رواية احببت مريض نفسي تميم وندي كاملة جميع الفصول

رواية احببت مريض نفسي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين تميم وندي والرواية من تأليف ندي ياسر في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية احببت مريض نفسي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية احببت مريض نفسي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية احببت مريض نفسي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية احببت مريض نفسي تميم وندي كاملة جميع الفصول

رواية احببت مريض نفسي من الفصل الاول للاخير بقلم ندي ياسر

اي دا انت مين ورابطني كدا لي هوا انا مخطوفه !؟
- ‏لا جايبك افسحك في مكان مهجور زاي دا ، ايوا مخطوفه احنا هنهزر ..
- ‏طب و خاطفني لي دا انت لو عايز تموتني هاجي عليك ب خساره هتشيل ذنبي وبس دا انا نص اعضائي خامله وع الله حكايتي ..
- ‏بت انتي مسمعش صوتك ..
- ‏طب قول بيني وبينك خاطفني لي وهسكت ..
- ‏عشان متتجوزيش ابن خالتك ..
- ‏تصدق بالله ..، قول بس لا اله الا الله ..
- ‏لا اله الا الله .
- ‏انا اصلا مكنتش موافقه علي ابن خالتي رغم أن هوا حلو بس مش بحبه بشوفه كا اخ واصلا كنت مغصوبه علي الجوازه دي اهلي شايفينه مناسب ليا وقالولي اوافق ف وافقت عشان مزعلهمش بس انت دلوقتي انقذتني و أنقذت ابن خالتي تدري ليش بقي ..
- ‏لي ؟
- ‏عشان انا كنت هظلمه اه وربنا اصل داخله علاقه غصب عني كنت عايزني اعمل اي غير أني اسيبه بعد الخطوبه و اقول متفهمناش كنت أنا هيبقي الطرف اللي بيتخلي و اللي بيهرب وبيبعد بس انت خطفتني و انقذتني وكمان مش هتخليني ادمر قلب حد ، بص شكرا علي الخطفه الجميله دي ..
- ‏بت انتي متقلبليش دماغي ايواااا انتي محسساني أن واخدك رحله ...
- ‏عارف والله كان نفسي اجرب احساس الخطف دا ويلا الحمدلله ربنا حققلي امنيه من امنيات حياتي ..
- ‏بت انتي مش عايز اسمع صوتك دا تاني ، دا انتي مجنونه حقيقي..
- ‏اي دا انت قفوش  اوي لي كدا ..
- ‏عارفه لو مسكتيش هموتك ...
- ‏اهون عليك ، دا احنا عشره ربع ساعه ياأخي حسبي الله ..
- ‏مش عارف انا عملت اي في حياتي يخليني اخطف بني ادمه زايك ..
- ‏نصيبك الحلو هيكون اي يعني غير كدا ، مقولتليش برضو انا جايه هنا اعمل اي ؟
- ‏مش انتي الدكتوره ندي الدكتوره النفسيه ..
♡Flash baaaak♡
♡نتعرف على بطلتنا ♡
ندي خالد خريجه كليه طب نفسي دمها خفيف ومعروف عنها بتحب شغلها جداا وأنها شاطره في شغلها ، عيونها عسلي ، وبشرتها قمحاويه ، و ضحكتها تخطف القلب ، عايشه مع مامتها و باباها و اخوها اكبر منها خريج كليه هندسه ، ندي كانت هتتخطب الي ابن خالتها و مكنتش بتحبه كانت موافقه عشان تراضي أهلها بس مش اكتر بس ندي هنا غلطتتت عشا وافقت بستغرب قوي من الاشخاص اللي بتدخل فيه علاقة لمجرد انها ترضي اللي قدامها او تسكتهم، مابعرفش بيفكروا ازاي بصراحه.. 
هل عشان ده فعلا الشخص المناسب اللي بيجي كل سنه مره؟ ولا عشان تسكت زن ماما و طنط نها وصحابها؟ ولا عشان ايه بالظبط؟!
العلاقات اللي زاي دي هتيجي يوم وهتفشل لان هيكون فيها طرف مش حاسس بـ اي نوع من المشاعر، هيكون جاف تماما مايملكش ذرة شغف وحماس لـ العلاقة  ‏كل اللي اقدر اقوله لك هنا، ان احنا مش مجبورين علي اي شيء في الدنيا ولا ينفع نتجبر بالذات في علاقة هنكمل فيها عمرنا، ‏علاقات كتير ماستمرتش عشان كان فيها طرف تالت هو اللي كان بيزن ويدخل ويقنع، لو انت مش عايز الشخص اللي قدامك يبقا ماترميش لـ اي حد ودنك، ولا تدي له فرصة يتكلم في الموضوع اساسا، احنا مُخيرين في حياتنا ومستقبلنا واللي بنشوفه صح لينا، ماحدش ليه الحق يقول ايه المناسب لك وايه اللي مش مناسب.
♡baaaak♡
- ‏مش انتي الدكتوره ندي الدكتوره النفسيه ..
- ‏علي اساس خاطفني ومش عارفني ، ايوا انا ..
- ‏وانا جايبك هنا تشوفي شغلك بس مش هتشتغلي ..
- ‏انت مجنون ي ابني ، ازاي جايبني اشتغل و ازاي مش هشتغل ..
- ‏انتي تشتغلي لما اكون انا مجنون بس انا عاقل ، وبعدين دا انتي اللي عايزه دكتورة نفسيه .
- ‏طب بدال مش عايزني اعالجك خاطفني لي ، احنا هنلعب ..
- ‏لا انتي هتفضلي هنا لمده شهرين وبعد كدا هتمشي ..
- ‏في المكان المعفن دا ، هان الود والعشره اللي بينا بالسرعه دي ..
- ‏انتي لي بتتكلمي علي اساس ان عارفك من سنين دا انا لسه جايبك بقالي ربع ساعه ..
- ‏بس بقينا أهل خلاص.
- ‏ماليش أهل اهلي بالنسبالي ماتو ..
- ‏طب لي بتقول كدا ..
- ‏انتي هتصاحبيني وإلا اي دا اي دا بس ي ربي ..
- ‏قول طيب انت لي بتعمل معايا كدا 
- ‏عشان متتجوزيش ابن خالتك 
- ‏طب و لي كدا ..
- ‏عشان انا هتجوزك ..
عشان انا هتجوزك ..
- ‏تتجوزيني !؟
- ‏انت مجنون ي ابني، يعني تخطفني عشان اتجوزك غصب عني  ..
- ‏هوا هتتجوزيني شهرين بس 
- ‏وانا لعبه بقي ومفكرني هوافق انت بني ادم مش طبيعي 
-لا طبيعي لي الكل بيقولي مجنون انا مش مجنون بقولك ..
ندي حست اللي عملته غلط وغير كدا هيا دكتوره نفسيه وعارفه قد اي انها لما تقول لمريض عندها أنه مجنون بيتعصب ف هيا متخضتش من رد فعله بس كانت متأكده أن وراء كل اللي بيعمله دا حكايه طويله .
-انت مش مجنون ،بس انا معرفش حضرتك مين ومعرفش اي السبب اللي يخليك تتجوزني لا وكمان شهرين بس ، وبرضو لي اخترتني انا لي مثلا مش حد تاني ، دماغي فيها الف سؤال و سؤال ومش لاقيه اجابه...
-انا تميم البرغوثي بتهايالي سمعتي عني قبل كدا واكيد سمعتي عن عائلة البرغوثي وعن اكبر شركاتهم ، انا لابن لأكبر في العيله وهتجوزك عشان بيقولو عليا مجنون وعايزين يودوني مستشفى الامراض العقلية اللي حضرتك بتشتغلي فيها وطبعا عشان انا مش مجنون مش هروح بس هتيجي تقعدي في البيت وتقولي انك دكتورتي وبعد شهرين م تقعدي معانا تقولي ان انا طبيعي عشان اعرف اخد ورثي في الشركات لأن جدي لو مروحتش مستشفى مش هيوافق اخد ورثي ..
-‏طب لي نعمل كدا بالجواز م ابقي دكتورتك من غير جواز....
-‏اهلك مش هيوافقو انك تقعدي مع حد غريب في اوضه واحده ثم إن اهلي هيثقو في اي كلمه هتقوليها لأنهم اكيد هيبقي متأكدين انك مش هترضي لجوزك بالسوء ف عشان كدا لازم اتجوزك وهما شهرين بس وبعد كدا هطلقك ...
-‏وان قولتلك مش موافقه علي اللي بتقوله دا ..
-‏لا م هوا مش بمزاجك للاسف دا غصب عنك، وشويه و المأذون جاي عشان يكتب كتب الكتاب وبعدين هنروح بيتي و اعرفك علي العيله ..
______________
♡~في بيت ندي ~♡
 خالد والد ندي الي والدتها : اهو كل دا بسببك انتي، انتي اللي فضلتي تقنعي فيها رغم أنها مكنتش موافقه اهي في لآخر هربت اهي عشان متتجوزوش ..
 ‏
-‏فاطمه والدته ندي : بقي في لآخر تقول دا بسببي انا ..
-‏خالد : ايوا بسببك ،عشان عايزاها تتجوز ابن اختك ..
-‏فاطمه : علي اساس انك مكنتش موافق وبتقولي مناسب ..
-‏خالد : بس قولتلك هيا لو مش موافقه مش تغصبيها ..
-‏فاطمه : مغصبتهاش علي حاجه ، هيا اللي موافقه بقرارها ..
سليم اخو ندي بصوت عالي : بس انتو لاتنين كفايه بقي انتو اي مش بتحسو بتزعقو واحنا منعرفش ندي فين دلوقتي وإلا راحت فين ..
خالد : انا هنزل اعمل محضر في الشرطه ...
سليم : لسه مينفعش لازم يعدي 24 ساعه بالاختفاء عشان نعرف نعمل محضر ، انا هنزل ادور عليها بنفسي  ..
خالد : خدني معاك ي سليم ..
سليم : طب يلا ..
_____________
خرج تميم براااا يستني صاحبه لما يجي هوا والمأذون ..
وندي حاولت تهرب وكان بالنسبالها سهل عشان كان فكها وخرج ..ي تري بقي هتعرف تهرب وإلا اي ؟
هوا انتي مفكره انك هت عـ.ـر.في تهربي ؟ لي هوا انا غـ.ـبـ.ـي للدرجادي وإلا اي ؟
-‏احم ، لا مكنتش ههرب وانا ههرب لي !
-‏طب يلا تعالي المأذون وصل عشان كتب كتابنا ..
-‏ندي في نفسها : مش عارفه اي البني ادm اللي برأس بخاخه دا مفكر الدنيا كلها تحت ايديه وهوا ع الله حكايته دا مريـ.ـض نفسي وشكلي كدا هعيش ايام زاي الزفت علي راسي ايوا م اللي هعملو في الناس هيطلع عليا ..
-‏خرجت ندي مع تميم عشان يتكتب كتابهم وفعلا تم كتب كتابها بعد الجمله الشهيره ..
-‏ المأذون : بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير..
-‏شهاب : الف مبروك ي صاحبي ..
-‏تميم : الله يبـ.ـارك فيك ي اخويا ، يلا خلينا نرجع البيت ..
Flash baaaak
نتعرف علي صديق بطلنا 
شهاب صديق الطفوله ل تميم وشريكه في الشغل ، شهاب قاعد لوحده في البيت أهله متوافين  شخصيته متقلش عن شخصيه تميم وهنتعرف عنه اكتر بعدين ..
baaaak
ندي : انت ي بني ادm انت مش المفروض بقي تتصل علي اهلي تقولهم ان انا اتنيلت اتجوزتت وإلا كمان هروح اتعرف علي اهلك قبل م تقولهم ..
تميم بعصبية: انتي تمشي وانتي ساكته ومسمعش صوتك ...
ندي بعصبيه هيا كمان : لا دا عندها مش عندي ، وصوتك يبقي واطئ وانت بتكلمني انت مش جايبني من الشارع. 
تميم مردش عليها اكتفي أن يمسكها من ايديها و يركبها العربيه وكل دا تحت ذهول شهاب اللي مستغرب صاحبه ازاي بـ.ـنت زاي دي قدرت أنها تتكلم معاه بالشجاعة دي كدا ومخافتش منه أبداً و دي اول تحصل أنه يشوف بـ.ـنت مش خايفه منه ومن عصابيته  ..
ركبت ندي فعلا معاه ومتكلمتش طول الطريق كل اللي كان شاغل تفكيرها أهلها اللي متأكده أنهم قلقانين عليها وكان في سؤال دايما بيتردد في عقلها ي تري هعرف اتعامل مع الشخصيه دي وإلا هفشل ندي خدتها زاي تحدي انها لازم تنجح ولازم أنها تغيره فضلت مشغوله بتفكيرها لحد م قطعها تميم بكلامه ...
تميم : انزلي يلا وصلنا ..
نزلت ندي وكانت متردده وخايفه من اللي ممكن يحصل ي تري هيتقبلوها وإلا لا ؟
دخلت و اول م دخلت تميم راح ل جدو في الصالون وكانو كلهم حاضرين ..
تميم : مساء الخير
الجد حسين : مساء النور ، اي ي تميم كنت فين لحد دلوقتي ، ومين اللي معاك دي 
تميم : مش انت قولتلي انك عايزني اجيب دكتوره نفسيه تعالجني ، اهي دي هيا الدكتوره وكمان مراتي ..
الجد بصدmه : و ازاي تعمل كدا من غير م تقولي ..
تميم : حضرتك قولت أن أجيب دكتور واهي جبتها انا حر بقي في حياتي ..
الجد : ماشي ، ع الله تعرف تتعامل معاك ..
ندي كانت واقفه كل دا من غير م تتكلم بس كانت مستغربه لي بيقولو عليه كدا للدرجادي هوا تعبان وهوا بينكر دا للدرجه دي يعني محتاج دكتوره نفسيه اكيد جواه و.جـ.ـع كبيرر يخلي الكل متأكد أنه مريـ.ـض نفسي وأنه عايز يتعالج ، ندي كانت عايزه اعرف السبب اللي وصله لكدا ف قرارات أنها هتبقي تسأل اي حد من العيله بعد م تتعرف عليهم ..
الجد : طب مش هتعرفنا علي مراتك وإلا اي ...
تميم : دي دكتور ندي خالد ، دكتوره نفسيه 
الجد : اهلا وسهلا ي بـ.ـنتي 
ندي : اهلا وسهلاً ي عمو ..
تميم كمل كلامه : ندي دا جدي وكبير عائله البرغوثي ..
ندي : تشرفت ..
الجد : الشرف لينا ي بـ.ـنتي والله ..
تميم : دا بقي عمو سعد و دي مرات عمي سميره و دول بناته  روفان و رهف..
ندي بصتلهم لقيتهم بيبصولها وبيبتسمو في وشها الا رهف اللي حست انها زعلانه او مش مبسوطه بحضورها ..
سعد : نورتي بيتك ي بـ.ـنتي ...
ندي : نورك ي عمو ..
روفان : نورتي ي عروسه ..
ندي : نورك يقمري . 
تميم كمل كلامه مواجهه ل ندي : ندي انتي كدا اتعرفتي علي عمو و جدي ودا بقو عمو لاخير عمو احمد و دي مرات عمي مريم و دي غزل بـ.ـنته و عنده ولد اسمه ريان بشمهندس برضو ...
غزل : اهلا و سهلا ي ندي نورتي عائله البرغوثي 
ندي : نورك ي حبيبتي ..
ندي : طب فين باباك و مامتك ي تميم عايزه اتعرف عليهم جدا  ..؟.
تميم اول م سمعت سيرتهم : سابهم وخرج بعصبيه براا ..
الجد : انتي مت عـ.ـر.فيش عن تميم حاجه وإلا اي ..
ندي : مكنتش اعرف حاجه عن أهله ..
الجد : طب تعالي ورايا هحكيلك حكايته ..
ندي : حاضر ..
______________________
♡في بيت ندي ♡
خالد : طب هنعمل اي ي سليم ي ابني لفينا عليها في كل حته مش لاقينها خالص ..
سليم : والله مش عارفه هتكون راحت فين ياريت م وافقت أنها تتخطبله ..
خالد : اللي حصل حصل ي ابني خلاص ومينفعش نغيره دلوقتي خلينا نفكر ونشوف هنعمل اي ، ولسه مكملش كلامه لاقي حد بيتصل بيه ..
سليم : في رقم غريب بيرن عليا ومعرفوش ..
خالد : رد يمكن تكون حاجه بخصوص اختك ..
سليم : حاضر 
فتح سليم المكالمه وكان شاب بيكلمه ..
سليم : الو مين معايا ؟
معاك البشمهندس شهاب ..
سليم : خير ي بشمهندس ..
شهاب : مش حضرتك اخو لانسه ندي 
سليم بلهفه : ايوا ايوا انا اخوها ..
شهاب : طيب كنت عايز اقولك ان ندي اتجوزت صحبي اتجوزت البشمهندس تميم البرغوثي من أكبر المهندسين في البلد وطبعا اكيد عارف شركات البرغوثي ..
Flash baaaak
نتعرف علي بطلنا
تميم بشمهندس عنده 30سنه طويل القامه عيونه عسلي وبشرته بيضاء وشعره اسود وليهه برستيج بس بيقولو عليه مريـ.ـض نفسي ودا اللي هنعرفه بعدين لأسباب خاصه 
baaaak 
سليم : لا ندي متعملش كدا من غير م تقوللنا ..
شهاب : لا عملتها ..
سليم : طيب انا عايز اكلم ندي ..
شهاب : روحلها علي البيت عادي . العنوان *******
سليم : تمام شكرا ...
شهاب : العفو ، باي ..
قفل سليم مع شهاب وقال ل باباه وبعدين خده وراح علي العنوان اللي شهاب ذكره ليهه ..
__________________
♡عند شهاب ♡
شهاب : عملت اللي قولت عليه ي بروو ..
تميم : تسلم ، انا مخـ.ـنـ.ـوق شويه همسي بقي اروح مكان ارتاح فيه .
شهاب : لا رجلي علي رجلك مش هسيبك تروح لوحدك وانت كدا ..
تميم : لا عايز اروح لوحدي ..
شهاب : خلاص اللي تشوفه ..
تميم : سلام ..
شهاب : سلام ..
_________________
الجد حسين : اقعدي ي بـ.ـنتي ..
ندي : احكي ي جدو مالو تميم ولي الكل بيقول عليه مريـ.ـض نفسي ..
الجد حسين : عشان
ندي : احكي ي جدو مالو تميم ولي الكل بيقول عليه مريـ.ـض نفسي ..
الجد حسين : تميم ي بـ.ـنتي مامته تم اتهامها بأنها مش شريفه و جوزها لما عرف قــ,تــلها اللي هوا والد تميم وبعدين قــ,تــل نفسه ومن ساعتها وهوا تميم بقي مريـ.ـض نفسي ..
ندي : اي اللي يخليك تقول عليه كدا ؟ م يمكن كل اللي فيه زعل علي أهله ..
الجد : تميم ي بقي حزين و كئيب وتفكيره دايما مشوش ومش بيركز علي اي حاجه بيعملها ودايما جواه قلق والشعور بالذنب من اللي حصل ل والدته وأنه مش قدر ينقذها مش بيفارقه لان هوا كان كشف حقيقه ولدته وعرف أنها كانت شريفه وأنها اتقــ,تــلت ظلم عنده دايما تغيرات مزاجيه وبعيد عن كل الناس حتي احنا وكان خاطب قبل كدا وسابها ودايما تعبان بس بيضحك علي نفسه أنه كويس بيحصله اضطرابات كتيره بسبب الكحول اللي بيشربه بيزعق الي اي حد وبيتعصب عليه اي حد وممكن يضـ.ـر.به تميم ي بـ.ـنتي محتاج حد يطلعه من اللي هوا فيه محتاج حد يحكيلو حد يحبه ويتحب تميم قلبه بقي حجر ميعرفش عن الحب حاجه خليكي جمبه متسيبهوش وتأكدي تميم لو حبك يبقي اتفتحتلك طاقه القدر وهيحبك وهيشيلك جوا عينيه ومش هتلاقي في حنيته عليكي كل راجـ.ـل بيبقي حتي لو قلبه جـ.ـا.مد بتلاقيه جواهر طفل محتاج( ام) حتي لو كبر بيفضل محتاج حب وحنان واهتمام ولو خد كل دا بتلاقيه مستعد يديلك عيونه ..
ندي : كلامك فعلا صح والاعراض اللي انت قولت عليها بتبين فعلا أنه مريـ.ـض نفسي ، بس هوا انا ممكن اسأل حضرتك سؤال ..
الجد : ايوا طبعا . 
ندي : لي قولتلو انو لازم يتجوز وإلا هتاخد منه الأملاك ..
الجد : تميم لو خد أملاكه وهوا في الحاله اللي فيها دي هيضيعها ف كنت عايز واحده تدخل حياته تغيره للاحسن تخليه يبطل يشرب كحول وسجاير ويبعد عن الطريق الوحش دا ..
ندي :  أن شاء الله اكون عند حسن ظنك وان اقدر اساعده أنه يبقي انسان كويس وسوي ومش مريـ.ـض نفسي ..
الجد : وانا واثق فيكي ..
ندي : طب هستأذن انا بقي عشان عايزه اكلم والدي ..
الجد : ماشي ي بـ.ـنتي ..
ندي كانت لسه طالعه لقيت اللي داخل من بيت الفيلا واللي هوا باباه و سليم اخوها أول م شافتهم جريت عليهم تسلم عليهم ..
ندي : بابا ازايك وحـ.ـشـ.ـتني اوي ..
خالد : كدا ي ندي تزعليني منك وتهربي ..
ندي : غـ.ـصـ.ـب عني أنا مكنتش موافقه علي ابن خالتي وانت عارف دا كويس اوي ..
خالد : تقومي تتجوزي واحد ي ندي متعرفهوش ..
ندي : لا انا عايزاه وأعرفه جداا..
خالد : يعني مبتكدبيش عليا ..
ندي : انت عارف ان انا مبعملش حاجه غـ.ـصـ.ـب عني ف اكيد يعني عارف ان مش هتجوز غـ.ـصـ.ـب عني ..
خالد : اتمني ي بـ.ـنتي والله ، المهم انك بخير ي حبيبتي ..
ندي : طب تعالي ادخل اعرفك عليهم ..
ندي ل سليم : وانت ي عم الجنتل مالك كدا واقف مسلمتش عليا لي مش وحشتك ي نجم وإلا اي...
سليم : لا موحـ.ـشـ.ـتنيش ، بقي تسيبيني ادور عليكي زاي المـ.ـجـ.ـنو.ن كل دا وفي لآخر اسمع انك اتجوزتي ..
ندي : خلاص بقي عديها يبرو مكنتش جوازه دي اللي تزعلنا من بعض ..
سليم : هعديهالك بس عشان بحبك ..
ندي : اخويااا وعم عيالي ، تعالي في حـ.ـضـ.ـن اخوك ي فواز ..
ندي بعد م سلمت عليهم دخلتهم عشان يتعرفو علي باقي العيله وفعلا اتعرفو عليهم و رحبو بيهم جدااا ...
خالد : طب نستأذن احنا بقي ..
حسين : لسه بدري مش هتمشو غير لما تتغدو معانا ..
خالد : لا والله مش هينفع مره تانيه ..
حسين : وإلا تانيه وإلا تالته هتتغدو معانا النهارده.  
خالد : ماشي تمام عشان خاطرك ..
حسين : يلا ي سميره انتي ومريم خدي البنات وجهزي الغداء .
سميره : ندي ي بـ.ـنتي اطلعي بس نادي البنات من فوق لو مش هتعبك ..
ندي : وإلا تعب وإلا حاجه ي طنط هطلع اناديهم بس قوليلي هما قاعدين فين بالضبط ...
سميره : هتلاقيهم في اوضه رهف في الدور التاني تاني اوضه علي ايدك اليمين ..
ندي : تمام 
طلعت ندي عشان تنادي علي البنات رهف و غزل و روفان 
ندي وهيا بتستأذن عشان تدخل : ممكن ادخل ي حلوين ..
غزل : ايوا طبعا اتفضلي البيت بيتك ..
ندي : طيب كنت جايه اقولكم أن طنط عايزاكم تحت عشان تجهزو الغداء معاهم .
غزل : طيب حاضر جاين وراكي ..
ندي : طب هوا انا ممكن اقعد معاكو و اتعرف عليكم اكتر ..
غزل : ايوا طبعا انتي بقيتي واحده مننا ..
ندي : طب م تعرفوني علي نفسكو ..
غزل اسمعي ي ستي : انا اسمي غزل عندي 24 سنه خريجه كليه حقوق ومحاميه وعندي مكتب خاص بيا واشتغلت في قضايا قبل كدا ..
ندي : اتشرفت بيكي ي غزالتي ..
غزل : الشرف ليا ي نودي ..
ندي : طب روفان و رهف مش هيعرفوني علي نفسهم ..
روفان : انا بقي عندي 18 سنه تالته ثانوي لسه ..
ندي : شـ.ـدي حيلك ي صغنن ..
روفان بتمثيل الزعل : بس انا مش صغنن انا كبيره وكمان عاقله وهيا مش بالسن ابدااا ...
ندي : حصل ي قمر وبعدين من قال انك صغنن دا انتي ست البنات كلهم .
روفان : اوعا التثبيت ..
ندي : طب اي ي رهف مش هت عـ.ـر.فيني علي نفسك وإلا اي. 
رهف وكان باين علي وشها حـ.ـز.ن  : انا خريجه هندسه وبشتغل في شركه العيله ..
ندي : اتشرفت بيكي يقمر ..
رهف : تسلميلي ..
ندي : طب يلا عشان ننزل وإلا اي ..
نزلو هما لاربعه من علي السلم قصاد جدهم و خالد و الد ندي و سليم اللي مشالش عينه من علي واحده فيهم اول م شافها ي تري هتبقي مين ؟ 
دخلو البنات المطبخ وندي دخلت معاهم ..
مريم : انتي اي اللي مدخلك ي ندي معاهم ..
ندي : جايه اجهز معاكم ي طنط ..
مريم : لا انتي اطلعي اوضه تميم ارتاحي شويه انتي لسه عروسه وخدي من رهف اي حاجه من عندها لحد م تجيبي هدومك ورهف زاي اختك وإلا اي ي رهف ..
رهف : ايوا كلام ماما صح ، تعالي معايا ..
ندي : تمام.  
خرجو هما لاتنين من المطبخ و طلعو فوق ..
رهف : تعالي نجيب دريس من عندي الاول وبعدين تروحي اوضه تميم ..
ندي : تمام ..
راحو اوضه رهف و رهف اختارت دريس لونه اوف وايت و طرحه اوف وايت عليه ..
رهف : اي رايك ..
ندي : حلو جدا تسلم ايدك ..
رهف : تسلميلي ..
ندي : رهف هوا انا ممكن أسألك سؤال ..
رهف : اه طبعا اتفضلي ..
ندي : انا اول م جيت حسيتك مش طايقاني زاي م يكون واخده منك حاجه  و لما طلعت اتعرف عليكي حسيتك حزينه برضو ف كنت عايزه اسالك حزينه لي اي مزعلك تقدري تحكيلي انا دكتوره نفسيه برضو ..
