رواية عشقتك وحسم الامر هي رواية رومانسية تقع احداثها بين حمزة ووعد والرواية من تأليف نهال مصطفي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية عشقتك وحسم الامر لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية عشقتك وحسم الامر هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية عشقتك وحسم الامر تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية عشقتك وحسم الامر من الفصل الاول للاخير بقلم نهال مصطفي
ساحة قصر واسعه يحتشـ.ـد فيها جمهور من اهل القريه والقري المجاوره , تغمرهم حاله من الحـ.ـز.ن الشـ.ـديد , في ذلك اليوم المشئوم الذي غابت فيه شمس عائله الابراهيمى , صعدت روح (منصور الابراهيمي) للسماء .
تجلس فتاه مرتديه ثوبها الاسود المكون من بنطال وتيشيرت وشعرها منسدل خلفها الذي يغطى جُزئها العلوى .. انفردت بنفسها بعيدا عن ضجيجهم .. وثرثراتهم المُزعجه .. لانها تري ماكان بداخلها من بكاء وعويل لم يستطع ان يصف مايحترق بداخلها .
نفس الشعور الذي عاشته منذ 10 سنوات سابقه .. وهي طفله لم تدرك شئ غير انها باتت في احضان امها واستيقظت على نفس ضجة العويل اللعينه المُفزعه .. يوم وفاة ابيها وامها واخيها الوحيد في حادث .. لم تتذكر منه طفلتنا غير اختفائها في خزانه حٌجرتها واضعه كفيها على آذانها بجسد مرتعش وعينين حمراوتين .. رافض هراء عالم يتفنن في كيف يـ.ـؤ.لمها .. وهذا اليوم يتكرر فيه نفس الو.جـ.ـع بوفاة جدها .. الذي احتضنها وكان اقرب شخص لقلبها .. بعدmا فارقت عائلتها عالمنا .. ادركت للتو ان الحياة ماهى الا حُلم يوقظنا منه المـ.ـو.ت .
تجلس وعد تراقب الجميع بصمتٍ , مندهشه لدmـ.ـو.عهم الكاذبه .. ومشاعرهم البلاستيكيه .. وتصنعهم للحـ.ـز.ن على فراق جدهم .. وهم انفسهم اول من تمنوا المـ.ـو.ت له مرارا .. وراء ستار الورث والممتلكات الثروه، وراء غل النفس البشريه التى ظنت انها خُلقت لتمتلك وتملك فقط ..
جذب انتباها جميع السيدات الجالسين بالمجلس وقفوا مرحبين بمجموعه سيدات اخريات اتوا للعزاء .. تجهل هويتهم تماما .. ولكن ما خـ.ـطـ.ـف انظارها وثار دهشتها اهتمام عمتها وزوجة عمها بهما، يبدو عليهم انهم يحظون بمكانه مرموقه افرضت الجميع على احترامهم وتبجيلهم .
اقبلت ( نجوي ) زوجت عمها نحو الباب المنفتح علي مصرعيه لترحب بهما
" اتفضلوا اتفضلوا .. مكنش ليه لزوم تتعبوا نفسكم .. "
جلست سيده يبدو عليها ملامح الوقار والفخر مرتدية سترتها السوداء التى تكسوها من راسها لقدmها بجوار وعد وهي ترتسم معالم الحـ.ـز.ن والضيق
"منصور بيه كان غالي علينا كلنا .. الله يرحمه ويبشبش الطوبه اللي تحت راسه . "
نجوي وهي تصطنع الحـ.ـز.ن والهم قاضبه حاجبيها بأسف وهي تضـ.ـر.ب كف فوق الاخر
"الله يرحمه .. الف رحمه ونور عليه .. فراقه قطع بينا .. كان بركة البيت والله ياام حمزه "
ثم وجهت كلامها لوعد بصيغه آمره
"سلمي ياوعد علي عمتك (الهام) هانم .. مراة (عاصم بيه الخياط) "
وعد ابتلعت ريقها وابتسمت بهدوء وبصوت خافت
"ازي حضرتك ياطنط ! "
نظرت لها الهام بإعجاب فرمقت نجوي بنظره لا يفهمها سواهم , ثم وجهت كلامها لوعد
"بخير ياحبيبتي .. البقية في حياتك ياغاليه"
وعد بحـ.ـز.ن: سبحان من له الدوام .. بعد اذنكم .
شعرت بقبضه قويه تنطبق علي عنقها .. وتيرة نظراتهم المتبادله التى تعجز عن ترجمتها , تسللت من امامهم بخفة متجهه نحو غرفتها بمجرد ما فتحت بابها القت بجسدها في منتصف مخدعها متأوهه .. امسكت بهاتفها لتجري مكالمه مع (الدكتور طارق) حبيبها الذي تعرفت عليه منذ 3 سنوات في امريكا .
تنهيدت بحـ.ـز.ن واضعه معصمها فوق جبهتها
" ايوة ياطارق .. عامل ايه؟ "
رد طارق بصوت المُجبر
_"في المعمل ياوعد هكون فين يعني! .. وانا ورايا غير الماستر والدكتوراه ! ."
- "ربنا يقويك ياطارق .. شـ.ـد حيلك "
قالت وعد جملتها وهي مندهشة علي الطريقه التي يحدثها بها .. فلم يلتفت الي صوتها المبحوح الممزوج بتنهيده ألم .
طارق باهتمام: المهم قوليلي جاايه هنا امتي؟وعملتى ايه في الورث ..
صمتت لبرهه ثم اردفت قائله
-"انا لسه راجعه امبـ.ـارح ياطارق .. يعني اكيد معرفش هرجع امتي .. احتمال علي بدايه الدراسه عشان الماستر .."
رد عليها بحماس:
"اول مـ.ـا.تخلصي حوار الورث دا تيجي على طول .. عشان انتي حشـ.ـتـ.ـيني و اوي على فكرة يعنى ".
تنحنحت بخفوت ثم قالت بيأس
"ربنا يعديها على خير ياطارق .. انا هقفل دلوقتي وانزل تحت .. متتخيلش البيت بشع ازاى من غير جدو .."
طارق بلا اهتمام: خير ياحبيبتي ربنا يرحمه بقي متعمليش فى نفسك كده .
مسحت وجنتها بأناملها: اللهم امين ..
انهت المكالمه معه ثم نهضت بتكاسل شـ.ـديد مغادرة غرفتها , دلفت مجددا الي اسفل تجلس على اقرب اريكه في ساحه قصرهم المتسعه ..
-"وعد .. ياوعد .. تعالي وصلي الهام هانم واللي معاها للبوابه "
قالت نجوي جملتها بصوت مرتفع بمجرد ان رأتها , وثبت قائمه لتنفذ ما امرتها به باستسلام فقبضت علي هاتفها بتلقائيه وتقدmت صوبهم
-"اتفضلوا من هنا "
تقدmت وعد صفوفهم وسبقتهم الخُطي ..ولم تنج من نظرات الهام التى افترستها بهما فهى تتفتنها بدقة وبين الحين والاخر تلقي عليها نظرات اعجاب وانبهار وانتصار لشيء ما انتوت فعله .
اثار فضول الهام شعر وعد الذي ينسدل وراء ظهرها الي اخر الي فقراته المرفوع على هيئه ذيل حصان وو وقوامها الممشوق الجذابه والخفه التى تتحرك بها من امام عيونها .. وصلوا على اعتاب بوابه القصر،، مدت الهام كفه وتشبثت بشعرها وجذبته بقوه لاسفل متصطنعه اختلال توازنها وسقوطها المُفاجئ .
وعد بتلقائيه اصدرت صرخه مرتفعه متأوهه وهى تستدير برأسها للخلف .. اذن للتفاجئ بأنها اصطدmت بجسد صخري امامها .
انتفض جسدها عنـ.ـد.ما وجدت نفسها محاصره بين ذراعين مجهول واضعه كفيها الرقيقين علي صدره ممسكه بلياقة جلبابه، تلاقت العيون للحظات وكلا منهما ينظر للاخر مستفهمًا ..
قطع حبال نظراتهما المتبادله وصمتهم صوت الهام قائله بخبث وبلهجه صعيديه
"متأخذنيش يابـ.ـنتي .. كنت هتجحرت .. مقصدكيش .. هو انا و.جـ.ـعتك ولا حاجه؟"
ظهر عليها علامـ.ـا.ت الارتباك والقلق والرجفه , فابتعدت سريعًا عن الشخص الذي اصطدmت به
ثم قالت بتلقائيه موجهه كلامها للشخص الواقف امامها
" i am so sorry".
الشخص خفق قلبه ..و مازال محدق النظر اليها بعيون لامعه .. وبلهجه صعيديه وصوت اجش:
- "حصل خير "
الهام بفرحه وفخروهي تقترب منه وتربت علي كتفه
"ولدي حمزه زينه الرجـ.ـال وكبير النجع .. ودي ياولدي وعد يبقي جدها منصور بيه الله يرحمه .."
ابتسم اليها حمزه قائلا بصوت هادي: البقاء لله ..
اومأت براسها واغمضت عينيها لبرهه بحـ.ـز.ن
"سبحان من له الدوام .. طيب هستأذنكم انا .. تأمري بحاجه ياطنط ؟ "
الهام وهي تحدق النظر بها من راسها لصابع قدmها وتحسس علي كتفها
"لا شالله تعيشي ياروح طنط ياقمرة انتي .. "
وعد ابتسمت: بعد اذنكم ..
كالفراشه تسللتت من امامهم بثبات وخفه وجاذبيه وشعرها الذي يتحرك خلفها يمينًا ويسارًا .. ظل يراقبها حتى اختفت من امامه بعيون عاشق للتو التقى بحبيبته بعد غياب .
الهام نكزت حمزه بخبث مما جعلته يستفيق من شروده
-" ايه رايك ف عروستك ياولدي؟"
حمزه رفع حاجبه متبسمًا: هي دي بـ.ـنت سامي .. صوح ؟
الهام بهمس من خلف ثوبها الاسود بهمس
" ايوه هي .. والبت تعليم خوجات وحاجه اخر اوبهه .. ربنا يجعلها من نصيبك ياولدي "
تنحنح حمزه وسرعان ما ارتسم الجديه وامسك بطرف جلبابه
"يلا يااما اتفضلي مش وقته الحديت دلوق . "
الهام وجهت حديثها للبناتها وخدmها اللاتي خلفها
"يلا يابت منك ليها .. عاوزين نوصلو البلد قبل ما الشمس تُغرب "
مر شهر منذ ان توفى جدها.. وفي خلال هذه المدة لم تُفارق وعد حجرتها الا في مواعيد تناول الطعام وتعود لغرفتها ولعالمها الخاص الذي ينحصر في كتبها الاجنبيه التي تحولهم الي العربيه، وهاتفها وطارق حبها التى تعتقد انه الاول والاخير .. والخادmة ( انعام) ام وعد الثانيه .
في المساء .. استجمعت وعد كل قوتها ورتبت ما ستقوله من جُمل القت اخر نظراتها علي المرآه وهى تقفل وتفتح في جفون عينيها وتلتقط عدة انفاس متتاليه , استدارت بجسدها نحو الباب وفتحته بعد تردد سارت بخطواتٍ متأرجحةٍ وهي تحاول استجماع كل قوتها كالجندى الذي يعد اسحلته قبل نزوله ساحة الحرب .
تقدmت نحوغرفة المكتب التى يجلس بها عمها ( جمال ) بهدوء ثم طرقت الباب طالبة الاذن بالدخول ..
ترك جمال الاوراق من يده رافعا نظارته الطبيه: تعالي ياوعد .. مالك؟
تفرك فى كفيها ويبدو عليها علامـ.ـا.ت الارتباك والقلق اقتربت رويدًا رويدًا وبخطوات متباطئه وهي تبلل في حلقها باستمرار .. حتي اردفت قائله
"بصراحه ياعمو كنت عاوزه حضرتك ف موضوع كده "
نصب جمال عوده من فوق المكسو بالجلد الاسود وبنبره حمااس ثم اردف قائلا بلهجة صعيديه:
- "بت حلال لسه كنت هبعتلك .. وانا كمان عاوزك .. تعالي نقعد اهنيه .. بلاها قُعاد مكاتب عتكـ.ـسر الضهر . "
جلست فوق حافه الاريكه الموضوعه مقابل المكتب
"اتفضل حضرتك ياعمو عاوز تقول ايه ؟"
ابتسم جمال ابتسامة خافته ثم اردف قائلا باهتمام
" سيبك مني وقوليلي الاول انتي عاوزه ايه ؟ "
بللت ريقها وتنتهدت ببطء محاولة استجماع الحروف المبعثره من فمها
"ب بصراحه كنت عاوزه اخد نصيبي من ورث جدو واسافر عشان دراستي وكده .. اللي هتبدا كمان اسبوع، ماحضرتك عارف !"
قذائف ملتهبه صوبتها نحوه جعلته يرتعد من مكانه .. والدm يغلى بعروقه تغيرت ملامح وجهه .. وازداد احمراره وكأن الدخان يتدفق من اذانه لينهرها بقوه
" انتي عتقووولي ايييه! .. ورث اي اللي انت عتطالبي بيه .. اتهوستي ياك .. من مـ.ـيـ.ـتى احنا عنورثوا بنات ؟ "
ارعـ.ـبتها الطريقة التى ثار بها كما يبدو انها طلبت عضو من اعضاء جسده جعلته ينهض كالملدوغ، علمت للتو انها حقا في مواجهه الاسد ولابد ان تعد اسلحتها للمقاومه،، وقفت امامه ثم اردفت بهدوء
"بس انا ياعمو مش بطلب حاجه مش من حقي .. انا عاوزه نصيبي وخلاص وهمشي .. دا مستقبلى . "
جمال بانفعال وهو يضـ.ـر.ب كف فوق الاخر
"والله عال !.. عاوزه تسافري تاني وتعيشي مع الخوجات لوحدك! .. انسي الكلام ده مايمشيش معااى . "
هزت رأسها بعدm تصديق ونظرت له بعيون ضيقه توحى بالسخريه
" منا طول عمري عايشه لوحدي هناك يا عمو .. اي الجديد؟"
جمال بحده وبنبره تحذيريه:
" الكلام دا لما جدك كان عايش وعيصرف عليكي .. دلوق مين هيصرف عليكي يابت اخوي .. العين بصيرة واليد قصيره خلاص .. "
وعد قضبت حاجبيها وعقدت ساعديها امام صدرها قائله
"افهم اي من كلام حضرتك ؟ .. انك مش هتديني حقي.. ؟"
ارتفعت نبرة صووته وانفعاله
"حق مين يابت انتي .. اقولك ايه من النهارده انسي السفر دا خلاص .. ومش هتطلعي من البيت دا غير على بيت جوزك .. وحظك حلو .. عريسك متقدmلك من زمان ومستنيكي .. ومستني اشاره منينا .. وانا هبلغه بموافقتنا "
اصابته نوبة من الضحك الساخر.
-عريس ! عريس مين ؟ وكلام فارغ اي اللي حضرتك بتقوله .. وبعدين ازاي حضرتك بتكلمني كده اصلا .. اي الرجعيه دي والاسلوب القيادي دا!
جمال بنبرة صوت قويه وانفعال وهو يلوح بكفيه
"لا عليِ .. علي صوتك كمان وكمان يابت سامي .. اقولك ايه انا مش عشاورك ودي مصالح متوقفة على الجوازه دي واعتبريها تمت خلاص .. وورث بح .. مافيش ورث .. واعلي ما خيلك اركبيه "
رمقته بنظرة سخط ثم اردفت قائله بتحدٍ
"يبقي مابينا المحاكم ياابو رامي .. عن اذنك "
قالت وعد جملتها الاخيره وهي تهم بالذهاب .. وتركته وغادرت بعدmا اصدرت ضجيجا قويا نتيجه قفلها للباب خلفها بقوه وعصبيه .
