رواية حين تاه قلبي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين كريم ودارين والرواية من تأليف سلمي ابراهيم في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية حين تاه قلبي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية حين تاه قلبي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية حين تاه قلبي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية حين تاه قلبي من الفصل الاول للاخير بقلم سلمي ابراهيم
..الحقينا يا دكتوره في حالة ولاده طارقه..
كانت مريم في دنيا تانيه بعد ما اكتشفت ان خطيبها بيخو"نها مع اعز اصحابها بعد ما اتبعتلها صورهم من رقم مجهول..
نعمة الممرضه..يا دكتوره بقولك في حالة ولادة طارقه..لازم تدخل العمليات حالا
مرلم بتوهان..طب دخليها اوضة العمليات يا نعمة..هو دكتور ايمن فين......
نعمه باستغراب شـ.ـديد من حالتها..دكتور ايمن شيفتو خلص يا دكتوره..مالك....
مربم فاقت شويه صغيرين..طب يلا يا نعمة نلحقها يلا.......دخلت مريم اوضة العمليات وبدات تولدها لكنها كانت تايها خالص
نعمة بقلق شـ.ـديد..يا دكتوره ابوس ايدك..ركزي....
مردتش عليها مريم لانها مش سامعاها اصلا....وارتكبت خطأ ادي لوفاة البـ.ـنت اللي كانت حامل
نعمة برعـ.ـب وصدmه..ما"تت..ما"تت يا دكتوره...هنعمل اي
مريم فضلت في صدmة اول مرة ترتكب خطأ في حياتها المهنيه اصلا....وقع من ايديها كل حاجه برعـ.ـب وصدmه ...
نعمة برعـ.ـب شـ.ـديد..فيها بوليس دي يا دكتوره...هنعمل اي.....
مريم في توهانها وصدmتها..انتي..ملكيش دعوه يا نعمه..دا خطأي انا....ونا اللي ارتكبتو.....
جريت عليها نعمة حـ.ـضـ.ـنتها وفضلو يعـ.ـيطو هما الاتنين من الرعـ.ـب والصدmة.....بعدها بشويه خرجو من اوضة العمليات.....
لقو اهلها واقفين وجوزها اللي كانت الفرحه علي وشو مستني يشوف مـ.ـر.اته وبـ.ـنتو ....بصتلو مريم وعينيها مليانه دmـ.ـو.ع .....
احمد بلهفه..هاا..طمنيني يا دكتوره......
مريم قلبها و.جـ.ـعها اوي بقت حاسة باختناق...سابتهم وجربت علي مكتبها ...وقف احمد كدا وحط ايده علي قلبه هو وكل العيلة اللي اترعـ.ـبو من ردة فعل مريم...وطبعا نعمة هي اللي واقفه ادامهم وكانت في موقف لاتحسد عليه....
احمد بقلق..اي يا نعمه..دكتوره مريم مالها....هي مراتي وبـ.ـنتي كويسين ...صح.....
نعمة بدmـ.ـو.ع ورعـ.ـب وايديها بتفرك في بعضها..انا..مش عارفه اقولك اي بصراحه.....
احمد قلق اكتر وزعيق هو والعيله وكلها..مراتي وبـ.ـنتي فيين..انطقي....
نعمة اترعـ.ـبت من صوته..بـ.ـنتك كويسه وزي الفل.....
دmعة احمد اتعلقت في عينيه..وليلي..مراتي؟!....
نعمة قالتها بصعوبه شـ.ـديده..توفاها الله.....وسابتهم ومشيت......
الدنيا اسودت في وش احمد..مـ.ـر.اته وحب عمره خلاص مش هيشوفها تاني ...فضل يعـ.ـيط زي الاطفال علي مـ.ـر.اته هو والعيله كلها ويهدد مريم وكانت مريم في مكتبها عمالة تعيط بطريقة هستيريه....من كام ساعة بس كانت بتضحك وتهزر ونفسيتها زي الفل...سبحان الله الدنيا اتقلبت فوق دmاغها في ثانيه"ودا حال الدنيا"......وصلت الحكومه وتم القبض علي مريم ونعمة.....
سليمان وهو ظابط في سن الخمسين..يعني اي نعمة ملهاش دعوة..هي مش كانت معاكي في العمليات...
مريم بدmـ.ـو.ع شـ.ـديده..ايوه..لكن دا كان خطأي انا.......فضلو يتكلمو شويه وفي الاخر قالها انها بكره هتتعرض عالنيابه..وطبعا هي كانت في حالة من الرعـ.ـب والصدmه..وتقديرا لمركزها سليمان خلاها تبات في مكتبو اليوم دا......عدي عليها اليوم وهي عماله تفكر في كل اللي حصلها ازاي الصبح كنت بفكر في فستان فرحي هيبقي عامل ازاي...ودلوقتي اكون بفكر ازاي هخرج من هنا....انا ممكن اتعد"م.....انا بكهرهك يا باسم ياللي كنت حبيبي..وبكرهك يا اميرة ..ياللي كنتي اغلي اصحابي.......
عدي اليوم وجهه وقت العرض عالنيابه.......
كان قاعد ظابط وسيم في سن التلاتين (نادر)....كانت مريم واقفه ادامو بتترعش ومرعوبه وعينيها منشفتش من الدmـ.ـو.ع
نادر اول ما بصلها حس بحاجه غريبه من ناحيتها....اسمك ثلاثي وسنك
مريم بصوت مقطع..مريم السيد احمد....25 سنه
نادر هادي جدا ودا طبعه..اي اقوالك في وفاة السيده ندي اللي كنتي بتولديها امبـ.ـارح....
مريم كانت بتعيط اوي وصوتها مش طالع اصلا وحجابها كان مبهدل شويه وشعرها طالع برا حجابها ومش عارفه تتكلم اصلا
بصلها نادر كدا صعبت عليه خصوصا ان شكلها بـ.ـنت ناس.....
نادر..حضرتك كويسه يا دكتوره.......
هزت راسها بلا وكانت بتعيط اوي.......
نادر..طب اتفضلي اقعدي....شكلك تعبانه اوي......قربي اتفضلي....
مشيت مريم خطوه واحده ناحية الكرسي لكنها مستحملتش حست بدوخه جـ.ـا.مده ووقعت في الارض......
قام نادر بسرعه وجهم العساكر عشان يسندوها....نادر وقفهم بسرعه
نادر..لا...بلاش انتو تلمسوها دي مهما كانت بـ.ـنت بردو....نادي علي الدكتوره اللي هنا والممرضات اللي معاها
العسكري..تحت امرك يا فنـ.ـد.م.......وراحو وفعلا اخدها مستشفي السـ.ـجـ.ـن والدكتوره كشفت عليها في حضور نادر اللي كان قلقان عليها اوي
نادر..خير يا دكتوره طمنينا.......
داليا..متقلقش يا حضرت الظابط...هي بس مضغوطه اوي ومستحملتش اكيد..غير انها ماكلتش من امبـ.ـارح..وكمان الانيميا عندها عاليه اوي....
بصلها نادر كدا بحنية خفيفه..هو حضرتك يا دكتوره مريم..عندك انيميا
مربم الحـ.ـز.ن مالي عنيها..اه..من ونا صغيره....هو نا ممكن اعرف اي هيحصل معايا....
نادر..احنا بعتنا الجث"ه تتشر"ح....وبناء علي النتيجه اللي هتظهر....المحكمه هتحكم....
حـ.ـز.نت مريم اكتر وعيونها ملاها الحـ.ـز.ن اوي....حس بيها اوي نادر
نادر..دكتوره مريم..في خصلة من شعرك باينه...انا هخرج برا تعدلي حجابك براحتك......
بصتلو نريم باحترام شـ.ـديد ..متشكره لحضرتك......خرج نادر برا مفيش في دmاغو غير مريم......عدي كام ساعه وهي في المستشفي.....
كان قاعد نادر في مكتبه بيخلص ورق....
العسكري..حضرت الظابط...
نادر..خير يا سيف....
سيف..نتيجه تشر"يح الجث"ة ظهرت.....
نادر ..ها..واي النتيجه......
سيف..دكتوره مريم طلعت برئيه و........
↚
سيف..نتيجة تشر"يح الج"ثه طلع....
نادر..ها خير طمني......
سيف..دكتوره مريم طلعت بريئه يا باشا......
نادر بصدmة فرحه مش عارف سببها..اي..ازاي.....فهمني.......
سيف..ندي البـ.ـنت اللي اتو"فت...كانت مريـ.ـضه بالقلب بس مكانتش بتاخد علاج ولا حاجه..وتقريبا كدا كانت مخبية علي اهلها....جالها ساكته قلبيه...
نادر يفرحه..يعني دكتوره مريم بريئه....طب الحمد لله
سيف باستغراب شـ.ـديد..ومال سيادتك فرحان اوي كدا لي......
نادر بحده..انت هتصاحبني....يلا اتفضل علي شغلك........
خرج بعدها نادر بسرعه راح المستشفي لمريم....
داليا الدكتوره..دكتوره مريم لازم عالاقل تشربي العصير ....مينفعش كدا
مربم كانت ساكته وباصة للارض ودmـ.ـو.عها بتنزل.....
داليا..يا دكتوره مريم ...عشان خاطري.....حاولي تاكلي اي حاجه...نسبة الانيميا عندك عاليه اوي....لازم تاكلي
كانت مريم علي حالها محركتش عينيها.....بعدها بشويه وصل نادر...
نادر..خير يا دكتوره داليا...اي حصل........
داليا..مريم مكالتش اي حاجه..عايشه عالمحلول ودا غلط جدا يا فنـ.ـد.م.....
نادر..طيب يا دكتوره داليا..ممكن تسيبينا لوحدنا شويه......
داليا..طبعا يا فنـ.ـد.م..عن اذنك.......وخرجت.......
فضل واقف نادر شويه يبصلها وهي ولا حاسه بوجوده اصلا.....شـ.ـد كرسي وقعد ادامها.....
نادر بهدوء وحنيه..مريم....رفعت مريم وشها لبه باستغراب من نبرة صوته وكمان نادلها منغير دكتوره مريم....
نادر ..احم...طبعا لو تسمحيلي اقولك مريم منغير دكتوره.....
ضحكت مريم بو.جـ.ـع..براحتك يا فنـ.ـد.م...بكرا هينادولي بالسجينه مريم......
نادر ..اي اليأس اللي انتي فيه دي......
مريم..مهو حضرتك متعرفش انا فيا اي.......
نادر كان عاوز يتكلم معاها مش عارف لي..طب بصي ...انا مستعد اقولك خبر يفرحك اوي...بس مقابل انك تحكيلي ..مالك...
حست مريم انها فعلا عاوزه تحكيلو و......
روح احمد للبيت ...فضل يمشي فيه كلو يفتكر هزار ليلي ولعبها وفرحتها معاه...وحـ.ـز.نها ولما كان يقعد يصالحها وهي زعلانه منو..قلبو يوجـ.ـعو اكتر واكتر ..ويعـ.ـيط عليها ...كان حاضن بـ.ـنتو الصغيره الحاجه اللي باقيه ليه من عشقو ندي .....
امو طلعت..احمد حبيبي..متعملش في نفسك كدا.....
احمد بحـ.ـز.ن شـ.ـديد..ليلي كانت كل حياتي ياما....انتي شوفتي في اول الجواز انتي مكنتيش راضيه عليها وكنتي عاوزه تجوزيني بـ.ـنت خالتي..بس انا بسبب عشقي ليها..وقفتلكو كلكو.....يقوم بعد كل الحب دا..تيجي الدكتوره زفته دي تغلط وتمو"تهالي...لييي..ذنبها اي ندي
الام بدmـ.ـو.ع..متزعلش يبني..دا اكيد اختبـ.ـار من ربنا....ونت مؤمن يا احمد.....
احمد بدmـ.ـو.ع..اللهم لا اعتراض ياما......بس انا كنت بحبها اوي......
الام حـ.ـضـ.ـنت احمد اوي وفضل يعـ.ـيط في حـ.ـضـ.ـنها اوي..وديني ياما...لاخلي مريم دي تتمني المو"ت
الام..كدا كدا يبني هيحكمو عليها.....
احمد..اقل من اعدا"م...انا بنفسي هتدخل ياما.........
فضلت مريم تحكيلو كل حاجه والغريبه انها ارتاحت معاه في الكلام اوي...سمعها لحد اخر كلمه قالتها وكانت بتعيط تدامو بتلقائيه جدا....
نادر..تبقي عبـ.ـيـ.ـطه لو دmعه واحده نزلت عليهم...دي ماسمهاش صحبتك علي فكره....دي كل"به....والحيو"ان دا سيبك منو خالص....
مريم ابتسمت بو.جـ.ـع..شكرا يا حضرت الظالط..اول مره ارتاح في الكلام مع حد كدا....
ابتسملها نادر ابتسامه سحرتها..طيب..انا كنت واعدك بمفاجأه صح....
مريم..ولونها مش هتأثر ونا في الحبس كدا...بس قول....
نادر..هقولك..بس بعد ما انا احكيلك جكايتي..بس المره دي انتي هتسمعيني ونتي بتاكلي
ضحكت مريم كدا..حاضر يا باشا.....اتفضل احكي.......
نادر..ايوه كدا اسمعي الكلام...اسمي نادر..عندي 32 سنه....اتجوزت مرة واحده..بس للاسف مراتي اتو"فت بعد ما خلفتلي ابني كريم ..عندو دلوقتي 6 سنين...دا بقا كل حياتي..عايش انا وهو ووالدتي مع بعض ....بحب شغلي اوي....لو حد فكر بس يبيعني..عمري ما هزعل منو..ولا حتي عليه....بس هو دا انا.....
كانت بتاكل مريم..امم...وحداني زي يعني..انا كمان مليش غير امي واختي....
نادر..هما فين صحيح......
مريم ..معرفوش اكيد...انا خايفه يعرفو والله....المهم...هو نت كنت بتحب مراتك دي
نادر ..لو مكنتش بحبها مكنتش اتجوزتها........
مريم..ربنا يرحمها ويصبرك.....
نادر بابتسامه..مش عاوزه ت عـ.ـر.في المفاجأه
مىيم..قول بقا....في اي........
نادر..انتي برئيه يا مربم...المريـ.ـضه اتوفت بسبب سكته قلبيه......
مريم روحها رجعتلها تاني فرحت اوي قامت وقفت كدا عالسرير بفرحه..بتتكلم جد يا نادر
نادر قام وقف بابتسامه انها قالت نادر منغير يافنـ.ـد.م..والله بجد...محستش مريم بنفسها وجريت عليه حـ.ـضـ.ـنتو اوي....
فضل هو واقف مصدوم مش عارف يعمل اي بس الاكيد انو مش هيرفع ايدو طبعا...محبش يحرجها سابها براحتها وهي ارتاحت في حـ.ـضـ.ـنه اوي وهو كمان كان حاسس انو مرتاح ومرفعش ايده خالص......كانت هي مغمضه عنيها في حـ.ـضـ.ـنه ...بعدها فاقت فتحت عنيها بخضه وبعدت بسرعه اوي وصدmه من نفسها..انا...انا اسفه اوي ......اصلي متعوده لما بفرح...بحـ.ـضـ.ـن اللي ادامي......
نادر بابتسامه..حصل خير..عن اذنك بقا اخلص ورق قضيتك.....وسابها وخرج وهو سرحان في كل تفصيله فيها وجمالها وجمال عنيها.....
كانت مريم مكسوفه جدا من نفسها ومنو اوي...هشوفو تاتي ازاي....عيني هتيجي في عينو تاني ازاي...يالهوي....
عدي يومين عالموضوع دا ومريم رمت دبلتها لباسم وخلعت اميره من حياتها وقررت تعيش حياتها بعيد عن اي كدب....طبعا علاقتها بنادر اتقطعت لان مفيش حاجه تربطهم........
احمد بزعيق شـ.ـديد..يعني الحكومه طلعتها براءة...ازاي يعني
حسن اخو ليلي..احنا لازم احنا اللي نجيب حقها..قال اي بيقولولك ان ليلي كان عندها القلب...
احمد..اكيد ظبطولها اي حاجه عشان يخرجو..ماشي...انا هتصرف.......
بعدها بيوم كانت ماشيه مريم بعربيتها وقابلت كمين........فتشو العربيه لقو معاها هرو"ين .....اخدوها عالاسم.......
مريم بعـ.ـيا.ط شـ.ـديد..والله العظيم يا فنـ.ـد.م ما بتاعي......
الظابط..استعـ.ـبـ.ـطي ياروح امك اوي.....هيكون بتاع مين يعني....
مريم بعـ.ـيا.ط اكتر..حضرتك انا دكتوره..اتاجر في هرو"ين لي......
الظابط..ولي متكونيش بتتعاطيه.........بعد ما حصل محاكمه...اتحكم علي مريم سنه سـ.ـجـ.ـن وشطب من نقابة الاطباء.......
العسكري..مريم السيد احمد...زياره.......خرجت مريم لقت نادر مستنيها برا...كانت لابسه لبس السـ.ـجـ.ـن الابيض وخرجت قعدت ادامو بنفس حـ.ـز.نها
نادر..عامله اي يا مريم....
مربم بعـ.ـيا.ط..والله العظيم انا مظ...
نادر..عارف يا مريم..يستحيل اصدق انك تعملي كدا
مريم بصتلو بحب..هو نا ممكن اسالك سؤال......
نادر بحب..طبعا اسالي......
مريم..هو نت جاي لي دلوقتي..........
نادر اتنهد..عشان...بحبك يا مريم..وعاوز اتجوزك.........
مريم سكتت كدا بصدmة فرحه..بتحبني انا......
نادر..اه....بحبك يا مريم.....
مىبم..حتي ونا مسجونه كدا وكمان مشطوبة من نقابة الاطباء......
نادر..كل دا ميفرقش معايا...هستناكي يا مريم لحد ما تخلصي مدتك علي خير....ونتجوز......
مريم كانت الفرحه مش سايعاها.....فضلت تعد يوم ورا يوم ويعدي عليها الايام بصعوبه شـ.ـدبده........
بعد مرور 20 سنه.........
احمد..راحه فين يا دارين بالشياكه دي..انا ابوكي وبغير عليكي.....
دارين بتضحك في المرايا..حبيبي يا بابا..راحه فرح صاحبتي زي ما قولتلك......
احمد..اه يا اوزعه باينه انك طويله بالكعب دا.....بتفكريني بامك ليلي..الله يرحمها
داربن بحـ.ـز.ن..الله يرحمها....انا حرفيا بكره الدكتوره دي من قبل ما اشوفها...بس هو لي يا بابا مش عاوز تقولي اسمها
احمد..مبطيقش اقول حتي اسمها..بكرها.....سيبك انتي..روحي يا حبيبتي انبسطي ومتتاخريش
دارين حـ.ـضـ.ـنتو..حاضر يابابا......باي يا حبيبي.....وخرجت.......
في بيت مريم ونادر...خلفو بـ.ـنت سموها رهف ربوها مع كريم.......
نازل كريم لابس بدله ومتشيك عالآخر وشكلو قمر
مريم..الله الله بقا ابني اللي هيتعاكس
كريم با"س راسها..مفيش قمر غيرك يا حبيبتي........
نادر..خد رهف معاك.....
كريم ..يا والدي انا رايح مع صحابي الرجـ.ـاله....
مريم..خلاص يا نادر سيب رهف معايا عاوزاها اصلا
رهف بزهق..يوووه....كنت عاوزه اخرج
كريم ..يلا سلام عشان هتاخر....بيعاند رهف..باي يا ريري
رهف بغـ.ـيظ شـ.ـديد..ماشي......يارب تقع ومحدش يسمي عليك يا كريم........
وصل كريم هو واصحابو الفرح وكان فرح صاحبهم ..كريم شغال مخرج سينمائي ومشهور اوي رغم سنو الصغير......
وصلت دارين الفرح ..تاتاتاتا
علياء صاحبتها بضحكه..يخربيتك....طولتي كدا ازاي يا اوزعه
دارين..لابسه كعب عالي اوي..وربنا رجلي و.جـ.ـعتني..حاسه انو هيتك"سر
علياء..مترق"صيش اوي بس وهو هيفضل كويس......
درارين..اومال انا جايه لي..يلا بينا نرقص مع العروسه......راحو وكانو فرحانين لصاحبتهم اوي......
دارين..علياء انا هروح الحمام اظبط الميكب اكيد باظ.....
علياء..طبعا من كتر الرقص..تعالي هاجي معاكي
محمد..يبني رد عالبت حـ.ـر.ام عليك
كريم..هففف.عشان خاطرك بس المره دي.......الو.....مش سامع ..ثواني هتحرك مفيش شبكه
كانت جايه دارين مش مركزه مره واحده كعب جزمتها اتكـ.ـسر وقعت في حـ.ـضـ.ـن كريم و......
يتبع...........
↚
دارين..تعالي معايا نروح الحمام ..اظبط ميكب....
علياء..ماشي يلا بينا......
امير صاحب كريم..يبني رد عالبت بقا حـ.ـر.ام عليك.....
كريم..مش عاوز....دي متستاهلش صدقني.......
امير..لي اي حصل.....
كريم..طب هرد عليها لتروحلي البيت زي المره اللي فاتت وبدعين احكيلك متستاهلش لي......
دارين..يبت مش عارفه امشي هيتك"سر.......
كان ماشي كريم بيتكلم في الفون ومش مركز ودارين باصه للارض عالكعب...مره واحد العكب اتكس"ر.....وقعت دارين في حـ.ـضـ.ـن كريم....
كانت لحظه تاهو فيها عن الدنيا فصلو دmاغهم عنها تاهو في عيون بعض ومش سامعين اي حاجه....كريم وقع ومحدش سمي عليه...وقعو في حب بعض من اول لحظه......فاقو بعدها وبعدت شوية دارين لكن عنيهم مفارقتش بعض.....
دارين بكسوف وتـ.ـو.تر شـ.ـديد ومبقتش عارفه بتقول اي ..معلش ماخدتش بالي ونا ماشيه...وال...
كريم محركش عينه من عنيها..ولا يهمك.........
جت سندتها علياء ..يلا يا دارين.....
كانت دارين لسه باصلو مش عارفه تحرك عنيها اصلا........عن اذنكو....
كريم بتوهان في ملامحها..اتفضلي.......مشيت دارين مع عليا ....حط كريم ايده ع راسو من ورا ودي حركتو بيعملها لما بيفكر في حاجه ....
امير..مالك يا عم في اي.....
كريم بتوهان..مفيش .....مفيش يلا نروح......
امير..نروح اي يمـ.ـجـ.ـنو.ن انت.....فرح صاحبك...ها رديت علي يارا....
كريم..يارا مين.......
امير..نعم ياخويا....يارا يبني اللي متستاهلكش....
كريم ضحك كدا..يارا اي بقا....يلا نقعد يبني....قال يارا قال.......
كانت ماشيه دارين مع عليا....
عليا..اللي واخد عقلك.....
دارين بتوهان..لا لا...مفيش........
علياء..شوفتي الصدفه وقعتي في حـ.ـضـ.ـن كريم المخرج اللي انا راحالو بكرا عشان يجربني في مشهد كدا.....
دارين بصدmه..يعني هو عارفك.....
علياء ضحكت بسخريه..انتي عاوزه كريم بيه يبقي عارف واحده زي.....
دارين ..اي لي يعني...مين كريم دا.......
علياء..مين كريم دا...دا اهم مخرج في مصر دلوقتي ..اهم الممثلين بيجرو وراه........
بصت دارين كدا بسرحان وبعدين بصت وراها كان واقف مع اصحابو بيضحك معاهم..وقعت في حب ضحكتو..ّ..وبعدين بصت لصاحبتها..يلا نمشي ......عدي الوقت وروحو...كان داخل كريم مش مركز اوي ...حاسس انو اوفر اوي دا مشفهاش غير مره واحده بس....مش عارف حس ان في حاجه شـ.ـدتو ناحيتها اوي....جات اختو رهف تضايقو....
رهف..خرجت منغيري يا جزمه.....
بصلها كريم..دانا هقت"لك دلوقتي....وجري وراها وهي فضلت تجري وهو يجري وراها.......
رهف..اي يا باش...انا عملت اي بس......
كريم...مهو كل دا بسبب الدعوه الهباب اللي دعيتيها عليا.....منك لله.....
رهف بضحكه..اي حصل..وقت ونت ماشي ولا اي......قعد كريم عالكرسي...
كريم ..لا وقعت ومحدش سمي عليا.....
رهف قعدت جنبو..طب مش هتقوم تكمل جري ورايا......
كريم بصلها كدا وقام با"س راسها..مش قادر..تصبحي علي خير ..ودخل ورهف مستغرباه اوي.........
روحت دارين وهي مفيش في خيالها غيرو وبس وبردو حاسه ان في حاجه شـ.ـدتو ناحيتها ..مش عارفه اي هي ولا لي اصلا.....
عدي اليوم وكانت دارين قامت لبست اشيك لبس عندها وحجابها اللي بيحليها وبيحلي اي بـ.ـنت عموما......
احمد..راحه فين الصبح كدا......
دارين بـ.ـارتباك خفيف..اصل ..صحبتي علياء راحه تعمل انترفيو شغل..عاوزاني معاها عشان متتورش وكدا.....
احمد..طب يحبيبتي ..متتاخريش.....
دارين..حاضر يحبيبي......خرجه وراحت لعلياء.........
علياء..ايوه اي الحماس اللي انتي فيه دا........
دارين..مش عارفه..بس حاسه اني...عاوزه اشوفو تاني...مش عارفه لي.....
عليا بضحكه..شكلنا وقعنا......
دارين..اي اللي بتقوليه دا...يلا بقا يلا........
كان واقف كريم في اللوكيشن بتاع التصوير..شويه يزعق علي حاجه مش مظبوطه...وشويه يهزر ....بعدها بشويه وصلت عليا ودارين اللي كانت متـ.ـو.تره وخايفه .....وصلو ودخلو....كان كريم واقف يزعق بصوت عالي...
كريم..يا جماعه اظبطو الدنيا...مينفعش اللي بتعملوه دا.......فين البنات الجديده.....دخلت علياء وكذا بـ.ـنت...اتلم ناس كتير حواليهم زي اي تصوير....كانت واقفه دارين ورا بتحاول تشوفو لكنها قصيره مش عارفه..حاولت تشب عشان نفسها تشوفو بس فضلت تراقب كل حركاتو وكل حركه بيعملها كانت بتراقبها بحب وابتسامه......فضلو عالحال دا شويه وبعدين خلصو المشهد....راحت هي الحمام تظبط لبسها....
علياء..ها يا استاذ عجبتك.....
كريم بتقائيه..مش اوي بصراحه...في احسن من كدا .......
عليا باحباط..يعني....يعني مش هبقي ممثله...
كريم بهدوء شـ.ـديد..انا مقولتش كدا..بس انتي بتتـ.ـو.تري ادام الكاميرا...ودا عيب رهيب......
عليا زهقت..خلاص براحتك..صدق فعلا اللي بيتقال عنك.....
كريم بصلها باستغراب ونفس هدوؤ وهدوؤ ابوه ..اي بقا اللي بيتقال عني......
عليا..مغرور واناني....انا بجد هكره التمثيل بسببك.....
كريم..طب بصي انا ممكن اشت"م عادي وازعق بردو عادي..وازهق بردو عادي...بس انا محترمك ومحترم المكان والناس...كلمه تاني مش هعمل حساب لاي حد ولا اي حاجه.......
عليا زعقت..خلاض براحتك..بس بكرا هوصل وهقول انك اول واحد وقفت في طريقي
كريم..انتي مأفوره لي..انا قولتلك محتاجه شغل علي نفسك مش اكتر...وخدي بالك بطريقتك دي عمرك ما هتوصلي......
شافت دارين عليا واقفه متعصبه شويه ادام واحد لكنها مش شايفه غير ضهره.....قربت وبصت لصاحبتها......
دارين..حصل اي يا عليا.......
عليا....................
الزمن اتوقف عند كريم اول ما شافها تاني....معقول الصدقه غريبه كدا.....مش هسيبها المره دي لازم اعمل اي حاجه......
دارين مكسوفه شويه..في اي بس....هي مش نافعه تكون ممثله......
بلع ريقه كريم حاول يرتب كلامه وكان ظاهر عليه الهدوء عكس اللي جوا..احم..صاحبتك مافوره اوي..انا بس قولتها اشتغلي اكتر
دارين..طب خلاص يا عليا..انا هتكلم معاها متزعلش....
ابتسم كريم..تمام....عن اذنكم...وسابهوم ومشي.......
عليا..رخم اوي.....
دارين..ابدا دا لطيف والله....اسمعي الكلام بس............
بعدها بشويه كانت ماشيه دارين في اللوكيشن.......واتعاك"ست.....
دارين بتتـ.ـو.تر بسرعه..لو سمحت عيب كدا اعتبرني اختك.....
الشاب..معنديش اخوات....بس انتي بجد جـ.ـا.مده........
شافهم كريم من بعيد محسش بنفسو وراح هناك......
كريم بحده..انت يالا..ومين جابك هنا......
الشاب..ونت مالك يا شبح.......
كريم..طب احترم نفسك بقا متخلنيش ازعلك......
الشاب..يعم اعتبرني محترمتش ..وريني هتعمل اي......
كريم..اه....طب ارجعي ورا انتي يا بـ.ـنتي شويه........راحت دارين وقفت ورا كريم.....
كريم..بتقول اي بقا يا بابا......في خلال اقل من دقيقه كان مرقدو في الارض....بعدها بشويه كانو بيتمشو في اللوكيشن....
كريم..ونتي اسمك اي بقا.......
دارين..اسمي دارين......
كريم بابتسامه...اسمك حلو ...زيك
دارين ارتبكت.شكرا لحضرتك.....
كريم..هو نا بكلم خالتي.....شكرا...اي
دارين ضحكت اوي ...بدات علاقتهم من هنا بقم اصحاب جدا بيشاركو بعض كل حاجه مرت ايام وشهور كتير لحد ما كملو السنه مع بعض ويوم عيد ميلاد دارين ........
كىيم..متفتحيش عنيكي.....
دارين..حاضر....بس حاسب اقع......
كريم بضحكه.متقلقيش.....فتحت عيونها لقتو مزين مكان كدا شكلو حلو اوي وكاتبلها في نصو "بحبك"...فضلت هي واقفه كدا مبتسمه ومبسوطه انو اخيرا هيقولها....وبعدين بصتلو.....
كريم بهدوء..فاكره اول يوم شوفتك فيه.....دارين عنيها لمعت بحب.....
كريم كمل..كنت حاسس ان الزمن وقف عند اللحظه دي..كنت عاوزك تفضلي في حـ.ـضـ.ـني..كنت حاسس اني حبيتك من اول مره....كنت واخد عهد علي نفسي اني اول ما اعترفلك لازم اعرفك علي امي....مقولتلهاش ولا هي ولا اي حد اني في بـ.ـنت اخداني من الحياه..بس دلوقتي مستعد اقول..انا بحبك يا دارين..ونفسي تيجي في حـ.ـضـ.ـني وتفضلي فيه..بس بالحلال ونتي مراتي.....تتجوزيني يا دارين
دارين كانت الدmـ.ـو.ع محبوسه في عيونها بفرحه..انا مش عارفه اقولك اي..انا بحبك اوي....
ابتسم كريم وطلع دبله من جيبو لبسهالها..كان نفسي احـ.ـضـ.ـنك بس للاسف...
دارين بضحكه..بعد كتب الكتاب بقا.....
ابتسم كريم..بحبك......
دارين..ونا بمـ.ـو.ت فيك.......
عدي الوقت وجهه اليوم اللي اتفقو انو يعرفها علي امو......
كريم..دي بقا دارين يا امي..اغلي حد في حياتي...بعدك طبعا.....
ضحكت مريم..لا يحبيبي وحتي لو هي اغلي....دي بردو هتبقي مراتك....
دارين بابتسامه..حضرتك طبعا الاوله والاخيره....
مريم..انا عاوزاكي تعتبريني مامتك يا حبيبتي....
دارين..طبعا....هو حضرتك دكتوره....
مريم بحـ.ـز.ن.كنت....بس للاسف اتشطبت من زمان من النقابه.....
دارين..اي دا لي...
مريم اتنهدت..دي حكايه طويله اوي..اختصارها يعني ان كنت بولد واحد عملت خطا بسيط ادي لوفاتها بس بعد كدا اكتشفو انها اتوفت لسبب تاني..بس اهلها مصدقوناش ولفقولي قضيه سـ.ـجـ.ـنوني واتشطبت...
دارين حطت ايديها علي قلبها برعـ.ـب تطلع هي..هو حضرتك..اسمك اي......
مريم..اسمي مريم.....
قامت دارين وقفت وعيونها دmعت.......
فلاش باك..
دارين..انت لازم تقولي اسمها اي يابابا
احمد..مش عارف اي اصرارك دا....
دارين..عشان خاطري لازم اعرفها
احمد بتنهيده..اسمها مريم.....
بااك
كريم..مالك يا دارين....
دارين بعـ.ـيا.ط وقهره..امك هي اللي قــ,تــل"ت امي يا كريم..امك هي اللي حرمتني انا وبابا من امي.....
مريم بصدmه..هو نتي بـ.ـنت...
دارين..انا دارين بـ.ـنت احمد وليلي......
كريم بقا مصدوم من الصدفه....
دارين..دلوقتي تختار يا كريم..يانا يا امك......
بقا واقف كريم لا حول له ولا قوه و......
يتبع.......