رهف : لا مفيش حاجه متشغليش بالك ..
ندي : هوا انا مش زاي اختك وإلا اي تقدري تحكيلي مالك ..
رهف : هوا انا وحشه ؟
ندي : لي بتقولي علي نفسك كدا ..
رهف : عشان دايما الناس بيقولو كدا عشان عندي بهاق ممكن يكون الميكب بيخفيها بس انا عندي فعلا كل يوم بشوف نفسي قليله عن بنات كتيررر حلوين وكل حد م يشوفني يقول اني وحشه لو شافني من غير ميكب كلهم بيهمهم المظاهر وبس محدش بيبص للقلب ابداا عشت طفولتي كلها في تنمر من دا و من دا لدرجه ان بقيت أكرهه نفسي مبقتش قادره اشوف نفسي جميله لو درجه واحد في المئه تعبت من كل اللي حوليا وهوا بيبصولي لسه شفقه اللي هوا محدش هيحبني في يوم وإلا انا اتحب كل اللي كان يتقدmلي اول م بيشوفني من غير ميكب ليهرب وكأني انا شاذه أو فيا مرض معدي هيعدي كل اللي حوليا انا تعبت تعبانه نفسياً أو متدmره مش تعبانه بس ..
ندي : العالم دا موذئ متتأثريش بيه كدا كدا كلامهم وإلا بيغير وإلا بيقدm يبقي منعملش بيه وإلا نسمعو رهف انتي مميزه مش مريـ.ـضه محدش فيا اتخلق وفيه حاجه وحشه كلنا خلقه ربنا كلنا حلوين وكلنا فينا حاجه تميزنا عن غيرنا بس انتي مميزه عننا شويه ،البشر بقت قلوبها قاسيه اوي ازاي ميراعوش مشاعرك احنا كلنا حلوين وكلنا فينا حاجه تميزنا عن غيرنا وعايزاكي ت عـ.ـر.في أن التنمر مالوش علاقة  بيكي  مطلقًا ، الشخص المتنمر هو اللي مش حاسس بالأمان احنا ربنا خلقنا واحد و.جـ.ـعلنا شعوباً عشان نتعرف علي بعض ونحب بعض مش عشان نهين بعض وقال في قوله تعالي .
 يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ [الحجرات:13].
 ‏ ‏صدق الله العظيم ..
 ‏ ‏عايزه اقولك ي رهف تاني انك جميله اوي اوعي عمرك تشوفي نفسك أقل من اي حد طب انتي عارفه انا بحب نفسي جداً بحب اي شئ فيا حتي لو مش كامل  عارفه أن ملامحي وشكلي مميز برغم الهالات السودا اللي تحت عيني  صوتي وطريقه كلامي مميزه  اه انا مش كامله من كل حاجه بس بحب نفسي وحبي لنفسي بيكبر كل يوم عن اليوم يلي قبله  دا مش غرور  بس عمري ماهسمح لأحد يحسسني أني في نظر نفسي قليله  مستحيل أسمح اسمي يتحط في مقارنه مع شخص تاني لاني شخص عزيز وعايزاكي انتي كمان تكوني زاييي شوفي نفسك عاليه عاليه اووي لانك مميزه عننا كمان .
 ‏
 ‏ ‏رهف : كلامك حلو جدا ي ندي وعلي كدا انا عايزه اخد معاكي جلسات انا اول مره احب نفسي كدا اول مره اشوف نفسي بالطريقه دي انا حبيتك اووي ..
 ‏
 ‏ندي : انا حبيتك اكتررررر وبعدين جلسات اي بقي احنا اخوات وفي اي وقت عايزه تتكلمي معايا فيه انا موجوده مش تكلميني گ دكتوره گ اخت ليكي ...
 ‏
 ‏رهف : واحسن اخت والله في الدنيا ...
 ‏
 ‏ندي : تسلميلي ي قمرري ..
 ‏
 ‏رهف : طب يلا بقي قومي البسي الدريس وانزلي تعالي عشان نتغداء ..
 ‏
 ‏ندي : حاضر هقوم اخد دش والبس و انزل ..
 ‏رهف : تمام انا نازله ..
نزلت رهف تحت عشان تجهز معاهم الاكل وهيا ماشيه سمعت صوت وراها بيكلمها ...
سليم : لو سمحت ..
رهف : نعم ..
سليم : ممكن اعرف فين الحمام ..
رهف : امم من اليمين كدا في اخر الطرقه ..
سليم : تمام شكرا ي ..
رهف : ي رهف اسمي رهف ..
سليم : عاشت الاسامي ، انا البشمهندس سليم اخو ندي ..
رهف : اهلا ي بشمهندس تشرفت بمعرفتك ..
سليم : الشرف ليا ..
رهف : تسلملي ، هستأذن بقي من حضرتك .
سليم : اذنك معاكي ..
رهف : شكرا ..
رهف مشيت من قصاد سليم لأنها مكنتش عارفه تتكلم كانت مرتبكه وهيا قصاده ومكنتش عارفه تتكلم زاي م يكون طفله هيا اللي كانت بتتكلم عشان كدا مشيت من قصاده ودخلت المطبخ بس لسه دmاغه مشغوله ب أنه اول مره يحصل معاها كدا رغم أنها بتتعامل مع شباب تانيه بحكم الشغل بس حاولت تبطل تفكير ..
أما سليم ف من اول م شافها و هوا كان عايز يكلمها وعايز يتعرف و م صدق شافها نازله لوحدها استغل الفرصه وراح يكلمها بحجه انو عايز يعرف الحمام منين وهوا مكنش محتاجه اصلا ..
_____________________
♡وقت الغداء ♡
الكل كان موجود بس ندي كانت لسه منزلتش وتميم كان لسه مرجعش..
روفان: هستاذن ثواني ارد علي الفون ي بابا...
سعد: تمام ي بـ.ـنتي..
روفان: الو ي ابيه ريان ...
ـ ريان : الو ي روفان ازيك عامله اي، وبعدين لسه برضو ابيه..
روفان: ايوا م انت اكبر مني بكتيررر، المهم كنت بترن لي..
ـ ريان : كنت برن عشان اقولك ان انا نازل كمان يومين من السفر ..
روفان : اي دا بجد ، غريبه يعني اشمعنا نازل ..
ريان : عشان نازل اتجوز ..
روفان : .
روفان :يعني انت خلاص هتتجوز ي أبيه ..
ريان : ايوا ي روفان هتجوز م هيا دي سنه الحياه ...
روفان : بس انا ...
ريان : انتي اي ي روفان كملي ...
روفان :لا خلاص مفيش انت نازل أمتي ..
ريان : بعد يومين بالضبط ..
روفان : والبـ.ـنت اللي هتتجوزها عارفها وإلا لسه هتيجي تختار ي أبيه ..
ريان : لا عارفها كويس اوي وبحبها من زمان جداا بس هيا حلوفه مشاء الله مش بتحس ..
روفان : بتحبها من زمان ااه طيب ماشي ربنا يسعدك ، بس اشمعنا جيت تقولي انا لي متصلتش علي باباك ي أبيه ..
ريان : أبيه أبيه اي ي روفان هوا اسمي قصر معاكي في حاجه م تقولي ي ريان ..
روفان : بس انت اكبر مني ومينفعش اكلمك ب اسمك .
ريان : لا ينفع ،قوليلي ي ريان بس وانا مش هزعل ، إنما مش تحسسيني أن بكلم بـ.ـنت اختي ..
روفان : طيب ي ريان ..
ريان : يالهوي هوا اسمي حلو اوي كدا 
روفان : طب انا بقولك هقفل عشان بـ.ـنتغدي ، رغم انك مقولتليش لي أنا اللي جيت تقولي ..
ريان :عشان بـ.ـنتكلم من زمان ومن ساعه م سافرت وانتي الوحيده اللي قريبه مني وبتفهميني كمان رغم أن اكبر منك ..
روفان : م هيا مش بالسن ي أبيه ..
ريان : رجعنا تاني الي ابيه اقفلي ي روفان عشان مجيش اقــ,تــلك ..
روفان : خلاص خلاص باي ي أبيه ..
ريان : مـ.ـجـ.ـنو.نه والله بس عسل ..
خلصت روفان مع ريان ورجعت تاني للسفره اللي كان موجود عليها سليم و باباه و الجد حسين و مريم و سميره و احمد و سعد و غزل ورهف دخلت ألقت السلام عليهم وقعدتت ..
الجد حسين : اومال ندي فين ي بنات ..
رهف : بتجهز نفسها و شويه و هتنزل ..
حسين : تما، ولم يكمل جملته ودخل تميم عليهم سـ.ـكـ.ـر.ان الكل قام علشان يشوفوه ..
خالد : مين دا !؟
حسين : دا تميم و جوز بـ.ـنتك ندي ..
خالد : وندي متجوزه واحد بيشرب وبيرجع سـ.ـكـ.ـر.ان ..
حسين : ندي عارفه ..
خالد :  عارفه دا اي ندي هترجع معانا البيت والشخص دا هيطـ.ـلقها ..
ندي وهيا نازله من علي السلم : بس انا مش راجعه ي بابا انا هفضل هنا في بيت جوزي ..
خالد : اي اللي انتي بتقوليه دا انتي عارفه انتي بتقولي اي أو بتعملي اي انتي كدا بتدmري حياتك ..
ندي : انا عارفه انا بقول اي ي بابا انا مش صغيره ..
خالد : وانا مش موافق وهتيجي معايا دلوقتي البيت..
ندي : وانا اسفه بس مش هرجع 
خالد : لو فضلتي هنا مش عايز اشوف وشك تاني في بيتي ..
ندي : براحتك ي بابا ، مش هدخل بيتك تاني .
سليم : بس ي بابا ..
خالد : مبسش يلا خلينا نمشي.  
سليم و خالد طلعو من البيت و خالد كان في قمه الغضب من بـ.ـنته و كان زعلان عليها انها اختارتهم وكمان أنها اختارت واحد سئ ..
سليم : متخافش عليها ي بابا ندي عارفه هيا بتعمل اي ..
خالد : ازاي تفضل معاه وهوا بالشكل دا دا مكنش في وعيه وهيا بتكلمني ..
سليم : يمكن هيا تصلح منه ..
خالد : هتتعب اوي اوي لحد م يتغير وحتي لو اتغير الطبع غلاب ي ابني ..
سليم :  عارف والله ي بابا ، بس هنعمل اي سيبها بدال هيا عايزه كدا ..
خالد : لا مش هسيبها هناك انا اه طلعت بس مش هسيبها غير لما ترجعلي ..
_________________________
ندي راحت عند تميم و سندته عشان تطلعه فوق وكان ساندد عليها و وبيخرف بالكلام ..
تميم : انا اسف ي امي مقدرتش انقذك مقدرتش اثبت حقيقتك وانتي عايشه اسف عشان صدقتهم وموثقتش فيكي ...
تميم كان مش في وعيه ، أما ندي ف كانت قاعده تسمع هوا بيقول اي عايزه توصل الاكتئاب اللي جواه عشان تعرف تصلحه ...
خرجت ندي و نزلت تحت ليهم تاني وسابت تميم يرتاح وينام 
الجد حسين ل ندي : قوليلي ي بـ.ـنتي تميم عامل اي دلوقتي ..؟
ندي : كويس ي جدو ، هوا نايم دلوقتي ..
حسين : هتسيبيه ي ندي ..
ندي : متخافش ي جدو انا جمبه ..
حسين : شكرا شكرا اوي ي بـ.ـنتي ..
و في وسط القاعده غزل رن فونها و استأذنت عشان ترد ..
غزل : الو ي يارا في اي ..
يارا السكرتيره : الحقي ي استاذه  في ناس في المكتب عندك وبيقولو مش هيمشو غير لما تيجي و يقعدوا معاكي ..
غزل : ومش قولتيلهم لي ي يارا ان انا مش موجوده ..
يارا : قولتلهم والله بس دا دول بيقولو مش هنمشي غير لما تيجي و نكلمها ..
غزل : يالهوووي ل اكون عملت حاجه خطيره ، طب قوليلي هوا انا عملت حاجه .؟
يارا : وانا اي هيعرفني ي استاذه ..
غزل : ي مصيبتك ي غزل ، طب انا خمس دقايق وهكون عندك ي يارا ..
يارا : تمام ..
غزل : ماما انا هروح المكتب عشان في ناس مستنيني هناك ...
مريم : طب خلي بالك من نفسك كويس ..
غزل : دا انا ع الله حكايتي ، ابقي ادعولي لو متتت ي ماما ..
مريم : في اي ي بـ.ـنتي . 
غزل : ااه ، لا لا مفيش متاخديش في بالك ، المهم انا ماشيه ..
مريم : ي بـ.ـنت المـ.ـجـ.ـنو.نه ..
غزل : شكرا ي جلب جلبي ، يلا باي ..
مريم : باي ..
خرجت غزل من البيت وركبت عربيتها وو صلت للمكتب اول م وصلت نزلت وكانت خايفه تطلع لحد م فضلت تتطبل لنفسها وتقول انها استرونج ومفيش حاجه تهزها وهيا اصلا كتكوت ضعيف الجناح والدنيا غدرتت بيه ..
غزل اول م دخلت : السلام عليكم ، مين حضراتكم ممكن اعرف ؟؟
- اهلا ي استاذه اتفضلي تعالي .. انا المعلم حامد و دول رجـ.ـالتي ..
غزل :ممكن اعرف اي قله الذوق دي هيا مش السكرتيره قالتلكم ان انا مش موجوده ي معلم ..
حامد : م هوا مش هنمشي من هنا غير لما تمسكي القضيه بتاعتنا .. 
غزل : قضيه اي دي بقي ..
حامد : قضيه قــ,تــل ..
غزل : عااااا قــ,تــل اي مين قــ,تــل مين ..
حامد : ابني قــ,تــل مـ.ـر.اته وهوا في السـ.ـجـ.ـن دلوقتي ..
غزل : طب م هوا لازم يكون في السـ.ـجـ.ـن ي حج ، مش هوا اللي قــ,تــل ..
حامد : ايوا ، بس يطلع ازاي معرفش ..
غزل مع نفسها : لي يارب لي يحصل معايا كل دا ، مش حـ.ـر.ام واحده نسوان زاييي تمـ.ـو.ت علي إيد مجرمين ..
غزل : بس دا صعب اوي ، وغير كدا ابنك معترف بالجريمه
ي حج يعني مفيش محامي يعرف يطلعه حتي لو محامي شاطر ، جايلي انا أطلعه دا انا اصلا داخله حقوق غـ.ـصـ.ـب عني ..
حامد : اومال ازاي بتكسبي القضايا ...
غزل : من كرم ربنا والله مش شطاره مني لا ، ف روح انت ي حج شوفلك محامي شاطر يعرف يطلعك من المصيبه دي دا لو طلعتو يعني ...
حامد : محدش هيمسك القضيه دي غيرك وإلا هنقــ,تــلك ونريحك من الدنيا.  
غزل : ياأخي وانت بتقرار من نفسك لي أنا مش عايزه امـ.ـو.تت هتمـ.ـو.تني غـ.ـصـ.ـب عني  اهو انا قولتلك اللي عندي وهجيلك تاني احكيلك بالتفاصيل واقولك موعد القاضيه انتي يلا سلام ..
خرج الحج حامد و رجـ.ـالته وغزل قعدتت تندب في نفسها انها دخلت حقوق ..
غزل : يالهووووووي عليا كان مالي ومال الحقوق بس ي ربي اخرتها همـ.ـو.ت اهو طب هعمل اي دلوقتي وإلا هروح فين ...
خرجت غزل م المكتب متجهه الي البيت وطول م هيا راكبه قاعده بتلعن اليوم اللي بقت فيه محاميه وهيا ماشيه ومش واخده بالها اوبس خبطتت في عربيه قصادها ..
ي تري هيكون مين النجم ..!
خرجت غزل م المكتب متجهه الي البيت وطول م هيا راكبه قاعده بتلعن اليوم اللي بقت فيه محاميه وهيا ماشيه ومش واخده بالها اوبس خبطتت في عربيه قصادها نزل من العربيه بسرعه تشوف هيا خبطتت مين ..
غزل : اهو كدا اليوم يبقي كمل بقي دا اللي كان ناقص، ولسه مكملتش ولقيت شاب نازل من العربيه اللي خبطتها في عمر الثلاثين ونازل يزعق هوا كمان ..
شهاب : انتي ..
غزل : طيب كويس انت منا و علينا برضو ..
شهاب : بس دا ميمنعش انك تسوقي حلو ..
غزل : انت اللي مش عارف تسوق ..
شهاب : لي هوا انا اللي كنت دخلت في حضرتك وإلا انتي اللي دخلتي فيا ، وبعدين في واحده عاقله بتسوق بالسرعه دي ..
غزل : م هوا ..
شهاب : م هوا اي في اي ..
غزل : لا مفيش بس انا لازم امشي ، وعلي العموم بعتذرلك بيباي ..
شهاب وهوا لسه واقف في مكانه مش عارف اي العيله اللي كلها مجانين دي بس قمر برضو ..
(ابننا عينه زايغه 😹)
_______________________________
♡في بيت تميم البرغوثي♡
روفان : ندي تعالي ننزل الجنينه شويه نغير جو وبصراحه عايزه اقعد اتعرف عليكي اكتر ...
ندي : اشطا يلا ..
طلعت ندي و روفان برا الجنينه ..
روفان : قوليلي بقي لي وافقتي علي أبيه تميم ..
ندي : ممكن عشان حسيت انو محتاج حد وإلا هيضيع ..
روفان : بس انتي خسرتي باباكي عشانه ..
ندي : بابا هيرجع بس تميم لو ضيعو نفسو مش هيعرف يرجع ..
روفان : يعني لو شخصيتي ضاعتت مش هعرف ارجعها ؟
ندي : ايوا إوعي عمرك تحطي نفسك وشخصيتك في مقارنه ومتخليش التوحد يتغلب عليكي لان لو اتغلب عليكي مش هتحبي حد جمبك وثقتك في نفسك هتقل وبعدين هتدخلي في اكتئاب و لو طول معاكي هتحتاجي ل دكتور نفسي و لو اتعودتي علي دكتور صعب اوي تسيبيه لانك في الوقت دا هتلاقيه هوا الشخص اللي بيطبطب عليكي لانك هتكوني بعدتي عن الكل ..
روفان : ايوا فهم، ولسه مكملتش الكلمه لقيت غزل داخله وخايفه وباين علي وشها التـ.ـو.تر ..
روفان ل غزل : طب م القمر يجي يقعد معانا شويه ..
غزل : هششش سيبوني باللي انا فيه ..
روفان : اي مالك ي مـ.ـجـ.ـنو.نه ؟
غزل : ااه، لا لا مفيش انا هدخل انااام ، ممكن اصحي فايقه شويه ..
روفان : اشطا براحتك ...
_______________
تميم فاق من النوم عنده صداع فكر ينزل تحت ياخد اي حبوب عشان الصداع يروح ...
تميم ل الخدm : روح هاتلي حبوب للصداع بسرعه ..
الخدام : بس دكتوره ندي قالت لما تفيق تشوفها لاول قبل م تاخد اي حاجه ..
تميم بزعيق : وانا قولتلك تروح تجيب حبوب ، وبعدين انت بتشتغل عندي وإلا عند الدكتوره ندي ..
الخدام : انا اسف ي بيه مكنتش اقصد والله ..
تميم : غور هاتلي حاجه وطلعها علي اوضتي فوق ..
الخدام : حاضر ي بيه ..
تميم طلع فوق تاني و الخدام طلع ل ندي عشان يقولها أن تميم فاق ..
الخدام : مدام ندي البشمهندس تميم فاق ..
ندي : أمتي ؟
الخدام : دلوقتي .
ندي : تمام هطلع انا ، قولي طلب منك حاجه ..
الخدام : طلب حبوب للصداع ..
ندي : متجبش حاجه ..
الخدام : بس ..
ندي : مبسش روح انت وملكش دعوه ..
الخدام : تمام ، انا تحت امرك ي مدام .
ندي : شكرا ي عم محمد 
ندي استأذنت من روفان وطلعت فوق ل تميم ..
ندي : ممكن ادخل ..
تميم : لا ..
دخلت ندي ومسمعتش الكلام ..
تميم : هوا انا قولتلك ادخلي اطلعي يلا براا مش عايز اشوف وش حد هنا ..
ندي : طب لو قولتلك مش طالعه ..
تميم : انا هطلع عادي ، اي مفكراني مـ.ـجـ.ـنو.ن وفي مستشفي ...
ندي : ومين قالك انك مـ.ـجـ.ـنو.ن دا انا كنت قاعده معاهم وكل بيشكرو فيك وبيتكلمو عنك كتيررر وكلهم بيحبوك وبعدين م انت عاقل تصدق بالله م حد مـ.ـجـ.ـنو.ن غيري اه والله حتي بجد والله محتاجه ل دكتور نفسي يسمعني ويسمع اللي جوايا مش عايزه كل مره افضل اسمع انا نفسي انا حد يسمعني ويسمع كل اللي جوايا تعبت من كوني بعطي عايزه مره حد يديني ويسمعني ..
ندي كانت بتتكلم كدا عشان تستعطفه وتحسسه أنها هيا كمان محتاجاه وفعلا قعد وهدي خالص واتكلم معاها ب احترام ..
تميم : اتكلمي سامعك ..
ندي : طب م اتكلم ممكن نبقي صحاب ؟
تميم : لا ..
ندي : كنت عارفه اصلا محدش عمره حبني و اتصاحب عليا ..
تميم : موافق ..
ندي : شكرا اوووي ، تحب بقي ابدأ ب ايه يعني احكي اي وإلا اي ..
تميم : اي حاجه وانا هسمعك ..
ندي : كل حاجه بعملها ب أمر او ممكن طلب وانا محبش ارفضه عشان دول اهلي وكدا يعني مثلا كانو عايزيني اتخطب ل ابن خالتي لمجر أنهم شايفين أن هوا الشخص المناسب ليا في مرحلة في حياتي عدت كانت صعبة قوي، صعبة من كتر الضغط والكلام الكتير في نفس الموضوع وكانت كلمة واحده بس بتتقال لي وقتها – هتخسري –
كنت ارد عليهم بكل بساطة واقول لهم ما اخسر و ايه يعني المهم هكسب نفسي.. 
انا يمكن مليانه عيوب اكتر من مميزات، وعارفة ان انسانة مش كامله وفي اغلب الاوقات ببقا شخص لـ يطاق، لكن انا مش هقدر أدخل في علاقة عشان بس أسكت زنهم عليا! مش هقدر اجاريهم في النقطة دي بالذات، مش هقدر اكمل حياتي مع شخصيه مش شبهي، مش هقدر أظلم اللي معايا ومتدهوش نفس اللي بيدهوني، مش هقدر ومش هعرف.. 
انا مؤمنه ان كل حاجة بتيجي في معادها حتي لو بعد ١٠٠ سنه، مؤمنه ان اللي بتدور عليه هيجي لك في يوم من الايام، واكتر ايماني واقتناعي ان ربنا بيبقا شايل لك الشخصية المناسبة اللي هتيجي تنور لك سنين انطفاء وحـ.ـز.ن كل حاجه ، بس هما مكنوش فاهمين كدا ابداا هما كل اللي عندهم أن اتجوز وخلاص ..طب اقولك عارف لو مكنتش انت خـ.ـطـ.ـفتني ، كنت أنا ههرب كدا كدا بس انت باشا وجيت انقذتني ..
تميم : دا انتي اللي طلعتي عايزه دكتور نفسي ..
ندي : بس انا خلاص لقيتو ..
تميم : تقصدي مين ..
ندي : صديقي الجديد ، اي بقي مش ناوي تحكيلي عنك..
تميم : لا .
ندي : يبقي لسه مش واثق فيا ..
تميم : ايوا ..
ندي : خلاص هنعمل كل يوم زاي 3 ساعات قبل النوم نتكلم فيهم بس عننا و ب أننا صحاب ف عايزه نتعلم مع بعض حاجات جديده اي رايك ..
تميم : لا مبحبش الشغل دا ..
ندي : 
ي تري هتقنعه وإلا لا ؟
______________________
- الو معايا إبراهيم  ..
- ‏ايوا ي فنـ.ـد.م..
- ‏عايزك تخـ.ـطـ.ـف حد وكله بحقه ..
- ‏سهله اوي اخـ.ـطـ.ـف مين .
- ‏هتخـ.ـطـ.ـف ....
ي تري هيخـ.ـطـ.ـف مين ومين اللي هيخـ.ـطـ.ـف ؟
_____________________
ريان ل روفان : ازايك ي قمري 
روفان : ازايك ي أبيه عامل اي وهتيجي أمتي ؟
ريان : بكرا الصبح أن شاء الله هكون موجود .
.
روفان : اها تنور بيتك ..
ريان : طب اي شوفتيلي عروسه ..
روفان : مش انت قولت تعرفها وهيا تعرفك هدورلك انا لي بقي ؟
ريان : ت عـ.ـر.في انك حلوفه ..
روفان : لي بس كدا ..
ريان : 
ريان : ت عـ.ـر.في انك حلوفه ..
 ‏روفان : لي بس كدا ..
 ‏ريان : عشان مبتفهمش وغـ.ـبـ.ـيه ...
 ‏روفان : بقي كدا ..
 ‏ريان : ايوا كدا ، اي مبتفهميش ب التلميح خالص نهائي ..
 ‏روفان : افهم اي ي أبيه ...
 ‏ريان : أبيه تاني ، بقولك اي ي روفان روحي نامي ي حبيبتي ..
 ‏ ‏روفان : تصدق انا غلطانه أن كلمتك ..
 ‏ريان : ايوا غلطانه باي بقي ..
 ‏روفان : باي ..
 ‏روفان بعد م قفل مكنتش فاهمه هوا زعل اي او هيا عملت اي عشان يقفل منها بالشكل دا ...
 ‏____________________
 ‏ندي : تيمو بقولك اي ..
 ‏تميم : متقوليش ..
 ‏ندي : م هوا مش هسيبك غير لما اقنعك ، طب ترضي اروح احكي لغيرك ..
 ‏تميم : يرضيني جداا ..
 ‏ندي : طب شكرااا ياأخي علي التقدير دا ..
 ‏تميم : العفو ، وقام عشان يمشي ..
 ‏ندي : رايح فين .؟
 ‏تميم : ورايا سهره ..
 ‏ندي : وهتسيبني ..
 ‏تميم : وانتي يعني هتتخـ.ـطـ.ـفي م انتي قاعده في البيت يعني مش قاعده علي الدائري .
 ‏ندي : ايوا يعني هتسهر مع نسوان ..
 ‏تميم : اسمها نسوان يخربيت الفاظك بقولك اي انا مش فايقلك ..
 ‏ندي : طب اجي معاكي اي رايك ..
 ‏تميم : وانا طلبت منك انك تيجي ، وبعدين السهره دي مبندخلش فيها اطفال ..
 ‏ندي : طيب خلاص روح بس لو حصلي حاجه هيكون بسببك ..