جذب الصوت العالى انتباه نجوي الواقفه بجانب السُلم مناديه عليها
-وعد .. بت ياوعد حوصل ايه ... شووف البت !
لاحت لها بظهر كفها بلا اهتمام وركضت صوب غرفتها .. تحركت نجوى سريعًا غرفة زوجها
"مالها البت دي .. اي اللي قلبها اكده !"
قالت نجوي جملتها بنبره فضوليه وهي تغلق باب المكتب خلفها .
جمال بعصبيه وهو يشعل سيجارته:" الهانم قال ايه عاوزه ورثها .. عاوزه تقلب البلد حريقه .. !"
نجوي ربتت فوق كتفه بحنو
"هدي حالك ياابو رامي .. تعملشش ف نفسك اكده .. من مـ.ـيـ.ـتى عناخدو على حديت البنات احنا !"
جمال بصوت منخفض وقلق
"المصيبه مش اهنه .. المصيبه لو متجوزتش ولد الخيااط .. هتفتح بيبان كتير في وشنا احنا مش قديها وانتِ فهمانى يانجوى "
نجوي بخبث: تقلقش هتتجوزه ورجلها فوق رقبتها .. وهتشووف...
جمال بقلق وارتباك: حمزه ايدو طايله وماعيرحمش يانجوي .
فكرت نجوي لبرهه ثم اردفت قائله
-" يبقي خلاص اتحلت .. هو عينو ع وعد من زمان واتقدmلها كذا مره بس ابوك كان عيصبروا منا ما تخلص علام واهى خلصت .. ياخدها ويريحنا منها وكفانا من شره.."
جمال سحب نفسا طويلا من سيجارته
-" اعملي حسابك انهم جاايين اخر الاسبوع يتقدmوا رسمي .. لساته قافل معاي ."
نجوي ضـ.ـر.بت عظام قفصها الصدري بكفها ما يوحي بصدmتها
"يادي العيبه .. ابوك لسه مبردش ف تربته ولا ربعن .. وهما جايين يطلبوا البت! "
جمال بضجر: مخابرش انا هما مستعجلين على ايه!
نجوي زفرت بضيق ثم قالت
" لازمن نخلص من الموضوع ده في اقرب وقت .. وعد لو عرفت ان ليك علاقه بمـ.ـو.ت وابوها وامها واخوها .. وكمان لو عرفت جدها اللي كاتب باسمها نص تركته .. هتولع الدنيا ومش هتسكت.. دي بت متنوره ومتعلمه وهتلفنا كلنا في حديت .. منه لله ابوك علمها لحد ما ركبت ودلدلت رجليها .. فاحنا لازمن نفكر بعقلنا "
جمال بحذر: وطي حسك ياولية هتودينا ف داهيه .. تعالي نتكلموا فوق احسن من اهنه .
فى الغرفه
حملت فوق ظهرها اصفار الغضب والضيق، اسرعت لتختبىء بحُجرها، بمجرد ما فتحت باب غرفتها ارتمت بجسدها فوق الفراش، فاض الدmع من عينيها بدون تفكير اعتدلت في جلستها و قررت ان تُهاتف طارق لتشكو له حُزنها .
" ورحمة جدي ماهسيبلهم حقى يا طارق "
قالت جملتها وهى تجوب غرفتها ذهابا وايابًا كالمجونه .
طارق يقلب في اوراق الماستر التي امامه: اهدي بس ياوعد .. بطلي جنان .. كله هيتحل بالعقل .
فجاة اردفت لتقول
_ طارق .. انت لازم تيجي بكره وتكون هنا تتقدmلي ونتجوز وتقف معايا قصادهم .. انا مش هقدر اواجههم لوحدى .
طارق بصدmه حاول ان يهرب من ذلك المأزق: انتي بتقولي ايه! .. انتي عارفه مش فاضي اروح الشقه حتي اخد شاور .
وعد بحـ.ـز.ن وتوسل: طارق انا بضيع منك اعمل حاجه لو كنت بتحبنى ...
طارق بانفعال وتأفف:-
" اعملك اي يعني ياوعد .. انتي عارفه ظروفي .. وعارفه اني مطحوون هنا .. ومش بايدى "
وعد بنفاذ صبر وهي تطلق زفيرا قويا
" طيب ياطارق .. خليك فاكر انت اللي بعت .."
انهت المكالمه بدون مـ.ـا.تنتظر منه رد وهى تلقي هاتفها بعيدا شاعرة بقبضه قوية تعصر قلبها، حاصرت راسها بكفيها الاثنين متألمه وبعيون انسكب الدmع منهما، قطع حبال حالتها اليأسه صوت طرق الباب
استدارت نحو الباب بجسدها وهي تمرر اناملها فوق وجنتيها كى تجفف دmـ.ـو.عها ثم اردفت بصوت باكى
" اتفضل "
الخادmه انعام بابتسامة تفائل
"الجميل نام ولا لسه ؟! "
وعد بـ.ـنتهيده يأس ثم تحركت بتثاقل لتجلس فوق طرف فراشها: تعالى يادادا .
قفلت انعام الباب خلفها وجلست بجوارها .. وهى تعبث باناملها برفق في خصيلات شعر وعد.
"عارفه انك موجوعه قوي يانور عيني .. بس ربنا عارف انك قدها وهتتحملى .. والا مكنش ابتلاكى ياوعد "
ارتمت بين ذراعيها بجسد مرتجف هذيل وهى تقول
"انكـ.ـسرت يادادا ومابقتش مستحمله .. كلهم مشيوا وسابوني .. وعمي بيبع ويشتري فيا كإني جاريه عنده .. انا مش عارفع ولا قادره اتحمل الوضع دا "
انعام ربتت على كتفها.
"وهو دا الموضوع اللي جتلك عشانه"
ابتعدت عنها وقضبت حاجبيها وهى ترمقها بعيون ضيقة
"مش فاهمه يادادا قصدك ايه "
انعام بصوت منخفض يحمل وتيره من الحذر
"عمك جمال مفتري ..وماعيرحمش اللي يقف ف طريقه "
احتلها الياس وملأتها قلة الحيله
" اعمل بس يادادا تعبت اووي"
انعام بتحذير واهتمام وهى تقترب منها
" اسمعي كلامي للاخر .. اهنه غابه البقاء فيها للاقوي .. وانتي مش هتقدري عليهم لوحدك .. عشان القوي ليه الاقوي منه .. وحقك مش هيرجع غير بجوازك من ولد الخياط ,, انا كنت عارفه من فترة ان عينه منك ووو".
فزعت كالملدغه بعدm تصديق
" دا جنان رسمي .. مستحيل اتجوز حد بالطريقه دي .. حتي ولو هخسر كل حاجه .. وبعدين البلد فيها قانون يادادا "
انعام تضـ.ـر.ب كف فوق الاخر بحسره:
"حليني عاد لما القانون يجيبلك حقك .. يوم المحاكم بسنه "
شعرت بحبل اليأس والحـ.ـز.ن يلتف فوق عنقها ففضلت الهروب من ساحه الحرب التى تحارب فيها بمفردها بدون اسلحه وبدون ما تتعلم فن ومهارة الحروب
" يبقي خلاص مش عاوزه حاجه .. هسيب البلد وامشي ولا انى اتجوز بالطريقة دى .."
انعام بتحذير ضغطت علي كف وعد قم همس في اذنها
"تبقي غـ.ـبـ.ـيه وعبـ.ـيـ.ـطه .. بتاع اي انتي تسيبي نصيبك ونصيب ابوكي واخوكي لجمال! .. دخلتي فى حرب ياوعد وعشان تكسبيها لازمن تتجوزي من ولد الخياط .. اللي هيسندك ياوعد "
القت انعام قذيفة كلمـ.ـا.تها عليها ثم غادرت وتركتها فى حيرتها وصدmتها .. ضغطت فوق راسها من شـ.ـدة الو.جـ.ـع بذهول وهي تشعر بان الدنيا كلها تدور بها محدثه نفسها
"يعني عشان اخد حقي اتجوز واحد معرفهوش .. وكمان طارق حب عمري يبيعني بسهوله كده .. انا اكيد بحلم ! ... اي اللي بيحصل دا بس ياربى "
حمزه الخياط
شباب في منتصف الثلاثنيات.. متوسط الطول .. عريض المنكبين .. مفتول العضلات .. اشبه بالخضامه .. رجلٌ صارم وحازم بداخل عيونه لغز وحيره والف سر .. كبير عائلة الخياط .. ذو هيبة ووقار .. لديه من حب التملك والسيطره ما يملا بر وبحر الكوكب ويفيض ..
جالسا ف الظلام الدامس فوق ضفة النيل يعزف بعوده الموسيقى كما يقل ان الموسيقى غذاء الحب شرد في عالمه الذي لم يسكنه غيرها سحبته الاله الموسيقيه من قفا قلبه اليها .. عنـ.ـد.ما يعجز قلبه عن وصف شوقه لها ترك العنان للموسيقي تنزف ما بداخله .. دائمايفضل ان يخلو بنفسه ليفكر بها وكأن طيف روحها ذو نفس عزيزه لا ياتى الا اذا ابتعد عن ضجيج العالم ..
صمت لبرهه وتذكرها .. عنـ.ـد.ما ارتطما الاثنين معا وانحصرت بين احضانه لثوان معدوده ثم تنهد ثم تردد في اذنه صدى صوت طفولى الجمه.
" you're ugly and stupid boy
ثم تنهد بابتسامه متسعه
"هانت ياوعد .. هانت يابت الابراهيمي"
رن هاتفه بمجرد ما قرا اسم المتصل بادر بالرد
"جمال الابراهيمي بجلالة قدره .. يامرحب يامرحب "
جمال تبسم: عندي ليك خبر طال انتظاره
*خير ..
_منتظرينك بعد بكره تيجي تقابل عروستك .
*ايوه اكده ياراجـ.ـل فرحت قلبي ..هي دي الاخبـ.ـار ولا بلاش.
ابعد جمال عن نافذة غرفته قائلا بصوت منخفض
_انا نفذت وعدي ليك .. الدور عليك ياول الخياط ..
فهم حمزة مغزي كلمـ.ـا.ته وعلي الفور اردف قائلا
*وولد الخياط ماعيرجعش ف كلامه واصل .. ولا انت لساتك هتعرفه ؟
_ده عشمي بردك ياحمزه بيه .
انتهت مكالمتهم التليفونيه التى احتلها علامـ.ـا.ت الاستفهام, عاود حمزه العزف مجددا ودقت طبول بيبان قلبه .. واخيرا .. حان الوقت الذي يأسر فيه قطته داخل عرينه .. اميرته داخل مملكته .. عشيقته داخل زنزانة قلبه .. اليوم نال ما صبر له
تُحرك جفونها بتردد يبدو كأنها رافضه هراء وفوضي العالم من حولها , مسحت وجهها بكفيها الاثنين ثم نهضت بتكاسل شـ.ـديد , اول شيء فعلته فتحت شاشه هاتفه تبحث عن رساله من شخص بعينه "طارق" .. اصابها الضجر والضيق عنـ.ـد.ما وجدته لم يرسل لها رساله نصيه كعادته منذ امس .
قطعت شرودها دخول انعام حامله فوق كفيها صينية مستديره بها فطار
"لازمن تاكلي ياعرووسه .. ولا عاوزه الهام تاكل وشنا وتقول بـ.ـنتكم ماعتكلش ! "
ضحكت ساخره وهى تشـ.ـد اجزاء جـ.ـسمها بصورة بهيئه رياضيه
- واي الثقه اللي حضرتك بتتكلمي بيها دي؟
انعام بتحدي وهي تضع الطعام فوق سطح المكتب:
"عشان متاكده انك هتوافقي بـ.ـنت سامي وفريال ماعتسبش حقها لحد واصل ".
اخذتها كلمـ.ـا.ت انعام لبعيدٍ شارده ثم اردفت قائله بيأس
"بـ.ـنت سامي وفريال الدنيا جات عليها بزياده اووي !"
انعام بحماس وهي تزيح الغطاء من فوقها
- يلا قومي اكده .. وكلي وانبسطي .. وفكري زين بعقلك .. وبلاش حديت ممنهوش لازمه .
استدارا اثنتيهما نحو الباب لدخول نجوي الغير مُتوقع لانها لا تطأ اقدامها غرفة تلك الغرفه الا حامله معها بوادر كارثه جديده
"وعد جهزي نفسك بكره عريسك جاي يشوفك .. اديني قولتلك اها"
نظرت لها بعيون متسعه توحي بمحاوله استعابها لما اردفت ثم قالت بضحك ساخر
"انتو جايبين الثقه دي منين ياجماعه .. مش هتجوز حد انا واللي مش عاجبه يتجوز هو .. الله ! اي الجنان دا !"
نجوي بنبره تحذيريه: اعقلي وبلاش شغل عيال ... بموافقتك او بغيرها الجوازه دي هتم .. فاهمه ياوعد .
القت قذيفه كلمـ.ـا.تها قبل ان تنصرف رمقتها وعد بعدm استيعاب
"انتو متاكدين انكم طبيعيين .. ههه اي بيت المجانين اللي وقعت فيه انا دا .. الله يرحمك ياجدي .. كانو عشان يصبحوا عليا لازم يستأذنوك الاول .. دلوقتي بيبيعوا ويشتروا فيا كأنى جاريه عندهم ".
انعام ربتت على كتفها بشفقه: كلي وفكري زين فى كلامي .. ربنا يهديكي يابتي .
وعد بتلقائيه ركضت صوب هاتفها وعاودت الاتصال بطارق مرارا وتكرارا دون فائده
"اوووف حتي انت كمان .. طيب ياطارق صبرك عليا "
قالت جملتها بنبره توعديه ووهي تلقي بهاتفها نحو الاريكه التي بجوارها وتصفف شعرها باناملها بغل كأنها ترد ان تبعثر شتات افكارها التى تقرضها من الداخل .
" طلعلى منين موضوع العريس دا كمان بس ياربي ! "
فى قصر الخياط
استيقظ حمزه من نومه بنشاط وهمه بداخله حماس يدفعه لتحطيم جبل , اتجه نحو ركنه الرياضى المفضل ( كيس الملاكمه ) بدا في ممارسة تمرينه الصباحى .. واثناء انشغاله بالتمرين توقف فجاة قافلا جفونه ليتخذ انفاسه بحريه , اقترب من الباب وفتحه بغضب مرديًا بنطالا واسعًا فقط
"من مـ.ـيـ.ـتى حد عيتجرأ ويهوب ناحية اوضتي! "
(ضحي) الخادmه العاشقه له .. بمجرد ما رأته امامها يتصبب عرقًا من مسام جسده الرياضى، تنهدت بشوق وق ثغرها ابتسامه فرحه , جز على اسنانه محاولا السيطره علي غضبه فضـ.ـر.ب بقبضة يده علي الباب بقوة
"انتِ سمعتنيش قولت ايه؟ "
انتفضضت من مكانها واهتز كوب اللبن الذي تحمله
"اصل اصل .. ح حضرتك اتاخرت .. قولت اما اج اجيبلك كوباية اللبن لعندك "
زفر بضيق وامسك بالكوب وارتشفه رشفة واحد ثم وضعه فارغًا فوق الصنيه .. وقفل الباب ف وجهها ..
ارتعد جسدها قليلا ثم هامت فيه عشقا وولها
"لو تعرف عحبك قد ايه ياحمزه !"
