهاب وباسم بعد شوية راحوا ليهم وصافي فتحت ورجعت قعدت مكانها وكلهم مركزين في الفيلم، مهاب وباسم قعدوا وبيضحكوا على منظر البنات، واتفرجوا معاهم وفيه بعض المشاهد الرومانسية مابين البطل والبطلة والبنات كل واحدة فيهم بتتخيل الموقف😂 بس فيروز رغم تركيزها مع الفيلم بس لما بيجي مشهد كدا بدور وشها ودا لاحظه مهاب، بعد ما الفيلم انتهى، فيروز ماكنتش تعرف اصلا ان مهاب وباسم موجودين وهي كانت من غير حجاب وبسرعة اختفت من ادامهم ودخلت الاوضة التانية ولبست حجابها واضايقت اوي من كدا وشروق دخلتلها
شروق: ايه يابـ.ـنتي؟
فيروز بغضب: انتي معرفتنيش انهم دخلوا ليه؟
شروق: والله يافيروز ما اخدت بالي خالص، هي صافي فتحت ليهم واحنا كنا مركزين
فيروز: هما مالهمش الحق اصلا يدخلوا غير لما يستأذنوا
شروق: صافي مـ.ـا.تعرفش والله هي فتحت وجات قعدت على طول
فيروز اتنفست بصوت عالي، وصوتها كان عالي ومهاب وباسم سمعوه باسم اضايق شوية بس مهاب فرح جداااا
باسم بضيق: هو ايه يعني حصل لكل دا؟
مهاب: هي عندها حق ياباسم؛ لانها محجبة
باسم: ياحنين
مهاب ضـ.ـر.به بالمخدة في وشه: يخربيت ابو رخامتك ياشيخ
بعد شوية فيروز خرجت وقعدت هي وشروق
مهاب: احنا اسفين
فيروز بصتله وسكتت
باسم: ماقولنا اسفين بقى خلاص
فيروز غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت وغمازاتها بانت ومهاب ركز فيهم وهي اتكسفت اوي واضايقت ومهاب بصلها: اسف...وسابهم وخرج البلكونة
وبعد شوية شروق خرجت وراه
شروق: مالك؟
مهاب بصلها: شروق والنبي مش عاوز اتكلم
شروق قربت منه: حبيتها؟
مهاب: مش عارف بس انا بفرح اوي لما بشوفها وبغيير اوي لما احمد بيتكلم معاها وبفرح اوي من كلامها وادبها واحترامها وحجابها
شروق: للأسف يامهاب، فيروز حكمت على نفسها بعدm الحب
مهاب بإستغراب: ليه؟!
شروق: مـ.ـا.تسألنيش عشان مش هجاوبك هي اللي تجاوب بس دا معتقدش
مهاب بعدm فهم: ليه؟ فهميني ياشروق
شروق بحـ.ـز.ن: مش هقدر يامهاب وعمري ماهخون ثقة صاحبتي فيا
مهاب: هي بتحب؟
شروق بدmـ.ـو.ع وحـ.ـز.ن على صاحبتها: وياريتها ماحبت
شروق دخلت وسابت مهاب اللي مش قادر يفهم وكل اللي بيفكر فيه ازاي يقرب منها، بعد شوية دخلهم وسهروا مع بعض وكل واحد رجع مكانه
تاني يوم الصبح البنات كانت بتجهز للحفلة، وخلود لبست ذي صحابها تيشرت لونه نبيتي ومكتوب عليه We did it (فعلناها) وسايبة شعرها ولابسة بنطلون چينز وكوتشي ابيض وشروق لبست تبع كليتها تيشرت لونه سماوي ومكتوب عليه ( mom and dad, I did it) ماما وبابا لقد فعلتها ولبست بنطلون چينز وكوتشي ابيض وفيروز عشان حجابها لبست دريس بنفس لون تيشرت الحفلة وعليه نفس الجملة ولبست ججاب ابيض وكانت شبه السندريلا وخصوصا ان الدريس من فوق ضيق ونازل بوسع ولبست كوتشي ابيض مهاب وباسم لبسوا تيشرتات وعليها شورت والكوتشي لونه ابيض وصافي لبست تيشرت وبنطلون وكوتشي ابيض، مهاب اول ما شاف فيروز سرح في جمالها وحجابها ولبسها وكل حاجة فيها وفرح اوووي ان مافيش اي ميك اب على وشها، الحفلة ابتدت والبنات اتصوروا كلهم والشباب كمان اخدوا صورة جماعية كلهم واحمد طلب من شروق وفيروز يتصوروا سوا وعاصم كمان بس فيروز عملت مسافة عشان مايبقوش قريبين اوي منهم في الصورة
مهاب قرب من فيروز: ممكن نتصور سوا ذي ما اتصورت مع خلود وشروق وصافي؟
فيروز بإحترام: حضرتك اتصورت معاهم عشان صافي اختك وخلود وشروق ولاد اخوالك لكن مافيش اي صلة بيني وبينك عشان نتصور
مهاب رغم انه زعل بس قلبه فرحان من ردها: اسف
مهاب اتحرج وسابهم ومشي وهي حست انه اضايق بس ما اهتمتش وكملت حفلتها عادي خالص
احمد جه وقف جمبها وبيكلمها بس وهو باصص بعيد: مش هقبل انك ترفضي حبي
فيروز استغربت كلامه وبصتله: وانا قولت لحضرتك انك تستاهل الأحسن مني
احمد بصلها: وانا مش عاوز غيرك انتي
فيروز: بعد اذن حضرتك يادكتور بطلب من حضرتك بلاش كلام في الموضوع دا تاني
فيروز مشيت من جمبه وشروق سمعت كل الحوار وزعلانة اوي على صاحبتها اللي حياتها باقت تعيسة بسبب واحد حقير، عاصم قرب منها: ليه باين عليكي زعلانة؟
شروق اتفاجأت بيه وانه مركز معاها: ها لا ابدا مافيش
عاصم: انا اسمي عاصم وانتي؟
شروق: افتكر ان حضرتك عرفت اسمي قبل كدا
عاصم ابتسم: وفيها ايه لما تقوليه انتي؟
شروق: امممم عالعموم انا اسمي شروق وبعد اذنك عشان اصحابي عاوزني
شروق اتحركت من ادامه وهو هيتجنن ويعرفها اكتر ويقرب من حياتها
نيجي بقى لخلود ووائل
وائل بيبص على باسم وبص لخلود: والله مـ.ـو.تي هيكون بسببك
خلود ضحكت: سيبك منه
وائل: بس والله باين عليه بيحبك
خلود اتنهدت: وهيفرق في ايه ياوائل وهو بيكابر وبيتعامل معايا وحش
وائل: مش يمكن عاوز يتأكد من مشاعره، بصي ياخلود انا وافقت ان اساعدك عشان هو يعترف بحبه ليكي وفاكرة قولتيلي ايه ساعتها؟
#فلاش باك#
لما وائل راح لخلود الڤيلا وقعدوا في الجنينة
خلود: وائل ممكن اطلب منك طلب؟
وائل: اكيد
خلود: انا عارفة ان ممكن اللي هطلبه صعب بالنسبالك بس غـ.ـصـ.ـب عني
وائل: قولي
خلود: انا بحب باسم ياوائل وانت اكيد حبك ليا دا حب اصحاب مش اكتر وصدقني هتلاقي الأحسن مني
وائل: ت عـ.ـر.في بقى ان كنت عارف ولما شفته اضايق وانتي قاعدة معايا في الجامعة ساعتها حسيت انه بيحبك وعشان كدا رحتله المعرض
خلود بصدmة: يعني انت جيت عشان تكشف حبه ليا؟
وائل: ايوا عشان انتي زميلتي واختي بجد ومحبتش تكوني بتحبي من طرف واحد وساعتها كنت عاوز اتأكد انه ممكن يكون بيحبك كحبيبة ولا كأخت بس
خلود: انا بجد مش عارفة اقولك ايه ياوائل
وائل: مـ.ـا.تقوليش حاجة كل اللي عاوزه منك اننا نحاول يخليه يعترف بحبه ويبطل يكابر
خلود: انا فعلا كنت هطلب منك كدا
وائل: وانا مستعد اساعدك، واننا نفضل ممثلين عليه اني بحبك وهنتخطب بعد التخرج
وائل: شكررررا اووووي انك وافقت على كدا، انا فعلا حساه بيكابر بس نفسي يعترف وانا مش هسيبه غير لما يحرم ويعترف
#عودة من فلاش باك#
وائل: قولتي انك مش هتسبيه غير لما يعترف لكن كلامك الوقتي بيحسسني انك يأستي
خلود: غـ.ـصـ.ـب عني ياوائل بجد
وهما قاعدين يتكلموا، الدي چي وقف فجأة وشاب مسك المايك واعترف بحبه بزميلته وهي قبلت الحب دا والكل فرحان ليهم وبيصقفولهم والبنات مبهورين من مفاجأة الشاب للبـ.ـنت وفيروز رغم انبهارها بس زعلت اوي عشان اتحرمت من لحظة حب ذي دي او حد يحبها، مهاب شايف الحـ.ـز.ن اللي في عنيها وعنده فضول يعرف اكتر عن حياتها
*******
الحلقة خلصت
ياترى ايه هيحصل في اللي جاي؟
ايه ردة فعل مهاب لما يعرف باللي حصل مع فيروز هل هيفضل يحبها ولا لا؟
ياترى فؤاد ناوي على ايه وهيعرف فيروز انه عرف ولا لا؟
ياترى ايه ممكن يحصل لما ريماس توصل عندهم؟
باسم هيعترف بحبه ولا هيفضل يكابر؟
احمد هيفضل مصمم على حبه لفيروز ولا هيبعد وياترى بعده هيكون بهدوء ولا هيعمل مصيبة؟
الحفلة لسة ماخلصتش، واتقلبت رومانسية😂
كل اتنين بيرقصوا (سلو) وكانت اغنية لإليسا (اجمل احساس في الكون) وباسم عينه على خلود وهي بتتكلم مع وائل ولسة هيرقصوا سوا باسم قرب منهم: شوف حد يرقص معاك غيرها
وائل بإستغراب: نعم؟!
باسم: اللي سمعته
باسم مسك ايد خلود وبدأ يرقص معاها وهي مستغربة انه عمل كدا
خلود: عاوز ايه ياباسم؟
باسم بيبصلها اوي: هسألك سؤال وتردي عليا بصراحة
خلود: اسأل
باسم: انتي فعلا هتتخطبي لوائل بعد تخرجك؟
خلود: ايوا ياباسم
باسم: هسأل سؤال تاني انتي مابقتيش بتحبيني؟
خلود استغربت من سؤاله وبصتله اوي وسكت والاغنية كانت عند كوبليه حلو اوي
عاشقاك بجنون روحي أنا
قلبي المفتون كله مناك
وياك بعيش أحلى هنا
حبيبي أنا يا روحي أنا
عاشقاك بجنون روحي أنا
قلبي المفتون
آه آه
وياك بعيش أحلى هنا
حبيبي أنا يا روحي أنا
وكأن الأغنية جاوبت مكانه، خلود مع كل كلمة في الأغنية بتسرح في عنيه اوي
باسم: ردي
خلود: انا قولتها كتير ياباسم وانت رافضها وانا مش هقولها تاني
باسم: ما انا عاوز اعرف لسة بتحبيني ولا لا؟
خلود: وانت عاوز تعرف ليه؟
باسم: ردي ياخلود عليا
خلود بصتله اوي والدmـ.ـو.ع اتجمعت في عنيها والاغنية كأنها بتقول كل اللي جواها وفجأة بدأت تغني مع الأغنية بس باسم هو اللي سامعها بس
يا ويلي يا ناري
قلي ازاي أداري
بشوقي و لهفة قلبي فقربك حتى و إحنا سوى
بتنور سنيني
و بيكبر حنيني
قرب مني تعال فحـ.ـضـ.ـني و املي حياتي هوى
يا ويلي يا ناري
قلي ازاي أداري
بشوقي و لهفة قلبي فقربك حتى و إحنا سوى
بتنور سنيني
و بيكبر حنيني
قرب مني تعال فحـ.ـضـ.ـني و املي حياتي هوى
باسم فجأة شالها ولف بيها وقالها بعلو صوته (بحببببببببببببببك)
الكل اتفاجئ بيهم حتى مهاب اتفاجئ اوي وبيصفرله والبنات فرحوا اوي لخلود
باسم بيبص في عنيها: بحبك
خلود: انت متأكد من الكلمة دي؟
باسم: لما حسيت انك هتروحي مني عرفت ان فعلا بحبك اوي
خلود: ليه عـ.ـذ.بتني كدا؟
باسم: صدقيني كنت بعـ.ـذ.ب نفسي قبلك، كنت محتاج حاجة تفوقني
خلود: يعني كنت اتجوزه عشان تفوق
باسم بغييرة: نعم ياختي جواز مين استحالة تكوني لغيري انا بقولك اهو
خلود بفرحة: ومين قالك اني كنت هتجوزه اصلا
باسم بإستغراب: نعم؟!
خلود ضحكت: انا اللي عملت كدا واتفقت مع وائل
باسم: بقى كدا
خلود: اه عشان كنت لازم اخليك تتنازل عن كبريائك
باسم: مااااشي ياخلود صبرك عليا
خلود: عادي هتعمل ايه يعني؟
باسم: بلاش تتحديني
خلود ضحكت عليه وهو فرحان بيها اوي
مهاب واقف مركز مع فيروز وهي عارفة ومش عارفة تقعد براحتها وعنيه مراقبينها كدا
فيروز لصافي: صافي قومي قولي لأخوكي مايبصليش
صافي ضحكت: قوليله انتي
فيروز بصتلها بغضب: بقى كدا
صافي: ايوا
شروق سمعتهم وضحكت: صافي عندها حق قومي قوليله
فيروز: انا هقوم واسيبكم واجيب حاجة اشربها
فيروز قامت تجيب عصير ومهاب عينه عليها وراح وراها وهي شافته
فيروز: على فكرة كدا ماينفعش
مهاب: هو ايه؟
فيروز: ان حضرتك قاعد مركز معايا وبتبصلي وانا مش بحب كدا وبعدين دا حـ.ـر.ام
مهاب: انا اسف بس غـ.ـصـ.ـب عني بجد
فيروز: طب عن اذنك
فيروز لسة هتمشي مهاب وقفها: ممكن اقولك حاجة؟
فيروز بصتله وسكتت وهو اتكلم: انا عاوز اعرفك اكتر
فيروز اتفاجأت بكلامه: لو سمحت سبني امشي
مهاب بعد عن طريقها وهي مشيت ورجعت للبنات، واحمد مركز معاهم اوي، شروق قامت تكلم جدها عشان كان بيرن عليها
شروق: وحـ.ـشـ.ـتني اووووي
عاصم راح وراها وسمع الجملة دي واضايق اوي
عبدالحميد: انتوا كمان اوي، ها طمنيني عليكم
شروق: الحمدلله ياجدو والله
عاصم ارتاح لما سمع كلمة (جدو)
عبدالحميد: فيروز عاملة ايه؟
شروق: الحمدلله ياجدو
عبدالحميد: لو احتاجت اي حاجة جبيهالها ياشروق
شروق: حاضر ياجدو مـ.ـا.تقلقش دي مش بس صاحبتي دي اختي
عبدالحميد: طب ومهاب عامل ايه؟
شروق اتنهدت: كويس ياجدو
عبدالحميد: التنهيدة دي وراها حاجة
شروق: مهاب وقع ياجدو خلاص
عبدالحميد: انا ملاحظ دا من اول يوم هو شافها فيه
شروق: بس فيروز رافضة كل دا ياجدو
عبدالحميد: ليه بس؟
شروق: ماينفعش اقولك ياجدو اعفيني
عبدالحميد بقلق: في ايه؟
شروق: هي رافضة اي حد وحرمت نفسها من الحب حتى لو قلبها دق لحد بـ.ـاردوا هتمنعه من الحب
عبدالحميد: ليه كدا
شروق بدmـ.ـو.ع وصوتها بقى كأنها هتعيط: قلبها اتو.جـ.ـع ياجدو خلاص
عبدالحميد: هي حبت قبل كدا؟
شروق: ايوا ياجدو وعشان كدا رافضة (طبعا بتكدب)
عبدالحميد: وايه يعني مش كل صوابعها ذي بعضها
شروق: سيبها لربنا ياجدو واللي فيه الخير يقدmه ربنا
عبدالحميد: ونعم بالله، هما فين؟
شروق: قاعدين جوا في الحفلة
عبدالحميد: ماشي يابـ.ـنتي سلميلي عليهم لحد ما ابقى اكلمهم بكرة
شروق: حاضر
عبدالحميد قفل مع شروق وبتلف عشان ترجع للبنات اتخضت من عاصم اللي كان واقف وراها ومستنيها تخلص كلام
شروق: حـ.ـر.ام عليك خضتني
عاصم: اسف
شروق جات تمشي عاصم وقف ادامها وهي استغربت: في ايه؟!
عاصم: ممكن اقولك معجب بيكي؟
شروق اتكسفت من الكلمة وبصتله وسابته ومشيت
عاصم لنفسه: هي مشيت ليه؟ اكيد فهمتني غلط عشان انا يدوبك لسة شايفها اول امبـ.ـارح...يوووه بقى
عاصم دخل الحفلة تاني، شوية والحفلة انتهت وكل واحد فيهم طلع ينام، اجسامهم نايمة بس العقول والقلب صاحيين
في اوضة مهاب وباسم
مهاب: بس انت فاجأتني اوي النهاردة
باسم ضحك: اعمل ايه انا نفسي اتفاجأت
مهاب ضحك اوي: بس اخيرا نطقت
باسم: الحمدلله انا كنت محتاج حاجة تفوقني وماستحملتش ان وائل يرقص معاها
مهاب: ربنا يسعدكم ياحبيبي
باسم بصله: وانت بقى
مهاب قام من السرير واتحرك للبلكونة: انا ايه؟
باسم قام وراه: هفرح بيك كدا امتى؟
مهاب اتنهد: انا عيوني كشفاني ياباسم وهي حست بدا وانا طلبت منها اني اعرفها اكتر بس للأسف سابتني ومشت من ادامي
باسم: انت فعلا حبيتها؟
مهاب: اوي ياباسم، حقيقي انا حبيتها بجد كنت دايما بحلم باليوم اللي هلاقي فيه البـ.ـنت اللي هتخـ.ـطـ.ـف قلبي من اول لحظة واهو جه اليوم اهو بس هي بتبعدني عنها
باسم: حاول تاني يامهاب
مهاب: اوعدك ياباسم اني هحاول عشان اكسب قلبها
باسم: طب يالا يا اخويا عشان ننام، عشان نشوف بكرة هنعمل ايه
باسم ومهاب ناموا
تاني يوم، نيجي عند ضياء، ضياء بيحاول يوصل لفيروز وهي قافلة عليه كل الطرق عاملة بلوك على كل البرامج، واتس وفيس وحتى على التليفون، ضياء رن على ابراهيم ابن عنه
ابراهيم: صباح الخير
ضياء: صباح النور، مافيش اخبـ.ـار؟
ابراهيم: لا بس اللي عرفته انهم مش في اسكندرية اليومين دول
ضياء: امال فين؟
ابراهيم: مسافرين رحلة تبع الكلية
ضياء: عرفت منين؟
ابراهيم: اتصاحبت على واحد من الحرس اصله طلع قريب واحد صاحبي
ضياء: ابراهيم حاول تكلمها لما هي تيجي خليها تكلمني
ابراهيم: حاضر
ضياء: يالا سلام هبقى اكلمك
ضياء قفل وسلمى دخلت
سلمى: حبيبي انا كلمت ماما وهي موافقة اننا نتجوز واحنا هنا
ضياء: مـ.ـا.تخلينا لما ننزل عشان تعملي فرح
سلمى بدلع: انا مش عاوزة حاجة غيرك ومش مهم عندي الفرح
ضياء: ماشي
سلمى: نكتب كتابنا بكرة؟
ضياء: اللي تشوفيه
سلمى قربت منه عشان تبوسه بس هو بعدها: لما تكوني حلالي
سلمى عملت نفسها فرحت بس هي اضايقت وسابته وخرجت
ضياء لنفسه: يااااه الفرق بينك وبينها كبير اوووي، هي مكانتش بتسمحلي امسك ايديها ولا حتى نقعد لوحدنا وانتي سايبة نفسك خالص وكمان جاتيلي بيتي، حتى هي وثقت فيا واليوم اللي قعدنا فيه سوا وبحسن نية منها خلتها تكرهني وتكره اليوم اللي حبتني فيه وحياتها باقت جحيم بسببي رغم انها عايشة وبتتعلم واشتغلت وفي رحلة بس حاسس بيها......اتنهد: سامحيني يافيروز انا هرجعلك واعمل اي حاجة عشان تسامحيني
نرجع للسخنة، في اوضة مهاب وباسم، مهاب صحي على صوت تليفون الأوضة
مهاب بنوم: الو
الريسبشن: ايوا يافنـ.ـد.م اسف على الإزعاج بس فيه بـ.ـنت موجودة بتسأل عن حضرتك
مهاب: مين؟
الريسبشن: اسمها ريماس فيصل
مهاب اتعدل: بتقول مين؟
الريسبشن: ريماس فيصل حضرتك تعرفها؟
مهاب: اه، احجز ليها اوضة وعرفها اننا لسة نايمين وهنقابلها لما نصحى
الريسبشن: حاضر يافنـ.ـد.م واسف مرة تانية على الازعاج
الشاب اللي شغال في الريسبشن قفل مع مهاب وبص لريماس: مستر مهاب طلب مني ان احجز لحضرتك اوضة
ريماس: هو صاحي؟
سمير(موظف الاستقبال): لا لأنه صحي على صوت التليفون وقالي ابلغ حضرتك انهم هيتقابلوا مع حضرتك بعد مايصحوا
ريماس: تمام اعطيني المفتاح
سمير ادالها المفتاح وطلعت اوضتها، عند مهاب معرفش ينام وبدأ يصحي باسم
باسم بنوم: سبني نايم بقى يارخم
مهاب: قوم كدا وصحصحلي كدا
باسم: والنبي سبني انام ولما اصحى نتكلم
مهاب حدف في وشه المخدة: قوووووم
باسم قام قعد: ها قومت اهو خير
مهاب: ريماس هنا
باسم: ريماس مين؟
مهاب: لا بقولك ايه هتتغابى هخـ.ـنـ.ـقك
باسم: اه افتكرت بـ.ـنت مرات ابوك
مهاب: شاطر
باسم: ايوا وبعدين؟
مهاب: ياترى جايا ليه؟
باسم بصله بنص عين: يعني انت مصحيني عشان تقولي ياترى جايا ليه؟
مهاب: نام ياباسم
باسم فعلا نام😂😂😂
نيجي شوية لمهاب(الجد)، مهاب قاعد مع ابنه
مهاب(الجد): هي صافي هتيجي امتى؟
فايز استغرب انه ابوه بيسأل عن صافي؟: اشمعنا؟!
مهاب(الجد): عادي يعني اصل هي كانت موجودة عاملة صوت للڤيلا كدا
فايز: ايوا فعلا، هي هتيجي بعد اسبوع
مهاب(الجد): تمام
ناني مستغربة سؤال مهاب عن صافي وحست ان فايز فرحان بدا
نرجع للبنات، فيروز صحيت وصلت ركعتين وبدأت تصحي في البنات ولبسوا ونزلوا يفطروا ومهاب نزل وباسم لسة نايم😂
مهاب: صباح الخير
البنات: صباح النور
خلود: امال فين باسم؟
مهاب: نايم ياختي فوق
شروق ضحكت: يحب النوم اد عنيه
صافي: مـ.ـا.تيجوا نصحيه
مهاب بصلها: ناوية على ايه ياصوفي؟
صافي: كل خير يا أبيه
شروق وخلود وصافي طلعوا يصحوا باسم وفيروز فضلت قاعدة ومهاب قاعد معاها
مهاب: ممكن تردي عليا
فيروز عنيها في الأرض: انا معنديش رد
مهاب: فيروز انا بجد عاوز اعرفك اكتر
فيروز: مهاب لو سمحت انا مش بحب كدا
مهاب اتفاجئ انها قالت اسمه: انتي قولتي ايه؟
فيروز اخدت بالها انها قالت اسمه واتكسفت وماردتش
مهاب: عشان خاطري ردي عليا، بجد عاوز اعرفك اكتر
فيروز: ودا ماينفعش عن اذنك
فيروز سابته وخرجت بـ.ـارة عند حمام السباحة في الوقت دا كان احمد مركز معاهم وخرج وراها ومهاب شافه وخرج وراهم
احمد: صباح الخير
فيروز: صباح الخير يادكتور
احمد: ليه بتهربي مني من ساعة كلامنا؟
فيروز: انا مابهربش من حد، انا عندي حدود ومش بعديها
احمد: وانا بطلب منك اني اقرب منك واتقدmلك
فيروز: لو سمحت يادكتور انا مش بفكر في الإرتباط دلوقتي
احمد اخد باله من مهاب وبصلها: بتحبيه؟
فيروز بصتله بإستغراب: هو مين؟!
احمد: مهاب اللي مركز معاكي لدرجة انه خرج ورانا وواقف مركز علينا
فيروز بصت على مهاب بس من تحت لتحت وبصت لأحمد: لا مش بحبه ولا بحب حد ولا هحب حد ومش مسموحلي اني احب
احمد: ليه كل دا؟
فيروز: معنديش رد، بعد اذنك
فيروز سابت احمد واتحركت من جمب مهاب من غير مـ.ـا.تبصله
فوق في اوضة باسم، البنات طلعوا وفي صوت واحد وعالي (بااااااااااااااسم)
باسم قام مفزوع: في ايه؟
البنات ضحكوا عليه وهو بصلهم بغضب
باسم: انتوا بتعملوا فيا كدا طييييييييييب
باسم قام يجري وراهم وسافي وشروق خرجوا بـ.ـارة الاوضة وخلود اللي وقعت تحت ايديه
خلود بترجع لورا: باسم حبيبي اهدى
باسم بيقرب: كدا تصحيني كدا
خلود وقفت واتكلمت بطفولية: اعملك ايه يعني سألت مهاب عنك قالي نايم قولت هصحيك
باسم مسك ايديها وباسها: صباح الخير
خلود ضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها: مش كنت من شوية بتجري ورانا
باسم بيبص في عنيها: انا معاكي بنسى العالم
خلود فرحت اوي من كلامه وبصت في عيونه اوي: بحبك اوي
باسم لسة بيقرب عشان يبـ.ـو.سها هي بعدت: بعينك، ويالا غير هدومك وانزل
خلود خرجت وسابته وهو مبتسم على اللي خـ.ـطـ.ـفت قلبه
مهاب قاعد مخـ.ـنـ.ـوق ومضايق وقلبه واجعه، باسم نزل للبنات واستغرب لما مشافش مهاب معاهم
باسم: مهاب فين؟
صافي: قاعد عند حمام السباحة
باسم خرجله وشافه قاعد مضايق وباين عليه الحـ.ـز.ن: مالك ياصاحبي
مهاب: مخـ.ـنـ.ـوق ياباسم، مش عاوزة تديني فرصة اقرب منها واعرف حياتها اكتر
باسم: يبقى بتحب
مهاب: شروق قالتلي انها حبت بس هي نـ.ـد.مت انها حبت اصلا، يعني اللي فهمته انه و.جـ.ـع قلبها وماطلعش اد وعوده ليها
باسم: طب هتعمل ايه؟
مهاب: انا قولت هحاول معاها بس صدقني خايف ازهق من محاولاتي وهي رافضاني
باسم: طلاما بتحبها مش هتزهق يامهاب
مهاب: تمام، يالا ندخلهم
مهاب وباسم دخلوا للبنات ووائل واحمد وعاسم قاعدين معاهم
باسم قعد جمب خلود وبيبص لوائل: بقى تتفقوا عليا؟
وائل ضحك: كان لازم نخليك تنطق
باسم ضحك: ماشي ياعم
مهاب عينه على احمد اللي مركز مع فيروز
مهاب: دكتور احمد البنات عندهم حاجة تبع الرحلة النهاردة ولا؟
احمد: لا النهاردة المفروض راحة بعد حفلة امبـ.ـارح
مهاب: طب تمام، عشان انا وباسم هنخرجهم
شروق: طب مانخرج كلنا
خلود: والله فكرة
مهاب بيبصلهم بغضب وفيروز لاحظت دا بس ردت: باسم ومهاب هما اللي يحددوا اذا كنا نخرج كلنا سوا ولا احنا هنخرج معاهم بس
احمد اضايق من ردها ومهاب فرح جدا لكن هي استغربت هي ليه قالت كدا
باسم: تمام شوفوا انتوا عاوزين تروحوا فين ونروح
خلود: ايه رأيكوا لما نطلع سفاري؟
فيروز بحماس: حلووو جدا
مهاب: خلاص بعد مانفطر نتحرك
البنات متحمسين جدا وفرحانين، وبعد ماخلصوا فطار خرجوا
في شركة عبدالحميد هلال في اسكندرية، فؤاد قاعد في مكتبه سرحان في اللي وحشته وعاوز يكلمها بس دخلت عليه (علي) اللي شغال معاه في قسم الحسابات
علي: فؤاد، مستر عبدالحميد عاوزك
فؤاد: ماشي ياعلي هروحله اهو
فؤاد راح لمكتب عبدالحميد وخبط ودخل
فؤاد: خير يافنـ.ـد.م؟
عبدالحميد: اقعد يافؤاد
فؤاد قعد، عبدالحميد بيبصله: مالك؟
فؤاد: ابدا مافيش
عبدالحميد: وحشتك؟
فؤاد بصله بإستغراب وما اتكلمظ، عبدالحميد: مـ.ـا.تستغربش عشان عيونك كشفاك
فؤاد اتنهد: من ناحية انها وحـ.ـشـ.ـتني فهي وحـ.ـشـ.ـتني اوووووي بس للأسف هي رافضة حبي ليها
عبدالحميد: هي مش رفضاك لوحدك اصلا
فؤاد: يعني ايه؟
عبدالحميد: يعني فيروز رافضة الحب من الأساس
فؤاد عارف ايه سبب رفضها: ربنا يسعدها، بس انا هفضل احاول
عبدالحميد ابتسم: ماشي يافؤش، المهم دلوقتي خلصت الملف اللي طلبته منك
فؤاد: ايوا هيكون عند حضرتك النهاردة قبل مـ.ـا.تخرج من الشركة
عبدالحميد: تمام
نرجع للسخنة، وصلوا في المكان اللي هيعملوا فيه سفاري ومهاب افتكر حاجة
مهاب خبط على اول دmاغه: اوبس!
باسم: في ايه؟
مهاب: انا نسيت ان ريماس جات النهاردة
باسم: تصدق صح
شروق: هي جات؟
باسم: اه وصلت الصبح بدري واحنا لسة نايمين ومهاب طلب من الاستقبال انهم يحجزوا ليها اوضة
صافي: ايه اللي جابها دي؟
فيروز: هي مين دي؟
مهاب: بـ.ـنت زوجة بابا
خلود: احنا ناقصين رخامتها يعني عشان تيجي تقضي معانا رحلتنا
مهاب بتفكير: ربنا يستر، يالا بينا نركب البيتش باجي ونقضي وقتنا ونبقى نرجعلها
في الفندق، ريماس صحيت وطلبت الاستقبال عشان تكلم مهاب
ريماس: ممكن لو سمحت توصلني بأوضة مهاب العمري؟
سمير: مستر مهاب مش موجود
ريماس: ازاي، طب والبنات وباسم؟
سمير: مستر مهاب ومستر باسم خرجوا من شوية ومعاهم اربع بنات
ريماس: تمام
ريماس قفلت السكة واضايقت انهم مشيوا وحتى مسألوش عنها، قامت دخلت الحمام عشان تاخد دش
نرجع للبنات وللشباب
مهاب وصافي راكبين سوا، وخلود وباسم سوا، وشروق وفيروز سوا والكل فرحان، مهاب مسك تليفونه وصور صورة جماعية ليهم كلهم
بعد شوية خلصوا سفاري وكانه فرحانين جدا
فيروز: حقيقي فسحة حلوة
شروق: عندك حق
مهاب: اي خدعة
صافي وخلود وباسم ضحكوا
مهاب: عاوزين تعملوا ايه تاني؟
شروق بتفكير: ايه رأيكم لما نقضي كل اليوم بـ.ـارة
فيروز بتعب: لا بلاش عشان فعلا الجو هنا حر رغم اننا لسة في اول الصيف اهو بس حر اوي وخصوصا اننا في صحرا
مهاب: خلاص نرجع الفندق وبالليل نبقى نشوف هنعمل ايه
باسم: ايوا، وبعدين انت نسيت الهانم اللي نسيناها
مهاب: اه صح والله نسيت خالص
بعد شوية رجعوا الفندق، ومهاب اخد رقم فيروز من تليفون شروق من غير مـ.ـا.تعرف، فيروز صلت فرضها وقعدت في البلكونة تقرأ قرآن واتفاجأت برسالة على تليفونها
(اسمـ.ـيـ.ـتك حوريتي، وخـ.ـطـ.ـفتي قلبي من اول مارأيتك، لا أعلم اذا كان هذا الحب ام العشق)
فيروز ابتسمت وحست انه مهاب قفلت المصحف ودmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها وبتكلم نفسها: يارب انا مابقتش عارفة ايه هيحصل معايا، ولا ايه اللي جاي، المفروض اني اكون فرحانة برسالته لان قلبي دقله بس حقيقي انا ماستاهلش كل دا يارب
شروق قربت منها: بتعيطي ليه؟
فيروز حـ.ـضـ.ـنتها اوي وحكتلها عن رسالة مهاب
شروق: انتي حبتيه؟
فيروز بصتلها: انا مش عارفة دا حب ولا اعجاب بس نسيت اني ماليش الحق في دا
شروق: ليه يافيروز؟
فيروز: يعني انتي مش عارفة؟
شروق: مش يمكن لما هو يعــ........
فيروز قاطعتها: اوعي تقولي كدا تاني، مهاب استحالة يعرف ولا حد اصلا مسموحله يعرف بدا
شروق: بس هو حبك واكيد هيسامح
فيروز: مافيش راجـ.ـل هيقبل على نفسه ياخدني كدا
شروق: ليه حكمتي على نفسك بكدا ليه؟
فيروز بغضب: مش بإيدي، انا المفروض افرح بحبه ليا لان اكيد دا عوض ربنا ليا بس حقيقي مش هقبل اني اخدعه ولا اقبل انه يستر عليا
شروق: انتي جميلة ودا مكانش ذنبك يافيروز
في اللحظة دي فيروز لاحظت ان احمد سمع كل حرم وفاجأة سابتهم ونزلت جري على تحت واحمد نزل وراها
احمد: ممكن تقفي عشان اتكلم معاكي
فيروز وقفت: عاوز ايه؟
احمد: انا مكانش قصدي اني اسمعكم انا كنت خارج بالصدفة
فيروز بإنهيار: عادي معدتش تفرق
احمد: عاوز اتكلم معاكي
فيروز: لسة عاوز تتكلم معايا بعد اللي سمعته؟
احمد: ايوا يافيروز
فيروز: انا اسفة مش هقبل بكدا
احمد: ليه طلاما انا قبلت يبقى ليه مـ.ـا.تقبليش؟
فيروز بصوت عالي: عشان انا ما استحقش دا ولا هقبل لأي حد بكدا
احمد بهدوء: لو سمحتي اديني فرصة
فيروز بصتله: انا اسفة يادكتور لان حضرتك سمعت كل الكلام ومن ضمن الكلام ان قلبي دق لمهاب وللأسف مش من حقي حتى احب
احمد اتو.جـ.ـع من كلامها: ليه قلبك دقله هو وانا لا؟
فيروز: دي حاجة مش بإيدينا......اتنهدت: ياريت كان بإيدينا ماكنتش فكرت احب خالص ولا كان حصلي اللي حصل
فيروز دmـ.ـو.عها نزلت اكتر وسابت احمد ومشيت، واحمد واقف مضايق اوي: ليه اختارتيه ليه؟.....دا انا قبلت بعد ما عرفت كل حاجة
نيجي شوية لشركة عبدالحميد، فؤاد قاعد في مكتبه ودخلت عليه هدى يفنجان قهوة
هدى: انا جبتلك قهوة
فؤاد: انا كنت فعلا محتاجها
هدى ابتسمت: وانا حسيت بكدا
فؤاد حاسس بحبها له بس قلبه مع فيروز: متشكر اوي ياهدى، هو انتي بتكلمي فيروز؟
هدى اضايقت انه بيسأل عن فيروز: ساعات اه وساعات لا
فؤاد: ماشي
هدى اضايقت وخرجت وهو لاحظ دا بس ما اهتمش
مهاب قاعد في اوضته والباب خبط وكانت ريماس
مهاب: حمدلله على السلامة
ريماس دخلت: الله يسلمك
مهاب: مش كنتي تقولي انك جايا
ريماس: حبيت اعملهالك مفاجأة
مهاب: ماشي
ريماس: امال فين اوضة البنات؟
مهاب: جناح البنات مش هنا، في الجهة اللي عالبحر
ريماس: واااو بجد
مهاب: ايوا
ريماس: طب هو انا ممكن اكون معاهم؟
مهاب: دي حاجة ترجعلهم
ريماس: انا هقولهم
مهاب: تمام، تعالي نروح ليهم
مهاب اخد ريماس وراحوا جناح البنات ودخلوا وفيروز كانت لسة تحت، وطلعت بعدهم بشوية وباين عليها العـ.ـيا.ط ومهاب اضايق من شكل عيونها اللي مليانة دmـ.ـو.ع
مهاب قرب منها: في ايه مالك؟
فيروز بصتله: مافيش انا كويسة
مهاب بغضب: كويسة ازاي انتي مش شايفة عنيكي عاملة ازاي من العـ.ـيا.ط
شروق: اهدى يامهاب
مهاب: اهدى ايه وزفت ايه ممكن افهم ايه حاصل معاكي؟
فيروز دmـ.ـو.عها نزلت: محدش مسموحله يفهم حاجة
مهاب: بس انا عاوز افهم
فيروز: انت بالذات لا
فيرود سابتهم ودخلت الحمام ومهاب استغرب جملتها اوووووي (انت بالذات لا) وريماس مضايقة من اهتمام مهاب بفيروز، بعد شوية دخل باسم وفيروز كانت خرجت وقعدت معاهم، ومهاب مركز معاها اوي
باسم: انتوا هتفضلوا قاعدين كدا؟
خلود: اكيد لا
مهاب بهدوء وعينه على فيروز: عاوزين تخرجوا فين؟
شروق: اي مكان
باسم: يبقى نخرج نتعشى بـ.ـارة ونسهر شوية
صافي: ايوا كدا
مهاب: طب يالا قوموا اتوضوا عشان نصلي المغرب قبل مانخرج
فيروز اتفاجأت ان مهاب ملتزم بصلاته وفرحت من جواها، كلهم قاموا صلوا وريماس فضلت في البلكونة (ربنا يهديها)
مهاب صلى بيهم امام وصوته كان جمييل كالعادة في تلاوة القرآن وفيروز اعجابها بيه ذاد اكتر واكتر، خلاص خلصوا صلاة ومهاب خرج البلكونة وفيروز خرجت وراه وريماس كانت دخلت للبنات
فيروز: صوتك حلو اوي في تلاوة القرآن
مهاب ابتسم: ماما الله يرحمها كانت بتقولي كدا
فيروز: الله يرحمها، ممكن اطلب منك طلب؟
مهاب بصلها: انتي تؤمري
فيروز ابتسمت: علم صافي تقرأ القرآن اللي فهمته منها انها ما اتعودتش وهي في لندن انها تقرأه هي اه بتقرأ بس مش بطريقة صح
مهاب ابتسم: طب ايه رأيك لما نعلمها سوا؟
فيروز بدون تفكير: موافقة
مهاب: تمام يبقى لما نرجع من هنا نبدأ معاها
فيروز: تمام وشروق وخلود كمان نبدأ معاهم
مهاب: معنديش اي مشكلة
مهاب فرح انه بدأ يقرب منها ودخلوا سوا جوا وبعد شوية نزلوا يتعشوا بـ.ـارة وفيروز بدأت تتكلم مع مهاب وتاخد عليه بس في حدود الأدب والاحترام
ريماس: انتوا عملتوا ايه النهاردة الصبح؟
شروق: خرجنا عملنا سفاري
ريماس: واااو، طب مش عارفين كنتوا تصحوني
خلود: مانعرفش اصلا انك جيتي ومهاب نسي اصلا
مهاب: انا فعلا نسيت لان الريسبشن لما كلموني كنت ساعتها نايم ورديت عليهم ونمت تاني
باسم بصله وضحك ومهاب بصله بغضب
اتعشوا وكانوا فرحانين ورجعوا الفندق ومهاب قرر انه ينقل اوضته هو وباسم جنب جناح البنات بس من الجهة التانية
فيروز بعد ماغيرت هدومها وكانت عبـ.ـارة عن عبايا بيتي جميلة ورقيقة جدااا وسابت شعرها على ضهرها وحطت عليه الحجاب وطلعت البلكونة شوية واتفاجأت بمهاب في البلكونة اللي جمبها (مهاب في الاوضة اللي جمبها من الجهة التانية، لكن الجهة الاخرى كانت اوضة احمد وعاصم يعني جناحها بين الاوضتين)
فيروز: ايه دا انت هنا بتعمل ايه؟
مهاب: نقلت اوضتنا هنا
فيروز بفرحة: بجد
مهاب: فرحانة؟
فيروز اتكسفت وماردتش
مهاب حب يغير الموضوع: نويتي هتعملي ايه بعد التخرج؟
فيروز: ايوا هعمل دراسات عليا واكون معيدة
مهاب: بس انتي مش هتحتاجي الدراسات العليا طلاما الاربع سنين كلها امتياز
فيروز: طب الحمدلله
مهاب: ربنا يوفقك
فيروز: ياارب
مهاب: انا هنزل اشرب قهوة تحت مش عاوزة حاجة؟
فيروز بحرج: هو انا ممكن انزل معاك لاني بجد محتاجة اشرب قهوة لان حاسة بصداع
مهاب: اكيد طبعا
فيروز دخلت بسرعة تغير هدومها ولبست دريس وحجابها ونزلت معاه وقعدوا في كافيه الفندق وطلبوا اتنين قهوة واحدة ذيادة والتانية مظبوطة
مهاب: ممكن تكلميني عن نفسك شوية
فيروز: بـ.ـاردوا مصمم؟
مهاب: ايوا
فيروز: ماشي، انا بـ.ـنت وحيدة وبابا وماما اتوفوا من تلات سنين وماليش حد ومكانش ليا اصحاب غير شروق وبعدها اتعرفت على خلود
مهاب: طب والحب؟
فيروز سمعت كلمة حب ودmـ.ـو.عها اتجمعت في عيونها: ايوا حبيت
مهاب: وهو فين؟
فيروز: مسافر
مهاب: يعني انتوا بعدتوا؟
فيروز: المفروض، لاني تعبت ومش قادرة اكمل مع انسان حقير ذي دا
مهاب: طب وليه رافضة تحبي تاني؟
فيروز: عشان انا ماليش الحق ان احب تاني
مهاب: ليه؟
فيروز: عشان انا اتو.جـ.ـعت من الحب
مهاب: لو كل الناس عملت ذيك كدا وجربت تحب واتو.جـ.ـعت ورفضت بعدتا تفتح قلبها من تاني مكانش فيه حب في الدنيا
فيروز دmـ.ـو.عها نزلت على خدودها: بس انا ماستاهلش ان احب او اتحب
مهاب: ليه بتقولي كدا؟
فيروز مسحت دmـ.ـو.عها: كدا
مهاب: انا بجد مش فاهمك
فيروز بصتله: والاحسن انك مـ.ـا.تحاولش تفهم
مهاب سكت عشان حس انها اضايقت وحب يغير الموضوع: تحبي تشوفي شروق الشمس؟
فيروز بصتله: دا بجد؟
مهاب ضحك: ايوا طبعا، هو المفروض ان لسة بدري بس يعني كلها ساعة والفجر يأذن وبعدها بساعة الشمس تشرق
فيروز: نصلي الفجر الأول وبعد كدا نشوف الشروق
مهاب: طب ايه رأيك نخرج نتمشى شوية ونصلي في اي جامع بـ.ـارة؟
فيروز سكتت ومش عارفة توافق ولا ترفض
مهاب: عارف انك مش بتحبي تخرجي مع اي حد وخصوصا لما يكون الحد دا شاب، ودا حاجة حلوة بس احنا مش هنكون لوحدنا وهنخرج في اماكن عامة
فيروز: بس بـ.ـاردوا ماينفعش
مهاب: طب ثواني....مسك تليفونه وكلم باسم: باسم شوف مين صاحي من البنات وهاتوا وتعالى
باسم: خلود بس اللي صاحية
مهاب: طب حلو هاتها وانزل عشان نخرج انا وانت وفيروز وخلود
باسم: حاضر
مهاب قفل وبصلها: خلاص ياستي حلتهالك
فيروز ابتسمت: متشكرة اوي
شوية وباسم وخلود نزلوا وخرجوا يتمشوا ووقت الصلاة دخلوا مسجد والبنات دخلوا مكان السيدات وخلود لبست اسدال موجود في المسجد وخلصوا صلاة وخرجوا قعدوا على البحر بس البنات جمب بعض والولاد جمب بعض بس مهاب كان على الطرف اليمين وفيروز على الشمال وفي النص باسم وخلود
خلود بتهمس لفيروز: ها هيكون فيه جديد؟
فيروز: لا
خلود: بـ.ـاردوا
فيروز: عشان خاطري مش عاوزة اتكلم في الموضوع دا
خلود: حاضر
بعد ساعة الشمس طلعت وكان منظر جميل جدا وفيروز اتصورت ووراها منظر البحر والشمس بتخرج من الماية
مهاب قرب منها: منظر الشمس جميل اوي
فيروز بصت للشمس وعيونها العسلي بانت اكتر: حلو اوووي، شروق الشمس بتدينا امل في بكرة وتعرفنا ان لسة في امل طلاما احنا لسة عايشين على الأرض
مهاب ابتسم: عندك حق
باسم: مش يالا بقى انا همـ.ـو.ت وانام
مهاب: يا ابني انت بتحسسني انك بتحب النوم اكتر من خلود
خلود عملت نفسها زعلانة: وانا والله بحس بكدا يامهاب
باسم قرب منها: كلمة ذيادة واعرفك انا بحب مين اكتر
خلود جريت من ادامه وهو جري وراها ومهاب وفيروز بيضحكوا عليهم
تاني يوم الصبح، وائل في اوضته قاعد جمب احمد وكل واحد فيهم ماسك اللاب توب الخاص بيه
احمد: مش انت ياوائل كنت معجب بخلود؟
وائل: فعلا يادكتور
احمد: امال حصل ايه؟
وائل: اكتشفت ان اعجابي بيها كإعجاب صديق بصديقته المقربة كإعجاب اخ بإخته المتفوقة في دراستها مش اكتر واول محسيت انها بتحب باسم وهو بيحبها بدأت اساعدها عشان يقربوا من بعض
احمد سكت وفي نفسه: مش هقدر اتخلى عن حبي ليكي يافيروز، انا عرفت اللي مانعك عني خلاص وانا راضي والله لكن مهاب مايعرفش وياترى لما يعرف هيوافق ولا لا
نروح لجناح البنات، شروق وصافي قاعدين يصحوا في فيروز وخلود
شروق: هنعمل ايه الوقتي دا مش راضيين يصحوا
صافي بخبث: عندي فكرة
شروق: ناوية على ايه ياشقية؟
صافي دخلت فتحت التلاجة الصغيرة اللي في الجناح وطلعت منها قطع تلج صغيرة
شروق ضحكت: هننضـ.ـر.ب وربنا
صافي ضحكت: نبقى نجري😂
شروق وصافي دخلوا وفي نفس الوقت حطوا التلج في هدوم فيروز وخلود وقاموا يجروا والبنات بدأت تصرخ ومهاب وباسم قاموا مفزوعين لما سمعوا صوتهم حتى دكتور احمد ووائل وعاصم واتجمعوا في جناح البنات
مهاب: في اييييه؟
خلود بغضب: شروق وصافي صحونا بالتلج
فيروز واقفة مضايقة ونست اصلا انها بهدوم النوم اللي عبـ.ـارة عن بنطلون برمودا وبلوزة بكط
احمد: تصدقوا بالله انتوا رخمين اوي
فيروز بغضب: احنا ولا هما
باسم ضحك اوي: هما فين؟
خلود بغضب: اكيد هربوا
مهاب مركز على فيروز اللي شعرها واصل لآخر ضهرها وناعم جدا وفجأة لاحظ ان احمد مركز معاها
مهاب بصوت عالي وبغضب: كل واحد يرجع مكانه
احمد بصله اوي وفهمه وخرج هو ووائل وعاصم
باسم: في ايه يامهاب؟
مهاب: وانت كمان على اوضتك
باسم لسة هيرد بس نظرة واحدة من مهاب خرج بـ.ـارة في ثانية
خلود: ايه يامهاب بس؟
مهاب بص لفيروز: ابقوا شوفوا نفسكم لابسين ايه وابقوا اتكلموا
مهاب خرج وفيروز بصت على هدومها وانصدmت اوي وبالنسبة لخلود فهي متعودة انها تلبس بيچامـ.ـا.ت عادي ادام باسم ومهاب ، ورغم ان فيروز اضايقت انهم شافوها وهي كدا بس فرحت من غيرة مهاب عليها
في اوضة مهاب وباسم، ومهاب واقف رايح جاي في الاوضة
باسم: مـ.ـا.تقعد بقى ياعم خيلتني
مهاب بغضب: ازاي يشوفها وهي كدا ازاي
باسم: اولا هما كانوا نايمين وما اخدوش بالهم
مهاب: بس هو حقير كان بياكلها بعنيه
باسم: طب اهدى بقى واقعد
مهاب قعد: اهو قعدت عاوز ايه؟
باسم: دلوقتي انا لما ارجع هخطب خلود من خالك
مهاب: ما انا عارف ان دا هيحصل ايه الجديد؟
باسم: الجديد بقى انك تخطب فيروز انت كمان
مهاب: اخطبها ايه ياباسم وانت شايفها رافضة اي حد يقربلها
باسم: بس اللي انا شفته منها امبـ.ـارح انها بدأت تتكلم معاك
مهاب: فعلا دا صح بس هيفرق في ايه؟
باسم: بص يامهاب انت تخطبها وتقربوا من بعض وتعرفوا بعض اكتر وبعد ماهي تتخرج تتجوزوا
مهاب: بص ياباسم انا مش هعمل اي حاجة من دي غير لما هي تكون موافقة
باسم: ماشي يامهاب
في جناح البنات، شروق وصافي داخلين براحة وخايفين
خلود: تعالوا تعالوا
شروق ضحكت: بصوا احنا كنا بنهزر والله
فيروز: دا هزار تقيل وبايخ ذيكم اصلا
صافي ضحكت: ليه يعني ايه اللي حصل؟
فيروز: لا محصلش حاجة خالص غير ان مهاب وباسم واحمد ووائل وعاصم شافوني من غير حجاب وبلبس النوم كمان
شروق وصافي بصوا لبعض وماسكين نفسهم من الضحك
خلود بغضب: اضحكوا لأحسن تمـ.ـو.توا
صافي بضحك: والله كنا بنهزر خلاص بقى
فيروز بصتلهم بغضب ودخلت الحمام غسلت وشها واتوضت وطلعت تصلي الضهر
شروق: انا عاوزة اعرف ايه اللي منيمكم لحد الضهر كدا مش عادتكم يعني؟
خلود: اصل خرجنا مع باسم ومهاب امبـ.ـارح وصلينا الفجر جماعة في المسجد وشوفنا الشروق وجينا
صافي قامت وقربت منها: يعني خرجتوا من غيرنا
خلود بترجع لورا بخـ.ـو.ف: اه
شروق قربت من فيروز: من غير مـ.ـا.تعرفونا؟
فيروز هي كمان بترجع لورا: اه
شروق وصافي هجموا عليهم ونزلوا فيهم ضـ.ـر.ب
فيروز لشروق: ايدك تقيلة يابت اوعي
شروق: لا مش هسيبك
خلود: مـ.ـا.تتنيلوا تسكتوا بقى ما احنا هنخرج كلنا النهاردة
صافي: لا احنا مش عاوزين نخرج مع اصحابنا كلنا عاوزين نخرج مع مهاب وباسم
فيروز قامت: طب يالا نلبس عشان ننزل ناكل عشان انا جعانة
شوية والبنات جهزوا وخرجوا واتقابلوا مع مهاب وباسم وفيروز مكسوفة منهم انهم شافوها من غير حجاب وبلبس النوم ومهاب حس بكدا وقرر انه مش يبصلها كتير عشان مش يكسفها اكتر وشوية وريماس نزلتلهم
ريماس: صباح الخير
الكل: صباح النور
ريماس قعدت جمب مهاب: مهاب ممكن تخرجني لاني بجد زهقانة اوي
مهاب: حاضر كلنا هنخرج النهاردة اصلا وهنقضي اليوم على يخت في نص البحر
ريماس بحماس: ايوا كدا
فيروز حست انها مضايقة من كلام ريماس مع مهاب وبعد شوية احمد جه
احمد: شوية وكلنا هنتحرك لليخت
فيروز بتساؤل: كلنا هنكون على يخت واحد؟
احمد بصلها: لا العدد كبير فهيكون اتنين يخت
فيروز اكتفت بهز دmاغها
بعد شوية خلصوا اكل وخرجوا عشان يروحوا اليخت، ريماس طول الوقت قريبة من مهاب جدا
باسم: بقولك ايه يامهاب ركز مع فيروز كدا
مهاب بص لفيروز ورجع بص لباسم: اركز معاها ليه؟
باسم: انا حاسس انها بدأت تغيير عليك من ريماس
مهاب بفرحة: بجد؟
باسم: انا حاسس بدا بحس انها بتضايق لما ريماس بتتكلم معاك او بتكون قريبة منك
مهاب بص لفيروز اللي فعلا كانت بتبص عليه ودورت وشها ورجع بص لباسم: اتمنى ياباسم ان كلامك يكون صح
كلهم طلعوا على نفس اليخت، احمد مركز مع فيروز وهي ملاحظة دا ومضايقة من نظراته ليها، خلود واقفة مع باسم، وشروق واقفة مع صافي وعاصم بيبص عليهم
عاصم قرب من شروق: انتي جميلة اوي النهاردة
شروق بصتله واتكسفت وبصت في الأرض
عاصم: انا مش بعاكس والله، انا بجد معجب بيكي
شروق بـ.ـاردوا ساكتة وباسم شايفهم فقرب منهم
باسم: انت اسمك عاصم مش كدا؟
عاصم: ايوا، وبكون المحامي اللي بشتغل مع جد حضرتك في الشركة
باسم: اها اهلا بيك اتشرفنا
عاصم: الشرف ليا انا
باسم بص لشروق: روحي عند خلود انتي وصافي
شروق مشيت من حمبهم وباسم بص لعاصم: ممكن اعرف عاوز ايه من اختي؟
عاصم بكل جدية: انا معجب بيها وعاوز اتقدmلها
باسم: يبقى مـ.ـا.تتكلمش معاها غير لما تيجي تطلبها من بابا
عاصم: انا كنت عاوز بس اعرفها وتعرفني في اسبوع الرحلة دا
باسم: مش هتقبل بدا ولا انا كمان
عاصم: خلاص اللي تشوفوه
باسم: تمام
مهاب واقف وريماس جمبه وفيروز واقفة بعيد عنهم شوية واحمد قرب منها
احمد: بـ.ـاردوا مش هتديني فرصة اتكلم معاكي تاني؟
فيروز: اسفة يادكتور احمد بس معتش في حاجة نقدر نتكلم فيها
احمد: ليه يافيروز انا بجد حبيتك وموافق باللي انا عرفته عشان دا مش ذنبك
فيروز بدmـ.ـو.ع: لو سمحت بلاش كل شوية تفكرني باللي انت سمعته لان حقيقي انا بحاول انسى
احمد: انا بجد مش عاوز اضايقك والله
فيروز: يبقى بلاش تتكلم معايا خالص لو سمحت وخلي معاملاتنا في حدود الدراسة وبس
فيروز لسة هتمشي بس وقفت على جملة احمد
احمد: تفتكري لو هو عرف هيكون ردة فعله ايه؟
فيروز بصتله ولسة هتتكلم سابها ومشي، غـ.ـصـ.ـب عنها دmـ.ـو.عها نزلت وانهارت وحاولت تبعد عن انظار اللي حواليها
مهاب بيدور بعينه عليها مش لاقيها وقرب من باسم: ماشفتش فيروز؟
باسم: لا بس هي كانت واقفة مع دكتور احمد من شوية
مهاب بص على احمد وقرب منه: دكتور احمد ماشفتش فيروز؟
احمد بصله: لا
مهاب بدأ يقلق ويبص حواليه
فوق على اليخت فيروز واقفة وفكرة الانتحار سيطرت عليها من تاني وبتبص حواليها وفجأة قررت ترمي نفسها من على اليخت
فيروز لسة هترمي نفسها وفجأة لاقت ايد مسكتها وكان مهاب
مهاب بعصبية: ايه اللي انتي بتعمليه دا انتي اتجننتي؟
فيروز ساكتة وبتعيط وبس ومنهارة، والكل اتجمع حواليها
شروق جريت عليها: في ايه مالك؟
مهاب بعصبية وبص لأحمد: لو سمحت احنا عاوزين نرجع حالا
احمد حس بالذنب بس لسة مايعرفش ايه اللي حصل وطلب من سواق اليخت انه يرجع بيهم
باسم قرب من مهاب: ايه اللي حصل يامهاب؟
مهاب:مافيش ياباسم
بعد شوية رجعوا ومهاب وباسم دخلوا مع البنات جناحهم
مهاب قعد وبعصبية: تقدري تفهميني ليه كنتي عاوزة تنتحري؟
شروق انصدmت وبصتلها: تاني يافيروز
خلود بصدmة: هي حاولت قبل كدا؟
شروق بصتلها وما اتكلمتش وفيروز بتعيط وبس ومنهارة اوي
مهاب: بطلي عـ.ـيا.ط وردي عليا
فيروز بصتله بصة و.جـ.ـع وكـ.ـسرة وسابتهم ودخلت الحمام
شروق لمهاب: لو سمحت يامهاب بلاش تتكلم معاها
مهاب: ليييييييه؟ انا عاوز افهم ليه بتحاول تنتحر دي تاني مرة تعملها
باسم بيهدي مهاب: اهدى يامهاب وتعالى نروح اوضتنا لحد ماهي تهدى
مهاب مشي مع باسم، وشوية وفيروز خرجت والبنات سكتوا لحد مـ.ـا.تهدى
صافي قربت منها: ممكن تهدي وتتكلمي معانا
فيروز: مش عاوزة اتكلم
شروق بصت لصافي وخلود: ممكن يابنات تجبولنا حاجة نشربها
خلود فهمت ان شروق عاوزة تقعد معاها لوحدهم واخدت صافي ونزلوا
شروق: ايه اللي حصل تاني؟
فيروز بصتلها اوي: طبعا انتي عارفة ان احمد سمعنا واحنا بـ.ـنتكلم في البلكونة؟
شروق: ايوا للأسف
فيروز بعـ.ـيا.ط وبإنهيار: اتكلم معايا وقالي انه قابلني وانا كدا وان مهاب لو عرف مش هيقبلني
شروق بصدmة: يعني بيهددك؟
فيروز انهارت: اه ياشروق عرفتي بقى حاولت لتاني مرة انتحر ليه
شروق حـ.ـضـ.ـنتها اوي وعيطت عشانها ومش عارفة تعمل عشانها ايه وهي متأكدة ان كلام احمد صح لان مهاب مش من الساهل انه يقبل بدا وحتى لو قبل عمره ماهينسى
فيروز فضلت تعيط كتير لحد مانامت وسابتها وخرجت وراحت اوضة مهاب وباسم وخبطت ودخلت
باسم: تعالي ياحبيبتي
شروق دخلت وقعدت ادام مهاب: مهاب
مهاب بصلها: نعم
شروق: مالكش دعوة بيها
مهاب بإستغراب: نعم......ليه؟!