 ‏تميم سابها ومشي من غير م يرد عليها طلع لسهره برا وندي سابته علي راحته لانها مش عايزه تخـ.ـنـ.ـق عليه من لاول وعايزه تجيبه بالتدريج ..
 ‏______________________
♡ عند تميم ♡
سليم : ممكن اعرف طلبت تقابلني لي ؟
تميم : عشان تشتغل معايا في شركتي ، م هوا عيب تكون اخو مراتي و تبقي شغال في الشركه المنافسه لشركتنا ..
سليم : بس انا عاقد معاهم عقد ومينفعش اخلف بيه ..
تميم : هينفع ، وهتمضي عقد معايا دلوقتي وبكرا الصبح تكون في الشركه .
سليم : بس 
تميم : متتردش مش هخليك تنـ.ـد.م انك اشتغلت معانا ..
سليم : تمام ..
تميم : تمام ، نوقع العقد بقي ..
سليم وقع العقد مع تميم ودلوقتي بقي بشمهندس في شركه البرغوثي...
إنما تميم بعد م خلص معاه راح يسهر سهراته اللي بيسهرها في الديـ.ـسـ.ـكو ..
_____________________
♡عند ندي ♡
ندي قعدتت عشان تستني تميم لما يرجع يمكن تعرف تقعد معاه شويه تعرف تتقرب منه و يثق فيها لان لازم المريـ.ـض يثق في الدكتور بتاعه عشان يقدر يحكيله ..
ندي فضلت سهرانه لوقت طويل وفي لآخر نامت ..
(واليوم عدي علي ابطالنا بكل مافيه م وحش أو حلو )
___________
♡في صباح يوم جديد ♡
تميم رجع البيت الفجر لقي ندي نايمه نام جمبها لانه كان راجع سـ.ـكـ.ـر.ان ومش في وعيه كالعاده ...
ندي صحيت من النوم قامت دخلت الحمام خدتت شاور وصلت الصبح وقالت الاذكار ولبست دريس لونه Mint Green وطرحه نفس الون وكانت قمر فيهم جدا ..
ندي : تميم قوم يلا وراك شغل .
تميم بنعاس : مبروحش ومش رايح وابعدي عني دلوقتي ..
ندي : لا يلا من النهارده هتنزل الشغل ..
تميم : مش نازل ، انا عايز انام ..
ندي : يلا وإلا هجيب مايه واصحيك ..
تميم مردش عليها وراح في النوم تاني ، بس ندي لسه عند كلامها أنه لازم يصحي ، جابت كوبايه وفيها مايه وقلبتها عليه ..
تميم بزعيق : اي دا انتي حـ.ـيو.انه ..
ندي : من بعدك ..
تميم : انتي ازاي تتجرئ تعملي كدا ..
ندي : زاي السكر في الشاي نيها نيها نهيا.
تميم : هوريكي انا تعملي فيا كدا ازاي ، وراح جاب كوبايه مايه وقلبها عليها ..
ندي : يرضيك اروح المستشفى دلوقتي بالشكل دا ..
تميم : وانتي تروحي المستشفى لي اصلا ..
ندي:  ورايا مرضي لازم اشوفهم ..
تميم : انتي بتتعاملي مع رجـ.ـاله في الشغل دا ..
ندي : كلهم رجـ.ـاله اصلا ..
تميم : نعاام ، وعايزه تروحي لا دا يبقي عند امكك..
ندي : لا وعندك ي حبيبي ..
تميم : ي اييي 
ندي : ي تميم ..
تميم : قولت مفيش شغل ..
ندي : طب لو مروحتش هاخد اي مقابل ، تقدر توافق علي اي طلب اطلبه مقابل أن منزلش الشغل ..
تميم بتفكير : اممم ماشي ..
ندي : تنزل الشغل انت النهارده ، و لما ترجع مفيش خروج النهارده وإلا سهر ؟ها موافق 
تميم : لا مش موافق ..
ندي : خلاص انا نازله الشغل ومش هقدر تمنعني ..
تميم : امم طب خلاص موافق ..
ندي بضحك وبـ.ـنتكلم في سرها : و اول خطه نجحت ي جيمي ..
ندي : تمام يلا ادخل خد دش لحد م اجهزلك لبس ..
تميم : تمام ..
خلص تميم وجهز نفسه وندي كمان جهزت نفسها ونزلوا تحت ..
الجد حسين : اي دا تميم هيفطر معانا كمان دا اي التغيير دا ...
ريان بمقاطعه : وانا كمان هفطر معاكو ..
مريم وهيا بتجري علي ابنها : وحـ.ـشـ.ـتني اووي ي ابني حمد لله على سلامتك .
ريان : الله يسلمك ي ماما ..
ريان راح سلم علي جدو وابوهه وعلي تميم و رهف  و علي أخته غزل اللي كانت قاعده وبتفكر في المشكله اللي واقعه فيها ..
ريان : اومال فين روفان ..
سميره : وهيا بـ.ـنت بطني بتصحي دلوقتي ..
ريان : هيا لسه بتنام كتيررر .
سميره : وإلا هتتغير ...
تميم : طب استأذن انا عشان اروح الشركه يلا ي رهف ..
رهف : يلا ..
الجد حسين : ربنا يسهللكو يارب ..
رهف : اللهم امين ..
ريان : طب وانا كمان هروح اوضتي وهشوف لو روفان صاحيه هسلم عليها ..
حسين : تمام ..
راح ريان ل غرفته روفان وفضل يخبط علي الباب لحد م صحيت وقامت تفتح وهيا دايخه ..
ريان : حشـ.ـتـ.ـيني و  ..
روفان : عااااااااا اللي جابك هنا ، وقفلت في وشه الباب 
ريان : افتحي طيب ..
روفان : انت ازاي ي أبيه تخليني افتح وانا بشعري كدا ..
ريان : أبيه وتشوفني بشعري ، افتحي متخلينيش التعصب عليكي ..
روفان : طب ثواني لما البس طرحه ..
لبست طرحه وبعدين فتحتله ...
ريان اول م فتحت اخيراااااا : حشـ.ـتـ.ـيني و  اووي ..
روفان : اي دا محسسني انك اول مره تشوفني ..
ريان : انت كل دا ومفهمتيش ي روفان ، يعني عاوزه تفهميني انك مت عـ.ـر.فيش ان انا بحبك ..
روفان : أبيه انت فايق انت عارف انت بتقول اي ..
ريان : ايوا عارف ، ازاي مش احبك وانا محبتش غيرك وإلا اقدر احب غيرك ..
روفان : احم ، انت مش بتقول انك هتخطب ونازل عشان تتجوز ..
ريان : م انتي عروستي وانا هسيب ملاكي الصغير لحد تاني انتي هبله ...
روفان : طب بقولك اي انا عايزه انام واكيد دا حلم ف سلام بقي وكدا ..
ريان : مش قبل م اعرف رايك ...
روفان : طب افكر ..
ريان : تفكري في ايه ، انتي اصلا سوء وافقتي أو موافقتيش هتبقي ليا ...
روفان : طب س س سلام ..
ريان :حتي وانتي مكسوفه قمر برضو ..
روفان في سرها : ياخي يخربيتك كلامك وحلاوتك 
روفان : طب انا بقول أنك تمشي دلوقتي احسن حد يسمعك 
ريان : وفيها اي ، هقولهم بحبها ومستعد اقول للدنيا كلها ان انا بحبك وان محبتش غيرك وإلا هحب غيرك ..
روفان : انا لسه في تالته ثانوي يعني مينفعش نتجوز ..
ريان : انا عايزك بس جمبي و في حياتي وهخليكي طبعا تكملي .
روفان : طب قولتلك سيبني افكر ..
ريان : هسمعو بليل ..
روفان : اممم ماشي ..
ريان : طب يلا غيري واطلعي عشان عايز اشوفك كل دقيقه قدامي ..
روفان : م خلاص بقي ي ريان اي الإحراج دا كلو ..
ريان : كيلو الطماطم اللي في الخدود دي بكام طايب ..
روفان : ياااخي يخربيت كدا ..
ريان : يلا بقي ي ملاكي ..
روفان بعد م مشي كانت طايره من الفرحه وفضلتت تلف في الاوضه من فرحتها (زاينا كدا ك بنات لما حد يقولنا كلمه حلوه بتفضل نلف زاي لاطفال 😹
_____________
ندي : جدو عايزه اطلع اجيب شويه حاجات ليا ممكن أخرج ..
الجد : ايوا كدا كدا غزل طالعه اكيد هتروح المكتب تقدري تروحي معاها توصلك ..
ندي : تمام ، يلا ي غزل ..
غزل بتوهان: اهاا يلا ..
خرجو هما لاتنين من البيت ندي رايحه المول و غزل رايحه المكتب ...
_____________
ابراهيم : الو ي بيه المدام لسه طالعه من البيت ومعاها بـ.ـنت كمان ها انفذ دلوقتي ..
الشخص : لا استني لما تبقي لوحدها ..
إبراهيم : تمام هراقبهم لحد م تفضل لوحدها وبعدين هنفذ ..
الشخص : مش عايز غلطه ..
إبراهيم : عيب عليك ي بيه مش اول مره اخـ.ـطـ.ـف انا ...
الشخص : تمام هنشوف ، يلا سلام .
إبراهيم : سلام ..
ي تري مين اللي عايز يخـ.ـطـ.ـف ندي ؟
_____________
♡في الشركه ♡
رهف : لو سمحت دا مكتبي ، اي اللي مقعدك عليه ..؟
سليم : بس هوا انتي مشوفتش الائحه دي ومكتوب عليها سليم خالد ؟
رهف : انت بتجاوبني لي ب سؤال ..
سليم : عشان سؤالي فيه اجابتك ..
رهف : لا بقولك اي قوم يلا دا مكتبي ، وبعدين اي اللي جابك هنا حضرتك مكنتش بتشتغل هنا ..
سليم : والله تقدري تروحي لمدير الشركه تسأليه عن الحوار دا  ...
رهف بعصبيه : مش قبل م تطلع من مكتبي م هوا انا مش هطلع ، عشان دا مكتبي ومش هغيره ..
سليم : دا عند تميم بقي تعالي نروح نتفاهم عنده ..
رهف : يلا ...
سليم : عصبيه بس قمر ..
رهف : افنـ.ـد.م ؟
_________________
♡عند ندي و غزل ♡
غزل : دا المول اللي تقدري تلاقي فيه اي حاجه ، و لما تخلصي كلميني هاجي اخدك و نرجع مع بعض لأن أنا ورايا مشوار دلوقتي وإلا كنت فضلت معاكي ..
ندي : لا تقدري تروحي مكتبك وانا لما اخلص هكلمك ..
غزل :تمام ..يلا باي .
ندي : باي ..
ندي نزلت لوحدها ودخلت المول و غزل راحت علي مكتبها 
إبراهيم ل ندي : لو سمحتي مت عـ.ـر.فيش دكتور قريب من هنا ؟
ندي : لا والله .
إبراهيم : طب ممكن مساعده اختي الصغيره تعبانه جداا ومش عارف اعملها اي هيا في العربيه اللي هناك دي ..
ندي : تقدر تاخدها المستشفى ..
ابراهيم : عقبال م اوصل المستشفي هيكون حصلها حاجه تعالي شوفيها بس معايا ..
ندي : تمام اتفضل حضرتك قدامي ..
إبراهيم في سرهه : والله م شوفت اغـ.ـبـ.ـي منك اول مره اخـ.ـطـ.ـف بالسهولة دي صدق البيه قال عليكي انك طيبه وهبله وبتصدقي اي حاجه ...
ندي دخلت العربيه و اول م دخلت ابراهيم خدرها لحد م فقدتتت الوعي ..
إبراهيم للشخص : المهمه تمت ي بيه ..
الشخص : تبقي توريني بقي هترجع ازاي ..
إبراهيم : عشر دقائق وهكون عندك ..
الشخص : وانا مستنيك ، سلام ..
إبراهيم : سلام ..
_________________
♡عند غزل ♡
اول م دخلت المكتب: يالهوووووووي انتو تاني..
المعلم حامد: ومش هنسيبك لحد م تمسكي القضيه..
غزل: انتو مجانين امسك قضيه فيها قــ,تــل لا وكمان ابنكم معترف بالجريمه و مفتخر بيها وكأنه واخد جائزه نوبل ..
المعلم حامد وهوا بيرفع السلاح : يبقي تتشاهدي ي حلو ..
شخص من وراء : لا دا انت اللي تتشاهد ..
أخيراً جيتي لحد عندي !
- ‏ندي : انت وتخـ.ـطـ.ـفني طب لي ..
-  ‏حسام : بقي تصغريني انا قدام الناس يوم الخطوبه وتهربي ...
- ‏ندي : انا مهـ.ـر.بتش انا انا اتخـ.ـطـ.ـفت بس حتي لو مكنتش اتخـ.ـطـ.ـفت يومها كنت فعلا هـ.ـر.بت انا مش هدخل علاقه كلنا هنطلع منها خسرانين ، احنا من حقنا نختار مش نتجبر وبالذات في العلاقات عشان تكمل ...
- ‏حسام: بس انتي عارفه ان انا بحبك ..
- ‏ندي :بس انا محبتكش لأن شايفاك اخويا غـ.ـصـ.ـب عني أنا لما وعيت علي الدنيا حطيتك في خانه لاخوات ومقدرتش اغيرها ..
- ‏حسام : مقولتيش لي انك مش عايزاني ..
- ‏ندي  : قولتلك يوم م قولتلك أن شايفاك اخويا قولتلي بكرا تحبيني المشكله ان كلكم بتفكرو أن لو الواحد اتحط في موقف وبقي قصاد لأمر الواقع هيقدر انو يحب لا ابداا انتو فاهمين غلط لان اللي بعد كدا مهيكونش حب دا هيكون عشره بس عشان العشره بس هنكمل ...
 ‏- ‏حسام : بس انتي مهـ.ـر.بتيش عشان كدا انتي هـ.ـر.بتي عشان تتجوزي عشيقكك ...
 ‏ندي : عشيقي..؟ انت مـ.ـجـ.ـنو.ن ..
 ‏حسام : لا مش مـ.ـجـ.ـنو.ن انا كنت مـ.ـجـ.ـنو.ن لما كنت مفكر انك حد كويس بس انتي شخص زباله ومش انا اللي تطلعيني قدام صحابي عيل وزاي م طلعتيني عيل هخلي لاستاذ اللي انتي اتجوزتيه عشان فلوسه عيل هوا كمان ..
 ‏ندي : انت مـ.ـجـ.ـنو.ن هتعمل اي ..
 ‏حسام : اصبري مستعجله لي كل حاجه في وقتها حلوه ي حلوه ..
 ‏__________________
ريان : القمر قاعد لوحده بيعمل اي ؟
روفان : أبيه انت اي اللي جابك هنا ؟
ريان : جاي اسمع رايك ي ست البنات ..
روفان : قلبي في ذمه الله خلاص ،يااخي انت اي بتجيب الكلام الحلو دا منين ؟
ريان : هوا انتي لسه سمعتي حاجه ي ملاكي ، يلا بقي قوليلي اي رايك ..
روفان : مش موافقه ..
ريان : اشطا الخطوبه هتكون لاسبوع الجاي ..
روفان : انت اهبل ي ابني انت اكبر مني ب 10 سنين ..
ريان : ايوا وفيها اي يعني ..
روفان : صغيره عليك دا انا بالنسبالك بيبي ..
ريان : لا انتي بالنسبالي اجمل و احلي بـ.ـنت شافتها عيني ..
روفان : احم ، أبيه م تتعدل ..
ريان : معدول مع الكل إنما معاكي تؤتؤ ، يلا بقي هروح اطلب ايدك من باباكي ..
روفان : انت مـ.ـجـ.ـنو.ن ، لا مـ.ـجـ.ـنو.ن بجد ..
ريان : بصراحه يعني مـ.ـجـ.ـنو.ن بحبك يجميل انت..
روفان : انت ناوي تمـ.ـو.تني ي أبيه ..
ريان : وحيات امك لو قولتي أبيه تاني ل ربيكي ..
روفان : انت بتقلب كدا لي ..
ريان : عشان مفيش واحده تروح تقول للي هيبقي جوزها ي أبيه اي هتجوز طفله ..
روفان : م انا مش موافقه عليك اصلا انت اي معندكش دm ..
ريان :انتي شايفاها أن معنديش دm عشان متمسك بيكي طيب ي روفان مش هزعجك تاني ..
ريان بعد م رد عليها مشي من غير م يسمع ردها وكان ماشي وهوا متعصب وحزين لأن الكلمه جـ.ـر.حته ..
أما روفان مكنتش أقل منه في الزعل وحست فعلا انها جـ.ـر.حته بكلمتها وأنه من حقه يزعل ..
___________
غزل: انتو مجانين امسك قضيه فيها قــ,تــل لا وكمان ابنكم معترف بالجريمه و مفتخر بيها وكأنه واخد جائزه نوبل ..
المعلم حامد وهوا بيرفع السلاح : يبقي تتشاهدي ي حلو ..
شخص من وراء : لا دا انت اللي تتشاهد بقي علي نفسك ...
المعلم حامد : وانت مين انت كمان ..
شهاب : خطيبها ، وطبعا اللي يجي علي خطيبتي امـ.ـو.تهه مكانه ..
غزل بذهول : خطيبتك ..
شهاب بصلها و غمز وهيا فهمت قصده 
غزل : قره عيني وصل وهينقذني منكم ، وراحت قربت من شهاب ووقفت جمبو ..
شهاب ب همسه : دي مبالغه كدا ع فكرا ..
غزل : اسكت انت مش عارف حاجه ..
شهاب : مشوفش وشك هنا تاني انت وهوا ورجـ.ـالتكم وإلا نهايتكم هتكون علي ايدي ..
المعلم حامد : ابقي خاف علي الموزه بقي خطيبتك لأن مش انا اللي اتهدد وكمل كلامه ، يلا ي رجـ.ـاله ..
خرج المعلم حامد ورجـ.ـالته وفضل شهاب وغزل لوحدهم ..
غزل : انت اي اللي جابك هنا ؟
شهاب : اخر مره قابلتك فيها وقعت منك دي قولت اجبهالك احسن تكون عايزه تصرفي منها فلوس ..
غزل : شكرا ، ممكن حضرتك تتفضل بقي ..
شهاب : مش قبل م اخد رقم خطيبتي مش انا قره عينك برضو ..
غزل : احنا هنهزر ..
شهاب : طيب ماشي اما اروح ل عم حامد بقي اناديه..
غزل : نينينيني مفكرني هخاف مثلا ..
شهاب : تدري انك غـ.ـبـ.ـيه قولي ليش ..
غزل : لي ..
شهاب : لأن حضرتك كاتبه رقمك علي الكارت بتاعك و دا كارت من كروتك اهو ..
غزل : هه دا رقم الشغل ..
شهاب : ومالو ميضرش برضو المهم نكلم الجميل ..
غزل : تصدق انك مشوفتش بربع جنيه تربيه ..
شهاب : م كفايه انتي هتربيني ..
غزل بضحك : لا والله ..
شهاب : اها مش خطيبتي بقي ..
غزل بصرمه : لا بقولك اي تروح تلعب بعيد عني مش فرح امك هوا ..
شهاب : فرح امي ؟ بتحسسيني أن بكلم عبدو صاحبي 
غزل : طب امشي بقي من قدامي يلا ..
شهاب : همشي بس هنتقابل تاني 
شهاب مشي فعلا وفضلت غزل لوحدها في المكتب ي تري بقي عمو حامد هيعمل فيها حاجه وإلا اييي الحوار  ؟
غزل رنت علي فون ندي عشان تشوفها تروحلها وإلا اي لقيت قومها مغلق قرارت تروح عند المول وترن عليها لحد م توصل ..
_______________
رهف هوا بتخبط علي مكتب تميم : ممكن ادخل ؟
تميم : اتفضلي ..
دخل سليم و رهف ل تميم ..
رهف : ممكن اعرف بقي ي تميم ازاي لاستاذ دا ياخد مكتبي ..
تميم : البشمهندس سليم جديد وانتي عملتلك مكتب تاني واحسن منه كمان ..
رهف : بس انا عايزه مكتبي مش عايزه واحد احسن منه ..
تميم : خلاص تقدر ي سليم تروح انت علي مكتبها الجديد تاخده ليك و مكتب رهف يرجعلها ..
سليم : بس انا مش هطلع منه ي بشمهندس ..
تميم : لا بقولكو اي انا مش رايقلكم روحو حلو مشاكلكم لوحدكم ..
سليم : طب انا عندي اقتراح ..
تميم : اتفضل قوله ..
سليم : ممكن انا والبشمهندسه نبقي في مكتب واحد اي رأيكم .
تميم : فكرا حلوه والله اي رايك ي رهف ..
رهف : مش موافقه ..
سليم : خلاص مفيش مكتب خالص ..
رهف بعصبيه : خلاص موافقه ..
سليم : م كان م لاول لازم تيجو بالعين الحمراء يعني ..
تميم وهوا واقف معاهم رنت عليه غزل..
غزل : الو ي تميم الحقني ..
تميم : في اي ي غزل خير ..
غزل : ندي مش لاقياه ..
تميم بعصبية : نعاااام انتي بتقولي اي ازاي مش لاقياها، وهيا طلعت أمتي اصلا من غير م تقولي و روحتو  فين 
غزل : هيا طلبت تنزل المول و روحت وصلتها وبعدين انا روحت مكتبي وكنت متفقه معاها أن اروح اقابلها ولكن ملقتهاش والفون بتاعها مغلق ..
تميم : خلاص روحي انتي البيت وانا هتصرف ..
غزل : تمام ..
سليم : في اي ي تميم ..
تميم : ف ان ندي مش لاقينها ..
سليم : و دا ازاي يحصل وهيا عندكم في البيت ..
تميم : اختك خرجت من غير م تستاذني ..
رهف : مش وقته يلا شوفو هتعملو اي ..
تميم : انا هنزل ادور عليها وانت كمان و هبلغ الشرطه كمان ومش هرجع البيت لحد م الاقيها...
سليم : طب يلا بينا ..
خرج تميم و سليم وكل واحد ركب عربيته عشان يدورو علي ندي ..
_______________
رهف رجعت البيت وعرفتهم ان ندي مش لاقيها وكلهم كانو قلقانين عليها جدااا بس صدmتهم كانت أكبر لما ريان رجع البيت ..
ريان : السلام عليكم ..
الجميع :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ..
ريان : احب اعرفكم ب روان خطيبتي المستقبلية ...
احمد  والد ريان : من غير م تقولنا كدا .
ريان : قولت اسبهالكم م فجأه ...
روان : ازايك ي عمو ..
احمد : الله يخليكي ي بـ.ـنتي ..
مريم والده روفان : طب بما أن ريان عايز يخطب كنت عايزه اقولكم أن روفان جايلها عريس وعايزاكم تبقو تقعدو معاه وتشوفوه ..
غزل : الف مبروك ي عروستي الناس اللي بيجيلها عرسان دي وانا هنا بايره ..
روفان وهيا الدmـ.ـو.ع في عيونها : الله يبـ.ـارك فيكي ..
وبعدين استأذنت وخرجت برا الجنينه ..
خرجت فضلت تعيط أن ريان هيخطب غيرها وان مامتها عايزها تكون لحد تاني غيرهه اينعم هيا مش اعترفتله بحبها ليهه بس هيا بتحبه وبتحبه من زمان وكانت بتفهم تلمحاته بس كانت حابهه كلامه وحابهه انو بعترفلها وكلنا كدا او اي بـ.ـنت علي الإطـ.ـلا.ق بتحب لما يتقالها كلام حلو بتحس أنها بتتولد من جديد لما يكون الكلام من حد بتحبه ..
روفان فضلت واقفه والدmـ.ـو.ع علي عيونها ومشهد أنها لما قالت ل ريان كلمه جـ.ـر.حته بيتكرر قدام عنيها فضلت واقفه لحد م سمعت صوت من وراها بيقولها ..
ريان : متوافقيش علي العريس ..
ي تري هيكون ردها اي ؟
__________________
♡عند تميم ♡
تميم في وسط م هوا بيدور علي ندي تليفونه رن من شخص ...
حسام : الحق مراتك قبل م ادmرهالك و اخليها تنتحر ..
تميم : وانت مين وتعرفها منين ، ويكون تقربلها وإلا هكون قـ.ـا.تلك ومريحك من الدنيا واللي فيها ..
حسام : وإلا تقدر تعمل اي حاجه ..
تميم : هتشوف ...
حسام :..
حسام : الحق مراتك قبل م ادmرهالك و اخليها تنتحر ..
تميم : وانت مين وتعرفها منين ، ويكون تقربلها وإلا هكون قـ.ـا.تلك ومريحك من الدنيا واللي فيها ..
حسام : وإلا تقدر تعمل اي حاجه ..
تميم : هتشوف ...
حسام : طب م تفتح كدا الفون بتاعك و تتفرج علي الايف اللي هيحصل بعد نص ساعه ...
تميم : قسما بالله لو قربتلها لدفنك مكانك ...
حسام : هتبقي تدفن جثه مراتك بيباي ..
قفل حسام الفون في وش تميم و تميم اول م خلص معاه اتصل علي شهاب صاحبه ...
تميم : شهاب عايزك تكلم صاحبك المبرمج يعرفلي مكان فون ندي مراتي ..
شهاب : خير ي تميم في اي ..
تميم : ندي مخـ.ـطـ.ـوفه ي شهاب واللي خاطفها عايز يقربلها وانا مش هسمح لكدا ..
شهاب : طب اهدي وخمس دقائق وهكون عندك ، انت فين دلوقتي  ..
تميم :  في *******
___________________
ريان : متوافقيش علي العريس ..
روفان : وانت مين عشان تقول رايك ..
ريان : انا واحد معنديش دm ..
روفان : انا اسفه ..
ريان : مبقتش هتفرق ، بس لو وافقتي علي العريس هتزعلي مني جـ.ـا.مد اوي .
روفان : وانت مالك بيا ي أبيه ، م انت هتتجوز السنيوره اللي جوا فيها اي بقي ..
ريان : بصي بقي انتي ليا ومش لحد تاني وهروح دلوقتي اطلبك منهم في البيت سوء بقي وافقتي أو رفضتي مش هسيبك لغيري ، م هوا انا مش هفضل ساكت لحد م تروحي مني ، ثم روان دي صحبتي اصلا وعملت كدا عشان تغيري ، بس حضرتك لا مفيش احساس خالص ، بس حتي لو معندكيش احساس مش هتبقي لحد تاني ..
روفان : هوا الجواز بالغـ.ـصـ.ـب انا مش عايزاك ..
ريان : مش بمزاجك ، كان لاول ليكي الحق تختاري دلوقتي لا ..
روفان : وانا مش هوافق لو اتقدmتلي ..
ريان : لا يبقي لسه معرفتيش ريان تعالي ورايا وشوفي هعمل اي ..
_____________________
 تميم : اي اخرك كل دا ي شهاب ..
 ‏شهاب : اسف والله قعدت شويه لحد م عرفت مكان ندي ..
 ‏تميم : طب يلا بينا بسرعه ..
 ‏ركب تميم و شهاب العربيه وساق تميم العربيه وسرعته كانت عاليه جدا لدرجه انهم كانو ممكن يعملو حادثه ..
 ‏شهاب : اهدي ي تميم انت اي ي بني ادm مستغني عن حياتك كدا عادي ..
 ‏تميم : عايزني اعمل اي يعني وانا مراتي مخـ.ـطـ.ـوفه بس انا السبب انا اللي دخلتها حياتي كان لازم افهم أن هيا واحده وأيها متستاهلش تكون فيها ..
 ‏شهاب : أن شاء الله خير ي تميم اتفائل ..
 ‏تميم : اتفائل اي بس دا لو حصلها حاجه هفضل طول عمري نـ.ـد.مان ..
 ‏شهاب : لا أن شاء الله خير ..
 ‏تميم : اتمني ..
 ‏فضل تميم طول الطريق خايف علي ندي وخايف علي اللي ممكن يحصلها ...
 ‏بعد مرور بعض الوقت وصل تميم للعنوان ..
 ‏نزل المكان كان مهجور واقف عليه ناس برااا ضـ.ـر.بهم ودخل ..
 ‏فضل يدور علي ندي وينادي عليها لحد م دخل اوضه لقاها واقعه علي لارض و هدومها مقطوعه وكان حد كان بيحاول يلمسها وهيا كانت بتقاوم ..
 اول م دخل دmـ.ـو.عه نزلت عليها وجري عليها عشان يطمنها لأن الخـ.ـو.ف كان ظاهر في عيونها ..
 ‏شهاب اول م شافها خرج برا الوضع لأن الموقف كان محرج ...
 ‏تميم : انا اسف اسف ان دخلتلك حياتي انتي مكنتيش تستاهلي انك تدخلي حياه بني ادm زاييي مليانه خراب و  انا اسفلك أن اتاخرت عليكي بس خلاص اطمني انا جمبك وقلع الجاكت بتاعه وحطه علي كتفها ...
 ‏حسام من وراء : مشهد رومنسي محتاج الناس تشوفهه وتصفق ليهه ، انت اه جيت بدري قبل م المسها بس مش هتمشي انت وهيا من هنا غير لما اخلص عليكو ويبقو الشرطه تيجي تاخدكم ترميكم في اي حته للكلاب ..
 ‏شهاب من وراه وهوا رافع عليه المسدس : طب م اي رايك انك تعيشلك في السـ.ـجـ.ـن نص عمرك ..
 ‏تميم وهوا بيقرب من حسام وبيضـ.ـر.به : مش انا اللي يتعمل في مراتي كدا .. وفضل يضـ.ـر.ب فيه جـ.ـا.مد اوي لحد م نزف دm ..
 ‏شهاب : بس كفايه ي تميم هيمـ.ـو.ت تحت ايدك سيبه للشرطه تربيه ..
 ‏سليم من وراء والشرطه وصلت ..
 ‏سليم : انت ؟
 ‏تميم : انت تعرفه ؟
 ‏سليم : وإلا اعرفه دا ابن خالتي اللي المفروض كان هيكون جوز ندي قبل م انت تخـ.ـطـ.ـفها ..
 ‏تميم : ايوا عشان كدا خـ.ـطـ.ـفها ..
 ‏سليم : ايوا وقرب من حسام وكمل فيه ضـ.ـر.ب وبعدين الشرطه دخلت وخدته ..
 ‏تميم شال ندي اللي كانت بترتجف من الخـ.ـو.ف ...
 ‏تميم ركب في العربيه من وراء وقال ل سليم يسوق هوا وهوا فضل مع ندي وراء وواخدها في حـ.ـضـ.ـنه وهيا مش مبطله عـ.ـيا.ط ..
 ‏اما شهاب ف رجع بعربيه لوحده ..
 ‏______________
 ‏ريان : ي جدو انا عايزكم كلكم في موضوع ..
 ‏حسين : خير ي ابني ..
 ‏ريان : عايزه اقولكم أن روان دي صحبتي وكنت عامل مقلب فيكم ..
 ‏روان : ايوا فعلا ريان طلب مني نعمل مقلب فيكم ..
 ‏حسين : طب و دا لي ..
 ‏ريان : عشان كنت عايز حد يعترف بحبه ليا و اخيرا اعترف وقالي انهه بيحبني ..
 ‏حسين : تقصد اي ..
 ‏ريان : اقصد ان انا و روفان بنحب بعض وانا عايزها تكون مراتي وبتقدmلها قدامكم انتو الكل اهو ..
 ‏روفان : اول م سمعت كلامه معرفتش توقفه أو تقول اي لانها شافت أن الكل كان فرحان ليها وبالذات امها ..
 ‏حسين : عين العقل والله ي ابني وإلا اي رايك ي احمد ..
 ‏احمد : موافق طبعا ي ابويا بدال هما موافقين وعايزين بعض ..
 ‏مريم : الف مبروك ي نور عيني ..
 ‏ريان بص ل روفان وغمز ورد علي مامتها .
 ريان : الله يبـ.ـارك فيكي ي حمـ.ـا.تي ..
 ‏مريم : تحطها جوا عيونك ي ابني ..
 ‏حسين : هنتكلم في الموضوع دا بعدين لحد م نشوف ندي حصلها اي وهيا فين دلوقتي ولسه مكملش كلامه و تميم دخل البيت وهوا شايل ندي الكل جري عليه اول م شافوها وهوا خدها علي اوضتهم نيمها علي السرير وطلع وطلب من غزل تدخل تساعدها أنها تغير هدومها ..
 ‏حسين : اي ي ابني اللي حصل ل مراتك دا ..
 ‏تميم : ابن خالتها الخسيس الوا.طـ.ـي هوا اللي كان خاطفها ..
 ‏حسين : طب ويعمل كدا لي ..
 ‏تميم : عشان كان عايزها ي جدو ..
 ‏حسين :خلي بالك من مراتك ي تميم و دلوقتي ادخلها افضل جمبها عشان دلوقتي هتلاقيها خايفه ، وكمل كلامه مواجهه ل مريم ، وانتي ي مريم خدي اكل وعصير ليهم هنا لاتنين علي لاوضه وسيبوهم يرتاحو دلوقتي ..
 ‏مريم : حاضر ي عمي ..
 ‏تميم دخل كانت غيرت هدومها وفاقت بس لسه بتعيط ومش قادره تنسي اللي حصلها ..
 ‏تميم اول م دخل قعد جمبها جريت هيا علي حـ.ـضـ.ـنه وقالته ..
 ‏ندي : انا خايفه ..
 ‏تميم : متخافيش طول م انا جمبك ، انا اسف ان مكنتش جمبك وان سمحت ل دا أنه يحصل ..
 ندي هديت وحسن بالأمان وهيا جمبه شويه و مريم خبطتت وجابت لأكل ..
 ‏تميم : تسلم ايدك ي مرات عمي ..
 ‏مريم : بالهنا والشفا ي ابني ، المهم هيا عامله اي دلوقتي ..
 ‏تميم :لسه زاي م هيا ..
 ‏مريم : معلش ي ابني افضل جمبها الوحده مننا في الوقت دا مش عايزه غير سند تتسند عليه وتطمن أن جمبها حد ..
 ‏تميم : حاضر ي مرات عمي ..
 ‏مريم :يلا اسيبكم تصبحو علي خير ..
 ‏تميم : وانتي من اهل الخير ..
 ‏دخل تميم ل ندي تاني ب الاكل ..
 ‏تميم : يلا عشان تأكلي ..
 ‏ندي : مش عايزه .
 ‏تميم : لا ازاي اومال مين ياكل معايا ..
 ‏ندي : كل لوحدك انا مش عايزه ..
 ‏تميم : طب اشربي العصير دا بس ومش مهم اي حاجه تانيه ..
 ‏ندي : لا مش عايزه ..
 ‏تميم مسك الكوبايه وشربها وهوا بيقولها : اشربي عشان خاطري ..
 ‏شربت ندي العصير وبعدين نامت ...
 ‏وتميم نام جمبها ..
 ‏(بطلنا حنين علي فكرا يجماعه 😹)
 ‏________________
 ‏سليم : طب انا هستاذن بقي عشان بابا دلوقتي هتلاقيه خايف علي ندي والوقت اتاخر ..
 ‏شهاب : اه وانت كمان لازم امشي وحمد الله على سلامه ندي ..
 ‏حسين : الله يسلمك ي ابني ، شرفتونا ..
 ‏سليم : تسلم ..
 ‏خرج شهاب و سليم من البيت وكل واحد ركب بعربيته و رجع بيته ..
 ‏_______________
 ‏روفان : طب و انا كمان هدخل انام تصبحو علي خير ..
 ‏مريم : وانتي من اهل الخير ..
 ‏والكل قام عشان ينامو .
 ‏اما ريان ف راح وراء روفان ..
 ‏ريان : طب م مفيش تصبح علي خير ي حبيبي..
 ‏روفان : مفكرني يعني لما تعمل كدا هوافق عليك تبقي بتحلم انا بس متكلمتش النهارده عشان اللي حصل بس بكرا الصبح هقول ل ماما ان انا مش عايزاك ..
 ‏ريان : إنشاءالله تقولي للدنيا كلها هاخدك يعني هاخدك وباي بقي ي ملاكي بحبك ...
 ‏روفان بعد م مشي : مـ.ـجـ.ـنو.ن والله بس قمر بس برضو كرامتي اكبر من اني اوافق بسرعه كدا ..
 ‏______________
 ‏الكل نام واليوم عدي بكل اللي حصل فيه ..
♡في صباح يوم جديد ♡
فاق تميم قبل ندي وبعدين فضل يصحي فيها لحد م صحيت ..
ندي : في اي ي تميم ..
تميم : عايز اتكلم معاكي شويه و اقولك قرار ..
ندي : خير في اي ..
تميم :.....
تميم : عايز اتكلم معاكي شويه و اقولك قرار ..
 ‏ندي : خير في اي ..
 ‏تميم : انا هطلقك ..
 ‏ندي : اي اللي انت بتقوله دا ، وانا مش عايزه اطلق ..
 ‏تميم : لا هتطلقي ، وانا اللي غلطان أن دخلتك حياتي ..
 ‏ندي : لا مش غلطان انا لو مش حابه اكون في حياتك
 مكنتش دخلتها ..
 ‏تميم : وانا هبعدك عني عشان تبقي انتي بخير ..
 ‏ندي : وانت يهمك في اي اكون بخير ...
 ‏تميم : يهمني عشان انا ...
 ‏ندي : انت اي ؟
 ‏تميم : لا مفيش ، المهم هعمل إجراءات الطـ.ـلا.ق عشان تتطلقي وتعيشي حياتك ..
 ‏ندي : بس انا مش عايزه حياتي غير وهيا جمبك 
 ‏تميم : لا انا جمبي في خطر انا اصلا حياتي زاي م انتي شايفه وعارفه غلط في غلط .
 ‏ندي : طب موافقه نطلق بس عايزه اسبوعين افضل معاك فيهم  ..
 ‏تميم : تمام وانا موافق ،بس عايزاهم لي ..
 ‏ندي : عايزاهم وخلاص مش مهم بقي لي ، بس عايزه نكون صحاب فيهم 
 ‏تميم : تمام وانا موافق ..
 ‏ندي : طيب طلب اخير بقي .
 ‏تميم :اطلبي ..
 ‏ندي : مش عايزاك تروح الشركه وإلا تنزل تحت اصلا ..
 ‏تميم : كدا هنزهق ..
 ‏ندي : لا انا مخططه هنعمل شويه حاجات جميله اوي ..
 ‏تميم : تمام يبقي مش هنزل .
 ____________________________
" ‏علي الفطار "
الجد حسين : اومال فين تميم و ندي ..
مريم : تميم قالي انهم مش هينزلو ..
حسين : تمام ..
غزل : طب انا لازم امشي عشان ورايا شغل ..
سميره : طب م تفطري حلو ..
غزل : لا الحمدلله خلصتت ..
رهف : طب وانا كمان لازم امشي اروح الشركه دا حتي تميم مش رايح ف لازم يكون حد موجود ...
الجد حسين : ربنا يبـ.ـارك فيكي ي بـ.ـنتي ..
رهف : اللهم امين يارب ، يلا في رعايه الله ..
حسين : في حفظ الله ..
_____________________
♡في اوضه تميم و ندي ♡
تميم بملل : هنفضل قاعدين كدا كتيرررر من غير اي حاجه ؟
ندي : لا طبعااا انا دلوقتي هروح اعمل اتنين قهوه واجي نتكلم شويه محتاجه اقعد معاك ...
تميم : تمام وانا مستني ..
__________________
♡غزل في المكتب ♡
اول م وصلت المكتب .
يارا : استاذه ندي في حد مستني حضرتك من بدري جوا ..
غزل : اي دا هوا عمو ابو لهب رجع تاني ...
يارا : لا ي استاذه دا حد تاني ..
غزل : طب طمنتيني ، انا هدخل ..
يارا : تمام ي فنـ.ـد.م ..
دخلت غزل المكتب والفضول هيقــ,تــلها تعرف مين اللي مستني من الصبح دا ..
غزل : انت !؟  انت بتعمل اي هنا ..
شهاب : كنت جايه اقولك عايزك ترفعي علي حد قضيه ..
غزل : قضيه اي دي ؟
شهاب : في واحده خاطفه قلبي ومش راضيه ترجعو..
غزل : لا بقولك اي الحكايه مش طالبه محن خالص وحيات امك ..
شهاب : امي ياريتها كانت موجودة ..
غزل : أنا اسفه مكنتش اعرف .
شهاب : وإلا يهمك ..
غزل : تمام ..
شهاب بمرح  : هوا انا مش قولتلك ..
غزل : لا بصراحه مقولتش ..
شهاب : النهارده عيد ميلادي ..
غزل : طب ي سيدي كل سنه وانت طيب ..
شهاب : من غير اي حاجه كدا ؟
غزل: ايوا يعني عايز اي ..
شهاب : تحتفلي بعيد ميلادي ..
غزل : طب و دا ازاي بقي ..
شهاب : تيجي معايا أخرج النهارده وكدا تبقي هديه عيد ميلادي وصلتني ..
غزل : لا مش موافقه ..
شهاب : خلاص هقعد هنا معاكي طول اليوم ..
غزل : لا يبقي نخرج احسن ..
شهاب : ناس مبتجيش غير بالعين الحمراء صحيح 
غزل : طب هتوديني فين ..
شهاب : استني وهتشوفي بنفسك ..
غزل : اشطاا ..
___________________
ريان : القمر قاعد لوحده بيعمل اي ...
روفان : بيعمل خط وبيمشي عليه ...
ريان : اي هتتحاسبي يعني وإلا اي ..
روفان : بص بقولك اي فكك مني دلوقتي عشان قفلت معايا ..
ريان : انتي بتقلبي كدا لي يخربيت الهرمونات يشيخه ..
روفان : مش فايقالك وحيات امك ..
ريان : لي مالك ..
روفان : بذاكر رياضه ومش فاهمه المسأله دي ..
ريان : طب م تجيبي احلهالك انتي ناسيه أن انا في هندسه ي ست روفان ..
روفان : اوبس مخدتش بالي بس امسك ..
ريان : هحلهالك بس ليا طلب وشرط انك توافقي ..
روفان : اي هوا ..
ريان : سيبيها مفجأه بقي ..
روفان : اشطا ..
_________________
♡في الشركه♡
سكرتيره: بشمهندس سليم البشمهندسه رهف اغمي عليها والبشمهندس تميم مش موجود ..
سليم طلع جري اول م سمعها وراح عشان يشوف رهف لاقاها واقعه علي لارض وبيصحو فيها ومش بتصحي ..
سليم شالها وخدها بعربيته علي المستشفي ..
سليم : دكتور هنا بسرعه ..
ممرض : حضرتك ممكن افضل هنا لحد لما الدكتور يشوفها ..
سليم : تمام ..
بعد قليل من الوقت خرج الدكتور ..
سليم : خير ي دكتور رهف مالها ..
الدكتور : للاسف لانسه ..
ي تري هيكون عندها اي ؟
_________________________
♡عند غزل و شهاب ♡
غزل : هوا انت هتحتفل بعيد ميلادك هنا في المقابر ؟
شهاب : انا لازم اشوف اهلي في يوم زاي دا وكمان عايز اعترفلك بحاجه ..
غزل : طب اتكلم في اي ..
شهاب : انا وحيد ويمكن الوحده اتغلبت عليا من بعد و فاه ماما و بابا كانو هما كل حياتي فجأه سابوني لوحدي بابا كان شريك عمك في الشغل عشان كدا انا بشتغل مع تميم وصحاب انا وهوا ...، انا عايز اعيش حياتي مع واحده بحبها وتغيرلي حياتي ...
غزل : ربنا يرزقك بيها ..
شهاب : م هوا رزقني بيها بس ع الله توافق ..
غزل : وهيا مين دي ..
شهاب : .....
___________________
 ‏♡في اوضه تميم و ندي ♡ ‏
 ‏ندي : جيتتتتتت .
 ‏تميم : نورتي ..
 ‏ندي : ثانكس ، امسك قهوتك ..
 ‏تميم : تسلم ايدك ي ست البنات ..
 ‏ندي : تسلميلي يجميل ، يلا بقي عايزه اتكلم معاك وأسألك اسئله بس وعد تجاوب 
 ‏تميم : وعد اجاوب ..
 ‏ندي: لي بتشرب سجائر وبتسكر كتيررر..
 ‏تميم : عشان انسي اللي حصل معايا زمان ..
 ‏ندي : طب بقولك اي انا عندي فكره جميله اوي هتعجبك
 ‏تميم : اي هيا ..؟
 ‏ندي : اي رايك نجيب بالون ونكتب عليه اللي حصل وبعدين نفرقعه ...
 ‏تميم : وكدا يعني مش هفتكر اللي حصل تاني ..
 ‏ندي : ايوا كل م تفكتر هتفتكر انو فرقع ..
 ‏تميم بضحك : مـ.ـجـ.ـنو.نه والله ..
 ‏ندي فعلا قامت جابت بالونه عشان تكتب عليها اللي حصل ل تميم وبعد كدا يفرقعها وفعلا عملت كدا وتميم فرقعها ...
 ‏تميم : ندي انتي جميله اوي ..
 ‏ندي : تسلميلي ، يلا بقي نكمل ..
 ‏تميم : اي تاني ..
 ‏ندي : الظهر اذان يلا عشان نصلي ..
 ‏تميم : انا مصلتش من زمان اوي ربنا مش هتقبل..
 ‏ندي : لا هيتقبل ، يلا بقي قوم...
 ‏تميم : والله ي ندي م هيتقبل دا أنا تعبت من نفسي...كل مره أقول خلاص وأتوب.. أرجع تاني دا أنا بقیت بحس ان ربنا مبيحبنيش عشان كدا عـ.ـا.قبني علي اللي عملتو وعلي قله تقربي منه .!
 ‏ندي  : بالعكس .. ربنا بيحبك أوي كمان.. 
 ‏تميم  :  بس أنا عملت ذنوب كتيررر ..
 ‏ندي  :  مش بترجع تتوب؟
 ‏تميم  : ايوه
 ‏ندي  : وربنا قال " إن الله يحب التوابين " عرفت بقا أنه بيحبك وربك طمنك وقال :" فمن تاب من بعد ظلمه وأصلح فإن الله يتوب عليه إن الله غفور رحيم "
 تميم  :صدقيني أنا حاولت بس خلاص بقيت حاسس ان ربنا قافل باب التوبة من كتر ما أذنبت وغلطتتت وكنت ازاي متكبر مغرور و بسهر و برجع سـ.ـكـ.ـر.ان و اخطاء تانيه كتيرررر من كتر ما خلفت العهد 
 ‏‏ندي : يقمري أحسن الظن بالله... باب التوبه مفتوح حتي تطلع الشمس من مغربها
 ‏كما قال صلي الله عليه وسلم :
 ‏" إن الله عزوجل يبسط يده بالليل ليتوب مسيء النهار، ويبسط يده بالنهار ليتوب مسيء الليل حتي تطلع الشمس من مغربها "
 ‏ندي  : طب عارف ان من رحمة ربنا بينا أنه جعل ركعتي التوبه تمحو ما قبلها 
 ‏‏تميم  : يعني ايه؟
 ‏ندي  : يعني لما تصلي ركعتين تقبل فيهما علي الله بذل وإنكسار وبخـ.ـو.ف وخشيه وحـ.ـز.ن ونـ.ـد.م شـ.ـديد أنك عصيته وعزمت علي ألا ترجع إلى المعصية مرة تانية  الركعتين دول هيمحو كل الذنوب اللي فاتت مش مجرد آخر ذنب بس .‏قال صلى الله عليه وسلم : 
 ‏ ‏" ما من رجل يذنب ذنبا، ثم يقوم فيتطهر، فيحسن الطهور، ثم يستغفر الله عز وجل إلا غفر له" 
 ‏ تميم : طب انا هقوم اصلي ركعتين توبه ..
 ‏ندي : يلا بسرعه ، وربنا يتقبل 
 ‏تميم: عايز اقولك حاجه الاول ..
 ‏ندي : قول ..
 ‏تميم...
سليم : خير ي دكتور رهف مالها ..
الدكتور : للاسف لانسه رهف تعبانه جدااا ودلوقتي خدنا منها دm عشان نعمل شويه تحاليل لازمه ليها ونشوف فيها اي ...
سليم : طب هيا فاقت ؟
الدكتور : ايوا تقدر تدخل تشوفها بس بلاش كلام كتيررر..
سليم : حاضر ..
سليم اول م دخل الغرفه كان ملهوف عليها عايز يشوفها فيها اي وهل هيا بخير وإلا اي .. رغم أن ميعرفهاش غير ‏
 ‏من وقت قصير ولكن خـ.ـو.فها عليها مكنش طبيعي ابدااا ..
 ‏سليم : الف سلامه عليكي ي رهف ..
 ‏رهف : الله يسلمك ..
 ‏سليم : طب ينفع تخـ.ـو.فيني عليكي كدا اومال مين هينكش فيا ..
 ‏رهف : هوا انا عندي اي ..
 ‏سليم : معرفش ، لسه الدكتور هيقولي لما التحاليل تطلع ..
 ‏رهف : اها تمام ..
 ‏سليم : ت عـ.ـر.في انك جميله اووي ..
 ‏رهف : جميله ؟.. هه م انت متعرفش اللي فيها ..
 ‏سليم : في اي ؟
 ‏رهف : لا مفيش خلاص ..
 ‏سليم : خلاص براحتك مش هضغط عليكي بس انتي برضو قمر اوي ..
 ‏رهف : شكرااا ..
 ‏الممرضه وهيا بتستأذن بالدخول ..
الممرضه : ممكن ادخل ؟
 ‏سليم : اتفضلي ..
 ‏الممرضه : ممكن حضرتك تكلم الدكتور ...
 ‏سليم : حاضر ..
 ‏سليم ل رهف : يلا بقي اشوفك بعدين باي ..
 ‏رهف : باي ..
________
 ‏سليم عند الدكتور ..
 سليم : خير ي دكتور في اي ؟
 ‏الدكتور : الانسه رهف لازم تشيل الرحم لأن عندها ورم عليه ...
 ‏سليم : نعم ، حضرتك بتقول اي ..
 ‏الدكتور : زاي م حضرتك سمعت كدا ..
 ‏سليم : طب مفيش اي حل تاني غير أنها تشيل الرحم لأنها لسه بـ.ـنت وحـ.ـر.ام اوي كدا ليها ....
 ‏الدكتور : ممكن تعمل عمليه غيرها بس هتبقي صعبه عليها جدااا ...
 ‏سليم : مفيش اي حلول تانيه يعني مش ممكن تاخد كيماوي ...
 ‏الدكتور : لا للاسف دا لازم يتعمل عمليه جراحيه ..
 ‏سليم : طب العمليه دي هتعملوها أمتي ..
 ‏الدكتور : ممكن من بكرا عادي ..
 ‏سليم : تمام ي دكتور شكرا ليك ، هيا هتفضل هنا و لو هنعملها هقول لحضرتك ..
 ‏الدكتور : تمام ي ابني ..
 ‏سليم خرج من عند الدكتور وكان تايهه مش عارف يروح فين وإلا يجي منين كل اللي هامهه رهف اللي لو عرفت ممكن تعمل اي  او يحصلها اي .. فكر انو ممكن ميقولهاش و انه يطلب من حد تاني يقولها بس استبعد الفكرا وقال انو هوا اللي هيقولها بس بعد م يعرف كل العيله ..
 ‏_________________
♡ ‏عند تميم وندي ♡
تميم : خلصت اول ركعتين توبه ..
ندي : براڤو كدا وربنا يتقبل أن شاء الله ، يلا بقي نصلي الظهر وانت اللي هتصلي بيا ..
تميم : انا ؟ لا طبعا ..
ندي : محدش هيصلي بيا غيرك يلا بقي ..
تميم : حاضر يلا ..
صلو وخلصو صلاه وبعدين ندي قعدتت جمبه وقالته ..
ندي : هوا انا ممكن اطلب منك طلب ..
تميم : اتفضلي ..
ندي : ممكن لأسبوعين دول تعمل كل حاجه هقولك عليها ..
تميم : حاضر .
ندي : طيب احنا دلوقتي هنقوم نخرج وبعدين نرجع بليل وبعد كدا هنيجي نصلي ..
تميم : وانا موافق ..
ندي : طب يلا خلينا نقوم نجهز نفسنا ..
تميم : يلا .
لاتنين جهزو نفسهم بعد بضعه من الوقت وبعدين خرجو وكل دا محدش يعرف باللي حصل ل رهف ..
تميم اول م شاف ندي أعجب بجمالها جداا واتمني أنها لو تحبه أو أنها تفضل جمبه ..
تميم : طالعه قمر اوي النهارده ..
ندي : دي معاكسه وش بقي ..
تميم : لا انا بقول الحقيقه ..
ندي : طب ي سيدي شكرا ، يلا بقي خرجني ..
تميم : يلا ..
______________________
 شهاب : غزل انا بحبك وعايزك جمبي ...
 ‏غزل : في حد بيخـ.ـطـ.ـف حد كدا ياأخي ...
 ‏شهاب : ها قولتي اي ..
 ‏غزل : قولت لا اله الا الله ..
 ‏شهاب : محمد رسول الله ... اي بقي مش موافقه ..
 ‏غزل : مش عارفه سيبني افكر ..
 ‏شهاب : لا حـ.ـر.ام والله دا انا اول م شوفتك غيرتيلي حياتي كلها وشايف انك انتي اللي هتملي عليا حياتي الفاضيه دي وشايف انك انتي اكتر حد مناسب ليا جدا وبحب شقاوتك وكل حاجه بتعمليها ...
 ‏غزل : مش عارفه والله اقول اي ..
 ‏شهاب : عارفه انا جبتك هنا لي ..
 ‏غزل : لي ..
 ‏شهاب : عشان انا خسرت هنا اغلي اتنين علي قلبي ، وعايز ابدأ قصادهم مع اغلي واحده فقلبي ...
 ‏غزل بدmـ.ـو.ع : موافقه ..
شهاب وهوا بيحـ.ـضـ.ـنها : بحبك بحبك اوووي 
غزل : شكرا 
شهاب : شكرا بس كدا ؟
غزل : ايوا إذا كان عاجبك ...
 ‏شهاب : لا عاجبني جدا و  يلا بينا علي سهره جـ.ـا.مده ..
 ‏غزل : يلا ..
 ‏_________________
" في الفيلا "
ريان : جدو بقولك اي عايز اعمل خطوبتي في اسرع وقت ..
حسين : ومستعجل لي ي ابني ..
ريان : عشان عايز روفان جمبي ..
حسين : حاضر ، خطوبتك أن شاء الله هتبقي بعد يومين وهتكلم انا مع عمك وهقوله ..
ريان : شكرا اوي ي حبيبي ..
حسين : بتاعك مصلحتك اوي ..
ريان : عيب عليك ، يلا بقي اسيبك هروح اقول ل روفان ..
حسين : ماشي يحبيبي ...
___________________
♡ريان عند روفان ♡
ريان : العروسه عامله اي ..
روفان : عروسه ؟ عروسه مين دي ..
ريان : انتي يحلوفه .
روفان : انا ازاي ؟ لا بقولك اي مش تبقي شارب حته ب 200 وجاي تطلعها عليا 
ريان : يبـ.ـنتي سيبك من البلطجه اللي انتي فيها دي ..
روفان : اخلص عايز تقول اي ..
ريان : عايز اقول ان خطوبتنا بعد يومين ..
روفان : بجد ..
ريان : ايوا بجد اي مش فرحانه ..
روفان : لا مش فرحانه ويلا بقي من هنا ..
ريان : همشي بس هخليكي تقوليها برضو ..
روفان : احلم ،او اقولك دا عند امك نيها نيها نهيا..
ريان : هنشوف عند ام مين يلا باي ..
روفان : باي ..
بعد م مشي ريان وصل مسج ل روفان مضمونها ..
المسج : هوا انتي مصدقه انت ريان بيحبك دا بيضحك عليكي عشان املاكك إنما هوا بيحب واحده تانيه ولو عايز تشوفي هوا بيحب مين تعالي علي العنوان ****** الساعه **** 
روفان اول م شافت المسج مكنتش عارفه تعمل اي اول تتصرف ازاي دا هيا حبته كانت خايفه يكون اللي في المسج صح وبرضو كانت خايفه تظلم ريان وفي الحالتين مكنتش عارفه تتصرف ..
ي تري هتتصرف ازاي ؟
_______________________
♡عند ندي و تميم ♡
ندي : يلا مش هنطلب اكل وإلا هنفضل كدا كتيررر..
تميم : لا طبعا ميصحش ..
نادي تميم علي الويتر ياخد طلباتهم .. وبعد شويه جاب لأكل وقعدو يأكلو ..
وبعد لما خلصو اكل ندي شافت طفل واقف برا المطعم وعايز ياكل قامت راحت عنده ووقفت قصادو ..
ندي : ماما فين ي حبيبي ..
الطفل : ماليش ماما وإلا بابا .
ندي الدmـ.ـو.ع اتجمعت في عيونها عليه وقلبها و.جـ.ـعها أن طفل زاي دا مش عايش طفولته زاي باقي الأطفال قلبها رق وحن ليهه جدا وخدتو ودخلت بيه حوا المطعم وقعدتو معاهم وكل دا تحت أنظار تميم اللي عجبو حنيتها وحبها اكتر ..
ندي : هوا ممكن يقعد معانا .
تميم : ايوا طبعا ..
ندي قعدتو وحطتت اكل قدامه وتميم لسه بيبصلها بحب ..
ندي  : بتبصلي كدا لي .
تميم : قلبك حنين اوي ي ندي  ..
ندي اتكسفت ومردتش ..
تميم : عارفه شويه الحنيه اللي ممكن تتفاجئ بيهم جواكي من وقت للتاني ناحيه طفل أو رجل مسن دي حاجه متتكسفيش منها وإلا تداريها بل بالعكس دي تتعايقي بيها هوا حد لاقي الحنيه وإلا يطول ، الحنية رزق،اكبر رزق فعلا ان ربنا يرزقنا احنا بالحنية ف قلوبنا.. اصل اكتر حاجة مرعـ.ـبة ف الحياة اننا نتحول لناس قاسية متعرفش للحنية سبيل....
ندي  : كلامك صح وتسلملي بس هوا انا ممكن اطلب طلب ..
تميم : انتي تؤمري ي ندي   اتفضلي اطلبي .
ندي  : عايزه بعد م نخلص اكل ناخد الطفل دا دار أيتام كويسه ونتكفل بيه وكدا هيكون احسن ليهه من البهدله اللي عايشها في الشوارع دي والدنيا ملهاش امان ..
تميم : من غير م تقولي كنت هعمل كدا وانتي طلباتك اوامر ..
ندي  : شكرا ..
خلص الطفل اكله وندي و تميم و خدوه عشان يقعد في دار أيتام وبعدين رجعو علي البيت وكان الوقت بليل ..
تميم : السلام عليكم ..
حسين :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، اهلا ي ابني كنتو فين كدا ..
تميم : ندي كانت عايزه تخرج ف خرجنا مع بعض ..
حسين : تمام ي ابني تتهنو يارب .
تميم : شكرا ، طب انا هطلع فوق بقي ..
حسين : تمام ..
تميم طلع علي الاوضه وندي كانت عايزه تروح وراها ..
ندي : طب ي جدو وانا كمان طالعه ..
حسين : شكرا ي بـ.ـنتي علي التغير اللي حصل ل تميم هوا اينعم مش اوي بس شكرا انك عرفتي تغيري فيه ولو جزء بسيط ..
ندي : متشكرنيش يجدو انا عملت واجبي ، يلا بقي هقوم انا اطلع فوق ..
حسين : تمام ي بـ.ـنتي ..
طلعت ندي فوق لقيت تميم قاعد بلبس البيت وغير لبسه دخلت هيا كمان غيرت لبسها وخرجت ليهه ..
ندي : يلا بقي نقوم مصلي العشاء ونصلي قيام الليل وبعدين نعمل ورد يومي نصلي فيه ..
تميم : قيام الليل ؟
ندي : ايوا .
تميم : طب لي بتصلو قيام الليل هوا مش الصلاه خمس صلوات ..
ندي :هقولك انا ليه بنصليه بس ي سيدي قيام الليل دا  ربنا بيختار ناس معينة علشان تقوم ف الوقت ده بالذات التلت الاخير من الليل ودعوات مستجابه.القيام ! مستحيل ربنا يرزق القيام لمسلم غير لما يكون بيحبه 
ربنا بينزلك للسماء الدنيا عشان بس يسمعك ، يغفرلك ، يعطيك ، يرزقك ، بيبقي مستني منك يسمع كلمه يارب عشان يقولك لبيك ياعبدي ..
بيسمعك رغم لغبطك ، بكائك ، ذنوبك ، بيحبك اوي والله ونفسه يفرحك بس هو مستني 
منك كلمه يااااارب مستني منك رفعه يد وصدق طلب وركعتين في جوف الليل 
كل ما أقرأ ايه وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا 
ابتسم واقول يعني اللي بيصلي القيام من عباد الرحمن يارب ؟ اللي هما اعلي منزله يوم القيامه 
" الحاجه الوحيده اللي ببقي عاجزه عن التعبير عن جمالها هي قيام الليل ، تعبان ؟ روح قوله تعبان وهو هيشفيك والله ، مخـ.ـنـ.ـوق ؟ صلي قيام الليل وهو هيريح قلبك والله ، يابني دا واحد راح الكعبه عاجز عن الحركه تماماً ولادُة خدوة هناك وقالهم سيبوني مع ربنا لوحدنا وقاله يارب والله ما هتحرك من هنا غير علي رجلي  وصلي قيام ليل ونام حلم ان حد بيقوله قوم اتحرك انت بقيت تقدر تمشي .. قام من النوم مفزوع لاقي نفسه قادر يتحرك ... دا القيااام دا الفانوس السحري بتاع المسلم 
أجمل وأطهر ربع ولا نص ساعة ، هو " سبحانه " مش بيقولنا تعالوا صلوا عشان عاوزكم لا دا بيقولنا تعالوا اشوف انتو عاوزين ايه ؟ نفسكم في ايه ؟ محتاجين ايه ؟....
تميم : يااااه كل دا في قيام الليل..
ندي : ايوا شوفت بقي لو نصليه مع بعض وبعدين نقرأ ورد يومي وننتظم عليهم هتلاقي كل حياتنا اطمئنان وحب وسعاده وبس ..
تميم : طب يلا بقي هقوم اتوضي عشان اجي اصلي بيكي ..
ندي : يلا وربنا يتقبل مننا يارب .
تميم : اللهم امين يارب ..
____________________________
♡في المستشفى ♡
سليم استجمع كل شجاعته وقرار يقول هوا ل رهف علي تعبها قبل م يعرف العائله ...
سليم : رهف .
رهف : نعم ..
سليم : عايز اقولك ان لازم يتعملك عمليه ..
رهف : ..
سليم : عايز اقولك ان لازم يتعملك عمليه ..
رهف بخـ.ـو.ف  : عمليه اي ، هوا انا عندي اي ؟
سليم بزعل عليها : عندك ورم علي الرحم والازم يتعملك عمليه تشيليه ..
رهف بعـ.ـيا.ط : اي اللي انت بتقوله دا اشيل اي دا انا لسه بـ.ـنت ، حـ.ـر.ام حـ.ـر.ام اوي ...
سليم : مش في ايدينا اي حاجه غير انك تعملي العمليه ..
رهف : وانا مش هعمل عمليات ، انا لي بيحصل معايا انا كل دا عندي مرض بهاق والكل بيتنمر عليا لحد م بقيت بحط ميكب عشان اخفيه ،ودلوقتي بتقول ان لازم اشيل الرحم انا لو شلت الرحم حياتي هتتدmر محدش هيرضي بيا بعد كدا ....
سليم : انتي الف من يتمناكي ، البهاق مش وحش وكلنا خلقه ربنا وربنا عمرو م خلق حد وحش كلنا حلوين وكلنا مميزين بطريقه خاصه وكل حد فينا بميزه عن غيره حاجه وفي لآخر العمل الصالح هوا اللي بيفضل إنما الجمال بيروح ومش بيفضل ، وتأكدي أن اي حاجه بتحصلك ربنا هيعوضك عليها العوض يستي دا حاجه كبيره اوي هشرحلك العوض بقى = بلاء + صبر + رضا + شكر. 
ولازم تكوني فاهمة إنك عمرك ما هتشوفي عوض يتعجب له أهل السماء قبل الأرض غير لما تجتازي السلم بتدرج ومهارة وثقة في رب العالمين.
ربنا ي رهف  في سورة البقرة بيقول " سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا ۚ قُل لِّلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ " 
الآية نزلت قبل قبلة المسلمين ما تتغير وربنا قال للنبي السفهاء هيقولوا ليه المسلمين غيّروا القبلة بتاعتهم ولأنهم أغـ.ـبـ.ـياء قالوا كدا فعلًا وأثبتوا صحة وصدق القرآن، ربنا قال هيقولوا كدا عشان عارف الخلاصة وعارف قدر نفوسهم، وربنا برضو يعلم إن الشيطان هيقولك مش هيعوضك وعارف إنك ممكن تضعفي بس مينفعش تكوني سفيهة وغـ.ـبـ.ـية وتقولي " ايوه مش هيعوضني " هو وضع على كتفك البلاء وبيقولك " البلاء التقيل ده ليكي عشان تقربي مني وتكتفي بيا عن كل المخلوقات وساعتها لما ترضي هراضيكي" مينفعش بقى تقولي لا وتستنبطي من أحزانك معاني لليأس وتقولي مش هيعوضني.
صدقيني هيعوضك ويجبر بخاطرك ، هتشوفي العوض في كل حاجة بتحصل في حياتك. مش شرط الحاجة اللي فقدتها ، بس عوض ربنا موجود في كل حدث في كل لطف ورحمة منه ، ربنا جميل ولما بيعوض بيرزق بعوض عمرك ما تخيلته ، وأفضل من اللي راح منك لدرجة إنه بينسيك كل مر شوفتيه ، وعايزك تحبي نفسك بكل حاجه فيها وبعدين بقي انتي قمر بصراحه وشكلي كدا هكراش عليكي ..
رهف : شكرا اوي علي جبر الخاطر دا وكلامك فعلا حلو اوي ومتأكده أن ربنا هيعوضني ...
سليم : قوليلي بقي هنعمل العمليه ؟
رهف بدmـ.ـو.ع : مفيش حل تاني ؟
سليم : للاسف لا ..
رهف : هعملها ..
سليم : كدا يبقي انتي رضيتي ب البلاء وتأكدي أن ربنا هيعوضك ..
رهف : باذن الله ..
سليم : خايفه منها ؟
رهف :  اه خايفه ، خايفه اعملها وبعد كدا افضل لوحدي طول العمر لمجرد أن حد هيشوفني بعينه ان انا وحشه ، خايفه حد يدخل حياتي ويخرج منها بعد م يعرف كل حاجه عني خايفه افضل شايله حـ.ـز.ني دا لوحدي ...
سليم : انا جمبك ومش هسيبك ..
رهف : تسلملي ...
سليم : فكي بقي كدا دا انتي طلعتي نكديه اوووي ..
رهف : دا مش نكد دا اللي جوايا ..
سليم : بهزر معاكي علي فكرا ف متزعليش اسف ..
رهف : متتاسفش ..
سليم : شكرا ، يلا بقي اسيبك اروح اقول لباقي العيله تيجي و اكلم الدكتور عشان نعمل العمليه ..
رهف : تمام ..
خرج سليم من الغرفه ورهف لسه خايفه من العمليه وشايفه أن ممكن يكون في حل تاني ي تري هتعمل اي ؟
_____________________
ريان : انا جمبك ومش هسيبك ..
روان : وانا مش هسيبك اكيد 
روفان واقفه من بعيد بتسمعهم والدmـ.ـو.ع علي خدها ، يعني اللي اتقالها صح ، وابن عمها بيضحك عليها ومبيحبهاش لا وكمان بيخـ.ـو.نها ، فضلت ماشيه في الطريق بتسترجع في ذكرايتها معاه وبتكلم في نفسها بس كان في سؤال متكرر في عقلها هيا عملت اي لكل دا ؟ لي بعد م حبته بيوجـ.ـعها ، هيا اه مش قالتلو بحبك ، بس هيا حبته حبت اهتمامه صدقت حبه ليها ف حبته وسلمتلو قلبها بس هوا عمل اي ف لآخر غير انو يجـ.ـر.حها وطلع بيضحك عليها ...
فضلت روفان ماشيه في الطريق مش شايفه قدامها مش عارفه تعمل اي وإلا تروح فين مش قادره ترجع البيت وتلاقيه رجع مش هتعرف تبص في عيونه وإلا تواجهه عشان متسمعش كلام يكـ.ـسرها فضلت ماشيه لحد م وقعت قدام عربيه ومكنتش عارفه تشوفهه هوا مين كل الي شافته انو شاب ...
الشاب نزل من عربيته وطلع جري عليها وشالها واخدها علي مستشفى ... ي تري مين الشاب دا وهل هيبقي ليه حكايه معانا وإلا اي ؟
_______________________
♡عند ندي وتميم ♡
تميم : ندي هوا انا ممكن اتكلم معاكي ..
ندي : ياااااه اخيرااا هتحكي اللي جواك ياخي دا انا كنت شويه وهتحايل عليك ..
تميم بضحك : مكنتش بثق في اي بني ادm و دا غـ.ـصـ.ـب عني ، ندي انا كل الفتره دي كنت عايش في و.جـ.ـع شعور الذنب مكنش بيفارقني ابدااا عملت ذنوب كتيرررر كنت دائما بحس ان فاقد الوعي أو عايش بلا روح ، قلبي كان قاسي اوي من كتر الذنوب اللي عملتها مكنش في اي رحمه فقلبي كنت بحس أحياناً أن انا معنديش شعور وان قلبي مش بيحس ، ساعات كتيررر كنت ببقي كارهه نفسي بس مكنش بيبقي في أيدي حاجه اعملها كل م اقول هتوب كنت ارجع لنقطه الصفر تاني ، وفاه امي و ابويا كانو كوابيس كل أحلامي مكنتش بعرف انام وإلا اعرف يعني اي راحه من القلب ، كنت ساعات بيجي عليا وقت مكنتش ببقي عارف ادعي ل ربنا أقوله اي من كتر م كنت بوعده و اخلف ...
ندي : الاول كدا لما تكون عايز تدعي ومش عارف تدعي بأيه ادعي قول  " يارب اديني علي قد رحمتك " ربنا قال ورحمتي وسعت كل شئ تخيل بقي لما يديك علي قدها ! ثانيا قولتلك ربنا هتقبلك فكره انك تعترف بغلطك وتحس بيه يبقي في لسه حاجه جواك بتقول لا في لسه حاجه جواك بتمنعك وهيا ضميرك اللي لسه حي ربنا ي تميم مهما تعمل ذنوب وترجع تتوب تاني هيتقبلك لأن  ربنا غفور رحيم ..
تميم : حقيقي انا مش عارفه اقولك اي وإلا اي انا كنت تايهه من غيرك ، لو مكنتيش دخلتي حياتي كنت فضلت علي غلطي مكنتش هعرف اتغير لوحدي ..
ندي : انا ربنا بعتني ليك عشان ارشـ.ـدك للطريق الصح احنا كلنا بنغلط محدش معصوم من الغلط بس في اللي بيغلط وبيحس بغلطه وبيعترف بيه و بيتوب وربنا بيغفرله وفي اللي الدنيا بتلهيه ..
تميم : طيب عايز اقولك حاجه ..
ندي : اقول ..
تميم : ....
ي تري هيقولها اي ..؟
________________________
♡في المستشفى ♡
سليم اتصل علي عائله رهف عشان يقولهم الي حصل معاها ..
سليم ل حسين : الو ي عمو تعالو علي المستشفي ضروري ..
حسين : في اي ي ابني قلقتني ...
سليم : رهف في المستشفى يعمو ولازم تعمل عمليه ..
حسين : متعملوش اي حاجه قبل م نيجي ..
سليم : حاضر ..
حسين : يلا سلام انا جاي ..
سليم : باي ..
حسين بصوت مرتفع : ي احمد ي مريم : سميره ي سعد ..
كلهم اتجمعو في خلال دقائق ..
احمد : خير ي ابويا في اي ..
حسين : رهف في المستشفى ي سعد يلا عشان نكون هناك جمبها ..
سميره بعـ.ـيا.ط : بـ.ـنتي مالها ، فيها اي ؟
حسين : لسه منعرفش لما نروح هنعرف يلا عشان منتأخرش ، و محدش يقول ل تميم و ندي سيبوهم ينامو ، وبعدين في ريان و روفان و غزل ..
مريم : لسه مرجعوش من برااا ..
حسين : طيب هيبقي اكلمهم يلا دلوقتي علي المستشفي ..
سعد : يلا ي ابويا ..
ركبوا العربيه كلهم وراحوا علي المستشفي ...
 ي تري بقي هتعمل العمليه وهتبقي تمام وإلا هيحصلها حاجه ؟
 ‏____________________
 ‏شهاب : عجبتك سهره النهارده ..
 ‏غزل : اوووي ، يلا بقي خلينا نرجع .
 ‏شهاب : يلا ..
 ‏نادي علي الويتر واخد الحساب وطلعت ركبوا العربيه عشان يرجعو البيت ..
 ‏خرجو من المطعم وركبوا العربيه ..
 ‏شهاب : ت عـ.ـر.في أن لحد دلوقتي مش مصدق انك في حياتي. 
 ‏غزل : يااه للدرجادي ..
 ‏شهاب : و اكتر كمان . 
 ‏غزل : بتحبني ؟
 ‏شهاب : بحبك قد البحر وسمكاته والليل ونجومه وقمره ..
 ‏غزل : احم م احنا بنعرف نرد اهو ..
 ‏شهاب بضحك وغمزه  : ايوا دا انا اعجبك اوي .
 ‏غزل : واضح اوي ..
 ‏شهاب : طب اي مش هسمعك من كلمه حلوه...
 ‏غزل : بقولك ايش انا وصلت نزلني هنا ..
 ‏شهاب : بقي كدا ..
 ‏غزل : ايوا كدا ..
 ‏شهاب : بكرا تقوليهالي كتيرررر ..
 ‏غزل : بكرا بقي ..
 ‏شهاب : جاي بكرا اصلا عندكم ..
 ‏غزل : لي ..
 ‏شهاب : ملكيش فيه بقي تصبحي علي خير يقمري ..
 ‏غزل  : وانت بالف خير ...
 ‏دخلت غزل الفيلا ملقتش اي صوت سألت الخدm علي العيله قالولها أنهم في المستشفى وإن رهف تعبانه مستنتش وطلعت برا تاني ركبت عربيتها وخرجت عشان تروحلهم ..
 ‏_______________
♡ ‏عند روفان ♡
روفان بدوخان : انا فين ..
شاب : انتي 
روفان بدوخان : انا فين ..
شاب : انتي في المستشفى انا خبطتك بعربيتي انا اسف ..
روفان : طب انا مين ؟
الشاب : هوا انتي مش عارفه نفسك ؟
روفان : مش فاكره ..
الشاب : طب م انا كمان معرفكيش ، طب اقولك ثواني انادي علي الدكتور ...
الشاب خرج عشان ينادي علي الدكتور ....
الدكتور : خير في اي ..
الشاب : المريـ.ـضه فاقت بس مش فاكره حاجه ..
الدكتور : يبقي فقدتت الذاكره ..
الشاب : انا معرفهاش هوصلها الي أهلها ازاي طيب ..
الدكتور : احنا دلوقتي نشوفها عامله اي عشان نتوقع الذاكره ممكن ترجعلها أمتي وبعدين نبقي نشوف هيا مين ..
الشاب : تمام ي دكتور ممكن تيجي معايا تشوفها ..
الدكتور : يلا 
______________________
"عند ندي وتميم "
تميم : طيب عايز اقولك حاجه .
ندي : اقول ..
تميم : عايز اقولك ان من ساعت م دخلتي حياتي وانتي غيرتيني للاحسن ولسه عايز اتغير تاني عايز ابقي قريب من ربنا اوي لدرجه ان لو متت دلوقتي ابقي مطمن ..
ندي : بعد الشر عليك ، وبعدين انا جمبك لحد م تبقي تمام ..
تميم : شكرا اووي ..
ندي : لا كدا هنزعل مبحبش حد يقولي شكرا خالص ..
تميم : اومال اقولك اي مبعرفش ارد بتهايالي علي اي كلام ..
ندي : طب اقولك انا ..
تميم : قولي ..
ندي : لما واحده تقولك بحبك : رد وقول  " أحبتكِ الجنة وخالقها وعباد خالقها " بس لو انا اللي قولتها هيبقي عايزه كلمه تانيه بقي وغمزتت ...
- لما واحد يقولك " طيب " هترد وتقول 
- ‏ " طِبتِ وطاب كُل شيءٍ اتخذ اليكٍ سبيلًا " أو " طابت لكِ الدنيا وما فيها " او " طِبتِ وطاب ممشاكِ وتبوأتِ مقعدكِ في الجنة "...
- ‏لما تسال حد تقوله عامل اي ويقولك " الحمد لله بخير "
- ‏هترد عليه ب  " جعلكِ الله دومًا من الحامدين الشاكرين " أو " جعل الله حياتكِ كلها خيرًا في خير " او " أدام الله حمدكِ " ....
لما تيجي بقي تطلب مني حاجه و اقولك" حاضر "وابقي كيوت كدهو هترد عليا وتقولي " حضّر لكِ الله خير وسعادة الدنيا والآخرة " أو " حضرتي ومعكِ الخير كله " 
- طب لما اقولك نعم هتقولي اي ؟
- ‏ ‏تميم : نعمه الله عليكي ...
- ‏ندي ضحكت وقالتلو طب لي منقولش" زادكِ الله نِعم " !
- ندي : لما بقي اقولك تسلملي ي تيمو هترد تقولي 
- ‏ " سلم قلبكِ من كل حـ.ـز.ن " أو " سلمك الله من كل شر وسوء "! 
- ‏ ‏
-  لما اقولك  " واحشتني " هتقولي وانتي كمان ي نن عيني  دا ليا عشان مزعلكش وضحكت ، وللغريب يعني صاحبك وكدا هتقوله 
- ‏ " لا أوحش الله لكِ قلبًا ولا قبرًا "  !
- ‏لما تبقي رايح عند حد ويقولك " اتفضل" هتقوله " زاد الله من فضلكِ " أو " فضّلكِ الله واعزّكِ "!
- ‏لما تبقي في مـ.ـيـ.ـتنج تبع الشغل وتقابل حد في الشركه ويقولك ي " مرحبًا " هتقوله  " رحبّت بيكِ الجنة "!
ندي : شوفت بقي سهله ازاي ؟
تميم : سهله اوووي ، ندي انا مش عارف ارد علي اللي قولتيه حقيقي ، ت عـ.ـر.في انك اطيب و اجمل قلب شوفته في حياتي ..
ندي : احم احم كدا انا اللي مش هعرف ارد ..
تميم بضحك  : طب خلاص مش هكسفك تاني ..
ندي : ايوا كدا ...
تميم : ندي هوا انا ممكن أسألك سؤال ؟
ندي :  ايوا طبعا ودي عايزه سؤال ..
تميم : هوا انتي مش بتعالجيني لي زاي الدكاتره النفسيين يعني مثلا مش بتديني مهدئات أو بتتعاملي معايا كأني مريـ.ـض وكدا ..
ندي : اولا انت جوزي ف مش هتعامل معاك ك مريـ.ـض ، ثانيا بقي انت كنت محتاج تقرب من ربنا لانك كنت تايهه مش اكتر وحالتك النفسيه كانت مش كويسه عشان بعيد عن ربنا ، وعايزه اقولك جمله اوعي عمرك تنساها ان لعب اليوجا اللي احنا بننصح بيه المرضي النفسين لمدة خمس ساعات متواصلة بيساوي في الدين الاسلامي الصلاة ""بخشوع ""لمدة دقيقتين ، الرسول صلي الله عليه وسلم كان قال في حديث ""أرحنا بها يا بلال"" 
كان سيدنا محمد يقصد بيه الراحة النفسية والجسدية ، ازاي بقي اديك مهدئات واحنا بنرتاح تلاقئ لما بنصلي ونقرب من ربنا ...
تميم : كلامك صح جدا انا فعلا لما صليت ارتحت اووي وحاسس إن كان في حاجه علي قلبي وراحت ..
ندي : طب الحمدلله ..
تميم : طب بقولك اي ..
ندي : قول .
_____________________
"في المستشفى عند رهف "
حسين ل سليم : طمني ي ابني الدكتور قالك اي ..
سليم : قالي انو لازم أن رهف تعمل عمليه ، كان ممكن تاخد كيماوي بس الحاله متأخره ..
حسين : طب والعمليه دي هتعمل فين ؟
سليم : للاسف رهف هتشيل الرحم ..
سميره بعـ.ـيا.ط : يعيني عليكي يبـ.ـنتي يعني لما تكوني لسه في عز شبابك وتشيلي الرحم ..
حسين : صلي علي النبي ي سميره ، واهدي كدا هنشوف حل أن شاء الله ..
سميره بعـ.ـيا.ط : عليه افضل الصلاه والسلام ..
سعد ل سليم : تعالي نشوف الدكتور ..
راحو للدكتور هما لاتنين 
سعد : دكتور ممكن ناخد من وقتك دقايق ..
الدكتور : ايوا طبعا ..
سعد : حاله بـ.ـنتي رهف مينفعش فيها كيماوي بدال العمليه ..
الدكتور : ممكن بس ممكن مش ..
سعد : مش اي يدكتور كمل ..
الدكتور : ممكن متفضلش علي قيد الحياة لحد م تخلص العلاج ، واحنا قولنا نعمل عمليه عشان اسرع ..
سعد : طب هتعملوها أمتي ؟
الدكتور : ممكن نجهز دلوقتي ونعملها ..
سعد : تمام يدكتور هنعملها ...
الدكتور : نص ساعه وهتكون في العمليات . 
سعد : تمام ..
_______________
ريان رجع البيت عرف أن رهف في المستشفى طلع جري راح علي هناك عشان يشوف فيها اي و اول م وصل فكر أنه هيشوف روفان هناك ولكن للأسف مكنتش موجوده ..
ريان ل غزل : اومال فين روفان ..
غزل : معرفش ، هيا مش في البيت ..
ريان : لا محدش في البيت غير ندي و تميم و في اوضتهم أما روفان ف مش موجوده وكمان الفون مقفول مش عارف ممكن تكون راحت فين ..
غزل : روفان مش من عادتها أنها تتأخر دا دي اول مره تعملها ، اقولك انا هتصل علي صحابها اسألهم و اقولك ..
ريان : وانا هتصل علي قرايبنا و اقولهم ..
غزل : تمام ، ولو عرفت حاجه قولي ..
ريان : حاضر ..
_______________
"في المستشفى عند روفان "
الدكتور للشاب : لانسه اتخبطتت خبطه خفيفه يعني خلال أيام وذاكرتها ترجع زاي الاول وتفتكر ..
الشاب : طب الحمدلله ، هاخدها عندنا في البيت مع امي لحد م تفتكر ..
الدكتور : جزاك الله كل خير ي ابني ، اللي زايك قليل والله ..
الشاب : تسلملي ..
الدكتور : سلمك الله من كل شر ، يلا اسيبكم عشان اشوف باقي الحالات ..
الشاب : تمام ..
روفان بعد م خرج الدكتور سالت الشاب علي اسمه ..
روفان : هوا انت اسمك اي ؟
الشاب : اسمي بحر ..
روفان : ياااه اسمك جميل اوووي ..
بحر : شكرا ..
روفان : بتشتغل اي ي بحر ، عرفني عن نفسك ..
بحر : انا بشتغل في شكره اداره اعمال  ، عندي 28 سنه قاعد مع امي و اختي ابويا متـ.ـو.في من وانا صغير ابويا بس كان سايب لينا ورث قدرنا نعيش منه وساب لينا بيت كبير قاعدين فيه حالين وانا اللي بصرف علي اهلي من شغلي في الشركه والحمد لله قدرت اكبر الشركه بتعبي وشغلي وشغل الموظفين معايا  ..
روفان : ربنا يحفظهوملك ..
بحر : امين يارب وايأكي ...
روفان : شكرا ..
بحر : طب اي بقي مش يلا اعرفك عليهم ..
روفان : يلا ..
ي تري اي حكايته بحر معانا ؟
______________
"في المستشفى عند رهف"
الكل كان قاعد قدام باب غرفه العمليات وكلهم منتظرين نتيجه العمليه هتكون اي كلهم بيدعو من كل قلبهم أنها تبقي بخير وأنها تقوم بالسلامه ..
أما غزل وريان ف كان منشغلين ب روفان ..
غزل : معرفتش توصل ل حاجه ..
ريان: لا اتصل علي كل قرايبنا ومش لاقيها ..
غزل : وانا كمان اتصلت علي صحابها ومش لاقيها ..
ريان بخـ.ـو.ف : يعني اي هتكون راحت فين 
غزل : مش عارفه والله ي ريان ، ممكن نروح نعمل محضر في المركز وبعدين نشوف هيعملو اي ..
ريان : خلاص هنروح بس لما نشوف رهف هتعمل اي ولسه مكملش كلمته والدكتور خرج .
حسين : خير ي دكتور طمنا حصل اي ..
الدكتور : للاسف البقاء لله ...
سليم بصدmه : ....
______________
"عند روفان "
بحر : اتفضلي تعالي ..
مروه مامت بحر : مين دي ي بحر ..
بحر : دي بـ.ـنت خبطها بعربيتي وهيا حالين فقدتت الذاكره ف جبتها هنا تقعد معانا لحد م ترجع زاي الاول ..
مروه بترحيب ب روفان : اتفضلي يبـ.ـنتي تعالي ..
روفان : شكرا ي طنط ..
مروه : طيب هيا اسمها اي ي بحر ..
بحر : معرفش والله ي امي ، احنا نسيبها لحد م تفتكر لوحدها ..
مروه : ماشي ي ابني ..
بحر : طيب  عـ.ـر.فيها بقي علي اختي وخديها ل اوضه ياسمين تاخد منها اي لبس تلبسو ..
مروه : تمام ي ابني ..
مروه : تعالي ي بـ.ـنتي معايا نورتينا والله ..
روفان : تسلميلي ي طنط ..
مروه : سلمك الله من كل سوء يحبيبتي ...
طلعت روفان غرفته ياسمين عشان تاخد من لبسها 
حسين : خير ي دكتور طمنا حصل اي ..
الدكتور : للاسف البقاء لله ...
سليم بصدmه : نعااام انت اي اللي انت بتقوله دا ، انتو ازاي متاخدوش بالكو منها ، ازاي متعملوش اللي عليكو ..
الدكتور : اهدي ي أستاذ احنا عملنا اللي علينا بس دا قضاء وقدر هنعمل اي يعني .
سليم بدmـ.ـو.ع  : انا عايز اشوفها دلوقتي حالا ...
سميره : لا لا بـ.ـنتي مش هتسيبني وتمشي لا ، انا عايزه بـ.ـنتي رجعولي بـ.ـنتي ..
مريم ل سميره : اهدي ي سميره مش كدا هيا راحتت اللي احسن مننا ..
الدكتور ل سليم : تقدر تشوفها خمس دقايق بس ..
سليم دخل غرفه العمليات اللي كانت رهف لسه موجوده فيها ، دخل ومكنش قادر يقف علي رجله وكان الدنيا بقت سودا ومش قادر يشوف اي حاجه كل اللي كان بيعمله بيعـ.ـيط ...
سليم ل رهف : لي مشيتي ؟ عارفه اول مره شوفتك فيها سحرتيني بجمالك وبهدوئك كنتي عامله زاي الملايكه اللي ماشيه علي الارض ، تاني مره شوفتك فيها كانت في الشركه لما اتخـ.ـنـ.ـقنا كنت حابب الخناق بينا اوووي رغم أن كان ممكن اسبلك المكتب بس عملت كدا عشان عارف انك مش هترضي تسيبي مكتبك ف انا أقترح أننا نقعد في مكتب واحد وفعلا دا اللي حصل ، كنت حابب اقعد معاكي واشتغل معاكي في مكان واحد ، يمكن تكون حبيتك من اول نظره و اول م حسيت بحاجه جوايا روحت قولت ل ندي وعرفت منها أن عندك مرض البهاق بس دا كلو ميهمنيش انا حبيت روحك حبيت قلبك الطيب حبيت ضحكتك اللي تخـ.ـطـ.ـف قلب اي حد
flash baaaak
سليم رن علي ندي عشان يكلمها ..
ندي : الو ي سام في اي ..
سليم : كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع ..
ندي : اتكلم سامعاك ..
سليم : انا شكلي كدا وقعت وحبيت بـ.ـنت ..
ندي : اووووو ياااه ، اخويا بيحب مره واحده ، طب هيا مين وعرفتها فين احكيلي بسرعه ..
سليم : اهدي اهدي هحكيلك ، حبيت رهف بـ.ـنت عم تميم ، بصراحه اول م شوفتها معرفش اي اللي حصلي بس مبقتش شايف غيرها ومش عايز غيرها ...
ندي : مش هتخذلها ؟
سليم : عيب عليكي انتي مش عارفه اخوكي ..
ندي : طب انت قولتلها حاجه ؟
سليم : لا ..
ندي : طيب عايزه اقولك حاجه قبل م تقولها ..
سليم : قولي في اي ؟
ندي : رهف عندها مرض البهاق وبتخبيه ب الميكب اب ، انا قولتلك عشان مش تروح تقولها وبعد م تعرف تجـ.ـر.حها ، فكر لاول بس عايزه اقولك أن دا مش شئ يعيبها ابدااا رهف تستاهل حد يحبها ويخاف عليها ويبقي معاها ويطمنها رهف جميله جدا ...
سليم : وانا معنديش مشكله ب اييي حاجه فيها انا بحبها بكل حاجه فيها انا خلاص وقعت في شباكها ومش هعرف اطلع ..
ندي : طب اي اقولها ..
سليم : لا هقولها انا لما اعزمها علي سهره جميله عايزها تكون مفجأه ..
ندي : تمام يحبيبي ربنا يسعدكم ..
سليم : امين يارب ، يلا بقي اسيبك و اروح اشتغل قصادها عشان وحـ.ـشـ.ـتني وعايز اشوفها كل دقيقه ...
ندي : لا دا انت حالتك خطر اوي بقي ..
سليم : حصللللل ..
ندي : طب يلا بقي باي اسيبك عشان تشتغل ..
سليم : بااااي ..
baaaak
سليم بدmـ.ـو.ع وعـ.ـيا.ط:  كنت ناوي اقولك ان انا بحبك بعد م تعملي العمليه ، كنت هفضل جمبك ومش هسيبك ابدااا وإلا عمري كنت افكر في كدا ، انا حبيت كل حاجه فيكي ولسه بحبك وربنا يقدرني واعرف اكمل من غيرك ، لي سيبتينا انا والله مكنش فارق معايا خالص انك هتشيلي الرحم ، انتي اصلا اجمل طفله في حياتي وكنتي انتي عندي بالدنيا كلها ، انا بحبك بحبك اووي اوي والله لي تسبيني كدا ؟..
الممرضه من وراء : ممكن حضرتك تتفضل بره عشان نعمل الإجراءات اللازمة لخروج الجثه من المستشفى ...
سليم : ت تمام ..
خرج سليم من الغرفه وكان تايهه والدmـ.ـو.ع في عيونه رغم أن الكل كان مستغرب هوا زعلان كل الزعل دا ليه إلا وان هوا مفرقش معاه شكله قصادهم ...
سميره : انا انا عايزه اشوف بـ.ـنتي ..
الممرضه : ممكن تدخلي تشوفيها خمس دقايق بس ..
سميره بعـ.ـيا.ط وإنهيار :ح ح حااضر ..
حسين ل سعد : شـ.ـد حيلك ي ابني هيا اكيد هتبقي في مكان احسن ...
سعد بعـ.ـيا.ط : ان شاء الله ي ابويا ..
ريان ل غزل : اهدي بقي ي غزل مش كدا ونبي هيا ربنا اختارلها مكان احسن ...
غزل ب انهيار : قلبي واجعني عليها اوي مش مصدقه هيا ازاي هيا سابتنا ازاي ، كبرنا مع بعض كنت بعتبرها اختي مش بـ.ـنت عمي لا ، قضينا طفولتنا سواء ، هيا حقيقي كانت اجمل وا.طـ.ـيب قلب م انت عارف ، عاشت طفولتها كلها في تنمر وشبابها برضو العالم والبشر كانت قاسيه اوي اوي معاها لي لي يحصل معاها كدا  ، طب هيا دلوقتي مشيت هحكي لمين مشاكلي ومين هيقف جمبي ومين هيهزر معايا ، هفتقدها اووي اوي ي ريان حاسه ان قلبي بمـ.ـو.ت من و.جـ.ـعه عليها ...
ريان بعـ.ـيا.ط  : هيا فعلا واجعت قلوبنا كلنا عليها ، وسابتنا ومشيت من غير م تودعنا ، وكمان روفان مش رجعت لحد دلوقتي ي تري هتكون فين دلوقتي ويكون موقفها اي لما تعرف أن اختها وصديقه دربها اتوفت ، يارب يارب هونها علينا كلنا يارب ...
____________________________
"عند ندي وتميم "
ندي ل تميم : تميم الفون بتاعك بيرن تعالي رد ..
تميم : شوفي مين وردي ..
ندي : حاضر ..
ندي مسكت الفون لقيت جدها هوا اللي بيتصل ..
ندي : الو ي جدو في اي خير ..
حسين : اومال فين تميم ي بـ.ـنتي ..
ندي : في الحمام ي جدو ، مالو صوتك في اي ..
حسين بخـ.ـنـ.ـقه في كلامه : رهف رهف يبـ.ـنتي اتوفت ..
ندي بصدmه : اي اللي انت بتقوله دا ي جدو ..
حسين : زاي م بقولك كدا والله ي بـ.ـنتي رهف مامتت من شويه ..
ندي بعـ.ـيا.ط : انا الله وانا اليه راجعون ..
حسين : احنا شويه وهنيجي البيت ي بـ.ـنتي انزلي انتي تميم وكونوا جاهزين عشان صلاه الجنازه ..
ندي : حاضر ي جدو ..
حسين : يلا سلام دلوقتي ..
ندي : باي ..
ندي سابتت الفون وقعدتت تفتكر اللي كان بينها وبين رهف و اول مره اتكلمت فيها وقد اي كانت حنينه وطيبه وكانت حزينه من التنمر عليها ، زعلت عليها وزعلت علي اخوها اللي كانت عارفه أنه بيحبها ، فضلت تعيط كتيررر وكان المتـ.ـو.فيه صديقتها ..
خرج تميم من الحمام وجري عليها أول م شافها بتعيط ..
تميم : في اي ي ندي اتكلمي بتعيطي لي ي حبيبتي ..
ندي : ره رهف رهف ..
تميم : مالها ، ومالك بتعيطي كدا لي ، اتكلمي مش قادر اشوف دmـ.ـو.عك ونبي ..
ندي : رهف مامتت ي تميم .
تميم بصدmه وعصبيه : اي اللي انتي بتقوليه دا لا دا مستحيل ..
ندي وهيا بتحـ.ـضـ.ـنه وهيا بتعيط  : بس هوا دا اللي حصل فعلا ، رهف سابتنا ومشيت ..
تميم ب انهيار  : لا مستحيل ، رهف دي زاي اختي الصغيره ازاي تسيبنا وتمشي كدا ..
ندي : سابتنا كلنا ومشيت ي حبيبي ..
تميم : ربنا يرحمها ويصبر قلوبنا عليها ..
ندي : امين يارب ..
تميم : يلا انا هقوم عشان و اروحلهم ..
ندي : جدو قال هما جاين دلوقتي احنا هننزل نستناهم تحت ..
تميم : طب يلا قومي نجهز .
ندي : حااضر ..
________________________
طلعت روفان غرفته ياسمين عشان تاخد من لبسها لقيت ياسمين قاعده في جمب موازي للغرفه وحزينه روفان اول م دخلت حست بو.جـ.ـع في قلبها وقعدتت علي السرير قبل م تكلم ياسمين ..
مروه : اسيبكم انا بقي تتعرفو علي بعض ..
ياسمين : مين دي ي ماما ..
مروه : دي بـ.ـنت اخوكي خبطها بعربيته وفقدتت الذاكره دا حتي مش فاكره اسمها ، بس الدكتور قال إنها هترجع تفتكر كل حاجه قريب ..
ياسمين : اها باين عليها من عيله محترمه ..
مروه : وتعاملها شيك اوي ي بـ.ـنتي ، المهم تخلي بالك منها وابقي اديها لبس من عندك ..
ياسمين : حاضر ..
ياسمين ل روفان : مالك كدا قعدتي ومتكلمتيش ليه .؟
روفان : قلبي واجعني اوي ومش عارفه اي السبب حاسه ان فيه حاجه حصلت انا قلبي عمرهه م كدب عليا حاسه ان في حد اعرفه وقريب لقلبي حصله حاجه بس انا مش فاكره حد ومش فاكره انا مين و اسمي اي بس خايفه خايفه اوي يكون حصل حاجه لحد  ...
ياسمين : اهدي كدا وبطلي الخـ.ـو.ف دا أن شاء الله خير ، رب الخير لا يأتي إلا بالخير ، اهدي وان شاء الله هيكون مفيش حاجه ..
روفان : يارب ، يارب تطمني ..
ياسمين : امين يارب ، اي بقي مش عايزه تت عـ.ـر.في عليا ..
روفان : بحر قال إن اسمك ياسمين ..
ياسمين : ايوا صح 
ياسمين : انا ياسمين ، في تالته ثانوي بس مش صغيره هااا ..
روفان : لا مش صغيره م انا قدك ..
ياسمين : باين عليكي اصلا ي صغيره ..
روفان : علي اساس ان انتي اللي كبيره وكدا ، بس قوليلي انتي كنتي واخده جمب لي كدا اول م دخلت كنتي قاعده في جمب وزعلانه ..
ياسمين : عشان ...
ي تري حكايتها اي م بين حكايتنا 
ياسمين : بصراحه كدا انا بحب واحده وكنا مرتبطين بس سيبنا بعض ..
روفان بتسأول : طب سبتو بعض لي ..
ياسمين : بحر عرف وقالي لو مش سيبتيه هيروح يقوله يبعد عنك وانا عشان المشاكل متكترش بعدتت عنه ..
روفان : طب ليه مش اتقدmلك ؟
ياسمين : لسه هوا قدامه سنه هندسه واصلا بحر رافض الفكره خالص ان انا اتخطب دلوقتي ...
روفان : طيب كان اي موقفه لما قولتي انك هتسبيه ..
ياسمين : قالي أن حتي لو بعدت عنه هيجي وهيتقدm ليا ، وانا واثقه فيه ..
روفان : بس خلاص اي اللي مزعلك بقي دلوقتي ، هوا لو بيحبك هيجي لو مش بيحبك مش هيجي وساعتها متزعليش عليه ربنا بيجمع وبيوفق وكل واحد فينا بيروح للي شبهه ، عارفه ي ياسمين لما الحلال يجي هت عـ.ـر.في لي وإلا قصه دامتت قبله ، وربنا يختارلك الصالح يقمر ..
ياسمين : امين يارب ، عارفه انتي والله زاي م يكون ربنا بعتك ليا كدا من السماء فرحانه اوي انك هنا معانا وغير كدا انا اصلا ماليش صحاب ف اول صديقه هتكون انتي ..
روفان : ي نهاري دا انا اتشرف بالقمر ...
ياسمين : طب يلا بقي تعالي اختاري حاجه من عندي عشان تلبسيها ..
روفان : اشطا يلا ..
__________________________
"في بيت عائله البرغوثي"
سميره : سيبتينا ومشيتي يبـ.ـنتي ، ااه والف اه يوجـ.ـع قلبي عليكي ..
تميم ل حسين : هيا مش هتتغسل وإلا اي جدو ..
حسين : يبني هيا جايه من المستشفى علي الدفن علي طول ..
تميم : طب يلا عشان ندفن ، يلا ي عمي سعد ، وانت ي عمو احمد يلا ..
سعيد بقهر  وو.جـ.ـع : يلا ي ابني ..
كلهم خرجوا ورجع تميم ل ندي ..
تميم : مش هوصيكي ي ندي عايزك تفضلي جمب عيلتي وعارف انك هتعملي كدا من غير م اقول بس هوني عليهم وبالذات غزل اللي هتمـ.ـو.ت نفسها دي ..
ندي : حااضر ..
ندي ل كل الموجودين : طيب انتو كلمة بتعيطو دلوقتي ، هل هيا هتستفيد من عـ.ـيا.طكم انا عارفه انكم بتعيطو من قهركم بس خلينا نعملها حاجه افضل تعالو نقوم نصلي ونقرأ ليها قراءن وندعي ليها ..
مريم : ربنا يبـ.ـارك فيكي يبـ.ـنتي ، هيا بتتكلم صح يلا خلينا نقوم نصلي ليها ..
وفعلا الكل قام عشان يصلو ويدعو ليها ويقرأو قراءن ليها ..
سميره بعد م خلصو : اومال فين روفان ي غزل ؟
غزل ب ارتباك : م م جايه ي مرات عمي ..
سميره : ردي عليا طمنيني ي بـ.ـنتي فين روفان قوليلي الحقيقه متو.جـ.ـعيش قلبي اكتر م هوا موجوع ..
غزل : روفان لسه مرجعتش من امبـ.ـارح ي مرات عمي واتصلنا انا وريان علي كل قرايبنا نسألهم قالو انهم مش شافوها حتي صحابها ومش عارفين هيا راحت فين ..
سميره بصدmه : يعني اي يعني انا واحده من بناتي مـ.ـا.تت والتانيه متعرفوش هيا. ف. ولسه مكملتش كلامها واغمي عليها ...
غزل بخـ.ـو.ف : الحقي ي ندي مرات عمي شوفيها حصلها اي ..
ندي : انا دكتوره نفسيه يعني معرفش بس ثواني هتصل ب تميم يجي انتي روحي جهزي عربيتك وهناخدها علي المستشفي يلا بسرعه ..
قامت غزل عشان تجهز العربيه و ندي اتصلت علي تميم ..
ندي : تميم الحق طنط سميره اغمي عليها ومش بتصحي خالص ..
تميم : خدوها علي المستشفي ، وانا هجيلك علي هناك ..
ندي : حاضر ..
غزل : يلا ي ندي جهزت العربيه ..
ندي : يلا ، سلام ي تميم ..
تميم : سلام ..
__________________
"عند تميم "
حسين : في اي يابني ..
تميم : مرات عمي سميره اغمي عليها ..
ريان بتدخل : ليكون عشان عرفت أن روفان مش موجوده ..
سعد : اي اللي انت بتقوله اي ، هيا فين روفان ..
حسين : قول ي ابني مالها روفان كمان ..
ريان : روفان مختفيه يجدو من اول امبـ.ـارح مرجعتش البيت ، اتصلت علي كل صاحبها ومعارفنا ومشفوهاش ، ومعنديش ادني فكره هيا ممكن تكون فين دلوقتي ..
سعد : يعني اي يعني انا خسرت بناتي لاتنين ..
حسين : اهدي ي سعد لما نشوف حل ، أن شاء الله خير ي ابني ...
سعد : أن شاء الله ..
حسين ب أمر : دلوقتي تميم هيروح ل ندي وغزل المستشفي عشان سميره ، وريان يروح القسم يبلغ عن فقد روفان ، وانا وسعد وأحمد هنرجع عشان العزاء ..
تميم : حاضر يجدي امرك ..
كل واحد راح للمكان اللي جده قال عليه ..
__________________
"عند روفان "
روفان بتنهيده : ياسمين انا حاسه بو.جـ.ـع فقلبي تاني مش عارفه في اي حاسه ان همـ.ـو.ت ودmاغي بتو.جـ.ـعني من الصداع اوووي حاسه انه هيحصلي حاجه ..
ياسمين : طب قومي خلينا نصلي وندعي أن لو فيه حاجه تتعدل وتعدي علي خير ..
روفان : يلا ولسه بتقوم وقعت واغمي عليها 
يتري هترجع وتفتكر ؟
_________________
" في المستشفى "
تميم : حصل ي يندي ل مرات عمي طمنيني ..
ندي : لسه الدكتور بيكشف عليها ..
"بعد قليل من الوقت "
خرج الدكتور من الغرفه بعد م كشف علي سميره ..
تميم : خير ي دكتور طمني ..
الدكتور : الحاجه عندها انهيار عصبي اتمني تبعدوها عن اي حاجه ممكن تعصبها او تزعلها ، وكمان عايزها تاخد العلاج مظبوط وفي الوقت المحدد ..
تميم : تمام ي دكتور ، شكرااا ..
الدكتور : العفو..
_________________
'في بيت عائله البرغوثي "
حسين ل مريم مرات احمد ووالده غزل : مريم قومي جهزي اكل عشان تميم وندي راجعين من المستشفى و غزل هتفضل هناك مع مرات عمها هيا اللي عايزه كدا و ريان راجع وكلهم مكلوش وكلهم هيرجعو تعبانين ف قومي جهزي يلا ..
مريم : حاضر من عنيا ..
وقامت مريم عشان تجهز الاكل ..
________________
"عند روفان "
بحر : خير ي دكتور مالها ..
الدكتور : لانسه حاولت تفتكر حاجه بس الذاكره ممكن ترجعلها في اي وقت يعني ممكن لما تصحي تلاقوها افتكرت والذاكرة رجعتلها ..
بحر : تمام ي دكتور شكرا لحضرتك ..
الدكتور : عفوا .
بحر خرج عشان يوصل الدكتور ل برا البيت لانه جاب الدكتور البيت مخدهاش المستشفى ..
رجع بحر دخل الغرفه اللي فيها روفان وياسمين ومامته كانو موجودين ..
بحر : مش عارف اي ممكن تكون حكايتها !
مروه : خير ان شاء الله يبني بس هيا باين عليها بـ.ـنت ناس اوي ..
ياسمين : حقيقي انا حبيتها جداا وحبيت عفويتها في الكلام اوي ..
بحر : هيا باين عليها طيبه فعلا ، يلا تعالو نطلع وسيبوها نايمه ولما تصحي هنشوف هيحصلها اي ..
ياسمين : انا هفضل هنا جمبها أخرجوا انتو ..
بحر : تمام بس اول م تصحي تبلغيني ..
ياسمين : حااضر ..
ي تري هترجع تفتكر ، ولو رجعت هيحصل اي ؟ هل هتحب بحر وإلا مش هتسامح ريان وهتسيبه ؟
_________________
"في بيت عائله البرغوثي "
تميم وندي رجعوا وكمان ريان رجع من برا واتغدو وبعدين كل واحد طلع علي غرفته ...
"في غرفه ندي وتميم "
تميم دخل الغرفه وبعدين دخل الحمام عشان يغير هدومه وخرج كانت ندي قاعده علي السرير ومستنياه ..
تميم بحـ.ـز.ن : تصبحي علي خير ..
ندي : استني ي تيمو مش متعوده كدا عليك ، في اي مالك ممكن تحكيلي ..
تميم بحـ.ـز.ن : تعبان اوووي اليوم وليله اللي عدو دول حقيقي فكروني بكل حاجه حصلت ايام وفاه امي و ابويا ، افتكرتهم افتكرت كل حاجه حصلت ، مخـ.ـنـ.ـوق اوي حاسس بخـ.ـنـ.ـقتي دي ممكن يحصلي ح ..
ندي قبل م يكمل كلامه اخدته في حـ.ـضـ.ـنها وكلمته بكل حنيه : وانا مين يبقي جمبي لو حصلك انت حاجه ، مش عايزاك تقول علي نفسك كدا تاني ، وانا جمبك ومتخفش كل حاجه هترجع طبيعيه وبخير ..
تميم : معتقدش أن ممكن كل حاجه ترجع في البيت دا زاي لاول ..
ندي : لا هترجع ، و اوعدك بكدا ..
تميم : نفسي اعرف جايبه الثقه دي منين ..
ندي : اه لا مفيش بس انا واثقه من كدا ..
تميم : هحاول اصدق انك مش بتخبي عليا حاجه ..
ندي : ماشي ويلا نام بقي ..
تميم : و ازاي منمش وانا في حـ.ـضـ.ـنك ، ندي انابحبك..
ي تري ندي اي اللي مخليها واثقه أن ممكن كل حاجه ترجع طبيعيه ؟ و ي تري رد فعل ندي اي علي كلمه تميم ؟ اشوفكم في بـ.ـارت جديد يحلوين
تميم : ندي انا بحبك ، بجد مش عارف أمتي و زاي بس عارف ليه ، عشان محدش قربني من ربنا وإلا غيرني غيرگ ،حقيقي مش عارف انا كنت عايش من غيرك ازاي كل حاجه فيكي حلوه ، كلامك ،ضحكتك ،نصيحتك ، حنيتك ، وطيبتك ، عفويتك ، كل حاجه فيكي حلوه انا بحبك وهفضل احبك حتي لو محبتنيش ..
ندي : طب عارف ان انا بحبك من زمان عشان كدا طلبت اننا مش نطلق ؟
تميم : بتتكلمي بجد ..
ندي : ايوا والله ، حبيتك من ساعت م كنت محتاجاك ولقيتك جمبي ، يوم الحادثه وعمليه الخـ.ـطـ.ـف اللي حصلت شوفت خـ.ـو.فك عليا وحنتيك عليا وخلوني احبك وانا بصراحه كدا نقطه ضعفي الحنيه (زاي يشباب مش حوار ) ..
تميم : طب خلاص كدا مفيش طـ.ـلا.ق ..
ندي : لي م نطلق ..
تميم : هششش أطلق مين وانا الاقي احسن منك فين وخدها في حـ.ـضـ.ـنه ..
ندي : بتحبني؟ .
تميم : عارفه بحبك قد قد عدد آيات الله، شوفتي بقي بحبك قد اي ..
ندي : ياااه للدرجادي ..
تميم : واكتر والله ..
ندي : لا دي وسعت منك اوي ..
تميم بغمزه : طب م تيجي اقولك حبيتك كل الحب دا ازاي وضحك ..
(نسيب الأبطال بقي شويه مع بعض يولاد😂 )
_________________
ياسمين : ياااه اخيراااا فوقتي ..
روفان : هوا انا حصلي اي ؟
ياسمين : اغمي عليكي ..
روفان : بس انا فاكره كل حاجه !
ياسمين : يبقي رجعتلك الذاكره بقي ..
روفان بحـ.ـز.ن : وياريت م رجعت وإلا افتكرت اللي حصل ..
ياسمين : حصل اي .
روفان وهيا بتفتكر اللي حصل قصادها : ابن عمي محبنيش بيحب واحده تانيه بعد م قالي أنه بيحبني ..
ياسمين : م يمكن في سوء تفاهم ..
روفان : لا انا شوفتهم بعيني حتي يومها مكنتش واخده بالي من الطريق وكنت عامله زاي التايهه لما شوفته عشان كدا وقعت قدام عربيه اخوكي بحر ..
ياسمين : طب هتعملي اي دلوقتي هترجعي وإلا اي ..
روفان : لا مش راجعه ..
ياسمين : كل ازاي دا زمانهم دلوقتي بيدور عليكي ..
روفان بحـ.ـز.ن : انتي زهقتي مني بالسرعه دي ..
ياسمين : لا انتي هبله ، وحد يطول قمر زايك يقعد معانا ..
روفان : تسلميلي اوي والله يحبيبتي ..
ياسمين: طب تعالي ننزل نقولهم اللي حصل وانك افتكرتي .
روفان : انا عايزه اقابل بحر علي انفراد ..
ياسمين : حاضر هقوله يطلعلك ، بس عايزاه لي ؟
روفان : عايزه اطلب منه طلب ..
ياسمين : تمام هنزل وابعته ليكي ..
روفان : تمام ..
يتري هتطلب اي منه ، وهل هيوافق علي الطلب اللي هتطلبه وإلا اي ؟
____________________
"في غرفه ندي وتميم "
تميم : ندي م تشوفي الفون اللي بيرن ومزهقنا دا جاين علي اليوم الحلو ويتصلو ..
ندي : ثواني اشوف مين ..
ندي ب استغراب : دا بابا ، غريبه أنه بيرن عليا دا اصلا مبيكلمنيش من يوم م جيت معاك هنا ..
تميم : طب ردي شوفيه عايز اي ..
ندي : حاااضر 
ندي : الو ، خير ي بابا في اي ..
خالد : الحقي اخوكي ي ندي تعبان جدااا في المستشفى ..
ندي : تعبان ماله و دا حصل امتا ..
خالد : الدكتور بيقول حالته النفسيه تحت الصفر وانا معرفش دا من اي ، وكمان بيقول لو فضل علي كدا هيدخل في اكتئاب وساعتها يدخل مستشفى امراض عقليه ولازم يتابع مع دكتور نفسي ..
ندي : طب اهدي ي بابا وانا جايه دلوقتي ..
خالد : بسرعه تكوني هنا ..
ندي : ح حاضر ، يلا باي ..
خالد : باي ..
تميم : خير ي ندي في اي مالك ..
ندي : بابا بيقول أن سليم تعبان ولازم اروح اشوفه ..
تميم : هاجي معاكي ، يلا قومي جهزي نفسك ..
ندي : تمام ..
وقامو هنا لاتنين عشان يجهزو نفسهم ..
____________________
مش بتردي لي علي الفون بتاعك ..
غزل : اي دا اي اللي جابك المستشفى هنا ..
شهاب : م انتي لو شوفتي الفون هتلاقيني رنيت عليكي كتير ف لما مردتيش اتصلت علي ريان وسألتو عليكي وهوا قالي انك هنا مع مرات عمك سميره .
غزل : حالتها صعبه اوي مش قادره اسيبها ..
شهاب : طب اهدي وهيا هتكون بخير متخافيش ..
غزل : مخفش ازاي وانا خسرت اخت ليا والتانيه معرفش هيا فين وحالتها اي بجد قلبي واجعني اوي يارب هونها عليا ..
شهاب بحنيه : انا جمبك ومش هسيبك وكل حاجه هتبقي تمام وان شاء الله روفان ترجع ..
غزل : يارب ، يارب ..
_____________________
"عند روفان "
بحر : خير ي روفان كنتي عايزاني لي ..
روفان : انا رجعتلي ذاكرتي ..
بحر : طب الحمد لله ...
روفان : انا مش عايزه ارجع ل اهلي ..
بحر : طب لي ..
روفان : مش هقدر ارجع دلوقتي ، ممكن اشتغل معاك في الشركه ..؟
بحر : دا انتي تشرفيني ..
روفان : تسلملي ، كنت عارفه انك مش هترفض ..
بحر : ومين يرفض أن حد زايك تشتغل معاه ، خلاص هتبقي من بكرا السكرتيره بتاعتي ..
روفان : تمام ، وشكرا ..
بحر : لا شكرا علي واجب ، يلا استأذن انا بقي ..
روفان : إذنك معاك ..
بحر : تسلمي ..
_____________________
"في بيت عائله البرغوثي "
حسين : ريان اعمل حسابك هتروح بكرا تتعاقد مع شركه جديده ..
ريان : تمام حاضر ..
حسين : تسلم ي ابني ..
ريان : شكرا ي جدو ..
________
"عندي ندي وتميم "
 ندي : خير ي بابا هوا فين سليم ...
 ‏خالد : جوا في الغرفه ..
 ‏ندي : تمام انا هدخله ..
 ‏خالد : تمام ..
 ‏ندي دخلت ل سليم عشان تشوفه ..
 ‏ندي : اي بطل مالك ..
 ‏سليم بحـ.ـز.ن ودmـ.ـو.ع في عيونه : مش قادر مش قادر ي ندي علي بعدها قلبي لسه واجعني اوي عليها ، مش هعرف اكمل لا ، دا هيا اول حب حبيته في حياتي حبيتها من كل قلبي حبيت براءتها وكل حاجه فيها ، كانت زاي النسمه كدا ، ياريت م وافقتها وخليتها تعمل العمليه ياريت كنت وقفت جمبها وكانت تاخد كيماوي ...
 ‏ندي : طب اقولك حاجه
 ‏سليم : قولي ..
 ‏ندي : هيا كمان حبتك ،بس دا قضاء وقدر يحبيبي ، ف لازم تتعايش عليه ..
 ‏سليم : مش عارف ، ومش هعرف صدقي
 ‏ولسه مكملش كلمته وفون ندي رن ..
 ‏ندي ب ارتباك : ثواني هرد وارجع ..
 ‏سليم : طب م تردي هنا ..
 ‏ندي : دي مكالمه ضروريه ..
 ‏سليم : تمام براحتگ ..
 ‏ي تري المكالمه من مين ؟
 ‏ندي بعد قليل من الوقت ...
 ‏ندي : طب ي بابا هستأذن انا ورايا حاجه لازم اعملها ، وهاجي تاني ل سليم ..
 ‏خالد : تمام يبـ.ـنتي ..
 ‏ندي ل تميم : يلا ي تميم ..
 ‏تميم : يلا ..
 ‏وخرجت ندي و تميم من المستشفى ..
 ‏ندي : ارجع انت علي البيت وانا هروح مشوار وارجع ..
 ‏تميم : طب م اجي معاكي ..
 ‏ندي : لا هروح انا لوحدي ..
 ‏تميم : تمام براحتگ بس خلي بالك من نفسك ، يلا باي ..
 ‏ندي : حاضر ،  باي ..
 ‏ي تري ندي رايحه فين و رايحه تعمل اي ؟
ياسمين : ايوا بقي الناس اللي نازله شغل النهارده دي ..
روفان : طب م اي رايك تيجي معانا ...
ياسمين : لا ماليش انا في جو الشغل دا ، بس هاجي النهارده معاكو عشان اول يوم ليكي وكدا ...
روفان : دا هيبقي يوم قمر اوووي ..
ياسمين : طب يلا بقي عشان نجهز وإلا اي ..
روفان : ايوا يلا ..
جهزوا هما لاتنين ولاتنين كانو لابس زايي بعض بنطلون بوي فريند وتيشرت لونه اسود ...
مروه : يصباح الجمال عليكو .
ياسمين : تسلميلي ي ماما ..
روفان : صباح الخير ي طنط ..
مروه : صباح النور يحبيبتي ، يلا تقعدو افطرو ..
روفان : تسلمي ..
قعدو هما لاتنين و شويه و بحر نزل عشان يفطر ويروح الشغل  ...
بحر : صباح الخير ..
ياسمين : صباح النور يحلو انت ..
بحر بهزار : هعتبرها معاكسه بقي .
ياسمين : و انا الاقي احسن منك فين اعاكسه ...
بحر : لا بقي كدا مش هعرف اكل ..
ياسمين بضحك : خلاص اهو يلا افطر ..
بحر : صحيح انتي جاهزه كدا ورايحه فين ؟
ياسمين : رايحه معاكو الشركه ..
بحر : النهارده في اجتماع مع شركه مهمه ف مش لازم النهارده خليها يوم تاني ...
روفان بتدخل : خليها تيجي معانا وايي يعني هيبقي في عقد مع شركه م انا كمان رايحه وإلا ايي..
بحر : ماشي بس انتي هتبقي سكرتيره يعني هتحضري الاجتماع ..
روفان : وهيا تحضر معانا عادي ..
بحر : خلاص هتيجي معانا ..
ياسمين بفرح : انتي قموره اوي ي روفان ..
روفان : تسلميلي يقمري ..
مروه : ربنا يخليكم لبعض يارب ..
روفان : امين يارب ي طنط ..
بحر : طب يلا بقي وإلا اي عشان نروح الشركه ..
روفان : يلا ..
خرجو هما التلاته متجهين للشركه ي تري هيحصل اي في الشركه ؟
_________________
"في بيت عائله البرغوثي"
علي الفطار ...
حسين : هيا غزل لسه مرجعتش من المستشفى ؟
مريم : لسه هناك مع مرات عمها واصلا حالتها بتشوء اكتر و اكتر عايزه روفان بـ.ـنتها وقلقانه عليها ..
حسين ل ريان : مفيش اي اخبـ.ـار جديده عنها ي ريان ..
ريان بحـ.ـز.ن : لا والله يجدو مفيش اي جديد ..
حسين : مش عارف ممكن تكون راحت فين والله بس أن شاء الله خير ..
ريان : أن شاء الله ي جدو ..
حسين : جهزت الورق اللي هتتعاقد بيه مع الشركه ..
ريان : ايوا ي جدو ..
حسين : طب خلي بالك الشركه دي محترمه اوعي يحصل حاجه تخليك مش توقع معاهم ..
ريان : حاضر ي جدو ..
حسين : يتحضرلك الحضر يارب ..
ريان : تسلم ي جدو ..
حسين : اومال فين ندي و تميم ..
مريم : لسه منزلوش او شكلهم مصحيوش ..
حسين : سيبهم علي راحتهم محدش يزعجهم ..
مريم : حاضر ..
ريان : طب انا استأذن ي جدو بقي عشان متأخرش علي المعاد اللي رايح عليه ..
حسين : تمام ي ابني ..
ريان خرج من البيت متجهه للشغل ..
________________
"عند تميم و ندي "
ندي : تيمو يلا بقي قوم مش كفايه نوم وإلا اي ..
تميم وهوا بيشـ.ـدها ليهه: لا بصراحه كدا مش ناوي اقوم ومش عايز ، عايز افضل معاكي هنا ونفضل لوحدنا ..
ندي : احم اللي يسمعك دلوقتي ميشوفش اللي اول مره كلمني وخـ.ـطـ.ـفني كمان ..
تميم بضحك : ياريتني كنت خـ.ـطـ.ـفتك من زمان ي بنوتي ..
ندي : اسم جديد دا ..
تميم : انتي تستاهلي كل حاجه حلوه في الدنيا دي كلها ..
ندي : طـ.ـلا.قنا خلاص فاضل عليه ايام ..
تميم : دا بعينك انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه عايزاني اسيب روحي اهون عليكي طيب...
ندي : ونبي طب م انت كنت هتسيبني ..
تميم : ابقي كـ.ـد.اب لو قولتلك مكنتش بحبك ، ندي انا من اول يوم نمتي فيه جمبي وانا حاسس ب راحه جوايا حاسس بالمسؤليه اتجاهكك حتي من قبل م احكيلك حاجه بس بجد بحبگ اوووي ..
ندي : وانا بحبگ اوي وبحب كل حاجه فيك ، حبيتك بعيوبك قبل مميزاتك والله ..
تميم : أما مش فيا عيوب يحلوه ..
ندي : ياااخي تباً لغرورك ..
تميم بضحك : شكرا شكرا ..
ندي : طب يلا بقي قوم عشان تصلي وبعدين تفطر وننزل نروح ل غزل و نروح نشوف سليم بالمره ..
تميم : اشطا ..
_______________
ياسمين : بحر يلا المهندسين اللي هيتعاقدو معانا وصلو ..
بحر : طب دخلوهم غرفه الاجتماعات لحد م ندخلهم انا و روفان ..
روفان : طب يلا وإلا ايي..
بحر : يلا ..
دخل بحر و روفان وياسمين غرفه الاجتماعات...
بحر : احنا اسفين علي التأخير ..
ريان : وإلا يهمك ، وكان لسه مشافش روفان ..
بحر : احب اعرفكم بالسكرتيره بتاعتي روفان ..
ريان بصدmه : روفان ؟
روفان : أبيه !
روفان قالت الجمله وطلعت تجري من غرفه الاجتماعات وكل دا محدش فاهم حاجه حتي بحر و ياسمين محدش فيهم كان فاهم حاجه ..
ريان طلع يجري وراها عشان يقولها اللي عنده و يشوف هيا سايبه البيت لي ..
ريان : روفان استني بقي ..
روفان : ابعد عني مش عايزه اشوف وشك ..
ركبت عربيه تبع الشغل وريان طلع وراها هوا كمان بعربيته عشان يلحقها ..
نزلت روفان في مكان هادئ زاي الجنينه كدا نزلت فيه وفضلت تعيط وتفتكر ذكرايتها معاه وعن حبها ليهه ..
ريان : بقي كدا ، للدرجادي مش عايزه تشوفيني ، للدرجادي كارهاني ي روفان ، طب لي أنا عملت اي لكل دا ..
روفان : عملت اي، يعني مش عارف حضرتك عملت اي ؟
ريان : لا مش عارف ، ومش عارف انتي سايبه البيت لي اصلا ..
روفان بعصبيه وزعيق  : عشان حضرتك مبقتش عايزه اشوف وشك ، بقي انا تروح تخوني لا وكمان بتضحك عليا وتقولي بحبك وانا اللي زايي الهبله مصدقه وحبيتك مش عارفه كان فين عقلي لما صدقتك واديتك قلبي وفي لآخر اشوفك مع واحده تانيه ..
ريان .
روفان : عملت اي، يعني مش عارف حضرتك عملت اي ؟
ريان : لا مش عارف ، ومش عارف انتي سايبه البيت لي اصلا ..
روفان بعصبيه وزعيق  : عشان حضرتك مبقتش عايزه اشوف وشك ، بقي انا تروح تخوني لا وكمان بتضحك عليا وتقولي بحبك وانا اللي زايي الهبله مصدقه وحبيتك مش عارفه كان فين عقلي لما صدقتك واديتك قلبي وفي لآخر اشوفك مع واحده تانيه ..
ريان : تشوفيني مع واحده تانيه ؟ اي اللي انتي بتقوليه دا ..
روفان : متحاولش تكدب عليا تاني لأن عرفت انك مرتبط ب روان صحبتك دي ..
ريان بصدmه : انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه ، اي اللي انتي بتقوليه دا ؟ روان كانت واقعه في مشكله مش اكتر يعني انا مكنتش بضحك عليكي ، زاي م انتي شوفتيني معاها لي مفضلتيش واقفه لحد م نخلص كلامنا ..
روفان : انت كـ.ـد.اب ، هتفضل تكدب لحد أمتي مش كفايه بقي كدب وإلا اي ...
ريان : مبكدبش والله دي الحقيقه ..
روفان : مش مصدقاك ، وسابته ومشيت .
ريان فضل واقف في مكانه بيستوعب اللي حصل أو اللي هيا قالته بس برضو مكنش قادر يفهم هيا مين اللي وصلها الفكره دي في عقلها ، و برضو كان حزين أنها ازاي تشك في حبها ليهه وهيا عارفه انو محبش غيرها وإلا هيحب غيرها ...
فاق من تفكيره علي رنه الفون ..
حسين : الو ي ريان عملت اي ي ابني في العقد ..
روفان : لسه مخلصتوش ي جدي هخلصه و اجي..
حسين : تمام ي ابني ..
__________________
"عند ندي وتميم"
ندي دخلت ل سليم و تميم راح يشوف غزل لأنهم كانو في نفس المستشفى..
ندي ل سليم : عامل اي النهارده ي سام ..
سليم : بمـ.ـو.ت كل يوم من غيرها ، انا لسه بتخيلها مش قادر خالص والله ي ندي انساها حاسس ان انا هتجنن من كتر تفكيري فيها ..
ندي : كنت بتحبها اوي كدا ..
سليم : كنت ؟كنت دا اي انا لسه بحبها وشايف أن مش ممكن احب غيرها ، كفايه عفويتها وطيبتها ، ورغم أن قلبها كان حزين كانت دايما تبتسم وتضحك في وش اي حد ، كتيرر كانو بيتنمرو عليها ومع ذالك بتضحك ، رغم أنها كانت شايله كتيررر جواها ...
ندي : مش عارفه اقولك اي والله بس حاول متجهدش نفسك بالتفكير فيها عشان متتعبش ..
سليم : سيبها ع الله ..
ندي : ونعمه بالله ، طب انا هستاذن بقي ..
سليم : تمام ..
خرجت ندي من عند سليم وهوا لسه برضو بيفكر في رهف ومش قادر ينساها ..
أما ندي ف خرجت من الغرفه وراحت علي غزل و تميم ..
ندي : السلام عليكم ..
غزل : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ..
ندي : عامله اي ، وطنط عامله اي دلوقتي ..
غزل : الحمدلله ، احسن من الاول ..
ندي : ربنا يتمم شفاها علي خير يارب ..
غزل : اللهم امين يارب ..
تميم بتدخل : طب يلا ي ندي وإلا اي ..
ندي : يلا ..
ندي ل غزل : طب خلي بالك منها و لو احتجتي اي حاجه اتصلي علينا ..
غزل : حااضر ..
رجع تميم و ندي علي البيت و كذالك ريان وكل واحد بيفكر في حاجه والغريب أن ريان متكلمش والا قال انو شاف روفان وفضل علي كدا 15 يوم لحد م راحلها ..
_____________________
"بعد 15يوم "
تميم : ندي شوفي الفون بتاعك بيرن ..
ندي : طب شوف مين لحد م اجي ..
تميم : حاااضر ..
تميم : الو ي عمو عامل اي  ..
خالد بخـ.ـو.ف وارتباك : فين ندي ؟
تميم : ندي في الحمام ، خير في اي ..
خالد: قوللها اخوكي حاول ينتحر ، وهوا دلوقتي في اوضه العمليات خليها تيجي هنا تشوفه ..
تميم : ح حاضر جاين بسرعه ..
 تميم ل ندي : ندي باباكي اتصل وبيقول أن سليم حاول الانتحار  ..
 ‏ندي بصدmه : س س سليم ..
 ‏تميم : اهدي ي ندي هيكون بخير والله ..
 ‏ندي : اللي حصله دا بسببي ..
 ‏تميم : بسببك ازاي ..
 ‏ندي بعـ.ـيا.ط : مش مهم دلوقتي هقولك بعدين يلا بس دلوقتي خلينا نمشي ..
 ‏تميم : يلا ..
 ‏خرج تميم و ندي للمستشفى ومعرفوش اي حد في البيت وطلعو بسرعه جداا ..
 ‏___________
" ‏عند روفان في الشركه "
ياسمين : مش ناويه تحني ل ريان دا باين عليه بيحبك اوي ...
روفان : متقوليش بيحبني ، دا لو بيحبني او علي الاقل هامه امري مكنش سابني كل دا وانا بعيده عنه وهوا عارف انا فين وقاعده فين إنما دا مبيحبنيش ...
ياسمين :, لازم تسمعي اللي عنده برضو ..
روفان :, مش عايزه اسمع منه حاجه ..
ريان من وراء : حتي لو قولتلك تتجوزيني ..
روفان وقفت وهيا مصدومه بتبص وراها بتشوف مين لقيت ريان وبحر ...
بحر : يلا ي ياسمين تعالي احنا نطلع ..
ياسمين بهمس ل روفان: حاولي تديه فرصه و اسمعي منه ..
روفان : ضحكت وسكتت ..
خرج بحر و ياسمين وفضل ريان و روفان لوحدهم ..
ريان وهوا بيقرب من روفان : م تحن ي جن ، حشـ.ـتـ.ـيني و  اووي والله ...
روفان : اي اللي جابك هنا ..
ريان : اهو دا اللي الواحد بياخده منك دبش وبس ..
روفان : بعامل كل واحد باللي يستاهله ..
ريان : و ب رايك حبيبك يستاهل كدا منك ، دا حتي انا طيوب مستهلش منك كل دا ..
روفان : رد علي قد السؤال اي اللي جابك هنا ؟
ريان : جاي اشوف حبيبتي و اخدها معايا البيت ، عشان متغبش عن عيني تاني ...
روفان : مش راجعه .
ريان : حتي لو قولتلك أن والله م حبيت وإلا هحب غيرك وانك هتفضلي مالكه قلبي وروحي وعمري م افكر ابص لغيركك ..
روفان : ايوا ايوا واضح ..
ريان وهوا بيقرب منها وبيشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه : والله بحبك اوووي ..
روفان بعـ.ـيا.ط : وانا كمان ..
ريان : اي دا بتعيطي لي دلوقتي ..
روفان : كنت سايبني لي كل دا لوحدي ..
ريان : انا اسف ، بس كنت مشغول في شويه حاجات كدا ..
روفان : اهم مني ..
ريان : لا والله ابدااا بس انتي مت عـ.ـر.فيش اللي لسه هحكيهولك ....
روفان : هوا في اي قلقتني ..
ريان :, اختك رهف ، عملت عمليه و اتوفت فيها ..
روفان بصدmه  : اي اللي انت بتقوله دا، اكيد بتهزر صح ..
ريان : لا اكيد مش ههزر في المـ.ـو.ت ..
روفان ب انهيار وعـ.ـيا.ط : لي تخبي عليا كل دا لي للدرجادي مش بتفكرو فيا هتكون حالتي ازاي لما اعرف ان انا مكنتش جمبهاا في الوقت دا ...
ريان : اهدي يحبيبتي  ..
روفان : اهدي ازاي وانا اختي متـ.ـو.فيه ومعرفش اتوفت أمتي وكل دا عشان حضراتكم مش قادرين تقوليلي ..
ريان : م انتي مكنتيش راضيه تسمعيني المره اللي فاتت ..
روفان : ع لأقل كنت سيبني يومين وتعالي مش 15 يوم كاملين ، هيا لحد النهارده بقالها كام يوم متـ.ـو.فيه ..
ريان : كدا عشرين يوم ..
روفان : 20 يوم ومحسش بحاجه ، عشرين يوم ومعرفش أن اختي اللي من لحمي ودmي متـ.ـو.فيه ، اكتر حد كان بيقف جمبي ، واكتر حد كان بيسمعني وبيسمع مشاكلي حتي لو كانت تافهه ، يعني انا مبقتش هشوفها تاني !؟
مش هنتخانق علي اللبس تاني وإلا خناقاتنا الكتيررررره اللي ب اسباب تافهه ، لي بس ي ربي تاخد اجمل حد كان في حياتي و اطيب قلب قابلته ، لي تاخد أقرب حد كان لقلبي ، انا مش معترضه عن حكمك يارب لا بس انا قلبي واجعني علي اختي ...
ريان : كفايه بقي ي روفان ونبي متعمليش في نفسك كدا ..
روفان وهيا بتحاول تقف : وقعت علي لارض وهيا بتردد ، انا عايزه رهف هاتولي رهف ..
ريان اول م شافها وقعت علي لارض نادي علي بحر وياسمين عشان ياخدها المستشفى ..
ي تري بقي في حكايه في المستشفى وإلا اي ؟
_____________________
" عند غزل "
شهاب : القمر مش ناوي يرجع وإلا اي بقي البيت ..
غزل : برجع بس اغير لبسي وممكن ارتاح شويه و ارجع تاني م انت عارف مقدرش اسيب مرات عمي ، وهيا حالتها دلوقتي يدوب بدأت تتحسن ..
شهاب : أن شاء الله هتكون بخير ..
غزل : أن شاء الله ، بس اي اللي جابك هنا يعني كل يوم بقيت موجود وكأنك بتحب مرات عمي ..
شهاب : ولي مكنش بحب اللي مع مرات عمك ..
غزل : احم ، انا بقول منتكلمش احسن ..
شهاب : لي دا حتي انا بحب الكلام معاكي اوي ، وبحب كل تفاصيلك ..
غزل بكسوف : م خلاص بقي ي عم النجم ، ل لسانك يوحشك ..
شهاب : هيوحشني ازاي طايب ..
غزل : هقطعه ..
شهاب : يالهوي عليكي مفتريه اوي ..
غزل : حصللل ..
شهاب : طب عايزه اطلب طلب..
غزل : اطلب ..
شهاب : ....
ي تري هيطلب اي ؟
_________________
بحر : حصلها اي روفان مالها .؟
ريان : اغمي عليها ، او باين انها دخلت في صدmه ، مش عارف ، لسه مستني الدكتور لما يطلع ..
بحر : اي اللي يوصلها للمرحله دي ..
ريان : عرفت أن اختها اتوفت ف مستحملتش ..
بحر : معلش بس اكيد الأمر صعب عليها برضو ..
ريان : ايوا ، كنت متوقع رد فعلها دا ..
بحر : أن شاء الله هتكون بخير ..
ريان : أن شاء الله ..
الدكتور خرج من الغرفه جري عليه ريان عشان يشوف رهف حصلها اي ..
ريان : مالها ي دكتور خير ..
الدكتور : الحاله بسيطه خالص ، هيا فاقت جوا بس باين انها مصدومه من حاجه ف حاول متتكلموش عن الموضوع اللي مصدومه منه كتيرر..
ريان : حاضر ي دكتور ، تسلم ..
الدكتور : علي اي دا واجبي ، تقدر تدخل تشوفها دلوقتي
ريان : تمام ي دكتور هدخلها ..
الدكتور : تمام ..
_________
"عند ندي و تميم "
خالد : انا مش فاهم انا ابني بيحصله كدا لي ..
ندي : اهدي ي بابا هيكون بخير ..
خالد : يارب ، يارب ..
الدكتور خرج من الغرفه ..
ندي للدكتور : طمنا ي دكتور في اي ..
لدكتور : المريـ.ـض مش متمسك بالحياه بنسبه واحد في الميه ، الواضح انو بيمر بفتره صعبه جدا ف لازم كلكم تكونو جمبه وإلا ممكن يفكر في الانتحار تاني وساعتها ممكن منعرفش ننقذه ..
ندي : طب ممكن ادخله ..
شخص من وراء : انا اللي هدخله ...
ي تري مين الشخص دا ؟
لدكتور : المريـ.ـض مش متمسك بالحياه بنسبه واحد في الميه ، الواضح انو بيمر بفتره صعبه جدا ف لازم كلكم تكونو جمبه وإلا ممكن يفكر في الانتحار تاني وساعتها ممكن منعرفش ننقذه ..
ندي : طب ممكن ادخله ..
شخص من وراء : انا اللي هدخله ...
تميم بصدmه : مين ؟ ره رهف ..
رهف بدmـ.ـو.ع : ايوا رهف ، رهف اللي و.جـ.ـعت قلوبكم بس غـ.ـصـ.ـب عنها والله ..
تميم : انتي ازاي قدرتي تعملي كدا ، انتي عارفه كام حد تعب بسبب بعدك دا ..
رهف : هحكيلك كل حاجه بس لما أخرج من عند سليم ..
تميم : تمام ..
دخلت رهف ل سليم ..
"اللحظه اللي منتظرها الكل "
رهف بصوت هادئ : سليم !
مسكت أيده وقعدت جمبه وبصوت خافت : لما انت تحاول تنتحر وعايز تمـ.ـو.ت انا مين هيبقالي ، مين هيحبني زايك ..
سليم وهوا بيفوق شويه ب شويه : ره رهف ..
رهف : ي عيون رهف ..
سليم : حصل اي ، ولي بعدتي وقولتي انك متـ.ـو.فيه ..
رهف : هفهمك كل حاجه ، بس لاول عايزه اعرف كنت هتنتحر لي ؟
سليم : عشان مش قادر اعيش من غيرك ، مكنتش شايف نفسي غير وانا معاكي ، كنت عايز اروحلك ب ايي طريقه ..
رهف : بس الانتحار حـ.ـر.ام ، روحك مش ملكك دا ملك ربنا ، ربنا خلقك عشان تعبده وترضي بقضائه مش تروح تنتحر  الانتحار حـ.ـر.ام ، رحمه ربنا وسعت كل شئ ومحدش عارف بنهايه كل واحد كل دا في علم الغيب ومش احنا اللي هنحاسب بعض بس مينفعش نجوز حاجات الدين حرمها ازاي يعني.
 الانتحار حـ.ـر.ام شرعا ولا يجوز لمسلم أن يقــ,تــل نفسه ويودى بها للهلاك   والدليل على ذلك 
 ‏قول  رسول الله صلى الله عليه وسلم
 ‏( مَن تردى من جبل فقــ,تــل نفسه فهو في نار جهنم يتردى فيه خالداً مخلداً فيها أبداً ، ومَن تحسَّى سمّاً فقــ,تــل نفسه فسمُّه في يده يتحساه في نار جهنم خالداً مخلداً فيها أبداً ، ومَن قــ,تــل نفسه بحديدة فحديدته في يده يجأ بها في بطنه في نار جهنم خالداً مخلداً فيها أبداً ) متفق عليه
وقال ( كان فيمن كان قبلكم رجل به جـ.ـر.ح فجزع فأخذ سكيناً فحز بها يده فما رقأ الدm حتى مـ.ـا.ت . قال الله تعالى : بادرني عبدي بنفسه حرمت عليه الجنة ) متفق عليه
ولقد ترك النبي صلى الله عليه وسلم الصلاة على المنتحر ليزجر الناس عن الانتحار
فعن جابر بن سمرة رضي الله عنه قال ( أُتي النبي صلى الله عليه وسلم برجل قــ,تــل نفسه بمَشاقص فلم يصل عليه ) رواه مسلم ..
سليم : انا فاهم كل دا بس انا كنت همـ.ـو.ت و اجيلك ، مكنتش والله عارف اكمل من غيرگ..
رهف : كنت هتقدر ،بس انت اللي صعبتها علي نفسك ..
سليم : طب انا اسف مش هيحصل تاني ، بس لسه زعلان منك بقي تكوني عايشه وعارفه أن كل يوم بمـ.ـو.ت ومتبقيش قريبه مني ..
رهف : انا كنت قريبه من ربنا ..
سليم : مش فاهم ..
رهف : ثواني لما انادي اللي برا عشان احكيلكم كلكم مره واحده ..
سليم بفرحه من جواه : تمام مستنيكي ..
رهف : تمام ..
خرجت رهف برا وكان واقف تميم اللي مكنش فاهم بيحصل اي علي عكس ندي اللي كان الموضوع عادي بالنسبالها ..
رهف : ممكن تدخلو جوا عشان احكيلكم اللي حصل .
ندي : ثواني غزل هنا هيا ومامتك في المستشفى بس في الدور اللي فوق ف هشوفهم و اجي ..
رهف : تمام ..
__________
"عند ندي "
ندي ل غزل : جيبالكم خبر إنما اي اورجانيك ..
غزل : في اي ي ندي احكي ..
شهاب : خير ي ندي ..
ندي : فوقو طنط سميره الاول .
غزل : دي لسه نايمه سيبيها عشان تعبانه ..
ندي وهيا رايحه علي السرير اللي فيه سميره ..
ندي : طنط سميره قومي بقي كفايه نوم انتي اي مزهقتيش ..
غزل وشهاب استغربو طريقه كلام ندي بس فضلو ساكتين ..
سميره بحـ.ـز.ن  : في اي ي ندي .
ندي : في أن بـ.ـنتك رجعت ..
غزل : بفرحه بجد يعني روفان رجعت ؟
ندي : لا مقصدش روفان ..
غزل : اومال تقصدي مين ، وبعدين اللي انتي بتقوليه دا ..
ندي : اقصد ب كلامي رهف ..
غزل : انتي كـ.ـد.ابه 
ندي : لا والله مش بكدب ، وتعالو معايا تحت عشان تشوفوها ..
سميره بفرحه : اوعي ونبي ي بـ.ـنتي تكوني بتهزري ..
ندي : لا والله م بهزرش ..
غزل سندتت سميره : طب يلا ي مرات عمي تعالي ننزل نشوف الكلام دا حقيقي وإلا اي ..
نزلت غزل و ندي و سميره وشهاب لتحت عند اوضه سليم ..
سميره اول م دخلت الغرفه :  رهف رهف بـ.ـنتي عايشه رهف ممتتش..
رهف جريتها علي حـ.ـضـ.ـنها : حقيقي مكنش واحشني قد حـ.ـضـ.ـنك ،االي بينسيني كل التعب اللي في حياتي ..
سميره : لي ، لي ي بـ.ـنتي تعملي فينا كدا ..
رهف : عشان مكنتش عايزه اعمل العمليه ، انا يومها كنت بمـ.ـو.ت من جوايا لما كنت هعمل العمليه ، يوم العمليه الصبح قومت صليت وطلبت من ربنا يرشـ.ـدي الطريق الصح ، اتفقتو انتو مع الدكتور وانا مرتحتش للموضوع ، الدكتور لما دخلي عشان يعملي العمليه طلب منه انو اتعالج و أن كدا كدا ممكن تمـ.ـو.ت في الحالتين بس طلبت أن اتعالج ومش استسلم وان مش اروح احرم نفسي من الأطفال وحرم نفسي أن اسمع كلمه ماما طول عمري، طلبت من الدكتور انو يقولكم ان انا اتـ.ـو.فيت وفعلا قالكم كدا بعدها انا خرجت من المستشفى وسافرت السعوديه ..
غزل : بس لي السعوديه ، لي مفضلتيش ؟
رهف : لو كنت فضلت كنت اولا هعمل العمليه ، ثانيا مكنتش هبقي قريبه من ربنا وانا كنت عايزه افضل جمله عشان يمحي كل الخـ.ـو.ف اللي جوايا ..
غزل : مش فاهمه توضيح بقي ..
رهف: انا سافرت السعوديه عشان افضل في الحرم المكي وخدت كيماوي في مستشفى في السعوديه ودلوقتي بقيت في المرحله الاولي من المرض بعد م كنت في المرحله التالته فاضلي كام جلسه بس و ارجع تاني طبيعيه ، انا مشيت عشان مكنتش عايزاكو تيشوفوني تعبانه قصادكم او مريـ.ـضه ، و عشان محدش يتنمر عليا كفايه أن اصلا عايشه في مجتمع متنمر ، القرب من ربنا نعمة ربنا انعمها على عباده بمعني انك كل ما تقرب من ربنا هتحث بفرق كبير في حياتك بمعني كل ما تحاول تقرب من ربنا هتلاقي نفسك دايما سعيد ومبسوط ف حياتك منكرش اني ف ناس بتكون قريبة من ربنا اوي بس عندها ابتلاء زي مثلا الفقر والمرض وغيره بس دا بيكون اختبـ.ـار وابتلاء من ربنا عشان يشوف العبد هل هيسخط علي البلاء دا ولا هتقبله بنفس راضية ويدعي ويشكر ربنا ف بجد القرب من ربنا حاجة جميلة اوي .. عملت عمره وفضلت اخد كيماوي و اصلي و ادعي ربنا يرفع عني لحد م رفع عني اينعم لسه تعبانه بس الحمدلله علي اللي انا فيه دلوقتي ....
غزل : ..
غزل جه في دmاغها مية سؤال...بهدوء مع تساؤل وتعجب: طب انتي طلعتي ازاي،، ازاي الدكتور طلعك،،، والجثه.. الجثه اللى دفناها دي مين!؟
رهف: دي كانت جثه من المشرحه وانا اللى طلبت من الدكتور يعطيهالكم ويقول انها انا.. وعشان كده خلاكوا تدفنوا علطول من غير ما تشوفوني.. انا بجد اسفه اني و.جـ.ـعت قلوبكم عليا اويي كده بس ده كلوا غـ.ـصـ.ـب عني.. كان لازم اعمل كده. 
 الكل مكنش مصدق بس في نفس الوقت فرحان جدا وسلموا عليها وبيحـ.ـضـ.ـنوها وفي عيونهم الدmـ.ـو.ع... دmـ.ـو.ع الفرحه.. مع صدmه مع حاجات كتير بس مكنش هاممهم كل ده.. كل اللى كان هاممهم ان رهف رجعت وبس.. 
 ‏وسليم كان قاعد بيستوعب كل اللى حصل وفرحان جدا ان البـ.ـنت اللى حبها مسبتوش ومشيت!. 
استأذنت رهف من الجميع وخرجت ف اتجاها لغرفة اخرى،،،غرفة روفان لانها كانت في نفس المستشفى بعد اما عرفت من الدكتور انها موجودة في غرفة 18... كانت تتزايد خطواتها..مش مصدقة انها هتشوف روفان اخيرا! قد اي وحشتها ونفسها تاخدها في حـ.ـضـ.ـنها..
وصلت غرفة روفان وخبطت.. 
روفان بهدوء:  اتفضل. 
رهف فتحت الباب وبتطلع رأسها من الباب تبص على روفان.. 
روفان بتمسح ع عينها ومفكرة انها بتتخيل! 
رهف دخلت وبتقرب منها بهدوء والدmـ.ـو.ع في عيونها.. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياروفه وحـ.ـضـ.ـنتها بقوة
روفان مش مستوعبه اللى بيحصل.. 
روفان: رهف! 
رهف:  عيون رهف
روفان:  انتي ممتيش! 
رهف بدmـ.ـو.ع:  لا انا معاكي اهو. 
روفان الدmـ.ـو.ع بتتساقط من عيونها.. يعني ريان كان بيكـ.ـدب عليا!  ... ده شافني وانا بنهار قدامه.. ليه يعمل فيا كده ليه وصوت بكاءها علي.. 
رهف بتهديها:  ممكن تهدي وانا هحكيلك على كل حاجه وريان مكدبش عليكي في حاجه. 
روفان بدmـ.ـو.ع وصوت مكـ.ـسور:  لا كدب... قالى انك مـ.ـو.تي وانتي الحمدلله عايشه اهو. 
رهف مسكت ايدها وبتطبطب عليها تب ممكن تسمعيني!  
روفان بدmـ.ـو.ع: سمعاكي. 
رهف:  .......................  وحكتلها على كل حاجه 
روفان:  تب وانتي ليه تعملى كده يارهف ليه.. احنا عشنا ايام صعبه اوي وعشنا و.جـ.ـع قلب محدش عاشه. 
رهف:  عارفه والله وانا اسفه كمان مرة عارفه ان الاعتذار مش هيغير حاجه.. بس كان لازم اعمل كده.. بدmـ.ـو.ع مكنش ينفع احرم نفسي من اني اكون ام... مقدرتش.. جه في بالى اني مش هسمع يا ماما خالص في حياتي.. الموضوع كان صعب اوي بالنسبالي.. والحمدلله ربنا الهمني بالطريق الصح وكل حاجه بقت تمام. 
روفان بدmـ.ـو.ع وبتحـ.ـضـ.ـنها تاني:  تهون كل حاجه المهم انك رجعتي لينا يقلب اختك حمدالله على سلامتك وفضلوا حاضنين بعض وبيعـ.ـيطوا شويه كده..
________________________
روفان ورهف خرجوا مع بعض من الاوضه... ريان كان قدام الباب نادى على روفان... 
ريان:  روفان عايزك 
روفان هزت راسها بمعنى نعم وراحتله... هو اتأسفلها اولا عشان يطمنها.. دايما الاسف بيبق بيطمن قلب ايي بـ.ـنت فينا زي عتاب وطبطبه بعد مشاكل وهموم كتير.. انا اسف انيى خليتك تفهميني غلط... بس والله هي صحبتي وكانت واقعه في مشكله ومن كتر مهي مضغوطة قالت انا مفيش حد بيحبني مفيش حد جنبي انا لوحدي... عشان كده قولتلها كده بس هي صحبتي واختي بس مش اكتر فكان لازم اطمنها واحسسها انها مش لوحدها انتي فهماني صح؟ 
روفان ضمت نفسها لحـ.ـضـ.ـنه وبدmـ.ـو.ع متسبنيش تاني ممكن.
ريان: وهو انا اقدر اصلا اسيبك ده انتي روحي.. انا جسد بس منغيرك والله ياملاكي. 
روفان بدmـ.ـو.ع وتضم نفسها ليه اكتر:  انا بحبك اوي يا ريان من زمان جدا ولما قولتلى انك هتنزل عشان تتجوز واحده انت بتحبها تخيلت انك هتتجوز واحده تانيه غيري وتكون مع وحده غيري.. بقيت زي الطفله التايهه ومش لاقيه مكان تروحله
ريان ضمها وقال بحب:  انتي حبي الاول والاخير يملاكي.. وبص في عيونها:  تتجوزيني؟؛ 
روفان وقلبها طاير من الفرحة:  بصتله بكسوف وهزت راسها بمعنى نعم.. 
ريان شالها ودوخها وقالها بصوت عاالي بحباااااك
_________________________
عند رهف----♡
بتدخل لغرفة سليم..
سليم قعد وهي قعدت جنبه وهو بيبصلها وبيتأمل ملامحها وبيقول في نفسه يعني بجد عايشه اهي ومد ايده يلمسها عشان يتأكد..
رهف فهمت هو عايز اي...
رهف بهدوء عشان تطمنه: ايوة انا عايشه ومعاك اهو
سليم: انا بحبك اوي يارهف اوعي تسيبيني وتمشي تاني..
رهف: مكنتش متوقعه ان ممكن حد يحبني بالشكل ده في يوم من الايام..
سليم: انتي تستاهلى كل الحب اللى في الدنيا يا رهف ده انا من يوم ما شوفتك وانا قلبي مش معايا..خـ.ـطـ.ـفتيه مني ومش عارف ارجعه 
رهف: الله كلامك حلو اوي.
سليم: مش كلام والله دي الحقيقه...انا عايز اكمل بقيت عمري جنبك موافقه؟
رهف بإبتسامة مليانه فرح: اكيد موافقه...هو انا هلاقي حد يحبني كده كام مرة يعني
سليم: هو انا بس اللى هحبك بالطريقه..انا مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكي يارهف..بحبك عايز اكمل عمري جنبك
رهف: هعشلك الباقي من عمري..سليم شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه كان اول مرة يحـ.ـضـ.ـنها..حاسس بيها هي بجد في حـ.ـضـ.ـني والا انا بحلم..يارب لو حلم ما اصحى منه 
رهف حـ.ـضـ.ـنته اكتر: مش بتحلم..انا في حـ.ـضـ.ـنك بجد...انا في حـ.ـضـ.ـن اللى يستاهلني واستاهله...انا بجد صبرت ونولت..
سليم بعشق وهدوء:  بحبك. 
----------------------------------------
اما عند شهاب... 
شهاب:  غزل تقبلي تتعشي معايا في اي مكان النهارده؟ 
غزل:  موافقه بس بشرط. 
شهاب:  قولى. 
غزل بخبث:  انا هطلب الاكل
شهاب وهو بيبص لعنيها بحب:  ماشي يستي
غزل تب يلا.... وقاموا ركبوا العربية.... 
وصلوا بعد عشر دقايق... 
نزل شهاب وفتح الباب لـ غزل ونزلت.. 
غزل بضحك وكسوف: ايي الرومانسيه دي
شهاب بضحك:  بحاول اعجبك..
غزل في نفسها:  انت عاجبني من زمان اصلا. 
دخلوا المطعم واول ما دخلوا الانوار انطفت... بقت كل حاجه سودا...
فجأه الانوار اتفتحت.... 
غزل بتبص تحت لقيت شهاب قاعد على ركبته ومعاه علبه فيها خاتم الماظ..
شهاب:  تتجوزيني؟ 
غزل واقفه مصدومة وحست انها في حلم وبتبص فجاه حواليها لقيت الناس كلها واقفه تبص عليهم والناس بتهز راسها: وافقي وافقي باين عليه بيحبك. 
شهاب بضحك:  حتى الناس عرفت اني بحبك. 
غزل بكسوف موافقه.
شهاب لبسها الخاتم وشالها وفضل يدور بيها والناس بتصورهم ومبسوطين ان لسه في رجـ.ـاله بتحب بجد. 
_________________________
اما عند ابطالنا تميم وندى... 
تميم:  انا اتجوزتك في الاول غـ.ـصـ.ـب عنك وعني انا كمان بس حقيقي انتي غيرتيني 180 درجه ياندى انتي فعلا هدية ربنا ليا... تقبلي تتجوزيني؟  بس يبق برضاكي المرادي وهطلبك من اهلك كمان... 
ندى بدmـ.ـو.ع وفرح:  يعني نتجوز وابق زوجتك رسمي!
تميم بإبتسامة:  امممم
ندى نطت في حـ.ـضـ.ـنه اكيد موافقه طبعاً... 
تميم:  طيب ثانيه هكلم اهلك بق.. 
تميم مسك موبايله:  الو يعمي ازيك اخبـ.ـارك اي
خالد:  الحمدلله بخير انتم اخبـ.ـاركم اي
تميم:  كلوا تمام... بقولك يعمي.. 
خالد:  قول. 
تميم:  تقبلني ضيف عندك النهارده؟ 
خالد بـ استغراب:  تنورني في اي وقت 
تميم:  شكرا وقفلوا... 
تميم بص لندى وقالها اجهزي كمان ساعه هنروح عندكم.. 
ندى بحب:  حاضر 
عدى ساعة وكلوا جهز.. كانوا اخدين الجميع.. 
ندى كانت قمر وقدرت تخـ.ـطـ.ـف قلب تميم للمرة المليون بجمالها ورقتها.. 
ركبوا كلهم العربيات...
وصلوا بعد ربع ساعة تقريبا..
نزلوا كلهم لقيوا خالد واقف بيستقبلهم..
خالد: اهلا وسهلا اهلا وسهلا..
الجميع: اهلا بيك..
اما ندى راحت سلمت عليه وباست ايده وراسه..
قعدوا كلهم في الصالون..
حسين: احنا جايين نطلب ايد ندى لتميم..احنا طبعا كلنا عارفين انهم متجوزين اه بس مش على الاعراف..ودلوقتي هنعمل كل الاعراف اللى في مجتمعنا والا اي رأيك يا خالد بيه؟
خالد بهدوء وجمود: لو ندى موافقه فـ انا موافق...
كلوا بص لندى مستنين ردها..
ندى وهي تكاد ان تطير من فرحتها:  انا موافقه يبابا. 
الزغاريت بق وحاجه قمر،،، تميم طلع علبه فيها خاتم رقيق جدا وسلسه في منتهى الجمال وقام لبسها لندى وهي لبسته الدبله.. تميم باس راس ندى وحـ.ـضـ.ـنها قدام الجميع..(مـ.ـر.اته بق يجماعه الله😂❤️) 
وقرروا انهم يعملوا الافراح  بكرة في جنينة البيت.. كلهم... 
البنات راحوا نفس الكوافير واختاروا فساتين رقيقه وجميله زي بعض وعملوا نفس الميكب وحقيقي كانوا ياخدوا القلب كده..
جم عرسانا الرجـ.ـاله القمر ياخدوا عروساتهم من الكوافير طبعا كل واحد كان منبهر بعروسته.. 
راحوا الجنينه بق المعازيم كانوا مستنينهم والفرح كان ديكوره قمر اوي.. نزلوا من العربيات كل واحد خد عروسته وقعدوا في مكانهم والفرحه كان مش سيعاهم مش مصدقين انهم اخيرا بقوا لبعض قدام العالم كلوا.. 
اما تميم فكان مجهز كلمه يقولها قدام الكل في الميك.. 
تميم مسك الميك:  السلام عليكم.. 
الجميع:  وعليكم السلام. 
تميم:  كنت حابب النهاردة اتكلم معاكم عن اكتر انسانه حبيتها في الدنيا وبص لندى ...  زوجتي وكل ماليا اللى ساعدتني ووقفت جنبي وغيرتني للأحسن واظن كلكوا شاهدين على التغيير اللى حصلى.. بص لندى مش هتكلم كتير وراح مسك ايدها... بحبك يا ندى.. تقبلي تعيشي معايا الباقي من عمري.. 
ندى هزت راسها بالموافقه وحـ.ـضـ.ـنته وهو دار بيها وكلوا سقفلهم بحراره... 
شغلوا اغنيه رومانسيه جميلة وكل عرسانا قاموا رقصوا عليهاا وكل واحد كان جمب اللي بيحبه واخيرااا كلهم ربنا عوضهم عوض خيررر ♥️
الخاتمه 
عوض ربنا حلو جدا العوض ممكن ينسيكم انتو مريتو ب إيه أو شوفتو في حياتكم ،كتيرر مننا احيانا بنمر بمواقف وبنقف عندها وبنحس أننا خلاص مش قادرين نكمل ف يظهر في حياتنا شخص يقف جمبنا ويدعمنا الشخص دا مش دخل حياتنا لوحده لا دي كلها تدابير ربنا وشايف أن الشخص دا ممكن يغيرك للاحسن ويخليك شخص كويس ويطلعك من اللي انت فيه ويغيرك 180 درجه ويبقي حب حياتك زاي م احنا شوفنا مع ندي وتميم ..
كنت عايزه اقول برضو أن التنمر اللي شوفناه في قصه رهف ف التنمر هو فعل بيأثر بالسلب على الشخص الل اتعرض للتنمر بالاضافة للشخص المتنمر وعلى المجتمع المحيط بينا بشكل عام ، وطبعا غير كدا ان ربنا سبحانه وتعالى نهي نهي مطلق عن السخرية واطـ.ـلا.ق الالقاب علي الاخرين.وحبو نفسكو ي جماعه حب النفس هو الامر الذي يجب ان يفعله كل شخص منا،لذلك دعونا نحب أنفسنا أولًا لكي نتمكن من حب الآخرين ،هل تعلم ان الاشخاص المتنمرين يقومون بالتنمر على الاخرين لأنهم لا يملكون اي تقدير لانفسهم ،فمشكلتهم الوحيدة هي مع أنفسهم.ونحن اذا تعلمنا كيف نتقبل أحاسيسنا بعدm الامان عندها لن يتمكن أحد من التنمر علينا ،و عندها سوف نحب بعضنا البعض .
ثالثا واخيرااا القُرب من ربنا مش بس بيّكسبك الأخرة وبيرزُقك الجنة لأ دا كمان بيّكسبك الدُنيا وبيحولها من دار مشقة لدار نعيم، فِكرة القُرب من ربنا في حد ذاتها بترضيك وبتراضيك، بتخليك ترضى باللي اتقسم لك ومُستحيل تبُص للي في إيد غيرك لإن قلبك عمران بالإيمان، دا غير كمية الراحة النفسية اللي هتبقى فيها وإنتَ مع ربنا، هتحس إنّك مش محتاج حاجة من الدُنيا طول ما ربنا راضي عنك..والقرب م ربنا قادر يغير حياتك للاحسن زاي رهف كدا لما قربت من ربنا ربنا رضاها اخر كرم ومشالتش الرحم اللي لو كانت شالته مكنتش هتخلف بس ربنا أردا أنها متشلوش ودا عشان قربت من ربنا 

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات