رواية غضب بلا قوة هي رواية رومانسية تقع احداثها بين قاسم وزهره والرواية من تأليف الكاتبة نور شريف
رواية غضب بلا قوة من الفصل الاول للاخير بقلم نور شريف
مسكت ايد بابا ودmـ.ـو.عي نازلة انت هتتضـ.ـر.ب جوزي قدام عيني يا بابا كل ده عشان عاجز :_
وقعت الصدmة علي اهل الدار والتفت فريدة وبصت ليهم بانتقام وسندت تميم علي ظهرها :
انا ماشيه من البيت ده يا حاج وده الكرسي الي اشتريته بفلوسك قالتها فريدة وهي بتتألم من حمل تميم عليها..
انا ماشية..
استني يا فريدة ينفع الي عملته ده يا عثمان هتنام في الشارع مع جوزها مش قولت فريدة تتجوز تميم ابن عمها عشان بيحبَو بعض.. ويوم ما يبقي عاجز
تقوله طلقهاا!!
انا كلامي مسموع في البيت ده يا مرا وليا حق اقرر لي بـ.ـنتي حياتها تبقي مع مين، بـ.ـنتك خرجت من غير اذن مني واختارت جوزها وسابت ابوها؟
فريدة يا بـ.ـنتي استني بلاش الي بتعملي ده، ابوكي مش عايزك تمشي اسمعيي كلامي وخليكي يلا يا تميم يا ابني..
جت تمسك ايديه بعد عنها بحـ.ـز.ن :اسف يا مراة عمي مليش مكان وسط الدار دي واصل..
فريدة بدmـ.ـو.ع : انا همشي يا ماما..
سمعتي يا ليله عن الي عمله سي عثمان حكم علي تميم يطـ.ـلق بـ.ـنته عشان بقا عنده شلل في النص الي تحت!!
ونتي سمعتي الكلام ده منين يا مقصوفه الرقبة هتتعلمي نقل الكلام ونتي صغيره كيف لما تكبري..
انا اسفه ياما بقولك عن الي حصل تحت فهمتي. ؟
فجاة دخل عثمان المطبخ بمكر :
بتقولي اي يا ليله بت التهاميي.
يتبععععععععععععععععع
↚
ردت ليله بخوف بس انا معملتش حاجة يا سي عثمان فجاة.. شـ.ـدها عثمان من شعرها بقوة :_
اي حاجة هتحصل في الدار تحت وتقوليهاا هق*طع لسانك..
قربت ليله من امها وحـ.ـضـ.ـنتها وقالت :والله يا اما اخر مره اعمل اكده بس قولي لي سي عثمان ميعملش فيا حاجة عشان خاطريي ياما..
:شـ.ـدتها امها في حـ.ـضـ.ـنها متخفيش يا ليله انا جمبك ومعاكي انتي ضنايا يا حبيبتي؟؟
قعدت فريده قدام الدار وسندت تميم علي كتفها.. هشتغل وهعملك العملية ونرجع تجيب حقك من الدار كلها..
ان شاء الله يا فريدة طول ما انتي جمبي ونا مطمن بس هنمشي ولا هنروح فين قومي ونا هحاول امشي ساعديني!!
سندته فريده علي ظهرها ومشيت بيه علي الرصيف فجاة وقفت عربيه واخدتهم قال تميم بهدوء:
علي سوهاج يا اخينا اول ما اوصل اهناك هدفعلك..
وليه متتدفعش الاجرة دلوق انت منين يا راجـ.ـل انت؟
تميم حس بي العجز وقال بحـ.ـز.ن : انا رايح لي اخويا وهو هيدفع حقك اتوكل يلا..
مشيي السواق وحـ.ـضـ.ـنت فريدة تميم بحب :_
مالك يا تميم متزعلش انت عارف عمك بكره الصبح يبعت عربية ترجعنا البيت..
السواق بستغراب :انتي منين لغتك مختلفة..
تميم بغيره.. ونت مالك هتطلعلها بطاقة سوق ونت ساكت....
في الدار "
ينفع الي انت عملته في بـ.ـنتك ده يا عثمان يا عالم راحت فين ولا هتعمل اي ظلمها دايما خليك دايما اب حنين علي بـ.ـنته.. لكن انت!!
لف ليها عثمان وخلع العباية ابتسام تلاقيها راحت عند قاسم، مش بيحب اخوه ونا هرجعها تاني الدار.
والله تميم ده مظلوم في العيلة دي :_
عمل اي عشان تعير فيه انه عاجز وتقوله طلق بـ.ـنتي هيروح فين بعد كدا انت من كتر خوفك علي بـ.ـنتك قولت ليه هتعيش في نفس الدار..
رد عثمان بصرامه : ولما اخدها وسافر شهر العسل لما مشيي من الدار عمل حادثه وبقا عاجزز؟؟
افرض فريده كانت معاه ساعتها مش هيقدر يعمل حاجة لو حصل ليها زيه :_
الحمدلله ربنا سترها رجعهم البيت عشان خاطري..
قومي يا مرا غوري من اهناا انا مش ناقصص زنن حريم واصل اخرجيي بره والا هقت*لك في يدي..
خرجت ابتسام بحـ.ـز.ن اوصل ليهم كيف بس الله يسمحك يا عثمان مش هيرتاح ليا بال.. هطلع لي امه فوق ممكن تحس بيه المره دي!!
دخلت ابتسام الاوضه بهدوء :ايمان انتي صاحيه..
ردت ايمان بصرامه :عايزه اي يا ابتسام واي جابك اهنا عاد؟
جيت اقولك ابنك مشيي من البيت هو و بت بطني وقلقانه مش عارفه اعمل اي يا ايمان..
تميم راح عند اخوه قاسم هو و فريده بس انا بقا مش هعمل فيهم اكده لا عرفتي ان فريده حامل في اول طفل ليها؟؟
فا يعيني محتاجة راحه انتي فاكره عملتيي فيا اي زمان لما وقعتيني في البير عشان شوفتيني بعمل عم*ل لي جوزيي وسق*طيني..
بس انا مش هسكت يا ابتسام هاخد منها ابنها او بـ.ـنتها..
ده يبقي ابن ولدك يا ايمان.
انا مبعتبرش فريدة مـ.ـر.اته تبقي ولا حاجة بنسبه لياا..
هسق*طهاااا..
يتبعععععععععععععععععع
↚
بتقوليي اي يا مرا يا خرفانه انتي تسق*طي بتي انا هبلغ عنك وعن افعالك وهقول لي اخوي:_
بصت ابتسام لي صوت عثمان وبلعت ريقها مش هيسكت هو سمع كلامنا..
اهدي يا عثمان محصلش حاجة انت سمعت اي قولي عشان خاطري متقولش حاجة لي اخوك اقعد بس وقولي سمعت اي؟؟
ايمان المرا الخرفانه بتقول هتس*قط فريدة عشان حامل..
خرجتت ايمان ابتسام بره وقط*عت الجلبية وصرختت بقوة :الحقونااا يا ناسس الحقنيي يا محمدد اخوك بيقربب مني..
صرخت ابتسام :والله ما حصل متعمليش كدا يا ايمان مراتك بتتبلي علي عثمان!!
كـ.ـسر محمد الباب و دخل بعصبية ضر*ب اخوه بقوة :_ بتقرب من مراتي يا عثمان علي اخر الزمن..
حط عثمان ايده علي وشه وبص لي اخوه بنـ.ـد.م :-بتمد يدك علي اخوك الكبير يا محمد..
سابه ونزل الاوضة و دmعه منه نزلت :-عايزه تولعي في البيت حريق يا ايمان ونا مش هسمحلك "
في سوهاج"
نزلت فريدة وسندت تميم ودخلت علي فلة قاسم بتـ.ـو.تر :استني هجبلك الفلوس من جوه وهرجع..
هز السواق دmاغه بخبث :_خايف يحصل حاجة؟
دخلت فريدة بهدوء: دادة صافية انا هنا..
لف قاسم دmاغه بصدmة :_فريدة اي جابك.
تميم ابتسم بخوف :عمك عثمان طردني من البيت يا قاسم..
بص قاسم لي فريدة بحب :البيت منور بيكي يا فريدة..
قعدت فريدة تميم علي الكرسي :
هنقعد يومين عندك اول ما اشتغل واشوف شقة همشي من هنا و احتمال ارجع القاهرة..
قاسم بص لي اخوه بضيق :
كويس انك هتقعدي يومين بس!!
وماله يخويا يلا يا فريدة نمشي من اهنا حالا..
قرب قاسم من تميم و ابتسم بمكر :_
انت فاكر انك اخدت فريدة مني انا هاخدها منك، و مـ.ـو.تك هيبقي علي يدي يا مشلو*ل..
ضـ.ـر.به تميم بلقلم :مسمحلكش محدش يقدر ياخدها مني....
شـ.ـده قاسم ورماه علي الارض وقاله بستهزاء:_
قوم بقاا من مكانك يا حلو..
جريت فريدة علي تميم بغضب :
تميمم انا جمبك.. سندته وقعد علي الكرسي..
وقفت فريدة وبصت في عنيه بـ.ـنتقام وفجاة!!!!!
ضـ.ـر.بته كف علي وشه...اياك تفكر في يوم تمد ايدك علي اخوك طول ما انا عايشة سامععع.
اطلعووو بره الدارر يلا..
يتبععععععععع
↚
بتتطرد اخوك من البيت يا قاسم وهو مش قادر يمشي:-
نفخ قاسم بضيق :الظاهر يا تميم سمعت كلامي و قولتلك اطلع بره اه انا بطردك يلا بره..
رفعت فريدة صابعها في وشه هنـ.ـد.مك يا قاسم علي الي بتعمله ده، الظاهر انك معندكش د*م انا همشي من هنا بكرامتي..
قربت فريدة من تميم وقبل ما تخرج كان ابوها واقف علي الباب بشموخ :_
ادخل يا محمود خد تميم علي العربية، و الراجـ.ـل الي بره انا حسبت علي الفلوس.. يلا يا بتي انتي كمان علياا الطـ.ـلا.ق لو رجلك جت اهنا تاني لا اكون قاط*عها..
ابتسمت فريدة و مشيت لي العربية بفرحة:_
مهما تعمل يا حاج بس برضو طيب و بحبك..
صرخ قاسم بصوت عالي في القصر :
غـ.ـبـ.ـيي اوي ازاي عملت كدا ضيعتهاا تاني كانت هتبقي قدام عينك وتقدر تشوفها..
صافيةة القهوة بسرعة!!
دخل عثمان وقعد علي الكرسي وقال بهدوء ممـ.ـيـ.ـت :قاسم فرحك علي زهرة الاسبوع الجاي.
لف قاسم دmاغه بصدmة :زهرة دي مـ.ـجـ.ـنو.نة اتجوز مـ.ـجـ.ـنو.نة دي جـ.ـسم وعقل طفله؟؟
ونت هتعصي كلام جدك يا ولد!!
:لا يا جدي بس انا، مبقاش ولد انا راجـ.ـل و ليا كلمة واختيار انا الي احدد اتجوز مين ومين لا..
بعدين زهرة تقرب عيلة مراة عمي ابتسام، ونا مش رايدها واصل..
اومالل رايد مين يا ولد عثمان؟
الي كنت رايدها جوزتها لي تميم ونا كنت بعشقها قوي مش بحبها..
خلاص نطلقها من تميم وتتجوزها :-
تميم بصدmة :بتتكلم جد يا جدي هتجوزها..
انت عارف ان الكلمة كلمتي يا ولدي.؟
هز تميم دmاغه بمكر :وتميم العاجز يتجوز المـ.ـجـ.ـنو.نة وكدا افوز بروحقلبي فريدة..
خرج عثمان من الدار بخبث ركب العربية ورجع الدار وهو بيفكر في مليون حاجة.
في الدار '
قوليلي يا ايمان :اخوي عثمان حاول يته*جم عليكي فعلا؟
ايمان بتسرع :ايوه يا محمد عشان بكلم ابتسام، فاكر لما وقعت في البير وسق*ط..
ياه ده موضوع قديم قوي مالها ابتسام جبتي ولدين وهي جابت بـ.ـنت واحده احمدي ربك..
ولادك الاتنين عايزين يتجوز ُ فريدة..وقاسم رجع بيتنا القديم عشان بيحبها و اخوك جوزها تميم..
انتي عارفه تميم و فريدة لي بعض من الصغر؟
بس انا مش ناوية خير لي فريدة، وقعت الاخوات في بعضها..
متقلقيش قاسم ربنا يعوضه بي ست البنات!!
هزت ايمان كتفها بمكر :وياخد ست البنات الي اهنا في الدار قوم روق دmاغك بعيد عن حريم الدار!!
في بيت العمدة..
نزلت زهرة وهي معاه عروسة.. جريت علي ابوها بحب :_صباح الخير يا حبيبي..
حـ.ـضـ.ـنها عبدالله بحب :صباح النور يا بتي راحه فين اكده بعدين احنا بقين العصر..
حلو الفستان ده، مين جبهولك وعمل ليكي كحل في عيونك..
دادة نادية قالتلي ان هتجوز؟
انتي مبسوطه يا زهرة '
ايوة يا ابوي هتجوز قاسم انا سمعت بنات كتير انها معجبة بي ولاد عمي محمد ونا كمان عايزه اتجوز زيهم..
فاجاة دخل عثمان البيت بهدوء:
زهرة اي الحلاوة دي..
حـ.ـضـ.ـنته زهرة بطفوله.. هتجوز ولدك صح عشان اخرج معاه ويجيب ليا عرايس كتير..
لا يا زهرة هجوزك تميم ولدي!!
شهقت زهرة.. تميم ولدك هو متجوز..
عثمان بستغراب :انتي اي عرفك انه متجوز..
زهرة بتـ.ـو.تر :مش انا حضرت فرحه علي فريدة بتك صح يا ابوي..
وقف عثمان بعصبية :لا كدب عبدالله حضر الفرح لحاله....
يتبعععععععععع
↚
ابتسمت فريدة لي تميم بحب :_
كويس ان بابا وافق نرجع القصر تاني ساعتها ممكن اطلع اشتغل، واعملك العملية و اساعدك علي العلاج الطبيعي '
حـ.ـضـ.ـنها تميم بحـ.ـز.ن :مبقتش قادر اشوف نظرتهم والاهانة الي بتعرض ليها حقي منهم يوم ما اقدر امشي هنـ.ـد.م عمي عثمان..
فريدة بهدوء:انا عارفه ان بابا كان غلطان؟؟ بس وافق نرجع نعيش معاه تاني..
انت عارف كمان ان حامل يا تميم وفي اول شهور ليا..
تميم بستغراب :حامل كيف انا عملت الحادثة تالت يوم جوازنا يا فريدة..
قصدك اي يا تميم بكلامك ده انك مش ابو الطفل الي في بطني!!
نفخ تميم بضيق :مش قصدي كدا بس حامل في وقت مينفعش في حمل غير ان مستغرب ازاي حامل من اول مرة..
فريدة بحـ.ـز.ن :يلا يا تميم عشان ندخل القصر عشان تعبانة وعايزة انام..
دخلت فريدة وتميم قاعد علي الكرسي قدmها :
شوفي بقا ابوي وامي ومراة عمي قاعدين كيف؟
جريت ابتسام حـ.ـضـ.ـنت فريدة بحب :كده تو.جـ.ـعي قلبي عليكي يا فريدة..
ايمان ابتسمت بخبث :تميم ولدي..
تميم بجمود :يلا يا فريدة مش عايز اشوف حد.
ايمان بعصبية :اكيد مراتك بتقولك متكلمش امك وابعد عن ابوك صح يا تميم..
لا مش صح، امي وقت لما شافتني واقع علي الارض مقربتش مني ولا خافت علي ابنها، ولا امي ونا بطرد من البيت ملهاش كلمه هي و ابوي.......
محمد بتـ.ـو.تر :بس يا تميم عمك عثمان مقدرش اقف في وشه..
ردت ابتسام بقلق :كيف ونت ضـ.ـر.بت اخوك عثمان عشان مراتك؟؟
بصلها محمد بضيق :اسكتي يا مرا يا خرفانه انتي..
فجاة دخل عثمان بهيبة :محمدد اقفل خشمك عاد، منور البيت يا تميم بيه!!
تميم بزعيق :فريدةة بقولك تعبان..
عثمان بمكر :انا هجوز قاسم من زهرة بـ.ـنت عبدالله العمدة..
ايمان بصدmة :المـ.ـجـ.ـنو.نة دي يتجوزها كيف؟
ابتسم تميم بشمـ.ـا.ته :فريدة قومي يلا..
قربت فريدة وسندته وطلعت بيه الاوضة وبدات تلف في الاوضة بستغراب :انا مبقتش فاهمه دmاغ ابوي ناوي علي اي..
بس انا فاهم ابوكي قوي يا فريدة بس مش هيوصل لحاجة من الي بيعمله واصل! `
هو بابا بيعمل اي قدام فاهم دmاغه بمعني الكلمة واضح من كلامك..
الصراحة يا تميم بابا قال ليا قبل كدا :
انا هطلقك من تميم وجوزك اخوه الا هو قاسم ولما رفضت وقولتله ان بحبك قال انا هاذيي هخليكي تكرهي تميم!!
ابوكي الي بعتت حد يحاول يقت*لني وعربية قلبت عربيتي عشان تبعدي عني؟
بابا لا يمكن يعمل كدا...
في بيت العمدة
زهرة كانت قاعده في اوضتها وبتفكر تعمل اي :_كل عارف ان مـ.ـجـ.ـنو.نة بسبب تصرفاتي الي بعملها بس انا لازم افضل علي الحال ده عشان اعرف حقيقة قاسم عثمان..
دخلت امها بهدوء:نامي يا زهرة و ريحي دmاغك اكيد هتتجوزي قاسم انا عارفه انك بتحبي!!
لاكن ياما هو بيحب فريدة و هي وتميم متجوزين انتي عارفه انا وهي قريبين من بعض ازاي '
ابوكي هيحلها واكيد ربك هيفرجها وتميم مش هيقدر يطـ.ـلق فريدة اوثقي في الخالق..
ونعمة بالله ياما تصبحي على خير..
بتخرج فريدة من الحمام بتلاقي تميم علي الارض وابوها رافع علي دmاغه السلا*ح.. بتصرخ فريدة بصدmة :_
بابا بتعمل اي؟
طلقها عشان قاسم هيتجوزها وتميم يتجوز زهرة..
تميم بو.جـ.ـع :ابعد عني يا عميي مش هطلقها؟
فريدة بهدوء:حتي لو اطلقت مش ينفع اتجوز.
عثمان بستغراب :ليه؟
عشان انا حامل من تميم.........
يتبعععععععععععع
↚
ضغط عثمان علي المسد'س بخبث :
انطقيي حامل ازاي؟؟
تميم بعصبية:حامل مني عادي بتحصل مينفعش اطلقها عشان ابني، قولت تحت ليه هتجوز قاسم لي زهرة..
فريدة جريت علي تميم وحـ.ـضـ.ـنته :احنا مع بعض يا تميم، انا ونت لبعض وعمري ما هبقي لغيرك ولو حصلت هيبقي علي مـ.ـو.تي "
نفخ عثمان بضيق وفتح الباب ونزل :
ليلةة قهوه بسرعة..
ليلة بخوف :حاضر ي سي عثمان..
مسك عثمان تلفونه بعصبية :ايوه يا قاسم..
قاسم بنوم :نعم يا عمي؟
جهز حالك هترجع القصر النهاردة كتب كتابك علي زهرة النهاردة..
قاسم بصدmة :بس يا عمي ده مش اتفقنا..
مش ينفع تتجوز فريدة :حامل يا ولدي.
قام قاسم من مكانه بتـ.ـو.تر :حامل كيف دي بقالها شهر بس متجوزه لازم تعمل تحليل انا مش مصدق..
كتب كتابك علي زهرة اليوم جهز حالك.. قفل في وشه ونفخ بعصبية :تميم دmر كل الخطط الي بعملها دmرهاا..
رن عثمان علي عبدالله بمكر :
ايوه يا عبدالله جهز بـ.ـنتك كتب الكتاب النهاردة والورق اعتبره جاهز..
عبدالله بهدوء:تمام الف مبروك '
زهرةة يا بتييي؟؟
زهره بستغراب :في اي يا بابا مالك..
فرحك علي قاسم النهاردة كتب الكتاب..
زغرطط زهرة بفرحة :قول والله انك بتقول الحقيقة..
عبدالله بهدوء:ربنا يبـ.ـارك فيكي يا بتي يلا الحقي جهزي نفسك فستانك وكل حاجة هتكون عندك دلوقت!!
طلعت زهرة وهي بترقص علي السلم وبتغني بفرحة :مين زينا الليله عروستنا حلوه جميلة..
بدأت تلبس الفستان الابيض وتلف بيه بفرحة.. انا هجننك يا سي قاسم عشان تعرف ان مـ.ـجـ.ـنو.نه بجد...
عدا ساعتين وجهزت زهرة وحـ.ـضـ.ـنت اهلها لاقت قاسم راكب العربية ومستنيها..
قربت زهرة منه وبصت في عنيه بخبث :
انت جوزي صح
قاسم بشموخ :اركبي يا حلوه..
ركبت زهرة جمبه وقالت بتسرع : ما تشغل لينا حاجة يا قلبي..
فتح قاسم عيونه بصدmة :قلبك؟
سندت زهرة ظهرها علي العربية :_
يلا يا شيخنا اطلع..
ساق قاسم العربية وهو ملاحظها.. بتكلم نفسها..
مش عارف انا اي الجنان ده!!
جنان اي يا ابو جنان انت لسه شوفت جنان اخلص يا حبيبي خلينا نمشي ولا لسه هنتعرف وهق ومق لا مليش في كداا..
اتصـ.ـد.م قاسم من طريقتها وبص قدامه بخوف :
الله يسمحك يا عمي عثمان..
في القصر "
لبست فريدة فستان اسود وعدلت لي تميم البدلة.. معلش يا تميم اخوك ولازم تحضر :_
فجاة دخلت ابتسام بحب :ربنا يبركلي فيكم ياولاد ربنا يخليكوو لبعض..
نزلو مع بعض والماذون كان قاعد هو وعثمان ومحمد وعبدالله ابوها..
فجاة دخلت زهرة والفستان بتاعها متق*طع الحقني يا بابا.. قاسم حاول يته*جم عليا
وسبنيي ومشيي!!
وقف عثمان بصدmة :قاسمممممم..
يتبعععع
↚
انا مش موافق بي الي بيحصل في بـ.ـنتي ده يا عثمان :_
زهرة ببكاء :يعني انا مش هتجوز قاسم يبابا جريت علي ايمان بتمثيل.. بس انا عايزه اتجوزه وهو عايز دي.
فتحت فريده عنيها بصدmة :اهدي يا زهرة اي الي بتقوليه ده وفين قاسم!!
دخل قاسم بهدوء :السلام عليكم انا جيت يا عمي..
قرب منه عثمان وفجاة ضـ.ـر.به بلقلم :_
علمتك تقرب من بنات الناس وتعمل فيها اكده كنت فين وسبتها ومشيت ازاي..
قاسم بستغراب :مين الي قربت منها.. وسبتها و مشيت؟؟
قربت زهرة ووقفت ورا ابوها بتمثيل الدmـ.ـو.ع :
ايوه انت قولتلي عايز تتجوز فريدة.
قاسم بعصبية عليها :محصلش و اي الي عمل فيكي كدا انا قولتلك هعمل حاجة استني هنا رجعت ملقتكيش مكانك يا زهرة!!
كـ.ـد.اب هو مش عايز يتجوزني.
قعد قاسم قدام الماذون :انا موافق اتجوزها يلا يا عمي يلا يا ابوي.
ابتسمت زهرة وقالت في نفسها :كنت عارفه ان لو دخلت معاك كنت هترفض تتجوزني، دلوقت غـ.ـصـ.ـب عنك هتوافق..
سمعت زهرة صوت الماذون بيقول :
هل تقبلين قاسم محمد الشيخ ان يكون زوج لك.
زهرة بفرحة :نعم اقبل؟
بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير برفاء والبنين ان شاء الله..
زعرطط زهرة بفرحة وقربت من قاسم وقالت بصوت وا.طـ.ـي :_هعلم عليك يا قاسم بيه واعرفك ان زهرة مـ.ـجـ.ـنو.نه زي ما بتقول عليها وان انا متعوضش..
اشتغلت اغنية رومنسية وشـ.ـدها قاسم وكزز علي سنانه بضيق :انتي بتتحدي قاسم يا زهرة؟
افهمها زي ما تفهمها.. كنت عارفه ان لما الماذون يكتب علينا هترفض فا عملت الخطه دي شوفت انا فهماك ازايي.
هنـ.ـد.مك يا زهرة!!
ضحكت زهرة بستهزاء :محدش قدر يعملها يا قاسم..
فريدة سندت تميم و طلعت اوضتهم بقلق :_
الحمدلله النهاردة اليوم عدا علي خير.
لا يا فريدة مش هيعدي علي خير :
انا مش مصدق انك حامل؟؟؟؟
شهقت فريدة بصدmة :قصدك اي يا تميم..
بكره جهزي نفسك عشان نروح لي دكتور نشوف موضوع الحمل ده!!
سبته فريدة بحـ.ـز.ن ودخلت الحمام تغير فستانها خرجت لاقته واقع علي الارض و دmـ.ـو.عه نازله صرخت بقوة:تميم انا اسفه بحسب هتفضل قاعد علي الكرسي علي اما ارجع حقك عليا..
رفع تميم ايده في وشها بزعيق :-
ت عـ.ـر.في تبعدي عني وتسبيني لوحدي ممكن؟
بس يا تميم.
فريدةة ابعدي عني!!!
خرجت فريدة و نزلت تحت سمعت عمها محمد و هو بيتكلم عن مخزن حطت ايديها علي بوقها تكتم انفاسها :يلهوي عمي محمد.
مجهول بخبث :المخزن في قلب البيت المهم كمان ساعه و ابراهيم هيكون عندك هتاخد منه السلا*ح يدخل المخزن واحنا هنراقب كل حاجة يا محمدبيه!!
كان قاعد عثمان وشاف خيال شخصين علي الباب قال بصوت وا.طـ.ـي :اهدي كدا يا محمد بص؟
قرب عثمان وفتح الباب بمكر :_
فجاة اتنفضت زهرة هي و فريدة :
بسم الله ارقيكك في اي يا عمي..
فريدة بتـ.ـو.تر :بتعمل اي هنا يا بابا دي اوضة الضيوف..
عثمان بستغراب :انتو الي بتعملو اي هنا في الوقت ده؟
زهرة و فريدة بتسرع :اتطرد بره الاوضة وجيت انام هنا.
عثمان بص لي محمد وغمز ليه :
خلصنا يا محمد من القضية دي عشان ننام..
زهرة بمكر :قضية اي يا عمي انا سمعت سيره مخزن سلا*ح..
رد عثمان بتـ.ـو.تر :اطلعيي فوق يلا..
شـ.ـدتها فريدة وطلعت اوضة ابتسام بخبث :
انتي حسه بي الي انا حسه بيه!!
اه عمك و ابوكي بيتاجرو في السلا*ح.
يتبعععععععع
↚
صرخت فريدة اول ما لقت تميم بيرمي نفسه بلكرسي من علي السلم :_
تميمممم...
جريت زهرة وفريدة لاكن وقع مسكته فريدة بخوف والكرسي نزل تحت وصحاا الدار كلها!!
ليه كدا يا تميم.. لازم يروح مستشفي بسرعة..
صرخ تميم بو.جـ.ـع :رجلي يا فريدة؟؟
سندته فريدة علي ظهرها هي و زهرة ونزلت بيه العربية :-قولي لي قاسم يجيي معايا بسرعة عشان خاطري..
طلعت زهرة بخوف وخبطت علي الباب بقوة :
قاسم اخوك وقع مع السلم ومحتاج مستشفي..
قاسم ببرود :قولي لي ابوي او عمي عثمان يروحو معاه متو.جـ.ـعيش دmاغي..
قربت زهرة منه بعصبية :انت اي معندكش قلب ده اخوك بقولك تعبان ووقع علي السلم..
اخويا المشلول الي اخد حبيبتي مني امشي يا زهرة انا مش عايز اشوف وشكك!!
قاسمم يلا البس عشان خاطر فريدة لو حصله حاجة هتمو. ت وراه يلا يا حبيبي..
زقها قاسم بره الاوضة وقفل الباب :-قولتلك مش عايز اشوفك ولا اشوف حد وابقي نامي تحت في اوضة الضيوف يلا امشي..
قامت زهرة ونزلت لي عثمان بخوف :عمي عثمان تميم وقع علي السلم وبيصـ.ـر.خ من رجليه محتاجين نروح المستشفي..
اتنفض محمد من مكانه :-تميم ابني فين هو صوت الشـ.ـديد ده كان هو!!
اه يا عمي قاسم مش موافق يروح معاه بسرعة يا عمي...........
زقها عثمان ونزل تحت ليها وركبت زهرة ومحمد راحو المستشفي!!!!
اول مره يا بابا تسمع صوت في الدار ومتخرجش بره تشوف في اي.. اي الي شاغل تفكيرك كدا؟
بصلها عثمان و نفخ بهدوء:مفيش حاجة يا فريدة نطمن الاول علي تميم..
بعد نص ساعة وصلو بيه وسنده عثمان ومحمد علي التروالي ودخل عمليات بسرعة :_
قعد محمد وعثمان بتـ.ـو.تر وفريدة بتلف قدام الاوضة بخوف :انا الي غلطانه كان لازم ابقي جمبه هو زي الطفل عنيد مبيسمعش كلام حد؟
بص عثمان في عين فريدة وشاف قد اي هي بتحب تميم رجع دmاغه تاني وبص في الارض بنـ.ـد.م :
معقول الي بعمله في بـ.ـنتي ده حلال!!
قربت زهرة منها وحـ.ـضـ.ـنتها:احنا اخوات يا فريدة ان شاء الله يقوم بسلامة ويرجع ليكي تاني متقلقيش..
فريدة بعـ.ـيا.ط : انا مشوفتش يوم حلو من يوم ما اتجَوزت يا زهرة كل يوم بيحصل حاجة انا تعبت '
قولي الحمد لله ربنا عوضه حلو اصبري ده اختبـ.ـار من ربنا..
عدا نص ساعة و خرج الدكتور بتـ.ـو.تر :
لاسف مش هيرجع يمشي تاني..
صرخت فريدة و زقت الدكتور.. تميم اكيد لا الدكتور ده بيكـ.ـدب انا هعملك العملية والمفروض هترجع تمشي تاني..
غمض عنيه وبعد عنها وقال بستهزاء:_
متعمليش نفسك خايفة عليا انا عايز ارجع الدار وشكرا ليكي انا هعتمد علي نفسي!!
فريدة بعصبية :هو نا عملتلك اي واحده زيي بتحبك سندك طالع نازل رايح تنام انا معشتش زي اي عروسه فرحتها بي حب عمرها مش مصدق ان حامل عايز تعرف انك ابو الطفل حاضر يا تميم..
خرج تميم ورق من معاه وابتسم بمكر :
الطفل يبقي ابن قاسم يا حلوه ومعايا كلام انك كنتي عايزه تخلصي مني وانك انتي السبب ان اعمل حادثة.....
وقفت فريدة ومسكت الورق بصدmة :
انت بتشكك في شر*في يا تميم واثق في اخوك ومش واثق فيا..
قاسم يبقي اخويا، انتي تبقي اي يا حلوه..
كانت زهرة سامعه كل الي بيحصل دmـ.ـو.عها نزلت بو.جـ.ـع :بيوقع بينك وبينها عشان عايزها..
ادخلي يا زهرة واقفه بره ليه؟؟؟؟
مسحت زهرة دmـ.ـو.عها وقالت بثقة :
طلقها يا تميم بس متنساش انك هتنـ.ـد.م.
انا مش هطلقها ونا مش بنـ.ـد.م..
زهرة بعصبية:انت ايي اخوك طردك بره بيته ومراتك سندتك موفقش يجيبك المستشفي و رفض كان عايز يقت*لك هو كان سبب الحادثة
وفريدة حامل منك انت بس طلعتتت!!!!!!
اخرصيي قاسم عمره ما يقت*لني انا مهما كان اخوه..
خرجت فريدة بره الاوضة ونزلت بسرعة بره المستشفي شافها عثمان نزل وراها بستغراب..
فريدة مالك يا بـ.ـنتي..
شـ.ـدها ابوها من دراعها بخوف :مالك بتعيطي ليه..
انفجرت فريدة بعـ.ـيا.ط :بيتهموو بـ.ـنتك في شرفها يا بابا؟؟
عثمان بصدmة :كيف ومين؟
↚
حـ.ـضـ.ـنها ابوها وطبطب عليها بحـ.ـز.ن :_
انا اسف يا فريدة يا بـ.ـنتي، انا عارف انك بتحبي تميم فا وفقت عليه ليكي، انتي بـ.ـنتي الوحيدة.
-:تميم مش واثق فيا يا بابا بعد الي عملته علشانه طلع ند*ل معايا؟؟
شـ.ـدها عثمان وطلع فوق أوضة تميم زق الباب برجليه وبعصبية :تميمم اي الكلام الي اتقال لي فريدة بـ.ـنتي عاد؟
خليها تقولك حامل من مين؟؟
ولو طلعت حامل منك هطلقها موافق!!
اتـ.ـو.تر تميم وقال بثقه :انا مش هطلقها بس اتاكد.
عثمان بعصبية :كلام رجـ.ـاله يا تميم لو طلع الطفل ابنك هطلقها وبـ.ـنتي هتعيش معايا وهربي الواد انا..
وقفت زهرة قدام عثمان بتـ.ـو.تر :_
بلاش يا عمي احنا واثقين في فريدة ذنب الطفل اي دلوقت يبقي من غير اب.
كيف وهو من قبل ما يجيي ملوش اب، ابوه مش عايز ولا عايز اي طفل دلوق..
عشان خاطري يا عمي بلاش طـ.ـلا.ق حتي هي بقالها شهر.. يعرف انه اخوه قاسم بيضحك عليه ساعتها هيعرف فريدة...
نادي عثمان علي ممرضه وجابت اختبـ.ـار حمل ودخلت فحوصات اخدت عينه من تميم..
اسفه يا مدام فريدة بس الطفل مكملش شهرين معاكي وعشان اعرف لازم يكون عمر الطفل شهرين بظبط!!
ابتسمت فريدة وبصت لي تميم :
وقاسم عرف منين ان هو ابنه يا تميم بيه..
ابتسم عثمان بستهزاء:طلقهاا
لا يا عمي بعد مرور شهرين لما اتاكد هطلقها!!
وقفت فريدة قدامه بحـ.ـز.ن :بس في الشهرين دول انا مش هبقي جمبك وهبعد عنك يا تميم الي ملوش ثقة فيا يبقي عمره ما حب ولا هيحب..
و الطفل انا هربي يلا يا زهرة عشان نرجع البيت.
بص محمد لي تميم بنـ.ـد.م :_
انا فرحان فيك سنده محمد علي الكرسي ونزل بيه للعربية..
في الدار....
ايمان بمكر وهي بتتكلم في التلفون :
يعني اي اجبلك وترها يا شيخنا انا عايزه طريقه اسق*طها مش اعملها عم.. ل؟
الشيخ بنصب :ابقي تعالي خدي تحصينه ومنهت كمان نشوفه وعشان تسق*طيها حطي في الاكل بتاعها حبو.. ب منع الحم*ل...
و ده بيعمل اي يا شيخنا
ده بيسبب ضرر؟؟
قفلت ايمان معاه بمكر وفتحت الباب.. بت يا ليله خدي اقولك علي حاجة بس لوو حد عرف هق*طع خبرك..
ليله بخوف :حاضر يست هانم محدش هيعرف بي حاجة؟
هتروحي الصيدلية وتجيبي الي مكتوب في الورقة ليا ماشي متتاخريش...
نزلت ليله بخوف جابت المطلوب وهي طالعه قابلها قاسم بخبث :راح فين يا بت انتي!!
راحه لي الست ايمان كنت بجيب ليها طلب؟
وريني طلب اي عاد!!
ليله بخوف وتـ.ـو.تر:قالت محدش يعرف هو اي..
قاسم بشك :هاتي الي في يدك بسرعة..
ليله برعـ.ـب:بس يا قاسم بيه مينفعش..
خرجت ايمان بخوف :قاسم بتعمل اي عاد اهنا هاتي الطلب يا ليله؟
اي الطلب ده ياما!!
جريت ليله علي المطبخ.. ده طلب ليا؟
شـ.ـد قاسم منها الكيس وفتح الورقة :-
حبوب منع الحمل لمين عاد انطقي ياما..
ايمان بخوف :انت عارف انا باخدها عشان مخلفش بعدك انت و اخوك..
قاسم بضحك :كيف ونتي شا*يله الر*حم..
ايمان بتـ.ـو.تر :حبوب منع الحمل لي فريدة..
فجاة صرخت ابتسام بقوة :
بـ.ـنتييي!!!!!!!!!!!!!!!!
يتبعععععع
↚
شـ.ـدها قاسم جوه الاوضة بتـ.ـو.تر :_
مفيش حاجة يا مراة عمي ولا كان سمعتي حاجة انا هحل الحوار كله، وفريدة بخير...
زقته ابتسام بعصبية وبسرعة ضـ.ـر.بت ايمان كف علي وشها... عايزه تسق*طي بـ.ـنتي يا مرا يا خرفانه، مش هيحصل طول ما انا عايشة..
مسك قاسم ايديها بقوة :امي خط احمر سامعه؟؟
سبتهم ابتسام ونزلت تحت ووشها احمر من الي سمعته :-احنا لازم نمشي من البيت لازم بـ.ـنتي في خطر كل الي في بيكرها وعايز يسق*طها..
فجاة دخل عثمان بهيبة وهو ماسك ايد فريدة و زهرة..
جريت ابتسام بقلق :مالك يا عثمان في اي مش علي بعضك..
نزل قاسم وامه بمكر :تميم عاش ولا مـ.ـا.ت؟؟
دخل تميم وهو بيبص لي الكل بتـ.ـو.تر :
عن اذنكم انا عايز ارتاح.. فريدة عايز اطلع فوق!!
رد عثمان بعصبية :-
انت نسيت ولا اي الشهرين دول فريدة قاعده معايا مفيش مساعدة كدا كدا هطلقها....
قعدت فريدة بحـ.ـز.ن :اكيد سمعت بابا قال اي يا تميم..
ابتسم قاسم جواه :تميم عمل زي ما قولتله بظبط باع حبه مقابل شوية ورق غـ.ـبـ.ـي!!
سنده محمد وطلعه اوضته وقعد جمبه بحـ.ـز.ن :_
انت ولدي وهقولك نصيحة تعمل بيها.. انا عارف انك رمـ.ـيـ.ـت نفسك عشان الصفقة تتم وان زهرة وفريدة محدش يفتكر حاجة.. وان قاسم لعب في دmاغك او هددك بحاجة.. حاول تصلح الي بينك وبينها قبل ما تضيع منك؟
نفخ تميم بهدوء:_
هددني ان لو مطلقتهاش هيس*قط الي في بطنها وانه هيخليني مشلو*ل مش بتحرك نايم في السرير بس انا عايز اقولك علي سر يا ابوي و ده محدش يعرف ان بقيت بمشي..
فتح محمد عنيه بصدmة :انت بقيت بتمشي؟؟
وقف تميم و ركبه بتتهزز وبيحاول يقف قال بفرحة :
انا اتعفيت ياريت يا ابوي يكون سر بنا عشان اقدر ارجع حقي من قاسم وابعد عن الشغل الحر*ام، انت عارف ان قاسم غدار وقول لي عمي عثمان يبعد عن الشغل لان زهرة شغاله مع ظابط وهي مش بتحب قاسم هي داخله الدار عشان تقبض عليه!!
ده اخوك يا تميم؟؟
لا يا ابوي اخوي مخفش عليا، كان سبب ان اكون مشلول هو السبب من يوم ما اتجوزت فريدة..
خبطت زهرة علي الباب بتـ.ـو.تر :السلام عليكم ازيك يا عمي.. مراة عمي عايزة تقبلك ضروري '
ابتسم محمد ونزل الاوضه بتاعته..
زهرة بتـ.ـو.تر :تميم ينفع اتكلم معاك؟
اه قولي يا زهرة محتاجة اي.
فريدة بتحبك ومحصلش حاجة بينها وبين قاسم، قاسم مش بيحب غير نفسه وبس وعايز يولع في البيت..
نفخ تميم بتمثيل :هتعملي نفسك بتحبيني عن اخوي، احنا اخوات يا زهرة..
بصت زهرة علي الباب شافت خيال حد ابتسمت وفهمت تميم :تمام انا هخرج تصبح على خير..
بتخرج زهرة من الباب بيشـ.ـدها قاسم من شعرها علي اوضته وسط صريخ زهرة بو.جـ.ـع :شعريي يا قاسمم ابعد عني انا عملت اي.
بقا انا عايز اولع في البيت حريقة يا حرباية؟؟
زقها قاسم جوه الاوضه وقفل الباب بلمفتاح خلع الحز"ام بمكر وعروقة بـ.ـارزه :انا هق*طع لسانك ده واصل عشان اي حاجة تسمعيها متوصلش لحد عاد...
صرخت زهرة وابتمست بشجاعة :تعالا يا روح امك، انت فاكر يراجـ.ـل انت الشويه الي عملتهم دول هخاف منك وان همـ.ـو.ت عليك لا ده انا بكرهكك..
انت عارف انت خا*طف مين يا قاسم؟؟
قاسم بستغراب:انا اخط*ف
انت قتا*ل انت جبروت انت حابس حبيبي ومش لاقيه ليه اثر حتي مش مـ.ـا.ت..مش مريح قلبي انا مش بحبك انا هنـ.ـد.مك علي كل دmعه نزلت مني بقهرر :-
انتي مين وعايزه اي وحبيبك مين فين زهرة مراتي..
انا مش زهرة المـ.ـجـ.ـنو.نة الي كنت فاكر هتجوزها لي تميم لا انا مش هي؟
رجع قاسم بتـ.ـو.تر :فين زهرة مراتي..
قربت زهرة منه وضـ.ـر.بته كف علي وشه ودmـ.ـو.عها نازله بقهر :انس صحبك الي غدارت بيه يبقي حبيبي الي و.جـ.ـعت امه عليه وو.جـ.ـعتني انا عليه يا قاسم..
رجع قاسم بذكره وافتكر انس قال بتـ.ـو.تر :-
معرفش حد بي الاسم ده؟؟
انا هدmرك يا قاسم هدmرككككك..
فتح قاسم الباب ونزل تحت بخوف وتـ.ـو.تر :كيف فين زهرة بـ.ـنت الحاج عبدالله مين الي فوق دي مش مراتي ابدا..
بتقف ايمان علي السلم بمكر وبتحط زيت علي السلم وبتبتسم بمكر :اكده هاخد حقي بالتار يا ابتسام..
بيشوفها عثمان بيجري عليها بعصبية :
انتي عايزه اي يا مرا يا خرفانة انتي وبسرعة بتزقه ايمان من علي السلم....
بيصـ.ـر.خ عثمان اثار وقوعه من علي السلم الحقيني يا ابتسام.. بتخرج فريدة وقاسم وزهرة وكله علي صريخة...
حسبيي يا فريدةةة السلممممممم
فريدة بخوف :بابااااا
يتبععععععععععععععععععععععع
↚
صرخت ابتسام لما لاقت فريدة بتقعع قدmها علي السلم :_فريدةة يا بـ.ـنتييي؟؟
ابتسمت ايمان بـ.ـنتصار :كدا عصفورين بحجر واحد عثمان وبـ.ـنته ناقص انتي يا ابتسام..
ابتسام نزلت وراها وشـ.ـدتها لي حـ.ـضـ.ـنها.. فريدة انا جمبك قومي يا حبيبتي عشان خاطري..
خرج تميم بسرعة وشافها صرخ بصوت عالي :_
عملتوو فيهاا ايي سق*طت
حطت فريدة ايديها علي بطنها بدأ الدm يخر*ج منها بغز*اره قامت بهدوء وو.جـ.ـع قربت من ابوها.. بابا انت كويس؟؟
قام عثمان بو.جـ.ـع من جـ.ـسمه وبعض الجروح الي في وشه.. قامت ابتسام وسندته وهوو بيصـ.ـر.خ من ظهره..
طلعت فريدة والد*م بينزل منها دخلت اوضتها هي و تميم..
قفل تميم الباب بلمفتاح وهي دخلت الحمام :يارب ما تكون سق.. طت انا قلقان..
وقفت فريدة وغيرت هدومها بقهر وو.جـ.ـع من النز*يف بتبص بصدmة :-تميمم انا سق*طت!!!
دخل عليها تميم بتـ.ـو.تر :_عملتها ايمان وصلت لي الي هي عايزه لازم نروح مستشفي ضروري انتي بتنز*في..
فريدة بعـ.ـيا.طط :امك و اخوكك هم السبب خليك وراهم انت الي اخترتهم وسبتني انا زعلانة منك اوي.
فجاه وقف تميم من علي الكرسي وحـ.ـضـ.ـنها :
عارف انك زعلانه بس انا جمبك يا فريدة.. الي بينا مش قليل وعمري ما اشك فيكي لي لحظه.. انا عارف قاسم اخوي عايز اي بس لازم نلعبها صح ياريت محدش يعرف ان بقيت بمشي علي رجلي!!
كانت فريدة فاتحة بوقها من الصدmة والفرحة :تميم انت بجد خلاص هتمشي زي ما انا دعيت ربنا اوي اشوفك كويس..
ضمها تميم ودmـ.ـو.عه نزلت.. متزعليش مهما كان ده قضاء ربنا ونا راضي بيه نخلف غيره بس ايدك في ايدي عشان نعدي كل ده..
فريدة بو.جـ.ـع :حاضر بس لازم تعاملني وحش ونا برضو هحاول اطلع و اشوفك ونتقابل..
فجاة دخلت زهرة لاقتهم حـ.ـضـ.ـنين بعض وتميم بيعـ.ـيط..
صرخت زهرة بفرحة :_ تميم انت وقفت علي رجلك؟
بلع تميم ريقه بتـ.ـو.تر :اتمني يا زهرة انا ساند علي فريدة بس مش اكتر..
لا انا شوفتك بعيني ونت معاها انت بقيت واقف كويس انت هتخبي عليا..
دخلت ابتسام لاكن تميم لحق قعد علي الكرسي قبل ما تتدخل :فريدة بـ.ـنتي انتي كويسة..
فريدة بو.جـ.ـع :لا يا ماما انا مش كويسة خالص هو بابا كويس!!
ابوكي بيصـ.ـر.خ من ظهره ووشه وارم اثار كدmـ.ـا.ت لازم نروح المستشفي..
تميم بتـ.ـو.تر :اسف يا فريدة مش هقدر اجي معاكي المستشفي..
نزلت فريدة مع ابتسام بهدوء واخدت محمد وعثمان و بعد نص ساعه وصلو :-
حست فريدة بدوخة وكانت هتقع :انا حسه ان ابني عايش؟
خير يا بـ.ـنتي متقلقيش..
دخلت فريدة والدكتوره بدات تكشف عليها ووقفت النـ.ـز.يف وقالت بحب :النـ.ـز.يف ده بسبب جدار المعدة عندك اما البيبي فا كان في خطر عليه وابنك لسه عايش..
ضحكت فريدة بفرحة :بجد ابني لسه عايش؟
ايوه بس هتاخدي حقن طول الحمل تثبت الجنين لان كان في خطر عليه..
ابتسمت فريدة وخرجت كان محمد واقف بره ها عملتو اي :_الصراحة يا عمي انا لسه بخير انا والي في بطني ياريت ده يبقي سر بينا عشان في خطر..
محمد حـ.ـضـ.ـنها بحب :انتي غالية عليا يا فريدة ان شاء الله يفضل بخير وتملي البيت علينا عيال ومتخفيش مش هقول لي مخلوق انا ناوي اطلقها خلاص
ومتقوليش ليها ولا لي قاسم انك حامل لسه!!
ابتسمت فريدة بحب :هو بابا فين؟؟
دخل عمليات بيقولو عنده كـ.ـسر انتي عارفه ان ابوكي كبر في العمر واقل حاجة من الحاجات دي ممكن يحصل ليه حاجة..
عدا ساعتين خرج الدكتور بتـ.ـو.تر :الصراحة عنده كـ.ـسر في العمود الفقري ومحتاج راحة تامة لما يتحسن
هنعمل ليه عملية قريب باذن الله..
الحمدلله على كل حال!!
دخلت فريدة وحـ.ـضـ.ـنت ابوها.. بابا انا مسق*طش انا بخير بس الجنين كان في مرحلة خطر..
ابتسم عثمان.. الحمدلله يا فريدة ده قضاء ربنا يفرحك يا بـ.ـنتي..
رجعو علي البيت كانت ابتسام قاعده هي وقاسم في الاوضة وقفلين الباب عليهم وبيتكلمو :
سق*طها عشان اخد حقي ويرتاح قلبي من النار الي فيها..
ابتسم قاسم :اكده احنا كسبنا تميم مش هيمشي تاني وهيطـ.ـلق مـ.ـر.اته و فريدة سقطت..
زهرة كانت قاعده تحت مستنيهم بقلق :
عمي فريدة بخير و عمي عثمان بخير انا قلقانه من ساعتها..
بص تميم من الشباك بفرحة :شكلهم فرحانين ياريت اقدر انزلك واعرف فيكي اي و اي الي حصل..
فريدة بتـ.ـو.تر :هدخل الحمام وارجع بعد اذنكم..
جريت فريدة علي اوضة تميم وفتحت الباب بفرحة حـ.ـضـ.ـنته بقوة :ابننا عايش يا تميم "
تميم بفرحة :كنت عارف الحمدلله يا حبيبتي متقوليش لحد واظهري انك تعبانة وياريت متخرجيش من الاوضه من هنا فترة..
بيبص تميم بيلاقي ليله واقفه وبتبص بصدmة وتـ.ـو.تر :
خدي يا ليله تعالي بسرعة..
دخلت ليله بتـ.ـو.ترر:انا اسفة يا تميم بيه ان سمعت حديتكم مش هقول لحد اسفة..
طبطب تميم علي ظهرها بحنان :اتمني متقوليش لحد علي الي حصل يا ليله ويبقي سر بينا..
بتخرج ليله من الاوضة بتلاقي قاسم بيبصلها بمكر :-
بتعملي اي هناا..
بتصرخ ليله عشان يسمعها تميم وفريدة :مفيش حاجه يا قاسم بيه..
بتعلي صوتك ليه يا بت انتي..
بيقعد تميم علي الكرسي وببتدخل فريدة الحمام..
بيفتح قاسم الباب بقلق :_
تميم انت صاحي..
تميم بقرف :عايز اي..
قاسم بمكر :كل خير شكرا علي الي انت عملته رمـ.ـيـ.ـت نفسك وبقيت عاجز عشان السلا.. ح يدخل المخزن وانك هطلق فريدة زي ما قولتلك..
تميم بتمثيل الحب :اه ما انا هطلقها دي حتي سق*طت هعمل بيها اي دي متحفظش علي ولادي حتي..
فريدة بصدmة :سلا.. ح وطلا.. ق بسبب قاسم؟
يتبععععععع
↚
حـ.ـضـ.ـنه قاسم بمكر.. متزعلش يا اخوي علي الي حصلك عارف انه صعب عليك ده قضاء من ربك..
اياك تغدر بيا وتقول ان شغال في السلا*ح!!
ابتسم تميم علي كلامه :انت غدرت بيا معقول انا مش هغدر بيك احنا نفس الدm ده احنا حتي اخوات؟
قصدك اي بي كلامك الماسخ ده..
كل خير يا اخوي بس متنساش انت عملت فيا اي وكما تدين تدان يعني بمعني اصح مردودة..
بينزل قاسم وبقفل الباب بقوة وهو بيصـ.ـر.خ علي السلم :
زهرةة تعالي عايزك!!
زهرة بتبتسم بمكر :_جايه اهو بتقفل التسجيل وصلنا لي اول دليل يا حبيبي اتمني اعرف مكان انس..
دخلت زهرة ورا قاسم وشكله لا يوحي بلخير.. شايفك مع قاسم وفريدة وعند ابوي شوية وعمي عثمان هو في حاجة..
زهرة بضحك :انت نسيت كلام امبـ.ـارح ولا اي قولتلك ان احنا اعداء وان انا هدmرك ممكن معملش فيك حاجة مقابل طلب واحد :-
اي هو الطلب ده يا ست زهرة؟؟
تقولي مكان انس فين ونا اوعدك مش هعمل فيك حاجة بس يوم ما تغدر بيا اعرف ان مش بس هغدر بيك انا هقــ,تــلك..
في مكان قريب منك اوي وشغال معايا..
قصدك اي بشغال معاك!!
قصدي اقولك ان احنا في نفس المركب يوم ما اقع هو كمان هيقع زيي فهمتي..
فتحت زهرة عنيها بصدmة.. انس في المخزن الي تحت بتجريي زهرة وبتفتح الباب وبتنزل علي السلم وقاسم بيزعق بعصبية :_ لو روحتي هناك هتت*قــ,تــلي هتبقي نهايتك اوثقي فيا المره دي بس!!
بتنزل زهرة وقاسم بينزل وراها وبيشـ.ـدها لي حـ.ـضـ.ـنه.. صدقيني مش عايز اخصرك انا مش وحش لدرجة دي لو دخلتي هتمو.. تي
بتسرح زهره في عيونه وهو كمان :هتحن ولا اي يا قاسم انت نسيت انها مش بتحبك انت؟
زهرة بتـ.ـو.تر :بس انا عايزه اشوف انس عشان خاطري!!
اقفي هنا ولو اتاخرت وحسيتي بحاجة او قلق اطلعي فوق ياريت تخافي علي روحك شوية........
بيدخل قاسم وبيقفل الباب وهو خايف لانه مبيدخلش المكان ده تبع عمه عثمان و ابوه بس؟؟؟
بيبلع ريقه بخوف :انس انت موجود..
فجاة بيسمع صوت سلاسل وصوت كلاب بتسيب بيخرج قاسم جريي والكلاب بتجري وراه وهو مرعوب.. زهرة اخرجي برهه بسرعة بيخرج وبيشـ.ـدها وبيستخبي جمب الحيط وقلبه بيدق بسرعة :_
زهرة بخوف اي الكلاب دي يا قاسم انا خايفة..
بيحـ.ـضـ.ـنها قاسم بحنان :متقلقيش انا جمبك..
بياخدها قاسم ويطلع اوضتهم.. انا عايز اتكلم معاكي ضروري ممكن تسمعيني..
بتهزز زهرة دmاغها وبتقفل الباب وبتقعد قدامه علي الكرسي بهدوء:اتكلم يا قاسم انا سامعك؟
انا عارف انك مش زهرة الي انا عارفها.. و انك تبع الظابط امجد وجايه هنا عشان تلاقي انس وتقبضي علي الي شغال في السلا.. ح!!
زهرة بتـ.ـو.تر :و عرفت كل ده ازاي يا خفيف!!
بيبتسم قاسم بهدوء: مش يمكن اكون شغال معاكي المهم بعيد عن الموضوع ده.. انس مش بيحبك ونتي بتجريي في سكك فاضية ملهاش بداية ولا نهاية..
انا مش فاهمة حاجة يعني مين الي وحش ومين الي حلو في البيت انا هتجنن.. كل الادله بتقول انك وحش و انك ورا الي بيحصلهم..
انا زيي زيك في البيت يا زهرة اوامر ماشيه انتي ماشيه ورا مين؟؟
بتبلع ريقها بخوف :عمي عثمان.....
ونا زيك بظبط!!
وفريدة وتميم ورا عمك محمد يبقي مين ورا الي بيحصل
بتقف زهرة بصدmة :قصدك ان عمي محمد هو السبب في الي بيحصل يعني هو السبب في دmار تميم و فريدة انت بتهزر انا مش واثقه فيك لا لا ده طيب مستحيل..
قاسم بحب :اوثقي فيا انا زيي زيك بجد وتميم وفريدة بيتلعب بيهم هنا في البيت!!
لا لا بس عم محمد مش مشكوك فيه خالص ازايي..
ده سر بينا ياريت تبقي عارفه اي شغل لو مش مصدقة معايا رقم الظابط امجد ارن عليه وفي حاجات تانية هت عـ.ـر.فيها بعدين..
بس ده ابوك يا قاسم هتقبض عليه!!
ابتسم قاسم ليها :امال انتي داخله البيت هنا علي اي اساس انا اشتغلت وبقيت حاجة وعارف كل حاجة بس تميم مش ناوي ليا علي خير!!
هي ايمان دي تبقي امك اصل مش شبهك ولا شبه تميم حتي انت مش شبه ابوك في اي حاجة..
ايمان تبقي مراة ابويا؟
زهرة بصدmة :انت بتمثل عليا كل ده.........
شغلي وخطط الظابط امجد ما انا لو شغال معاهم مكنش الكلاب دي كلها جريت ورايا ولا اي يا زهرة..
بيقوم قاسم وبيمسك ايديها :
زهرة انا بحبك صدقيني انا مش وحش..
بترجع زهرة بخوف وبتبص علي الارض السلة دي عمي محمد قالي خليها عندك في الاوضة دي خارج منها
افعاعي متتحركش يا قاسم..
بيبص قاسم تحت رجليه وبيفتح عنيه بصدmة :_
احنا لازم نخرج بره الاوضة يا زهرة..
بترجع زهرة برجليها فجاة بيلدغها تعبان..
زهرة بصراخ :اههه رجلي يا قاسم!!!!!!
يتبععععععععععع
↚
بيشيلها قاسم وبيخرج بره براحة وهو قلقان وبيصـ.ـر.خ بصوت عالي :-
يا عمي يا ابوي في افاعي في الاوضة زهرة لدغها
تعبا. ن!!
بتخرج فريدة بخوف عليها :مالها يا قاسم؟؟
لازم نروح مستشفي ضروري..
بيسمع صوتهم محمد وبيفتكر الي حصل بيلف في الاوضة بقلق :_اقولهم اي دلوقت ان انا صاحب السله ولا اقول معرفش الي فيها.. انا هقولهم كدا.
بينزل محمد بتمثيل الخوف :في اي يا ولدي..
بيبصله قاسم بعصبية :السلة الي فوق دي بتاعتك وقولت لي زهرة خليها عندك عشان عارف فيها اي..
محمد بتـ.ـو.تر :لا معرفش فيها اي الحاج عبدالله قال دي لي بـ.ـنتي زهرة؟
بيشيلها قاسم وبيشاور علي ابوه بضيق.. لو طلعت انت السبب هيكون في رد فعل تاني سامع!!
بتركب فريدة معاه وبتروح علي المستشفي بيمسح محمد وشه بخوف بيلاقي تميم واقف علي السلم وبيبصله بستغراب :انت الي عملت فيها اكده..
لا يا ولدي انا هاذيها ليه انا خايف عليها عشان كدا متـ.ـو.تر شوية روح ارتاح قبل ما حد يشوفك واقف..
بتخرج ابتسام هي و عثمان وبتتصدm اول ما بتلاقي تميم بينزل على السلم وبيبصلهم بي هدوء :-
انا مبقتش فاهم حاجة منكم..
بص عثمان لي محمد :اتكلم يا محمد رد علي تميم..
بيحس تميم ان ايمان خارجة من الاوضه بيدخل تاني اوضته وبيقف قدام الشباك وبينفخ بضيق :-
عمي محمد هيستفاد اي لما يحط ليها افاعي في الاوضة تاذي قاسم و زهرة معقول عمي عايز ينتقم من قاسم مثلا..........
بيوصل قاسم المستشفى وبيدخلها عمليات وبيقف برا بتـ.ـو.تر :_
بتبصله فريدة بستغراب :
هو الي انا شايفه بعيني ده حقيقة انت خايف عليها..
قاسم بهدوء:اه مراتي وخايف عليها زي ما تميم بيخاف عليكي..
انت بتحبها ولا بتحبني؟؟
ابتسم قاسم بستهزاء :بحبها احبك ليه انتي اختي..
امال كنت عايز تتجوزني ليه يا قاسم!!
فريدة بقولك اي مش هنفتح في قديم مفيش مشاعر كانت نحيتك مع الوقت هت عـ.ـر.في ان بحب زهرة وانك ملكيش لازمة في حياتي.
انت ليه وحش كدا، ليه بتعمل كدا في تميم ده اخوك!!
انا و تميم مش اخوات انتي عارفه كدا كويس احنا صح اخوات من الاب لكن الام مختلفة..
بس تميم كان عايش دايما مع ابوه و مراة عمي ايمان ونت كنت قاعد في بيت لوحدك!!
عشان ايمان تبقي مراة ابوي.. والبيت التاني كنت عايش مع امي ونا وابوي مش بـ.ـنتكلم من يوم ما سبني ونا صغير وكبرت وامي ما.. تت!!
انت بتقول لي ايمان ياما؟؟
ده سر المهنة بقا ملاحظ اسالتك كتير عايزه توصلي لي اي يا فريدة..
انت كويس ولا وحش انت غريب :_
لا انا مش كويس خالص انا تعبان كل حاجة هت عـ.ـر.فيها بعدين بس متامنيش لي عمك محمد كتير......
وقفت فريدة بصدmة:مسمحلكش تتكلم عليه مش عايزه اسمع منك حاجة انت ورا كل الي بيحصل فينا '
سند قاسم دmاغه علي الحيطه وغمض عنيه بتفكير في نفسه وهو صغير :__
باك....
انا لما اكبر يا ماما هكون ظابط وكبير كدا وتعيشي في قصر بدل البيت الصغير ده وهنسافر مع بعض متعيطيش :
بتحـ.ـضـ.ـنه امه بعـ.ـيا.ط :هتسبني زي ابوك يا قاسم هتجيب حقي منه ابوك مش معترف بيك وبيقول ان خاي*نة.
بيعـ.ـيط قاسم في حـ.ـضـ.ـنها.. هبقي ظابط وهقبض عليه و هجيب حقك منه متزعليش..
بيبتسم قاسم علي سماع صوت الدكتور :حشـ.ـتـ.ـيني و !!
المدام بخير والس. م منتشرش في جـ.ـسمها و ده كويس هي دلوقت بخير والجـ.ـر.ح اتعالج..
دخل قاسم ليها كانت سرحانه ابتسم بضحك :
حمدالله على السلامة يا حضرة النقيب اقسم بالله ليك وحشه..
ضحكت زهرة بهدوء:الله يسلمك عايزه ارجع البيت؟
لو شوفتي وش محمد وهو مخـ.ـطـ.ـوف لما عرف ان التعبان لد. غك وقال ان ابوكي الي باعت السلة!!
زهرة بستغراب :بابا مين الي بعتها؟
ابوكي عبدالله..
انت عارف ان مش انا زهرة المـ.ـجـ.ـنو.نة بـ.ـنت عبدالله انت نسيت.. يعني السلة متبعتتش ليا؟
وقف قاسم بصدmة :قصدك اي بلكلام ده....
يتبععععععععععععععععع
↚
انت عارف ان زهرة بـ.ـنت عمي عبدالله مـ.ـجـ.ـنو.نة فا انا عشان ادخل بيت عمي عثمان اخدت اسمها :_
و انتي اسمك اي؟؟
زهرة بضحك :زهرة احنا الاتنين نفس الاسم لكن العقل يختلف غير انها صغيره ومش هتنفع ليك..
الي اعرفه ان زهرة المـ.ـجـ.ـنو.نة دي بتحبني و عايزه تتجوزني!!
زهرة بغيره :اه ما بعد ما نطلق و الحقيقة تتكشف عمي عثمان يجوزك زهرة ونا هرجع لي اهلي....
بيغمض قاسم عنيه بتـ.ـو.ترر:قصدك ان المهمة خلصت خلاص؟
اه يا قاسم الدليل ان ابوك حط السلة ويا تري مين خبط تميم بلعربية، وغير المخزن ده احنا لازم ندخل هناك..
قاسم بهدوء: بينا يا زهرة ان شاء الله الحقيقة هتتكشف النهاردة.
بينزل قاسم مع زهرة وحاسس بحركات غير طبيعة او حد بيرقبه بيبص من بعيد بيلاقي شخص مقنع رافع عليه السلا.. ح من بعيد :_
بيدخل بسرعة.. احنا لازم نمشي من هنا
بيركب قاسم و بيسوق بسرعة وبيلاقي عربية سوداء ماشيه وراه.. معاكي سلا.. حك او اي حاجة لان تقريبا محمد بيه بعتت ناس تقت.. لنا
فجاة بتختفي العربية و بعد نص ساعة بيدخل قاسم و زهرة الدار....
بيبصله تميم بقرف :حمدلله على السلامه!!
استني يا تميم انا عايز البيت كله يبقي موجود كفاية حورات بقا وكلام ماسخ يا محمد بيه وتمثيل انك شخص كويس..
بيخرج عثمان وابتسام من اوضتهم بستغراب :-
هو قاسم ناوي علي اي؟؟
عثمان بهدوء:ناوي يكشف حقيقته لي البيت..
بتنزل فريدة بستغراب.. في اي يا زهرة؟
زهرة بتمثيل :مش عارفه...
بيسقف قاسم وبيضحك بقوة.. طبعا يا محمد بيه انت قلقان مني من يوم ما رجعت الدار وكلمتك وقولتلك ان ابن وردة مراتك الي سبتها، ونا بينت ليك ان زيك مش ناوي علي خير لي البيت بس كل ده كان اوامر من عمي عثمان عشان نكشف حقيقتك!!!
محمد بتـ.ـو.تر :حقيقة اي انا معملتش حاجه..
بتنزل ليله بتـ.ـو.تر :انا جيت يا قاسم بيه؟
البيت كله بيبقي متجمع.. فجاة بيقف تميم بستغراب :_في اي يا تميم
بيتصدm قاسم وبيبتسم بفرحة.. انت سليم يا اخوي محصلش ليك حاجة..
بيزقه تميم بعصبية:متقولش انك فرحان ونت الي عملت فيا اكده..
بيحط قاسم وشه في الارض :لا يا تميم مش انا السبب في الي بيحصل ليك انت و مراتك؟
فريدة بتسرع :قصدك اي بلكلام الماسخ ده..
قصدي كل خير.. ابوك يا تميم هو الي عمل فيك اكده هوو ومـ.ـر.اته ايمان عايزين البيت يبقي حر*يق.. هو صاحب المخزن الي تحت وهو الوحيد الي يقدر يدخل لا انا ولا انت ولا عمك عثمان نقدر..
كنت مفهمك من اوامر عمي عثمان ان انا صاحب المخزن ونت عشان بتحبني وعرفت ان زهرة و فريدة سمعو عمك عثمان و محمد بيه تحت وقعت نفسك علي السلم عشان البضاعه تتدخل المخزن..
بيبص تميم لي محمد بصدmة :معقول انت السبب..
قاسم بحـ.ـز.ن :اما انا جيت البيت عشان اخد حقي كا طفل اتحرم من ابوه و اخد حق امي الي تهمتها في شر.. فها وقولتلها ان انا ابن حر.ام وضـ.ـر.بتها وسبتها اشتغلت لحد ما بقيت معاه وربتني وبقيت ظابط وجاي دلوقت عشان اقبض عليك!!
بتقع فريدة علي الارض بصدmة :_
معقول عمي محمد انا مش مصدقة..
بيصـ.ـر.خ قاسم بو.جـ.ـع :حقك عليا يا تميم يوم ما وقعتك في بيتي كان اوامر عمي عثمان عشان يرجعك بيته تاني ويوم ما طردك لما رجعت من المستشفي عشان يعرف ابوك انه عرف بي الي حصل ويعرف هو السبب ولا لا وعمك عثمان اكتر واحد خايف علي البيت..
صحيح يا ليله احكي سمعتي محمد بيقول اي مع مـ.ـر.اته وبيتكلم في اي :_
ليله بتـ.ـو.تر :من يومين سمعته بيقول انه هيق*تل قاسم بيه وزهرة لانه عرف انهم ظباط وان المخزن الي تحت في مخدار*ت غير السلا*ح!!!!
بيسجد قاسم علي الارض ودmـ.ـو.عه نازله.. يارب سمحني عن الي هعمله بس ده وجبي كا ظابط انا رجعت حقك ياما..
بيشـ.ـده قاسم من ايديه وسط انهيار العيله وصريخ ايمان.. لازم تتعـ.ـا.قب بيلاقي الحكومه بقت محصره المكان كله والمخزن البضاعه بتخرج منه..
محمد بحـ.ـز.ن :انا اسف يا قاسم سمحني يا ابني.
لا يا محمد بيه انت مش ابويا دلوقت بقيت ابنك بيسلمه قاسم لي الظابط امجد وبتاخده العربية وتمشي..
بيدخلو البيت بحـ.ـز.ن :اقدر اقول دلوقت مهمتي خلصت يا عمي والمحكمة هتحكم عليه مؤبد..
فجاة بيدخل انس بمكر :انت نستني ولا اي يا قاسم ده انا حتي صحبك..
بتشوفه زهرة قلبها بيدق وبتفتكر ذكريتها مع قاسم وكلامه لما قالها انس مش بيحبك..
قصدك صحبي الخـ.ـا.ين الي اشتغل في الفساد وباع صحبه ووصل كلام لي اهله انه مـ.ـا.ت وكلام لي زهرة ان انا الي عارف مكانك..
انس بتـ.ـو.تر :انا هـ.ـر.بت من الحكومة اول ما عرفت انها جايه سمحني يا صحبي ان مشيت في سكه حر. ام بيقرب من زهرة..
بتجري زهرة وبتقف ورا قاسم بخوف :
انا دلوقت متجوزه و من قاسم بيه اشطر ظابط مباحث في قنا..
انتو متجوزين..
يتبعععععععععع
↚
و الاخير
بتقرب زهرة من قاسم وبتبصله بحب :
اه عشان بنحب بعض اتجوزنا انت مبقاش ليك مكان في قلبي وبعدين انت غلطت ولازم تتعـ.ـا.قب!!
بيبتسم قاسم بخبث :الظابط امجد عارف انه مش موجود قال استني بص علي الباب كدا..
بيبص انس علي الباب بتـ.ـو.تر :
امجد بيه؟
بيدخل أمجد وبيحط الكـ.ـلـ.ـبشات في ايد انس و يمشيي :شكرا ليك يا قاسم علي مجهودك وتعبك بكره بإذن الله تكريمك انت والانسة زهرة السلام عليكم..
بتصرخ ايمان بنهيار :يعني اي انا مش هشوف محمد تاني، بتقع علي الارض بنهيار و بتيجي الاسعاف تاخدها وتمشي..
بيقف عثمان قدmهم ودmـ.ـو.عه نازله بيحـ.ـضـ.ـن تميم وقاسم :_انتوو ولادي يولاد الكل*ب..
بيضحك قاسم :بتشتم نفسك علفكره من زمان ونفسي في حـ.ـضـ.ـن زي ده ربنا يخليك لينا يا حاج.
بتحـ.ـضـ.ـن ابتسام زهرة وفريدة بحنان :
الحمدلله خلصنا من المشاكل بس برضو مش مصدقه الواد قاسم ده؟؟
فريده بقلق :ونا كمان انطق وقول انك ورا كل حاجة..
فجاة بيدخل عبدالله و زهرة ومـ.ـر.اته بحب :-
ازيك يا سي عثمان.
بيحـ.ـضـ.ـنه عثمان وبيسلم علي زهرة :
قاسم اهو يا زهرة..
زهرة بطفوله :بجد هو ده قاسم ده عسوله خالص..
زهرة مـ.ـر.اته بغيره :انا مهمتي خلصت لازم اروح لي اهلي شكرا ليك يا عمي علي تعبك معانا..
قاسم بهدوء:هطلع معاها عشان همشي انا كمان استاذن انا..
بيشـ.ـدها قاسم جوه الاوضه بحـ.ـز.ن:_
يعني خلاص هتمشي يا زهرة؟؟
لازم يا قاسم حتي ورق طـ.ـلا.قي منك هيختفي عشان لما اكتب الكتاب ميبنش ان مطلقه علي العموم الشغل عرفني علي عيلة قمر ومبسوطه ان عرفتك اقدر اطلق دلوقت..
حاضر يا زهرة انتي :_
بتغمض زهره عنيه بتـ.ـو.تر :انا اي...
روحي ونتي طالب!!!!
بتفتح زهرة عنيها بصدmة :هو الكلام ده في لعب انت بتهزر؟
بيقرب منها قاسم بحب :
بس انا مش عايز اطلقك عشان انا بحبك انتي نسيتي قولتي اي لي انس ان احنا بنحب بعض وهقعد مع ابوكي و اقوله ان كدا كدا بحبك ومش هطلقك..
بتصرخ زهرة بفرحة وتحـ.ـضـ.ـنه بقوة :
بجد يا قاسم مش هنطلق..
امال لو كنت طلعت شرير في رواية احدهم كنتي اتجوزتي مين؟؟؟؟
تتوقع نور كانت هتجوزني مين!!
لا دي محدش يتوقعها بقا 😂.
بتلم زهرة هدومها هي وقاسم وبينزلو يسلمو علي العيلة بحـ.ـز.ن :هجيلك تاني يا فريدة عشان نشوف الي في بطنك يا تري الواد ده هيطلع لي مين '
هيطلع لي امه..
تميم بضيق : و ابوه ماله يعني ما كويس اهو بعدين ده لسه صغير..
قاسم بثقه :تتطلع زي عمك ظابط قمور كدا وليا معجبين..
بتشـ.ـده زهرة بغيره :طب يلا يا حضرة الواثق من نفسك انت..
بياخدها قاسم وبيركبو العربية لي القاهرة :_
انا مش مصدقه نفسي يا قاسم خلاص انا ونت بقينا مع بعض من غير مشاكل.
عدا يومين و بياخد قاسم و زهرة درع وبتتخرج زهرة وبتبقي عميد هي و قاسم بيخرجوو بيجري معاها بفرحة..
بيقف قاسم مع ابوها بحب :
احنا صحيح يا عمي اتجوزنا عشان مهمة لاكن انا بحبها وهعملها احلي فرح فيكي يا دوله و مش هطلقها..
عايزه تفضلي معاه يا زهرة؟
بتبتسم زهرة بخجل :الي تشوفو يا بابا.
برفاء والبنين ان شاء الله ♥️
عدا يومين وبتبدأ البنات تجهز الفساتين وفريده بطنها بتبدأ تظهر بيحـ.ـضـ.ـنها تميم بخبث :
انا عايز ابقي عريس يا فريدة..
فريدة بصدmة :ما انت عريس اهو لما اولد يا حبيبي هتبقي زي قاسم عريس كدا وليه هيبة وسط الناس..
بيروح قاسم ياخد زهرة من اوضتها وبتنزل معاه وسط الاغاني و زغرطط فريدة وابتسام وامها لولولييييييييييي!!!!
قاسم بحب :بحبك
زهرة بضحك :ونا كمان بحبك!!
بيعدي تسع شهور و بتولد فريدة و زهرة بتكون حامل و قربت تولد :_
يخربيتك يا تميم يا ابن ام تميم يا الي معـ.ـذ.بني معاك...
انتي قادرة تتكلمي يوليه انتي..
بتدخل فريدة اوضة العمليات وكلهم واقفين متـ.ـو.ترين ونا محتاره يطلع ولد ولا بـ.ـنت 😂
عدا نص ساعه الي هم الخمس دقايق الي فكرت فيهم... ولدت فريدة بنوته زي القمر "
بياخدها تميم وبيكبر في ودنها بحنان :_
اسمـ.ـيـ.ـتها ورد...
اسم بـ.ـنتي في المستقبل 🙂
عدا خمس شهور وبتولد زهرة وبتجيب بنوته زي القمر :_
بياخدها قاسم وبيكبر في ودنها بحنان :_
اسمـ.ـيـ.ـتها خديجة..
بيعدي سنه وبيعرفو ان محمد مـ.ـا.ت بيروح قاسم ومعاه زهرة المقابر...
بيقرب قاسم من قبر امه بحـ.ـز.ن :
اخدت حقك يا حبيبتي وبقيت ظابط و اتجوزت وبقا عندي بنوته زي القمر عايز اقولك ان سمحت بابا وربنا يغفر ليه ♥️
حشـ.ـتـ.ـيني و "
تمت