رواية شهد السلطان سلطان وشهد كاملة جميع الفصول

رواية شهد السلطان هي رواية رومانسية تقع احداثها بين سلطان وشهد والرواية من تأليف الكاتبة نوره عبدالرحمن


رواية شهد السلطان من الفصل الاول للاخير بقلم ساره طارق

في الصعيد في في احدى المنازل..

شهد لا يابوي انت كبرتني وعلمتني عشان ترمني الرميه السوده ديه.

منصور رمـ.ـيـ.ـت ايه يابت منصور انا بجوزك لسلطان الحلازمه اللي يملك نص البلد اللي انتي شايفاها دي..

شهد وانا عتجوزه هو والا فلوسه ..ماليش صالح بالجوازه دي..

منصور وانا قولت عتتجوزيه يابت منصور.

يابوي ده مجوز اتنين بدل الوحده يعني هبقى على ضرتين..انت عترميني الرميه دي ليه..

منصور حقه ..يتجوز .واحده واتنين وتلاته.وانا..عايز اطمن عليكي قبل مامـ.ـو.ت

لا يابوي متقولش إكده ربنا يديك الصحه وطولت العمر.

منصور قولتي ايه..

شهد معايزاشي يابوي انت مش عتجبرني عالجواز انت معتعملش إكده..

لياتيهم صوت تلك الافعى ايمان..وليه معايزاشي .. بنات البلد كلاتها تترمي تحت جزمت سلطان بيه لتردف بقرف انا عارفه اختارك انتي على ايه.

شهد مالكيش صالح يامرات ابوي ..ومتدخليش بالي مكليش فيه

ايمان انت معتبطليش طولت لسانك دي

شهد قولتلك مالكيش صالح..بيا..

منصور ايه عتتعركوا قدامي…

شهد العفوا يبوا مقصدش..

ايمان والا تقصدي..

منصور اقفلي خشمك معايزش اسمع حسك واصل..وانجري غور من خلقتي..

ايمان نهضت بغيظ..وغادرت

منصور قولتي ايه يابت منصور..

شهد يابوي انا مش حمل الضراير..معايزاشي عشان خاطري..

منصور وانا قولت عتتجوزيه..

شهد بس يابوي..

منصور ايه عتكـ.ـسري كلامي..عاد..

شهد معاش ولا كان اللي يكـ.ـسر كلامك..بس..

منصور يبقى تجهزي عشان كتب الكتاب والدخله السبوع الجاي

شهد بس يابوي..ده بدري قوي..

منصور انا قولت كلمتي ومش هتتكرر تاني..

شهد بحـ.ـز.ن اللي تشوفه….لتصعد غرفتها بخطوات سريعه وترتمي على سريرها وهي تحتضن صورة والدتها. لعلها تشعر بالدفئ والحنان الذي افتقدته..

لتسمع زغاريد زوجة ابيها التي تريد التخلص منها منذ زمان وقد وصلت لمبتغاها

____________

في منزل سلطان الحلازمه

جدت سلطان: معايزش تشوف عروستك..

سلطان ملوش لزوم..

الجده نسوانك عتعمل معاهم ايه..

سلطان مالهم في حد منهم اشتكالك

الجده لا محدش نطق بكلمه بس انا عقول بلاش يعملو مشاكل..

سلطان ربنا ميجبش مشاكل .

الجده على فين ..

سلطان عروح مشور اشوفك بالليل

بعد اسبوع..

ودعت شهد عائلتها..بحـ.ـز.ن

منصور احتضنها بحنان ..انا عارف انك شايله مني ..بس صدقيني يابتي انا إكده هبقى مطمن عليكي..

شهد…..

منصور ايه معترديش على ابوكي..مخصماني اياك..

شهد قبلة يده ..ماعشت ولا كنت ياضي عيني..

منصور ربت على رأسها بحنو الجوازه دي هيا اللي عطمني عليكي ياقلب ابوكي..خودي بالك من روحك واسمعي كلام جوزك يابت منصور..سلطان صعب صوح بس راجـ.ـل وعيهتم بيكي وياخد بالو منك

شهد حاضر يابوي

ايمان بهمس لأبنها فائق بركه خلصنا منها..بس ايه وقعت وهي واقفه بت المحظوظه ..

فايق المهم انها عتغور من وشنا.يمه

ايمان صوح يابن بطني اهي غارت بداهيه..

احتضنها والدها ليودعها بموكب زفاف كبير الى بيت زوجها .وصلت شهد منزل سلطان..ليتم استقبالها بالزغاريد والاحتفال..وقد اقيم زفاف كبير…وبعد انتهاء الاحتفال وكان الجميع سعيدا مما زاد دهشت شهد فقد كانت زوجتاه تهتمان بها كثيراً..ليتركاها تنتظره بغرفتها بتـ.ـو.تر وقلق فهي لم تره من قبل..سمعت صوت فتح الباب لتقف بتـ.ـو.تر وهي تفرك يديها تخشى مما ينتظرها فهي سمعت كثيرا عن قسوته وجبروته..التي كان يتفاخر والدها بها..ضـ.ـر.بات قلبها تتسارع..جسدها يرتجف..وهي لا تعلم مالذي ينتظرها..جفلت فور سماعها لصوته يتنحنح..هادرا بصوته الاجش للخادmه حطي الوكل عندك واطلعي انتي..

سلطان مش سامع صوتك..

خرج صوتها المتقطع بـ.ـارتباك واضح..ايوه ..شهد.. اسمي..

مد يدها اليها ورفع عنها طرحت الزفاف..ليراها تنظر الى الارض لم ترفع نظرها اليه..لكنه مد يده ليرفع ذقنها بأصبعه وينبهر بجمالها.. لتسمعه يردد بسم الله ماشاء الله زي البدر..

تجمدت مكانها من الخوف حتى سمعت يقول معتبصيش ليا ليه..

شهد….

سلطان أحتضن وجهها بكفيه واقترب منها..

لكن..
تراجعت خطوتين للخلف بحرج وخوف شـ.ـديدين ضـ.ـر.بات قلبها تتسارع وهي تفرك يديها بتـ.ـو.تر ولم ترفع عينياها عن الأرض..

جذبها سلطان اليه لترتطم بصدره العريض..واحاط خصرها بذراعيه القوية ليقول برغبة وهو يرفع ذقنها ..بتبعدي ليه..

حاولت افلات نفسها لتقول وهي تحاول ان لاتنظر اليه وهو يستمع لضـ.ـر.بات قلبها المستارعه ويحرك يديه الخشنه على وجنتيها..

شهد بـ.ـارتباك محاولة استجماع شجاعتها .انا..انا..لتبدأ بالبكاء..وجسدها يرتعش بين يديه..

سلطان افلتها بهدوء ليقول بقلق مالك….انتي اكويسه..

شهد بـ.ـارتباك اني ..اني..اكويسه..بس ..بس اني ..مش جاهزه..اني ..اني..عارفه ان ..ده حقك..بس..بس..اني..لسه..

ابتعد عنها هادرا بتفهم..متخفيش..اهدي اكده وروحي ارتاحي ..

شهد انا..انا..


قاطعها بهدوء وهو يعطيها ظهره روحي ارتاحي ..انا هسيبك عشان تاخدي راحتك…وذهب بخطواته الهادئه الى الشرفه.اخرج علبة سجائره وبدأ يدخن…

تنفست الاخرى الصعداء..فور ابتعاده عنها..

ليمر بعض الوقت..

دخل عليها ووجدها نائمه بثيابها على الاريكة..شعرها الخجري الطويل منسدل على الارض ..

سلطان ابتسم على مظهرها اللطيف..اقترب منها بهدوء..ليحملها ويضعها على السرير قبل جبينها مستشعر رائحتها الهادئه ..ليستلقي بجانبها..ويبتسم بهدوء..وهو يتذكر ارتباكها بين يديه..حتى غفى مكانه..

في الصباح..

استيقظت شهد لتجد نفسها نائمة على السرير كتمت شهقتها وهي تراه يغط في نوم عميق بجانبها ..لتصدm به شاب في الثلاثينيات فهي ..كانت تظنه رجل كبيرا في السن . بما انها زوجته الثالثه

لكنه صدmت برؤية شاب بملامح منحوته..تزيده هيبه وجاذبيه..شعره المبعثرعلى وجهه لحيته الكثيفه ..قطع تاملها رنين هاتفه ..لتسرع وتمثل النوم…

اما الاخر استيقظ بتململ..فمازال الوقت باكرا..الساعه..بحدود الثالثه..القى بنظره عليها مسح وجهه بتعب ونهض يجيب على هاتفه..وبعد لحضات سمعت صوته يردد .ماشي اقفل دلوك وانا جايلك..كمان ساعه وهبقى عندك..استنى اتصل ببكري خليه يحصلني هناك..يلاا اقفل بقى عايز اجهز ..

جهز ونزل بسرعه..والاخرى متجمده مكانها..تمثل النوم..

مر الوقت سريعا..لتسمع طرقات على الباب..لتخبرها احدى الخادmـ.ـا.ت بان الجده نعمه تخبرهما ان ينزلا لتناول الافطار..

هبطت شهد بعد ان جهزت نفسها لتجد جدة سلطان تجلس لوحدها انحنت وقبلة رأسها..لتقول صباح الخير ياحجه..

نعمه صباح الورد ياعروسه ..ايه كل ده نوم..ياعرايس..

شهد نظرت الى الارض بخجل..…..

نعمه مسحت شعرها.لتهدر سلطان منزلش معاك ليه..

شهد نزل من بدري ..

نعمه بتوعد ينزل كيف وهو عريس جديد..

شهد….

قاطعهم دخول سلطان وعيناه متركزه عليها لتشعر الاخرى بالحرج وتنظر الى الارض بـ.ـارتباك..

سلطان انحنى وقبل يد جدته ورأسها صباح الخير.

نعمة صباح الخير ياوالدي..ليه سايب عروستك اكده..

سلطان وهو ينظر الى شهد معلش جد عندي حاجه مهمه..لتدخل امينه..وخلفها بكري..

بكري صباح الخير..

نعمه بضيق وهي ترى زوجه سلطان الكبرى كانت معه ايه ياامينه احنا هنبدوا شغل الضراير.. من دلوك.

امينه بحرج لا وال

سلطان خدتها ل

لم تتحمل شهد اكثر.. نظرات الجميع متركزه عليها..لتشعر بالاهانه ..فهو قاصد اهانتها كيف له تركها وهي عروس جديده ..والذهاب لزوجته..الاولة ..الهذا لحد هو لايشعر باحد..نهضت بغيظ وارادت الصعود

لياتيها صوته ببرود على فين..لكنها تجاهلته واكملت طريقها..لتتسمر مكانها فور سماعها صوته الغاضب هادرا شهددد…

نبضات قليها تسارعت من الخوف ..فنبرته الحاده بحد ذاتها كفليه بجعل جسدها يرتجف..كالشلال

نعمه مش اكده ياسلطان..اهدى ياوالدي..

تجاهل جدته ليتقدm نحوها بخطوات غاضبه..والاخرى جسدها مازال ينتفض اثر صوته الغاضب…..

سلطان..

نعمه..
اوقفه بكري ممسكا ذراعه تعلو وجهه ابتسامه محاولا امتصاص غضب سلطان هادرا ايه ياود عمي احنا عندنا شغل خليني نخلصوا دلوك..ولاحق على عروستك..

سلطان هملني دلوك يابكري ..

بكري انت مصحيني من النجمه ومقومني من فرشتي ..عشان تقولي هملني. يلاا ياود عمي يلاا …

رمقه سلطان بنظرات حاده ..

بكري يلاا بينا ياسلطان نشوفو شغلنا..

سلطان ابعد بكري من امامه..ليقترب منها بخطوات سريعة تجمدت مكانها وهي تشعر بأنفاسه الساخنه على وجهها ليهمس لها..تطلعي اوضتك فوق ومتنزليش لحد مجيلك..ودلوك اخفي من خلقتي..

شهد…

سلطان بغضب وصوت دوى بجميع السرايا اخفي…لتهرول الى غرفتها بسرعه وترتمي على سريرها تبكي بحرقه ..تحدث نفسها ليه يابوي. ليه رمتني الرميه دي ..ده اللي انت بتقول عليه هيصوني …ليزداد بكائها حتى سمعت طرقات على الباب ووو

بكري سحبه الى المكتب هادرا اما الفطار يجهزا اندهولنا ياحجه..

نعمه بتـ.ـو.ترعنيا ياوالدي..

في مكتب سلطان

بكري مش اكده ياسلطان ..البت لسه عروسه ومش عارفه طباعك

سلطان بحده انت مشفتهاش عملت ايه…

بكري البت عروسه وانت تركتها بصبحيتها وروحت عند ضرتها عايزها تبقى كيف …

سلطان تبقى زي الخلق ..انت عارف انا ماليش بالدلع الماسخ ده..

بكري بشويش عليها ياود عمي..البت بينها مرعوبه منك.. روح طيب خاطرها بكلمتين..

سلطان وانا عملتلها ايه عشان اطيب خاطرها..

بكري متفهم يااخي انت جـ.ـر.حتها قدام الشغالين لما دخلت السرايا في صبحيتها وضرتها معاك ..

سلطان بحده منتا عارف احنا كنا فين يابكري..

بكري انا عارف ..بس هيا مش عارفه..قوم ياود عمي ..شوف عروستك..وانا هقولهم يطلعولكوا الفطار فوق..

سلطان لاا معايزهاش تتعود عالدلع هتنزل تفطروا معانا..

بكري انتوا عرسان جداد دلع ايه اللي بتقول عليه..قوم..قوم ربنا يهديك…

في غرفة شهد.

امينه انا اسفه ياشهد ..بس والله مش زي منتي فاكره..

شهد تظاهرة بالبرودد…

امينه اني معيازاش اخدوا منك صدقيني..مش انا اللي بعمل اكده..بس سلطان كان عنده حاجه مستعجله وصحاني ورحنا قضيناها ورجعنا..

شهد بسخريه..وانتي اللي عتقضيله الحاجه دي..



امينه انتي زعلانه بجد ..بصي يابت الناس انا عمري ماقارن نفسي بيكى ..متخفيش مني..عمري مفكر اخرب على سلطان فرحته..

شهد قصدك ايه..

امينه اني متقارنش بيكي ..وهت عـ.ـر.في ده مع الوقت..اطمني

شهد….

امينه ميبقاش قلبك اسود بقى..

شهد اني مش زعلانه خلاص..

امينة بابتسامه هو فيه عروسه تبقى أكده في صباحيتها..

شهد ….

امينه قومي قومي يا شهد خليني اضبطك أكده…والله هطيرلك عقل سلطان ومخلهوش يخرج من الاوضه دي واصل..

شهد معلش معايزاشي انا كويسه اكده..

امينه..دلوك يجوا الناس يبـ.ـاركوا وانتي بالحال دي .لتتجه الى الخزانه وتخرج لها ثيابا جميله..وتضع لها مساحيق..التجميل..لتزيد جمالها جمالاً..

امينه اكده احنا خلصنا قمر ماشاء الله ..ربنا يسعدكوا..

شهد انتي كيف أكده..

امينه أكده اللي هو كيف..

شهد معارفاشي..

امينه مسحت شعرها دي اقل حاجه اعملها ليكي عشان زعلتك بصبحيتك..

شهد انتي مش زعلانه عشان اجوزني عليكي ..وكيف تعامليني أكده..بالطيبه دي.

امينه قولتلك اهم حاجه عندي سلطان يبقى مبسوط.


قاطعهم سلطان وهو يتنحنح ودخل عليهما..

شهد ارتبكت وهي تشعر بالخوف منه..

امينه همسة لها اسيبكم انا بقى..

امسكت يدها شهد تمنعها من المغادرة واعين سلطان تراقبها..

امينه همسة متخفيش ..بس حاولي متعنديش معاه..لتفلت نفسها وتغادر..

سلطان يراقب تفاصيلها بانبهار ..فقد تفننت يدا امينه بتجميله..وان كانت شهد جميله..فقد زاد جمالها اكثر.

تنحنح وهو يقترب منها وجلس بجانبها والاخرى تفرك يديها بتـ.ـو.تر..لاحظه الاخر..

سلطان ينفع اللي عملتيه تحت ..

شهد ….

سلطان ايه لسانك أكلته الضبعه والا ايه..

شهد استجمعت شجاعتها لترد عليها بتـ.ـو.تر وشجاعة مصطنعه..وانت ينفع اللي عملته يا ابن الاصول..

ابتسم بجانب فمه على عتابها..

سلطان وانا عملت ايه..عاد..

شهد وقد نست خوفها وهي ترى ابتسامته الساخرة..انت شايف انك معملتش حاجه.

سلطان لاهه معملتش حاجه واصل..

شهد ودي أصول ياسلطان الحلازمه ياكبير البلد..ينفع تترك عروستك في صبحيتها وتروح عند ضرتها..

سلطان..انا مروحتش عند حد وهو انتي لقتيني بحـ.ـضـ.ـنها..مثلا

ارتبكت من جرئته بالكلام ..لتنهض بتـ.ـو.تر..وتقول اني ….

سلطان ايه اللي مزعلك محنا كنا برا السرايا ورجعنا مع بعض ..واظن دي متزعلش حد ياعروسه .

شهد ولو مينفعش تسيبني وتقلل مني قدام الكل..أكده..والا انت قاصد تقل مني..

سلطان بسخريه قاصد ليه انا جيت نحيتك يابت الناس..

شهد…

سلطان بعدين تعالي هنا مدام تتكلمي بالاصول..هو من الأصول برضك عروسه تمنع جوزه من حقه…والا في اصول نعرفه واصول لا



شهد بـ.ـارتباك بس..بس..

سلطان بس ايه يا شهد متتكلميش عن الاصول وانتي متعرفش فيها..

شهد اني مامنعتكش..بس مكنتش جاهزه..ولو كنت عايز مكنتش امنعك..

نهض سلطان وجذبها اليه محاوطا خصرها بذراعه ليقول وانا عايزك دلوك هتبقى قد كلمتك والا نتراجعوا..ونبقى زي العيال..

شهد…..

سلطان….

في منزل والد شهد منصور..

رباب برجاء عاوزه اروح اشوف شهد معاكم يامرات عمي والنبي.. .

ايمان بحده لا ..انتي هتقعدي هنيه تخلصي شغل البيت لحد منيجي..

رباب بس يامرات عمي..الشغالين هيخلصوا الشغل..

ايمان مبسش اتنيلي اقعدي شوفي شغلك..

ليأتيهم صوت منصور..اجهزي يابتي عشان شهد هتبقى مبسوطه اما تشوفك..وهاتي نصر معاكي ..كمان

رباب بسعاده ربنا يخليك ياعمي مش هعطلكم ثواني وهكون

جاهزه..لتسرع الى غرفتها لتجهز هي وصغيرها..

ايمان بغيظ .كـ.ـسرت كلمتي قدامها ليه ..

منصور بكفياكي عاد ..البت كل النهار عماله ..تفترر بالبيت حتى الشغالين ميشتغلوش زييها..كفايه جوزها بقاله سنين راميها وهيا صابره ومستحملها وعماله تسمع كلامك..كنك امها..


ايمان انت اكده بتع…

منصور بحده مخلاص بقى عيشه تغم بصحيح..واسمعي حسك عينك تقولي لشهد حاجه تزعلها لا اقسم بالله لاطين عيشتك..

ايمان وانا هقولها ايه يعني..

منصور انا بديك خبر بس..
شهد بـ.ـارتباك حاولت افلات نفسها….وهي تتهرب من نظراته التي تفترسها….

وسلطان يحرك يده على وجنتها ومرر ابهامه على شفتيها .. نفسي ادوق التوت البري ده..

اغمضت عينيها بخوف..اشتعلت وجنتيها خجلا وهو يمرر يديه على شفتيها يريد تقبيلها..لتهمس بانفاس متقطعه.وومرتبكه…سسلطان..ارجوك.. ..ااارجوك ..ااابعد…

ابتسم بجانب شفتيه وهو يراقب ملامحها الخائفه التي بدت له لطيفه ويشعر برعشه جسدها بين يديه..

سلطان باستفزاز اهاه انا قولت مش قد كلمتك..برضك

شهد ابتعدت بسرعه بعد أن أفلتها لتزيح شعرها الغجري عن وجهها وتأخد انفاسها بصعوبه..

سلطان بتترعشي أكده ليه..هو انا هاكلك والا ايه..

شهد …

سلطان ببرود في حد تاني..والا ايه

نظرت اليه بحدة مدافعة عن نفسها بغضب انت ..انت بتقول ايه ناسي انا بت مين..لا عشت ولا كنت لما اوطي راس ابوي اكده..

سلطان اومال بتبعدي اكده ليه مش مراتي برضك..

شهد وقد وضعها بموقف حرج..انا مبعدش..لو عايزني انا اهاه قدامك .

سلطان ضحك بسخريه خابرك عملتي ايه من شويه..متقوليش حاجه .. منتيش قدها..

شهد جلست بتـ.ـو.تر لتقول ..انا خايفه..

سلطان جلس مقابلا لها خايفه من ايه وانت مرت سلطان الحلازمه…

شهد بتشويش مش عارفه كل حاجه جات بسرعه.. فكرة اني بقيت على ضراير مش قادره استوعبها لسه .. انا مش حمل الضراير..لتردف بتـ.ـو.تر وهي تفرك يديها اني ..عارفه ان ليك حقوق ..بس عايزه وقت ..يعني ..وقت لحد متعود على الوضع ده..

سلطان وقت ..

شهد….

تنهد سلطان وهو يرى خوفها وارتباكها .. امسك يدها بهدوء يطمئنها بصي يا شهد ..انا هديكي وقت عشان نعرفوا بعض اكتر..ماشي..

هزت راسها بابتسامه..

سلطان بابتسامه لا والنبي بلاش الابتسامه دي عشان انا ماسك روحي عنك بالعافيه

شهد نظرت الى الارض بحرج..ليرفع ذقنها هادرا هديكي والوقت اللي انت عايزاه ماشي.

شهد هزت راسها بابتسامه ..بهدوء لينهض ويجذبها معه ودلوقتى هنمضوا عالاتفاق .

نظرت اليه باستفهام لكنه باغتها بقبلة سريعة..تحت صدmة الأخرى….لتضع يدها على شفتيها بصدmه..انت ..انت كيف تعملوا أكده..

سلطان بغمزه أكده نبقوا مضينا اتفقنا..ليغادر ويتركها بصدmتها..

.لتسمع صوت رصاص بالخارج لتنتفض..بخوف.نظرت من النافذة..ورأت رجـ.ـالا..في الخارج يحملون السلاح..وهناك شجار كبيراً..

بكري عايز ايه يابن عبد الجليل..

سيد مليش كلام معاك روح انده للي عامل روحه كبير البلد..

بكري سلطان مش فاضي للعب العيال ده.. ابقى ابعت حد كبير يكلمه..

سيد تقدm من بكري يريد ضـ.ـر.به..انت بتقول…

سيد اعدل كلامك ياسلطان لا يمين بالله..

ليقاطعه سلطان متحلفش..عشان مهتكونش قدها..

سيد اخرح مسدسه هادرا انت جنتي على نفسك ياسلطان ..

سلطان بسخريه اي هتقــ,تــلني ..والا ايه..

سيد هقــ,تــلك..لو اختي مارجعتش صدقني هقــ,تــلك..

سلطان وهو يتقدm اليه بخطوات ثابتة وعيناها تفترسه كأسد يريد الانقضاض على فريسته

.والآخر يهدر متقربش ياسلطان لحسن ادفنك مطرحك..

سلطان اقــ,تــلني يابن عبد الجليل اعملها…والا ..لا..مش هتعملها..عشان انت مره ..والمره متمسكش السلاح عشان هيعورها ..أطلق سيد رصاصة وووو
اغمضت شهد.عينيها بخوف وهي تسمع صوت الرصاصه لتتنهد بـ.ـارتياح..لان

اطلقت الرصاصة في الهواء ..كان عبد الجليل والد سيد قد رفع يد ابنه .ليهدر بغضب

عبد الجليل هتقــ,تــلو كبير البلد يابن عبد الجليل..

سيد كبير البلد نسي عوايدنا ..اختي عنده من امبـ.ـارح وخفيها منعرفش مطرحها…

سلطان اختك الي جتني جثه هامده متقدرش تحرك روحها ..هربانا بعيالها وبروحها من اخوها اللي المفروض يبقى سند ليها مش عليها..

نظر اليه عبد الجليل انت بتقول ايه ياسلطان وورد بتي فين..

سلطان انا كلمتك وقلتلك تاجي عشان اكده..بتك بالحفظ والصون .وزيها ..زي اخواتي..

سيد ورد هتجيبها دلوقتي عشان هنعرفها ازاي تهرب من بيت اهلها وتستنجد بالغريب..

ابتسم بجانب شفتيه قائلا انا مش غريب يابن عبد الجليل انا اخ لكل ست رفضت تترك عيالها يربوا بعيد عنيها.

عبد الجليل انت بتقول ايه مش فاهم حاجه..

سلطان ابنك لما كنت مسافر..خد اخته من بيت جوزها الله يرحمه ..ضـ.ـر.بها وهانها عشان رفضت تترك عيالها وتتجوز من تاني..

عبد الجليل ايه اللي بسمعه ده..

سيد انا عايز استر عليها يابوي من كلام الناس..

عبد الجليل شايف اختك مفضوح.. اياك..مهي متستت ببيت جوزها بتربي عياله ..واللي هيتكلم عليها هقــ,تــله عشان عارف بتي اشرف مالشرف ..

سيد ورد ارمله والكلام هيكتر عليها واني مش هسيبها ببيت اهل جوزها اكده..

عبد الجليل وانت مالك ومالها انت ..تتكتتم متنطقش بولا كلمه وحسابي معاك بعدين..

نظر الى سلطان موجها كلامه له..

عبد الجليل بتي فين ياسلطان..

سلطان بتك بالحفظ والصون..خدت مرتي وعالجتها ودلوقتي بقت احسن..

عبد الجليل هيا فين…

سلطان هقولك بس الاول نتفاهموا ..

عبد الجليل نتفهموا على ايه.

سلطان اتفضل ادخل ياحج وهنفهموك على كل حاجه..

وبعد فتره..

عبد الجليل يعني ايه عايزني اجوزها لاخو جوزها..

سلطان كلنا عارفين محمود راجـ.ـل طيب وجدع وهيحميها..وامبـ.ـارح لما شاف ابنك يجرجرها من شعرها ..قال انا هتجوزها وهربي عيال اخوي..وبعدين ياحج مش اول حد ولا اخر وحد يعمل اكده بالبلد عندنا..

بس ياسلط..

سلطان خلاص ياحج مفيش حل الا اكده ..وانت شايف ابنك مش هيعتقها..

عبد الجليل بس عايز نشورها بالجوازه دي..

سلطان مرتي كلمتها امبـ.ـارح..وهي بتقول معايزاشي الا ابقى جنب عيالي..قولت ايه ياحج..

واقول ايه بعد.كل ده ربنا يقدm اللي فيه الخير..

___________

رباب يامري اتهبلتي كيف قدرتي تقوليلو اكده..

شهد اسكتي هتفضحينا .

رباب وعمل ايه معاكي .. اني سمعت انه ميرحمش….وشـ.ـديد قوي..وقلبه قاسي كيف الصخر..

شهد معملش وقالي هيصبر عليا..

رباب ربنا يستر منك انتي قادره يا بت منصور..لتردف بغمزه الا قوليلي معملش حاجه اكده..والا اكده…مخبراش راجـ.ـل يشوف عروسته بجمالك أكده ويقدر يمسك نفسه…

شهد اشتعلت وجنتيها خجلا ..

رباب شهد احكيلي يابت ده بينه حصل وحصل..حاجات كتير احكيلي احكيلي.

شهد بطلي يابت وقومي شوفيلي نصر فين عشان وحشني قوي..

رباب والله مش قايمه الحد متنطقي…عملتوا ايه .

شهد معملناش يابت النجاتي..

رباب انطقي يا بت منصور..

شهد….

______________

زوجة سلطان الاولى سهام مقدرتش اشوفه جنب عروسته يمه عشان اكده جيتلك..

عواطف والدة سهام انتي مش هتسيبك منه يابنتي وربي ابنك وفكري بيه.

سهام اني هتجنن يمه..هتجنن..هو مش شايفني واصل راح اجوز مره وقلت معلش استحملي يا بت عشان امينه طلعت عبـ.ـيـ.ـطه وهبله .بس انه راح اتجوز البت دي انت مشفتهاش..دي تخوت بلد بحاله

عواطف..يابتي اعقلي وعيشي وربي والدك وانتي ساكته وراضيه..

سهام ليه يمه ليه هو انتي شايفاني عفشه والا ايه..ليه مايحبنيش..

عواطف انتي زي القمر وميعيبكيش حاجه بس انتي خابره زين لما اجوزك..قالك هتجوزك عشان سليم ابن اخوي..وانا مش عايزك مره ليه..اكده والا لاهه

سهام بغضب اكده يمه ..اكده بس اني مش هدفن شبابي بالحيا ..

عواطف اومال وافقت عالجوازه دي ليه..

سهام قولت هيلين بعد الجواز بس لا هو عنيد يمه بس وحياتك مش هسيبه يتهنى..

عواطف هتعملي ايه يابت بطني .

سهام هخليه يجيلي راكع يطلب رضاي.

عواطف بقالك سنتين مـ.ـر.اته ومدخلش اوضتك حتى ودلوقتي عايزاه..يابت بطني اعقلي وعيشي..وانتي اللي وافقتي على العيشه دي..

سهام مخلاص يمه هتو.جـ.ـعي قلب اكتر ليه..سلطان ليا وهتشوفي بعنيكي..

عواطف ربنا يستر منك ومن عمايلك..ياسهام..

____________

شهد بضيق خلاص هتروح يابوي

منصور هبقى اجيلك ياقلب ابوكي..وكمان هخلي سلطان يجيبك مش اكده..

سلطان اكده ياحج هجيبهالك..ووقت متعوزها تبقى عندك..

نظر اليه منصور ممتنان والله انا خابري زين اني جوزتها لأراجـ.ـل مش هوصيك تاني. خود بالك منها..

سلطان متقلقش ياحج بعني

منصور وانتي ياشهد خودي بالك من روحك ومن جوزك..وعيلتك..دول بقوا اهلك..ومتنسيش بيت ابوكي مفتوحلك باي وقت..

اومأت براسها بهدوء.

.لتحتضنها ايمان زوجة ابيها..وتهمس لها بيت منصور انسيه خالص ومتصدقيش كلامه..ولو شفتك هناك انتي خابره زين فايق هيعملو فيكي كيف..

ارتجفت اوصاله تجمعت الدmـ.ـو.ع في عينيها وتجمدت مكانها لتسمع صوت زوجة ابيها تهدر..والله هتوحشني ياشهد ..

رباب احتضنتها..زورينا ياشهد والله البيت من غيرك مافيهوش روح..

ابتسمت ابتسامت باهته لتشعر بيد صغيرة تجذب ثيابها..

نصر عمتي عمتي .

نزلت مستواه ترجع شعره الى الخلف ايوا ياقلب عمتك..

مش يلاا بينا..نروحوا بيتنا..

رباب نصر انت بتقول ايه..يلا امش قدامي

نصرلا مهروحش غير روجلي على رجلها

سلطان نزل مستوه ايه يانصر عايز تزعلني وتاخدوا عروستي مني..

نصر دي مش عروستك دي عمتي ..يلاا عمتي

ربابا عيب اكده يانصر..

منصور يلاا ياقلب جدك امشي معانا وانا هبقى اجيبك تاني..

نصر لا انا مش هتعتع من هنا الا وهيا معايا

نزلت دmـ.ـو.عها وهي تتذكر كلمـ.ـا.ت زوجة ابيها ..شعرت بالقهر.دmـ.ـو.عها تملأ عينيها مهما تحاول اخفائها فقد ظهرت له لاحظ تلك الغصه التي حاولت اخفائها.

شهد معلش ياعيون عمتك هبقى ازورك بعدين..

نصر لا انتي هتيجي معانا يلاا بينا انتي عايزاني اخصمك والا ايه..

شهد ياحبيب عمتك ان..

قاطعها سلطان وحمله وخرج به

انت شايلني واخدني فين..

سلطان..

وبعد لحظات عاد نصر بسعاده مع سلطان ليسرع الى شهد.

نصر تعالي ..

بابتسامه نزلت شهد لمستواه ليهمس لها..

نصر هسيبك ياعمتي عشان خابرك انتي وسلطان عرسان جداد ووسلطان عرفني العرسان بيعملو ايه..عشان اكده هسيبك هنيه..

احمرت وجنتيها خجلا لتنظر بصدmه الى سلطان ليغمزله بمكر..

نصر يلاا بينا ياجدي..

منصور بضحك بركاتك ياسلطان انت قولتله ايه..

سلطان نظر الى نصر وغمزه بابتسامه سر مش اكده يابطل..

____________

لتشعر به يهمس بأنفاسه الساخنة بتفكري بأيه..

انتفضت من مكانها انت انت جيت هنيه كيف..

سلطان بضحك انا هنا من بدري كنت بستحمى.

شهد بـ.ـارتباك اني تعبانه وهنام

سلطان جذبها الى احضانه وووو

_________

بكري يعني ايه اتصابوا ..

عوض معارفش يابيه ..

بكري معرفش كيف دانا هطين عشتكم الرجـ.ـاله دفعت فلوسها عشان نسيبهم أكده.. هما فين دلوقتي..

عوض بالمشفى..

بكري جهزوا الرجـ.ـا.لة هنخرجهم النهارده..

عوض بس..

بكري بغضب مبسش بسرعه مفيش وقت..
نهضت شهد بضيق وجلست على السرير انت مكتفني اكده ليه .. .

اعتدل سلطان وقابلها مراتي وواخدها بحـ.ـضـ.ـن فيها حاجه دي..

شهد بصوت متقطع احنا …مش.. اتفقنا..

سلطان هو انتي شايفاني عملت حاجه..ليجذبها اليها ويحتضنها ويستلقي على السرير..خلينا ننام دلوقتي ..

شهد….

وبعد لحضات..

شهد بخفوت سلطان..انت نمت

سلطان لا

شهد انت قولت لنصر ايه ..واني خابراه عنيد .وميسمعش الكلام..

سلطان وضع ذقنه على كتفها تلفح انفاسه وجهها مما سبب قشعريرية بجسدها ..ليقول بهمس قولتله هنجيبله بت عمه تلعب معاه وونجوزهاله..عشان اكده انتي هتفضلي معايا..

شهد شعرت بالحرج وهو تشعر بقربه بأنفاسه القريبه ..لتقول بصوت متقطع ..ممكن تبعد شويه..عشان انت خانققني اكده واني مش مرتاحه..

سلطان جذبها اليه اكثر حتى التصقت به..بس انا مرتاح أكده..

شهد بس..

نامي ياشهد ومتعنديش لحسن همـ.ـو.ت والغي اتفقنا ده..

لتغمض عينيها بسرعه وتغط بالنوم…

____________

في منتصف الليل عند بكري

بكري يجوب المكان بغضب يعني ايه اتقــ,تــلوا كلاتهم احنا مش اتفقنا نهربهم…

عوض كانوا جايين بالعربيه عزام وابنه ومـ.ـر.اته وبته..قطعوا عليهم الطريق ورشوهم بالنار وقــ,تــلوهم..عرفت ده بالمشفى..

بكري بغضب مـ.ـا.توا كلهم..

عوض لا بقت بته لسه عايشه وواخده طلقه..بكتفها..ه

بكري هيا فين دلوقتي..

عوض بالمشفى.. اكيد هتيجي الحكومه تحقق معاها.لما تفوق.بس انا قلقان يابيه..لحسن البت تقولهم اننا كنا هنهربهم..

بكري متقلقش..عزام قايلهم على كل حاجه الله يرحمك ياعزام دفعت تمن ذنب مش ذنبك…

عوض هنعمل ايه بالبت يابيه..

بكري اشوفها الاول..

بقي بجانبها طوال الليل بعد ان اخبر مدير المشفى بعدm اخبـ.ـار الشرطه بذلك..

استيقظت وهي تهمس ميه. ميه..

اسرع اليها انتي بخير ..

فتحت عينيها لتجده امامها ملامح جادة اسمر..عينان واسعتان ترتسم عليه الجديه..

الفتاه..عايزه ميه..ميه

اسرع الى علبة الماء وبلل شفتيها الجافة ببعض منه..

لتهمس بتعب انا عطشانه عايزه ميه..

بكري مينفعش تشربي ميه دلوقتي..

نظرت اليه بتعب لتتذكر الحادثه وتنهار باكية ابوي فين قولي انه كويس..وامي وسعد اخوي هما كويسين مش اكده ابعد نظره عنها لتنهار الاخرى وتصرخ بألم متقولش انهم مـ.ـا.توا متقولش اكده عشان حبيبك النبي قولي ان هما بخير..

بكري ربنا يصبرك يابت الناس ..

صاحت بعلو صوتها ودmـ.ـو.عها بدأت كالشلال..ليسرع الى الطبيب لأبلاغه..حظر الطبيب واعطاها مهدأ لتغط في النوم..

عوض طرق على الباب..

بكري خرج اليه بتعب عايز ايه ياعوض..

عوض..اني بلغت عمها ورفض يجيا ..وقال احنا منعرفهاش..

بكري خسيس ونذل زي مقال عزام…

حل الصباح بمراره على البعض ..وسعادة على البعض الاخر..واحكام الخطط للبعض..وفقد البعض لاحبابهم..

_____________

انتفض سلطان من مكانه انت بتقول ايه..

بكري زي مقولتلك مـ.ـا.توا كلاتهم مفضلش غير بته

سلطان هيا بخير ..

بكري ايوه سبتها عندي بالبيت .ودفنت عزام وعيلته امبـ.ـارح.بالليل

سلطان ليه مبلغتنيش يابكري..

بكري مكنش ينفع اقومك من فرشتك وانت عريس جديد..لينهض ..دلوقتي عايز امينه تروح تشوف الجـ.ـر.ح بتاع البت..

سلطان ماشي ..هروح اخليها تجهز ..

طرق الباب سلطان ليسمع صوتها الهادء تعالي يا هانيه..

سلطان انا سلطان اقدر اخش.

.وضعت الخمار على رأسها بسرعه وفتحت الباب اتفضل ياسلطان عايز حاجه..

سلطان في بت متصاوبه وبكري جايلك عشان تشوفيها..

امينه عينيا ..هحضر حاجتي واحصلك…

مر اليوم سريعا باحداثه المتعبه..

صعد سلطان ومعه شهد يريد الذهاب لغرفته ليوقفه ابن اخيه سليم..

سليم موحشتكش ياسلطان والا ايه..

سلطان حمله بحنوا كيف متوحشني البيت بغيابك خالي يابن الغالي..

سليم يبقى تيجي تنام معايا النهارده..

اتاهم صوت نعمه مينفعش يابن الغالي عشان سلطان عريس جديد وهينام عند عروسته..

سليم ببكاء وهو ينظر لشهد بغل لا اني عايز سلطان يجي ينام جنبي.

خرجت اليهم سهام بكامل اناقتها خبر ايه ياحجه بتزعقي للواد ليه..هو قال حاجه تزعل..عمه وحشه وعايز ينام فحـ.ـضـ.ـنه وهي تنظر الى شهد لتغيظها

نعمة اخزي الشيطان وخودي ابنك ياسهام ..انتي خابره اني سلطان عريس جديد..

سهام بحـ.ـز.ن مصطنع وهي تاخذ ابنها ماشي ياحجه ..ربنا يرحمك يابو سليم لو كان عايش مكنش سابه ينام ودmعته على خده أكده

سلطان استني هنيه…

شهد تجمعت الدmـ.ـو.ع في عينيها و نظرت اليه بصدmه هل حقا سيتركها لينام عند الاخرى..

سلطان..

شهد…

__________

كانت ربابا غارقة بالنوم لتشعر بأنفاس ساخنه تلفح وجههاا وقبل توزع على سائر وجهها لتنهض بفزع وتصرخ ..لكن فجأئه كتم فمها وووووو
وقفت سهام بابتسامه خبيثه بعد ان اوقفها سلطان ليتقدm إليها بهدوء وينزل لمستوى سليم..

سلطان انت هتنام جمبى النهارده ايه رأيك

سليم احتضنه بسعاده انا بحبك قوي ياسلطان

سلطان وانا بحبك ياريحة الغالي.. ليحمله سلطان وسهام تعلو وجهها ابتسامة انتصار لم تدm طويلا..لان منصور مشى نحو شهد.

منصور يلاا ياشهد نروح اوضتنا الوقت اتأخر..

ابتسمت نعمه برضى من فعل سلطان هذا..

وشهد مشت معه بسعاده..اما سهام فقد وقفت بوجهه بغضب..

سهام هتاخد ابني من حـ.ـضـ.ـني يا سلطان..

سلطان بسخرية مش عايز سليم ينام زعلان عشان اكده هاخده عندي والصبح هيجيلك..ليمشي ويتركها ..تشتعل بغيظها…

____________

كتم صوتها وهي تحاول ابعاده دون جدوى انتثرت دmـ.ـو.عها حتى ثبتها ليهمس لها..اهمدي بقى اني همام يابت المـ.ـجـ.ـنو.نه..

تجمدت مكانها فتحت عينيها على وسعهما..ليردف الآخر هشيل يدي واقوم اشعل النور ..مش عايز اسمع حسك انتي فاهمه…هزت رأسها بين يديه…ليبتعد عنها ويشعل ضوء الغرفة..سمع شهقاتها تعلو..نظر اليها بشوق وجلس بجانبها احتضن وجهها .وقال

همام بتعيطي دلوقتي ليه عاد..

رباب ارتمت بين احضانه تشبثت بثيابه..طولت ببعادك ياهمام..

همام أخرج رأسها من احضانه مسح دmـ.ـو.عها بحنو ونظر الي عينيها بهيام اتوحشتك قوي يابت النجاتي..

رباب لوكنت وحشتك مكنتش غبت كل ده…

همام اقترب منها هامسا النهارده مش عايز اسمع عتاب..النهارده عايز اشبع منك يارباب ..حشـ.ـتـ.ـيني و ..

رباب اني.. ابتلع بقية كلمـ.ـا.تها بقبلة شغوفة وعميقه لتنـ.ـد.مج الاخرى معه بقبلة طويلة يعبرنا بها عن شوقهما وحبهما ووووو

_____________

عند سلطان وشهد..

سلطان لا متغشش ياسليم انا شايفك..

سليم بكدب هو انتي شفتيني غشيت ياشهد..

شهد بابتسامه لا ابدا ..اني شايفاه بعيني مغشش..

سلطان امممم اتفقتوا عليا ..والا ايه..

سليم شهد من النهارده صاحبتي وهنغلبك ياسلطان ..بس لو فزني..هتنفذ طلبنا مش اكده ياشهد..

شهد بحماس اكده لتنظر الى سلطان وتغيظه..والا اذا كان كبير البلد هيخاف ويتراجع…

سلطان بابتسامه لا وهخاف ليه. هغلبكم انتو الجوز بس لو غلبتكم هتتعـ.ـا.قبوا موافقين..والا هتخافوا..

سليم لا موافقين مش اكده ياشهد عشان مهتعرفش تغلبنا..

سلطان بخبث ماشي اما نشوف هتبقوا اكده والا هتترجعوا..

شهد ارتبكت من نظراته واخذت تتهرب بعينيها منه..

______________

بكري رايحه فين يابت الناس جـ.ـر.حك لسه مالتمش..

البنت مش عايزه اتقل عليك ..كفايه عليك اكده..

بكري خبري ايه..انتي عايزه تزعليني والا ايه..اقعد ارتاحي. وبعدين هتروحي فين بالوقت المتاخر ده..

البنت هروح عند عمي..

بكري بكدب انتي ارتاحي وشـ.ـدي حيلك واني هاخدك بيت عمك بيدي..

البنت اني بقيت كويسه والله..

بكري ماليش صالح تخفي الاول وبعدين هوديكي ..

البنت….

بكري مقولتليش..انتي اسمك ايه..

البنت هدى اسمى هدى..

بكري و اني بكري الحلازمه ..اكيد سمعتي عني من عزام.

هدى بغصة ايوا..

بكري اني هقوم عشان ترتاحي وتاخدي راحتك ..البيت ده بيتك مش عايزك تتكسفي واصل ماشي..

اومـ.ـا.ت برأسها بحرج متشكره..

بكري على ايه انا زي اخوكي..ليغادر ويتركها

______________

سلطان حمل سليم ووضعه على السرير..وعاد ليجلس بجانب شهد..

شهد بابتسامه نام مبسوط عشان وعدته انك هتاخدنا تفسحنا…

سلطان بابتسامه والله شكلك مبسوطه اكتر منه..

شهد بخجل نظرت الى الارض….

سلطان طب ايه دلوقتي ..

شهد ايه..

سلطان هتتعقبي عشان خسرتي..

شهد باندفاع لا مخسرناش عشان اكده هتاخدنا تفسحنا..

جذبها اليه ليهمس لها ..انتي خابره زين سبتكو تغلبوني عشان سليم يبقى مبسوط..

شهد رفعت كتفيها المهم اتغلبت..

سلطان بضحك ماشي ..مش هتتعـ.ـا.قبي..بس هتديني مكفأه..

شهد مكا…قاطعه بقبلة عميقة..ليبتعد عنها واضعا جبينه على خاصتها أكده ابقى خدت مكفأتي..

نهضت بضيق ..انت..انت…

سلطان حملها ليهمس لها انا ايه يابت منصور..حتى البوسه هتحرميني منيها والا ايه..

شهد نزلني ياسلطان..

سلطان وضعها على السرير لينام بينها وبين سليم..ويحتضنها هامسا ..هنفضلوا اكده على طول والا ايه..انا على اخري ياشهد.

شهد…..

جذبها اليه بقلة حيله ويستنشق عبيرها ليغطان بالنوم…بسلام غير مدركين لما يخطط لهم..

___________

في الصباح…

نزلت شهد بسعاده تبحث عن سلطان..

نعمة بسعاده وهي تراها تبتسم ..مالك ياشهد ..

شهد قبلة رأس نعمه ..لتقول انتي عارفه سلطان فين دلوقتي .بدور عليه مش لاقياه

نعمه معرفاش يابتي يمكن في مكتبه..ربنا يسعدكوا ياحبيبتي..

شهد بخجل يارب ياحجه انا هروح اشوفه..

سهام على فين ياعروسه ..

شهد هروح اشوف سلطان..

سهام وقفت بوجهها سلطان عنده رجـ.ـاله جوه وميحبش حد يدخل مكتبه..

شهد بهدوء هروح اشوفه في حاجه مهمه .

سهام بخبث برحتك بس اني نبهتك ..هتتبهدلي النهارده..

شهد بقلق من اسلوبها..ذهبت بخطوات متثاقله..وقفت امام باب المكتب بهدوء لتسمع صوت سلطان الغاضب يوبخ احداً..تراجعت بخوف ..وانتظرت حتى رأت الرجـ.ـال الذين كانوا في المكتب غادروا..لتتقدm بهدوء .وطرقت الباب ليأتيها صوته الغاضب يسمح لها بالدخول ارتجف جسدها خوفا..وبعد ان استجمعت شجاعتها .فتحت الباب ودخلت ووو

عند رباب وهمام

كانت غارقة بالنوم….حتى سمعت صوت ايمان تدفع الباب وتدخل عليها بغضب..

ايمان بسخريه ايه يا رباب على يدك نقش الحنه والا ايه..يابت النجاتي..لتدفعها بغضب قومي شوفي شغلك .

تجمعت الدmـ.ـو.ع في عينيها وهي تظن ماحدث امس مجرد حلم من احلامها الكثيره منذ ان غاب عنها..حتى اتاها صوته الخشن..

همام بغضب خبري ايه يامرات ابوي ..كيف تكلمي مرات همام اكده..

ايمان بصدmه همام….
نظر اليها وهو يتحدث بالهاتف محاولا كتم غضبه…لكنه واضح على ملامحه الجاده لأول مرة تراه هكذا..اشار لها ان تنتظر..واكمل مهاتفته..

سلطان براحه لا يابكري اني هجيلك.. خلاص انت طمنتني اكده…اقفل دلوقتي..سلام..

اغلق الهاتف ونظر اليها.بهدوء..

شهد بهدوء وخوف اني هبقى اجيلك وقت تاني..لتغادر لكنه اوقفها..سلطان استني هنيه..

شهد وقفت وهي تفرك يديها بتـ.ـو.تر..

سلطان تعالي.ياشهد…

شهد…

سلطان قربي ياشهد.

شهد بـ.ـارتباك تقدmت نحوه بهدوء..


سلطان مالك باصه في الارض أكده ليه في حاجه..

شهد ابتلعت ما بجوفها لا مفيش ..اني بس..يعني ..لتبتعد قليلا مفيش حاجه هروح اشوف سليم..لتستدير لكنه جذبها لتسقط بين احضانه ليغمزها بابتسامه ويهمس لها هو دخول الحمام زي خروجه ..

شهد بتـ.ـو.تر حاولت النهوض..لتقول..هو..هو.. انت مش كنت متعصب من شويه..وعمال بتزعق ..انت انت ازاي بقيت رايق اكده..

سلطان بضحك ايوه اول مابشوفك مزاجي بيتعدل اكده..لوحده..

شهد ارتبكت عنـ.ـد.ما دفن وجهه بعنقها يستنشق عبيرها.

شهد سسللططاانن.

سلطان..همممممم

شهد.ممينفعش..اكده ..حد.يخش…..

سلطان تجاهلها..واستمر فيما يفعله..حتى فتح الباب عليهم…لتنتفض الاخرى بحرج..

___________

ايمان همام …

همام وهو يجفف شعره بهدوء. ايوه همام فكراني مش هرجع والا ايه.

ايمان بخوف منه اني..

همام بتحذير اول واخر مره اسمعك تكلمي رباب أكده..سمعاني يامرات ابوي..

ايمان بحده انت بتكلمني اكده ليه..

همام عاوزاني اكلمك كيف..وانت عماله تبهدلي بمراتي اني معايزش مشاكل..عشان اكده اخزي شيطاني وانت عارفه اللي يقرب من حاجه تخصني ..مـ.ـا.تخلقش لسه.فهماني يامرات ابوي والا اعيد كلامي..

ايمان غادرت بغيظ..

رباب بذهول انت كيف كتمتها اكده..

همام بغمزه انت هتشكي بقدراتي ..اياك انا اقدر اكتملك بلد بحالها مجتش على حتت مره..

رباب بس خايفه عمي يزعل..

متخفيش ابوي مش هيزعل مني..انما قوليلي يابت انتي حلويتي اكده وبقيتي زي القشطه ايمتى.

رباب ..اني حلوه من يومي..

همام احاط خصرها اني امـ.ـو.ت بالثقه الزيده..يابت النجاتي..ليدفن وجهه بعنقها ..حتى ابتعدت الاخر..استنى ياهمام انت لازم تشوف عمي الاول..

همام بتوهان مني شفته بالليل امبـ.ـارح ..كان مستنيني لحد.مجيت..

رباب اخص عليك ياهمام ومقالتليش انك جاي ليه عاد..

همام ابتعد عنها ونظر لها بعشق..عشان كنت عاوز اعملك مفاجأه..ايه رأيك فيها

رباب لفت ذراعيها لتهمس دي احلى مفاجأه يابو نصر..

همام فكرتيني الولا نصر فيني..

رباب تلاقيه لسه نايم..

همام بغمزه يكون احسن ليحملها وووووو.

_____________

سلطان بضيق يعني انت جايلي عشان اخدكم افسحكم..دلوقتي..

سليم ايوه ياعمي ووعد الحر دين عليه..

سلطان وهو يراقب شهد التي توردت وجنتيها ماشي ياسليم بس مش النهارده ..روح العب انت..وهنبقى نتفسح يوم تاني..

سليم ماشي بس مـ.ـا.تنساش..اشهدي عليه ياشهد لحسن ينسى..

شهد بضحكه خلاص ياسلم هيبقى ياخدنا بكرى مش اكده وهي تنظر لسلطان برجاء..

سلطان بقلة حيله ماشي ليغمز لها انت تؤمر ياسليم..

ابتسم بخجل ..

سلطان بتصريفه يلااا ياسليم عايزين نكملوا شغلني روح العب..

ليغادر سليم..

شهد اني هروح اشو..قاطعها وهو يجذبها اليه ليهمس على فين انتي..

شهد بـ.ـارتباك هروح اشوف الحجه..

سلطان ماشي بس قوليلي كنت عايزه ايه..

شهد اصل ..اصل..همام اخويا رجع من السفر وابوي اتصل فيا وقالي عشان اخد رأيك عشان يجي ياخدني….

سلطان ماشي اجهزي هاخدك في طريقي…

شهد بسعاده ونست انه يحاصرها بين يديه بجد ياسلطان..

سلطان بهيام..عارفه..انا مش عارف ليه مشبعش من التوت البري ده لينقض عليها بقبله عميقه…حتى ابتعد هتعملي فيا ايه كمان يابت منصور

شهد وقد اشتعلت وجنتيها خجلا اني ..اني هروح احضر حاجتي..لتفلت نفسها وتسرع بالمغادره والاخر يراقبها بحب..

سهام بغل لنفسها ده طول عمره مايحبش حد يدخله المكتب اني قلت هيطين عيشتها دلوقتي..اني همـ.ـو.ت خرجت من عنده الفرحه هتنط من عنيها. اشمعنا هيا..اشمعنا..

بعد مرور شهر..

عند بكري وهدى..

بكري انتي مصره على أكده..

هدى ايوه اني لازم اخد حقي وحق ابوي..مش هسكتلهم…

بكري بس يابت الناس انت أكده هتحاربي ااا..قاطعهم اطـ.ـلا.ق نار

هدى بخوف في ايه..

بكري متخفيش ..استني هنيه و متخرجيش واصل ..اني هشوف في ايه..

في الخارج خرج بكري بهيبته المعتادة وهدوئه يحمل سلاحه بيده.

بكري في ايه ..انتو مين وعايز اي..

….احنا عايزين بتنا الفاجرة هنقــ,تــلها ونغسل عارها..

بكري……
بكري ببرود بت مين اللي جايين تدوروا عليه..

سعيد هدى بنت عزام .

بكري بت عزام اشرف مالشرف واللي هسمع منو كلمه عنيها هقص رقبته قبل لسانه..

سعيد متجاهلا بكري يريد التوجه داخل المنزل يصـ.ـر.خ اطلعي يابت عزام اطلعي وطيت راسنا يا******..

امسك ذراعه بيد من حديد هادرا..رجلك متعتبش بيتي ..عايز تزور بت اخوك اهلا وسهلا ..إنما هتقل ادبك وتقول كلام مش فيها هطلعلك وش عمرك مشفته..وانت مسمعتش عن جناني ….اياك

سعيد بغيظ يابجحتك ياخي واخد البت في بيتك ومش خجلان من روحك بس اقول ايه العتب عليها اللي مشفتش تربيه..والله لاربيه….حاول نفض يده من بكري لكن الاخر جذبه اليه ممسكا عنقه..مهددا اقسم بالله لاقــ,تــلك وهنسى انك عمها لو اتكلمت عنيها و جبت سيرتها يا*******

__________


كانت نائمة بين احضانه يلعب بخصلات شعرها الغجري ينحني احيانا ويقبل..تلك الشفاه التي ادmنها..ثم يرمقها بنظرات عاشق ..هائما بتفاصيلها استيقظت بتململ ..لتراه يراقبها وهو قريباً منها جدا..شعرت بدقات قلبها تتسارع بعنف..وهي تنظر اليه نهضت بخجل خبري ايه ياسلطان انت صاحي من مـ.ـيـ.ـتا..وليه مصحتنيش.

سلطان امسك يدها وقبلها عشان عايز اشبع منك وانت قريبه مني اكده..وانت صاحيه ..بتبعد كنك شفتي عفريت..

شهد ابتسمت بحب سلطان..

سلطان وهو يبعد خصلات شعرها همممممم..

شهد بخجل ووجنتين متوردتين اني عايزه اقولك اني انا ….قاطعهم هاتف سلطان الذي لم يتوقف..عن الرنين.

سلطان بحده اجاب على الهاتف

سلطان ده وقتك انت كمان..عايز ايه..

عوض اهل عزام يابيه محاوطين بيت بكري وهو لوحده بالبيت…

سلطان انتفض من مكانه انت بتقول ايه..جهزوا الرجـ.ـاله اني جاي..

شهد بقلق خبر ايه يا سلطان مالك

سلطان وهو يرتدي ثيابه مفيش..انا لازم اروح دلوقتي …

شهد بخوف عليه سلطان اني خايفه عليك.

سلطان قبل جبينها بحب متخفيش ..اني هبقى كويس .اطمني ..

شهد وقفت أمامه بس..

سلطان ابعدها بهدوء .ايه ياشهد ده وقت الدلع برضوا هرجعلك كمان شويه يلاا يا حبيبتي …خليني اشوف شغلي..ليمشي بسرعه..متجهاً الى الخارج..

شهد أسرعت خلفه بقلب خائف سلطان…تنهد الاخر بقلة حيله والتفت اليها لتفاجئه وقد اسرعت لاول مرة واحتضنته..لتهمس له خد بالك من روحك..وكون بخير..

ابتسم بحب وسعاده وشـ.ـدد باحتضنها وهو مغمض العينين وقبل جبهتها..مش هتأخر..

عند بكري …

خرجت هدى ببرود عايز ايه ياعمي..

سعيد وهو تحت يدي بكري..طلعت يا*****وطيتي راسنا بالبلد كلاتها يا****..

بكري خشي جوه ياهدى..

هدى اني معملتش حاجه غلط ياعمي ..

سعيد قاعده ببيت راجـ.ـل غريب وتقولي معملتيش حاجه غلط..يابححتك..بس والله لربيكي يابت عزام..

هدي الراجـ.ـل الغريب ده يبقى..

ليكمل عنها سلطان يبقى جوزها ياسعيد ..

سعيد بصدmه جوزها ….

بكري دفعه بقوة ليسقط ارضاً..ايوه جوزها عندك مانع..

سعيد جوزها كيف..

سلطان زي الخلق..ويلاا خود رجـ.ـالتك وامشي من هنا..

سعيد بغيظ.انتي كيف تتجوزي من غير علم اهلك مالكيش كبير ..والا ايه..

هدى كان فين الكبير ده لما ابوي واخوي وامي اتقــ,تــلوا بذنب مش ذنبهم وادفنوا ومحدش منكم رضي يحضر الدفن..كنتوا فين لما بلغوكم اني بين الحيا والمـ.ـو.ت..واتبريتوا مني دلوقتي عرفتوا ان ليكوا..بت..لتردف بسخريه ولا عشان طالبت بحقي..لما المحامي جالكم..

سعيد بغضب توجه نحوها ليضـ.ـر.بها بت انتي اتكلمي عدل..قاطعه بكري ووقف امامه مراتي محدش يمد يده عليها واني عايش..

سعيد اخرج مسدسه يبقى نمـ.ـو.توك يابن الحلازمه..بكري دفعه بقوة اعلى مافخيلك اركبه..وامشي من هنا لحسن يمين بالله لاطلعك من هنا جثه محملة.

سلطان اخزي الشيطان ياسعيد وامشي من هنا…

سعيد مش همشى غير لما اعرفها ان ليها كبير..

هدى اقتربت منه بتحدي وصرخ وبكاء كبير.الكبير اللي هرب ابنه اللي قــ,تــل ابن القاضي وبلغهم ان ابوي اللي قــ,تــله ..عمي اللي سبب بمـ.ـو.ت اهلي قدام عنيا..لا ياعمي انت كبيرك تكون كبير عند مراتك وعيالك..

ضـ.ـر.بها لتسقط أرضا يابنت*****لسانك طول ولازمه قص..لم يشعر بكري بنفسه الا وسعيد بين يديه طريح الارض يسدد عليه اللكمـ.ـا.ت بجنون..

سلطان سيبه يا بكري ..سيبه..

بكري مازال على حاله..يضـ.ـر.به دون وعي

حتى جذبه سلطان من فوقه هادرا..انت اجننت اياك..عايز تمـ.ـو.ت الراجـ.ـل..

بكري بغضب جنوني رمق تلك التي مازالت بمكانها ..ليهدر بها بغضب ادخلي جوه..انتفضت من صراخه واسرعت الى الداخل..ولم يشعر الا وسلطان يدفعه وهو يصـ.ـر.خ حاسب. ليأخذ الرصاصه بدل عنه..وهم في تلك الصدmه جمع سعيد رجـ.ـاله وهرب..منهم..

_______

احضرت شهد الشاي للحجة نعمة وملامحها باهته..

نعمه مالك يابتي وشك اصفر اكده ليه..

شهد مش عارفه قلبي مقبوض مالصبح ليه..

نعمه بابتسامه حانيه خير ان شاء الله..لتردف مش يمكن حامل..وتفرحينا بحتت عيل..

ابتسمت شهد بخجل لا ياحجه اني..

سهام ضحكت بسخريه حامل ..

شهد نظرت لها بغضب …

نعمه بحده ايوه حامل ..دي حاجه تضحك اياك..

سهام بسخريه لااا..بس والا اقولك اني هطلع اوضتي احسن..

شعرت شهد بالغيظ منها فهي منذ فتره تلقي عليها ببعض الكلمـ.ـا.ت السامه..ساخره من علاقتها بسلطان وكأنها تعرف شيء عن علاقتهم الخاصه..

__________

عند همام ورباب…

رباب وهي بين احضانه…ويمسح شعرها بحنو همام

همام همممممم..

رباب اني بحبك قوي قوي متبعدش عني تاني..

همام اخرجها من احضانه ايه اللي جاب سيرت البعد دلوقتي..

رباب بدmـ.ـو.ع متجمعه..عشان سمعتك بتقول لعمي انك هتسافر..

همام حتى لو سافرت مش هغيب كتير. ..

رباب اني مش حمل بعدك..ياهمام..

همام انتي خابره زين سافرت ليه وعشان ايه..

رباب ..خابره ياهمام..خابره..بس

همام مبسش ياقلب همام ..انتي روحي يارباب..ومحدش يقدر يفارق روحه..

رباب بدmـ.ـو.ع بس انت عملتها قبل اكده..


همام كنت طايش جاهل..معرفش حاجه متحملتش اللي عشته..وشككم كلكم فيا..كان لازم ابعدد..

همام عشان اكده بحبك ..

رباب مسحت دmـ.ـو.عه انت بجد بتحبني ياهمام..

همام بابتسامه وبمـ.ـو.ت فيكي ياام نصر..ليحذبها اليه..تعالي بقى اصلك وحشاني…ليقاطعه دخول نصر بتعملو ايه..

همام بضيق وحده نقدر نعمل حاجه وانت ورانا يابن الك***.عايز ايه عالصبح…

نصر جدي عايزك براا..وامي وحشاني من ساعت مارجعت وانت لازق فيها..اعتقها يااخي..

همام بصدmه لازق فيها..واعتقها..وياأخي.. ليضـ.ـر.به بالوساده والله انتي ممش متربي بس على مين اني اللي هربيك ليركض الاخر وهمام يلحق به اما الاخرى كانت تضحك بسعاده. فهذا ماكانت تتمناه الحب والدفء والامان….
في المشفى..

سلطان متقلقش يا بكري جت سلامه ..

بكري بضيق مكنش ينفع تاخد الرصاصة عني ياسلطان افرض حصلك حاجه..

سلطان محصلش حاجه وانا اهاه قدامك كيف الحصان..

بكري زي الحصان كيف وانت خدت طلقه بدراعك..

سلطان نهض من السرير مش سلطان اللى يتأثر بجـ.ـر.ح بسيط ..

بكري والله ياسلطان لاربيه بسبب اللي عمله فيك ده….

سلطان ابتسم بمكر احنا هنربيه بس مش دلوقتي..

بكري قصدك ايه..

سلطان قصدي نفرح فيك الاول ياعريس..

بكري عريس ايه يا سلطان انت خابر زين اني سايرتك بكلامك عشان اهل البت مياذوهاش .

سلطان خابر.. بس ليه لأ..

بكري مش فاهم..

سلطان اقصد ليه ما تتجوزهاش بجد…

بكري لاا ياسلطان

سلطان لأ ليه يابكري

بكري….

سلطان بكري بت عزام مش عجياك ..اياك..

بكري لا مقولتش اكده..

سلطان اومال كيف..

بكري كيف هتجوزها هتقول عني ايه..

سلطان مهتقولش ..انت مش عايز تحميها اياك..

بكري ايوه..

سلطان يبقى مفيش طريقه الا انك تتجوزها..ومتقلقش اني هكلمها بالموضوع ده..

بكري لا ياسلطان ..انا هكلمهما..

سلطان بابتسامه على خيرت الله يلاا بينا..

بكري على فين انت لسه تعبان..

سلطان انا بخير متقلقش..وانت شفت الدكتور قالي تقدر تخرج ومتنساش..عندنا دكتوره بالبيت..

بكري ايوه امينه..مجدش حاجه في حكيتها

تنهد سلطان بتعب ..لا يابكري…عارف هي دي اللي تعباني..ومقدرتش القى حل ليها..

بكري ربنا يقويك ياود عمي ..ويريح قلبها البت غلبانه..

يارب يابكري يارب..

____

عند شهد كانت تجلس في الحديقه تنتظر سلطان بقلق تمسك هاتفها متردده هل تكلمه ام لا..

حتى سمعت صوته الجميل قاعد لوحده وسرحان بيفكر بأيه..

ابتسمت وهي تلتفت اليه لتتحول ابتسامته لرعـ.ـب فور رؤيته مضمد ذراعه يامصيبتي ..مالك ياسلطان انت كويس في حاجه و.جـ.ـعاك..اني كنت حاسه ..والله كنت حاسه ..طب روحت المستفى ..اني اني هنادي .امينه..

لتصرخ امينه ياا..قاطعها ليجذبها انا اهااه كيف الحصان متخفيش..

تجمعت الدmـ.ـو.ع في عينيها بس ايدك فيها جـ.ـر.ح..

سلطان حاجه خفيفه مفيش داعي للخوف ده..

شهد لا مش خفيفه احنا هنروح المستشفى نطمن عليك..

سلطان خلاص يابت منصور قولتلك بقيت كويس وامشي خلينا نطلع اوضتنا بدل مفضحتيني بالجنينه اكده..

شهد انت متاكد انك بخير..

سلطان والله بخير ليقول بغمزه دنتي لو عايزاني اشيلك دلوقتي واطلعك اوضتك هعملها.

ابتسمت بخجل الحمد لله بس اي اللي حصل..

سلطان مفيش مشكله اكده واتحلت .ويلاااا عشان انا تعبان قوي ..وعايز ارتاح..

مسائاً…

ذهبت شهد لغرفة امينة ووجدتها تبكي..

شهد مالك ياامينه بتعيطي ليه..

امينه بابتسامتها الباهته مفيش ياشهد في حاجه وقعت بعيني وحرقاها قوي. ..عايزه حاجه..

شهد انت اكويسه..

بـ.ـارتباك ايوه اكويسه..مش عوايدك تجي اوضتي بالوقت ده..

شهد اني عايزاكي تغيري الجـ.ـر.ح لسلطان..

امينه حاضر ياشهد اسبقيني وهحصلك..

شهد باستغراب..

ماشي..

وبعد فتره استأذنت امينه بالدخول ..وغيرت على جـ.ـر.ح سلطان واستئذنت وغادرت..

لتجلس شهد بجانب سلطان..

سلطان مالك ياشهد بتفكري بأيه..

شهد امينه..

سلطان مالها..

شهد انت وهيا اتجوزتوا كيف..

سلطان كيف الناس..

شهد بس مش حاساكم زي اي اتنين متجوزيني..

سلطان بكذب خبر ايه ياشهد انتي عايزاني اسيبك واروح ابات عنديها ..والا ايه..

شهد بغيظ..جرب تعملها ياسلطان والله لسيبلك البيت وامشي..

سلطان بتهدديني والا ايه..

شهد ايوه بهددك انت خلاص بقيت بتاعي لوحدي..

سلطان باستفزاز بتاعك كيف وانتي خابره اني مجوز اتنين غيرك..

شهد بغصه ودmـ.ـو.ع متجمعه..انت عايز تغيظني وخلاص لتنهض وارادت المغادره..ليجذبها الاخراليه على فين…

شهد هسيبلك الاوضه وانت روح شفلك وحده من نسوانك وبات عنديها..

سلطان واهون عليكي تسيبيني اكده واني متصاووب وتعبان…

شهد ايوه تهون..مش بتفكرني انك متجوز اتنين غيري..

سلطان لو كنت متجوز عشره … اني مش عايز غيرك..ولا عمري حبيت غيرك

شهد بجد..ياسلطان

سلطان والله بحبك ومش عايز غيرك بس انت تحني بقى ..

شهد احمرت وجنتيها لتقول بخفوت انت خف الاول وبعدين هنتكلموا بالموضوع..ده

سلطان اعتلاها ليهمس لها.. لاا اني مقولتلكيش اني خفيت بقيت عال.وو

شهد…

________


عند بكري وهدى..

بكري قولتي ايه يابت الناس.

هدى بـ.ـارتباك مش عارفه اقولك ايه.

بكري فكري..زين وحتى لو رفضتي انتي مسؤوله مني..ومحدش هيقدر يقرب منك..

هدى اني يابكري..

بكري اني عرضت عليكي الجواز عشان محدش يقدر يتكلم عليكي بالعاطل ..وفكرت فيها قعادك عندنا مش وارد يابت الناس..

هدى بتفكير اني موافقه يابكري بس عندي شروط..

بكري…

هدى…

________

همام شهد كيفها يابوي اني ماشفتهاش..الا لما رجعت من السفر..

منصور متخافش عليها هي بقت مرات سلطان الحلازمه..

همام انت كيف جوزتها على ضراير اكده وانت خابر بتك زين مش حمل بهدله ومالهاش بشغل الضراير..

منصور اني جوزتها لراجـ.ـل ..واكيد مش هيسيبها تتمرمط ببيته ..

همام بس يابوي..

منصور مبسش ياهمام وبعدين تعالى هنيه ..كنت فين طول الوقت ده ..دلوقتي عرفت ان ليك اهل تسأل عليهم..

نهض همام بضيق انت خابر زين انا هـ.ـر.بت من ايه يابوي..اني لولا شكك فيا كان زماني مربي ابني اللي مشفتهوش الا دلوقتي ..بس انت كـ.ـسرتني لما شكت فيا..

منصور باختناق غـ.ـصـ.ـب عني يابني كل حاجه كانت ضدك..

قبل راسه همام ماعشت ولا كنت يابوي..بس انت و.جـ.ـعتني يوميها..ولوما اللي حصل اللي حصل كان زماني بينكم..حتى شهد مكنتش سبتها تتجوز الجوازه دي..

منصور جوز اختك راجـ.ـل واني خابره زين. ..قد كلمته وقالي هيحافظ عليها ..وبعدين تعالى اهنيه هو مش كان صاحبك زمان ايه اللي غيرك من ناحيته..

همام يابوي صاحبي حاجه..وانه يتجوز اختى وهو اساسا متجوز اتنين حاجه تانيه..انت شايف ان شهد تستاهل جوازه زي دي..

منصور ايوه سلطان راجـ.ـل وملوا هدومه وانا اكيد انه مش هيظلمها معاه..

همام بضيق اللي تشوفه يابوي..بس صدقني لو فيومي زعلها مش هسكتله..

منصور بسعاده حاول اخفئها فهذا مايريده ..يريد ان يكون لشهد ظهر تستند عليه فمنذ غياب همام وهي تعاني بسبب زوجته ايمان وابنها فايق الذي يضـ.ـر.بها ويهينها بكل فرصة لترضخ لطلبات والدته..ليقول ربنا يخليكوا لبعض يابني…
دفعته شهد بخفه لتبتعد بسرعه وهي تضحك ..اوقفها الاخر ممسكاً يدها ليجذبها اليه وترتمي بين احضانه..اشتعلت وجنتاها خجلا لتهمس سيبني ياسلطان..حرك يديه على وجنتيها وابعد خصلات شعرها عن وجهها والاخرى ضـ.ـر.بات قلبها تتسارع ..انحنى ليطبع قبلة على وجنتها..بقلم نوره عبد الرحمن

شهد بـ.ـارتباك.س س سلطان..بقلم نوره عبد الرحمن

سلطان بتوهان.لحد ايمتى هتهربي مني ..ياشهد..

شهد ادارت وجهها بحرج..لتقول بخفوت لحد مممااتخف..

سلطان بابتسامه اعتبر ده وعد..اياك

اومأت برأسها بسرعه بايجاب ..لتقول بتـ.ـو.تر ممكن تبعد دلوقتي..بقلم نوره عبد الرحمن

ابتسم بجانب شفتيه..ليقول هبعد بس هاخد حته من التوت البري ده..

شهد سل… قاطعها بقبله شغوفه..ليبتعد عنها وتنهض الاخر بحرج وتغادر الغرفه…

___

عند.هدى وبكري..

بكري شروط ايه يابت عزام انت شايفاني مش مناسب ليكي…اياك.

هدى اني مقولتش اكده..انت مـ.ـيـ.ـت بت تتمناك.

بكري اومال ايه حكايت الشروط دي..

هدى انزلت راسها بتـ.ـو.تر…..

بكري ماشي يابت عزام قولي شروطك..

هدي مش عايزه فرح..هيكون كتب كتاب سكيتي..

بكري..وقد قدر وضعها وانها مازالت حزينه على عائلتها ..ماشي

هدى عايزه حق ابوي بالورث من عمي. ..

بكري دي حاجه مفروغ منيها وحقك هيجيلك..

هدى عايزاك تكون في ظهري وتحميني من عمي وعيلته..

بكري بحده انتي هتبقى مراتي ..يعني مسؤوله مني ومحدش هيقدر يقربلك وانتي مرات بكري الحلازمه..

هدى متتعصبش انا مقولتش حاجه..

بكري ماشي في حاجه تانيه ..

هدى فيه..

بكري ايه ..

هدى بتـ.ـو.تر وخوف اني اني عايزاك متدخلش بأي حاجه اعملها ومتسألنيش عنيها…

بكري مش فاهم..حاجه زي ايه..و..عايزاني متدخلش بحياتك..كيف ..انت هتبقى مرتي..

هدى انت مش تثق فيا..وبتربيت عزام..

بكري بحده ايه دخل الثقه.. انتي هتبقى مراتي ولازم اعرف كل صغيره وكبيره هتعمليها..والا ايه يابت الاصول..

هدى…..

بكري فاضل حاجه تانيه والا خلاص اكده..بقلم نوره عبد الرحمن

هدى فاضل حاجه وحده..بس اوعدني الاول انك متتعصبش..

بكري لو خابره انها هتعصبني متقوليهاش..

هدى.برجاء .بس يابكري.لازم .ت..

بكري ماشي ..ماشي ..ايه..هي…

هدى في اليوم اللي بحس اننا متفقناش و اطلب انك تطلقني هتطلقني..

بكري نهض بصدmه انت بتقولي ايه..هنتجوزوا ليه ..لو كنا هنتطلق..

هدى يابكري انا بقول لو ..لو متفقناش يعني بافترض افتراض

بكري بضيق ماشي يابت عزام.. هشوف اخرتها معاكي..

هدى يعني موافق..بقلم نوره عبد الرحمن

بكري امري لله انا هروح ابلغ امي عشان هتنزلوا بالليل السوق تجهزوا بكرى هنكتب الكتاب..

هدى بتـ.ـو.تر وارتباك بالسرعه دي .

بكري اه بالسرعه دي عشان مش ضامن عمك هيعمل ايه..

______

عند شهد على الهاتف

شهد بحرج رباب..اني يعني كنت عايزاكي بحاجه اكده ..

رباب قلقتيني حاجة ايه دي..

شهد متخفيش بس..والا اقولك خلاص اما اشوفك ابقى اقولك..

رباب حاجه تخص سلطان مش اكده…

شهد يخربيتك انت عرفتي منين..

رباب بمكر من صوتك واضح قوي انك مكسوفه ومفيش حاجه تكسفك أكده …الا لوكانت تخص سلطان..بقلم نوره عبدالرحمن

شهد بطلي بقى..

رباب بقولك ايه ليه متيجي تزورينا ..ده حتى همام ياعيني دايما بيسال عنك وبيقول انك وحشتيه..

شهد ياحبيبي والله هو كمان وحشني..

ليخرج سلطان من الحمام ويستلقى بجانبه هامسا عقبال متنطقيها ليا انا كمان….

شهد بحرج ابقى اكلمك بعدين .بقلم نوره عبدالرحمن.

رباب استني هتزورينا مـ.ـيـ.ـتا..

شهد مينفعش دلوقتي سلام يارباب ..

رباب بخبث ماشي من شاف احبابه نسي صحابه..

شهد بضحك يلاا يابت سلام بقى..لتغلق الهاتف وتنظر اليه..

سلطان يارتني كنت رباب..اقلها كنت اشوف ضحكتك اكده وتكلميني طول النهار..

شهد بحب هو انا مش جنبك طول النهار اياك..

سلطان جنبي ..بس ..لتقاطعهم الخادmه..استاذنت بالدخول.

الخادmه منصور بيه وابنه همام بيه تحت جايين يطمنوا عليك..

نهضت مسرعه ابوي وهمام تريد الذهاب اليهم ليجذبها اليه بغضب..واومأ للخادmه بالمغادره..

شهد بخوف مالك ياسلطان..بقلم روايات نوره عبد الرحمن

سلطان بغضب..مش تحطي طرحتك على شعرك الاول ..

شهد بحرج مختش بالي والله …

سلطان بقى خدي بالك مرة تانيه ويلاا حطيها وخلينا ننزل..

نزلت شهد بجانب سلطان واسرعت فور رؤيتها لوالدها

واحتضنته..وحـ.ـشـ.ـتني قوي يابوي بقلم نوره عبدالرحمن

منصور شـ.ـدد باحتضانها وانت اكتر ياقلب ابوكي….

همام هو انا ماليش دور اياك..الحب والدلع كله لابوكي ياشهد.

شهد بابتسامه حب ودي تيجي يانور عيني ..انت الغالي ابن

الغالي..لتحتضن الاخر..

همام حشـ.ـتـ.ـيني و  قوي ياشهد البيت من غيرك من مفيهوش روح…

شهد وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني ياهمام والله .

سلطان نظر لها بغيظ..وجذبها اليه بغيره..هادرا خبري

ايه ياشهد هتسيبي ابوكي واخوكي واقفين اكده..

اتفضلوا ياجماعه..ورحب بهم سلطان والحجه نعمه ومر اليوم بسلام بعد ان اطمئنوا على سلطان..وودعتهم شهد بعد ان وعدت همام بأنها ستزورهم قريباً….

في اليوم التالي…
نزع بكري طرحت الزفاف عن وجهها بهدوء..

وهي تفرك يديها بتـ.ـو.تر وتنظر الى الارض..رفع ذقنها بيده لتلتقي عيناهما..انحنى قليلا وقبل جبينها..

بكري مبروك ياعروسه..

هدى ابعدت نظرها بخجل..

بكري روحي غيري واتوضي عشان نصلي متتأخريش ماشي..

اومأت برأسها بهدوء واتجهت الى الخزانه اخرجت ثياب لها واتجهت الى الحمام..

وبعد فتره خرجت لتجده بدل ثيابه بملابس مريحة..

بكري بهدوء تعالي خلينا نصلي عشان ربنا يبـ.ـارك في حياتني..

اقتربت بخطوات هادئه لتصلي خلفه..وبعد الانتهاء وضع يده على راسها وقرأ دعاء الزواج لينهض ويجذبها اليه..وقام بحملها..

هدى بـ.ـارتباك بك..اسكتها بقبلة ليضعها على السرير ووووو

_______

سليم ببكاء يماما سبيني العب مع شهد بالله عليكي..

حملته بغضب خلاص كفايه اكده..

شهد سيبيه يا سهام بلاش تزعليه..

سهام بحده بقولك ايه متدخليش في تربيت ابني انت فاهمه..والعبي بعيد.عن ابني ياشاطره..

شهد بتكلميني اكده كيف..

سهام كيف ماسمعت..واقولك ايه حسك عينك تقربي من ابني لحسن يمين بالله لحطك فدmاغي واطلعك من البيت ده بفـ.ـضـ.ـيحة..

شهد بصدmه انت اتجنننتي والا ايه ..

سهام ايوه اتجننت ..ابني متقربيش منه تاني..

بعدين بدل مـ.ـا.تلعبي كيف العيال مع سليم روحي شوفي جوزك.

من ساعت متجوزك وهو طافش برا البيت ميرجعش الا اخر الليل..وحتى لما يرجع ميبصش في خلقتك..لتقترب منها هامسة بخبث ده حتى انت لسه .زي منتي..الظاهر والله اعلم مش ماليه عينيه..

شهد دفعتها بصدmه وغضب انت ..انت ..

سهام اني بقول االحقيقه بس معليش هي الحقيقه بتو.جـ.ـع قوي..

شهد بغضب مش كنتي عايزه ابنك خدي ابنك وغوري برااا .بررراا قليلت الربايه بصحيح .

لتبدا الاخرى بالبكاء والنحيب فور رؤيتها لسلطان الذي استمع لاخر الحديث ليستشاط غضابا..اسرعت سهام وهي تحمل سليم لتغادر ليمسك ذراعها وعيناه ترمقان الاخرى بغضب..

سلطان على فين يا ام سليم..

سهام ببكاء..مراتك سليم عايز يلعب معاها وطردته ولما جيت قولتلها خليه يلعب معاكي شويه طردتني انا كمان..

شهد بصدmه كـ.ـد.ابه والله كـ.ـد.ابه..

سلطان..رمقها بنظرة اخرستها..

لتكمل الاخرى ..انا مش هفضل بالبيت ده دقيقه كمان انا اتهنت ..ياسلطان..

سلطان ماعاش ولا كان اللي يهينك ياسهام حقك عليا..البيت ده بيتك انت وابنك قبل ما يكون..بيتنا..

شهد..بدmـ.ـو.ع انت مصدقها..

سلطان متجاهلا الاخرى ليحمل سليم ..ويقول سليم يعمل اللي هو عايزه مش اكده..

شهد بغيظ ارادت الدخول لغرفتها ليوقفها الاخر ممسكأ ذراعها بعنف..فتح باب الغرفة هادراً.رجلك متخطيش براا الاوضه دي لحد مااقولك انا…ليدفعها الى الداخل امام انظار سهام الشامته..

لترتمي الاخرى على السرير تبكي بحرقه.وقهر.حتى نامت..

اما سلطان فقد حمل سليم وبدأ يلعب معه..

ليقول معلش يا ام سليم ..ممكن تعمليلي كباية شاي عشان مصدع قوي ..

سهام عنيا دقايق وهيجهز..

لتغادر وتتركه يلعب مع سليم..

_______

في اليوم التالي

عند بكري وهدى..

استيقظت بتململ لتنظر حولها ولم تجده نهضت من السرير لتعتدل بجلستها لتراه يخرج من الحمام..

بكري بهدوء صباح الخير..

هدى بخجل صباح النور..

بكري لو تعبانه خليكي نايمه لسه بدري..

هدى نظرت اليه باستغرب انت هتروح مكان والا ايه..

بكري ايوه هنزل الشغل..

هدى بضيق هتنزل الشغل النهارده..

بكري عدل هيئته ليقول ببرود عندي شغلك هرجع بالليل.

هدى بس…

ليغادر الاخرى متجاهلا كلامها..

تجمعت الدmـ.ـو.ع في عينيها لتعود وتستلقي على السرير بضيق..

اما بكري نزل ليقبل رأس والدته..

بكري صباح الخير يما..

هاله والدة بكري صباح الخير يابني هيا عروستك منزلتش معاك ليه..

بكري معلش انا مستعجل سبتها تجهز وهتنزل كمان شويه..

مستعجل على ايه يابكري..

بكرس عالشغل ياامه..

هاله بغضب هتنزل وتسيب عروستك في اليوم ده الناس هتاكل وشنا..

بكري وانا مالي ومال الناس انا هنزل اشوف شغلي سلام يما..

هاله بس يابني اقلها كلك لقمه..

بكري هاكل بالشغل النهارده عندنا حمولها لازم اشرفه عليها بنفسي ..انا همشي بقى..

ليلتقى بزوجه خاله وابنته عند الباب..

سعديه.زوجه خال بكري بضيق صباحيه مبـ.ـاركه ياعريس..

بكري الله يبـ.ـارك فيكي يامرات خالي..

عيشه بدmـ.ـو.ع مختنقه مبروك يابكري.

بكري الله يبـ.ـارك فيكي عقبال عندك..

سعديه بمكر ايه يابكري على فين منتا لسه عريس جديد والا تلاقي عروستك مزعلاك..

بكري بهدوء لا يامرات خالي هدى مفيش منيها بس عندي شغل مستعجل ..

سعديه بخبث اهاه قولتلي

بكري اتفضلوا ..البيت بيتكم انا لازم امشي..

سمعت طرقات الباب لتأذن للطارق بالدخول لتجدها هاله هدى وهي محرجه من هذا الموقف الذي وضعها به بكري..فكيف له ان يتركه في مثل هذا اليوم..

هدى بضيق الله ييارك فيكي ياخالتي..

هاله احتضنت وجهها بحنان مالك يابنتي زعلانه اكده ليه..

هدى مفيش ياخالتي..اني اكويسه..

هاله انتي زعلانه عشان بكري مشي وسابك لوحدك..

هدى عضت على شفتيها لكي لاتبكي..لكنها لم تستطع منع دmـ.ـو.عها..لتحتضنها الاخر بحنو معلش يابنتي . اكيد عنده شغل..امسحي دmـ.ـو.عك عشان عندنا ضيوف جايين يبـ.ـاركوا..

مسحت دmـ.ـو.عها الاخرى وساعدتها هاله لتجهز ونزلت معها..

بـ.ـارك لها جميع النساء..ولم تلاحظ نظرات عيشه اللتي ترمقها بكره فهي من اخذت حب حياتها منها..

سعديه امام الجميع و.بخبث الا قوليلي ياهدى بكري فين منزلش ليه..

هدى بحرج بكري..

هاله متداركه الموقف بكري جاله تلفون مستعجل واضطر يروح يشوف الشغل ويرجع..

سعديه ودي تيجي كيف عريس جديد يسيب عروسته اكده…لترمق هدى بنظرها بابتسامه سامه عملتيله ايه ياعروسه عشان تطفشيه بالصبحيه اكده…
هدى بحرج انا..انا..
قاطعهم بكري بدخوله القى السلام وتلقى التهاني من الجميع ليجذب هدى اليه بهدوء ممسكا يدها معلش هاخد عروستي عشان عايزه فوق…..
هاله لسعديه بصي مقدرش على بعدها .ربنا يخليكوا لبعض ويسعدكوا يابن بطني..
كانت عيشه تراقبه والدmـ.ـو.ع متجمعة في عينيها..
فور وصولهم الغرفة
أزاحت هدى يده بهدوء ..
بكري مالك زعلانه.. اياك..
هدى مش قولت مش هترجع قبل الليل
بكري نسيت ملف مهم ..رجعت اخذه..ايه مش عايزاني ارجع..والا ايه
هدى بضيق انا هنزل للناس تحت ..
بكري امسك يدها تنزلي فين انت تفضلي هنا..وانا خلاص هكلم عوض يجي ياخد الملف وهفضل معاكي.
هدى بسخرية كتر خير..
بكري انت بتتريقي اياك
هدى بهدوء اخذت ثيابها وذهبت للحمام و قالت اني هغير وانام لو مش عايزني انزل..
وبعد فتره خرجت من الحمام لتجده يتكلم على الهاتف ..استلقت على سريرها ووغطت نفسها واغمضت عينيها لتنام ..لتشعر بيديه تحيطها وهمس لها انتي اكويسه..
هدى بضيق ابعدت يديه.ايوه اكويسه بس عايزة انام..
ادارها إليه لتتهرب من النظر الى عينيه..
بكري ينفع الست تسيب جوزها وتنام أكده..
هدى بغصه اني..لم ينتظر أن تكمل كلمـ.ـا.تها ليقبلها ووووو
_____
استيقظت لتجده نائم بجانبها نهضت واتجهت الى الحمام لتخرج بعد لحظات تسرح شعرها امام المرآة..وهي شاردة تفكر بامرا ما..
احتضنها سلطان بهدوء صباح الخير..
شهد ابتعدت عنه ولم تجبه….
سلطان مخصماني اياك..
شهد….
سلطان جذبها من يدها وحاوط خصرها بيديه..حقك عليا ..بس اتعصبت لما سمعتك تطرديها هي وسليم..وانتي خابره زين سليم كيف ابني ..ومقبلش حد يزعله..
شهد بدmـ.ـو.ع حاولت منعها والله مطردتهاشا ..
سلطان ابعد خصلات شعرها بحنو منا عارف..
شهد عارف كيف..
سلطان امينه سمعت كلامكم وجت بلغتني..وكمان سليم لما سالته..
شهد ابتعدت عنه بهدوء…
سلطان ايه هنفضلوا زعلانين اكده كتير..
شهد….
سلطان تبعها وهو يراها تلف شعرها بهدوء..لترتدي حجابها. هتنزلي..قبل مانتصالحواا..
شهد …
سلطان نزع عنها حجابها ونثر شعرها اكده احسن..
شهد بضيق بطل بقى عايز ايه..
سلطان جذبها لترتطم بصدره تفتكري اكون عايز ايه..
شهد بتـ.ـو.تر من قربه وقالت بسرعه انا عايزه ازور ابوي يومين اكده..
سلطان ضغط على خصرها بغيظ ورفع حاجبه باستنكار..تروحي فين..
شهد بخوف وتـ.ـو.تر وهي تتألم هروح… ازور… ابوي….
سلطان اغمض عينيه محاولا عدm الغضب انت لسه زعلانه اياك..انتي خابره زين انا مقبلش على سليم ..سليم ابن اخوي ويتيم..ولما سمعتك بتطرديهم اتضايقت منك..كان سوء فهم يعني متكبريش الحكايه..
شهد بتـ.ـو.تر حاولت الابتعاد عنه لكنها لم تستطيع انا مقولتش هغضب عند ابوي قولتلك هزوره..
سلطان وليه دلوقتي..
شهد عشان وحشني..
سلطان مش كان اهنيه من يومين..
شهد بتذمر مش عايز تصالحني يبقى تاخدني ازوره ..
سلطان هز رأسه بابتسامه ماشي هاخدك بس مفيش مبيت هناك تفضلي طول النهار ومع المغرب هجي اخدك.
شهد بس..
سلطان مبسش مفيش غير اكده والا مفيش مروح هاا قولتي ايه..
شهد بتذمر ماشي..
سلطان قبلها بحب ليضع جبينه على خاصتها يعني خلاص مش زعلانه..
اومـ.ـا.ت برأسها بحرج وهي تنظر الى الأرض..
_________
رباب خودي بالك منيها دي باينها عقربه..
شهد بدmـ.ـو.ع انا قولت لابوي اني مش حمل ضراير بس اقول ايه ربنا يسامحه..وياخده الحيه مـ.ـر.اته..
رباب والتانيه عامله معاكي ايه..
شهد امينه ..لا مفيش منها .. دايما بتصالحنا على بعض..انا مرات انسى انها ضرتي ..من كتر متديني نصايح..هي بتعاملني كني اختها..
رباب بس معلش خودي بالك منيها هي كمان.. دي مهما كان ضرتك..
شهد بدmـ.ـو.ع انا كان مالي ومال الجوازه دي..
رباب لو مش مرتاحه افضلي هنيه ياشهد..انتي شايفه همام رجع ومحدش هيقدر يعملك حاجه بحضوره..
شهد مقدرش يارباب..
رباب ايه ياشهد قلبك مال لابن الحلازمه والا ايه..
شهد…نهضت تحاول تغيير الحديث هو ابوي وهمام مرجعوش لحد دلوقتي ليه..
رباب يبقى حبيتيه يابت منصور.
شهد بحرج اني…لتدخل عليهم ايمان وتقول بحده اي اللي جابك مش قولتلك معايزاش اشوف خلقتك اهنيه..في بيتي..
شهد اني جايه بيت ابوي ..مش جايه عشانك..
ايمان لا ده بيتي ..وانتي ارجعي بيت جوزك والا تلاقيه زهق منك ورماكي علينا….
رباب خبر ايه يامرات عمي انت بتكلمي شهد اكده ليه
ايمان اتكتمي يابت النجات ومتفتكريش برجوع جوزك يبقى ليكي كلمه بالبيت ده ..انتي فاهمه.
شهد بتحدي لا مش فاهمين وده بيت ابوي واجيله وقت منا عايزه ومحدش يقدر يفتح بقه بكلمه ..
ايمان انت نسيتي اقدر اعمل فيكي ايه ..اياك..
شهد لا منسيتش يامرات ابوي عشان المر مايتنساش..بس خلاص كان فيه وخلص ..لا انتي ولا ابنك ليكوا كلمه عليا..وان كنت ساكته زمان عشان ابوي ميزعلش انما دلوقتي ..خلاص همام رجع وهيوقف كل واحد عند حده….
دخل عليهم فايق بغضب طلعلك لسانك يابت ابوي ..بعد جوازتك اياك..بس لا انتي لازم تتربي من جديد ..وانا اللي هربيكي عشان شكلك..اكده .. ضـ.ـر.ب اخوكي وحشك ليجذبها من شعرها وسط صرخاتها وتوسلات رباب بان يتركها دون جدوى..
ونظرات ايمان المتشفيه..
وووووو
عند سلطان في مكتبه..
سلطان بسعاده انت متاكد انكم لاقيتوه..
عوض ايوه يابيه هو رجع مالسفر من عشر تيام و فتح عياده بالقاهرة..
سلطان بلغ الرجـ.ـاله يفضلوا يراقبوه واجمعوا كل المعلومـ.ـا.ت عنه..ومش عايز شوشره انت فاهم يا عوض.
عوض فاهم يابيه اني هبلغ رجـ.ـالتي بالقاهرة ..انت اطمن..
تنهد الاخرى براحه ونهض من مكانه وووو
دخل همام ليسمع صوت صراخ شقيقته ليسرع ويجد اخيها يضـ.ـر.بها..ليجن جنونه..اسرع ليبعده عنها هادرا..انت اجننت اياك…بتمد يدك على شهد. ..شهد ..اختنا.. بقلم روايات نوره عبد الرحمن
فايق بغضب ابعد عني ياهمام اختك لازمها تربيه..
همام دفعه بحده اختك متربيه احسن تربيه بس الظاهر انت اللي ماشي ورى شور الحريم ياخوي..
فايق بضيق انت بتقول ايه ..
همام بحده اطلع من هنيه مش عايز اشوف خلقتك.دلوقتي..
فايق ا..
قاطعه همام بغضب بقولك غورر ليدفعه خارجاً..وايمان اسرعت خلف فايق تنادي خلفه لكنه لم يجبها ليغادر بغضب..
اسرع همام الى شهد التي تبكي بين احضان..رباب.بقلم نوره عبد الرحمن.
همام بحنو مسح شعرها انتي اكويسه ياشهد ..
شهد زاد بكائها..
همام حقك عليا ياشهد..حقك عليا ياختي..ليساعدها بالنهوض ويضعها على السرير..وهدر برباب هاتي كوباية ميه يارباب اسرعت رباب باحضار الماء
بقلم نوره عبد الرحمن
جلس مقابلا لها اابعد خصلات شعرها المتناثره..شهد ياقلب اخوكي. مبتتكلميش..ليه..
شهد بشهقات انت سيبتني زمان ليه ياهمام هاااا ليه..انا ..انا كل يوم في غيابك كنت بدوق المر واسكت..كنت بخاف على ابوك..لايجراله حاجه..ليه روحت وسبتني ..ليه..سبتني بين ادين مرت ابوك الحيه تسخن فايق عليا ..ليه..
جذبها اليه بحنان ومسح شعرها حقك عليا ياقلبي..متزعليش من فايق انت عرافاه قلبه كيف الحليب الصافي..بس عيبه يسمع كلام امه..متخفيش اني هكلمه..وهيرجع زي الاول واحسن..بقلم نوره عبد الرحمن
تشبثت به اكثر ليزيد بكائها..وشهقاتها..ابعدها ليمسح دmـ.ـو.عها بحنان يلاا يا قلب اخوكي..دلوقتي نامي وارتاحي ..انا كمان شويه وراجع..
لم تتكلم باي كلمه وضع راسها على الوساده لتغط بالنوم هاربة من هذا الواقع المرير..
اما همام خرج لتوقفه رباب على فين…
همام ايمان فين..
رباب بخوف من نبرته بؤضتها
هم بالصعود اليها لتوقفه رباب..برجاء عشان خاطري ياهمام متعملش مشاكل ابوك مش ناقص..ابعد يدها عنه ليصعد متجاهلا الاخرى…بقلم نوره عبد الرحمن
صعد بسرعه البرق نادى بصوته الجش..يامرات ابوي..ياايمان..
انتفضت الاخرى بخوف فهي لن تستطيع الوقوف امام همام.
دخل همام غرفة والده..
همام بسخريه خابره يامرات ابوي زمان خابره اميره.
ايمان بخوف ميين اميره دي..بقلم نوره عبد الرحمن
همام بحده ايه مخك ضـ.ـر.ب وبديتي تخرفي بدري …اياك
ايمان انت جاي تتخانق معايا …
رفع سبابته امامها بتهديد حسابك تقل قوي يامرات ابوي ..وان كنت غضيت النظر عن غلطتك زمان..عشان فايق..انما دلوقتي لااهه ..عارفه ليه..عشان كله الا اخواتي…اني ماليش غيرهم فالدنيا دي والله لو فضلتي اكده هخلي ابوي يرميكي رمـ.ـيـ.ـت الكلاب وميبصش فخلقتك ..حتى فايق اللي بتسخنيه على شهد هيكرهك لاانك امه ..ومش هيعوز يعرفك تاني. .عشان اكده بقولك اعقلي ..ومتجيش في طريقنا انتي فاهمه..بقلم نوره عبد الرحمن
تصنمت الاخرى مكانه لتسمع صوته الغاضب مش سامع فاهمه..والا لااا
ايمان بخوف اومـ.ـا.ت برأسها ليغادر ويغلق الباب بقوه لتنتفض الاخرى بخوف..
نزل همام الدرج بهدوء
رباب حصل ايه ياهمام..
ابتسم لها بحنو وحرك يده على خدها محصلش حاجه اتكلمنا شويه..انتي خابره فايق فين..
رباب مخبراش ياهمام..يمكن نزل المزرعه..
اوما راسه بهدوء..ليطبع قبله على خدها بحنان خدي باللك من شهد انا مش هتاخر ماشي..
هزت راسها بهدوء..وهي متفاجاه من هدوء زوجها هذا..
_____
سلطان دخل غرفته ليجدها خاليه في غياب شهد..ابتسم وهو ينظر الى الغرفه ويتذكرها بكل مكان..اخذ ثيابه ودخل ليستحم..
ليخرج بعد لحظات ويجد سهام هناك..
سلطان تنهد بضيق عايزه ايه ياام سليم..
سهام اقتربت بدلال اي اللي عايزه ايه مش جوزي..
سلطان بحده سهاام..
سهام مررت يديها على صدره بهدوء ليمسك يدها الاخر هادرا بحده دي اخر مره تخشي اوضتي انتي فاهمه ليدفعها بغضب..بقلم نوره عبد الرحمن
سهام لا مش فاهمه..وانا كمان مراتك..وليا حق عليك..
سلطان ولا عمرك هتكوني مراتي وانتي خابره اللي فيها مش اكده. اني اتجوزتك عشان سليم وبس..
سهام بغضب بس انا كمان ست وعايزه راجـ.ـل في حياتي..
سلطان لو عايزه تتجوزي هطلقك..وروحي شوفي نصيبك.
سهام بغصه بس انا عايزاك انت..ياسلطان
سلطان مش هنعيدوا ونزيدوا بالكلام ..انا بشوف اخويا بكل حته مش هقدر اخونه..
سهام اومال اتجوزتني ليه..
سلطان عشان سليم وانت كنتي موافقه على ده اي اللي غير رأيك..
سهام بدmـ.ـو.ع عشان حبيتك يا سلطان..
سلطان بغضب انت بتخرفي بتقولي ايه..بقلم نوره عبد الرحمن
سهام اقتربت. منه اكثر ايوه حبيتك ..دفعها بغضب وضيق اطلع براا..برااا ..
لتخرج الاخرى وهي تبكي اما الاخر جلس مكانه بصدmة فما الذي فعله هو دائما كان يضع حدود بينهما كيف لها ان تعترف بحبها له بهذه السهولة..بقلم نوره عبد الرحمن
_____
في المزرعه كان فايق يجلس على الأرض يعبث في الزرع بضيق ..
همام جلس بجانبه مكنتش خابرك اكده جرالك ايه في غيابي.
فايق…
همام معايزش تتكلم معايا والا ايه..
فايق رجعت ليه ياهمام….
همام موحشتكش اياك…وموحشكش همام اخوك الكبير..
فايق …
همام تضـ.ـر.ب اختك ليه يافايق انت مكنتش اكده ..
فايق هي اللي طولت لسانه على امي..
همام تفهمها بالذوق مش تضـ.ـر.بها من مـ.ـيـ.ـتا نمد أيدينا على الستات ولااا على مين على شهد كمان ..شهد اختنا ..فاكر لما كنا نتسابقو بالخيل ..كانت تركب معاك وتقولي فايق هيغلبك ياهمام فاكر كنتو كيف التوم متتفارقوش واصل.. اتغيرتوا اكده ليه ياخواتي..بقيتوا تكرهوا بعض اكده ليه..بقلم نوره عبد الرحمن
فايق انا عمري ماكرهتها ..بس هي بتغلط في امي..
همام انا خابر انك بتحب امك..بس مش اكده ياخويا..متسندهاش عالغلط يافايق.
فايق….
همام انت خابر انا عمري ماهسخنك على امك ..عشان ربنا أمر بطاعتها ..بس حتى ربنا خلا حدود للطاعه..دي..يعني تقدر تطيب خاطر امك بكلمتين من غير متعمل اكده باختك..
اختنا مالهاش غيرنا ياخوي طب قولي لو بكرى اتخانقت مع جوزها او الزمن ظلمها هتروح لمين.
فايق..اكيد لينا احنا اخواتهابقلم نوره عبد الرحمن
همام ايوه ياخوي هتيجي تترمى بحـ.ـضـ.ـن اخواتها اللي المفروض يكونوا سندها وامانها مش اكده.
اوما الاخر براسه بحرج..
همام ربت على كتفه ايوه ياخوي عايزك اكده ويلاا قوم خلينا نشوفوا اختك .
فايق بحرج معلش سيبني اقعد بروحي كمان شويه..
همام لا ياخوي احنا هنروحوا لاختك نحب على رسها عشان مترجعش بيت جوزها وخاطرها مكـ.ـسور أكده..يلاا..
وبعد فترة…
دخل فايق بحرج عند شهد التي كانت مغمضه عيونها وتبكي بحرقه..
فايق مسح دmـ.ـو.عها بحنو..
فتحت عينيها المحمره بقهر فهي منذ غياب همام وهي تعاني هكذا..لتجده فايق.نظرت اليه بعتاب و.ادارت وجهها عنه بحـ.ـز.ن.بقلم نوره عبد الرحمن
فايق ادار وجهها اليه حقك عليا ياشهد ..متزعليش مني..
شهد….
فايق اني خابر قلبك ابيض مش هتسامحي اخوكي..
شهد…..
فايق والله مش هزعلك تاني..بس سامحيني..
شهد بشهقات عاليه..
فايق انشالله مت قبل مامد يدي علي..اوقفته بسرعه متقولش اكده يافايق متدعيش على روحك..انا ماليش غيركم انتو اهلي..
فايق يعني سامحتيني ..
اومـ.ـا.ت برأسها ودmـ.ـو.عها على خدها ليحتضنها الاخر…
فايق سامحتيني يابت ابوي …
شهد شـ.ـددت باحتضانه وهي تبكي..ليدخل همام ..
همام الله الله نسيتوني اكده..وحطتوني عالرف ..اياك
شهد ابتسمت له بحنو..
فايق واحنا نقدروا ننساك ياهمام انت كبيرنا..
همام ربنا يخلينا لبعض وميفرقناش ابدا…
ليدخل عليهم منصور وتغمر قلبه السعاده فور رؤيته لابنائه مجتمعين ويضحكون مضى الوقت سريعا وهم يستعيدون ذكرياتهم الجميله..بقلم نوره عبد الرحمن
عادت شهد مع سلطان الى المنزل..وكان الوقت متاخراً لتصعد لغرفتها ..
نزعت غطاء شعرها ترتسم على وجهها ابتسامه سعيده..
سلطان لو كنت عارف اني هشوف الفرحه دي بعنيكي كنت اخدك كل يوم عند منصور..
شهد انا مبسوطه قوي..قوي..ياسلطان
ربنا يبسط اكتر واكتر ..طب دلوقتي انتي وحشاني قوي ليجذبها اليه..ويبعد شعرها الى الجهة الاخرى ليصدm وهو يرى علامـ.ـا.ت الضـ.ـر.ب على وجنتيها..
سلطان بغضب مين اللي عمل فيكي اكده ..
شهد قصدك ايه..
حذبها ليوقفها امام المرأه ليبعد شعرها لتضهر علامـ.ـا.ت يد فايق على وجنتها..مين اللي عمل اكده
شهد بتـ.ـو.تر وخوف ده ده..
سلطان بحده انطقي.بقلم نوره عبد الرحمن
شهد…
________
ايمان اللي انت عايزه المهم اخلص منه…
_________
فايق هتسافر كيف ياخوي..
همام صاحبي في المشفى وبين الحيا والمـ.ـو.ت وعايز يشوفني….
بقلم نوره عبد الرحمن
منصور بس يابني مبنفعش تسافر اكده ..وتسيب مراتك وابنك حـ.ـر.ام عليكي هيا اتحملت خمس سنين بغيابك..
همام هو انا هغيب يابوي هما عشر تيام هغيبهم اطمن على صاحبي وارجع طوالي..
لتدخل عليهم رباب بدmـ.ـو.ع هسافر معاك ياهمام ..
همام…
 شهد بابتسامه متـ.ـو.تره مالك بتزعقلي ليه ..ده انا ونصر كنا نلعب وووقعت وشكلها علمت.
سلطان بغضب شهد متكدبيش..
شهد واكدب ليه ..انا قولت اللي حصل
سلطان بتحذير شهد ..
شهد يوووووه شهد شهد مقولتلك اللي حصل انت ليه مش عايز تصدق..لتنظر الى الجهة الاخرى بصدmه ايه ده..
سلطان ايه..
شهد اي ده ياسلطان ايه اللي جاب الطرحه دي هنا..
سلطان باستغراب مش دي طرحتك.
شهد باختناق دي دي ايه اللي جابها هنا..
سلطان مش بتاعتك.
.شهد بغصه انت جبت سهام هنا..
سلطان اجيب مين وليه..
شهد انتو نمتو على سريري ياسلطان و دفعته ببكاء.نمتو على سريري
سلطان امسك يدها انتي بتخرفي بتقولي ايه..
شهد دي دي طرحت سهام.انا شفتها لبساها قبل ما نروح بيت ابوي ..متنطق ايه جابها هنا بغيابي.
سلطان بحده اجيبها فين..اجننتي اياك
شهد ببكاء ليه…ليه عملت كده ..ليه..
سلطان عملت ايه متفوقي بقى..ليدفعها ويغادر وتركها تبكي بحرقة..
سمعت طرقات على الباب وكانت سهام..بعد ان تاكدت من خروج سلطان من المنزل..
سهام وجدتها تبكي وقد سمعت شجارهما..
سهام بابتسامه سامه معلش يا شهد انا عارفه الوقت اتاخر بس انا نسيت طرحتي عندك..هو سلطان مش هنا..
شهد بهدوء مسحت دmـ.ـو.عها اطلعي برااا
سهام وانا عملتلك حاجه انا جايه اخد.طرحتي وامشي..لتسحبها من يد الأخرى وتهمس لها بخبث..المره الجايه. برايي باتي عند.ابوكي يومين تلاته..مش عشان حاجه عشان تكوني مبسوطه…
شهد ببكاء وصراخ خدتي طرحتك اطلعي براا بقى…
________
همام تسافري فين..انا كلها اسبوع عشر تيام بالكثير وارجع..
رباب ماليش دعوه هروح معاك..
همام رباب ايه هنعمل زي العيال الصغيرين اياك.
رباب ببكاء اني خابره انك لو سفرت مش هترجع تاني..لتذهب الى غرفتها وتبكي..
منصور قوم يا ولدي شوف مراتك هيا اتحملت بغيابك كتير..
همام بضيق ماشي يابوي
ليدخل ويجدها تبكي..
همام خبري ايه يا رباب هتودعيني أكده والا ايه..
رباب ليه تسافر..ليه ..انا مش حمل سنين الغياب تاني..
همام ياضي عيني قولتلك هسافر كم يوم وارجع..
رباب ولو مرجعتش..
همام متخفيش هرجع…
رباب بس يا همام انا مش حمل بعادك..من تاني
همام ولا انا ياقلب همام بس اعمل ايه صاحبي بيمـ.ـو.ت اسيبه يمـ.ـو.ت أكده قبل ماشوفه..
رباب بدmـ.ـو.ع هتوحشني ياهمام البيت هيرجع كيف القبر ببعادك..
همام متخفيش والله مش هتاخر وهرجعلك. بسرعة..ليجذبها اليه ايه يابت انتي بتحلوي كل يوم اكتر من اللى قبليه ايه سرك.
رباي سري قربك ياضي عيني ..احتضنها وانا مش هبعد عنك بعد اكده..
رباب ابتعدت عنه ووقالت بخفوت اوعدني ياهمام انا وابنك خلاص مش حمل بعادك .
همام اوعدك يا ام نصر ..ليردف احنا هنقضيها نكد اكده والا ايه..ليحيط خصرها بذراعيه ووووو
__________
في الصباح ..
استيقظت شهد لتجد نفسها على السرير وقد كانت طوال الليل ناىمه على الاريكه تنهدت بتعب ..وذهبت تريد الاغتسال لتصدm به يخرج من الحمام..
سلطان صباح الخير..
شهد تجاهلته واتجهت الى الحمام..
امسك ذراعها مبترديش السلام ليه ومكشره عالصبح أكده كمان دي مبقتش عيشه..
شهد جاي عندي ليه ..هااا ليه ما قضيتش الليل بحـ.ـضـ.ـنها زي ماعملت بغيابي..ولااا وعلى سريري ياسلطان..
سلطان انا معملتش حاجه متفهمي بقى..
شهد بدmـ.ـو.ع وطرحتها بتعمل ايه على سريري..وهي جات بالليل تدور عالطرحه والا عليك ..
سلطان بحده وانتي ايه اللي مزعلك بده كله..مش خابره اني مجوز غيرك اتنين ايه اللي مضايقك بده..
شهد بصدmه ودmـ.ـو.عها انهمرت اكثر..
لتقول باختناق وكذب مش متضايقه ..انا انا..
لتبدا بالبكاء تنفض يدها منه وتقول بكدب اللي مضايقني انك نمت معها على سرير ياسلطان ..
سلطان ببرود محصلش..عايزه تصدقي صدقي مش عايزه براحتك..
رمقته بتظرات مقهوره قبل ان تتجه بصمت داخل الحمام وتغلق على نفسها الباب..وتبدا بالبكاء ..كان يستمع لبكائها بضيق..ليرمي المنشفه بغضب..ويذهب لتبديل ثيابه..
وبعد فتره جاء همام ليودع شهد ..وفور معرفتها انه سيسافر انهارت بالبكاء فهي كانت بحاجه له جداً..
همام مالك ياقلب اخوكي. انا قايلك هما كم يوم وراجع..
شهد بشهقات مطولش غيابك يا همام ..عشان خاطري..
همام مش هطول خدي بالك من روحك ومن جوزك..لينظر الى سلطان..مش هوصيك عليها ياسلطان..
سلطان متقلقش شهد بعنيا..ليودعهم همام ويغادر لكنه شعر بان هناك شيء ما بين شهد وسلطان مما زاد قلقه على اخته..ليهمس لسلطان الذي اوصله الى السياره..
شهد مدلعه يا سلطان ومش حمل ضراير وابوي لما جوزهالك ..عارف انه جوزها لراجـ.ـل عشان اكده انا مش هوصيك عليهاا ..
سلطان متقلقش شهد مراتي مش هتوصيني عليها هحطها بعنيا..
همام ده العشم يا ابن الاصول..ليودعه ويسافر …
بعد مرور خمسة ايام..
سلطان هتفضلي قالبه خلقتك اكده كتير..
شهد عايز ايه ياسلطان..
سلطان في ست بتسال جوزها عايز ايه..وبعدين انا صبرت عليكي كتير..
شهد منتا عندك حريمك روح لوحده فيهم..
سلطان تطرديني من اوضتي يا بت منصور..
شهد انت مش قولت انك مجوز تنين غيري يبقى روحلهم..
سلطان بس انا عايزك انت..
شهد عشان اكده جبت مراتك اوضتي بغيابي..
سلطان محصلش..
شهد عايزني اكدب اللي شفته بعيني..
سلطان انتي شفتيني نايم معاها اياك..
شهد بغيظ مهو دا اللي ناقص اشوفكم بعيني وعلى سرير..
سلطان بتغيري يابت منصور..
شهد اوعي كده متلمسنيش..
سلطان ليه مش مراتي..
شهد ….
سلطان طب استهدي بالله وتعالي عايز اقولك حاجة..
شهد قولها وانا هنيه
سلطان مينفعش لازم نقعد ونتكلم.
ليجذبها ويجلسان على السرير..
شهد عايز ايه..
سلطان عايز اقولك على حاجه الكل عارفها بس انتي مش راضيه تشوفيها..
شهد ايه .
سلطان سهام مش مراتي ولا عمرها هتكون..
شهد ازاي وانت كاتب عليها..
ليخبرها سلطان بتفاصيل زوجهما..
شهد والطرحه اللي شوفتها بؤضتنا ..
سلطان مش عارف يمكن هيا حاطاها..يمكن نسيتها لما كانت هنا
شهد بابتسامه نصر يعني هي مش مراتك بجد..
سلطان اومأ برأسه.وهو يرى سعادتها بعينه..ايوا مش مراتي ولاهتكون..
شهد براحه طب كويس ..كويس قوي..
سلطان اي اللي هو كويس قوي انتي ظلمتيني وانا زعلان..
شهد وانا عملتلك ايه يعني..
سلطان عملتيلي ايه دنتي بقالك خمس تيام معكننا عليا ودلوقتي جيالي بعيون القطط دي وتقولي عملتلك ايه..
سلطان ..بغمزه طب مش هتصالحين اياك..
شهد اصالحك كيف.
سلطان دفعها بخفه على السرير واعتلاها..انتي مش كنتي وعدتيني.
شهد بـ.ـارتباك ووعدتك بأيه..
سلطان وهو يحرك يده بنعمومة على وجهها مش قولتي لما تخف.
شهد بس يا سلطان..
سلطان مبسش خليكي قد.كلمتك..ليدفن وجهه بعنقها حتى سمع طرقات على الباب.بقوه
شهد بخوف حصل ايه
سلطان نهض وابتعد عنها مش عارف..هشوف
فتح سلطان الباب ليجد امينه وووو
سلطان …
شهد…
________
عند هدى في منزل بكري
هالة مالك يابتي سرحانه بايه..
هدى مفيش ياخالتي..
هو بكري مزعلك بحاجه..
هدى هو انا بشوفه عشان يزعلني ياخالتي..
هاله معلش يابنتي. هو بيحب شغله قوي..
هدى بس ياخالتي اني حساه بـ.ـارد قوي ..وكمان حاسه انه مغـ.ـصو.ب ع الجوز مني .
هاله مغـ.ـصو.ب كيف يابتي ..لاهه بكري محدش يقدر يجبره على حاجه..واصل
هدى اومال ليه احسه بعيد عني..ميجيش الا وقت النوم حتى ..حتى..لتصمت بحرج..
هاله اتكلمي يابتي متتكسفيش..
هدى ياخالتي هو من ساعت ما تجوزنا و ما تكلمش معايا وحسسني اني مـ.ـر.اته..وعمره ماضحك فوشي ..وكلامه كله بحدود حتى لما يشوفني زعلانه يصالحني بطريقه اني مش حاباها..اني مكنتش شايفاه اكده قبل الجواز..
هاله معلش يا بتي كلهم يبقوا اكده بالاول..
هدى هو بيحب حد ياخالتي في حد بحياته..
هاله لا يابتي متقوليش اكده بكري ولا عمره حب ولا عرف مره بكل حياته. يمكن عشان اكده بتشوفيه ناشف معاكي شويه بس معليش مع الوقت هتقدري تغيريه..
هدى …..
بكري بتعب سلام عليكم.
هاله وعليكم السلام يابني..قومي ياهدى حضري العشا..لجوزك
بكري لا ماليش نفس يمه اني تعبان وعايز انام ..ليقبل راس والدته ويصعد وهو ينظر إلى هدى خلاصي وحصليني ..
اومـ.ـا.ت براسها بضيق وهي تنظر لوالدته التي قالت روحي شوفي جوزك يابتي الشغالين هيخلصوا الشغل..
جلست بجانبها لا ياخالتي مش عايزه اطلعله.
هاله خبري ايه يا هدى انتى العاقله تعملي اكده..
هدى ياخالتي.
هال قومي شوفي جوزك يابتي وبلاش تنكدي عليه وعلى روحك..
هدى حاضر لتنهض بقلة حيله..وتجده يخرج من الحمام..
هدى مش عايز احضرلك العشا.
بكري لا مليش نفس. تعالي ياهدى
هدى اقتربت منه وجلست بجانبه على السرير..
بكري المحامي رفع قضية ضد عمك وخلاص كلها كم يوم وحقك هيجيلك..
هدى كتر خير ..
بكري مالك بتتكلمي اكده..ليه
هدى مفيش ..
بكري في حاجه مضيقاكى هنيه..
بكري اومال مالك
هدى مفيش اني هروح.. لم تكمل كلمـ.ـا.تها ليجذبها ويعتليها هتروحي فين..
هدى بتـ.ـو.تر هروح اغير خلجاتي..
دفن وجهه بعنقها لا خليك عشان عايزك..
هدى اغمضت عينيها بضيق لتنزل دmـ.ـو.عها بقهر على حالها فهي قد وقعت بحبه لكن افعاله تشعرها بأنه لا يكن لها المشاعر ابدا..
ليتوقف فور سماعه شهقاتها ابتعد عنها ليراها تبكي..
بكري بصدmه مالك اني ضايقت بحاجة..
هدى بقيت تبكي بحرقة وشهقاتي تعلوا.
بكرى فى حاجه و.جـ.ـعاكي اجيبلك دكتور..
حاولت التماسك.وسط شهقاتها.مسحت دmـ.ـو.عها بهدوء اني عايزه.اتطلق..
بكري بصدmه …
بكري نهض من مكانه بغضب انت اجننتي عايزاني اطلقك كيف..
هدى ببرود كيف الخلق .
اغمض عينيه وتنفس محاولا ان يهدأ اقدر اعرف ليه..
هدى….
بكري يعني مش هتطلبي الطـ.ـلا.ق اكده من الباب للطاقه..
هدى…
بكري اني ماخبرش اني مزعلك بحاجه..
هدى..
بكري مبتتكلمي ليه لسانك كله القط يعني….
هدى ..
بكري حد زعلك بالبيت ده..
هدى لا كتر خيركم كفيتوا ووفيتو..
جلس بجانبها تنهد وقال بهدوء مالك اني زعلتك بحاجه..
هدى اجوزتني ليه.
بكري هو ايه اللي اجوزتني ليه..
هدى اجوزتني عشان صعبت عليك .مش اكده
بكري مين قالك اكده..
هدى..….
بكري اني اجوزتك عشان عايز اتجوزك ..ومحدش هيتجوز حد شفقه والا ايه يابت عزام..
هدى ……
بكري ايه اللي خلاكي تقولي اكده..
هدى حاسه ..كنك ابتليت بالجوازه دي بلوه..
بكري بسخريه ابتليت وبالوه .. ايه يابت عزام ايه اللي جرالك .. لو مكنتش عايز اجوزك محدش هيجبرني بس اني اجوزتك عشان عايز اكده ..
شعرت بالسعاده ولكنها تظاهرت بالبرود فهي تريد ان يحبها…..
ليردف اعقلي وبلاش تعكنني علينا..وسيرت الطـ.ـلا.ق مش عايز اسمعها منك واصل ..ماشي..
هدى….
بكر يلاا تعالي خلينا ننام عشان مش ناقص نكد.
هدى مش عايزه انام..
بكري جذبها اليه ليستلقي وهي باحضانه مسح شعرها بحنو جرالك ايه النهارده عامله كيف العيال..
هدى شعرت بالسعاده وهي بين احضانه..
لتغط بالنوم ..
_______
في منزل سلطان في غرفة امينه….
سلطان اهدي متخفيش انتي بحمايتي ومحدش يقدر يقرب منك..
امينه هتعمل ايه..
سلطان هت عـ.ـر.في قريب اطمني..لينظر الى امينه الخاىفه وترتجف..
اهدى يابت الناس متخفيش..اني هتصرف..
امينه بدmـ.ـو.ع..اني..قاطعهم طرقات على الباب..كانت شهد تنظر لامينه بضيق ..
سلطان بحده ايه اللي جابك هنيه..
شهد بغيره وكذب قلقت على امينه.
امينه مسحت دmـ.ـو.عها بهدوء..معلش ياشهد اني اسفه سامحيني ..حصلت معايا مشكله اكده وزعجتكم ..مكنش قصدي..
سلطان بحده انتي بتقولي ايه ياامينه ..متعتذريش اكده انتي مسؤولة مني .
امينه ربنا يخليك..
شهد بغيره وعيون دامعه طب بعد اذنكم اسيبكم لوحدكم اني مقصدش ازعجكم..لتسرع بالمغادره .
امينه تنادي خلفه شهد ياشهد..لكنها لم تجبها
امينه ليه اكده ياسلطان ..
سلطام سيبيها عشان تحرم وتسمع الكلام اني منبه عليها مـ.ـا.تحصلنيش..بس لا هي لازم تمشي من شورها..دmاغها ناشفه كيف الصخر..
امينه هي بتحبك وبتغير عليك ..عشان خاطري اطلعلها هي دلوقتي تفكرني عايز اخدك منها..
سلطان بس..
امينه قاطعته عشان خاطري متتعبش قلبي اطلع طيب خاطرها بكلمتين..انا في اللي مكفيني..
سلطان ماشي ياامينه..وزي مقولتلك متخفيش وكل حاجه هتبقى كويسه..
امينه مش عارفه اودي جمايلك فين يابن الاصول ربنا يقدرني وارد جمايلك..
سلطان متقوليش اكده انتي بقيتي كيف هنا. اختى بالضبط..هروح اشوف الهبله اللي فوق..
امينه بابتسامه بس براحه عليها هي بتحبك وبتغير عليك..
اوما براسه بابتسامه وغادر.
عند شهد كانت تجوب انحاء الغرفه تفرك يديها بغيره وتتوعد لسلطان..
دخل سلطان بهدوء…
شهد كانت عايزه ايه ..هااا.
سلطان…..
شهد مبتردش ليه.
سلطان اني تعبان وعايز انام مش ناقص نكد..
شهد اه طبعا تعبان. مش كل الوقت عندها..
سلطان بتحذير شهد..
شهد بتذمر يوووه نام نام..انا كمان هتخمد لتضع.رأسها على الوساده والاخر نام بجانبها..لتنهض بضيق..
شهد طب قولي عملتوا ايه..
سلطان بابتسامه نامي ياشهد ربنا يهديكي..
شهد ليه شايفني بقطع بهدوم.اياك.
سلطان لا كلك عقل ورزانه بس سيبيني انام..
تربعت على السرير بس انا مش جايلي نوم..نهض بابتسامه طب كويس نعمل حاجه حلوه نتسلى بيها ليجذبها اليه
لتبتعد اوعى كده …انت من شويه سبتني ورحت للهانم التانيه..
لتردف بتذمر ياربي انا بخلص من سهام تطلعلي امينه.
سلطان بضحك حـ.ـر.ام عليكي امينه مش زي سهام..
انت بتمدح فيها قدامي كمان .طب يلاا روحلها ..روحلها وسيبني لوحدي جيت تنام هنا ليه هااا ليه..
سلطان بغمزه عشان مقدرش ابعد عنك..
ابتسمت بخجل..لتردف طب قولي كانت عايزه ايه..
سلطان تؤ مش هقولك ويلاا نامي. هيطلع الصبح..
شهد بتذمر سلللطان..
جذبها لتنام بجانبه نامي ياشهد لا يمين باللله لاروح انام بؤضه تانيه واكده هتزعلي بجد..
التفتت اليه بغيظ يعني عاوز تروح تنام عندها كمان انا قولت.. ليقطعها بقبلة طولية ..ليبتعد عنها ويجد وجنتيها قد احمرت وارتبكت من الصدmه .حرك انفه على انفها بخفه. انتي مش هتسكتي الا اكده مش عايز اسمع حسك لاحسن يمين بالله البوسه هتتحول وتبقى….وضعت يدها على فمه خلاص خلاص هنام اصلا انا نمت اهاهه..لتدفن وجهها بصدره ..وشـ.ـدد باحتضانها هامسا بحبك وانتي بتسمعي الكلام..
ارادت التحدث.. ليقاطعها بتحذير مش عايز اسمع حساك..ليغطا بنوم ..
______
في اليوم التالي..
سلطان انت جاهزه يا امينه..
امينه ايوا جاهزه..
شهد بغيره على فين..
سلطان هنروح مشورا اكده..
شهد هروح معاكم..
سلطان بغضب تروحي فين..
شهد مطرح منتوا رايحين..
سلطان اطلعي اوضتك..
شهد بس..
امينه ربنا يهديك ياسلطان..اكده زعلتها..
سلطان مالكيش صالح انتي كمان ويلاا امشي قدامي..
امينه اسرعت امامه وهو نفخ بضيق ولحق بها…
في مكانا مهجور يحيطه مجموعة من الرجـ.ـال..وصل سلطان ومعه امينه..
سلطان ايه الاخبـ.ـار..
عوض زي ماامرت يابيه..
سلطان عملتو الواجب معاه.
عوض بابتسامه ..احسن واجب ياسلطان بيه..
ربت على كتفه جدع ياعوض هو فين دلوقتي..
عوض جوى..
سلطان اومأا لامينه الخائفه وكانت ترتجف لتنزل من السياره وتتبعه بخوفه ورعـ.ـب وفور وصولهم اختبأت خلف سلطان ..ووووو
 سلطان متخافيش أنا جنبك ..
اخرجت راسها من خلف سلطان وهي متمسكة به ونظرت لذلك المربوط امامها لم تظهر ملامحه جيدا من شـ.ـدة الضـ.ـر.ب الذي تعرض له ..لكنها عرفته أجل .هو نفس ذلك.الوجه الذي لطالما كرهته طوال تلك المده وارادت قــ,تــله بيديها..دmـ.ـو.عها انهمرت بشـ.ـده امسكت ذراع سلطان وضغطت عليها بخوف.
لتقول بصوت مرتجف هوو ده ..ايوه هو ده.
اقترب منه سلطان.. كان الاخر منهكا من شـ.ـدة الضـ.ـر.ب.رفع وجهه وضغط على فكه بقوة..والآخر يأخذ انفاسه بصعوبه..
ازيك يا دكتور عجبتك الضيافة عندنا..
ياسر انتو مين وعايزين ايه..
سلطان احنا عزراييل ..عايزين ايه عايزين روحك ..
ياسر بخوف انا معملتش حاجه انت ..انت مين..
شـ.ـد شعره بقوه وادار وجهه لتلتقي عيناه بأمينه..
ياسر بصدmه امينة كنتي فين …دورت عليكي كتير..
امينه…
ياسر امينه انا اتصلت فيكي كتير..دورت عليكي مقدرتش الاقيكي..
امينه اخرس انا بكرهك بكرهك عملت فيا اكده ليه..هاا انا حبيتك كنت هقف في وش اهلي عشانك بس انت عملت ايه ..
ياسر مكنتش فوعيي والله مكنتش فوعي..معرفش ايه اللي جرالي..
ياسر حاولت اكلمك كتير …اقولك… اشرحك… افسرلك بس سهى دايما بتقولى انك مش عايزة تشوفيني..حتى لما سافرت ..بعتلك جواب معاها وبلغتني انك قطعتيه ورمـ.ـيـ.ـتيه..
امينه بانهيار كـ.ـد.اب كـ.ـد.اب انت هـ.ـر.بت بعد ماعملت عملتك السوده..
ياسر والله مكنتش وعي افهميني والله معرفش ايه اللي حصلي ساعتها..انا كنت جايلك عشان اشوفك لما سهى بالغتني انك تعبتي..حتى بعد ما عرفت انك لوحدك انت وسهى بالبيت وبيت عمك مش هناك قررت اسيب البيت واطلع بس انتو اصريتوا اني اشرب قهوه…. بعدها مش فاكر حاجه الا اني صحيت لقيتك مرميه جنبي عالسرير..والله هو ده اللي فاكره ..معرفتش اعمل ايه ما الصدmه هـ.ـر.بت ..والله ده كل اللي حصل
امينه كـ.ـد.اب ..
سلطان ضـ.ـر.به بقسوة ليفقد وعيه ..
ونظر الى تلك المنهارة أمامه ..
سلطان جذبها وقادها الى السياره..وامر بان يهتموا بالمربوط امامهم حتى يعودد
________
في منزل والد شهد على الهاتف..
رباب بقلق صوتك ماله ياضي عيني
همام تعبان يارباب ومحتاجلك حاسس الدنيا كلها اتسكرت بوشي..
رباب بتقول اكده ليه ..جرالك حاجه ياقلب رباب..
همام بتعب رباب انتي هتفضلي تحبيني اكده دايما..
رباب ولاخر يوم في عمري انا ماليش غيرك ياهمام ..انت وابنك كل حاجه ليا بالدنيا دي..
همام وانت يارباب الوحيده اللي في قلب همام ..عايزك ت عـ.ـر.في ده ومتنسيهوش..واصل..
رباب قلقتني ياهمام انت بخير..
همام انا بخير من ساعت ماسمعت صوتك…
_______
نعمة مالك يابنتي..
شهد مافيش ياحجه..
نعمة اتخـ.ـنـ.ـقتي مع سلطان..
شهد امتلات عينيها بالدmـ.ـو.ع..
احتضنتها الاخرى بحنو اني عارفه انها صعبه..تبقى على ضراير..بس اني خابره سلطان زين..وشايفه بعنيه حبه ليكي مشفتوش بعنيه من قبل..
شهد مكنتش عايزه اكده ..اني كنت ..مرتاحه قبل ماعرفه..بس دلوقتي دايما بكون خايفه ..اني مش حمل ضراير وحياتي اكده بتتعبني قوي.
نعمه معلش يابنتي..اتحملي..وانتي مش اول وحده ولا اخر وحده تتجوز على ضراير..بالبلد ..
شهد اني خابره بس اكده اني بتعب وقلبي و.جـ.ـعني قوي وصعبانه عليا روحي ..
نعمه انتي حبيته ..
شهد …..
نعمه تبقى حبيتيه يابت منصور..
اجهشت بالبكاء لتقول بين شهقاتها وايه الفايده ..واني قلبي بيتقطع ببعاده..حاولت على قد مقدر..عشان متعلقش بحبال دايبه واني عارفه ان عنده حريمه وليهم فيه زي ماليا..
بس مقدرتش وحبيته ونار الغيرة بتحرقني.. كل ثانيه …
مسحت شعرها الاخرى بحنان ربنا يريح بالك يابتي..
______
بكري انت بتقولوا ايه ومين ليه صالح بأكده..
____مش عارف يابكري بيه..
بكري مخازن بيت القاضي اتحرقت ..
_____ايوه ..وهما هجموا على بيت سعيد اخو عزام فاكرينه هو اللي عملها
بكري لا اكيد سعيد مش هيعمل اكده..سعيد اجبن من انه يعمل اكده
بعد مرور اسبوع.
شهد مالك ياسلطان متغير معايا قوي مش زي الاول..
سلطان ببرود مفيش روحي نامي..
شهد هو انا عملت حاجه زعلتك ..
سلطان بحده قومي نامي يا شهد واخزي شيطاني..
شهد نهضت ونامت والدmـ.ـو.ع في عينيها فمالذي حدث لسلطان منذ مدة تغير كثير معها اصبح جـ.ـا.مدا بـ.ـاردا ودائما غاضب
_______
بكري بحده كنتي فين لحد دلوقتي.
هدى بكذب وتـ.ـو.تر اني اني كنت بالجنينة اشم شوية هوى..انت رجعت بدري النهارده
بكري بغضب جحيمي كـ.ـد.ابه انا كنت بالجنينة مكنتيش هناك ما تنطقي كنتي فين.. وليه مش عايزاني ارجع بدري مخبيه ايه يابت عزام..
هدى بخوف ودmـ.ـو.ع سيب ايدي تو.جـ.ـعني….
بكري بغضب وجنون انطقي….
هدى….
هدى بألم كنت بالجنينه ..
دفعها بقوة لترتمي على السرير.. وجالا في الغرفة بغضب وقال اخر مره اسألك كنتي فين..
هدى قولتلك كنت في الجنينه ..انا هتخمد تمددت وارادت النوم.ليشـ.ـدها من شعرها بتستهبلي يابت عزام كنتي فين متنطقي ..
هدى بالم امسكت يده التي تقبض شعرها سيبني سيبني يابكر اه انت بتو.جـ.ـعني..دفعها بقوة وغضب جحيمي..وغادر وهو يهدر يارب الصبر ..الصبر يارب..
هاله مالكم يابني
بكر….غادر دون ان يجيبها..
اسرعت لتجد الاخرى متكورة على نفسها و تبكي بقهر..
______
في اليوم التالي..
شهد كانت تجلس بغرفتها شاردة حتى قطع شرودها طرقات على الباب وكانت امينه..
امينه اقدر اخش..
شهد تعالي ياامينه..
جلست بجانبها انا جايه اودعك..
شهد تودعيني ليه انتي رايحه فين..
امينه سلطان طلقني..وهمشي من هنا
شهد بشهقه..طلقك كيف وليه.
امينه اني جيت عشان احكيلك كل حاجه ..
زمان..سلطان لقاني سايحه بدmي فى الجبل..لتكمل بدmـ.ـو.ع ابويا واخواتي ضـ.ـر.بوني ولما قطعت النفس ابوي قالهم يرمون في الجبل..
شهد بدmـ.ـو.ع ليه ..ليه عملو اكده..
امينه كنت بحب واحد واتفقنا عالجواز اني كنت بدرس في بيت عمي بالقاهره..وفيوم تعبت…وجي ياسر يزورني ومكنش في البيت الا انا وبنت عمي سهى..سهى قالت هتنزل تقول للبواب يجيب حجات ناقصه للبيت.بعدها معرفتش ايه اللي حصل ياسر اتهجم عليا.وحاول يغتص***..بس اني قدرت انجد روحي ضـ.ـر.بته على راسه بالفازة واغمى عليه..بس بلحظه حسيت بضـ.ـر.به على نفوخي وبعدها محسيتش بحاجه..الا وهدومي متقطعه وحوليا دm..ومعرفتش اعمل ايه.. بعديها..اتاكدت ان ياسر عمل عملته وهرب
شهد يامصيبتي ..وعملتي ايه..
امينه معرفتش اعمل ايه…ياسر هرب ومعرفتش بعدها راح فين..وانا رجعت البلد..ومحدش عرف باللي جرالي الا سهى..كان ابن عمي عماد بيحبني وعايز يتجوزني بس انا كنت رفضاه لحد مافيوم جالي ابن عمي ووراى صور لابوي واخواتي وانا بحـ.ـضـ.ـن ياسر معرفتش ايمتا اتصورت ولا مين اللي صورني ومين اللي عمل اكده كل شكي كان بيدور حولين ياسر.اول ماقولت لسلطان حكايتي صدقني وساعدني بعد ماخدني المشفى ..وعرفت بعدها اني لسه بنت ومحدش لمسني.. وراح اتكلم مع ابوي واخواتي واقنعهم انه هيتجوزني ويسترني وخدهم للدكتور اللي فحصني واتأكدوا ان محدش لمسني..وبعدها عشان مينزلش راس ابوي قدام اهل البلد اتجوزني قدام الناس كلاتها. ابوي كان مضطر يوافق عشان شكله قدام الناس…وبعد الوقت ده كله عرفت ان اللي ورى كل اللي حصلي سهى بنت عمي عشان كانت بتحب عماد ابن عمنا وكانت عايزاه يكرهني..حطت لياسر حاجه في القهوه وهو بعدها معرفش يتحكم بنفسه..وحصل اللي حصل..
شهد وانتي عرفت ده كل منين..
امينه سلطان دور عالحقيقه ولما اتأكد ان كل حاجه توصله لسهى راحلها..ولقى انتقام ربنا منها.
شهد كيف ..
امينه لقاها مريـ.ـضه كلى بتغسل كل مده ومده ..ولما سألها كان النـ.ـد.م بينهش فيها وعايزاني اسامحها ..واعترفت بكل حاجه..لاهلي ..ولسلطان..
شهد وانتي هتعملي ايه دلوقتي.
امينه مش همعمل كفايه اني طلعت طاهره قدام ابويا واخواتي اني مبسوطه قوي..حاسه اني اتولدت من جديد..الحمد لله
شهد ربنا يسعدك ياامينه انت تستهالي كل خير
شهد بس انا لسه مش فاهمه اطلقتي ليه..
امينه اطلقت عشان عمري ماكنت مرات سلطان هو خدني وسترني..وحافظ عليا..وكيف ما وعدني جابلي حقي…وكل الوقت ده كنت ليه كيف اخته بالضبط ومحصلش بينا حاجه…
شهد بسعاده انتي بتتكلمي صح..
امينه بابتسامه ايوه اطمني ياشهد
شهد وانتي هتروحي فين..دلوقتي..
امينه بابتسامه هروح الحق اللي فات من عمري..ياسر رجع وعايز يصلح غلطه..وقالي انه لسه بيحبني وشاريني..وسلطان قالي لازم اديله فرصه.عشان هو تعـ.ـذ.ب قوي عشان يلاقيني ويوصلي ..واني قررت اديله الفرصه دي عشاني وعشانه..
شهد يعني مش هشوفك تاني..
امينه لا ايمتا ماحبيتي تشوفيني هتلقيني معاكي..
شهد بحـ.ـز.ن هتوحشني..قوي..
امينه وانتي كمان بس هاا مش هوصيكي على سلطان..
شهد سلطان بعنييا..بس هو متغير عليا ..بقاله مده.
امينه متغير كيف دنا بشوف حبك فعنيه..
شهد بجد انتي شايفه اكده..
امينه ايوه والله..
شهد اومال ليه شايفاه بيبعد عني.. ..
امينه يمكن عشان بقاله فتره مشغول..بيا وبمشاكلي..انتي ضبطي روحك اكده واتحركشي بيه..
شهد بحرج بس يعني انا بتكسف..
امينه يابنتي ده جوزك .مش لازم تتكسفي…
شهد احمرت وجنتيها حاضر..
امينه يللا اني هامشي اصل سلطان مستنيني تحت ..
شهد هتروحي دلوقتي..
امينه ايوه بس قلت اودعك الاول لتحتضنها وتنزل معها وودعت امينه الجميع وغادرت مع سلطان الذي لم يلتفت لشهد ولكنه مازال عاقد حاجبيه يفكر بشيء ما وهي لاتعرف مالذي يشغل تفكيره..
مر الوقت سريعاً..
كانت شهد قررت ان تتمم زواجها من سلطان في هذا اليوم
ارتدت قميص نومي فضي اظهر مفاتنها..نثرت شعره الغجري..وتعطرت لتمتلأ الغرفة برائحة عطرها الجميله…وقفت امام المرآة تتفحص نفسها هل ينقصها شيءً ام لا حتى سمعت صوت سيارته اسرعت لتراه وابتسمت بحب …لتشعر فجأه بشخص يكتم انفاسها..
حاولت الافلات منه الصراخ دون جدوى
دmـ.ـو.عها تتناثر لا تستطيع التفوه بكلمه..
كانت خطوات سلطات تضـ.ـر.ب مسمعيها وهي تحاول افلات نفسها ..فور شعور المجهول بدخول سلطان دفن وجهه بعنقها ..
حتى فتحت الغرفه دفعها الرجل لتسقط على السرير وسط صدmه سلطان الذي اسرع الى الشرفه ليتبع ذلك المجهول..
لكنه كان قد قفز من الشرفة وهرب تبعه سلطان بخفه لكنه لم يلحق به اطلق الرصاص عليه..سمع الحرس.اطـ.ـلا.ق الرصاص. ليجتمع جميع الحرس مع خروج سلطان بغضب جحيمي تغطو وتطلعولي ابن ال*****اللي كان هنا…فاهمين..
حاضر يابيه..
سلطان بغضب غورررررروا
اسرع الحرس يبحثون عنه ليصعد الاخر..الى الغرفه بغضب جنوني..
نعمه في ايه ياسلطان ايه اللي حصل..
لم يجبها كان يعميه الغضب.وماشاهده يتكرر امام عينيه ليزيد جنون وغضبا .فتح باب الغرفة ليجدها متكورة على نفسها ولاول مرة يراها ترتدي هكذا..ليزيده ذلك غضبهو اشتعالاً..
اسرعت لتحتضنه بخوف..فهو امانها وقالت بخوف سسلطان.انا خ..
شـ.ـد شعرها وابعدها عنه
اشششش اسكتي..دار حولها ليقول بجمود..كنتي حرماني منك ودلوقتي لابس ومتزوقه لحد تاني ولا وبؤضتي كمان يافا*****
شهد بـ.ـارتجاف وغضب انت
سلطان شـ.ـد شعرها بقوه واستنشق عبيرها
شهد بالم سسلطان سسيب ششعري .
سلطان بهدوء ممـ.ـيـ.ـت ليه..وهو يشـ.ـده اكثر
شهد بتو.جـ.ـعني..اه.سيبني..
سلطان وانتي مو.جـ.ـعتنيش ..اياك
شهد انت انت بت..اه سيب شعري..
سلطان مين ده
شهد سيبني ..سيبني حـ.ـر.ام عليك.
شـ.ـدها من شعرها اكثر انا بسالك مين اللي كنتي بحـ.ـضـ.ـنه .
شهد اه سيبني
سلطان بجنون مين حبيب القلب اللي لابساله ومتزوقاله اكده هااا وهو يشـ.ـد شعرها بقوه..وجنون
شهد بصراخ اجنتت..ان
سلطان انطقى..علا صراخها بالم اثر شـ.ـده لشعرها وجرها خلفه التقط تلك الملائة ورماها عليها ..هادرا عارفه لو حته من جـ.ـسمك بانت واحنا نزلين هكرهك عيشتك..
شهد انت انت….
لم تكمل كلمـ.ـا.تها ليجرها من شعرها ويمشي وهو ينزل الدرج .لم تردعه صرخاتها..
سهام وقفت تتفرج بشمـ.ـا.ته..
نعمه اتجنتت ياسلطان اتجننت ..ايه اللي بتعمله..
بابتسامة جنونيه اي ياحجه راجـ.ـل وبيربي مـ.ـر.اته ..جديده في البلد… اياك..
نعمه سلطان..
لم يكترث لها ليجر الاخرى خلفه وسط صراخها الذي دووى في القصر كله..
نعمه هتاخدها فين ياسلطان عشان خاطري سيبها..
سلطان بجنون وضحكة مخيفه السرايا السوده فاكراها …ياحجه…فاكراها….
نعمه يامصيبتي..سلط
سهام بابتسامه شامته ربنا يرحمك ياضرتي….
سلطان اقسم بالله لوحد اتدخل لطربق البيت فوق نفوخكم …لا البيت ده ايه.البلد.باللي فيها..
ولو عايزه سلامتها ياحجه نعمه محدش يعرف باللي جرى..
نعمه هي عملت ايه طيب..
سلطان مالكمش صالح ..
فتح باب السيارة ودفعها داخلا بكل عنف ليجلس بجانبها…
استجمعت شتاتها وحاولت الخروج من السياره وإنقاذ نفسها ..لكن الاخر باغتها بصفعة قوية ليرتطم رأسها بنافذة السياره نزف أنفها وشفتيها الدmاء لتتناثر ويغمى عليها…
وووووووو
بكري كان يجلس خلف مكتبه متعبا بسبب تلك التي تتصرف بغموض في الاونه الاخيره..حتى قطع شروده تلك العجوز دخلت مسرعه على عكازها..
نعمه الحقني يابكري مصيبه.يابني .
بكري نهض بقلق مصيبة ايه….
سلطان شكله اتجنن..خد مـ.ـر.اته بت منصور السرايا السوده..
بكري بصدmه انت بتقولي ايه…
نعمه حصله يابني بدل مايضيع البت..
بكري بتـ.ـو.تر متقلقيش انا هتصرف..جميع اشيائه وهم بالمغادره
نعمه انا هجي معاك…
بكري لا انتي روحي البيت وانا هتصرف..
_________
شهقت وهي تشعر بالماء البـ.ـارد يغرق وجهها وجسدها..فتحت عينيها بصعوبه ..لتجد نفسها ملقاة على الارض في غرفة بـ.ـارده تملأها الاتربه رفعت نظرها لتجده يرمقها بنظرات حاده..
حاولت النهوض ولم تستطع فكل انش بجسدها يـ.ـؤ.لمها اجهشت بالبكاء وهي تتذكر عنـ.ـد.ما كان يجرها من شعرها ونزل بها الدرج امام الجميع..اما الاخر بقي يرمقها بنظراته جسدها المرتعش امامه..شعرها كل شيء كان يحبه فيها..لكنه لم يعد يراها تلك الفتاه البريئه التي ارادها بشـ.ـده فقد اصبح يشمىز منها وكره حتى فكرة انها زوجته فهي بنظره خائنه استغلت غيابه واتت بعشيقها في منتصف الليل ليختلي بها…اغمض عينيه يتجرع مرارة هذا الشعور بالم بالغ..حتى سمع صوتها المرتجف الذي غرز خنجره بصدره..سسسلطان..
اقترب منها بخطوات هادىه نظراته دبت الرعـ.ـب بقلبها ..زحفت تحاول الابتعاد عنه ..جذب شعرها بقوة ليدوى صراخها ذاك القصر المهجور رفعها لتصبح مقابلة لها ..ببكاء سيبني انا معملتش..حاجه والله..
شـ.ـد شعرها اكثر هامسا بفحيح مخيف عارفه كل اللي عملتوا فيكي ده ولا حاجه ..مع اللي هتشوفيه …شـ.ـد شعرها اكثر صرخت بالم ليهدرا بجنون اصرخي ايواا اكتر واكتر سمعيني مش سامع وهو يجرها من شعرها اكثر يحركها يمنا ويسارا حتى رماها ارضاً صفعات توالت لتشعر بخدرا في رأسها..صوتها اصبح خافتاً
سسسلطان …
شششششش مش عايز اسمع حاجه الا صريخك فاهمه ..
بخفوت سسلل ل
ليردف بضحكة مخيفه عارفه جـ.ـسمك ده يا**** هعمل فيه ايه..هخلي كل حته فيه تصرخ اخرج سوطا….
صرخت بخوف وهي تسمع صوت السوط في الهواء توسلت برجاء متعملش اكده ياسلطان .لم يابه لها كل مايراه هو مظهرها وهي بين احضان ذاك القذر..حتى استقر سوطه على جسدها لتتوالى عليها الضـ.ـر.بات ..ليسمع صوت الباب يفتح دخل بكري بسرعه ليصدm مما رأها ادرا وجهه عنها وهي شبه عاريه…تغطي جسدها الدmاء ولا يتحرك منها سوى حدقت عينيها..
سلطان بغضب جنوني ايه اللي جابك..
بكري بهدوء محاولا امتصاص غضب الاخر عايزه اكلمك..
سلطان وارجع مكان ماجيت..
بكري استجمع شجاعته ومشى نحوه دون النظر لها ليعطي الاخرى ظهرا وينظر لعيني الاخر الذي يسودها الغضب..هنتكلم بحاجه مهمه..
نفض يده بحده قولتلك مش فاضي..
جره معه ليخرجا من تلك الغرفة..ليهدر سلطان متفرحيش رجعلك احنا لسه معملناش حاجه..
بكري اي اللي هببته ده..
سلطان مالكش دعوه.
بكري في حد عاقل يعمل في مـ.ـر.اته كده..
سلطان بغضب وانا مـ.ـجـ.ـنو.ن مش عاقل وانت خابر عملت ايه..
بكر مش قولنا نتاكد الاول ..
سلطان بغضب اتاكدت اتاكدت يابكري .
بكري سلطان دي بت ناس..
سلطان بسخريه بت الناس اللي بتقول عنيها بت ناس..جايب راجـ.ـل بنصاص الليالي باوضتي..ولابساله اللبس اللي انت شايفه ده..
بكري اسالها..خليها تدافع عن نفسها..يااخي حتى المحكوم اعدام يدوله فرصه يدافع عن نفسه.
دفعه سلطان بجنون هتعمل اكده لو كنت مكاني..
بكري..
سلطان بجنون وهستريا انطق اتكلم..هتعمل اكده..
بكري…
سلطان بقالي اكتر من عشرة تيام بتجيلي رسايل بتقولي ان مراتي بتخوني وانا بكدب..ده اللي بيبعتلي الرسايل عارف حجات مابينا محدش يعرفها ورغم كل ده سكتت وقعدت ادور عشان بس ااكد لروحي انها مظلومه….لحد ماشفت الرسايل بعنيا من موبايلها بس للاسف معرفتش مين صاحبها حتى هو بيكلمها كل مره بنمره جديده..وسكت قولت اكيد في حاجه غلط..قولت اتأكد لانها كانت بتمثل الدور كويس دور بنت الناس الطاهره الشريفه..بس خلاص فاضت بيا ياود عمي ..تجيب راجـ.ـل غريب بيتي وهي عارفه ومتأكده اني هغيب يومين ..لا وكمان واخداه بالاحضان. صبري نفدذ خلاص ..
بكري ياسلطان ..
سلطان بحده لو مراتك عملت اكده هتعمل ايه..هتصبر زي متطلب مني اكده.
بكري…
خرج صوتها المتقطع وسط شهقاتهت وهي تلتحف بالملأة تغطي جسدها وتستند على الحائط بتعب محصلش ..مخنتكش ياسلطان والله معمل .لتسقط ارضا ويغمى عليها..
وبعد مرور اسبوع…
في منزل سلطان..
نعمه مراتك فين ياسلطان..
سلطان بسخريه خرجتها سياحه يومين ..
سهام ابتسمت بحقد..
نعمه بتهديد والله لوجرالها حاجه مها…
سلطان متكمليش عشان انا مبتهددش..ياحجه..
نعمه تغيرت قوي وبقيت قاسي…
سلطان ببرود متغيرتش انا رجعت لاصلي اللي تربيت عليه..
نعمه البت عملت ايه طيب…
سلطان تجاهلها انا ماشي ..
______
بكري.اطلعي..
هدى بصدmه بكري.انت عرفت اني هنا كيف.
اطلعي مفيش وقت..
صعدت بسرعه معه ليوقود سيارت بسرعه ويختفي عن الانظار بالقدر الذي كانت سعيده لقدومه بالوقت المناسب..وانقاذها بالقدر الذي كانت خائفة منه ومالذي سيفعله بها..الان
ركن السياره امام المنزل..وحل الصمت لثواني معدوده قبل ان تتكلم..
هدى بخوف بكري اني..
بكري بهدوء وغضب مكتوم مش عايز اسمع حسك انزل واطلعي اوضتك طوالي..
هدى انا والله يابكر..
بكري بصراخ انزلي..
اسرعت بالنزول وهي لا تدري مالذي ينتظرها ..لتصعد غرفتها بسرعه…
ووووووو
____
في السرايا السوده..
كانت مستلقيه على سريرها مع الوقت شفيت جراح جسدها ولكن هل سيشفى قلبها ..وهل ستعود كما كانت..قاطعت شرودها الممرضه..وقت الدوى هتاخدي الدوى عشان تنامي..
اومأت برأسها باستسلام فكيف ستهرب من هذا المكان الخالي قصرا بين الجبال يحيطه الحرس من كل مكان .. وهي تأخذ الدواء تجمدت اوصالها وهي تسمع وقع خطواته فهي منذ ذلك اليوم لم تره..لتصدm فور رؤيته يب…
ابتسامة على وجهه قهرت وهي ترى البرود يعتليه وكأنه لم يفعل شيءً
سلطان للممرضه..اطلعي..لتخرج بسرعه..
نظر اليها ليجلس بجانبها على السرير حرك اصابعه على وجنتيها لتتسلل الى شفتيها مرر ابهامه يتحسس شفتيها ..لتبعد يده بحده و تتراجع الى الخلف ليخترق سمعها صوته الهادء عامله ايه دلوقتي..
كانت خائفة ترتجف ماهذا البرود الذي يعتليه كيف تحول من بركان الغضب الى هذ البرود القـ.ـا.تل وبكلتا الحالتين هي مدmره..وفي داخلها حرب طاحنه. هل سيعيد الكره ويقوم بضريها وتعنيفها من جديد…ليخرج صوتها بغصة وهي تحاول جاهده عدm البكاء طلقني…
ابتسم بجانب شفتيه اشار الى النافذة المفتوحه كانت السماء مليئتن بالنجوم ليقول شايفه نجوم السما دي..اقربلك من اني الطـ.ـلا.ق..
انتفضت من مكانها غاضبة فلم تعد تحتمل اكثر..عايز مني ايه..مش اني خـ.ـا.ينه سيبني فحالي بقى..
سلطان ببرود قولت اللي فيهي متصدعيناش عاد…
هدرة باستفزاز لوكنت راجـ.ـل طلقني..
انتفض الاخر بلحظة كان يمسك فكهت بقوة ويلصقها بالنافذه…اغمض عينيه محاولا ان يهدء ابتسم بخفة…ليهمس لها عايزه اثبتلك اني راجـ.ـل وهو يحرك يديه على جسدها بجرأة..خرج صوتها اللذي بالكاد يسمع صدرها يعلو ويهبط ..لتقول باستفزاز اكبر حتى البهايم تقدر تعمل أكده..
ابتسم فهو يعلم بانها تريد استفزازه ليقول بهدوء وهو يجذبها اليه..ايوه ..بس انا طريقتي غير هتحبيها..تحبي تجربي انحنا يريد تقبيلها وووووو
___
عند بكري وهدى
دخل الغرفة لتنتفض الاخرى خوفاً..
اسرعت اليها بكري اني..
بكري انتي ايه يابت عزام مالكيش راجـ.ـل يلمك طالعه بنصاص اليالي..فاكره روحك راجـ.ـل ..اياك..
هدى بدmـ.ـو.ع والله مقدرتش اسك..
بكري شايفني ايه قدامك..اني بكري مش قادر الم مراتي..وتتصرف من كيفها كنتي قولتيلي..
هدى خفت..
بكري بسخريه خفتي ..
ى ايوه خفت انك تمنعني وانا التار ياكلني. نار قايده بصدر مش عارفه ابقى كيف الخلق ..
بكري مقولتيش ليه كنت جبتلك حقك ..والا انتي مش متجوزه راجـ.ـل..
هدى راجـ.ـل وسيد الرجـ.ـاله والله
بكر افرضي مسكوكي وعملو فيكي حاجه هيجرى ايه الناس هتقول عني ايه.
ى …
اكمل بغضب سيبك من الناس انا انا هيجرالي ايه لو حصلك حاجه.
عارفه لو حصلك حاجه هيجرالي.ايه..انا مش هقدر اتحمل بعادك عني ومش هتحمل يجرالك حاجه ..
اقتربت منه بسعاده بكري..انا…
بكري بحده مش عايز اسمع حساك واوعاكي تقربي مني انتي فاهمه..
هدى والله مكنش قص..
بكري اتكتمي انا هغور واسيبلك الاوضه ..
ى بدmـ.ـو.ع وقفت امامه متروحش يابكري عشان خاطري انا مقدرتش اتحمل اشوفهم عايشين حياتهم وهما اللي قــ,تــلو اهلي ..اني ماليش حد غيرك عشان خاطري متزعلش مني اني كان لازم احرق قلبهم على مالهم اللي قــ,تــلوا عيلتي عشانه….
نفض يده.منها وغادر وهو غير قادر على تحمل مايسمعه…
____
رباب كانت تجلس بغرفتها تحتضن نصر لكي ينام حتى سمعت صوت باب غرفتها نهضت بسعاده حين رات همام اسرعت واحتضنته بحب ..وحـ.ـشـ.ـتني قوي قوي..اتاخرت اكده ليه .
همام وانتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اكتر ياقلب همام..
رباب اني..قاطعها صوت فتاه صغيرة تتمسك بساق همام تنادي بابا..
صدmه الجمت لسانها خرجت من بين احضانه بسرعه نظرت الى تلك الفتاه والقت بنظرها الى همام الذي يهرب من النظر الى عينيها لتحاول الاخرى استيعاب ما يحدث كذبت سمعها لتقول بصوتا مختنق مين البت دي يا همام..
همام..اقترب منها واراد احتضانها رباب حبيبتي.
رباب بحده تراجعت الى الخلف متقربليش وقولي البت دي بت مين..
همام بتي..
رباب..
___
في مكتب بكري في منزله..سمع باب المكتب يفتح..لتدخل عليه عيشه..
بكري انت ايه اللي بتعمليه هنيه بالوقت ده..
عيشه وهي تقترب منه جينا زياره وعمتي اصرتي اننا نبات هنيه انا وامي..
بكري بجمود ماشي ايه اللي مصحيكي بالوقت ده و عايزه ايه..
عيشه اني كانت نازله اشرب ميه شوفت نور مكتبك والع قولت اجي نتكلم شويه..زي زمان..
بكري وانتي..
قاطعتهم هدى بغيظ وانتي شايفه الوقت ده وقت تتكلموا بيه..وبعدين هتتكلمي ايه مع راجـ.ـل بنصاصي الليالي ولوحدكم..
عيشه بحرج..اني اني كنت..
هدى تقدري تروحي دلوقتي عشان العذول جيه وهيعكنن عليكو ..
بكري…
عيشه ذهبت بحرج ودون النظر اليهم..
هدى بغيره سايبني ونازل عشان البت دي..
بكري….بقي يقلب الاوراق امامه
هدى اقتربت منه بتذمر وادرات وجهها اليها اني مش بكلمك..مبتردش ليه عاد
نظر داخل عينيها تاملها للحظات شرد بها..لتشعر الاخرى بنبضات قلبها تقرع كالطبول وغطى وجنتيها اللون الاحمر..همت بالمغادرة علاها تسيطر على ذلك الشعور الذي طغى عليها ليجذبها اليه وووو
______
عند شهد وسلطان
ادارت وجهها عنه لتنزل دmـ.ـو.عها الساخنه على وجنتيها دفعته محاولة
ابعاده عنها..لكنها كان يلتصق بها اكثر لم تستطيع مقاومته
أكثر استسلمت له وهو يحتضنها ويدفن وجهها بعنقها بشوق وهيام لتزيد
شهقاتها ابتعد عنها ونظر اليها مطولاً..ليسمعها تقول بين
شهقاتها ..بكرهك..بكرهك ياسلطان…
ابتعد عنها لتسقط ارضاً صوت شهقاتها يعلو
في القصر ….ليغادر ويتركها والشر يتطاير من عينيه..
سهام ايه ياحجه وانتي زعلانه ليه مـ.ـر.اته وعايز يربييه احنا ندخلو ليه..
نعمه اتكتمي انتي .فاكراني مش شايفه الشمـ.ـا.ته بعنيكي..
سهام واني قولت…
دخل سلطان ووكان الغضب قد تملكه لكنه حاول ان يهدأ ..
أسرعت اليه سهام تحب اعملك حاجه..
سلطان سليم فين…
سهام بابتسامة نايم. من بدري ..
سلطان اغمض عينيه استعدادا لما سيفعله ليهدر بصوت
مخيف .يا خساره مش هيلحق يودع امه.
لم تستوعب ما قاله بعد ..لتشعر به يجرها من شعرها وياخذها الى …
رباب بصدmه بتك كيف ..
همام….
جلست على السرير تحاول استيعاب ماسمعته..تكرر كلمته بتك..بتك ياهمام…
جلس امامها على الارض امسك يدها رباب حبيبتي اني والله..
رباب تضـ.ـر.ب على ركبتيها لتقول بقهر انت ايه …ايه .انت ايه ياهمام..غبت عني خمس سنين….وبالاخر جايبلي بتك..ومراتك فين جبتها هي كمان معاك..
همام يارباب..
ادارت وجهها ونظرت في عينيه بدmـ.ـو.ع جالك قلب تعمل في رباب اكده ياهمام.
همام لم يستطع النظر الى عينيها
رباب بعتاب.جالك قلب تكـ.ـسرني اكده..
همام رباب حبيبتي اللي حص..
رباب بمقاطعها عصيت ابوي اللي كان عايزني لود.عمي واتجوزتك..عملت فيا اكده..مش كنت تقول انتي حبيبتي ..اكده تعمل في حبيبتك….
همام باختناق رباب سيبني اتكلم وافهمك الحكايه..
رباب مش عايزه اسمع خد بتك وارجع مطرح مجيت..
همام انتي بتقولي ايه.
رباب اللي سمعته..يا انا ياانتو بالبيت ده..ومتجبرنيش ارجع لابوي واخليهم يشمتوا فيا ياهمام واسيبلك البيت باللي فيه .
همام رباب..
رباب خلاص ياهمام خلاص اني هسيبلك البيت غطت شعرها وحملت نصر النائم وارادت المغادره..
همام بحده انتي هتروحي فين..
رباب بانكسار ودmـ.ـو.ع قهر لم تتوقف هروح لابوي ..هقوله اني غلطت لما حبيتك..هقوله انك كـ.ـسرتني..هقوله اني غلط وهو الصح..هقوله اني طلع على حق لما زعل مني عشان وافقت اتجوزك..هقوله..
همام بعتاب خلاص نسيتي همام..بالسرعه دي نسيتي حبي ليك.دلوقتي بقيت عفش يارباب..
رباب بضحك ساخره مختلطه بالدmـ.ـو.ع حب ايه ياهمام وانت جايبلي بتك وياعالم امها امتي هتيجي..انتي لو بتحبني مكنتش عملت اكده..
همام طب استهدى بالله وخليني افهمك..
رباب مش عايزه افهم انا همشي وهسبهالك مخضره..
همام بضيق استني هنيه انا اللي هغور ..ليحمل الفتاه التي تفرك عينيها بنعاس ويغادر…اما الاخرى جلست تبكي وشهقاتها تعلو.
____
قبلها دون وعي منه فقد.نسي غضبه منها للحظات وهي تجاريه ليبتعد عنها وياخد انفاسه بسرعه..وضع جبينه على خاصتها عضت شفتيها الاخرى بخجل..
بكري محاولا تمالك نفسه فهو حقا يريد معـ.ـا.قبتها لكنها استطاعت جعله يضعف أمامها ليقول وهو متقمصا الببرود بصعوبه اطلعي اوضتك..
هدى أحاطت عنقه بذراعيها انت مش زعلان مني خلاص.
اغمض عينيه محاولا عدm الضعف امامها اكثر والسيطرة على نفسه ليقول اطلعي اوضتك..ياهدى
هدى بتذمر طفولي عشان خاطري متزعلش يابكري والله مش هعيدها تاني..
ازاح يديها ونهض ليبعدها عنه..قولتي اللي عندك سيبيني اشوف شغلي.
بدلال شغلك اهم مني…
بكري عايزه ايه بابت عزام ..
هدى عايزاك تسامحني ومتزعلش مني..
بكري بضيق مش زعلان
.هدى مش باين..
بكر خلاص روحي ياهدى
هدى بس..
بكر بحده طفيفه اطلعي اوضتك يلاا
اسرعت الى غرفتها بتذمر وهي تتمتم ماشي يابكري ماشي..
والاخر تنفس بصعوبه وهو يحاول التخلص من تلك الشماعر التي اجتاحته..وهو يبتسم في لاول مرة تتجرأ معه هكذا..
____
دفعها على الأرض لتشعر بعظمها سيتحطم…
سهام بألم اتجننت..مالك..
سلطان خلاص مش هقدر اتحمل قرفك وخططك ..انتي ايه مابتزهقيش..
سهام انا معملتش حاجه..
سلطان عملتي عارفه عملتي ايه..انا هقولكك.
جبتي…راجـ.ـل غريب ودخلتيه اوضتي بنص الليل وخلتيني اشك بمراتي..شهد اللي كانت بتلاعب ابنك خدت تلفونها لما كان سليم يلعب فيه وكنتي تبعتي رسايل حب وغرام منيه ..وصلتي للي انتي عايزاه خلاص .
سهام كدب كدب اني….
سلطان بسخريه كدب لا مش كدب..عشان انا شايفك بعيني تدي للراجـ.ـل فلوس..ولما مسكته قر عليكي ..وكمان سندس البت الشغاله اللي خلتيها تراقبنا انا وشهد قرت عليكي وقالت كل حاجه
سهام بخوف من نظراته سلطان انا…
سلطان انتي ايه ..ايه ..انتي ايه…انتي مريـ.ـضه مش طبيعيه…خلتيني اغلط غلطة العمر ومش هسامح روحي عليها طول منا عايش…عملتي اكده ليه..ليه.انا قصرت معاكي بحاجه…
سهام ببكاء وصراخ عشان بحبك ..بحبك ياسلطان وانت مش حاسس بيا..انت ماشي ورا شهد كان مفيش حد غيرها
سلطان كـ.ـد.ابه الحب بينظفنا من جوى..بيخلي قلوبنا زي العيال الصغيره ..انما انتي عمرك ماهت عـ.ـر.في الحب..عارفه ليه..عشان.الحقد والغل اللي جواكي..
عارفه اللي عملتيه ده عند ربنا ايه. ده قذف محصنات ده عقـ.ـا.به عند ربنا كبير قوي..
اني مش هعملك حاجه عشان ابنك اللي مالوش ذنب الا انك امه..بس مش هتفضلي على ذمتي دقيقه كمان ..انتي طالق….
اسرعت اليه سهام ببكاء ورجاء لا ياسلطان لا ارجوك متطلقنيش.دفعها..على الارض. تنسي البيت ده خالص وتنسي ان ليكي ابن كمان..
سهام برجاء لا لا والنبي سليم ابني متحرمنيش منه ياسلطان ورحمت اخوك..
اغمض عينيه باختناق وهو يتذكر اخاه ليهدر بتهديد غوري من هنا واحمدي ربنا اني ماقولت لأهلك باللي هببتيه وانتي عارفه انهم لو عرفوا هيد.بـ.ـحكوك..
سهام بشهقات ورجاء ارجوك ياسلطان سيبني انشالله خدامه تحت رجليك بس متحرمنيش من ابني..
سلطان ومفكرتيش ببنك ليه وانت بتفتري على خلق الله..
زاد بكائها و شهقاتها..
ليوليها ظهره هادراً..امشي من هنا بدل ما اغير رايي واقسم بالله لاروح ابلغ اهلك بكل عمايلك السوده..
سهام يا..
سلطان بغضب غووررري..
عوض ..ياعوض ..
عوض اوامرك يابيه ..
سلطان خدها وصلها بيت ابوها…
عوض حاضر ..لتغادر الاخر وقد.خسرت كل شيء…
صباحاً
في مكتب سلطان…
دخل بكري ..وجلس بتعب.
سلطان مالك.
بكري بضيق مفيش..اه صحيح عملت ايه مع سهام..
سلطان ببرود طلقتها…
بكري باستغراب بس
سلطان ايوا عايزني اعمل ايه يعني..
بكري مش عارف..
تنهد الاخرى ورمى الاوراق من يديه..
اني عارف انها تستاهل تتعـ.ـا.قب والمـ.ـو.ت مش هيكفيني فيها علي عملته بس مقدرش..
بكري باستفسار ليه هو انت.بت.
سلطان لا يابكري ميروحش فكرك لبعيد اني بس مش عايز سليم يكبر ويجي يوم ويقولي امي فين ياعمي ..اتحرمت من ابوي وانت حرمتني من امي..
بكري بس اقلهم بلغ اهلها باللي عملته..خليهم يتصرفوا معاها..
سلطان اخواتها مش هيرحمهوا..و اني مش هيتم سليم..
بكري برحتك والراجـ.ـل اللي بالمخزن ده هنعمل فيه ايه..
سلطان لا منا عملت خلاص و هو مش بالمخزن دلوقتي..
بكري باستغراب عملت ايه..ده كان هيمـ.ـو.ت من كتر عمايلك فيه ..
سلطان كل اللي عملته فيه و مبردش ناري..وانا بفتكر وهو واخد شهد بحـ.ـضـ.ـنه نار بتشعل جوايا عشان اكده ريحته من الو.جـ.ـع ورحمته من عـ.ـذ.ابي .
بكري مممممم كنت عارف انك هتعمل اكده..
بكري بس انت لسه مقولتليش عرفت الحقيقه منين..
سلطان هحكيلك..
فلاش باك..
دخل سلطان غرفة شهد وبدأ بتكسيرها ليسمع طرقات على الباب..
سلطان بحده مش عايز اشوف حد..
لتدخل ام مسعود بخوف من مظهره وهي ترتجف.
سلطان بغضب اطلعي براا.
ام مسعود اني عايزه اقول حاجه تخص شهد هانم..
سلطان بغضب اطلعي برااا مش عايز اسمع اسمها..
ام مسعود يابني انت لازم تسمعني عشان متظلمهاش..
سلطان بسخريه اظلمها..
ام مسعود ايوه واللله البت مظلومه يابني.
قبل متسافر انت وامينه بيومين طلعت انده لسهام عالغدا لما سمعتها بتكلم سندس وحده من الشغالين عندنا بتقولها عشان تدخل راجـ.ـل غريب اوضت شهد هانم..وسمعت خطتها..وكمان سمعتها بتقول انها خذت تلفون شهد من سليم ابنها وبعتت رسايل منيه عشان انت تشوفهم..والله يابيه شهد مظلومه..والسبب في…ده كله هي سهام ..اني سكت عشان كنت فاكره سهام بطلت تعمل خطتها بس النهارده بعد ما عملت بشهد أكده اني عرفت انها مش هتعتق شهد..وكمان سمعتها بتقول لشهد انك كمان نص ساعة وهتبقى..هنا عشان هي كلمت امينه..وبلغتها انك رفضت تبات هناك وراجع ..امينه غلبانه مكنتش تعرف ان سهام بتخطط لكل ده..
سلطان بسخريه عايزاني اصدقك.
ام مسعود والله دي اللي حصل..
سلطان وايه اللي ياكدلي ده..
ام مسعود معرفش والله معرف بس انت اكيد هتعرف ..واني لو عايز هقول الكلام ده قدام سهام..واوجهها هي وسندس الشغاله..الظلم حـ.ـر.ام يابيه..وشهد بت ناس حـ.ـر.ام تظلمها..
استنشق الهواء بصدره..شرح صدره وقد ظهر بصيص امل يخبره بانها بريئه. هو حقا يأمل بأن كلام هذه المرأه حقيقة ولكنه بنفس الوقت يريد التأكد
سلطان ماشي تقدري تروحي انتي ..
ام مسعود حاضر يابني..
سلطان استنى مش عايز حد يعرف بالكلام ده..
اومـ.ـا.ت براسها وغادرت بهدوء ..
باك..
بكري واتاكدت كيف..
راقبت سهام وتلفونها..لحد ما شفتها قابلت رجل غريب كان هو نفسه اللي بؤضتت شهد..مسكته وجبته المخزن وقر بكل حاجه ..وكمان سندس البت اللي بتشتغل عندنا لما هددتها قرت بكل حاجه….والباقي انت عارفه…
بكري هتعمل ايه .مع مراتك..
سلطان بضياع مش عارف..ليردف باختناق هي طالبه الطـ.ـلا.ق.
بكري هتطلقها..
سلطام لا اكيد لا اطلقها ايه..اني بحبها يابكر..
بكر متتحسدش عالي انت فيه..
سلطان تفتكر هتسامحني..
بكر انت زودتها يا سلطان ومش عارف اقولك ايه.
سلطان بس هي لازم تسامحني لازم
بكر ربنا يعينك ياصاحبي.
سلطان وانت مالك متضايق اكده
بكري مفيش..اني هروح اشوف ورايا ايه..
_______
كانت تنظر من الشباك تراقب النجوم المضيئة شاردة بما وصلت اليه..بلحظة تغييرت حياتها..رأس على عقب..لتنتفض فور شعورها بلمساته..ابتعدت عنه..ضمت يديها الى صدرها..
سلطان مالك شفتي عفريت..
شهد عايزه اروح بيت ابوي..
سلطان مفيش مروح لمكان لحد منتفاهم..
شهد مفيش تفاهم مابينا ياسلطان..
سلطان بنـ.ـد.م اني عارف اني غلطت بحقك بس..
شهد بسخريه غلطت ..لا انت مغلطتش انتا بس كنت هتمـ.ـو.تني ..وشكيت بيا واني خـ.ـا.ينه..وضـ.ـر.بتني وشتمتني واهنتني ..ودلوقتي جاي تقولي غلطت…طب تعالى ..تعالى اقــ,تــلني وقولي معلش والله غلطت مكانش قصدي..تعالىى ياسلطان تعالي..
سلطان بنـ.ـد.م شهد كفايه عشان خاطري ..اني نـ.ـد.مان وعارف غلطي..
شهد لا انت مغلطتش ياسلطان انت مغلطتش بس انت كـ.ـسرتني..خلتني اكرهك ومش قادره ابص فوشك..تاني
اقترب منها انتي بجد بقيتي تكرهيني..
شهد وهي تتراجع ايوه بكرهك..
ليقترب منها اكثر طب بصي فعنيا وقوليها..
نظرت اليه بشجاعة مصطنعه وتحدي..لتقول بكرهك ياسلطان بكرهك..اتاكدت أكده
جذبها اليه لتتـ.ـو.تر الاخرى..من قلبك الكلام ده..
حاولت دفعه لتهدر بغضب ايوه من قلبي واعى اكده هملني..عايز ايه..
سلطان عايزك..ودلوقتي..
شهد بخوف وتـ.ـو.تر من نظراته انت مش هتعمل اكده..
سلطان بسخريه دلوقتي اهديتي بس حتى ولو ياشهد النهارده ..هنتمم جوزنا..
دفعته بغضب لتتناثر الدmـ.ـو.ع من عينيه لا ياسلطان قولتلك لأ وهملني ..دلوقتي..قاطعها بقبلة وهو ممسكان بها ويثبتها وسط مقاومتها بكل ما اوتيت من قوه.. ليضعها على السرير ووووو
____
همام رباب ..
رباب نهضت بضيق مش عايزه اسمع حاجه
همام لا هتسمعي يارباب..
رباب مشت نحو الباب تريد الخروج ليجذبها اليه..مش هتطلعي من هنيه الا لما نتفاهموا..
رباب هملني ياهمام متقربش مني ..
همام مش ههملك يارباب..عشان بحبك ومش عايز اخسرك..
رباب واللي يحب حد يخـ.ـو.نه…
همام هتسمعيني للأخر والا ايه.
رباب….
______
عند سهام..
سهام تبكي بين احضان والدتها..طلقني يمه طلقني وهيحرمني من ابني…
والدة سهام قولتلك بلاش يابتي سيبك من سلطان وحبك ليه وعيشي لابنك او حتى اجوزي حد يقدرك بس انتي عندتي..
سهام..انتي هتزوديها عليا يمه..اني هعمل ايه دلوقتي
بابني..هااا اني عايزه سليم يمه ..عشان خاطري..
والدة سهام..خلاص يابتي استني كم يوم يهدى فيهم وهروح اكلمه..انتي عارفاه هو يعرف ربنا و اكيد مش هيحرمك من ابنك..
سهام بس اني خايفه يمه هو بقى يكرهني..
والدة سهام منتي اللي عملتيه مش شويه…احمدي ربك مقالش لاخواتك كانت هتبقى مصـيـ ـبه..
رباب مش عايزه اسمعك لتنفض يده عنها اوعى ..متقربش مني .
همام وقف امام الباب هتسمعي يارباب غـ.ـصـ.ـب عنك هتسمعيني ..
لوسي كانت اخت عمار صاحبي..عمار اتحبس ظلم وافترى اتهموه انه سرق الشركه الي كان فيها..ومفضلش للبت حد فضلت عايشه لوحدها لحد ماعمار طلب مني اتجوزها عشان كان خايف عليها..لانها كانت صغيره..وفعلا اتجوزنا..بس والله ملمستهاش يارباب..وفضلنا عالحال ده كتير..وانا ماشي مع المحامي..عشان نخرج عمار من المصيبه اللي وقع فيها..لحد مافيوم رجعت تعبان ومهدود حيلي…نمت طوالي..صحيت لقيتها نايمه جنبي وبتبصلي ولابسه قميص نوم مكشوف ..مكنتش واعي للي بعمله ضعفت قدامها وحصل اللي حصل نـ.ـد.مت ولومت نفسي كتير.. والله اللي حصل بينا متكررش تاني ..اني مفيش بقلبي غيرك ولو يرجع الزمن بيا والله مش هيحصل اللي حصل..
كانت رباب تبكي بقهر وهي تستمع له..اقترب منها ومسح دmـ.ـو.عها بحنان لتنفض يده وتقول بغصه متلمسنيش ياهمام..
همام قلبي ده عمره ماحب ولا هيحب غيرك…اني بعد اللي حصل معرفتش اعمل ايه..روحت وبلغت عمار اني لازم اطلقها…رفض واترجاني اني اهتم بيها لحد مايخرج…اتحكم عليه تلات سنين ..فضلت اتجنب لوسي كتير بالرغم من
محاولاتها الكتيره عشان تقرب مني البت كانت بتحبني وانا والله محبتهاش واللي حصل بينا كان لحظة ضعف….عرفت انها حامل حسيت الدنيا ضاقت بيا وحسيت بالذنب ناحيتها ..أجبرت اني اهتم فيها بس والله يارباب مالمستهاش ابدا بعد اكده ..بعدها خرج عمار بعد ماخلص الحكم اللي عليه..وانا طلقت لوسي .وبعد فتره…رجعت هنا…بس.لما رجعت عرفت انها عملت حادثه ومـ.ـا.تت ..حاولت كتير ابلغك ..بس مقدرتش ..ودي حكاية رباب الصغيرة بنتي.وانتي اكيد مترضيش ارمي بتي واسيبها للناس تربيها ..مبتتكلميش ليه..
رباب مسحت دmـ.ـو.عها خلصت أخرج وهملني عايزه انام..
همام متو.جـ.ـعيش قلبي .يارباب
رباب وانت مو.جـ.ـعتش قلبي اياك..
همام يا رباب..
رباب بشقهات ودmـ.ـو.ع هملني بروحي.ياهمام. هملني دلوقيتي..
همام باختناق ماشي يا بت النجاتي هخرج دلوقتي بس مش هسيبك انتي فاهمه..وهتسمحيني يعني هتسامحيني..
رباب جلست لوحدها وشهقاتها تعلو…
________
عند سلطان وشهد…
ابتعد عنها بضيق اني كنت بهزر معاكي على فكره..مالك بتترعشي اكده ليه للدرجادي كرهاني..
تناثرت دmـ.ـو.عها على وجنتيها غطت نفسها بالملأة ودفنت وجهها بالوساده تكتم شهقاتها…
مسح شعرها بحنان شهد..
شهد..زادت شهقاتها ..
تننهد بضيق من نفسه هو فقط كان يمازحها فقط..يريد كـ.ـسر هذا الحاجز الذي بينهما..
نهض بضيق بعد محاولات عدة للتحدث معها بأت بالفشل خرج إلى الشرفة..يدخن وينظر الى الظلام الحالك يراقب القمر والنجوم ..ولم ينم حتى بزوغ الفجر ظهرت الشمس من خلف تلك الجبال المحيطة بالقصر وسلطان يجلس بمكانه ولم يتحرك ولم يشعر بشهد التي أخذت حمام ساخناً وارتدت اسدال الصلاة وادت فرضها..اما سلطان يفكر مالذي سيفعله الآن…نهض يريد الاغتسال والصلاة ليجدها ساجدة تبكي بقهر نظر اليها مطولاً ولعن نفسه مئات المرات لانه فعل بها ما فعل….اخذ ثيابه واغتسل..وخرج ليجدها ممسكة القرآن وتقرأ بخشوع ودmـ.ـو.عها تأبى التوقف..تنهد بضيق وانها فرضه..لينظر اليها ترفع يديها وتدعي..جلس بجانبها…
ليقول بمزاح بتدعي عليا يابت منصور..
شهد….
سلطان مش حـ.ـر.ام تدعي على جوزك.حبيبك..
شهد تجاهلته و نهضت من مكانها طوت سجادة الصلاة ووضعت القرآن مكانه..
سلطان هتفضلي زعلان أكده كتير..
شهد…
امسك يدها لتنفض يده بقوة وتنظر بجمود إليه عايز ايه..
سلطان اني..
شهد انت ايه..انت ايه ارحمني يا اخي اعتقني لوجه الله عشان انا مش طايقاك ياسلطان ومش طايقه العيشه معاك..
سلطان متضحكيش على روحك اني خابرك زين بتحبيني.قد ايه.
شهد كنت..كنت غـ.ـبـ.ـيه معمي على قلبي و حبيتك..بس دلوقتي بقيت اقرف منك ..
امسك ذراعها بعنف متطلعنيش عن طوري .اتكلمي عدل معاي لحسن يمين بالله..
شهد لحسن ايه هاا لحسن ايه هتضـ.ـر.بني ..مش جديده عليك..
والا هتمـ.ـو.تني.اقتربت منه ونظرت داخل عينيه بتحدي لتهدر امامه..مـ.ـو.تني ياسلطان وريحني مـ.ـو.تني ..
شعر بغصة بصدره احتضن وجهها انتي روحي ياشهد روحي وانا مش هقدر اذيكي.
شهد ابتعدت عنه بببكاء مرير بس انت اذتني ..اذتني قوي..لما شكيت فيا وهنتني.
امسك كفها بحنان عشان بحبك ومقدرتش استوعب لما شفتك بحـ.ـضـ.ـنه…عشان بحبك الغيره عمت قلبي وعقلي قبل عيني ياشهد صورتك وانتي بحـ.ـضـ.ـنه مش بتروح من فكري..اجننت معرفتش اعمل ايه.والله لو مكنتش بحبك كنت طلقتك ورمـ.ـيـ.ـتك لأهلك أو حتى قــ,تــلتك وخلصت منك بس كل ده مكنش هيشفي غليلي .. لما شفتكم اكده اتكـ.ـسر قلبي مصحتش على روحي الا لما بكري جالي..شهد مش عايز اخسرك.كفايه علينا عـ.ـذ.اب ياشهد وانتي خابره زين اني بحبك قد ايه..
شهد ببكاء وشهقات بس انت خسرتني.خلاص
سلطان ادينا فرصه ياشهد انا عمري مزعلتك من ساعت مجوزتك..شهد صدقيني كل حاجه هتتصلح..انا بحبك
شهد مسحت دmـ.ـو.عها وحاولت إيقاف شهقاتها لتقول برجاء لو بتحبني..طلقني..
سلطان مقدرش مقدرش.اطلبي اي حاجة الا دي.
شهد مش عايزه حاجه منك الا انك تطلقني..
سلطان وانا قولتلك مفيش طـ.ـلا.ق ياشهد…ليبعدها ويغادر…
_____
بعد مرور شهر..
فتحت باب الغرفه التي استقر بها منذ شجارهما الاخير ووجدته نائم ..اقتربت منه بهدوء.جلست امامه تحسست لحيته..وهي تراه نائم بهدوء ابتسمت بخفه وطبعت قبلة صغيرة بجانب شفتيه..وبثواني جذبها وعتلاها..همس أمام شفتيها بتعملي ايه..يابت عزام
هدى بتـ.ـو.تر..اني اني كنت.كنت..بصحيك عشان عشان
بكر بتوهان عشان ايه..
اغمضت عينيها وهو يقترب منها اكثر..ووو
______
نصر يلعب مع اخته الصغيره ابنة همام..
رباب بحده انت بتعمل ايه مش قولتلك متقربش منيها..لتسحب نصر من يدها بغضب..
نصر بس يمه رباب اختي وعايز العب معاها..
رباب مش اختك انت مالكش اخوت..
ضحكت ساخره قاطعت حديثها مع طفلها..
ايمان بخبث اي ده .. انتي كمان كيف مرتات الاب ااهاه.
رباب بغيظ اني مش زي اي حد يا مرات عمي..
ايمان بضحكة مستفزه لا انتي دلوقتي بقيتي مرات اب زيي..مش شايفه روحك اياك..
شعرت رباب بالضيق فهي شعرت بانها حقا أخطأت..
لتردف ايمان اومال كنتي بتلوميني ليه يابت النجاتي..وانتي دلوقتي حاطه راسك براس العياله الصغيره..دي..
أفلتت يد نصر الذي اسرع ليلعب مع اخته لتقول بحدة لاول مره تتحدث مع ايمان هكذا اني مش زيك يا مرات عمي عارفه ليه..
ايمان نظرت إليها باستفزاز..
رباب عشان انتى قلبك اسود فضلتي تعـ.ـذ.بي شهد وتحرضي اخوها عليها لحد مطفشتيها من البيت وقبل اكده طفشتي جوزي همام بعد عملتك السوده فاكراها يامرات عمي والا ايه ..اما اني مش هعمل اكده البت اني مجيتش جنبها واصل .. ومقدرش اذيها عشان هي روح عشان اكده متقارنيش نفسك بيا.لتغادر وتتركها بغيظها…
___
منصور مصالحتش مرتك ليه ياهمام..
همام حاولت يابوي معرفتش هي منشفة دmاغه..
منصور مش شايف روحك جيت عليها..قوي..
همام بضيق انت كمان يابوي هتيجي عليا منتا عارف الحكايه من اولها..
منصور رباب متستهلش اللي عملته فيها دي اتحملت المر بغيابك تقوم تجازيها أكده..
همام متقلقش يابوي هعرف اصالحها..ليردف بقلق شهد مالها عمال بتصل عليها مبتردش..ولما اسأل سلطان عنيها يغير الموضوع..
منصور ببرود شهد مع جوزها يبقى هي يامان..متقلقش عليها
همام مش عارف ليه بالي مشغول عليها..
منصور بحده وانت مالك فيها روح شوف مراتك
همام انا بكره اروح ازورهم واستفسر من سلطان..
منصور متروحش انا هكلمه يجيبها تزورني..
همام ماشي يابوى اللي تشوفه..
____
شهد وسلطان..
سلطان اجهزي..ياشهد
شهد ببرود هنروح فين..
سلطان منصور اتصل وعايزك وكمان همام رجع مالسفر..
شهد نهضت بسعادة همام رجع..
سلطان مالك مبسوطه اكده ليه ..
شهد بتجاهل ثواني وهكون جاهزه..التفتت تريد المغادره..
ليجذبها اليه محيطاً خصرها بذراعه..لترتطم بصدره..
نظرت اليه بقلق..وتـ.ـو.تر وخوف
سلطان بجمود هخليكي عندهم ساعتين ..وبعدين هجي اخدك.
شهد…
سلطان بتحذير اللي حصل بينا محدش يعرف فيه ماشي ..ليردف بتهديد والله ياشهد لو عندتي وبلغتيهم انك عايزه الطـ.ـلا.ق لاهطلعلك جناني اللي عمرك ماشفتيه وانا كده كده مش هطلق…حتى لو قلبتها مجزره..وانتي خبره زين هعمل ايه…
ابتلعت مابجوفها بخوف اومأت براسها بايجاب ..
سلطان بابتسامه شاطره..
شهد بضيق ممكن تهملني عشان اجهز.
سلطان بس اكده من عنيا ..اقترب منها اكثر ودفن وجهه بعنقها يستنشق عبيرها..فهو حقا قلقا من هذه الزياره التي كان يأجلها كثيراً ..
شهد بتـ.ـو.تر هملني عايزه اجهز..رفع وجهه ونظر اليها بحب احتضن وجهها بيديها وقبلها قبلة طويله ..ليضع جبينه على خاصتها مغمضا عينيه ليقول بهمس بالساعتين دول هتوحشيني قوي..
فتح عيينيه ليجد دmـ.ـو.عها ملأت وجنتيها..
سلطان مسح دmـ.ـو.عها بحنان بتعيطي ليه..
شهد بشهقات وغصه هملني ياسلطان عايز اجهز ..
ابتعد عنها ماشي ماشي كفايه عـ.ـيا.ط دلوقتي وروح اجهزي..
اسرعت الاخر لتجهز بسرعه.
___
كانت تنام بين احضانه وهو يلاعب خصلات شعرها
هدى بكري
بكر هممم.
هدى انت مش زعلان مني خلاص ..
بكر اممممم ..
هدى رفعت راسها عن صدره انتي بتفكر..
بكر لا انا قلب اسود ..
هدى طب احني يعيني من شويه مـ.ـا.تصالحناش اكده..
بكر لأ..
هدى يعني انت ضحكت عليا..
بكري بصدmه ضحكت عليكي كيف..هو انا جيت جنبك..
هدى شعرت بالحرج فهي حقا من اتيت الى غرفته وكادت ان تبكي..خلاص اني عبـ.ـيـ.ـطه عشان جيت اصلحك ..لتنهض بضيق..
ليجذبها اليه بضحكه يابت بنهزر مينفعش….
نظرت اليها بتوهان …هدى اول مره اشوفك تضحك ..ضحكتك حلوه قوي.. بتخـ.ـطـ.ـف القلب…
بكر. احاط خصرها بذارعه ليقولت بخفوت اذابها والله محدش خـ.ـطـ.ـف قلبي غيرك يابت عزام…
هدي بسعاده قول كمان كلامك حلو اول مره اسمعك تتتكلم اكده..
بكر بخبث لا احنا مش هنفضل نتكلم اكده ليقترب منها وووو
رباب بصدmه كل ده حصل معاك واحنا منعرفش..
شهد…
رباب : هتعملي ايه دلوقتي..
شهد : مش عارفه…
رباب : مش عارفه كيف ..شهد اللي عمله جوزك ده رد فعل عادي اي راجـ.ـل مكانه كان هيعمله..اكده واكتر.
شهد بدmـ.ـو.ع :انت ليه مش فهماني ..اني بقيت بخاف منه..ده حتى مادانيش مجال ادافع عن روحي..
رباب : حطي نفسك مكانه كنتي هتعملي ايه..
شهد …
رباب : حبيبتي متوقفيش على غلطه وحده الراجـ.ـل شاريكي .وبيحبك واعتذر وحاول يصلح غلطه متقفليش كل البيبان بوشه ..
شهد : اعمل ايه يعني انا كل اما يقرب مني افتكر قسوته عليا..ومقدرش اسامحه انا بقيت بخاف منه..يارباب
رباب : مش لازم نقف على الغلطه .. سامحيه واديه فرصه تانيه ..واهاه..هو بقى ليكي لوحدك..
شهد:.بس يا..
رباب : مبسش ياحبيبتي اني خابره زين انت بتحبيه..اديه فرصه تانيه..عشان ميجيش يوم وتنـ.ـد.مي..
شهد : انت بتقولي اكده..ليه متقوليش لنفسك منتي عملتي بهمام اكتر من اكده..
رباب :.اني وهمام غيركوا ياشهد..
اني همام كل حياتي من وانا صغيره عشقته..انتي خابره حكاية اميره..ساعتها مشكتش بهمام وفضلت جنبه…اديته فرصه يصلح اللي عمله او حتى يطلع الحق ماقولتش لا همام غلط… لاا فضلت جنبه دعمته لحد مطلع الحق و طلع همام معملش حاجه من اللي قالتها البت اميره..وانا مخسرتوش..اللي يحب يدي الفرصه للي يحبه..ياشهد فرصه واتنين وتلاته..انا اديت همام فرص كتير ووقفت جنبه لحد النهارده..وانت خابره زين سابني وسافر وهجرني ..اتحملت بعاده خمس سنين..مكنش بيتصل بيا ولا يسال عليا جبت نصر وهو غايب..قولت معلش ..هو اكيد مخـ.ـنـ.ـوق..مع اني الوحيده اللي وقفت معاه..بس هجرني..ولما رجع استقبلته بكل حبي وشوقي اللي كنت مخبياه طول السنين اللي فاتت..انما يرجع يقولي انه كان متجوز ومخلف..مقدرتش اتحمل..لتردف بدmـ.ـو.ع دي كـ.ـسره عمري مهقدر اسامحه عليها..كلكم خابرين اني ذقت المره بغيابه مرات ابوكي كانت بتذلني عشان تطفشني واني كنت اتحمل على امل انه يرجع..واتاريه عايش حياته ومخلف..
شهد : انتي خابره همام بيحبك قد ايه وهو سفره كان لظروف كان لازم يسافر ويسيب البلد.لحد.ميهدى مهو مش هيتحمل ظلم اهل البلد وابويا ليه..انما جوازه .هو اجوز عشان صاحبه .هو راجـ.ـل وبغربه.ولوحده اكيد هيضعف قدام بت بتحبه ..
رباب ببكاء: انتي مش حاسه بيا ياشهد ليه..هو مخلف منيها ياشهد..وحايبلي بتها هنيه ..اني كل اما اشوف البت بحس بروحي تتسحب مني افتكر امها بس بعد اكده استغفر ربي مهي عيله مالهاش ذنب بحاجه..
شهد : خديها بحـ.ـضـ.ـنك يارباب واعتبريها بتك اللي حصل حصل..متكونيش زي ايمان ..شوفي وصلتنا لحد فين..
رباب : انتوا ليه بتقول اني زي ايمان انا مش زيها ياشهد انا رباب مش ممكن اضر حد ..
شهد : منا عارفه بس انتي شايفه همام ياعيني قالب على نصه..كلنا عارفين بيحبك قد ايه..لتردف بخبث والا انتي عايزاه ياخد.بته ويطفش ومش هنعرفله طريق تاني..
رباب بقلق وبخوف: هو مش هيعمل اكده..
شهد : لا هو ممكن يعملها لو ما لقاش قبول منك وفضلتي اكده معكننا على روحك وعليه..
رباب بضيق : هو هو قال انه هيروح..
شهد : بكذب مقالش بس اني حاسه انك لوفضلت اكده اكيد هيعملها..
رباب : لا لا همام مش هيعملها تاني لا..
شهد : والله براحتك اني قولت اللي عليا..والباقي عليكي..اني هروح اشوف ابوي..لتغادر وتترك الاخر تفكر بحيرة..وخوف وقلق
شهد دخلت عند والدها…ووجدت همام عنده..
همام : هااا عملتي ايه..عقلتيها
شهد : معملتش..
همام :يعني لسه راكبه دmاغه..
شهد : هي راكبه دmاغه ايوا..بس دلوقتي انسب وقت تصالحها فيه..
همام : يعني لانت..
شهد بابتسامه : والله انت وشطارتك يابو نصر..
همام بابتسامه : ربنا يخليك ياقلب اخوكي..والله قولت متجيبها الا شهد ليغادر وهي تراقبه: ربنا يسعدك ياهمام ياخويا..
منصور : وانتي يابت منصور عامله ايه مع حوزك.
شهد بـ.ـارتباك : بخير يابوي نحمده ونشكره..
منصور : ربنا يريح قلوبكم ياولاد منصور ..
احتضنت والدها بحب يارب يابوي..
ليدخل فايق : ايه مش هينوبنا من الحب جانب والا ايه..الدلع والحب كله لابوكي واخوكي اني ايه..
شهد : انت حبيب اختك عامل ايه يافايق ..
فايق :بخير ياحبيبتي بس اني جاي عشان عايزك تقولي لابوكي اني خلاص عايز اتجوز..
شهد : بجد يافايق بجد مين دي..
منصور : ودي عايزه وسايط يابني ده يوم المنى..
فايق : بت شفتها من شهر ..خارجه من بيت بكري..ولما سألت عنيها قالولي بت خاله ..واسمها عيشه..
شهد : بقالك شهر راسم عالبت من غير علمنا…
فايق : منا مبشوفش حد فيكم الله ..هااا يابوي ايه رأيك..
منصور بسعاده : البت اهلها مفيش عليهم كلام واحنا انشاء الله كمان يومين وهطلبهالك..
فايق بسعاده : ربنا يخليك لينا يابوهمام..
شهد :مبروك يافايق..
فايق :يبـ.ـارك فيكي ياوش السعد…انا هروح ابلغ امي عشان مبلغتهاش..
ليغادر ويتنهد منصور براحه الحمد لله يارب نعمك كتيره متتعدش..
____
دخل همام عليها لتنهض بـ.ـارتباك فهي حقا لاتريده ان يتركها مرة اخرى.
اجلسها وجلس بجانبها بهدوء :مش كفايه زعل يابت النجاتي..
رباب…
امسك.يدها وقبلها : حقك عليا ..عارف اني غلطت بحقك كتير ..بس ليكي عليا مزعلكيش تاني واصل..
رباب: و لو زعلتني ياهمام ..
همام بابتسامه :والله مش هزعلك..
رباب: والله لوعملت حاجه تزعلني مرة تانيه مهتشوف وشي انا وابنك تاني واني بقولك اهاه..
همام بابتسام : جذبها اليها وانا اقدر ازعل القمر..
رباب بابتسامه حاولت إخفائها : طب اوعى اكده هروح اشوف شهد..
همام جذبها اليه :لاا شهد ايه شهد تستنى انا مصدقت وشفت الضحكه دي…ليقترب منها وووو
_________
منصور: مش بدري ياسلطان متسيبها تبات النهارده..
سلطان: بدري من عمرك ياحج معلش مره تانيه..يلاا ياشهد.
ودعت شهد والدها.ليمشوا حتى وصلو السياره ..
ليوقفهم نصر بتذمر طفولي : اني زعلان منك ياسلطان..
نزل لمستوه بابتسامه : نصر باشا زعلان مني مينفعش احنا نراضيك دلوقتي ..هاا زعلان ليه يانصر باشا..
نصر : مش قولت انت واخد عمتي عشان تجيبولوا عروسه تجوزهالي..
سلطان بابتسامه : ايوه.
نصر :طب هي فين انت بتضحك عليا..
سلطان :لا اضحك عليك ايه..ليردف بخبث وهو ينظر الى شهد التي نظرت الى الارض بحرج..متقول لعمتك ..اني عن نفسي جاهز..
نصر : يعمتي انتي..
شهد بضيق : يلاا ياحبيبي امك بتندهلك..
نصر :فين امي مبتندهش ..لينظر الى سلطان انت سمعتها بتندهالي..
سلطان بضحك : لا ابددا..
شهد بغيظ: يلاا يانصر..لحسن ازعل منك..
ليغاادرالصغير بتذمر ..وتصعد الاخرى السياره
شهد ادارت وجهها بضيق من تلميحاته..واخذت تراقب الطريق من النافذه.
وبعد فتره ..
كانت شهد تنام بسريرها تتذكر حديثها مع رباب.…
لتشعر به يستلقى بجانبها ويجذبها لاحضانه..حاولت افلات نفسها ليهمس بجانب اذنها..خليكي..تعبان وعاوز انام وانتي فحـ.ـضـ.ـني متخفيش عاوز انام بس ..اغمضت عينيها دون اي رت فعل ..مما اسعد الاخر فقد شعر بانها لانت قليلا ..دفن وجهه بشعرها وغرق بالنوم…
وفي الصباح استيقظا بانزعاج على رنين الهاتف المتواصل ليتوقف هاتفه عن الرنين ..وتبدأ طرقات على الباب بسرعه نهض بفزع وشهد خلفه بقلق:..ايه اللي حصل..
سلطان :مش عارف هروح اشوف..ونزل الدرج بسرعه ليجد عوض بخوف : الحق بكر ياسلطان بيه ..
سلطان
سلطان اهدى يابكر اهدى ان شاء الله خير..
بكر : خير كيف ياسلطان ومراتي اتخـ.ـطـ.ـفت من بيتي وبغيابي وانا مقدرتش احميه..
سلطان: كيف هتحميها وانت مكنتش هناك…استهدى بالله يابن عمي .كيف هتقدر تفكر وانت رايح جاي اكده..
بكر بضيق : يووووه دي عايزه ايه كمان بتتصل مالصبح..
سلطان : مترد يمكن في حاجه مهم..
بكر :اكيد عايزه ترغي..ليقفل للمرة السابعه..
اتصل بعوض : ..عملتوا ايه..
عوض :دورنا بكل حته مالوش اثر… فص ملح وذاب.
بكري بحده : تدوروا كمان لحد متلاقى ياعوض مش عايز يجي الليل الا وهو تحت جزمتي.انت فاهمه..
عوض : ان شاء الله..
سلطان : مرحتش بيت سعيد ليه يابكر ..
بكر:رحت هو انا هتوه عن دي..بس مش بالبيت دورنا بكل مكان يخصه مالوش اثر…انا هتجنن ..هتجنن ..ليرن هاتفه مرة اخر اجاب بكر بغضب : .عايزه ايه مش فاضي للرغي .. ليغلق المكالمة بوجهها ولم يدع لها مجال للحديث..
حمل مفتاح السياره وسلاحه..
سلطان على فين..
بكر :هدور عليها اكيد مش هفضل قاعد اكده..زي النسوان..
سلطان : هجي معاك..
قاطعهم دخول عيشه بغضب:..انا بقالي بكلمك مالصبح مش بترد.ليه…
بكر بصراخ : مش فاضي… مش فاضي متفهمي بقى و اطلعلي من نفوخي…
سلطان أراد الخروج وتركهم لوحدهم
ليسمعها تقول باختناق ودmـ.ـو.ع مكبوته :حتى لو الحاجه تخص مراتك
بكر….
___
سعيد :هتوقعي غـ.ـصـ.ـب عنك وعن اللي خلفوكي..
هدى ببكاء : مش هتنازل عن حقى وحق ابوي..بكفياك عاد ..حـ.ـر.ام عليك هملني بروحي..اني تعبت تعبت..منكم..
شـ.ـد شعرها بعنف : والله وطلعلك لسان يابت عزام بتعلي صوتك عليا..
هدى بالم وصراخ : كفايه حـ.ـر.ام عليك..خسرت ابويا عشانك انت وابنك اللي قــ,تــل ابن القاضي عشان اختلفوا على المخازن والفلوس وبعد اكده هـ.ـر.بت انت و ابنك ..ومفيش قدامهم الا ابوي قــ,تــلوه ونارهم بردت ..وانا صدر نار وشاعله على عيلتي اللي اتقــ,تــلت قدام عنيا ومالهمش ذنب ..
سعيد :والله لو اتكلمتي من هنيه للصبح مش هسيبك الا لما تتنازل..
هدى بعند :مش هتنازل .عن حاجه واعلى مافي خيلك اركبه..عايز تقــ,تــلني اقــ,تــلني اقله تريحني واخلص منك ومن قرفك..صفعها لتسقط ارضاً..
سعيد :لا مش هقــ,تــلك …هقــ,تــل حبيب القلب اللي مقويكي عليا ومخليكي تعصيني…عايزه تاخدي فلوسنا وتوديها للغريب..
نبضاتها زادت خوفا على بكر لتقول بدmـ.ـو.ع لم تستطيع منعها :بكري مالهوش باللي بينا.
سعيد بسخريه :والا ليهط مش هو اللي مقويكي…يبقى هخلص منيه ودلوقتي..كمان
هدى بخوف وشهقات خلاص خلاص اني هوقع..
شاطره يا بت عزام..خدي..
بكر :لو راجـ.ـل انا اهااه قدامك اعملها سعادة تغلغلت بصدرها انه هو بكري اجل هذا صوته التفتت بلحظة لتراه يسدد لكمـ.ـا.ته على عمها بغل وغضب رجـ.ـاله يحاوطون المكان..حتى سقط عمها أرضا ولا يستطيع الحراك ..ابعده عنه سلطان كفايه عاد …
خد مراتك وروح وسيبو للرجـ.ـاله يربوه..
بكري : لا ياود عمي اني بقى هريحه خالص لينظر الى سعيد ومش هتقدر تعمل حاجه واصل..أخرج مسدسه ووجهه على الملقا ارضا لتتسع اعين الاخر خوفا..ليصدm بهدى تجلس على ركبتيها امام عمها تمنع بكر من قــ,تــله..
بكر : بغضب اغمض عينيه: ابعدب ياهدى..
هدى بدmـ.ـو.ع ورجاء:لا لا مش هبعد يابكر مش هتقــ,تــله..
بكر اعتصره قلبه لرؤيت دmـ.ـو.عها :انت مش شايفه عمل فيكي ايه..
هدى اقتربت من بكر بدmـ.ـو.ع وشهقات لا يابكر عشان خاطري سيبه..
بكر زاد غضبه ليبعدها …لتسرع الاخرى وتقف امامه ..وسط صدmت الجمع..
بكر بحده :ابعدي بقولك..
نظرن اليه ببكاء:..اوعدني متعملش اكده..متقــ,تــلوش..
بكر بحده :ليه ليه..انتي اتهبلتي..مش شايفه عمل فيكي ايه ..
هدى بشهقات وهي تمسح دmـ.ـو.عها شايفه شايفه..بس مش هقدر اتحمل جوزي يقــ,تــل عمي يا بكر افهمني ..عشان خاطري..لتردف بشهقات..اني مش عايزه اخسرك يا بكر..وسعيد يبقى عمي..سيبه وخليه يمشي…مش هقدر اكمل معاك وانت اللي قــ,تــلت عمي..
بكر بغضب : كيف….
سلطان:..قاطعه بتفهم :سيبه يا بكر البت معاها حق..ميصحش تقــ,تــله..
بكري بغضب رمق ذلك الملقا على الارض:..اقسم بالله لو هوبت ناحيتنا تاني لاقلتلك. ياسعيد ومش هيكفيني عيلتك كلها….ليجذب الأخرى بغضب ويغادر اما سلطان جلس امام سعيد الذي تتردد على مسمعه كلامـ.ـا.ت ابنة اخيه الصغيره التي اعطته درسا لن ينساه أبدا .. عن صلة الدm….
ليقول سلطان :شايف تربيت عزام ياسعيد..يا خساره انك اخوه..اظن دلوقتي معدش ليك عندنا حاجه..حتى بت اخوك تنساها واصل..وسيبها كفايه عليك يتمتها..هملها وسيبها تعيش حياتها..ليردف وهو يعتدل دلوقتي هدى حمتك من بكر ..إنما مره تانيه ممكن متلحقش تدافع عنيك وانت خابر بكر مـ.ـجـ.ـنو.ن لما يتعصب ومحدش يقدر عليه…قال كلمـ.ـا.ته واشار لرجـ.ـاله بالمغادرة وغادر الاخرى…
______
عيشه :اهدى ياعمتي انا قولتلك انها هتبقى بخير متخفيش ..
هاله: يارب يابتي يارب حاكم البت غلبانه ومتستهلش اللي يجرالها اني مكنتش بالبيت ..لوكنت هنيه مكنتش سيبتهم ياخدوها على جثتي..
عيشه : بعد الشر عنك ياعمتي ..متقوليش اكده ..
..لتردف هاله بامتنان :مش عارفه اجازيكي كيف يابت اخوي..
عيشه :متقوليش اكده ياعمتي ده واجب عليا..
سعديه بغيظ : وانت عرفتي مكانها منين يابت بطني..
عيشه: كنت جايه البيت عند عمتي بالعربيه وشفت راجـ.ـل يجرجر هدى من شعرها ومعاه رجـ.ـاله وسيارتين والحرس متصاوبين ومرميين عالارض..معرفتش اعمل ايه اتصلت ببكر مبيردش عليا…واتصلت فيكي تلحقي عمتي واني لحقته لحد ما خدها على خرابه في***** ورحت بلغت بكر ولحقها..
رمقتها والدتها بنظرات غاضبة …لكنها تجاهلت نظرات والدتها بـ.ـارتباك..
هاله بقلق :اتصلي يابتي بكر وطمنيني..
عيشه بحرج فهو لم يكلف نفسه حتى بشكرها كان يصـ.ـر.خ عليها طوال الوقت : مقدرش ياخالتي لحسن يشخط فيا ..تقدري تكلميه انت..
هاله : ماشى هروح اجيب التلفون وراجعه..لتغادر وفور مغادرتها .
هاله بغضب : اتهبلتي يابت مش كنتي بتحبي بكري متسيبها انشالله تولع..
عيشه :لا يمه كله الا ده..اني بحب بكر اه بس مش ممكن اسيب بت مالهاش ذنب لمصير ميعرفوش الا ربنا اني مش عفشه يمه..
سعديه بسخريه: اهاه ابقى قابليني لو بكر بص فخلقتك..وانتي بالدmاغ الناشفة دي..
عيشه بحده ودmـ.ـو.ع : عنه مابص فخلقتي يمه..اني بحبه.. بس مش هخسر نفسي ورضي ربي عشان الحب ده ..لتكمل بدmـ.ـو.ع وانا خلاص بكري مش هفكر فيه تانيه عشان شفت خوفه وحبه لمـ.ـر.اته فعنييا..ومش انا اللي افرق اتنين يحبو بعض..
سعديه : خليكي اكده يا عبـ.ـيـ.ـطه..
عيشه مسحت دmـ.ـو.عها :اني مش عبـ.ـيـ.ـطه يمه بس ده الصح..
كل هذا الحديث كانت تستمع له هاله وتبتسم برضى فعيشه لم تأخذ من طباع والدتها الخبيثه شيء..مازالت نقية طيبة..طاهرة القلب..
____
عند هدى وبكري..
كان يقف في طريق مقطوع وهي ساكنه بين احضانه..
هدى: بكر احنا هنفضلو اكده كتير..
بكر: خليكي فحـ.ـضـ.ـني دايما متبعديش عني..
رفعت وجهها اليه لتبتسم :مش هبعد عنك يابكر ..هفضل معاك العمر كله..
بكر : اني اول مره اخاف..نظرت اليه باستفهام ليردف الاخر:ايوا خفت..خفت وقلت اني مش هشوفك تاني..بس الحمد لله عيشه عرفت مكانك وبلغتني بالوقت المناسب…
هدى بغيره : عيشه كيف..
اخبرها بكر بما حدث..
هدى :البت ساعات بحسها طيبه وساعت بحسها عقربه أكده. بس حتى ولو متقربش منها يابكر اني بنبهك اهاه..عشان اني شايفه حبك في عنيها..
بكر بضحك :عيشه..عيشه دي اختي الصغيره واني مربيها على يدي حب ايه اللي بتقولي عليه..
هدى : بكر مش هنتخانق دلوقتي..عشانها
بكر :خلاص خلاص اسكتي امي بتتصل اكيد قلقت..
هدى :معاها حق احنا اتاخرنا قوي..
بكري اعادها لاحضانه بابتسامه :وانا اعمل ايه يعني الوقت معاكي بيعدي بسرعه
ليجيب والدته ويطمىنها ويعودان معا. .…
________
عاد سلطان الى المنزل
ليجد شهد تجلس على الدرج تفرك يديها بخوف وقلق عليه فهو غادر المنزل بسرعه واخذ سلاحه ولم يخبرها مالذي حدث..فور دخوله المنزل أسرعت إليه دون وعي كنت فين …انت كويس… جرالك حاجه..
سلطان بابتسامه انا اهاه قدامك صاغ سليم..
شعرت بالحرج وهي ترى ابتسامته: اني اني بسال بس..
همت تريد أن تغادر بحرج لكنه امسك يدها ليوقفها :على فين مش هتطمني عليا..
شهد :منتى كويس اهاه…
سلطان جذبها إليه : كويس من براا بس من جوى قلبي بيتقطع.
شهد…
سلطان : مش كفايه مش هتسامحني وتغفري..
شهد ابعدت يده وأرادت المغادره..
لكنه اسرع ووقف امامها..اقترب منها وهي تراجعت ..ليهم باحتضان وجنتيها :مش كفايه عاد .. اني بقيت على اخري..منتي بتحبيني اهاه بتكابري ليه
شهد انزلت يديه :انا مبحبش حد..
سلطان : كـ.ـد.ابه خوفك وقلقك عليا ده مش حب.عينيكي اللي بتهرب من عنيا خايفه اني اشوف الحب فيهم ايه..انت بتهربي مني ليه…
شهد : عشان قسيت عليا قوي
سلطان :غلطت ..غلطت..واعتذرت ونـ.ـد.مت واتحملت..كل اللي عملتيه فيا.. اني مش ملاك …مش معصوم من الغلط..انتي كنتي بتغاري من امينه و سهام وهما حلالي ..عايزاني اعمل ايه وانا بشوفك بحـ.ـضـ.ـن راجـ.ـل غريب..
بكت وقالت : اني كنت مظلومه ياسلطان..انت مدتنيش حتى وقت ادافع عن نفسي..
سلطان :غلطه ونـ.ـد.مت عليها ….. خلاص مش هنعيد ونزيد في الماضي العمر بيجري ومش عايزين نضيعه عتاب وزعل كفايه بقى ..خلينا نبتدي من جديد..شعر بها وقد اهدات ليقترب منها رفع ذقنها لينظر الى عينيها بحب..بحبك..
شهد…
اقترب وقبلها بهدوء لتتحول الى قبلة شغوفه ليبث لها شوقه وهيامه وحبه..حملها وصعد بها الدرج هامسا بكلمـ.ـا.ت العشق والهيام. دفنت وجهها بصدره ووووو…
______
عيشه : نستئذن احنا يلاا يمه..حمد الله عالسلامه مرة تانيه..
هدى : الله يسلمك
خرجت من المنزل صعدت والدتها السيارة لتسمع صوت بكر ينادي خلفها : عيشه استني.
عيشه :عايز ايه يابكر..
عيشه : ايه حد مكاني كان عمل اكده…
بكر بحرج : اني غلطت بحقك بس مكنتش واعي للي بعمله..حقك عليا
عيشه :محصلش حاجه بعد اذنك..
بكر: بس اني شايف انك لسه زعلانه مني..
عيشه.:..تحاول جاهدة عدm البكاء.:.وازعل منك ليه يابكر انت زي اخوي الكبير وتمون على رقبتي..
بكر :يعني خلاص..
ادارت وجهها لتنزل دmعه ساخنه منعتها طويلا..لتقول بغصه خلاص ياود عمتي..اني اروح الحق امي. دلوقتي هتتعصب..لتغادر دون ان تنتظر اجابته..
بعد مرور شهران ..الجميع يعيش بسلام سلطان وشهد عادوا العيش مع الحجه نعمه بسلام وسعاده …..
لكن حدث شيء انتزع تلك السعاده منهم..
شهد ترتدي اجمل ثيابها ومتزينه فاليوم سيعود سلطان من المدينه و لديها خبر سيسعده كثيراً فهي حامل..سمعت صوت سيارته لتنزل بسرعه نبضاته تتسارع تريد الوصول اليه واحتضانه لتخبره بهذا الخبر..السعيد ..لكنه صدmت بفتاه جميله تدخل معه.. وقفت على اخر درجه من الدرج ترمق سلطان بنظرات استفهام..انه منتصف الليل وسلطان عاد من السفر من هذه الفتاه التي معه..اسالة كثيرة تدور في عقلها..
طردت تلك الافكار من رأسها لتبتسم…
رحبت بالفتاه لكنها لاحظت ملامح سلطان المتغيره فهو يتهرب من النظر الى عينيها…
شهد بابتسامه وارتباك ولا تعلم لما شعرت بانقباضه في صدرها لتقول بتـ.ـو.تر واضح :مش تعرفنا ياسلطان..مين البت الحلوه دي.
سلطان بهدوء مريب : مراتي..
شهد…
نهضت بفزع …اخذت انفاسها بصعوبه الحمد لله ..الحمد لله يارب..كان كابوس الحمد لله وضعت يدها على بطنها تتحسس جنينها بابتسامه فهي تتحرق شوقا لرؤية وجه سلطان عنـ.ـد.ما يعلم بحملها..
تفاجأت بباب الشرفة مفتوح نهضت تريد اغلاقه لترى. سلطان يقف وينظر الى السماء بشرود كانت ملامحه جذابه جدا..ابتسمت واحتضنته من الخلفه..
سلطان امسك يديها التي تحيطه..ليديرها اليه و يحيط خصرها سلطان :انتي صحيتي..
شهد : رجعت امتى..مصحتنيش ليه…
سلطان : رجعت متاخر و شفتك نايمه محبتش اصحيكي..
شهد بدلال :لا مره تانيه تصحيني ..والا هزعل منك والله..
سلطام بغمزه :أي وحشتك ..
شهد ابعدت نظرها بحرج..
سلطان :لا انا مش هقدر اقاوم اكتر من كده..التوت البري بيقولي تعالى خد حته..
شهد بخجل ب..قاطعها بقبله..ليحملها وووو
___
في الصباح استيقظت شهد وقد كان سلطان غارقا في النوم..ابتسمت وهي تراقبه لدقائق ..لتنهض وتجهز..نزلت الدرج لتجد الحجة نعمه تجلس لوحدها…
شهد قبلت راسها : صباح الخير ..
نعمه :صباح الورد ياست البنات..
شهد :سليم فين..
نعمه :بؤوضته ياحبت عيني الود قالب على نصه ..معرفش ماله..
شهد بضيق : قالي امه وحشاه ياحجه..
نعمه :متجيبش سيرتها ال***دي..
شهد :ياحجه سليم محتاج امه هو لسه صغير ميعرفش حاجه..
نعمه :قصدك ايه..
شهد :اني هكلم سلطان عشان ياخده عند امه حـ.ـر.ام اكده.
نعمه :والله مـ.ـا.تستحقش الرحمه سهام دي..
شهد :معلش ياحجه عشان سليم.
نعمه : ربنا يتممك بعقلك ياحبيبتي..ويفرحني بعيل ليكم انتي وسلطان قادر ياكريم..
شهد بابتسامه رقيقه : يارب ياحجه اني هروح اشوف سليم واتكلم معاه..
شهد لم ترغب باخبـ.ـارها بالحمل ارادت اخبـ.ـار سلطان اولا ..
شهد : قاعد لوحدك ليه..
سليم بضيق :مفيش..
شهد: مفيش كيف وانت مكشر اكده..
سليم بحـ.ـز.ن :امي وحشاني قوي ياشهد..هي امتي هتيجي..
شهد :ان شاء الله قريب .
سليم :بس اني بقالي كتير مشفتهاش وسلطان مانعني اروحلها..
شهد بحنان :ان شاء الله اول ماسلطان يصحى هقوله يوديك عندها..مش هتلعب معايا النهارده والا خايف اغلبك . كيف مغلبتك امبـ.ـارح ..
سليم :لا انتي غشيت اني شفتك بعيني..
شهد :اخص عليك ياسليم بقى انا بغش..
سليم بابتسامه :ايوا ياشهد
شهد :طب متيجي نعلب وتشوف كيف هغلبك..
سليم بحماس :ماشي….
______
ايماني: اني مش قولتلك تخلصني منه مستني ايه..
:مستني اوامرك وعشان نتفق عالفلوس ..
ايمان :اللي انت عايزه بس خلصني من همام باسرع وقت..
:ماشي كمان اسبوع وهتودعيه نهائي…
ايمان :هتعمل ايه..
:لازم ت عـ.ـر.في ..
ايمان :اه مش هفضل على عمايا اكده..
ماشي اني هقولك********
ايمان :والله فكره حلوه ومحدش هيحس عليك ايمتى هتنفذ ..
هخططلها كويس وابلغك ..ارتاحي..هتسمعي خبره قريب ..بس انتي جهزي الفلوس الاول..
_______
سلطان :صباح الخير ياحجه..
نعمه :صباح النور ياسلطان شهد قالتي رجعت متاخر هاا عملت ايه..
سلطان بضيق :مفيش ياحجه…خلصت شغلي ورجعت طوالي..
نعمه :مالك حساك مش على بعضك اكده..
سلطان :مفيش ..
نعمه باصرار :لا في اني خابراك زين ياسلطان قولي متخبيش حاجه..
تنهد سلطان :مرات خالد ابن عمي الله يرحمه.. ..
نعمه بضيق :مالها العقربه الصفره دي..
سلطان :مش راضيه تبيع حصتها باالاملاك وقال ايه هتيجي تقعد معانا..
نعمه بحده :تجي فين هي اتهبلت..
سلطان : حاولنا انا وبكري نضغط عليها بس مفيش فايده.. مش عايزين غريب يدخل مابينا ياحجه..وحلالنا يروح للغريب ..قولتلها اطلبي المبلغ اللي انتي عايزه..مرضيتش ..
نعمه :ربنا يهدها دي قادره ومفتريه بت امها..
سلطان وهو يتلفت : هي شهد فين..
نعمه :عند سليم..
سلطان بقلق :ليه ماله هو كويس..
نعمه : كويس بس عايز امه..يابن…
قاطعه :خلاص ياحجه سهام متجيبوش سيرتها قدامي خالص..وتحمد ربها اني سبتها..
نعمه :بس ..
سلطان نهض بضيق :مبسش انا قايم اشوفهم..
دخل ليجدهم يلعبون..
سلطان :ايه مش هتلعبوني معاكم..
سليم بزعل : لا مش هتلعب معانا..
سلطان :ليه بقى سليم بيه زعلان..اياك..هو انا موحشتكش بقالي كتير مسافر..
سليم…..
شهد : اومال دنتت وحشته قد الدنيا..هاا بقى جبتله ايه معاك..
سلطان : خلاص مش زعلان مش هديهاله..
شهد برجاء لتاثر على سليم : لا والنبي وريني جبتله ايه..
سلطان :تؤ يجي يبـ.ـو.سني ويصالحني هفكر..
شهد : يلاا ياسليم قوم بوسه خلينا نشوف جابلك ايه..
سليم….
شهد بضيق على حاله : قوم ياسليم..قوم ياحبيبي..
سليم بدmـ.ـو.ع : اني مش عايز حاجه منك اني عايز امي..لينهض ويغادر بسرعه ..
تنهد سلطان بتعب : يارب هعمل ايه اصلحها من هنا تخرب من هنا..
شهد ربتت على كتفه : وديه لامه ياسلطان..
سلطان :انتي تقولي اكده ياشهد..
شهد :مش عشانها عشان سليم..منتا شايفه عامل كيف عشان خاطري..
سلطان :بس ياشهد اني مش عايزها تربي سليم اكده.. تربيه عفشه زيها..
شهد : معلش خده عنديها هي تفضل امه وهو صغير ومحتاجها..ومفيش ام تاذي ضناها عشان خاطري..
سلطان :انتي طيبه اكده كيف ياشهد…
شهد :اني مش طيبه بس اتكلم بالحق..
سلطان بهيام قبل يدها :الحق اني ماعشتش حياتي الا لما عرفتك ياشهد ..انتي غيرتي دنيتي كلاتها..
شهد :وانت بقيت كل دنيتي ياسلطان ..اوعاك تهملني ..او تفكر تبعد عني.
سلطان :اني اهمل الدنيا كلاتها الا انتي وضعت راسها على صدره ربنا يخليك ليا اني عاوزه اقولك حاجه ..
سلطان : ايه ..ليقاطعهم رنين الهاتف كان همام..
شهد بسعاده :ايوه ياهمام..
همام :عامله ايه ياقلب همام..
شهد بعتاب :دلوقتي افتكرت اختك..
همام :حقك عليا..بس انتي خابره فايق وجوازته ..
شهد باهتما : عملتوا ايه..
همام :الحمد لله الجماعه وافقوا والنهارده كتب الكتاب..
شهد :الحمد لله بـ.ـاركله عني ياهمام..
همام :ايه اللي بـ.ـاركله عني..اني متصل عشان تيجي. تحضر كتب الكتاب..
نظرت الى سلطان.:.ماشي ياخوي هسال سلطان ولو وافق هجلكم….
سلطان اشار لها في ايه..
شهد بهمس :كتب كتاب فايق اقدر اروح..
اوما لها الاخر .ليرى ابتسامتها..السعيده.. ويبتسم لابتسامتها
ماشي ياهمام هجيلكم بعد شويه..
همام تنوريني ياست الكل سلام..
_____
سلطان صالح سليم و اخذه الى والدته واخبره بانه سيعود لياخذه مساءً..واوصل شهد لمنزل والدها بعد ان وعدته بانها ستعود.مساء.
تم عقد قران فايق وعيشه..وسط سعادة وزغاريد الجميع..ومبـ.ـاركاتهم لفايق وعيشه
فايق همس لهمام :اخويا حبيبي.
همام :عايز ايه اختصر.
فايق :عايز اشوف العروسه لوحدنا.
همام :انت اتهبلت ..اكيد ميصحش..
فايق :منا بقيت جوزها خلاص..وهي بقت حلالي..
همام :اكتم يافايق اكتم..
فايق :عشان خاطر اخوك..
نظر اليه بضيق ليقول بحرج..
همام بحرج : احم بعد اذنك ياعم عبدالله ..فايق عايز يكلم عروسته لوحدهم..
عبدالله بضيق : انت بتقول ايه ياهمام دي .مش عوايدنا .ولا الاصول.. لما تبقى ببيته ..يكلمها زي مهو عايز..
منصور وقد لاحظ ارتباك ابنه وضيقه ليقول: اصول ايه ده مش خطيبها ياحج ..ده جوزها وعلى كلن هما هيقعدو قصادنا بالجنينه ..ايه رايك..
عبدالله:.بس ياحج..
منصور بابتسامه :ة اي ياحج عبدالله بتغير على بتك من جوزها..
عبدالله بابتسامه : ماشي ياحج..اني هخش اندهلها..ويقعدوا بالجنينه عشر دقايق..
فايق نهض بسعاده : ماشي ياعمي..
همام همس بضحك : اجمد يابني..باين قوي انك مدلوق..
فايق بغيظ : مالكش صالح…اني عايز اكلمها..
همام بسخريه :هتكلمها هي هتطير يعني..
شاهدها تخرج خلف والدها شرد بجمالها ملاك يمش على الارض بستحياء..
همام :فايق ..يافايق فضحتن يخربيتك..ممالك هتخوف البت منك بنظراتك دي….
فايق بشرود :هااا ماليش..
عبدالله :خدي جوزك واقعدو بالجنينه هناك ياعيشه..
اومـ.ـا.ت براسها دون النظر اليه ..لتمشي والاخر يتبعها بهيام..وووو
____
بكر بقلق :مالك ياهدى مالك ايه اللي واجعك..
هدى بالم :بطني يابكر سكاكين بتقطع فيها مش قادره..
بكري :بـ.ـارتباك انتي واكله حاجه..
هدى بالم :لا لا كلت من اكلكم اهه مش قادره..
بكري :طب يلاا يلا هنروح عند الدكتور ربنا يستر..يارب..
هدى ….
فايق : مبروك..
عيشه بخجل : الله يبـ.ـارك فيك..
فايق :ممكن ترفعي راسك وتبصلي ..
عيشه …
فايق: حابب اشوفك..لو مش هيدايقك..
رفعت نظرها اليه بحرج..
فايق بحب :ماشاء الله عارفه يا عيشه انت اجمل بكتير من قريب..
عيشه..
فايق : كنت بتمناكي من زمان ومش مصدق انك خلاص بقيتي من نصيبي..الحمد لله يارب..
عيشه بصدmه وارتباك من اعترافه:..كيف اني..مخبراش اني شفتك قبل اكده..
فايق :بس اني شفتك كتير..ومن ساعة ما شفتك قولت خلاص هي دي اللي هتبقى ام عيالي..ت عـ.ـر.في اني مبسوط..قوي انك بقيتي بتاعتي..
عيشه بحرج ووجنتيها محمره : اني هقوم اعملك حاجه تشربها..
فايق امسك يدها لتجلس :لا تقومي ده ايه اني مصدقتك ابوك سمح نقعد لوحدنينا..
قاطعهم عبدالله بضيق وهو ينظر لفايق : مش كفايه اكده..
نهضت الاخرى بحرج وتركته يتحدث مع والدها.. تتسال كيف لم تلاحظ فايق ولم تره من قبل ..لكن كلمـ.ـا.ته شجعتها على قرارها بقبول الزواج منه والبدا في ببدايه جديده بالرغم من رفض والدتها لذلك…ابتسمت وهي تتذكر حديثه لها ..
___
بكر بقلق :هااا يادكتوره طمنيني.. ..
الطبيبه :للاسف يابكرى بيه المدام سقطت..
بكر بصدmه :سقطت هي كانت حامل عشان تسقط..
الطبييه :ايوا حامل في شهرين..
بكري :طب هي كويس دلوقتي..
الطبيبه :كويسه.. سبتها ترتاح عشان نزفت كتير..بس.. في حاجه لازم حضرتك تعرفها..
بكري :حاجة ايه…قلقتيني..
الطبيبه :مدام حضرتك متقدرش تخلف..
بكرى : مش كانت حامل..كيف مبتخلفش
الطبيبه :.هي جـ.ـسمها مش هيستحمل الحمل هتكمل الشهر التاني او التالت وتسقط..
بكري :بصدmه ليه اي السبب.
الطيبيه :كيف ماقولتلك جـ.ـسمها مش هيستحمل الحمل..كان لازم ابلغكم بده..بعد اذنك..
جلس على الكرسي بصدmه وضع رأسه بين يديها يتذكر احلامهما بانجاب اطفال كثر وتسمية طفلهم الاول عزام…
_______
شهد بضحك :والله البت عيشه بينها غلبانة مش هتتحمل مرات ابوي ثانيه واحده..
رباب :والله البت صعبانه عليا اني كمان بينها هاديه ومالهاش في المشاكل..
شهد :بس اني شايفه فايق فرحان بيها قوي مظنش ايمان هتقدر تزعله ..
رباب :انتي شفتي امها ياشهد باينها قادره .
شهد بضحك: حـ.ـر.ام عليكي يا رباب احنا اول مره نشوفه. .
رباب :انتي هتشكي بنظرتي طب اهاه لو مطلعت سعديه دي اسوء من إيمان بمليون مره انتي مشفتهاش هي وايمان كيف كل شويه يمسكو ببعض ..
شهد :بضحك والله ..اني ماصدقت وخلاص كتب الكتاب على خير..
همام :ايه الضحك ده متضحكوني معاكوا..
شهد :بلاش عشان بنم على خلق الله..
همام :وانتي ت عـ.ـر.في تجيبي بسيرت حد ياشهد..
شهد:.بضحك اه اتعلمت…. لتسمع صوت هاتفها ..
شهد :يا خبر اني نسيت سلطان قالي عشرة بالضبط اكون مستنياه تحت.
همام نهض معها وهي تغطي شعرها بسرعه لتنزل لسلطان.
همام :.متخليكي هنيه ياشهد والله انتي وحشانا قوي..مبقيناش نشوفك واصل
شهد :مقدرش ياخوي ..منتا عارف سلطان..
همام :تنهد طب هنزل معاكى .اشوفه..
سلطان كان داخل سيارته ليرى همام نزل بابتسامه وسلم عليه..
همام : ايه يا سلطان هتفضل منعها تبات عندنا .. مش تسيبها تبات مره وحده يااخي..
سلطان مستغناش عنها بالبيت ياهمام ..وبعدين امتى ماحبت تزوركم هجيبها..
همام :براحتكم..
_____
هدى نظرت بتعب عليه: مالك يابكري انت زعلت اني سقطت..
بكرى :لا لا ياهدى ازعل كيف ده امر ربنا..
هدى :اومال ليه حساك مش على بعضك..
بكري.بكذب :مفيش اني بس قلقت عليكي النهارده..
هدى بضيق :متزعلش يا بكرى ان شاء الله ربنا يعوضنا قريب…
بكري :بياس يارب…لتطرق الباب وتدخل
هاله بابتسامة..تحمل صينيه الطعام.:.انتي لازمن تتغذي كويس يا حبيبتي عشان تشـ.ـدي حيلك وتجيبيلي حفيد بسرعه..ده بكري..ده وحيدي و عايزاكي تفرحيني بعياله..
ابتسمت هدى: ان شاء الله ياخالتي..
بكري…
ربتت والدته على كتفه لتقول :متزعلش يا ولدي انتو لسه صغيرين ربنا يعوضكم..قبل يد والدته واستأذن…
____
سلطان بحده :انتي ايه اللي جابك..
سلوى ببرود :مش تقول الحمد لله عالسلامه الاول..
سلطان :انتي جايه ليه.انجزي
سلوى :ودي اصول تستقبلني فيها..
شهد : مين دي ياسلطان
سلوى : اني سلوى مرات خالد الله يرحمه ابن عم سلطان..وكمان شريكة سلطان وبكري…
شهد بابتسامه : اهلا وسهلا..
سلوى بابتسامه: أهلا فيكي..ماشاء الله انتي شهد..
شهد :ايوا.ا
سلوى وهي تنظر لسلطان : كيف ما قالولي عنك كيف القمر..
شهد بخجل :ده من ذوقك ..
الحاجه نعمه بضيق: خد مراتك يا سلطان واطلعوا ارتاحو..
سلطان يلاا ياشهد..…
سلوى :أكده ياسلطان تعامل ضيوفك .
سلطان :عايزه ايه يا سلوى ..انجزي..
شهد بحرج :سلطان مش اكده عيب..لينظر اليها بغيظ لتخرس..
سلوى: واخد مراتك وطالع ومهملني اني هنام فين..طيب
شهد بحرج :اني هوصلك اوضة الضيوف..
سلطان بتحذير : شهد مالكيش صالح فيها واطلعي اوضتك..
شهد :بس ياس..
سلطان بحده :اطلعي اوضتك ياشهددد
صعدت شهد غرفتها بضيق منه..
سلطان بحده :ام مسعود ياام مسعود .
ام مسعود: ايوا يابيه
سلطان :خدى حاجه الهانم ودخليها اوضة الضيوف.
ام مسعود :حاضر..
سلوى : سلطان عايزه اتكلم معاك..
سلطان وهو يصعد الدرج :مش فاضي ..
سلوى :بس
سلطان تجاهلها :تصبحي على خير ياحجه..
نعمه :وانت بخير يابني..اني كمان هطلع انام..
شهد بضيق :انتي زعقــ,تــلي قدامهم ليه ..ليه كسفتني .اكده..
سلطان تنهد بضيق :عشان مش عايزك تقربي من سلوى دي واصل .
شهد : ليه..دي باين عليها طيبه ..
سلطان :متصدعيش راسك فيها وسيبك منها..اساسا هي مش مطوله هنيه ..انتي متتعاطيش معاها واصل ياشهد ..
شهد :بس
سلطان :بس ايه سيبك منيها وتعالي احكيلي عملتوا ايه النهارده..
شهد بحماس تربعت على السرير وبدأت تتحدث بحماس عن تفاصيل اليوم..والآخر يراقبها بحب…
_______
في صباح اليوم التالي..
دخل سلطان غرفة سليم ووجد شهد تدفع سليم ليسقط ارضا…وهو يبكى .ليصدm منها ويصـ.ـر.خ بها بغضب شـ.ـديد لتنتفض وهي تسمع صوته الذي أرعـ.ـبها..شهدددد
شهد…
سليم…
سلطان اسرع واحتضن سليم ورفعه عن الارض ليهدر بغضب :اجننتي ..اياك…كيف تمدي يدك على سليم كيف
شهد بـ.ـارتباك وألم وهي تضع يدها على بطنها : ضـ.ـر.بني ومقدرتش احوشه عني .. اني بعدته عني ومكنتش عرفه انه..هيقع اكده كنت والله ياسلطان
سليم شهقاته زادته.
سلطان بغضب وتهديد : كله الا سليم ياشهد …الناس كلها بكفه وسليم بكفه لوحده..واني قولتلك مليون مره قبل اكده
شهد : اني مقدرتش اتحمل ضـ.ـر.به على بطني عشان خفت لاني حام..
قاطعه بغضب :كفايه مش عايز اسمع حاجه ..انتي تطلعي برااا مش عايز اشوفك دلوقتي..
شهد بضيق :سل..
سلطان بحده :غوررري..اسرعت بدmـ.ـو.ع الى غرفتها لتوقفها الحجه نعمه مالك يابتي عتبكي ليه..
شهد بشهقات :مفيش ..اني هطلع اوضتي..
سلطان : ششششي ياسليم عتبكي ليه دلوقتي..
سليم : اني بكرهها مبحبهاش مشيها معايزهاش اهني معانا..
سلطان :ليه ياسليم مش شهد صاحبتك..
سلطان بدmـ.ـو.ع :لا مش صحبتي..انا مبحبهاش خليها تمشي من هنيه لو بتحبني بصحيح..مشيها..
سلطان :هي عملت فيك ايه…
سليم بطفوله :هي السبب اني امي مشيت من هنيه اني مبحبهاش ياسلطان بكرههها.
سلطان :مين قالك الكلام ده..
سليم ….
سلطان بضيق :سليم ياغالي شهد مالهاش دعوه بان امك سابت البيت ..امك مشيت عشان مينفعش تبقى معانا..
سليم : لا امي مشيت بسبب شهد و اني مش عايزها معانا بالبيت ده..والا اقولك..وديني عند امي..وديني عند امي احسن..
سلطان باختناق :اوديك فين..اني مقدرش استغنى عنك ..انت والد الغالي..
سليم بعند :يبقى تمشيها اني مبطيقهاش..مشيها من هنيه..مشيها
تنهد بضيق :ماشي ياسليم ماشي هشوف هعمل ايه..
____
سلوى : اقدر اخش..
شهد مسحت دmـ.ـو.عها :تعالي سلوى.
سلوى: سلطان بيزعقلك ويشخط فيكي اكده ليه..الشغالين كلهم كان بيتفرجوا عليكم..
شهد…..
سلوى :هو انتي اجوزتيه كيف…كنتوا بتحبو بعض.. اياك
شهد: ابوي جوزني ليه..بس بعد اكده هو قالي انه بيحبني..
سلوى بخبث :واللي يحب حد يزعقله اكده..ويبكيه..
شهد :مش فاهمه..
سلوى :اني وخالد الله يرحمه اجوزني وحبينا بعض عمره بحياته معلاش صوته عليا..كان بيخاف عليا من نسمت الهوى…وقدام الخلق عمره مازعلنا او شخط فيا..الحب يبقى اكده..
شهد بضيق :قصدك ايه..
سلوى :مش عارفه شايفه.. سلطان ببهدلك قدام الخلق وكانك لا مؤخذه مبتحسيش..هو لو كان بيحبك هيعمل فيكي اكده
شهد :لا سلطان بيحبني..بس هو كمان بيحب سليم..
سلوى :والي يحب حد يزعله اكده يخليه يعـ.ـيط وميجيش يصالحه..على فكره اني شفته خد عربيته وطلع ..ومسالش فيكي.ولا بزعلك..
شهد بغصه: انتي عايزه تقولي ايه..
سلوى :اني بصراحه مكنتش عايزه اتدخل..بس من ساعت ماشفتك حبيتك ودخلتي قلبي..ومعيزاش اسيبك اكده
شهد نظرت اليها باستفهام…..
سلوى بتحريض : مش لازم تسكتيله..لازم تخليه يقدرك ويعملك قيمه قدام الخلق ..مش يشخط ويزعق براحته..
شهد :انتي عايزه تقولي ايه..
سلوى :كيف مافهمتي ياشهد انتي مش هتفضلي ملطشه ليه..النهارده حتى الود الصغير ضـ.ـر.بك وشخط فيكي من غير سبب ..مش اكده دي بيعمل كيف عمه سلطان..وبكرا الله واعلم مين كمان هيذلك ويهينك..يمكن حتى الشغالين لما يشوفوكي مالطشه اكده مش هيسمعوا كلامك.
شهد….
سلوى بابتسامه خبيثه : اني هروح عشان اشوف اللي ورايا واعدي عليكي بالليل انشاء الله
شهد….
______
سلطان :اتصلت بيا ليه يابكري..
بكري :مخـ.ـنـ.ـوق ومش طايق روحي ومعارفش اروح فين..
سلطان :ليه ..مخـ.ـنـ.ـوق من ايه..
((بكري اخبره بما اخبرته الطبيبه..))
سلطان :وانت هتعمل ايه دلوقتي..
بكري :معرفش هعمل ايه..
سلطان :اكيد مش هتهمل البت عشان مبتخلفش .
بكري باندفاع :لا اهملها كيف دي روحي ياسلطان مقدرش ابعد عنها..
سلطان :اومال متضايق ليه..
يكري :اني بحب هدى بس كمان عايز عيال..اكيد مش هفضل اكده ياسلطان..اني عشت طول عمري وحيد امي..وماليش اخوات..عايز يبقالي عزوه وظهر وولاد كتير..
سلطان تنهد بتفهم : ناوي تتجوز يابكري..
بكري بضياع :معارفش ..انت رأيك ايه..
سلطان :معارفش ربنا بيقول “المال والبنون زينة الحياة الدنيا ” وانت الحمد لله ربنا ادالك المال ..ومش ناقصك الا العيال..
بكري بغصه يعني شايف اني اجوز احسن..
سلطان :اني بشوف انك تروح لدكاتره تانيين يمكن في امل..ولو مفيش..يبقى انت تقرر تعمل ايه..
بكري :بس اني قلقان عليها .لو عرفتو.لو طلعت بجد مبتخلفش اني هعمل ايه..اكيد معايزش اصدmها ياسلطان..
سلطان : والله معارفش اقولك ايه والبت يتيمه ومالهاش حد غيرك..حتى عمها طمعان فيها..ليربت على كتفه ربنا يعينك ياخوي..
بكر بضياع : يارب ياسلطان..يارب..
____
رباب كانت نائمه في السرير مع ابنه همام
همام : رباب ..يارباب.
رباب بتعب: ايوه..ياهمام فيك ايه..
همام : انتي امتى قومتي من جنبي.و جيتي هنيه.. صحيت الصبح مشفتكيش جنبي..
رباب بنوم: قلقت بالليل وعديت عالعيال اشوفهم ولقيت رباب الصغيره سخنه وتعبانه قوي ..اديتها دوى والظاهر اني غفيت جنبها..
همام اسرع الى صغيرته بقلق: مالها…
رباب :متقلقش بقت كويسه قالت كلمـ.ـا.تها وهي تتحسس جبين الطفله: والسوخنيه راحت كمان الحمد لله
همام قبل جبين طفلته :الحمد لله يارب..وجلس بجانب رباب امسك كفها وقبلها ليقول بحب ربنا ميحرمناش منك ومن حنيتك.يارب.
____
حملت حقيبت ثيابها واتجهت الى الباب..
الحجه نعمه :على فين يابتي..
شهد بصوت غلب عليه البكاء :هروح لاهلي ياحجه ماليش قعاد اهنيه..
نعمه :ليه كفاالله الشر حصل ايه طب اقعدي احكيلي سلطان زعلك..بحاجه..
شهد بغصه :سلطان من ساعت مـ.ـا.تجوزنا وهو يزعلنا واني صابره وساكته..انما خلاص اني مش حمل بهدله وذل اكتر من اكده..
نعمه :اهدي يابتي واقفي خلينا نتفاهمه..
سلوى بخبث :اهدى ياشهد سلطان غلط اني عارفه بس تعملي ايه لازم تتعودي على طبعه اكده هو دايما اكده..مبيحسش باللي حوليه همه روحه وبس
شهد بغصه :اني مش هتعود على البهدل والذل خلاص
نعمه نظرت الى سلوى بتهديد :اتكتمي انتي يابومه ومالكيش صالح..
لتنظر الى شهد : عشان خاطري مش انتي بتقولي بتحبيني كيف امك..امك مالهاش خاطر عندك. اياك
شهد :خاطرك كبير ياحجه بس اني خلاص ماليش قعاد اهني وياريت تبلغيه يطـ.ـلقني ..((كل هذا. الحديث يدور امام سلوى المبتسمه بنصر.))
نعمه ضـ.ـر.بت على صدرها بصدmه :يامصيبتي طـ.ـلا.ق..طـ.ـلا.ق ليه يابتي..طب استني كلميني..
شهد جرت حقيبت ثيابها خلفها لتجده امام الباب..
سلطان بهدوء :على فين العزم يابت منصور.
شهد : ابعد عن طريقي ومالكش كلام معايا..
نعمه :الحق يابني مراتك عايزه تتطلق..وتروح بيت ابوها..
سلطان ببرود صدm الجميع: طب جهزتي حاجتك كلاتها..اوعاكي تكوني نسيتي حاجه..
نعمه بغضب: انت بتقول ايه
شهد باختناق وغصه:..لا اطمن منسيتش حاجه وابعد عن طريقي دلوقتي ..
سلطان :لا مايصحش..اني هوصلك لبيت منصور بعربيتي..
شهد :كتر خيرك مالوش لزوم..اعرف طريقي لوحدي…
سلطان بهدوء اثار غضب الحجه نعمه :بلاش مناهده وحصليني على العربيه..
نعمه :ايه ياسلطان انت هتمشى معاها بالهبل ده..
سلطان ببرود: مش هي عايزه اكده يبقى خلاص براحتها..يلاا..
نعمه :ربنا يهديكم ياولاد..
سلوى ابتسمت بخبث لتحدث نفسها ولسه الخير قدام..ياسلطان…عشان تعرف تعمل فيا اللي عملته..
____
هدى بضيق :بكري انت مالك من ساعت مارجعنا من المشفى وانت قالب وشك اكده..اني عملت حاجه زعلتك..
بكرى شارد الذهن..ويكتم دخان سيجارته بصدره ..امام النافذه..
هدى : بكري ..يابكري..لتهزه من كتفه بكري مالك..
بكري : ايوا ياهدى مالك عايزه حاجه..
هدى بضيق : مين واخده عقلك اكده يابكري..اني شايفاك سارح طول النهار..
بكري : قصدك ايه ..
هدى :قصدي بتفكر بمين..
بكري :مفيش بالشغل..
هدى بشك :بالشغل برضوه..
بكري :مش فاهم بتقولي ايه..
هدى :مش عارفه ..بقيت بتسرح كتير..لتشهق بخوف اوع تكون بتخوني يابكري..
بكري بسخريه :اخونك..اي اللي خلاكي تقولي اكده..
هدى :هما بيقولوا اللي يخـ.ـو.ن مـ.ـر.اته يبقى بيسرح كتير..
بكري بتوجس : وافرضي اني بخونك بجد..هيحصل ايه..
هدى بغصه :قصددك ايه مش فاهمه..
بكري :مش بتقولي اللي بيفضل سرحان بيكون بيخـ.ـو.ن مـ.ـر.اته .
هدى بضيق ايوا..هما بيقولوا اكده..بس اني بهزر على فكره..
بكري :طب افرضي اني بخونك مع وحده تانيه وعايزه اجوزها..
هدى بتـ.ـو.تر وارتباك واختناق :انت ..انت. بتقول ايه..انت..انت ..بتتكلم بجد..
بكري :اني بسالك..افرضي اني هتجوز ..هتعملي ايه..ياهدى..
هدى بصدmه….
_____
فايق بضيق :يعني ايه كمان اسبوع يابوي مش قولتلك الخميس..
منصور بكذب :عبدالله بيقول البنت مبتلحقش تجهز..
فايق: يابوي عشان خاطري يابوي اني مش هقدر استنى اكتر من اكده ..انتو مش حاسين بيا ليه..
همام :مـ.ـا.تتطمن بقى البنت بقت مراتك خلاص خايف من ايه..
فايق :مش خايف بس عايزها تبقى معايا بسرعه متحسوا بيا بقى..انتو ايه مش حاسين بيا ليه.
همام : متجمد يابني ..احنا بنهزروا معاك..ابوك حدد معاد الفرح الخميس اللي جاي..
فايق بسعاده : ربنا يخليك لينا يابوهمام ..وربنا يسامحك خضتني اكده..
همام: اني الي قولتله يعمل اكده ..بعدين يااخي مالك مدلوق اكده عالبنت متجمد شويه..وتبقى راجـ.ـل..
فايق بسخريه :لا ياخوي كفايه انت جـ.ـا.مد مع رباب..
همام :. انتي بتعايرني ياجزمه..
فايق بضحك :لا تعيرني ولا عايرك..
منصور بضحك : ربنا يهديكو ياولاد.
همام بغمزه : ايه ياحجه بتضحك علينا.شمتان..اياك ..اومال ست ايمان ايه نظامه..
فايق على قولتك ياهمام ايه نظامه..يابوي..
منصور :بس ياولاد.ال***.اجروا من قدام..معرفتش اربي..بصحيح..
ليسرعا الى الخارج..
فايق :اديني مفتاح عربيتك..
همام :ليه هتروح فيني..
فايق يااخي كمان يومين وهبقى عريس عايز افرح عيالك واجبلهم حاجه حلوه بالمناسبه..دي..
همام : لا مالوش لازوم..
فايق بعند :لا ليه..اساساً اني عربيتي اتعطلت وسبتها بالمزرعه..ونصر ورباب الصغيره طلبوا شويت حجات ولعب عايز افرحهم..
همام ماشي ياخوي خد..المفتاح..وخد بالك من روحك..
فايق بابتسامه مشرقه : متوصيش..
غادر فايق في السياره وابتعد عن المنزل وفي الطريق شعر بانه لم يعد يستطع التحكم بها لتنقلب السيارة ووووو
شهد : جايبني فين ..
سلطان :انزلي
شهد :مش نازله رواحني بيت ابوي..
سلطان :مفيش مرواح ..انزلي يلاا..
شند بعند :بقولك مش نزله
سلطان بتحذير :شهد متختبريش صبري.
نزلت من السيارة بغيظ : هااا عايز ايه
سلطان :اطلعي نتكلم فوق..
شهد :اي المكان اللي انت جايبني فيه انت كل مره تجبني مكان شكل..
سلطان :دي شقتي … يللااا
وبعد لحظات كان يجلس مقابلا لها..ليقول بهدوء :احنا امتى هنبطل لعب العيال ده..
شهد :لعب عيال..
سلطان :ايوه مهو مش كل حاجه او خناقه طلقني ياسلطان..وديني بيت ابوي ياسلطان..
شهد :انت شايف اللي عملته الصبح فيا عادي يعني.
سلطان :معملتش حاجه
شهد بضيق :معملتش حاجه طب ينفع تشخط فيا قدام الشغالين والناس أكده..
سلطان :عايزاني اعمل ايه يعني واني شايفك بعيني بتضـ.ـر.بي الواد وهو بيعـ.ـيط.. معرفتش.. بقول ايه انتي خابره سليم غالي عليا قد ايه..
شهد :مضـ.ـر.بتوش ياسلطان اني حوشته عني ..وبعدين سليم غالي عليا اني كمان..اني بحب سليم ..بس معرفش النهارده ماله..الحجة قالتلي اصحيه عالاكل الصبح .دخلت اصحيه زعق فيا وقعد يضـ.ـر.بني على بطني..كان لازم ابعده عني..
سلطان بهدوء ياحبيبتي : ابعديه ..بس مش اكده..
شهد :اومال كيف ..كيف عايزاني ابعده عني..وانت خابر سليم ..عنيد ولما يتعصب ..مبعرفش اسيطر عليه
سلطان بضيق :اني قولتلك من الاول بلاش نوديه عند امه ودي اخرتها..
شهد: وامه مالها في ده
اخبرها سلطان بان سهام من حرضت سليم عليها..
شهد : وانا هتحمل أكده كتير يعني..
سلطان :حقك عليا ياشهدد
شهد بدmـ.ـو.ع : متغلطش وتجي تقول حقك عليا..انا عايزاك تقدرني قدام الخلق..مش تشخط فيا ..وكأني مبحسش ياسلطان اني مش جبله..اني بني ادmه مش بهيمه..
احتضن وجهها بحنان ومسح دmـ.ـو.عها: انتي خابره دmـ.ـو.عك دي غاليه عليا قد ايه
شهد…
سلطان :بلاش تبكي..واني جبتك الشقه هنيه عشان نقعد لوحديني ..نقضي شويه وقت..بعيد عن كل الخلق..وهاخدك نتفسح وننبسط ونغير جو كمان ايه رايك..
شهد…
سلطان :هااا مش سامع حسك..اياك..
شهد ..
بغمزه طب متيجي اصالحك بطريقتي…
شهد بدلال :لا معايزاش..واوعى اكده..
ليحملها لا عايزه اصلك مشفتيش اوضت النوم هنيه..تحففه
شهد بضحك :بس ياسلطان..
سلطان بحب :يخربيت سلطان من حبات التوت دي..ليقبلها وووو.
_______
همام :اشتري فستان احمر اني بحب .اللون الاحمر عليكي..
رباب :لا اني عايزه ازرق عشان كل هدومي باللون الاحمر..
همام : اني قولت احمر يعني احمر..بعدين ده فرح اخويا واني هختار لك هدومك بنفسي..
رباب بتذمر :بس اني زهقت من الأحمر..ياهمام عايزه اغير..
همام : خلاص اني قولت كلمتي ومش هتتكرر تاني..
رباب : يووووووه ياهمام هتتدخل حتى بدي..
همام بغمزه : ايوا.وكل حاجه تخصك كمان…ليقاطعهم رنين هاتفه..
همام :ايواا
همام :انت بتقول ايه هو كويس…
___
طيب باي مستشفى…
…..
همام :اني جاي جاي ثواني وهكون عندكم..ربنا يستر يارب..
رباب :في ايه قلقتني
همام بـ.ـارتباك :فايق عمل حادثه..
رباب :يامصيبتي..يامصيبتي..هو بخير..
همام بقلق :معارفش اني هطلع أبلغ أبوي ونروحله..ولم تمضي لحظات حتى علت صرخات ايمان من هول الصدmه ..لتعلم بان ما خططت له وقع ضحيته ابنها الوحيد..
_____
هدى بدmـ.ـو.ع :انت هتتجوز عليا يا بكري..
بكري بابتسامه : انا بهزر يابنتي مالك عتبكي ليه وهو يضم راسها لصدره.
هدى :لا أنت قلتها من قلبك..
بكري بضحك :والله مش من قلبي بس بناغشك شويه مينفعش..
هدى : هزر بكل حاجه الا دي اني مش هتحمل اشوفك بحـ.ـضـ.ـن وحده تانيه يابكري ..انتي بقيت كل حياتي ..
ابعدها عن احضانه واحتضن وجهها بكفيه وانتي حياتي وعمري كله ..وقلبي ده مش هيحب غيرك..وعيوني عمرها مـ.ـا.تشوف غيرك ياهدى اني كنت بس بهزر معاكي..
هدى :متهزرش أكده مره تانيه ماشي..
بكري بغمزه :اوامرك يا بت عزام مش هنهزر أكده ..حاجه تانيه..
هدى بابتسامه :لا خلاص…
بكري : طب يلاا عشان تروحي سريرك وترتاحي.
هدى بتذمر :بس انا زهقت يابكري..معايزاش انام خلاص..
بكري : مينفعش الدكتوره منبهة علينا لازم
ترتاحي….يلاا ..نامي وارتاحي..وبلاش تتعبيني ..
هدى بضيق :حاضر..
بكري بابتسامه : بحبك وانتي بتسمعي الكلام.
هدى بغيظ : مهو انا دايما بسمع كلامك..
بكري :عشان اكده بحبك وبمـ.ـو.ت فيكي..…
_____
همام بقلق :طمنا يادكتور..
الطبيب :الحمد لله المريـ.ـض نزل من السياره قبل مـ.ـا.تسقط من الجبل ..هو بخير وصحته كويسه..بس..
منصور :بس ايه ..
الطبيب : وقع على يده اليسار والضـ.ـر.به جت جـ.ـا.مده قوي..عشان اكده يده اتضررت..قوي
منصور بقلق :مش فاهم يعني هو كويس والا ايه..
الطبيب:.كويس بس لازمه علاج عالمدى البعيد .ياحج..
همام : ممكن تدينا تفاصيل اكتر
الطبيب بعملية : هو مش هيقدر يحرك يده الا بعد فتره كبيره تقريبا .. لازمه علاج..وكمان في احتمال انها مش هترجع زي الاول..عشان فيه تمزق أربطة وخلع الكتف للاسف ولازمه عمليها مش هنقدر نعملها دلوقتي ..وكمان لازم يسافر عشان يعملها..ادعوله بعد اذنكم..
منصور :ربنا يستر يارب..
همام :يارب تقوم يافايق وتبقى بخير ياخوي…
___
شهد وهي تستند برأسها على صدره.:سلطان..
سلطان :هممم
شهد :اني حامل
اعتدل بجلسته وهي ابتعدت عنه لينظر إليها بصدmه وعدm تصديق.:.ايه..
شهد :انا يعني انا…لما كنت انت بمصر.يعني.. وهي تفرك يديها بابتسامه اني عايزه اقول يعني انك هتبقى اب .
سلطان :اب …لترتسم على وجهها السعاده انتي بتتكلمي بجد يعني انتي
هزت راسها بابتسامه..
سلطان :يعني اني.و.انتي ..هنبقى…
ابتسمت.جذبها الى احضانه بشـ.ـده يحمد الله كثيرا..الحمد لله يارب الحمد لله اديتني من نعمك كتير يارب..انزل يده يتحسس بطنها:يعني اهنيه بنتي او ابني نايمين..
هزت رأسها بدmـ.ـو.ع .
سلطان :الحمدلله ده احسن خبر سمعته بكل حياتي الحمدلله..
شهد :انت مبسوط ياسلطان..
سلطان : مبسوط دنا الفرحه مش سيعاني الحمد لله..اني هقوم افرح الحجة نعمه..
بعد مرور يومان..
دخلت عيشه عليهم..في المنزل..
فايق صدm وقلبه بدا ينبض بقوه فقد اتت لينتهي كل شيء..
عيشه نظرت لوالدها: ممكن تسيبونا لوحدينا يابوي..
عبد الله :بس
عيشه بابتسامه باهته:..مش فايف جوزي يابوي انا عايزه اتكلم معاه..
همام بتفهم :بعد اذنك. ياعمي سيبهم يتكلموا …ليغادر الجميع..
عيشه بهدوء وغصة : حمد الله عالسلامه..
فايق باختناق :الله يسلمك..تعبتي روحك وجيتي ليه يا عيشة كفايه امك جت..وقالت اللي انتي عايزه..
عيشه :اني مش عايزه حاجه..ولا طلبت حاجه ..
فايق :مش انتي عايزه تطلقي..ليكمل بغصه :ماشي انتي ط..
اسرعت ووضعت يدها على فمه بدmـ.ـو.ع : لا متنطقهاش..مطلقنيش
فايق نظر اليها مطولاً..ليه هتقضي عمرك مع راجـ.ـل خسر يده ا..ياك..
عيشه باندفاع :ومن قالك انك خسرت يدك ..انشاء الله تخف وتبقى احسن من الاول….ده قدر من ربنا يفايق..واخنا نرضي باللي ربنا يريده
فايق :بس انتي مش مجبره تكملي معايا..واني ناقص حته من جـ.ـسمي اكده..
عيشه :ومن قالك انك ناقص..انت كامل يافايق واحسن من كتير ناس ..ناس كتير ناقصها عقل وناس ناقصها ضمير وناس متعرفش تدي حب وحنيه ولا احاسيس ومشاعر ..انت مش ناقص يافايق.. وبعدين اللي فيدك ده ليه علاج..وهتخف تبقى احسن من الاول بكتير..
فايق بغصه :صعبان عليكي يابت عبدالله ..
عيشه :لا صعبانه عليا روحي..
فايق نظر اليها باستفسار….
عيشه :اني لوخسرتك هبقى خسرت حاجه عمرها ما تتعوض..
جلست بجانبه وتجرأت بيدين ترتعش امسكت كفه واحتضنتها..بيديها لتقول :انت بتقولي انك عتحبني مش اكده..
فايق ….
عيشه :انت عارف كل عمري بتمنى حد يحبني..كيف منتا بتحبني اكده..اشوفها بعنيك…انت عايز تحرمني من ده يافايق..عايز تحرمني من حبك..تبقى اناني ومحبتنيش ..
فايق بضيق :أمك عايز اطلقك..
عيشه باندفاع :امي تقول اللي هي عايزاه..اني ماليش صالح بيها المهم اني عايزه ايه .
فايق :وانتي عايزه ايه..
عيشه :يعني كل اللي قولتهولك مالصبح مافهمتش ..ماشي اني هقولك وهريحك ..اني عايزه افضل جنبك..عاوزه اشوف حبك ليا كل يوم..وعايزاه يزيد مش عايزاه ينقص.. يافايق..
فايق :بس اني ..
عيشه :انت جوزي يافايق واني مش عايزاك تهملني..
هتملني يافايق..هتسيبني..وتطلقني وانا مش عايزاك تسيبني..
فايق بحب وامل ضغط على يدها بكفه :عمري ماهسيبك ياعيشه اني من ساعة ما شفتك..وقلبي ممال ليكي وحبك من ساعت ماشفتك مقدرتش اشيلك من نفوخي..
عيشه بابتسامه :يبقى تقوم دلوقتي وتجهز..
فايق :اجهز ليه .
عيشه :مش النهارده فرحنا..اني رفضت يتاجل..
فايق :بس..
عيشه :بس ايه اني مش هسيبك تسافر لوحدك تتعالج هسافر معاك..بدل همام اني طلبت منهم اكده..
فايق :بس امك وابوكي
عيشه :ابوي موافق..وامي مصيرها توافق والا انت خلاص عايز تسافر عند بنات برااا وتهملني…
فايق :اهملك .. اني ما صدقت..
عيشه :طب يللا.لتنهض..اني هنادي همام يساعدك
فايق جذبها بغمزه: طب مـ.ـا.تساعديني انتي..
عيشه بشهقه:.انت بتقول ايه ..انت طلعت..
فايق بضحكه عارف :قليل الرباية ..
بحرج اني هطلع انادي همام..وهروح اجهز كمان
فايق بحب :مش محتاجه تجهزي انتي بكل حلاتك قمر…
لتسرع الى الخارج بخجل..
وبالفعل تم الاحتفال وأصبحت عيشه زوجة فايق بحفل زفاف كبير حضره جميع وجهاء البلد… لتسافر عيشه وفايق للعلاج في الخارج
___
بعد مرور شهرين
بكري باعجاب ايه ده
هدى بحب وهي تدور : عجبتك..
بكري بانبهار: تهبلي ..
هدى :اني جهزت أكده على عشانك ..وكمان جبتلك هديه هتعجبك قوي..عشان تفتكرني بيها..واما اوحشك..تفتكرني بيها…
بكري وهو يقترب اليها ليحيط خصرها بهيام: انتي اجمل هديه مش عايز غيرك انتي وبس ..
وضعت يديها على يديه لتقول بضيق : طب خليني اوريك الهديه اكيد هتعجبك..
بكري بتذمر :هدية ايه دي..هتفضلي تفصليني أكده..كتيررر
هدى :بص ده جاكت ..شفته النهارده وعجبني قوي… عجبك اللون ..اني اشتريته عسلي زي لون عنيك..لترتديه وتدور هااا ايه رأيك..
بكري بتوهان : تجنني..
هدى :يابكري بقى انا بسالك على الجاكت..
بكري بتوهان :اه اه حلو الجاكيت ليحملها وسط ضحكتها ووووو
______
شهد :على فين يا سلطان..
سلطان ارتدى معطفه وقبل جبينها :اتصلو فيا وعايزني بالبيت..
شهد برجاء :ممكن ارجع معاك الحجة نعمة وحشاني قوي.…
سلطان : مينفعش..عشان خايف عليكي وعلي اللي ببطنك ياشهد..بعدين انتي لحقتي تزهقي مني ..اياك..
شهد بضيق: لا والله بس انا زهقت لوحدي اكده..وانت اكتر الوقت تقضيه برااا أو مع سليم..
سلطان :ياحبيبتي وانا اعمل ايه يعني انا كمان مش عارف اتصرف بستنا لحد ماسليم يهدى وانشاءالله خير .
شهد وهي تعدل ثيابه :يارب لحسن انا زهقت خلاص..
قبل جبينها سلام دلوقتي هجيلك بالليل..
بضيق ماشي…ربنا معاك..
وضع يده على بطنها بحب خدي بالك من ابني مش هوصيكي
شهد بابتسامه :متوصنيش على روحي..
سلطان :ياسلام لا لا انا بدأت اغار من دلوقتي..
شهد: مش حته منك مش عايزني احبهم..اياك
سلطان حبيهم براحتك بس مش اكتر مني..
شهد بضحك : ماشي ..
نعمة :بلغتها يا بني انك اتجوزت عليها..
سلطان: لا يا حجه مقولتلهاش..
نعمه :مستني ايه ..
سلطان :معارفش بس مش قادر انطقها..
نعمه :طب انت اتجوزت عليها ليه..وملقتش الا العقربه دي..
سلطان :كان لازم اتجوزها يا حجه..
نعمه : لازم ليه متريح قلبي وتقولي..والله حـ.ـر.ام اللي بتعمله بشهد ده.. هي متستاهلش ده منك..
سلطان بضيق : سلام يا حجه هروح عندها لحسن بدأت تزن وتتصل كل شويه..
لتوقفه سلوى :ايه يا سلطان مش هتقعد معايا شوية مش انا مراتك كمان..
سلطان : مراتي وروح قلبي كمان ..
سلوى بدلال :عايزك تبات عندي الليله مش كفايه ..كل الوقت مقضية مع الست هانم وانا ولا كأني مراتك..وعلا فكره انا مش هتحمل جوزنا يفضل اكده انت لازم تعلنه للخلق
سلطان: ماشي يا سلوى ماشي انتي تؤمري…
الحجه نعمه نظرت اليهم بغيظ وغادرت الى غرفتها..
سلوى بدلال: طب تعالي عشان انا مجهزالك سهره تجنن..
سلطان: هحصلك بس ارد عليها..
سلوى :انت هتسبني عشان ترد عليها..
سلطان :ماشي ياستي واهوه مش رادد عليها .ليقفل هاتفه..
سلوي بسعاده :طب يلاا..لتجذبه من يده بدلال وتاخذه الى غرفتها وووو
___
شهد :مين معايا..
سهام :سهام..
شهد بغضب : انتي ليكي عين تتصلي كمان غوري جلك القرف
سهام :استني متقفليش مش عايزه ت عـ.ـر.في جوزك فين..
شهد :عارفه ياختي ..ومتتصليش بيا تاني لحسن يمين بالله ل.
سهام بسرعه :جوزك عند مـ.ـر.اته وجايبك هنيه عشان ياخد راحته معاها ..
شهد :كـ.ـد.ابه انتي وحده كـ.ـد.ابه..
سهام :مش عايزه تصدقي براحتك اني بس حبيت ابلغك عشان متفضليش على عماكي ودلوقتي جوزك نايم بالعسل وسايبك يا حلوة تصبحي على خير…لتغلق الهاتف اخذت الأخرى تردد باختناق اكيد دي كـ.ـد.ابه..كـ.ـد.ابه اكيد تحاول الاتصال به..لكنه لا يجيب وهاتفه مغلق.بدأت تتـ.ـو.تر اكثر وووو
لم يمضي وقت طويل حتى دخلت شهد السرايا بهدوء تمسح دmـ.ـو.عها كان المنزل هادئاً..حاولت ابتلاع غصاتها..ووقفت امام باب غرفة سلوى تنهدت وهي تدعو الله انه ليس هناك..لكنها صدmت وهي تراه عاري الصدر والاخرى تضع راسها على صدره وهي شبه عاريه فزت الأخرى لينتفض سلطان فور رؤيتها لشهد بصدmه شهد..
شهد دmـ.ـو.عها الساخنة انسكبت على وجنتيها دون توقف..تجمدت مكانها للحظة..و خرجت بسرعه وسط شهقاتها ..منهارة من شـ.ـدة البكاء..
هم باللحاق بها لكن الآخرى أوقفته :على فين هتسبني وتحصلها..
سلطان :هي حامل بابني مينفعش اسيبها اكده ..لينفض يدها ويلحق بالأخرى..بسرعه..لكنه لم يجدها ..اسرع الى الشقة ولم يجدها ايضاً..لياتيه اتصال منها كان رجلا غريباً.. اخبره بأن صاحبة الهاتف تعرضت لحادث وهي بحالة حرجه في المشفى..
اسرع الى المشفى بقلب يدعوى الله ان تكون سالمه ..وقلق مما ينتظره هناك ..ليجدها مستلقية ودmـ.ـو.عها تنهمر..والدها واخيها بجابنها يحدثانها لكنها للا تجيب عليهم..فقد علم بانها خسرت جنينها..تقدm بهدوء وفور رؤيته..زاد بكائها بصمت..اشار منصور لهمام بالخروج ليتركوهما معاً..وبالفعل قد خرجا..
اقترب منها مسح شعرها بحنو لكنها ادرات وجهها بغضب والدmـ.ـو.ع تناثرت على وجنتيها…
سلطان :شهد حبيبتي..
طلقني..قالتها بجمود..
سلطان :شهد انا..
شهد ببكاء :طلقني ياسلطان اعتقد كفايه لحد أكده..
سلطان :اني بحبك..
شهد :لو بتحبني ارحمني وطلقني..
سلطان :شهد ..
شهد بشهقات عاليه :ورحمت ابننا اللي مشفش الدنيا طلقني ياسلطان
سلطان :بس انا بحبك..
شهد :حبك اذني قوي وانا تعبت..لو بتحبني بجد طلقني وابعد عني..وارحمني بقى
اغمض عينيه بألم..اقترب وقبل جبينها قبلة طويلة ..واستنشق رائحة شطرها ليبتعد عنها انتي طالق.قالها.وغادر دون الالتفات اليها..
لتنهار الأخرى باكيه…
____
في الصباح..
نهض من النوم مبتسما وهو يتذكر ليلة البـ.ـارحه..اعتدل على سريره مسح وجهه ونادى عليها هدى..ياهدى..لكن دون رد مسح على شعره ونهض من السرير لكنه لاحظ ورقة ملتصقة على المرآة ابتسم وهو يقول : مفاجاه جديده ياهدى ..والله انا بدات احب مفاجأتك.دي متبطليهاش..اقترب والتقط الورقه ليقف بصدmه اتسعت حدقت عيناه وتركزت على تلك الورقه..
((متدورش عليا يابكري ..عشان لما تكون صحيت هكون انا بعدت قوي..خد بالك من روحك..اني معدتش انفعك .. اني مبخلفش وانت مخبي عليا ..ومش انا اللي اسيبك تضحى بانك تكون اب عشاني..اتجوز يابكري وخلف..ربنا يسعدك..وشكرا ..شكرا ليك على كل حاجه عملتها ليا وعشاني..كون بخير..))
بكري :لا لا لا انتي بتهزري قالها بصراخ وهو يفتح باب الحمام هادرا انتي مسخبيه بتعملي فيا مقلب مش اكده..هدى ..باهدى..اسرع ونزل الى والدته يبحث عنها لكنه اخبرته بانها لم ترها ابدا…
بقي يبحث عنها كالمـ.ـجـ.ـنو.ن بلغ رجـ.ـاله للبحث عنها بكل مكان لكن دون جدوى …فقد اختفت تماماً
تمت بحمد الله 

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇
تعليقات