فزعت من احلامها الزائفه علي صوت باب غرفته وهو يفتحه مجددا .. موجها اليها اسهم اوامره
"قولي لامي .. تجهز زياره زينه بكره لبيت الابراهيمي .. عشان رايح اخطب بتهم "
ثم قفل الباب مره اخري، وقع كلام حمزه على قلبها كجمرات من نار، محاولة استيعاب ما القاه علي اذانها، قادتها قدmيها لتطرق علي بابه مرة اخرى لتتاكد مما اردفه، ولكنها تجمدت حركتها، اٌصيبت بشلل كلى، كل ما بها من عضو ثبت إلا دmـ.ـو.عها كانت تركض سريعا فوق وجنتها
في قصر الابراهيمي
كان مقلوبا راسا على عقب تجهيزا وتحضيرا واحتفالا بعائله الخياط التي تعتبر من اكبر واغني عائلات الصعيد .
سمر بحقد: والله ياما ماعارفه حمزه اي حبه فى وعد دي .. دي حتي بـ.ـنت ملزقه كده وملهاش ولا لون ولا ريحه .
نجوي متأففه وهى تجهز الاطعمه المختلفه
- اسكتي يابت خليه ياخدها ويريحنا منها ومن همها .
سمر وهي تقطم ثمرة الخيار الموجودة بيدها
"انا مش عارفه انتي وابوى هاممكم ف اي موضوع وعد من اصلو .. ماخلوها تعمل اللي هي عاوزاه وتسافر ".
نجوي بنبره قهره:
-اسكتي انتي فهماااش حاجه واصل .. مش فالحه غير فى الوكل والزفت المخروب اللي ف يدك دا .
سمر بغمز
- طيب مترسيني على الفوله يانوجا ياعسل انتي واعتبري سرك ف بير ..
نجوي بنفاذ صبر وهى تحمل اناء الطعام بين راحتا كفيها: امشي من وشي بس وبطلي حشريه ..
ركضت ابـ.ـنتها من امامها ضاحكه بسخريه
- الله! يعني اكبر دmاغي ابقي مستهتره .. اسال واستفسر .. ابقي حشريه .. اعملكم اي طيب عشان يعجبكم !
نجوي بضيق
- ورينا عرض كتافك ياختى،
جالسه في حديقه القصر منغمسه في تفكيرها تعد رسم خطوة اخري لنجاتها ...
"طيب اسيب حقي واسافر؟ .. ولا اقعد واتجوز شخص معرفهوش! ..
طيب ازاي وانا الاقامه بتاعتي عاوزه تتجدد فى امريكا كمان كام يوم .. ومحتاجه فلوس اد كده! .. اعمل ايه بس ياربي .. اي اللي بيحصل معايا دا بس!"
انتهى اليوم ولم يكن به اي احداث تستدعى الذكر واتي جديد بشمس جديده مشرقه تحجب خلفها خبايا اليوم لتكشفه شيئا فشيئا علي مداره.. تلك اليوم الغريب والفريد .. جوه حر وبرد .. مشئوم وموعود .. يوم مُربك مختلفه
صفت سيارات عائله الخياط خلف بعضها امام بهو قصر الابراهيمى الفخم .. شعر حمزه بشيء ما يتحرك بداخله ربما شعور عامر بالفرحه او رهبه او بالنصر , فاحلامه التى شابت من طيلة الانتظار تحررت للتو لتلمس باجنحتها اعنان السماء ..
دخل حمزه وعائلته المكونه من 4 اعمام وزوجاتهم واولادهم وبناتهم وامه واخواته البنات الاربعه , اقصي يمينه يقف رجـ.ـال عائلته وعلي الجهه الاخر يصفون النساء المُلثمين بالسترالسوداء .
كانت عائله الابراهيمي واولاد عم جمال فى انتظارهم مرحبين بهما ومهلليين بحضورهم، تقدm حمزه في السير وسبق الجميع , وكذلك قادت الهام السيدات وتوجهت لمجلس السيدات المخصص لهما .
قدmت نجوي اشهي العصائر والحلويات امامهم
"والله نورتونا ياالهام هانم .. اليوم زارنا النبي .. والله مالهوش لزوم كل الحاجات دي "
الهام بوقار وثبات تزيح سترتها السوداء
- متقوليش اكده يانجوي احنا هنبقوا نسايب .. وكله من خير ولدي .
مراة عم حمزه نعيمه بفضول
"اومال عروستنا فين اللي خـ.ـطـ.ـفت قلب ولدنا زين رجـ.ـاله الصعيد! ".
نجوي ابتسمت ابتسامه تخفي خلفها قلقها: ح حالا هتيجي تسلم عليكم .. انعاام استعجلي وعد..
انعام ارتبكت وضـ.ـر.بت كف فوق كف بتـ.ـو.تر وخـ.ـو.ف وهى تركض لاعلي
"حاضر ياست نجوي .. حاضر"
ركضت مسرعه نحو الغرفه التى تجلس بها .. وجدتها متكئه فوق اريكتها واضعه ساق فوق الاخري تتصفح هاتفها مرتديه تيشيرت قصير فضفاض اسود وبنطال جينز ازرق
انعام ندبت علي وجنتها بكفها بدهشه قائله.
"يابتي الله يهديكي سيبي اللي ف يدك دا .. الناس عيسألو عليكي تحت و "
وعد بدون اهتمام
- قوليلهم مش نازله .. واللي عاوز يسلم عليا يجيلي هنا ..
انعام بتوسل وصوت منخفض
-كيف اللي عتقوليه ده بس .. غلط يابتي .. اعقلي متفضحينااش احب علي يدك .
وعد بانفعال وهي تشير لها بسبابتها
"الغلط اللي بجد اني انزل وانا مش موافقه على الجوازه دي .. ولو نزلت معناها اني موافقه .. ودا محصلش ولا هيحصل".
ركضت انعام لتغلق الباب بتـ.ـو.تر
- اشش اشش حيلك حيلك .. وطي حسك احسن يسمعووكي .
هزت كتفيها بسخريه وصوت مرتفع
"طيب ياريت يسمعوا ويعرفوا بقي ويخلوا عندهم دm ويمشوا "
انعام برجاء وتوسل
- يابتي وطي حسك ورحمة جدك متفضحينا .. احسن تطير فيها رقااب .. انتِ فهماش حااجه .
القت هاتفها جنبًا مُعانده
- لا مش هوطي صوتى .. وهنزل اقولهم الكلام ده بنفسي ..
قبضت انعام علي معصمها لتقفها امامها
"اهدي بس وبطلي هوس .. تعالي اهنه "
سحبت وعد ذراعها بقوه ثم فتحت الباب .. وركضت على الدرج .. مسرعه وبحركات جنونيه .. وفجاه وبدوون مقدmـ.ـا.ت اقتحمت مجلس الرجـ.ـال
ووقفت وعقدت ساعديها وهزت ساقها اليسري وبنبره قويه تحمل بين طياتها غضبًا لتردف
"ومين فيكم بقا عريس الغفله ! "
↚
"ومين فيكم عريس الغفله بقا! "
كانت اخر قُنبله اُلقيت من بين شفتيها فوق اذان الجالسين , كافيه بأن تُشعل نيران ليس لها نهايه , صمت تام، طافت العيون مُنبعثة منها مئات العلامـ.ـا.ت الاستفهاميه ممزوجه بنظرات السخط والكُره , اصاب عمها بالخجل الشـ.ـديد والارتباك الذي جعله يخرج كلمـ.ـا.ته بتردد وانفعال , اردف قائلا وهو يقترب منه
"انت اتهوستي يااااك ي ..!"
تدخل حمزة المفاجئ وقف زمجره رياح صوته القويه .. مشيرا بكفه ليضع حدا لثورة انفعاله المُتدفقه , طأطأ جمال رأسه في خزى وهو يرمقها بنظرات تهديدية تطوى بين ثناياها لهيب التوعد.
اقترب حمزه منها بخطوات سلحفيه عاقدا ذراعيه خلفه ظهره حتى وقف امامها متفتنا اياها بعيون لامعه وبنبره مختلطه مابين الهدوء والثقه
"كنتي بتقولي مين فيكم عريس الغفله .. هاا وانا اهو قدامك .. ايه رايك .. انفع عريس غفله !"
دهشت لرد فعله الصادm وبروده اللامتناهى، التوت شفتها جنبا بنبره ساخره
"وكمان عريس بعمة وجلابيه .. أووول الله ههه .. it is so funny !"
مط حمزه شفته لاسفل ودار حولها نصف دوره ..
"ومالها العمة والجلابيه يابت الابراهيمي؟! ".
هدوئه اثار دهشتها اكثر فاكثر، فحسمت امرها علي ان تصهر كتلة الجليد المتجمده امامها .. فاردفت قائله
"انا مش هرد عليك .. عشان لو رديت عليك هاابقي بعملك قيمه .. "
اندفع جمال بجسده نحوها رافعا كفه لكي يصفعها
وفي لمح البصر كانت وعد خلف ظهره لتتحامي بهذا صاحب _العمه والجلابيه_ .. شل حركه كفه قبضة حمزه القويه علي معصم جمال ثم اردف قائلا بنبره تحذيريه
"انت كمان هتضـ.ـر.ب مراتي قدامي ولا ايه ياجمال بيه! "
صرخت بنفاذ صبر في وجهه وهي تلوح بكفها
"مراة مين يامـ.ـجـ.ـنو.ن انت! ".
جمال بضجر وهو يدفع حمزه من امامه
" عقولك سيبني عليها دي بت قليلة الحيا .. ولازمن تتربي "
حمزه بهدوء وحكمه
- اششش .. ملكش صالح انت .. اطلع منيها ...
وبتلقائيه دار بجسده وقبض علي كفها بقوه .. وسحبها خلفه رغم عنها، للحظات اصبحت خلفه عاجزه عن فك يده من قبضته الحديديه .. همَ بالمغادره مُردفًا
"هستاذنكم بس عاوز اتكلم معاها على انفراد .. الظاهر كده في سوء تفاهم عند العروسه"
يراقب الجميع الحدث بصمت وذهول وغمغمه، ثاروا اعمامه غضبا ونفورا من تصرفاتها المتهوره الساذجه التى كانت اشبه بعود كبريت الثي في حقل غاز قابل للاشتعال .. الفت جمال نحوهم بضيق
- احنا اسفين علي الشوشره اللي حصلت دي .. اجعدوا استريحوا ..
تركض خلفه متأوهه محاوله افلات قبضته الحديديه .. انها تدرك جيدا مدي تضال وصغر حجمها امامه وبرغم ذلك عزمت علي التحدي اردفت بتأوه:
"بقولك سيب ايدي.. انت اتجننت!"
رد عليها بهمس خلف صفي اسنانه المنطبقين علي بعضهما بقوة:
" امشي معاي بسكات احسنلك"
اكمل حمزه خُطاه وهو يحسبها خلفه بخطوات واسعه.. مازالت تتو.جـ.ـع من قبضته القوية عليها .. اصبحت خطواته مقارنه بخطواتها ككسيح يقاوم في سباق مارثون مُتحديًا ومُعاندًا الا يظهر عجزه
تقف انعام في منتصف السلم تراقب الموقف بـ.ـارتباك وخـ.ـو.ف مردفه بقلق
"يادي النيله ! استرها عليها يارب دي وليه وغلبانه "
صوت صراخ وضجيج وعد لفت ثار فضول الجميع و.جـ.ـعلهم يتلفتون ليجدوا مصدر الصوت
نعيمه ( بفضوول): هو فيه اي هناك !
نجوي ارتبكت محاوله تلطيف الجو
" دول العرسان بس .. نسبوهم يتفاهموا على راحتهم .. كُلى حضرتك كُلى "
رمقت نعيمه إلهام بسخط وحيره مما جعل الباقيه يتسائلون فيما بينهم ..
وصل حمزه حديقه قصرهم ودارها من معصمها لكى تقف امامه قائلا بصوت ممزوج بنبره الحب والعتاب واللوم
" في واحده عاقلة تعمل اللى انتِ عملتيه جوه !"
وضعت كفيها علي خصرها واجابته بعناد طفولى
- وفي حد عاقل يتجوز بالطريقه دى !
رفع حاجبه متعجبًا:
- ومالها الطريقه ! داخل البيت من بابه وبكل اصول واحترام ... _فاقترب منه خطوة قائلا_
"وبعدين .. انا قدامك اهو .. اي اللي مش عاجبك في؟ "
وعد بانفعال مشيره له بسببابتها بحركه دائريه
" كلك على بعضك جاي غلطه اصلا !".
نظر اليها بمكر لينتقى اي وتر يستغله للعزف عليه ..
- كنت واثق ان دmك خفيف !
جزت على اسنانها بنفاذ صبر .. وهي تلوح له بكفيها الاثنين
"يابني ادm انت مابتفهمش !.. ولا دmاغك دي فيها اي .. انا مابحبكش ومش عاوزاك .. هو بالعافيه! "
اومئ راسه ايجابًا ليثير استفزازها اكثر
" لما ت عـ.ـر.فيني زين هتحبيني .. بس انا عاوزك .. وايوه هي عاافيه .. جاوبت كل اسئلتك على اكده !.. يلا وافقي ؟ "
اطلقت صرخت غل واغتياظ، احست كأنها امام جبل جليد كل شيء بداخله متجمدٍ فاردفت بنفاذ صبر
"انت التفاهم معاك مستحيل وو.جـ.ـع دmاغ عالفاضي ".
حمزه بلا مبالاة وهو ينظر لاعلي
- عشان تتعودي بعد اكده تقولي حاضر ونعم وبس .. مش عاوز مناهده كتيره ...
نفذت جيوش صبرها من اسلوبه المُستفز
"لا انت فعلا مش طبيعي .. انت دmاغك متركبه غلط.. او مش متركبه اصلا .. روح اكشف ياجدع انت "
جز على اسنانه محاولا تهدية روعه واطلق نظرة ناريه ارعـ.ـبتها، ارتجف جسدها فأثرت الاختفاء من امامه ولكنه اصدر صوتًا قويا عاق خُطاها
"استني اهنه .. لسه مخلصتش كلامي ..ولا سمحتلك تمشي ..عشان تهمليني اكده وتروحي طوالي ! ".
رمقته بنظرة سخط ثم اردفت قائله بعناد:
"انا امشي وقت مااحب .. مش وعد الابراهيمي اللي تاخد الاذن من حد "
شيعها بنظره ناريه ثم نصب عوده اكثر بثبات ممزوجا بالقوة
- ومش حمزه الخياط اللي مراه ولا حتي راجـ.ـل يرفع حسه عليه ..
عقدت ساعديها امام صدرها
" وحمزه الخياط هيقبل على نفسه يتجوز واحده مابتحوبش!"
قرب منها خطوتين حتى اصبح ما بينهم مسافه لا تُذكر ثم اردف قائلا
"اقولك ايه .. مـ.ـا.تيجي نتراهن؟".
اطلقت زفيرا قويا .. ونظرت له بعيون ضيقه ساخرة .. اكمل حمزه كلامه بثقه
"نتراهن اذا كنتي هتحبيني ولا لا "
وعد بسخريه: اي الهبل دا ! انا بقول انك مـ.ـجـ.ـنو.ن مش مصدقنى ..عموما مابراهنش حد خسران روح شوفلك اي بهيمه تقبل بالجوازه دي لكن مش انا .
حمزه رفع حاجبه بعاند: استنى بس ,مـ.ـا.تجربي مش هتخسري حاجه..
جن جنونها من اسلوبه المثلج الذي يتحدث به
"انت هتفاصل معايا ! متأكد انك طبيعي يابني ادm انت .. يعني لو فتحت دmاغك دي دلوقتي هلقي جواها مخ زينا عادى؟ "
حمزه بثبات ادخل كفه فى فتحة سترته العليا فوق صدره
"ممكن تسبيني اكمل؟ ".
وعد بنفاذ صبر: كمل لما نشوف اخرتك .
اكمل قائلا خلف جدار ضحكته المكتومه كانه مستلذ بإثاره غضبها
- لو كسبتي الرهان هطلقك واديكي اللي يكفيكي باقي عمرك وهبعد عن سكتك .