شروق: من غير ليه يامهاب.....حبك اللي في قلبك لفيروز بلاش
مهاب مش فاهم حاجة: فهميني ياشروق في ايه
شروق عيطت: مش هقدر اقولك اي حاجة ولا مسموحلي بدا
باسم بصلها وبيحاول يفهم من عنيها وكلامها لانها اخته وبيفهمها بس مش قادر
مهاب: يعني عاوزاني اول ماقلبي دق وبدأ يحب تقوليلي بلاش الحب دا؟
شروق: عارف انا فرحانة اووووي انك حبيت فيروز لانها تستاهل حبك انت بالذات بس للأسف مش بإيدها حاجة
مهاب ماسك دmاغه: انا مش فاهم حاجة خالص
شروق: مش لازم تفهم، بس كل اللي هقوله ليك بلاش تعـ.ـذ.بها عشان هي بدأت تحبك ذي ما انت بتحبها بس للأسف هي رافضة الحب دا، ودا احسن ليها وليك
مهاب اضايق رغم انه فرح ان فيرز جواها نفس المشاعر اللي بيحس بيها تجاهها وسابهم ونزل
باسم بص لأخته اوي: في ايه ياشروق؟
شروق بصتله: تفتكر اني هقولك؟
باسم: بلاش تخليني افهم غلط
شروق اتنهدت وبصتله اوي وسابته وخرجت وباسم حس ان في حاجة مش كويسة وفي نفس الوقت مش عاوز يفهم غلط
مهاب نزل تحت وصافي وخلود كانوا تحت وصافي اول ماشفته جريت عليه: أبيه انت كويس؟
مهاب بهدوء: اه ياحبيبتي
صافي: بس باين عليك انك مضايق
مهاب ابتسم: مـ.ـا.تقلقيش انا كويس بس محتاج اكون لوحدي
مهاب باس دmاغها وسابها وخرج بـ.ـارة الفندق خالص
خلود قربت من صافي: تعالي نطلع فوق نشوفهم
طلعوا فوق وفيروز لسة نايمة وشروق قاعدة مضايقة ومخـ.ـنـ.ـوقة اوي عشان صاحبتها وبعد شوية فيروز صحيت
فيروز: انا عاوزة ارجع اسكندرية
صافي: خلينا نكمل الاسبوع تغيري جو يافيروز
فيروز: بس انا حاسة اني مخـ.ـنـ.ـوقة في جو الرحلة دا
خلود: عندي فكرة احنا نتنقل لفندق تاني في حماية باسم ومهاب
شروق: تفتكري مشرف الرحلة هيوافق؟
خلود: باسم ومهاب يكلموه وهو اكيد مش هيقول لا
البنات قرروا يقولوا لمهاب وباسم يستأذن من المشرف، شوية وريماس جات تقعد معاهم
ريماس لفيروز: هو ايه حصل عاليخت ومهاب خلانا نرجع؟
فيروز: ابدا انا كنت دايخة وهقع من عاليخت فعشان كدا قال نرجع
ريماس هزت دmاغها وسكتت، وبعد شوية مهاب وباسم دخلوا
خلود: شوية ان انتوا جيتوا
باسم: في ايه؟
شروق: عاوزين منكم خدmة
مهاب بصلهم: في ايه؟
فيروز اللي اتكلمت: انا اتخـ.ـنـ.ـقت من جو الرحلة وعاوزة امشي من هنا
مهاب: يعني عاوزين تمشوا؟
صافي: ياعم اسمع للآخر
مهاب بص لفيروز: كملي
فيروز: ممكن تستأذنوا من المشرف ونتنقل لفندق تاني ونكون احنا بس سوا وبلاش نكون مع الكلية
مهاب: موافق وشوية وكلنا هننزل نتجمع على العشا وهقوله
صافي قامت باسته: الله عليك يا أبيه
ريماس: احلى قرار على فكرة
باسم بيبصلهم: بالنسبة للهوانم اللي نسوا اننا ڤيلا هنا
شروق وخلود بصوا لبعض وخبطوا على دmاغهم: اوبس نسينا
مهاب ضحك: ليكوا الحق تنسوا عشان الڤيلا دي خاصة بيني وبين باسم وبس وكنا بنيجي مع اصحابنا
خلود بحماس: يبقى يالا نجهز الشنط ونستعد
البنات بدأوا يستعدوا والشباب بيجهزوا وبعد شوية نزلوا تحت بعد ما البنات صلوا فرضهم
مهاب قاعد جمب فيروز وبيهمس: اقوله خلاص؟
فيروز: ياريت
مهاب بيكلم مشرف الرحلة: بعد اذن حضرتك كنت عاوز اطلب من حضرتك طلب
المشرف: اتفضل طبعا
مهاب: البنات محتاجة تغير جو اكتر من ايام الرحلة وحابين نتنقل لڤيلتنا هنا
المشرف: يعني هيتنقلوا على حمايتك؟
مهاب: ايوا
الرحلة: موافق
مهاب: متشكر جدا
مهاب فرح اوي والبنات كمان، واحمد اضايق ان فيروز هتمشي وتغيب عن عيونه وعاصم زعل ان شروق هتبعد عنه بس بيصبر نفسه لحد مايرجعوا من الرحلة، بعد شوية مهاب وباسم اخدهم وراحوا الڤيلا واول مادخلوا كانت الڤيلا محتاجة تتنضف
فيروز بصتلهم: ودا هنقعد فيها ازاي دي كلها تراب
مهاب بصلهم برخامة: امال انتوا هتعملوا ايه
شروق: نعمممممم ياحبيبي قولت ايه؟
باسم ضحك: قابل يامعلم هيطلعوا علينا جنانهم الوقتي
مهاب ضحك: امال هتبقوا ستات بيوت ازاي
خلود: انتوا جايبنا هنا عشان نكنس ونمسح لا دا احنا نرجع الفندق ارحم
ريماس: عندك حق
مهاب باصص على فيروز اللي سكتت: ها سكتي ليه؟
فيروز: بفكر هنبدأ منين
مهاب وباسم ضحكوا والبنات متعصبين
صافي: ايه يافيروز انتي موافقة ولا ايه؟
فيروز بخبث: اه وايه يعني......ومسكت شنطتها: تعالوا نبدأ بالغرف
البنات طلعوا ومتعصبين والشباب طلعوا الجنينة وطلبوا اكل
خلود: عاوزة تفهميني اننا هنضف كل المكان دا
فيروز ضحكت: مش المفروض اللي هيقعد في مكام ينضفوا؟
شروق: ايوا بس مش كدا
ريماس: الڤيلا كبيرة ومش هنعرف
فيروز: بصوا مش هنطلع الدور اللي فوق وهنا الأوض هتكفينا كلنا وبعدين احنا خمس بنات وهما اتنين يعني يدوبك تلات اوض اللي هنستخدmهم وخصوصا ان معظم الاوض في الدور دا فيهم سريرين
شروق: بـ.ـاردوا مش فاهمة عاوزة تقولي ايه؟
فيروز ابتسمت بخبث: بصي انا وانتي وصافي هنضف الأوضة اللي احنا واقفين فيها دي وخلود وريماس هينضفوا الأوضة التانية وبعدها هنتنقل للمطبخ ونضفوا وللريسبشن والصالون وكدا
صافي: طب وأوضة مهاب وباسم؟
فيروز بخبث: اللي عاوز يقعد في مكان ينضفوا
ريماس ضحكت: الله عليكي مايستاهلوش غير كدا
خلود ضحكت اوي: وانا اللي كنت فاكرة انك طيبة
الكل قعد يضحك وبدأوا ينضفوا وبعد حوالي اقل من ساعة كانوا مخلصين وغيروا هدومهم وطلعوا الجنينة والشباب قاعدين والاكل كان وصل
مهاب: خلصتوا بسرعة كدا؟
فيروز بإبتسامة خبيثة: اه عادي
شروق وخلود وريماس وصافي ماسكين نفسهم من الضحك، خلصوا اكل والمفروض انهم يطلعوا يناموا والبنات بسرعة طلعوا اواضهم وقفلوا عليهم
باسم بإستغراب: هما مالهم؟!
مهاب برفع حاجب🤨: حاسس ان في مصيبة
اول مافتحوا الاوضة وكانت ضالمة وفتحوا النور وكلها تراب وبصوا لبعض
باسم: اه ياولاد اللذينا
مهاب ضحك: وربنا لهردهالهم
باسم: هنعمل ايه الوقتى
مهاب ضحك بخبث: هنضف وننام والصبح وربنا هيشوفوا
دخلوا ونضفوا وناموا
تاني يوم الصبح، مهاب وباسم صحيوا بدري وقرروا يعملوا فطار😂كلموا السوبر ماركت وطلبوا كل اللي هيحتاجوه ودخلوا المطبخ
باسم واقف بيبص على شنط الحاجات اللي طلبوها: ها هنعمل ايه الوقتي؟
مهاب بخبث: نعمل فطار
باسم: ايوا يعني هنعمل ايه؟
مهاب: بص دلوقتي ادامنا مربى وجبن وخيار وبيض وكل دا، دلوقتي طلعهم وظبطهم في الاطباق وانا هعمل الشاي
باسم: موافق
مهاب بخبث: وربنا لهيشوفوا اللي عملوه فينا امبـ.ـارح
فوق في اوض البنات صحيوا وخلصوا لبس ونزلوا واتفاجئوا ان الشباب في المطبخ
فيروز: معقول بيعملوا فطار؟
خلود: عادي هما متعودين على كدا لما بيكونوا لوحدهم فدا طبيعي
فيروز: تمام
البنات دخلوا المطبخ والشباب حسوا بيهم
مهاب: البرنسيسات يتفضلوا في الجنينة والفطار خمس دقايق وهيكون جاهز
صافي: ايوا بقى
البنات خرجوا وبعدهم بشوية الولاد خرجوا وراهم والفطار ادامهم ومهاب وزع كوبايات الشاي، وسبحان الله البنات مسكوا كوبايات الشاي وبسشربوا في نفس اللحظة😂 ولسة بيشربوا بسرعة قعدوا يكحوا وكل الشاي على الأرض
مهاب ضحك اوي على منظرهم وباسم مش قادر يتكلم من كتر الضحك
فيروز بغضب: انتوا حاطين لينا ملح في الشاي
مهاب: البادي اظلم
فيروز: بقى كدا طب تمام.....وبصت للبنات: قوموا يالا
شروق: على فين؟
فيروز بصت لمهاب بغضب: ابتدى شغل المقالب
ريماس بغضب: وانا معاكي
خلود وصافي: واحنا كمان
البنات دخلوا والشباب بيضحكوا اوووووووي
باسم: مش هيعدوها بالساهل
مهاب ضحك: سيبك منهم واللي عندهم يعملوه
باسم: ربنا يستر علينا😂😂
البنات دخلوا المطبخ، وفيروز بتفكر
ريماس: ناوية على ايه؟
فيروز: هما عملوا الفطار واحنا نعمل الغدا
شروق: دا على اساس انهم هياكلوا اصلا
فيروز: ومين قال اننا هنعمل حاجة في الأكل
صافي: امال ايه؟
فيروز: عشان تخدع خصمك لازم تستنى شوية وتخططله فإحنا نعمل غدا حلو لينا وبالليل نشوف هنعمل ايه
البنات قرروا يعملوا بيتزا وواقفين يعملوا وبعد ساعة الاكل جهز وخرجوا للجنينة
مهاب: انسوا اننا ناكل من الاكل دا
صافي: والله يامهاب احنا معملناش حاجة
باسم: واحنا نضمن منين؟
خلود: عادي ياحبيبي احنا ناكل من القطع بتاعتكم
مهاب: موافق
فيروز مسكت قطعة واخدت قطعة صغيرة ومهاب اخد من نفس القطعة(عاوز ياكل من مكانها😂) وكل البنات عملوا كدا وفضلوا ياكلوا
مهاب: عاوزين تفهمونا ان مش هتعملوا فينا مقالب؟
فيروز: لا لما نبقى نرجع بقى اسكندرية
باسم بصلهم كلهم: انا مش متفائل (بصوت رامز جلال في الباشا تلميذ)
شروق: لا تقلق يا اخي العزيز
خلصوا أكل ومهاب وباسم قاعدين يتكلموا شوية وفيروز خرجت ادام الڤيلا وقعدت على الشاطئ عشان الڤيلا كانت على البحر وشوية وجه مهاب وقعد جمبها
مهاب: ممكن اقعد معاكي؟
فيروز ضحكت: ما انت خلاص قعدت
مهاب: بس لو عاوزاني أقوم هقوم
فيروز: لا خليك قاعد
مهاب اتنهد: بـ.ـاردوا مش عاوزة تحكيلي؟
فيروز بصتله: مش لازم تعرف حاجة
مهاب: ليه؟
فيروز: كدا عشان دا احسن
مهاب: بس انا مش شايف ان كدا احسن وعاوز افهم
فيروز وقفت: معنديش حاجة افهمهالك
فيروز سابته ولسة هتمشي مهاب وقفها: يبقى اكيد لسة بتحبيه
فيروز بصتله بصة هو مفهمهاش وسابته ودخلت
مهاب لنفسه: ليه كل مابقرب منك بتبعدي ليه؟!
في المساء، كلهم قاعدين في الجنينة وسهرانين وفيروز بتهرب من نظرات مهاب، وخلود جمب باسم وبيتكلموا وشروق وصافي ماسكين تليفوناتهم وريماس مركزة مع مهاب اللي هو اصلا مش معاها
باسم بنوم: كفاية كدا ويالا نقوم ننام
خلود: لسة بدري
شروق: قوموا ناموا انتوا واحنا هنقعد شوية وندخل
مهاب قام لانه محتاج ينام: تمام وخلوا بالكم من نفسكم
باسم ومهاب طلعوا يناموا والبنات قاعدين
صافي: ها يافيروز هنعمل ايه؟
فيروز بصتلها: نص ساعة وهتطلعي اوضتهم وتجبيلي تليفوناتهم
شروق: ناوية على ايه؟
فيروز: هت عـ.ـر.في......وبصت لصافي: بس الأهم من كل دا انك تفتحيهم
صافي: ازاي بقى وهما تليفوناتهم الاتنين ايفون
فيروز: ياذكية ماهو في بصمة في الشاشة من تحت انتي تمسكي ايد كل واحد فيهم وتفتحيه
خلود: طب افرضي بقى لاغيين البصمة وعاملين باسورد عادي؟
فيروز: ساعتها هقولك هنعمل ايه
شوية وصافي طلعت تجيب التليفونات وذي ماخلود قالت انهم لاغيين البصمة وعاملين باسورد عادي
ريماس: هنعمل ايه بقى الوقتي وهما لاغيين البصمة
فيروز: عادي انا كنت عاوزة نفتحهم عشان نخليهم يفصلوا شحن بس عادي خالص هنقفلهم
شروق: هو دا المقلب؟
فيروز: اصبري......دلوقتي لازم يصحوا الصبح يدوروا عليهم ومش هيلاقوهم وياترى بقى هيلاقوهم فين
صافي ضحكت: ناوية على ايه؟
فيروز بخبث: على كل خير ان شآء الله
شروق: طب انا مش فاهمة لما يدوروا هيلاقوهم فين؟
فيروز ضحكت بخبث: في حمام السباحة بتاع الڤيلا
ريماس: ازاي
فيروز مسكت التليفونات وشالت جراب كل واحد فيهم: احنا هنرمي الجرابات في الماية عشان يتأكدوا انهم فعلا في الماية
شروق: ازاي بقى ياختي والجرابات خفيفة وهتطلع على وش الماية
فيروز: عادي خالص نلزق فيها حاجة تقيلة ونسبتها في الأرض
صافي: اشطا.....يالا نبدأ
البنات بدأوا خطتهم وريماس هي اللي نزلت في حمام السباحة وسبتت الجرابات في الأرضية، وبعد شوية طلعوا ناموا بس صافي قربت من فيروز: اخدتي بالك من صورة الخلفية اللي على تليفون مهاب
فيروز بصتلها وابتسمت: ايوا شفتها
تاني يوم الصبح، صافي صحيت على صوت تليفونها وكان جدها مهاب وهي كانت مستغربة اوووووي وردت
صافي: صباح الخير
مهاب(الجد): صباح النور، عاملة ايه؟
صافي: الحمدلله حضرتك عامل ايه؟
مهاب(الجد): تمام، صحيتك؟
صافي: لا كنت صحيت
مهاب(الجد): هترجعوا امتى؟
صافي: اخر الأسبوع ان شآء الله
مهاب(الجد): ماشي انا قولت اطمن عليكي
صافي بفرحة: انا بجد فرحانة اوي بالمكالمة دي
مهاب(الجد): يارب دايما
مهاب(الجد) شوية وقفل مع صافي وبيكلم نفسه: كلهم فاكرين اني مش واخد بالي من الشبه اللي بينها وبين رباب، بس انا واخد بالي ومن اول يوم بس مش هتضحكوا عليا وتجبولي بـ.ـنت مش من صلب ابني اصلا (ياشيخ اتهد بقى)
صافي لما صحيت بدأت تصحي فيهم والكل صحي ونزلوا تحت في الجنينة ومستنيين مهاب وباسم يصحوا
فوق مهاب صحي وبيحط ايده على الكوميدينه عشان يشوف التليفون ويعرف الساعة كام مش لاقي حاجة ففتح عنيه وبيدور مافيش فبدأ يصحي باسم وبيحدف فيه المخدة
باسم: عاوز ايه يارخم سبني نايم
مهاب: فين التليفون بتاعي؟
باسم: معرفش
مهاب: طب رن عليه كدا من عندك
باسم بيدور على تليفونه ومش لاقيه بـ.ـاردوا: الله وتليفوني مش لاقيه
مهاب: طب قوم نشوف في ايه
باسم قام وبدأوا يدوروا في الأوضة ومش لاقيين حاجة
مهاب: تفتكر دا مقلب منهم؟
باسم: اكيد
نزلوا تحت وشافوهم قاعدين في الجنينة
مهاب: فين التليفونات؟
صافي: تليفونات ايه يا أبيه؟
باسم: بطلوا تستعـ.ـبـ.ـطوا وقولوا فين التليفونات
وهما بيتكلموا جه عليهم البواب
البواب: صباح الخير....مهاب بيه فيه تليفونات واقعة في حمام السباحة شفتهم وانا بنضفه بس معرفتش انزل اجيبهم
مهاب اول ماسمع كدا جري بسرعة وباسم وراه ونزلوا حمام السباحة وخلاص مسكوهم وبيبصوا لبعض وبصوا للبنات: اه ياولاد الــ.....
في ثانية البنات جريوا وهما بيجروا وراهم
مهاب: دا منظر مقلب دا؟
شروق وهي بتجري: ماهما كويسين ياعم مـ.ـا.تقلقش
باسم: يعني توقعوا قلبنا وتقولوا كويسين
فيروز: عادي البادي اظلم
مهاب وباسم تعبوا من الجري ووقفوا.....مهاب: ماااااااااااااشي هاتوهم بقى
خلود: مع فيروز اصلا
فيروز بصتلها بغضب: بتسلميني من غير اي تهديد كمان
خلود ضحكت: يابـ.ـنتي دول مش بيتفاهموا
مهاب قرب من فيروز: هاتيهم
فيروز: لا
مهاب: ليه؟
فيروز: عادي
مهاب بيقرب اكتر: هاتيهم
فيروز بترجع لورا: لا
مهاب بيقرب بخبث: هتفضلي ترجعي لورا كدا كتير
فيروز بـ.ـاردوا بترجع لورا: اه
مهاب بيقرب: طب هاتيهم
فيروز لسة بترجع وقعت في حمام السباحة ومهاب قعد يضحك عليها ونسي انها اصلا مش بتعرف تعوم وحمام السباحة دا كان عمقه كبير وقاعد يضحك وبس
شروق اخدت بالها: الحق يامهاب فيروز مش بتعرف تعوم
مهاب بسرعة نزل الماية وطلعها وهي كانت بتعيط
مهاب: انا اسف والله نسيت انك مش بت عـ.ـر.في تعومي
فيروز بصتله بدmـ.ـو.ع: عادي وهو مين اصلا هيفتكر حاجة تخصني
فيروز قامت وسابتهم ودخلت جوا ومهاب قلبه و.جـ.ـعه بسبب كلامها
مهاب قعد على الأرض مضايق وشروق قربت منه: انا عارفة ان قولتلك تحاول تبعد بس الوقتي بقولك مـ.ـا.تبعدش عنها يامهاب
مهاب بصلها بإستغراب وهي كملت كلامها: مـ.ـا.تستغربش...لانها محتاجة تفرح وتعيش حياتها
شروق سابته وطلعت لصاحبتها فوق وهو قاعد مضايق
فوق عند فيروز، شروق دخلت: مـ.ـا.تزعليش
فيروز: عادي مش زعلانة....معلش ياشروق انا محتاجة ارجع
شروق: احنا هنرجع كلنا اصلا عشان قلبت نكد بس هنعوضها بعد مانتخرج ان شآء الله وساعتها ممكن تكوني مرات مهاب
فيروز بصتلها بو.جـ.ـع: ما افتكرش لانه مش هيقبل بيا
شروق سكتت لان معندهاش رد على كلامها وسابتها ونزلت
شروق: مهاب احنا عاوزين نرجع
ريماس: ليه ما الجو حلو ونكمل الاسبوع
شروق: فيروز عاوزة كدا وانا كمان
خلود وصافي: واحنا كمان
مهاب: تمام اجهزوا وهنرجع النهاردة
البنات طلعت تجهز نفسها ومهاب وباسم هما كمان بيجهزوا شناطهم، وبعد ساعة بالظبط كانوا جاهزين وركبوا العربية وعشان عربية مهاب نوعها چيب كبيرة بتاخد حوالي سبع اشخاص فأخدتهم كلهم لانهم كانوا ست اشخاص
في شركة عبدالحميد، وخصوصا في مكتبه، فؤاد خبط ودخل
عبدالحميد: تعالى يافؤاد
فؤاد قعد: انا جهزت كل الورق اللي حضرتك طلبته مني
عبدالحميد: تمام يافؤاد..عارف انك مضغوط في الشغل خصوصا ان فيروز في اجازة بس خلاص هيوصلوا النهاردة
فؤاد بفرحة: بجد؟
عبدالحميد لاحظ فرحته: ايوا
وهما بيتكلموا دخلت هدى
عبدالحميد: تعالي ياهدى
هدى بصت لفؤاد: انا رحت ليك المكتب عشان اديك الملف اللي طلبته مني بس مش لاقيتك فقولت اكيد هتبقى هنا
فؤاد: طب تمام جدا
عبدالحميد: ان شآء الله الشغل هيكون خفيف عليكم بما ان فيروز هترجع النهاردة
هدى اضايقت بس حاولت تبان عاد: هي هترجع النهاردة؟
عبدالحميد لاحظ انها اضايقت: اه كلها كام ساعة ويوصلوا
هدى هزت دmاغها وبس وبعد شوية خرجت هي وفؤاد من عند عبدالحميد
في المساء مهاب وباسم والبنات رجعوا على الڤيلا وريماس رجعت ڤيلا مهاب العمري
عبدالحميد اول ماشافهم فرح اوي انهم رجعوا: حبايب قلبي وحشتوني اوي
خلود بتحـ.ـضـ.ـنه: انت اللي وحشتنا اوي ياجدو
شروق بتحـ.ـضـ.ـنه: اليومين دول كانوا ناقصينك ياجدو والله
عبدالحميد ضحك: يالا يابت يابكاشة
صافي: بجد ياجدو شروق عندها حق
عبدالحميد: ربنا يخليكوا ليا يارب....بص على فيروز اللي واقفة بعيد: مش هتسلمي على جدك يافيروز؟
فيروز قربت منه وهو حـ.ـضـ.ـنها وهي كأنها لاقت حـ.ـضـ.ـنه وفضلت تعيط اوي بس من غير صوت وهو قلق عليها واخدها ودخل مكتبه
مهاب مضايق انها دايما زعلانة وحاسسها مش مبسوطة وكل مابيقرب منها هي بتبعده عنها
عبدالحميد قعدها وبيحاول يهديها: ممكن تهدي بس كدا وتفهميني زعلانة ليه؟
فيروز بصتله بدmـ.ـو.ع: مخـ.ـنـ.ـوقة اوي وحاسة ان حياتي دي وحشة اوي واني مش عاوزة أعيش ثانية واحدة
عبدالحميد: حـ.ـر.ام عليكي تقولي كدا
فيروز عيطت بإنهيار: لا انا مش عاوزة اعيش
عبدالحميد: وتسيبي كل الناس اللي بتحبك وعاوزينك
فيروز: محدش بيحبني ولا عاوزني
عبدالحميد بعتاب: مش انا جدك حبيبك وعاوزك وبحبك وكل اللي هنا بيحبوكي
فيروز بدmـ.ـو.ع: حضرتك وكل اللي هنا انا فرحانة ان معاكم بس حقيقي حياتي ادmرت من زمان
عبدالحميد قعد ادامها: طب فهميني ايه اللي حصل عشان تقولي كدا
فيروز: مافيش ياجدو، انا بس اللي مخـ.ـنـ.ـوقة
عبدالحميد: طب قومي ارتاحي من السفر وكملي الاسبوع اجازة من الشغل
فيروز: لا ياجدو انا بجد محتاجة ان انزل الشغل واشغل نفسي
عبدالحميد: اللي تحبيه
فيروز باست ايده: ربنا يخليك ليا يارب
فيروز خرجت وطلعت على اوضتها، وشوية ومهاب دخل لجده مكتبه
عبدالحميد بصله: ماطلعتش تنام ليه؟
مهاب قعد: كنت عاوز اتكلم مع حضرتك في موضوع يخصني
عبدالحميد: قول ياحبيبي
مهاب: انا عاوز اخطب فيروز
عبدالحميد بفرحة: بجد؟
مهاب: بما ان حضرتك فرحان كدا تبقى موافق
عبدالحميد: طبعا موافق هي بـ.ـنت طيبة جدا وتستاهل كل خير وانا حبيتها جدا واعتبرتها ذيكم
مهاب: وانا حبيتها اوي، بس عاوز اطلب من حضرتك طلب
عبدالحميد: اطلب ياحبيبي
مهاب: مـ.ـا.تعرفهاش ان قولت لحضرتك ان عاوز اخطبها لحد ماهي تخلص امتحانات وتتخرج
عبدالحميد: تمام ياحبيبي
تاني يوم الصبح، مهاب وصافي رجعوا ڤيلا جدهم مهاب واول ماصافي دخلت ابتسمت لجدها وهو كمان ابتسم
صافي: وحـ.ـشـ.ـتني اوي ياجدو
مهاب(الجد): انتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و ......وبص لمهاب: مش هتيجي تسلم عليا يامهاب
مهاب(الصغير): وانا من امتى بسلم على حد لما برجع من مكان
مهاب(الصغير) قال كلامه دا وسابهم وطلع فوق وجده اضايق اوي من كلامه
صافي قعدت جمب ابوها وبتهمسله: وحـ.ـشـ.ـتني اوي يابابا
فايز: انتي اكتر ياقلب بابا
ناني مستغربة همساتهم وفضلوها هيمـ.ـو.تها ولازم تعرف دي تقرب ليهم ايه اوي كدا
نروح لشركة عبدالحميد، فيروز رجعت الشركة والكل فرحان انها رجعت وخصوصا فؤاد بس هدى مضايقة من وجودها
فؤاد: حمدلله على سلامتك
فيروز بإبتسامة: الله يسلمك يافؤاد...وبصت لهدى: حشـ.ـتـ.ـيني و  جدا ياهدى
هدى بإبتسامة صفرا: وانتي كمان
فيروز لاخظت ان هدى مضايقة منها بس سكتت
في معرض العربيات عند باسم، مهاب وصل وطلع المكتب فوق
باسم: ابن حلال كنت لسة هكلمك الوقتي
مهاب قعد: خير
باسم: كان في ورق محتاج امضتك
مهاب: تمام هاتوا امضيه
باسم مسك الملفات وعطاها لمهاب وشوية وخلص امضة وبص لباسم: ناوي تخطب خلود امتى؟
باسم: لما تخلص الترم دا ان شآء الله
مهاب: تمام وانا قررت اخطب فيروز
باسم قام وقعد ادامه: خلاص متأكد من قرارك؟
مهاب: ايوا ياباسم انا مش قادر ابعد تفكيري عنها وهي مصممة تبعدني عنها
باسم: مش يمكن يكون في حاجة منعاها عن كدا
مهاب: ما افتكرش هي بس تلاقيها متأثرة من تجربة الحب اللي خاضتها بس مش اكتر
باسم: على خيرة الله يامهاب وناويت على امتى؟
مهاب: بعد مـ.ـا.تخلص امتحانات
باسم: اشطا جدا ونكون كلنا سوا
مهاب ابتسم وقام.....باسم: رايح فين؟
مهاب: رايح لجدك الشركة اشوفه
باسم ضحك وغمزله: تشوف جدك بـ.ـاردوا ولا حد تاني؟
مهاب ابتسم ومشي
بعد شوية مهاب وصل الشركة وطلع فوق وشاف منظر معجبوش خالص، فؤاد قاعد يتكلم مع فيروز وواضح من فؤاد وتصرفاته انه معجب بيها
مهاب دخل: صباح الخير
فيروز فرحت ان مهاب ادامها وابتسمت: صباح الخير
فؤاد: صباح الخير يامستر مهاب
مهاب بصله وابتسم وبص لفيروز وابتسملها
فؤاد: بعد اذنكم
فؤاد خرج ومهاب قرب من مكتب فيروز: صباح الورد
فيروز ابتسمت: مش لسة قايل صباح الخير
مهاب: حبيت اصبح عليكي صباح خاص بيكي
فيروز اتكسفت وبصت في الارض: جدو جوا ادخله
مهاب: انا مش جاي لجدو انا جايلك انتي
فيروز بصتله: ليا انا ليه؟
مهاب بيهمس: اصلك حشـ.ـتـ.ـيني و 
فيروز بصت في الأرض: مهاب لو سمحت انا مابحبش كدا وكمان مافيش حاجة تسمحلك انك تقولي كدا
مهاب: انتي اللي بتبعديني على فكرة واللي مش سامحة لأي خطوة مابنا
فيروز وهي لسة باصة في الأرض: كدا احسن
مهاب رفع وشها: بس مش احسن بالنسبالي
فيروز هـ.ـر.بت من عنيه وهو زعل اوي وسابها ومشي
فيروز لنفسها وحاطة ايديها على قلبها: غـ.ـصـ.ـب عني يامهاب، بس حقيقي انت تستاهل الأحسن مني
بعد شوية وصل ابراهيم ابن عم ضياء الشركة ودخل مكتب فيروز
ابراهيم: صباح الخير
فيروز بصتله بإستغراب: ابراهيم؟!
ابراهيم قعد: ازيك يافيروز
فيروز: الحمدلله تمام انت عامل ايه؟
ابراهيم: الحمدلله تمام
فيروز: جاي لمين هنا؟
ابراهيم: جاي اتكلم معاكي بخصوص ضياء
فيروز: خير يا ابراهيم
ابراهيم: مش بتردي عليه ليه؟
فيروز: عادي كدا احسن وانا مش عاوزة اتكلم معاه ولا اعرفه تاني
ابراهيم بهدوء: براحتك بس هو بيقولك ردي عليه عشان عاوزك في حاجة مهمة
ابراهيم خرج من الشركة ومسك التليفون ورن على ضياء: اسمع بقى كدا اللي انا سمعته
ابراهيم حكاله عن اللي سمعه من مهاب لفيرود لانه وصل وشاف مهاب عندها في المكتب وسمع كل كلامهم
ضياء: انت بتقول ايه؟
ابراهيم: اللي انت سمعته
ضياء: يعني اللي اسمه مهاب دا بيحبها؟
ابراهيم: دا اللي واضح من اللي انا سمعته منه
ضياء: اسمع يا ابراهيم عينك مـ.ـا.تغيبش عنها وانا خلاص كلها كام شهر وهنزل
ابراهيم: تمام ياضياء، بس انت ليه متمسك بيها اوي كدا مش خلاص اتجوزت انت وسلمى؟
ضياء: اسمع يا ابراهيم انت عليك تنفذ اللي بقولك عليه وجوازي من سلمى اياك تعرف فيروز
ابراهيم: تمام
ضياء قفل مع ابراهيم وبيكلم نفسه: بقى بيحبك وعاوزة تعيشي في عيشة ماكنتيش تحلمي بيها والله عال طب تمام كلها كام شهر وانزلك وساعتها نشوف مين فينا اللي هيكسب وابقي قابليني هيقبلك ازاي زوجة لنفسه لما يعرف اللي حصل
عدا اسبوع ومهاب بيحاول يقرب من فيروز وهي بدأت تقرب بس ضميرها بيأنبها انها كدا بتخدعه، رحلة الكلية كانت خلصت والكل رجع
في يوم البنات كانوا في الجامعة، شروق وفيروز قاعدين سوا في كافيه الكلية بيفطروا وجه عليهم دكتور احمد
احمد: صباح الخير
شروق بضيق: صباح النور
فيروز ماردتش.....احمد بصلها: ماردتيش الصباح ليه؟
فيروز بصتله: مش هتفرق كتير
احمد لشروق: لو سمحتي ياشروق سبينا شوية
شروق بصت لفيروز اللي بصتلها بعنيها انها تقوم
احمد قعد.......فيروز: خير يادكتور؟
احمد: عاوز اعرف ايه سبب اللي حصل لما كنا على اليخت في السخنة
فيروز بصتله: اظن ان حضرتك مالكش دعوة بالموضوع دا
احمد: ازاي، مش بـ.ـاردوا دي محاولة انتحار عشان خفتي من كلامي؟
فيروز بدأت تخاف بس بانت طبيعي: كلامك مافرقش معايا في حاجة نهائي
احمد كان لسة هيتكلم بس مهاب قرب عليهم: صباح الخير
احمد بصله وبص لفيروز وابتسم: صباح النور
مهاب مضايق من وجود احمد جمب فيروز: اهلا يادكتور
احمد سلم على مهاب وقبل مايمشي بص على فيروز: مـ.ـا.تنسيش كلامي معاكي
احمد مشي وفيروز بدأت تخاف اكتر من كلام احمد....مهاب قعد: حشـ.ـتـ.ـيني و 
فيروز ابتسمت: بـ.ـاردوا الكلمة دي؟
مهاب: اعمل ايه بس
فيروز: مـ.ـا.تقولهاش عشان دي مش من حقك
مهاب بهدوء: انتي اللي مش موافقة انها تكون من حقي
فيروز: عشان خاطري يامهاب بلاش نتكلم في الحوار دا
مهاب بهدوء: حاضر.....بس ماقولتليش ايه الكلام اللي احمد بيقولك عليه
فيروز بتـ.ـو.تر: ها...لا ابدا ما انت عارف انه بيشجعني عشان اكون معيدة بس مش اكتر
مهاب: بس انا مش حابب قربه منك واللي حاسه انه معجب بيكي
فيروز: احساسك صح
مهاب بغضب: نعم ياختي
فيروز ضحكت: اهدى وبلاش جنان
مهاب: يعني عاوزاني اسمع اللي بتقوليه دا وتقوليلي بلاش جنان
فيروز ضحكت بعلو صوتها وغمازاتها بانت ومش قادرة تتكلم من الضحك....مهاب سرحان فيها وقرب منها: ضحكتك حلوة اوووي وتاني مرة بلاش تضحكي كدا عشان هعمل جريمة وربنا بسبب ضحكتك اللي لافتة الانظار دي
فيروز سكتت غـ.ـصـ.ـب عنها وابتسمت ابتسامة حلوة....مهاب: يالا عشان نروح
فيروز قامت وشروق جاتلهم ورجعوا هما التلاتة
في شركة مهاب العمري، واحد دخل مكتب مهاب(الجد)
مهاب(الجد): اهلا صلاح تعالى
صلاح (الرجل اللي بيراقب فيروز) قعد: مهاب باشا كان عندها في الكلية
مهاب(الجد) رجع بكرسي مكتبه لورا: حلو اوي كدا
صلاح: ايه الخطوة اللي جايا؟
مهاب(الجد): تفضل مراقبها لحد ما اعرف الاقي عليها حاجة تخلي حياتها جحيم
صلاح وقف: اللي تؤمر بيه
صلاح خرج من المكتب وبعد شوية مهاب(الصغير) وصل الشركة ودخل لجده لانه عاوزه
مهاب(الجد): اهلا بحفيدي اللي بقيت بشوفه صدفة في الشركة
مهاب(الصغير) قعد: افنـ.ـد.م
مهاب(الجد): مش ناوي تخليني افرح بيك؟
مهاب(الصغير): تقريبا دي حاجة تخصني انا مش حضرتك
مهاب(الجد): لا تخصني يامهاب بما انك حفيدي
مهاب(الصغير) وقف: لا يامهاب انا عمري ما اعتبرت نفسي حفيدك اصلا
مهاب(الصغير) لسة هيخرج بس وقف على جملة جده
مهاب(الجد): بالنسبة لأختك اللي عندي في البيت؟
مهاب(الصغير) بصله بإستغراب ومـ.ـا.تكلمش
مهاب(الجد): انت فاكر اني مش هعرف التمثيلية اللي انتوا عاملينها عليا
مهاب(الصغير): تمثيلية ايه؟
مهاب(الجد): لما تجيبه ليا بـ.ـنت وتقوله عليها بـ.ـنت خالتك لا وايه عاوزين تفهموني بعدين انها حفيديتي وبـ.ـنت ابني ازاي
مهاب(الصغير): ايوا هي حفيدتك
مهاب(الجد): ابني مخلفش غيرك شوف بقى امك اتجوزت مين ولا هببت ايه قبل مـ.ـا.تمـ.ـو.ت وخلفت وجايا تلزقها لإبني
مهاب(الصغير) عيونه كلها حمرا من الغضب وقرب من جده: عمرك ماهتتغير، عرفت انا ليه مش بقولك ياجدي عشان انت قاسي وهتفضل طول عمرك قاسي وجبروتك هيقــ,تــلك، وانا مش هسمحلك انك تجيب سيرة امي بالطريقة دي
مهاب(الجد) وقف وبغضب: لا هتكلم براحتي وبعدين كلامي مش غلط ودا الصح
مهاب(الصغير): لا غلط انت ازاي تقول كدا وعالعموم دا مش غريب عليك احنا كنا متوقعين انك تعمل كدا اصلا.......مهاب اتحرك عند الباب ووقف وبصله: ولو مش مصدق كلامنا تقدر تعمل تحليل عشان تصدق اذا كانت بـ.ـنت ابنك فعلا ولا لا بس خليك عارف باللي انت بتعمله دا بتفقد ثقتي فيك وبتخليني ابعد عنك بكتير وكلمة جدي استحالة تتقالك
مهاب خرج من المكتب ومن الشركة كلها، مهاب(الجد) قاعد في مكتبه وسرحان وبيفكر في كل كلمة قالها مهاب وشوية وخرج من الشركة كلها
في ڤيلا عبدالحميد هلال، مهاب(الصغير) وصل وكان مضايق جدا وطلع على اوضته وقفل على نفسه وبعد شوية جده وصل وفيروز معاه
سراج: بابا، مهاب وصل من شوية ودخل اوضته وقافل على نفسه
عبدالحميد بقلق: ليه ايه اللي حصل؟
ايمن: مش عارفين يابابا حاولنا نتكلم معاه بس للأسف قافل على نفسه
عبدالحميد طلع عنده وبيخبط ومهاب مش بيرد ولا بيفتح وفيروز طلعت
فيروز: ممكن ياجدو تسبني احاول اخرجه؟
عبدالحميد بصلها: ياريت يابـ.ـنتي
عبدالحميد سابها ودخل اوضته وهي خبطت على مهاب: ممكن اتكلم معاك
مهاب فتحلها ووشه كله دmـ.ـو.ع ومـ.ـا.تكلمش وفيروز اتخضت من شكله
مهاب دخل قعد على سريره وفيروز دخلت وسابت الباب مفتوح وقعدت جمبه
فيروز: مالك؟
مهاب دmـ.ـو.عه بتنزل منه غـ.ـصـ.ـب عنه: نفسي اقرب منه، نفسي احس انه فعلا جدي، نفسي احس بحنانه عليا وعلى اختي اللي بتحاول تقرب منه وهو بينكرها وبيقول عليها مش بـ.ـنت ابنه ليه كل دا بيعملوا فينا
فيروز دmـ.ـو.عها نزلت عشانه: ممكن تسمعني ومـ.ـا.تزعلش مني؟
مهاب بصلها وساكت وهي كملت: انت اللي كنت بعيد عنه يامهاب، قولت انه السبب في مـ.ـو.ت مامتك واخدت جمب بعيد عنه، عارف لو هو حتى قاسي وجبروته مسيطر عليه بس صدقني يمكن الواحد فينا بيغلط غلطة تخليه ينـ.ـد.م عليها طول عمره واكيد جدك نـ.ـد.مان عاللي عمله زمان وفرق بين باباك ومامتك
مهاب قام وبغضب: بـ.ـاردوا عاوزة تقوليلي ان انا اللي غلطان؟
فيروز قامت وبهدوء: لا يامهاب انا مش هقولك انت غلطان بس ليه تحاسبه على حاجة هو اتعود عليها بدل مـ.ـا.تحاول تغيره
مهاب بغضب وبصوت عالي: اطلعي بـ.ـاررررة
فيروز اتفاجأت من اللي قالوا وفضلت واقفة مصدومة وهو مسكها من دراعها وطلعها بـ.ـارة وقفل الباب وهي عيطت اوي
عبدالحميد من وراها: مـ.ـا.تزعليش منه انا سمعت كل اللي انتي قولتيه
فيروز بصتله ودmـ.ـو.عها بتنزل وهي ساكتة....عبدالحميد قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها: حقك عليا انا يابـ.ـنتي
فيروز: لا ياجدو مـ.ـا.تقولش كدا...انا اللي اتفاجأت من ردة فعله
عبدالحميد: مـ.ـا.تزعليش منه مهاب عارف ان كلامك صح بس بيكابر لان فكرة انتقامه من جده مسيطرة عليه
فيروز بعـ.ـيا.ط: مش عاوزة الانتقام يعميه
عبدالحميد بهزار عشان يغير الموضوع: خايفة عليه؟
فيرود بصتله وابتسمت: ايوا ياجدو خايفة عليه
عبدالحميد: يالا ننزل تحت وهو هيبقى كويس وهتلاقيه نازل لوحده
نزلوا وفعلا بعد ساعة بالظبط مهاب نزل قعد معاهم على السفرة من غير ولا كلمة وعبدالحميد بص لفيروز كأنه بيقولها مش قولتلك، مهاب بياكل بسكوت والكل منتظر انه يتكلم بس هو ساكت وبس
باسم: مهاب
مهاب بصله من غير كلام....باسم: تيجي نخرج؟
مهاب بهدوء: لا......وبص لفيروز: عاوز اتكلم معاكي شوية في الجنينة
مهاب خرج وفيروز بصت لعبدالحميد وهو طمنها بعنيه انها تخرج لمهاب، فيروز خرجت لمهاب اللي كان واقف ضهره ليها وبيبص للسما
فيروز قربت منه وهو لسة ضهره ليها: انا اسف
فيروز بهدوء: على ايه؟
مهاب دور وشه وبصلها: ان زعقت عليكي
فيروز بهدوء: ليه مش عاوز تصدق انك انت اللي حكمت غلط
مهاب دور وشه وبيحاول يتمالك اعصابه: عشان هو غلط
فيروز: حتى يامهاب لو هو غلط ليه نكون ضده؟
مهاب: عشان اللي ذيه عمره مابيتغير، انتي عارفة رغم ان جدي عبدالحميد هو اللي المفروض يكون زعلان منه بس للأسف مهاب هو اللي زعلان ومادخلش الڤيلا دي من سنين
فيروز: ممكن اطلب منك طلب؟
مهاب بصلها: اطلبي
فيروز: قوله ياجدي
مهاب: لا
فيروز: صدقني يامهاب هو عاوز يسمعها منك ليه مـ.ـا.تقولش انه غيران من جدو عبدالحميد عشان انت قريب منه وكمان بتقوله جدو
مهاب: دا مش مبرر على فكرة
فيروز: مين قالك اني ببررله بالعكس انا بفهمك اللي ممكن يكون حاسه
مهاب بصلها: ممكن تيجي معايا الڤيلا عشان نجيب صافي
فيروز بخـ.ـو.ف: اشمعنا انا
مهاب بصلها: عشان بحبك
فيروز كانت اول مرة تسمع منه الكلمة دي رغم انها حساها وساكتة خالص
مهاب: ها هتيجي معايا؟
فيروز: ايوا هطلع اغير هدومي واجي معاك
فيروز طلعت وغيرت هدومها وهي نازلة عبدالحميد شافها
عبدالحميد: هتقدري تروحي معاه؟
فيروز بخـ.ـو.ف: انا خايفة من جده اوي
عبدالحميد: مـ.ـا.تخافيش يابـ.ـنتي طول ما انتي مع مهاب
فيروز: حاضر ياجدو
فيروز نزلت وراحت مع مهاب ڤيلا جده مهاب ودخلوا سوا والكل كان قاعد ومهاب(الجد) اتفاجئ بيها جوا الڤيلا ووقف بغضب: انتي ايه اللي جابك هنا؟
فيروز خافت واستخبت ورا مهاب، ومهاب مستغرب خـ.ـو.فها دا وبيبصلها: انتي خايفة ليه كدا؟
فيروز عنيها دmعت من كتر الخـ.ـو.ف ومش بتتكلم خالص، مهاب(الجد): انت جايبها هنا ليه؟
مهاب(الصغير) بهدوء: انا جاي عشان اخد اختي، بس ليه فيروز خايفة منك كدا
مهاب(الجد): اسألها عملت فيا ايه؟
مهاب(الصغير) بيبص لفيروز: في ايه؟
فيروز بخـ.ـو.ف: ممكن نطلع نتكلم بـ.ـارة
مهاب(الصغير) بص لأبوه: لو سمحت يابابا اطلع وخلي صافي تجهز هدmومها
فايز طلع لبـ.ـنته ومهاب اخد فيروز وخرجوا الجنينة
مهاب: قوليلي في ايه؟
فيروز حكتله عن كل اللي حصل من جده يوم ماطلب منها انها تسرق ملف المناقصة وشريته بالقلم، مهاب بيسمع الكلام وعنيه حمرا من الغضب: كل اللي عملوا دا ولسة بتدافعي عنه ادامي؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: عشان جدك يامهاب
مهاب سايبها وداخل وفيروز بتوقفه: عشان خاطري بلاش تقوله حاجة
مهاب ماسمعش كلامها وسابها ودخل ووقف في نص الڤيلا وبصوت عالي: مهاااااااااب
مهاب(الجد) واقف مستني هيقوله ايه
مهاب(الصغير): كل دا يطلع منك انت؟ وعاوزني اقولك ياجدو، طب ازاي اخدك قدوة ليا وانت كدا
مهاب(الجد) بيبص لفيروز بغضب مهاب(الصغير): مـ.ـا.تبصلهاش كدا، عارف هي بتقولي ايه عنك؟ بدافع عنك ادامي وتقولي دا جدك وانك بلاش تتعامل معاه كدا وبلاش تكون بعيد عنه، قالتلي اقولك ياجدي عشان انت عاوز تسمع الكلمة دي مني
مهاب(الجد) واقف مستغرب ومصدوم اوي ومش عارف يقول ايه
صافي نزلت جري ومشيت مع اخوها وفيروز
فايز قرب من ابوه: ليه كدا يابابا؟
مهاب(الجد) اول مرة تنزل دmعة من عنيه ومشي من ادامهم وطلع اوضته
تاني يوم الصبح، في ڤيلا مهاب العمري، فايز صحي ولبس وقرر يروح لصافي بـ.ـنته
ناني: انت رايح فين بدري كدا؟
فايز: خارج وبعدين من امتى وانتي بتسأليني رايح فين وجاي منين
ناني: من ساعة امبـ.ـارح لما عرفت ان صافي تبقى بـ.ـنتك او الله اعلم بقى ابوها مين
فايز ضـ.ـر.بها بالقلم: اياكي تقولي كدا تاني، صافي تبقى بـ.ـنتي وهثبتلكم كل دا النهاردة
مهاب(الجد) كان نازل عالسلم وسمع كل كلمة
ناني بصتله: شفت ياعمي بيضـ.ـر.بني ازاي
مهاب(الجد) وقف ادام ابنه وبصله وسابه ومشي
فايز بصلها: لو ناوية تكملي معايا وتعيشي في البيت دا يبقى تمسكي لسانك ومـ.ـا.تتكلميش في حاجة مـ.ـا.تخصكيش
فايز خرج وركب عربيته واتحرك لڤيلا عبدالحميد هلال
في الڤيلا الكل متجمع على الفطار عشان النهاردة الجمعة ومهاب وصافي قاعدين بياكلوا بس باين عليهم الحـ.ـز.ن وخصوصا مهاب وفيروز بـ.ـارة في الجنينة، وشوية وفايز دخل عليهم وصافي جريت عليه حـ.ـضـ.ـنته وبتعيط
فايز: بتعيطي ليه بس
صافي: هو ليه بيعمل كدا؟
فايز بيهديها: اهدي اوعدك انه هينـ.ـد.م على اللي قاله دا
صافي وفايز قعدوا، وفايز بيبص على مهاب اللي سرحان وحزين
فايز: مهاب
مهاب بصله وساكت.......فايز: مـ.ـا.تزعلش ياحبيبي ما احنا كنا متوقعين دا منه
مهاب بصله: ليه ماوقفتش قصاده امبـ.ـارح وقولتله دي بـ.ـنتي
فايز بهدوء: تفتكر لو انا كنت عملت كدا وهو كان في قمة غضبه كان هيبقى حل
مهاب وقف: سكوتك بيقويه عليك ودا اكبر غلط
مهاب خرج الجنينة ومضايق اوي واتفاجئ بيفيروز اللي ما اخدش باله انها مكانتش موجودة على الفطار، فيروز كانت واقفة بتسقي الزرع
مهاب قرب منها: ت عـ.ـر.في ان الزرع دا كانت ماما هي اللي كانت بتعتني بيه
فيروز بصتله وابتسمت: الله يرحمها، الزرع حلو اوي ماشاء الله ويستاهل ان اننا نهتم بيه
مهاب ابتسم ليها بحب: مش ناوية تحني عليا بقى
فيروز بصتله ودورت وشها عشان تمشي بس قبل مـ.ـا.تمشي بصتله وقالتله: مـ.ـا.تفتكرش ان فرحانة اني مش عارفة افرح بحبك او اقرب منك بس دا غـ.ـصـ.ـب عني واحسن لينا
فيروز قالت كلامها ودخلت وهو محتار اوي واقف بيكلم نفسه: وبعدين بقى في كلامك اللي كل شوية تقوليه دا وتخليني محتار
مهاب دخل جوا وبعد ساعة كان صلاة الضهر والكل جاهز وقرره يصلوا الجمعة جماعة في البيت ومهاب كان الإمام وفيروز فرحت اوي بصوته الجميل في القرآن وخشوعه في الصلاة وفضلت تدعي ربنا وسرحت في مهاب ورفعت ايديها للسما: معقول يارب يكون دا عوضك ليا، طب ازاي هيقبل باللي حصل، يارب انا مش عارفة اعمل ايه فخليك جمبي
خلصوا صلاة والكل متجمع، وشوية ووصل عاصم اللي كان مفاجأة بالنسبة لشروق
عاصم دخل: صباح الخير
الكل: صباح النور
سراج: مواعيدك مظبوطة
عاصم ابتسم: متشكر ياعمي
شروق مستغربة بس قالت عادي اكيد جاي في شغل
عاصم دخل مع سراج وايمن وعبدالحميد وباسم ومهاب وفايز اوضة المكتب وقعدوا يتكلموا، وبعد شوية باسم خرج ووقف ادام شروق
باسم: عاصم طالب ايدك ها ايه رأيك؟
شروق اتفاجأت اوي بس فرحت اووووي ودا بان عليها ومـ.ـا.تكلمتش
باسم: ها ماسمعتش رأيك
شروق بخجل: اللي يقول عليه بابا
باسم حـ.ـضـ.ـن اخته: مبروك ياحبيبتي....وبص لخلود: وعقبالي
خلود ابتسمت والكل كان فرحان وقرأوا الفاتحة وقرروا يعملوا الخطوبة بس بعد الامتحانات يعني كمان شهرين، شوية وعاصم قعد مع شروق
عاصم: عاوز اسمع الموافقة منك
شروق بخجل: ما انت سمعتها من بابا
عاصم: لا منك انتي حاجة تانية
شروق بخجل واضح: موافقة
عاصم مسك ايديها: بحبك
نيجي للي قاعدين جوا بقى مهاب قرر يطلب فيروز من جده
مهاب وقف في نص الصالون: بص بقى ياجدو انا عاوز اخطب
عبدالحميد بفرحة: اخيرررا
مهاب بص لفيروز: انا بطلب من حضرتك ايد فيروز
فيروز اتفاجأت بطلبه والكل بيبصلها مستني رأيها وهي اتكسفت اوي ومعرفتش ترد بس كانت فرحانة اووي
عبدالحميد بهزار: شكلها مش موافقة
فيروز بتلقائية وبسرعة: لا موافقة
مهاب مش مصدق انها واففت: اخيراااااااااا ياشيخة نطقتي
فيروز رغم انها كانت فرحانة بس مستغربة هي ازاي وافقت كدا وازاي هتخدعه الكل واقف فرحان ليهم وبيبـ.ـارك وشروق دخلت وعرفت وفرحت اوووي وقربت منها
شروق: مبروك ياقلبي
فيروز بصتلها: تعالي نتكلم لوحدنا
شروق وفيروز خرجوا الجنينة...فيروز: شروق انا مش عارفة انا وافقت ازاي
شروق بهدوء: مـ.ـا.تقلقيش نفسك وانا دايما جمبك وهنقوله سوا
فيروز: انا بجد خايفة، مهاب هيفتكر اني كدا بخدعه
شروق: اهدي وهنلاقي حل وربك ييسرها
شروق بطمنها وهي اصلا قلقانة عشان ازاي مهاب هيقبل بدا وهي بـ.ـنت خاله وعارفة طباعه
باسم هو كمان قرأ فاتحة خلود واتفقوا كلهم ان الخطوبة هتكون بعد الامتحانات
نيجي لمكان عالبحر، مهاب العمري قاعد بيفكر في سنينه اللي فاتت يوم ما مهاب قرر يقعد معاهم في الڤيلا
_فلاش باك_
مهاب وصل ڤيلا جده في ايدين ابوه، ومهاب(الجد) واقف بيبص عليه ومهاب(الصغير) واقف بكل شجاعة وقوة
مهاب(الجد) بيمد ايده عشان يسلم عليه: نورت بيتك
مهاب(الصغير) بص لإيدين جده وما اسلمش عليه واتكلم بثقة: اكيد هيكون منور بوجودي
مهاب(الجد) ابتسم على شجاعة حفيده: شكلك هتطلع قوي ذي جدك
مهاب(الصغير) بصله: انا مش بكون ذي حد حتى لو كنت انت يامهاب
مهاب(الجد) استغرب انه ازاي يتكلم كدا ويكون عنده الشجاعة دي: ليه بتقولي مهاب من غير جدو
مهاب(الصغير) مشي ادامه خطوتين: عشان انا ماليش غير جد واحد بس
فايز حاول يسكت ابنه بس مهاب(الجد) وقفه بعنيه
مهاب(الجد): طب وانا؟
مهاب(الصغير): انت ايه؟
مهاب(الجد): انا كمان جدك
مهاب(الصغير): لا مش جدي
مهاب(الجد): ليه يامهاب؟
مهاب(الصغير): عشان جدي مايكونش السبب في طـ.ـلا.ق امي من ابويا
مهاب(الجد): هو دا اللي علمهولك جدك عبدالحميد
مهاب(الصغير) بصله واتكلم: لو كنت فعلا اتعلمت اللي علمهولي جدي عبدالحميد كنت حبيتك ماكنتش كرهتك كدا.......مهاب بص لأبوه: بابا لو سمحت عرفني انهي اوضة هقعد فيها
_عودة من الفلاش باك_
مهاب فاق من سرحانه: ياااه للدرجادي بتكرهني يامهاب
......: انت اللي عملت كدا يامهاب
مهاب اتفاجئ بالصوت اللي عارفه جدا وكان عبدالحميد، عبدالحميد قعد جمبه ومهاب بيبصله اوي ومستغرب انه هنا
عبدالحميد: مـ.ـا.تستغربش لان انا كل يوم جمعة باجي اقعد هنا
مهاب بصله وساكت.......عبدالحميد: مش ناوي تنسى جبروتك
مهاب وقف واتكلم: مالكش دعوة....ولسة هيمشي
عبدالحميد: بعد ماكنا اصحاب بقينا اغراب...بس حبيت اقولك ان مهاب اخيرا هيخطب وقرأ فاتحة النهاردة على البـ.ـنت اللي اختارها قلبه
مهاب بصله: اوعى تقول البـ.ـنت اياها دي
عبدالحميد: ايوا يامهاب
مهاب بغضب: دا على جثتي انها تدخل العيلة
عبدالحميد: انا مش جاي عشان اقولك رأيك ايه انا بعرفك قرار حفيدك ايه اللي انت عارف ومتأكد ان محدش يقدر يراجعه عن قراره
مهاب اضايق وسابه ومشي وعبدالحميد قاعد زعلان على صاحب عمره
تاني يوم الصبح، البنات راحين الجامعة ومهاب قرر يوصل فيروز الجامعة وهي فرحانة اوي، وطول الطريق مهاب بيبصلها وفرحان بيها، وشوية ووصلوا الجامعة وهو نزل معاها ودخلها جوا وشافهم احمد وقرب منهم
احمد: صباح الخير
مهاب: صباح النور يادكتور
احمد: امال فين بقية البنات
مهاب بيبص لمهاب ومبتسم: جايين في الطريق اصل انا حبيت اوصل خطيبتي بنفسي
احمد اتفاجئ بالكلمة دي اوي: خاطبتك؟
مهاب بثقة: ايوا......وبص لفيروز: انا هروح الشركة ولما تخلصي كلميني ياحبيبتي
فيروز: حاضر
مهاب مشي واحمد واقف ادام فيروز اللي واقفة خايفة ومتـ.ـو.ترة
احمد: عرفتي تضحكي عليه
فيروز بصتله: مش انا اللي اعمل كدا
احمد: امال ايه، عاوزة تفهميني انه عرف؟
فيروز بتـ.ـو.تر: ايوا عرف
احمد بشك: ما اظنش، عالعموم كله هيبان
احمد مشي وهي مخـ.ـنـ.ـوقة اوي وخايفة ومش عارفة تعمل ايه وشوية وشروق جاتلها وكالعادة بطمنها
مهاب وصل الشركة واستغرب انه جده مهاب مجاش
مهاب للسكرتيرة: معرفتيش مهاب مجاش ليه؟
السكرتيرة: لا والله يافنـ.ـد.م
مهاب: ماشي روحي انتي
مهاب قاعد قلقان وبيفكر هو ليه ماوصلش ودي مش عادته بس قال عادي وقرر يكمل شغله عادي، وبعد شوية ابوه دخل عليه
فايز: صباح الخير
مهاب: صباح النور يابابا
فايز قعد.....مهاب بصله: هو مجاش ليه النهاردة؟
فايز: تعبان شوية وقرر ياخد راحة النهاردة
مهاب: هو دا بيتعب دا
فايز: مهاب مـ.ـا.تنساش انه جدك
مهاب: لا ناسي ومش عاوز افتكر
فايز بيأس: المهم خلينا في الشغل.....دلوقتي في شوية غلطات في التصاميم الجديدة
مهاب: ازاي؟
فايز: فيه مهندس من المهندسين الجداد عمل التصاميم بس مش مظبوطة خالص
مهاب: مين اللي معين المهندسين دول؟
فايز: دول اللي كانوا بيدربوا في الشركة من خمس شهور
مهاب: يعني اللي مسئول عنهم الاتش آر؟
فايز: ايوا
مهاب رفع سماعة التليفون: بلغي المهندسين الجداد والاتش آر ان عاوزهم دلوقتي حالا
مهاب قفل وبص لأبوه: ناوي تعمل ايه؟
فايز: هاخد اختك ونروح نعمل التحاليل النهاردة عشان نسكته خالص
مهاب: انا والله مش موافق على كدا
فايز: ولا انا والله يامهاب بس هنعمل ايه بس
شوية والمهندسين دخلوا والاتش آر ووقفوا ادام مهاب
مهاب بإنفعال: مين اللي عمل التصاميم دي؟
مهندس طارق: انا يافنـ.ـد.م
مهاب: ما اخدتش بالك ان في غلطات كتيير جدا فيها
طارق: لا يافنـ.ـد.م
مهاب بإنفعال: ازاي وفيه اخطاء كتير جدا في المساحة
طارق بهدوء: حضرتك احنا بنعمل التصاميم وحضرتك بتراجعها ولو في اي غلط بنرجع نصلحه
مهاب: لا والله يعني عاوز تفهمني لو انا ما رجعتش وراكم كنتوا هتودونا في داهية
طارق سكت ومـ.ـا.تكلمش
مهاب بص لموظف الإتش آر: مخصوم منك شهر على اهمالك وعلى تعيينك لناس مش كفائة
الإتش آر: والله يافنـ.ـد.م مدربين بقالهم خمس شهور معانا هنا
مهاب بغضب: اللي اقول عليه يتسمع والمهندس دا يمشي ومايكملش معانا
فايز: اهدى بس يامهاب ودا يبقى اخر انذار ليهم
مهاب بغضب: اللي يشتغل في شركة مهاب العمري لازم يكون اد المسئوليّة اللي هو فيها
الإتش آر: بوعد حضرتك ان اللي حصل مش هيتكرر تاني
طارق: وانا اوعد حضرتك نفس الوعد
مهاب: تمام بس وقسما بالله ان لاقيت تقصير منكم تاني تخرجوا بـ.ـارة الشركة
الإتش آر: حاضر يافنـ.ـد.م
المهندسين والإتش آر خرجوا (الإتش آر دا له اسم بس محبتش اكتر في الأسماء عشان الشخصيات مـ.ـا.تكبرش مننا وحبيت اكتب وظيفته بس)
فايز: مش كدا يامهاب بلاش العصبية دي
مهاب: يابابا دول لازم يشوفوا مني وش تاني عشان كدا ماينفعش
فايز: ماشي ياحبيبي، خلاص ناويت تعملوا الخطوبة بعد الامتحانات بتاعة البنات
مهاب بإبتسامة: ايوا يابابا
تليفون مهاب رن وكانت فيروز وهو ابتسم ابتسامة ابوه فهم منها انها اللي بترن: اكيد هي اللي بترن طلاما ابتسمت كدا اسيبك انا واخرج
مهاب رد عليها: حشـ.ـتـ.ـيني و 
فيروز بخجل: وانت كمان
مهاب: بتعملي ايه؟
فيروز: قاعدة انا وشروق شوية على ما المحاضرة التانية تبدأ عشان بعدها اروح الشركة
مهاب: تحبي اجي اوصلك الشركة
فيروز: لا خليك في شغلك وانا هركب تاكسي واروح ونبقى نشوف بعض بالليل
مهاب: ماشي ياحبيبتي
السكرتيرة دخلت على مهاب: مستر مهاب الانسة ريم المهندسة اللي تحت التدريب عاوزة حضرتك
مهاب وهو لسة ماسك التليفون وبيكلم فيروز: خليها تدخل
السكرتيرة خرجت
فيروز بغيرة: مين ريم دي؟
مهاب: مش عارف، بس دي من ضمن المهندسين اللي بيتدربوا هنا عندنا في الشركة
فيروز: شكلها ايه؟
مهاب ابتسم على غيرتها: على فكرة انا لسة قايلك اني مش عارف مين دي يبقى ازاي شفتها
فيروز: طيب
ريم دخلت (بـ.ـنت جميلة بس مغرورة وثقتها زايدة اوي في نفسها، ولبسها دايما قصير او ضيق وسنها ٢٥ سنة وشعرها اصفر وبشرتها بيضا وعنيها اخضر فاتح وكان لبسها عبـ.ـارة عن بنطلون چينز مقطع وبلوزة قصيرة بكم شفاف ولابسة كوتشي ابيض وطبعا الميك اب كتير)
ريم: صباح الخير يامستر مهاب
مهاب بصلها من فوق لتحت وكلم فيروز: حبيبتي هقفل معاكي دلوقتي وشوية واكلمك
فيروز بضيق: طيب
مهاب بيبص لريم: السكرتيرة قالتلي انك عاوزاني خير
ريم بدلع: مش تقولي اتفضلي اقعدي الأول
مهاب بحدة بسيطة: اظن ان المكتب مش للقاعدة ولا الكلام الفاضي دا، دا مكان شغل
ريم قعدت: عارفة وعشان كدا جيت لحضرتك في خدmة
مهاب: ايه هي؟
ريم: انا هنا تحت التدريب وكنت عاوزة اكون تحت تدريب حضرتك
مهاب: انا ما أخدتش معايا مجموعة السنادي واظن المهندس عزمي قايم بالواجب معاكم
ريم: بس حضرتك اشطر منه وانا سمعت عن حضرتك كتير عشان كدا جيت اتدرب هنا
مهاب: ما أفتكرش ان اقدر افيدك بس اكيد لو احتاجتي حاجة في الشغل هفهمهالك غير كدا مش هقدر اعمل حاجة
وهما بيتكلموا بعد نص ساعة بالظبط لان ريم فضلت تتكلم كتير عن الشغل ومهاب انـ.ـد.مج عشان بيحب الشغل جدا وفجأة دخلت عليهم فيروز ومهاب اتفاجأ بيها اوي وقلق عليها
مهاب بقلق وقف ادامها: في حاجة ياحبيبتي
فيروز بتبص على ريم اللي باين من لبسها وشكلها انها اكيد مش كويسة، مهاب لاحظ نظرات فيروز لريم وفرح اوووي انها غيرانة عليه لدرجة انها جات الشركة
مهاب لريم: تقدري تروحي على مكتبك دلوقتي ياباشمهندسة ريم
ريم بدلع: تحت امرك يافنـ.ـد.م
ريم مشيت من ادامهم وفيروز هتولع
مهاب: ايه المفاجأة الحلوة دي
فيروز: هي مين دي؟
مهاب ابتسم: دي ريم اللي دخلت وانا بكلمك
فيروز: وبقالها نص ساعة بتعمل ايه عندك
مهاب بيحاول يمسك نفسه ومايضحكش: عادي ياحبيبتي بـ.ـنتكلم في الشغل
فيروز بغضب: نص ساعة يامهاب
مهاب ضحك خلاص: افهم من كدا ان حبيبي غيران عليا
فيروز بتـ.ـو.تر: ها، لا مش غيرانة وبعدين اغيير من دي ليه؟
مهاب قرب منها: يعني مش غيرانة؟
فيروز بتبعد: ايوا
مهاب بيقرب اكتر: امممم طب خلاص هوافق على طلبها بقى
فيروز بتبعد: طلب ايه؟
مهاب بيقرب اكتر: اصلها كانت عاوزاني ادربها وتكون تحت تدريبي
فيروز بترجع وخلاص خبطت في المكتب: طب اياك يامهاب
مهاب خلاص معتش بينه وبينها اي حاجة: قوليها
فيروز بصتله بخجل: اقول ايه؟
مهاب قرب من ودانها وبهمس: انك غيرانة عليا
فيروز بتـ.ـو.تر: مش غيرانة
مهاب سرحان فيها وهو قريب منها: قوليها يافيروز
فيروز بخجل: ايوا بغيير عليك استريحت
مهاب باسها برقة من خدها: وطلاما بتغييري عليا مش قولتي ليه من الأول
فيروز اتكسفت اوي انه باسها ووشها كلها بقى لونه احمر ومشش عارفة تتكلم
مهاب: ها
فيروز بتـ.ـو.تر: ابعد
مهاب: لا انا مرتاح كدا
فيروز: عشان خاطري
مهاب: تؤتؤ، وبعدين ابعد ليه
فيروز بخجل اكبر: مهاب
مهاب بتوهان: عيون مهاب
السكرتيرة خبطت بس مادخلتش ودا اللي بعد مهاب عن فيروز وهي كأنها ماصدقت ان حد جه انقذها
مهاب: ادخل
السكرتيرة: مستر مهاب، جد حضرتك لسة واصل وعاوز حضرتك
مهاب: ماشي روحي انتي
السكرتيرة خرجت ومهاب بص لفيروز: هروح اشوفه عاوز ايه واجيلك تاني
فيروز مسكت شنطتها: لا انا عندي شغل
فيروز جريت من ادامه وهو بيضحك عليها وعلى خجلها وخرج راح مكتب جده ودخل وقعد
مهاب: خير
مهاب(الجد): ريماس هتنزل تشتغل معانا
مهاب(الصغير): اشمعنا
مهاب(الجد): انت عارف انها مخلصة تجارة وقررت تشتغل وعاوزة تنزل تشتغل معانا
مهاب(الصغير): تمام بما ان حضرتك واخد القرار خلاص
مهاب(الجد) بتعب: انا حبيت اقولك عشان تكون عارف
مهاب(الصغير) لاحظ تعب جده بس معلقش: ماشي تمام
مهاب(الجد) بتعب واضح: مبروك
مهاب(الصغير): الله يبـ.ـارك فيك...وبصله اوي: انت كويس؟
مهاب(الجد) وقف: ايوا كويس انا هرجع البيت عشان ارتاح انا ماكنتش ناوي اجي بس جيت عشان اقولك على ريماس
مهاب(الصغير): ماشي
مهاب(الجد) ماشي عند الباب وحس بدوخة وبسرعة مهاب سنده: جدو انت كويس؟
مهاب(الجد) لأول مرة يسمع جدو من مهاب: انا بقيت كويس اوي بعد الكلمة دي يامهاب
مهاب(الصغير) اخد باله من كلامه بس كل همه دلوقتي هي راحة جده: تعالى اوصلك للعربية
مهاب(الصغير) فضل ماسك جده لحد ماوصله للعربية ومشي
مهاب(الصغير) لنفسه: قلبي اللي نطق الكلمة دي عشان قلق عليك ياجدو
مهاب طلع تاني يشوف شغله
في شركة عبدالحميد، فيروز وصلت وفؤاد كان مستنيها في مكتبها
فيروز دخلت: ايه دا فؤاد، صباح الخير
فؤاد بحـ.ـز.ن: مبروك
فيروز بصتله وابتسمت: الله يبـ.ـارك فيك عقبالك بس انت عرفت منين؟
فؤاد: كنت عند مستر عبدالحميد من شوية وقالي
فيروز ابتسمت: اه
فؤاد باين عليه الحـ.ـز.ن وفيروز ملاحظة دا وقعدت ادامه: ممكن اتكلم معاك في حاجة؟
فؤاد: طبعا
فيروز: فؤاد انا عارفة سبب حـ.ـز.نك وكنت حاسة من اول يوم انا اشتغلت فيه هنا بس انا كنت رافضة الارتباط خالص ودا كان له اسباب
فؤاد: واشمعنا مهاب؟
فيروز بهدوء: الحب مش بإيدينا يافؤاد ولا ينفع نقول فيه اشمعنا، بس كل اللي هقوله ليك في حد بيحبك وقريب منك اوي وبيتمنى كلمة منك
فؤاد: بس انا كنت عاوزك انتي مش هي
فيروز: فكر يافؤاد ممكن حبك دا كان مجرد اعجاب وبس وصدقني هي بتحبك اوي
فؤاد سكت وباين انه حزين وهما بيتكلموا دخلت هدى
هدى: فيروز مستر عبدالحميد عاوزك
فيروز بإبتسامة: حاضر......وبصت لفؤاد: فكر في اللي قولته
فيروز خرجت وهدى وقفت ادام فؤاد: فؤاد كنت عاوزاك تساعدني في ملف واقف عليا
فؤاد بصلها: حاضر تعالي نروح مكتبي
في مكتب عبدالحميد، فيروز دخلت
عبدالحميد: اهلا بعروستي الحلوة
فيروز ابتسمت وقعدت: صباح الخير ياجدو
عبدالحميد: صباح الخير ايه بقى احنا بقينا الضهر
فيروز ضحكت: ماشي ياعبده
عبدالحميد ضحك اوي: طب اسكتي بقى لحد ما الموظفين يسمعوكي
فيروز ضحكت اوي: ماشي ياسيدي، ها كنت عاوزني في ايه بقى؟
عبدالحميد: عيد ميلاد شروق كمان يومين
فيروز: اه هي قالتلي
عبدالحميد: انا متعود كل سنة في يوم عيد ميلاد شروق عشان يعني عيد ميلادها قبل خلود بتلات شهور بحط لكل واحدة فيهم مبلغ بإسمها في البنك
فيروز: ربنا يخليك ليهم ياجدو يارب
عبدالحميد: السنادي بقى هيزيدوا بـ.ـنت
فيروز بفهم: لا ياجدو
عبدالحميد بزعل: ليه يابـ.ـنتي؟
فيروز: كدا، انا مش هقبل بكدا
عبدالحميد: يعني مش عاوزاني اكون جدك
فيروز: مش كدا والله ياجدو
عبدالحميد: يبقى تسمعي الكلام
فيروز: طيب
عبدالحميد: من النهاردة هيكون ليكي فيزا بإسمك وفيها حساب ليكي في البنك ووقت مـ.ـا.تحتاجي له خديه
فيروز قامت باست ايديه: ربنا يخليك ليا يارب بجد انا مش عارفة اقولك ايه
عبدالحميد: مـ.ـا.تقوليش حاجة كل اللي هطلبه منك تركزي في دراستك وحياتك وفي مهاب
فيروز ابتسمت: حاضر
فيروز خرجت من مكتب عبدالحميد ودخلت مكتبها وشافت بوكيه ورد بنفسج جميل اوي على المكتب وقرأت الكارت اللي عليه
(بحبك ياوردتي....مهاب)
فيروز فرحت اووي ومسكت تليفونها ورنت عليه وهو رد في ثانية: عجبك
فيروز: بحبك
مهاب: ايه قولتي ايه؟
فيروز بخجل: مش هقولها تاني
مهاب: وحياتي تقوليها انا ماصدقت
فيروز بخجب وبهمس: بحبك
مهاب مسك مفاتيحه: في ثانية وجايلك
مهاب قفل معاها ونزل ركب عربيته وهي بتضحك عليه
في عمان، ضياء قاعد على مكتبه ومشغول جـ.ـا.مد ودخلت سلمى عليه
سلمى: لسة ماخلصتش ياحبيبي
ضياء: معلش لسة بس ادامي كذا ملف
سلمى قربت منه وبتعمله تدليك في رقبته: ياحبيبي زمانك تعبت
ضياء: جدا بس خلاص هانت وهخلص اهو ونروح
سلمى: طب اخليهم يعملوا قهوة؟
ضياء: ياريت
سلمى: عيوني
سلمى خرجت تعمل القهوة وضياء ماسك الملفات وجه ادامه ملف مكتوب عليه اسم شركة مهاب العمري، فضل ماسكه وباصص فيه شوية واخده وخرج من مكتبه ودخل مكتب المدير
المدير: تعالى ياضياء
ضياء قعد: كنت عاوز اسألك احنا داخلين مع شركة مهاب العمري اللي في مصر في حاجة؟
المدير: ايوا في مشروع جديد بناء اكبر تجمع في الغردقة ودا تبع الفرع بتاعنا اللي في مصر بس بتسأل ليه؟
ضياء: اصل وانا براجع الملفات اللي ادامي شفت الملف دا وعليه اسم الشركة........ضياء ماسك الملف والمدير اخده منه
المدير: ايوا دا الملف اللي مطلوب منك تراجعه وتدرسه كويس اوي عشان المشروع دا من اهم المشاريع اللي موجودة في مصر
ضياء: تحت امرك يافنـ.ـد.م بس ممكن بعد اذنك اتابع انا الشغل فيه
المدير: معنديش مانع وخصوصا ان انت كلها شهرين وترجع مصر
ضياء: متشكر اوي يافنـ.ـد.م
ضياء خرج من مكتب مديره وقفل الباب وفضل واقف: واخيرا لاقيت اللي يقربني منك يافيروز ومن العيلة اللي دخلتي فيها
****************
الحلقة خلصت
ضياء ناوي يعمل ايه؟
ياترى ريم دي ناوية على خير ولا على شر؟
ايه ردة فعل مهاب لما ضياء يقوله على اللي حصل؟
ياترى القدر مخبي ايه الفيروز بعدين، ياترى الحياة هتفضل حلوة كدا ولا هتحلو اكتر ولا كل حاجة هتبوظ؟
علاقة مهاب بجده ايه هيحصل فيها؟
ياترى مهاب(الجد) لسة بيفكر انه ينتقم من فيروز ولا هيشيل الفكرة دي؟
فيروز في اجتماع مع عبدالحميد، ومهاب وصل الشركة وسأل عليهم وعرف انهم في اجتماع ودخل الاجتماع والكل اتفاجئ بيه
عبدالحميد: تعالى يامهاب
مهاب قعد: اسف ان دخلت كدا
عبدالحميد: ولا يهمك ياحبيبي دي شركتك
مهاب عينه على فيروز اللي بتهرب من عنيه ومش عارفة تركز في الاجتماع وفؤاد مركز معاهم وقلبه بيوجـ.ـعه وعبدالحميد واخد باله وابتسم على حفيده
عاصم: دلوقتي احنا جاهزين للمشروع الجديد
عبدالحميد: دلوقتي ناقص دراسة الجدوى اللي عاوزينها من فيروز وفؤاد
فؤاد: واحنا جاهزين ناقص بس اننا نراجع الملف كويس اوي سوا
فيروز: مـ.ـا.تقلقش يافنـ.ـد.م كل حاجة هتكون كويسة وجاهزين للمشروع
عبدالحميد بص لمهاب اللي متابع الكلام: تمام والتصاميم الباشمهندس مهاب مجهزها
فيروز بصت لمهاب اللي عنيه عليها ومبتسم: التصاميم جاهزة فعلا
عبدالحميد: يبقى كدا تمام، تقدروا تتفضلوا
الكل خرج وفضل مهاب وفيروز وعبدالحميد
عبدالحميد وقف: يالا عشان نرجع سوا الڤيلا
مهاب مسك ايدين فيروز اللي بتهرب منه: اسبقنا انت ياجدو وانا هاجي انا وفيروز سوا
عبدالحميد بإبتسامة: ماشي ياحبيبي
عبدالحميد مشي وفيروز هتمـ.ـو.ت وتهرب من ادام مهاب.........مهاب: عاوزة تهربي تروحي فين؟
فيروز: مش بهرب
مهاب: طب يالا قوليلي قولتي ايه لما كنا بـ.ـنتكلم في التليفون
فيروز بخجل: انت سمعتها مرتين
مهاب قرب منها: عاوزة اسمعها وانتي ادامي
فيروز بتـ.ـو.تر: مش هعرف
مهاب بيقرب اكتر: لا هت عـ.ـر.في
فيروز متـ.ـو.ترة بسبب قربه دا ومش عارفة تقول اي حاجة ولا تعمل حاجة وساكتة
مهاب بيهمس جمب ودانها: يالا قوليها
فيروز بخجل وبصوت هامس اوي: بحبك
مهاب سمع بس بيستعـ.ـبـ.ـط: ماسمعتش
فيروز: لا انت سمعت
مهاب: اسمعها تاني وتالت ورابع
فيروز بخجل: تؤ خلاص
مهاب بيقرب منها عشان يبـ.ـو.سها وفجأة الباب اتفتح وكان فؤاد وفيروز بعدت بسرعة عن مهاب
فؤاد بأسف: ماكنتش اعرف ان انتم هنا
مهاب بغضب: في باب تخبط عليه
فؤاد: ماكنتش اعرف والله ان حضــ........
مهاب قاطعه: كنت جاي ليه؟
فؤاد: نسيت الملف الخاص بالمشروع
مهاب مسك الملف من على ترابيزة الاجتماع وسلمهوله: اتفضل
فؤاد اخد الملف وخرج وبـ.ـاردوا قلبه بيوجـ.ـعه
فيروز بعتاب لمهاب: ليه زعقــ,تــله يامهاب كدا
مهاب بصلها: زعلانة اني زعقلتوا؟
فيروز: بصراحة اه
مهاب زعل لانه غيران عليها: تمام يالا عشان نروح
فيروز حست ان مهاب اضايق ودا ضايقها اوي بس مشيت معاه من غير كلام وطول الطريق مهاب ساكت، وبعد شوية وصلوا الڤيلا وقبل مافيروز تنزل بصتله: مهاب
مهاب بيبص ادامه وماردش عليها
فيروز: ممكن ترد عليا
مهاب اتكلم من غير مايبصلها: انزلي
فيروز بعند: لا
مهاب بصلها: يبقى انا اللي هنزل
مهاب نزل وسابها في العربية ودخل جوا وهي زعلت اوي ودmعة من عنيها نزلت ومسحتها ودخلت وراه
عبدالحميد شافهم داخلين بس كل واحد لوحده وباين عليهم زعلانين، مهاب دخل وقعد معاه وفيروز قعدت معاهم بـ.ـاردوا
باسم بيبصلهم: في ايه مالكم؟
مهاب بغضب: مافيش
عبدالحميد بشك: الواضح ان فيه حاجة
مهاب سابهم وطلع مضايق
عبدالحميد بص لفيروز: في ايه يافيروز؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: مافيش ياجدو
سراج: خلاص يابابا سيبهم براحتهم
فيروز طلعت اوضتها وبتعيط
باسم لخلود وشروق: اطلعوا شوفوا مالها وانا هطلع اشوف الاستاذ دا
البنات طلعت لفيروز وباسم طلع لمهاب
باسم: ايه يا استاذ انت مالك؟
مهاب بغضب: باسم مش ناقصك
باسم قعد: طب قول مالك
مهاب حكاله انه غيران عليها
باسم ضحك اوي ومش قادر يتكلم ومهاب اضايق ومسك المخدة وخبطها فيه
باسم وهو بيضحك: خلاص خلاص
مهاب: قوم من ادامي
باسم: يعني زعلان منها اوي كدا عشان غيران عليها وقالت انها زعلانة انك زعقــ,تــله
مهاب: يعني اللي حصل مش مستاهل اني اضايق؟
باسم: لا ياسيدي يستاهل........سكت شوية وكمل بخبث: بس انت زعلان انه دخل المكتب من غير مايخبط ليه هو انتوا كنتوا بتعملوا ايه؟
مهاب بغضب: اطلع بـ.ـارة ياباسم
باسم طلع بـ.ـارة وبيضحك اوي
عند البنات بيضحكوا هما كمان عاللي حصل
فيروز بغضب: اطلعوا بـ.ـارة يارخمين
دخلت عليهم صافي: بتضحكوا على ايه ضحكوني معاكم
فيروز بغضب وصوت عالي: اطلعوا بـ.ـارة
البنات طلعوا بيجروا
شوية والكل اتجمع عالسفرة ومهاب مركز في الأكل ومش بيبص لفيروز وهي زعلانة اوي من كدا واللي مزعلها وقالقها اكتر ان زعله دا مجرد غيرة فياترى لو عرف اللي حصل معاها هيعمل ايه وفضلت قلقانة اوي ومتـ.ـو.ترة
عبدالحميد: مهاب، بالليل في عشا عمل وبعد اذنك هاخد فيروز معايا
مهاب بصله وبصلها وهي مستنية تسمع رده: مين هيكون معاكم؟
عبدالحميد: عاصم وفؤاد
مهاب اول ماسمع اسم فؤاد: وانا هاجي ياجدو معاكم
عبدالحميد بفرحة: انا كنت عاوز اقولك بس خفت تقول لا
مهاب وهو باصص على فيروز: لا ياجدو هاجي معاكم
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي
باسم بيضحك ومش عارف ياكل......مهاب بصله بغضب: براحة لتشرق
باسم ضحك اوووووي وقام بسرعة من على السفرة قبل ما مهاب يخـ.ـنـ.ـقه
مهاب قام وبص لوفاء: فوفا خليهم يجيبولي القهوة في الجنينة
وفاء: ماشي ياحبيبي
مهاب خرج وقعد لوحده وفيروز خرجتله بالقهوة
مهاب بصلها وهي واقفة ماسكة القهوة
فيروز: انا اللي عملتهالك
مهاب بيبصلها وساكت واخد منها القهوة وبـ.ـاردوا ساكت
فيروز قعدت جمبه: انا اسفة
مهاب من غير مايبصلها: على ايه؟
فيروز: عشان انا قولتلك اني زعلانة عشان زعقت لفؤاد
مهاب بصلها: يعني عارفة انك غلطانة؟
فيروز بصت في الأرض: انت اللي شايف كدا مش انا
مهاب بغضب: طلاما مش شايفة نفسك غلطانة بتتأسفي ليه؟
فيروز: عشان انت زعلان مني
مهاب بغضب: سبيني لوحدي
فيروز بعند: لا
مهاب قام: خليكي وانا اللي هدخل
فيروز وقفت ومسكت ايده لدرجة ان القهوة وقعت وهي حطت ايديها على بوقها: انا اسفة
مهاب بغضب قرب منها وبيبص في عنيها وشايف خـ.ـو.فها وسابها ودخل
فيروز لنفسها: ياربي بقى
فيروز دخلت عملت قهوة جديدة وطلعتله فوق وخبطت ودخلت وهو كان قاعد في بلكونة اوضته
مهاب بصلها: ايه ناوية توقعيها هي كمان
فيروز قعدت جمبه: لا
مهاب اخد منها القهوة وبدأ يشرب فيها وفعلا طلعت حلوة ومظبوطة
فيروز قربت منه وباسته من خده وبسرعة قامت من جمبه بس ايديه كانت اسرع منها ومسكها
مهاب: اللي حصل دلوقتي دا؟
فيروز بخجل وبتهرب بعنيها عنه: مافيش
مهاب بيقربلها: مافيش ازاي؟
فيروز: خلاص يامهاب ابعد
مهاب بخبث: لا
فيروز بخجل: مـ.ـا.تزعلش مني
مهاب بهدوء: انا بغيير عليكي وزعلت منك بجد لما قولتي كدا
فيروز بصتله: انا مش قصدي اني بدافع عنه انا بس اضايقت لما اتحرج عشان حطيت نفسي مكانه
مهاب قرب منها اوي: طب سيبك من الموضوع دا وقوليلي انتي عملتي ايه الوقتي
فيروز بخجل بصت في الأرض وسكتت
مهاب رفع وشها: بحب اشوف عيونك
فيروز بخجل: طب ابعد
مهاب: تؤ
فيروز بتـ.ـو.تر: ممكن اسألك سؤال؟
مهاب: اكيد
فيروز: ايه ممكن يزعلك مني ويبعدك عني؟
مهاب بصلها اوي: ليه بتسألي السؤال دا؟
فيروز بتـ.ـو.تر: ها...لا ابدا بس حبيت اسأله
مهاب: اللي يخليني ابعد عن روحي فعلا هي انك تكدبي عليا في حاجة كبيرة او تخونيني
فيروز قلبها دق اوي وبان عليها انها خايفة بس مهاب ماركزش وما اخدش باله من تـ.ـو.ترها
فيروز بخـ.ـو.ف: ماشي
مهاب: ها ماقولتليش ايه اللي حصل من شوية
فيروز ابتسمت: انت لسة فاكر؟
مهاب قرب اوي: قولي بقى انك بتهربي
فيروز بتبعد عنه: انسى انا كنت بس بصالحك وبعدين قربك ليا دا غلط
مهاب: عادي كلها شهرين ونعمل الخطوبة واكتب كتابي عليكي
فيروز خـ.ـو.فها زاد اوي: طب مانخلي كتب كتابنا قبل فرحنا
مهاب بيقرب منها وبيهمس: ماهو فرحنا مش هيبقى بعيد اوي يعني بعد خطوبتنا بشهر واحد
فيروز: ها.....بتقول ايه؟
مهاب باسها من خدها برقة: فرحنا بعد تلات شهور من دلوقتي
مهاب سابها ودخل حمام اوضته وهي دmـ.ـو.عها نزلت اوي منها وخايفة وبترتعش جـ.ـا.مد وسابت الاوضة وراحت اوضتها
في المساء، في ڤيلا مهاب العمري، مهاب(الصغير) وصل ودخل وابوه ومرات ابوه وريماس بـ.ـنتها قاعدين
مهاب(الصغير): مساء الخير
الكل: مساء النور
فايز: اخليهم يحضروا ليك العشا ياحبيبي؟
مهاب(الصغير): لا يابابا انا هتعشى مع جدي عبدالحميد......سكت شوية وبص حواليه: امال فين مهاب؟
ناني: في اوضته فوق اصله تعبان شوية
مهاب بقلق بص لأبوه: ماله يابابا؟
فايز: دوخة بس بسيطة وقولتله يكشف مش راضي يسمع الكلام
مهاب طلع لأوضة جده وخبط ودخل ومهاب(الجد) كان صاحي: تعالى ياحبيبي
مهاب(الصغير) قعد وبصله: مالك؟
مهاب(الجد) بتعب: تعبان بس شوية
مهاب(الصغير): ليه ماكلمتش الدكتور بتاعك؟
مهاب(الجد): هيقولي ايه يعني؟ اكيد ذي كل مرة اني ارتاح وبعدين خلاص هي شكلها النهاية
مهاب(الصغير) رد بسرعة: بعد الشر عنك
مهاب(الجد) فرح اوي: خايف عليا؟
مهاب(الصغير) بصله وساكت
مهاب(الجد) بتعب: عاوز انام يامهاب
مهاب(الصغير) بسرعة قام وظبطله المخدة ورا دmاغه وقلبه واجعه على جده وخايف عليه وباس دmاغه ولسة هيتحرك جده مسك ايده: بطلب منك في آخر ايامي انك مـ.ـا.تخبيش حبك ليا يامهاب
مهاب غـ.ـصـ.ـب عنه دmعة نزلت من عنيه وبصله: انت اللي عملت كدا
مهاب خرج وساب جده زعلان على حال حفيدع بس اقسم بينه وبين نفسه انه يقربه منه
مهاب دخل اوضته اخد دش ولبس بدلة شيك ونزل ركب عربيته وراح ڤيلا جده عبدالحميد
فيروز بتجهز عشان عشا العمل ولبست دريس شكله حلو جدااا لونه كاشمير وعليه حجاب افوايت وكوتشي ابيض ووضعت القليل من احفر الشفاه، جهزت ونزلت تحت
عبدالحميد: انا جاهز، مهاب لسة مجاش؟
مهاب دخل: انا جيت ياجدو
عبدالحميد: طب يالا هنتحرك بعربيتك
مهاب: ماشي.....وبص على فيروز وقرب منها: ايه الحلاوة دي
فيروز بصت للأرض بخجل ومهاب قرب من ودانها وهمس: ايه اللي على شفايفك دا
فيروز بتـ.ـو.تر: روچ
مهاب: وحطاه ليه؟
فيروز بصتله: حبيت احطه
مهاب قرب اكتر: لو متشالش دلوقتي حالا هشيله انا
فيرود بصتله بغض وخدودها اتلونت بلون الخجل من كلامه وهو ضحك عليها وخرج يستناها في العربية
شروق قربت منها: في ايه مالك واقفة ليه؟
فيروز: مافيش، هاتيلي منديل
شروق: ليه؟
فيروز: عشان ابن عمتك عاوزني اشيل الروچ
شروق ضحكت: انا لو منك مـ.ـا.تشيلهوش، وخليه هو يشيله....وغمزتلها
فيروز بغضب: شرووووووق هاتي منديل
شروق جابت المندي وفيروز مسحت الروچ وخرجت
مهاب شافها: ايوا كدا شفايفك احلى
فيروز بصتله بغضب وركبت في الكرسي الخلفي لان عبدالحميد جمب مهاب في الكرسي الامامي، مهاب اتحرك للمطعم اللي هيكون فيه عشا العمل
في الطريق:
مهاب: خالو سراج وخالو ايمن ماجوش معانا ليه؟
عبدالحميد: هيجوا ورانا
مهاب: ماشي
مهاب بيبص على فيروز في المرايا وبيغمزلها وهي اتكسفت وبصت في الأرض
وبعد شوية وصلوا المطعم واول مافيروز نزلت مهاب مسك ايديها
فيروز: سيب ايدي
مهاب بهمس: لا كدا حلو
فيروز بخجل: وحياتي يامهاب
مهاب: حياتك اغلى ماعندي بس انا عاوز الكل يعرف انك ليا
فيروز بصتله بحب ودخلت وايديها في ايديه
عبدالحميد وصل لترابيزة العشا: مساء الخير
الكل اللي قاعدين: مساء النور
الترابيزة كان عليها مدير شركة ضياء الخاص بفرع مصر (عامر) ومدير الحسابات الخاص بشركته وكان زميل ضياء في الشغل في مصر (عادل) ومدير شركة تانية بـ.ـاردوا تبع الهندسة وكان اسمه (عاطف) ومدير حساباته (تامر) ومدير الشئون القانونية (علي) واللي كانوا موجودين من شركة عبدالحميد فؤاد وهدى وطبعا فيروز
مهاب وفيروز قعدوا جمب بعض وفؤاد مش قادر يشيل عينه من عليهم ودا مضايق مهاب اوي
فيروز حست ان مهاب مضايق: حبيبي مالك
مهاب بصلها: وربنا لو ماشال عينه من علينا هقوم امسك فيه
فيروز ابتسمت على غيرته: ممكن نركز بس في اللي جايين عشانه وبعد كدا نشوف هنعمل ايه
مهاب بضيق: طيب
وشوية وسراج وايمن وصلوا وانضموا ليهم
عبدالحميد اللي بدأ بالكلام: دلوقتي احنا التلات شركات هنكون موجودين مع بعض في مشروع واحد وعاوزين شغل كويس
عامر: مـ.ـا.تقلقش ياعبدالحميد كل حاجة هتمشي صح.......وبص لفيروز: مش انتي خطيبة ضياء؟
مهاب بصلها وهي اتـ.ـو.ترت وخافت وردت: لا كنا جيران
مهاب رد عليه: دي خطيبتي انا
عامر: اصل شفت ليها صورة مع ضياء مرة على الواتس اب ولما سألته قالي خطيبتي
مهاب اضايق اوي وبيحاول يتحكم في اعصابه وفيروز اتـ.ـو.ترت وماردتش على عامر
وعبدالحميد رد: دي فيروز سكرتيرتي الخاصة وبعتبرها حفيدة من احفادي وتبقى خطيبة مهاب حفيدي
عامر لمهاب: الف مبروك
مهاب: الله يبـ.ـارك فيك
شوية والعشا نزل على الترابيزة وفيروز معدتش عارفة تاكل ومهاب على اخره
مهاب بص لجده: جدو حضرتك لسة محتاجنا في حاجة؟
عبدالحميد بإستغراب: ليه في ايه؟
مهاب بهدوء: لا ابدا بس حابب اني امشي انا وفيروز
عبدالحميد بص لفيروز اللي باين عليها الخـ.ـو.ف: لا خليكم معانا كملوا العشا
فيروز بصوت وا.طـ.ـي: معلش ياجدو احنا هنسبق حضرتك على الڤيلا وحضرتك تيجي مع عمو سراج وعمو ايمن
عبدالحميد بص لمهاب وهمسله: وربنا لو زعلتها يامهاب لهزعل منك زعل جـ.ـا.مد
مهاب بصله وابتسم ابتسامة كأنه مش عاجبه الكلام 😏: تمام
مهاب مسك ايديها وخرجوا وهو مضايق وركبوا العربية من غير ولا كلمة وسايق بسرعة كبيرة
فيروز بخـ.ـو.ف: مهاب هدي السرعة شوية
مهاب مش بيرد عليها وسايق بسرعة
فيروز بدmـ.ـو.ع: مهاب كفاية
مهاب وقف العربية بسرعة لدرجة ان عجل العربية عمل صوت وفيروز اتخبطت في الازاز
مهاب بغضب: تقدري تفهميني ايه اللي حصل دا
فيروز بألم ماسكة دmاغها وبتبصله: انا عاوزة اروح
مهاب بصلها بغضب: مش هتحرك من هنا غير لما تفهيني
فيروز بدmـ.ـو.ع وعـ.ـيا.ط بسبب دmاغها اللي اتخبطت حكتله كل حاجة تخص ضياء ماعدا اللي حصل بينهم: دا كل اللي حصل
مهاب بغضب: وانتي حضرتك مقضياها صور معاه، وكنتي معايا مش سامحة ليا حتى اقولك حشـ.ـتـ.ـيني و 
فيروز بصتله بصدmة ورجعت بصت ادامها بتوهان: روحني يامهاب لو سمحت
مهاب مضايق انه قالها كدا بس هو فعلا زعلان وشغل العربية واتحرك بيها وبعد شوية وصلوا الڤيلا وفيروز دخلت وطلعت على اوضتها بسرعة والكل مستغرب انهم رجعوا بدري
باسم لمهاب: ايه اللي رجعكوا بدري كدا ؟
مهاب بغضب: مافيش
شروق بشك: حصل ايه يامهاب؟
مهاب بغضب: في ايه ماقولت مافيش
باسم إتأكد ان اكيد في حاجة طلاما مهاب متعصب كدا ومضايق
خلود لشروق: تعالي نشوفها في ايه
باسم للبنات: وجهزوا ليها العشا لان اكيد طلاما رجعوا بدري يبقى هي مـ.ـا.تعشتش
خلود وشروق طلعوا فوق ليها وباسم واقف يبص لمهاب وعاوز يفهم في ايه
مهاب: هتفضل واقف باصصلي كدا كتير؟
باسم واقف ومربع ايده عند صدره: مستني حضرتك تقولي حصل ايه
مهاب بضيق: مافيش ياباسم
باسم بغضب: انجز وانطق وادامي على الجنينة عشان تحكي
باسم ومهاب خرجوا الجنينة، والبنات فوق بيحاول يهدوها
شروق: ممكن تهدي وتبطلي عـ.ـيا.ط
فيروز بصوت مبحوح وماسكة دmاغها: شروق هاتيلي تلج
خلود بقلق: في ايه مالك؟
فيروز بعـ.ـيا.ط: اتخبط في دmاغي في العربية وبتو.جـ.ـعني اوي
شروق نزلت بسرعة تجيب تلج وصافي عرفت ان فيروز زعلانة وراحت تقعد معاهم
شروق دخلت بالتلج: خدي ياحبيبتي
صافي: في ايه مالها؟
خلود: دmاغها اتخبط ووارم
شروق بتحطلها التلج على دmاغها وهي بتعيط وبس
تحت عند مهاب وباسم
باسم بهدوء بعد ماسمع اللي حصل: انت غلطان يامهاب
مهاب بغضب: عارف اني متنيل غلطان بس اعمل ايه انا اضايقت ياباسم حط نفسك مكاني
باسم بهدوء: لو انا حطيت نفسي مكانك هتعامل بالعقل يامهاب مش هقول اللي انت قولته دا
مهاب: اهو اللي حصل بقى
باسم: اتفضل اطلع صالحها
مهاب: لا
باسم: هو انت يابني آدm انت مش لسة قايل ان جدك قالك لو زعلتها هيزعل منك
مهاب: مش هصالح حد
باسم: هي باقت حد يامهاب؟
مهاب بصله وسابه وخرج من الڤيلا كلها
البنات نزلوا من عند فيروز وسابوها تنام
وفاء: هي عاملة ايه؟
شروق: تعبانة ياماما
باسم: هي نامت ولا؟
خلود: نامت ياحبيبي بس دmاغها وارمة مكان الخبطة
باسم: خبطة ايه؟
صافي: اصلها بتقول انها اتخبطت في العربية
باسم بإستغراب: ازاي؟!
شروق: اصل مهاب كان سايق بسرعة ووقف فجأة فدmاغها اتخبطت
شروق وهي بتتكلم دخل جدهم عبدالحميد وسمع كل حاجة واتكلم بغضب: باسم كلمه خليه يجي حالا
باسم مسك تليفونه وبيرن على مهاب وتليفونه مقفول: قافل تليفونه ياجدو
عبدالحميد بغضب: تفضل وراه لحد مايفتحه
عبدالحميد طلع لأوضة فيروز وخبط ودخل وهي كانت نايمة بس هو عرف انها بتحاول تهرب في نومها وباين عليها
عبدالحميد وقف ادامها: عارف انك صاحية
فيروز فتحت عنيها وبصتله وقامت: انا فعلا صاحية ياجدو
عبدالحميد قعد جمبها: احكيلي ايه اللي حصل من مهاب؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: اقولك حاجة ومـ.ـا.تزعلش مني؟
عبدالحميد: اكيد مش هزعل
فيروز:مش عاوزة احكي حاجة بيني وبينه عاوزة مشاكلنا مـ.ـا.تخرجش
عبدالحميد بإبتسامة: عارفة كل يوم بتثبتيلي اني فعلا كان عندي حق لما فكرت انك تكوني حفيدتي في اول يوم شفتك فيه
فيروز حـ.ـضـ.ـنته اوي وعيطت: جدو انا تعبانة اوي
عبدالحميد بيحـ.ـضـ.ـنها بحنان: مالك ياقلب جدو
فيروز: الدنيا جايا عليا اوي، خـ.ـو.في بيذيد كل مامهاب بيزعل مني على اي حاجة خايفة يجي اليوم اللي يبعد عني فيه عشان يكون زعلان مني في حاجة او يزهق مني
عبدالحميد بصلها: مهاب بيحبك رغم اني مضايق منه بس والله بيحبك
فيروز: عارفة ياجدو بس انا بجد خايفة اوي
عبدالحميد: مـ.ـا.تخافيش خالص طول ما انا جمبك
فيروز: ربنا يخليك ليا ياجدو
عبدالحميد بيبص على دmاغها: بتو.جـ.ـعك؟
فيروز: مش اصعب من و.جـ.ـع قلبي ياجدو
عبدالحميد: سلامة قلبك من الو.جـ.ـع، يالا ننزل عشان تتعشي عشان انا ما أكلتش كويس في المطعم وناكل سوا
فيروز ابتسمت ونزلت معاه تحت وهما نازلين كان مهاب داخل الڤيلا
عبدالحميد بغضب: اهلا بالباشا
مهاب وقف بيبص لجده ولفيروز: اهلا ياجدو
عبدالحميد بغضب: مهاب مش عاوز اشوفك ادامي
مهاب بغضب وبيبص لفيروز: هي لحقت تحكيلك
عبدالحميد قرب من مهاب وبغضب: لأول مرة احس ازعل منك اوي كدا
مهاب اضايق عشان فعلا دي اول مرة جده يزعل منه اوي كدا: انا معملتش اي حاجة عشان حضرتك تزعل مني
عبدالحميد بصوت كله غضب: لما تزعلها دا مايزعلنيش لما تتسبب في خبطها في دmاغها بسبب سواقتك اللي بسرعة دا مايزعلنيش
مهاب بص على فيروز وعلى دmاغها وهي لابسة حجابها بس باين انه وارم وفي مقدmة دmاغها حمرا اوي وقلبه و.جـ.ـعه اوي وبص لجده: انا ماكنتش اقصد اني اخبطها وبعدين ماحضرتك عارف كل حاجة اهو ماهي حكت لحضرتك اهي
عبدالحميد بغضب: عارف بقى هي قالتلي ايه؟
فيروز قاطعته: بعذ اذن حضترك ياجدو مـ.ـا.تقولش حاجة وخليه هو فاهم غلط
مهاب بصلها: انا من حقي افهم
فيروز وقفت ادامه وبتحدي: لا يامهاب مش من حقك تفهم اي حاجة
فيروز سابتهم وطلعت اوضتها وبتعيط جـ.ـا.مد
عبدالحميد: عاجبك كدا
مهاب اضايق اوي عشانها وعارف انه غلط في حقها وقرر يطلع وراها بس عبدالحميد وقفه
عبدالحميد: مـ.ـا.تطلعش وراها يامهاب سيبها تهدى
مهاب: لا لازم اطلع واتكلم معاها
شروق: لا يامهاب بعد اللي هي قالته دا الأحسن انك تسيبها تهدى
مهاب سابهم وخرج بـ.ـارة الجنينة وكان مضايق اوي
تاني يوم الصبح البنات صحيت وخرجوا بدري عشان عندهم محاضرة الساعة ٨ ورغم ان فيروز تعبانة جدا بس ماحبتش تضيع المحاضرة ولا حتى شروق تحضرها مكانها، بعد شوية وصلوا الجامعة وفيروز باين عليها التعب
شروق بقلق: لسة حاسة بتعب؟
فيروز: شوية واللي مضايقني اكتر ان التعب في دmاغي وبطني
شروق بتفهم: طب و.جـ.ـع بطنك وعرفنا سببه لكن الخبطة عاوزاكي نروح للدكتور يشوفك عشان لو كانت صعبة وخصوصا انها بتو.جـ.ـعك اوي
فيروز: لا هي هتخف لوحدها
شروق بيأس: طيب يافيروز
في الڤيلا مهاب صحي وراح اوضة فيروز بس مكانتش موجودة واستغرب بس قال ممكن تكون تحت ونزل بس بـ.ـاردوا ماكنتش موجودة
مهاب: فين فيروز؟
ليلى: خرجت هي وشروق بدري عشان عندهم محاضرة الساعة ٨
مهاب قعد على الفطار معاهم وجده زعلان منه عشان زعل فيروز: هتفضل زعلان مني كدا؟
عبدالحميد بصله: زعلان عشان اتصرفت غلط
مهاب بزعل: غـ.ـصـ.ـب عني ياجدو
عبدالحميد: اتكلم معاها
مهاب: حاضر
باسم بص لخلود: يالا عشان اوصلك الجامعة
خلود: ماشي يالا
باسم وخلود خرجوا ومهاب لسة في الڤيلا
صافي: أبيه ممكن توصلني الدرس؟
مهاب بإبتسامة: اكيد طبعا، يالا تعالي
صافي خرجت مع اخوها وفي الطريق اتكلمت معاه انه يصالح فيروز
مهاب: بصي ياقلبي انا مش زعلان منها انا زعلان اني زعلتها مني واوي كمان وهي رافضة تتكلم معايا
صافي: معلش يا أبيه عشان بس انت زعلتها فلازم تستحمل
مهاب ابتسم: ماشي ياشقية
بعد شوية صافي وصلت مكان الدرس ومهال راح شركة جده مهاب، مهاب وصل بهيبته اللي بتجذب اي حد ودخل مكتبه وقلع چاكيت بدلته وقعد يشوف شغله وبعد شوية دخلت السكرتيرة
اسماء: مستر مهاب، بعد نص ساعة في اجتماع مهم
مهاب بإستغراب: اجتماع ايه؟!
اسماء: جد حضرتك طلب انه يعمل اجتماع عشان في حاجة مهمة حابب الكل يعرفها
مهاب: تمام يا اسماء روحي انتي وهاتيلي قهوتي
اسماء: حاضر
اسماء خرجت ومهاب قاعد يفكر في الاجتماع اللي جده عامله دا وعشان ايه اصلا وخرج وراح مكتب جده وخبط ودخل وابوه كان جوا
مهاب: انت هنا يابابا
فايز: اه ياحبيبي تعالى
مهاب قعد وبص لجده: حضرتك عامل اجتماع ليه؟
مهاب(الجد): هتعرف كمان شوية
مهاب سكت وبـ.ـاردوا مستغرب، بعد شوية جه وقت الإجتماع والكل قاعد مستني يسمع قرار مهاب العمري
مهاب(الجد): طبعا كلكم مستغربين انا ليه عملت الاجتماع المفاجئ دا وكمان ان الشركة كلها سمعانا في السماعات اللي بـ.ـارة انا قررت قرار وحبيت ابلغكم بيه
الكل ساكت ومستني
مهاب(الجد): انا قررت ان اسلم الشركة كلها لحفيدي مهاب
مهاب اتفاجئ بقرار جده: ازاي ياجدو؟
مهاب(الجد) فرحان بكلمة جدو: كدا ياحبيب جدك، انا خلاص تعبت من الشغل وهسيبلك الشغل ليك انت وابوك وتشوف الشركة ماشية ازاي
مهاب(الصغير): بس ياجدو دي مسئوليّة كبيرة اوي
مهاب(الجد): وانت اداها يامهاب
الكل فرحان بمهاب الصغير وخلاص الإجتماع خلص ومهاب الصغير وجده وابوه لسة قاعدين، ومهاب الصغير بيبص لجده وساكت خالص
مهاب(الجد): مبروك يامهاب
مهاب(الصغير): ليه عملت كدا؟
مهاب(الجد): انا خلاص تعبت ومش قادر اكمل الشغل كمله انت وابوك وانا هرتاح في البيت خلاص جه وقتكم
فايز: احنا كلنا تحت امرك يابابا
مهاب(الجد): عاوز اسمع ردك يامهاب
مهاب(الصغير): حاضر
مهاب(الجد): حاضر يا أيه؟
مهاب(الصغير) بصله وابتسم: حاضر ياجدو مهاب(الجد) فتح ايده: تعالى في حـ.ـضـ.ـن جدك ياحبيب جدو
مهاب(الصغير) جري على حـ.ـضـ.ـن جده وعيط جـ.ـا.مد وكأنه كان مستني حـ.ـضـ.ـن عشان يخرج كل اللي جواه
مهاب(الجد): حقك عليا اسف انك زعلان مني جـ.ـا.مد بس والله كان غـ.ـصـ.ـب عني
مهاب(الصغير) بدmـ.ـو.ع: خلاص ياجدو انا نسيت اللي فات
مهاب(الجد): هنبدأ من جديد ونكون سوا، وكمان هروح لعبدالحميد النهاردة كفاية بعد بقى
مهاب(الصغير) بصله اوي: بجد انا مش مصدق ان حضرتك اتغيرت كدا
مهاب(الجد): العمري معتش فيه حاجة يامهاب وانا خلاص الأيام اللي فاضلالي هعيشها ليك ولأختك وبس
مهاب(الصغير): يعني صدقت انها اختي وانها بـ.ـنت ابنك؟
مهاب(الجد): ايوا ياحبيبي وحقك عليا على اي حاجة حصلت مني وزعلتك
مهاب(الصغير) حـ.ـضـ.ـن على جده اوي وفرحان بس لسة قلبه زعلان عشان فيروز، وفجأة قام
مهاب(الجد): رايح فين؟
مهاب(الصغير): ورايا مشوار هخلصه ونتقابل في ڤيلا جدو عبدالحميد
مهاب(الجد): ماشي ياحبيبي
مهاب الصغير نزل وركب عربيته وراح شركة جده لان اكيد فيروز شوية وتوصل الشركة
في الجامعة، البنات خلصت محاضرات وخلاص هيروحوا
فيروز بتعب واضح: انا هروح الشركة
شروق: بلاش شغل النهاردة وانتي تعبانة كدا
فيروز: لا ياحبيبتي انا كويسة وبعدين فيه شغل مهم الفترة دي
شروق بيأس: طيب، ويالا هوصلك بعربيتي
شروق وصلت فيروز للشركة، فيروز دخلت الشركة واتفاجأت باللي شافته
فيروز دخلت الشركة واتفاجأت ببلالين كتير بلون البنك(بمبي) ومكتوب عليها
(I am sorry, I love you so much my princess)
(انا اسف، انا بحبك اوي يابرنسيستي)
فيروز واقفة متفاجأة اوي ومهاب ظهر من ورا البالونات وماسك بوكيه ورد لونه لبني جميل جدا، مهاب وقف ادامها بوسامته: انا اسف
فيروز عيونها دmعت من المفاجأة ودmـ.ـو.عها نزلت، مهاب قرب منها ومسحلها دmـ.ـو.عها
مهاب: اوعدك اني مش هزعلك تاني، حقك عليا
فيروز بتبصله اوي وابتسمت وهو باس ايديها والكل واقف فرحان ليهم وببسقفوا ليهم وجده عبدالحميد خرج وشافهم وفرحان بيهم وقرب منهم وبص لفيروز: انتي اجازة النهاردة
مهاب: الله عليك ياجدو......مهاب اتحرك ومسك ايدين فيروز وخرجوا وفتحلها العربية وركبها وساق العربية ووصل الكافيه المفضل ليها وقعدوا سوا وطلبوا أكل
مهاب قاعد قصادها وماسك ايديها: انا عارف اني زودتها في الكلام معاكي بس بجد غـ.ـصـ.ـب عني
فيروز بعتاب: الكلام اللي قولته صعب اوي يامهاب
مهاب باس ايديها: حقك عليا مش هتكرر تاني
فيروز ابتسمت وكانت فرحانة من اهتمام مهاب بس خايفة من اللي جاي
مهاب بحـ.ـز.ن: واسف لان بسبب سواقتي المسرعة اتخبطي
فيروز: انا بقيت كويسة
مهاب: بحبك
فيروز بصتله اوي وابتسمت: بحبك
مهاب: عاوز اقولك حاجة
فيروز بإهتمام: قول
مهاب حكالها عن اللي حصل من جده مهاب وانهم اتصالحوا
فيروز بفرحة: بجد فرحانة اووي، ايوا كدا قربوا من بعض
مهاب: انا بجد فرحان بكدا وحاسس اني نسيت كل اللي فات
فيروز: يارب دايما تكون فرحان
وهما بيتكلموا الأكل وصل وبدأوا ياكلوا وفيروز باين عليها التعب ومهاب لاحظ دا
مهاب: انتي كويسة؟
فيروز بتعب: شوية تعب بس
مهاب بقلق: في ايه مالك؟
فيروز: مافيش بطني بس بتو.جـ.ـعني شوية
مهاب فهم ايه سبب تعب بطنها: طب تحبي نروح
فيروز: ياريت
مهاب: حاضر
مهاب حاسب الجرسون واخدها ورجعوا الڤيلا وهي اول ماوصلت دخلت اوضتها ومهاب قاعد مع اخواله وشروق وخلود وصافي
سراج: عرفت ان جدك مهاب هيجي الليلادي هنا؟
مهاب: اه قالي....مهاب حكالهم اللي حصل
ايمن: اخيرا، ربنا يهديه يارب
مهاب: يارب، انا طالع اغير هدومي وانام شوية عشان تعبان ولو انا فضلت نايم ابقوا صحوني
شروق بخبث: عيوني
مهاب: بلاش انتي عشان والله هرميكي من الشباك
سراج ضحك: ليه بس يامهاب دي شروق بتصحي حلو
مهاب وقف: واضح بأمارة التلج
مهاب طلع وهو طالع لأوضته خبط على اوضة فيروز وكانت فعلا نامت من التعب دخل بشويش عشان مايصحهاش وقعد جمبها وبيتأمل ملامحها وسرحان فيها وبيكلم نفسه من غير صوت: ليه دايما بحسك خايفة من حاجة وخايفة ابعد عنك ليه شايف نظرة الخـ.ـو.ف في عنيكي
مهاب فضل يتأملها شوية وسرحان، وباسها من خدها برقة وسابها وخرج، دا اوضته اخد دش وغير هدومه ونام
في المساء، عند ضياء في شقته اللي قاعد فيها، واقف في المطبخ وبيعمل عصير عشانه وعشان مـ.ـر.اته ومسك كوباية منهم وحط فيها حباية منع الحمل وخرج بصنية العصير لسلمى اللي قاعدة تتفرج على التليفزيون
سلمى: حبيبي اللي بقاله كام يوم مدلعني
ضياء قعد: يعني انا ليا مين ادلعه غيرك
سلمى نامت على كتفه: ليه ساعات بحسك سرحان ومش معايا
ضياء: لا ابدا.....مسك كوباية العصير: يالا اشربي العصير بتاعك
سلمى شربت العصير بتاعها وضياء قاعد يبص عليها وسرحان وافتكر ساعة ماحط الحباية لفيروز في الشاي بس كانت منوم، سلمى خلصت الكوباية كلها وقعدوا سوا سهرانين
نيج لمهاب، في الڤيلا الخدm بيعملوا العشا عشان مهاب العمري هيتعشى معاهم، وفاء وليلى في المطبخ بيساعدوا الخدm وبيشرفوا على الأكل، البنات كل واحدة في اوضتها ومهاب لسة نايم وباسم لسة في المعرض، وسراح وأيمن قاعدين مع ابوهم عبدالحميد في المكتب
في اوضة شروق، قاعدة بتتكلم مع عاصم في التليفون
عاصم: انا هصبر بس الفترة بتاعة الامتحانات دي تعدي وساعتها هكلمك براحتي
شروق بهدوء: مـ.ـا.تزعلش مني ياعاصم اني رفضت اتكلم معاك قبل مايكون دبلتك في ايدي حتى لو هما عارفين هنا بس دا مبدأي
عاصم: ومين قالك اني زعلان انا عارف ومقدر اللي بتقوليه وموافق عليه
شروق: تسلملي بجد
عاصم: ممكن اقولك حاجة؟
شروق: أكيد
عاصم: بحبك
شروق فرحت بإعترافه ليها وانه مابقاش مجرد اعجاب وبس وسكتت
عاصم: ساكتة ليه؟
شروق: بسمعك
عاصم: وانا خلصت كلامي
شروق: ماشي
عاصم: يعني سمعتي انا قولت ايه؟
شروق بخجل: ايوا
عاصم ابتسم على خجلها: هستنى اسمعها منك يوم خطوبتنا
نيجي لأوضة فيروز صحيت من نومها اخدت دش عشان تفوق شوية ولبست عبايا بيتي لونها اسود وعليها ورد احمر ولبست حجاب احمر وكان جميييل جدا مع بشرتها البيضا ولبست حذاء بيتي مريح، خرجت من أوضتها واتقابلت في صافي
صافي: اخيرا صحيتي
فيروز بإبتسامة: انا نمت كتير اوي
صافي: مش لوحدك، عندك مهاب لسة نايم من ساعة ماجه
فيروز: بجد؟
صافي: ايوا
فيروز: ماشي
صافي نزلت وفيروز دخلت تصحي مهاب اللي كان نايم في نوم عميق جدا بس كان تعبان وسـ.ـخن اوي
فيروز قربت منه وشايفة وشه كله مايه وبتشوفه سخن لاقته سخن اوي وقلقت عليه وبدأت تصحيه
فيروز بتهز فيه براحة: مهاب
مهاب بنوم وبتعب: اممممم
فيروز: حبيبي قوم انت تعبان
مهاب فتح عينه بتعب: جـ.ـسمي بيوجـ.ـعني اوي
فيروز بقلق: طب قوم هسندك تدخل تاخد دش عشان حرارتك عالية
مهاب بيقوم بتعب واضح عليه اوي وفيروز سنداه لحد مادخلته الحمام ووقفته تحت الدش بهدومه وفتحت عليه الماية الساقعة وهو بدأ يفوق شوية بشوية
مهاب: هاتيلي هدومي من الدولاب
فيروز: حاضر ياحبيبي
فيروز خرجت وفتحت الدولاب ومعظم اللبس كله بدل ومش عارفة تلاقي ايه، مسكت الهدوم الداخلية ودخلتهم لمهاب
فيروز: البس دول على ما اشوفك هتلبس ايه، وبعدين كله بدل ليه ها
مهاب ابتسم في وسط تعبه: هتلاقي عندك في الرف اللي فوق
فيروز: ماشي
فيروز خرجت وبتحاول توصله بس هو عالي
فيروز وقفت: وبعدين بقى انا مش عارفة اطوله
مهاب كان خرج وشافها واقفة كدا وابتسم وقربت منها وحـ.ـضـ.ـنها من ضهرها وهي اتخضت
مهاب: حبيبتي اوزعة
فيروز بخجل من حـ.ـضـ.ـنه: ابعد
مهاب: تؤتؤ
فيروز: والنبي والنبي
مهاب: تؤتؤ مش هبعد ها
فيروز: هزعل منك
مهاب: مش ههون عليكي اصلا
فيروز: طب ابعد
مهاب بعد وهي لسة واقفة ضهرها له
مهاب: على فكرة انا بعدت
فيروز: انت لبست ايه؟
مهاب: اللبس اللي انتي دخلتيه
فيروز وهي لسة ضهرها لمهاب: الداخلي؟
مهاب: اه
فيروز بغضب: مهاب ادخل الحمام تاني لحد ما اخرج
مهاب ضحك عليها اوووي ودخل عشان مايكسفهاش اكتر بس قالها: طب هدخل وهاتيلي اي حاجة البسها ومـ.ـا.تخرجيش
فيروز: طيب
فيروز اختارت تيشرت وبنطلون بعد ماجابت كرسي وطلعت عليه، مهاب لبسهم وخرج بينشف شعره وقعد على السرير من تعبه
فيروز قربت منه: هنزل اعملك حاجة سخنة تشربها
مهاب: ماشي ياقلبي وانا هنزل اقعد تحت معاكم، بس قوليلي جدو مهاب جه ولا لسة؟
فيروز: انا لسة مانزلتش تحت بس تقريبا لسة
مهاب: ماشي
فيروز نزلت ودخلت المطبخ، وفاء وليلى اتفاجئوا بيها
ليلى: جعانة ياحبيبتي؟
فيروز: لا يالولا انا بس عاوزة اعمل لمهاب حاجة سخنة اصله سخن
وفاء بقلق: سخن؟
فيروز: اه
ليلى: هو اكل حاجة فيها فول سوداني النهاردة؟
فيروز: ما اظنش بس ليه؟
ليلى: اصل مهاب عنده حساسية منه وبيسببله سخونية
فيروز بقلق: طب مافيش علاج؟
وفاء: فيه طبعا استني انا جايا اطلع معاكي عنده
وفاء طلعت مع فيروز ودخلوا لمهاب اللي نايم على السرير لانه فعلا تعبان اوي
وفاء قربت منه وبتشوف حرارته: حرارتك عالية يامهاب، انت اكلت ايه النهاردة؟
مهاب بتعب: عادي اكل عادي
وفاء: اكيد كان فول سوداني
مهاب: مش عارف بس شكلها كدا عشان دا نفس التعب بتاع كل مرة لما باكل فيها فول سوداني
وفاء دخلت الحمام وفتحت دولاب الاسعافات وخرجت من دوا وطلعت وفيروز قاعدة جمب مهاب
وفاء طلعت حباية وجابت كوباية ماية: يالا خد الحباية دي عشان تكون كويس
مهاب اخد الحباية وشرب الماية وفيروز واقفة قلقانة عليه
مهاب بصلها وابتسم: مـ.ـا.تخافيش انا كويس
فيروز: ازاي كويس وانت سخن مولع اهو
مهاب ضحك: مـ.ـا.تقلقيش انا اخدت الحباية اهو وهكون كويس
وفاء: ارتاح ياحبيبي لحد ما الأكل يجهز وهطلعوا ليك هنا
مهاب قام: لا يافوفا انا هنزل تحت معاكم وبعدين انتي عارفة اني مابحبش قاعدة السرير وانا تعبان
وفاء: ماشي ياحبيبي
وفاء نزلت وسابتهم ينزلوا لوحدهم، فيروز لسة بتتحرك مهاب مسكها
فيروز: في ايه؟
مهاب: حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
فيروز بكسوف: طب سبني عشان ننزل
مهاب قرب منها: عارف اني زعلتك مني وعارف انك سامحتيني بس انا مش قادر اسامح نفسي
فيروز: لا ياحبيبي انا والله نسيت خلاص وبعدين فيه حد يزعل من حبيبه
مهاب بتوهان: يخربيت كلمة حبيبي دي
فيروز ابتسمت بخجل: سبني انزل بقى
مهاب: طب انا تعبان وسنديني عشان انزل
فيرود ضحكت: رغم ان عارفة انك بترخم بس ماشي يالا
مهاب نازل وماسك ايديها ورغم تعبه بس كان فرحان انها جمبه، وبعد شوية وصل جده مهاب وقعد معاهم وفيروز متـ.ـو.ترة من وجوده
مهاب قاعد جمبها وبيهمس: خايفة ليه كدا؟
فيروز بصتله وبتهمس: يعني انت مش عارف
مهاب ابتسم: صدقيني مش هيعملك حاجة وبعدين يعني بعد اللي حصل منه النهاردة ما افتكرش انه هيضايقك
مهاب(الجد) شايف نظرات الخـ.ـو.ف في عيون فيروز: انتي في كلية ايه يافيروز؟
فيروز اتفاجأت بسؤاله: تجارة في آخر سنة
مهاب(الجد) بإبتسامة: ماشاء الله، على كدا بقى انتي محاسبة شاطرة بقى
فيروز كانت لسة هترد بس شروق هي اللي ردت: شاطرة جدا ياجدو وكمان هتكون معيدة في الجامعة
مهاب(الجد) بإعجاب: ماشاء الله عليكي
فيروز ابتسمت وخلاص ومستغربة تغيره بس إتأكدت ان فعلا كلام مهاب صح
العشا جهز والخدm حطوه على السفرة
وفاء: اتفضلوا ياجماعة العشا جاهز
الكل قام ومهاب ماسك ايدين فيروز وهي مطمنة بدا جدا، قاعدين ياكلوا وفرحانين
مهاب(الجد): انتوا ناويين تعملوا الخطوبة امتى يامهاب؟
مهاب(الصغير): بعد شهرين ياجدو
مهاب(الجد): وليه التأخير دا؟
مهاب(الصغير): عشان امتحانات البنات
مهاب(الصغير): مـ.ـا.تخلونا نفرح ياولاد
عبدالحميد: ياريت والله
سراج: طب ايه رأيكم نعمل الخطوبة الفترة دي والفرح بعد الامتحانات
فيروز سمعت كدا وكانت بتشرب شرقت وفضلت تكح وبتبص لشروق اللي فاهماها ومهاب كل شوية يشك ان في حاجة
ايمن: ها يابنات؟
خلود: موافين
باسم بيهمسلها: ياريت عشان بعد الامتحانات تكوني مراتي وفي حـ.ـضـ.ـني
خلود ابتسمت بخجل وبصت في الأرض
فيروز اتـ.ـو.ترت ومش عارفة ترد وهما فهموا سكوتها انها موافقة وخلاص اتفقوا ان الخطوبة يوم الخميس اللي هو اصلا بعد تلات ايام وبكرة يروحوا يجيبوا الشبكة وبعده الفساتين والبدل، العشا خلص وعبدالحميد ومهاب الكبير قاعدين في المكتب
مهاب(الجد): حقك عليا ياعبده
عبدالحميد ابتسم: مش زعلان منك ياصاحب عمري
مهاب(الجد): عاوز اصالح فيروز انا فعلا ذودتها وفعلا غلطان
عبدالحميد: عوضها عن فقدان العيلة احنا كلنا حواليها وبنحبها
مهاب(الجد): اوعدك اني هتعامل مع الكل كويس جداا
صافي مكانتش لسة صحيت، وصحيت ونزلت ليهم ودخلت المكتب عند جدها وهو قاعد وواقفة تبص عليه وهو فتح ايديه وهي جريت على حـ.ـضـ.ـنه
مهاب(الجد): حبيبة جدها
صافي: كان نفسي في حـ.ـضـ.ـنك اوي
مهاب(الجد): من النهاردة ليكي وبس
مهاب جه عليهم: وانا لا يعني
مهاب(الجد): تعالى ياحبيبي انتوا الاتنين حبايبي
فايز دخل المكتب عليهم: خيانة، كدا ياحاج ياخدوا حـ.ـضـ.ـنك وانا لا
مهاب(الجد) ضحك اوووووي وفرحان انه رجع ذي زماان اووووي
في الجنية بـ.ـارة، شروق وفيروز قاعدين، فيروز قاعدة مخـ.ـنـ.ـوقة ومضايقة
شروق: مالك بس؟
فيروز بغضب: يعني انتي مش عارفة؟
شروق بهدوء: يابـ.ـنتي لسة شهرين
فيروز وقفت ودmـ.ـو.عها نزلت واتكلمت بغضب وبصوت عالي: انتي بتتكلمي في ايه ياشروق، انتي ليه بتتكلمي كأن الموضوع عادي انا كدا بخدعه عارفة يعني ايه بخدعه
شروق بتحاول تهديها: عشان خاطري اهدي
فيروز بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع قعدت على الأرض وبتعيط اوي ومنهارة اووي ومهاب خرج من المكتب وخرج ليهم وانصدm اول ماشافها كدا وجري عليها
مهاب بقلق: في ايه مالك؟
فيروز بتبصله بدmـ.ـو.ع وساكتة ومش بتتكلم خالص وقامت ولسة راحة تدخل وتسيبهم مهاب وقفها ومسك ايديها: انتي راحة فين فهميني في ايه مالك؟
فيروز بتبعد ايده عنها: انا كويسة
مهاب مستغرب تصرفاتها: كويسة ازاي وانا شايفك منهارة اوي كدا
فيروز بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع وكـ.ـسرة وابتسمت نص ابتسامة: مـ.ـا.تقلقش
فيروز سابتهم ودخلت وطلعت اوضتها
مهاب بيبص لشروق: مالها؟
شروق: مافيش يامهاب
مهاب بغضب: مافييييييش ازااااااااااي، انتي كمان هتقولي ذيها، ايه سبب انهيارها بالشكل دا
شروق ماردتش على مهاب وبصت في الأرض ودmـ.ـو.عها نزلت على حال صاحبتها، مهاب اضايق وسابهم وخرج من الڤيلا كلها
باسم بيبص لأخته بشك: شروق
شروق بتهرب من عيون اخوها اللي بيفهمها: نعم
باسم: لآخر مرة بقولك هي مالها
شروق: قولتلك مافيش ياباسم
باسم وقف ادامها وخلود وصافي مش فاهمين في ايه، باسم اتكلم بهمس عشان محدش ياخد باله: مـ.ـا.تخلنيش افهم غلط
شروق بصتله برجاء انه يعفيها من الرد
باسم مسك ايديها وبعد عن خلود وصافي: مش هسيبك غير لما افهم في ايه
شروق بصتله: عشان خاطري اعفيني ياباسم
باسم: لا لازم افهم
شروق عيطت اوووي وحـ.ـضـ.ـنت اخوها وهو مستغرب وشاكك في حاجة: شروق انتي كدا بتقلقيني وبتخـ.ـو.فيني لان لو اللي انا شاكك فيه صح تبقى مصيبة
شروق بخـ.ـو.ف على صاحبتها: لا مـ.ـا.تقلقش مافيش حاجة وحشة هي بس اللي خايفة
باسم: خايفة من ايه؟
شروق بتبص بعيد عن عيون اخوها: يعني عشان حبت قبل كدا وانجـ.ـر.حت
باسم بصلها اوي: تفتكري اني هصدقك؟
شروق بخـ.ـو.ف: ايوا، عشان بقول الحقيقة
باسم بيبصلها بشك وهي دخلت جوا هي والبنات وطلعوا عند فيروز
الوقت إتأخر والكل قاعد قلقان على مهاب اللي لسة مارجعش وبيرنوا عليه تليفونه مقفول
عبدالحميد: باسم انزل شوفوا فين؟
باسم: حاضر ياجدو
باسم خرج يدور على مهاب وبعد ساعة بالظبط رجع ومافيش اي خبر عنه، الكل منهار وخصوصا فيروز
تاني يوم الصبح، محدش كان نام اصلا بس كل واحد في اوضته، وبعد شوية اتجمعوا تحت
سراج: بابا هما دلوقتي مش هيروحوا يجيبوا شبكتهم
عبدالحميد: ايوا مش هينفع طبعا عشان مهاب مش عارفين هو فين
مهاب دخل عليهم: انا جيت ياجدو
عبدالحميد: انت كنت فين؟
مهاب بهدوء: مافيش كنت حابب اكون لوحدي
باسم بغضب: وتقفل تليفونك ليه؟
مهاب ببرود: عادي
باسم قرب منه وضـ.ـر.به في صدره ومهاب رجع لورا: يابرودك يا أخي
عبدالحميد بغضب: في ايه انتوا هتتخانقوا ادامي
باسم: انت مش شايف بروده ياجدو
عبدالحميد: معلش ياباسم
مهاب عينه بعيدة عنها وهي واقفة بتبصله وهو مش مركز معاها
عبدالحميد: اطلع عشان تغير هدومك عشان تروحوا تجيبه الشبكة
مهاب بصله اوي: حاضر
مهاب طلع اخد دش وغير هدومه وبعد شوية نزل
عبدالحميد: انا كلمت الجواهرجي وهو مستنيكم
مهاب ساكت خالص وباسم رد: ماشي ياجدو
عاصم كان وصل واخد شروق معاه في عربيته، وباسم اخد خلود، ومهاب ركب ومستني فيروز وصافي
صافي ركبت في الكرسي الخلفي وفيروز ركبت جمب مهاب وطول الطريق محدش فيهم اتكلم خالص بس فيروز بتبصله من وقت للتاني وهو مركز في الطريق وبس، بعد شوية العربيات وصلت عند الجواهرجي الكل نزل ماعدا مهاب
صافي: يالا يامهاب
مهاب بهدوء: انزلي انتي واحنا هنيجي وراكي
صافي نزلت وباسم استغرب وراح وقف جمب عربية مهاب جمب الشباك
باسم: ايه يامهاب مش هتنزلوا ولا ايه؟
مهاب بهدوء: هندخل وراكم
باسم هز راسه وسابهم ودخل مع الباقي جوا المحل
مهاب وهو باصص ادامه: لو عاوزة تأجليها براحتك
فيروز بصتله وهو مركز ادامه وبس ومسكت ايده: لا يالا ننزل
مهاب شال ايده من ايدها بهدوء وفيروز اضايقت ونزلوا دخلوا المحل، كل بـ.ـنت واقفة جمب حبيبها بيختاروا سوا، مهاب واقف سرحان وفيروز مضايقة اوي من كدا
الجواهرجي واقف معاهم ومستنيهم يختاروا
مهاب للجواهرجي بهدوء: هات التشكيلة اللي قولتلك عليها
الجواهرجي طلع طقم شيك جدااااااااا عبـ.ـارة عن سلسلة واسويرة وخاتم ودبلة شكلها حلووووو اووووي ومكتوبة عليها اسمائهم وتونز شكله كدا👈(💍)
الجواهرجي بيسأل فيرو: ايه رأيك ياعروسة؟
فيروز فرحانة ان مهاب اختار الطقم دا وبصتله وهو بـ.ـاردوا مش بيبصلها: جميل
مهاب طلع الفيزا: اتفضل
الجواهرجي: كل حاجة هتختاروا تمنها مدفوع
مهاب: مين دفع؟
الجواهرجي: الباشا مهاب دافع لحضرتك والباشا عبدالحميد دافع لمستر باسم وأخته
مهاب ابتسم على جدو، وعاصم مش عاجبه الكلام: لا انا هدفع تمن شبكتي لعروستي
باسم: ياعاصم مـ.ـا.تحسبهاش كدا
عاصم: لا
مهاب بهدوء: طب عندي حل الطقم اللي اختارتوه دا يبقى شبكتك ليها، وهي تختار ليها هدية جدها ليها
عاصم: خلاص تمام
عاصم شبكته لشروق كانت طقم شيك جدااااا ذي بتاع فيروز بس طبعا الشكل مختلف اووووي وبتاع فيروز احلى، باسم اختار لخلود طقم شيك اوي عبـ.ـارة عن سلسلة صغيرة وسلسلة كبيرة وانسيال ودبلة فيها فصوص صغيرة وخاتم شكل السلسلة وتونز فيه نفس فصوص الدبلة
مهاب وقف جمب صافي: بنوتي الحلوة تختار ايه؟
صافي ضحكت: مش لما اكون عروسة يا أبيه الأول
مهاب: مش لازم يا قلب أبيه
مهاب طلب من الجواهرجي طقم تاني لصافي وكان عبـ.ـارة عن سلسلة عليها اسم مامتها (رباب) وخاتم شيك جدا وانسيال حلوو اوووي
صافي بإعجاب: الله دا حلوو اوي
مهاب: كنت هنا امبـ.ـارح واختارته ليكي وطلبت انهم يكتبوا اسم ماما على السلسلة
صافي: دي احلى هدية بجد
مهاب باس دmاغها وهي حـ.ـضـ.ـناه وفرحانة
باسم: يالا ياشباب عشان البنات تختار لينا الدبل
البنات فرحت وخصوصا خلود وشروق
خلود اختارت لباسم دبلة فضة لونها اسود وطلبت ان اسمائهم تتكتب عليها
خلود اختارت لعاصم دبلة لونهع فضي وبـ.ـاردوا طلبت ان اسمائهم تتكتب عليها
فيروز اختارت دبلة نصها لونها فضي ونصها اسود وكانت حلوة اووي وعجبت مهاب بس بـ.ـاردوا مش مبين وطلبت ان اسمائهم تتكتب عليهم
باسم برخامة: ما انتوا كتبتوا اسمائكم على الدبلة بتاعتك يافيروز لازم يعني بتاعة مهاب
فيروز ابتسمت: زعلان ليه يارخم انت
باسم ضحك ومهاب ابتسم نص ابتسامة
خلاص خلصوا وخرجوا من المحل وقرروا يروحوا يتغدوا سوا بس صافي طلبت انها ترجع الڤيلا ومهاب رفض بس هي صممت (مش عاوزة تكون عازول)
وصلوا مطعم شيك اسمه( White and Blue Restaurant)
كل شاب قاعد مع حبيبته على ترابيزة خاصة بيهم، مهاب قاعد مع فيروز وطلبوا الأكل ومهاب قاعد ماسك تليفونه وفيروز زعلانة من تجاهله
فيروز: مهاب
مهاب غمض عينه وبصلها: نعم
فيروز: هتفضل كدا كتير؟
مهاب: كدا ازاي؟
فيروز: يعني قاعد معايا ومش معايا ومن ساعة ماخرجنا وانت مش بتتكلم معايا
مهاب قفل تليفونه وحطه عالترابيزة وسند بإيده على الترابيزة: عاوزاني اتكلم معاكي اقولك ايه؟
فيروز اضايقت من رده: ولا حاجة يامهاب
فيروز فضلت قاعدة مضايقة ومهاب حس انه ذودها بس هو مضايق من اللي حصل لانه عاوز يفهم هي ليه كانت بتعيط ومنهارة بالشكل اللي كانت فيه، شوية والجرسون نزل الأكل وفيروز ماسكة المعلقة وبتقلب في الأكل ومش بتاكل ومهاب ملاحظ دا
مهاب: كلي
فيروز بصلته: ماليش نفس
مهاب: قولتلك كلي
فيروز: على فكرة يعني الأكل مش بالعافـ.ـية
مهاب: وانا مش بقولك كلي بالعافـ.ـية على فكرة، وبعدين انتي ما أكلتيش حاجة من الصبح
فيروز: عادي
مهاب بغضب: فيروز مـ.ـا.تعصبنيش
فيروز بدmـ.ـو.ع: انا مش بعصبك يامهاب، ولا بضايقك وانا مش عاوزة أكل
مهاب بيحاول يمسك اعصابه: طب كلي
فيروز بصتله ودmـ.ـو.عها نزلت وهو مضايق من كدا
مهاب: بتعيطي ليه الوقتي؟
فيروز: مافيش يامهاب
فيروز بدأت تاكل بس بسيط وخـ.ـو.فها بيذيد يوم عن يوم من مهاب لما يعرف اللي حصل، يعني هو الوقتي بيزعل من حاجات بسيطة فلو عرف المصـ يـ بـةدي هيعمل ايه، مهاب متابعها بعينه، وبعد شوية البنات خلصوا أكل والشباب حاسبوا وخرجوا وكل واحد ركب عربيته ورجعوا الڤيلا بس مهاب وفيروز لا، مهاب اخدها وراحوا قعدوا على البحر
مهاب قاعد جمبها وبيبص عالبحر: كنت هنا امبـ.ـارح لما خرجت من الڤيلا، جيت اكلم البحر ذي مابعمل كل مرة بكون فيها مخـ.ـنـ.ـوق
فيروز بتسمعه وبتبصله: يعني انت شايف ان دا الحل انك تسيب البيت وتخرج
مهاب بصلها: لما بتخـ.ـنـ.ـق بخرج، انا اضايقت اوي لما بسألك انتي فيكي ايه وانتي تقولي مافيش، تقدري تفهميني مافيش ازاي وانتي كنتي منهارة
فيروز بصت للبحر: كنت مخـ.ـنـ.ـوقة وحسيت اني عاوزة اعيط
مهاب: متأكدة ان دا هو السبب؟
فيروز بتردد: اها
مهاب: تمام، انا لحد دلوقتي ماسمعتش رأيك على ان الخطوبة تكون بعد بكرة
فيروز بصتله: انا بس اتفاجأت لما لاقيتهم عاوزين الخطوبة تكون بدري
مهاب مسك ايديها وباسها: اوعدك اني مش هخليكي تخافي ابدا ولا هخليكي تنـ.ـد.مي انك وافقتي على ان الخطوبة تكون بدري كدا
فيروز ابتسمت وماسكة نفسها من العـ.ـيا.ط وبعد شوية ركبوا العربية، مهاب سايق وفيروز ساندة بدmاغها على شباك العربية وسرحانة وبتتكلم مع نفسها: انا متأكدة يامهاب اني مش هنـ.ـد.م اني حبيتك ولا هنـ.ـد.م اني وافقت على الخطوبة بس انا خايفة لاني عارفة انك انت اللي هتنـ.ـد.م على حبك ليا بعد مـ.ـا.تعرف اللي حصل........بصت للسما واتنهدت: يااارب مابقتش عارفة اعمل ايه
بعد شوية وصلوا الڤيلا، مهاب طلع اوضته ياخد دش وينزلهم اما فيروز فدخلت اوضتها عشان تغير هدومها بس تليفونها جاله رسالة على الواتس اب من رقم غريب بس الواضح من الرقم انه بـ.ـارة مصر وطبعا دا اكيد ضياء والرسالة عبـ.ـارة عن (عملالي بلوك من كل حاجة ليه؟ انتي فاكرة انك كدا بتهربي مني واني مش هقدر اوصلك؟ اكيد مش هتبعدي عني كتير لان مبقاش ينفع تكوني لغيري يافيروز وهانت كلها شهرين ونازل)
فيروز قرأت الرسالةودmـ.ـو.عها نزلت اووووي وقعدت في الأرض ودخلت عليها شروق
شروق جريت عليها: في ايه مالك بتعيطي ليه كدا وقاعدة كدا ليه؟
فيروز بصتلها ومسكت تليفونها: شوفي ضياء باعت ايه
شروق مسكت التليفون وقرأت الرسالة: لازم نشوف حل
فيروز: مالهاش حلول ياشروق انا كدا هخسر مهاب خلاص
شروق بتحاول تهديها: طب اهدي وربك هيحلها
فيروز بإنهيار: انا بجد تعبت، انا مش عارفة انا عملت ايه في حياتي عشان يحصل معايا كدا
فيروز وهي بتتكلم اغمى عليها، شروق اتخضت عليها جـ.ـا.مد والكل اتجمع في اوضة فيروز، ومهاب بيحاول يفوقها ومش بتفوق
مهاب لباسم: كلم الدكتور يجي حالا
باسم طلب الدكتور وبعد شوية وصل وكشف عليها والكل قلقان
الدكتور: عندها انهيار عصبي
مهاب: من ايه؟
الدكتور: مش عارف هي ممكن تكون زعلانة من حاجة او حصل حاجة خلتها تنهار كدا
مهاب بقلق: طب والعمل يادكتور؟
الدكتور: تحاول تغير جو، هو حضرتك جوزها؟
مهاب: خطيبها
الدكتور: خلي بالك منها وحاول تخليها تغير جو وتبعد عن اي حاجة تزعلها
مهاب: حاضر
الدكتور مشي وباسم بيبص لشروق اخته وبتهرب من عنيه، مهاب عاوز يفهم في ايه ومش عارف
مهاب: ايه حصل ياشروق؟
شروق بتردد: ها.....لا ابدا انا دخلت عليها لاقيتها بتعيط
مهاب سابهم ودخل لفيروز وكانت فاقت وقعد جمبها
مهاب مسك ايديها: مش هسألك كنتي بتعيطي ليه ولا هسألك ليه كنتي منهارة كدا بس كل اللي هقوله ليكي اني بجد مخـ.ـنـ.ـوق وانا شايفك كدا حاسس اني روحي تعباني
فيروز حـ.ـضـ.ـنته ومهاب اتفاجئ بالحـ.ـضـ.ـن وهي فضلت تعيط وهو بيهديها: طب ليه بتعيطي عشان خاطري اتكلمي معايا
فيروز خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وبصتلها: عاوزة بس اكون معاك
مهاب: وانا والله معاكي دايما ومس هسيبك ابدا
مهاب فهم انها ممكن تكون خايفة عشان هي حبت وانجـ.ـر.حت فخايفة انه ممكن يبعد عنها ذي حبيبها اللي كام قبله، فيروز نامت من التعب ومهاب فضل قاعد جمبها شوية وخرج ونزل تحت، باسم قاعد مع شروق وخلود وسراج وايمن ووفاء وليلى قاعدين معاهم
سراج: عاملة ايه دلوقتي؟
مهاب قعد: كويسة ونامت
ايمن: ان شآء الله هتكون كويسة
ليلى: غيروا جو شوية
شروق: ياريت عشان الرحلة اصلا اللي طلعناها مكانتش حلوة خالص
مهاب: انا ناوي نروح مطروح
باسم: الله عليك
مهاب: بس عاود اكتب كتابي على فيروز الأول
ايمن: ومالو ياحبيبي واهو سراج وخلود كمان وعاصم وشروق
شروق: لا انا مش عاوزة اكتبه الوقتي
باسم: ليه؟
شروق: كدا خايفة لاقدر الله يحصل حاجة وتتحسب عليا جوازة
وفاء ضحكت: لو كل البنات فكرت ذيك كدا مش هيتجوزوا
شروق: احسن بـ.ـاردوا
صافي: انا معاكي في الرأي دا
خلود بصت لباسم: انا بقى موافقة
باسم بعتلها بوسة عالهوا وايمن شافوا: اتلم انا قاعد
الكل ضحك، مهاب بص لشروق: ابوس ايدك بلاش الكلمتين بتوعك دول ادام فيروز عشان مش عايزها ترفض
ليلى: هي بتحبك واكيد مش هترفض
مهاب ابتسم بس مشغول باله بحبيبته
اليوم عدا وفيروز باقت كويسة شوية والكل مهتم بيها وتاني يوم الصبح الكل قاعد على الفطار
عبدالحميد: يعني اكون برة البيت اجي الاقيكي تعبانة
فيروز بإبتسامة بسيطة: عشان حضرتك مش موجود
مهاب: يعني انت تعبتي عشان جدو مكانش موجود؟
فيروز ضحكت: ايوا عشان هو حبيبي
مهاب بغيرة: وبالنسبة ليا انا بقى
فيروز ابتسمت واتكسفت وبصت في الأرض
باسم: كلنا هنروح بالليل نجيب الفساتين والبدل
مهاب: طب مـ.ـا.تختاروا التصاميم وانتوا في البيت احسن
شروق: لا احنا حابين نروح نختار ونقيس وكمان تكونوا معانا عشان تختاروا معانا
فيروز: لا انا حابة ان الفساتين تكون مفاجأة ليهم
مهاب: يعني مش عاوزاني امون معاكي
فيروز بخجل: ما اقصدش كدا، اقصد انتوا تيجوا عادي بس تستنونا في مكان واحنا نختار لوحدنا
مهاب: موافق
عبدالحميد: لا يافيروزة نروح الشركة
مهاب: انت بدلعها كمان ياجدو
عبدالحميد وقف: عندك مانع ولا ايه
مهاب ضحك: لا خالص
فيروز قامت من جمب مهاب عشان تروح الشركة وهو وقف معاها
مهاب باس دmاغها: خلي بالك من نفسك
فيروز بخجل: حاضر
فيروز خرجت مع عبدالحميد وهما في الطريق كانوا بيتكلموا
عبدالحميد: انا عارف يابـ.ـنتي ان الخطوبة معادها بدري وحاسس بقلقك
فيروز: انا بس مش عاوزة كل حاجة تيجي بسرعة
عبدالحميد: مـ.ـا.تقلقيش مهاب بيحبك ومش هيضايقك ولا هيزعلك
فيروز ابتسمتله وبعد شوية وصلوا الشركة، الكل كان عرف بمعاد خطوبتهم وعبدالحميد عزم موظفين الشركة على الحفلة وفؤاد طبعا زعل
فؤاد دخل مكتب فيروز: مبروك
فيروز بإبتسامة: الله يبـ.ـارك فيك عقبالك وعن قريب ان شآء الله
فؤاد بإبتسامة: ان شآء الله
فيروز: يالا يا استاذ فين الملف عشان ننجز لان بكرة مش هاجي
فؤاد قعد معاها وبدأوا يشتغلوا سوا وفؤاد قرر انه عمره ماهيقولها انه سمع كلامها او عرف حاجة عنها
شوية وفيروز دخلت مكتب عبدالحميد
عبدالحميد: اقعدي يافيروز
فيروز قعدت: خير ياجدو
عبدالحميد: جد مهاب جاي دلوقتي وعاوز يتكلم معاكي
فيروز: في حاجة ولا إيه؟
عبدالحميد: لا ياحبيبتي هو بس مضايق من اللي حصل منه وعاوز يصلح اللي حصل
فيروز: بس انا خلاص نسيت اللي حصل
عبدالحميد: معلش هو حابب يتكلم معاكي
وهما بيتكلموا دخل مهاب العمري بهيبته ووقاره وقعد قصاد فيروز
مهاب(الجد): اذيك يابـ.ـنتي
فيروز بإبتسامة: الحمدلله اذي حضرتك
مهاب(الجد): الحمدلله، بصي بقى عشان انا مش بعرف اذوق الكلام وكدا وحابب اقولك مـ.ـا.تزعليش مني عاللي حصل مني
فيروز بإبتسامة جميلة: انا لسة قايلة لجدو عبدالحميد دلوقتي ان خلاص نسيت اللي حصل
مهاب(الجد): طب بما انك بتقوليله ياجدو ممكن اسمعها منك؟
فيروز بصت لعبدالحميد اللي طمنها بعينه وبصت لمهاب: حاضر ياجدو
مهاب(الجد): ايوا كدا، بصي بقى انا حابب فستان خطوبتك يكون هدية مني ليكي
فيروز: مافيش داعي والله، حضرتك ومهاب واحد
مهاب(الجد): لا انا حابب انه يكون مني ليكي وانا بعت ليكي على الڤيلا فستان جمييل جدا ويكون مناسب لحجابك ولو مكانش عاجبك تقدري تغيريه براحتك خالص
فيروز بفرحة: اكيد هيعجبني
فيروز قامت باست ايده بإحترام: ربنا يبـ.ـاركلنا في حضرتك
فيروز خرجت وراحت مكتبها وكانت فرحانة جداااا وبعد شوية رجعت الڤيلا واول مادخلت البنات كانوا قاعدين
صافي: ايوا بقى جدو مهاب جابلك الفستان
فيروز قعد: انا بجد فرحانة، هو الفستان فين؟
شروق: في اوضتك
فيروز: حلو؟
خلود: ماحبناش نفتح البوكس اللي جاي فيه من غيرك
فيروز طلعت اوضتها هي والبنات وكان بوكس كبير على سريرها وفتحته وانبهرت اوووي بالفستان اللي خـ.ـطـ.ـف قلبها وقلب البنات
(فستان كاشمير ومنور اوي(بيلمع في الضوء) وجمييل جدا وضيق من عالصدر ونازل بوسع لتحت وبكم شفاف بس مش أوي وبديل من ورا طويييل وطرحته كانت خمار ماليزي بنفس اللون وكمان شوز كعب 👠 ومنبهرة بيه جدااااااا
شروق: وااااااااااو ايه الجمال دا
صافي بإعجاب: جدو طلع ذوقه جميل اوووي
فيروز بإنبهار: انا بجد مش مصدقة ان الفستان دا عشاني
خلود: لا ياقلبي صدقي انتي جميلة وتستاهلي كل حاجة جميلة
فيروز مسكت فونها ورنت على عبدالحميد وقالتله يشكر مهاب على الفستان الحلو دا، وهما بيتكلموا دخل مهاب(الصغير)
مهاب(الصغير): بتعملوا ايه؟
البنات خبت الفستان في البوكس
مهاب(الصغير): ايه دا وبتخبوه ليه؟
صافي: جدو مهاب جاب لفيروز فستان الخطوبة يا أبيه
مهاب: بجد؟
فيروز: ايوا
مهاب: عاوز اشوفه
فيروز: لا بكرة ابقى شوفوا
مهاب: وافرضي كان في حاجة كدا ولا كدا
فيروز: لا مـ.ـا.تقلقش جدو مهاب عامل كل حاجة وجايبه يناسب مع حجابي
مهاب للبنات: سبوني مع فيروزتي شوية
البنات خرجت ومهاب قعد جمبها: حبيبتي لسة اعصابها تعبانة؟
فيروز: لا
مهاب قرب منها: مش عاوزك تكوني زعلانة او قلقانة من تسرعنا في الخطوبة
فيروز: مش زعلانة ولا قلقانة طول ما انا معاك
مهاب بيقرب أكتر: طب مافيش حاجة بمناسبة الكلمتين الحلوين دول.....وغمزلها😉
فيروز اتكسفت وضـ.ـر.بته في كتفه: رخم اصلا
مهاب ضحك: انا هصبر عليك لحد مانكتب الكتاب
فيروز: ودا امتى بقى؟
مهاب بهدوء: كنت حابب اكتبه يوم الجمعة يعني بكرة ايه رأيك؟
فيروز اتفاجأت وسكتت، مهاب: صدقيني لو مش موافقة مش هزعل
فيروز: لا يامهاب موافقة
مهاب فرح اوووووي: اقولك حاجة انا بجد كنت هزعل اوي لو كنتي قولتي لا
فيروز ضحكت اوي ومهاب سرحان في ضحكتها
مهاب: عاوزك تختاري معايا البدلة
فيروز: اكيد طبعا وهخليك تجيب ببيونة لونها كاشمير
مهاب بتفكير: يبقى الفستان كاشمير
فيروز: ايون
مهاب: بس انا بحب البس جرڤات
فيروز: الببيونة هتكون أحلى عليك
مهاب: موافق، يالا ننزل نتغدى سوا
فيروز نزل مع مهاب والبنات متجمعين وشوية وعبدالحميد جه وفواز وكمان مهاب العمري وعاصم
نيجي شوية لناني مرات فواز وبـ.ـنتها ريماس
ناني: عاجبك كدا اهو هيخطب بـ.ـنت تانية
ريماس: اعمل ايه يعني ياماما اروح اقوله لا والنبي اتجوزني
ناني: هتفضلي طول عمرك خايبة
ريماس وقفت: اكون خايبة بدل ما افضل طول عمري انانية
ريماس سابتها وخرجت وناني قاعدة مضايقة وبتفكر تعمل ايه
في المساء، البنات والشباب نزلوا لأتليه كبير جدا خاص بالفساتين والشباب فضلت مستنية في استراحة الأتيليه، طبعا فيروز اختارت ليهم لكن فستانها خلاص جاهز
شروق اختارت فستان لونه سماوي بكاط بس حمالته عريضة ومش منفوش نازل بضيق لحد تحت واختارت شوذ فضي جمييل
خلود اختارت فستان لونه اسود بكاط وبـ.ـاردوا حملاته عريضة وكان فيه نجوم صفرا جمييييلة ومنفوش وجميل اوي
وصافي اختارت فستان لونه دهبي جمييل جدا والمفاجأة بقى انها اختارت حجاب كمان وقررت تلبس الحجاب وفستانها كان بكم وواسع واختارت كوتشي ارضي
البنات اختاروا واخدوا الفساتين وراحوا يشتروا البدل للشباب
فيروز اختارت لمهاب بدلة لونها كحلي وقميصها أبيض وبنطلونها كحلي والببيونة كاشمير، شروق اختارت لعاصم بدلة كحلي بـ.ـاردوا وقميصها ابيض وبنطلونها كحلي وببيونة لونها سماوي، خلود اختارت لباسم بدلة كحلي بـ.ـاردوا وقميصها ابيض وبنطلونها كحلي وجراڤات لونها اسود
الشباب والبنات خلصوا ورجعوا الڤيلا وناموا من كتر التعب
تاني يوم الكل مشغول وفي ناس بتظبط الجنينة بتصاميم الحفلة وبلالين كتير في البسين وفي كل مكان والبنات في اوضة واحدة والبنات المخصصة للميك اب معاهم وبيحهزوهم للحفلة، والشباب في اوضة هما كمان وبيجهزوا، وقت الحفلة خلاص جه وعبدالحميد ومهاب تحت عشان ضيوفهم وفايز جمبه ناني وبـ.ـنتها
في اوضة الشباب
باسم: اخيرا بقينا عرسان
مهاب ضحك: فرحان انت اوي
عاصم ضحك عليهم: يعني انت مش فرحان يامهاب؟
مهاب ابتسم: فرحان اوي ياعاصم
باسم: يلا عشان نخرج للبنات
الشباب خرجوا وقابلوا سراج وأيمن
سراج: يالا ياحلوين اسبقونا تحت
مهاب: والبنات؟
ايمن: احنا هنجيبهم وبعدين مهاب العمري الكبير بنفسه طالع ياخد فيروز
مهاب بفرحة: بجد ياخالو؟
ايمن: ايوا ياقلب خالك
مهاب فرح جدا واخد باسم وعاصم نزلوا، ومهاب العمري طلع يجيب فيروز
سراج نازل بشروق وأيمن نازل بخلود وفيرود في إيد مهاب الكبير
كل شاب فيهم مبهور بعروسته ومهاب سرحان في جمال حوريته وجمالها اللي مذين وشها
مهاب نزل وفيروز في إيده وبيسلمها لحفيده: حطها في عينك
مهاب باس ايد جده: دي في عيوني ياجدو
مهاب باس دmاغ فيروز: ايه الجمال دا، مـ.ـا.تيجي نعمله فرح ونجيب المأذون
فيروز اتكسفت: يالا يابابا
مهاب ضحك ومسك ايديها وقعدوا مكانهم
باسم اخد خلود من أيمن
أيمن: خلي بالك منها ياباسم
باسم بيبصلها بحب: دي في عيوني
باسم اخد خلود وقعدوا مكانهم
عاصم مسك ايدين شروق وباسها وسراج وصاه عليها وعاصم اخدها وقعدوا مكانهم
الحفلة ابتدت والكل فرحان وفجأة نزلت صافي اللي فاجأت الجميع بحجابها ومهاب اول ماشافها اخدها في حـ.ـضـ.ـنه: حبيبة قلبي ايه الجمال دا
صافي بتلف بفستانها: ايه رأيك؟
مهاب بإعجاب: مبروك ياقلبي بجد حلو جدا عليكي مـ.ـا.تقلعهوش بقى
صافي بإبتسامة: مش هقلعوا ابدا
مهاب باس دmاغها: تعالي يالا
صافي قعدت جمب جدها والعرسان قاموا يرقصوا وفرحانين جداااا بالحفلة والكل رقص معاهم حتى عبدالحميد ومهاب الكبير وبعد شوية كل عريس لبس عروسته الشبكة وفرحانين
فؤاد قرب من مهاب وفيروز وسلم عليهم: مبروك يامستر مهاب
مهاب: الله يبـ.ـارك فيك يافؤاد عقبالك
فؤاد سلم على فيروز وهي سلمت عليه: الله يبـ.ـارك فيك يافؤاد عقبالك عن قريب يارب
فؤاد مشي ومهاب مضايق انها سلمت عيه: بتسلمي عليه ليه؟
فيرود ابتسمت: وايه يعني؟
مهاب: لا ايدك مش تلمس اي ايد غيري
فيروز فرحت بغيرته: ماحدش يملي عيني غيرك
مهاب باس ايديها: ربنا يخليكي ليا ياارب
وطبعا كان موجود في الحفلة دكتور احمد وقرب عليهم وبيبـ.ـارك ليهم وفيروز ارتبكت اول ماشافته ومهاب حس بدا
احمد: مبروك يامستر مهاب
مهاب: الله يبـ.ـارك فيك عقبالك
احمد بيمد ايده على فيروز بس هي رفضت وقالت انها مش بتسلم على رجـ.ـا.لة ومهاب فرح اوي من كدا، احمد سابهم ومش وراح وقف جمب عاصم ابن عنه
عاصم: مالك؟
احمد ساكت وبيبص على فيروز
عاصم: انساها بقى وبلاش تدخل نفسك في مشاكل مع مهاب
احمد بضيق: طيب
مهاب: مالك في ايه حسيت انك ارتبكتي اول ماشفتي احمد
فيروز: لا ابدا بس مش بحب اتعامل معاه وبحسه كدا مش كويس وغامض
مهاب: فكك منه
فيروز: حاضر
الحفلة خلاص خلصت وكل عريس اخد عروسته وخرجوا يتعشوا سوا، وبعد ساعتين رجعوا البيت وكل واحد دخل اوضته وفيروز دخلت اوضتها وبتغير هدومها وجالها رسالة على فونها
(مبروك ياعروسة، بس بلاش تفرحي اوي كدا عشان لما يعرف اللي حصل اقل حاجة هيعملها هيطردك من بيته ومن حياته خالص، فإلحقي استمتعي بحياتك اللي انتي عايشاها دي عشان مش هتستمر كتير)
الرسالة وصلت لفيروز وقعدت على سريرها وتقراها كتييير وحاطة ايديها على قلبها ودmـ.ـو.عها نازلة وهي ساكتة خاالص، وقامت غيرت هدومها واتوضت ولبست اسدال الصلاة ووقفت على سجادة الصلاة تدعي ربها يفك كربها ويبعد عن أي مصيبة، فضلت تصلي كتير لحد مانامت على سجادة الصلاة
تاني الصبح، كان يوم الجمعة، ومهاب كلم المأذون عشان يكتب الكتاب ذي ما اتفق مع فيروز وباسم وخلود هيكتبوا كتابهم وبعد محايلة على شروق وافقت يتكتب كتابها هي كمان، البنات صحيوا وجهزوا نفسهم ودخلوا لفيروز اوضتها واتفاجئوا بيها نايمة على الأرض
صافي بقلق: ايه منيمها كدا؟
خلود: ممكن خلصت صلاة ونامت مكانها
شروق بقلق: تعالوا نصحيها
البنات بدأت تصحي فيروز وهي بدأت افوق وتبصلهم وعنيها باين عليها التعب جـ.ـا.مد
شروق بقلق: في ايه مالك؟
فيروز بصوت وا.طـ.ـي: مافيش انا كويسة
خلود: طب يالا قومي اجهزي عشان المأذون زمانه جاي
فيروز قامت معاهم ودخلت الحمام غسلت وشها وخرجتلهم
فيروز بصت لشروق: انتي وافقتي؟
شروق ضحكت: اه ياختي، عاصم لاقيته زعلان انكم هتكتبوا واحنا لا ووافقت
فيروز ابتسمت: ربنا يسعدكم يارب ياقلبي
صافي: يالا بقى البسي
فيروز: ماشي ياصغنن، وبعدين مبروك ياقلبي عالحجاب ربنا يهديكي يارب.....وبصت لشروق وخلود: ويهدي اللي في بالي يارب
شروق ضحكت: ان شآء الله
فيروز فتحت دولابها خرجت لبس عبـ.ـارة عن بنطلون واسع لونه أسود وعليه بلوزة لونها أبيض شيك وبكم وفي نهاية الكم أستك ولبست حجاب لونه مشجر اسود في أبيض
شروق: ياعم الجـ.ـا.مد
شروق ابتسمتلها رغم قلقها، مهاب خبط ودخل
مهاب: صباح الورد عليكم
البنات: صباح الخير
مهاب بيبص على فيروز اللي بتخـ.ـطـ.ـف قلبه دايما وواقف سرحان فيها، وشروق حبت ترخم
شروق: اهدى يا ابن عمتي لحد ما المأذون يجي
مهاب بصلها بغضب: شروق في ثانية ماشفكيش ادامي
شروق خرجت بسرعة وهي بتضحك وخرجوا صافي وخلود وراها
مهاب قرب من فيروز: ايه الجمال دا
فيروز بإبتسامة خجل: انت اللي عيونك جميلة
مهاب بيقرب أكتر: فلو عيوني جميلة عشان مش شايفة غيرك
فيروز بتبعده بإيديها: يالا ننزل
مهاب قرب من ودنها وهمس: اصبري بس لما المأذون يكتب الكتاب
فيروز وشها بقى احمر خالص ومعدتش عارف تتكلم من كسوفها ومهاب شايف كسوفها وفرحان بيها، ومسك ايديها ونزلوا تحت، ومهاب الكبير كان وصل هو وابنه فواز وناني مـ.ـر.اته وبـ.ـنتها كانوا موجودين، مهاب قعد وجمبه فيروز وماسك ايديها
ناني: هو انت بتلبسي الحجاب كمان في البيت؟
فيروز: ايوا
ناني: ليه
مهاب اللي رد: معلش يعني ياطنط هو ايه اللي ليه هي مش بـ.ـنت محجبة يبقى مش لازم تلبس الحجاب ادام حد مش مسموحله يشوف شعرها
ناني: وهو مين يعني اللي قاعد غيرنا
عاصم وباسم بصوا لبعض وفي نفس واحد: وبالنسبة لينا يعني ياطنط
ناني بصتلهم: عادي
عاصم: هو ايه اللي عادي، الحجاب له شروط وبعدين اللي مسموحله يشوف شعرها هو مهاب وكمان بعد كتب الكتاب غير كدا لا
ناني اضايقت من ردهم عليها ومهاب بصلهم وبيغمزلهم كأنه بيقولهم الله عليكم وريماس قاعدة اصلا مش شاغلة بالها بأي حاجة حواليها، وشوية والمأذون وصل والدكتور احمد وصل معاه وفيروز اول ماشافته حست نفسها مش خايفة منه طلاما مهاب جمبها، المأذون بدأ يكتب الكتاب، وكتب كتاب شروق وعاصم وبعد كدا باسم وخلود والابطال بتوعنا كانوا الآخر ووكيل العروسة كان مهاب الكبير ودا فرح قلب مهاب وفيروز اوووي، مهاب اول ماخلاص الكتاب انكتب وقف ادام فيروز وحـ.ـضـ.ـنها ولف بيها ادامهم كلهم وبصوت عالي: بحبببببببببببببببببببببببك
فيروز فرحانة بحبه ليها وهي خلاص اتعلقت بيه وقلبها بيخاف اوي من يوم اللي هتواجهه فيه، مهاب نزل فيروز وفرحان بيها وباس ايديها ودmاغها وحاضنها جـ.ـا.مد
خلود لباسم: شايف
باسم ضحك: معنديش مانع اقسم بالله
باسم شال خلود ولف بيها وقالها بحبك بصوت عالي، بس بالنسبة للشروق فعاصم اكتفى بحـ.ـضـ.ـن رقيق ليهم هما الاتنين وباس ايديها ودmاغها (دول عاقلين😂)
مهاب العمري، وعبدالحميد وسراج وأيمن وفايز وناني ووفاء وليلى قاعدين سوا وجمبهم صافي وريماس
نيجي لفيروز ومهاب اللي قاعدين في الجنينة
مهاب: اطلعي فوق اوضتك هتلاقي فيه لبس على سريرك البسيه وانزلي عشان عاملك مفاجأة
فيروز: مفاجأة ايه؟
مهاب: يعني لو قولتهالك هتكون مفاجأة
فيروز ضحكت وطلعت أوضتها وشافت لبس عبـ.ـارة عن دريس لونه ابيض جميييييل وعليه وردة حمرا من على الصدر وحجاب لونه أبيض وتاج من الورد الأحمر وكوتشي أبيض، فيروز بتلبس وهي فرحانة اوي بإهتمام مهاب واللبس عليها جمييل وقفت ادm المراية تبص لنفسها وفرحتها اللي باينة وسرحت وبتفكر في رد فعل مهاب لما يعرف اللي حصل معاها، فيروز خلاص جهزت ونزلت تحت وكانت نازلة ذي الأميرات البنات بدأوا يسقفوا ليها وحتى باسم بيصفر
مهاب نزل: بتصفر على ايه يارخم انت
باسم ضحك: عالجمال دا
مهاب بصله بغضب وهاين عليه يضـ.ـر.به وبيبص لفيروز اللي فعلا خـ.ـطـ.ـفت قلبه باللبس دا، مهاب كان لابس تيشرت أحمر وشورت أبيض وكوتشي أبيض
مهاب(الجد) بيرخم: الله دا انتوا لابسين ذي بعض بقى
مهاب(الصغير) ضحك: انت بترخم عليا ياجدو
مهاب(الجد) ضحك اوي: مش أحسن ماباسم وعاصم يرخموا عليك
عاصم: لا سبلنا احنا المهمة دي ياجدو
مهاب: لا والنبي يا اخويا دا انت رخم وبعدين خليك في شروق عشان لو وصيتها عليك هتنفخك
عاصم ضحك: لا مـ.ـا.تقلقش هي مش محتاجة توصية
الكل ضحك عليهم
مهاب قرب من فيروز: يالا عشان المفاجأة
مهاب وفيروز خرجوا وركبوا العربية وبعد شوية وصلوا عند يخت جميييل أوووي ومهاب نزل فيروز من العربية، فيروز وقفت ادام اليخت وشايفة إسمها عليه وواقفة فرحانة باللي هي شيفاه، مهاب قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من ضهرها: ايه رأيك
فيروز دورت وشها له: دا كله عشاني أنا؟
مهاب بحب: أيوا طبعا
فيروز حـ.ـضـ.ـنت مهاب وهو بيبادلها الحـ.ـضـ.ـن وفرحان بفرحتها دي اوي ومسك إيديها وطلعوا اليخت، وكان اليخت متزين بالورد وفي ترابيزة عليها الغدا، مهاب قعد فيروز ادامه
فيروز: انا بجد مش مصدقة ان كل دا عشاني أنا
مهاب مسك ايديها وباسها: كل حاجة حلوة في الدنيا ليكي إنتي وبس
فيروز: بجد ماكنتش أتوقع في يوم ان هعيش الفرحة اللي أنا عيشاها دلوقتي
مهاب: طول ما إحنا سوا هتبقى حياتنا كلها سعادة وفرح وبس
فيروز ابتسمت بحب وسرحت في اللي ممكن يحصل، مهاب واخد باله من سرحانها وعاوز يعرف في ايه بس ماحبش يضايقها، خلصوا أكل وبعد شوية وصل فوتوغرافي (مصور السيشن) وفيروز اتفاجأت بيه وبصت لمهاب
مهاب: حبيت نعمل سيشن سوا
فيروز فرحت اووووي، وبدأوا يتصوروا وكل صورة بوضع مختلف وفيه صورة كانوا واقفين قصاد بعض وبيبصوا لبعض وفيروز مكسوفة اوي من نظرات مهاب ليها وبتحاول تهرب بعنيها مش عارفة وخلاص الصورو دي خلصت، وجات صورة تانية ان فيروز تبص للأرض ومهاب يبـ.ـو.سها من خدها، وفيروز بتبص لمهاب وهو بيضحك عليها وعارف انها مكسوفة، وبدأوا يقفوا عشان ياخدوا الصورة
فيروز باصة للأرض ومهاب ماسك إيديها وبيبـ.ـو.سها في خدها، والصورة دي طولت😂 وكأن مهاب ماصدق، خلاص الصورة خلصت والفوتوغرافي مشي ومهاب وفيروز قاعدين مع بعض، وفيروز لسة مكسوفة وقاعدة هاين عليها تجري من ادام مهاب
مهاب بيضحك اوي: كل الكسوف دا عشان صورة
فيروز بصتله بغضب وهو بيضحك اوي عليها
فيروز قامت: طيب اسيبك تضحك وهمشي
مهاب وقف ومسك إيديها: تسيبي جوزك لوحده وتمشي
فيروز: عشان انت بترخم عليا ها
مهاب قرب منها: لو كنت رخم مع العالم كله معاكي إنتي لا
فيروز بصتله بحب وقلبها بيدق جـ.ـا.مد: انت عملت فيا إيه؟
مهاب: معملتش حاجة
فيروز: كل دا ومعملتش، انت غيرتلي حياتي خلتني أحب وأنا مطمنة بعد ماكنت خايفة أحب تاني
مهاب بيسمعها وقلبه فرحان انها حبته ودا باين من كلامها وباس ايديها: ربنا يخليكي ليا ياقلبي يارب
مهاب وفيروز قضوا اليوم سوا كله وكانوا فرحانين لدرجة ان فيروز مكانتش عاوزة تروح وطول الطريق مهاب ماسك ايديها، وفيروز فرحانة وجالها رسالة على الواتس كانت عبـ.ـارة عن صور ليها هي ومهاب في اليوم دا ومكتوب تحت الصور (عشيلك يومين حلوين عشان الفرحة دي هتنتهي) فيروز بدأت تتـ.ـو.تر وجـ.ـسمها بقى متلج اوي ومهاب حس برعشة ايديها: مالك في ايه؟
فيروز بتـ.ـو.تر: ها....لا ابدا مافيش
مهاب: مافيش ازاي بس، وايديكي بترتعش ومتلجة كدا
فيروز: انا بس لما بكون فرحانة بيحصل كدا(بتكدب طبعا)
مهاب باس ايديها واكتفى بإبتسامة وهي طول الطريق سرحانة وقلبها خايف وبعد شوية وصلوا الڤيلا ونزلوا من العربية
مهاب واقف قصادها مش راضي يخليها تدخل
فيروز: عاوزة ادخل ها
مهاب قرب منها لحد ماهي خبطت في العربية: مش داخل لما أخد هدية كتب الكتاب
فيروز بعد فهم: هدية إيه؟
مهاب قرب منها وباسها برقة اووووي وهي اتكسفت وجريت بسرعة من ادامه وطلعت على اوضتها بسرعة حتى اللي كانوا قاعدين مستغربين وبينادوا عليها وهي مش بترد ومهاب دخل وقعد معاهم
باسم: فيروز مالها طالعة جري ليه كدا ومش بترد علينا
مهاب ضحك: خليك في خالك
شروق: طلاما مهاب ضحك يبقى مـ.ـا.تقلوقش
شروق وخلود وصافي طلعوا لفيروز أوضتها ومهاب قاعد مع باسم
مهاب: جدو مهاب مشي امتى؟
باسم: لسة ماشي من شوية
مهاب: انا نويت اقوله على المعرض
باسم: احسن قرار، لانه خلاص اتغير عن الأول
مهاب: جدااا وفرحان اوي بتغيره دا
باسم بيهمسله: مش عاوز تقولي عملت ايه عشان فيروز تطلع جري كدا.....وغمزله😉
مهاب: يالا يارخم
باسم ضحك اوي
فوق عند البنات، فيروز قاعدة مع البنات وفرحانة بإهتمام مهاب بيها وحبه ليها
شروق: مـ.ـا.تقولي بقى ايه حصل عشان تطلعي جري كدا
فيروز ابتسمت: عادي
خلود: اممم...طلاما ابتسمتي كدا تبقى بوسة كتب الكتاب
فيرود حدفت في وشها المخدة: عاوزة ايه يارخمة انتي
صافي ضحكت: يبقى كلام خلود صح
شروق ضحكت: طب احكي حصلت ازاي والنبي والنبي
فيروز بصتلها بخبث: دا على اساس انها مش حصلت معاكي
خلود اللي ردت: مين شروق؟.....اتنيلي ياختي دا كأن حد غاصبها على الجوازة
فيروز: ليه كدا
شروق: انا مش موضوع كأن حد غاصبني انا معرفتوش كويس ووافقت اكتب الكتاب معاكم عشان حسيته فعلا صادق في مشاعره انا مش هكدب عليكم واقولكم مش معجبة بيه بس درجة الحب لسة ماوصلتش ليها.....لكن انتوا بتحبوا مهاب وباسم
فيروز: ربنا يسعدكم يارب ويجمعكم على خير
صافي: احكي بقى
فيروز: مش ملاحظة انك لسة صغيرة على كدا
شروق وخلود ضحكوا على صافي....صافي: صغيرة مين دا انا عندي ١٨ سنة
فيروز: لسة صغيرة ها
صافي: كدا يامرات اخويا
فيروز ضحكت: ولا اعرفك.....يالا يابت قومي ذاكري
صافي طلعت لسانها: لا
البنات فضلوا يهزروا ويضحكوا وفرحانين
اليوم عدا، تاني يوم فيروز صحيت اتوضت وصلت فرضها ولبست دريس لونه كحلي وعليه حجاب ابيض وكوتشي ابيض ونزلت تحت والكل كان متجمع عالفطار وهي قعدت بعيد عن مهاب عشان من امبـ.ـارح وهي مكسوفة منه اوي، مهاب لاحظ دا وحب يرخم عليها وراح قعد جمبها
مهاب بهمس: بتهربي مني ليه؟
فيروز مش بصاله: وههرب ليه يعني
مهاب بهمس: يعني عشان بوسة امبـ.ـارح
فيروز وشها اتحول للون أحمر وضاغطة على شفايفها بسبب كسوفها لحد ما اتحولت لقطعة كريز
مهاب: بلاش حركة شفايفك دي
فيروز فضلت تاكل في سكوت والكل مركز معاهم
عبدالحميد قام: يالا يافيروزة
فيروز قامت: حاضر ياجدو
مهاب: معلش ياجدو حضرتك روح انت وانا هوصلها
فيروز ردت بسرعة: لا هروح مع جدو
عبدالحميد ضحك: خليكي مع مهاب....وغمزلها ومشي
مهاب ضحك: احلى حاجة في جدو انه فاهمني
فيروز بصتله بغضب وخرجت معاه وركبت العربية وقبل مايتحركوا
مهاب: هتفضلي مكسوفة كدا كتير
فيروز وهي باصة للجهة التانية: مهاب يالا عشان ما اتأخرش على الشغل
مهاب شغل العربية ووصلها لحد الشركة من غير ولا كلمة وفيروز حست انها مزوداها وبصلته بس كان باصص ادامه ومش بيبصلها ومستنيها تنزل......فيروز قربت منه وباسته بوسة من خده ونزلت بسرعة من العربية ومهاب ابتسم وشغل العربية ومشي، فيروز دخلت الشركة وكان في اجتماع بعد تلات ساعات، فيروز حضرت الورق الخاص بالمشروع وعدت التلات ساعات والكل قاعد في اوضة الإجتماعات وعامر وصل هو وعادل مدير الحسابات
عبدالحميد: انا عملت الاجتماع دا عشان نشوف مين هيكون موجود في مكان المنتجع
عامر: اكيد المهندسين اللي هيشرفوا على المشروع
عبدالحميد: اكيد، وعشان كدا انا كلمت حفيدي مهاب وزمانه جاي
فيروز اول ماعرفت ان مهاب هيجي وقلبها بدأ يدق واتـ.ـو.ترت
مهاب وصل ودخل: اسف عالتأخير
عبدالحميد: ولا يهمك ياحبيبي مهاب قعد على الكرسي اللي قصاد جده يعني هما الاتنين على راس ترابيزة الاجتماعات
مهاب: التصاميم انا خلاص خلصتها
عبدالحميد: تمام دلوقتي عاوزك تروح موقع المشروع بكرة
مهاب: تمام انا جاهز
عبدالحميد: وشغلك في شركة مهاب؟
مهاب: مـ.ـا.تقلقش ياجدو انا منظم وقت شغلي
عبدالحميد: ماشي تمام
عامر: وانا هطلب من المهندس عماد يروح معاك
مهاب: تمام معنديش مشكلة
قعدوا يتكلموا شوية ومهاب طول الاجتماع مركز في الشغل وبس وكأنه مش شايف فيروز
الاجتماع خلص وعامر وعادل خرجوا وفؤاد كمان وعبدالحميد ومهاب وفيروز لسة قاعدين
عبدالحميد: انا عارف ياحبيبي ان ضغط الشغل كبير عليك
مهاب بإبتسامة: لا ياجدو مـ.ـا.تقلقش انا مظبط وقتي وكل حاجة واخدة وقتها صح
عبدالحميد: ربنا يحميك ياحبيبي
مهاب وقف: انا راجع الشركة هخلص كام حاجة كدا واروح عند جدو مهاب
عبدالحميد: ماشي
مهاب لسة هيخرج فيروز وقفته: مهاب
مهاب سمع اسمه منها ووقف مكانه من غير مايبصلها: نعم
عبدالحميد حس انهم محتاجين يكونوا لوحدهن وخرج وسابهم
فيروز قربت منه ووقفت ادامه: مش بتتكلم معايا ليه؟
مهاب بصلها: عادي
فيروز: لا مش عادي عشان انت بتتعامل كأنك مش شايفني
مهاب: وهتعامل معاكي ليه كدا يعني
فيروز قربت منه: اسأل نفسك
مهاب ملاحظ قربها منه اللي هي بتحاول تعمله وهي مكسوفة بس بتحاول تصالحه: انا مش شايف معاملتي وحشة يعني
فيروز قربت من خده وباسته ولسة هتبعد مهاب مسكها: مش هخليكي تهربي تاني
فيروز بسكوف: طب سبني بقى أخرج وروح شوف شغلك
مهاب حـ.ـضـ.ـنها: بحبك اوي
فيروز بتبادله الحـ.ـضـ.ـن: وانا بحبك اكتر يامهاب
فيروز دmـ.ـو.عها نزلت وكأنها بتقول لنفسها انها هتتحرم من الحـ.ـضـ.ـن دا
مهاب رفع وشها: ليه الدmـ.ـو.ع دي؟
فيروز بصتله: خايفة اتحرم من حـ.ـضـ.ـنك
مهاب بيمسح دmـ.ـو.عها: متخافيش حـ.ـضـ.ـني ليكي انتي وبس
فيروز إبتسمت ومهاب مسك ايديها: تعالي نخرج نتغدى
فيروز: طب وشغلك
مهاب: هكلم السكرتيرة تأجل اي مواعيد النهاردة
فيروز: طب استنى اجيب شنطتي
فيروز اخدت شنطتها ونزلت مع مهاب، فتحلها العربية واتحرك بيها
نيجي شوية لعاصم وشروق، شروق كانت في الجامعة وعاصم رايح يشوفها، قاعدة لوحدها في الكافتيريا بتراجع الملازم اللي ادامها
عاصم حط ايده على عنيها: انا مين؟
شروق ابتسمت: عاصم
عاصم قعد جمبها: حشـ.ـتـ.ـيني و 
شروق ابتسمت بخجل: ماقولتليش انك جاي وانت بتكلمني ليه بقى
عاصم: بعد ماقفلت معاكي حسيت انك وحشاني قولت اجي اشوفك ونتغدى برا سوا
شروق: بس انا لسة عندي محاضرة كمان نص ساعة ودي مهمة
عاصم: عادي هستناكي لحد مـ.ـا.تخلصيها
شروق قلبها فرحان: طب وشغلك؟
عاصم: انا خلصت كل اللي ورايا وجيت
شروق بإبتسامة حب: ماشي
عاصم: بتذاكري ايه؟
شروق: دي مادة المحاسبة بحاول افهم فيها حاجة، على ما ارجع الڤيلا وفيروز تشرحلي
عاصم ضحك: يعني انتي اللي بتحضري وهي لا وبتشرح
شروق: هي ماشاء الله عليها اول مابتسمع ريكوردات(تسجيلات) شرح الدكاترة بتفهمها بسرعة وعشان كدا ان شآء الله هتكون دكتورة في الجامعة
عاصم: ماشاء الله
وهما بيتكلموا احمد جه عليهم: ابن عمي هنا ايه النور دا
عاصم سلم عليه: حبيبي
احمد قعد وشروق مضايقة من وجوده: اذيك ياشروق
شروق بضيق: كويسة يادكتور
احمد: دكتور ايه بقى مابقينا قرايب
شروق وقفت واخدت ورقها وبصت لعاصم: هحضر المحاضرة وهاجي
عاصم: ماشي ياحبيبتي
شروق مشيت وعاصم بص لأحمد: ملكش دعوة بفيروز يا احمد.......شروق مضايقة من كدا
احمد: ليه هي اشتكتلك؟
عاصم: لا يا احمد بس دا واضح من تصرفات شروق معاك وياريت مـ.ـا.تخلنيش ازعل منك
احمد: يعني تخسر ابن عمك عشانهم
عاصم: واخسرك ليه؟ مين جاب سيرة الخسارة دلوقتي.....انا بقولك تبعد لان فيروز بتحب مهاب وبتحبه اوي كمان
احمد: وياترى بقى لما يعرف اللي انا عرفته هيفضل مكمل معاها ولا لا
عاصم بعدm فهم: عرفت ايه؟
احمد: مـ.ـا.تاخدش في بالك، انا قايم عشان خلصت ومروح
عاصم: طيب
نيجي لباسم، قاعد في المعرض وبيراجع شوية ورق واقفة على امضته وامضة مهاب، خلود دخلت عليه
خلود: بخ
باسم ضحك: يالا ياطفلة
خلود: عاجبك ولا مش عاجبك
باسم وقف: عاجبني طبعا
باسم حـ.ـضـ.ـنها وقعدت ادامه: خلصت جامعة وقولت اجي اقعد معاك شوية
باسم: والله حشـ.ـتـ.ـيني و 
خلود: وانت كمان
باسم: هخلص شوية الورق اللي ادامي دا ونخرج سوا
خلود: ماشي
في المساء، مهاب راح لجده مهاب، وجده كان قاعد في مكتبه
مهاب دخل: مساء الخير عاللي دبسني في الشغل وخلع
مهاب(الجد) ضحك: حبيبي تعالى
مهاب حـ.ـضـ.ـنه: كدا ياجدو تخلع وتسبني
مهاب(الجد): انت ادها يامهاب
مهاب: عارف بس بدأت ازهق
مهاب(الجد) ضحك: من اولها
مهاب ضحك: اقعد انت كدا اضحك عليا
مهاب(الجد) ضحك اوي: لا خلاص مش هضحك
مهاب: كنت عاوز احكي لحضرتك عن حاجة
مهاب(الجد): احكي ياحبيبي
مهاب: كنت عاوز اقول لحضرتك اني شريك في معرض العربيات بتاع باسم، هو اصلا بتاعي من الأول وباسم شجعني على الفكرة ودخل شريك معايا
مهاب(الجد) ابتسم: طب ما انا عارف
مهاب بإستغراب: عارف ايه؟!
مهاب(الجد): عارف ان المعرض بتاعك
مهاب: طب حضرتك ماقولتليش ليه؟
مهاب(الجد): كنت مستني انك تيجي تقولي
مهاب: انت طلعت مش سهل خالص ياجدو
مهاب(الجد) ضحك: عيب عليك، وبعدين ما انت كمان مايتخافش عليك
مهاب بثقة: طبعا مش حفيدك وحفيد عبدالحميد الشامي
مهاب(الجد): ربنا يبـ.ـارك فيك ياحبيبي، بقولك ايه تعالى انت وفيروز هنا بكرة قضوا اليوم كله هنا
مهاب بصله: عاوزنا نيجي نقضي اليوم كله هنا وناني موجودة
مهاب(الجد): مـ.ـا.تقدرش تضايقها وانا موجود
مهاب: حاضر ياجدو هنيجي
مهاب(الجد): وصافي كمان
مهاب ابتسم: حاضر، يالا بقى اروح اشوف مراتي اللي وحـ.ـشـ.ـتني
مهاب(الجد): عيب
مهاب: عيب ايه ماهي فعلا مراتي
مهاب(الجد) ضحك: بس كتب كتاب وبس
مهاب وقف: كلها شهر ونص بس ياحجوج، يالا تصبح على خير
مهاب(الجد): وانت من اهل الخير ياحبيبي
مهاب خرج من عند جده وقابل مرات ابوه بـ.ـارة
ناني: ايه يامهاب مش ناوي ترجع الڤيلا هنا
مهاب بصلها: لا حابب اكون جمب مراتي
مهاب سابها ومشي وهي هطق منه
مهاب وهو في الطريق، تليفونه رن وابتسم اول ماشاف اسمها
مهاب رد: حشـ.ـتـ.ـيني و 
فيروز بخجل: انت فين؟
مهاب: كنت عند جدو مهاب ذي ماقولتلك وجاي في الطريق
فيروز: طب خلي بالك من نفسك
مهاب: طب خليكي معايا على الخط لحد ما اوصل
فيروز: لا اخاف اشغلك ويحصل حاجة ها
مهاب ضحك: خايفة عليا؟
فيروز ردت بسرعة: ايوا طبعا
مهاب: بحبك
فيروز بخجل: وانا كمان بحبك
فيروز قالت جملتها دي وقفلت الخط في وش مهاب، وهو ضحك عليها وعلى كسوفها......وهو مبتسم وسرحان جاله رسالة عالفون لخبطت كيانه
(صدقني انت عايش فرحة مذيفة....بلاش تنخدع في وش الملايكة دا)
مهاب قرأ الرسالة وبيحاول يوصل للرقم مافيش فايدة والرقم اتقفل بسرعة وقعد يفكر ياترى ايه معنى الرسالة دي ومين اللي رسالة بتتكلم عنه، مهاب فضل يفكر كتييييير طول الطريق لحد ماوصل الڤيلا وفضل قاعد في العربية حوالي تلت ساعة وفيروز كانت شايفاه من شباك اوضتها وقلقت عليه ونزلت لبست اسدالها ونزلت، مهاب كان سرحان لدرجة انه ماحسش بوجودها جمب شباك العربية وهي بتخبط عليه، مهاب فاق من سرحانه وفتح ازاز الشباك
فيروز بقلق: مالك في ايه؟
مهاب ابتسم نص ابتسامة: مافيش انا كويس
فيروز: طب يالا انزل انت قاعد في العربية من تلت ساعة
مهاب نزل من العربية وعقله مشغول بالرسالة اللي جاتله وبيفكر في افكار وحشة وعقله مش قادر يهدى، مهاب اتحرك معاها لجوا الڤيلا وكأنه في عالم تاني ووصل عند باب اوضته
فيروز: يالا ادخل عشان ترتاح وتنام
مهاب بصلها: روحي نامي انا محتاج اقعد شوية
فيروز بإستغراب: مالك طمني عليك؟
مهاب بدون اي ملامح: انا كويس روحي انتي نامي
فيروز: لا مش هعرف انام وانا قلقانة عليك كدا اتفضل ادخل اوضتك
مهاب دخل اوضته وهي طلعتله هدومه عشان يدخل ياخد دش، مهاب اخد منها الهدوم ودخل الحمام وبعد شوية خرج ولابس شورت من غير التيشرت وبينشف شعره وهي اتكسفت لانه من غير التيشرت، مهاب قعد على السرير وبـ.ـاردوا سرحان، فيروز قلقانة عليه ومش عارفة ماله
فيروز قعدت جمبه: بـ.ـاردوا مصمم ان انت كويس
مهاب اتنهد: ايوا
فيروز حست انه مش عاوز يتكلم معاها ودا ضايقها بس هي مضايقة اكتر انه في الحالة دي: ماشي يامهاب، تصبح على خير
فيروز خرجت ومهاب قاعد رغم انه زعلان من طريقة كلامه معاها بس للأسف الرسالة اللي وصلتله شغلت تفيكره، مهاب بعد شوية قام اتوضى وصلى ركعتين وفضل يدعي ربه كتيير وبعدها نام
تاني يوم الصبح، في مكان ما قاعد شخص ييتكلم في التليفون
الشخص: مـ.ـا.تقلقش حضرتك انا عملت اللي طلبته مني بالظبط
......: تمام خليك في انتظار اي مكالمة مني وطبعا عارف هتعمل ايه النهاردة؟
الشخص: ايوا.......كمان ساعة هبعت الرسالة التانية وبعدها هقفل الخط
........: خلي بالك لاني مش عاوزه يقدر يوصل لصاحب الرقم لان وقت المواجهة لسة ماجاش
الشخص: تمام مـ.ـا.تقلقش
.....: تمام سلام
في اوضة مهاب، صحي من نومه اتوضى وصلى ونزل بس قبل ماينزل قلبه حن ليها واتحرك لأوضتها بس هي كانت لسة نايمة، مهاب دخل وبدأ يفتح الستاير عشان الشمس تطلع وراح قعد جمبها وبيمشي صوابعه على وشها وبدأ يصحيها وهي بدأت تفوق
مهاب بإبتسامة جذابة: صباح الخير
فيروز وهي بتفتح عنيها: صباح النور
مهاب: يالا قومي عشان محاضراتك
فيروز دورت وشها الجهة التانية: مش هروح انا عاوزة انام شوية
مهاب ابتسم: يالا وبلاش كسل
فيروز وهي ضهرها لمهاب: لا مش كسل انا فعلا مش هروح
مهاب: مالك؟
فيروز: مافيش انا كويسة
مهاب حاسس انها زعلانة من طريقته معاها امبـ.ـارح: مـ.ـا.تزعليش مني
فيروز بصتله: وهزعل منك ليه؟! انت عملت حاجة تزعلني يعني
مهاب وقف وطلع بلكونة اوضتها وهي قامت من السرير وخرجت وراه: ماردتش عليا يعني
مهاب: ساعات مش بنلاقي رد على اسئلة اللي حوالينا
فيروز مستغربة طريقته: قولتلي امبـ.ـارح انك كويس ودلوقتي بطريقتك دي بتأكدلي انك مش كويس خالص
مهاب: انا نازل افطر وعاوزك تنزلي تفطري معايا
فيروز: حاضر هغير هدومي وهنزل وراك
مهاب باس دmاغها وسابها ونزل ومي مستغربة اوي من تصرفاته وخايفة اوي، فيروز دخلت تاخد دش وغيرت هدومها ولبست دريس مستردا وكوتيش ابيض وطرحة بيضا ونزلت والكل كان على الفطار ومهاب كالعادة قاعد على يمين جدو وهي قعدت جمبه
شروق: بصي بقى عشان مش كل يوم تنامي وتسبيني من غير ما افهم ولا كلمة في المحاضرات
فيروز ضحكت: يابـ.ـنتي امال لو ماكنتيش بتحضري بقى كنتي هتعملي ايه
شروق: ياستي انا على ادي وحلوة اوي كدا وبعدين انتي الإمتيازات يعني لازم نستفيد منك
فيروز بصت لعبدالحميد: بعد اذنك ياجدو انا هقعد اذاكر شوية انا وشروق النهاردة
عبدالحميد بإبتسامة: اقعدي ياحبيبتي وفوؤاد هيقوم بدورك
فيروز بصت لشروق: اهي اتحلت ياستي وقعدالك اهو عشان اشرحلك
باسم: ابقي قابليني لو فهمت
خلود أكدت على كلامه: ايوا بالظبط
شروق: وربنا لأوريكم يا أندال
سراج: محدش له دعوة ببـ.ـنتي حبيبتي
شروق بعتت بوسة لأبوها على الهوا: حبيب قلبي انتي
سراج بادلها البوسة: بس ما أنكرش بـ.ـاردوا ان الله يكون في عون فيروز
فيروز ضحكت اوي ومهاب ضحك وسرحان في ضحكة حبيبته اللي بتخـ.ـطـ.ـف قلبه وفاق من سرحانه على رسالة وصلت لتليفونه
(أكيد بتسأل نفسك من امبـ.ـارح مين هي وش الملايكة......اسأل قلبك وهو يقولك)
مهاب قلبه بيدق جـ.ـا.مد وبيبص على اللي قاعده جمبه اللي بتضحك ومشغولة بالكلام مع الباقي وفجأة وقف: انا رايح الشركة
عبدالحميد: لسة بدري ياحبيبي
مهاب بغضب بسيط: معلش
مهاب خرج وفيروز خرجت وراه ومستغربة تغيره دا
فيروز: مهاب
مهاب وقف على صوتها من غير مايبصلها: نعم
فيروز قربت منه وحطت ايديها على كتفه: مالك
مهاب بصلها: مافيش
فيروز: امال هتخرج الوقتي ليه لسة ساعة على معاد الشركة وكمان لسة مش شربت قهوتك
مهاب: هشربها في الشركة
فيروز: امممم قولي بقى ان في حد هناك بيعملك القهوة أحسن مني
مهاب ضحك غـ.ـصـ.ـب عنه ومسكها من خدودها: مـ.ـا.تقلقيش مافيش حد
فيروز قربت منه: مش قلقانة عشان ثقتي في حبيبي كبيرة اوي
مهاب قرب منها ومعتش في مسافة بينهم وبيهمس جمب ودانها: انتي قولتي ايه؟
فيروز بخجل: على فكرة انا بقولك الكلمة دي على طول
مهاب بنفس الهمس: ايوا بس المرادي بتقوليها وانتي قريبة مني اوي
فيروز بخجل: مهاب
مهاب بتوهان: قلبه
فيروز: سبني
مهاب باسها من خدودها: تؤ
فيروز ابتسمت: انت مابتصدق تنتهز الفرصة
مهاب ضحك: لو ما انتهزتهاش ابقى غـ.ـبـ.ـي
فيروز ضحكت بصوت عالي: طب ابعد
مهاب: انتي عارفة لو ضحكتي بصوت عالي كذا تاني هعمل ايه؟
فيروز بصتله: هتعمل ايه؟
مهاب بيبص على شفايفها وبص لعنيها وغمزلها وهي فهمت وضـ.ـر.بته في صدره بكسوف: انا غلطانة اصلا اني خرجت وراك
مهاب ضحك بكل صوته: مـ.ـا.تعملهاش تاني بقى
فيروز بتبصله بغضب وهو ساق العربية ومشي من ادامها وهي مبتسمة وفجأة جالها رسالة على فونها (قريب اوي هيعرف انه مخدوع فيكي وانك بتخدعيه)، فيروز قلبها بيدق اوووي وبتخاف اوي وباسم جه من وراها وشايف تـ.ـو.ترها وخـ.ـو.فها
باسم: مالك في ايه؟
فيروز بتـ.ـو.تر: مافيش ابدا
باسم: فيروز ليه دايما حاسك خايفة ومتـ.ـو.ترة
فيروز بتردد: مافيش ياباسم
باسم: لو في حاجة خايفة منها ان مهاب يعرفها حتى لو كانت تافهة احكيهاله قبل مايعرفها من حد تاني وساعتها ردة فعله مش هتكون حلوة
فيروز دmـ.ـو.عها اتجمعت في عنيها ومشيت من ادام باسم وهو ركب عربيته وخلود طلعتله عشان يوصلها الجامعة
في الطريق، مهاب مسك فونه وكلم واحد صاحبه في شركة اتصالات
مهاب: هبعتلك رقم ياسعد وتعرفلي مين صاحبه ضروري
سعد: حاضر
مهاب بعت الرقم لسعد، وباله مشغول بسبب الرسايل اللي بتوصله وبعد شوية وصل الشركة ودخل مكتبه وطلب قهوته وبيخلص شوية ورق ودخلت عليه ريم
ريم: صباح الخير
مهاب بصلها ورجع بص للورق: صباح النور
ريم قعدت: معدناش بنشوف حضرتك كتير من ساعة ماحضرتك خطبت
مهاب وهو باصص في الورق: معلش بقى...بصلها: كنتي جايا لحاجة؟
ريم: كنت جايا لحضرتك عشان تشوف تصاميمي
مهاب: سبيهم وانا هشوفهم لما اخلص الورق اللي ادامي
ريم اضايقت انه كلامه بسيط وسابت الملف ومشيت....مهاب بص عليها بعد ماخرجت واتنهد وتليفونه رن وكان سعد
مهاب: ها ياسعد؟
سعد: مالوش اي بيانات
مهاب: يعني ايه؟
سعد: يعني الخط دا اكيد من الخطوط اللي بتتباع في اي كوشك يعني مش متسجل
مهاب بضيق: ماشي ياسعد شكرا تعبتك معايا
سعد: تعب ايه بس ياصاحبي المهم انت كويس؟
مهاب: اه ياحبيبي
سعد: ماشي
مهاب قفل مع سعد وقاعد يفكر في صاحب الرقم وبيرن عليه بس بـ.ـاردوا التليفون مقفول
نرجع للڤيلا، البنات قاعدين بيذاكروا في الجنينة وفيروز سرحانة
شروق: مالك؟
فيروز: خايفة اوي
شروق: كل حاجة هتكون كويسة
فيروز: ازاي بس؟ انتي متخيلة ان فرحنا بعد شهرين يعني مصيبة
شروق: احكيله
فيروز بصتلها بإستغراب: ازاااي ياشروق معقول اروح اقول لفيروز انا مش بـ.ـنت ازاااااااي
شروق بتهديها: طب ممكن تهدي بس وخلينا نفكر في حل
فيروز: حل؟! انا كل يوم بيجيلي رسايل تهديد
شروق: تهديد بإيه ومين اللي يتجرأ ويعمل كدا؟
فيروز ضحكت بسخرية: تهديد بإن مهاب يعرف ولو على مين اللي اتجرأ فعندك احمد وضياء
شروق: طب احمد وعارفين انه ممكن يعملها بسبب كلامه معاكي.......لكن ضياء هيعملها ازاي وهو بـ.ـارة مصر
فيروز: عادي خالص اللي ذي دا مابيغلبش
شروق: اكيد هنلاقي حل
فيروز: انتي بتضحكي عليا ولا على نفسك
شروق: بطلي تشاؤم بقى
فيروز سكتت وجاتلها رسالة على فونها وكانت خايفة تفتحها بس كان مهاب
(اجهزي عشان هنتغدا سوا بـ.ـارة وعاملك مفاجأة) فيروز قرأت الرسالة وقامت
شروق: راحة فين؟
فيروز: مهاب هيجي ياخدني عشان نتغدا بـ.ـارة وعاملي مفاجأة
شروق: ايوا ياعم
فيروز بصتلها بإنكسار: على رأي الرسايل اللي بتوصلي بلاش افرح بالسعادة دي عشان هتنتهي
فيروز سابت شروق ودخلت جوا وشروق رنت على عاصم
عاصم: حبيبة قلبي
شروق: بتعمل ايه؟
عاصم: كان عندي اجتماع وخلصته اهو
شروق بخـ.ـنـ.ـقة: ماشي
عاصم: مالك؟
شروق: مخـ.ـنـ.ـوقة وزهقانه
عاصم: طب قومي البسي هاجي اخرجك
شروق بفرحة: الله عليك
شروق قامت تلبس وفرحانة
بعد شوية مهاب وصل الڤيلا وفيروز لسة بتلبس ونزلت وكانت لابسة دريس نبيتي وكان شكله من النوع المفتوح ومن فوق زراير لحد تحت ومفتوح من تحت خالص ولابسة تحته بنطلون اسود ولبست كوتشي ابيض وطرحو بيضا وخـ.ـطـ.ـفت قلب مهاب كالعادة
فيروز: انا حاهزة
مهاب بإبتسامة: ايه القمر دا
فيروز بأبتسامة: انت اللي عيونك جميلة
مهاب قرب منها وطبع بوسة على خدها رقيقة وهي اتكسفت
فيروز بخجل: بـ.ـاردوا؟
مهاب ابتسم: اعمل ايه؟ بتوحشيني وبتخـ.ـطـ.ـفي قلبي في كل مرة اشوفك فيها
فيروز ووشها للأرض: طب يالا نخرج
مهاب رفع وشها: مـ.ـا.تحرمنيش من نظرة عيونك
فيروز وشها اتلون بلون الخجل ومعدتش عارفة تتكلم ومهاب سرحان في عيونها وملامحها وبيقرب عشان يبـ.ـو.سها جده دخل
عبدالحميد بيرخم: احم احم
فيروز اتخضت واستخبت في حـ.ـضـ.ـن مهاب ومهاب ابتسم وكان ضهره لجده
عبدالحميد: بتعملوا ايه؟
مهاب بيضحك: ادخل ياجدو الله يسترك
عبدالحميد ضحك بصوته كله وبيبص على اللي واقفة بتخبي نفسها: انا بس هدخل عشان المسكينة اللي واقفة دي
عبدالحميد دخل ومهاب بيبصلها: خلاص مشي
فيروز بغضب: عاجبك كدا
مهاب باس ايديها: بحبك أعمل ايه
عبدالحميد من بعيد: مـ.ـا.تتلم بقى وكفاية نحنحة
فيروز ضحكت اوي ومهاب بص لجده وضحك: مركز انت اوي
عبدالحميد واقف بثقة: اكيد
مهاب: لا احنا نمشي احسن
مهاب اخد فيروز وخرج وعبدالحميد قلبه فرحان لحفيده اللي بيحب وضحكته اللي ظهرت تاني
في الطريق مهاب ماسك ايدين فيروز وبيتكلموا
فيروز: مفاجأة ايه بقى؟
مهاب: اصبري وهت عـ.ـر.في، وبعد كدا هنروح نتغدا مع جدو مهاب
فيروز: بجد؟
مهاب ابتسم: ايوا لما كنت عنده امبـ.ـارح طلب مني اجيبك ونقضي اليوم انا وانتي وصافي وبما ان صافي في الدرس فالسواق هيجيبها
فيروز: ماشي
مهاب وقف العربي وغمى عنيها كويس
فيروز: ايه دا بقى؟
مهاب: عشان المفاجأة
بعد شوية وصلوا ادام ڤيلا جمييييلة جداااا اللي يشوفها يقول قصر، الحرس فتحوا البوابة ومهاب دخل بعربيته ووقف العربية ونزل وفتح باب فيروز ومسك ايديها ونزلها
فيروز: ها شيل اللي على عيني دي بقى
فيروز بيشيل القماشة اللي كان مغمي بيها عين فيروز، فيروز فتحت عنيها ومنبهرة من المنظر والمكان
فيروز بصتله: ايه المكان الجميل دا
مهاب ابتسم: دا عش الزوجية بتاعنا
فيروز عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع الفرحة: دا كله عش
مهاب مسك ايديها وبيتحرك بيها لجوا: مش قولتلك ان كل الحلو اللي في الدنيا دي كلها ليكي انتي وبس
فيروز ماشية جمبه فرحانة وسعيدة من الفرحة اللي هي فيها، مهاب اول ماوصل عند باب الڤيلا الداخلي فتح الباب ودخلوا سوا
مهاب: بصي بقى انا ماحبتش افرشها غير لما تقولي رأيك في كل حاجة
فيروز: زوقك بيعجبني في كل حاجة
مهاب بيبصلها: طب تعالي عشان انا محتار في الوان الأوض اللي فوق
فيروز طلعت معاه ودخلوا أوضة النوم اللي هتكون خاصة بيهم وواقفين في نص الاوضة
مهاب: ها قوليلي عاوزة لون اوضتنا تكون ايه بقى
فيروز: انا بجد نفسي تكون اسود
مهاب: بس مش هتكون كدا غامقة اوي
فيروز: بالعكس احنا هنضيف على اللون دا نجوم لونها ابيض يعني تحس كدا انك في السما وبجد هتكون جميلة اوي
مهاب: طب والستاير هتكون لونها ايه؟
فيروز بتفكير: هتكون اللونين الأبيض والاسود سوا
مهاب: كدا هتخليها غامقة اوي
فيروز مسكت فونها وطلعت صورة للإستايل اللي هي عاوزاه: ها ايه رأيك في الصورة دي
مهاب: جميلة ولو فعلا هتطلع بنفس الاستايل دا انا موافق
الصورة كانت عبـ.ـارة اوضة لونها اسود والحيطان كلها نجوم والستاير ابيض واسود بسس الوانهم كانت خفيفة مش غامقة اوي
مهاب رجع اتكلم: وانا بقى عندي فكرة في تغيير ارضية الأوضة
فيروز: فكرة ايه؟
مهاب: ايه رأيك لما نعملها (3d)؟
فيروز: ازاي بـ.ـاردوا مش فاهمة
مهاب: يعني نخلي الارضية كأنك واقفة على حاجة مش سيراميك خالص، ذي مثلا لما تكون الأرضية نفس لون البحر وتحسي ان فيها أمواج ولما تيجي تمشي تحسي انك في بحر
فيروز: فكرة حلوة جدااااا
مهاب: تمام بس مش هعملها سودا كفاية اللون
فيروز ضحكت: طب هتعملها ايه؟
مهاب: مش انتي حبيتي ان حيطان الأوضة تكون ذي النجوم انا بقى هخلي الأرضية عبـ.ـارة عن شمس وبحر
فيروز: يا جمال تفكيرك
مهاب ضحك: امال ايه يابـ.ـنتي
فيروز: طب انا عاوزة اعمل اوضة خاصة للملابس مش يكون دولاب
مهاب: دا اكيد طبعا تعالي كدا
مهاب مسك ايديها وفتح باب جو الأوضة وكان عبـ.ـارة عن ارفف فوق بعضها ودا كان مكان الهدوم بتاعتهم
فيروز: الله دي جميلة اوي
مهاب: تعالي عشان تشوفي الحمام كمان
مهاب فتح باب جمب باب اوضة الهدوم وكان الحمام وكان جمييييل وواسع وفيه بانيو والحيطان كلها ورود شكلها شيك جداااا
فيروز: ايه الجمال دا
مهاب: عجبك؟
فيروز: طبعا
مهاب: تعالي بقى نروح أهم اوضة في الڤيلا كلها
مهاب اخدها ودخلوا أوضة تانية وكانت واسعة في حجم اوضتهم
فيروز: دي اوضة ايه؟
مهاب بصلها بحب: ولادنا
فيروز ابتسمت: طب ودي هتعمل شكلها ايه بقى؟
مهاب: ايه رأيك لما نعملها لونين وخصوصا ان الأوضة واسعة
فيروز: ازاي
مهاب: يعني هيكون فيها سريرين نخلي كل سرير بنفس لون الحيطة اللي جمبه يعني نعمل سرير لونه بنك(البمبي) والحيطة اللي جمبه بنفس اللون ويكون عليها سندريلا والسرير التاني نعمله لبني والحيطة اللي جمبه كمان وعالحيطة أمير
فيروز: حلوووو اوووي تفكيرك
مهاب باس ايديها: انا عنيا لمراتي حبيبتي
فيروز ابتسمت بخجل: ربنا يخليك ليا يارب
نيجي لعاصم وشروق قاعدين في مطعم شيك اوي
عاصم: حشـ.ـتـ.ـيني و 
شروق بإبتسامة: وانت كمان
عاصم: وانا كمان ايه؟
شروق بخجل: وحـ.ـشـ.ـتني
عاصم: اخيرا
شروق بخجل: الصبر حلو
عاصم: لو الصبر اخرته كدا فأنا هصبر
شروق ابتسمت وعاصم فرحان بيها وفضلوا يتغدوا سوا
عاصم: بكرة هاخدك انتي وباسم وباباكي ومامتك عشان تشوفوا الشقة اللي هنتجوز فيها
شروق بفرحة: ماشي
نروح شوية لباسم وخلود قاعدين في مطعم عشان الغدا وباسم على اخره
خلود: روق بقى
باسم بغضب: اروق ايه وزفت ايه، هو يتكلم معاكي ليه اصلا؟
خلود: ياحبيبي زمايل عادي والله وبعدين يعني ما احنا كدا من زمان
باسم بغضب: زمان غير دلوقتي مفهوم ومعتش ليكي تعامل مع اي حد من الولاد اللي معاكي
خلود ابتسمت: بتغيير عليا
باسم بصلها: ايوا بغيير وصدقيني غيرتي وحشة اوي
خلود: يخربيت كدا دا انت ومهاب غيرتكم تودي في داهية
باسم: عشان بنحب بجد
خلود ضحكت: وانا بحبك اوي
باسم باس ايديها: يبقى تبطلعي تخليني اغيير عشان هيطلع عينيكي في الآخر
خلود ضحكت اوي: ماشي
باسم: ها ماقولتلي ايه رأيك في اقتراحي
خلود: ياحبيبي مـ.ـا.تخلينا قاعدين معاهم في الڤيلا
باسم: بس انا عاوز نكون لوحدنا وعلى راحتنا، وبعدين مهاب هيعمل كدا
خلود: بجد؟
باسم: ايوا رغم ان جدو عبدالحميد طلب منه يستقر معانا بس هو قاله لا يكون لوحده ونتجمع كل اسبوع سوا
خلود: طب ياحبيبي ما احنا هيبقى لينا جناح خاص بينا وهنكون على راحتنا بـ.ـاردوا عادي
باسم: ماشي انا موافق
نرجع لمهاب وفيروز، خلاص خرجوا من ڤيلتهم واتحركوا لڤيلا مهاب العمري (ڤيلا مهاب الجديدة قريبة من ڤيلا جده عبدالحميد وجده مهاب يعتبروا في تجمع واحد)
خلاص وصلوا الڤيلا ودخلوا ومهاب(الجد) كان مستنيهم
مهاب(الجد): الڤيلا نورت
فيروز بإبتسامة: منورة بحضرتك ياجدو
مهاب(الصغير): الڤيلا منورة بوجودك ياجدو
مهاب(الجد) فرحان بيهم اوي وقاعد معاهم وبيتكلموا وبيضحكوا وناني جات عليهم
ناني: اذيك يافيروز
فيروز سلمت عليها: اهلا بحضرتك
ناني قعدت معاهم وهما مضايقين منها اصلا
فايز نزل: حبايب قلبي
فايز سلم على فيروز ومهاب وقعد معاهم وشوية وصافي وصلت
صافي بصوت عالي: انا جيت يا أهل البيت
مهاب(الجد): حبيبة جدها
صافي حـ.ـضـ.ـنت جدها: وحـ.ـشـ.ـتني جدا
مهاب(الجد): وانتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و 
ريماس نزلت وقعدت معاهم ومـ.ـا.تكلمتش كتير
وشوية والغدا جهز وقعدوا ياكلوا ومهاب قاعد جمب فيروز ومهتم بيها وناني مضايقة من كدا
تليفون فيروز وصلتله رسالة بس التليفون كان ادام مهاب وهو اللي مسك التليفون وفتحه
مهاب مسك التليفون وقرأ الرسالة اللي جايا لفيروز (انا فرحانة اوووي النهاردة هحيلك لما نتقابل في الڤيلا)
الرسالة كانت من شروق وفيروز حمدت ربها انها منها مش من حد تاني
مهاب بهمس: ياترى حصل ايه عشان هي فرحانة
فيروز ابتسمت: اكيد حبته
مهاب ضحك: دا هيشوف ايام سودا
فيروز ضحكت: بطل تخـ.ـو.فه منها
مهاب ضحك اوي وناني مضايقة ان في كلام حانبي
ناني: ايه ماضحكونا معاكم
مهاب بصلها: ياطنط احنا شباب ونقدر على الضحك لكن حضرتك لو ضحكتي كمية الضحك اللي بنضحكها هيجرالك حاجة
ناني اضايقت من رد مهاب وابوه وجده ماسكين نفسهم من الضحك وصافي ضحكت بصوت عالي......وناني بصتلها بغضب: انتي بـ.ـنت قليلة الأدب
صافي اضايقت وبصت لمهاب اللي وقف فجأة: هي مين دي اللي قليلة الأدب؟
ناني: اختك
مهاب بغضب وبصوت عالي: لآخر مرة تتكلمي معاها كدا وبعدين هي ماغلطتش هي واحدة بتضحك ايه هتمنعيها من الضحك كمان
ناني: انت ازاي تتكلم معايا كدا
مهاب بغضب: اسمعي انا اتكلم ذي ما انا عاوز وبعدين مش مهاب العمري اللي يتقاله كدا ولا يتقال لأخته كدا يامرات ابويا
ناني بغضب بصت لفايز بغضب: عاجبك كلام ابنك؟
فايز وقف ادامها: ابني مقالش حاجة غلط ياناني ولا بـ.ـنتي عملت اي حاجة عشان تقولي عليها بـ.ـنت قليلة الأدب
ناني: انت كمان واقف في صفهم
فايز: انا بقف مع الحق ياناني
ناني بصت لمهاب(الجد) اللي قاعد بيسمعهم: مـ.ـا.تقول حاجة ياعمي
مهاب(الجد) بصلهم كلهم وبص لحفيده اللي واقف نظراته كلها غضب: اسمعي ياناني احفادي معملوش اي تصرف عشان عصبيتك دي كلها
ناني بدmـ.ـو.ع تماسيح: حتى انت ياعمي معاهم
فيروز اضايقت ان ناني زعلانة وصعبت عليها وقربت منها: مـ.ـا.تزعليش ياطنط
ناني بصتلها بأرف: معتش الا انتي اللي تقوليلي مـ.ـا.تزعليش
ناني سابتهم وطلعت وفيروز دmـ.ـو.عها غـ.ـصـ.ـب عنها نزلت وخرجت الجنينة لوحدها
مهاب بغضب: عاجبك كدا ياجدو قولتلك بلاش نيجي
مهاب(الجد): دا بيتك وتيجي فيه في اي وقت
ريماس: جدو عنده حق يامهاب وماما انا بتأسفلكم بالنيابة عنها
مهاب مضايق وخرج لفيروز اللي كانت قاعدة على الأرض وراح قعد جمبها: حقك عليا انا
فيروز بدmـ.ـو.ع: انا مش عارفة ليه هي بتتعامل معايا كدا
مهاب: عشان خـ.ـطـ.ـفتيني منها
فيروز بإستغراب: منها ازاي؟!
مهاب ضحك: بلاش تفهمي غلط، كل الحكاية انها كانت عاوزاني اخطب بـ.ـنتها واتجوزها وانا رفضت فعشان كدا بتتعامل معاكي كدا
فيروز: يعني كانت عاوزاك تتجوز بـ.ـنتها وجايبنا هنا قوم يامهاب نرجع الڤيلا عشان شوية وهقوم اخـ.ـنـ.ـقك
مهاب ضحك: حبيبي بيغيير عليا ياناس
فيروز: اه عندك مانع
مهاب قرب منها: لا طبعا
فيروز اتكسفت: ابعد يامهاب
مهاب بخبث: مش هبعد ها
مهاب لسة بيقرب تليفونه وصله رسالة وبيفتحها وبدأ يقرأ
(هتنخدع من أقرب حد ليك وهيبقى اكبر خداع في الدنيا واسمع كلامي وبلاش تصدق ناس عاملة نفسها ملايكه وهي شياطين)
مهاب قرأ الرسالة ووشه اتقلب وعيونه كلها غضب
فيروز بقلق: مالك؟
مهاب: مافيش
فيروز: لا في يامهاب انت مش شايف نفسك عامل ازاي
مهاب بصلها وساكت ومش بيرد وهي جات تقوم من جمبه مسك ايديها
مهاب: فيروز والنبي بلاش زعل انا مش ناقص
فيروز: انت مش راضي تقولي مالك ولا فيك ايه
مهاب بصلها وابتسم: انا كويس مـ.ـا.تقلقيش
فيروز: انا قلقانة عليك يامهاب حساك متغير وفيك حاجة وعلى طول قلقان
مهاب باس دmاغها: مـ.ـا.تقلقيش انا كويس
فيروز بصتله وسكتت وهو سرحان في الرسالة ودmاغه صدعت من كتر التفكير
مهاب: فيروز اطلبي منهم يعملولي قهوة مظبوط
فيروز بإبتسامة: هعملهالك بنفسي
مهاب ابتسم ليها وهي قامت تعمل القهوة، مهاب قاعد سرحان وبيكلم نفسه: ياترى مين اللي كل شوية بيبعتلي رسايل ويقولي كدا، طب مين اللي هيخدعني وليه بيقولي اسأل قلبي.......مهاب سرح شوية ورجع اتكلم: معقول يقصد بقلبي انها فيروز طب ازاي دي خلاص حبي الوحيد وطيبة وبحبها وهتخدعني ليه ولا هتخدعني في ايه اصلا
مهاب قاعد وحاطت ايده على دmاغه وجده قرب منه بس قعد على الكرسي
مهاب(الجد): مالك؟
مهاب بصله: حاسس اني تايه ياجدي
مهاب(الجد): مش حفيد مهاب العمري اللي يكون تايه
مهاب: صدقني تايه ومش عارف في ايه ولا ايه بيحصل حواليا وكل يوم بخاف اوي
مهاب(الجد): ليه في ايه حصل؟
مهاب بصله وكأنه بيقوله مش عاوز احكي
مهاب(الجد): بص يا ابني انا مش هقولك احكي غـ.ـصـ.ـب عنك واضغط عليك بس بلاش تقلق نفسك عشان حاجة حصلت وحاول تشوف في ايه او ايه السبب بس اياك تاخد قرار في حاجة غير لما تكون انك ماشي صح وعارف الحقيقة
مهاب بصله: حاضر ياجدي
شوية وفيروز جات بالقهوة ومهاب(الجد) كان لسة قاعد
فيروز بتقدm القهوة لمهاب: القهوة يامهاب
مهاب ابتسم: تسلميلي
مهاب(الجد): وانا ماليش قهوة ذي مهاب
فيروز ضحكت: عنيا ليك والله ياجدو ثواني هدخل اعملك فنجان
مهاب(الجد): لا يابـ.ـنتي خليكي قاعدة مع مهاب وانا هدخل جوا اقعد مع صافي
مهاب(الجد) دخل وسابهم لوحدهم ومهاب بيشرب القهوة وبـ.ـاردوا سرحان وفيروز بتحاول تفهم في ايه بس محبتش تضغط عليه
مهاب بصلها وابتسم: انتي بتعملي ايه في القهوة دي
فيروز: مش بعمل فيها حاجة كل الحكاية اني بعملها لحبيبي فعشان كدا بتكون حلوة
مهاب باس دmاغها: ربنا يخليكي ليا
فيروز بإبتسامة: ويخليك ليا يارب
صافي جات من جوا بتجري وباين عليها فرحانة: مهاب
مهاب بصلها: في ايه
صافي: خالتو منال نزلت مصر وهي دلوقتي في الڤيلا عند جده عبدالحميد
مهاب بفرحة: بجد
صافي: ايوا ويالا بقى نروح ليهم
مهاب: يالا وانا هقول لجدو اننا هنمشي
مهاب دخل يستأذن من جده وبعد شوية اخد صافي وفيروز ورجعوا ڤيلا عبدالحميد واول مادخلوا كانت خالتهم قاعدة ووقفت اول ماشافتهم ومهاب جري عليها حـ.ـضـ.ـنها، رغم ان مهاب كبير وعاقل بس خالته كانت بالنسبة له ذي مامته وانها حنينة وطيبة وبتحبهم جدااا
منال بحب: وحـ.ـشـ.ـتني اوي يامهاب
مهاب: وانتي كمان ياخالتو
منال شافت صافي: حبيبة قلبي تعالي في حـ.ـضـ.ـني
صافي جريت لحـ.ـضـ.ـن خالتها: حشـ.ـتـ.ـيني و  ياخالتو اوي
منال بحنان: وانتي كمان ياقلب خالتك
مي ومرام كانوا قاعدين وسلموا عليهم وفرحانين جدا، منال شافت فيروز وبصت لمهاب
مهاب وقف ومسك ايدين فيروز: دي بقى تبقى فيروز خطيبتي او اقولك مراتي
مرام سمعت الجملة وكانت ماسكة كوب عصير ووقع منها والكل لاحظ دا وسابتهم وطلعت فوق بسرعة ومهاب بيبص عليها وغمض عنيه بيأس
حنان وقفت: اهلا بيكي ياحبيبتي
فيروز بإبتسامة: اهلا بحضرتك
مي قربت منها: انتي اسمك حلو وكمان شكلك جميل بالحجاب جدا
فيروز ابتسمت: انتي الأحلى
مهاب واقف ولسة عينه على اللي طلعت فوق وسابتهم وفيروز لاحظت دا وسكتت
عبدالحميد: يالا ياحبايبي اطلعوا غيروا هدومكم عشان نقعد كلنا سوا
فيروز طلعت اوضتها واخدت دش وغيرت هدومها ولبست لبس بيتي جمييل اوي عليها كانت عبايا بناتي جميلة لونها بمبي سادة ولبست حجاب لونه ابيض وحذاء بيتي مريح وقبل مـ.ـا.تخرج من اوضتها مهاب خبط ودخل وهي ابتسمت
مهاب بحب: ايه العسل دا
فيروز ابتسمت بخجل: بطل تعاكس
مهاب ضحك: لو مش عاكستك يعني هعاكس مين
فيروز افتكرت اللي حصل من مرام وسألت: ممكن اسأل حبيبي سؤال؟
مهاب فهم هي عاوزة تسأل عن ايه وقعد على السرير ادامها: عاوزة تسألي عن تصرف مرام صح؟
فيروز: ايوا
مهاب ابتسم: طب تعالي اقعدي وانا هقولك
فيروز قعدت جمبه وهو بيرخم عليها: هاتي بوسة الأول
فيروز ضحكت: وبعدين
مهاب ضحك: خلاص، بصي ياستي مرام بتحبني
فيروز بإستغراب: نعم؟!
مهاب: اه والله بس هي مش قادرة تفهم اني اخ ليها وبس وخصوصا فرق السن مابنا
فيروز: بص هي مش موضوع سن هو عادي.....سكتت شوية وبصت لمهاب بغضب: بس انها تحبك انت بالذات لااااااا
مهاب ضحك عليها: انتي بتتحولي ليه بس
فيروز قامت من مكانه وبتبصله جـ.ـا.مد ودmاغها في دmاغه: براحتي
مهاب انتهز قربها وعكس وضعهم باقت هي تحت وهو فوق وفيروز انصدmت: انت عملت ايه؟
مهاب بيهمس: اخد بوسة بقى براحتي
فيروز بكسوف: وحياتي ابعد
مهاب بيقرب اكتر: والله ماهبعد غير لما اخدها
فيروز اتكسفت اوي ولسة هتتكلم مهاب باسها برقة وهي تاهت معاه وبتتجاوب معاه وفجأة الباب اتفتح وكانت شروق
فيروز بعدت بسرعة عن مهاب وهو اتفاجئ بدخول شروق
شروق بحرج: انا اسفة
مهاب بغضب: تاني مرة تخبطي عالباب واتفضلي اخرجي
شروق بسرعة خرجت وقفلت الباب وفيروز واقفة جمب مهاب ومكسوفة ومصدومة، مهاب بيبص عليها ولسة بيقرب فيروز بصتله بغضب: والله لو قربت هقول لجدو
مهاب ضحك: مـ.ـا.تقدريش اصلا
فيروز بتحدي: لا اقدر وتشوف
مهاب: طب اتحداكي انك تقولي لجدو
فيروز بتحدي اكبر: موافقة
مهاب: طب انزلي معايا وقوليله على اللي حصل
فيروز بصدmة: اقوله ايه؟
مهاب ضحك: مش انتي بتقولي هتقوليله؟
فيروز: ايوا بس هقوله انك بترخم عليا
مهاب ابتسم وقرب منها: برخم عليكي ازاي
فيروز بتبعد هو مسك ايديها وهمسلها جمب ودانها: حبيبي اول مرة يبادلني البوسة
فيروز اتكسفت اوي وخلاص هيغمى عليها وبتهرب من عيون مهاب: كلها شهرين ومش هت عـ.ـر.في تهربي مني
فيروز سمعت كدا وجـ.ـسمها كأنها اتكهرب وايديها بردت واتـ.ـو.ترت جـ.ـا.مد ومهاب لاحظ دا بس قال يمكن خـ.ـو.ف عادي ومجاش في باله ان في مصـ يـ بـةهي خايفة منها
فيروز بكسوف: سبني بقى اروح لشروق
مهاب: ماشي روحي ليها
فيروز خرجت ومهاب فضل قاعد شوية في اوضتها وهي كانت نسيت تليفونها وجالها رسالة بس المرادي كانت الرسالة من نفس الشخص اللي بيبعت ليها الرسايل وكمان نفس الرقم اللي بيبعت لمهاب، مهاب مسك فونها وشاف الرسالة من بـ.ـارة لان تليفونها مقفول ببصمة وكانت الرسالة عبـ.ـارة عن
(صدقيني مش هسيبك تتهني معاه، لازم يكرهك ويعرف انك خدعتيه وانه مخدوع فيكي وشايف فيكي الملاك البرئ وانتي اصلا شيطان) مهاب بيقرأ الكلام بعنيه ومصدوم اوووي من الكلام وكمان لاحظ انه نفس الرقم اللي بيبعتله رسايل هو كمان، مهاب قعد عالسرير وقاعد محتار ومخـ.ـنـ.ـوق ومش عارف يعمل ايه
نيجي بقى شوية لضياء، قاعد في الشركة وسلمى دخلت عليه
سلمى: حبيبي خلصت؟
ضياء: لا لسة بس شوية
سلمى: طب هستأذنك اني اروح مع صفاء صاحبتي في الشركة هنا عند الدكتور
ضياء بقلق: مالك؟
سلمى: لا ياحبيبي انا بس هروح معاها اصلها تعبانة
ضياء: ماشي ومتتأخريش وخلصي وكلميني
سلمى بإبتسامة: حاضر
سلمى خرجت مع صفاء وشوية وصلوا عند عيادة دكتورة نسا واول مادخلوا كان دورهم لسه عليه شوية وقعدوا
صفاء: متأكدة من اللي هتعمليه؟
سلمى: ايوا، انا بقالي شهرين متجوزة وعاوزة ايه سبب تأخر الحمل
صفاء: طب وايه يعني يابـ.ـنتي دول شهرين بس مش سنتين
سلمى: عشان لو لقدر الله فيه حاجة تتعالج
صفاء بتفهم: ماشي
شوية والممرضة قالتلهم يدخلوا، والدكتورة رحبت بيهم
سلمى: كنت عاوزة اطمن على نفسي يادكتورة عشان الخلفه وكدا
الدكتورة: حضرتك متجوزة من امتى؟
سلمى: من شهرين
الدكتورة ابتسمت: شكلك مستعجلة على الاطفال
سلمى: بصراحة اه
الدكتورة بعملية: طب اتفضلي معايا عشان اكشف عليكي
الدكتورة كشفت عليها وسلمى بتظبط هدومها، الدكتورة قعدت على مكتبها
سلمى: خير يادكتورة
الدكتورة: ازاي مستغربة من تأخر الحمل وحضرتك بتاخدي حبوب منع الحمل
سلمى بصدmة وبصت لصفاء اللي هي كمان مصدmة، سلمى اتكلمت: ازاي يادكتور
الدكتورة: حضرتك بتاخدي حبوب منع الحمل بإنتظام
سلمى: طب ودا ممكن اخده ازاي مثلا
الدكتورة: اسهل حاجة في العصير
سلمى هنا افتكرت تصميم ضياء انها كل يوم تشرب العصير ودلوقتي عرفت ايه السبب وغمضت عنيها بحـ.ـز.ن وو.جـ.ـع: شكرا يادكتورة
سلمى اخدت صفاء وخرجوا ومـ.ـا.تكلموش ولا كلمة وصفاء اتكلمت بعد شوية: هتعملي ايه؟
سلمى دmـ.ـو.عها نزلت: مش عارفة ياصفاء، بس لازم اعرف ليه عمل كدا
نيجي للبنات، فيروز دخلت اوضة شروق، وشروق اول ماشافتها ضحكت اوي وفيروز بصتلها بغضب
فيروز: بطلي ضحك
شروق بصعوبة: طب كنتوا تقفلوا الباب من جوا
فيروز بتجري وراها في الأوضة لحد مامسكتها وبتضـ.ـر.ب فيها وشروق بـ.ـاردوا بتضحك وصافي ومي دخلوا على صوتهم
مي: قاعدين من غيرنا كدا
فيروز: تعالوا شوفوا الرخمة دي
صافي: عملت ايه بس؟
شروق ضحكت: ردي عليها بقى
فيروز ضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها: والله لهخـ.ـنـ.ـقك يارخمة
خلود دخلت ليهم: ايه يابنات الكلام على مين
شروق: على الهانم اللي واقفة ادامك....وبتشاور على فيروز
فيروز بصتلها بغضب: طب شوفي مين هيشرحلك بقى
شروق: لا خلاص والنبي
خلود ضحكت: ناس مش بتيجي غير بالعين الحمرا
فيروز ضحكت وبصت لمي: امال فين مرام؟
مي: في اوضتها
فيروز: طب ايه رأيكم ننزل تحت في الجنينة ونقعد كلنا سوا
صافي: فكرة حلوة جدا يالا
فيروز بصت لشروق: انزلوا انتوا وانا وشروق هننزل بعدكم
خلود: ماشي
البنات نزلت وشروق قعدت ادام فيروز وبتبصلها اوي
شروق: في ايه؟
فيروز: انا اللي في ايه ولا انتي، مش انتي بعتيلي رسالة وقولتي انك فرحانة اوي
شروق ابتسمت: اه صح نسيت
فيروز: طب يالا احكي وقولي ايه حصل
شروق: حبيته
فيروز: ايوا بقى
شروق: بفرح وانا معاه وشايفاه والنهاردة قالي اني انا وماما وبابا هنروح معاه ونشوف الشقة اللي هنتجوز فيها
فيروز ابتسمت: ربنا يسعدك ياقلبي ياارب
شروق: ويسعدك ياحبيبتي
فيروز قعدت: خايفة ياشروق، انا عاوزة اصارحه لاني بجد مش هقدر اخدعه كدا ولا هقدر يحصل فرح وحفلة وبعد كدا يكتشف اني خدعته
شروق:  عـ.ـر.فيه قبلها
فيروز بصتلها: ليه محسساني ان الموضوع سهل
شروق: انا عارفة انه مش سهل والله بس ممكن مهاب يسامح لانك مالكيش ذنب
فيروز ضحكت بكـ.ـسرة: يسامح؟ اذا كان من أقل حاجة بيزعل دا ياشروق لما بجيب سيرة اي حد تاني غيره عنيه بتقلب غضب تخيلي لما اروح اقوله ان البـ.ـنت اللي انت حبيتها انضحك عليها تفتكري هيعمل ايه أقل حاجة هيعملها هيخرجني بـ.ـارة حياته ياشروق
شروق غـ.ـصـ.ـب عنها دmـ.ـو.عها نزلت من كلام صاحبتها وسكتت فيروز بصتلها: شوفي نفسك اهو بتسمعي الكلام مني وعيطي امال انا بقى اعمل ايه......فيروز قامت ووقفت واتنهدت ودmـ.ـو.عها نزلت: محدش حاسس بو.جـ.ـع قلبي ياشروق انا بجد بموووت لما بفكر ان مهاب ممكن يبعد عني بس انا ماليش ذنب في اللي حصل ا، انا فضلت طول عمري احافظ على نفسي ويجي حقير ذي دا يدmر حياتي كلها
شروق: عشان خاطري اهدي
فيروز بصتلها ومسحت دmـ.ـو.عها: مـ.ـا.تقلقيش انا هادية بس مش هخدع الانسان اللي حبني وحبيته
مهاب لسة قاعد في اوضة فيروز، وعاوز يفهم في ايه وايه سبب الرسايل اللي بتوصل ليهم دي ومين صاحبها وايه معنى كلامه، مهاب قعد يفكر لحد ماوصل لفكرة ان ممكن يكون حبيبها الأولاني وبيهددها مثلا وعاوز يرجعلها وبيحاول يوقع مابنهم والفكرة دي ريحته شوية ودعي ربه انه مايكونش سبب اصعب من كدا....مهاب خرج واتقابل مع مرام على السلم
مهاب: اللي سابتنا وطلعت
مرام بصتله: معلش اصل كنت تعبانة من السفر
مهاب بصلها: لسة مش قادرة تفهمي؟
مرام: لا فهمت يا.... يا أبيه
مهاب بإستغراب: أبيه؟!
مرام: اه مش انت عاوزني اكون ذي صافي وبس وانا قررت اكون ذيها....واتحركت من ادامه ورجعت بصتله: اه نسيت اقولك مبروك
مرام سابته ونزلت وهو زعلان عشانها بس هيعمل ايه يعني، مهاب لسة هينزل سمع صوت فيروز هي وشروق نازلين وبص عليهم وابتسم وفيروز بصتله وابتسمت وشروق شافتهم
شروق: طب انا هنزل انا وانتي حصليني
شروق نزلت وسابت فيروز ومهاب واقفين
فيروز: انت ماكنتش لسة نزلت؟
مهاب: لا كنت لسة في اوضتك
فيروز: امممم ماشي
مهاب: يالا ننزل
فيروز: ماشي
مهاب ماسك ايديها ونزلوا سوا ومرام عنيها عليهم ومضايقة اوي وزعلانة على نفسها اوي، البنات طلعت تقعد في الجنينة وعاوزين يتجننوا وينزلوا حمام السباحة
شروق: بصوا خلوها بالليل عشان ننزل لوحدنا وبراحتنا كمان
فيروز: طب ما احنا هننزل لوحدنا الوقتي عادي
خلود: عاوزة تفهميني ان مهاب وباسم هيسبونا ننزل لوحدنا
صافي: اه هينتهزوا الفرصة
فيروز ضحكت: عندك حق والله وخصوصا اخوكي
مرام: ليه؟
فيروز بصتلها وسكتت وشروق اتكلمت: عادي يعني ياروما ماهو باسم ومهاب كاتبين كتابهم على خلود وفيروز يعني بينتهزوا الفرصة انهم يكونوا قريبين منهم
مرام اضايقت وسكتت وفيروز بصت لشروق كأنها بتقولها ليه قولتي كدا وشروق بصتلها انه عادي
مي: طب انا زهقانه شوفوا اي حاجة نعملها
فيروز: فكروا وانا معاكم
صافي: ايه رأيكم نرقص
شروق: الله عليكي
فيروز: نعم ياختي انتي وهي
مي ضحكت: ايه مش بت عـ.ـر.في ولا ايه؟
شروق ردت: مين دي اللي مش بت عـ.ـر.في؟ دا هي اللي تعلمنا
فيروز بصتلها بغضب: طب اسكتي وحاسبي لمهاب يسمعك عشان لو رخم عليا هقــ,تــلك
شروق ضحكت اوي والبنات كمان ماعدا مرام
خلود: ها يالا نطلع فوق ونرقص
البنات متحمسين وفيروز كانت رافضة بس البنات اقنعوها وطلعوا فوق في اوضة شروق والشباب قاعدين تحت مع الكل
باسم: هما طالعين يعملوا ايه؟
مهاب ضحك: ربنا يستر على لمتهم دي
عبدالحميد: بطلوا رخامة عليهم وسبوهم براحتهم
سراج: عندك حق والله يابابا
منال: بس يابابا باين على مهاب وباسم واقعين اوي
مهاب بصلها: ايه بس ياخالتو
منال ضحكت: اخيرا شغت اليوم اللي قلبك دق وحب
مهاب ابتسم: اه شفتي بقى
باسم ضحك: انا بقى كنت واقع من زمان بس ماكنتش واخد بالي
ايمن: اتلم
باسم: لا بقولك ايه ياعمي دي مراتي على فكرة
ايمن: وتبقى بـ.ـنتي
ليلى ضحكت: ايمن بيغيير جـ.ـا.مد على بـ.ـنته
ايمن بصلها وغمزلها: مش على بـ.ـنتي وبس
ليلى اتكسفت وعبدالحميد بيرخم: العيلة كلها واقعة
مهاب ضحك اوي وبص لأيمن: جبت الكلام لنفسك ياخالو
الكل بيضحك وفرحان وشوية ووصل فايز وقعد معاهم
البنات متجمعين وكل واحدة فيهم لابسة لبس يساعدها على الرقص وفيروز بقى لابسة عبايا بيتي لحد بعد الركبة ورجلها باينة (قميص شقة) وضيق وكط وسايبة شعرها وكانت اجمل واحدة فيهم وبدأوا يرقصوا ومرام بدأت تتجاوب معاهم
مي لفيروز: علميني ارقص بقى
فيروز ضحكت والبنات بيرقصوا وفرحانين سوا، وشوية ومهاب طلع يشوفهم بيعملوا ايه بس قبل مايدخل كان الباب مفتوح فتحة صغيرة ومهاب شاف فيروز بترقص باللبس دا واقف مكانه من اللي بتخـ.ـطـ.ـف قلبه كل شوية ومضايق ان الباب مفتوح عشان لو كان باسم هو اللي طلع مهاب مسك تليفونه وبعت رسالة لتليفون فيروز، وهي اصلا مش سامعة صوت التليفون عشان الاغاني صوتها عالي، مهاب قفل الباب بس براحة عشان مايحسوش انه كان واقف ودخل اوضة فيروز
شوية والبنات خلصوا هبطوا من الرقص وفيروز خرجت من اوضة شروق وبتبص حواليها عشان محدش يشوفها باللبس دا ودخلت أوضتها بسرعة وفجأة انصدmت لما شافت مهاب ووقفت مكانها وكأنها شافت عفريت ومهاب وقف وقرب منها
فيروز بكسوف: مـ.ـا.تقربش يامهاب
مهاب بخبث: ليه؟
فيروز: وحياتي عندك اخرج
مهاب بيقرب اكتر: لا مش هخرج
مهاب واقف بيبصلها من تحت لفوق وهي هيغمى عليها من كسوفها ومش عارفة تتحرك
مهاب بهمس: ايه الجمال دا
فيروز بصت للأرض وماردتش
مهاب: زعلان منك
فيروز بصتله: ليه؟
مهاب: عشان لبستي كدا وكمان الباب كان مفتوح وشوفتك ولو حد تاني كان ممكن يشوفك
فيروز ضغطت على شفايفها من كسوفها: طب اخرج
مهاب بيقرب اكتر: مش هخرج غير لما اعـ.ـا.قبك
فيروز بعدm فهم: تعـ.ـا.قبني على ايه؟
مهاب: على اللبس دا
فيروز: بس احنا كنا بنات
مهاب بهمس: لا لازم اعـ.ـا.قبك
فيروز بكسوف: اخرج
مهاب قرب منها وباسها برقة وحـ.ـضـ.ـنها اوي: آخر مرة تلبسي اللبس دا وبعدين كلها شهر ونص وتلبسيه براحتك بس في ڤيلتنا
فيروز بصوت وا.طـ.ـي: طب يالا اخرج عشان اغير هدومي
مهاب: لا ادخلي غيري في الحمام وانا هستناكي هنا
فيروز جريت بسرعة اخدت هدومها ودخلت الحمام وهو وقف في البلكونة
فيروز خلصت لبس وخرجتله وهو كان ضهره ليها
فيروز: سرحان في ايه؟
مهاب بصلها وابتسم: سرحان فيكي
فيروز ابتسمت بخجل: بكاش اوي
مهاب ضحك: لا ابدا والله
فيروز: ماشي ياسيدي
مهاب قعد وقعدها جمبه: مش مخبية عني حاجة؟
فيروز بتـ.ـو.تر: لا
مهاب بيبص في عنيها: متأكدة؟
فيروز بتهرب من عنيه ودmـ.ـو.عها اتجمعت بس مانزلتش: ايوا
مهاب اضايق انها محكتلوش عن الرسايل بس بيحاول يبان طبيعي: طب يالا ننزل ليهم
فيروز مسكت ايده: ليه سألتني كدا؟
مهاب بيتكلم وهو مش باصللها: عادي
فيروز قلقت اكتر وخافت ونزلت مع مهاب تحت والكل كان قاعد فرحان وبيهزروا وببضحكوا بس فيروز كانت سرحانة
نيجي لضياء قاعد بيتفرج على التليفزيون وسلمى دخلت بكوبيتين عصير وقربت منه
سلمى: العصير ياحبيبي
ضياء بصلها: تعبتي نفسك ليه بس ما انا بعمله
سلمى بحـ.ـز.ن: عشان تحط فيه حبوب منع الحمل مش كدا؟
ضياء بصدmة: انتي بتقولي ايه؟
سلمى بدmـ.ـو.ع: بقول اللي بيحصل ياضياء، انا النهاردة رحت كشفت عند دكتورة عشان تأخر الحمل وقالتلي اني باخد الحبوب بإنتظام وان الحبوب دي ممكن تكون في العصير
ضياء بيبصلها ومش عارف يرد يقولها ايه
سلمى: كل اللي عاوزة اعرفه انت ليه عملت كدا
ضياء: مش عاوز ولاد دلوقتي
سلمى: طب ليه ماقولتليش ليه تتصرف من دmاغك وممكن باللي انت بتعمله دا يسببلي مشاكل في الانجاب بعد كدا
ضياء: انا عارف ان اتصرفت غلط بس خفت ترفضي
سلمى بإنهيار: دي مش حاجة تخصك لوحدك عشان تاخد قرار فيها وانا لا
ضياء: ممكن تهدي
سلمى بصتله: اهدى؟! تمام ياضياء
ضياء مسك ايديها: طب ايه رأيك مش هتاخديه تاني.....وشالها وداخل بيها اوضتهم
سلمى: رايح بيا فين؟
ضياء بيغمزلها: مش انتي عاوزة اولاد
سلمى اتكسفت وحـ.ـضـ.ـنته
الأيام بتعدي والكل مشغول في حياته وفيروز بتذاكر هي وشروق وخلود كمان بتذاكر وصافي ومي ومرام بيذاكروا عشان امتحانات ثانوية عامة قربت وهما عاوزين مجموع كويس وعدا شهر كامل وخلاص معتش غير اسبوعين بس على الإمتحانات وفيروز خـ.ـو.فها بيذيد وخصوصا ان الرسايل لسة بتتبعت ليها وكمان مهاب بدأ يقلق وبيسأل نفسه هي ليه مخبية عليه الرسايل دي، واحمد لسة بيحاول يضايقها في الجامعة ومش سايبها في حالها وهي متـ.ـو.ترة بسبب الامتحانات وخلاص دي آخر سنة وفؤاد خطب هدى وحبها اوي واتأكد انه حبه لفيروز كان مجرد اعجاب وبس، وشروق حبت عاصم اوي وفرحانة بيه
شروق وفيروز قاعدين في كافيه الجامعة
فيروز بتعب: اخيرا النهاردة آخر يوم امتحانات
شروق: ايوا الواحد تعب اوي ربنا يعدي الايام اللي جايا على خير
فيروز: يارب
شروق شافت احمد جاي عليهم: الرخم وصل
فيروز بصت شافته: يوووه والله ماهي ناقصة
احمد قرب عليهم وقعد معاهم: جاهزين للإمتحانات
شروق بضيق: أكيد
احمد بيبص لفيروز: طب خلوا بالكم من مادتي بقى اصل انا عامل امتحان صعب اوي
فيروز بصتله بتحدي: افتكر ان مافيش حاجة بتكون صعبة علينا يادكتور
احمد بصلها اوي: تفتكري؟
فيروز: ايوا
احمد وقف وقرب منها وهمس: ادعي ان ايامك اللي جايا تعدي على خير اصل الفرح قرب
احمد مشي وسابهم وهي انهارت ومهاب كان جاي من بعيد واضايق من قرب احمد، مهاب قرب منهم وقعد ولاحظ دmـ.ـو.ع فيروز
مهاب بقلق: في ايه مالك
فيروز بدmـ.ـو.ع: مافيش
مهاب بغضب: قولي في ايه وايه يخلي الاستاذ دا يقرب منك كدا ويتكلم بينك وبينه
فيروز بتعيط وبس وشروق اتكلمت: مافيش يامهاب كل الحكاية ان دكتور احمد بيقلقنا من امتحانه وبيقولنا انه صعب ودا سبب عـ.ـيا.ط فيروز
مهاب بشك: هو دا بس اللي حصل؟
شروق بتـ.ـو.تر: ايوا يعني هيكون ايه بس
مهاب بص لفيروز واتكلم بهدوء: خايفة ليه بس مش انتي شاطرة وكل سنة بتجيبي امتياز ايه بس اللي حصل
فيرود بدmـ.ـو.ع: مافيش يالا نروح عشان تعبانة
مهاب حاسس ان في حاجة تانية واخدهم ورجعوا الڤيلا من غير ولا اي كلمة، فيروز طلعت اوضتها وقفلت عليها وفضلت تعيط اوووي واتوضت وصلت ودعت ربنا انه يقف جمبها ونامت على سريرها من الحـ.ـز.ن والتعب، مهاب قاعد في اوضته مصدع من كتر التفكير والقلق واتوضى وصلى وقعد يقرأ قرآن وشوية وراح اوضة فيروز بس بيخبط ومش بترد وجه يفتح الباب لقاه مقفول وقلق عليها بس شاف شروق وقالتله انها أكيد نايمة
عدا يومين وفيروز بتتعامل مع مهاب مش ذي الأول ودا قالقه جدا بس قال يمكن ضغوط مذاكرة مش أكتر وفي يوم فيروز قررت تروح لمهاب الشركة عشان تشوفه وأول ماوصلت عرفت انه في اجتماع بس مهاب لما عرف انها موجودة في الشركة طلب من السكرتيرة انها تدخل وفيروز دخلت وابتسامتها على وشها ومهاب وقف وباس دmاغها: ايه المفاجئة الحلوة دي
فيروز: اصلك وحـ.ـشـ.ـتني
مهاب مسك ايديها وباسها وقرب من اللي كانوا قاعدين حوالين ترابيزة الإجتماع: احب اعرفكم فيروز مراتي
فيروز بهمس: لسة على فكرة
مهاب ضحك وفيروز بتبص على اللي قاعدين وانصدmت اوووي من اللي قاعد ادامها
فيروز واقفة مصدومة ومهاب مستغرب وبيبص مكان ماهي بتبص وكان ضياء قاعد ووقف وبكل بساطة: اخبارك ايه يافيروز؟
فيروز اتوترت ومعرفتش ترد ومهاب استغرب وسأله: انتوا تعرفوا بعض؟
ضياء: كنا جيران في بيتها القديم
مهاب بيبصلها واخد باله من اسم ضياء اللي عامر قاله في اجتماع الشركة اللي قال فيه ان فيروز تكون خطيبة ضياء واضايق جدا وبص للي قاعدين: الاجتماع انتهى ولو فيه اي ملاحظات سيبوهالي على مكتبي
الكل خرج وضياء اتحرك من جمب فيروز وهمسلها: انا رجعتلك خلاص
ضياء خرج وفيروز لسة واقفة مكانها وخلاص دموعها هتنزل مهاب مسك ايديها وخرج بيها من المكتب ومن الشركة كلها وطول الطريق ساكتين ووصلوا عند البحر ومهاب نزل وفيروز نزلت وراه
مهاب باصص للبحر: احكي
فيروز بدموع: احكي ايه؟
مهاب بغضب: انا بجد مش فاهم فيكي ايه ساعات بحسك خايفة وقلقانة ومتوترة وكل مافرحنا يقرب بتخافي انا قولت عادي خوف عادي بس اللي واضح انه مش عادي خالص واللي اسمه ضياء دا كمان يطلع مين
فيروز بإنهيار: ضياء كنت بحبه
مهاب بصلها: وايه حصل؟
فيروز بصتله وبتهرب من عنيه: بعد عني وسافر وسابني
مهاب: يعني هو سابك وعشان كدا انتي كرهتيه
فيروز بصتله: انا كرهته وكرهت اليوم اللي حبيته فيه وكرهت نفسي عشان حبيت واحد ذي دا وكرهت حاجة اسمها حب.....سكتت شوية وكملت: لحد ماقابلتك يامهاب غيرت فكرتي خالص عن الحب بس غصب عني كل اللي بيحصل دا بجد
مهاب بغضب: غصب عنك ايه؟ وايه سبب خوفك وايه الرسايل اللي بتوصلك دي
فيروز بصدمة: رسايل؟
مهاب بصلها اوي: انتي فاكرة اني معرفش لا انا عرفت من فترة فاكرة يوم ماسألتك انتي مخبية عني حاجة ولا لا وقولتيلي لا كنت قبلها بقى عرفت وشفت رسالة جايا على تليفونك تقدري تفهميني دا ايه لا وكمان ان نفس الرقم اللي بيبعت ليكي هو نفس الرقم اللي بيبعتلي
فيروز بخوف وقلق: بيبعتلك؟
مهاب: ايوا ورسايل ماطمنش خالص بتدل على الخداع والكدب وانا بجد مش فاهم في ايه
فيروز فجأة داخت واغمى عليها ومهاب قلق عليها جدا وبيفوق فيها وهي مش بتفوق شالها بسرعة وجري بيها على العربية واتحرك للمستشفى والدكتورة كشفت عليها وقالتله ان عندها انهيار عصبي، مهاب فضل قاعد جمبها لحد مافاقت وبتهرب من الكلام معاه وساعدها انها تقوم وصممت انها تخرج من المستشفى وطول الطريق مش بيتكلموا خالص ومهاب مضايق ومش فاهم في ايه، وصلوا الڤيلا ومهاب شالها وطلع بيها أوضتها والكل قلقان عليها
شروق: هي مالها يامهاب؟
مهاب قفل باب اوضة فيروز وخرج: هي كويسة بس سيبوها ترتاح شوية
مهاب دخل أوضته والبنات قلقانين عليها وعبدالحميد مستغرب من تعبها المفاجئ وعاوز يعرف في ايه ودخل اوضة مهاب
عبدالحميد: تقدر تفهمني حصل ايه؟
مهاب بصله: مافيش ياجدو شدينا مع بعض في الكلام بس واغمى عليها
عبدالحميد: براحة عليها يامهاب، دي مالهاش غيرنا ودلوقتي مراتك وخلاص معتش حاجة وتكون مراتك ادام الكل
مهاب اتنهد: حاضر ياجدو
الدادة خبطت ودخلت: مهاب باشا تحت وعاوز حضرتك ياعبدالحميد بيه
عبدالحميد: حاضر انا نازل
الدادة خرجت وعبدالحميد بص لمهاب: ظبط امورك معاها قبل الفرح عشان ماتكونيش زعلانين من بعض
مهاب اكتفى بهز دمافه وعبدالحميد نزل لمهاب العمري تحت، مهاب(الصغير) فضل قاعد على السرير وتليفونه وصله رسالة وكانت عبارة عن
(هانت وتعرف اللي مخبياه عليك ايه....بس ساعتها هتكرهها اوي اسمع كلامي وسيبها قبل ماتحس ان كرامتك بتتهان وانك مش راجل) مهاب قرأ الرسالة وعنيه كلها نار غضب ورمى التليفون كسره في الأرض وقام أخد دش عشان يهدي من انفعاله وغضبه
نيجي لأوضة فيروز، صحيت وقامت من سريرها دخلت الحمام اتوضت وصلت ودعت ربها انه يقف جمبها
نيجي بقى لضياء، رجع من الشركة ووصل شقته الجديدة اللي نقل فيها هو وسلمى، وسلمى كانت حامل خلاص وهو فرح بالحمل دا جدا على عكس اللي عمله
ضياء دخل الشقة: ياسلمى انتي فين؟
سلمى في المطبخ: انا في المطبخ ياحبيبي
ضياء دخلها: مش قولنا ترتاحي
سلمى بحب: ياحبيبي هعمل بس الغدا ليك
ضياء بحنان: انا جبت أكل معايا تعالي نقعد ناكل وبلاش تتعبي نفسك
سلمى فرحانة بإهتمام ضياء اللي هو نفسه مستغربه ومش عارف هو ازاي مع سلمى كدا ومع فيروز بطريقة مش كويسة
عدا يومين والأيام خلاص بتعدي ومهاب معاملته مع فيروز باقت متغيرة عن الأول ودا بسبب الرسايل اللي بتوصله وقاعد يفكر في حاجات كتير ومشغول باله جدا وخايف ان يكون في كارثة، النهاردة كان أول يوم امتحانات للبنات وعاصم وباسم وصلوا الجامعة عشان يطمنوا على شروق وخلود بس للأسف مهاب مجاش معاهم، شروق وفيروز خرجوا من الإمتحان وكانت مادة أحمد وكان الإمتحان طويل بس الحمدلله حلوا كويس
شروق: ايه الإمتحان دا
فيروز ضحكت: هو كان طويل بس حلينا كويس وان شآء الله خير
عاصم قرب منهم: ها يابنات عملتوا ايه؟
شروق وفيروز: الحمدلله تمام
باسم وخلود وصلوا عندهم وقعدوا مع بعض في كافيه الكلية وفيروز زعلت اوي ان مهاب ما اطمنش عليها ولا حتى برنة تليفون
وهما قاعدين يتكلموا مهاب وصل وفيروز ابتسمت بفرحة وهو قعد جمبها
مهاب من غير مايبصلها: عملتي ايه؟
فيروز: الحمدلله تمام كان كويس
مهاب: دي كانت مادة أحمد؟
فيروز: أيوا بس الحمدلله عدت
مهاب: تمام
فيروز مضايقة من تعامل مهاب معاها وعاوزة تفهم في ايه وهمستله: ممكن اعرف انت متغير معايا ليه؟
مهاب بصلها: مش لما انا أعرف ايه اللي انتي مخبياه عليا الأول
فيروز اتفاجأت برده ومعرفتش ترد عليه وسكتت وهو اضايق اكتر وشكوكه ان في مصيبة بدأت تبان ادامه
باسم ملاحظهم وهمس لعاصم: هما مالهم؟
عاصم: مش عارف بس حاسس انهم متخانقين
باسم لمهاب: ايه رأيك يامهاب نخرج النهاردة بما انه كان أول يوم امتحان نخرجهم شوية
مهاب وقف ولبس نضارته الشمس: انا عندي شغل انا جيت اطمن عالبنات وهرجع الشركة يالا أشوفكم في الڤيلا
مهاب مشي من غير مايبص لفيروز ومن غير أي كلام وشروق بتبصلها ونظرات فيروز كافية انها تفهم في ايه
فيروز ركبت مع خلود وباسم وسابت شروق وعاصم على راحتهم وطول الطريق ساكتة وسرحانة
باسم بيبص عليها في المرايا: مالك يافيروز؟
فيروز: مافيش ياباسم
خلود: مافيش ازاي بس يابنتي انتي مش شايفة نفسك وكمان مهاب
فيروز دموعها نزلت: انا مش عاوزة اتكلم
خلود وباسم سكتوا لما حسوا انها مش حابة تتكلم وسابوها على راحتها ووصلوا الڤيلا وفيروز طلعت جري على اوضتها
سراج: مالها فيروز ياباسم؟
باسم: مش عارف يابابا هي مضايقة وشكلها متخانقة مع مهاب
سراج لوفاء وليلى: اطلعوا شوفوا مالها
وفاء وليلى طلعوا ليها ومنال مستغربة اللي بيحصل
مرام: هما متخانقين ليه ياباسم؟
باسم عارف ان مرام بتحب مهاب: مش عارف بس ماتقلقوش مهاب مايقدرش يستغنى عنها
مرام اضايقت من كلام باسم رغم انها بدأت تتعامل كويس مع فيروز بس هتعمل ايه في قلبها
مي: طب انا عاوزة اطلع اشوفها
خلود: استني لما ماما وطنط وفاء ينزلوا
فوق في اوضة فيروز وفاء وليلى دخلوا بس هي كانت في الحمام بتاخد دش وخرجت شافتهم وابتسمت
وفاء: شفناكي طلعتي بسرعة حبينا نطمن عليكي
فيروز ابتسمت: انا كويسة
ليلى: طب عيني في عينك كدا
فيروز ضحكت: لو بصيت في عينك هتكشفيني
وفاء بإبتسامة: طب مالك؟
فيروز قعدت على السرير: مافيش
وفاء بحنان: انا مش هضغط عليكي يابنتي بس كل اللي عاوزين نقوله ليكي اننا هنا ذي مامتك ودايما جمبك وقلقانين عليكي
فيروز عيطت جامد: انا كويسة بس انا اللي مخنوقة شوية
ليلى: من ايه بس؟
فيروز: ابدا مافيش
وفاء: طب يالا قومي معانا نقعد سوا تحت
فيروز: حاضر هغير هدومي وهنزل
وفاء وليلى نزلوا، وشوية وباب اوضة فيروز خبط وفتحت واتفاجأت بمهاب(الجد) واقف ادامها
مهاب(الجد): مش هتقوليلي اتفضل
فيروز بإبتسامة: حضرتك مش محتاج تستأذن
مهاب(الجد) دخل وقعد وهي واقفة ادامه: تعالي اقعدي جمبي
فيروز قعدت جمبه وهو بيبصلها بكل حب وحنان: احكيلي بقى مالك
فيروز ابتسمت: صدقوني مافيش حاجة انا كويسة
مهاب(الجد): لا مش هصدقك لان انت ومهاب متغيريين واللي انا متأكد منه انكم بتحبوا بعض جدا وخصوصا مهاب ومايقدرش يستغنى عنك
فيروز دموعها نزلت غصب عنها وسكتت
مهاب(الجد): احكيلي وأكيد هقدر اساعدك
فيروز: ياريت كان حد يقدر بس للأسف مافيش حل
مهاب(الجد) بقلق: انتي كدا هتقلقيني عليكي
فيروز ابتسمت رغم دموغهاه: ماتقلقش ياجدو انا هكون كويسة ومهاب كمان
مهاب(الجد) حضنها: يارب ياحبيبتي واشوفكم فرحانين دايما
مهاب اخدها تنزل معاه تحت وهما نازلين كان مهاب(الصغير) طالع
مهاب(الجد): حبيبي
مهاب(الصغير) بإبتسامة: حبيبي ياجدو انت هنا من امتى
مهاب(الجد): لسة واصل من شوية وطلعت اشوف فيروز
مهاب(الصغير) بصلها ورجع بص لجده: ماشي ياجدو بعد اذنك هطلع اغير هدومي
مهاب طلع يغير هدومه وفيروز زعلت اوي انه تجاهلها كدا، نزلت قعدت معاهم ومهاب نزل بس باردوا مش بيتكلم معاها، فيروز قررت انها خلاص هتحكيله وكفاية كدا عذاب ليها وتريح بالها حتى لو هو هيسيبها فهتقوله وخلاص بس لما هي تخلص امتحاناتها الأول
مرام: بقولكم ايه ماتيجوا نخرج شوية النهاردة
باسم: الله عليكي بس الاستاذ مهاب عامل فيها مهم وبيقول مش فاضي
مهاب بصله وابتسم: معلش ياباسم اخرجوا انتوا ومالكوش دعوة بيا
منال: ازاي ياحبيبي اخرج وخرج خطيبتك
مهاب ببرود: انا مش فاضي ولو هي عاوزة تخرج براحتها مش همنعها
فيروز اتكلمت: بس تفتكر الخروجة هتكون حلوة من غير ماتكون معايا
مهاب بصلها اوي وكأنها بيقولها احكي بقى اللي انتي مخبياه وهي باردوا بتهرب من عنيه واضايق وسابهم وخرج الجنينة
عبدالحميد: قومي شوفي جوزك ماله
فيروز بصتله: حاضر
فيروز خرجت ومهاب كان واقف سرحان ومضايق وهي قربت منه: هتفضل تعاملني كدا؟
مهاب من غير مايبصلها: انتي السبب
فيروز: بس انا مش مخبية حاجة يامهاب
مهاب بصلها بغضب: وطلاما مش مخبية حاجة تقدري تفهميني ايه الرسايل اللي بتتبعت لينا دي وايه سببها وأكيد اللي باعت الرسايل دي عارف حاجة انتي مخبياها
فيروز بصتله بدموع وسكتت معرفتش ترد
مهاب: بطلي عياط وفهميني بس عارفة انا حاسس ان هو اللي بيبعت الرسايل لينا
فيروز بخوف: تقصد مين؟
مهاب: اقصد الاستاذ اللي كنتي بتحبيه وشوفي بقى هو عارف ايه انتي مخبياه عليا
فيروز بإنهيار: قولتلك مش مخبية حاجة
مهاب: تمام
مهاب سابها وخرج من الڤيلا وعلاقتهم ببعض بتنهار يوم عن يوم وفيروز منهارة بسبب كدا ومهاب بقى بيسهر وبيسكر وحالته مش عاجبة اي حد والنهاردة كان آخر يوم امتحان والبنات فرحانة انها خلصت بس فيروز في دنيا تانية وهما قاعدين في الكافيه المفضل ليهم
شروق: ايه يافيروز سرحانة في ايه؟
فيروز: مافيش
شروق بهمس: قررتي ايه؟
فيروز: قررت اني هقوله النهاردة
شروق بقلق: بلاش النهاردة احنا لسة مخلصين امتحانات وفرحانين
فيروز بصتلها بحزن: انا مش فرحانة ياشروق عاوزاني افرح ازاي ومهاب متغير معايا انا بموت
شروق: ربنا يستر
البنات قعدوا شوية سوا ورجعوا الڤيلا وخلاص فيروز مقررة انها تحكي لمهاب
ضياء قاعد في شقته وسرحان وبيكلم نفسه: كفاية ياضياء تخوف فيروز انت ماعملتش معاها حاجة انت فعلا حبيتها بس انت فضلت واهمها انك دمرتها كفاية وابعد عن حياتها
(دلوقتي عرفنا مين كان بيبعت الرسايل لفيروز ومهاب هو ضياء ودلوقتي عرفنا ان فيروز بنت)
في المساء، مهاب قاعد في (night club) ملهى ليلي وبيشرب كتير وسكران ومخنوق ومضايق ووصلت رسالة لتليفونه
(عاوز تعرف هي مخبية عنك ايه؟ انا هقولك الهانم اللي انت بتحبها وهتتجوزها مش بنت)
مهاب انصدم صدمة عمره وفضل يرن على الرقم كتير لان دا مش نفس الرقم اللي بيبعتله الرسايل والرقم اتقفل ومن غضب مهاب رمي التليفون على الأرض اتكسر، ضياء في الوقت دا بعت رسالة لتليفون مهاب
(افرحوا وعيشوا حياتكم انا كنت فاكر لما أحاول أوقع مابينكم هكسبها او احس اني بحبها بس انا فعلا حبيت مراتي ومستنس إبني اللي جاي وطمنها اني ماعملتش معاها حاجة دا مجرد وهم اوهمتها بيه عشان تفضل مستنياني)
مهاب ركب عربيته وساق بسرعة جدااا ووصل الڤيلا وطلع أوضتها وهي كانت لسة صاحية واستغربت من شكله وعرفت انه مش في وعيه ودا باين من حالته
فيروز بقلق: مالك؟
مهاب بيقرب وضربها بالقلم: انتي تخدعيني انا
فيروز بخوف: خدعتك في ايه
مهاب بصوت كله غضب وكمان سكران: انتي باردوا اللي بتسألي تقدري تقوليلي كنتي هتتجوزيني ازاي وانتي اصلا مش بنت
فيروز انصدمت انه عرف وخافت اوي واتوترت وسكتت وماردتش عليه
مهاب قرب عليها: يعني دا حصل فعلا؟
فيروز باردوا مابتردش ومهاب غضبه بيزيد وضربها بالقلم تاني وفيروز منهارة ومش عارفة ترد تقوله ايه وفجأة اتكلمت
فيروز بإنهيار: اسمعني يامهاب وماتحكمش عليا كدا
مهاب: مش عاوز اسمعك انتي خدعتيني وضحكتي عليا
فيروز بعياط هيتسيري: والله كنت هقولك
مهاب بغضب: انتي كدابة، كنتي هتقولي امتى لما خلاص نتجوز وتكوني مراتي ادام الكل ساعتها كنتي فاكرة اني هستر عليكي
فيروز اتوجعت من الكلام اوي وانصدمت على اللي قالوا مهاب
مهاب بغضب: انتي طالق
فيروز واقفة مش مصدقة اللي بيحصل نهائي
مهاب بيقرب من غير وعي وبيتكلم بغضب: انا اه طلقتك بس مش هسيبك كدا
فيروز بدموع وانهيار: قصدك ايه؟
مهاب بيبصلها من تحت لفوق: مش انتي سلمتي نفسك له من غير جواز يبقى انا ليا حق ذيه
فيروز خافت من كلامه واتوجعت اكتر: عشان خاطري والنبي يامهاب بلاش تخليني أكرهك
مهاب بضحكة سخرية: تكرهيني؟ انا بقى عاوزك تكرهيني ذي ما انا كرهتك وندمت على اليوم اللي حبيتك فيه
فيروز بترجع لورا بخوف وانهيار: بلاش يامهاب والله كل دا حصل غصب عني
مهاب بيقرب: غصب عنك ازاي عاوزة تفهميني ان دا حصل من غير رضاكي وانك انتي اللي مشجعاه على كدا
فيروز بتنصدم كل شوية بسبب كلامه اللي بيوجع قلبها: انت مش في وعيك
مهاب مسكها: لا في وعيي وعارف بعمل ايه ومش هتخرجي من هنا غير لما اخد حقي منك
فيروز بإنهيار: بلاش يامهاب عشان خاطري
مهاب مش فارق معاه ولا كلمة وللأسف عمل اللي هو عاوزه بس صدمة عمره لما عرف ان مافيش حد لمسها وان كل الرسايل اللي كانت بتوصلهم كلها كدب.....مهاب وقف بصدمة ومعتش عارف يعمل ايه ولا يقول ايه وفيروز كأنها في دنيا تانية على اد ماهي فرحت لما عرفت ان ضياء ملمسهاش على اد ماهي موجوعة من مهاب وانه محاولش يسمعها ولا يفهم ايه حصل...مهاب استحقر نفسه ولبس هدومه وخرج من الأوضة وفيروز انهارت وفضلت تعيط جامد ومسكت تليفونها ورنت على ضياء.....وضياء رد بسرعة
فيروز: انت احقر انسان شفته في حياتي فضلت توهمني طول الفترة دي كلها واكيد انت اللي كنت بتبعت الرسايل لينا وكمان انت اللي عرفت مهاب كدبتك اللي بسببها دمرني، منك لله ياضياء وبجد ندمانة على حبي ليه
فيروز قالت كلامها وقفلت الخط من غير ماضياء يرد وضياء مستغرب وازاي دا حصل وهو اصلا بعت رسالة لمهاب وفهمه
فيروز فضلت قاعدة مخنوقة ومنهارة وباب اوضتها خبط وكان عبدالحميد واتفاجئ بإنهيارها
عبدالحميد بقلق: في ايه؟
فيروز بتعيط وبس ومنهارة
عبدالحميد: فهميني في ايه
فيرود حكت كل حاجة لعبدالحميد من يوم ماضياء كدب عليها كدبة ذي دي لحد اللي مهاب عمله
عبدالحميد بصدمة: مهاب عمل كدا؟
فيروز بإنهيار: للأسف اه، انا والله كنت ناوية اقوله النهاردة واتكلمت مع شروق لاني ماكنتش هقبل اني اخدعه
عبدالحميد: انا بجد مش مصدق هو ازاي اتصرف كدا
فيروز بعياط: عشان خاطري ياجدو لو كنت لسة غالية عندك ذيهم ابعدني من هنا
عبدالحميد: انتي اكيد غالية عندي وهتفضلي غالية بس عشان خاطري ممكن تهدي بس الأول
فيروز: عشان خاطري ياجدو ابعدني من هنا وعن حياته مش هقدر اقعد معاه ولا حتى اشوفه
عبدالحميد بتفكير: تمام قومي البسي وجهزي شنطة هدومك
فيروز بسرعة كانت مجهزة كل حاجة وخرجت مع عبدالحميد وأجرلها شقة في مكان كويس وقعدت فيها واتفق معاها ان بعد يومين هيكون وصل لحل
تاني يوم الصبح، مهاب في اوضته قاعد مش مصدق اللي حصل وازاي هو عمل كدا وجرح فيروز بكلامه بس للأسف الرسالة اللي وصلتله كانت كافية انها توصله للحالة دي، مهاب للأسف تليفونه اتكسر ونقل خطه على تليفون تاني ورن على سعد صاحبه عشان يعرف مين صاحب الرقم الجديد دا وللأسف ذي المرة اللي فاتت معرفش مين صاحبه بس سعد قاله انه هيكلم ظابط صاحبه ويعرف مكان الرقم دا فين وشاف الرسالة اللي وصلتله بعد ماتليفونه اتكسر وموجوع اوي على اللي عمله مع فيروز، مهاب خرج من اوضته وراح لأوضة فيروز واستغرب لما لقاها فاضية وخرج تاني بس قابل جده
مهاب: فيروز فين؟
عبدالحميد: انا اللي كنت لسة هسألك عليها
مهاب: يعني ايه؟
عبدالحميد: يعني فيروز سابت الڤيلا واخدت كل هدومها
مهاب بقلق وصدمة: حضرتك بتقول ايه
عبدالحميد طلع ورقة من جيبه: اتفضل الورقة دي سابتها ليك
مهاب اخد الورقة وفتحها
(لما الرسالة دي توصلك ساعتها تعرف اني اختفيت من حياتك خالص وماتحاولش تدور عليا مهما حصل......عارف يامهاب على اد فرحتي اني معملتش حاجة تغضب ربنا على اد ماكرهتك، محاولتش تديني فرصة احكيلك ايه حصل وان اللي حصل دا كنت ساعتها متخدرة بس للأسف ماكنتش اعرف انه كله وهم في وهم عشان حياتي تكون تعيسة، عاوزاك تسأل شروق تقولها ايه حصل او بلاش شروق اسأله هو يامهاب......عاوزة اقولك حاجة اخيرة حسستني اني رخيصة اووووي واني ممكن اوافق ان دا ممكن يحصل بمزاجي وبرضايا واخدت مني الحاجة اللي كنت بمووت في اليوم ألف مرة عشان كنت فاكرة انها ضاعت مني واني خدعتك.....اشوف وشك على خير او اقولك بلاش اشوف وشك تاني حتى لو صدفة يا اللي كنت فاكراك حياتي اللي جايا وفرحتي اللي دعيت بيها ربنا)
مهاب مع كل كلمة بيقرأها دموعه بتنزل ودا كله ادام جده
عبدالحميد بغضب: مبروك عليك خسارتك لأنضف حاجة في حياتك
مهاب بصله بدموع وانهيار ومش عارف يعمل ايه: لازم الاقيها
مهاب خرج بسرعة من الڤيلا وعبدالحميد واقف مكانه وزعلان واتكلم مع نفسه: مش هتقدر تلاقيها يامهاب
مهاب فضل يدور في كل الفنادق وفي اي مكان ممكن تكون فيه وراح لشقة ضياء وخبط كتير وبغضب وضياء فتح ومهاب اول ماشافه ضربه في وشه وقعه على الأرض
مهاب بغضب: ليه عملت كدا؟
ضياء بألم: كنت غلطان وكنت فاكر اني بكدا هقدر اقعدها جمبي وليا وتكون معايا
مهاب بيضربه تاني: انت ايه يا اخي ايه الأرف دا عشان عاوزها ليك ومعاك تفضل توهمها بالمصيبة دي
ضياء بتعب: انا حبيت اصلح اللي عملته معاكوا الفترة اللي فاتت وبعتلك رسالة امبارح
مهاب قعد بغضب وندم: رسالة؟ بعد ايه....بعد ما انا اللي دمرتها
ضياء بعدم فهم: قصدك ايه؟
مهاب بصله ودموعه على وشه: يعني أخدت اللي انت فضلت توهمها بإنك عملته
ضياء بصدمة: ايه اللي انت بتقوله دا
مهاب وقف ولسه هيخرج: كله بسببك انت بالرسالة اللي بعتهالي امبارح
ضياء بغضب: انت عبيط ولا بتستعبط رسالتي اللي بعتهالك امبارح اني كنت بحاول اصلح اللي عملته مش اخليك تهبب اللي عملته دا
مهاب: ليه مش انت باردوا اللس بعت الرسالة اللي قبلها
ضياء بإستغراب: رسالة ايه؟!
مهاب: انك بتقولي فيها عاللي حصل وانها مش بنت
ضياء: انا مابعتش ليك اي رسايل امبارح غير اللي كنت بقولك ان دا كله كدب
مهاب بإستغراب: امال مين اللي بعت....هو معقول يكون حد تاني عارف الحكاية دي
ضياء: اكيد لا
مهاب واقف مش فاهم حاجة وخرج من عند ضياء ورجع الڤيلا والكل كان قاعد مستنيه
شروق بقلق: لاقيتها؟
مهاب قعد وبيأس: لا
شروق: ليه يامهاب عملت كدا ليه؟
مهاب: شروق مش قادر اتكلم والله
شروق حكت لمهاب كل حاجة والكل عرف الحقيقة وقالت كمان ان احمد كان عارف
مهاب بإستغراب: يعني احمد كان عارف الحكاية دي؟
شروق: ايوا لانه سمعنا واحنا لما كنا في الرحلة وفضل يهددها بالموضوع دا وانه هيقولك
عبدالحميد بغضب: وانتوا ازاي تخبوا حاجة ذي دي
شروق: ازاي ياجدو كنا هنيجي نقول حاجة ذي دي واحنا ساعتها كنا فاكرين ان فعلا دا حصل
مهاب وقف وخرج جري بارة الڤيلا وباسم خرج وراه
باسم: رايح فين؟
مهاب: رايح للكلب اللي اسمه أحمد
باسم ركب جمب مهاب بسرعة ووصلوا ڤيلا أحمد ومهاب نزل فيه ضرب
مهاب بغضب وبصوت عالي: عملتلك ايه عشام تعمل كدا فيها كل دا عشان قالتلك بتحبني
احمد بألم: انا محدش يقولي لا
مهاب ضربه تاني: انت مرييييض
باسم بيبعد مهاب عن احمد ومهاب يصمم يكمل ضرب وقبل مايخرجوا من عنده مهاب بصله: بس عاوز اقولك حاجة محدش لمسها يعني احب اقولك انك طلعت غبي
مهاب وباسم مشيوا من عند احمد، واحمد قاعد ندمان اوي على اللي عمله
نرجع لضياء، سلمى زعلت اوي عاللي حصل من ضياء
سلمى: ازاي عملت كدا؟
ضياء: غصب عني وكنت بفكر غلط
سلمى بغضب: انت ازاي كدا
ضياء بيحاول يهديها: والله ندمان وفعلا حاولت اصلح اللي عملته بس والله العظيم مش انا اللي بعت الرسالة اللي بيقول عليها مهاب
سلمى: وحياتي كفاية بقى كل دا خلينا نعيش مرتاحين
ضياء حضنها: حاضر اوعدك
بعد شهر ونص، في دبي في فرع شركة عبدالحميد هناك، المديرة الجديدة قاعدة عالمكتب بتباشر الشغل وباين عليها الارهاق من كتر الشغل، وبعد نص ساعة كان وقت انتهاء الشغل
أمل للسكرتيرة: تقدري تروحي كدا الشغل انتهى
السكرتيرة: تمام يافندم اي اوامر تانية يامدام أمل
أمل: متشكرة
السكرتيرة خرجت وأمل رجعت البيت الخاص بيها وكان عبارة عن بيت كبير عبارة عن دورين وبجنينة كبيرة ودخلت البيت
أمل: يادادة
دادة فاطيمة: ايوا يابنتي
أمل: حضريلي الغدا عشان جعانه...ولسة بتتحرك حست بدوخة والدادة مسكتها
الدادة: مالك يافيروز
فيروز بصتلها: تعرفي ان وحشني الإسم دا اوي
فيروز دموعها نزلت وطلعت أوضتها وحست بدوخة وجريت عالحمام
فيروز دخلت الحمام وفضلت تستفرغ كتير والدادة فاطمة قلقت عليها ودخلتلها
فاطمة: مالك يابـ.ـنتي
فيروز بتعب: تعبانة اوي ومعدتي و.جـ.ـعاني ودوخة صعبة اوي
فاطمة: ممكن تكوني اخدت برد
فيروز: ممكن
فاطمة بحنان: طب تعالي ارتاحي وانا هعملك حاجة سخنة تشربيها
فيروز قعدت على سريرها وتعبانة اوي واللاب جمبها وفتحته وكان عبدالحميد بيرن عليها فيديو
فيروز بدmـ.ـو.ع: وحـ.ـشـ.ـتني اوي ياجدو
عبدالحميد: انتي اكتر والله يابـ.ـنتي، طمنيني عليكي عاملة ايه
فيروز: انا تمام طول ماحضرتك معايا وجمبي
عبدالحميد: مالك شكلك تعبان
فيروز: معدتي بس تعبانة شوية
عبدالحميد: الف سلامة عليكي ياقلبي خلي بالك من صحتك
فيروز: حاضر ياحبيبي الكل عندك عامل ايه
عبدالحميد: كلهم كويسين وبيسألوا عليكي ووحشتيهم جدا وعاوزين يعرفوا مكانك وخصوصا مهاب
فيروز: عشان خاطري ياجدو بلاش تجيب سيرته
عبدالحميد: هتفضلوا كدا لحد امتى
فيروز: حضرتك عارف قراري وانا مش هرجع فيه، انا اتو.جـ.ـعت منه اوي ومش هقدر اسامحه....فيروز وهي بتتكلم حست بدوخة وانها عاوزة تستفرغ وجريت بسرعة عالحمام وعبدالحميد قلقان عليها، فيروز خرجت من الحمام وتعبانة اوي وعبدالحميد لسة فاتح الفيديو
عبدالحميد بقلق: انتي تروحي تكشفي
فيروز بتعب: ياجدو دا شوية برد وهيروحوا
عبدالحميد: لا تروحي تكشفي
فيروز ابتسمت: مـ.ـا.تقلقش ياجدو
عبدالحميد بشك: متأكدة انه برد؟
فيروز بصتله اوي وسكتت ومعرفتش ترد
عبدالحميد: ماردتيش ليه؟
فيروز: هقول ايه؟
عبدالحميد: ولا حاجة يابـ.ـنتي
فيروز عيطت ودmـ.ـو.عها نزلت
عبدالحميد: بتعيطي ليه؟
فيروز بإنهيار: عشان انا مش عاوزة حاجة تفكرني بيه
عبدالحميد بفرحة: يعني فيه؟
فيروز ضحكت: انت فرحان ياجدو؟
عبدالحميد: اكيد بس هو فعلا فيه؟
فيروز: ايوا ياجدو انا كنت شكه وعملت اختبـ.ـار حمل بعد الشغل بس لسة مارحتش للدكتورة
عبدالحميد: ومستنية ايه؟
فيروز: هروحلها بالليل ان شآء الله
عبدالحميد: وتطمنيني
فيروز: حاضر ياجدو بس ممكن طلب؟
عبدالحميد: عاوزاه مايعرفش صح؟
فيروز: وحياتي عندك ورحمة حبيبة قلبك ياجدو
عبدالحميد ابتسم: حاضر طلاما حلفتيني برحمة الغالية
فيروز: معلش ياجدو عارفة انه طلب غـ.ـبـ.ـي بس هكون مرتاحة بكدا
عبدالحميد: حاضر يابـ.ـنتي وخلي بالك من نفسك
فيروز: حاضر
عبدالحميد قفل مع فيروز وفرحان اوي وقاعد مبتسم وباسم ومهاب كانوا داخلين
باسم بشقاوة: ايه ياجدو بقالك فترة بتمسك اللاب كتير بتعمل ايه من ورانا ياحجوج
عبدالحميد ضحك: بس ياواد يارخم
باسم قعد ومهاب جمبه: ايكونشي بتحب
عبدالحميد ضحك: عمري، وبعدين عمري ما احب حد غير المرحومة
باسم ابتسم: الله يرحمها
عبدالحميد: يارب......بص لمهاب اللي سرحان ودقنته كبرت ومش بينام: مهاب
مهاب بصله: نعم
عبدالحميد: هتفضل كدا كتير؟
مهاب بحـ.ـز.ن: مـ.ـا.تقلقوش عليا انا كويس
باسم: لا يامهاب مش كويس
مهاب بحـ.ـز.ن واضح: بحاول اكون كويس
عبدالحميد بحـ.ـز.ن: لسة بتدور عليها؟
مهاب بصله: وهفضل طول عمري بدور عليها ياجدو........قام وقف: انا طالع اوضتي
مهاب طلع وسابهم وباسم بص لجده
باسم: عبده
عبدالحميد بصله: خير
باسم: مش ناوي تحكيلي
عبدالحميد: باسم مالكش دعوة بالموضوع دا
باسم: طب طمني
عبدالحميد: مش لما اطمن انا الأول
باسم: بـ.ـاردوا ياجدو
عبدالحميد: ايوا ويالا روح شوف وراك ايه انا داخل المكتب
عبدالحميد دخل مكتبه وباسم فضل قاعد مكانه وبيكلم في نفسه: ياترى ياجدو عارف مكانها ولا لا؟ وياترى مخبي علينا ايه؟
فوق عند مهاب، في اوضة فيروز دي الأوضة اللي بينام فيها من يوم مافيروز سابتهم ومشيت وكأنه بيعـ.ـا.قب نفسه على اللي حصل منه، مهاب قاعد على الأرض بإنهيار وماسك تليفونه وبيقلب في صوارها وصوارهم سوا من شهرين ودmـ.ـو.عه نازلة على وشه: ارجعيلي بقى انا عارف اني غلطت وغلط كبير جدا بس والله تعبان في بعدك اوي، نفسي تسامحيني اوي نفسي الاقيكي واعرف مكانك انا بجد قلقان عليكي
مهاب فضل يتكلم مع نفسه ويلوم نفسه كتييير لحد مانام
في ڤيلا مهاب العمري، مهاب قاعد في مكتبه ودخل فايز ابنه
فايز: حضرتك فاضي؟
مهاب(الجد): ايوا تعالى
فايز قعد: كنت عاوز اتكلم مع حضرتك في حاجة
مهاب(الجد): اتكلم
فايز: مهاب هنعمل معاه ايه؟
مهاب(الجد): هنعمل ايه يعني مش فاهم؟
فايز: يعني هنسيبه كدا مهمل في شغله وفي نفسه ومستقبله
مهاب(الجد): هو اللي عمل كدا في نفسه يافايز
فايز: لازم نلاقي حل عشان كدا ماينفعش او على الأقل نلاقيها، مهاب فعلا عاوزها ترجع ومحدش فينا عارف ليها مكان
مهاب(الجد): ما احنا بنحاول نلاقيها مش عارفين بقالنا شهر ونص بندور عليها في الفنادق ومش لاقينها
فايز بيأس: يعني هتكون راحت فين بس؟
مهاب(الجد) مركز في اللاب: الله اعلم.....وبص لشاشة اللاب وابتسم: معلش يافايز سبني شوية لوحدي
فايز بإحترام: حاضر
فايز خرج ومهاب فتح المكالمه اللي كانت من فيروز
مهاب(الجد): حبيبة جدها
فيروز: وحـ.ـشـ.ـتني ياجدو
مهاب(الجد): انتي اكتر طمنيني عليكي عاملة ايه؟
فيروز: الحمدلله ياجدو كله تمام والله
مهاب(الجد): اخبـ.ـار مزاجك ايه؟
فيروز ابتسمت: الحمدلله انا مبسوطة طول ماحضرتك انت وجدو عبدالحميد جمبي
مهاب(الجد): احنا دايما جمبك ياحبيبتي
فيروز ابتسمت: ربنا يخليكم ليا ياارب
مهاب(الجد): ويخليكي لينا يابـ.ـنتي، مرتاحة في الشغل؟
فيروز ضحكت: اه الحمدلله رغم اني اكون المدير دي صعبة شوية ومسئولية كبيرة بس الحمدلله
مهاب(الجد): بس انتي ادها وشاطرة
فيروز بإبتسامة: انا فعلا بحب شغلي جدا وعشان كدا شاطرة فيه
مهاب(الجد): ربنا يحميكي ويبـ.ـارك فيكي
فيروز خلصت كلام مع جدها مهاب وقررت تروح للدكتورة ولبست وخرجت وليها عربية خاصة بيها بسواق، والسواق اتحرك بيها لعيادة دكتورة النسا، فيروز وصلت ودخلت للدكتورة
الدكتورة: اتفضلي
فيروز بإبتسامة قعدت: اذي حضرتك
الدكتورة: الحمدلله، احكيلي بتشتكي من ايه
فيروز: انا من كام يوم كنت شكة اني حامل وكدا والنهاردة عملت اختبـ.ـار حمل وطلع اني حامل
الدكتورة: طب اتفضلي معايا على سرير الكشف عشان اكشف على حضرتك
فيروز قامت معاها والدكتورة كشفت عليها وقالتلها انها حامل في الشهر الأول وانها محتاجة راحة في اول تلات شهور
فيروز: بس حضرتك انا مسئوله عن شركة ومش هعرف اقعد من الشغل
الدكتورة: تقدري تشتغلي من البيت يعني مثلا تخلي السكرتيرة الخاصة بيكي تقوم بكل الشغل وتتواصلي معاها وانتي في البيت ولو على الاجتماعات تقدرس تحضريها
فيروز: طب ممكن لو ساعة بس في اليوم لان بجد مش هقدر اقعد في البيت لان الشغل كدا هيبوظ
الدكتورة: لو هتخلي بالك من نفسك موافقة وانا هكتبلك بـ.ـاردوا على شوية ڤيتامينات عشان تكوني كويسة لانك ضعيفة
فيروز: حاضر
الدكتورة: هو جوز حضرتك ماجاش معاكي ليه؟
فيروز بحـ.ـز.ن: اصلنا منفصلين من شهر ونص
الدكتورة: اه تمام، هو حضرتك اسمك ايه؟
فيروز: اسمي أمل وموجود عند حضرتك في الكشف
الدكتورة: ماشي ياحبيبتي، هتجيبي الدوا اللي كتبته ليكي والممرضة بـ.ـارة هتظبطلك معاد الاعادة امتى
فيروز وقفت: تمام يادكتورة متشكرة جدا
فيروز اخدت معاد بعد اسبوعين ونزلت اشترت الدوا من الصيدلية اللي تحت العيادة وركبت العربية والسواق اتحرك بيها للبيت واول ماوصلت بعتت لجدها عبدالحميد انها كشفت وفعلا حامل بس طلبت منه ان جدها مهاب مايعرفش حاجة عشان مهاب مايعرفش ورغم ان جدها عبدالحميد كان رافض يخبي عن مهاب(الجد) بس محبش يضايقها او يزعلها وفرحان اوي بحملها
تاني يوم الصبح، في ڤيلا عبدالحميد، باسم وعاصم قاعدين وسراج وايمن معاهم
ايمن: عاوزين نفرح بفرحكم بقى
باسم: لا ياعمي ماينفعش نفرح ومهاب في حالته دي
مهاب كان نازل وسمع باسم: لا ياباسم كفاية عليكم كدا المفروض انكم تكون اتجوزتم من شهر
باسم: لا يامهاب نأجل شوية
مهاب قعد جمبه: يعني مش عاوزني افرح بيك واشوفك عريس
باسم: بس ازاي هفرح وانت مضايق
مهاب ابتسم: انا كويس ياحبيبي مـ.ـا.تقلقش وبعدين العيلة دي من حقها تفرح....وبص لعاصم: ولا ايه ياعاصم
عاصم بإبتسامة: اللي انتوا عاوزينه انا معاكم فيه
سراج: يبقى خلاص نحدد معاد الفرح
مهاب: الخميس الجاي
عبدالحميد: كنت لسة هقول كدا
مهاب ابتسم وعنيه دmعت وقام وسابهم وباسم مضايق اوي عشان صاحبه
منال: بيحاول يداري دmـ.ـو.عه
عبدالحميد: هو السبب في كدا مش كان زمانه دلوقتي اتجوز وعايش كويس
سراج: بلاش تقسى عليه يابابا
عبدالحميد بغضب: انا مش بقسى عليه بس ماينفعش اشوفه غلطان واسامحه
باسم بحـ.ـز.ن: هو اصلا مش مسامح نفسه ياجدو
عاصم: بلاش ياجماعة نكون كلنا ضده
منال: عشان خاطري يابابا بلاش انت بالذات تكون كدا معاه
مرام كانت قاعدة معاهم وخرجت لمهاب الجنينة، وهو قاعد سرحان
مرام: مهاب
مهاب بصلها: نعم
مرام: بتداري حـ.ـز.نك ليه
مهاب غمض عينه بحـ.ـز.ن: مرام معلش مش عاوز اتكلم
وهما قاعدين جات صافي ومي بيجروا وفرحانين جدا
مهاب: عملته ايه طمنوني
صافي: نجحنا طبعا وبمجموع عالي
مهاب باس دmاغها: مبروك ياحبيبة قلبي
مي: انا ومرام جبنا نفس المجموع وهنقدm اعلام
مهاب: مبروك ياحبايبي
الكل كان فرحان بيهم وخصوصا صافي انها هتدخل السن ذي ماكانت عاوزة، مهاب سابهم وبـ.ـاردوا قاعد لوحده في الجنينة وضياء كان وصل وشاف مهاب من بعيد وقرب عليه
ضياء: مهاب
مهاب بصله ورجع بص بعيد عنه من غير مايرد عليه
ضياء قعد جمبه: بـ.ـاردوا مش لاقيها؟
مهاب بصله: لا
ضياء بحـ.ـز.ن: انا مش عارف اكفر عن ذنبي ازاي
مهاب بصله ووقف: مكانش ذنبك ياضياء انت فعلا غلطت في حقها وانك كمان بدأت توقع مابنا بالرسايل اللي كنت بتبعتها بس للأسف رسالة أحمد هي السبب في اللي احنا فيه دلوقتي
ضياء وقف جمب مهاب: طب والعمل يامهاب احنا داخلين في شهرين ومش عارفين نلاقيها
مهاب بإنهيار: انا بجد مش عارف هي راحت فين انا دورت عليها كتير حتى المطارات دورت ومافيش
ضياء بحـ.ـز.ن واضح: هتكون راحت فين بس
نيجي شوية لدبي، فيروز قاعدة في مكتبها في الشركة وسرحت شوية وبتفتكر يوم اتفاق عبدالحميد معاها
*فلاش باك*
عبدالحميد: انا هسفرك فرع الشركة اللي في دبي
فيروز: ماهو هيقدر يعرف طريقي من ورق سفري اللي هيكون متسجل في المطار
عبدالحميد: مـ.ـا.تقلقيش انا عارف ناس كتير هناك وهقدر اخفي ورقك
فيروز: عشان خاطري ياجدو مش عاوزاه يعرف مكاني خالص
عبدالحميد: حاضر يابـ.ـنتي رغم ان عارف انه هيدور عليكي عشان يرجعك تاني وهيتعب بس هو و.جـ.ـعك وانا معاكي
فيروز بدmـ.ـو.ع: و.جـ.ـعني اوي ياجدو ومش قادرة انسى كلامه ليا اللي كان عامل ذي السكينة في قلبي
عبدالحميد: سلامة قلبك من الو.جـ.ـع، دلوقتي هتسافري فرع الشركة اللي هناك وعشان مهاب مايعرفش انك موجودة هناك هتقولي لكل اللي في الشركة ان اسمك أمل لان مـ.ـا.تنسيش ان مهاب بيتواصل مع الفرع عشان الشغل ومش عاوزه يعرف ان رئيس مجلس الادارة هو انتي فلازم لما يسأل عن اسم المدير الموظفين يقولوا أمل اتفقنا؟
فيروز: اتفقنا
*عودة من الفلاش باك*
فيروز دmـ.ـو.عها نزلت وحطت ايديها على بطنها: كان نفسي نفرح بأول مولود لينا سوا، بس انت ضيعت الفرحة دي
تليفون فيروز رن وكان عبدالحميد
فيروز: الو ياجدو
عبدالحميد: حبيبة قلبي عاملة ايه والنونو؟
فيروز ضحكت: انا كويسة والنونو بيسلم عليك
عبدالحميد: مشتاق اشوفه
فيروز: ان شآء الله ياجدو.....طمني على اللي موجودين عندك
عبدالحميد: كلهم كويسين وفرح خلود وشروق يوم الخميس اللي جاي
فيروز بفرحة: مبرووك ليهم ياجدو
عبدالحميد: مش هتحضري؟
فيروز: لا ياجدو انا عارفة انه صعب عليا اني محضرش فرح شروق بس مش هعرف ولا عاوزة اشوفه
عبدالحميد وهو بيتكلم دخلت شروق وهي بتعيط وعبدالحميد ماقفلش المكالمة
عبدالحميد بقلق: في ايه مالك؟
شروق ببكاء: فرحتي مش حاسة بيها ياجدو
عبدالحميد: ليه ياقلب جدك
شروق بدmـ.ـو.ع: عاوزني افرح وصاحبة عمري معرفش عنها حاجة
فيروز سمعت الجملة دي انهارت من العـ.ـيا.ط: جدو اقفل ورن عليا فيديو وخليها تكلمني
عبدالحميد قفل مكالمة التليفون ورن فيديو وقبل مافيروز تتكلم عبدالحميد بص لشروق
عبدالحميد: شروق عاوزك توعديني بحاجة
شروق: اوعدك بإيه ياجدو؟
عبدالحميد: هوريكي حاجة دلوقتي بس وحياتي عندك ماحد يعرف وتوعديني ان دا سر مابنا
شروق: اكيد ياجدو
عبدالحميد قعد شروق جمبه وهي اتفاجأت بفيروز: فيروز!
فيروز بدmـ.ـو.ع: حشـ.ـتـ.ـيني و  يا احلى عروسة
شروق بإنهيار: انتي اللي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياقلبي انتي فين طمنيني عليكي
فيروز: انا كويسة والله طول ما انتوا كويسين
شروق: هتسبيني لوحدي في يوم ذي دا؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: غـ.ـصـ.ـب عني ياقلبي والله
شروق لاحظت ان فيروز قاعدة في مكتب وشركة: انتي في الشركة اللي في دبي؟
فيروز بصت لعبدالحميد وهو اتكلم: ايوا ياشروق وذي ما اتفقنا ان دا سر مابنا
شروق: حاضر، بس هتفضلي لحد امتى بعيدة عننا كدا
فيروز: للأبد
عبدالحميد بيبصلها وكأنه بيقولها وبالنسبة للي في بطنك دا وفيروز فهمته، وهما بيتكلموا دخل مهاب واتـ.ـو.تروا جـ.ـا.مد بس فيروز قفلت الصوت عشان صوتها مايطلعش
عبدالحميد: تعالى يامهاب
مهاب قعد: جدو انا حجزت لباسم ولعاصم في المالديف
عبدالحميد: ماشي يامهاب
مهاب بص لشروق: ايه رأيك؟
شروق: حلو اوي بجد كنت عاوزة اروحها اوي وكنت حتى متفقة مع فيروز اننا نروحها معاكم
مهاب سمع اسم فيروز وعيونه دmعت وكل دا فيروز شيفاه لان عبدالحميد بيكلمها فيديو من التليفون وشغل الكاميرا الخلفية
مهاب بحـ.ـز.ن: يعني هي كانت عاوزة تروح هناك؟
شروق: ايوا
مهاب بحـ.ـز.ن: يارب الاقيها
عبدالحميد: انت السبب في كل دا
مهاب بإنهيار: كفاية بقى ياجدو كل اما تشوفني تقولي كدا انا بجد بمووت ومش قادر اوصلها ولا عارف ليها مكان ليه بتعمل فيا كدا ليه
عبدالحميد بغضب: عشان غبائك اللي وصلك لكدا انت مش شايف نفسك بقيت عامل ازاي دقنتك طولت وحتى اهتمامك بجـ.ـسمك راح
مهاب بصله اوي ودmـ.ـو.عه نزلت: اهتم بنفسي عشان مين؟
عبدالحميد: عشان نفسك
مهاب: نفسي؟ انا مش لاقي نفسي اصلا عشان اهتم بيها ياجدو
مهاب قال الجملة دي وخرج من المكتب وفيروز منهارة وقفلت المكالمة وزعلانة على حالة مهاب بس هي للأسف مش قادرة تنسى ولا تسامح.....السكرتيرة دخلت عليها
السكرتيرة: مدام أمل اوضة الاجتماعات جاهزة والكل مستني حضرتك
فيروز: حاضر
فيروز كان عندها اجتماع مع موظفين الشركة عشان يخلصوا شغل جديد وتتعرف على المهندسين اللي اشتغلوا في الشركة جديد، فيروز اليوم كان مرهق ليها عشان حملها وخلصت شغل ورجعت البيت تعبانة والدادة فاطمة جمبها وعملتلها أكل وأخدت الدوا ونامت شوية ترتاح
نرجع لإسكندرية، عاصم قاعد مع احمد في كافيه
احمد: هتفضل زعلان مني كدا؟
عاصم: اه
احمد: كفاية ياعاصم زعل مابنا انا نـ.ـد.مان وعرفت غلطي انا عارف ان عملت كارثة بسبب تصرفي دا بس كفاية زعل
عاصم بغضب: انت مش شايف عملت ايه؟ انت دmرت ليهم حياتهم وجاي بكل بساطة عاوزني ما ازعلش منك.....انت مش شايف حالة مهاب عاملة ازاي وفيروز اللي مش عارفين راحت فين ولا حصل معاها ايه
احمد بحـ.ـز.ن: انا والله نـ.ـد.مان ومهاب مش عاوز يسمع مني حاجة ولا طايق يشوفني وانا بجد مش عارف اعمل ايه
عاصم: خليك بعيد عنه يا احمد احسن ليك عشان مهاب بحالته دي معتش عنده حاجة يخاف يخسرها
في اوضة فيروز اللي بينام فيها مهاب، نايم على السرير ومخـ.ـنـ.ـوق وجده خبط ودخل ومهاب بصله وقعد احتراما له
عبدالحميد قعد جمبه: تعالى في حـ.ـضـ.ـن جدك
مهاب كأنه ماصدق وانهار اوي وعيط جـ.ـا.مد وبصوت: عاوزها ترجعلي بقى انا والله بحبها ياجدو مش قادر استحمل بعدها شهرين بحالهم مش قادر بجد وهمـ.ـو.ت لو فضلت بعيدة كدا كتير وااااااه لو فضلت بعيدة للأبد ومش عارف اوصلها
عبدالحميد زعلان على حفيده بس للأسف مش هيقدر يخلف وعده مع فيروز: ان شآء الله نلاقيها
مهاب بدعاء: يارب ياجدو يارب
عبدالحميد: قوم يالا احلق دقنك دي
مهاب: لا ياجدو هسيبها طويلة كدا
عبدالحميد: بس هي مكانتش بتحبها طويلة كدا
مهاب ابتسم وافتكر لما فيروز كانت بتتخانق معاه عشان مايسبهاش طويلة: بس هي مش موجوزة عشان اقصرها، انا هسيبها كدا لحد ما اشوفها
عبدالحميد بيكلم نفسه: ياترى هتشوفها امتى يامهاب
الأيام بتعدي وجه يوم فرح البنات وكانوا ذي الأميرات في فساتين الفرح
باسم أخد خلود من ابوها: مبروك ياقلبي
خلود: الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبي
وعاصم اخد شروق من ابوها وباس ايديها ودmاغها: واخيرا بقيتي ليا
شروق بكسوف: اخيرا
الكل فرحان بيهم وواقفين معاهم والعرسان قعدوا مكانهم وصافي جمب مهاب ومرام ومي جمب مامتهم، مهاب واقف سرحان ومانع دmـ.ـو.عه بالعافـ.ـية وبيحاول يكون قوي لحد مالحفلة تخلص، عبدالحميد واقف ماسك تليفونه ومشغل مكالمة الفيديو وفيروز شايفة البنات بفساتينهم البيضا وفرحانة ليهم ودmـ.ـو.عها على خدها انها ماحضرتش معاهم فرحتهم وانها كمان اتحرمت من ان يكون ليها حفلة وتلبس الفستان الأبيض ذي البنات، عبدالحميد حرك التليفون تجاه مهاب اللي اول ماشافته انهارت اكتر ومش مصدقة ان دا هو مهاب اللي كان بيهتم بنفسه ودلوقتي شكله اتغير ودقنته طولت كتير عن الأول، عبدالحميد قفل معاها المكالمة وهي قعدت حزينة وزعلانة على اللي وصلتله وقامت اتوضت وصلت ودعت ربها وقرأت قرآن ونامت
الحفلة خلصت والعرايس طلعوا غيروا هدومهن ولبسوا لبس خروج وركبوا العربيات واتحركوا للمطار عشان يبدأوا شهر العسل، مهاب ركب عربيته واتحرك للڤيلا اللي كان مفروض يتجوز فيها هو وفيروز وكانت كل التصاميم اللي كانوا متفقين عليها اتعملت والڤيلا جاهزة بس كانت كئيبة من غير حبيبته وروحه ذي ماهو بيقول، مهاب قرر انه ينام الليلادي فيها ودخل أوضة نومهم وبيبص في كل حاجة فيها وبيفتكو كلامها يوم ما كانوا هنا وبتقوله تصاميم الأوضة هتكون ازاي، مهاب نام على سريره وايده تحت راسه وبيبص لفوق: المكان مش حلو من غيرك، ارجعيلي بقى انا بجد تعبان من بعدك ومحتاجك جمبي، سامحيني
مهاب دmـ.ـو.عه نزلت بإنهيار
بعد أربع شهور، فيروز كانت في شهرها الخامس وتعبانة في حملها وبتابع شغلها من البيت لانها مش قادرة تخرج، فيروز فرحانة انها حامل في بـ.ـنت
فيروز خرجت من الحمام ووقفت ادام المرايا وبتبص لبطنها اللي كبرت وبتكلم بـ.ـنتها: هانت ياقلبي وتكوني معايا في وحدتي، اوعدك اني هحافظ عليكي ومش هسمح لأي مخلوق يوجـ.ـعك، وهتكوني صاحبتي مش بس بـ.ـنتي
اللاب رن وكان عبدالحميد ومهاب(الجد) كان عنده وهي قعدت على السرير وفتحت المكالمة واول ماشافتهم دmـ.ـو.عها نزلت
مهاب(الجد): وحشتينا اوي
فيروز بدmـ.ـو.ع: وانتوا كمان اوي بجد
عبدالحميد: كدا كل اما نكلمك تعيطي
فيروز: غـ.ـصـ.ـب عني ياجدو اصلكم وحشتوني اةي
مهاب(الجد): انا وعبدالحميد قررنا نجيلك قبل ولادتك ونكون معاكي
فيروز بفرحة: بجد؟
عبدالحميد: ايوا ياحبيبتي
فيروز: ربنا يخليكم ليا يارب.....وسكتت شوية واتكلمت: طبعا مش هوصيكم
مهاب(الجد): حاضر بس لحد امتى؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: مش قادرة ياجدو انسى اللي حصل ولا عارفة حتى اسامحه فعشان خاطري مـ.ـا.تغـ.ـصـ.ـبوش عليا، انا عارفة اني كدا غلط اني بمنعه انه يعرف انه هيكون عنده بـ.ـنت بعد كام شهر بس مش بإيدي
عبدالحميد بفرحة: هي بـ.ـنت؟
فيروز ابتسمت: ايوا ياجدو
مهاب(الجد): عاوزين نشوفها بقى
فيروز ضحكت: هانت ونشوفها كلنا، اخبـ.ـار البنات ايه؟
عبدالحميد: الحمدلله تمام
فيروز: وعاملين ايه في حملهم؟
مهاب(الجد) ضحك: لسة في الشهر التالت ومطلعين عنين باسم وعاصم
فيروز ابتسمت ودmـ.ـو.عها نزلت ان جوزها مش معاها في اكتر وقت هي محتاجاه وفي اكتر وقت المفروض يعيشوه سوا
عبدالحميد: فكرتي في ايه؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: كان نفسي يكون معايا في الوقت دا، كان نفسي يعيش كل تفصيلة في حملي ويكون معايا وانا راحة للدكتورة اتابع عندها، كان نفسي يكون جمب تعبي ويكون سندي
فيروز انهارت وفضلت تعيط كتير وعبدالحميد ومهاب مش عارفين يعملوا ايه ولا يتصرفوا ازاي
عبدالحميد بحـ.ـز.ن: اهدي يابـ.ـنتي بلاش تزعلي نفسك كدا
فيروز بدmـ.ـو.ع: غـ.ـصـ.ـب عني ياجدو والله
مهاب(الجد): هو اصلا غـ.ـبـ.ـي
فيروز بغضب: ايوا غـ.ـبـ.ـي ومش بيحاول يفهم الأول
عبدالحميد ضحك: اهو لو سمعنا الوقتي دا تبقى مصيبة
فيروز ابتسمت: ولا يهمني
مهاب(الجد): ياجـ.ـا.مد انت
فضلوا يضحكوها شوية لحد ماهديت وخلصوا المكالمة وقاعدين محتارين
مهاب(الجد): هنعمل ايه؟
عبدالحميد: مش عارف، بس الأهم اننا مانعملش حاجة هي مش عاوزاها
مهاب(الجد): بس حـ.ـر.ام كدا انه مايعرفش انه هيكون عنده بـ.ـنت
عبدالحميد بحـ.ـز.ن: هو اللي عمل في نفسه كدا يامهاب
نيجي بقى لأوضة باسم وخلود، خلود مقضياها نوم وأكل😂 وباسم على اخره منها
باسم بيصحيها: خلود اصحي
خلود بنوم: سبني نايمة
باسم: لا يالا قومي كفاية نوم انا مش بقعد معاكي وحشـ.ـتـ.ـيني و 
خلود بنوم: هنام شوية واصحى اقعد معاك
باسم بيأس: مافيش فايدة فيكي
باسم خرج من الأوضة ونزل قعد مع ابوه وعمه ومع جده عبدالحميد ومهاب(الجد) ومهاب(الصغير) كان لسة بـ.ـارة
باسم نازل مضايق ومتعصب
سراج بيحاول مايضحكش: مالك ياباسم؟
باسم بيبص لأبوه وعارف انه عاوز يضحك: اضحك يابابا اضحك
سراج بضحك: شكلك يضحك اعملك ايه
باسم قعد ومتعصب: كل حاجة نوم وأكل
أيمن بيضحك اوي: بـ.ـنتي حبيبتي
باسم بصله بغضب: ماااشي ياعمي ماشي
وفاء جاتلهم: مالك ياحبيبي
باسم: تعالي ياستي شوفي مرات ابنك اللي مقضياها نوم وأكل دي دا انا مش بتكلم معاها خالص
وفاء ضحكت: معلش ياحبيبي نعملك ايه بس ماحملها جاي بنوم وأكل
باسم: انتي كمان بتضحكي عليا، ماشي ياماما
عبدالحميد ومهاب(الجد) بيضحكوا جـ.ـا.مد وشوية ومنال والبنات نزلوا وقعدوا معاهم
منال: استحملها ياباسم عشان صدقني لو هرموناتها اتقلبت ضدك هتشوق اسود ايام حياتك
باسم مصدوم: نعممممم
الكل بيضحك على منظر باسم وانه مصدوم وشوية ومهاب دخل
باسم شافه: تعالى دافع عني عشان شوية وهقــ,تــل نفسي
مهاب قعد جمبه: مالك بس
باسم: قاعدين يرخموا عليا
مهاب ابتسم: عشان بيحبوك بس ياحبيبي
باسم: واضح اوي
مهاب ابتسم وجده مهاب عينه عليه وحزين عشانه وضحكته راحت معدتش موجودة
عبدالحميد لمهاب(الصغير): كنت فين من امبـ.ـارك؟
مهاب(الصغير): كنت في الڤيلا بتاعتي
مهاب(الجد): ليه تقعد لوحدك ياحبيبي
مهاب(الصغير): انا مش لوحدي ياجدو انا عايش مع ذكرياتي......مهاب وقف: انا طالع اوضتي
مهاب(الصغير) طلع والكل حزين عشانه
مرام بضيق: ماينساها بقى ماهو عدا اربع شهور ومانعرفش عنها أي حاجة
عبدالحميد بهدوء: يعني عشان مش عارفين مكانها ننساها يامرام؟
مرام: يعني هنعمل ايه ياجدو ما حضرتك انت وجدو مهاب بتحاولوا كل يوم ومهاب تعب من كتر ماهو بيدور عليها
باسم: لا يامرام مهاب عمره ماهيتعب ولا هييأس عشان مهاب بيحبها
مرام اضايقت من رد باسم وهو بيبصلها وكأنه بيقولها مافيش فايدة فيكي
صافي بحـ.ـز.ن: هي بجد وحـ.ـشـ.ـتني اوي
مي بدmـ.ـو.ع: وانا كمان
مهاب(الجد): ربنا يطمنا عليها ان شآء الله
وهما قاعدين سوا وصلت شروق وعاصم
شروق بمرح: انا جيت يا أهل البيت
الكل سلم عليها وفرحان انها هنا وسلموا على عاصم
شروق قعدت جمب باسم: خلود فين ياباسم؟
باسم بغضب: الهانم نايمة فوق
شروق ضحكت: لسة نايمة
باسم: هي بتصحى اصلا ياختي
عاصم ضحك عليه: الله يكون في عونك والله
باسم: اسكت بدل مـ.ـا.تاخد عين تجيبك الأرض
عاصم ضحك: الله اكبر منك
الكل بيضحك عليهم وشروق عنيها على جدها عبدالحميد وهو فاهمها واخدها المكتب
عبدالحميد: لسة مخلصين معاها كلام دلوقتي
شروق: طب عاوزة اكلمها
عبدالحميد فتح اللاب ورن على فيروز وهي كانت نايمة على السرير لانها تعبانة وردت عليهم بسرعة وفرحت بشروق: حبيبة قلبي شروق: حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
فيروز بتعب: انتي كمان والله
شروق بقلق: مالك؟
فيروز: انا كويسة بس شوية تعب بس عشان الحمل
شروق: ارتاحي ياحبيبتي انتي ادامك اد ايه وتولدي؟
فيروز: اربع شهور ان شآء الله
شروق: ربنا يقومك بالسلامة ياقلبي
فيروز: انا وانتي وخلود ياارب ياحبيبتي
باسم دخل عليهم وهمت بيتكلموا وكالعادة فيروز قفلت الصوت
عبدالحميد: في حاجة ياحبيبي؟
باسم: عاصم عاوز شروق
شروق: حاضر
شروق خرجت وباسم قعد ادام جده وبيبصله اوي
عبدالحميد: بتبصلي كدا ليه؟
باسم: مش هتقولي مخبي عننا ايه وليه شروق دخلت مع حضرتك المكتب لوحدكم؟
عبدالحميد: مافيش ياباسم كانت عاوزة تقولي حاجة بس
باسم: مش عارف ليه انا مش قادر اصدقك ياجدو
عبدالحميد بغضب: يعني انا بكدب ياباسم
باسم بأسف: ماقصدش والله ياجدو بس.....
عبدالحميد قاطعه: من غير بس واتفضل اخرج ليهم
باسم خرج وزعل ان جده اضايق
فيروز فتحت الصوت: هو شاكك في حاجة؟
عبدالحميد: ايوا من اول ما سافرتي اصلا وهو حاسس اني اعرف مكانك
فيروز ابتسمت: كويس انه لوحده اللي حاسس مش حد تاني
عبدالحميد ضحك: مـ.ـا.تقلقيش
فيروز ابتسمت بحـ.ـز.ن: مش قلقانة ياجدو
عبدالحميد: عشان خاطرنا كلنا خلي بالك من نفسك
فيروز: حاضر ياجدو، معلش انا هقفل لاني حاسة بتعب وعاوزة انام
عبدالحميد: براحتك ياحبيبتي
فيروز قفلت ونامت على طول لانها تعبانة اوي
شوية وسعد صاحب مهاب وصل، والكل رحب بيه
سعد: مهاب فين؟
باسم: في اوضته فوق تعالى نطلعله
باسم وسعد طلعوا لمهاب وخبطوا عليه وكان نايم على السرير وفتح عنيه
مهاب: تعالوا
سعد: ايه ياحبيبي كنت نايم
مهاب قام قعد: لا كنت بس مريح شوية
باسم وسعد قعدوا جمبوا وعاوزين يخلوه يخرج من الحالة دي
سعد: مـ.ـا.تيجوا نخرج
باسم: ياريت والله
مهاب: ماليش مزاج اخرجوا انتوا
سعد: مهاب مـ.ـا.تعصبنيش
مهاب: اخرجوا انتوا بجد انا ماليش مزاج خالص
باسم بغضب ضـ.ـر.به بالمخدة: يالا قوم
مهاب بيبص للمخدة وبيبص لباسم: انت اد الضـ.ـر.بة دي؟
باسم ابتسم: اه
مهاب بسرعة قام بيجري وراه وباسم نازل جري والكل مستغرب
عبدالحميد: في ايه؟
باسم بيجري: حد يمسكه والنبي
منال بضحك: هببت ايه؟
مهاب بغضب: ضـ.ـر.بني بالمخدة
سراج بيضحك اوي: مع السلامة يا ابني
مهاب وقف وغـ.ـصـ.ـب عنه ضحك ومش قادر يبطل ضحك: مش خايف على ابنك ياخالو ولا ايه
سراج: هو اللي جابه لنفسه
باسم: متشكرين يابابا
سراج ضحك والكل فرحان بضحكة مهاب، وسعد مركز مع صافي ومهاب شاف وقرب منه وضـ.ـر.به على راسه من ورا: عينك ياحبيبي
سعد بألم: يخربيت ايدك ياشيخ
مهاب ضحك: اتلم
وهما واقفين كدا نزلت خلود وباسم اول ماشافها اتكلم: يافرج الله اخيرا صحيتي
خلود بغضب: تصدق انك رخم
مهاب ضحك: احسن فرحان فيك
باسم: يارب اشوفك متمرمط كدا مع فيروز
الكل اتسغرب جملة باسم حتى هو نفسه اتفاجئ هو قال كدا ازاي ومهاب بعد ماكان بيضحك، ضحكته اختفت وباسم اضايق اوي من نفسه وقرب منه: انا اسف ياصاحبي
مهاب بصله بحـ.ـز.ن: انت فاكر انك كدا بتدعي عليا بالعكس دا انت كدا بتدعيلي ياباسم بس الاقيها الأول
مهاب خرج وسابهم والكل بيلوم باسم
بعد شهرن، فيروز قاعدة في مكتبها في الشركة وباين عليها التعب خالص
صفوت(محامي الشركة): حضرتك نزلتي الشغل ليه النهاردة وانتي تعبانة؟
فيروز: انا كويسة بس حبيت اخلص شوية ورق بس
صفوت: طب اتفضلي ارجعي البيت وانا هجيب الورق بنفسي يامدام أمل
فيروز قامت من مكانها بتعب واضح عليها وفجأة داخت وصفوت مسكها وهي بتتكلم بصعوبة: اطلبلي الاسعاف بسرعة
صفوت طلب الاسعاف وفي ثواني كانوا عندهم وفيروز اتنقلت المستشفى وصفوت واقف قلقان عليها وشوية والدكتور خرجله
صفوت بقلق: خير يادكتور؟
الدكتور: حالتها مش مستقرة وللأسف هنضطر نولدها
صفوت: بس على حسب علمي انها في الشهر السابع
الدكتور: ايوا ادعيلها
صفوت واقف قلقان على فيروز وبقالها ساعتين جوا وشوية وصوت المولود ظهر والدكتور خرج
صفوت جري عليه بقلق: خير يادكتور
الدكتور: الحمدلله هي حالتها مستقرة بس عاوزة راحة تامة والمولود هيقعد بس في الحضانة النهاردة لحد مانطمن عليه وان كان كويس هيقدر يخرج
صفوت: تمام يادكتور متشكر جدا
الدكتور مشي وفيروز اتنقلت في اوضة عادية وصفوت دخلها بس هي كانت لسة بتفوق من المـ.ـخـ.ـد.ر
صفوت قعد على الكرسي جمب سريرها: حمدلله على السلامة
فيروز بتعب: بـ.ـنتي فين؟
صفوت بإبتسامة: كويسة بس هي موجودة في الحضانة عشان يطمنوا عليها
فيروز: عاوزة اشوفها
صفوت: هطلب منهم كدا بس انتي ارتاحي
صفوت طلب من الدكتور ان فيروز عاوزة تشوف البـ.ـنت والدكتور وافق وشوية والممرضة جات بيها
فيروز فرحانة ببـ.ـنتها وبتبوس فيها والبـ.ـنت كانت بتعيط واول ما امها شالتها سكتت
الممرضة: مابطلتش عـ.ـيا.ط خالص من ساعتها واول ماشلتيها سكتت
فيروز ابتسمت وسرحانة في ملامحها الهادية، البـ.ـنت لون بشرتها بيضا ذي فيروز
الممرضة بصت لصفوت: تتربى في عزكم ان شآء الله
فيروز ردت: دا مش باباها
صفوت بإبتسامة: ربنا يخليها لحضرتك يامدام أمل
فيروز ابتسمت: ربنا يخليك
الممرضة: هتسميها ايه؟
فيروز ابتسمت وبصت لبـ.ـنتها: حور
صفوت: الله اسم حلو بجد
الممرضة: اهنيكي على الاسم الجميل دا
الممرضة اخدت حور ورجعت بيها الحضانة وفيروز نامت من تعبها وصفوت مشي وهيرجع ليها بالليل
في اسكندرية، عبدالحميد بيرن على فيروز ومش بترد وهو قلقان عليها اوي ورن على تليفون البيت في دبي وردت الدادة
عبدالحميد: فيروز هانم فين؟
فاطمة: الهانم ولدت النهاردة الصبح وانا باخد ليها هدوم وراحة ليها المستشفى
عبدالحميد: بجد ولدت؟! طب هي عاملة ايه
فاطمة: محامي الشركة كلمني وطمني عليها وقال كويس وانا نازلة ليها دلوقتي
عبدالحميد: تمام واحنا هنكون عندها في اول طيارة
عبدالحميد قفل ورن على مهاب(الجد) وقاله ان فيروز ولدت واخدوا طيارة خاصة بيهم وسافروا ليها
في المستشفى، الدادة وصلت وفيروز كانت صاحية
فيروز بإبتسامة: كويس انك جيني يادادة
فاطمة بحنان: اول ما الاستاذ صفوت كلمني حهزت شنطة هدوم ليكي وللبنوتة
فيروز: ربنا يخليكي ليا يارب يادادة
فاطمة: اه صح يابـ.ـنتي قبل ما انسب، عبدالحميد بيه رن على تليفون البيت وقال انه هيكون هنا على اول طيارة
فيروز بفرحة: ماشي يادادة.....معلش يادادة اطلبي منهم اني عاوزة اشوف حور
فاطمة: الله ايه الاسم الحلو دا
فيروز ابتسمت وفاطمة خرجت عشان تجيب البـ.ـنت
نيجي شوية لمهاب قاعد في الشركة سرحان ومعتش بيفكر في اي حاجة غير انه يلاقي فيروز وشوية وريم خبطت ودخلت
مهاب: تعالي ياريم
ريم دخلت وقعدت: عاوزة حضرتك تساعدني في الملف الجديد
مهاب: هطلب من اي حد من الموظفين يكون معاكي
ريم: بس انا عاوزة حضرتك
مهاب: معلش انا مش فايق لأي حاجة الفترة دي
ريم: حضرتك بتقولي الكلام دا بقالك سبع شهور وذيادة دلوقتي
مهاب بغضب: مش هتعلميني اقول ايه وما اقولش ايه
ريم بأسف: انا ماقصدش والله يامستر مهاب بس حضرتك بتكون فاهم احسن منهم وبتفيدني اكتر
مهاب: لا فيه موظفين شاطرين بـ.ـاردوا ويقدروا يفيدوكي
ريم: اللي حضرتك تشوفه بعد اذنك
ريم خرجت ومضايقة اوي على معاملة مهاب وصاحبتها نوال شافتها
نوال: مالك؟
ريم بغضب: مابقتش بعرف اقرب منه نهائي
نوال: قولتلك ان دا مهاب العمري وبعدين دا بيحب حبيبته
ريم: بس هي اختفت اصلا
نوال: بس لسة بيدور عليها فبلاش تلعبي معاهم
ريم بضيق: طيب ياختي
في المساء، فيروز كانت رجعت البيت ومعاها حور وعبدالحميد ومهاب(الجد) كانوا وصلوا ليها
عبدالحميد شايل حور: ايه العسل دا ماشاء الله
مهاب(الجد): واخدة نفس ملامحك يافيروز
فيروز بإبتسامة: فعلا، ومشتاقة اعرف لون عيونها
عبدالحميد بصلها: هتطلعله
فيروز بصتله: مش عاوزاها تاخد حاجة منه
مهاب(الجد): بصى يابـ.ـنتي احنا اه معاكي وخبينا عليه بس اللي بتعمليه دا غلط
فيروز: لا ياجدو انا كنت في الاول مضايقة اني حامل عشان حاجة هتفضل تفكرني بيه بس بعد ماشفت حور ادامي وانا نسيت العالم كله
عبدالحميد: اراهنك انها هتاخد لون عيونه
فيرود بصت في ملامح بـ.ـنتها الرقيقة وعيونها اللي لسة مغمضين وسرحت فيها
عبدالحميد لفيروز: ناوية على ايه؟
فيروز بعدm فهم: حضرتك تقصد ايه؟
عبدالحميد: هتقوليله؟
فيروز: لا
مهاب(الجد): ايه اللي بتقوليه دا؟
فيروز: معلش ياجدو انا عاوزة كدا
عبدالحميد بهدوء: اخرة اللي بتعمليه دا ايه؟
فيروز: انا مش عاوزاه في حياتي تاني ياجدو افهموني عشان خاطري
مهاب(الجد) خرج وسابهم وعبدالحميد خرج وراه
عبدالحميد: مالك
مهاب(الجد): لازم يعرف
عبدالحميد: مش هنعرف نعمل كدا طول ماهي رافضة
مهاب(الجد) بغضب: مش عشان زعلانين منه على اللي عمله يبقى نخبي عنه ان عنده بـ.ـنت
عبدالحميد: اهدى يامهاب وهنقوله بس مش دلوقتي
مهاب(الجد) سكت ومش عارف يعمل ايه
في اسكندرية، مهاب رجع الڤيلا واستغرب لما عرف ان جده مهاب وجده عبدالحميد سافروا
مهاب لباسم: سافروا ليه؟
باسم: راحوا فرع الشركة اللي في دبي بيقولوا في شغل فجاة ولازم يكونوا هناك
مهاب باستغراب: طب جدو مهاب يروح ليه؟
باسم: مش عارف
شوية وشروق جات الڤيلا: اذيكم يارجـ.ـا.لة العيلة
باسم بمرح: اهلا بالمـ.ـجـ.ـنو.نة
مهاب ابتسم: اكبروا بقى
شروق قعدت: عمرنا....جدو عبدالحميد فين؟
مهاب: سافر دبي
شروق بإستغراب: ليه؟
باسم: مش عارفين بس تقريبا في حاجة حصلت في الشركة عشان كدا سافر
شروق قلقت عشان عارفة ان فيروز هناك وخايفة يكون حصلها حاجة وخصوصا انها كانت تعبانة والقلق والتـ.ـو.تر ظهر عليها
مهاب: مالك يابـ.ـنتي في ايه؟
شروق: ها لا ابدا مافيش
شوية وسراج وايمن ومنال قعدوا معاهم ووفاء وليلى في المطبخ بيشوفوا الاكل
سراج: خلود فين ياباسم؟
باسم بصله وضحك: نايمة فوق
ايمن ضحك: براحتها حبيبة ابوها
باسم: ماشي ياعمي
شوية وخلود نزلت قعدت معاهم ونايمة على كتف باسم والكل بيضحك عليهم
باسم بيهمس ليها: حشـ.ـتـ.ـيني و 
خلود بنوم: وانت كمان ياحبيبي
باسم: واضح عشان كدا مقضياها نوم
خلود باسته من خده ادامهم كلهم: مـ.ـا.تزعلش
ايمن بغضب: بـ.ـنت
باسم بصله: لا بقولك ايه دا انا ماصدقت تحن عليا كدا
سراج ضحك: بطل غيرة يا ايمن
باسم شال خلود: احنا طالعين خليكم قاعدين تضحكوا
باسم طلع بمـ.ـر.اته فوق والكل قاعد بيضحك تحت ومهاب سرحان وبيكلم نفسه بصوت مش مسموع: كفاية بعد بقى مش قادر استحمل بعدك ولا قادر استوعب انك مش جمبي ارجعيلي بقى
منال مركزة معاه: مالك ياحبيبي
مهاب ابتسم: مافيش ياخالتو.....وبص لأخواله: انا طالع اغير هدومي وانزل حمام السباحة شوية ولو سعد جه خليه يجيلي في حمام السباحة الخلفي
سراج: طب ماحمام السباحة اللس بتحبه تنزلوا فيه موجود
مهاب بصله: بس انا حابب دا عشان هي كانت بتنزل فيه
مهاب سابهم وطلع وهما قاعدين زعلانين عشانه
ايمن: زعلان اوي عليه
منال بدmـ.ـو.ع: قلبي موجوع عشانه
سراج: ربنا يريح باله وقلبه يارب
ايمن: انت مارحتش دبي بقالك شهور ليه؟
سراج: بابا قال ان خلاص معتش محتاجنا هناك
ايمن بإستغراب: ليه؟
سراج: قال ان فيه مدير جديد جه للمجموعة
منال: مدير مين؟
سراج: مش عارف بس بيقول ان بـ.ـنت واحد صاحبه من هناك
ايمن: اممممم ماشي
شوية ومهاب نزل ولابس تيشرت وشورت بس قلع التيشرت قبل ماينزل الماية وبيعوم وسرحان وكأنه بيقرب لأي مكان هي كانت فيه عشان تكون قريبة منه، وشوية وسعد جه وقعد ادامه
سعد: عامل ايه؟
مهاب بإبتسامة حـ.ـز.ن: كويس
سعد: كـ.ـد.اب يامهاب
مهاب بصله وكمل عوم وسعد زعلان عشان صاحبه، مهاب طلع من المايه وبينشف نفسه وقعد جمب سعد
مهاب: قولي انت عامل ايه؟
سعد: انا كويس ياحبيبي بس ناقصني حاجة
مهاب خبطه بالفوطة: مـ.ـا.تحترم نفسك ياعم انت ولاحظ انها اختي
سعد: الله في ايه هو انا بقول حاجة غلط
مهاب: لا خالص
سعد وقف وضهره لمهاب: والله يامهاب بحبها
مهاب وقف وبغل: تمام
مهاب زق سعد في حمام السباحة ونزل وراه
سعد: ايه يامـ.ـجـ.ـنو.ن انت
مهاب: عشان تبقى تفوق لكلامك
سعد بيجري وراه في المايه: هو انا قولت ايه كل دا عشان قولت بحبها امال لما اقولك اني قررت اتقدmلها هتعمل ايه
مهاب ابتسم: مش هعملك حاجة ياصاحبي
سعد: يعني افهم من كدا انك موافق؟
مهاب بإبتسامة: ايوا ياسعد ومش هلاقي لأختي عريس احسن منك
سعد حـ.ـضـ.ـنه: حبيب قلبي والله
مي ومرام وصافي قربوا منهم
مي بمرح: ايه العشق الممنوع دا
مهاب بصلها: بس يالمضة
مي ضحكت: ماااشي
سعد عينه على صافي وهي اتكسفت وبصت في الأرض ومهاب ضـ.ـر.به في كتفه: مـ.ـا.تتلم وتتنيل تصبر بقى
سعد: لا....وبص لصافي: صافي
صافي بصتله: نعم
سعد: انا طلبت ايدك من اخوكي ايه رأيك؟
صافي اتكسفت اوي وجريت من ادامهم والبنات وراها
مهاب: في حد يعمل اللي انت عملته دا؟
سعد: اعمل ايه ماهو انا عاوز اعرف رأيها
مهاب بيطلع من المايه: طب يالا نطلع نغير هدومنا وهقولك رأيها
مهاب وسعد طلعوا وسعد لبس من هدوم مهاب وشوية ومهاب راح لأوضة اخته والبنات كانوا معاها
مهاب: سبوني مع صافي شوية
مي ومرام خرجوا ومهاب قعد ادامها: ها رأيك ايه؟
صافي بكسوف: اللي حضرتك تقوله يا أبيه
مهاب بخبث: طب انا مش موافق
صافي: ليه بقى؟
مهاب ضحك: انا موافق بس حبيت اشوفك هتقولي ايه
صافي بصتله بغضب: كدا يا أبيه
مهاب حـ.ـضـ.ـنها: الصغنن كبر وبقى احلى عروسة
صافي بفرحة: ربنا يخليك ليا يا أبيه
مهاب فرحان لأخته وحاضنها وسرحان
صافي: ممكن اطلب منك طلب يا أبيه
مهاب: ايه ياحبيبتي
صافي: احلق دقنتك
مهاب بصلها: ليه؟
صافي: عشان مكبراك اوي
مهاب ابتسم: بس انا مش عاوز اشيلها
صافي بصتله: بس هي مكانتش بتحبها
مهاب غمض عيونه بحـ.ـز.ن وسكت
صافي: مش قصدي ازعلك والله يا أبيه بس بيبقى شكلك احلى من غيرها
مهاب: حاضر ياصافي
مهاب خرج ودخل اوضته وعرف سعد ان صافي موافقة وسعد عامل ذي المـ.ـجـ.ـنو.ن من الفرحة
الايام بتعدي ولسة فيروز مصممة على قرارها ومهاب بدأ يهتم بشغله تاني بس لسة بيفكر فيها لدرجة انه عمل برواز بصورته مع فيروز على مكتبه عشان تكون قصاد عينه كل يوم في الشركة
بعد تسع شهور بالظبط، باسم وخلود كانوا خلفوا ولدين توأم «مازن و مروان» وشروق وعاصم خلفوا «مكه»
في شركة مهاب العمري، مهاب قاعد في مكتبه ومشغول جـ.ـا.مد ودخلت ريم
ريم: حضرتك طلبتني؟
مهاب: ايوا ياريم اقعدي
ريم: خير يافنـ.ـد.م
مهاب: جهزتي ملف الصفقة الجديدة؟
ريم: ايوا
مهاب: تمام في اجتماع بعد نص ساعة عشان لو في اي حاجة ناقصة
ريم: تمام
مهاب: تقدري تتفضلي على مكتبك
ريم خرجت من عند مهاب وكالعادة مضايقة ان مهاب تعامله معاها بعملية وبس وهي مصممة تقرب منه
نوال: بطلي بقى تفكير فيه
ريم: داخل دmاغي وعاجبني
نوال: انتي حرة
نيجي لفيروز، حور كملت تسع شهور وعبدالحميد كسب الرهان لان حور اخدت لون عيون مهاب البنية واخدت ملامح فيروز حتى بغمزاتها، فيروز قاعدة تأكلها وحور بتضحك وفيروز فرحانة بيها
الدادة فاطمة: يابـ.ـنتي سبيها وانا هأكلها وارتاحي شوية
فيروز: لا يادادة انا مش بقعد معاها كتير والشغل واخد كل وقتي
فاطمة: ماشي يابـ.ـنتي ربنا يخليها ليكي يارب
حور قاعدة في عجلة الاطفال وبتاكل بإبتسامة جميلة جدا وفيروز سرحانة في ملامح بـ.ـنتها وبتكلم نفسها: اخدتي لون عنيه وملامحي، انا عارفة اني غلط عشان هحرمك منه بس مش قادرة اسامحه يابـ.ـنتي
شوية وعبدالحميد رن عليها عاللاب وفيروز ردت بسرعة
فيروز: جدو حبيبي
عبدالحميد: وحشتوني اوي، فين حور حبيبة قلبي
فيروز شالت حور واول ماشافت عبدالحميد ضحكت، عبدالحميد: الضحكة اللي بتخـ.ـطـ.ـف قلبي
بعد شوية مهاب خبط ودخل المكتب وفيروز ماقفلتش الصوت وعبدالحميد بيكلمها من التليفون لكن هي بتكلمه من اللاب وعبدالحميد غير الكاميرا وفيروز شافت مهاب
مهاب قعد ادام جده: ايه حكايتك ياجدو
عبدالحميد: في ايه؟
مهاب: بقيت بتقعد كتير في المكتب لوحدك وبتمسك التليفون كتير مش عوايدك يعني
عبدالحميد: عادي يعني ياحبيبي
حور قاعدة على رجلين فيروز وبتبص لشاشة اللاب ومهاب ادامها وكانت اول مرة تنطق اسم بابا وفجأة نطقته وفيروز استغربت اوي وعبدالحميد فضل باصص لشاشة التليفون ومهاب استغرب الصوت
مهاب: انت بتكلم حد ياجدو
عبدالحميد بتـ.ـو.تر: لا ياحبيبي دا فيديو ادامي بس
فيروز قفلت الصوت من عندها
مهاب: ماشي ياجدو
عبدالحميد: اخبـ.ـار شغلك ايه؟
مهاب: كويس
عبدالحميد بيبص لمهاب وبص لفيروز: احلى حاجة انك بطلت تطول دقنتك
مهاب ابتسم: عشان هي مش بتحبها طويلة ياجدو
فيروز عيطت انه لسة بعد الشهور دي فاكرها بس قلبها رافض يسامحه
عبدالحميد: لسة فاكرها؟
مهاب: هو انا نسيتها عشان افتكرها ياجدو
عبدالحميد: ربنا يروق بالك ياحبيبي
مهاب وقف: يارب، انا طالع انام وعرف باسم انه يصحيني الساعة ٧
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي
مهاب خرج وعبدالحميد رجع يكلم فيروز وهي فتحت الصوت تاني
عبدالحميد: وحشك؟
فيروز دmـ.ـو.عها بتنزل بإنهيار وساكتة
عبدالحميد بص على حور: حبيبة جدها اللي نطقت اسم بابا
فيروز بصت لحور وبصت لعبدالحميد: دا حتى مقالتش ماما
عبدالحميد ضحك: هنبدأ نغيير ولا ايه
فيروز ابتسمت وسكتت
عبدالحميد: لسة بـ.ـاردوا مصممة؟
فيروز: ايوا ياجدو
عبدالحميد بيأس: براحتك يابـ.ـنتي بس صدقيني بلاش تطولي في غيابك وغياب بـ.ـنتك عن جوزك
فيروز: لا مش جوزي ياجدو
عبدالحميد: بس انتوا مالكوش غير بعض في الآخر
فيروز: لا ياجدو مش هسامحه ولا هكون مـ.ـر.اته ويوم ما اقرر اظهر مش هحرمه انه يشوف بـ.ـنته بس انا ينساني خالص
عبدالحميد بحـ.ـز.ن: كدا بتصعبيها اوي عليه وعليكي
فيروز ضحكت بسخرية: بصعبها عليه؟ وهو مافكرش ان اللي عمله هيكون صعب عليا؟
عبدالحميد: كلنا بنغلط يافيروز
فيروز: لا يعني لا
عبدالحميد: حاضر خلاص اهدي
فيروز انهارت وعيطت: معلش ياجدو انا هقفل
عبدالحميد: ماشي يابـ.ـنتي وخلي بالك من نفسك ومن بـ.ـنتك
فيروز: حاضر
فيروز قفلت وطلبت من الدادة انها تاخد حور، فيروز نزلت جنينة بيتها وقعدت لوحدها ومنهارة جـ.ـا.مد وبتعيط وبتبص للسما: يارب انا مش عارفة مالي انا بشوفه ادامي ببقى مش عارفة عاوزة ايه، يارب ماليش غيرك انا اتو.جـ.ـعت بما فيه الكفاية فريح قلبي يارب واختارلي الخير
تاني يوم، مهاب لسة نايم وباسم اخد مروان ابنه ودخل يصحيه، مروان عنده دلوقتي خمس شهور اصغر من فيروز بأربع شهور، باسم نيم مروان على صدر مهاب ومروان فضل يلعب في وش مهاب، ومهاب صحي واول ماشافه ابتسم
مهاب: حبيب قلب عمه
مهاب باس مروان وهو اصلا بيحب مهاب
باسم: شفت ياسيدي مروان باسم هلال بنفسه بيصحيك
مهاب ضحك: دا احلى صباح في الدنيا
مهاب واخد مروان في حـ.ـضـ.ـنه ومروان بيضحك وفرحان
باسم: خليه معاك بقى انا رايح المعرض
مهاب: ايه يا ابني مش النهاردة الجمعة
باسم: في شوية ورق هناك بس هخلصهم واجي
مهاب: ماشي
باسم نزل ومهاب شايل مروان ومسك تليفونه واتصور معاه صور كتير وفرحان بيه
عند ضياء، سلمى جابت بنوتة ذي القمر وسموها نجمة وعندها عشر شهور لانها اكبر من حور بشهر
ضياء شايل نجمة وقاعد يلاعبها وسلمى غيرانة: على فكرة انت مابقتش تقعد معايا اد مابتقعد مع بـ.ـنتك
ضياء ضحك وحـ.ـضـ.ـنها: حبيبي بيغيير عليا من بـ.ـنتنا
سلمى: اه عندك مانع
ضياء باس دmاغها: لا ياقلبي معنديش مانع ربنا يخليكي ليا يارب
سلمى فرحانة بحياتها مع ضياء وحياتهم في استقرار بس ضياء مضايق من نفسه على اللي عمله في فيروز وان بسببه هي مختفية لحد دلوقتي
الأيام والشهور بتعدي وعدت سنة ورا التانية، عدا اربع سنين
مهاب وصل دبي ونزل الشركة بس من سوء حظه ان فيروز مجاتش النهاردة
فيروز دخل مكتب المدير ودخل صفوت عليه
مهاب: انت الاستاذ صفوت؟
صفوت: ايوا يافنـ.ـد.م
مهاب: طب اتفضل اقعد عشان نشوف ايه الشغل اللي واقف دا
صفوت قعد: الشعل ماشي كويس والبركة في مدام أمل بعد ربنا
مهاب: طب هي فين؟
صفوت: ماجاتش النهاردة هي اتصلت واعتذرت عن اي شغل النهاردة وكان في اجتماع واتأجل لانها تعبانة
مهاب: تمام، جدي قالي ان في كذا حاجة في الشغل محتاجة امضتي لان اخوالي هما اللي كانوا بيجوا هنا
صفوت: مستر عبدالحميد كلمني وعرفني ان حضرتك جاي
مهاب: تمام.......قام وقف: بما ان مافيش اي حاجة مهمة انا هنزل اتمشى شوية والورق هاخده واخلصه في الفندق
صفوت: تمام يافنـ.ـد.م
مهاب لسة هيخرج بس رجع بص لصفوت: وياريت تبلغ مدام أمل بوصولي
صفوت: حاضر
مهاب خرج ونزل يتمشى شوية
في بيت فيروز، حور واقفة زعلانة وعاوزة تخرج، حور عمرها دلوقتي اربع سنين
حور: يامامي ثبيني(سبيني) انزل
فيروز: لا خليها بكرة
حور مسكت ايدين سامية(اللي بتاخد بالها من حور في غياب فيروز في الشغل): خلاث ثامية تنزل معايا (حور عندها لدغة في حرف السين)
فيروز: عاوزة تنزلي من غير مامي يعني
حور: مث انتي تعبانة يامامي
فيروز ابتسمت: خلاص موافقة تنزلي......بصت لسامية: نص ساعة بس وتيجوا، خوديها الحديقة اللي جمبنا ومـ.ـا.تتأخروش
سامية: حاضر
حور باست مامتها: بحبك يامامي
فيروز باستها: وانا اكتر ياقلب مامي
حور كانت لابسة بلوزة وشورت وكوتشي وشعرها اسود وطويل ونازل على ضهرها، سامية اخدتها ونزلوا الحديقة
حور طلبت من سامية تجبلها غزل البنات وسامية قامت تجيب وحور بتتمشى خبطت في شخص وكان مين بقى مهاب ووقعت على الأرض
مهاب ابتسم ونزل على ركبته وقومها ونفضلها هدومها: مش تاخدي بالك
حور وشها كان للأرض وبتبصله وفجأة قالت: بابي
مهاب بإستغراب وبيبص حواليه: بابي مين؟
حور بطفولية: انت شبه بابي
مهاب ابتسم: ازاي بقى
حور: عادي وحتى هوريك ثورته(صورته)
حور كانت لابسة سلسلة فيها صورة ابوها وبتفتحتها عشان مهاب يشوف ابوها اللي هي بتقول عليه شبهه
حور لسة بتفتح غطا السلسلة عشان مهاب يشوف الصورة، سامية جات
سامية: يالا ياحور
حور: اثتني(استني) عشان عمو يشوف الثورة(الصورة)
سامية: ماما كلمتني وقالت نرجع يالا
حور بصت لمهاب: باي ياعمو
مهاب ابتسم: باي
حور مشيت ومهاب سرحان في ملامحها البريئة وغمازاتها اللي شبه فيروز حتى ملامحها
حور رجعت البيت، وفيروز حـ.ـضـ.ـنتها اوي
فيروز: حشـ.ـتـ.ـيني و 
حور بشقاوة: ياسلام
فيروز ضحكت: يالمضة
حور: مش انا يامامي شوفت واحد شبه بابي
فيروز بإستغراب: شفتي ايه؟!
حور: واحد شبه بابي
فيروز: امممم ماشي
فيروز ماصدقتش حور وقالت دي طفلة بس كلام سامية صدmها، حور دخلت تلعب
سامية واقفة ادام فيروز: كنت عاوزة اقول لحضرتك حاجة
فيروز: قولي ياسامية
سامية: انا سمعت حور وهي بتتكلم عن حد شبه باباها، انا فعلا شفت الشخص دا وفعلا شبه جوز حضرتك
فيروز بصدmة: انتي بتقولي ايه؟
سامية: دا اللي شفته واستغربت جدا
فيروز: طب ادخلي لحور
سامية دخلت لحور وفيروز دخلت اوضتها ورنت على جدها عبدالحميد
عبدالحميد رد بسرعة: حبيبتي
فيروز بشك: هتقولي بتعمل ايه من ورايا ولا ازعل منك؟
عبدالحميد بتـ.ـو.تر: انا مش بعمل حاجة
فيروز: لا عملت ياجدو
عبدالحميد بقلق: شافك؟
فيروز بغضب: يعني حضرتك كنت عارف انه هيجي هنا
عبدالحميد بهدوء: انا اصلا اللي طلبت منه يجي الشركة عندك
فيروز بغضب: كدا ياجدو
عبدالحميد بيحاول يهديها: ممكن تهدي وتقوليلي ايه حصل
فيروز حكتله اللي قالته حور وعن اللي قالته سامية
عبدالحميد بفرحة: يعني شاف بـ.ـنته؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: انت حضرتك فرحان ليه؟
عبدالحميد: عاوزاني اكون زعلان ان حفيدي يشوف بـ.ـنته بعد اربع سنين غياب يافيروز
فيروز عيطت: ليه عملت كدا من غير مـ.ـا.تقولي ياجدو
عبدالحميد: انتي ليه مش قادرة تسامحي
فيروز: اسامح؟ اسامح على ايه، على و.جـ.ـعي منه؟ استحالة
عبدالحميد: هسألك سؤال وتردي عليا
فيروز: اتفضل
عبدالحميد: لسة بتحبيه؟
فيروز سكتت وماردتش
عبدالحميد: سكتي ليه؟ انا هقولك بقى اذا كنتي لسة بتحبيه ولا لا، انتي لسة بتحبيه لدرجة انك ملبسة بـ.ـنتك سلسلة بصورته لدرجة انك عنيكي بتلمع لما بتشوفيه او تسمعي صوته، لدرجة انك لابسة سلسلة في رقبتك عليها اسمه فاكراني مش واخد بالي انك بتخبيها عشان معرفش اشوفها
فيروز انهارت من العـ.ـيا.ط وفضلت تعيط جـ.ـا.مد وعبدالحميد بيهديها: انا مش بقولك كدا عشان تعيطي يابـ.ـنتي انا بعرفك انك لسة بتحبيه وعمرك ماهتكرهيه ولا هتنسيه
فيروز بإنهيار: ايوا لسة بحبه بس مش هسامحه ياجدو
عبدالحميد سكت لانه مش عارف يقولها ايه
فيروز: وانا ازاي هنزل الشغل
عبدالحميد: هتنزلي وهتتقابله ولازم يعرف ان حور بـ.ـنته لان كدا كفاية اوي
فيروز مسحت دmـ.ـو.عها: حاضر ياجدو بس مـ.ـا.تطلبش مني اسامحه هو كفاية يعرف ان عنده بـ.ـنت
عبدالحميد: براحتك وابقي قابليني لو عرفتي تبعدي اكتر
فيروز: ماشي ياجدو
فيروز خلصت المكالمة وفضلت قاعدة تفكر في اللي جاي وايه اللي ممكن يحصل
في المساء، مهاب قاعد في الفندق فاتح اللاب ومشغول بالورق اللي ادامه
تاني يوم الصبح، فيروز قررت تواجه مهاب وكفاية بعد
فيروز خرجت من اوضتها: سامية
سامية: ايوا يامدام
فيروز: لبسي حور عشان هاخدها معايا الشغل
سامية: حاضر
سامية دخلت ولبست حور بنطلون وبلوزة وكوتشي وشعرها نازل على ضهرها
حور بفرحة: انا خلثت(خلصت) يامامي
فيروز ابتسمت: قمر ياحبيبة مامي
حور نزلت مع فيروز وركبوا العربية والسواق اتحرك بيهم للشركة، حور فرحانة انها جات الشركة مع مامتها وفيروز قلقانة بس بتحاول تكون قوية عشان تعرف تواجه
فيروز طلعت وصفوت قالها ان مهاب قاعد في المكتب...بصت لحور: حور اقعدي في مكتبي لحد ما اجي
حور: حاضر
صفوت فتح باب المكتب ودخلت حور ومهاب اتفاجئ بيها وراح وقف ادامها وهي اتفاجئت بيه
حور بإستغراب طفولي: انت كمان هنا
مهاب ضحك ونزل على ركبه ادامها: انتي هنا مع مين؟
حور: مع مامي وانت بقى
مهاب: دا شغلي
حور سكتت وقعدت على كرسي المكتب ومهاب واقف مستغرب تصرفاتها، وشوية وصفوت دخل
صفوت: مستر مهاب، مدام أمل بتبلغ حضرتك ان في اجتماع دلوقتي وبتقول لحضرتك ان حور تيجي الاجتماع
مهاب بص لحور وبص لصفوت: هي بـ.ـنتها؟
صفوت: ايوا
مهاب: ماشي
صفوت خرج ومهاب اخد حور ودخل اوضة الاجتماعات وكانت الصدmة ان فيروز قاعدة على راس ترابيزة الاجتماعات
مهاب بصدmة: فيروز!
فيروز يكل ثقة: اه يامهاب
مهاب بيقرب.....فيروز: مـ.ـا.تقربش
مهاب وقف مكانه ومش مستوعب اللي بيحصل وفجأة حور جريت على فيروز: كنتي فين يامامي
مهاب بإستغراب: مامي؟!
فيروز: اقعد يامهاب
مهاب قعد والصدmة مسيطرة عليه وبص لحور: دي بـ.ـنتك ازاي، انتي اتجوزتي؟
فيروز ابتسمت بسخرية: حاجة مـ.ـا.تخصكش
مهاب بغضب: يعني ايه؟
فيروز بهدوء: على فكرة مافيش حاجة تستاهل غضبك دا
مهاب وقف وبغضب: لا والله، انتي عاوزاني تقولي انك اتجوزتي وانا بقالي سنين بدور عليكي
فيروز وقفت من مكانها وقربت منه: هتفضل طول عمرك غـ.ـبـ.ـي يامهاب
مهاب بصلها بغضب وما اتكلمش وحور وقفت في النص: مامي، هو عمو اثمه(اسمه) ذي اثم(اسم) بابي
مهاب انصدm اكتر وبص لحور وبص لفيروز: مين دي؟
فيروز: مايخصكش بـ.ـاردوا
مهاب بغضب: مـ.ـا.تخليش اعصابي تفلت مني
فيروز ضحكت بسخرية: ليه هتعمل ايه تاني يامهاب غير اللي انت عملته
مهاب سكت وبصلها بحـ.ـز.ن ولسة هيتكلم بس فيروز قاطعته: مـ.ـا.تقولش اي حاجة يامهاب لان مهما قولت مافيش حاجة تغفرلك
مهاب متفاجئ من قوتها وان كلامها كله تحدي وبص لحور وقرب منها: انتي اسمك ايه؟
حور: حور
مهاب: الله اسم حلو اوي
حور بثقة طفولية: اكيد
مهاب ابتسم: بابا اسمه ايه؟
حور: بابي اثمه(اسمه) مهاب
مهاب بص لفيروز وبتهرب من عنيه وبص لحور: مش كنتي عاوزة توريني صورة بابا
حور: ايوا
مهاب: طب هي فين؟
حور بصت لفيروز: ممكن يامامي؟
فيرود بدmـ.ـو.ع: ماشي
حور فتحت السلسلة ومهاب انصدm لما شافت صورته جواها وبص لفيروز بغضب: خرجيها بـ.ـارة
فيروز طلبت من صفوت ياخد حور ورجعت وقفت ادام مهاب: نعم
مهاب بغضب: عندي بـ.ـنت وكمان عمرها اربع سنين؟ وانا آخر من يعلم؟
فيروز بهدوء: وتعرف ليه اصلا
مهاب ضحك بإستهزاء: اعرف ليه؟ هي مش بـ.ـنتي ومن حقي اعرف
فيروز بغضب: انت مـ.ـا.تستحقش تكون أب اصلا
مهاب قرب منها واتكلم بغضب: مش هسامحك انك خبيتي عليا وحرمتيني من بـ.ـنتي
فيروز بكل قوتها: مين فينا اللي يسامح التاني يامهاب؟
مهاب قلبه بيتقطع لانه عارف انه غلط في حقها زمان وان اللي عمله اسوء حاجة تحصل من حبيب لحبيبته ومش عاوز يضعف ادامها لانه زعل منها عشان حرمته من بـ.ـنته طول السنين دي، مهاب فضل ساكت واخد چاكيت البدلة وخرج من الشركة كلها، فيروز قعدت على الكرسي وبتعيط جـ.ـا.مد ورنت فيديو على جدها عبدالحميد ومهاب(الجد) كان جمبه والاتنين اول ماشافوا منظر فيروز قلقوا
مهاب(الجد): اتقابلتوا؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: ايوا
عبدالحميد بقلق: حصل ايه؟
فيروز حكتلهم كل اللي حصل وانهارت من العـ.ـيا.ط
مهاب(الجد): انا كنت متأكد انه مش هيعديها كدا
فيروز: مايخصنيش في حاجة المهم عندي هي بـ.ـنتي وبس
عبدالحميد: هتفضلي كدا لحد امتى؟
فيروز بغضب: ليه بتطلبوا مني اسامح وانسى اللي عمله وكأن اللي عمله دي حاجة بسيطة
مهاب(الجد): عارفين انه مش سهل بس دلوقتي فيه بـ.ـنت بينكم
فيروز بإنهيار: بـ.ـنتي هتفضل معايا وهرجع بيها مصر ومش عاوزة افضل هنا ادامه لوحدي
عبدالحميد ضحك: خايفة منه ولا خايفة تحني؟
فيروز بصتله وسكتت ومعرفتش ترد تقوله ايه وحور دخلت المكتب وشافت شاشة التليفون وضحكت: جدو عبده حبيبي
عبدالحميد ضحك: حبيبة جدها ياناس
مهاب بزعل: وانا مش حبيبك؟
حور بطفولية: لا حبيبي
فيروز شالتها وقعدتها على رجلها وفضلت تتكلم معاهم
حور بصت لفيروز وبصت لشاشة التليفون: مامي بتعيط ليه
مهاب(الجد): اصلها عاوزة تيجي عندنا
حور: وانا كمان
عبدالحميد: حاضر عيوني
حور: مش انا شوفت واحد شبه بابي
مهاب(الجد): طب وايه رأيك لو هو بابي؟
حور بفرحة طفولية: بجد هو بابي؟
فيروز لحور: انتي فرحانة؟
حور: ايوا يامامي عشان عاوزة بابي
عبدالحميد لفيروز: شفتي انها عاوزاه؟
فيروز دmـ.ـو.عها نزلت: ماشي ياجدو
فيروز خلصت المكالمة معاهم وحور فرحانة ان بقى عندها بابا وفيروز كانت مفهماها انه مسافر
في المساء، فيروز قاعدة مع بـ.ـنتها وشوية وجرس الباب رن وسامية راحت تفتح وكان مهاب وفيروز لبست حجابها وحور جريت عليه: انت بابي
مهاب ابتسم وحـ.ـضـ.ـنها: ايوا ياقلب بابي
حور بفرحة حـ.ـضـ.ـنته بطفوليه ونايمة على كتفه وهو شالها ودmـ.ـو.عه نزلت غـ.ـصـ.ـب عنه وفيروز قلبها بيوجـ.ـعها اوي، مهاب قرب عليها: انا اسف ان جيت من غير ما اعرفك بس انا حبيت اشوفها
فيروز: انت تيجي تشوفها في اي وقت لانها بـ.ـنتك
مهاب بصلها وبيبص على بـ.ـنته اللي كأنها ماصدقت تلاقي حـ.ـضـ.ـنه وتنام وابتسم: اوضتها فين؟
فيروز عرفته مكان اوضة حور وهو نيمها على السرير ومش عاوز يسيبها وبيبص لملامحها اللي نسخة من فيروز وشعرها المفرود جمبها على المخدة، مهاب فضل سرحان في بـ.ـنته لحد ما نام جمبها وفيروز لاحظت انه اتأخر في اوضة حور وراحت تشوفه وخبطت ودخلت وشافته نايم وماسك ايدين حور وابتسمت ودmـ.ـو.عها نزلت وبتكلم في نفسها: وحـ.ـشـ.ـتني اوي يامهاب، بس موجوعة منك اوي ومش عارفة اسامحك
فيروز قعدت قصادهم على الكرسي وفضلت مبتسمة على منظرهم جمب بعض ونامت مكانها لحد الصبح
تاني يوم في اسكندرية، عبدالحميد مجمع العيلة وقاعد بتكلم معاهم
باسم: يعنى ياجدو حضرتك كنت عارف ومخبي علينا؟
عبدالحميد: هي اللي طلبت كدا
سراج: يعني يابابا تطلب انها تخبي نفسها وتخبي بـ.ـنتها اربع سنين
عبدالحميد: اهو اللي حصل بقى
ايمن: طب ومهاب ناوي على ايه؟
عبدالحميد: اهو دا اللي خايف منه لانه مايعرفش اني كنت عارف مكانها
باسم: كمان
خلود: طب والعمل؟
عبدالحميد: مش عارف
مروان ومازن قاعدين يلعبوا حواليهم
صافي: يعني شروق كانت عارفة واحنا لا؟
عبدالحميد: انا اللي طلبت منها كدا
نرجع لفيروز ومهاب، فيروز صحيت على صوت بـ.ـنتها وكانت لسة على الكرسي
فيروز بتبص حواليها شافت حور قاعدة على السرير لوحدها: ايه ياحبيبتي
حور: بابي فين؟
فيروز لاحظت ان مهاب مش موجود وسامية خبطت ودخلت: مستر مهاب تحت في الجنينة
حور نزلت جري وشافت مهاب بيلعب رياضة ضغط وقعدت على ضهره وهو ضحك
مهاب: صباح الخير
حور: ثباح النور
مهاب شالها: حبيبة بابي تحب تروح فين النهاردة
حور: الملاهي
مهاب: طب هروح البيت اغير هدومي وهاجيلك تاني
حور: لا خدنا معاك اثتنى (استنى) مامي
مهاب: لا هخرج انا وانتي
حور: تؤ انا وانت ومامي
مهاب: وهي فين؟
حور: بتكلم جدو عبدالحميد
مهاب بصدmة: بتكلم مين؟
مهاب شال حور ودخل جوا بسرعة وشاف فيروز بتكلم جده عبدالحميد ووقف ادامها: وجدو كمان كان عارف
عبدالحميد اتكلم: تعالى ادام الكاميرا عشان اشوفك
مهاب وقف جمب فيروز واتكلم بسخرية: ايه وحشتك وعاوز تشوفني
عبدالحميد بحـ.ـز.ن: هي اللي طلبت كدا يامهاب
مهاب بغضب: انتوا في ايه؟ انتوا محسسني ان الموضوع سهل لييييه ازاي تخبوا عني اني عندي بـ.ـنت
فيروز فضلت ساكتة ودmـ.ـو.عها نازلة وعبدالحميد مش عارف يقوله ايه، مهاب مخـ.ـنـ.ـوق وحور عيطت وهو قرب منها: بتعيطي ليه؟
حور: عشان ماما بتعيط وانت زعلان
مهاب بص على فيروز اللي فعلا بتعيط واتكلم بحـ.ـز.ن: انا فعلا غلطت في حقك بس ليه عـ.ـا.قبتيني العقـ.ـا.ب دا
مهاب دmـ.ـو.عه نزلت وبيتكلم بكل قوة: جهزي نفسك عشان هننزل مصر بكرة
مهاب سابهم ومشي ومخـ.ـنـ.ـوق اوي وفيروز قاعدة بتعيط
مهاب سايق العربية بسرعة ومضايق: لييييه تعملوا فيا كدا ليه؟ تحرموني من بـ.ـنتي ليه كل السنين دي؟
فيروز بدأت تجهز الشنط وقلبها فرحان بس هي لسة مضايقة من اللي عمله زمان
تاني يوم الصبح، مهاب كان حجز التذاكر وراحلهم وحور اول ماشافته جريت عليه حـ.ـضـ.ـنته: بابي
مهاب بحنان: حبيبة بابي
حور: احنا هنشوف جدو عبدالحميد؟
مهاب: ايوا وجدو مهاب كمان
حور قعدت تضحك ومهاب فرحان بيها وطلع تليفونه واتصور معاها وهي حـ.ـضـ.ـنت عليها وشالها، فيروز نزلت وركبت جمب مهاب من غير اي كلام مابينهم وفجأة مهاب اتكلم: انا عاوز حور معايا في الڤيلا
فيروز: ما احنا كلنا راحين اهو
مهاب: لا مش اقصد على ڤيلا جدي انا اقصد على ڤيلتي
فيروز بصتله: ڤيلتك؟
مهاب من غير مايبصلها: كان اسمها زمان ڤيلتنا لكن دلوقتي ڤيلتي
فيروز دmعة نزلت من عيونها ومسحتها بسرعة: ماشي يامهاب تقدر تاخدها بس ياريت على النوم تجيبهالي
حور: مامي انا هنام مع بابي
مهاب ابتسم بحب وباسها وحـ.ـضـ.ـنها: بحبك ياقلب بابي
فيروز ابتسمت هي مش زعلانة ان حور هتكون مع مهاب هي فرحانة اوي بقربهم
في اسكندرية، الكل منتظر فيروز وبـ.ـنتها ومهاب كمان
شوية ووصلوا والبنات فرحانة وصافي وسعد جوزها كانوا موجودين وفيروز فرحانة انها رجعت في وسطهم
باسم شايل حور: انتي بقى حور؟
حور: ايوا
باسم باسها: انتي عارفاني؟
حور: ايوا عمر باثم(باسم)
خلود ضحكت: نطقت اسمك حلو 😂
باسم: كدا ياحور
حوو بتضحك وخلاص ومازن ومروان وقفوا جمبها واحد بيحسس على شعرها والتاني ماسك ايديها.....مهاب: نعم يا اخويا انت وهو
باسم بيضحك اوي: حبايب ابوهم
مهاب شال حور: لا دي حبيبة بابي محدش يجي جمبها
حور محـ.ـضـ.ـنة على ابوها وجدها عبدالحميد واقف ادامها: مش هتيجي في حـ.ـضـ.ـن جده
حور حـ.ـضـ.ـنته: زعلانة منك
عبدالحميد: ليه؟
حور: فين جدو مهاب
مهاب جه من بـ.ـارة: انا اهو ياقلب جده مهاب
حور جريت عليه وهو حـ.ـضـ.ـنها وبيبـ.ـو.سها بحنان وفيروز مبتسمة وفرحانة ومهاب اخد بـ.ـنته من حـ.ـضـ.ـن جده بغيرة: سيبوهالي بقى شوية
مهاب(الجد): لسة ماشبعناش منها
مهاب بحـ.ـز.ن: يعني انا اللي شبعت منها ياجدو
عبدالحميد قرب منه: مـ.ـا.تزعلش مننا يامهاب
مهاب بصله وبص لفيروز اللي عنيها عليه: مش زعلان منكم ياجدو بس حضراتكم عارفين انا زعلان من مين وانا ادامكم اهو بتأسف على اللي حصل مني زمان رغم اني عارف ان مهما اقول من كلام مش هقدر اصلح اللي عملته بس انا فعلا اسف.......مهاب شال بـ.ـنته وخرج بيها وفيروز خرجت وراه
فيروز: مهاب
مهاب بصلها: نعم
فيروز: ممكن تخلي بالك من حور
مهاب: مش هتوصيني على بـ.ـنتي
مهاب اخد حور ومشي وفيروز دmـ.ـو.عها نزلت: ياارب مابقتش عارفة اعمل ايه
تاني يوم الصبح، في ڤيلا مهاب، نايم وحور بـ.ـنته جمبه بس كانت صاحيه وبتلعب في وشه وهو صحي وابتسم
مهاب: حبيبة بابي
حور: اثحى(اصحى) يالا
مهاب ضحك: حاضر
مهاب قام من السرير ودخل حمام اوضته وهي راحت وراه 😂
مهاب ضحك: بتعملي ايه؟
حور: عادي
مهاب شالها: عادي ازاي ياشقية
حور متعلقة في رقبته: ذي الثكر(السكر) في الشاي
مهاب ضحك اووووي: وربنا اشك ان عندك اربع سنين
حور نايمة على كتفه وهو فرحان بيها اوي وانها حبته رغم انها ماشافتوش من سنين
مهاب: حور
حور: نحم
مهاب ضحك: وبعدين بقى في اللماضة دي
مهاب نزلها وقعدها على السرير: خليكي هنا هاخد دش واجي
حور: ماشي
مهاب مسك تليفونه: العبي على تليفوني لحد ما اخرج
حور قعدت تلعب وفرحانة ومهاب دخل ياخد دش
شوية وفيروز وصلت الڤيلا وسناء الشغالة فتحت ليها
فيروز بإبتسامة: صباح الخير
سناء: حضرتك فيروز هانم صح؟
فيروز بإستغراب: انتي ت عـ.ـر.فيني؟!
سناء: اكيد طبعا
فيروز: عارفاني ازاي؟
سناء: طب اتفضلي ادخل الأول
فيروز دخلت ومستغربة ان سناء عارفاها: قولي بقى ت عـ.ـر.فيني منين؟
سناء: حضرتك مستغربة ليه كدا ماهو انا اكيد اكون عارفة زوجة الباشا اللي بشتغل عنده
فيروز: زوجته؟
سناء: ايوا وكمان صورك في كل مكان هنا في الڤيلا
فيروز اتفاجأت باللي سمعته: صوري انا؟
سناء: ايوا وكمان في اوضة نوم مهاب بيه
فيروز قلبها فرح ان مهاب رغم بعدها عنه واختفائها لسة بيحبها وعمره مانساها ولا يأس
فيروز: طب هو صحي؟
سناء: اكيد لان البنوتة صحيت
فيروز: طب ممكن تطلعي تجبيها
سناء: حاضر
فيروز بإبتسامة: شكرا
فيروز طلعت الجنينة وواقفة ادام حمام السباحة وسرحانة وفرحانة من جواها واللي فرحها اكتر ان الڤيلا من تحت ذي اللي اتفقوا عليه زمان وكل حاجة ذي ماهي طلبت بس ياترى الأوض ذي ماهي ولا لا
سناء نزلت بحور وهي بتجري على مامتها: حشـ.ـتـ.ـيني و  يامامي
فيروز بحنان: وانتي كمان
سناء: انا هروح احضر الفطار بعد اذنك
سناء دخلت المطبخ، وفوق عند مهاب خرج من الحمام وبينشف شعره وبيبص حواليه مش شايف حور وقلق عليها ونزل بسرعة ونسي اصلا انه من غير التيشرت بتاعه وقلبه ارتاح لما سمع ضحكة بـ.ـنته في الجنينة وخرج واتفاجئ بفيروز: ماكنتيش قادرة تصبري انا كنت شوية وهجيبها
فيروز بصتله ورجعت بصت في الأرض لانه من غير التيشرت وهو قرب على بـ.ـنته: مش تقولي لبابي انك نازلة
حور: معلش يابابي اثل(اصل) مامي جات ونزلت
مهاب بضيق: طيب
فيروز لسة واقفة بتبص للأرض ومسكوفة، وحور قربت من مهاب ومسكت ودانه: مش لابث(لابس) هدومك ليه
مهاب اخد باله انه من غير التيشرت وعرف ايه سبب كسوف فيروز وبص لبـ.ـنته وضحك: اسف
حور بشقاوة طفولية: شيلني
مهاب شالها وهي حـ.ـضـ.ـنته: يالا عشان تلبث(تلبس)
مهاب ضحك: ماشي ياست حور
مهاب اخد بـ.ـنته وطلع وفيروز اتنفست براحة بس مضايقة انه قالع التيشرت في وجود سناء في الڤيلا وشوية وطلعت ليهم فوق لان فضولها هيمـ.ـو.تها وتعرف شكل الأوضة ذي ماهي اختارت ولا لا
فيروز طلعت وخبطت وفتحت باب الأوضة واتفاجأت ان كل حاجة ذي ماهي كانت عاوزة ودmعة من عنيها نزلت وبصت على الحيطة شافت صورة ليها هي ومهاب في يوم خطوبتهم، مهاب وحور كانوا قاعدين في بلكونة الأوضة وهي خرجت ليهم ومهاب حس بيها بس مافيش اي اهتمام منه خالص
حور شافتها: تعالي يامامي
فيروز قعدت جمب حور وكانت حور بين مهاب وفيروز
حور: مامي البيت هنا حلو وانا عاوزة اقعد هنا
فيروز ابتسمت: طب وتسيبي مامي
مهاب اللي رد بغضب: وايه يعني مـ.ـا.تسيبك مش كفاية اربع سنين هي بعيد عني
فيروز بصتله وما اتكلمتش خالص وحور مسكت ايد مهاب: بابي
مهاب بهدوء: قلب بابي
حور مسكت ايد فيروز: مامي
فيروز: نحم
مهاب ابتسم عشان عرف ان لماضة بـ.ـنته من امها
حور قربت ايدين فيروز من مهاب: بحبكم
مهاب غمض عنيه وعاوز يشيل ايده بس حور ماسكاها وفيروز دmعة من عنيها نزلت وشالت ايديها وسابتهم ونزلت تحت
حور لمهاب: هي ليه مامي كل شوية تعيط
مهاب بحـ.ـز.ن: مافيش ياحبيبتي يالا ننزل
مهاب شال بـ.ـنته وهو نازل سناء بتحط الفطار على السفرة وجرس الباب رن وهي راحت تفتح وكان ضياء وفيروز اتفاجأت بيه جدا وهو انصدm لما شافها
ضياء: فيروز؟!
فيروز اتفاجأت انه موجود في المكان دا وبصت لمهاب وما اتكلمتش
ضياء لمهاب: انت لاقيتها ازاي
فيروز بغضب: وانت مالك اصلا
ضياء بحـ.ـز.ن: انا عارف انك زعلانة مني بس اقسم بالله نـ.ـد.مان على اللي حصل وبقالي سنين بحاول مع مهاب نلاقيكي
فيروز: بتحاول مع مهاب؟ هو للدرجادي بقيته اصحاب
مهاب متابع الحوار ومش عاوز يتكلم
ضياء بأسف: فيروز انا بطلب منك تسامحيني ذي مامهاب سامحني
فيروز بصت لمهاب وابتسمت بسخرية: سامحك؟ وانا مش مسامحاك ياضياء
مهاب غيران انها بتنطق اسم ضياء بس بـ.ـاردوا ساكت.....ضياء قرب عليها: سامحيني ذي مهاب
فيروز مسكت شنطتها: هو حر لكن انا لا..فيروز لسة هتخرج بس رجعت بصت لمهاب: ماكنتش اعرف انك هتسامحه بعد اللي حصل منه وانه فضل يوهمني وحياتي اصبحت جحيم من وهمه ليا......فيروز دmـ.ـو.عها نزلت واتكلمت بكل قوة: وسامحته وهو كان السبب الحقيقي في بعدنا السنين دي كلها
فيروز اتحركت لعند الباب بس وقفت على صوا ضياء: مش انا السبب والله دا احمد
فيروز بصتله: انت ولا احمد بقى انا مش هسامحكم
فيروز خرجت من الڤيلا ومشيت ومهاب فضل قاعد مكانه مضايق وزعلان على حالهم
ضياء قعد جمبه: انا اسف اني جيت
مهاب بصله وابتسم: ولا يهمك انا اللي مزعلني هي ياضياء انا مش عارف اتعامل معاها من ساعة ماخبت عني بـ.ـنتي
ضياء بإستغراب: بـ.ـنتك؟!
مهاب شال حور اللي قاعدة زعلانة على الأرض: اها ياضياء بـ.ـنتي حور
ضياء قرب من حور وعاوز يسلم عليها وهي مش راضية وبيبص لمهاب: في ايه؟
مهاب بيبص لحور: سلمي على عمو
حور: لا عشان مامي زعلت منه
ضياء ابتسم بحـ.ـز.ن: لا ياحبيبتي مش زعلانة
حور اتعلقت في رقبة مهاب ونايمة على كتفه: عاوزة مامي
مهاب بحنان: حاضر.....وبص لضياء: هطلع اغير هدومي ونروح الڤيلا وانت هتيجي معايا
ضياء: ماشي
مهاب طلع يغير هدومه وحور معاه وقاعدة على السرير وزعلانة ومهاب قعد جمبها: حبيب بابي مالو
حور: عاوزة مامي
مهاب شالها: حاضر
مهاب نزل ببـ.ـنته وضياء كان مستنيه وركبوا العربية سوا ومشوا
نيجي لعاصم وشروق قاعدين ومكه بـ.ـنتهم بتلعب حواليهم وجرس الباب رن والدادة راحت تفتح وكان احمد وشروق لسة واخدة منه موقف واخدت بـ.ـنتها ودخلت اوضتها
عاصم: تعالى يا احمد
احمد: خير ياعاصم قولتلي انك عاوزني
عاصم: فيروز ظهرت
احمد بصدmة: بجد؟
عاصم: ايوا
احمد: طب هي فين؟
عاصم: في الڤيلا عند جدو عبدالحميد
احمد: طب يالا نروحلها
عاصم: ناوي على ايه؟
احمد: هخليها تسامحني
عاصم: تفتكر؟
احمد: مش وقته يا عاصم يالا نروح
عاصم دخل لشروق وقالها انهم هيروحوا الڤيلا ونزلوا كلهم سوا
مهاب وصل الڤيلا هو وضياء وحور، وحور بدور على فيروز وهي في اوضتها
حور: بابي
مهاب: عيون بابي
حور: تعالى طلعني لمامي
مهاب: حاضر
مهاب شال حور وطلع بيها لأوضة فيروز وهي كانت في الحمام وطلعت وبشعرها ومهاب بقاله كتير مشافش شعرها وهي اتكسفت وحور جريت عليها: مامي
فيروز شالتها: نعم ياقلب مامي
حور نايمة على كتفها: عاوزة اكون معاكي
فيروز بصت لمهاب: طب وبابي؟
حور: نعيش كلنا سوا
فيروز ومهاب بيبصوا لبعض كأن كل واحد فيهم بيعاتب التاني ومافيش اي كلام خالص وحور نزلت من على دراع فيروز وراحت جمب مهاب وماسكة في بنطلونه وهو نزل على ركبته وباسها....حور: بابي
مهاب: نعم
حور: انا عاوزة اعيش معاك انت ومامي
مهاب غمض عينه ومش عارف يقول ايه ولا يعمل ايه وعبدالحميد دخل عليهم وسمع كلام حور
عبدالحميد: حور حبيبتي انزلي تحت لعمو باسم
مهاب: هنزلها انا ياجدو
عبدالحميد: لا انت خليك عشان عاوزك انت وفيروز
عبدالحميد طلع حور وطلب من الدادة تنزلها تحت ورجع ليهم تاني
عبدالحميد: اقعدوا
مهاب وفيروز قعدوا وعاوزين يفهموا في ايه
عبدالحميد: سامعين بـ.ـنتكم بتقول ايه؟
مهاب: عاوز تقول ايه ياجدو
عبدالحميد: عاوز اقول ان كفاية لعب العيال اللي انتوا فيه دا وتتجوزوا
فيروز: لا
مهاب بصلها بغضب: ومين قالك اني هوافق اصلا
عبدالحميد بغضب: انتوا هتتخانقوا ادامي، اللي هقول عليه هيتنفذ
فيروز: ايه اللي حضرتك بتقوله دا
عبدالحميد: انا مش هعيد كلامي تاني بـ.ـنتكم عاوزاكم سوا
مهاب: يبقى خلاص انا هاجي اقعد هنا ومن غير جواز واهو نكون في بيت واحد
عبدالحميد: انت عاوز تفهمني ان بـ.ـنتك هتعيش هنا او حتى هتسيبكم كل واحد ينام لوحده بـ.ـنتك ماشاء الله عليها ذكية رغم صغر سنها
مهاب: عادي ياجدو
حور طلعت ليهم تاني: بابي
مهاب: نعم
حور: يالا نرجع بيتنا
مهاب ابتسم: ليه
حور: كدا هنا وحش
عبدالحميد ضحك: يعني بيت جدو وحش؟
حور: اه
عبدالحميد سألها: طب تحبي مامي وبابي يعيشوا هنا؟
حور: لا
عبدالحميد وقف وبصلهم: المأذون هيجي بالليل ومش عاوز اي نقاش
عبدالحميد سابهم ونزل ومهاب متعصب وساب الاوضة وخرج ودخل اوضته
شوية وفايز وصل وفرحان بحفيدته اوووي وخصوصا ان دي اول حفيدة لان صافي كانت بتدرس ومانعة الاطفال لحد مـ.ـا.تتخرج وهي دلوقتي حامل في شهرها السابع، وشوية ومهاب نزل قعد معاهم
فايز: حبيبة جدها
حور: نحم
فايز ضحك وبص للي قاعدين: انتوا متأكدين ان عندها اربع سنين
مهاب ضحك: ايوا يابابا بس لمضة شوية
وهما قاعدين دخل عاصم وشروق واحمد ومهاب اضايق لما شافه
شروق حـ.ـضـ.ـنت حور: حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
حور بتضحك والكل فرحان بوجودها
مهاب بيبص على احمد: انت ايه اللي جابك هنا؟
احمد: جاي اتأسفلها
مهاب وقف وبغضب: مالكش دعوة بيها يا احمد
احمد قرب منه: اسمع يامهاب انت مش عاوز تسامحني انت حر وعمرك ماهتحبها اد حبي ليها
مهاب ضـ.ـر.به بالبوكس وقعه على الأرض: انت اتجننت انت ازاي تقولي كدا
احمد بيقف وماسك وشه: عشان اللي بتعمله دا، ليه مش عاوز تديني الفرصة انها تسامحني
ضياء وقف جمبه: مش هتسامحك يا احمد
احمد بحـ.ـز.ن: لازم تسامحني
فيروز كانت نازلة وسمعت وشافت اللي حصل: وانا مش هسامحك يا احمد
احمد دور وشه ليها وسرحان فيها وانها لسة جميلة ذي ماهي ومهاب ضـ.ـر.به تاني: وحياة امك لو فكرت فيها ثانية واحدة هقــ,تــلك
الكل بيبعد مهاب عن احمد ومهاب متعصب جـ.ـا.مد
باسم ماسك مهاب: تعالى معايا بـ.ـارة يالا
باسم وضياء اخدوا مهاب وخرجوا الجنينة
ضياء: اهدى يامهاب
مهاب بغضب: انت ماسمعتوش قال ايه ولا بيبصلها ازاي
باسم بخبث: لسة بتغيير
مهاب بصله بغضب: مش وقت رخامتك ياباسم
باسم ضحك: طب اهدى بقى ياعم انت وقولي جاهز لكتب الكتاب
مهاب بصله: انت عرفت؟
باسم: جدك اصلا قايل لينا من امبـ.ـارح وقال انه هيقولكم النهاردة وجدك مهاب هو اللي هيجيب المأذون اصلا بالليل
مهاب: كمان؟!
باسم: ايون
حور جايا عليهم بتجري ووقعت ومهاب مسكها: حاسبي ياقلبي
حور عيطت عشان رجلها و.جـ.ـعتها وحور خرجت على صوتها: ايه ياقلب مامي
حور بعـ.ـيا.ط: رجلي بتو.جـ.ـعني
فيروز عاوزة تشيل حور ومهاب مش راضي...فيروز: هسكتها وخدها تاني
مهاب: لا
فيروز شايفة حور بتعيط وهي عارفة تخليها تسكت ازاي: طب اتفضل بقى سكتها
مهاب قاعد يهديها ومافيش اي فايدة وهي بتعيط....فيروز قربت منها وباست رجلها وحور سكتت...فيروز: خلاص ياحبيبتي
مهاب بص لفيروز وكأنه بيعاتبها لانها بعدت بـ.ـنته عنه وفيه حاجات كتير هو مايعرفهاش عنها....مهاب نزل حور على الأرض وسابهم ودخل وطلع اوضته
باسم بحـ.ـز.ن: كفاية بعد يافيروز
فيروز بدmـ.ـو.ع: مش قادرة اسامحه ياباسم انا اه لسة بحبه بس مش قادرة ياباسم
ضياء اتكلم: انا عارف انك مش قابلة مني كلام بس مهاب بيحبك والله اه هو غلط في حقك وانا كنت السبب بس اقسم بالله وحياة بـ.ـنتي انا بعتله رسالة وفهمته كل حاجة بس للأسف احمد بعتله رسالة ومهاب بعدها كـ.ـسر التليفون واتقفل قبل ما ابعت رسالتي انا بجد اسف
فيروز ابتسمت بدmـ.ـو.ع: مش زعلانة منك ياضياء انت اه و.جـ.ـعتني وعيشتني في وهم بس هسامحك عشان خاطر بـ.ـنتك، انت سمتها ايه؟
ضياء بإبتسامة: نجمة
فيروز: الله اسم حلو اوي ماشاء الله
حور نامت على كتف فيروز: انا هدخل انيمها في سريرها
فيروز دخلت ببـ.ـنتها وطلعت اوضتها ونيمتها في سريرها وسابتها ونزلت ليهم تحت
صافي وسعد وصلوا وفيروز قاعدة جمب صافي وشوية ومهاب نزل قعد مع اخته
مهاب حـ.ـضـ.ـنها: حبيبة اخوها
صافي في حـ.ـضـ.ـن اخوها: عامل ايه يا أبيه؟
مهاب بصلها بغضب: ماقولنا خلاص بقى الكلمة دي
صافي ضحكت: ماشي يامهاب
مهاب: ايوا كدا
صافي بصت لفيروز ورجعت بصت لمهاب وهمستله: لسة؟
مهاب اتكلم بغضب بس بصوت وا.طـ.ـي: مش عاوز كلام في الموضوع دا
صافي: طيب
اليوم عدا حلو، في المساء مهاب(الجد) وصل ومعاه المأذون والكل متجمع ومهاب لا هو فرحان ولا زعلان وفيروز زعلانة ان مهاب م موافق على كتب الكتاب
المأذون بدأ يكتب الكتاب ومستغرب من شكل مهاب وفيروز، بعد شوية المأذون طلب من عبدالحميد ومهاب(الجد) يمضوا عشان هما الشهود وفيروز ومهاب كل واحد كتب اسمه، المأذون خلص ومشي
عبدالحميد: مبروك
مهاب بصله بغضب وخرج وسابهم
مهاب(العمري): حصل ياباسم انت وضياء وعاصم
الشباب خرجوا ورا مهاب وهو اخد عربيته ومشي وهما حصلوه بعربية باسم
عاصم: هو رايح فين كدا
باسم: اكيد رايح يقعد على البحر
ضياء: مـ.ـا.تيجو نحاول نقربهم من بعض
باسم: انا عندي عيال عاوز اربيها
عاصم ضحك: يالا ياجبان
باسم: ياعم اتنيل مهاب لو اتغابى علينا هنقعد في المستشفى شهر
ضياء ضحك اوي: اعتبروني ماقولتش اي حاجة
فضلوا يضحكوا، ومهاب سايق بسرعة كبيرة وللأسف من سرعة العربية سلك الفرامل اتقطع والعربية خبطت في شجرة والشباب نزلوا جري يلحقوه ومهاب كان اغمى عليه
باسم شاله من العربية: ساعدوني بسرعة
الشباب شالوه ودخلوه عربية باسم وعربية مهاب اللي اتخبطت اتفرجت وباسم واقف يبص عليها وبيحمد ربنا انه لحقه
ضياء بقلق: يالا بينا على المستشفى بسرعة
باسم ساق العربية وبعد دقايق كانوا في المستشفى بس باسم قرر انه مش هيعرف حد غير لما يطمنه على مهاب الأول، الدكتور كشف على مهاب وقالهم ان مهاب عنده كـ.ـسر في دراعه اليمين وشوية كدmـ.ـا.ت بسيطة في جـ.ـسمه وفي وشه لانه اتخبط فيه
باسم: انا هبلغهم
ضياء: لا ياباسم هيقلقوا وهو الحمدلله كويس
عاصم: بص ياباسم احنا ندخل بس نشوفه وساعتها نشوف
الشباب دخلت لمهاب اللي فاق وقاعد على السرير وباسم قعد جمبه وبيلومه: كدا يامهاب
مهاب ساكت ومش بيتكلم خالص..ضياء: حـ.ـر.ام اللي بتعمله دا
مهاب بغضب: وهي مكانش حـ.ـر.ام عليها اللي عملته انها خبت عليا ان عندي بـ.ـنت
باسم: يامهاب هي كانت موجوعة منك
مهاب بدmـ.ـو.ع: انا عارف ان غلطت بس ليه تحرمني من بـ.ـنتي اربع سنين ليه، ليه تعـ.ـا.قبني العقـ.ـا.ب دا ليه تخليني مش عارف اي حاجة عن بـ.ـنتي ولا عارف ايه بيفرحها ولا ايه بيزعلها
باسم دmـ.ـو.عه نزلت ومش عارف يعمل ايه وضياء وعاصم واقفين يبصوا لبعض كأنهم بيقولوا احنا هنتصرف
مهاب: انا عاوز اخرج
باسم بغضب: مـ.ـا.تتهد بقى واقعد انت مش شايف نفسك عامل ازاي
مهاب بيقوم: لا ياباسم انا هخرج
ضياء: طب اصبر لبكرة بس
مهاب وقف بتعب: قولت لا
باسم: طب اصبر لما نعرف الدكتور ويكتب ليك على خروج
مهاب: طب انجز بقى
عاصم: طب اقعد بس
مهاب قعد تاني وبعد شوية باسم جه واخدهم ومشيوا وركبوا عربية باسم ورجعوا الڤيلا واول مادخلوا الكل اتفاجئ بمنظر مهاب
عبدالحميد بقلق: ايه اللي حصل في ايه؟
مهاب: مافيش ياجدو
مهاب العمري بغضب: مافيش ازاي انت مش شايف نفسك عامل ازاي يامهاب
مهاب قعد وحور قعدت على رجله ومحـ.ـضـ.ـنة عليه: ياجدو مافيش حادثة بسيطة بس
سراج بغضب: عشان سواقتك الزفت
ايمن بهدوء: خلاص ياجماعة المهم انه كويس
فايز بيبص لإبنه: حسابي معاك بعدين
مهاب ابتسم: ماشي يابابا
مهاب بيبص على بـ.ـنته اللي نايمة على دراعه: حور
حور رفعت دmاغها وبصتله: نحم
مهاب ضحك: عاوزة تنامي؟
حور: اه
مهاب: يالا نطلع ننام سوا
حور بصت على فيروز اللي واقفة قلقانة على مهاب: مامي يالا عشان ننام
عبدالحميد ضحك: الله عليكي ياقلب جدو
مهاب بصله بغضب وشال بـ.ـنته رغم تعبه وطلع بيها فوق
مهاب(الجد): حصلي جوزك يافيروز
فيروز بصتله وطلعت، وكان مهاب نيم حور على السرير بس هي لسة صاحية ومهاب بيحاول يقلع التيشرت ومش عارف وفيروز وقفت ادامه: ممكن اساعدك؟
مهاب بصلها وسكت لانه تعبان ومحتاج يغير عشان ينام، فيروز بتساعده وقلعتله التيشرت وفتحت الدولاب عشان تجيب تيشرت تاني بس مهاب رفض: انا هنام كدا
(انت غاوي تكسف البت 😂)
مهاب اخد حور في حـ.ـضـ.ـنه وحور بصت لفيروز: يالا يامامي ننام
فيروز: حاضر
فيروز دخلت الحمام غيرت هدومها لترنج بيتي وقلعت حجابها ونامت جمب بـ.ـنتها وحـ.ـضـ.ـنت عليها وغـ.ـصـ.ـب عنها ايديها لمست ايدين مهاب وشالتها بسرعة ومهاب اصلا تعبان ونام، وفيروز فضلت صاحية شوية ونامت
تاني يوم الصبح، حور صحيت وخرجت من الاوضة وباسم قابلها قبل مـ.ـا.تنزل السلم
باسم: حور
حور: نحم
باسم ضحك: راحة فين؟
حور: جدو فين
باسم شالها: تعالي وانا انزلك لجدو عشان مـ.ـا.تقعيش
باسم نزل بحور وعبدالحميد قاعد واول ماشافها: حبيبة جدها
حور جريت عليه وقعدت على رجله
عبدالحميد: بابي ومامي فين؟
حور: نايمين وانا ثحيت(صحيت)
عبدالحميد ضحك وبص لباسم: وربنا دي اللي هتخليهم يحنوا لبعض
باسم: الاتنين بيحبوا بعض جدا ياجدو بس مش عارفين يسامحوا بعض
فوق في الاوضة، مهاب صحي وبيبص على حور مش لاقيها وشاف فيروز نايمة جمبه وفضل يبصلها اوي وسرحان في ملامحها وغـ.ـصـ.ـب عنه بيمشي ايده على وشها وهي بدأت تصحى ومهاب شال ايده بسرعة وقام من عالسرير دخل الحمام، وهي فاقت وقعدت على السرير وشوية ومهاب خرج من الحمام وبيفتح الدولاب، فيروز وقفت وقربت منه: هطلعلك لبس
مهاب بصلها وسابها وقعد على السرير وهي فتحت الدولاب واختارت ترنج بيتي لمهاب، فيروز لبسته التيشرت ومكسوفة من قربها منه ومهاب قلبه بيقوله انه يحـ.ـضـ.ـنها بس عقله رافض
مهاب مسك البنطلون: خلاص انا هكمل لبس
فيروز سابته ودخلت الحمام، ومهاب لبس ونزل تحت وهي خرجت وبتبص عليه مش لقياه
عبدالحميد شاف مهاب نازل من على السلم وعاوز يرخم عليه: صباحية مبـ.ـاركة ياعريس
مهاب غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك: عاوز ايه ياجدو
عبدالحميد ضحك: عاوزك مبسوط ياحبيبي، بس قولي عرفت تلبس لوحدك ولا حد ساعدك....وغمزله 😉
مهاب ضحك: مـ.ـا.ترخم على باسم والنبي ياجدو
عبدالحميد: ياعم ارحمه، احنا زهقناه في حمل خلود
باسم كان في الجنينه مع حور وداخل شايلها على رقبته ومهاب بيضحك عليه: ولادك هينفخوك
باسم نزل حور: ياعم اقعد ساكت دول عليهم شقاوة بيجنوني
مهاب ضحك اوي وباس حور من خدها: حبيبة بابي صحيت امتى؟
حور: من شوية
مهاب: مش صحيتي بابي ليه؟
حور بطفولية: ثيبتك(سيبتك) تنام انت ومامي
عبدالحميد شال حور وباسها: اقسم بالله انتي حبيبة قلبي
مهاب بصله: سيب البت في حالها ياجدو مـ.ـا.تلعبش في دmاغها
عبدالحميد ضحك: والله ماقولتلها حاجة هي اللي بتتصرف صح
مهاب ضحك وشوية وفيروز نزلت وكالعادة بتخـ.ـطـ.ـف قلبه، الجرس رن والدادة فتحت وكان صفوت المحامي اللي كان مع فيروز في دبي في الشركة
عبدالحميد: حمدلله على السلامة ياصفوت
صفوت: الله يسلم حضرتك
صفوت بيبص على فيروز ومهاب على اخره
عبدالحميد: ايه يا ابني دا انت اول مرة تاخد اجازة وتنزل مصر
صفوت ولسة بيبص على فيروز: اصل نازل لحاجة مهمة
حور نزلت من على رجل جدها عبدالحميد وراحت لصفوت: وحـ.ـشـ.ـتني ياعمو
صفوت شال حور: انتي كمان ياقلب عمو
مهاب: ياترى ايه الحاجة المهمة اللي انت نزلت عشانها
صفوت بص لعبدالحميد: انا نزلت عشان اطلب من حضرتك ايد أمل
(صفوت لسة مايعرفش اسمها الحقيق)
مهاب انصدm لما سمع طلب صفوت ووقف ادامه: انت عارف اللي جاي تتقدm ليها دي تبقى مين؟
صفوت: ايوا
مهاب: مين؟
صفوت: امل وتكون قريبة مستر عبدالحميد
مهاب بص على جده عبدالحميد: مـ.ـا.تقوله ياجدو
عبدالحميد بتـ.ـو.تر: لا ازاي انت تقوله
باسم ضحك اوي على جده وسابهم وخرج يضحك بـ.ـارة
مهاب بص لصفوت: اللي حضرتك جاي تتقدm ليها دي مراتي
صفوت: نعم؟!
مهاب: اللي حضرتك سمعته وكمان ما اسمهاش أمل اسمها فيروز
صفوت بصدmة: كمان؟!
مهاب: ايوا...وشال حور: والعسل اللي انت قاعد تلاعبها دي تبقى بـ.ـنتي
صفوت معتش عارف يرد يقول ايه ومهاب خرج لباسم: انت ياللي ضحكت وطلعت
باسم ضحك: عاوزني اعمل ايه وانا شايف جدي خايف من رد فعلك
مهاب ضحك وباس حور ونزلها تلعب وقرب لباسم وقعد جمبه: انا كنت ماسك نفسي من الضحك والله
باسم: قولتله ايه؟
مهاب: قولتله انها مراتي وقولت ان مش اسمها أمل
باسم: اه صحيح ايه حكاية أمل دي؟
مهاب: مش عارف بس تلاقي جدك عمل كدا عشان مش اعرف اوصلها
باسم: ممكن بـ.ـاردوا
وهما قاعدين شافوا صفوت خارج وباين على وشه انه مضايق اوي وشوية وضياء وسلمى وبـ.ـنتهم نجمة وصلوا وسلمى دخلت جوا وضياء قعد مع باسم ومهاب
باسم: لو كنت جيت بدري عشر دقايق كنت حضرت موقف انما ايه فلة
ضياء: خير يارب
باسم: كان جاي عريس لفيروز
ضياء بص لمهاب وضحك اوي: ومين دا اللي امه داعية عليه
مهاب: صفوت اللي شغال في فرع الشركة في دبي
ضياء: وحضرتك عملت ايه؟
مهاب: قولتله انها مراتي طبعا
ضياء: ايه حنينا؟
باسم ضحك: شكله كدا
مهاب بصلهم: بقولكم ايه لو انتوا مستغنيين عن نفسكم زودوا في رخامتكم كمان
باسم وضياء سكتوا بس كل واحد فيهم بيضحك جـ.ـا.مد
جوا عند البنات كلهم متجمعين وسلمى اخدت عليهم وفرحانة ان بقى عندها اصحاب وهما قاعدين مهاب دخل وطلع اوضته وفيروز طلعت وراه عشان لو احتاج حاجة لان دراعه مكـ.ـسور، مهاب دخل الاوضة وعاوز يغير هدومه لانه هيخرج مع باسم وضياء وبص شافها: ممكن تيجي تساعديني عشان هخرج
فيروز قربت منه وبتساعده انه يقلع التيشرت: هو الدكتور قالك هتفك الجبس امتى؟
مهاب بسخرية: معلش تعبناكي
فيروز بصتله بغضب: على فكرة انا بسألك عادي مش عشان مضايقة
مهاب: ماشي
فيروز قلعته التيشرت وجابتله قميص وبتلبسهوله وقفلت الزرار اللي فوق
مهاب: سبيه مفتوح
فيروز بغضب: لا
مهاب بتحدي: لا هفتحه
فيروز بغضب: لا هيفضل مقفول عشان جـ.ـسمك مش يبان
مهاب من جواه فرحان انها لسة بتغيير عليه: على فكرة انا راجـ.ـل مش بـ.ـنت عشان اخاف ان حاجة تبان
فيروز بغضب مسكت القميص: والله لو هتفتحه هقلعهولك والبسك تيشرت
مهاب بتحدي فتح الزرار وفيروز قفلته تاني وبغضب: مهاب مـ.ـا.تعصبنيش
مهاب: واعصبك ليه؟ وبعدين عاوزة تفهيني انك لسة بتغييري عليا؟
فيروز بصتله وبصت للارض: كمل لبسك لوحدك
فيروز سابته وخرجت بلكونة الاوضة ومهاب رغم و.جـ.ـعه منها بس زعلان انه زعلها وخرج وراها: طب ممكن بقى تيجي تسرحيلي شعري
فيروز بصتله بإستغراب: على فكرة هو دراع واحد بس اللي مكـ.ـسور مش الاتنين
مهاب بصلها بغضب وسابها ونزل وهي ضحكت على منظره: صبرك عليا يامهاب
مهاب نزل وبـ.ـاردوا جده عبدالحميد بيرخم عليه: انت استحليت ان كل شوية تغير هدومك ولا ايه؟
مهاب بصله: مركز اوي انت ياجدو
عبدالحميد ضحك: دا انت حبيبي
مهاب: ماشي ياجدو
حور جريت على مهاب وبتعيط، مهاب بقلق: في ايه؟
حور: مروان ضـ.ـر.بني يابابي
مهاب بغضب: باااااااسم
باسم جه من بـ.ـارة: في ايه ياعم انت بتزعق ليه؟
مهاب: ابعد ابنك عن بـ.ـنتي
باسم قرب من حور: في ايه ياحبيبتي؟
حور بعـ.ـيا.ط: مروان ضـ.ـر.بني ياعمو باثم(باسم)
باسم قرب من مروان: في ايه يامروان؟
مروان: عثان(عشان) مث(مش) بتلعب معايا
مهاب بغضب: مـ.ـا.تكررش تاني
باسم شال مروان: وحياة ابوك ياشيخ اتلم ومـ.ـا.تلعبش مع بـ.ـنت مهاب
مهاب غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك: طب يالا يا استاذ عشان نخرج
حور: رايح فين يابابي
مهاب: خارج مع عمو باسم وعمو ضياء
حور: طب انا عايزة اروح بيتنا
فيروز نزلت وسمعت كلام بـ.ـنتها وقربت منها: ما احنا هنا في بيتنا
حور: لا بيت بابي احلى
مهاب: لما اجي هنروح
فيروز بصتله وهو قرب منها: انا لو قولتلها لا مش هتسيبني اخرج اصلا
مهاب سابهم وخرج وفيروز صحكت على تصرفات مهاب بسبب بـ.ـنته وعبدالحميد قرب منها: قربوا من بعض تاني بقى
فيروز بصتله: سيبك انت من اننا نقرب تاني خلينا في تركيزك معانا
عبدالحميد ضحك: هو انا ليا غيركم
فيروز: ماشي ياجدو
في المساء، فيروز قاعدة مع بـ.ـنتها في الاوضة وبتقرأها قرآن
فيروز: يالا ياحور قولي ورايا
حور: حاضر يامامي
فيروز: بسم الله الرحمن الرحيم
حور: بثم(بسم) الله الرحمن الرحيم
فيروز: الحمدلله رب العالمين
حور: براحة يامامي مش عارفة اقول
فيروز ضحكت: ماشي، الحمدلله
حور: الحمدلله
مهاب كان واقف على باب الاوضة ومبسوط من اختياره لفيروز وحور شافته جريت عليه وهو قعد على الكرسي وقعدت جمبه..مهاب: شاطرة ياحبيبة بابي
حور: بابي
مهاب: نحم
فيروز ضحكت وهو بصلها وهي اتكسفت وبصت للأرض
حور: يالا نروح بيتنا
مهاب: حاضر بكرة الصبح
حور بزعل طفولي: لا انت قولت لما تيجي
مهاب: بابي تعبان ونروح بكرة
حور: لا انت بتقولي كدا وبتضحك عليا
فيروز بقلق: تعبان مالك؟
مهاب بصلها: وربنا بـ.ـنتك طلعت اذكى منك
فيروز ضحكت: طالعالك
مهاب بصلها اوي: بس واخدة ملامحك حتى غمازاتك
فيروز اتكسفت من كلام مهاب وهو كأنه ما أخدش باله من كلامه وحس بنفسه وسابها ودخل الحمام وهي قعدت على سريرها سرحانة في اللي جاي، فيروز كانت لابسة اسدال صلاة عشان كانت بتصلي وبتقرأ قرآن وقلعته وكانت لابسة برمودا حمرا لحد فوق الركبة بشوية وبعد شوية مهاب خرج من الحمام ووقف مكانه لما شافها وفضل سرحان في جمالها اللي اتحرم منه اربع سنين، مهاب فاق من سرحانه على صوت بـ.ـنته وهي بتعيط وراح عندها: في ايه؟
حور بعـ.ـيا.ط: زحلانة منك ومش تكلمني
مهاب بحنان: حد يزعل من بابي
حور: اه
مهاب ابتسم: طب عاوزة ايه؟
حور: نروح بيتنا
فيروز قربت منها: الصبح هنروح ياحور عشان بابي تعبان
حور قعدت تعيط جـ.ـا.مد ومهاب مش عارف يعمل ايه وبص لفيروز: هنتصرف ازاي؟
فيروز قربت منه وهمستله: احـ.ـضـ.ـنها وهي هتسكت
مهاب بصلها: طب مـ.ـا.تحـ.ـضـ.ـنيها انتي
فيروز ابتسمت: لا هي عاوزة حـ.ـضـ.ـنك انت
مهاب: طب ساعديني اشيلها
فيروز شالت حور ومهاب شالها على دراعه السليم وحور حـ.ـضـ.ـنت عليه وسكتت وفيروز بصتله وسكتت وهو ضحك: انا عاوز افهم انتي بتتعاملي معاها ازاي
فيروز: عادي خالص هي بـ.ـنت مش ولد ولازم تكون واخدة حقها في الدلع بس طبعا مش زيادة
مهاب: اهو الدلع دا هيطلع فوق دmاغنا احنا
فيروز ضحك: في دي بقى انت معاك حق
مهاب نيم حور على السرير وقاعد حاسس بتعب في دراعه وفيروز قربت منه: مالك
مهاب بتعب: دراعي واجعني
فيروز: طب ارتاح
مهاب: مش جايلي نوم
فيروز: طب اقعد بس على السرير
مهاب: لا هقعد في البلكونة شوية
مهاب خرج البلكونة وفيروز خرجت وراه وقعدت جمبه.....وهو اتكلم: ليه العقـ.ـا.ب دا؟
فيروز اتفاجأت بسؤاله: وانت ليه عملت كدا فيا؟
مهاب بصلها: انتي عارفة اني ماكنتش في وعيي والرسالة اللي وصلتلي هي السبب
فيروز بدmـ.ـو.ع: بس انت محاولتش تسمعني يامهاب ولا خلتني اقولك ايه حصل معايا كان ممكن ساعتها تعرف انه مكانش ذنبي
مهاب بحـ.ـز.ن: وانا كان غـ.ـصـ.ـب عني
فيروز وقفت بغضب: غـ.ـصـ.ـب عنك ازاي؟ انك تو.جـ.ـعني وتقول غـ.ـصـ.ـب عنك وانك تجـ.ـر.حي وتيجي عليا عشان حقير حاول يوقع مابنا
مهاب بغضب: دا على اساس انك كنتي حكيالي عن اللي حصل
فيروز بصت في الارض وسكتت ودmـ.ـو.عها نزلت وسابته ودخلت ونامت على السرير ومهاب دخل بعدها ونام على السرير وزعلان انهم زعلانين، مهاب مسك ايدين فيروز وناموا
تاني يوم، صحيوا على صوت حور بتصحيهم بدري اوي
مهاب بنوم: في ايه ياحور
حور: يالا نروح بيتنا
فيروز بتفوق: ياحور لسة بدري الساعة لسة ٧
حور عيطت جـ.ـا.مد ومهاب حـ.ـضـ.ـنها: خلاص هنمشي.....وبص لحور: قومي ياختي عشان بـ.ـنتك مش هتكست
فيروز ضحكت: لا في الحالة دي فهي بـ.ـنتك انت وبس
مهاب خبطها بالمخدة: طب قومي بدل ما اخـ.ـنـ.ـقكم انتوا الاتنين
فيروز ضحكت اوي وقامت تلبس حور وتلبس هي كمان وتساعد مهاب في اللبس
حور لبست وخرجت وسابتهم وفيروز بتلبس مهاب وهو قرب عليها وهمسلها: انتي عارفة انك حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
فيروز اتفاجأت بجملته وبصتله وبعدت عنه بس هو مسك ايديها: بـ.ـاردوا مش عاوزة تسامحي
فيروز بدmـ.ـو.ع: اكتر حاجة كنت خايفة منها اني اشوفك
فيروز قالت جملتها ونزلت وهو اضايق اوي انها كانت خايفة تشوفه وكمان انها تقرب ومش عارفة تسامحه، مهاب نزل وراهم وجده عبدالحميد كان صاحي وقاعد يشرب قهوته
عبدالحميد: ايه ياولاد اللي مصحيكم بدري كدا
حور اللي ردت: انا
عبدالحميد ضحك: ليه؟
مهاب بغضب: عشان نروح الڤيلا
عبدالحميد ضحك اوي: جدعة ياحور
فيروز بغضب: لا والله يعني عشان تصحينا من بدري كدا تقول جدعة ياجدو
عبدالحميد: ايوا عشان تقربكم من بعض
مهاب بصله وبص لفيروز: في ناس تانية اللي رافضة
عبدالحميد بص لفيروز اللي بصت للأرض: ربنا يهديكم
مهاب بغضب شال بـ.ـنته: يالا
فيروز خرجت معاهم وركبوا العربية والسواق اتحرك بيهم للڤيلا
وطول الطريق حور نايمة على دراع مهاب: يعني تصحينا وتنام هي
فيروز ابتسمت: هي كدا
مهاب بغضب: انا يعني لحقت انام
فيروز: معلش يامهاب لما نوصل نام وانا هحاول انيمها
بعد شوية وصلوا الڤيلا وفيروز شالت حور عشان مهاب باين عليه التعب جدا وفيروز دخلت حور الاوضه الخاصة بيها ونيمتها وراحت اوضتها مع مهاب وبتفتح الشنط عشان تجيب هدوم
مهاب: عندك هدوم في الدولاب البسي منها
فيروز بإستغراب: هو انا ليا هدوم هنا؟!
مهاب قرب منها: ايوا انا كان لما بيعجبني حاجة بجيبها
فيروز فتحت الدولاب وفعلا كان فيه هدوم كتير وازواقهم حلوة جدا بس هدوم البيتي كانت قصيرة وكمان بكاط وهي مكسوفة تلبس
مهاب سابها ودخل الحمام وهي اختارت بيچامة من تلات قطع بلوزة بكاط وبنطلون ضيق وروب، مهاب خرج من الحمام ونام على السرير بتعب وهي قلقانة عليه: مالك انت لسة تعبان؟
مهاب بتعب: جـ.ـسمي واجعني وخصوصا ان لسة في كدmـ.ـا.ت
فيروز: طب اجيبلك المرهم وادهن الكدmـ.ـا.ت
مهاب: ياريت
فيروز فتحت الشنطة وطلعت المرهم وبتدهنله وهو فعلا تعبان
فيروز بتسنده عشان ينام: ممكن تنام بقى
مهاب: بس بشرط
فيروز: ايه هو؟
مهاب: انام في حـ.ـضـ.ـنك
فيروز اتكسفت بس هي زعلانة منه: انا هنام جمب حور
مهاب بإستغراب: ليه؟!
فيروز: عادي
مهاب بيقرب منها وهي بتبعد: بتبعدي ليه؟
فيروز: عشان مش قادرة انسى شكلك يومها
مهاب غمض عنيه بحـ.ـز.ن: براحتك يافيروز روحي نامي جمب حور
فيروز سابته ودخلت اوضة بـ.ـنتها ومهاب زعلان ونام من تعبه
بعد ساعتين في ڤيلا عبدالحميد، قاعد بيفكر في حاجة وعاوز ينفذها وباسم نزل قعد معاه: صباح الخير ياجدو
عبدالحميد: صباح الخير ياحبيبي
باسم: هو مهاب لسة نايم ولا ايه؟
عبدالحميد ضحك: مين دا اللي نايم دا حور صحتهم من الساعة ٧ ورجعوا الڤيلا
باسم ضحك اوي: وربنا البـ.ـنت دي هتعلمهم الأدب
عبدالحميد: انا بفكر ليهم في حاجة
باسم: خير ياحجوج
عبدالحميد: عاوز اقربهم من بعض
باسم: ناوي على ايه
عبدالحميد: لسة مش عارف بس هحتاج مساعدتك
باسم ضحك: ماشي ياجدو
بعد شهر، مهاب خلاص فك الجبس وفيروز لسة بعيدة عنه، في يوم مهاب صحي ونزل الشركة وحور صحيت وبتسأل عليه
فيروز: ياحبيبتي بابي راح الشغل
حور بعـ.ـيا.ط: عاوزة اروحله
فيروز: طيب يالا نلبس ونروحله
فيروز لبست ولبست حور ونزلوا راحوا الشركة وفي الوقت دا كانت ريم عند مهاب في المكتب وكالعادة بتحاول تقرب منه، رغم السنين دي كلها بس بـ.ـاردوا مافيش فايده، السكرتيرة خبطت ودخلت: مستر مهاب زوجة حضرتك بـ.ـارة
مهاب وقف: دخليها بسرعة ولما تيجي تاني تدخل من غير استئذان
السكرتيرة: حاضر يافنـ.ـد.م
السكرتيرة خرجت وفيروز وحور دخلوا وحور جريت على مهاب وهو شالها: بابي
مهاب: قلب بابي
فيروز بتبص على ريم ومضايقة من وجودها ومهاب ملاحظ دا وعاوز يرخم: دي ريم شغالة هنا في الشركة وشاطرة في شغلها جداااا
فيروز بصتله بغضب وبص لريم: اهلا
ريم بدلع: اهلا بحضرتك
مهاب عاوز يضحك بس ماسك نفسه وبص لريم: تقدري تتفضلي انتي ياريم
ريم خرجت وفيروز قربت منه ومسكت قميصه بغضب: مش قولتلك الزرار دا مايتفتحش
مهاب نزل حور وهي بتلعب حواليهم: على فكرو بيخـ.ـنـ.ـقني
فيروز بتقفل الزرار: ماليش دعوة
مهاب قرب منها وباسها برقة في خدها: امال مين اللي له دعوة؟
فيروز اتكسفت من قربه وانه باسها: طب مـ.ـا.تتكررش تاني
مهاب: هي ايه؟
فيروز بصتله بغضب: انك تفتح الزرار
مهاب بهمس: يعني البوسة اكررها تاني؟
فيروز اتكسفت ومعرفتش تقول اي حاجة ومهاب باسها برقة اوي وحور شافتهم
حور: بابي بوثني(بوسني) ذي مامي
فيروز ضحكت ومهاب شال حور: عيوني لقلب بابي
عبدالحميد خبط ودخل واتفاجئ ان فيروز وحور هنا: حبايب قلبي
حور جريت عليه: جدو
عبدالحميد شالها: قلب جدو
حور: بابي بيبوث(بيبـ.ـو.س) مامي
فيروز اتكسفت وبصت في الأرض ومهاب هاين عليه يمـ.ـو.ت بـ.ـنته وعبدالحميد ضحك اوي: طب مش عيب كدا
مهاب بغضب شال حور وزعقلها وهي عيطت وفيروز شالتها: على فكرة هي مش غلطانة انت اللي غلطان عشان عملت كدا ادامها
عبدالحميد: فيروز عندها حق
مهاب بيحاول يشيل حور وهي مش راضية وبتعيط وبس وفيروز بتحاول تهديها: خلاص ياحور
حور بعـ.ـيا.ط: بابي وحش
مهاب بغضب: عاجبك كدا فضلتي دلعيها
فيروز بغضب: انت اللي غلطان وبعدين بتزعقلها ليه، هي مش بتيجي بالطريقة دي خالص وانت مش عارف عنها حاجة
مهاب زعل من كلام فيروز: عندك حق
مهاب اخد چاكيت البدلة وخرج من المكتب ومن الشركة كلها
عبدالحميد بعتاب: كدا يافيروز؟
فيروز بدmـ.ـو.ع: مكانش قصدي والله ياجدو بس حضرتك شايف هو بيتصرف ازاي
عبدالحميد: طب تعالي معايا اوصلك للڤيلا
فيروز: هو حضرتك كنت جاي هنا ليه؟
عبدالحميد وهو ماشي جمبها: رحت ليكم الڤيلا وعرفت انكم هنا فجيت اشوفكم
فيروز زعلت من نفسها انها قالت لمهاب كدا ونزلت مع عبدالحميد ووصلها الڤيلا بس مادخلش معاها وطلب منها انها تصلح امورها مع جوزها
فيروز شايلة حور اللي نامت ودخلت الڤيلا ومهاب مكانش فيها اصلا، وبعد ساعة بالظبط مهاب وصل ومش بيتكلم معاها خالص وطلع غير هدومه وقعد على سريره فاتح اللاب وفيروز دخلت ومش عارفة تتكلم تقول ايه وقعدت جمبه: مهاب
مهاب فاتح اللاب ومش بيرد عليها واصلا متعصب
فيروز: على فكرة انا بكلمك
مهاب بـ.ـاردوا مابيردش عليها وساكت وبس
فيروز اخدت منه اللاب: رد عليا
مهاب بصلها: نعم
فيروز بصت في الأرض: انا اسفة
مهاب: على ايه؟ انتي شايفة انك عملتي حاجة تزعل؟
فيروز بصتله: ايوا
مهاب: تمام....اخد منها اللاب وقاعد فاتح نت ومش معبرها خالص
فيروز قامت من جمبه ولسة هتخرج من الاوضة حور دخلت ومهاب قام من السرير وقرب من بـ.ـنته ونزل على ركبته: حور
حور ماسكة في هدوم فيروز ومخبيه وشها بعيد عن مهاب: مش نحم
مهاب غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك: بصي لبابي
حور: لا
مهاب بيحاول يكون هادي ومسكها وهي رافضة وفيروز كانت عاوزة تاخدها بس من نظرة من مهاب سابتها: زعلانة من بابي ليه؟
حور: عشان انت زعقــ,تــلي
مهاب: عشان انا زعلت منك
حور: ليه
مهاب: عشان غلط انك تشوفي حاجة وتقوليها
حور: اثفة(اسفة) يابابي
مهاب حـ.ـضـ.ـنها: ماشي ياقلبي
فيروز سابتهم وخرجت من الاوضة ونزلت تحت وقعدت في الجنينة، وفجأة حست بو.جـ.ـع في جمبها اليمين وقعدت على كرسي وبتتألم
شوية ومهاب(الجد) وفايز وصلوا الڤيلا عند مهاب وفيروز
مهاب(الجد): مش ناويين تيجوا عندي يوم
مهاب(الصغير): حضرتك عارف اني مش بحب نيجي عشان ناني
فايز: خلاص يامهاب ماريماس اتجوزت وخلاص
مهاب(الصغير): بـ.ـاردوا يابابا
حور على رجلين جدها مهاب وبيبـ.ـو.سها وهي بتضحك وفيروز قاعدة وحاسة بتعب بس مش عارفة تسيبهم وتطلع ومهاب لاحظ انها تعبانة بس معلقش او قلقان ومش عاوز يتنازل ويطمن عليها رغم قلقه، شوية وضياء وسلمى وبـ.ـنتهم وصلوا هو وباسم وخلود ومازن ومروان ولادهم، البنات قعدوا سوا فوق والشباب قعدوا تحت مع مهاب(الجد) وفايز والاطفال بيلعبوا سوا
فوق عند فيروز، قاعدة بتتو.جـ.ـع والو.جـ.ـع بيذيد
سلمى بقلق: في ايه مالك؟
فيروز بتعب: بقالي فترة بحس بتعب في جمبي اليمين بس النهاردة ذايد شوية
خلود: لازم تروحي للدكتور وتطمني
فيروز بتعب واضح: عادي ممكن يكون برد
سلمى: برد ازاي يابـ.ـنتي واحنا في عز الصيف
فيروز وقفت عشان تجيب مسكن من الشنطة وفجأة اغمى عليها والبنات قلقوا عليها ومهاب طلع على صوتهم وانصدm لما شافها مغمي عليها: في ايه؟
سلمى: تعبت واغمى عليها
مهاب شال فيروز ونزل بسرعة على العربية والكل وراهم وحور مع خلود في عربية باسم، شوية ووصلوا المستشفى والدكتور دخل فيرز اوضة العمليات ومهاب هيمـ.ـو.ت من القلق عليها وبعد ساعة الدكتور خرج والكل جري عليه
مهاب بقلق: طمني يادكتور
الدكتور: دي انفجاز ذايدة وحالتها مش مستقرة
مهاب بقلق: يعني ايه؟
الدكتور: ادعي ان حالتها تكون مستقرة خلال الاربعة وعشرين ساعة دول
الدكتور سابهم ومشي ومهاب قاعد على الكرسي وحور قعدت على رجله بتعيط وبيحاول يهديها...وباسم قرب منه: ان شآء الله هتكون كويسة يامهاب
مهاب: يارب ياباسم.....مهاب بص على حور اللي بتعيط من غير صوت وبص لباسم: خدها الڤيلا عند جدي
باسم بيحاول يشيل حور وهي مش راضية ومهاب مش عارف يتعامل معاها خالص: روحي عند جدو عبدالحميد ياحور
حور محـ.ـضـ.ـنة على مهاب: لا
مهاب بص لباسم: خلاص سيبها
بعد نص ساعة، فيروز فاقت ومهاب قاعد جمبها وحور نايمة على دراعه، مهاب لاحظ ان فيروز بتفوق وقرب منها: حمدلله على السلامة
فيروز بتعب: الله يسلمك، هو ايه اللي حصل؟
مهاب: الذايدة انفجرت
فيروز بتتألم وكمان لان البنج بدأ مفعوله يروح: مهاب خليهم يجيبوا اي مسكن مش قادرة استحمل الو.جـ.ـع
مهاب خرج للمرضة وقالتله ان شوية وهتاخد مسكن ومهاب مضايق وعاوزها ترتاح: اتفضلي  عـ.ـر.في الدكتور اني عاوزه ويجي اوضة فيروز
الممرضة راحت للدكتور ومهاب دخل تاني لفيروز وهي لسة بتتألم وماسكة جمبها وشوية والدكتور دخل: حمدلله على السلامة
مهاب: لو سمحت يادكتور هي بتتألم اديلها مسكن
الدكتور بإبتسامة: حاضر يامستر مهاب مـ.ـا.تقلقش
مهاب بص لفيروز وبص للدكتور: مقلقش ازاي وهي بتتألم ادامي كدا وانا مش عارف اعمل حاجة
الدكتور كان معاه حقنة وعملها في المحلول اللي في ايد فيروز وبصلها وابتسم: انا اول مرة اشوف زوج بيحب زوجته اوي كدا....بص لمهاب: حضرتك فضلت جمبها ومانمتش ثانية واحدة ولا حاولت ترتاح
مهاب بصلها: انا راحتي هي راحتها يادكتور
الدكتور: ربنا يخليكم لبعض، انا دلوقتي ادتلها مسكن وهينيمها شوية
مهاب: ماشي يادكتور متشكر
الدكتور: دا واجبي عن اذنك
الدكتور خرج ومهاب قعد ادام فيروز وماسك ايديها وهي اصلا بتروح في النوم من تأثير المسكن
مهاب قاعد قلقان عليها وحور لسة نايمة وهو غـ.ـصـ.ـب عنه النوم غلبه ونام
في الفجر، فيروز فاقت وبتبص حواليها شافت مهاب نايم على الكرسي وحور نايمة على صدره ومهاب لسة ماسك ايدين فيروز
فيروز بتحاول تصحيه: مهاب
مهاب صحي مفزوع: في ايه مالك انتي كويسة؟
فيروز ابتسمت: ايوا الحمدلله
مهاب اتنفس براحة: عاملة ايه دلوقتي
فيروز: الحمدلله بقيت احسن شوية
مهاب باس ايديها: الحمدلله
فيروز: ممكم بقى تروح ترتاح وتيجي الصبح
مهاب: لا مش همشي من هنا غير لما تخرجي
فيروز بإبتسامة: طب عشان خاطري روح بس ارتاح ونام وتعالى الصبح انت وحور
مهاب بتصميم: انسي
فيروز ضحكت بس اتألمت ومهاب خرج للمرضة يطلب منها انها تجيب سرير تاني جمب سرير فيروز عشان ينام عليه
وبعد شوية الممرضة جابت سرير ومهاب نام عليه وحور جمبه وفيروز فضلت باصة عليهم شوية وضحكت لان حور مش راضية تنام جمب مهاب وعاوزة تنام على صدره 😍
تاني يوم، الكل اتجمع وشروق وعاصم كمان ودخلوا اوضة فيروز ومهاب لسة نايم
فيروز: اهدوا وربنا انا بقيت كويسة بس اهدوا شوية عشان مهاب مايصحاش
وهي بتتكلم حور بدأت تصحى ومهاب صحي على حركتها وبيبص حواليه اتفاجئ ان الكل ادامه
مهاب ابتسم: صباح الخير عالجميع
باسم ضحك: صباحو فل
عبدالحميد بص لفيروز: كدا تقلقينا عليكي
فيروز بإبتسامة: ماكنتش اعرف ان كلكم بتحبوني اوي كدا
مهاب قام من سريره وقعد جمبها وباس دmاغها: كلنا بنحبك بس انتي اللي ترضي عننا بس
فيروز بصتله وابتسمت وهو حاوطها بدراعه وفجأة أحمد دخل الأوضة والكل اتفاجئ بيه ومهاب اتكلم بعضب: انت ايه اللي جابك هنا
أحمد: انا جيت اطمن على فيروز
مهاب وقف ادامه وبغضب: مـ.ـا.تنطقش اسمها على لسانك
احمد: انا كل اللي عاوزه منها انها تسامحني وكفاية كدا
فيروز اتكلمت: خلاص يا أحمد انا مسامحاك
مهاب بصلها بغضب: نعم ازاي
فيروز بهدوء: خلاص يامهاب خلينا نكون كلنا عيلة واحدة ومافيش حد شايل حاجة من التاني
مهاب سكت بس مضايق انها سامحته والكل لاحظ دا واحمد وقف جمبه: انا مش هقولك تسامحني انا هسيبك براحتك يامهاب لحد مـ.ـا.تسامح لوحدك عشان انا عارف دmاغك
احمد سابهم وخرج وشوية والكل سابهم ومشي بس شروق مستنية شوية مع فيروز ومهاب نزل ومعاه حور وعاصم ومكه للكافتيريا يجيبوا اي حاجة للفطار وطلبوا اكل من بـ.ـارة رغم ان فيروز اكلها لسة هيكون اكل مستشفى بس عشان خاطر حور
شروق: مهاب شكله زعلان
فيروز: هو زعلان عشان انا سامحت احمد
شروق: طب هتعملي ايه؟
فيروز: مش عارفة بس ربنا يقدرني واعرف اصالحه عشان هو رخم اصلا
شروق غمزتلها: حنينا
فيروز ابتسمت: للأسف اه
شروق ضحكت: ايوا بقى بقولك ايه احنا عاوزين أخ لفيروز مالناش دعوة
فيروز ضحكت: يالا يارخمة
تحت في الكافتيريا، مهاب قاعد بيشرب قهوة وحور على رجله بتاكل ساندوتش وعاصم قاعد ادامه وبـ.ـنته قاعدة على رجله
عاصم: مـ.ـا.تهدى بقى ياعم انت
مهاب بغضب: انا بجد مضايق منها ازاي تسامحه بالسهولة دي
عاصم: دا على اساس ان اللي عمله كان امبـ.ـارح يامهاب
مهاب: بـ.ـاردوا ياعاصم
عاصم بهدوء: بس يامهاب انت عارف انه ابن عمي وكمان انا كنت زعلان منه ومخاصمه بسبب اللي هو عمله بس مـ.ـا.تزعلش مني هو حبها بجد
مهاب بغضب: عااصم
عاصم: ياعم اهدى بقى واسمعني، انا مش بقولك كدا عشان تتعصب انا بفهمك انه مشي ورا قلبه اللي وداه في داهية ونسى عقله خالص
مهاب: بقولك ايه قفل على الموضوع دا عشان انا متعصب لوحدي
عاصم: طيب
حور بصت لمهاب وعاوزة تأكله وهو ضحك: كلي انتي
حور: لا خد حتة وانا حتة
مهاب ضحك وسمع كلامها عشان هو عارف لو قال لا هتعيط وبعد شوية طلعوا لفيروز فوق
مهاب وبـ.ـنته وعاصم وبـ.ـنته طلعوا لفيروز وشوية وشروق روحت مع جوزها ومهاب قاعد مضايق وفيروز عاوزة تتكلم معاه وهو مافيش اهتمام منه وحور قاعدة على السرير بتلعب بتليفون مهاب
فيروز بتعب: مهاب
مهاب بصلها وساكت ومش بيرد عليها
فيروز يغضب: رد عليا
مهاب: نعم
حور: اسمها نحم يابابي
مهاب ضحك وشال حور: انتي قلب بابي انتي
فيروز بدلع: وانا بقى ايه؟
مهاب بصلها وساكت
فيروز زعلت انه ماردش وفضلت ساكتة وهو راح قعد جمبها: سامحتيه ليه؟
فيروز: كفاية يامهاب زعل وحـ.ـز.ن هو غلط ونـ.ـد.مان وخلاص نسامح دا ربنا بيسامح
مهاب حاوطها بدراع وهي نامت على دراعه: ماشي
فيروز: ماقولتليش بقى انا ايه عندك بما ان بـ.ـنتك قلبك
مهاب ضحك وهمسلها: اما نروح بيتنا هقولك انتي عندي ايه.....وغمزلها وفيروز ضـ.ـر.بته في صدره وهو قعد يضحك عليها وعلى كسوفها وحـ.ـضـ.ـنها....عدا كذا يوم وفيروز لسة تعبانة شوية ومهاب اخد اجازة من الشغل وفايز هو اللي بيروح مكانه الشركة، والحياة مستقرة مابينهم الى حد ما
في يوم مهاب نزل الجنينه وقرر ينزل حمام السباحة هو وحور بـ.ـنته وفيروز عشان لسة تعبانة معرفتش تنزل معاهم بس قعدت قصادهم، وحور مبسوطة وبتضحك ومهاب شايلها وفرحان بيها وفيروز فرحانة ان حياتها مستقرة ومهاب بيحبها رغم انها لسة بتتكسف منه
فيروز بغيرة: على فكرة يعني انا زعلانة منك
مهاب وهو في الماية: ليه بس ياقلبي
فيروز: عشان بتلعب مع بـ.ـنتك وسايبني
مهاب ضحك: انا اقدر اسيبك بـ.ـاردوا
فيروز ضحكت: بكاش اوي
مهاب شال حور ولسة هيخرج وحور رافضة: لا يابابي
مهاب ضحك: ياقلبي لو فضلنا كمان شوية امك هتمـ.ـو.تنا
فيروز ضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها وبدأت تنشف حور ومهاب قعد جمبها: طب نشفيني انا كمان
فيروز ضحكت: لا خلي بـ.ـنتك تنشفك
حور سابتهم وقعدت تلعب جمبهم ومهاب قرب من فيروز وهي اصلا مكسوفة انه من غير التيشرت: لسة بتتكسفي مني بـ.ـاردوا
فيروز بتهرب من عنيه ومهاب سبت وشها ادامه: بحبك وبحب كسوفك اوي
مهاب حـ.ـضـ.ـنها وهي مبسوطة بحـ.ـضـ.ـنه وحور جات فرقتهم عن بعض
مهاب ضحك: ايه البت الرخمة دي
فيروز ضحكت وحـ.ـضـ.ـنت حور: دي حبيبتي دي
مهاب خبطها بالفوطه: طب ياختي خليها تنفعك
مهاب سابهم وطلع ياخد دش وفيروز دخلت حور عشان تاخد دش وتغير هدومها
وعدا شهر وصافي ولدت وجابت بنوتة ذي القمر وسمتها (لوچين) والكل فرحان بيها
في يوم مهاب حب يعمل سهرة حلوة لفيروز وعاوز ينيم حور بالعافـ.ـية😂 مهاب اخد حور اوضتها وبيحاول ينيمها وهي نامت واتحرك من جمبها براحة عشان مش تصحى وراح اوضته وفيروز قاعدة على السرير وشايفة مهاب ماشي بشويش وهي ضحكت على اللي واقفة وراه
فيروز: انت ماشي كدا ليه؟
مهاب: من بـ.ـنتك ياختي انا ماصدقت انها نامت
فيروز ضحكت اوووي: طب بص وراك كدا
مهاب بيبص انصدm لما شاف بـ.ـنته وراه وواقفة وايديها في وسطها وفيروز صوت ضحكتها مسمع الڤيلا كلها ومهاب شوية وهيفرقع منهم
مهاب شال حور: انتي صحيتي ليه؟
حور بغضب طفولي: انت بتضحك عليا يابابي
مهاب غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك: تؤتؤ
حور: طب ثيبني (سيبني) انام جمب مامي
حور نزلت من على دراع مهاب وطلعت على السرير جمب فيروز وحـ.ـضـ.ـنت عليها وفيروز بتضحك جـ.ـا.مد
مهاب بغضب: نعم
فيروز بتتكلم بصعوبة: اتصرف انت بقى
مهاب نام جمبهم على السرير ودور وشه الجهة التانية وهو مش طايق نفسه
تاني يوم الصبح كان يوم الجمعة والكل متجمع في ڤيلا عبدالحميد حتى مهاب الكبير هناك ومهاب اول ماوصل شايل بـ.ـنته من قفاها كأنه ماسك حـ.ـر.امي😂😂
عبدالحميد بضحك: ايه دا في ايه؟
مهاب: خليها معاك بقى كدا
عبدالحميد شال حور اللي فرحانة بيه ومهاب اخد فيروز وطالع على فوق
مهاب(الجد) بيضحك جـ.ـا.مد: انت رايح فين؟
مهاب بصله: لا بقولكم ايه كفاية البت دي عليا سيبوني اشوف نفسي بقى
فيروز كل دا وهي مكسوفة من كلام مهاب وخصوصا ان الكل قاعد
في يوم البنات اتجمعت عند فيروز في الڤيلا وهي باين عليها التعب جـ.ـا.مد
شروق بقلق: في ايه مالك؟
فيروز بتعب: تعبانة اوي حاسة بدوخة
خلود: طب اكشفي
فيروز بإبتسامة: لو اللي انا حساه دا صح يبقى حامل
فيروز قالت جملتها دي ومهاب كان لسة داخل وشايل حور واتفاجئ باللي سمعه: اللي انا سمعته دا صح؟
فيروز ضحكت على منظره: احساس
مهاب قرب منها وشالها: يالا بينا على الدكتور
فيروز ضحكت: يامـ.ـجـ.ـنو.ن
فعلا راحوا المستشفى وفيروز طلعت حامل في شهر ونص ومهاب فرحان جدااااا وقاعد جمبها على طول ومش بيسيبها ثانية واحدة
وعدت الشهور وفيروز ولدت وجابت ولد ذي القمر وشكله نسخة من مهاب وسموه (آدm) ومهاب عمله سبوع جميييل جدا وخصوصا ان عيد ميلاد حور كان يوم السبوع وكانت حفلة من احلى الحفلات اللي اتعملت في العيلة
كل واحد من شخصياتنا عايش حياته كويسة ومستقرين وفرحانين جدا وعبدالحميد ومهاب الكبير خلاص اكتفوا بلمة الاحفاد حواليهم واتجمعوا في قصر كبير ليهم كلهم
بعد سنة من كل الاحداث دي مهاب اخد فيروز وحور وآدm وسافروا المالديف وفيروز اسعد انسانة في الدنيا بجوزها وبأولادها ومهاب كل يوم بيحمد ربنا على اختياره لفيروز وانها فعلا انسانة حلوة جدا وام عظيمة وطبعا حور دي لسة بترخم عليهم وآدm برغم انه عنده سنة وكام شهر بس شقي جدا ومجنن مهاب ومتعلق بيه جدا، فيروز قررت تبقى دكتورة في الجامعة وفعلا بنجاحها طول اربع سنين الجامعة وصلت للي هي عاوزاه
وجه يوم مناقشة الرسالة بتاعتها في الجامعة وكل العيلة حواليها وعميد الكلية طلب منها تقول كلمة في المايك
فيروز طلعت ومسكت المايك: انا بشكر كل عيلتي انها جمبي وبحمد ربنا على سعادتي بقربهم ليا وفرحتهم ليا وتشجعيهم...بصت لمهاب: وبالنسبة لجوزي حبيبي فأحب اقوله ادامكم كلكم انا بحبه جداااا ولولا تشجيعه ليا وانه دايما جمبي وسندي انا ماكنتش هكون واقفة ادامكم دلوقتي ولا اكون في المنصب اللي بحلم بيه طول عمري
فيروز وقفت في نص عيلتها واتصوروا صورة جماعية ومهاب حاضنها ومحاوطها بحنانه وبحبه
تمت بحمدلله

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات