رواية لعنة الماضي فارس وايمان كاملة جميع الفصول

رواية لعنة الماضي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين فارس وايمان والرواية من تأليف الشيماء محمد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية لعنة الماضي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية لعنة الماضي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية لعنة الماضي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية لعنة الماضي فارس وايمان كاملة جميع الفصول

رواية لعنة الماضي من الفصل الاول للاخير بقلم الشيماء محمد

في منطقه شعبيه في القاهره
منيره: اصحي يا فارس يالا، اصحي بقي، مش هتنزل الورشه النهارده ولا ايه؟
فارس: حاضر يا أما صحيت اهو، صباح الخير يا ام فارس
منيره: صباح النور يا حبيبي احضرلك الفطار عقبال ما تفوق كده
فارس: لا يا ست الكل ما تتعبيش نفسك انتي انا هحضرو ارتاحي انتي
منيره: لا قوم انت بس ادخل الحمام وصلي ومالكش دعوه بالفطار يالا
قام وخرج لقي امه حضرت الفطار ومستنياه.

فارس: برضه وقفتي وحضرتيه؟ مفيش فايده فيكي؟
منيره: ياحبيبي وهو انا عملت ايه بس! انا مش عاجزه يا فارس ولسه فيا صحه
فارس: وهو علشان عايز اريحك تبقي عاجزه؟
منيره: لو عايز تريحني بجد يا فارس يبقي اتجوز
فارس: يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم، اصطبحي يا أما وقولي يا صبح وبلاش السيره دي علي الصبحيه كده، خلي الواحد ينزل شغله بنفس كده
منيره: وهو الجواز وحش ولا عيب ولا حـ.ـر.ام؟
فارس: أما ابوس ايدك بلاش، خلينا نفطر.

منيره: طيب افطر بس قولي لامتي هتفضل كده؟ هتريح قلبي امتي؟ حـ.ـر.ام عليك يا فارس
قام وقف وسايب المكان وخارج
فارس: هو يوم باين من اوله، انا نازل لو احتاجتي حاجه بلغيني سلام
منيره: استني افطر
فارس: شبعت يا أما شبعت
منيره: اقعد ومش هتكلم تاني
فارس: سلام يا أما
نزل علي ورشتو وفتحها وبدأ يشتغل هو وشريكه الانتيم مجدي والعمال كل واحد راح لشغله
مجدي: مالك متزربن علي الصبح كده؟

فارس: كل يوم ام سيره الجواز والزفت، هو ايه الدنيا مفيهاش غير الجواز وبس؟ حاجه بقت تخـ.ـنـ.ـق
مجدي: والدتك عايزه تطمن عليك وتفرح بيك
فارس: وانا مش عايز، انا مش عايز
مجدي: ليه؟ ايه اللي ناقصك علشان تتجوز هاه؟ مليون مين تتمناك؟
فارس: بقولك ايه؟ انا مش اسيب امي في البيت تطلعلي انت هنا؟ اقفل ام السيره دي؟
مجدي: خلاص هقفلها قوم نشوف شغلنا يالا.

رجع فارس اخر النهار لقي اخته وعيالها في البيت واول ما دخل جريوا علي خالهم اللي شالهم الاتنين ودخل بيهم
فارس: حبايب خالو، عمور ازيك وانتي يا رودي عامله ايه؟
الاتنين: كويسين جبتلنا معاك ايه؟
فارس: امممم، انا معرفش انكم هنا، انتو عايزين ايه؟
رودي: انا عايزه شوكولاته
عمرو: وانا عايز عجله
فارس ضحك: عجله؟ طيب ايه رأيك تمشيها دلوقتي شوكولاته وتخلي العجله بعدين؟
عمرو: ماشي اتفقنا.

عطاهم فلوس ونزلوا الاتنين يجروا علي تحت يشتروا وامهم طلعت وراهم
فرح: ما تروحوش كده ولا كده تطلعوا علي طول، ازيك عامل ايه؟
فارس: انا كويس، خير؟
فرح: ايه خير دي؟ هو انا ما ينفعش اجي اشوف امي واخويا ولا ايه؟
فارس: لا ينفع بس انت جايه بس علشان تشوفينا؟ متأكده؟
فرح: اه طبعا
فارس: طيب كويس يبقي اهلا بيكي هادخل اغير هدومي دي واخد دش سريع واطلعلك
دخل وهيا دخلت وراه علي طول.

فارس: انا عارف والله انك مش جايه لله في لله، نعم؟ ارغي؟
فرح: لامتي هتفضل كده؟ وهتفضل مزعل امك كده؟
فارس: انا مزعلها؟ ما تشيلوني انتو الاتنين من دmاغكم وانتو ترتاحو وتريحوني ايه رأيكم؟
فرح: ما تتجوز انت وتريحنا احنا الاتنين، وتريح امك بالذات، امك ما عدتش حمل شغل البيت
فارس: وانا ما طلبتش منها تشتغل في البيت وقولتلها ترتاح ولو عايزه اشوفلها اي واحده تخدmها.

فرح: وهيا مش موافقه علي اخر الزمن تجيبلها خدامه ومش هتوافق ابدا
فارس: طيب يبقي انا ذنبي ايه؟ خلاص هشتري اكل جاهز والهدوم هبعتها مغسله واهي سنيه بتيجي تنظف البيت كل اسبوع ناقص ايه تاني؟
فرح: هيا الحكايه كده وبس؟ امك محتاجه حد معاها، حد ياخد بالو منها، حد تتكلم معاه، حد يونسها
فارس: انتي اهو بتيجي وانا باجي بدري
فرح: فارس! اولا انا مش بقدر اجي كتير وايام المدرسه مش باجي غير الخميس وانت طول النهار بره.

فارس بعصبيه: انتي عايزه توصلي لايه؟ جواز مش هتنيل ريحي نفسك انتي وامك، نيله مش هتنيل خلاص اهدي بقي
فرح بصوت عالي: ليه يعني هاه؟ كل ده علشان السنيوره والبرنسيس بتاعتك؟ سحرالك ولا ايه؟
فارس: فرح؟ لحد هنا واسكتي.

فرح: لا مش هسكت، انت كل شويه تسكتني انا او امك لكن مش هسكت، لامتي يا فارس؟ هيا مـ.ـا.تستاهلش ضفرك! هيا ما تستاهلكش! انا عايزه افهم! هيا فاكراك اصلا؟ هيا عامله عليك زي ما انت عامل كده؟ مترهبن وعايش زي ما يكون الحياه خلاص انتهت! امال لو كانت عدله كنت عملت ايه؟
فارس رفع ايده وكان هيمدها علي اخته.

فرح: هتمد ايدك عليا علشانها؟ يالا مد واضـ.ـر.ب، هيني يالا ما هو انا ياما اتهنت في البيت ده قبل كده، يالا اطردني كمان منه! يالا مستني ايه يا فارس؟
فارس: بقولك ايه انا مش ناقصك ومش هرد عليكي اتفضلي بقي اطلعي اقعدي مع امك اللي انتي جايلها وسيبيني انا في حالي اتفضلي
فارس مسكها وطلعها بره اوضته وهو فضل لوحده.

امه دخلتله بعدها بفتره كان قاعد علي السرير ودmاغه بين ايديه، مهموم، زعلان، تايه، وحالته دي بتقــ,تــل امه من جواها، دخلت وحطت ايديها علي دmاغه
منيره: بس لو تفتحلي قلبك؟ لو اقدر اشيل همك؟
فارس وقف وابتسم لامه
فارس: هم ايه اللي بتتكلمي عنه؟ انا بس متضايق علشان زعلت فرح ومشتها زعلانه مش اكتر، انا معنديش هموم
منيره ابتسمت: من وانت عيل صغير مبتعرفش تكدب
فارس: ما تشغليش انتي بس بالك بيا وروحي ارتاحي.

منيره: واشغلو بمين لو مش بيك، نفسي اطمن عليك قبل ما امـ.ـو.ت
فارس: يا الله عليكي يا امي، لازمته ايه الكلام ده دلوقتي؟ يا ستي ربنا يديكي الصحه وطولة العمر
منيره: لا عاد في صحه ولا باقي في العمر كتير، نفسي اشيلك عيل يا فارس
فارس: ان شاءالله يا امي ان شاءالله ممكن بقي تروحي ترتاحي؟
سابته ومشيت لافكاره واحزانه ودوامته الخاصه اللي عايش فيها وما بيخرجش منها...

اخر الليل خرج فارس من زهقو يتمشي بره شاف امه قاعده بتصلي وبتدعي ورافعه ايديها بتدعي وسمع اسمه وعرف انها سهرانه بتدعيلو هو وشايله همه هو..
يوم وري يوم بيعدي وكل الايام شبه بعضها، نفس الكلام، نفس الحوار، نفس الخناق
في يوم رجع كان في حد في البيت مع امه وسمع صوت اخته وحد تاني، دخل والكل سكت
فرح: تعال يا فارس مفيش حد غريب، طنط علية فاكرها؟ ودي امل بـ.ـنتها كانت صحبتي، فاكرهم صح؟

فارس بص لاخته بغـ.ـيظ وغل لانه فهم الزياره دي ايه وليه؟
سلم عليهم وانسحب بسرعه
فارس: بعد اذنكم، هغير بس هدومي واخد شاور
سابهم ودخل واخته وراه
فرح: انت جريت بسرعه كده ليه؟
فارس: عايز اغير هدومي، هدومي متبهدله وجـ.ـسمي كله شحم وزيت عايز اخد دش عندك مانع؟
فرح: شكلك مغير في الورشه قبل ما تيجي ومش محتاج تاخد دش او تغير تاني، ولا اه نسيت انت اتبرمجت؟

فارس بنرفزه: لمي الدور واطلعي بره لضيوفك بدال ما صوتي يعلي واطلع اطردلك ضيوفك اللي بره دول
فرح: انت ايه اللي جرالك؟ انت ازاي بقيت كده؟
سابته وخرجت وهو فضل رايح جاي في اوضته مش عارف يعمل ايه؟ المهم انه مش عايز يخرج بره تاني..
اخيرا سمع صوت الباب اتقفل وعرف ان الضيوف مشيوا فطلع بره ببركان من الغضب
فارس: انتو عايزين ايه مني؟ هاه؟ بتعملوا كده ليه؟ فاكرين ان كده هتجوز؟ ولا بتفكروا ازاي؟

منيره: اهدي بس يا فارس
فارس: مش ههدي، اسمعوها كلمه ابرك من عشره، لما تعملوا ايه مش هتجووووز، سامعين ولا لأ؟ مش هتجوز، وانتي يا بت انتي عايزه تشوفي امك تعالي في وقت انا مش موجود فيه فاهمه ولا لأ؟
فرح: انت بتقول ايه؟
فارس: اللي سمعتيه، ما تجيش البيت ده وانتي عارفه ان انا فيه فاهمه ولا لأ؟
فرح دmـ.ـو.عها نزلت مصدومه: وعلي ايه؟ يا سيدي انا مش هجيه خالص
فارس: انتي بتهدديني؟ انشاله ما عنك جيتي.

فرح بصت لامها ولاخوها واخدت شنطتها وجريت علي الباب وامها بتحاول تنادي عليها بس مش بتقف
ويدوب هتقفل الباب وراها سمعت فارس صرخ
فارس: أمااااا
بصت لقت امها واقعه بين ايدين فارس دخلت تجري
فرح: يا لهووي ماما، شيلها يا فارس يالا ناخدها المستشفي بسرعه
اخدوا مامتهم علي المستشفي وطال الانتظار في قلق وخـ.ـو.ف وصمت ونظرات مليانه عتاب واخيرا خرج الدكتور وجريوا الاتنين عليه
الدكتور: دي ازمه قلبيه
فارس: ايه؟ ازمه؟ وبعدين؟

الدكتور: وبعدين هتفضل معانا هنا لحد ما تستقر بس ارجوكم بلاش الزعل والتعب، حاولو تريحوها لان قلبها ضعيف ومش هتستحمل صدmـ.ـا.ت، وبعدين العلاج والدتكم بتهمل في علاجها لازم حد فيكم يتابع مواعيد علاجها ويتأكد انها بتاخد ادويتها طبعا ده لو انتو مهتمين فعلا بصحتها، بعد اذنكم
سابهم ومشي وهما فضلوا جنب مامتهم
فرح: لو امي جرالها حاجه مش هسامحك ابدا يا فارس
فارس: تسامحيني انا؟ وانا مالي انا؟ كل ده علشان اتجوز؟

فرح: امك محتاجه حد يراعيها واديك سمعت الدكتور بنفسك
فارس: راعيها انتي
فرح: وبيتي وعيالي وجوزي؟ امك مش راضيه تيجي تقعد معايا قسما بالله لو توافق لاشيلها من علي الارض شيل لكن انت عارف انها مش راضيه تخرج من بيتها
فارس: يبقي الحل ان انا اتجوز صح كده؟ مش ده اللي انتي عايزه تقوليه؟
فرح: عندك حل تاني قولو وانا سمعاك؟

فارس: انتو محدش فيكم بيحس بيا ليه؟ انا مش هقدر اتجوز، مش هقدر يا فرح اكون مع حد تاني، فاهمه؟ انا مش قادر افكر في غيرها! مش قادر اكون لغيرها؟ هيا كانت وحشه كانت حلوه كانت زفت انا مش قادر، هيا حبيبتي وبس، ومهما الزمن يفوت مش بنساها ومش بحب غيرها ومش عايز احب غيرها، حسوا بيا بقي...

فرح: مش معني ان حب فشل او جوازه فشلت ان الواحد يقفل علي نفسه ويرفض الحياه، فارس انا حاسه بيك وامك كمان حاسه بيك وعلشان كده هيا تعبانه لانها حاسه بالنار اللي جواك وعلشان هيا نفسها تشوفك مرتاح وده مش هيحصل الا اذا فتحت بابك للدنيا تاني ورجعت تعيش من تاني...
فارس: مش عايز.

فرح: ولا حتي علشان خاطر امك؟ انت مش عايز تتجوز تاني ماشي بس علشان خاطرها، محدش قالك حب تاني، اتجوز جواز عادي، جواز صالونات، واحده تعجبك وتتجوزها تخدmك وتخدm مامتك وتخلف منها عيلين هيملوا حياتك وهيعوضوك وهيبقوا دنيتك كلها وهينسوك الدنيا باللي فيها، مش كل الناس بتعيش بالحب يا فارس، ساعات الاحترام بيكون كفايا...
فارس: ومين بقي هتوافق تتجوز كده؟

فرح: اي واحده من توبنا هتوافق، واحده زينا انا وانت وغيرنا، واحده من طبقتنا وعايشه نفس ظروفنا ونفس بيئتنا، اي واحده بـ.ـنت اصول هتشيلك وتشيل مامتك علي دmاغها
فارس: ماشي ولنفترض انها هتوافق انا بقي ازاي اكون معاها هاه؟ ازاي هقبلها في بيتي؟ في اوضه نومي؟ في سريري؟ ازاي من غير حب؟ انا مش من النوعيه دي...

فرح: خلاص براحتك، انت حر، بس امي في رقبتك يا فارس، انت هتتحمل اي حاجه تجرالها، اختار نفسك وبس وما تفكرش غير فيها...
سابته وراحت قعدت جنب امها وهو فضل مكانه ورجع بذكرياته سنين لورا، لايام الكليه وغرق في دوامه ذكرياته
امه اخدت يومين وخرجت واخدها علي البيت ومهما فرح تحاول معاها تاخدها بيتها بترفض.

قعدت فرح معاهم يومين في البيت بس كانت متبهدله ما بين شغلها وبيتها وبيت مامتها وحس فارس انه مخـ.ـنـ.ـوق وان في حبل علي رقبته بيلف عليه ويخـ.ـنـ.ـقو اكتر واكتر وشايف امه دبلانه زعلانه واخته بتعاتبه بكل نظره وكل لحظه...
فازس: فرح استني
فرح: عايز حاجه قبل ما اروح؟
فارس: لا تسلمي بس عايز اقولك علي حاجه
فرح: قول
فارس: انا موافق اتجوز، شوفي اي واحده تكون مناسبه وانا هوافق خلاص.

فرح باست اخوها وفضلت تتنطط بس هو مش فرحان بالعكس
فرح: هتشوف وهتقول بكره فرح قالت، ان ما جبتلك واحده تنسيك اسمك مش بس اسم حبيبتك ما ابقاش انا، .
فارس: تنسيني؟ ومالو؟ المهم روحي ولما توصلي لحاجه بلغيني.

روحت فرح وطول الطريق وطول الوقت بتحاول تفكر مين ممكن تكون مناسبه لاخوها؟ معرفتش تنام ابدا وجوزها زهقته من الاسئله وراحت الشغل محتاره عماله تبص لكل واحده تشوفها، وهيا مروحه عدت علي صاحبيتها وانتيمتها هدي وقعدت معاها بتحكيلها كل اللي حصل
هدي: وبعدين؟ لقيتي حد مناسب؟
فرح: لأ، تخيلي مكنتش متخيله ان التدوير علي عروسه صعب قوي كده، حاسه اني تايهه كده، عروسه يا نااااااس
ضحكوا الاتنين وفجأه سمعوا صوت وراهم.

ايمان: انا اهو عروسه، اخص عليكي يا فرح بتدوري علي عروسه وانا هنا؟ لا لا مكنش العشم
الاتنين بصولها وتنحوا
ايمان: انا بهزر علي فكره ما تتنحوش كده، {قعدت معاهم } بتدورا علي عروسه لمين بقي؟ مين العريس؟
فرح: فارس اخويا
المره دي كان الدور عليها هيا تتنح ووشها احمر وجاب مليون لون
فرح: تنحتي ليه؟ ما داهيه لتكوني لسه بتحبيه زي زمان؟
ايمان بتهته: انا، لا مش بحبه، اااانا لا ابدا ابدا
ضحكوا الاتنين.

فرح: فاكره يا بت يا هدي لما كانت تشبط فيكي وانتي جايه عندي؟
هدي: كانت في ثانوي باين؟
فرح: ولا لما كان يجي ياخدني من هنا
هدي: كانت بتجري تقف في البلكونه علشان تشوفوا
فضلوا كتير يتريقوا عليها وهيا ساكته ومصدومه مكنتش متخيله ابدا ان حركاتها كانت باينه قوي للدرجه دي او مشاعرها مكشوفه!
ايمان: هاه خلصتوا تريقه ولا لسه؟
فرح: بت! اوعي تزعلي احنا بس بنهزر
ايمان: لا وازعل ليه بعد اذنكم
يدوب قامت بس فرح وقفتها.

فرح: ايمان استني، انا لما ما فكرتش فيكي ده مش لاني شايفاكي مش مناسبه لأ ده علشان متخيلتش انك ممكن توافقي عليه؟
ايمان: اشمعني يعني ما اوافقش؟
فرح: اولا فارس كبير عنك كتير وكان متجوز قبل كده يعني اغلب البنات بيبقوا عايزين شاب في سنهم او يبقوا هما اول حد في حياته
ايمان: اممم طيب
فرح: ايه اللي امم وطيب دي؟ بعيد عن الهزار والضحك توافقي علي فارس لو اتقدmلك ولا لأ؟

ايه السؤال ده؟ هما ما يعرفوش يعني ايه فارس؟
فارس فتي احلامها، ياما حلمت بيه؟ ياما اتمنت واتمنت؟ ياما كانت تروح مع اختها وهيا في ثانوي علشان بس تلمحه ولو مره؟ ياما اتو.جـ.ـعت وياما عيطت وياما حلمت وياما وياما، وياما اتمنت لو بس يشوفها او يلمحها لكن ديما كان بيعاملها زي اخته الصغيره او بيتجاهلها، معقوله دلوقتي ممكن يكون ليها؟ ممكن يبقي حق مكتسب؟ ممكن فعلا؟
سابتهم وجريت علي اوضتها وقفلت علي نفسها.

فرح: اختك دي مـ.ـجـ.ـنو.نه والنعمه! اهي ما ردتش! انتي يا هدي ايه رأيك؟ توافقوا فعلا؟
هدي: معرفش هيا رأيها ايه بس عموما فارس ما يتعيبش اخلاق ومحترم ومستواه كويس فليه لأ فعلا! والله انا هكلمها واشوف هتقول ايه وارد عليكي
فرح: خلاص يا ريت وانا هقوم اروح زمان العيال جننو محمود جوزي وهيطردني بيهم مستنيه تليفونك
هدي: خلاص تمام يا قمر.

مشيت فرح واول ما مشيت ايمان خرجت وامهم واسمها حبايب كمان قعدت معاهم
هدي: مش عارفه والله اقول لهدي ايه؟
حبايب: تقوليلها ايه في ايه؟
هدي: بتدور علي عروسه لاخوها فارس وبـ.ـنتك دخلت في الكلام من غير ما تفهم بنقول ايه؟ واهي مستنيه رد
حبايب: رد علي ايه؟ مش فاهمه؟
هدي: ايمان لفارس
حبايب: يا لهووي لأ طبعا ده كبير عنها ومطلق قوليلها لأ معلش المواضيع دي مفيهاش زعل.

ايمان: استنوا استنوا، مين قالكم الاول اني هرفضه لو هو فعلا متقدm بجد؟
هدي: وانتي ممكن توافقي عليه؟ يابت ده اكبر منك ده قدي انا او اصغر بسنه ولا حاجه
ايمان: فين المشكله؟ فارس انسان محترم وكويس وبيشتغل ومركزه كويس ايه عيبه؟
حبايب: وانتي ت عـ.ـر.في مـ.ـر.اته اتطلقت منه ليه؟ ما يمكن كان مطلع عينها؟

ايمان: حـ.ـر.ام عليكي يا امي هو انتي يعني مش عارفه هو طلقها ليه؟ انتو الاتنين عارفين هما كانوا عايشين ازاي وعارفين اتطلقوا ليه؟
حبايب: برضه
ايمان: برضه ايه يا ماما، قوليلي عيب واحد في فارس!
ابوها دخل ومسي عليهم وقعد وسطهم
عم سيد: مالو فارس؟ جايبين في سيره الراجـ.ـل ليه؟
حبايب: فرح اخته كانت هنا وعايزه تخطب ايمان ليه؟
عم سيد: وانتي ايه رأيك يا ايمان؟
ايمان: انت ايه رأيك يا بابا الاول؟

عم سيد: فارس ما يتعيبش يا بـ.ـنتي اخلاقه عاليه وراجـ.ـل له وضعه وما شاءالله كسيب ومعاه قرش حلو بس الرأي في الاول والاخر ليكي انتي يا بـ.ـنتي، هو كشخص كويس
حبايب: جري ايه يا راجـ.ـل انت؟ ده مطلق
عم سيد: وفيها ايه يعني؟ وبعدين ده ربك حلل للراجـ.ـل يجمع بين اربعه انتي جايه تلوميه انه طلق؟
حبايب: واحنا نجوز بـ.ـنتنا لواحد مطلق ليه وكبير عنها كده؟ ما نشوفلها حد في سنها وتبقي اول فرحته؟

عم سيد: بقولك ايه الرأي ليها هيا، الواد مش وحش والف مين تتمناه والف مين يتمنوا يناسبوه فهيا حره هاه يا ايمان رأيك ايه؟
ايمان: الموضوع سابق لاوانه يا بابا
عم سيد: يعني ايه؟
ايمان: يعني فرح بس كانت بترمي كلام لكن لسه مفيش حاجه جد
عم سيد: علي العموم يا بـ.ـنتي انا شايفه انسان كويس والباقي عندك انتي، المهم يا وليه انتي مش هتعشينا ولا ايه؟
حبايب: اهو ده اللي يهمك؟

عم سيد: جعان يا بوبا بقي قومي حطلنا لقمه ناكلها
قامت ايمان وسابتهم ودخلت تعيش في عالم احلامها وقلبها بيدق ويرفرف من جديد...
ياااااه اخيرا ربنا هيستجاب لدعاها ويجمعها مع حبيبها؟

ياااه كام مره اتمنته وكام مره حلمت باليوم اللي تلبسله الفستان الابيض؟ وكام مره عدت من قدام ورشته علشان بس تلمحه؟ وكام مره اخترعت اي حجه و اي كلام علشان تقف معاه لحظه؟ يااااه بقي ممكن يجي يوم ما تحتاجش لاي حجج علشان تكلمه؟ بقي ممكن تشاركه حياته مش بس تكلمه؟ بقي ممكن ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه؟

فارس في اوضته مش متخيل ابدا انه ممكن يتجوز تاني او يشارك حد تاني حياته، سبق وحب واتجـ.ـر.ح وفشل ازاي يعيد ده تاني ازاي بس؟ غرق في دوامه ذكرياته وافتكر سنين عدت
من خمس سنوات
فارس: واد يا مجدي عندنا محاضره ايه دلوقتي؟
مجدي: عندنا power system باين
فارس: طيب يالا بينا ده الدكتور ما بيدخلش حد وراه
طلعوا يجروا الاتنين وهما بيجروا فارس بيهزر مع مجدي وبص وراه ويدوب هيبص قدامه خبط واحده وقعها في الارض.

فارس: انا اسف انا اسف انا اسف، انتي كويسه يا باشمهندسه؟
البـ.ـنت: اه رجلي، انت متـ.ـخـ.ـلف؟
رفعت البـ.ـنت دmاغها وبصتله وسكتت
فارس: اهه انا متـ.ـخـ.ـلف، اللي يوقع القمر ده في الارض مش بس يبقي متـ.ـخـ.ـلف ده يبقي غـ.ـبـ.ـي كمان، غـ.ـبـ.ـي ومتـ.ـخـ.ـلف ومتـ.ـخـ.ـلف وغـ.ـبـ.ـي
البـ.ـنت ضحكت برقه
فارس: مش بقولك متـ.ـخـ.ـلف؟
مجدي: فارس المحاضره؟
فارس: روح انت، انا لازم اطمن علي الباشمهندسه الاول
مجدي سابه وهو مد ايده للبـ.ـنت ووقفها وقفت واتقابلت عنيهم.

فارس: فارس محمد عبدالسلام بكالريوس ميكانيكا
البـ.ـنت: هيام الدmنهوري بكالريوس عماره
فارس: الروقان كله
هيام: انتو بتظلمونا ديما
فارس: اه فعلا عندك حق احنا بنظلمكم، انتو مش روقان خالص انتو دلع فضاوه اه...
هيام: اه ايه قول كمان؟ انت مجربتش تقعد اسبوع ولا شهر ترسم في لوحه وبعدها يجي الدكتور بكل بساطه يعملك اكس ويقولك عيد تاني؟
فارس: حـ.ـر.ام تصدقي صعبتي عليا، بتتعبوا في الرسم
هيام: علي فكره الرسم صعب.

فارس: واخد بالي، واخد بالي انتي مجربتيش تقعدي تذاكري ويطلع عينك في مراجع وشيتات وابحاث وامتحانات غريبه وفي الاخر تلاقي نفسك ناجحه بالعافيه، رسم ايه اللي انت جاي تقول عليه...

وابتدت قصه حب جميله بس للاسف غير متكافئه ابدا بتفوت الايام وبقي شيئ اساسي انهم لازم يتقابلوا ويشوفوا بعض وساعات بيحضروا مع بعض محاضرات بعض، وبيقربوا كل يوم اكتر من بعض
فارس: هيام انا في حاجه مهمه لازم اقولهالك
هيام: قول
فارس: انا بحبك، لا مش بس بحبك انا بعشقك ردي انطقي قولي اي حاجه؟ متسكتيش كده؟
هيام: ...
فارس صارح هيام بحبه ليها ومستني ردها
فارس: انا بحبك، لا مش بس بحبك انا بعشقك، هيام، بتبصيلي كده ليه؟ ردي انطقي قولي اي حاجه؟ متسكتيش كده؟
هيام: يااااااه اخيرا نطقتها يا فارس السنه كلها مستنياك تنطقها!
فارس ابتسم: بجد؟
هيام: ايه محستش اني ببادلك نفس مشاعرك؟ محستش بحبي؟ امال كنت علي طول معاك ليه؟
فارس: مش عارف ومش عايز اعرف المهم اني بحبك وانتي بتحبيني اي حاجه تانيه مش مهمه
هيام: تعال معايا.

فارس: علي فين؟
هيام: يالا بس
شـ.ـدته وركبوا عربيتها واخدته مكان ودخلوا فيلا طويله عريضه شبه القصر
فارس: ايه المكان ده؟
هيام: البيت، انت لازم تقابل بابي
فارس وقف مره واحده: ايوه ماشي بس مش دلوقتي ومش كده، انتي بتحطيني في امر واقع ولا ايه؟
هيام: اهدي اهدي، انا مش بحطك في اي حاجه انا بس حبيت اعرفك علي بابايا ومامتي مش اكتر مجرد تعارف ما تقلقش مش هدبسك في حاجه.

فارس: مش حكايه خايف ولا حكايه تدبسيني بس مش وقته اني اقابل ابوكي دلوقتي
هيام: اهدي عادي، هقوله انك مجرد زميل اوك؟
شـ.ـدته ودخلوا وقابلوا باباها وكان راجـ.ـل فري عادي وقابل فارس بترحاب
عاصم الدmنهوري: هو ده بقي؟
هيام بهمس: ايوه هو، ايه رأيك فيه؟
عاصم الدmنهوري: مش بطال
هيام: بابا
عاصم الدmنهوري: خلاص كويس بس خلي بالك النوعيه دي مش من النوعيه اللي هيتطوع بسهوله ويسمع الكلام
هيام: عارفه وانا بحبه علشان كده.

مامتها رجاء دخلت وسلمت عليهم وبـ.ـنتها عرفتها علي فارس
رجاء: انت بقي فارس؟ اممم
فارس: مش فاهم يعني ايه انا بقي؟
رجاء: لا اصل هيام بتتكلم عنك كتير فكنت حابه اشوفك واتعرف عليك، انت بتشغل ايه؟ هيام قالت انك بتشتغل بجانب الكليه؟
فارس: بشتغل في ورشه عربيات، انا بحب اي حاجه تخص العربيات وعلشان كده دراستي ميكانيكا سيارات
رجاء: اممم يعني انت حاليا بتشتغل ميكانيكي؟ صح كده؟
فارس معجبوش طريقه كلامها ولا تلميحاتها.

فارس: بالظبط كده، انا بشتغل ميكانيكي و بصرف علي نفسي ومش بحب اخد فلوس من ابويا
هيام: فارس تعال اوريك البيسين يالا عقبال ما يجهزوا الغدا بعد اذنكم
شـ.ـدته وخرجت وهو كان متنرفز وعلي اخرو
هيام: ما تدقش علي كلام مامي
فارس: وهيا مامتك قالت ايه؟ انا فعلا بشتغل ميكانيكي
هيام: احنا خلاص اهو كلها اسبوع ونسلم مشروع التخرج ونبقي خلصنا وتسيب شغلك ده وتشتغل في اكبر شركه ويعني لو عايزني معاك؟؟

فارس ابتسم: لو عايزك؟ انتي مش متخيله انا ممكن اعمل ايه علشانك، بس علي فكره انا بحب شغل العربيات وناوي اكمل فيه انا مش النوعيه اللي بتقعد علي مكاتب
هيام: لا ما هو انت مش متخرج من كليه هندسه علشان تشتغل ميكانيكي؟
فارس: لا يا حبيبتي انا دخلت هندسه علشان اتعلم اكتر في المجال ده واتقنه
هيام: علي العموم مش وقته الحوار ده خلي بكره لبكره.

قضي فارس اليوم معاها وكل يوم مع بعض وخلصوا اخيرا مشروعهم وظهرت النتيجه ونجح بتقدير عالي هو وصاحبه وهيام كمان
جري علي بيته يبلغ ابوه وامه
منيره: عملت ايه يا حبيبي طمني؟
فارس شال امه ولف بيها: تقدير جيد جدا طبعا
منيره: مبروك مبروك
فرحوا الاتنين مع بعض
منيره: انزل لباباك في الجامع بلغو كان قلقان عليك اجري يالا
نزل لابوه عم احمد عبدالله وبلغو والكل كان بيهنيه بالنجاح والتخرج.

روحوا واتغدي مع عيلته، موبيله رن وكانت هيام
هيام: بيبي انت رحت فين؟ عمالا ادور عليك في الكليه كلها
فارس انسحب من قدام ابوه وامه ودخل اوضته
فارس: روح قلبي انا روحت طبعا علشان ابلغ عيلتي
هيام: انا بدور عليك هنا وسيادتك روحت؟ مهنش عليك تكلمني؟ وبعدين كان ممكن تبلغهم بالفون؟
فارس: سوري حبيبي بس حاجه زي دي كنت عايز ابلغهم واشوف الفرحه في عنيهم معلش بقي اعذريني
هيام: وانا؟ فرحتي مش مهمه بالنسبالك؟

فارس: حبيبتي لأ بس انا قلت اكيد انتي كمان هتروحي لباباكي وتبلغيه!
هيام: لا طبعا انا اخترتك انت بس الظاهر ان اختياراتنا مختلفه
فارس: سوري بقي خلاص انتي فين دلوقتي وانا هجيلك؟
هيام: لا متجيش انا هروح
فارس: ربع ساعه هكون عندك استنيني تحت مبني عماره، سلام
قفل فارس واعتذر من ابوه وخرج يجري
عم احمد: ابنك بيحب ولا ايه يا ام فارس؟
منيره: شكلو كده بيحب حد معاه في الكليه.

عم احمد: هو مكلمكيش في حاجه ولا قالك عنها حاجه؟
منيره: وهو من امتي فارس بيحكي حاجه لحد ولا بيقول اللي جواه؟ طول عمره كتوم
عم احمد: ان شاءالله تبقي بـ.ـنت حلال وتستاهلو، فارس طيب وحنين ويستاهل كل خير
منيره: يارب يارب...
هيام عزمت فارس يروح معاهم عزبتهم في الفيوم وهو رافض يروح مع عيلتها خروجه زي كده، راحتلو الشغل تقنعه، وصلت وشافت مجدي صاحبه
هيام: مجدي فارس فين؟
مجدي: هناك اهو تحت العربيه اناديلو؟

هيام: لأ لأ انا هروحلو
راحت ونزلت ودخلت تحت العربيه جنبه وهو كان بيعمل في حاجه ومركز فيها
فارس: ولا ناولني مفتاح 10
ناولته اقرب حاجه جنبها وكانت مفك
فارس: ايه ده؟ انت بتهرج
مكملش الكلمه اول ما شافها
فارس: بتعملي ايه يا مـ.ـجـ.ـنو.نه؟ اطلعي
هيام: طب اطلع معايا
طلع فارس وهيا طلعت ومد ايده يوفقها بس اول ما شافت ايده شالت ايدها
هيام: انا هقف لوحدي، انت متخيل اني همسك ايدك بكميه الاسود اللي فيها دي؟

فارس: براحتك تعالي نتكلم جوه بعيد عن العيون المتطفله دي
اخدها فارس المكتب جوه بتاع عم خليل صاحب الورشه
فارس: هاه خير؟ مش عوايدك تيجيلي هنا؟
هيام: وحـ.ـشـ.ـتني جيت اشوفك
فارس: امم وحشتك كده بس..
هيام: انت عايز ايه؟
فارس: انا مش عايز كلام انا عايز فعل، وحشتك يبقي وريني اني وحشتك
يدوب قربت منه شويه
هيام: بهدومك دي وشكلك ده لأ طبعا، غير هدومك وخد شاور وانا اوريك انت وحـ.ـشـ.ـتني قد ايه؟
فارس: انتي رخمه جدا علي فكره.

هيام: وانت هدومك كلها زيت وشحم
فارس بعد عنها تماما: اهوه بعيد، جايه ليه طيب في مةان كله زيت وشحم؟
هيام: بكره الصبح هنروح العزبه وانت معانا
فارس: ما انا قلتلك مش هروح
هيام: وانا قلت انك هتيجي وختقضي اليوم معايا
فارس: هيام!
قاطعته هيام: انت ازاي رافض فكره اننا نقضي يوم مع بعض انا وانت؟ مش مستوعبه رفضك
فارس: لا طبعا انا مش رافض اقضيه معاكي انا مش مستعد اقضيه مع والدك ووالدتك ويستجوبوني.

هيام: هتفضل تهرب منهم لامتي؟ فارس انت بتحبني ولا لأ؟
فارس: انتي ايه سؤالك ده؟
هيام: سؤالي منطقي، واحد رافض اي شيئ يجمعه مع عيلتي او يتقابل معاهم وبيهرب من اي فرصه ممكن تجمعه بيهم ده يبقي اسمه ايه؟
فارس: انا مش بهرب منهم، انا بس محتاج وقت اعمل حساباتي واشوف هعمل ايه وبعدها هقف واتكلم
هيام: ان مجتش بكره هعتبر ده محاوله منك انك تفهمني اني ابعد عنك واسيبك في حالك
فارس: انتي بتتلككي ولا ايه؟

هيام: انت اللي بتتلكك وبتقول اي كلام وخلاص، يوم وهنقضيه مع بعض مش موافق ليه؟ الا علشان بابا وماما موجودين وخايف يعتبروك واخد الموضوع بجديه
فارس: بطلي هبل
هيام: هستناك الساعه 8 قدام الفيلا سلام
سابته ومشيت وهو مش عارف يعمل ايه؟ بس في الاخر اضطو انه يروح معاهم..
ابوها كان ظريف ومامتها مخاولتش توجهلو اي كلام وحس ان خـ.ـو.فه مالوش مبرر
اخر النهار عاصم سحب فارس واخده يتمشوا مع بعض
عاصم: وبعدين؟ ناوي علي ايه؟

فارس: علي ايه في ايه؟
عاصم: علاقتك ببـ.ـنتي؟ ناويين علي ايه؟ انت اهو اتخرجت مستني ايه؟
فارس مكنش عنده رد: انا مطلوب في الجيش ومش عارف هعمل ايه؟
عاصم: الجيش؟ دي شيئ سهل هشوفلك اي حد واكلمه ما تقلقش من الناحيه دي، غيرو
فارس: حضرتك عايز توصل لايه؟ انا فعلا بحب هيام وعايز ارتبط بيها
عاصم: ايوه وبعدين؟
فارس: انا مش عارف حضرتك عايز توصل لايه؟

عاصم: عايز اوصل انت ناوي علي ايه؟ هتعمل ايه في حياتك؟ هتعيش ازاي؟ هتشتغل ايه؟ عايز تتجوز بـ.ـنتي ولا ايه؟ اعتقد مفيش صراحه بعد كده؟
فارس: انا حلمي اني اتجوز هيام
عاصم: طيب وانا هوافق انك تتجوزها بس انا عندي شروط
فارس: شروط؟ زي ايه؟؟
عاصم: هقولك، اولا سيادتك هتسيبك من شغل الورش ده وهتيجي تشتغل معايا في الشركه
فارس: لحظه بس.

عاصم: ما تقاطعنيش واسمعني للاخر، ثانيا بـ.ـنتي هتعيش معايا في الفيلا حتي بعد ما تتجوز، يعني سيادتك هتعيش عندي في بيتي وهتمسك شغلي وتنسي تماما بقي الورش والكلام الفاضي ده
فارس: سيادتك خلصت ولا عندك كلام تاني؟
عاصم: لا خلصت اللي عندي قولته
فارس: طيب تسمحلي انا؟ بعد اذنك
عاصم: سيادتك قايم ورايح علي فين؟
فارس: ماشي عند حضرتك مانع؟ حضرتك قولت شروطك وانا سمعتها لكن اكتر من كده اسف
عاصم: افهم ايه يعني؟

فارس: مش انا اللي اعيش عاله علي مراتي واهلها، انا مرضتش اخلي ابويا يصرف عليا وانا في الكليه فاكيد مش هخلي ابو مراتي يصرف عليا بعد ما اتجوز بعد اذنك
سابه ومشي وهيام لمحته نادت عليه بس ما ردش عليها فجريت وراه ووقفته بالعافيه
رجاء راحت لجوزها قعدت معاه
رجاء: مالو متزربن وواخد في وشه كده ليه؟
عاصم: الظاهر ان كلامي معجبوش
رجاء: كلام ايه؟
عاصم: قلتله يشتغل معايا ولو ناوي يتجوز هيام يعيش معانا في الفيلا؟

رجاء: انت بجد بتفكر تجوز بـ.ـنتك للولد ده؟ ده محيلتوش
عاصم: محيلتوش اه بس ولد ذكي ويجي منه وبعدين اهو رفض سيادته
رجاء: احسن، قالك ايه؟ لأ مش هتجوز بـ.ـنتك ولا قال ايه؟
عاصم: قال انا مخلتش ابويا يصرف عليا فاكيد مش هخليك انت تصرف عليا
رجاء: احسن اهو كده خلصنا منه
عاصم: مين قالك؟ ده احنا يدوب ابتدينا، وبعدين بـ.ـنتك مش هتسيبو يمشي كده بسهوله، احنا يدوب ابتدينا...

هيام بتجري وري فارس بتنادي عليه لحد ما لحقته ومسكته من دراعه
هيام: اقف هنا وكلمني
فارس: عايزه ايه؟
هيام: ايه عايزه ايه دي؟
فارس: عايزه ايه مني؟ جيباني هنا ليه؟ هاه؟
هيام: في ايه يا فارس؟ مالك؟ ايه اللي حصل؟
فارس: انتي سيادتك متخيله اني ممكن اوافق اتجوزك وابوكي يصرف عليا؟ انتي ت عـ.ـر.في عني كده؟؟ انتي متخيله اني ممكن اوافق علي ده؟
هيام: انت هتشتغل وانت اللي هتصرف مش بابي.

فارس: هشتغل اه؟ فين؟ عند بابي؟ صح؟ هيام سلام دلوقتي نبقي نتكلم بعدين
هيام: فارس اقف هنا، انت عايز تسيبني ولا ايه؟ هاه؟ رد عليا
فارس: انا اللي عايزو دلوقتي هو اني امشي بعد اذنك
سابها ومشي وهيا دmـ.ـو.عها نزلت ودخلت لابوها تعيط
رجاء: بتعيطي علي ده؟ في ايه يتعيط عليه ده؟ علشان امور حبتين؟
عاصم: بس يا رجاء انتي، حبيبتي ما تعيطيش
هيام: مشي وسابني يا بابي، هو ممكن؟

عاصم: هششش هو بس محتاج وقت يفكر فيه وبعدين هو بيحبك وهيرجع وهيوافق وبكره تقولي بابي قال، وبعدين انتي من امتي بتستسلمي بسرعه كده؟ هاه؟ اهدي بس وانتي هت عـ.ـر.في توصلي للي انتي عايزاه اتفقنا بيبي؟
فضلت هيام وراه وكل يوم تروحلو وهو بيصدها ومش بيتكلم معاها بيسمعها ويفضل ساكت لحد ما تمشي وتسيبه...
هيام: وبعدين يا فارس؟
فارس: وبعدين ايه بالظبط؟

هيام: انا عايزه افهم انت مشكلتك ايه؟ فيها ايه لما تشغل مع بابا؟ ايه في ده جاي علي كرامتك؟ هتشتغل زي اي مهندس في مجالك؟ فين المشكله؟
فارس: المشكله اني لو مش علي علاقه بيكي مكنش شغلني واكيد مش بربع الراتب ده؟
هيام: برضه فين المشكله؟ امال لو مسكك الشركه كلها وقالك انت مكاني هتقول ايه؟ بنستغلك؟ فيها ايه ان بابا عايز يعتبرك زي ابنه؟
فارس: فيها اني مش عايز ابو مراتي يصرف عليا.

هيام: انا هكون مسؤله منك وانت اصرف
فارس: انتي بتضحكي عليا ولا علي نفسك؟ فلوس ابوكي وفي بيت ابوكي؟
هيام: علي فكره انت ما بتحبنيش، انت ما حبتنيش ابدا
فارس: وليه مش العكس؟ ليه مش انتي اللي محبتنيش؟ ليه انتي ما تتنازليش وتصبري عليا شويه وانا هشوف اي شقه ونتجوز فيها وتعيشي معايا علي قد ما اشتغل.

هيام: عارف لو مفيش حلول تانيه كنت وافقت لكن في بس انت منشف دmاغك، انت بتعند وبس، انا كنت مستعده لاي شيئ معاك بس حاليا انا مش مقتنعه بحبك اصلا، انت كنت ديما تقولي انتي مش متخيله انا ممكن اعمل علشانك ايه؟ والحمد لله عرفت انت ممكن تعمل ايه؟ ولا حاجه! انت مش هتعمل اي حاجه علشاني لانك اصلا محبتنيش!
فارس: والله يا هيام لو انتي شايفه اعتزازي بنفسي هو عدm حب يبقي انتي حره، احنا كده وصلنا لطريق مقفول.

هيام: انت اعتقد كده قولت كلمتك صح؟ خلاص يا فارس
فارس: خلاص ايه؟
هيام: خلاص همشي ومش هجيلك تاني ومش هتشوف وشي تاني، الظاهر اني كنت فارضه نفسي عليك ولحد كده كفايه قوي مش هزعجك تاني يا فارس ارجع لل، للعربيه اللي بتصلحها
سابته ومشيت وهو حس انها بجد هتمشي ومش هيشوفها تاني، سابها تمشي ويوم وري يوم بيعدي بيحس انه بيمـ.ـو.ت بالبطئ..
عم احمد: وبعدين معاك يا فارس؟
فارس: خير يا حج في حاجه؟

عم احمد: ايه اللي جرالك؟ انت عامل في نفسك كده ليه؟ ما تفتح قلبك لينا، يا ابني احنا عايزين سعادتك وانت كده، انا مش عارف انت مالك اصلا!
فارس: انا مش عارف اعمل ايه اصلا؟
عم احمد: طيب ما تاخد رايي مش يمكن افيدك! ايوه انا راجـ.ـل عجوز بس عندي خبره عنك في الحياه جربني يا ابني يمكن؟
فارس: اوكي هجربك، انا بحب واحده زميلتي في الكليه وهيا بتحبني
عم احمد: وبعدين فين المشكله؟

فارس: المشكله انها بـ.ـنت مليونير، انا كنت عارف انهم اغنيه بس مش للدرجه دي..
عم احمد: وهما رافضينك يعني لانك ابن راجـ.ـل بسيط؟
فارس: لا بالعكس هما مش رافضيني
عم احمد: امال ايه المشكله؟
فارس: ابوها عايزني اشتغل عنده في الشركه ولما نتجوز نقعد معاه في بيته بحجه ان معندوش غير بـ.ـنته دي وانه عايزنا نونسه في البيت..
عم احمد: اهممم وانت شايف ايه الوضع؟

فارس! انا شايف انه عايز يتحكم فيا ويشغلني تحت ايديه ونعيش معاه ويصرف عليا وما اقدرش افتح بوقي بكلمه معاه، وبعدين انا بحب شغلي ده وبحب العربيات واتعلمت علشان اشتغل في مجالي ده مش علشان اقعد في مكاتب..
عم احمد: طيب انت حكمت رأيك، انت ما بتحبهاش كفايه وبتحب شغلك!
فارس: لا طبعا انا بحبها اكتر من اي حاجه
عم احمد: بس مش اكتر من شغلك بدليل انك فضلت الشغل عنها هيا
فارس: انت شايف انه عادي اني اقبل شروط ابوها؟

عم احمد: انا شايف ان شروط ابوها منطقيه، اب بيحب بـ.ـنته وبيحترم اختياراها بس في نفس الوقت هو في ايده يساعدها عايزو ازاي بقي يقف يتفرج؟
فارس: يعني ايه؟
عم احمد: يعني اختك لما جت تتجوز والفلوس قصرت مع محمود جوزها بعت حته ارض وساعدته وكملت معاه تمن الشقه فهل ده لاني عايز اتحكم فيه؟ ولا لاني عايز اسعد بـ.ـنتي؟ وبعدين انا راجـ.ـل بسيط ما حلتيش ما بالك بواحد مليونير زي ما انت قلت؟ كلامه يا ابني طبيعي جدا.

فارس: انت عايزني اتجوز واحده تصرف عليا هيا وابوها؟ ده اللي انت بتقولو؟
عم احمد: لا طبعا انا مقلتش كده
فارس: امال انت بتقول ايه؟
عم احمد: بقول ان تصرف ابوها طبيعي واي اب هيعمل كده واكتر، لكن السؤال هنا هو انت عايز ايه وهتعمل ايه؟
فارس: ماهو ده السؤال اللي انا مش عارف اجاوبو.

عم احمد: انا هساعدك، مبدئيا كده انت بتحبها ولا بتحب العربيات اكتر؟ وليه رافض فكره انك تشتغل مع ابوها؟ ظش يمكن يكون عايز جوز بـ.ـنته يبقي زي ابنه ويقف جنبه؟ وبعدين حته تسكنو فين دي مش قضيه قوي طالما انت مبسوط، يا ابني المهم سعادتك وراحتك، سيبك من الكل وسيبك من العادات والتقاليد وحط قدامك حاجه واحده بس
فارس: ايه هيا؟

عم احمد: طول ما انت مش بتغضب ربنا ما يهمكش اي شيئ تاني، رضا ربنا هو المهم، وطالما ربنا راضي هو ديما هيفتحلك الطرق المقفوله، استخير ربنا وشوف قلبك يدلك علي ايه؟ وبعدين اللي بيحب بيتنازل شويه، شويه منك وشويه منها والمركب هتمشي، وبعدين انت هتشتغل مش هتقعد في البيت وشوف هل شغلك مهم ولا هو هيشغلك بس كماله عدد ولا علشان خاطر بـ.ـنته، وفكر وخد قرارك
سابه وخرج لمـ.ـر.اته.

منيره: انت فعلا مقتنع باللي قلته لابنك؟ وهتسيبه يتجوز البـ.ـنت دي؟
عم احمد: لو هو اختار ده يبقي ربنا يسعده، متقفيش في طريق ابنك
منيره: ولو خسرنا ابننا واخدوه مننا وزغللو عنيه بالفلوس ونسينا؟
عم احمد: يبقي انا معرفتش اربي وحلال عليهم وله مننا ندعيله وبس
منيره: انت ازاي بتتكلم كده؟
عم احمد: ابنك راجـ.ـل واي قرار هياخده هيكون صح، احنا مربينو صح يا منيره اوعي تخافي عليه؟

الايام اللي عدت علي فارس من غير ما يشوف هيام او يسمع صوتها جننتو وعرفتو ان حياتو من غيرها ملهاش طعم او معني وشغلو كرهو ومعدش طايق يروحو وفي الاخر الطريق معالمه وضحت قدامه، هيام هيا طريقه وهيا سعادته وهيا حبيبته، واي شيئ من غيرها مالوش طعم او معني...
راحلها البيت وطلب يقابلها واول ما شافتو
فارس: انا بحبك واوعي تتهميني تاني بعكس ده
هيام: سبق وقولتلي قبل كده مش بالكلام.

فارس: مش بالكلام يا هيام، انا موافق علي اي حاجه تقربني منك اوكي، خلينا نتجوز بقي.
فارس: انا بحبك واوعي تتهميني تاني بعكس ده
هيام: سبق وقولتلي قبل كده مش بالكلام
فارس: مش بالكلام يا هيام، انا موافق علي اي حاجه تقربني منك اوكي، خلينا نتجوز بقي
وفعلا فارس استلم الشغل في شركه عاصم براتب خيالي وخلال شهر اتعمل فرح مالوش مثيل ليهم...
امه مافرحتش ابدا بالجوازه دي وحست انها بتخسر ابنها بس ابوه كان واثق فيه وفي اختيار ابنه...

اتجوز فارس وهيام وعاشوا في جنه شهر العسل، هيام كانت عارفه ازاي تخلي فارس بين ايديها وازاي تنسيه الدنيا باللي فيها طول ما هو في حـ.ـضـ.ـنها..
رجعوا ورجع لشغلو مع ابوها وعاش معاهم في فيلتهم بس عمرو ما حس ان ده بيته ابدا..
عمره ما اخد راحته او انـ.ـد.مج في الجو بتاعهم او حفلاتهم وديما مشاكل وخناق مع هيام سواء علي اصحابها او لبسها او سهرها، مشاكل مش بتنتهي ابدا.

والخناق بيزيد لو طلبت من باباها فلوس وهو عرف بيقلب الدنيا..
فارس: انا زهقت ومش قادر يا هيام
هيام: يوووه علي الاسطوانه اللي مش بتنتهي دي ابدا وبعدين معاك يا فارس؟
فارس: انا معايا فلوس تعالي ناخد شقه بره ونعيش فيها انا وانتي وبس، احنا قاعدين هنا ليه؟
هيام: وبعد ما ناخد الشقه هنعيش ازاي؟
فارس بنرفزه: انا مش مشلول واقدر افتح بيت واقدر اصرف عليكي
هيام بهدوء وقفت وسابت الميكب اللي بتحطو.

هيام: انت عارف يا فارس تمن الفستان اللي انا لبساه ده كام؟
فارس: اي علاقه ده باللي انا بقولو؟
هيام: الفستان ده ب عشر الاف جنيه، وده تمن فستان واحد، البدله اللي عليك، ارماني عارف بكام؟
فارس: عمر ما همتني المظاهر دي، ايه لو ملبسناش فستان معرفش بكام هنمـ.ـو.ت؟ هيام؟
هيام: فارس حبيبي الناس مستنيانا تحت، أجل الكلام بعدين يالا حبيبي...
فارس بيتخـ.ـنـ.ـق كل يوم اكتر واكتر بس هو بيحبها يعمل ايه مش عارف...

راح يزور ابوه وامه ودخل وقعد معاهم، كانوا واحشينو جدا ومفتقدهم جدا
عم احمد: مالك يا ابني مهموم ليه؟ مش اتجوزت اللي قلبك اختارها؟ مش مبسوط ليه بقي؟
فارس: عايش في بيت مش بيتي ومكان مش مكاني هتبسط ازاي؟ مش عارف اعيش وسطهم
عم احمد: هو انا معلمتكش القناعه يا فارس ولا ايه؟ من غيرها مش مبسوط ومعاها مش مبسوط انت عايز ايه بالظبط؟
فارس: عايزها تعيش معايا انا، تعيش عيشتي انا.

عم احمد: يبقي كنت تختار واحده زيك وهيا هتعيش عيشتك لكن انت اختارت غلط، ولا انت عارف تعيش عيشتها ولا هيا هتقدر تيجي تعيش عيشتك
فارس: انت جاي دلوقتي تقولي كده؟ ماهو انت اللي شجعتني اتجوزها؟
عم احمد: انا قلتلك فكر بعقلك وخد قرارك وشوف ايه اولوياتك وايه اللي تقدر تستغني عنه وايه لأ؟، انا قلتلك استفتي قلبك
فارس: وده كان اختيار قلبي وانا بحب مراتي مش ما بحبهاش.

عم احمد: خلاص يبقي تحاول ترضي بنصيبك وترضي باللي ربنا قسمهولك
مـ.ـر.اته كل شويه تتصل بيه علشان يروحلها وهو مش عايز يروح، وهو مروح حن للورشه ولعم محسن ومجدي صاحبو فعدي عليهم
الكل في الشارع بيسلم عليه لحد ما وصل الورشه
مجدي: يا عم يا عم، والله وبقينا شبه رجـ.ـال الاعمال
فارس: ازيك يا صاحبي اخبـ.ـارك ايه؟
مجدي: وانت لسه فاكر صاحبك؟
فارس: عيب عليك احنا اكتر من الاخوات المهم اخبـ.ـارك ايه وعامل ايه؟ ونجاه اخبـ.ـارها ايه؟

مجدي: احنا الحمدلله تمام ومستنين اهو ولي العهد
فارس فرح لصاحبو جدا وحس ان هو كمان مفتقد الموضوع ده
مجدي: بقولك صح في موضوع مهم عايز اكلمك فيه
فارس: قول علي طول
مجدي: عمك محسن هيبيع الورشه عارضها ب 200 الف وانا معايا منهم 50 ايه رايك لو تشاركني فيها انا الثلث وانت الثلثين
فارس: انت متخيل ان انا معايا 150 الف؟
مجدي: نعم؟ ده العربيه لوحدها تمنها ضعف المبلغ ده.

فارس: انت صاحبي ومش هخبي عنك، العربيه بتاعت الشغل مش بتاعتي
مجدي: يعني انت بتشتغل عندهم ببلاش ولا ايه؟ مش فاهم؟
فارس: لا طبعا بقبض وبقبض راتب خيالي
مجدي: طيب ايه؟

فارس: معرفش هتفهمني ولا لأ؟ الفلوس دي مش بعتبرها بتاعتي، بتاعتهم وابوها بيديهالي علشان بـ.ـنته وده اللي بعملو بصرف بيها علي بـ.ـنته، انا معايا اضعاف المبلغ اللي انت قولتو ده بس مش عايز اخد فلوس ابوها واشتري بيها حاجه خاصه بيا انا، انت فاهمني يا مجدي ولا كلامي مش منطقي؟
مجدي: لا فاهمك وفاهمك كويس كمان، ممكن اسألك سؤال غلس حبتين؟
فارس: اسأل عادي
مجدي: انت حاسس ان جوازك ده مش هيستمر صح؟

فارس: مش عارف يا مجدي، مش عارف المهم، انا معايا في حدود 75 الف دول يخصوني خدهم وممكن اشوف الحج ممكن ناخد منه 50 ولا حاجه وما اعتقدش ان عم محسن هيدقق قوي في الباقي معانا
مجدي: خلاص شوف ابوك يقدر يسلفنا كام وانا هثبت عمك محسن
فارس: اتفقنا يالا همشي انا دلوقتي سلام يا صاحبي
روح فارس بيته وكانت مـ.ـر.اته علي اخرها
هيام: اه سيادتك روحت هناك ونسيتني انا تماما لا وكمان مش عايز حتي ترد عليا؟

فارس: كان المفروض تيجي معايا مش اول ما انا اروح تفضلي تتصلي مليون مره
هيام قلبت كلامها بسرعه: وحـ.ـشـ.ـتني اعمل ايه؟ اول ما بتبعد بتوحشني وبعدين انت لما بتروح الشغل بكلمك كام مره هاه؟ بس انت النهارده مكنتش بترد وده ضايقني مش اكتر
فارس: حقك عليا بس كانوا وحشيني وكنت عايز افضل معاهم شويه
هيام: طبعا حبيبي، المهم بقولك واحشني ايه؟
فارس ابتسم: ايه ايه؟
هيام: مش واحشاك ولا ايه؟
فارس: طبعا وحشاني...

فارس كلم ابوه في موضوع الورشه بس مكنش معاه غير 25 الف هنا امه اتدخلت وقالت انها هتتصرف في الباقي ومرضيتش تقول لحد هتعمل ايه؟ وفعلا جابت 50 الف الباقيه وعطتها لابنها
فارس: مش هاخدها غير لما تقولي جيبتيها ازاي؟
منيره: بعت قيراط ارض في البلد، اخويا كان عايزو وانا مش محتاجاه ولا باخد منه حاجه
فارس: ليه بس كده؟
منيره: خد الفلوس وروح اشتري الورشه محدش عارف بكره فيه ايه؟ يالا اتوكل.

وفعلا راح اشتري الورشه هو ومجدي وسابها لمجدي يديرها زي ما يحب...
عم احمد: ليه عملتي كده؟ انتي مكنتيش عايزه تبيعي ارضك بعتيها ليه؟
منيره: الارض مش اهم من ابني، وبعدين اهو يبقي عنده حاجه تسنده لو الزمن غدر بيه ولا جد في الامور امور
عم احمد: قصدك لو ساب مـ.ـر.اته صح؟

منيره: لا طبعا ربنا يسعدو معاها ويهدي سرهم، قصدي لو حب يسيب بيت ابوها وشغلو معاه يلاقي حاجه يعملها وما يحسش انه مذلول ليهم او محتاجلهم، ده قصدي
عم احمد: ربنا يوفقه ديما للخير...
الايام بتعدي وفارس اشتاق للخلفه وخصوصا بعد ما شاف مجدي شايل ابنه في حـ.ـضـ.ـنه
فارس: هيام! هو انتي ليه مش بتحملي! احنا ممكن نروح لدكتور او
قاطعته هيام: حمل ايه؟ انا مش عايزه احمل ولا اخلف دلوقتي خالص، انا بستعمل وسيله لمنع الحمل.

فارس اتصـ.ـد.م: افنـ.ـد.م؟ وانتي ازاي تعملي حاجه زي دي من غير ما تستأذنيني؟
هيام: لان ده شيئ يخصني انا
فارس: افنـ.ـد.م انتي بتقولي ايه؟ هو انتي لو خلفتي هيبقي ابنك انتي لوحدك ولا ابني انا كمان؟ يعني ايه شيئ ما يخصنيش!
هيام: لان انا اللي هحمل وانا اللي هشيله في بطني وانا اللي حياتي هتتوقف وشكلي هيبوظ وبعدها هبقي مسؤله عن بيبي، لا انا مش مستعده لكل ده ناو
فارس: وانا عايز اخلف
هيام: ان شاءالله.

فارس: يعني ايه ان شاءالله، انتي بتاخديني علي قد عقلي؟
هيام: فارس سيبني سنه ولا اتنين نتمتع بيهم بشبابنا وجوازنا قبل العيال
فارس: لا طبعا سنه ايه وسنتين ايه؟ انا عايز عيال
هيام: ان شاءالله انا مش بقول لأ انا كمان عايزه اخلف منك بس اديني وقت مش اكتر
فارس: لا يا هيام انا استحملت كتير لكن لحد الموضوع ده وهقولك لأ والف لأ بعد اذنك
هيام راحت لامها تحكيلها اللي حصل
رجاء: انا مش قادره افهم ايه اللي عاجبك فيه؟

هيام: جوزي وبحبه
رجاء: خلاص يبقي خلفي منه لما بتحبيه؟
هيام: انا عايزه فعلا اخلف منه بس مش دلوقتي اتمتع انا وهو شويه لكن هو مش فاهم راسه والف جزمه الا دلوقتي وخصوصا بعد ما مجدي صاحبه خلف
رجاء: يعني انتي عايزه ايه دلوقتي؟
هيام: عايزه حاجه تقنعه اننا نأجل الخلفه شويه شوفيلي حل
رجاء: سيبيني افكر شويه
بعدها بيومين فارس راجع من شغله وحمـ.ـا.ته وقفته
رجاء: فارس تعال لحظه عيزاك
فارس: خير يا حمـ.ـا.تي.

رجاء: ممكن اتعبك وتوصلني مشوار صغير؟ نص ساعه بالكتير؟ ممكن؟
فارس: حاضر اتفضلي، امال السواق فين؟
رجاء: اخد اجازه النهارده معرفش عنده ايه كده؟ لو مشغول بلاش؟
فارس: لا عادي
وصلها المكان اللي هيا عيزاه وهيا نازله
رجاء: ينفع تنزل معايا؟
فارس: هستني حضرتك هنا
رجاء: لا معلش اطلع معايا هما خمس دقايق ونازلين علي طول كمل جميلك معايا يالا
معرفش يرفض فنزل معاها ولقي نفسه في عياده نسا
فارس: احنا هنا ليه؟

رجاء: لحظه وهتفهم كل حاجه
رجاء اخدته ودخلو للدكتوره وهو مش فاهم حاجه نهائي
رجاء: دكتوره داليا الامين صاحبتي وصديقتي
فارس: اهلا وسهلا بحضرتك، انا عارف حضرتك
داليا: فعلا احنا اتقابلنا كذا مره
فارس: ممكن افهم بقي انا هنا ليه؟
داليا: انا هفهمك، انت هنا بسبب هيام، هيام يا فارس عندها ورم حميد في الرحم والمشكله ان الورم ده بيأثر علي قدرتها علي الحمل
فارس: انتي بتقولي ايه؟ وهيا مقالتليش ليه؟

داليا: خافت وهيا شيفاك متعلق ومصر قوي علي موضوع الخلفه، هيا لما الحمل اتأخر جاتلي ومن ساعتها بتاخد علاج علشان نقلص حجم الورم لحد ما نقدر نتدخل جراحيا، وطبعا انا طلبت منها تاخد حبوب منع الحمل لان الحمل هيكون فيه ضرر علي صحتها، هيام خافت انها تخسرك او انك تسيبها فقالت تتعالج بسرعه بس انت عملت معاها خناقه كبيره.

فارس وقف: مش عايز اسمع اكتر من كده، حضرتك يا حمـ.ـا.تي مكنتيش مضطره تجيبني لهنا انتو فاكرني ايه؟ انا بعشق مراتي، اتفضلي حمـ.ـا.تي علشان اروحك
رجاء: لا روح انت انا هفضل مع الدكتوره
جري فارس علي مـ.ـر.اته وهو بيلوم ويأنب نفسه علي خناقاته مع مـ.ـر.اته وجـ.ـر.حه ليها مره بعد مره
الدكتوره: انتي عارفه ان لو حد عرف باللي حصل ده انا هروح في داهيه، دي خيانه مهنيه...

رجاء: ولا خيانه ولا حاجه، سنه كده وتبقي تحمل يعني هو مستعجل علي ايه؟ وبعدين ايه اللي يثبت انك قولتيلو حاجه؟ ده مجرد كلام، وبعدين ده جميل انا مش هنساه ابدا، فاهماني؟
فارس وصل لمـ.ـر.اته يبـ.ـو.س فيها ويحـ.ـضـ.ـن فيها ويصالح فيها ويتأسف ويعتذر
فارس: ليه خبيتي عني، ليه مقولتيليش؟ انتي متخيله ان عندي اغلي منك انتي؟ انتي ليه ديما بتشككي في حبي ليكي؟ هيام انا بحبك امتي هتقتنعي بده!

هيام: انا اسفه حبيبي بس كان نفسي اجيبلك عيل تفرح بيه ويكمل بيتنا الصغير
عيطت في حـ.ـضـ.ـنه وهو فضل يهدي فيها وبكده قفلت باب الخلفه وطبعا فارس مفتحش الموضوع ده تاني خـ.ـو.فا علي مشاعرها...
في يوم كان راجع من شغله تعبان جدا فمصدق وصل للسرير ورقد فيه
هيام: ايه ده؟ انت راقد!؟ الحفله هتبدأ، بابي اتصل كذا مره يالا يا فارس
فارس: تعبان ومش قادر نهائي حتي اتحرك
هيام: نعم؟ ايه تعبان دي؟

فارس: يعني ايه ايه تعبان؟ تعبان هيا ليها كام معني؟
هيام فتحت درج وقلبت فيه وجابت كوبايه ميه وراحت لجوزها
هيام: اتفضل قرص مسكن وقوم يالا، انت عارف الحفله دي هيحضرها مين وعارف قد ايه هيا مهمه للشركه وعارف ان وجودك مهم اتفضل قوم
فارس: انتي بتتكلمي بجد؟ انتي مش فارق معاكي اني تعبان؟
هيام: نروح الحفله ولما نرجع هسيبك ترتاح براحتك بس لو سمحت قوم.

قدام اصرارها قام غير هدومه ولبس ونزل معاها بيتحرك بالعافيه ويقاوم فكره الاغماء
وصلوا الحفله وهو مش شايف اصلا قدامه ومش مركز في اي حاجه، بدأ يتعب جـ.ـا.مد وجـ.ـسمه بيترعش من البرد
عاصم: انت فيك ايه؟ مالك؟
فارس: بردان، التكيف عالي شويه
عاصم: برد ايه وتكيف ايه؟ الدنيا حر جدا
عاصم حط ايده علي راس فارس
عاصم: سيادتك سخن جدا، لما انت تعبان كده جيت ليه؟ كنت ارتاح في البيت!
فارس: حكم القوي بقي.

عاصم نادي علي بـ.ـنته: جوزك تعبان اتصرفي وروحيه قبل ما يبوظ الحفله كلها لان لو وقع من طوله هنضطر نلغي الحفله فاتصرفي بسرعه
راحت لجوزها ووقفت قصاده
هيام: يعني بجد مش قادر تستحمل ساعتين كمان؟ هو انا ماليش اي خاطر نهائي عندك؟
فارس: وهو انا ماليش قيمه عندك؟ انتي ازاي مش حاسه بيا
فارس كان بيتكلم بالعافيه وكان هيوقع بس هيام لحقته واخدته علي بره ونادت لصبحي السواق
هيام: عمي صبحي روحو علي البيت بسرعه.

سابته ومشيت وهو مصدوم، ومش عارف هو ليه بيحبها وهو متأكد انها ما بتحبوش؟
عم صبحي روح فارس واول ما وصلوا اتفاجئ بيه اغمي عليه وجـ.ـسمه كله بيتنفض فاتصل بعاصم وبلغوا وقالو يطلعوا اوضته وهيبعتلهم دكتور وفعلا بعتوله دكتور وفضل جنبه لحد ما فاق..
فضل كتير مش عارف هو فين واخيرا لمح حبيبته
فارس: انت مين؟
الدكتور: حمدالله علي السلامه انا الدكتور بتاعك وكنت جنبك الليل كله...

انسحب الدكتور وسابهم واتفاجئ فارس بمـ.ـر.اته بتتخانق معاه علشان تعب في الحفله بتاعتها
هيام: يعني انت مكنتش قادر تاخد اي مسكن ولا اي حاجه وتفضل معايا؟ ولا علشان الجو مش علي هواك؟ انت امتي هتشاركني الحاجات اللي بحبها؟ انا مش قادره استحمل!
فارس مصدوم: انتي مش قادره تستحملي؟ انتي اللي مش قادره؟ انتي ما بتحسيش خالص كده؟
سابها وقام ودخل غير هدومه وخارج
هيام: انت رايح فين وسايبني كده؟

فارس: سايبلك البيت كله اصل انا بعيد عنك ما بحسش
سابهاونزل وهيا مش متأكده هيا سمعت صح ولا اتهيألها؟ نزلت تجري وراه بتنادي عليه وهو مش بيرد عليها لحد ما عاصم وقفه
عاصم: في ايه؟ اقف كلمني انا هنا
فارس: اسأل بـ.ـنتك
عاصم: انا بسألك انت
فارس: سيادتها بتتخانق معايا لاني تعبت، انت متخيل؟ بتتخانق علشان تعبت امبـ.ـارح وبتقولي ازاي اتعب واسيبها؟
عاصم: هيا اكيد مش قصدها كده، اقف وكلمها
فارس: لا معلش اعذرني بعد اذنك.

عاصم: اقف يا فارس واتكلموا
فارس: قلت لحضرتك اني تعبان حاليا ومش قادر اتكلم بعد اذنكم
سابهم ومشي وراح بيت ابوه
عاصم: انتي عملتي ايه؟
هيام: انا بصراحه مش مصدقه انه كان تعبان هو ما بيحبش الحفلات وجوها وعلشان كده عمل الفيلم ده.

عاصم: لااااا انتي كده زودتيها قوي، يعني امبـ.ـارح صبحي نزلوا بالعافيه وكان بيتشنج من السخونه والدكتور الليل كله بيحاول ينزل حرارته وانتي جايه دلوقتي تقولي بيمثل؟ انتي معدتيش عيزاه ولا ايه؟ زهقتي منه خلاص؟
هيام: انت بتقول ايه؟ لا طبعا انا بحبه.

عاصم: دي مش تصرفات حد بيحب، لو هو مكانك كان ساب الدنيا كلها واخدك وطلع بيكي علي اقرب مستشفي مش يتخانق معاكي علشان تعبتي! ايه يا هيام؟ خلي بالك انتي بتيجي عليه قوي وده مش هيخليه يفضل
رجاء: سيبك من ابوكي يا بت، هو يطول ظفرك اصلا! المفروض يحمد ربنا عليكي، وعلي المستوي اللي انتي معيشاه فيه، زعل دلوقتي يروق ويرجع، سيبك منه تعالي نشوف الموديلات اللي ناديا جابتها في الاتيليه قبل ما حد ياخد الحلو يالا.

عاصم: امم ربنا يستر
رجاء: ما تخافش مش هصرف كتير
عاصم: ماهو المشكله ان ت عـ.ـر.فينا للكتير مختلف
رجاء: ربنا يخليك ليا بيبي.

راح فارس لبيتهم ودخل علي اوضته ونام
منيره: ادخل اشوفو؟
عم احمد: شوفيه محتاج حاجه ولا لأ؟ بس ما تضغطيش عليه يتكلم؟
دخلت لابنها وقعدت جنبه علي السرير وحطت ايدها علي دmاغه وشعره بحنيه بس اتفاجئت انه سخن
منيره: يالهووي يا فارس انت سخن، انت عيان؟
فارس: تعبان شويه ممكن ارتاح؟
منيره: طيب نجيب دكتور؟
فارس: لسه جاي من عندو بس العلاج نسيتو في العربيه تحت هنام شويه ولما اصحي هجيبه ما تقلقيش انتي.

منيره: انا هنزل اجيبه
يدوب هتقوم بس فارس مسك ايدها وقعدها حط راسه علي رجلها
فارس: ممكن تفضلي جنبي شويه؟ انا لسه واخد العلاج دلوقتي مش هاخد قبل ٤ ساعات كمان، بس عايزك تفضلي جنبي ممكن يا امي؟
ضمت ابنها: روح قلبي انت وعمري كله، انا جنبك يا حبيبي، حـ.ـضـ.ـن امك علي طول موجود يا حبيبي، نام، نام وارتاح
وفعلا فارس نام كتير وامه جهزتله اكل خفيف علشان ياكله اول ما يصحي...

صحي علي دوشه ولعب عيال فقام وخرج كانت فرح وعيالها موجودين وابوه وامه وجوزها وقعد وسطهم واكتشف انه مفتقد جو العيله جدا، مفتقد القعده دي والضحك الصافي والحب الصادق، مفتقد حياته البسيطه...
اخر النهار مـ.ـر.اته جاتله وفضلت تحايل فيه علشان يرجع معاها ولانه بيحبها فبيضعف قصادها ديما
اخدته ومشيت وفضلت الحياه مستمره تحت ضغوط وخناق ما بينتهيش واختلافات ملهاش اول من اخر...

في حفله من الحفلات اللي بيعملوها كانت حفله عيد ميلاد مراتو وبيجهزولها قبلها باسبوع
ابو فارس تعب جدا وفارس اخدوا علي المستشفي وكلهم جنبه لحد ما بدأ يتحسن شويه
فارس: الف سلامه عليك يا ابو فارس يالا بقي من هنا
عم احمد: الحمد لله علي كل حال يا فارس المهم في كلمتين عايز اقولهملك
فارس: لما تقوم بالسلامه قول اللي انت عايزو...

عم احمد: لا اسمعني، اوعي يافارس تعيش حياه مش عجباك، العمر بنعيشو مره واحده فمتضيعوش في حاجه مبتحبهاش، ما تجيش علي نفسك علشان حد مش مقدرك، ولو تعبك محدش بيقدره يبقي وفرو، وخليك ديما قريب من ربنا اوعي تنساه، اوعي تعمل حاجه حـ.ـر.ام علشان ترضي حد، نفسي اشوفك مبسوط يا فارس، لو اختيارك كان غلط صلحو وما تفضلش عمرك كله عايش في الغلط ده
فارس: انا بحب مراتي
عم احمد: ومش مبسوط معاها ليه؟

فارس: لاني اكتشفت ان الحب لوحده مش كفايا ابدا، فأنا بحاول اظبط الحاجات التانيه وان شاءالله تتعدل
عم احمد: ان شاءالله يا ابني، روح لمراتك علشان حفلة مامتها علشان محدش يزعل منك
فارس: لا انا مش هروح حفلات، انا هفضل معاك هنا
عم احمد: لا لا، روح لمراتك ولحمـ.ـا.تك ولبيتك واتبسط وانا الحمد لله كويس اهو..
منيره: لو في حاجه هكلمك ما تقلقش، روحلهم علشان ما يزعلوش بس
فارس: ما يزعلوا ولا يتفلقوا مش هروح واسيبكم هنا.

عم احمد: انت غاوي تتعبني معاك ليه؟ قلتلك روح ولو في حاجه هنكلمك اتفضل
مع اصرارهم مشي فارس وخلي امه توعده لو اي حاجه حصلت تتصل بيه...
بعد ما خرج
منيره: ليه داريت عنه انك تعبان؟ ليه خليتو يمشي؟
عم احمد: قعدته جنبي هتعمل ايه؟ خليه يتبسط مع مـ.ـر.اته ويفرح، خليه يفرح يا منيره...

فارس راح علي البيت كانت الدنيا كلها مقلوبه للحفله، مـ.ـر.اته كانت بتلبس
هيام: ايه رأيك؟ حلو؟
فارس: اه حلو
هيام: انت ما بصتش
فارس: مش رايق انا يا هيام قلتلك حلو ما تعمليش فيلم بقي، انتي اخدتي رأيي في الفستان ده خمسين مره اليومين اللي فاتوا ايه اللي هيجد النهارده؟
هيام: اه نسيت الحاجات دي انت ما بتهتمش بيها، سوري علي الازعاج
سابها وقعد علي السرير ومسك دmاغه بايديه
فارس: وحياه ابوكي ما ناقصك! ارحمي.

سابته وخرجت مخـ.ـنـ.ـوقه وباباها قابلها
عاصم: يا ساتر مالك؟
هيام: الاستاذ اللي جوه مش هاين عليه يرد عليا عدل
عاصم: باباه في المستشفي واكيد مشغول عليه احمدي ربنا انه جالك وساب باباه
هيام: انت علي طول بتيجي في صفه ليه؟

عاصم: علشان انتي بتيجي عليه وبعدين مش عايزك تخسريه لانه بيحبك بجد، ما تخسريهوش يا هيام، فارس بيحبك ومستعد يضحي بحياته علشانك فما تخسريهوش، حسي بيه وخليكي قريبه منه وخديه ديما في حـ.ـضـ.ـنك وشاركيه ألمه، هو مضايق علشان باباه يبقي اقل حاجه تبقي حنينه في وقت زي ده...
هيام حـ.ـضـ.ـنت ابوها: اوك حبيبي.

عاصم: ادخليلو وخديه في حـ.ـضـ.ـنك وما تنرليش من غيرو، وريه هيام اللي بيحبها، خليه يعيش ليله من ليالي الف ليله، عيشي جوزك في حب الليله، يالا هو انا اللي هعلمك؟
هيام دخلت لفارس كان مكانه فشـ.ـدته وقفته وبدئت تدلع فيه ولبسته ونزلوا الاتنين مع بعض ايديهم في ايدين بعض، نستو الدنيا باللي فيها، فضلوا يرقصوا مع بعض الليل كله...

وسط الحفله والديجي والاغاني والرقص محدش سمع تليفون فارس اللي نسيه علي السرير ومحدش سمع تليفون البيت اللي بيرن...
الفجر هيأذن والكل بدأ يمشي وفارس اخد مـ.ـر.اته وطلعوا اوضتهم وهيام عايزه تكمل ليلتها في حـ.ـضـ.ـن جوزها
وهيا في حـ.ـضـ.ـنه لمح التليفون بتاعه وافتكر فجأه ان التليفون مكنش معاه الوقت ده كله فبعد عن مـ.ـر.اته ومد ايده للتليفون وقبل ما يفتحوا مرات شـ.ـدته وباسته اكتر واكتر.

هيام: بقي في حد يمسك الفون في وقت زي ده؟ النهارده عيد ميلادي ودي هديتي اللي انا عيزاها منك، انت في حـ.ـضـ.ـني...
فارس فضل في حـ.ـضـ.ـنها وغرق معاها في بحر المتعه
وبعد فتره قام دخل الحمام ومسك تليفونه
هيام: نفسي اعرف ايه المهم في التليفون النهارده؟
فارس: لحظه وجاي، هشوف بس في حد رن ولا لأ؟ يوووه الفون فاصل اصلا
هيام: سيبه بقي وتعال
فارس: لحظه اصبري
هيام: بحبك ومش عايزه اصبر تعال.

قامت واتعلقت في رقبته وهو شالها بس حط تليفونه الاول علي الشحن
هيام: قدامه شويه عقبال ما يفتح خليك معايا بقي
فارس معاها بس مشغول فبعد ومسك التليفون كان فتح بص فيه وهيا حاولت تشـ.ـده بس زقها بعيد لان لقي اكتر من 20 مسد كول من امه واخته
فارس بعصبيه: ابعدي
قام وقف واتصل بامه بس ما ردتش عليه، اتصل كتير ما ردتش فاتصل باخته نفس الموضوع ما بتردش
هيام: فارس في ايه؟ اهدي.

فارس: ما بيردوش علي التليفون الاتنين امي وفرح
هيام: ما يمكن يكونوا نايمين احنا الفجر
فارس: لأ مش نايمين في حاجه حصلت
بدأ يلبس هدومه وبيتصل وبرضه محدش بيرد فاخيرا اتصل بمحمود جوز اخته
محمود: اخيرا يا فارس انت فين؟ الليل كله بـ.ـنتصل بيك
فارس: ايه الصوت ده؟ ايه اللي حصل؟
محمود: باباك تعب جـ.ـا.مد بالليل وحاولنا نكلمك واتصلنا علي تليفون البيت بس محدش عرف يوصلك
فارس قاطعه: محمود ايه اللي حصل؟ انطق
محمود: باباك، ،.

فارس: مالو؟ تعبان؟ محمود ابوس ايدك انطق، انا خمس دقايق بالكتير وهبقي عندك بس طمني
محمود: لا براحتك خلاص
فارس: خلاص بقي كويس يعني؟
محمود: ...
فارس: يخربيت كده حط انطق
محمود: البقاء لله يا فارس.
محمود: البقاء لله يا فارس
فارس مش مستوعب هو سمع ايه؟: انت بتقول ايه؟ البقاء لله ايه؟ انت اهبل يالا، انا لسه كنت معاه بالليل كان كويس، علي فكره انت هزارك رخم
محمود: فارس تعال علشان هيطلعوا الجثه ونروح ندفنه وما نتأخرش
فارس بصوت عالي: تدفن مين يا واد يا اهبل انت، انت اهبل، بطل هبل.

هيام جريت لابوها وقالتلو وراح بسرعه لفارس اللي بيتخانق مع محمود في التليفون فشـ.ـده من ايدو وكلم هو محمود وفهم منه اللي حصل
عاصم: فارس البس هدومك ويالا بينا اتحرك
فارس اخيرا لبس وعاصم اخده ونزلوا علي المستشفي وهناك اول ما شاف امه جريت عليه واترمت في حـ.ـضـ.ـنه وبدئت تعيط عـ.ـيا.ط ما شافوش قبل كده ابدا.

اتعملت جنازه لابوه وطول الوقت فارس ساكت مش بيتكلم مع اي حد، مش بينام، مش بيعـ.ـيط، بس جـ.ـا.مد ملامحه جـ.ـا.مده، فات اسبوع بحاله وهو في بيت ابوه بيستقبل اللي داخل واللي خارج بس مش بيتكلم مع حد، باليل هو وامه
منيره: فارس حبيبي روح بيتك لمراتك بقي
فارس: انا في بيتي يا امي
منيره: حبيبي وبعدين معاك؟ انت عامل كده ليه في نفسك؟ بتلوم نفسك ليه؟
فارس: ما تشغليش بالك انتي؟ قومي ارتاحي النهار كان طويل.

منيره: لا مش هرتاح يا فارس الا لما تفتح قلبي وتقولي انت مالك؟ ايوه كلنا زعلانين بس انت بتلوم نفسك ليه؟ انت ذنبك ايه؟
فارس انفجر: علشان في الوقت اللي المفروض ابقي جنبه فيه كنت قاعد برقص وبضحك وبهزر، كان المفروض اكون معاه، كان المفروض لما تتصلوا بيا ارد من اول رنه، يمكن كنت لحقته؟ يمكن كنت شوفته، يمكن كنت عملت اي حاجه؟ يمكن.

منيره: هششش اسكت، دي اعمار، لا مجيئك ولا تأخيرك كانوا هيفرقوا في حاجه، وبعدين ابوك كان مبسوط انك مشيت وقالي بنفسه سيبيه يفرح ويتبسط، ومنعني اكلمك، فلو انت كنت مبسوط فهو كان مبسوط اكتر فاوعي تلوم نفسك ابدا، اوعي حبيبي، اللي حصل حصل خلاص، ارجع بيتك لمراتك ولشغلك ولدنيتك، ارجع حبيبي
فارس: لا ده كان بيتي ولا الشغل كان شغلي، انا فعلا يا امي محتاج ارجع بيتي وارجع شغلي وده اللي انا قررت اعمله...

منيره: مش فاهمه
فارس: يعني ده بيتي، التاني كان بيت حمايا والشغل كان شغلو لكن دلوقتي انا في بيتي ومن بكره هنزل شغلي وارجع ورشتي
منيره: ومراتك؟
فارس: هيا حره، عاجبها تعيش معايا في بيتي اهلا بيها، مش عاجبها يبقي تشوف حياتها بعيد عني..
منيره: لا حول ولا قوه الا بالله، ربنا يعملك الخير يا ابني، تصبح علي خير.

سابته ومشيت وراحت اوضتها ترتاح واخر الليل قامت مفزوعه من نومها وقلقت علي ابنها فقامت تشوفه وساعتها اتفاجئت بيه بيعـ.ـيط، بيعـ.ـيط زي عيل صغير، جريت عليه اخدته في حـ.ـضـ.ـنها تحاول تهدي فيه بس هو مش بيهدي ولا بيسكت عمال يلوم نفسه انه ازاي مكنش موجود في وقت ابوه احتاجه فيه؟ ازاي ما اتصلش هوه؟ ازاي؟
فضل الليل كله يعـ.ـيط في حـ.ـضـ.ـن امه لحد ما اخيرا هدي ونام في حـ.ـضـ.ـنها...

فارس الصبح بدري راح علي بيت حماه وكلهم استقبلوه وعزوه وهو استاذن وطلع اوضته ومـ.ـر.اته وراه كانت فكراه جاي يرتاح بس اتفاجئت بيه بيلم حاجته
هيام: انت بتعمل ايه؟
فارس: انتي شايفه ايه؟
هيام: برضه مش فاهمه؟ انت هتسافر تغير جو؟
فارس: لا يا هيام انا راجع بيتنا وهرجع شغلي في الورشه بتاعتي
هيام: افنـ.ـد.م؟ انت بتقول ايه؟ انت اتجننت ولا ايه؟

فارس: قولي عقلت مش اتجننت، اتجننت يوم ما خرجت من بيتنا ودخلت بيت مش بيتي واشتغلت شغل مش شغلي، ودلوقتي عقلت وراجع لبيتي ولشغلي، بعد اذنك
هيام: وانا مفكرتش فيا؟ انا يا فارس
فارس: انتي؟ انتي خليتنيني ارقص واغني وابويا بيمـ.ـو.ت في المستشفي، انتي خليتيني اعمل حاجات عمر ما تخيلت في يوم اني اعملها، انتي علشانك اتنازلت كتير قوي، لكن لحد كده كفايا، مش هتنازل تاني
هيام: هتطلقني؟ انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك؟

فارس: انتي بتحبيني؟ انتي عمرك ما حبتيني ولا ت عـ.ـر.في يعني اي حب؟
سابها ونزل ومعطهاش فرصه تتكلم تاني وتحت قابل حماه وحمـ.ـا.ته
عاصم: البقاء لله يا فارس، خد وقتك وبراحتك ووقت ما تحب ترجع الشغل براحتك
فارس: لا اسف انا مش هرجع الشغل تاني، شغلي من الاول كان غلط، وبعدين انتو شركه تصميمـ.ـا.ت وانا ميكانيكا سيارات مجال بعيد تماما عني، كل حاجه سلمتها في الشغل...
عاصم: القرارات دي ما تتاخدش وقت زعل اهدي وبعدها نتكلم.

فارس: انا هادي جدا، انا هرجع بيتنا وهرجع ورشتي، بـ.ـنتك ما عدتش تلزمني، بعد اذنكم
سابهم ومشي وهيام عيطت بعد ما مشي
رجاء: انتي بتعيطي ليه دلوقتي؟ خلاص بقي
عاصم: قلتلك يا هيام ما تضغطيش عليه وتيجي عليه هيروح منك وما سمعتيش كلامي، مش هيرجع تاني هنا
هيام: يعني ايه مش هيرجع تاني؟ يعني ايه يا بابي؟

عاصم: يعني مش هيرجع، مـ.ـو.ت والده كـ.ـسره ومش هيرجع تاني وبعدين ما تنسيش انه بيلومك انتي لانه بدل ما يكون مع ابوه كان هنا معاكي في حفلتك وده مش هينساه ابدا
هيام: يعني اعمل ايه؟
عاصم: ده بقي قرارك انتي هتكملي معاه؟ ولا هتسيبيه؟ انتي قرري هتعملي ايه؟
رجاء فضلت وري بـ.ـنتها عايزه تقنعها تطلق من فارس وتشوف غيره حد يستاهلها وهيام بتحب فارس ومش عارفه تعمل ايه؟
فارس رجع ورشته وقابله مجدي صاحب عمره.

مجدي: اتفضل يا عم فارس
فارس: ايه ده؟
مجدي: شوفها
فارس: ده شيك ب 200 الف جنيه، اعمل بيه ايه؟
مجدي: نصيبك خلال السنه اللي فاتت، انا التلت وانت التلتين زي ما اتفقنا
فارس حط الشيك في ايد مجدي
فارس: وهو انا اشتغلت علشان اخد فلوس؟ ده شغلك انت وتعبك انت والفلوس دي من حقك انت.

مجدي: لا طبعا، انا اخدت نصيبي واخدت برضه تعبي وعرقي وده نصيبك انت، وبعدين لولا فلوسك انت مكنتش هعرف اشتري الورشه اصلا وكان زمانها اتباعت وانا الله اعلم كنت هبقي فين؟ وبعدين دي فلوس والدتك برضه انت نسيت انها باعت ارضها؟ هيا كمان ليها النص في الفلوس دي بس دي حاجه انت تعملها، فارس انت جمايلك عليا مغرقاني من واحنا عيال مش دلوقتي بس، وبعدين الورشه الحمد لله دخلها كويس وبتجيب قرش حلو ومع وجودك انت هتزيد ان شاء الله خد فلوسك يا راجـ.ـل، امسك.

حط الشيك في ايده ومعطالوش فرصه يتكلم تاني بس فارس عرف صاحبه علي اصله ومعدنه الحقيقي
فارس روح البيت وعطي الشيك لوالدته
منيره: ده ايه ده؟
فارس: ده شيك ب 200 الف جنيه مجدي عطاهولي نصيبي من الورشه خلال السنه اللي فاتت
منيره: ما شاء الله، معقوله عملت المبلغ ده كله، ربنا يبـ.ـاركلكم فيها كمان وكمان بس انت بتديهولي ليه؟ حطه في البنك
فارس: مش انتي بعتي ارضك ولا نسيتي؟ فلوسك يا امي.

منيره: اخص عليك يا فارس، هو الام لما بتدي لابنها فلوس بتبقي مستنياه يرجعهم؟
فارس: فلوسك وحقك
منيره: ابدا ولا اخد منهم مليم
فارس: قسما بالله اقطعه وارميه في الزباله، امي فلوسك تاخديها، انا مش عايز فلوس
منيره: خلاص هاخد بس هاخد اللي انا دفعتو وبس من غير مليم زياده
يدوب فارس هيتكلم بس مامته وقفته ومنعته يتكلم تاني وفعلا اخدت فلوسها اللي حطتهالو وهو اخد الباقي...

هيام كل فتره تروح لفارس علشان تخليه يرجع بس بيصدها تماما
فارس: انتي خليتيني ابعد عن ابويا في اكتر وقت احتاجني جنبه فيه، ابويا مـ.ـا.ت وانا برقص في حفلتك، عارفه يعني ايه؟ عارفه يعني ايه ابويا يكون بيطلع في روحه وانا في حفله مع سيادتك؟ ياريت مشيت علشان في حاجه مهمه ولا شغل ولا اي نيله لكن لأ انا مشيت وسيبته علشان سيادتك عامله حفله، ياشيخه ملعون ابو الحفلات علي اللي بيعملها كمان، اتفضلي من هنا بقي..

هيام: انا اسفه حقك عليا
فارس: الاسف ما ينفعش في المواقف دي..
كل شويه هيام تروحلو وهو مش بيديها فرصه تتكلم او تعتذر او تحاول ترجعه ليها بس بدأ يحن وبدأ يشتاق وبدأ يحط اعذار وبدأ يفكر فيها ايه لو رجعلها او لو سمحلها هيا ترجعله؟
اخر مره راحتله فضلت تتكلم كتير وهو يسمعها وساكت لحد ما خلصت كل كلامها.

فارس: خلصتي كلامك؟ مش هقولك غير كلمتين، بيتي مفتوح، عايزاني يبقي تيجي تعيشي في بيتي غير كده ما عنديش، لو مش عاجبك كلامي بلغيني واديكي حريتك
سابته ومشيت من غير ما تنطق، بتفكر تعمل ايه؟
فتره عدت مش عارف هيام هترجعله ولا هتسيبه، اوقات بيحن وبيفكر يكلمها بس بيرجع يفتكر اخر ليله اللي مـ.ـا.ت فيها ابوه فبيقسي تاني..

لحد ما يوم روح سمع صوتها كان عايز يطير ويضمها يلومها يعاتبها علي غيابها، كانت وحشاه لدرجه مش متخيلها هو نفسه، ،
دخل بهدوء وبصلها بس اتفاجئ انه ما جريش عليها ولا ضمها ولا حتي كلمها
هيام: وحـ.ـشـ.ـتني
فارس: ماهو باين فعلا
منيره: سلم علي مراتك عدل يا واد انت، انا هقوم اعملكم حاجه تشربوها وانت اتعدل
سابتهم ودخلت اوضتها وقفلت علي نفسها بحيث تسيبهم براحتهم، يتكلموا، يتعاتبوا، يتخانقوا...

هيام: وحـ.ـشـ.ـتني وانت عارف ده كويس!
فارس: لا مش عارف، ومعدتش عارف حاجه اصلا، اللي عارفه ان انا جيت علي نفسي كتير قوي علشانك بس للاسف انتي مخدتيش بالك من ده ومقدرتيش اللي انا عملته وابويا قالي اللي مايقدرش تعبك وفره وبلاش منه وبصراحه قررت اسمع نصيحته، مش هاجي علي نفسي تاني ومش هعمل حاجه ما بحبهاش تاني..

هيام: تعال نبدأ من جديد يا فارس، انا جايه اهو هعيش في المكان اللي انت هتعيش فيه، واللي انت عايزو انا هعمله بس ما نبعدش عن بعض، ارجوك ما نبعدش تاني، انت مش متخيل انا بحبك قد ايه؟ وواحشني قد ايه؟ بحبك يا فارس
ودي كانت كارت اخضر لفارس ان هو يسيب قلبه يطلع اللي جواه لان هو كمان مـ.ـر.اته كانت وحشاه جدا
شالها واخدها اوضته ووراها هيا وحشاه قد ايه وهيا كمان اتعلقت في رقبته ومش عيزاه يبعد تاني عنها...

منيره خرجت وسمعت صوتهم في اوضته وفرحت ان اخيرا ابنها هيعيش مبسوط مع مـ.ـر.اته في بيته..
هيام: علي فكره احنا محتاجين اوضه نوم
فارس: بكره الصبح ننزل نشتري واحده انتي بس تشاوري..
هيام: يعني ينفع نجدد عفش البيت كله؟
فارس: ينفع بس واحده واحده مش هينفع اروح اشتري عفش جديد وانا ابويا لسه مـ.ـيـ.ـت، هنجيب اوضه نوم دلوقتي لينا والباقي شويه شويه.

هيام اتضايقت بس سكتت وفعلا اشتروا اوضه نوم وساعتها فارس حمد ربنا انه اخد الفلوس من صاحبه..
منيره راحت عند فرح مع اعتراض فارس بس قالتله ان مـ.ـر.اته من حقها تعيش شويه لوحدها مع جوزها وانها هتروح بس فتره مؤقته وهترجع تاني...
هيام واحده واحده جددت البيت كله وخلصت الفلوس اللي كانت مع فارس...
فارس اتفاجئ ان فلوسه خلصت علي حاجات بالنسبالو ملهاش قيمه لكن بالنسبه لمـ.ـر.اته مهمه جدا..

كان بيشتغل شغل من نار هو ومجدي وكتير مجدي يسيبه ويمشي اول ما يتعب
مجدي: لا يا عم انا مش قد الشغل ده، اشتغل انت واللي تشتغل بيه خليهولك وانا سيبني اشتغل براحتي، يا بابا احنا بشر
فارس: انا مقولتلكش اشتغل، ابقي روح بدري مع العمال ومالكش دعوه بيا
مجدي: فارس هو انا ينفع اسألك سؤال شخصي؟
فارس: وانت من امتي الادب ده وبتستأذن قبل ما تسأل؟
مجدي: لا اصلو سؤال غلس حبتين..
فارس: اخلص وانجز.

مجدي: هو انت متخاصم مع مراتك؟
فارس باستغراب: لأ ليه؟
مجدي: معقوله مش متخاصمين؟
فارس: ايه الهبل ده؟ وهنتخاصم ليه؟ ليه بتقول كده؟
مجدي: لا اصل انا بشتغل كده ليل مع نهار لما ببقي متخاصم مع نوجا ومش عايز اروح فاقــ,تــل نفسي في الشغل لكن لو متصالحين بجري علي البيت جري، انت نهار وليل هنا، فقلت اكيد متخاصمين
فارس: لا يا سيدي مش متخاصمين
مجدي: امال انت ليه مش في حـ.ـضـ.ـن مراتك؟ ومخليني انا كمان مش في حـ.ـضـ.ـن مراتي وابني.

فارس: وانا مالي ومالك روح يا اخويا لمراتك وابنك وسيبني انا في حالي
مجدي: فارس انت في حاجه حصلت مخبيها؟
فارس ساب اللي في ايده وبص لصاحبو
فارس: احنا مش هنخلص بقي، لا يا مجدي مفيش حاجه حصلت، ريح نفسك كل الحكايه اني محتاج لكل قرش اقدر اوفرو بس مش اكتر، توضيب البيت وفرشو خلاني علي الحديده فعلشان كده بشتغل
مجدي: صرفت 200 الف في اسبوعين؟ انت مراتك يدوب راجعه من اسبوعين!نهارك ابيض
فارس: امي اخدت نصيبها.

مجدي: برضه مفرقتش؟ ايه؟ لا يا فارس انت لازم تعمل كنترول والا مش هتلاحق
فارس: ان شاءالله ما تشغلش بالك انت روح بقي وسيبني عطلتني
مشي مجدي وصعب عليه صاحبه اللي عايش في دوامه وشكله مش هيعرف يخرج منها...
روح فارس علي الفجر مهدود بس نفسه ينام مش اكتر اول ما دخل رمي جـ.ـسمه علي كنبه الانتريه ومـ.ـر.اته طلعت واول ما شافته.

هيام: بهدومك دي يا فارس، مش معقوله؟ انت عمال ترغي علي تمنه وتأنب فيا انه غالي وانت جاي توسـ.ـخه شحم وزيت، عندك استعداد تغيره
فارس: يا الله، لا يا ستي معنديش استعداد اغيره، قمت اهو وهروح اغير
هيام: تاخد شاور مش تغير بس
فارس: اوووف منك
سابها ودخل وفسر ده انها خايفه علي العفش اللي هو اتكلم عليه وانها خايفه علي فلوسه.

دخل فارس في دوامه الشغل لان طلبات هيام ما بتنتهيش ابدا ومهما يشتغل مش قادر يوفر طلباتها نهائي ولا فساتينها ولا مكياجها ولا حفلاتها
وخناقاتهم ما بتنتهيش بالعكس تضاعفت
اخته كانت بتزوره هيا ومامتها بس شويه شويه زيارتهم قلت جدا وتكاد تكون اتعدmت وهو مش عارف ليه ومش فاضي اصلا يسأل ليه؟
فارس: هو فرح وامي بقالهم كتير مجوش ليه؟
هيام بتقلب في تليفونها: ويجوا ليه؟

فارس: نعم؟ ايه يجوا ليه دي؟ انتي زعلتي حد فيهم ولا ايه؟
هيام: لا يا حبيبي مش اقصد بس قصدي انهم بيبقوا عايزين يشوفوك وانت مش بتبقي موجود بس
فارس: طيب انا هريح بكره وهتصل بيهم يجوا يقضوا اليوم هنا اوكي
هيام: اوووف
فارس: في ايه؟ ايه اوف دي؟
هيام: عيال اختك قرود وبيبهدلو الدنيا
فارس: يبهدلوا زي ما هما عايزين واياك تزعلي حد فيهم فاهمه ولا لأ؟ امال لو كنتي بتنظفي بنفسك كنتي عملتي ايه؟ انا هقوم اكلمهم.

هيام: انت حر بس شوف هتجيب الاكل منين؟
فارس: ايه رأيك من باب التغير تدخلي المطبخ اللي انتي مدفعاني فيه مبلغ وقدره وتعملي انتي اكل؟
هيام: انت عايزني انا اطبخ؟ انت الظاهر مش طبيعي، لو عايز هكلم مامي تبعت اكل من عندها
فارس اتنرفز: لا يا ستي متشكر انا هتصرف
فارس كلم امه واخته وما قبلش اعتراضهم ابدا واصر انهم يجوا عنده وتحت ضغطه راحو وهو استقبلهم وكان فرحان بيهم جدا.

هيام طلعت وقعدت ساكته كعادتها بس مش عاجبها اي حد وهتتجنن من العيال وكل ما يقوموا تبقي عايزه تضـ.ـر.بهم بس ساكته علشان فارس قاعد
منيره ساكته وعايزه تتكلم ومش عايزه في نفس الوقت بس اخيرا نطقت
منيره: حبيبي قوم وريني هتعمل ايه وانا هعملو..
فارس: تعملي ايه في ايه؟
منيره: في الغدا ولا ايه؟ ولا مفيش غدا ولا ايه؟
فارس ابتسم: لا يا ست الكل في غدا وزمانه في الطريق ما تقلقيش
منيره: في الطريق؟ يعني ايه؟

فارس: يعني طلبت الاكل وزمانه جاي خلاص
منيره: طلبت اكل من بره؟ اخص عليك يا فارس انا كنت عملتو
فارس: ليه يعني! ارتاحي انتي ( الجرس ضـ.ـر.ب) اهو وصل اهو بعد اذنكم
قام فتح وامه راحت وراه تاخد منه الاكل وسمعته وهو بيحاسب الراجـ.ـل ودخلت معاه المطبخ
فارس: مالك يا ام فارس في ايه؟ شكلك عايزه تقولي حاجه؟
منيره: 2500 جنيه يا فارس علشان غدوه؟ يا ابني انت بتلاقي الفلوس دي في الشارع؟ ده انت شقيان النهار كله.

فارس: وفيها ايه يعني؟ هو انتو كل يوم هنا؟ وبعدين يا ستي علي قلبي زي العسل المهم تبقوا مبسوطين..
منيره: ربنا يسعد قلبك بس مره تانيه هتجيب اكل من بره مش هدوقه انا عارفه ان مراتك ملهاش في المطبخ انا مستعده اعملك اكل كل يوم وابعتهولك
فارس باس ايد مامته: ربنا ما يحرمني منك ابدا يا ست الكل
منيره: انا مش بعزم يا فارس
فارس: عارف والله، علي العموم لو احتجت حاجه هبلغك خلاص!

منيره: ولو هتعزم بلغني قبلها وانا هجيلك
فارس: هو انتي مش ناويه بقي ترجعي بيتك؟
منيره: شويه كده، اتدلع انت بس ومراتك وانا العيال هناك مسليني ايوه قرود بس بيملو البيت، عقبال ما اشيلك يا حبيبي
فارس: يارب يا ست الكل يارب
منيره: الا لو مفيهاش مضايقه يا فارس هو ليه يعني مفيش حمل لدلوقتي؟
فارس: لما ربك يريد يا ام فارس دعواتك انتي بس
منيره: دعيالك يا حبيبي في كل وقت.

بره عند هيام وفرح، فرح ساكته ومش لاقيه حوار تتكلم فيه مع هيام وفي نفس الوقت مسترخمه سكوتها
هيام: ولد انت وهيا ما تقعدوا بقي، وانتي قلتلك مليون مره لمي قرودك دول، ايه ده؟ امال عامله نفسك بتحبي اخوكي ازاي وانتي جايبه القرود دول يبهدلوله حاجته؟ انت عارفه الانتريه ده بكام اللي عيالك بيبهدلوا فيه؟ دي مش تربيه دي؟ اوووف.

فرح مسكت عيالها وقعدتهم جنبها ودmـ.ـو.عها كانت بتهدد بالنزول بس ماسكه نفسها علشان خاطر اخوها ما يجيش ويسألها وتعمل مشكله..
اخوها خرج ومنيره كمان ومعاهم الاكل بيحطوه علي السفره
منيره: بت يا فرح ما تقومي تحطي الاكل من اخوكي..
قامت بس اخوها ضمها
فارس: لا خلي القمرات قاعدين وانا هحط الاكل انا، انتي تقعدي برنسيس جنب البرنسيس التانيه واول ما يجهز الاكل انا هناديكم، وانتي كمان اقعدي معاهم يا ست الكل.

منيره: لا يا حبيبي انا وانت مع بعض يالا
حطوا الاكل واكلوا وفرح بتاكل بالعافيه بس مش عايزه تضايق اخوها وعيالها قعدوا جنبها كاشيين وخايفين من هيام اللي زعقت في امهم وزعلتها
شويه وفرح قامت علشان تمشي ومهما فارس يمسك فيها الا انها رافضه تقعد واتحججت بجوزها، فارس حاول يخلي مامته قاعده بس رفضت ومشيت مع بـ.ـنتها لانها حست ان في حاجه حصلت، ومهما حاولت تعرف ايه اللي حصل الا ان رفضت تحكي اللي حصل.

منيره: طيب هيا قالتلك حاجه واحنا في المطبخ؟
فرح: يا ماما بقي، مفيش يا حبيبتي حاجه، غيري بقي الموضوع
منيره: عارفه اخوكي دفع كام في غدا النهارده؟ 2500 جنيه وده علشان الهانم مش راضيه تدخل المطبخ، ياعيني الواد بيتعب علشان سيادتها تفرقع الفلوس شرق وغرب...
فرح: انتي مش شايفه الشقه عملت فيها ايه؟ ديكورات وفرش ومكلفاها، زمانها اصلا خلت فارس علي الحديده.

منيره: ربنا يعينه عليها يا بـ.ـنتي، انا عارفه كانت مستخبيالو فين دي؟
فرح: يا رب، يارب...
منيره: انا بفكر ارجعله بقي علي الاقل اوفرله تمن الاكل والشرب من بره ده...
فارس مع مـ.ـر.اته ومستغرب هما ليه مشيوا ومكملوش اليوم معاه
فارس: لاحظتي ان فرح كانت متضايفه من حاجه؟ مكنتش طبيعيه ابدا
هيام: لا ما لاحظتش عادي
فارس: لا مش عادي في حاجه ضايقتها..
هيام: ممكن بقي نخلينا في نفسنا شويه؟ بقولك صح شوفت ده.

طلعت موبيلها وورته صوره مبعوتالها علي الواتس
فارس: ايه ده؟
هيام: ده فستان
فارس: ما انا شايف انه فستان، انا بقولك ايه ده؟ بتوريهولي ليه؟
هيام: تحفه صح؟
فارس: عادي يعني
هيام: لا مش عادي ده اخر موضه
قاطعها: انتي عايزه ايه هاتي من الاخر؟
هيام: عاجبني وبعدين ناديا بعتتلي صورته قبل ما تعرضه
فارس: وبعدين؟
هيام: ايه وبعدين وبعدين؟ عايزه اشتريه يا فارس.

فارس: هو انتي بتشتري لمجرد الشري ولا انتي ايه؟ انتي عندك كميه لبس تكفي بلد كامله وتفيض
هيام: انت بتبص للبس بتاعي؟ وبعدين ده لبسي وبابي اللي جايبو
فارس: ربنا يخليهولك بعد اذنك
هيام: انت ما ردتش عليا علي فكره، انا عايزه الفستان
فارس: تمنه كام يا هيام؟
هيام: 11 الف وخمسمائه بس ممكن اخليها تنزله ل 10 الاف وحاجه
فارس: ياه بجد هتنزله ل 10 الاف وحاجه ياااه تصدقي ده لقطه
هيام: انت بتتريق؟

فارس: لا سمح الله اتريق ازاي؟ انتي حايلا عايزه عشره الاف جنيه تجيبي فستان، هو انتي فاكراني مليونير؟ ولا مش شايفه انا بشتغل قد ايه علشان اعرف اوفرلك طلباتك
هيام: خلاص هخلي بابي يجيبوا او هخليها تاخد تمنه منه
فارس: لا طبعا انتي هنا في بيتي يبقي انا اللي هصرف عليكي فاهمه ولا لأ؟
هيام: انا عايزه افهم انت ماشي ورايح فين؟
فارس: نازل الورشه
هيام: انت قلت هتريح النهارده.

فارس: والفلوس اللي سيادتك طلباها هتيجي منين؟
سابها ونزل وهناك مجدي شافه استغرب
مجدي: انت مش قلت هتأجز النهارده؟
فارس: قلت
مجدي: ونازل ليه؟
فارس: لنفس السبب اللي انت بتقعد علشانه هنا اوقات طويله
مجدي: اممم ماشي، في عربيه هناك صاحبها عايزها في اقرب وقت
فارس: مالها؟
مجدي: قلتلي مالها؟ والله هو سمع عنك وجايلك مخصوص
فارس: ايوه عايز ايه يعني؟

مجدي: هيدخل بعربيته سباق بعد يومين والمشكله ان عربيته فوق 200 بيقول مش بتبقي مظبوطه وبتسخن بسرعه جدا وبتدخن وهو عايز يوصلها ل 300 مش 200 بس
فارس: 300 امم كده هتكلف كتير قولتله كده؟
مجدي: قلتله وبيقول الفلوس مش مشكلته هو اللي يهمه السباق، ده الكرت بتاعه لو تحب تكلمه
فارس: اوكي خليني اشوف العربيه الاول وهيتعمل فيها ايه وبعدها اكلمه
غرق فارس في شغله اللي بيعشقه..

مجدي: بقولك يا فارس الوقت اتاخر انا هروح عايز حاجه؟
فارس: لا روح انت انا سهران شويه
مجدي: ما تكمل الصبح؟
فارس: لا سيبني انا سهران اتكل علي الله انت
سابه ومشي وهو فضل في العربيه بيحاول يخلصها او بيحاول يهرب من واقع واضح جدا بس هو مش عايز يشوفه، النهار طلع والعمال ومجدي رجعوا كان لسه موجود
مجدي: انت مطبق لحد دلوقتي؟ يا ابني حـ.ـر.ام عليك صحتك
فارس: تعال شوف بص انا فكرت في ايه...

بدأ يشرح لمجدي اللي عملوا في العربيه وغير فيها ايه
مجدي: تصدق انت عبقري؟
فارس: المشكله ان الكلام ده محدش جربه قبل كده
مجدي: انت هتجربه اهو
فارس: تفتكر هينفع؟
مجدي: نظريا الكلام منطقي جدا، تعال هساعدك نخلصها ونطلع نجربها ايه رأيك؟
فارس: يالا.

وفعلا الاتنين فضلوا النهار كله يخلصوا فيها لحد ما خلصوها وطلعوا الاتنين يجربوها، طلعوا علي الطريق الصحراوي وبدأوا يجربوا اقصي سرعه ممكن يوصلولها، ساق فارس باقصي سرعه ممكن توصلها العربيه وكانت سرعه مـ.ـجـ.ـنو.نه ومجدي جنبه بيصـ.ـر.خ من السرعه وفارس بيزود ويزود ويزود
وفجأه الاتنين بصوا لبعض وتنحوا وحصل اللي معملوش حسابه واللي هيدفعوا تمنه هما الاتنين...
فارس سايق بسرعه مـ.ـجـ.ـنو.نه وفجأه هو ومجدي بصوا لبعض واتفاجؤا بعربيه بوليس بتنور وبتحاول تلحقهم ومش عارفه
فارس هدي السرعه ووقف علي جنب لحد ما عربيه البوليس لحقته ونزل اتنين ظباط
الظابط: بطاقتك ورخصتك ورخصه العربيه
فارس افتكر انه لابس لبس الشغل ومعهوش حتي بطاقه والعربيه كمان مش بتاعته
فارس: للاسف انا مش معايا ولا بطاقه ولا رخصه
الظابط: طيب انزلولي انتو الاتنين من العربيه.

نزلوا الاتنين ووقفوا علي جنب والظابط بيفتش في العربيه والظابط التاني وقف يراقبهم
الظابط: العربيه دي بقي بتهربوا فيها ايه؟
فارس: بنهرب؟ لا لا حضرتك فاهم الموضوع غلط العربيه دي كنت بصلحها في الورشه عندي ودلوقتي بنجربها بس مش اكتر قبل ما اسلمها لصاحبها وعلشان كده انا بلبس الشغل ونسيت محفظتي وحاجتي في الورشه
الظابط: ياه بجد؟ لا جديده دي؟ بجد جديده.

مجدي: والله ده اللي حصل يا باشا احنا كنا متحمسين بالعربيه وطلعنا نجربها ومحدش فينا افتكر اننا بهدوم الشغل اصلا
الظابط: طيب اتفضلوا معانا لحد ما نتأكد من كلامكم ونتأكد ان العربيه مش مسـ.ـر.وقه
اتقبض عليهم الاتنين وطبعا لان الدنيا ليل حبسوهم للصبح ورفضوا انهم يتصلوا باهاليهم.

مجدي: جربنا العربيه يا اخويا؟
فارس ضحك: انا مقلتلكش تعال معايا انت اللي شبطت فيا
مجدي: دلوقتي نجاه تقلب الدنيا
فارس: معلش بقي ليله وتعدي ان شاءالله، بقولك ايه انا هنام انا مطبق من امبـ.ـارح
مجدي: وهيجلك نوم واحنا كده؟
فارس: انا نمت اصلا
الصبح طلع وفارس اتصل بمحمود جوز اخته يجي يضمنه ويعدي يجيبلو بطاقته وهدوم يلبسها ويجيب لمجدي كمان ويطمن اهاليهم عليهم.

محمود راح لبيت فارس وخبط كتير ومحدش رد فاتصل بمـ.ـر.اته يسألها يعمل ايه؟ فقالتله يفضل يخبط لحد ما هيا تفتح لانها بتبقي نايمه وبتكسل تقوم وفعلا فضل يخبط كتير لحد ما اتضطرت تقوم هيام تفتح
فتحت بقميص نومها ونايمه خالص ومحمود اتفاجئ بيها كده فحط وشه في الارض
هيام: افنـ.ـد.م
محمود: كنت عايز بطاقه فارس وهدوم ليه؟
هيام باستغراب: ليه؟ وهو فين اصلا من اول امبـ.ـارح؟
محمود: هو في القسم اتقبض عليهم امبـ.ـارح.

هيام: ايه؟ اتقبض عليه؟ ليه؟
محمود: طلعوا يجربوا عربيه هو ومجدي واتاخدوا تحري والاتنين من حظهم معهمش بطايق
هيام: يستاهل، ثواني هجيبلك الحاجه
دخلت جابت الحاجه ولبست روب خفيف مالوش لازمه علي قميصها وعطت الحاجه لمحمود اللي اخدها وراح القسم وضمن الاتنين
البوليس استدعي صاحب العربيه واتأكدوا فعلا ان العربيه مش مسـ.ـر.وقه..
صاحب العربيه استلم عربيته وفرح بيها جدا ومجدي وفارس روحوا علي بيوتهم.

فارس دخل بيته لقي مـ.ـر.اته وابوها وامها في استقباله
هيام بتريقه: كفاره
فارس: متشكر
عاصم: انا عايز افهم ايه حبك في البهدله دي ومبهدل بـ.ـنتي معاك؟ وصلت للاقسام يا فارس؟
فارس: مبهدل بـ.ـنتك؟ انا اللي مبهدلها؟ هو مين مبهدل مين؟ وبعدين اقسام ايه؟ اي حد معرض انه يخرج وينسي بطاقته وحظه يقابله حد يسألو عنها
عاصم: اوكي ممكن بقي سيادتك ترجع لشغلك ولبيتك
فارس: انا في بيتي وفي شغلي.

عاصم: بيتك؟ وشغلك؟ هو انت مش ملاحظ ان شغلك ده مش مكفي بيتك؟
فارس: شغلي مكفي بس المشكله ان طلبات بـ.ـنتك اللي ما بتنتهيش
عاصم: هيا اتربت كده وعاشت كده سيادتك بقي مش قادر علي ده يبقي تقبل المساعده وتسكت
فارس: افنـ.ـد.م؟ اقبل ايه؟ قسما بالله لولا حضرتك في بيتي كنت اتصرفت تصرف تاني، بدال ما تقول لبـ.ـنتك تعيش علي قد بيتها بتقولي انا امد ايدي؟ لا طبعا ده مش هيحصل ابدا وسبق وقولتلك ان هيا براحتها تعمل اللي يعجبها!

عاصم: لا انت التفاهم بالعقل معدش جايب نتيجه معاك، انا هتصرف
فارس: والله كل واحد ينام علي الجنب اللي يريحه وانا مرتاح كده..
عاصم: ماشي براحتك يا فارس بس ما تزعلش بقي من اللي هيحصل
عاصم مشي وفارس بص لمـ.ـر.اته نظره طويله وسابها ودخل يغير علشان ينزل شغله تاني
اخر النهار رجع بيته من التعب، كان محتاج يرتاح وينام في سريره، رجع كانت مـ.ـر.اته لابسه الفستان اللي كان عاجبها
فارس: ايه ده؟ انتي جبتيه؟

هيام: تحفه صح يا فارس؟ هياكل مني حته، اصبر لما البنات يشوفوه هيتجننو
فارس: سيبك من البنات والكلام الفاضي ده خلينا في المهم جبتي فلوسه منين؟
هيام: مجبتهاش
كانت واقفه قدام المرايا بتشوف نفسها وبتلف عاجبها الفستان جدا فارس مسكها جـ.ـا.مد ولفها ليه
فارس: بقولك جبتي تمنه منين؟
هيام: قولتلك مجبتش انا مش متعوده ادفع نهائي انا باخد اللي عيزاه من ناديا
فارس: وبعدين؟
هيام: هيا اتومـ.ـا.تيك بتبعت الفاتوره لبابي.

فارس بصلها بغـ.ـيظ وكان عايز يمد ايده عليها وهيا لاحظت ده
فارس: انتي، انتي...
هيام: انا ايه؟ خليك في شغلك ومالكش دعوه بيا انا، انت في حالك وانا في حالي
فارس: انتي بتقولي ايه؟ انتي اتجننتي؟ قولتلك مليون مره طول ما انتي في بيتي فانا ملزم بيكي
هيام: سيبك من كل ده وتعال ننام، انا وانت ما بـ.ـنتخانقش في السرير، ويمكن ده الشيئ الوحيد اللي مخلينا مكملين مع بعض، تعال.

فارس زق ايدها بعيد وسابها وخرج وراح لمجدي صاحبه استلف منه 10 الاف جنيه وراح بيت عاصم عطاهملو
فارس: فلوسك اهي اتفضلها وياريت الموقف ده ما يتكررش تاني
عاصم: طول ما انت مش مكفي مراتك هيتكرر
فارس: انا مش هرد عليك بعد اذنك...
تاني يوم في الشغل صاحب العربيه اللي فارس عملها جاله الشغل وشكرو جدا وعطاه شيك ب 10 الاف ريال وقالو ان ده نصيبه من السباق لان لولاه مكنش فاز ابدا، فارس اخد الفلوس وسدها لمجدي...

مجدي: والله حـ.ـر.ام اللي بتعمله في نفسك ده
فارس: اتفضل فلوسك واسكت
الايام اللي بعد كده الكل بيشتغل والورشه بتكسب وسمعتها بقت معروفه وكتير بيحسد فارس علي شغله وورشته ما يعرفوش الحقيقه وما يعرفوش الدوامه اللي هو عايش فيها...
كل يوم فواتير بتروح لفارس الشغل وجمله واحده بيقولوها: لو حضرتك مش هتدفع هنوديها لعاصم بيه الدmنهوري...
الجمله دي كانت كفيله تجنن فارس النهار كله، بدأ يسحب من فلوس الورشه..

يوم ورا يوم خناق وزعل واختلافات ووصل لمرحله معدش قادر يدي اكتر من كده...
امه واخته بعدوا عنه كتير وهو من دوامه شغله مش فاضي يسأل عليهم
وفي مره وهو في شغله
مجدي: فارس عايز اتكلم معاك شويه اذا سمحت
فارس: قول
مجدي: لا مش هينفع وانت شغال تعال المكتب جوه
دخلوا الاتنين وقعدوا قصاد بعض
فارس: خير يا ابني في ايه؟ ما تنطق علي طول
مجدي: العمال ما قبضوش واتاخرنا عليهم قوي
فارس: طيب ما تقبضهم.

مجدي: اقبضهم منين يا فارس؟ هاه؟
فارس: يعني ايه منين؟ الورشه شغاله كويس جدا والمكسب بتاعها كويس
مجدي: ماهي دي المصيبه يا فارس ان الورشه شغاله كويس
فارس: يعني ايه مش فاهم؟

مجدي: يعني من غير زعل يا فارس احنا حاليا كلنا بنشتغل بس علشان نسد الفواتير اللي مراتك بتبعتها فكده كتير، الورشه مفيهاش فلوس لان انت بتسد الفواتير اللي بتجيلك منها، فالنظام ده كده مش هينفع انت متقبل وضعك ده انت حر لكن تدخلنا كلنا فيه فده مش مقبول ابدا
فارس: انت بتقول ايه؟ انا مش بسحب كتير قوي كده؟

مجدي: انت الظاهر ان السكينه سرقاك، هو انت مش طلبت مني اللي يجي بفواتير اسدها لو انت مش موجود او مش فاضي؟ ده اللي بيحصل! ولعلمك انا بأيد الفلوس اللي بتتسحب يوميا، اتفضل اهي شوف مصاريف مراتك شكلها ايه يمكن لما تقراها تستوعب انت بتعمل في نفسك وفينا ايه؟

مجدي عطي الكراسه اللي بيكتب فيها لفارس وسابه وخرج وهو فضل مع نفسه يفكر هو ازاي بقي كده؟ ازاي مـ.ـر.اته عملت فيه كده؟ ولا استسلامه مره وري مره هو اللي عمل كده؟ ولا اختيارو الغلط هو اللي عمل كده؟ ابوه قاله ما تجيش علي نفسك علشان حد مش مقدرك وهو سبق واخد قرار بس ليه رجع فيه وامتي رجع فيه؟ كل تصرفاته بقت غلط؟ حياته كلها بقت عبـ.ـاره عن شغل علشان بس يقدر يسد فواتير مـ.ـر.اته، هيفضل كده لامتي؟ هيا دي حياته اللي هيستمر عليها؟ هيعيش امتي؟ وهل ده اللي بيعمله حب ولا غباء منه؟ لازم يقف ويحط حد للي بيحصل.

قام وخرج وراح علي البيت كانت مـ.ـر.اته وسط صحباتها فدخل بهدوم الشغل اللي بتجنن مـ.ـر.اته وقعد وسطهم ومد ايده واخد علبه بيبسي وبيشربها وكلهم مستغربين وساكتين
هيام: انت بتعمل ايه؟
فارس: شيفاني بعمل ايه؟ بشرب بيبسي عندك مانع؟
هيام: طبعا عندي مليون مانع مش مانع واحد
فارس تجاهلها ومسك رمود التليفزيون وقلب فيه لحد ما جاب فيلم عربي قديم فوقف عليه
مـ.ـر.اته شـ.ـدت الرمود وقفلت التليفزيون
هيام: كلمني هنا انت بتعمل ايه؟

فارس: قاعد
هيام: قعدتك بهدومك دي مش مسموحه اتفضل قوم غير هدومك الاول والبس زي البني ادامين قبل ما تيجي تقعد معاهم
فارس قام وقف ومـ.ـر.اته افتكرت انه هيسمع كلامها بس اتفاجئت بيه وقف قدامها وضـ.ـر.بها قلم وقعها.

فارس: هو محدش علمك قبل كده انك عيب تعلي صوتك علي جوزك؟ وبعدين بقي الاشكال دي بني ادامين؟ دول شويه بنات كلكم علي بعضكم متسوش تعريفه في سوق البنات، اتفضلي انتي وهيا من هنا يالا شطبنا مش عايز اشوف وش واحده فيكم تاني هنا يالا...
قامت البنات تجري وهو دخل وقعد مكانه مع ذهول مـ.ـر.اته
هيام وقفت: انت هتدفع تمن اللي عملته غالي قوي انا هخلي بابي
قطعت كلامها من نظره فارس.

فارس: كملي سكتي ليه؟ ابوكي هيعملي ايه؟ هاه؟ من هنا ورايح مفيش فواتير تانيه فاهمه ولا لأ؟ مفيش ميكب ولا لبس تاني؟ مفيش اكل من بره تاني؟ اتفضلي بقي سيادتك زي الشاطره كده اعمليلي حاجه اكلها
هيام: انت الظاهر اتجننت؟
فارس: اتجننت يوم ما سمحتلك تتمادي في تصرفاتك تخيلت انك هتقدري حبي وتعبي مش تتنططي عليا
الباب قاطعهم تخبيطه فقام يفتح ومـ.ـر.اته حبسها في اوضتها من غير تليفونها
لقي اخته جياله.

فارس: فرح؟ يا اهلا تعالي
فرح: عدت عليك في الورشه قالولي انك هنا
فارس: اه لسه جاي تعالي الاول ماما بخير؟
فرح: اه لا ماما بخير كلنا بخير انا جيالك في حاجه تانيه
فارس: اه اتفضلي طيب واقفه ليه تعالي
دخلت وفضلت ترغي معاه شويه كده كتير وكأنها مش عارفه تبدأ ازاي؟
فارس: فرح؟ طول عمرك مدب مالك مش علي بعضك ليه؟ ما تقولي علي طول عايزه ايه؟ بتلفي وتدوري ليه يا حبيبي؟
فرح: بصراحه مكسوفه منك.

فارس: من امتي بتتكسفي اصلا؟ بطلي رخامه بقي وقولي في ايه؟
فرح: انا ومحمود هنشتري شقه جديده اكبر يعني العيال كبروا وكل واحد محتاج اوضه لوحده وكده
فارس: طيب ده شيئ كويس فين المشكله؟
فرح: ما انا جيالك في الكلام اهو، المشكله ان الفلوس عجزت معايا ( فارس بص للارض لانه لاول مره مش هيقدر يساعد اخته) احنا جمعنا كل اللي نقدر عليه وبرضه معجزه حوالي خمسين الف فانا محتاجاهم منك انت ده لو ينفع؟

فارس فضل كتير ساكت مش عارف يقول ايه؟
فارس: والله يا فرح ما عارف اقولك ايه؟
فرح: تقولي ايه في ايه؟
فارس: انا معييش فلوس يا فرح، للاسف معيش، متخيلتش ابدا اني ممكن اوصل للحاله دي بس اهو اللي حصل، انا لسه متخانق انا ومجدي وعلشان كده جيت علي هنا بسبب ان العمال ما قبضوش لحد النهارده في الورشه
فرح: بس انت الورشه ما شاء الله شغاله.

ضحك فارس: ماهو ده بقي اللي مجنن مجدي ان الورشه شغاله وفي الاخر مفيش فلوس للعمال حتي
فرح: مش فاهمه يعني الفلوس بتروح فين؟
فارس: بصي حواليكي وانتي ت عـ.ـر.في الفلوس بتروح فين؟
فرح: نعم؟ وانت ليه ساكت علي الوضع ده؟
فارس: كنت عايز اعيشها زي ما ابوها معيشها وتخيلت اني هقدر بس للاسف الظاهر اني مش قادر.

فرح: ابوها ملياردير يا فارس وعندو شركات وملايين مهما يصرف مش هتخلص مش زيك بيجيب القرش بيومه وبقوته وبشقاه، انت اتجننت يا فارس؟ الناس كلها حسداك علي شغل الورشه وفي الاخر انت مخلصو علي الهانم؟ انت مش كده، حاول يا فارس تظبط امورك بدال ما انت عامل زي الثور المربوط في الساقيه عمال يلف وخلاص، يالا سلام
سابته ومشيت زعلانه علي اخوها وبالليل مع جوزها
محمود: عملتي ايه؟ جبتي الفلوس صح؟ فارس مش هيتاخر عنك ابدا.

فرح: لا مجبتش فلوس
محمود: ليه؟ هو انت مش قولتيله؟
فرح: ايوه قلتله
محمود: انتي بتنقطيني بالكلام ليه ما تتكلمي علي طول
فرح: معهوش فلوس يا محمود خلاص، مش معاه المبلغ ده ولا معاه حتي يدفع رواتب عمالو
محمود زعق: نعم يا اختي؟ مين ده اللي مش معاه يدفع رواتب العمال؟ انتي مبتعديش قدام الورشه وتشوفي كميات العربيات اللي داخله وخارجه؟ ولا الاستاذ ضحك عليكي بكلمتين
فرح: وطي صوتك يا محمود ماما بره وهتسمعك.

محمود: لا مش هوطي صوتي علشان اخوكي يستخسر فيكي علشان السنيوريتا بتاعتو هاه، حتي امه رماها هنا، من باب اولي هو اللي يتكفل بيها مش انتي..
فرح زعقت: محمود؟ لحد كده واسكت لقسما بالله اسيبلك البيت وما تشوف وشي تاني وبعدين الحمد لله انا بشتغل ومعايا راتبي وامي مش حاططها فوق راسك.

محمود جوزها اتراجع: انا اسف يا فرح مش اقصد انتي عارفه اني بعتبر مامتك زي امي واكتر وبحبها قد ايه بس اتنرفزت من اخوكي، اسف ما اقصدش
فرح: هو فارس حالته تنرفز فعلا ومش عارفه هو ساكت عليها ليه؟
محمود: المهم هنعمل ايه دلوقتي؟
فرح: خلاص مش لازم ننقل لما يبقي معانا نبقي ننقل
محمود: خلاص
قفلوا الكلام الاتنين وناموا بس للاسف منيره سمعت خناقتهم وحست ان فعلا قعدتها عند بـ.ـنتها طولت وبيتها اولي بيها.

فارس بالليل دخل ينام
هيام: انا مش هسامحك ابدا يا فارس.

فارس: انتي اللي مش هتسامحيني؟ انا غلطت فعلا ساعت ما اتجوزتك بشروط ابوكي وغلط اكتر لما سامحتك علي بعدي عن ابويا وخليتك جيتي هنا ودلوقتي اهو بعدتيني عن امي وعن اختي، لاول مره اختي تطلب مني حاجه ومقدرش اعملهالها وده بسببك. انتي ايه؟ ما بتحسيش خالص، ما بصعبش عليكي وانا شغال ليل نهار علشان احاول ما اخليش حاجه نقصاكي؟ ما بتقوليش ده تعب مثلا خليني مره اقدره؟ خليني احافظله علي فلوسه اللي شقيان بيها؟ المفروض انك بتحبيني؟

هيام: محدش طلب منك تعمل كل ده انا اهو جيت عيشت هنا معاك زي ما انت عايز بس انت راكب دmاغك
فارس: المفروض بقي اعمل ايه علشان ما ابقاش راكب دmاغي؟
هيام: خلي بابي يساعد خليني ابعت فواتيري ليه هو
فارس: عايزه ابوكي يصرف عليكي في بيتي؟ انا متربتش علي كده، الظاهر ان عمرك ما هتفهمي؟
هيام: افهم ايه يا فارس؟ انت عايز ايه مني؟

فارس: لو انتي مش عيزاني روحي بيت ابوكي مش همنعك ابدا لكن يا هيام لو بتحبيني وباقيه عليا ارجوكي خليني اخد نفسي ارحميني، عيشي علي قد اللي انا بجيبه، يعني مش هنمـ.ـو.ت من غير ميكب وبرفانات وتحف واخر ماركه، احنا بيتنا اهو بقي متحف كفايه كده خلينا نشم نفسنا، قرري هتعملي ايه وانا اللي هتعمليه هوافقك عليه لكن كده مش هقدر اكمل وابوكي مش هقبل يساعدنا...
الصبح قام نزل علي شغله وسابها نايمه.

منيره برضه الصبح بدري بعد ما كله نزل علي شغلو ومدارسو نزلت هيا كمان علي بيتها، فضلت تخبط كتير بس محدش فتحلها، قعدت علي السلم تعيط وحست ان الدنيا قفلت في وشها ولاول مره تحس بمـ.ـو.ت جوزها اللي كان بيحميها من الدنيا واللي فيها، عيطت من قلبها عليه وفي الاخر قامت وقررت انها لازم تعمل حاجه مش هتفضل قاعده تعيط كده لازم ما تبقاش ضعيفه، واخدت قرارها واتحركت.
منيره قامت من الارض قدام بيتها ونزلت راحت لابنها ورشته واول ما شافها جري عليها
فارس: ازيك يا ست الكل عامله ايه؟ اتفضلي
منيره: اهلا يا حبيبي، انا لسه جايه من بيتك وخبطت كتير
فارس: هيام نومها تقيل معلش
منيره: طيب انا سيبت حاجتي قدام الباب
فارس: اه طيب يالا بينا يالا
اخد مامتو وراح علي بيته فتح ودخلها ورحب بيها جدا وفرح بيها جدا
فارس: اخيرا رجعتي بيتك!
منيره: لا يا حبيبي ده بيتك انت وانت الل.

فارس قاطعها: ده بيتك انتي واحنا هنا ضيوف عندك، خلي بالك من النقطه دي، ده بيتك انتي، انتي هنا مش ضيفه ابدا احنا هنا اللي ضيوف يا ست الكل..
منيره: ربنا يحميك يا حبيبي انزل انت يالا علي شغلك
فارس: طيب هصحيلك هيام؟
منيره: لا لا سيبها براحتها انا كده كده هفضي حاجتي واريح شويه...
سابها ونزل وبعدين افتكر ان البيت فاضي لان مـ.ـر.اته ما بتعملش اكل وبتشتري جاهز فراح اشتري اي حاجه ممكن البيت يحتاجها وطلعها البيت.

منيره: ايه ده كله؟
فارس: حاجات خليها في البيت، يالا بقي هسيبك انا وهحاول ما اتأخرش ولو احتجتي حاجه كلميني
منيره: ربنا يفتحلك طريقك ويوسع رزقك
نزل فارس علي شغله وحس ان الحياه هتختلف وتفاءل بوجود مامته في البيت...
فارس: مجدي كنت عايزك ثواني
مجدي: خير قول
فارس: كنت عايز 50 الف
مجدي ضحك: ههههههه اشترت ايه المره دي؟
فارس: معاك ولا لأ وبطل ظرافه! مش لمراتي اصلا دول...
مجدي: امال ايه؟

فارس: فرح، اول مره تطلب مني فلوس وانا اكسفها كده، كانت هتشتري شقه والفلوس عجزت معاها
مجدي: انت لازم تشوفلك حل علي فكره
فارس: هشوف المهم دلوقتي معاك ولا لأ؟
مجدي: معايا
فارس: ينفع تجيبهم دلوقتي؟
مجدي: قصدك اروح البنك دلوقتي؟
فارس: اه ينفع؟
مجدي: ينفع اوك، اديني ساعتين اكون جيبتهم
وفعلا مجدي جاب الفلوس وعطاها لفارس اللي اخدهم وراح لبيت اخته اللي كانت بتكلم في مامتها علشان ترجع
محمود: اهلا فارس اتفضل.

فارس: اهلا يا محمود، ازيكم اخبـ.ـاركم ايه؟
وبعد السلامـ.ـا.ت والعيال رحبوا بخالهم وقعدوا مع بعض
فرح: هيا ماما زعلانه من حاجه؟ مشيت ليه؟ قالتلك ايه؟ هاه؟
فارس: حيلك حيلك، ماما مش زعلانه من حاجه ومقالتليش حاجه، هو في حد زعلها يعني؟
فرح: لا محدش زعلها طيب مشيت ليه؟
فارس: رجعت لبيتها يا فرح، اكيد اشتاقــ,تــله ورجعتلو
فرح: بجد يا فارس ماما مش زعلانه؟
فارس: والله ابدا ما قالتلي اي حاجه المهم، اتفضلي.

فرح بصت لجوزها: ايه دول؟
فارس: ال 50 الف اللي طلبتيهم روحي اشتري الشقه اللي انتي عيزاها
فرح باستغراب: بس انت امبـ.ـارح قلت مش معاك؟
فارس: اتصرفت ما تشغليش بالك انتي المهم اقضي مصلحتك
محمود سابهم وقايم
فارس: انت رايح فين ما تقعد؟
محمود: دي امور خاصه بينك وبين اختك تحلوها مع بعض
فارس: وانت جوزها اقعد مفيش حاجه خاصه عليك
فرح: جبتهم منين يا فارس؟ اوعي تكون اخدتهم من حماك؟

فارس: لا طبعا انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه ولا ايه؟ حمايا ايه اللي اخد منه؟ علشان تطمني دول من مجدي، وانا هردهملو من الشغل ما تشغليش بالك
فرح: ومراتك ومصاريفها؟ هتعمل ايه فيهم؟
فارس: هظبط الدنيا ان شاءالله، هظبط كل حاجه يا فرح، هصلح كل حاجه
فرح: انا مش عيزاك تكون مديون.

فارس: انا ومجدي بينا كتير وامورنا بنظبطها مع بعض ما تقلقيش انتي المهم قومي الحقي الشقه قبل ما تطير وانا هقوم علي البيت اشوف ماما وهيام عملو ايه في بعض يالا سلام
وهو ماشي حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد وعرفت ان اخوها زي ماهو ما اتغيرش، ايوه الظروف اللي حواليه اتغيرت بس هو زي ماهو
فارس: علي فكره هدومي مش نظيفه وهتبهدلك
اخته بصتله بحب: مش مهم فداك، وحـ.ـشـ.ـتني يا فارس قوي
فارس: وانتي كمان بس انتي اللي بتبعدي مش انا
فرح: مش هبعد.

فارس: امك في البيت وهيام مش اجتماعيه قوي فانتي تروحيلها كل شويه وتقعدي معاها براحتك
فرح بهزار: مراتك هتولع فيا وفي عيالي
فارس: ما تقدرش وبعدين ده بيت ابوكي تروحيه في الوقت اللي يعجبك وبعدين كتر خير امك انها سيبانا نقعد فيه اصلا، خلاص؟
فرح: خلاص ما تقلقش
سابها ونزل وهو فرحان انه قدر يفرحها ويساعدها وراح علي بيته واول ما دخل شم ريحه مفتقدها من زماااان قوي
منيره: حمدلله علي السلامه حبيبي، اكيد جعان؟

فارس: هيا ريحه الاكل دي هنا؟
منيره ضحكت
فارس: مـ.ـيـ.ـت من الجوع يا امي مـ.ـيـ.ـت
منيره: بعد الشر عليك روح غير بسرعه وانا هحط ناكل
فارس دخل اوضته كانت مـ.ـر.اته علي السرير
فارس: ايه مالك؟
هيام: ماليش
فارس: قاعده هنا ليه مش بره مع ماما؟
هيام: كنت بريح شويه، هيا مامتك هتفضل هنا لامتي؟
فارس: مامتي رجعت بيتها مفيش حاجه اسمها لامتي
هيام: امممم بيتها طيب
فارس: ايه مالك؟
هيام: لا ابدا روح غير هدومك روح.

دخل غير وطلعو وقعدوا ياكلوا وفارس مع كل لقمه بياكلها بيشكر مامته وعايز يبـ.ـو.س ايديها
فارس: انتي مش متخيله اكلك وحشني قد ايه؟ معدتي اشتكت من الاكل الجاهز
هيام: بالعكس الاكل الجاهز صحي مش دسم زي ده، ده هيجيبلك الكوليسترول وامراض كتير
فارس: انا عايز يجيلي الكوليسترول مالكيش دعوه
منيره: الواد بيشقي ويتعب يبقي اقل حاجه يلاقي لقمه هنيه ترم عظمه
هيام: اه طيب البركه فيكي بعد اذنكم
سابتهم ودخلت.

منيره: هيا مراتك متضايقه من حاجه يا فارس؟
فارس: ما تشغليش بالك، هيا بس متضايقه علشان ما اشترتش حاجه النهارده
ضحكوا الاتنين، عدت ايام حلوه علي الكل بس طبعا هيام مش عاجبها الوضع وحست انها متكتفه وان حمـ.ـا.تها ماسكه كل حاجه وهيا ملهاش دور وفي نفس الوقت هيا مش مستعده تتعب، بدأت تضايقها بالكلام وبالافعال وتضايق فرح كل ما تيجي واعتمدت علي نقطه انهم مش هيقولو لفارس منعا للمشاكل..

فارس شغله بدأ يتعدل بعد ما منع مـ.ـر.اته من الفواتير اللي كانت بتبعتهالو وعمل كونترول علي مصاريفها بس لاحظ انه امه بدئت تتعب وصحتها في النازل
فارس: هيام هيا امي مالها؟
هيام: مالها ماهي زي الحصان اهي؟
فارس: اتكلمي عدل عنها، انتي ما بتساعديهاش ليه في اي حاجه تعملها؟
هيام: لاني معرفش
فارس: يعني ايه ما ت عـ.ـر.فيش؟ اقفي معاها واللي تعمله ساعديها فيه.

هيام: بقولك ايه انا استحملت كتير قوي وجيت علي نفسي اكتر لكن لحد شغل في البيت ولأ والف لأ
فارس: امال ايه امي تخدmك ولا ايه؟
هيام: انا ماليش فيه! مش انت اللي عايز تاكل من ايدها؟ ولا انا؟ هاه؟ وبعدين بتتكلم عن المصاريف واختك طول الوقت لازقه هنا هيا والشياطين عيالها واكلين شا.

فارس قاطعها: كلمه زياده قسما بالله لامد ايدي عليكي، البيت ده بيت ابويا يعني بيت امي واحنا هنا قاعدين عندها وفرح تيجي بيت ابوها في الوقت اللي يعجبها وتقعد زي ما يعجبها فاهمه ولا لأ؟
هيام: ولو انا مش عاجبني الكلام ده؟
فارس: الباب مفتوح انا مش قافلو
هيام بصدmه: للدرجه دي مستغني عني؟ ومش طايقني؟

فارس: ما تفسريش الكلام علي مزاجك، انتي هنا مراتي وحبيبتي واحطك جوه عنيا لكن مالكيش دعوه باختي وامي، هما في كفه وانتي في كفه، هما الاتنين غالين عندي زيك انتو التلاته غلاوه واحده
هيام: ولما احنا غلاوه واحده ليه مستعد تتخلي عني انا؟
فارس: لان هما عمرهم ما حاولو يبعدوكي وبيحبوكي لكن انتي اللي عايزه تبعديهم وغير كده الام ما تتعوضش ابدا ولا الاخت، هيام ما تزعليش امي ولا اختي لو سمحتي.

هيام: حاضر يا فارس حاضر
فارس جاب شغاله في البيت بس للاسف كل ما يجيب واحده امه تمشيها ورافضه الفكره تماما ورافضه تريح وخناقها مع هيام بيزيد، هيام بتضايق فرح كتير لحد ما خلتها تبطل تيجي ولو جت بتيجي وحدها تشوف امها وتمشي...
رجعت هيام تعزم صحباتها وامها وامها وتخلي حمـ.ـا.تها تعمل الكل وتخيرها تخلي فارس يشتري جاهز ولا تعمل هيا؟ وطبعا الام عايزه توفر شقي وتعب ابنها.

فارس: وبعدين معاكي يا امي؟ هتهلكي نفسك لامتي؟
منيره: انا مش بهلك نفسي ولا حاجه
فارس: انتي شايفه كده؟ هيام مـ.ـا.تعزميش حد تاني هنا فاهمه ولا لأ؟
هيام: نعم؟ ما اعزمش؟
منيره: فارس مش كده
فارس: اسكتي انتي يا أما، محدش يجي تاني هنا
هيام: اه يعني انا مش من حقي ابويا وامي يزوروني هنا صح لكن انت اختك البيت مفتوح ليها نهار وليل، هو ده بقي الصح في نظرك؟
منيره: فارس اللي انت بتقولو غلط.

هيام: ماهو ده مش بيتي ده بيت مامتك وانا هنا ضيفه صح كده؟ ماليش حق اني اتنفس حتي، انت جبتني من بيت ابويا ليه هاه؟ ماليش حق اشتري؟ ماليش حق اقول مين يدخل ومين لأ؟ ماليش حق اجيب اكل بحبه؟ ماليش حق ابويا وامي يجوا عندي؟ ماليش حق اعزم اصحابي؟ امال انا هنا ليه؟
سابتهم ودخلت اوضتها تعيط
منيره: مراتك عندها حق في كل كلمه
فارس: انتي عايزاني اعمل ايه؟ انتي السبب
منيره شهقت: انا السبب؟

فارس: ايوه يا امي انتي السبب، كل ما اجيب شغاله تمشيها، كل ما اشتري حاجه ترجعيها، ومصره تعملي كل حاجه بايدك وهيا ما بتحسش وما بتساعدش وانا مش هقبل انك تشتغلي كده في البيت يبقي الحل ان انا امنعها هيا تجيب حد البيت طالما سيادتك مصره تعملي كل حاجه، يبقي انتي السبب ولا لأ؟
منيره دmـ.ـو.عها نزلت لان دي اول مره فارس يعلي صوته عليها
منيره: طيب حقك عليا
فارس: يا الله يا امي انا عايز اريحك
منيره: وانا عايزه اوفرلك.

فارس: هو انا اشتكيتلك؟
منيره: وهيا محتاجه ابنها يشتكي علشان تحس بيه، لما اشوفك راجع اخر الليل مهدود مش قادر حتي تدخل اوضتك مش عايزني احس؟ لما اشوفك نازل بدري والنوم لسه في عنيك مش عايزني احس؟ لما اشوفك جاي علي نفسك في كل حاجه مش عايزني احس؟ لما اشوفك بتيجي علي مراتك مش عايزني احس؟ طيب اعمل ايه انا؟ قلبي بيحس؟ اعمل ايه يا فارس؟ قولي انت.

فارس: معرفش يا امي، انا ما اعرفش بس زي ما انتي قلبك بيحس انا كمان قلبي بيحس ومش هقدر اشوفك واقفه تعبانه وهيا نايمه في السرير واقف اتفرج وطالما مش قادر عليكي امنعك يبقي اجي عليها هيا
منيره: يا ابني انا مش تعبانه
فارس: وانا مش تعبان، دي زي دي، بعد اذنك
سابلهم البيت وخرج وبعد ما مشي هيام خرجت لحمـ.ـا.تها
هيام: اعتقد انتي كده مبسوطه صح؟
منيره: يا بـ.ـنتي ابدا.

هيام: ما تقوليش بـ.ـنتي، انتي بـ.ـنتك فرح هانم اللي فاتحالها البيت دي، لكن انا ضيفه زي ما فارس قال، كلتي عقله صح؟ ورتيه ازاي بتخافي عليه وعلي فلوسه ووريتيه ازاي مـ.ـر.اته كخه ووحشه وما بتحبوش، عمرتي ما تخيلتك هتعملي شغل الحموات ده والتمثيل ده عليا
منيره: تمثيل؟ ربنا يسامحك
هيام: هيسامحني لكن مش هيسامحك انتي علشان بتفرقي بيني وبين جوزي.

قالت كلامها ودخلت اوضتها واول ما جوزها رجع فضلت تعيطلو لحد ما قعد جنبها يسكتها
فارس: وبعدين هتعيطي لامتي؟
هيام: مالكش دعوه بيا
فارس: امال ليا دعوه بمين بس، انتي حبيبتي
هيام: حبيبتك؟ انا؟ علشان كده بتعمل فيا كل ده؟
فارس: طيب ما تزعليش، اعزمي باباكي ومامتك براحتك بس يوم ما تعزمي حد اشتري اكل من بره،  عـ.ـر.فيني وانا هجيب اللي تحتاجيه، لكن ما توقفيش امي كده
هيام: علي فكره انا ما بوقفهاش هيا اللي بتصر.

فارس: عارف، عارف، خلاص بقي
هيام: لا مش خلاص زعلانه منك
فارس: وانا مقدرش علي زعلك
هيام: لا بتقدر وبتزعلني
فارس: طيب اصالحك ازاي؟ قولي انتي
هيام: هتعمل اللي اطلبو؟
فارس: جربي
هيام: عايزه اطلع اسهر بره، بقالنا كتير جدا ما خرجناش مع بعض، نسهر انا وانت وبس
فارس: بس كده؟ قومي اجهزي.

قامت بسرعه ولبسوا وخرجوا الاتنين وسهروا زي ما هيام عايزه لحد الفجر ورجعوا وداخلين البيت هو شايلها وهيا متعلقه في رقبته بتبوسه وامه قاعده مستنياهم والقلق ماليها ودmـ.ـو.عها علي خدها واول ماشافتهم
منيره: اخيرا رجعت؟ كنت همـ.ـو.ت من القلق
فارس اول ما شاف مامته نزل مـ.ـر.اته بسرعه وراح لامه
فارس: حقك عليا يا ست الكل بس تخيلت انك نمتي من بدري وما حبتش ازعجك
منيره: وانا من امتي بنام وانت بره البيت هاه؟

فارس: نسيت بقي معلش
باس ايد مامته واخدها يدخلها اوضتها ومـ.ـر.اته هتفرقع
دخل مامته ترتاح وقعد جنبها شويه ورجع لمـ.ـر.اته اللي كانت غيرت وهتنام
فارس: انتي هتعملي ايه؟
هيام: هنام
فارس: نعم يا اختي تنامي؟ وانا بصالح فيكي كل ده وبفسح فيكي ونسهر بره علشان في الاخر ترجعي تنامي؟
هيام: روح لحـ.ـضـ.ـن مامتك، خد منها اللي انت عايزو
فارس: اه حـ.ـضـ.ـن امي ما استغناش عنه بس اللي انا عايزو دلوقتي ما ينفعش غير معاكي انتي.

هيام: كويس انك عارف ان في حاجات ما تنفعش غير معايا انا، تصبح علي خير
فارس: وحياه امك ما هتنامي تعالي هنا
هيام بدلع: بس يا فارس ابعد
فارس: ما انا هبعد اهوه، ،
نزل فارس متأخر تاني يوم علي شغله ومـ.ـر.اته وصلتو للباب بقميص نومها
فارس: ادخلي بقي ما ينفعش تخرجي كده اصلا
هيام: مفيش حد
فارس: امي هتتحرج وانتي كده، روحي البسي
هيام: حاضر يالا باي
مشي وهيا قعدت كده ومنيره خرجت بعد ما ابنها نزل وحطت وشها في الارض.

هيام: خطتك ما نفعتش
منيره: خطه ايه بس
هيام: سهرك وتمثيلك انك خايفه عليه وحواراتك دي، وقال ايه ما بنامش وانت بره؟
منيره: لا حول ولا قوه الا بالله، يابـ.ـنتي من وهو عيل صغير عمري ما نمت وهو بره وهو عارف ده كويس
هيام: تنامي ما تناميش دي حاجه ترجعلك لكن مـ.ـا.تعمليش بقي كل شويه الحبتين دول، وهو في الاخر جه في حـ.ـضـ.ـني انا
منيره: وانا بفرح لما يبقي في حـ.ـضـ.ـنك وعايزاه علي طول مبسوط.

هيام: لا يا اختي وفري الكلام ده لابنك لانه ما بياكلش معايا بعد اذنك، واه صح انا اصحابي جاينلي اقعدي بقي في اوضتك وما تعمليش بقي فيها ستي اللهلوبه
هيام بقت بتعامل منيره وحش وبتخليها طول النهار في اوضتها بحجه ان فارس قال ما تعملش حاجه
لحد في يوم كانت عازمه اصحابها وكلمت في الفون فارس وقالتلو يوصي علي اكل
هيام: مامتك مصره انها تعمل هيا اكل.

فارس: لا انا هوصيلك علي غدا بس سيادتك مش ملاحظه ان عزومـ.ـا.تك كترت قوي ولا ايه؟ قولنا ابوكي وامك ماشي لكن اصحابك لازمتها ايه؟
هيام: خلاص خليني اخرج معاهم
فارس: انتي هتستعـ.ـبـ.ـطي؟ انتي يا بره معاهم يا هما معاكي في البيت! اسيبك تخرجي اكتر من كده ايه؟ تباتي بره؟ اعملي كنترول يا هيام والا همنعه خالص
قفل معاها وهيا متغاظه طلعت بره شافت حمـ.ـا.تها
هيام: اوووف ايه الريحه دي، انتي بتعملي ايه يا وليه انتي؟

منيره: بغلي حبه حلبه وينسون تعبانه شويه يا بـ.ـنتي
هيام: يعني الناس جايه وانتي جايه تعمليلي القرف ده
تعبانه روحي نامي في اوضتك لكن القرف ده لأ اتفضلي
مسكت اللي حطاه علي النار ودلقته في الحوض وفتحت الشبابيك وبترش معطر جو
هيام: دي حاجه تقرف، وبعدين ايه منظرك ده؟ رابطالي دmاغك وشكلك زي الخدامين كده؟ لو سمحتي ما تطلعيش بره اوضتك طول ما الناس هنا والا هقولك انك انتي الخدامه اتفضلي.

منيره: انا هروح لفارس واقوله انتي استحاله تكوني بني ادmه بقولك تعبانه
هيام مسكت منيره من ايدها وشـ.ـدتها غـ.ـصـ.ـب دخلتها اوضتها وقفلت عليها
منيره خبطت شويه وسكتت لانها تعبت جـ.ـا.مد
هيام اصحابها وصلوا وفضلت معاهم تهزر وتضحك وفارس بعتلها الاكل زي ما قال وكلمها يطمن علي الوضع ايه
فارس: هيا امي فين يا هيام بكلمها علي موبيلها ما بتردش.

هيام: الموبيل هنا اهو اصلها نامت يا حبيبي، قالت طالما مش هتعمل حاجه تريح شويه، تحب ادخل اصحيهالك؟
فارس: لا يا قمر طالما نايمه خليها ترتاح لما تصحي تبقي تكلمني..
هيام: انت هتيجي امتي؟
فارس: مش قبل المغرب
هيام: اوكي بيبي باي
راحت لصحباتها تكمل معاهم وشويه والباب خبط وكانت فرح
هيام: افنـ.ـد.م؟ عندي ضيوف مش فاضيالك
فرح: عايزه اشوف امي
هيام: انتي ما بتفهميش؟ ما بتحسيش؟ بقولك عندي ضيوف.

فرح: وانا بقولك عايزه اشوف امي ابعدي عن وشي
هيام: مش هتدخلي يا فرح ابقي تعالي وقت تاني ده ايه البجاحه دي؟
فرح اتنرفزت: البجاحه دي متأصله عندك اوعي من وشي اشوف امي
زقتها ودخلت بصت للبنات بقرف ودخلت لامها واتفاجئت ان الباب مقفول بالمفتاح من بره، فتحت بسرعه واتفاجئت من اللي شافته وصرخت
فرح: ماما، ماما ردي عليا.

كانت مرميه في الارض ومغمي عليها، هيام جت تجري علي صوت فرح وشافت المنظر وخافت لان كده ممكن فارس يعرف...
فرح طلبت الاسعاف اللي جت بسرعه واخدوها
مجدي: خير، الاسعاف جه الحته ليه؟
فارس: ربك يسترها ان شاءالله
مجدي: شكله حد من ناحيتكم لانها رايحه علي شارعكم
فارس قلق من جواه واتـ.ـو.تر فاتصل بامه وما ردتش واتصل بمـ.ـر.اته
فارس: هيام انتو كويسين؟ انا شايف اسعاف في الحته معرفش ليه بس قلقت.

اترددت تقوله ولا لأ؟ بس خافت ما تقولوش يعرف ويلومها
هيام: مامتك تعبت شويه والاسعاف اخدتها
فارس مكملش يسمع وطلع يجري ومجدي بيسألوه في ايه؟
فارس: الاسعاف لامي يا مجدي
طلع مجدي معاه وراحوا علي المستشفي وهناك شاف اخته اللي مش مبطله عـ.ـيا.ط
فارس: ايه اللي حصل يا فرح؟
فرح: معرفش انا لقيتها في الارض لمادخلتلها اسأل الهانم بتاعتك
فارس سكت واستنوا الدكتور يخرج ويطمنهم
الدكتور: الحمد لله هيا كويسه.

فارس: هيا مالها اصلا؟
الدكتور: الضغط عالي شويتين، مع ارهاق مع تعب، مع زعل، اكيد بتزعلوها كتير وبتتعبوها، والدتكم كبرت ريحوها بقي، علي العموم هيا حاليا اتحسنت واحنا بنظبطلها الضغط واول ما يتظبط ويستقو تقدروا تاخدوها
فرح: ينفع ندخلها؟
الدكتور: اه بس بلاش انفاعلات لو سمحتم..
دخلولها واطمنوا عليها وفضلوا جنبها، منيره انتهزت فرصه فارس راح يغير هدومه ويجيبلهم اكل
منيره: انا جيت هنا ازاي؟
فرح: انا جبتك.

منيره: يعني مش اخوكي؟ الحمد لله
فرح: الحمد لله علي ايه؟ انتي لازم تقولي لفارس، الهانم كانت قافله عليكي بالمفتاح
منيره: هيتخانق معاها ويمكن يطـ.ـلقها فيها ساعتها هترتاحي انتي؟
فرح: ما تغور في ستين داهيه ده فارس ما طلعش يوم قدام من ساعه ما عرفها، البعد عنها غنيمه يا امي
منيره: بيحبها يا فرح، دي حته من قلبه، عايزاني او.جـ.ـع قلب ابني ويطـ.ـلقها بسببي.؟
فرح: امال تو.جـ.ـعي قلبك انتي؟

منيره: طول ماهو مبسوط انا مبسوطه، وبعدين دي خلافات عاديه بيني وبين مرات ابني، مالكيش دعوه انتي انا مش زعلانه منها..
فرح: مش زعلانه منها ليه؟ هاه؟ باقيه عليها ليه؟

منيره: علشان ابني بيحبها، ما زعلتش منها لانها بتسعد ابني زي ما مازعلتش من محمود جوزك لما قال انه مش ملزم بيا وان ابني اولي بيا ( فرح بصت للارض) مازعلتش علشان هو جوزك وانتي بتحبيه ولو قال كلمه بعديها، نفس الوضع ريهام، فهمتي بقي؟ ما تقوليش كلمه لفارس
فرح: بس يا ماما
منيره: ما بسش ولا حرف
فارس دخل: ولا حرف ايه؟

منيره: لا اصلها عايزه تقلق جوزها وتودي العيال لحمـ.ـا.تها وتقلب الدنيا فبقولها ولا حرف وتروح لبيتها ولعيالها
فارس: اه امك عندها حق اديكي اطمنتي عليها روحي انتي وانا بايت هنا معاها
فرح: انا اللي هبات معاها
فارس: انتي عندك عيال عندهم مدارس ووجودك مهم في بيتك انا ما ورايش حاجه اتفضلي يالا
فارس مشي اخته وهو قعد جنب امه يرغوا لحد الصبح ويضحكوا ويهزروا...

اخدها البيت تاني يوم وفضل معاها النهار كله وما نزلش شغله وقعد يدلع فيها وهيام فهمت ان محدش قالو حاجه
فارس اتصل بفرح اخته: فرح انا نزلت الشغل علشان عندي حاجات ضروريه لازم اعملها ينفع انتي تستأذني من الشغل وتروحي لماما علشان ما تفضلش لوحدها انتي عارفه هيام مالهاش لازمه
فرح: ماشي حبيبي هحاول استأذن واروحلها بس العيال؟
فارس: مالهم العيال؟
فرح: مراتك ما بتطيقهمش وانت عارف.

فارس: مالكيش دعوه بمراتي لو متضايقه قوليلها تروح عند امها ولا تدخل اوضتها، عيالك دول روح قلبي، ريهام ما تقدرش تتكلم ولو اتكلمت كلميني
قفل مع اخته وغرق في اشغالو المتأخره وفرح راحت لامها وعيالها معاها وهيام حبست نفسها في اوضتها
العيال زهقوا من القعده وطلبوا من امهم بس يفتحوا التليفزيون فوافقت
فارس في الشغل قلق وخاف ان فرح تكون معرفتش تستأذن
مجدي: مالك قلقان ليه؟
فارس: خايف احسن تكون فرح ما راحتش لامي.

مجدي: طيب ما تتصل تسألها؟
فارس: مش عايز اضغط عليها ماهي لو ما راحتش يبقي معرفتش تستأذن
مجدي: طيب خلاص روح انت اطمن واهو البيت قريب
فارس: عندك حق واهو اطمن علي امي كمان يالا مش هتأخر عايز حاجه؟
مجدي: هو مراتك صح مش في البيت؟
فارس: لا في البيت بس وجودها مش هيفرق كتير
مجدي: نفسي اعرف انت متجوزها ليه؟ ايه الميزه اللي مخلياك مستحملها ومتمسك بيها؟ ميزه واحده
فارس ضحك وهو ماشي وفرد ايديه: مدلعاني ههههه.

العيال طلعوا قعدوا قدام التلفزيون وكاي عيال لعبوا وفضلوا يجروا وري بعض وهما بيجروا عمرو خبط في التربيزه اللي عليها الشاشه وللاسف الشاشه وقعت بالتربيزه وكل اللي عليها اتكـ.ـسر والشاشه كمان اتكـ.ـسرت
هيام كانت طالعه في الوقت ده وشافت المنظر مسكت عمرو وضـ.ـر.بته جـ.ـا.مد وفرح كانت خارجه علي الصوت فشافت هيام بتضـ.ـر.ب ابنها فجريت شـ.ـدت ابنها
فرح: لا انتي زودتيها قوي
هيام: انتي مش شايفه عمل ايه؟

فرح: ده برضه ما يديكيش الحق انك تمدي ايدك عليه انتي اتجننتي؟
هيام: ماهو لو انتي مربياهم ولا معلماهم الادب مكنش ده حصل
فرح: عيالي متربين احسن تربيه
هيام: ماهو باين صح؟ انا عايزه اعرف انتي بتعملي ايه هنا؟ وجودك مش مرغوب فيه خديهم وامشي.

فرح: انا هنا في بيت ابويا فاهمه؟ ولا مش همشي وهقول لفارس علي عمايلك دي كلها هقوله ان سيادتك كنتي قافله علي ماما بالمفتاح وانها قالتلك انها تعبانه وانتي علشان اصحابك حبستيها في اوضتها وقفلتي عليها بدال ما تتصلي بفارس وتاخديها للدكتور هقولو علي كل حاجه
هيام: مش هيصدقك فارس بيحبني عارفه يعني ايه بيحبني، وبعدين هو زي الخاتم في صباعي ومهما اعمل هيسامحني فاتفضلي انتي بقي من هنا بقرودك دول يالا اطلعي بره.

فرح: انا لايمكن اطلع واسيب امي هنا لوحدها معاكي
هيام اتنرفزت ومسكت فرح جـ.ـا.مد وبتحاول تخرجها وفرح بتقاومها
فرح: مش هطلع
هيام: هتطلعي غـ.ـصـ.ـب عن انفك
زقتها جـ.ـا.مد وقعتها علي الارض قدام الباب وتحت رجلين فارس اللي واقف مصدوم..
الاتنين: فارس...
هيام: هتطلعي غـ.ـصـ.ـب عن انفك
زقتها جـ.ـا.مد وقعتها علي الارض قدام الباب وتحت رجلين فارس اللي واقف مصدوم..
الاتنين: فارس...
فارس واقف مصدوم من اللي سمعه واللي شافه بعينه. مش قادر ينطق او يتكلم، للدرجه دي كان اعمي؟
مد ايده وقف اخته من الارض وبصلها وبص لعيالها اللي واقفين علي جنب خايفين بيعـ.ـيطوا وبص لمـ.ـر.اته اللي اول مره يشوفها علي حقيقتها.

هيام: فارس حبيبي شايف اختك بتكـ.ـسر بيتي وبتقولي ان ده بيت ابوها وان انا ماليش مكان هنا
فرح: كـ.ـد.ابه
هيام: بتكدب يا فارس كل اللي قالته كدب هيا عايزه تطفشني من هنا
فارس: هششش اسكتي ولا كلمه زياده ولا حرف
قرب عليها ورفع ايده فصرخت نزل ايده ومضـ.ـر.بهاش
هيام: فارس.

معطهاش فرصه تتكلم مسكها من شعرها وجرجرها لبره البيت، حاولت فرح توقفه بس زقها بعيد، اخد مـ.ـر.اته من شعرها ونزل لعربيته رماها فيها واخدها ومشي وكل ده من غير ولا حرف ومهما هيام تتكلم مش سامعها، عقله بيعيد السنتين اللي عاشهم معاها، افتكر كل حاجه استحملها علشانها، استحمل كتير قوي، افتكر مـ.ـو.ت ابوه وهو بيرقص في حفلتها، افتكر امه اللي كانت هتمـ.ـو.ت علشان مـ.ـر.اته قافله عليها، افتكر حاجات كتير جدا كان بيتجاهلها دلوقتي واضحه وضوح الشمس قدامه، عقله هينفجر من كتر التفكير.

اخيرا وصل ووقف واتفاجئت هيام انها في بيت ابوها نزل فارس وفتح بابها ومسكها من شعرها تاني وفضل يجرجر فيها لحد ما خبط وفتحوله الباب وهو داخل بيها وهيا بتصرخ
عاصم ورجاء طلعوا يجروا علي صويت بـ.ـنتهم
عاصم: ايه ده في ايه؟
هنا فارس رماها من ايده تحت رجلين ابوها
فارس: بـ.ـنتك عندك ماعدتش تلزمني، انتي طالق يا هيام
هيام: لا يا فارس اسمعني.

فارس: سمعتك كتير، انتي طالق فاهمه؟ طالق، طالق بالتلاته وهطلع دلوقتي علي اقرب مأذون اطلقك نهائي علشان مايبقاش في اي طريق تاني، مش عايز اشوف وشك ولا اسمع صوتك تاني، حاجتك هبعتهالك هنا
خرج فارس ومشي وروح علي بيته
عاصم: عملتي ايه جننه بالشكل ده؟
رجاء: هو ده اللي ربنا قدرك عليه؟ بدال ما تقول هحبسه ولا ادبه تقولها عملتي ايه؟
عاصم: لان هو مش هيوصل للحاله دي الا اذا هيا جننته بحاجه
هيام: فارس طلقني.

رجاء: يغور في داهيه
فضلت تعيط وامها تهدي فيها وابوها واقف ساكت
فارس روح بيته واول ما دخل كان محمود هناك بيحاول يشيل الشاشه المكـ.ـسوره، فرح جريت عليه
فرح: عملت ايه يا فارس وديتها فين؟
فارس: طلقتها ووديتها بيت ابوها، انت بتعمل ايه يا محمود؟ سيبها دلوقتي
محمود: لا هاخدها اشوف تتصلح ولا ايه النظام
فارس اتنرفز وشـ.ـدها من ايدها ورماها اتكـ.ـسرت زياده
فارس: يا شيخ ملعون ابو الشاشه، فدي ظفر عيل، انت بتتكلم ازاي؟

فرح: ماهو العيال اللي كـ.ـسروها يا فارس
فارس: فداهم وفداهم الشقه كلها باللي فيها، هما فين اصلا العيال؟
فرح: جوه في اوضتي
فارس: طيب انا داخلهم
دخل فارس للعيال كانوا خايفين بيعـ.ـيطوا فقرب منهم وقعد وسطهم
عمرو: انا اسف يا خالو اني كـ.ـسرت الشاشه انا وقعت عليها مكنش قصدي
فارس: فداك يا حبيبي مليون شاشه، حقك عليا انا ما تزعلش مني، هيا هيام ضـ.ـر.بتك فعلا؟
عمرو: ايوه ضـ.ـر.بتي وزعلت ماما جـ.ـا.مد.

ملك: كل مره تزعقلنا يا خالو وتقول لماما ما تجيش هنا وما تجيبيش عيالك وماما مكنتش بتخلينا نيجي مع اننا بنبقي عايزين نشوفك ونشوف تيته
فارس: معلش يا ملك، خلاص هيام مشيت ومش هتيجي تاني وانتو من هنا ورايح العبوا براحتكم واعملوا اللي انتو عايزينو براحتكم حبايبي كـ.ـسروا كل حاجه انتو عايزينها
عمرو: بس احنا مش عايزين نكـ.ـسر حاجه يا خالو احنا بنحبك وبنحب تيته وبنبقي بس عايزين نشوفكم.

فارس ضمهم الاتنين واعتذرلهم وسابهم وخرج
فرح: ليه يا فارس عملت كده؟
فارس: كنتي عيزاني اعمل ايه؟
فرح: اتخانق معاها! زعلها! مشيها يومين لكن مش طـ.ـلا.ق
فارس: انتي شايفه ان اللي هيا عملته ده يتغفر!
فرح: انا مسمحاها.

فارس: وانا مش مسامحها وحتي لو سامحتها علي الطريقه اللي عاملتك بيها مش هسامحها علي حبستها لامي وبعدين تخيلي لو انتي مكنتيش جيتي وجيبتلها الاسعاف كان ايه اللي حصل؟، اجي اخر النهار الاقيها مـ.ـيـ.ـته وملحقهاش زي ما ملحقتش ابويا؟ انتي شايفه دي حاجه يتسامح فيها؟ وبعدين انا ساعتها كلمتها وسألتها عن ماما قالتلي انها نايمه وانا صدقتها.

احنا من الاول يافرح كان ارتباطنا غلط واستمرارنا كان غلط اكبر، المهم امك فين وعامله ايه؟
فرح: جوه وزعلانه ادخلها
فارس دخل لامه اللي اول ما شافته مدت ايديها لابنها اللي رمي نفسه في حـ.ـضـ.ـنها
منيره: ليه كده يا فارس ليه؟
فارس: علشان لو كان جرالك حاجه مكنتش هسامح نفسي ابدا، وبعدين كان لازم تقوليلي
منيره: علشان تعمل اللي انت عملته دلوقتي؟

فارس: اللي انا عملته اتأخرت عليه كتير قوي يا امي، كان لازم اعملها من زمان من ساعت ابويا اللي يرحمه كان غلط اصلا من الاول
منيره: بس انت بتحبها يا فارس
فارس: ملعون ابو الحب اللي يذل الواحد ويخليه اعمي بالشكل ده، المهم ارتاحي انتي وما تزعليش نفسك وما تفكريش في حاجه
مجدي اتصل بفارس كتير ولما مردش عليه جالو البيت
مجدي: خير يا فارس ما رجعتش الشغل خفت يكون الحجه جرالها حاجه؟
فارس: لا امي كويسه تعال ادخل.

دخل مجدي وشاف الشاشه المكـ.ـسوره والتربيزه المقلوبه
مجدي: ايه اللي حصل هنا؟
فارس: مفيش الشاشه وقعت اتكـ.ـسرت
مجدي: وقعت كده لله في لله يعني؟ فارس في ايه؟
فرح خرجت وشافت مجدي سلمت عليه
فرح: فارس انا مشيت محمود وهنبات هنا النهارده لو معندكش مانع؟
فارس: البيت بيتك يا فرح بس مكنتيش سيبتي جوزك لوحده مالوش لازمه
فرح: خليه يحس بقيمتنا ما تشغلش بالك انت، المهم اعملكم ايه تشربوه؟ تشرب ايه يا مجدي؟

مجدي: في ايه اللي حصل الوضع هنا مش طبيعي الحجه فين؟ هيا كويسه؟ فارس؟
فارس: يا ابني امي كويسه جوه لو عايز ادخل اطمن عليها
مجدي: ايوه عايز اطمن عليها فرح لو سمحتي شوفيها صاحيه ولا ايه؟
فرح دخلت قدام مجدي ودخلته عندها
مجدي اطمن عليها وقعد جنبها
مجدي: حضرتك كويسه امال فارس مالو وايه اللي كـ.ـسر الشاشه بره ايه اللي حصل يا ام فارس؟
منيره: عمرو بيجري وقع واخد الشاشه معاه فاتكـ.ـسرت.

مجدي: طيب وهو كويس؟ اوعي يكون اتعور ولا حاجه؟ ولا اوعي يكون فارس زعلان علي الشاشه؟
منيره: لا يا حبيبي فارس مش زعلان علي الشاشه ولا حاجه هو زيك قال فدا ظفر عمرو
مجدي: يبقي مـ.ـر.اته اللي زعلت وعكننت عليه؟ اه كده صح؟
منيره: زعلت واتخانقت مع فرح ومدت ايدها علي عمرو واتخانقوا الاتنين في داخله فارس وسمع هيام بتطرد فرح بعيالها وبعدها اتجنن اخدها من شعرها وداها علي بيت ابوها وبيقول انه طلقها.

مجدي: لا حول ولا قوه الا بالله، بس انتي عارفه والله ما كانت تستاهله يا ام فارس، دي اخرته لوري كتير، احنا لولاها كان زمانا، كان زمانا اغني من ابوها، ما تزعليش انتي هو كده هيفوق لنفسه بقي، ايوه هو كان بيحبها بس اهو يزعل شويه ويفوق بقي لنفسه
مجدي خرج لصاحبه وقعد معاه
مجدي: زعلان؟
فارس: عادي بقي
مجدي: بس عارف كده احسن
فارس: عارف
مجدي: هيا مكنتش تستاهلك وكانت واقفه في طريقك
فارس: عارف
مجدي: لسه بتحبها؟

فارس: لسه مطلقها مكملتش كام ساعه فاكيد لسه بحبها
مجدي: علي العموم ركز في شغلك وبكره هتنساها وتنسي امها، ما تستاهلكش يا صاحبي.

هيام حاولت كتير هيا وباباها يصالحوه بس فارس قفل صفحتها تماما ورفض حتي يتكلم معاها وراح طلقها عند مأذون وبعتلها ورقتها ومنعها تيجيلو تاني.

هنا خلصت الذكريات نرجع للواقع بقي.

شريط حياته كلها مر قدامه، الخمس سنين مروا قدامه عدي دلوقتي ثلاث سنوات علي طـ.ـلا.قه لهيام بس لسه بيحبها للاسف ولسه بيشتاقلها وكتير بيحلم يرجعلها من تاني، صحي الصبح علي اخته بتكلمه
فرح: صباح الخير يا فارس بقولك حبيبي؟
فارس: قولي
فرح: النهارده تروح معايا هنقابل العروسه ايه رأيك؟ هشوف اي مكان نتقابل فيه كصدفه مثلا هاه؟
فارس: عادي بقي..
فرح: يعني اظبط معاها؟

فارس: اي حاجه واللي هتعمليه بلغيني بيه انا مش فارق معايا سلام
قفل السكه وهيا زعلت ان اخوها مش مهتم باي شكل من اشكال الحياه...
اتصلت بهدي صاحبتها
فرح: مرديتيش عليا يا هدي ايمان رأيها ايه؟
هدي: والله ما عارفه بس تقريبا موافقه
فرح: طيب ايه رأيك نتقابل احنا الاربعه في ماك النهارده علي المغرب كده؟ واهو يتكلموا ونشوف الوضع ايه؟
هدي: طيب هشوف ايمان وارد عليكي تمام؟
وفعلا اخر النهار اتفقوا يتقابلوا.

فارس: مين هيا بقي؟ حد انا اعرفو؟
فرح: مستعجل علي ايه ادينا قربنا نوصل وهتشوفها وان شاءالله تعجبك
فارس: تعجبني؟ انتي عارفه انا بتجوز ليه صح ولا لأ؟
فرح: عارفه بس بتمني انها تكون تعويض ليك
فارس: هه ما علينا
وصلوا ماك وهناك شافوا هدي وايمان وراحولهم
فارس: دودا ازيك ليكي وحشه عامله ايه؟ وعيالك اخبـ.ـارهم ايه؟
هدي: الحمد لله بخير تمام وانت؟

فارس: عايش، معدش حد بيشوفك يعني؟ الله يرحم ايام مكنتيش بتفارقي بيتنا، الواحد كل ما يتلفت يشوفك
هدي: يااه ايام بقي
فارس: فعلا كانت ايام حلوه، ايمو ازيك يا قمر كبرتي اهو، عامله ايه؟
ايمان: الحمد لله كويسه
فارس: هو انتي كبرتي واللي احنا اللي عجزنا ولا ايه؟ بطلتي تيجي تلعبي قدام الورشه، وتاخدي دروس في السنتر اللي هناك؟
ايمان: ما خلاص كبرنا بقي اتخرجت واشتغلت كمان
فارس: بقولك تعالي نجيب ايس كريم لسه بتحبيه؟

ايمان: طبعا ده عشق
فارس: يعني لسه بتجري وري الراجـ.ـل لو عدي في الشارع وتاخدي منه الزماره تزمري بيها؟
ضحكت وسكتت كان نفسها تقوله انه كان مجرد حجه علشان تلمحه بيها او تطول وقفتها مش اكتر، او حجه تنزل بيها الشارع وتتأخر لحد ما الراجـ.ـل يوصل قدام الورشه وبعدها تطلع تجري توقفه كل ده بس علشان تشوفه مش اكتر
فارس: هيييه فينك؟
ايمان: انا اهو يالا نجيب الايس كريم
راحو يجيب الايس كريم.

هدي: تصدقي لايقين علي بعض؟ فارس شكله كده لسه شايفها العيله ام ضفاير؟
فرح: فارس امم
فرح سكتت لان فارس لسه ما يعرفش ان ايمان هيا العروسه اللي هيا اختارتهالو
رجعوا الاتنين بيهزروا ويضحكوا واكلوا الايس كريم
فارس بيهمس لفرح: امال فين صاحبتك اللي جايه؟ مش المفروض هنقابلها؟
فرح بتـ.ـو.تر: ما احنا اهو معاهم
فارس: مش فاهم يعني ايه؟ مين هيا العروسه؟ هدي صاحبتك علي حد علمي لسه متجوزه ولا ايه؟

فرح: اه هدي متجوزه العروسه هيا ايمان
فارس كان بيشرب فشرق وبص لاخته بصدmه ومش مصدق هيا قالت ايه؟
هدي: مالك يا فارس في حاجه؟
فارس: لا لا، بعد اذنكم لحظه هدخل الحمام
قام فارس وراح الحمام وفضل رايح جاي كتير واتصل بمجدي
فارس: ايوه يا مجدي بقولك هقفل معاك ودقيقتين بالظبط وتكلمني وتقولي ان في مصيبه عندك وانا لازم اجي فاهم ولا لأ؟
مجدي: في ايه هيا العروسه وحشه قوي كده؟
فارس بعصبيه: فاهم ولا لأ؟ مش وقت هزار.

مجدي: حاضر، حاضر يا فارس
قفل وطلع معاهم وفعلا تليفونه رن ورد علي مجدي اللي قالو يجي بسرعه
فرح: في ايه؟ مجدي ماله؟
فارس: والله ما عارف تقريبا كده اتخانق مع زبون وطلبله البوليس والدنيا مقلوبه في الورشه، معلش انا لازم امشي بسرعه
هدي: اه طبعا بس ابقي طمنا
فارس: اوكي فرح هتروحي ولا قاعده؟
فرح: لا احنا قاعدين شويه هنروح مع بعض اتكل انت وابقي طمني
مشي فارس علي الورشه ومجدي اول ما شافه ضحك
فارس: اضحك اضحك قوي.

مجدي: سوري يا فارس بس متخيل الوضع، البـ.ـنت وحشه قوي وانت متدبس يا عيني ومش عارف تفلفط
فارس سابه يكمل ضحك لحد ما سكت
فارس: هاه خلصت ضحك؟ لعلمك بقي مكنتش وحشه ولا حاجه؟
مجدي: امال طلعت تجري ليه؟ معجبتكش في ايه؟
فارس: انت عارف طلعت مين العروسه؟
مجدي: مين؟ حد نعرفه ولا ايه؟
فارس: ايمان
مجدي: ايمان؟ ايمان مين؟
فارس: ايمان بـ.ـنت عمي سيد اخت هدي صاحبه فرح، ايمان يالا.

مجدي: البت ايمان اللي كانت بتلعب قدام الورشه علي طول؟
فارس: ايوه هيا دي
مجدي: وهيا دي كبيره اصلا في سن جواز؟ ولا احنا عجزنا ولا ايه؟
فارس: تخيل بقي؟ هتجوز عيله كانت اول امبـ.ـارح بتلعب في الشارع؟ اتهبلت فرح
مجدي: بس صراحه يا فارس البت ايه؟ فرسه؟ لو هيا موافقه ليه لأ؟
فارس: نقطني بسكاتك يالا! دي عيله
مجدي: والله انت اللي فقري.

فارس: ولا هيا مش ناقصه خـ.ـنـ.ـقه، انا مروح سلام وصح لو حد فيهم سألك انا قلتلهم انك اتخانقت مع زبون وطلبلك البوليس
مجدي: البوليس مره واحده؟ ولو سألوا حد وعرفوا ان مفيش بوليس؟
فارس: هقولهم حليناها ودي يا حلو سلام
روح فارس وفضل مستني اخته تيجي علي نار علشان يتخانق معاها، واخيرا رجعت
فرح: نفسي افهم انت مشيت كده ليه؟ وكدبت كدبه دmها تقيل قوي
فارس: انتي بقي اتهبلتي ولا اتهبلتي ولا جري لمخك ايه؟ هاه؟ ايمان؟

فرح: ايوه مالها بقي ايمان هاه؟ شباب الحته كلهم هيتجننوا عليها؟ ادب واخلاق وجمال عايز ايه تاني؟
فارس: بالظبط اديكي جبتي المفيد
فرح: يعني ايه مش فاهمه؟
فارس: يعني واحده شباب الحته هيمـ.ـو.توا عليها تتجوز واحد زيي ليه؟ هاه؟
فرح: مش فاهمه يا فارس انت اعتراضك علي ايه؟
فارس: انها عيله، عيله يا فرح كانت بتلعب من كام يوم قدام الورشه بضفايرها، انتي عارفه انا اكبر منها بقد ايه؟

فرح: محسسني انك عندك 60 سنه وبعدين ساعت ما هيا كانت بتلعب قدام الورشه انت كنت لسه في الكليه بتشتغل في الصيف مكنتش متخرج اصلا يعني انت كمان كنت عيل زيها
فارس: انا اكبر منها باكتر من 8 سنين
فرح: ولو عشره ايه يعني؟

فارس: بلاش يا ستي فرق السن، انا متجوز ومطلق، وبعدين المهم بقي ان دول ناس اصحابنا وبنعزهم وبعدين انا مش هتجوز حبا فيها انا عايز واحده تيجي تخدm امي مش زوجه ليا، دي عيله عايزه شاب يحبها ويدلعها وتعيش معاه، لكن انا مش كده ومش هعمل كده، انا عايز شغاله بس بمسمي زوجه، انا كنت متخيل انك عاقله وهتشوفي واحده ارمله؟ مطلقه؟ يتيمه وعايزه اي اربع حيطان حواليها؟ واحده تعيش خدامه لامك وتحمد ربنا ان في بيت بيأويها؟ مش جيبالي عيله بتحلم بالحب والجواز والفستان الابيض، فهمتي بقي انا معترض علي ايه؟

فرح: اول مره اعرف انك متـ.ـخـ.ـلف يا فارس للدرجه دي، كل ده ليه؟ هاه؟ اديني ميزه واحده كانت فيها علشان تعيش عمرك كله علي ذكراها؟ يا اخي ده انا مشفتكش يوم واحد مبسوط معاها؟ الا كنت علي طول مطحون متداين متأخر تعبان، باقي عليها ليه؟ حتي لما هتيجي تتجوز، عايز واحده كـ.ـسر، واحده تكون متطمن علي نفسك ان عمرك ما هتبصلها ولا هتحبها؟ ليه يا فارس؟ انت لسه شاب والعمر قدامك؟ ليه بتعمل كده؟

فارس: يا ستي اناحر حياتي وانا حر فيها؟
فرح: وامك هاه؟ اللي كل ما تشوفك مهموم تتو.جـ.ـع؟ مش مهمه؟
فارس: ما انا اهو هتجوز علشانها؟
فرح: ده علي اساس انك لما تتجوز واحده زي ما انت بتقول هيا هتفرح؟ ولا هيا غـ.ـبـ.ـيه وداقه عصافير؟ وبعدين ايمان نفسها موافقه عليك وفرحانه كمان؟ ومش عايزه اقولك انها بتحبك من وهيا عيله وكانت بتيجي قدام الورشه علشانك انت.

فارس: اهو ده سبب كمان يخلينا ارفضها تماما انها هتحلم وتحلم وتتمني وتستني وانا مش هديها اللي هيا عيزاه وهظلمها ومش هحبها وهدmرها تماما معايا، وانا بحب العيله دي وبحترم والدها وبحبه ومش هرضي ابدا اعمل كده في بـ.ـنته، ده غير ان اختها صاحبه عمرك انتي المفروض من نفسك ترفضي ده.

فرح: انا تخيلت انك هتفرح وتحاول تبدأ حياه جديده علي العموم انا غلطانالك بس انا روحت وطلبتها ومش هروح واقولهم سوري اصل فارس قال لأ عليكي انت بقي اتصرف وقولها انك مش عايزها.

فارس: وانتي فكراني هتكسف واقولك لأ؟ لا يا حلوه ومالو انا هقولها بس كده؟ اطلعي انتي بقي بره الموضوع ده خالص انا هشوف حد مناسب بنفسي.

فرح: والله ريحتني هيا اصلا خساره في شكلك
فارس: خساره خساره بقي اتفضلي شوفي وراكي ايه
فرح: ماشيه بس قسما بالله يا فارس لو امك جرالها حاجه بسببك عمري ما هسامحك ابدا واعتقد ان ولا انت هتسامح نفسك لانك هتلوم نفسك علي الاتنين، ابوك ومكنتش موجود وامك مـ.ـو.تها بحسرتها
فارس بصلها بو.جـ.ـع: امشي يا فرح وروحي بيتك انا مش هجيب واحده واظلمها معايا علشان سيادتك ترتاحي.

فرح نـ.ـد.مت علي الكلمه اللي قالتها بس هيا متغاظه منه
فارس تاني يوم في الورشه مستني ايمان تعدي وهيا مروحه من شغلها وبلغ مجدي انه لو شافها يقوله..
بعدها بفتره مجدي راحلو
مجدي: فارس، فارس، اهي جايه اهي
فارس طلع يوقفها وهيا ماشيه هيا اول ما شافتو وقفت وسلمت عليه
ايمان: ازيك يا فارس
فارس: ازيك انتي
ايمان: اخبـ.ـار مشكله امبـ.ـارح ايه؟ عدت علي خير؟
فارس: اه الحمد لله حليناها ودي، بقولك ينفع نتكلم شويه؟
ايمان: اه اتفضل.

فارس: لا مش هينفع دلوقتي لا وقته ولا مكانه، لو ينفع اشوفك في ماك زي امبـ.ـارح؟
ايمان: مع فرح وهدي؟
فارس: لا معلش لو ينفع انا وانتي وبس؟ لو عايزه انا ممكن اتصل بعم سيد استاذنه؟
ايمان: لا انا هقوله بس يا ريت بدري مش متأخر طالما لوحدي؟
فارس: 5 العصر يناسبك؟
ايمان: اوكي ماشي، يالا سلام بقي دلوقتي
مشيت ومجدي جه وقف جنبه
مجدي: دي يتقالها لأ، فقري من يومك، طيب والله لو انا مكانك ما افكرش اصلا، دي تتاكل اكل.

فارس: امال ان مكنتش بتحب مراتك والله لاقولها
# تقولي ايه؟
الاتنين بصوا وراهم: نوجا قلبي انا
نجاه: يقولي ايه يا مجدي؟
مجدي: يقولك قد ايه انا بمـ.ـو.ت فيكي انتي والمز الصغنن ده، زوزا قلب بابا تعال
نجاه: فارس حبيبي كنت عايز تقولي ايه؟
فارس بص لصاحبه
نجاه: ما تبصلوش هوه قول قول ايه هاه؟ ايه؟
فارس: انتي عندك شك ان البأف ده بيحبك؟
نجاه: امم مش عارفه بصراحه اليومين دول كل حاجه ملخبطه عندي وبشوفها بالشقلوب.

مجدي: يا عمري انا دي بس هرمونات حمل، هو انا قلتلك يا فارس ان نوجا حامل؟ هنجيب ان شاءالله بنوته زي القمر
فارس: لا مقولتليش مبروك يا نوجا ان شاءالله تقومي بالسلامه وربنا يرزقك باللي بتتمنيه
نوجا: يا رب يا فارس وعقبالك انت بقي، يالا غير مننا بقي
فارس: ربك يسهل.

مجدي: تعالي يا قلبي اقعدي وانت اهي قالتلك غير بقي ايه ما نفسكش في عيل كده زي زياد تلاعبه ويقولك بابا؟ العيال دول اكبر نعمه من ربنا اوعي تحرم نفسك منها
فارس: روح لمراتك يا عم الفيلسوف بدال ما اروح اقولها انك بتعاكس في الرايحه والجايه؟
مجدي: وا.طـ.ـي من يومك يا مان، بس برضه البت خساره في شكلك ده.

فارس: امشي ياد روح لمراتك، انت تقولي خساره في شكلك وفرح تقولي خساره في شكلك انا هلاقيها منك ولا منها غور لمراتك يالا غور
مشي مجدي وفارس بصلهم من بعيد شايل ابنه علي حجره وبيلاعبه ومـ.ـر.اته حامل وجوزها بيدلعها وتخيل نفسه في وضعه ومعاه هيام...

فيها ايه لو قبلت بحالته ووقفت جنبه وخلفوا عيل هما كمان؟ يمكن لو كانوا خلفوا كانوا فضلوا مع بعض؟ بس هو السبب هو ما وقفش مع مـ.ـر.اته في تعبها ولا اخدها لدكاتره؟ بس هو خاف لو اهتم يجـ.ـر.ح مشاعرها وتتهمه ان همه علي الخلفه وبس؟ يمكن لو كان اهتم كان هو كمان معاه عيل زي زياد ابن مجدي
يوووووه يا فارس فوق بقي خلاص هيام راحت، راحت ومش هترجع تاني، فوق لنفسك بقي...

طيب ايمان اهي ليه لأ؟ مش يمكن تحبها زي ما بيقولوا؟ مش يمكن تخلفلك عيل وتعيش مبسوط معاها؟
لأ انت قلبك مع هيام وبس عمرك ما هتحب تاني؟ بلاش تظلم البـ.ـنت معاك؟ اوعي تعمل فيها اللي اتعمل فيك انت؟ اوعي تظلمها؟

راح فارس في معاده وقابل ايمان اللي كانت طايره من الفرح وبتحلم طول النهار بفارس وهو بيقولها بحبك وبتفكر هترد عليه بإيه لما يقولهالها؟ هتقوله ان هيا كمان بتحبه؟ ولا هتتقل لحد ما يتجوزوا مثلا وبعدها تبقي تعترف بحبها؟ النهار كله حيرانه هتقول ايه؟
قابلته بابتسامه عريضه وقعدت قصاده
ايمان: اديني اهوه اتفضل يا سيدي قول عايز تقول ايه اللي كان لا وقته ولا مكانه في الورشه؟
فارس: تشربي حاجه الاول؟

ايمان: فارس اتكلم علي طول لاني مش هينفع اتأخر
فارس: اوكي، هتكلم وهقولك علي كل اللي في دmاغي.
ايمان: اديني اهوه اتفضل يا سيدي قول عايز تقول ايه اللي كان لا وقته ولا مكانه في الورشه؟
فارس: تشربي حاجه الاول؟
ايمان: فارس اتكلم علي طول لاني مش هينفع اتأخر
فارس: اوكي، هتكلم وهقولك علي كل اللي في دmاغي
طبعا انتي عارفه ان انا كنت متجوز
ايمان: اكيد طبعا ومش محتاجه اعرف تفاصيل عن جوازك يا فارس او عن طـ.ـلا.قك
فارس: ممكن تسمعيني لو سمحتي؟
ايمان: اتفضل.

فارس: انا معرفش اذا كنتي ت عـ.ـر.في ولا لأ ان انا كنت بحب مراتي جدا او يمكن بعشقها
ايمان: انت بتقولي الكلام ده ليه؟
فارس: لان انا لسه لحد اللحظه دي بحب مراتي وخلي بالك ان انا بقول مراتي مش طليقتي
ايمان ابتسامتها اختفت ومعرفتش في اللحظه دي تفكر في ايه وهو عايز يقول ايه؟
ايمان: يعني ايه؟ تقصد ايه؟ انت مطلقتهاش يعني؟ هيا علي ذمتك؟ ولا انت ردتها ولا ايه؟ انا مش فاهمه اي حاجه؟

فارس: لا انا مردتهاش وايوه هيا طليقتي ومش علي ذمتي اللي انا بقوله ان انا لسه بحبها
ايمان: امال مرجعتلهاش ليه؟ او عايز تتجوز ليه؟
فارس: رجوع مش هرجعلها احنا كل الطرق بينا اتقفلت وما ينفعش نرجع لبعض اما عايز اتجوز ليه فهو ده السؤال المهم، هو ده اللي انا جاي النهارده اقولهولك لان انتو عيله قريبين مننا قوي وانا الصراحه بحب والدك وبحترمه وبعتبره في مقام والدي بالظبط.

شوفي يا ايمان فرح فهمت غلط لما قولتلها ان انا موافق اتجوز وطلبت منها تشوفلي عروسه
ايمان: يعني انت مش عايز تتجوز ولا انت مش عايز تتجوزني انا بالذات؟

فارس: مش حكايه انتي بالذات لأ الحكايه اني عايز واحده تخدm امي وتاخد بالها منها، امي كبرت وتعبانه وفرح عماله تلومني انا اني السبب في تعبها وان انا المفروض اريحها وانا بصراحه حاولت كذا مره اجيبلها شغاله في البيت الا انها رافضه وبتمشيها وعايزاني اتجوز ومعرفش انتي عرفتي ولا لأ انها من اسبوع كده تقريبا تعبت جـ.ـا.مد وفضلت في المستشفي كام يوم.

ايمان: فارس، فارس لو سمحت، انا مش فاهمه انت عايز تقولي ايه؟ انت بتتكلم كلام كتير جدا بس مش فاهماك..

فارس: عايز اقول اني مش عايز زوجه بالمعني المتعارف عليه، انا عايز خدامه بس باسلوب شيك عايز واحده تعيش معانا في البيت من غير ما امي تطردها ومن غير ما حد يقول دي عايشه معاهم بصفه ايه؟ وتخيلت ان فرح فاهمه ده وكان في دmاغي انها هتشوفلي واحده مطلقه او ارمله او يتيمه او اي واحده تحمد ربنا ان في اربع حيطان بيداروها لكن ما تخيلتش ابدا انها هتختارلي واحده الشباب كلها يتمنوها، ايمان انتي تستاهلي راجـ.ـل يحبك ويقدرك ويدلعك ويديكي حقك كزوجه، يحبك وتحبيه لكن مش واحد زيي ابدا، انا خلاص حبيت وانتهيت وقفلت قلبي ومش ناوي افتحه ولا عايز اصلا افتحه، فانا ما انفعكيش كزوج، انتي تستاهلي راجـ.ـل يقدرك، تستاهلي حد احسن مني مش انا ابدا، حطام راجـ.ـل...

ايمان: امال فرح
فارس: فرح افتكرت ان انا هتجوز واعيش حياتي لكن انا زي ما قلتلك عايز خدامه مش زوجه، ومش هكون لها زوج، هحترمها هعاملها كويس، هجيبلها طلباتها لكن مش هكون زوج، مش عارف انتي فهماني ولا لأ؟ انا متفرقش معايا هتجوز مين؟ اي واحده تقضي الغرض طالما هيا موافقه علي الجواز بالطريقه دي فهمتيني؟
ايمان كانت عايزه تعيط بس مش عايزه تعيط قدامه كفايه لحد كده بهدله، فقامت وقفت.

ايمان: انا فهمت كويس قوي واسفه علي الازعاج اللي احنا عملناهولك
فارس: ايمان لو سمحتي
ايمان: خلاص يا فارس ما تتكلمش زياده بعد اذنك انا اتأخرت ولازم اروح.

سابته وجريت لانها لازم تعيط، حبته من قلبها، اول حب ليها وتقريبا اخر حب لانها مش قادره تشوف غيره حتي، اليومين اللي فاتوا عاشت في وهم حب كبير، بـ.ـنت احلام كتير في الهوا اتدmرت علي ارض الواقع، عاشت في قصه حب من نسج خيالها وتخيلت ان هو كمان كان واخد بالو منها وهيقولها ان هو حبها ولاي سبب بعد لكن ما تخيلتش ابدا انه هيرفضها ويرفض حبها بالطريقه دي..

روحت وحبست نفسها وفضلت تعيط كتير جدا ومحدش عارف مالها بتعيط ليه؟
فارس روح هو كمان مخـ.ـنـ.ـوق ومش طايق حد ومجدي مارحموش ابدا
مجدي: غـ.ـبـ.ـي انت راجـ.ـل غـ.ـبـ.ـي، في واحد عاقل يجيلو القمر ويدق علي بابه يقوله لأ مايلزمناش، انتي غـ.ـبـ.ـي يالا، يعني حتي لو مش هتحب يا اخي اتجوزها وخلفلك عيلين منها وعيش معاها واحترمها وقدرها مش لازم حب اصلا، علي الاقل الاحترام بيدوم العمر كله...

فارس: مجدي وحياة ابوك ما هي نقصاك، ابوس ايدك نقطني بسكاتك
مجدي: ماهو انت غايظني بطريقه ما تتخيلهاش، طول عمري بحسدك علي ذكائك مره واحده كده قلبت معاك بتخلف مـ.ـا.تفهم؟ غـ.ـبـ.ـي ما تفهم؟ مش قادر افهم انت جرالك ايه؟ الغباء بقي متوفر عندك بكتره
فارس: مجدي وحياه ابوك لتسكت
فارس سابه وروح علي بيته وهناك امه اول ما شافته راحتله فرحانه وطايره
منيره: بجد يا فارس؟ بجد اللي انا سمعته؟
فارس: ايه هو اللي بجد وسمعتي ايه؟

منيره: ان انت عايز تتجوز ايمان اخت هدي؟ انت مش متخيل قلبي كان هيقف من فرحتي بالخبر ده، اول ما امها كلمتني وقالتلي انكم مع بعض كنت، كنت عايزه ازغرد وانزل ارقص في الشارع والناس كلها تقول الوليه اتجننت علي كبر، فارس انت مش عارف انا فرحانه قد ايه؟ كنت خايفه قوي لتقول هعيش حياتي كده ولا تروح تجيبلي واحده ما تسواش ضفرك وتقول اهي جوازه والسلام، لا بس انت حبيبي نقيت ست البنات، هتتجوزا امتي هاه؟ بسرعه والنبي نفسي اشيل عيالك بقي، بص انت تعملها فرح ما اتعملش وتشتريها شبكه تليق بيها ايوه، وتشتريها الفستان اللي هيا تشاور عليه، ايوه حبيبي انت مش قليل اه، انت الباشمهندس فارس.

فارس غمض عنيه ومش عايز يسمع زياده ولا عارف يسكتها ولا عارف يتكلم ويدmرلها احلامها اللي بتبنيها في الهوا، وفي نفس الوقت مش قادر يسمع زياده..
فارس: امي امي امي، اهدي، واحده واحده، اولا لسه مفيش اي حاجه من اللي انتي بتقوليها دي كلها، احنا مجرد قعدنا مع بعض، ما اتكلمناش في اي حاجه مهمه وبعدين انا لسه ما اتقدmتلهاش وبعدين هتقدm ازاي من غير حتي ما اقولك؟ هاه؟

منيره بحـ.ـز.ن: اوعي تكون مش ناوي وهما فهموا غلط..
ويدوب دmـ.ـو.عها هتنزل
فارس: لا لا مش كده بس لسه يعني، الموضوع محتاج صبر يا امي مش سربعه واحده واحده اوكي ومـ.ـا.تحطيش امال كبيره ممكن هيا ترفض؟
منيره: لا هما بيحبونا من زمان وما هيصدقوا هو انت شويه ولا ايه؟ انت بس قول يارب
فارس: يا رب المهم انا عايز ارتاح ممكن؟
منيره: اه يا حبيبي ادخل ريح ادخل وربنا يجعلها من نصيبك يارب ويجعلك منها ذريه صالحه يارب.

فارس ابتسملها ودخل اوضته، اهو ده بقي اللي معملش حسابه ابدا، هيقول لامه ايه؟

ايمان في بيتها في اوضتها بتعيط فابوها دخلها يطمن عليها ويشوف عملت ايه مع فارس؟
عم سيد: ايمان مجيتيش قولتي لابوكي وحكيتيلو عملتي ايه؟ هاه هيجي يقابلني امتي؟
ايمان عيطت جـ.ـا.مد وابوها بدأ يقلق
عم سيد: في ايه اللي حصل يا بـ.ـنتي! انطقي قولي؟
ايمان: هو ما بيحبنيش يا بابا.

عم سيد: وهو هيحبك بتاع ايه؟ ولا يحبك امتي؟ وبعدين حب ايه اللي انتي بتعيطي علشانه؟ محسساني انكم تعرفوا بعض من سنين وكان بيسرح بيكي وجيتي اكتشفتي انه بيتسلي مش بيحبك؟ ايه يا ايمان ده انتي العاقله اللي في عيالي؟
ايمان: انت مش فاهم حاجه يا بابا
عم سيد: طيب ابوكي دقه قديمه وما بيفهمش انتي قولي ياللي بتفهمي!

ايمان: هو بيحب طليقته وعايز يتجوز بس علشان امه اهي واحده تراعيها وتراعي بيته وتبقي علاقته بيها مبنيه علي الاحترام وبس لكن مفيش حب
عم سيد: هاه وايه كمان؟
ايمان: يعني ايه ايه كمان؟ بقولك عايز خدامه في بيته مش زوجه؟ وبيقولي ان هو متخيلش ابدا ان انا ممكن اوافق عليه وان انا استاهل حققد احسن منه مليون مره واشوف حد شاب زيي يستاهلني مش راجـ.ـل محطم وبواقي راجـ.ـل.

عم سيد: طول عمري بحترم الواد ده واحترامي كل يوم بيزيد ليه، انتي معترضه علي ايه؟
ايمان: بقولك عايز خدامه؟

عم سيد: ربنا بيقول انه لو حلل ان حد يسجد لحد كان امر المرأه تسجد لجوزها، عارفه يعني ايه تسجد، يعني الزوج بعد ربنا، مقالش الاب ولا الام لأ قال الزوج، الواحده في بيت جوزها خدامه، مطيعه مربيه ام زوجه حبيبه عشيقه والست الشاطره تكون كل دول مجتمعين فيها، ايه يعني مزعلك؟ انه شرط عليكي تخدmي امه؟ راجـ.ـل جدع وبـ.ـار بأمه، هو ده مضايقك! كان المفروض تردي عليه في وقتها وتقوليلو امك في عنيا وفوق راسي وانت مش محتاج تشرط عليا حاجه زي دي، مش تيجي تعيطي وتقولي ما بيحبنيش.

ايمان: بابا لأ هو مش قصده كده هو قال انه حب مـ.ـر.اته ومعندوش استعداد يحب تاني ومش هيحب تاني.

عم سيد: يا بـ.ـنتي وهما اللي حبوا اخدوا ايه؟ مرايه الحب ديما عاميه ولما بتروح زهوه الحب وبيشتغل العقل الحياه بتتدmر لان العقل ما بيشوفوش حاجه من اللي القلب شافها وبيبدأ الانسان ينـ.ـد.م ويستغرب انا ازاي كنت اعمي؟ انا ازاي عملت كده؟ وده نفس اللي حصل لفارس وعلشان كده مش عايز حب تاني، الجواز الصح بيقوم علي الاختيار بالعقل ولما العقل بيكون مقتنع مهما الايام تعدي هو مقتنع وباقتناعه ده بيتولد حب متين قوي حب مهما الايام تعدي عليه ما بيتهزش لانه اتبني علي اساس متين ولان العقل هيطوع القلب..

ايمان: يعني ايه؟ انت عايزني اروح اقوله انا موافقه اتجوزك من غير حب؟
عم سيد: انا بقول ان الانسان اللي شايف نفسه مش جدير بيكي هو اكتر انسان هيحاول ديما يبقي جدير وهيعمل كل اللي يقدر عليه علشان يسعدك وبعدين انتي محتاجه ايه من الراجـ.ـل غير انه يحترمك ويقدرك ويعرف قيمتك ويكفي بيته؟
ايمان: محتاجه الحب.

عم سيد: وايه هو الحب في نظرك؟ يعني ازاي تحكمي ان البني ادm ده بيحب؟ هل مثلا علشان بيقول كلمه بحبك يبقي بيحب او لو مقلهاش يبقي ما بيحبش؟ ايه هو الحب؟
ايمان: معرفش بس ان الانسان يهتم بمشاعر الانسان التاني ويحاول ديما يسعده
عم سيد: ولو هو عمل كده اللي قدامه هيعمل ايه؟
ايمان: هيبادله نفس المشاعر دي.

عم سيد: طيب اعملي كده مع فارس وهو هيبادلك نفس المشاعر دي، هو هيبدأ حياته معاكي بأدب واحترام وموده واحتياج لان هو محتاج زوجه وانتي كملي ده بالحب وخليه يبادلك الحب، انتي دخلي الحب بيتك انتي اخلقي الحب ده
ايمان: ولو فشلت؟ لو معرفتش اخليه يحبني؟
عم سيد: لو انتي مش هت عـ.ـر.في تخلي جوزك يحبك يبقي هتفشلي برضه مع اي حد تاني حتي لو بيحبك...
ايمان: انت منطقك غريب.

عم سيد: انا منطقي مبني علي الحب بعد الجواز، زمان كنا بـ.ـنتجوز جواز اللي انتو بتسموا جواز صالونات وكنا بنحب بعض بعد الجواز وكان نادرا ما تسمعي عن حد طلق مـ.ـر.اته، دلوقتي الكل يقول لا لازم اتجوز عن حب و90 % من حالات الجواز عن حب بتفشل، وبيطـ.ـلقوا قبل اول سنه، واهو اكبر دليل لده فارس نفسه، حب واحده لا هيا مناسبه ولا هيا من مستواه وفضل يعافر ويعافر وبرضه في الاخر طلقها فهو استوعب الدرس كويس وعايز يتجوز بعقله، علي العموم دي حياتك انتي وانا برضه راجـ.ـل عجوز ودقه قديمه شوفي انتي عايزه تعملي ايه وانا وراكي في اي قرار تاخديه، هتقوليلو اه يا اهلا وسهلا، هتقوليله لأ يبقي مع السلامه وخلينا حبايب، خدي قرارك علي مهلك وشوفي هل هتقدري تزرعي الحب في بيتك ولا انتي عايزه زرعه جاهزه والسلام؟ تصبحي علي خير يا بـ.ـنتي فكري واستخيري ربنا وان شاءالله يلهمك للصح، وانا هدعيلك من كل قلبي ان لو هو خير ليكي ربنا يسهلك ولو شر يبعدك عنه..

سابها في حيره غريبه، منطق غريب عمرها ما فكرت بيه ابدا، بس فارس مقلهاش انه عايز يتجوزها هيا لأ هو رفضها تماما وقالها انه بيحب مـ.ـر.اته، طيب تعمل ايه تقوله تعال اتجوزني وانا موافقه ابقي خدامه؟ ولا تصرف نظر خالص عنه وعلي رأي ابوها تشوف حد بيحبها؟ ولا تعمل ايه؟ هيا مش عارفه غير حاجه واحده وبس انها بتحب فارس، دي كانت بتنزل الشارع وتجري وري عربيه ايس كريم لمجرد انها تشوفه، وطول حياتها بتقبل باي شيئ لمجرد انها تلمحه جايه دلوقتي ترفض انها تبقي في بيته ومـ.ـر.اته كمان لمجرد انه قال انه عايز واحده تخدm مامته؟ دي هيا كانت مستعده تشتغل خدامه بس وبجد لمجرد انها تبقي قريبه لكن ده هو عايزها زوجه كمان، ازاي ترفض؟ طيب بلاش مش يمكن يحبها زي ما بتحبه؟ مش يمكن يكون عايش في ماضي مـ.ـر.اته وينساها لما يعيش الحاضر، مش يمكن يخلف منها وتبقي هيا كل دنيته؟ في افتراضات كتيره قوي لازم تفكر فيها وتاخدها في الاعتبـ.ـار.....

فارس محتار مش عارف يقول لمامته ايه هو كمان؟ ولا ازاي يروح يقول لايمان اتجوزيني او ارفضيني انتي؟ مش عارف يعمل ايه؟
تاني يوم نزل الشغل وطول الوقت سرحان ومجدي حاول يعرف ماله بس مقالوش حاجه..
وقت رجوع ايمان طلع بره الورشه وهو معندوش ادني فكره هيعمل ايه؟ ولا عارف هو واقف ليه؟ ولا عارف لو شافها هيعمل ايه او يقول ايه؟
اخيرا شافها جايه وبيجهز اي كلام يقوله بس مش عارف، ايمان كمان متلخبطه مش عارفه تقوله ايه؟

وصلت عنده ووقفت قصاده والاتنين ساكتين..
الاتنين: اااا
فارس: قولي عايزه تقولي ايه؟
ايمان: قول انت الاول..
فارس: انا مش عايز اقول حاجه كنت هسلم بس
ايمان: وانا كمان..
فارس: طيب
ايمان: طيب انا ماشيه بعد اذنك
فارس: اه اتفضلي...
مشيت خطوتين
فارس: ايمان
وقفت وبصتله
فارس: والدتك كلمت والدتي وقالتلها ان انا طلبت ايدك وانك انتي وافقتي
ايمان: امم وبعدين؟
فارس: وبعدين ايه؟ انتي لسه موافقه؟
ايمان: انت لسه متقدmلي؟

فارس: لو قلتلك اه؟
ايمان: هقولك اه
فارس: بس انا كلامي بتاع امبـ.ـارح ما اتغيرش
ايمان: عارفه وموافقه
فارس: طيب اقدر اقابل والدك امتي؟
ايمان: كلمه وحدد معاه، بعد اذنك
فارس: اتفضلي
سابته ومشيت وهو فضل كتير مكانه يبصلها لحد ما طلعت بيتهم واختفت وهو برضه واقف فاق علي صوت مجدي وراه
مجدي: تيرارارااااا
فارس: اخرس يا وا.طـ.ـي
مجدي: ما كان من الاول
فارس: ايه هو اللي من الاول؟ انت متخيل اني هتجوزها حبا فيها؟

مجدي: متجوزها تلاعبها شاطرنج
فارس: هههههه خفه تصدق ضحكتني
مجدي: من يومي يا ابني، بص يا فارس، خطوه الجواز في حد ذاتها صح واختيار اختك صح جدا، الحياه جايالك فاتحه ايديها باقي عليك انت يا حلو تنتهز الفرصه وتعيش بقي..

فارس: ما اسهل الكلام، تخيل يا مجدي للحظه ان انت ونجاه لاقدر الله انفصلتو لاي سبب كان، وجابولك ملكه جمال الكون هتعمل ايه؟ بامانه سيبك بقي من الهزار والضحك فكر للحظه اخدت منك نجاه وجبتلك واحده تانيه مكانها، جمالها هيفرق؟ هتعمل ايه؟ هتقول في داهيه؟ الحياه فاتحه ايديها؟ هتسمع للي حواليك وبيقولولك ارمي وري ضهرك عيش يالا؟
مجدي: ...

فارس: ايوه هو ده، الحياه ملهاش معني من غير الانسان اللي بتحبه، حتي لو نزلك ملك من السما وحتي لو كان اللي بتحبه شيطان، الحب هو الحب، مش بايدك تلغيه او تنساه او تديله ضهرك وتعيش حياه جديده، اتمني يا مجدي ما تتكلمش تاني في الموضوع ده معايا
سابه ودخل لشغله واخر النهار رجع وكانت والدته مستنياه علي نار هيا واخته
منيره: اخص عليك اتأخرت يا فارس.

فارس: ما اتاخرتش ولا حاجه معادنا معاهم بعد العشا واحنا يدوب المغرب اهو
فرح: علي اساس ان انت هتروح بمنظرك ده؟
فارس: نقطيني بسكاتك انتي
منيره: اسكتي يا بت انتي، ادخل يا حبيبي خد دش كده وغير هدومك ويالا علشان نلحق نشتري حاجه في ايدينا واحنا رايحين
فارس: انتي يا بت مش قولتلك شوفي الموضوع ده؟
فرح: علي فكره انا اكبر منك، ما تقولش بت دي تاني، ، وبعدين انا جبت اللي هناخده معانا بس ماما ما تقصدش ده.

فارس: امال تقصد ايه؟ تقصدي ايه يا أما
منيره: اقصد هديه لعروستك حبيبي، دي اول مره هتروح عندهم لازم تجيبلها حاجه
فارس: احنا لسه هنروح نتقدm يا أما
منيره: دي حاجات شكليه هما موافقين واحنا عارفين يبقي تنجز وتخلص علشان ما نتأخرش
فارس: بدأنا، انا عارف انها شوره
منيره: بتقول ايه يا حبيبي؟
فارس وهو داخل: ما بقولش.

دخل وقف تحت الدش كتير يفكر في مدي غباء الخطوه دي ومش قادر يتخيل نفسه مع واحده غير حبيبته ابدا غير ولبس وخرجلهم
منيره: ما لبستش بدله ليه؟
فارس: امي ما تضغطيش عليا، انا مش رايح فرح
منيره: انت مش متخيل فرحتي، سيبني افرح يا فارس
فارس: انا مش اول مره اتجوز وكل ده اتعمل قبل كده.

منيره: بالنسبالي انا دي اول مره، جوازتك الاولانيه كل حاجه فيها كانت غريبه ومش طبيعيه وكانوا ناس غير الناس لكن دول جيرانا وحبايبنا ولو سمحت سيبني اعمل اللي انا عيزاه...
فارس: حاضر يالا بقي علشان ما نتأخرش
منيره: يالا، استني، انت معاك فلوس؟
فارس: معايا يا أما
منيره: فلوس كتيره مش قليله
فارس: كتير قد ايه؟ انتي في دmاغك ايه؟
منيره: ٥٠٠٠ كده ولا حاجه
فارس: معايا.

اخدته علي محل دهب يشتري حاجه لايمان وهناك فضلوا كتير
منيره: ما تنجز يا ابني
فارس: انا اللي انجز برضه؟ ما تنقوا انتو اي حاجه وتخلصو
فرح: المفروض انت اللي تنقي احنا بنوريك
فارس: انا فاضلي ثانيه ومش بس هسيب المحل لا ده انا هسيبلكم الدنيا كلها واطفش انجزوا
منيره: فارس اختار لعروستك حاجه
فارس اتنرفز وبيفكر جديا يسيبهم ويمشي ومش عارف يسيطر علي غضبه، اخيرا مد ايده ومسك سلسله في قلب وجواه قلب اصغر.

فارس: هاخد دي لو سمحت شوفهالي بكام؟
الاتنين سكتوا ومحدش فيهم نطق لانهم عارفين انه علي اخره
منيره: لو سمحت يا ابني حطهالنا في علبه صغيره شيك كده
اخدوها ومشيوا وراحوا عند بيت ايمان، فضلوا كتير يسلموا علي بعض ويرحبوا بيهم
ايمان من جوه عنيها علي فارس اللي ساكت وسرحان اصلا، ولو حد كلمه بيرد علي قد السؤال
منيره: اتأخرنا عليكم معلش، بس اللي اخرنا فارس
فارس بص لامه باستغراب
فارس: انا اخرتكم؟

منيره: اصر انه لازم يشتري هديه لعروسته وجننا في المحل مش عاجبو حاجه خالص، قلتله يا فارس يا حبيبي دي مش شبكه دي بس هديه، فين لحد ما اختار..
فارس مذبهل من كلام مامته وفرح كانت هتضحك من شكله وكانت عايزه تقوله اقفل بوقك...
فضلوا يرغوا كتير وبعدها ايمان خرجت ومنيره قامت وحـ.ـضـ.ـنتها جـ.ـا.مد، كان نفسها تخـ.ـطـ.ـفها منهم وتاخدها وتمشي وتقولهم دي مرات ابني، سلمت علي فرح وفارس وقعدت علي جنب.

منيره: طبعا يا عم سيد احنا جايين نطلب ايد ايمان لفارس ويارب يجعلهم من نصيب بعض ويسعدهم ويعوضهم خير ببعض
عم سيد: اللهم امين، انا يشرفني ان فارس يبقي واحد من عيالي ويتجوز بـ.ـنتي، فارس عارف معزته ايه عندي!
فارس: والله يا عمي المعزه متبادله، انا بحترمك وبقدرك وبعتبرك في مقام والدي...
قروا الفاتحه مع بعض وفارس عطي هديته لايمان اللي كانت طايره بيها من الفرح..
اخيرا سابوهم لوحدهم شويه...

ايمان: متشكره علي الهديه
فارس: المهم انها تعجبك؟
ايمان: زوق مامتك ولا فرح؟
فارس: زوقي انا
بصتله باستغراب
فارس: ايه مستغربه ليه؟
ايمان: تخيلت ان مامتك بتألف لما كانت بتقول علي الهديه وده من نظرتك انت ليها فقلت اكيد هيا اللي جابتها او فرح وهيا بتقول كده بس.

فارس: والله هو كده وكده، هما اللي اتاخروا لانهم مكنوش مستقرين علي حاجه مش انا، وبعدين اخترت انا دي وما اخدتش رأيهم علشان نخلص فبالتالي انا استغربت لانها قالت ان انا اللي محتار مش هما...
ايمان: يعني دي ذوقك؟
فارس لاحظ انها مسكتها وابتسمت وفرحت وبانت فرحتها قوي.

فارس: ايوه ذوقي بس ما تبنيش عليها حاجه، امي قالت اني لازم اجيب حاجه وزي ما قلتلك انهم فضلوا كتير فشـ.ـديت اول حاجه عيني وقعت عليها مش اكتر ولا اقل، متبنيش امال، وارجوكي قبل ما ناخد الخطوه دي بجد ونتجوز فعلا انتي لازم تشيلي فكره الحب دي من دmاغك نهائي، انا مش هحبك يا ايمان مهما تعملي، فلو انتي حاطه في دmاغك اني مع الوقت ومع عشرتنا هحبك فتراجعي من دلوقتي احنا لسه علي البر...

ايمان: طيب علشان افهم بس يا فارس هو انت هتقدmلي ايه؟
فارس: يعني ايه هقدmلك ايه؟
ايمان: يعني انت عايز واحده تخلي بالها من والدتك وتراعيها وتراعي بيتك، انت في المقابل هتعملها ايه؟ مش معقوله هتعيش بلقمتها وبس..
فارس: مش فاهم برضه انتي عايزه توصلي لايه؟ اللي هيا عيزاه هعملهولها بس نخرج الحب بره علاقتنا
ايمان: ايوه علاقتكم بقي شكلها ايه؟
فارس: مبنيه علي الاحترام والتفاهم او ده اللي بتمناه.

ايمان: طيب وده اللي انا عيزاه، علاقه مبنيه علي الاحترام والتفاهم، اللي جوايا بقي يا فارس خليه جوايا مالكش دعوه بيه، احلم اتمني ابني في الهوا، ده شيئ يخصني اتفقنا؟
فارس: اتفقنا؟
منيره اصرت انهم يعملوا الفرح بسرعه وراحوا اشتروا الشبكه
منيره: نقي يا حبيبتي اللي يعجبك يالا
ايمان بصت لفارس اللي واقف علي جنب
فارس: شوفي اللي يعجبك ايه؟ واهو معاكي فرح وهدي يساعدوكي.

وقف هو بعيد وسابهم لوحدهم ينقوا ويختاروا وهو وقف بره المحل مستنيهم يخلصوا
ام هدي: بقولك يا ام فارس؟ هو فارس مالو مش مبسوط كده؟ وبعدين واقف بره ليه مش مع خطيبته يختار معاها شبكتها مش ده برضه هديته ليها ولا ايه؟
منيره: هو بس يا حبيبتي مالوش طولت بال ابدا للشري والتنقيه فديما يقولنا نقوا وفي الاخر يجي يدفع، هو اتعود علي كده..
ام هدي: بس دي شبكته؟

منيره: هو بس مستنيهم يستقروا وبعدها هو يجي، خليني اشوف البنات وصلوا لايه؟
قامت وراحت للبنات لقتهم محتارين بين كذا حاجه، فطلعت لفارس بره
فارس: خلصتو؟
منيره: انت واقف بره ليه؟ مش بتختار شبكتك ليه مع خطيبتك؟ ادخلها يالا وشوفها هتختار ايه؟ اتحرك
زعقــ,تــله وهو علشان ما يزعلهاش دخل وراح للبنات وقف وري ايمان وكان طويل عنها كتير، كانت دmاغها عند صدره
فارس: وصلتو لايه؟
ايمان: محتارين.

فارس مد ايده ومسك طقم لفت نظره وايمان حست انها محاصره في حـ.ـضـ.ـنه وهو وراها..
فارس: ده احلاهم، ولا انتي ايه رأيك؟
ايمان بصتله وعنيها اتعلقت بعنيه: طالما عجبك هاخده
فارس: انتي اللي هتلبسيه المهم يعجبك انتي؟
ايمان: عاجبني
فارس: خلاص هناخد ده...
فرح: اختاروا الدبل يالا
ايمان نقت كذا واحده لفارس وهو اختار منهم وبعدها نقــ,تــله واحده رجـ.ـالي
ايمان: قيسها...

فارس بصلها كتير وبعدها اخدها من ايدها ولبسها في ايده اليمين وهو بيلبسها لمحت دبله في ايده الشمال فبصتله باستغراب وهو بصلها كتير وبعدها بص للبياع
فارس: هاخد دي خلاص...
اشتري هديه لامه ولحمـ.ـا.ته وكان عايز يجيب لفرح ولهدي بس الاتنين رفضوا تماما وقالوا كفايه كده المره دي..
ايمان بعد ما شافت الدبله في ايده قعدت علي جنب هاديه وساكته
فارس خلص حسابه مع البايع واخدهم وطلع وعزمهم علي العشا بره..
فارس: ساكته ليه؟

ايمان: عادي ما تاخدش في بالك
فارس: براحتك
فضل يتكلم مع هدي وفرح ويهزر معاهم وهيا بتتفرج عليهم وساكته، خلصوا ومشيوا وفارس وصل كل واحده بيتها، فرح وهدي وامه نزلها وفاضل حمـ.ـا.ته وايمان وصلهم ونزلت حمـ.ـا.ته سبقت وسابت ايمان معاه
ام هدي: ما تتأخريش حبيبتي، انتو في الشارع
فارس: هتتطلع علي طول يا حمـ.ـا.تي
طلعت وسابتهم وهو قاعد مستنيها تتكلم وهيا ساكته ولما طال سكاتها، طفي العربيه ورجع لوري في كرسيه والدنيا بقت ظلمه.

فارس: قولي اللي جواكي وطلعيه
ايمان: مفيش حاجه جوايا وبعدين احنا اتفقنا ان اللي جوايا يفضل جوايا..
فارس: ايوه اتفقنا بس ده مش معناه انك هتفضلي بالمنظر ده في ايه مالك؟
ايمان: لو مصر تعرف، الدبله اللي انت لابسها في ايدك ايه دي ولابسها ليه؟
فارس سكت شويه: بلاش، اطلعي يا ايمان وفرجي ابوكي واخواتك علي شبكتك اطلعي
ايمان: لابسها ليه؟
فارس: اجابتي مش هتعجبك فاطلعي
ايمان: عايزه اسمعها.

فارس: بما انك مصره، دي دبله مراتي ولبستهالي يوم فرحنا، نسينا ننقل الدبل في الفرح ونقلناهم في بيتنا وبعد ما بقت مراتي كانت في حـ.ـضـ.ـني واخدنا بالنا ان الدبل لسه في اليمين فنقلناهم واتواعدنا ساعتها انه مهما يحصل ما نقلعهمش ابدا..
دmـ.ـو.عها نزلت بصمت وهو شاف دmـ.ـو.عها
فارس: قولتلك بلاش
ايمان: طيب انت مش هتقلعها؟
فارس: لا مش هقلعها
ايمان: ودبلتي هتلبسها ازاي؟
فارس اتردد كتير بس في الاخر نطق: مش هلبسها.

ايمان هنا نزلت تجري من عربيته ودخلت بيتهم تعيط وفضلت كتير تعيط وتحاول تسيطر علي نفسها قبل ما تدخل بيتهم..
فارس فضل واقف هو كمان مكانه، متضايق مخـ.ـنـ.ـوق بس هيا اختارت ده وهو قلبه مش ملكه، وفي الاخر دور عربيته ومشي وهيا سمعت عربيته فلازم تطلع هيا كمان، دخلت واستأذنت ودخلت اوضتها علي طول
ابوها دخل وراها لانه عارف انها هتعيط
عم سيد: مالك بس يا بـ.ـنتي، ايه اللي زعلك؟
فضلت تعيط شويه في حـ.ـضـ.ـن ابوها وهو ضاممها وساكت.

عم سيد: مش هتقولي مالك؟ ولا عايزه تعيطي بس؟
ايمان: فارس لابس دبله مـ.ـر.اته ومش عايز يقلعها ولا عايز يلبس دبلتي
عم سيد: وده اللي عامل فيكي كده؟ يا بـ.ـنتي الدبله دي شيئ صوري، اهو لابس دبله والسلام حد هيجي يقوله الدبله دي بتاعت مين وعليها اسم مين؟
ايمان: انا عارفه يا بابا، هيكون معايا وقلبه وعقله معاها.

عم سيد: ممكن في الاول بس بشطارتك انتي تخليه بكيانه كله معاكي انتي، خديها تحدي انك هتخليه يقلعها بنفسه ويطلب منك تحطي دبلتك في ايده، ايمان اللي جاي هيكون اصعب من مجرد دبله فلو كل شويه هتعيطي كده وهتبقي بالمنظر ده يبقي بلاها يا بـ.ـنتي من دلوقتي، لو انتي مش قد الخطوه دي بلاش. ، انتي لسه علي البر سيبيه، بلاها الجوازه دي يا ايمان، انتي مش هتستحملي فارس ولا طباعه ولا تقلباته ولا معارضته عليكي ولا محاربته لحبك لانه هيحارب وخصوصا اول ما يبدأ يحبك هيحارب الحب ده بكل قوته فلو انتي مش هتقدري تقفي قصاده يبقي استسلمي من دلوقتي ووفري علينا كلنا الدراما اللي جايه، وفري الدmـ.ـو.ع والو.جـ.ـع..

ايمان: انت عندك حق انا مش هقدر احارب ولا هقدر اقف قصاده يا بابا ولا هستحمل حبه لغيري. ، . خلينا نقطع العلاقه دي في الاول، انا هفسخ خطوبتي يا بابا مش هقدر اكمل معاه، بكره هرجعله شبكته تصبح علي خير.
ايمان الصبح اخدت شبكتها ونزلت ترجعها لفارس وتقوله انها مش هتقدر تكمل معاه..
فارس طول الليل بيبص لدبلته وعاش في ذكريات شهر العسل بتاعه مع حبيبته واتمني بس لو يلمحها حتي من بعيد وفكر كتير يقوم يروح بيتها او يروح في المكان اللي كانت بتسهر فيه، ايمان كمان صعبانه عليه وحاسس انه هيظلمها قوي معاه وبيفكر يتراجع عن خطوبته دي، وشويه ويتراجع..
مجدي كان بره الورشه ولمح ايمان جايه ومعاها كيس وراح قابلها.

مجدي: صباح الخير يا قمر، مبروك علي الشبكه، مش هيا دي برضه الشبكه؟ نازله بيها ليه؟
دmـ.ـو.عها اللي في عنيها عرفتو الاجابه
مجدي: اوعي يا ايمان..
ايمان: ليه؟ هو عايش في الماضي
مجدي: خرجي منه، خليه يشوفك انتي، فارس انسان رائع وجدع وطيب وفيه ميزات كتيره قوي حلوه وصدقيني هتعيشي معاه سعيده بس محتاج منك شويه تعب في الاول، محتاجين نستأصل العضو المصاب فيه
ايمان: مش هقدر.

مجدي: هتقدري والله هتقدري، عارفه احنا الخمس سنين اللي فاتو دول فارس معندوش غير هيام وبس علي طول هيا محور كلامه او هزاره او حتي خناقتنا بسببها ديما، الاسبوع اللي فات ده عارفه مين محور كلامنا، انتي، انتي وبس وده في حد ذاته تغير، فارس هو كمان خايف يظلمك وخايف ميعرفش يسعدك وده معناه انه بيحاول فاوعي تتخلي عنه، هو محتاجك جدا حتي لو مقالش ده
ايمان: ايوه محتاجني خدامه في بيته.

مجدي: كل ست خدامه في بيت جوزها بس بتاخد المقابل حب وبيت وامان وراحه
ايمان: اديك قلت اهوه حب، وهو ده المهم.

مجدي: اصبري بس عليه شويه، هيحبك ده اذا مكنش بيحبك اصلا، عارفه زمان كان لازم يقف هنا يشوفك وانتي داخله الدرس او لما يسمع عربيه الايس كريم لازم يبتسم ويقول ايمان زمانها نازله تجري وراها وساعات كان بيطلع يستناكي، ولو كان الزمن غير كده اعتقد انه كان هيكمل معاكي انتي بس النصيب بقي وبعدين كام مره اتخانق علشانك ولا نسيتي؟ لو حد عاكسك كان بياكله
ايمان: علشان بـ.ـنت حتته.

مجدي: بنات حتتنا كتير عمرك شوفتيه اتخانق علشان حد تاني؟
ايمان: مجدي انت بتقنعني بايه؟ فارس ما بيحبنيش
مجدي: الحب موجود جواه وحب كبير جدا هو بس متوجه غلط، ساعديه يوجه صح، اصبري عليه اصبري..
ايمان: فارس جي ناحيتنا
مجدي: قوليله ان نجاه عايزه تشوف الشبكه بس حامل وتعبانه وعايزاكي تروحيلها
ايمان: لأ هرجعهالو
مجدي: اوعي
فارس: صباح الخير، في حاجه؟
مجدي: لا كنت بصبح بس
فارس بيبص لمجدي
مجدي: ايه انت عايز حاجه مني؟

فارس: اطرق، شوفلك سكه، حلوه عايز حاجه دي؟
مجدي ضحك: يعني علشان لو احتجت حاجه؟
فارس: لا يا سيدي متشكر اتفضل بقي، انجز بقي احنا في الشارع اصلا يعني هيا دقيقتين وطالعه
مجدي: ممكن ما يبقوش دقيقتين، خدها وافطروا بره
فارس: امشي يا بـ.ـارد من هنا
مجدي مشي بس بيبص لايمان بترجي وبعد ما بعد خالص عنهم
فارس: عامله ايه دلوقتي؟ كويسه؟
ايمان بتردد: اه كويسه الحمد لله
فارس: منزلتيش الشغل النهارده يعني؟

ايمان: النهارده السبت اجازه
فارس: اه سوري ما اخدتش بالي، نازله ليه بدري كده؟
الاتنين بصوا لبعض كتير وهيا متردده تقوله ايه؟ نظره عنيه فيها حاجه هيا مش فاهماها
ايمان: نجاه مرات مجدي اتصلت بيا وطلبت مني انها تشوف الشبكه واصرت ولانها تعبانه من الحمل فقلت انزلها انا
فارس ابتسم: اه كويس، فعلا نجاه لما بتصر محدش بيعرف يقولها لأ...
ضحك ضحكه خفيفه
ايمان: مالك؟

فارس: اول ما شفتك وشفت في ايدك الشبكه تخيلت انك جايه ترجعهالي
ايمان: ولو كنت رجعتها كنت هتعمل ايه؟
فارس: ولا حاجه، انا اصلا مش طايق نفسي فمش هفرض نفسي علي حد، انا عارف اني غـ.ـبـ.ـي في حاجات كتير بس مش عارف اعمل ايه في نفسي، زمان كنت عارف ان في حاجات غلط كتير بتحصل وكنت بتجاهلها، كنت عامل زي النعامه اللي بتدفت دmاغها في الرمله وبعدين وصلت لمرحله معدش ينفع، المهم لو رجعتيلي شبكتي كان هيبقي شيئ مش كويس.

ايمان: مش هرجعها او علي الاقل مش دلوقتي
فارس ابتسم وبص للسما واخد نفس طويل
فارس: هتخليني فتره تحت التمرين؟
ايمان: حاجه زي كده، او بمعني تاني انا اللي هكون تحت التمرين واشوف هتحمل معاك قد ايه؟
فارس: اتمني انه يكون نفسك طويل
ايمان: يا مسهل يالا همشي انا
مشيت كام خطوه
فارس: ايمان، ( بصتله) مجدي بيته من الناحيه التانيه
ايمان ضحكت ورجعت وراحت لنجاه تخبط عليها ومش عارفه هتقولها ايه؟

فارس دخل الورشه وهناك مجدي راحله
مجدي: راحت عند نجاه؟
فارس: اهه راحت، مجدي
مجدي: ايه؟
فارس: متشكر
مجدي: علي ايه؟
فارس: ما تاخدش في بالك سلام
ايمان نجاه فتحتلها وهيا مكسوفه جدا منها
نجاه: ادخلي ما تتكسفيش مجدي كلمني وحكالي عن اللي حصل تعالي
دخلت وقعدوا يدردشوا كتير مع بعض.

منيره عزمت ايمان وعيلتها كلهم عندها وهناك فرجتهم علي البيت وقالت لايمان تشوف عايزه تغير ايه براحتها هيا بس ابوها استحرم انها تغير اي حاجه لان العفش كله جديد وشكله حلو جدا
منيره حاولت مع ايمان بس رأيها زي ابوها، منيره وقت الغدا اتصلت بفارس يجي بقي وزعقــ,تــله علي تأخيره وهو عارف ان خطيبته واهلها موجودين...
فارس دخل بيته وسلم علي الكل من بعيد لانه بلبس الشغل واستأذن يغير هدومه الاول..

وهو داخل اتخبط في ايمان خارجه من جوه ووقفوا مع بعض في الطرقه
ايمان: جيت امتي؟
فارس: لسه جاي
ايمان: طيب وهربان علي جوه ليه؟
فارس: مش هربان هغير بس هدوم الشغل دي والبس حاجه تليق بخطيبتي
ضحكت: بتعرف تجامل اهو
فارس: والله ما مجامله، انا فعلا هغير علشان اعرف اقعد معاكم
ايمان: اممم، علي فكره شقتك حلوه
فارس: عجبتك يعني؟
ايمان: اه عجبتني، مامتك بتقولي اغير فيها
فارس: وناويه تغيري ايه؟

ايمان: ولا حاجه، مفيش حاجه عايزه اغيرها، الشقه كلها حلوه، فرجتني عليها كلها ماعدا الاوضه دي
شاورت علي اوضه وهو ابتسم
فارس: دي اوضه نومي انا، تعالي هفرجك عليها
مسكها من ايدها واخدها اوضته فتحها ودخلها تتفرج عليها براحتها، كانت مرتبه جدا ونظيفه
ايمان عجبتها بس اتضايقت مره واحده لان دي اوضه نومه اللي كانت مـ.ـر.اته الاولي بتشاركه فيها...
فارس: ايه؟ ساكته؟
ايمان: هو انت منظم بطبعك ولا والدتك اللي مرتباها؟

فارس: لا انا بحب النظام، والدتي ما بتدخلش اوضتي
ايمان: اممم، ايه الباب ده؟
فارس: بابا الحمام
ايمان: اه، ممكن؟
فارس: اه اتفضلي شوفيه براحتك
ايمان دخلت واتفرجت علي حاجته الخاصه وهو واقف مراقبها علي الباب
ايمان: اول مره اشوف هنا في منطقتنا اوضه بحمام خاص
فارس: فعلا، انا عدلتها هيا مكنش فيها حمام، ضمـ.ـيـ.ـته تبع الاوضه من فتره
ايمان: اشمعني يعني؟
فارس: عادي.

ايمان: هو انت ليه غامض كل اجاباتك مبهمه ما بتديش اجابه صريحه ابدا
فارس: يمكن لان الصراحه بتضايق؟
ايمان بنرفزه: ايه اللي هيضايق في انك ضمـ.ـيـ.ـت حمام لاوضه النوم؟ ايه اللي ممكن يضايق؟ بس انت بتحب الغموض
فارس: اوك مش هبقي غامض، هيام طلبت مني اضم الحمام علشان يبقي خاص بينا، علشان لما نستعمله انا وهيا مع بعض منحرجش والدتي، ارتحتي كده؟
ايمان بصتله بغـ.ـيظ وسابته وطالعه بره
فارس: لا تسألوا عن اشياء ان تبد لكم تسؤكم.

خرجت بره وقعدت مع عيلتها وهو شويه وخرج قعد معاهم، كانت بتتفادي ان عنيها تيجي في عنيه
منيره: ايمان عجبتها الشقه ومش عايزه تغير فيها
فارس: اه ماهي قالتلي والله هيا براحتها
منيره: ربنا يسعدكم
ايمان: معلش يا امي، في حاجه واحده بس حابه اغيرها ده لو معندكمش مانع؟
فارس بصلها بتركيز من غير ما ينطق
منيره: شاوري يا قلبي
ايمان: تسلمي يا ست الكل، اوضه النوم هيا اللي عايزه اغيرها.

فارس بصلها من غير اي رد فعل ومعلقش ولا اعترض
منيره: من غير ما تقولي يا حبيبتي دي كده كده هتتغير، شوفي اتفقي انتي وفارس وانزلي نقي حاجه علي ذوقك انتي ولا ايه يا فارس؟
فارس: طبعا، شوفي انتي فاضيه امتي وننزل
ايمان: بكره الظهر بعد الشغل؟
فارس: اوكي بكره...
اخدها فارس تاني يوم وخرجوا الاتنين مع بعض وساكتين طول الطريق لحد ما وصلوا ونزلوا وبيتمشوا يتفرجوا، من محل لمحل وهيا مش عاجبها حاجه.

فارس: وبعدين معاكي؟ ايه؟
ايمان: ايه المكان ده؟ مش عاجبني حاجه وبعدين الاسعار غريبه قوي...
فارس: غريبه ازاي؟
ايمان: غاليه بطريقه مبالغ فيها، وديني مكان معقول، وبعدين هو انت مستعد تدفع 30 او 40 الف في اوضه نوم؟
فارس: اللي مش عجباكي في البيت سعرها كده
ايمان: بقولك ايه ودينا اماكن عاديه، زي عبد الرحيم عمرو ولا المناصره ولا الاماكن دي ولا اي مكان من المتعارف عليه، مش عايزه انا الاماكن الهاي دي.

فارس: غريبه انتي
ايمان: الحاجات مفيهاش حياه، تحس ان فيهم كآبه او ناس مـ.ـيـ.ـتلهم حد، انا بحب البهجه والفرحه في المكان
فارس: ما داهيه لتنقي اوضه بيضا؟
ايمان: وليه لأ؟
اخدته وراحو المناصره وهناك كان في حاجات كتيره عجباها وفي الاخر اشترت اوضه فاتحه عجبتها جدا وفارس جابهالها
بدؤا تجهيزات الفرح وفارس فضي كل حاجته من الاوضه علشان يحطوا الاوضه الجديده ورفض اي مساعده من امه او اخته في نقل حاجته..

حط حاجته في اوضه فرح لحد ما يحطوا الجديده.

اخر الليل لوحده طلع صندوق صغير وده كان السبب اللي خلاه يرفض مساعده حد، فتحو وعاش مع ذكرياته فيه، كان فيه قميص نوم ناعم عسلي مسكه وشمه واكتشف قد ايه ريحتها واحشاه، ملمسها، حـ.ـضـ.ـنها، كان بينسي الدنيا واللي فيها بمجرد ما يكون في حـ.ـضـ.ـنها، كان بينسي تعب اليوم كله بابتسامه منها، كان فيه قزازه برفانها الخاص، كان فيه صورهم الخاصه، صور مليانه حب، صور مـ.ـجـ.ـنو.نه محدش شافها قبل كده لدرجه انه اشتري طابعه علشان يطبعهم هو بنفسه لان ما ينفعش حد يشوفهم..

ذكريات كتيره في الصندوق ده والمشكله انه مش عايز يتخلص منه او ينساها، ذكريات نفسه يعيشها من تاني ويمكن يكون محتفظ بالصندوق ده يمكن يفتحوه وهما مع بعض تاني...

خلاص خلص كل حاجه وكل التجهيزات تمت وايمان نقلت حاجتها في بيت فارس وجهزوا الشقه كلها وفارس نقل حاجته اوضته ونظمها بطريقته، ايمان عدلت كتير في الشقه بحيث يبقي طبعها هيا الغالب، وفي حاجات كتيره شالتها واستغنت عنها، خزنتها في اوضه صغيره معموله زي مخزن كده
هدي عدت علي فارس في الورشه
هدي: ازيك يا فارس اخبـ.ـارك ايه؟
فارس: ازيك يا دودو انا الحمد لله مطحون المهم انتي ايه اخبـ.ـارك؟ الزياره دي بريئه ولا؟

هدي: لا بريئه اينعم مش قوي بس بريئه
فارس: تعالي اتفضلي، ولا يا حسن حاجه ساقعه بسرعه
هدي: لا ملوش لازمه انا ماشيه علي طول
فارس: خير قولي
هدي: خير، انا مش عارفه اقولها ازاي اصلا
فارس: قولي علي طول، قلقتيني في حاجه حصلت؟
هدي: لا لا ما تقلقش دي حاجه ملهاش علاقه بحاجه
فارس: فزوره دي ولا ايه؟ حاجه ملهاش علاقه بحاجه
هدي ضحكت: لا، طيب شوف يا سيدي، اوضه نومك
فارس: مالها؟
هدي: هتعمل فيها ايه؟

فارس باستغراب: هعمل فيها ايه؟ هنام فيها هعمل فيها ايه يعني؟
هدي ضحكت: يا واد مش الجديده، اقصد القديمه..
فارس: اه اه سوري، مش عارف لسه هخلص منها عامله دربكه اصلا في المدخل هشوفلها اي حد ياخدها
هدي: طيب واللي يخلصك منها؟
فارس: ياريت تبقي عملتي فيا معروف عندك حد عايزها؟
هدي: اه عندي، هتبيعها بكام؟
فارس: ابيعها؟ مش هبيعها اصلا، انا هشوف خد ياخدها وخلاص مين اللي في دmاغك؟

هدي: لا ماهو انت لازم تقولي هتبيعها بكام الاول
فارس: يا بـ.ـنتي مش هبيعها، هو بالعافيه؟
هدي: لا يبقي خلاص مش عايزاها
فارس: انتي اللي كنتي عايزاها يعني؟ بس دي قديمه يا هدي بقالها يجي تلات سنين اهو
هدي: انت عارف دي سعرها كام؟
فارس: مش انا اللي مشتريها؟ عارف طبعا، اصلا العفش ده خلاني علي الحديده فتره طويله المهم عايزاها مبروك عليكي
هدي: لا ماهو الاول لازم تاخد تمنها
فارس: بقولك ايه هيا مش ناقصه، هديه مني ليكي.

هدي: لا مش هاخدها غير لما تقولي تمنها، غير كده لأ سلام انا ماشيه
مشيت وهو طلع وراها ينادي عليها بس ما وقفتش
مجدي طلع علي صوته: خير في حاجه؟
فارس: لا خير ما تقلقش، بقولك عايز عربيه تنقل اوضه نوم
مجدي: عربيه الواد صبحي تلاقيه قاعد علي القهوه هناك لو موجود
فارس: طيب انا رايح ساعه كده وجاي سلام
مجدي: في حاجه يعني؟ اجي معاك؟
فارس: لا لا واد يا حسن تعال انت وعلي عايزكم في حاجه كده.

اخدهم وراح واخد عربيه وحمل اوضه النوم وطلع بيها علي بيت هدي ملقهاش فنزلهالها في مدخل البيت بتاعها ومشي راح علي بيت خطيبته
خبط وفتحتله حمـ.ـا.ته رحبت بيه جـ.ـا.مد ودخل
فارس: هيا هدي هنا؟
ام هدي باستغراب: اه هنا
فارس: طيب ينفع تناديها
ام هدي: طيب ادخل اقعد انت مش غريب ما ينفعش تقف علي الباب كده
فارس: لا معلش اولا انا بهدوم الشغل وثانيا مستعجل
ام هدي: شغل شغل ادخل يالا ( نادت) ايمان، يا ايمان خطيبك هنا.

طلعت ايمان تجري وشافته وفرحت بيه جدا كان شعرها مفكوك ولاحظ انه طويل وناعم
ايمان: ازيك ادخل
فارس: مستعجل وعايز اختك
ايمان: اه يعني مش جاي تشوفني؟ انا قلت معقوله اكون وحشتك وجيت تشوفني بسرعه؟
فارس: انا مطحون في الشغل وفي الشقه وفي الورشه ومعنديش وقت مش اكتر
ايمان: ماشي المهم ادخل بقي عقبال ما هدي تطلع
فارس: تطلع؟ تطلع منين؟
ايمان اتحرجت: من الحمام.

فارس ابتسم: المهم انتي اخبـ.ـارك ايه؟ في حاجه نقصاكي او حاجه نفسك فيها
كان نفسها تقوله ان هو اللي ناقصها ونفسها فيه هو وبس ومش عايزه حاجه تانيه
فارس: ههههييي روحت فين؟ مش بكلمك؟
ايمان: سوري، لا مفيش حاجه ناقصه تقريبا كده كل حاجه جاهزه، فاضل الفستان وهننزل بكره نجيبه مع فرح وهدي
فارس: طيب كويس
ايمان: ليك تحفظات علي الفستان او حاجه معينه؟
فارس: لا اللي يريحك هاتيه دي ليلتك انتي
ايمان: ليلتنا مش ليلتي.

فارس: لا ليلتك انتي، هاتي اللي يعجبك
ايمان: جبت بدلتك؟
فارس: لا لسه! ما تشغليش بالك
ايمان: تحب اجيبهالك انا علي ذوقي؟
فارس: لأ، انا هجيبها
ايمان بصتلو وكأنها بتقوله افتحلي باب قلبك شويه بس نجدته هدي بخروجها
هدي: ايه يا فارس؟
فارس: الاوضه في مدخل بيتكم وقت ما تفضي اوضتك كلميني هبعتلك العيال ينزلوها ويطلعولك دي وهبعتلك النجار ينصبها اوك؟
هدي: هتاخد كام تمنها؟

فارس: ييييه ده انتي بـ.ـارده، قولي حاجه لاختك يا ايمان؟
ايمان: بتتكلموا عن ايه الاول واوضه ايه؟
فارس: اوضه النوم القديمه عايزها وانا بقولها خديها وهيا مصره تديني تمنها مع اني قسما بالله كنت هشوف اي حد ياخدها كده فانتي اولي، قولي لاختك حاجه، سلام انا نازل ورايا شغل..
سابهم ونازل بس امهم طلعت مسكت فيه جـ.ـا.مد
ام هدي: اتغدي الاول انا بغرف اهو، قسما بالله ما تنزل كده
فارس: يا ست الكل اسمعيني بس.

ام هدي: مش هسمع، تيجي وتقف علي الباب وانا احط الاكل وانت تنزل؟ اصلا احنا كنا هنتغدي وابو ايمان طالع اهو من الجامع والغدا جاهز، كل لقمه وانزل
جه عم سيد وهما بيشـ.ـدوا فيه علي الباب
عم سيد: ما تدخل يا واد انت، حتي مش معروف عنك بالبخل لا انت ولا ابوك الله يرحمه
فارس: مش حكايه بخل
عم سيد: لا ماهو لما الاكل يتحط قدامك وتنزل كده يبقي بخل او مش عايز الامور تبقي عاديه بينا.

فارس: لا بس ورايا شغل وسايب الورشه من بدري
عم سيد: طيب براحتك بس قسما بالله ما حد فينا يدخل بيتك يدوق حتي كوبايه ميه، ايه رأيك؟
فارس: يا عمي مش كده
عم سيد: لا هو كده
فارس دخل: طيب هروح اغير هدومي وارجع
عم سيد: قسما بالله ما يحصل ادخل يا راجـ.ـل بقي انت عامل فيها غريب ليه؟ ادخل
فارس دخل بس من جواه متضايق لانه ما بيحبش حد يحلف عليه او يفرض عليه وضع مش عايزو
حطوا الاكل بسرعه وقعدوا يتغدوا.

ام هدي: ايه رأيك في المحشي يا فارس؟
فارس: تسلم ايدك يا ست الكل
ام هدي: لا مش ايدي انا ايمان اللي عملاه، شكل قلبها كان حاسس انك هتيجي فعملته
فارس ابتسم لايمان: تسلم ايدك
ايمان: بالهنا
اكل وقعد شويه مع عم سيد ونزل يجري من عندهم وحس بالحريه اول ما خرج بره البيت واكتشف انه مش عايز مكان يجمعه مع ايمان؟ واكتشف ان مشكلته فوق كان تواجده معاها في مكان واحد، مش لبسه ولا شغله لأ هو مكنش عايز يبقي معاها!

جه معاد الفرح ويوم الفرح بدري فارس نزل الورشه
مجدي: ده ايه ده ان شاءالله؟ انت جاي ليه؟
فارس متنرفز: انا حر
مجدي: يعني ايه انت حر، النهارده فرحك يا ابني..
فارس ماردش عليه ودخل فتح عربيه وبدأ يشتغل فيها
مجدي: انت مش طبيعي بقي، ده انا ساعتين وكنت هقفل واروح
فارس: روح من دلوقتي لو عايز
مجدي: فارس، فارس سيب اللي في ايدك ورد عليا
فارس: عايز ايه يا مجدي
مجدي: بتعمل ايه هنا؟

فارس: بشغل نفسي وبشغل عقلي لاني لو فضلت في البيت هلغي ام الفرح ده فهمت؟ مش عايز افكر، وده الشيئ الوحيد اللي بيشغلني، الخطوه دي انتو شايفين انها صح جدا لكن انا شايفها غلط، شايف جريمه برتكبها في حق انسانه ما تستاهلش ده، انا ما بحبش ايمان ومش هحبها انا بس هتجوزها وهعيشها في جحيم معايا وهخليها تنـ.ـد.م علي قرارها ده في اليوم الف مره، وعايز اتراجع بس كل ما اشوف امي وفرحتها وصحتها اللي اتحسنت احس اني متكتف ومتربط، فانا هـ.ـر.بت علي هنا، ، لان قدامي حاجه من الاتنين يا اما الغي عقلي النهارده تماما يا اما هفكر وهلغي الفرح وساعتها هبات الليله دي في المستشفي بامي لانها هتقع من طولها لو عملت ده، فارجوك سيبني بقي في حالي ممكن؟

مجدي ملقيش كلام يقولو
مجدي: مش يمكن تحبها يا فارس
فارس حدف اللي في ايده علي اخر دراعه
فارس: احب ازاي وانا اصلا بحب يا مجدي؟ انت ممكن تحب علي مراتك!؟ لأ مش ممكن يبقي اسكت بقي الله لا يسيئك، اسكت
مجدي سابه بس فضل معاه في الورشه بيشتغلو بصمت وقافلين الباب عليهم علشان محدش كل شويه يسأل فارس هو هنا ليه؟
اخر النهار
مجدي: علي فكره انت كده يدوب تلحق تجهز علشان كتب الكتاب بعد صلاه المغرب
فارس وقف: يالا بينا.

مجدي: هروح اخد دش والبس بسرعه واجيلك
فارس: تمام
روحوا كل واحد لبيته وفارس اول ما دخل البيت امه جريت عليه
منيره: اخص عليك بجد اخص عليك، النهار كله تسيبني كده؟ سايبلي موبيلك هنا وانا لاعارفه روحت فين ولا عارفه عنك حاجه
فارس: معلش اعذريني بعد اذنك
منيره: علي فكره انا عارفه انك بتتجوزها علشاني انا وعارفه انك ما بتحبهاش
فارس: وبعدين؟
منيره: اديها فرصه يا فارس، ما تحطش اسوار عاليه بينكم، اديها فرصه.

فارس: حاضر يا امي حاضر
دخل فارس اوضه نومه اللي اول مره يدخلها بعد ما اتقفلت وايمان فرشتها واتفاجئ باوضه مليانه فرحه، اوضه كلها زاهيه، ستايرها، مفرشها، كل حاجه فيها، اوضه عكس كل حاجه جواه، جواه سواد رهيب
تجاهل كل ده ودخل الحمام اللي زي كل حاجه في الاوضه
خرج بره الاوضه خالص
منيره: في ايه مغيرتش ليه؟
فارس: الاوضه صعبه قوي..
منيره بزعل: مش عجباك ولا ايه؟

فارس: لا. لا مش القصد بس دي لو كحيت فيها هتتبهدل، بالشحم ده هبهدلها الاوضه والحمام
منيره: طيب استعمل الحمام التاني بس انجز
فارس: حاضر يا امي حاضر
دخل فارس واتمني لو يختفي او اي حاجه تحصل وما يروحش الفرح ده
خرج ولبس هدومه ومجدي جاله واخده وراحو الجامع علشان كتب الكتاب، كان قاعد تايه عايش في ذكريات كتب كتابه الاولاني بحذافيره لدرجه ان لما المأذون طلب منه يتكلم ما سمعوش كان سرحان تماما.

مجدي خبطه جـ.ـا.مد علشان يفوقه
فارس: وانا قبلت الزواج بابـ.ـنتك...
كملوا كتب الكتاب وراح يجيب عروسته من الكوافير
كان مجدي سايق العربيه وفارس قاعد جنبه
مجدي: ما تفوق كده؟ ده شكل عريس بالذمه؟
فارس: هاين عليا اسيب الدنيا دي كلها واروح اي مكان محدش يعرفني فيه!
مجدي: طيب خليك عاقل وبلاش فضايح البـ.ـنت ما تستاهلش منك ده لا هيا ولا عيلتها.

فارس: عارف وعلشان كده مكمل، انا مش عارف اصلا انا هتعامل معاها ازاي؟ ولا هتقبلها في بيتي ازاي؟
مجدي: مجرد ما تاخدها في حـ.ـضـ.ـنك هتنسي اسمك
فارس بنرفزه: والنبي تنقطني بسكاتك
وصلوا الكوافير وفارس دخل وهناك كانت هدي وفرح اللي جريت علي اخوها وحـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد وبـ.ـاركتله
فرح: عروستك زي القمر روح هاتها يالا.

راح فارس ناحيتها ووقفت قصاده ووشها متغطي وباصه للارض. رفع الغطا اللي علي وشها وهيا بصتله بس ماشفتش فرحه في عنيه، ما شفتش غير و.جـ.ـع وبس وده و.جـ.ـعها هيا كمان
فرح: بوسها يالا
باسها في دmاغها واخدها وخرج وركبوا العربيه في صمت بيحاول مجدي يقطعه كل شويه لحد ما وصلوا القاعه ودخلوا واتزفوا وقعدوا في كوشتهم
ايمان كانت ساكته زي فارس.

فارس: ايمان الليله دي بتاعتك مخصوصه كلها ليكي فعيشها بقي، هيصي واضحكي وارقصي مع صحباتك عيشيها لانها بتبقي مره واحده في العمر
ايمان: وانت خلاص سبق وعيشتها صح؟
فارس: للاسف صح، مالكيش دعوه بيا انا وعيشيها انتي بالطول بالعرض المهم تفرحي
ايمان: وازاي افرح وانت قاعد غـ.ـصـ.ـب عنك جنبي، فرحه العروسه بتبقي بعريسها مش بالفرح نفسه
فارس: وانا هبقي فرحان لما اشوفك انتي فرحانه.

ايمان اصحابها شـ.ـدوها وقامت معاهم، فضلت الليله كلها مع صحباتها واخواتها وفارس شويه مع اخته وشويه مع امه وشويه مع اصحابه واخيرا خلص الفرح وفارس اخد عروسته علي البيت وطلعوا كلهم مع بعض يوصلوهم
منيره: ربنا يسعدك يا حبيبي، ويهدي سركم يا رب، خلي بالك منها يا حبيبي
فارس: انتي رايحه فين؟
منيره: رايحه عند فرح
فارس: انتي مش هتطلعي من بيتك فاهمه ولا لأ؟

منيره: بقولك ايه انتو عرسان، وما ينفعش اصلا حد يبقي معاكم خليكو براحتكم حتي يومين
فارس: امي
منيره قاطعته: بقولك ايه ما تتعبش نفسك انا رايحه مع فرح انا مش هقعد مع اتنين عرسان ليله فرحهم يالا ادخل لعروستك
هدي مع ايمان في اوضتها
هدي: ربنا يسعدك يا رب
ايمان: اعمل معاه ايه يا هدي حساه مش مبسوط.

هدي: اول ما يجي وياخدك في حـ.ـضـ.ـنه هينسي الدنيا واللي فيها وانتي خليكي حنينه متفهمه وهو مع الوقت هينسي الماضي ويعيش في الحاضر، خليه يحس بحبك ليه وبعدين مفيش رجـ.ـاله بتقاوم الستات فمابالك واحده بجمالك انتي ده ما هيصدق احنا نمشي وهتشوفي وتقولي هدي قالت
ايمان: ربنا يسترها
الكل مشي واتقفل الباب عليهم هما الاتنين وصمت سيطر علي البيت كله، وحاله ترقب من الاتنين.

فارس فضل مكانه في الصاله قاعد علي الكنبه مش عارف يعمل ايه؟ وايمان في اوضه النوم علي السرير مستنيه فارس يدخل عندها...
وطال الانتظار كتير قوي لافارس بيدخل ولا ايمان بتخرج لحد ما زهقت وقررت تخرجله بره
ايمان: فارس
فارس رفع دmاغه وبصلها كتير بس ما نطقش ابدا، كان جمالها برئ وهادي كانت حلم لاي راجـ.ـل ولكل راجـ.ـل
ايمان: انت مش هتدخل؟
فارس:.
ايمان: فارس مش هتدخل؟
فارس: ادخلي انتي غيري هدومك وارتاحي
ايمان: وانت؟
فارس: ما تشغليش بالك بيا ادخلي انتي
كانت هتدخل بس افتكرت هدي وهيا بتقولها خليكي حنينه ومتفهمه وافتكرت ابوها وهو بيقولها ازرعي الحب في بيتك واكيد هتحصديه
قربت منه وقعدت جنبه، كان حاطط راسه بين ايديه
مدت ايدها حطتها علي كتفه فسحب نفسه بسرعه وهيا اتفاجئت انه مش عايزها حتي تلمسه
ايمان: مالك؟

فارس: ماليش ممكن اذا سمحتي تدخلي اوضتك وتسيبيني لوحدي، اذا سمحتي
ايمان: حاضر هسيبك بس انت مش هتيجي يعني؟
فارس: هاجي غيري وهدومك وخدي راحتك وانا هبقي اجي روحي
سابته ودخلت غيرت وقاومت ان دmـ.ـو.عها ما تنزلش هيا كانت عارفه انه مش بيحبها وهو قالهالها كذا مره بس ما تخيلتش انه حتي مش هيلمسها، كده مهمتها بقت صعبه قوي ده اذا ما كانتش مستحيله!
غيرت وفضلت كتير قوي قاعده مستنياه بس ماجاش فرقدت يمكن تنام...

فارس بره دmاغه هتنفجر بس مش قادر، مش قادر يدخلها، مش قادر يستوعب انه اتجوز اصلا، افتكر ليله فرحه بهيام كان هيتجنن عليها، كان هيمـ.ـو.ت علي اللحظه اللي تجمعهم، افتكر ليلتهم بكل تفاصيلها بكل الحب اللي كان فيها، افتكرها في حـ.ـضـ.ـنه ومش عايزه تنام ومش عيزاه ينام وكل ما يغمض عنيه تبوس فيه لحد ما يفتحهم تاني، كانت ليله حب بجد، ازاي مطلوب منه دلوقتي يدخل لواحده تانيه ويديها حقوقها وهو مش متقبل اصلا مجرد الكلام معاها فازاي هينام معاها! هو مش من نوعيه الرجـ.ـاله اللي ممكن ينام مع اي واحده هو الموضوع عنده مرتبط بالحب والحب كان لهيام وبس، كانت هيا هيامه وعشقه...

النهار نور وهو مكانه فدخل اوضته براحه بحيث لو نامت ما يصحيهاش
ايمان حست بيه بس ما اتحركتش وخلته يفتكر انها نايمه...
دخل الحمام وغير هدومه وطلع ونام علي طرف السرير وعطاها ظهره ونام وهيا كمان نامت...
صحي الظهر علي خبط علي الباب بص حواليه كانت ايمان نايمه جنبه وشعرها مغطي وشها بتلقائيه مد ايده شاله بعيد عن وشها، وهيا ابتسمت ويدوب هتفتح عنيها كان قام بعيد خالص.

ايمان: صباح الخير هو الباب بيخبط ولا انا بيتهيألي؟
فارس: صباح النور، بيخبط فعلا انا هشوف مين؟
سابها وخرج فتح كانت مامت ايمان جايبه غدي ليهم
سلمت ودخلته المطبخ واستأذنت تدخل لبـ.ـنتها فخبطت عليها ودخلتلها
ام هدي: اخبـ.ـاركم ايه؟ طمنيني
ايمان: تمام كويسين
ام هدي: عملتو ايه؟
ايمان: معملناش يا ماما انا كنت تعبانه ونمت ويدوب اهو صحيت
ام هدي: نعم يا اختي نمتي؟ وهو سابك تنامي؟
ايمان: اه امال كنتي عيزاه يعمل ايه؟

ام هدي: انا اللي هقولك يعمل ايه؟ بقولك ايه احنا ناس صعايده ما احناش مصراويه ومعنداش الكلام ده، خالاتك وعمـ.ـا.تك في البيت عندي اقولهم ايه؟ كانت نايمه الهانم!
ايمان: ربنا يسهل يا ماما
سابتها وخرجت وكان فارس في الصاله واول ما شاف حمـ.ـا.ته وقف
ام هدي: بقولك يا حبيبي انت ما تخليش البت دي تتدلع عليك فاهم؟ يالا اسيبكم بقي.

فارس ابتسم وما ردش وقفل وراها الباب، هو كان فاهم هيا قصدها علي ايه؟ بس مش مستعد لده دلوقتي محتاج لوقت الاول يستوعب فيه خطوته دي
الجو كان متـ.ـو.تر بينه وبين ايمان اللي حاولت تلطف الجو بس معرفتش، جهزت الغدا واتغدوا وكل واحد قعد في مكان، اخر النهار امه واخته جم يزوره وقعدوا معاهم شويه ومشيوا وسابوهم تاني لوحدهم..
الملل كان هيقــ,تــلهم والصمت هيجننهم والاتنين مش لاقيين ولا كلام ولا فعل...

تاني يوم اختها هدي زارتها وفضلت تهزر وتضحك كتير وقبل ما تمشي قالت لاختها انها تحاول تقرب منه..
ايمان: انا مش عارفه اعمله ايه؟ اروح اقوله تعال نام معايا والنبي؟
هدي: فهميه انك موافقه، يمكن يكون مستنيكي انتي تاخدي خطوه..
ايمان: ايوه يعني اعمل ايه؟
هدي: البسي مثلا قميص نوم واطلعي اقعدي معاه ما تفضليش كده لوحدك وسيباه لوحده هو كمان
ايمان: ربك يسهل.

مشيت هدي وسابتهم وايمان دخلت اوضتها تاني ولما زهقت قررت انها تعمل زي ما اختها قالت فلبست قميص نوم وطلعت وقعدت جنب فارس
فارس: ده معناه ايه؟ عايزه ايه يا ايمان؟
ايمان: ااا مش عايزه انا بس زهقت من القعده لوحدي مش اكتر
فارس: وقميص النوم برضه زهق؟
ايمان اتحرجت وقامت تجري بس مسكها وقفها ووقف قصادها.

فارس: انا فاهم يا ايمان بس انا محتاج لوقت مش اكتر ممكن؟ ممكن تديلي الوقت ده؟ وانا لما اكون مستعد انا هجيلك بنفسي
ايمان سحبت ايدها: براحتك بعد اذنك
دخلت اوضتها وعيطت، عمرها ابدا ما تخيلت ان ده هيكون نصيبها وان اجمل ايام عمرها هتعيشهم كده، مع راجـ.ـل محتاج وقت علشان يتقبلها..
تلات ايام عدوا وكل واحد في حاله وايمان بطلت حتي الكلام مع فارس
في بيت ايمان هدي كانت موجوده.

ام هدي: مكلمتيش اختك واطمنتي عليها يا هدي
هدي: بكلمها يا ماما هيا كويسه
ام هدي: يعني هيا وجوزها خلاص؟ بقت مـ.ـر.اته يعني اخد خالاتك وعمـ.ـا.تك واروح ولا ايه؟
هدي: ما تسيبيها في حالها وبلاش بقي حوارات الخالات والعمـ.ـا.ت ده، هو الجهل ده هتبطلوه امتي؟
ام هدي: جهل ولا مش جهل مش احنا اللي هنبطل الجهل الاول اما الناس كلها تبطله نبقي احنا كمان نبطله المهم اختك ايه نظامها خلاص ولا ايه؟

هدي: لا يا ماما مش خلاص، سيبيها بقي في حالها
ام هدي: طيب لو في حاجه نروح لدكتوره يا بت
هدي: مفيش حاجه يا ماما وسيبيها في حالها والامور لما تتظبط انا هبقي اقولك
الام شكت لجوزها اللي حصل وان اخواته بيقولولها عايزين يزورا ايمان وهيا معارضه لانه ما ينفعش يزوروها وهيا لسه بـ.ـنت ومش عارفه تعمل ايه؟
الاب راح يزور بـ.ـنته وقعد معاها شويه وقبل ما يمشي اتكلم هو وفارس.

عم سيد: بص يا فارس يا ابني طبعا حياتك الخاصه انت حر فيها بس انت ما ترضلناش الرغي الكتير والقيل والقال
فارس: مش فاهم حضرتك تقصد ايه؟
عم سيد: اقصد ان عمـ.ـا.ت البنات وخالاتها عايزين يجوا يزورها
فارس: طيب ما يجوا اهلا وسهلا بيهم
عم سيد: ايوه ماهو انت بعيد عن العادات والتقاليد وجوازتك الاولانيه مكنش فيها الكلام ده فعلشان كده مش فاهم سيادتك
فارس: افهم ايه؟

عم سيد: تفهم انهم علشان يزوروها لازم الاول تبقي مراتك مش بـ.ـنت بنوت ولا انت نسيت عاداتنا وتقاليدنا
فارس: مش هقولك غير اهلا وسهلا بيهم يا عمي في اي وقت وبعدين انا مرضالكش ابدا القيل والقال ما تقلقش يا عمي
عم سيد: انا اسف اني بتدخل بس امها بتشتكيلي انهم بيزنوا عليها يجوا وهيا مش عارفه تقولهم ايه فاعذرني معلش
فارس: لا يا عمي وحمـ.ـا.تي قولها اللي عايز يجي يا اهلا وسهلا بيه في اي وقت.

فارس بعد ما عم سيد مشي كان متغاظ جدا واكتر حد متغاظ منه هو ايمان لان هيا اللي اشتكتلهم وهيا اللي دخلتهم حياته الخاصه، اتجوز سنتين هيام وبالرغم من كل عيوبها الا ان عمر ابدا ما حد اتدخل في علاقتهم الخاصه ابدا وعمر ما حد قاله اعمل او ما تعملش، فضل رايح جاي كتير مش عارف يعمل ايه؟ وفي نفس الوقت الراجـ.ـل طلبها منه صريحه...
اخيرا دخل اوضه نومه كانت ايمان قاعده علي السرير وماسكه موبيلها بتقلب فيه..

دخل وقف قصادها
ايمان: في حاجه؟ انت محتاج حاجه؟

فارس ماردش عليها بس قرب منها ومسك تليفونها ورماه بعيد عنها ومن غير مقدmـ.ـا.ت باسها، ايمان اتفاجئت بيه مكنتش عارفه حتي تتنفس بين ايديه، مكنتس مستعده او ما تخيلتش انه هيدخل كده من غير اي مقدmـ.ـا.ت، بس في نفس الوقت فرحانه وهيا في حـ.ـضـ.ـنه، فارس حاول يعـ.ـا.قبها علي كلامها مع اهلها بس معرفش يكون عنيف معاها، واتفاجئ ان الموضوع مش سيئ للدرجه اللي كان متخيلها، واتفاجئ انه انـ.ـد.مج معاها وهيا اتعلقت في رقبته مش بتسمحله يبعد عنها.

مره واحده قام وقف وزقها بعيد عنه
ايمان: قمت ليه؟
فارس: علشان خلاص عملت المطلوب مني، بلغي مامتك انك ماعدتيش بـ.ـنت وان خالاتك وعمـ.ـا.تك اهلا بيهم، اعتقد كده اديت وظيفتي؟ بعد اذنك.

ايمان فضلت كتير مكانها مش مصدقه اللي هو قاله، معقوله نومه معاها كان مجرد وظيفه! للدرجه دي هيا رخيصه قوي كده ومعندهاش كرامه ابدا، عمرها ما حست باحساس الاهانه ده قبل كده؟ عمرها ما حست بالذل ده قبل كده! بقي معقوله هيا بتحب البني ادm ده؟ ده ما يتحبش ابدا، وعلي رأيه هو يلعن ابو الحب اللي يذل صاحبه كده...

عيطت عـ.ـيا.ط من قلبها وهو كان سامعها وهو بره بس كان متغاظ من كل حاجه حواليه، متغاظ حتي من نفسه، مش بايده حاجه وصوت عـ.ـيا.طها هيجننه.

وبعدين في نقطه مهمه قوي لاحظها، ايمان كانت لوح ابيض معندهاش اي خبره نهائي في الموضوع ده وده ضايقه بس يا تري ليه ضايقه؟ هل لانه ما استمتعش معاها قوي زي هيام؟ ولا لان هيام من اول يوم حس انها كانت عارفه هيا بتعمل ايه وازاي تمتعه؟ هل ده معناه انه مكنش اول راجـ.ـل في حياه هيام؟ لا لا ازاي بتفكر كده يا فارس؟ انت كنت اول راجـ.ـل في حياه هيام وهيا كانت مخلصه ليك؟ بقي جاي دلوقتي تشك فيها؟ معقوله حته عيله زي ايمان هتخليك تشك في حبيبتك؟ لا ايمان بس عيله وعلشان كده مش عارفه اي حاجه؟ لكن هيام كانت كبيره لما اتجوزها كانت في سنه وبعدين هيا متفتحه وبس؟ انت اول راجـ.ـل؟ التفكير والشك هيقــ,تــله وهيجننه مع صوت عـ.ـيا.طها وجـ.ـر.حه ليها بالشكل ده.

اخيرا قرر ينزل فدخل عندها غير هدومه ولبس هدوم الشغل وهو نازل راح جنبها ومن غير كلام طلع فلوس وحطها علي الكوميدينو جنبها
فارس: مصروف البيت معاكي اهو لو احتجتي حاجه هاتيها ولو خلصوا قوليلي
ايمان: مش عايزه حاجه منك
فارس: ده مصروف بيتي، مش ليكي انتي..
ايمان: ده كتير
فارس: متهيألك اصرفي منه ولو فضل فيه باقي حلال عليكي
ايمان: انا مش عايزه منك حاجه
فارس: خلاص سوري لو فضل حاجه ولعي فيها بعد اذنك...

خرج وسابلها البيت ورزع الباب وراه، نزل علي شغله وهناك مجدي اول ما شافه مرضيش يسأله وسابه براحته يتكلم او لأ، بالليل رجع بيته كانت ايمان نايمه او عامله نفسها نايمه، غير هدومه وراح علي السرير واول ما لمسها بعدت عنه
فارس: اوكي انا اسف خلاص...
ايمان:
فارس: اتكلمي، قولي اي حاجه؟
ايمان:
فارس: طيب انتي تعبانه ولا حاجه؟
ايمان:
فارس: طيب انا كنت عنيف؟ و.جـ.ـعتك؟ اذيتك؟ لو عايزه تروحي لدكتوره ولا حاجه قولي
ايمان:.

فارس بنرفزه: ردي علي امي
ايمان اتعدلت وبصتله: لا مش عايزه اروح لدكاتره واه انت اذيتني وو.جـ.ـعتني وعملت كل حاجه ممكن تتخيلها، كده رديت علي امك؟
فارس: انتي السبب اعملك ايه؟ قولتلك محتاج شويه وقت، لكن انتي روحتي تشكي لكل واحد شويه، وبعدين انتي زعلانه ليه؟ هاه؟ مش انتي كنتي عايزه الموضوع ده؟ اديني عملتهولك؟ مش ده اللي رحتي اشتكيتي لامك ولاختك علشانه؟
ايمان: انا ما اشتكيتش لحد.

فارس: اه صح اصل ابوكي جه بنفسي يقولي نام مع بـ.ـنتي من فراغ؟ عارفه هيام كان فيها عيوب كتيره جدا لكن عمرها ابدا ما حد عرف منها حاجه عن علاقتنا الخاصه، ابدا..
ايمان: وهو احنا كان بينا اصلا علاقه خاصه؟ وبعدين كان المفروض اقولهم ايه لما يسألوني؟ هاه؟ امي بتقولي عملتي ايه اقولها ايه؟ هاه؟ قولي انت كان المفروض اقولها ايه؟
فارس: معرفش اللي اعرفه ان ابوكي مش من حقه يجي يكلمني في حاجه زي دي.

ايمان: مش ذنبي انا، مش ذنبي انك تيجي تنام معايا وبعدها تحسسني بكميه ذل واهانه محسيتهمش قبل كده عمري وبعدين حتي لو كنت عايزه الموضوع ده فهو لا حـ.ـر.ام ولا عيب ده فرض عليك انت فالمفروض انت اللي تحس بالذل والاهانه مش انا، بعد اذنك
فارس: انتي رايحه فين؟
ايمان: في داهيه مالكش دعوه
طلعت وسابتله الاوضه خالص وهو فضل فيها كتير مستنيها ترجع بس ما رجعتش فقام يشوفها فين.

دور عليها في كل اوضه ملقهاش وخاف تكون خرجت بره، بس هيا بهدوم البيت، لاحظ ان البلكونه مفتوحه فطلع لقاها في الارض بتعيط
فارس: قومي الجو برد ادخلي جوه
ايمان: مالكش دعوه بيا وبعدين يمكن اخد التهاب رئوي وتخلص مني
فارس: مش عايز اخلص منك قومي
ايمان: قولتلك مالكش دعوه بيا روح نام انت، اهو السرير ليك بدل نومك علي الكنبه وفي كل حته شويه
فارس: يا الله منك ومن غلاستك.

وطي وشالها غـ.ـصـ.ـب عنها ودخلها وقفل البلكونه وهيا بتحاول تنزل بس ماسكها وما نزلهاش غير في السرير
فارس: بطلي لعب عيال..
ايمان: انا عيله عندك مانع؟
فارس: وانا مش فاضي للعب العيال، اكلتي ايه من الظهر كده لحد دلوقتي؟
ايمان:
فارس: ردي عليا اكلتي ايه؟
ايمان: ما اكلتش، البركه فيك سديت نفسي عن الدنيا كلها مش الاكل بس...
فارس: طيب قومي حضري عشا لينا
ايمان: جعان شوفلك حاجه كلها وسيبني في حالي.

فارس: هو انا متجوز علشان احط لنفسي اكل؟ قومي يا بت حطي عشا اتحركي قومي
ايمان: مش قايمه
فارس: قومي بدال ما ازعلك
ايمان: اكتر من كده ما اعتقدش، مش هحط اكل
فارس: امال انا متجوزك ليه؟
ايمان: علشان اخدm مامتك مش انت، انت بقي روح حط عشا لنفسك
فارس: بقي كده؟ ماشي؟ هروح احط عشا لنفسي بس خليكي فاكراها.

سابلها الاوضه وخرج ودخل المطبخ كان الغدا اللي مامتها جابته محطوط ومتغطي فكشفه وسـ.ـخنه في الميكرويف وحطه في صنيه صغيره وشالها ودخل اوضه النوم وبدأ ياكل
فارس: الله الغني، ربنا يخليكي يا حمـ.ـا.تي..
قامت وقفت وبصتله: علي فكره امي عامله الاكل ده ليا مش ليك انت، المفروض ما تاكلش منه، ده بتاعي انا
راحت واخدت من ايده الشوكه واكلت اللي فيها وبدأت تاكل هيا وهو بيتفرج عليها
فارس شـ.ـد من ايدها الشوكه ورجع ياكل هو بيها.

فارس: يعني انا اللي مسخن الاكل وانا اللي جايبه لهنا وجايه تقولي ده بتاعي والنبي؟
ايمان شـ.ـدت الشوكه تاني: وان كان عاجبك؟
شـ.ـد الشوكه هو: مش عاجبني قومي هاتي لنفسك شوكه ولا اعملي لنفسك اكل قومي
ايمان: مش قايمه..
فارس: وانا مش هديكي شوكتي
ايمان: يبقي انت تأكلني
فارس فضل باصصلها كتير
ايمان: وده اقل حاجه تعملها علشان تعوضني علي اللي انت قولته.

فارس فضل ساكت بس فعلا حط الشوكه في بوقها وبدأ يأكلها بصمت لحد ما الاتنين اكلوا وهيا شالت الاكل وعملت حاجه يشربوها، وسهروا الاتنين مع بعض يرغوا وبس ويتعرفوا علي بعض اكتر واكتر
الايام بتعدي وكل واحد رجع شغله وفارس رفض يلمس ايمان مره تانيه وهيا كرامتها مانعها تلمحله حتي انه واحشها...

بالليل بينام معاها في نفس الاوضه بس ظهره ليها وهيا بتفضل وراه تتمني لو من حقها انها حتي تحط ايديها حواليه، دmـ.ـو.عها كل ليله بتنزل في صمت واكتشفت انه بيوجـ.ـع قوي ان واحده تتمني مجرد حـ.ـضـ.ـن من جوزها او ضمه حتي...
فارس كمان حاسس بيها بس مش قادر يعيد الموضوع ده تاني معاها...

في يوم رجع من الشغل الظهر كان عايز يريح، دخل وايمان كانت في اوضه النوم واول ما شافته قامت وقفت قصاده بطريقه مسرحيه وشغلت السي دي وكانت اغنيه اجنبيه ومدت ايديها مسكت ايديه وبدأت تخليه يرقص معاها بطريقه تضحك
فارس: علي فكره هدومك وكلك هتتبهدلي شحم
ايمان: وايه يعني؟
رقص معاها وهما بيضحكوا الاتنين وانـ.ـد.مج مع جنانها ده ورقص معاها وبعدها وقعته علي السرير وطلعت فوقه وقعدت
فارس: المفرش هيتبهدل شحم.

ايمان: حبه اريل يخلوه زي الفل
فارس: انتي عايزه ايه؟
ايمان: انت متخيل ان انا عايزه ايه؟ عايزه جوزي بس ارجوك مش وظيفه بتأديها ممكن؟
فارس جوابها بانه شـ.ـدها ليه واكتشف ان في جزء منه كانت وحشاه، عدm خبرتها عاجبه وبدأ يعلمها ازاي تتعامل معاه فضلوا كتير مع بعض..
وبعدها قامت تاخد شاور وهو كمان اخد شاور وفضل قاعد في الصاله وبعد شويه طلعتله واول ما شافها فضل يضحك كتير
ايمان: بتضحك؟
فارس: شكل الشحم في وشك تحفه.

ايمان: في وشي بس، ده في اماكن غريبه
فارس ضحك جـ.ـا.مد وايمان اكتشفت ان دي اول مره تشوفه بيضحك وانه امور جدا وهو بيضحك
فارس: قولتلك الشحم هيبهدلك وانتي قولتي ايه؟ اه حبه اريل
ايمان: انت بتنظفه ازاي؟ انت بتدخل وتطلع زي الفل بتنظفه بايه؟
فارس قام وجاب قزازه من الحمام وقطنه
فارس: بنظفه بده، بنزين
ايمان: والمفروض اغسل وشي بالبنزين؟

فارس: لا مش للدرجه دي اقعدي هنظفهولك، ايه اللي بهدل وشك كده، انا مش فاكر اني حطيت ايديا علي وشك
ايمان: بجد؟ محطتش ايدك علي وشي؟
فارس: مش فاكر
نظفلها وشها: غيرو، بقي زي الفل اهو
بدئت توريه اماكن الشحم وهو بينظفها ومش مبطل ضحك ابدا وهيا كمان بتضحك معاه، اكتشف بعدها انها بين ايديه وانه عايزها في حـ.ـضـ.ـنه شـ.ـدها وقعها بين ايديه
ايمان: انت عايز ايه؟
فارس: انتي شايفه انا عايز ايه؟

ايمان: يعني المفروض ان انا احس؟ امال من شويه كنت بتسألني عايزه ايه ليه؟
فارس: انتي بتتكلمي كتير ليه؟
ايمان: علشان انت سايبني اتكلم كتير
فارس سكتها ومخلهاش تتكلم تاني، ناموا مكانهم في الصاله ودي كانت اول مره تنام في حـ.ـضـ.ـنه...
منيره وفرح جم يزوروهم ودخلوا بالمفتاح اللي مع منيره وشافوهم في الصاله نايمين...
منيره شـ.ـدت عيال فرح وطلعت بره وقالت لفرح تصحيهم، فرح صورتهم بموبيلها قبل ما تصحي فارس.

فرح: فارس، واد يا فارس اصحي
فارس فتح عنيه واتفاجئ باخته فوق راسه
فارس: انتي بتعملي ايه هنا؟ ودخلتي هنا ازاي؟
فرح: بمفتاح ماما وهيا معايا بره بالعيال واتكسفت من منظركم قوم يالا وصحي مراتك، حبكت هنا في الصاله؟
فارس: وانت مالك، اطلعي بره خليني اقوم
فرح بغلاسه: شيلها وقوم
فارس: يا بـ.ـارده اطلعي بره
فرح: ما تقوم يا فارس الله
فارس: يا بـ.ـارده اطلعي بره.

فرح ضحكت وطلعت وسابتهم وايمان صحيت بس مقدرتش تقوم لحد ما فرح طلعت
فارس: ايمان قومي
ايمان: قوم انت الاول
فارس: ايه قوم انت الاول دي، يا بت قومي الناس بره
ايمان: مش هقوم انا كده
فارس: نعم؟ ليه؟
ايمان: مش هقوم قدامك
فارس: ايه الهبله دي ما انتي في حـ.ـضـ.ـني اهو
ايمان: في حـ.ـضـ.ـنك حاجه واني اقوم قدامك حاجه تانيه
فارس بص حواليه ومد ايده جاب التيشرت بتاعه لبسهولها
فارس: قومي بقي التيشرت بتاعي مغطيكي كلك اهوه.

قامت واول ما قامت بصلها
فارس: شايفك
طلعت تجري وهو ضحك عليها، لبس باقي هدومه وطلع لامه واخته بره دخلهم
فرح: حبكت النوم في الصاله؟
فارس: يا بـ.ـارده، غيرانه صح؟
فرح: اه فعلا العيال كبروا ومعدش ينفع الكلام ده
فارس: احسن.

عمرو جاب حاجه من تحت الكنبه
عمرو: خالو هدوم طنط ايمان
فارس اخده بسرعه وملك كمان طلعت الباقي وفارس شـ.ـدهم
فارس: سبحان الله نفس برود امكم
الكل ضحك وهو سابهم ودخل لمـ.ـر.اته جوه
فارس: خدي هدومك اللي سيباها بره والبسي واطلعي
ايمان: انا مش هطلع ابدا، ابدا
فارس: انتي وشك احمر كده ليه؟
ايمان: معرفش.

فارس حط ايده علي خدها: مكسوفه؟ هو لسه في حد في الزمن ده بيتكسف؟ انتي عمله نادره، البسي واطلعي عادي واناهعمل حاجه نشربها عقبال ما تطلعي
وهو خارج بص علي السرير فضحك
ايمان: بتضحك ليه؟
فارس: لا اصل انتي معرفتيش تنظفي حتي وشك من الشحم فمش عارف هتنظفي ده ازاي؟
ايمان: هتصرف وهتشوف
فارس: ماشي هشوف
سابها وخرج وحس بحاجه جديده جواه، مش عايز يفسرها بس هو حاليا مبسوط...

خرج يعمل عصير وشويه وهيا خرجت سلمت علي حمـ.ـا.تها وفرح وقعدت معاهم
فرح طلعت موبيلها وعطته لايمان ورتها الصوره بتاعتهم وهيا في حـ.ـضـ.ـنه، كان شكلها حلو قوي
ايمان اتحرجت: ينفع تبعتهالي؟
فرح: تدفعي كام؟
لاحظت انها اتحرجت اكتر: انا بهزر علي فكره هبعتهالك ثواني
ايمان: امال فارس فين؟
منيره: بيعمل عصير في المطبخ
ايمان: طيب انا هشوفه
فرح: لا والنبي يا ايمان سيبيه هو اللي يعمله ده الكوكتيل بتاعه معتبر ونادرا ما بيعمله.

ايمان: حاضر هسيبه بس هساعده
منيره: روحي يا بـ.ـنتي
دخلت لفارس جوه وقفت وراه تشوف بيعمل ايه واتجرأت وحطت ايدها حواليه وبتبوسه في رقبته مع كل كلمه
ايمان: بتعمل ايه؟
فارس: كوكتيل
ايمان: تحب اساعدك؟
فارس: لأ بس بطلي اللي بتعمليه ده
ايمان بدلع: ليه؟ متضايق؟
فارس: مش حكايه متضايق، حكايه ان في عيال قرود بره ممكن اي حد ينط هنا وغير كده الروج بتاعك بيطلع وبيبهدلني، هيام مكنش الروج بتاعها بيطلع ابدا.

فارس قال الجمله دي عادي بس ايمان اتجمدت وبعدت عنه وبعدها فارس استوعب قال ايه؟
ايمان: بجد؟ هيام مكنش روجها بيطلع وهيا بتبوسك؟ بجد؟
فارس: سوري ما اقصدش اقارنكم ببعض طلعت بتلقائيه مني
ايمان: وهي دي المشكله ان تلقائيتك بتفكر فيها هيا
فارس ساب اللي في ايده وبصلها
فارس: قولتلك سوري ما تعمليش فيلم بقي
ايمان: انا طالعه بره اقعد مع مامتك واختك
سابته وخرجت وهو استغـ.ـبـ.ـي نفسه جدا لان مفيش حد عاقل يقول كده ابدا..

عمل العصير وخرج وقعد معاهم واتبسطوا والعيال لعبوا مع ايمان اللي قومتهم ولعبتهم
فرح: شكلك مبسوط؟
فارس: الحمد لله
فرح: ابقي افتح الفيس بتاعك النهارده هشيرلك صوره هتعجبك قوي
فارس: صوره ايه؟
طلعت الموبيل بتاعها ومن بعيد ورتهالو
فارس: هاتي يا بـ.ـارده
فرح: فيس بقي
حاول يشـ.ـدوا منها بس قامت تجري وهو قام وراها وفضلوا يجروا ورا بعض كتير والعيال بيهيصوا
منيره: بس بقي يا فارس سيب اختك.

فارس: انا اللي اسيبها يا أما، انتي ما شفتيش الصوره اللي عايزه تنشرها
منيره: شفتها بس يا فصيح هيا اختك ممكن يعني تنشرلك صوره زي دي؟
فارس وقف: هو في حد اصلا محترم يصور حد كده، هاتي يابت التليفون
فرح: هزلك بيها
فارس: يا بـ.ـارده
فرح: مش ابرد منك
قعدوا والعيال كملوا لعب مع ايمان
عمرو: طنط هيام مكنتش بتخلينا نلعب ابدا
ملك: ايوه كانت علي طول تزعقلنا وتزعق لماما وتقولها ما تجيش هنا تاني ابدا.

ايمان: خلاص يا حبايبي هيام مشيت ومش هتيجي تاني ومن هنا ورايح ده بيت خالكم تيجوا وقت ما تحبوا وتلعبوا وقت ما تحبوا اتفقنا؟
الاتنين: اتفقنا
فضلوا يلعبوا لحد ما امهم كانت ماشيه وبتناديهم وهما ماشيين
عمرو: خالو مراتك دي احلي من طنط هيام بكتير
ملك: ايوه يا خالو انا كمان بحبها اكتر
فارس: طيب كويس ابقي تعالو بقي براحتكم
فرح: ان شاءالله هنيجي
فارس: امي لامتي؟
منيره: يومين كده يا حبيبي حتي تكمل شهر ولا حاجه.

فارس: امي ارجعي بيتك بقي، البيت بيبقي ضلمه من غيرك
منيره: منور بعروستك يا حبيبي، يالا ربنا يخليكم لبعض تصبحوا علي خير
فارس: فرح امسحي الصوره دي.، وبعدين ممكن حد يشوفها او محمود مثلا
فرح: مسحتها يا بـ.ـارد بس بعتها لمراتك علي فكره
فارس دخل لايمان وحاول يتكلم معاها بس هيا قافله تماما ودخلت نامت بدري وسابته وهو اتنرفز منها بس في نفس الوقت هو مستغـ.ـبـ.ـي نفسه...
تاني يوم خلص شغله وروح غير وخارج تاني.

ايمان: رايح فين كده؟
فارس: ورايا مشوار مهم
ايمان: هتتأخر؟
فارس: مش عارف عايزه حاجه؟
ايمان: شكرا
سابها ونزل وراح علي محل مكياج من اكبر المحلات اللي هيام كانت بتروحهم، دخل وكان تايه في المحل لحد ما جتله واحده
الموظفه: حضرتك عايز حاجه معينه؟
فارس: اه عايز روج
الموظفه: لون معين او نوع معين؟
فارس: مش عايزو يطلع بسرعه، يعني مش عايز كل ما مراتي تلمسني يبقي وشي خريطه فهماني؟

الموظفه: اه يا افنـ.ـد.م، دي مجموعه كايلي وكل الوانها ثابته وضد الميه ومش بتطلع تحب تجرب الوانها؟
فارس: انا اللي هجربهم برضه؟ حضرتك جربيه
الموظفه بدئت توريه الالوان علي اديها وبعدها ورته قد ايه اللون ثابت، وخلته يحاول يمسحهم ومعرفش
فارس: وبيطلع ازاي؟
الموظفه: مزيل ميكب اب او مناديل مخصوصه لازاله الميكب، مش عايز ايلينر او ماسكرا ضد الميه بحيث برضه تبقي ثابته؟
فارس: اوكي هاتي اه.

الموظفه: الوان الروج هتختار ايه؟
فارس: المجموعه كلها ولفيهم زي هديه
اخدها فارس ورجع البيت واول ما دخل
فارس: ايمو، ايمان
سمعته بس طنشته وما ردتش عليه
دخلها اوضه النوم كانت علي السرير بتقلب في مجله
فارس: انت مش سمعاني؟
ايمان: سمعاك بس قلت اكيد هتدخل
فارس: هو حد قالك قبل كده انك بـ.ـارده؟
ايمان: كتير
فارس: ماشي يا بـ.ـارده..
سابها ودخل الحمام
ايمان: انت كنت بتنادي ليه؟
فارس: كنت هديكي حاجه وغيرت رأيي.

قامت براحه تشوف الكيس اللي كان في ايده فيه ايه؟
وهو حس بيها فبص من الباب من غير ما تاخد بالها وشافها بتقلب في الكيس فابتسم من فضولها
فارس: متقلبيش في حاجتي
ايمان: انا مش هقوم من مكاني اصلا
خرج بعدها وبصلها كتير
فارس: عجبك اللي في الكيس؟
ايمان: معرفش ايه اللي فيه؟
فارس: نصابه، علي العموم ده ليكي اتفضلي
طلع العلبه وعطاهلها وهيا بصتله
ايمان: فيها ايه؟
فارس: افتحيها وشوفي بنفسك.

فتحتها وشافت الارواج وبرفان وحاجات ميكب كتير
ايمان: ده ليه؟
فارس: ماركات واهم حاجه انها ما بتطلعش حتي بالميه كلها water proof
ايمان: ليه؟ اه علشان ابقي زي هيام حبيبتك؟
فارس اول ما سمع اسمها اتجمد مكانه وهيا لحظتها نـ.ـد.مت علي كلمتها دي، فارس مره واحده شـ.ـد العلبه من ايدها ورماها في الباسكت
فارس: سوري انا غلطان، ارميهم في الزباله وما تبقيش شبه حد، بعد اذنك.

سابها وخرج وهيانـ.ـد.مت جدا لان كان بيحاول من امبـ.ـارح يصالحها والنهارده راح اشترالها دول ومهتم بيها وهيا بغبائها بوظت كل حاجه، المفروض ما تحاولش تذكر اسمها نهائي، غـ.ـبـ.ـيه!
قامت لبست وحطت ميك اب من بتاعه وبرفان وطلعت بره وقعدت جنبه
ايمان: سوري زدوتها شويتين، ممكن خلاص؟
فارس: عادي...
ايمان: طيب بوصلي...
مرضيش يبصلها فمسكت وشه ولفته ليها.

ايمان: بقولك بص، الروج بتاعك والميكب كمان وحتي البرفان، خلاص بقي، جمله غـ.ـبـ.ـيه قصاد جمله غـ.ـبـ.ـيه كده خالصين! صح؟
فارس: بترديهالي يعني؟
ايمان: لا مش بردها، هيا طلعت بتلقائيه مش قصدي خلاص خلي قلبك ابيض بقي
فارس: انا قلبي مش ابيض، مش ابيض نهائي
شالها ودخلها اوضه النوم وهناك فضل معاها كتير
عطته ظهرها وهتنام وهو راقد جنبها وشه ليها ساند علي ايده وبيلعب في شعرها الطويل
فارس: هتنامي؟
ايمان بصوت نايم: لأ هغمض عيني بس.

ابتسم لانها زي الطفله بين ايديه، طفله بتتمرد وتتعلم
وهو سرحان مره واحده لمعت في ايده دبلته، دبله هيام فاتخـ.ـنـ.ـق وقام اخد حاجه من درج وخرج بره
طلع البلكونه ولع سجاره وفضل في الظلمه دmاغه هتنفجر من المقارنه بين ايمان وهيام
ايمان كل لحظه بتثبتله انها ابيض وهو بيشكلها زي ماهو عايز، هو بيقولها تعمل ايه؟، هو بيعلمها...

هيام علامه استفهام كبيره؟ هيام كان الوضع معكوس تقريبا، هيام كانت بتوجهه هو للي هيا عيزاه، كانت مسيطره عليه، ، كان اعمي في حاجات كتير فهل ياتري كان اعمي برضه في النقطه دي؟
بس ازاي هيا كانت بـ.ـنت لما لمسها!؟ بس هل ده شرط؟ هل ده دليل كفايه انه اول راجـ.ـل في حياتها؟

كفايه يا فارس هيا خلاص انتهت ومشيت المفروض تقلع دبلتها وترميها وخليك مع اللي بين ايديك بدل ما تضيع منك هيا كمان، حاول يقلع الدبله بس اتراجع قلبه رفض يقلعها، اتفاجئ بصوت وراه
ايمان: انت من امتي بتشرب سجاير؟
فارس بصلها كانت لابسه روب طويل ابيض ومسكاه بايديها وواقفه علي الباب
فارس: مش بشربها، بس ساعات كده
ايمان: اما تكون مخـ.ـنـ.ـوق مثلا؟
فارس: مثلا.

عطاها ظهره وبص للشارع الهادي وهيا جت وقفت وراه وسندت علي ظهره وايديها حواليه
ايمان: ايه اللي خانقك؟
فك ايديها من حواليه وقعد علي الكرسي ورفع رجليه علي سور البلكونه
فارس: بلاش، سبق وقلتلك ما تسأليش كتير
ايمان قعدت جنبه: قول ايه اللي تاعبك؟ حتي لو هيضايقني..
فارس: متأكده؟
ايمان: جربني
فارس: هجربك، مخـ.ـنـ.ـوق من المقارنه بينك وبين هيام
ايمان مش عارفه تقول ايه لانها متوقعتش انه هيقولها صريحه كده؟

ايمان: مقارنه في ايه بالظبط؟
فارس: انتو الاتنين علي النقيض تماما، ممكن تكون هيا غلط بس للاسف انا حتي الغلط بتاعها حبيته
ايمان: معني كده انك حتي الصح بتاعي كارهو؟
فارس: شاطره بدأتي تفهمي، انتي عيله ( يدوب هتعترض بس وقفها) وقبل ما تعترضي مش قصدي عيله بالمعني اللي فهمتيه، قصدي انك فعلا صغيره معندكيش خبره في الحياه، بريئه زي الاطفال، انا ساعات بحس انك ما بتفرقيش عن ملك بـ.ـنت فرح...

وده مش وحش بالعكس ده شيئ كويس جدا بس للاسف مش مع واحد زيي، واحد الحياه عركته وورته كل وشوشها وسبق واتجوز واحده كانت استاذه في كل حاجه بتعملها، فلما اقارن بينكم، استاذه مع طفله، اكيد انتي فهمتي الباقي؟
ايمان: وبعدين ناوي علي ايه؟
فارس سحب نفس طويل من سيجارته.

فارس: انا اتجوزتك وبقيتي ملزمه مني خلاص، ( مره واحده غير كلامه) انتي اتجوزتيني ليه؟ انا قلتلك اني ما بحبكيش ايه اللي يخلي واحده باخلاقك وجمالك ووضعك تقبل تتجوز واحد بيقولها ما بحبكيش ومش هحبك؟ ايه؟ العقل والمنطق بيقول انك ترفضي مش تقبلي وتيجي علي نفسك؟
ايمان وقفت وسيباه وداخله بس وقفت علي الباب ومن غير ما تبصله.

ايمان: نفس اللي مخليك لابس دبله واحده خلت ايامك جحيم وعملت كل حاجه غلط ممكن الواحد يتخيلها وغلطت في حقك وحق بيتك كتير جدا، العقل والمنطق بيقول انك ترمي اي ذكري ليها مش تفضل تقارني بيها وانت عارف انها غلط، اعتقد كده جاوبتك؟
فارس: مش بقولك طفله، وطفله غـ.ـبـ.ـيه كمان
فارس وقف وسابها هو ودخل: لما تحبي واحد زيي تبقي غـ.ـبـ.ـيه، غـ.ـبـ.ـيه جدا كمان
سابها ودخل وهيا دخلت وراه وشـ.ـدته خلته يبصلها.

ايمان: وانت لما تحب واحده زيها تبقي مش بس غـ.ـبـ.ـي لا ومتـ.ـخـ.ـلف كمان، قولي ميزه واحده فيها؟ علي الاقل انا حبيتك من زمان، حبيت مهندس بيشتغل في الاجازه في ورشه علشان ما يكلفش باباه، حبيت شاب محترم عمره ما عاكس واحده بكلمه، حبيت شاب لو حد بس بصلي كان بياكله اكل، حبيت اخ بيخاف علي اخته من الهوا، حبيت ابن مستعد يرمي نفسه في النار علشان امه لدرجه انه مستعد يتجوز واحده ما بيحبهاش علشانها، حبيت راجـ.ـل الكل بيشهدله بالاحترام، انت بقي حبيت فيها ايه؟ هاه؟ انا موافقه قارني بيها وقولي هيا بتتميز عني في ايه؟ انطق ورد، قولي بتتميز عني في ايه؟

فارس كان متغاظ وكان عايز يسكتها باي طريقه
فارس: بتعرف ازاي تمتعني في السرير مش عيله زيك محتاجه حد يقولها تعمل ايه وكل اللي بتعمله انها متشعـ.ـبـ.ـطه في رقبتي؟
ايمان كلامه جـ.ـر.حها جدا فسابته وجريت علي اوضتها ودخلت وقفلت الباب وراها بالمفتاح وهو سمع ده وعرف ازاي يجـ.ـر.حها جـ.ـر.ح في الصميم، لان مفيش حاجه تجـ.ـر.ح واحده الا ان جوزها يقولها انها فاشله معاه وان غيرها احسن منها!

وانهارت الكام طوبه اللي كانوا حطوهم في علاقتهم ورجعوا لتحت نقطه الصفر، كل واحد بعيد تماما عن التاني، كل واحد في حاله، كل واحد في اوضه...
هو مش عارف يعمل ايه؟ وهيا مجروحه معندهاش استعداد تسامح تاني...
فضلوا اسبوع علي الوضع ده، الصبح لابس وهينزل شغله
فارس: اوصلك الاول؟
ايمان: شكرا
فارس: انتي متأخره النهارده
ايمان: هاخد تاكسي ما تشغلش بالك.

يدوب بتفتح باب الشقه اتفاجئت بحد قدامها، بصت لفارس وهو كمان بصلها...
: #ايه مفاجأة مش كده؟
يدوب بتفتح باب الشقه اتفاجئت بحد قدامها، بصت لفارس وهو كمان بصلها...
: #ايه مفاجأة مش كده؟
فارس: يا اهلا بيكي يا ست الكل نورتي بيتك اخيرا حنيتي علينا وجيتي؟
منيره: انا قلت عرسان اسيبكم براحتكم شويه قبل ما اطبق علي انفاسكم
ايمان: يا خبر يا ست الكل انتي بتقولي ايه ده احنا من غيرك ولا نسوا انتي الخير والبركه وبعدين البيت من غير حد كبير تحسيه فاضي كده ومالوش معني، لازم حنيه الكبـ.ـار في البيت.

منيره: اديني جيت اهوه يالا شكلكم كنتو نازلين علي اشغالكم انزلوا يالا ما تتأخروش
فارس: مش لازم تروحي النهارده يا ايمان وخليكي وانا ممكن اروح استأذنلك؟
ايمان: مفيش مشكله
منيره: قسما بالله ما يحصل، يالا كل واحد علي شغله يالا اتوكلوا علي اللي خلقكم يالا
فارس: بس النهارده خليها معاكي؟
منيره: انا حلفت يا فارس يالا روحوا يالا كفايه تأخير
ايمان: انا اصلا متأخره النهارده فمفيش مشكله لو ما رحتش.

منيره: متأخره شويه ارحم من انك ما تروحيش يالا بقي يا فارس وصل مراتك وكفايا تأخير
فارس: خلاص براحتك يالا يا ايمان
نزلوا الاتنين وفارس راح ناحيه عربيته واتفاجئ ان ايمان مش وراه
فارس: انتي رايحه فين سيادتك؟
ايمان: رايحه شغلي
فارس: طيب اركبي هوصلك
ايمان: متشكره هطلع علي الشارع واخد تاكسي
فارس: يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم اركبي يا بـ.ـنتي ولمي الدور
ايمان: مش عايزاك توصلني ايه مشكلتك؟

فارس: مشكلتي انتي، اتفضلي اركبي بدال ما اللي رايح واللي جاي بيتفرج علينا
ايمان: ما تروح علي شغلك انت وتسيبني في حالي؟
فارس: قسما بالله ان ما ركبتي ماهخليكي تروحي الشغل اصلا اتفضلي
ايمان: هتحبسني يعني ولا ايه؟
فارس: تحبي تجربي علشان تصدقي؟
ايمان: اه عايزه اجرب هتحبسني ازاي؟
فارس يدوب هيرد بس سمع صوت مامته من فوق
منيره: انتو ناسيين حاجه ولا ايه؟ في حاجه يا فارس؟ ناسي حاجه اجيبهالك؟

فارس: لا يا ست الكل تسلمي انتي عايزه حاجه؟
منيره: لا تسلم انا بس قلت اتشمس شويه وافتح الشقه تتشمس..
فارس: اه ماشي يالا سلام، اركبي
ايمان بصتله بس ركبت وهيا هتولع وهو ركب وراح يوصلها ودي كانت اول مره تركب معاه عربيته او تشوفوا لابس نظارته الشمس واعترفت لنفسها انه وسيم جدا، فضلوا ساكتين لحد ما قربوا يوصلوا
فارس: خسيتي بقي لما ركبتي؟

ايمان: اسكت لو سمحت لاني ولا طيقاك ولا طايقه نفسي وقسما بالله لولا عملت حساب لمامتك ما كنت ركبت ولو عملت ايه؟
فارس ابتسم: عارف انك ركبتي علشانها ومتشكر لانك عملتلها حساب لها
ايمان بصتله باستغراب لانها ما تخيلتش ان ده رده...
فارس: انزلك فين عند انهي باب؟
ايمان: الباب اللي جاي ده
فارس: هو انتي مدرسه ايه؟ ولا اداريه ولا ايه بالظبط؟
ايمان بصتله باستغراب: مش شايف ان سؤال ده متأخر شويتين؟

فارس: علي رأي امي متأخر احسن من مافيش
ايمان: مدرسه ماث
فارس: ماث؟بتدي سنه كام؟
ايمان: اعدادي وثانوي
فارس باعجاب: انتي بتدي لثانوي؟
ايمان: ايه ما اشبهش؟
فارس: لا مش القصد بس في دmاغي ان ديما مدرسين ثانوي بيبقوا كبـ.ـار في السن ما اعرفش انهم ممكن يبقوا عيال
ايمان: علي فكره انت بس اللي شايفني عيله
نزلت ورزعت الباب وراها ومشيت بسرعه بس بعد كام خطوه اتفاجئت بحد بيمسكها من دراعها ويوقفها وبصت لقته فارس.

فارس: لحظه، انا مش شايفك عيله، انا ممكن التعبير خاني انا اقصد انك صغيره عن المدرسين اللي كانوا علي ايامنا كان المدرسين بيبقي شعرهم ابيض فهماني؟
ايمان: فهمتك ممكن ادخل؟
فارس: ادخلي بس في كلمه عايز اقولهالك قبل ما تدخلي..
ايمان: اتفضل قول
فارس: ما تدقيقش علي كل كلمه اقولها، سبق وقولتلك اول يوم جوازنا اني محتاج لوقت فارجوكي اديني الوقت ده واصبري، اصبري عليا
ايمان حست بحاجه غريبه جواها معرفتش تحددها.

ايمان: طيب، ممكن ادخل بقي لان كل اللي داخل بيبصلنا واحنا في نص الطريق كده، البنات هياكلونا بعنيهم
فارس: دول معجبين بالمز اللي واقف معاكي بس
ايمان: واخد في نفس قلم، قال مز قال
فارس: الله يرحم ايام ما كنتي بتقفي قدام ورشه علشان تلمحيني بس؟
ايمان: انا، امشي وروح شوف شغلك يالا
مشي وسابها وهيا مشيت بصت وراها لقته ساند علي عربيته باصص عليها فاتكسفت وجريت على جوه وهو ابتسم ومشي على شغله مبسوط بخناقه معاها.

ايمان اول ما دخلت الفصل بتاعها بـ.ـنت سالتها
البـ.ـنت: يا مس هو مين المز اللي كان واقف معاكي علي البوابه الصبح؟
البنات كلهم هاصوا عايزين يعرفوا
ايمان: بس، بس انتي وهيا، ده جوزي اسكتوا بقي
بـ.ـنت: اسمه ايه يا مس؟
ايمان: ده شيئ ما يخصكمش
البنات: والنبي والنبي يا مس قولي
ايمان: بس بقي، اسمه فارس، باشمهندس فارس بدال ما تسألوا تاني بيشتغل ايه؟ ودلوقتي نبدأ الدرس ومش عايزه كلمه تاني بره الدرس.

الظهر ايمان روحت مبسوطه ودخلت وسلمت علي حمـ.ـا.تها
ايمان: يدوب اغير واجهز الغدا قبل ما فارس يجي
منيره: انا جهزته حبيبتي ادخلي غيري وارتاحيلك شويه
ايمان: ليه بس بتقفي انتي وتتعبي نفسك، يا ماما انا عايزاكي ترتاحي واللي انتي عيزاه شاوري بس عليه، مالكيش دعوه انتي بشغل البيت ولو نفسك في حاجه قوليلي عليها وانا اعملهالك
منيره: تسلمي يا قلبي بس انا كنت زهقانه وفاضيه قلت اتسلي عقبال ما ترجعي انتي.

ايمان: اتسلي اخرجي اتمشي شويه. افتحي التليفزيون اي حاجه لكن ما تقفيش تشتغلي؟
منيره: بقولك ايه انتي ما تشتغليليش زي فارس انا الحمد لله بصحتي
ايمان: يارب ديما بس انتي غاليه علينا بس ومش عايزين نتعبك
منيره: يالا ادخلي غيري هدومك
فارس اتأخر ومنيره اصرت تستناه علي الغدا فايمان اتصلت بيه
ايمان: الو ايوه، اتأخرت يعني؟ قلت هتيجي بدري؟
فارس: غريبه مش عوايدك تكلميني وتسأليني اتأخرت ليه؟

ايمان: وما يهمنيش تتأخر او لأ بس مامتك مصره تستناك علي الغدا ورافضه تتغدي من غيرك فقلت اشوفك ناوي علي ايه علشان اقولها
فارس: اممم بقي كده؟ يعني مش قلقتي عليا فحبيتي تطمني؟ اخص عليكي
ايمان: واقلق عليك بتاع ايه؟
فارس: يا شيخه اعتبريني زي جوزك واسألي عليا
ايمان: ما انا سبق واعتبرتك واديتني فوق دmاغي وانا استوعبت الدرس كويس
فارس: واهون عليكي يعني؟
ايمان: انجز جاي ولا اقول لمامتك تتغدي؟

فارس: طيب لو هتأخر هتستنيني انتي علي الغدا؟
ايمان: لا مش هستناك انا اصلا جعانه من دلوقتي واهو في المطبخ وباكل لحد ما يبانلك صاحب انت ومامتك اللي مش عايزه تاكل!
فارس: بقي كده؟ بتاكلي انتي في المطبخ؟
ايمان: ايوه باكل في المطبخ عندك مانع؟
فارس ابتسم: انتي كـ.ـد.ابه كدب الابل
ايمان: انا.

مكملتش كلمتها لانها لقت فارس واقف علي باب الاوضه بيضحك
فارس: بتاكلي فعلا؟
ايمان: كنت رايحه اهو
فارس: طيب قومي روحي حطي الاكل وانا هغير في ثواني
ايمان: مش هستناك لو اتأخرت
فارس: ماشي
وهيا معديه جنبه عاكسها وطلعت تجري منه: يا كـ.ـد.ابه
ايمان: والله انت رخم
سابته وخرجت وهو وقف مكانه فهي رجعت تاني
فارس: خير؟
ايمان: انا شيلت الحاجه بتاعتك اللي في اوضه فرح علشان مامتك لاني معرفش انت ناوي علي ايه؟ ارجعها ولا ايه؟

فارس: اللي يريحك اعمليه؟ انتي عيزاني هنا جنبك؟
كانت عايزه تقوله انها بتتمناه جنبها
ايمان: بلاش باللي انا عيزاه، بس اعتقد انك مش عايز مامتك تعرف اننا متخانقين ولا عادي تعرف؟
فارس: لا يستحسن انها ما تعرفش وكويس انك عملتي كده.

سابته وراحت تجهز الغدا ومامته كانت واقفه مرقباهم لانها شافت من الصبح حاجات فارس بره الاوضه وعرفت انهم متخانقين وكل واحد بينام في اوضه! وحمدت ربنا انها رجعت لانهم هيفضلوا مع بعض علي الاقل قدامها لحد ما القرب هيصالحهم...
الغدا اتحط واتلموا كلهم حوالين السفره وبدؤا ياكلوا فارس اخد معلقتين بالظبط وحط المعلقه من ايده
منيره: مالك حبيبي؟
فارس: مين عمل الاكل ده؟ طبعا حضرتك عملتيه يا امي صح؟

منيره: اه فيها ايه؟
فارس قام وقف وزعق: فيها ان احنا مش هنعيده من تاني يا امي، مش هتفضلي تخدmي كل واحده هنا، وانتي يا هانم خلتيها تعمل هيا الاكل ليه؟ طب حتي سيبها تريح يوم ولا خفتي تتعود؟
فارس معطاش فرصه لحد يتكلم ولا منيره ولا ايمان
فارس: امي ما تدخلش المطبخ فاهمه يا هانم ولا مش فاهمه؟
منيره: فارس، انا اللي دخلت وعملته اهدي..

فارس: ، مش ههدي يا امي ومش هدوق الاكل ده، الاكل اللي هتحطي ايدك فيه مش هدوقه، انا اتجوزت تاني علشانك انتي يا امي لكن مش علشان اجيب واحده تخدmيها انتي تاني وهيا تنام وانتي توقفي في المطبخ
ايمان: انا مكنتش نايمه انا رجعت من الشغل لقيتها خلصت كل حاجه
فارس: خلاص ملحوقه ما فيش شغل تاني...
ايمان سابتله الاكل ومشيت علي اوضتها لانها مش عايزه ترد عليه قدام مامته.

منيره: مراتك ملهاش ذنب ابدا انا اللي دخلت المطبخ وخلصت قبل ما هيا تيجي
فارس: يبقي الذنب ذنبك وانتي اتحملي اللي هيجرلها طالما انتي هتستغلي وجودها في الشغل يبقي تقعد هيا في البيت
منيره: فارس، انت مش هتمشي كلامك عليا.

فارس: فعلا مش همشيه عليكي لكن همشيه عليها تقعد هيا من الشغل ولو دخلتي المطبخ تاني هوديها علي بيت ابوها ما تلزمنيش انا مش هعيده من تاني ومش هتستغفليني من تاني واللي عندي قلته والكوره في ملعبك يا امي، انتي بقي قرري ايمان هتكمل في البيت ده ولا هتمشي؟
منيره: طيب مش هدخل بس ادخل هات مراتك واقعد كل انت من الصبح بره
فارس: مش هدوقه يا أما، الاكل اللي هيتعمل بتعبك ووقفتك مش هدوقه، بعد اذنك انا نازل الشغل.

منيره: فارس اصبر.

فارس: لا مش هصبر، كنتي هتمـ.ـو.تي من التعب ولا نسيتي حجزتك في المستشفي، نسيتي يا امي؟ لو انتي نسيتي انا ما نسيتش، ما نسيتش ان مراتي وحبيبتي استغفلتني واكلمها اقولها امي فين تقولي نايمه وهيا قافله عليكي بالمفتاح وسيادتك ما قولتليش انا مش هنسالك الموقف ده ابدا يا امي ابدا لان انا ما سامحتش نفسي لحد النهارده علي مـ.ـو.ت ابويا وانا بعيد عنه فانتي لو جرالك حاجه بسببي او بسبب مراتي مش عارف هعمل ايه؟ فارجوكي ما تدmرينيش بايدك ارجوكي يا امي..

دخل اوضته كانت ايمان قاعده علي جنب واول ما دخل وقفت قدامه
ايمان: انا ما طلبتش من والدتك تقف في المطبخ وانا قلتلها نفس كلامك قبل ما انت تيجي ده اولا، ثانيا بقي ايوه انت قلتلي قبل ما نتجوز انك عايزني اخلي بالي من والدتك وانا وافقت تكرما مني وحبا في والدتك كشخصيه لاني فعلا بحبها من زمان فاوعي تفتكر ان ده يديك الحق انك تتحكم فيا او تعاملني كأني خدامه فعلا في بيتك وتقولي اروح وما اروحش.

فارس: خلصتي كلامك؟ ولا لسه؟ممكن بقي تسمعيني؟ انا عارف انك مش خدامه هنا وعارف انك وافقتي تكرما منك، . اللي حصل بره ده كان تهديد لامي مش ليكي انتي لانها مش هتوافق انك تسيبي الشغل بسببها وبالتالي مش هتتعب نفسها تاني، الكلام اللي قولته بره كله كان موجهه لامي مش ليكي انتي وكنت فاكر انك ذكيه وفاهمه ده بعد اذنك.

سابهم وراح علي الشغل ومنيره حاولت مع ايمان تخليها تاخد اكل وتروح لفارس الشغل بس ايمان رفضت تماما واعتذرت منها
فارس رجع متأخر من الشغل ودخل علي اوضته يرتاح بعد ما سلم علي امه واعتذرلها عن صوته العالي بس ما اتراجعش عن حرف نطقه
دخل اوضته كانت ايمان بتقلب في كتاب علي السرير دخل ومسي ودخل غير هدومه وخرج قعد علي السرير
ايمان: احطلك عشا؟
فارس: لا اكلت مع العمال جبنا عشا واتعشينا، انتي وامي اتعشيتو؟

ايمان: ايوه اتعشينا من بدري انت ناسي ان محدش اتغدي؟
فارس: لا مش ناسي، سهرانه ولا هتنامي؟
ايمان: هنام انا كنت مستنياك بس علشان لو عايز تتعشي
فارس: متشكر تصبحي علي خير
طفي النور وناموا بس النوم طار من عنيهم وهما بالقرب ده من بعض..
فارس قرب منها وحط ايده علي كتفها وهمس في ودانها
فارس: نمتي؟
ايمان: هنام
فارس حاول يقرب منها اكتر وحط شفايفه في رقبتها بس هيا افتكرت جملته اللي قالهالها فسحبت نفسها بعيد عنه.

ايمان: انا اسفه عايزه انام...
فارس بعد عنها تماما وكل واحد نام في جنب وناموا نوم مقطع لحد ما النهار طلع كل واحد قام يجهز علشان شغله وبيتجاهلوا بعض، نزلوا مع بعض وفارس اصر يوصلها وركبت معاه
فارس: هتفضلي متجهلاني لامتي؟
ايمان: انا مش متجاهلاك
فارس: بلاش متجاهلاني، زعلانه لامتي؟
ايمان: مش زعلانه يا فارس
فارس: امال اللي حصل امبـ.ـارح بالليل ده تسميه ايه؟

ايمان: اسميه ان انا بعفيك بوظيفه انت مش عايزها او انك تشيل هم اني اتعلق في رقبتك
فارس: ايمان قلتلك ما تقفيش علي كل حرف انطقه
ايمان: اقف عند البوابه دي هنزل هنا
فارس: ايمان
ايمان: لو سمحت افتح الباب علشان انا انزل انا متأخره
فارس بزعيق: ايمان
ايمان: نعم، لما احس اني كفؤ ليك ولخبرتك هبقي ساعتها اقولك شبيك لبيك لكن دلوقتي انا متأخره وعايزه انزل.

فتحت الباب ونزلت وهو طلع بالعربيه بسرعه بعدها وكان في قمه غضبه وغـ.ـيظه منها
وهيا في الشغل خطرت علي بالها فكره وقررت تنفذها روحت بيتها وجهزت الغدا وفضلت مستنيه فارس يرجع علشان تنفذ خطتها فضلت طول الوقت فاتحه اللاب وبتدور علي حاجه وبتجرب كذا حاجه، اتصل بيها قبل ما يطلع البيت وسألها لو محتاجه حاجه.

طلع ودخل علي اوضته يغير وهنا ايمان كانت مجهزه كل حاجه واول ما دخل شغلت الفيلم اللي علي اللاب اللي هيا مجهزاه وكانت موجهه الشاشه ناحيه الباب بحيث لما يدخل يشوفه، فارس دخل كالعاده ورمي السلام ويدوب هيدخل علي الحمام لمح الشاشه فوقف وراها وتنح للشاشه
فارس: انتي بتعملي ايه سيادتك؟
راح عليها وقفل الشاشه ووقفها قصاده
فارس: ايه ده اللي بتتفرجي عليه؟ هاه؟ انتي اتهبلتي ولا اتجننتي ولا ايه بالظبط؟ ما تنطقي.

ايمان: انت بأي حق بتتكلم؟ هاه؟
فارس: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه ولا ايه؟ هو حد كان قالك تتفرجي علي حاجه زي دي
ايمان: لا بجد؟امال مين اللي بيشتكي من قله خبرتي هاه؟ مين اللي قال اني متـ.ـخـ.ـلفه ومش عارفه ارضيك؟ مين اللي قال اني كل اللي بعمله بتعلق في رقبتك! هاه! اديني اهو بتعلم زعلان ليه بقي؟
فارس: قسما بالله يا ايمان
ايمان: ايوه قول بتحلف عليا بايه؟
فارس: لمي الدور ما تخلنيش امد ايدي عليكي.

ايمان: يا سبحان الله هو مش انت اللي اشتكيت؟
فارس: بطلي هبل بقي، الحاجات دي ما تشتغلش في بيتي فاهمه ولا لأ؟؟ الحاجات دي بتقطع الرزق من البيت ده اولا ثانيا انا مش عايزك تشوفي حاجه زي دي
ايمان: ولو شوفت، انا ممكن اشوف من وراك
فارس: ساعتها تبقي طالق بالتلاته وتحرمي عليا...
ايمان: انت بتحلف عليا بالطـ.ـلا.ق؟

فارس: لما تخوني ثقتي فيكي يبقي اه احلف عليكي، انتي الحكم وربك شاهد عليكي، انا مش هتكلم في الموضوع ده تاني نهائي. ، الحاجات دي ما تتفتحش تاني ابدا. ، . وبعدين ايه اللي انا قلته لده كله يعني؟
ايمان: ايه اللي انت قولته؟ تخيل كده لو الوضع معكوس وانا مطلقه وجيت قولتلك واتخانقت معاك انك مش راجـ.ـل كفايا وان جوزي الاولاني كان احسن منك مليون مره وان انت مش ربع رجولته هتعمل ايه؟ هاه حط نفسك مكاني؟

فارس: لا طبعا ما احطش نفسي مكانك الراجـ.ـل غير الست
ايمان: الراجـ.ـل بيحس والست معدومه الاحساس صح؟
فارس: بلا احساس بلا زفت الراجـ.ـل ربنا حلله يجمع بين اربعه والست تتقبل ده لكن الراجـ.ـل ما يتقبلش غير ان الست بتاعته تكون ليه هو وبس وما ينفعش اصلا تقارنه بحد
ايمان: لكن هو يقارنها عادي!
فارس: بقولك ايه انا مش ناقصك كلامي يتسمع وده اللي عندي.

سابها ودخل وهو هيتجنن من التفكير واللوم وعلامه الاستفهام بتكبر جدا جواه والشك قرب يبقي يقين، هيام مكنتش بريئه...

اتغدوا مع بعض وهو رفض يفضل ونزل علي ورشته تاني ورجع بالليل كالعاده، كانت ايمان قاعده مع امه في اوضتها وبص عليهم سامع ضحكهم وشاف ايمان بتدلك رجلين مامته والاتنين منسجمين تماما وساعتها شاف في ايمان حاجه هو مفهمهاش، وما عرفش يفسر اللي شافه واللي حاسه ده يسميه ايه؟ دخل عندهم وقعد معاهم شويه لحد ما امه طردتهم الاتنين من عندها فمشيوا ودخلوا اوضتهم وهو دخل غير وطلع لمـ.ـر.اته اللي كانت واخده جنب واول ما شافته رقدت وغطت نفسها وعملت نفسها هتنام، فارس شـ.ـد الغطا من عليها ووقفها قدامه ومسك وشها بايديه.

فارس: اسمعيني كويس قوي، اوعي اوعي يا ايمان تعملي حاجه غلط علشان حد واوعي تتقبلي حاجه غلط علشان حد محدش يستاهل تغلطي في حق نفسك او حق من حقوق ربنا، وبعدين انا اسف لو كنت اتنرفزت عليكي حقك عليا، انا عارف انك بتحبي امي بس انا، انا مش عارف اقولك ايه يا ايمان، هيام كانت بتعتبر امي خدامه عندها وكل يوم تعزم اصحابها وتخلي امي تخدmهم وفي يوم امي كانت تعبانه مقدرتش وطلبت من هيام تكلمني او تجيبلها دكتور عارفه هيام عملت ايه؟ حبستها في اوضتها وقفلت عليها بالمفتاح علشان عزومتها ما تبوظش ولولا فرح جت ولحقتها كان زمانها. ، ، امي لو جرالها حاجه انا مش هسامح نفسي انا اتساهلت كتير مع هيام وللاسف انتي اللي بتدفعي تمن غلطي ده، انا اسف يا ايمان بس ارجوكي ارجوكي اوعي تنتقمي مني في مره بانك تزعليها او تتعبيها، اوعديني انك هتعتبريها ديما زي امك اوعديني.

سند راسه علي راسها وهيا ساعتها حست بحب كبير جواه وجـ.ـر.ح اكبر ونـ.ـد.م وحاجات كتيره
ايمان: اوعدك يا فارس
فارس: لو انا زعلتك اتخانقي معايا براحتك واعملي ما بدالك المهم خلي كل حاجه بينا بعيده عن امي اتفقنا؟
ايمان: اتفقنا بس انت يا فارس بتجـ.ـر.حني قوي
فارس: حقك عليا، يمكن لان انا مجروح قوي فبجـ.ـر.ح اللي حواليا
ايمان: المفروض العكس اللي اتجـ.ـر.ح بيخاف علي اللي حواليه.

فارس: انا عامل زي الغريق اللي كل ما حد يجي يطلعه بيشـ.ـده معاه، مع انه عارف انه بيحاول يطلعه بس اهو بيغرقه معاه، ممكن ما تزعليش مني؟
ايمان: انا ما بلحقش ما ازعلش، يالا المهم تعال ارتاح الوقت اتأخر
طفوا النور وفارس قرب منها تاني ما اتحركتش وبعدت بس كشت في نفسها
فارس: هتفضلي لامتي بعيد؟ مش واحشك؟
ايمان: مش قادره، كل ما افتكر اللي انت قولته مليون حاجز بيترفع بيني وبينك
فارس: بوصيلي يا ايمان
ايمان لفتله.

فارس: الكلام اللي انا قلته ساعتها كان مجرد كلام وخلاص، كان اي حاجه علشان اسكتك
ايمان: تقصد ايه؟
فارس: اقصد ان عدm خبره البـ.ـنت وانها تبقي ابيض ده شيئ كويس مش وحش، انا غلطان لو فهمتي مني غير كده، الصح انك تبقي ابيض وجوزك هو اللي يعلمك اللي هو عايز يعلمهولك...
ايمان: بس انت قولت
قاطعها: سيبك من اللي قولته ساعتها ده كان كلام في لحظه غضب، الصح ان البـ.ـنت تبقي ابيض والا مصدر تعليمها هيكون ايه؟ تقدري تقوليلي؟

ايمان: انت قولت ان مراتك كانت عارفه هيا بتعمل ايه من اول يوم؟
فارس: صح فعلا، انا لما نمت معاكي يا ايمان كان باين قوي ان انا اول حد يلمسك واول حد يقرب حتي مجرد قرب منك، اول حد يبـ.ـو.سك، اول حد حتي يمسك ايدك، وده خلاني افوق لنقطه مهمه قوي
ايمان: ايه هيا
فارس: هيام جابت خبرتها منين؟ جابت ثقتها في نفسها منين؟ ازاي كانت بتقدر هيا توجهني زي ما هيا عايزه؟ علامه استفهام كبيره قوي اترسمت قدامي!

ايمان: ما يمكن تكون مثلا اتفرجت علي افلام؟

فارس: الفرجه اه ممكن تخليكي عارفه ايه اللي هيحصل او متوقع منك ايه بس مش هتديكي ثقه مش هتشيل الخـ.ـو.ف والرهبه بتوع اول ليله، مش هتشيل الكسوف ورهبه اول مره، مش هتشيل التـ.ـو.تر، اذا كان الراجـ.ـل نفسه بيبقي متـ.ـو.تر لكن هيا مكنش في عندها النقطه دي وعيشتني ليله ولا الف ليله وليله وساعتها ايوه كنت مبسوط بس لما اتجوزتك استوعبت ده وكنت بقارنها هيا بيكي مش انتي لكن ساعتها من غـ.ـيظي قولتلك كده فاعذريني بقي...

ايمان: مش عارفه اقولك ايه بس برضه ما تظلمهاش بالشكل ده ما توصلش للخيانه يا فارس انا مازلت مصره انها اكيد اتفرجت كتير علي الافلام دي؟
فارس: انتي بت عـ.ـر.في تعومي يا ايمان؟
ايمان: ايه؟ اعوم؟ لأ مش بعرف
فارس: طيب لو انا جبتلك 20 فيلم عن تعليم العوم وحفظتك كل حاجه نظري وبعدها اخدتك البحر ورمـ.ـيـ.ـتك فيه هتعملي ايه؟ هتعومي؟
ايمان: لا طبعا هغرق، لازم حد يعلمني الاول قبل ما ترميني في الميه بس ده ايه علاقته؟

فارس: انتي جاوبتي نفسك، ان النظري مش كفايا لازم حد يعلمك الاول...
ايمان: يعني ايه؟
فارس: مفيهاش يعني، زي ما انتي قولتي لازم حد يعلمها الاول، المهم كفايا كلام عنها هيام صفحتها اتقفلت يا ايمان وارجوكي ما تفكريش فيها ولا تحاولي تفكريني بيها، وخلي بالك من نقطه مهمه اي مقارنه هتكون لصالحك حتي لو انا قلتلك غير كده، زي ما قلتلك وهقولك مليون مره ما تركزيش علي كلامي قوي، اتفقنا؟

ايمان: اتفقنا بس انت برضه ما تجـ.ـر.حنيش قوي
فارس: حقك عليا، ممكن بقي تقبلي اسفي ولا هتفضلي برضه بعيد؟
ايمان: مش هتقولي متشعـ.ـبـ.ـطه في رقبتي ليه؟
فارس: مش هقولك غير اني كلي ملكك انتي وبس...
فضلوا لحد الفجر مع بعض وايمان ما صدقت انها بقت في حـ.ـضـ.ـن فارس حبيب عمرها...
فارس صحي علي خبط علي الباب فتح عنيه بالعافيه
فارس: ايوه.

منيره فتحت ودخلت: حبيبي انتو ماوراكوش شغل النهارده ولا ايه؟ وايمان مش هتروح المدرسه الوقت اتاخر؟
فارس: هيا الساعه كام؟
منيره: الساعه 7: 30 وانتو بتمشوا في الوقت ده
فارس: فعلا اتأخرت، ايمان
منيره: هيا جنبك؟ تصدق انا فاكرها في الحمام وعلشان كده دخلت بقلب جـ.ـا.مد بصحيك
فارس كشف راس ايمان لامه
منيره: حبيبي الجو برد عليكم ما تناموش كده
فارس: حاضر يا امي حاضر
طلعت امه وهو صحي ايمان بالعافيه.

ايمان: عايزه انام يا فارس سيبني
فارس: وشغلك؟
ايمان: مش قادره
فارس: انتي حره
ايمان اتعدلت وقامت غـ.ـصـ.ـب عنها لبست وجهزت وراحت صحت فارس
فارس: ايه؟
ايمان: متأخره
فارس: طيب خدي تاكسي معاكي فلوس صح؟
فارس بيكلمها وهو نايم ومش عايز يفتح عنيه فايمان شـ.ـدت الغطا من عليه وشـ.ـدته
ايمان: انت سهرتني يبقي انت تقوم توصلني وتصحي زي ما انا صحيت
فارس: انا اللي سهرتك برضه؟ مش انتي اللي متشعـ.ـبـ.ـطه في رقبتي؟
ايمان بصتله وهو ضحك.

فارس: سيبيني انام بقي وبعدين محدش قالك خاصمني بالاسبوع تستاهلي
ايمان: شوف انت هتقوم توصلني يعني هتقوم توصلني اتفضل
فارس قام غـ.ـصـ.ـب عنه لبس ونزل معاها يوصلها وبعد ما وصلها قبل ما تنزل
فارس: انا من النهارده هنام في اوضه فرح وانام براحتي واصحي براحتي
ايمان: نام انت حر، بس ما تبقاش تيجي في نص الليل تقولي، (بتتريق عليه) ايمان تعالي في حـ.ـضـ.ـني اصل الدنيا برد.

فارس فتح بوقه: انا، انا، صح صح اصل انا فعلا اللي كل ما كنتي بس بتتلفتي ألزق فيكي واقولك الدنيا برد واكمش زي الفار، يا بت ده انتي الليل كله مستخبيه فيا
ايمان: خلاص هبقي اروح الليل انام في حـ.ـضـ.ـن مامتك اهي تدفيني
فارس: انزلي يا بت وبطلي رغي كتير، قال تنام في حـ.ـضـ.ـن امي قال، اتفضلي
نزلت وهو راح علي شغله مبسوط بغير عادته، والظاهر ان ايمان قدرت تزرع الحب في قلب فارس او هيا فاكره كده...

الايام كانت جميله وهاديه وكلها سعاده
عيد ميلاد فارس قرب وايمان عرفت بيه من فرح واتفقوا الاتنين يعملوا حفله كبيره لفارس وبدؤا يتقابلوا ويجهزولها وفضلت ايمان كتير محتاره تشتري ايه لفارس وفي الاخر استقرت انها تجيبله موبيل جديد لان موبيله شاشته اتكـ.ـسرت وهو مش فاضي يصلحها.

عملت الحفله وعزمت فيها الحبايب والكل مستني فارس يرجع اللي مع مجدي بيعطله لحد ما كل حاجه تجهز لانه هو كمان مشترك معاهم في تجهيزات الحفله
اخيرا فارس طلع وفتح الباب الجو ظلمه جدا واستغرب
مجدي: ايه الظلمه دي؟
فارس: غريبه، مش عارف لحظه انور النور
نور فارس النور وهنا الكل صقف وزمر وقالوله
--- مفاجأة ---.

وفعلا كانت مفاجأة لفارس بس للاسف رد فعله كان غير متوقع نهائي، والكل اتصـ.ـد.م باللي هو عمله، وعلاقته بايمان رجعت تاني لنقطه الصفر او هيا اصلا مكنتش اتحركت وايمان كانت عايشه في وهم السعاده.
وفعلا كانت مفاجأة لفارس بس للاسف رد فعله كان غير متوقع نهائي، والكل اتصـ.ـد.م باللي هو عمله، وعلاقته بايمان رجعت تاني لنقطه الصفر او هيا اصلا مكنتش اتحركت وايمان كانت عايشه في وهم السعاده
فارس: ايه ده؟ ايه اللي بيحصل هنا ده؟ في ايه؟
ايمان: عيد ميلادك حبيبي كل سنه وانت طيب.

فارس: عيد ميلادي؟ ومين قالك اني بحتفل باعياد ميلاد هاه؟ وازاي اصلا تعملي كل ده من غير ما تقوليلي؟ انا ما بعملش حفلات ولا بحتفل باعياد ميلاد واتفضلي شيلي كل اللي انتي عملاه ده انا مش عايز كل ده في ثواني ما الاقيش حاجه فاهمه ولا لأ؟
منيره: براحه يا فارس في ايه؟
فارس: لا مش براحه يا امي، انا مش عايز حفلات
فرح: طيب ممكن تهدي يا فارس؟
فارس: علي اساس انك شيفاني مـ.ـجـ.ـنو.ن؟
فرح: ايوه اللي بتعمله ده جنون.

فارس: تحبي اوريكي الجنون، ده الجنون
وبدأ يقطع اي فرع زينه يطوله ويشـ.ـد الحاجات اللي معلقينها ويرميها في الارض وكل اللي علي السفره قلبه في الارض وسط ذهول الكل وحاله صدmه لايمان لانها متوقعتش كل ده منه
مجدي شـ.ـده بالعافيه واخده وخرج بره البيت والكل مشي بعد اللي فارس عمله وايمان قعدت مكانها مصدومه من رد فعل فارس...

منيره: ما تزعليش يا حبيبتي، هو تلاقيه افتكر اخر حفله عيد ميلاد اللي ابوه اتـ.ـو.في فيها وعلشان كده اتجنن كده، فارس والله عمره ما كان كده، اعذريه وبعدين مـ.ـر.اته كانت كل فلوسه مخلصاها علي الحفلات ووصلته لمرحله كان بيستلف علشان يعرف يسد تمن الحاجات اللي بتشتريها
ايمان: لحد امتي هفضل اعذره! انا اسفه بعد اذنك انا هقوم انضف الدنيا.

حاولت منيره توقف ايمان او تكلمها بس هيا كانت زي الاله اللي بتشتغل وبس، نظفت كل حاجه وشالت كل اثر لعيد الميلاد ودخلت اوضتها قلعت فستانها ولبست هدوم عاديه وجهزت شنطه وحطت هديتها علي التسريحه وكتبت ورقه وسابتهالو
طلعت بره ومنيره اول ما شافتها بالشنطه
منيره: ايمان لأ اوعي.

ايمان: انا اسفه سامحيني بس مش قادره اجي علي نفسي اكتر من كده، انا عايشه مع حطام راجـ.ـل، بيقارني في كل لحظه بحبيبته وللاسف هو عايش علي ذكراها وبيحاول يتقبلني بس مش بيقدر، ارجوكي يا ماما انا مبحبش اقولك لأ فارجوكي سيبيني ما تضغطيش عليا بعد اذنك
نزلت وراحت بيت ابوها وفارس رجع اخر الليل واول ما دخل لقي امه قاعده في الصاله ودmـ.ـو.عها علي خدها فقعد في الارض تحت رجليها
فارس: سامحيني اني اتنرفزت كده حقك عليا..

منيره: انت ما اتنرفزتش عليا انا علشان تعتذرلي انا انت اتنرفزت علي مراتك وريني بقي هتصالحها ازاي؟
فارس: ايمان قلبها ابيض وما بتزعلش
منيره: ان كان حبييك عسل! ايمان نظفت البيت زي ما انت شايف وشالت كل اثر زي ما قولت وبعدها سابتلك البيت ومشيت
فارس: انتي بتقولي ايه؟ مين دي اللي سابت البيت..
قام وقف ينادي عليها ودخل اوضه النوم بس لقاها مترتبه وفاضيه وشاف الرساله والهديه علي التسريحه
قري الرساله بتاعتها.

انا عملت الحفله دي ليك انت اهو قلت حاجه تفرحك وتخرجك من الجو اللي انت فيه ولعلمك انا مصرفتش مليم واحد علي الحفله من فلوسك، كلها كانت من راتبي الخاص، فلوسك اهي دي كل الفلوس اللي اتبقت معايا من مصروف البيت وربنا يعلم اني ما اخدتش قرش واحد ليا او جيبت حاجه تخصني بفلوسك، انا كان قصدي افرحك وبس، انا روحت بيت ابويا فارجوك ما تجيش لاني عارفه ان والدتك هتضغط عليك تيجي وانا مش هتحمل ده منك، ما تجيش يا فارس..

هديتي دي برضه بفلوسي الخاصه، كنت حابه اني اهاديك زي ما انت هادتني بالمكياج اللي جبتهولي ولقيت ان دي فرصه كويسه، لو معجبتكش الهديه او مش عايزها بسكت الزباله جنبك ارميها فيه، اسفه حاولت علي قد ما اقدر بس خلاص مش قادره اكتر من كده، ايمان.

دmعه نزلت غـ.ـصـ.ـب عنه لان ايمان ما تستاهلش منه كده ابدا، بس يعمل ايه في قلبه الغـ.ـبـ.ـي، ياريت قلبه بيفكر زي عقله كان ارتاح كتير، مكنش عارف يعمل ايه او يفكر ازاي بس حس بدmـ.ـو.عها وهيا بتكتب الرساله دي، شاف الظرف اللي هيا سيباه ولقي تقريبا الفلوس زي ما هيا اللي اتصرف كان قليل جدا، مسك الهديه وفتحها وشاف الموبيل كان نفس الموبيل اللي بيفكر يشتريه بدال موبيله اللي اتكـ.ـسر، قعد مكانه وحس ان في حاجه كبيره ضاعت منه، ايمان لو ضاعت منه مش هيقدر يعوضها وفعلا هيكون خسر بجد..

فضل قاعد مكانه كتير يفتكر اللحظات الحلوه اللي هيا بتخلقها وبتبتكرها علشانه، افتكر لحظات ضحك مامته معاها، افتكر لعبها مع عيال اخته اللي بيجوا كل يوم والتاني يا اما علشان يلعبوا او هيا تذاكرلهم ماث، افتكر كل ابتسامه رسمتها علي شفايفه...
افتكر نظرات الحب اللي بيشوفها في عنيها..
حاجات كتيره هيا بتقدmها من غير مقابل وهو بيقابلها بانكار وكأنها مفروض عليها انها تعمل كده.!

قارنها بهيام وحب هيام التملكي، هيام كانت بس بتحاول ديما تتملك فارس وبس لكن ايمان حبت فارس بجنون وده شيئ هو واثق منه، وللاسف هيضيعها من ايديه بغباؤه...
قام وخرج وامه شافته وهو خارج
منيره: رايح فين دلوقتي؟
فارس: هجيب ايمان
منيره: انت عارف الساعه كام؟ الساعه 3 الفجر يا فارس اصبر النهار يطلع
فارس: هيا مش هتبقي نايمه
منيره: هيا اه لكن اهل البيت هيبقوا نايمين.

فارس: مين قالك؟ مين قالك ان اهل البيت بيناموا وابنهم او بـ.ـنتهم بيبقوا مجروحين؟
منيره: فارس الوقت متأخر، اكيد الكل نايم دلوقتي
فارس: انا مش نايم وانتي اهو مش نايمه وايمان مش نايمه واكيد ابوها وامها مش نايمين
سابها وخرج وراح لبيت ايمان خبط علي الباب
ام هدي: خير يا رب مين هيجي دلوقتي؟
عم سيد: هقوم اشوف مين؟
ايمان: بابا ده اكيد فارس قوله اني نايمه لاني مش هقابله دلوقتي.

عم سيد فتح الباب وفعلا كان فارس اللي علي الباب
عم سيد: خير يا فارس في حاجه؟
فارس: عايز ايمان
عم سيد: ايمان اللي انت طردتها من بيتك هيا وضيوفها؟
فارس: انا مطردتش حد..
عم سيد: امال لما تكـ.ـسر البيت وتقلب كل حاجه وتقطع كل حاجه ده معناه ايه بالنسبالك؟ انك بتقول للناس اهلا وسهلا، انا واحد من الناس مش هدخل بيتك تاني بعد اللي انت عملته
فارس: عمي، عمي عمي ارجوك، انا عايز اتكلم مع ايمان، انا مش قصدي مش قصدي.

عم سيد: قصدك ولا مش قصدك انت مسؤل عن اللي حصل، انت هنت بـ.ـنتي قدام اهلها واصحابها واهلك انت ما عملتش احترام لاي حد، ما احترمتش حد، انت مش بس غلطت فيها انت غلطت فينا كلنا انت غلطت في حق كل واحد كان في بيتك النهارده..

فارس: مبحبش الحفلات وخصوصا حفلات اعياد الميلاد، انا ابويا مـ.ـا.ت في حفله عيد ميلاد عايزني اعمل ايه؟ هاه؟ مجرد ما دخلت الحفله! عمي ارجوك.

عم سيد: كان ممكن تعتذر بهدوء وتمشي ساعتها كنا هنقدر الحاله اللي انت فيها ويمكن نعذرك لكن اللي انت عملته كان عدm احترام، ايمان قالتلي قبل ما تتجوزها انك ما بتحبهاش وانك عايز خدامه لامك وبس عارف انا قلتلها ايه؟ قلتلها اللي بيحب والدته ويحترمها هيشيلك فوق دmاغه واقنعتها انها تتجوزك وقلتلها ازرعي انتي الحب في قلبه ولاني انا مربي بـ.ـنتي كويس ولاني عارفها كويس فعارف انها مقصرتش معاك فمعني كده ان انا كنت غلطان، كنت واخد مقلب كبير قوي فيك، تخيلت انك محتاج لصدر حنين وبـ.ـنتي هتكون الصدر الحنين ما تخيلتش ابدا انك فعلا عايز خدامه مش زوجه، كنت فاكر انك مجروح وبتتكلم لكن مش كده، انا غلطت لما اقنعت بـ.ـنتي تتجوزك، انا قلتلها واقنعتها انك حتي لو محبتهاش هتحترمها وهتحطها فوق راسك وجوه عنيك لكن انت ولا حبتها ولا بتحترمها يبقي كده اسف يا فارس مالكش حاجه في البيت ده واتفضل الوقت متأخر..

فارس: انا عايز ايمان، {بينادي } ايمان، ايمان، خليها تطلع تكلمني هنا
عم سيد: قلتلك اتفضل يا فارس من هنا
فارس: مش همشي غير لما اشوفها، ايمان
طلعت ايمان: بابا سيبه، عايز ايه يا فارس؟ افنـ.ـد.م؟
فارس: يالا بيتك
ايمان: انا في بيتي..
فارس بص لابوها: ايمان خلينا نتكلم انا وانتي
ايمان: مفيش حاجه نتكلم فيها، وبعدين حاضر نتكلم، اتفضل ادخل، بابا ادخل حضرتك ارتاح
باباها دخل وسابها هيا وفارس لوحدهم يتكلموا براحتهم.

ايمان: قول عايز ايه؟
فارس: ارجعي معايا البيت يالا
ايمان: مصر يعني؟ والدتك قالتلك ما ترجعش من غيرها ولا ايه؟ اكيد
فارس: امي ملهاش دعوه وما اتكلمتش معايا، انا عايزك ترجعي
ايمان: ليه؟ ايه فايده وجودي!؟ علي فكره انت ممكن تعين ممرضه لوالدتك وهيا هتاخد بالها من ادويتها وهتاخد علي الاقل اقل من ربع المصروف اللي انت عاملو للبيت.

فارس: ايمان، انتي مش خدامه ولا ممرضه في بيتي انا اكتشفت ان انا محتاجك اكتر من اي حد، انتي بتخليني عايش
ايمان: وانت بتخليني مـ.ـيـ.ـته! اسفه معدش عندي حاجه اقدmهالك! اعذرني.

فارس: ايمان انا اسف اني بوظتلك حفلتك، بس صدقيني اول ما دخلت مفيش غير حاجتين فكرت فيهم، هيام وحفلاتها الكتير وامي بتخدmهم وابويا لما مـ.ـا.ت وانا في حفله عيد ميلاد برقص، انا ما سامحتش نفسي علي مـ.ـو.ته يمكن لو كنت موجود كنت عملت حاجه بس ساعتها انا كنت في حفله وعلشان كده انا بكره حفلات عيد الميلاد لدرجه ما تتخيليهاش فسامحيني.

ايمان: كان ممكن تمشي او تعتذر وتمشي، كان ممكن تاخدني علي جنب وتقولي انك مش عايز حفلات وتسيبني اتصرف بس ده تصرف راجـ.ـل بيحب مـ.ـر.اته وبيخاف علي زعلها لكن انا مش كده، زعلي مش بيفرق معاك وبعدين ايوه كنت بستحمل جـ.ـر.حك ليا واهاناتك ليا بس يمكن علشان كان بيبقي بيني وبينك، لكن دلوقتي انت اهانتك كانت قدام الكل وده مش هقدر اتجاهلو اسفه يا فارس، انا مش هقدر ارجعلك.

ايمان مهما فارس يقول رفضت ترجع معاه ومشته ومهما يروحلها بترفضه ديما...
فارس حس انه المره دي خسر بجد، حاول معاها كتير بس هيا رافضه
كانت بتروح شغلها واصحابها بيسألوها عملت ايه فقالتلهم انها مكنتش تعرف بمـ.ـو.ت ابوه في حفله عيد ميلاد وانه متعقد وعلشان كده انهار ساعة الحفله بس هيا من جواها مش مقتنعه بالمبرر ده!

كل يوم كان بيقف يستناها علشان يشوفها وهيا مروحه ويحاول يكلمها، كانت بتسمعه بس بتمشي تاني من غير ما تتكلم...

فارس قال كل حاجه ممكن تتقال الا اهم حاجه يمكن لو قالها كانت سامحته، ماقلهاش انه بيحبها، اه هو محتاجها وبيحب وجودها في حياته بس ما اعترفش بالحب يمكن لان الحب اصلا مش موجود، زي الادmان كده محدش بيحبه بس ما يستغناش عنه، او مسكن مؤقت للجروح، وايمان عارفه كويس قوي انها مجرد مسكن لجروحه لكن مش علاج...
راحت زارت نجاه اللي هيا ومجدي بيحاولو يصلحوا بينهم وفضلوا يرغوا كتير قوي.

ايمان: هو مجدي وفارس اصحاب من امتي؟ انا من ساعت ما وعيت علي الدنيا وانا بشوفهم مع بعض؟
نجاه: هما فعلا اصحاب من وهما عيال صغيرين
ايمان: حلو قوي ان الواحد يكون له صاحب بجد
نجاه: طبعا، والاحلي انه يكون ليكي زوج متمسك بيكي
ايمان: نجاه ارجوكي بلاش انا جايه اقعد معاكي شويه
نجاه: حاضر بلاش، ( غيرت الموضوع) تعالي افرجك علي شويه صور ليهم تحفه من وهما عيال وشكلهم عار.

طلعت البوم كبير وبدئت تفرجها عليهم وهما صغيرين وفضلوا يضحكوا كتير لحد ما جت صورهم في الجامعه ولاحظت ايمان ان في واحده مع فارس قريبه منه، نجاه حاولت تقفل الالبوم وارتبكت
ايمان: هيام كانت زميلته في الجامعه؟ هيا دي صح؟
نجاه: ايوه هيا ممكن بقي نسيب الالبوم؟

ايمان: لا بعد اذنك انا محتاجه اشوفها واعرف انا بواجه مين وبتحدي مين وبتقارن بمين في كل نفس بتنفسه، انا محتاجه اعرف غريمتي وكويس اني شفتها انا حاولت مع فرح توريهالي ورفضت وقالت ان ملهاش صور ارجوكي يا نجاه انا محتاجه لده.

فضلت تتفرج علي الصور وكل فتره القرب بيبان في الصور والحب بيوضح لحد ما شافت صور الفرح
حاولت نجاه تقفل الالبوم بس ايمان منعتها، شافت عريس في قمه سعادته وهو مع عروسته، شافت فرحه وحب في عنين فارس ما شافتهمش قبل كده..

شافت حب كبير في صورهم، حب استحاله ان هيا تتغلب عليه، دلوقتي بس عرفت فارس ليه مش عارف يحبها! دلوقتي عرفت ان غريمتها مش سهله ولا بسيطه، صورتها بتقول ان شخصيتها قويه متملكه فعلا، وللاسف جميله واجمل منها بمراحل...

قفلت ايمان الالبوم وشويه ومشيت وفي بيتها عيطت كتير جدا لانها اتيقنت ان عمر ما فارس هيبصلها بالطريقه دي ابدا، وعرفت ليه فارس مش قادر يقلع دبلتها من ايده لان هيا معششه ومتملكه قلبه، وابسط دليل دبلتها اللي كانت نار وجمر كل ما ايد فارس بتلمس ايمان...

في مره معديه بالليل متأخر كانت راجعه من فرح وتاكسي نزلها وهو لمحها ومشي وراها يطمن انها هتوصل للبيت بسلامه، كانت جميله فوق العاده وفستانها طويل ورائع ورفعاه وهيا ماشيه وهو حس انه اول مره يشوفها، مشي وراها من بعيد لبعيد..
اتصل بيه مجدي كان عايز يسأله عن حاجه في الشغل فوقف يكلمه علشان ايمان ما تسمعش صوته وتعرف انه وراها...

ايمان وهيا ماشيه وقف كام شاب وبدؤا يضايقوها ويعاكسوا فيها وقبل ما تجري او تصرخ شـ.ـدوها لشارع جانبي وواحد حط ايده علي بوقها علشان ما تصرخش
وبدؤا يفكروا هياخدوها ازاي من غير ما حد يشوفهم وهيا بتحاول تهرب بس مش عارفه، بتبص حواليها بيأس وبتعيط والشباب واحد فيهم مشي يجيب عربيه علشان ياخدوها فيها...
ايمان حست ان حياتها ممكن تنتهي الليله دي وما فكرتش غير في شخص واحد وبس وهو فارس.

الشباب بيشـ.ـدوها وهيا بتحاول تهرب من ايديهم بس مش قادره، عضت ايد الولد اللي علي بوقها فشال ايده للحظه بس كانت كفيله انها تصرخ بصوتها كله وتقول كلمه واحده
#### فاااارس####
فارس سمعها وطلع يجري علي صوتها وهناك شاف الشباب بيشـ.ـدوها علشان يدخلوها العربيه جري عليهم وبدأ يتخانق معاهم..
مجدي كان لسه علي التليفون لان فارس مقفلش وسمع صوت صريخ ايمان وصوت الشباب وهما بيتخانقوا..

قال لمـ.ـر.اته تطلب البوليس وهو نزل يجري علي صاحبه بسرعه...

فارس كان بيضـ.ـر.ب في الشباب وبيتضـ.ـر.ب بس نوعا ما خـ.ـو.فه علي مـ.ـر.اته مديه قوه غريبه، كان لازم يقف علي رجليه مهما يضـ.ـر.ب لان مفيش راجـ.ـل هيقبل ان مـ.ـر.اته تتاخد منه الا علي جثته الاول، واحد طلع مطواه وايمان صرخت تنبه فارس، انتبه فارس ليها وحاول يصدها بس الشاب ضـ.ـر.به جـ.ـا.مد في جنبه ووقع في الارض ويدوب هيكمل عليه كان مجدي جه بعصايه كبيره في ايده وضـ.ـر.ب الشباب وكذا واحد من الحاره اتلم علي صريخ ايمان ومسكوا الشباب وكتفوهم لحد ما البوليس وصل واخدهم وفارس مجدي اخده المستشفي وايمان راحت معاه، كانت حاطه ايدها علي جـ.ـر.ح فارس علشان ما ينذفش كتير وبتعيط..

فارس جـ.ـر.حه مكنش كبير قوي بس منظر الدm الكتير والموقف مخلي ايمان مش مبطله عـ.ـيا.ط...
فارس: علي فكره انا كويس، الجـ.ـر.ح سطحي ما تخافيش
ايمان: انت كان ممكن تمـ.ـو.ت...
فارس: ممكن بس ما متش، وانا كويس قدامك فبلاش عـ.ـيا.ط بقي...
فستانها اتبهدل بدmه وهو حاول يبتسم بس الالم بدأ يشـ.ـد عليه، وصلوا المستشفي اخيرا.

فارس دخل لدكتور جراحه يخيطله الجـ.ـر.ح واصر ان ايمان تفضل جنبه واول ما شافت جـ.ـر.حه كبير قد ايه كان هيغمي عليها فمجدي خرجها بره
ابوها اتصل بيها يشوفها فين وهيا من العـ.ـيا.ط معرفتش ترد عليه فمجدي اخد التليفون منها وهو كلم ابوها وحكاله اللي حصل
عم سيد: طيب انتو في اي مستشفي علشان اجيلكم
مجدي بعد شويه عن ايمان: لو سمحت يا عمي سيد ما تجيش
عم سيد: انت عايزيني اسيب بـ.ـنتي لوحدها؟

مجدي: اهدي يا عمي بـ.ـنت حضرتك كويسه جدا هيا بس بتعيط علشان فارس اتعور ويمكن يكون ده مصلحه
عم سيد: مصلحه ايه ان بـ.ـنتي شباب يخـ.ـطـ.ـفوها ولا جوزها يضـ.ـر.ب ويتعور؟
مجدي: لو حضرتك جيت دلوقتي اول ما نخرج هتروح ايمان معاك
عم سيد: امال انت عايزها تروح فين؟
مجدي: عايزها تروح بيت جوزها، انا هروحهم وهيا هتفضل مع فارس لانه تعبان ومش هيهون عليها تسيبه لوحده اما لو حضرتك جيت فتهخليها تفكر بعقلها وهتمشي معاك فارجوك سيبهم.

عم سيد: انت متخيل ان انا مانعها تروح بيتها؟ ده قرارها هيا
مجدي: خلاص يبقي تسيبها تاخد قرارها الليله وهيا لو قالت تروح انا اوعدك اني هوصلها لحد باب البيت واسلمهالك في ايدك، بس ارجوك فارس محتاجها ايوه عارف انه غلط بس هو نـ.ـد.مان سيبهم يا عمي ارجوك
عم سيد: ياريت صاحبك عاقل زيك كده يا مجدي.

مجدي: والله يا عمي علي طول هو اللي كان عاقل فينا بس معلش هيا الدنيا ملطشه معاه شويه وملخبطاه فشويه وقت بس وهو هيظبط كل حاجه، بس نصبر عليه هو انت يعني يا عمي مش عارف فارس!
عم سيد: كنت عارفو وانا اللي شجعت بـ.ـنتي تتجوزه بس هو اللي بيغير صورته قدامي
مجدي: معلش اعذره يا عمي
عم سيد: خلاص هسيبهم بس تكلمني وتقولي ايه اللي بيحصل ولو روحت معاه طمني
مجدي: من عنيا يا عمي...
الدكتور طلع من عند فارس وايمان جريت عليه.

ايمان: هو عامل ايه يا دكتور؟
الدكتور: الحمد لله احسن، الجـ.ـر.ح كبير والحمد لله انه ما اصابش حاجه حيويه، اخد حوالي عشرين غرزه فيه، لازم يرتاح وكنت افضل يبات معانا الليله بس هو رافض، فيروح بس لازم يتغذي كويس ويشرب سوائل كتير علشان يعوض النـ.ـز.يف وادويته ياخدها في مواعيدها علشان الجـ.ـر.ح يقفل بسرعه وطبعا حركته تبقي قليله، خليه يرتاح ساعه كده بس المحلول يخلص وبعدها ممكن يروح، الف سلامه عليه.

ايمان دخلت هيا ومجدي وهو كان مغمض عنيه بس اول ما حس بيهم فتحهم بالعافيه...
ايمان: ليه مش عايز تبات هنا؟ ما تخلينا الليله هنا؟
فارس: امي لوحدها في البيت وهتقلق وبعدين انا كويس فمالوش لازمه قعدة المستشفي..
ايمان: فين الكويس ده؟ انت عارف واخد كام غرزه؟
فارس: فداكي روحي كلها مش كام غرزه
ايمان مسكت ايده ودmـ.ـو.عها نزلت ومجدي اتنحنح علشان يعرفهم انه موجود
مجدي: ايمان ادخلي الحمام اغسلي ايديكي ووشك من الدm ده...

ايمان دخلت وسابتهم
فارس: مشيتها ليه يا بـ.ـارد؟
مجدي: الله يسامحك، المهم قبل ما تطلع، ما تعمليش فيها عنتر وتقول انك كويس لانك لو كويس هيا هتروح فهمت؟ لكن لو انت تعبان هتفضل جنبك وبعدين يا فصيح كنت فضلت الليله هنا بس ماعلينا انا اقنعت عم سيد انه يسيبها ولو هيا طلبت تروح هروحها غير كده هتفضل معاك، شطارتك بقي تخليها تفضل معاك، فهمت؟
فارس: فهمت، انت عايزني امثل ان انا تعبان صح؟
مجدي: ايوه صح؟

فارس: علي اساس انك شايفني مش تعبان مثلا ولا شايفني بمثل اني متعور؟
مجدي: انت بتقول ايه؟؟
فارس: بقول اني اصلا تعبان يا بأف مش محتاج امثل
مجدي: تصدق انا غلطان لاهلك، ده انت وا.طـ.ـي صح؟
فارس: حظك اني مش قادر اقوم ارد عليك
مجدي: والله ان ما سكت لاسيبك وامشي وابعتلك عم سيد ينزلك قدام بيتكم وياخد بـ.ـنته ويمشي
فارس: امشي وريني هتعملها ازاي؟
مجدي: اعملها واعمل ابوها..

ايمان طلعت ومجدي طلع بحجه هيكلم مـ.ـر.اته يطمنها وسابهم لوحدهم
ايمان: حاسس بإيه؟ تعبان؟
فارس: مش عارف، جـ.ـسمي كله بيوجـ.ـعني
رفع ايده حطها علي عينه بحاجبه واتأوه فمسكت ايده
ايمان: انت مخبوط جـ.ـا.مد هنا، ما تحطش ايدك اصلا وشك كله بقي خريطه...
فارس: يعني مبقتش مز ولا ايه؟
ايمان ضحكت وهو حاول يضحك بس اتأوه جـ.ـا.مد
ايمان: اسفه اسفه، هششش، فارس خلينا هنا الليله، علشان خاطري.

فارس: خاطرك غالي قوي بس لو اتصلتي بامي وقولتلها اني في المستشفي هتروح فيها
ايمان: لو اتصلت بيها وقولتلها ان انا وانت مع بعض وهنقضي الليله بره هتفرح؟ علشان خاطري خلينا بس للصبح، علشان ابقي مطمنه ارجوك
فارس: طيب بس لو امي شكت في اي حاجه هنروح وريني هتقنعيها ازاي وخلي بالك انها لو سمعت صوتي هتعرف اني تعبان
ايمان: انا اللي هكلمها، فين تليفونك؟
فارس: كان في جيبي مش عارف..
حاول يحرك ايده بس ماقدرش.

ايمان هيا حطت ايدها في جيوبه واحد وري التاني تدور عليه وهو مع اي حركه بيغمض عنيه وهيا مش قادره تشوفه بيتو.جـ.ـع
ايمان: مفيش في جيوبك دي؟
فارس: يبقي في جيبي اللي وري
ايمان قربت منه جـ.ـا.مد وحاولت توصل لجيبه من غير ما تحركه بس هيا بقت قريبه منه، وشها قريب من وشه وهنا فارس عرف قد ايه هيا وحشاه، رفع ايده السليمه وقربها منه علشان يلمس شفايفها وهيا استجابت ليه ويدوب بيبـ.ـو.سها فوقف مره واحده
ايمان بهمس: مالك؟

فارس: هو انا متعور في شفايفي؟
ايمان ابتسمت: اه، مش بقولك وشك بقي خريطه
فارس: ربنا بينتقملك مني اهوه
ايمان: بعد الشر عليك، تليفونك اهوه
طلعت التليفون واكتشفت انه التليفون اللي هيا جابتوله هديه فابتسمت بس ما علقتش..
فتحته كان عليه باس ورد
ايمان: عليه باس ورد
فارس:
20 11 16
ايمان: ايه الارقام الغريبه دي؟
فارس: 20/11/2016 تاريخ جوازنا.

ايمان بصتله ومعرفتش تتكلم فبصت للتليفون واتفاجئت بصورتها خلفيه لتليفونه كان قلبها هيخرج من مكانه، معقوله يكون حبها؟ ولا كل دي حركات علشانها!؟ بس هو يعرف منين ان كل ده هيحصل؟
ايمان: اسكت علشان هكلم مامتك
فارس: هو انا اتكلمت؟
ايمان اخدت نفس طويل واتصلت برقم منيره اللي ردت بسرعه وفارس طلب منها تفتح الاسبيكر
منيره: فارس حبيبي اتأخرت ليه؟ ده انا همـ.ـو.ت من القلق عليك
ايمان: اعذريه بقي يا ست الكل..

منيره: ايمان! امال فارس فين! اوعي يكون جراله حاجه قولي والنبي
ايمان ضحكت: لا ما تقلقيش، انا كنت في فرح صاحبتي وهو شافني وجه ورايا وفضل يعاكسني و، وبس..
منيره ضحكت: وانتو فين؟
ايمان: قرر يعوضني بليله رومانسيه فاخدني فندق هنقضي الليله فيه، ما تتخيليش جمال الفندق اللي احنا فيه! اتعشينا علي شموع علي بيسين، الليله وهم يا امي، انا مش عارفه اقولك ايه؟

منيره: طمنتي قلبي ربنا يسعدكم يا حبيبتي انتي تستاهلي كل خير، وربنا يبعد عنكم الزعل، امال هو فين؟
ايمان اترددت: في الحمام، لو عايزانا نيجي علي البيت هقوله ونيجي؟
منيره: لا يا حبيبتي اتبسطوا انتو وانا مبسوطه انكم مع بعض
فارس جمع كل قوته ونادي علي ايمان بصوت عالي فبصتله باستغراب
منيره: روحيله يا حبيبه قلبي، ما تخليهوش يستناكي كتير، وتسلمي يا حبيبتي انك طمنتيني، روحي لجوزك يالا تصبحوا علي الف الف خير.

ايمان قفلت التليفون وبصتله: انت بتنادي ليه؟
فارس: علشان لو مكنتش سمعت صوتي كانت هتقلق وهتفكر كتير ليه انتي بس اتكلمتي؟ وانا فين؟ وهتفضل الليله كلها تفكر لكن كده هيا
ايمان كملت بغـ.ـيظ: انك في الحمام وعايزني معاك؟
بعد ما قالت جملتها استوعبت معني كلامها وهو ابتسم
فارس: برافو عليكي وده كان المقصود..
ايمان بغـ.ـيظ: انت رخم
فارس: انا تعبان، لو سمحتي يا ايمان نادي علي مجدي من بره
ايمان نادتله ودخلهم.

فارس: روح انت يا مجدي والصبح ابقي تعال
مجدي: كويس انك عرفتي تقنعيه يبات، المهم انا هبات معاكم لو احتجتم حاجه ولا كده؟
فارس: لا يا سيدي روح لمراتك وبيتك ده كلها كام ساعه والنهار يطلع، اتفضل
مجدي: لا يا سيدي انا كلمت نوجا وطمنتها وهبات معاكم
فارس: تبات معانا فين؟ اتكل علي اللي خلقك والصبح تعال بدري، قال يبات معانا
مجدي: تصدق انا غلطان، عايزه حاجه يا ايمان؟
ايمان: متشكره يا مجدي..

مجدي: رقمكي معاكي ومعاه لو في اي حاجه كلميني في اي وقت ما يهمكيش هبلغ الدكتور انكم هتباتوا يالا سلام
مشي مجدي وسابهم وهيا راحت قعدت جنبه ومسكت ايده، كان مجروح في جنبه الشمال فهي قعدت علي يمينه
فارس: هتفضلي قاعده كده كتير؟
ايمان: عايزني اعمل حاجه؟
فارس: اه
ايمان وقفت: قول عايز ايه؟
فارس: تيجي في حـ.ـضـ.ـني
ابتسمت وطلعت جنبه بس مجرد ماحطت دmاغها علي صدره أن واتألم فبعدت..
ايمان: انت تعبان
فارس: ما تبعديش خليكي.

سندت علي دراعها واخدته هيا في حـ.ـضـ.ـنها وايدها علي جـ.ـر.حه
ايمان: هو انت ليه عملت كده؟
فارس: ليه عملت ايه؟
ايمان: ليه اتخانقت مع الشباب؟ ليه مثلا ما ناديتش علي اي حد او قولت لحد يجي او حاولت تتفاهم معاهم بالعقل اي حاجه؟
فارس: انتي هبله؟ شباب بيخـ.ـطـ.ـفوا مراتي هروح انادي لحد اقوله والنبي تعال الحق مراتي؟ ولا هقولهم والنبي سيبوهالي؟ انتي هبله يا بت؟ اصلا انا مجرد ما شفتهم اتجننت.

ايمان ابتسمت: و لو مجدي مجاش كان ايه اللي هيحصل؟
فارس: يا اما بقدره قادر انا همنعهم وهيهربوا يا اما مش هياخدوكي غير وانا مـ.ـيـ.ـت
ايمان: بعد الشر عليك ما تقولش كده
فارس: بقولك اللي هيحصل
ايمان غيرت الموضوع لانها مش عايزه تفكر لو ده حصل؟
ايمان: مجدي صاحبك جدع قوي
فارس: فوق ما تتخيلي، ولاقصي درجه
ايمان: اممم هو جـ.ـر.حك هنا؟
فارس: تقريبا، اصلا جنبي كله بيوجـ.ـع فمش عارف فين الجـ.ـر.ح بالظبط.

ايمان: الف سلامه عليك، شكلك غريب ووشك بدأ يورم ويزرق وعينك
فارس: خسارتك يا فارس كنت مجنن بنات الحاره كلهم
خبطته براحه بس هو اتو.جـ.ـع
فارس: براحه عليا...
ايمان: طيب لم نفسك
فارس: انا ملموم غـ.ـصـ.ـب عني، شكلي بقي وحش قوي؟
ايمان بصتله وكان نفسها تقوله انها بتعشقه هو مش شكله ولا منظره بس هو
فارس: للدرجه دي شكلي بشع؟
حطت ايدها علي شفايفه وبدأت تبوس في كل جـ.ـر.ح في وشه برقه، لحد ماهو وقفها
ايمان: مالك؟ انا تعباك؟

فارس: فوق ما تتخيلي، ارحمي انا متكـ.ـسر كلي...
ايمان ضحكت: طيب غمض عنيك
فارس: لو غمضت هنام وانا عايز افضل صاحي معاكي
فارس كان بيتكلم بالعافيه...
ايمان قفلت عنيه، هشششش، اول ما تصحي هكون جنبك وفي حـ.ـضـ.ـنك، نام
كانت بتهمس وهو فعلا نام مع صوتها، فضلت كتير جنبه تبصله وتتخيل لو مجدي مجاش؟ دmـ.ـو.عها نزلت وفضلت تعيط كتير وتحمد ربنا انه نجي جوزها.

الصبح طلع ومجدي جه بدري والبوليس جه علشان ياخد اقوالهم واخيرا كل حاجه خلصت وفارس اصر يروح حتي مع الحاح ايمان يفضلوا...
مجدي ساعد فارس ينزل وركبه العربيه وايمان جنبه وتعب جدا لحد ما استقر في العربيه...
وكل حركه للعربيه بيتو.جـ.ـع وايمان هتتجنن جنبه وكأنها هيا اللي بتتو.جـ.ـع...
فرح مع جوزها الصبح قبل ما ينزلوا اشغالهم
محمود: اطمنتي علي اخوكي اخبـ.ـاره ايه؟
فرح تنحت: اخويا؟ اخويا ماله.

محمود جمد وعرف ان مـ.ـر.اته ما تعرفش حاجه
محمود: مالوش بقولك بس اخبـ.ـاره ايه؟ اتصالح مع مـ.ـر.اته ما اتصالحش كده يعني؟
فرح فضلت شويه ساكته: محمود؟ اخويا ماله في ايه؟ انطق قول في ايه؟
محمود: يوووه انتي الواحد ما يعرفش يفلفط منك! اتخانق بالليل مع كام واحد اتهجموا علي ايمان واتعور ومجدي اخده المستشفي بس اللي اعرفه انه كويس بانه راح بنفسه يعني
فرح: وما قولتليش من بالليل؟

محمود: كنتي نايمه ومحبتش اصحيكي وبعدين هو كويس انا كلمت مجدي واتطمنت عليه وقال ان ايمان معاه وانها فرصه يتصالحوا
فرح: انا هتصل بماما
محمود: اه اتصلي قوليلها ان فارس في المستشفي وبعدها اطلبيلها انتي بقي الاسعاف وروحي الحقيها، انتي هبله ولا ايه؟ امك ما تعرفش حاجه
فرح: المفروض اعمل ايه؟
محمود: استني هكلم مجدي
كلمه وقالهم انه واخد فارس علي البيت.

محمود: اخوكي رايح علي البيت شويه ونروح بحيث ما تخضيش مامتك لو شافتك جايه كده
فارس وصلوا البيت كان في قمه الالم نزل من العربيه وايمان سندته وبتدخله البيت ومجدي بيركن، ابوها كان مستنيهم واول ما شافهم راح ناحيتهم
فارس دخل وبص للسلم: هو انا ليه مش ساكن في الارضي؟
ايمان: معلش دول يدوب دورين
فارس: متتخيليش انا شايفهم قد ايه؟
مجدي جاي بسرعه وفي دخلته خبط فارس في جنبه اللي حس ان روحه طلعت...

صرخ وخبي وشه في حـ.ـضـ.ـن ايمان اللي سانداه وبيأن جـ.ـا.مد وهيا ضماه قوي ودmـ.ـو.عها نزلت من و.جـ.ـع جوزها بين ايديها ومجدي بيتأسف..
عمي سيد دخل شاف فارس في حـ.ـضـ.ـن ايمان وبس
عم سيد: يعني ايه ده؟ مكنتش اعرف انك طري كده ما تنشف وتطلع لفوق بدال الحركات دي
فارس رفع وشه بالعافيه وبص لعم سيد اللي اول ما شاف وشه شهق لانه متخيلش شكله كده ابدا
فارس: للدرجه دي شكلي يخض؟ اهلا يا عمي.

عم سيد: انت كويس؟ طيب لما انت تعبان كده طلعتوا ليه؟
فارس: انا كويس بس الغـ.ـبـ.ـي ده خبطني
مجدي: سوري سوري سوري
فارس: اعمل بيها ايه سوري دي؟ اطلعوا انتو وانا هطلع وراكم
هما سبقوه وهو ماشي درجه درجه مع ايمان اللي حست قد ايه هو تعبان وبيتألم وبيداري
اخيرا قربوا يوصلوا هنا عم سيد خبط علي الباب ومنيره فتحت
منيره: يا اهلا يا عم سيد، اكيد بتطمن علي ايمان، هيا مع فارس ما تقلقش عليها
عم سيد: انا عارف انها مع فارس.

منيره قلقت وبصت شافت مجدي وده زود خـ.ـو.فها
منيره: مجدي؟ في ايه؟ وفارس فين؟
مجدي: مفيش فارس اهو علي السلم
طلعت منيره واول ما شافت فارس صوتت وجريت عليه
فارس: انا كويس ما تخافيش ما تخافيش
دخلوا البيت وهو طلب يدخل علي السرير علي طول وفعلا كانت مأساه لحد ما ارتاح في السرير، فرح جت هيا وجوزها ونفس اللي امها عملته هيا عملت اكتر منه، مجدي حكالهم اللي حصل وايمان جنبه ماسكه ايده او هو اللي ماسكها ومش عايز يسيبها.

عم سيد كان هيمشي وبعد ما خرج نادي علي ايمان فحاولت تقوم بس فارس مسكها لانه خاف...
فارس: اوعي تمشي وتسيبيني؟
ايمان شافت خـ.ـو.ف وقلق ودmـ.ـو.ع وتعب وحاجات كتيره في عنين فارس، شافت تعلق عيل بامه اللي خايف انها تسيبه لوحده فابتسمتله
ايمان: هشوفه وارجع لحظه
خرجت لابوها وهو فرح قعدت جنبه هيا وامها يتكلموا معاه وهو كان بيرد بالعافيه ومجدي بيدردش معاهم
بره عم سيد: انتي هتفضلي هنا امشي انا؟

ايمان: مش هقدر اسيبه وهو كده؟
عم سيد: ده قرارك؟ هتتجاهلي اللي حصل وهتفضلي؟
ايمان: انت عايزني اسيبه؟
عم سيد: لا يا بـ.ـنتي لأ، بس انا عايزك تبقي واثقه من قرارك ما تجيش بعد يومين تعيطي تاني وتقولي مـ.ـر.اته الاولانيه تاني، هتقعدي يبقي تتقبليه بحلوه وبمرو تتقبلي ماضيه بمـ.ـر.اته فاهمه؟
ايمان: فاهمه، بابا انا بحب فارس جدا ومجرد فكره انه كان ممكن يمـ.ـو.ت! انا كان ممكن امـ.ـو.ت لو هو جراله حاجه؟

عم سيد: يعني كان لازم يحصل كده علشان ترجعيله؟
ايمان: كانت محتاجه اشوف حاجه منه وشوفتها في عنيه؟ شفت تمسكه بيا في عنيه، انا هحبه نيابه عني وعنه، حبي هيكفينا احنا الاتنين بس الاول لازم اعمل حاجه مهمه وبعدها هنكمل مع بعض مهما يحصل
عم سيد: حاجه ايه؟
ايمان: لازم يقطع كل صلته بالماضي بعد اذنك يا بابا
ايمان دخلت وحاجه في دmاغها فابوها وقف يشوف هتعمل ايه؟
دخلت لفارس وقعدت قصاده وهو حس انها هتقول حاجه.

فارس: مالك؟ اوعي تقولي انك هتمشي؟
ايمان: مش همشي بس انا في حاجه واقفه بيني وبينك عايزاك تشيلها
فارس: حاجه ايه؟ انا اتأسفتلك ومستعد اتأسفلك قدام الكل علي تهوري ساعة الحفله
ايمان: لا مش ده اللي قصدي عليه، انا عايزه منك حاجه تانيه
فارس: ايمان انا تعبان ومش قادر قولي عايزه ايه علي طول
ايمان: لو فعلا عايزني انا افضل معاك يبقي تختارني انا
فارس: وانا بعمل ايه؟ ما انا اهو بقولك خليكي جنبي.

ايمان: يبقي تقلع الدبله اللي في ايدك اللي عليها اسم واحده تانيه غيري وتحط دبلتي انا في ايدك؟
فارس اتصـ.ـد.م بكلامها وتنح لانه متخيلش ابدا ده...
ايمان: سكت ليه؟ هاه؟ قولت ايه يا فارس؟
فارس: مش هقولك غير حاجه واحده ما تلويش دراعي يا ايمان
ايمان بصدmه: الوي دراعك؟ انا بطلب حق بسيط من حقوقي وانت بتسميه بلوي دراعك؟
فارس: طيب مش وقته دلوقتي.

ايمان حست بصدmه لانها ما تخيلتش انه هيتمسك بدبلته للدرجه دي حتي لو علي حسابها
ايمان: لا وقته يا فارس عايزني افضل معاك يبقي الاول تقلع دبلتها وتختارني انا؟
فارس اتنرفز: انا بختارك انتي اهو وبقولك خليكي جنبي ده تسميه ايه؟
ايمان: احتياج، وانا للاسف معدش مكفيني، اقلع الدبله يا فارس
فارس: وان ما قلعتهاش هتمشي؟
ايمان بصوت مخـ.ـنـ.ـوق: اختارني ولو مره واحده؟ اختارني انا، انا بطلب حاجه بسيطه جدا.

فارس: انتي بتلوي دراعي، انتي عارفه اني تعبان ومحتاجك وبتضغطي عليا واسف مش هقبل ده
ايمان: للدرجه دي انا ماليش تمن عندك؟
فارس: ما تشرطيش عليا يا ايمان
ايمان: وانت ليه بتشرط عليا، من قبل حتي ما نتجوز وانت بتشرط عليا! اسفه يا فارس، اختار يا أنا يا دبلتك؟
فارس سكت وبص بعيد
ايمان دmـ.ـو.عها المخـ.ـنـ.ـوقه نزلت والكل بيراقب حوارهم اللي بيدور بهمس بس فاهمين الحوار ماشي ازاي.

ايمان وقفت: خلاص براحتك بس ما تجيش تاني البيت عندي تطلب مني ارجع لاني مش هاجي علي نفسي تاني واول ما تقوم بالسلامه
قاطعها: ايه اعمل ايه هاه؟ امشي يا ايمان مش هجيلك تاني، انا ما بختارش دبلتي انا بس برفض اسلوبك ده، انك تطلبي مني الطلب ده في الوقت ده اللي انتي عارفه فيه ومتأكده اني محتاجك جنبي ده اللي انا برفضه بس براحتك افهميها زي ما تفهميها، مش هعطلك باباكي واقف علي الباب.

ايمان سابتله الاوضه وخرجت وقالت لابوها يمشوا
فرح ومنيره طلعوا وراها يحاولو يوقفوها
مجدي فضل مع فارس
مجدي: ما تقلع ام الزفته دي! ورحمه ابوك ده سبب تتخانقوا علشانه؟ متمسك بيها ليه يا فارس؟ انت بتبيعها بالرخيص قوي
فارس اتنرفز جـ.ـا.مد واتعدل: ما تتشرطش عليا، هيا عارفه اني محتاجها وبتستغل ضعفي واحتياجي ليها وده اللي انا رافضه
مجدي مره واحده تنح لفارس: انت بتنزف.

فارس رمي نفسه علي السرير لانه عارف وحاسس بجـ.ـر.حه اتفتح
مجدي حط ايده علي الجـ.ـر.ح يحاول يوقف النـ.ـز.يف بس فارس ما استحملش ضغطه ايده
مجدي: عاجبك العصبيه دي؟ اهو جـ.ـر.حك اتفتح، انا هجري اجيبلك دكتور وانت اهدي بقي
طلع مجدي يجري كانت ايمان ماشيه واول ما طلع كلهم بصوله وايديه غرقانه دm
مجدي: فارس بينزف جـ.ـا.مد، ايمان خليكي معاه لحد ما اجيب الدكتور بسرعه.

طلع مجدي يجري وكلهم دخلوا لفارس اللي هدومه غرقانه دm وهو راقد مغمض عنيه
ايمان حطت ايدها علي الجـ.ـر.ح بتحاول توقف النـ.ـز.يف بس فارس زق ايديها بعيد
فارس: رجعتي ليه امشي يالا
ايمان: ...
طلع مجدي يجري وكلهم دخلوا لفارس اللي هدومه غرقانه دm وهو راقد مغمض عنيه
ايمان حطت ايدها علي الجـ.ـر.ح بتحاول توقف النـ.ـز.يف بس فارس زق ايديها بعيد
فارس: رجعتي ليه امشي يالا
ايمان: ممكن تهدي؟ انت كل ما بتتكلم النـ.ـز.يف بيزيد
فارس: ما يزيد انتي يهمك ايه؟ عامله نفسك خايفه عليا ليه؟ انتي كل اللي يهمك وهم الحب اللي مسيطر عليكي، عايشه في خيال مالوش علاقه بالواقع
زقها بعيد وهيا دmـ.ـو.عها نازله.

ايمان: انت بتظلمني، ارجوك يا فارس انت بتنزف اهدي دلوقتي
فارس: لو انتي عايزاني اهدي بجد مكنتيش وقفتي قصادي تتشرطي عليا دلوقتي، ( زقها بعيد وقام وقف) اوعي تفتكري ان تعبي ده ضعف واني هبوس ايدك واترجاكي تفضلي جنبي...
ايمان: انا عارفه مكانتي هنا ايه بالظبط ما تخافش مش هعتبرك ضعيف.

فارس: انتي مهوسه بكلمه حب، مهوسه، تقدري تقوليلي ايه هو الحب! ايه فايدته اصلا؟ ما انا حبيت وعشقت كمان اخدت منه ايه الحب ده؟ اقولك اخدت ايه؟ اخدت تعب ما بينتهيش، اخدت تضحيات كتير ملهاش اي لازمه، قدmت تنازلات كتيره جدا، جيت علي نفسي كتير جدا، جيت علي اهلي كتير جدا، امي كانت هتمـ.ـو.ت بسبب حبي ده، هو ده اللي انتي بتطلبيه؟ انا مش فاهم انتي ناقصك ايه؟ اهتمام وبهتم بيكي، بشتاقلك وانتي بعيد، ما بستحملش زعلك، بقدرك وبحترمك، زعلتك اه بس مستعد اعتذرلك علي غلطي قدام الكل، ايه اللي ناقصك تاني هاه؟

فارس بينزف جـ.ـا.مد وايمان بتعيط وهو بيتكلم وهيا بترجع لوري وحست ان الضعف قصاده مش هيجيب نتيجه ابدا فوقفت في وشه
ايمان: ناقصني قلبك
فارس: بطلي طمع معاكي عقلي واعتقد ان العقل اهم مليون مره عن القلب
ايمان زعقت: لا طبعا قلبك اهم
فارس: العقل هو اللي بيسيطر علي القلب.

ايمان: لا طبعا لو ده صح مكنتش اتجوزت هيام، مكنتش استحملت كل اللي انت قولت عليه، مكنتش انا اتجوزتك، عمر ما كان العقل المسيطر، بدليل اهو انك بتقول ان عقلك معايا بس انت مش عارف تكسبني
فارس: لانك طماعه، هل لو قلعت الدبله ده معناه مثلا اني بحبك؟ هو ده الدليل اللي انتي عيزاه؟
ايمان: بغير عليك
فارس: من ايه؟ من دبله لابسها من خمس سنين ملهاش قيمه او معني.

ايمان: ولما مالهاش قيمه متمسك بيها ليه؟ انت غيران علي مراتك علشان افتكرت انها من خمس سنين في دخلتكم كانت واثقه زياده في نفسها وهتتجنن لما شكيت مجرد شك انك مش اول واحد في حياتها، غيران عليها علي الرغم انك مطلقها من تلات سنين ومستغرب اني مراتك حاليا وغيرانه انك لابس دبله طليقتك ومش لابس دبلتي انا، انا مراتك، باي منطق انت بتتكلم؟
فارس: مش هقلعها وامشي لو عايزه، اتفضلي.

ايمان: مش همشي واتفضل ارتاح خليني اعرف احاول اوقف نـ.ـز.يفك ده
فارس: مش هرتاح
ايمان: انت فعلا ساعات بتكون غـ.ـبـ.ـي والذوق مش هينفع معاك
زقته ورجعته لوري وشـ.ـدته علي السرير ورقدته وهو من كتر تعبه مقدرش ولا يقاومها ولا يقوم من تاني
منيره وفرح وعم سيد واقفين في حاله ذهول من اللي بيحصل قدامهم...
ايمان مسكت فوطه صغيره وضغطت بيها علي جـ.ـر.ح فارس اللي بيقاوم الظلمه اللي بتهجم عليه...

صمت بيقطعه دmـ.ـو.ع الكل سواء ايمان او فرح او منيره
اخيرا فارس غمض عنيه وايمان افتكرته غمضهم من الالم، ولما طول من غير ما يفتحهم
ايمان: فارس، فارس
حركت وشه بايدها بس هو ما فتحش عنيه، فرح قربت وبدئت تحاول تصحيه بس ما استجابش
هنا مجدي دخل بالدكتور اللي جاي يجري معاه
الدكتور: اغمي عليه من امتي؟
ايمان: دقايق.

الدكتور كلم الممرضه اللي معاه وبدأ يديله حقن ويفوقه، قص الشاش اللي علي الجـ.ـر.ح واول ما ايمان وفرح شافوا الجـ.ـر.ح عيطوا، كان جـ.ـر.ح كبير مفتوح
الدكتور: ايه اللي فتح الجـ.ـر.ح بالشكل ده؟ هو عمل ايه؟ لو سمحت باشمهندس مجدي هحتاج منك شويه حاجات من الصيدليه بسرعه ممكن؟
مجدي: طبعا
مجدي نزل يجيب الحاجات اللي الدكتور طلبها والدكتور بدأ يخيط من تاني جـ.ـر.ح فارس والممرضه بتساعدوا.

الدكتور: ياريت ما يفوقش لحد ما اخلص لانه مش هيستحمل الالم..
وهو بيخيط فارس بيفوق واول ما فتح عنيه ايديه بتلقائيه رايحه للجـ.ـر.ح..
الدكتور بص لايمان: امسكيله ايديه وحاولي تخليه هادي بسرعه
فارس عايز يقوم بس ايمان قعدت جنبه وحطت وشها في وشه ومسكت ايديه
ايمان: اهدي اهدي ما تتحركش
فارس مش قادر يستحمل الالم وشكله غني عن اي كلام
ايمان: معلش استحمل الدكتور بيخيطه وعلشان كده انت تعبان، قرب يخلص اهو معلش استحمل.

كانت دmـ.ـو.عها نازله علي وشه وهو شـ.ـد ايده من ايدها واتفاجئت ايمان انه بيمسح دmـ.ـو.عها
فارس: ما تعيطيش
شويه بسيطه وغمض عنيه تاني
ايمان: فارس
الدكتور: سيبيه، كده احسن
خلص الدكتور ولفله الجـ.ـر.ح من تاني وعطاه حقن ومسكنات وطلب من الممرضه تفضل معاه باقي اليوم ولو في اي جديد تخبر الدكتور..
الدكتور مشي ومجدي كمان استأذن يروح ويرجع تاني بس يطمن علي بيته.

وابو ايمان استأذن هيمشي بس منيره وقفت وشـ.ـدت ايمان بره وقفلت الباب علي ابنها
ايمان: في ايه يا ماما؟
منيره: امشي مع ابوكي
ايمان وفرح وعم سيد الكل مستغرب
فرح: بتقولي ايه يا ماما؟
منيره: اللي سمعتوه، امشي مع ابوكي
ايمان: انتي بتقولي كده ليه؟

منيره لاول مره تزعق كده: مش انتي كنتي بتهدديه انك هتمشي انا اهو مكانه بقولك امشي، ما تقعديش يا ستي غـ.ـصـ.ـب عنك، انا اخدm ابني بعنيا، ومش عايزه خدmتك اللي انتي بتمني عليه بيها، مش انتي ماسكاه من ايده اللي بتو.جـ.ـعه وبتستغلي حبه ليا انا اهو بقولك امشي، انا عارفه انه اتجوزك علشاني، عارفه لما فرح قالتله عليكي كان هيتجنن عارفه ليه لانه استخسرك في نفسه، هو استخسرك في نفسه وشافك كتيره قوي عليه بس انا دلوقتي شايفه انك انتي ما تستاهليش ضفره.

فرح: ماما انتي بتقولي ايه بس اهدي، وصلي علي النبي كده
الكل قال عليه الصلاه وافضل السلام
ايمان: انا بحبه وحضرتك عارفه ده كويس
منيره: لا انا مش عارفه انا ليا اللي شايفاه بعيني وانا شايفاه هو لسه برضه بيجي علي نفسه كتير
عم سيد: هو اللي بيجي علي نفسه برضه يا ام فارس؟ دلوقتي انتي بتغلطي بـ.ـنتي؟ دلوقتي هيا اللي وحشه؟ يالا ايمان، يالا يا بـ.ـنتي نمشي.

منيره: حط نفسك مكاني يا ابو ايمان، تخيل بـ.ـنتك تعبانه ولاقدر الله بتمـ.ـو.ت وبتنزف وابني جاي بدال ما ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه ويطمنها عمال يتخانق معاها علي تفاهات وشايفها بتنزف قدامه ولا هامه ومكمل خناقه هتعمل ايه وخليك حقاني؟ هاه؟ مهما يكون غلط في حقها عملها ايه هو، اتنرفز علي حفله عملتها؟ هو ده يستاهل اللي عملته فيه؟ وبعدين اعتذرلها بدل المره الف وقال مستعد يعتذرلها قدام الكل عايزه ايه تاني؟ ده انتي غلبتي هيام بكل عيوبها.

ايمان رفعت دmاغها وبصت لحمـ.ـا.تها باستنكار.

منيره: ايوه مستغربه ليه؟ هيام علي طول بكل العبر اللي فيها كنت ديما بشوف فارس مبسوط وسعيد معاها ايوه كانت وحشه معانا بس ده يمكن لانها كانت عيزاه هو وبس مش عايزه عيلته وامه معاه، ولو الظروف كانت غير الظروف كان ممكن عمرهم ما تطلقوا، كانت ديما بتتفنن ازاي تسعده وتخليه ديما يحبها وانتي بتتفنني ازاي تنكدي عليه وازاي تخليه ديما زعلان وازاي جو الكأبه ما يفارقش البيت وفي الاخر تقولي انك بتحبيه اي حب ده؟

ايمان: انا وحشه قوي كده؟ انا وحشه للدرجه دي؟ انا فعلا معدتش قادره اقف قصاد شبح هيام اللي مسيطر علي البيت كله، كنت متخيله ان فارس بس اللي بيقارني بيها طلع البيت كله، طالما كلكم عايزني امشي فهمشي
يدوب هتتحرك بس فرح وقفتها.

فرح: ايمان استني، ماما من خـ.ـو.فها علي فارس قالت الكلام ده، انتي عارفه هيا بتحبك قد ايه؟ وبعدين لو مشيتي فارس مش هينسهالك ابدا انتي لازم تفضلي جنبه في تعبه اوعي تسمحي لحد يدخل بينكم او يفرقكم عن بعض، فارس محتاجلك وقالهالك خليكي جنبي، لو اتخليتي عنه في الوقت ده هتخسريه
ايمان: علي اساس اني كسباه؟ انا اصلا خسراه.

فرح: لا طبعا مكنش كل يوم والتاني يجيلك ويقولك ارجعي بيتك هو محتاجك واعترفلك بده، خليكي يا ايمان
ايمان: ماما عايزاني امشي، مش هقعد في بيتها غـ.ـصـ.ـب عنها
منيره بنرفزه: بقولك ايه ما تعملنيش حجتك انتي اللي عماله تتخانقي مع جوزك وتقوليله همشي عايزه تقعدي انتي حره ده بيت جوزك
ايمان دخلت اوضتها وغيرت هدومها وقعدت جنبه تعيط وتدعي انه يقوم بالسلامه.

فارس كل شويه يفوق وينام تاني، فضل يومين بينام اكتر ما بيصحي وشويه شويه بيتحسن وما بيحاولش يتكلم في اي شيئ خاص
ايمان فضلت طول الوقت جنبه بتعمله اي حاجه يطلبها او ما يطلبهاش، حتي الاكل بتأكله
بعد كذا يوم
فارس: انا بقيت كويس يا ايمان
ايمان: طيب الحمد لله
فارس: لو انتي قاعده معايا علشان تعبان فانا بقيت كويس
ايمان: يعني انت عايزني امشي؟
فارس: انا كنت كل يوم بروحلك البيت علشان ارجعك.

ايمان: طيب امال عايزني امشي ليه دلوقتي؟
فارس: انا مش عايزك تمشي انا بقولك ما تفضليش غـ.ـصـ.ـب عنك
ايمان: انا فاضله لاني بحبك يا فارس بغض النظر عن انت احساسك ايه ناحيتي
فارس: احساسي اني محتاجلك وعايزك علي طول جنبي ومش عايزك تبعدي عني، ايمان سيبيني براحتي وانتي هتلاقيني قلعتها بنفسي بس سيبيني انا اقلعها لاني عايز اقلعها مش لانك طلبتي مني اقلعها
ايمان: براحتك، اللي انت مرتاحلو اعملو
سندت علي صدره.

فارس: ما تريحيش قوي لاني لسه تعبان
ايمان: لامتي بقي كفايه
فارس: حاضر كفايه، استني ادوس علي زرار stop ايه ده مش شغال تصدقي
ايمان: انت غتيت قوي علي فكره
فارس: انا برضه، ولا انتي، تعالي تعالي في حـ.ـضـ.ـني
قربت منه ونامت في حـ.ـضـ.ـنه
ايمان: هو انت مش قادر خالص كده؟
فارس ابتسم: مش قادر لايه بالظبط.؟ عايزه ايه انتي؟
ايمان: يعني انت مسموحلك تسأل السؤال ده عادي لكن انا اسأله تقولي هيا دي حاجه تتقال؟

فارس ضحك: برضه عايزه ايه؟
ايمان: تعبان قوي؟
فارس: مش عارف يا ايمان، انا مش عارف...
فارس اتحسن تماما ونزل شغله واحده واحده والحياه استتبت نوعا ما، كان في شغله مره وايمان راحتله
مجدي: ايمو ازيك
ايمان: الحمد لله امال فارس فين؟
مجدي: هناك تحت العربيه
ايمان: طيب رايحالو بعد اذنك هو ينفع تنادي للي جنبه ده
مجدي: ما انصحكيش
ايمان: ليه؟
مجدي: هيام عملتها قبلك وما تقبلش دخولها تحت العربيه معاه
ايمان: انا غير هيام.

مجدي: براحتك، حسن ولا يا حسن تعال ياد ثواني
حسن خرج من جنب فارس وايمان راحت ونامت علي الحاجه اللي بيرقدوا عليها بعجل وزقت نفسها جنبه
فارس يدوب بيتلفت شافها
فارس: بتعملي ايه هنا؟ اتجننتي ولا ايه؟ اطلعي يالا
ايمان: لا مش طالعه
فارس: ايمان مش بهزر علي فكره اتفضلي
ايمان: ولا انا بهزر، المهم ركز بقي، عايزه اعرف انت بتعمل ايه؟ يعني ايه اللي بيعجبك في النومه تحت العربيات كده كتير، فهمني بتعمل ايه؟
فارس: ليه؟

ايمان: عايزه افهم في مجالك المفضل، علمني ولا ما تعرفش؟
فارس: هتفهمي يعني؟
ايمان: جربني!
بدأ فارس يشرحلها كل حاجه يعلمها وايمان كانت بتستوعب معاه وبدئت معاه هوايه جديده وبقت كل يوم بتنزل معاه بعد ما تخلص شغل وتفضل معاه لحد ما يروحوا مع بعض، طلبت منه يعلمها السواقه.

فارس كان حابب فكره انه يعلم ايمان وقرر انه يعملها حفله يعتذرلها فيها قدام الكل، طلب من فرح تعزمله كل اللي كانوا موجودين في عيد الميلاد وجهز معاها كل حاجه واحتار يهاديها ايه واخيرا استقر علي الهديه
اليوم ده اخدها وخرج وساب مجدي ونجاه وفرح يجهزوله الحفله بكل شيئ طلبه
فارس اخد ايمان وخرج اشترالها فستان جميل وخلاها تلبسه واخدها كوافير واستناها لحد ماخرجت ملكه جمال لدرجه انه مكنش مصدق نفسه...

اخدها وروح وهناك اول ما فتح الباب كانت الدنيا ظلمه
ايمان: هو الفيوز ضاربه ولا ايه؟ الشارع كله منور
فارس: انا عارف، نوري النور كده
ايمان نورت النور وساعتها الكل
##### مفاجأة #####
وفعلا كانت مفاجأة لايمان اللي ما صدقتش نفسها وبصت لفارس ودmـ.ـو.عها في عنيها
فارس: اوعي تعيطي انا صارف قد كده علي الميكب ده اوعي تبوظيه
ايمان ضحكت وهو ضمها لحـ.ـضـ.ـنه
ايمان: انت عامل حفله ليا؟ ليه؟ انت بتكره الحفلات.

فترس: اعياد الميلاد بس وبعدين حبيت اعتذرلك قدام الكل علي جنوني وغبائي المره اللي فاتت ( بص للناس) واعتذر لكل الموجودين علي تهوري بالشكل ده معلش بقي اعذروني
ايمان حـ.ـضـ.ـنت فارس جـ.ـا.مد وكانت حفله احلي من الخيال...
فارس اخدها علي جنب
فارس: عندي ليكي هديه
ايمان: انت احلي هديه مش عايزه حاجه تاني
فارس: يعني ارجعها؟
ايمان: لا طبعا انا بجاملك...
فارس ضحك وطلع علبه صغيره علبه خاتم وعطاهالها.

ايمان ابتسمت واخدتها وفتحتها واول ما شافت اللي جواها بصتله مش مصدقه
ايمان: بجد؟
فارس: بجد اعملي فيها ما بدالك
ايمان: اخيرا قلعتها
فارس: متأخر احسن من ما فيش مش هتلبسيني بقي دبلتك؟
ايمان بدmـ.ـو.ع فرحه: طبعا لحظه
دخلت وجابت دبلتها وهو دخل وراها لبستهالو وباسها بحب، فضلوا مع بعضهم جوه وسايبين الناس بره وهيا عايزه تفضل معاه مش عايزه اي حد ولا اي شيئ يبعدهم تاني...
فرح دخلت وحمحمت فبصولها الاتنين.

فرح: ممكن تأجلوا الرومانسيه دي لبعد ما الناس تمشي؟ الكل بيسأل عليكم بره
فارس: اوكي خارجين
طلعت وسابتهم وهو بص لمـ.ـر.اته: نخرج ولا اطلع اطفشلك الناس اللي بره؟
ايمان ضحكت: لا نخرج مش كل مره
اخدها وخرج وايدها في ايده وماسبش ايدها نهائي طول الحفله كلها لحد ما كل الناس مشيت واخيرا بقوا لوحدهم في اوضتهم...
ايمان صحيت قبل فارس وحضرت فطار واخدته للسرير لفارس وصحته.

فارس: صباح الخير يا قمر ايه ده؟ فطار في السرير؟ لا انا مش واخد علي الدلع ده
ايمان: اتدلع براحتك عليا
فارس اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وفطروا مع بعض
فارس: امي صاحيه؟
ايمان: لا بصيت عليها كانت نايمه حضرتلها الفطار وحطيته جنبها منين ما تصحي تفطر
فارس: ربنا يخليكي ليا بقولك ايه صح؟
ايمان: قول حبيبي
فارس: ت عـ.ـر.في تاخدي من شغلك اجازه اسبوعين كده؟
ايمان: اجازه؟ اشمعني؟
فارس: ت عـ.ـر.في ولا لأ؟

ايمان: اه اعرف عندي شهر اجازه ما اخدتش منه غير اسبوع بتاع جوازنا ممكن اخد لحد 3 اسابيع
فارس: طيب خديهم وبلغيني هيبدؤا امتي؟
ايمان: انت عايزهم يبدؤا امتي؟
فارس: هو انتي بتسألي كتير ليه؟ بلغيني اجازتك هتبدأ امتي بس كده؟
ايمان: حاضر هشوف النهارده وابلغك
نزلوا اشغالهم والكل كان بيبص لايمان بحسد علي جوزها اللي عملها الحفله بالشكل ده...
فارس في شغله مع مجدي.

فارس: بقولك يا مجدي انا هاخد اسبوعين كده مش هاجي فيهم الشغل
مجدي: اشمعني خير؟
فارس: زي ما تقول كده نويت اعمل شهر عسل متأخر
مجدي: ياه اخيرا افتكرت؟ ان كان كده ماشي، ايمان تستاهل كل خير
فضلوا ساكتين شويه واتكلموا في امور الشغل وفجأه مجدي سأل
مجدي: هو انت بتحب ايمان يا فارس؟ ولا مجرد سلمت بالامر الواقع؟ ولا تعود ولا احتياج؟

فارس فضل ساكت شويه: هتصدقني لو قلتلك معرفش! معرفش اذا كنت بحبها ولا اتعودت علي وجودها! هيا بقت شيئ اساسي وضروري مبعرفش استغني عنها، مبعرفش تبعد عني، بحب فيها حاجات كتيره، لكن حب حب مش عارف؟
مجدي: يعني لو هيام جتلك مثلا وقدmتلك فروض الولاء والطاعه هترجعلها ولا هتفضل مع ايمان؟
فارس: رجوع لهيام ما اعتقدش ابدا، ايوه كنت بحبها بس ارجعلها تاني ما اظنش.

سؤال فعلا مهم هل فارس ممكن يرجع لهيام لو ظهرت من تاني ولا هيا فعلا صفحه واتقفلت نهائي
ايمان اخدت اجازه زي ما فارس طلب وهو فاجئها بانه هيعملها شهر عسل متأخر وكانت فرحتها ما تتوصفش ابدا، اخدها وسافروا واخدوا تلات اسابيع فسح قربوهم كتير من بعض، فارس علم فيهم ايمان السواقه وبقت محترفه زييه..

موضوع واحد حاليا شاغل ايمان وبيطير النوم من عينها وهو تأخير الحمل، فكرت كذا مره تروح لدكاتره من وري فارس بس بتتراجع...
فضلت مستمره تروح مع فارس الورشه وتتعلم كل حاجه تخص العربيات وعجبها مجال العربيات جدا وبقت بتعرف تتكلم مع فارس في المجال اللي بيعشقه ويرسموا خطوط المستقبل مع بعض.

في يوم كانت مع فارس في الورشه وكان شكلها تعبان وكل شويه فارس يطلب منها تروح وهيا رافضه لحد ما اصر انها تمشي وفعلا مشيت بس دقيقه وواحد من رجـ.ـاله فارس في الورشه جه يجري ينادي عليه
فارس: في ايه يالا بتنادي كده ليه؟
حسن: مدام ايمان وقعت في الشارع والناس اتلموا عليها
فارس طلع يجري وفعلا الناس كانت ملمومه ومجدي معاه.

مجدي بعد الناس وفارس شال مـ.ـر.اته واخدها علي المستشفي ومجدي معاه، وفضل يلوم نفسه انه كان شايفها تعبانه وما اخدهاش هو بنفسه هنا من الاول...
مجدي بيطمن فيه انه ممكن بس تعب وارهاق مش اكتر واخيرا الدكتور طلع والاتنين راحوله
الدكتور: مين فيكم جوزها؟
فارس: انا يا دكتور خير؟ مراتي مالها؟
الدكتور: ...
الدكتور: مين فيكم جوزها؟
فارس: انا يا دكتور خير؟ مراتي مالها؟
الدكتور: مراتك عملنالها تحاليل كتير ونسبه السكر عاليه جدا في جـ.ـسمها، هيا بتاخد علاج ايه للسكر؟
فارس: سكر؟ مراتي معندهاش سكر اصلا!
الدكتور: ازاي؟ السكر التراكمي بتاعها عالي جدا معني كده ان بقالها اكتر من اربع شهور السكر عالي اكيد تعبت؟ اكيد اشتكت؟ اكيد لاحظتو ان في حاجه مش مظبوطه؟
فارس: مراتي كويسه النهارده اول يوم تتعب.

الدكتور: النهارده جـ.ـسمها انهار مش تعبت، جـ.ـسمها معدش مستحمل فانهارت، بعدين ازاي كويسه؟ وازاي ملاحظتوش؟ انتو متجوزين بقالكم قد ايه؟
فارس: يعني حوالي عشر شهور
الدكتور: يعني مش جديد، في حمل حصل؟
فارس: لأ
الدكتور: مسألتوش نفسكم ليه الحمل اتأخر؟ مكشفتوش؟ ما روحتوش لدكاتره؟
فارس اتنرفز: اوكي خلاص عرفت ان مراتي تعبانه خلاص؟ دلوقتي بقي حالتها ايه؟ ولا هتفضل اليوم كله تقوله معملتوش وما سويتوش؟

مجدي: اهدي يا فارس مش بيستفسر منك! سوري يا دكتور معلش اعذره
الدكتور: حاليا دكتوره النسا هتدخلها وتبقي تطمنكم عليها بعد اذنكم
فارس: لحظه! دكتوره نسا ليه؟
الدكتور: لان مراتك حاليا عندها نـ.ـز.يف فمحتاجه دكتوره نسا تقولنا سببه ايه؟
مجدي: ممكن كان حمل وسقط؟
الدكتور: لا مش حمل، الدكتوره اكيد هيبقي عندها معلومـ.ـا.ت اكتر بعد اذنكم
سابهم في حاله غير الحاله ومجدي مش عارف يقول ايه لفارس.

فارس: ممكن تكون كانت تعبانه ومقالتش؟ ولا ايه؟ ايوه كذا مره قالت مصدعه بس عادي ولا انا اللي شفتها عادي؟
مجدي: فارس، اهدي، كلنا بنقول مصدعين كتير محدش من صداع بيروح لدكاتره فما تأنبش في نفسك ودلوقتي شوف هتكلم اهلها ولا هتعمل ايه؟
فارس: هكلم هدي اكيد عارفه اذا كانت تعبانه ولا لأ، ايمان لو هتشتكي لحد هيكون هدي.

اتصل بهدي وبلغها اللي حصل وخلال نص ساعه كانت عنده واكدت ان ايمان عمرها ما اشتكت من حاجه ابدا ومعندهاش سكر ومعندهاش امراض
الدكتوره خرجت من عندها وراحتلهم
فارس: ايه الاخبـ.ـار مالها مراتي يا دكتوره؟
الدكتوره: النـ.ـز.يف عبـ.ـاره عن دوره عاديه متأخره هيا صادفت بس مع تعبها حاليا وطبعا لارتفاع السكر فهيا اشبه بالنـ.ـز.يف فاحنا اول حاجه لازم السكر ينزل لمعدله الطبيعي
هدي: هيا معندهاش سكر اصلا يا دكتوره؟

الدكتوره: التحاليل بتقول غير كده، السكر عالي جدا والتراكمي عالي جدا وده سببلها مشاكل كتير جدا هيا ان شاء الله هتبقي كويسه بس محتاجه متابعه معانا شويه
فارس: طيب هيا حالتها ايه دلوقتي بالظبط؟
الدكتوره: طبعا لان السكر بقاله فتره عالي في الدm واتساب من غير علاج، ده سببلها تراكم الحمض الكيتوني السام في الدm والبول، وعمل حاجه اسمها الحماض الكيتوني السكري (بالانجليزية: ketoacidosis).

وعلشان كده ممكن نلاقي اعراض كتير تظهر زي: تصبح رائحة الفم مثل رائحة الفواكه. الشعور بالغثيان والتقيؤ. قصور في التنفس. جفاف الفم. الضعف والإعياء. الاضطرابات النفسية. الغيبوبة. ألم في البطن. كل الحاجات دي هيا معرضه ليها دلوقتي فخلينا ما نسبقش الاحداث ونظبط السكر الاول
فارس: هتظبطوه بايه؟انسولين؟
هدي: لا ما اعتقدش هيبدؤا بانسولين على طول صح يا دكتوره؟

الدكتوره: اعتقد هيبدؤا بالانسلوين اتكلموا مع دكتور زهير اللي هيتابعها انا من ناحيتي هكتبلها على حاجه تقلل النـ.ـز.يف اللي عندها بس مبدئيا مش هينتهي من غير ما السكر يتعدل بعد اذنكم
سابتهم الدكتوره ومشيت وفارس سابهم ودخل لايمان اللي كانت نايمه او مغمي عليها، مسك ايدها وباسها ومـ.ـا.تخيلش ابدا انها ممكن يجرالها حاجه او تروح منه ابدا، واكتشف انها غاليه قوي عليه ومش ممكن يستغني عنها ابدا...

اخيرا اخر النهار فاقت كان الكل عندها وشكلها اتغير تماما و وشها بقي اصفر والتعب والارهاق اتملكوا منها وكأنها عيانه من شهور مش يوم واحد بس والكل مستغرب ايه اللي حصلها...
فارس ماسبهاش لحظه واحده طول اليوم وهيتجنن عليها وهيمـ.ـو.ت من القلق وهيا حاسه بده، الليل اصر ان الكل يمشي وهو هيفضل معاها
ايمان: انت طول النهار جنبي روح ارتاح وتعال الصبح وهدي هتفضل معايا.

فارس: انتي بتقولي ايه؟ انتي متخيله اني هسيبك؟ لا طبعا هدي تروح لبيتها ولجوزها وعيالها وانا هفضل معاكي هنا
ايمان: اهي ليله زي ما تكون
فارس قرب منها: انتي مش عيزاني معاكي ليه؟ في ايه؟
ايمان: لا مش كده
فارس: امال ايه؟ عايزاني امشي ليه؟
ايمان: مش حكايه عيزاك تمشي بس عايزه هدي معايا مش اكتر
فارس: ايوه عايزاها في ايه؟ ايه اللي ممكن هدي تعمله وانا مش هعرف اعملهولك؟
ايمان اتحرجت من فارس ومش عارفه تقوله ايه؟

ايمان: حاجات كتير يا فارس، معلش
فارس: لا ما فيش معلش اختك هتروح واللي انتي محتاجاه انا هعملهواك، انا همشي الكل
ايمان: استني بس فارس، فارس
سابها وخرج ومشي فعلا الكل ورجع لمـ.ـر.اته
فارس: خدي جنب بقي خليني اقعد جنبك ما تاخديش السرير كله
ايمان: ليه ما مشيتش انت؟
فارس: عايزه الصراحه؟
ايمان: قول
فارس: الممرضه بتاعت الليل مزه طحن
ضـ.ـر.بته وهو ضحك جـ.ـا.مد عليها وعلي شكلها
ايمان: قوم امشي من جنبي.

فارس بيضحك: لا لا خلاص، بهرج معاكي والله
ايمان زعلت وكشرت
فارس: طيب والله بهرج انا ما شفتش ممرضات اصلا لسه، انا فضلت علشان عايز اقعد جنبك مش اكتر ومش عايزك تحتاجي لحد غيري مهما يكون اللي انتي محتاجاه انا هعمله مش عايزك تعملي حدود بينا او تتكسفي مني خلاص؟
ايمان: اقولك ايه بس؟
فارس: ما تقوليش بس اول ما تحتاجي حاجه قوليلي مش اكتر من كده
ايمان: احنا مش بينا العلاقه دي يا فارس
فارس: امال احنا بينا ايه؟

ايمان: يعني انت هتدخلني الحمام مثلا وتغيرلي هدومي مثلا؟
فارس: يا بـ.ـنتي انا جوزك انا اقربلك من اختك، فاهمه؟ انتي بتبقي في حـ.ـضـ.ـني جوايا بنكون كيان واحد انا وانتي كيان واحد انتي مراتي
ايمان: انت بالنسبالي كده لكن ما تخيلتش ان انا كده بالنسبالك
فارس: انتي اكتر من كده، انتي اغلي ما عندي يا ايمان وسيبك من الهبل اللي قولتهولك قبل الجواز انتي اساس حياتي ومحورها.

ايمان نامت في حـ.ـضـ.ـنه وغمضت عنيها هيا مش عايزه اكتر من كده، هو ممكن ماقلش بحبك بس كل تصرفاته واعماله بتقولها وده مكفيها
شويه الباب خبط وهيا اتعدلت بس فارس شـ.ـدها في حـ.ـضـ.ـنه ورجعها مكانها
دخلت ممرضه واول ما فارس شافها ضحك جـ.ـا.مد وده لان الممرضه كانت حلوه ومدلعه نفسها وميكب وبرفان وحاجه اخر دلع وايمان ضـ.ـر.بته وضحكت ايمان: قوم من جنبي
فارس: طب والله ما كنت اعرف ولا شوفتها
ايمان: كـ.ـد.اب
فارس: والله ابدا وحياتك انتي.

الممرضه: في ايه؟ انا مش فاهمه حاجه؟
فارس: لا مفيش خير؟
الممرضه: هديها الانسولين والعلاج بتاعها
فارس دور وشه بعيد لان مش عايز مـ.ـر.اته تاخد انسولين او هو عارف ان اللي بياخد انسولين بيستمر حياته كلها عليه وهو مـ.ـر.اته صغيره لسه
الممرضه خرجت وسابتهم وايمان حست بفارس وضيقه
ايمان: بقي ماشفتش الممرضه
فارس: والله كمان مره كنت بهزر ما تخيلتش ابدا انها هتبقي مزه بجد
ايمان: يعني هيا مزه بجد؟

فارس: هيا مزه الحق يتقال لونه ودلوعه مدلعه نفسها يعني من الاخر
ايمان: احلي مني يعني؟
فارس: مفيش حد في الدنيا دي كلها احلي منك في عيني
ايمان اتجرأت ونطقت: ولا حتي هيام؟
فارس اتردد كتير: مش هكدب عليكي واقولك ان هيام مش حلوه لا هيا كانت حلوه وحلوه جدا كمان بس حلاوه خارجيه لكن من جواها مفيش حاجه حلوه
ايمان: وانا؟
فارس: انتي حلوه من بره ومن جواه.

ضحكوا: لا بجد يا ايمان انتي جواكي حلو وده مخليكي حلوه بجد ومخلي كل اللي حواليكي بيحبوكي وبيقدروكي لكن هيام محدش ابدا حبها غيري انا علشان كنت متـ.ـخـ.ـلف، مفيش اي شيء في هيام يقلقك او يخليكي تديها اهميه يا ايمان، مفيش غيرك انتي وبس...
اخدها تاني يوم وخرج من المستشفي من اصرارها انها هتكمل العلاج في البيت وهو مرضيش يضغط عليها لان هو نفسه بيكره المستشفيات جدا
اصرت انها تروح بيت ابوها وهو بيحاول يقنعها.

فارس: وبعدين معاكي؟
ايمان: مين ابسط حاجه هيعمل اكل؟ انت ولا والدتك؟ والدتك تعبانه يا فارس
فارس: هجيب اكل من بره؟هتصرف؟لكن انتي ما تخرجيش بره البيت
ايمان: ما تسيبني براحتي
فارس: ومن امتي راحتك بعيدعني؟
ايمان: راحتي مش بعيد عنك بس انا مش عايزه اتعب حد معايا
فارس: امال احنا بس نتعبك؟ مش هتخرجي من البيت وده اخر كلام عندي.

فعلا رفض نهائي انها تروح بيت ابوها وطلب من اخته انها تيجي تعمل غدا وتمشي واخته ما اتأخرتش وهو بيقوم باي حاجه تانيه، كانت بتتعب كتير والعلاج مش جايب نتيجه فكان اخر ما بيزهق بياخدها في حـ.ـضـ.ـنه وهيا تعيط
كذا يوم عدي على الحال ده
فارس: تعالي نروح لدكتور غير زهير ده ونشوف غيره، في مستشفي ام هيام اخدتني فيها مره وفيها دكاتره كويسين تعالي نروحها
ايمان: اكيد هتبقي غاليه.

فارس: نعم يا اختي؟ مافي داهيه الفلوس المهم انتي بكره الصبح هاخدك وهروح اتفقنا؟
فعلا اخدها وراح وهناك عملولها كل التحاليل من تاني وللاسف نفس الكلام وطلبوا منها تستمر على الانسولين، هناك فارس شاف الدكتوره اللي حمـ.ـا.ته اخدته عندها وهيا شافته وعرفته
الدكتوره داليا: انت جوز هيام صح؟
فارس: صح بس احنا اتطلقنا من زمان!
الدكتوره بصت لايمان
فارس: دي مراتي
الدكتوره: شكلها دبلان قوي خير مالها؟

فارس: اذ فجأه تعبت وقالو ان عندها سكر
الدكتوره: في حمل؟
ايمان: لا مفيش
الدكتوره: ساعات الجـ.ـسم بيتلخبط ويعمل حاجه شبيه بالسكر وبتكون عرضيه وتروح فما تقلقوش لو هيا مش عندها سكر اصلا ممكن يبقي شيء عرضي ويروح زي سكر الحمل كده، بيستمر فتره الحمل ويروح
ايمان: طيب هو ممكن يكون سبب تأخير الحمل؟

الدكتوره: السكر في حد ذاته ما يأخرش الحمل بس اللي سببلك اللخبطه دي ورفعلك السكر هو ممكن اللي سببلك تأخير الحمل، لو حابه اكشف عليكي تعالي
ايمان بصت لفارس: براحتك
ايمان: لو ينفع يا ريت!
فارس: هيا عندها نـ.ـز.يف مش بيقف من ساعت ما تعبت بقالها اكتر من اسبوع اهو
الدكتوره: علشان السكر عالي لازم ينزل الاول
فارس: كل واحد يقولي السكر عالي وما بتنزلهوش.

الدكتوره: حاجه متراكمه من شهور طبيعي هتاخد وقت لحد ما ترجع لطبيعتها ولا ايه؟ المهم اتفضلي اشوفك
كشفت عليها وخرجت لفارس
فارس: ايه؟ في جديد؟
الدكتوره: الرحم بتاعها كويس والمبايض كويسه مش شايفه اي اسباب ظاهريه لتأخير الحمل، انت عملت تحاليل؟
فارس: انا؟ لأ معملتش
الدكتوره: طيب عندك مانع تعملها؟
فارس: لا طبعا.

الدكتوره: طيب فرصه تعملها دلوقتي ولو تحاليلك كويسه يبقي بعد ما المدام تبقي كويسه وكل الامور ترجع لطبيعتها نشوف الوضع ايه؟
فارس: تمام
فارس التحاليل بتاعته طلعت سليمه وايمان فضلت اكتر من اسبوعين كمان تعبانه من غير اي تحسن لدرجه ان فارس هيتجنن ومش عارف يعمل ايه؟
والدكاتره بيقولو نصبر لان معندهمش كلام تاني يقولوه
فارس كان في صلاه الجمعه وبيسمع الخطبه وساعتها الخطيب كان بيتكلم عن الصدقه واهمـ.ـيـ.ـتها.

وساعتها جمله واحده رنت في دmاغ فارس
داوا مرضاكم بالصدقه
الخطيب فضل يتكلم وفارس انتبه قوي
قال النبي صلى الله عليه وسلم داووا مرضاكم بالصدقة حسنه الألباني في صحيح الجامع
فكم من مريـ.ـض كانت الصدقة سببًا بأمر الله في شفائه , وكم من مبتلى عافاه الله والحقائق على ذلك واضحة والأدلة قاطعة , ووالله إن بيننا من كانت الصدقة سببا في شفائه
فارس خرج من الصلاه وعرف ازاي هيعالج مـ.ـر.اته.

قرر انه هيشوف كام واحد محتاجين علاج وهيعالجهم هو وفعلا طلع على مستشفي ابو الريش وهناك بدأ يدور ويشوف حد مسكين وللاسف لقي كتير جدا محتاج لعلاج واتصـ.ـد.م بكميه الناس اللي مش لاقيه تعالج عيالها
ساعتها اخد قرار انه يتبرع بمبلغ شهريا من دخله للناس دي فقابل مدير المستشفي وبلغه بقراره واتفق معاه انه كل شهر هيبعت اللي يقدر عليه ويتكفل بعلاج كام حاله على قد ما يقدر.

وهو ماشي اللي بيقابله بيديله اللي يقدر عليه لحد ما روح بيته مفيش مليم واحد في جيبه
اول ما دخل البيت سمع صوت حاجه اكتشف انه مفتقدها جدا، ضحكه ايمان ومامته..
دخل عندهم وايمان قابلته بابتسامه هو اشتاقلها
فارس: عامله ايه؟
ايمان: كويسه جدا، مفيش صداع، مفيش دوخه، مفيش مغص، مفيش حاجه
فارس ابتسم واخدها في حـ.ـضـ.ـنه واستغرب هو ليه كان ناسي النقطه دي..
دخل اوضته يصلي ركعتين شكر ويشكر ربنا انه بعتله الخطيب برسالته دي.

ايمان: مالك؟ في ايه؟
فارس: مفيش
ايمان: امال بتصلي ايه؟ انت لسه جاي من الجامع؟
فارس: بشكر ربنا انك بقيتي كويسه ولا ايه؟
ايمان: انت بجد بتخاف عليا؟
فارس: انتي لسه عندك شك في ده؟انتي دنيتي
ايمان: اتاخرت ليه روحت فين بعد الصلاه؟
فارس: كنت بعمل حاجات مقصر فيها وغايبه عن بالي والحمد لله ربنا فكرني بيها فعملتها وجيت وما تسألنيش ايه هيا؟
ايمان: مش هسألك
فارس: المهم انك بقيتي كويسه.

ايمان: الحمد لله طيب العلاج اخده ولا ايه؟
فارس: لا ما تاخديش حاجه، العلاج الرباني اضمن سيبك من علاج الدكاتره
ايمان: العلاج الرباني؟ ايه هو؟
فارس: ما تشغليش بالك انتي المهم انك قومتيلي بالسلامه وبس، خلاص؟
فارس كلم مجدي وقاله على قراره بحيث هما الاتنين يخصصوا جزء من دخل الورشه للموضوع ده
مجدي: انت عايز تخلي ربع دخل الورشه تتبرع بيه؟ اشمعني ايه اللي اوحالك بالفكره دي؟
فارس: موافق ولا اطلع انا من نصيبي بس؟

مجدي: طبعا موافق انت عايز ثواب لوحدك ولا ايه؟
فارس: لا مش عايز لوحدي وعلشان كده قولتلك احنا على الحلوه والمره مع بعض والثواب والعقـ.ـا.ب مع بعض برضه
مجدي: بس اشمعني برضه؟
فارس: الامام النهارده في الجامع كانت بيتكلم على الصدقه
مجدي: ما شاء الله ايمانك مقطع بعضه.

فارس: مش الفكره بس هو اتكلم ان اللي عنده مريـ.ـض يداويه بالصدقه وانا جربت دكاتره كتير مع ايمان ماعدا الطريق ده وساعتها قررت اعالج اي حد واتمنيت ان ربنا يشفي هو ايمان من عنده وتخيل رجعت البيت لقيت ايمان كويسه، وكأنها ما كانتش عيانه اصلا
مجدي: طيب الحمد لله خلاص نتوكل
فارس: انت ما تتخيلش كميه الناس اللي عندها حد عيان ومش عارفه تعالجه انا ذهلت
مجدي: ربنا يقدرنا على فعل الخير ويبـ.ـاركلنا في رزقنا
فارس: يا رب.

نجاه راحت تزور ايمان تطمن عليها وتسلم عليها لان مجدي قالها انها اتحسنت وتروح تشوفها، نجاه راحت وقعدت مع ايمان وهزروا وضحكوا
نجاه: بس جميل قوي العلاج اللي فارس جابهولك صراحه جاب من الاخر. ياه كتير بحس ان فارس رومانسي وكيوت كده
ايمان: فارس؟ رومانسي وكيوت؟ الظاهر انك بتتكلمي عن حد معرفوش
نجاه: حـ.ـر.ام عليكي انتي ظلماه.

ايمان: انا ظلماه؟ ما علينا مش هرد عليكي وبعدين علاج ايه اللي فارس جابهولي وجاب من الاخر؟
نجاه: العلاج الرباني زي ما هو بيسميه...
ايمان افتكرت لما قالها الكلمه دي بس معلقتش
ايمان: ايه هو بقي العلاج الرباني ده؟فعلا فارس قالي بس مقاليش ايه هو؟

نجاه حكاتلها الموضوع كله زي ما مجدي حكاه وايمان مكنتش مصدقه ان فارس يعمل كل ده علشانها؟ بقي ممكن يكون فعلا بيحبها؟ هو وقف جنبها وما اتخلاش عنها ابدا، فارس ده اكبر لغز في حياتها مش قادره تحله او تفهمه...
كانت فرحتها ما تتوصفش ابدا، كانت طايره ونفسها لو تشوفه دلوقتي وتقوله انها بتعشقه مش بس بتحبه، حركات زي دي بتخليه يملك قلبها..

كانت هتتجنن وتشوفه ومستنياه على نار لدرجه حمـ.ـا.تها كل شويه تقولها زمانه جاي اهدي...
اخيرا الباب بيتفتح وفارس داخل من الباب وايمان انطلقت وعملت حاجه محدش توقعها ولا فارس ولا منيره، الكل كان عنده حاله ذهول منها...
ايمان جريت واتشعـ.ـبـ.ـطت في رقبه فارس وحـ.ـضـ.ـنته قوي وكأنها بتقوله انا بحبك قوووي...
منيره ابتسمت وفارس مستغرب
فارس: في ايه؟ انا مش راجع من السفر
ايمان: انا بحبك قوي قوي.

جه يتكلم بس هيا باسته وهو اتحرج لان مامته موجوده
منيره سابتهم ودخلت اوضتها وهو مش فاهم حاجه
شـ.ـدته على اوضتهم
فارس: طيب اديني فرصه اغير هدوم الشغل واغسل حتي ايديا هتتبهدلي زي كل مره وموضوع الاريال مش نافع
ايمان: انت بتتكلم كتير ليه؟
فارس: انا غلطان مش هتكلم...
بعد فتره طويله وهيا معاه
فارس: مش هتقوليلي بقي اللي حصل ده؟ مش بعترض انا لاسمح الله بس عايز افهم ايه ده؟ انتي حتي معملتيش حساب ان امي واقفه؟

ايمان اتحرجت وبصت بعيد: بحبك اعمل ايه؟
فارس: ماشي ما اعترضناش بس برضه ايه؟
ايمان: اصل انا عرفت علاجك ايه هو؟
فارس: ايه علاجي ده؟
ايمان: اللي انت عملته علشاني ومشوارك بتاع الجمعه وانك تخصص جزء من دخلك لله، انت ما تتخيلش انت عليت في نظري قد ايه وحبي ليك اتضاعف قد ايه؟
فارس: انتي عرفتي منين؟
ايمان: نجاه قالتلي
فارس: الوا.طـ.ـي مجدي، ما بيتبلش في بوقه فوله
ايمان: انت مكنتش عايزني اعرف؟

فارس: انا مكنتش عايز حد يعرف بس قولتله علشان دخل الورشه، الحاجات دي مطلوب فيهاالسر والا بتبقي رياء مش خالصه لوجهه الله فالمفروض محدش يعرفها، ده لدرجه ان بيقول ايدك الشمال ما تعرفش اللي دفعته اليمين...
ايمان: ما علينا المهم ان انا بحبك وما تقلقش مش هقول لحد
فارس: تسلمي
خرج فارس بعد شويه وراح لامه واول ما شافته ضحكوا الاتنين
فارس: سوري بقي يا ست الكل.

منيره: على ايه حبيبي، ربنا يسعدكم كمان وكمان ويفرحكم اكتر
فارس: امم اشمعني هيام مكنتيش بتطيقي لو مسكت ايدي قدامك وبتطلعي فيها القطط الفطسانه؟
منيره: علشان ايمان بتحبك ببراءه وبجد مش بتغـ.ـيظ او بتمثل تصرفتها طبيعيه
فارس اتصل بمجدي وشتمه وقاله ان الموضوع يبقي سر مش علني والا ثوابه هيروح.

، الايام كانت حلوه وجميله ومستقره وهاديه بينهم
منيره: يا ايمان؟ ايمان؟
ايمان: ايوه يا ماما؟ خير؟
منيره: يا حبيبتي والنبي تدوريلي على موبيلي مش لقياه وتقريبا فصل شحن
ايمان: هو في اوضتك؟
منيره: والله ما اعرف في اوضتي ولا اوضه فرح امبـ.ـارح بيت فيها مع البت ملك نادتلي بالليل ورحت الاوضه نمت معاها مش عارفه بقي كان معايا ولا سيبتو في اوضتي، دmاغي لفت يا بـ.ـنتي!

ايمان: سلامتك يا قمر طيب بتدوري انتي ليه؟ انا هشفهولك حاضر ارتاحي انتي.

دخلت ايمان اوضه حمـ.ـا.تها دورت في كل شبر ما لقتوش ابدا، خرجت وراحت اوضه فرح وبدئت تقلبها فوق تحت، السرير كان من النوعيه اللي متقفله من تحت مش مفتوح وفاضي، رفعت المرتبه تشوفه ممكن وقع تحته من عند المخده، ولما رفعت لمحته في الارض معرفتش تجيبه نهائي لانه محشور، زقت السرير وجابته وهيا هترجعه لمحت صندوق صغير لفت انتباهها وفضولها اتمكن منها، طلعت الموبيل وعطته لحمـ.ـا.تها
منيره: تسلمي حبيبتي الهي يريح قلبك.

ايمان: تسلميلي يا ست الكل
منيره: رايحه فين؟
ايمان: هرتب الاوضه انا قلبتها علشان الاقيه
منيره: معلش حبيبتي تعبتك
ايمان: تعبك راحه يا ام الغالي
دخلت ايمان وهيا متحفزه تشوف اسرار فرح او حاجه من الماضي بتاعها فضول مش اكتر...

طلعت الصندوق وفتحته وكانت صدmتها فوق ما تتخيل لان السمع حاجه وانها تشوف بعينها حاجه تانيه، كل اللي بـ.ـنته مع فارس انهار في اللحظه دي وحست انها رجعت لنقطه الصفر وانها ما اتحركتش خطوه قدام وانها كانت عايشه في وهم كبير جدا، وهم حب فارس ليها او حتي مجرد احتياجه ليها، واكتشفت انها اكبر كدبه في حياه
فارس وانها لاشيء، هيا عايشه في لعنه الماضي.
طلعت الصندوق وفتحته وكانت صدmتها فوق ما تتخيل لان السمع حاجه وانها تشوف بعينها حاجه تانيه، كل اللي بـ.ـنته مع فارس انهار في اللحظه دي وحست انها رجعت لنقطه الصفر وانها ما اتحركتش خطوه قدام وانها كانت عايشه في وهم كبير جدا، وهم حب فارس ليها او حتي مجرد احتياجه ليها، واكتشفت انها اكبر كدبه في حياه
فارس وانها لاشيء، هيا عايشه في لعنه الماضي
الصندوق كان فيه حاجات خاصه جدا بفارس.

قميص نوم، برفان حريمي، وصور كتير، صور منتهي الحب والرومانسيه فيهم، صور عمرها ما هتعرف ابدا توصل للحب اللي شيفاه في الصور دي، صور ورته انها مُسبقا خسرانه مهما تعمل، في شوق ولهفه وحب في الصور دي، صور استغربت اصلا ازاي فارس بشخصيته دي قبل يتصور في اوضاع زي كده وعريان بالشكل ده، ازاي قبل ان حد يصور مـ.ـر.اته في اوضاع زي دي، ازاي قبل حد يصوره تحت الدش او في البانيو مع مـ.ـر.اته، محدش بيتصور في اوضاع زي دي، اوضاع عمرها هيا حتي ما جربتها، قفلت الصندوق ومش عارفه تعمل ايه! تواجه فارس؟ تتجاهل الصندوق وكأنها ما شافتوش اصلا؟ تسيبه وتستسلم بقي؟ تعمل ايه؟ ايوه هيا عارفه انه بيحب هيام بس مش بالطريقه دي...

صوره واحده بالذات ضايقتها قوي وهيا عنيهم متعلقه بعض وقريب منها قوي وكميه حب في عنيه ما شافتهاش قبل كده ومكتوب عليها اهداء كلمـ.ـا.ته قطعت قلبها زي السكين
كلمـ.ـا.ت حب بيهاديها بيها، كلمـ.ـا.ت عمرها ما هتسمعها ابدا، كلمـ.ـا.ت عشق وهيام لهيام قلبه...
فضلت كتير مكانها مش عارفه تفكر او تتصرف..
منيره خرجت وراحت لفرح وهيا فضلت وحدها تستني فارس يرجع ولما رجع جهزت الغدا وقعدت قصاده تبصله بهدوء.

فارس: بتبصيلي كده ليه؟ عايزه تقولي ايه؟
ايمان: انت لسه بتفكر في هيام؟
فارس بصلها كتير: بتسألي ليه؟
ايمان: بسأل جوزي بيفكر في واحده تانيه غيري ولا لأ ايه المشكله؟
فارس: لا مش بفكر، ارتحتي كده؟
ايمان: انت بتقول كده لمجرد انك تريحني صح؟
فارس: عايزه ايه يا ايمان؟انتي عايزه تتخانقي؟
ايمان: انا مش عايزه اتخانق لأ
فارس: طيب خلاص اقفلي بقي، سيبني اتغدي ممكن؟ جعان؟
ايمان: كل بالهنا
شويه سكتت وبعدها اتكلمت تاني.

ايمان: موبيل مامتك كان تايه منها النهارده وطلبت مني ادور عليه في اوضتها واوضه فرح
فارس: ولقيتيه ولا لأ؟
ايمان: مالقيتوش في اوضتها لقيته في اوضه فرح
فارس: طيب كويس انك لقيتيه
ايمان: بعد ما قلبت الاوضه كلها فوقاني تحتاني
فارس: معلش بقي اكيد تعبتي بس المهم انه اتلقي.

ايمان مستغربه ان فارس بيتكلم عادي ومش مهتم انه مخبي حاجه وجه في بالها تفكير تاني ان ممكن الحاجه تبقي فرح اللي شيلاها او منيره مش فارس، مين قالها ان فارس هو اللي شايل الحاجه دي؟ ممكن يكون مامته شالتهم كذكري او صور ابنها مش عايزه تقطعهم؟ بعد ما كانت هتتكلم سكتت تفكر بدل ما تتهور...

قامت راحت اوضتها رايحه جايه بتفكر تعمل ايه في الصندوق وتحطه فين؟ ترجعه مكانه؟ تحرقه؟ تديه لفارس وتواجه؟ مش عارفه تتصرف ازاي؟
فارس فتح التليفزيون وقعد قدامه ومستغرب من ايمان وطريقه كلامها وليه بتقوله بالطريقه دي! وكأنها عايزه تلمحله بحاجه وهو مش فاهم...
فضل قدام التليفزيون وفجأه افتكر الصندوق فقام بسرعه علي اوضه فرح يشوفه ومالقاهوش وهنا فهم مـ.ـر.اته مالها وبتسأل ليه وعايزه ايه؟

دخل لمـ.ـر.اته الاوضه وبصلها كتير
فارس: فين الصندوق يا ايمان؟
ايمان دورت وشها بعيد وغمضت عنيها، كان عندها امل انه مش هو اللي مخبيه!
فارس: سمعتيني؟ فين الصندوق؟
ايمان: صندوق ايه؟ معرفش انت بتتكلم عن ايه؟
فارس: فين، الصندوق، يا، ايمان؟
كان بيتكلم بمنتهي الهدوء
ايمان: معرفش صندوق ايه؟
فارس: الصندوق اللي لقيتيه في اوضه فرح فين؟
ايمان: اه الصندوق اللي فيه صور حبيبتك؟ رمـ.ـيـ.ـته في الزباله
فارس: فين الصندوق يا ايمان؟

ايمان: قولتلك رمـ.ـيـ.ـته!
فارس بدأ يتعصب: فين الصندوق يا ايمان؟
ايمان: حرقته ولعت فيه، واحمد ربنا اني ما ولعتش في الشقه كلها
فارس بيزعق: مش هسأل تاني فين الصندوق يا ايمان؟
سابته وخرجت بره وهو خرج وراها ومسكها جـ.ـا.مد من دراعها لدرجه صرخت
فارس: هو فين انطقي؟
ايمان: معرفش، عايزو ليه هاه؟ مش قلت انها ذكري؟ مش قلت انك تخطيتها؟ شايله ليه؟ محتفظ بيه ليه؟ ليه يا فارس؟
فارس: ده شيء ما يخصكيش.

ايمان بصدmه: ما يخصنيش؟ انا مراتك! ما يخصنيش ازاي؟
فارس: ما يخصكيش، حياتي قبلك ما تخصكيش، انتي ليكي من يوم ما دخلتي البيت ده قبلها بساعه ما يخصكيش، ذكرياتي، حياتي، حبي، كل ده ما يخصكيش...
ايمان: لا طبعا اي شيء مرتبط بيك يخصني، انت كلك علي بعضك تخصني.

فارس: هتفضلي كده لامتي؟ لامتي هتفضلي تبصي لنص الكوبايه الفاضي؟ لامتي عدm الرضا ده؟ هاه؟ لامتي هتفضلي تدوري علي اي حاجه تنكدي عليها؟ لامتي هتفضلي تدروي علي اي شيء المهم تحسي انك ضحيه؟ ما ترضي مره بحالك! ارضي باللي بين ايديكي
ايمان: وانا مش راضيه؟ وبعدين ايه هو اللي بين ايديا؟ وهم؟

فارس: الوهم ده جو دmاغك بس، . انتي عندك زوج بيقدرك وبيحترمك وبيتمنالك الرضا وبيعمل كل اللي يقدر عليه علشان سعادتك لكن كل ده مش مكفيكي بتدوري ديما علي اكتر، وللاسف حتي اللي بتملكيه هتخسريه باللي بتعمليه ده
ايمان: انا ما كسبتكش علشان اخسرك
فارس: هت عـ.ـر.في الفرق بس للاسف هيكون بعد فوات الاوان، ودلوقتي فين الصندوق؟
ايمان: مش هديهولك، لو السما انطبقت علي الارض مش هتاخده
فارس بيسيطر علي اعصابه بالعافيه.

فارس: هاتي الصندوق بالذوق يا ايمان
ايمان: ولو ما عطتهولكش هتعمل ايه؟
فارس: هاتيه وبطلي تستفزيني بالمنظر ده؟
ايمان: لا مش هديهولك
فارس: ايمان! لاخر مره هقولك هاتي الصندوق
ايمان: ماشي يا فارس، بس يا انا يا
الصندوق؟
فارس: تاني؟ تاني بتقللي من نفسك وتحطي نفسك في مقابل حاجه تانيه! قبل كده خيرتيني بينك وبين الدبله وقولتلك انا ما باجيش كده، ما تعمليش كده يا ايمان
ايمان: لا هعمل، يا انا يا الصندوق اختار؟

فارس: هاتي الصندوق
ايمان بصتله مش مصدقه انه هيختار الصندوق علي حسابها
فارس: طالما انتي مستعده ديما تصغري نفسك للدرجه دي فأنا مش هكبرك
ايمان: بتبعني علشان حبه صور؟
فارس: ذكرياتي وانا حر فيها، اما حكايه ابيعك دي فانتي اللي بتبيعي نفسك مش انا، مش انا اللي كل شويه احاول الوي دراعك واخيرك بيني وبين اي حاجه ما تعجبنيش، ده اختيارك انتي مش انا
ايمان: انت فعلا مستعد تسيبني في مقابل الصندوق ده؟

فارس: هاتي الصندوق وخليكي معايا ليه بتحطي نفسك في حاجه زي دي؟ ليه اختار اصلا؟
ايمان: لان انا وهيا ما ينفعش نعيش مع بعض
فارس ضحك: وانتي عايشه معاها؟ انتي فعلا ما ت عـ.ـر.فيش تعيشي من غير احساس المظلومه صح؟ براحتك. هاتي الصندوق بقي
ايمان باستسلام: الصندوق جوه في الدولاب، ما شيلتوش اصلا ومش مخبياه
فارس سابها ودخل اخد الصندوق بعد ما اطمن ان كل حاجه فيه واخده وخرج من غير ولا كلمه...

وهو بره منيره كلمته وطلبت منه يعدي عليها ياخدها في طريقه وفعلا راحلها وقعد معاهم شويه واخد امه وروح علي البيت وكان البيت هادي
دخل اوضته كانت فاضيه وعرف ان ايمان سابت البيت
منيره: فارس؟
فارس: ايه يا ست الكل؟
منيره: فين ايمان؟
فارس: في بيت ابوها يا امي، خير محتاجه حاجه؟
منيره: لا يا حبيبي بطمن، في حاجه حصلت؟
فارس: لا يا ست الكل مفيش، روحي ارتاحي انتي
النهار طلع وفارس بيفطر هو وامه في صمت.

منيره: ايمان راحت بيت ابوها ليه يا فارس وما تقولش مفيش حاجه؟
فارس: هيا عايزه تروح فراحت
منيره: دي مش اجابه
فارس: معنديش غيرها، اسأليها هيا لو تحبي، انا نازل الشغل لو عايزه حاجه ابقي كلميني
قام وخارج
منيره: انا هروحلها
فارس: براحتك، بعد اذنك
راحتلها وقابلتها وهناك معرفتش منها اي حاجه
منيره: طيب طالما مفيش حاجه ارجعي معايا البيت
ايمان: معلش يا امي انا عايزه افضل هنا يومين، ارجوكي سيبيني براحتي.

ام هدي: ما تتعبيش نفسك انا من امبـ.ـارح معرفتش منها ولا حق ولا باطل
محدش عرف منها زعلانه ليه ولا عرف هيا سابت البيت ليه؟
ايمان مستنيه فارس يجيلها بس انتظارها طال
فارس كان بيقلب في صندوقه ومسك الصور بيقلب فيها واحده وري واحده ويفتكر كل لقطه وذكراها واتصوروها امتي؟ ومره واحده اكتشف ان في صوره ناقصه، اهم صوره في الصندوق ده كله، الصندوق كله ما يسواش جنب الصوره دي وعرف ان ايمان اخدتها...

قام وقرر يروح يجيب الصوره فطلع علي بيت ايمان خبط وابوها فتح وابتسم جواه انه اخيرا جاي لمـ.ـر.اته
فارس: ازيك يا عم سيد لو ينفع اقابل ايمان؟
عم سيد: اخيرا افتكرت انك متجوز يا فارس؟ لا عيب عليك كده؟
فارس: عيب عليا لو كنت زعلتها او مشيتها او غلطت فيها، بـ.ـنتك مشيت بنفسها مش انا اللي مشتها
عم سيد: ولنفترض انه مش انت اللي مشتها، مراتك زعلت من حاجه ومشيت ايه ترميها؟ ملهاش اي قيمه عندك؟

فارس: بـ.ـنتك بتحب جو الزعل ده، بتعشقه، وبتزعل لو عدي علينا اسبوعين او تلاته من غير زعل فتدور علي اي حاجه تعمل فيلم عليها وتتخانق عليها، وانا صراحه تعبت من المصالحه...
عم سيد: يعني ايه؟ امال انت جاي ليه؟
فارس: جاي اكلمها اذا سمحت
ايمان خرجت: اتكلم سمعاك قول
فارس: لوحدنا
ايمان: ليه خايف تطلع غلطان قدامهم؟
فارس: لا مش خايف بس حياتي الخاصه خاصه بيا انا بس..

عم سيد: ادخل يا فارس اتكلم مع مراتك براحتك ربنا يهديكم يا رب وتعقلوا كده
فارس دخل لايمان اوضتها
ايمان: خير، جاي ليه يا فارس، مش معقوله وحشتك وعايز ترجعني؟
فارس: عايزه ترجعي ارجعي ده بيتك، انتي اللي سبتيه بمزاجك..
ايمان: انت ما اخترتنيش
فارس: ومش هختارك ابدا، مش كل ما تقابلك حاجه مش عجباكي تقوليلي يا انا يا هيا؟ سبق ونفذتلك رغبتك مره لكن لو هو ده الاسلوب اللي هتستخدmيه معايا فاسف مش هينفع..

ايمان: طيب جاي ليه؟
فارس: في صوره ناقصه هاتيها
ايمان بصتله باستغراب وبصدmه وبو.جـ.ـع: نعم؟
فارس بكل هدوء: الصوره اللي اخدتيها من الصندوق هاتيها
ايمان: هو انت مفيش اي حدود لقسوتك يا فارس؟
فارس: قسوتي!؟ مش هرد عليكي، هاتي الصوره لو سمحتي
ايمان: ليه؟ ايه اللي يفرق الصوره دي عن باقيها؟
فارس: ده شيء يخصني، الصوره دي مهمه وعليها اهداء في ظهرها عايزها، هاتيها.

ايمان: اهداء، بتقولها فيه قد ايه بتعشقها وبتحبها وانك بتقدm عمرك كله اللي راح واللي جاي ليها هيا وبس، وعدتها انك ليها هيا وبس وللاسف صدقت في وعدك
فارس: انتي شايفه كده؟ ما علينا هاتيها
ايمان: فارس ارجوك..
قاطعها: ارجوكي انتي، هاتيها...
ايمان عيطت: اتمسك بيا.

فارس: انا متمسك بيكي، بس ده ماضيا انا، عايزو بحلوه وبمره، ذكرياتي انا، انتي مالكيش علاقه بيها، انتي الحاضر بتاعي ليه ده مش مكفيكي؟ ليه عايزه الماضي؟ سيبيه! سيبيه يا ايمان
ايمان: انت اللي متمسك بيه!
فارس: قصرت معاكي في ايه! ماضيا فارق معاكي ليه؟ عايشه فيه ليه؟ اطلعي منه وعيشي معايا في الحاضر اتمتعي باللي في ايدك بدال ما تخسريه هو كمان، انا ليكي بس ماضيا مش ليكي، افهمي.

ايمان: مش عايزه افهم ( فتحت دولابها وطلعت الصوره ) اتفضل خد صورتك بس قبل ما تمشي طلقني. ،
اخد الصوره وحطها في جيبه وسابها وخارج ولما سمع الكلمه وقف للحظه وبعدها خرج وهيا خرجت وراه وكلمه واحده بتقولها
ايمان: طلقني يا فارس، طلقني
ابوها وامها جريوا عليها وحاولوا يمسكوها بس سابتهم ومسكت في فارس ومش عايزه تسيبه
ايمان: طلقني قبل ما تمشي، طلقني
فارس بص لابوها: امسك بـ.ـنتك.

وبيحاول يخلص نفسه منها بس ماسكه هدومه وبتتخانق معاه، ابوها شـ.ـدها جـ.ـا.مد وفارس شـ.ـد نفسه وخرج بره البيت ونزل جري علي السلالم
ايمان: سيبني يا بابا سيبني
زقت ابوها بعيد وخرجت وراه وبتنادي علي فارس اللي رفض يقف.

ابوها بيشـ.ـدها علشان يدخلها وهيا بتشـ.ـد نفسها علي السلم لحد ما اختل توازنها ووقعت علي السلم وصرخت وابوها صرخ وفارس سمع الوقعه وجمد مكانه وطلع يجري عليها، لقاها علي اخر السلم وبتنزف من دmاغها وبص لابوها فوق
عم سيد: هيا شـ.ـدت نفسها ووقعت، الحقني يا فارس
امها طلعت تصوت وفارس طلب الاسعاف لانه خاف يحركها فحالتها تسوء...
اخدوها علي المستشفي والكل اتجمع والكل عرف باللي حصل لما شافوا الاسعاف...

دخلت العمليات وفضلت كتير جواها، وفارس بره جـ.ـا.مد مش بيتكلم وعم سيد بيعـ.ـيط وبيلوم نفسه انها فلتت من ايده...
اخيرا الدكتور خرج: فين جوزها؟
فارس بصله: انا، خير؟
الدكتور: الحمد لله هيا كويسه، مفيش كسور والاشعه علي المخ سليمه بس ارتجاج بسيط والباقي رضوض هتاخد وقتها
فارس: انا مستني لكن، ايه اللي حصل؟هات من الاخر
الدكتور: البيبي نزل انا اسف، الوقعه كانت جـ.ـا.مده عليه
هنا فارس اللي اتصـ.ـد.م، : هيا كانت حامل؟

الدكتور: انت ما تعرفش؟ الحمل كان قرب يكمل شهرين يعني اكيد المدام عارفه؟
فارس: فعلا اكيد كانت عارفه، متشكر يا دكتور ممكن ادخلها؟
الدكتور: هيا لسه ما فاقتش من العمليه، احنا عملنالها اجهاض، بس ممكن اه تدخلها اول ما تستقر في اوضتها الممرضه هتبلغك
فارس كان متعصب لدرجه فوق التخيل، متعصب من كل حاجه وكل حد وكل شيء حواليه
منيره: معلش حبيبي بكره يتعوض، قدر الله وما شاء فعل.

فارس: لو سمحتي يا امي انا مش عايز اتكلم
وقف بعيد واستني الممرضه تطلع تبلغه انها فاقت واول ما طلعت دخل لمـ.ـر.اته، كانت يدوب بتفوق
فارس: حمد الله علي السلامه
ايمان بصتله بتعب وبتبص حواليها وعنيها تايه وبتحط ايدها علي بطنها ففارس قرب منها
فارس بهدوء: بتحطي ايدك علي بطنك ليه؟ احب اطمنك
ايمان غمضت عنيها بـ.ـارتياح
فارس كمل: اللي في بطنك نزل..
ايمان بصتله باستغراب.

فارس: اه نزل ( عيطت بو.جـ.ـع ) نزل لانه خساره فيكي انتي ما تستاهليش يكون عندك نعمه زي دي، عيطي بقي من قلبك، ديما بتختلقي سبب تعيطي عليه، مره ما بيحبنيش، مره دبله، مره صوره، كلها تفاهات لو كنتي تجاهلتيها كان زمانا مع بعض مبسوطين بالبيبي وفرحانين بس لأ ازاي؟ لازم ابقي ضحيه اهو ربنا قالك خدي، واخد منك اللي في ايدك علشان في مره تحمديه علي اللي في ايدك، واديكي ما حمدتيش فاخد منك علشان ت عـ.ـر.في الفرق وتبقي تحمدي ربنا وترضي، مبروك علي نزول البيبي.

سابها ومشي وهيا فضلت تعيط وتصرخ لدرجه انهم عطوها مهديء...
فارس اخر حاجه قالها: مبروك علي نزول البيبي
سابها ومشي وهيا فضلت تعيط وتصرخ لدرجه انهم عطوها مهديء...
فضلت كذا يوم تعيط وهيا في المستشفي وبيدوها مهدئات وفارس مش بيروحلها وسايبها
عم سيد راح لفارس البيت
عم سيد: مكنش العشم يا فارس انك تتخلي عنها في الظروف دي؟
فارس: هيا اللي اختارت، هيا اللي عملت فينا كده، هيا اللي نزلت البيبي بتهورها وغبائها.

عم سيد: مش يمكن لو انت اخدتها في حـ.ـضـ.ـنك وطبطبت عليها مكنش كل ده حصل؟
فارس: وانا مخدتش في حـ.ـضـ.ـني وطبطبت مليون مره قبل كده؟ هيا مقتنعه بحاجه في دmاغها ومهما اعمل خلاص دmاغها اتقفلت...
عم سيد: يعني ايه؟خلاص هتطلقها علشان البيبي نزل؟
فارس اتنرفز: علشان البيبي نزل؟ هو انت شايفني ندل كده؟ لو هطلقها هيبقي علشان هيا عايزه ده مش علشان البيبي زي ما سيادتك بتقول.

عم سيد: هيا حاليا مشوشره، منهاره، مجروحه، مكلوبه علي ابنها اللي نزل وواجبك تقف جنبها مش ضدها وتقولها احسن
فارس: علي اساس انه كان ابنها وحدها؟
عم سيد: احساس الام بيبقي غير الاب، الام من اول لحظه بتعرف فيها انها حامل بتتعلق بابنها لكن الاب بيحتاج وقت ويحتاج يتعامل معاه الاول، ايوه من حقك تزعل بس مش هتبقي زيها
فارس: انت عايز ايه مني يا عم سيد؟
عم سيد: عايزك تقف جنب مراتك
فارس: باذن الله، حاجه تانيه؟

عم سيد: اتمني انك ترجع فارس اللي دmاغه توزن بلد مش اللي حاطط دmاغه بدmاغ عيله مش عارف يكسبها
فارس: عيله؟فعلا في دي عندك حق هيا عيله ومن هنا ورايح هعاملها علي الاساس ده
وهو ماشي وقف عم سيد: علي فكره هيا هتخرج بكره من المستشفي علي الساعه ١٠ الصبح كده
ان شاء الله
بعد ما مشي
منيره: بكره تروح تجيب مراتك علي البيت، سمعت؟
فارس بص لامه وما ردش وداخل اوضته
منيره: فارس، لما اكلمك ترد عليا.

فارس: اسف يا امي حاضر ان شاء الله الصبح هروح تصبحي علي خير
الصبح راح علي المستشفي ودخل عند مـ.ـر.اته اللي بصتله كتير بس ما اتكلمتش..
خلص اوراق الخروج ودفع الفواتير واخدها هيا وامها وابوها، وراح علي بيته وقف قدامه
فارس: حمدالله علي السلامه
ايمان بصت حواليها ولقت نفسها قدام بيت فارس
ايمان بتعب: انت وقفت هنا ليه؟
فارس: وصلنا البيت يالا
ايمان: لو سمحت وصلني لبيت بابا لاني مش قادره امشي.

فارس: احنا وصلنا بيتنا يالا وبعد ما اطلعك وتستريحي هوصل والدتك ووالدك لحد البيت
ايمان: انا مش قادره اتكلم ارجوك
فارس: محدش طلب منك تتكلمي يالا انزلي
ايمان: مش عايزه ارجع دلوقتي
فارس: يالا انزلي وكفايه بقي هبل ولعب عيال
ايمان: مشاعري بالنسبالك لعب عيال صح؟
فارس نزل وفتح باب العربيه قدام ايمان: انزلي
ايمان: مش هطلع.

فارس: فارس بنفاذ صبر: قسما بالله العظيم ان ما نزلتي دلوقتي ما هتعتبيه تاني وتبقي طالق بالتلاته اتفضلي انزلي
عم سيد: لا حول ولا قوه الا بالله يا ابني مش كده
ام هدي: يا بـ.ـنتي انزلي بقي واقصري الشر جوزك حلف عليكي
ايمان: يحلف علي نفسه مش عليا وبعدين هو ده اللي عايزه، يخلص مني لانه عارف اني مش هطلع معاه فبيحلف
فارس: اوكي بما انك مصره تتصرفي زي العيال يبقي اعاملك معامله الاطفال.

فارس شـ.ـدها من العربيه وشالها غـ.ـصـ.ـب عنها ومهما تقاومه شايلها زي العيله في ايده وامها نوعا ما حست باطمئنان مش عارفه مصدره بس حست ان فارس باقي علي ايمان ومش هيسيبها تروح منه ابدا وانهم مع بعض علي طول
منيره فتحت الباب لانها سمعت صوت صريخ ايمان
منيره: في ايه مالها؟ براحه يا فارس عليها
فارس: براحه؟ وانا عاملها ايه؟ الهانم مش عايزه تطلع
دخلها الاوضه وحطها علي السرير.

فارس: من هنا ورايح مش هاخد رأيك في اي شيء وهعاملك زي العيل الصغير اللي مش عارف مصلحته، وهتنفذي اللي اقوله بمزاجك؟ غـ.ـصـ.ـب عنك؟ المهم يتنفذ ودلوقتي هطلع اشوف والدك ووالدتك واوصلهم بعد اذنك واه حمدالله علي السلامه
فارس اخد اجازه من شغله يومين وقعد مع مـ.ـر.اته بيعملها كل حاجه بس من غير كلام نهائي ولا هو بيتكلم ولا هيا بتتكلم، وبالليل بيديها ضهره وينام.

عدي شهر والوضع زي ما هو ايمان بتعمل كل حاجه بس بتوهان وسرحان ومش بتتكلم ابدا ولو حد كلمها بتهز دmاغها او تقول اه او لأ..
منيره مش عاجبها اللي بيحصل ده ابداوابنها مش بيتكلم معاها ولا راضي يسمعها
وفي مره وهو نازل الصبح
فارس: عايزه حاجه يا امي؟
منيره ما ردتش عليه وفضلت ساكته
فارس: ماما، امي، ام فارس
منيره بصتله ودورت وشها بعيد من غير ما ترد عليه
فارس: اه، كده انتي زعلانه، مالك يا ست الكل؟

منيره: ويفرق معاك زعلي اصلا؟
فارس: نعم؟ ده انتي الخير والبركه، ايه اللي مزعلك؟
منيره: انت يا فارس
فارس: ليه بس يا امي؟ في ايه؟
منيره: مراتك
فارس: مالها مراتي؟
منيره: مش بتكلمها ليه؟ سايبها كده ليه؟ ده حتي حـ.ـر.ام، وعاشروهن بالمعروف
فارس: وانا مش معاشرها بالمعروف يا امي؟قصرت معاها في ايه؟ ناقصها ايه؟
منيره: لا من جهه ناقصها فناقصها كتير قوي، انت سبتها لوحدها
فارس: فين ده؟ انا علي طول معاها.

منيره: انت بتلف وتدور ليه؟ انت عارف انا قصدي ايه؟
فارس: وبعدين؟ ايه اللي ناقصها؟ او المفروض اعمل ايه وما عملتوش؟
منيره: تاخدها في حـ.ـضـ.ـنك، تطمنها، تقولها ما تخافش، تقولها انك هتفضل جنبها، تقولها متزعلش وقضي اخف من قضي، تقولها قومي بالسلامه ونعوضه، في كتير قوي يتقال، بس انت لومتها واكتفيت بكده وكأنك انت ملاك..

فارس: وانا غلطت في ايه؟ انا اللي قلتلها تسيب البيت؟ انا اللي قلتلها تتنجنن وتتخانق معايا.؟ ذنبي ايه انا؟ وبعدين سيادتها كانت عايزه تطلق من غير حتي ما تقولي انها حامل..
منيره: انا مش فاهمه انت بتلومها علي ايه؟ انها بتحبك وبتغير عليك؟ انت قدرك انك كنت متجوز قبل كده وده شيء مش هيتغير
فارس: قوليلها هيا بقي النقطه دي.

منيره: لا انا اقولك انت، جوازك حط حمل عليك زياده، هيا مش بتغير من الهوا او اللي رايحه واللي جايه هيا بتغير من حقيقه انت مصر كل شويه تأكدها ومش عايز تلغيها
فارس: حقيقه ايه؟
منيره: انك بتحب مراتك الاولي
فارس: وده شيء صح.

منيره: ماشي اللي في القلب في القلب مش لازم كل شويه نقوله، المفروض كنت تنهي النقطه دي، تلغيها تماما من تفكيرها، تبعد اي شيء ممكن يثير النقطه دي، تطمنها كل شويه ان هيا وبس اللي حبيبتك، لكن انت للاسف بتعمل العكس تماما، كل شويه تحسسها ان ملهاش قيمه في حياتك وانك عمرك لا حبيت ولا هتحب غير هيام وده غلط.

فارس: ممكن في الاول لكن دلوقتي هيا مهمه ومهمه قوي كمان وهيا عارفه ده وبحاول اعمل ديما اللي اقدر عليه علشان اسعدها.

منيره: ما انكرتش ده بس برضه مشيلتش الخـ.ـو.ف من جواها، انت ابسط حاجه عمرك ما قلتلها انك بتحبها وبعدين انت ناسي نقطه مهمه ان ايمان عيله، بالنسبالك عيله، انت اول حب ليها واول راجـ.ـل في حياتها وخبرتها في الحياه معدومه وده يفرض عليك انك تعلمها وتفهمها وتحميها مش كل ما تغلط تقف قصادها بالعصايه، فين حنيتك، فين حبك، ليه ما تقولهاش كل شويه بحبك؟

فارس: انا مش عارف الكلمه دي عملالكم ايه؟
منيره: الكلمه دي سحر يا فارس، وبعدين حتي لو مش حاسسها قوي فيها ايه لو قلتها، ومره وري مره هتبقي حقيقه وهتبقي سهله
فارس: المفروض اكدب عليها يعني؟

منيره: الرسول عليه الصلاه والسلاه كان بيحب السيده عائشه جدا وكل زوجاته كانوا عارفين بس غاروا وطلبوا منه يعلن قدام الكل مين احب زوجاته، وطبعا هو لو قال عائشه هيزعلوا وكده هيبقي فرق بينهم فعمل ايه؟ راح لكل واحده بالليل وعطاها تمره، وقالها ما تقولش لاي واحده علشان ما حدش يغير او يزعل انه عطاها هيا تمره وتاني يوم جمعهم كلهم وقالهم احب زوجاتي هيا من اعطيتها تمره، كلهم اتبسطوا وكل واحده فاكره ان هيا الاحب الي قلبه، ليه مقالش زيك انا بحب عائشه والباقي يخبط دmاغه في الحيط؟ وكان ديما يدعي ربنا ويقوله اللهم لا تؤاخذني فيما لا املك وكان قصده علي حبه لعائشه، ان الزوج يقول لمـ.ـر.اته انه بيحبها او انها اجمل واحده او اي شيء ده ما بيعتبرش كدب حتي لو مش حقيقه ده بيثاب عليه، وبيعمل محبه وموده بين الزوجين.

فارس: ماشي كلامك صح، بس انا مش شايف اهميه للكلمه دي؟ وبعدين انا من يوم ما وعيت علي الدنيا للنهارده عمري ما سمعت ابويا قالك بحبك! جرالك ايه؟ كنتي بتمـ.ـو.تي فيه وهو كان بيحبك، يعني مش بالكلام
منيره ضحكت: هو فعلا مش بالكلام بس انت مين قالك ان ابوك عمره ما قالي بحبك؟
فارس: انا ماسمعتهاش منه
منيره: هو مش شرط يكون قالها بحبك
فارس: بالظبط اهو ده اللي انا عايز اقوله.

منيره: اهدي واسكت مش ده قصدي. ، اقصد ان حمـ.ـا.تي كانت من الحموات الصعبه، وكانت بتعتبر ان الراجـ.ـل لو حب مـ.ـر.اته يبقي ضعيف وابوك كان بيحبني وكان ديما يقولي بحبك ولو حمـ.ـا.تي سمعته يبقي يوم مش معدي سواء عليا او عليه فاتفق معايا كهزار انه هيقولها سيم بينا، وقالي اول ما اقولك نوارتي يبقي كأني بقولك بحبك، وفعلا كان كل شويه يقولي يا نوارتي وامه بتعديها وانا ببتسم واسكت لاني عارفه هو بيقول ايه واتوعدنا علي كده، هاه؟ كام مره سمعت ابوك بيقولي يا نوارتي؟

فارس افتكر ابوه وهو كل شويه يقول لمـ.ـر.اته يا نوارتي، وهو داخل وهو خارج، وهو عايز حاجه، حتي وهو تعبان..

منيره: الكلمه مهمه يا فارس، وانت جاي علي مراتك قوي، خدها يا ابني في حـ.ـضـ.ـنك وطبطب عليها وقولها انك بتحبها، حـ.ـر.ام عليك، دي عيله ومحتاجه لحـ.ـضـ.ـن جوزها وحنيته، مش محتاجه ابدا انه كل شويه يقارنها بالماضي، فكر في كلامي، واللي يريحك اعمله ولو مش قادر تحبها سيبها تروح بيت ابوها، ماهو ما ينفعش ولا ترحم ولا تسيب رحمه ربنا تنزل، حـ.ـر.ام بنات الناس.

فارس قام ودخل اوضته يجيب حاجته قبل ما ينزل شغله وهو خارج لمح ايمان في المطبخ واقفه بتقلب حاجه علي النار بس تايهه وسرحانه ومش باصه للي علي النار اصلا بتقلب وخلاص وهيا في عالم تاني، بصلها قوي واكتشف قد ايه هيا صغيره وتايهه ودبلانه، اكتشف انها فعلا مكتئبه وساكته بطريقه غريبه وحس فعلا ان امه عندها حق، هو مقصر معاها جدا، دخل عندها وطفي النار وشـ.ـد المعلقه من ايدها
ايمان فاقت: لسه ما استواش.

فارس: سيبيه عايزك تعالي
اخدها اوضتهم وقعدها علي السرير قصاده
فارس: وبعدين هتفضلي كده لامتي؟ ايمان بصيلي، كفايه بقي
ايمان بصت بعيد: انا كويسه
فارس: لا مش كويسه، مراتي وحـ.ـشـ.ـتني رجعيهالي ارجوكي..
ايمان: مراتك، ارجوك يا فارس، بعد اذنك
خارجه فوقف ووقفها
فارس: حشـ.ـتـ.ـيني و ، كفايه زعل بقي، اللي راح غالي اه بس احنا لسه موجودين، ونقدر نعوضه
ايمان دmـ.ـو.عها نزلت: انت قلت بنفسك في حاجات ما تتعوضش.

فارس: طالما انا وانتي مع بعض يبقي اي حاجه تانيه تتعوض، عايزه تعيطي عيطي بس في حـ.ـضـ.ـني
ايمان بصتله كتيره وكأنها مستغربه اللي بتسمعه بس مره واحده رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـنها وفضلت تعيط كتير قوي وهو بيهدهد فيها زي الطفله..
فارس: عيطي، بس دي اخر مره هتعيطي، كفايه بقي، خلينا نرجع لحياتنا
ايمان: حياتنا، انت علي طول بتختارها
فارس: انا ما بختارهاش بس ما بحبش لوي الدراع، ايمان انا بحبك انتي.

ايمان مصدقتش هو قال ايه وفارس نفسه مش مصدق انها طلعت بالسهوله دي؟ كان متخيل انها مش هتطلع او هتطلع بصعوبه
ايمان عنيها وسعت وبصتله: انت قلت ايه؟
فارس: مقولتش، بقولك اني ما بحبش حد يلوي دراعي مهما يكون الحد ده وده شيء في دmي
ايمان: مش قصدي علي ده قولت ايه بعدها؟
فارس: اه قصدك علي بحبك؟ انا مش عارف انتي ليه مش مصدقه اني تخطيت الماضي من زمان وقلبي حاليها مفيهوش غيرك انتي وبس..
ايمان: انت بتحبني؟

فضل كتير يبصلها وساكت:
ايمان: بتحبني؟
فارس: بعشقك مش بحبك بس...
وهنا اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وعيشها في لحظات حب مسـ.ـر.وقه من الزمن، كان واحشها وكانت وحشاه جدا، ومن جواه بيسأل نفسه يا تري فعلا هو بيحبها بجد ولا ده علشان الامور تمشي وعلشان امه قالت كده؟
فارس: مش عايزك دبلانه كده، عايزك تفوقي كده وترجعي تملي البيت ضحك وحب فاهمه؟
ايمان: طول ما انت معايا انا مستعده اعمل اي شيء، طيب وهيام لسه.

فارس قاطعها: ما بتحرميش، يا بـ.ـنتي انسيها وبطلي تفكريني بيها، هقولك معلومه صغيره، هيام ما بتجيش في بالي غير لما انتي تفكريني بيها ايه رأيك؟
ايمان: طيب قولي تاني انك بتحبني؟
فارس: هقولهالك تاني وتالت ورابع لحد ما تزهقي منها، بحبك بحبك بحبك بحبك
ايمان ضحكت وهو ضحك
الباب خبط وهو هيقوم بس ايمان مسكته
ايمان: ارجوك ما تسيبنيش النهارده، خليك معايا.

كانت متشعـ.ـبـ.ـطه في رقبته زي الغريق اللي بيتعلق بقشايه فرجع جنبها تاني
فارس: مش هسيبك، امي هتفتح واكيد هتتصرف
ايمان: يعني وعد؟
فارس: وعد مش هسيبك
شويه والباب خبط عندهم
منيره: فارس حبيبي مجدي بره ومصر انك تطلعله معرفتش امشيه
فارس من جوه: حاضر يا امي ( بص لمـ.ـر.اته ) كنا متواعدين النهارده هنشوف حاجه مهمه في الشغل يالا تتعوض بكره ان شاء الله هامشيه وارجعلك
ايمان: لو ضروريه قوي روح.

فارس: ضروريه بس مش اهم منك انتي، كل حاجه تانيه تتعوض ما تقلقيش
فارس لبس وطلع لمجدي بره علي الباب
مجدي: سيادتك بعت رساله انك مش جاي انت بتستعـ.ـبـ.ـط ولا ايه؟ انت ناسي احنا ورانا ايه؟ المشروع الجديد اللي هنبدؤه النهارده لازم نقابل صاحب الارض اللي هنعمل فيها مشروعنا ولازم نقابل اللي هيتعاملوا معانا، فارس هو انا اللي هقولك احنا ورانا ايه؟ انت بتخطط للموضوع ده من امتي؟

فارس: عارف ان احنا ورانا حاجات مهمه بس النهارده مش هينفع اخرج، ايمان محتاجاني وانا هفضل معاها النهارده.

مجدي متضايق: نعم؟ ايمان؟ انت هتمثل عليا انا ولا ايه عيب عليك؟ ايمان مين دي اللي هتقعد علشانها احنا هنستعـ.ـبـ.ـط ولا ايه؟ ولا كدبت كدبه وصدقتها؟ ده انت مستحملها بالعافيه علشان امك؟ده انا قعدت قد ايه اقنعك تتجوزها هنستعـ.ـبـ.ـط بقي؟ايه؟ ده احنا دافنينو سوا ولا انت نسيت كل ما تبقي عايز تخلص منها تكلمني وتقولي مجدي الحقني اتصل بيا وقول اي مصيبه تخرجني بيها؟ شوفلك حجه غير دي يا فارس، قال ايمان قال، احنا هنكدب علي بعض ولا ايه؟ انت فاكراها هيام ولا ايه اه هيام كنت بتعشقها لكن ايمان؟ ايمان دي مجرد واجب وفرض عليك انت مضطر تستحمله.

فارس: خلصت كلامك، شوفلك سكه، قولتلك هقعد جنب مراتي محتاجاني، انت لما نجاه بتحتاجك مش بتكلم
مجدي: ايوه علشان دي نجاه حبيبتي لكن احنا بـ.ـنتكلم عن ايمان، انت تمثل الحب ده عليها هيا قدامها لكن معايا عيب عليك، انجز ويالا
فارس يدوب هيرد بس لقي مجدي تنح وبص وراه لقي ايمان واقفه ومن ملامحها شكلها واقف من بدري
فارس: ايمان؟ انتي واقفه هنا من امتي؟

ايمان ابتسمت بدmـ.ـو.ع: من ساعت ما قالك انتو دفنينو سوا، علي العموم انا كنت جايه اقولك روح مشاوريك المهمه انا كويسه وانت مش متضطر تقعد جنبي وبدال ما تتصل بيه وتخليه يتصل بيك روح من دلوقتي
سابتهم ودخلت وفارس نادالها بس هيا جريت من قدامهم
مجدي: فارس انا مش اقصد
فارس زق مجدي: ممكن تغور بقي من هنا اتفضل
قفل الباب ودخل جري وري مـ.ـر.اته اللي بتعيط والمره دي عندها حق تعيط وهو مش عارف يقولها ايه؟

قعد وراها وبيحاول يضمها وهيا بتبعد عنه
ايمان: ارجوك انت مش مضطر للتمثيل ده ارجوك
فارس: تمثيل ايه بس، مجدي ده متـ.ـخـ.ـلف، بقي تصدقي مجدي وتكدبيني انا؟ انا فعلا بحبك يا ايمان، صدقيني
ايمان بتشاور بدmاغها لأ
ايمان: ارجوك سيبني لوحدي ارجوك يا فارس، ارجوك بدال ما نتخانق تاني انا مش حمل خناق سيبني لوحدي ارجوك
بتعيط جـ.ـا.مد وهو اضطر يسيبها ويمشي ونزل علي الورشه وهناك شاف مجدي.

مجدي: اسف يا فارس مش اقصد بس انت استفزتني الصراحه
فاسر: نعم استفزيتك؟ مراتي خارجه من محنه وانت جاي بيتي تهدو علي دmاغي وتقولي استفزيتني؟ انت ياما غلطت وانا بدافع عنك قدام نجاه وانت جاي تعمل ده؟
مجدي: بقولك ايه ما تعملش فيلم
فارس: ما اعملش فيلم؟ تصدق فعلا مش هعمل فيلم سوري
ومره واحده ضـ.ـر.به وقعه في الارض
مجدي مسح الدm من بوقه وبص لفارس
مجدي: انت بتضـ.ـر.بني علشان دي؟
فارس: اللي بتتكلم عنها دي تبقي مراتي.

مجدي: ودلوقتي افتكرت انها مراتك؟ ماهي مراتك من اكتر من سنه
فارس: مالكش فيه
مجدي: دلوقتي ماليش فيه؟ انت طول عمرك بتعتمد عليا في كل كبيره وصغيره دلوقتي جاي تقولي مالكش فيه؟
فارس: انا بعتمد عليك! في ايه؟ انا واخدك معايا كده في الورشه بحق الصحوبيه مش اكتر
مجدي: انا اللي وقفت الورشه دي انا وبس انت جيت علي الجاهز وانت بتشتغل خدام عند مراتك الهانم ولا نسيت؟
فارس: انا مخدmتش عند حد احترم نفسك.

مجدي: امال كنت بتعمل ايه في بيتها؟ هاه؟ وحتي اما رجعت هنا كان مشغلاك زي الفاعل
فارس: لحد كده واخرس خالص
مجدي ؛ ولو ما خرستش؟
فارس: هعمل كده
وبدؤا يضـ.ـر.بوا في بعض الاتنين ويتخانقوا جـ.ـا.مد واي حد بيحاول يدخل بينهم بيضـ.ـر.ب
واحد من العمال طلع يجري
حسن: يا ام فارس، يا ام فارس
منيره طلعت البلكونه تشوف ايه
منيره: في ايه يا واد يا حسن
حسن: سي فارس وسي مجدي بيتخانقوا وهيمـ.ـو.توابعض ومحدش عارف يفصلهم.

منيره صوتت ونادت علي ايمان اللي طلعت بسرعه
ايمان: في ايه يا ماما؟ بتصوتي ليه؟
منيره: فارس ومجدي بيتخانقوا وهيمـ.ـو.توا بعض الحقيهم والنبي يا ايمان، اجري انا مفييش صحه اجري والنبي يا ايمان اجري
ايمان نزلت جري علي الورشه وهناك شافت الناس متجمعه والاتنين بيضـ.ـر.بوا في بعض وفي نفس الوقت وصلت نجاه وكل واحده وقفت في وش جوزها توقفه وتشـ.ـده، وفعلا كل واحده اخدت جوزها وطلعت بيه علي بيتها...

منيره جريت علي فارس: ليه كده في ايه؟ من امتي بتتخانقوا كده؟
فارس: متـ.ـخـ.ـلف وا.طـ.ـي
ايمان: معلش يا امي سيبيه دلوقتي، انا هنضفه
ايمان اخدته اوضتها وجابت عده الاسعافات وبدئت تمسح وشه
فارس: الوا.طـ.ـي نسي ان انا اللي عملته بني ادm.

مجدي عند مـ.ـر.اته: دلوقتي جاي يقولي ماليش دعوه وماليش فيه، ده لولا انا كان زمانه، انا اللي اشتريت الورشه وانا اللي وقفتها وهو جه علي الجاهز
فارس مع ايمان: ناسي انه لولا فلوسي مكنش عرف اصلا يشتري الورشه ولولا خبرتي مكنش استمر نسي...

مجدي: نسي كل مره وقفت معاه فيها، ، انا اللي اقنعت ايمان تتجوزه وانا اللي اقنعته هو يتجوزها دلوقتي يقولي مالكش فيه...

فارس: جاي بيتي يهده ويقولي نرفزتي، كان المفروض قــ,تــلته...

ايمان: خلصت؟ ما قــ,تــلتوش ليه؟اهو كنت قــ,تــلت صاحبك ودخلت السـ.ـجـ.ـن، ولا ايه؟
نجاه لمجدي: ايه اللي حصل لده كله، من امتي انت وفارس بتتخانقوا كده؟
مجدي: علشان هو وا.طـ.ـي
ايمان: نسيت يا فارس انه صاحبك؟زعلان منه ليه علشان قال كلمه حق؟
فارس مسك ايدها وزقها: والله ما نقصاكي كلمه حق ايه ابو حق؟ لما يجي يقول موقف حصل من اكتر من سنه وقدامك ده يبقي ايه؟ وبعدين انتي مش فاهمه حاجه فاسكتي.

ايمان: مش فاهمه ايه؟ حبك الغريب ولا تمثيلك عليا من شويه؟
فارس: انا ما بمثلش والمفروض تكوني واثقه فيا مش كلمه توديكي وكلمه تجيبك
ايمان: انت فعلا كنت بتخليه يكلمك ويقولك تعال علشان تخلص مني؟ انت فعلا حبتني؟ ولا كله كان كلام وخلاص؟ ارجوك علي الاقل خليك صريح معايا انت مديونلي بده.

فارس: صدقيني، مش هكدب عليكي وقولك اني حبيتك من زمان والكلام ده لأ، وفي الاول ايوه كنت ساعات بتصل بيه واقوله يتصل بيا بس ده كان قبل ما نتجوز، والله قبل ما نتجوز، لكن بعد ما اتجوزنا عمري ما عملتها صدقيني.

ايمان: مصدقاك في دي بس انا فعلا مش هيام ولا عمري هكون، انت اه ممكن تكون اتعودت عليا وعلي وجودي بس مش حب، ده انت مقدرتش تقلع دبلتها ومحتفظ بصوركم وجيت اتخانقت معايا وكنت مستعد تطلقني ولما صوره واحده اختفت قلبت الدنيا، انت جيتلي تكمل خناقك علشان صوره ناقصه، ده تسميه ايه ان مكنش عشق مـ.ـجـ.ـنو.ن، انا راضيه بنصيبي معاك وانا كويسه ( مسحت دmـ.ـو.عها وبصتله ) انا هرضي باللي تقدmهولي خلاص؟ قوم روح شغلك وهترجع تلاقيني بشكل تاني خالص ومش هتخانق معاك وده وعد مني.

فارس مسك وشها بايده: انتي فاهمه كل حاجه غلط يا ايمان، تمسكي بذكرياتي مش حبا في هيام ابدا، احتفاظي بذكرياتي علشان اتعظ منها وانا اسف اني ما وضحتلكيش النقطه دي وده عرفت دلوقتي انه غلط شنيع مني، يمكن لو كنت وضحتها كنا تلافينا حاجات كتير، لحظه
قام وفتح دولابه وجاب الصندوق وفتحه قدام ايمان
ايمان دورت وشها بعيد.

فارس: لا بصيلي هنا، افهمي، كل حاجه في الصندوق ده مرتبطه بذكري انا عايز افضل فاكرها، شوفي الصوره دي ( صوره في حـ.ـضـ.ـنه ونايمه علي كتفه ) دي اتصورناها في حفله كانوا عملينها وكنت تعبان في الحفله دي جدا فوق ما تتخيلي لدرجه اني مش قادر اصلا اقف ولو دققتي في ملامحي هتشوفي ده وهيام ما اهتمش المهم عندها المنظر واصحابها وحفلتها لدرجه ان ابوها اللي طلب منها تسيبني امشي واغمي عليا في العربيه والخدامين شالوني وطلبولي دكتور وكان اول مره اتعب كده وهيام رجعت اتخانقت معايا علشان تعبت وعلشان ما فضلتش معاها في حفلتها...

( طلع صورتين كانوا عريانين فيهم في الدش والبانيو) الصورتين دول كنا في شهر العسل واكتشفت صدفه وانا بقلب في موبيلها الصورتين دول انها صورتهملي علشان توريهم لاصحابها وتتمنظر بيهم واتخانقنا كتير جدا عليهم، ومسحتهم من عندها بس اشترطت نحتفظ بنسخه فعملت دي بنفسي.

( طلع صوره كانت حـ.ـضـ.ـناه قوي ) دي ساعت ما اشتغلت مع ابوها غـ.ـصـ.ـب عني علشان اليق بمركزهم ومستواهم وربنا العالم انا كنت بروح الشغل ده ازاي؟ كنت بكره كل لحظه فيه
( صوره فيها هيا قاعده علي حجره وباسته) دي اتخانقنا لان امي وفرح وابويا جم عندنا وهيا رفضت تقابلهم وزعلوا ساعتها ومشيوا وهيا قال كانت بتصالحني ومامتها صورتنا الصوره دي.

( صوره كانت علي كتفه شايلها ولابسه مايوه ) دي كنت شايلها ومدخلها جوه لاننا كنا بـ.ـنتخانق علي المايوه اللي لابساه ولو حد صور وشي كنت بطلع نار ان مراتي لابسه ده قدام اصحابها وحد منهم صورنا
كل صوره من دول لها جانب تاني انا عايز افضل فاكره، ايوه اللي يشوفهم يقول حب لكن انا شايفهم عبء وانانيه وتضحيه ملهاش اي معني ومنتهي الغباء مني.

ايمان مستغربه من كلامه: والصوره اللي جيت اتخانقت معايا عليها؟ كان الحب في عنيك
فارس ابتسم بو.جـ.ـع: دي قمتهم بقي، اه فيها حب في عنيا فعلا واتصورناها بحب
ايمان: علشان كده هيا مهمه؟ انها الوحيده اللي اتصورتوها بحب؟

فارس: لا دي مهمه لانها اكتر صوره و.جـ.ـعتني قوي، الصوره دي اتصورناها في عيد ميلاد هيام، العيد ميلاد اللي ابويا مـ.ـا.ت فيه وانا كنت ساعتها معاها ومش معاه في المستشفي وده لو فضلت مليون سنه عمري ما هنسي الليله دي، انا فضلت معاها ارقص واغني وابويا بيمـ.ـو.ت وبيطلع في الروح، واحده غيرها كانت لغت الحفله وقالتلي خليك جنب والدك لكن هيام لأ رفضت وقالت انها عزمت الناس وانها هتزعل وابويا اصر ساعتها اني اروحلها وانا مقولتش لأ ورحت وهفضل عمري كله نادm علي اللحظه دي.

ايمان ضمته وحست بو.جـ.ـعه وانها ظلماه
ايمان: وقميص النوم؟

فارس: ده كانت لابسه اخر يوم كانت هنا، اليوم اللي ضـ.ـر.بت فيه عيال فرح وطردت فرح نفسها من البيت وانا دخلت وهيا بتزفها ووقعت تحت رجليا وساعتها كانت صدmه عمري، والبرفان قبل ما تسألي كانت طلبته مني وانا اشتريتهولها في اليوم اللي امي تعبت فيه وهيا حبستها ولما كلمتها قالتلي انها مخليه بالها منها وانها بتريح ونايمه وانا صدقتها ورحت جيبتلها البرفان اللي هيا طلباه.

، كل حاجه هنا وراها ذكري مؤلمه يا ايمان وانا عايز الذكريات دي لكن لو ده معناه اني هخسرك يبقي مش عايزهم وخديهم اعملي فيهم ما بدالك، انتي الحاضر بتاعي ومش عايز غيرك انتي وبس
انتي لازم تتعلمي تثقي فيا وفي حبي ليكى..
انا بحبك بجد يا أيمان ومش مجدي بس اللي مستعد اضـ.ـر.به واخسره علشانك لأ، الدنيا كلها في كفه وانتي في كفه...
ايمان: انا مش عايزه اصدق انك بتحبني
فارس: ليه؟

ايمان: لاني اتعودت علي جـ.ـر.حك لكن لو اقتنعت انك بتحبني مش هستحمل جـ.ـر.حك تاني، الجـ.ـر.ح من الحبيب غير، ارجوك يا فارس
فارس: ايمان، ارجوكي انتي صدقي حبي بقي انا محتاجه اكتر منك، محتاجك انتي...
مد ايده ليها ومستنيها تدخله جنتها وتسمحله يحبها...
فارس: ارجوكي انتي يا ايمان، صدقي حبي بقي، انا محتاجك اكتر ما انتي محتاجاني
مد ايده ليها مستنيها تثق فيه وتقرب منه وهيا اترددت بس استسلمت لحـ.ـضـ.ـنه...
بعد فتره طويله مع بعض
فارس: بقولك
ايمان: قول
فارس: ايه رأيك نخرج انا وانتي نتمشي سويه؟
ايمان: يالا..

خرجوا الاتنين واتمشوا كتير واكتشفوا حاجات كتيره في بعض
فارس: ايه رأيك لو اشتريلك لبس علي ذوقي؟
ايمان: لبسي مش عاجبك؟
فارس: لا طبعا مش كده بس انا حابب اشتريلك حاجه علي ذوقي انا؟
ايمان: اوكي يالا
دخلوا محل فخم جدا وايمان كانت بتبص يمين وشمال مبهوره بالمحل
ايمان: اولا المحل ده هتبقي الاسعار فيه خياليه
فارس: وثانيا؟
ايمان: وثانيا مفيهوش حاجه مناسبه، ده لبس ما ينفعش يتخرج بيه ابدا، ده مش لبس محجبات.

فارس ابتسم: ومين قالك اني هجيبلك لبس خروج؟
جت موظفه عليهم: في حاجه معينه بتدورا عليها؟ ازاي اساعدكم؟
ايمان فاتحه بوقها وفارس مبتسم من شكلها
فارس: اوكي شوفي يا ستي، انا عايز بناطيل جينز اللي الله اعلم بتلبسوها ازاي، قصيره وضيقه وعليها بلوزات ملهاش اي لازمه في الحياه، من الاخر شوفتي البنات الموديل اللي بيطلعوا في الاغاني؟ انا عايز الاستيل ده
ايمان: انت بتقول ايه؟
فارس: معترضه علي ايه؟
ايمان: انت طبيعي؟

فارس: جدا، ممكن لو سمحتي؟
الموظفه: طبعا اتفضلوا معايا
وبدأت تتطلع بناطيل شكلها ضيق جدا
ايمان: ده مش مقاسي ابدا
الموظفه: لا اعتقد انه مقاسك ممكن تقيسي واحد حضرتك بحيث نبقي عارفين المقاس بالظبط ونختار علي اساسه؟
ايمان بصت لفارس اللي ابتسم واخد البنطلون وعطاه لايمان
دخلت البروفه تقيس البنطلون قدام اصرار فارس وهو وقف علي الباب مبتسم وسامع دربكه كتير
فارس: انتي كويسه جوه؟

ايمان: انا مش عارفه اصلا بيلبسوا ام البناطيل دي ازاي؟ مش راضي يدخل اصلا مش مقاسي، ، انا عايزه عشر مقاسات اكبر
الموظفه: يا افنـ.ـد.م ده مقاس حضرتك لو حابه اساعدك ادخلك؟
ايمان: لا متشكره، لبسته بس ضيق ومش مقاسي وهاتي مقاس اكبر
فارس: طيب اطلعي اشوف شكله فيكي الاول
فتح الباب وهو بصلها
فارس: ماهو حلو اهو؟ ومظبوط
ايمان: ضيق جدا.

الموظفه: طيب ممكن تتحركي لحد الكرسي ده؟( ايمان اتحركت ) ممكن تقعدي (قعدت ) حطي رجل علي رجل
الموظفه: البنطلون مقاسك بالظبط، حضرتك بس علشان اول مره تلبسي حاجه ضيقه كده متهيألك، لكن طالما بتقدري تتحركي وتقعدي فيه يبقي مقاسك، وبعدين هو هيريح في اللبس لو اوسع مش هيبقي حلو
فارس: اوكي دلعينا بقي يالا
الموظفه ضحكت وبدئت تنقي هيا وفارس اشكال الوان
الموظفه: مش عايز حاجه مقطعه، طالع موضه قوي؟

فارس بص لايمان: طبعا عايز مقطع
ايمان: انت مش طبيعي النهارده، ده قديم ودايب ومقطع وشايف سعره كام؟
فارس: احنا متجوزين بقالنا قد ايه؟ اكتر من سنه ودي اول مره نخرج مع بعض ما تبقيش غلسه واستمتعي وبس ممكن؟
الموظفه: مش عايز هوت شورت
فارس: والله لو شكله زي اسمه فاكيد عايزه طبعا
ورتهوله وهو ضحك اول ما شافه واخده طبعا
وهو بيحاسب
الموظفه: ممكن اسأل سؤال؟
فارس: اتفضلي.

الموظفه: اعذرني لتطفلي بس حضرتك اشتريت حاجات كتير وغاليه ومرات حضرتك محجبه فهتلبسهم فين؟
فارس: في البيت ليا فين المشكله؟
الموظفه: كل ده علشان البيت؟
ايمان: قوليله والنبي؟
فارس اخدها وطلع وهما ماشين ايمان مره واحده نطت قدامه
ايمان: جنون بجنون تعال معايا
فارس: فين؟
ايمان: زي ما انت لبستني علي مزاجك انا كمان هلبسك علي مزاجي وشـ.ـدته لمحل ملابس شبابيه
فارس: انا مش هلبس البدي الملزق ده.

ايمان ضحكت: هتلبسه، وبعدين بالعضلات دي مش عايز تلبسه ليه؟ده انت هتبقي مز علي الاخر
البابع: فعلا جـ.ـسمك ده شباب كتير بيتمنوه، والحاجات دي هتبقي حلوه فيك
وفعلا اشترت ليه علي ذوقها هيا وهو مشي بحاجه من الللي اشتريتهم، اتغدوا مع بعض والمفروض يروحوا
فارس: ايه رأيك لو نكمل وصله الجنان؟
ايمان: انا معاك
فارس طلع تليفونه وهيا بصاله واتصل بحد.

فارس: ايوه يا نواره، بقولك يا قلبي انا هاخد ايمان وهطلع علي اي مكان نغير جو يومين ايه رأيك؟
منيره: ودي محتاجه رأي دي، اتوكل وخلي بالك منها
فارس: اوك يا ست الكل
ايمان: انا كنت متخيله سهره في اي مكان مش يومين بحالهم
فارس: مش كتير عليكي وبعدين احنا فعلا محتاجين نبدأ من الاول انا وانتي صفحه جديده وحياه جديده
اخدها وطلعوا علي اقرب بحر قابلهم واخد شاليه قريب من البحر.

فارس: بما انك نمتي طول الطريق فاكيد دلوقتي مصهلله؟
ايمان ضحكت: اهممم وبعدين؟ في دmاغك ايه؟
فارس: وبما ان الجو ساقعه بالليل مش هينفع ننزل البحر فقدامنا حاجه واحده
ايمان: اللي هيا؟
فارس: اطلعي حالا وتعمليلي عرض ازياء لكل حاجه اشتريناها النهارده
ايمان: انا مش بحب اقلع والبس كتير
فارس: طيب خلاص هروح اسهر في اي ديـ.ـسـ.ـكو واكيد في كتير هنا وانتي اطلعي نامي
ايمان: لحظه ونازله يا غلس.

فارس: بسرعه واه خلي الهوت شورت للاخر
شغلها مزيكا عاليه وعاشوا جو من الجنون، جو عمره ما تخيل انه ممكن يعيشه مع ايمان، ولاول مره تعدي ليله كامله فارس ما يفتكرش حتي هيام
عاشوا يومين من الجنون والحب...
وهما مع بعض قبل ما يناموا
ايمان: مش هتصالح مجدي؟
فارس: مش عارف، هو اتهبل، مش عارف انا كان ماله؟
ايمان: صالحه، علشان خاطري
فارس: المفروض انتي اكتر واحده تقوليلي ما اصالحوش.

ايمان: ليه؟ مجدي صاحبك من زمان قوي، انا من ساعت ما وعيت علي الدنيا وانتو اصحاب فمينفعش الصحوبيه دي تنتهي كده...
فارس: فعلا انا نسيت انك انتي عيله بـ.ـنت امبـ.ـارح
ضـ.ـر.بته علي صدره واخدها في حـ.ـضـ.ـنه
فارس: لا بجد انتي ليه مهتمه بمصالحتنا كده؟
ايمان: لان مجدي له معزه خاصه عندي
فارس: نعم يا روح امك
ايمان: اهدي بس، انا مديوناله باني في حـ.ـضـ.ـنك دلوقتي لولا هو مكنتش اتجوزتك
فارس: اشمعني بقي وهو دخله ايه؟

ايمان: فاكر لما اشترينا الشبكه وتاني يوم الصبح شوفتيني بيها وسألتني رايحه فين بيها؟
فارس: اه فاكر.

ايمان: لو تفتكر انا ساعتها شوفت مجدي قبلك وسألني جايه ليه وقلتله جايه ارجع شبكتك وساعتها هو فضل يقنع فيا لأ وانك محتاجني في حياتك واني اتمسك بيك وما استسلمش واديك بس فرصه وانا كنت متردده وبعدها انت كنت جاي فقالي اقوله ان نجاه عايزه تشوف الشبكه وساعتها انت سألتني رايحه فين فلقيت نفسي بقولك نفس كلامه وانت ساعتها ضحكت وقولتلي انك افتكرتني هرجعها ليك
فارس: يعني تفكيري كان صح وكنتي عايزه تسيبيني؟

ايمان: انت بتصعبها قوي يا فارس علي اللي بيحاول يقرب
فارس فتح ايديه
فارس: انا فاتحلك درعاتي اهو وبناديكي...
وهيا لبت الندا...
عند مجدي
نجاه: وبعدين هتفضل قاعد في البيت كتير؟ ومخاصم صاحبك؟
مجدي: وهو يعني ما يجيش يصالحني ليه؟

نجاه: لانك انت اللي غلطان! واحد قالك مـ.ـر.اته تعبانه وانت اكتر واحد شايف الظروف بينهم وبدال ما تساعده بكلمه رايح تهدها فوق راسه وتقوله انت ما بتحبش مراتك وقدامها عايزو يعمل ايه؟ يطبطب عليك؟
مجدي: مكنش قدامها هيا اللي طلعت
نجاه: يا سلام! ماهو بيتها وده معرض انه يحصل انت ليه قلت كده؟ ليه يا مجدي؟ وكأنك...
مجدي: وكأني ايه؟ سكتي ليه؟
نجاه: وكأنك غيران منه؟
مجدي تنح: انا اغير من فارس؟ عنده ايه زياده عني؟

نجاه: ماهو ده اللي انا مستغرباله، عنده ايه زياده عنك؟ انت عندك عيلين ضفرهم بالدنيا، وهو ابنه سقط من قبل حتي ما يشوف النور، انا وانت مع بعض وهو حب عمره افترق عنه وحاليا بيصارع في علاقه الله اعلم هتكمل ولا لأ؟ فليه عايز تهد حياته اكتر من كده؟
مجدي: بطلي هبل بقي، واسكتي
نجاه: هبطل وهسكت بس هتصالحه امتي؟
مجدي: هو اخد مـ.ـر.اته وسافر لما يرجع ربك يسهلها.

فارس رجع هو ومـ.ـر.اته اخر الليل ودخل فارس لامه طمنها انهم وصلوا وارتاحوا والصبح ايمان كلمت عيلتها وبلغتهم برجوعها
لبست بنطلون جينز برمودا استرتش وعليه بدي عريان مع ميكب خفيف كان كفيل يخليها نجمه من نجمـ.ـا.ت الفيديو كليب
فارس كان قاعد مع مامته وفرح وهيا طلعت ففرح صفرتلها وايمان اتحرجت
فرح: ده انتي مزه واحنا مش واخدين بالنا
ايمان: اخوكي هو اللي عمل كده
فرح: يا نمس عملت ايه في البـ.ـنت؟

فارس بتريقه وبلهجه افلام الكرتون: اطلقت الحريه للطاقه الكامنه
كلهم ضحكوا وايمان قعدت جنب فارس بس بعيد فشـ.ـدها عليه
فارس: مفيش حد غريب علشان تعملي مسافه بينا
شويه والباب خبط فقامت دخلت وفارس راح يفتح وكان حماه وحمـ.ـا.ته
فارس: تعالي ايمان محدش غريب، باباكي ومامتك.

الاتنين كانوا متوقعين واحده دبلانه تايهه مريـ.ـضه زي ما كانت قبل ما تسافر مع جوزها بس اول ما شافوها بلبسها وبالحب اللي في عنيها مكنوش مصدقين ان دي ايمان بـ.ـنتهم.

اخر النهار الباب خبط وكان المره دي مجدي
مجدي: ادخل ولا ايه؟
فارس سكت ومنيره جت من وراه: ادخل يا واد وانت من امتي بتستأذن؟
فارس: من ساعت ما بقي بيهبل
مجدي دخل وقعد هو وفارس لوحده
مجدي: انا اسف يا فارس علي اللي حصل بس انت المفروض تبقي عارف انه مكنش قصدي
فارس: انت جاي بيتي تقولي ما بتحبش مراتك وبتمثل عليها وتقولي مش قصدي؟
مجدي: انا غلطت بس كنت ساعتها مهتم اكتر بالشغل فاعذرني، انا غلطت.

فارس: انا كمان غلطت لما مديت ايدي عليك هناك
مجدي: انت كان عندك حق انا كنت غـ.ـبـ.ـي ومتـ.ـخـ.ـلف كمان
فارس: مش انت لوحدك يا صاحبي مش انت لوحدك
مجدي: يعني اصحاب؟
فارس: انت عندك شك في كده؟
منيره طلعت: انتو اخوات مش اصحاب والاخوات بيتخانقوا ويتصالحوا بس ما بيبعدوش عن بعض
مجدي: طيب ممكن اعتذر لايمان؟
فارس نادي عليها وخرجت
مجدي: هيا احلوت اليومين دول ولا انا متهيألي؟
فارس: انت مال اهلك؟ انت جاي تبص لمراتي يالا؟

مجدي: والله ما اقصد ابدا
اعتذر وفضل معاهم شويه ونزلوا الاتنين مع بعض يتكلموا في امور الشغل اللي اتعطل وبعد ما خلصوا فضلوا شويه ساكتين
فارس: ايمان قالتلي
مجدي: علي ايه؟
فارس: انها كانت عايزه ترجع الشبكه وانت منعتها
مجدي: انت محتاجها في حياتك وكنت عارف انك مع الوقت هتحبها لان هيا انسانه كويسه
فارس: متشكر علي وقوفك جنبي
مجدي: اي خدmه، فارس
فارس: ايه؟

مجدي: نجاه وهيا بتكلمني قالتلي حاجه غريبه؟ قالتلي انها حست ان انا عملت كده علشان بغير منك
فارس ضحك: انت تغير مني؟ ليه؟ لو حد هيغير المفروض ابقي انا؟ انت عندك كل حاجه مش عندي، وربنا يبـ.ـاركلك فيها لاحسن تقول اني بقر ولا حاجه
مجدي ضحك: بس للاسف يا فارس انا فعلا غيرت منك؟

فارس: ليه؟ علي جوازي الفاشل؟ وعلي المشاكل اللي ما بتنتهيش؟ علي جوازي التاني اللي عملته غـ.ـصـ.ـب عني؟ علي خناقي مع مراتي كل يوم والتاني؟ علي العيل اللي سقط؟ علي ايه بالظبط؟

مجدي: معرفش علي كل ده اه، ديما بحس انك مهم، هيام مثلا لما حبتك؟ شغلك مع ابوها؟ لما اشتريت الورشه؟ لما رجعت تشتغل معايا؟ ذكائك وشطارتك في الشغل؟ ايمان نفسها وحبها ليك؟ ودلوقتي اهو كمان بدأت تحبها، ساعتها قولت بكل المشاكل دي وناجح في شغله فما بالك لو اموره اتصلحت وحب مـ.ـر.اته وبقي سعيد هيعمل ايه في الشغل؟ هيبدع؟هتوصل لاعلي نقطه وفي وقت قياسي، غيرت منك، فسامحني.

فارس: بص يا مجدي احنا الاتنين غلطنا واتصالحنا وانتهي الموضوع علي كده، اقفل بقي الحوار ده كله، تعال نركز في شغلنا لان زي ما انت بتقول انها هبدع وعندي فكره جهنميه هتنقلنا فووووق
فارس فعلا هو ومجدي ركزوا في الشغل وبدؤا يطلعوا لفوق وايمان عايشه قصه حب مع جوزها وبتتفنن في اسعاده...

في يوم كان في شغله واتصلوا بيه من شغل مـ.ـر.اته وبلغوه انها تعبانه واغمي عليها فطلع يجري عليها ولما وصل كانت فايقه وكويسه واخدها علي البيت وهناك اصر يروحوا يطمنوا عليها لانه خاف انها تكون تعبت تاني او السكر عالي تاني
راحوا للدكتوره داليا زي ما ايمان طلبت وهناك حكالها اللي حصل وعملتلها تحاليل واستنوا النتيجه لحد ما طلعت، فارس طلع المعمل يجيب النتيجه ومـ.ـر.اته في الاستراحه مستنياه.

اخد النتيجه وبيقلب فيها بيشوف ايه اللي يعرف يخمنه، بيبص للنتيجه والنسبه بتاعتها المفترضه وشايف ان اغلب التحاليل كويسه علي قد ما فهم لحد ما قري كلمه خلته اتصـ.ـد.م
Pregnancy test: positive
الدنيا لفت بيه وقراها كذا مره وبيحاول يفهم وبيترجم في عقله يعني ايه positive ويعني ايه negative وايه الفرق بينهم لحد ما وصل عند مـ.ـر.اته اللي اول ما شافت وشه وقفت قدامه
ايمان: في ايه التحاليل فيها ايه؟
فارس: مفيهاش.

ايمان: امال انت كده ليه؟
فارس بصلها بتوهان: تحليل الحمل positive
ايمان: يعني ايه؟
فارس: positive، يعني ايجابي يعني فيه يعني موجود، يعني بالعربي كده انتي حامل
ايمان شويه مش مصدقه وبعدها نطت في حـ.ـضـ.ـن فارس اللي شالها وحس انه ممكن يعمل اي حاجه في اللحظه دي، دخلوا للدكتوره اللي اول ما شافتهم
داليا: تخميني طلع صح مراتك حامل صح؟
الكل كان فرحان لفارس وايمان وفارس كان ناقص يشيل مـ.ـر.اته من علي الارض، كان فرحان جدا.

وفضلوا متابعين مع داليا وفي مره عندها
داليا: باشمهندس فارس ممكن اطلب من حضرتك طلب؟ او هو رجاء؟ او خدmه؟
فارس: طبعا اتفضلي قولي علي طول
داليا: ابني امجد لسه متخرج من ميكانيكا سيارات وعايز يتدرب عندك
فارس: يتدرب عندي؟ انا عندي ورشه وبعدل عربيات او بصلحها مش مصنع او شركه، اعتقد ان حضرتك ممكن بسهوله تشوفيله مكان راق يتدرب فيه او يشتغل فيه؟

داليا: عارفه كل الكلام ده بس اللي انا فهمته منه انك لك شهره في عالم السيارات وهو حابب نفس مجالك ده وعايزك انت بالاسم، فلو ممكن؟ لو مش عايز براحتك؟
فارس: لا لا طبعا خليه ينورني في اي وقت، خليه يجرب براحته
داليا قالت لابنها وفرح جدا بانه هيتعلم علي ايد عبقري السيارات فارس
جوز داليا: انتي وابنك مجانين بقي يرفض اكبر شركات علشان يتدرب في ورشه؟
داليا: علي حسب ما فهمت وسمعت ان ورشه فارس مش مجرد ورشه.

جوز داليا: هو مش فارس ده جوز بـ.ـنت صاحبتك..
داليا: انت لسه فاكر؟دول اطلقوا من زمان قوي
جوز داليا: اممم، ايهههه روحتي فين؟ سرحتي في ايه كده؟
داليا: بقولك يا محمود؟ هو لو انا كدبت في حاجه وعدت من زمان لازم اعترف بيها ولا خلاص؟
محمود: ايه الالغاز دي؟ حاجه ايه اللي غلطتي فيها؟
داليا: لما فارس كان متجوز هيام ( حكتله اللي حصل )
محمود: طيب هما اطلقوا بسبب الموضوع ده؟
داليا: لا لا خالص
محمود: هو مبسوط مع مـ.ـر.اته؟

داليا: جدا هيا حامل وهو طاير بالحمل ده واعتقد ايوه بيحبها
محمود: يبقي مالوش لازمه تفتحي جروح الماضي، وبعدين هيام مسافره بره مصر هيا وامها يبقي لازمتها ايه؟
فارس استقبل امجد ابن داليا وبدأ يعلمه والولد فرحان جدا
في يوم راجع بيته مشغول الدmاغ وسرحان
ايمان: السرحان ممنوع مالك؟
فارس: مشاكل شغل
ايمان: طيب احكيلي.

فارس: في مصنع معروض للبيع وبصراحه سعره لقطه لان اللي هيبيعه مزنوق جدا في فلوس فعارضه بتلت سعره تقريبا بشرط الفلوس كاش علي التربيزه واحنا لو خدناه هقدر اعمل النقله اللي انا عايز اعملها، انا عايز انا اصنع العربيه مش اعدلها بس، عايز انا اخد توكيل اي موديل وانا استورد وانا اعدل وانا انزلها في السوق فالمصنع ده هيبقي نقله كبيره
ايمان: طيب كويس جدا فين المشكله؟ ايه اللي موقفك؟

فارس: الفلوس طبعا، الراجـ.ـل طالب ٢، ٥ مليون علي التربيزه، وطبعا احنا معناش مبلغ زي ده جاهز، والمشكله ان الراجـ.ـل عطانا فرصه اربع ايام والا هيبيعه
ايمان: معاكو كام من ٢ مليون دول؟

فارس: انا ممكن اجمع حوالي مليون و٢٠٠ الف بالعافيه ومجدي قال اخره مليون كده فاضلنا ٥٠٠ الف، نص مليون بحالهم، فبالتالي كل الاحلام بشششس بتتدmر المشكله ان المصنع ده لو راح مش هنعرف نجيب زيه تاني، اولا جاهز معداته جاهزه سعره لقطه، فرصه العمر حلم بعيد صح؟ وبعدين حتي لو اخدنا المصنع هنبقي علي الحديده ومصنع زي ده محتاج لفلوس علشان تمشيه! من الاخر هيا متقفله من كل الجوانب اصلا..

ايمان: حبيبي قدامك اربع ايام، هتتسهل وهتقول ايمان قالت
فارس حـ.ـضـ.ـنها: باذن الله دعواتك حبيبي
فارس نزل شغله وايمان خرجت وراحت لاختها
هدي: خير في ايه كلمتيني وقلقتيني
ايمان: خير، البيت اللي اخدناه انا وانتي من كام سنه فكراه؟
هدي: طبعا فكراه ماله؟
ايمان: عايزه ابيعه محتاجه لفلوس ضروري يا هدي فيا اما تشتري نصيبي يا اما توافقي نبيعه بسرعه
هدي: طب انا ممكن اسلفك قولي عايزه ايه؟
ايمان: عايزه نص مليون معاكي؟

هدي: نعم يا اختي، نص ايه؟ وبعدين البيت اشتريناه في ايام الرخص ب ٢٥٠ الف وقسطناهم وابوكي دفعلنا نصهم متخيله يجيبلك كام؟ ده اخره ٣٠٠ الف لو اتنطط
ايمان: هبيع دهبي والدهب غالي هيجيب يجي ٧٠ الف ومعايا ٥٠ الف محوشاهم من فارس من المصروف اللي بيدهوالي وانا معايا يجي ٣٠ الف يعني معايا في حدود ١٥٠ ومحتاجه الباقي
هدي: كل ده ليه؟ عايزه الفلوس دي ليه؟
ايمان: هقولك بس الموضوع بينا وما تعترضيش.

حكتلها علي كلام فارس كله
هدي: وانتي حابه تقفي جنبه يحقق حلمه؟
ايمان: اه، نفسي اعمل اي حاجه اساعده بيها وبعدين انتي مش متخيله فارس بيحلم بالمشروع ده ازاي؟
هدي: وانتي واثقه في فارس انك تسلميله كل حاجه كده؟ انتو كان بينكم مشاكل كتير
ايمان: كان، وبعدين انا وهو بنحب بعض جدا ده غير ابنه اللي في بطني، علاقتي بفارس اخدت شكل تاني، هتساعديني ولا ايه؟
هدي: يالا ننزل لعمك صبحي السمسار
نزلوا واول ما شافهم.

عم صبحي: اولاد حلال مصفي
هدي: اشمعني؟
عم صبحي: كنت لسه جايلكم
ايمان: خير يا عم صبحي؟
عم صبحي: خير يا بـ.ـنتي! الراجـ.ـل جاركم هد بيته وعايز يطلع بعماره جديده كبيره وهيمـ.ـو.ت علي البيت بتاعكم وكلمني كذا مره عايزه بالمبلغ اللي تحدودوه، البيت سعره الاصلي في حدود ٤٠٠ الف تقريبا هو مستعد يدفع ٦٠٠ الف بس ما تبيعهوش لحد غيره وكل يوم يكلمني
ايمان وهدي مش مصدقين اللي سمعوه.

ايمان: موافقين يا عم صبحي بس بشرط، الفلوس كاش بكره علي التربيزه وده شرطنا الوحيد يا اما هنبيعه لاي حد مستعد يدفع كاش ولو سمحت حط يافطه علي البيت مكتوب عليها للبيع
مشيوا من عند عم صبحي اللي فعلا حط اليافطه والراجـ.ـل جارهم اول ما شافها شالها وجري علي عم صبحي يتخانق معاه
الجار: انا قلتلك لازمني جاي تعرضه للبيع؟
عم صبحي: انا زي ما قالولي نفذت
الجار: عايزين فيه كام؟

عم صبحي: طالبين فيه مبلغ كبير وشارطين علي التربيزه وكاش
الجار: عايزين كام يا عم صبحي؟
عم صبحي: ٧٠٠ الف
الجار: نعم؟ البيت تمنه لما يتنطط ٥٠٠
عم صبحي: بين البايع والشاري يفتح الله بس ما تزعلش لو اتباع لغيرك، البيت موقعه كويس
الجار: مقدرش اجمع ٧٠٠ كاش
عم صبحي: يا ابني ده شرطهم
الجار: طيب كلمهم خليهم يقابلوني
عم صبحي اتصل بهدي وكانت ايمان لسه معاها بيتمشوا وطلب منهم يقابلوه وفعلا اتقابلوا.

الجار اول ما شافهم: ٧٠٠ الف كاش كتير اصبروا عليا
هدي وايمان بصوا لبعض
عم صبحي: ما انا قلتلك شرطهم كاش
ايمان: اه فعلا في شاري تاني عايزو
الجار: سيدهم الفرارجي صح؟ هيمـ.ـو.ت وياخده مني، طيب بصوا انا ممكن اجمع ٦٠٠ وكاش وعلي التربيزه! هاه؟ اكتر من كده للاسف مش هقدر، يا اما تدوني فرصه كام شهر؟

ايمان: لا يا عمي الاقربون اولي بالمعروف انت برضه جارنا واحنا ما يخلصناش نبيع للغريب وانت موجود بس بكره نكتب العقد ونستلم الفلوس
الجار: خلاص هاتو محامي ونكتب العقد ونطلع علي البنك اسلمكم وتمضوا تمام؟
وفعلا ده اللي تم وايمان متحمسه جدا تقول لجوزها وتشوف رد فعله ايه؟

باعوا واستلموا الفلوس وهدي قالت لاختها انها مش محتاجه حاليا الفلوس وتخليها معاها تفك زنقه جوزها وبعدها ترجعها، ايمان بقي معاها ٧٣٠ الف في حسابها وراحت باعت دهبها ب ٧٠ واصبح معاها ٨٠٠ الف جنيه في ليلتين ومش مصدقه نفسها انها معاها مبلغ زي ده راحت علي البيت جري مستنيه فارس يرجع...
رجع مخـ.ـنـ.ـوق زي عادته اخر كام يوم وايمان مستنياه باكبر ابتسامه واحلي ابتسامه لدرجه خلته يستغرب هيا مبتسمه ليه؟

فارس: في ايه؟ مالك؟
ايمان: عندي هديه ليك
فارس: هديه ليا انا؟ بمناسبه ايه؟ ايه المناسبه؟
ايمان: هو الواحده محتاجه مناسبه علشان تهادي جوزها؟
فارس: لا يا ستي، ايه هيا هديتك؟

ايمان طلعت شنطه صغيره وعطتها لفارس اللي اخدها وفتحها ولقي فيها فلوس
فارس: ايه ده؟
ايمان: فلوس
فارس: انا عارف انها فلوس، فلوس ايه دي؟
ايمان: ٧٠ الف خدهم
فارس ضحك بحب: حبيبه قلبي تسلمي خليهم معاكي لو احتجتهم هقولك اتفقنا؟
ايمان: انت محتاجهم
فارس: حبيبي انا محتاج ٥٠٠ الف نص مليون...
ايمان: ماشي فاهمه طيب شوف ايه تاني مع الفلوس ما تشوف هديتك كويس.

فارس بص وطلع الفلوس وورقه وقعت جابها وفتحها لقاها شيك باسمه ب ٧٣٠ الف يعني المجموع ٨٠٠ الف جنيه
فارس تنح وبص لايمان: ايه ده؟
فارس بص وطلع الفلوس وورقه وقعت جابها وفتحها لقاها شيك باسمه ب ٧٣٠ الف يعني المجموع ٨٠٠ الف جنيه
فارس تنح وبص لايمان: ايه ده؟جبتي منين المبلغ ده؟
ايمان: انت مالك جبته منين المهم روح هات مصنعك يالا
فارس: انتي اتجننتي ولا ايه؟ جبتي منين الفلوس دي؟
ايمان: بعت دهبي وكنت محوشه مبلغ كده وحوشت برضه مصروف البيت اللي بتديهولي.

فارس: دهبك ايه ومحوشه ايه؟ انتي بتستعـ.ـبـ.ـطي يا ايمان ولا شيفاني اهبل قدامك؟ دول ٨٠٠ الف؟
ايمان: ممكن تهدي علشان نعرف نتكلم؟
فارس: اهدي لما اعرف جبتي الفلوس منين؟ وبعدين مين قالك اني هقبل اصلا فلوس منك؟
ايمان: من كام سنه اشتريت انا وهدي بيت كان بسعر لقطه ونسيناه وامبـ.ـارح بعته ودي فلوسه
حكت لفارس كل اللي حصل بالتفصيل.

فارس: خلصتي كلامك؟ انتي ازاي تعملي كل ده من غير ما تقوليلي؟وبعديت انتي متخيله ان انا هاخد فلوسك كلها كده؟ انتي متخيله ان انا هقبل مراتي تصرف عليا؟انا مقبلتش اني اشتغل مع حمايا قبل كده لمجرد اني حسيت انه بيصرف عليا او بيزودلي الراتب..

ايمان: اولا انا غير حماك قبل كده، ثانيا الدهب انت اللي جبته والفلوس محوشاها منك اما البيت فهو مكنلوش فايده اصلا وبعدين انت هتعتبرهم سلف يا سيدي وابقي لما مشروعك يقف علي رجله ردهملي، انا مراتك يا فارس ومن حق الزوجه انها تقف جنب جوزها
فارس: تقف جنبه تشجعه توفرله كل ده ماشي لكن مش تصرف عليه! روحي رجعي بيتك وادي لاختك نصيبها او حطيهم في البنك اللي يعجبك اعمليه.

ايمان: انت بجد مستعد ان المصنع يروح من ايدك وحلمك يتدmر لمجرد ان كبرياءك واجعك؟
فارس: كبرياء ايه؟
ايمان: امال اللي انت بتعمله ده اسمه ايه؟
فارس: مش عايز مساعدتك
ايمان: طيب بلاش علشاني علشان خاطر اللي في بطني، ما تضيعش الفرصه من ايدك علشانه، مش انت عايز تضمن مستقبله؟ يبقي ما تضيعش فرص من ايدك وبقولك اهو اعتبرهم سلف يا سيدي طالما مش قابلني اساعدك، فارس فكر بعقلك..

فارس سكت وسابها ومشي وراح لشغله وكان سرحان تماما
مجدي: يا ابني، ايه بكلمك من بدري..
فارس: معلش مشغول شويه
مجدي: الراجـ.ـل اتصل وبيقول لو بكره مجبناش الفلوس هيبيعه لغيرنا، خلاص كده؟
فارس سكت وما ردش عليه
مجدي: فارس بتفكر في ايه؟
فارس: بفكر ادخل شريك تالت معانا ايه رأيك؟
مجدي: مين هو؟
فارس: ايمان
مجدي: نعم! مع احترامي الشـ.ـديد ليها بس ليه؟
فارس: لان معاها ٨٠٠ الف وعايزه تديهملي وانا مش عايز اخدهم كده.

مجدي قام وقف: مراتك معاها ٨٠٠ الف وانت قاعد هنا بتفكر؟ انا نفضت نجاه، بيعتها كل حاجه حتي نصيبها في ورثها في بيت ابوها! وسيادتك بتفكر!
فارس: معرفش مش متقبل الفكره ولو هاخد الفلوس منها هدخلها معانا شريك بالتساوي
مجدي: ازاي بقي؟
فارس: هديها ٢٠٠ اللي معايا وهتبقي مليون وكلنا بالتساوي احنا التلاته، كل واحد داخل بمليون، هنشتري المصنع وال٥٠٠ الفاضلين هنشتغل بيهم، عندك مانع؟

مجدي: طبعا لأ هروح اكلم الراجـ.ـل واتفق معاه هنروحله الصبح
مجدي كلم الراجـ.ـل ورجع لفارس
مجدي: بس مراتك معاها المبلغ ده منين؟
فارس: كان عندها بيت هيا واختها وباعوه بجانب تحويشه عمرها ودهبها وجمعتهم
مجدي: بجد يا فارس البت دي خساره فيك
فارس: ماشي ياعم متشكر
فارس روح لمـ.ـر.اته وقعد معاها
فارس: الصبح هنروح نشتري المصنع وهاخد منك الفلوس..
ايمان حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد
ايمان: طيب يا رب يبـ.ـاركلك فيه
فارس: الصبح عايزك تيجي معايا ممكن؟

ايمان: طبعا ممكن
الصبح قاموا واخدها ونزلوا واول ما قابلوا مجدي كان هيتكلم بس فارس سكته لانه عايز يعملها مفاجأه ليها زي مفاجأتها واتفاجئت ايمان بابوها جاي معاهم ومفهمتش ليه بس فارس قالها انه هيكون شاهد علي العقد
راحوا وقابلوا الراجـ.ـل وقعدوا مع المحامي اللي مجهز العقود وجه وقت الكل يمضي..
المحامي: اتفضلي مدام ايمان امضي هنا
ايمان: انا؟ امضي ليه؟
المحامي: لان سيادتك شريكه معاهم بالتساوي.

ايمان بصت لجوزها وقامت طلعت بره وهو قام وراها
فارس: لحظه يا جماعه
طلع وراها
فارس: طلعتي ليه؟
ايمان: انت ليه بتعمل كده يا فارس؟
فارس: انتي دافعه زينا وده حقك
ايمان: اديني فرصه اقف جنب جوزي
فارس: وانتي كده موقفتيش جنبي؟ لولا فلوسك مكناش قعدنا القعده دي ولا كتبنا عقود..
ايمان: طيب مش عايزه ابقي شريكه.

فارس: ده شرطي علشان اقبل فلوسك يا ايمان وبعدين مش بتقولي ان انا وانتي واحد؟ فيها ايه بقي اني اكتب جزء باسمي وجزء باسمك؟ احنا واحد ولا ايه؟
ايمان: طيب ماشي بس انا مش هشتغل معاكم ولا افهم حاجه في شغلكم ازاي ابقي شريكه؟
فارس: هنا بقي ده دوري انا جوزك، جوزك هو اللي هيتابع نصيبك، يالا بقي ما ينفعش نتأخر كده والناس جوه.

فارس اخد ايمان من ايدها وخلاها مضت علي العقد شريكه تالته معاهم وابوها كان شاهد علي العقد وهنا بدأ فارس اول خطوه ناحيه مستقبله اللي هو بيحلم بيه، كان بيشتغل ليل مع نهار هو ومجدي علشان يقدروا يعملوا حاجه
كان راجع البيت بعد يومين بره مطبقهم ومهدود علي اخره
ايمان: حبيبي احطلك عشي؟
فارس: جعان نوم وبس همـ.ـو.ت وانام
ايمان: طيب ادخل وريح
وشويه وايمان صحته
فارس: ايمان ابوس ايدك سيبيني انام.

ايمان: فارس انا تعبانه قوي اااااهههههه
فارس قام اتعدل بسرعه: في ايه؟
ايمان: شكلي بولد يا فارس
فارس قام بسرعه جاب امه اللي برضه قالت انها بتولدواتصلوا بالدكتوره وراحولها وقضوا ليله طويله كلها تعب وو.جـ.ـع لحد ما اخيرا دخلوها كشك الولاده وايمان اصرت ان فارس يدخل معاها اللي كان رافض تماما مجرد حتي الفكره.

الدكتوره داليا: لعلمك وقوفك جنبها بيقويها وبيقربكم اكتر من بعض، ايه مشكلتك؟ مش مكفيك و.جـ.ـعها ده كلها كمان مستكتر عليها انها تستمد حبه قوه منك، من وجود حبيبها جنبها.؟
فارس: مش هقدر
داليا: متهيألك، وجودك هيفرق كتير وبراحتك
فارس دخل مع مـ.ـر.اته وشاركها و.جـ.ـعها والمها اللي مهما اتخيله عمره ابدا ما تخيل انه هيكون قمه الو.جـ.ـع والالم بالشكل ده، لحد ما اخيرا ابنه نزل وملي الدنيا بعـ.ـيا.طه.

وعطوه لابوه اللي مكنش قادر يفسر مشاعره دي ايه او هو حاسس بايه، وراه لامه اللي تعبانه جدا فابتسمتله وجوزها حـ.ـضـ.ـنها بحب، واخيرا بقم عيله صغننه...
فارس فضل جنبها النهار كله وكانت فرحته ما تتوصفش ابدا..
منيره: عرفت بقي كنت بدعيلك ليه ديما ربنا يرزقك بالذريه؟ لان فرحه ضمه ابنك او بـ.ـنتك لحـ.ـضـ.ـنك ما تتوصفش ولسه لما يضحك ولا يحبي ولا يتكلم ولا يقولك بابا، كل يوم فرحه في حد ذاته...

فارس: تسلمي يا ست الكل ربنا يخليكي ليا
وفعلا كل يوم كان فرحه جديده مع ابنه حمزه
ايمان: حمزه متعلق بيك قوي
فارس: اللي يشوف كده يقول ابوه؟
ضحكوا الاتنين
ايمان: ماشي يا عم المهم اخبـ.ـار شغلك ايه؟
فارس: كويس
ايمان: ومالك بتقولها كده؟

فارس: لان الواقع غير الاحلام، كنت متخيل اني هعرف اتواصل مع اي شركه بره بحيث اخد انا توكيل تصنيعها واعدل فيها انا بمزاجي بس الموضوع كبيييير قوي ومحتاج حد تقيل، ومحتاج راس مال عالي جدا..
ايمان: وبعدين ناوي علي ايه؟
فارس: محتاجين شريك تقيييل
ايمان: ان شاء الله هيجيلك لحد عندك وهتشوف
فارس: انا بثق في كلامك ودعواتك، ادعيلي حبيبي
ايمان: باذن الله وربنا هيفتحها من اوسع ابوابه
فارس: باذن الله حبيبي.

وفي يوم مروح اخر النهار ولقي عربيه عطلانه وحد فاتحها وواقف مش عارف يعمل ايه فوقف يساعده
فارس: عايز مساعده؟
الراجـ.ـل: ياريت
فارس بص للعربيه وعرف مالها
فارس: للاسف مش هتتصلح بسهوله محتاجه تتقطر لو تحب اوصلك اي مكان معنديش مانع؟
الراجـ.ـل: انت تفهم في العربيات؟
فارس: فوق ما تتخيل، هاه تحب اوصلك؟
الراجـ.ـل: يا ريت انا عندي اجتماع مهم جدا
ركب وبدؤا يتعرفوا علي بعض
الراجـ.ـل: اسف علي تطفلي، انا كريم عبد الفتاح الدخيلي.

فارس: اهلا بحضرتك، الدخيلي ده له علاقه بشركات الدخيلي للعربيات ولا مجرد تشابه اسماء؟
كريم: تسمع عنها الشركات دي؟
فارس: افنـ.ـد.م؟ اسمع عنها؟ دي تعتبر اكبر شركه لاستيراد العربيات هنا
كريم: ههه فعلا، الشركات بتاعت والدي وانا حاليا اللي ماسكها، كنت متخيلها شغلانه سهله واهو رجل اعمال بس الواقع غير
فارس: انت هتقولي! فعلا الواقع بيكون غير
كريم: وحضرتك مين؟

فارس: اه سوري، انا فارس محمد عبد السلام مهندس ميكانيكا سيارات
كريم: فارس! ليك علاقه بفارس اللي مشهور في حلبات السباق بتعديل سرعه العربيات ولا مجرد تشابه اسماء؟
فارس ابتسم: هو بعينه
كريم: ايه الصدفه دي؟ كويس ان عربيتي عطلت وقابلتك
فارس: الشرف ليا انا، احنا وصلنا اهو للفندق اللي حضرتك قولت عليه.

كريم وهو نازل رجع مكانه: بقولك، ايه رأيك لو اخد من وقتك ساعه تيجي تحضر معايا الاجتماع ده! الكلام كله هيكون علي العربيات واستيرادها وتعديلها، عايزين نشوف شركه بحيث ان احنا نستورد وهيا تصنع هنا بمواصفتنا وبصراحه انا لسه جديد في المجال ده وابويا معتمد عليا فايه رأيك لو تيجي معايا وتقولي ايه رأيك في كل عربيه هتتعرض عليا لان كل شركه هتطلب موديل معين.

فارس فكر وحس ان دي ممكن تكون فرصته لعالم الكبـ.ـار، يدخل ويعرف نفسه ويسمعهم...
وافق ودخل معاهم وقعد في الاجتماع سامع ساكت تماما يسمع عرض كل واحد فيهم وحس انهم كلهم بيقولو اي كلام وخلاص، وان كريم هيضحك عليه في القعده دي مع اي حد يختاره...
بعد فتره من الصمت قام وقف فالكل بصله
فارس: اسف جدا ليكم بس انا مضطر امشي بعد اذنك
كريم: باشمهندس في ايه؟ ايه اللي مش عاجبك؟

فارس: ده شيء ما يخصنيش يا افنـ.ـد.م، بعد اذنك اعذرني
كريم: لا انا مصر سمعني رأيك معترض علي ايه؟
فارس: اعذرني لان كلامي مش هيعجب حد من الموجودين بعد اذنك
فارس خرج وكريم جري وراه واعتذر هو كمان
كريم: لحظه يا فارس
فارس: انت سبت الاجتماع ليه؟
كريم: قولي ايه؟ ايه اعتراضك؟
فارس: اعتراضي! الناس دي محدش فاهم هو بيتكلم عن ايه! كل واحد مهتم بالموديل اللي هو اوردي بيشتغل فيه بغض النظر عن اي حاجه تانيه.

كريم: مش فاهم تقصد ايه؟

فارس: اوكي بلغه بسيطه بتاع مرسيدس، في كام واحد بيركب مرسيدس؟ فئه بسيطه جدا جدا فوق ما تتخيل وزيها الهامر او بي ام العربيات دي تقيله جدا واسعارها غاليه جدا وحتي قطع غيارها غاليه جدا، فانت كده حصرت مبيعاتك لفئه معينه في المجتمع وللاسف الفئه دي قليله جدا، سعر العربيات دي بيعدي ال ٤٠٠ الف، عامه الشعب ودول الاغلبيه اخرهم عربيه ١٠٠ الف واذا وحط مليون خط تحت اذا دي، اذا حب يجيب عربيه غاليه فاخره تويتا كرولا او متسوبيشي ودي جديده في حدود ٢٥٠ وقطع غيارها في المقبول فانت لو هتستورد وتعدل يبقي حاجه للاغلبيه العظمي مش للفئه القليله قوي دي..

كريم: انت عندك حق فعلا، بقولك انا عايز اقابلك واتكلم معاك، ينفع تليفونك؟
فارس عطاله التليفون ومشي وحس ان دي بدايه جديده مزدهره..
روح حكي لمـ.ـر.اته كل اللي حصل وهيا تفاءلت جدا
وفعلا فارس قابله تاني وبدؤا يتكلموا بالتفصيل وفي الاخر كريم اخد قراره بعد ما قرب من فارس اكتر واكتر وشاف مصنعه وشغله..

كريم: بقولك يا فارس ايه رأيك لو انا استورد وانت اللي تصنع وانا شايف اهو انك اوردي بتشتغل في الموضوع ده، بس هنوسعه ونكبره، وبدال ما تعدل بس عربيات السباق انت تصنعها؟
فارس: دي مسؤليه كبيره جدا انت عارف انت بتقول ايه؟
كريم: ابويا سابلي الشركه وهو عنده ثقه اني هعمل حاجه جديده، حط ايدك في ايدي ونطلع مع بعض، انت تكبر اسمك وانا اثبت لابويا اني قد المسؤليه الضخمه دي، قولت ايه؟ تحط ايدك في ايدي؟

فارس مد ايده وحطها في ايد كريم وبدأ شغله بجد.
وبدؤا هو ومجدي وكريم يعلوا مع بعض واسمهم يعلي واحده واحده...
وايمان كانت سند لجوزها وواقفه معاه في كل خطوه وسدت لاختها فلوسها كلها، وشويه ونقلوا لشقه كبيره شويه في مكان راقي وسابو الحاره واقنع فارس منيره تيجي معاه بالعافيه..
في مطار القاهره
عاصم ومـ.ـر.اته واقفين في انتظار بـ.ـنتهم اللي اخيرا راجعه من بره واخدوها وروحوا
عاصم: اخيرا يا هيام، وحشتينا.

هيام: اخيرا يا بابي
عاصم: واخبـ.ـارك ايه؟ مفيش حد في حياتك؟
هيام: فارس وبس، مفيش غيره دخل قلبي، ما تعرفش اخبـ.ـاره ايه يا بابي؟
عاصم: لا فارس ده شيليه من دmاغك خالص
هيام: ليه هو جراله حاجه؟ بابا قولي
عاصم: لا مجرالوش، كبر في السوق وخصوصا بعد ما شارك كريم الدخيلي واشتغلوا مع بعض وبقي له اسم في السوق
هيام ابتسمت: طيب كويس بقي غني يعني، وكده اللي فرق بينا معدلوش وجود، بقي نفس المستوي.

عاصم: لا طبعا، فارس اتجوز وخلف كمان، فوقي بقي، خلاص معدش متاح
هيام اتصـ.ـد.مت: ايه اتجوز؟ اتجوز عليا انا؟ تطلع مين هيا!
عاصم: هيام اقفلي بقي الموضوع ده
هيام قاطعته: تطلع مين هيا يا بابا؟
عاصم: واحده عاديه من حارتهم مدرسه هيا، بـ.ـنت من مستواه
هيام: انا يتجوز عليا مدرسه، ماشي يا فارس!
عاصم: هيام، فكري في مستقبلك وسيبي الماضي في حاله بقي
هيام: حاضر يا بابا هفكر في مستقبلي وبس اوعدك بعد اذنك!

مشيت هيام ومفيش غير حاجه واحده في دmاغها فارس وبس...
ايمان مع فارس قاعده وبتلف وتدور وتتكلم كتير
فارس: ايمان، وبعدين ساعه بترغي، ما تجيبي من الاخر
ايمان: مفيش اخر انا بس برغي معاك
فارس: هو انا مش عارفك ولا ايه؟ انا بعرف امتي بترغي وامتي بتبقي عايزه توصلي لحاجه فارجوكي هاتي من الاخر
ايمان: حاضر، بص يا فارس انا عارفه انك بتكره اعياد الميلاد جدا ومقدره ده
فارس: من غير مقدmـ.ـا.ت بقي يا ايمان.

ايمان: حمزه هيتم سنه وعايزه اعمله عيد ميلاد، ممكن؟ ارجوك ده اول عيد ميلاد ليه؟
فارس ضحك: انتي متخيله اني ممكن ارفض اعمله عيد ميلاد! ايمان زمان كانت ظروف تانيه خالص وكان في جروح كتيره مفتحه دلوقتي انتي عالجتي كل حاجه، اعملي العيد ميلاد اللي انتي عيزاه واعزمي كل حبايبنا فيها
ايمان فرحت جدا وفعلا عملت عيد ميلاد لابنها والكل مهيص وفرحان ومبسوط
جرس الباب ضـ.ـر.ب وفتحت فرح الباب واتفاجئت باللي علي الباب.

فرح: انتي؟
جت تقفل الباب في وشها بس زقتها ودخلت
هيام: لسه برضه لازقه بعيالك في بيته؟ في حاجات ما بتتغيرش ابدا
فرح: وفي بني ادmين برضه ما بيتغيروش، وجودك مش مرغوب فيه اتفضلي
هيام: مش انتي اللي هسمع كلامك
دخلت هيام والكل شافها وسكت وهيا فضلت تبص للوشوش كتير وكله ساكت
هيام: مين بقي مرات فارس؟توريني شكلها
ايمان كانت شايله كريم وبصالها مصدومه.

هيام بصتلها: انتي صح؟ الخـ.ـو.ف مالي عنيكي! وعندك حق تخافي لاني راجعه وناويه ارجع جوزي لحـ.ـضـ.ـني...
فجأه صوت من وراها
فارس: هيام!
ايمان كانت شايله كريم وبصالها مصدومه
هيام بصتلها: انتي؟صح؟ الخـ.ـو.ف مالي عنيكي! وعندك حق تخافي لاني راجعه وناويه ارجع جوزي لحـ.ـضـ.ـني...
فجأه صوت من وراها
فارس: هيام!
هيام بصتله: فارس حبيبي حشـ.ـتـ.ـيني و 
فارس: حبيبك؟ ووحشتك؟ ما علينا افنـ.ـد.م!جايه ليه بعد السنين دي كلها! وزي ما فرح قالتلك وجودك مش مرحب بيه
هيام: بيبي انت لسه زعلان مني ولا ايه؟ انا هيام حبيبتك!
فارس: انتي قاطعتي عيد ميلاد ابني فلو سمحتي اتفضلي بقي.

هيام: اوكي كل سنه وهو طيب هشوفك بعدين باي
هيام مشيت بس عملت قلق للكل
وبعد ما البيت فضي وكله روح ايمان شايله ابنها بتنومه وجوزها قاعد قصادها بس حست انه ابعد ما يكون عنها، في عالم تاني
فارس سرحان وبيفكر يا تري ايه اللي رجع هيام بعد السنين دي كلها؟وراجعه ليه وعايزه ايه؟
اسئله كتير بتدور في دmاغه مش لاقيلهااجابه!
فاق علي صوت مـ.ـر.اته بتكلمه
فارس: قولتي ايه؟ سوري ما سمعتش.

ايمان: بسألك مالك وبتفكر في ايه؟ اوعي تكون بتفكر فيها؟
فارس قام واخد مـ.ـر.اته في حـ.ـضـ.ـنه
فارس: ايمو حبيبي هيام خلاص صفحه واتقفلت ما تقلقيش مش هتتفتح تاني
ايمان: اكيد يا فارس، انت مش هتهد بيتك اللي تعبت فيه ولا هتسيب ابنك علشان خاطرواحده خلتك خسرت كل حاجه..
فارس بصلها كتير واخيرا نطق: اكيد
تاني يوم في شغله باب مكتبه خبط ودخلت هيام بصلها وكأنه كان متوقع مجيها ليه..
هيام: توقعت اني جايه صح؟

فارس: اكيد خير؟ عايزه ايه يا هيام؟
هيام: عايزه جوزي وبس
فارس: جوزك؟ جوزك انتي خرجتيه من حياتك فخلاص بخ مفيش
هيام: فارس انا لسه بحبك وعايزه نرجع لبعض
فارس: مفيش بعض دي، اللي بينا انتهي يا هيام وانتهي بشناعه فسوري، معنديش استعداد اجرب تاني معاكي ودلوقتي لو سمحتي عندي شغل
هيام: انامش هقبل رفضك يا فارس انت بس محتاج وقت تستوعب فيه وجودي في حياتك من تاني وانا هديك الوقت ده.

فارس وقف: شكلك انتي اللي محتاجه وقت تستوعبي فيه انك خلاص بقيتي ماضي وبس وماضي مش حلو كمان بعد اذنك
سابلها المكتب وخرج ونزل للمصنع يشوف الشغل ماشي ازاي!
هيام وهيا خارجه قابلت كريم اللي كان داخل يدور علي فارس
هيام: فارس لسه ماشي حالا
كريم: وحضرتك تبقي.؟
هيام: مـ.ـر.اته...
سابته ومشيت وهو مستغرب جدا، مـ.ـر.اته ازاي؟
نزل جري لفارس يشوفه فين وعلامه الذهول علي ملامحه
فارس: مالك عامل كده ليه؟

كريم: انا لسه حالا مقابل واحده بتقول انها مراتك ولولا اني عارفك كويس كنت قلت انك بتلعب بديلك؟
فارس: دي طليقتي مش مراتي بس بتحلم شويتين
كريم: ودي حد يطـ.ـلقها؟
فارس: هيا للاسف منظر بس، اه جميله جدا بس من جوه حاجه تانيه خالص وانا فضلت فتره اسيرها بس الحمد لله اتحررت منها
كريم: يعني فعلا طليقتك؟
فارس: اهه فعلا طليقتي، خلينا في الشغل كنت عايز حاجه؟

وكملوا كلامهم في الشغل، يوم وري يوم هيام بتيجي لفارس ويطردها، بس دmاغه بتفكر كتير واسئله كتير ملهاش اجابه، وقلق وخـ.ـو.ف مسيطرين علي ايمان. خايفه علي حبها الوليد ينتهي بظهور هيام. خايفه جوزها يحن للماضي وجوزها حاسس بخـ.ـو.فها ده بس مش عارف يعمل ايه فبيسكت...
في يوم هيام معاه.

فارس: وبعدين بقي يا هيام لامتي؟ قولتلك انا مش هسيب لا مراتي ولا ابني فريحي نفسك بقي؟مراتي هيا اللي وصلتني للي انا فيه دلوقتي! هيا اللي وقفت جنبي لحد ما وقفت علي رجليا بعكسك انتي تماما اللي كنت كل ما بقف بتغرقيني تاني؟
هيام: مين قالك اني عيزاك تسيب مراتك او ابنك؟
مراتك وقفت جنبك واستحملت حاجات انا ما استحملتهاش والاهم من كل ده انها ام ابنك، كل ده انا عارفاه كويس وفهماه.

فارس: ولما انتي فهماه عايزه ايه مني بقي؟
هيام: عيزاك انتي يا فارس
فارس باستغراب: سوري مش فاهم، انتي عايزه ايه بالظبط؟

هيام: عايزه حبيبي، احنا بنحب بعض ( جه يقاطعها بس معطتلوش فرصه ) وده مش هننكره لا انا ولا انت، احنا بنحب بعض، ودي مكانتش مشكلتنا، مشكلتنا كانت فرق الطبقات بينا انا اتربيت بطريقه معرفتش اتخلص منها او اغيرها وانت اتربيت بطريقه مختلفه، وعلشان كده فشلنا نتلاقي انا وانت في نقطه لكن ايمان بما انها جارتك ومن نفس منطقتك فهيا عرفت تعمل اللي انا معرفتش اعمله وبالتالي نجحتم في علاقاتكم بس اوعي تقولي انك بتحس معاها زي ما كنت معايا، اللي بيني وبينك حاجه اكبر اننا نوصفها بكلام، انت في حـ.ـضـ.ـني يا فارس مهما كانت خلافاتنا الا انك كنت بتنسي الدنيا بكل مافيها، وده اتمني انك ما تنكروش..

فارس: مش هنكره، لا عمري نكرته ولا هنكره، بس تخطيته، ولحد دلوقتي انا برضه مش فاهم انتي عايزه ايه مني؟
هيام: نرجع انا وانت لبعض
فارس ضحك: بجد! وايه اللي ممكن في العالم ده كله يخليني ارجعلك؟
هيام: علشان انت بتحبني
فارس: ايوه انا كنت بحبك، بس خلي بالك من كلمه كنت دي، فعل ماضي، لكن الحاضر والمستقبل لايمان وبس انتي مالكيش مكان فيه.

سابها ومشي وهيا اتغاظت لانها مش عارفه تدخله وقررت انها تلعب بطريقه مختلفه، لازم توري فارس هو ناقصه ايه مع ايمان!
فارس كلام هيام اثر فيه وبدأ يفتكر ذكريات حلوه بينهم ويتجاهل شويه شويه الوحش اللي فيها...
هيام عينت مراقبه علي فارس وتحركاته كلها وبيبلغوها بكل حركاته اول باول
@ يا هانم فارس بيه اخد مـ.ـر.اته وخرجوا يسهروا بره في...
هيام: اوكي خليك وراه.

راحت هيام للمكان اللي فارس فيه مع مـ.ـر.اته وفضلت تراقبهم من بعيد، اتعشوا ورقصوا مع بعض رقصه بسيطه لان ايمان كان شكلها محرج من الناس والمكان، وابتسمت هيام لانها عرفت هتلعب ازاي!
انتهزت فرصه فارس بعد عن ايمان وراح ناحيه الحمام وهناك خبطت نفسها فيه ويدوب هيعتذر اتفاجئ انها هيا
فارس: هيام!
هيام: فارس انت هنا! صدفه جميله..
فارس: بدأت اشك انها صدفه، بعد اذنك.

هيام: جميل المكان ده، صح! فاكر سهراتنا انا وانت مع بعض، فاكر كنا بنرقص قد ايه؟ كنت ببقي طايره في حـ.ـضـ.ـنك والكون كله ما بيهمنيش، ما بفكرش غير اني في حـ.ـضـ.ـنك وبس، فاكر يا فارس...
ايمان قلقت لوحدها فقامت تروح هيا كمان الحمام تعدل الميكب بتاعها وتسترد ثقتها في نفسها.

هيام: انت فاكر صح؟ فاكر بعد ما بنروح كنا بنعمل ايه! فاكر سهراتنا لحد الصبح. وتقعد تتخانق معايا وتقولي عندي شغل الصبح وانا اقولك نام هو انا مسكاك بس اول ما اديلك ظهري كنت بتتجنن وتشـ.ـدني اكتر واكتر وتاخدني في حـ.ـضـ.ـنك..
ملامحك بتقول انك فاكر كل كلمه، صح يا فارس؟
فارس كان بيفتكر كل كلامها ده وبدأ يحن لذكرياته وهيا استغلت الفرصه وقربت منه قوي وباسته..

هنا ايمان اتجننت وفكرت تدخل تجيبها من شعرها ويدوب هتتحرك وقفت مكانها وحبت تشوف جوزها هيعمل ايه الاول هيستجيب ولا هيقاوم...
فارس فاق وزق هيام بعيد.

فارس: انا فعلا فاكر كل كلامك ده بس فاكر برضه خناقاتك اللي مكنتش بتنهي وطلباتك اللي كانت مخلياني علي الحديده وامي اللي كنتي بتعامليها زي الخدامه وحبستيها وكانت هتمـ.ـو.ت فيها وفرح اختي اللي خليتيها ما تدخلش بيتي وفاكر منظرها وانتي بترميها علي الارض تحت رجليا، وللاسف ده غطي علي اي حاجه حلوه عملتيها بعد اذنك
زقها بعيد لزقت في الحيطه وراح دخل الحمام وايمان ابتسمت ورجعت تربيزتها..

فارس دخل وغسل وشه واخد نفس طويل واكتشف انه كان محتاج قوه علشان يبعد هيام عنه واكتشف للاسف ان لمساتها وحشاه جدا!
هيام اتنرفزت وخرجت وشافت ايمان واتقابلت عنيهم بتحدي واضح وراحتلها
ايمان: ايه مالك؟ وشك احمر ليه؟
هيام: ماهو حاجه من الاتنين يا حب يا خناق بس يا تري انهي فيهم الصح؟
ايمان: اعتقد انه خناق لان الواحده لما وشها بيبقي احمر من الحب بتبقي في حاله، هيام يا هيام
وضحكت وده ضايق هيام اكتر.

هيام: اوعدك يا ايمان ان فارس هيرجعلي وانا مش هرتاح الا لما اخده منك
سابتها ومشيت وفارس خارج شافها ماشيه
فارس: قالتلك ايه؟
ايمان: كلام فاضي ما تشغلش بالك، المهم انت
فارس: انا مالي؟
ايمان: قالتلك حاجه ضايقتك؟
فارس: لا طبعا ما تشغليش بالك انتي كمان، يالا بينا ولا تحبي تسهري اكتر؟
ايمان: لا يالا علشان حمزه مع مامتك لاحسن يصحي ويجننها.

مشيوا وحاله صمت سيطرت عليهم والاتنين احترموا صمت بعض محدش فيهم قطع الصمت ده..
الكلام قل بينهم تماما والمسافات كبرت بينهم وايمان حست ان جوزها بيروح منها ومش عارفه تعمل ايه وفي نفس الوقت عايزاه هو اللي يقفل صفحتها بقي لانها مش هتعيش عمرها كله مهدده...

فارس حاول يغرق نفسه بالشغل اكتر واكتر فكبر مجال تعديل عربيات السباق اللي بتجيله وده شغل بيعمله بايده، وامجد ابن داليا اكتر واحد بيساعده ويقف معاه ويتجننوا مع بعض...
كريم: فارس، انت ليه بتشتغل كتير في تعديل العربيات ده؟ حاول تعلم كام مهندس وهما يشتغلوا وانت اشرف عليهم
فارس: اوك هعلم كام واحد بس انا بشتغل لاني حابب اشتغل مش اكتر
كريم: انت حابب تلبس عفريته وتنزل تحت عربيه وتبقي كلك زيت وشحم؟

فارس ابتسم: دي مجرد اضرار جانبيه، ههههه ما تشغلش بالك انت
كريم: ممكن اسألك سؤال شخصي؟
فارس: اسأل
كريم: هو انت بتفكر ترجع طليقتك؟
هنا دخل مجدي وهو اللي جاوب: يبقي عنده تخلف عقلي ومحتاج نوديه مستشفي للامراض العقليه؟
كريم: اشمعني؟ دي بـ.ـنت جميله ورائعه وبـ.ـنت واحد تقيل جدا في السوق ومهندسه يعني من الاخر بيرفكت، انا مستغرب اصلا انت ازاي عرفت تطلقها وليه؟
فارس ماردش عليه بس مجدي اللي رد.

مجدي: هيا شكل بس لكن جوه فاضي، وبعدين الجميله دي خلته كان بيشحت
كريم: طيب ده كان زمان اعتقد دلوقتي هو يقدر يواكب مصاريفها..
مجدي: كريم اسكت خالص لو سمحت انت ما تعرفش هيام عملت فيه ايه وما صدقنا انه تخطاها فارجوك ما تلعبش في دmاغه
كريم رفع ايديه باستسلام: سوري شيء ما يخصنيش..
سابهم وخرج وفارس برضه ساكت
مجدي: فارس، فوق لنفسك وافتكر هيام عملت معاك ايه وايمان عملت معاك ايه.؟ وفكر في حمزه ابنك؟

فارس: انت بتقولي ده ليه؟ انا ما بفكرش في هيام بعد اذنك
هرب فارس من قدام مجدي لانه اكتر واحد فاهمه جدا...
في يوم بالليل هيام اتصلت بفارس وهيا بتعيط
فارس: في ايه يا هيام اهدي واتكلمي علشان افهم انتي بتقولي ايه؟
وهيام بتعيط وبس وهو مش فاهم مالها واخيرا بعد محاولات كتيره نطقت واتكلمت
هيام: في قزاز اتكـ.ـسر مني واتعورت جـ.ـا.مد ومش عارفه اكلم مين؟
فارس: ابوكي وامك فين و الخدm والحشم بتوعك.

هيام: انا في شقتي مش مع بابي ومامي وبعدين هما مسافرين مش في القاهره حاليا ارجوك يا فارس ارجوك
فارس: اطلبي الاسعاف يا هيام
هيام بتعيط وتتو.جـ.ـع: معرفش ارقام ليهم ارجوك يا فارس، طيب لو خايف مني هات ايمان معاك اعتبرها خدmه لانسان كان بينكم وبين بعض عيش وملح ارجوك يا فارس
فارس: حاضر يا هيام جايلك، قولي عنوانك ايه؟
كتب عنوانها ودخل غير هدومه ونازل
ايمان: انت رايحلها؟
فارس وقف لانه متخيلش انها سمعته بيتكلم.

فارس: بتقول انها اتعورت ومعهاش حد مش هتأخر
ايمان: وانت صدقتها؟ اتعورت تجري عليها؟
فارس: مالك يا ايمان في ايه؟ انا من امتي بتأخر عن اي حد؟ وبعدين واحده لوحدها وفي ازمه وطلبت مساعدتي اكيد مش هتأخر!
ايمان: بس دي مش اي واحده دي مراتك وعيزاك ترجعلها باي تمن
فارس: مراتي هاه! بطلي تقولي الكلمه دي كتير بدال ما تبقي بجد، بعد اذنك يا ايمان مش هتأخر
سابها ومشي وهيا عيطت مكانها وخـ.ـو.ف ملاها..

فارس نزل وراح لهيام اللي فضل معاها علي التليفون الطريق كله لحد ما اخيرا وصل ووقف علي الباب
فارس: هيام افتحيلي انا علي الباب
هيام: مش قادره اقوم يا فارس، في مفتاح علي الباب من فوق خالص حاول تجيبه، بابا كان حاطط نسخه لنفسه.

فارس حاول وفعلا لقاها وفتح الباب ودخل واتفاجيء فعلا بقزاز كتير في الارض وهيام متكومه في ركن ودm كتير حواليها فجري عليها لانه مكنش مصدق ابدا كلامها وكان عايز يثبت لنفسه انها بتكدب وبس...
فارس بخـ.ـو.ف: انتي متعوره فين؟ هاه
هيام ابتسمتله بحب واغمي عليها بين ايديه!
شالها فارس وهو مش عارف يعمل ايه؟ بس الاول لازم يلبسها اي حاجه لانها تقريبا شبه عريانه.

دخل اوضه نومها وطلع اقرب فستان جه في ايده ولبسهولها وشالها ونزل علي اقرب مستشفي وهناك فوقوها وخيطولها رجلها المتعوره وركبولها محلول يعوض الدm اللي نذفته وكل ده فارس جنبها
ايمان اتصلت بيه اخر ما صبرها نفد وخافت يبات معاها فداست علي كرامتها واتصلت
ايمان: انت فين؟ اتأخرت ليه؟
فارس: انا في المستشفي، هيام متعوره جـ.ـا.مد واخدتها علي المستشفي، ايمان ما تخافيش عليا وما تفهميش وقفتي جنبها غلط اصبري عليا اوكي.

ايمان: ماشي يا فارس براحتك تصبح علي خير
فارس فضل معاها لحد ما فاقت واخدها روحها البيت وطلعها في اوضه نومها وحطها في السرير ويدوب هيبعد مسكت في رقبته وباسته وهو للاسف استسلم لبوستها وانـ.ـد.مج معاها جدا، يمكن تعبها او خـ.ـو.فه عليه او ريحتها اللي كانت وحشاه او ضعفها او احتياجها ليه او كل الامور دي مع بعض خلته يستسلم، بس صوره ايمان طاردته ووقفت قدام عنيه فبعد عن هيام تماما
هيام: فارس ارجوك.

فارس: هطلع اشيل القزاز اللي بره بدال ما يعور حد تاني
فارس سابها وطلع شال القزاز اللي في الارض ونضفه تماما وهو سرحان متلخبط بيحارب نفسه
وفجأه سؤال ألح عليه: وفيها ايه لو رجعتلها؟ انت تقدر حاليا تفتح بيتين؟ فيها ايه؟
الوقت اتأخر جدا وهو دخل لهيام وقعد جنبها فحست بيه وبصتله
فارس: انا لازم امشي دلوقتي
مسكت قميصه بخـ.ـو.ف: ما تسبنيش لوحدي
فارس: مش هينفع افضل هنا، نامي وارتاحي والصبح هجيلك.

هيام: ارجوك ما تسيبنيش وحدي
فارس: هيام، مش هينفع بعد اذنك لو في حاجه كلميني سلام
سابها ومشي غـ.ـصـ.ـب عنه وهيا سابته لانها حاسه انها انجزت كتير الليله دي وخطتها ماشيه زي ما هيا عيزاها، ايه يعني كـ.ـسرت حبه قزاز ولا عورت نفسها!؟المهم النتيجه والنتيجه مرضيه جدا...
فارس روح ودخل اوضه نومه وايمان بصتله وكان قميصه متوسـ.ـخ دm
ايمان: في دm علي قميصك؟
فارس: ده لما شيلت هيام
ايمان بصتله: شلتها؟

فارس: كان مغمي عليها كان المفروض اعمل ايه؟ هاه؟ اسيبها ولا اجرجرها في الارض؟
ايمان: اممم وهيا عامله ايه دلوقتي؟
فارس: تعبانه جدا ومش بتتحرك ومكنتش عايزاني اسيبها
ايمان بتريقه: وسيبتها ليه؟ ما نمتش في حـ.ـضـ.ـنها ليه؟
فارس اتنرفز: تصدقي عندك حق انا غلطان، كان المفروض نمت في حـ.ـضـ.ـنها..
سابها ودخل يغير هدومه وذكري شفايف هيام مش مفرقاه نهائي، الصبح بدري بيلبس ونازل
ايمان: نازل بدري قوي النهارده ليه؟ في حاجه؟

فارس: لا بس مش هينفع اتأخر علي هيام اكتر من كده وهيا لوحدها طول الليل
ايمان: نعم؟ لوحدها؟ وانت مالك انت؟ كتر خيرك اللي رحتلها وفضلت جنبها كمان رايحلها دلوقتي؟ وبعدين فين ابوها وامها؟
فارس: بغض النظر عن اسلوب التريقه اللي سيادتك بتتكلمي بيه بس هقولك ابوها وامها مسافرين وهيا لوحدها ومش هسيبها لوحدها فوفري كلامك
ايمان: فارس
قاطعها فارس: اوعي ترجعي لجنونك وتخيريني بينك وبينها تاني اوعي يا ايمان! بعد اذنك.

سابها ومشي وهيا قعدت مكانها تعيط لحد ما منيره جاتلها وقعدت جنبها
منيره: بطلي عـ.ـيا.ط لان ده مش وقت العـ.ـيا.ط
ايمان: وانا بأيدي ايه غير العـ.ـيا.ط دلوقتي؟جوزي مع حبيبته الاولي وشكلها الاخيره المفروض اعمل ايه؟
منيره: هيام اعلنتها صريحه انها في حاله حرب وللاسف انتي استسلمتي من اولها وما حاربتيش
ايمان: احارب ازاي وهيا مسيطره علي قلبه؟ احارب بايه؟ واحارب مين؟

منيره: نعم؟ مسيطره علي قلبه؟ خليها تشبع بيه قال قلبه قال؟ انتي غـ.ـبـ.ـيه ولا محتاجه قلمين تفوقي بيهم!
ايمان: فارس بيحبها يا امي.

منيره: فارس فاكر نفسه بيحبها لكن هو بيحبك انتي وانا شفت معاملته ليكم انتو الاتنين وبعدين انتي ليه عامله في نفسك كده؟ ده مش وقت الانكسار ده وقت تقفي علي رجليكي وتتفنني ازاي تغلبيها، بتقولي معاها قلبه وانتي معاكي ايه؟ هاه؟ معاكي عقله، ابنه، امه، اخته، انتي بجمالك وحلاوتك ووقفتك جنبه طول الفتره اللي فاتت، انتي وقفتيه علي رجليه، انتي بعتي كل حاجه علشان تخليه يحقق حلمه، انتي معاكي كل حاجه لكن هيا معاها سراب محتاج بس شعاع شمس يطلع هيبدده تماما، فحاليا فوقي ووري فارس انتي ايه؟ مش قاعدالي تعيطي وتندبي في حظك وشكلك زي ما يكون مـ.ـيـ.ـتلك حد، انزلي اشتري كام طقم جديد من اللي فارس بيحبهم وارجعي نجمه والمعي في ليله، اخر مره فارس لمسك امتي هاه؟ ساعت عيد الميلاد صح ومن ساعتها بعدتي عنه وبتقدmيهولها علي طبق من فضه وبتقوليلها خدي جوزي اهو.

ايمان: يعني اعمل ايه اقوله والنبي تعال نام معايا؟ والنبي قرب؟
منيره: وانتي محتاجه تقوليها كده، الست اللي ما تعرفش تغري جوزها يبقي ملهاش لازمه في بيته
ايمان: وهيام اللي هو عندها دلوقتي وعملالي فيها متعوره وبتمـ.ـو.ت وهو جنبها
منيره: وهيفضل جنبها ومش هيسيبها
ايمان: اعمل ايه انا بقي؟
منيره: خليه يجيبها هنا يا ايمان، مش هو جنبها بحجه انها لوحدها ومفيش حد معاها؟ قوليله يجيبها هنا واحنا كلنا معاها.

ايمان اتنرفزت: انتي عيزاني اقوله يجيب طليقته هنا وانا اخدmهالو لا كده كتير قوي.

منيره شـ.ـدتها وقعدتها: مش احسن ما هو هناك معاها لوحدهم بيخدmها، انتي من امتي غـ.ـبـ.ـيه كده؟ زمانها بتدلع عليه، اه تعبانه، اه شيلتي يا فارس وديني الحمام، اه شيلني يا فارس طلعني البلكونه اشم هوا، اه خدني يا فارس في حـ.ـضـ.ـنك لاحسن تعبانه قوي، اه تعال حميني يا فارس واعتقد الباقي واضح صح ده اللي انتي عيزاه؟ ولو لمسها ثقي تماما انه ساعتها هيردها
ايمان: انا هسيبله البيت وامشي وخليه يشبع بيها.

منيره: انتي حره دي حياتك وانتي حره بس خلي بالك ان في حمزه بينكم فكري فيه هو كمان، هيام خسرانه بس انتي اللي بتخليها تكسب علي حسابك، عقلك فيكي انتي مش صغيره، دي حرب وانتي بتستسلمي...
ايمان فضلت محتاره شويه تقوم تفتح الدولاب وشويه تقعد، شويه تفكر تمشي وشويه ترجع في كلامها واخيرا تليفونها رن
فارس: ايمان معلش حبيبي هو انتي بتعملي فراخ ازاي؟ عايز اعملها اي اكل ومش عارف؟ اعمل ايه؟

ايمان كانت عايزه تنفجر فيه ويدوب هتنطق سمعت صوت هيام بدلع
هيام: فارس ارجوك ممكن تساعدني ارفع رجلي علي التربيزه و.جـ.ـعاني قوي، اه
فارس شكله فعلا راح يساعدها لانها سامعه صوتهم مع بعض
فارس: كده كويس؟
هيام بدلع: اه بس حطلي مخده كمان ممكن؟ اه براحه
فارس: سوري براحه اهو عايزه حاجه تاني؟
هيام: ما اتحرمش منك ابدا بيبي.

ايمان افتكرت كلام منيره كله وتخيلت هيام بتقول لفارس يحميها وتخيلتهم مع بعض وهنا اتجننت واعلنت الحرب هيا كمان
فارس: سوري ايمان سيبتك علي التليفون هاه اعمل ايه؟
ايمان: ما تعملش يا روح قلبي، هاتها هنا وانا مجهزه الغدا وانا هاخد بالي منها لكن انت ما تعملش حبيبي انت بس تشاور..
فارس اتصـ.ـد.م: افنـ.ـد.م؟ اجيب مين فين؟
ايمان: هات هيام هنا وانا هخلي بالي منها وانت انزل شغلك حبيبي، وما تخافش مش هسيبها لوحدها.

فارس: انتي بتهزري ولا بتتكلمي جد؟
ايمان: هزار ايه بس؟ واحده عيانه ومحتاجه مساعده وانا اهو بقولك هساعدها فين المشكله؟
فارس: المشكله انها طليقتي انتي متأكده؟
ايمان: طبعا حبيبي واحده محتاجه مساعده بغض النظر هيا مين الا اني مستعده اساعدها وكله يهون علشان خاطر حبيبي ابو ابني، يالا مستنياكم هجهز الاكل عقبال ما تيجي باي..
قفلت وسابته متنح مش عارف يعمل ايه؟
فارس: هيام، يالا بينا
هيام: علي فين بيبي؟

فارس: هاخدك البيت عندي يالا
هيام: نعم؟ انهي بيت؟
فارس: بيتي وهناك امي وايمان هيخلوا بالهم منك
هيام كده خطتها مش هتنفع لانها مش هتعرف تغري فارس في بيته وفي وجود مـ.ـر.اته
هيام: لا طبعا انا مش هروح بيتك
فارس: وانا مش هقدر افضل هنا فاختاري تفضلي لوحدك ولا تيجي معايا البيت؟ انا عندي شغل ومش فاضي ولو هنا دلوقتي بعد شويه مش هبقي فخدي قرارك؟

هيام شافت اصرار في عنين فارس وللاسف مش هتقدر تقعد لوحدها وفعلا ابوها وامها مسافرين فاضطرت توافق..
فارس اخدها البيت واتفاجؤا بايمان بتستقبلهم بابتسامه واسعه وجمال وشياكه وغارت هيام منها لانها اول مره تشوفها بلبس البيت وشعرها ومكياجها..
ايمان: حبيبي حطها هنا علي الكنبه لحد ما تاكل وبعدها نبقي ندخلها ترتاح
فارس حطها وايمان ساعدته وبعدين بصلها وهيا قربت منه فحـ.ـضـ.ـنها وباسها بسرعه.

ايمان: لحظه والغدا يبقي جاهز
سابتهم وهو لقي نفسه رايح وراها
فارس: بس ايه الحلاوه دي؟ كنتي فين من زمان وحشاني!
ايمان: انا علي طول قدام عنيك بس انت اللي ما بتاخدش بالك
فارس: انا القمر ده قدامي ومش واخد بالي؟ طيب ازاي؟ اعمي انا ولا اهبل؟
ايمان بدلع: الاتنين
فارس: عندك حق، نتغدي بس واصلح غلطي ده بسرعه، ولا ايه رأيك الاول
قاطعته: نتغدي الاول ونغدي المسكينه دي وبعدين انا مش عايزه كروته.

فارس ضحك: انا بكروت؟ ماشي؟ حقك يا قمر..
منيره دخلت وابتسمت لابنها وساعدت ايمان يحطوا الاكل
منيره: برافو، خلي عنيه ديما مليانه، واديكي اهوه بحبه ميكب خلتيه مش شايف غيرك، مش تعيطي وتقولي راحلها، اهي قدامه ومعبرهاش لانه مش شايف غيرك...
اتغدوا وايمان مهتميه بفارس جدا وحمـ.ـا.تها بتهتم بهيام اللي هتولع من اللي بيحصل قدامها وبعد ما خلصوا اكل
هيام: انا عايزه ارتاح ممكن؟

ايمان: فارس حبيبي وديها اوضتها اللي جهزتهالها، يالا هاتها وتعال
فارس شالها وايمان اتنرفزت بس سيطرت علي اعصابها ومشيت قدام جوزها بدلع وفتحتله الباب وهو دخلها وحطها
ايمان: ابعد انت حبيبي انا هغطيها..
ايمان غطتها وقربت منها قوي: اوعي تتخيلي اني هسمحلك تاخدي اكتر من اللي انا اقدmهولك، الف سلامه عليكي
شـ.ـدت جوزها علي بره: يالا نسيبها ترتاح ويالا علشان تنفذ وعدك بتاع قبل الغدا.

فارس ضحك واخدها واول ما قفلوا الباب سمعت ضحكه عاليه منه وصرخه منها وجري ورزعه لباب وده جننها اكتر واكتر وعرفت ان ايمان مش خصم سهل ابدا.
هيام قعدت في بيت فارس وايمان بتخدmها هيا وامه وهو مستغرب جدا من رد فعل ايمان لانه ما تخيلوش ابدا، هيام مهما تحاول تدلع بتلاقي ايمان فوق دmاغها ديما وبتبعد فارس عنها نهائي
مجدي عدي علي فارس ايمان فتحتله الباب ودخل اتفاجئ بهيام في الصاله قاعده معاها فشار ورافعه رجليها علي التربيزه وتنح وبص لايمان
مجدي: ايه ده؟
ايمان بتريقه: شوفت الهنا اللي انا فيه؟
مجدي: لا بجد ايه ده؟

هيام: بتتوشوشو علي ايه كده؟ هاه؟ لسه زي ما انت يا مجدي ما اتغيرتش
مجدي: الحمد لله علي كل حال
هيام: ايمان، عايزه قهوه
ايمان بصتلها ويدوب هترد فارس خرج
فارس: مجدي ازيك كنت لسه هكلمك اشوفك اتأخرت ليه؟ جيت امتي؟
مجدي: يدوب ولسه ما فوقتش من اللي انا شايفو
فارس ضحك: ادخل تعال، ايمو حبيبي اعمليلنا قهوه بعد اذنك
ايمان: عنيا حبيبي
هيام: جيت في وقتك يا فارس بقالي ساعه بتحايل عليها تعملي وهيا مش راضيه..

ايمان: المنبهات غلط عليهاحبيبي وبعدين غلط جدا مسكنات مع منبهات، ممكن انتي مش عايزه تخفي بسرعه بس انا عيزاكي تخفي، هعملك لبن
هيام بنرفزه: انتي شيفاني عيله قدامك هتشربيني اللبن؟
ايمان: طالما مش عارفه مصلحتك تبقي عيله ولا ايه يا فارس؟
فارس: اه اعمليلها لبن خليه يقويها شويه
هيام: مش عايزه منك حاجه
ايمان: براحتك يا قلبي
سابتهم ودخلت وهيام كمان دخلت اوضتها ومجدي فاتح بوقه مذبهل
مجدي: لا قادر، انت قادر...

فارس ضحك: اقفل بوقك بس
مجدي: الاتنين في بيت واحد؟ طيب ازاي افهم اوعي تكون ردتها؟
فارس: انت اهبل يالا؟ ارد مين؟
مجدي: قادر وتعملها
فارس: اسكت والنبي مش نقصاك
مجدي: ليه؟ لو مكانك اعملها والاتنين يتنافسوا ازاي يرضوني وانا اعيش ملك متوج
فارس: وايوه ولو اتفقوا عليك يخلو نهارك اسود من ليلك ويخلوك تلف حوالين نفسك
مجدي: تقوم رازعهم بوحده تالته تظبطهم الاتنين.

ايمان جت وراهم: يا تري ايه الاتنين اللي عايزين تظبطوهم بواحده تالته؟
مجدي: انتي بتيجي في اوقات يا ايمان؟
فارس: هيا اللي بتيجي في اوقات ولا انت اللي لسانك متبري منك؟
ايمان: اتفضلوا القهوه، وبعدين يا مجدي مش كل حاجه بتيجي بالعند في حاجات محتاجه تتصرف بعقل مش ترزع واحده تالته؟ وبعدين معرفتش تسلك اتنين مع بعض بالعقل كده هتقدر علي تلاته ازاي؟فارس ما تسمعش كلام الواد ده هيغرقك.

فارس: انتي عارفاني حبيبي انا ما بسمعش لحد
سابتهم ودخلت
مجدي: لا بجد بقي هيا بتعمل ايه هنا؟
فارس حكاله كل اللي حصل
مجدي: مراتك اخدت مبدأ بيدي لا بيد مش عارف مين؟ هههه ناصحه بدال ما انت تروحلها كل شويه والتاني والامور تتطور قالتلك ايه اجيبها هنا واخليها قدام عيني!

فارس: فعلا ده تفكيرها المهم سيبك بقي من الحوارات دي ونتكلم في الشغل، كريم هيبقي ريسبونسر علي سباق كبير وهيدخل عربياته في السباق وطلب مني اننا نعدلهم بحيث كل العربيات هتبقي نسخه واحده وسرعه واحده بحيث هنا تبان المهاره وعايزين نبدأ، هما عشر عربيات اوك؟
مجدي: الواحد بطل الشغل بايده!
فارس: بطل كسل بقي
مجدي: خلاص خلاص ما تزوقش هساعدك ونخلصهم بسرعه...

بالليل فارس سهران قدام التليفزيون لوحده وايمان دخلت تنوم ابنها ونامت معاه من التعب وطبعا هيام استغلت الفرصه ان فارس لوحده فطلعت وقعدت معاه بفستان اشبه لقميص النوم...
هيام: امال مراتك سيباك لوحدك ليه؟
فارس: بتنوم حمزه ونامت معاه
هيام: وانت في الوقت ده بتعمل ايه؟بتفضل لوحدك؟

فارس: عاده بنام انا كمان لان عندي شغل نادرا ما بسهر كتير، وبعدين هيا كتر خيرها، شغل طول النهار مع حمزه ومسؤليته، الله يعينها ما بتقصرش في حق حد ابدا
هيام: برافو ست بيت ممتازه، بس يا تري كعشيقه وصاحبه ايه؟
فارس: ما تتعبيش نفسك يا هيام
هيام: ما اتعبش نفسي في ايه بالظبط؟ خايف مني ليه يا فارس؟
فارس: انا خايف منك؟
اتعدل وبصلها
فارس: خايف منك ازاي؟

هيام: خايف اني اقرب لاحسن تضعف لانك ماسك نفسك مني بالعافيه واي قرب منك هتنهار مقاومتك
فارس ضحك: بجد؟ انتي شايفه كده؟ يعني لو المعتقد ده بيريحك نفسيا اتمسكي بيه!
هيام: يعني انا لو قربت منك كده مش هتخاف؟
قربت قوي منه لدرجه انها كلها في حـ.ـضـ.ـنه.

هيام: فاكر ليالينا كنا بنقضيها ازاي؟ عمرنا ما زهقنا ولا ملينا ومهما نتخانق كان لازم بالليل نتصالح لاننا ما بنقدرش نبقي جنب بعض ونفضل زعلانين فاكر؟ عمر ما ليله واحده قضيناها جنب بعض زعلانين ولو كنت عايز تزعل كنت بتسيب البيت كله لانك ما بتقدرش تقاومني تنكر ده؟
فارس: لا ما انكرش بس ده يا هيام مش معناه اني بحبك للدرجه اللي انتي متخيلاها
هيام بتهمس في رقبته: امال معناه ايه؟

فارس قرب من رقبتها قوي وافتكرت انه هيلمسها بس قالها
فارس: معناه انك محترفه في السرير مش اكتر
قام وقف: تصبحي علي خير وما تحلميش كتير قوي..
سابها ودخل لمـ.ـر.اته اللي كانت صاحيه بترضع ابنها وبصتله جـ.ـا.مد اول ما دخل وفضل يسأل نفسه ياتري هيا كانت صاحيه من بدري وخرجت وشافتهم ولا هيا هنا وما خرجتش؟ طيب بتبصله كده ليه؟ ومعني نظراتها دي ايه؟
فارس: صاحيه من بدري؟
ايمان: لا يدوب
رقد جنبها وباسها في رقبتها.

فارس: تحبي تكملي نوم واسهر انا بيه؟
ايمان بصتله كتير باستغراب لان مش من عوايده يطلب انه يسهر بيه؟ ولا عايز حجه يسهر بيها مع هيام؟ ويا تري هيفضل يقاومها لامتي؟ هيا شافتهم وشافت محاولاتها لاغرائه واه جوزها رفض بس يا تري لامتي؟
ايمان: لا ريح انت، انا هفضل معاه انت عندك شغل
فارس: فعلا عندي شغل طحن، موضوع تعديل عربيات السباق ده واكل وقتي كله
ايمان: فعلا وبعدين كنت بطلت ترجع مشحم
فارس: وده مضايقك؟ الشحم؟

ايمان: لا طبعا بالعكس ده واحشني، انك ترجع وتبهدلني انا معاك شحم وبعدها تفضل تنظفه من علي جـ.ـسمي
فارس ضحك: انتي بتبقي مـ.ـجـ.ـنو.نه انا اعملك ايه؟وكل مره بتقنعي نفسك انك هت عـ.ـر.في تنظفيه
ايمان بدلع: مش يمكن انا بضحك عليك علشان انت تنظفهولي؟ مش يمكن ده شيء بيعجبني وبيعجبني انك انت تعمله بايدك؟
فارس: مش بقولك مـ.ـجـ.ـنو.نه!
ايمان: وهيا الواحده لو ما اتجننتش مع جوزها هتتجنن فين؟
فارس: ابنك نام ولا لسه؟

ايمان ضحكت: نام بس انت عايز تنام
فارس: وهو في راجـ.ـل عاقل ينام وجنبه قمر!
...
هيام هتتجنن من ايمان ومراقبتها ليها وعايزه تمشي بس لو مشيت مش هتعرف تجيب فارس عندها تاني ليها...
تاني يوم الصبح طلبت من فارس شويه حاجات يجيبها وهو استغرب بس بعتلها اللي هيا عيزاه علي البيت
ايمان فتحت الباب لقت العامل بتاع السوبر ماركت جايب حاجات كتير
ايمان: سوري بس انا ما طلبتش حاجه.

العامل: باشمهندس فارس هو اللي طلبها وطلب مننا نوصلها لحد البيت
هيام طلعت: اه اتفضل انا عايزه الحاجات دي..
ايمان: انتي؟
العامل دخل: احط الحاجات فين؟
هيام: دخلها المطبخ
العامل: فين المطبخ؟
ايمان: حطها قدامك واتفضل انت، حسابك ايه؟
العامل: فارس بيه حاسبني وعطاني بقشيشي كمان اي حاجه حضرتك تحتاجيها تليفون هتكون عندك
ايمان: متشكره جدا لذوقك
العامل مشي وهيام وايمان واقفين قصاد بعض.

هيام: ليه مخليتهوش يدخلها المطبخ غاويه تعب انتي
ايمان: لان ما ينفعش راجـ.ـل غريب يدخل لحد المطبخ ومفيش راجـ.ـل في البيت
هيام: ده العامل بتاع الديلفيري
ايمان: مش راجـ.ـل يعني ولا ايه؟
هيام: ما علينا انا مش حمل جدال معاكي، ممكن بقي تساعديني ندخل الحاجات دي المطبخ؟
ايمان: انتي طلبتيها انتي دخليها وبعدين ايه الحاجات دي اصلا؟
هيام: قررت اعمل لفارس اكل اتمني انك ما تعارضيش او تخافي انه اكلي يعجبه عن اكلك.

ايمان ضحكت بصوتها كله: انتي تعملي اكل؟ وانا اخاف ان اكلك يعجبه؟ لا انتي دmاغك لسعت. عارفه مع اني مكنتش ناويه اساعدك في مجرد انك تدخلي الحاجه لا ده انا كمان هتفرج عليكي ( ضحكت تاني ) قال اخاف منها قال (ضحكت تاني )
منيره خرجت علي ضحكها
منيره: في ايه يا ايمان حبيبتي ربنا يفرحك كمان وكمان
ايمان: لا ابدا يا ماما بس هيام ناويه تعمل اكل بنفسها وبتقولي اوعي اغير منها لاحسن اكلها يعجب فارس عن اكلي.

منيره ضحكت جـ.ـا.مد هيا كمان وده نرفز هيام جدا
هيام: بتضحكوا، ماشي هتشوفوا هعمل ايه؟
الاتنين كملوا ضحك وايمان اخدت الحاجه تدخلها المطبخ ومنيره دخلت تتفرج
ايمان: الشيف هيام ناويه تعملي ايه سيادتك؟
هيام: هعمل لازانيا اصلا تلاقيكي حتي ما ت عـ.ـر.فيهاش
ايمان: مش هرد عليكي وريني سيادتك هتعملي ايه اتفضلي
هيام: لعلمك اه انا ما بعرفش اعمل اكل الا حاجتين اتنين بحبهم وبتقنهم جدا وهما فطيره التفاح واللازانيا وهتشوفي بنفسك.

وفعلا هيام بدأت تعمل وايمان ومنيره بيتفرجوا عليها واستغربوا انها فعلا عارفه بتعمل ايه!
فارس في الشغل مع مجدي
مجدي: اتأخرت ليه؟ الطريق حتي مكنش واقف ولا فضلت في البيت بعد ما كلمتني؟
فارس: لا ما فضلتش بس عديت علي السوير ماركت اشتريت شويه حاجات للبيت
مجدي: اشمعني ماهي ايمان بتطلب اللي هيا عيزاه وبيوصلها لحد البيت؟
فارس: هيام اللي كانت طالبه الحاجه مش ايمان، تخيل انها ناويه تعمل اكل بنفسها؟

مجدي ضحك: نعم؟ هيام هتعمل اكل؟ هههههه ابوس ايدك اعزمني النهارده عندك هههههه
فضل يضحك كتير وفارس مستغرب هو بيضحك ليه
فارس: افهم بس الاول سيادتك بتضحك ليه؟
مجدي بيضحك جـ.ـا.مد وكريم كان جاي شايف مجدي بيضحك وفارس واقف حاطط ايديه في وسطه
كريم: في ايه ماله؟
فارس: حاله هبل بعيد عنك.

مجدي اخيرا وقف يتنفس: طليقته في بيته مع مـ.ـر.اته وناويه تطبخله بنفسها وتأكله لا وطليقته دي ايه عمرها اصلا ما دخلت المطبخ ابوس ايدك اعزمني
كريم ضحك: انا كمان يا فارس عايز اتعزم
فارس: انتو في ايه؟ ايه المشكله؟
كريم: بجد انت مش شايف مشكله في ان طليقتك اصلا في بيتك لا وكمان هتدخل لمركز التحكم اللي هو المطبخ وتعمل اكل بايدها لسيادتك! بجد انت مش شايف اي مشكله؟

فارس: لا مش شايف واحده عند ناس وبتعرض مساعدتها فيها ايه؟

مجدي: اولا دي مش واحده دي طليقتك، دي حبيبتك القديمه اللي ياما عـ.ـذ.بت ايمان علشانها، ثانيا دي واحده عمرها ما دخلت المطبخ ناويه تدخل علشانك معني كده انها بتحاول تغريك باي شيء مهما يكون لدرجه انها هتتنازل وتدخل المطبخ، ثالثا بقي والاهم اي ست في الدنيا ما بتحبش حد يدخل مطبخها لان ده مملكتها فما بالك الست دي حبيبتك السابقه وما بالك انها بتحاول ترضيك
انت متخيل النار هتبقي عامله ازاي في بيتك؟

كريم: اصلا يا فارس قعدتها في بيتك غلط مع مراتك، مراتك مستحمله الوضع ده ازاي؟
فارس: هيا اللي طلبته مش انا
مجدي: مـ.ـر.اته بتحبه ومستعده تعمل اي شيء علشانه
كريم: المفروض يا فارس تقدر الحب ده؟
فارس: انتو محسسني اني قايم اتجوز عليها دي مجرد اكله
كريم: طيب طالما مجرد اكله اعزمنا بقي عليها وخليك جدع
فارس: بس كده حاضر هعزمكم
مجدي: تخيل يا كريم فارس قاعد وايمان علي يمينه وهيام علي شماله ودي تديله معلقه ودي معلقه.

الاتنين بيضحكوا
كريم: الا بقي لو شبع هيختم بمعلقه مين؟
الاتنين بيضحكوا جـ.ـا.مد عليه
فارس: والنعمه انتو عيال هبله هروح اكلم ايمان اقولها انكم جايين ده انتو غلسين صح؟
فارس اتصل بايمان
فارس: ايوه يا ايمان بقولك حبيبي، كريم ومـ.ـر.اته جايين علي الغدا ومجدي ومـ.ـر.اته كلمي انتي بقي مراتاتهم واعزميهم
ايمان: هتعزمهم علي اكل ست هيام ولا ايه؟

فارس: هيام مين يا ماما، هيام اخرها تسلق بيضه وهتسألك تسلقها ازاي؟ معلش انتي اتعبي واعمليلنا اي حاجه كده من ايديكي قال هيام قال ولا اجيب من بره لو مش فاضيه او مش عايزه؟
ايمان: لا يا حبيبي طبعا اهلا بضيوفك بس هاتلي رقم مرات كريم انا معرفوش وما اتقابلتش معاها غير مره واحده انا اصلا مش فاكره اسمها
فارس: اسمها هدير هبعتلك رقمها واتس
ايمان: وانت اشمعني فاكر اسمها يعني؟ ومعاك رقمها منين؟

فارس: اولا مش معايا رقمها هجيبه من كريم ثانيا فاكر اسمها لان كريم كتير بيتكلم قدامنا وبيقول اسمها زي ما انا مثلا بكلمك واقول اسمك قدامه
ايمان: ماشي يا عم ماشي
فارس بعتلها الرقم من كريم
ايمان كلمتهم ودخلت المطبخ وبدئت تجهز غدا معتبر لضيوف جوزها ومنيره بتساعدها ونوعا ما هيام غارت من علاقتهم ببعض وحبهم الظاهر حست ان منيره ام لايمان مش حمي
فارس اتصل وقال انه جاي هو وضيوفه..

هيام: انا رايحه اجهز نفسي لاستقبال الضيوف بعد اذنكم..
منيره: روحي انتي كمان يا ايمان جهزي نفسك مش عيزاها احلي منك في اي حاجه
ايمان: هيبان قوي اني بعمل كده علشانها.

منيره: لا طبعا ضيوف جايين عندك انتي في بيتك انتي، انتي تستقبليهم وبعدين مش كريم ده هو يعتبر رئيسهم في الشغل يعني حد تقيل هتقابليهم اول مره في بيتك بريحه الطبيخ والاكل دي، روحي وانا جنب الاكل وبعدين للاسف الكل هيقارنكم ببعض فخليكي رافعه راسك لفوق انتي احلي واقوي واجمل وانتي اصلا احلي مليون مره بقلبك وبحبك وبابتسامتك، يالا وابنك كمان انا هغيرله واخليه قمر زي ابوه، اتحركي مفيش وقت.

فعلا ايمان سمعت كلام حمـ.ـا.تها ودخلت اخدت شاور بسرعه ولبست فستان شيك جدا ولبست حجابها وحطت ميكب خفيف ابرز جمالها وكانت جميله فعلا بحجابها وقلبها الجميل
فارس دخل هو وضيوفه وايمان طلعت تستقبلهم
فارس: ايه الجمال ده، انتي بتحلوي كل شويه ليه؟
ايمان: بحلو بحبك انت
كريم: نروح احنا بقي
ايمان: لا طبعا اهلا بحضراتكم اتفضلو
سلمت علي الكل ودخلوا كلهم وقعدوا وابنه طلع يجري فابوه شالو
فارس: موزو حبيبي..

كريم: ما شاء الله شبهك قوي
هدير: فعلا بيقولو اللي بتحب جوزها قوي بتجيب عيال تشبهو
فارس: بجد ده؟ انا عرفت عيال مجدي مش شبه ليه
مجدي: قصدك ايه بقي؟ بت يا نجاه انتي ما بتحبنيش ولا ايه؟
نجاه بصت لفارس: ايه يا فارس ده انت العاقل
فارس: مره من نفسي بقي
الكل بيضحك وهيام خرجت فالكل سكت، كانت جميله بس عامله زي الملكه الشريره في فيلم سنووايت، الكل سكت وبصلها.

فارس بصلها قوي وحس فعلا بالفارق بينها وبين ايمان، ايمان جميله بطريقه مختلفه تماما عن هيام، هيام جمالها جريء وغجري، ولبسها فاضح للاسف غير ايمان اللي زي الجوهره المصونه. ودي كانت نقطه ضد هيام مش لصالحها
القعده بقت مليانه تـ.ـو.تر وقلق بعد دخول هيام ومنيره كمان دخلت وقعدت
ايمان وقفت تجهز السفره ووقفت كمان منيره فنجاه وقفت
نجاه: انا هساعدها ارتاحي انتي يا ست الكل
هدير كمان: ممكن تسمحولي اساعدكم؟

هيام: اتفضلي انتي ارتاحي هما اصحاب من حاره واحده وعارفين بعض مش هترتاحي معاهم
هدير سكتت بس ايمان اتدخلت
ايمان: طبعا لو تحبي اهلا بيكي اتفضلي
بصوا الاتنين لبعض بتحدي ومجدي عايز لب يتسلي
دخلو البنات التلاته يساعدوا بعض
هدير: هو لو ينفع اسأل مين دي اللي بره؟
نجاه وايمان بصوا لبعض
ايمان: طليقه جوزي
هدير فتحت بوقها: نعم وبتعمل ايه هنا؟ ردها؟

ايمان: لا طبعا بس هيا عامله فيلم ومتعوره في رجلها وكانت عيزاه يروحلها كل شويه شقتها فانا بدال ما هو يروحلها خليته جابها هنا
هدير: شاطره بس انا لو مكانك كنت، كنت سمـ.ـيـ.ـتها ولا خـ.ـنـ.ـقتها، انتي شايفه بتلبس ازاي؟
ايمان: امال لو شوفتيها بالليل؟
نجاه: اوعي تكون بتلبس قمصان نوم يا ايمان؟
ايمان: بتلبس يا اختي حاجات انا اتكسف البسها قدام فارس
هدير: وجوزك بيبقي فين سيادته؟ بيشوفها؟

ايمان: طبعا ولو ما شفهاش تعمل نفسها تعبانه وتناديله لاوضتها
هدير: وانتي ايه؟ بتعملي ايه؟انا كنت قــ,تــلته؟ هو وهيا؟! قال تناديلو اوضتها وهيا بقميص نوم
ايمان: والله ما عارفه اعمل ايه؟
هدير: ارفضي الوضع ده! خيريه
نجاه: لا طبعا فارس ما بيجيش بلوي الدراع ابدا.

ايمان: هيام سر مشاكلنا في اول كام سنه جواز وبعد ما استقرينا وشيلناها من دmاغنا تماما رجعت تاني وبعدين سبق وخيرته وكان ديمابيبعد بحجه انه ما بيحبش الاسلوب ده وبيعند عليا
هدير: وطبعا لو خيرتيه ممكن يعند تاني البت دي عايزه خطه نخلص منها
ايمان: ان شاء الله نخلص منها علي خير بس عارفه انا متخيلتش انك حبوبه كده
هدير: كريم علي طول ما بيتكلمش غير عن فارس وكان نفسي اتعرف عليكي
نجاه: انتو معندكوش اولاد؟

هدير بصت للارض: لسه ربنا ما ارادش
ايمان: فعلا كله بـ.ـاراده ربنا، لما اتجوزت فارس كنت همـ.ـو.ت علي الخلفه ولما حملت بغبائي سقطت نفسي وبعدها لما ربنا اراد عطانا حمزه، خلي املك في ربنا كبير
هدير: ونعم بالله يالا بقي نخرج الاكل لاحسن الرجـ.ـاله يفـ.ـضـ.ـحونا
بره هيام بتتدخل في كلام الرجـ.ـاله يمكن لانها مهندسه زيهم او يمكن لانها متحدثه لبقه
منيره اتضايقت: حبيبتي انتي طفيتي علي الاكل اللي في الفرن اللي انتي عملاه.

هيام: هو حضرتك ما طفتيش عليه؟
منيره: انتي ما قولتيش
هيام: انتي عايزه تفهميني انها لسه في الفرن لحد دلوقتي؟
منيره: انا معرفش قومي شوفي
هيام قامت بسرعه ومجدي كتم ضحكته بالعافيه
منيره: بس يا واد...
مجدي: اه من شغل الحموات
منيره: انا مش حمـ.ـا.تها، انا حماه ايمان وبس
فارس: انتي ما بتعامليش ايمان كحمي.

منيره: علشان هيا ما بتعتبرنيش حمي، هيا اعتبرتني امها وانا اعتبرتها بـ.ـنتي، العلاقه متبادله يا فارس، اللي بيحبك بصدق لازم تحبه بصدق
كريم: قصف جبهه اسكت يا فارس
منيره: هقوم اشوف البنات دي بتعمل ايه جوه
هيام دخلت كانوا بيضحوا: هو الصينيه في الفرن فعلا
ايمان: مفيش حاجه في الفرن
هيام: امال قالت كده ليه؟ عايزه تقومني وخلاص
ايمان: مش يمكن لانه ذوقيا المفروض طالما الستات قامت تقومي معاهم!

هيام: الكلام ده انتي تعمليه يا جاهله لكن انا لأ
ايمان: خدي صنيتك وشوفي هتعملي فيها ايه اتفضلي وبعدين خلينا العلم ليكي
طلعوا الاكل والكل قعد وفعلا هيام قعدت جنب فارس وايمان منيره قعدتها جنبه من الناحيه التانيه وهنا مجدي مقدرش يسكت وضحك بهستيريه خلت الرجـ.ـاله كلها تضحك ومحدش من الستات فاهم في ايه؟
فارس ضحك لانه تخيل نفسه شهريار وواحده علي يمينه وواحده علي شماله والاتنين بيأكلوه.

اخيرا هديت موجه الضحك وبدؤا ياكلو بس الرجـ.ـاله كل شويه يضحكوا كل ما ايمان او هيام يتحركوا
هيام: عجبتك اللازانيا يا فارس؟
الكل بص لفارس اللي مش واخد باله
فارس: اول مره اعرف انك بت عـ.ـر.في تعملي اي اكل
هيام بصت لايمان: يعني عجبتك؟
فارس هيجاوب بس اخد باله ان ايمان بصاله مستنيه اجابته ومش ايمان بس ده الكل مستني والكل بيبصله ومجدي متحفز للضحك.

كريم: جميله تسلم ايدك مدام هيام، وحضرتك مدام ايمان تسلم ايديكم صراحه الاكل كله تحفه وبما اننا اتجمعنا وبصراحه القعده لذيذه يبقي ايه رأيك هدير الاسبوع الجاي يبقي عندنا
هدير: اه يا ريت بس تنبيه انا مش بشطاره ايمان طبعا فهتضطروا تاكلوا بدون تعليق
ايمان: يا حبيبتي كفايه ذوقك انتي كلك عسل
كريم انقذ الموقف وانقذ فارس من حبل المشنقه
واخيرا الرجـ.ـاله لوحدهم
فارس: متشكر يا كريم لحقتيني.

مجدي: كنت سيبتنا نتفرج عليه شويه كان نفسي اعرف هتقول ايه؟
فارس: من يومك وا.طـ.ـي يا مان..
كريم: وضعك كده مش حلو يا فارس وفعلا الوضح محرج ومراتك ليها حق عليك فحاول تخلص منه
فارس: عندك حق
واخيرا خلصت العزومه علي خير والكل ارتاح
ايمان في حـ.ـضـ.ـن جوزها: علي فكره كريم انقذك النهارده
فارس: انقذني من ايه؟
ايمان: من سؤال هيام بس دلوقتي مفيش حد ينقذك مني، عجبك اكلها؟

فارس: انتي بتقولي ايه؟ يعني واحده اول مره تدخل مطبخ وتعمل اكل، هل انتي مثلا متخيله ان لو اكلها عجبني هرجعلها مثلا؟ علشان اكله واحده؟
ايمان: لأ مش حكايه ترجعلها
فارس: ايمو انا بحبك وبحب اي اكل انتي تعمليه ولو كنت قلتلها اه عجبني كان هيبقي من باب الذوق والمجامله مش اكتر
ايمان: واكلي انا عجبك؟
فارس: بجد بتسألي نامي يا ايمان نامي...

ايمان امها تعبت وطلبت منها تروحلها وفعلا ايمان راحت وللاسف اضطرت تبات هناك ودي كانت فرصه لهيام تستغلها كويس
فارس كان مع ايمان بالليل ومش عيزاه يروح
ايمان: ما تبات معايا هنا؟
فارس: انا من امتي ببات في بيت ابوكي يا ايمان!
ايمان: طيب بات في شقتنا القديمه؟
فارس: يعني مش فاهم انظفها الاول ولا ابات في ترابها كده؟ في ايه يا ايمان مالك؟
ايمان: مش عيزاك تبعد عني.

فارس: مش عيزاني ابعد عنك ولا خايفه عليا من هيام؟
ايمان: الاتنين عندك مانع؟
فارس: لا معنديش وبعدين امي في البيت
ايمان: امك بتنام بدري
فارس: انتي بتشكي فيا؟ اني هخونك طالما انتي مش موجوده؟
فارس رجع خطوتين لورا
فارس: انا لو عايزها هرجعلها ولو عايز انام معاها من غير ما انتي ت عـ.ـر.في هنام مش محتاج اني استغل ليله هتقضيها بره؟
ايمان: مش قصدي كده يا فارس
فارس: انتي قصدك بالظبط كده! عارفه الموضوع بقي يخـ.ـنـ.ـق، بعد اذنك.

مشي خطوتين ورجع تاني
فارس: معلومه صغيره انا لو فكرت ارجعلهاهقولك ما تخافيش مش هعملها من وراكي فبلاش موضوع المراقبه ده كل شويه، لاني ببقي شايفك كويس وانتي واقفه مستنيه تشوفي رد فعلي ايه ومش بعيد اعمل حاجه مش عايز اعملها لمجرد اني اضايقك، تصبحي علي خير
مشي متغاظ منها وروح علي البيت ودخل من غير ما يرن الجرس رنته المعتاده وراح عند امه اللي كانت بتتكلم في التليفون.

منيره: ما تخافيش يا ايمان انا موجوده! مش هنام حاضر واسيبهم، يا بـ.ـنتي فارس مالوش في العك ده ولو هيعمل حاجه هيعملها في النور
يالا اول ما يوصل هبلغك، حاضر هكلمك كل شويه، يا بت كلتي دmاغي بقي، حاضر مش هسيبهم يسهروا مع بعض
فارس واقف وفي قمه غـ.ـيظه ومتضايق جدا من ايمان ومن عدm ثقتها فيه...

هيام وراه بهمس: مراتك ما بتثقش فيك صح؟ عينت مامتك حارس عليك، صح يا بيضه كلهم خايفين مني، يا تري هما شايفينك ضعيف قوي كده ولا شايفيني انا جميله قوي كده؟
سابته ودخلت وهو علي اخره خبط ودخل لامه اللي قفلت تليفونها بسرعه
فارس: قفلتي ليه؟ ما تكملي خليها تكمل تعليمـ.ـا.تها
منيره: تعليمـ.ـا.ت ايه يا حبيبي؟
فارس: انا عارف بقي تعليمـ.ـا.ت ايه؟

منيره: يا حبيبي دي بس بتطمن عليا وعلي صحتي واتعشيت ولا لأ وبتشوف انت وصلت بالسلامه ولا لأ؟
فارس: لا فيها الخير وبعدين ماهي ممكن تكلمني انا تشوفني وصلت ولا لسه؟
منيره: بقولك ايه
قاطعها: ما تقوليش، وموضوع المراقبه ده سخيف جدا وقسما بالله لولا ان عامل حساب لعشرتنا ووقفتها معايا لكنت اخدت هيام دلوقتي علي اقرب مأذون عندا فيها بس
منيره: استهدي بالله يا فارس وادخل نام ايمان بتحبك.

فارس: عارف انها بتحبني وعلشان كده مستحمل بس قسما بالله يا امي ان طلعتي الليله تراقبيني زي ما هيا قالتلك مش هيحصل خير فانتي استهدي بالله بقي ونامي وما تخربيهاش عليها تصبحي علي خير لو محتاجه حاجه ناديلي
سابها وخرج وايمان رنت تاني عليها
وهو سمع امه بترد عليها بس سابهم ودخل اوضته.

كان متغاظ بس مش قادر يفهم ايه اللي مضايقه بالظبط؟ غيره ايمان؟ طيب ما هو ده حقها! ولا دفاعاته اللي قربت تنهار قدام هيام؟ ولا غـ.ـيظه من هيام انها ما استحملتش زي ايمان وساعدته يقف علي رجليه؟ ولا الجزء البسيط اللي جواه اللي لسه بيحن لهيام؟ ولا احساسه بالذنب ناحيه ايمان لانها عملت كتير قوي واستحملت اكتر واكتر؟ ايه اللي مضايقه بالظبط؟

اكيد مش مكالمه ايمان لامه لان ده شيء طبيعي جدا ولو هو مكانها استحاله يقبل ان مـ.ـر.اته تبات في مكان مع راجـ.ـل سبق وكان لها علاقه بيه؟ مابالك انهم يباتوا لوحدهم!
فارس: فوق لنفسك، بتفكر كتير في ايه وليه؟ هيام لازم تمشي بقي من هنا!
دخل ياخد شاور يروق دmاغه اللي هتنفجر دي يمكن الميه البـ.ـارده تريح اعصابه وتهديه...
وهو جوه اتفاجئ بالباب اتفتح ودخلت هيام اللي كانت فرصتها اللي لو ضيعتها خلاص مش هترجع تاني.

فارس بصلها وهيا قلعت روبها
فارس: سيادتك بتعملي ايه؟
هيام: بستغل الظروف
دخلت هيام معاه وهوغـ.ـيظه من ايمان خلاه يفكر يستجاب لهيام او هو اقنع نفسه بكده
بس فجأه عرف ان في خطوط حمرا مافيش بعدها رجعه وفي حاجات ما ينفعش نتمادي فيها زق هيام بعيد عنه وطلع هو بره وسابها، هيام لفت نفسها وطلعت وراه
هيام: في ايه؟ واوعي تقولي انك بتحب مراتك؟
فارس: ماشي مش هقولك اني بحب مراتي هقولك اني مش هرتكب غلط زي ده.

هيام: محدش هيعرف اوعدك اني مش هعرف حد
فارس: ديما بتبصي للناس وبس
هيام: امال في ايه تاني هنبصله؟
فارس: تبصي للي خلقك وتعملي حساب للحـ.ـر.ام والحلال ولا ده شيء ما بيخطرش علي بالك؟ اللي انتي عيزاه يحصل بينا ده من اكبر الكبائر وللاسف مالوش تكفير او ربك ما بيسامحش فيه، ده اللي انا عامل حسابه
هيام: انا مراتك يا فارس
فارس: لا طبعا انتي طليقتي وانا طلقتك عند مأذون...
هيام: ردني.

فارس: حتي لو وخلي بالك من لو دي، لو حبيت اردك لازم اتجوزك من تاني علي يد مأذون...
هيام: تعال نشوف مأذون
فارس: هيام انا مش عايز ارجعلك افهمي بقي وابعدي عني، انا جربت وفشلت معاكي ومقدرتش ولا اسعدك ولا حتي اكفي طلباتك اللي مكنتش بتنتهي، انتي وصلتينا للطريق ده ودmرتي كل السكك بينا..

هيام: فارس انا بحبك ومقدرتش ابدا انساك ولا قدرت اعرف غيرك، حاولت كتير وسافرت بره مصر خالص علشان اقدر انساك اواعرف غيرك بس مفيش راجـ.ـل ابدا قدر يملي ولو جزء من الفراغ اللي انت سيبته جوايا، واوعي تقول ان ايمان ملت الفراغ ده
فارس: ايمان مش بس ملته لا ده دي عملت اكتر من كده بالكتير يا هيام، وبعدين حتي لو ما مليتوش اللي عملته معايا مهما اعمل مش هقدر اعوضه او اسدد ديونها وافضالها عليا..

هيام: اوك عارفه ده كويس وما طلبتش منك اي شيء بخصوصها، انا عايزه ابقي معاك وهرضي باي حاجه انت تقول عليها
فارس: قصدك ايه؟

هيام: اقصد اني هرضي ولو بساعه واحده كل يوم تيجي تقضيها في حـ.ـضـ.ـني واوعدك مش هطلب منك اكتر من ساعه واوعدك اني عمري ما هحاول اضايق ايمان او اتدخل في حياتها ومش هرهقك بطلباتي ابدا انا عايزه حـ.ـضـ.ـنك وبس يا فارس، ده طلب كبير؟ اتجوزني ومش عايزه غير ساعه وبس منك كل يوم ولو يوم ما فضيتش او ايمان احتاجتلك مش هتكلم ولا هطلبك ولو مش عايز حد يعرف باتفاقنا ده برضه موافقه المهم ان يبقي ليا حق اشوفك وبس.

فارس سكت ومعرفش يرد عليها وخصوصا لما دmـ.ـو.عها نزلت وحس بحبها ونسي كل اللي فات
فارس: هيام اطلعي بره ارجوكي ولو سمحتي لو انتي فعلا بتحبيني الصبح امشي من هنا ولو بتحبيني ما تهديش بيتي ده، وما تنسيش ان في حمزه دلوقتي مش ايمان بس..
هيام: حاضر هطلع ومش هضايقك تاني بس ارجوك فكر في كلامي.

خرجت بره وبره شافتها منيره اللي بتبصلها وهيا عايزه تقــ,تــلها سابتها ودخلت اوضتها وقفلت علي نفسها بس منيره راحت وراها ودخلت وقفلت الباب وكلمتها بصوت وا.طـ.ـي بس حازم
منيره: عملتي فيلم وقبلناه! بتحاولي ديما تغريه وسكتنا! دmرتيه قبل كده وبرضه سكتنا؟ راجعه تاني ليه؟ عايزه ايه منه؟
هيام: بحبه
منيره: كـ.ـد.ابه انتي مت عـ.ـر.فيش يعني ايه حب انتي بس عيزاه ملكك مش اكتر.

هيام: حتي التملك نوع من انواع الحب اوعي تنكري ان فارس كان مبسوط معايا
منيره: كانت السكينه سرقاه دلوقتي هو مبسوط مع مـ.ـر.اته وانتي جايه تهدي بيته تاني وتدmريه من تاني. انتي مالكيش مكان في البيت ده والصبح
قاطعتها هيام: ماشيه الصبح ريحي نفسك بس انتي برضه مش عادله انتي عمرك ما عاملتيني بالطريقه اللي بتعاملي ايمان بيها ولا عمرك حبتيني زيها.

منيره: لان انتي من ساعت ما دخلتي بيتنا بصيتلنا من فوق وكأننا مش من مستواكي، انتي اعتبرتينا غرماء ليكي وحاربتينا لكن ايمان من اول ما دخلت اعتبرتني ام ليها وعاملتني علي الاساس ده وانا اعتبرتها بـ.ـنتي هيا عطت وانا قبلت وعطيت، ايمان بتقعد تحت رجليا وتدلكهملي وانا تعبانه، بتقعد جنبي وتعملي اي حاجه من غير حتي ما اطلبها منها مش انتي اللي لما مره واحده تعبت حبستيني نسيتي يا هيام عملتي ايه؟ اطلعي من حياه ابني.

سابتها وخرجت ووقفت قدام المرايه تفكر خطوتها الجايه ايه؟
منيره حضرت الفطار وفارس طلع وقعدوا مع بعض يفطروا بصمت
منيره: انا شفت هيام خارجه من اوضتك بالليل مبلوله
فارس بصلها: مفيش حاجه حصلت بينا اطمني
منيره: طبعا عارفه ان مفيش حاجه حصلت لان ابني انا وابوه ربيناه كويس وعلمناه الصح والغلط وربيناه علي قيم ومباديء اتمني انه ما ينسهاش.

فارس: ولما انتي عارفه انك مربياني صح بتتكلمي في الموضوع ده ليه؟ انا طلبت منها تمشي ريحي نفسك
منيره: انا عايزه اعرف انت بتسمحلها تدخل حياتك من تاني ليه؟ ليه فاتحلها طريق يا فارس، ايمان ما تستاهلش منك ده
فارس: عارف عارف عارف، عارف يا امي
منيره: واما انت عارف ليه؟ ليه يا فارس.

فارس: عايزه ت عـ.ـر.في ليه؟ لاني اكتشفت انها لسه جوه، ما خرجتش ابدا، في جوايا شويه شك لازم انهيهم تماما، اعمل ايه هاه؟ عارف ان ايمان ما تستاهلش مني غير الحب والاحترام وانا اقسم بالله بحاول بس ظهورها في حياتي تاني ملخبطني مش عارف اخد قرار مش عارف اخد حكم قاطع مش قادر اقفل الباب تماما، عرفتي بقي؟

منيره: طيب مش هقولك ايمان وهيام، مش هقولك غير حاجه واحده بس، فكر في حمزه وبس، وانت هتعرف هتختار ايه؟ مش هنتكلم تاني وايمان مش هقولها علي حاجه
فارس: مفيش حاجه حصلت علشان تتقال
منيره: مجرد دخولها اوضتك ده حاجه وحاجه كبيره كمان، وبعدين لو مفيش حاجه ازاي دخلت ناشفه وخرجت مبلوله؟
فارس بص لامه وسكت وما اتكلمش لان فعلا في كتير حصل مش ما حصلش...

هيام قامت لمت حاجتها وخرجت كان فارس وامه بيفطروا وهيا خرجت ومثلت الانكسار وهيا ماشيه
فارس: اصبري هوصلك
هيام: لا معلش خليك افطر براحتك
فارس: قولت اصبري هوصلك
وهما خارجين كانت ايمان داخله فبصتلهم
ايمان: علي فين كده؟
هيام: متشكره علي استضافتك ليا في بيتك يا ايمان انا مش عارفه اشكرك ازاي؟ محدش يعمل اللي انتي عملتيه معايا واسفه لو ضايقتك باي شكل
ايمان مش مصدقه: لا ده واجب، انت رايح فين؟

فارس: هوصلها واروح علي الشغل، والدتك اخبـ.ـارها ايه؟
ايمان: كويسه، روح علشان ما تتاخرش علي شغلك يالا
فارس اخد هيام ووصلها شقتها وطلعها فوق وهو نازل مسكته من دراعه
هيام: ارجوك فكر في كلامي ساعه وبس مش عايزه اكتر من ده، مش هكلمك تاني ولا هضغط عليك بس ارجوك فكر.

فارس اليوم كله مش عارف يركز، هيام طلبها مش كتير ومش صعب وهو عايز ده اكتر من اي شيء، وبعدين هو مش هيجي علي ايمان ابدا، ممكن اصلا ما يعرفهاش، بس ما يضمنش هيام لانها ممكن تروح تقولها وساعتها هيخسر ايمان وهو مش مستعد لده ابدا..
فضل يومين تايه ومش عارف يعمل ايه؟
ايمان: طول عمرك بتتكلم معايا في اي شيء مهما يكون ليه المره دي ساكت ومش عايز تتكلم؟
فارس: يمكن لان الكلام هيوجـ.ـع.

ايمان: وانا علي طول بتحمل قول وهسمعك
فارس بصلها كتير
ايمان: عندك شك انك هتلاقي حل لمشكلتك عندي؟
فارس: لأ بس خايف انك فعلا تحليها بس علي حساب حاجه تانيه انا مش مستعدلها
ايمان: طيب فكر بصوت عالي ايه رأيك؟
فارس: موافق بس بشرط
ايمان: موافقه علي شرطك قول
فارس: اسمعيه الاول
ايمان: قول سامعاك
فارس: تسمعيني كصديقه او عشيقه مش زوجه ابدا
ايمان عرفت هو هيتكلم عن ايه وعارفه هيقول ايه وقاومت دmـ.ـو.عها تنزل ووافقت.

ايمان: هسمعك حاضر وعد هسمعك كصديقه قول
فارس: اوكي انا بحب مراتي وبحب بيتي فوق ما تتخيلي وبحب ابني جدا ومتمسك بكل حاجه فيه
ايمان: لكن الماضي ظهر ومش عارف تعمل فيه ايه؟
فارس: هيام عرضت عليا عرض حسسني ان كل حاجه سهله وكل حاجه ممكنه
ايمان: ايه هو العرض ده؟
فارس: انها مش عايزه اكتر من ساعه واحده كل يوم مع وعد انها ما تطلبش اكتر منها وما تضايقكيش ابدا وما تدخلش في حياتنا نهائي بس عايزه تفضل معايا ساعه وبس.

ايمان الدنيا لفت بيها لانها ما تخيلتش ابدا ان فارس هيقولها كده بالصراحه دي، ايوه كانت عارفه انه هيتكلم عن هيام بس مش انه بيفكر يرجعلها ومعرفتش تعمل ايه؟
فارس: انها مش عايزه اكتر من ساعه واحده كل يوم مع وعد انها ما تطلبش اكتر منها وما تضايقكيش ابدا وما تدخلش في حياتنا نهائي بس عايزه تفضل معايا ساعه وبس
ايمان الدنيا لفت بيها لانها ما تخيلتش ابدا ان فارس هيقولها كده بالصراحه دي، ايوه كانت عارفه انه هيتكلم عن هيام بس مش انه بيفكر يرجعلها ومعرفتش تعمل ايه؟
ايمان اتصـ.ـد.مت: وانت عايز الساعه دي؟
فارس: لو قلتلك مش عارف هتصدقي؟ مش عارف انا عايز ايه؟

ايمان: طيب تعال نتكلم بالعقل الساعه اللي هتقضيها معاها هتكفيها؟ هتكفيك انت؟ ماهو اكيد انتو مش عايزين مجرد علاقه شهوانيه وخلاص لان احنا بني ادامين مش حـ.ـيو.انات! بلاش هل مع الوقت هتكفيكم الساعه دي ولا هيا مجرد جر رجل مش اكتر وهيا عارفه انه تلقائي الساعه هتزيد من نفسها! بلاش كل ده نفترض انها حملت منك هتعمل ايه ساعتها؟ هتفضل برضه ساعه بس؟ الساعه دي يا فارس مجرد جر رجل مش اكتر ولا اقل ايوه هتبدأ بساعه بس عمرها ابدا ما هتفضل ساعه!

فارس: انا مفكرتش في كل ده
ايمان بنرفزه: امال فكرت في ايه؟ انك تنام معاها وخلاص؟ هو ده اللي شاغلك؟ ولا حنيت لاحترافها؟ نسيت اول ما اتجوزنا انك شكيت خبرتها دي جابتها منين؟ نسيت اول ما هيا ظهرت؟
فارس: اللي بتكلمني حاليا دي مراتي مش صحبتي؟
ايمان هديت وقعدت جنبه: لا مش مراتك لانها لو مراتك كانت عملت تصرف تاني ما تتخيلوش ابدا بس حتي الصاحب بيتنرفز علي صاحبه لما يلاقيه غـ.ـبـ.ـي بالشكل ده؟

فارس: اوكي يا ايمان عندك حق انا غـ.ـبـ.ـي بس في جزء بسيط جوايا عمال يقول لو لو، وانا مش عايز اللو دي تفضل عايز قلبي بنسبه ١٠٠٪‏ لمراتي وبس
ايمان: وعلشان توصل لده عايز ايه؟
فارس: عايز اجرب قربها
ايمان بصتله بسرعه وبصدmه: نعم؟
فارس: ما تفهمنيش غلط يا ايمان مش قصدي اني انام معاها
ايمان: امال تقصد ايه يا فارس؟ قربها ده يطلع ايه؟
فارس: قرب مجرد قرب..
ايمان: وايه معني القرب بالنسبالك؟ غير انكم تناموا مع بعض.

فارس: القرب له معاني كتيره غير النوم مع بعض
ايمان: وانت متخيل انها عايزه المعاني التانيه؟ اللي تيجي بيتك وتلبس قمصان نوم اشكال والوان علي الرغم من وجود مـ.ـر.اته فدي مش في دmاغها غير حاجه واحده بس
فارس: ايمان، كل كلمه انتي بتنطقيها انا فكرت فيها مليون مره قبلك
ايمان: انت عايز ايه يافارس؟ انت واخد قرار بلغهولي.

فارس: انا محتاج وقت، اقرب فيه منها هقضي معاها الساعه دي لحد ما اثبت لنفسي اني تخطيتها تماما انا محتاج لده، بعيد عنك انتي او بعيد عن اي ضغوط من اي حد انا محتاج انا بنفسي ابعد عنها فده مش هيحصل الا لما اقرب منها واوعدك اني مش هلمسها
ايمان: لحد امتي؟
فارس: يعني ايه لحد امتي؟

ايمان: يعني مش هتلمسها لحد امتي؟ ولو اكتشفت انك لسه بتحبها وانك ما تخطيتهاش ساعتها ايه العمل؟انت عارف ايه هو الجنون؟ هو انك تكرر نفس التجربه مره وري مره وتتوقع نتيجه مختلفه، ده الجنون بعينه واللي انت بتعمله بتعيد نفس التجربه ومتوقع النتيجه تختلف..
فارس: اوكي انا معاكي بس انا ما بحبهاش وتخطيتها والاحتمال اللي انتي بتقوليه مرفوض تماما بس محتاج انا اكده لنفسي انتي فهماني ولا انا كلامي ملوش معني.

ايمان: للاسف انا فهماك، روح يا فارس خد قرارك براحتك وخد الوقت اللي انت عايزه وشوف هتعمل ايه؟ تصبح علي خير
سابته ودخلت تنام او بمعني تاني معدتش قادره تمسك دmـ.ـو.عها اكتر من كده، هو حاسس بيها وحاسس بمنتهي غباؤه بس مش عايز عمره كله يفضل يسأل نفسه لو راحلها كان هيفضل معاها ولا هيختار ايمان؟
الصبح اخيرا طلع وهو راح شغله لانه المفروض يسلموا العربيات النهارده...

ايمان استنت لحد ما مشي ولمت هدومها وهدوم ابنها وماشيه
منيره: غلط تسيبيه يا ايمان
ايمان: اسفه يا ماما مش قادره ابقي عارفه ان جوزي رايح لوحده تانيه علشان يقرر هيختار مين فينا وافضل في بيته مش هقدر
منيره: هيختارك انتي
ايمان: الله اعلم، فارس لما هيام بتبقي موجوده بيلغي عقله تماما واهو اول ما ظهرت برجلته وشقلبت دنيته كلها، للاسف فارس لسه بيحبها
منيره: اديله فرصه يا ايمان
ايمان: ربنا يسهل يا ماما بعد اذنك.

منيره: ايمان انا ما اقدرش اعيش من غيرك ومن غير حمزه
ايمان: كل يوم بعد ما فارس ينزل شغله هيجبهولك
منيره: فارس لو لف الكون كله مش هيلاقي ضفرك
ايمان: تسلمي يا ست الكل تسلمي
مشيت وفارس رجع اخر النهار مهدود بينادي علي ايمان لانها هيا اللي بتريحه
دخل اوضه النوم بس ما لقاهاش
فارس: امي، ماما، ايمان فين؟ راحت فين؟
منيره: راحت بيت ابوها يا فارس
فارس: ايه؟ ليه؟

منيره: لما راجـ.ـل يقول لمـ.ـر.اته انه مش عارف يختار بينها وبين واحده تانيه مستني منها ايه؟ تقولك هاتها هنا وتنام وسطنا!
فارس بص لامه وما ردش ساب البيت وخرج وراح لايمان، دخل بيتهم واخدها لوحدهم
فارس: سيبتي البيت ليه؟ احنا ما اتفقناش علي كده! انتي وعدتيني تسمعيني كصديقه.

ايمان: وسمعتك كصديقه وعطيتك رأي لكن كزوجه مش هقدر استني في بيتك وانت مش قادر تختار، فارس انا مقبلتش دبلتها بس في ايدك ازاي عايزني اقبلها هيا كلها، ومرضيتش اقولك يا انا يا هيا
فارس: لو قولتيها هختارك انتي من غير ما افكر حتي
ايمان: عارفه بس هتختارني علشان حمزه مش اكتر
فارس: لأ
ايمان: متأكد؟
فارس: ...

ايمان: طبعا مش متأكد، فارس عارفه انك محتاجني وعارفه انك بتحب علاقتنا وبتحب بيتك وابنك بس للاسف ده مش مكفيني، عايزه قلبك كله ومش عايزه شريك
فارس: وده نفس اللي انا عايزو
ايمان: خلاص يبقي لما قلبك كله يبقي ليا ابقي تعال غير كده اسفه مش هقبل انصاف حلول، قبلتها قبل كده وما عجبتنيش
فارس: طيب خلي مسافه بينا بس ارجعي البيت معايا.

ايمان: ارجوك يا فارس سيبني دلوقتي بدال ما اتهور، فاكر اخر مره اتهورت فيها خسرت فيها بيبي فارجوك انا مش حمل خساير تانيه، احترم رغبتي زي ما انا بحترم رغباتك
سابها ومشي وللاسف معرفش يروح فين فراح لهيام ودخل قعد معاها
هيام: اخدت قرار ولا لسه؟
فارس: لسه، هيام محتاج وقت شويه خلينا كده مع بعض، نتكلم نرغي لكن مش علاقه ومش هردك دلوقتي
هيام: براحتك حبيبي
جت تقرب منه بس هو بعد
فارس: من غير اغراءات يا هيام.

هيام: يعني ايه مش من حقي المسك؟
فارس: ايوه مش من حقك
هيام: وايمان بس من حقها؟
فارس: من اولها، سيادتك قولتي مالكيش دعوه بايمان ولا نسيتي بسرعه
هيام: مش قصدي اتدخل في ايمان، بس قصدي اني بحبك وعايزه اقرب منك مش اكتر
فارس: انا قايم سلام
هيام: الساعه مخلصتش
فارس: تعبان اليوم كان طويل ومتعب
هيام: انا ماليش دعوه دي هيا ساعه
فارس: كنت متخيل انك اتغيرتي لكن انتي زي ما انتي، الظاهر اني غلطان
هيام: فارس.

فارس: تصبحي علي خير
سابها ومشي وروح علي بيته وخاف انه يكون باع الغالي بالرخيص...
تاني يوم كريم عزمو علي السباق وراح فضل معاهم شويه وبعدها اتخـ.ـنـ.ـق فسابهم وروح وراح عند هيام يقعد معاها شويه
هيام: ايمان اخبـ.ـارها ايه وحمزه؟
فارس: كويسين، حمزه كالعاده بيسهرها طول الليل
هيام: عارف لما كنت بشوفها سهرانه بيه وهتمـ.ـو.ت وتنام احمد ربنا اني ما اتهورتش وخلفت
فارس: وهو كان بايدك وانتي منعتيه؟

هيام بقلق: ايه؟ ايه اللي كان بايدي؟ لا طبعا قصدي اني مكنتش هقدر اتحمل مسؤليه زي دي، كنت هبقي ام فاشله، مش اكتر فالحمد لله اني مخلفتش كنت هعـ.ـذ.به معايا
فارس: اه، انا ماشي يالا سلام اشوفك بعدين...
الصبح راح علي شغله وهناك كريم اول ما شافه
كريم: فارس مصيبه حصلت
فارس: يا ساتر خير في ايه؟
كريم: امبـ.ـارح في السباق حصلت حادثه واحد فقد السيطره علي عربيته والمشكله انه اخد في وشه كام عربيه تانيه.

فارس: يا الله علشان كده ما بحبش السباقات، بحس انهم بيعرضوا نفسهم للخطر بدون ادني سبب المهم حد جراله حاجه
كريم: طبعا عربيه الولد اتدmرت تماما وهو جواها وحالته حرجه والعربيتين اللي اتقلبوا العيال يرضه اللي فيها في العنايه المركزه
فارس: لا حول ولا قوه الا بالله
كريم: فارس العربيات سليمه؟
فارس: قصدك ايه بسليمه؟
كريم: اقصد ان هيكون في تحقيق لان العربيه اتعدلت فانت متأكد ان العربيه سليمه ولا فيها خلل؟

فارس: لا طبعا العربيات العشره سليمه وجربتهم كلهم بنفسي في الاخر واتأكدت من كل واحده وسوقتها علي اقصي سرعه ممكن توصلها
كريم: يعني احنا في السليم؟
فارس: طبعا في السليم من الناحيه دي ما تقلقش بس انا مش عايز اشتغل في تعديل السرعات تاني، التعديل في المـ.ـو.تور، في استهلاكها للبنزين، في قطع غيار تكون اوفر لكن في سرعتها وعربيات سباق تاني فياريت لأ
كريم: ان شاء الله يالا ربنا يسترها.

فارس روح عند هيام وقعد معاها شويه وحكالها اللي حصل وكالعاده ما اهتمتش
فارس: علي فكره انا ممكن اضر في الموضوع ده
هيام: لا طبعا واحد متـ.ـخـ.ـلف معرفش يسيطر علي عربيته انت مالك..
فارس: علي فكره ده شاب صغير وممكن يمـ.ـو.ت؟
هيام: ما يمـ.ـو.ت احنا مالنا كل واحد مسؤل عن نفسه
فارس بصلها وعرف انها زي ما هيا مفيهاش اي شيء اتغير وحن لايمان وكلامه معاها واهتمامها بيه سابها وقام روح علي بيته اللي اشتاق لايمان فيه.

الصبح قام بيلبس والجرس رن وامه فتحت وجتله
منيره: الحق يا فارس
فارس: في ايه يا امي خير؟
منيره: بوليس بيسألوا عليك
فارس: بوليس؟ ما تقلقيش ده بسبب السباق
منيره: سباق ايه؟
فارس: ما تشغليش بالك انتي
خرج فارس وقابلهم
الظابط: باشمهندس فارس محمد عبد السلام؟
فارس: ايوه انا خير؟
الظابط: اتفضل معانا
فارس: ليه؟
الظابط: حضرتك متهم بقــ,تــل هيثم السيد احمد
فارس: نعم؟ يطلع مين ده؟

الظابط: اتفضل معانا وهناك هتفهم كل حاجه. اتفضل بلاش شوشره
منيره: يا لهوي فارس
فارس: اتصلي بمجدي يا امي وهو هيعرف يتصرف وما تقلقيش
فارس مشي معاهم ومنيره اتصلت بمجدي اللي اتصـ.ـد.م بس قالها انه هيتصرف واتصل بكريم وبلغه
كريم: هاخد المحامي واروحله ان شاء الله خير
منيره لبست وطلعت جري مش عارفه تعمل ايه فراحت لايمان
ايمان: اهلا اتفضلي يا ست الكل في ايه مالك؟
منيره: فارس قبضوا عليه يا ايمان
ايمان: ايه؟ليه؟ ازاي؟

منيره: معرفش بيقولوا متهم بالقــ,تــل! قــ,تــل يا ايمان
ايمان اتصـ.ـد.مت وحست انها هتمـ.ـو.ت، لو فارس جراله حاجه هيا تمـ.ـو.ت
ايمان: ماما فارس مش هيجراله حاجه اهدي، هنتصل بمجدي ونشوف في ايه
اتصلت بمجدي اللي لسه مش عارف اي حاجه
الكل راحوا علي القسم وطبعا معرفوش يشوفوا فارس نهائي بس الكل فهم ايه اللي حصل.

ابو الولد اللي عربيته اتقلبت مـ.ـا.ت في المستشفي وابوه عرف بموضوع تعديل العربيه واتهم فارس انه بوظ العربيه وده سبب قــ,تــل ابنه...
فارس اتحبس علي ذمه التحقيق طبعا واتحول للنيابه ومعرفوش يشوفوه
هيام ابوها رجع من السفر وراحتله بسرعه
هيام: بابي انا محتاجه المحامي بتاعك بسرعه
عاصم: الله يسلمك احنا الحمد لله كويسين وانتي كمان وحشتينا
هيام: بابي ارجوك المحامي
عاصم: في ايه مالك؟ عملتي ايه؟
هيام: انا ما عملتش ده لفارس.

عاصم: تاني فارس يا بـ.ـنتي سيبيه في حاله بقي
هيام: يا بابا افهم هو مقبوض عليه ومحتاج محامي
عاصم: مقبوض عليه ليه؟
حكت لابوها كل حاجه وابوها فعلا بعتله المحامي بتاعه وراحله النيابه بس كريم كان جاب محامي وشكروا محامي عاصم وخلوه يمشي
ايمان عايزه تشوف فارس وهيام كمان وكلهم مع بعض
ايمان - هيام - المحامي - كريم
المحامي: انا مقدرش اجيبلكم انتو الاتنين اذن بالزياره
هيام: انا لازم اشوفه اتصرفوا.

ايمان بصت للارض وسكتت ما اتكلمتش وكريم حس بيها
كريم: اصلا ما ينفعش تشوفيه، هنعملك الزياره بصفتك ايه؟ هيا ومـ.ـر.اته لكن انتي ايه؟
هيام: فارس ردني
ايمان بصتلها بو.جـ.ـع لانها ما تخيلتش ده ابدا
كريم: ردك؟ امتي؟
هيام: ردني من فتره
المحامي: طيب هاتي قسيمه الجواز
هيام: ردني بالكلام مش عند مأذون، كان مستني بابي يرجع من السفر علشان نعمل حفله صغيره علي الضيق.

كريم: يعني رسمي حضرتك برضه مش مـ.ـر.اته، مـ.ـر.اته هيا اللي من حقها تشوفه والزياره مسموحالها هيا بس
المحامي: بكره ان شاء الله مدام ايمان تصريح الزياره هيكون جاهز وهتشوفيه..
وفعلا الصبح راحت ايمان علشان تقابل فارس وكريم اخدها وقابلوا المحامي بس اتفاجؤا بهيام كمان جايه
كريم: انا قلتلك انه مش هينفع
هيام: وانا مقولتلكش اني محتاجه منكم حاجه انا المحامي بتاعي اتصرف وهدخل معاكم اشوفه.

وبالفعل دخلوا كلهم يقابلوا فارس اللي جالهم واتفاجيء بيهم كلهم بس ما شافش غير ايمان بس فراحلها هيا وهيا رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـنه واكتشف انها وحشاه جدا زي ما يكون بقاله سنين ما شفهاش
كل ما تيجي تبعد من حـ.ـضـ.ـنه مش بيسيبها
ايمان: المحامي اكيد عايز يتكلم معاك
اخيرا بعد شويه
فارس: طمنيني الاول انتو عاملين ايه؟ امي اخبـ.ـارها ايه وصحتها عامله ايه وحمزه وفرح كلكم؟
ايمان: احنا كلنا كويسين ما تقلقش انت علينا.

فارس: ما تسيبيش امي وحدها يا ايمان
ايمان: هو انا محتاجه انك تقولي ده! ما تخافش عليها انا معاها
فارس: عارف انك معاها وعارف انك مش محتاجه اوصيكي علي اي حاجه
هيام: ازيك يا فارس وحـ.ـشـ.ـتني
فارس ابتسملها بالعافيه: الحمد لله كويس
اتكلموا كلهم مع بعض لحد ما وقت الزياره خلص وماشيين سلم علي ايمان جـ.ـا.مد وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد
فارس: ان شاء الله هتعدي يا ايمان
ايمان: اكيد يا حبيبي وهترجع تنور بيتك.

فارس: وانتي مش هتسيبي بيتي تاني فاهمه؟ هقــ,تــلك لو سيبتيه؟ واتحبس بقي بجد
ايمان: بعد الشر عليك اطلع بس الاول وكل حاجه تتعدل بعدها لو محتاج اي حاجه بلغني
مشيوا والمحامي بدأ يطلب لجنه تكشف علي العربيات كلها اللي فارس عدلها.

وقالهم ان العشر عربيات اتعدلوا بنفس الطريقه وده ممكن يتأكدوا منه بسهوله فلو في عيب هيبقي موجود في الباقيين وان الحادثه حصلت نتيجه ان السائق فقد قدرته علي السيطره علي العربيه وده خطأ منه مش من التعديل
وفعلا بدأت اللجنه شغلها وبدأ يدرسوا العربيات كلهم
ايمان مرضيتش تكلم فارس او تسأله عن هيام بس فارس حس ان في حاجز بينهم هو مش عارف يتخطاه
كريم كان معاه وقبل ما يمشي.

فارس: كريم خلي بالك من بيتي وخلي مراتك تروح لايمان وتتكلم معاها حاسس ان في حاجه مضيقاها
كريم: غير انك محبوس يعني؟
فارس: ايوه غير حبسي
كريم: وانت مش عارف ليه سيادتك؟
فارس مستغرب: انت بتتكلم كده ليه؟ اكيد لو عارف مش هسألك
كريم: مش يمكن لان سيادتك رجعت طليقتك لذمتك تاني
فارس: رجعتها؟ رجعت مين؟ انت بتتكلم عن ايه؟
كريم: عن ست هيام
فارس: مين قال اني رجعت هيام؟ انا ما رجعتهاش.

كريم: هيا قالت قدامنا كلنا انك رديتها ومستني ابوها يرجع علشان تعمل حفله وتتجوزا رسمي
فارس: نعم! لا طبعا كل ده كدب علشان كده ايمان زعلانه، انت لازم تروحلها دلوقتي وتقولها فاهم؟ دلوقتي
كريم: حاضر هعدي عليها واقولها
وفعلا عدي زي ما قال لفارس ومنيره دخلته وايمان خرجت تقابله
ايمان: يا اهلا بيك باشمهندس كريم، مفيش جديد
كريم: انا لسه جاي من عند فارس دلوقتي
ايمان: واخبـ.ـاره ايه كويس؟

كريم: اه الحمد لله بس قلقان عليكي انتي
ايمان: انا؟ انا كويسه
كريم: ان شاء الله ديما بس هو بلغني برساله اقولهالك
ايمان: ايه هيا؟
كريم: انه ما ردش هيام ولا اتفق معاها علي ده ولا في اي شيء من اللي هيا قالته
ايمان: امال هيا بتكدب يعني؟ طيب هتكدب ليه؟
كريم: الله اعلم بس يمكن لانها عايزاكي تبعدي بنفسك او تزيحك من طريقها؟ الله اعلم الستات بيفكروا ازاي؟ ان كيدهن عظيم.

ايمان: طيب انا متشكره جدا لوقفتك معانا دي ومش عارفه من غيرك كنا عملنا ايه؟
كريم: فارس وقف جنبي واحنا الاتنين رفعنا بعض قوي وبعدين احنا مفيش جميل بينا انا اعتبرته زي اخويا واكتر شويه بكره ان شاء الله المحاكمه وانا متفاءل خير، والمحامي برضه متفاءل
ايمان: ان شاء الله، ان شاء الله
كريم مشي وايمان فرحت ان هيام مش درتها بس لازم تعمل اي شيء او تاخد موقف لازم هيام تطلع من حياتهم بقي.

منيره: ايمان حبيبتي ادخلي ارتاحي بقي بكره محاكمه فارس وان شاء خير
ايمان: بإذن الله يا امي ربنا عمره ما هيتخلي عنا ابدا
ايمان دخلت تنام وبتحلم بفارس يخرج ويعيشوا حياتهم بقي وبتفكر تخلف تاني ودعت تجيب بنوته تبقي قلب ابوها بس حمزه صغير!
النهار طلع والكل راح للمحاكمه ومستنين، اول ما فارس خرج ايمان جريت عليه وهو ضمها
ايمان: عايزه اخلف تاني يا فارس
فارس: ايه؟ تخلفي؟
ايمان: اه عايزه بنوته.

فارس: مـ.ـجـ.ـنو.نه انتي، اطلع من هنا الاول وبعدين نشوف الموضوع ده يا مـ.ـجـ.ـنو.نه
ايمان: بس حمزه صغنن قوي
فارس: حمزه، يا مـ.ـجـ.ـنو.نه، مش صغير عقبال ما يحصل حمل ومع شهور الحمل هيكون كبر وبعدين معاكي يا مـ.ـجـ.ـنو.نه
ابتسملها والقاضي هيخرج فكل واحد قعد مكانه
المحاكمه كانت طويله وفيها جدل كتير والمحامي اللي ضد فارس كان قوي وحط كل الغلط علي فارس والامور مش مبشره نهائي، ابو الولد اتهم فارس انه قــ,تــل ابنه.

واخيرا جت اللحظه اللي الكل مستنيها، لحظه النطق بالحكم
القاضي: حكمت المحكمه حضوريا علي المتهم فارس محمد عبد السلام بتحويل اوراقه لمفتي الجمهوريه، رفعت الجلسه
ايمان صرخت ومنيره وقعت من طولها وهيام اتصـ.ـد.مت وفارس كمان بص لعيلته واخدوه وسط حاله هرج ومرج..
ايمان: انت قولت انك متفاءل
المحامي: القضيه كانت مضمونه، واللجنه معرفش غيرت تقريرها ليه؟ في حاجه مش صح
ايمان: جوزي هيتعدm.

كريم: احنا ممكن نطعن في الحكم ونطلب استئناف صح؟
المحامي: وده اللي انا هعمله بعد اذنكم
منيره تعبت واخدوها المستشفي وايمان في حاله انهيار وهيام طلبت من ابوها يتدخل حتي لو هيهربوه من البلد
هيام راحت لايمان
ايمان: عايزه ايه مني؟ جايه ليه؟
هيام: انا رحت لفارس وعرضت عليه مساعدتي ورفضها وجايالك انتي تقنعيه روحيله بكره واقنعيه
ايمان: اقنعه بإيه؟
هيام: يهرب، بابا هيجهز كل حاجه وهيهربه بره مصر.

ايمان: وانتي طبعا هتسافري معاه؟
هيام: تفرق دي دلوقتي؟ ايمان فارس هيتعدm ولا انا ولا انتي..
ايمان: هروحله بكره
ايمان اول النهار راحت لفارس وقابلته واول ما شافها حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد
فارس: انا قصرت معاكي كتير قوي يا ايمان، سامحيني وخلي بالك من حمزه وامي
ايمان: هششش ما تتكلمش كده انت هتطلع من هنا انت ليه لابس كده؟
فارس: البدله الحمرا، ده اللبس للي زيي، للي هيتعدmوا
ايمان عيطت: انت مش هتتعدm هيام بتقول ابوها.

قاطعها فارس: عايز يهربني بره مصر، لا طبعا
ايمان: ليه لأ؟ هاه؟ هتعيش
فارس: اعيش هربان عمري كله؟ واسمي يتلطخ بالعار انا هقف هنا وهحاول اثبت براءتي ولو معرفتش انتي هتربي ابني وت عـ.ـر.فيه اني مقصدتش ابدا ااذي حد ابدا، وبعدين يمكن اكون انا غلطان فعلا، انا السبب في مـ.ـو.ت الولد ده وحرقه قلب ابوه بالشكل ده..
ايمان: فارس انت بتقول ايه؟ انا مقدرش اعيش من غيرك.

فارس: وانا مقدرش اهرب يا ايمان واعيش عمري كله بره بلدي، مش هعرف اعيش بره، مش هقدر، ده نفسه حكم الاعدام، وبعدين انتي هتسافري ازاي معايا وابني؟ اعيش من غيركم؟ يبقي لازمتها ايه؟ ايمان ريحي نفسك انا مش ههرب ولو عمري خلص لكده مش هعترض..

الاستئناف اترفض وفارس اخد حكم الاعدام واخدوه ينفذوه، وحطوا حبل المشنقه حوالين رقبته...
حياته كلها مرت قدام عنيه هيام ابوه امه ايمان فرح عيالها ابنه ودي كانت اخر صوره جت في باله واتمسك بيها وابتسم وغمض عنيه وصوره ابنه بيضحك وبيقول بابا قدام عنيه لازم يتمسك باللحظه دي قوي..
غطو راسه بغطا اسود وحطوا الحبل حوالين رقبته وسمع حد بيقوله اتشهد..
فارس سمع حد بيقوله اتشهد وفجأه حس بالحبل بيخـ.ـنـ.ـق رقبته وهو متشعلق في الهوا وروحه بتطلع واحده واحده
ايمان بتصرخ بصوتها كله وبتنادي عليه
@ ايمان، ايمان، ايمان @
ايمان قامت تصرخ وتعيط وتنتحب
منيره: لا حول ولا قوه الا بالله ايه يا بـ.ـنتي قومي استعيذي بالله وقومي
ايمان بتبص حواليها مش فاهمه حاجه وفرح ومنيره فوقها بيكلموها وفجأه استوعبت ان كل ده حلم مش اكتر ففضلت تعيط ومحدش فاهم مالها..

منيره قعدت جنبها واخدتها في حـ.ـضـ.ـنها تطبط عليها
منيره: اكيد كابوس استهدي بالله واستعيذي بيه وان شاء الله ربك كل اللي عنده خير استهدي بالله
فرح: تلاقيها قلقانه من محاكمه بكره، ايمان ادعيله رينا يفك ضيقه مش بايدينا حاجه غير اننا نقول يا رب.

ايمان فضلت تدعي وتقول يا رب ما يحرمها من جوزها ابدا، فجأه حست بمدي تفاهه كل حاجه، ازاي كانت بتزعله او تزعل منه؟ الدنيا اصغر من اننا نقضيها زعل او خناق وبعدين ممكن الانسان اللي بتتخانق معاه تصحي من النوم ما تلقيهوش جنبك وساعتها نـ.ـد.م الدنيا مش هيكفي..
النهار اخيرا طلع والكل اتحرك علي المحكمه وهناك ايمان اترجت كريم يحاول يخليها تشوف فارس قبل المحاكمه باي طريقه، وفعلا دخلوا كلهم يشوفوه.

ايمان اول ما شافته جريت عليه واتعلقت في رقبته وفضلت تعيط كتير قوي وتبوس فيه...
فارس محرج لانهم مش لوحدهم والكل حواليهم وهيام بصالهم والغيره ماليه قلبها
فارس: يعني انا مش بعترض بس افهم في ايه مالك؟ ايمان مالك؟
بيحاول يبعدها علشان يفهم مالها بس هيا متعلقه في رقبته وبس
فارس: امي في ايه مالها؟ في حاجه حصلت؟
منيره: لا يا ابني هيا صحيت بالليل تصرخ ومن ساعتها مش مبطله عـ.ـيا.ط نهائي.

فارس: ايمان كلميني في ايه مالك؟
ايمان بعدت وشها عن رقبته ثواني ومسكته بايديها الاتنين.

ايمان: في اني بحبك قوي فوق ما تتخيل، فارس لو بتحب هيام وهتسعدك اتجوزها وما تضيعش وقت تاني ابدا وانا مش هتكلم ولا هزعل منك حتي ولو تحب تجيبها في البيت معنديش اي مانع لدرجه اني مستعده اخدmها كمان وهيبقي علي قلبي زي العسل المهم انك انت تكون مبسوط وسعيد فاهم؟ المهم انك تكون موجود معايا! المهم انك تكون في الدنيا دي اي شيء تاني يهون، اي شيء تاني مالوش معني، اي شيء يفرحك ويسعدك اعمله وانا هكون اكتر من مبسوطه كمان..

فارس: انتي مالك يا ايمان؟ انتي كويسه حبيبتي؟
ايمان: طول ما انت كويس انا كويسه يا عمري كله
المحامي دخل: يالا هنبدأ.

الكل قلبه بيدق بخـ.ـو.ف وقلق ومستنين ايه اللي هيحصل، بدئت المحاكمه والكل بيتكلم كتير وايمان مش سامعه ولا شايفه غير فارس وبس وهو كمان مش شايف غيرها، عنيه عليها هياوبس، دmـ.ـو.عها نزلت وهو من بعيد مركز معاها فبيشاورلها وكأنه بيقولها تمسح دmـ.ـو.عها وعمل اشاره انها تبتسم فهيا مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمتله وهو كمان ابتسم معاها ساعتها كان الكلام موجهه ليه بس هو مش سامع اصلا لحد ما المحامي زقه وطلب منه يركز فبدأ يركز معاهم وطلبوا منه يشرح هو عمل ايه في العربيات بالظبط قدام اللجنه..

المحامي: انت اتأكدت ان العربيات كويسه وشغاله؟
فارس: طبعا، كل عربيه بخلصها كنت باخدها وبطلع بيها وبسوقها علي اقصي سرعه ولفتره طويله علشان اشوف رد فعلها او اشوف السيطره عليهاايه؟ او لو في اي عيوب في حاله السرعه؟
المحامي: وعملت ده بنفسك في كل عربيه؟
فارس: طبعا، كل عربيه اتأكدت منها بنفسي واتأكدت من تعديلها بنفسي وجربتها بنفسي
المحامي: انت تعرف اي حد من اللي شاركو في السباق؟
فارس: لأ، معرفش اي حد.

المحامي: طيب العربيات مختلفه ولا زي بعض ولا ايه بالظبط؟
فارس: العربيات كلها موديل واحد وسنه واحده المختلف بس الوانهم
المحامي: في رأيك ايه اللي سبب الحادثه؟
فارس: الله اعلم بس اعتقد انه فقد تركيزه للحظات او حاجه تانيه شغلته وطبعا لو شرد للحظه مع السرعه العاليه ده كفايه
حد وقف: انت قــ,تــلته، انت السبب
القاضي: هدوء في المحكمه والا هطلعك بره..
فضل كتير في المحكمه وفي النهايه.

القاضي: بعد الاطلاع علي القضيه رقم، وسماع كافه الشهود وسماع رأي اللجنه التنفيذيه حكمت المحكمه ببراءه فارس محمد عبد السلام رفعت الجلسه
الكل هيص ومنيره زغرطت وايمان جريت علي فارس حـ.ـضـ.ـنته وهو شالها وفرحه ماليه الجو..
هيام سلمت علي فارس وحاولت تقرب اكتر بس هو خلي مسافه بينهم
وهما خارجين ايمان: بابا وماما بره ومعاهم حمزه
فارس: بجد وحشني جدا
خرجوا بره وهو شال ابنه في حـ.ـضـ.ـنه ومـ.ـر.اته جنبه.

عاصم: دي عيله حـ.ـر.ام تدخلي بينهم؟ لو انتي حبتيه بجد ما تدmريش بيته تاني
هيام بصت لابوها باستغراب
هيام: انت بابايا انا؟
عاصم: وعلشان انا ابوكي فمش عايزك تبقي خرابه بيوت! انتي سبق واتجوزتيه وما ارتحتوش مع بعض عايزه ايه منه تاني؟
هيام: بحبه.

عاصم: لا ده مش حب، علي الاقل خليكي صريحه مع نفسك، انتي بس و.جـ.ـعك انه تخطاكي وراح لواحده انتي حاسه انها اقل منك وبقي عنده بيت واولاد، انتي كان ممكن تكوني مكانها لو وقفتي جنبه وخلفتي منه لكن انتي اختارتي الحياه عنه وبالتالي خسرتيه فكفايا بقي ما تضيعيش عمرك، شوفي حد يحبك وتحبيه وابني بيتك الخاص، كفايا بقي يا بـ.ـنتي، فارس ما اعتقدش ابدا هيضحي باللي في ايديه، علي الاقل مش علشانك، يالا بينا.

مشيوا وهما ماشيين هيام اصرت تسلم عليه قبل ما تمشي فراحتلهم وسلمت وبـ.ـاركت وحـ.ـضـ.ـنت فارس وهيا باصه لايمان علشان تشوف الغيره في عنيها بس اتفاجئت بيها مبتسمه وباصه للارض
فارس: هيام، احنا محتاجين نتكلم انا وانتي
هيام: يالا بينا
فارس: لا لا مش دلوقتي، دلوقتي عايز اروح بيتي وارتاح بعدين
ايمان: لو تحبي يا هيام تيجي معانا اهلا بيكي؟
فارس بصلها باستغراب وهيا مبتسمه بحب
هيام: لا متشكره هيبقي بينا تليفون سلام.

سابتهم ومشيت مع ابوها وهما روحوا علي بيتهم والكل بيهني ويبـ.ـارك لفارس وهو قاعد وسطهم بس نفسه يقوم وياخد مـ.ـر.اته في حـ.ـضـ.ـنه وينام وبس...
ايمان: قوم ارتاح بقي ما اعتقدش حد هيجي تاني
فارس: طيب يالا بينا
ايمان: لا ادخل انت انا هجهز غدا
فارس: غدا ايه؟ انا بقالي قد ايه ما شفتكيش؟ وجايه تقوليلي غدا! ايه يا ايمان؟ مش واحشك؟
ايمان: انت عارف اجابه سؤال كويس
فارس: لا مش عارفه بقولك يالا بتقوليلي غدا! ده معناه ايه؟

ايمان: معناه ان احنا محتاجين ناكل
فارس: هبعت اجيب اكل من بره، عندك حجج تانيه ايه؟
ايمان مسكت وشه بايديها الاتنين
ايمان: انت متخيل ان انا بتحجج! انا بعشقك يا فارس وبعشق التراب اللي انت بتدوس عليه
فارس: كان باين الصبح الكلام ده لكن دلوقتي اشك
ايمان قاطعت فارس بانها باسته ومنعته يكمل كلامه وهو شالها ودخل بيها اوضتهم يوريها وحشاه قد ايه!
فارس: مش هتقوليلي بقي ايه اللي غيرلك كل مفاهيمك كده؟

ايمان: مفيش خفت بس اني اخسرك
فارس: تخسريني ازاي؟
ايمان اتعدلت وسندت علي صدره وبصتله بحب
ايمان: مش عايزه افكر في الموضوع ده المهم انك دلوقتي في حـ.ـضـ.ـني ومعايا وبس
فارس: كنتي خايفه اني مثلا اخد حكم بالاعدام؟
ايمان: بس بقي يا فارس ارجوك
فارس رفعلها وشها واتعدل هو كمان
فارس: حبيبه قلبي، احكيلي ايه اللي كان مخـ.ـو.فك كده الصبح وايه اللي خلاكي تعيطي امبـ.ـارح طول الليل، حلمتي بايه؟

ايمان سندت علي صدره: حلمت انك اتحكم عليك فعلا بالاعدام وشفتهم وهما بينفذوا الحكم
عيطت وهو ضمها قوي يسكتها
فارس: وده كان مجرد كابوس وانا اهوه في حـ.ـضـ.ـنك صح ولا ايه؟ بس ده ايه علاقته بهيام؟

ايمان: لان فعلا محدش يضمن الحياه والمـ.ـو.ت فالمفروض محدش يبقي في نفسه حاجه ويمنعها علشان اعتبـ.ـارات ملهاش اي قيمه، طالما الشيء اللي هيعمله لا حـ.ـر.ام ولا عيب يمنع نفسه ليه؟ لو اتجوزت هيام لا هو حـ.ـر.ام ولا هو عيب حقك ربنا قال مثني وثلاث ورباع فالشرع حللك ده فمين انا علشان امنعك وبعدين انا اكتشفت ان انا اهم حاجه عندي هيا سعادتك انت سواء في حـ.ـضـ.ـني او في حـ.ـضـ.ـن غيري المهم النتيجه.

فارس: شوفي يا ايمان، هيام كانت في فتره من الفترات هيامي وعشقي او علي الاقل انا كنت مفكر كده لكن بعد ما اتجوزتك وقربت منك ومليتي بيتي حب وحنيه لكل حد دخل البيت ده لقيت تفسي غـ.ـصـ.ـب عني بحبك وكل ما احاول افكر في هيام الاقيكي انتي اللي في بالي، انا اه اخدت وقت لحد ما اعترفت بده بس انتي كنتي علي طول بتقارني نفسك بيها، انتي بتفكريني بيها، مع اني انتي ملاك نازلي من السما، انتي ما تتخيليش انتي ايه بالنسبالي، روح قلبي انا، انا حاليا في المكان اللي انا بحبه وبتمناه، انا في حـ.ـضـ.ـنك انتي ومش عايز غيره فاهمه؟

الباب خبط عليهم وامه علي الباب ووشها في الارض
فارس: خير يا ست الكل
منيره: تليفون ليك
فارس: طيب قوليلهم نايم
منيره: حبيبي، قوم رد علي التليفون ده
فارس: مين هو؟في ايه؟
منيره: ابو الولد اللي اتـ.ـو.في في الحادثه فقوم رد عليه وطيب خاطره بكلمتين ده برضه خسر ابنه الوحيد، معلش قوم كلمه
فارس: حاضر يا امي لحظه بس
منيره طلعت وقفلت الباب وفارس قام يلبس بسرعه علشان يطلع يكلمه
ايمان: يا تري عايز ايه منك؟

فارس: ممكن عايزني مثلا اعتذرله
ايمان: وهتعتذر؟
فارس: هطيب خاطره ده برضه اب وابنه ده اللي كان حيلته من الدنيا
ايمان: امال مـ.ـر.اته فين؟
فارس: اعتقد انها مـ.ـا.تت من زمان وعلشان كده هو متعلق قوي بابنه
فارس خرج كلمه
فارس: الو السلام عليكم
الراجـ.ـل: انت فارس؟
فارس: ايوه انا، البقاء لله وربنا يصبرك
الراجـ.ـل: يا رب يا ابني يا رب، حقك عليا يا ابني انت عندك بيت وعيال وانا...

فارس: معلش حصل خير، المهم انك تشـ.ـد حيلك وربنا باذن الله يصبرك ويعوضك خير
الراجـ.ـل: ان شاء الله اتجمع معاهم قريب
فارس: ربنا يديك الصحه يا عمي
الراجـ.ـل: لا يا ابني لا، هو كان مصبرني علي فراق مراتي لكن دلوقتي انا ماليش حد ولو مت اصلا محدش هيحس بيا، لا صاحب ولا قريب ولا ليا اي حد.

فارس: والله ما عارف اقولك ايه ربنا يصبرك بس انا موجود اعتبرني ابنك ولو اي شيء محتاجه ما تترددش ابدا وانا لو تحب هاجي ازورك كل يوم والتاني واطمن عليك
الراجـ.ـل: فيك الخير يا ابني، ياريت انا من ساعه ما ابني، ما اتكلمتش مع اي حد واخيرا عرفت النهارده لما شفت عيلتك وفرحتهم برجوعك وسطهم اني ظلمتك، فاخدت رقمك من المحامي علشان اعتذرلك
فارس: لا حضرتك مش محتاج تعتذر ابدا.

الراجـ.ـل: طيب لو قبلت اعتذاري يبقي تشرفني انت والمدام تشربوا معايا فنجان قهوه وتسلوا الراجـ.ـل العجوز في وحدته ممكن يا ابني؟
فارس: طبعا تحب نيجي امتي؟
الراجـ.ـل: الوقت اللي يناسبك انا لوحدي
فارس: طيب الساعه دلوقتي ٣ العصر، ٦ يناسبك؟
الراجـ.ـل: يا اهلا بيك يا اهلا، ربنا يحفظك يا ابني
قفل فارس وبص لقي امي ومـ.ـر.اته وراه
منيره: ايه هو اللي الساعه ٦ ده؟
فارس: هروحله انا وايمان نعذيه ده لو معندكيش مانع يا ايمان؟

ايمان: لا يا حبيبي معنديش واجب برضه
منيره: طيب هو اتنرفز عليك؟
فارس: لا بالعكس ده كان بيعذرلي علي المحاكمه والقضيه وكله وبيشرحلي موقفه ووحدته، حالته صعبه الصراحه
منيره: ربنا يصبره، الضنا غالي برضه..
علي الساعه ٥ ونص اتحرك فارس وايمان ورايحنله
ايمان: ناخد حمزه معانا ولا نسيبه مع ماما؟
فارس: لا سيبيه طبعا واحد ابنه مـ.ـيـ.ـت وانتي تاخدي ابنك! لا سيبيه
وهما في الطريق عاصم اتصل بفارس
فارس: ايوه خير يا عمي؟

عاصم: اهلا ازيك يا فارس يا ابني، بقولك هيا هيام معاك؟
فارس: هيام؟ لا مش معايا. خير في حاجه؟
عاصم: شـ.ـدينا انا وهيا شويه ومشيت وبصراحه قلقان عليها ومش عارف بيها
فارس: شوفتها في شقتها الجديده؟
عاصم: اه انا هناك مفيش
فارس: اكيد عند حد من صحباتها انت عارف صحباتها كتير جدا
عاصم: ممكن، علي العموم لو عرفت حاجه بلغني
فارس: اكيد، انا ورايا مشوار وبعده هكلمك او اجيلك
ايمان: خير هيام مالها؟

فارس: ملهاش، طفشانه من ابوها، هيا لما بتتخانق مع حد بتختفي مع نفسها كده
ايمان: امم طيب
وصلوا عند الراجـ.ـل ودخلوا وقعدوا ساكتين شويه ولقوه راجـ.ـل عجوز مكـ.ـسور غلبان
عملهم قهوه وشربوها وبيتكلموا فجأه ايمان بصت لفارس
ايمان: فارس انا، دايخه
ويدوب هتكمل اغمي عليها فارس عايز يقوم يلحقها بس هو كمان بيدوخ ومش متحكم في اعصابه نهائي
الراجـ.ـل قاعد قصاده مبتسم
الراجـ.ـل: متقاومش ده مـ.ـخـ.ـد.ر ومش هتقدر حتي تقف.

والدنيا كلها بقت سوااااااد وغاب عن الوعي...
فارس بدأ يفوق حاول يتحرك بس اكتشف انه متربط علي كرسي بدأ يفتح عنيه ويبص حواليه
الراجـ.ـل: اخيرا فقت، فتحلي عنيك وبص حواليك
فارس عدل دmاغه بالعافيه وبص حواليه كان قاعد علي سفره ولقي علي يمين السفره ايمان مربوطه زيه وعلي شمال السفره هيام متربطه، وهو علي راس السفره وبص للراجـ.ـل
فارس: انت بتعمل ايه؟

الراجـ.ـل: بعمل ايه؟ عازمك علي العشا انت ومراتاتك، ما تتخيلش انا فرحت قد ايه انك متجوز اتنين
فارس: انا مش متجوز اتنين
الراجـ.ـل: اه سوري واحده طليقتك وواحده مراتك، بس الاتنين معاك والاتنين بتحبهم والاتنين معاك طول القضيه تحـ.ـضـ.ـن دي وتبوس دي
فارس: انت عايز ايه؟ انا ماليش علاقه بمـ.ـو.ت ابنك واهو المحكمه برأتني واللجنه قالو ان العربيه سليمه.

الراجـ.ـل: انا ماليش دعوه بكل الكلام ده، انت قــ,تــلت ابني واخدت اغلي ما املك والنهارده هتدفع التمن، عمال تقول انه مش مركز وان انتباهه اتشتت، يعني ايه هاه؟انت عارف انا اتخانقت معاه قبل ما يروح السباق ده، حاولت امنعه ورفض يسمعني كان قلبي حاسس، ولاول مره اتخانق معاه كده ولاول مره يرد عليا كده، اول مره ازعله كده وبعدها يمـ.ـو.ت! ملحقش حتي اصالحه!

فارس: اكيد هو مش زعلان منك، انا صدقني عارف احساس ان حد يمـ.ـو.ت منك وما تكونش جنبه او يكون في كلام نفسك تقوله بس بطمن نفسي انه بيبقي عارف انك بتحبه مهما يحصل
الراجـ.ـل: بجد! بس للاسف الكلام ده مش نافع معايا، انا اتخانقت معاه وانت اخدت مني فرصه اني اصالحه انت قــ,تــلته
فارس: انا ما قــ,تــلتوش انا ما اعرفوش اصلا
الراجـ.ـل جاب صور وحطهم قدام فارس
الراجـ.ـل: اهو اتعرف عليه، شوف الشاب اللي زي الورد اللي انت قــ,تــلته.

فارس: انت زعلان علشان اتخانقت معاه، معلش بتحصل بس الاعمار دي حاجه بايد ربنا والباقي كله مجرد اسباب
الراجـ.ـل: وانت كنت السبب، تعرف انا اتصلت بيه ورد عليا كنت عايز اقوله بحبك بس بعدها دربكه كتير والخط اتقطع وملحقتش اقوله بسببك
فارس بصله باستغراب: انت اللي شتته وهو سايق، ، انت اللي خليته يمسك التليفون وهو سايق، انت اللي اتسببت في الحادثه.

الراجـ.ـل رجع لوري مذهول: انت عايز تقول ان انا اللي قــ,تــلته! انت اتجننت ولا ايه؟
فارس: علشان كده عايز حد تلومه صح؟ علشان تليفونك شتت تركيز ابنك صح؟ عايز تلومني انا
الراجـ.ـل: اخرس خالص انت قــ,تــلته واخدت اغلي ما املك
فارس: وعايز تعمل ايه؟ تقــ,تــلني؟ اتفضل انا متكتف قدامك اهوه اقــ,تــل
ايمان: ارجوك سيبني نمشي فارس مالوش علاقه ابدا.

الراجـ.ـل: اخرسوا، مش عايز حد يتكلم، انت فاكر اني جايبك هنا اقــ,تــلك؟ لا طبعا انت هتعيش زيي، انت مطلوب منك تختار، بتحب مين فيهم؟
كلهم اتفاجؤا بسؤاله وفارس عنده ذهول لانه عمره ابدا ما تخيل انه ممكن يتحط في وضع زي ده؟
الراجـ.ـل طلع مسدس وايمان وهيام عيطوا جـ.ـا.مد وهو بيلف حواليهم.

الراجـ.ـل: هاه، بتحب طليقتك اللي عشت سنين متعـ.ـذ.ب بحبها وكاره الحياه واللي فيها بسببها؟ ولا مراتك اللي استحملت منك كتير وام ابنك حاليا؟ مستغرب؟ ايوه انا اعرف كل حاجه عنك؟ كل صغيره وكبيره! اختار بقي بتحب مين فيهم؟

عند منيره قلقت جـ.ـا.مد ان فارس وايمان اتأخروا واتصلت بأمجد وكريم والاتنين راحواها البيت ومعاها وقالتلهم انه راح لبيت الراجـ.ـل ده
كريم: وهو جاب تليفون فارس منين اصلا؟ غريبه؟
مجدي: طيب انتي ت عـ.ـر.في عنوانه نروحلهم؟
منيره: لا يا حبيبي، بس دول ماشيين اهو داخلين علي التلات ساعات
شويه وعاصم جالهم بيدور علي بـ.ـنته
عاصم: انا اسف فارس فين؟ هيام مش لاقيها في اي مكان ومختفيه من بدري
كريم: طيب انت اتصلت علي فارس؟

عاصم: كلمته من تلات ساعات وقالي ورايا مشوار واكلمك وما اتصلش تاني قلت اجيله يمكن يكون عرف يوصلها؟
مجدي: فارس ومـ.ـر.اته نفسهم مش عارفين نوصلهم
عاصم: ايه؟ هو راح فين؟
منيره: ابو الولد اللي اتـ.ـو.في اتصل بيه وراحوا يعذوه
عاصم: وايه اللي وداه، واحد اتهمه بقــ,تــل ابنه يروحله برجليه ليه؟ بيغـ.ـيظه مثلا انه اخد براءه؟ ايه الجنان ده؟
منيره: الراجـ.ـل كان في منتهي الذوق معاه وقعد يعـ.ـيطله ويقوله انه وحداني.

عاصم: وابنك اخدته الشهامه واخد مـ.ـر.اته وراح! انتو مجانين؟ ده ابنه اللي مـ.ـا.ت! متخيله انه هيطبطب علي ابنك ويقوله حصل خير كـ.ـلـ.ـب وراح؟ متخيله ايه؟ كان لازم تمنعي ابنك؟ الراجـ.ـل كان عايز ابنك يتعدm وابنك اخد براءه، ما شفتيهوش في المحكمه بعد الحكم كان زي المـ.ـجـ.ـنو.ن ولو طال ابنك كان خـ.ـنـ.ـقه بايديه، جاي ابنك يروحله برجليه لا وياخد مـ.ـر.اته كمان، ما اخدش ابنه بالمره خليه يقــ,تــلهوله قدام عنيه واهو يبقي ابن قصاد ابن.

منيره: انت بتقلقني ليه؟ الراجـ.ـل شكله مكـ.ـسور وبيعتذر لفارس
عاصم: ايوه بيجر رجله علشان يروحله، هما بقالهم قد ايه؟
منيره: تلات ساعات
عاصم: تلات ساعات؟ ومستنيه ايه؟ يدفنهم ويروح، انتو ازاي بتفكروا
عاصم طلع تليفونه وكلم محاميه وحكاله اللي حصل بسرعه والمحامي كانت عنده نفس شكوك عاصم وطلب منهم فرصه يجيبلهم عنوانه ويبلغ البوليس كمان
وبالفعل المحامي جابلهم العنوان واتحركوا كلهم بس.

كريم ومجدي وعاصم راحوا علي بيت الراجـ.ـل بس الطريق طويل وزحمه...

فارس: لا ارجوك، مالكش دعوه بيهم هما، انت بتقول انا اللي قــ,تــلته يبقي خليك معايا انا...
ايمان بتعيط ورجع قدام عنيها حلمها وفارس بيمـ.ـو.ت
الراجـ.ـل: اختار، بتحب مين فيهم؟
فارس: مش هختار، انت مـ.ـجـ.ـنو.ن مش هختار
الراجـ.ـل: مش هتختار هقــ,تــلهملك الاتنين، بص انا كده كده مـ.ـيـ.ـت ومش فارق معايا، فاختار انت بدال ما اخدهم الاتنين منك، بتحب مين؟

فارس: انت مـ.ـجـ.ـنو.ن مش طبيعي، انت اللي قــ,تــلت ابنك، تلاقيك كنت مكتفه زي ما انت مكتفنا كده، كتفته في كل حاجه في حياته فعلشان كده كان بيهرب منك بالسباق بيعيش لحظه جنون مش متكتف فيها من ابوه وبيسوق علي اقصي سرعه ودي اللحظات اللي كان بيبقي عايش فيها، صح كلامي صح؟ وانت عارف ده كويس قوي وعلشان كده محتاج لاي حد علشان تلومه
الراجـ.ـل: اختار بتحب مين فيهم؟
فارس: مش هختار.

الراجـ.ـل: انت عايزني اقــ,تــلهم الاتنين معقوله! لا لا انت مش عارف تختار! ايوه صح! اه سوري سؤالي غلط، انت بتحب الاتنين وعلشان كده مش عارف تختار، طيب هسهلهالك، هغير السؤال تختار مين فيهم تمـ.ـو.ت؟ امـ.ـو.ت مين فيهم؟اعتقد كده سهلتها قوي؟ انت بتحب الاتنين؟ بس ممكن تستغني عن واحده؟ مين هيا بقي؟
الاتنين بصوا لفارس وكل واحده فيهم عارفه فارس هيختار مين؟
فارس: انت مـ.ـجـ.ـنو.ن وانا مش هلعب لعبتك دي مش هختار.

الراجـ.ـل: خلاص براحتك ودع الاتنين
الراجـ.ـل رفع صمام الامان وقرب منهم
فارس: وقف، قولتلك اقــ,تــلني انا، مالكش دعوه بيهم
الراجـ.ـل: انت هتعيش وانت عارف ان بسببك الاتنين مـ.ـا.توا او تختار وساعتها واحده بس هتمـ.ـو.ت ويفضل معاك واحده، شفت انا حنين ازاي؟ وبعدين انا كان ممكن اخـ.ـطـ.ـف ابنك واقــ,تــله، بس انا بتجربتي اكتشفت ان خسران الزوجه بيوجـ.ـع اكتر من الابن، مش هنرغي كتير بقي هتختار ولا اقــ,تــلهم..
فارس: ارجوك.

الراجـ.ـل زعق: شكلك مش هتختار، اقــ,تــل مين فيهم انطق
فارس زعق: لأ لأ، مش هختار
الراجـ.ـل: اقــ,تــل مين فيهم؟
الكل قلبه بيدق بسرعه وخـ.ـو.ف مسيطر علي الكل
الراجـ.ـل: خلاص كده انت اخترت ودعهم
فارس زعق: اقــ,تــل ايمان، اقــ,تــل ايمان
ايمان شهقت وبصتله والراجـ.ـل وجه المسدس ناحيتها والصدmه جمدت دmـ.ـو.عها في عنيها، الرصاصه طلعت واستقرت في هدفها مظبوط.
فارس زعق: اقتل ايمان، اقتل ايمان
ايمان شهقت وبصتله والراجل وجه المسدس ناحيتها والصدمه جمدت دموعها في عنيها، وفارس غمض عنيه علشان ما يشوفش اللحظه دي..
الرصاصه طلعت واستقرت في هدفها مظبوط
وهيام وقعت في الارض وفارس فتح عنيه وبص لايمان.

هنا الباب اتفتح بقوه ودخل كريم وعاصم ومجدي واخدوا المسدس من ايد الراجل وعاصم جري علي بنته اللي اتضربت بالنار واتصلوا بالاسعاف بسرعه والبوليس وصل وصمت مسيطر علي الكل، فارس راح مع هيام علي المستشفي وطلب من مجدي يروح مراته علي البيت..
فارس هو و عاصم بره اوضه العمليات في صمت
عاصم: كنت عارف ان هيام حاجه حصلتلها
فارس: انا اسف ان كل ده حصل بسببي.

عاصم: بسببك ليه؟ هيا اللي رجعت واتدخلت في حياتك من تاني، قولتلها تبعد، بتقول انك بتحبها
فارس: كنت بحبها، وممكن اكون لسه بحبها بس بيتي وابني وحياتي كلها بقت مع ايمان فمعدش ينفع انا اسف.

عاصم: ما تتأسفش انا اللي غلطان من الاول، كنت عارف انكم مش هتنفعوا مع بعض وقلت خليها تجرب ونسيت ان دي حياتها اللي بتجرب فيها، عودتها للاسف ان اللي عيزاه تاخده بغض النظر عن اي شيء تاني وده غلط بس للاسف اكتشفت ده متأخر قوي
الدكتور طلع من العمليات وطمنهم ان الرصاصه خرجوها بدون اي اضرار وانها هتبقي كويسه.

عند امجد بيحكي لمامته داليا كل اللي حصل مع فارس ومراته
داليا راحت المستشفي وهناك شافت فارس وعرفت انه مع هيام مستنيها تفوق...
ضميرها بيأنيها، هيا اه استقرت ان طالما هو مستقر فمالوش لازمه يعرف بالماضي لكن هو اهو سايب مراته وابنه وبيته وجاي واقف مع هيام، مع واحده منعت نفسها انها تخلف منه، واختارت تكدب عليه، لازم تقوله وتريح ضميرها
فارس هيام فاقت ودخلها وابتسملها ومسك ايديها
فارس: حاسه بايه؟

هيام: زي ما يكون رصاصه جوايا
ابتسم فارس: بس هيا خلاص مش جواكي، انا اسف
هيام: علي ايه بالظبط؟ انك اختارت مراتك؟
فارس: هيام انا
هيام: انت ايه؟ انت بتحبها، اخترت اقدم خدعه في التاريخ، كنت عارف انك لما تقوله يقتل ايمان هو هيعمل العكس، واخترت ان انا اللي اموت
فارس: انا اسف انا مكنتش عارف افكر
هيام: انت بتحبها وهيا بتحبك وانا كنت في يوم من الايام بتحبني.

فارس: انا اسف فعلا مكنتش متخيل بجد انه هيضرب، كنت متخيل انه بيهدد بس
هيام: المهم ان الكل كويس، روح لمراتك يا فارس وانا سيبيني بقي وسامحني لو كنت عملتلك قلق
فارس: اتمني اننا نبقي اصحاب انا فعلا بعزك
هيام: اه سوري مش هينفع، انا كمان محتاجه اتخطاك وعلشان ده يحصل لازم ابعد واحاول اشوف حد زي ايمان يحبني ويتمسك بيا ويمكن مع الوقت احبه انا كمان
فارس: اتمني ده، بس ابقي ساعتها طمنيني عليكي اتفقنا؟

هيام: اتفقنا روح لمراتك بقي
فارس قام ويدوب هيخرج هيام نادتله
هيام: لحظه يا فارس
فارس: خير
هيام: في حاجه انا كدبت عليك فيها زمان
فارس: خلي الماضي في الماضي يا هيام
هيام: لا معلش لاني ندمانه عليها قوي
فارس: طيب ايه هيا؟

هيام: انا كدبت عليك وخليت الدكتوره تقنعك اني عندي مشاكل في الرحم وده سبب عدم الخلفه بس الحقيقه اني مكنتش عايزه اخلف في الوقت ده وكنت خايفه اقولك تزعل يمكن لو كنت خلفت كان ساعتها انا وانت نبقي مع بعض.

فارس: او يمكن يبقي بينا عيل متعذب مش فاهم ابوه وامه بيتخانقوا ليه ومش مع بعض ليه؟ يمكن ده احسن، لو اطلعتم علي الغيب لاخترتم الواقع، كان ممكن ساعتها ازعل بس دلوقتي اعتقد ان ده احسن، وزي ما قولتلك خلي الماضي في الماضي يا هيام، شدي حيلك واطلعي بقي من هنا بسرعه
سابها ومشي وهو ماشي قابلته دكتوره داليا ووقفته وسلمت عليه واطمنت علي مراته وابنه
داليا: انا في حاجه مهمه عايزه اقولهالك واتمني انك تسامحني.

فارس: خير يا دكتوره؟
داليا: هيام مراتك زمان هيا ووالدتها طلبوا مني
فارس: انك تكدبي عليا وتقنعيني ان مراتي عندها مشاكل وده اللي مأخر الخلفه، ده اللي حضرتك عايزه تقوليه؟
داليا بذهول: انا اسفه انا عارفه ان ده ضد مبادئي وقسمي كدكتوره بس هيا قالت انها فتره بسيطه وانا
فاطعها فارس: اهدي خلاص الموضوع انتهي من زمان وعادي مش فارق معايا بس ليه دلوقتي جايه تقوليلي؟

داليا: علشان انت اهو هترجعلها وهتسيب بيتك فمن حقك تعرف
فارس ضحك: مين قالك اني هرجعلها او هسيب بيتي؟ انا بحب مراتي ولو هيا في كفه والكون كله في كفه هختارها هيا! بعد اذنك ريحي ضميرك يا دكتوره
كريم عدي عليه يروحه
فارس: الراجل عملوا في ايه؟
كريم: اعتقد انه اتجنن لانهم حولوا لمستشفي الامراض العقليه
فارس: لا حول ولا قوه الا بالله
كريم: الحمد لله انكم بخير، بس اشمعني هيام يعني؟
فارس: هو طلب مني اختار يقتل مين؟

كريم: وانت قلتله هيام؟وهو قتلها ببساطه؟
فارس: لأ انا قلتله يقتل ايمان
كريم بصله: اممم ولو سمع كلامك كنت هتعمل ايه؟
فارس: كنت هبقي اتعس راجل علي وجه الكره الارضيه وكنت هعرف ان فعلا البني ادم غبي ما بيعرفش قيمه الحاجه الا لما تضيع
كريم: طيب الحمد لله انك فهمت انه اكيد هيقتل عكس اللي تختارها
فارس: في كلتا الاحوال كانت مخاطره، الحمد لله عدت علي خير
كريم: الحمد لله، حمدالله علي سلامتك
فارس: طيب اطلع معايا.

كريم: لا مش وقته حاليا انت محتاج تقعد مع مراتك تفهمها انت قلتله يقتلها هيا ليه اطلع وربنا في عونك
فارس ابتسم وطلع علي بيته واول ما دخل امه جريت عليه ضمته جامد قوي
فارس: خلاص يا امي انا كويس ما تخافيش
منيره: انا اسفه انا اللي قولتلك تروحله حقك عليا والنبي، معرفش لو كان جرالك حاجه انت ولا ايمان كنت عملت ايه؟
فارس: احنا كويسين وبعدين انا كنت هروح حتي لو انتي ما اتكلمتيش، انتي مالكيش علاقه بالموضوع ده.

منيره: هيام عامله ايه؟
فارس: كويسه يومين وهتخرج ما تقلقيش، المهم ايمان فين؟
منيره: في اوضتها بتنيم حمزه
فارس: طيب هدخلها لان في كتير محتاجين نتكلم فيه؟
منيره: اكيد، فارس
فارس: خير يا امي؟
منيره: انت ليه قولت للراجل يقتل ايمان؟ انت لسه بتحب هيام؟
فارس ابتسم: لانه كان عندي امل والحمد لله املي طلع في محله..
منيره: مش فاهمه
فارس حضن امه: امي المهم حاليا ان كلنا بخير، وبعدين انا بعشق ايمان مش بحبها بس..

منيره: ربنا يهدي سركم ادخلها وبعدين تفهمني بالتفصيل ادخلها بدال ما انت مش علي بعضك كده...
فارس: تسلمي يا روح قلبي
فارس راح ووقف قدام الاوضه وقلبه بيدق مش عارف اذا كان هيعرف يفهم ايمان ولا مش هتفهمه؟ خايف من رد فعلها، ولاول مره يعرف مدي حبه لايمان ايه؟
خبط علي الباب ودخل وهيا قاعده وبتهز ابنها في سريره ومن غير ما تبصله
ايمان: اول مره تخبط!
فارس: مش عارف
فارس راحلهاووقفها وشدها بعيد عن ابنه.

فارس: اتكلمي معايا يا ايمان
ايمان: عايزني اقول ايه يا فارس؟
فارس: معرفش، اي حاجه يا ايمان
ايمان: انت قلتله يقتلني، وانا بصراحه مش عارفه افكر
فارس: طيب اساعدك، تعالي نفكر بصوت عالي، هو اخدنا كلنا وهدفه ايه؟
ايمان: انه ينتقم منك
فارس: طيب تمام فليه هيخليني اختار؟
ايمان: علشان يعرف انت بتحب مين؟

فارس: بالظبط كده، واحد عايز ينتقم مني فهل هسيبلي اللي انا اختارها؟ يعني انا مثلا قولتله بحبك انتي فهيقتل هيام ويسيبك انتي معايا؟
ايمان بصتله وكأنها بدئت تفهم: كنت عارف انه هيختار عكس اللي انت تختاره علشان يوجعك اكتر
فارس: بالظبط كده او ده اللي انا فكرت فيه، لما اقوله يقتلك انتي معناه اني مستعد اتخلي عنك انتي ومش عايز استغني عن هيام واتمنيت انه يختار العكس
ايمان: بس حرام هيام.

فارس: متخيلتش اني ممكن اعيش من غيرك انتي لحظه، وساعتها عرفت احساسك ايه لما جيتيلي الصبح واترميتي في حضني وقولتي انك خفتي اروح منك، عرفت احساسك ايه لاني عيشته، خفت يا ايمان تروحي مني، خفت ما الحقش اقولك اني بعشقك انتي وبس، انا اكتشفت ان قلبي ما حبش غيرك، ولا دق بالطريقه دي لغيرك، كنت حاسس اني هموت لحظه الاختيار دي، خفت انه يقتلك فعلا وخفت انه ما يختارش العكس، كنت هتجنن يا ايمان، وعرفت ساعتها انا بحبك قد ايه، بحبك فاهمه؟ ردي عليا؟ قولي اي حاجه؟

ايمان: وهو في ايه يتقال، انا فتحت عنيا علي الدنيا دي علي حبك انت، حبيتك من وانا عيله بضفاير
فارس ابتسم: والظاهر ان انا كمان حبيتك من ساعتها بدليل كنت بتجنن لو حد عاكسك وكأن عقلي الباطني بيقولي انك ملكي انا وبس
ايمان: النهارده اسعد يوم في عمري كله، يوم حبك انت
فارس: وكل يوم هيكون فرحه باذن الله، ودلوقتي يالا بقي
ايمان باستغراب: يالا ايه؟
فارس: مش انتي عايزه عيل كمان، يالا نجيبه.

ايمان ضحكت وهو كمان واتفجؤا بابنهم واقف علي حرف السرير بيضحك معاهم
فارس راحله وشاله وباسه
فارس: هنضطر نأجل العيل لبليل...
ايمان ضحكت بحب لجوزها وعرفت ان هيا وبس اللي في قلبه وان هيام ملهاش اي وجود في قلبه نهائي، هيا بس اللي ملكه عرش قلبه.

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇


تعليقات