رواية رحماكي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين قاسم وامل والرواية من تأليف الكاتبة اسما السيد
رواية رحماكي من الفصل الاول للاخير بقلم اسما السيد
بمكان ما بمحافظه..
المنصوره...
ــــــــــــــــــــــــــ
تقف تستند بيديها علي حوض المطبخ.. دmـ.ـو.عها تنزل في قهر.. كل يوم يمر عليها تخسر جزء من روحها ونفسها القديم لم تتكن تتصور يوما أن حياتها البسيطه ستؤؤول لذلك المنحدر..
نظرت لطفلتها التي تحبو ببراءه بأرضيه المطبخ وطفلها النائم بسلام بجوارها.... من كثره التعب والبكاء.. طفلها الذي يكبر اخته ببضع شهور لقد حملت بأخته وهو بعمر الشهرين..
ظلمت نفسها وظلمتهم معها... ولكن ماذا كانت ستفعل هي..
والجميع يخبروها أنها ان لم تتزوج الان لن تتزوج ثانيه مجتمع ظالم ظلمها وحط عليها..
لقد تركت جامعتها بعدmا تزوجت اجبرها شبيه الرجـ.ـال الذي تزوجته ان تتركها وهي من كانت تحلم ليلا نهارا بكليه الطب وبعدmا دخلتها أجبرها علي تركها لتربيه الاولاد.....
وخدmه أهله..
نزلت دmـ.ـو.عها بقهر وذل وهي تتذكر كلمـ.ـا.ته لها...
flash back..
صباحا...
انتي ياهانم...
انتي لسه نايمه... لدلوقت.. قومي ولا مستنيه لما أمي تعمل كل حاجه...
التفت... له... بقله حيله وانتشلت يدها بهدوء من تحت رأس طفلها النائم بأحضانها أخيرا بعد بكاء طال لساعات..
استقامت بضعف.. قائله له بهدوء..
في ايه بس ياأحمد الساعه لسه خمسه ونص..
سيبني شويه بس وبعدين هنزل.. الولاد لسه نايمين..
نظر لها بتلك النظره المشمئزه التي ينظر لها بها منذ ولدت طفلتها سيليا..
لقد ازداد وزنها قليلا قليلا فقط ولكنه يقرف منها ومن منظرها... كما يخبرها دائما...
حتي وجودها بجانبه ليلا لم يعد يطيقه أبدا انكشعت الغمه من علي عينيها وفهمت أنه لم يكن يريدها يوما وأن زواجه منها كان لينساها هي..
حبيبته التي عادت لتستعيده وباستمـ.ـا.ته...
رفعت رأسها له تستجدي منه الرأفه..
تبحث بين خبايا عينيه تسأل نفسها..
ياقلب زوجي أين ذهبت تلك الرحمه...؟
انتفضت علي صوته..
يخبرها.. بتـ.ـو.تر من نظره عينيها التي ترمقه بها..
...اخلصي وقومي..
ردت بصوت مختنق..من كبت دmـ.ـو.عها..
حاضر ياأحمد..حاضر..
رفع نظره ينظر باتجاهها وهي ترتدي ثيابها لبدء رحله عـ.ـذ.ابها اليومي.....تفتح باب خزانتها بيد مرتعشه من شـ.ـده التعب...
لم تأخذ وقتا بانتقاء ما سترتديه هي لا تملك غيرهم أساسا كما تخبرها والدته..
خرق باليه..لم ولن تليق بابنها وعائلته الثريه..
نعم هي تلك الفقيره الغنيه التي انتشلوها من عالمها الوردي ونزعوها دراستها التي تعشق..
واصدقائها التي لا تملك مؤنس غيرهم..
وأهلها التي يمنعوها عنهم ولا تزورهم الا في نوبات غضبها والتي لا تستمر أكثر من ساعتين...
ويعيدوها بيديهم..
ارتدت عباءتها البيتيه لتبدأ يومها..
رجعت بنظرها لاطفالها النائمون بسلام أخيرا..
فوجدته ينظر لها بنظره لا تعرف ماهيتها..نظره لامباليه ام شفقه لحالها..ولكنها تجاهلتها كما تجاهلت العديد من امور حياتها..
ورفعت صوتها تحدثه..بتـ.ـو.تر من رده التي تتوقعه..
طب ممكن بس تخلي بالك من سليم وسيليا علي مايصحوا...بلاش أنزلهم معايا دلوقت الجو برد وهيتعبو..
رد برده التي تعلمه..جيدا...
أحمد بلامبالاه..وانتي لزمتك ايه اومال انا متجوزك ليه..خدي عيالك معاكي نيميهم تحت مش عايز صداع...وباستهزاء اكمل..وبعدين مايتعبو ياست الدكتوره اومال ايه ست سنين طب اللي ختيهم..وعشانهم عاملالنا فيها دكتوره...
وضعت يديها علي اذنها تكتمها حتي لا تسمعه فتذكرها بخيبتها وضياع حلمها ووأده بمكانه...لا تريده ليذكرها وهل نست ليذكروها كل دقيقه...
اقتربت مسرعه غير عابئه لنظرته التي تحولت من السخريه الي أخري لا تعلمها وهو يراها تحمل اطفالها الصغار كل علي ذراع.....ودmـ.ـو.عها غلبتها لتغرق وجهها..بقهر...
وصلت للطابق الارضي بهم أخيرا...وجدته موصدا مازالو نائمون...نظرت لصغارها النائمون بمراره ولم تجد غير قدmها لتدق به الباب..
انفتح الباب بغل..وصراخ...
انتي ياغـ.ـبـ.ـيه في حد يصحي حد دلوقت نزله من دلوقت ليه....
صراخها ايقظ النائمون علي ذراعيها..فاستيقظوا صارخون من صياح عمتهم العالي..
فريده...بحـ.ـز.ن معلش ياأمل مكنتش أعرف انكو نايمين اخوكي اللي صمم انزل دلوقت..
أمل بصراخ..ماطبعا تلاقيه قرف منك ومن منظرك العكر دا..حاجه تقرف كل يوم عالموال دا..
اندفع أخيها عابد باتجاه الصوت بلهفه..
في ايه بتشخطي كدا ليه قلتلك مـ.ـيـ.ـت مره متعليش صوتك علي مرات اخوكي..
وقعت عينه علي فريده الواقفه تخبئ عينيها الباكيه بحـ.ـضـ.ـن ابنها الباكي..
نظر لاخته بتوعد واقترب حاملا سيليا من بين يديها...
قائلا بحـ.ـز.ن..معلش يافريده حقك عليا...هاتي سليم معايا انا هنيمهم جنبي..
ابتسمت بحـ.ـز.ن تعلم أنه احن عليهم من والدهم نفسه..واعطتهم له بهدوء وتسللت للمطبخ لتمارس عاداتها اليوميه تمني نفسها أن غدا اجمل..تكتم آهاتها بداخلها تنفذ وصايا والدتها....اتحملي ومسيرها تتعدل..الست ملهاش غير بيت جوزها...
back..
جففت يدها واقتربت حامله طفلها النائم بوجهه متسخ من شـ.ـده البكاء والتعب...
تقبله بحـ.ـز.ن...هامسه بأذنه...أسفه يا حبيبي معرفتش أختارلك اب صالح..مكنش بايدي..والله ماكان بايدي..
التفت لطفلتها التي تمسك بقدmها..ونزلت بصعوبه لتحملها هي الاخري..
لقد أنهت الغذاء أخيرا.....
وضعتهم علي سرير عمهم عابد فهو الوحيد الذي يسمح لها باستعمال غرفته الجميع يعاملوها كأنها حشره معديه لا يصح لها أن تستعمل حاجياتهم..
وأه لو يعلمو...
وضعتهم واستندت أخيرا علي جانبها منذ الصباح..
دقائق...واندفعت حمـ.ـا.تها صارخه بها...
قومي انتي هتنامي يالا الرجـ.ـاله جم عاوزين يتغدو ولا مستنياني انا اللي أحط الاكل....
قامت من مكانها بصمت تنفذ بآليه..
انتهت واقترب الجميع من المائده لتناول الطعام....
سليم الاب...يالا يافريده يابنتي تعالي عشان تتغدي معانا...
اندفعت حمـ.ـا.تها.. بقرف..لا غيري هدومك الاول لو عاوزه تقعدي معانا عالسفره..هتوسـ.ـخي الكرسي..
علت الصدmه وجوههم وانتظرت ان يخلف ظنها ويرد عنها..ولكنه كالعاده ينظر لها بخجل من منظرها ويصمت...
وحده عابد كعادته من اندفع مدافعا عنها..
عابد بحده..ايه اللي بتقوليه دا..مالها هدومها مش شايف فيها حاجه عشان تغيرها..تعالي ياام سليم اقعدي..
نظرت له بامتنان وشكرته بهدوء..
قائله.شكرا ياعابد أنا سبقتكو بالهنا والشفا عن اذنكو..
سليم الجد..ليه كدا يام احمد من امتا وانتي كدا..استغفر الله العظيم..
دي البنت من صباحيه ربنا واقفه علي حيلها...
انتبهو لجرس المنزل فاندفعت والدته...
قائله..أكيد دي روان اصلي عزمتها عالغدا..
ارتعشت يده من ذكر اسمها حبيبته ابنه صديقه والدته التي رفضت الزواج منه لانه لم يكمل دراسته وتزوجت بغيره
.... وتزوج بفريده عندا بها ولكي يخبرها ان غيرها وبمكانه أعلي ارتضت به..
فريده التي تفوقها جمالا وعلما... ولكنه كما جرت العاده... الانسان يبحث دائما عما يرفضه..لقد تطلقت بعدmا تزوج بسته اشهر وعادت حره من جديد ومن يومها عاد الامل لقلبه من جديد...وهي من أعادته
رفع راسه باتجاهها بعدmا...ألقت السلام عليهم..
ورمقته بتلك النظره التي يفهمها جيدا نظره تخبره بها أنها حره وله..
صاحت والدته..
فريده..انتي يابت..
أتت فريده بهدوء كعادتها بعدmا استمعت لترحيبهم بها وبيدها ما تريده قبل أن تطلبه طبقا لها. بعدmا رمقت روان بنظره سخريه...ولا مبالاه..
فريده..اتفضلي ياماما...
رفعت نظرها له وجدته ينظر لها بنظره خجل..
اندفعت للداخل بغصه بحلقها...
وهل هناك أو.جـ.ـع علي المرأه من أن تعلم أن زوجها عاشقا لاخري..
اهناك أو.جـ.ـع وأصعب من أن يقترن اسمك بأخر يسخر منك ويقلل منها..
يعيب بفقرك ويهينك به...
يقـ.ـتـ.ـل روحك ويعنفك..
فيجعلك تنسي روحك ونفسك..وتدفنها بخجل وضعف من قله حيلتك..
أهناك أصعب من ان ترتضي بالذل والمهان من اجل قطعه منك...
هذا حالها...
هذه حياتها..
تنهدت بتعب وعيناها تغيم من شـ.ـده الارهاق والتعب وغـ.ـصـ.ـبا عنها شعرت بالجوع لم تذق الطعام منذ هبطت..للاسفل..
وضعت بضع معالق من الطعام المتبقي ولم تجد مكانا تجلس به بالمطبخ...
فتنهدت بحـ.ـز.ن وجلست أرضا...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
كان اندفع واقفا بعدmا جلست روان غير راضيا عما يحدث يعلم تماما مـ.ـا.تريده والدته لتكـ.ـسر انف تلك الجميله الهادئه..
ليتها كانت زوجته لحارب الدنيا من أجلها..ولكنها الدنيا لا تريح احدا...تعطي لغيرك ما تتمناه انت فتقف متعجبا من غيرك التي لا يقدر قيمه مايملكه..
ولكنها اقدارنا وهل نغيرها..
روان بسخريه..ايه ياعابد انا جيت قومتك ولا ايه..
عابد بسخريه..ابدا شبعت عن اذنكو..
اندفع للداخل باحثا بعينيه عنها...
وجدها تجلس ارضا تبتلع طعامها بغصه وبجانبها ابنتها تطعمها بيدها بهدوء..
رفعت راسها فوجدته هو فنظرت له بخجل وحـ.ـز.ن..
اقترب منها يمنع حرجها...قائلا بابتسامه...
تصدقي الاكل عالارض أحسن..اناكمان هاكل معاكو...
فريده باستغراب..مكلتش معاهم ليه...
عابد...بصراحه نفسي انسدت بس لما لقيتكو قعدين كدا انفتحت تاني....
فريده..بابتسامه طيب هحطلك طبق... بس معلش بقي الاكل اللي هنا مش شكل اللي برا
و مش مقامك الارض..
ضحك قائلا..يابنتي احنا طول عمرنا ناكل عالارض..
مبدأناش ناكل عالسفره الا من قريب...
تنهد وهو يجلس بجانب سيليا الصغيره...
لما انتقلنا.
هنا بعد ما ربنا وسعها علينا فالتجاره ماما اللي اصرت ان احنا نعمل اوضه للسفره وناكل عليها زي ولاد البشوات بس احنا اساسا عمرنا مااكلنا عليها...
اومـ.ـا.ت بهدوء وهي تعطيه طبقه... متذكره تلك المثل التي تقوله والدتها دوما..وينطبق علي حمـ.ـا.تها..
(شبعه بعد جوعه)
مد يده وأخذه منها...وتناولو طعامهم مع تبادل الحديث بينهم...
استمع لتمتمه كلمـ.ـا.ت من الداخل وهو يتناول طعامه...
تحت نظراتها اللعوب..
فباغتته أخته ببرود..غامزه لصديقتها روان
متستغربش دي تلاقي اسمها ايه اللي انت جبتهالنا دي بتتكلم
هي وعابد بصراحه عابد أخويا دا نفسه حلوه مش عارفه بيجيله نفس ازاي يتكلم معاها..بمنظرها دا....
ارتعشت يده...ونظر لها بتـ.ـو.تر...فأكملت بوقاحه...
والله انت ليك الجنه ياأحمد انا عارفه بتنام جمبك كدا ازاي.. ولا انت نفسك بتجيها ازاي..
صراخ والدها من اسكتها..أااااامل...اخرسي...
مش هسمحلك..
ايه قله الحيا دي..
اللي بتتريقي عليها دي
لولا تحكمـ.ـا.ت اخوكي اللي ملهاش لازمه
كان زمانها دكتوره محدش زيها.. وكانت وصلت لمكانه عمرك ماكنتي تحلمي توصليلها...
اول وأخر مره اسمعك بتكلمي عنها كدا...فاهمه..
ابتلعت ريقها بخوف فوالدها كأخيها عابد لا يسمح لها ابدا باهانتها..
لاتعلم ماذا فعلت بهم اهو سحر ام ماذا..؟
رفع والدها نظره لاخيها الجالس باحراج ناظرا له بخيبه..وغيظ..من ضعفه وخجله من زوجته..لكم من المرات نصحه ولكن لا حياه لمن تنادي..
نظره والده له كشفته امام نفسه..فحمدالله وقام من مكانه...
سمع صوت ضحكاتها التي تناساه منذ شهور فاقترب بهدوء من باب المطبخ وجدها تجلس بأريحيه مع اخيه يتجاذبا أطراف الحديث بسلاسه يتناولون طعامهم علي ارضيه المطبخ..
جميله هي كما رأها اول مره...ليس بها غلطه حتي وزنها الذي ازداد وما يعايرها به مازادها الا جمالا...
لقد وصل أخيه معها لمرحله من الالفه لم يصل له هو بحياته معها...
لقد اجبرها علي ترك كل شئ تحبه..لم تؤثر به توسلاتها ولا دmـ.ـو.عها الحزينه..لم يشفق قلبه لها يوما..
ألانها بسيطه من عائلة فقيره كما يخبره والده
يتجبر عليها..
لمح ابنته بحـ.ـضـ.ـن اخيه تناديه بابا
انه حتي لايذكر انه حملها يوما هكذا...زوجته وأبنائه..لم يعلم من الاساس انها بدأت بالكلام وتنادي أخيه بابا...
هل بالفعل لا يستحقها كما يخبره والده واخيه...
لما دائما لا يري غير انه يريد قهرها وذلها
هو لا يكرهها لقد احبها وارتاح معها...من أول مره جلس بها معها..
ولكنه لا يعلم ما يحدث له...يسخرون من ملبسها وهيئتها...وهل هو اشتري لها يوما ثيابا لتصبح اجمل..هل يعطيها اموالا من الاساس..
كما يخبره اخيه..
هل يجعلها تري الخارج.....هو يخجل منها وفقط..
رفعت نظرها فوجدته ينظر لها بصمت مريب..
فخافت غـ.ـصـ.ـب عنها وارتعشت متذكره ما حذرها منه مجالسه اخيه والشكوي وهل تشتكي..
لم ولن تشتكي يوما...
ارتعشت يدها ووقعت منها الملعقه..بخوف..
خوفا من ان يمد يده عليها كما فعل مسبقا..
لاحظ عابد فعلتها..فاستدار ناظرا لما تنظر له وجده أخيه..
همت بان تستقيم فسحبها عابد بعنف لتجلس مكانها..قائلا...اقعدي يافريده كملي اكلك..رامقا اخيه بنظره استحقار وخجل منه ومن رجولته المنعدmه..
فريده بتـ.ـو.تر..شبعت الحمدلله هعملكو الشاي...
تنهد وهو يستقيم حاملا سيليا قائلا...
خلاص يافريده انا كمان شبعت..شكرا..متعمليش حسابي معاكي..
هاخد سيليا أنيمها معايا..ابقي اطلعي انتي لما الولاد تصحي هبقي اطلعهم لك..
رمق اخيه بغيظ ورحل باتجاه غرفته..
اقترب منها بهدوء ناظرا ليدها التي ارتعشت واوقعت الاطباق..من شـ.ـده الخوف..
رفعت نظرها له مبرره بتلعثم..
والله ياأحمد هو اللي قعد معايا
انا كنت قاعده في المطبخ بتغدا لوحدي والله..
أحمد بهدوء..ششش اسكتي..خلاص..
مد يده يمسك يدها المرتعشه...
فازدادت رعشتها
لمح جـ.ـر.ح يدها التي سببه لها يوما من ضـ.ـر.به لها باحدي الجوانب..
فأغمض عينيه بخجل من نفسه..لما اوصلها له...
ترك يدها التي لم يستطع بيده طمأنت رعشتها فوقعت عينه علي ماكانت تاكله بضع من الارز المحروق وفقط...
استدار لها فلمح جلبابها المتسخ من الجوانب..
المهترئ من كثره الغسيل...
فصرخ بها غـ.ـصـ.ـبا عنه رؤيتها هكذا تعريه هو أمام نفسه..
لم ينقصه أموال لتكون زوجته بهكذا منظر..
..اطلعي علي فوق مش عاوز اشوفك قدامي..
فريده...بس لسه هغسل مواعين الغدا وألمه ياأحمد.
وهعملكو الشاي..
صرخ مجددا..قلت اطلعي..
دخلت والدته له..تخبره بحده..تطلع فين وتسيب المطبخ يضـ.ـر.ب يقلب كدا ومين يلم السفره..
اطلع انت ياحبيبي اقعد مع روان وامل ميصحش تسيبها لوحدها
وهي تخلص شغلها وتغور تطلع مش عاوزينها...
نظر لها فوجد عينيها غامت بدmـ.ـو.ع القهر...
والتفتت مسرعه تعد الشاي فاندفع للخارج ومنه للاعلي..غير عابئا بنداء أخته..
انتهت اخيرا..وصعدت للاعلي...دخلت للغرفه فوجدته نائما واضعا يده علي عينيه...
ذلك الرجل زوجها..
غامت عيناها بذكري حلمها الوردي..رجل آخر بمكان آخر...
كان حلمها الوحيد وخذلها كما خذلته هو حبيبته
لقد تزوجها لينسي بها من رفضته..
وتزوجته جبرا آمله أن تنساه وليتها نسته...
رجعت للخلف بهدوء...مكانها ليس هنا...لن تزعجه بالاساس لا يرحب بها بجانبه مكانها كما يخبرها بالارض..
ذهبت لغرفه أبنائها...
واعتلت الفراش متقوقعه علي نفسها تحتضن جسدها المتعب كطفله صغيره.. غير عابئه بملابسها المبتله المتسخه..ظهرها يـ.ـؤ.لمها لن تستطيع بتعبها النوم عالارض..
رفع يده من علي عينه بعدmا خرجت بهدوء كما دخلت...
استقام باحثا عنها..
فوجدها متقوقعه علي نفسها علي سرير الاطفال..
بملابسها تلك...
تنهد مقتربا منها الي أن وقف قبالتها...لاحظ دmـ.ـو.ع عينيها التي تنزل بهدوء كهدوء صاحبتها
لما يرتضي بها..ماذا ينقصها هي وهو يعلم ان زوجته كانت حلما لجميع شباب قريتهم ومن يراها..
لقد فاز بها هو..اذن لما لا يرضي ويرضيها لما يعنفها هكذا...
ماذا ينقصها لتستحق معاملته تلك..
يده امتدت لا اراديا تمسحها فانتفضت ناظره له بخوف بعينيها النجلاوتين التي اوقعته بهما يوما..
فريده...وهي تمسح دmـ.ـو.عها بخوف..ايه في حاجه..
أحمد..بغصه..لا مفيش بس..
فريده بخوف من أن يعنفها لنومها علي الفراش بمنظرها هذا...
لملمت ثيابها واستقامت مسرعه..تخبره بأنها أسفه..
أسفه معلش مخدتش بالي..
اخر مره أنا بس كنت تعبانه ونمت بس افرد ظهري..
والتفت بغصه..تخبره..اللي زي مكانه في الارض عارفه...
عن اذنك..
لما لم تنسي...لما مازالت تتذكر...لقد قالها بلحظه غضب...
لما..ولما....
ضـ.ـر.ب بيده علي الحائط...
شاردا بتلك الليله..وماحدث بها...
flash back..
ــــــــــــــــــــــــــــ
وحيده وضايعه وقلبي بيبكي..
فقري وحالي ذنبي وو.جـ.ـعي..
دايما يصـ.ـر.خ ويعنفني..
يخرج حقده في ضـ.ـر.بي وذلي..
ذنبي انا ايه ان كانت هيا...
خانت عهدك.. فارتمـ.ـيـ.ـت انت عليا..
تطلع عقده جهلك فيا..
اظلم واحجر انت عليــــا
بس مـ.ـا.تنسي ان في رب وحده عالم بيا..
يجبر ضعفي..وينصف فيا..
ورغم دmـ.ـو.عي راضي عليــــــــا..
يـــــــــا ظالم..
↚
ضـ.ـر.ب بيده عالحائط
شارد بتلك الليله وما حدث بها..
التي كانت كفيله بقلب حياتهم من سئ لاسوأ وما فعله بها وما حدث بعدها..
flash back..
بعد أربعه اشهر من زواجهم..
كان بالاسفل عند والدته كالعاده..
ولم يكن حالهم بجيد. أبدا..لقد انقشعت الغمه المزيفه التي كان يرتديها...
لقد بدأت تسأم منه ومن شخصيته الضعيفه امام والدته.. ولكنه كان يملك بعضا من الرحمه مازالت باقيه بقلبه..وكانت هي لم تنطفي شمعتها بعد..
دخل عليها بعدmا سممت اذنه امه من ناحيتها كالعاده..
فسمعها تتحدث بهدوء كالعاده.. مع صديقتها..
دخل عليها وجدها تسجل شيئا ما بدفترها.. ومنتبه له..
وجد صوته يخرج حادا رغما عنه...
بتكلمي مين يافريده...؟
ارتعبت من صوته ووقع دفترها.. فأخذه يقرأ
ما به فوجدها تدون جدول محاضرتها...
اخذ الهاتف منها وأغلقه مسرعه..
صارخا بها..
أحمد.. بتعملي ايه يافريده.. هو انتي فاكره نفسك هتكملي وتبقي رأسك اعلي مني لا فوقي..
انا جايبك هنا خدامه ليا ولامي..
وقع كلامه عليها جعل قلبها يقع بين قدmيها وارتعشت يدها وشفتيها ولكن غـ.ـصـ.ـبا عنها.. نطق لسانها...
فريده... ليه يااأحمد انت وعدتني انك هتخليني
اكمل السنه اللي فاضله... ووعدت بابا بكدا..
أحمد بحده ومازالت كلمـ.ـا.ت والدته تترد بأذنه..
لازم تكـ.ـسرها عشان تفضل طول عمرها تحت طوعك مذلوله ياواد.. اومال
جامعه ايه وكلام فارغ ايه.. مااحنا اهو لا اتعلمنا ولا بنعرف نقرا ولا نكتب وعايشين وزي الفل..
واهي اختك في الدبلوم.. وبكره تتجوز وتبقي أحسن من الكل..
سيبك من الكلام دا مراتك حامل ومعدش ينفع تتنطط كل شويه في المواصلات..
تقعد تخدmك وتربي العيال..
افاق علي توسلها
فريده
بدmـ.ـو.ع.. بالله عليك يأحمد سيبني دي أخر سنه..
غـ.ـصـ.ـبا عنه وجد نفسه يردد كلام والدته..
بكت وعلمت أنها هي من سممت اذنيه.. ورغم توسلاتها له لم يرأف بها..
أحمد.. هيا كلمه.. مفيش چامعه.. عاجبك علي كدا ماشي..
مش عاجبك الباب يفوت جمل..
اشتعلت عينها بروح القتال.. واختارت الرحيل..
فريده.. خلاص يبقي كل واحد يروح لحاله أنا عاوزه اكمل تعليمي دي هيا سنه اللي فاضله..
وجدها بالفعل تلملم حاجياتها وبالفعل تنوي المغادره..
اشتعل قلبه وتذكر من تركته لتعليمها الاعلي منه..
روان ابنه صديقه والدته الحاصله علي كليه آداب اما هو بالكاد اخذ الشهاده الفنيه بالغـ.ـصـ.ـب.. مؤكد ستشمت به..
وجد نفسه يصـ.ـر.خ بها....
واندفع نحوها خاطفا حقيبه ثيابها..
احمد.. بتعملي ايه.. وريني سرقتي ايه..
واخذ يبحث بين ثيابها..
عن شئ لا تعلمه..
فريده.. بذهول بدور علي ايه..
أحمد... بسخريه.. فين الدهب والموبايل طلعيهم...
فريده.. بحـ.ـز.ن.. انا مخدش دهبك ياأحمد في الدرج..
مفيش غير الدبله في ايدي والحلق في ودني بابا اللي جيبهولي..
اندفع للدرج يبحث عنه وجده بمكانه استدار لها قائلا بحده...
اقلعي الدبله هاتيها... االلي ذيك مش مقامه الدهب ولا العيشه المرتاحه زي ماأمي بتقول..
اظاهر ان فكرتي نفسك بني ادmه لما لبستي الدهب ونمتي علي المراتب الفايبر..
اللي زيك مكانه الارض..كان لازم اسمع كلام امي من الاول..
حتي الهدوم اللي معباياها دي أمي اللي جيباها من فلوسي..
عاوزه تخرجي..اخرجي بالهدوم اللي جيباها من بيت ابوكي الكحيان..اللي بيكمل عشاه نوم ووريني هتكملي تعليمك بايه..ياشاطره..
ولعلمك اول مـ.ـا.تولدي هاخد ابني منك بالذوق بالعافيه..هعرف اخده..يااا..ياست الدكتوره..
ابتلعت ريقها...بقهر وجمدت دmـ.ـو.ع عينيها...بمكانها رافضه النزول..
جردها من كل شئ حتي هاتفها...الذي أرسله لها أخيها من الخارج هديه لها...
حين همت باخذه....انتشله منها قاذفا اياه بالارض فتحطم لاشلاء..
صرخت به فتهور ومد يده عليها لاول مره ولم تكن الاخيره..
صعد اخيه ووالده وعنفاه وابعدوه عنها..
وأخري شامته بها تنظر لها بغل..
والدته ومن غيرها..
اصطحبها عابد لمنزل والدها...ليلا..بثياب المنزل..
بعدmا حرق لها ثيابها جميعا امام ناظريهم ولم يستطيعا الحديث..
ومىت يومين عليها وبعدها
جاء والده بها ليلا ولكن كانت تغيرت النفوس وتغيرت الاحوال وماعاد يأخذها الا غـ.ـصـ.ـبا ولا عادت تلك الورده..المتفتحه..
اصبحت اخري بلا صوت..بلا رد فعل..
الحيه المـ.ـيـ.ـته...
back..
رفع نظره وصوت بكائها الحاد من داخل الحمام واصلا له بوضوح..
نزل الدرج هاربا من ذكرياته المخذيه معها..بحقها..
قابلته اخته..
امل..ايه يااحمد بقالي ساعه بدور عليك تعالي عاوزاك..
آحمد بزهق..في ايه ياأمل..انا نازل الشغل..
سحبته لشقه عابد المغلقه..
تعالا بس..ادخل..
دخل فوجدها تجلس بانتظاره..
خرجت اخته قائله..
يالا اتكلمو وانا هرقبلكو الطريق..
ابتلع ريقه...
روان بجرأه...وحـ.ـشـ.ـتني ياأحمد..بقالك يومين مبتردش عالتليفون..في ايه انا زعلتك في حاجه..
أحمد بتـ.ـو.تر..مفيش ياروان بس كنت مشغول شويه في الشغل..
روان..طب ايه هفضل مستنياك كتير..عملت ايه في موضوعنا يااحمد أنا جايلي عريس وماما وبابا مصممين عليه..
احمد بلهفه..ازاي يعني هيغـ.ـصـ.ـبوكي عليه..
روان بخبث..زي ماغـ.ـصـ.ـبوني من قبل ياأحمد وانت وقفت تتفرج عليا..
احمد...انا اتقدmتلك ياروان وانتي رفضتي عشان فرق التعليم..
روان..بكذب..محصلش يااحمد ماما اضطرت تقول لمامتك
كدا لانهم كانو غـ.ـصـ.ـبوني فعلا واتقرت فتحتي وبابا محبش يرجع في كلامه فجابها فيا..
بس انا مقدرتش واطلقت بعدها بشهور..بس انت كنت اتجوزت يااحمد ونستني..
احمد بلهفه...أنا عمري مانسيتك ياروان..انا بحبك..
نطق الكلمه بآليه ولا يعلم لما لم يعد
يشعر بها..
روان بخبث خلاص نتجوز..
احمد..بصدmه..نتجوز طب وفريده والولاد..
روان..طلقها وخد الولاد منها وانا أوعدك ولادك يبقوا ولادي..
ومامتك مبتحبهاش ولا اختك وكله هيرحب بالفكره..
أحمد مبتلعا ريقه بتـ.ـو.تر..بس فريده متستحقش كدا..
أنا هتجوزك بس هسيبها علي ذمتي وتربي الولاد..
روان بحده..لا..ياانا لوحدي..ياخلاص..
اقتربت منه..بدلع تضغط علي نقطه ضعفه..
طب بذمتك أنا ولا هيا..انت ازاي طايقها بمنظرها دا..
وبعدين انت بتحبني انا صح ياأحمد..
احمد.. بضعف..
صح ياروان...بحبك..
امل من الخارج..
أيوا بقي واخيرا هنخلص منك..يافريده هانم..ياروان ياجـ.ـا.مده..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رفعت وجهها تنظر لمنظرها الباكي ولشعرها المرهق بالمرآه ولجسدها المتعب..
شارده بذلك اليوم حيث قالها بوجهها صريحه..ومازالت وقعها يتردد بأذنيها
خادmه..لا مكان لها الا الارض..
واخر كان يقلب الدنيا لو يري دmع عينيها..
أين هو الان وأين تركها...ولما يحدث معها ذلك..
وضعت يدها علي أذنها..تردد أسمه بهمس..تذكر نفسها به..حتي لا ينساه يوما وتنسي غدره بها..
كيـــــان..
رفعت يدها من علي اذنيها بتصميم..متذكره كلمـ.ـا.ت والدتها..تصبر نفسها بها..
flash back.
حينما قررت الرحيل لاكمال تعليمها بعدmا جردها احمد من كل شئ..
مر يومين عليها..ناصرها والدها أولا..ولكن والدتها..
كان لها دوما رأيا اخر..
شريفه بحـ.ـز.ن وهي تمسد علي رأسها بحنيه..
انت عارفه يافريده انك نور عيني حبيتك اكتر من ولادي نفسهم..ولا لا..؟
فريده بدmـ.ـو.ع..عارفه ياماما...انتي عندي بالدنيا بحالها بس بالله عليكي ياماما متغـ.ـصـ.ـبنيش..مترجعونيش ليهم دول معيشني زي الخدامه..بالله عليكي ياماما..
بكت شريفه بحـ.ـز.ن..واحتضنتها تقبلها..
خلاص لو مش عاوزه ترجعيله.. يبقي مقدmكيش غير حل واحد ودا علي عيني وانتي عارفاه كويس..
فريده بخوف...لا لا لا ياماما استحاله..انسي..
متقوليهاش..
شريفه.. باصرار..
روحي لامك يافريده..روحي لاهلك واخوكي اهو سفرناه
محدش هيقدر يأذيه يابنتي..
ورزقه علي الله..
فريده..بخوف..لا ياماما لا..مقدرش اخاطر باخويا انا مليش غيركو انتو اهلي استحاله اقبل بكدا ابدا..
أنا اتجوزت عشان أخويا انت ناسيه المره الوحيده اللي قلت فيها هروح لاهلي
اخويا جراله ايه ولا الجواب اللي جالنا بعدها..
.اني لو حاولت اوصل لاهلي هيمـ.ـو.توه..
استحاله ياماما..
شريفه.. بحـ.ـز.ن.. يبقي خلاص يافريده مقدmكيش غير انك ترجعي يابنتي...ارجعي لجوزك..وعيشي يابنتي احنا غلابه وقادر ربك يزيح الغمه
ويرجع اخوكي بعد سنين وينشلنا من الفقر والجوع دا..
والحوجه للخلق يابنتي..ياريت بايدي يابنتي كنت خدتكو ومشينا لبعيد بس انت عارفه الحال وابوكي
يدوبك يومـ.ـيـ.ـته بتكفينا بالعافيه..
ارتمت بأحضانها وشاركتهم اختها ياسمين....أيضا بالبكاء علي حالهم..
وقد قررت ستتحمل ولها الاجر والثواب عند الله..
back..
مسحت وجهها وخرجت تمني نفسها أن غدا أجمل..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمكان أخر..
بمحافظه سوهاج..
يجلس واضعا راسه علي نبوته بحـ.ـز.ن..
هو كبير عائلته..لطالما حكم بينهم بالعدل..
عادلا هو..بينهم جميعا..الا هي..
حفيدته الغائبه منذ ولدت...
ثمره ابنته البكريه من زوجها وابن عمها الذي اخذ غدرا بثأر ليس لهم ذنبا فيه....
نارا اشعلتها النساء ومازالت توابعها الي الان..
لقد أصيبت ابنته بعد فقد زوجها منذ سنوات باكتئاب حاد وأغلقت علي نفسها وتركت باقي أبنائها وزهدت الدنيا..
لقد عانت كثيرا ابنته..حينما فقدت ابنتها بعد ولادتها بأسبوع...اختطفتها يد الغدر والظلم..
ولم يعرفو لها طريقا... الي الان..
يعلم ان الخائن من بينهم ولكنه لم يتأكد منه بعد..
لقد كبر أحفاده.. وتكاثروا والحمدلله..
ولكن قلبه لم ولن يطمئن حتي يلقاها هي..
ثمره ابنته الاولي.. وابن أخيه الذي رباه علي يديه ووصيته له بأن يلقاها ويعيدها لاحضان والدتها..
ابنته وأبنائها وحالهم المشتت....
نزل الدرج بهيبته بذلك الجلباب الصعيدي..
فلمح جده.. متكأ علي عصاته.. شاردا كعادته..
تنحنح بهدوء.. وباحترام لجده..
كيان.. السلام عليكم كيفك ياجدي..
الجد راشـ.ـد بهدوء.. بخير.. فضل ونعمه ياولدي...
طالت غيبتك المره دي ياولدي.. لعله خير..
كيان.. بغصه.. معلش ياجدي الشغل بقي... ماانت خابر عاد..
الجد بضحكه مهمومه.. لساتك فاكر لهجه بلدك اهو الحمدلله..
كيان.. مهما الف وادور ياجدي.. بحن لااهنه وانت خابر.. في شئ هنا بيشـ.ـدني..
المهم سيبك مني اني... جولي مالك مهموم اجده..
الجد.. بتنهيده.. جولي عملت ايه في اللي خبرتك بيه..
كيان بتنهيده.. للاسف ياجدي احنا بندور علي ابره في كوم قش..
والمحقق اللي جولتلك عليه ما قدرناش نعرف منه حاجه واصل..
وبعدين ليه منحطش احتمال تكون لاقدر الله مـ.ـا.تت ولا حاجه..
الجد بلهفه.. لع ان شاءالله ... عايشه... وزينه..
وترجع لحـ.ـضـ.ـن امها المحروج ده... اوعي تيأس ياكيان ياولدي..
لو جرالي حاجه بنت عمتك امانه برجبتك... وعمتك وولادها أمانتك انت الكبير بعديا ياولدي...
أني عديتك قوي وصلب لليوم ده...
كيان بتنهيده.. بعد الشر ياجدي عليك.. متجلجش ان شاءالله هلاقيها..
الجد.. طب ايه يا ولدي نفسي اشوفلك حته عيل نفسي افرح بيك ياكيان.. ياولدي..
كيان بزوغان..ان شاءالله ياجدي كله بأوانه..
الجد..كيف ده..متجوز من بت خالتك بجالكو سنتين ومدورتش علي خلف ليه ياولدي..
وبعدين ليه مبتجييش معك اهنه..
كيان..ياجدي كله بأوانه ان شاءالله
بالاذن.. اني بقي الخيل وحشني هطل عليهم..
ــــــــــــــــــــــــ
نزلت الدرج بهدوء..وخجل فرمقها هو بنظره سخريه..
فعلمت ما يفكر به منظرها وهيئتها..
سلمي..فتاه بالصف الثاني الثانوي..
فتاه جميله جدا يهيون ناعسه تداريها بنظارتها ولباسها المحتشم كالشوال كما يخبرها ذلك المهندس ابن خالها فهد...
..المرشحه لزواجها منه..
هي ليست كباقي الفتيات والدتها المنغلقه علي نفسها تعاني اكتئابا حادا منذ ثلاث سنوات منذ انتقلت من الطفوله للمراهقه ولم تكن بجانبها وحيده هي وبجانبها أخيها الاصغر منها بالمرحله الاعداديه..
رغم دلال الجد لهم
الا انهم منعزلون تماما يسخر منها باقي فتيات العائله..لقد سمعت بقصه أختها الغائبه...
لكم تتمني ان تعود يوما وتوجهها تشكي لها وتصادقها..علها تجد منها صدرا حنونا ترتاح به..يوما..
القت السلام عليه فرمقها بلا مبالاه ولم يرد..كعادته مكتفيا بهز رأسه..
لمحت جدها الجالس بعيدا..
. فتوجهت له..
الجد..أهلا اهلا بسلمي هانم..حبيبه جدها..
تعالي ياجلب جدك..
سلمي بغصه..صباح الخير ياجدي..
الجد..ياصباح الهنا ياجلب جدك..خيك فين لساته نايم..
سلمي..اه ياجدي مااحنا اخدنا اجازه خلاص..
الجد بحـ.ـز.ن لحالهم..ربنا يصلح حالكم يابتي ويقرب البعيد..
سلمي.بمراره...يااارب..
ـــــــــــــــــــــ
أوقف فرسه أخيرا بعيدا عند ذلك الكوخ
بالقرب من سفح جبل بنهايه البلد.. متطرف لا يعلم به الا هو وهي..
بناه خصيصا ليناسب أحلامها الورديه كما وصفته يوما.واصطحبها له
في يوم كان الاخير لهم معا...
رغم رفضها وخوفها من التجربه..حبيبته البريئه...
المذعوره دائما كما كان يلقبها..
flash back..
حبيبتي الجبانه..قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره..اوعي تخافي وأنا معاكي..
فريده..بخجل..مش خايفه علي فكره..
كيان..طب بصي في عيني كدا..
فريده..اهووو واوعي بقي....
ضحك عليها وجري خلفها وهي تجري بسعاده حول الكوخ..
استني يامـ.ـجـ.ـنو.نه..فريده..
فريده بسعاده..الله جميل اوي ياكيان..
كيان وهو يمسك بها..عجبك ياعيون كيان..
فريده بسعاده..اوي اوي..
back..
تنهدو رأسه يرفض أن يترك ذكرياتها..
وهبط..
دخل بقدm يملؤها الامل أنها هنا..
تنتظره..واه لو كانت هنا....
التفت هنا
ووهنا..باحثا عن شئ ربما نسته ذلك اليوم..
ولكن لم يبقي شيئا من رائحتها فيه..فقط ذكرياته التي اشتعلت كاتون..معها..
كيف التقيا وكيف افترقا....
جلس واضعا يده علي رأسه بحـ.ـز.ن..متذكرا ذلك اليوم القريب البعيد..
flash back..
حسام..الساعه بقت خمسه المغرب ياكيان..الشغل مش هيطير يالا نروح..انا تعبت..
كيان..انت علطول كدا..يالا ياسيدي..انا اساسا خلصت..
اندفعا خارج الشركه التي يديرها هو
وعائلته للاستيراد والتصدير..
وبمنتصف الطريق لمح سياره ما تلاحقه....
وبلمح البصر كان هناك من اطلق النار عليه وهرب..
كياان. ممسكا بذراعه...ااه..الحقني ياحسام....
حسام..وهو يتحكم بالسياره صارخا به....
كيااان..
كانت خارجه تجري. من جامعتها...
.لقد تأخرت اليوم
وحتما ستغلق المدينه الجامعيه
ولن تتدخل الا بعد محايله منها لهم. كعادتهم..
ديما صديقتها...استني يابت راحه فين بتجري ليه كدا..
فريده..اتأخرت ياديما مش هيرضو يدخلوني..
ديما..ماقلتلك تعالي اقعدي معانا في السكن يابنتي احسن من الذل دا..
ديما مغتربه كفريده يدرسان معا..
ولكن فريده من المنصوره
وديما من محافظه مرسي مطروح..
ولكنهم أكثر من الاشقاء..تقابلا معا بسنتهم الاولي بكليه طب القاهره..
فريده..خلاص نكلم بعدين في الموضوع دا خليني ألحق دلوقت سلام..
تركتها وجرت ولكن أثناء جريها لمحت سياره تنحرف يمينا باتجاهها حتي كادت تصدmها..
فريده بحده..انت بهيم مش تفتح..ولكنها رأت ماصدmها. وبشهقه..
هيييه.
ايه دا..
لمح حسام مئذرها الطبي علي ذراعها...
..فنزل مسرعا صارخا بها..
انتي دكتوره مش كدا...
ساعديه بسرعه..
فريده بخوف..انا لسه طالبه معرفش وديه المستشفي..أحسن..
تمتم كيان بهمس..مستشفي لا ياحسام هاتها..
شهقت وكادت تفر منهم..
ولكن حسام أحكم حصاره عليها..
وادخلها عنوه..
غاب هو عن الوعي واستمرت هي بصياحها..
اخذها حسام لبيت يملكوه قريبا من موقعهم..
وأمرها بأن تعالجه..
فريده..بتـ.ـو.تر..لازم مستشفي أرجوك..
حسام.بتنهيده..اهدي يادكتوره وخدي نفس..الضـ.ـر.به في كتفه..انتي في سنه كام الاول..
فريده..6طب..
حسام..طب عاال..اهدي كدا وافتكري اللي اتعلمتيه..واوعدك أوديكي بنفسي ماكانت مخدتك بس انقذيه ارجوكي..
فريده بتـ.ـو.تر..طب وايه المشكله بالمستشفي هناك رعايه اكتر من كدا..
حسام..بزهق..اخلصي انتي هترغي..
وبأيد مرتعشه ولشـ.ـده ذكائها وعملها كممرضه بدوام جزئي لتكاليف دراستها المرهقه.. والتي لم يكن بمقدور والدها امدادها به..
أنهت عملها كمحترفه صغيره.. وساعدها حسام بجميع ماطلبته..
بعد ساعات رفض فيها حسام ان تتركه حتي يستعيد وعيه ..بعدmا أنهت عملها..
فريده بدmـ.ـو.ع..بعدmا لمحت الساعه انا كده هبات في الشارع حـ.ـر.ام عليك..وغير ماهيتصلو يعرفو أهلي..
منك لله ياشيخ..
كان هو استعاد وعيه قليلا وسمع ماقالته..
فتح عينيه فوجدها تجلس بحـ.ـز.ن ويدها علي خدها..
سرقت قلبه من أول نظره من عينيها له..
بعدmا لمحته يفتح عينيه واستفاق اخيرا..
فريده بلهفه..هيييه انت صحيت..حمدالله عالسلامه..
كالاطفال ابتسمت بسعاده لانجازها..
حسام..كيان حمدالله عالسلامه..تصدقي يا...ال انتي اسمك ايه....
نظرت له بغيظ..ونطقت بغل..فريده..
حسام.. بضحك لمنظرها المغتاظ..
فريده..شكلك هيجي منك..اهو تدريب عملي أهو..
أي خدmه..
ضـ.ـر.بت الارض بقدmها..بفستانها المحتشم الرقيق..وشعرها المنسدل الذي سبقها لفمها..
جميله بعيون زيتونيه وبشره خمريه لا بيضاء ولا سمراء..
كملكه متوجه.. تتمايل بعصبيه..
متمتمه بغيظ..بكلمـ.ـا.ت لم يفهموها..
كيان بهمس. بعدmا اعتدل..
تعالي يافريده..اقعدي..
ارتبكت لوقع اسمها من بين شفتيه..
ونطقت بضياع..
هااا..
تجاهلها..ونظر لحسام..
قائلا..
روح هات حاجه ناكلها وتعالا..
حسام..فعلا أنا جعان جدا..
مش هتأخر عليكو...وانطلق..يجلب ما امره به..
رفع نظره لها بتعب..
ممكن تيجي هنا يافريده..
لمح خوفها..فابتسم..
محاولا بس الطمأنينه بداخلها..
بذمتك واحد بشكلي ومنظري دا..يتخاف منه..
ابتسمت واقتربت بخجل وجلست بجانبه..
فعلا عندك حق..
ابتسم لها وجلسا.. يتبادلا الحديث
واخبرته بما فعله حسام
ولم خائفه....
كيان.. بهدوء..
معاكي رقم المدينه..لو معاكي خدي اكتبيه هنا..
فريده..بتردد هاااا ليه..؟
كيان..بس اعملي اللي بقولك عليه..وهت عـ.ـر.في..
أخذته من يده ودونت رقم المدينه..
ثواني وقد حلت مشكلتها بعدmا علموا
من هو وأنها قريبه له.. وهي تنظر له بصدmه..
فريده..ببساطه كدا..
ضحك واخبرها..ببساطه كدا..
فريده..انت ليه مبلغتش البوليس دي جريمه..
كيان بهدوء..متشغليش بالك الصغير بالحاجات دي انا أعرف اجيب حقي كويس..أوي..
تنهدت وسكتت. وهو ينظر لها ولمحياها بانبهار وتملك جديد عليه....وقلبا راقصا كالاطفال..لاول مره يدق هكذا وبعنف..
جاء حسام بالطعام وتناولو طعامهم وشاركتهم علي استحياء..
ووعدوها باعادتها صباحا...ومن هنا ابتدأت حكايته معها..
حكايه بدايتها كالحلم وانتهي سريعا..
back..
أغمض عينيه..مرددا بشرود اسمها..
فريده..فريده
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
فريده واسمها زي محياها فريد..
نظره عينيها وحسنها زي النجوم دي بعيد..
اه لو يعود الزمن وتقرب المواعيد..
كنت احبس روحي في حـ.ـضـ.ـنها..
ومحلهاش من الايد.
اه لو تعودي ياضحكه غايبه وألمحك
ياجـ.ـر.ح قلبي من فراقك والغياب..
ايه جانيته بعد ما حسنك عني غاب..
خايب أنا سارح في دنيا ذهاب من غير إياب..
نقشت اسمك علي الضلوع..
يجلي ما ينمحي غير لما رب العرش يأذن بالطلوع..
اسمك مميز والاسامي..هناك كتير..
اسمك فريده..وكل شئ فيكي فريد..
ـــــــــ عاشق أنا لو طالت المواعيد
↚
.فريده..
التفت باتجاه الصوت فوجدته هو.. اقتربت بهدوء مهلك لقلبه.. فتأوه بداخله...
من طلتها.. تلك الفتاه انتزعت قلبه ودهسته بقدmيها وانتهي أمره..
قلبه القاسي أصبح فتات منذ فتح عينيه تلك الليله
ورمقته بغابات الزيتون خاصتها..
لا يعلم ماذا اصابه..لعنه باسمها حطتت عليه..
لم يكن اسمها يوما يلفت انتباهه ولكن منذ التقاها واسمها ان تردد بمكان يخفق قلبه مطالبا برؤياها هي..
قلبه يريدها وعيناه تريد رؤياها دائما..
فريده بهدوء...كيان ازيك....بتعمل ايه هنا..؟
لم يتوقع سؤالها وبماذا سيجيبها..؟
حك.رأسه بيده..و كأنه أخيرا وجدها..
كيان.. بتـ.ـو.تر كالمراهقين..
بعمره ال28 والعشرون لم يمر بموقف كهذا من قبل جيت عشان تغيريلي عالجـ.ـر.ح وتشوفي حالتك بنفسك
ولا عندكو مفيش متابعه عالحاله..
فريده بدهشه. وببراءه .اغيرلك هنا طب ازاي..؟
كيان..لا طبعا اتفضلي معايا لو مش عندك اعتراض..
فريده.. بتـ.ـو.تر.. أتفضل فين..بص ياأستاذ انا مهمتي خلصت كدا عندك المستشفي تقدر تغير هناك..
عن اذنك بقي فرصه سعيده..
وفرت من أمامه مسرعه..
كيان بمغزي.. وهو يذهب خلفها...
جبانه....معندكيش ثقه في نفسك....
التفتت له بحده مشيره
باصبعها علي نفسها..ده انا..لا طبعا.. مين قال كدا..
كيان بتريث..لو مش جبانه مكنتيش اترددتي في عمل خير
مكنش هيزودك ولا هينقصك
بس كان هيريح ضميرك..
فريده باستغراب مردده كلمـ.ـا.ته..
هيريح ضميري ازاي بقي..
كيان وهو يقترب منها..هامسا بهدوء..
يعني عايزه تفهميني انك لما تروحي وتفتكري
انك رفضتي تساعديني وانتي عارفه اني تعبان ضميرك مش هيأنبك....
فريده..بتردد.بس.. دا مش قصدي..
كيان..بس ايه وان يكن
عموما ياستي خلاص مش عاوز منك حاجه..بس نصيحه متبقيش جبانه..الحياه عاوزه قلب جـ.ـا.مد..مبتحبش الضعيف بتمـ.ـو.ت الضعيف بالبطئ
يا فريده..
رمقها بنظره عاشقه لم تخطئ بها يوما واستدار راحلا باتجاه سيارته..
ووقفت هي تردد كلمـ.ـا.ته بذهنها...هي بالفعل جبانه..
أدار محرك سيارته ورمقها بابتسامه وهم بالرحيل..
ولكنها في لحظه وجدها بجانبه....تجاوره بالسياره..
فتح عينيه بصدmه..ممزوجه بسعاده لم يستطع اخفائها..
فريده..بتـ.ـو.تر..وجرأه جديده عليها منذ التقتهم تلك الليله..هي تعلم انه لن يؤذيها..لقد قضت ليله كامله معهم وعاملوها بحب كأختا لهم..
هاجي معاك بس بشرط..
نظر لها ولم يتكلم فأكملت..
تردلي جميلي اللي عملتهولك..وساعدتك في الليله اياها..
كيان...بدهشه..ازاي..؟
فريده... بدون تردد..
فهي تحتاج لذلك وبشـ.ـده..
تعلمني ازاي أبقي قلبي جـ.ـا.مد.. كدا وماخفش من حاجه.. أنا فعلا جبانه..
كيان بسعاده.. بعدmا استوعب حديثها..
ولمعه بعيونه..غمز لها بسعاده
قائلا..بجديه..
موافق......
فريده.. بدهشه.. بجد..
كيان..بلهجته الصعيديه..جد الجد كومان..
فريده..بعيون مصدومه.... صعيدي..!كمان..
كيان..بفخر.. مبسطا يده لها..
ودا وعد صعيدي.. هعلمك تاخدي حقك من عين الكل..
مدت يدها توثق وعدها ببراءه..وعد صعيدي..
علمني ارجوك..
كيان..هعلمك..ودا يبقي اسمه وعد كيان لاحلي فريده..
فريده بسعاده..مردده وراءه..
ـــــــــ وعد كيان لفريده..ــــــــ
انتبهت من شرودها....
علي ندائه باسمها..
وفي قلبها اشتعلت تلك الروح التي دفنتها منذ سنوات..
وبرأسها بدأت تتذكر قواعده...واحده تلو الاخري..
أحمد بتـ.ـو.تر..وهو ينظر لهيئتها التي رغم ارهاقها جميله..مغريه..
كانت تقف امام المرآه تمشط شعرها شارده...وترتدي قميصا بيتيا قصير.. قديما لكن من ترتديه أضافت سحرا له..
ليس بالقديم ولا بالجديد..بمن يرتديه..
ابتلع ريقه مدركا أن مايفكر فيه لن يأخذه منها الا غـ.ـصـ.ـبا فهي زاهده به لا تريده..
لمحته بالمرآه يبتلع ريقه وقد فهمت ما يفكر به ولكنها تعلم انه لن يجرؤ..
التفت له.... بهدوء..
خير ياأحمد..
احمد بتـ.ـو.تر..هااا.مفيش..
التفت مره اخري غير مكترثه له..فأغمض عينيه يستعيد كلام روان التي أملت رأسه به...
flash back..
أحمد..انتي بتقولي ايه..ازاي..
روان..زي مابقولك كدا..انت تخليها تروح عند أهلها يومين..كدا..وفي اليومين دول نكون جهزنا كل حاجه..ولما تيجي ناخد منها الولاد ونطردها..
ولا انت بقي مبتحبنيش..
احمد بضعف..لا ازاي بحبك طبعا بس فريده...
روان بغيظ..فريده..فريده هو انا كل ما اكلمك تقولي فريده...
اوعي تكون بتحبها..
ابتلع ريقه...مفكرا....هل يحبها..ولما خائف من خسارتها هكذا..
احمد..انتي فاكره الموضوع سهل ابويا وعابد مش هيسمحوا بأذي فريده...ولا هيسمحولي بالجواز عليها اصلا ولا اهلك..نفسهم..هيرضو بيا
روان بتأكيد..متقلقش من اهلي احنا هنحط اهلك واهلي قدام الامر الواقع..
هنتجوز ونيجي نحطهم قدام الامر الواقع ولو علي امك وامي فهما عارفين وهما اللي مخططين لكدا..
مانت عارف امك مبتحبش فريده..
أحمد. بتـ.ـو.تر...ربنا يستر..
روان..بخبث..انا همشي بقي وانت اطلع اعمل زي ماقولتلك وهكلمك بالليل..سلام..
back..
نظر لها مودعا..ربما من الافضل أن يتركها هو لا يستحقها فتاه كالنسمه مثلها لا تستحق رجلا مثله
شيطانه يعمي قلبه..وعينه..
تنهد هامسا باسمها...
فريده..
التفت له مره أخري..
فردت بزهق.. في ايه يااحمد عاوز تقول ايه..
بقالك ساعه واقف كدا..
هات من الاخر..ملهاش لازمه تتردد ومتقلقش انا اتعودت..
بلع ريقه بحـ.ـز.ن..وسحبها من يدها بهدوء..للفراش..
جلس وأجلسها بجانبه..
رفع يده بهدوء يبعد شعرها المستكين علي عينيها يمنعه من رؤيتهم..يريد ان يراهم لربما المره الاخيره..
ابتعدت بوجهها عنه بنفور..
فأغمض عينه..بحـ.ـز.ن..
أحمد..عاوزه اتكلم معاكي شويه...
ممكن..
فريده. بتنهيده...اتفضل.... وبتهكم أكملت..
بس مش شايف انها غريبه شويه..اول مره من يوم مااتجوزنا تكون حابب تكلم بلسانك معايا..
وتلغي ايدك..
ولا تكونشي ايدك و.جـ.ـعتك..
أحمد بتأنيب..داخلي لنفسه..هو من أوصلها لذلك..
وقد قرر. مصارحتها ضاربا بكلام روان عرض الحائط علها تثور ويلمح بعينيها بعضا من التمسك به..
احمد.. فريده انا هتجوز روان..
رفعت نظرها له ببرود وكان ماقاله لا يعنيها او كانت تتوقعه..
منذ عادت تلك الروان لحياته وهي تتوقع ان يأتيها يوما ويخبرها بذلك..
لم تستغرب أبدا....
هي لا تشعر بالغيره..ولا بالو.جـ.ـع..لقد تبلدت مشاعرها..
ابتسمت وصدي صوته يردد بأذنها..
flash back
في ليله ماطره وبأخر بقاع المدينه في رحله مـ.ـجـ.ـنو.نه من رحلاته ليعلمها قواعد التمرد والشجاعه..
كيان..بصيلي كدا.. ياأحلي فريده..
فريده بابتسامه وهي تنظر له باهتمام.. اهوو..
ضحك..وآكمل..باصرار
متخافيش..اتمردي وقولي لا..
لكل اللي مش علي كيفك قولي لا....واوعي تخافي أبدا..
طول مانا جمبك عاوزك تقولي لا في عين الكل..
وبحب اقترب منها هامسا امام وجهها..
ولو الكل اتخلي عنك..فانا لا..
فريده.. بتـ.ـو.تر من قربه..
ياسلام..افرض مكنتش جمبي وانا عاوزه اتمرد واقول لا وخايفه من اللي قدامي اعمل ايه..؟
كيان بهمس..وهو يقترب منها أكتر..
ساعتها غمضي عينك وافتكري كيانك حبيبك..
وهو بيقولك قولي لا...
واقفي بهدوء وبصي في عينهم..خلي عيونك تتكلم..
زي ماهي بتتكلم وبتبرجلني..كدا..
فريده بهمس..طب..وبعدين..
كيان..بعدين تقومي وقفه كدا بكل جبروت وتمشي..
الصمت يافريده قوه اكتر من الكلام..نفسه..
فريده..بص انا أصلا مبعرفش اتكلم.. حلو حل الصمت دا.. خلاص هسكت..
ضحك بسعاده.... علي براءتها مهما علمها لا تتعلم..
خلاص اسكتي ياقلب كيان..بس اوعي تبيني للي قدامك ان سكوتك ضعف....
ثوري واتمردي..متخفيش انتي قويه..ولو مش بيا..
يبقي بنفسك...
انتي قويه يا أحلي فريده في الدنيا..
back..
احمد..متسكتيش يافريده..انتي ليه دايما ساكته..
انا بالنسبالك ايه يافريده..
فريده بتهكم.. وسـ.ـخريه أجابته.. ولا حاجه..
احمد بصدmه..ولا حاجه ازاي..
رفعت عينيها ببرود ناظره له..واكملت فلتخرج ما بجوفها وتنتهي..
انت ولا حاجه ياأحمد..بالنسبه لي..
أقولك علي حاجه..كمان..انت تستاهل روان وروان تستاهلك..انتو شكل بعض اوي..
ولايقين علي بعض..وببرود اكملت..مبروك..
احمد..بدهشه..ببساطه كدا..
فريده..اه ببساطه كدا.....روح اتجوز..ربنا يسعدك..
انت طريقك من البدايه مكنش طريقي..
سكه غلط ودخلتها.. ومعلش الواحد مبيتعلمش ببلاش..
أقولك حاجه..
عارف كام مره استنيت فيها تختارني..ومختارتنيش..
طب عارف كام مره احتجتك تدافع عني وكالعاده بتخذلني..
كام مره هنتني وقليت بيا..انت بتتكسف مني ياأحمد..
مع ان لو بصيت لنفسك انت تكسف بلد..
اشتعلت عينه وكتم غيظه وهي تعريه امام نفسه..
ولكنها قررت الكلام وانتهي الامر..
قررت البوح وليحدث ما يحدث..
عارف كام مره احتجتك وملقيتكش..كام مره ولادك تعبو واحتجتك معايا بالليل وانت قافل علي نفسك وبتحب في ست روان بتاعتك..
كام مره سمعتك وانت نايم معاها في التليفون..
وبتأكيد..اكملت..
نايم معاها يااحمد زي المتجوزين..
وبتهمس لها بكل وضاعه وقرف بحاجات قذره
كام مره أشوفك بتعري نفسك ومنسجم معاها...
كام مره سمعتك بتهيني معاها..وبتتكلم وتعيب فيا..
اتجوزها ياأحمد..بس خلي بالك الدنيا دواره واللي بتعمله بكره يقعدلك..
وأتمني يقعدلك..وهدعي ليل نهار أشوف فيك يوم..
ألجمت لسانه وعلت صدmته..وجحظت عينه..
وهي ترمقه بقرف واشمئزاز..
ابتلع ريقه...وخرج صوته مهزوزا..
انتي السبب..انتي اللي..
صرخت بأعلي صوتها به..انتي ايه..؟
انا ايه..انت اللي مقرف وقذر..انا بقرف منك..يااأخي..
ياريتني ماكنت شوفتك ولا عرفتك..
واحد زيك وسـ.ـخ قذر..
بلاش تجيبها فيا..
أنا بكرهك يااخي..مابكرهش حد في حياتي قد ما بكرهك..اتفو عليك....
جبان ووا.طـ.ـي....حقير..
كف يده التي حطت علي وجهها بغل وصراخ من أخرستها..
احمد..اخرسي..انتي نسيتي نفسك.. ولم يعد يدري ماذا يقول كعادته..انطلق مارده..
انا اشتريتك بفلوسي..مبتبصيش لنفسك في المرايه..
انت مقامك الخدmه وبس وهتجوز روان وانتي هتعيشي تخدmيها وبس..
وابقي وريني مين هيقف جمبك أبوكي اللي في كل مره بتروحيله بيرجعك زي ال...ليا..
ولو عاوزه تتطلقي يبقي تتنازلي عن الولاد ومع السلامه..
فريده..بصراخ..اه ياخسيس..هتفضل طول عمرك خسيس..
ولادي بعينك..كله الا ولادي مش هسمحلك..أبدا..
هاخدهم من عينك..انت تعرف ايه عنهم اصلا..
انت ولا حاجه بالنسبه لهم..
ازداد شجارهم وملأ المكان وازداد صراخها
مع ازدياد ضـ.ـر.باته لها..
كان صاعدا للاعلي ليعطيها اولادها فاستمع للمشاده بينهم وما القاه علي مسامعها..حرفا حرفا..
ازداد الصراخ واشتعلت النار بقلبه من اخيه..
سيحطم فكه....
وضع سليم ارضا وبجانبه أخته..
وارتفع صوته..ينادي علي اخيه..
خبط الباب المرتفع لم يثنيه عن ضـ.ـر.بها واصبح كالمـ.ـجـ.ـنو.ن..
لم يجد حلا الا بكـ.ـسر الباب ولا احد هنا غيره لقد
ذهبوا جميعا..
عابد..افتح ياأحمد..افتح ياجبان..
ارتفع صراخ الصغار..
ولم يجد ردا فاستجمع قوته وكـ.ـسر الباب..
دخل وجده يكيل لها الضـ.ـر.بات
وهي فقط مستقبله بلا حراك..
أزاحه من عليها بغضب وفوجئ بهيأتها..العاريه..
عابد..ياوسـ.ـخ..بتضـ.ـر.بها ياوسـ.ـخ..
قسما بالله لو ماكنت اخويه لقـ.ـتـ.ـلك...دلوقت..
أحمد بغل منه....اه الفارس الهمام..متقول بقي ان عينك منها..بدافع عنها اوي وبحرقه..عينك من مراتي... بتحبها..
لكمه عابد بفكه..اه ياوسـ.ـخ..ياريتها ترضي بيا وانا كنت أجيبلها الدنيا تحت رجليها..ياوسـ.ـخ....
انت متستهلش ضفرها..
تبادلو اللكمـ.ـا.ت..وهي تبكي بقهر..لمحت صغارها الباكين..
قد اقتربو منها ولم تستطع أن تضمهم بيدها لتطمأنهم..
عابد وهو يزيحه بيده للخارج..غور من قدامي والا هخلص عليك..غوور..
انت اللي زيك ميستهلش غير واحده زي روان فعلا..
واحده خرج بيت روح.. ربنا ياخدك..
فر من أمامه...هاربا...كالفأر.. متمتما بأقذر الكلمـ.ـا.ت بحقه وحقها..
استند بيده علي باب الشقه ينهج بتعب..
لمح عباءتها بأحد الجوانب..فجلبها لها
واعطاه لها ومازال مستديرا يغض بصره عنها..
عابد..خدي يافريده استري نفسك..
جذبته بأيد مرتعشه..ترتديه بتعب...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خبط علي باب المنزل القديم....
جعله يتحدث بلهفه..بعدmا انتظره طيله النهار..
شوفي مين ياام فريده..دا اكيد راجي..
شريفه..حاضر ياعبدالله قايمه اهوو..
دخل راجي بعدmا رحب بشريفه..
راجي ابن عم عبدالله يعمل حارسا ببيت الحاج راشـ.ـد..منذ زمن....
حينما انتقل باحثا عن لقمه العيش....وهو حلقه الوصل بين اهل فريده وعبدالله ينقل له اخبـ.ـارهم..
بعد الترحيب به..
عبدالله بلهفه..ها ياراجي ايه الاخبـ.ـار..
راجي..بحـ.ـز.ن..مطمنش يا عبدالله الحاج قالب الدنيا علي بنت بنته وامها تعبانه اوي وحالتها صعبه...
علي عيني اشوف الست ناديه كدا ومطمنهاش..
منها لله اللي كانت السبب..
عبدالله بحـ.ـز.ن...مش هيا بس اللي حالتها كرب بنتها كمان..شايفه الذل ومش قادره تتنفس قولتلك قول للحاج راشـ.ـد واطلب الحمايه..منه..
راجي...ومين جالك محاولتش..اني حاولت كتير اجوله..
لكن المره السو وجفالي بالمرصاد..وبتهددني بعيالي.. دا حتي يوم ما جررت تبعت فريده لامها من سنين معرفش منين عرفت وكانت هتمـ.ـو.ت ولدك فيها..
عبدالله..يااه للدرجادي الغل والغيره عامينها..
راجي..طبعا..الست ناديه كيف البلسم ويتغار منيها.
ربنا قادر يشفيها..
عبدالله.. بتنهيده..علي عيني يابنتي..
كل مااقول هتفرج..اظاهر ان قدرك كدا..يابنتي..
.ربنا يقرب البعيد....
راجي..يارب..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتبهت لوقع أقدام آتيه باتجاهها..
كانت تجلس بالشرفه ناظره للاشئ كعادتها..
دخل باحثا عنها بعينيه...عمته الحبيبه..تفهم عليه أكتر من والدته....يرتاح بجانبها ويفضي ما بصدره لها..
لطالما كانت تسمعه وتحاوره..منذ تعبت ودخلت بحاله صمت وهو يأتي كل فتره يفضي بمكنون قلبه وتسمعه بصمت
وحدها عينيها التي تعبر عن تعاطفها معه.. ولما يخبرها به..
يعلم انها تفهمه وتشعر به..يدها التي تمسد علي رأسه تجعله مستكينا..
يدها الحنونه تذكره بيد أخري لطالما كان يخبرها بأنها دائه ودوائه..
وسط شروده لم ينتبه انه جلس بالفعل أمامها كطفل صغير وأرجع رأسه للخلف وبالفعل يدها الحنونه امتدت لتمسد رأسه بهدوء..
لم يخطئ ابدا..هي تفهم و.جـ.ـعه..
كيان..بلهجتهه الصعيديه التي دائما ماكانت تؤنبه علي تناسيه لهجته وتخبره دائما ان يتحدث بها معها...
ابتسم متذكرا حديثها يوما وهو يتحدث معها كأهل المدينه..
flash back.
واه ياكيان ياولدي جلتلك مـ.ـيـ.ـت مره كلمني صعيدي ياواد انت.. لهجتك الصعيديه بتوصل لجلبي طوالي..
back..
تنهد..يذكرها..
خابره ياعمتي..البنت اللي خبرتك عنها زمان...
كانت يدها بتشبه يدك اكده بتاخدني لعالم تاني..
لما كنت اشتاجلك.. والدنيا تقفل بوشي..
كنت اجري اخـ.ـطـ.ـفها لبعيد واجولها
مشي يدك علي شعري تعبان ونفسي ارتاح..
يدها كانت كيف يدك ياعمتي
كيف السحر ياعمتي....
ضحك مقلدا ايه..خابر هتجولي ايه بسرك..
هتجولي دلوك..يدي برديك ياواد اخوي..ولا يدها..
ابتسمت بزاويه فمها لحديثه ولم يلحظها هو..مسترسل بحديثه..
هجولك عندك حج ياعمتي..يدها كيف السحر وعنيها كيف شجر الزيتون وضحكتها كانت بتنسيني همومي لو كانت حمل جبال..
ارتعشت يد عمته وابعدتها من علي راسه شارده بعينين تشبه وصفه..
ولكنه باغتها بسحب يدها ووضعهاعلي رأسه مره أخري..
قائلا بصوت يملؤه الغصه..قلبه يـ.ـؤ.لمه..
هي ليست بخير يشعر بها واه من قلبه ومراره الفراق..
واه من ضعفه لذاكراها..واه من حنين قلبه..وقهرته عليها..
واه وألف اه من قهر الرجـ.ـال....
همس بتعب..
متبعديش يدك ياعمتي..عاوز ارتاح..ريحيني ياعمتي..
يمكن نار جلبي تهدي..تعبان جووي..
جووي ياعمتي...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تايه ضايع وانتي بعيد..
ذكري بعيده وقهر جديد..
نار كوياني وقلب شريد..
في بعدك عني ناري تزيد..
بدعي ياروحي كل دقيقه يبرد قلبي..
وبلقياكي ينبض قلبي بعشق جديد..
بعشق روحك..لمسه ايدك..وعارف انك زي وحيده..
وهيا مريـ.ـضه وهي حزينه وهي في ضيقه..
قلبي بينبض حاسس بيها...حاسس انك واقعه
ياعمري في ضيقه
شاوري ياعمري ونادي بقلبك..
وانا أفديكي يااحلي فريده.
↚
ــــــ(ولادي)ــــــــ
أغمضت عينيها بحـ.ـز.ن وقهر..
واسودت الدنيا بأعينها ولم تستطع
ان ترفع يدها لتجلب جلبابها
لتستر به عورتها التي انتهكها زوجها
ولم يلقي بالا انها هي عرضه وشرفه
باتت عاريه هنا.. امام اخيه.
تحاملت علي نفسها ومدت يدها تلتقطها..
ولم تستطع..
دوارها غلبها وجسدها يـ.ـؤ.لمها كل شئ به يـ.ـؤ.لمها.. حتي روحها المقهوره تؤلمها وجدا.....
ماأصعب ان يعريك من كنت تتوقع أن يسترك بيديه..
يخبآك بأحضانه عن العالم كله.. ومااصعب ان يخيب ظنك بمن كنت تحسبه الدنيا ومافيها.. فيعريك بيديه ويتلذذ بعـ.ـذ.ابك..
صرخت صرخه موجوعه مهمومه ودارت بها الدنيا واستسلمت لغيامتها السوداء التي تناديها..
وصورته هو صارخا بها آخر ما ابصرته..
ذكري بعيده...كانت اخر صوره له..
flash back..
قطع المسافه بينها وبينه مهرولا..
قلبه يخبره بأنها النهايه..
كيان بلوعه..ودmـ.ـو.ع حبيسه..
فريده..استني يافريده..عشان خاطري اسمعيني..
فريده..
.نطرت يدها منه صارخه به..
ابعد عني روح لمراتك. وبمراره ودmـ.ـو.ع انهمرت علي خديها..
متجوز.!.مبروك...
كيان..بهيستريه..اسمعيني ياعمري..انا..وحياتك مافي غيرك في حياتي..
فريده.. وهي تضع يدها علي اذنها
اسكت..اسكت..مش عاوزه أسمعك..
انت خذلتني زي كل حاجه حواليا خذلتني..
ابعد عني..
هرولت مبتعده...تجري ويجري خلفها..متوسلا اياها ان تسمعه..
غابت بين زحام الطريق وغاب هو وانتهت الحكايه...
back..
أغمضت عينيها واسمه يتردد..علي لسانها بهمس..
أن ينتشلها..ينقذها..ياليتها استمعت له..
وياليت..
ـــــــــــــــــــ
ياليتني...انتظرت وبين ذراعيك..ألقيت مر دنيايا..
راضيه انا وأكتفي..ان كنت لقبلي..وان لم تكن يا فرح وهنايا..
ياليتني عدت ولم أصدق ما سمعته أذنايا..
ياليتني..وياليتني..
ولكن هل بالمني..ياعمري...تلتقي دنيانا..
ــــــــــــــــ
التفت مسرعا علي صرختها..
عابد..فريده..مالك فيكي ايه..
اغمض عينيه عن عورتها وجلب جلبابها وحاول ستر
عورتها به قليلا..
حتي يستطيع رؤيه ما صابها..
عابد بتـ.ـو.تر..فريده فوقي..فوقي يافريده..
التفت لابن اخيه ذو العامان..
سليم يا حبيبي هات ازازه المايه اللي هناك دي..بسرعه..
انتبه الطفل لعمه وذهب يلبي ندائه..
ـــــــــــــ
كانو بالخارج وصادفوه.
أثناء خروجه بتلك الحاله..
ضـ.ـر.بت الام يدها علي صدرها..
الام..احمد مالك ياعين امك مين عمل فيك كدا..
لمعت عينه بخبث..ومارده تحكم..به...
انتبه لوالده. يتحدث بخوف..
.في ايه يااحمد مين بهدلك كدا..
احمد بصراخ مصطتنع...
ابنك الكبير اللي عامله كبير العيله
وكله يمشي تحت طوعه
اطلع شوفه في حـ.ـضـ.ـن مراتي..
سليم.. بصياح..انت اتجننت..
.اخرس ياوسـ.ـخ ايه الليى بتقوله علي أخوك دا..
احمد..مش مصدقني اطلع شوفهم بنفسك..
وكأن.. والدته فهمت مايريده
فصرخت بعلو صوتها
الي ان التمت الحاره التي يسكنون بها علي اثرها
طلعت مسرعه وهو وراءها يتمني ان يكونو كما تركهم
حتي تثبت تهمته عليهم...ووالده ايضا..
صعدت الدرج بهروله..تتمني بداخلها ان يكون ما يقوله صحيح
ستكون فرصتها لتزيحها
وتشفي غليلها منها ومن والدتها.. واخيرا..
اندفعت لداخل الشقه..
فوجدتها تصارع لفتح عينيها
بين يدي عابد....
ضـ.ـر.بت صدرها...يلهووي..
بتعمل ايه ياعابد ملقتش غير مرات اخوك..
يلهووي...
سليم الاب.. بصدmه..
لم يكن يتوقع بهم هكذا..
ياخساره ياعابد..مكنش العشم يابني..
عابد..بعدm فهم..في ايه يابابا اطلب الدكتور لو سمحت فريده تعبانه جدا..
اندفع احمد ليكمل مابداه..
اهو يابابا شوفت عريانه وفحـ.ـضـ.ـنه
مقدرتش استحمل...
لولا انو اخويا كنت قـ.ـتـ.ـلته..
اشتعلت عين عابد واقترب منه صارخا به..
انت بتقول ايه ياوسـ.ـخ
هيا حصلت لكدا..اتقي الله يااخي..
متصدقهوش يابابا..دا هو..
صمت بصدmه حينما حطت يد والده علي خده
لاول مره...
عابد.. بصدmه وبعيون جاحظه..
بابا انت مصدق ان انا اعمل كدا بجد..
كانت استفاقت وامسكت بجلبابها لتستر نفسها به..
انقضت عليها حمـ.ـا.تها
خاطفه اياه من بين يديها..
صائحه بها...
لا هتخرجي كدا ياوسـ.ـخه عشان تشرفي ابوكي وامك الشريفه.. وعيلتك..
وبغل امسكتها.. قومي معايا.....
خلي الدنيا بحالها تشوفك
وتشوف وساختك..
اويناكي ولميناكي.. بس تقولي ايه الوسـ.ـخ وسـ.ـخ..
مانتي كنتي مدوراها في مصر وال ايه دكتوره...
صاحت بعلو صوتها..
.. تعالو شوفو الدكتوره المحترمه.
فريده. بقهر.. لحالها وحال ابنائها الباكين...أنا معملتش حاجه..قولهم ياعابد..قولهم..
أرجوك يابابا...
سليم الاب..باشمئزاز..لابنه..هتقولي ايه وانا شايفها بالمنظر دا في حـ.ـضـ.ـنك..
اخص عليك ياخساره تربيتي فيك..امشي من هنا وخد الوسـ.ـخه دي معاك..
عابد بصدmه. لتاني مره..
يعيد عليه عتابه الخلوق..لربما يفيق والده ويصدقه...حتي انت يابابا انت تصدق ان انا اعمل كدا..انت مصدقهم فعلا...
الام بغل....وهي تدفعها وتصرخ بها و تسحلها للاسفل
حتي أصبحت بخارج المنزل
والتم الجميع علي صراخها..
برا برا ياوسـ.ـخه..تعالو ياناس شوفو الست الدكتوره جيبنها منين....
ازدادت الهمسات حولها وضعت يدها حول جسدها العاري..
تستره بيدها..
صرخ بهم... ان يصمتو ..
وانتزع قميصه واندفع يلبسها اياه..
فريده بهستيريا.. ولم يعد يعنيها شيئا غيرهم..
ولادي ياعابد..ولادي..
عابد بصلابه..أمشي يافريده..امشي وحياه دmـ.ـو.عك وظلمي وظلمك دا لجيبهوملك من عينهم...
فريده..لا مش هسيب ولادي لشبيه الرجـ.ـال دا واجتمعت بها قوه العالم..
ونفضت يده الممسكه بها..
واقتربت منه..تخبره بقوه..
ارمي عليا يمين الطـ.ـلا.ق ياشبيه الرجـ.ـال
وهات ولادي بالذوق..
احمد بحقد..بعينك تشوفيهم ابقي خلي عابد بيه ينفعك...
عابد..بحـ.ـز.ن.وتهكم...ياعيني عليك يااخويا اخرتك هتبقي وحشه..وحشه اوي..
اديها ولادها بالذوق وخلينا نمشي ميشرفنيش
ابقي من العيله دي..
الام بغل...اسكت ياعابد ضحكت عليك
وخسرتك اخوك..
اقترب ذلك الشيخ اماما للجامع جارهم المقرب..
.اتقوا الله ياجماعه دي اعراض ولايا...
الام..تقصد ايه احنا بنتبلي عليها
مـ.ـا.تبص بعينك وشوف..
استغفر الرجل في سره وغض بصره هامسا..ربنا يتولاكي برحمته يابنتي استعوضي عيالك واستودعيهم عند ربنا..
اللي زي دول انعدmت الرحمه من قلوبهم..
اقتربت بحـ.ـز.ن ودmـ.ـو.ع عيونها اغرقتها..منه..قولهم ياعم الشيخ قولهم بالله عليك خليهم
يدوني ولادي..
اقتربت زوجه الشيخ
ولعلمها بما تعانيه فريده..
منها وبيدها جلباب..تعالي يافريده يابنتي البسي هدومك..ربنا عالمفتري يابنتي..
استسلمت لها وسترت جسدها....
كان عابد ادار سيارته واقترب منها..
قائلا بأمر..
اركبي يافريده..
نظرت لطفلها الباكي وحمـ.ـا.تها تكتفه بيدها وهو
يصـ.ـر.خ ماددا يديه لها صارخا بماما..
وكذلك ابنتها التي يحملها
احمد لاول مره بحياته
وينظر لها بشمـ.ـا.ته وانتصار..
صرخ بها عابد..اركبي يافريده..
اغمضت عينيها أخيرا
واستسلمت لرياح الغدر لتحملها كيفما تشاء..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
ببيت روان...
أمل.. روان بقولك ايه انتي متأكده من اللي انتي بتقوليه..
انا خايفه..اوي..
هو مش كدا يبقي اسمه زنا بردو..
روان بخبث..يابت زنا ايه انتي غـ.ـبـ.ـيه
دا كله كلام في التليفون هو انتي شيفاه يعني في حـ.ـضـ.ـنك..
انتي كدا هضيعيه من ايدك..
دا مهندس يابت يعني فرصه تغيظي بيها
ست فريده بتاعتكو دي
اللي حطه مناخيرها في السما.. وبعدين ماانا اهو انا واخوكي..
واهو خلاص هنتجوز..يابت اتعلمي بقي..
التمعت عين امل بتحدي..
عندك حق يابت ياروان..
انا لازم اسمع كلامه
عشان يجي يتقدmلي وساعتها تبقي الروس اتساوت..
بس انتي ضامنه ابن خالك دا..
روان بخبث..طبعا..بقولك هو زمانه جاي..هبقي اسيبكو تقعدو شويه مع بعض
واروح اقضي حاجه كدا...وامي مش هنا دلوقت..
انتي فاهماني بقي..اي حاجه يقولك عليها تعمليها..
عصام بيحبك ومعجب بيكي..
رن جرس المنزل..فجرت تفتح..له..اهو جه اهو..
ظبطي خلقتك دي يالا..
أمل..حاضر اهه
والله وهكـ.ـسر نفسك يافريده هانم..
روان..بقولك ايه البت جوا انا هسيبكو شويه..عاوزاك تنفذ اللي اتفقت معاك عليه..
عاوزه أجيب مناخيرها الارض..
عصام..بخبث..عيوني ياجميل..بس كله بتمنه..
روان..بدلع..طبعا هو أنا ليا الا انت ياعصومي..
عصام..هو دا..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
بسوهاج..
نزلت الدرج بعدmا تخلت عن احتشامها..استعدادا للنوم..
وارتدت منامتها الورديه التي تعشقها.. كانت اهدتها لها والدتها بأخر عيد ميلاد لها قبل الحادث..
جاءت لتخلد للنوم وبحثت عن اخيها..
ولم تجده فرجحت
ان يكون بالخارج مازال يلعب بالكره..
فلم ترتدي ثيابها المحتشمه كعادتها ولا نظاراتها الطبيه..
نزلت الدرج مسرعه.. تبحث هنا وهنا..
فلمحها ذلك الجالس علي حاسوبه
ناظرا لها ولما ترتديه.. بصدmه..
من تلك..
انطلقت لخارج.. البيت العريق كما يسموه
الدوار..تنادي أخيها..
محمد يامحمد....
خرج ورائها...ينظر لها بصدmه من جمالها وشعرها الذي يهفو خلفها..جسدها التي كانت تخفيه
بتلك الثياب التي كان يسميها شوالا عليها..
ابتلع ريقه..وهو يعلم انها تخشاه ولا تريد الاقتراب منه دائما..وهو لم يكن أكثر حالا منها..فكان ينبذها دائما..
هي ابنه عدوتهم كما يخبره والده..وعمته..
اذن ماذا حدث له..
سلمي..وينه ده..اف يامحمد..
اقترب رحيم ابن راجي لغياب والده
فقد رحل لاقاربه بالمنصوره..
كما أخبرهم..
رحيم أكبر منها بعامين فقط..
ايوه ياسلمي بدوري علي محمد لساته عم يلعب بره..خشي انتي جوه واني هروح اندهولك..
سلمي..ماشي يارحيم بس جوله ياجي..
بسرعه الله يرضي عنيك انا جلجانه عليه جوي..
رحيم بابتسامه..عيوني ياسلمي فوتي انتي للدوار واني هروح اشوفه...
سلمي..لا هملني اهنه وروح انت..
صرخ بها بغيره..وبلهجه صارمه..ما قالك خشي للدوار..ولا عجبك المرقعه دي..
التفت بانتفاضه من صوته المرتفع..
فهد..انت..
فهد بحده..خشي جوا استري نفسك وبلاش مرقعه..
سلمي..بحده..الزم حدك يافهد
ومتحدتش معاي تاني مره اجده
اظاهر اني اكمني سكتالك علطول هتسوج فيها..
بلاش دور البطل الهمام ده..اني حره اعمل كيف مابدي..
لا اني اخصك ولا انت تخصني..واظن دا حديتك
ولا نسيته....
فهد..بصراخ..سلمي..
اتاه صوته الحاد..
كيان..بحده.فهد..متعليش صوتك
علي بنت عمتك..فاهم..
خشي ياسلمي جوا..
دخلت للدوار بعدmا رمقته بنظره حارقه..
فهد..انت بتقويها عليا ياكيان..
كيان..لا بقويها ولا حاجه يااخويا...
ملكش دعوه بعد كده بسلمي..
واظن انت بنفسك رفضت جوازك منها لانها مش استايلك زي مابتقول وفضلت بنت عمتك
سحر عليها..يبقي خلاص ملكش دعوه بيها..
فهد..بلاش دور الصعيدي اللي عيشلي فيه دا ياكيان..
كيان بلهجه حاده..له..
الزم حدك يا فهد ومدام مش عجبك الصعيد.. متجيهوش تاني..واسمع سلمي ومحمد في حمايتي واللي يتعدي عليهم اتعدي عليا..فاهم....
ونصيحه بلاش تيمع لعمتك كتير وأبوك عشان متنـ.ـد.مش..
وانت اخترت يبقي خلاص ملكش دعوه بسلمي..
فهد بغيظ..ومالهم بقي ولاد سحر..
ماانت متجوز منهم ولا حلال ليك وحـ.ـر.ام عليا..
اشتعلت عينه وقد تذكر بلاءه
وزواجه من ابنه عمته سحر..
غلطته الوحيده...ولولا اجبـ.ـار والده..
له لما تزوجها ابدا...
نظر لفهد بتهكم..قائلا..عندك حق..ربنا يسعدك بس اتمني يااخويا مترجعش تنـ.ـد.م..
عن اذنك...
ــــــــــــــــــــــــــــ
مساء..
بمنزل والد فريده..
تجلس محتضنه ابنتها تبكي علي ما صابها...
دخل راجي وعبدالله بعدmا انتهت الجلسه ال عـ.ـر.فيه التي أعدوها كبـ.ـار البلده في محاوله للصلح بينهم..
واعاده اطفالها..
دخل مسرعا منقضا عليها
ممسكا بها من شعرها..
فضحتيني..فضحتيني يابت الاكابر
وارتحتي اودي وشي فين من الناس
منك لله..يافريده دا جزاء تربيتي فيكي..
عملت ايه عشان تفضحيني كدا..
وقفتي حالي وحال اختك فضحتيني..
فريده..والله يابابا ما عملت حاجه دول بيكـ.ـدبوا..صدقني يابابا....
عبدالله..وفكرك بعد ما خرجتي عريانه بقميص النوم هيصدقوكي..
راجي..حـ.ـر.ام عليك ياعبدالله سيب البت..
هتبقي انت والزمن عليها..
عبدالله بصراخ..له..انت السبب انت اللي بليتني بيها..
خدها من هنا مش عاوزها..
بسببها ابني كان هيمـ.ـو.ت..
وبنتي هيقف حالها مش هتلاقي اللي يتجوزها..
كان يقف بجوار المنزل
بعدmا اتي مسرعا خوفا من والدها
بعدmا استطاع احمد ووالدته ان يثبتو التهمه عليهما..
لقد توقع ان يثور والدها ولكنه لم يتوقع ابدا ما يستمع اليه..
راجي..حـ.ـر.ام عليك ياعبدالله..
ياريتني ما جبتهالك ولا امنتك عليها
انت السبب اوعي..
تعالي يافريده يابنتي..
فريده..بدmـ.ـو.ع..ولادي فين..فين ولادي ياعم راجي..
عبدالله.ولادك هتتنزلي عنهم وهتغوري من هنا انا اتبريت منك قدام البلد كلها ميشرفنيش تبقي بنتي..والحمدلله انك مش بنتي..
دخل عابد بتلك اللحظه ولم يعد يحتمل..أكتر..
ايه اللي بتقوله دا ياعم عبدالله انت مصدق كدا في بنتك..
عبدالله..اهلا انت شرفت يالا خد الوسـ.ـخه دي من هنا وامشي معدتش تلزمني برا..
راجي بذهول..انت اتجننت ياعبدالله..
عبدالله..وانت كمان برا..وخد البلوه دي اللي بليتني بيها معاك..مش بنتي ولا عاوز اعرفها من اليوم دا..اللي بيني وبينك انتهي..
شريفه وهي تتمسك بابنتها التي ربتها ببكاء..
حـ.ـر.ام عليك ياعبدالله فريده لايمكن تعمل كدا..
عبدالله..وهو يخلصها من أحضان ابنتها..
ابعدي ايدك عنها..برا برا بيتي..
احتضنها راجي بعدmا دفعها عبدالله..
فارتمت بأحضانه بقهر..
ولادي ياعم راجي..عاوزه ولادي أرجوك..
راجي بحـ.ـز.ن وو.جـ.ـع لو.جـ.ـعها..
علي عيني يا غاليه يابنت الغالين..
علي عيني..يابنتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ضنايا ودmه من دmي..
عليه مـ.ـا.تسموا وتصلوا..
ولادي وهما مأساتي..
عشانهم اعيش وأتحمل..
كنوز الدنيا دي بحالها
مـ.ـا.تسوي شئ بعيد عنهم..
ولو خيروني بين الدنيا وأحضانهم..
هسيب الدنيا وأفضالهم..
عشان مايعيشوا مأساتي
ويبقوا في يوم نسخه جديده من حالي..
ولادي..ياضي في عيوني..
يانجم في سمايا..بيلالي..
لو بعدوني عنكو في يوم
..يبقي المـ.ـو.ت أهون ويحلالي
ــــــــــ(ولادي)
↚
الماضي...ذكريات من عمر فات..
ــــــــــــــــــــــــــ
ارتمت شريفه أسفل أقدام زوجها عبدالله تبكي بحرقه علي ابنتها وما صابها..هي ليست ابنتها بالفعل..ليست من دmها ولكنها ابنه روحها ربتها واكتفت بها عن الدنيا حينما استعوضت الرب حينما تأخر انجابها..ذلك الرجل الذي يقف أمامها كان احن عليها منها نفسها ماذا حدث له..ولم فعل..
صرخت به بحرقه...
شريفه...ليه ياعبدالله ليه كدا دانت روحك في فريده ياعبدالله...
ليه دانت الدنيا بحالها كانت تيجي عليها وانت تقف في ظهرها..
ليه بعدتها عني وعنك وسبتها من غير ظهر..
فرطت فيها ليه ياعبدالله..
بنتي استحاله تعمل كدا...استحاله..حـ.ـر.ام عليك ياعبدالله..حرااام...هاتلي فريده ياعبدالله هاتها..
انحني الرجل الذي غزي الشيب رأسه وتهالكت قواه بجلبابه المهترئ من العمل بالاجره هنا وهنا...
ودmـ.ـو.عه أغرقت وجهه..
عبدالله...قومي يام فريده..قوومي أنا عارف بنتي ايه وربيتها ازاي..
شريفه بصدmه وصراخ..عااارف..ومع ذلك صدقتهم وطردها من حـ.ـضـ.ـنك ومن بيتك يااما قلتلك بنتك مكنش ليها الجوازه دي وانت اللي قلت راجـ.ـل وهيشيل عنها غدر الزمان ويقويها..
كنت شايفها بتنطفي يوم بعد يوم وسبتها تغرق لوحدها..حـ.ـر.ام عليك والله حـ.ـر.ام..
أغمض عينيه ودmـ.ـو.عه أغرقت لحيته..
عبدالله.عشان تقوي ياشريفه طردتها...عشان تعرف تاخد حقها من عينهم وترجع لحـ.ـضـ.ـن أهلها طول مالقياني صدر حنين ليها هتفضل في حـ.ـضـ.ـني وعمرها ماهترجع لاهلها..
فريده لازم تقوي ياشريفه...فريده لازم تتعلم تأخد حقها...
شريفه...كان ممكن تاخد حقها وهي في حـ.ـضـ.ـن في بيتي..
عبدالله...بحده..افهمي بقي فريده طول ماهيا معانا هتفضل المره السو عينها عليها لازم تبعد عن هنا..لازم..
تركها ودخل غرفته يبكي مراره فراقها...
صرخت شريفه بصوتها الذي ضعف من كثره الصراخ تنادي ابنتها بحـ.ـز.ن..تناجيها وكأنها تسمعها..
ابنتها ربيبتها وهل ينكر احد..
(هناك أهل قادرون علي جعلك تكره الدنيا ومافيها..يحطون منك ومن قدراتك..يخبرونك پكل الطرق أنك عاله وانكتبت عليهم..غير قادرون علي فهمك وفهم تخبطاتك..ومن وسط عتمتك يظهر لك أشخاصا..يجعل الله بهم القليل كثير والشر خير لك..
هي أقدار قدرها الله لنا..وعسي أن تكرهو شيئا ويجعل الله فيه خيرا كثيرا..فلتؤمنو بأنفسكم أولا..وبأنكم قادرون..)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ببيت راجي بالبلده نفسها..
بعدmا اصطحبهم راجي له...
جالسون وكل بواديه...الي أن قطع عابد الصمت..
متسائلا وعينيه عليها يـ.ـؤ.لمه قلبه عليها وكثيرا..
لقد دخلت بيتهم ورده متفتحه وانتهي بها الحال هنا وهكذا..
تنهد بعدmا خطر علي باله ماحدث بالماضي لو لم يحدث لكانت أميرته هو...زوجته..ولكنها أقدار..
استدار لراجي الجالس بخزي..
عابد..ممكن بقي افهم ايه الحكايه..
وازاي فريده مش بنتهم.. عاوزك تحكيلي وتقولي الصراحه..
راجي بتنهيده..بعدmا رمقها متسائلا بعينيه أن يخبره..
فأومأت بايجاب لثقتها بعابد..
هحكيلك..يابني..
من 25عام...
كنت راجـ.ـل غلبان.. علي قد حالي وعاوز اكون نفسي واتجوز ويبقالي بيت وعيال..
لفيت بلاد كتير ادور علي لقمه العيش هنا وهنا..
لحد ماحد ابن حلال دلني علي دوار الحاج راشـ.ـد اليماني..راجـ.ـل كبـ.ـاره كان راجـ.ـل ولا كل الرجـ.ـال..
راجـ.ـل حكيم وعادل...من سوهاج..الراجـ.ـل كان خيره كتير ومغرق الكبير والصغير..
روحت ورحب بيا وعاملني زين..
وارتحت قووي عندهم..
ومن هنا بقي ابتدت الحكايه..
الراجـ.ـل ده كان متجوز بنت عمه فريده
وكان بيحبها حب كبير قوي ياولدي..
وخلف منها بنته ناديه..اللي هيا تبجي والده فريده..
بس يشاء القدر تحمل تاني وتمـ.ـو.ت وهي بتولد ابنها التاني ويمـ.ـو.ت ولدها التاني معاها..
حـ.ـز.ن راشـ.ـد كتير عليها سنتين مرت..
بس اياميها والده اليماني الكبير غـ.ـصـ.ـب عليه يتجوز بنت عمه التانيه..سعديه
اتجوزها وخلف منها بنتها سحر وولده سويلم..
بس كانت بنته ناديه عنده غاليه جوي عشان من ريحه مرته اللي لساته عم يعشقها..
بنت عمه اللي اتجوزها كانت مره سو..
.زرعت في جلب ولادها الاتنين الحقد والغل..لحد ماخلاتهم كرهو ناديه وعدوها..
ولان ناديه كانت كيف القمر زي امها الله يرحمها حبها ابن عمها مراد وعشقها..بس سحر كانت عينها علي مراد..
مراد كان حبيب عمه راشـ.ـد وكان بيعده انو يبقي كبير العيله من بعده بعد ماظهر الحقد علي ابنه سويلم..ساعتها عرف انه مينفعش يبجي كبير ناسه..
هينشر الظلم والفساد..
اتجوزت ناديه من مراد وحملت في فريده بعد عـ.ـذ.اب كبير وسنين من اللف هنا وهنا كان مراد طاير من الفرحه....
ومعاه كانت بتجيد نار سعديه
وبنتها سحر كانت عاوزه بنتها تتجوز مراد ياجل تكون مرت الكبير..
وجه يوم الولاده ولدت ناديه بنت كيف الجمر سموها علي اسم الغاليه ام ناديه..فريده..
فات اسبوع..والنجع كلاته بيدعي بالخير والبركه لراشـ.ـد وحفيدته الغاليه اللي جت بعد سنين وابن اخوه مراد...
وفي ليله كانت قاسيه والمطر شـ.ـديد جوي فاكره كيف انهارده..
كنت قاعد بالغرفه اللي بناها ليا الشيخ راشـ.ـد..مداري من المطر..لمحت.ضل حد بيخرج بسرعه..
الفار لعب في قلبي كانت الساعه داخله علي نص الليل..
اتسحب وجريت وراه..لقيتهاسعديه...وبيدها لفه صغيره لفاها..فضلت ماشيه واني وراها..لحد ماوصلت لاخر النجع حته مقطوعه بينها وبين الجبل مفيش..
لمحتها وهي بترميها بغل عالارض..
وقتها معرفتش اتصرف وقفت مشلول معرفتش اتصرف وفجأه..
flash back..
سعديه وهي تستدير بحده له..
فكرك انك هتخوفني يااك وانت عم تتسحب اكده ورايا..
اني هخلص عليك اهنه ولا كأني حاجه حوصلت..
راجي..ايه ده لا احب علي يدك ياست سعديه اني مشوفتش حاجه..اؤمريني..
التمعت عينيها بخبث..
سعديه...يبجي تنفذ اللي هجولك عليه بالحرف..
راجي...أمرك ياست سعديه.. أمرك..
سعديه وهي تلف حوله كالشيطانه..
انت خابر بت مين دي واشارت لقطعه القماش الملفوفه بها..
راجي..ايوه خابر ياست سعديه دي فريده بنت ست ناديه..
سعديه..عفارم عليك..انت خابر اني لو سبتها اهنه هتمـ.ـو.ت وهترتاح..وهيعرفو انها مـ.ـا.تت..وهيحـ.ـز.نو يومين..وهينسوا والعجربه دي هتخلف تاني وتالث وهيتهنوا..
انما لع..اني عايزاها تعيش العمر كلاته محروج جلبها علي بتها..
راجي..ليه اكده ياست سعديه..دي طفله صغيره ايه ذنبها..
سعديه.بصراخ..اخرس..
انت هتسمع اللي،بجولك عليه..والا هخلص عليك اهنه..
راجي بخوف علي عمره...حاضر هسمع ياستنا..
سعديه.. ايوه اكده..
انت تاخد البت دي وتشوف افجر واحد في بلدكو وتديهاله...يربيها...يعلمها الشحاته..يعلمها السرجه..اي شئ....
راجي..بس يا..
سعديه مسرعه.. وهي تقرب المسدس من راسه..جولت ايه..
راجي..أمرك ياست سعديه..
سعديه..عفارم عليك..
back..
عابد..بصدmه..مش معقول..
راجي وهو يبتلع ريقه وينظر لفريده التي تستمع بصمت..
كان عبدالله ابن عمي اول واحد جه في بالي كانت مرته معوجه في الخلفه وحالته عدmانه ولاني عارف ان شريفه وعبدالله مفيش في حنيتهم جبتهالهم وبجت بنتهم رسمي استخرجولها شهاده ميلاد باسمها ولاني عارف غلاوه اسم فريده عنديهم خليته يسيبها باسمها فريده..
كان عايش بالمحله ولما حكيتله حكايتها صعبت عليه وانتقلنا كلياتنا اهنه المنصوره وفضلت اني حلقه الوصل بيناتهم..
عابد طب وليه..محاولتش تقول لجدها او ابوها..
راجي..بسخريه..حاولت كتير بس في كل مره كانت بتههدني بولادي..وخصوصا بعد مالحاج راشـ.ـد أمر يبنيلي الاستراحه واتجوزت من هناك وخلفت كمان..
كانت طول الوقت بتهددني بيهم..
ولما فريده كبرت وحبت تدخل طب الشجاعه خدتها وقالت هروح لجدي واحكيله
وقتيها كان ابوها لساته موجود..بس يافرحه مـ.ـا.تمت..
كانت شريفه بعد سنين ربنا كرمها باكرم وياسمين..
اكرم وقتها كان بالاعداديه..
فجاه عمل حادثه وكان هيمـ.ـو.ت..
لجيت بتها سحر بتجولي جول لعبدالله قريبك..
دي قرصه ودن المره التانيه لو فكر يبعت فريده هيمـ.ـو.ت..
عابد نعم...دي عصابه..طب وعرفت منين..ان فريده ناويه تروح لاهلها..
راجي بخزي...سمعتني ياولدي واني بكلم فريده بالتليفون واوصفلها الطريق..
راجي..سامحيني يابتي سامحيني..أني جبني وخوفي هو اللي وصلوكي لاهنه.. حرمتك بيتك وعيشتك المرتاحه..بس لو مكنتش نفذت كانت سبتك للديابه كلتك ودي وليه معدومه الضمير والرحمه..
عابد..باصرار..انتي لازم ترجعي لاهلك يافريده..
أنا هروح لجدك بنفسي وأحكيله..
فريده..باصرار..لا..
عابد..بصدmه..لا ليه..دا حقك.. انتي بتفكري ازاي..
فريده..لا.. وانتهينا...يوم اما ارجع لاهلي ارجعلهم بعاري دا.. ازي كان أبويا اللي مربيني وعارفني صدقهم..
عاوزهم هما الصعايده يصدقوني دا مش بعيد يقـ.ـتـ.ـلوني..
عايزني أرجعلهم ياعابد..
وكدا واشارت لنفسها كدا..
لا والف لا..
لو عاوز تساعدني بجد...عاوزه ولادي..
وبس..
ارجوك ياعابد..عاوزه ولادي..
أنا استكفيت من الدنيا بحالها..لا عاوزه أهل ولا عيله
عاوزه ولادي وبس..
عابد.. بتنهيده وو.جـ.ـع علي حالها..
حاضر يافريده..حاضر..
أوعدك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلا..
ببيت أحمد..
ومع دعوات بقلب مكلوم وقلوب تعبت من الظلم..
ورب عادل أقسم بعزته وجلاله لانصرنكي ولو بعد حين..
كانت تجلس امام حاسوبها مغلقه علي حالها تنفذ كلامه كالمسحوره وكأنه رمي تعويذه ما عليها فاصبحت طوع بنانه..
فاصبحت تخلع ملابسها له قطعه وراء قطعه منغمسه فيما حرمه الله..
أمام ذئب كان تخصصه هي وفقط..
سلط عليها....وكانت هي فريسه سهله..
أمل...كالمسحوره..أنا بحبك اوي.ياعصام..
انا كدا بقيت مراتك صح...
عصام بخبث..طبعا ياقلبي امال الورقتين اللي كتبناهم دول ايه...طبعا مراتي..
بقولك ايه يااموله...هستناكي بكره في...زي مااتفقنا هااا..
امل بتردد..طب هتيجي تتقدmلي امتا..
عصام..ياحبيبتي أنا بس شقتي اللي في مصر تجهز واجي لابوكي علطول..أنا بحبك اوي ياأمل..
أمل..بجد وانا بمـ.ـو.ت فيك..
عصام..طب ايه مش يالا بقي...حشـ.ـتـ.ـيني و جدا.
وغابا معا بملذات الحـ.ـر.ام..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بدوار راشـ.ـد..
تنزل الدرج بخيلاء كعادتهم وتجاورها اختها بعدmا اتو صباحا تصطحبهم والدتهم كتله الشر المتحركه..
سعديه بسعاده..يأهلا ياهلا بالغالين ولاد الغاليه..
حمدالله علي سلامتكو...
سلوي..تيته حشـ.ـتـ.ـيني و جدا..والبلد كمان وحـ.ـشـ.ـتني..
سعديه..اهلا بمرت الغالي نورتي الدوار ياجلب ستك.
سمر.. بمياعه.. الله وانا ياتيته. موحشتكيش.
سعديه..وانتي ياجلب تيته..انتي..
اقتربت سحر ابنتها وشريكتها..روحو انتو يابنات وانا هكلم مع تيته واحصلكم..
ذهبا وتركاها..
سحر بلهفه..ها ياامه..ايه الاخبـ.ـار..
سعديه..أخبـ.ـار ايه يابت انتي جلتلك جبل سابق انسيها من دmاغك استحاله هتهوب ناحيه الدوار ولا تفكر ترجع اهنه واصل من آخر مره..
سحر بانتصار..عفارم عليكي يامه..خليها اجده تمـ.ـو.ت بالبطئ علي بنتها..
سعديه..اخرسي اياكي تتحدتي في الموضوع ده تاني جلتلك انسيه..
وبعدين..ركزي شويه مع ولاد خيك..بنتك الخيبه لحد الان معرفاشي تربط كيان بحتت عيل..
سحر...بغيظ..اسكتي يامه متفكرنيش دا لولا اني قعداله ليل مع نهار في البيت هناك مكنشي بات معاها في اوضه وحده.. ولا في البيت من أساسه..
ولولا سويلم اخوي ضغط عليه مكنشي اتجوزها..
قلبه متعلق بالبت اياها بتاعت البندر...
سعديه..بغل....ياما جلت لسويلم متسبش ولدك لناديه ومراد يربوه ادي النتيجه..
طلعت دmاغه كيف دmاغهم..نسخه من اللي مايتسمي اللي اتجوزته.. أبوكي..
جوي وجلبه مهيعشقش غير واحده..
بنتك لازم تربطه بحتت عيل..
سحر.. بحسره.. يامه دا مدخلشي عليها تقولي تخلف منه..
خبطت سعديه علي صدرها...
يامرك يا سعديه...كيف ده يامخبله انتي..
خبط نبوته علي الارض من نبأتهم بهبوطه..
هبط الدرج..ناظرا لهم بتمعن..لا يطمأن لجمعتهم..
اقتربت سحر مسرعه منه تقبل يده..
سحر..كيفك يابوي اتوحشتك جوي..
االحاج راشـ.ـد..اهلا يابتي اتمني تكوني المره دي جايه وناويه تجعدي في بيتك وتحلي عن بتك وجوزها..
سحر بغيظ..يابوي مانت خابر اني هناك عشان سمر لساته في الجامعه كيف راح سيبها مع الشباب لحالهم اكده..
راشـ.ـد..واظن يابتي ان الاوان ترجعي بنتك خلاص خلصت جامعه..
سحر..يابوي بس..
راشـ.ـد.. بحزم.. جفلي
هنتحدتو في الموضوع ده بعدين..
يالا عالفطور..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علي الفطور..
بمجلس يشبه المجلس العربي..
علي الارض..حيث يفضل الجد تناول الطعام به..
لا يحبذ الجلوس علي تلك الاختراع الذي يسمونه هم بالسفره..
رغم تجديدهم الدوار فاأصبح يشبه القصور العريقه بأساسه المذهب..
ونقوشاته العصريه التي لا تخلو من التميز..
التف الجميع حول الطعام أحدهم يجلس
بحب وفخر.. وأحدهم بتأفف.. وقرف....
سحر بتأفف لاخيها الجالس بعمامته الصعيديه بعيون تقطر غلا وكرها.. لأبناء أخته المريـ.ـضه..
أبوك هيخليه لاممنا عالارض لامتا..اومال اخترعو السفره لايه..
سويلم..بخبث..هانت يابت ابوي بجي رجل جوه ورجل بره..
وأمسك اني الكبير وهنغنغك يابت..ونخلص من الحوش اللي حوالينا دول..
سحر بغل..يسمع من بوجك ربنا..
نظرت له زوجته بتهكم لحاله..شبيه اخته..
زينب زوجه سويلم وصديقه ناديه الوحيده
أخت مراد زوج ناديه. رحمه الله.
امرأه طيبه القلب تعشق ناديه وأبنائها كأولادها..
اقتربت من ابنه أخيها وابن أخيها الجالسون بخجل كعادتهم منذ مرضت والدتهم..
تغرف لهم الطعام بحب..
زينب..كلوا ياجلب عمتكم .... عشان هاخدكم وننزلو مشوار بعد اذنك ياعمي..
راشـ.ـد بحب لهم..اذنك معاكي يابتي..جولي للسواق ياخدكم وين مابدكم..
محمد..هتجيبلي ياعمتي الفسبه اللي جلتلك عليها..
الجد..لاع مفيش فسبه الا بعد الاعداديه يامحمد..لساتك اصغار ياولدي..عليها..
محمد..بحـ.ـز.ن..أمرك ياجدي..
كيان..بضحك..فسبه مره واحده يامحمد وانت اتعلمت فين تركبها علي اكده..
محمد بسعاده..من عماد صاحبي يا كيان..
علي صراخ سلوي بحقد به..
انت يابهيم انت..كيان كدا حاف..
اسمه أبيه كيان انت عارف بينك وبينه كام سنه..ايه الارف دا..
كيان.. بصراخ.. سلوي.... انتي تخرسي خالص..
محمد وهو ينكمش بأخته.بتـ.ـو.تر..
التي نزلت دmـ.ـو.عها بحـ.ـز.ن علي أخيها وكرههم الواضح لهم بلا سبب..أنا أسف مقصدش..
سلمي..بتحدي وبصوت مرتفع..متعتذرش يامحمد انت مغلطش،بشي..
وان كان كلامنا بيزعجكم جوي اكده من اليوم مارح نتحدت مع حد منيكم..
همت واقفه وأمسكت بيد أخيها وسحبته معها.
.عن اذنك ياجدي شبعنا.....
الجد..بأمر..اجعدي ياسلمي كملي واكلك..انت وخيك..
لساتني مامـ.ـو.تش عشان حد يتعدي عليكم بكلمه ماسخه..
أني اهنه الكبير وبجولكم محمد وسلمي خط أحمر اللي يهنهم هاني ومن اهنه ورايح اللي يعلي صوته عليهم مطرود برا الدوار
كيان..بحب معلش يا محمد انت تجول كيف مابدك..
ولا تزعل نفسك.. حجك عليا
ونظر لسلوي نظره تعلمها جيدا..
كيان..اعتذري حالا..
سلوي بخوف وحقد...أسفه يامحمد..
جلست سلمي بعدmا اعتذرت لاخيها جبرا.. ..تقلب طعامها بشرود..
لمحته هي ينظر لها بشرود ونظره متردده فاقتربت منه بميوعه..
فهدي. حبيبي.مبتكلش ليه..
فهد..هااا مانا بكل أهو..
رفعت نظرها ووقعت علي همسهم فرمقتها سمر بتحدي..فبادلتها بأخري ساخره..
كيان بهمس لها..أقسم بالله ياسلوي ماهعديهالك..
سلوي ببتـ.ـو.تر...أنا كان قصدي..يعني..
كيان..بسخريه..اه مكنش قصدك هتفضلي طول عمرك تغلطي وتقولي مكنش قصدي..
ياشيخه امتا أخلص منك بقي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راجي..وهو يضع أخر طبق علي السفره..
يالا يافريده يابتي لقمه كدا علي ماقسم..ماكلتيشش
حاجه من امبـ.ـارح..
فريده..مليش نفس ياعم راجي
راجي وهو يجلس بجانبها بحب..طب لو قلتلك عشان خاطر عمك راجي..
التفت له ولمعت دmـ.ـو.ع عينيها..علي وشك النزول...
وبخاطرها سؤالا واحدا.. خطر ببالها..
ان كان قلبها يحرقها علي فراق أبنائها من يوم واحد فكيف هي والدتها وقد شارفت علي عامها الخامس والعشرون بعيد عنها..
كيف هي والدتها وأشقائها..هي لا تريد شيئا سوي الاطمئنان عليهم..تعرف شكلهم..لربما التقتهم صدفه يوما..
فريده.. بتردد.. عم راجي..
راجي..ايوه ياغاليه..
فريده..أمي عامله ايه واخواتي..شكلهم ايه..
معاك صور ليهم..
هو انا يعني ينفع اشوفهم..
راجي ببساطه. وبسعاده لاول مره تسأل عنهم..
.استني اكده..واخرج هاتفه من جيبه..
راجي..بت عـ.ـر.في في المدعوج ده..عليه صورهم اني خليت الواد ابني يصورهم عليه..لاجل ماخليكي تشوفيهم.. بيوم من الايام..
خدي اكده..
اخذت الهاتف منه وفتحته علي معرض الصور..
راجي..ايوه يابتي هي دي..امك..صورتها اهي..وهي دي اختك المحروسه سلمي..كيف القمر..شكلك..بالظبط..
ودا بقي محمد الصغير...
ودا ياستي جدك..لم تستطع اكمال المشاهده وأعطته الهاتف واه لو أكملت....
فريده بدmـ.ـو.ع...هي عامله ايه ياعم راجي احكيلي عنها...
راجي..هي مين يابتي..
فريده..أمي..
تنهد وحكي لها كل شئ وما تعانيه وما يعانوه وما حدث لوالدها..
فريده ببكاء...كل ده.. يارب بقي مكتوب عليا وعليهم الشقي والمرار العمر كله...
راجي..متقلقيش يابنتي الحاج راشـ.ـد شايلهم بعينه..
يالا بقي ريحي قلبي وقوليلك لقمه..
فريده.. بدmـ.ـو.ع.. وبكاء حاد.. اكل ازاي ياعم راضي وانا مش عارفه ولادي
جعانين ولا شبعانين..والله ما قادره..يارب..ارحمني..
يااارب..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
أمل..ايه القرف دا ماكنتو سبتوها تاخدهم معاها..من صباحيه ربنا ذن زن ..
حاجه تقرف..
الام..لسليم الباكي..اخرس ياواد انت وكل
سليم.. ببكاء.. أنا عاوز ماما..
الام بغل..امك مـ.ـا.تت انساها..
أمل..خدي البت دي يأمه شكلها عملتها علي روحها..ايه القرف دا..
التفت الام وصرخت بالطفله سيليا الصغيره..
ايه القرف دا..انتي لسه بتعمليها علي روحك..
انكمشت الطفله وكتمت بكائها من شـ.ـده الخوف..
الام..أنا هربيكم من اول وجديد..سخنيلي يأمل المعلقه..عشان تحرم تعملها تاني..
أمل بسعاده..عيوني ياامه..
سليم بخوف.. طفولي علي أخته.. ودmـ.ـو.ع. لا ياتيته خلاص مش هتعملها تاني..وبقهر طفولي..
خلاص والنبي..
وكأن الرحمه انعدmت من قلبها..واقتربت تنفذ ماعزمت عليه....ولكنها لم تحسب حساب لجري الطفله..ناحيه الدرج خوفا..الي ان.......
ــــــــــــــــــــــــــــــ
فريده..بو.جـ.ـع بصدرها...لعابد الذي أتي يطمئن عليها..
روح شوفهم ياعابد بالله عليك حاسه انهم بيصـ.ـر.خوا وانت عارف محدش هينجدهم..
محدش هيعرف عاوزين ايه..أرجوك ياعابد..
عابد..باصرار..فريده بصيلي وانسي شويه وفوقي..
احنا في مركب واحده دلوقت...
بصيلي ومش عاوزك تضعفي..دلوقت..
أنتي لازم تكملي سنه الامتياز اللي فضلالك عشان تقدري ترفعي قضيه وتكسبيها وتاخدي ولادك..
فريده..هو انا لسه هستني المحاكم ياعابد..دي فيها سنين..
عابد..بعزم..يبقي خلاص ماقدmناش غير حل واحد..
فريده..بلهفه..ايه هو ياعابد..
عابد..هنخـ.ـطـ.ـفهم يافريده..هخـ.ـطـ.ـفهم وتهربي من هنا..
فريده..ازاي..
عابد..متقلقيش أنا مخطط لكل حاجه..
عشان كدا..مش عاوزك ضعيفه..اللي جاي صعب..
ولازمله قلب قوي فهماني..
فريده..فاهمه.. وياليتها تعلم..وياليتها أصرت عليه الرحيــــل لرؤياهم..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياعيني لا تبكي ولا تنحبي..
رب العباد موجود..لا تحـ.ـز.ني..
عالم بحالنا وما صابنا..
عالم بشوقنا وجروحنا.
.وكل اللي فات مكتوب..
كل اللي جاي موعود..
عائد أنا من الماضي..والجوده بالموجود.
راضي أنا يارب..راضي أنا بحالي..
راضي أنا يارب..
وطعم المرار مرافقني..دايما..
مرافقني.. كان حالــــي
والله كان حالـــــــــــــي..
قربني منهم يارب..واجمعنـــــي بالغالــــــي
↚
بدايـــه ونهايـــــه)
_________
جرت الطفله ببطء باقدامها التي بدات جديداث بالسير.. خوفا من جدتها واخيها ورائها يحثها علي الجري..
ولكن قدmها لم تسعفها فتدحرجت للاسفل....
واخيها الباكي يصـ.ـر.خ بطفوله باسمها..تاره وبوالدته تاره....
سليم..سيليا...ماما..ياماما
كان الشيخ جارهم يمر من امام المنزل ذلك الشيخ الذي دافع
عن والدتهم أمس امام الجميع هو وزوجته..
وجد الطفله غارقه بدmائها..وأخيها يرتعش بجانبها وتلك المرأه التي انعدmت من قلبها الرحمه تصرخ بها..
الجده..قومي قامت قيامتك انتي هتمثلي..
هاتي يابت ياامل شويه بن اما نكتم الدm دا..
نظر الشيخ بصدmه.. لها..
عن اي بن تتحدث تلك..
الشيخ..لا حول الله ياربي....لا اله الا الله..
البت مبتنطقش..اوعي ياستي انتي اما نوديها المستشفي..
التم الجميع علي صوت المرأه العالي..والتف شباب الحي حولها..والمرأه تصر عليهم الا أحد يتدخل..
أخذها احدهم صديق عابد..
من يدها مسرعا صارخا بها
...اوعي يا جاحده منك لله..هاتي البت..
واقترب الاخر خاطفا الطفل الباكي..
محمد...صديق عابد..منك لله ياشيخه..
أنا هوديكي في داهيه وكلنا هنشهد ضدك..
انك انتي اللي وقعتي البت..البت قاطعه النفس..
هات ياعاصم سليم ويالا بينا عالمركز..
ارتعشت الجده بخوف..وتركتها يأخذوها..
خدوها في داهيه....
رمقها الشيخ بنظره مشمئزه هي وابنتها التي تقف بلا مبالاه تمضغ علكتها..
قائلا..يمهل ولا يهمل يام عابد داين تدان..
خلي بالك..
الجده بحده...جرا ايه ياشيخنا انت هتعيش الدور يالا برا.. اللي انت عاوزه أعمله..
أغلقت الباب بحده بوجوههم
وانطلق الشباب علي الطبيب القريب منهم...
الطبيب...البنت حالتها خطيره لازم مستشفي وحد يتبرع بالدm..بسرعه عالمستشفي المركزي..
وانا هاجي وراكم..
أخذها الشباب ومعهم صديق عابد الذي اتصل به فهرول وخلفه هي..تصرخ بلوعه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعه كانت تقف امام غرفه العمليات
تحتضن طفلها الباكي المفزوع بأحضانها
يرتجف مما شاهده وعاناه
تبكي بصمت وقد أسندت جسدها للحائط
بعدmا انهارت جالسه ارضا....
وأمامها هو ينظر لها بحقد وبجانبه والده الحزين علي حال أبنائه..
خرج عابد يترنح بتعب
فصيله الطفله لم تتوافق الا مع فصيلته..
.هو...
رمق ابيه بنظره لوم وجلس علي كرسي جلبه له اصدقائه.الذين اصطفوا حوله..برجوله..واخوه..
مناصرين له..
أغمض الاب عينه بحـ.ـز.ن يفهم نظره ابنه الملتاعه..
ولكن هل يكذب عيناه..
خرج الطبيب أخيرا..
فهبت واقفه..
أرجوك طمني يادكتور بنتي جرالها ايه...
الطبيب..احمدي ربنا يابنتي..انكتبلها عمر جديد..
بس دي جريمه حسب ما حكالي الشباب
محاوله قـ.ـتـ.ـل ..وانا مضطر ابلغ البوليس..
عابد باصرار..أيوا يادكتور بلغ البوليس..
الاب..بحده..عابد انت اتجننت..
عابد بسخريه..ابقي اتجننت فعلا لو مبلغتش عنكو..
ذنبها ايه طفله صغيره يابابا...ذنبها ايه فريده وانت عارف شافت ايه مع ابنك الوا.طـ.ـي
ورمقه باشمئزاز..
ثار احمد كعادته وامتدت يده
وهذه المره لم يواجهه أخيه..
بل شباب الحي جميعا...
خرج من تحت ايديهم...حطام....
وتركهم الطبيب بشمـ.ـا.ته بعدmا رمق عابد الذي اتفق معه علي ذلك.. لهدف ما.. برأسه..
وغمزه وذهب..
فريده بخوف..عابد عاوزه اشوف بنتي..
عابد..بنتك هتبقي كويسه ان شاءالله..
الطبيب يسمح بس وتشوفيها...
فريده بامتنان..مش عارفه أشكرك ازاي لولاك كانت راحت بعد مارفض الخسيس يتبرعلها بدmه..
عابد..بمرار..أنا اديكو روحي يافريده..
وتبقي شويه عليكو..
فريده..بخجل..ربنا يخليك لينا ياعابد....
رمقها بحب..وبنفسه..
.أكمل..أنا اديكي روحي يافريده مش دmي بس.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد يومين..بالمنصوره..
اطمأن عليهم راجي ورحل وبقلبه عزيمه انه سيخبرها وانتهي الامر...وليحدث ما يحدث....
ــــــــــــــــــــــ
توسدت أحضانه تتغني بكافه الوان العهر لكسب رضاءه غافله عن عيون اصطناعيه
زرعت بأركان الغرفه لتوقعها بالشرك.
.ولتنفذ مشيئه الله بأن ربك لبالمرصاد..
أمل...وهي ترتدي ثيابها بعدmا انتهي منها..
أظن كدا بقي بقيت مراتك رسمي..امتا هتيجي بقي تتقدmلي ياعصام..
عصام..بقرف..لم تلحظه هي..بقولك ايه ياامل مش كل شويه اللي نعيده نزيده مقولنا حاضر لما الشقه تخلص..
أمل..بخوف من حدته..ياحبيبي انا مقلتش حاجه أنا بس خايفه حد يشوفني معاك ويقول لبابا وانت عارف المشاكل اللي هتحصلي..
عصام بتهكم..انتي بتخافي ياأمل..مش معقول دانت يابنتي كان ابوكي وأخوكي في القسم وانتي هنا في حـ.ـضـ.ـني...مابلاش الشويتين دول..
ومتصدعنيش يالا شوفي هتروحي ازاي..
أمل..بتردد..طب..
صرخ بها...أااامل...يالا برا..مش عاوز صداع..
لملمت ثيابها وانطلقت مسرعه....
عصام..بقرف.....ال اتجوزها ال...
وأخرج هاتفه المتصل بتلك العدسه ليرسله لها...بانتصار..
أغلق الهاتف.....وأرجع جسده للخلف سارحا بتلك العيون البريئه التي التقاها بالامس..
مرددا اسمها بشرود...ياسميـــــــــن..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نزل الدرج باحثا بعينه عنها منذ ذلك الافطار اللعين وماحدث ولم يراها..بالتحديد منذ أتت سلوي وسمر..
لا يعلم لم عيناه تبحث عنها
قلبه يريدها امامه....
لمحها تجلس برفقه والدتها بتلك الشرفه...
لقد انتقلا منذ يومين بمبناهم الذي بناه والدهم لهم قبل وفاته..يجاور الدوار ويحاوطهم معا جدار واحدا
كان هذا المنزل ملكا لعائله والدهم..وقام والدها بترميمه علي الطريقه العصريه فأشبه المبنيان
بالناقد والنقيد..
بيت جده بعراقته وبيتهم بحداثته..اختارته عمته ناديه كل شئ به قطعه قطعه كما تحب.....هي..
ومنذ وفاه زوجها وهي تعيش معهم بالدوار
اذن ماذا حدث لينتقلا..هكذا..
ألان عمته سحر وبناتها
أجبرهم الجد علي الاستقرار بالبلده ام ماذا..
أفاقه نبوت الجد..
مالك ياولدي واجف شارد اكده ليه..
فهد بتـ.ـو.تر..هااا ابدا ياجدي ولا حاجه..
الجد بنظره خبيره...يعني مواجفش. تطل علي بت عمتك..
فهد..هااا لا ياجدي بس اصلي استغربت يعني..انهم رجعوا البيت بتاعهم..
الجد...الطبيب هو اللي امر باكده ياولدي..اللي جابو كيان ليها من البندر..جال رجعوها بيتها وذكرياتها يمكن دا يساعدها بانها تخرج من عزلتها....
وبعدين سلمي ومحمد كانو من فتره بيلحو بالرجوع لبيتهم واني اللي رفضت....
اقتربت هي بميوعه منهم..
صباح الخير ياجدي..
صباح الخير يافهدي..
رمقها الجد باشمئزاز من منظرها ولم يتحدث واتجه للخارج.. مستغفرا بسره..
فهد بعدmا رفع نظره لمكانها يخشي أن تراهم معا هكذا..
ولكنه وجدها تنظر له بتهكم وقرف واضح..
دفع يدها بحده صارخا بها..
قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره احترمي نفسك قدام جدي ايه المياعه دي..
سمر..الله مالك يافهدي بس..اخص عليك..بتزعقلي..
نطر يدها واتجه للخارج..
لا يعلم لما بات قلبه اللعين يدق خوفا لرؤيتها له مع تلك السمر...
لا يعلم أبدا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلا....
بالمجلس ال عـ.ـر.في التي أعده الشيخ وكبـ.ـار البلده..
والذي حكم به بطـ.ـلا.ق فريده وأعطائها ابنائها... لتتنازل عن شكواها ضدهم..
يجلس الشيخ وبجواره مأذون البلده...وعابد واحمد..
المأذون..ارمي عليها اليمين يابني..
أحمد بحقد... وتوعد .انتي طالق..
فريده..بحده..طلقني طلقه بائنه..
أحمد..لا..مش هطلق غير طلقه واحده..
المأذون...بلاش يابنتي يمكن الامور تتصلح في يوم وترجعو..
عابد..هطلق يااحمد ولا مفيش تنازل عن المحضر ونتقابل في المحكمه..
بغل..هطلق..
انتهت الاجراءات..ووقعوا عليها..
فريده..أنا هتنازل عن القيمه والمهر والمؤخر ومش عاوزه نفقه..بس يمضيلي تنازل رسمي عن الاولاد..
أحمد..بقرف..خديهم مش عاوزهم.....
مش عاوز من ريحتك حاجه..وابقي وريني هتصرفي عليهم منين..
فريده..بتهكم وحـ.ـز.ن..ليهم رب هيرزقهم متقلقش انت
ونزلت دmعه خائنه من عينيها...
هو محق..ولكنها علي ثقه أن مع كل نهايه بدايه جديده..
رفعت نظرها وجدتها يبتسم لها بطمأنينه ان لا بأس انا معك..
اطمأن قلبها لنظرته..هو هنا..لطالما كان هنا..عابد ومن غيره
انتهت الجلسه.....
وانتهت امانيها وانطفأت شمعتها...وحازت بلقب مطلقه..وهل تنتهي مآسيها..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اقتربت بقميصها الذي يكشف اكتر ما يستر....
تقترب منه وهو منكب علي حاسوبه في محاوله منها لاغرائه كالعاده..علها تنجح بمره..
شعر بيدها الملتفه حول عنقه واشتم عبيرها الذي يكرهه....يخـ.ـنـ.ـقه..يشعره دائما بالقئ..
ازاحها بعنف..
كيان..ايه القرف دا..قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره متحاوليش..
سلوي بغيظ..لامتا انا مراتك ودا حقي..
اقترب منها هامسا بكرهه...انتي عارفه اني مش عاوزك.. ومع ذلك استمريتي في خططك وخليتي بابا يجبرني عالجواز..
اعترفتلك وقولتلك بحبها..ملكيش مكان في حياتي..اتسحبتي وادحلبتي زي الحيه
لحد ماقدرتي توصليلها وتقوليلها انك مراتي....
سلوي..بحده..عشان بحبك..عملت كده ولا كنت عاوزني اسيبك ليها..انت ابن خالي وانا اولي بيك..
وبعدين مانا كنت فعلا مراتك..انا مكدبتش..
كيان..كتب كتاب بس وانتي بنفسك وافقتي عالانفصال وقولتي ربنا يوفقك..
انتي ايه ياشيخه..
سلوي بتهكم..طب وانت بقي مفهمتهاش
ليه انه كتب كتاب بس..
ومتجوزتهاش ليه..وراحت فين ست الحسن والجمال..
كيان...... بشرود..
راحت زي ماكل حاجه حلوه راحت من بعدها..
وخرج من الغرفه لوجهه تذكره بها..
وتركها واقفه يتآكلها الغيظ..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رأته يتسلل لمنزل ناديه...فتسلل القلق لقلبها..
هل سيخبرها شيئا..لن تتركه..
ستقـ.ـتـ.ـله ان لزم الامر..
صعدت ورائه.... ولحسن حظها لم يكن أحد بالمنزل..
فسلمي ومحمد للان بفرح احدي صديقات سلمي ومعهم عمتهم زينب..
صعد راجي..... لغرفه ناديه.
ففزعت هي .ورمقته بتـ.ـو.تر..
راجي.. اهدي ياست ناديه..
أني راجي.. ياست ناديه متخافيش.....
جايلك في موضوع..مهم اسمعيني..قبل ماحد ياجي..
اقترب مسرعا..منها..
واخبرها بعجاله..بما يخفيه عنها.....
ارتعشت حدقتاها بصدmه..
ودmـ.ـو.عها أغرقت عينيها..
...وتحرك لسانها...بكلمه..بنتي..
فريده...
راجي..بسعاده..أيوا ياست ناديه..هي بعينها..
ناديه.. بفرحه...
.بجد..انت بتتكلم جد..بنتي عايشه.
.هي فين وديني ليها بسرعه...... والنبي ياراجي وديني ليها..
ارتعشت حدقتاها.. وهي تستمع لحديثه معها...
وعلمت أن الامر انكشف
وأنها الان لابد.وان تفعل ما كان يجب أن تفعله من سنين..
لقد جنوا علي أنفسهم...
ضحكت بشيطنه وظهر ماردها الماجن بجسدها يملي عليها ما ستفعله وكيف ستفعله....
خرجت مسرعه تنتظره حتي ينزل الدرج...
ناديه...بعدmا انتهي من قص الحقيقه عليها..
ناديه بصدmه..ودmـ.ـو.ع..بنتي كدا في خطر
مش لازم تظهر دلوقت..
لازم تفضل بعيد..
سعديه دي شيطانه هيمـ.ـو.توها..
لازم تفضل بعيد..
اسمعني ياراجي..
اتصل بعابد دا دلوقت..
وقوله اللي هقولك عليه...
بالفعل اخرج هاتفه وحادث عابد..
واملي عليه ماقالته بالحرف.....
انتهت المكالمه..ولحظها..ان تلك الافعي لم تسمع فحواها..
ناديه.....مسرعه..وهي تهم بفتح خزانتها وتخرج منه متعلقاتها وممتلكاتها..وبحقيبه..صغيره وضعتهم بها ستغادر هنا والي الابد هي وأبنائها....
أنهت ما بدأته..والتفت تستشعر بأن هناك شيئا سيحدث.. قلبها يخبرها بذلك..
راجي..تعالي معايا....
سحبته..لمخرج لا يعلم به الاها هي وزوجها... يطل علي الشارع الخلفي..
ناديه..
امسك ياراجي...
ادي الحاجات دي لفريده وقولها لو الوشوش
اتقابلت وقدرت أوصلها وأملي عيني منها هيبقي سعدي وهنايا..
ولو مـ.ـا.تقبلناش والروح طلعت..للي خالقها..
قولها أخواتك امانه في رقبتك..
راجي بحـ.ـز.ن..ليه بتقولي كده ياست ناديه هتتقابلو وهتتهنوا ان شاءالله..
ناديه بصرامه..اسمع اللي بجولك عليه ياراجي..انت هتمشي من هنا وحالا..دا كل ماأملك..
أنا وأبوها..
الناس اللي هتروحلهم..هيعلموها تبقي قويه وتعتمد علي روحها..
لو انكتبلي عمر هحصلكم قريب...لو مانكتبش ليا عمر..
قول لفريده اخواتك امانتك..
حافظي عليهم وقولها اوعي تدوري عالانتقام
ولا تنتقمي سيبيها لرب العباد.. قولها عيشي حياتك انتي واخواتك...خليها تخدهم بعيد عن هنا...
عن الغل والحقد...قولها أخواتك امانه أبوكي وامك..
حافظي عليهم..
راجي..انتي طيبه اوي ياست ناديه..
ناديه..بمراره...انا مصدقت لقيتها ياعم راجي.
.عاوزه أعوضها مااغرسهاش في الوحل والانتقام..
قولها...اخواتك امانتك..روح ياراجي..روح بسرعه.
ومتلتفتش وراك..
جري راجي باتجاه الخروج واتجه ...مهرولا...لطريق..
كتبت علي بدايته...ظلما جديدا..
فهل سيصل...
ام سينتهي قبل بدايته...
ـــــــــــــــــــــــــ
نفارق ناس..
ونتقابل بناس...
تنتهي حكايه..وتبدأ حكايه...
نفتكر اد ايه كانت صعبه النهايه..
نبكي...ونضحك....نفتكر ونسرح..
يمكن نتقابل في يوم وتجمعنا بدايه..
تتفاجأ بيا.. وأتفاجئ.. أنا بجمعتنا ولقانا..
وأد ايه كنت انا عالبعد مش قادر...
ترحل همومنا..وتبدا من تاني أحلي حكايه.
↚
.لعشــــــــــــق مرار)
صعدت الدرج..مسرعه تبحث بعينيها الجاحظه
كالشيطان.. عنه.. ستقـ.ـتـ.ـله وتقـ.ـتـ.ـلها وترتاح والي الابد..
لقد تأخر..
صدmت ناديه من منظرها وعيناها الجاحظه..
تلك المرأه شيطان متنكر لطالما خافت منها...تعلم بطقوسها الشيطانيه وتلك الغرفه السريه التي رأتها يوما وهي تتسلل خلفها...
تلك الغرفه التي بأسفل الدوار..يطـ.ـلقون عليها غرفه الكراكيب..
وهي غرفه لافعالها الشيطانيه...وطقوسها الخرافيه..
ناديه..وهي تبتلع ريقها..انتي..
عاوزه ايه..
سعديه..بقهقه..والله طلعلك صوت يابت المحروجه..انتي..
اقتربت كالافاعي. منها تدور خلفها حتي أصاب ناديه الدوار وعلمت أنها النهايه..
..يكونشي فرحتي لما عرفتي
ان بتك لساتها عايشه..
ناديه. بتوهان..
.انتي السبب في كل دا..
انا عرفت كل حاجه... ليه أنا عملت فيكي ايه..
دانا طول عمري عايشه معزوله عنكو في حالي...
حراام عليكي..
تفتكري لما الحاج يعرف هيكون مصيرك ايه..
انا هقول لبحاج كل حاجه..
سعديه..بضحكه وقد جحظ شيطانها وتكلم بدلا عنها فارتعشت ناديه بخوف..
سعديه بصوت جاحظ. مش لما تخرجي من اهنه الاول..
.ايه خايفه من صوتي...
وكانك مشيفاميش قبل سابج زعارفه اني ايه...
اني عملك الرضي...
اني اللي هخلي فرحتك مـ.ـا.تكملش..
اني هحرج جلب بتك عليكي
زي ماحرجت جلبك عليها السنين اللي فاتت..
لايمكن أخليكو تجتمعوا ابدا...
لا يمكن..
أمك زمان حرجت جلبي واتجوزت بوكي..
واني كنت هعشجه..عملت كافه شئ ممكن تخليه يعشجني أني بدالها...
لكن لع..معرفتش..سحر وعملت..وقرابين للسحره وقدmت...بعت نفسي للشيطان وبجيت اني الساحر وبرديك منفعش..
جـ.ـسم بوكي جـ.ـا.مد مايمسوش اذي..
ومابيدخلوش سحر بس امك كانت ضعيفه جووي ومستحملتش شويه سحر صغيرين..ومـ.ـا.تت..واتجوزت بوكي وبرده معشقنيش كيف ماعشقها..
عشقك انتي بدالها...
حتي بتي اللي كانت بتعشج مراد...خـ.ـطـ.ـفتيه انتي منيها وكان الظمن بيعيد نفسه..
ومراد يعشجك كيف مابوكي عشق أمك..
سحرتلك سنين بجله الخلفه..لحد ما روحتي اعتمرتي وانجلع السحر منك...وخلفتي..بتك اللي غلطتي لما وافجتي علي اسم فريده..
أني وفريده..مهنتجتمعش ابدا بدوار واحد..
حتي لو كان اسم بس...
كان لازم أحرق جلبك عليها...
أني اللي خـ.ـطـ.ـفت بتك واني اللي جتلت جوزك..
وضحكه بشيطنه...واني اللي هجتلك..وهخلص علي سلسالك..كلياته كبـ.ـار وصغار...
وعلت ضحكاتها.. وازداد دوار ناديه وانسالت دmـ.ـو.ع عينيها...
.وارتفعت يد الغدر وحطت بقلب نااديه..
شهقت ناديه...
شهقه الوداع هامسه باسم ابنتها.....
فريـــــــده.....
ورحلت والي الابـــــــــــــد..
(ياراحلون عن الدنيا طبتم وطاب ذكراكم...
سلام منا ومن أحبائنا...حتي يأتي يوما ونلقاكم..)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
أفاقت من نوبتها ونظرت لها وجدتها
فارقت الحياه بعيون جاحظه.. انسالت من جانبيها الدmـ.ـو.ع...
دmائها أغرقت يدها...
اقتربت مسرعه وبقلب بـ.ـارد..
وانتشلت السكينه بلا رحمه...وخبأتها بثيابها...
وكأنها اعتادت.....
نظرت لها نظره أخيره...هامسه...
ابجي سلميلي علي المحروسه امك...
وجوزك...في الجنه ونعيمها....وضحكت بغل..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يالا يافريده شهلي شويه..
فريده...بغصه بقلبها...لا تعلم مصدرها...
هنروح فين بس ياعابد..قولي الله يرضي عليك..
أنا معندتش متحمله مفاجات تاني..
والولاد كمان تعبوا....
عابد...هنروح مكان كان لازم تبقي فيه من زمان..يالا بس.... انتي بتثقي فيا..
فريده..طبعا بثق فيك..
عابد..طب يالا عشان الطريق طويـل..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صعدت الدرج هي وأخيها... فرحين..
يتغنون بتلك الاغاني التي استمعوا
لها بالفرح.
بعد سهره جميلة قضوها بالخارج
بفرح صديقتها...
محمد...الفرح كان واعر جوي..
سلمي..العروسه كانت كيف الجمر...والله..
وقف محمد بصدmه.
وعيون جاحظه..
وجسد تخشب بمكانه..
.بعدmا لاحظ والدته غارقه بدmائها...
نطق لسانه بأليه..
ماما..
سلمي بعدmا نظرت لما ينظر له...
.. بصراخ...مااااااما
صراخ وصراخ...والتم الجميع...علي صراخهم..
ووقع الجد مغشيا عليه..في الحال....
لم يصدق ما رآه بعينينه..
ابنته..ربيبته ونور عينيه...بنفس مكان زوجها من سنوات..
غارقه بدmائها....مثلما وجدوه...هو..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصل راجي.....
وحكي للرجل العجوز الذي استقبله بحفاوه حينما علم مرسل من هو..
مرسال انقطع منذ سنوات..منذ رحل مراد...ربيبه...
مراد..ابن صديقه الغالي... كان علي الراوي من البدو الرحاله يعيش بالجنوب..
الي ان التقي بوالد مراد عبدالرحمن...وأشتركا معا بتجاره الماشيه استقر علي بعدmا ربحت التجاره وأنشأ معا تلك المزرعه..بدأت صغيره وانتهت هكذا بقطعه من الجنه...تسر الناظرين...
تجمع البساطه والرقي معا...
استمرت تجارتهم في الخفاء ومـ.ـا.ت عبدالرحمن واستلمها ابنه مراد الذي سار علي نهج والده ولم يخبر بها احدا...الا زوجته وعشقه ناديه..
كانت ناديه زوجته تعشق البساطه وهؤلاء البدو الطيبين وتعشق عشرتهم ومجالستهم جميع من بالمزرعه يحبونها كبـ.ـارا وصغارا انقطعت أخبـ.ـارهم بعدmا طالت مراد يد الغدر والخسه...
ساعد مراد كثيرا بالبحث عن ابنته وللاسف لم يجدوها...بمكان..
علي الراوي..معجول ده ياراجي اللي بتقوله..
راجي...الست ناديه بتجولك بتي امانتك...
وولادي بامانتك..وجالتلي اجولك...
فريده ضعيفه...زي ماناكنت ضعيفه...خليها تجوي..
ولو ماجتش بنفسها ابعت خد ولادها بطريجتك..
خليهم تحت عينك لحد مايجوا وعضمهم ينشف ويجدرو يواجهو..
الراوي بثقه..
طمنها وجولها الراوي وعدك..يام فريده ومهيخلفش وعده ابدا..
فريده وولادها واخواتها بأمانتي ليوم الدين..
ـــــــــــــــــــــــ
بضع ساعات ووصل عابد ومعه فريده...
بعد عناء من طول الرحله..
فريده.. بانبهار..
.الله ايه الجمال دا..احنا فين ياعابد..
عابد بابتسامه لرؤيتها سعيده..مبتسمه.
..انتي في ملكك يافريده..
فريده باستغراب..ملكي..ازاي..؟
صدح صوتا من ورائها...مسرورا..
مرحبا بها.. يملي عينه من رؤيتها...
ازاي دي فوتيها علي ياغاليه يابت الغالين...
انتي اهنه في الجنوب...
بلدك التاني..كل شئ اهنه ملكك....وبين ايديكي
فريده.بخوف.. لذلك الرجل الصلب رغم وجهه الذي غزي الشيب لحيته...
وظهره المحني متكأ علي عكازا بهيئه ثعبان فاتحا فاهه..جعلت سيليا تنكمش بأحضانها خوفا..
رددت....ملكي..
أيوه يابتي....ملكك..فوتي..
اقتربت المرأه العجوز.. يبدو زوجته..
ولكنها أصبي منه قليلا..
ترحب..بها....بحفاوه...بملابس تراثيه جميله لطالما ودت رؤيتها وارتدائها يوما...
ياااا كني شايفه جدتك فريده جدامي كانت شكلك بالظبط..
سبحان الله.....
يادي النور..اللي هل علينا تعي ياغاليه..
نورتينا..
استشعر الراوي خوفها...
فنظر لها ومد يده لها بمحبه..
جربي يافريده..يابتي....
انتي اهنه بأمان..
قربها عابد..له..هامسا..متخافيش....
انتي هنا في أمن مكان في الدنيا...
نظرت له فطمأنها بعينه..
اطمأنت ووضعت يدها بيده...
وسحبها الرجل خلفه.. للداخل...
قصرا عريقا كقصور الاحلام..
وأهلا طيبون وعالم أخر... بمزرعه بوسط الصحراء..بالجنوب..
شمسا ساطعه وخضره غناء..
وخيولا كثيره تجري هنا وهنا..
وأناس في حركه مستمره..بثياب الجنوب....
جنوب اهل سيناء..
مزرعه قطعه من الجنه....
جلست بانبهار...تتطلع لتلك الوجوه التي تشع براءه..وطيبه..
وفوجأت براجي....
.وعلمت انها علي وشك رحله جديده..
بدايه جديده...ستري والدتها واخوتها واخيرا...
ولكن لما تشعر ان قلبها يـ.ـؤ.لمها...
مرت ساعات وساعات..هنا..
أخبرها راجي ب رساله والدتها.....
وأخذت منه أمانتها وكم فرحت بقرب اللقاء...
وعلمت أن هذا المكان شيده والدها مع ذلك الرجل الودود منذ سنين لا يعلم عنه غير والداتها وهم فقط.. حتي جدها راشـ.ـد لا يعلمه......
وكم استمتعت بحكاوي ذلك الرجل عن أبيها. وجدها لابيها المغوار....
تمنت لو لقته يوما..وكم تمنت وكم تمنت.....
ــــــــــــــــــــــــ
ليلا... بعدmا ارتاحو من تعب السفر
اتجه عابد لها بتـ.ـو.تر وخوف من الفراق..
كانت تجلس بالخارج..علي أريكه تتطلع لذلك الجمع الجميل حول نارا شيدوها ويجلسون حولها يتراقصون ويتغنون ببراعه وسعاده واولادها السعيده بذلك الجمع الذي يروه لاول مره..
سحرا وجمالا تراه لاول مره بحياتها...
اقترب وجلس بجانب ألاطفال الضاحكون بسعاده يصقفون بأيديهم مع الاغاني...
عابد...أول مره اشوفكو مبسوطين كدا..
فريده..فعلا...حاسه اني مبسوطه اوي..من زمان ما انبسطتش كدا..
الجو هنا تحفه...والوشوش الطيبه دي بتريح القلب..
عابد...بحب..ربنا يسعد ايامك يافريده..
فريده..أنا..عاوزك تقوي..تمد ايدك وتاخدي نصيبك من الدنيا متستسلميش للو.جـ.ـع متضعفيش..عاوزك تكملي تعليمك متوقفيهوش..
فريده..عندك حق..أنا عاوزه ارجع فريده بتاع زمان..
عابد..انا كلمت الشيخ علي هيخلصلك موضوع الجامعه انتي اساسا المفروض تكوني في السنه الامتياز هو له علاقات هيخلصهالك وهتبقي جنبه بالمشفي القريبه...عاوز اسمع عنك كل خير يافريده..
فريده..بتـ.ـو.تر..هو انا ليه حاسه امك بتودعني..
عابد بمرار..وقد عقد النيه وانتهي الامر سيرحل من البلاد والي الابد..
لم يعد له مكانا هنا...من كان يجبر نفسه علي البقاء بجوارها ليحميها من بطش والدته وتخيه اصبحت بأمان سيرحل والي الابد..
ابتلع مرارته بحلقه واقترب يخـ.ـطـ.ـف قبلات كثيره وكثيره من أبناء اخيه...يشبع نفسه من رائحتهم التي تشبه رائحتها هي...
استجمع قواه...اخيرا..
عابد..فريده أنا لازم ارجع دلوقت..
ارتعش قلبها بخوف..
هو امانها الوحيد هنا..مهما كان هم
مازالوا غريبون عنها....
خافت وتلبكت بعدmا وجدت راجي هو الاخر سيرافقه..ويتركوها هنا.....
فريده.. بدmـ.ـو.ع.. عابد أنا خايفه.. انتو هتسيبوني هنا وتمشوا..
عابد بابتسامه مطمئنه لها..
ودmـ.ـو.ع مكبوته.. ابتسامه تحمل بطياتها معني الفراق..
عابد. فريده... أنا حطيتك علي أول الطريق... يا تكوني قده.. وتقوي وت عـ.ـر.في تاخدي حقك..
يااما هاتي ايدك ويالا معايا..
وساعتها هتفضلي فريده الضعيفه
اللي انا نفسي متمناش أشوفها..
ارتجفت يدها ومر شريط ذكرياتها الاليمه المريره أمام أعينها..
رفعت نظرها.. ونظرت حولها ولمحت تلك الوشوش.. حولها ينظرون لها بطيبه.. بابتسامه.. محبه افتقدتها منذ زمن..
أمسك يدها المرتجفه بيديه.. يبث بها الطمأنينه يودعها...
عابد بابتسامه.. هتبقي أقوي.. صدقيني..
هفضل مستني اليوم اللي تيجيلي فيه
وتشكريني وساعتها هضحك وأفكرك..
بخوفك دا ورجفتك..
ابتسمت بمراره.. وغصه.. .. سألته..
تفتكر..
عابد.. باصرار... هفضل جمبك دايما وقت مـ.ـا.تقولي ياعابد..
هتلاقيني في ظهرك..
والتف يكتم مراره فراقها بقلبه كما كتمها منذ سنوات..
منذ حطت عينه عليها وأبصرها وتمناها له...
لولا عين الغدر التي حطت عليها
وانتشلتها منه حقدا وكرها... أخيه..
flash back...
كان جالسا يحكي لصديقه محمد عليها..عن جمالها وحسنها...غافلا عن اعين تتلصص عليه من وراء مكتبه...
وأذننا تستمع بخبث.
عابد...بحبها اوي يامحمد..اه بس لو ترضي بيا..
محمد..طب وانت مستني ايه..متتقدmلها..انت راجـ.ـل ملو هدومك ومش ناقصك حاجه..
عابد...ان شاءالله اول ماالحاج يجي من السفر هفاتحه في الموضوع..
محمد..ربنا يجعلها من نصيبك ياصاحبي...
بعد يومين بعدmا أتي والده علي مائده الطعام..
احمد بلهفه...وعيون ماكره...
بابا انا عاوز اتجوز..
سليم... بسعاده تتجوز مين....
احمد بخبث وهو يرمق عابد..المستغرب لنظراته..
عاوز اتجوز فريده بنت عم عبدالله...
وقعت المعلقه من يده ونظر بو.جـ.ـع لاخيه الشامت به..
وعلم أنه وكالعاده مكيده منه..
ابتلع غصته وبدأت المناورات والمشاورات وكالعاده امام الحاحه انصتت والداته..
اندفع للخارج وانتهت أماله ودفن عشقه لها والي الابد...
back..
انتبه لنظرتها..واستودعها الله...ورحل بقلبه غصه يبتلعها كلما نظر لعينها..
فريده... والي لقاء قد يكون قريبا او يطول والي الابد..
واه من لوعه العشق ومن مر الفراق..
رحل عابد..ورحل فصلا من حياتها...
اقترب الشيخ الحكيم منها بعدmا لاحظ دmـ.ـو.عها وغصتها وخوفها الظاهر...منها
حطت يده علي كتفها بمحبه..
ذلك الرجل البشوش
علي الراوي...بالسبعين من عمره بعمر جدها كما يخبرها..
سألها بتريث.. .خايفه..؟
فريده. ببراءه...أووي..اووي..
علي الراوي..بطمأنينه.. .مد يده لها.
طب .هاتي يدك بيد جدك العجوز ده...واني هخلي جلبك كيف الحديد..
فريده..بتردد..بجد هبقي قويه..
العجوز بطيبه..كيف الجبل ده.. واشار للبعيد..
فريده..بعدmا لمعت ذكري أخري برأسها ووعدا
أخر بمكان أخر... تناست يده الممدوده..
فلمح الرجل شرودها...وفهم تخبطاتها....
ونظراتها العاشقه..
فضحك بمكر..فانتبهت لضحكته الماكره..
فاخبرها.. بهدوء..
عشقانه يابت مراد......
فريده.. بخجل..
هااا..
ضحك واصطحبها من يدها..باتجاه الجمع..البعيد...
وامر الحارس بجلب الاطفال معه..
تعالي نشاركهم جمعتهم هتنبسطي اوي..
جلسا قريبون منهم قليلا..
نظر لها قائلا..
عارفه يابت مراد. اني دايما كنت اجول لابوكي....العشق لعنه وحطت عليكو..
ياما جلت لابوكي وجدك..العشج مرار محدش صدقني..
فريده...وعرفت منين بقي..ان العشق مرار
شكلك عاشق ياجدي..
ضحك الجد والتمعت عينه وهو يراها تقترب بهدوء بطلتها البدويه التي يعشقها..
ووضع يده علي قلبه شاردا بها...
جوي..جوي..يابتي..
عشجتها..واجتلعتها من جدورها...وزرعتها اهنه بجلبي..
زرعتها ورويتها بحبي...
انتبهت فريده لنظرته العاشقه لتلك التي تبتسم بسعاده مقتربه منهم..
فريده...بانبهار..الخاله سليمه...
اقتربت منهم هي وجلست بجانب حضرته..
بسعاده وكانها كانت تعلم بان حديثه عنها هي... وهمست سليمه.. بهمس سمعته بوضوح..
عيون سليمه.....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
العشق مرار..
سهاد وسهر..وروح منقوله من دوار لدوار..
العشق لوعه وروح حيرانه..
.تهمس باسمه ليل ونهار..
تنام مرتاح...تقوم حيران..
قلوب حساك..قلوب فهماك..
قلوب بالعشق..تبليك..
تحرسك ومن الدنيا تحميك...
تصون عهدك...ومهما يطول البعد..
مايملاش قلبه غير معاليك
↚
بعد 6شهور..
علي وقع خطوات الخيول المنمقه.. الراقصه.....وتنافس الفرسان....
بمزرعه الاحلام والامنيات.....بمدينه العشق الفاضله..
كل من عليها عاشقون...
يتغنون..بليله غناء كلياليهم معا...
صاحت حنجرته... هو..الفارس العاشق..
أم العيون مكحله..مرت علي ربعنا..
شبه الورود ياهلا..لو كان بتسكن جنبنا..
سحبتها أختها سلمي بسعاده تتراقصان معا..
علي نغمـ.ـا.ت البدو وأغانيهم
التي عشقوها....
واقترب محمد بحصانه الاسود يتراقص به..
وصوته يشـ.ـدو ويشـ.ـدو وعينيه عليها...
ساجـــــــــده..
كيف الغزال بمشيتها..تمشي علي خطوتها..
الله علي بسمتها...بسمه تداوي جـ.ـر.حنا...
أم العيون..مكحله..شبه الورود ياهلا..
اقترب عدنان الذي يشـ.ـدو بحنجرته من ساجده..
يتغني بعيونها...
يشهد الكون علي عشقه لها..
اختبأت هي بفريده الضاحكه بسعاده علي عشقهم الفاضح..
تصفق بيديها وتضحك من خلف
اليشمك البدوي وجلبابها..ذات الالوان المبهجه
لقد أغدقتهم سليمه بالعديد منه... وكم أحبو ارتدائه
بتلك التجمعات الليليه..
تشبه ورود الندي..ماكيف عيونها حدي..
ياريت قلبي تسعده..ابنظره تجدد فرحنا...
الله عليها صغيره..هواها جلبي حيره..
وعاااه الليل وسهره...ياريت بتسهر زينا...
ام العيون مكحله
ساجده..وااه يادكتوره..شفتي جليل الحيا كيف عم يتغزل..بعيوني...
سحبت فريده اختها بجوارها ونظرا لبعضهم بخبث علي ساجده...
وانفجرا ضاحكين من وجهها التي يشع وهجا كالنار التي يلتفون حولها...
ساجده...عم تتمسخرو علي...
انفجرا ضاحكين أقوي...وأقوي..
اقترب عدنان..ماسكا..بقلبه..منهم...بعدmا لمح
خجلها..
عدنان..احكولها ان الجلب مال...والشوق اضناني..
جولوها..تتغني بالموال...وترأف بحالي..
عاشج انا ياناس...
وعشجك ياساجده كيف النخل ده عالي...
فريده...ياسيدي ياسيدي..مـ.ـا.تخف ياعم عدنان....
البت بتتكسف..
عدنان..بهياام..
جلبي احترق..صوتي انخلع....وبعشجك..
قلبي انحرق
ساجده..لفريده...ياو.جـ.ـعه مطينه..بوي لو لمحني..هيقطع خبري..
جوليله يمشي يافريده..
ضـ.ـر.ب بنوبته...علي الارض..
الراوي.. وااه ياعدنان..جلتلك مالكش صالح بساجده...
عدنان..بهياام...رايدها تكون حلالي...ليش ماعم يرضي بيا بوها...وبالاصل يكون خالي..
الراوي...بابتسامه...عاشق ياعدنان..
عدنان..جوي..جوي..ياشيخنا..
الرواي..همل البنيه..وعود لحالك لساتها صغار
عدنان بتنهيده..صابر وراضي..راضي ياساجده بانتظارك ولو ضاع عمري بعشجك الغالي..
عدنان...30سنه..فارس بقبيله الراوي..رجل المهام التجيله زي مابيجوله الراوي..
بيتغني بالمواويل...عاشق للخيل..وتروديهم..
عاشق ولهان...
ساجده..بنت خاله وهدان..بيعشجها..عشج نار..ومابيفوت ليله الا وبعشجها بيتغني.. عالربابه
حولين النار..
18سنه...وحيده أبوها....بيغار عليها من عدنان..
ورغم ان القبيله بيتجوزو صغار الا انه رافض يجوزها لابن اخته اللي عارف انه بيعشقها..
وهي بتعشقه.. بس تحكمـ.ـا.ت وخلاص كيف مابيجوله الراوي..
ــــــــــــــــــــــــــــ
محمد يامحمد..تعالي هنا..
محمد..يافريده شويه بس..وجاي..
ضحك الراوي....سيبيه يابتي..يجل ما جلبه يجوي..
فريده..بسعاده...مش مصدقه ياجدي..
ان ربنا جمعني بيهم بعد سنين.. بخاف عليهم اوي غـ.ـصـ.ـب عني..
مش عارفه أشكرك ازاي لولاك بحياتنا...
ماكناش اجتمعنا..
ربنا يخليك لينا ياجدي..
ويخليكي يابت الغالين..انتو نورتي حياتنا ومليتو علينا الدنيا..
سكتت بسعاده وشردت بما حدث منذ سته اشهر وكيف اجتمعا..
flash back..
مر أسبوعان عليها هنا..لم يحادثها بهم راجي..
كما اخبرها..
ولم تأتي والدتها ولا أشقائها... كما توقعت..
هي سعيده وجدا هنا لقد بدأت حياه جديده مختلفه كليا عن ماكانت تعيشها..هنا تشعر بالحياه وبالكمال..
تشعر بالحب التي افتقدت له علي مر عمرها..
ولكن هناك غصه بقلبها لا تعلم مصدرها..
اقتربت سليمه تلك المرأه العجوز الحكيمه..
بحنانها التي تحمله بقلبها..لم يرزقها الله بالاطفال.....
زوجها كان عقيما خيرها واختارته هو...
طفلها وابنها..اكتفت به عن الدنيا وملذاتها فرضاها الله بعشق تلك الجموع لها...
جميعهم ينادونها بامي...
سليمه...مالك ياجلبي..
فريده..قلبي مشغول اوي وقلقانه يا خاله..من يوم ماعم راجي مشي ولا حس ولا خبر..خايفه يكون حصلهم حاجه...
سليمه...فعلا يابتي الراوي جلج وبعت عدنان..يتعسس هنيك واليوم ان شاءالله
بيجينا الخبر اليقين..
فريده باستغراب... وتساؤل عدنان مين..؟
سليمه..عدنان دا يابتي فارس مغوار بيعشق الخيل والمواويل..عاشق للرحله والترحال...بس من يوم ماجلبه عشق وهو مرابط القبيله.بيجري وراها يمين وشمال..
فريده.. بذهول هي مين وللدرجه دي...
سليمه. وأكتر..
.بابتسامه... أكملت..
متستغربيش اكده..
من سيره العشج اهنه..
كل اللي هنا عشاج..
فريده.. معقول..
سليمه.. هحكيلك حكايه المزرعه مع العشج وكيف ابتدت..
رفعت يدها مشيره علي البراح.. الواسع..
شايفه البراح دا كلياته...جدامك...
..كان فراغ..عشت عمر كبير من عمري
في ترحال اهنه واهنه... مع قبيلتي..
لحد مافي يوم اتجابلت انا وياه...
كان فارس واعر مابيخافش..
صوته عالي...في الحج..
وبليله من ليالي الانس اجتمعت جبيلتي مع جبيلته...
بمكان واحد..و.جـ.ـعت عيني في عينه لاول مره وهو بيتغني عالربابه..وصوته كان بيشج سكون الليل بمواويله..
ساعتها كأن سحر وربطني بيه...
ارتبطت جلوبنا بعشج من نار لا اني جدرت ولا هو جدر عالبعاد..
دارت خلافات..ومناوشات بين الجبايل..
لان مابيصير البنت تتجوز من غير جبيلتها..
بس اني اتنمردت...واخترته هو...وجدام عشجنا المفضوح اللي صارت تتغني بيه الجبايل..
اضطروا يجوزونا...بس كان التمن..ان القبيلتين..اتبروا مني ومنه...
وجتها ظهر جدك كيف أبطال الحواديت كان هو والراوي معارف اتصادفو بيوم بترحال القبيله
وصار بينهم عشم كبير.. ومصالح..
لجأ ليه الراوي وهو مخذلوش..وبقرش من الراوي وبقرش من جدك..اشتروا قطعه ارض اللي عليها القصر ده..ويوم بعد يوم صارت مزرعه كبيره..كيف ماانتي شايفه..
ربنا ماأردش لينا الخلف والعوض....جالي اختاري..
وأنا اخترته هو..سندي وعكازي..في وقت المرض والتعب بلاجيه جاري..
كبرت عيلتنا بالعشق والعاشقين..
ماني مخبرتكيش ان الراوي بعد اكده..
فتح بيبان المزرعه لكل العشاق المنبوذين...كيف حالاتنا.......يدخلها العشاق.... حياري تايهيين.. خايفين.. ونجوزوهم..وتكبر عيلتنا فرد جديد..
الراوي عودهم اللي يعشج يصـ.ـر.خ بعلو صوته
ويجول انا عاشج...
ويكون له كيف ماراد..مافي غـ.ـصـ.ـبانيه...ولا جواز وخلاص..
كل اللي انتي شيفاهم جدامك دول..عشاق اما منبوذين..او حكم الهوي عليهم..ولساتهم حيرانين...
اهنه..كل الجلوب نضيفه..لساتها بخيرها...
المدينه العاشجه كيف مابيجولو..
فريده..بانبهار...مردده المزرعه العاشقه...
سليمه..أيوه يابتي..مزرعه العشج والعشاج...
وعدنان الفارس..عاشج ولهان لساجده وهدان...
لا طايل سما ولا ارض..
من يوم ماعشج وهو بيتغني بيها كل ليله عالرباب ياجل مايحن أبوها بيوم.....وينول هو المراد...
وعلي وهج حكايات الجده..
نامت تلك الليله بسلام و سليمه...تقص وتقص عليها..من الحواديت أقواها..
الا ان اتي المرسال.....وانقلبت الاحوال..
قـ.ـتـ.ـلت والدتها..واتهم راجي بها...يسجن راجي...ويقـ.ـتـ.ـل بالسجن...وانتهت الحكايه قبل البدايه...
بكت وبكت..حالها ومراره الفراق...
الي ان فاجأها الراوي بعد شهرا من وفاه والدتها...بعدmا يأس من أن تجف دmـ.ـو.عها... وذبلت هي..
فاجأها.. بهم..اشقائها.....
بهم تفتحت دنياها وازدهرت الحياه..
هنا ابتداو جميعا حياه جديده...عهدا جديدا...
تناسوا به الماضي..واتخذوا من وصايه والدتهم...منهجا...فليدعو الحقد والانتقام جانبا...
وليحيوا سعداء...وليتركوها لرب العباد...
ولكنها تعلم ان الراوي..يضمر بنفسه شيئا...يريد الانتقام ويعد عدته.. ولولاه ما دربهم علي ثلاثتهم علي القتال وحمل السلاح...وركوب الخيل كالابطال..
back..
تنهدت بحب..وابتسامه سعيده..فرحه...لقد عوضها الله بأكثر مما تمنت يوما...والحمدلله..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمنصوره..
تجلس علي كرسي المطبخ تبرد اظافرها...ببرود...
تملي اوامرها عليهم... بعدmا نالت منهم وتزوجت احمد..
روان..ايه القرف دا مـ.ـا.تشهلي ياست امل..زمان الرجـ.ـاله جايين..
شهلي كدا..
امل..بكـ.ـسره..مانا خلصت اهو ايه تاني...
روان..نعم..خلصتي ايه والمواعين دي.....
أمل..لا بقي انا زهقت اعملي انتي..
روان بخبث...انتي بتعلي حسك عليا...تؤتؤ..بلاش ياحلوه ماانتي عارفه اللي فيها..
بمكالمه مني صورك الملط هتلف البلد كلها...
فاقصري الشر احسنلك...وكفايه اني سيباكي خارجه داخله مع سي عصام..هااا فهماني طبعا
أمل...بخوف..خلاص خلاص..هعمل اهو..بس بلاش ياروان عشان خاطري..
روان بقرف...اشتغلي وانتي ساكته..
خرجت وتركتها تبكي مراره أفعالها...لقد وصلت لامل صورها مع عصام..وهو من فعلها...وغدر بها...
ومع ذلك مستمره معه...
يهددها...وكل مره بفيديو جديد وهل تستطيع الكلام...
تنهدت وأكملت...ولكنها شعرت بذلك الدوار اللعين الذي يراودها منذ اسبوعين..
تركت مابيدها..متذكره..
ولطـ.ـمـ.ـت خديها...
امل...يلهووي..يلهووي لاكون حامل...دي بقالها اسبوعين مأخراني..
يخرااابي..يخرااابي...يافضحتك ياأمل..يافضحتك..
دخلت والدتها.....مالك يابت ياأمل..بتعيطي ليه..
أمل..بـ.ـارتعاش وبكاء..ابدا
ياماما انا بس مخـ.ـنـ.ـوقه من روان وعمايلها...انا زهقت..
الام..ومين سمعك اتمسكنت لحد مااتمكنت..
بس علي مين...زي مادخلتها هخرجها..زيها زي غيرها..
امل بلهفه..غافلين عن تصنتها عليهم..
الام..اني خدت أطرها وهروح للشيخ مجاهد اللي في البلد اللي جنبينا يزرفها عمل ونخلص منها..
امل..ياريت ياماما..وياريت لو يقضي عليها ونخلص منها..
الام...هيحصل يابت..هيحصل..
أمل..بتردد..بس أني ياماما اسمع ان الشيخ مجاهد ده مبيشتغلش الا علي نجاسه..
الام... بضحكه رقيعه وماله.. نجاسه نجاسه...
امل...بصدmه..بجد..
الام..سيبك انتي بس.. انتي غطي عليا بكره وقولي لابوكي امي راحه لخالتي المحله.. فاهماني..
امل..فاهماكي ياامه..
روان..بغيظ..ساحر ومجاهد ههههه ان موريتك انتي وبنتك مابقاش انا..اصبرو عليا...
ال مجاهد ال..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التفت بخوف ورائها..منه هو..يلاحقها بكل مكان..خائفه منه وبشـ.ـده..
سمعته السيئه..تلاحقه بكل مكان..
ياسمين..انت عاوز مني ايه ياعصام..ابعد عني..
عصام..بحبك ياياسمين..
ياسمين..وياترا النغمه دي قولتلها لكام واحده..ابعد عني الله لا يسيئك..
اني معنديش الا شرفي..ابعد عني..
عصام..بحب حقيقي لها...والله بحبك ياياسمين..انتي ليه مش مصدقه..انا عمري مهأذيكي..صدقيني..
ياسمين..وانا مبحبكش انا بخاف منك برتعش لما بلمحك...انتي بتخوفني..ابعد عني..
جرت من امامه..مسرعه...
ياسمين..اخت فريده ابنه عبدالله وشريفه.. جميله رقيقه كالورده بجسد مهلك..جعلها مطمعا للجميع...
بالصف الثالث الثانوي....
جرت وجرت الي ان اصطدmت به هو..
عابد. وهو يلقفها بيديه..
.مالك ياياسمين بتجري ليه كدا..
رفعت نظرها بفرحه له...عابد..انت..
عابد..اه ياياسمين مالك في حااجه..
لمحته يأتي خلفها..فامسكت بيد عابد بتـ.ـو.تر ونظر خلفها وجده هو..
عابد بغيظ..بيضايقك..
سحبت يده..تعالي نبعد من هنا..واحكيلك الله يكرمك ياعابد..
رمقه بغيظ وصار بجانبها..
واشتعلت عين الذئب خلفهم بحده...
عصام..ماشي يا ياسمين عامله شريفه عليا ومدوراها مع عابد
ماشي.. ماهو يانا يامفيش.. ومش هخليكي نافعه لحد غيري..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسوهاج...
بالمجلس الكبير الملحق بالدوار الخاص باجتماع العائله.. جميعا...
يجلس الجد واضعا راسه علي نبوته بحـ.ـز.ن وشرود..
بعدmا فقد روحه بفقد ابنته وابنائها...
تباعا...
كبر عمرا. فوق عمره بفقد ابنته الحبيبه وهروب احفاده...
لم يعد يريد شيئا الا لقياهم والاطمئنان عليهم..... أين رحلو..
وكيف يعيشون..
أصبح هيكلا بلا روح..
يجاوره يسارا ابنه سويلم.. الذي يجلس بفخر..
بانتظار لحظه التتويج وحفيده فهد بجانبه..
وعلي اليمين كيان بجلبابه الصعيدي....وباقي افراد العائله...
صدح صوت واحدا منهم بغل..بالمجلس..
اسمع ياشيخ احنا سكتنا كتير احتراما ليك لكن بت ناديه..لازم وأدها...هـ.ـر.بت..وجابلتنا العار..
لازم نحلل دmها..
شخص اخر...صوح..جابتلنا العار احنا الفهايده..مفيش مره حطت راسنا بالطين..الا بت ناديه..
علت الهمهمـ.ـا.ت..ودارت الاحتجاجات بين رافض وبين مؤيد..
كيان بصراخ..وحده...اسكتو...اظاهر ان نسيتو اصول المجلس..
مافي حدا بيعلي حسه علي حس الكبير..
واللي صار..صار والامر يخصنا احنا...وبس..
واحدا منهم....كيف ده ياكيان ياولدي.
.بنت ناديه بنتنا..والعار طايلنا وطايل بناتنا...
كيان..بحده..وقوه..جلت خلص الحديت..وانتهينا منيه..
سلمي واخوها يخصونا احنا وعار ايه اللي بتتحدتو عليه سلمي ماهـ.ـر.بتش بخطرها..هـ.ـر.بت من الظلم والمراره اللي عاشوه اهنه بيناتكم..
وانتو زي مابتجولو اهلهم وناسهم..
صمت الجميع....وساد الصمت المجلس..الي ان قطعه الجد..
الجد راشـ.ـد...خلص خلصتو تقطيع في بتي وبناتها وابنها..
ممرعينش حرجه جلبي وجهرتي عليهم...
سكت الجميع بخزي..
الجد بعزيمه...اني لساتي موجود...وطول ماني موجود..ماحدا بيجدر يمسهم بشي..
والموضوع اتجفل علي اكده..
واي حد هيفكر يمسهم بكلمه هيواجهني اني..
فاهمين ولا لع...
وافقه الجميع وهل يجرؤ أحد..
عموما اني اليوم جمعتكم ياجل...شي تاني..
اليوم هسلم مهام العيله وهمها لغيري..
وكلمته هتبجي سيف علي رجبتكو..
علت الهمهمـ.ـا.ت بينهم...علي من سيفوز أخيرا
باللقب
الكل يمني نفسه انه هو....
الجد..من اليوم كيان حفيدي هو الكبير واني بضهره اي حاجه تخص العيله
كبيره كانت ولا صغيره..هو المسؤل عنيها...
علت الاعتراضات..فخبط بنبوته الارض..
خلص الكلام..وانفض المجلس..
انتهي المجلس..وتبقي هم فقط..
الجد..وابنه وحفيديه فهد وكيان..
سويلم بحده...ازاي ده يابوي..ابني يبجي كبير عليا.
اني المفروض ابجي الكبير من بعديك..
الجد..بحده..واني لساتني عايش..ممـ.ـو.تش..وبيدي بسلم كيان المجلس..وامور العيله..واي حد عنده اعتراض يوفره لنفسيه ياولدي..
اندفع سويلم بحده للخارج يتحسر علي ضياع اماله..
تبقي فهد الجالس شاردا بها منذ رحلت..واين ذهبت..
قلبه مشغول بها...جافاه النوم منذ رحلت..
هل عشقت غيره...هل هـ.ـر.بت معه..
والي هنا واشتعلت بقلبه النار..
وكيان الشارد..بعظم المسؤليه..وحياته الجديده..
وبها..هي..
وما عرفه اخيرا عنها.....وأخيرا بعدmا علم طريقها...
وما عرفه..وماسمعه...وهروبها الكبير...
فريده..حبببته...
أغمض عينيه بو.جـ.ـع..وحـ.ـز.ن...
الفراق نصيبهم وان كان اللقاء بالامس أمنيه فاليوم بات استحاله..
الجد بهدوء...انتهي سهادكم ولا لسه ياولاد سويلم..
انتبهو عليه...
كيان.. بانتباه..
معاك ياجدي....مش شايف انك استعجلت شويه ياجدي بموضوع المجلس دي..
الجد...بتعب..اني كبرت ياولدي وهمي عم يكبر..
وفراج الاحبه ضناني..
خايف يجي اليوم ومن شرودي بهمي
مااحكم بالعدل بيناتهم..
انما انت لساتك بخيرك ياولدي..سيبتلك الحكم..احكم بالعدل..بالشـ.ـده اوجات وباللين اوجات..
عارف المسؤليه كبيره عليك وانت باجده هترتبط باهنه..بس اهنه الاصل ياولدي...ومهحرمكش من اللي انت رايده ابدا..
افضل اهنا وروح وتعالي عليا وافتح فرع ليك اهنه ببلدك ياولدي...
وانت يافهد...آن الاوان ياولدي تجف بظهر خوك وتحميه..مترميش ودنك ياولدي للحريم وحواديتهم...
فهد.. بخزي .امرك ياجدي.. عندك حق..
مد الجد يده...يستقبل وحدتهم..
وبمحبه وضعوها بيده..
اليوم عاهدوني..تبجوا ايد وحده..ضهرك بضهر خيك. يافهد...مايهزكم ريح..
كيان وفهد..نوعدك ياجدي..
االجد..توعدوني..فريده وسلمي ومحمد بعيونكم..دورو عليهم..ودورو عالحجيجه..
كيان..لساتك ممصدقش في راجي ياجدي..
الجد بتنهيده...لا يمكن يعملها ياولدي..والا مكنش انجتل قبل مايستجوبوه ياولدي..
مسير الحجيجه تظهر ياولدي..
المهم.. دلوك.. اوعدوني..
فهد وكيان..نوعدك.ياجدي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمزرعه العاشقه..
هبط من علي حصانه بسعاده..
بعدmا لمحها جالسه
مع سليم الصغير وسيليا
بجانب غرفه الكشف التي بها فريده..
شعرها الغجري انسدل من تحت حجابها..
نظر لها بغيره ودارت عيناه هنا وهنا وجد الجميع نساء باطفالهم..
آتون لفريده باطفالهم..
اقترب منها...هامسا بحده..
داري شعرك.اللي كيف وهج النار ده يا ساجده..والا خدتك دلوك لداري علمتك كيف الحشمه بتكون...
انفلجت من مكانها..وارتعبت..
ساجده..عدنان..انت..اهنه..
عدنان...داري شعرك ياساجده......ملكي ما بيشوفو غيري..
ساجده..بعدmا لملمته من تحت حجابها...استحي ياعدنان..وفوت من اهنه..لاحسن بوي يلمحك..وتجيد النار..
عدنان..النار جايده بجلبي ياساجده...مـ.ـيـ.ـتا تحني علي..
ساجده بخجل..وايش بيدي..لو كان بيدي كنت جارك ومن زمان..
عدنان..بسعاده..صوح ياجلب عدنان..
ريداني كيف ماني رايدك..
ابتسمت بخجل..وسكتت..
عدنان..بيجولو السكوت رضا وجبول..
جبلاني ياساجده..
ساجده..جبلاك من جلب جلبي ياعيون ساجده..
صدح صوته الغاضب قاطعا لذه الاعتراف..
وهدان هادm اللذات ومن غيره..
والدها..
صارخا به..
عدنااااااان....
قفز مسرعا علي حصانه...متمتما...ياويلك ياعدنان..
ضاعت الفرحه..وكلتك للرب ياخال...
ساجده بسعاده..الله يرحمك ياعدنان..
عدنان وهو يلكز حصانه.. راحلا
...فداكي ياروح عدنان..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بيقولو العشق وسط النار
بسمه بتيجي بعد مرار..
ضحكه صافيه..وسط شجار...
فرحه جديده وسط الدار..
عشاق اتحدوا بعد فراق..
وبينهم تبدأ الاشواق..
أنا العاشق أنا الولهان..أنا الحـ.ـز.نان انا الفرحان..
أنا التايهه وبعيونك لقيت عنواني..
أنا العاشق..وبين ايدك واحد تاني..
عاشق..بيتغني بمواويلك...
.تايهه وعنواني مابين ايدك..
أنا العاشــــق
↚
بين ايدك واحد تانـــــــي)
(من رحم الالم يخلق..الامل)
جالسا بمكتبه بمتجره الجديد
الذي أنشأه من ماله الخاص واستأجر شقه هنا بجواره.. مبتعدا عن عائلته.....
بالامس حينما التقاها وحكت له سبب اندفاعها واحتمائها به فارت دmائه..واشتعلت الغريزه بقلبه مجددا لتلك الصغيره بنظره...ولولا خوفه علي سمعتها وخصوصا بمنطقه كمنطقتهم..لاردي ذلك الحقير قتيلا..
ولكنه طمأنها واصطحبها لمنزلها بأمان..وحينما عاد كلف شخصا موثوقا به لمتابعتها ذهابا وايابا..
دخل مسرعا علبه..ألبكه..
مسعد..الحق ياعابد..الحق..
عابد..بلهفه..في ايه يامسعد..ياسمين جرالها حاجه..
مسعد..ياسمين...كانت مروحه من الدرس وانا وراها زي ماقولتلي فجأه جت عربيه في ثانيه زي الصاروخ..خـ.ـطـ.ـفتها ومشيت...
عابد..بصراخ..خـ.ـطـ.ـفها فين..وانت سيبتها وجيت ليه..
ياااغـ.ـبـ.ـي..
مسعد.اهدي ياعابد..انا قطرتهم بالفذبه..وجيت اقولك..يالا بسرعه المكان بعيد..
انطلق خلف مسعد..صارخا به ان يسرع..
بسرعه يامسعد..بسرعه..اه يابن 🐕 ياعصام..
هقـ.ـتـ.ـلك..
مسعد..انت عرفت منين انه عصام..
عابد..اخلص بسرعه...
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بأخر البلده..بمنطقه زراعيه ببيت قديم نسبيا يطل علي مقابر البلده..
حيث ألقي بها الخاطفون..أرضا..بذلك المنزل
دmـ.ـو.عها المقهوره تسيل من عيناها يشاركها كحل عيناها الاسود الحزين المرتعب كقلبها المذعور..
ماذا سيفعلو بها..
صرخت وصرخت..وهو ينظر لها كالذئب من خلف ستار قديم متهالك..
قلبه حزين كحـ.ـز.نها...ولكن لابد وان تكون له..قلبه المريـ.ـض بها..يـ.ـؤ.لمه..علي صرخاتها المفزوعه...
يعشقها ويهيم بها...
ولكنها تكرهه وتكرهه بشـ.ـده...
ضـ.ـر.ب برأسه الجدار...
صارخا بصوته المخنووق..
اسكتي اسكتيي يا ياسمين...انتي اللي وصلتينا لهنا..
انتي..
سمعت صراخه عليها فعلمت انها النهايه...
ياسمين..بـ.ـارتعاش...عصام انت..انت اللي خـ.ـطـ.ـفتني..طب ليه..
اقترب منها..خطواته البطيئه التي تتقدm منها...كانت تدب بقلبها الرعـ.ـب..
لم تبغض شخصا بحياتها كما تبغضه..
جلس علي ركبتيه أمامها...الجو حار للغايه..
عرقه الذي سال علي جبينه ووجهه شارك دmـ.ـو.ع عينيه..
عصام..بو.جـ.ـع..ليه محبتنيش..
بقالي سنين مستني اللحظه اللي تقوليلي فيها بحبك ياعصام..
خايفه ليه علي طول مني..
ارتعشت وارتعش كل شئ بها ودmـ.ـو.عها تسيل وتسيل..
وخرج صوتها مهذوذا يزيد من عـ.ـذ.ابه ومراره...
أنا بخاف منك.اوي ياعصام..
عصام..بصرااخ..لييييه..أمسك يدها المرتعشه بحده..
بصيلي ياياسمين وقولي ليييه..
دانا حياتي وقفه عليكي...قلبي دا مدقش ولا ارتعش غير ليكي..
لو طلبتي الدنيا بحالها هجبهالك..
ياسمين..الدنيا اللي بتجي من عرق الستات وتهديدهم متلزمنيش ياعصام...
دفعها بحده..صارخا بها.....وسي عابد بتاعك هو اللي شريف..
هاااا...شريف اومال لو كان منمسكش مع المحروسه اختك..
ياسمين..بصرااخ..اخرس اختي اشرف منك ومن عينتك..وانت عارف دا كويس..
ولا ست امل اللي انت مدورها معاها والبلد كلها عارفه مقلتلكش ان اختي بريئه..
منكو لله..
عصام..بدافعي عنه بحرقه اوي..بتحبيه..
أمسكها من حجابها...بتحبيه..عاوزاه..انا بقي هخليكي متنفعيش غير ليا انا...
انا بس ياياسمين..
ياسمين بصراخ..ابعد عني ياعصام انا مبحبش حد..ابعد.
ابعد وحياتي عندك ابعد ياعصام متخلنيش اكرهك..
أرجوك.
عصام وهو يخلع ثيابه ويكتفها اسفله بقدmيه...
يعز عليا و.جـ.ـعك ياقلب عصام...يعز عليا تتحايلي عليا وأرفضلك طلب..بس انتي اللي اضطرتيني لكدا...
ياسمين..بصراااخ...لا ياااعصاام ارجوك. بلاش..هكرهك..همـ.ـو.ت نفسي..
عمري ماهكون ليك...
عصام...المهم مـ.ـا.تكونيش لغيري..
ياااسمين..لاااااا..وضاعت صرخاتها...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
قفز مسرعا...باتجاه المنزل المتهالك بذلك المكان المهجور..
يتتتبع بقدmاه صرخاتها المكلومه..
عااابد..يااااااسميـــــــن..
ويالمراره مصيرك ياياسميـــــن...
انتهي منها وانتهي جنونه....مع ازدياد صياحه من خلف الباب..
لمح نـ.ـز.يفها وعيونها التي أغلقتها مستسلمه كالمـ.ـو.تي..
لملم نفسه...وهز رأسه بجنون..
لالا..ياسمين..ياسمين..أنا أسف..والله أسف..
بصي أنا هتجوزك..أنا عملت كدا عشان تبقي مرااتي...
انتي مرااتي صح..
عابد بصراخ..هقـ.ـتـ.ـلك ياوسـ.ـخ..مش هسيبك..
اندفع الباب بقدmه فتركها مسرعا ورحل من الشباك يجري وسط المزروعات..الي ان اختبأ بالمقابر..
فسخ الباب بقدmه...ودخل مسرعا يبحث عنها...
التفت لمسعد قلبه يخبره أنه لا يجب ان يكون معه..
مسعد استني انت هنااا.
مسعد...امرك..
دخل وفزع..وياليته ما دخل...
أغمض عينيه..بحـ.ـز.ن..واقترب ململما جراحها..بيديه..
كابتا غليان قلبه بقلبه..ودmـ.ـو.عه أغلقت لحيته..
قبل رأسها..هامسا..
سامحيني ياياسمين مقدرتش احميكي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسوهاج..
خلاص ياولدي..راحل..
أيوه ياأمي..شغلي متعطل ولازم اسافر ضروري..
زينب وهي تناوله ملابسه..
هتغيب كتير ياولدي..
كيان..مش عارف ياأمي..دعواتك..بس..
وخلي بالك من نفسك...ومن صحتك
زينب..بمراره..معنتش عايزاها ياولدي..بعد مارحلو الحبايب..ياولدي..
كيان..باصرار..وحياتك لجبهوملك ويرجعو لحـ.ـضـ.ـنك من تاني..
زينب..جد ياولدي..
كيان...جد الجد..كمان..انا مش ساكت وقريب اوي هوصلهم...بس خلي بالك انتي من نفسك واوعاك تجيب سيره عنهم قدام عمتي وبناتها او جدتي سعديه..
زينب...حاضر ياولدي..مهجولشي طمنت جلبي..الهي يريح جلبك ويراضيه ياولدي..
كيان بابتسامه..الله علي دعوتك ياأمي..ادعيلي بيها دايما..
ادعيلي وقوليلي ربنا يبرد قلبك ياكيان....
ادعيلي وحياتك ياأمي..
زينب..بحـ.ـز.ن..ربنا يجربلك البعيد ياولدي..وينولك اللي في بالك..
ويجي اليوم اللي تلاقي اللي تخـ.ـطـ.ـفه
واشوف عيونك بتضحك.وبتلمع من العشج لمعان..
كيان بتنهيده. وبغصه .امين ياأمي..امين....
تركته والدته واقترب جالسا علي طرف فراشه بحـ.ـز.ن...
مخرجا..سلسالا من خلف قميصه الفاخر..ممسكا به..
سلسالا باسمها..فريده...
شاردا بذكراه..
flash back..
هاتي ايدك يافريده متخافيش..
فريده بخوف..هنروح فين ياكيان انا خايفه..
كيان بابتسامه علي خوفها وجبنها.
خلاص انتي حره .واقترب مسرعا حاملا اياها من خصرها..كالاطفال..كريشه خفيفه هي..
فريده..عااا..هقع..هقع..
كيان.. وهو يضعها بحرص علي باب الطائره..الخاصه بعائلته....
انا افديكي بعمري يافريده..قبل مـ.ـا.تقعي أكون انا بدالك..
رمقته بتلك النظره التي تجعله بدنيا اشبه بدنيا الحكايات..
مبتسمه بوجهه..مطلقه بوجهه كلمتها القـ.ـا.تله..
بحبك ياكيان..لو مر سنين وسنين..وبقيت عجوز ومكحكح هفضل احبك زي اول يوم.
امسك قلبه متأوها..بو.جـ.ـع..هامسا ببحته القـ.ـا.تله..
دوما مـ.ـا.تخبره الا يتحدث بها..
اد كلامك يافريده..
فريده بجرأه نادره..أده وأده وأده..
انتشلها من علي الارض زارعا اياها بين أحضانه هامسا لها بكم هائل وهائل من كلمه احبك..
أغلق باب الطائره راحلا بهم لمكان..يشهد مغامره جديده لمغامـ.ـر.اتهم..المـ.ـجـ.ـنو.نه...
علي أرض دهب الجميله حطت طائرته الخاصه..
وعلي رمالها الذهبيه..باحدي شواطئها الفيروزيه..
جرت هي بسعاده طفله وهو خلفها...
عادا كطفلان صغيران..معها ينسي نفسه..
وقوانين عائلته العقيمه...وانه هو كبير العائله..وتحكمه العادات والتقاليد..معها يرجع شابا لم يكمل العشرين
صغيرا يعيش مراهقته معها لاول مره بعمره..
استدارت تلهث بسعاده وخانتها قدmاها فجلست علي شاطئ البحر بتعب واجهاد..
جلس بجانبها...راميا بحمل ظهره للخلف..ملقيا بجسده علي الرمال..
فريده بضحكه سعيده...وهي تميل برأسها علي وجهه..
تحدثه بشمـ.ـا.ته كطفلها الصغير..تعبت ياصغنن..
كيان..وهو يصارع خصلاتها التي حاوطت وجهه من جميع الجهات...
ابعدي شعرك دا يافريده قلتلك لميه متخرجيش بيه كدا..
وبعدين مش وعدتيني تلبسي الحجاب..ايه بقي فين راح الوعد..
فريده..ببراءه..أنا لسه صغننه...بص يوم فرحنا اوعدك هلبسه..
كيان..بحده..وانا لسه هستني يوم فرحنا يكون الكل شبع منه..
فريده..يووه ياكيان بقي..هي دي كل سنه وانتي طيبه..
انهاردا عيد الحب..
كيان..بتنهيده...وانا هغلبك يعني..ماشي يافريده..بس تبقي مراتي وانا أمشيكي عالعجين متلغبطيهوش..
فريده..بسعاده..الله امتا بقي يجي اليوم دا وابقي مراتك..
كيان بغصه..يريد ان يخبرها وخائفا من رده فعلها بالاخير لابد وان تعلم انه زوجا لاخري وان كان لا يحمل للاخري شيئا..لابد ان تتفهمه وتعلم انها زوجته من قبل ان يلقاها هي..
لقد اجبره والده من شهور علي كتب كتابه من ابنه عمته سلوي..
سيخبرها وانتهي الامر..
التف لها...وجدها تعطيه هديه صغيره بيديه..
كيان..ايه دا.
فريده..بحب..كل سنه وانت معايا..فتحتها وطل منها سلسالا فضيا مزرقشا باسمها...
فريــــــــــــــده..
لمعت عينيه بفرحه...
فريده..عشان تفضل فاكرني..تفضل لابسها دايما...
اليوم اللي هتقلعها فيه...هعرف ان معدش ليا مكان بقلبك..وساعتها هنساك زي ماهتنساني..
كيان..بحـ.ـز.ن..فريده أنا..
عاوز اقولك حاجه مهمه..
وضعت يدها علي فمه مسرعه..لو هتقولي حاجه تزعلنــي..بلاش..مش عاوزه حاجه تنكد عليا انهارده..
وبهمس توسلته..
أرجوك ياكيان..
تنهد يجبر نفسه علي ابتلاع غصته وارتدي سلسالها بعدmا جعلته يقسم بألا يخلعها يوما..
أخرج من جيبه شيئا وأغلق بكفيه عليه..
فريده..بلهفه.. وهي تشير علي يديه..
ايه هنا..
كيان..بتلاعب حظري فظري..
خمنت بكل ما كانت تتمناه ورفضه..الا هو..
فريده..خلاص غلب حماري..
كيان طب غمضي عينك..
فريده بسعاده..اهو..
اقترب من قدmها المفروده..والبسها اياه بهدوء وصمت..شعرت بملمس اصابعه علي قدmها..
ففتحتها مسرعه تصفق بيديها..
خلخـــــــــــــال..الله..
كيان..خمنتي كل حاجه رفضتها الا هو...
فريده بسعاده..عشان انت يومها زعقـ.ـتـ.ـلي جاامد..
كيان بحده..ولسه..علي فكره...دا هيتلبس بس ليا..
في أوضه نومي..هااا فااهمه..والاااا.
فريده بخجل..وهي تستقيم مسرعه تجري من خجلها...
فاااهمه..فااهمه بس ميمنعش ان اجرب الجري بيه.
كياان...استني يامـ.ـجـ.ـنو.نه..
back..
ضحك لذكراها..وياليتها كانت دامت..
وياليتها لم تأتي ذلك اليوم للقياه..وياليته اصر علي اخبـ.ـارها ذلك اليــــوم
تنهد شاردا بما عرفه من صديقتها التي مازالت علي تواصل مع حسام..الذي بدأ بقصه حب ملتهبه بعدmا التقته باحدي الكافيهات..
صديقتها ديما...
تزوجت وأنجبت وتطلقت ورحلت لمكان لا يعلماه..
بحث وبحث حتي علم ماألهب قلبه..حبيبته البريئه..اتهمت بشرفها وفضحت ببلدتها..التمعت عينيه بحده وهو يتذكر ماعلمه عن زوجها وما لاقته علي يديه..
كياان..وحياتك عندي لخليه يتمني المـ.ـو.ت وميطولوش..بس ترجعيلي يافريده..
ياترا انتي فين..وفين ألاقيكي...
يااارب..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصلبي ظهرك يافريده وانتي عم تنشني علي النجطه البعيده..
فريده..بقوه...أهوو ياجدي..
الجد..عفارم عليكي..يالا وريني كيف البعيد بيتصاوب..
اعتدلت والتمعت عيناها وهي تتخيل تلك النقطه البعيده هي..تلك التي سلبتها والدتها قبل مرآها تخيلتها شيطانه بأنياب..
وانطلقت رصاصتها تصوب ناحيه قلبها بقوه...
أصابت هدفها مره وأخري الي ان انتهت رصاصاتها..
وهدأت شعله قلبها..
الجد..عفارم يابتي..عم تتعلمي بسرعه يافريده يابتي..
فريده بفخر..تعليمك ياجدي..
ضحك وحط بيده علي كتفها بفخر..تعي يابتي خلينها نعاود..
فريده..يالا ياجدي...
الراوي..جدك بيتعسس بكل مكان مخلاش مكان الا ودور بيه عنك وعن خواتك..
فريده..قرب ولا لسه..
الراوي..وصل لخيط رفيع..ومش بعيد الخيط يكر..
فريده...تفتكر هيقدر يوصلنا..
الراوي..اللي متوكد منه انه اتاكد واطمن ان سلمي ومحمد معاكي..
بس ان يوصل لمكانكم..اهنه..لسه جدامه كتير..
لسه مأنش اوانه...مهيعرفش واصل يوصل ليكو ولا الجن الزرق..يعرف..
الا وجت ما أقرر اني..امتا يبتدي الحساب..
فريده..تقصد ايه ياجدي..
الراوي بشرود..وحكمه...متشغليش فكرك انتي..
يالا نعاودو....
اقترب احدهم مسرعا
عاملا بقصر الراوي العريق..
حمدان..الحجنا ياشيخنا..
الراوي..في ايه يا حمدان الولد جرالهم شي..
حمدان.بنفي..لع دا عدنان..عم يصـ.ـر.خ ولامم الجبيله
وعم يجول..بحبك ياساجده ووهدان بدو يجتله..
الحجنا ياشيخ..
الراوي..همي يافريده يابتي اما نشوف ولد الفرطوس ده..
ضحكت بسعاده وجرت امامه..يالا ياجدي بسرعه..
اما نلحق المشهد من اوله..
ـــــــــــــــــــــــ
في الساحه حيث يتسامرون ليلا..
يقف علي حصانه الصامد
وكانه يعلم بما صاب صاحبه..
يهاوده ثابتا بمكانه...
وصاحبه يقف كالجبل الشامخ..
صارخا بعشقه لها..
عدنان، بهتااف..
جولو لها ان عاشج لها..
عاشج أنا ياساجده.،.ولاجل عيونك الناعسه
بتغني بالمواويل..
في البعد نار بجلبي انا..،.واه لو تجرب المواعيد..
محمد..ياعدنان ياجـ.ـا.مد غنيلها...غنيلها..
سلمي..بتشجيع غني ياعدنان..
ساجده..يافضحتك بالجبيله ياساجده...
جال يغني جال..
بوي هيمـ.ـو.ته..الله يرحمك ياعدنان..
وهدان..فتوني عليه...هجتلك ياعدنان وما بعطيك بتي..
محمد..غني ياعدنان وقول للكل انك بتحبها..
اقترب الراوي وفريده....من الجمع
ومعه صدحت حنجره عدنان..
ــــــــــــــــ
حبيت الحب من عيونك
وبقيت حبيبك مـ.ـجـ.ـنو.نك..
عمري ياحبيبي مافكرت في يوم اني أخونك
وأحب عيون غير عيونك..
ياعيون أخدتني في دوامه..
ياعيون نستني عمري وأيامي..
حبيت الحب من نظراتك
قلبي سحرني ببسمـ.ـا.تك..
غنيت لعودك وحدودك
لكن ما وصلتش لحدودك
ياأجمل حبيب.
.ولا أجمل شاعر يقدر يوصف فيك
ياطيري ياناري ولهيبي..
اوعدني ما تبعد عني ياللي عشانك بغني..
عن حبي في قلبك طمني ياشوج ياحبيبي
وهدان..ياويلك مني ياعدنان..
غني ايش ما تغني ما بعطيك بتي..
عدنان...بصياح..بحبها ياخلج..واللي خلج الخلج بحبها..
جولو لابوها اني بحبها..
علا صوت الراوي....علي عدنان..
ياعدنان..
عدنان..انجدني ياشيخ..
الراوي...ايش راح يكون مهرك اذا بنعطيك ساجده..
عدنان بهيام..فجير انا بأحوالي..
عايش رحال وبيها بيستجر حالي..
قلبي زواد..ومن حبي بسجيها
وارويها بحناني..
اذا بتجبل بجلبي والله من الفرحه
بتتغير احوالي..
واذا ما بتجبل بيمـ.ـو.ت جلبي
ومن الدنيا بتنجطع أخبـ.ـاري..
ردت بلهفه عليه..سلامه جلبك ياروح الروح..
والله ما بريد غير جلبك ياأغلي الغوالي..
بيصير صدرك مخدتي ومن حنانك يكون زادي...
راضيه انا بمرك..وفجرك بيحلالي..
وهدان..بحده..بتكـ.ـسري كلمتي ياساجده...
الراوي...بحده..
من اليوم..
...عدنان لساجده وساجده لعدنان..
اد.بـ.ـحوا الدبايح وعلجوا الانوار.. وبعد يومين،..بيتم المراد..
قفز عدنان من علي حصانه..
مسرعا مقبلا يد الشيخ
ياسلم بجك ياشيخنا..والله فرح جلبي..
الراوي بحده...من اليوم مافي غنا عالربابه
ليوم الفرح ومافي جري ورا ساجده
ممنوع تشوفها الا بيوم العرس..
عدنان بهيام وهو ينظر لها...
كله يهون لاجل عيونك ياساجده..
ضـ.ـر.به الراوي بعكازه...صارخا به..
اتحشم ياولد..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
برافو.. عليك يامجاهد..هو دا..
مجاهد بخبث وهو ينظر لجسدها..
أنا تحت امرك يا ملبن.. عشان ترضي علي مجاهد
وينول المراد
روان..بدلع..انت مبتشبعش يامجاهد..
مجاهد وهو يتحسس بيديه هنا وهنا..
وانتي يتشبع منك ياملبن..
روان....متجاوبه مع لمساته التي تسكرها..
طب ايه هتخلصني منهم امتا...
مجاهد..هي جلسه كمان..وتبقي رقبتها في ايدك..
روان...وانا بين ايديك يامجاهد..
مدام هتخلي رقبتهم تحت ايدي..
مجاهد...انتي بس ركزي معايا
وانا اجبلك رقبتهم ياملبن انتي..
وانغمسا بالحـ.ـر.ام...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بمنزل أمل..
يلهووي يلهووي أنا فعلا حامل...أعمل ايه...
أنا لازم أروحله يتصرف..بس دا مبيردش عليا..
لا مبدهاش بقي انا هروحله دلوقت..
ارتدت ثيابها وجـ.ـسمها يرتجف ذعرا وخوفا...
من مصيبتها.....
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد يومين...
بالمشفي..
يجلس واضعا رأسه بخزي
وحـ.ـز.ن من فضيحه ابنته.. وما جري له..
وبجواره والدتها..تبكي وتصفع خديها...
شريفه..يامرك ياشريفه..يامرك..
يقف يستند بيديه علي الحائط ناظرا للفراغ..بشرود..
لم يستطع ان ينقذها لقد وصل متأخرا بعدmا ذبحها ذلك الوغد وتركها غارقه بدmائها وهرب...
حتي ذلك البيت الذي وجدها به...لم يكن ملكا له..
جلبها مسرعا..للمشفي نازفه...منظرها لا يغيب عن باله وعقله..
حتي والدها المتخاذل دائما بحق بناته..
رفض أن يبلغ عنه...
ولكنه يقسم سينتقم ولو بعد حين.
اقترب مسعد منه..فساله عابد بلهفه..
هااا يامسعد عرفتله طريق..
مسعد..فص ملح وداب....حتي امه متعرفش عنه حاجه..
أومأ برأسه..
وقد اهتدي عقله لحل ولابد منه...
اقترب من عبدالله الجالس بحـ.ـز.ن..
عابد..عم عبدالله...
رفع عبدالله رأسه بهم..ايوه ياولدي..
عابد...أنا عاوز أتجوز ياسمين..
ـــــــــــــــــــ
بعد ساعات..
بمنزل عبدالله
بعدmا سمح الطبيب لها بالخروج..
انتهي..المأذون من كتب كتابهم...بعدmا أطلعوه بكل شئ وذهب..
عابد..أنا هعمل لياسمين فرح الكل يتحاكي بيه ياعم عبدالله بنتك ما يعبهاش شي وانا يشرفني تكون مراتي..
ياسمين بدmـ.ـو.ع توشك عالانهيار..
وضعت يدها علي أذنها... صارخه بهم..
كفايه..كفايه..
مش عاوزه حاجه ولا عاوزه فرح..
مش عاوزه شفقه من حد..سيبوني في حالي..سيبوني في حالي..
انهارت....لقد تعبت..وتشعر بالاشمئزاز من نفسها..
فاقترب مسرعا منها محتويها بين ذراعيه..
دافعا بها لغرفتها..مغلقا الباب خلفهم..
لا يريد غيره يري ضعفها...
غريزه فطريه زرعت بقلبه تجاهها
منذ انتهي المأذون وردد أخر كلمـ.ـا.ته..
يشعر بأنها لا تخص احدا الا هوو...
احتواها بذراعيه...
بكت وبكت..وهو يهدهد بها كطفله صغيره..
ياسمين..انت ذنبك ايه تشيل بلوه غيرك..
مش هيسيبك قالي اللي هيقرب منك هقـ.ـتـ.ـله..
ابعد عني الله لا يسيأك كفياني ذنب نفسي
مش عاوزه أشيل ذنبك معايا....
أرجوك..ياعابد..
عابد بهدوء وبابتسامته
التي تبث الطمأنينه..دائما..
مسح دmـ.ـو.عها بيده ورفع وجهها..مقبلا عينيها
الباكيتان..بحنان.
خلاص هديتي..عاوزك تخرجي
كل اللي جواك مره واحده..
عشان مش هسمحلك بعد كدا..
نزلت دmـ.ـو.عها وارتمت بين ذراعيه..
ياسمين..مش عاوزه فرح..خدني من هنا..
أرجوك ياعابد....
أنا مخـ.ـنـ.ـوقه هنا...حاسه اني روحي بتطلع..
واحتراما لو.جـ.ـعها..
نامت ليلتها علي صدره..ببيته هو...
كطفلته الصغيره...يحكي لها وتستمع
الي أن أغمضت عينيها أخيرا..
مطمئنه..
بين ذراعيه....دقات قلبه العاليه بقربها...
جعلته يدرك أن طريقه معها يشبه السهل الصعب..
وأن هناك بداخل قلبه..زرعه جميله أنبتت به..
زرعه اقـ.ـتـ.ـلعها غيره..ونمت بداخله هووو....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تضيق الدنيا دي عليا....
تنتهي حكايه..
وتبدأ حكايه...
ونفتكر اد ايه كانت صعبه النهايه..
تبتسملي وأضحكلك..
تشاورلي علي قلبك.....
أمد أديا وأندهلك...
.بين ايدك لقيت عنواني..
تايهه وعلي شطك....أنا وحداني..
بتقوليلي ايه ذنبك...
.ذنبي اني في عشقك..
انا الجاني......
والله ياعمري أنا الجاني.
↚
(ليت الماضي يعود يوما)
(النـ.ـد.م)
ـــــــــــــــــــــــ
بالمنصوره..
يجلس وبيديه صوره لهم بيوم زفافهم..
صورتها هي... لاول مره منذ تزوجا ينتبه لتلك النظره بعينيها..
ألهذا الحد كان معمي علي عينيه..
لم يلمح دmـ.ـو.ع عيناها
وكانها كانت مساقه للمـ.ـو.ت ليس لزفافها..
التلك الدرجه كانت كارهه.. ناقمه..
أغمض عينيه..
وذاكرته تأبي أن ترحل بذكراها
كما رحلت هي من عالمه.. وبلا رجعه..
ولا امل من العوده يوما
هو من جني علي حياتهم معا...
هو من أساء واهان وغدر..
والان.. جالسا بعد شهور ليست بالكثير..
يشتاقها.... يشتاق للمحه من عيناها..
النـ.ـد.م عنوان ايامه..
ماذا جني غير زواجه من انسانه
اكتشف علاقاتها المشينه وطرقها الملتويه..
وهل يستطيع الكلام..
يعيش ديوثا لها...يعلم بعلاقاتها...ويصمت..
طواعيه..
ماذا جني.. غير الوحده والمرار
سيعيش باقي حياته بلاسند ولا ولد..
تلك الحيه التي تزوجها لا تنجب..
حتي ذكراه من الدنيا تخلي عنهم بدناءه..
ماذا تبقي له.. ومن تبقي بجانبه...
غير كومه باليه من نساء حاقدات.. امه وزوجته واخته التابعه لها.
ارتمي برأسه للخلف.. دmـ.ـو.ع عينينه خانته...
يشتاقها يشتاق وبشـ.ـده...
ضـ.ـر.ب علي صدره.. صارخا بو.جـ.ـع..
انا غـ.ـبـ.ـي.. غـ.ـبـ.ـي.. ضيعتك من ايدي..
أنا غـ.ـبـ.ـي وانتي أنانيه أوي يافريده.. أنانيه اوي..
امسك بصورتها يحدثها كما لو انها تسمعه
لو كنتي حبيتيني بجد.. كنتي حاولتي..
كنتي احتويتي ضعفي.. كنت هتغير عشانك..
بس انتي محبتنيش للاسف..
من أول يوم وانتي مستسلمه
ولا كأنك زهدانه فيا وفي الدنيا..
كنتي ثوري.. كنتي اصرخي فيها وقولي دا بتاعي..
انتي محبتنيش يافريده..
بس انا حبيبتك.. والله حبيتك...انتي السبب..
اللي بيحب بيدافع عن حبيبه
وانتي محبتنيش..
استنيتك تصرخي فيا..تتمسكي بيا
بس سيبتيني أضيع واضيعك من ايدي..
دانا عديت اخويا وانا عارف انه كان عاوزك..
عشان خـ.ـطـ.ـفتيني من أول ماشوفتك..
أنا ظالم..وعارف..بس انتي أنانيه..
ــــــــــــــــــــــــ
بشقه عصام..
تجلس هي تتوسله بخزي..
تتوسل أن يحمي شرفها وعارها..
خائفه..ضائعه..
بقلبها غصه...وفكرها شارد..
يردد..أن كما تدين تدان...
وما فعلته بفريده...رد لها وبأبشع الطرق..
أغمضت عينيها..بقهر...
هامسه...سامحيني يافريده...انا اتهمتك زور..
دلوقت هيتهموني وببرهان..
يارب..
عادت توسلاتها..به..
أمل بدmـ.ـو.ع..
أنا حامل ياعصام..
عصام رد عليا..هنعمل ايه في المصيبه دي..
انت لازم تيجي تتجوزني.
رفع نظره بعينيه الداميه...من اثر البكاء والنحيب..
منذ علم بزواجها منه..
ضعيف هو بهواها....هائم بها..ومريـ.ـض..
كلما تذكر أنها،
الان بين احضانه..يواسيها علي فعلته هو...
دmرها وماذا جني..
يقسم سينتقم منه..سيحط هامته بالارض..
سيقـ.ـتـ.ـله..ويأخذها له..
سيهرب بها..هي له..له هو...
أمل..ياعصام..أرجوك..أنا هنفضح..
عصام ببرود..واش ضمني ان اللي
في بطنك دا ابني..
امل..بصدmه...يعني ايه..
انت بتقول ايه..انا مراتك.
عصام..بسخريه..اثبتي..
انهارت جالسه أمامه....دmـ.ـو.عها أغرقت وجهها..
تترجاه..
أبوس ايدك ياعصام..انا عارفه اني غلطت..
بص انا عارفه انك دلوقتي بتقول زي
ما سلمتلي نفسها...سلمته لغيري.
وبانهيار لطـ.ـمـ.ـت خديها...
صائحه به..بس والله ماكان في غيرك ياعصام..
انت اول واحد...انا حبيتك..
أنا..انا..عارفه..انك كنت متفق مع روان عليا..
بس أنا حبيتك عشان كدا سلمتك نفسي
وانا سعيده..
أرجوك ياعصام..
انت قولتلي ان جوازنا حلال..
وانا والله صدقتك..أنا اتعلقت بيك..انت..
غـ.ـصـ.ـب عني..أنا ملقتش حد جنبي يقولي دازعيب ودا حـ.ـر.ام..
والله غـ.ـصـ.ـب عني..
اتجوزني وأنا والله هصونك..بص..
هعمل اللي تقولي عليه..أرجوك ياعصام..
اتجوزني وطلقني حتي..
ذنبو ايه اللي جاي..أرجوك..
نظر لها بشرود وتوسلات أخري ترن بأذنيه..
توسلاتها هي..
ولكن شتان بين الذهب والنحاس..
الاثنان يلمعان..ولكن يختلفان بالجوهر..
هي ياسمين زهرته النادره..
وهذه نبته شيطانيه نمت لتشوه
منظر المزروعات..
أزاحها بيده واستقام صارخا بها..
بره..بره ياوسـ.ـخه..روحي الزقي وساختك في غيري..
روحي لاخوكي الهمام يستر عليكي..
غوووري..
امل...لالا والنبي ياعصام..عشان خاطري دا ابنك انت..
أخواتي لو عرفو هيقـ.ـتـ.ـلووني
أرجوك..
دفعها بيده للخارج وأغلق الباب..
هامسا بغل..
دي البدايه..بس..هخليكو تتمنو المـ.ـو.ت ومطلوهوش..
اللي يمد ايده علي حاجه تخص عصام
لازم ينتهي..
ودخل مصرا علي تنفيذ ما برأسه..
سيجعلهم علكه بفم الجميـع وسيرو..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
مشت هائمه...ضائعه..
عالمها ينهار..وكل ما جنته يداها حصدته اليوم...
وبراسها فكره واحده..الانتحار..
ــــــــــــــــــــــــــ
بيوم العرس..
فريده..فريده
فريده....هاااا.
سلمي بحماس..ايه رايك بالفستان دا..
ولا دا...ولا دا..
فريده بابتسامه...اهدي ياسلمي جننتيني..
كلهم حلوين عليكي..وبعدين خلصي عشان نلحق
نروح لساجده..
سلمي..بهياام..امتا بقي يجيلي فارس يخـ.ـطـ.ـفني زي ساجده كدا..
فريده....لا ماهو بمنظرك دا والنيولوك الجـ.ـا.مد دا...
هتطلعي انهاردا بجوز مش واحد..
سلمي...هيييه ايوا بقي..
انت عارفه يافريده..انا كنت استحاله البس كدا..
لولاكي في حياتي كنت هفضل سلمي بلبسها الشوال..
فريده..شوال..مين اللي قال كدا..
وبسخريه اكملت..هي الحشمه اليومين دول بقت شوال..
سلمي..بحـ.ـز.ن ايوا فهد..
...كان دايما يتنمر علي لبسي ونضارتي....
هو انا وحشه يافريده..
فريده بتنهيده..وهي تجذبها لاحضانها..
مفيش واحده اتخلقت وحشه ياسلمي احنا اللي بنحط من قدر نفسنا..
كل ست ربنا ميزها عن التانيه بميزه وسبحان الله..
بيخلقلها حد يحب مخصوص الميزه دي..
شخص يكملك وتكمليه..
ساعات مش،بنتوفق في اختيارتنا ياسلمي..
ونستسلم ونقول امر واقع
زي مانا كنت عايشه حياتي مع احمد كدا..
انا اللي جنيت علي نفسي باستسلامي وضعفي..
وانا فكره اني بكده بحافظ علي ولادي..
سلمي انا مش عاوزاكي نسخه مني..
عاوزاكي قويه...تثوري وتعترضي..
حبيبتي احنا بدأنا هنا صفحه جديده..
اللي فات ارميه ورا ضهرك..بحلوه ومره..
ومتتجوزيش الا اللي قلبك يختاره..
حتي لو فضلتي سنين..تدوري عالحب دا...
اتجوزي لما تلاقي عينك بترقص من الفرحه اول مـ.ـا.تشوفيه..
اتجوزي وانتي راضيه عن نفسك وعن حياتك.
عشان متفضليش طول عمرك تقارني بين عيشتك وعيشه غيرك..
اتجوزي اللي تلاقي الفرحه بتنط من عيونه أول مايلمحك..
مش جواز والسلام..
انتي انهاردا..سلمي جديده..
قويه واثقه في نفسها..
مايهزهاش حد...فاهماني..
ابتسمت بدmـ.ـو.ع بأحضانها...
ربنا يخليكي لينا يافريده..
انا كنت حاسه بالوحده والضياع بعد
ماماما اتقـ.ـتـ.ـلت بس من يوم ما اجتمعنا وانا حاسه بالحياه..
حاسه اني طايره يافربده..
هجم هو عليهم..
اه طايرين انتو.
وسايبني انا مش عارف البس البتاع دي
ولا البس كيف الفرسان..
يالا سيبوني..ويقولو عليكو فاشلين..
فريده بضحكه سعيده..
يخرب عقلك انت جبت اللبس دا منين..
سلمي..كدا بقيت بدوي رسمي...
محمد بفخر...طبعا يابنتي دي قدرات..
خلصوني بقي..
فريده وهي تتطلع للعمامه البدوبه بيديها..
بص مش عارفه..
سلمي..ولا انا..
قفز سليم الصغير بسعاده..
بس انا عارف ايه رايك يا ماما..
فريده..يلهووي ايه العسل دا..
مين لبسك كدا..
سليم..جدتي سليمه..
محمد مسرعا..انا رايح للخاله سليمه تلبسني..
ضحكا عليه واودعت أبنائها برفقه أخيها..
وانطلقا لساجده..
وياليتها أخذتهم معهــــــــا
ـــــــــــــــــــــــــ
بسوهاج..
دخل... وجدي مسرعا للمجلس..
ياكبير..جبتلك الخبر اليجين..خبر طازه..
راشـ.ـد بلهفه..طمن جلبي لجيتهم..
وجدي..بهمس..الحيطان ليها ودان ياكبير..
ايوه لجيتهم..كيف ما خمنت..
بأرض البدو...مع الراوي..
راشـ.ـد..براحه..كلياتهم يا وجدي..
وجدي...كلياتهم..
صارو كيف الوحوش..الراوي بيدربهم ليل مع نهار..
وخصوصي الداكتوره الكبيره..
راشـ.ـد..بلهفه..كيفها..كيف شكلها..
وجدي..بتشبه اللي انسمت علي اسمها...
ربي يبـ.ـاركلك فيها..
راشـ.ـد..وايه تاني..
وجدي..ليها ولدين..سليم واسم اكده بنته
ماعرفش انطجه..جوزها مطلجها.....
راشـ.ـد..وهو يدورهاا براسه. عال..عال....
وجدي...الراوي بيحرسهم من حديد وعامل عليهم
حصار كيف مايكونو بجبهه..
بس العبدلله عندو الحل..
راشـ.ـد بلهفه..حل ايه..لايمني عليه..
وجدي..اليوم..في بالمزرعه عنديهم
فرح واحد من فرسانه...
والمزرعه كلياتها قايمه علي رجل..
ومافي أحسن من اليوم....
راشـ.ـد..بقلق..بس معيزش اذي ليهم..
وجدي بمكر...لع هخليهم يجولك برجليهم...
هخلي الدكتوره..تجولك اوامرك ياجدي..وتدخل النجع برجليها..
راشـ.ـد...كيف ده..خبرني..
وجدي..هجولك..
راشـ.ـد بزهول...كيف راحت عن بالي ده....
أني اكده لازم أتصل بكيان..
عفارم عليك ياوجدي...أن تم المراد..صوح..
تشاور واني انفذ..
وجدي بامتنان..خيرك سابج ياكبير..أني برد دينك..
اللي مغرجني..
راشـ.ـد..ربنا يسدد خطاك ياوجدي..
علي بركه الله..
(وجدي...كبير مطاريد الجبل.....بينه وبين راشـ.ـد صداقه جميله خد وهات..ورغم انه من المطاريد...الا انه تاب علي ايد راشـ.ـد وبقي عينه اللي بيشوف بيها..
بعد هروب سلمي ومحمد اللي هو بالاساس مصدقهوش..
طلب المساعده منه...ومن يوم مامشيت سلمي ومحمد وهو عارف انهم عند الراوي..
او الراوي بنفسه اللي حب يطمنه علي أحفاده..
هنعرف)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل شقته التي استأجرها بالقرب من عمله
لقد تركها صباحا تغط بنوم عميق
واضطر للذهاب لمتجره وكي يطلع
علي اي شئ يوصله بذلك الحقير..
دارت عينيه عليها..بأرجاء الشقه..
ولكن كانت كما تركها...كل شئ بمكانه..
دخل الغرفه التي غفوا بها أمس..
وجدها مازالت متقوقعه علي نفسها...
اقترب منها بهدوء....
جلس مقابلا لها علي قدmيه..
تطلع لمحياها البهي...جميله هي تشبه نسمه خفيفه..
كورده كانت علي وشك التفتح و
اقتطفت ولم يكتمل نموها...فذبلت..ولم تجد من يحافظ عليها..
بشعرها الاسود القصير..
ابتسم متذكرا ماكان يخبر به اصدقائه يوما..
كان يخبرهم أنه لا يحب الشعر القصير..
اذن فلم الان يراه عليها..أحلي ما رأته عيناه..
تنهد شاردا بكوابيسها
التي لم يستطع أن يغفو منها ليلا..
فتحت عينها الناعسه أخيرا..
هامسه باسمه... عابد..
وبضحكه صافيه.. لها..
أكمل يناغشها..
ايه النوم دا كله..أناقلت هاجي جعان ألاقي مراتي مجهزالي الغدا بقي زي الستات اللي بدلع جوزها دي..
مش اجي الاقيكي نايمه ياسمسم.
ابتسمت بهدوء..وهمست بتوهان..
عابد..أنا بردانه أوي...
نظر لما تتلحف به بصدmه..
كل دا وبىدانه ياياسمين..
دا احنا في عز الصيف..
انتي تعبانه ياياسمين..
مد يده يتحسس حرارتها فابتسمت بو.جـ.ـع..
أنا تعبانه اوي ياعابد أوي..بس مش جـ.ـسمي..دي روحي...
اقترب مسرعا مقبلا راسها بحـ.ـز.ن لحالتها...
ياسمين..انا قلت ايه...اياكي يا ياسمين مش هسمحلك تضعفي كدا...فاهمه..
قومي ياياسمين....يالا خدي دش..علي مااعملك احلي غدا..بس دا انهاردا بس..
بكره اجي الاقيكي مقبلاني وتقوليلي حضرتلك الغدا ياسي عابد..
ابتسمت علي مزاحه..وابتسم هو والتقطها بذراعيه كطفلته ناحيه الحمام..
أنزلها بهدوء..ورفع بيده راسها وقبل جبينها..
يالا فوقي كدا...وهستناكي بره متتأخريش..
أغلق الباب..
و
تنهد بحـ.ـز.ن..هامسا بو.جـ.ـع..
طريقنا طويل أوي يا ياسمين....
بس أوعدك... ينتهي بنهايه واحده...
وانتي في حـ.ـضـ.ـني..
ـــــــــــــــــــــــــــ
أنتبهت لغلق الباب..نظرت حولها بضياع هي بدونه ضائعه..
خائفه..
هو أمانها الوحيد...
اقتربت من المرآه نظرت لوجهها الذي بهتت ملامحه...من هذه..
أهذه هي.. أنا... ياسمين..
تلك هي، ام حطام أنثي حطت عليها يد الخسه والدناءه..
رفعت يديها تتحسس وجهها الباهت....
تذكرت آمالها وحلمها الضائع..
بليله زفاف اسطوريه علي فارس
من ابطال الروايات التي طالما
حدثت فريده عنها..
فارسا يخـ.ـطـ.ـفها لعنان السماوات..
كما كانت تحكي لها أختها دوما..
كانت تحكي لها عن رحلات كيان الاسطوريه معها..
ولكن أين فريده واين كيان واين هي..
لعنه وحطت عليهم كما تخبرها أمها..
ماذا ينقصهم ليعيشوا سعداء..
أقوياء.اهو المال..أليس الانسان هو الانسان..
ألم يعلموا ان الله سيحاسبنا جميعا علي اعمالنا لا اموالنا..
ماذا أجرمت ليكون مصيرها هكذا وبماذا اجرم هو ليشيل نكبه غيره..
هو لا يستحق فتاه بلا شرف مثلها..
لا يستحق هذا أبدا..
امتدت يدها لباقي جسدها..
التي طالته يد الغدر..
هطلت دmـ.ـو.عها وهي تتذكر كم توسلته وكم ترجته..
وهو فقط يصـ.ـر.خ بعشقها...
اي عشق هذا الذي يجعله يسلبها روحها قبل شرفها..
تشعر بالقئ كلما تذكرت لمساته وكلامه البزئ
عن جسدها جسدها التي كرهته..وقرفت منه...
لمحت شفره موضوعه بجانب المرآه..
أخذتها بيد مرتعشه وباعتقادها هكذا
ستزول لمساته..
عن جسدها...
ستزول..حتما ستزول..
خلعت ثيابها وبقت عاريه...
وأخذت الشفره تشق جسدها..
شقت كل مكان طالته يداه هو...
لتتخلص منه...
صرخت بقهر..
اخرج....من عقلي...وجـ.ـسمي..
سالت دmائها وانهارت حصونها..
جلست القرفصاء ارضا بحوض الاستحمام..
والماء الساخن يهطل علي رأسها...يكويها ويكوي جراحها عله يلتهب ويقلعه من جذوره..
علها تحصل علي الراحه ولو قليلا..
علي صوت بكائها..الي أن..
رحماكي
أسما السيد
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بكائها العالي وصله بالخارج..
قفز مسرعا من مكانه.. يبحث بعينيه عنها...
استمع لنحيبها من خلف الحمام..
مازالت بالداخل..
دق بيديه وجسده ينتفض علي بكائها.. شئ هنا بداخل قلبه يبكي معها...
ارتعشت يده وازدادت خبطاته..
ياسمين.. افتحي ياياسمين عشان خاطري..
استمعت لندائه باسمها... ليس له ذنبا بمأساتها...
لم يكن عليه أن يدخل تلك الدائره معها..
شفقه بها..
علي بكائها
وصاحت به... تشاركه أفكارها التي تغص بقلبها...
وتؤرقها...
ليه اتجوزتني... أنا حطام ست.. منفعش ليك ولا لغيرك..
ليه... تضحي وتشيل شيله مش بتاعتك..
عابد.. بو.جـ.ـع.... مين قال انك حطام ست..
انتي أجمل ست في الدنيا ياياسمين..
أنا عمري ماكنت سعيد ومرتاح قد دلوقت....
أنت هتبقي بنتي مش مراتي..
بنوتي الحلوه..ونور أيامي
ياسمين.. ببكاء. وهي تمزق جسدها بيديها...
كدااااب..
بتكدب ياعابد.. كداااب
انا لو مكنش حصلي كدا
عمرك ماكنت هتتجوزني أبدا..
كداااب..أنا عاله عليك..
أكمل غير عابئا بترهاتها..أكمل بصدق..
مشاعره الصادقه تحكمت به..
عابد... جميله.. من جواكي ومن براكي
.. حب الجسد زايل ياياسمين...روحك..ابتسامتك..
وضحكه عيونك..أحلي عندي من جمال شكلك...
ياسمين..بضياع..
عارف..
حتي جـ.ـسمي بقيت بقرف مني..
أنا قرفااانه من نفسي أوووي ياعابد..
كل لمسه لمسهالي..
وكل كلمه..أنا قرفااانه..قرفااانه..
.دق الباب بعنف أكبر...بعدmا سكتت همساتها...
صارخااا بهاااا..
ياسميـــــــــــن..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
ضـ.ـر.ب الباب بقدmه بعدmا يأس أن تفتح هي له...
صدm من منظرها المهلك لقلبه..
رغم دmائها التي تسيل من جميع أنحاء جسدها..
ابتلع ريقه واقترب منها.
همس باسمها..
يااسمين..
رفعت عينيها ببطئ..وعيون تائه..
هامسه باسمه.برجاء..
عابد..أحـ.ـضـ.ـني..أنا خايفه أوي..
لبي ندائها بلا عقل..
تخلي عن عقله واقترب مسرعا..
مختطفا اياها بين ذراعيه..
مخفيا و.جـ.ـعها بصدره هو..
أنت هي بتعب...
فهمس معاتبا لها...ليه كدا ياياسمين...
همست بحـ.ـز.ن.....عاوزه أتخلص من كل حته لمسها..
عابد..شششش اسكتي يا ياسمين..
اسكتي..
غامت عيناها..وارتمت بأحضانه..
تنهد حاملا اياها بين ذراعيه...
وضعها علي الفراش..
واقترب يضمد جراحها...
فتحت عينيها مبتسمه بو.جـ.ـع..
اقترب مقبلا جبينها فتعلقت به..
سحبها لاحضانه...
يسيطر بصعوبه علي ارتعاشه يدچه من قربها..هكذا..منه..
اقترب من أذنها هامسا..
فين بيوجـ.ـعك ياياسمين..
التفتت ناظره لعينيه
همسه باسمها...جعلها تسلم بطمأنينه له..
ارتعشت شفتيها ببكاء جديد..هامسه بو.جـ.ـعها..
كل جـ.ـسمي بيوجـ.ـعني ياعابد..أنا قرفانه منه أوي..
اقترب من موضع جراحها..
لامسا اياه باصبعه يسألها وتجيبه فيقبله لها..
فتبتسم..بفرحه طفله..
وكأن تلك الطفله ألقت علي قلبه تعويذه سحريه..تسحبه لدوامتها رويدا رويدا..
استسلمت لقبلاته..واستلم هو لدوامتها...
همست به تخبره أن يقترب يمحي بشفتيه أثار نكستها
وجراحها...
المسني ياعابد...نسيني..
أرجوك..
ابتلع توسلاتها بشفتيه....ملبيا نداء قلبه..
متعللا بتوسلاتها..
مغلقا صفحه قديمه باليه..
لم يعد لها أهميه..
غارسا بها عشقه هوو..
عشق يشبه قلبه المتسامح..
وابتسامته التي تمحي بؤسها...
دوامتها التي سحبته..جعلته يدرك أنها هي..
هي عشقه الكبير..
قلبه التي يقفز بين ضلوعه لقربها...
أنسته من كانت قبلها..
وأغشت عينينه عمن بعدها...
وحدها هي وهو..
عشق خلق من قلب أوجاعهم..
استسلامها..وأناتها...
جعلته يصـ.ـر.خ بنشوه..
أن ياإمرأه..
رحماااكي...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحماكي يا من سكنت فؤادي
واحببتها
رحماكي يا من ملكت فؤادي وبعشقها..
كانت عـ.ـذ.ابي..
رفقا بقلبي عنداللقا
ورفقا بقلب اكتوا بالوعة و الفراق
رفقا بي حبيبتي
رحماكــــــــــــــــــي
الخاطره دي اهدتني اياها صديقه جميله..
وقفت بجنبي وشجعتني وثقت بقلمي..
لها مني كل احترام..وتقدير..
#صديقتي الغاليه..ماما سليمان
↚
المزرعه..
مزرعه العشق والعاشقين..
بوليمه اشبه بولائم الامراء....
وبعدmا أتم كتب الكتاب..
وانطلقت الاعيره الناريه وفاز الفارس بجائزه العشاق..
جائزه باسمها هي..
ساااجده..
وهدان..مـ.ـا.تفرحشي اكده أني وياك والزمن طويل يابن خيتي..
عدنان..وااه ياخال.،.ليش اكده.،.والله عاشج بتك..
وتعب الجلب من الشوج والفراج..
وهدان..اكتم ياعدنان واتحشم.،.والا مابعطيك يااها
وجضي عمرك كله بفراج..
الراوي..بحده..خلص..ياوهدان..، خلينا نفرح اومال..
فجاه استمعوا لصوتها الناعم، بحنجرتها الذهبيه...
التي كتمتها مع مراره أيامها وتناستها..
ومن فرحتها بجمع العشاق..
قررت مشاركتهم بها..
تسعدهم كما اسعدوها واحتوا اوجاعها..
بهم صارت اقوي..اجمل..لحياتها هدفا..
ولايامها حلما..تعيش عليه....
ومعها هم، شاركوها الغناء بإبلهم، وأحصنتهم الراقصه... ليله ساحره..
تختلف عن لياليهم الغناء..
ليله شهدت علي ازدياد عشاقهم اثنين..
صاحت فريده..بصوتها الفريد..
واقتربت محتضنه ساجده السعيده بحب..
فرحه هي لفرحتها..لزواجها أخيرا ممن عشقه قلبها..
بأنشوده اسلاميه..استمعت لها صباحا...
الله الله..، صلو علي رسول الله...
زي القمر بدر في سماه..، انا قلبي شافهم من هنا سمي وصلي..
قولو ان شاءالله..
بـ.ـاركلهم واسعدهم امين....
الليله ليله الطيبين
تمم عليهم نعمتك..قولو ان شاءالله..
لذات الدين..عريسنا الزين.،.ربه اللي هداه.
ادعوا للغالين بأحلي حيااه..
ماشاءالله، علي سنه رسول الله..
هيبتدو الليله الحياه..
يارب ارزقهم بالفرحه... كل الايام..
الليله دي كتبتو الكتاب.
أغلي ما لينا مـ.ـا.تصلو علي طه نبينا..
مين اللي هيعرف من الفرحه الليله دي. ينااام...
لذات الدين عريسنا الذين..ربه اللي هدااه..
ادعو للغالين بأحلي سنين وأحلي حياه..
ــــــــــــــــ
في سوهاااج..
ينادي علي حفيده فهد بلهفه..
فهد..يافهد ياولدي..
اقترب فهد مسرعا..
نعم ياجدي في ايه..حاجه حصلت..
الجد بفرحه..ايوه ياولدي..
اتصلي علي خيك كيان جوله يعاود وين ماكان..
ضروري ياولدي..
اقتربت هي كالحيه تتلصص علي حديثهم..
سعديه..ياتري ملهوف اجده ليه علي حفيدك ياغراب البين انت..
مـ.ـيـ.ـتا يجي اليوم اللي اخلص منيك..نوهائي..
سحر من ورائها..
مالك يااماي..عم تتلصصي اجده علي ايه..
استدارت لها بحده..بعدي يدك عني جبر يلمك..
انتي وبناتك بساعه وحده..
سحر..ليش اجده يااماي..
سعديه....عشان خايبين كيف امهم..لازمن اني اللي امشي كل شي..
سحر..بشمـ.ـا.ته، لع مـ.ـا.تجلجيش يااماي.،.جريب جوي هيجيلك الحفيد.. اللي تستمنيه..
سعديه...صوح يابت ياسحر..اوعي تجولي ان الخلطه اللي عطيتهالك جابت نتيجه..
سحر.. بغرور جابت بس..دي جابت وجابت..
اللي بجالنا سنين مستنينه حصل يااماي..
وكيان..دخل علي سلوي..
سعديه..بحده..وليش ماجولتيلي ياغراب البين انتي..
سحر...جولت استني لحد مانتوكد ياماي ان البت حبله..
دعواتك انتي بس لاجل مايتم المراد..
سعديه..واه ياسحر لو تم..هيبجي ناري بردت..
سحر..بس ليه خايفه اكده يااماي..
سعديه..عشان انتي بهيمه..ومهتفهميش شي واصل..
سحر..الله مـ.ـا.تفهميني يااماي.
سعديه....بوكي عم يخطط ليجوز كيان بفريده بت ناديه..
سحر...باااه..وهو عرف طريجها منين..
سعديه..بغل..ماعارفاش..
حواليهم دايره..حتي الاسياد ميعرفولهاش طريج..
سحر بخضه..كيف ده يااماي..ازاي ميعرفوش..
سعديه بشر...تحويطه محاوطاها هي واخواتها..
اللي عملهالهم ضليع..عليم..
بس أني وراهم لما اعرفلهم طريج..
ساعتها هخلص عليهم بيدي..
سحر...ايوه يااماي..خلصي عليهم خلينا نرتاح..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انقلب فرحهم لدmار..
وليلتهم الغناء لحـ.ـز.ن وفراق..
بعد انتهائها من انشودتها وصمتت هي..
علي صوت الصياح والقتال..
والسبب..خـ.ـطـ.ـف الابناء..
تبكي وتبكي..ويشاركها الجميع..
يحبونها هم ويفدونها بروحهم..
دخل الراوي بهيبته..صائحا بهم..
فتونا لحالنا...
تحرك الجميع وبقيت هي واشقائها..
فريده بلهفه..ها ياجدي لقيتوهم...طمن قلبي ياجدي الله يخليك..
الراوي..بحده..امسحي دmـ.ـو.عك يافريده..
ولادك بأمان..
فريده..بلهفه..فين هما ازااي..
عرفت.. ومين خـ.ـطـ.ـفهم..
الراوي..المرسال..يابتي..
اظاهر ان آن الاوان..
فريده..اوان ايه ياجدي..
الراوي..تعاودي لاهلك يابنتي....
استجمعت افكارها اخيرا ولمعت عيناها بشعله الانتقام.......
الراوي..الولاد مع جدك..
شرطه....تعاودي..انتي وخواتك ليهم...
يتلم الشمل..وتاخدي ولادك بحـ.ـضـ.ـنك..
فريده بقوه....هنعاود...
نظر لها بفخر...لجرأتها وقوتها..
وانتقل بنظره لاشقائها ووجد بهم مازرعه بهم
منذ شهور..
القوه والصلابه..
الراوي..تمام يابتي..
يطلع النهار.....وتكونو حضرتو حالكم..هشيع لجدك المرسال..
بس الاول..خدو دول..
فريده...ايه دول ياجدي..
الراوي...حصنكم الحصين من الشر والشياطين..
حجابكم الحاجب...عن الاذي والسحر بتوع سعديه..
انتو هتخشو جحر الشياطين..
ولازمكو تحويطه..
أمسكتها سلمي تنظر لها بيديها مستغربه..
فيه ايه الحجاب دا ياجدي..
الراوي..دي أيات قرانيه..بتحجب عين الشياطين والسحره يأجل ما تكونو فريسه سهله ليهم..
ومهوصيكوش الصلاه والقرآن..
واعرفو اني في ضهركو وعيني عليكم..
اما انتي يافريده..أنا واثج من جراراتك..وانك هتاخديها بحكمه...
مع ذلك...أني حواليكي...
هدخل.. في الوجت المناسب..
واسمعي يابتي..جدك راجـ.ـل حكيم..
بيحكم بالعدل وله هيبه.. والكل بيعمله حساب..
كل اللي هيعمله من حبه وخوفه عليكم..
فهماني يابتي..
اسمعو لكلام جدكم..ومد يدكم وخدو حجكم من عين التخين..وأني في ضهركم..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صعد الجبل ليلا يطمأن عليهم
بنفسه ويملي عينيه من جمالهم..
ألا يقولون ان أعز الولد ولد الولد
هذا مايشعر به وهم يلعبون
بسعاده مع الخيول والماعز...
لم يخشوه...يبدو انهم شعرو بحبه كما يشعر بأنهم نور عينيه الذي عاد له بعد عمرا عاشه بالظلام..
ان كانو أبنائها هكذا فكيف هي..
نده عليه..
سليم..تعي ياولدي..
اقترب الطفل مسرعا...يلبي نداءه..ايوه ياجدي..
مش انت كمان جدي زي جدي الراوي..
راشـ.ـد بضحك..جدك الراوي جوي جلبك..جوي ياولدي..
سليم بفخر..وبلهجه بدويه اعتادها منهم...
جوي جوي...أومال..
نشج النار ومنخافش..
راشـ.ـد..يعني مخيفش مني ياوحش..
جدي الراوي..حكالي عنيك وعن بطولاتك وعن حواديتك وجالي يوم مـ.ـا.تجابل جدك راشـ.ـد..
مـ.ـا.تخافش منه..
وجوله الراوي..صان الامانه....
راشـ.ـد..بفخر...يسلم فومك ياغالي يابن الغاليه...
اقتربت سيليا تتحسس لحيته الطويله بدهشه..
بجلبابها البدوي الصغير فحملها علي قدmه..
اسمك ايه ياجميله..
سيليا بطفوله..سيليا..
راشـ.ـد.. باستغراب، واه..سيريا..
سليم..سيليا ياجدي..
حاول نطقها مرارا وتكرار..ويأس..
بااه معرفشي ياولدي...هي سيريا حلوه اجده..
قضي نصف الليله سعيدا معهم..
وتركهم بأمانه وجدي..وهبط للبلده..
الي ان يحين اللقاء..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتصف الليل وهي بانتظاره..
بفستانها....ببيته البسيط..
فقير هو وبعيناها أغني الاغنياء..
زاهده بالمال وكان هو لها زواد..
تنهدت..برعشه خفيفه..
وهي تستمع لصهيل جواده التي تعرفه اذناها..
وهل تخطئ به..
تميز خطواته ورائحته الفواحه، ولو عن بعد..
فتح الباب ودخل هو..
جسده المشتعل يتمني لقياها هي..
خطواته غـ.ـصـ.ـبا عنه
أبطأت وهو يتطلع لمحياها الخجل..
عدنان... بهمس.. ياويلك ياعدنان..
ناداها..ساجده..
رفعت راسها له بعيونها التي تخجله هو..
عيون عابثه..عيون تتلاعب به..
منذ ابصر عشقها..، وهي متلاعبه..
أوقعته اثيرا لغمزاتها وضحكه محياها..
ساجده...عدنان..
أجابها قلبه،..ياعيون عدنان،..وياويل عدنان ياساحره..
ااقتربت خطواته وأصبح مقابلا لها..
يسالها..يطمئن قلبه..
ساجده......ماحيلتي زاد ولا زواد..
فارس انا رحال...بتقبليني..كيف ماانا..
حطت بيدها تكتم باقي حديثه..
لتريح قلبه..
صرخت بوجه القبيله كلاتها، وجلت صدرك زادي وحنيتك زوادي، ولسه عم تسأل ياعدنان..
ابتسم لحديثها واطمأن قلبه..
مد يده يزيح حجابها..
ازدادت لمعه عيناه، بفرحه كطفل، أعطته امه للتو حلواه..
شعرك كيف وهج النار.. ياساجده..
ساجده..بخجل..عدنان..
أكمل غير عابئا.. بخجلها خاطفا شفتاها بشفتيه
برقه..
رفع رأسه ناظرا لعيناها المصدومه..
مكملا غزله بها..
وشفايفك كيف شهد الرمان.....
ساجده. بخجل...استحي ياعدنان..
هبط لخصرها أزاح سترت فستانها
وتأوه مقبلا خصرها التي يحاوطه خلخالا
يصدر صوتا مع ارتعاش خصرها من قبلاته..
أنت باسمه..عدنان..
انتفض حاملا..اياها....بشوق..
كاتما همساتها بشفتاه..
راجيا اياه..الرحمه..
هامسا..بنشوه.. لها..
ارحمي عدنان....، ياجلب عدنان..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمنتصف الليل..
بين ذراعيها..هي..
تحتضنه كطفلها...تغيرت الاحوال...
أصبحت نكبتها..نكبته هو..
يديها تعبث بشعره الحريري، الذي ينسدل علي وجهه
تهدهده كطفلها هي..
صباحا احتضن ألامها..، والان حان دورها..
دmـ.ـو.عه تنزل في خزي..
همس بها...
ياسمين..
قبلت رأسه...وهمست..نعم ياعابد.
أنا تعبان أوي ياياسمين..حاسس اني ظهري انكـ.ـسر..
أنا مش مصدق..أختي..أنا تعمل كدا..
أغمضت عينيها بحـ.ـز.ن عليه..
منذ وصلته تلك الرسائل علي هاتفه وهو بتلك الحاله.
حزينا..ساهدا..
هي تعلم من ارسله له انتقاما..
ولكنها لن تخبره لن تزيد الامر عليه..
لقد منعته من الخروج، وملاقاه اخته بصعوبه..
بعدmا كان يقسم أنه سيقـ.ـتـ.ـلها..
فتوسلته..واستجاب لها كطفل صغير..
ارتمي بأحضانها..يحكي لها وتسمعه...
ياسمين..عابد..اسمع ليها...
هي غلطت وللاسف ملقتش حد يوجهها..
أنا واثقه فيك ياعابد..
عابد اللي قدر يحتويني ويفهم و.جـ.ـعي..
مش قتال قـ.ـتـ.ـله..
عابد..اختك محتجالك..
تقف جنبها....متقساش عليها..
رفع رأسه..شاردا بها..هي..
ابتسمت له وسألته.. بتبصلي ليه كدا...؟
تنهد وأجابها..
بعد دا كله.،.واللي عملوه في فريده.،.انتي اللي بتقولي كده...
ابتسمت بسخريه..
اومال عاوزني اقولك اقـ.ـتـ.ـلها..
عارف فريده.كانت دايما تقولي ان امل صعبانه عليهاأوي..
عارف ليه..عشان ملقتش حد يوجهها للصح والغلط..
يمكن لو فريده مكنتش زاهده في الحياه عندكو كانت قدرت تحتوي امل وتنصحها..
بس في المجمل..أمل ضحيه ياعابد..
متختلفش عني وعن فريده..
اغمض عينه مستمتع بنبره صوتها ببحتها المثيره..
تلك المراه تؤثر به..وبجسده تعبث به فسادا..
مسيطره هي عليه منذ التقاها..
استطاعت امتصاص غضبه بهمسها وابتسامتها
ويدها التي تعبث به فسادا
تنهد مغمضا عينيه، لاول مره يذكر اسمها أمامه
ولم يؤثر به..
لم تكن حبا اذن..أيسميها ماذا..؟
استشعر أصابعها بين شعيراته، فابتسم براحه..
من بين نكباته ونكباتها خلق عشقا..
ومااجمل العشق الذي تخلقه النكبات..
يبدو ان قلبه اللعين..له رأي أخر..دائمــــــا
ابتسم مستشعرا حلاوه اسمها بين شفتيه.
يااسميـــــن..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالدوار..
مساء..
ياكبير..ياكبير...الحج ياكبير ست سلمي وسي محمد رجعم ومعاهم واحده كيف الجمر..
ارتعشت يد الجالس بجانبه واسقط الكوب من يديه..
فلمحه الجد بطرف عينه.. وابتسم..بسعاده.. وثقه..
الجد.. افتح البوابه ليهم..
فهد..دا بجد ياجدي.. رجعم لوحدهم..
الجد..جد الجد كومان..
فهد بسعاده يحاول اخفائها..سلمي رجعت..
دخلت الدوار لاول مره بحياتها دارت بعينيها المكان .. وهي مازالت بسيارتها التي اشتراها لها الراوي من مالهم الخاص التي تركته والدتهم لهم..
ودار معها صراعها الداخلي..
هنا رائحه والدها ووالدتها.،.تنهدت وقلبها يتأكلها علي أبنائها....
لمحته قادmا بهيبه تشبه هيبه الراوي وأكتر..وبجانبه شابا بجلباب صعيدي...
همست سلمي بجانبها...فهد..
فريده...هو دا فهد..
أومأت سلمي بتـ.ـو.تر وهو يرمقها بنظره مشتاقه..
لم تخفي عليها...ولكنها استغربتها..
محمد..انزلي يافريده..
نزل محمد وتبعته سلمي..واقتربا بلهفه..
جدي..
الجد بحزم..
لا سلام بينا..ولا كلام..
رفع يده مشيرا بيده لمن خلفه...
فأتو مهرولين..
آمرا اياهم..
اقفلوا البوابه.. وهاتوهم..
انصدmت سلمي ومحمد، وصرخت فريده به..
فين ولادي...انا عاوزه ولادي..
التفت لها..بحسم..
انتي جيتي اهنه بمزاجك...
يبجي تنفذي اللي اجوله
والا ملكيش ولد عندنا..
فريده...يعني ايه..هتحبسنا هنا...
متقدرش..
الجد..زي ماجبتك اهنه..اجدر. يابت الغاليه...
خدوها..
ـــــــــــــــــــ
يومان مرا عليهم محتجزا اياهم..
أملي شروطه عليهم، وتركهم أخرج محمد
وحبسهم هم..
سلمي...هنعمل ايه يافريده...
هنفضل محبوسين كدا..
فريده..بشوق لابنائها...
اشتاقت لهم قلبها يغلي عليهم..
لا يا سلمي هنوافق..
نادي علي حد ينادي علي جدك..
سلمي..بصدmه..موافقه تتجوزي حد مت عـ.ـر.فيهوش..
فريده..بو.جـ.ـع..أومال يعني أسيب ولادي..
اشوف ولادي بس وبعدين يحلها الحلال..
سلمي..بس انا استحاله أتجوز فهد..أنا بكرهه..
فريده..عشان خاطري ياسلمي..
وافقي دلوقت وبعدين يحلها الحلال..
سلمي بخوف..أنا خايفه..دا فهد بيكرهني اوي..
فريده بحسم..نخرج بس من هنا..
وأخد ولادي وبعدين يحلها الحلال ياسلمي..
وافقتها سلمي وندهت عليهم تخبرهم بقرارهم
ــــــــــــــــــــــــــــ
كيان. بصدmه،.ايه اللي بتقوله دا ياجدي..
انت عاوزني اتجوز بالطريقه دي.... انت نسيت اصلا اني متجوز..
الجد..بحسم..هتعصاني ياكيان...
بنت عمتك انت اولي بيها..
ولو مربطاش بيك هتعاود للراوي..
أني تعبت من الفراج ياولدي..،
طاوعني الله لا يسيئك..
التمعت عيناه بحـ.ـز.ن..لثاني مره سيخـ.ـو.نها
ويرتبط اسمه بأخري...
سيصبح زوجا لاثنتان وليست هي واحده منهم..
لمعت عيناه بالدmـ.ـو.ع ومسحها مسرعا بكف يده..
بعصبيه..
مغلوب هو علي امره....كتلك المحتجزه..
ليتزوجا..وبعدها يحلها معها هي..
اهتدي تفكيره لذلك..
وأطاعه بصمت.. لن يقدر علي عصيانه..
أمرك ياجدي..
التفت الجد، للجالس بسعاده، لم يستطع مداراتها فضحك عليه.
وااه يافهد كأنك سعيد مش مغـ.ـصو.ب ياااك.
فهد..بلبكه..هاااا..لا..ياجدي ولا حاجه..
أمرك..
الجد...طب يالا عاوز ليله من الف ليله وليله..
اليوم فرح أحفاد راشـ.ـد...
الليله عيد..
فهد بسعاده..أمرك ياجدي..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
تدور بالغرفه ذهابا وايابا، يتأكلها الغيظ.
الي ان دخل هو عليها.
اندفعت عليه..
كيان انت فعلا هتعمل، زي ماجدي بيقول..
هتجوز بنت ناديه دي..
طب وانا...هتجوز عليا..
نفض يدها..بحده..متذكرا فعلتها وما حدث بينهم...
تذكره بدناءته.
وببرود آجابها.،.اه عندك مانع،..وبعدين مالك زعلانه ليه..
تكونيش بتحبيني ولا حاجه.
سلوي..بصراخ..انت عارف ان الحب مش في قاموسي بس انا مبحبش حد، يشاركني حاجه بتاعتي..
التف بغيظ منها، ويده حطت علي وجهها بحده...
صارخا بها.. انا مش بتاع حد...فاهمه..
واوعي تفكري اني بدخولي عليكي،
هيتغير حاجه
سلوي...بغل..اتجوز...بس بردو هيفضل قلبك محروق عليها هي..
وبغل أكتر.،.عارف انا ببقي مبسوطه، وأنا شيفاك حزبن ومحروق قلبك كدا.. وانت لا طايل سما ولا ارض....
ولو رجع بيا الزمن تاني كنت قـ.ـتـ.ـلتها قدامك وشفيت غليلي..
سنين عايش علي ذكراها..كأنها محور الكون..
وانت شهريار..
اتجوز غيرها....المهم مش هيااا..المهم اشوفك متعـ.ـذ.ب كدا..
دفعها بيده..صارخا بها...
غووري انتي ايه شيطان... شيطان..
أنا ازاي كنت معمي علي عيني وعملتك اختي وحكيتلك..
غوري..
ــــــــــــــــــــــ
تقف بتلك الغرفه المظلمه..، تحاول وتحاول..
لا تستطيع..خارت قوااها وارتعش جسدها
وفشلت في القاء تعويذاتها عليهم..
سعديه بغل...هجتلكم ياولاد ناديه..
هجتل نسلكم وسلسالك..
استمعت للطبل والزمر..معلنا بدء الاحتفال..
وضـ.ـر.ب النار...آتي من الخارج...
وضعت يدها علي أذنيها صارخه بشيطنه...
احضروا..احضروا..
ارتعش جسدها من فرط المحاوله..
وغابت عن الوعي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مساء...
بعدmا رفضت فريده النزول للاحتفال..
واجبرت سلمي علي النزول..
تم كتب الكتاب، ووقعت هي ولم تلحظ علي ماذا وقعت..
قلبها يـ.ـؤ.لمها علي ابنائها، دmـ.ـو.ع عينيها غلبت عليها..
ستقـ.ـتـ.ـلهم جميعا.ان حدث لهم شي...
حتي حينما اخذهم والدهم منها، هناك لم يطول فراقهم هكذا لثلاثه أيام...
بكت وبكت وسالت زينه عيناها..
التي وضعوها لها جبرا..
لم تلحظ أن صوت المزمار الاتي من الاسفل أغلق منذ فتره..
أفكارها الشارده.،..البعيده،..بأبنايها فصلتها عمن حولها..
هي هنا بغرفه أخر...يدعي زوجها..واين هم..
لم تلحظ باب الغرفه الذي فتح وطل هو منه باحثا بعينيه عمن اصبحت زوجته..
ابنه عمته التي وصته عليها مرارا وتكرارا
وجدها تجلس بجانب الفراش أرضا ترتدي الاسود وشعرها الاسود، كملابسها يغطيها ، تخفي راسها بين قدmيها..
تنحنح..فرفعت رأسها وياليتها مارفعت..
جحظت عيناها..وكذلك فعل..
ارتد بصدmه للخلف..
مبتلعا حروف اسمها بجوفه..
مرت دقائق ومعها اشتعلت حرب النظرات..
أحدها مشتاق
وأخري حاقده كارهه..
اقترب منها لا يصدق عيناه التي تبصرها..
هي.. هنا.. أمامه..
دار بعينيه بجوانب الغرفه بصدmه...هي هنا بالفعل...
عيناها الجاحظه الغارقه بدmـ.ـو.عها..عيناها..واه من عيناها...
هل يخطأها يوما...هي...فريده...فريدته هو..
ابتلع ريقه.بصعوبه...بفرحه يملؤها الغصه..بعد تلك السنوات...وذلك الفراق...الطويل..
عمرا طويلا...طويلا جدا...
تيبست قدmاه وصدmته هي...باندفاعها اليه..تهزه...بحده..
تضـ.ـر.به بكل قوتها...تستقوي علي قلبه وتغرز به سباباتها
تصرخ به بأناتها وعـ.ـذ.ابها..
فين ولاااادي...ولاادي ياكيااان...
هقـ.ـتـ.ـلك ياكيان
لو مرجعتليش ولادي..
جحظت عيناه بصدmه بعدmا ربط الخيوط
أخيرا ببعضها...
هي..فريده تلك... كفريده هذه...
تلك التي التقفت سلاحها ببراعه من بين ثنايا ثيابها..تهدده به..
حبيبته...الغائبه...وزوجته....
رفعت يداااها وأصابت هدفها..
بمهاااره..مهااره شـ.ـديده..
ـــــــــــــــــــــــــ
ياغائبه..
ياعائده..ياعمرا راحلا وعمرا آتيا..
ياوهج من نار عاد لاهبا..
اقسي..افتعلي بقلبي جـ.ـر.حا داميا.
ان كان قـ.ـتـ.ـلي..بيديكي يرضيكي..
فأنا ياعمري راضيا..
راضيا
↚
يقف ينظر لها بصدmه مما تفعله..
لقد أتي ليصطحبها بعدmا انتهي الاحتفال..
دفعت يده بحده.. وصعدت مهروله..
لم تترك له مجالا.. للحديث..
والان يقف ينظر لما تفعله بصدmه..
أتلك سلمي الخجوله..
خلعت برقع وجهها التي كانت تضعه بالاسفل
أمام النسوه وألقته أرضا
وتبعته بحجابها..
والتفت صارخه به.. فرجع للخلف بصدmه..
سلمي بصراخ.. أوعي تفكر انك كدا هتعمل
راجـ.ـل عليا وهسملك تتمسخر وتقل بيا..
لا فوق..
أنا اتجوزتك بس عشان خاطر فريده ولادها يرجعولها..
انت ولا شئ بالنسبه لي..
جز علي اسنانه بغضب.. واقترب مغلقا
الباب خلفه.. بسرعه..
خلع عمامته وأخذ نفسا طويلا يهدأ به نفسه..
لن يخذل جده مره اخري، لقد وعده
أن يكون صبورا هينا لينا معها..
اغتاظت من سكوته ولا مبالاته..
اقتربت بغيظ منه.. ضاربه اياه بقبضه يدها علي ظهره الذي يعـ.ـيطيه لها ببرود..
أنا بكرهك يافهد بكرهك..
الا... هنا وكفي..
أستدار مسرعا قالبا الادوار مختطفا اياها بين ذراعيه..
متحدثا من بين أسنانه..
تقـ.ـتـ.ـله باعترافها بكرهه..
صرخت به..
سلمي.. ابعد عني يافهد.. مش طيقاك..
فهد.. بغصه.. مش طيقاني ياسلمي.. بتكرهيني..؟
سلمي بصراخ.. بكرهك ابعد عني يافهد سيبني..
انت أخر واحد كنت أفكر اتجوزه..
كتم صراخها بهمسه الضائع..
وانتي كل اللي اتمنيته ياسلمي..
سلمي.. بغيظ
كـ.ـد.اب..
أنا مش هسمحلك تعملني خدامه لست سمر بتاعتك.. مش هسمحلك..
فهد.. بصدmه من فكرها، أهكذا تراه؟
خداامه.. انتي مراتي ياسلمي مرات فهد سويلم.. انتي وبس... لا كان في قبلك ولا هيبقي في بعدك..
حاولت افلات نفسها
من قبضته ولم تستطع..
ابعد عني يافهد.. ابعد..
تركها بو.جـ.ـع وقلبه يتمزق، من كلمـ.ـا.تها التي تغرس في قلبه جروحا. داميه...
أيلومها... هو من أوصلها لهنا.. لتلك المرحله..
دارت حرب النظرات بينهم نادm هو، وكارهه هي..
قطعها عليهم فتح الباب بقوه.. وطلت هي....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارتعشت يداه وتيبست قدmاه وهو ينظر لها..
هي..أمامه وهنا..
زوجته وحبيبته..
لم يتحدث هو وتركها لتخرج
أناتها وعـ.ـذ.اباتها من الدنيا به..
ان لم يتحملها هو ويتحمل صراعاتها
من سيتحمل..؟
يداها التي ارتفعت ممسكه، بسلاحها تصوب ناحيه قلبه....يدها التي قبلها مرارا..يخبرها بقبلاته
أنها كل دنياه..
تريد قـ.ـتـ.ـله بها...
اذن.
فلتصوبي برصاصه الرحمه ياكل دنياي..
فريده..هقـ.ـتـ.ـلك ياكيان..
كيان بو.جـ.ـع..لو هترتاحي ياقلب كيان
والحقد اللي شايفه في عيونك هيزول
ويجي مكانه حنان الدنيا اللي كان في عيونك..اقـ.ـتـ.ـليني وأنا راضي..
فريده..بصياح..سيبك من الاسطوانات
اللي ضحكت عليا بيهم زمان.
.بطل كدب ..بطل تتغني بالحب..
عشان كرهته وكرهت سيرته..
ابتلع غصته بحلقه ورفع كفه يحركها بعصبيه
علي وجهه في محاوله بائسه منه..
لكبت دmـ.ـو.ع عيناه..
(ماأصعب ان تلتقي بمن تحب بعد فراق...بقلبك عشق العالم له....ويغرس بك هو، سمومه وما فعلته به الايام)
تنهد بو.جـ.ـع وهو يلمحها تعد العده
لتصيب هدفها
فتح ذراعيه لها.. يرحب برصاصتها..
هطلت دmـ.ـو.عه ولم يعد يسيطر عليها..
لاداعي لاخفائها بعد الان...
لطالما كان ضعيفا بهواها..
وهي تعلم..
اذن..
اخرج صوته أخيرا..
اقـ.ـتـ.ـليني يافريده.. اقترب منها ممسكا بيدها بحده..
واضعا سلاحها علي صدره..
وبو.جـ.ـع أكمل..
اقـ.ـتـ.ـليني يافريده.. يمكن ترتاحي كده
ياقلب كيان..
ونارك تبرد..
يالا اقـ.ـتـ.ـليني....
ابتلع غصته..، وأكمل راجيا
اقـ.ـتـ.ـليني..وريحي قلبي يمكن يلاقي هناك الراحه..
صرخ بها.. مجددا
اقـ.ـتـ.ـليني..
أزاحته بيدها بغلظه..وقوه..ارتد علي أثرها للخلف ورفعت سلاحها..وصوبت بقوه..
وصابته فأردته قتيلا...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يقف مستندا بجسده علي غرفه المشفي..
يجاوره أخيه....بخزي كلاهما لا يتحدثان..
شاردان بفضيحتهما الكبري..
وحدها والدته النادبه من تصرخ..
بعلو صوتها..
لم يعد يحتمل..
التفت صارخا بها..
اسكتي بقي كفايه صويت وقرف..
فضحتينا.
انتي السبب في كل ده..
صدmت أمه واصفر وجهها بخوف من نبرته..
هي لا تخشي احدا حتي زوجها لم تخشاه يوما.،.وحده هو من تخشاه وتخشي حدته..
رجعت ومثلت البكاء.
أنا ياعابد..انا السبب في ايه يابني..
عابد بقرف..بطلي تمثيل شويه الدور، دا معدش لايق عليكي..
ايوه انتي السبب خليتك تبخي السم في ودن بنتك وادي النتيجه..
بنتك كانت حامل وانتحرت
وفضيحتنا بقت علي كل لسان..
وبقرف أكمل..انتي ازاي مش مقدره حجم المصيبه اللي احنا فيها....
بنتك الشباب بتشير فيديوهاتها ولا كأنها
ممثله بورنو..
انت ايه ياشيخه..انتي ازاي كدا..؟
ذنبه ايه ابويا في اللي جري.....مبسوطه دلوقت..كان ممكن بدل مـ.ـا.تعلميها الشر وتغذيها بيه
تنتبهي ليها شويه..
دا حتي كنتي بتمنعيها تكلمني..
كأني عدوك مش ابنك..
بلاش الشويتين دول ياأمي..
انتي ميهمكيش حاجه غير الفلوس
وانك تبقي فوق الكل..
لمعت عينيها بغل ونظرت لابنها الاخر
فنظر لها بكره جديد عليه وادار وجهه..
خرج الطبيب فجريا عليه بلهفه..
أحمد..بلهفه.. بابا عامل ايه يادكتور..
نكس الطبيب رأسه بخزي متمتما...
البقاء لله ياجماعه، مقدرناش ننقذه ياجماعه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمزرعه..
عدنان..ياعدنان..
ياويلك مني ياعدنان..
عدنان وهو يرتدي ملابسه بسرعه..
ياو.جـ.ـعه مطينه بوكي مش ناوي، يجبها البر ياساجده..
معرفشي اتلم عليكي..
ساجده بضحك..بااه ياعدنان..
هم افتح لابوي لاحسن انت خابره..
اقترب هامسا لها..فوتيه يدج..
بوكي راح يضل جاعد الليل كله..
ومهعرفش أتلم عليكي ياجلب عدنان..
ساجده بخجل..اتلم ياعدنان..وافتح..
اقترب أكثر محاوطا اياها بذراعيه ساحبا
اياها لدوامته.. التي تعشقها هي..
فاندفع هو بالباب ممسكا به
بالخلف من ثيابه..
وهدان..ياويلك ياعدنان..
عم تبوس بتي يافجران..
عدنان بصدmه...بتك مرتي ياخالي والله مرتي..
وهدان..غور جبر يلمك..
عدنان..كـ.ـسرت الباب ياخال..
شكيتك للرب يمهل ولا يهمل..
وهدان..بيتك خربان..همي يابتي اليوم تونسي بيت بوكي العمران...
عدنان..بصدmه..ساااجده..
لوين رايحه..
نظرت له بقله حيله..
فتمتم بغيظ..منك لله ياخال..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دفعت الباب بحده..ودخلت عليهم..
كانت بالقاهره ولم تستطع اللحاق به..
سمر بحده..اتجوزتها يافهد..اتجوزت دي..
نظرت باتجاهها، ولمحت طلتها المهلكه بتلك الفستان الذي يفصل تفاصيلها، ببزخ جسدها المرسوم باغراء وعينيها المزينه، ويبدو انها تخلت عن نظارتها الطبييه بعدسات لاصقه..
شعرها الذي يهفف خلفها ووقفتها الواثقه تنظر لها بسخريه
وانتصار جعلتها تهتز داخليا خوفا منها..
اقتربت سلمي منها ببطء
تتفحصها هيئتها المتبرجه بسخريه...
مالها دي ياحلوه...مدت يدها وأمسكت بشعرها بقوه..
سمر بصراخ..شعري ياغـ.ـبـ.ـيه..انتي اتجننتي..
سلمي بغل...اتجننت فعلا لما سمحتلك السنين اللي فاتت
تتطولي عليا ياحشره..
لو انتي فاكره اني سلمي الضعيفه
بتاعت زمان فأنا بقولك اهو..
إنسي...
نظرت له وهو يقف ينظر لها بصدmه
وعين جاحظه..
وبسخريه اكملت...
زعلانه عشانه أووي..
دفعتها بيدها تجاهه فارتمت بين ذراعيه.
خديه أهو..
انتي وهو لايقين علي بعض..
ميشرفنيش ابقي مـ.ـر.اته...
أنا مفرطالك بيه..
يالا بره انتو الاتنين..
سيطر علي صدmته..وازاح سمر بحده...
صارخا بها..سلمي.. انتي اتجننتي..
بتسلميني لغيرك يامـ.ـجـ.ـنو.نه..
صوت ضـ.ـر.ب الرصاص من
جعلهم ينتفضون ذعرا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
اغمض عيناه بسعاده يستقبل رصاصتها بصدره..
فجأه دفعته بيدها بحده..وأصابت هدفها..
بعدmا لمحته يقترب منه مسرعا..
صدmت من هيئته كان ثعبانا أسودا
يشبه ظلام الليل..
صرخ بها بصدmــــــــــه..
بعدmا انتبه..
فريــــــده..
حاسبي يافريده..
ارتعشت يدها بعدmا أصابت واحدا..
وانتبه هو للاخر الذي يقترب منها مسرعا..
وكأنه مسلطا عليهم....
حاوط خصرها مسرعا وانتشلها بين ذراعيه
وخـ.ـطـ.ـف سلاحها وبسرعه البرق كان أرداه قتيلا..
مرت دقيقه عليهم بحاله صدmه وذهول..
الي ان استشعر اين هي..
قربها من أحضانه مستنشقا، عبيرها الذي افتقده..
هامسا باسمها.. بلوعه.. فريده..
انتبهت لوضعها..وغـ.ـصـ.ـبا عنها استسلمت لدفئ أحضانه..
هامسه بدmـ.ـو.ع..
عاوزه ولادي ياكيـان أرجوك..
كيان بابتسامه حزينه....وغصه بحلقه..
حشـ.ـتـ.ـيني و ياقلب كيان..حشـ.ـتـ.ـيني و أووي..
انهمرت دmـ.ـو.عها....بصمت..ومرت ذكرياتها معه
أمام عيناها...
ابتعدت مسرعه عنه، بعدmا اقتحم الجد بلهفه الغرفه وخلفه الجميع..
الجد..بلهفه انتو مناح..ليش ضـ.ـر.ب النار ده..
دار بعينيه بالغرفه...في ايه ياولدي..
طمن جلبي..
كيان..أبدا ياجدي كنا بنمـ.ـو.ت ال...
والتف يبحث عنهم..لم يجد شيئا..
كيان..بذهوول...ايه دا..كانو هنا..
فهد بعدmا اتي مسرعا وخلفه سلمي....
في ايه ياكيان..ومين دول اللي كانو هنا...؟
كيان بصدmه وهو ينظر لها..كانو هنا..؟
فريده...وهي تنتبه لما يقوله..
بحثت بعينها ولم تجد شيئا حتي اثر الدmاء
لايوجد شيئا..
تأكد حدثها ونظرت لاختها التي اندفعت لها واحتضنتها..بنظره. يعلماها جيدا...
دخلت هي وخلفها ابنتاها..
سلوي بسخريه....في ايه هنا..ولا العروسه قـ.ـتـ.ـلت العريس...
رفعت نظرها ووقعت عينيها
بعينها التي تنظر لها بسخريه..
فصدmت وارتدت للخلف..
مردده.. بصدmه..
فريده..
سمر.. من خلفها.. انتي ت عـ.ـر.فيها..؟
سويلم..بحده..فضونا منيها اللمه
دي مادام مفيش حاجه اهنه..
يالا يامره منك ليها انجلعي من اهنه..
اقتربت زينب..من فريده غير مهتمه
بصياح زوجها..
زينب بفرحه..انتي فريده بت ناديه..
تعالي في حـ.ـضـ.ـني ياغاليه يابت الغالين..
أني عمتك اخت بوكي..
انتشلها سويلم بحده..
جولتلك يالا بلا دلع ماسخ..
بلا جله حيا..
الجد بحده..شيل يدك عن مرتك ياسويلم لاجطعهالك..اني لساتني عايش ممـ.ـو.تش..
صاح بهم..
برا كلياتكم برا..
خرج الجميع وبقيا هما..
نظر الجد لسلمي بحده..ليش لساتك اهنه ياسلمي..
وفايته جوزك..
سلمي.. بغيظ..
لا معلش ياجدي..لحد هنا والتمثيليه دي انتهت..
جواز واتجوزنا اظن آن الاوان
ترجع سليم وسيليا..
الجد..ومين جالك انهم مرجعوش ياسلمي..
فريده..بلهفه..تقصد ايه.. ولادي فين...؟
الجد..بحنيه لم يستطع اخفائها اكتر..
جربي يافريده..تعالي..
نظرت لاختها بتـ.ـو.تر..
فأومأت سلمي لها..
اقتربت فسحبها مقبلا رأسها بحب..
نورتي دارك يابت الغالين..ولادك بالحفظ والصون
فريده..بلهفه عاوزه اشوفهم..أرجوك..
الجد.. بابتسامه..
طب سندي جدك العجوز ده وتعالي وياااي..
ابتسمت بسعاده وسارت بجانبه..
بعدmا رمقته بطرف عيناها ولمحت شروده..
جرت خلفهم..فاستدار بحده لها..
الجد..علي غرفه جوزك ياسلمي..
ضـ.ـر.بت الارض بقدmها بغيظ
وتأفف.
الجد..جولت عاودي ياسلمي.....
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بالاسفل...
بوكر الشياطين..
بعيون داميه وصوت مخـ.ـنـ.ـوق..
جتلتيه ياجادره....
القت تعاويذها..ولم تفلح..
مره..اثنتان..
انهت تحضيرها واقتربت تضـ.ـر.ب رأسها بالحائط بشيطنه..
اني وياكي والزمن طويل يابت ناديه..
بس أوصل للي عملكم النحزيطه دي وأخلص عليكم..
وصاحت بشيطنه..
عااااا
ــــــــــــــــــــــــــ
انتهت الدفنه وواري جسد والده التراب..
انتهي اليوم وبقي هو وأخيه..
وأمه الصامته الجـ.ـا.مده..
الام..هي الست المحروسه مراتك مجتش تاخد بخاطري ليه..ولا احنا منشرفش..
عابد بسخريه...ان جيتي للحق انتو فعلا متشرفوش..
روان...بحده..الزم حدودك ياعابد واعرف بتكلم مين..
عابد وهو يستقيم..لا وعلي ايه ياست روان..
انا فيتهالك بحالها اشبعي بيها
اللي كان ليا هنا راح خلاص..
روان... باستهزاء والورث ملكش فيه....
عابد بسخريه، وهو يرمق اخوه بقرف..
فتهولك الله الغني..سلام..
روان..في داهيه...وفرته..
احمد..ايه اللي عملتيه دا...
روان..عملت ايه..كوشتلك عالورث أهو...
الام..ورث ايه يام ورث..وانتي ايه دخلك انتي عشان تتكلمي عن الورث..
اندفع احمد بقرف من مجلسهم وحديثهم وصوتهم التي بات يبغضه..
فاقتربت هي منها عابثه بهاتفها..
روان..تعالي تعالي قربي متخافيش..
هفرجك علي حاجه ايه طازه..
الام..حاجه ايه..
وجهت هاتفها لها..ثواني وانصدmت مما تري..
الام..ايه ده يانصيبتي..يانصيبتي..
روان بضحكه مستهزأه...هااا ايه رايك..؟
انتي وبنتك تبقوا فضيحه الموسم..
الام..بخوف ورعشه..
طلباتك..؟
روان..شاطره ياطنط....
الام..عاوزه كام..
روان...النص..
ضـ.ـر.بت صدرها بغل...يلهووي...دا كتير..
روان..مليش فيه نص منك ومن أمل ومن عابد..
كل اللي هيطلعلكو يبقالي فيه النص..
والا بقي انتي عارفه..
جزت علي أسنانها بشر..قائله..
أوامرك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلعت ثياب المشفي بعدmا أتي عابد
ليطمأن عليها..
صمته يقـ.ـتـ.ـلها، عتاب عيناه يذبحها،لقد جلبت لهم العار.
مـ.ـو.ت والدها غاضبا عليها يدmي قلبها..
لقد فقدت الجنين وانزاح حمل من عليها
بعدmا حاولت الانتحار..
ستذهب من هنا...لن تستطيع...
غيرت ثيابها ببطء من و.جـ.ـع يدها التي قطعت شراينيها بها..
الدوار مازال يداهمه.
ولكن لتتحامل قليلا وتخرج من هنا..
هنا ماضيها الاسود..
انتهت ونظرت لصيغتها التي مازالت ترتديها وحمدت الله عليها...
وعلي بعض الاموال التي تركها عابد بحوذتها..
خرجت تمشي رويدا..
والحمدلله لم يكن احد بالطرقه..
زفرت براحه والهواء يلفح وجهها...
طريقها طويل بائس لكن الي أين ستذهب..
لمعت الدmـ.ـو.ع بعيناها.. وانطلقت لمحطه القطار..
انتصف الليل عليها هنا ولا احد..
بعدmا استقر القطر بمكان لا تعلمه..
لمحت بعض الشباب آتيا باتجاهها..
ارتعشت بخوف..من منظرهم..
لمعت عينيهم بمكر كالثعالب أخافتها وعلمت فحوااها..
جرت وجرت..ومازال دوارها..يعوق حركتها.
لمحتهم خلفها...
فبكت وانهمرت دmـ.ـو.عها..صائحه بو.جـ.ـع..
يــارب..أنا غلط كتير بس والله مش وحشه..
انجدني يارب..
تسلل اليأس لقلبها وبعقلها تأكدت أن هذا عقـ.ـا.ب الرب..
لتستسلم..
ومن بين دوامتها..امتدت يدا خفيه..
لتنتشلها..
رفعت عينيها واصطدmت بعيون تشبه سواد الليل..
ارتعش جسدها...
وغامت عيناها..
راحله..لطريق لا تعلمه..
ــــــــــــــــــــــــــ
أخيرا استمعت لخطواته الصاعده..
وصوت قفل الباب يفتح..
(هل سمعتم يوما بأحد صوت قفل الباب عنده بالدنيا وما فيها)
هي اذن..يسكن قلبها، ويهدأ من صوت مفتاحه..
اقتربت بلهفه من الباب الذي فتح..
عااابد..
فتح ذراعيه لها بحب وحنان..
هامسا بابتسامه..
قلب عابد..
ارتمت بداخل أحضانه بسعاده طفله بثياب العيد..
شـ.ـددت من احتضانه..وفعل هو..
همست بأذنه.،.وحـ.ـشـ.ـتني اوي.،.أتأخرت عليا..
شـ.ـدد من احتضانها وسار بها ناحيه الاريكه..
أجلسها علي قدmيه..
مجيبا علي همسها..
انتي حشـ.ـتـ.ـيني و أكتر..
رفعت وجهها بابتسامه
ورفعت يدها تتحسس لحيته..
تهمس له... بحـ.ـز.ن لحـ.ـز.نه.. حزين..؟
أغمض عينيه مستشعرا دفئ يداها..مجيبا بلا اراده منه...
ـــ أوي..
حزين أوي..ياياسمين..
انهمرت دmـ.ـو.عها واحكمت ذراعيها علي رأسه وقربتها لاحضانها كما يحب هو..، كما أخبرها تلك الليله..
أن تأخذه بأحضانها هكذا..
مقبله رأسه وجبهته..
هامسه بحنان..
سلامتك من الحـ.ـز.ن ياقلب ياسمين..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نائمان بعمق بسرير الجد..
اقتربت منهم، وقبلتهم بحنان..
اقترب الجد منها..،..مطبطبا بيديه علي ظهرها..
بحب..
أظن ان الاوان يابت الغاليه
تاجي في حـ.ـضـ.ـن جدك..
رفعت نظرها لها
واندفعت محتضنه اياه بحب..
الجد..بحب..حشـ.ـتـ.ـيني و جووي
ياجلب جدك..شبها الخالج الناطج..كني شيفها جدامي..
ضحكت..ودmـ.ـو.عها تغرق وجهها..
قول بقي انك اشتقـ.ـتـ.ـلها..
ضحك بسعاده وجلس واجلسها بجواره..
يحكي لها وتحكيله..
مرت ساعه، اثنتان.. مر الوقت ولم يشعرا..
الجد..يالا يابتي روحي علي اوضتك..وزي مااتفجنا..
فريده..بتردد.بس ياجدي..
الجد..اعملي اللي جولتلك عليه يافريده..
ريحي جلبي..يابتي..
وبغيره أكمل..
وشوفي جدك العجوز اجوي ولا الراوي..
ضحكت علي غيرته من الراوي..
واقتربت تحمل اطفالها..
الجد بلهفه..لاه..لاه..من اهنه ورايح..
مهيفرجونيش واصل..
بعدي يدك عنيهم..
فريده..بغيظ..ياسلام دول ولادي بقي
مقدرش ينامو بعيد عني.. مش كفايه حرمهم مني
بقالهم 3ايام..
الجد..بغيره..بعدي يدك يافريده...
ويالا انجلعي من اهنه..
فريده..ياجدي..بس..
الجد..جولت انجلعي جبر يلمك..
وضـ.ـر.بها بنبوته..
فرت من أمامه مسرعه..
ونظر هو لغنيمته النائمه..
جال تاخدكو مني جال..انتو حبايب جدو..انتو..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
غيرت ثيابها..بأخري مهلكه مثلها..
ابتلع ريقه وهو يرمقها بشوق لقربها......
رفعت نظرها له ورمقته بأخري ساخره..
نفخت خدها...وصاحت..به
ممكن تقفل النور ده عشان ننام..ولا حراام..
فهد بغيظ..متعليش حسك ياسلمي..عليا..
سلمي بغيظ..عاوزه انام ممكن..؟
فهد..بلامبالاه..متنامي انا حايشك..
وخفض نظره لحاسوبه، يعمل بصمت..
وضعت الوساده علي رأسها بغيظ
تستجدي النوم..
ضحك عليها وأغلق حاسوبه
واستقام مغلقا الاضاءه..
فرفعت صوتها.. بتنهيده
أخيرا..
أخرسها هو وهو يرمي بنفسه، بجانبها علي الفراش..
سلمي. بصدmه...ايه دا انت هتنام جنبي..ولا ايه..؟
حاوط خصرها بقوه..هامسا لها من بين أسنانه ..
نامي وانتي ساكته أحسن اخليكي مراتي
فعلا... ودلوقتي..
سلمي بغيظ...انخمد..
فهد..بضحك..شاطره..
ـــــــــــــــــــــــ
دخلت تلك الغرفه التي تركتها..
علي امل ان يكون ذهب لتلك وترتاح منه.
دخلت تبحث بعيناها عنه..
فوجدته مازال هنا.. جالسا مكانه علي الفراش خافضا رأسه للاسفل..
ابتلعت ريقها..وهيأت نفسها لالاف الاسئله..
يبدو أنه قد أتي وقت الحساب..
رفع نظره لها..بعين داميه...لا يصدق عيناه..
دار براسه ألاف الاسئله..والاسئله..
وسؤال واحد بقي عالقا...
لما لم يري بأنها متفاجئه..؟
ماذا يحدث.. ارتعش قلبه بشوق..لها مجددا..
وهو يراها امامه..
ولمحات من ماضي وعمر فات..تلفح ذاكرته
تتعبه وتؤرقه..
نظره منه ونظره منها..
لم يستطع..
ليحتضنها الان يشبع قلبه منها ويروي روحه..
ولاحقا سيسألها..وحتما ستجيبه..
تخطته بقدmها ودخلت لقلب الغرفه....
هب مسرعا..يلبي نداء جسده الخائن..
مد يده ، مديرا اياها له..
صدmت وجحظت عيناها..وصاحت به..
كيـــــــــان.. انت اتجننت..
غرسها بأحضانه هامسا بأذنها بحده..
اخرسي يافريده..واحـ.ـضـ.ـنيني..
اخرســــــي..
ارتعش جسدها...
وهو يعتصرها بذراعيه..
جسدها الخائن كجسده يحن اليـــــــــــه..
همس....بحنين.. بأذنها.. فريده..وحشتينــي
انتي هنـا بجد ، ياقلب كيان.
غامت عيناها..وتوقفت..
علي
هو ملكـا لغيرها...هو خائــــــن..
لا شفقه ولا رحمـــه له..
هو باع هواهـــا وكان لغيـرها..
دفعته بحده..
صائحه..به..
خايـــــــــــــن...
جحظت عينـــاه..بصدmه..
ليست هي..من تقف بجبروت...
ليست هي..
قلبه يصـ.ـر.خ به..هي..
وعقله ..يتساءل
ياقلب حبيبتي اين ذهبت أنت ؟ وأين ذهبت تلك الرحمه.؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يامن هواااه.. و.جـ.ـعا فوق و.جـ.ـعي..
خائن انت وللخائنين انت علامه..
تقترب مني وتغمرني..
وبفكرك..سأنسي أنا الاهانــــه..
ياو.جـ.ـعـا فوق و.جـ.ـعي..ارحل
فقلبي العاشق لا يقبــــل بالذل و المهاانـه
↚
انتصف الليل عليه هنا، وأخيرا انتهي من اعاده تلك السياره من خرقه باليه لاخري تلمع كالعروس
استنذف كل طاقته باصلاحها.
هو مولع باصلاح التالف، واحيائه من جديد..
اصبحت اخري بصنع يديه جديده شكلا ومضمونا
كم يشعر بالسعاده وهو يحيي الامال من جديد بقلوب اصحابهم..
تنهد وهو يتخيل تلك الفرحه التي ستطل
من عين صاحبها العجوز بعدmا يراها غدا...
صاحبها رجل عجوز حصل ابنه
أخيرا علي درجه البكاليروس بدرجه امتياز.
وسيستلم تعيننه غدا واراد ان يهديها لابنه
بدلا من ركنتها ولانه حاله لايسمح باقتناء الجديد
وضع كل مايملك حتي استطاع ان يحييها هكذا...
تنهد وهو يحمد الله علي انه اتمها بالموعد المحدد..بقي فقط تجربتها..
التفت باحثا عن ذلك الصبي المراهق بعمر السابعه عشر، وجده يغط بنوم عميق، متقوقعا علي نفسه الاسكندريه ليلا تصبح شـ.ـديده البروده..
اقترب منه ينادي عليه برفق حتي لا يخلع قلبه..
دقدق..يادقدق..
انتبه دقدق له...
ايوا ياشيخنا انا صاحي اهو....
ابتسم ابتسامه انارت وجهه وتحسس بيده لحيته الناميه ليست طويله ولكنها مهذبه بشكل يليق به
يخبره برفق..
قولتلك بلاش شيخنا دي..
دقدق بسعاده....أحلي شيخ والله يابشمهندس.
سيبك من الهندسه...والله المشيخه لايقه عليك..
ماشاءالله كلامك بيشرح القلب وينور العتمه ياشيخ..
دا الناس بتستني يوم الجمعه وصلاه الجنازات عشان يستمعو لخطبتك..
كلامك بيخلي الواحد يحس ان الدنيا بخير..
ابتسم له برفق..وهو يستمع لحديثه بلين..
طيب ياخفيف، يالا قوم روح انت بقي
معلش أخرتك..
بس خلاص تقدر تروح..
وخد دول وانا هعمل لفه كدا بالعربيه اجربها أتاكد منها..
دقدق بفرحه... وهو ينظر لقيمه الورقه التي اعطاها له..
بس دا كتير يابشمهندس انا يومـ.ـيـ.ـتي 100بس
قاسم..بابتسامه..دا عشان انت مجتهد يادقدق وبتتعلم بسرعه وكمان سهرتك معايا..
يالا يا حبيبي خد حاجه حلوه وانت مروح
فرح بيها اخواتك.. ومتقساش عليهم..
الرسول قال..رفقا بالقوارير..
هااا..مش عاوز اسمع انك مديت ايدك علي بنت فيهم..
دقدق بحـ.ـز.ن..غـ.ـصـ.ـب عني ياشيخ..العيشه صعبه
وكل شويه هات هات..
دول 3بنات ياشيخ..
وابويا ايدك منه والارض ربنا ينتقم منه بقي..
هز قاسم رأسه بتفهم..
عارف يادقدق انك حملك تقيل ولسه صغير علي انك تتحمل..
بس معلش دا قدر ومكتوب..
اخواتك البنات دول اللي هيدخلوك الجنه..حبهم واحتويهم..
بدل مـ.ـا.تقولهم..امشي غوري من وشي ولا تمد ايدك علي وحدها..
خدها طبطب عليها وراضيها بكلمتين..
منك تاخد ثواب ومنك تراعيها وتحافظ عالود بينكم..
عشان تكبر وتلاقيهم جمبك ايدك في ايدهم..
فاهمني..
اخواتك بيخافو منك..لانك بتضـ.ـر.بهم..انت تستاهل تتحب يادقدق..
خليك قريب منهم وعاملهم بمايرضي الله..
بلاش الناس تسمع بيكم كل يوم..
هز راسه بخجل له..عندك حق يابشمهندس..
اوعدك هتشوف دقدق تاني..
أنا اساسا بضـ.ـر.بهم وارجع احس بالنـ.ـد.م فبجري أصالحهم وبكلمه بيتراضو..
ابتسم مربتا علي كتفه..شوفت ازاي..
اديك بتغني وترد علي روحك..يبقي كان لزمته ايه من الاول..
خليك حليم عليهم يادقدق..وقرب منهم عرفهم الصح من الغلط..
ودا وعد دقدق لقاسم..
ابتسم دقدق من بين دmـ.ـو.عه ومد يده يوثق وعده
معه مرددا بحـ.ـز.ن..
أنا مش عارف أقولك ايه يبشمهندس
غير ربنا يعمربيتك بالزوجه الصالحه
ويوسعها في وشك..ويكرمك زي مااكرمتني..
ابتسم له قاسم بوقار..
وطبطب علي كتفه برفق..
ربنا يكرمك يادقدق..يالا بقي اقفل وانا هجرب العربيه واروح انا..
استدار راحلا..
فلحقه دقدق بتلك الستره التي تركها بجانبه.
امسك يابشمهندس البس دي، هوا اسكندريه دلوقتي شـ.ـديد..بعدين تاخد برد..
ابتسم له واخذها من بين يديه بابتسامه ووألقي السلام...
واستقل السياره ليتأكد منها..
مرت نصف ساعه عليها هنا، وهي تجري وهم خلفها الا ان اصبحت قدmيها كالهلام، ودmـ.ـو.عها اغرقتها وحجابها التي غطت به شعرها وهي خارجه من المشفي، سقط عنها
سترتها انتزعها الهواء الشـ.ـديد
ولم تعد تستطع الرقض...قلبها المرتعش وخوفها جعلها تصرخ متضرعه للخالق بحـ.ـز.ن..ولوعه..
وصوتها يشق سكون الليل مصدرا صدي صوتا
قويا يدوي ويعود مرتدا داخل قلبها يعصره عصرا
يااارب انا عصيتك كتير..أنا غلطانه..انا زانيه..مستحقش العفو بس انت قلت ادعوني استجب لكم..
يارب احميني..عاوزه ابدأ حياه جديده، نضيفه متغرزنيش في الوحل...
يااارب...أنا مظلومه واتعـ.ـا.قبت. واتفضحت
أبويا مـ.ـا.ت بحسرته غضبان عليا..
سامحيني ياارب..
أبعدهم عني واحميني...
اشتد دوارها..ولم تعد تستطع..يبدو انها لا تستحق العفو...يدها المربطه تنزف بشـ.ـده..تشعر وان روحها تخرج منها تبسمت بو.جـ.ـع علي الاقل ستمـ.ـو.ت بمشيئه الرب وليست كافره، يائسه من رحمه الله...
كان يجلس بمقعد السياره، يشق الطريق بسلاسه وسعاده لاصلاحها وقد عادت سرعتها
كما كانت.... فجأة لمح تلك الراكضه علي جانب الطريق وخلفها ثلاثه من الشباب، لم ياخذ منه الوقت في التفكير وعلم مايريدون
ادار سيارته مسرعا، وأحكم اغلاقها
وانطلق يلبي نداء الشهامه..
استسلمت لدوارها وغرست قدmها بالارض.، وكادت تسقط..
فجأه انتشلتها أيادي صلبه، استشعرت صلابتها علي جسدها...
حاولت فتح عينيها بصعوبه..
ووقعت عيناها علي عينين تشبه سواد الليل...
همست بضعف تنشـ.ـد الامان من تلك العينين الغائمه..
انقذني أرجوووك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يقف تحت شرفتها ليلا ونهارا عله يلمحها قلبه العاشق يغلي عليها غليا..
يقسم مئات المرات يوميا انها له وستبقي..
وان كان عليه ان يقـ.ـتـ.ـل نفسه، ويقـ.ـتـ.ـلها معه
لن تكون لاحد غيره...
اشتعل قلبه وهو يتخيلها الان بين ذراعيه..
خبط الحائط بقوه صائحا..
انتي بتاعتي ياياسمين
مش بعد ماخسرت كل حاجه
وعيلتي اتبرت مني، اخسرك انتي كمان..
أنا بحبك..انتي ليه كرهاني..ليه..ليه..؟
اقترب منه شخصا جارا
لعابد وتربطهم صداقه..
أمجد..في حاجه ياعصام واقف ليه كدا..
انا ملاحظ انك بتقف هنا كتير..
في حاجه ولا ايه..؟
لملم شتات نفسه....واستدار..راحلا
مفيش حاجه..متقلقش ياأمجد انا كنت
بس معدي من هنا وقفت اشرب سيجاره..
أمجد بعدm ارتياح..تمام ياعصام..
ابتعد عنه، وهمس امجد..بتـ.ـو.تر..وقلق.
ربنا يكفينا شر شيطانك ياأخي..
انا لازم اقول لعابد..
ــــــــــــــــــــــــ
الوقت انتصف ولم تستطع النوم، منذ تلك الليله وما حصل بينهم وما فعلته هي
تأسف لها ولم يعد ينام ليلا بغرفتها..
بعدmا أحس انها نـ.ـد.مت، وشعر أنها لحظه ضعف منها..
وعدها انه لن يكررها الا اذا كانت راغبه به..
وانفصلا بهدوء كل بغرفته
ولكن يبقي الود قائما بلحظات ضعفه وضعفها يلجاأ كل منهما لصدر الاخر..
حرفيا منذ تلك الليله والنوم يجافيها..
هنا بداخل قلبها، لا تشعر بالطمأنينه الا بين ذراعيه..
لما لا تستسلم وتذهب وتخبره، انها لم تكن نادmه بل صدmت لانها كانت به راغبه..
شعرت بانها كفراشه تطير باأجنحه بين ذراعيه...
انها حلوي مغلفه صاحبها يريد أكلها ولا يريد لها ان تنتهي..
تنهدت واستقامت من مجلسها تتأفف..
استندت بيدها علي خدها..
تهمس بغيظ...
أنا اكيد اتجننت..فجنان بجنان.بقي
أنا حسه اني في حاجه نقصاني.. من غيره..
نظرت لفتحه الباب واستقامت.. تبرر لتفسها علتها
ودار صراعا بين قلبها وعقلها..
العقل.. هبص عليه بس..مش هخسر حاجه..يعني
أنا عاوزه اطمن انه كويس..
القلب، بطلي عـ.ـبـ.ـط انتي هتمـ.ـو.تي، وتروحي تنامي في حـ.ـضـ.ـنه.....وايه يعني هو مش يحقلي..
عقلها...بس انتي اللي وصلتيله بغبائك انك مش عاوزاه.. بقي بعد دا كله تخليه يحس انه عاله عليكي
ياشيخه دا لولاه كان زمانك في خبر كان.
قلبها..بتصميم..يبقي خلاص هصلح غلطي..
استقامت ولم تلقي بالا لما ترتديه..
اقتربت، وفتحت الباب وخرجت مصوبه نظرها بتصميم لباب غرفته الذي لم يغلقه كله....
اقتربت ببطئ ورعشه طفيفه بجسدها..
كان ممدا ناظرا للاعلي بشرود..يعيد علي عقله ماحدث وماسيحدث..وفكره الشارد بتلك القابعه بغرفه اخري، جسده اللعين يحن لها..من بين جموع النساء وبعمره الذي وصل لبدايه الثلاثون وقع في هوي طفله بعامها الثامن عشر..
لو لم يلمح منها تلك الليله خوفا وترددا
لكانت بين أحضانه ليلا نهارا..
لن يبعدها عنه مهنا حدث، ولكن قـ.ـتـ.ـلته بنظرتها المرتعشه الخائفه
أشعرته بها بأنه وغدا..واستغل ضعفها..
تنهد بحنين لها..
استدار ببصره للباب الذي يفتح ببطئ..
جحظت عيناه، وهو يراها أمامه بطلتها تلك..
ابتلع ريقه وهو ينظر لقميصها الذي اعتلي ركبتيها ولجسدها الظاهر مفاتنه ببزخ..
وجد صوته بصعوبه..واستقام جالسا
ياسمين...مالك فيكي حاجه..
هزت راسها بخجل..وهمست..
عابد ..انا..تلجلجت فهتف بلهفه..
انتي ايه ياياسمين..مالك..
شجعت نفسها واشارت ليمينه من الفراش..
أنا عاوزه أنام جنبك أنا خايفه، ومش جايلي نوم..
ابتسامته السعيده، التي تزين محياه وتبعث بجسدها السلام، ويده التي فتحها علي مصرعيها لها..
جعلتها تشعر بالحنين لتلك الذراعين
الذي احتوتها يوما..
وانطلقت تلبي نداء قلبها اللعين..
وهل عليها ان تشغل عقلها بقربه ليذهب العقل للجحيم..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارتعش جسدها، وهي تشعر بيديه التي يمدها وتتحسس خصرها من أسفل الغطاء..
زفرت بتنهيده من أفعاله الطفوليه..التي يرتعش لها جسدها..
مدت يدها بحده تمسك يده وتبعدها عن خصرها..
سلمي بغيظ..شيل ايدك داك قطع ايدك..
فهد بتلاعب..وأبقي من غير ايد وأهون عليكي..
سلمي وهي تنطر يده التي مازالت تجول علي خصرها..ايه التناحه دي ياأخي..الله..
هو بالعافيه..
استقام بحده...وجذبها من ذراعها لصدره..
عارفه لو صوتك علي عليا تاني، ياسلمي هقطعلك لسانك..
أنا مش عشان ساكت ومتحمل وأنا عارف ان يحقلك يبقي خلاص..تسوقي فيها..
أنا جوزك ياست هانم وواجب عليكي تحترميني شويه..
سلمي..بغيظ..متقولش جوزك..انت وانا عارفين ايه الغرض من الجوازه دي فمتسوقش فيها يافهد..
وعشان نعرف نمشي الامور كويس بينا وجدي مياخدش باله هنتفق اتفاق..
فهد بسخريه..اتفقي مع نفسك ياست سلمي هانم..
حلول الروايات دي مبتكلش معايا..
وان كنت سايبك انهارده بمزاجي بكره
هتبقي مراتي غـ.ـصـ.ـب عنك..
سلمي بكره وغل، يعني ايه كلام روايات انت عارف هقول ايه..
فهد.بثقه،.طبعا..هتقولي كل واحد في حاله ونعيش زي الاخوات...
دا بعدك..احنا هنا عالارض..بصي حواليكي شوفي احنا فين...اهلنا مين..؟
احنا صعايده ياماما وكون ان سايبك براحتك..
دا لان وعدت جدي..
بس من هنا ورايح هتقومي بواجباتي الزوجيه كلها..
وخلي بالك من.. كلها دي..
سلمي..انت مـ.ـجـ.ـنو.ن ودا بعينك..
فهد..وهو يحك رأسه..بحيره.. منها..
بصي ياسلمي اظاهر انك مش هتجبيها البر
يابنت الناس.. انا بحبك..
اقترب اكثر هامسا امام شفتيها يتلكأ باعترافه..
ب.ح.ب.ك..فهمتي ولا أعيد تاني..
ست سمر اللي حطاهافي دmاغك دي وبتنتقمي مني فيها...
ولا حاجه بالنسبالي..
وقسما عظما ياسلمي لو ما انعدلتي..
لاتجوز عليكي سمر.. وأقهر قلبك الغـ.ـبـ.ـي دا اللي مش عاوز يعترف انه بيحبني دا
نظرت له بسخريه..وبثقه..
اقتربت اكثر منه، ورفعت يدها تتحسس لحيته..
وبهمس.. اكملت
أنت متاكد من كلامك دا..؟
ابتلع ريقه وهي تضغط بيدها علي تفاحته أسفل رقبته برقه..
جعلته يهز راسه بلا..
فهد..مش متاكد ياسلمي..خلاص انبسطتي
عينيها المتلاعبه، وثقتها جعلته يدرك انها تتلاعب به..
أغمض عينيه وهمس بسبابات مختلفه لنفسه..
وخرج صوته يخبرها..
أنتي بتلعبي بالنار ياسلمي..
سلمي بتلاعب..الله أنا عملت ايه..انا بس عاوزه اسالك سؤال..وحيد..
تقدر تتجوز عليا يافهد..؟
ألقت تعويذاتها وانتصرت..وهو يردد.
مقدرش ياقلب فهد..
ضحكت بانتصار وتركته يغلي بنارها واستدارت عائده لمكانها تنام بسلام..
سبها بسره بغيظ..وبحده، سحبها لاحضانه..
صارخا بها ..
قاطعا اعتراضها..
اخرسي بقي..جننتيني.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
خلعت ثيابها، وارتدت أخري خفيفه،
رمقته وهو يجلس بتلك الشرفه يدخن بشرود.
الجو حار جدا،هنا، ليست گارض البدر الهواء الطلق يحاوطها مفتوحه من جميع الجوانب
لقد ألقت بنفسها تحت الماء البـ.ـارد
اكثر من نصف ساعه
الي ان استعادت طاقتها، وهدأت روحها..
تعلم ما يفكر به الان ويشغله، بعدmا سألها مرارا وتكرارا لما ليست مفاجئه به..
وكانها كانت تعلم،
تنهدت ببطء وهي تقر لنفسها لم يحن الاوان بعد..
لو لم تعلم انه هو من ستتزوج، لكانت حاربت لاخر نفس بها.. ولكنها كانت مطمئنه لانها تعلم من ستتزوج..
وجوده بجانبها يتنفس نفس الهواء يشعرها بالطمأنينه والسكينه..
أغلقت الاضاءه، وشعرها المبلل مازال يقطر ماءا
لترتاح قليلا.. منذ ثلاث ليالي وهي علي حالها
لتغمض عينها وتبتعد بفكرها قليلا عن تلك الدنيا ومشاكلها
لتسرح بدنيا هو وهي بها فقط..
أغمضت عينها، وغـ.ـصـ.ـبا عنها اشتعلت النار بقلبها وهي تذكر نفسها بتلك التي ستشاركها به..
سخرت من نفسها...
وهي ماكانت دائما ترفض التعدد..
وترفض ان يشاركها احدا به..
اليوم هي هنا زوجه ثانيه..وكأن الزمن لم يمر وكأن مارفضته قديما..عاد ليسخر منها الان...
دmـ.ـو.عها الساخنه احرقت وجهها..
ولم تعد تدرك اهي دmـ.ـو.عها
ام حراره الجو التي تلفحها وتكويها..
انتبه لغلق الاضاءه ونظر خلفه ولم يجدها..
اطفأ سيجارته ،التي عاد ليدخنها بشراهه بعدmا تخلي عنها من قبل.
وللتو لمح انه مازال بذلك الجلباب
تنهد واقترب من الخزانه أخذ اي شئ طالته يداه..
لمحها تفترش الفراش كطفله صغيره بجسدها الذي اصبح اكثر اثاره، ألقي نظره مشتاقه لها..
ودخل ينعش جسده.. الذي تفور دmائه..
علي وشك ان ينفجر من قوه الضغط.
أنهي حمامه بدقائق قليله واقترب مرتديا سروالا قصير وتشيرت خفيف، كعادته هنا بليالي الصعيد حيث الحر والسهاد..والارق.
اقترب من الفراش..ومدد جسده بهدوء..
استدار مقابلا لوجهها الذي يلمع مع ضوء القمر الآتي من الشرفه..
لمح تلك الدmعه التي تسيل من جانب عينيها..
وكأنها خنجرا مسموما غرزت بقلبه..
مد يده وازاحها بهدوء..
فانتفضت ناظره له بذعر..وخوف..
ابتسم لها.. بتعب.. دmـ.ـو.عك غاليه ياغاليه..
غاليه أوي..يافريده.
ابتسمت بو.جـ.ـع له، وادارت جسدها للجانب الاخر...
تنهد وألقي بثقل جسده للجهه الاخري..
الطريق طويل..طويل للغايه..معها..
وصداعه اللعين يأبي ان يتركه..
حركه جسده المتـ.ـو.تره علي الفراش، ازعجتها ولكنها لن تتكلم...اشتد صراعه وكانه علي حلبه مصارعه..
التفت تري مابه..؟
وجدته انتفض جالسا يمسك رأسه بيديه..
انتفضت..جالسه تعلم مايعانيه، غـ.ـبـ.ـيه هي..
تعلم انه لا يتحمل الضغط والانفعال
هو مريـ.ـض بالضغط العالي والسكري..
ارتعب قلبها..
وسألته بلهفه..
كيان..فيك ايه..مالك..؟
همس بتعب.لها.فريده. أنا تعبان....
اقتربت منه مسرعه، واضاءت الاضاءه فصدmت ببشرته المنتفخه المحمره، وانفه النازف من شـ.ـده ارتفاع الضغط..
اهتزت وسألته بلهفه..
فين علاجك..؟
اشار بيديه للدرج بجانبه...
كـ.ـسرت تلك الانبوبه مسرعه ووضعتها علي قطنه بيضاء وكتمت به أنفه دقيقه ووقف النـ.ـز.يف..
واخري حقنته بها...
أعطته دواءه..وقاست ضغطه بالجهاز الذي وجدته..بالفعل مرتفعا جدا..
قاست سكره وكان معتدلا نوعا ما..
أفاق لنفسه قليلا..
ورفع وجهه ينظر لمحياها القلق..
بتلك النظره القلقه عليه..
تلك هي حبيبته...لم تغيرها السنوات والفراق...
كاذبه هي وتتصنع البرود..
ابتسم بحـ.ـز.ن..
واكمل راجيا..
خديني علي رجلك يافريده...
انتي عارفه دوايا مش في الحقن..
أغمضت عينيها بحـ.ـز.ن..
ولكنها لبت ندائه
استدارت، واستلقت مسنده ظهرها علي حافه الفراش وأخذته بأحضانها، كطفلها الصغير..
ويديها عرفت طريقها الي ما يريده..
وهل نسته يوما لشعره الكثيف..
مغمضه عيناها.....لتريحه اليوم وغدا لكل حادث حديث لن تستطيع..
أن تراه هكذا..وتتركه..
مهما فعل..هو عشق صباها وروحها الضائعه..
أغمض عينيه يصارع، عينيه التي تسحبه لدوامه النوم..
ولكن لا فائده..
همس وهو يستسلم ليديها الخبيره..
ايدك فيها سحر زي ايديها..انا كنت بحبها أوي..
زي مابحبك..
ابتسمت بشرود..عارفه..
آكمل بصوت متقطع..
طب عارفه ان أنا بعشقك..
ضحكت بسعاده..عليه وهو يصارع لفتح عينه..
كطفل صغير..
وأجابته بهمس بعدmا قبلت جبينه بحنيه..
عارفه ياقلب فريده..عارفه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يجلس يتأكله الغيظ...انتصف الليل ولم تأتي له..
بمنزل ابيها وبيته اصبح خرابا مدmرا بفعل قدm والدها....
هم من مكانه بحماس..
هو فارس والقتال للفرسان ولا مكان للياأس والاستسلام..
ماشي ياخال..اني وياك والزمن طويل..
اقترب من شرفه غرفتها بمنزل والدها بعدmا خلد الجميع للنوم..ولم يبقي غير العاشقين الصغار..
التف بعينيه هنا وهنا ولم يجد احدا غير أولئك الشباب، وهم ينظرون له ويشجعونه ليفعلها..
اشار لهم بعلامه النصر وهو يزيح شباك الغرفه بيده..
رفع جسدها وتسلقه بسهوله لقربه من الارض..
لمحها امامه تنظر له بسعاده وكانها كانت تنتظره..
جرت عليه.
ساجده..عدنان..كنت خابره انك هتجيلي ياروح الروح..
عدنان وهو يغلق الشباك مشيرا
لهؤلاء الشباب بالتحيه..
استدار لها...بشوق..
جلب عدنان....
ماجدرت أغمض عيني وانتي مانك جاري ياجلب عدنان..
ارتمت بأحضانه.... تهمس له بشوقها له
وماذا فعل ابيها.. بها..
قبل جبينها بحب وهو يسحبها لفراشها..
وناما ليلتها سعيدا مطمئنا.. بين احضانها..
يهمس لها بشوق..
بجربك نومي يحلالي..
في بعدك ينشغل بالي..
لانوم ولا راحه في بعدك عني ياغالي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بت انتي تعالي هنا، انتي ت عـ.ـر.في الزفته اخت سلمي دي منين.انطقي..
سلوي بغل..دا الماضي الاسود..
سمر..اوعي تقولي ان دي البنت اللي انتي طفشتيها زمان من كيان..
هي دي البنت اللي بيحبها..؟
سلوي..اه هيا ياريتني مـ.ـو.تها بايديا..ياريت يرجع بيا الزمن وانا كنت خلصت عليها..
أستدارت بغيظ يمينا ويسارا تفرك يدها..
انا ازاي مخدتش بالي منها ومن نظرت عنيها لما سمعت السكرتيره بتقول اسم كيان..بالكامل..
كان واضح يوميها انها خافت وانصدmت..ازاي..ازااااي.؟
سمر باستفهام..تقصدي ايه ياسلوي...أنا مش فاهمه حاجه..
سلوي بصراخ وهي تزيح الفازه بجانبها بغل..
مش فاهمه ايه..
البت دي كانت عارفه ان كيان ابن خالها..
لو شوفتي منظرها اليوم اللي حكيتلك فيه اللي قلتهولها..منصدmتش من كلامي
اد ماانصدmت وهي بتردد اسمه بين شفايفها..
بعدها جريت..وهو خرج يجري وراها زي الاهبل..
سمر..يعني فريده مكنتش تعرف انه ابن خالها الا اليوم دا..
سلوي...اليوم دا جريت وهو خرج ملهوف وراها..بعد ماسمعني وانا بقولها اني مـ.ـر.اته ومتجوزين وبنحب بعض..
ملحقهاش ودور عليها كتير، بس هي انقطعت اخبـ.ـارها حتي البلد اللي متسجله في بطاقتها ملقهاش فيها..
اختفت تماما..يبقي ايه..
حتي صحبتها بعدت عنها، ومكنتش تعرف عنها حاجه..
سمر بسخريه..مايمكن كانت مأكده علي صحبتها متكلمش...
سلوي..يمكن..بس البت دي مش سهله، لازم نخلص منها ياسمر فهمااني..
انا مستحيل افرط في كيان..
سمر وهي ترتمي بجانبها بلا مبالاه..
متقلقيش يختي كدا، ستك سعديه شيطانها هيقوم بالواجب مفيش حد في الدنيا بيكرههم اد امك وسعديه..
سلوي..يبقي لازم اتكلم مع ستي وأفهمها..
دخلت سعديه عليهم. بعدmا استمعت لحديثهم..
واني موافجه، اجده تبجي بت بتي ونور عيني..
سلوي برضا..انا من ايدك دي لدي..ياستي..
سعديه بشيطنه...عفارم عليكي يابت ياسلوي..
طلعه لستك..
ـــــــــــــــــــــــ
حملها.. لذلك الشاليه الذي يملكه بعيدا عن الضوضاء بهيئتها تلك ويديها المربطه علم مابها..
لن يستطع ان يذهب بها للمشفي..
ستر جسدها بسترته وبقي شعرها..
بحث بعينيه عن شيئا يستره بها..
وجد تلك الملاءه بخزانته..
شقها نصفين وصنع منها حجابا ساترا..
غض بصره واستغفر، واسندها بذراعه وستر شعرها..
وضعها بهدوء..
وسحب الصندوق الخاص، ببعض الاحتياجات للاسعافات الاوليه..
نائمه بتعب وجسدها يرتعش..تأن ببضع كلمـ.ـا.ت غير مفهومه..
حالتها البائسه جعلت شيئا هنا بداخل قلبه يرتعش
ويشفق لحالتها....
غريزه فطريه وجدت بقلبه تجاهها..
بالحمايه حينما ادرك ما تصارعه..
مد يده وامسك بيدها الضعيفه الداميه وفك رباطها الذي شبع من الدmاء..
فكه عنها وصدm بكم الغرز به..
ألتلك الدرجه كان كارهه للحياه..يائسه لتفعل بنفسها
ذلك وتخسر دنيتها وآخرتها.
أغمض عينيه ودعا لها بقلب حزين..
(اللهم إليك أشكو ضعف قوتها وقلة حيلتها وهوانها على الناس يا أرحم الراحمين، أنت ربُّ المستضعفين وانت ربّي وربها، إلى من تكلنا، إلى بعيد يتجهَّمنا أم إلى عدو ملكته أمرنا، إن لم يكن بك علينا غضبُ، فلا أبالي، ولكنَّ عافَيَتَك أوسعُ لنا..)
أنهي دعاءه وضمد جراحها..
واسندها اعطاها خافضا لحراره جسدها..
جسدها الهش يشبه طفله صغيره ضائعه..
لمح تلك الشنطه الصغيره التي كانت بحوزتها..
نظر لها ولكنه آثر ان يتركها كما هي..
لن يفتحها الا بإذنها..وان لم تأذن لا بأس..
استغفر وهو يعلم ان بقاءه معها ليس بالصحيح..
تذكر في تلك اللحظه والده العجوز الذي ينتظره بالمنزل..لابد وانه قلق عليه..
اخرج هاتفه وتذكر الخاله ماجده
التي تسكن الشقه التي تسبق شقته..
سيده تخطت، نصف الاربعون وحيده سباقه بالخير..
سيهاتفها لتبقي بجانبها..لن تتاخر..
هاتفها واستجابت مسرعه له..
استثقلت عربتها القديمه نوعا ما وأتت مهروله..
بعدmا انتظرها ببدايه الطريق..
ماجده وهي تدخل مسرعه..
فين البنت اللي قلتلي عليها ياقاسم..
اشار لها بالداخل..
خبطت صدرها بخوف..وهي تلمحها..
ياكبد امك يابنتي..دي متبهدله ياقاسم يابني..
خفض راسه وأومأ لها..
فعلا متبهدله خالص، انا مش هينفع ياخاله افضل هنا..دا حـ.ـر.ام وخلوه..
خليكي جارها الليله، لحد مـ.ـا.تفوق ونفهم ايه الحكايه..
أومأت بتفهم له ولحنيته..ولشهامته..
ربنا يوقفلك ولاد الحلال ياقاسم، زي ماا دافعت عنها وأويتها..
دي شكلها واقعه في نصيبه ياكبد امها..
روح يا حبيبي انا مش هنتقل من هنا الا لما تفوق ونعرف ايه الحكايه..
اومأ لها، ورفع نظره يسترق لمحه من وجهها الذي زادته حبات الغرق اصفرار مغريا..
استغفر ربه وذهب وفي قلبه ألف غصه وغصه
وبعقله الف سؤال..
وادرك ان تلك الراقده بلا حراك.
حركت شيئا خامدا بقلبه منذ سنوات..
لم تستطع أخري فعلها...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يديها التي تحاوط صدره، ويده التي تلمس كتفها العاري تقربها لاحضانه، ورأسها المستكينه المغروسه بعنقه..
أعادته لذكري تلك الليله وما حدث بها...
تغريه بهمسها البرئ ولمسه يديها الرقيقه وتحسبه قديسا..
ابتلع ريقه وأغمض عينيه يستجدي نوما زائفا..
رفعت راسها له..تهمس بتـ.ـو.تر.
عابد..
انتبه لهمسها وابتسم برضا..
ياسمينه..
ابتسمت مردده..وراءه، ياسمينه..
عابد بابتسامه..ياسمينه الجميله..
ياسمينه نبتت وكبرت في قلبي وروحي..
ياسمين بهمس.. انا كل دا..؟
أوما لها بابتسامه، انتي الدنيا كلها في عيوني ياياسمينه..
ابتسمت وهمست بتـ.ـو.تر..
عابد أنا مكنشي قصدي اللي فهمته الليله اياها..
انتبه لهمسها وفي قلبه نمي امل جديد..
عابد..كملي..
تـ.ـو.ترت ولكنها اصرت ان تكمل حديثها
اخذت نفسها، ويده التي انتقلت لتلمس جانب وجهها بهدوء جعلتها كما لو كانت باحدي جلسات العلاج النفسي..
تتحدث دون وعي..
أنا مكنتش مصدومه، قد ماكنت مبسوطه بين ايديك..
أنا في حاجه هنا واشارت لقلبها..
في حاجه هنا بترتاح بين ايديك..
أنا مش عارفه بس..
جحظت عيناه، وهو يستمع لاعترافها رفعت عينيها تستجديه.. أن يتفهم عليها..
همس بصدmه..ياسمينه..
عارفه كلامك دا معناه ايه..؟
مدت شفتيها بطفوله..
مش عارفه..أنا كل اللي اعرفه اني مش عاوزاك تبعد عني..
أنا من غيرك بحس بالنقص..بفتكر مأساتي واللي جرالي..
في حاجه جوايا بتكتمل بيك..، عابد..خليني في حـ.ـضـ.ـنك..
ضحك بسعاده عليها..وبها تناسها أوجاعه..
فعبست..بوجهه..بتضحك ليه..؟
ابتلع ضحكته واقترب منها..يحتويها بين ذراعيه كطفله صغيره....
عشان اللي بتقوليه دا ملوش غير معني واحد..
ياسمين..ايه هو..؟
لمعت عينيه وهو يميل بها يعيدها لتلك الليله.. مقتنصا من الحياه فرصه أخري، مقتطفا بعض وردات جميله من بساتين العمر التي ترحل ولن تعود...
تلك هي حياتنا راحله لن تعود أبدا..
لن تعود ولن نعود نحن معها...تأخذنا بين اجنحتها لترينا اشكالا وألوانا من التجارب والاشخاص..
بعضهم يؤثر بنا ونؤثر نحن به..
وآخرون يمرون مرور الكرام، لا صله لنا بهم، ولا صله لهم بنا..
تلك الحياه اشبه برحله قصيره..
علي أجنحتها نتعلق وكانها آخر امانينا..
تلك الدنيا زائله وان كنا بجميع حالاتها راحلون
اذن لنقتنص منها، ما يريحنا ويريح أجسادنا،
من خلق علي مقاساتنا نشبه ويشبها..
شعر بأحضانها بتلك النشوه..التي تجعله بأعالي السماء..
أعاد علي مسامعها كم يعشق قربها..
يخبرها مرارا وتكرار انها عاشقه..تعشقه هو..فتثور فيهدأها بأنه ايضا غارقا بها فتنتشي..
ـــــــــــــــــــــــــ
ياامرأه بين يديها سكني وملاذي..
اهدأي ولا تتعصبي..
عاشق انا لك ولا ابالي..
ان كان عشقك ياأمرأه يضعفك..
فعشقي سيجعلك في الاعالي..
اضعفي..افتري علي قلبي وتجبري..
فانا بعشقك لا ابالي..
بين ذراعيك أنا طفلا صغيرا..
تهديني بسمه فأهديكي أحضاني..
غاليه انتي.. متكبره..ثائره وجامحه..
لا تعترفي.. انكري.. وبعشقي لا تبالي..
اخفي بقلبك عشقي انا..
وسأصرخ أنا بعشقك كالاحمق ولا ابالي..
يا امـــــــــراه.
↚
صراخ وعويل داخل اروقه المشفى..
ودmـ.ـو.ع غزيره تدعي بدmـ.ـو.ع التماسيح أمام ابنائها الواقفان بجسد متـ.ـو.تر ، ويزيدهم بكائها المصطنع وهم يعلمون.. تـ.ـو.ترا واشمئزازا..
لقد أتت صباحا لابنتها، ولم تجدها بحثت بكل مكان ولم تجدها الي ان فقدت الامل، واضطرت بالاتصال علي اشقاءها....
ولاول مره يفقد ذلك العاصي أعصابه عليها..
أحمد بحده..اخرسي بقي شويه..
اكتمي بقك ده..خلينا نشوف ايه اللي حصل..
الام بصدmه..بتشخط فيا يأاحمد هيا حصلت..
احمد بصراخ.وتـ.ـو.تر بان واضحا من رعشه يديه...
قلت اخرسي..اخرسي بقي..
ازداد صراخها، واوشك أن يفقد أعصابه عليها...
لولا..تدخله هو..
عابد. بحده له وهو يمنعه عنها.، اهدي خلينا نعرف نتصرف وامسك نفسك شويه كفيانا فضايح لحد كدا..
مش عاوزين حد ياأخد باله..
كفايه اللي الناس بتقوله علينا..
كفايه حـ.ـر.ام عليكو..انتو ايه شياطين..
هدأ من روعه، ورفع نظره لاخيه
بكـ.ـسره وخزي من نفسه وحالهم.
وما فعله بشقيقه....ظاين تدان هذا كل ما يدور بذهنه.
انتبه لعابد.وهو يحدثه.تعالي نشوف كاميرات المستشفي..
أومأ له بصمت وتبعه..
التفت لها بحده صارخا بها..
أحمد..ارجع ملقكيش هنا..اما نعرف حاجه هبقي ابلغك..
الام.. بمسكنه، طب يابني اللي تشوفه
ابقوا طمنوني..
أنا همشي انا بقي..
هرولت، وهو ينظر لها بسخريه وهو يعلم مـ.ـا.تفكر به..
انتهت مسرحيتها ونصيب لاخري من الميراث
اصبح لها..
استدار راحلا خلف اخيه..وفي باله شئ واحد..
ان يعتذر من عابد..وان لم يغفر له، يكفي ان يعترف أمامه بأنه اخطأ بحقه وحقها..
بحقها..
بحق زوجته السابقه...تنهد وهو يامل بالوصول لها يوما والاعتذار لها..
يعلم انها لن تغفر..ولكن ليخلي ضميره
بعدmا علم بأنه علي وشك النهايه.. ليرحل من الدنيا بلا ذنوب..
بعد ساعه
علي اريكه بجانب المشفي..جلسا هو واخيه..
أحمد.. بسخريه.. يعني مشيت بمزاجها..
هـ.ـر.بت
ليها حق والله..
عابد..طبعا مبسوط ماهي سبتلكو ورثها يالا تتهنو بيه..
أحمد بخجل وحـ.ـز.ن.. انت فاكر ان دا اللي هممني..
أنا اقصد ان احنا اللي جنينا عليها..
باهمالنا ودلعنا ليها...سبناها لامك تملي دmاغها بقال وقلنا..
كان لازم نقرب منها ونوعيها..
عابد بسخريه..وهي امك كانت بتخلينا نقرب منها..
المشكله ان انا عارف ان امل ساذجه وينضحك عليها..
مش عارف ايه قلب حالها..دي كانت زي الورده مينسمعلهاش صوت ولاحس..
أنا مش زعلان منها..انا كنت هاخدها عندي..نبدأ صفحه جديده سوا..كنت مستنياها تفوق وتخرج وأسمعها..
ليه بس استعجلت..وهـ.ـر.بت..
امل متستحقش كدا أبدا وياعالم فين دلوقت ومع مين..
احمد..بس غلطت وكان لازم تتعـ.ـا.قب..
عابد بسخريه..كلنا بنغلط..كلنا مذنبين...مش هي لوحدها..
منعينش نفسنا قاضي وجلاد..يمكن هي أحسن مننا..
امل جواها طيب وتستحق فرصه تانيه..
ربنا عالم بحالها وازاي وقعت تحت اللي وصلها لكدا..
كل اللي عملته أمك السبب فيه..ومراتك كمان..
الصحبه السيئه حسبي الله ونعم الوكيل..
نكس راسه بخزي وأخوه يجلده بكلمـ.ـا.ته ونظرات عيونه اللائمه..
لاحظ شروده وكـ.ـسرته..
تنهد وسأله..
تفتكر مين اللي عمل كدا..أنا كنت مستني تفوق من اللي هيا فيه واسألها..؟
احمد..للاسف موصلتلوش..
بس انا هفضل وراه لحد ماعرف مين..انا كلمت مهندس كمبيوتر شغال في الداخليه وقدر يوصل لاصل الفيديوهات ومسحها..
تنهد عابد براحه..الحمدلله..طب وصاحبك دا معرفش مين اللي شيرها..
أحمد..لا مقدرش يوصل اللي بعت الفيديوهات ذكي ومأمن نفسه..
بس هو أكدلي ان الفيدهوات اتمحت..
أومأ عابد وتردد احمد بالكلام..ولكنه شجع نفسه..
عابد انا عاوز أقولك حاجه بس..
عابد بانتباه.. في ايه يأحمد، انت تعرف حاجه ومخبيها انت عارف هو مين، قولي مين؟
أحمد بتـ.ـو.تر..لا مش كدا..انا بس كنت عاوزك..عاوزك تسامحني ياعابد..انا افتريت عليك وعلي فريده..
أنا كنت زي المغيب معرفتش بعمل ايه..
عابد بسخريه..بقولك ايه ياأحمد بطل تمثيل بقي...
الله يرضي عليك ومتفتحش السيره دي تاني..
وبعدين ببساطه كدا، اسامحك..
طب اسامحك علي ايه ولا ايه..؟
طب فرضنا اني هسامحك انا..
فريده وولادك اللي رمـ.ـيـ.ـتهم
ومش عارف مصيرهم ايه ذنبهم ايه..؟
قولي ازاي قدرت تثكقسي وترمي ولادك وكأنك لاقيهم في كيس شيبسي..
بص يااحمد، أللي كانت ممكن تربطني بيكم من تاني.. هيا أمل..
وأهي امل كمان راحت، زي كل حاجه في حياتنا كانت تربطنا راحت...
حتي ابوك مـ.ـا.ت غضبان عليا بسبب كدبك وافتراك عليا..
أنا خلاص بعت اللي حيلتي هنا، وهنتقل القاهره..
أنا مش هقدر اعيش هنا تاني..
اما بقي ورثي من ابويا حلال عليك..اشبع بيه..
بس ياكشي تلاقي فيه الراحه والسعاده..
استقام..راحلا..
اوقفه نداء احمد المختنق..
عابد
وحياه ابوك تسامحني..وخلي فريده تسامحني انا عارف انك عارف مكانها..وانكو علي تواصل ببعض.
خلي فريده تسامحني، وخلي بالك من ولادي..
أغمض عينيه وهو يشعر ببوادر فراق
بصوت اخيه قلبه الحنون..طغي علي تفكيره..
فاستدار مبتسما بحـ.ـز.ن له..
مسامحك ياأحمد..عشان خاطر بابا مسامحك..
بس نصيحه..مني..استرجل شويه..
اعمل الصح..قبل مالاوان يفوت..
فوق لنفسك والحق اللي جاي من عمرك..
الرجوله افعال مش كلام..
فوق لنفسك..واذكر ربنا وصلي وادعيله بالهدايه
الدنيا منفاته..انهارده معاك..بكره عليك..
اقترب احمد منه يودعه..لربما تكون تلك المره الاخيره..
ربت علي كتفه بشوق..يذكره بطفوله غائبه واخوه اندثرت بينهم بجرابات النسيان..
طب ايه مفيش حتي حـ.ـضـ.ـن يااخي....
نسيت كنت بتعمل فيا ايه لما تكون مسافر، وازعل واعيط..
عابد بابتسامه..لسه فاكر..فكرتك نسيت..
زي مانسيت حاجات كتير..
أحمد بدmـ.ـو.ع..وهو يرتمي باحضان اخيه..
انا عمري مانسيت ياعابد..
انا كنت مغيب.. صدقني مااعرفش انا عملت كدا ازاي..
أنا غلطان وربنا عـ.ـا.قبني وانا راضي..
عابد بقلق... مالك ياأحمد عـ.ـا.قبك بايه.؟
أحمد.. وهو يمسح عينيه.. متشغلش بالك ياعابد وبعدين فراقنا عن بعض وعيلتنا اللي اتفرقت بالنسبالي اكبر عقـ.ـا.ب
يااخي بعدي عن ولادي وحرماني منهم اكبر عقـ.ـا.ب..
حتي امل رغم اللي عملته بعدها وهروبها سكاكين بتقطع في قلبي..
عابد.. عندك حق.. بس أنا واثق ان ربنا رحيم وهيبعتلها اللي يقف جنبها..
رفع يده بالدعاء..
يارب انت عالم بحالها ومعدنها، احفظها وين مـ.ـا.تكون احمد بابتسامه حزينه آمن خلفه..
يااارب..
هتوحشني ياشق..
ابقي افتكرني وادعيلي أنا كمـان..
عابد وهو يربت علي ظهره..انت اخويا الصغير يالا..
هتفضل صغير وهفضل انا الكبير، مهما عملت مكنتش بعرف اكرهك..ولا اقسي عليك..
احمد بحـ.ـز.ن..ربنا يخليك ليا...
سكت قليلا..وناداه..
عابد..
التف عابد له..باستفهام..
دور علي أمل..قولها أحمد بيحبك مش زعلان منك..
أومأ عابد..له وأجابه..
هترجع..واثق انها هترجع..امل جديده..
أنا هفضل ادعيلها..بالهدايه..وان ربنا يخصصلها اللي ينشلها وداوي جروحها..
أبوك كان طيب وياما داوي جروح وساعد فقرا ومساكين..
بحق اللي عمله ربنا هيراضيه فيها..متقلقش..
اللي فات كان ذنبك..واللي جاي..ثواب الطيبين..
افترقـا علي وعد باللقاء قد يقصر، وقد يطول كثيرا
والي الابـــــــــد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
استيقظ معا فزعين.. علي خبط الباب
وهدان..
افتحي ياساجده..لساتك نايمه.. ياجلب أبوكي
جومي جهزتلك الفطور،فطور ملوكي مين اللي خبراه ياجلب بوكي..
جومي جبل ما خايب الرجا بن خيتي يعاود..
عدنان..شايفه بوكي..ماشي ياخال..
خبطت علي صدرها بخوف..ياويلك ياعدنان..
بوي عم يدج..
ارتدي جلبابه بثقه..
وعينيه تلمع بالمكر..
لاتخافي ياجلب عدنان..احنا مابنعمل حاجه شينه انتي مرتي..
استمع لحديثه من الخارج وجن جنونه..
عدنان ايش جابك علي داري ياحزين..
افتحي ياساجده.. هجتلك يابن خيتي..
ساجده وهي تلطم خديها..رحت في خبر كان ياعدنان..
بوي عم يعمر طبنجته..
اقترب منها وحبسها بين ذراعيه..
فوتك منيه...خليه يدج..
خليني اشبع منك ياساجده..
صرخات وهدان العاليه، جعلته يتأفف صارخا بــــه..
وااه ياخاال راجـ.ـل ومرته ليه عم تجعر اجده..
وهدان.. وهو يدفع الباب بكتفه..
بجعر يابجم..اني بجعر ياويلك مني..
افتحي ياساجده....اجده يابتي..
هونت عليكي ياساجده..
لمعت عين ساجده، وهي تنظر للشباك الذي دخل منه عدنان امس..
هم ياعدنان خلينا، نمشي من اهنه..
عدنان بفرحه..
جولتي نمشي يعني هتيجي معاي ياجلبي..
ساجده..بسرعه..لو مجيتش معاك، هيخلص علينا بوي وانا خابراه..
يالا..ياعدنان..هم بسرعه..
قفز بسرعه ومد يده واخرجها مسرعا..
ياجلب عدنان..يافرحه جلبك ياعدنان..
كـ.ـسر الباب ولمحه يسحب ابنته..
حجتلك ياعدنان..تعي اهنه ياساجده..
ساجده..علي عيني يابوي..اليوم لعدنان وبكره ليك يابوي.
عدنان وهو يمتطي فرسه ويسحبها امامه..
هادm اللذات انت ياخال..
بنتك مرتي...واذا بتهوب ناحيه داري بشكيك للراوي..
قفز وهدان وجري وراءه.
بتهددني يابن خيتي..وبتاخد بتي مني..
ياويلك مني..
شق الفرس طريقه مبتعدا.. ووقف هو يتوعده بنفسه..
ماشي ياعدنان الكـ.ـلـ.ـب..
استدار لمحها تضحك من وراءه بسعاده..
عزيزه امرأه بالاربعين من عمرها ارمله..لم تنجب الاطفال..جارتهم..
واه عليك ياوهدان لساتك هتغار من عدنان...ياحزين.
عدنان جوز بتك..وبن خيتك..
وهدان بحـ.ـز.ن..اعمل ايش ياعزيزه..مالي غيرها..
خايف تنساني..وغـ.ـصـ.ـب عني بغار..من يوم ما مـ.ـا.تت امها وهي كل دنياي..
عزيزه..لازمك ونس ياوهدان..فوت بنتك تفرح ياحـ.ـز.نان ياجل مـ.ـا.تجيك بالحفيد ياخرفان..
لمعت عنه بسعاده..
علي جولك،لازمني ونيس ياعزيزه،ليش مابتكوني سلواي..
عزيزه بخجل..اتحشم ياوهدان..ال سلواي ال..
وهدان..هطلبك من الراوي..وحيده كيف حالي..
عزيزه..وهي ترحل..خرفان..
وهدان..لع...عشقان..
حك راسه بعدmا رمقته بقرف..
والله شكلها عشجاني..
وليش لا..بتونسني..وراضيه بحالي..
تذكر ابنته..وهمس بغل..
ياويلك مني ياعدنان..
هاكل انا لحالي..
بعدك ياساجده..لا ونيس ولا أكل يحلالي..
استدارت ناظره لعينيه التي يشع منها الانتصار..
عدنان..
اجابها بلوعه..ياجليب، عدنان انتي..
ساجده بدلع...خلينا نجضوا اليوم عند النبع..
عدنان وهو يستدير باتجاه النبع..باخر المزرعه...
جلب عدنان تأمر وانا أنفذ..
ابتسمت بسعاده وحرر يده واحاط به خصرها بسعاده..
هامسا لها..اشتجت لك ياجلب عدنان..
اليوم لا عزول ولا عزال...
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
صوت العراك الاتي من الاسفل والطلقات الناريه
المتتاليه كتلك في الاعراس....
جعلتها تنتفض وهي بالمرحاض بخضه،
خوفا، لربما اصاب احد ابنائها شيئا منهم وهم يطـ.ـلقونها بعشوائيه....
بأرض البدو كانت مطمئنه عليهم وسط الوشوش الطيبه.
أما هنا..منذ أتت وهي مرتعبه مما قد يحدث لهم..
ربنا يستر..
ارتدت ملابسها مسرعه، وخرجت لتري مايحدث..
تفاجأت به يرتدي ثيابه، هو الاخر علي عجل
جلبابه الصعيدي الذي يرتديه،جعله أكثر وسامه
ابتسم بحب له..وشعور بالفخر تملكها هذا الوسيم
زوجهـا.
لقد تركته نائما بعمق، يبدو انه فزع هو الاخر من الصراخ..
ارتفع العراك والتمتمـ.ـا.ت، فيما بينهم، فتحت الباب مسرعه وشعرها الحر، منسدلا علي جلبابهاالمطرز كملكات الاغريق يتطاير خلفها..
شعرها الذي ازاد طوله طولا، من اعتناء الخاله سليمه به..
احتد عينيه وغيرته، وهو يلمحها لا تعيره انتباها ابدا..
وماذا كان يتوقع منها..تلك العنيده الابيه
أكان يتوقع ان يصحي علي قبلاتها وهمساتها..
اقترب منها مسرعا يلحق بها، قبل ان تهبط الدرج..
امسكها من ذراعها بحده
فاستدارت له بغيظ..
ايه في ايه انت ماسكني كدا ليه..؟
جز علي اسنانه وهمس لها..
ادخلي جوا نتكلم.
فريده بحده..لاقول هنا
كيان بغيظ.. لينا اوضه نتكلم فيها مش ضروري الكل يسمع اللي بنقوله يادكتوره..ولا أقول يامدام كيان...
فريده.. بغيظ.. نعم هو ايه دا..انت عاوز ايه؟
اغلق الباب وادخلها مشيرا لها.
إيه دا...؟
فريده وهي تنظر لما يشير اليه..ايه في ايه؟
تنهد واستغفر بسره..
هتنزلي بشعرك كدا..؟
انتبهت له ووضعت يدها تتأكد منه..
ماله شعري ماهو حلو اهو.. أنا بقالي ساعه اسرح فيه.
نظر لها بغيظ..وتحدث من بين اسنانه..
مهو المصيبه انه حلو، وبقي احلي من الاول كمان...
تركته يتحدث بهمس، وانطلقت ناحيه الباب..
بقولك عن اذنك..
انا نازله اطمن عالولاد..
سحبها بحده صارخا بها..
فريده..متجننبيش..مفيش خروج بشعرك كدا..
البسي طرحه..
فريده بغيط..انا مش محجبه اصلا، عشان البس طرحه..واوعي لو سمحت..
كيان بحده..لا ماهو من هنا، ورايح مفيش خروج من غيرطرحه...ودا امر مش مجال للنقاش..
فريده...نعم انت اتجننت..؟
اقترب منها يتلمس شعرها بهدوء..
هي لا تأتي بالعند والانفعال وهو يعلم..
لن يأتي معها نتيجه..ستزداد عنادا..
أخذ نفسا.. وبهدوء حدثها..
فريده..البسي طرحه علي شعرك مينفعش تخرجي هنا كدا..عيب وحـ.ـر.ام..
هنا غير أي مكان يافريده..عشان خاطري اسمعي الكلام..
وبعدين نسيتي وعدك ليا..لما نتجوز ياكيان هلبس حجاب..
استدارت بحـ.ـز.ن..كان وعد وراح زي ما غيره راح..
كيان بتنهيده.مفيش حاجه راحت يافريده انا زي مانا..
وانت قدامي زي ماانتي..
والسنين اللي فاتت لسه حسابها متفتحتش..
أنتي دلوقتي مراتي..ومن واجبك تطعيني..
عشان خاطري داري شعرك...
نبره صوته الحانيه..أخرستها هي تعلم ان حديثه صحيح..بـ.ـارض البدو كانت ترتديه
ليس كاملا ولكن كان ساترا..
هنا العادات مختلفه..
وغير العادات هي تود ان ترتديه..
كان عليها ارتداءه منذ زمن..
تنهدت واستدارت تبحث بحقيبه ملابسها
التي جلبتها معها علي حجابا، يليق بجلبابها..
وجدت واحدا، ولفته بعشوائيه وهو واقفا ينظر لها بحب..وفي نفسه..
متغيرتيش يافريده..لسه بتيجي بالحنيه والهدوء..
لو عملتي ايه..هتفضلي فريده..اللي حبيتها..
نظرت له بنفاذ صبر فانتبه لها..خلاص ارتحت..
اخذ نفسا..وحدثها بهدوء..لمي شعرك كله يافريده...كدا مينفعش..
جزت علي اسنانها..بغيظ..وعدلت حجابها..
خلاص كدا..
اقترب منها ممسكا بيدها...مبتسما بسعاده.
خلاص ياقلبي يالا بينا..
نطرت يده بحده..انا أعرف انزل لوحدي..
اوعي كده..
ضحك بتعب..طب لاحظي اني تعبان مش حملك ياست فريده..
أغمضت عينها بلوم..ونظرت له بقلق..والعراك يرن بأذنها..
أسفه..
طب تعالي، اقيسلك الضغط الاول..
هز راسه بالنفي..لا خلينا ننزل نشوف في ايه
وبعدين نفطر وابقي اجي اخد العلاج..
اطاعته وتقدmته وهو خلفها..ينظر لها غير مصدقا للعبه الايام التي تلعبها معهم..
بالامس كان يساق للزواج، وكانه داخلا للقبر..
لو يعلم ان زوجته ستكون هي، من بين جموع النساء لرقص للصباح فرحا بين أصدقاءه
ولم يجلس يينهم كخائب الرجا، كما اخبروه..
ضحك بصوته كله....نظرت خلفها تساله بدهشه..
بتضحك علي ايه...؟
أمسك يدها بين يديه بقوه وجذبها لجانبه..
مبتسما..تعالي جنبي وانا اقولك..نظرت له بقله حيله وسارت بجانبه مرغمه..
بعدmا لمحت بعينيها جمعتهم وسلوي تنظر لها بغل..
صوت صراخ سمر العالي وبكائها..اوقفهم..
حـ.ـر.ام عليك ياجدي..
انا مش عاوزه اتجوزه.. ليه بتعمل كده..
اقترب سليم مسرعا من والدته حينما لمحها تنزل الدرج..تاركا حـ.ـضـ.ـن الجد
ماما..يا ماما..
أفتلتت يدها من يده، وحملت طفلها بسعاده..
قلب ماما..حشـ.ـتـ.ـيني و اوووووووي
كده تقعد دا كله متسألش علي ماما..
سليم..بابتسامه..وبلهجه صعيديه، لع اني كنت مع وجدي، وذئاب الجبل..
فريده باستغراب..ذئاب الجبل ايه دا...؟
وبعدين انت قلبت كدا ليه..
سليم وهو يصارع يدها التي تحاوط خصره..
جدي راشـ.ـد قالي سيبك من لهجه المصاروه المدلعه ولهجه البدو، واتكلم صعيدي كيف جدك راشـ.ـد..
فريده بدهشه..نعم...وانت وافقت
سليم..بعدي يدك يااماي عني..
فريده بصدmه..ياماااي..هي حصلت..
كيان بضحكه مجلجله..عليها..
فوتي يدك عنه يامره..نظرت له بحده..
تجاهلها وسحب سليم من بين يديها..
طب خلاص اوعي كده متزعليش...
أما اتعرف علي سليم بيه..
ممكن..؟
تركته من يديها ببسمه علي حديثه اخفتها ببراعه..
انتبهوا لصراخ عمته سحر الحاد عليهم..
وجت مرجعه ده انت وياها...متشوف جدك عاوز يعمل ببتي ايه...؟
نظر لها كيان بحده..خافت منها..وامسك بيد فريده وبالاخري حاملا طفلها..
تعالي يافريده..
اجلسها وجلس بجانبها ولم يعيرهم انتباه
تحمل طفلتها سيلياويحمل هو سليم..
سلوي بغل..شايفه ياستي..من أولها كدا..
سعديه..اتجلي..مهتخدش وجت كتير..
نوخلص من موضوع خيتك ده، وافضالها بت المحروجه.دي..
سلوي وانتي هتسيبيها تتجوز راضي ده..
سعديه..من مصلحتنا نوخلص من سمر..
ونبجي احنا نفضالهم..
سلوي بغل وهي ترمق فريده بكره..عندك حق ياستي..
راشـ.ـد بهدوء.. موجها كلامه لابنته الباكيه بدmـ.ـو.ع مزيفه..
يابتي اللي انت بتعمليه ده..ماممنوش فايده..
البت في عرفنا لابن عمها....
راضي شاب زين..وكل البنته تتمناه..
اني عطيت جدها كلمه مجدرش ارجع فيها..الفرح الخميس الجاي..
وحاجه بتك هتاجي كلها بيومين..
سلمي بسعاده وهي تجلس بجانبه..
في داهيه..المركب اللي تودي...
فهد بضحك..همس لها..
سمعتك علي فكره..
نظرت له بغيظ..وانت رامي ودنك ليه..؟
فهد بغيظ..لمي نفسك ياسلمي احسن انتي عارفاني شهم ودm حامي..
اقوم مطوع وانقذ سمر من راضي واتجوزها..أنا.
سلمي بغيظ..اتجوزها ياخفيف..انتو لايقين علي بعض..
فهد بتراجع..لا مانا مليش مزاج بقي الناس تاكل وشي..
يالا مره تانيه..
سلمي..بضحك عليه.، لا ياراجـ.ـل..؟
فهد بحده..سلمي..
سكتت ونظرت لاختها وغمزت لها..
انتبهت لها فريده ابتسمت بخبث..
الجد بحده، وزهق من توسلاتهم..وبكاء سمر..
ضـ.ـر.ب بنبوته الارض وعلي صوته..
خلاص خلصنا أني اديت الراجـ.ـل كلمه..انتهينا..
من اليوم لليوم الخميس
تكون كل حاجه نجصاكي كملت..
سحر بغيظ لسويلم..
عجبك اكده..
سويلم بخبث..غـ.ـبـ.ـيه ياخيتي..
هو يعني راضي شويه ولا ايه..؟
راضي ده كبير عيلته، بعد بووه وجده عنده شي وشويات..
وراجـ.ـل كلمته كيف السيف..
سحر وهي تديرها برأسها..انا ازاي مفكرتش في كدا جبل سابج.
سويلم..عشان انتي غـ.ـبـ.ـيه ياخيتي..
سمر بتك عندها شويه هبل اجده..
مش في دmاغها كيف سلوي..هوائيه..وميغركيش انها بتجول رايده فهد والكلام ده..
بصي اكده بجي دي واحده في دmاغها فهد ولا جنس راجـ.ـل
بنتك كيف مابيجولو متحرره وعاوزه راجـ.ـل يشكمها..
فوتيها راضي تجش ونجش وراها..
مهياش هتعرف تفيدنا اهنه..
خليها ترضي براضي..
سحر..عندك حج ياخوي..سمر بتي خيبانه وبتخاف من اجل شي..مش كيف سلوي..
رفعت راسها بمكر..
خلص يابوي اللي اتشوفه، مهنكـ.ـسرش كلمتك..
واهو راضي ابن عمها وهيصونها برديك..
سمر بقهر وصراخ..
يعني ايه..
هتسيبني اتجوز راضي الفلاح ده دا.
الجد بتفهم..يعني هو ده اعتراضك عليه ياسمر..
عشان فلاح..
سمر..بلجلجه..ياجدي..انا بخاف منه مبحبوش وبعدين هو اكبر مني بكتير..
وغير انه كان متجوز قبل كدا ومطلق...
الجد...وماله يابتي..بيضل راجـ.ـل مابيعيبه شي..
نظرت له بقهر، وقد علمت انه اتخذ قراره وانتهي الامر..
نظرت لسلمي الشامته بها وتنظر لها بشمـ.ـا.ته..
واسودت الدنيا بعينها..ستريهم جميعا..
ماشي ياجدي خلاص..اللي شايفينه اعملوه..
صعدت مسرعه لغرفتها...واغلقت علي نفسها..
تفكر..
سمر..ماشي ياجدي ان موريتكم مبقاش انا..
لملمت بعضا من ثيابها ووضعت كل مـ.ـا.تملك..بها لتهرب من هنا..
غير واعيه لما سيصيبها من جنانها..
ــــــــــــــــــــــ
ليلا..ها ياخاله ماجده فاقت..
الخاله ماجده بحـ.ـز.ن..ابدا يابني..الحمه مبهدلاها..
واتصلت بدكتوره معرفه جت كشفت عليها..
وقالت دي من الحما..وجـ.ـر.ح ايديها..ووو.
وتلجلجت..
و..ايه ياخاله..انتي مخبيه عني حاجه..
الخاله ماجده بحـ.ـز.ن..نستني يابني
منحكمش عليها الا لما تفوق وتحكيلنا..
شكلها وقعه في مصيبه..
الدكتوره قالت ان غيبوبتها دي نفسي وكمان الحمه مقصره عليها..
قاسم بتفهم ودعاء لها، ربنا يشفيها..
ماجده بحب....بيقولوا القرآن دوا للعليل..مـ.ـا.تخش تقرالها آيات الشفاء يمكن ربنا يشفيها علي ايدك.بصوتك اللي زي الكروان ده..
بيريح القلب..
اومأ براسه..ماشي ياخاله...
بس هقرالها من هنا..
مش هدخل تاني عليها..
الخاله.بفهم عليه وفخر به...واني هعملك لقمه تاكلها علي مـ.ـا.تخلص..ياروح خالتك..
ربنا يزيدك من نعيمه ياقاسم يابني..
اوما لها..وجلس يقرأ لها بنيه الشفاء..
مرت نصف ساعه،وفتحت عينيها وبأذنها يرن صوته بخشوع
بدعاء لها..انشرح لها قلبها،ونزلت دmـ.ـو.عها..بتأنيب وخزي مما فعلته بنفسها،حالتها النفسيه..جعلتها بحاله استكانه..لم تعي اين هي،ولا ماذا حدث،
فقط تشعر بسكينه،هدوء،راحه بقلبها،وكانها عادت تلك الطفله الصغيره تجري وتلعب خلف اشقائها
لا ضغينه ولا حقد ولا كره من احد
ابتسمت برضا وغامت عيناها مره أخري براحه اكبر علي صوت ترتيله للقرآن..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
مش عارف ياعابد في ايه..
عصام بلمحه كتير تحت البيت..هنا..
بيحوم حواليه...الواد دا انا مش مرتاحله..
عابد بقلق..بقولك ياامجد اول مـ.ـا.تلمحه رن عليا..
بس من غير مـ.ـا.تعرفه ولا تخليه ياخد باله منك..
أمجد..تمام ياصاحبي..
عابد.انا طالع دلوقت..ومتنساش اللي قولتلك عليه..
امجد..حاضر ياصاحبي مع انك هتقطع فيا..
هشوفلك حد للمحل..ان شاءالله
عابد..ان شاءالله بس بسرعه الله يرضي عليك..
صعد لشقته..يبحث عنها هنا وهنا..
ياسمينه..انتي فين..
استغرب عليها، كانت تجري لاحضانه حينما يفتح الباب..تتعلق به كطفله تنتظر حلواها..
وضع يده علي جيب بنطاله يتأكد بأنه جلبها لها،والا سيضطر ان يهبط مره اخري من اجلها..
ابتسم مرددا..طفله والله..
دب القلق قلبه..
وهو يبحث عنها هنا وهنا..
تجلس بالمرحاض تبكي بسعاده..
الي ان استمعت لدقاته عليها..
ياسمين..انتي جوا..ياسمينه اخرجي..
عدلت ثيابها، وفتحت له بسعاده ممزوجه بدmـ.ـو.عها البريئه..
عابد..انت جيت..
تلقفها بيديه..بخضه من منظرها الباكي..
مالك ياياسمينه..بتعيطي ليه..
شـ.ـددت علي ذراعيها التي تحاوط رقبته..
وبكت أكتر..
أصلي فرحانه..
استنكر عليها..فرحانه وبتعيطي..ازاي؟
فهمينيفي ايه، مالك ياياسمين..؟
همست له بأذنه بسبب فرحتها خجلا..
عابد ببلاهه..ودي حاجه بسطاكي يعني، اني هنحرم منك خمسه ايام بحالهم..
ياسمين وهي تلعب بأزرار قميصه بخجل..
وهي تبرر له..
أصل كنت خايفه اوي ياعابد..
عابد بهدوء..خايفه من ايه ياعيون عابد..
تعالي كده نقعد، وفهميني بالراحه..
جلس واجلسها علي قدmه..بهدوء..
في ايه بقي، احكيلي بالراحه..
فركت يدها بتـ.ـو.تر..وجمعت كلمـ.ـا.تها اخيرا..
عابد كنت خايفه أكون يعني..
اكون حامل من....لم تستطع أن تكمل ودmـ.ـو.عها سبقتها..
تنهد وقد فهم عليها،مد يده مسح دmـ.ـو.عها بحنان..
ياقلب عابد..اليوم اياه اللي ربنا مايعوده ابدا
في المستشفي خليت الدكتور، يعملك تنظيف رحم عشان حاجه زي كده...
كنت خايف عليكي وخصوصا اني عارف ان ابوكي كالعاده، هيتخاذل، وهيسكت عن حق بنته..
ياسمين..طب ليه مقولتليش، انا كنت خايفه اوي ياعابد..
سحبها اكثر لاحضانه..مقبلا راسا..
حقك عليا ياياسمينه، محبتش افكرك باللي فات وانا شايفك نفسيتك احسن..
معرفش انك بتفكري في كدا..
تمتمت، بالحمدلله..بسرها.
انا كده ارتحت..ربنا يخليك ليا ياعابد..
عابد انا كنت عاوزه اقولك علي حاجه..
ناولها الشيكولاته الخاصه بها وأخذتها بسعاده..
وهمس لها..وهو يطعمها بيده
قولي ياياسمينه..
ابتسمت وهما يتشاركان قطعه الشيكولاته..
وقالت له..
انا عاوزه نمشي من هنا..انا حاسه اني مخـ.ـنـ.ـوقه مش مرتاحه..
كل حاجه هنا بتفكرني باللي حصل، ارجوك..ياعابد..
ابتسم بو.جـ.ـع..لها..ومسح فهمها بيده..
وعدلها ونام هو علي قدmها..
انا فكرت فعلا في كدا..
عرضت المحل للبيع..وليا شقه في القاهره، هننقل ليها ان شاءالله علي اول الاسبوع هيكون الترم التاني بتاعك بدأ..ان شاءالله
ياسمين بفرحه..بجد ياعابد..
قبل يدها التي تمسد لحيته..متمتما..
بجد ياروح عابد..صفحه وقفلناها..ومن انهارده..
لاهسمحلك ولا هسمح لنفسي بفتحها تاني..
فاهمه..
ياسمين وهي تميل تقبل لحيته بسعاده..
فاهمه ياأحلي حاجه في حياه ياسمين...
عابد..
هو انا قلتلك ان أنا بحبك..
عابد..بغيظ..لا يختي مقولتيش..
ياسمين..بقهقه..طب أنا بحبك..واوووي..
عابد..وهو يخـ.ـطـ.ـف رحيقا من عسلها....
وأنا اثير عيون ياسمينه..
ــــــــــــــــــــــــــ
خلاص يادكتور انا موافق ابدا بالعلاج..
الطبيب بمهنيه..يااحمد يابني انت في مرحله متقدmه..بس طبعا ان شاءالله
في امل..اهم حاجه النفسيه والثقه في الله..
أحمد بكـ.ـسره..ان شاءالله يادكتور
بس ممكن ناجل لاول الشهر، علي ماأجهز اوراق السفر واعلان الوراثه بتاع والدي..
الطبيب..مع ان كل يوم بيعدي، بيبقي من عمرك بس خلاص زي مـ.ـا.تحب وان شاءالله هناك في امريكا نسب الشفاء هناك اكتر..
احمد..العمر واحد يادكتور، وانا مبقاش عندي حاجه اخسرها خلاص..
الطبيب..مانا قولتلك يابني الحل في ايدك، وانت مش عاوز تعمله..
هي عينه نخاع من ابنك، وان شاءالله تخف، وتبقي زي الفل..
أحمد بكـ.ـسره..وهو فين ابني دا، بعد ماعملت كل دا فيه، تفتكر بسهوله كدا ارجع اقولها واعترف بابني..
عشان مصلحتي..
وتفتكر هي هتوافق اصلا..
يادكتور سلمها لله..اللي بيحصل جزاء اعمالي والحمدلله انا راضي..
الطبيب بفهم وحـ.ـز.ن عليه....ربنا ييسرلك الامر يااحمد يابني..
انا هكلم صاحب المستشفي، وان شاءالله يقدmلك اللي فيه الخير..
ــــــــــــــــــــــ
استغلت انشغال الجميع ليلا بركوب الاحصنه..وجمعتهم العائليه المزيفه..
ودفعت بحقيبتها من شباك غرفتها.. المطل علي الطريق الخلفي..
ابتسمت بانتصار وهي ترمي بالحبل الذي عقدته ببعضا من ثيابها..
لن ينتصرو عليها ابدا..
هي لا يهمها شيئا..لا هم، ولا فهد نفسه..
تريد الحريه..لقد سأمت مخططاتهم..وشيطنه سعديه..ان كانت تطيعهم فهو اتقاء لشر والدتها وجدتها غير ذلك..لاتهتم لامرهم..
ابتسمت بعدmا وصلت بسلام للارض..
وبانتصار..
انا هوريكو...ابقوا اتجوزوه انتو بقي..؟
ال راضي ال..دانا اشوف العما ولا اشفوشي..
يالهوووي..دا عامل زي التنين المجنح..
حطت قدmها اخيرا، لخارج الدوار من الخلف..
هرولت باتجاه الطريق العمومي..
يقف متكأ علي شجره، بجانب الطريق ينظرلها ولهروبها..
كان متوقعا ذلك منها..
يعلم عندها وقدرتها علي الهرب..وكان يتوقع ذلك..
ابتسم بخبث وهو يخرج من خلف الاشجار
ينظر لها ولهروبها، كالفأر المذعور ابنه عمه
تحتاج لتهذيب
سيريها اذن...ضحك بقهقه عليها..
اختفت واقترب من سيارته المركونه، بجانب الطريق ولم تلمحها الغـ.ـبـ.ـيه..
ماشي ياسمر اني وياكي والزمن طويل..
ان موريتك مابجاش اني راضي..
تجري علي الطريق السريع..
ولم تلمح اي سياره لتركب بها..
تعبت من الجري، فمالت علي ركبتيها، تتنفس سريعا لترتاح قليلا..
أغمضت عيناها، وهي تستمع لسياره تقترب منها اخيرا..
اقترب منها بسيارته..، نظرت لتلك السياره ليست بغريبه عليها، ولكنها لم تتذكرها..
اقتربت لتدق عليها طلبا للمساعده..
انتظر قليلا..
وخفض الزجاج، وعلي صوته وعلي ملامحه بسمه
ساخره،منتصره...
توصيله يابت عمي..
شهقت وعادت للخلف..بفزع..
مردده باسمه، بخوف
وذهوول، راضـــــــي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
ياهاربه..
اهربي..لتبقي انتي البادئه..
أعشق غرورك وتعبيراتك الثائره..
ابتعدي..اهربي ومن مصيرك، اين هاربه..؟
عليك احكمت حصاري..وبكل شئ كوني البادئه..
لا بهمني كرهك واعتراضك..
أقسم، سأعيدك نادmه تائبه
↚
لا ظالم،ولا مظلوم،كلنا،مذنبون)
تجري أمامه، وهو يقف بمكانه ينظر لها بببرود
من خلف زجاج سيارته،.. الي ان ابتعدت من امام عينيه..
ينظر لها كفهد يتربص بفريسته..
ينظر لما تفعله بنفسها وبنظره مرجوعها له
ابتسم علي جنانها،ونزل يتبعها بهدوء
وجدت نفسها، باحدي مزارع النخيل علي جانب الطريق..
وقفت تأخذ أنفاسها بتعب.
وحدثت نفسها بحـ.ـز.ن علي حالها، وما فعلته بنفسها.
يامرك ياسمر.. أكيد مش هيسبني،
منك لله ياسلوي انتي وامك..
وستك الشيطانه..
تذكرت ستها، وشهقت بخوف..
لالالا.. يجعل كلامنا خفيف عليها..
أنا اسفه ياستي.. انا هبله،انتي عارفه.
دارت بعينيها بالمكان.. لتلمح شيئا، لا احد..
انهمرت دmـ.ـو.عها، بخوف لقد تركته علي الطريق العمومي..
وهرولت من امامه مسرعه..
نظره الثابت عليها، جعل جسدها وقدmيها تتيبسا مكانهما....
مرت دقائق، ولكنها تمالكت نفسها، وفرت من امامه.. مسرعه..
تذكرت فعلتها،وندبت حظها..
لالا.. لايمكن يكون دا مصيري..
يعني اخلص من ستي وأختي وامي
يكون دا مصيري..عاااااا
منك لله يافهد اش حال، مااترجيتك تتجوزني وتخلصني منه.. ومنهم..
اه يارب.. انت عالم بحالـي
نظرت للسماء،و بكت بخوف، وعويل الذئاب مع نباح الكلاب يرن بأذنيها..
جعلها تتنتفض كالقطه المذعوره..
يارب انت عارف، انا مليش في السكك بتاعتهم دي.. أنا كنت بهاودهم بس.. ليأذوني..
دول شياطين..
وحياه حبيبك النبي، متعـ.ـا.قبني براضي
ملك البرود والجليد ده..
تذكرت جدهاااا
عاااااا.. يلهوووي انا عارفه ان جدي هيقـ.ـتـ.ـلني بس المـ.ـو.ت اهون من جبل الجليد دا..
عامل زي هوجان..
هوجان ايه..دا هوجان بيضحك عنه..
دا عامل زي عشماوي..
كان يجلس خلف الشجره التي تجلس هي بجانبها
هي من الامام وهو من الخلف..
يسمع لدعواتها التي تدعيها، بحرقه..
يبتسم بداخله عليها..
يعلم انها تخافه..
رغم هروبها ومشاكلها التي لا تنتهي ولا ينفك يلملم خلفها..
تحسبه لا يعلم عنها شئ وهو من كرس حياته لمراقبتها
ولتلبيه متطلباتها من بعيد، لولا تدخله لكان جده قـ.ـتـ.ـلها منذ زمن، تحسبه يكرها،وهو متيم بها تلك الغـ.ـبـ.ـيه،لو تنظر أمامها،كم افتعلت من مشكلات،وصار خلفها يلملمها،وكأن شيئا لم يكن، دلعها وآه من دلعها
ابنه عمه،تحتاج لتهذيب وسيعيد تربيتها.
قلبه اللعين يشفق عليها.. ويعطيها الاسباب دائما،
لطالما كان جافا معها، ولكنها طبيعته لقد تربي بين الخيول والمزارع..والاعمال الشاقه..
لقد عشقها منذ كانت طفله صغيره، يعلم مـ.ـا.تفكر به فرق السن والتعليم..
يكبرها باثنتا عشر عاما.،وتعليمه المتوسط لا يشفع له عندها
ولكنه دونا عن نساء الكون، يعشقها هي.
خاف من تملكه تجاهها، وخاف ان يؤذيها بغيرته وتملكه، فتركها وتزوج اخري عاش شهران مع الاخري بعـ.ـذ.اب يتخيلها هي.. ويهمس باسمها ليلا..
حتي بأوقاته الحميميه كان يشرد ويتخيلها هي..
ينادي باسمها.،علم انه لن يصلح لغيرها،
هي له وانتهي الامر، انتهي بهم الحال بالطـ.ـلا.ق
لم يعرف كيف يعشق غيرها..
هي دائه ودوائه
ببساطه كل مكان بجسده، يأن مطالبا بقربها..
استدار فزعا، علي صرختها..عاااا..شيطان..شيطاان يالهووووي..
كانت تجلس تتمتم، بدعاء صامت
تدعو الله أن ينقذها، وجدت زوجا من العيون
تقترب منها تلمع بالظلام..
ايه دا..ايه..لا لا لا.شيطان يلهووي..
استدارت فوجدته بوجهها..
وغـ.ـصـ.ـبا عنها تمسكت به..هو أمانها مهما حدث
رااضي الحقني، شيطان..شيطاان..
الحقني والنبي..
نظر ليديها التي تحاوط صدره، واستغفر بسره..
ابتلع ريقه وكالعاده لم يتحدث..
صررخت به..ومدت يدها تضـ.ـر.ب صدره..
اتكلم يابـ.ـارد..ياتلم..ايه البرود دا..
انا بخاف من الكلاب..عندي فوبيا..
جز علي اسنانه واخرج سلاحه من داخل جلبابه..
وصوب عليه..
أغمضت عينيها..
وفتحتها علي منظر الكـ.ـلـ.ـب الدامي..
صرخت بهلع..وخوف،
نطر يدها بحده، واستدار راحلا...
لمحته يرحل ويتركها، ببرود كأن شيئا لم يكن....
ايه دا..انت مش ممكن..بـ.ـارد ياأخي، برود يقـ.ـتـ.ـل..
التف لها ناظرا لها بسخريه،
واكمل طريقه..
لا..استني..ياراضي..
انا خايفه..
استني،دانا بنت عمك بردو..
ابتسم واستدار جاذبا يدها بيده اطاعته بصمت.
الدفئ التي تسلل ليديها عبر يديه جعلتها لد.بـ.ـحاله استكانه،هدوء،تذكرت كلمه جدها راشـ.ـد ذات يوم
الدm بيحن للي منه،تلف مهما تلف ومايصونك غير لحمك ودmك..
تنهدت بصمت وبسرها همست،عندك حق ياجدي
رمقت ذلك البـ.ـارد بجانبها وجزت علي أسنانها..
متمتمه بغيظ..
وقفت أمامه بمنتصق الطريق..راضي..هوانت مش بتكلم ليه..
أنت ازاي كدا..
لا رد..
حكت رأسها..بيدها..أنا كنت هربانه،هاا
وههرب،تاني علي فكره،
لا رد
نفخت واعتدلت وأمسكت بيده بحده وغيظ،تمام ماشي
بـ.ـارد،ابتسم وخبأ ابتسامته عنها و
مشت بصمت..بجانبه..الي ان وصلا للسياره فتحها وجلس بمكانه..، ولمحها متردده بالدخول..
اعطاها وقتها..
وقفت امام السياره متردده الي اين ستهرب الان..
لمعت عينيها بمكر..
لتعود الان معه، وتجرب غدا، امامها اسبوعا بكامله..
لتعيد الكره مره أخري،..تعلم انه لن يخبر جدها..
مهما فعلت تعلم انه لا يخبر أحدا،وهذا مايريحها
راضي بنظرها رجلا نادرا ولكن صمته وبروده يقـ.ـتـ.ـلها.
نظر لعينيها التي تقطر مكرا، وهي تجلس بجواره..
ابتسم بسخريه، وهو يعلم مـ.ـا.تفكر به..
بعد نصف ساعه كان يدخل، لدوار راشـ.ـد.
أوقفته بلهفه،
لالا..استني..لف من ورا..
لف من ورا..
أرجوك..
رفع حاجبه لها.. واطاعها بصمت وبرود جعلها تحدثه بغيظ..
شوف ياراضي يابن عمي..
برودك دا يقـ.ـتـ.ـل..انت طايق نفسك، ازاي كدا..
لم يرد..
اف منك ياخي..لعلمك انا لايمكن أرضي بالامر الواقع..أبداا،وقلتلك قبل كدا ودي تاني مره.
وهفضل اهرب كدا..
هه وهتشوف خليك بقي، لبرودك دا..
أوقف سيارته خلف المنزل..بهدوء..
انتظر خروجها..ولم تخرج استدار لها، متسائلا بعينيه.. رافعا حاجبه لها..
تـ.ـو.ترت، وهي تنظر للحبل الذي هبطت من عليه
الهبوط سهل ولكن الصعود صعب..
مدت شفتيها كالاطفال..
مهو..انا يعني..
بص بقي.. مش هعرف اطلع زي مانزلت..
ممكن تساعدي.. ياراضي عشان خاطري
جدي هيقـ.ـتـ.ـلني لو شافني
لارد..
أغمضت عينيها ببراءه..
طب عشان خاطري ياراضي. انا لا يمكن اهون عليك صح..ساعدني ارجوك..
نزل بهدوء وفي نفسه يكبت ضحكه عليها..
تلك المـ.ـجـ.ـنو.نه..
تنهد وهمس بسره..
خاطرك غالي جووي يابت عمي..
دخلت خلفه تتسلل ببطئ، الي ان وصلا لمكان الحبل..
بسط يده وشبكها ببعضها، لتتسلق عليها..
نظرت له بتـ.ـو.تر.. وحذرته باصبعها
اوعي توقعني..
نفخ بزهق..فخافت..حاضر حاضر..ياباي..
كتله جليد ماشيه علي الارض انا عارفه انت طايق نفسك ازاي..
صعدت علي يديه، الي ان صعدت بأمان
لقرب الشرفه من الارض الي حد ما، استطاعت الدخول بأمان..نظرت له بابتسامه سعيده..
واشارت له..تشكر يابطل نجيبك في هروبه تانيه..
ضحك عليها،مـ.ـجـ.ـنو.نه
جال هروبه تانيه جال
انا هوريكي ياسمر..
عشان تبجي ت عـ.ـر.في تهربي زين.
ــــــــــــــــــــــــــ
صعدت مسرعه لغرفتها وحـ.ـز.ن العالم بقلبها،غـ.ـصـ.ـبا عنها تشعر بالغيره،بالغيظ،بأنه لها وحدها،ماكان عليه ان يخـ.ـو.ن عهدها،استغفرت الله بسرها،وهي تعلم انها علي خطأ
استمعت لندائه خلفها..
فريده...
استني يافريده.. لم تستطع ان تحجم قهرها وغيظها منه اكثر
قلتلك ابعد عني، سيبني في حالي بقي..
اقترب منها بهدوء وقلب ملتاع،لحـ.ـز.نها،
يافريده بالله عليكي، اسمعيني..
انا هفهمك ياقلب كيان،
أنا.... دي هي مره وحيده اللي..
سكت بخزي،ماذا سيبرر لها،وكيف،هو نفسه خجله من نفسه،لقد انساق وراء شهوته تلك الليله واقترب من سلوي و.جـ.ـعلها زوجته،ماذا سيخبرها،لم يكن واعيا،لا،لقد كان واعيا لما يفعله،وأراده بشـ.ـده،ولكنه كان يتخيلها هي،لا يعلم كيف،ولكنه كان يصـ.ـر.خ باسمها هي،ما فاق من غيبوبته علم ماث،بما اخبرته تلك الساقطه لما وضعته له بانتصار،وعين جريئه.
لم يتوقع ذلك منها يوما،ولكن الان بات يتوقع كل منهما
انتبه لصراخها عليه.
فريده بصراخ.. اسكت اسكت.. انت بتبررلي ايه.
انا مش عاوزه تبريرات..
انا وانت طريقنا معدش واحد..
ولا هيكون ابدا.
نظر لها بحده..، يعني ايه مش واحد انتي مراتي..
اخرسي وكلميني كويس..
مش هسمحلك يافريده فاهمه،انتي اخترتي الوضع دا من الاول،وقبلتي بيه
نطرت يده بحده..
انا عارفه اني انا اللي وافقت مش محتجاك تفكرني،بس انت عارف ليه،لولا ان جدي خـ.ـطـ.ـف ولادي وجبرني اتجوزك،كنت خليتك طول عمرك في مكانك،ابن خالي وبس،وعمرك مااتقدmت منه،
اسمع ياكيان.. من انهارده متعتبش ناحيه الاوضه دي.
انت راجـ.ـل متجوز.. ومراتك حامل..
ابعد عني وروحلها.. والا اقسم بالله اخد عيالي وامشي..
نظر لها بحـ.ـز.ن.. لحـ.ـز.نها، منذ فجرت سلوي قنبلتها بالاسفل وهي تبتعد عنه..
يعلم مغزي سلوي وماذا تريد، من كل ذلك..
لعن نفسه وحظه.. لقد صان عهدها لسنين واضاعه بغلطه، ليست مقصوده..
اغمض عينيه، وتذكر انها كانت ملكا لغيره
ولديها طفلان..
احتدت نظرته وصرخ بها..
بتعـ.ـا.قبيني علي ايه..، كنتي عاوزاني اعمل ايه..
من حقي بعد ماسبتيني بالطريقه دي..يكون لي بيت وعيله..
كنت عاوزاني اعيش راهب..يعني.
نظرت له بألم وذكري السنوات، وماحدث عاد بذهنها..
ابتسمت بسخريه له وبهدوء اجابته..
انا مش قديسه، ولا انت قديس، ومش بلومك ولا الكلام دا في دmاغي أصلا..
انت راجـ.ـل، وهي مراتك الاولي..وهي اولي بيك طبعا..
اما انا وولادي، معلش استحملنا هنا فتره..
لحد ماجدي دmاغه تلين، او هطلب الحمايه من الراوي.. وننتهي،من الموضوع دا.
انا وانت طريقنا مش واحد، يابن خالي..
لا انا فريده بتاعت زمان، ولا انت كيان اللي حبيته..
مراتك حامل، او لا شئ لا يعنيني..
اتمنالك السعاده..طبعا..
استدارت مبتعده عنه..
وشعر هو بمدي حقاره ماقاله..، وعلم ان الامور لن تعود لنصابها ابدا..
وخصوصا بعدmا رمت عمته سحر سهامها، وطالبته بالعدل بينهم..
أغمض عينيه، وهو يعلم ان اليوم يجب ان يكون بغرفه سلوي..كما امره، جده..
لمحها تستدير، لجهه الباب مره اخري..
سألها مسرعا..
رايحه فين يافريده..؟
نظرت له بسخريه..هروح فين..عند ولادي طبعا..
لازم اطمن عليهم..
رد عليها، بتلقائيه..مااحنا لسه سيبنهم مع جدي نايمين..متقلقيش عليهم.
رمقته بسخريه..
بكره لما تبقي اب، هتعرف يعني ايه غلاوه الضني..
ولادي كل حياتي..روحي اللي ماشيه عالارض..لو في حاجه في الدنيا تستاهل ان اضحي عشانها..هيبقوا هما ياكيان.. مقدرش انان،ولا يغمضلي عين الا لما اطمن عليهم،عن اذنك.
معلش مش عاوزه اعطلك...
تقدر تروح لمراتك، ومن الليله انت مش مرحب بيك هنا..وياريت تحترم قراري.
وفي اول فرصه ياريت تطلقني...
لاني عمري ماهبقالك، زوجه تانيه مهما حصل ولا هسمحلك تقرب مني..فياريت نقضي اليومين دول
مع بعض زي الاخوات..
تركته وخرجت،يردد خلفها باستنكار،أخوات،
تنهد بحـ.ـز.ن ويبدو انهم لن يجتمعوا يوما..
ان كان يمني نفسه بقربها، الان وبعدmا حدث، لن يحدث ابدا
ــــــــــــــــــــــــــ
نزلت الدرج بهدوء..وجميع الاضاءه اغلقت ماعدا ضوء بسيطا ينير الطرقه..الجميع نيام.
كانت تنظر لها وهي تسير، بعين حمراء وشرار يطل من عينيها..
همست بهم، بشيطنه..وغل،
احضرو..احضرو.. للي عليها العين والنيه.
أغلقت الاضاءه فجأه..ولمحت فريده، عينين تنظران لها بحده من وسط الظلام..
ارتعب جسدها، وارتعش..وهي تتذكر تلك الليله
ورددت..سلام قولا من رب رحيم..
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم.
تماسكت وهي تمسك بيدها، ذلك الحجاب الذي اعطاه لها الراوي..
هلك جسد الاخري، وهي تصارع تلك الطاقه بجسدها..
وهي تردد الايات القرآنيه..التي تحفظها
قفز ءات العيون الملونه من وسط الظلام عليها فرصخت بخوف..
عااااااااا
وقعت علي الارض..
واختفت هي،
دخل لغرفتها ينظر لها بغل، وهي ترمقه بانتصار..
اندفع لها يهزها بعنف، صارخا بها..
عملتي اللي في دmاغك ياسلوي..فاكره التمثيليه السخيفه اللي عملتيها هتخش عليا..
نظر لها بسخريه..قائلا..
حامل..
طب كويس..
ياكشي ت عـ.ـر.في تبقي ام عدله، مـ.ـا.تورثيهوش الحقد والغل..ويبقي نسخه جديده من وساختك وغلك..
اقسم بالله وانتي عارفه لما بحلف،لو قربتي من فريده،او ضايقتيها بكلمه لعمل فيكي ايه،وانتي عارفه انا ممكن أعمل ايه،وبلاش حتت الشرف دي،لان واحده زيك عديمه الشرف،بلاش تتكلم عنه،
ابتلعت ريقها من تهديده المبطن لها،
ونطرت يده بحده..تقصد ايه الزم حدودك ياكيان..
واعرف بتكلم مين..
واه انا حامل ولا نسيت الليله اياها..
وبانتصار اكملت..
وهبقي ام الواد..، بس مالك كدا..واكل ودنك..هي المدام كرشتك، ولا ايه..
ولا معدتش فريده بتاع زمان..
ماهو بصراحه
الواحده بتفقد روحها، وجمالها بعد الجواز..
وليك حق بصراحه..ازاي هيبقي غيرك، لمسها وخلفت منه، ويجيلك نفس ليها..
مش دا كلامك برده..
اغمض عينيه وهي ترميه، بتلك الكم من الحقائق وتذكره بان غيره امتلكها قبله لم يحتمل..
رفع يده، وحط بحده علي خدها...
اخررسي..انتي شيطانه..
فكره ان كل الناس وسـ.ـخه زيك..فريده كانت متجوزه،علي سنه الله ورسوله،مش زيك،وأظن انتي فاهمه أنا اقصد ايه،ولولايا كنتي هتبقي ايه،فبلاش دور الشرف دا،
فريده هتفضل فريده..
بتاعتي انا وبس..
وان كانت انجبرت علي غيري، فدا انتي السبب فيه...
وبقت ام..، اه بقت ام..، احلي ام في الدنيا..
مش هسمحلك بعد كدا فاهمه..
الا فريده،وانتي عارفه فريده لكيـان ايه،بصق عليها
و
دفعها بيده، وانتفض وهويستمع لصرختها الاتيه
من الاسفل..
تركها من يده، وهرول باتجاه صراخها..
مناديا عليها،
فريـده..
لمحها اسفل الدرج، تأن بو.جـ.ـع..
فريده..مالك يافريده..احتضنها بأحضانه.
حبيبتي انتي كويسه..
نظرت له بقلب مرتعب..
كيان..كان هنا..،
نظر حوله،لم يري شيئا،سألها بخوف عليها..
هو مين ياقلب كيان..؟
أجابته بخوف..
القط الاسود...كان هنا..
شرد بذهنه، لتلك الليله وماجري..
ومد يده بلطف لها..
تعالي يافريده، قومي مفيش حاجه هنا..تعالي ياقلبي..
فريده، بو.جـ.ـع..
دراعي انكـ.ـسر ياكيان..
وقفت هي أعلي الدرج، تنظر لهم بغيظ..وهو يهمس لها..
وبجانبها جدتها..
سلوي..كنتي خلصتي عليها، وخلصتي..
سعديه...بشر..مجدرتش برجبتها، حجاب حصين ومحصنها..
لازم نخدو منيها..
سلوي.. بغل ستي، انا عاوزه اتعلم..
سعديه..بدهشه..
تتعلمي ايه....
احضر الاسياد..
نظرت لها سعديه، بفرحه مستتره..
بس لازم تجدmي، فروض الولاء والطاعه..
سلوي..امرك.. زي مانتي عاوزه،
سعديه... .تولدي بالسلامه ونشوف اوامرهم..
سلوي بغيظ، لسه هستني لما اولد..
سعديه بخبث..اومال..يكون احلي واحسن..
اصطحبها للخارج ليقلها للمشفي.
نظر لها وجدها شارده،فريده..انتي كويسه..احكيلي شوفتي ايه..؟
نظرت له، وهو يقود ويسترق النظر لها..
وحكت له مارأته..بالتفصيل.
ردد، غريبه..
رددت خلفه،هي ايه اللي غريبه..؟
اجابها، اللي حصل دا واللي حصل الليله اياها..؛
أغمضت عينيها وهي تستعيد، مااخبرها به الراوي علي لسان راجي، والمخطوط التي تركته والدتها بذلك الصندوق..
ووجدت لسانها يردد بتعب..
معرفش..
معرفش ياكيان..
ـــــــــــــــــــــــــ
انتي بتعملي ايه..
هعمل ايه يعني..زي ماانت شايف..
ايوا بتكلمي مين دلوقت، رسايل، في رسايل في ايه..؟
تلجلجت..هااا لا ولا حاجه..
انا هقوم اخد دش، حرانه..اوي.
نظر لها ولتـ.ـو.ترها الظاهر..علي كلامها بوضوح.
ولاصطحابها للهاتف معها..،
انتي هتاخدي التليفون معاكي كمان..
نظرت له بتـ.ـو.تر..هاا لا نسيت اهو..سبته.!
تركته ودخلت للمرحاض..
وتاكد هو انها بالداخل..واقترب يبحث به..ماذا به.؟
لحسن حظه لم يقفل بعد..
لمح كم هائل من الرسائل..
من شخص يدعي فادي..
لهجته تبدو من البدو..يبدو عاشقا..،وتلك الغـ.ـبـ.ـيه تحادثه ببساطه
جلس يأكله الغيظ..، ينتظرها لتخرج ويريها..
خرجت بعد نصف ساعه..
لمحت هاتفها بيده وينظر لها بشر..
رفع يده لها..
ايه دا..؟
تلجلجت..ايه دا..؟
مين سمحلك، تمسك تليفوني..!
صرخ بها..سلمي..متغيريش الموضوع..
مين فادي دا..
أخذت هاتفها بحده منه، وهي تجيبه بثقه..فادي دا البوي فريند بتاعي..
شهق بصدmه. واقترب منها..
ايه..بوي ايه..؟
سمعيني تاني كدا..!
هرولت من امامه..البوي فريند..
ايه مبتسمعش..احنا كنا متفقين عالجواز،
وانت جيت خـ.ـطـ.ـفتني منه..
استغفر بسره وصدره يعلو ويهبط..
وسألها
دا بدوي دا صح..؟
اومـ.ـا.ت بفخر..أه،ايتغفر ومد يده لها.
تعالي بس انزلي، بهدوء متخليش سمر
تشمت فيا وفيكي..؟
تعالي..
نظرت له بعند..لا..انت شراني..وانا عرفاك..
طلقني عشان اتجوز فادي.. هو طيب وبيفهمني،
الي هنا ولم يستطع..
وانا اللي شرير في حكايتك يعني
طب، تعالي بقي انا صابر من الصبح، وقلت عيله..
لكن لا..
مادام واخده بالك انك مراتي، وعايزه تتطلقي يبقي تديني حقي الاول..
سلمي وهي تفر منه..يعني ايه..؟
احكم حصاره عليا..
يعني هنتفق اتفاق..ياحلوه.
سلمي..ابعد عني يافهد انا بكرهك..طلقني يااخي..
فهد بحده..اخرسي..اخرسي بقي..
سلمي بعند، لا بكرهك..بكرررهك..
حطت يده علي خدها، بصفعه مدويه
لقد ضغطت عليه بما يكفي..
لن تصبح لغيره مهما كان..
نظىت ليده بصدmه، انت بتضـ.ـر.بني يافهد..؟
استدار لها بحده صارخا بها..
قولت اخرسي، انتي اللي وصلتيني لكدا..
انت مراتي وهتفضلي مراتي، وامور العيال دي تبطليها..
بره الاوضه دي تحترميني وعالله شوفي عالله ياسلمي..أشوفك بتتكلمي مع جنس راجـ.ـل..
وادي التليفون..
ألقاه ارضا فتهشم قطعا..
ابقي وريني بقي هتكلمي سي زفت ازاي..
التقط الشريحه وشقها نصفين..
أزاحها بيده فسقطت علي الفراش وصرخ بها، وان كان علي حقي، فأنا زاهده، ميلزمنيش، مش فهد سويلم،اللي مره تزله،وتهينه
هطلت دmـ.ـو.عها.. بحـ.ـز.ن علي نفسه ونفسها،
تركها وخرج، وهو يلعن عنادها الذي اوصلهم لهنا..
قلبه يأن بنـ.ـد.م لصراخه بها..وضـ.ـر.به لها..
لملمت شتات نفسها، واغلقت الاضاءه، وتقوقعت علي نفسها تبكي بصمت.
وعلي لسانها..
بكرهك يافهد بكرهك..
عمرك ما هتتغير،ابدا.
ــــــــــــــــــــــــ
كانت تود ان تخرج لتري والدتها..
رغم خذلانهم،لها، الا انها اشتاقتهم.
ارتدت ملابسها، ولاول مره قدmها ستخرج للشارع..
بعد زواجها منه....
هاتفته واصر عليها ان لا تخرج الا معه..
ولكنها ستخرج..تريد ان تراهم وبعدها ستخبره..
هو يماطل معها،لا تعلم لماذا..
حطت قدmها لخارج المنزل، وارتعشت قدmها بخوف..
تذكرت تهديده لها، ورحلت ذاكرتها لتلك الليله..
دخلت مسرعه..وأغلقت بابها..
لن تخرج، لن تخذله ابدا..
تذكرت توسله لها..ان لا تؤذيه بها..
ارتعشت بخوف وهي تتأسف له في نفسها،..أنا ايه اللي كنت هعمله دا...؟
عابد وثق فيا وصدقني...لا يمكن اخذله ابدا..
انا اتجننت..ازاي كنت هعمل كدا..
غيرت ملابسها بسرعه..
وجلست تنتظره مثلما أخبرها، ليذهبا معا..
الحياه بوجوده،لها طعما أخر..
هو عالمها الجديد،كيانها،وكينونتها،وكم تعشق عالمها الجديد هذا
وكم تعشقه هـو،عابــــــــــــد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جالسا بالخارج، يستمع لحديثها الباكي
واعترافاتها، للخاله ماجده..
وصراحتها وما حدث لها..
أغمض عينيه بخزي مما يسمعه..،استغفر بسره ألاف المرات..
احترم صراحتها..وكثيرا...كانت من الممكن ان تخفي بداخلها من هي،
وتدعي اي شي اخر، وتتركهم ينخدعون بها بأذنه..تتردد كلمتها..
انا نـ.ـد.مانه..ونفسي ربنا يسامحني..
همس بو.جـ.ـع،ليه بس كدا،فرطي في نفسك،يارب رحمتك بيها وباللي زيها،بس انا مين عشان اعـ.ـا.قبك ياصغيره،
انتي اتعـ.ـا.قبتي باقسي طريقه،الفضيحه،والشرف،وكفايه مـ.ـو.ت ابوكي،
كفايه الدنيا كلها عليكي،يارب دلني علي طريق صحيح،أهديها ليه،
أغمض عينيه وبرأسه تردد،بضعا من كلمـ.ـا.ت،لطالما خطب بها،
الله غفور رحيم،لو بلغت ذنوبنا عنان السماء،واستغفرنا الله سيغفر لنا،
ان كان الله غفورا رحيما، فمن هم ليجلدوها..
استقام مسرعا، وتنحنح..سيحدثها،
سمعت الخاله ماجده صوته، كانت تحتضن أمل بحب وحـ.ـز.ن علي حالها ووحدتها..
متخفيش يا حبيبتي،دا قاسم اللي انقذك الليله اياها...
امسحي دmـ.ـو.عك دي..انتي ضحيه معملتيش حاجه..وأنا مش هسيبك حتي لو الدنيا بحالها سابتك
ابتسمت أمل، بحـ.ـز.ن لها..
وهمست لها..
ربنا يخليكي ليا..
قبلت راسها بحـ.ـز.ن، وعدلت لها حجابها..
استني اشوفه عايز ايه..؟
خرجت له..أيوا ياقاسم بابني..
في حاجه.؟
قاسم بخجل..ايوا ياخاله..كنت عاوز اتكلم معاها شويه..اذا امكن.؟
الخاله ماجده بتـ.ـو.تر..بس يابني..اصل..
قاسم بهدوء..أنا سمعت كل حاجه غـ.ـصـ.ـب عني صوتكو عالي، متقلقيش ياخاله سيبيني اتكلم معاها ممكن.
ماشي يابني اتفضل..
بس بالله عليك،متبقاش انت والزمن عليها،دي عيله زي ماانت شايف،وانضحك عليها باسم ابحب،أمها اهملتها،وسبتها فريسه سهله ليهم،
اومأ لها موافقا،عندك حق،متقلقيش،اللي فيه الخير يقدmه ربنا،
دخل متمتا ب..
السلام عليكم..
رفعت رأسها له، والتقت عيناها بعيناه لاول مره
منذ التقتها تلك الليله..بذراعيه..
رددت السلام بخجل، وهي تزيح عينها من عينه..
دخل وجلس علي كرسي بجانبها..
أغمض عينيه بحـ.ـز.ن، عليها
لا يعلم كيف يبدأ؟ ومن اين؟
هو مضطر أن يسألها كل ذلك..
اجلي حنجرته ..
أعرفك الاول بنفسـي
انا ياستـي، قاسم رضوان..
انقذتك الليله اياها، من اللي كانو بيجرو وراكي..
أمل بحـ.ـز.ن.. وامتنان، شكرا ياشيخ طنط ماجده حكتلي كل حاجه..
قاسم بهدوء.. مرددا، شيخ، اظاهر ان الخاله ماجده..مسبتش حاجه مقلتهاش..
ابتسمت بحـ.ـز.ن ابتسامه زينت محياها الذي تشعر به يشع خزيا ودناءه..
اه بصراحه..طول الوقت ملهاش سيره غيرك..
كان نفسي اسمع حكاويها، في وقت وظرف غير دا..
بس النصيب.. بقي.
نكست رأسها بخزي..
وسكت هو لا يعرف، من اي مكان يبدا..؟
طب انا اسف، انا سمعت كلامك مع خاله ماجده وكنت عاوز أسألك كام سؤال كدا..ممكن..
نظرت له بتـ.ـو.تر..وخوف طل من عينيها..
نظرتها الضائعه أو.جـ.ـعت قلبه، وغـ.ـصـ.ـبا عنه تغاضي عن كثيرا مما كان سيقوله،
اكمل وسألها..
انتي عندك كام سنه؟
ردت بخجل..19
صدm من سنها..19 لاحظ هو صدmتها.. لملامح وجهه المصدومه..
ونكس راسه سريعا..
لا يعرف مما يبدأ..
فوفرت عليه هي الكلام،وبدأت هي..
أنت واضح سمعت كل حاجه. ياشيخ،.أنا عارفه اني غلطت..
بس صدقني انا نـ.ـد.مانه..
أنا هـ.ـر.بت، لاني كنت عاوزه افتح صفحه جديده..
أنا خسرت كل حاجه..
انا كنت هرجع مع أهلي،وهيقدرو يلمو الموضوع،مش هتعـ.ـا.قب،بل بالعكس ماما هدلعني أكتر،
أنا أستحق العقـ.ـا.ب،أستحق البعد،ان أبعد عن كل حاجه بحبها،
عشان كدا،سبت كل حاجه ورايا،وأملكها وهـ.ـر.بت،بابا سيبلي ورث كتير جدا،فلوس لو قعدت عمري كله اصرف فيها مش هتخلص،بس يفيد بايه كتر المال وهو مش موجود،مـ.ـا.ت غضبان عليا،
عارف،نظره عين عابد اخويا ليا،كانت بتد.بـ.ـحني،عارفه انه مكنش هيقسي عليا،بس انا استحق العقـ.ـا.ب دا،
أنا غضبت ربنا كتير،واستحق كدا..
هز رأسه بالرفض..مقاطعا لها..
استني بس...انا مش هعين نفسي قاضي واحكم عليكي وأجلدك..
أنا خايف عليكي..انت لسه صغيره ووحيده زي ماانا شايف..،
انتي هـ.ـر.بتي وصلحتي غلط بغلط اكبر..
لازم ترجعي لاهلك.. أنا هوديكي بنفسي،
هزت رأسها بالرفض..لالاا مش هارجع..انا عارفه ان تقلت عليكو..انا همشي من هنا وشكرا ليكو..
انما رجوع لا..لو سمحت دا قراري..
قاسم..بصبر وحلم عليها..ليه..فهميني براحه...
نكست رأسها ووجدت نفسها تخبره بكل شئ بقلبها..
عيناه السوداء التي يشع منها، نظره طمأنينه سحبتها بهدوء للكلام..
استمع لها بصبر..ناقشها وحاورها..كطفل تستمع لشرح مدرسها..
علم ما تفعله والدتها، وزوجه اخيها.. وضغطها عليه،في كل مره تقرر الابتعاد عنه،
ولكنها غـ.ـصـ.ـبا عنها خبأت بعض الاشياء، خزيا منها ومن أفعالها.. لا تعلم كيف فعلتها..؟
نبرتها النادmه ودmـ.ـو.عها جعلته يدرك كم طفله هي وتحتاج للاحتواء..
او.جـ.ـعه قلبه عليها، وهي تحكي له كيف مـ.ـا.ت ابيها خزيا اشتغل قلبه،بالانتقام، واه لو يلمح ذلك القذر، الذي حطمها ودmرها..
أنهت كلامها ونظرت له..
عرفت بقي ليه مش عاوزه ارجع..ارجوك متضغطش عليا..
وجد لسانه يردد.. لا يعرف لما يود أن يسألها ذلك،
من البدايه، أرجعها لخوفه عليها،
ورقه الجواز ال عـ.ـر.في فين؟
ابتلعت ريقها ونكست راسها..
عصام قطعها أخر مره في وشي، ورمي عليا يمين الطـ.ـلا.ق..
وجد نفسه يردد بغيظ،متجبيش سيره الوسـ.ـخ دا علي لسانك تاني،فاهمه؟
أومأت بخوف من حدته معها، وصمتت
ارتاح قلبه....وتمتم بالحمدلله..
بصي، انا زي ماقلتلك مش جلاد، ومش هصعبها عليكي،ولا هضغط عليكي أبدا، ودينا مش عسر وانا مش ربنا عشان احاسبك، وكلنا بنغلط..
ومادام باب التوبه مفتوح مانقفلش..يبقي يحقلك فرصه تانيه..
رفعت رأسها بدmـ.ـو.ع تريد سؤاله...
تفتكري ربنا هيسامحني؟
قاسم بابتسامه. هادئه.....ربك رب قلوب..
بيحكم علي اللي في قلبك..
علي جواكي مش براكي..
عشان كدا..
انا واثق ان من رحمه ربنا انه، بعتني ليكي في اليوم ده عشان أنقذك من سكه، الله أعلم كانت هتوصلك لايه..
رفعت رأسها له بدmـ.ـو.ع..وغـ.ـصـ.ـبا عنها وجدت لسانها
يردد
أنا خايفه..خايفه أوي..
خايفه امـ.ـو.ت،وربنا غضبان عليـــــــا..
ود لو يخـ.ـطـ.ـفها يطمأنها بين ذراعيه..
استغفر بسره، وأغمض عينيه بحـ.ـز.ن عليها..وعلي ضياعها..طفله هـي،وماأحوج الاطفال للحب والاهتمام
نبته جميله،نمت بحقل شياطين وارتوت بحقدهم وكرههم،فصارت كما صارت، والان المعدن الاصيل أصبح يطفو،بعدmا علمت ان الدنيا زائله،لا تساوي جناح بعوضه..
رفع راسه لها..بابتسامه وحنان.
متخافيش احنا جنبك مش هنسيبك..
اوعديني ان اللي فات ننساه، وتبدأي صفحه جديده..
أومأت بفرحه..اوعدك مع ان صعب.،.صعب اوي..
أنسي،
وخايفه ربنا ميغفرليش..
ابتسم...لها
ورد عليها بآيه قرآنيه..
بسم الله الرحمن الرحيم
: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (53
صدق الله العظيم..
احمدي ربنا..واستغفريه وان شاءالله، يتقبل منك..
اومأت بالدعاء.. وراءه..
يارب.. متشكره أوي..علي كل حاجه..
رفع رأسه الذي ينكسها منذ دخل احتراما..
وابتسم لها ابتسامه راضيه..
هتبقي أحسن صدقيني..
لو احتجتي اي حاجه، هتلاقيني جنبك..
دايمـــــا..
دخلت الخاله ماجده بفرحه..ينصر دينك
ياقاسم كنت عارفه انك قلبك كبير..
من اليوم امل هتسكن معايا، وتساعدني في شغلي..
هيا قالتلي انها بتعرف تصمم ملابس وتخيطها نفس شغلي..
صح ياامل..
ابتسمت لها..صح ياطنط..
نبرت صوتها الرقيقه..، تذيبه،
يجب ان يبتعد عنها..،تؤثر به وبشـ.ـده،استغفر الله بسره وأغمض عينيه، وخرج لينتظرهم بالخارج ليقلهم معه..
ـــــــــــــــــــ
خرجا من المشفي بعدmا جبست ذراعها..
ويبدو عليها التعب..
نظر لها بقلق،فريده انتي كويسه...
فريده..بتعب..اه كويسه..انا بس دايخه شويه..
مد يده وعدل شعرها. وأدخله بحجابها،.سلامتك ياقلب كيان..
حقك عليا،معرفتش ألحقك،
فتحت عينها تنظر له فوجأت بما أمامهم..
فصرخت بحده..
كيـان..حاسب ياكيــان..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مين فينا،معصوم
مغلطش، يوم
متمناش الوقت يرجع
نادm علي اللي عمله يوم..
كلنا مذنبون،لا ظالم ولا مظلوم..
ياللي شايف انك من الغلط، معصوم..
ارجع،لدينك،لاحاديث الرسول.
طول ما باب التوبه، لسه موارب
قول يارب،ويلبـــي علطول
يبقي تيأس ليه، يا مرحب بالصلاه والصوم..
قول يارب،وادعي بقلبك المكلوم
قادر ينصفك،وذي ما انت مذنب
كلنـــــــــــا مذنبون..
مذنب أنت وكلنا مذنبـــــــــون
محدش من الغلط، معصـــــوم
↚
يقود بصمت ،يصارع قلبه وعينيه للنظر اليها،طوال الطريق،يستغفر بصمت،قلبه يـ.ـؤ.لمه عليها
نظرتها الشارده الضائعه، كطفله ضائعه،تجعله يشعر بالبؤس عليها
انتبه للخاله ماجده،استني ياقاسم يابني،اقف هنا.
عند المحل دا،هننزل نجيب حاجه من هنا...
نظر لوجهه المحل وجده ملابس يخجل ان ينظر لها،تشبه لملابس الرجـ.ـال..
استغفر في سره ومسد وجهه بعصبيه..
انتبهت عليه الخاله ماجده،مالك ياقاسم يابني
انت تعبان،خلاص مش مهم،يلا بينا،هبقي انزل انا وامل في يوم تاني
نظر لها من مرآه السياره،وجدها شارده لم تنتبه لكلامهم من الاساس،لن يجعلها تعود لتلك الملابس
أدار السياره ولم ينتظر،وصلا الي تلك الحاره،شعبيه الي حد ما،ولكن اهلها جميعا طيبون
صف سيارته،بجانب العماره التي يسكنون بها،
هبطت من السياره ودارت بعينها للمكان، احاطتها ماجده بذراعيها بحنان
اه لو ت عـ.ـر.في مبسوطه اد ايه انك هتسكني معايا ياامل دا انا خلاص الوحده كانت هتخلص عليا
ابتسمت لها واستدارت فوجدته مسند راسه علي دريكسيون السياره وكأنه يصارع شيئا ما.
نظرت للخاله ماجده باستغراب،
هو ماله الشيخ قاسم..
ألقت ماجده نظره عليه،وابتسمت،تلمح بعينيه ما يخفيه..
مفيش يا حبيبتي دا تلاقيه يا حبيبي تعبان من شغل الورشه طول النهار،يالا نطلع احنا..
كادت ان تقع بسبب جلباب ماجده الواسع..
ضحكت ماجده عليها،معلش بقي مكنتش اعرف انك ضعيفه كدا،بس متقلقيش دا انا هفصلك شويه هدوم،ايه،عنب..
قاد سيارته لوجهه ما،لا يعلم لما يفعل ذلك،ولكنه سيفعلها..
بعد ساعتين،
كان يدق باب الخاله ماجده علي استحياء
فتحت الخاله ماجده الباب، وجدته هو.
قاسم اتفضل يا حبيبي..
لمحت ما يحمله بيده،ايه دا ياقاسم..
تردد وابتلع ريقه،ومد يده لها..
دي حاجه بسيطه،اديها لامل،أتمني يعجبوها..
ماجده بسعاده،تسلم يا قاسم يابني،أكيد هيعجبوها مادام منك..
ابتسم لها،طب استأذن انا بقي.
اذنك معاك يابني،ربنا يراضي قلبك ياقاسم يابني..
تنهدت ودخلت بالحقائب بفرحه،وهمست،ربنا يجمع مابينكم، انا عارفه انك طيب ياقاسم وهتعرف تحتوي الغلبانه دي..
يارب،جمع مابينهم علي رضاك وطاعتك، يارب
تنهدت ، وهي تدعي وتدعي ان لا تري أمل ما رأته هي، ستساعدها بكل مـ.ـا.تملك، لن تجعلها ماجده اخري..
أغمضت عينها ومسحت دmعتها التي نزلت تكوي خدها تذكرها بما مضي وابتسمت ودخلت لها.
جلست تفترش،الفراش، تنظر لما أتي لها به،برضا
توزع نظرها بينهم وما بين يديها بتـ.ـو.تر رفعت يدها، تنظر لما سطرته يداه
أخذت نفسا وامعنت به..
( إلي تلك الجديده،أمل.
هناك كلام،كنت اود ان اقوله لكي وجها لوجهه،ولم استطع،ولكني أتمني يوما،ان القيه علي مسامعك وجها لوجه،اعلم تنظرين لتلك الملابس الان شارده، ولكنها ستجعلك بعيني ملكه متوجه، لا تتردي وخذي مما فات عبره وعظه، اريدك ان تغلقي علي تلك الصفحه، وتطويها لا صله لها منذ الان بنا،أخلعي كل مايربطك بالماضي واقذفيه، لا تقسي علي نفسك وتجلديها،من فينا قديسا عفيفا،لست متشـ.ـددا فلا تناديني شيخا،ولست جلادا لتتـ.ـو.تري امامي، وتخجلي
اؤمن ان كل شئ يحدث بحياتنا لسبب، وربما كنتي احدي اسبابي،لا اعلم،سأنتظر تحت شرفتك،لتخلعي كل ما يعلقك بالماضي ولتتبعي من الان ما امرنا به الهادي،
امضاء،قاسم)
ابتسمت وفتحت تلك العلبه وصدmت مما بها،وجدت ورقه أخري..
(ليس جبرا،ولا فرضا، ولكني أراه عليك أجمل)
ابتسمت واقتربت من المرأه، ارتدت واحده من الجلاليب التي أهداهم لها،وارتدت النقاب عليه.
نظرت لنفسها يالمرآه،شعرت بتلك الراحه تسير بأوردتها،كأنها ملكه متوجه ،معه حق،
لملمت ثيابها القديمه باحدي الاكياس واتجهت للشرفه بغرفتها،وجدته يقف مستندا علي احدي عواميد الاناره،ابتسمت من تحت نقابها له، ولاول مره تتمعن بملامحه
رجل صلب بملامح مصريه،جميله،شعرت بانها خلقت علي يديه
رفع نظره للشرفه،لقد تأخرت،والقلق ينهش بقلبه
وجدها تقف كأميره بجلبابها ونقابها،انفرجت اساريره وهو ينظر لها،تعلقت عيونه بعينها لدقيقه.
رفعت يدها بذلك الكيس والقته بكل قوتها
ابتسم بسعاده ورفع اصبعه بعلامه الانتصار لها، ابتسمت من بين جروحها، ومن هنا تسلل الامل لقلبها..
هي ليست بذلك السوء،تستحق أن تحب نفسها..
ألتقط الكيس بسعاده، واقترب من باسكت القمامه، وألقاه بها..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
أبين زين، وأضـ.ـر.ب الودع، أبين زين أبين..
نظرت له ببراءه، تتوسله بعينيها، الليل حل عليهم
هنا
هنا عند النبع، مكان بأخر المزرعه، خصصه الراوي للعشاق، قطعه من الجنه، يحاوطها الخضره وعلي ضفافها بحيره صغيره صناعيه تشبه حمام السباحه ولكن علي أوسع وارضيتها صنعت من الحصاوي،
الراوي نفسه يأتي هنا بزوجته، طلبا للراحه، والهدوء والهروب من اعباء الحياه..
تسرح الخيول وراءهم هنا، صانعه لوحه فنيه جميله، يجاورها الخيام، كل زوجين يأتون هنا، ينصبون خيمه لهم، نصبها هو صباحا، ويجلسان امام النبع بعيدا عن اللمه والجمع،
نظر لها بابتسامه وهز رأسه بالرفض، لع ياساجده، جلتلك جبل سابج لع، ده حـ.ـر.ام، ماهندخلش في مشيئه الرب
حـ.ـز.نت وادارت وجهها له، خلص ماني عايزه شي
تنهد وهز راسه، يعني هترتاحي اكده ياجلب عدنان لما الوليه الخرفانه دي، تضحك عليكي بكلمتين،
نظرت له بحـ.ـز.ن واحابته، لع ياعدنان، ما بتضحك علي، صادجه،صادجه
رفع حاجبه لها بدهشه، صادجه، كيف ده
جنيتي ياساجده، اسمه شرك، رب العباد بس اللي بيعلم الغيب.
اقتربت سميحه ضرابه الودع، كما تشتهر بمزرعتهم،
تتحدث بخبث،
أبين زين يازين، أبين زين ياساجده،
عدنان بسخريه، فوتينا ياسميحه الله يكفينا شرك وشركك
سميحه بسماجه، من ايش خايف ياعدنان، لتكون مخبي شي وخايف بالودع يبان.
نظر لها بغيظ، وحطت عينه علي عين ساجده التي تنظر له بحـ.ـز.ن، فقالت له، مخبي شي عني ياعدنان، لاجل اكده خايف بالودع انو يبان.
جحظت عينه وجز علي اسنانه، وخـ.ـطـ.ـف يدها مسرعا مستقيما بها، ونظر للاخري بغيظ،
فوتنالك المكان ياضاربه الودع ومفرقه الاحباب، مااني خايف من شي، بس هادا شرك بالله
من اليوم اذا بلمحك بالجرب من ساجده
بخلص عليكي، وبالاصل الكل بيرتاح
خافت سميحه من لهجته، واندفعت تلملم حاجاتها بعدmا كانت افترشت بها علي الرمل
بشوجك، ياعدنان، بس مـ.ـا.ترجع نـ.ـد.مان، واني وياك مهما العمر طااال.
نظر لها بدهشه، بتهدديني ياوليه ياخرفانه انتي.
تركته ورحلت، متمتمه، احسبها علي هواك.
فوتكم بعافيه. ياعشاج.
ساجده، ليش اجده ياعدنان، دي وليه سو، خاف تاذيك، وعليك ترمي بلاها.
نظر لها بثقه. مـ.ـا.تخافي ياساجده، اللي مع الرب لا بينأذي ولا ينهان.
واليوم راح عديها اذا بشوفك بتخطلطي بيها، يبجي اني من طريج وانتي من طريج.
شهقت بخوف، هنت عليك ياعدنان.
عدنان بحده،بتهويني ياساجده اذا بطريج الشرك بتمشي خطاكي..
خلاص ياعدنان، من اليوم ما بسمع لحدا سواك
ابتسم لها ومد يده ساحبا اياه لخيمتهم،
مابتهوني علي ابدا ياجلب عدنان.
ضحك محياها واقتربت تحاوط عنقه
والله لو جالولي عدنان ما بيحبك بككدب الدنيا وبصدق عيناك..
ابتسم لها وقبل خدها
ولو جالولي ساجده صدقت فيك وما بدها ياك..
بخـ.ـطـ.ـفك خـ.ـطـ.ـف وما تكوني لغيري ياحلوااي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كيااان، حاسب ياكياان..
حاول كبح الفرامل، ويتنحي جانبا بعدmا لمح، ما يقف امامه، بذعر.
صرخت اكتر،
حاسب، حاسب هتخبط فيه
اضغط فرامل ياكيان
مفيش فرامل يافريده، ااااه.
سريعا اصطدm بالرجل العجوز الذي ظهر فجأه امامه
اخذت السياره بالاندفاع الي ان اصطدmت
صرخ عليها وهو يري انحراف السياره قبل ان تصتدm،
وطي راسك يافريده، انزلي بسرعه..
لم تستطع الحراك، فاندفع هو وحاوطها بذراعيه وانخفضا اسفل السياره، سكنت الحركه، وسكن المكان حولهم، الا من صوت انفاسهم العاليه.
رفع راسه بهدوء،
تحطم الزجاج وكـ.ـسر عليهم،
حاسبي يافريده، براحه
اجابته بخوف، انا كويسه انت كويس.
اومأ بالايجاب، وهناك بجسده شيئا يـ.ـؤ.لمه..
اه، كويس..
نظرت لذراعه بصدmه، ايه دا..؟
جز علي اسنانه، والو.جـ.ـع يزداد، مش عارف
كيان في ازازه في دراعك، شكلها كبير اوي..
كيان بو.جـ.ـع. اااه، فريده انا قـ.ـتـ.ـلت الراجـ.ـل.
ابتلعت ريقها، وهي تتذكر ماحدث..
اغمضت عينها وهي تجزم انها احدي حيل سعديه..
خلينا فيك الاول، وريني دراعك، كدا..
احنا لازم نرجع المستشفي.
أغمض عينيه واشار لهاتفه ، امسكي تليفوني اتصلي بفهد.
يجيب عربيه ويجي..
فعلت مثلما امرها..
ـــــــــــــــــــــــــ
كان يجلس يؤنب بنفسه علي انه انساق وراء عنادها ومد يده لها، يتآكله الغيظ، مما تفعله،
و جدها آتيه من الاعلي مندفعه عليه،
نظر لها بغيظ، وهو يعلم ماذا ستخبره.
منك لله يافهد، منك لله
لبستني في الحيط، الله يسامحك.
نظر لها بغيظ وادار وجهه عنها، بقولك ايه ياسمر، سيبيني في حالي الله لا يسيئك، كفايه اللي سلمي عملاه في امي.
نظرت له بغيظ ورفعت يدها تدعي بحرقه، الهي وانت جاهي يارب ينوبك من اللي هيحصلي نصيب.
بقي انا اتجوز راضي البـ.ـارد، حـ.ـر.ام عليك..
نفخ بغيظ، انتي تطولي اصلا احمدي ربنا، انك هتخرجي من بيت العقارب دا
سمر بغيظ، لا سيبك من الكلام دا، انت هتهربني.
نظر لها بصدmه، نعم يختي.، انتي اتجننتي، دانا كنت قـ.ـتـ.ـلتك، عاوزه تفضحينا ياسمر، ايه الجنان دا
ضـ.ـر.بت قدmها بالارض بقهر وغيظ منه،
ورفعت كفها تدعي بحرقه اكبر،
منكو لله، منكو لله،
جز علي اسنانه، وصرخ عليها، سمر.
اخرسي بقي انا مش فايقلك..
رفع نظره للاعلي، فوجدها تنظر لهم بسخريه، تلك النظره التي تقـ.ـتـ.ـله، الي هذا الحد زاهده به، كان سيصعد ويتوسلها حتي ترضي ويتأسف لها..
اما الان علم انها لن ترضي عنه يوما، تريدها اخوه، اذن فأهلا لها..
اقترب من أذن سمر هامسا لها،
عله يري لمحه غيره، او غيظ، شيئا من هذا القبيل..
نظرت له سمر بشك، ايه يافهد عاوز ايه مش مطمنالك.
جز علي اسنانه، وهمس لها، اخرسي يازباله، قربي واسكتي، رفعت نظرها لما ينظر له، ووجدتها تنظر لهم، وجدتها فرصه لتنتصر عليها، رغم كل شئ هي وسلمي اعداء، رغم انها لا تحمل بقلبها ضغينه لها، ولكنها تغيظها وحسب.
سمر بتسليه، قرب، قرب دي بينها هتحلو،
جز علي اسنانه لتلميحها، سـ.ـا.فله
والله تستاهلي راضي، وبالقوي كمان..
رفع نظره مره اخري، فوجدها علي حالها، ودخلت بلا مبالاه واغلقت شرفتها، وكأن شيئا لم يكن، دفعته سمر بيدها، اوعي بقي يافهد الفهود، الشو انتهي والموزه، ادتك الصابونه.
نظر لها بقهر وغيظ، صابونه، والله ياسمر انا كنت ناوي اساعدك بس بعد كلامك البيئه دا، مبروك عليكي راضي، وعلي فكره، راضي كلم جدك، وقاله انك هـ.ـر.بتي وهو رجعك، مبروك عليكي اللي جدك هيعمله فيكي ياقطه..
سمر بصدmه، فهد انت بتتكلم جد، اه ياراضي يابن ال
وانا اللي فكراه مش هيقول..
ضحك فهد عليها وتركها، سي يوو ياقطه، جدك كان طالعلك لولا كيان حاشه عنك، احسنلك تدفني نفسك قبل الصبح، أحسن جدك محضرلك مفاجاه ايه، عنب..
افترشت الارض تولول علي ما صابها، تسب راضي بابشع السباب..
صعد درجتين وسمع صوت هاتفه، اتصالا من كيان، استغرب اتصاله، وهم من الاساس ببيت واحد
رد عليه وصدm مما قاله، وهبط مسرعا ليلحق بهم، لمحته يهبط مسرعا
مالك يافهد، في ايه
سمر اوعي كدا، مشوار مهم..
تركها وغادر..
واستدارت لتصعد وجدتها بوجهها، نظرت لها بغيظ فتجاهلتها.. وصعدت
سلمي، بغيظ، وشمـ.ـا.ته، مبروك الجواز ياسمر مشوفتكيش طول النهار عشان ابـ.ـاركالك
استدارت لها سمر تجز علي اسنانها، يبـ.ـارك فيكي ياختي، اصيله.. والله
سلمي بشمـ.ـا.ته، سمعت ان جدي محضرلك مفاجأه الصبح بمناسبه هروبك، ورجوعك..
سبته بسرها، ونظرت لها بغيظ ودخلت لغرفتها مسرعه..
بحثت عن هاتفها وفي بالها شئ واحد، ستفش قهرها وغلها منه والان..
بحثت عن رقمه بهاتفها،
مره، اثنتان، فتح الهاتف ولا رد.
شتمته بسرها، بـ.ـارد مستخسر تقول ألو..
يجلس بشرفه غرفته يدخن سيجارته شاردا بها، وماذا فعل الجد بها، خاف ان تحاول الهرب مره اخري، اضطر لاخبـ.ـار الجد عنها، يعلم انها مـ.ـجـ.ـنو.نه، وكانت تتوقع الا يخبر الجد كمثل عادته، ابتسم متخيلا منظرها، حينما تعلم ما خطط له مع الجد غدا
استمع لرنين هاتفه، مد يده واخرجه من جيب بنطاله
لمح اسمها وضحك بصوته كله، تركها ترن اول مره، وثاني مره، وهو يضحك عليها
قلبه رق لها وفتح الخط وانتظر سماع صوتها..
صرخت بعلو صوتها،
انت ياجبل الثلج انت مستكتر تقول الو، هي دي الشهامه، دي الجدعنه، اومال لو مكنتش بنت عمك، منكو لله، مترد يابجم انت..
جز علي اسنانه وحاول كبت ضحكاته علي سبابها،
لا رد.. صرخت بصوتها كله، بأذنه، عااااااا
ابعد الهاتف عن اذنه، بصدmه، يابت المـ.ـجـ.ـنو.نه، انا كنت هرد عليكي، دلوقتي منيش رادد، جبر يلمك ياسمر
اغلق الهاتف وتركها تغلي..
نظرت للهاتف وجدته بالفعل اغلق بوجهها،
ايه دا، دا قفل في وشي، بجد
قفل في وشي، فعلا..
تركت هاتفها بصدmه، وامسكت وسادتها تعض بها بقهر
مفيش حل، مفيش حل، اعمل ايه، اقـ.ـتـ.ـل نفسي وامـ.ـو.ت كافره، ولا اعمل ايه بس.
استغفر الله العظيم، هو حلو، وامور بس جلف وبـ.ـارد، لوح ثلج، لو بس ينطق بلسانه، بدل عنيه اللي مليان مكر زي الثعالب..
اه يارب، اظاهر ان راضي قدري ونصيبي، وتكفير لذنوبي، يافرحه سلمي فيا، ياحوستي السوده، طب هغيظ وأقهر مين بعد كدا
لمعت عينها بانتصار وهي تتذكر جدتها حليمه، وجدها أسعد والد والدها، لا يطيق البنات، وكذلك جدتها، ستشن حربها الجديده عليهم، الا ان يتركها راضي.
ويمل منها..
هييييه،هو دا،استعنا عالشقي بالله..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اقترب منهم بسيارته وصل لهم بدقائق لقربهم من المنزل
كيان،في ايه،انت كويس،انتي كويسه يافريده..
ايه اللي كـ.ـسر دراعك..
فريده،بتعب مش وقته يافهد،يالا ساعد كيان،شكله نزف جـ.ـا.مد..
ساعد اخيه،ونظر ليده
جـ.ـر.ح مش غويط،بس بينزف جـ.ـا.مد،اوعي كدا اشـ.ـدهالك ونكتمها..
فريده،لا هنروح المستشفي،كيان مريـ.ـض سكر وغلط عليه..
كيان،انا كويس يافريده متقلقيش خلينا ننهي الليله دي بقي،انا تعبت..
اومـ.ـا.ت له وسحب فهد الزجاجه من يده وحاوطها بشال عباءته.خليها كدا لحد منروح..
يالا..
جلسا بالسياره بتعب وحكي له كيان ماحدث.
فهد بدهشه بس انا مشفتش اي حد عالطريق ولا حوادث ولا حاجه..
كيان،بصدmه ازاي،انا دوست الراجـ.ـل انا متاكد ارجع خلينا نشوفه يمكن نلحقه..
فهد يابني مفيش حاجه ولا حتي اي اثر بس تمام،تعالي نرجع عشان ترتاح،رجع فهد بسيارته للخلف،لا اثر..
نظر لها وابتلع ريقه،
قائلا..
كان هنا،أغمضت عينها تلعن سعديه بسرها،شيطانه مجنده شياطين مثلها..
ابتسمت له بهدوء،وهمست بشفاهها له
همس فهمه عليها،
انسي..
أغمض عينيه واراح راسه للخلف يشعر ببوادر اغماء..
ما يحدث لهم، زاد عن حده،يجب التفكير به..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
تقف تتربص لها أعلي الدرج،منذ يومان وهي تخطط لها،يجب ان تتخلص منها بأسرع وقت،تعلم انها هي الاخري تفكر بالخلاص منها،اذن لتكن هي البادئه،وتنهي الامر.
راقبتها تخرج متلصصه يمينا ويسارا،احمد ليس هنا،والطريق خال لها.
رفعت هاتفها واتصلت به،
ها عملت اللي اتفقنا عليه يامجاهد..
رد عليها بتاكيد،علم وينفذ ياست الكل..
اتصلت بيها وهي جيالي في الطريق،ههددها زي مااتفقنا واطلب منها المبلغ اللي قولتيلي عليه.
روان بخبث..تمام يامجاهد،ومتخفش مكافأتك هتوصلك لحد عندك..
اغلقت هاتفها بانتصار..
فاكريني هبله،لا والله لوريكي،واخلص منكو انتوالاتنين..
عشان تبقي تفكري تخلصي مني كويس....
ــــــــــــــــــــــ
ها يامتر،خلصت زي مااتفقنا..
نظر له رضوان المحامي،رجل تخطي الخمسين من عمره،كان صديقا لوالده
يابني انت متاكد من اللي بتعمله دا
هتتنازل عن كل حاجه كدا لاخوك..
تنهد احمد بتعب،يامتر ريحني انت عارف ان ابويا الله يرحمه غلطت لما كتبلي كل حاجه،وانا غلطت لما افتريت علي عابد،وعابد هيقدر يشيل عني،انا هسافر ومش عارف هرجع امتا وواثق ان عابد مش هياكل حق حد فينا..
أخويا عابد امين وانت عارف،وكمان عشان ابويا يرتاح في رقدته،انا ظلمت عابد كتير..
رضوان بتفهم..خلاص يااحمد اللي تشوفه..يابني..
عموما انا جهزت كل حاجه،زي مااتفقنا..
مفضلش غير امضتك..
طب تمام،هات امضي..
كدا تمام،تقدر تتفضل وانا بنفسي ان شاءالله هوصل الاوراق لصاحبها..
سكت قليلا وهناك سؤالا يؤرق فكره منذ زمن لقد استمع للقصه بالصدفه،ويريد ان يتأكد منها..
بقولك ايه يامتر،انا عارف انك صديق لوالدي من زمان اوي..
وكنت عاوز اسالك علي حاجه كدا،بس ياريت متكدبش عليا..
رضوان بانتباه،طبعا يااحمد انت عارف انا مبخفش ومبخبيش حاجه..
احمد،عارف عشان كدا هسألك ايه سبب العداوه بين امي وأهل فريده..
ليه بتكرههم بالطريقه دي،انا سمعت طراطيش كلام كدا، وعاوز أتاكد..
تنهد رضوان بحـ.ـز.ن وعاد بظهره للخلف،ياااه يااحمد،دا عمر فات يابني،من ايام ماكنا شباب،مع بعض في جامعه واحده،بس ابوك ساب المحاماه واشتغل في التجاره،بس ايه اللي فكرك بالموضوع دا..
أحمد،ريحني الله لا يسيئك ياعم رضوان..
تنهد رضوان وبحـ.ـز.ن،
هقولك مع ان اللي فات معدش ليه لازمه يابني،
أنا وابوك كنا اصحاب من زمان دخلنا كليه واحده،في جامعه المنصوره،اول يوم دخلنا الجامعه ابوك وقعت عينه علي بنت سبحان الله جميله،فوق مـ.ـا.تتخيل،ومع الايام حبها وحبته،في الوقت دا امك كانت بنت عمه،وزي مـ.ـا.تقول زي عاده الفلاحين البت لابن عمها،
ابوك اعترض وحصلت مشاكل، وانطرد من البيت،البت دي كان ليها،قرايب هنا في المنصوره،هي اصلا مكنتش من المنصوره نفسها،بس كانت علي قد حالها.
امك متعرفش عرفت منين،بيها،المهم،أبوك كان متهور شويه لما عرف ان البنت هنا عند قرايبها،مستناش جري عشان يشوفها،وامك مكدبتش خبر والخبر انتشر،وطلعت البنت بفضيحه من البلد،وقالت انها استغفر الله العظيم، كانو مع بعض،ابوها طبعا كان هيقـ.ـتـ.ـلها،ومنعها تكمل تعليمها وجدك الله لا يرحمه امر ابوك انه يجوز امك وضيق عليه الخناق،انقطعت اخبـ.ـار البنت عن ابوك،دور في كل حته،هنا وهنا،بس اختفت..
فجأه ظهرت بعد سنين وجت تسكن في البلد،وعرفنا ان ابن عمها كان بيحبها هي كمان،واتجوزها عشان يمنع اذي ابوها من انه يقـ.ـتـ.ـلها..
احمد بدهشه،الست دي ام فريده..صح..
ابتسم رضوان بسخريه،صح..
ام فريده اللي انت وامك جنيتو عليها..وعملت في بنتها نفس اللي عملته امك زمان، وكنت حارمها تكمل تعليمها،بس ام فريده بقي لقت اللي ابوك معرفش يلاقيه،حب ابو فريده ليها،واحتواؤه ليها،صحيح راجـ.ـل بسيط وعلي اد حاله،بس كان بالنسبه لها الدنيا ومافيها..
اما ابوك عاش طول عمره نـ.ـد.مان،حتي لما جوزك فريده،كان فاكر انك هتحبها وتحافظ عليها،وتعوض اللي حصل لامها بسببه،بس للاسف كان كل يوم بيحس بالذنب اكتر،وانت بتتفنن في عـ.ـذ.اب فريده،
كان دايما يجي يقولي بلمح في عين شريفه نظره خيبه،فيا وفي ولادي..
احمد بحـ.ـز.ن..للدرجه دي بابا كان بيتعـ.ـذ.ب..
راضي بحـ.ـز.ن..ابوك كان جبل،مفيش اقسي عالراجـ.ـل العاشق ان يشوف حبيبته مبسوطه وسعيده مع غيره،حتي لو كان الراجـ.ـل دا مايملكش حتي قوت يومه..
شريفه اتخطت ابوك ونسيته،وهو فضل واقف مكانه..
متحمل قرف ووجبروت امك..
تنهد بحـ.ـز.ن وخرج شاردا، حزينا،علي نفسه وعلي والده..
وفي كل مره،يتأكد بان امه شيطانا يمشي علي قدmين..
ــــــــــــــــــــــــــــ
انتي غـ.ـبـ.ـيه يابت،في حد يعمل كدا في نفسه..
الله بقي يافريده،اللي حصل،اهو كلني قلم،كـ.ـسر خدي..
فريده بصدmه،تستاهلي والله..
وفين الزفت التاني، اللي من ساعه ماجينا ومش عارفه اتلم عليه..
معرفش كان بره مع صحابه..
ضحكت فريده بتعب،والله مجانين بقي في حد يسمي اخوه عالتليفون فادي،لا والله انتو متـ.ـخـ.ـلفين رسمي..
سلمي،يووه يافريده بقي،قولتلك هو اللي قالي سميني فادي عالتليفون..
انا زودتها بقي وحبيت اغيظه واقوله دا البوي فريند بتاعي، واخوكي الاهبل ظاط في الرسايل،لا وبيتكلم بدوي بضمير..
نظرت لها بصدmه،سلمي انتي بجد تستاهلي اللي جرالك..
قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره فهد بيحبك وانتي بتحبيه،عيشي حياتك وانسيني انا،متفكريش فيا..
انا مش هبقي مبسوطه وانا شيفاكي بتهدي حياتك عشان انتقام ملوش معني..
واظن دي كانت وصيه ماما،منفكرش في الانتقام..
فبلاش تخسري فهد بجنانك دا..
سلمي،،بغيظ.بس انا مبحبوش..
فريده،بتحبيه متكدبيش،اومال وشك قلب ليه وعماله رايحه جايه من ساعه مشوفتيه مع سمر..
سلمي،العمر اللي بيروح منه مبيرجعش،فهد غلط لما سخر منك،واذي مشاعرك،بس هو كان معذور اي حد يعيش مع شياطين الانس دول،لازم ينقلب حاله..دا احنا بقالنا يومين،وجرالنا كل ده.
مابالك بقي هما...
وخصوصا ابوه سويلم دا،شخص مش مريح،بحسه مش سوي ووراه مصيبه..
سلمي بحـ.ـز.ن.طب اعمل ايه دلوقت انا بحبه ومش عاوزاه يزعل مني.. وكمان عاوزه أخاصمه عشان ضـ.ـر.بني...
نظرت لها وكانها براسين..وهزت راسها بتعب،اليوم دا مش عاوز يخلص ليه..
انا هنام هنا،مش هطلع فوق،قومي روحي لجوزك ياسلمي،وصالحيه..
سلمي،طب وانتي،هتسيبهولها كدا..
مش دا كيان،حب حياتك..
تنهدت بحـ.ـز.ن،نصيبنا ياسلمي احنا مش لبعض،هبقي انانيه لو دخلت حرب وانا عارفه اني هكسب فيها علي حساب طفل صغير لسه ميعرفلوش رب،كيان مسؤل عن عيله وطفل...
بلاش احرمه منهم،فراق الاب وحش اوي،وانا مجرباه،مش عاوزه حد يدوقه،ميغريكش ان سليم وسيليا بيلعبو ويتنطنطو كدا،لا،
مع اول فرصه بيفتكر سليم فيها ابوه،بيسألني عن احمد..ببقي مش عارفه اقوله ايه..؟
بلاش احرم ابن كيان من ابوه..
انا هنا عشان مهمه معينه اخلصها،وكل واحد يروح لحاله..
انا ارض البدو وحـ.ـشـ.ـتني،كل حاجه هناك وحـ.ـشـ.ـتني،هناك حياه حلوه وناس طيبه،هستقر هناك،انا والولاد..
دخل محمد مسرعا بعدmا استمع لكلامها،
اه والنبي يافريده،هناك وحشني اوي،انا كمان هاجي معاكي..
سلمي بغيظ.شرفت ياسي فادي
محمد،بفخر،ايوه ياست سلمي
نظرت لهم فريده بغيظ منهم، مجانين والله..
محمد.طيب يالا كل واحده علي اوضتها،قاعدين هنا ليه، عاوز انخمد، يالا قومو..
فريده،انا هنام هنا
سلمي،وانا..
محمد،،دا ايه دا،مين كـ.ـسر دراعك كدا يافريده..
فريده،لسه فاكر،وقعت من عالسلم،اوعي بقي خليني انام..
محمد،لا استنو هحكيلكو حاجه ضروري..
سلمي وفريده،قوول..
محمد ايه رايكو مادام انتو ماشاء الله اتجوزتو ومتجوزتوش،قاعدين في أربيزي يعني..
نتلم كلنا ونفتح بيت بابا.
هناك احسن وخصوصا بعد ماجدي هده وبناه من جديد..بقي احسن من الاول..
فريده..والله فكره..انا كمان،كنت هقولكو كدا..
سلمي،طب وفهد مش هيرضي..
محمد،واحنا مالنا بيكي، اسأليه الاول..
فريده،الصبح هكلم جدي.. ونشوف..
محمد قشطه.كفك..
كفك ياخويا..
كفك يختي..
ـــــــــــــــــــــــــ
يجلس عالاريكه بمكتبهم بالدوار الذي خصصه لهم الجد
غير له فهد علي جـ.ـر.حه..
فهد، مالك ياكيان سرحان في ايه..
كيان، فهد في حاجه غريبه بتحصل هنا...
انا شاكك من زمان،بس دلوقت اتأكدت..
فهد،بانتباه،في ايه ياكيان...
كيان،اقفل الباب دا وتعالي مش عاوز حد يسمعنا..
بعد دقائق..
كيان انت متاكد من اللي بتقوله دا،الكلام دا خطير..
كيان،مش متاكد،انا واثق،اعمل بس اللي قلتلك عليه..
في حاجه بدور هنا،ولازم نعرفها، لازم نعرف مين قـ.ـتـ.ـل عمك مراد وعمتك ناديه..
في حاجه مش طبيعيه بتحصل..
فهد،عندك حق،اعتبر اللي انت عاوزه حصل..
كيان،فهد اوعي تتكلم مع اي حد في الموضوع دا،فاهمني،عاوزه في سريه تامه..
انت مهندس ودا شغلتك مش صعبه يعني..
فهد بتأكيد متقلقش ياكيان..
ــــــــــــــــــــــــــ
لمحت زينب جمعتهم من خلف باب غرفه محمد،ابتسمت بفرحه لرؤياهم،ذكرتها بجمعتها مع مراد وناديه، سالت دmـ.ـو.عها وهي تشبع عينها منهم
كان اخيها يحلم ليل نهارا، بكيف سيكون شكل ابنته الغائبه،دmـ.ـو.ع عيونها سالت علي خديها،خائفه عليها وبشـ.ـده،خصوصا وهي تعلم ان هناك شياطين هنا تتربص بها..
اه ياياخوي لو طال عمرك وشفت بتك،حلوه كيف الجمر،واه ياناديه علي حرجت جلبك، منهم لله اللي كانو السبب..
مسحت دmـ.ـو.عها وخطت خطواتها تجاه الغرفه.
لمحتها فريده وابتسمت لها بحنين،
سلمي،تعالي ياعمتي..تعالي شوفي ابنك عمل فيا ايه..
ابتسمت وابتعلت غصتها واقتربت تشاركهم جمعتهم..
بعد دقائق حكت لها سلمي ماحدث،
نظرت لها عمتها بصدmه،واه يامخبله انتي،حد يجول ويعمل اجده،والله جليل كف عليكي،اني لو مكانه كنت كلتك مـ.ـيـ.ـت كف..
يقف يتسمع علي حديثها مع أمه، صدm مما يسمعه..
اه يابت المـ.ـجـ.ـنو.نه،فادي يبقي محمد،ماشي ياسلمي ان موريتك...
استدار لكي يصعد، فاصطدm به
كيان،مالك يابني،مش طايق نفسك ليه..
فهد،سيبني الله يسترك احسن علي اخري..
اوعي..
نظر له كيان بصدmه،واستمع لضحكاتهم الاتيه من غرفه محمد..
وقف بجانب الباب ناظرا لهم ولامه بوسطهم.ذكرته بعمته،كانت تجلس نفس الجلسه معهم.
أغمض عينيه بحنين لها..
رفعت عينها ووجدته واقفا ينظر لهم..
وااه،مالك ياجلب امك..
تعالي ياولدي..فووت..
دخل وجلس بجانبها هي، وامه تحكي لهم حكايات وقصص من عمر فات..
يستمعان لها بلهفه..
لمح شرودها، كانت تتكأ بجسدها علي الحائط،
غرفه محمد جميع فراشها ارضا كما يحبه هو..
وسائد علي الارض كالمجلس العربي،وفراشه يجاورها..
فكرها بمكان اخر،استغل شرودها،وقدmها المربعه..
ووضع راسه علي قدmها..
شهقت بكسوف،كيان انت بتعمل ايه..؟
سمعتها زينب وابتسمت بخبث..
واه يابتي مشي يدك علي راسه، هو بيحب اكده
صدmت وابتلعت ريقها بخجل، فامسك يدها ووضعها بشعره..
نظرت لوجهه العابس فغمز لها..
زينب، طول عمره اجده،كانت امك تفضل طول الليل تمسد علي شعره اجده لحد ميروح في النوم..
كيان، بلهجه صعيدي، جوليلها ياامه،جاسيه انتي يافريده..
رددت بخجل،كيان،اتلم..
علت ضحكاتهم وضـ.ـر.بت زينب سلمي بكوعها..
وانتي ياخايبه يانايبه،جومي لجوزك مش كفايه اكده..
سلمي وهي تتحسس موضع كفه،ها،لا انا هنام هنا..
فتحت فمها لتوبخها،ولكنها صمتت وهي تستمع لصراخ ولدها عليها..
سلمـــــــــــي..
سلمي بخوف..ياغمك ياسلمي،الحقيني ياعمتي..
زينب،واني مالي،تستاهلي..
جومي فزي..
نظرت لاخيها الراحل في نوم عميق ويصدر اصواته..
لا فايده منه..
انتقلت بنظرها لفريده،وجدتها هائمه مع كيان يتبادلان نظرات عاشقه،ويديها تمسد علي شعره كطفلا ضائعا..
يسـ.ـر.قان لحظات من الزمن معا..
وكانها اخر لحظاتهم معا،
عبست بشفتيها فضـ.ـر.بتها عمتها علي راسها..
جومي ياهبله متبقيش عزول..
جومي لجوزك،وحاوطيه، لغيرك تاخده منك،وبدل ميبجي اتنين متعوسين،يبجوا اربعه..
جومي..
ــــــــــــــــ
نظرت لهم بعدmا صعدت سلمي،ودعت لهم بصلاح الحال،تيقنت ان تلك فريده هي تلك من حكي لها عنها ابنها ذات يوم،هناك شيئا مستترا بينهم، ابنها المبتسم بسعاده منذ رآها،سعادته تشرح قلبها...
تسللت..بهدوء واغلقت الباب خلفها
انتبه ليدها التي توقفت علي شعره..
ناداهت بهمس،فريده..
ردت همسه، ممممم....
انا مقبرتلهاش غير مره واحده،اتخيلتها انتي، معرفش ايه اللي حصل بس كنتوبردد اسمك انتي،
وضعت يدها علي فمه تصمته،ششش
كيان اسكت،مش عاوزه أعرف،أرجوك.
استقام جالسا، مش هسكت..
من حقي أعرف،ايه اللي حصل،ليه سبتيني كدا،
ليه اتجوزتي غيري،ليه يافريده..
ردت بلوعه، اسكت،ياكيان اسكت.
لم يصمت، انتي كنتي ت عـ.ـر.في انا مين،صح..
قولي الحقيقه ريحيني،
نظرت له بحـ.ـز.ن،عاوز تعرف ايه،اه كنت عارفه..
واه هـ.ـر.بت منك عشان كدا..
ارتحت..
كيان بجنون وهو يحاول كبت غضبه،ازاي فهميني،ازاااي؟
سكتت وسكت هو،
نظر لها بو.جـ.ـع،وسالت دmـ.ـو.عها،
لم يستطع،خلاص متعيطيش..
مسح دmـ.ـو.عها بيده،
طب اوعديني،انك تحكيلي،
رفعت نظرها له،أوعدك،وقت ماحس ان عاوزه احكي،هحكيلك..
ابتسم بحـ.ـز.ن،وهو يمني نفسه بقرب الحديث..
طب ايه،
نظرت له باستفسار،ايه؟
مش هنام،انا تعبان وعاوز انام.
فريده بغيظ، اطلع لمراتك..
رفع حاجبه بغيظ وجذبها جبرا لاحضانه.
واطلع ليه،ماانتي اهو..
شهقت بخضه وهو يحاوط خصرها بيده،كيان..
فريده،نامي وسيبني انام،بقالي سنين مشبعتش نوم..
ابتسمت بحـ.ـز.ن عليه، وهمست،مـ.ـجـ.ـنو.ن.
ردت همسها بشفتيه التي تعلقت بخاصتها وهو يدير وجهها له بيده،
بيكي
مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكي ياو.جـ.ـعـــــي.♥
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طالت سهرتهم هنا مع اهلها..
مال عليها.. يهمس بأذنها،
مش يالا بقي ياياسمينه،نروح،ولا ناويه تباتي هنا، وتسيبيني، الوقت اتأخر..
اجابته بهمس، لاا طبعا، يالا،انت اساسا وحـ.ـشـ.ـتني اووي..
ابتسم لها بشوق،متلعبيش بالنار ياياسمينه،
ضحكت عليه، الله وانا مالي يالمبي..
بعد دقايق،
استأذنوا منهم ورحلا..
وضع يده علي كتفها، يقربها لاحضانه،
لا احد هنا، وسط حاره ضيقه، والجميع نيام..
همس بأذنها
مبسوطه يا احلي ياسمينه..
لفت ذراعها حول خصره، واقتربت قبلت صدره. بسعاده،.اوي اوي..
ربنا يخليك ليا..يابودي
جز علي اسنانه وهمس لها،يامـ.ـجـ.ـنو.نه في الشارع كدا..
قولتلك متلعبيش بالنار ياصغننه..عشان متهورش وأبوسك في الشارع.. وبعدين ايه بودي دا.
ضحكت ولمعت عيناها بسعاده..
بودي دلع عابد، بودي وياسمينه..
لم يلمحا ذلك الذي ينظر لهم بغيظ، وحسره منذ خرجا من شقتهم، وهو يتبعهم.
انتظر وانتظر واخيرا هما هنا أمامه..
اقتربا من سيارته المصفوفه علي راس الشارع.
ليقلاها لشقتهم البعيده نوعا معا...
اخرج عصام سلاحه،
وصوب عليه، باتجاه صدره،
تملكه شياطنه،ليخلص منه.. وتبقي له هو،بعده لن يبقي لها غيره
اهتدي تفكيره لهذا،
لمحته هي، وجحظت عيناها بصدmه وهي تراه يصوب عليه هو..
انتهي كل شئ بلحظه،
وفي لحظه كان يصـ.ـر.خ عليهااااااا،
يااااسميـــــــــــــن...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتبدأ حكايتنا..
حكايه جديده أنا وانتي اخترعناها..
كتبنا سطورها وبدmـ.ـو.عنا ابتديناهاا.
ببسمه،بضحكه،وغمزه من عينك وقعت انا في هواها..
حكايه فيها يكون اسمي علي اسمك.
حكايه ياعمري مبـ.ـاركه وفيها الغلط وارد..
مااحنا مش ملايكه،وانا مش الناسك الزاهد..
بس اوعديني،لا تفارقيني ولا افارقك،
وكل ما العمر بنا يمر،
أفضل انا نصك الحلو.
↚
(قالت أحبك،أحبك)
صرخ بعلو صوته عليها وهي تقف أمامه تفديه، ياسميــن..
ابعدي ياياسمين، ليه ياياسمين، ابعدي انتي بتاعتي انا..
انهمرت دmـ.ـو.عها، وهي تقف تفديه بروحها، لا اقـ.ـتـ.ـلني انااا.
اقـ.ـتـ.ـلني انا ياعصام، أزاحها عابد من امامه بحده، اوعي ياياسمين، شيفاني مش راجـ.ـل قدامك، هخاف منه، ابعدي دا تاري، وانا اللي هخلص عليه بايدي، ابعدي
انهارت وهرولت خلفه، واحتضنته بقوه كطفله ضائعه، تركها والدها، لا ياعابد، ارجوك متسبنيش، عابد لا..
مش هسمحلك تأذي نفسك، عشان واحد وسـ.ـخ زي دا، ارجوك..
ارجوك وحياتي عندك متخليهوش، يستفزك متسبنيش ياعابد،
اشتعلت عين الواقف، العاشق بجنون، وصرخ عليه، بجنون.
هقـ.ـتـ.ـلك ياعابد انت خدت مني كل حاجه حلوه اتمنتها، انا متمنتش غير ياسمين، هقـ.ـتـ.ـلك وأخدها ليا.
بعد مـ.ـو.تك،هتجوزها
حاول ابعادها، ولم يستطع تكبله بذراعيها،
صرخ بها، ابعدي ياياسمين، ابعدي..
هزت رأسها بخوف، لا
اقـ.ـتـ.ـلني انا ياعصام، اقـ.ـتـ.ـلني ارجوك بس متأذنيش فيه..
صرخ بها عابد، ياسمين اخرسي، اخرسي ياياسمين..
وجه كلمـ.ـا.ته بغل له، واجهني راجـ.ـل لراجـ.ـل ياجبان، متقفش تستخبي ورا حته حديده.
كان يترنح شمالا ويمينا من اثر تعاطيه المـ.ـخـ.ـد.رات، لم يعي مايقوله
انا ارجل منك ياعابد أنا خدتها قبلك، انا علمت عليك
صرخ به عابد وهو يزيحها بعنف اكبر، اخرس ياوسـ.ـخ، اخرس
هرول باتجاهه، وفي نيته ان ينهيهه بيديه، اقتربت منه وانحنت تمسك قدmيه تعركل حركته، تمنعه، لن تسمح له، ان يتركها وحيده، لا اهل لها ولا سند من بعده.
مش هسيبك ابدا، غـ.ـصـ.ـبا عنه رق قلبه لها، وجز علي اسنانه، اوعي ياياسمين. اوعي ياقلب عابد،متعمليش كدا.
هزت راسها برفض، وفي لحظه كان صوت الرصاص يشق سكون الليل.
صرخ بها بخوف عليها، ياسمين..
كان يمشي هائما، بلا وجهه، ولا مكان ليذهب اليه، ولا صدرا حنونا ليرمي حموله بين ذراعيه، استمع لصراخ آتي بالقرب من مكان سيره
اقترب وهو يكذب اذنه، هذا صوت اخيه ،
وقف بعيدا ينظر لما يحدث بذهول..
وهو يري مايحدث.
ماذا بين عصام واخيه، ليقفا هكذا امام بعضهم، لمح عصام يهلوس بتلك الخرافات، ابتلع ريقه بصدmه وهو يجمع الخيوط براسه، توسلات ياسمين ورجاءاتها
لمح ذلك المترنح يعمر سلاحه ليطـ.ـلق النار علي اخيه..
لم ينتظر انطلق ممسكا بذراع عصام، وانطلقت الرصاصه بالهواء، بدلا منه..
صرخ احمد به، بترفع سلاحك علي اخويه ياوسـ.ـخ..
تأكد عابد من انها بخير ازاحها بحده، بعدmا تلقفها بأحضانه من الارض، اوعي بقي.
واقترب يشارك اخيه، كال له احمد لكمـ.ـا.ت لا حصر لها، وهو فقط، مستقبل بلا حراك. لا طاقه لديه،
اقترب عابد، وخـ.ـطـ.ـفه من يد اخيه، اوعي يااحمد التار دا تاري، وانا اللي هخلص عليه،
اصبح كالجثه، بيديهم من شـ.ـده اللكمـ.ـا.ت، لمحت ذلك السلاح واقعا علي الارض، نفس السلاح الذي كان يهددهم به
اقتربت وحمله بيدها، وبشجاعه اخذته ورفعته مصوبه عليه، لمحها هو من بين دورانه،
وهمس،
عاوزه تقـ.ـتـ.ـليني ياياسمين، انتبهو عليها، وتركه عابد مسرعا..
ياسمين سيبي البتاع دا من ايدك، بتعملي ايه..
انتي اتجننتي،
انهمرت دmـ.ـو.عها خزيا، قهرا، ظلما..
التار مش تار حد فيكو، دا تاري، أنا، انا اللي سرق روحي وحطمها
اقترب عابد منها بهدوء، ياسمين ياحبيبه عابد، سيبي المسدس من ايدك، عشان خاطري، عاوزه تسيبيني بعد مالقيتك، اهون عليكي ياياسمينه،
هزت راسها بلا، لا متهونش، بس انا بضحك وفي قلبي و.جـ.ـع محدش عارفه، سيبني ياعابد، يمكن ناري تبرد..
فتح عينيه بصعوبه واحمد مازال ممسكا به يكتفه، سيبها تقـ.ـتـ.ـلني، اقـ.ـتـ.ـليني ياياسمين، المـ.ـو.ت علي ايديكي هيبقي ارحم حاجه ليا، انا بعدك عايش مـ.ـيـ.ـت.
يالا ياقلب عصام اقـ.ـتـ.ـليني..
لاحظ ارتعاش يدها، وفي لحظه كان خـ.ـطـ.ـفه منها وارتدت الطلقه واحتضنته هو،
صرخت صرخه شقت حنجرتها ودmاؤه اغرقت كفها،
عااابد
شـ.ـدد من احتضانها، وهمس بتعب، متخفيش، انا كويس يا أحلي حاجه، حصلت لعابد
بحبك ياياسمينه، بحبك عرفت ان اول مره حب، لا قبلك يحسب عليا ولا هيبقي بعدك حد يملي عنيا
اغمض عينيه برضا، مستسلما لغيامته..التي تسحبه،
صرخت،باسمه،عابــــــــد،صرخ اجتمع عليها الجميع.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صعدت الدرج،قدmها تخبط في بعضهما، من التـ.ـو.تر والخوف
اقتربت من الغرفه، واخذت نفسا، شجعت به نفسها
ودخلت،وجدته يجلس واضعا قدmا فوق الاخري بسماجه،ينظر لها
خلع ثيابه وبقي بتشيرت وشورت قصير
بلعت ريقها ورمقته بغيظ،
خير،بتنادي ليه،ياسي فهد
رفع حاجبه، ونظر في ساعته،كنتي فين ياهانم لدلوقت.
انا مش سايبك في الاوضه.
تـ.ـو.ترت،ها،كنت مع فريده ومحمد،اخلص يافهد عاوز ايه..
ابتلع ضحكاته عليها ووعلي تـ.ـو.ترها
واكمل بما جعلها، تنظر له وكانه برأسين.
بس انهارده المفروض ليله دخلتنا،انا سيبتك امبـ.ـارح ترتاحي ونفذت وعد جدك،يبقي المفروض انهاردا ايه بقي؟
جحظت عيناها،وتشنج جسدها وهي تردد خلفه،ايه بقي؟
اقترب منها،وبلا مبالاه اكمل،يبقي انهارده ليله دخلتنا،ياسلومه..
بذهول،رددت،نعم.دخلت ايه وخارجه ايه،انا مبطيقكش،مبحبكش،البعيد مبيفهمش.
جز علي اسنانه،كان سيهدها فقط،اذن ليربيها الان.
صرخ بها،سلمي
عشر دقايق تخشي تلبسي اسدال وتتوضي وتيجي علشان نصلي سوا، والا؟
هزت راسها بالرفض خوفا منه،ولا الا، ولا بتاع،هروح في ثانيه اهوو
ركضت مسرعه من امامه وخرجت ضحكاته المجلجله عليها..
جبانه.
انتهي من الصلاه بها، وقرأ عليها دعاء الزواج
ارتعشت هي وهي تظن ان لا مفر،قامت مسرعه
بخوف،انا عاوزه انام،تصبح علي خير
نامت باسدالها،رفع حاجبه بدهشه،وخلع جلبابه واستلقي بجانبها،
نامي يختي،نامي
فتحت عينها بدهشه،بجد.؟
استدار لوجهها،وبخبث سألها،هو ايه اللي بجد..؟
هو انتي كنتي عاوزه حاجه ولا ايه..
سلمي،لا ولا حاجه،عبست بشفتيها بعدmا تذكرت ضـ.ـر.به لها.
رفع حاجبه،وسألها بشمـ.ـا.ته،هي الهانم مبوزه ليه،تكونشي زعلانه ولا حاجه.؟
جزت علي اسنانها، ومدت يدها تتحسس مكان ضـ.ـر.به لها..وردت بغل.
ابدا
مد يده،يتحسس خدها،وسألها بهمس،بتو.جـ.ـعك.؟
نظرت له بحده،يعني مش شايف صوابعك اللي تنقطع معلمه علي خدي ازاي..؟
رد عليها بصدmه،بتدعي عليا ياسلمي..؟
طب انخمدي بقي كنت هصالحك،بس تستاهلي.
صدmت وجحظت عيناها،هاا
هتصالحني،لا والنبي صالحني، وقولي انا اسف وانا هصالحك علطول..
اقتربت تتمسح به،ازاحها بعيدا عنه،ابعدي ياسلمي،يابتاع فادي انتي،ابقي خلي فادي ينفعك.
ال فادي ال..
ابتلعت ريقها،ووضعت الوساده علي راسها،ونامت حزينه، مقهوره.. تتوعده.
ـــــــــــــــــــــــــ
صباحا،
استيقظ الجميع علي صوت المزمار والطبل،والطلقات الناريه.
افاقت سمر،بخضه
ايه،دا،ايه اللي بيحصل هنا دا،
فتحت زينب الانوار عليها،مبتسمه بسعاده
ياصباح الهنا والسعادة،علي أحلي عروسه،النهارده ليلتك،قومي ياقلب عمتك لسه قدامنا حاجات كتير نعملها..
رددت،عروسه،عروسه ايه ياعمتي
ضحكت زينب وهي تخبرها،اليوم فرحك،ماهو بسبب النصيبه اللي سويتها امبـ.ـارح جدك امر الليله يكون ليلتك،دخلتك ياحزينه،جومي،جومي،عشان نفطرو كلنا سوا،انتي خابره جدك لازم الكل يكون عالفطار..
لطـ.ـمـ.ـت خديها وهي تتذكر ما قاله لها فهد اذن تلك هي المفاجاه
انتبهت لصوت الرساله القادmه، من هاتفها
فتحتها مسرعه وجحظت عيناهاغه وهي تقرأ ما بعته لها..
(صباح الخير يابت عمي،يا عروستي، اتمني تكون مفاجأتي عجبتك،الليله ليلتك ياعروسه،مع خالص تمنياتي لكي،بالفرحه،اقفلي بقك ده،
امضاء،جبل التلج)
وضعت يدها علي فمها المفتوح ببلاهه،من اين علم
ونظرت للرساله بقهر، ورمت هاتفها علي الفراش ودفست راسها بالوساده، تصرخ بحـ.ـز.ن وقهر،اه ياجبل التلج كويس انك عارف نفسك،واه مفاجأه منيله بنيله..
استمعت لضـ.ـر.ب النار، وولولت اكتر،منك لله ياراضي
منكو لله
دخلت سلوي عليها، تنظر لها ولما تفعله..
مالك ياسمر،فيكي ايه.
رمقتها سمر بغل وآثرت الصمت، اسعد شئ بالامر بالنسبه لها، هو خروجها من بيت العقارب، كما اخبرها فهد،تركتها ودخلت للمرحاض ولم تعيرها اهتماما.
دخلت والدتهم تري ما يحدث،
وجفه اكده ليه هنا، ياسلوي.
ابدا ياماما،كنت بشوف سمر،
خرجت لهم بعد دقايق، ورمقتهم بكره ولفت حجابها بعشوائيه
سحر،واه يابتي مالك اكده،لا سلام ولا كلام.
صرخت بهم،من انهارده ملكوش صله بيا فاهمين،انتو اتخليتو عني وكل واحده شافت مصلحتها،
يبقي من دلوقت،مش عاوزه حد منكو، يدخل في حياتي والا انتو عارفين انا ممكن اعمل ايه،
ضـ.ـر.بتها سحر قلما، بقوه علي خدها،اخرسي جبر يلمك
اقتربت و مسكت شعرها،بتهدديني ياخايبه،يانايبه
بس اسمعي،يوم مـ.ـا.تفكري تفتحي بوجك بكلمه انتي خابره،هعمل فيكي ايه،اني بيدي هسلمك لسعديه وسويلم يخلصو عليكي، وساعتها لا راضي ولا غيره هيجدر يلحجكك منيهم
دفعتها بحده،وقعت علي الفراش اقتربت سلوي منها.وبعثرت شعرها الذي سقط عنه الحجاب،متلعبيش بالنار، ياشاطره احسن تنحرقي بيها..
تركوها وجلست هي تبكي بحـ.ـز.ن علي حالها..
استمعت هي لبكائها، وهي تمر لتدخل غرفتها..
بعدmا فاقت علي صوت المزمار، ووجدت نفسها بين احضانه.
اقتربت أكتى تستمع لصوت البكاء.
فتحت الباب الموارب قليلا، ووجدتها بتلك الحاله
رق قلبها لها ودخلت بهدوء، الي ان جلست بجانبها..
مدت يدها السليمه،تمسد شعرها بحنيه.
انصدmت سمر،ورفعت راسها، هامسه، انتي..
فريده بهدوء،اسفه سمعت صوتك بتعيطي،مقدرتش امنع نفسي اني ادخل..
ممكن اعرف بتعيطي ليه..
عبست بشفتيها وهي تنظر للباب المفتوح،غـ.ـصـ.ـبا عنها خافت ان يستمع لها احدا،فهمت عليها فريده،واستقامت واغلقت الباب خلفها..
وباغتتها بالكلام،
مالك بقي،مغـ.ـصو.به عالجواز،صح..؟
سكتت سمر..
وأومـ.ـا.ت براسها،وقالت لها،
علي فكره انا مبكرهكيش ولا كنت بكره سلمي،
ابتسمت فريده بهدوت وأجابتها،عارفه..
رفعت راسها بصدmه لها،بجد؟
اومأت فريده لها،بهدوء
اه عارفه،انا عندي قدره افهم اللي قدامي كويس وعارفه انك مش بتكرهينا،
بس ايه سبب تصرفاتك،الله أعلم..
نكست سمر راسها بحـ.ـز.ن،وصمتت.
ابتسمت فريده بحـ.ـز.ن علي صمتهاوخوفها ا،اخري ضائعه هنا،في اروقه الدوار كما يسمونه..
طب خلاص،متزعليش،انهارده المفروض يومك ياعروسه
ردت بهجوم،متقوليش عروسه دي
الهي وانت جاهي تلهفك عرسه ياراضي
جحظت عين فريده،مما تسمعه،نظرت لها سمر ببراءة
مـ.ـا.تستغربيش،هو كدا،دعيت وخلاص..
ضحكت عليها فريده،مـ.ـجـ.ـنو.نه،والله..
صمتت سمر تنظر لها وفي جعبتها شيئا يؤرقها لربما لم يلتقيا بوما.
نظرت لها فريده تقرا مابين عينيهاا،عاوزه تقولي ايه ياسمر..
تنهدت،واستجمعت نفسها..
أنا مديونالك باعتذار يافريده،
اتمني يكون صدرك واسع وتقبليه...
اعتذار ايه،وعلي ايه..؟
تلجلجت وقالت:
انا اللي ساعدت سلوي، وخططت معاها انها تبعدك عن كيان..
انا كنت فاكره انها بتحبه بجد،وكأي واحده كانت اختي صعبانه عليا،ساعتها بكل قوتي ساعتها..
لحد ما فوجأت من كام يوم ان كل اللي عملته،كان ولا حاجه،وان اختي نسخه تانيه من امي وستي
انا اسفه يافريده،لولا مساعدتي كان زمانك في حـ.ـضـ.ـن كيان من زمان..
ابتسمت لها ولصراحتها بهدوء،
واستقامت لترحل، وفي طريقها للخروج،
متتأسفيش،اللي حصل ليا ولكيان،مقدر ومكتوب
اختك كانت سبب بس..
وانتي ملكيش دخل فيه،سواء كنتي ساعدتيها ولا لا..
أكيد كانت هتفرق بينا.
وفي الحالتين،هتكسب..
تنهدت وهي تمسك باب الغرفه، بيدها لتخرج وقفت واستدارت لها،
بس نصيحه من واحده قاست كتير،وشافت اكتر..
لو راضي بيحبك بجد،اتمسكي بيه.
المكانه الاجتماعيه،والفلوس،والتعليم
مش كل حاجه،
اهم حاجه انك تبصي في عينه وتلاقي عينه مش شايفه غيرك
انتي كل اللي يتمناه،اقصي طموحه زي مابيقولو.
امبـ.ـارح قلتي علي راضي فلاح،
ايه اللي يعيب الفلاح،هدومه،لهجته
كلها، حاجات تافهه،ملهاش قيمه،انا عشت مع امي كانت متعلمه،وابويا كان راجـ.ـل بسيط،بس كانت دايما تقولي،ابوكي بريحه عرقه،و شقاه، وتعبه،حـ.ـضـ.ـنه عندي بالدنيا ومافيها
المتعلمين واللي معاهم شهادات،معرفوش يحبوني زي ماهو حبني..
انتي حاسه انك مجبوره،بس الصراحه انا شايفه في عنيكي،فرحه مستخبيه،مش عارفه ان كان تخميني صح او غلط
بس انتي جواكي حاجه مستخبيه،وانا واثقه انها هتظهر قريب..
تركتها وخرجت، تركتها، لشرودها ا،رفعت هاتفها وعبثت به قليلا،الا ان اوقفته علي صورته،تلك الصوره التي التقطتها له خفيه بفرحه منذ سنوات
لا تعلم لما التقطتها،ولما احتفظت بها كل تلك السنوات.
همست بذهول،مش معقول،معقول يكون في حاجه هنا ليك،وانا زي الهبله مش عارفه،بس بردو بـ.ـارد،وانا وانت والزمن طويل..
يابـ.ـارد
ـــــــــــــــــــ
علي مائدتهم المعتاده يجلسون جميعا ارضا
أمامهم منضده منخفضه طويله(الطبليه) مستطيله.
الجد،باااه وينهم فريده وكيان
ردت سلوي بغيظ،اكيد فوق،ماهو بايت في حـ.ـضـ.ـنها من امبـ.ـارح
الجد،كيف ده،اني جيله يعدل بيناتكم
أخرستها زينب،كيان كان بايت مع محمد ياعمي،لا بات اهنه ولا اهنه..
نظر الجد لمحمد،الذي يجلس يلعب بهاتفه،صوح يامحمد
محمد،ايوه ياجدي،صحيت الصبح لقيته جاري
نظرت لهم سلوي بغيظ، بعدmا اهمل الجد حديثها..
الجد،وينها جلابه النصايب بتك ياسحر،
سحر بربكه،نازله يابوي اهه
اقتربت سمر بغيظ بعدmا استمعت لحديث جدها،رمت السلام وجلست أرضا بجانب فهد الشارد بتلك التي تجلس بصمت قـ.ـا.تل بجانبه،صمتها يقلقه..
الجد، بتريقه، اهلا اهلا بعروستنا
جزت علي اسنانها بغيظ،وردت، اهلا بيك ياجدي
الجد،اتمني مفاجأتنا تكون عجبتك يابت بتي
سمر بغيظ،طبعا احلي مفاجاه دي ياجدي..
الجد،عال عال، ربنا يهديكي،وتريحينا من جنانك،وراضي يجدر عليكي..
اقتربت سمر من فهد بغيظ،هو جدك ماله فرحان ان هتجوز كدا ليه
هو انا عاله عليكو اوي كده.
رد فهد عليهاهمسا،بصراحه هنرتاح واوي كمان،دانتي حمله،الله يكون في عونه راضي،قلبي عنده
همست بغل،مابلاش انت يانحنوح..
لا حظت همسهم ومدت يدها خلسه من الخلف وقرصت ظهره.
صرخ بو.جـ.ـع،وجحظت عيناه،وهي ترمقه بتلاعب،مالك يافهد،فيك ايه ياحبيبي.
ابتلع ريقه وجز علي اسنانه،ولا حاجه ظهري طرقع بس..بعدmا رمقه جده بحده أن يعتدل.
اقتربت منه وهمست،احترم بقي نفسك،عشان مسودش عيشتك.. وخلي جدك يربيك.
ـــــــــــــــــــــ
لم تستطع ارتداء ثيابها،حاولت خلع تلك العباءه التي ترتديها ولم تستطع،صرخت بو.جـ.ـع،مازال ذراعها يـ.ـؤ.لمها،استمع لصرختها من داخل المرحاض
خرج مسرعا،
مالك يافريده،في ايه
صدmت وجحظت عيناها، وادارت وجهها بخجل..
مفيش ياكيان،ناديلي علي سلمي لو سمحت
نظر لما يرتديه،
كان سروالا فقط.
ابتسم واقترب منها وجلس امامها وكأن شيئا لم يكن
عاوزه ايه من سلمي..
لاحظ ما كانت تفعله، اقترب ليساعدها،
صرخت معترضه،لالا سلمي هتساعدني،نادي بس عليها.
جز علي اسنانه بغيظ،فريده اخلصي
انتي مراتي وقسما عظما، ماحد هيساعدك غيري..
جحظت عيناها ولاحظت قربه منها
شعره الذي يتساقط منه الماء أغرق وجهها..
همست،طب ابعد،انا هفطر الاول، وابقي أطلع اغير..
جز علي اسنانه،وهمس،فريده
أنا لو عاوز اخد حقي منك وقتي،مش هتقدري تعترضي،
همست،نعم
اعتلاها مسرعا،تحبي أثبتلك.
فزعت من أفعاله،وهزت رأسها،صادق من غير اثبات،اوعي بقي..
ضحك عليها وعلي تـ.ـو.ترها،وقبل خدها،وأخذ بيدها وبهدوء استسلمت، لمساعدته لها
انتهيا معا،ودق الباب عليهم، يستدعونهم للافطار..
شابك يدها مع يده،لينزلا الدرج..
بأعلي الدرج وقفت ونظرت له بجلبابه الصعيدي،وابتسمت
لاحظ بسمتها الهادئه،بتضحكي علي ايه.
شكلك حلو في الجلابيه..ابتسم ابتسامه، زادته وسامه
بس مش احلي منك، العبايه، زي مااكون هتاكل من عليكي حته.
خجلت وسبقته مسرعه،هشوف الولاد.
حك راسه بسعاده،،لسه بتكسف،مـ.ـجـ.ـنو.نه
جلس بجانب جده،بمكانه المخصص ينتظرها، دخلت هي وبجانبها سليم وعلي يدها سيليا بعدmا ذهبت للبحث عنهم..
ألقت السلام عليهم ودخلت، اقتربت سلوي مسرعه وجلست بجانب كيان ورمقتها بغل
الجد،سلامه يدك يابتي،مش تخلي بالك،
فريده بغصه ابتلعتها سريعا،حصل خير ياجدي
جاءت لتجلس بجانب محمد،
فصاح الجد عليها،لع تعالي جاري اهنه واشار للجانب الاخر الذي يجاوره به سويلم..
جز سويلم علي اسنانه،هامسا بسره جبر يلمك..
فريده،سوري ياجدي هقعد هنا عشان اعرف اكل سيليا وسليم..
جلست بهدوء وسعاده رغم غصتها،تطعم ابنائها بيد واحده..
كان يرمقها طوال الوقت بحنان ممزوج بغيره، وهي تطعم ابنائها
تمني لو تعطيه بعضا من حنانها
نظراته الفاضحه لها لاحظها الجميع.
سلوي بغيظ،رمقت سعديه بغل ان تفعل شيئا..
احمرت عين سعديه، وفي لحظه كان كوب الشاي الساخن يقع علي فريده، يحرق قدmيها
صرخت بألم،استقام مسرعا يصـ.ـر.خ باسمها،فريده،مالك يافريده
انتي كويسه..
حملها مسرعا،صاعدا بها للاعلي،ادخلها للمرحاض مسرعا،وغسل موضع الحرق لها..
فريده،انتي كويسه..
اجابته بألم،اه كويسه،متقلقش..
اقتربت سلمي تدق الباب.عليهم
فتح هو، ووقف امامها يسد الباب عليها..
عاوزه اشوف اختي..
هز راسه واغلق مسرعا بوجهها،أختك كويسه
نظرت للباب بصدmه،ورفعت يدها لتدق،مره اخري
وجدته يسحبها من يدها،ايه معندكيش دm
قالك كويسه.. متبقيش زي العزول كدا
لا بترحمي،ولا بتسيب الرحمه تنزل..
جزت علي اسنانها،وضـ.ـر.بت الارض بقدmها،وتركته وذهبت،متمتمه بكلمـ.ـا.ت غير مفهومه..
نظر لها بصدmه،وهمس، مـ.ـجـ.ـنو.نه،وعاوزه تتربي
ــــــــــــــــــــــــــ
مساءا،
انتهي كل شئ سريعا،وهي تجلس الان بين النسوه بمنزله هو،ترمقها جدتها بغيظ،وغل،بين الحين والاخر.
وكانها سرقت منها شيئا.
تجلس فريده بجانبها بسعاده ترتدي ثوبا مطرزا، جعلها كالاميرات،وبالجانب الاخر سلمي، وترمقها بين الحين والاخر بشمـ.ـا.ته،
وسلوي التي ترمق فريده، بغيظ وغل من جمالها وزينتها،وحليها التي ألبسها اياها كيان جبرا، وبجوارها سعديه
اقتربت فريده من اذن سمر،بقولك ايه ياسمر،هو انا ليه حاسه ان ستك دي عاوزه تقوم تقـ.ـتـ.ـلك..
ابتلعت سمر ريقها ورمقت جدتها بغيظ وتـ.ـو.تر.
اصلها بعيد عنك كده،مبتحبنيش،بتكره البنات،
نظرت لها فربده بصدmه،فأومأت لها سمر ببراءه..
اه، محدش بيحبني هنا خالص، ربنا يستر بقي، اطلع من بيت العقارب،أخش جحر الثعابين..
لم تستطع فريده ان تكبت ضحكاتها،ضحكت بعلو صوتها،انتبه لها الجميع.
جزت سمر علي اسنانها بغيظ،اضحكي يختي
اقتربت احداهن منها،تهمس لها بأذنها بشئ
تـ.ـو.ترت قليلا،وبعد قليل،اصطحبتها الفتاه لمكان ما
فريده،وهي تمشي خلف الفتاه،استني انتي متاكده ان دا الطريق..
البنت،ايوه ياجمر،هو،تعالي بس
اشارت البنت الصغيره بيدها،له
اهو،اللي جالي اندهلك..
رفعت نظرها وجدته هو بجلبابه الصعيدي التي ارتداه أمامها،ووقف يغمز لها امام المرآه، وهو يلف عمامته
اقتربت منه بذهول،وهو يجلس بفخر وبجواره حصانه.
ايه الجنان دا ياكيان،الناس تقول ايه،عاوز ايه،دلوقت
اقترب منها،وهمس لها هتركبي بالذوق ولا اركبك بالعافيه
نظرت له بصدmه،انت اتجننت اوعي كدا..
اومأ ببراءه وقال،خلاص
يبقي الذوق مش جاي معاكي،
استعني عالشقا بالله..
حملها بخفه وساعدها علي الجلوس،رمقها بصدmه وفرحه مخفيه.
ايه دا، لا دا احنا مبقيناش نخاف اهو،
رمقته بغيظ،واعتدلت لتهبط فقفز مسرعا خلفها،
رايحه فين ياديدا،هو دخول الحمام زي خروجه ولا ايه.
شق الفرس طريقه لوجهه يعلمها جيدا،
فجاه وجدت نفسها، هنا بذلك المكان التي تركته منذ سنوات،كما هو،علي حاله..
ابتعلت ريقها، وذكرياتهم معا،تكبلها،تعصر قلبها عصرا،دmـ.ـو.عها تهدد بالانهمار.
دارت حول نفسها،لا تعلم ماذا تريد حقا،فتح باب الكوخ ومد يده وسحبا جبرا،
دارت عينها بشوق في المكان،ونظرت بشوق لصاحب المكان،ذلك الشاب الذي التقته من سنوات، صدفه من احلي الصدف
لم تعد تستطع،ان بقت اكتر ستحن..
استدارت راحله..في محاوله بائسه منها للهروب من عينيه الواثقه..
ومن يديه التي تعرف كيف تجلعها تحن للمساته وهمساته وكأن الزمن لم يمضي..وعادت ابنه 22والعشرون..بين يديه.
هنا بهذا المكان التي جرها اليه جبرا..يكمن أجمل ذكراها وآخرها..قبل الفراق..
بين يديه ترتعش..تهتز..بحنين له..
تريد اطفاء الشوق المشتعل بداخلها باحتضانه
تريد أن تزيح تلك القوه المصطنعه امامه عنها وترتمي بين ذراعيه
تريد ان ترمي حمولها علي كتفيه ولتعود تلك الصغيره التي عشقته يوما وياليت الماضي يعود يوما
اشتعل عقلها مرددا يذكر اياها بضعفها..
أين تلك القوه التي اكتسبتها..لابد لها ان تهرب والان..
لن تضعف أمامه مهما حدث..
أدارها له بقوه.بحده وغيظ اكتسبهم من برودها..
تلك المرأه القويه التي تتصنع برود المشاعر، تـ.ـو.تره وتؤرق منامه..
صرخ بها وبصوته مرار العالم اجمع..
بصي في عيني وقولي مبحبكش..قولي نسيتك..
قولي ان هنا ، المكان ده مخلاش قلبك القاسي ده يحن..
أغمضت عينيه بو.جـ.ـع..تحاول اصطناع قوه واهيه..
وفي نفسها. رددت...
امسكي نفسك يافريده، متضعفيش..متضعفيش..
هو خانك..باعك..هو كان بيلعب بيكي..محبكيش..
انتفضت علي همساته لها، ويديه التي ارتفعت تلمس وجهها..
قولي اي حاجه..يافريده..افتحي عينك اللي اشتقـ.ـتـ.ـلها وهي بتضحكلي..
افتحي قلبك لقلبي وحاوطيه متسبنيش ضايع كدا..
مدي ايدك وامسكي ايدي واوعديني متفرقنيش..
صمتها وسكونها بين يديه، شجعه ليقترب أكتر منها
يتحسس بانفه وجهها، يستشنق رائحتها التي اشتاقها..
مد يده وسحب حجابها التي جبرها جبرا علي ارتدائه..
وأزاحه عنها..ليعيدها كما كانت هنا يوما...
حبيبته الغائبه..فراشته المذعوره كما كان يسميها..
شعرها التي انطلق كستار يغطي وجههم..
كان اشاره له بأن تلك الجميله بين يديه..
هي، حبيبته كما كانت يوما ومازالت..
دفعته عنها بحده،وصرخت به،انا وانت مننفعش لبعض،قلتلك انت دلوقتي مسؤول عن بيت وعيله،هبقي انانيه لو فكرتي في نفسي علي حسابهم ارجوك افهم،
تركته واقتربت من الحصان لترحل،لتنهي ذلك العـ.ـذ.اب والي الابد،اذا بقت اكثر من ذلك ستحن،ان نادها ستهرول لأحضانه،تشتاقه حد الجحيم
فريده،
ناداها بغصه، بشوق.
تيبست قدmاها وما عادت قادره لا علي المضي وتركه ولا تجاهل توسلاته لها..
قلبها يأن شوقا لقربه..
لم يزيدها القرب الا شوقا..
استدارت ودmـ.ـو.عها غـ.ـصـ.ـبا عنها أغرقت محياها..
ابتلع غصته، وأكمل راجيا ايااها،
مش عاوزه تقبليني زي ما انا، مش قادره تضحي عشان حبنا.
شرحتلك كتير، استنفذت طاقتي، كلها.
روحي بتتالم وانتي القريبه البعيده، ليه يافريده..
أغمضت عينها بحـ.ـز.ن.. وأستجمعت قواها.
عشان مينفعش..
ضـ.ـر.ب الحائط بيده بعنف، متقوليش مينفعش..
زمان كنتي حبيبتي،وكان ينفع
ودلوقتي ، انتي مراتي، وبعشقك،لا مش بعشقك أنا اتخطيت العشق، يافريده..
قولي ليه مينفعش،عشان متجوز، مراتي حامل
انتي انانيه اوي يافريده..
سالت دmـ.ـو.عها وهي تستمع له وحـ.ـز.ن العالم بقلبها..
أنانيه،اه أنانيه، ماانتي اتجوزتي، وخلفتي، حياتك مشيت، موقفتش
ليه معملتش زيك، انا قبلتك زي ماانتي..
مش شايف، غير ان انتي قدامي فريده بتاع زمان، حبيبتي اللي قبلتها صدفه وعشت معاها احلي ايام..
وانتي جايه ببساطه، تحاسبيني وبتعقبيني علي غلطه بسيطه.. مقصدتهاش،والله مقصدتها يافريده،
انتي أنانيه اوي.. يافريده.
اشتعلت نار قلبها وغيرتها..
اقتربت منه الي ان اصبحت امامه،،
يديها شقت طريقه لصدره، تضـ.ـر.به علي صدره بحده.
ايوا انانيه.
انا انانيه فيك انت، ارتحت، انا انانيه في حبك انت، تعرف ايه انت عن حياتي، عن عيشتي اللي كنت عيشاها، شفت ايه، اتجوزت ازاي، انت متعرفش يبقي متحكمش..
اخرسها بحـ.ـز.ن ودmـ.ـو.ع سالت مع دmـ.ـو.عها هي،
عارف،، صمتت بصدmه، ودmـ.ـو.عها اصبحت كالشلال..
وهمست بعدها، عارف..
آجابها، عارف يافريده، اضـ.ـر.بيني يافريده، يمكن يرتاح قلبك، اضـ.ـر.بي قوي، يمكن قلبك القاسي دا يحن عليا.
اضـ.ـر.بيني وخلصي طارك من الدنيا بحالها، بس. متبعديش كدا،عامله مش عارفاني يافريده،بصي في عيني،أنا هو هو،كيان حبيبك،كيان بتاع فريده بس
قربي،خدي حقك مني،يمكن دا يشفعلي عندك ياقلبي وروحي،ياكل عمري
لما شفتك انهارده بتأكلي سليم وسيليا،غـ.ـصـ.ـب عني غيرت منهم،غيرت من ولادك يافريده،عارف هتقولي مـ.ـجـ.ـنو.ن،مش سوي عشان غرت من أطفال صغيره،بس حتي لو كانو ولادي ومنك،كنت هغير منهم بردو،فريده انا جنبك ببقي طفل صغير،عقلي بيصغر وبتـ.ـو.تر وبرجع زي سليم الصغير،قربي مني،متسبنيش ضايع كدا
افتحيلي جزء بسيط جوه قلبك وانا راضي،بس متبعديش..
بعدك نار، بتكوي فيا، بعدك ظلام ملوش آخر.
اسندت راسها علي صدره بتعب، بو.جـ.ـع، بحنين له، تعشقه، تعشق كل شئ به، وبكت، بكت وصوت شهقاتها ارتفعت، لعنان السما، مصدره صوتا حزينا كصدي.ناي حزين يعـ.ـذ.ب قلبه
حاوطها بذراعيه، وقربها لصدره، هامسا لها،
ابكي يا قلب كيان،
حاوطت عنقه بذراعيها، واشتد العناق.
همست له من وسط بكائها وشهقاتها، بحبك
بحبك ومش قادره اشوفك مع غيري، اه انانيه، أنانيه فيك انت، انت حقي أنا، بتاعي ياكيان
لما بشوفها جنبك،بحس اني روحي بتطلع،ببقي عاوزه اصرخ واقول انك ملكي،انت كنت حلم جميل بهرب بيه بعز تعبي وسواد ايامي،يوم ماجيتلك الشركه،كنت جايالك عشان اقولك ان جايلي عريس،وبابا مصمم عليه،قبلتني سلوي وقالتلي انك جوزها،مصدقتهاش،والله مصدقتها،كنت مستنياك تخرج عشان اسمعك،ماهو مش معقول قلبي هيغلط ومش هيحس بحبك،بس فجأه اسودت الدنيا في وشي لما سمعت السكرتيره بتاعتك بترد علي اتصال وبتقول اسمك بالكامل،حسيت اني وقعت من الدور العاشر علي جدور رقبتي
محستش بنفسي ولا سمعت سلوي بتقول ليه،حسيت انك عملتلي فخ وانا زي الهبله وقعت فيه،جريت وجريت،وفي بالي انك زيهم،انك ضحكت عليا
ابتلع غصته وهو يستمع لاعترافاتها
وردد بصدmه،مكنتش أعرف ان انتي،والله ماكنت أعرف
مصدقتكش،بعدت وغـ.ـصـ.ـب عني قطعت صلتي بكل اللي يقربني منك،كنت قادره اثور وأعترض ان احمد يقعدني من الجامعه،بس استسلمت عشان كنت عارفه انها اول حاجه هتعرف توصلك ليا،وتنازلات ورا تنازلات،لحد مافاض بيا
واتهموني بشرفي.
صمتت و في بالها يكفي اعترافات..
أومأ لها بهدوء، بصبر،كملي،يافريده
سكتي ليه،مخبيه ايه تاني.
هزت رأسها بالرفض،وابتسمت له
كفايه كدا،أرجوك، هنقضي الليله في الحكاوي
تنهد وفهم انها تتهرب منه،
ليصمت الان ويسـ.ـر.ق معها بضع لحظات من الزمن
لربما لن يمروا بها، مره اخري.
اقترب منهاويديه تتحسس وجهها، بخوف سألها، بتحبيني،لسه في مكان بقلبك ليا؟
ابتسمت وأجابته،بشوق،لسه مكانك زي ماهو،محدش قدر يملاه ياكيان
ابعدها بيده قليلا،ينظر لعينيها، هو لايصدق الا عيناها، ابتلع ريقه..
لا يصدق مـ.ـا.تقوله هي،
سألها برعشه بصوته، مره اخري، قولتي ايه يافريده؟،
قولي تاني.. كدا
ابتسمت بحـ.ـز.ن،،لحالته،واجابته.
قولت بحبك ياغـ.ـبـ.ـي، بحبك أووي..
دار يمينا ويسارا خلف نفسه.، لا يصدق..
وعاد لها، فريده الكلام دا بجد، بتحبيني، ااااه يارب.. بتحبيني، الحمد لله،
حملهااا ودار بها يمينا ويسارا..
انا بتاعك انتي بس، بس يا فريده،
عمري ماكنت ولا هكون الا ليكي.
بحبك يادي دي، بحبــــــــك..
ضحكت علي جنانه،وصرخت به،كيان هقع.
أنزلها ببطئ،وامسك يدها السليمه وسحبها خلفه..
يالا تعالي،
نظرت له بصدmه، كيان استني هنروح فين بس،
استدار لها قائلا،
شششش، مش عاوز ولا كلمه، هنعيش يومين لينا بس،
لفريده وكيان..
ابتسمت واستسلمت ليديه التي تجذبها لعالمه هووو..
تعالي،
نظرت بصدmه له، وتـ.ـو.تر..
بس،هنروح فين دلوقت يامـ.ـجـ.ـنو.ن، استمعت لصوت لم تنساه يوما،ولكنها تناسته جبرا،
نظرت لتلك التي تهبط من السماء،الي ان اصبحت امامهم،جحظت عيناها، وتذكرت، كيان بس الولاد.
سحبها قائلا.
مبسش، جدك قايم بالواجب،انسي الدنيا متفكريش غير في كيان، ولاا خايفه، حبيبتي لسه جبانه
دفعت يده التي تسحبها، وردت بثقه،
مش جبانه،وهتشوف..
بس المره دي انا اللي هقولك علي فين هنروح،
ضحك ومد يده باسطا اياها، امامها، شبيك لبيك كيانك ملك ايديك
لمعت عيناها،بسعاده،خلاص وديني ارض البدو،عند الراوي..
حملها بين يديه صاعدا بها درج الطائره،
وقرب فمه من أذنها هامسا لها،علم وينفذ يافنـ.ـد.م
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تعالي ياعمري نخـ.ـطـ.ـف من الزمان لحظات
نوثق فيها،عشقي وعشقك
ونسرق من ماضينا، الذكريات..
فيها، كنت انا العاشق،وليكي كنت انا المعشوق
نطير في السما واصرخ انا، واقول
بعدك لا عاشق ياعمري، ولا معشوق..
بعدك فراغ،بعدك مرار،سهاد وفراق
عايش ومش عايش، قـ.ـا.تلني الشوق.
↚
مش بالعين،بالقلب ولمسه الايدين)
ارتعشت وابتعدت من أمامهولاخر الفراش، وهمس بخوف، انت اتجننت هتعمل ايه، اوعي تسمع كلامها ياراضي
نفخ بضيق،لها خلصتي كلامك،
فتحت فاهها بصدmه، مانت بتنطق أهو، اومال مصدرلي الوش الخشب ليه..؟
خلع عمامته، والقاها بجوارها،
اجفلي بجك ده ياسمر،ابتلعت ريقها،وسكتت تنظر لما يفعله بصمت
اقترب، وأخذ منديلا من جوارها، اقترب من احدي الادراج واخرج عبوه ما، أفرغ ما بها علي المنديل،
يبدو كالمطهر الاحمر، واقترب من الباب وفتحه، وجد جدته، مازالت تقف تتلصص علي الباب.
ابتعدت مسرعه، ها ياولدي، اجول مبروك.
أراها المنديل، اها اهو اطمن جلبك اجده، قربت يدها لتاخذه منه،
خـ.ـطـ.ـفه مسرعا،
لع ياستي، دي حاجه تخصني، اني ومرتي لحد اجده، وبكفياكي فضايح، ومن اهنه ورايح سمر خط احمر، وانتي خابراني، مهعيدش كلامي.
نظرت له بحده، اكده ياولدي، بتاجي علي ستك عشان بت الجادره دي.
جحظت عينه وصاح بها، ستي، خلاص، اياكي،فوتينا علي اجده،ويالا، زرغطي
نظرت له بغل وصاحت حنجرتها بزرغوطه مغتاظه..
تبعها اطـ.ـلا.ق النار من الاسفل..
وضعت يدها علي صدرها براحه، ونظرت له، وهو يقف امام المرآه يخلع ساعته
قفزت من علي السرير، ووقفت امامه، تنظر له بانبهار،
هو انت قدرت علي ستك ازاي، دي عامله زي امنا الغوله، قولي الطريقه.
جز علي اسنانه، ورمقها بغيظ، انتي يازفته انتي، في حد يقول علي سته كده
رفرفت بعينهابصدmه، بتتكلم اهو، وزينا كمان، زي بتوع المدينه، اومال عاملي فيها رفيع بيه ليه
ازاحها بيده، اللهم طولك ياروح، ابعدي اجده ياسمر وروحي غيري خلجاتك، وامسحي الهباب اللي علي خلجتك ده، أحسن شكلك كيف، أمنا الغوله
شهقت بصدmه وهي تنظر لنفسها بالمرآه وصرخت بخوف من منظرها، عااااا
ياماما،
الكحل قد ساح من دmـ.ـو.ع عينيها،
دخلت المرحاض، وخلعت ثياب العرس التي تخـ.ـنـ.ـقها، ووققت امام المرآه تتذكر ما حدث منذ قليل،
flash back
بعدmا انفض الفرح وذهب اهلها غير عابئين لخوفها هنا ، اقترب راضي منها، ليصعدا للاعلي معا
اوقفتهم جدتها بحده، استني اهنه، ياراضي
نظر لها راضي بهدوء، في ايه ياستي، خير
الجده بشمـ.ـا.ته، وهي ترمق سمر، كل خير ياولدي، احنا بس عاوزين الدخله تكون بلدي، ارتعشت يدها التي يمسك راضي بها، ونظرت له بخوف
ضغط علي يدها لتطمأن، ولكن خانتها دmـ.ـو.عها وانسالت، شعرت بالوحده وانها بالفعل لا تنتمي لهنا، ولا لاي مكان،وحيده لا دار ولا أهل،
صاح هو بجدته، ايه اللي بتجوليه دا ياستي اتجنيتي ياك
الجده، بحده، هو اجده، طول عمرها عايشه في البندر، حجنا نطمنو انها لسه بنت بنوت
ارتعشت بين يديه وجدتها ترمقها بغل
نظر لها،بنظره حنونه،ضاغطا علي كلمـ.ـا.ته التي يلقيها علي جدته، وجده الواقف بلا رد فعل،وكانه يتفق مع زوجته
مرتي اني واثج فيها،ومهخليش حد واصل يمد يده عليها مهما ان كان مين هو،خلصنا،امشي يامره من اهنه
انطلقت الدايه،للخارج مسرعه خوفا من صوته وحدته،هي تعلم انه لا يرحم
رمقهم بنظره واثقه،استدار
سحبها من يدها للاعلي،وحدث ماحدث،
back
انتهت من مسح زينتها بالكامل،وارتدت بجامتها،وخرجت وجدته يجلس ببجامه رياضيه، سارحا بشي ما
انصدmت من وسامته وخصوصا بشعره وشاربه،مشكلا لوحه فنيه،ابتلعت صدmتها
وجلست بجانبه..
همست،راضي.
نظر لها،وبتلقائيه، رفع يده وازاح شعرها المبلل من علي وجهها
رفعت نظرها وقابلت نظرتها الخجله بنظرته الحنونه،،وهمست له شكرا.
ابتسم لها وسحبها من يدها بحنان، تعالي ناكل
انا عارف انك مكلتيش من الصبح
جلست ارضا بجواره،وبفرحه،فعلا أنا كنت،جعانه جدا.. وخوفت اقول قدام ستك لتآكلني بدل مـ.ـا.تأكلني.
ضحك عليها،ومد يده،بقطعه لحم، وقربها من فمها
نظرت له باستغراب،
ابتسم بهدوء لها، كليها من يدي اهو يجيني من وراكي شئ،صدقه يعني
،نظرت له بغيظ وتمتمت،جبل التلج
ضحك عليها،واقترب دافسا الطعام بفمها
مـ.ـجـ.ـنو.نه،سمعتك..علي فكره..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هايادكتور،عابد فاق
الطبيب،الحمدلله،فاق،تقدرو تدخلولو،الرصاصه الحمدلله مأثرتش علي كتفه،البوليس بيحقق معاه..
وتدخلوله..
اقترب احمد من ياسمين التي ارتعشت من اسم البوليس
متخافيش ياياسمين،كدا،الحمدلله انه بخير
رفعت نظرها له بخوف،انا كنت هقـ.ـتـ.ـل عابد،كنت هقـ.ـتـ.ـله لولا ستر ربنا
احمد،بابتسامه، يابت متخافيش،كدا،حصل خير
واهو الحمدلله خلصنا من عصام والجيران قامو معاه بالواجب،ودلوقت مشرف في التخشيبه
ابتسمت بحـ.ـز.ن،شكرا يااحمد
تنهد بحـ.ـز.ن،لا شكر علي واجب
ياسمين،اوعديني متجبيش سيره للي عرفتيه انهارده،لحد
ياسمين،ليه يااحمد،انت مش وحش،تستحق فرصه تانيه
متأكده ان فريده عمرها مهتتاخر عنك
احمد بخزي،عارف،بس انا أستاهل،المهم اوعديني وخلاص
اومأت وفي فكرها ستخبر اخيه،
ماشي
أحمد يالا،الشرطه خرجت،اهي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الو،الشرطه،عاوزه ابلغ عنـــــــــ
انهت اتصالها بسعاده،وفرحه
بعدmا جرجرمجاهد حمـ.ـا.تها للرزيله،والان في موعد غرامي معا، قررت ان تخلص منهم الاثنان بضـ.ـر.به قاضيه..
روان،يالا في داهيه
ضحكت بخباثه وهي تمني نفسها ان كل شئ اصبح لها
،ـــــــــــــــــــــــــــ
هاتفه الذي يرن باصرار،جعل عابد يقلق
عابد بتعب،في ايه يأحمد،مـ.ـا.ترد
احمد، مش عارف،استني كدا
ثواني، وقع الهاتف من يده،ودارت الارض به بعدmا استمع،لما قاله الشرطي..
اسرعت ياسمين تسنده،مالك يااحمد في ايه،انت كويس
رفع عابد جسده المتعب،في ايه يااحمد،امل جرالها حاجه..
أبتلع ريقه،وحكي له ما حدث،
امك انمسكت في بيت واحد اسمه، مجاهد الدجال..
خارت قواه ورجع بجسده،للخلف،بتعب
هامسا
يالله..ارحمنا بقي
لم يصمد احمد اكثر من ذلك وسالت دmائه من انفه، ووقع بعالم اخر
صرخت به ياسمين،أحمــــــــد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أسبوعا مر عليهم هنا،بأرض البدو عاشقان ولدا هنا،
من جديد..
الراوي شخص جميل،يستحق التقدير،حاذ كيان علي اعجابه منذ حطت قدmه الي هنا
نشأت صداقه بين عدنان وكيان
والليله بأخر ليله لهم هنا قبل العوده
ولكنها ليله مميزه
بحث بعينيه عنها،تختفي كثيرا هنا، ولكنه يعلم الي اين تذهب ويعذرها،،ولكن تاتي لتراضيه،فيرضي في ثواني.
ـــــــــــــــــ
وصلت اخيرا لذلك البيت البعيد بأخر المزرعه
اقتربت مسرعه منها قائله ،حشـ.ـتـ.ـيني و اوي..
اخذتها،بين ذراعيها،يابت يابكاشه، بقي انا بردو هوحشك وسي كيان في حـ.ـضـ.ـنك،عليا انا..
ضحكت بسعاده،واقتربت تنام علي قدmها،محدش يغنيني عنك،أبدا،ابدا
ابتسمت هي وهي تمشط لها شعرها الطويل بيدها ،ماشي هصدقك،قوليلي كيان فين..
مع عدنان،بيجهزو لليله بتاع وهدان..
أنا قلقانه علي سليم وسيليا،
هي،متخفيش طول ماهم مع جدك،محدش يقدر يهوب ناحيتهم،السنين دي كلها مقدرتش علي جدك،هتجدر دلوقتي،متخافيش..
جدك واعي،وخلاص فات الكتير ما بقي الا القليل.
فريده،عندك حق..
همست لها،فريده..
نظرت لها بحب،عيون فريده
ضحكت عليها،عيشي حياتك،متخليش حد ياخد حبك منك،دافعي متهربيش،اوعي يافريده..
أومـ.ـا.ت لها،اوعدك،فريده الضعيفه مـ.ـا.تت من زمان،واندفنت.
اه انتو هنا بقي،وسيبني انا ألف عليكو..
ضحكا عليه واقترب مزيحا اياها،اوعي كدا دا مكاني
هي، بس متتخـ.ـنـ.ـقوش،انتو مش بتشبعوا ابدا
جزت فريده علي اسنانها،وابتعدت عنه،اشبع بيها ياخويا،انا هروح لساجده،احسن هتقـ.ـتـ.ـلني هي وعزيزه،الليله ليله عم وهدان..
غمز لها بعينه،قائلا
يابختك ياعم وهدان
رمقته بغيظ ورحلت،متمتمه،سـ.ـا.فل..
رفع نظرها لها،وهو نائما علي قدmيها،مبسوطه،
تنهدت بسعاده،انت ردتلي روحي،ربنا يحميك.
قبل يدها،هانت،متقلقيش.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ام العيون مكحله،مرت علي ربعنا،شبه الورود ياهلا،لو كان بتسكن جنبنا.
علي صوت عدنان، ورقص الفرسان انطلقت ليله من ليالي البدو الغناء،بليله عرس وهدان وعزيزه.
يجلس ويجلسها امامه،ينظران للجمع بسعاده،ويجاورهم الراوي وزوجته..
وأمامهم ساجده، تنظر لفريده بغلب من تحكمـ.ـا.ت ابيها ان تجلس بينه وبين عزيزه..
كلما سحبها عدنان،من يدها لتجاوره، رمقه وهدان بغل ودفع يده.
همس لها باذنها،مرددا وراء عدنان،كلمـ.ـا.ت الاغنيه
كيف الغزال بمشيتها،تمشي علي خطوتها،الله علي بسمتها،بسمه تداوي جـ.ـر.حنا..
سكن جسدها باحضانه،وهي تستمع له بفرحه.
همس لها بحب، عجبتك المفاجأه
استدارت،واشارت علي وجهها،انت شايف ايه.
أنا أسعد واحده في الدنيا،أنا بحبك اوي،اوي..
قام مسرعا وجذب يدها،لا بعد اوي اوي،دي لازم اثبات..
ضحكت بخجل عليه،كيان استني،عيب كدا..
ضحكات سليمه والراوي،شجعتها لتطلق قدmها للريح
خجلا منهم
استمعا لصوت عدنان القادm بساجده خلفهم،بااه خودونا معاكو،وهدان هيجتلني..
استدارا لعدنان،ولكن صوت الرصاص القادm من سلاح وهدان، الذي يجري خلف عدنان جعلهم يطيرون
كيان،هنمـ.ـو.ت ياعدنان يخربيتك،انت طايق الراجـ.ـل دا ازاي..
عدنان بغيظ وصوت يخرج غـ.ـصـ.ـبا عنه من الرقد،جدري،منك لله ياخال..
اجري ياساجده ابجي جابليني لو بوكي شرفنا الليله..
هيفيص من كتر الجري..
افترش كيان الارض الرمليه ضحكا،عليه..
وجاورته فريده..
وارتمت ساجده وعدنان بجوارهم.
راجـ.ـل سوو،جطع خلفي
كيان،كفايه مش قادر حـ.ـر.ام عليك.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
تسلم ايدك ياامل،ايه دا انتي طلعتي فنانه بجد،دا البنات اللي شافو الحاجه اللي عملتيها كانو هيتجننوا،ماشاءالله عليكي..
ابتسمت امل بحـ.ـز.ن،الحمدلله من فضل ربنا وتشجيعك ليا..
احتضنتها ماجده بحب،انتي طيبه ياامل عشان كدا ربنا وقفلك الطيبين..
وخصوصا بقي الشيخ قاسم،في الطالعه والنازله يسألني عليكي.
مش هتحني بقي وتنزلي معايا نشوف الشارع..
مليش نفس ياخاله سيبيني براحتي..
لا هسيبك بس انهارده،الشيخ قاسم قدmلك علي قرص تصميم في معهد جنبنا وأاكد عليا اقولك،
مفيش كسل.
امل بخوف،بس هو قدmلي ازاي من غير بطاقه وشهاده ميلاد
الخاله ماجده، ماهو طلبهم مني من يومين ثلاثه كدا، لما سالتك عليهم وادتهومله، وكمان بعتلك الشنطه دي
نظرت لها بخجل، ايه دي.
ماجده،،ههههه وانا اش عرفني شوفيها بنفسك
هسيبك بقي انا واخش اكمل الشغل..
نظرت لما بين يديها،بتـ.ـو.تر..
فتحت الشنطه،بأيد مرتعشه..
وجدته تليفون ليس برخيص ابدا،ابتلعت ريقها وهي تري مخطوطا اخر مع الهاتف..
فتحته بايد مرتعشه..
(حتي تستطيعي التواصل بسهوله، اذا حن قلبك لاحدهم،اتمني ان لا تشغلي عقلك كثيرا،وتسعديني بتطوير مهنتك وذاتك،لا تتعبي عقلك كثيرا بكيف،ومتي،ولكن اشغليه،بتوسيع افاقه،قاسم)
ابتسمت بفرحه،وفتحت العلبه الاخري،وضحكت بدmـ.ـو.ع،وفي عقلها،ماذا فعلته جيد بحياتها لتلقي شخصا مثله..،تذكرت فعلتها وما فعلته بنفسها وبكت بخوف،يجب ان لا تحلم كثيرا،هو الشرق بقيمه ودينه، وهي الغرب بعاهاته وعاره..
ابتلعت غصتها وحطت عينها علي كلمـ.ـا.ته التي خطتها علي ورقه الزقها علي لوح الشيكولاته.
(يقولون عليها،سر السعاده،لا اعلم،ولكني ساجلب لكي منذ اليوم لوحا،لك وحدك،لا تتركيه،ولا تحتفظي به،التهميه كاملا،حتي حين ياتي اليوم الموعود سأسالك،هل نفعت معك،ام خابت معتقداتي،قاسم)
انهمرت دmـ.ـو.عها والتهمته كاملا،لم يتبقي منه شئ،اقتربت من الشرفه،المطله علي ورشته،
رفع وجهه كمراهق،طوال الوقت يرمق شرفتها عله يلمحها
وجدها تنظر له من تحت نقابها،وطوت غلاف الشيكولاته،وقذفته امامه..
حك راسه بسعاده كطفل صغير،وتنهد مستغفرا،هانت،ربنا يقرب البعيد..
اقترب من تلك الورقه المعلقه علي الحائط،وشطب يوما اخر،يعدهم بصبر.
استمع لصوت هاتفه،راي الاسم،ورد متلهفا..
قاسم، ازيك ياصاحبي،كنت لسه هكلمك..
استمع قليلا له،ورد عليه بثقه،متقلقش كله تمام،أنا وعدتك،ان شاءالله،في أمان الله ياصاحبي..
أغلق معه،ونظر لتلك الرساله التي وصلته حينما كان يتحدث
فتحها ووجدها هي،اسمها يزين شاشته،
ذات النقاب
ابتسم ونظر لما خطته يداها،كلمه وحيده
شكرا..
زفر بصبر،مرددا،العفو..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أغلق هاتفه براحه،ودخل علي اخيه الراقد، بلا حراك يصارع المـ.ـو.ت والمرض.
صدm بعدmا علم ما به.،وزادت صدmته مما حدث لامه بعدmا تم القبض عليها.
استغفر الله،مرارا وتكرارا،والدته واه من افعالها
امه كانت تعاشر مجاهد ومسكوها بالجرم المشهود،لم يستطع اخيه تحمل الصدmه من بضع كلمـ.ـا.ت،اذن ماذا لو علم ان والدته اعترفت علي زوجته الموقره،ومجاهد ايضا،ثبتت التهمه عليهم،وباتت مؤكده بشرائط الفيديو واعتراف عصام ومجاهد عليهم.
اقتربت منه وحطت بيدها علي كتفه،حبيبي ارتاح شويه انت لسه تعبان..
اغمض عينه بتعب،متقلقيش،أنا كويس،المهم كل حاجه جهزت،الاسعاف هينقل احمد الليله القاهره،واحنا هنروح وراه..
ياسمين،اه باعابد كله تمام،معدش في حاجه هنا..
قبل راسها،انتي كويسه،ابتسمت وابتلعت غصتها منذ ذلك اليوم وما حدث ولم يرتح يوما،استجوابات واستدعاءات،الي ان انتهي اخيرا،مرض احمد ورقدته هكذا تحـ.ـز.نهم جميعا..
اندثت باحضانه تطلب الراحه،الطمانينه،ولو قليلا منه،انا كويسه،طول مانت كويس
أحكم بيديها عليها،انا كويس،ياياسمينه،عارف اني مقصر معاكي،بس غـ.ـصـ.ـب عني،اللي حصل دخلني في دوامه،ملهاش اخر..
قبلت صدره،بهدوء،قبلات كثيره،عارفه ياقلب ياسمينه،ومقدره،انا جنبك،هنعديها مع بعض،انا واثقه في ربنا،وواثقه ان فريده مش هتتاخر عن احمد..
ابتسم بحـ.ـز.ن ورمق اخيه الذي يصارع المـ.ـو.ت منذ اسبوع،تفتكري،حتي لو رفضت تعرض ابنها للخطر معاها حق،اي واحده مكانها وشافت اللي شافته،مش هتوافق..
ابتسمت بحنين،يبقي متعرفش فريده..
عابد بسخريه علي حاله،عندك حق كنت فاكر ان اعرفها،بس طلعت عارفك انتي،ومن زمان اووي..
نظرت له باستعجاب،فابتسم وجلبها من يدها للخارج،متشغليش بالك انتي،حاجات مـ.ـجـ.ـنو.نه،عقلي كان بيصورهالي وعلي يدك،راحت لحالها،وبقيتي انتي كل حالي.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه صح،ايه اللي هببتيه ده..
ايه انا عملت ايه
دفع يدها عنه،سلوي،متجننيش اللي في بطنك دا ميخصنيش انت بقي عاوزه تلبسيه لكيان،ماشي
انما تقولي انه ابنك مش هسمحلك تضيعي اللي عملته..
سلوي بغيظ،بقولك ايه ياحسام احنا دفنينه سوي،
وانا مش طالبه منك تعترف بالبيبي ولا زفت
اللي في بطني هيبقي ابن كيان
ابتسم بخبث لها،فهمت مش تفهميني ياشيخه..
كدا تمام،ونتكلم في الجد بقي..
سلوي،اخلص جايبني علي ملي وشي ليه،كيان مش في البلد وممكن يوصل في اي لحظه هو والسنيوره بتاعته..
حسام،ماشي يعجبني دmاغك السم دي،عموما ياحلوه انتي عارفه ان الواد اللي في بطنك دا تمنه غالي،أوي..
سلوي بغل،انت بتهددني ياحسام..
حسام،تؤتؤ لا براحه كدا،مكالمه صغيره لكيان وانتي عارفه،بيثق فيا ازاي
جزت علي اسنانها بغل،كام؟
حسام،مش كتير،مليونين.
شهقت بصدmه،كام،انت اتجننت،اجيب المبلغ دا كله منين،انا قاعده علي بنك..
حسام بسخريه،اكثر،انتي قاعده علي نص مقابر الصعيد،انتي فهماني طبعا..
ابتلعت ريقها،وتـ.ـو.ترت،تقصد ايه..
قهقه عليها،اقصد ايه،انتي عارفه،انما هبسطهالك،كلمي خالك سويلم،يزودلك المدد،عشان تلحقوا تخلصوا
واقترب هامسا بأذنها،وتطلعو اللي تحت الدوار،اصل سمعت انه معبد كبير،كبير اوووي..
جحظت عيناها وابتلعت ريقها بخوف..
انت كده بتلعب بالنار ياحسام،وهتنحرق بيها..
اطفأ سيجارته،وسحبها من يدها،بقولك ايه مـ.ـا.تيجي،اصلك وحشاني اووي،واهو بالمره امسي علي ابني.
جحظت عيناها ووضعت يدها علي فمها مما سمعته،دارت الارض بها ونزلت الدرج مسرعا،لحسن حظها انها اتت بهذا الوقت ولكشف ستره تركا الباب مفتوحا، انكشفت الغمه من علي عينيها واخيرا،كانت تحسبه عشقا
سالت دmـ.ـو.عها،لولا دعوات والدتها لها،لكانت وقعت في فخه، ذلك الحاوي الذي يتشكل علي كل الالوان،كيف صدقته،كيف،،
هوريك ياحسام،ان ماوريتك،مبقاش انا ديما،خـ.ـا.ين
بعد نصف ساعه.
استقام من عليها بصدmه،ايه دا،سلوي،ايه الدm دا
صرخت بو.جـ.ـع،الجنين هينزل،قولتلك بلاش،ادي اللي خطتله راح،اااه
ارتدي ملابسه،بقرف منها،قومي خليني اوديك المستشفي،نلحقه المصيبه دي
رأتهم هي وهي مازالت تجلس بسيارتها،لتراقبهم.
يهرولون بسرعه.
بعد ساعه،
منك لله ياحسام،قلتلك ان الموضوع دا غلط عليه..
الطبيبه بعمليه،حصل خير ربنا يعوضكو ان شاءالله،الجنين كان ضعيف مستحملش، مثبتش عشان كدا مش محتاجه عمليه تنظيف،امشي بس علي العلاج دا والرحم هينضف لوحده،عن اذنكو..
اقتربت ديما من الطبيبه،لوسمحتي
انا دكتوره ديما،
الطبيبه بعمليه،اهلا بحضرتك اقدر اخدmك بايه..
ديما،ممكن بس نكلم جوا مكتبك الموضوع مهم..
اتفضلي..
بعد دقايق،يانهار اسود،اللي بتقوليه دا خطير،لازم ابلغ عنهم فورا،انا بحسبه جوزها..
ديما،اهدي حضرتك وساعديني انك تطلعي تقرير ان فعلا الجنين مـ.ـا.ت،وان هي حاليا مش حامل،وان الجنين عمره شهرين...
الطبيبه،تمام يادكتوره
اخذت منها التقارير،متمته بغل، نهايتك قربت اوي ياحسام انت وسلوي
وحياه دmـ.ـو.عي ودmـ.ـو.ع فريده،لاخليكو تتمنو المـ.ـو.ت ومطلهوش..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مالك يافريده،سرحانه في ايه..
فريده بانتباه،هااا ولا حاجه..
مد يده وجذبها بحب، لاحضانه وشفتيه غزت كل ماطالته امامه،طب عيني في عينك كدا،
حبيبي بيفكر في ايه..،مش قلنا منفكرش ونتعب دmاغنا الحلوه دي
كيان ابعد كدا،انت مبتشبعش.
رفع حاجبه لها،وجذبها بغيظ،لا...
ضحكت عليه هي، وسكتت شهرزاد 😬😖🤐🤐🤐
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتي يامجصوفه الرجبه تعالي اهنه
استهدي بالله ياستي،انا معملتش حاجه..
الجده، معملتيش ياللي تنشكي في جلبك..
طب خودي..
صرخت بو.جـ.ـع بعدmا قذفتها ستها بمعلقه الطعاام..
سمر،ااااه ياراسي..
سالت دmائها،ولم تتنازل الجده.
الجده بحده،فاكراني هسكتلك يابت المركوبه انتي،امك كانت كيف العجربه..
وانتي شكليها،حيه بت حيه..
سالت دmـ.ـو.عها بقهر،ولم تعد تفرق الصواب من الخطأ،والدتها بشعه وهي تعلم،ما ذنبها هي..
اقتربت والده راضي منها
فاطمه،بخوف،ليه اكده يااماي،وهي سمر ايش ذنبها بس،جالتلك ماهعرفش اطبخ واني جلتلك هعلمها اني،ليه اكده
تعالي يا حبيبتي،تعالي
اقتربت الجده وازاحت فاطمه بحده عنها،جلتلك فوتيها جليله الربايه والشرف دي..
صوته الحاد جعلها تنتفض بعيدا عنها..
ستي..
بعدmا انهي جولته من الاشراف علي ارضه،ومزارعه،
دخل للدوار واستمع كالعاده لصراخ جدته،وبالطبع سيكون عليها هي..
جز علي اسنانه وهو يعلم ان جدته تختلق لها المشاكل،وتتحجج لها باي شي..لتهينها..
صدm حينما راي منظر وجه سمر الذي تغرقه الدmاء واقترب مسرعا صارخا بسته التي تهم بضـ.ـر.بها ايضا..
ستي،هي حصلت تمدي يدك عليها كمان..
رفعت وجهها له بحـ.ـز.ن ودmـ.ـو.ع عينيها امتزجت بدmائها..
همست باسمه وهو يمد يده يمسح بشاله، الذي خلعه مسرعا دmائها
راضي..
همس بحـ.ـز.ن بأذنها، همسا لم يسمعه الا هيا،وهو
يرفعها كالريشه بين يديه،حجك عليا ياجلب راضي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتي اتجننتي،أنا استحاله اخليكي ترجعي ليه برجلك..
استحاله..
اقتربت منه بهدوء،بس دا عمل انساني..
ارجوك ياكيان..
قلتلك لا،استحاله انا لو شفته قدامي،هقـ.ـتـ.ـله بايدي مش هخلي حته فيه سليمه،وانتي تقوليله انقذ حياته،انتي بتفكري ازاااي؟
صرخ بها وازاح بيده كل شئ امامه..
انتي تنسي الموضوع دا،شيليه من دmاغك،مش هسمحلك ترجعي المكان.دا تاني
فريده،بس دا ابنه ياكيان،انا مقدرش أشوفه بيمـ.ـو.ت،تفتكر سليم بعد كدا مش هيعاتبني،انا مش هقدر اسامح نفسي لو مسعدتوش،ارجوك افهم..
امسكها من ذراعها بحده،افهم من كدا انك سامحتيه..
وبحـ.ـز.ن،بسهوله كدا.
هزت راسها بلا،لا انا عمري ماهسامحه في حقي..
بس ولاده مهما كان من حقه..
صرخ بها،كفايه كفايه فكراني ايه حجر،ولاده ولاده..
خايفه عالكل،وانا ايه،انا فين،من حياتك،انا فين كان ناقص ابوس ايدك عشان تسامحيني..
فريده بصبر،وسامحتك،مقدرتش وسامحتك..
كيان افهمني عشان خاطري،أنا قبل ماكون مراتك انا طبيبه،وعارفه يعني إيه مريـ.ـض بيتعلق بقشايه،ارجوك افهميني..
نظر لها بحـ.ـز.ن،يبقي اخترتي يافريده،ياخساره
فريده بصدmه،يعني ايه؟
نظر لها بحـ.ـز.ن ،يعني يانا وتنسي اللي قولتيه دا،ياإما اعملي اللي انتي عاوزاه وكل واحد في طريق..
صدmت قائله، انت بتقول ايه..
صرخ بها،بقول الحقيقه..
لو كنتي جيتي من سنين وحكيتيلي،فتحتلي قلبك،مكناش وصلنا لكدا،مكنتيش سبتي نفسك لواحد وسـ.ـخ زي دا يعمل فيكي كدا،لو كنت واثقه فيا واني اقدر احميكي،مكناش وصلنا لكدا..
فريده بغصه،ياااه انت شايل كل دا في قلبك..
ابتلع ريقه ومسح وجهه بعصبيه وخرج مسرعا من المنزل..
بعد قليل،سحبت حجابها،ورحلت
اقتربت مسرعه لاحضانها،بكت كثيرا حتي هدات جراحها..
مسدت علي ظهرها بحنان،هديتي..
اومأت براسها،لها، بصمت..
احكيلي اللي حصل..
حكت لها بهدوء ماحدث..
بصي يافريده،انتي الوحيده اللي في ايدك القرار..
وانا واثقه انك هتعملي الصح..
المـ.ـو.ت والحياه بتاع ربنا يافريده،بس ربنا بيسبب الاسباب..
تعددت الاسباب والمـ.ـو.ت واحد
مين قال ان العفو والتسامح ضعف،لا
العفو عاوز قوه،محدش يقدر عليه،والسماح،عاوز قلب طيب،لسه بشوكته زي مابيقولو
واحنا مش ربنا يافريده
ومتفكريش اني بوجههك لوجهه معينه..لا
أنا واثقه فيكي،وانك واعيه وفاهمه،طريقك كويس.
قبلت يدها،بحب،عندك حق،أنا لازم اعمل الصح
عن اذنك..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أنهي مسح وجهها وضمد جـ.ـر.حها،وهي مستسلمه ليده بلا رد فعل..
أخرج لها ثيابا غير تلك التي تلوثت من دmائها..
وجذبها للمرحاض،غيري هدومك يا سمر..
أخذت ثيابها وأغلقت الباب خلفها..
غير ثيابه الغارقه وانتظرها بالقرب من الباب.
خرجت ورفعت نظرها ووجدته أمامها،بطوله ورشاقته
عبست بشفتيها ولم تعد تستطع،تريد البكاء..
ارتمت باحضانه وتعلقت بعنقه تبكي بشـ.ـده..
ششش اهدي،ياسمر حقك عليا..
هزت رأسها،أنا مش ببكي عشان كدا.
راضي بحـ.ـز.ن عليها، اومال ايهـ؟
أنا ببكي عشان حاجه تانيه.
أبعدها عنه قليلا.. وباستغراب سألها..
بتبكي عشان ايه،حد اهنه زعلك غير ستي،جوليلي ياسمر وانا أخلصلك عليه،ماعاش ولا كان اللي يزعلك.
عبست،انا زعلانه من نفسي..
راضي باستغراب وصبر،ازاي ده،سمر ياجلبي هي الحاله اشتغلت ولا ايه..
بكت،عاااااا انت بتتريق عليا ياراضي.
انا زعلانه من نفسي عشان شكل نفسي دي،بتحبك ومش عارفه تقولك ازاي،
جحظت عينيه،وهو يسمع اعترافها المـ.ـجـ.ـنو.ن مثلها..
جذبها من يدها بهدوء،واجلسها علي الفراش..
جلس امامها علي قدmيه القرفصاء..
ها،قولي تاني كدا
نظرت له بغيظ،اقول ايه ياجبل التلج انت..
مانا قولت مره..
ضحك عليها،طب معلهش عشان خاطرجبل التلج ده..
جولي تاني..
نفخت بغيظ،بقولك كلمني عادي كدا،
هاودها،طب خلاص اهدي اهو،بكلم عادي اهو،قولي بقي تاني..
عبست شفتيها،وقالت بدmـ.ـو.ع،انا اظاهر كدا ياراضي يابـ.ـارد انت،بحبك
بص في عنيا كدا،هو باين ان بحبك فعلا زي مافريده بتقول..
قهقه عليها،وعلي جنانها..
لع ماهيبنش بالعيون
نظرت له بصدmه،أومال بيبان في ايه؟
انتفض خاطفا اياها بين ذراعيه هامسا بالقرب من شفتيها،قبل ان يخـ.ـطـ.ـفها لعالم أخر
هجولك بيبان في ايه ياجلب راضي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بيقولو الحب بالعيون بيبان..
وأنا بقول العشق أفعال لا أقوال..
ايه يفيد الحب من غير، احتواء وامان..
الحب عندي احترام،كلمه حلوه وقت الزعل، بتبان...
لقمه حلوه بعد يوم شقي من ايد اللي، حبيتها..
ايد تطبطب وبين ايديها الدنيا دي، انا نستها..
الحب روح حلوه،وقت الفرح والحـ.ـز.ن مجتمعه.
الحب انتي والدنيا انتي اللي انا اتمنتها
↚
لملمت متعلقاتها هنا،لن تستطع حمل ذنب احمد علي عاتقها،هي طبيبه قبل ان كانت يوما زوجه له،تغلب مهنيتها عليها،تعلم الاعمار بيد الله،ولكنها أسباب يقدرها الخلاق،لن تكن سببا في أذبه احدهم،تعلم ان كيان الذي ثار وغار وألقي علي مسامعها كل تلك الترهات،ليس حبيبها الحنون،الذي يفعل اي شئ لارضائها،هو يغار عليها،لا تلومه ابدا
تنهدت وهي ترمق الباب الذي خرج منه، منذ ساعتين ، ولم يعد للان
نظرت حولها ذلك المنزل الحجري به اجمل ذكرياتها معه،كل ركن،كل شئ هنا،له ذكري خاصه بهم.
رفعت نظرها للباب،تأمل ان يكون عاد،وصاب رجائها وجدته يقف صامتا علي الباب، يرمقها بهدوء قـ.ـا.تل،عيناه انتقلت لتلك الحقيبه الذي جلبها لها هو بنفسه حينما فاجأها ذلك اليوم بالطائره،اذن لقد حسمت امرها..
اقترب منها بهدوء وجلس بجانبها علي الفراش.
يده امتدت ليدها السليمه رفعها لفمه، قبلها بهدوء،غـ.ـصـ.ـبا عنها سالت دmـ.ـو.ع عينيها،لم تكن تتوقع ثورته وكلامه القـ.ـا.تل لها.
همست،بحـ.ـز.ن، أسفه،أنا عارفه اني كنت جبانه زمان،بس أناكنت خايفه،أنا..كنت صغيره مش فاهمه حاجه،انا...
وضع اصبعه علي شفتيها بحنان،ششش،أنا اللي أسف..
أنا أناني،أنا عارف،واحده شافت اللي شوفتيه في حياتك دي كلها،لازم تكون خايفه،أنا اسف يافريده،أنا كل مابسمع اسم الوسـ.ـخ دا، وافتكر اللي عمله فيكي،بحس بنار قايده جوايا،فريده انتي حاجه غاليه عندي اووي،لو خيروني بينك وبين كنوز الدنيا وبينك هختارك انتي،الف مره
زمان،كنت بستغرب القوه الكيميا الرهيبه اللي ربطتني بيكي من اول يوم،كنت دايما اقول مانا ياما بقابل ناس كتير في حياتي،ليه انتي اللي ربطت عمري وحياتي عليها،ليه انتي بالذات اللي حبيتها،
،كان في شئ بيربطني بيكي،كنت بستغرب ايه هو،شئ من اول مافتحت عيني الليله اياها ولمحت خوفك وسمعتك وانتي بتتكلمي،وأنا حاسس انك تخصيني،عارفه انا بعترف اني أغـ.ـبـ.ـي واحد في الدنيا،لو كنت اتمعنت شويه،فكرت وشغلت عقلي،كنت عرفت انك فريده بنت عمتي،
عمتي، اللي فضلت طول عمرها قلبها محروق عليها
كان فيكي كتير منها،كنت كل أجازه انزلها،أحكيلها عنك،وهي تفضل تسألني بلهفه عليكي
كانت بتحبك من قبل مـ.ـا.تشوفك.
أنا غـ.ـبـ.ـي،
لوو كنت فكرت شويه ومشيت ورا احساسي ان في حاجه غلط، بتحصل في الدوار كنت قدرت اوصل للحقيقه، ومكنش اتغدر بعمي مراد
اقتربت منه، ومدت يدها تمحي دmـ.ـو.ع عيناه
وهمست..
كيان،انسي الماضي،متسبنيش لوحدي ارجوك،خليك جنبي متبعدش،متعـ.ـذ.بش نفسك، وتجلدها انت ملكش ذنب،كل الغلط اللي فات،هيتصلح،المهم احنا اخيرا مع بعض.
اه انا خسرت كتير،تعبت،اتهنت،شفت مرار،بس بنظره من عينك ليا بتخليني طايره في السما،أنا بحبك انت ياكيان،محدش قدر يأخد مكانك في قلبي
كل حاجه احمد خدها مني كانت بالغـ.ـصـ.ـب،عارف
أحمد كان دايما، يقولي حبيني،بايدك تغيريني،دافعي عن بيتنا،وعيالنا،بس انا كنت زهداه،يمكن لو كنت حاولت بضمير كنت حبيت احمد،بس انا حبي ليك كان عاميني،كيان محدش يقدر يبعدني عنك،مساعدتي لاحمد عمل انساني،مهني،أنا مديونه لعابد بكتير قوي،اعتبره دين من ديون عابد وهسدده..
اقترب بوجهه منها وقبل رأسها بهدوء،بابتسامه تبعتها دmـ.ـو.ع غزيره سالت من عينها،ارتمت بين احضانه تطلب الراحه،الامان،الدعم،أن يقول شيئاً يطمأن به، قلبها اليائس
فاجأها، بهمسه،بحبك يافريده،بحبك،كل اللي تقولي عليه ماشي،ماهو أنا مش هقدر بعد مالمست السما بايديا بين ايديكي،أرجع تاني للارض،مش هقدر ابعد عنك يافريده،ولا هقدر ارفضلك طلب،ولا هقدر ارميكي بايديا للنار،انتي قبل مـ.ـا.تكوني عشقي انتي أمانه،دmي ولحمي،مقدرش أفرط فيكي
ضحكت من بين دmـ.ـو.عها ويديها شـ.ـددت علي عنقه انتقلت بشفتيها تقبل عنقه بحب،براحه،عشق أصبح فاضحا،جعلته يدخل لدوامتها،همس لها،
فريده، انتي، اد الكلام دا..
ابتسمت، بمكر،كلام ايه؟
ــ كده،طب تعالي بقي أقولك كلام ايه؟
نسي الدنيا ومن عليها بين يديها،نسي نفسه،محنته،دmـ.ـو.ع عينيه،ومصائبه التي تتوالي شيئا فشيئا،وفي عقله شئ وحيد،هي له،بين يديه،لن يتركها،لقد اخذ الفراق منهم عمرا،لن يتركها للفراق يضيعها ويضيع خطواتها من امام عينيه...
مره أخري...
لقد اقسم لعمته،ان يفديها بروحه،وهي اطمأنت،لن يخذلها ويخذل عمته،التي تنحت عن الثأر وتركته له،بـ.ـارادتها..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
علي الفراش،تستند بيدها علي صدره راسها مرفوعه تنظر له بصدmه.
ضحك عليها وبعثر شعرها بيده،مالك يامـ.ـجـ.ـنو.نه انتي
بتبصيلي اجده ليه..
نفخت خديها بزهق،مانت كنت ماشي حلو،عوجت لسانك ليه تاني،راضي أنا شاكه فيك،مش عارفه ليه،..
جز علي اسنانه،من الفاظها،سمر ياجلبي،متوكده انك متعلمه،مهت عـ.ـر.فيش يعني ان الملافظ سعد
رفعت حاجبها،تسأله ببراءه،سعد مين ياجبل الجليد انت..
ـ شكه فيافي ايه،يامخبله انتي
وضعت اصبعها علي عقلها،بتفكير،هو حاجات كتيىدر اوي
ـــ حاجات كتير،اوي،طب جولي ياجدري،اللي نفسك ت عـ.ـر.فيه،وشاكه فيه..
ـــ بص اولا،لهجتك اللي بتتغير كل شويه دي،شكل لهجه المخبرين،مش عارفه..
ـــ تاني حاجه،لبسك اللي مرطرط في الدولاب دا شكل رجـ.ـال الاعمال
ــ ثالث حاجه بقي،هو انت دخلت الجيش،اصل في شنطه تحت السرير فيها لبس زي بتوع الجيش
تـ.ـو.تر،وسألها بغيظ،باااه بيومين،جلبتي الجوضه ياسمر
ـطبعا،انا عندي داء اي حته أخوشها،لازم أقلبها،ومتوهش الكلام،انا لسه مخلصتش شكوكاتي..
راضي،باستغراب،شكوكاتي،ايه اللغه الجديده دي..
ـ زفرت بزهق،لسه مخلصتش..
ـجولي،يامخبله..
ــ ماشي هعديهالك،بس انا كنت بشوفك كتير.،في الجامعه عندي،ومتقلولشي محصلش،عشان انا متاكده..
ـ طب لما شوفتيني ومتأكده،ليه مجتيش وسألتيني،بتعمل ايه ياراضي..
ـ ماانا ساععتها مش كنت بطيقك،فماسألتش..
جز علي أسنانه بغيظ،ودفعها عنه.
ـ طب انزاحي اكده عني وانتي كيف البجره..
رفرفت بأهدابها بعدmا دفعها بيده، وتركها علي الفراش
دارت بنظرها علي جسدها،متمتمه،أنا كيف البجره،انا،ولا انت اللي شكل هوجان..كدا
كتك قرف وانت عندك عضلات شكل بتوع الصاعقه كدا،اف،انا بايني اتجننت ولا ايه..
منك لله ياجبل التلج انت كنت بعقلي،عاااااا
بعد ساعه،
وقفت ترتدي ملابسها علي عجل،من استعجاله لها..
تأففت، وهي تنظر لنفسها بعدm رضا،اف هنروح فين بس،مترد عليا ياجبل التلج انت.
رفع حاجبه بمكر،وغمز لها بعينه،لساتك بتجولي جبل التلج،من كل وعيك بتجوليها..
ضـ.ـر.بته علي ظهره بخجل، وهو يقف يعدل من وضع عمامته امام المرآه،سـ.ـا.فل عليا النعمه..
استدار خاطفا اياها بذراعه،
هامسا بغزل، وانتي جمر عليا النعمه، وانتي مبوزه اجده
مدت يدها،تتلمس لحيته،طب لما انا جمر، وانت عسل وحلو كده،قولي هنروح فين..
تركها من يده، بااه ياسمر،مستعجله ليه،هو انتي مش عاوزه تخرجي من اهنه يعني،عجباكي الجعده مع ستك
ردت بلهفه،لالاا عاوزه أخرج،يالا،
يالا بينا،بسرعه..
ضحك عليها،وسار بجانبها،طب امشي جاري لستك تلمحك تحدفك المره دي،بالسكينه تخلص عليكي
خافت واقتربت تختبئ به،عندك حق،خبيني ياراضي
ضحك وخبأها تحت عباءته..
ــ تعالي ياجلب راضي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبعدين ياأماي، بجالنا كتير هنوحفر ولحد الان موصلناش لشي،اكده هنخسر كتير.،وخايف ابوي ياخد باله،أنا حاسس انه عارف شي ومخبي،انتي خابراه بحر غويط،والناس اللي موعدينهم بالبضاعه،دي يطير فيها رجاب،والواد كيان ابني ده موش سهل،وكمان الظابط المتخبي ده اللي منعرفلوش فصل من اصل ده،عم ينخب ورانا،امـ.ـو.ت واعرف مين ده،كنت خلصت عليه،واضح اكده اني عفاريتك يااماي معدش يجي منيهم..
لمعت عيناها بشرار،عم تكدبني ياسويلم،من مـ.ـيـ.ـتا وعم بكدب عليك،ولا اسيادي بيكـ.ـدبو عليك
لسه،لسه كاتير علي مانوصلو للباب،الغنيمه المره دي كتير
سويلم،ياأماي،خايف الكبير يحس بشي احنا مهما كانو بنحفرو بجلب الدوار..
ـ بااه جلتلك مستعجلش،بجالنا يومين،بس،لسه اصبر،المهم المعدات كلياتها تكون موجوده،وكمان الجوضه اهنه،كاتمه للصوت ألاسياد محوطينها استحاله حد يجدر يهوب ناحيه اهنه،هم انت وشهل بس..
ـ كله موجود ياأماي.سرعينا انتي و عفاريتك دي الله يرضي عنيكي.
ـ متجلجش ياواد،المره دي هنجش بالواد..
ـــــــــــــــــــــ
مالك يابت مصفره اكده ليه،
هاااا،لا مفيش انا كويسه،مفيش..حاجه..
شكت بأمرها، بعدmا لمحت بعضا من الدmاء علي الفراش، واقتربت ممسكه بشعرها،كنتي فين يابت عاشيه طول النهار،انطوجي،اوعي تكوني روحتيله ياوسـ.ـخه،ليكون جبرك تسجطي الواد،جولي يافاجره،داحنا مصدجنا عيل يربطك، بكيان ونزيحو بت ناديه بيه،
ــ صرخت بتعب وو.جـ.ـع، ونـ.ـز.يفها يزداد، هناك شپئا خاطئ بها، سيبي شعري ياأمه،انا هجولك،غـ.ـصـ.ـب عني الواد نزل،ياامه،بس انا عندي الحل،والله حسام هيحلها..
ـــ حل ايه، حل ايه،انا اجولك اني الحل،اني اجتلك واخلص منك ومن عارك، هجتلك يافاجره، يديها طالت كل شئ بها
الا ان انقطعت انفاسها..بين يديها..
نظرت لها وكأن
شيطان تلبسها،ارتعبت وهي امامها بلا حراك،جومي يابت،بت ياسلوي،جومي..
دخلت سعديه،عليها،في ايه يابت بتصرخي ليه. اجده.
ابتلعت ريقها،وهي تنظر لابنه ابنتها الراقده بلا حراك الدmاء تسيل من جميع الجهات من جسدها
ــ وااه جتلتيها، اقتربت تهزها، بت ياسلوي،بت..
جومي ياروح ستك،بت ياسلوي جومي ياسلوي،يانصيبتك السوده ياسعديه،يافضيحتك ياسعديه،ليه اجده ياسحر،الاسياد خيغضبو علينا ياسحر دول كانو طلبينها بالاسم،ليه اجده..
يابتي،ياخرابك ياسعديه..
ولولوت سحر،يانصيبتي مـ.ـا.تت،مـ.ـا.تت البت،لطـ.ـمـ.ـت خديها،وعلي صوتها.
اقتربت منها،سعديه،،وضـ.ـر.بتها علي وجهها،اخرسي يابت انتي السبب في للي حوصل واللي لساته هيحصل اني جندت سلوي من يومين بدل مني لتحضير الاسياد واليوم بغبائك خسرتينا كل شئ،اللعنه اللي هتحط علينا،بسببك انتي،اكتمي،خلينا نعرف نستفاد من مـ.ـو.تها،ولا هيبجي مـ.ـو.ت وخراب ديار..
ـ ابتلعت سحر ريقها،نتصرف ازاي يااماي،سلوي مـ.ـا.تت ياأماي واني اللي جتلتها، اني...
يلهووي،يلهووي..
امسكتها من شعرها،وكتمت فمها،جولتلك اخرسي،اخرسي واعملي اللي هجولك عليه بالحرف،فاهمه.
ــ نزلت دmـ.ـو.عها،فاهمه ياأماي،فاهمه..
ااه يابتي،اه ياضنايا أني اللي جتلتك وجنيت عليكي...
ـــــــــــــــــــــــــــ
بالطائره،للقاهره،
كيان بحنان، مالك يافريده،في ايه..؟
ـــ مش عارفه،حاسه ان قلبي مقبوض،كدا
ضمها لاحضانه، وقبل راسها،مفيش حاجه متقلقيش
قولي انك لسه بتخافي من ركوب الطياره
رمقته بعتاب،انا بردو اخص عليك ياكيان،وبعدين طول ماانت جنبي بطمن
ـ ابتسم ليبدد خوفها وقلقها،وحياتك، بتخافي بصي شوفي ولادك عاملين ازاي؟ رايحين جايين كأنهم في جنينه،وانتي في حـ.ـضـ.ـني بتتنفضي ياقلب كيان..
رمقته بحده واستدارت للجهه الاخري،غـ.ـصـ.ـبا عنها هنا بقلبها شيئا يؤرقها..وكأن هناك شيئا سيحدث
نظرت لمحمد الذي يجاور اولادها،لقد اصرت ان تصطحبه معها، وتركت سلمي باطمئنان بجانب فهد،هم امانه والدتها،وقد وعدتها بالحفاظ عليهم والدتها،وأه منها ومن جمال المفااجأه التي اهداها اياه،والدتها مازالت حيه،والاغرب ان كيان وجدها التي كانت تحسبه لا يعلم شيئا،ملما بالتفاصيل وبأكملها ومنذ القدm،لقد استطاع بمساعده الشرطه اقناعهم تلك الليله بوفاه والدتها وهريبها لمعالجتها بالخارج،حتي راجي التي بكت وانتحبت لظلمه مازال حيا،كل ذلك من تخطيط الجهات الامنيه،تنهدت وحمل كبير كان علي عاتقها واندثر،الان تشعر بأنها أنثي حقيقه هناك من يحمل عنها همومها
كم بكت والدتها وتمنت قربها يوما،وكان الله مجيبا لدعائها واستجاب لها،قضت اسبوعا بأحضانها،من الجنه والدتها جميله،حنونه،كما حكت لها سلمي وحكي لها الجالس بجوارها،كان اللقاء بينها ويين والدتها حارا، لطالما سخرت من دmـ.ـو.ع الفرح،وسألت بسخريه كيف تأتي، بعد لقائها بوالدتها ذلك اليوم بالطائره،علمت ماهي،وأن دmـ.ـو.ع الفرح اغلي واقيم من دmـ.ـو.ع الحـ.ـز.ن،دmـ.ـو.ع الفرح قليله،مؤثره ولا تمحي بسهوله..
تمهدت براحه واقترب بظهرها من صدره وشـ.ـددت بيدها علي ذراعيه المحاوطه لها،هامسه له،بحبك..
بحبك يأحلي حاجه في حياتي..
ابتسم وقبلها من رأسها،وأنا بعشق امك،يافريده..
ترددت وهمست بو.جـ.ـع ازداد بقلبها
ـ لا بجد ياكيان،في حاجه مش مظبوطه..
أنا، قلبي مقبوض أوي..
ـ تنهد ومسد علي راسها، حبيبتي،استغفري الله كل حاجه هتبقي تمام..
ــــــــ بعد نصف ساعه،بمطار القاهره،
اقترب حسام بغل يداريه بمكر كالحيه..
ياااه،واخيرا عشت وشوفتكو تاني مع بعض..
فريده،بحذر اهلا ياحسام،أخبـ.ـارك ايه؟
حسام،ازيك يافريده،انا تمام
كيان،بغضب مكبوت، طب يالا،عشان ورانا ميعاد مهم،مش فاضين للترحاب،دا..
حسام بحذر،مالك ياكيان،في حاجه؟
كيان،ابدا،تعب السفر،بس..
حسام،طب هات الحلوه دي عنك،اشيلها..
كيان،بعداء مستتر،لا سيبها،نايمه،مش واخده عليك،هتصحي. مخضوضه..
أومأ حسام بحذر له،تمام..،يالا بينا..
اقتربت فريده وفي يدها سليم،كيان،حاول تهدي مش كدا.
كيان،بغيظ،مش قادر،عاوز أقـ.ـتـ.ـله،عاوز أخـ.ـنـ.ـقه.
فريده،عشان خاطري ياكيان،اهدي،فات الكتير يا حبيبي،خليها تعدي علي خير..
تنهد بزهق،حاضر يافريده،حاضر
ــــــــــــــــــــــــــ
بجولك ياسلمي،
التفت سلمي لها،ايه ياعمتي،خير..
معلش يابتي خدي كوبايه الحليب دي،وديها لسلوي،احسن مرضانه،ومجدراشي تجوم،واني زي مانك.خابره،رجلي و.جـ.ـعاني،وعمتك زينب مش اهنه.
نفخت سلمي بضيق،واخذتها من يدها بحده،مع اني مابطيقش سلوي،بس امري لله هاتيها،انا كده كدا طالعه..
وبهمس،ياكشي يكون اخر شربها.
نصف ساعه،وكانت تقف بذعر،بخوف،تـ.ـو.تر،قله حيله،تنفض راسها يمينا ويسارا،وصوت سعديه وسحر،يرن بالدوار
أتي الجميع علي صراخها.
سحر،جتلتي بتي،منك لله،جتلتيها،ليه..؟
سلمي،والله ماقـ.ـتـ.ـلتها،انا دخلت لقيتها كده..
سعديه،لفهد الواقف ينظر للامام بصدmه،مرتك جتلت بت عمتك،جتلتها يافهد.
رفعت سلمي عينها المنهاره من البكاء،له..
قابلتها نظرته الحنونه التي تحولت لها سريعا،مد يده وجذبها لاحضانه،ارتعشت بأحضانه بخوف،مقـ.ـتـ.ـلتهاش يافهد،والله انا دخلت لقيتها كده..
سويلم،بحده،ابجي جولي الكلام ده بالنيابه،اني اتصلت بيهم،وفري البكا المزيف ده لبعدين..
فهد، بحده،ايه اللي بتقوله ده يابوي،سلمي لايمكن تقـ.ـتـ.ـل سلوي،بوليس ايه اللي بتجول عليه..ده
أني لايمكن أسيب مراتي تبهدلوه فيها
سعديه،مرتك تطلجها يافهد،جتاله الجتله دي..
فهد بحده،اخرسو،واه اتصلو بالنيابه،خلي كل فار يخش جحره بقي،خلينا نخلص
سويلم بتـ.ـو.تر،تجصد ده ياولدي..
فهد،مجصدش
ــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعتين، بالمشفي
اندفعت جريا لاحضانها،فريــــــــــده،حشـ.ـتـ.ـيني و اوي،كنت متاكده انك هتيجي،قولت لعابد كدا.. فريده هتيجي،وانا متأكده..
ـــ حشـ.ـتـ.ـيني و اوي ياياسمين،مصدقتش نفسي لما عرفت انك اتجوزتي عابد،الف مبروك ياقلبي..
ــ وانا مصدقتش نفسي لما عرفت انك اتجوزتي كيان،واخيرا..
ـــــ فريده بسعاده، طب تعالي بقي اما أعرفك عليه
كيان من خلفها،مش مستهله ت عـ.ـر.فيني عليها،انا أعرفها لوحدي.. أحلي ياسمين في الدنيا
عينيه من خلفها اتقدت غيره لدلعه الواضح لزوجته
مسد وجهه بعصبيه وجز علي اسنانه يكبت غيرته،الان فقط تأكد انه وقع صريعها لهواها،هوي طفله،وان مافات قد مـ.ـا.ت علي يديها،والدليل فريده الان امامه بجانب رجل اخري ولا يفكر الا بتلك المـ.ـجـ.ـنو.نه الصغيره التي تضحك لزوج اختها ببلاهه،غير عابئه به ولا بغيرته عليها.
همس،ماشي ياياسمين،هربيكي..
فريده باستغراب،ازاي..؟
كيان بابتسامه،عشان ياسمين وانا نعرف بعض من فتره،هي مش.كتير،بس من فتره قدرت اوصلها وهي اللي حكتلي علي اللي حصل معاكي،وللاسف رفضت تقولي انتي فين..؟
ينفع كدا ياياسمين..
عابد من ورائها بغيره مستتره،وتوعد لها،دا بجد الكلام دا،ياياسمينه..
ياسمين،ببراءه، اه،اتمني متزعليش يافريده،بس انتي عارفه كنت خايفه عليكي،ولما اتاكدت ان دا كيان،حكيتله،ولو كان ضغط عليا بصراحه كمان شويه،كنت هقوله انك في ارض البدو.
ضـ.ـر.بتها علي رأسها،بخفه،لا ناصحه يابت،طب واتآكدتي منين ان دا كيان،انا عمري مورتهولك..
أخرج كيان من رقبته،سلسالها،من دي..
ابتسمت له،بحب.
ياسمين،عرفته من سلسلتك اللي في رقبته،دي.
نسيتي ان انا وانتي اشتريناها مع بعض.
عابد،وهو يحتضن ياسمين بغيره يحاول اخفائها،حبيبتي الناصحه
فرصه سعيده يابشمهندس
كيان،انا اسعد ياعابد،مبسوط اني اتعرفت عليك،فريده حكتلي علي اللي عملته معاها.بجد شكرا..
عابد بود حقيقي،اللي عملته الواجب اي حد مكاني كان هيعمل كدا..
اقتربت هي من وقفتهم،بزي المشفي،بسعاده لرؤياهم.
وبفرحه، فريده
تبادلا عناقا حارا،كلل بالدmـ.ـو.ع،همست فريده بأذنها،انا قلت لكيان كل حاجه،كيان عارف اكتر مني ومنك،اتصرفي عادي،وقت الحساب قرب اوي..
همست لها ديما،انا قدmت كل اللي اعرفه للنيابه
فريده،تمام،اهدي،النهايه قربت،وأوي
ــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعتين،بالمركز،يجلس الجد،وبجانبه سويلم،وفهد..
سويلم،فين اخوك،يجي يدفن مرته.
فهد،مفيش دفنه ولا كلام من ده،الا لما الجثه تتشرح ونعرف سبب الوفاه
سويلم،بتـ.ـو.تر،كيف ده،دا لا يمكن يحصل ابدا،من مـ.ـيـ.ـتا واحنا بنشرحو جثث حبايبنا.
فهد،ومن مـ.ـيـ.ـتا واحنه بنبهدلو اللي منا بالاقسام يابوي،مرتي بريئه،واني هعرف اثبت انها بريئه..
خرج المحامي،اندفع فهد،عليه،طمني يامتر..
المحامي،اهدي يافهد يابني،انا طلبت تشريح الجثه
سويلم باعتراض،لع لايمكن يحصل.
الجد بحده بعدmا خرج من سكاته،وصمته،وحـ.ـز.نه علي سلوي بالاخير هي حفيدته،الللي جاله فهد،هو اللي هيحصل،مدام معملينش جيمه لكبيركم،وعاوزينها جانوني،يبجي جانوني ياسويلم،اللي فات كوم واللي جاي كوم،وانتو عجلتو بالحساب المركون بجاله سنين
يبجي اتحملو...
ـــــــــــــــــــ
ايه اللي بتقوله دا يافهد،
فهد،اللي حصل ياكيان.لازم ترجع..ياريت متعرفش فريده حاجه،الجد بيقولك اوعي فريده تعرف،خليها بعيد بولادها علي مالحساب يخلص..
كيان بتـ.ـو.تر،عندك حق،ديما قدmت التقارير اللي معاها للنيابه،واظن دا هيفيد في موقف سلمي..
فهد،متقلقش ياكيان،كل اللي بيحصل لسلمي،تحصيل حاصل،انا فهمتها كل حاجه،متقلقش
كمان الكاميرات الي زرعناها في الدوار،والتسجيلات بتاعتهم،دلوقتي مع الحكومه.
كمان شهاده عمتك ناديه وراجي، متوثقه في النيابه من زمان، قربنا ننضف متقلقش..
وكمانــــــــ.... اكدلي انهم بداو حفر في الدوار، من يومين..
المهم،اوعي عمتك او فريده تعرف حاجه،احسن عمتك تتهور،وترجع وساعتها،اللي خططناله باظ..
كيان،تمام يافهد هطمن علي سليم،واسيبهم واجي
فهد،صحيح عملتو ايه في العمليه..
كيان،التحاليل بتاعت سليم تطابقت مع ابوه،دلوقت في العمليات.. فريده متـ.ـو.تره ومرعوبه،هطمن عليها وعلي سليم واكون عندك متقلقش..
ديما بتقول ان نسبه نجاحها 90في الميه..
فهد،الحمدلله،ديما دي جتلنا نجده من السما..
كيان،فعلا..الحمدلله..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايه دا ياراضي،ايه الجمال دا،دا بيتنا بجد..
راضي بابتسامه،اه بيتك وملكك ياقلب راضي..
جحظت عيناها وهي تردد بدهشه،جلب راضي،قول كده تاني.
انت قولت انا قلبك..صح
انا سمعت صح.؟
راضي وهو يجذبها لجانبه علي الارجوحه،أيوه جولت،انتي جلبي وروحي،وعمري..
بحبك من زمان يابت عمي،بحبك ومهشوفش غيرك ابدا..
اسكتته بيدها،بصدmه،استني كدا،استني كدا..
باااه،اسكت ليه،سيبيني اتحدت عشان متجوليش جبل التلج ده..
هزت راسها برفض،لالالالالا،انا عاوزاك تبدأ من الاول،فلاش باك بقي..
قهقه عليها،لع،اني هجوله مره واحده،أني بحبك ياسمر،كل شئ اهنه ملكك انتي،ملك لسمر،كل ركن فيه،اختارته كيف ماكنتي تحبيه..
عبست ـ بس انا كنت فاكراك بتسألني عشان تتجوز فيه.. كنت بقعد اشتم فيك وفي اللي هتتجوزها،كل شويه،اللون دا حلو يابت عمي،طب الركنه دي حلوه،لحد ماكنت هطق،وخلتني اختار كل حاجه وحشه،
ضحك عليها وعلت ضحكاته،طب ماني خابر انك كنتي بتختاري الوحش بس.
عشان اجده اللي كنتبخيرك عليه وتختاري الوحش فيهم،كنت ارجع اختار الحلو،علطول،خابرك مـ.ـجـ.ـنو.نه ولاسعه..
ـــ كنت عاوز اصرخ واجولك بااه، يامـ.ـجـ.ـنو.نه، ماني هتجوزك انتب فيه، انتي ياجلب راضي..
ـ ابتعلت ريقها،يعني انت،بتحبني بجد ياراضي.
ــ نظر لها بسخط،بااااه،بعشجك يابجره، اني جولت انك ميمشيش معاكي تعليم والكلام ده، انتي بجره
تأففت،اف منك،فصيل..
ارتمت بأحضانه،وحمدالله،الحمدلاه اصل لو كنت جبت اللي اخترته كان ممكن يجيلي ساكته قلبيه..
ـ ههههههه،سلامتك ياجلب راضي،ان شاءالله اللي يكرهوكي..
ـ قبلته بهدوء،شرود،وشئ بقلبها يخبرها ان هناك شيئا ليس علي مايرام..
تريد أن تخبره،لربما منعت جدتها من اذيه احدهم..
سكتت كثيرا،لاحظ صمتها..
نظر لها باهتمام،وقلق..
مالك ياسمر،فيكي ايه..
ترددت،قليلا،وهمست،راضي..
في حاجه خطيره أوي،عاوزه احكيهالك،بس انا خايفه..
راضي باهتمام،خايفه من ايه ياجلب راضي..
احكيلي متخافيش..
ابتلعت ريقها،وحسمت امرها،هحكيلك..
ــــــــــــــــــــــــ
متخافيش،طول مانتي في حـ.ـضـ.ـني متخافيش
طول ما ايدي لمسه ايدك متخافيش
طول ما عشقك ساكن فؤادي متخافيش
من الدنيا وشرورها،متخافيش
قربي،احـ.ـضـ.ـني قلبي اللي من غيرك وحيد.
احكي،ثوري،وعلي اكتافي ارمي حملك العنيد..
طول ما جوا الروح انتي ساكنه،ثوري،اعترضي
متخافيش..
اصرخي وقولي،طول ماهو جمب مني،مش خايفه
أصله عيونه طمنتي،وقالتلي،متخافيش.
↚
بعد شهران،
ـــــــــــــــــ
بصلاه الجمعه،
ـــــــــــــــــــــــ،
بجامعهم القريب،الناس يتهافتون لسماع،حلو كلامه،صوته العـ.ـذ.ب بالقرآن يجذبهم،ينسيهم آلامهم،ويعينهم بحياتهم ومشكلاتهم،كل جمعه يختار احدي مشكلات من اهل الحي،التي يرددونها علي مسامعه،هو ليس طبيبا نفسيا لهم،ولكنه يجعل من كلام الله عز وجل طبيبا لجروحهم،يوجههم بكلمـ.ـا.ته الرحيمه،لتنفيذ حكم الله بمشكلاتهم،هم ضحايا مجتمع اخترع التقليد،و.جـ.ـعله شعار لايامه،يقلدون كل شئ،بلا خبره،بلا فهم،واليوم اختار موضوع خطبته،يوجهه فحواه لها هي،علها تشعر بقلبه وتقبل اسفه،هو مقتنع ان ما فعله هو الصح،وهي لم تعاتبه،ولكنه علم من الخاله ماجده حـ.ـز.نها،وخيبتها به
لقد فكر بها.وبأهلها،لذلك بحث عن اخيها، حتي وجده وطمانه عنها، وانها بامان معهم، لا تربطه به اي صله غير ذلك الهاتف الذي يجري بينهم كل يومان،رفض كل تدخل من اخيها وطمأنه عنها،هي امانه القاها الله بطريقه ومسؤل عنها، ليس من العدل بحق اهلها، أن تبتعد هكذا وتجلب لهم العار، لقد فكر بهم وبها، أخوها متفهم، شرح له حالتها ووافقه علي مافعله ويفعله معها، هي تستحق الافضل، يريدها ملكه متوجه، لا هاربه، ضائعه، لا اهل لها، لو كانت بلا اهل لاصبحت اهله كلهم وأصبح بالمثل لها، لا ينقصها شئ، ولكنه لا يريد أن يغضب الله بها، واليوم سيلقي كل كلمه لها،سيرميها بها،حتي تشعر بانها كنزه الثمين،ولا تقلل من قدر نفسها ابدا،هي ملكته المتوجه،ومافات لايعنيه بشئ،يريد ان تقترب المسافات بينهم،لا ان تتباعد هكذا،كل يوم ترمقه بنظره معاتبه وهي ذاهبه لمعهدها،وهي ترمي غلاف الشيكولاته التي يجلبها لها، مايطمان قلبه أنها تلتهما كلها، كما تخبره برسائلها، له، ولكن نظرتها المعاتبه، تلك النظره تؤلمه
وصل اخيرا،واستغفر الله،وبدأ الخطبه كعادته،باسم الله..
دخل مباشره بموضوعها..
وأنصت الجميع،له..
كلنا خاطئون..
كلنا مذنبون في روايه أحدهم..
كلنا نستحق فرصه أخري..
ارتعش جسدها وهي تجلس باهتمام، تستمع لنبرته ببحته
التي تصل للقلب سريعا تؤثر بها وتبعث بقلبها الامن والامل.. صوته الآتي من منبر الجامع القريب.. مرددا تلك العبـ.ـاره بقوه
ارتعشت وهي تستشعر أن خطبته التي يلقيها اليوم
موجه لها هي.. ،هي، تحبه،تعشقه،ولكنها تشعر انها موحوله بالعار،لا تستحق شخصا كقاسم،عتابها عليه انه بحث عن اخيها وطمأنه،مازال قائما،لقد علمت من عابد ان قاسم رفض ان يأتي لها ليراها،ويظهر امامها،وعابد احترم رغبته، وشجعها بطريقها الجديد
عابد اخبرها انه يثق به،لن يظهر بحياتها الا حينما تتصل به وتخبره،انها تحتاجه،هي ممتنه لقاسم،بانه طمأن عابد،وأخذ تلك الخطوه عنها،كل يوم تشعر بانها لا شئ بدونه،كل ماحولها هنا له بصمه فيه..
علمت ماحدث لوالدتها واخيها،ولم تحـ.ـز.ن عليهم ابدا،تفهم عابد، لموقفها وعدm تقريعه لها أسعد قلبها..
اقتربت ماجده تلك السيده الاربعينه الجميله التي رحبت بها ببيتها، واحتضنتتها بحب..
فارتمت بأحضانها تبكي بنـ.ـد.م..
ترتكتها تخرج ما بقلبها علها تهدأ وتستكين..
الي ان هدأت أخيرا..
ماجده..بهدوء...بقيتي أحسن..
هزت رأسها بالايجاب..فابتسمت ماجده لها بحب..
كل حاجه هتبقي تمام صدقيني..
تمتمت بالدعاء.. خلفها.ياارب..
انتهت الخطبه...وجلست بشرود بتلك الشرفه التي تطل علي الشارع.. ..
ومن بين شرودها رفعت عينها وصدmت بعيناه الشارده بها
انتهي من خطبته التي يلقيها كل جمعه بالمسجد القريب وخرج لعمله..
فتح ورشته ووقف يصارع رغبته بالنظر لشرفتها..
كل كلمه اخرجها اليوم وجهها لها...هي لم تكذب عليه أخبرته منذ فتحت عيناها ذلك اليوم بعد أيام ..
خبرته بالنفوس جعلته يدرك كم هي صافيه بداخلها..جميله كجمالها العربي ببشرتها القمحيه وعيونها البنيه التي تلمع كالعسل الصافي بضوء الشمس...
وقعت فريسه سهله لشيطان الانس
ولكنه لن يكون جلادها يكفي ما تشعر به..
احترم صراحتها وحـ.ـز.نها..
هو ليس ذلك المتدين المتزمت..ليجلدها ويعـ.ـا.قبها..
لقد أصر أن يوجه كلمـ.ـا.ته تلك
اليوم بخطبته لها وهو يعلم أنها تستمع..
كلنا خاطئون..وقلبه يسامح...
استغفر الله بقلبه، ولم يستطع يريد لمحها وسيستغفر طيله اليوم..
رفع بصره عله يلمحها.
فاصطدmت عيناه الخجله، مما يفعله بعيناها الشارده الحزينه..
ابتسم لها وبقلبه كبرت بذره الحب بداخله، لها...
وبادلته أخري حزينه نادmه وگانهاوتخبره..
ليتني رأيتك قبلا.....وياليتني لم أفعل ما فعلت..
تناسي ذلك واستفاق اخيرا لهيئتها،اين النقاب...انطلقت شرارات عينيه،واخرج هاتفه،كتب علي عجل.لها.
اين النقابـ؟
اخرجت الهاتف الذي اهداه لها،وفتحتها علي رسالته،وجحظت عيناها،ومدت يدها بتلقائيه لوجهها،وشهقت ودخلت للداخل..
لمحها تهرول للداخل،
وبعد دقائق، وصلته رسالتها..
(نسيته، حقك عليا)
حك راسه بحـ.ـز.ن،وكتب لها
(هطلبك من اخوكي،اتجوزيني ياامل،عدتك خلصت،مفيش أعذار)
صدmت من محتوي رسالته،وحطت بيدها علي فمها بصدmه..
اخذ ت كثيرا لتهدأ وكتبت له..
(كلي اخطاء،تملؤني الخطيئه،ليس من العدل ان يقترن اسمك الذي يتغني به الجميع،باسمي)
واخيرا وصله رسالتها..
ابتسم وكتب لها(جاوبتك اليوم،وسأجيبك دائماً،كلنا مذنبون،من منا بلا خطيئه،اقبل بك،فلا تزايدين علي نفسك،ولا تقللي من قدرك)
ادmعت عيناهاوهي تقرأ احرف رسالته لها..
وكتبت له ب برعشه بيدها،
(خائفه)
رد عليها،وسألها.
(مما؟)
اجابته
(أن يأتي عليك يوم،وتعايرني بما كنت يوما،ان ترميني بكلمـ.ـا.ت قـ.ـا.تله،وتفتح جروحي بعدmا التأمت قليلا)
ابتسم بحـ.ـز.ن واجابها،
(جروحك الملتأمه حديثا،تخصني،معا سأعمل علي ان نمحيها،حتي تصبح لا اثر لها،فهل توافقين بي؟،هل تقبلين بقلبي،ليكون خاصتك؟)
علت شهقاتها،ودmـ.ـو.عها اغرقت محياها،ورددت،الحمدلله
الحمدلله يارب..
واجابته،
(موافقه،وكل يقين ان بك ستلتألم جروحي،وهل استطيع ان ارفض من اهدت علي يديه، الروح)
حك لحيته وابتسم بسعاده،مرددا
اللهم اجمع بيننا في خير..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شهران كاملان، منذ صدر قرار الأعدام بحق والدتها،وتم تنفيذه وهي ببيت جدها،منذ تفاجات ذلك اليوم بوقفته ببلذته الميري أمامها،آتيا لتنفيذ حكم القبض علي والدتها،وجحظت عيناها،بصدmه،
وهي ترفض مقابلته..
لاترد علي هاتفها وحينما يذهب لها،ترفض مقابلته،حظهم عاسر،وهو تعيس بهواها..
اقترب فهد منه،بسخريه لحالهم،مالك يا حظابط؟
جز راضي علي اسنانه،ورمقه بغيظ.
مالي،ماانا كويس اهو..،أوعي حل عني
فهد،بتنهيده،بقولك ايه بطل قرك دا،ما الحال من بعضه ياخويا،سلمي مش راضيه تسامحني،وعمتي ناديه مقوماها في دmاغها ال ايه مفيش جواز الا لما سلمي تخلص ثانويه عامه..
نفخ راضي سيجارته بغيظ،بتلك البرجوله باخر أراضيهم حيث كانو يجتمعون صغارا، وفرقتهم الدنيا كبـ.ـارا ولكن بكل مناسبه ياتون ويجتمعون بها..
مجموعه من شباب البلده باأعمار متقاربه اكبرهم هو عز الدين وكيان وراضي ويليهم فهد،وأخرون،فرقتهم الدنيا هنا وهنا.
بقولك ايه ياراضي..
التفت راضي لكيان الجالس بقرب عز الدين البائس،الذي يرسم بيديه علي الارض أسمها(ڤيرولين)
تنهد ونقل بصره لكيان،باستفسار..
راضي،تفتكر سعديه وسويلم راحو فين؟
من ساعه تشريح الجثه ماظهر وهما اختفوا،مخبيش عليك،انا خايف ومتـ.ـو.تر،انت عارف انهم كتله شر ماشيه عالارض.
راضي بشرود،هيظهرو متقلقش،خصوصا بعد مالمعبد اللي كانو بينقبو عنه جدك قرر يسلمو لهيئه الاثار..
خرج عز الدين اخيرا من شروده،بلهجته الضائعه،بعضا من المصريه علي بعضا من الالمانيه..
نفخ فهد،الله يخليك ياعز، حدد موقفك..
ياالماني،يامصري..
رمقه عز بحده،يااخي وانا اعملكو ايه،مانا بقالي سنين بكلم الماني،سيبني اخد، عاللغه واحده واحده..
كيان،سيبك منه ياعز،قول كنت بتقول ايه..
أومأ وأكمل،،عاوز اقول ان المعبد دا هيبقي مش سهل فتحه،لازم حد عليم، ولازم انتو تبعدو من المكان..
كيان،احنا فعلا هننتقل للدوار الجديد في اخر البلد،هو بقي تمام
عز الدين،تمام،كدا،سويلم وسعديه،كدا هيطمنو اكتر،وهيحاولو بكل الطرق انهم يوصلو للمعبد وياخدو الزئبق الاحمر
فهد اشمعنا، وايه الزئبق الاحمر ده ياعز،
عز الدين بهدوء،هقولك ليه،الزئبق الاحمر دا،ماده سحريه،تقدر تسخر بيها والعياذ بالله الجن،ومن اللي انتو بتقولوه،واللي سعديه قالته لسحر وسجلته الكاميرات،ان سعديه جندت اللي معاها لسلوي،عشان كدا هي دلوقتي واقعه تحت لعنتهم،فلازم الزئبق الاحمر عشان تعرف تجندهم ليها،فهمتو..
سعديه كدا كدا،هتظهر،ومش بعيد تكون في مكان قريب مننا ومش واخدين بالنا..
كيان،برافو عليك ياعز طول عمرك بتبهرني بدmاغك،انت المفروض يابني نعملك تمثال..
راضي،سويلم وراه راس كبيره اوي،وهي اللي بتحركه،بس مين،الله اعلم..دا اللي مش قادرين نوصله..
فهد،علي كلامكو دا،احنا لسه في خطر..
راضي،للاسف احنا فعلا في خطر..
وخصوصا كيان وفريده،وعيله عمتك ناديه..
سعديه،حطاهم في دmاغها،وبينهم عداء قديم..
ردد كيان،بخوف، ربنا يستر ياصاحبي..
انتبه كيان،لعز الدين الشارد بو.جـ.ـع..
ولنقشه المستمر باسمها..
تنهد وربت علي كتفه،وحشتك..؟
اغمض عينيه بو.جـ.ـع،اووي.
متقلقش،فريده شفتها،وبتقول كويسه..
نظر له بضياع،وسأله بو.جـ.ـع،بجد كويسه
كيان،متقلقش،كله هيبقي تمام..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياماما،ياماما..
ردت ناديه عليها، مالك ياسلمي في ايه؟
سلمي بتافف،عجبك كدا،فهد مجاش وانا عاوزه اروح
اشتري حاجه،وبكلمه بيقولي مش فاضي..
ابتسمت ناديه علي جنان ابنتها واخذتها من يدها واجلستها بجانبها
سلمي..انتي بتحبي فهد فعلا..؟
رفعت سلمي حاجبها لوالدتها بغيظ،واشارت بيدها علي وجهها،شايفه ايه؟
اه بتزفت بحبه.
ناديه،طب لما انتي بتحبيه،رافضه انكو ترجعو تعيشو مع بعض ليه ولبدالي هنا...
سلمي بحـ.ـز.ن،خايفه ياماما،خايفه اعيش واستقر والحياه تبقي بمبي،وفي لحظه اخسر كل حاجه،انا نفسي نخلص من العقارب اللي حوالينا دول،وساعتها انا اللي هجري وأقوله بحبك..
ناديه،وافرضي منمسكوش وفضلو هربانين،هتفضلي موقفه حياتك ياسلمي،انا وافقتك بس علي جنانك علي مـ.ـا.تخلص امتحانات الثانويه،لان فهد متيور وانا عارفه انه هيعطلك،بعد كدا،ملكيش مكان هنا،مكانك في حـ.ـضـ.ـن جوزك..
فاهمه..
ابتسمت بسعاده،وقبلتها،بلهفه،فاهمه،ياأحلي ماما..
جرت وعبثت بشعر تلك الشارده، الحزينه،وخرجت لها لسانها وجرت مسرعه.
تردد، بغيظ لسمر، سمر ياأتمه، خليكي قاعدالنا كده..
ضحكت ناديه علي نقارهم معا، وابتسمت سمر بهدوء..
وادارت وجهها للطريق الظاهر امامها من الشباك..
لمحته آتيا بصحبه كيان وعزالدين وفهد،يتسامرون كعادتهم القديمه ويركلون الحصاوي امامهم..
رفع عينيه،فوقعت علي عيناها الشارده الحزينه.
همس بشفتيه لها،همسه فهمتها ودخلت لقلبها..
بحبك..حشـ.ـتـ.ـيني و
كتمت بسمتها وشوقها له
الاربعه بجلابيب يصعب التفريق ان هؤلاء مهندسين ورجـ.ـال اعمال، وظباط،ابتسمت بنفسها وسـ.ـخرت من حالها،وهل استطاعت التفريق بين راضي جبل الجليد وراضي التي تفاجأت به تلك الليله وهو آتيا للقبض علي والدتها..
ادارت وجهها،فحطت علي خالتها ناديه..الجالسه بجانبها،
ارتمت سريعا باحضانها،
تنهدت ناديه، لحد امتا ياقلب خالتك،هااا.
بكت، بغلب، بحبه ياخالتو،انا مش زعلانه انه قبض علي امي،امي واختي يستاهلو اللي جرالهم..
انا زعلانه من نفسي ان كنت فريسه سهله للكل يضحك عليا،حتي راضي ضحك عليا،واستغل طيبتي،وخاف يقولي انه ظابط
ناديه،متعـ.ـذ.بيش نفسك ياسمر،كلنا مكناش نعرف ان راضي اتخلي عن دور الصعيدي، وكمل تعليمه،مفيش غير كيان وجدك وفهد اللي كانو يعرفوا،وانتي كنتي بعيده عنه،مضيعيش عمرك ياسمر،انسي ياقلب خالتك وعيشي حياتك،اسمعيله،حسسيه انك باقيه عليه..
مدت يدها تربت علي بطنها،
فرحيه باللي جاي،انتو تستاهلو تعيشو مع بعض،اه لو ت عـ.ـر.في بتمني لمحه من عنين عمك مراد،لحظه وحده تجمعنا كلنا علي ترابيزه واحده،ونفرح فيها سوا بولادنا وجمعتهم،مضيعيش عمرك ياسمر،راضي قبلك قبل كدا، زي ماانتي وهو عارف امك ايه،واختك ايه،فاقبليه وارفعي راسك بفخر ليه..وشاوري وقولي،دا جوزي..
عبست بفمها،بطفوليه،لا يتأدب الاول.. ياخالتو..
ضـ.ـر.بتها علي راسها بخفه،مفيش فايده فيكي..
قومي يختي لمي حاجتك عشان هننقل الدوار الجديدالليله،الحكومه هتستلم الدوار ده بكره
مـ.ـجـ.ـنو.نه..والله..
دا راضي ليه الجنه
ضـ.ـر.بت الارض بقدmها،اف منكو،أدارت راسها وجدته مازال واقفا ينظر لها.
همست بدmـ.ـو.ع،راضي
وكانه استمع لندائها،فصرخ عليها.
عيون راضي..
لمعت عيناها بالدmـ.ـو.ع ودخلت مسرعه..
ـــــــــــــــــــــــــ
نظر لها باستغراب لما تفعله،تدور وتدور،خلف نفسها وبيدها ذلك الكتاب اللعين،يقسم انها لا تفقه به شيئا،ظالم من ادخلها ثانويه عامه..
ابتسم علي جنانها، وسألها
مالك يا ياسمين،عماله راحه جايه كدا ليه،،
نطرت الكتاب خلفها،واقتربت منه،تهمس بوداعه،بودي..
رفع حاجبه لها،بمكر،مادام فيها بودي والكلام دا،يبقي نصيبه،عملتي ايه يامرات بودي..
حملت حاسوبه من علي قدmيه وابعدته عنه،
ـ ايه دا بقي؟
ـ نظرت له بعداء،وكأنه اخذ احدي ممتلكاتها،وقالت،مكاني
ـ سالها بسخط،مكان مين،يختي..؟
ـ أشارت بيدها علي قدmيه،دا مكاني،انكر قول مش مكاني..،من يوم مافتحت الشركه دي ،واللاب دا واكل حقي،وساكته..
فاض بيا،اف..
ــ قهقه عليها،وهمس لها،ياشيخه،الكلام دا بجد،دانا هفلس بسببك،هو انتي بتهننيني علي شغل ولا علي قاعده..
أكلت شفتيها باسنانها،غيظا..
اف بقي،انا عاوزاك ليا لوحدي..مليش فيه..
حرر شفتيها باصبعه،وهمس لها،طيب مانا ليكي لوحدك،من يوم ماعرفتك،وانتي قاعده ومتربعه في قلبي لوحدك،ليه الطمع ليه،هاا
وليه تبوظي منظر شفايفك كدا،قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره ملكيش دعوه بممتلكاتي ياياسمين،وارحمي امي..
أنا مبقتش عارف اركز في حاجه خالص،غير فيكي.
اقتربت بمكر وقبلت لحيته قبلات تعلم، مدي تأثيرها عليه..
همس بضعف،ياسمينه،انتي مجرمه..
وبجرأه اعتادها منها،جرأه علمها لها،وتعلمتها وأتقنتها،
كانت هي البادئه،بكل شئ هي البادئه..
همس لها،ياسمينه..
فأجابته باجابتها التي تشعره بالفخر لترديدها كلمـ.ـا.ته.،
كتلميذه نجيبه،عيون ياسمينه..
تاه بها وتاهت به
بعد ساعه بأحضانه،
مازالت متـ.ـو.تره،
لاحظ تـ.ـو.ترها، ومد يده واخذ لوح الشيكولاتة الموجود بجانبه،فتحه بهدوء وأطعمها منه،تشاركا به كالعاده حتي أنهاهه معا.
همس بجانب فمها، وهو يمسح الباقي بشفتيه.
شبيك،لبيك،عابد سامعك وملك ايديك..
وضعت اصبعها تحت اسنانها تعض عليهم بتـ.ـو.تر..
وهمست،عابد..
ابتسم،وخبأ ضحكاته المجلجله عليها،هو يعلم مـ.ـا.تود قوله،لقد رآه بالمرحاض..
يعلم انها خائفه منه،لقد حذرها،وهي كالعاده،أطاحت بتحذيراته ورمتها عرض الحائط..
تمتم،ممممم،قولي ياقلب عابد،عاوزه تقولي ايه..
أخذت نفسا عميقا،وابتسمت بخوف،عابد اظاهر كدا،والله اعلم،وربنا يكـ.ـدب ظني،اني يعني..
اني يعني..
رفع حاجبه، لها،علقتي ياياسمين..
انتي ايه ياقلب عابد..
ـ اني حامل...
سكت وسكتت وهي تنتظر أي رد فعل،
ـ يكبت ضحكاته عليها،الغـ.ـبـ.ـيه تحسبه لا يريد اطفالا منها،ولكنه كان يريدها، تنهي امتحاناتها اولا
والان ماذا سيريد اكثر،يشعر بأن الدنيا لا تساعه من الفرحه،ولكن ليربيها اولا..
نظف حنجرته،وسألها،هسألك سؤال وحيد
ردت بخوف،ايه هو..؟
ـ كنت بتاخدي الحبوب اللي جبتهالك يازفته؟
ـ هزت رأسها بالرفض،لا
ـ جز علي اسنانه،كان يعلم،ليييه؟
ـ عشان خوفت اتخن وأفشول شكل ما قريت البنات عالجروب ماهي كتبه،فرمـ.ـيـ.ـتها..
ـــ جحظت عيناه،من اجابتها الصريحه،نعم
بنات وجروب،ايه دا؟
ـــ دا جروب نسائي يابودي،بنتبادل فيه الخبرات،متخدش في بالك انت
ـ جز علي اسنانه مخدش في بالي،ايه ياهبله انتي،هو في حد بياخد خبرات من النت،والجروبات،ولا في ست بتنصح ست اساسا بضممير..،مش كفايه الاكلات اللي هريتي معدتنا بيها،وال ايه من عالنت،منك لله ياياسمين
ـ عبست،اف بقي ياعابد،اهو اللي حصل
ــ زفر بتعب منها،مـ.ـجـ.ـنو.نه والله،ياقلب عابد ينفع كدا،هتروحي امتحاناتك ازاي دلوقت،شهور الحمل الاولي عاوزه دmاغ مصحصح،وانا اقول دmاغك راحت فين،اشرح واهري في نفسي،وانتي ولا انتي هنا..
ــــ، عبست، اف، الله بقي ياعابد،مانا بصراحه عاوزه انام علطول،انا بحس ان في سحابه بتسحبني للنوم،وانا بصراحه ضعيفه وبستسلم ليها..
ــ قهقه عليها،واخذها بأحضانه،قبل رأسها،خديها،كل شئ طالته شفتيه،وتمتم، بعتب، عجبك كدا،ينفع كدا
هربيكي ولا اربي عيالك؟
ـ حاوطت عنقه،لا مليش دعوه بعيالي،ربيني انا.
ـ ضحك عليها، انتي فعلا ياياسمين عاوزه تربيه،عشان مش بتسمعي الكلام..
ــ ابتسمت وهمست بأذنه،علي فكره أنا روحت مع ديما عملت سونار،طلعوا توأم..
ـــ ابتلع ريقه،ونظر لها بسعاده ممزوجه بالخوف،عليها،والقلق من مسؤليه جديده عليه..
وهمس،بعدm تصديق، بجد..
بتكلمي جد ياياسمينه.
مدت يدها وسحبتها وضعتها علي بطنها،
هنا في روحين،حته منك،عارف نفسي ياخدو رجولتك وجدعنتك،شعرك السايح وقلبك الطيب،حنيتك
بشرتك،شفايفك،ايديك.
عاوزاهم انت،أنا بحبك اوي يابودي..
ابتلع ريقه،وبلع غصته..
اخذها بحـ.ـضـ.ـنه بيده اليسري ومد يده اليمني يتحسس بطنها المسطحه بها امتلاء قليلا، بحنان..
وانا بعشقك ياقلب بودي،
ـ همست له،بحب، مبسوط..
ـــ طاير،من الفرح،مش مبسوط بس..
ابتسمت وقربت فمها من أذنه بتلك الاغنيه التي تعشق غنائها له.
ـ همست له بأذنه بتلك الاغنيه التي تغنيها له دائما،
يصحي علي كلمـ.ـا.تها،وترتمي بأحضانه بسعاده وتشجي بها له دائما..
انا أنا كلي ملكك
انا كل حاجه حبيبي فيه بتناديك
انا انا مش بحبك
الحب كلمه قليله بالنسبه ليك
انت فرحه جت لعندي بعد عمر من التعب
في السعاده الي بعيشها يا حبيبي انت السبب
ضحكتك عقلك جنونك والحنان الي ف عيونك
هوصف ايه واحكيلك ايه
معاك بضحك وبفرح
مبقتش خايفه ازاي هخاف، وانا بين ايديك
ساعات بخيالي بسرح
قبل ما بحلم كل حاجه القيها فيك
والسنين هتفوت وتمشي منك انت انا مش همل
بوعدك يا حبيبي عمري شوقي ليك لا في يوم يقل
هبقي فرحك وقت حـ.ـز.نك في التعب تلاقيني حـ.ـضـ.ـنك
كل يوم من عمري ليك
ـــ انتهت،وهمست له، بحبك..
ـــ وانا بعشقك ياأحلي نصيب،انتي أحلي حاجه حصلتلي في حياتي ياياسمينه،بحبك يامـ.ـجـ.ـنو.نه انتي..
ــــــــــــــــــــــ
بالمشفي التي تعمل بيها كطبيبه اطفال..
بسوهاج.
دخل يتسحب علي اطراف قدmيه،واختطفها بيديه،صرخت عاااا
اخص عليك ياكيان،خضتني..
رفع حاجبه لها،خضتني ياكيان،
بقي في وحده تستقبل جوزها كدا،
عموما، حشـ.ـتـ.ـيني و ياقلب كيان انتي..
ايه مخلصتيش عاوزين نروح..
ـ لا خلصت ياقلبي،دا أخر كشف،بس هنروح نطمن عالبيبي قبل مانمشي..
ـ ايوا بقي،اوعي كدا عاوز امسي علي حبيبه بابا
هبط لبطنها وقبلها،ازيك ياقلب بابا،أنا زعلان منك،عشان انتي فرقتيني بسرعه عن ماما،وانا ملحقتش اشبع منها.
ضـ.ـر.بته علي راسه بخجل،سـ.ـا.فل والله..
اقتنص قبله منها،وهمس،عيون السـ.ـا.فل انتي..
ـــــــــــــــــــــــــــ
ايه اللي بتجوليه دا،يابتاعت الودع،عدنان لايمكن يخـ.ـو.ني،ابعدي من اهنه..
لملمت ودعها،بعدmا القت بأذنها السموم،وفي عقلها،ليله سعيده عليك ياعدنان،عشان تبجي تفضلها علي،أني عشت رحاله بين الجبايل،من وين مـ.ـا.تروح اروح وراك،وبرديك مافيش في جلبك الاساجده،وحياتي لخليها تفوتك وتجي تسترجاني اني..
نظرت لها بخبث،
،بشوجك ياساجده،اني جولتلك الودع ايش بيجول،جوزك بيخـ.ـو.نك مع مالكه الغزيه،ولو مش مصدجه الودع،اليوم روحي شوفي بعيونك بفرح بن الهواره،فوتك بعافيه..
تركتها ورحلت تبتسم بخبث،هانت جوي ياعدنان..
اقتربت عزيزه منها،زوجه وهدان،اوعاكي تصدجيها،بتخربي بيتك،وبتهدmيه ياساجده
الودع ده بدعه وضرابه الودع،بت مش سالمه،شكلها هتجرجرك لنصيبه..
ساجده،بحيره،خايفه ياعزيزه..
ضـ.ـر.بتها عزيزه علي رأسها،انتي غـ.ـبـ.ـيه يابت،خايف من اشي..
عدنان،اللي ماهمه حدا،واتغزل بيكي بوسط الجبيله والجبائل،بيخـ.ـو.نك،والله انك بجره.
وأني بنفسي هروح للراوي واشكيله،البت دي وراها نصيبه ولازمن نخلصو منيها..
ساجده،لاه،خلص،أني مهروحش،اني مصدجه عدنان،بس لازم احكيله،اللي صار..
عزيزه،عفارم عليكي ياساجده،يالا همي روحي اعملي الوكل لجوزك،زمنيته راجع هلكان،جوزك مابيستحق البطران،بكفياه اللي بيشوفه علي ايد وهدان..
ساجده،بابتسامه،مانتي اللي مش مسيطره ياعزيزه،جولنا هتلميه،صار أعند من الاول
عزيزه،فوتيني ياساجده،الله لا يسيئك،متفكريني ببوكي،بيعند كيف البغال..
كان يوم مطين يوم مااتجوزته..
ضحكت عليها،وتركتها،ورحلت
تمتم،ربنا يهديك يابوي..
ويعمي عينك عن ابن الخال..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طرقت الباب بهدوء،
قلبها يرقص طربا لرؤيته..
استندت علي الباب حتي فتح لها،هنا بالعماره التي يسكنون بها،عابد وياسمين بالاعلي
وهو اسفلهم،وهي اسفل منه هي ووالدتها. واختها...
فتح لها بهدوء.
وجدها هي ابتسم بسعاده لها وهمست بخجل،،أزيك انهاردا ياأحمد
همس بهدوء وفرحه،تمام،ازيك انتي يادينا..؟
(دينا شقيقه ديما،الصغري..بكليه آداب.. عشقت أحمد منذ التقطه ذلك اليوم بعد عودته من المشفي،تعلم قصته كامله ولانها تدرس علم النفس،تعذره،أحبته،وعشق فاضح،الجميع يعلم به)
أنا كويس،معلش مش هينفع اقولك اتفضلي..
ابتسمت بهدوء،ومدت يدها له بطبقا من الكيك الذي يحبه
اتفضل أنا عملاه مخصوص عشان انت بتحبه..
ابتسم لها ومد يده وأخذه منها،تعبتي نفسك يادينا،مع ان بصراحه انا بعشقه من ايدك،وياسمين الحمدلله فاشله مبتعرفش تعمل حاجه
قهقهت عليه،فعلا ياسمين اللي قالتلي اعملهولك،هي بصراحه حاولت،وكانت هتحرق البيت، فعابد حلف ماهو معمول في البيت تاني..
ضحك وهو يتناول احدي القطع،ويمضغها باستمتاع وسعاده،تسلم ايدك يادينا..،الكيك تحفه..
بالهنا والشفا،يااحمد،عن اذنك. بقي..
نظر لها وهي تهبط،بحب،وبفكره، ستستدير الان..
١
٢
٣
استدارت له٠وهمست،أحمد،اوعي تنسي علاجك..
ابتسم بحنان،لها، مش هنسي يادينا..
مدت اصبعها بتحذير له،أوعدني..
ـ ضحك ولمعت عيناها، أوعدك،يادينا.
دخلت فالتقتطها أختها، تقلدها، أوعدني ياأحمد..
نطقت والدتها، تماشي، اختها، أوعدك يادينا.
ضـ.ـر.بت الارض بقدmيها،وتمتمت بغيظ،اف منكو قلتلكو متتسنطوش عليا..
رفعت يدها للاعلي، يارب قرب البعيد بقي
ويشفيك يااحمد يارب..
ديما، بسعاده، احنا واقعين،واقعين..
دينا،أووووي اووي..،بحبه ياديما،قوليله بحبه..
ديما بحب،أحمد انسان جميل من جوه،ربنا يسعدكو يادينا، مبسوطه انه لقي الحب الحقيقي،بس نخف هااا،مبنعرفش ننام بالليل من تكتكت التليفون والرسايل..
رفعت يدها للاعلي بلهفه،ياااااارب،ريحني منهم بقي،وجوزني احمد
قذفتها امها،باحدي المعالق،واقعه.،يابت اتقلي،قرفتينا
اااااه،اف منكو،حـ.ـر.ام عليكو بجد
ـــــــــــــــــــــــــــــ
يابعيد،بدعي من قلبي..
تفضل هنا جنبي..
تقرب المسافات..
وتنتهي المتاهات..العمر بيعدي،افضل هنا جنبي..
العمر زي القطر،بيفوت ويجري...
قرب،الوقت بيعدي،بنااديك ما تسمعني..
يابعيد،قرب بشوق ضمني،انسي اللي فات حسني
أنا وانت روحنا في بعض
قرب ننسي اللي فات والبعد..
نصرخ نقول للدنيا،ياحبيبي انا وانت لبعض
↚
حاول فتح عينيه،وهو يستمع لصوتها تحادث احدهم،وهل يخطأ صوتها،هي
فتح عينيه قليلا،وصوتها الباكي بالقرب منه،حاول فتحها واستطاع أخيرا،دار بعينه التائهه واثار المـ.ـخـ.ـد.ر مازالت تداعب عيونه،ولكنه استفاق في تلك اللحظه ووقعت عينه علي أو.جـ.ـع مشهد، قد يراه زوجا كان يتمني لمحه حب، ولو بسيطه من عين زوجته
والان ،وجدها بأحضان اخر يعطيها ،ما افتقدته منه ومعه،أغمض عينيه وأعطي الحريه لسمعه وقلبه لينتشيا بما رواه فيها غيره،هي تستحق أفضل منه،وهو يستحق ماحدث فيه..وأكثر.
بالرغم ما فعله بها هي، هنا،بجانبه ضحت بابنها،
غص حلقه وكبتها بحرقه، هو ابنها،ربيبها،يخاف ان يطالب بالحق به ، وهل يجرؤ،لقد تنازل بكل خسه عنهم،اضاعهم،وضيع طريقهم
وتاهت خطواتهم وتفرقت..
فريده وهي فريده،غـ.ـصـ.ـبا عنه فرت دmعه حبيسه من داخل عينيه وسؤال آخر،بعقله وفي تفكيره، يؤرقه، يتعبه،يخشي إجابته، ماذا جني؟
ـ لاشئ..
حاول صم أذنيه عن حديثهم الجانبي،ولكن غـ.ـصـ.ـبا عنه،خرمت اذنيه،تلك الكلمه..
سؤال ابنه البرئ عنه،
كانت تجلس بجانب ابنها،بالغرفه المشتركه بينه وبين والده،ويجاورها كيان،الطبيب طمأنهم ان لا خطر عليه وانه بخير،ولكن غـ.ـصـ.ـبا عنها قلبها يـ.ـؤ.لمها،
ـ همس بأذنها، ولكن النائم بجانبهم، سمع كلامهم بوضوح،
كيان... حبيبتي الولد كويس،متقلقيش،دا تربيه دياب الجبل،ابننا بطل متخافيش..
ابتسمت من بين حـ.ـز.نها،هههه انت بتقول فيها،دا مصمم يروح يعيش مع وجدي، وعم راجي في الجبل
ابتسم كيان، واحاطها بذراعه،وقبل رأسها،هيبقي تمام،متقلقيش..
انتبهو لهمسه، وفتح عينيه،أخيرا،ماما..!
ـ اجابته بلهفه، عيون ماما،حمدالله عالسلامه يابطل..
ـ لم يصبر، وباغتها بسؤاله،ماما هو كدا بابا هيبقي كويس صح؟
ابتلعت ريقها بصدmه،ونظرت لكيان الذي رد نظرتها له بأخري متفهمه... حنونه،أراحتها..
وهبط مقبلا رأسه،حبيبي البطل،تربيه ذئاب الجبل،مادام انت اتبرعتله،أكيد هيبقي تمام،أنا فخور بيك ياسليم..
ـ همس سليم،بضعف،بجد يابابا..
ابتسم كيان وهطلت دmـ.ـو.عه، وهو يستمع لكلمه بابا من شفتيه الصغيره، وفي عقله، أي مـ.ـجـ.ـنو.ن ليبيع طفلان كالملاك كسليم وسيليا، مؤكد ليس بوعيه، بجد ياقلب بابا..
غرست الكلمـ.ـا.ت بقلب النائم،كسهم قـ.ـا.تل،وعلم انه خسرهم والي الابد، أبنه مازال يتذكره ولكنه ينادي آخر بفخر،بابا.
يبقي سؤال وحيد،يؤرقه،هل سامحتني،هل ستسامح؟
فجأه استمع لانسحاب ذلك الذي يقف بجانبها،وبقت هي بمفردها..
فتح.عينه يتأملها بذلك الحجاب الذي طالما ود أن ترتديه،ولكنها كانت أبيه، عنيده،علم سبب ذلك قلبها كان ملكا لغيره،و ليس وحده من كان قلبه في متاهه،ولكن يبدو ان متاهه عن اخري تفرق وكثيرا،هي احبت شخصا وكان رجلا معها للنهايه،أما هو،احب حيه رمت سمومها بوجه الجميع واولهم كانت اخته..
وزوجته،همس وحطت عينه بعينها اخيرا،همس بضعف
فريده..
لاحظ تصنم جسدها،وتفاجؤها به،فأكمل،قربي يافريده،عاوز اقولك حاجه،ممكن..
اقتربت ببطء منه.
وغـ.ـصـ.ـبا عنه وجد لسانه يسألها، اتجوزتي؟
ـ ردت باستنكار، أيوا،مش من حقي؟
ـ أغمض عينيه من ردها الهجومي، وقرر قول ما بقلبه، عارف ان ظلمتك كتير،مستحقش اللي عملتيه عشاني..سامحيني يافريده.
ـ ردت بتهكم، في حقي لا،أنا اسفه مقدرش اخدعك وأقولك سامحتك،لاني مش ملاك، انا عمري ماهسامحك يااحمد،انا هنا عشان خاطر الانسانيه،عشان ميجيش يوم،وسليم يسألني،ليه مساعدتيش بابا.،ويحملني نتيجه مرضك،ومـ.ـو.تك..
ـ همس بضعف،تفتكري بيعتبرني فعلا، بابا..؟
ـ ابتسمت،بحـ.ـز.ن،ايوا بابا، مقدرش ينساك رغم جحودك،رغم كل اللي حصل اول مافتح عينه،سألني وقال بابا كدا هيبقي كويس..؟
بص ياأحمد، انا مش حابه افتح في الماضي،احنا خلصنا،واللي فات مـ.ـا.ت،واللي بيني بينك،سليم وسيليا،وللاسف عمري ماهقدر اقسيهم عليك،مش عشان خاطرك،لا،لاني مش عاوزه اغذيهم كره،وغل وحقد
ولادي يستحقوا عيشه افضل،يعيشو بأمان،وقت مـ.ـا.تحس، انك عاوز تشوفهم ويشيفوك،اوعدك مش هحوشهم عنك
ـ، همس بغصه،لينهي الحوار، كلامها، كسهم قـ.ـا.تل، كلام منمق، ولكنه قـ.ـا.تل، شكرا يافريده
ــ استمع لهمس ابنه،وسؤاله، بابا،انت كويس،انا أهو..
التفت بتعب، بدmـ.ـو.ع وغصه لم يعد قادر علي ابتلاعها، ستخرج بشكل فاضح، بأي وقت، لابنه الراقد بجواره علي سرير مقابل،حبيب بابا،انا كويس ياقلب بابا..
انت كويس يابطل، بطلي أنا..
ـ انا كويس يابابا،ورفع ذراعه السليم،يريه عضلاته،حتي شوف..
ـ دخل هو،واحتد عيناه وهو يراها بالقرب منه،اقترب مسرعا واختطفها بيده لقربه،وجز علي اسنانه،حمدالله عالسلامه..
ـ ابتسم بو.جـ.ـع،وهو يراه يخبئها عنه،وهمس،الحمدلله..
دخلت الممرضه، وهيأت سليم لاكمال علاجه بغرفه اخري،بعدmا خرج وحدثهم كيان،تحسبا لموقف كذلك،
استأذنت هي وذهبت خلف ابنها،واقترب منه كيان،بغيظ.
ـ عارف لولا رقدتك دي،وان متعودتش أجي علي الاضعف مني، زيك، استقويت علي ست ضعيفه وهنتها، كنت قـ.ـتـ.ـلتك بايدي،وقطعتك حتت،خليك ممتن لتدابير القدر،ايدك اللي مديت ايدك بيها عليها،تستحق البتر،بس عشان خاطر عيون سليم وسيليا عفيت عنك..
عشان كلمه بابا،اللي بسمعها منهم وتخليني ملكت الدنيا بايديا،عشان خاطر عيونهم بس
وبيني وبينك،مش عارف هتحس بكلامي ولا لا،
أنا خدت منك ثلاث جواهر،هفضل طول عمري احمد ربنا عليهم،وخصوصا انك معرفتش قيمتهم
دي عندي كفايه..
بس، نصيحه،مني،استرجل،واعرف ان الرجوله مش بالضـ.ـر.ب،الرجوله مواقف، واكمل بتهكم، ياضكر..
انتبه من شروده بذلك اليوم الذي لن ولم ينساه ابدا، علي خبط الباب، ابتلع غصته ومحي دmعاته الحزينه،وشوقه لابناءه،الذي اشتد عليه، وكثيرا، واستقام، يفتح الباب..
فتح الباب،ووجده امامه..
ــ مين حضرتك؟
ــ مش دي شقه استاذ عابد؟
ـــ احمد بتفهم،أنا اخوه احمد،عابد فوقنا،اتفضل ادخل وانا هناديله..
ـــ هز راسه ،ومد يده له،أنا قاسم رضوان،
ـلم.يكمل، الا وباغته احمد،انت قاسم رضوان،امل معاك هي فين...؟
ـــ قاسم برزانه،لا مش معايا،ممكن ندخل بس وبعدين نتكلم بعد مـ.ـا.تنادي أستاذ عابد..
ـــ أحمد،اتفضل،عندك حق،اتفضل،اتفضل..
ـــــــــــــــــــــــ
هنعملو،ايه ياأماي،بجالنا شهرين مستخبين،والعين مفتحه علينا،والكبـ.ـارات بيستعجلونا،مـ.ـو.تنا هيكون علي يدهم دااحنا واخدين منهم شئ وشويات،عشان الحفر والمعدات..
كل حاجه راحت ياأماي..
سعديه بغل،لولا غباء اختك الله ينتلها مطرح ماراحت كان زمانيتنا،جاشين ياسويلم..
سويلم،جولتلك يااماي بلاش تجنديهم لسلوي،اصريتي،أدينا اتلعنا..فكري ياأماي،احنا لازم نرجعوا جدراتك،تاني..أو علميني اني
سعديه،مهتجدرش علي طلباتهم ياولدي،أني جندت سلوي عشان كانت حبله وكانت هتجدm اللي هتولده قربان ليهم.
سويلم،يعني ايه يااماي،الكلام.ده،جرابين ايه،اللي كانت هتجدmه سلوي،تجدصي واد ولدي كيان.
سعديه بسخريه،واد ولدك ايه بجي ماانفجست الحكايه،ومش واد ولدك
سويلم بغل،الجادره،كيف امها كانت عاوزه تلبسه لولدي
سعديه،بجولك فوضنا من ده سيره،أدينا خلصنا منيه الوسـ.ـخ ده..،زمانيت الديابه..كلته.
سويلم،كان فاكر انه هيجدر يهددني،أهو راح في خبر كان
سعديه،حسام ده.كان.خطر علينا،لو كان اتمسك،كان هيعترف ان احنا اللي جتلنا مراد،الواد.ده كان يعرف كتير،وكله من الفاجره بت سحر
سويلم،يالا ياأماي،أهو خد.نصيبه..بجي.
المهم ياأماي،اني مستعد.اجدm القربان.
سعديه،كيف ده؟
سويلم بخبث،هجدm القربان؟
سعديه،هضحي بمين ياولدي؟
لازم دm،ويكون غالي عليك..
سويلم، عندي يااماي، بس جوليلي،يااماي،ضحيتي انتي بمين جبل سابجك..
ضحك بغل،ضحيت بقره عينه،مرت الكبير فريده،فكرك اللي ولدته زمان نزل مـ.ـيـ.ـت كيف مابيجولو،أني جتلتها،كتمت نفسها لحد مامـ.ـا.تت بعد ماولدت،خدت ابنها ود.بـ.ـحته،وجدmته قربان ليهم،
سويلم بصدmه،كيف ده يااماي،والكبير مسألش علي ولده..
ـ ضحكت بغل،لع ياولدي ماني بدلته بعيل مـ.ـيـ.ـت ودفنهم التنين..
المهم فوتك من السيره المغفلجه دي،وجولي مين اللي هضحي بيه..
سويلم بخبث،بتي سولاف..
انتفضت تلك التي تتسمع لحديثهم بقلب مرتعش،وخبطت صدرها،بنتي..،اه ياشياطين،مش هسمحلكو تأذو بنتي ابدا
،دي هي اللي طلعت بيها من الدنيا..
ياريتني ماشوفتك ياسويلم ولا عرفتك،
وبلوعه جرت لغرفه ابنتها، تدعو بقلب مكلوم..
اللهم اضـ.ـر.ب الظالمين بالظالمين، واخرجنا من بينهم سالمين
أنا لازم اتغدي بيكو قبل مـ.ـا.تتعشو بيا انا وبنتي..
(سيما،امرأه بالاربعين من عمرها،كانت ترقص بالموالد،قابلها سويلم،وتعرف عليها بنيه الحب،تزوجها سرا وتابت، ورجعت الي الله أنجبت منه سولاف بالصف الثاني الاعدادي،كان تحسبه رجلا شريفا،ولكنها صدmت بما يفعله،هو ووالدته،منذ قدmت تلك الحيه، للمكوث معها وهو يكيل لها ولابنتها الضـ.ـر.بات،يعيشون بعـ.ـذ.اب،مسبقا كان مصدرا للدخل لهم فقط،اما الان،مصدرا لعـ.ـذ.ابهم،وياليتها أفاقت لنفسها قبلا..)
صعدت الدرج مسرعه،الوقت مازال مبكرا
،هذه فرصتها الاخيره،سيقومون بفروض الطاعه غدا..
هزت ابنتها بهمس،سولاف،سولاف
فتحت سولاف عينهيها الرماديه،المتورمه من كثره البكاء
نعم ياماما..
ـ قومي ياسولاف بسرعه ومتعمليش صوت، لازم تمشي من هنا
ارتعشت وخبطت قدmيها ببعضهم،هروح فين ياماما
بابا هيقـ.ـتـ.ـلني.
جزت علي أسنانها بغيظ،هتروحي لجدك راشـ.ـد،تطلبي منه الحمايه،يالا بسرعه ياسولاف مفيش وقت..
لملمت حاجياتها مسرعه
وعقدت حبلا من الشرفه اسقطت متعلقاتها
سمعت وقع اقدام،خرجت ورقه من ثيابها،اسمعيني ياسولاف،خدي الورقه دي،فيها عنوان جدك راشـ.ـد، انا وريتك بلدهم قبل كظا فاكراها،
ايوه ياماما، فاكراها..
ـ تمام ياقلب امك.. اهربي ياسولاف،البلد مش بعيده،اخرجي للموقف وخدي الفلوس دي واسألي علي عمك محسن،أنا اتصلتلك بيه،هتلاقيه مستنيكي هناك..،
عارف الطريق
روخي لجدك، وامسكي التليفون ده، عليه تسجيلات مهمه، اديها لجدك، فاهمه ياسولاف، واحكيله اللي ت عـ.ـر.فيه، متخافيش منهم
أخواتك هيحموكي، من شر ابوكي،
انتي قدها يالا، اقتربت الخطوات..
ومعها ارتعشت سولاف،تعالي معايا ياماما..
هيقـ.ـتـ.ـلك بابا..
دفعتها بحده انزلي ياسولاف مفيش وقت،هيقـ.ـتـ.ـلوكي ياسولاف،بسرعه.
اطمأنت لنزولها وهرولت للخارج،
وبمكر،لتعمي أعينه عن ابنتها..حتي تهرب بسلام..
خرجت تتصنع السعاده، بااه سويلمم،علي وين اكده..
سويلم بشك،مالك يامره،مش علي بعضك اجده..
سيما،بتـ.ـو.تر،مفيش ياسويلم اني بس اتوحشتك،من يوم ماجت امك عندنا وانت بعيد،موحشتكش، ليالينا ياسويلم..
لمعت عينه كالثعبان،حشـ.ـتـ.ـيني و يامره،تعالي.
دخل وادخلها بحده للغرفه ودmـ.ـو.ع القهر والظلم تسربت من عينيها.
دفعها بيده،ارجصيلي ياغازيه،ولا نسيتي أصلك.
ابتلعت غصتها،وفي نفسها ستفعل أي شئ لتلهيه عن ابنتها،لا منستش ياسويلم،حاضر هرقصلك..
مع دقات رقصها الحزين،كانت قدmاها الضعيفتان،تشق سكون الليل،حقيبتها علي ظهرها..تجري بسرعه،الي ان وصلت اخيرا لذلك الموقف الخاص ببلدتهم والبلاد المجاوره..
دارت عيناها بين السائقين الي ان حطت علي رجل كبير بالعمر يبدو علي ملامحه الطيبه،هي خبيره بقراءه الوشوش كما علمتها والدتها..اقتربت منه وهمست له،انت عم محسن صح...
الرجل بمحبه اؤمري يابتي،انتي سولاف،كبرتي ياسولاف
نسيتيني،عموما يالا بسرعه..مفيش وقت اوصلك يابنتي..
ـ تمتمت بخوف،هتوديني لجدي..
أني أوديكي علي عيني يابتي،تعالي اركبي،دانتي كيف سميه بتي..ياغاليه يابت الغاليه..
أخذها الرجل معه،حمدت الله وارتمت برأسها للخلف،وأخيرا ستخرج من ذلك العـ.ـذ.اب..
نظر لها الرجل بخوف عليها،وبقلبه،ربنا ينجيكي يابتي
ياما جولت لامك سويلم ده شكل الثعبان بيتلون علي مـ.ـيـ.ـت لون،مصدجتش..
(محسن،كان السائق الخاص،بالفرقه التي كانت ترقص بها سيما)
بعد نصف ساعه،كانت تقف تنظر لذلك الدار الشبيهه بالقصور بانبهار..
اقتربت من الغفير الواقف وندهت عليه
لو سمحت ياعمو عاوزه الشيخ راشـ.ـد،نظر لها شرزا وصرخ بها،همي من اهنه،يابت،الله يحنن عليكي..
جحظت عيناها وصعبت عليها نفسها،
وقررت الانتظار للصباح،يبدو ان هيئتها الرثه،تدل علي انها من الشحاذات..
لمحها ذلك الذي يتسحب كالعاده للدخول.
ايه دا،دي انس ولا جن دي..
انتي مين؟
نفخت خدها وأدارت رأسها للجهه الاخري..استدار خلفها،لا مانا مش هسيبك وراكي وراكي.
فجأه، صرخ كيان به،أرجعه وأرجعها معه للخلف
بخوف
من صوته الجهوري..
لمحها من كاميرات المراقبه، ولا يعلم لما احس ان هناك بها شيئا يعرفه..،وجهها العابس الذي رآه بالكاميرا،وابتعادها بخوف،او.جـ.ـع قلبه،وخرج ليعلم من هي،وماذا تريد..
رمق محمد بحده،،اوعي انت،حطت عينه علي عينهاالمذعوره وشعر بشئ غريب بقلبه
وهدأت حده صوته. وسألها بحنان،انتي مين..؟
أدmعت عيناها،وهمست،عاوزه الشيخ راشـ.ـد،أرجوك.
موضوع حياه او مـ.ـو.ت..
او.جـ.ـعه قلبه عليها، ومد يده لها بالدخول،طب تعالي ندخل..
دخلت خلفه بتـ.ـو.تر، الي أن اصبحت بقلب الدار،نظرت حولها بانبهار
نزلت سمر وفريده،معا يتسامران وفوجأ بها
فريده،مين دي،؟
سلمي، بانبهار من جمالها، انتي مين؟
تـ.ـو.ترت وأخرجت مابحوزتها من اوراق، شهاده ميلاد، وصوره من بطاقه والدها، ووالدتها، وقسيمه زواج، واعطتهم للواقف بجانبها..
مد يده باستغراب،واخذهم منها..
قرأهم جميعا وتسمر بمكانه،عيناه تتنقل بينها وبين الاوراق بصدmه..
دmـ.ـو.ع عيناها،وهمسها الخائف،أرجوك متأذنيش انا هـ.ـر.بت من بابا وستو،ماما قالت انهم هيقـ.ـتـ.ـلوني ويقدmوني قربان،هي ادتني العنوان،وقالتلي روحي لجدك راشـ.ـد هيحميكي..
وقعت عصاه الجد بصدmه،مما سمعه،بعدmا استمع للضجه..
خرج ليري ما يحدث..
التفت فريده له، بلهفه، جدي..
بعد ساعه..
مع انتهاء رقصها المتـ.ـو.تر، وشكه بأمرها،
خرج باحثا عن ابنته،ولم يجدها،كشف مافعلته،
والان، سالت دmائها،وفارقت الحيااه..
سويلم،لازم نهرب يااماي،من اهنه،زمان سولاف وصلت لابوي، وبلغو البوليس عنينا يالا بسرعه..
الاول، أفش غليلي من الغازيه ياولدي..
أنهت ما برد قلبها، وقطعتها قطعا بكل قسوه،
وقالت، يالا ياولدي
ـ وفي الدوار،التف الجميع حول الطفله المذعوره،هاتف كيان راضي، واخبره بما أخبرته سولاف
وانطلق هو مسرعا،،للقبض عليهم..
رفع الجد يده باتجاهها،وهي تجلس ترمق الجميع بخوف
وبحنان همس، تعالي يابتي.. متخافيشي..
نظرت لفهد.الواقف بثبات والذي علمت انه أخوها،فعدل من نظرته من الصدmه، للحنان،لمح ترددها،وأومأ لها،مررت عينها علي كيان الصامت،ابتسم لها،واقترب منها،واخذ يدها،تعالي..
بصي حواليكي كدا،متخافيش..
كل حاجه هنا ملكك،عارفه،انا فخور انك أختي..
قدرتي توصلي لينا،ومخوفتيش،وتحافظي علي نفسك..
همست بغصه،بجد..
قبل راسها،واحكم بذراعه عليها
جد.الجد كمان،ومن انهارده اخت كيان وفهد،
متبكيش ابدا،فاهمه...
همست،بدmـ.ـو.ع، بس انا خايفه علي ماما اوي،أرجوك ياأبيه،عاوزه ماما،سعديه هتقـ.ـتـ.ـلها..
دي كانت عاوزه تقـ.ـتـ.ـلني..
ابتلع غصته،وهو يعلم ان جدته قادره علي ذلك،وتفعلها، وطمأنها، متخافيش
أنا بعت الشرطه ليها،زمانها في امان..
روحي بقي كلمي جدك..،
أجلسها الجد بجانبه،وهمس لها
نورتي دارك يابتي..
اقتربت منه،وهمست بأذنه،أنا فخوره بيك،ياكيان،كويس انك احتويتها،شكلها شافت كتير علي ايد سعديه.،منها لله..
كيان باابتسامه حنونه وعينه عليها،
هتصدقيني، من اول ماشوفتها في الكاميرا،وانا حاسس انها من لحمي ودmي، حاجه لا اراديه خليتني اخرج جري اسوف مين دي، سبحان الله..
ابتسم،وعادت لها ذكري لقائهم معا،مصدقاك،مانا مجربه..
ابتسم لها وتذكر ايضا، بحبك،يافريده،لقاكي كان احلي صدفه..
ـ وانا بعشقك يااجمل صدفه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عدنان،الله يخليك،آخر نوبه،ماهعملهاش واصل تاني.
يجلس صامتا،ولا يرد عليها،لقد حذرها مرارا من تلك التي تدور وتدعي قراءه الودع،هو يعلم غرضها من كل ذلك،ولكنه لايري الا تلك الغـ.ـبـ.ـيه،التي تجلس بجواره تتحايل عليه بكلمـ.ـا.تها،ولكنه لن يسامحها هكذا يجب ان تتعلم درسها جيدا.
ـ همست بحـ.ـز.ن زهي تتمسح به كالقطه، عدنان،ليه ماعم ترد علي،والله أخر مره.
نفخ بغيظ،ساجده،اني حذرتك جبل سابج منيها وانتي كالعاده،مابتسمعيلي ولا بتعمليلي خاطر،ولولاشي عزيزه كانت جربك وسمعت خطاريفها كنتي هتصدجيها،ومش بعيد كان هاد فخ من الغازيه، ولاجل عيونك كانت هتطير بيها رجاب
ولولاشي ماني حابب حدا يسمع بحواديتنا وحكاياتنا،كنت بنفسي شكيتك لخالي،وعارف خالي بالحج مابيتفهمش،كان بيجتلك جتيل،وانتي خابره..
فاجصري الشر ياساجده وفوتيني لحالي،
الودع شرك،ولرب العباد استغفري يابت خالي..
هطلت دmـ.ـو.عها،وعبست كالاطفال،خلص ياعدنان بجبل العقـ.ـا.ب،بس مـ.ـا.تخبر بوي
تنهد بحـ.ـز.ن لدmـ.ـو.عها التي تحرق قلبه قبل خدها،وادار وجهه عنها،يجب أن تتعلم درسها..
ــــــــــــــــــــــــــ
ينظر بصدmه للدmاء المنتشره بكل البيت،وتلك السيده التي مـ.ـا.تت،و قطعت جثتها لاشلاء ومثلت بها،مال للجهه الاخري وغض بصره عن اشلائها،ما فعلوه بها ابشع شيء، قد يراه بمسيرته المهنيه،منذ استلم وظيفته كظابط شرطه،لم يصادفه قضيه كتلك وجثه كتلك،انتزعت من قلوبهم الرحمه الي هذا الحد،لطالما سمع من زملائه عن هكذا حوادث
ولكنه لم يرها،غص بحلقه وابتلع ريقه بصعوبه وقاوم دواره،واشار بيده،لمن خلفه..
ـ اتصلو بالطبيب الشرعي،محدش يمد ايده علي حاجه.،سيبو كل حاجه مطرحها..
ادmعت عينه غـ.ـصـ.ـبا عنه، وردد، ربنا ينتقم منكو،حسبي الله ونعم الوكيل..ذنبها ايه دي بس..
استمع لرنين هاتفه الذي لم ينقطع،
اخرجه ونظر به،كان، كيان..
ـ كيان بلهفه،هااا ياراضي لقيتوها،مسكتوهم..؟
ـ ابتلع غصته، وهو يبتعد قليلا من هول منظر الدmاء حوله..
كيان،اسمعني،ـــــــ وحكي له ماحدث....
ارتد كيان، للخلف بصدmه،وهو يرمق اخته الصغيره،التي ظهرت لهم من العدm،وكبر همه وهي ترمقه بأمل طفله صغيره،وماذنب الاطفال الابرياء،بالشر والظلم وهم لم يجنو بحياتهم لا حسنه ولا سيئه،غامت عيناه بالحـ.ـز.ن فلمحتها هي،ذكيه اخته الصغيره،ولكن عذرا ياأختاه ،هؤلاء ليسو بشرا أبدا..
اقتربت منه مسرعه،تساله بلهفه،لحقو ماما،مسكو سعديه،أرجوك طمني..
رفع نظره لأخيه الذي ينظر له بذهول،و كانه، فهمه، سريعا..
ابتلع غصته،واقترب من اخته التي تجلس ارضا بجانب قدmي كيان الواقف بصمت،يقسم كل خليه به ترتعش،مما سمعه،وربت عليها وساعدها علي،الوقوف،تعالي ياسولاف خلينا نفهم في ايه..
متخفيش كدا،اكيد لسه موصلوش..
أدmعت عينها،وهي تتوسله،أرجوك انا مش عاوزه حاجه،انا عاوزه ماما بس،ارجوك..،مش عاوزه غيرها..
قـ.ـتـ.ـلتها صح ياابيه،صح....قـ.ـتـ.ـلتها،ملحقوهاش..
صمت كيان،بث بقلبها اليقين ان والدتها قـ.ـتـ.ـلت،صرخت وانهارت، رمق الجد كيان فأومأ له بالايجاب، فردد بحـ.ـز.ن
،ان لله وان اليه راجعون،
اغمضت عينيها واستسلمت لغيامتها لتأخذها،كيفما شاءت واينما شاءت..؟
حملها فهد مسرعا،لغرفه قريبه،وأسعفتها فريده..
وانتهت حياه بريئه
ــــــــــــــــــــــــــ
(ياأيها القارئون،هؤلاء أناسا ضلو طريقهم،فاتبعوا طرق الضلال،و.جـ.ـعلوه منهجهم وشريعتهم،غرسوا بأقدامهم بالوحل،واتبعوا طريق الشياطين،نسوا ان الله قادر علي ان يخسف بهم الارض احياء،
زاد الله باعمارهم،ليعطيهم فرصه ليتطهروا،فزادو ظلما وبغيانا،فيارب،بحق،كل دm بريئه سالت بطريق الظلم والطغيان،وبحق كل أطفال العالم الذين كتبت في صحائفهم ايتاما، و.جـ.ـعلهم الله سببا في يتمهم، اجعل يالله كيدهم في نحرهم، هؤلاء اطفال،لا حسنه لهم ولا سيئه،ما هو اذن ذنبهم،رددو معي
اللهم اضـ.ـر.ب الظالمين بالظالمين،واخرجنا من بينهم،سالمين)
ــــــــــــــــــــــــــ
انت واعي للي بتقوله دا يابشمهندس،انت بجد عاوز تتجوز امل..
ـ نظر له قاسم، بهدوء،ولم يعجبه ماقاله بحقها،
فهم صمته عابد الجالس يستمع لهم بهدوء،للان لم يتدخل بشئ،
ـ وبهدوء أجابه قاسم، وايه اللي يعيب امل،عشان تستغرب كدا،اه انا عاوز اختك بحلال وشرع ربنا،كلنا بنغلط يااستاذ احمد،وانا اللي فات من حياه امل،ميخصنيش،
مش عشان غلطه الشيطان وقعها فيها،وبدون ذكر تفاصيل،كنتو انتو احد اسبابها،
فانت متصور اني هجلدها،بيها..
نكس احمد راسه بخزي،ولم يصمت قاسم..
امل من اول يوم حكتلنا كل حاجه،مخبتش علينا،رغبتها في التوبه،وانها نفسها تتغير للاحسن،عرفتني اد ايه معدنها أصيل،كلنا بنغلط،كلنا نستحق فرصه تانيه.
انهاردا جيت ليكو،وطالب ايد امل،الجديده،اللي تصميمـ.ـا.تها سمعت اسكندريه بحالها،نجحت وبامتياز بالمعهد في قرص التصميم، وبقت من ضمن كاست التدريس فيه..
أنا فخور بيها،وليا شرف انها تبقي علي اسمي..
انا عارف ان عابد من اول يوم كلمته فيه وهو بيدور ورايا،وواخد بالي من اللي ماشي ورا امل رايح جاي،
واظن انتو عافين عني كل حاجه..
سكت يأخذ نفسه، ولكن عابد الصامت اخيرا من رد عليه،
من اول يوم كلمتني فيه ياقاسم، وانا عارف انك عمل ابويا الطيب اللي قعدلها،انا عارف انك عارف ان بعت حدد يمشي ورا امل زي ضلها
غـ.ـصـ.ـب عني كان لازم اطمن انها في امان.
دي اختي،مهما عملت
ـ عندك حق،اختي امل اللي حصلها جزء منه احنا السبب فيه،سمعتك اللي الكل حكالي عنها،كفيله اني اديلك اختي وانا مطمن،انها هتبقي بخير،مخبيش عليك من شهر نزلت اسكندريه،وشوفت امل الجديده،اه لمحتها من بعيد،بس كان قلبي طاير من الفرحه وانا سامع الكل بيتكلم عنها وعن ادبها،احنا مديونيلك بكتير ياقاسم،انا موافق
اذا هي موافقه،ولو اني متاكد انك مش هتيجي الا اذا كنت واثق من موافقتها..
ـــ ابتسم بهدوء، وردد يبقي علي خيره الله
امل رفضت تماما موضوع الفرح والهيصه،وبيني وبينكو أنا كمان مبحبوش،احنا هنكتب الكتاب بس،وبعدها هنعمل بفلوس الفرح والكلام دا عمره،هستناكو ان شاءالله الخميس الجاي..
وكل اللي تطلبوه،أنا عيني ليها..
ـ ابتسم عابد،لا متخدناش في دوكه ياابو نسب، انت هتبات هنا انهاردا، وعروستنا هتخرج من بيتنا،انا اسف،بس دا شرطي..
ـ ابتسم قاسم،حقك طبعا، بكره ان شاءالله هتكون عندكو،أستأذنك أنا..
ـ احمد بلهفه،لا انت هتبات معايا،الوقت اتأخر مش هينفع.
ـ لا معلش عشان عندي شغل ضروري،وكمان اقدر اجيب امل الصبح.
ـ احمد بلهفه، لا حيث كدا،انا هاجي معاك، واجيب امل انا،البت دي وحـ.ـشـ.ـتني،جدا..
عابد،خلاص علي خيره الله،احمد هيجي معاك،وعلي تليفون ان شاءالله..
ــــــــــــــــــــــــــــ
بمنتصف الليل،
بعدmا اطمأنو علي سولاف..
أخرجت هاتفها بقلق،لا تعلم تريد ان تستمع لصوته
هنا بداخل قلبها،تريده بجانبها ولكنها تكابر،أعادت كلمـ.ـا.ت خالتها براسها،وحطت يدها علي بطنها،وهمست بسعاده مستتره
ـ ايه رايك،نكلم بابا،انت كمان وحشك،صح..
اف بقي،خلاص هكلمه، بس اصله وحشني اوي..
سمعتها هي،وهي تمر بجانبها،وضـ.ـر.بتها علي راسها،هبله والله،انتي لسه هتقعدي تفكري،كلميه بسرعه،ربنا يهديكي ياسمر يابت خلتي.
نفخت خديها ونظرت لفريده،التي جلست، بجانبها تنظر بهاتفها..
وهمست،فريده، بقولك ايه،،
عاوزه اسالك سؤال لولبي،
نظرت لها فريده ببلاهه، ولكن سمر أكملت، هو انتي بتحسي كدا زي مانا بحس ولا انا اللي اتجننت..
فريده باستغراب،ماكلنا بنحس ياسمر،ايه الجديد..
سمر بغيظ،يووه افهمي،أصل انا ساعات احس ان بحب راضي اوي وعاوزه احـ.ـضـ.ـنه،وساعات احس اني عاوزه اخـ.ـنـ.ـقه، هو أنا كدا طبيعيه، ولا اتجننت ولا ايه، انا متـ.ـو.تره وخايفه..
ـ ضحكت عليها،بس ياهبله دي هرمونات الحمل عادي،مانا امبـ.ـارح زهقت علي كيان وعضيت دراعه..
اقتربت منهم والدتها بعدmا اطمأنت علي سولاف وخرجت لهم، وضـ.ـر.بتها علي راسها،
انتو الاتنين،هبل ماشاء الله..
ونظرت لابنتهاورمقتها بغيظ،وبعدين انتي عضيتي كيان يافريده،قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره،متزعلنيش في كيان..
رمقتها فريده،بغيظ،ياماما،انا نفسي اعرف انتي معايا ولا ضدي..
انا اللي بنتك مش هوو
ـ ردت ناديه ببساطه عليها، وكيان دا ابن روحي،وقلبي،اه مش ابني،بس اكتر من ابني..
لولاه هو وراضي كان زماني في خبر كان،ومكنتيش شوفتيني ابدا..
كيان وراضي انظلمو معاكو والله.
سمر،مقولتليش ياخالتو،هما السبب ازاي،يعني
ناديه بحب،جدك راشـ.ـد كان عارف اللي بيدور هنا من زمان،وكان متفق مع الحكومه انهم يوقعوهم،وراضي كان الظابط اللي ماسك القضيه،ساعتها جدك فهم كيان الحكايه،ولما انتقلت بيتي،ودخلت سعديه،الاجهزه الامنيه،كانت زرعه كاميرات في البيت،لان مراد اتقـ.ـتـ.ـل هناك بردو،ويااجل الحظ استمعو للي قالهولي راجي،وقبل مانتو تكتشفو الجريمه،كانو هما في طريقهم لهنا هما والاسعاف،
كل حاجه تمت بسرعه،هي فكرت انها قـ.ـتـ.ـلتني،وحاولت تعمل فخ لراجي،ولان الحكومه كانت عاوزه تمسكها متلبسه وتوقع اللي بيساعدوها،قاله يسيبوها تقع في الفخ،ساعتها الضـ.ـر.به كانت أثرت علي رجلي،سفروني بره،وراجي هربوه مع وجدي في الجبل،بس كدا ياستي فهمتي،بس كيان مقدرش كالعاده وانا كمان كنت همـ.ـو.ت واشوف فريده،رجعت من السفر في اليوم اللي فاجأك فيه كيان،وفضلت في المزرعه..
سمر،يعني جدي من الاول كان عارف ان فريده وسلمي ومحمد عند الراوي..
ردت ناديه بفخر،طبعا،بس اللي مكنش يعرفو والكل كمان وانا اولهم ان فريده بنتنا،هي فريده اللي بيحبها كيان.
سمر،بذهول،قصه ولا في الاحلام..
ضـ.ـر.بتها ناديه علي كتفها،وقالت..
وبعدين سيبك بقي من الكلام دا، دلوقت،خلينا فيكي يا خايبه انتي...
ـ نفخت خدها،اف ياخالتي،اعمل ايه،انا دلوقت..
ـ ناديه بمكر، هقولك،تعالي..
أخذتها من يدها،ونادت لمحمد.
واد يامحمد
تأفف،ايوا ياماما
ـ ناديه بحده، انت بتزهق عليا يامحمد، وبعدين، مالك واقف مش علي بعضك ليه
ـ رمق الباب المغلق عليها وحك راسه،ابدا،هي سولاف كويسه..
ـ عوجت سمر فمها بتهكم،أهلا انت طبيت..مرحبا بك بنادي البؤساء
نظر لها بسخط،وادار وجهه عنها،بغيظ.
عاوزه ايه ياماما
ـ ناديه بغيظ،ماشي يامحمد،خد سمر وديها بيتها يالا..
ابتلعت ريقها،لا ياخالتي،بلاش،انا خايفه..
،رمقتها خالتها بحنان،بيت جدك مفتوح ليكي مانقفلش،صحيح هنا حنان وحب،وكلنا بنحبك ياسمر،بس هناك في حـ.ـضـ.ـنه،حاجه تانيه،راضي يستحق انك تيجي علي نفسك عشانه
راضي بيحبك،مضيعيش عمرك ياقلب خالتك
ـ نظرت لها بخوف،بس انا خايفه من ستي.. ممكن تقـ.ـتـ.ـلني،مش بتحبني ..؟
ـ راضي ساب بيت جده من يوم مارفضتي ترجعيله ياسمر،جدك كان عاوز يجوزه عليكي ويكـ.ـسرك،بس هو اختارك انتي،وبعد عنهم،قالهم هستناها العمر كله
ضحكت بسعاده،بجد ياخالتي،
ابتسمت ناديه،واومأت لها،بجد ياقلب خالتك
جرت وسحبت محمد خلفها
وهو يسبها ان تترك يده،
ـ يالا يامحمد،خدني علي بيت حبيبي
محمد بغلب طب سيبيني،ياختي،انتي مجرجراني كدا ليه،علي محمد واللي جابو محمد،ادي اللي بناخدو منكو..
روح يامحمد،تعالي يامحمد..
فلتت ضحكات فريده،ووالدتها عليها...
وعلي جنانها..
ـ رفعت ناديه يدها بالدعاء لها،ربنا يهديكي ياسمر،يارب..
ويهديكي ياسلمي
ردد من خلفها،بحرقه..
ـ اه ياعمتي ادعي بحرقه،والنبي،أحسن اخـ.ـطـ.ـفها وانتي حره بقي..
استدارت له،وضـ.ـر.بته علي رأسه..
اختشي ياواد،احسن افركشها خالص..
ـ فهد باستنكار، تفركشي ايه ياناديه دانا قتيلك هنا،طب ادخل دنيا الاول،وبعدين فركشي..
أزاحته من امامها،طب اوعي يااخويا،خليني ادخل للبت الغلبانه اللي جوا دي..
تنهد بحـ.ـز.ن،عليها،بعدmا ذكرته بها، هي عامله ايه دلوقت؟
التفت له،بحنان،هتبقي كويسه،ان شاءالله،مسير الغمه دي تنكشع،ونرجع نلتم من تاني.. مسير الظالم هياخد عقـ.ـا.به..
مهو مش هنفضل طول عمرنا في ظلام يافهد..
أغمض عينيه بأمل،عندك حق ياعمتي..
ربنا كبير.. أووي.
ردت فريده عليه،بأمل وضحكه علي استحياء،قول ياهم عندي رب كبير..
ـ ردد خلفها، يااارب..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
مهما طالت عتمه الليل،هيجي الفجر
مهما طال الظلم،مسيره يتحقق العدل
بالدعا،والصبر، وبقلب محروق بيقول يارب.
قول يارب وهو سامع،هيجيبلك حقك من حنك السبع..
متقولش ياهم،قول ياهم عندي رب..
هو شايفك،سامعك،وخلي عندك يقين ان بعد عتمه الليل، اكيد، هيجي الفجر..
ـ بس احنا بقلب خاشع نــــــــقول،يــــــــارب
↚
بمنتصف الليل،
واقفه بقلق، تنظر للطريق ، تنتظره أخبرها انه ذاهبا لاخيها، ولم يرسل لها شيئا منذ ساعات، قلقه بشـ.ـده عليه..
ماجده من ورائها، يابنتي دلوقتي يجي، متقلقيش،
نفخت خديها بقلق، قلقانه عليه اتأخر اوي
ابتسمت وسحبتها للداخل، تعالي بس الغايب حجته معاه، دلوقتي يجي..
رجعت بظهرها لاخر الاريكه، وسألتها،سؤال لطالما أرادت سؤاله لها،عيناها الحزينه دائما،تخبرها أن هناك شيئا مستترا بها
الا قوليلي ياخاله، هو انا ليه حاسه انك مخبيه عني حاجه..
ماجده بـ.ـارتباك، هخبي ايه ياهبله انتي مانتي عارفه اللي فيها..
أمل، بمكر، أنا كل اللي اعرفه ان الراجـ.ـل طالع نازل عينه هتتقلع عليكي، بس شكلك انتي اللي سايقه فيها..
ضـ.ـر.بتها علي كتفها بغيظ، اسكتي ياامل، ايه اللي بتقوليه دا.
أمل، أقول انك بتضيعي عمرك عالفاضي، الراجـ.ـل هيعملك ايه اكتر من كدا، اتقدmلك كام مره،انسي اللي فات،وعيشي اليومين اللي فاضلينلك في حـ.ـضـ.ـنه،
فلتت دmـ.ـو.عها منها غـ.ـصـ.ـبا عنها، والماضي يعود لذاكرتها وبقوه، وهل نسته اساسا، مش قادره انسي يا أمل،انه باعني
عشانها،أنا لايمكن اسامحه ابدا،انا اه كنت بعشقه،بس عمري ماهسامحه،أمل انتي مش عارفه حاجه
مش عارفه حاجه خالص..
أمل بدهشه، مش عارفه ايه.؟
أنا حاسه انك شايله هم كبير جواكي،احكيلي ياخاله..
ردت بو.جـ.ـع، أحكيلك ايه بس ياامل
أحكيلك، اني كنت متهوره ذيك كدا وأنا صغيره،أنا ياأمل عشقت رضوان ابو قاسم عشق مـ.ـجـ.ـنو.ن لدرجه محدش يتخيلها
كنا جيران واكتر من إخوات،متربين سوا، كان هو راجـ.ـل في الثلاتين،الناس كانت كلها بتقولي،انه شاب فاسد وبيضحك عليكي،بس انا مكنتش شايفه غيره،لو كنت ركزت شويه،في افعاله وحركاته معايا،كنت عرفت،انه فعلا بيضحك عليا
انا كنت ١٨سنه اياميها،كنت لسه عيله واخده الدنيا عافيه،وبتغني بالحب والمحبين
،وبدmـ.ـو.ع ازدادت،وخرجت كشهقات.
وقتها عرض عليا،نتجوز عـ.ـر.في، وعملي البحر طحينه زي مابيقولو،وافقت
وافقت علي ضياعي وكـ.ـسره نفسي وياريتني ماوافقت..
كل خطوه كنت بخطيها، كان ليا صاحبه اسمها ناهد بعتبرها كل حاجه ليا، مانا وحيده وملقتش غيرها سند ليا، كانت ناهد صحبتي،تعرف كل حاجه،لا واللي يضحك،كانت بتشجعني
مطولش عليكي،المهم مرت الايام،وفي كل مره اقوله هتيجي تتقدmلي امتي،كنت الاقيه بيتوه،مره علي مـ.ـا.تخلصي جامعه،ومره علي مااكون نفسي..
لحد ما وقعت في شر اعمالي،وفجأه لقتني حامل،
امي وابويا كانو ناس علي قد حالهم،أبويا كان راجـ.ـل طيب،بس امي كانت ست قاسيه.
ارتجيته،بوست رجله،انه يتجوزني ويستر عليا،ت عـ.ـر.في كان رده ايه،اللي تفرط في نفسها مره،تفرط في نفسها الف مره،انتي مش امينه علي بيتي،وشرفي..
اسودت الدنيا في وشي،وكلامه سكاكين بتنخر في قلبي،بعد دا كله،بعد ماابويا كان بيعتبره، أبنه اللي مخلفوش،كنا جيران واهل،كانو بيقولو ماجده لرضوان،ورضوان لماجده..
فجأه،لقيتهم نازلين، زغاريط في العماره،وال ايه فرح رضوان وناهد،وقتها عرفت اني استاهل اللي جرالي،لا عرفت اختار صاحب ولا راجـ.ـل أتسند عليه،في اقل من اسبوعين كان متجوز ناهد،بقيت ابص للي بيحصل كأني في دوامه،وهفوق منها الاقيه مستنيني..
بيمدلي ايده،عشان يقولي زي العاده تعالي متخافيش كنت بهزر معاكي..
اتغدر بيا في ثانيه،وقتها مستحملتش،انتحرت وابويا لما عرف من الدكتور إني حامل، طب ساكت راح فيها
أمي كانت ست قويه،دفنت ابويا،وطلعتني من المستشفي من غير ولا كلمه،وبعد مااتعافيت خدتني لدكتور من بتوع بير السلم،ونزلتلي اللي في بطني،أجهضت اللي في بطني،وزهدت الدنيا.
هو كل يوم مشاكله كانت بتزيد مع ناهد،وحاول يرجعلي وأنا ظي الهبله قلبي حن ليه،وقولت هآخد طاري من ناهد،برجوعه ليا نـ.ـد.مان،مكـ.ـسور،فوجأت بيه بيقولي،تبقي زوجه في السر،وقتها صعبت عليا نفسي،ولقيت نفسي بصرخ في وشه،وبقوله ليه،هو انا ناقصه إيه عشان ينكتب عليا أعيش عمري كله في السر.
ضحك وقالي،جمله عمري ماهنساها،هو دا اللي عندي،وانتي مقامك انك تبقي زوجه في السر،أهو أمتعك وأتمتع بيكي بدل ماانتي قاعده زي البيت الوقف،ولانه كان عارف ان مليش ضهر أتسند عليه،اتجبر عليا،لقيت نفسي بدعي في وشه بحرقه،ربنا يحرق قلبك زي ماحرقتو قلبي،وينقم منك واشوفك واقف عاجز،وسبته ومشيت.
، امي كل يوم عن يوم كانت بتزيد في جبروتها،تصوري عيشتني زي الآله اشتغل واجيب فلوس بس،اترجيتها نبعد عن العماره وننقل،مهو انا مش حجر،أنا دm ولحم،بردو،رفضت وجبرتني أشوف نظره السخريه والشمـ.ـا.ته من صحبه عمري في الطالعه والنازله
كانت ست قاسيه،كانت تقولي،لا هنعيش وتشوفيهم عايشين مبسوطين وانتي تعيشي مذلوله مكـ.ـسوره،ماهو دا مقامك،يوم محب يختار زوجه صالحه،اختارها هي.
وكان عندها حب، ماانا فرطت في نفسي..
مرت الايام،وخلفو قاسم،عارفه هتقولي ازاي واحد زي قاسم،يبقي ابن رضوان الفاسق
ـ هقولك..
قاسم اتربي مع جده،كان راجـ.ـل تقي وبتاع ربنا وشيخ جامع،كان زي مابيقولو،يخلق من ظهر العالم فاسد اهو دا بالظبط اللي ينطبق علي حالهم،قاسم عاش عمره كله مع جده،دا،حفظه القرآن،وعلمه تعاليم الدين الصحيح..كان شايف ان ابنه ومـ.ـر.اته،ميعرفوش يربو اطفال،عشان كدا قاسم كان دايما عايش مع جده في الدور اللي تحتينا ده..
لحد ماجه اليوم اللي حصل فيه الحادثه،وانقلبت بيهم العربيه..
ناهد النار كلتها وخرجت متفحمه،وهو كالعاده استندل ونط من العربيه،قبل مـ.ـا.تنفجر..
واصبح عاجز بيمشي بعكاز.
مرت الايام وزي مابيقولو،او زي مابيدعي هو،عرف غلطو،وحكي لابوه الحكايه.
ابوه حب يصلح غلطته ويجوزنا،بس انا رفضت،قولتلهم انا هعيش طول عمري راهبه من غير جواز،ولا اني،اتجوزه ولا دقيقه،امي حبت تضغط عليا،ساعتها ثورت،لاول مره،وسبتلها البيت،وهي رضخت بعدها، مانا رزقها الوحيد..
ومرت الايام وقاسم كبر،رعيته،كأنه ابني،ماهو لو كان عاش ابني كان هيبقي قده،وهو كل شويةأيام زي كدا،يجي يغني ويقولي سامحيني وتعالي نتجوز،أنا فهمه هو عاوز ايه،ماهو عاجز مين هترضي بيه غيري،ماأنا الهبله اللي كنت بحبه بجنون.
اللي زي رضوان،عمره ماهيتغير،ابنه بنفسه،قالي متتجوزيش رضوان يا خاله، ماجده،ميستهلكيش..
أمل بصدmه،قاسم عارف؟
ابتسمت ماجده بتهكم،مش قلتلك قاسم دا. تربيه جده الطيب،طول عمره ذكي ولماح،لما شـ.ـد عوده،وكبر،جده حكاله..،لما عرفت انه عرف كنت خايفه يبعد،او يفهم حبي ليه غلط..
بس فأجاني،بدmـ.ـو.عه وحـ.ـز.نه علي حالي،قالي ياريتك كنت امي..
انا فخور بيكي،ساعتها بس حسيت ان الدنيا لسه بخير،وان ربنا قبل توبتي..،وانه عوضني إبني اللي راح بقاسم..
وانتي تقوليلي،اتجوز رضوان
ياشيخه دا المـ.ـو.ت اهون من قربه،دانا مبكرهش حد قده..
اقتربت امل واحتضنتها بحـ.ـز.ن،عشان كدا كنتي دايما تقولي عمري ماهخليكي نسخه مني..
ماجده،انتي مش زي ياامل،انتي ربنا رزقك براجـ.ـل حنين زي قاسم احتوي ضعفك وحـ.ـز.نك واخوات ماشاءالله عليهم،ربنا يحميهم
ــ قبلت رأسها بحـ.ـز.ن، ورزقني بيكي احلي ام في الدنيا،ياريتك كنتي امي.
ضـ.ـر.بتها علي راسها بخفه،مانا امك،وامه..
عاوزاكو تملو عليا البيت ولاد وبنات،وتسيبهوملي ياامل،فاهمه،لاإما هخـ.ـطـ.ـفهم وانتو حرين بقي..
امل،بابتسامه، فاهمه ياعيون امل،ربنا يخليكي ليا ياماما..
علت شهقاتها،وهي تقبلها، بحـ.ـز.ن، وفرحه، امتزجا معا، آه لو ت عـ.ـر.في عشت عمري كله أتمني الكلمه دي ازاي..؟
أمل بدmـ.ـو.ع،خلاص من انهاردا هناديلك ماما،يأحلي ماما..
أنتبهت لخبط الباب وانتفضت مسرعه من احضانها،دا اكيد قاسم،هروح اشوفه..
ضـ.ـر.بت كفا علي كف ومحت دmـ.ـو.عها،اه ياهبله البسي النقاب يابت..
أمل،حاضر،حاضر..
فتحت الباب وشهقت بصدmه، احمد..
ا احمد،بابتسامه،ايه مش هتسلمي عليا يااموله..
أفاقت من صدmتها واقتربت منه وتعلقت بأحضانه..
أحمد بفرحه،حشـ.ـتـ.ـيني و يا قلب اخوكي،بس ايه يابت ده،خسيتي اهو،كنتي زي البقره..
ضـ.ـر.بته علي ظهره بسعاده ممزوجه بدmـ.ـو.عها،اخرس أنت اللي بقره..
لمحته واقفا ينظر لها ببسمه ممزوجه بغيره واضحه..
ولكنها اشاحت نظرها عنه..خجلا..
ــــــــــــــــــ
بعد ساعه،كانت تعد حقيبتها لترافق اخيها صباحا،بعدmا صعد ليبيت مع قاسم..
ماجده،مع اني كنت عاوزه اكون معاكي بس معلش ملحوقه،
امل باستنكار،دا اللي هو ازاي بقي،هو انتي مش هتيجي مع قاسم..
ماجده،مهو رضوان هيكون موجود وانتي عارفه اللي فيها..
أمل بحنان،ودي فرصتك تثبتيله انه ولا حاجه،مش دا كلامك،وبعدين انتي رافضه تيجي معايا،هتسيبني كدا لوحدي..
ماجده بحنان،عشان عيونك هاجي ياأمل،ربنا يخليكو ليا..
وآه هو ولا حاجه
أمل، ربنا مايحرمني منك أبدا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
استغرب رن الجرس بمنتصف الليل هكذا،من سيأتيه الان
استقام من الفراش،بحـ.ـز.ن،.
ومنظر الدmاء مازالت بمخيلته،الا ان اقترب من الباب وفتحه بسرعه، ورجعت هي للخلف معها.
صدm..
تسمرت قدmاها،وهو يهمس باسمها،سمر،انتي.
محمد من خلفهم دفعها بحده بيده،سقطت بأحضانه،غامزا لراضي،خد مراتك اهي،زهقتني طول الطريق، عماله تغني
ـ ودوني علي بيت حبيبي..
خد ياشيخ،دي قرفتنا.. ال حبيبي ال،راضي جبل الجليد،بقي دلوقتي حبيبي.
تركهم وهرول للخارج
وتبقي هو وهي..
ابتلعت ريقها وهي تهز راسها يمينا ويسارا، وببراءه قالت..
مـ.ـا.تصدقوش،ياجبل التلج انت..
كـ.ـد.اب..
جحظت عيناه،ودفع الباب الذي مازال يمسكه باحدي يديه ويسندها هي بيده الاخري..
وهمس،لها، مصدقش ايه ياسمر..؟
عضت شفتيها بغل من محمد،وهمست،هااا
أصل..
راضي بهدوء،أصل ايه،قولي.
رمشت بعيناها،ورفعت عيناها وثبتتها علي عينينه التي اشتاقتها،وعبست بطفوله، أصلك بصراحه،وحـ.ـشـ.ـتني اوي ياراضي.
بص هو، أنا مش طيقاك،بس بردو وحـ.ـشـ.ـتني اوي..
نظرت له بسخط واستنكار،وهو ينظر لها، بعينين جاحظتين..
وبحده سألته،ايه مش هتقول حاجه يابـ.ـارد انت..
مش هتقولي،حشـ.ـتـ.ـيني و ،والكلام دا..
ابتعدت عنه وازاحته بيدها،طب اوعي بقي،يابـ.ـارد انت،اف..
فلتت منه قهقات رجوليه عاليه..جعلتها تنظر له وتضيق عينيها
وبغيظ.
ضـ.ـر.بت الارض بقدmها،واستدارت لترحل،متمتمه،بحـ.ـز.ن،انا غلطانه اني جيت
انتشلها من علي الارض بذراعيه كالريشه،قائلا بضحكه متقطعه من بين كلامته،تروحي فين ياحلوه،هو دخول الحمام زي خروجه..
همست بخجل،راضي.. إوعي.
رد همسها وهو يصعد الدرج بها عدوا،كالبرق،عيون وقلب راضي،أنتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و اوي،اوي ياقلب راضي..
ردت همسه بطريقه أخري ملتاعه،مشتاقه،بشفاها التي حطت علي عنقه،تنتشي من رائحه عطره التي اشتاقتها وبشـ.ـده،لاتدري ماذا بها،ولكنها كانت لها ترياقا،شافيا،وعلمت انه هو من بين جموع البشر بين يديه وجدت تلك التي يسموها،الراحه..
همسها باسمه وشفاها التي حطت علي عنقه انسته ما رآه،لوعته،وليالي الفراق.
اخذته معها علي سطح سفينه وكانت هي احدي سكناها،انتشت روحه وسكنت لوعه ما رآه
أغمض عينيه راحلا معها،صارخا بها،ياإمرأه،رحمــــاكي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ثلاثه اياام،
يقف ينظر لها،بحب،وابتسامه مكبوته،لما تفعله
نظرت له بحده،بتضحك علي ايه.؟
رفع يده،باستسلام،مبضحكش،بتفرج عليكي..
نفخت خدها وتركت مابيدها، بحـ.ـز.ن، شكلها باظت..
أنا كل مااعمل حاجه أبوظها،أنا فاشله..
اقترب منها،وهمس لها،وريني كدا..
كانت تعد الارز بجانب طاجن من البطاطس بالفرن،وضعت اصبعها بفمها،كمن ينتظر نتيجه امتحانه
أخذ ملعقه من البطاطس،وابتلعها..
وابتسم،فتح اناء الارز وتذوقه،وحبس ضحكاته
وهمس،تسلم ايدك ياقلبي،جميل،كل اللي ياسمينه بتعمله جميل.
نظرت له بحـ.ـز.ن،اضحك يابودي متكتمهاش
انفلتت،ضحكاته عليها
عبست،بحـ.ـز.ن،اف،انا زهقت،انا فاشله..فاشله..
أخذها بحنان من يدها واجلسها علي قدmه،يده.امتدت.كعادته لتحاوط خصرها ويده الاخري تمسد بطنها،موضع طفليه..
نظرت له بحـ.ـز.ن وهي تعلم مايود ان يحادثها به،منذ ايام وهي تتهرب منه،تمكث هنا..
لا تريد أن تلقاها منذ أتت،هي لن ولم تسامحها أبدا،
أغمضت عيونها وصدي اعترافات عصام لها بعدmا انتهي من ذبحه لها،ترن بأذنيها اعترافاته،لها
مازالت تذلذل أعماقها.
انتبهت لهمسه،ياسمينه..
ـ أجابته بهدوء، نعم.
ـ نظر لها قليلا بصمت،فنكست رأسها للاسفل
وهمست،أنا أسفه،مش قادره.. أرجوك متزعلش..
ـ تنهد، وقال..
الموضوع مش كدا ياياسمين،حاسس انك مخبيه حاجه عني،أنا عمري ماهجبرك تسامحي امل،علي اللي عملته في فريده،انتي فهماني غلط ياقلب عابد..
مش عاوزه تكلميها،مش هجبرك.
أنا عتبي عليكي انك حابسه نفسك هنا،من ساعه ماجت،حتي ديما ودينا معنتيش بتنزليلهم.
ياسمين،انتي حاجه كبيره اوي عندي
أنا عارف ان امل غلطت كتير،بس انتي بنفسك طلبتي أسامح وأتفاهم..فليه ياقلب عابد،في ايه فهميني.. مخبيه عني إيه..
مد يده واشار لقلبها،في إيه هنا بيوجـ.ـعك،ومخبياه عني..
مش اتوعدنا،تشاركيني و.جـ.ـعك،ومتخبيش عن عابد حاجه..،ومتقوليش مفيش..
لان في،أنا قلبي حاسس بكدا..
ابتسمت ابتسامه باهته،كتمت بها غصتها،مفيش يابوده،أنا بس..
غصت بحلقها ولم تستطع أكتر،
لم تستطع، شهقت وبكت بحرقه واحاطت عنقه،تبكي وتبكي.
جن جنونه،ياسمين في ايه،قوليلي في ايه،أقسم بالله ماهقدر أستحمل دmـ.ـو.عك دي..
لو مش عاوزه تكلمي امل،متكلميهاش
بس في ايه؟قوليلي،متبكيش..ياياسمين..
صدح صوتها المتـ.ـو.تر امامهم مباشره.
أنا هقولك..
تفاجئ وهو ينظر لها،أمل
ـ رفعت نقابها، ومسحت دmعاتها،التي تسيل بخزي..
أنا اسفه اني دخلت كدا بس الباب كان موارب ندهت محدش رد،سمعت صوتكو فدخلت..
نظرت لياسمين الجالسه باأحضان أخيها،يحتويها كطفله صغيره.
وأغمضت عيناها بحـ.ـز.ن..وتذكرته هو
وياليته معها الان، ابتلعت ريقها.
وانتبهت لسؤال أخيها،المصدوم ..
عابد،في ايه ياأمل،هتقوليلي ايه؟
ـ نطقت بحـ.ـز.ن، هقولك ليه ياسمين،مش عاوزه تشوفني ولا تقابلني..
نقل نظره منها لتلك التي بأحضانه، باستفسار،تقصدي ايه،حد يفهمني..؟
التفت لها بضعف،بحـ.ـز.ن ودmـ.ـو.عها تنهمر، كالسيول وذكري مامضي يمر أمام عينيها،كلمـ.ـا.ته واعترافاته ترن بأذنيها،
صرخت بها،اسكتي،اسكتي،اقفلي علي اللي فات،اقفلي بقي كفايه حـ.ـر.ام عليكي..
ضـ.ـر.بات قلبه علت كالطبول،ارتعش قلبه لمرآي أحب اثنين لقلبه ينتحبون معا،كانت مازالت تتشبث پأحضانه كطفله تتمسح بأبيها،ويديها تمسك بقميصه بقوه وكأنها تتألم..
دmـ.ـو.ع عيناها،أغرقت قميصه،همس لها، في ايه،ياسمين.. خايفه منه أوي كدا..
ردت همسه،قولها تمشي أنا مش قادره ابص في وشها،ياعابد،حـ.ـر.ام عليكو،أنا كان ايه ذنبي
ابتلع ريقه، وهم ان يجلسها بجانبه،فأبت ان تفارق صدره وتمسكت به،هامسه بضعف،خبيني،أرجوك
حاسه اني عريانه..
أحاط بيديه جسدها الذي هزل،وضعف منذ تلك الليله،كطفله صغيره همس بأذنها،ششش اهدي،أنا جنبك..جنبك أهو،مش هسيبك أبدا
رفع نظره لأخته التي تنتحب بصمت..
بنظره فهمتها،أن تحدثي،وبدأت،وياليتها مابدأت..
ـ عابد،أنا عارفه اني غلطت كتير،وانت سامحتني،أنا عارفه اني مستحقش العفو،بس والله ماكان بايدي،أنا كنت عامله زي المغيبه،روان كانت بتهددني..
أنا،أنا
صرخ بها،انتي ايه انطقي..
رد هو من خلفه بعدmا تركته امل، بالاسفل،لتعترف لاخيها،وتطلب السماح من ياسمين،
لقد نصحها بألا تفعل،ولكن حدث ماحدث..
نظر لاخته،بحـ.ـز.ن وتنهد قائلا..
انا هقولك انا ياعابد.
نقل نظره بينهم بضياع،بخوف من القادm،وتلك تأبي ان تترك احضانه..
ـ عابد،انت عارف طبعا ان اللي نزل صور امل كان عصام..
جز علي اسنانه وهو يستمع لاسمه،وقال بغل
كمل..
نطقت هي،أمك وروان كانو عاوزين ينتقمو من فريده وامها بأي طريقه،وطبعا انت عارف عملو ايه في فريده.
، في نظرهم مقدروش علي فريده.
ومقدروش يوجـ.ـعو امها عليها.
فخططو يوقعو ياسمين، ومكنشي في طريقه غير انهم يأذو ياسمين..غير عن طريق عصام..
لتفقوا وخططوا لكل حاجه..
وساعتها أنا كنت علي علاقه بعصام وروان كانت بتهددني،دايما،وكمان بدأت احس من عصام بالغدر،فروان بخت في وداني اني يعني..
هطلت دmـ.ـو.عها..وسكتت.
وأكمل هو،انك ايه،انطقي..
اني أقوله علي ياسمين.. كلام محصلش.كانت مفكراها سهله،بس اللي مكناش عاملين حسابه،ان عصام يقع في حب ياسمين من اول نظره، ولما صدته مره واتنين، حبها بجنون،ورفض يأذيها،لحد ما،ماجه اليوم اللي سمعته هو وروان،بيخططوا انهم يفـ.ـضـ.ـحوني،ساعتها عرفت اني خلاص انتهيت،كان عشقه ليها معدي الحدود،وقررت انتقم منه..
أنا والله ما كنت عارفه بعمل كده ازاي،أنا كنت يأست وكدا كدا ضايعه،بعدها رحت ليه وكان زي المـ.ـجـ.ـنو.ن وبيخطرف باسمك واسمها،انا محستش بنفسي غير وانا بقوله انك ماشي مع ياسمين و...
وهو زي مايكون كان بيدور علي اي مبرر يعمل بيه اللي هيعمله
وحصل اللي حصل..
أنا والله ياعابد ماكنت عارفه بعمل ايه..
ولا كنت أعرف انك هتتجوز ياسمين فعلا..أنااا
نظرت له بخزي ولم تستطع أن تنطق..
نزلت دmـ.ـو.عها بخزي أمامه، اعترافات وخبايا، جعلته يترك تلك التي تنتحب بين ذراعيه، وجسدها يرتجف، وكأن الزمن عاد وكل ذكريات تلك الليله وما مرا به، عادت لتسخر منه،
اعتصر وجهه بيده.بو.جـ.ـع
مااقسي أن تقع بين اختيارين أحدهما امر من الاخر
علت شهقاتها، وهي تعتذر وتعتذر، أسفه ياياسمين، سامحيني، والله ماكان بإيدي
سامحني ياعابد، أنا..
لم يمهلها،يده حطت علي خدها،بصفعه مدويه،لاول مره بحياته،
قائلا بو.جـ.ـع، بحـ.ـز.ن، اشمئزاز، إخرسي..
كفايه،كفايه بقي..
كادت أن تسقط،من صفعته لها، التقطها أحمد بيده،ناظرا لها بحـ.ـز.ن،ارتحتي،ضميرك ارتاح،كدا،أومـ.ـا.ت له بحـ.ـز.ن،وكـ.ـسره،وهمست، أووي
عدلها واخذها تحت ذراعه،بحنيه..
ووجه كلمـ.ـا.ته لأخيه الذي جلس واضعا وجهه بين كفيه بخزي..
عابد،أنا عارف انك قلبك كبير،اللي حصل كان غلطنا كلنا،أرجوك انسي الماضي
رفع نظره له وبتهكم،أنسي،لحد امتا هفضل انسي،هو انا يعني مش لحم ودm زيكو،ولا عاوزني اتكه علي ذرار وأقول انسي،يبقي انسي،امشي ياأحمد،خد اختك وانزل،وسيب الايام تنسيني
المره دي الو.جـ.ـع كبير،آسف غـ.ـصـ.ـب عني..
همست لاخيها،عابد،أرجوك..
ـ أرجوك سامحني،أنا همشي مش هرجع هنا تاني،بس ارجوك سامحوني،وخلي ياسمين تسامحني
أغمض عينيه وعينه دارت علي تلك التي كانت هنا،وليست هنا الان..
اشتعل قلبه وهو يراها تخرج من المرحاض تميل يمينا ويسارا،وجهها شاحب كالمـ.ـو.تي،الدmاء تسيل من بين قدmيها،جحظت عيناه ولمح بنطاله الغارق بدmائها التي سالت ولم يشعر بها،رفعت عينها له بتعب، التقط نظرتها بأخري موجوعه،
فصرخ عليها، بلوعه، ياااسمين..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صعد الجبل ليلا..
بعدmا استمع لذلك التسجيل التي أعطته اياه سولاف..
اشتعلت نار الثأر بقلبه،واقسم ان ينهيها بيديه.
سيحرقها،حيه،مثلما حرقت قلبه عليها. وعلي ولده..
هلل وجدي وهو يراه يهبط من سيارته..
ياأهلا،يأهلا ياشيخ راشـ.ـد،نورتنا ياكبير..
راشـ.ـد، بهدوء، دانورك ياوجدي..
وجدي،اتفضل ياكبير..دا الجبل نور..
بعد نصف ساعه..
اسمع ياوجدي،طبعا مستغرب انا ليه جايلك بذات نفسي،مشيعتلكش تاجيني زي كل مره..
لان المره المهمه اللي جايلك فيها،فيها ثاري، اللي جايده من سنين، وتار ولدي، ولازمن اخده بنفسي
وجدي بحماس،رجبتي ياكبير،انت تؤمر امر..
وأني انفذ..
راشـ.ـد... بحسم عشان اجده اني جيتلك الليله
سعديه
وجدي،مالها..
راشـ.ـد..عاوزها حيه،تاري عنديها،لازمن اخدو بيدي..
وجدي بمكر،اعتبره تم ياكبير،يومين بالظبط وتكون جدامك..
راشـ.ـد، مع انه كتير يومين،بس هصبر..ياجل ماينشفي غليلي..
ومتنساش سويلم ولدي معاها.عاوزهم التنين..
وجدي،،امرك ياكبير..
نظر له بتشفي،، املي فيك كبير وعارف انك جدها ياوجدي..
ودعه، قائلا
أني هستناك علي نار ياجل ماناري اللي جايده من سنين تبرد...
وجدي،تارك تاري،ياكبير.
يومين بالظبط وتكون تحت رجليك..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
لملمت حاجياتها،بحقيبتها الصغيره،مثلما أتت بها...
ودmـ.ـو.ع عينيها تسيل وتسيل..
رفعت هاتفها تتأمل اسمه،هم لن يسامحوها أبدا،هي وصمه عار عليهم
شهقت بخوف عليها،هي لم تكن تتمني ابدا ماحدث لها.. كانت تود السماح
سخرت من نفسها،عن أي سماح تتحدث،ليس الجميع كقاسم،نزلت دmـ.ـو.عها
وهمست ياريت الكل شكلك..
رفعت كفها،بالدعاء لها بصدق..
ياارب،أنا عارفه اني غلطت،غلط كبير،والله اناتوبت،أنا استحق اللي يجرالي..
هي مذنبهاش حاجه..احميها،يارب وخليلها ولادها..
يارب انت عارف انا ايه من جوا،أنا موجوعه اووي،وهي بردو موجوعه اووي،سامحني يارب،واعفو عني،وخد بيدها..
شهقاتها علت وعلت..ولم تستطع..
فجأه وجدت نفسها لاول مره تدق رقمه،كانو يتواصلون بالرسائل..
هو حاميها،لا احد غيره يتفهمها..
تريده هو وفقط،تشعر بالحنين له هو،غريبه هي هنا،وبجانبه موطنها..
شهقت وهي تستمع لنبره صوته التي تريحها. وتزيح عنها أوجاعها...
همست بدmـ.ـو.ع،قاااسم..
،كان يجلس بالورشه ينهي أعماله،ليتفرغ لمناسك العمره بعد الكتاب،وجد هاتفه يرن،نظر به وصدm انها ولاول مره تدق عليه..
ابتلع ريقه واستشعر قلقا عليها بقلبه..
فتح الاتصال،وميز شهقاتها..
لم تسعفه الكلمـ.ـا.ت لنطق حرفا واحدا،تيبست قدmاه
وهو يستمع لهمسها..باسمه..لاول مره بلا تكليف..
قاااسم..
ــ رد عليها بلهفه،بخوف،امل،مالك،انتي كويسه..؟
ـ علت شهقاتها اكثر وهي تجيبه بكلمه واحده
فقط
قبل ان تغلق الهاتف
قاسم،محتجاك اووي
ترك ما بيده ولم يري أمامه غيرها
وهمسها الباكي.. يتردد بعقله.
بكلمتها الوحيده..
محتجاك..أووي
ومع هدوء الليل،كانت سيارته تسارع الريح..
ليصل اليها..
يلبي ندائها،وهل يستطيع صم أذنيه عن و.جـ.ـعها..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أيها الماضي،لما لا ترأف بنا وتنسانا
لما تعود وبسمومك تنهش في بنيانا..
ألا يحق لنا ان نعيش ونتمرد علي دنيانا..
لما بكل فرصه تأتي وتقلب حلو دنيايا..
أيها الماضي اللعين،ارحل عن سمانا..
يامفرق الجماعات وهادm ملذاتنا..ارحل..
يكفيك عنا ربي،مثلما طهرنا ونجانا..
ياماضينا،ابتعد،فجروح القلب عنك تنهانا..
ارحل،وحل عن سمانــــــا
↚
يقف يهزي،يخبط رأسه في الحائط، ثيابه غارقه بدmائها.
هامسا بهزيان،
يارب، أنا مش عاوز غيرها، والله ماعاوز غيرها..
ابتلع احمد ريقه،واقترب منه.
عابد،تعالا اقعد،هتبقي كويسه ان شاءالله متعملش في نفسك كدا.
نظر له بعين عاتبه،حزينه،وكأنه يخبره،هذا ماجنيته منكم أنتم.
ابعد عينه بعيدا، للجهه الاخري، وسالت دmـ.ـو.ع عينيه،بلا اراده منه دmـ.ـو.ع حزينه،علي حاله وعلي حالها.
متمتما،أكيد ربنا مش هيأذيني فيها،اصلا احنا معملناش حاجه وحشه في حد،ربنا عالم بحالي وحالها،ربناكبير،و فرجه قريب..
صح ياأحمد،مش هيأذيني فيها انا عندي يقين بربنا..
أغمض احمد عينه بحـ.ـز.ن،لكلمـ.ـا.ته التي نخرت بقلبه،
تذكره بما مضي
بما افتعلته ايديهم به..
هو لا يستحق ذلك.
اقتربت منه دينا التي هرولت وراءهم هي، واختها ديما،،لانقاذ ياسمين.
وجذبته من يده كطفل صغير..
تعالا،ياأحمد، سيبه هيبقي كويس
أطاعها،وجلس بجانبها،هامسا لها،قولتلها بلاش،هي اللي صممت،كانت عاوزه ترتاح من عـ.ـذ.اب ضميرها،كانت نفسها ياسمين تسامحها، كان عندها امل انهم يفتحوا صفحه جديده، مكنتش أعرف ان الفحه القديمه بالقساوه دي، احنا مش وحشين اوي كدا،احنا بس كنا مغيبين،صدقيني يادينا..
ضغضت علي يده،بحب،مصدقاك ياأحمد
مصدقاك،أنا شايفه في عينك صدق مش موجود في ناس كتير..
ابتسم بحـ.ـز.ن،وتمتم،ياريتني قابلتك من زمان..
ضغطت علي يده،كل شئ بأوان.، المهم ان احنا مع بعض..
خرجت ديما،وبجوارها طبيبه ياسمين النسائيه..
هرول عليها،ولم ينطق،ترك الامر لعيناه..لتسأل بلهفه؟
ابتسمت ديما،اهدي ياعابد،الحمدلله قولتلك هتبقي تمام،الحمدلله النـ.ـز.يف مأثرش عالاجنه ولاحاجه،هي بس..
سكتت،
وتكلم هو،بس ايه،متخبيش عني ياديما،انا مش عاوز اطفال ولا اي شئ غيرها،كل حاجه تتعوض،وانا راضي والله راضي..
المهم عندي هي..
طبيبتها بهدوء،بص يأستاذ عابد،النـ.ـز.يف دا ملوش اي سبب عضوي،السبب للاسف نفسي،احنا لحقنا المدام،حاليا،بحقن التثبيت،بس المدام،دخلت في حاله انهيار عصبي،ياريت تبعدها عن التـ.ـو.تر اللي حصل ليها،ووصلها للحاله دي..
هتفضل معانا انهاردا، ومعاكو دكتوره ديما،وطبعا لولا الحقنتين اللي ادتهوملها قبل مـ.ـا.تنزلو من بيتكم كان للاسف الخساره هتبقي كبيره،فاحمدو ربنا..
وربنا معاكو ان شاءالله..
تمتم،بالحمدلله
وقال، لديما القريبه منه،عاوز اشوفها ياديما.أرجوكي..
نظرت له وتنهدت بحـ.ـز.ن،بمنظرك دا،بلاش متخضهاش، هي اساسا نايمه مش دريانه بحاجه، غير هدومك الاول..علي مـ.ـا.تفوق..
اقترب احمد.وربت علي كتفه ،حمدالله علي سلامتها ياعابد..
أنا هروح اجيبلك هدوم تغير هدومك انا عارف انك مش هترضي تتحرك من هنا..فأنا هروح اجيبلك غيار من البيت واجي..
مش هتأخر..
أومأ بهدوء،وجلس علي الاريكه،شاردا..
نظر أحمد، لاخيه بحـ.ـز.ن،واستدار راحلا ليجلب له ثيابا
ويطمأن علي تلك التي تركها تبكي بقهره..وخوف..
ــــــــــ
بعد ربع ساعه،لقرب المنزل من المشفي..
دخل شقته،يبحث بعينيه عن اخته،وجدها تنزوي علي نفسها علي احدي الارائك بكامل ثيابها، التي اتت بها تجاورها حقيبتها متقوقعه علي نفسها،رأسها بين قدmيها كطفله مذنبه،أذنبت ذنبا لا يغتفر،فعـ.ـا.قبتها والدتها بالنبذ والطرد..
اقترب منها وقلبه يـ.ـؤ.لمه عليها..
ابتلع غصته،وهو يقر أن الماضي لن يتركهم ابدا سيظل وصمه عار،لهم،ودائما..
لا احد سينسي لهم ماحدث..
الناس تحكم بالمظاهر،لا علي القلوب
البعض منهم من يري جوهرك،اما الباقي..رحماك يالله..
مد يده ومسد رأسها،فرفعتها هلعا..
وهمست بذعر،احمد،انت جيت،
هي كويسه.. قولي انا مقـ.ـتـ.ـلتش ولادها صح..
انا والله ماكان قصدي يااحمد..
ابتسم بحـ.ـز.ن عليها،ورد بو.جـ.ـع،عارف يا حبيبتي،عارف،اهدي كدا..
هي كويسه،والتؤام كويسين..
همست براحه،بجد.،كويسه..احلف،انا خايفه اوي،يااحمد،انا مش حمل ذنوب تاني،كفايه اللي علي كتافي..
ابتسم،يابت والله كويسه،انتي قاعده كدا ليه وايه الشنطه دي..
خفضت نظرها وابتسمت بحـ.ـز.ن،وسالت دmـ.ـو.عها
عشان،دا مش مكاني يااحمد،أنا غلطت واظاهر ان لسه ربنا مش قابل توبتي،عشان كدا مكاني مش هنا،انا أذيت ناس كتير في طريقي.وللاسف اللي فات كان صعب..
احمد بحده،ايه اللي بتقوليه دا،ياامل..
انتي بتلومي عابد علي رده فعله،دا طبيعي،اخوكي احنا أذيناه كتير،وياسمين مكنش ليها ذنب ياامل،وانأذت..
انتي مش متخيله اخوكي وياسمين مروا بإيه
غـ.ـصـ.ـب عنه ياأمل،اعذريه..
أمل بو.جـ.ـع،عارفه والله عارفه،أنا عارفه اني السبب
وان ليها حق متسامحنيش،عشان كدا مش لازم ابقي هنا،طول مانا وهي في نفس المكان،عمرها ماهتنسي،لا وكمان هفرح وهتجوز،كأني بخرج لها لساني،واقولها انا أذيتك وبقيت احسن منك..
مينفعش ياأحمد،أنا غلطت لما وافقت ان اجي هنا،بس كان عندي امل بسيط انها تتقبلني وتسامحني..
انا لازم أمشي من هنا،قاسم زمانه جاي..
همشي معاه..
أحمد بجنون،هتمشي مع مين،انتي اتجننتي،انتي هتخرجي من هنا،مـ.ـر.اته،غير كدا لا..
توسلته،ارجوك يااحمد،خليني امشي من هنا، انا مش مرتاحه،أنا مكنتش اعرف،اني الامور هتوصل لكدا،لو اعرف مكنتش جيت،
هناك بحس بأمان،محستهوش هنا..
قاسم وطني وسكني،أرجوك يااحمد..
همس بحـ.ـز.ن،انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه،هتقوليله ايه،بس،هتبرريله بايه،اتصالك بيه واستنجادك بيه في نص الليل كدا..
ليه صغرتي نفسك ياامل،ليــــــــه..
امل بابتسامه،أنا مصغرتش نفسي يأاحمد انا مخبتش علي قاسم حاجه،أبدا،هو اللي شجعني عالمواجهه، دي، أناحكيتله كل حاجه، قاسم عمره ماكان سبب قلقي،بالعكس،احتواني واحتوي ضعفي..
هو الوحيد اللي شايف اني جوايا احسن..
أنا كنت عاوزه أبدأ معاه،علي نضافه،عشان كدا،دي كانت أخر اعمالي،واتمنيت، يسامحوني عليها
وانا الحمدلله راضيه..
اكيد ربنا له حكمه في كدا..
أحمد بو.جـ.ـع،بقي اقربلك مننا..
لوت فمها بحـ.ـز.ن،وانتو من امتا كنتو قريبين ياأحمد..
أنت عارف أنا كنت بغير من فريده،عارف ليه،لانها كانت اقرب مني لعابد،بتاخد وتدي معاه في الكلام،أنما انا كنت بخاف منكو،كنت بشوفها رغم الفقر وأشوف اخواتها حواليها،كنت بغير،واقول اشمعنا انا..كان نفسي في حنيه،كان نفسي أتحب زيها..
هو انا كنت وحشه اوي كدا ياأحمد.عشان تبعدو عني..
هطلت دmـ.ـو.عه مع دmـ.ـو.عها،دmـ.ـو.ع خزي..
وأكملت،طب انت عارف كام مره فكرت اجي واقولك ابعد عن روان،متستهلكش،بس كنت بخاف من رد فعلك، واقول يستاهلها،مش مقدر النعمه اللي في إيده..
كام مره فكرت اجي اشتكيلكو من تهديدات، عصام وروان ليا،وأخاف وارتعش لتقـ.ـتـ.ـلوني زي ماروان صوريتلي..
انا كنت طفله،مش محتاجه غير بس تحبوني،النبذ والعزله اللي عشت فيهم و كره امك وحقدها اللي زرعتهم فيا كان السبب..
بس انا والله مش وحشه،مش وحشه أبدا،ابدا..
علي صوتها، ببكاء يشبه بكاء الاطفال..
اقترب منها واحتواها بين ذراعيه وقبل راسها،انا اسف،سامحيني،هعملك اللي انتي عاوزاه..
بس اهدي.
شهقت،أنا زعلانه اووي من نفسي يااحمد،زعلانه اووي..
ـ حقك عليا ياقلب اخوكي،كل حاجه هتبقي تمام صدقيني..أوعدك..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
اقتربت من مكتبه،تناغشه كعادتها منذ انفصلا
وبشمـ.ـا.ته، فتحت باب مكتبه،ووقفت تردد بمياعه..
المثل الشهير
(طلعت فوق السطوح،هز الهوا كمي،كل البنات يافهد اتجوزتك،وأنا قاعده جمب امي..)
استمع لحديثها الساخر،ورفع نظره بحده لها،كالصقر..
ــ دا الكلام دا ليه بقي،،
نظرت له بتلاعب،أومال لامي..
عن إذنك بقي،أنا قلت امسي ياأبو الفهود ياجـ.ـا.مد انت ياخطر..
جز علي اسنانه وانتفض من علي كرسي مكتبه وفي ثانيه، كان قدmاها ترفرفان بخوف من بين يديه..
صرخت بخوف،عاااا..نزلني ياابو طويله.انت..
جز علي اسنانه،واجتمع الجميع علي صراخها..
ناديه،في ايه يافهد،انت شايل البت كدا ليه..
نزلها..عيب كدا
فهد،بقولك ايه يا ناديه،بنتك بتعايرني،وبتستفز رجولتي
اللي حطيتو عليها انتي وبنتك،فوسعي بقي الله يرضي عليكي،عشان مقلبهاش ليكو مندبه هنا..
سلمي،بخوف،لا ياماما،متصدقيهوش انا كنت بنغشه بس،نازلني ياطور انت..فضحتني
نظر لعمته بغل،شايفه بنتك..وطوله لسانها..
كيان،قالتلك ايه؟عشان تعمل فيها كدا؟
فريده،قولتيله ايه ياسلمي،انطقي؛
فهد،بحده،قولي قولتي ايه.. يالا،لو جدعه..
فريده بزهق،مـ.ـا.تقولي ياسلمي،قولتي ايه خلتيه عاوز يقـ.ـتـ.ـلك كدا..
سلمي،بتراجع، هاااا،مش فاكره..
رفع حاجبه بسخريه لها،ومازالت بين ذراعيه،مش فاكره،طب أنا بقي فاكر،وهقول..
سلمي بهمس، بأذنه،استر عليا ياجوزي،يا حبيبي يسترك،مايفـ.ـضـ.ـحك..
لمعت عينه بمكر، وهمس بأذنها هسترك،بس بشرط..
جزت علي اسنانها،
بتصطاد في المايه العكره صح..
ـ رد بلامبالاه، خلاص انتي حره بقي..
ـ بلهفه اجابته،خلاص، موافقه..،ياباي عليك
ـ همس لها بأذنها تحت انظارهم المذهوله مما يحدث..،بما يريد..
زفر محمد بغيظ منهم،مـ.ـا.تخلصونا بقي،في ام الليله دي،ايه جو العشق الممنوع دا..
انزلها،بمكر، قائلا..
خلاص ياجماعه، سلمي هتقولكو هي
ووقفت تتلجلج بالكلام،ماهو انا..
الجد، من وراءهم،ماهو ايه،في ايه بيحصل اهنه..
ملموين اجده ليه..
فهد بمكر،والله ياجدي فيك الخير اصل كنا هنجيلك انا وسلومتي دلوقتي..
الجد بمكر،سلومتك،دا من مـ.ـيـ.ـتا اجده،بس ماشي ياولدي،أديني جيت لوكم بنفسي اهاه،خير..
سلمي،بهمس،منك لله يافهد،يافضحتك ياسلمي..
هقولها دي ازاي..دي ناديه هتخلص عليا..
بص، بتبصلي ازاي..
نظر لها بتلاعب ووجه كلامه لجده. بدلا عنها.
اصل ياجدي،سلمي خلاص رضيت عني وسامحتني،وكنا جايين نستأذنك هننتقل لشقتنا.فوق...
ناديه،بحده،نعم،الكلام دا حصل امتا،من غير رأيي..
سلمي،بخوف،والله ياماما دا هو اللي..
وضع يده علي فمها وزغر لها، بعينه فابتلعت كلامها..
بعد اذنك ياعمتو،بقي
ايه رايك ياجدي..
الجد،واني هيهمني ايه ياولدي غير سعادتكو علي خيره الله..
من الليله هتباتو بشجتكم..
فهد،بصدmه،بجد
الجد،ايوا،جد..
مرر عينه بين الوشوش،أحدهما مغتاظا،واحدهما مبتسما ببلاهه عليهم..
جرها خلفه،طب عن اذنكو بقي..
فوتكو بعافيه
صاحت به وهو يجرها، خلفه،استني هقع ياابوطويله انت..والله لطين عيشتك يافهد..
اقتربت ناديه من زينب التي تبتسم بهدوء كعادتها،وبجانبها سولاف تمسد لها شعرها،بحنان..
عجبك كدا يازينب عمايل ابنك،
ان سلمي سقطت السنه دي،يبقي ابنك السبب..
زينب بفرحه،بااه ياناديه،خلونا نفرحو،والفرح يملي دوارنا،الفرحه غايبه عنينا بجالها كتير.
الجد بشرود،هانت يابتي،والفرح يملي دارنا ودوارنا..
هانت جووي..
اقترب محمد من سولاف،وهمس لها،سولاف.
نظرت له بحـ.ـز.ن،نعم.
تعالي،افرجك علي الخيول بره..
سولاف بفرحه،بجد ينفع اشوفهم.
هز رأسه،طبعا ينفع،تعالي..
استأذنت زينب وجدها وخرجا معا.
وهم يبتسمون علي عشق محمد الفاضح لها منذ قدmت سولاف للدوار..
ـــــــــــــــــــــ
ابعد عني يافهد،بعينك تقربلي..
فهد بتلاعب،دا بعينك انتي،لازم تتربي.
زفرت، بهدوء،فهد،استهدي بالله كدا..
فهد بابتسامه،الله مانا هادي اهو،انتي اللي مش علي بعضك ياسلومه،اومال ايه كنتي عملالي فيها شجيع السيما تحت..
وامثال وحركات..
سلمي بولوله، كان مثل اسود ومهبب عليا،ياريتني مانطقت ولا قولتهولك..
فهد بتلاعب،لا اخص عليكي، دانا هبروزه واعلقه عالحيطه،بس مقولتليش جبتيه منين دا..
سلمي،من الزفته سمر،منها لله،هي اللي قالتهولي..
فهد بقهقه،انا قلت كدا بردو،بس بت والله طلعت بتفهم.
سلمي بغيظ،طب اوعي كدا،هفرجك عليها بس اما اشوفها..
ـ وكمان بتزقيني ياسلمي،لا دا انا قتيلك انهارده..
صرخت وهو يميل بها علي الفراش،،عااا
منك لله ياسمر..
اوعي.. انت هتفطسني يأبو طويله انت..
همس وهو ينظر بعينيها،شششش
اهدي..
تسمرت عينيها بعينيه،ذابت بنظرته لها..
همست،فهد..
رد همستها،حشـ.ـتـ.ـيني و أوي..ياقلب فهد..
وغابا معا،برحله علي البساط..
رحله لا يدخلها الا العشاق..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
عدنان..
،طال فراجك،والقلب علي خصامك داب..
ليش مابتسامحني ياعدنان..
ـ ادار وجهه عنها يستدعي القوه والثبات
همست،بدmـ.ـو.ع،عدنان..
ما اشتقت ياعدنان..
استدار لها، بقله حيله.. يابنت الخال..
غلطتي ولا ما صار..
عبست،وهمست غلطت وجبلت العقـ.ـا.ب..
ليه خصامك عليا طال..
ـ زفر بقله حيله،فكرك علي قلبي سهل خصامك ياساجده
بس جتلني شكك،ومشيك ورا الودع،مابيصير يابنت الخال..
ـ آخر مره ياعدنان،واديها فارجتنا..للابد..
سامحني،ياجلب ساجده والله علي خصامك.،صار ليلي نهار..
تنهد وقربها له،بحنان..
سامحتك،ياقلب عدنان،والله علي خصامك اليوم بيعدي كانه عام..
مابجدر علي خصامك،يابت الخال،بس عالله الدرس يكون صاب..
ابتسمت براحه وهي تدفس نفسها بأحضانه،صاب،والله صاب ياعدنان..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقف، تستند بيدها علي سور الشرفه،بشقتهم بالدوار الجديد..
اقترب منها،وجلبها لتجلس علي الارجوحه ..
جلست واقترب واضعا رأسه علي قدmيها..
يدها امتدت لتمسدها،كما يحب.
أغمض عينيه،وهمس.
فريده...
ـ مممم قلب فريده..
ـــ فريده غنيلي،يافريده،وحشني صوتك..
ــ خفضت راسها وقبلت راسه،بحب..
أغنيلك ايه..
ـ شرد،للبعيد،وهمس، فاكره الاغنيه اللي غنيتهالي في الكوخ..
ـردت بسعاده لذكراها، يااه،لسه فاكر..
ـ وأنا عمري هنسي، صداها كان بيتردد في ودني طول سنين الغياب،غنيهالي يافريده..
خليني انسي اللي حصلي من بعدك،رجعيني لكيان بتاع زمان.
ـ رددت ومع غنائها،الاحبه اجتمعا معا،رغم الفراق،والمسافات،كل بأوجاعه،بكلمـ.ـا.ت تصف بعضا من احوالهم
تماشت معهم ومع أوجاعهم،حـ.ـز.نهم وابتسامـ.ـا.تهم..
ـ مهما يحاولوا يطفوا الشمس
مهما يزيدوا علينا الهمس
مهما يقولوا ... مهما يعيدوا
أنت في قلبي ... أنت وبس
ـ وكأن صوت فريده يصل اليهما من اقصي الصعيد،لهما هنا بغرفه بمستشفي تغرقها رائحه الدواء والمـ.ـخـ.ـد.ر
اقترب عابد منها مبتسما بحـ.ـز.ن علي حـ.ـز.نها، يخفي دmـ.ـو.ع عينيه،وغصته..
ببسمته الحزينه..
يمسد شعرها بحنان..وهي تنظر له بلا حديث،فقط تركت نفسها لاحضانه ليغمرها،لينسيها،آهاتها،وما مرت به
ـ وأكملت فريده تحكي حالا كحالهم.
كل كلامهم مش هيأسر ... وأنا ولا حبعد ولا حتغير
يمكن حتى هقرب أكتر ... مهما يحاولوا الناس بالعكس
حبنا جوا قلوبنا بيكبر ... مهما يحاولوا يطفوا الشمس ...
ـ وبمكان أخر، قريب منهم،بشقه أخيها،بعيد عن الصعيد.. قريب من مشفاهم..
وبليله،أصرت علي اجتماع الاحبه، كان المأذون يردد عليهم،اللهم بـ.ـارك لهما وبـ.ـارك عليهما واجمع بينهما في خير.،
ـ خرج الجميع وبقيا هما، رفع نقابها،أخيرا
سينظر لها بلا استغفار، سينظر لما احله له الله.
قابلته دmـ.ـو.ع عيناها،قبل رأسها،ومد يده بحنان.
مسح دmـ.ـو.ع عيناها..
فانهمرت أكتر،وارتمت بأحضانه
ضمها له وشـ.ـدد عليها بذراعيه
هامسا لها بحب، ششش انسي،،
وا عـ.ـر.في، لو كل الدنيا ضدك،أنا هفضل جمبك،متخافيش...ياقلب ياقاسم،أنا فخور بيكي..
همست، بو.جـ.ـع، قاسم..خدني من هنا
ـ حياه قاسم وصدفته الحلوه، حاضر..كل اللي تقولي
عليه حاضر..
بس متبكيش..
أحكم علي يدها بيده،وودعوا فصلا،وأكملت فريده..
ـ يلي حياتي بتحلم بيك ... وبشوف كل الكون بعنيك
أنت العمر الحلو الي زمان كان متأجل
عشتوا وشفتوا جوا عنيك في معاد وبيوصل
ليه عايزين ياخدوا من قلبي ... ليه يلومني الناس على حبي
وعلي صوت غناياها،كان، يقف ينظر لها بصدmه،يدور ويدور،لا يصدق
اقترب منها وجلس بجانبها،يسألها للمره التي لاتعلم عددها..
سمر،انتي حامل بجد..يعني انتي في هنا،بيبي، وكدا..
ضحكت ومدت يدها تأخذ بيده ليتحسس بطنها،اه في هنا،
في هنا..
نونو صغنن،يعني انت هتبقي بابا البـ.ـارد،وانا ماما الجميله..
قهقه علي جنانها وحملها بسعاده يدور ويدور..
صائحا بعلو صوته،بحبك يأحلي سمر في الدنيا،بحبك يابت عمي..بحبــــــــك
ـــــ سكتت،فأعتدل وأكمل هو.. ناظرا لعيناها.
بيني وبينك حب كبير ... أكبر ما يفكروا بكتير
ده الي مابيني وبينك كان في السما متقدر
لازم كنت هحبك مهما لقانا اتأخر
حتى في آخر يوم من عمري ...
كنت هجيلك برضوا ياقدري
ـ بحبك يافريده،بحبك وهفضل أحبك زي اول مره شوفتك فيها..
بحبك اد دmـ.ـو.ع الفراق،اللي بكيتها في بعدك،واد ليالي الشوق والسهر،واد عـ.ـذ.اب ضميري،وأنا فاكر اني خونت عهدك، مع غيرك..
بحبك ❤
ـــ وأنا بعشقك ياقلب وروح فريده..
أنهت اعترافها،وانتفضا معا من صوت الرصاص،وصراخ محمد باسم،سولاااف
ــــــــــــــــــــــ
كان يساعدها علي امتطاء الفرس،وفجأه
تسمرت قدmاها،وهي تصرخ باسمه،محمد،حاسب يامحمد
انتهي كل شئ بدقيقه،وبدلا عنه أخذتها،هي..
سالت دmائها،وشقت، صراخاته الحزينه سكون الليل،حولتها من ليله لقاء.
لليله اخري تحسب علي ليالي الو.جـ.ـع و الفراق..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايها الو.جـ.ـع،المرابط في دmي..
أما آن لعهدك،أن ينجلي..
أيها العمر القصير الحزين،أتعشق دmـ.ـو.عنا وترتوي..
رفقا بقلوب أهلكها الفراق
رفقا بدmـ.ـو.ع،لم تعد تنتهي..
ندعوك يالله بقلبا خاشعا،أن تنتهي تلك الغمه وتنجلي..
لا عدنا علي الو.جـ.ـع قادرين،ولا الي الفرحه ننتمي.
ياو.جـ.ـعا،أما آن لعهدك أن ينجلي.
↚
بين احضانه،الدنيا،وما فيها)
يضحكان بسعاده، مراهقان علي وشك النضوج
لا يحملون بقلوبهم حقدا ولا كرها لاحد
محمد بضحك ـ تعالي يا،سولا، اركبي متخفيش..
ـ لا يامحمد خايفه أول مره اركبه..هيوقعني..
ـ قربي بس أنا جنبك اهو..
بجد، هتمسكني.. يعني مش هقع..
ضحك،ومد يده لها،لتمسك به..
متخفيش..مدت يدها لتصعد علي الحصان،ولكن لمحت شخصا ملثما،يصوب بالسلاح علي محمد..
صرخت به،أوعي يامحمد،حاسب..
مدت يدها لتزيحه
بدقيقه،وهي تبعده عن اتجاه السلاح،أصيبت هي
ووقعت غارقه بين يديه بدmائها..
انتهي كل شئ بلحظات..
علت صرخاته،والتف حوله الجميع بلحظه
أفاق من شروده،علي صوت أخته..
ــ أنت متاكد يامحمد من اللي هتعمله ده،الموضوع خطر ليك وليها..
ـ نظر لها بحسم،قلتلك محدش هيتبرعلها غيري،في ايه يافريده،هو انتي شيفاني عيل صغير،مش كفايه انها فدتني بروحها،عاوزاني أسيبها تروح فيها..
يالا خلصي واعملي التحاليل المطلوبه بسرعه
اقترب كيان منه بحـ.ـز.ن،محمد متحملش نفسك فوق طاقتها،اللي حصل قدر ونصيب، ملكش دخل بيه، دي اختي وانا اولي اني أتبرعلها..
نظر له بحده،أنا قولت انا اللي هتبرع،انتو ليه مش عاوزين تريحوني،كفايه بقي..لوسمحتو كفايه..
اقترب فهد، وامسك بكيان..
تعالي ياكيان،سيبه علي راحته لو التحاليل ماطابقتش،احنا موجودين مش هنسيبها تروح فيها..
ان شاءالله كله هيبقي تمام...
ـ تعالا راضي بره وعاوزنا..
أومأ له بحـ.ـز.ن، وخرج..
وتركهم،
نظر لها بخوف،فريده..
نظرت له وهي تسحب من يده عينه الدmاء لتحليلها..
هي هتبقي كويسه صح..
ابتسمت بحـ.ـز.ن،أيوه يامحمد،ان شاءالله
الضـ.ـر.به مأثرتش غير علي كليتها،والتانيه للاسف حصلها دmور،وان شاءالله لما نزرعلها الكليه
هتبقي كويسه.. وترجع احسن من الاول..
همس،ان شاءالله،فريده،عاوز اقولك حاجه..
قول يامحمد،لو اضطريتو تضحو بحد فينا،ضحي بيا انا..
متسيبهاش تمـ.ـو.ت،خليها تعيش ارجوكي..
ضـ.ـر.بته،علي رأسه،وهطلت دmـ.ـو.عها،اخرس ياواد،انتو الاتنين هتعيشوا،وان شاءالله نجوزكو مادام الحب ولع في الدره كدا،ادعي بس التحاليل تتطابق..
همس،بأمل،ان شاءالله هتتطابق،ياارب..
ــــــــــــــ
في ايه ياراضي
راضي بهدوء،انت عارف ان اللي ضـ.ـر.ب النار،انمسك.
كيان،بلهفه،بجد،مين،وازاي انمسك بالسرعه دي؟.
راضي،جدك،اظاهر كان واثق ان في حاجه زي دي ممكن تحصل عشان كدا،كان مالي المكان،حراسه من مطاريد الجبل..
رجـ.ـاله وجدي،مسكوه،ورفضين يسلموه للحكومه،جدك محكم راسه ياكيان..
كيان،بلهفه،هو مين اللي عمل كدا؟..
هز رأسه بحـ.ـز.ن،للاسف،طلع حسام صاحبك..!
كيان،إيه،انت متاكد..؟
راضي،ايوه متأكد..جدك بيقول التار تاري،ومتحفظ عليه،ورجـ.ـاله وجدي، زي مانت عارف، شـ.ـداد عليه،أرجوك اقنعه ياكيان..
كيان،بحده،جدي عنده حق التار تارنا،ابعد انت ياراضي،لو سمحت قفل المحضر علي كدا..
راضي بحده،انت اتجننت،انت هتعوم علي عومه،سلمه للبوليس،اساسا بالمصايب اللي عرفناها عنه،هيروح فيها..
فهد،ماقولنالك التار تارنا ياراضي،وانت عارف،تار الصعايده بيتاخد ازاي..
زفر،منهم،انتو خلاص مفيش امل فيكو
عن اذنكو..
كيان،فهد خليك انت هنا وانا هروح لجدي،لو حصل حاجه والتحاليل بتاع محمد مطبقتش،اتصل عليا،أختك لازم تعيش،انت فاهم..
فهد،فاهم ياكيان،روح انت،توكل عالله..
ــــــــــــــــــــــ
بعد نصف ساعه،بحجره مغلقه بدوار راشـ.ـد..
يجلس مستندا علي عكازه براسه،ينظر لما يفعله حفيده بتشفي،
كلما تضعف همه كيان،يبث به العزيمه..
ـ كمل،ياولدي انت جدها معيزهوش يعرف يمشي علي رجليه، حفيد راشـ.ـد،لازمن ياخد تاره بيده.ويشفي غليله...
همس حسام بضعف،ارحمني ياكيان،انا هقولك كل حاجه..
بصق كيان عليه،دا مش بمزاجك ياوسـ.ـخ ياخـ.ـا.ين،هتقول غـ.ـصـ.ـب عنك،انت كدا،كدا مـ.ـيـ.ـت..
حسام،هقول،هقول كل حاجه.. بس سبني..
كيان وهو يجلس بجانب جده،بتشفي
تمام،ابدأ بقي،من الاول،خالص،
من اول خيانتك ليا مع سلوي..
مراتي،وبنت عمتي ياخسيس...
حسام،بهمس هقولك..،بس عاوزك تعرف اني مش نـ.ـد.مان،ان عملت فيك كدا،أنا لو رجع بيا الزمن لورا هعمل كدا،وأكتر،عشان تحبني..
كيان،بجنون،انت بتتكلم علي مين،انطق.
ابتسم بسخريه، وأكمل
أنا عمري ماكنت بكرهك ياكيان،أنا كنت بعتبرك اكتر من اخويا،أنا كل مشكلتي معاك اني حبيتها..
حبيتها من اول ماوقعت عيني عليها وهي بتجري في الشارع،انا حبيتها بجنون،وهي حبتك انت..
اقترب كيان منه بصدmه،تقصد مين،تقصد مين ياوسـ.ـخ..
ابتسم بسخريه،اقصد فريده.. هو في غيرها..
هجم عليه كيان،وعاد عليه لكمـ.ـا.ت ممـ.ـيـ.ـته، صارخا به،اسكت ياوسـ.ـخ مـ.ـا.تنطقش اسمها علي لسانك، ولكنه لم يصمت
وأكمل،كأتون مشتعل،يغلي قلبه،وقرر أن يبصق حممه بالجميع..
حبيتها،عشقتها كنت كل ماشوفها معاك،بتجنن،النار بتقيد فيا،ليه انت،تفوز بيها،مانا حبيتها أكتر منك،حاولت اقرب منها واعترفتلها أكتر من مره
وهي صدتني،كل مره مفيش علي لسانها،أنا بحب كيان
كانت بتشعلل ناري أكتر
لكمه كيان بفمه،أخرس،اخرس ياوسـ.ـخ..
ضـ.ـر.بتني بالقلم،قلم عمري ماهنساه،كـ.ـسرت قلبي، وقررت اكـ.ـسرها
فكرت اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبها واحرق قلبك عليها،بس هي قدرت تهرب مني، لما حاولت اخـ.ـطـ.ـفها،كل السكك ليها كانت مقفوله
محبتنيش،لحد مقررت انتقم منك،وخصوصا اني عرفت انك مخبي عليها جوازك من بنت عمك
قابلتها وهي كانت سهله ورخيصه،مقابله في التانيه،وصلتلها بسهوله،واتفقنا نزيح فريده ونحرق قلبك عليها
في كل مره كنت بروح اقولها بحبك،كانت بتسيبني وتمشي وكاني نكره،كان قلبي بيتحرق عليها ولأنها كانت عارفه انك هتكذب الكل وتصدقني انا خافت تقولك..
لحد ما وصلت لخطه،انا وسلوي،انها تروحلها وتقولها انك بتضحك عليها،
بس حصلت صدفه واتقابلو في الشركه
وحصل اللي حصل.
قدرنا نبعدها عنك،وللاسف بعدت عني انا اكتر
انا كرهتك علي قد ماحبيتك،ولو خرجت من هنا وعلي رجلي،هحرق قلبك مـ.ـيـ.ـت مره عليها،انت متستحقهاش،انا اللي بحبها..
لكمه،وجز علي اسنانه، يابن 🐕، مش لما تخرج من هنا علي رجلك ياروح امك اصلا..
ومحمد ذنبه ايه ياوسـ.ـخ كنت عاوز تقـ.ـتـ.ـله
حسام بضعف،اللي حصل الليله من تنفيذ ابوك هو اللي جبرني اعمل كدا عشان يخرجني من الاوضه اللي حبسني فيها،كان هيرميني للديابه..
كيان بصدmه،أبويا،هو فين ابويا ده،انطق،عارف مكانه..
دق الباب عليهم وأخيرا نطق الجد المستمع بهدوء
من البدايه، وامر الطارق بالدخول،كان احدي رجـ.ـال وجدي
الرجل، بلهفه، ياكبير،وجدي بيجولك،تم المراد ياكبير،واللي عليهم العين والنيه زي مـ.ـا.تو.جـ.ـعنا،كانو بالدوار الجديم،بيحفرو عالآثار..
متحفظين عليهم اهنيك..
كيان،جدي،انت تقصد..
الجد،ايوه ياولدي وجت الحساب بدأ،خليهم يربطوا الوسـ.ـخ ده،ويحصلونا بيه عالدوار الجديم...
كيان بتشفي وهو يبصق علي حسام ،امرك ياجدي..
اقترب منه قائلا..
عمري مـ.ـا.توقعت ان الضـ.ـر.به تجيني منك انت،كنت أخويا،كنت فاكرني نايم علي وداني،لا ياحسام انا كاشفك من اول يوم،وعارف انك مبتحبنيش،انت بتحب نفسك أكتر.
عارف من امتا،من يوم الصفقه اياها،اللي بسببها بعتني للشركه المنافسه،اليوم اللي اضـ.ـر.بت فيه بالنار،كنت عارف انك انت اللي وراها..
جحظ عين حسام وابتلع ريقه،كنت عارف.
كيان،بسخريه،آه كنت عارف،انت مشكلتك انك دايما بتبص للي في ايد غيرك،مع اني كنت بعتبرك اخويا
ساعدتك في ظروفك الصعبه،وقفت جنبك،وفي الاخر
طعنتني في شرفي
فكرك مكنتش عارف بعلاقتك بسلوي،كل اللي قولته كدب،انت تعرف سلوي من قبل مانا أكتب،عليها،بتخدع مين انت هنا،ضحك واكمل
حتي الواد اللي كنت عاوز تلبسهولي،كنت عارف انه ابنك،بس قولت ياواد عديها يمكن غلطت في الليله اياها،ويطلع ابنك فعلا متظلمهاش،يمكن تابت،بس للاسف الوسـ.ـخ هيفضل طول عمره وسـ.ـخ..
بصق بوجهه،وامر رجـ.ـاله
هاتوه..
صرخ من خلفه،بكرهك ياكيان،بكرهك
وهاخدها منك زي ماخدت سلوي قبل كدا
وعلمت عليك
استدار،بشمـ.ـا.ته،له،سلوي مكانتش تهمني أنا فريده قبل،مـ.ـا.تقربلها،هكون خلصت عليك،نجوم السما اقربلك من نظره عنيها،مش ايدك تلمس ايديها..
احلم علي قدك..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نظرت حولها وسألته.
احنا رايحين فين ياقاسم،دا مش طريق البيت..
ابتسم لها بحنان،وقبل يدها التي تفتحها وتغلقها بتـ.ـو.تر،متقلقيش،طول مانا معاكي
أمل،بخجل،وببسمه باهته من تحت نقابها،وهمست،مش خايفه
نظر لها بحنان،
وجدت نفسها امام بيتا جميلا بمنطقه قريبه من بيتهم القديم،ولكن يبدو عليها التحضر والجمال،بيتا يشبه الفيلل ولكنه صغير..
مزروع بحديقته أنواع لم ترها ابدا من الاشجار والورود..
بعد نصف ساعه،كانت تقف تنظر بانبهار لما حولها..
من جمال،يشبه صاحبه..
وقف خلفها،وهمس لها،عجبك
من زمان، وانا بجهز فيه
ـ ابتسمت بفرحه، جميل اوي،وخصوصا المنظر من هنا،اللي بيطل علي بحر اسكندريه، جميل اوي..
ابتسم وادارها له،طب ليه مش عاوزه تبصيلي،أنا جوزك دلوقت علي فكره..يعني النظر في عيونك حلال..
يعني مش هفضل استغفر طول الليل..
رفعت وجهها له،والتقت عيناها الحزينه،بعيناه،التي تشع ايمانا وراحه..
ـ وهمست بتلقائيه، لما ببص في عنيك،بحس براحه وهدوء عجيب،زي سحر بيجذبني..فبخاف ابص ليك..
تفهمني غلط..
قالت ما قالته وخفضت نظرها..
رفعه بيده وابتسم ابتسامه مهلكه ككلمـ.ـا.ته..
رفع نقابها،وهمس،بس من انهاردا تقدري تبصيلي زي ماانتي عاوزه..انتي حلالي،ياأمل،صدفتي الحلوه،اللي هفضل ادعي ربنا ليل نهار ان،رزقني بيها..
همست بحـ.ـز.ن،يعني مش هيجي يوم، وأسمعك بتقول ياريتني ماعرفتك..
وضع اصبعه علي شفتيها،يسكتها ششش
متكمليش،محدش جبرني عليكي،يمكن الناس كلها تشوفك وحشه،تشوفك بلون تاني
بس اتأكدي ان انا شايفك بعيون قلبي،أنا ميهمنيش اللي فات قد مايهمني انتي ايه دلوقت..
سالت دmـ.ـو.عها بصمت،بخزي، بقهر
قبل راسها واخذها من يدها،تعالي..
ابتسمت وسارت خلفه،شعرت بدفئ يسري بأوردتها يجعلها كالمغيبه في حضرته.
بغرفه نوم،عاديه،لكنها مميزه،هادئه،تريح العين،بها شئ مميز،ربما المميز بها أنه هو بجانبها..
ترك يدها بجانب الخزانه،
وقال لها..
الخاله ماجده،جابتلك كل حاجتك هنا،من يومين،
ادخلي غيري هدومك هستناكي نصلي سوا..
عاوزين نبدأ حياتنا بطاعه الله..
أنا مش عاوز اغضب ربنا فيكي ياأمل..
ابتسمت واومأت له
وسكتت، تنتظر خروجه،
نظرت له بخجل،فحك ذقنه وابتسم،وفهم
حاضر هخرج.. بس متتأخريش..
ضحكت عليه وهو يبدو كطفل صغير تائهه كحالها..
بعد نصف ساعه أخري،
كان صوته العـ.ـذ.ب يشق سكون الليل،وهي خلفه
وكأن، سحر العالم اجتمع بصوته،جعلها نست نفسها وماكان وعادتتلك الطفله الصغيره..
التي كانت تقف خلف والدها تقلد خطواته وهو يركع ويسجد..
انتهت صلاتهم والتف لها،مرددا علي رأسها دعاء الزواج،رددته بعده..
كما أخبرها..
أمسكها من يدها بحنان، واستقام بها.
اقتربت من المرآه تتهرب من عينه بخجل..
فحطت عينها بعينه في مرآتها،
تقف امامه وهو خلفها
همست، عارف ياقاسم
حاسه ان انهارده اتولدت من جديد،كل هم وكل ذنب ارتكبته وأنا زي المغيبه،كأن ماكان،مش عارفه دا سحر صوتك،ولا ايدك اللي اول ماحطيتها عليا وانا حاسه اني رجعت طفله صغيره..
ولا هو سحر الجواز من الشيخ قاسم..
رد ابتسامتها، وحاوط جسدها الهزيل
الذي لا يقارن مع جسده بتاتا بيده اليمني،ومد يده الاخري،وحرر شعرها الذي ستره في اول ليله التقاها بها..
بقطعه من ملاءه كان يخزنها بخزانته..ابتسم ومد يده وفرده علي ظهرها
وهمس بأذنها، عنيكي،بتبقي زي نهر العسل في النور والشمس،خدودك بتحمر لما بتكسفي، شعرك زي سلاسل الدهب..
ـ استدارت وضحكت..
ـ فهمس،بتضحكي علي ايه؟
ـ عبست،انت طويل اوي ياشيخ قاسم..
ـ ضحك بعلو صوته،شيخ.
ماضاعت المشيخه علي ايدك،ياقلب الشيخ..
ردت،باستنكار ويدها امتدت لتلمس نغذتيه،الظاهرتين بخديه الاثنين،وأنا مالي ياشيخ..
ـ همس وهو ينظر ليدها التي تتحرك براحه علي خده،بتعملي ايه؟
فلتت من بين يديه،وأقتربت واغلقت الاضاءه..
غزا ضوء القمر الغرفه
اقتربت وجلست بجانبه علي تلك الأريكه التي جلس عليها، بجانب الفراش.
ابتسم ومد يده، جذبها لتجلس ملتصقه بها،حطت برأسها علي كتفه
ــ فهمس،عارفه ياأمل،أول ماشوفتك الليله إياها حسيت بإيه؟
ـردت بلهفه، بإيه؟
ـ تنهد،أنا دايما ادعي ربنا وأقوله،اللهم اجعلني نورا اميز به بين الحق والباطل..
عشان كدا شوفتك،بقلبي،مش بعيني
وفي فرق بين اللي بيشوفه القلب،وبين اللي بتشوفه العين..
أنا شوفتك ملاك،تايهه،وسط شياطين،فكرتيني بنفسي زمان،وبحالي
مد يده وفك عبست وجهها من استغرابها كلامه،وابتسم
عارف ان الخاله ماجده حكيتلك حكايتي
بس اللي مت عـ.ـر.فيهوش،ان انا كنت بشوف ابويا وامي شياطين،بيتلونو علي مـ.ـيـ.ـت لون،جدي دايما كان يقولي،انت الحسنه الوحيده اللي طلعت بيها من جحر الشياطين..
عشان كدا كان دايما يقولي،اللي تشوفه عينك،مش زي اللي يحكم بيه قلبك،متخليش المظاهر تخدعك..
أنا مش شيخ يأمل،أنا بس واحد عارف تعاليم دينه كويس،ربنا ميزني،بطـ.ـلا.قه اللسان، أعرف اوصل بيه لقلوب الناس..
ميزه من ميزات تانيه حطها بردو في ناس تانيه
كل واحد ميزه بميزه،ودي كانت ميزتي
ناس كتير بتفهم الدين غلط
الدين مش جلد،دينا دين رحمه،وربنا غفور رحيم..
ـ أمل،بصيلي،استدارت له، بعدmا اشاحت بوجهها عنه، بهدوء،وابتسمت ابتسامه غـ.ـصـ.ـبا عنها حزينه..
اللي فات من انهارده،ميلزمنيش،مش هنفتكره،عايز اعمل معاكي عيله حلوه،تملي حياتنا،عايز ولاد كتييير،يبقو اهلي واهلك،نربيهم علي رضا ربنا،وننسي بيهم اللي فات..
من أنهاردا انا أهلك وانتي أهلي،مفيش مكان للماضي،اللي فات باللي فيه مـ.ـا.ت بالنسبالي.
ابتسمت ونزلت دmعه حزينه من عينها،خايفه ربنا ميسامحنيش..
أنا،أنا زانيه..
كتم فمها ونظر لها بحده،ششش متكمليش..
انتي أطهر واحده في عنيا، أحسن من ناس كتير
انتي بس كنت محتاجه حد يفهمك
يقرب منك، ويحتوي ضعفك
اوعي اسمعك تقوليها تاني..
شهقت وارتمت بأحضانه،أنا خايفه اوي ياقاسم،انا والله ماكنت اعرف اللي عملته دا حلال ولا حـ.ـر.ام،انا اتربيت مع أم مكنتش بتركعها،عمري ما سمعتها بتتكلم،عن الحـ.ـر.ام والحلال،واحده كل شهر كانت بتمشي حياتها كلها بالدجالين
قاسم،امي كنت بشوفها بنفسي بتحط الكتابه لابويا واخواتي في الاكل..
كنت اقولها ايه،دا،تقولي دا مايه مبروكه.
كبرت علي انها فعلا مايه مبروكه
لحد ماكبرت وفهمت..وخوفت اتكلم،أبويا وعابد،كانو بيصلو عشان كدا،مكنتش بتقدر عليهم،اما احمد وانا بقينا نسخه منها..
أنا والله ماكنت اعرف بعمل كدا ازاي،انا كل ماافتكر،بستحقر نفسي..
تركها تخرج ما بقلبها،الي ان هدأت شهقاتها
قبلها،بهدوء،هديتي..
أومأت ،ورفعت رأسها له،مصدقني
ابتسم بهدوء،وأجابها، مصدقك
أمل،عفا الله عما سلف
انا قولتلك وهقولك،كلنا بنغلط،ومادام،القلب طاهر وتاب،صدقيني ربنا بيقبل توبته،
الرسول صلي الله عليه وسلم،
قال: "كُلُّ بَنِي آدَمَ خَطَّاءٌ، وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ".
عشان كدا،انتي احسن من ناس كتير،امسحي دmـ.ـو.عك دي،مش عاوز اشوفها،ايدي بايدك،واوعدك ان اللي جاي احسن بس انتي متبكيش..
أومأت بابتسامه مرتاحه،حاضر ياشيخ
قبل رأسها، وهمس بجانب أذنهاوهي يميل بها،آخذا من العمر لحظه لن تعوض،سيبقي صداها للابد
،بحبك ياقلب الشيخ..
ـ استسلمت لقبلاته،التي تشبه قطرات الندي،تنزل علي ثغرها تشفي الجروح،سلمت له وبكل لمسه منه،
كانت تنزل علي جسدها تمحي ماكان من قبله،وكأنها خلقت لتكون هنا بين ذراعيه،بين ذراعي رجلا يدعي شيخا،البعض يحسبونه متشـ.ـددا،وهي وحدها تعلم أن بقلبه جمع حنان العالم، بين احضانه موطنها،وسكنها
من بين أو.جـ.ـعها،كان لها أملا،ومن بين جروحها الداميه،كان لها بلسما شافيا..
وفي ليله،عدتها أسوأ لياليها،كان لها بالمرصاد وتحولت علي يديه،لاخري ستبقي من اجمل أمانيها..
اغمضت أعينها براحه علي صدره،وهمست،بحبك ياقاسم...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صباحا
ها يافريده،طمنيني يابنتي..
فريده براحه،محمد تحاليله اتطابقت مع سولاف هندخلهم العمليات كمان ساعتين،ادعولهم انتو بس..
زينب وناديه،يارب
نظرت ناديه لمحمد الجالس بجوارها،بفخر،وربتت علي كتفه،أنا فخوره بيك ياقلب امك،اللي خلف ممـ.ـا.تش
وكأن الايام بتعيد نفسها من جديد..
محمد باستفسار يعني ايه يأمي..
ابتسمت ناديه،يعني أنا متأكده انك قدها،هتخرجو منها،مهو اصل أبوك عملها زمان واصر انه هو اللي يتبرعلي بكليته،مهو انا مقلتلكش انا كنت مريـ.ـضه فشل كلوي
سمر بجانبهم،انتي بتتكلمي جد ياخالتي..
ردت زينب،كانت سعديه الله لا يكرمها،هاريه معده خالتك بالسحر والكتابه،لحد ماجالها فشل كلوي،وخلاص كانت كلها ايام وتودع الدنيا ،وكالعاده سويلم رفض يديها كليته وألحاج،منطبقتش تحاليله،ولأن مراد كان روحه في ناديه،أصر ان يشاركها كليته
وفعلا ربك كان كريم،شالو كليتين ناديه،وحطو مكانها كليه خوي مراد،وعاشو روحين،بروح واحده..
ورغم السحر والشر،مجدرتش سعديه تفرج بيناتهم،بس بالأخير طالته يد الغدر..
سمر،ياااه،للدرجه دي..دي كان بيعشقك ياخالتو..
ناديه،بحـ.ـز.ن،كان حياتي كلها،نوري في وسط عتمه الدنيا،ربنا ينتقم منها..اللي فرقتنا..
سمر،بس أنا مش فاكره ياخالتو،عمو مراد مـ.ـا.ت ازاي.؟
زينب،بحرجه،كان ياكبد اخته حالته يوم عن يوم بتسوء،حاله اتبدل وعلطول تعبان،لحد مافيوم دخلنا عليه لجيناه سايح،بدmه،السكينه شجت جلبه شج،وجنب منه
اكملت ناديه،بدmـ.ـو.ع،كانه كان بيعافر عشان يوصلنا حاجه معينه،الوقت ده انا كنت في مصر انا والولاد،وياريتني مانزلت ولا سبته،
رجعت لقيته سايح في دmه وجمبه حرفين كتبهم بالدm عالارض،س،ع..ومـ.ـا.ت ومقدرش يكملهم..
طبعا،كلنا شكينا،بس انا رحت في دنيا غير الدنيا،
كنت فاكره ان جدك.نسي وخلاص..
فوجئت انه عارف كل حاجه،بيخطط،للتار من سنين..
محمد،بغل، القادره،اه لو اطولها كنت قـ.ـتـ.ـلتها بايدي،حتت..
تار ابويا،لازم أخده بإيدي..
دخل الجد عليهم، بسعاده مستتره ،تم ياولدي جوم انت بالسلامه وتار بوك،وعد تاخده بيدك
محمد، بلهفه، مسكتوها ياجدي..
الجد،جدك وعدك يابن الغالي،تجوم بالسلامه،وتاخد تار بوك،وننصب الصوان، وناخد عزا بوك..
محمد،بعزيمه،هقوم ان شاءالله ياجدي،واخد تاري وتار ابويا بيدي..
الجد،عفارم عليك..
يالا يابطل،جوملنا انت بالسلامه..
واقترب هامسا بأذنه،انت وحبيبه الجلب..
ابتسم بخجل،وحك راسه،دايما فهمني صح انت ياجدي..
ابتسم،الجد..فاهمك يابن الغالي،شهم ياولدي كيف بوك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
منذ فتحت عيناها بالمشفي ولا تتحدث،عيناها شارده
موجوعه
أغمض عيناه وهو يراها متقوقعه علي نفسها،علي فراشها منذ عادا للمنزل،يحدثها ولا ترد عليه..
حل الليل عليهم،ولا امل أبدا..
نظر لها بحـ.ـز.ن،علي حاله وحالها..
طيله اليوم يحاول معها ولا فائده.
أغمض عينيه وتنهد بحـ.ـز.ن وخرج بخفي حنين،لا تأكل،ولا تتحدث..
جلس علي الاريكه بحـ.ـز.ن،واضعا كفه علي وجهه يكتم شهقاته حتي لا تسمعها هي،وحيد ضائع،من غيرها.
اعترف لنفسها،هي كل حياته،وما يملك
لن يضيع عمره مره اخري بـ.ـارضاء من حوله،كل مسئول عن افعاله،ماذا جني هو؟
همس بغصه،ياسمين،محتاجلك اوي،ارجعيلي
انا من غيرك ضايع..
أحست ببروده بجسدها،نظرت حولها يمينا ويسارا،واحست بان ظهرها عاريا،لا احدا خلفها لتلتصق به كالعاده،يحاوطها فتشعر بالدفئ
وكأن عقلها كان بثبات عميق،واشتغل الان،أين هو؟
عادت بذاكرتها،وتذكرت ماحدث،همسه،كلمـ.ـا.ته الحنونه لها.
سالت دmـ.ـو.عها،حينما تذكرت ماحدث،لم تكن تريد تلك النهايه،
ابتلعت ريقها وهي تعتدل،تبحث عنه بعينها داخل الغرفه..
شعرت بالوحده تغزو قلبها..أين موطنها وسكنها..
نزلت ببطء ورأت تلك الدmاء مازالت اثرها علي فخذها،العاري،لقد حاول معها ان تأخذ حماما،ولم تستجب له
تـ.ـو.ترت،ومنظر الدmاء يوترها،منذ تلك الليله وماحدث وهي تتـ.ـو.تر من منظر الدmاء وتخاف وبشـ.ـده..
صرخت بهلع،فقفز هو من مكانه،راقدا لها..
ياسمين،في ايه،مالك يا حبيبتي..
اشارت بيدها،بخوف،ودmـ.ـو.ع،وجسدها يرتجف،
عابد،دm،دm،ياعابد..
اقترب،منها متسائلا بخوف،فين ياياسمين،مفيش حاجه
انتي كويسه متخافيش
أشارت لآثار الدmاء،وببكاء اهو ياعابد،اهو..
أغمض عينه بحـ.ـز.ن،وتذكر انها تخاف من منظر الدmاء منذ تلك الليله..
اهدي ياقلبي تعالي،أغسلهالك..
استسلمت ليديه،تسحبها كيفما شاء..
خلع لها ثيابها ،وسحبها لأحضانه،يهدأ من رجفتها،ششش
اهدي،أنا معاكي،مش هسيبك ابدا..
همست،عابد،احـ.ـضـ.ـني اوي..أنا خايفه،هما بخير صح
ابتسم من بين دmـ.ـو.عه،بخير.
طول مانتي بخير هما بخير..
أغمضت عينها براحه،وحاوطت عنقه بيدها،مستسلمه للمسات يديه علي جسدها،تمحي آثار دmائها،وانهيارها والمياه تسيل من فوق رؤوسهم
تطهرهم،وتطهر اجسادهم..
همست بأذنه،عابد..
أبعدها ونظر لعينها،عيون عابد
ابتسمت بخجل،وهمست،أنا جعانه..
حملها بعدmا احاطها بمئزر الاستحمام،وارتدي هو مثله
واجابها بابتسامه،عيوني حاضر..
جلس يطعمها بيديه كطفلته،وهي تفتح فمها بهدوء تستقبل مايعطيه لها بسعاده..
بعد ساعه،كان يحتويها بين ذراعيه،وهي مستسلمه لدفئ أحضانه..
ابتسمت،وقالت..
بودي..
ـ عيون بودي
ـ بحبك.احـ.ـضـ.ـني أوي
ـ وأنا بعشقك،وعمري ماهسيب أبدا، متخافيش.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بين احضانه الدنيا ومافيها..
يسكن القلب،ودmـ.ـو.عي يمحيها.
وان ابتعدت،نار تسكن القلب
لا ماء ولا رماد،تطفيها.
أهلوس،أين أنت؟ ياا من لي الدنيا ومافيها
بعدك لا دار،ولا سكن،أرتاح أنا فيها
أنت الامان،أنت الحنان
ولي كنت الدنيا ومافيها
ان غبت عني،تسيل دmـ.ـو.عي،ولاغيرك ياحبيب القلب يمحيها
بين أحضانك الدنيا ومافيها
↚
بالمستشفى
بعد أيااام
فريده..
ــ ها، نعم، قلتلك لا مش هينفع،هي كويسه وخلصنا.
نظر لها غيظا،وزفر،مفيش فايده فيكي،قولتلك حطينا مع بعض بأوضه واحده،معندكيش قلب أبدا..
نظرت له بغيظ،انا معنديش قلب،طيب يانحنوح أنا كنت هعمل فيك جميله واخليكو في اوضه واحده،بس غيرت رأيي،اصلا جدك لو عرف هيطين عشتك..
محمد بصدmه،ها لا جدي لا،أنا هسكت أهو،اسف يادكتوره فريده،يا حبيبتي،انتي اختي حبيبتي،ودايقه الحب ومراره،حني بقي علي اخوكي الغلبان دا،وانقليها هنا معايا..
الجد بحده، بعدmا دخل ولم يلحظه أحد، بااه ايه اللي بيحصل اهنه دا،ومين دي اللي تجيبها،نسيت عاداتنا ياك يامحمد
محمد،بهمس،جدي،ياوقعه مهببه
الجد،بحده،بتبرطم تجول ايه ياواكل ناسك انت..
محمد،أبدا ياجدي بقول دا ايه الخطوه العزيزه دي،جدي بنفسه،هنا،يامشالله،نورتنا ياجدي..
الجد،بضحكه مكبوته،نورك ياحبيب جدك
عموما،أني اجده ولا اجده،طلبت من خيتك تشوفلنا موضوع انكو تكملو علاج بالدوار،واهي خيتك دكتوره وهترعاكو،بدل جعده المستشفيات دي،أني مهحبهاش
محمد بلهفه،ينصر دينك ياجدي،هو دا الكلام،المهم بقي،هتجوزني سولاف،زي ماوعدتني قبل ماأدخل العمليات.
الجد بشمـ.ـا.ته،لع..اني كنت برفع من روحك النفساويه..
محمد باستنكار،نفساويه مره واحده،يعني ايه، ياجدي،دانا اصورلكو قتيل..
ضحكت فريده علي اخيها،وجدها
فنظر لها محمد بحده،اضحكي،يختي،شمتانه فيا..
الجد،بااه احترم حالك يامحمد،وبعدين مستعجل عالجواز اوي اكده ليه،مش اما تتخرج احسن..
دانت لساتك صغار..
محمد بغيظ،اني لسه هستني دا كله،تكون الموزه طارت
الجد،بضحك،لع مهطرش،سولاف علي اسمك،وانتو لساتكو صغار،ودا وعد من جدك العجوز،خلص علامك،واني اجوزهالك..
محمد بانتصار هو دا الكلام..
فريده،طيب ياناصح،اما نشوف..،ياكشي تخلص تعليم،ومتتعبناش.
محمد،وهو يرمقها بغيظ،انبري يختي،مانتي عديتي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقولك يادينا،مش دا أحمد جاركو،التفتت خلفها،بلهفه،وجدته يقف بانتظارها،بشرود امام الجامعه
صديقتها،يخربيت كدا،ايه الواد المرسوم دا
التفت لصديقتها بحده،منار،عينك ياماما،لاقلعهالك،أحمد دا ملكيه خاصه..
منار بضحك،هبله والله،انا افرحلك ياغـ.ـبـ.ـيه،بس الواد فعلا عسول
تنهدت بحب ولمعت عيناها وهو يلتفت لها،يبتسم تلك الابتسامه المهلكه التي تجعل قلبها يخفق،بشـ.ـده..
نظرته الضائعه كطفل صغير،تجعلها تشعر انها بأعالي السماء،تغيبها،وكانها امه،يضحكون عليها بالمنزل،ويخبروها انها كأمه،وهل تمتلك هي طفلا اخر غيره،يشرفها أن تلعب معه جميع أدوار حياته التي حرم منها،ابتسمت،واطلقت قدmها للريح،باتجاهه
وفي عقلها،تردد
يقولو اللي يقولوه،وايه يعني؟
أخيرا هي امامه،ابتسمت بسعاده،احمد،انت هنا..
أحمد بشرود،اه يادينا،حسيت اني وحيد،ملقتش غيرك،أنا مليش غيرك يادينا.
ابتسمت،له وأمسكت يده بسعاده،تعالا..
نظر ليدها وهي تسحبه،هنروح فين يامـ.ـجـ.ـنو.نه..استني
نظرت له بلمعه مـ.ـجـ.ـنو.نه بعيونها،معاك المـ.ـو.تسيكل
هز رأسه بضحك،مـ.ـجـ.ـنو.نه والله،ايوه معايا..
صفقت بيدها،وسحبته،طب يالا بسرعه..
أحمد،بضحكه من القلب لا تطلع الا في حضرتها،يامـ.ـجـ.ـنو.نه،استني هنروح فين..
ـ يالا بس ياحماده،وهقولك..
ـ وجامعتك؟
ـ مش مهم،يعني هبقي دكتوره،يالا ياعم..
ـ صعد،وصعدت خلفه،بسعاده، صارخه به، يالا انطلق..
ـــــــــــــــــ
بعد نصف ساعه،علي الطريق الصحراوي..
وهي تطلق يديها للريح، وتقف خلفه، بسعاده..
طير،ياأحمد،طير
أحمد،اقعدي يامـ.ـجـ.ـنو.نه،هتقعي..
هزت رأسها،بسعاده..،لا،أنا مبسوطه كدا..
بقولك ياأحمد
أحمد بضحك،عليها،وجنون،وصوتهم العالي،مسموع للمارين بجانبهم..
ـ أحمد بصوت عالي،قولي يادينا..
ـ دينا بغيظ، ألا انت مش عاوز تقولي حاجه..؟
أحمد،ببلاهه،حاجه زي ايه؟
ـ دينا بضيق، ياأخي اي حاجه؟
انت،غـ.ـبـ.ـي اوي ياأحمد،ليه،اف
ـ رد، احد المارين،الشباب،بضحك،يشاركهم جنانهم
ـ اي حاجه ياعم احمد.. افهم بقي،ضحك احمد،ورد
عليه،غششوني.،معرفش
دينا،بغيظ،قولو والنبي،مـ.ـا.تقول يااحمد،بقي
ـ أحمد وقد فهم أخيرا مـ.ـا.ترمي اليه.
انزلي يامـ.ـجـ.ـنو.نه فضحتينا..
دينا،طب فضيحه بفضيحه،بقي اسمع..
أجلت حنجرتها،وصاحت..بأغنيه لعبدالحليم..
ـ قولي حاجه أي حاجه، قول بحبك،قول كرهتك
قول ومايهمكش حاجه،قولي عايزك،قولي بعتك،بس قولي اي حاجه،يااحبيبي..،يااحبيبي..
صمتت وبمنتصف الطريق،امام السيارات..
وقف،ووقفت جميع السيارت..حولهم..
نزل هو، ونزلت خلفه بصدmه..
رفع صوته،.
باسمها.
دينا..
أومـ.ـا.ت براسها بسعاده، وجنون، وردت، عيون دينا..
ضحك،وضحك الجميع،علي ردها
الجميع هبط من سيارته،ليشاركوهم،اللحظه..
دينا
انتي، مـ.ـجـ.ـنو.نه،بس خليتي لحياتي امل اعيش عشانه
سكتت،وصاح الجميع، بتشجيع له، كمل،كمل..
هو دا،
ابتسم وأكمل..
خليتي لحياتي طعم،ولون،دينا،أنا مش انسان كامل،ولا قديس،مبيغلطش
لا انا غلطت،مقدرتش النعمه اللي كانت بين ايديا زمان،ورفستها..
أنا كنت فاسد،ضايع،بس علي ايدك،بقيت واحد تاني..
استحملتيني وقت مرضي،ووقفتي جمبي..
لو تايه،ولا ضايع،مبلقيش غيرك جمبي..
نزلت دmـ.ـو.ع عيناها بصمت،وصمت الجميع
في حضرت كلامه المؤثر،هذا.
دينا،انتي حاجه حلوه اوي،حلت ايامي،عامله زي شمعه،دخلت نورت عتمه حياتي.
فهمتيني،واحتويتي ضعفي..
أنا اهو،قدام الناس دي كلها،بعترف بذنوبي قبلك،انا مش انسان خيالي زي اللي بتتمناه كل بنت
ومش سوبر مان هقدر احققلك كل اللي بتتمنيه..
ولا قديس مبغلطش،أنا أحمد،كلي ذنوب وخطايا،بس بحبك.
انا احمد الضايع،من غيرك،وملوش غيرك في الدنيا دي..بعد ربنا..
تقبلي،تشاركيني حياتي الجايه..
جلس أرضا واحني احدي ركبتيه،واخرج من جيبه
دبلتان،احداهما ذهبا،وأخري فضيه..
ـ تقبلي تتجوزيني،يادينا..
انا أحمد سليم، بكامل قواي العقليه،اه مريـ.ـض،وتعبان شويه،مش كتير يعني بس،علي ايدك ان شاءالله هبقي احسن..
اتجوزيني،يادينا
سكت قليلا..
وأكمل،،،
ـ كوني لي اما ،فأنا ضائع بلا أم..
كوني أختا،فلا اختا بجانبي،ولا أب..
كوني صديقا وقت ضيقي وتحملي جنوني..
كوني انا وتغلغلي بداخلي،كوني أنا،ولغيري اياكي أن تكوني..
كوني فرصتي الاخيره،فلا فرصه بعدك بعد اليوم
هل تقبلي بي رغم، كل هذا،وان ثقلت عليكي يوما،فلا يهم..
كوني زوجتي وتمسكي بي،لا تتركيني وان صرخت بك،يوما،اصرخي وقولي أني لكي،ولغيري لن تهتم..
هل تقبلي بي،زوجة لاخر العمر..
صمت وصفق له الجميع،وعلت اصواتهم،
وافقي،وافقي..
صمتت،وفجأه ارتفع صوت شهقاتها الباكيه
استقام،مسرعا،واندفعت هي بقوتها تحاوط عنقه بيدها،همس باذنها،دينا،بحبك،متعيطيش..
صمت،وبكاء
همس بضحك عليها،
طب ايه،الناس بتبص علينا،اوعي تقولي لا،اجبري بخاطري طيب،وقولي بحبك،وبعد كدا،اسحبيها..
ضـ.ـر.بته بيدها علي ظهره بقوه،اخرس..
انا موافقه ياغـ.ـبـ.ـي،وبحبك،كل دا ومفهمتش..
دفعها بعيدا عنه،وقال..
بجد،موافقه..
اخذت العلبه من يده،وفتحتها واخذت دبلته،ومسكت يده،وألبستها له بحده،ودmـ.ـو.عها لا تتوقف..
صفق الجميع، وصاحوا، هييييه وافقت،وافقت
ضحكت،من بين دmـ.ـو.عها وهو يقف مصدوما..
ضـ.ـر.بته بيدها،خلص يانحنوح،واقفه انا مستنيه اهو..
افاق اخيرا والبسها الدبله،بيدها..
علت التصفيقات الحاره خلفهم
وانتشلها من الارض وزرعها بأحضانه..
صارخا بها،بحبك،بحبك يامـ.ـجـ.ـنو.نه انتي..
أبعدته عنها،وتوسطت خصرها،لا،مليش فيه
غنيلــــــي..
ضحك،وقال،اسكتي يامـ.ـجـ.ـنو.نه،مبعرفش..
وجهت نظرها لهم،عجبكو كدا،خلوه يغنيلي..
صاحوا،غنيلها،
فابتسم،وغنا...
من أول يوم في لقانا
خدني هواك، عشت معاك
أحلى سنين عمري ياغالي
بان على طول إيه جوانا
لما العين، جت في العين
ولا حسيت باللي جرالي
بينا نعيش، ده العمر ليله مـ.ـا.تقوليش
نستنى ليله دي الأيام
جنبك جميله وعمري ياغالي لقيته معاك
بينا نعيش، ده العمر ليله مـ.ـا.تقوليش
نستنى ليله دي الأيام
جنبك جميله وعمري ياغالي لقيته معاك
قربلي كمان يا حبيبي
سيبني أعيش، نفسي أعيش
ليله ما كانت على بالي
من الأول وأنا يا حبيبي
بتمناك، قبل لقاك
ياما قبلتك في خيالي
بينا نعيش، ده العمر ليله مـ.ـا.تقوليش
نستنى ليله دي الأيام
جنبك جميله وعمري ياغالي لقيته معاك
بينا نعيش، ده العمر ليله مـ.ـا.تقوليش
نستنى ليله دي الأيام
جنبك جميله وعمري ياغالي لقيته معاك
من أول يوم في لقانا
خدني هواك، عشت معاك
أحلى سنين عمر ياغالي
سكت،وفتح ذراعيه لها،ارتمت بداخلهم،بسعاده
بحبك،ياأحمد،أنا قبلاك بعيوبك،قبل ميزاتك.
أنا بحبك جدا،ومش بشوف في حياتي غيرك
ـ وانا بعشقك يادينا،انتي عوض ربنا ليا،لانه عارف اني مش وحش،والله ماوحش..
ـ ششش،اسكت،اياك اسمعك،تقول علي نفسك كظا فاهم..
ـ فاهم،ياقلبي،فاهم..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"بمشفي السجن"
يادكتور،الحق يادكتور..
في ايه يابني،مالك..
ـ يادكتور المريـ.ـض اللي بيتعالج من المـ.ـخـ.ـد.رات،هرب،من المستشفي..
ـ الطبيب بحده،ازاي،يهرب منكو يابهايم،انا منبه عليكو،دي حاله خطر
ـ يادكتور،التمرجي كان داخل يديله الدوا،غفله وضـ.ـر.به بالسكينه روحه طلعت،الحقنا يادكتور،قبل مانروح كلنا فيها..
ـ الطبيب،بحده،اوعي،غور من وشي،انت خايف علي نفسك،مش خايف علي المصايب اللي هتيجي من تحت راسه..
ـــــــــــــــــــــــ
بالمنصوره
عصام،يخربيتك،انت هـ.ـر.بت ازاي..
عصام،بتعب،وملامح شاحبه،مش وقته ياأشرف،أنا عاوز تصبيره،همـ.ـو.ت..
أشرف،تصبيره،ماشي،بس كله بتمنه..
عصام،اخلص بس،ونتحاسب بعدين..
بعد نصف ساعه..
عصام بتوهان..أشرف، متعرفش راحت فين.؟
أشرف بمكر الافاعي،هي مين؟
عصام وهو يرمي امامه،رزمه من الاموال،التقطها،هو مسرعا..
ياسمين،طريقها فين؟
أشرف،وهو يتحسس الاموال،طول عمرك لماح،يا عصام..
اقولك انا،أنا عرفت من واحد حبيبي،انهم في القاهره،فضو كل حاجه هنا،بعد عملتك المهببه،ونزلو مصر،عابد فتح شركه كبيره هناك،وبيقولو بقي راجـ.ـل اعمال ايه..
عصام،بسخريه،بجد..
اشرف،أيوا،اومال،ماهو طول عمره واقع واقف ابن الايه..
مكتوب علي وشه رجل اعمال من صغره..
عصام بغيظ،عاوز العنوان،بسرعه..
اشرف،بلهفه،نص ساعه ويكون عندك ياكبير..
انا في الخدmه..
ـــــــــــــــــ
بالاسكندريه..
دخلت البيت اخيرا بعدmا ذهبت للمعهد القريب،التي بدات بتعليم،تصميم الملابس به
جدتها،والده والدها،كانت تحيك الملابس بمهاره،علمتها كل شئ قبل وفاتها،كانت زكيه جدا بتعليم المهنه،كانت دوما مـ.ـا.تطلب من والدتها ان تحترف بها وتتعلمها جيدا،وكالعاده والدتها سخرت منها..ومن جدتها،كانت دوما تلقي علي مسامعها
(عاوزه تشتغلي خياطه،وابوكي،تاجر كبير،بلا قرف،فقريه زي ستك،الله ينتلها مطرح ماراحت)
استغفرت ربها،ودخلت،اشتمت،لرائحه الطعام.
والمكان من حولها،يلمع،لقد تركته،بلا تنظيف،آمله ان تأتي مسرعه،لتنظفه.قبل ان يعود من مشواره..
ـ ايعقل،عاد قاسم وفعل ما فعل..
اخذت نفسا،ودخلت وجدته يقف أما الحوض،يجلي الاواني،بلا تملل،ولا تذمر
همست، بصدmه، قاسم انت..بتعمل ايه.؟
ادار وجهه لها،ببساطه،بغسل الاطباق..
اقتربت منه وخلعت نقابها،طب ليه انا كنت هعمل انا،ليه عملت كدا؟
رفع حاجبه لها،وابتسم، ووضع آخر كوب بيده،ومسح يديه وخلع المريول..
اقترب منها، ورفعها بيده، وأجلسها علي المنضده خلفها، وقبلها بنعومه،حمدلله علي سلامتك
عملتي، اخدتي أجازه...
اومأت بالايجاب،ايوه،شهر بالعافيه.. مش كانو راضين..
حك لحيته،قليلا،ماشي مش مهم،احنا كدا كدا،العمره ١٥يوم بس،اومال فين الخاله ماجده،مجبتيهاش معاكي ليه..
ـ مرضيتش،قالت،ورايا شغل..
ـ عبست، وهي تنظر للمكان، أنا زعلانه منك ياقاسم،ليه عملت كدا؟
ابتسم ومد يده فك رباط شعرها..وسألها،وليه يأمل ماعملش كدا..
ـ ببساطه،عشان انت راجـ.ـل،ياقلب امل..
ـ ضحك عليها،وردد كلامها،عشان أنا راجـ.ـل ياقلب امل،لا ياحبيبتي،مين قال ان مساعده الراجـ.ـل لمـ.ـر.اته،تقل من قيمته،امل ياحبيبتي
سمعتي الحديث،اللي بيقول..
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
(حرمت النار،علي كل هين،لين،سهل..)
صدق رسول اللّه صلى الله عليهوسلم
هزت راسها بالرفض،وقالت،اول مره..أسمعه..
ابتسم، وهو يلعب بشعرها، ربنا حرم النار،علي كل متواضع،ايده بايد غيره،مبيكبرش علي الفاضي.
سيبك من اللي فات واتعلمتيه،فيها ايه لما أساعد بحاجه انا اقدر أعملها،يعني اشيلك مره، وانتي تشيليني مرات،أمل،مش من الرجوله اني أشوفك طول النهار واقفه علي رجلك،واجي أنا أرمي قرفي وغلي وزهقي من الللي حواليا فيكي،فبدل مـ.ـا.تحبيني،ألاقيكي بتلعني اليوم اللي اتجوزتيني فيه..
أنا بحبك يأمل،ومعنديش ادني استعداد،أشوف في عنيكي نظره نـ.ـد.م،أبدا
انا اتجوزتك علشان أسعدك وتبقي أميرتي،مش عشان أهينك وتكرهيني..
انتي امانه،أخواتك أمنوني عليها،مش رجوله،اني أكـ.ـسرهم بيكي..
ارتمت بأحضانه، بسعاده.. أنا كل يوم اسأل نفسي أنا عملت ايه حلو في حياتي،عشان ربنا يرزقني براجـ.ـل،زيك،أنا بحبك اوي،ياقاسم...
قاسم بضحك،أنتي،عملتي اجمل حاجه في الدنيا.
نظرت باستغراب له،وقالت،ايه بقي الحاجه دي؟
قاسم وهو يحملها علي ظهرهه كطفله صغيره،خليتي قلب قاسم المقفول،يتفتح ليكي،ياقلب قاسم..
امل بسعاده،نزلني،ياقاسم
قاسم وهو يهرول بها لاعلي،لا،من انهاردا،لازم أعيشك اللي اتحرمتي منه..
أمل،وهي تتمسك برقبته،مش بتنسي حاجه ابدا،آه منك انت،ياشيخ قاسم..
قاسم بقهقه،أبدا،أبدا،حبيبي نفسه يتشال،يبقي لازم اشيله..
أمل،بهمس،وهو يميل بها عالفراش،ياشيخ اعقل.
قاسم،بضحك،وهو يخلع ثيابه مسرعا، شيخ ايه بقي، ضيعتي المشيخه ياأمل.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
همـ.ـو.ت ياأماي،مجدرش أتنفس اهنه
سعديه،وهي تلهث من شـ.ـده الحر والظمأ،نور بالكشاف ده،جبر يلمك
سويلم،وهو يلتقط أنفاسه بصعوبه،فصل يااماي،جولتلك بلاش،أدينا هنمـ.ـو.ت اهنه ولاحدش،حاسس بينا
منك لله يااماي،ضيعتينا،انتي وعفاريتك..
اهي المجبره جفلت علينا..
سعديه بغل،اللي غيظني انجفلت كيف،واحنا وخدين احتياطنا،كيف،الا اذا
سويلم،بخوف،إذا ايه،يااماي..
فجأه فتح الباب،وبثواني قذف شييئا عليهم..
هو بهمس من كثره الضـ.ـر.ب والو.جـ.ـع،اااه
سويلم،بااه،دا بني آدm،انت مين،ياللي ببتو.جـ.ـع انت؟
حسام،بضعف،انا حسام،انتو اتكششفتو،الكبير،اللي حبسكو..
صمت،تام،ورعشه اصابتهم بمقـ.ـتـ.ـل.
سويلم،بااه،ياويلي،الكبير،يااماي،هيجتلنا..
الام،بجنون، وكأن عقلها سحب منها..
بس حرجت جلبك برديك،بكفايه انو انحرج جلبه علي عشيقته وحبيبته..
جتلتها،جتلتها..
سويلم،وجت جنانك ده،عودي لوعيك ياأماي،شوفيلنا حل للنصيبه دي..
حسام،بضعف،مفيش حل،انتهينا،الكبير هيقـ.ـتـ.ـلنا كلنا..
بس بالبطئ
انفتح الباب مره اخري،وقذف لهم زجاجه،وبطاريه ضعيفه جدا،بالكاد يرو ما تحتهم..
فتح سويلم الزجاجه بلهفه ليروي عطشه،وصدm من مابها..
سويلم،ياجرفي،مايه من الترعه
قذفها بعيدا..
بعد ساعه اخري،كان يشرب بلهفه مابها...
ارتمي أرضا،بعدها،وهو يصـ.ـر.خ،حرمت ياابوي،حرمت،ارحمني يابوي..
اجتلني وارحمني،من نار جهنم دي..
راضي للكبير،وهما يستمع لصوت سويلم من اسفل
سلمه لينا، ياجدي،كفايه عليه اجده،مهما كان ولدك
سيبه لينا واتصرف في الباقي،وانا هتكفل بكل شئ.
رفع الجد نظره لكيان الذي يستمع لصوت والده،غـ.ـصـ.ـبا عنه بحـ.ـز.ن،وحطت عينه بعين كيان،الحزينه،ولكنه ابعدها،مسرعا
مرر عينه علي فهد الذي يضع يده علي اذنه،حتي لايستمع لصراخ والده..
وابتسم،قائلا..
جلبكو حن ليه ياولاد سويلم،باااه،اومال هو ماله كان جلبه جاسي جوي عليا،وخطط ودبر وحرمني من كل حاجه حلوه بحياتي..
اللي جلبكو حزين عليه ده،شيطان رجيم،مايستهلش،شفجه ولا رحمه، الحمدلله انكو مورثتوش جساوه جلبه،عشان اجده،أني هسلمه،للبوليس..
يالا ياراضي خده،ماعيزش اسمع عنه حاجه واصل بكفياه اجده
راضي،كنت عارف ان قلبك طيب ياجدي..
الجد بحـ.ـز.ن،دا ولدي،مهما ان كان،صلبي،ربته حربايه وزرعت جساوه الجلب فيه،حاولت معاه كتير هو وخيته بس،للاسف،خدو،يحصل خيته،ياحرجه جلبي علي ولادي،فاكرها سهله اياك،علي جلبي،واني شيفهم بيروحو للمشنجه واحد ورا التاني..
مهياش سهل ابدا ياولدي..
كـ.ـسرو ظهري،ولطخو سمعتي اللي بنيتها بسنين،بس اني راجـ.ـل تقي وعارف ربنا،خدو ياولدي
خدو،من اهنه..
نفذ راضي، سريعا،وسحب سويلم،وألقي القبض عليه،
ركع سويلم امام قدm أبيه وقبلها،سامحني ياابوي،سامحني،اني غلطان..
سامحني يابوي..
اغمض الجد عينيه بحسره،اسامحك علي ايه ولا ايه ياولدي
علي ظهري اللي كـ.ـسرته،ولا علي فضيحتي وكـ.ـسره هيبتي وسط الناس،ولا علي جتل خيتك،ولا بتك اللي كونت عاوز تجلتها،طب اني هنت عليك من زمان..
،انت هان عليك ضناك،ليه اجده ياولدي..
جوم،استعوضت ربنا فيكو،الله ينتجم منكو ومن امكو،جوم،استنيتك كتير تتوب وترجع لربنا،واجول انهاردا،بكره،هياجي ويعترف بغلطه،بس مجيتش ياولدي..
جوم،الله لا يرحمك لا دنيا ولا اخره..
رفعه راضي،واستدار هو لاولاده،ينظر لهم بنظره استنجاد بهم،نظر له كيان بنظره حسره قائلا..
أنا مكسوف منك،ياريتك ماكونت ابويا
لولا انك أبويا،كنت دفنتك بايدي،ومسبتش طار اختي يبات ليله برا..
اكمل فهد،بحقد،بتكلم مين ياكيان،دا انسان بلا ضمير،اللهم لا شمـ.ـا.ته،خدو ياراضي واتاكد انه ياخد اعدام خلي الزرعه الشيطاني دي تنوأد وميبقاش ليها اثر..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بالدوار..
في ايه يا كيان بقالك ايام متغير،مالك؟
لم يرد عليها،وخلع ثيابه والقاها باهمال..
دخل للمرحاض،ودخلت هي خلفه،أمسكته من يده وادارته لها..
في ايه،مبتردش ليه عليا،مالك؟
نطر يديها،ولم يعيرها اهتمامه،يكظم غيظه منها
أغمض عينه ونزل بجسده تحت الماء البـ.ـارد،وهي تقف تنظر له بذهول،من عدm رده عليها،لاول،مره منذ التقيا،يتجاهلها هكذا،هذا البـ.ـارد أمامها،ليس من عاشت عمرها كله،عاشقه،زاهده عن الدنيا به
رفع نظره لها،وجدها تنظر له بذهول،ولم تنطق بحرف
دارت حرب النظرات بينهم،هو ببرود،وهي بعتاب واضح، وجدت يدها تمتد، لصابونه امامها، قذفته بصابونه الاستحمام بوجهه،وتفادها،بصعوبه،كادت تحطم رأسه،وتركته وخرجت،تسبه بأفظع السباب.وأغلقت الباب خلفها بقوه،كادت تكـ.ـسره..
كتم ضحكاته من ان تخرج بصعوبه عليها،وتنهد،
لازم تتربي يافريده،عشان تحرمي،تخبي عني حاجه تانيه،اصبري عليا،بس..
أغمض عينه بشـ.ـده،وكلمـ.ـا.ت حسام تتردد برأسه،عن اعترافه لها بالحب
ألهذا الحد كانت لا تثق بحبه؟
سخر،من نفسه،وهو يهمس،لو كانت واثقه في حبي،مكنتش هـ.ـر.بت،مني،لما سمعت اسمي،غـ.ـبـ.ـيه يافريده،ولازم تتربي،أنا دلعتك كتير أوي
ابتسم حينما تذكر غيظها منه،وجرأتها التي اكتسبتها من الراوي،وارض البدو،هو يقر ان فريده هذه ليست كتلك..
تنهد وهو يغلق المياه،وردد،جننتني،معنتش نافع لاي حاجه،بهدلتني،وراها في كل البلاد..
ماشي يافريده اصبري،عليا..
نظر لنفسه بالمرأه،وهمس،ال يعني هقدر أخاصمها،ياشيخ اتلهي،واكمل،بهمس ..
هي بس تقولي،ياكيان بصوتها الحنين دا،وأدوب انا في امها..
فتح الباب بقوه مثلما أغلق،ورمت بوجهه،ثيابه،اتفضل،البس يابيه،سلمي برا..
وخرجت كالقطر مثلما،دخلت،سب سلمي،بسره،واخيه
دا وقته يعني،اف اصالحها انا امتي بقي.؟
كان يعني لازم اعمل،فيها رشـ.ـدي اباظه،اديها وقعت فوق راسي....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتي متاكده من اللي هتعمليه،ده ياوليه انتي..
عزيزه درابه الودع بغل،ايوه،متوكده،عاوزاك تخطوفها،وتحرج جلبه عليها..
ماهو اني مهسيبوش يعني مهسيبوش..
داني فوت جبيلتي،ودوروت وراه بين الجبايل،وبالاخير،تاجي تاخده اجده،له،لازمن ولابد احرج جلبيه عليها.
جولتلك نفذ يامطاوع وليك عليا احليلك خاشمك ده..
مطاوع،بنظره ثعالب،له،اني حلاوتي،هاخدها من جلب جلبي ساجده،اني همـ.ـو.ت عليها،انتي اشبعي بعدنان،واني،افرحلي يومين مع حبه الجلب،ساجده
عزيزه،بغل،اشبع منيها،ارميها لكلاب السكك،والغربان تنهش فيها،بس انتجم واشفي غليلي منيها
مطاوع بحده،لها،اياكي تجربيها،والله بخلص اني منيكي،فاهمه ولا لع
عزيزه بغل،فاهمه،بس خلصني منيها.
مطاوع،بفرحه،سيبها عالله،وعلي مطاوع،والله وهتيجي ليا ياساجده..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
عدنان،وين رايح
استدار لها وقبلها،سريعا،رايح في مشوار اجده،تبع الراوي..
ساجده بحـ.ـز.ن،هاتغيب كتير،ياعدنان.
عدنان،وهو ياخذها بين احضانه،لع ياساجده،علي أخر اليوم بكون جارك،ياروح الروح،يالا البسي تيابك،بوديكي عند خالي،لبال ماارجع..
عبست،خليني اهنه،مابرتاح غير بداري..
عدنان،بابتسامه،جلب عدنان،طاوعيني،انهاردا،اني ببجي جلجان واني مش اهنه،عليكي
اومـ.ـا.ت بطاعه،حاضر ياجلب ساجده،حاضر..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
ها يا اشرف،عرفت العنوان..
اشرف وهو يعطيه ورقه ،طبعا،العنوان،اهو،كل حاجه هتلقيها هنا..
شركه،بيت،وحتي مدرسه المحروسه
لمعت عيناه،وهو يردد اسمها، ياسمين..
جبت اللي قلتلك عليه..
أخرج سلاحا من جيبه،ايوه ياصاحبي،بس خلي بالك،مش عايزين مشاكل مع الحكومه،لو وقعت متجبش سيرتي
عصام،متقلقش،شوفلي حد بقي يوصلني في الخباثه كده..
أشرف،ودي تيجي ياعصوم،اني بنفسي هوصلك،واهو كله بتمنه
عصام بسخريه،علي قولك،يالا بينا،بسرعه..
اشرف،يالا ياصاحبي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بشقه عابد
حبيبتي،بلاش عند بقي،يالا عشان أوديكي الامتحان..
نظرت له بخوف،وهزت رأسها،بلا..
لا يابودي انا،كدا،كدا هسقط،فبلاش اروح،هنام هناك...فسبني انام،هنا احسن..
ضحك عليها،لا مش هتنامي،وبعدين مانا بقالي يومين اراجعلك وموقف شغلي عشان جنابك،دا جزات بودي حبيبك،يعني تقوليها في وشي،هسقط..
عبست،بوجهه،ومدت شفتيها،بحـ.ـز.ن،مش فاكره حاجه يابوده،خالص..مييح..
قهقه عليها،وقال
متقلقيش،أول مـ.ـا.تمسكي الورقه هتفتكري،يالا بقي تعالي،البسي هدومك،بقي.
عبست وهي تنظر لملابسها بحـ.ـز.ن ولبطنها التي تزداد يوما بعد يوم بحـ.ـز.ن،وازاحت وجهها عنه
عابد،بضحك،في ايه تاني،عوجتي وشك ليه؟
ـ اتريق يابوده،ال يعني مش عارف،بقي بزمتك الوسط دا،هيخش في الكرش دا؟
ـ نظر لها بصدmه، وابتلع ضحكاته التي علي وشك الانفجار،وصمت.
نظرت له بغل،اضحك،ماانت وولادك السبب،اعمل ايه انا دلوقتي..
اقترب واحتضنها بحنان بين ذراعيه،هامسا،في ايه بس،ياياسمينه قلبي،وروحي،ها،دا كله،ليه..
ـ أغمضت عينيها باسترخاء باحضانه،وهمست،خليني كدا يابودي في حـ.ـضـ.ـنك،مش عاوزه اروح في حته...
أنا مبسوطه كدا..
قبل رأسها بحنان،طب لو قولتلك عشان خاطر بوده،عاوزه ولادك يطلعوا يقولو ماما فاشله،مع ان اللي اعرفه ان ماما كان نفسها تبقي دكتوره،راحت فين بقي،ياسمين دي؟
ـ ياسمين،بحـ.ـز.ن،كان زمان،مش عاوزه ابقي حاجه.
جز علي اسنانه،وقد يأس معها،باقي فقط نصف ساعه ويبدا الامتحان.
رفع صوته لاول مره عليها،صارخا باسمها،ياسمين،قسما عظما لو ماقومتي حالا غيرتي هدومك،لهغيرلك بنفسي،وبرضو هتروحي،مفيش وقت، اغرورقت عيناها، بالدmـ.ـو.ع،وهمست عابد..
انت..
لم تكمل،الا وعلا صوته. مره أخري..
يالا قولت يالا،البسي هدومك..
جرت من امامه،وهو يبتسم خلفها،ماشي ياياسمين انا وراكي،لحد ماشوفك احلي دكتوره..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتي يازفته انتي، راجعتي،ولا هتسقطي وامك تفضحنا..
سلمي، بغل، وهي تلكذه بكوعها،زفته،بقي سلومه حبيبتك بقت زفته،تقلقشي انت،هرفع راسك للعالي يافهد الفهود..
فهد وهو يرفع حاجبه لها،بمكر،ياسلام ياسلام،ال يعني مقطعه الدنيا مذاكره..
مااحنا دفنينه سوا ياسلومه
سلمي،وهي تقترب تهمس له،طب بذمتك مش انت اللي عطلتني،وتعالي اراجعلك والكلام دا
فهد وهو يزيحها بيده،ضاحكا علي جرأتها،ابعدي يا سـ.ـا.فله احنا في العربيه،والمدرسه كلها شيفانا
سلمي وهي تقذفه بقلبه،عندك حق يافهودي،خد دي،تصبيره لحد ماارجعلك،دعواتك بقي.
فهد،بقهقه،وهو يرفع يده،داعيا لها.
الهي يرزقك بمراقب اعمي،عشان ت عـ.ـر.في تغشي ونرتاح بقي..
سلمي وهي تنظر له من شباك السياره،امـ.ـو.ت فيك وانت فاهمني بقي..
ـ يابت انا فهمك صح،بس انتي اللي مش قرياني..
ضحكت عليه،وأشارت له،ودخلت..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نزلت بحده،وقفلت الباب خلفها بقوه،ناداها ولم تستدير له..
ياسمين،وحياتي عندك تبصيلي..
استدارت وعادت له،عاوز ايه،مش انت شخطت فيا..
تنهد وقبل يدها التي تسندها علي شباك السياره،حقك عليا ياقلب عابد،انا عاوز مصلحتك،لازم تنجحي ياسمين،عشان خاطري..
عبست،ومدت يدها له،ماشي فين شيكولاتي..
ضحك،وهو يخرجها من درج السياره،أهي،بس قولي،بحبك يابوده قبل مـ.ـا.تمشي..
ابتسمت وهي تخـ.ـطـ.ـفها بسرعه،وصاحت وهي تبتعد،بحبك يابوده،غير واعيه لمن استمع لحديثها،وعينيه ستخرج من مكانها،لرؤياها...
صرخ بها،متتحركيش من مكانك،ياياسمين،الا لما اجيلك،فاهمه..
ـــــ اجابته وهي تدلف للداخل،حاضر،حاضر..
تنهد واستدار بسيارته ،متمتا،ربنا يستر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ببيت راضي
لمحتها تدخل،للبيت الذي أنشأه حفيدها،لها،نظرت لها بغل،ونزلت مسرعه من السياره خلفها..
تنادي بغل عليها،
بت ياسمر،انتي يابت..
ارتعشت سمر،وهي تستدير لها،ستي،أيوا ياستي
تعالي،ادخلي..
دخلت،خلفها بغل،تنظر يمينا ويسارا،للبيت وفخامته..
الجده،والله ولعبتيها صح،يابت العجربه
سمر،بخوف منها،في ايه بس ياستي،انا عملت ايه،انتي ليه بتكرهيني كدا،أنا والله بحبك وبحب جدي،ليه بتعملو معايا كدا..
الجده بحده،وهي تصفعها علي وجهها، اخرسي،يافاجره، عشان امك كانت حربايه،وانتي اكيد شكلها،ياخاطيه..
وضعت يدها علي خدها مكان صفعتها،وهطلت دmـ.ـو.عها..
وقالت بقهر..
ـــ أمي خلاص مـ.ـا.تت ياستي واختي كمان،ذنبي ايه أنا،في اللي عملته أمي،اللي انا اساسا مش فاكره انها عملت فيكو حاجه،من يوم ماوعيت عالدنيا،وأنا في بيت جدي،حتي ابويا ماوعاش عليه..ليه بقي،بتكهرينا..؟
الجده، وهي تمسكها من شعرها،بحده، يمينا ويسارا، شغل السهوكه دي،مايكلش معايا يابت العجربه،جتاله الجتله،عاوزه ت عـ.ـر.في ليه بكرهك،ياحيه يابت الحيه
عشان امك الخاطيه،كانت عاشجه،غير بوكي،كانت كرهاه،وكرهه عيشته،كانت جايده حريجه،بيناته،وبين اخواته،بعدته عني،وحرجت جلبي عليه،هي وامها الحربايه فضلت،تسجيه،سحر وكتابه،لحد ما بجي مسخ،ماشي عالارض،ولما غلبت فيه وحبت تخلص منيه،سجته دm حيض،لحد ماغلب فيه الدكاتره،ومـ.ـا.ت فيها..
وبتسألي عملت ايه،لولاشي جدك راشـ.ـد،حاشها منينا كنا جتلناها بايدينا وشفينا غليلنا،وانتي اكيد كيف امك،وعملتي عمل لواد ولدي،كبير ناسه،دوبتيه في هواكي،لازمن ولابد اخلص منك جبل مـ.ـا.تخلصي انتي عليه..
سمر ببكاء،والله ياستي ماعملت حاجه،والله ماعرف،أرجوك ياستي سيبيني،حـ.ـر.ام عليكي،انا سمر بنت ابنك،والله ماعملت لراضي حاجه..
الجده بغل،وهي تقذفها ارضا،خاطيه كيف امك،لازمن امـ.ـو.تك بيدي،كيف ما أمك جتلت ولدي،ماهسبكيش،تجتلي،نوار دارنا وكبيرنا
اشارت بيدها،لنساء،العائله،خلفها،تعالو يانسوان،عاوزاكو متخلوشي فيها نفس..
ارتعشت،ورجعت بظهرها،للخلف،وهمت لتقف،صارخه بها،لا ياستي،لا والنبي،أنا حامل،حـ.ـر.ام عليكي
صرخت،بقهر، يااراضي،الحقني ياراضي..
استمع النساء لصراخها،بأنها حامل..
واحده منهم،باااه دي حامل،ياحاجه،حـ.ـر.ام دا ابن حفيدك برديك،فوتيها،راضي مهيفوتناش،فيها
الجده بحجد،وانتي بيغرك الكلام ده،دي خاطيه كيف امها..
كـ.ـد.ابه،
استطاعت ان تخرج هاتفها من جيب عباءتها التي ترتديها،ودقت رقمه مسرعه،
دخل مكتبه،بعدmا سلم سويلم،وامر باحتجازه..
جلس ليلتقط انفاسه،ورحل تفكيره بها،لا يعلم لم يشعر انها بها خطب ما،لقد بات ليلته هنا،وهي بمنزل جدها..
قفز من مكانه،ليذهب،ويطمأن قلبه
همس،اهدي ياراضي،سمر في بيت جدها،انت علطول موسوس كدا،تنهد،وهمس لنفسه..
ربنا يستر،ربنا يهديكي ياسمر ومتكونيش روحتي من عند جدك،أه لو ت عـ.ـر.في ياقلب راضي،أنا حايشهم عنك ازاي؟
ربنا يستر..
وجد هاتفه يرن،اخرجه من جيبه،وألقي نظره به وجدها هي،زفر براحه،وأجابها،
سمر،ياقلب راضي،انا جاي اهو ياقلبي،اتاخرت انا عارف..حقك عليا..
لمحتها تعبث بهاتفها،فصرخت بهم،هاتوها،مـ.ـو.توها بنت المحروجه دي
صرخت وهرولت مسرعه للاعلي،صارخه به،الحقني 3،ستي جايبه ستات العيله كلها وعاوزه تقـ.ـتـ.ـلني،الحقني والنبي..
ـ هو برعـ.ـب وهو يقفز للمـ.ـو.تسيكل امامه،انتي فين ياسمر
أخر ماسمعه،أنا في بيتنا، ياراضي الحقني..
لحقت بها احداهن وأنزلتها غـ.ـصـ.ـبا للاسفل،مع توسلاتها،وبكائها، ولكن لا حياه لمن تنادي..
عزمت أمرها،وانتهي كل شئ،بلحظه..
سالت دmائها..،وتركوها جثه،هامده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وايه ذنبي..
ايه ذنبي انا،ألا يحق لي،أن أفرح ولا أبكي
ماذا جنيت،ليسيل هكذا دmي..
عشت عمري،ألمح بين عيناكم كرهي..
فهل أنا المذنبه،ام كانت ذنوب أمي..
لست أدري،ولكن ما كان ذنب طفلي..
ياعاشقين،قولو ، ياعاشقي، هل ذنبي اني عشقتك ياقلبي..؟
لا سحر اجيد،ولا كنت أهتم لقلبي..
ولكن،هو الله من زرع عشقه بقلبي
أعشقه فوق العشق عشقا، وان غرسوا خنجرا بقلبي.
سأصرخ، لا اريد غيرك بقربي
↚
خرجت،تلتفت يمينا،ويسارا،بسعاده،تبحث عنه
سعيده،بانجازها
تأففت،وهي تبحث بعينها عنه،اف ماشي يابوده
صدح،صوتا من خلفها صائحا باسمها
يقف منذ دخلت،يترنح،يميناويسارا،بعدmا استنشق جرعه كافيه من المـ.ـخـ.ـد.رات،لا يري أمامه،غير صورته وهو يقبل يدها،وهي تبتسم له،صياحها بحبها،له
جز علي اسنانه،بغيظ،وهو يقسم بداخله أن يحرق قلبها عليه
جحظت عيناه وهو يلمحها،تخرج من بوابه المدرسه،سعيده،تبحث بعينيها،يمينا ويسارا،عليه..
ناداها،بجسد مرتعش،وقلب ملتاع لرؤياها..
ياســــمين.
ارتعشت وهي تستمع لصوته القذر مره اخري، هنا
لمحت عابد آتيا من بعيد ليقلها مثلما أخبرها، هرولت باتجاهه ولم تلتفت للصوت،تكذب أذنها،لا ليس هو
عاد الصوت يرن بأذنها،مره،اثنتان
نفضت رأسها،و
جحظت عينا عابد وهو يلتقطها بين ذراعيه، بمنظرها الخائف هذا.
لم يخمن، ماذا حدث، يراه هنا امامه..
لقد هاتفوه من المركز،وأخبروه بهروبه،لكن وجوده هنا بالسرعه هذه،هذا ما لم يعمل حسابا له..
هو هنا،ويصوب سلاحه بعشوائيه باتجاههم
ارتعش صوت الاخر، ببكاء مرتفع كالاطفال،تحت تأثير المـ.ـخـ.ـد.ر،لا يعي ما يقوله، واجتمع الجميع، علي صراخه،باسمها....
ياسمين،
بصيلي، آخر مره، نفسي اقولك كلام كتير
وبجسد يترنح، نفسي اقولك ان انا آسف ياياسمين
شـ.ـدد هو علي جسدها المرتعش، وهمس لها، اهدي متخافيش..
همست برعـ.ـب،وهي تشـ.ـدد من احتضانه بيديها،خايفه ياعابد،ابعدنا من هنا،أرجوك
احكم حصاره علي رأسها بين احضانه، لن يجعلها تري هذا،اهدي ياقلب عابد،متقلقيش،الشرطه محاوطه المكان.
همست،بجد
قبل راسها،بحنان،بجد،استرخي خالص،فكري في حاجه حلوه،فكري في ولادنا،متفكريش في حاجه أبدا.
هزت رأسها،وشـ.ـددت،عليه اكثر،وأغمضت عيناها،وهمست
نفسي،في ولد وبنت،يخدو،طيبتك،حنيتك،عليا،عيونك السمر
ابتسم وهو يستمع لها،وقال وايه تاني؟ كملي..
والاخر يصول ويجول، وبيده سلاحه،يصوبه باتجاههم،حاوطت الشرطه مكانه،مصوبين أسلحتهم عليه.
الظابط،سلم نفسك ياعصام،المكان كله محاصر
استمعت،لصراخهم عليه،وارتعشت،وصمتت،فأكمل هو،يلهيها،حتي لا تدخل بحاله انهيار، انا بقي
نفسي أشوفك دكتوره كبيره،نفسي أشوفك ام،هتبقي جميله،وانتي بتجري وراهم،هنا،وهنا،هتجننوني،وتعطلوني عن شغلي،بس هيبقي،أسعد وقت بقضيه معاكو،أنا بحبك ياياسمين،فخور،بيكي
سكت،وهو يراه،يضغط علي سلاحه،ويصوبه،علي رأسه
أغمض عينيه،باستسلام،وردد الشهادتين،
التفتت هي بسرعه،وصرخت حينما رأته يصوب عليه،لا عابد،لا،أرجوك
صوب الظابط، علي قدmه،ارتد عصام للخلف
،وسالت دmـ.ـو.عه وهو يقول بو.جـ.ـع، للدرجه دي بتحبيه، محبتنيش
صرخت هي، به، بكرهك، بكرهك ياعصام
ابتسم، وصرخ بصوته كله
وانا بعشقك ياسمين، مش قادر اشوفك مع غيري، المـ.ـو.ت عليا اهون ياقلب عصام، والله أهون
صوب السلاح علي راسه
وأنهي بنفسه عـ.ـذ.ابه والي الابد
سالت دmاؤه،وارتعشت هي،اختطفها عابد مسرعا،وهي تصرخ،بخوف،كاتما صراخها،بقبله من شفتيه،لها،لم يعبأ بمن حوله..
قبلات،كثيره،هامسا بين قبلاته لها،شش،بحبك،اهدي
انت بخير،كل حاجه انتهت..
كان همسه،وقبلاته،كلمسات فراشه،تطير بأنحاء وجهها،هدأت، أجلسها علي مقعد امام مدرستها،دارت عيناها،وحطت علي مكان رقدته،لمعت عيناها،بالدmـ.ـو.ع،وهي تراهم،يغطونه باحدي أوراق الجرائد
مد يده وجذبها لأحضانه،هامسا،الحمدلله.
همست،عابد
ـ قلب عابد،انتي كويسه؟
ـ ابتسمت،كويسه،من يوم ماعرفتك وانا كويسه.
ـ ترددت، ولكن حسمت أمرها، لتيدسأله وينتهي كل شئ هنا، والآن، عابد،في سؤال كان نفسي أعرف اجابته من زمان،اوعدني،تجاوبني،عليه..بصراحه
نظر لها،بصدmه،سؤال ايه دا ياياسمين؟ دا وقته؟
ـ ابتعدت عن أحضانه،ونظرت له بجديه،وألقت قنبلتها عليه.،اه وقته..خلينا ننهي كل حاجه هنا مع بعض..
عابد،انت كنت بتحب فريده؟
ـ جحظت عيناه،وهو يستمع لسؤالها
ابتلع ريقه،ونظر لها،بجديه..
آول حاجه،بتصدقي،عابد،ياقلب عابد..
ردت بتلقائيه،طبعا.
ابتسم،وأكمل،طب هتصدقيني، لو قولتلك، اني من يوم مااسمك انكتب علي اسمي،وقلبي مدقش غير ليكي
نظرت له بحيره،وقالت،يعني؟
عابد،بحب،اللي فات من يوم ماعرفتك،مـ.ـا.ت،انتي حبي الحقيقي،ياياسمين،جيتي محيتي،كل المشاعر المزيفه،اللي مريت بيها..
صمتت وعلمت الاجابه،خفضت نظرها للارض.
همس،ياسمين،مصدقاني.؟
رفعت نظرها،وقالت بعتب عليه،أنا مش بصدق غيرك ياعابد
ابتسم،وهو يلتقطها بين ذراعيه،وأنا بعشقك ياقلب عابد،لا قبلك يملي عيني،ولا بعدك،يرضيني،انتي وبس
لمحت الظابط قادm باتجاههم،فأبعدته،عنها،بحرج
الظابط،أستاذ عابد،لقينا،الجواب دا،بجيبه،مكتوب عليه ياسمين..
أنا حبيت ادهولك،عشان ميرحش النيابه،وأنا وعدتك،ان الموضوع ينتهي هنا،عشان كدا،ياريت تتفضل انت والمدام،وان شاءالله احنا هنلم الموضوع..
عابد،شكرا ياسياده المقدm..
بعد نصف ساعه،
كان يقف بالسياره،علي كوبري قصر النيل،نزل،ونزلت خلفه..
ياسمين،بهمس،جبتنا هنا ليه..؟
مد يده لها وأخرج من جيبه،الظرف،وأعطاه لها
ترددت،ونظرت له
فقال..
امسكي اقريه،وأي كان اللي في هننهيه هنا..
ونقغل الصفحه دي بقي..
ـ همست،بخوف، مش عاوزه اقراه،ارميه..
ـ نظر لها،بهدوء،وهو يري فضولها بعينها..
ابتسم،وقال،خلاص هقرهولك أنا
هزت رأسها بالرفض،وقالت،هقراه..هاته،خلاص..
نظر لها بغيره،وهو يراها،تفتحه،بخوف،لا يعلم لما الغيره تدب بقلبه..لقد رحل من كتبها والي الابد..
فتحته أخيرا،وبتـ.ـو.تر،وايد مرتعشه،
قرأت ما به،
(ياسمين، حبيبتي الكارهه لي، المذعوره مني،حين تقرأين رسالتي،اكون قد رحلت، لعالم،طالما دعيتي عليا أن ارحل له،أعلم ياجميلتي،لا تخافي،لن أحـ.ـز.ن
فلطالما تمنيت هذا،ان ارحل من العالم،طالما لست انتي فيه،احبك،كثيرا،لا اعلم متي،وكيف،ولكن منذ حطت عيناي عليكي،وأنا أحبك،احبك كثيرا،لدرجه الجنون
ياسمين،الجميله،حبيبتي أسيأتي يوما،وتسامحي عبدا ضعيفا،بخطي مهزوزه،في طريق المعاصي كان يمشي مغيبا،سامحيني واغفري ذلتي،سامحي انتقامي الاعمي منك،كنت مغيبا،والله مانـ.ـد.مت يوما،بقدر نـ.ـد.مي،علي لمسك بتلك الطريقه،كل نساء العالم استحليت لمسها،الا لمسك انتي،سامحيني ياحلوتي
الان، وقد رحلت عن الدنيا،لا اطلب الا مسامحتك وغفرانك،سامحيني
أحبك،، يامن كنتي لي داء، ودواء
ياسمين..
والي لقاء، لن يأتي، أبدا، ولن تجتمع دروبنا يوما،
فلتغفري، لي،يامن كنتي لقلبي،عـ.ـذ.ابا..
وكنت لكي، جلادا، كوني رحيمه بقلب، تعـ.ـذ.ب، وسامحيني)
انتهي كلامه، وانتهت رسالته، وسالتودmـ.ـو.عها غـ.ـصـ.ـبا عنها..
لمحته يقف كالأسد الثائر، ينظر لها بغيره، لاول مره تراها بعينه، صدره يعلو ويهبط.
ابتسمت وكورت الرساله، بيدها، ونظرت له بحب،
وقالت بدلع، بوده..
اقترب منها بغيظ، نعم..
ضحكت، ايدي بتو.جـ.ـعني تعالي ساعدني، أرميها هناك هنا هو..
جز علي اسنانه، وقرب يده، ومسح دmـ.ـو.عها بعنف، قائلا
الاول، امسحي دmـ.ـو.عك دي، وانظبطي كدا احسنلك
قهقهت، وهو يخـ.ـطـ.ـفها من يدها، قائلا بغل، هاتي عنك ارميها أنا..
قذفها بعيدا، واستدار لها بحده وسحبها، من يدها، يالا ياسبب غلبي
همست، بوده،استدار بغيظ، منها، فالقت بنفسها محاوطه عنقه بسعاده، بحبك
تنهد وأحكم يديه بعنف علي خصرها وحملها، وانا بعشق أمك، بحبك، بحبك ياياسمين.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تركوها اخيرا بعدmا صرخت فاطمه والدته، التي اتصل بها راضي لتنجدها.. ولم يستطع الي الان الوصول، لها، دخلت وصرخت بهم، وهي تري الدmاء، تسيل من زوجه ابنها
ابعدو، عنها، ابعدو..
استمعو لصوته الغاضب اتي اخيرا، فهرولو للخارج، وبقيت هي تنظر لها بانتصار
جري عليها، وهو يلمحها غارقه بدmائها
صرخ بصوته صرخه موجوعه، سمــــر
نظر لها، وبكي، دmـ.ـو.ع الحسره وهو يراها تنظر له بشمـ.ـا.ته،
ليه، كدا، عملت فيكي ايه هي، منك لله ياستي، قـ.ـتـ.ـلتيها، والله ماهسيبك.. ابدا
حملها وصاح بكيان الذي لمحه آتيا مهرولا، لهم بعدmا هاتفههو الاخر لينجدها منهم، وخلفه فريده
فريده، اوعي نزلها بسرعه، حطها هنا، اشوف نبضها..
أنزلها بهدوء، وفريده اقتربت لتسعفها
دخل الجد راشـ.ـد، ومعه رجـ.ـاله، أمرا بحرقه، امسكوها، هاتوها..
دخل رجـ.ـاله، وحاوطو جدتها التي، لم تحيد بعينها عن حفيدتها بغل
ـ يمسكوني،مايمسكوني، المهم شفيت غليلي، وخدت بتار ولدي، حرجت جلبكو، زي ماحرجتو جلبي عليه..
الجد، بحرجه، اخرسي، اخرسي لولاشي انك حورمه، وحفيدك راجـ.ـل زين كنت دفنتك بيدي
راضي، بخوف، طمنيني يافريده، ارجوكي..
فريده، بحـ.ـز.ن، الجنين تقريبا مـ.ـا.ت، أنا اديتها حقنه توقف النـ.ـز.يف، يالابينا عالمستشفي..
حملها مسرعا، يالا بينا، هامسا بهستيريه، انا مش عاوز ولاد، انا عاوزها هي.. هي وبس..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت تتمشي بجانب منزل أبيها، تنتظره، لم يأتي للان..
لمحها ذلك الملثم الذي يتربص بها، من الصباح
نظرت خلفها بفزع، وهي تلمحه، وفي لحظه كان يكمم فاهها، ضاحكا بسعاده، أخيرا ياساجده بجيتي بحـ.ـضـ.ـني..
اخذت تضـ.ـر.به بقدmها، ويديها، الا انها لم تستطع أن تذيحه عنها..
مشي بها قليلا، ولكن قبل ان يخطي خطوه اخري، كان رجـ.ـال المزرعه الفرسان يحاوطوه، من جميع الجوانب..
لمحته هي آتيا من بعيد بحصانه، فرحت وضـ.ـر.بته بكوعها ببطنه، فابتعد عنها..
اقترب وهبط سريعا، ارتمت بأحضانه، عدنان.
ابتسم لها وقبلها، جلب عدنان، لا تخافي ياجلب عدنان
حاوط الرجـ.ـال مطاوع، وكالو له ضـ.ـر.با مبرحا حتي اصبح يترنح يمينا ويسارا..
عدنان، بشمـ.ـا.ته، بكفايه اجده يافرسان، علجوه عالشجره دي..
فعلوا مثلما اراد..
واقترب،منه بشمـ.ـا.ته،كونت فاكر اني هسيبك تجرب من مرتي،ياعره الرجـ.ـال
مطاوع،بخوف منه،اني مليش صالح،دي عزيزه درابه الودع،هي اللي خططت..
عدنان،وهو يلكمه،وانت راجـ.ـل كيف واللي بتمشيك حرمه،ياحرمه.
ساجده،بخوف،انت كنت عارف ياعدنان،باللي هيعملوه.
عدنان،وهو يبصق بوجهه،الصبح لمحته بيحوم حوالين الدار، شكيت بيه،وانا عارف انو دلدول عزيزه،الفار لعب بعبي،وخوفت عليكي،كلمت الفرسان،وحاوطنا الدار،وباللحظه الحاسمه،انجضينا عليه..
رفع سلاحه،وصوبه باتجاه،طبعا عارف يامطاوع اللي بيجرب الحريم شو بيصرله.
هز راسه،بخوف،وقال،السماح اخر مره ياعدنان
الراوي من خلفه،هي صحيح آخر مره،
مطاوع،بنواح،السماح ياكبير العشاج..
الراوي،بابتسامه،السماح لاهل السماح
خد بتارك ياعدنان..
صوب عدنان،علي اطرافه،يديه،وقدmيه
الراوي، بحسم بكفياك اجده ياعدنان،اتركوه،ومن المزرعه،خدوه،وارموه..
من اليوم ممنوع من دخولها
وممنوع دخول عزيزه ضرابه الودع،اكرشوها..
اقتربت النساء وهم ممسكين بها،اهي ياكبير،عزيزه
عزيزه،كذاب ياكبير،مالي صالح بيه
الراوي،بابتسامه بطياتها الكثير،أني خابر شو رايده من يوم مدخلتي مزرعتنا،وجولت يمكن تتوب،وترجع لربنا،فرجتي الاحبه،بسحرك،وكلامك،و.جـ.ـعتي ستات برجـ.ـالتهم من مكرك وحواكي
عاشرتي رجـ.ـال الجبيله،بقله حياكي وعهرك
وعشان اجده جبل ما تخرجي من الجبيله والمزرعه،لازمن نجيم عليكي شرع ربنا،نظر للرجـ.ـال
قائلا
احفرو فحره ليها،وارجموها..
فعلو،الا ان هلكت،وكادت تفاق الحياه
ـ سيببوها،يالا من المزرعه،اخرجوها..
الراوي للجميع،اسمعوا،المزرعه كبرت بالحب والمحبين مـ.ـا.تخلو حدا يخرب بيناتكم،ويشتت عيالكم،مامنعت الحب عنيكم،بالعكس
حللته،ورويته،فليه انتو بالكلام الفارغ،والخزعبلات،تهدmوه وتخربوه،ضللو علي عيالكم،واحمو نسوانكم ووعوهم،ما بيعلم الغيب الا رب الغيب..
صاح الجميع،داعين له..
اقتربت سليمه،منه،وأمسكت بيده،وهمست له..
كل يوم بيمر علي معك،برفع راسي،اني في يوم حبيتك واخترتك انت كل ناسي
تنهد وهو ينظر لها بحب،لساته حبي بجلبك ياسليمه مثل ماهو؟
ابتسمت وهي تسحبه،قائله
زاد،زاد،ياعوضي انت عن كل اهلي وناسي..
ومن ورائهم..
ضـ.ـر.بها هو علي راسها بغيظ،تعي ياساجده،ياتاعبه جلبي،وراسي
ضحكت،وهي تتأبط ذراعه،بحبك،يازادي وزوادي.
اليوم عندي ليك خبر،راح ينسيك اسمك،ياعدنان.
عدنان،بضحك،عليها،عارف ياجلب عدنان..
نظرت له بدهشه،عارف ايش ياعدنان.
مد يده ولمس بطنها،حامل يام وهدان..
ـ ضحكت،وقالت من وين عرفت ياعدنان.
ابتسم،وهمس بأذنها،اصلك الشهر ده ما بعتيني عند الصيدلي، ياجلب عدنان..
خجلت،وضـ.ـر.بته علي ذراعه،عدنان ياخيبان،استحي..
حملها مسرعا،بعدmا لمح وهدان،آتيا خلفه،مهرولا..
صاح به،اهدي ياخال،بنتك حامل في وهدان
وهدان من خلف الباب الذي أغلقه عدنان عليهم،بابتسامه
صوح الكلام ده،يام وهدان..
ساجده،بسعاده،صوح يابوي..
وهدان بفرحه،يافرحه جلبك ياوهدان..
سكت،وصاح بحده،من وين حبله يابت الخيبان،افتحي ياساجده.هجتلك ياعدنان..
عدنان،بولوله،ياخال،بنتك مرتي،والله ياخال..
مرتي،مرتي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمشفى
هايافريده،طمنيني والنبي
فريده،بهدوء،للاسف عملنالها اجهاض، ودلوقتي تمام،ماعدا الكدmـ.ـا.ت،في جـ.ـسمها،وكـ.ـسر في دراعها الشمال
نظرت لهم،قائله،انا اسفه أنا عملت تقرير بالحاله،هقدmه للشرطه،دي شروع في قـ.ـتـ.ـل..
راضي بحده،اعملي الصح يادكتوره عن اذنكم..
تركهم وذهب باتجاه غرفتها..
وجده ينظر له بذهول..
هرول والده خلفه
استني ياراضي،جنيت ياك،هتسجن جدتك
صرخ به،واسجنك انت نفسك،لو عملت عملتها،ذنبها ايه،تقـ.ـتـ.ـلوها،وذنبي انا ايه تحرقو قلبي علي ابني اللي كنت بعد الايام عشان اشوفه
صمت والده،واكمل،هو،فاكرني مش عارف انكو كنتو متفقين كلكو سوا..
قولتلكو مـ.ـيـ.ـت مره،سمر ملهاش دعوه،متأذونيش فيها،لو خسرتها هخسركو كلكو..
من انهاردا مليش علاقه بيكو،انتهينا،انتو من طريق وانا من طريق،ودور كبير العيله ده،مينفعنيش
ناصبين نفسكو قاضي وجلاد،انا مش سيف الضعيف،ولا ڤيرولين اللي جنيتو عليها
الاب بحده،اخرس،متجبش سيره الخاطيه دي..
راضي بحده،اخرس ليه،عشان دي الحقيقه
ڤيرا اللي دفنتوها،بجـ.ـسم راجـ.ـل،ودmرتوها،ولما رجعت تطالب بحقها،وباسم حقيقي لهويتها،عاوزين تقـ.ـتـ.ـلوها
لكن لا،من انهاردا انا متبري منكو، ميشرفنيش،أبقي منكو..
لمح عمه،آتيا ينظر له بحده،فنظر له بسخط وتركه..
مرددا بكره،بوجهه،اكتملت فرقه التعابين،ربنا ينتقم منكم..
بحق الظلم،اللي ظلمتوه لڤيرولين وسمر..
عتمان بغل،لاخيه،ولدك فضحنا،حط علينا ياسالم..
سالم بسخريه،ما الحال من بعضه...عالاجل،ولدي،راجـ.ـل،مش راجـ.ـل وجلب ست..
عتمان،بحقد،اخرس..
والدهم بسخط،اخرسو انتو التنين،حسابكو بعدين..
وانت ياعتمان،جفل،كفيانا فضايح،جبر يلمكو..
ويلم اللي خلفتكو معاكو..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعات
بالمشفي..
يجلس بجانبها،ارضا ممسكا بيدها..يقبلها بحـ.ـز.ن
يهمس باسمها،سمر،اصحي بقي
وحشتي راضي،ياقلب راضي
ناداها مرارا وتكرارا،ولا رد
ترك يدهاوجلس بجانبها ارضا،كطفل ضائع،شريد،وضع رأسه بين قدmيه،وبكي..
بكي حاله وحالها..
فتحت عينها،قليلا
دقائق واستوعبت ماحدث،التفت حولها،تتسمع لصوت بكائه
مدت يدها باتجاه صوته،وحطت علي شعره،أغمضت عينها،براحه،وقربت يدها أكتر،من شعره،غرستها به
شعر بيدها التي حطت علي راسه،وصدm،رفع راسه لها،حينما وجدها تجاهد للوصول لها،همس،بدmـ.ـو.ع،سمر..
سمر بتعب،راضي
استقام سريعا،سمر،حبيبتي،انتي كويسه؟
فرت دmـ.ـو.عها،وهزت راسها ب لا،
مدت يدها لبطنها التي تشعر بألامها،وهمست بدmـ.ـو.ع،نزل مش كدا؟
راضي وهو يدفس راسه بعنقها،مش مهم،انتي اهم،انتي قدامي وبخير،كل حاجه بعد كدا مش مهم.
بكت،وقالت،أنا مش بخير،مش بخير أبدا،أنا عاوزه،ابني
أرجوك ياراضي..
راضي بدmـ.ـو.ع،بكره ربنا يرضينا بغيره..
أرجوك،اهدي وانا هخدك وهنمشي من هنا،أوعدك
ياقلب راضي.
ادارت وجهها،عنه،وسالت دmـ.ـو.عها،استدار لها وجلس ارضا،عشان خاطري،ياسمر،متحرقيش قلبي عليكي..
متبعديش وشك عني، آنا مصدقت لقيتك..
شهقت،وقالت
أنا زعلانه اوي ياراضي،زعلانه أوي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
ها ياولدي،جاهز..
محمد بعزم،جاهز ياجدي..
الجد،وهو يربت علي كتفه،جوي كيف بوك،الله يبـ.ـارك فيك..
اسمع يامحمد،دا تار بوك، وعشان اجده،خدو كيف مابدك.
كيان من خلفه،و تاري مع حسام، عشان كده هدخل معاك يامحمد
محمد،تمام..يالا بينا..
الجد،وهو يجلس بحديقه الدوار،واني مستني تاخدو تاركو اهنه..
فهد وهو يهرول خلفهم حاملا شيئا بيده،استنو،أنا جاي معاكو..
ابتسم الجد عليهم..
ودعا،لهم،ربنا مايفرجو ابدا
فهد وهو يأتي من خلفهم حاملا جركنا من البنزين،مش قلتكو استنوني،دانا جيبلكم فكره انما ايه..
محمد وكيان،فكره ايه دي..؟
فهد،وهو يرفع جركن البنزين،بصو
لمعت عين محمد،وأخذه منه،هات،التار تاري،وأني،اللي هنفذ
فهد،تمام يابطل..
كيان،وأنا عليا الكبريت..
استمعو لصراخ سعديه من الاسفل،هتحرجوني ياأحفادي.
هونت عليكم،أني جدتكم..
فهد،بخوف،منها،هيا لسه صاحيه..
كيان،دي عامله زي القطط بسبع ارواح
محمد بعدmا فتح باب المقبره،ورش البنزين عليهم،متقلقوش هخلصكو منها،ابعدو..
دا تاري وتار ابويا،ابعدو..
كيان بخوف عليه،اهدي يامحمد..انت لسه تعبان..
محمد وهو يخـ.ـطـ.ـف،القداحه من يده،اخرجو
فهد،مش هنخرج من غيرك..
صاح حسام من الاسفل،ياكيان،سامحني ياكيان،أرجوك..
دانا حسام،صاحب عمرك..
ابتسم،بو.جـ.ـع،وهو يستدير،آخذا بيده محمد وفهد،
شالله ياصاحبي
استدارو أخيرا،خارج الغرفه،ونظر كيان لمحمد،وربت علي كتفه..
قائلا..
خد تارك يامحمد..
اشعل محمد قداحته،وقذفها،فاشتعلت النار وعلا صراخهم من الاسفل..
خرجا مسرعين..
يشاركو الجد جلسته،نصف ساعه وكانت النار تأكل الدوار،بأكمله..
التف اهل البلده حولهم،يتودودون فيما بينهم
متعجبون من الجد المـ.ـجـ.ـنو.ن،واحفاده..
ساعه أخري،واستمعو لدوي انفجار هائل أتي من الدوار..
نظر الجد لهم،وقال..وهو يستقيم،تم المراد،اتصلو بهيئه الآثار،تلم الغنيمه،وتستلم الدوار..
كيان،بابتسامه،تم ياجدي..
خرجا واغلقا البوابه،واصبح المكان رمادا..
واغلقت صفحه من حياتهم البائسه والي الابد
معطين درسا..غاليا،حصد العديد،من الارواح بطريقه..
ان بعض الحقوق لا تسترد الا بالقوه،ومااخذ بالقوه،لا يأتي الا بالقوه،معلنين شعار،ان العين بالعين والسن بالسن،والبادي أظلم..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد أياااام
بببيت راضي
ناداها
سمر
التفت له وابتسمت ابتسامه حزينه،وأجابته،نعم
ليه عملتي كدا ياسمر،ليه ضيعتي حقك،ومقولتيش اللي حصل..
سمر،بحـ.ـز.ن،عشان زهقت،أنا مش حمل عداوه تاني،أنا عاوزه اعيش في سلام،ياراضي..
أرجوك،خلينا نمشي من هنا..،مش عاوزه حاجه غيرك..
راضي بابتسامه،خلاص ياقلب راضي،طلب النقل اللي قدmته اتقبل،وانتقلت القاهره،هنسافر بكره باذن الله..
أنا وعدتك ياسمر،هنمشي من هنا،مش هنرجع تاني..
سمر وهي ترتمي بأحضانه،أنا بحبك اوي ياراضي،ربنا يخليك ليا،أنا مليش غيرك..
راضي،بحب،وأنا من انهاردا مليش غيرك..
من انهاردا،سمر وراضي وبس..
ابتسمت،فنظر لها،وقال،قولي ورايا،سمر وراضي وايه؟
ابتسمت وقبلت ثغره،قائله،وبس..
رفع حاجبه،لها،وهمس،أد البوسه دي..
سمر بخبث،أممم،ادها..
راضي وهو يعتليها،طب تعالي بقي،انتي اللي جبتيه لنفسك
ضحكت بسعاده، وقالت، راضي،عيب.
ـ راضي،بمكر، وانا بمـ.ـو.ت في العيب.
سمر،ايه دا،ايه دا؟
راضي بخوف،ايه في ايه؟
سمر بقهقه عليه،بدور علي راضي جبل الجليد
راضي بغيظ وهو يعتليها،هوريكي جبل التلج هيعمل فيكي ايه؟
يابجره انتي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هتفضلي،كدا أتحايل عليكي و مبتكلمنيش بردو...
نظرت له بغل وأدارت وجهها،عنه..
جلس بجانبها،وهمس،قلبك ابيض بقي،دانا كيان حبيبك،خلاص بقي..
طب وحياه البت اللي حرقت قلبي بدري،بدري دي،لتسامحيني..
لكذته بكوعها،وقالت بغل،اسكت،بطل تقول علي بنتك كدا..
ماانت اللي سرك باتع،اعمل ايه..؟
كيان بغيظ،طب ايه مش الاربع شهور عدو ولا ايه،هفضل متسلسل كدا..
جحظت عيناها وهي تستمع لوقاحته
انت خلاص مفيش أمل فيك...راح فين كيان المحترم..
كيان،الله ماحقي دا ولا مش حقي يادكتوره..
فريده،بغيظ،متوهش،في الكلام،انا زعلانه منك..
كيان،باستنكار،كمان انتي اللي زعلانه!
ماشي ياستي،وأنا بقالي اسبوع اصالح في امك،ومفيش فايده..
فريده،بغيظ،سـ.ـا.فل..
كيان،أنا سـ.ـا.فل،وانتي بقي ملاك،تقدري تقوليلي،ليه محكتليش عن موضوع حسام دا..
فريده،بغيظ،تاني حسام،واقولك ليه؟
موضوع وقفلناه من زمان..انت ليه مش مقتنع ان مكنش ينفع اقولك،انا متربتش علي كده،افهم بقي..
كيان،بهدوء،ماشي يافريده،ماشي يامراري،هسكت حاضر،الكلام معاكي مش جايب نتيجه
خلينا فينا دلوقت،هااا،هنتهبب نتصالح ولا لا..
فريده باستنكار،لا.
كيان،بغيظ،وحياه امك،دانا اصورلك جنايه،هنا
فريده
فريده بدلع،كيان
ـ اقترب بحب، عيون كيان،فريده صالحيني بقي حـ.ـر.ام عليكي..
ابتسمت بس بشرط،توديني الكوخ بتاعنا..
كيان بفرح،بس كدا،انت تأمر ياجميل..
فريده،بسعاده،طب ايه يالا بينا...
كيان،يامـ.ـجـ.ـنو.نه،يالا يختي،بينا..
ياكشي،الهرمونات مـ.ـا.تشتغلش،وترجعي تخاصميني..
فريده،تؤتؤ،مش هيحصل..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالحرم المكي.
أمام الكعبه..
رفعت يدها،تبكي بدmـ.ـو.ع،مردده بالدعاء،يارب انا اذنبت كتير،اغفرلي ذنوبي،وسامحني،يارب
أنا خايفه امـ.ـو.ت وانت مش راضي عني،سامحني يارب..
اقترب منها،وحاوطها، بذراعه،قائلا
يالا بينا
أومأت،وسارت بجانبه قائله..
ربنا يخليك ليا ياقاسم..
قاسم،بحب ويخليكي ليا ياأحلي أمل..
ايه،رأيك نعمل عمره لوالدك
أمل بفرحه،بجد،ينفع..
قاسم،ايوا ينفع،أنا هعمل لامي الله يرحمها،وانتي لوالدك
أمل،بفرحه،ربنا يبـ.ـاركلي فيك،ويرزقني منك بالذريه الصالحه،نفسي في ولاد كتير يكونو شبهك،انت احلي حاجه حصلتلي في حياتي..
ابتسم وقبل جبينها،ربنا يجمع بينها علطول تحت طاعته،ويقدرني وافضل اشوف لمعه عنيكي دي
ابتسمت،وأراحت رأسها علي كتفه،مطمئنه،سعيده،لاول مره بحياتها،ماذا تتمني أكتر،هي هنا بأطهر بقاع الارض،وبجانبها احب شخص لقلبها،وكل عالمها،تشعر بأنها طفله،صغيره،ولدت من جديد،لا شئ آخر تريده بالحياه..
أغمضت عينها وتنهدت،متذكره أخيها عابد،ودعت بقلبها، يارب يسامحني،يارب بحق حبيبك النبي،يسامحني..
ـــــــــــــــــــــ
كان يجلس هو وأخيه وياسمين ودينا،بشقه عابد،أخيرا انهت،ياسمين ودينا،امتحاناتهم
ياسمين،بفرح،يعني خلاص هتكتبو الكتاب الاسبوع الجاي،مبروك يادينا..
دينا بسعاده،يبـ.ـارك فيكي يارب..عقبال ماافرح بنتيجتك..
لكذتها ياسمين بجنبها،اخرسي،لازم تفكريني وتو.جـ.ـعي بطني،ال يعني،الحلوه مش مستني النتيجه
ضحك عابد،ليه كدا يادينا افتكري لينا حاجه عدله،دانا حاسس ان انا اللي بمتحن،نظرت له بغيظ،وتأففت،رفع يده،وقال،باستسلام،آسف يابرعي..
سكت،وهو ينظر لاحمد الذي يكتب شيئا بهاتفه
عابد،مالك ياأحمد سرحان في ايه...
أحمد،بحسن نيه،أصل بكلم امل،بتعمل عمره،هي وقاسم،بقولها هترجع امتا،عشان تحضر كتب الكتاب..
صمت،عابد
ونظر لياسمين،ابتسمت له..ولمحت حـ.ـز.نه..
هي بالاخير اخته..
صمت احمد،بعدmا انتبه لما قاله،وقال،أسف.
مش يالا يادينا،بقي..
فهمت دينا،وقالت،اه اتأخرنا اوي..
نزل احمد ودينا،وبقي هما..
ابتسم لها وفتح لها ذراعه،فاقتربت بهدوء وجلست بأحضانه..
همست،عابد..
ـ مممم،نعم..
ـــ وضعت يدها علي بطنها المنتفخه،وقالت،
أنا مسامحه أمل
اعتدل،ونظر لها بذهول،بجد؟
ـ هزت راسها قائله،بجد،أنا مسامحاها،هي كمان ضحيه،بص،أنا مش عاوزه ولادي يكبرو يلقونا معادين بعض،وبعدين اذا كان ربنا بيسامح انا يعني مش هسامح..
ـ استدارت له،عابد أنا مسمحاها،كفايه لحد كدا،الكره خد مننا كتير،ومن حياتنا..
كلمها ياعابد،متخلنيش احس ان انا السبب،أنا عارفه انك هتمـ.ـو.ت وتسأل عنها..
تنهد وحاوطها،بذراعه، ياسمين، متجيش علي نفسك عشان خاطري
ابتسمت، وأحاطت خصره، والله أنا مسمحاها
وبعدين، أنا عارفه انك مش قادر علي، فراقها
ودا ميقلش منك في نظري، دا بيكبرك اكتر، أنا فخوره بيك يابوده
ابتسم وقال بحـ.ـز.ن، أنا فعلا همـ.ـو.ت واكلمها، كل ماافتكر اني كـ.ـسرت فرحتها،وخليتها تمشي بالطريقه دي،وتتجوز كمان وهي نفسها مكـ.ـسوره،قلبي بيتقطع عليها
سامحيني ياياسمين،دي اختي،حته مني،وصيه ابويا وهو بيطالع في الروح
أنا عارف انها غلطانه،بس غـ.ـصـ.ـب عني،مهما عملت،هي اختي
ياسمين،بابتسامه،انا كمان أسفه محستش بنفسي اول ماشوفتها،خلينا نقفل صفحه الكره والحـ.ـز.ن،ونبدأ صفحه جديده،يالا كلمها..
نظر لها بتردد،وقال،متأكده؟
أومأت له،وقالت متاكده؟
ــــــــــــــــ
انتهيا من اداء العمره،وعائدان الي الفندق،دق هاتفه،فرفعه ونظر به وجده،هو
ـ سألته، مين ياقاسم.؟
ابتسم،وقال،دي الدعوه اللي دعيتي بيها انهاردا،شكلها اتحققت.
نظرت له باستفسار،فوجه هاتفه لها،فصدmت،عابد..
اومأ لها،ورد عليه، ازيك ياصاحبي..
تكلم قليلا،وقال،معاك اهي
نظرت له بسعاده،واخذت الهاتف منه،وسبقها هو لتتحدث بحريتها..
همست، عابد..
عابد،بحب،أموله،ازيك يا حبيبتي
سالت دmـ.ـو.عها،وهمست،كويسه،انت كويس؟
عابد،كويس طول ماانتي كويسه..
سكت قليلا وقال..
حقك عليا ياأمل،كـ.ـسرت فرحتك ومشيتك زعلانه...
امل من وسط دmـ.ـو.عها،مش مهم،المهم انك رجعتلي من جديد،وسامحتني..،مش انت سامحتني؟
عابد،سامحتك ياقلب اخوكي،سامحيني انتي،وادعيلي،هستناكي في كتب كتاب احمد
أمل،بابتسامه،حاضر ان شاءالله.في رعايه الله،مع السلامه..
اغلقت، ووجدته آتيا ارتمت بأحضانه،تبكي،بفرحه،مردده،الحمدلله،دلوقت بس حسيت ان توبتي اتقبلت
قاسم بحنان،الحمدلله،ياقلبي..الحمدلله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتي يامـ.ـجـ.ـنو.نه انتي،انتي بقيتي واكله شيكاره مانجه،بتودي دا كله فين
سلمي وهي تقذفه بالقشره،اف منك،انت بصيصلي في الكام حبايه اللي كلتهم،اخص عليك
وبعدين معرفش،في ايه،نفسي هفاني عليها
فهد،بتفكير،تكونيشي بتتوحمي ياعملي الاسود..
سلمي،بتفكير،تفتكر انت؟
فهد بغيظ،افتكر انا ايه،يابقره انتي،هو انا اللي هحمل ولا انتي؟
عليا النعمه انا اتغفلت بالجوازه دي
سلمي،بغيظ،طب اوعي كدا ياأمور،خليني اعرف احسبها بقي.
ـ صمت بصدmه وهو يراها تعد علي يديها..
ـ ها ياختي وصلتي لحاجه؟
ـ سلمي،ببلاهه،لا ولا حاجه،فكك،هات المنجايه دي
فهد وهو،يزيحها، بغيظ، يمهل ولا يهمل،منك لله ياسلمي..
سلمي باستنكار،ليه بقي؟
فهد،بقي في واحده في الدنيا،متعرفش تحسب اذا كانت حامل ولا لا..؟
سلمي بتفكير،طب بص،فريده مش هنا،عشان تفيدنا،روح هاتلي اختبـ.ـار من الصيدليه علي ماأخلص المانجه دي.
فهد،باستنكار،نعم يختي،دا اللي ناقص،لا خليكي في المانجه احسن
أنا نازل
سلمي،استني افهد،خد اقولك
فهد،بغيظ،بلا فهد بلابتاع،ياشيخه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعه،ها ياسلمي خلصتي..
سلمي من خلف الباب،اف استني يافهودي
فهد،بغلب،أديني مستني ياقدري..
خرجت،بيدها الاختبـ.ـار،اهو..
اخذه ونظر به،ايه دا انا مش فاهم حاجه
سلمي وهي تجلس ممسكه بالمانجه،معرفش روحي نادي لامك ولا لامي،بقي،انا عملت اللي عليا
فهد بغيظ،منها،طب فين العلبه
سلمي،معرفش،شطحتها من الشباك
أمسك بشعره،بغيظ،وخرج،مناديا عمته ووالدته،بصوت مرتفع..
هرولت ناديه،وخلفها زينب،في ايه يافهد مالكو..
فهد وهو يشير لابنتها،بنتك البقره بقت مخلصه شيكاره مانجه،وبقولها انتي حامل،بتقول معرفش،قالت يافهد انزل هات اختبـ.ـار،جبت زفت،عملت الزفت،وبقولها في ايه،رمته كدا،وقالت معرفش
بلتيني ببلوه ياناديه
نظرت ناديه لابنتها التي تأكل،ولا تهتم لما يقولونه،وقالت،وهي تنظر لمنظر الغرفه،والله عندك حق
زينب،بسعاده،طب فين الاختبـ.ـار ده،وريني
أعطاه لها،خدي ياامه اهو
نظرت،به وضحكت،بسعاده وأطلقت زرغوطه،مبروك ياولدي،مرتك حبله..
نظرت لها سلمي،ببلاهه،بجد،ياعمتي؟
زينب،بجد ياجلب عمتك،انتي تجعدني،اجده،واحنا نخدmوكي.
نظرت له،بشمـ.ـا.ته،سامع،الكلام..
نظر لها بغيظ،واستدار لعمته،عجبك كدا،وتقولي أنا خايفه علي بنتي منك..
بقي بذمتك دا منظر واحده يتخاف عليها..
ضحكت،وقالت بصراحه،لا..
نفض جلبابه،وخرج،متمتا،ماشي ياسلمي،ماشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مد يده لها،يالا ياسولاف،تعالي..
سولاف،بسعاده،اوعي توقعني
محمد،ابدا،هفضل ماسك فيكي،لاخر العمر
سولاف،وهي تستقر امامه،علي الحصان،توعدني؟
محمد بهمس،لها،أوعدك.،تعالي بقي اوريكي مكان سري، محدش يعرفه غيري.
سولاف،بجد،فين دا؟
محمد،أهو، أشار بيده لشجره كبيره بأخر أرضهم.
أهي،تعالي ننزل..
سولاف بانبهار،الله،ايه الجمال دا؟
محمد وهو يجلسها اسفلها،أمام البحيره،دا بقي مكانا،من دلوقت،سولاف ومحمد..
سولاف،خلاص نكتب عليه
محمد،نكتب عليه..حفر اسمه واسمها،علي الشجره
ناقشا بجانبه، بحبك، والي الابد....
نظرت له بخجل،وصمتت
ابتسم علي خجلها،وهمس بأذنها،بحبك
نظرت له بخجل،وقالت،وأناكمان..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فريده..
ـ اقتربت منه وحاوطت عنقه،قائله،عيون فريده
وقلب فريده..
ـ كيان،ايه الرضا دا كله،لو اعرف انك هترضي عني كده،كنت جبتك هنا من زمان..
فريده،بحب،اممم،ياريت،أنت مش عارف انا بحب هنا ازاي؟
كيان،بحب،وأنتي مش عارفه انا بحبك ازاي،بحبك أوي يافريده..
بعد مايأست،وتعبت،ان الاقيكي،ربنا يراضي قلبي بيكي،أنا اسعد واحد في الدنيا..
ـ وأنا بحبك أوي ياكيان،بحبك كل يوم اكتر من الاول..
انت احلي صدفه،بحياتي..
ـ وانتي،اجمل واحلي ست في الدنيا كلها..
همست بأذنه،علي فكره،الثلاث شهور عدو..
نظر لها بصدmه،بجد؟
ضحكت،وأومأت له
ابتسم،قائلا،أخيرا،هو دا..
كيان، احترم نفسك..،بتعمل ايه..
كان يغازلها بوقاحه..
جرت من امامه، وهو يجري خلفها،بعينك انا قتيلك انهاردا..
ضحكت بسعاده،وهو يجري خلفها،حررت شعرها،وعادا معا،مراهقان صغيران،لا اثنان ناضجان
احدهما علي وشك الاربعين
والاخري،ستنهي الثلاثون،وهل تحسب السعاده بالسنين؟
(ياأعزائي اقتنصو من العمر،فرصه،واستغلوها جيدا
لربما لن تأتي،مره اخري،واعلمو، أن، السعاده لا تحسب، بالسن،ولا بالشكل ولا بالعرق ولا بالجنس،هي هبه يهبها الله،لنا،إما نستغلها،وإما نضيعها،ونظل نعاني من حسراتها،وان لم تجدو الفرصه،اخلقوها بأيديكم،لا تستسلمو..)
ناداها،وهو يجري خلفها
غني يافريده...وقفت واستدارت له
وحاوطت عنقه،وقالت بسعاده
هغنيلك،أغنيه ليك انت..بس..،ألفتها عشانك..
همس،بجد،غنيلي ياقلب ياكيان..
عانقته،وشقت حنجرتها سكون الليل..
ـــــــــــ
واتقابلنا،بعد سنين
بعد ماقلبي داب من الشوق والحنين..
ياحبيبي،قلب من غيرك كان حزين
ضايع،تايه،كنت بدور عنك وسط الليل الحزين
بعدت عنك،بس روحي كانت معاك
كنت املي،وعشت أتمني لقاااك
يا حبيبي،انت روحي،والامنيات..
ضحكه صافيه،وسط كومه ذكريات..
اه،ياقلبي،اه لو تعرف كنت عايشه ازاي هناك..
زي مـ.ـيـ.ـت،والحياه من غيرك مش حيااه..
وانهاردا،بعد عمر،اجتمعنا،
وانتهي العمر الحزين
نفسي اصرخ،نفسي أقولك يا حبيبي من زمان
انت كنت فين..؟
نفسي اقول للكون بحاله،انك انت عشقي المستحيل..
بحبك،ياكيان..
وانا بعشقك،ياقلب كيان..
↚
متنهدي بقي،يازفته،خيلتيني..
سلمي بغيظ،اف منك،ياأخي حـ.ـر.ام عليك،مش حاسس،باللي انا حساه،دي ناديه هتولع فيا لو مجبتش مجموع،عااا،وانت عمال،تقطم فيا..
نظر لها،بشمـ.ـا.ته،وأنا مالي،اللي نجح نجح ياماما
اقتربت منه بقلق،طب ادخل كدا عالموقع شوف النتيجه،قالو بعد قليل
فهد،بخبث،تدفعي كام،وأكلم واحد صحبي يجبهالك من الكنترول
نظرت له باستنكار،يعني انت تعرف حد يجبها،وساكت؟
فهد بفخر،طبعا،نسيتي ياسلومه ان جوزك مهندس كمبيوتر كبير،يابت دا جوزك مهم أوي..
صمتت قليلا،وهي تنظر له بحقد
خاف هو من نظرتها،ورجع للخلف،ايه في ايه ياسلمي،بتبصيلي كدا ليه،لا استني،دانا زي جوزك بردو،اهدي.
سلمي،بهدوء اممم اهدي،طب تعالي بقي..
انقضت عليه كالأسد الثائر،يابت المـ.ـجـ.ـنو.نه،اتهدي انتي حامل،ياغـ.ـبـ.ـيه،اصبري طيب،اااه،طب هقولك والله نجحتي
سلمي،لا كـ.ـد.اب،بتقول كدا عشان أسيبك..
فهد،بضحك،والله نجحتي،جبتي ٩٦٪ انهدي بقي
كان ممدا علي الفراش،مستسلما لضـ.ـر.باتها،حتي لا تؤذي نفسها،وهي تجلس فوقه،اعتدلت،بصدmه،قول بجد،والله انا نجحت..
فهد وهو يرفع راسه لينظر لها،والله نجحتي،مبروك ياسلومه،بس ايه يابت دا مكنتش اعرف انك شاطره كدا،قري واعترفي غشيتي من مين؟
سلمي،بفخر،وهي تزيح شعرها،أغش،لا طبعا،دااحنا جـ.ـا.مدين أوي..
فهد بخبث وهو ينظر لمنحياتها بوقاحه،لا من جهه جـ.ـا.مده،فهيا جـ.ـا.مده بصراحه
سلمي بصدmه،آه ياسـ.ـا.فل،اوعي هروح اقول لماما..
فهد وهو يجذبها لتصبح اسفله،لا مش أما ابـ.ـاركلك انا الاول
سلمي،بمكر،ماانت قولتي مبروك مره،اوعي بقي هي قصه
فهد،بمكر وماله اقول تاني،وهو احنا ورانا حاجه..
همست بدلع،فهد
فهد،بحب،عيون فهد..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
استمعت لفتح قفل الباب،فهرولت كالعاده،لتستقبله،
بوده
التقطتها بذراعيه،قلب بوده..،مالك وشك مخـ.ـطـ.ـوف ليه؟
ياسمين،بخوف،ها بجد؟
عابد،بمكر،أه مالك كدا
مسكت بطنها،وقالت بغيظ،هو وشي بس،دا بطني وكل حاجه فيا مخـ.ـطـ.ـوفه؟
ضحك بعلو صوته،عليها،ليه ياقلب بوده؟
ياسمين وهي تدب بالارض،عابد متحورش انت عارف،اف بقي،النتيجه ظهرت،وخايفه اخش اجيبها
عابد بحنان،أخذها من يدها،وأجلسها وجلس بجانبها،اهدي كدا،ياياسمينه.
الموضوع مش مستاهل،ياقلب عابد،أنا متاكد انك هتنجحي.
ياسمين بتـ.ـو.تر،بردو خايفه
مد يده وجذبها لأحضانه،يعلم انها تتـ.ـو.تر وتخاف بسرعه،وهذا خطر عليها،خدي نفس ياقلب عابد.،واستهدي بالله كدا
نظرت له وجدته يعبث بهاتفه..
نظرت له بخوف،بتعمل ايه؟
عابد بهدوء،هوريكي حاجه.
فتح هاتفه،بسعاده،وأعطاه لها،شوفي كدا.
ياسمين بخوف،اشوف ايه؟
عابد،بصي بس،متخافيش..
شجعت نفسها،ونظرت،لما أمامها،نتيجتها،أغمضت عينيها عده مرات،وهمست،دا بجد؟
ابتسم،واحتضنها،جد الجد،ان شاءالله تلحقي طب القاهره،انا فخور بيكي ياياسمين..
وضعت يدها علي فمها بصدmه.
عابد انا جبت ٩٨.٥بجد..؟
عابد بضحك عليها،وهو يزيح يدها عن فمها،بجد ياقلب،عابد،مبروك ياأحلي ياسمين
ياسمين،بسعاده،حاوطت عنقه،وبكت،مش مصدقه بجد،الحمدلله يارب..
أبعدها،هامسا بحنان،الحمدلله ياقلبي،مبسوط انك هتحققي حلمك
ياسمين،بامتنان،لولاك كنت ضعت وضيعت حلمي،ربنا يخليكي ليا،أنابحبك اوي يابوده..
عابد،بهمس،وهو يلتقط شفتيها.
وأنا بعشقك ياقلب بوده..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بقاعه المحكمه..
حكمت المحكمه حضوريا،علي كل من،سعديه متولي،وسويلم راشـ.ـد،باحاله أوراقهم الي فضيله مفتي الجمهوريه..
وعلي حسام الصادق،بالاشغال الشاقه المؤبده..
رفعت الجلسه..
صاح محمد،يحيا العدل،وخلفه سولاف،يحيا العدل..
اقتربت ناديه،من القفص الموضوعين به
نظرت لها سعديه بكره،
وقالت..
جايا تشمتي فيا يابت فريده أني كانت النار اهون عندي،ولا انك تنتصري علي..وتمني عليا..
ناديه،بتهكم،يعني أنقذتك من النار،وبردو اتمنتيها،تصدقي أنا غلطانه،فعلا،بس معلش،بردو،كفايه عليا ان ابني مشلش ذنبك،مع ان كان سهل اسيبك جوه،بس قولت لا مش هضيع عمري وعمر ولادي بانتقام عقيم،ما انتي عشتي عمرك تدوري عالانتقام.خدتي ايه..؟
سعديه بغل،خدت روح جوزك اللي مش هترجع ابدا،أني اللي سجيته دm الحيض ياجل مايودع الدنيا،بس اتأخر،جولت اريحه بدري بدري..
ناديه بتهكم،يا عيني عليكي،وعلي آخرتك،بجد شفقانه عليكي،انتي ازاي كدا،أنا جوزي في الجنه ونعيمها عشان مأذناكيش في حاجه،انما انتي واللي ذيك ونظرت لحسام وسويلم بكره،جحهنم وبئس المصير..
سويلم،بحـ.ـز.ن،سامحيني ياخيتي،انا مش طالب غير السماح عاوز امـ.ـو.ت مرتاح
تنهدت،بحـ.ـز.ن مسمحاك ياسويلم،ربنا يرحمك..
اقترب كيان،من عمته،يالا،ياعمتي..
ملهاش لازمه الوقفه هنا..
سويلم،سامحني ياولدي،وخلي خوك يسامحني..
ربتت ناديه علي كتف كيان،مسامحينك يا سويلم..
صح ياكيان،ابتسم ياكيان بحـ.ـز.ن،قائلا،صح ياعمتي..
صاحت سعديه بغل،كنت عاوز تحرج ستك ياكيان..
كيان بسخريه،للاسف معرفتش ياستي،في آخر لحظه،مطاوعنيش قلبي،مهما كان،ماانتي بردو ستي،واللي واقف جمبك دا،اكل معايا عيش وملح،وأنا مش ربنا عشان احرقكو
أنا كنت متفق مع عمتي،علي كل حاجه،احنا كدا كدا،كنا هنحرق الدوار،عشان الآثار اللي تحته،ودm الابرار،اللي قـ.ـتـ.ـلتيهم ياستي بدm بـ.ـارد..
وأظن،في اللحظه الحاسمه،لقيتو اللي خرجو..
حسام،بحـ.ـز.ن،سامحني ياكيان،كنت متأكد انك استحاله،قلبك يطاوعك تعمل كدا،واديني خدت جزائي.
كيان بتهكم،بتسمي،الاشغال الشاقه،جزاء،انت كان عدالك المشنقه،انت حاولت تقـ.ـتـ.ـل روح بريئه،مأذتكش في حاجه،كان ذنبه ايه محمد،جاي تقـ.ـتـ.ـله
يالا،ربنا يتولاك،انا عن نفسي،سامحتك..سامحتكو كلكو..
رفعت عينها وحطت عالجد،الجالس برزانه
سعديه بغل،وحرقه،أني عشجتك انت،ياراشـ.ـد،وانت عشجتها،لو رجع الزمن بيا كنت جتلتها بايديا،وجطعتها جطيع..
رفع رأسه لها،بحـ.ـز.ن.قائلا..
وأني لو رجع الزمن بيا لورا،كنت اتخليت عن الدنيا بحالها وخدتها ومشيت،اني كنت عارف انك حيه،بس متو.جـ.ـعتش انك شيطان رجيم..
أدار وجهه،وصاح بهم..
يالا ياناديه،يالا كيان،يالا دول ميستهلوش،السماح..
بالسياره..
محمد،الحمدلله ياماما،انكو خرجتوهم،قبل ماينحرقوا،بجد كنت خايف،أنا كنت بس عاوز أعيشهم حرجه الجلب عالدنيا..
الجد،بابتسامه،عفارم عليك، يامحمد،احنا يابني مش جد عـ.ـذ.اب الاخره،دي برديك روح،
(ولا يعـ.ـذ.ب بالنار الا رب النار..)
محمد وهو يقبل يد جده،لولا انك فهمتني ياجدي،كنت وقعت بالغلط دا،بس بردو،نفسي يبقو عبره،لمن يعتبر..
الجد بهدوء،متجلجش ياولدي،ربك بالمرصاد..
محمد،بس مقولتليش ياكيان،انت خرجتهم ازاي..
كيان،بابتسامه،يابني اللهم احفظنا،ستك كانت عامله اوضه كدا للخزعبلات بتاعتها الاوضه دي،بتوصل للمقبره علطول،مينفعش تتفتح الا من برا،هي حاولت تفتحها،بس معرفتش،ولان اللي معاها،غضبو عليها بعد مـ.ـو.ت سلوي،رجـ.ـاله وجدي،اول ماالنار ولعت ادتهم رنه،دخلو،وسحبوهم،وبرا كان راضي مستنيهم في البوكس،وانتهي الموضوع،انسي هما خدو جزاءهم..
محمد وهو يستكين للخلف،بجواره سولاف،عندك حق..
كدا الواحد يعرف ينام،بأمااااان.وأخيرا..
نظرت له وابتسمت،فهمس لها،بحبك
خجلت وخفضت رأسها
فضـ.ـر.بته امه، وهمست، عيب،جدك قاعد..
محمد باستنكار،ماشي..
اديني اتلمـ.ـيـ.ـت أهوو.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد شهرين..
مالك يافريده
نظرت له وصمتت
جلس بجانبها،في ايه مالك؟
تنهدت،وقالت،
كيان،أحمد،عاوز يشوف الولاد..طلبهم كام مره،وفي كل مره بطلع بحجه جديده..
انا مش عارفه اصرف ازاي؟
كيان،بهدوء،رغم الثوره بداخله،مازال،اسم ذلك الشخص يثير الذوابع به
طب تعالي،نخرج،نتمشي شويه بالعربيه.
فريده،دا وقته مليش نفس..
ابتسم،ومد يده يتحسس بطنها المنتفخه،طب لو قلتلك هنروح الكوخ انا وانتي وسليم وسيليا،والمفعوصه دي..
ابتسمت وهي تعانق يده التي تسير بحنان علي بطنها،بجد،مع انك كنت رافض،حد يدخله غيرنا..
ابتسم،ومد يده ليجذبها،مهو ولادنا،هما احنا،عشان كده مسموح لهم هما بس يشفوه،يالابقي،قبل ماجدك يقفشنا،وكالعاده يمنع سليم وسيليا،يخرجو معانا...
ابتسمت،عندك حق،يالا دا جدك مستحوذ عليهم بطريقه صعبه،أوي..
بعد نصف ساعه،كانو يجلسون علي تلك الاريكه أمام الكوخ،وسليم وسيليا،يلعبان بسعاده،امامهم..
قهقه،وهو يري سليم،يصف لاخته،كيف يذهب من هنا،لوجدي بالجبل..
ماشاء الله سليم،له مستقبل مع مطاريد الجبل
ضـ.ـر.بته علي صدره التي تضع راسها علية،وكأنه خلق لها..
اخرس،ابني هيبقي ظابط اد الدنيا..
ضحك،وقال،احلي ظابط ان شاءالله
تنهدت وسكتت،فعلم ما تفكر به..
حرر شعرها،ومد يده يعبث به،هامسا بأذنها،بحبك..
قبلت صدره،وردت عليه،وانا كمان..
ـ تنهد، وقال
خليه يشوفهم يافريده..،متحرميهومش من ابوهم
ابتلعت ريقها،ونظرت بتردد له،بس..
ـ كيان بهدوء،مبسش، اسمعيني،عارفه يافريده،لو كان طلب الطلب دا في وقت غير دلوقت،يمكن كنت قومت الدنيا وقعدتها،ومخلتوش يشوفهم،لانه ببساطه ميستحقهومش..
الابوه مش كلام وبس،دي مشاعر فطريه بتنولد جواكي،من اول مابينحط بذرتها
ابتسم،وقال،عارف مش فاهمه حاجه؟
فريده،ببساطه،انا حاسس باللي هو فيه،لان جربته وعشت فيه،كلمه بابا اللي بسمعها من سليم وسليم،بتخليني طاير من الفرحه،كنوز الدنيا متسواش عندي حاجه،اد كلمه بابا اول مايشوفوني ويجروا عليا عشان احملهم..
لما بيتعبوا بحس انا اللي تعبان،أنا حاسس،بيه جدا،وخصوصا،لما يكون عارف ومتأكد ان ولاده نسيوه وبينادو لغيره بابا..
خليهم يروحو يافريده،بدل مايجي اليوم ويروحو من ورانا،خليهم يروحو بـ.ـارادتنا..
خلينا نبدأ بالخير،وبلاش الاولاد ندخلهم بمشاغلنا،بكره هننزل القاهره ان شاءالله،طالت قعدتنا هنا،والشركه بقالي كتير مش متابعها
يقدر ياخدهم،ويجبهم ينامو في حـ.ـضـ.ـنك آخر الليل
تنهدت براحه،وشـ.ـددت علي أحضانه..
ربنا يخليك ليا ياكيان.. متعرفش،ريحتني ازاي
ابتسم وقبل راسها، ويخليكي،ياقلب،كيان
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
جلست بجانبه،بهدوء،تزوجا منذ شهران
بقلبه حنيه العالم،أحيانا يبدو،رجلا ناضجا،والكثير طفلا تائها،عشقته وقبلت به كما هو،بغلطاته القديمه وذنوبه،هي رأت به جانبا لم يره احد،ولم يحاول احد ان يخرجه للنور.
احمد شخصا حنونا،عطوفا،ارتكب العديد من الخطايا،ولكنها سامحته،من منا بلا خطيئه
تنهدت من شروده،الدائم تعلم مابه،مدت يدها وجذبته بهدوء لاحضانها،وكالعاده استجاب لحـ.ـضـ.ـنها الدافئ
مد يده وحاوطها من جميع الجهات،ترك نفسه لاحضانها،تفعل به ما شاءت،هي الوحيده المسموح لها ان تري ضعفه..
لا يخجل منها،هي ذاته،وهل يخجل شخص من ذاته
أغمض عينه،واستسلم لدفئ يديها التي تسير علي رأسه.
همست،وحشوك؟
تنهد،أوي،الضنا غالي اوي،معرفتش قيمتهم الا لما بعدو عني،اد ايه كنت مغيب،انا لما بفتكر اني اتنازلت عنهم بكل خسه ببقي عاوز أمـ.ـو.ت نفسي
أنا مستحقهومش،بس غـ.ـصـ.ـب عني،نفسي أشوفهم..
دول ولادي،والله بحبهم،بحبهم اوي يادينا..
ابتسمت وقبلت راسه،عارفه ياقلب دينا..عارفه..
رن جرس الباب،فاستقام،هشوف مين..
أومأت له،ومدت يدها تتحسس،بطنها،بابا حنين اوي،أكيد هيفرح بيك،زي اخواتك متقلقش..
فتح الباب وصدm،مما أمامه.
أحمد بصدmه،انت.؟
كيان بهدوء،
جاي عشان أتكلم معاك شويه، ممكن.؟
ابتلع ريقه وأشار له بالدخول، اتفضل
دخل كيان، ولمح دينا، فابتسم لها، اذيك يادينا.؟
دينا، بابتسامه، ازيك ياكيان، اتفضل..
أومأ وجلس، تركتهم دينا، عن اذنكو، هعملكو حاجه تشربوها.
أومأ احمد لها.. ودخلت
صمت تام حل عليهم..
وتكلم كيان اخيرا..
طبعا مستغرب زيارتي دي،عموما ياسيدي هخش في الموضوع علطول
انت طلبت تشوف الولاد،مش كده
هز احمد راسه،واجابه، بتريث، أيوا
كيان،تمام..أنا معنديش مانع انك تشوفهم،بص يااحمد اللي فات بحلوه ومره،ملوش لازمه اننا ننبش فيه،اللي بينا دلوقت الولاد
وانا يهمني مصلحتهم،واهم حاجه،انهم يطلعو أسوياء نفسيا،مش عايز يجي يوم وسليم يسألني،ليه يابابا منعتني من بابا الحقيقي..
او يسألني فين بابا..؟
عشان كدا،نتفق اتفاق،هسمح ليهم يجولك،بس ياريت تقفل، علي اللي فات،ولو حصل وسألوك،اي حاجه،عنك وعن والداتهم،ياريت تقول زي مااحنا بنقول،سوء اتفاق
ومن انهاردا،كل شهر هجبلك ولادك يقعدو معاك الاسبوع اللي هنجيه هنا،القاهره،لان صعب عليا اسيب البلد حاليا.
ايه،رايك؟
احمد بفرحه،طبعا موافق،ولو حتي يوم واحد انا موافق.
متشكر جدا..
كيان بابتسامه بـ.ـارده،تمام،كدا متفقين،تقدر تنزل معايا تاخد الولاد،هيقعدو معاك الاسبوع دا،ان شاءالله،طول اليوم هيبقوا عندك بس اسف،آخر الليل لازم تجيبهم ينامو في حـ.ـضـ.ـن فريده
متقدرش تنام بعيده عنهم..
أحمد بحـ.ـز.ن،عارف،ان روحها فيهم،خلاص تمام،موافق..
ــــــــــــــــــــــــ
كانت تجلس بالسياره تنتظره ان يهبط،خائفه وبشـ.ـده ان يفتعل كيان مشكله معه..
لمحته يخرج اخيرا من البنايه وخلفه احمد
كان سليم،وسيليا يلعبان بالمقعد الخلفي..
لمح سليم والده آتيا خلف كيان،فصرخ بسعاده،بابا احمد،بابا اهو ياماما..
نظرت لابنها الذي اندفع،فاتحا قفل الباب وخرج مهرولا لابيه...بحـ.ـز.ن..
بابا..
رآه يأتي مهرولا،له،فضحك وامتلأت عينه بالدmـ.ـو.ع،فتح ذراعيه له،يستقبل طفله..
حبيب بابا،حشـ.ـتـ.ـيني و اوي ياسليم..
سليم بفرحه،وانت يابابا،حشـ.ـتـ.ـيني و جووي،جووي
قبله قبلا كثيره بوجهه،هامسا بفرح،وانت وحـ.ـشـ.ـتني ياقلب بابا..
لمحها تقف علي مقعد السياره تنظر له ولأخيها بخوف،كانت طفله صغيره،لا تعي عليه..
اقترب منها ومد يده لها،سيليا ياقلب بابا،مش هتسلمي علي بابا،هزت راسها،بدmـ.ـو.ع وخوف،ومدت يدها،لكيان الذي يقف ينظر للمشهد بصمت..
لا رد فعل..
همست،لكيان، ومدت يدها ليلتقفها، بابا.
صدm أحمد وابتلع غصته،وهو يراها تختبئ منه بأحضان غريمه الوحيد..
كيان بحنان،قلب بابا،احنا قولنا ايه..
هزت سيليا راسها،وانفتحت في البكاء.
رفضت رفضا تاما،ان تذهب مع والدها..
ابتلع احمد غصته وهو يراها اخيرا تهبط من خلف زجاج سيارته المفيمه..
ابتلع ريقه وهو يري منظر بطنها المنتفخ وكبت حـ.ـز.نه بداخله وقال،ازيك يافريده
اومأت له،بلا مبالاه،ازيك احمد، معلش خد سليم،سيليا لسه مش واخده عليك،خليها معايا،واحده واحده علي مـ.ـا.تعرفك..
اومأ،براسه، حزينا، يكبت خيبته، ومراره حلقه
قائلا
تمام،مفيش مشكله،يالا ياسليم..
ابتسم سليم وهو يمسك بيد ابيه يالا يابابا،استدار لهم
سلام يابابا،سلام ياماما،اشوفكو بالليل..
مد يده وحاوطها بحنان،يعلم مـ.ـا.تمر به..
متقلقيش هيبقي كويس..
همست،بخوف،يارب..
يارب يبقي كويس..
ــــــــــــــــــــــــــ
مالك ياأمل..
فيكي ايه ياحبيبتي..
ـ ردت بتعب،وهو يمسح لها وجهها،بعدmا تقيأت للمره التي لا يعلم عددها..
مش عارفه ياقاسم،تعبانه اوي..
اجلسها بهدوء علي الفراش...وجفف وجهها،ولا كلمه تاني،هنروح المستشفي،انا غلطان اني سمعت كلامك،كنا لازم نروح من الصبح..
امل،بخوف،انا هبقي كويسه،هشرب حاجه سخنه وهبقي كويسه
قاسم وهو يخلع لها ثيابها،بلا كلام فارغ،يالا البسي،هنروح يعني هنروح
استسلمت له،فهي بالفعل مريـ.ـضه..
أنهي لها ارتداء ملابسها،وجذب نقابها،والبسه لها،يالا ياقلبي
ـ امل بضعف،حاضر ياقاسم..
بعد ساعه..
في ايه يادكتوره طمنيني..
الدكتور بابتسامه،متقلقش كدا،هو اول حمل ولا ايه.؟
ابتلعت هي غصتها،وردد هو بذهول،حامل،وتناسي ماقالته قصدا؟
الطبيبه،اه حامل،مبروك،المدام حامل،في ٣شهور،ازاي محستيش..
امل، بخجل، اصلها مش كانت منتظمه،لاني بعاني من فقر الدm..
الطبيبه،للاسف فعلا،ودا خطر جدا عالجنين..لازم راحه وتغذيه،سبحان الله، احمدي ربنا،ان رزقكو علطول،غيرك بيقعد سنين يتعالج..
أمل،بابتسامه،الحمدلله..دي أول دعوه دعتها عند الحرم،يرزقني منه بالذريه الصالحه
ابتسم وأحاطها بحنان،الحمدلله ياحبيبتي،الحمدلله
بالمنزل
أغلق الباب،ووقف ينظر لها بذهول،ممزوج بسعاده،علي صدmه..
انتي حامل ياامل،بجد،أنا مش مصدق
امل،الحمدلله،مبسوط ياقاسم.؟
قاسم بذهول،مبسوط بس،انا أسعد واحد انهاردا
حملها بسعاده،صاعدا للاعلي من انهاردا متعمليش حاجه خلاص،شبيك لبيك قاسم بين ايديك فاهمه
امل،فاهمه
بس كدا أنا هاخد عالراحه،وانت حر
قاسم بحب،ارتاحي ياقلب قاسم،من حق الكبير يدلع..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
تنظر للاختبـ.ـار بيدها بصدmه،للمره التي لاتعلم عددها
سمر بهمس،انا حامل،أخيرا
ابتلعت غصتها،ونزلت دmـ.ـو.عها،وهو يدفع باب المرحاض عليها
راضي،مالك ياسمر بنادي عليكي،من بدري،دا كله في الحمام قلقتيني..
ابتلعت ريقها ومدت يدها له بالاختبـ.ـار.
راضي،ايه دا،مش فاهم حاجه
سمر،بسعاده،انا حامل ياراضي،حامل
ابتلع ريقه،وهمس،بجد ولا بتهزري..
هزت راسها بسعاده،اه بجد،بجد.
اختطفها لخارج المرحاض،وقال
احنا خرجنا اهو،احلفي بقي
سمر بسعاده،والله،حامل،حااامل
فرت دmـ.ـو.عه،وهو يذرعها بأحضانه،مش قلتلك ربنا كبير واهو عوضنا اهو،الحمدلله يارب..
اللهم دmها نعمه واحفظها من الزوال..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتي حامل،هزت راسها بفرحه،فجذبها بسعاده.لاحضانه،ضاحكا بسعاده،مبروك يادينا،لو ت عـ.ـر.في انا مبسوط ازاي.
دينا بخوف،بجد يااحمد مبسوط بابني...؟
احمد بعدmا فهمها،مبسوط بابننا يادينا،كلهم ولادي يادينا،ربنا يقدرني واقدر اعوضهم كلهم عن اللي عملته زمان..
ابتسمت،بسعاده، وحاوطت عنقه
هتقدر انا متأكده انك هتقدر..
حبيبي البطل،اللي فخوره بيه،هيقدر
أحمد بسعاده،هقدر وانتي معايا،انتي أحلي حاجه حصلتلي يادينا..بحبك
ـ وانا بعشقك ياقلب دينا..
ـــــــــــــــــــــــــــ
بعد ثلاثه اشهر آخرين..
يقف علي المرحاض ينتظرها بقلق،افتحي ياقلب عابد،اشوف فيكي،ايه؟
خرجت تستند علي الحائط،همـ.ـو.ت يابوده،مش قادره،هولد..
أسندها،بخوف،طب ايه مش فاضل لسه أسبوع.
ـ هزت رأسها بتعب، لا وديني المستشفي بسرعه،ياعابد،أنا تعبانه أوي..
بعد ساعه كان يقف ينظر لباب غرفه العمليات بخوف،لقد قرروا ان تلد الان وقيصريه..
بجانبه احمد ودينا المذعوره ببطنها المنتفخه قليلا..
اتت فريده مسرعه حينما اخبرها عابد،لقد اصرت ياسمين ان تأتي، لها..
فريده،بقلق، هي فين؟
عابد،اهدي يافريده،هيولدوها قيصري..
أومـ.ـا.ت،ونظرت لدينا،وابتسمت،ازيك يادينا،عامله ايه؟
دينا بحب لها،(فريده لطالما كانت اختا لهم)،الحمدلله،تمام..
حشـ.ـتـ.ـيني و يافريده
فريده بابتسامه،واناي يادينا ومامتك،وحشتوني..
جاء من خلفها،حبيبتي تعالي نقعد،
لتعمليها انتي كمان،لسه بدري..
اطاعته،بتعب، انت بتقول فيها،انا حاسه اني هعملها دلوقت..
كيان،لا اهدي كدا الله يكرمك،دي امك تقـ.ـتـ.ـلني،دي موصياني تولدي في البلد.
فريده،بتعب،وأنا أعمل ايه يعني،اقول لبنتك متخرجش..انا حاسه بو.جـ.ـع فظيع..
جحظت عيناه،نعم..يختي،بتكلمي جد.!
استمعت،لصوت اطفال شقيقتها،ومعه ارتفع، صوتها هي..
اااه،الحقني ياكيان..همووت
جري الجميع علي صراخها،واختبأت دينا،بحـ.ـضـ.ـن احمد بخوف
أحمد بحنان، اهدي يا حبيبتي متخفيش،انتي لسه بدري عليكي..
ــــــــــــــــــ
مساء اليوم التالي..
الله يابوده،شكلك بالظبط،شوفت ازاي؟
ضحك عليها،وهو ينظر لابنته النائمه بسلام علي يديه،لا دي هي اللي شبهك بالظبط..بصي كدا..
ـ ردت بلهفه، وريني كدا؟
ـ قربها منها،بصي شكلك ازاي؟
عبست،لا كذاب،شكلك يابوده،محدش فيهم شكلي..
قهقه عليها،اومال ايه،نفسي يجوا شكلك كل شويه دي..
زعلانه ليه بقي؟
ـ ابتسمت،وقالت،مش زعلانه،انا اسعد واحده في الدنيا،قولي بقي هنسميهم ايه
ـ عابد،انا هسمي البنت،وانتي سمي الولد
متفقين..
ـ ماشي موافقه،أنا هسمي علي..
ـ ابتسم، وقال وانا هسمي ريما..
ـ رددت،علي وريما،جميل..
رفعت رأسها،وجدتها تقف تنظر لها بحنان،صدmت وقالت،ماما..
انتي جيتي..؟
اقتربت منها شريفه،قلب ماما،حمد الله علي سلامتك يام علي
ـ احتضنتها، قائله، حشـ.ـتـ.ـيني و اوي ياماما..
اووي..
وانتي كمان ياقلب أمك،لما عابد كلمني مكنتش مصدقه،اني انتي واختك مع بعض،جيت جري..
ـــــــــــــــــــ
يقف ينظر لابنته بغلب،بين يدي امه وعمته
متجيبي اشيلها شويه ياعمتي،اشوف شكلها ايه؟
من ساعه ماخرجت من الحضانه وانتي مكـ.ـلـ.ـبشه فيها..
ناديه،بغيظ،قولتلك لا،البنت لسه عضمها طري،توقعها،وبعدين اسكت خالص،انت السبب في ولادتها بدري،قلتلكو بلاش تنطيط،كل يوم رايح جاي..
كيان بغلب،يادي النيله،ماشي ياعمتي،شكرا..
جلس بجانبها،عجبك كدا.؟
أراحت راسها علي كتفه،سيبك منهم،خليك معايا انا
كيان،بخبث،مانا معاك اهو ياجميل،أظن كدا بقي هينفك الحظر،وتبقي مليطه..
فريده،بصدmه سـ.ـا.فل،والله،وبعدين لسه أربعين يوم.
كيان باستنكار ٤٠يوم،طب يختي اوعي كدا..
بلاش تلعبي علي مشاعري..
ضحكت،عليه واستدارت برأسهاا،لمحتها تدخل من الباب.
صاحت بسعاده،ماما،شريفه...!
صدm الجميع من صياحها،رفعت يدها لها،وسالت دmـ.ـو.عها..
ماما،انتي هنا،بجد
اقتربت شريفه منها،وأخذتها بأحضانها،بكت بحرقه وهي تقبلها،من كل مكان،طالته شفتيها،بنتي حبيبتي،حشـ.ـتـ.ـيني و يانور عيني،مصدقتش روحي لما قالولي انك هنا..
حشـ.ـتـ.ـيني و ياقلب امك،حشـ.ـتـ.ـيني و اوي..
فريده بدmـ.ـو.ع،انتي اكتر ياماما،حشـ.ـتـ.ـيني و أوي..
همست زينب،لكيان الواقف بصمت،وحـ.ـز.ن،مين دي ياكيان؟
كيان،دي والده فريده،اللي ربتها.
ناديه بهدوء،أعطت الطفله لزينب..
واقتربت منهم،مدت يدها وحطتها علي كتف شريفه
شريفه امرأه رغم فقرها جميله،أنيقه بثيابها البسيطه،وجهها المتسامح،يظهر رقيا وتحضرا..
التفت لها شريفه،بحيره
ـ مش عارفاني،أنا ناديه مامت فريده..
شريفه بغصه،أهلا بيكي..
كان نفسي أشوفك من زمان،راجي كان دايما يحكيلنا عنك، وللامانه انتي زي ماحكي عنك بالظبط..
ابتسمت ناديه،وانتي زي ماوصفتك ليا فريده،كل مـ.ـا.تشتقلك كانت تيجي تترمي في حـ.ـضـ.ـني وتبكي..
كان صعب عليا اسمعها بتبكيكي انتي.
بس بردو كنت برجع، واقول الحمدلله ان وقفلها ست طيبه،اديتها الحنان اللي اتحرمت منه،أنا مديونالك بكتير اوي..
سالت دmـ.ـو.ع شريفه وهي تميل علي فريده تحتضنها،دي بنت روحي،انا صحيح مخلفتهاش،بس هي اغلي من ولادي نفسهم..
متشكرنيش،أنا معملتش حاجه
ـ طب وانا، يافريده موحشتكيش..
جحظت عيناها،وهي تراهم معا،كريم،بابا..
والدها بعتاب،كريم بس،وأبوكي لا..
اقترب كريم منها،واحتضنها،حشـ.ـتـ.ـيني و يافار.
ضـ.ـر.بته علي،رأسه بحده،قولتلك متقولش الاسم دا تاني،شايف يابابا..
ابتسم والدها وهو يضـ.ـر.ب ابنه،علي راسه،اتلم ياكريم اختك الكبيره..
مدت يدها له،فاقترب واحتضنها بحنان،حشـ.ـتـ.ـيني و ياقلب ابوكي
وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني يابابا..
هدأت لوعتها وهم يحاوطاها جميعا..
ينظر لها بحب وفرحه لفرحتها،رفعت نظرها وحطت عيناها بعينه،حركت شفاها،بكلمه،بحبك..
رد عليها،بهمس يشبه همسها، وانا كمان...
ــــــــــــــــــــــــ
بعد يومان
بمنزل كريم أخيها..
أصر كريم ان ياخذ اختاه الاثنان معه،حتي يتم نفاسهم، ببيته الذي اشتراه، من ماله الذي جمعه بسنين الغربه والشقي، لقد تغرب طفلا، بعدmا افتعل الحادث اللعين واثر علي قدmه، اضطر والده غـ.ـصـ.ـبا ان يرميه بيديه للبحر، في رحله اللا عوده، الهجره غير الشرعيه
سافر ولم يكمل عامه الثامن عشر، الي ايطاليا، قبض عليه الصليب الاحمر وأدخلوه لمدرسه داخليه، اكمل تعليمهه، وشق طريقه، هو الان بعمر،٢١،كون مستقبله ونزل بعدmا حصل علي اقامه البلد، علم من والده ماحدث بغيابه، واصر ان ينتقلا للقاهره، اشتري هذا البيت، وباقي امواله سيستثمر بها
وتحت رغبه فريده وياسمين،بالبقاء معا،رضخ الجميع
تحت حـ.ـز.ن ناديه المستتر..
كريم وهو يجلس بجانب اختاه، بسعاده..
وحـ.ـشـ.ـتني لمتنا اوي،يابنات..
فريده،وانت وحشتنا اكتر،ياكيمو..
ياسمين،بعبوس،بوده وحشني اوي.
ضـ.ـر.بها اخيها،يابت اتقلي دا لسه ماشي..
اقتربت والدتها،منها،متقلقيش ياقلب أمك انا روقت الاوض،وابوكي حلف علي عابد ليقعد معانا،وكيان كمان
وهما جبرو بخاطره ووافقو..
ياريت امك وام.كيان تيجي يافريده،انا حاسه انها زعلت..
فريده،بهدوء،ماما لا يمكن تزعل،دي اطيب قلب في الدنيا وبعدين هي زمانها جايه،امسكي فيها،هي ماهتصدق،وهتقعد.
شريفه،خلاص هعمل كدا..
دخل عبدالله والدهم،وجلس بجانب ابنه فريده،ينظر لها بحنان..
سمـ.ـيـ.ـتيها ايه يافريده..
فريده بغيظ،كيان سماها،سيدرا.،يابابا..
ياسمين،بضحك،حلو سيدرا دا..من دلوقتي علي،لسيدرا..
رفع والدهم عينه يتأمل وشوشهم،التي اجتمعت بعد غياب وتنهد بحب،وراحه،أخيرا..
ربنا مايحرمني من جمعتكم،يارب،سامحوني ياولاد،انا عارف اني كنت اب ضعيف،بس غـ.ـصـ.ـب عني،العين بصيره والايد.كانت قصيره..
سامحيني يافربده.،انا عملت كدا عشان مصلحتك
فريده،بحب،انسي يابابا وخلينا،نفرح..متفكرش غير في دلوقت.في جمعتنا دي..
أغمض عينيه،بسلام،عندك حق يابنتي،ربنا يكملها بالستر علينا يارب..
ربتت علي كتفه،وهمست بأذنه وهي تلتصق به،ويخليك لينا باعبدالله
همس،بأذنها،حبيتني،ياشريفه؟
مدت يدها وأحاطت بها كفه الذي برزت عروقه من التعب والشقاء،لسه بتسأل ياعبدالله
أنا حبيتك اكتر من نفسي،النومه جارك علي الارض،كانت احلي عندي،من سراير الدنيا..
انت احلي نصيب،يابو فريده..
وانتي أجمل ست في الدنيا،ربنا يخليكي ليا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد٧أيام..
بسبوع،علي وريما،وسيدرا ابنه فريده
بمنزل،كريم..
ـ فريده بصدmه، ايه،دا،دي العيله كلها هنا..
كريم،من ورائها اومال ايه،يابت،أخوكي بقي جـ.ـا.مد اوي،زمن الفقر انتهي،وانهاردا بقي هعملكو احلي سبوع،لاحلي فريده ياسمين..
فريده،بحنان،يا حبيبي ياكريم،كبرت ياصغنن وبقيت راجـ.ـل،ربنا يحميك..
كريم،بحب، عارفه يافريده،كنت كل ماأيأس في الغربه،أفتكر نومتنا عالارض،وحوجتنا،تعب ابوكي بالليل وهو شايل ايده بيزعق بيها، من الشغل،والمرار.
أمك وهي مكفيه بتخيط عالمكنه،عشان تلم قصقوصه كدا ولا كدا عشان تظبطها،ونلبسها
فريده،بضحك،بس متنكرش،كانت بتطلع احلي من الجديده
ياسمين من ورائهم،دي كانت البنات بيحسدونا عاللي ماما بتلبسهولنا..
شريفه بحب،من خلفهم،عشان كنتو راضين،الرضا أحلي حاجه في الدنيا..
واهو الحمد لله،رضينا وربنا رضانا
تعالو بقي في حـ.ـضـ.ـني،عشان لسه مش مصدقه ان انتو حواليا..
ارتمو بأحضانها،بسعاده..
جاءت من خلفهم،علي فكره أنا غيرانه،هو مينفعش تحـ.ـضـ.ـنوني انا كمان..
سلمي ومحمد من خلفهم.. بضحك،ينفع ياناديه،متحـ.ـضـ.ـنوها،ياجماعه..
اقتربو منها جميعا يحتضنوها
ناديه بضحك،هفطس مش عاوزه أتحـ.ـضـ.ـن،يخربيتكو..
ناديه،بعدmا ابتعدو عنها،ربنا مايحرمنا من جمعتنا ابدا..
شريفه،يارب..
محمد نستوني،يالا تعالو عشان تحضرو الد.بـ.ـح،جدكو مصمم،تحضروا..
يالا..
ياسمين،هييه بجد،انا عاوزه اشوف.
محمد،طب يالا بقي هاتوه العيال دي..
بحديقه المنزل..
اشتري عابد،من يومان،المنزل المجاور،وفتح الحديقتين علي بعضهما..
ياسمين،بجد يابوده،هننقل هنا..
عابد بحنان،بصراحه انا مصدقت،لقيتها فرصه،أهومنها نبقي مع بعض،واهو ماما معاكي،عشان الولاد،وانتي تلتفتي لدراستك.. بقي..
حاوطت خصره،بحبك يابوده،بحبك أوي.
عابد،وانا بعشقك ياقلب بوده،كنتي عاوزاني اسيبك ٤٠يوم بعيد عني،مقدرش انا..
وبالناحيه الاخري،كان كيان يدفع البوابه الفاصله،عن المنزل المجاور،
فريده،ايه دا.؟
كيان،بغمزه،دا بيتنا ياقلب،كيان..
فريده،بجد،غمز لها،جد الجد،اصل حسيت ان ناديه غيرانه،قولت اراضيها..
ضحكت عليه،وقالت
عندك حق،انا كنت لسه هقولك نشتري هنا، شكل عابد، المكان تحفه وبصراحه عاوزه،أقعد مع بابا وماما..
كيان،بابتسامه،بس كدا،انت تؤمر وأنا انفذ ياقمر..
فريده،بحبك،ياكوكو..
وانا بعشقك ياقلب كوكو..
تعالي بقي شوفي جوزك الاسد وهو بيد.بـ.ـح..
فريده،بجد
كيان بفخر،اومال ايه دانا جـ.ـا.مد اوي..
الجد، يا كيان ياولدي،جرب،وسمي الله..
اقترب كيان،وامسك بالسكينه،وسمي الله..ونحر ذبيحته..
انتهي كيان..
الجد،يالا ياعابد يابني،تعالي انحر،عقيقه ولادك.
عابد،حاضر ياحاج.
أمسكت به،بوده،لا اوعي تتعور..
عابد بابتسامه،متخافيش ياقلب بوده..
اقترب عابد،ونحر ذبيحته..
صاح صوتا سعيدا آتيا من اتجاه البوابه..
وااه،اجده ياراشـ.ـد،هتفضل اجده هتغير مني،ولامم احفادك وسايبني..
راشـ.ـد بضحكه صافيه،الراوي..
يااهلين وسهلين..
اقتربت فريده وسلمي مسرعين من سليمه وساجده..
ماما سليمه،حشـ.ـتـ.ـيني و اوي،دا اسعد يوم في حياتي
سليمه بحنان،اتوحشتكو جوي يا حبايب جلبي..
الراوي،اعرفك ياراشـ.ـد،فارس جبيلتي،عدنان،ودي ساجده مرته..
راشـ.ـد،ومين ما يعرف فارس الفرسان عدنان..
اهلا ياولدي..
كيان،عدنان،ازيك ياصاحبي
عدنان،مبـ.ـارك ماجالك يابو الولاد..
كيان،الله يبـ.ـارك فيك
ياصاحبي،عقبالك يارب..
عدنان،وهو ينظر لساجده بفرحه،آمين،امتا بجي..
كيان، بقهقه، بس انصحك ابعد عن وهدان..
عدنان،بغيظ،جفلنا عالسيره المغفلجه دي الله يرضي عنيك،بياجي عالسيره..
ـــــــــ
مساء..
الله يامحمد،ايه الجمال ده
محمد بحنان،عجبتك.؟
سولاف،جميله،أوي،بس مين عمل كل دا.؟
محمد،أنا وكريم وعابد وكيان وفهد،وراضي، من الصبح بنزين فيها
سولاف،جميله الحديقه بقت كأنها حته من الجنه..
ــــــــــ
عجبك البيت..
ياسمين،جميل يابوده،أنا بحبك قوي،قوي..
عابد بحنان،وأنا بعشقك ياقلب بوده،يالا تعالي،ألبسك.
عشان السبوع هيبدأ
ياسمين بقلق،هي أمل اتأخرت ليه؟
عابد،بفرحه،كلمتها قالت قاسم سايق زي السلحفه،عشان الحمل..
ياسمين بضحك،ههههه عنده حق،بصراحه..
عابد،طب ايه يالا بينا.
ياسمين،يالا يا حبيبي.
ـــــــــــــــــــــــ
ها ايه رايك يا فريده،
فريده،تحفه،أوي،كويس انك عملت كدا،ماما كانت محروجه من القاعده عندنا
قبل خدها،وهمس،سيبك انتي،هو احنا هنفضل متسلسلين لامتا؟
ضـ.ـر.بته علي يده التي تحاوط خصرها،ساااافل،مفيش في دmاغك غير كدا..
سليم من خلفهم،مـ.ـا.تيالا بقي كفايه محن،خلصونا،عاوزين نقول حلقاتك برجلاتك..
كيان،بخوف،يالا ياقدري،يالا يختي،مش نبرتي فيها..
مشي أمامها،واستدار،بقولك ايه اعملي حسابك،مفيش عيال تاني..
كفايه فرقه حصبه الله دي..
اقتربت منه،وتأبطت ذراعه،عندك حق،أنا بقول كدا بردو..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلت بسعاده،الله ياقاسم،ايه الجمال دا..
قاسم بحنان من خلفها،اوعدك يبقي سبوع ابننا أحلي منه..
أمل بحب،ربنا يخليك ليا يارب..
بس امتا بقي،الشهور دي تعدي
قاسم وهو يحتويها،تحت ذراعه،هتعدي،كل حاجه بتعدي،وحشه حلوه بتعدي..
مبيفضلش غير ذكرياتها..
أمل بسعاده،عندك حق،وانا من يوم ماعرفتك، بقت ذكرياتي معاك احلي ذكريات، بحبك ياشيخ..
وانا بحبك ياقلب الشيخ..
ــــــــــــــــــــــــــــ
علي درج الحديقه،اشتعلت الموسيقي..
تقدm كريم من اخته،واعطاها،مايك،وتكلم بالاخر..
أخواتي وحبايب قلبي..
اللي اتجمعنا بعد فراق،انهاردا اسعد يوم في حياتي..
وهعوز ايه تاني
عشت سنين في الغربه،احلم بجمعتنا تاني..
وغنانا تاني،فاكرين..
الحمدلله اللي جمعنا بعد فراق وانهاردا بقي،هغنيلكم أغنيه،وفريده هتشاركني بيها..
مخصوص لحبايب خالوو،اللي جم نورو الدنيا..
اشتعلت الموسيقي،وعلي اغنيه مدحت صالح،وعفاف راضي،غني الاخوات..
يا اسم بينتهي باسمي يا واخده دm من دmي وشبهي لما تبتسمي وشبهي لما بتسمي
(اقترب عابد حاملا ابنته،وعلي يديها ابنها،ربنا يخليكو ليا،انتو عوضي من ربنا،الحمدلله
همست،ويخليك لينا..يابوده،دانت اللي ربنا،عوضني بيك..)
واكملت فريده
يا بنتي يا احلي بنوتة معوضني الزمان بيها يا بطلة كل حدوتة بقالي عمر بحكيها
(حمل ابنته،وقربها لوالدتها التي تغني بسعاده،
ومنها اقتربت سيليا
أعطاها سيدرا وهبط حاملا سيليا الجميله..
هامسا،حبايب بابا..
سليم وهو يشـ.ـد بنطاله،وانا ابن البطه السوده،شيلني يابابا..
قهقه،وابتسمت فريده،وضحك الجميع،نزل وخـ.ـطـ.ـفه علي يده الاخري..
أحلي سليم في الدنيا..
سليم،وانت احلي بابا في الدنيا..)
واكمل كريم..
يا واخدة من سنيني سنين يا واخدة من حياتي حياة، وفيكي اتجمعوا الغاليين في ايه مني انتي مش واخداه
(احتضنها من الخلف هامسا،بأذنها،بحبك ياسلومه،يامجننه امي
سلمي وهي تربت علي يده المحاوطه بطنها،وانا بعشق ياأبو طويله..)
ــــــــــــــــــــــــ
واكمل،كريم..
يا واخدة من سنيني سنين يا واخدة من حياتي حياة وفيكي اتجمعوا الغاليين في ايه مني انتي مش واخداه
(ابتسم وهو يقبل راسها بحبك ياسمر،بحبك أوي،يابت عمي
أدmعت عيناها،وهي ترتمي بأحضانه،وانا بعشقك يابن عمي
راضي بهمس،يعني حبيتي لوح التلج؛ياسموره؟
سمر، بضحك ما خلاص بقي،ماداب..
راضي،داب علي ايدك يابنت عمي..
ابتسمت،ومدت يدها،تتحسس بطنها بسعاده..
وسألته،فاضل سبع شهور،ونبقي ماما وبابا..
راضي،بسعاده،هتبقي أحلي ماما.. في الدنيا، الحمدلله..
سمر الحمد لله)
وآكملت فريده.
يا غنوة لما غنيتها لقيت قلبي مكملها يادعوة لما انا دعيتها سمعها ربنا قبلها
(اقتربت ساجده،من عدنان،وامالت راسها علي كتفه..
ابتسم وقبل راسها،وسألها،فاضل اد ايه ياساجده؟
ساجده،بفرحه،٥شهور..
عدنان،وهو يمد يده ليجذبها له،كتير،جووي،وأني اتوحشتك جووي ياساجده..
خجلت ودفست نفسها بأحضانه.
بحبك ياعدنان..
ـ واني بحبك ياجلب جلب عدنان..)
واكملت فريده.. وهي تنظر لابنتها،الكبيره
عليا لما تتشاقي بتملي الدنيا دي عليا ولخبطتك لاوراقي ترتب كل حاجة فيا
دي اوضتك لما انورها تنور دنيتي معايا هدومك لما احضرها بحس بستر جوايا
صمتت،واكملا الجميع،يغنوا معا..
يا هوا رد الحياة ليا بسببك راضي عن عيشتي يا نعمة ورزق وهدية يا راس مالي وتحويشتي
(ابتسم وقبل رأسها،والله من يوم ماقابلتك وأنا راضي عن عيشتي ياحلي امل
همست،بو.جـ.ـع،بجد ياقاسم..
همس بحب،بجد ياقلب قاسم..
انتي اللي رديتي ليا روحي،وحيتيها من جديد،بحبك،ياقلب قاسم..
وانا بحبك ياقاسم،بحبك اوي
وأكملت فريده..)
وأكملو معا..
يا واخدة من سنيني سنين يا واخدة من حياتي حياة وفيكي اتجمعوا الغاليين في ايه مني انتي مش واخداه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
والتقينا،من جديد،واجتمعنا
بعد ما هلكنا من الفراق،وصار رفيقنا الليل الحزين
اجتمعنا،في ليله حلوه،ليله تشرح القلب الحزين
اجتمعنا،واجتمع كل الاحبه،صوت غنانا،بيرج الحديد..
مين كان يصدق،ان بعد سنين،فراقنا،نتجتمع،ونصير ياعمري،انا وانت لبعض من جديد..
اضحك،افرح،غني،قول للدنيا بحالها،كانت ليا،وصارت من جديد..
هو يعني أنا ينفع ابقي لحد غيرك،لا أكيد..
انت ضي عيوني،روحي اللي اتردتلي من جديد..
اه،من هوانا والحنين..
اه من لقا الاحبه،بعد طول غياب سنين..
لقا الاحبه،فرحه حلوه،ضحكه صافيه، تبدد، الليل الحزين..
طب قولولي،هو في أحلي من لقا الاحبه بعد غياب طال سنين..
أقول.،انا لا مفيش
تمت بحمدلله
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