اصابتها حاله من الضحك الساخر وهي تضـ.ـر.ب كف فوق الاخر
"لا دانت كمان اتجوزتني وطلقتني وانا واقفه .. طيب والله دmاغك دي لاسعه "
اكمل حمزه كلامه
" من غير مقلده .. ااه اما ولو خسرتي .."
وعد مقاطعه وهي تعقد ساعديها امام صدرها وتنظر له بااهتمام
"هاا بقي قول لو خسرت هتعمل ايه !"
حمزه بغمز: لا دي سيبهالي انا اوريهالك فعليا .
اطبقت ابهامها علي سبابتها وهي تشير نحوه مردفة بنبره ساخره
" هو انت مابتعرفش تُرج دmاغك لدقيقه واحده قبل ما تنطق ! طب هقولك انا انت عارف في كام راجـ.ـل على الكوكب .. هسيب كل دا .. واحبك انت !.. "
حمزه بحزم وثقه: بلاش نسبق الاحداث ..
اطلقت في وجهه صرخه غل واغتياظ ثم تأهبت للمغادرة , زفر حمزه بضيق منادينا بصوت اجش شل حركه ساقيها قائلا
"انتي ماعتسمعيش الكلام ليه .. انا قولتلك امشي !"
ابتسمت ابتسامه ساخرة
"ليه عندك حاجه تاني عاوز تقولها !"
حمزه زاح خصيلة شعرها خلف اذنها كأنه قاصد استفزازها ثم اردف قائلا ببسمه تحتل شفتيه
- اه كتب كتابنا وفرحنا الخميس الجاي .. عاوزكي بدر منور .. انتي هتكوني مراة حمزه الخياط على سن ورمح ..
شعرت بنيران تكاثر في رأسها حتي اصبحت علي وشك الانفجار من برودة كلمـ.ـا.ته المصوبة نحوها كقذائف ناريه، ضغطت علي راسها وهى تطلق زفيرا قويا
"انت طلعت لى منين ؟ قول انك قاصد تجننى ؟".
اجابها بصوت خافت وعيون يتوهج منها شعاع الحب وهو ينحنى صوب اذانها قائلا
- طب مانتى كمان جننتينى واللي كان كان .. كده نبقوا خالصين !
ثم اعتدل متنحنا وهو يرسل لها غمزه بطرف عينه مردفًا
"تدخلي دلوق تقعدي مع الحريم .. وتت عـ.ـر.في عليهم .. وتفردي بووزك دا احسن مفردهولك .. فاهمه ؟!"
ثم ضغط على كفها قليلا قائلا
"فاهمه قولت ايه؟ "
حالة ذهول اصابتها .. صدmه .. ضعف .. استغراب .. عجز لسانها عن النطق ..رمقته بنظرة حاده قبل ان ترحل لانها لم تجد اي جدوى للحديث معه، ظل يتأملها بعيون محب حتى فاق من غيبوبته الطويله التى كانت سببها امرأه، سار خلفها ضاحكا
- طيب ياوعد...
وصلا الاثنين عند مجلس السيدات المجتمعين وهما يتسامرون ويتبادلون الاحاديث بينهما
نعيمه بفخرتخفى خلفه نيران حاقده: والنبي بتى رحمة زينه بنات النجع كله .. ادب واخلاق ولهلوبه شغل .. بس نقول ايه عرق الخياط زي القرع يحب يمد لبر .
تنحنح حمزه بقوة وهو يخترق مجلسهم وتعمد ان يمسك كفها ليقفها امام والدته بعدm ما ارسل نحو نعيمه نظره توحي بغضبه
"ايه رايك ف مراتي يااما !".
الهام بفرحه وبلهجتها الصعيديه: زين ماخترت ياولدي .. جمرة .. تقول للبدر قوم وانا اقعد مُطرحك..
حمزه ابتسم بخبث: طيب ههملكم انا اروح اقعد مع الرجـ.ـاله ..
ثم رمقها بنظرة خاطفه موجهًا حديثه لها بصوت اشبه بالهمس
"نبقوا حلوين ونتصرف تصرفات ناس عاقله .. ومش عاوز دلع بنات مرق .."
ثم تركها وترك بداخلها مليون سؤال
"هو دا ماله ؟ انا ازاي سيباه يبيع ويشتري فيا كده .. حصلك اي ياوعد دا واحد فلاح جاهل .. هو ازاي كده !..وبأي حق يكلمني بالطريقه دي .. وازاي يفرض نفسه عليا كده .. وانا ازاي سمحت لنفسي اني اسمع لكائن رجعي ومتـ.ـخـ.ـلف زي دا".
قطع حبال اسئلتها نداء نجوي عليها
"مـ.ـا.تيجي يا وعد تقعدي .. واقفه عندك ليه "
سمر ممازحه بسخريه: ممممممم تلاقيها سرحانه ف العريس .. مشي من هنا ع فكرة ..
الهام: تعالي يابتي اقعدي جاري اهنه ياحبيبتى ..
تقدmت ببطء وجلست بجوارها رغم عنها محاول رسم اي بسمه تنقذها من نظراتهم المُريبه لها
لقاء اخت حمزه: وانت بتدرسي اي في امريكا ياوعد ؟
ابتسمت لها قائله بهدوء: لغات وترجمه ..
لعمت عيون لقاء بالفرحه: ماشاء الله .. والله يابخت حمزه بيكى ويابختك بيه ..
التوت شفتها بسخريه ثم التفت نحو نعيمه التى تتحدث بخبث ستات
" وهيفيد بأيه العلام ..! وهى الواحده مننا مهما اتعلمت مسيرها اي غير بيتها وجوزها وعيالها !"
ربتت الهام علي كتفها بقوه
"ربنا يحرسك ياغاليه ".
لم تنج وعد من تصرفات الهام المرعـ.ـبه .. وهي تتحسس معالم جسدها وتتاكد من شعرها اذا كان حقيقيا ام لا وثغرها المُتبسم دائما .. فمن اين يأتى كل التفائل المتدفق بداخل سيده اخر العالم بالنسبه لها حديقه منزلها !
وعد بتأفف لحركاتها الغريبه: هو ف حاجه ياطنط !
الهام ربتت على فخذها بشـ.ـده:لا حلوة جـ.ـسمك جابس ونعمان .. ورقبتك طويله ومناخيرك مسمسمه .. يعني اول خلفتك هتجيبيلي الواد حلو كده يشيل اسم ابوه وجده.
اغمضت عينيها لتُترجم ما سقط علي مسامع اذانها محاوله تركيب الكلمـ.ـا.ت فوق بعضها لتُخرج بجُمله مفيده ولكن بدون جدوى , وعد بذهول واستغراب قائله
"مش فاهمه ياطنط .. تقصدي ايه !"
- مش مهم ياحبيبتي .. مش مهم يامراة الغالي .
واخيرا تنهدت وعد بـ.ـارتياح لجملة انعام التي انقذتها من تصرفات الهام
"الاكل جااهز اتفضلووا .. اتفضلوا "
هَم الجميع بالنهوض صوب غرفة المعيشه تفاجئت بجمال عمها وحمزه مُقبلين عليهم
جمال متحمحما وهو ينظر لها بعيون واسعه وبنظرات مغلوله
" العريس لازمن ياكل مع عروسته .. بدل قعدته مع الرجـ.ـاله برا "
الهام تحرك ذراعيها قاصده اظهار صف الاساور الذهيبه بيدها
" عين العقل .. تعالي ياحمزه يابني اقعد جمبي وانتي كمان ياوعد اقعد جمب جوزك يابتى "
"جوزك!" نامت واستيقظت وجدت نفسها امام شخصًا يُدعى زوجها ,, اي عقل واي شرع يسمح بتلك الفوضي , لم تكن تلك الاحلام التى شابت من كثرة انتظارها , تحول الشخص الذي تمنته طويلا لشخص عكس احلامها وامنياتها .. هل اصابت احلامها بالشيخوخه ففقدت عقلها وصوابها ام نضجت ولمست اقدامها ارض الواقع الذي لم تلتفت اليه طوال عمرها !
"هتفضلي واقفة كتير!".
اخترق اذانها صوته الذي ستسمعه كثيرا بعد ذلك .. زفرت بضيق ثم استدارت بجسدها لتجلس فوق مقعد الطاوله الخشبيه .. شرع الجميع فى تناول طعامهم الا وعد تعبث بالطبق امامها بحيره واشمئزازتراقب حمزه وطريقة اكله الغير حضاريه
فوجئت به يهمس باذنها
"خبر ايه اومال !.. متسمميش علينا اللقمه وكلي "
ابتلعت ريقها بصعوبه على طريقة تناوله للدجاج واستخدام اصابعه بحريه , ضاقت حركه عينيها وضغطت فوق اسنانها قائله
"انت اي اللي بتعمله دا !.. فى حد طبيعي ياكل كده".
حمزه بلا مبالاة: ماهو لو كل واحد يركز ف وكله هيرتاح ويريحني ..
مسكت معدتها وركضت على المرحاض لما اصابها من اشمئزاز ونفور
حمزه لم يبال للامر بشئ واكمل طعامه دون ان يرمش له جفن قائلا لنفسه
" بدانا في دلع البنات .. ياغُلبك ياحمزه "
انتهي اليوم وحدد حمزه ميعاد كتب الكتاب والفرح وانصرف الجميع الي منازلهم .. استفرد جمال ببـ.ـنت اخيه بمجرد خروج ضيوفه مُنادًيا
- ياوعد .. انت يابت !
نجوي بفضول: خير ياجمال عاوزها في ايه ؟
زمجرت رياح صوت جمال القويه بصوت اهتزت له الجدران
_ الهانم خلت رقبتى كد السمسمه قدامهم .. والله ياوعد ما حد هيربيكى غير ..
واقفه في منتصف السُلم ودmـ.ـو.عها تسيل علي وجنتيها
- انا مش عارفه ليه حضرتك مصمم تعمل فيا كده .. هو دا اكرامك لجدى واخوك .. ربنا قال تعاملنى كده !
اجابها ساخرا
- وكمان واقفه تدينى حكم ومواعظ .. يامين يلايمنى عليكى عشان اكـ.ـسر ضلوعك اللي فرداهم دول ومحدش هامك ..
نجوي بتوسل: اهدى اهدي ياخوي سوقت عليك النبي .. وانت ياوعد يلا علي اوضتك شهلى يلا .. خلي الليله دي تعدى علي خير .
جالسه ف غرفتها كالقرفصاء منهاره من البكاء تنسكب دmـ.ـو.ع حسرتها من طرف عينيها .. عاودت الاتصال بطارق مرارا وتكرارا حتى نفذ صبرها .. متأملها ان يخرجها من مأزقها , اليس ذلك من حقها وواجب عليه مقابل حبها له ..
**لازلت مؤمنه بمقوله:
( قطار الحُب لا يسع الا من مهد الطريق له بجهده وبنفسه , وهيأ القُطبان ودفع ثمن تكلفة الرحله , فمن يريد ان يقطع الرحله بدون عناء يمتطى دابة اخري ..)
دخلت عليها انعام الغرفه
"بقي في عروسه فرحها الاسبوع الجاي تبكي اكده !"
القت بجسدها في حـ.ـضـ.ـنها:مش قادره يادادا .. ومش طايقاه .. ومش طايقه نفسي .. انا اصلا مش مصدقه كل اللي بيحصل دا .
انعام بنصح: لو لفيتي الدنيا كلها .. مش هتلاقي زي حمزه ياوعد .. مش انتي بتثقي ف كلامي !
وعد: دا شخص جاهل .. عارفه يعني اي جاهل .. مايفهمش اي حاجه ف اي حاجه غير اني الجاريه اللي جابتهالوه امه
- ومين قالك انك اختيار امه .. يابتى دا اتقدmلك بدل المرة عشره في حياة جدك .. يعني عاوزك ورايدك ياعبـ.ـيـ.ـطه ..
ثم رتبت على كتفها بحب
" وبعدين .. هو مين دا الجاهل ! اهدي بس وخليكي واعيه ... واتجوزيه .. لحد مـ.ـا.توصلي لنصيبك وحقك .. جمال لو وقف قصاد الدنيا كلها عمره ماهيقدر يقف قصاد ولِد الخياط"
ووعد بضيق: اتجوز ازاي انا الكائن دا ... دا حـ.ـيو.ان وهمجي متـ.ـخـ.ـلف وتربية زرايب .
انعام ابتسمت: انا قاعده وانتي قاعده لو ماجيتي وقولتيلي بعد جوازك منه انك حبتيه لا وكمان عشقتيه .. انا واثقه من اكده .
وعد بسخريه: دا يعرف اي عن الحب! ..اخره ياكل ويشرب وينام، زي البهيمة بالظبط .
ضحكت انعام بصوت مرتفع وبخبث: اه منكم يابنات اليومين دول!
وعد بغتياظ: بتضحكي يادادا!
انعام بغمز: كله وشطارتك ..
قطع حديثهم صوت رنين هاتفها
نظرت لشاشته باستغراب: الله! .. مين دا؟طارق! معقوله
انعام: طيب مـ.ـا.تردي وتشووفي
وعد بتردد: الوو
اتاها صوت خشن وغليظ ارعـ.ـبها
"انتِ كيف عتردي على ارقام غريبه .. ولا قلبك حس انه انا اللي عتكلم! ".
وعد شعرت برجفه خفيفه فأغمضت عينيها بعد ما علمت بصاحب الصوت المرعـ.ـب اكمل حمزه بنفس نبرته القويه
" هو انا مش عتحدت! .. ماعتدرديش ليه . "
وعد بنفاذ صبر: تقدر تقولي انت اصلا عاوز مني اي .. ولا جبت رقمي منين؟!
حمزه بقوه: انا حمزه الخياط .. اعمل كيف مااعوز وقت ماحب ..
وعد بتأفف: اووووووف .. يادي حمزه الخياط اللي طلعلي ف حظي المنيل ... وحمزه الخياط عاوز مني ايه الساعه دي؟!
حمزه ابتسم: عاوز اطمن عليكي .. واشوفك اتعشيتي ولا لا .. عارفك مكلتيش زين
وعد وضعت كفها فوق رأسها وشـ.ـدت شعرها ثم قالت بنفاذ صبر
" طيب ياسيدي شكرا .. حاجه تاني ؟"
حمزه وهو متجه صوب غرفته الموجوده بالطابق الارضي: اه استني ..
وعد: اووف .. فى ايه تاني ؟!
ابتسم بمكر ثم اردف قائلا
- اتغطي زين انتي ونايمه .. يلا اهي فتره مؤقته وبعدها مش هتدفي غير فى حـ.ـضـ.ـني .
وعد ارتفع صوت شهقتها واتسعت عنينها من جراءته .. جزت على اسنانها
- حاااضر.. ف حاجه تاني ؟
حمزه بتفكير: ممم دلوق مافيش بس لو فيه اكيد هتصل واقولك .
وعد بعناد: ومش هرد ...
انهت المكالمه بدون سابق انذار
حمزه لنفسه بثقه: براحتك ياوعد .. لو مدلعتيش عليا هتدلعي على مين يعني .
انعام بتساؤل: في ايه .. حمزه بيه اللي كان بيكلمك؟
وعد بغـ.ـيظ: ايوه يا ستي هو حمزه زفت
انعام: وعاوز ايه؟
وعد بسخرية وهي تُقلد اسلوبه المستفز
" قال ايه .. متصل يقولي اتعشيتي ولا لا .. واتغطي كويس .. ومعرفش ايه .. كائن متطفل بغباء .. مش طيقاه مابرتحلوش ياناس"
ضحكت انعام على اسلوبها الطفولى.
"بصي يابـ.ـنتي انا اللي ربيتك بعد وفاه امك .. وانا عارفاكي كويس وفهماكي ... ادي قلبك فرصه واشتري اللي باع الدنيا كلها عشانك .. انا هقوم انام وانتي كمان نامي وريحي واللي فيه الخير ربنا يقدmه "
وعد باستسلام وبدون اي رد اومأت ايجابا واخدت وضعية النوم، بسطت انعام فوق جسدها الغطاء ثم تركتها ورحلت بعدmا اطفأت الانوار , اتسعت عيون وعدها وهى تنظر للسقف باغتياظ عنـ.ـد.ما ترددت فى اذانها صوت حمزه وهو يقول
" واتغطي زين انتي ونايمه .. يلا اهي فتره مؤقته وبعدها مش هتدفي غير فى حـ.ـضـ.ـني".
وعد بعند زاحت الغطي بعيدا بساقيها
" طب اهوو مش متغطيه .. مين هو علشان يتأمر عليا "
حمزه فى غرفته .. انحني لاسفل ليرفع سجادة الارضيه، اذن بلوح خشبى يتربع منتصف الغرفة، امسك به ووضعه جنبا .. ونزل داخل سرداب مظلم ومعتم بدايته درجات سلم منحدر لاسفل .. تسلل حمزه رويدا رويدا بداخله .. بعد ما تأكد من غلقه لباب غرفته بالمفتاح .
جمال متكئًا علي فوق وسادة مخدعه ثم اردف قائلا بتنهيده ارتياح
" اخيررا الحوار دا هيخلص .. وارتاح من بت اخوي وحمزه يجيبلي الورق اللي ماسكه على "
نجوي تفرد ذراعه وتريح رأسها عليه
" وكده تبقي خطتنا ظبطت ياابو رامى .."
جمال بشمـ.ـا.ته وهو يزفر دخان سيجارته: ومش اي ظبطه .. ضـ.ـر.بنا 10 عصافير بحجر واحد .
جلست على ركبتها مشيره اليه بسبابتها بنبره تحذيره
"عاوزاك تاخد بالك من حمزه دا .. مش مرتاحاله .. واللي اعرفه عنه انه مش سهل واصل"
اعتدل جمال في جلسته متوعدا
"لو فكر يلعب بديله يبقي هو اللي فتح على نفسه بيبان جهنم "
ربتت نجوي على كفته بحنو.
"ايوه ياخوي عاوزاك كده مفتح وعينيك مفنقلين وسط راسك "
جمال قرب منها و احتضنها مداعبا
"اقولك اي مـ.ـا.تسيبك م الحديت دهون وتيجي اقولك حاجه اهم "
اطلقت ضحكه وصل صداها لاذان وعد التي نهضت من فراشها واقفه امام شرفة غرفتها تستنشق الهواء ابتسمت ابتسامة حسره
"وانتوا وراكم اي غير تضحكوا ! .. هو انتو بتحسوا اصلا"
جلست على مقعدها الي انها خلدت في نوم عميق .
اسدلت الشمس اشعتها علي الكون , تسللت الاشعه لجنون عينيها جعلتهما يتراقصون بكلل .. نهضت بانتفاضة جسد وهي تشـ.ـد ذراعيها امام صدرها
" اوووووف انا ايه اللي نيمني هنا بس ,, اااه !"
دخلت المرحاض تاركه للمياه مهمه انتعاشها وازاله تراب الهم الذى راكمته الدنيا فوق جسدها , وبعدmا انتهت وارتدت ملابسها وصففت شعرها دلفت , فتحت باب غرفتها ودلفت لاسفل لتعد كوب النيكسافيه الصباحى , ثارت دهشتها لفراغ ساحه القصر
"الله ! معقوله هما لسه نايمين .. مممممممم هي دي فرصتك الوحيده ياوعد "
ركضت لغرفتها مجددا واحضرت شنتطها وجمعت ملابسها وتسللت ببطء الي الجراج وصعدت سيارتها التي احضرها لها جدها في عيد ميلادها السابق .. وغادرت ف طريقها للمطار وهي على حرص تام ان لا احد يراها
وصلت بوابة المطار ونزلت بسرعه وقفلت الباب خلفها مردده: يارب القي حجز .
قربت من مؤخره سيارتها لتأخذ حقيبتها فوجئت بنفس القبضه الحديديه اللعينه التي تربكها ضاغطه علي معصمها .
وعد بصدmه: هو انت ؟
حمزه رفع حاجبه مستفهما
"على فين العزم "
وعد ارتبكت ثم اردفت قائله: مالكش دعوه .. ابعد عن طريقي .
حمزه جدبها من كفها لتعتدل في وقفتها امامه
" عنادك وغرورك دا لو مبطلتهوش مش هيحصل خير"
وعد سال الدmع من عينيها.
" طيب ممكن تسيب دراعي عشان بيوجـ.ـعني "
دmعه من عينيها اذابت قلبه كما يُذيب الملح فالماء , بعد كفه بلهفه
"فيكي ايه .. مالك ! "
وعد بتوسل: حمزه .. ابعد عن طريقي وسيبني امشي .. ممكن!
حمزه: تقدري تطلبي نجمه من السما اجيبهالك .. بس انسي موضوع اسيبك دا.
وعد بعـ.ـيا.ط ونفاذ صبر: ليييه انا لييييه !
حمزه بحنو: عشان محدش هيقدر يحميكي غيري ياوعد .. انت مش فاهمه حاجه
وعد بعناد: ملكش فيه .. انا هعرف احمي نفسي كويس .
حمزه بدون اي كلام جذبها خلفه بقوه .. وادخلها سيارته علي المقعد الامامى
وعد زحت الدmعه المنسكبه من طرف عينيها: انت رايح فين .. وعربيتي ؟
حمزه بصوت اجش:هبعت حد ياخدها .. ورايح فين ؟ رايح نفطرو انا متاكد مكلتيش حاجه من امبـ.ـارح وبعدها هنروح مشوار اكده .
بلعت ريقها واستسلمت واكتفت بدmـ.ـو.عها التى تخدش وجنتيها , اصبح جسدها مُلاصقا لنافذه السياره
وقف بسيارته امام احدي المطاعم ما ثم دلف من سيارته وفتح لها الباب
"يلا انزلي مش هفضل مستني كتير ".
نزلت بنفاذ صبر وسبقت خطاه كأنها تصارع وتسابق شيء ما بداخلها , جلست على اقرب طاوله
" هتحبي تاكلي ايه! "
قال حمزه جملته وهو يجلس بجوارها متبسمًا , دفنت وجهها بين كفيها وشعرها الذي ينسدل فوقهما ولم تجيبه ..
حمزه ابتسم: هتطلبلك حاجه على ذوقي
لم تبال للامر اي اهميه , تشعر بشيء ما انكـ.ـسر بداخلها ربما يكن حب كاذب ارادت ان تغسل اكذوبته بصمتها وربما ضعف فلجأت لعكاز الصمت لتتكأ عليه خشية من ان يزيح الحديث ستار ضعفها .
اشار حمزه للنادل
"بص عاوزك تجيبلي فطار ملووكي .. احنا اتنين عرسان ومحتاجين نتغذوا زين".
ضمت كفها بغضب ولكنه كان يشيعها بنظرات لم تفهم بغزاها غير انها تلتهما بدون رحمه , فنظرة الحب لا يُترجمها الي قلب مُحب ..
النادل: اي اوامر تاني حضرتك ؟
حمزه: اه متنساااش هاتلي كوباية لبن كده كبيره
_ "حاضر يافنـ.ـد.م "
انصرف النادل , فوجه حمزه حديثه لوعد
"حتفضلي بااصه بعيد كده كتير !"
وعد بضيق: ممكن اعرف حضرتك عرفت مكاني منين؟!
حمزه بثقه: انا اعرف اي حاجه ف اي وقت .. وعاوزك تحطي فى اعتبـ.ـارك اني هكون زي ضلك فى كل مكان هتروحيه اتوقعي انك هتلاقيني .. مفهووم !
وعد تنهدت وبضيقه: هو انت مش وراك غيري ولا ايه !
حمزه ابتسم: لا كيف .. عندي حاجات كتير غيرك ..
وعد باهتمام وهي تلوح بكفيها: يبقي اتفقنا .. انت خليك ف حاجاتك الكتير .. وانا سيبني ف حالي
حمزه بون تفكير: بس انتي اهمهم يااوعد..
زفرت وعد بنفاذ صبر
"متجننيش .. وبطل اسلوبك دا .. انتي تعرفني منين اصلا عشان تقولي كده "
كاد ان يجيبها ولكن قطع حديثهم قدوم النادل
حمزه بفرحه له: زين زين .. شكل الوكل يفتح النفس ..
نظرت اليه وعد باشمئزاز مردده
- اول مرة اشوف حد بيحب الاكل اوي كده !
انتهي النادل من عمله , ارتشف حمزه كوب اللبن رشفة واحده , نظرت له طويلا
حمزه بغمز: لبن ! ايه تدووقي ؟
لم تجيبه وعد .. وامسكت هاتفها لتتصفحه
حمزه رفع حاجبه: قلة ذوق لما تكونى قاعده مع خطيبك وتفتحى محمولك ..
رفعت حاحبها بتعجب ثم اردف حمزه قائلا بلا اهتمام وهو يستعد لتناول فطاره
- حبيت الفت نظرك بس
شرع ف تناول الافطار حتي اكتسحه تماما , حدقت النظر اليه بحنقه واشمئزاز اخيرا رفع انظاره صوبها بتنهيده قوية
"الحمد لله .. ايوة اكده الواحد كان على لحم بطنه .. هو انتي مكلتيش ليه !".
وعد بسحخريه: وهو انت سبت حاجه اصلا!
حمزه ضحك بصوت مسموع:وانا لسه هستناكى .. عموما احنا فيها تحبي اطلبلك حاجه تاني
وعد بنفاذ صبر: انا عاوزه اروح .
وضع الحساب فوق الطاوله .. وامسك بكفها رغم عنها وغادرا معا
-"هتروحي بس بعد مانخلصوا اللي وراانا"
- {هو انا ممكن اعرف رايحين فين }
-"قولت مش عاوز اسئله كتير .. اركبي بسكااات ".
دخلت سيارته ثم قفل خلفها الباب بقوه ارعـ.ـبتهاوردار ليجلس بجوارها داخل سيارته _الجيب_ ضاغطا علي زر (الكاست ) اغنية حجازي متقالى (افرحي ياعروسه)
كان منـ.ـد.مجًا مع كلمـ.ـا.ت الاغنيه يتصرف بعفويه وفرحه دون ان يلتفت اليها , وعد تنظر اليه بحنقه ونفاذ صبر مردد بصوت هامسٍ
" طيب اقــ,تــله وارتاح منه ولا اعمله اييه دا بس ياربي .. مـ.ـجـ.ـنو.ن والله .. طلعلي منين دا بس!".
بعد مرور سااعه
وقفت بسيارته محل جواهرجي
"احنا جاايين هنا ليه !"
{هنجيبوا دهبك ياعرووسه .. يلا انزلي .. ولا اقولك استنى هفتحلك الباب عشان متتعبيش }
ظلت ترمقه بعيون متسعه وفم مفتوح
"يااارب صبرني ع الكائن دا .. قبل ماارتكب فيه جنااايه "
استسلمت لطالباته ودخلت معه حمزه بصوت عفووي
"احسن جواهرجي في الدنيا .. اخبـ.ـارك ايه"
الجواهرجي: حمزه بيه منورنا بنفسه .. والله لو كنت اعرف كنت ملِت الارض ورد.
حمزه يشير نظرله لوعد تقعد.
"ملهوش لزوم الحديت المزوق ده ياجرجس ياخوي .. عاوز افخم شبكه عروسه عندك"
جرجس ابتسم: ف حاجه لسه جايه هتعجبك اووي..
حمزه يضع رجل فوق الاخري وهو ينظر لها
"المهم تعجب العروووسه "
قدm جرجس افخم ماعنده ما اطقم الماس والسوليتير, لم يثيرها فضولها للنظر اليها اكتفت بتأمل الشارع والماره
حمزه: خبر ايه عاااد ياعروسه .. مش عاجبينك؟
وعد برد مختصر: مش عاوزه حاجه
حمزه مط شفته لاسفل: يبقي هنقيلك انا ... شوفي دا هياكل من رقبتك حته .. عجبك!
وعد بنفاذ صبر: قولت لا انت مابتفهمش!
حمزه ابتسم: خلاص عنه ماعجبك .. بس انا حابب اشوفه عليكِ .. شوفلنا تمنه كام ياجرجس خلينا ننجزوا.
نظرت له بذهول ذلك الرجل الذي اوجدته الدنيا كى يكون سببا في فقدانها لعقلها ثم اطلقت زفيرا قويا , وبعد ما انهي اجراءات الدفع وغيره عاد الي قصر "الابراهيمي" نزلت من سيارته ودفعت الباب خلفها بكل قوتها اوقفها حديثه بنبرته الحاده والحازمه محذرا
" يارب نتلم ونركز .. واسمع تاني انك خرجتي بره عتبة البيت ده .. تبقي انتي الجانيه ع اللي هيجرالك .. مفهووووووم !"
تركته وهمت بالذهاب .. ثم عاد مناديا عليها مرة اخري
"استني اهنه .. خدي شبكتك ياعروسه ".
خـ.ـطـ.ـفتها من كفه وتركته وغادرت .. وعند وصولها للباب القت اخر انظارها عليه .. التي استقبلهم بابتسامه وصدر متسع مقبل علي الحياه , بدون تردد قفلت الباب بقوه .. حمزه ضـ.ـر.ب كف على الاخر متعجبا
"والله مجنووونه !"
دخلت غرفتها وبداخلها بركان غضب .. تُطيح ارضا بكل شيء امامها بتصرفات جنونيه دون وعي
"انا عملت اي ياربي عشان ربنا يبتليني بكائن زي دا .. دا بقي عاملي زي عفريت العلبه .. عملي الاسود ف حياتي .. ناقص يطلعلي ف الحلم .. هيجنني "
اتاها ف نفس التوقيت اتصالا هاتفيا منه
ردت وعد بنرفزه: عاااوز ايه تاني يابني ادm انت!
حمزه بقهقهه: بقولك اهدي وبطلي تكسير في الاوضه عندك .. احسن عمك جمال يطب فيها ساكت ..
احمر وجهها .. وغلي الدm ف عروقها .. وبدون تردد اغلقت انهت المكالمه
- طب والله القــ,تــل مش خساره فيه ..
دخلت انعام مندهشه: مالك يابـ.ـنتي ورحتي فين على من بدري اكده .. ومالك عتكـ.ـسري ف الاوضه ليييه فهمينى ؟!
وعد تشـ.ـد في خصيلات شعرها بصوره جنونيه
"بني ادm غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي .. عارفه لو بتكلم مع بهيمه هتفهمني وتحس بيا .. انسان غريب .. هيجنني يادادا .. خلي برج من دmاغي هيطير "
ضحكت انعام: طيب الراجـ.ـل يعملك اي تاني عشان يثبتلك حبه .
وعد بتلقائيه وعفويه
"حبه برص .. يغور هو وحبه .. مش بطيقه يااناس "
لفت انتباها العُلبه الملقااه على الاريكه ,اقتربت منها وافتتحتها
"هو اللي جابها .. طب والله ذوقه حلو .. وعيحبك قوي "
وعد بضيقه: بس يادادا متنرفزنيش انتِ كمان .
انعامم: طب اهدي ومتعمليش ف نفسك اكده .. هنزل اعملك حاجه تشربيها تهديكى
تركتها انعام بمفردها . استعلت وعد الفرصه لتعاود الاتصال بطارق ولكن لم تلق اي رد
"مااشي ياطارق .. بعت رخيص اوي .. طيب عند فيك بقي انا هتجوز الكائن دا ..وو هتشوف .. والبادي اظلم وعند بعند ".
↚
مر اسبوع على نفس الحال، لم تُغادر وعد غرفتها الا قليل، اصبحت سجينة لاكثر من سجان،، والاصعب سـ.ـجـ.ـن قلبها الذي تحاصره اضلع الهم والو.جـ.ـع،، لازلت تُناجى ربها وتتضرع إليه كي ينتشلها من غابات الحـ.ـز.ن المُتكثفه فوق قلبها، لم يَكُف حمزه عن اساليبه التى اوشكت ان تشطر عقلها لنصفين مستلذًا بتمرد صغيرته التى اصبته اعينها بأسهم عشق علقت في قلبه ما يقرب من خمسة عشر عامًا .
في هذا اليوم العجيب، اشرقت الشمس محجوبه خلف سحب متكثفة، استيقظت عصر ذلك اليوم بتثاقل شـ.ـديد تشعر بداخلها بركان يتوق لميعاد انفجاره، صوت طرق علي باب غرفتها اردفت بصوت يملأه النوم
- اتفضل ..
انعاام بفرحه وهى تحمل علي معصمها فُستان زفاف:
- يلا يا عروسه قومي كفاياكي دلع عاااد .. في عروسة تنام كل دا !
صوت خافت يُردد من داخلها: هى فين العروسة دى بس !
انعام وضعت مابيدها فوق الاريكه
- تقوليش اكده عروسة وست البنات كلهم، وخليكي عاقله .. حطي حمزه زي الخاتم ف صبااعك وهو اللي هيرجعك حقك .. صدقيني .. والراجـ.ـل باين عليه عيحبك ياستي .. حتي شوفى بعتلك دا ..
مطت جسدها بتكاسل فوق فراشها
- بيحبني ..! طيب .. هو اللي جابو لنفسه .. هكرهه فى اليوم اللي فكر يتجوزني فيه .. وهتشوف يانا ياانت ياحمزه بيه الخيااط .
انعام بتساؤل: سرحت في ياوعد !
- ولا اي حاجه يادادا .. اعمليلى اي حاجه سخنه اشربها لو سمحتى ..
- من عينيا يلا قومى كده وروقى .. لسه ورانا حاجات كتير ..
انصرفت انعام بخفه من امامها، نهضت وعد من فراشها بتكاسل كأن جبال الهم رُسخت فوقها، التفت نخو الصوت الصادر من هاتفها ظنت انه كعادته حمزه ولكن سرعان ما خاب ظنها عنـ.ـد.ما قرات اسم المُتصل طارق، وخزه صوبت نحو قلبها تحديدًا كان اثرها انسكاب دmعه فرت من سـ.ـجـ.ـن عينيها
وعد مردد لنفسها وبنبره سااخره
مممممممم لسه فاكره يادكتور طارق !.. عموما هرد عشان تعرف بس نتيجه تطنيشك
* الووو .. فين اراضيك يادكتور؟
طارق متصنعا للحـ.ـز.ن واللهفه
_انا اسف ياوعد .. تليفوني اتسرق مني .. وكان وقت مناقشه الرساله بتاعتي .. واول ما رجعت الخط كلمتك .. طمنيني عليكي ؟!
*لا ابدا .. انا كويسه .. وفرحي النهارده كمان .. كنت حابه اعزمك بس مش اكتر
《 لدى حواء صوت مميز فريد للكبرياء، فأنها علي اتم استعداد ان تتلقي كل قذائف الو.جـ.ـع والالم المصوبة نحوها في سبيل رد اعتبـ.ـارها، فحتفها في قبرها اهون من انكسارها والمساس بعزتها 》
ارتبك طارق في مجلسه ثم اردف بعصبيه
انتي بتقولي اي! اي الجنان دا .. انتي جري لعقلك حاجه ياوعد؟
اطلقت ضحكه باهته قائله
اه معلش .. اصلي اتجننت
ضغط علي شفته باغتياظ: اتكلمي عدل .. وفهميني ..
وعد مطت شفتها لاسفل: وانت فارق معاك فى حاجه ؟
طارق بنفاذ صبر: وعد .. متجننيش
ابتسمت بسخريه: متتحمقش اوي كده .. اعتبرها جوازه مصلحه .
طارق بانفعال مُتصنع: مصلحة اي ونيله ايه .. ازاي هتتجوزي غيري انتِ اصلا!
اغمضت عينيها واخذت نفسًا عميقًا
بص ياطارق امر واقع واتفرض عليا .. وانا مش قدامى غير اوافق عشان ارجع حقي .. واول ما اوصله .. هطلق وهرجع امريكا
طارق بعدm تصديق: اي الجنان دا .. انتي ازاي بتتكلمي بسهوله وببساطه كده .. وعد انا بحبك ! وانتِ بتحبينى، ازاي هيجيلك قلب تعملى كده !
امتلات عيونها بدmـ.ـو.ع حسره
وانا كمان بحبك والله وامنيتى مالبسش الفستان الابيض غير ليك، عشان انا مش هكون مبسوطه غير معاك .. .. طار ق مش عاوزاك تسيبني لحد مااخلص منهم ؛ ارجوك !
ساد الصمت لبرهه تنزف فيهما اعينها مرارة ألم غير مُنتهى ثم قالت بصوت خافت
سكتت ليه؟! .. متعـ.ـذ.بنيش اكتر من كده
زفر بضيق متصنع
_ماشي ياوعد خلي بالك من نفسك .. وانا قريب نازل مصر ..
*متقلقش هيكون جوازه ورق بس، وجودها زي عدmه .. مش عاوزاك تزعل عشان خاطري ..
اردف قائلا بلا اهتمام:
*لا وهزعل ليه انتي غلطتي .. دانتي يادوب هتتجوزي .. مبرووك ياعروسه .
حركت شفتيها كى تُجادله ولكنه انهى مكالمته معاها بدون سابق انذار، القت بجسدها في منتصف مخدعها، فالزجاج المُهشم الملطخ بالدmاء مبعثرا علي الارض لم يعد وصفًا كافيا لجروحها الداخليه التى تقرضها بشراسه ..
قُرعت الطبول وارتفع صوت المزمار البلدى، واحتشـ.ـد الجميع بين صوت الاغاني والزغاريد الصاخبه
جالسه في حجرتها مرتدية كفنها الابيض، مُتأمله وجهها فى المرآه والكحل منتشر فوق وجنتيها
《 منذ فراق احبتها اصبح كل شيء تُمارسه مُصطنع، حتى النفس الذي تلتقطه بصعوبه بشكل يشير انها لازالت علي قيد الحياه 》
تدخل مراة عمهانجوي
- لولولوولولولولوولوولييييييييييي .. مبرووووك ياوعد
صبرتي ونولتي ياحبيبتي عريسك بدر منور تحت .
اعتصرت جفونها بأخر قطرات الدmـ.ـو.ع المتبقيه بداخلهما ثم اردفت قائله
- ممكن تسكتي مش عاوزه اسمع كلمه ...
نجوي دنت منها وقبضت علي ساعدها بقوة وبعيون متسعه اردفت قائله
بت انتي هتتعدلي ولا لا !.. والا اقسم بالله اخلي عمك يدفنك مُطرحك هنا .. وافرديها شويه بلاش بوز امك ده، جاكي الفقر
صرخت بوجهها:حررام عليكي بقا حرااااااام ... انا عملتلك ايه لكل ده ..ليه بتعملي فيا كده !
نجوي بسخريه:
- مـ.ـا.تعيشش جو المظلومه دهون .. متحلميش انك بالشويتين دووول هتتضحكي على حد وهتبوظى الجوازه .. عريسك لو عشتي عمرك تدوري عليه ماهتلاقي زيه بس نقول اي وش فقر ..
انتصب عود نجوى اخيرا ابتعدت عن بخ سُمها بآذان وعد
ويلااا انجزي المأذون جيه تحت
وتركتها وهي تطلق من ثغرها صفير الزغاريد الساخره، وقفت وعد امام صورة والداتها
شوفتي بيعملوا فيا ايه ! يعني انتي دلوقتي لو كنت موجوده ..محدش كان هيتجرأ يعمل فيا كده !
يااماما حـ.ـر.ام عليكي ارجعي بقا انا انكـ.ـسرت من غيرك .. حتى المـ.ـو.ت قسي عليا اوى واختار اقرب الناس ليا، والدنيا كلها بقيت ضدي ومحدش معايا
دلفت سمر عليها وجدتها في حاله انهيار كلى، كل عضو بجسدها يرتجف .
سمر بشمـ.ـا.ته وفرحه
يلا ياعروسه العريس مستني تحت .. مش عاوزين نطول على ولِد الخياط .. دا كان يطير رقابينا كُلنا
شعرت بسكاكين تغرز بقلبها فقط متجاهله باقي اعضاء جسدها، ماذا برجلٍ يهابه الجميع ويعد له الف حساب، رجلٌ كلما تحدثوا عنه ذكر اسم الدmاء وتطاير الرقاب، كيف سيقفل عليهما بابًا واحدًا، وهى بفردها لم تجد من يقف في صفوف جيشها !
مسحت دmـ.ـو.عها مستسلمة لقدرٍ مجهول الهوية، استجمعت شتات قوتها مُتقدmه بخطوات متزعزعه حتى وصلت لساحه المنزل جلست فوق الاريكه باستسلام وهدوء لانها تري ان مابداخلها تعجز عن وصفه حروف اللغة .
نجوي تتمشي بتخايل فى حديقة القصر
انت يا زفت عتعمل ايه عندك!
رامي وهو يفرك كفيه بحماس
-ايه يانوجا !.. ما انا زي الفل اهو والدنيا نسوان واخر دلع هيصي وخلي الشعب يهيص .. شايفه البنات ؟ انا مش عارفه ولد الخياط يعرف الحلويات دي منين الفرح كله نسوان يحلوا من فوق حبل المشنقه
نجوي لكزته في كتفه بنفاذ صبر
- غـ.ـبـ.ـي وهتفضل طول عمرك غـ.ـبـ.ـي ..انت مش هتتحمل المسئوليه ابدا ياابني روح اقعد مع ابوك وامسك شغله، كل ده بشطارتك هيكون ليك في يوم وليله يافالح .
رامي بسخريه ودون اهتمام
- انتي عتوهمى نفسك ياما .. كل العز اللي احنا فيه ده بتاع جدي وعمي سامي وكله مكتوب باسم وعد يعني احنا كلنا كده بربطة المعلم شغالين عندها .
كتمت انفاسه بكفها ثم اردفت قائله
- اشششششششششششششششششش انت اتجننت! اوعي حد يعرف كلمه من الموضوع ده اخرس خالص
مش عاوزه اسمعك تقول اكده .. كل ده هيبقي ليك انت وبس .. فاهمنى .
رامي بسخريه:ازاي يعنى !
نجوي بمكر:ازاي دي .. سيبها عليا
رامي ممازحا:طيب ي نوجا خططي انتي وسبيني انا وسط البنات الحلوه دي..
اختفى من امامها قبل ما تتفوه بحرف واحد ليقف مع احدهن، زفرت نجوى بضيق
- غبى .. غـ.ـبـ.ـي !
قبضة قويه تعتصر قلبها بدون رحمه .. جالسه كالمومياء التى لم تخرج عن صمتها بعد،تضـ.ـر.ب الارض بقدmها بهدوء محاوله اخفاء دmع عيونها ..كان عقلها متغيبًا مكدرًا، لم تستوعب ما يجري امامها من اتفاقيه تسليمها الي سجانٍ اخر .
كان من حين لاخر يختلس نظره نحوها، ويتأمل ملامحها التى كساها الدmع، مشفقًا علي هيئتها الهازله، ولاول مرة يلمس الفرح قلبه، فاليوم جنى ثمرة انتظاره، تمنى ولو تكون في ذروة سعادتها هى ايضا وتشعر بما يشعر به، تمنى ولو تشاركه الطيران فوق بروج الحب، ولكن علي اية حال فاتخذ ميثاقًا علي نفسه لا يذُيقها الا شهد الحياة منذ تلك الساعه التى كُتبت على اسمه .
وانتم الان زوجان على سنة الله ورسوله
كانت تلك العبـ.ـارة تحول مفاجئ للجميع، فاقت وعد من شرودها على شلالات دmع تنهمر من داخلها بدون توقف، وثب حمزه قائما ليتلقي التهنئات والمبـ.ـاركات، ارتفع صوت النساء مغردا بالفرحه وصفير الزغاريد المبهجه .
جمال وهو يحتضنه: مبروك ياعرريس ..
الهام انفجرت قنبله الزغاريد من فمها بدون نهايه
- مبروووك ياولدى .. ربنا يجعلهالك الاول والاخيره ..
ثم قربت من وعد لتُقبلها، لكن ما فعلته وعد ثار غضبها وتوعدها لها عنـ.ـد.ما رفضت ان تقبلها ودارت وجهها للجهه المقابله .
شعرت الهام بالضجر والضيق قائلا بحده
- خد مرتك ويلا روح ياحمزه .
لم يُلاحظ حمزه مافعلته امـ.ـر.اته ولكنه تعجيب
- لسه السهرة طويله ياما .. والمعازيم دول اسيبهم لمين !
ردت امه بحده
- قولتها كلمه ومش هتنيها ..
تجاهل حمزه صيغه امه الآمره له ثم اقترب من وعد .. وعلي المقابل فعل الهام اثار فضول لقاء اخت حمزه
- جراك اليه ياالهام ! مال وشك اتقلب ليه ؟
الهام بضيق: البت ماده بوزها شبرين لقدام،، هى من اولها هتشتغل فالازرق .. لا والنبى هتشتغل هي فى الازرق هطلعه سواد عليها .
ضحكت لقاء بمزاح: انتِ هتعيشي جو الحموات دا من دلوقتي ياالهام ! افرحى وخلى حمزه يفرح .
جلس حمزه بجوارها بهدوء تام
عاوزه تروحى ولا حابه تقعدى شويه ياعروسه
جملته كانت كالرصاصه اصابت قلبها تلقتها بجسد مرتجف .. قُبض قلبه لما رأه في عينيها من خـ.ـو.ف ورهبة قائلا
- مش هاكلك والله .. انا بسألك اهو ؟!
بللت حلقها الجاف ثم اردفت قائله
- مش هتفرق هنا نار وهناك نار ..
ابتسم بحنو: معاكى حق، بس في تعديل بسيط لازم ت عـ.ـر.فيه هناك مافيش غير نوع واحد بس من النار، وهو نار عشقك .. وانا بوعدك مش هتشوفى نار غيرها .
رمقته بنظرة يائسه فاقده جميع معالم زهو الحياة، اكمل حمزه قائلا بحماس
- بس انا شايف انك تعبانه ومحتاجه تنامى، فيلا بينا دلوق ..
لم تُعاند تلك المره، لم تتمرد، لم تردف ب لا، لم تنكر ان كلمـ.ـا.ته بث نوعًا خاصًا من الطمأنينه بداخلها ولكنها تجاهلتها خلف ستار حُبها الاول والمنتظر، قامت معه بهدوء، مسك كفها وطوقه بذراعه الاقرب بالضخامه مقارنه بحجمها، توقف حمزه عن السير بسبب نداء جمال الهامس
حمزه بيه ! استني انت رايح فين .. واتفاقنا ؟
ابتسم حمزه وهمس ف اذانه: كل الورق في شنطه العربيه تقدر تروح تاخده حالا ..
داعبت ثغره ابتسامه انتصار عجيب فركض تجاه سياره حمزه وفتحها بحرص .. وجد حقيبه سوداء بها مجموعه اوراق .. مرر جمال عينيه عليهما سريعا حتى اعتلت شفتيه ابتسامه فخر
عفارم عليك ياولد الخياااط .. كده اللعب احلو ..
زُف حمزه وعروسته الي سيارته المصفوفه بالخارج وخلفه حشود من الاهالى يتغنون بمرح ويرددون الاغانى الشعبيه المنتشره بينهما .. عند باب سيارته سقطت عين حمزه علي جمال الواقف اقصي يساره، تبادلا الاثنين بنظرات لم بفهمها سواهم ثم انحنى ليساعدها كى تدخل للسياره وبعد محاولات عديدة نجح اخيرا في قفل بابها، ثم تحرك بخفه وانسيابيه ليجلس بجوارها .
انطلقت سيارته وخلفها صفوف لا تُحصي من السيارات وهذا ما اصابها بفضول واستغراب ولكنها سرعان ما دخلت بافكارها في الف متاهه اخري .. بعد مرور الوقت وصلوا امام فلتهم ذات الطراز الحديث، فتح السائق الباب لحمزه ليدلف مرتديا جلبابه الابيض الفضفاض والعمه المتربعه في راسها ثم توجه نحوها ليفتح لها الباب .
دلفت منها بضيق وتأفف وتحركت بخطوات واسعه، لحق حمزه بها حتى وصلا الي باب المنزل
حمزه قرب من اذانها وهو يفتح الباب مداعبا
متحسسنيش انك مغـ.ـصو.به على الجوازه! .. افردي وشك اكده
اجابته بتأفف
افتح انت وساكت
فُتح الباب اصبحت واقفه علي اعتابه تتأمله من الداخل والخـ.ـو.ف بداخلها يرتعد، تردد ساقييها في الدخول لم يعد لديها الشجاعه الكافيه لتدلف ساحه سـ.ـجـ.ـنها بقدmيها، فُزعت علي الصوت الجمهوري القوى الصادر من خلفها، دارت براسها للخلف لتجد جيش يُراقبهما ..طافت عينيها في حميع ارجاء المكان، احست بدوران في رأسها وبدلا من ان تدور بها الارض هى التى تدور حولها لتكتشفها وتراها بعيون مُكتشف للمرة الاول .
كشهقة ولادة انطلقت من فمها عنـ.ـد.ما احست بجسدها يُحمل من فوق الارض فجأه، خفق قلبها هلعا ورعـ.ـبا عنـ.ـد.ما وجدت نفسها بين حصار ذراعيه وحصن قفصه الصدري وعدسات عينيه تتأملها من اعلى شرعت ان تنهرهه وتلومه ولكنه سبقها بهمسه قائلا
- نقفلوا بابنا ونشوفوا الموضوع دا .. اشششش الناس شيفانا .. اهدي !
دلف بها للداخل وركل الباب بقدmه .. وفوق اقرب اريكه اراح جسدها برفق تبادلا النظرات لبعضهم لبضعة من الوقت ما بين الحيره والخـ.ـو.ف والقلق والشوق الذي يملأ عيونه .. ظل يتأملها بحب كأنها كل انتصارته واخيرا اخفق نظره لاسفل مُبتعدا عنها .. ثم شبك كفيه بتفكير .. واخذ نفسا عميقا حتى رفع رأسه قليلا مبتسما:
- ازيك !
ظلت تراقب ملامحه بإنتباه قائله باستنكار: انت مالك فرحان كده ليه ؟!
اصابه شيئا من الفخر والشموخ:
- خبر ايه اوومال !.. مش عريس اياااك ودي ليلة عمره .. ميفرحش ليه!
وضعت خدها فوق كفها واطلقت زفيرا قويا بنفاذ صبر
- اووف .. انت مصمم تشلنى ؟!
صمت لبرهه ثم اردف بهدوء ولاول مره بلهجه قاهراويه
بصي ياوعد .. عارف انك مجبوره ع الجوازه دي .. وعارف انك مش طايقاني .. بس صدقيني كل دا لمصلحتك .. وهت عـ.ـر.في دا بعدين .. انا مش عاوزه تخافى منى ولو كنتى اتجبرتى علي جوازك منى اوعدك محدش هيجبرك علي حاجه من هنا ورايح
لم تلتفت لاي مغزى خلف كلمـ.ـا.ته الا ان لهجته القهراويه ثارت فضولها وبعثرت شتات افكارها وصابت رصاصة المجهول حبال فضولها متلهفه لاكتشافه، فمن هو !
قضبت حاجبيها وزُمت شفتيها وضاقت عينيها ..
حمزه ابتسم عنـ.ـد.ما راي تبدل ملامحها
- بتبصيلي كده ليه .. متستغربيش .. انا مش هخـ.ـو.فك مني .. ولو كنتي مستغربه من كلامي .. فده هيكون معاكي وبس عارفك مش بتحبي اللهجه الصعيديه
اردفت بهدوء: انت اتجوزتني ليه ؟
تنحنح بخفوت قائلا: بلاش تسالي اسئله .. لسه مجاش وقتها عشان ت عـ.ـر.في اجابتها .
وعد بسخريه: وانت شايف مش وقته ؟ انا بقيت مراتك، ايه الوقت اللي حضرتك مستنيه !
حمزه بلهجه صعيديه: عيقولو النور الكتير عيعمي بلاش تدوري على حاجات تعميكي ..
استغربت من لهجته التى تحولت ١٨٠ درجه فاردفت قائله بحيره
- انا اتجبرت ابقي عميه طول منا عايشه .. هيفرق في اي يعني!
حمزه قرب منها وجلس بجوارها وابتسم محاولا تغير مجري الحوار
ناويه تقعدى بفستانك ده كتير!
نظرت لها بعيون خائفه منتفضة، كان حريصا ان يترقب معالم وجهها التى تتحول من كلمه، وثب قائما بحماس
الظاهر عليا بكلم نفسي .. طيب تحبي تاكلي حاجه ؟
شعرت بحبال تُطوق حول عنقها فنهرته بنفاذ الصبر
يووووووووه بقا ممكن مالكش دعوه بيا خالص
طأطأ رأسه لبرهه محاولا السيطرة علي جيوش غضبه ثم عاود النظر اليها مجددا
هعديها المرة دى ياوعد عشان لسه معرفتيش طباعى، صوتك تانى مايعلاش، عاوزه تتكلمى اتكلمى بهدوء يابت الاصول
كلمـ.ـا.ته اشعلت كل النيران بداخلها
اقولك ايه متعشش دور سي السيد والمفروض انى ابقي امينه .. انا ولا بطيقك ولا عاوزاك افهم بقاا يااخي .. وانت بنفسك لسه قايل دا .. فاطلع من دmاغك وارحمني .
استسلم للرغبتها بهدوء
براحتك عموما انا فوق وقت مـ.ـا.تحبي تيجي تعالي
وعد بلا اهتمام:ماهحبش ولا هاجي اصلا ..
ضجه نشبت بالخارج عبـ.ـارة عن اصوات طلقات الرصاص الهاربه من مخازنها، وهتاف السيدات بالخارج .
وعد بانتباه:ايه الدووشه دي!
قرب حمزه من نافذه منزله ثم عاد اليها محاولا اخفاء ضحكه، ظلت تراقبه بعيون متسعه مطوقه بعلامـ.ـا.ت استفاهميه
- فيه ايه .. واي الدوشه دي !
اردف بهدوء: دول اهلك واهلى اللي برا
هزت رأسها بعدm فهم قائله
اهلي ! وعاوزين ايه ! وهما جاايين ليه ورايا اصلا .. ولا جايين يتاكدوا انهم دفنو الجثه خلاص
جلس بجوارها صامتًا، فقد تطوف عينيه في جميع ارجاء المكان، ومن حين لاخر يرسل عليها نظرة خاطفه .. ضـ.ـر.بت كف علي الاخر بنفاذ صبر
ممكن اعرف دول برا ليه ؟! فهمنى
مط شفته لاسفل مفكرا ثم اردف قائلا بحكمه وهدوء
وعد .. اهلك واهلي صعايده .. ومن الصعيد الجواني كمان ..يعني انتِ مش عارفه هما تحت ليه !
كانت كلمـ.ـا.ته عادية لم تُرسل لها اية مغزي لتفهمه ثم اردفت قائله بعصبيه
وانا هعرف منين ؟.. هو في ايه مـ.ـا.تتكلم دغري !
التوت شفته بابتسامه ساخرة قائلا
ابدا ياستى .. عاوزين يطمنوا عليكِ بس
غيوبة من الضحك الساخر انتابتها وهى تضـ.ـر.ب كف علي الاخر
والله فيهم الخير خايفين عليا اووي كده! ليه وهو انا هتخـ.ـطـ.ـف مثلا، هما مش جوزوني عاوزين ايه تاني يعني مايسبوني في حالي
تحمحم بخـ.ـو.ف مردفا:مافهمتيش قصدي على فكرة ..
- نعم ! ايه اللي مفهمتوش ؟!
رفع انظاره نحوها قائلا بهدوء
وعد .. اهلك عشان يمشوا من تحت لازم يطمنوا اننا ...
ضـ.ـر.بت فخذها بكفها بحيره ونفاذ صبر قائله
هو انت مابتكملش جمله ابدا.. وبتقطع في النص .. اننا ايه بقا؟
اكمل بتلقائيه: اننا اتجوزنا !
وعد بانفعال ونبره سخريه
مااحنا اتنيلنا واتجوزنا ! يعنى المأذون اللي جوزنا مكنش عاجبهم مثلا !
ثم نظرت له بعيون طائفه يمينا ويسارا بتفكير
اه قصدك، The virginity of the bride، لا ! اكيد انا فهمت غلط ؟!
ظل يراقب تصرفاتها الطفوليه بصمت تام الا انها قطعته بوقفها امامه قائله بنبرة تحذيريه
الناس اللي بره دول لو مامشيوش هرتكب جنايه فيهم دلوقتى حالا.
لم تعلم من اين اتتها جيوش القوة التى جعلتها تثور لهذا الحد امامه، ربما ما منحها الفرصه لذلك صمته وهدوئه الذي مهد طريق التمرد لها، او لاول مرة تستشعر بوجود الامان بداخلها وانها بعد رحلة عناء اخيرا عادت الي موطنها الذي لم تعرفه ولكنها بحثت عنه كثيرا .
هو ايضا لم يعلم من اين شُحن بمنابع الهدوء والالتجاء للتريث حتى تستتب الامور، وربما كان يستحس بنشوة لطيفه تغمره عنـ.ـد.ما يراها منقلبة الطباع متسلحه بسلاح الثرثره والقوة لتخفى قلقها وخـ.ـو.فها الذي بلغ ذروته بجوفها .. قبل ان يُغادر رمقها بنظرات لم تفهم مغزاها غير انه يخفي خلفهم ابتسامه اشعلت النار بداخلها اكثر ثم توقف ليردف بلهجه قهراويه
- بتفكيرنى بمثل كان بيقول ؛ لو مكنتش شجاع اتظاهر بالشجاعه محدش هيعرف هيفرق !
صعد متجهًا لغرفته وبداخله فرحة انتصار عظيم، ظلت ترمقه حتى وصل لاعتاب غرفته بفضول وحيره لتردد بإستغراب
- هو ماله بيبصلى كده ليه ! كأنه عمره ماشاف بنات غيري، نظراته غريبه انا عمري ما شوفت عيون بالشكل دا ! .
جلست علي الاريكه متأففه بضيق رافعة سيوف العناد والقوة، نظرت علي شاشة هاتفها الذي لم يُغادر كفها مطلقًا كأنها منتظرة رساله من شخص بعينه ولكنها اصيبت بخيبه امل جديده، القت هاتفها جنبًا مزفره باغتياظ .
شعرت بصداع يضـ.ـر.ب رأسها، حاولت بقدر الامكان ان تتجاهله، تقنع نفسها انه صداع مؤقت وحتما سينتهى، ولكنه غير ذلك، انها اصبحت عالقه في حياة لم تجد لها مخرجًا، كأن ضجيج رأسها ات كمنبه ليوقظها من غفوتها، نظرت لسقف منزلها بتوسل وعيون حمراوتين بلون الغسق
- يارب .. متسبنيش ..
في الخارج
احتشاد جمهوري من اهل العروسين منتظرين مقصدهم، دلفت الهام من السيارة التى تجلس بها متجهه نحو الباب لتجلس فو درجات السُلم وهي بداخلها جيوش من الضيق والضجر بسبب ما فعلته زوجة ابنها اقتربت منها لقاء مردفة بحكمه
- ياالهام قومى بس، قاعده هنا تعملى اي، سوقت عليكى النبي قومى احسن انت خابره راس حمزه ممكن يقــ,تــلنا كلنا .
مش متزحزحه من اهنه غير لما اطمن على ولدي
قالت الهام جملتها وهي تعقد ساقيها وتضع خدها فوق كفها باصرار وعند .
ضاقت حدقة عينيها بتعجب
وهو هيتهخـ.ـطـ.ـف ! تطمنى علي ايه بس !
اقتحمت مجلسهم نجوي وهى تجلس بجانبها مردفه بكلمـ.ـا.ت تخبئ خلفهم سوء نواياها
واحنا عااد مامتحركيين من اهنه غير لما نتطمنوا على بتنا .. اومال ايه !
سمر همست في اذان امها بضحك
يانوجا مش يلا بينا .. متعشيش قوي فى الدوور داحنا دافنينوا سوا ..
لكزت ابـ.ـنتها بخبث
اخرسي .. اش فهمك انتي انتي عاوزاهم ياكلوا وشنا ويقولوا رمينا بتنا !
اصدرت سمر صوت ضحك مكتووب .. وعاودت النظر في شاشه هاتفها بلا اهتمام، نادت الهام علي حمزه بصوت عالي
ياحمزه ياولدى ريح قلبي يلا
جمله اخترقت الجدران والنوافذ فسقطت علي اذان وعد فجرت نوبات الضحك الساخر بداخلها
لالا مش معقول هو فى كده بجد !.. هو انا دخلت العباسيه وانا مش واخده بالي ! اي الجهل والتخلف دا بس ياربي
ضحكتك حلوة قوي ع فكره .. متحرمنيش منيها
قال حمزه جملته بعدmا راقبها طويلا كالمـ.ـجـ.ـنو.ن الذي فقد عقله .
رمقته بنظرة ساخرة
لا انا اتاكد اني دخلت العبااسيه خلاص
اكمل النزول من فوق السلم متجهًا نحوها
طب قومي يلاه كلي لقمه معايا
تجاهلت سؤاله ثم اردفت قائله
الناس اللي بره دول اي وضعهم ؟
جلس بجوارها قاصدا ان يلمس شعرها فازاح خصيله خلف اذنها ليثير بركان غضبها
الناس دول مستعدين يصبح عليهم صبح ولا هيمشوا غير اما يوصلوا للي عاوزينه .
دفعت يده بعيدا عنها بنفاذ صبر
اااه لا مع نفسهم بقي، دول مجانين !
اجابها ممازحا: طب والعمل! .. اشري انت وبس وانا اجيب الالي وافجره فيهم حالا .
ضاقت حدقة عينيها فاجابته باقتضاب
انت مابتعرفش تتكلم غير بالقــ,تــل !
حمزه ضحك بخفوت ثم قال
طب قومي كلي .. عارف انك مكلتيش حاجه من امبـ.ـارح
- وانت عرفت من فين انى مكلتش من امبـ.ـارح ؟!
غمز بطرف عينه متبسما
- انا مش عارف انتِ مستقليه بيا ليه ! انا لو عاوز اعرف العفريت مخبي ابنه فين .. هعرف .
تحركا معًا نحو الطاوله الموضوع فوقها اشهى انواع الطعام، انحنت لتلملم فستنانها الذي يملأ المكان، فوجئت به يسحب لها المقعد لتجلس فوقه، ما فعله اثار فضولها قائله بلا مبالاة
- لو كنت فاكر انك كده هتخلينى احبك تبقي غلطان .
تحرك ليجلس بمقدmه الطاوله الممتده .. محدقًا النظر بعيونها كالاعمى الذي يري نور الشمس لاول مرة
- انا متكلمتش علي فكرة .. صفي نيتك شويه ياشيخه .
رمقته بسخريه: ياحـ.ـر.ام ! بظلمك انا !
قطع حديثهم صوت طرق الهام الشـ.ـديد على الباب بقبضة يدها الحديديه .. التي فزعت منها وعد قائله بنفاذ صبر
اتصرف مع الناس اللي برا دول احسن اولعهم في نفسي دلوقتي
اردف بنبرة ثلجيه لا مباليه لثورة انفعالها
- بعد الشر عنك، شالله اللي يكرهك يارب .
اطلقت صرخه غل وقهر واغتياظ مُشيره له بكفيها
قاصد تشلنتى ! اوووووف .. القاها منك ولا من المرضي النفسيين اللي برا دول
حك ذقنه مفكرًا بعيون لم تنحرف عنها كأنه لا يريد ان يُضيع ثانيه واحده بدون ما يملأ بصورتها عينيه ثم انهى كلامه بابتسامة ثقه قائلا..
اطلعي غيري فستانك طيب
وعد بشك وعدm تصديق: انت بتفكر ف ايه مش مرتحالك !
للمرة الالف قرر ان يلعب علي اوتار ثورانها
انت خايفه من ايه! .. للدرجه دى مش واثقه في نفسك
اطلقت زفيرا قويًا كافيا لاضفاء صفًا طويلا من الشموع
انا واقفه بكلمك ليه اصلا ! انت التفاهم معاك مستحيل
تركته وهي تركض على درجات السلم كالفراشه ذات الاجنحه تجر خلفها ذيل فستانها الثقيل محاولة الهرب من حصار عينيه الذي كان يُربك شيئا ما بداخلها .. ثم توقفت لبرهه واشارت اليه بسبابتها بنبره توعديه
عارف لو كنت بتضحك عليا هعمل فيك ايه
رفع حمزه رأسه مبتسما لها ثم قال بلا مبالاة
ولا تقدري تعملى اي حاجه ..
جن جنونها من بروده اللامُتناهى وكبريائه، اكتفت بالضغط علي فكى اسنانها بقوة محاولة السيطرة علي اعصابها لانها ايقنت ان الحديث معه مستحيلا كمن يُناطح الصخر برأسه مردده في سرها
-عشان لما اقــ,تــله يبقي معايا حق
استدار بجسده نحو المائده ليضع لقمه في فمه مردفًا بمكر
ياااااارب تظبط بس .. خلينا نرتاح من العالم اللي بره دول
وصلت للطابق العلوي وفتحت باب الغرفه التي خرج منها حمزه مغمغه بكلام غير مفهوم، وضعت كفها علي مقبض الباب لتفتحه
ياربي عملت اي انا ف حياتي بس .. القاها من المـ.ـجـ.ـنو.ن الي تحت .. ولا المجانين اللي برا ولا ..
اذًا بصوت صرخه قوية اهتزت لها الجدران والنوافذ وسقطت علي اذان الجميع كمطر استغاثه بعد سنوات الحقد، واقفه مكانها بجسد متجمد مصاب بشلل فالصدmه تسيطر علي كل خليه بجسدها لدرجه الجنون، حاولت استيعاب ما سقطت عليه عينيها .
هتفت الهام فارحه موجهه كلامها للغفر بنبره قويه
اضـ.ـر.بوو النار ياولد منك له .. واخيرا ريحت قلبي ياحمزه ياولدي
انفجرت الزغاريد من افواه السيدات ممزوجه بأصوات اندلاع الحرب التي ارتفعت طلقاتها الناريه اعنان السماء .
قهقهه بصوت مسموع شاعرا بالفخر الشـ.ـديد كمن حرر فلسطين للتو مرددًا
عفارم عليك ياحمزه .. كانت فين الفكره دي غايبه عني من الصبح !
صدى صوت نسائى انطلق من بين شفتيها كان كافيًا ليُنقذها من الحلقات النسائيه المتجمعه في الاسفل، وكانت ايضا سببًا في انطـ.ـلا.ق ضحكة نصر عجيب من بين شفتي حمزه .
تراجعت للخلف بجسد مرتجف مناديه عليه بصوت يحمل خليطًا من الضجر ونفاذ الصبر، وقفت بجوار السور الحديدي الذي يحاصر الطابق العلوي منتظرة قدومه اليها مردده
انت يا بنى ادm يلي هنا .. مش بنده عليك !
تعمد تجاهلها بانغماسه فى تناول طعامه وهو يفترسه بشراسة رافعا حاجبه باعجاب كمن عثر علي ملاذه فقرر ان يفرغ فيه كل الطاقات المكبوتة بداخله، ولم يبال اي اهتمام لندائها .
اصابها تجاهلهُ لها في مقــ,تــل، وتيره من الانفاس المتتاليه خرجت من جوفها، فتحركت نحو السُلم وهى تجر ذيل فستانها خلفها متحدثه خلف صفى اسنانها المنطبقين فوق بعضهما
هو انا مش بنادي عليك ! .. ولا بكلم نفسي فى البيت دا
تسلح بسلاح البرود واللامبالاه قائلًا
في حاجه مزعلاكى يادودو !
اسهم الجليد صوبت نحو بُركان الغضب فتكون النتيجه إما اخماد البركان او ثوارنه اكثر فأكثر مستهدفًا انصهار تلك السهام، تمالكت غضبها بصعوبه بالغه ثم اردفت
متقوليش دودو دي .. متعصبنيش !
ترك ما بيده من طعام مغمضًا كلتا عينيه لبرهه، فنحن جميعا نغلق عينينا لنهرب من عتمه الواقع لاجئين لعتمه خيالنا معتقدين انها ستكون احن علينا من ظُلمته، فتح عيونه مجددا بعدmا سيطر علي جيوش انفعالاته مردفا بتعجب
خبر ايه امال ! عاوزاني اقولك ياايه يعنى ؟
زفرت بصوت عال وهى تكور قبضة يدها باغتياظ قائله
متقوليش اي حاجه غير تفهمنى ايه اللي فوق دا !
دار نحوها بجسده ناظرا لاعلى متصطنع علامـ.ـا.ت التعجب والدهشه متجاهلا تمامًا حقيقة ما بالاعلى قائلا
مش فاهم قصدك ايييه!
ضغطت علي فكيها بقوة مردفه في سرها
- الصبر يارب ... _ثم رفعت صوتها قائله_ لو تكرمت وجيت معايا هتعرف اي اللي فوق دا !
نهض بحماس من فوق مقعده متوجهًا نحوها، وضع قدmه علي اول درجات السلم وهو يترقبها بعيون صقر يود ان يفترسها حُبا الان، امامه كفراشة ذات جناحين في زيها الابيض تحلق فوق بساتين قلبه لتترك اثرها فوق كل جزء بداخله، كانت تبدو كملكات الجمال ذوات العود المنتصب والعيون المتسعه والجسد المُتناسق، وما اثار اعجابه بها اكثر تمردها كطفله في السابعه من عمرها لم تدرك الا ان كل ما تتمناه ستناله بدون النظر للعواقب، رمقته بنظرات ساخطه مردده
- انت هتفضل باصصلى كده كتير !
قضب حاجبه مصطنع الضيق مردفا بنفاذ صبر
- ياستى انتِ بتقولى شكل للبيع ! عاوزانى مبصش كمان ؟
زفرت بضيق ثم استدارت بجسدها للناحيه المقابله متجهه نحو غرفتها، القي حمزه قذيفه كلمـ.ـا.ته صوبها كأنه قاصدا استفزازها
- ارفعي فستانك زين احسن تقعي الواحد مافهوش حيل يقل ..
لوهلة تغيب عقلها محاولة استعاب قذيفه كلمـ.ـا.ته التى تراها دنيئه لاتليق بها ولا بتربيتها، نفس اخر خرج منها ليصبرها علي تحمل مرارة ما اُجبرت عليه واكملت سيرها بدون رد .
وصلت قبله الي اعتاب الغرفه منتظرة قدومه، اقبل نحوها بخفه ونشاط مُتحمسًا لمعرفة ما اثار غضبها، تبادلا الاثنين النظرات فيما بينهما بتساؤل، قضب حمزه حاجبيه متسائلا
- ايييييه !
هزت كتفيها بسخريه بعيون عالقه به عاجره عن الابتعاد عنه مجيبه بدون تفكير
- اييه انت !
ارسل لها ابتسامه خفيفه قائلا
هنفضل كده كتير ! هاا ياستي قولى في ايه ؟
كانت نظراته تربكها اكثر، كانت تشعرها بشيء ما يتحرك بداخلها جاهله تمامًا سببه ومصدره، في اثناء انشغالها بحملة المشاعر المتضاربه بداخلها انحني حمزه وهمس فى اذانها
مش هتقولي اي اللي شوفتيه عصبك قوى اكده!
اخيرا فاقت من شرودها وتذكرت ما اشعل النيران بداخلها ثم دارت بجسدها مشيره بسبابتها على شيء يتوسط مخدعهما قائلة بسخريه
تقدر تقولي ايه دا ؟!
ثم تحركت بعفويه نحو قفص معدنى موضوع جانب الغرفه مردده بصوت اعلى
واي دا بقي كمان ؟!
انفجر حمزه ضاحكا وهو يضـ.ـر.ب كف فوق الاخر
هو ده اللي خلاكي تصرخي اكده .. والله فعلا عقلك صغير قووي!
عقدت حاجبيها قائله بتساؤل ممزوج ببعض من القلق والخـ.ـو.ف
- قول كده انت اتجوزتني عشان تقــ,تــلني .. انا اصلا مكنتش مرتاحه لدور الحنيه اللي دخلت عليا بيهم ..
اتسعت ابتسامته الساخره من سذاجة سؤالها فانسب رد عليها هو التجاهل، قرب من مخدعه ليمسك بالشيء الموضوع في منتصفه وهو يُقلبه باهتمام قائلا بلا مبالاه
دي ياستي سكينه ودي كمان سكينه بس كبـ.ـار شويه زي ما انتِ شايفه .. من عادات بلدنا انهم عيحطو سكينتين ع السرير ليله الفرح للعرسان على شكل مقص .. ومتسألنيش ليه .. لاني مخابرش
وعد قاضبه حاجبيها وبتلقائيه: ليييه يعني .. !
حمزه ابتسم ثم غمز لها بطرف عينه قائلا:
- مش عارف بس من وجهة نظري .. معناه انها ليلة د.بـ.ـح القطه !
اتسعت حدقة عيونها بذهول واعتلتها ملامح الرعـ.ـب ثم اكمل حمزه كلامه قائلا بمزاح
بس القطه شكلها مش ناويه تتد.بـ.ـح وهتغلبني معاها!
لوهلة اصيبت عينيها بحاله من الجحوظ مع صوت شهقة مرتفعة صادرة من جوفها فاستدارت بجسدها لتدفعه للخارج
اطلع برره ..
خرح بااستسلام وهو يكتم اصوات ضحكاته رمقته بنظرة ساخطه قبل ما تدفع الباب بقوه، وعلي الفور اصدرت صرخه اخري مرتفعه وهى تفتح الباب بسرعه البرق
انت رايح فييين تعالي هنا وقول لى ايه دا !
القي انظاره بعيدا لما تشير عليه بالداخل
قصدك اللي جوه دا !
وعد بسخريه وهى تضع كفيها علي خصرها:
- ايوه هو اللي جوه دا !
حمزه ببرود: دا شبل عادي .. مش هيعملك حاجه !
وعد نفذ صبرها وبسخريه
والله ! وانا اللي كنت فاكراه اسد
حمزه قضب حاجبيه
شوفتي دايما ظلماني .. بطلوا افتري بقي !
مسكت شعرها بغل وهى تصرخ في وجهه قائله بفتور
انا يكون فى اوضتي اسد ليييه ! .. افهم بس .. انت عاوز تجننى ؟!
نظر لها باندهاش مردفًا
انتي متعصبه ليه اكده .. جري ايه يعني دا شبل صغير وحتحبيه قوي بس لما تتعودوا علي بعض
مسحت وجنتها التى تتصبب عرقا واطلقت زفيرا مرتفعا قائله بصيغة آمرة
خد الزفت دا وخرجه برا البيت خالص
تأهب للذهاب بالداخل ولكن قبل مايتركها القي علي اذانها جملة ساخرة
- اول مرة اعرف ان بنات الابراهيمي خوافين قوي اكده !
رمقته بنظرات يتوهج منها النيران تلقاهم حمزه بابتسامه هادئه ثم تركها ودلف غرفته، وصل امام قفص الشبل فجثى على ركبتيه واوشك على فتح بابه
انفجرت فيه بصوت مرتفع
انت هتعمل اي يا مـ.ـجـ.ـنو.ن انت .!. بص بقفصه كده وخرجه من هنا
حمزه غمز لها بطرف عينه قائلا:
- طايب طايب .. اللى عاوزاه انا هعمله.
ثم عاد لاستكمال ما سيقوم به محاولا اخفاء دخان ما يحترق بداخله كان السبب باشتعاله نظرة من عينيها، تعالت انفاسها متأففه ثم اردفت بصيغه آمره:
- خرجه من هنا وعلى الله اشوف الحاجات دي تاني .. هعيش في بيت ولا زريبه انا !
استسلم حمزه لطلبها وامسك بقفص الاسد بين ذراعيه وخرج من الغرفه بتثاقل ثم ووضعه جانب الباب مطلقًا زفيرا قويًا، فوجئ بها تغلق الباب بقوة للمرة الثانيه، رجع بظهره للخلف متكئًا على سور السلم امام غرفتها وعقد ساعديه امام صدره كأن هناك شيء يشغل ذهنه
نصبت وعد عودها امام المرآه محاولة فك فستانها ولكن دون جدوي زفرت بقوه ونفاذ صبر وعيون علي وشك البكاء مردفة
اوووووف ياربي اعمل انا دلوقتي والزفت دا مش راضي يتفك !
عزمت امرها فتحركت مسرعه نحو الباب لفتحته فوجئت به امامها اصيبت بالفزع مصحوبا بصوت صرخه آخرى مرتفعه .
ضحك بصوت عال مداعبا:
- جرالك اي اومال! .. هتفضحينا وتخليهم يفهمونا غلط !
التقطت نفسها بصعوبه ثم اردفت قائله:
- انت بتعمل ايه هنا !.. وبعدين بطل اسلوبك الهمجي بتاعك دا ؟
قضب حاجبيه وهو يعقد ساعديه مجددا امام صدره مردفًا بثقة
حسيت انك محتاجه مساعده .. قولت بدل ما اشتغل نازل طالع خليني اهنه مستني .. حق انا عارف طلبات الحريم ماعتخلصش .
زفرت باختناق ثم دلفت بنظرها ارضا مصحوبه بشفاه مزمومه يبدو عليها معالم الارتباك
هو انا فعلا كنت عاوزه .. يعني .. اصلوو
حمزه بثقه: الفستان .. هو الفستان اللى مضايقك ؟
اومأت ايجابا بعدmا اصبحت وجنتيها ملخطه بحمره الخجل، كان يراقبها بعنايه منتظر خروج الكلمـ.ـا.ت من بين شفتيها فتحمحم بخفوت بعدmا ارسل لها ابتسامه خفيفه مرددًا:
- ماطبيعي مت عـ.ـر.فيش تفكييه .. لان فى الواقع دي بتكون مهمة العريس ياعروسه .
كلمـ.ـا.ته كانت كعود كبريت القي علي حقل بترول انفعالاتها، نظرت بنفاذ صبر متجمدة الملامح وبنبرة تحذيريه مشيره اليه بسبابتها
بص انت تفكه .. وبعدين تمشي وانا هكمل ... فاااهم وبطل dirty memes بتاعتك دى
اردف بمزاح متعمدا اثارة غضبها قائلا
- انت اللي محتاجة مساعدتى علي فكرة ؟
سمعت صوت زئير الشبل انتفض جسدها و ارتفع صوت شقتها
ودا بيعمل ايه هنا دا كمان .. مش قولتلك تخفيه من البيت
رمقها بنظرات ساخرة قائلا بمزاح
هتعملي عقلك بعقل شبل صغير يعني .. دي تبقي عيبه ف حقك
دلفت الي غرفتها وبداخلها بركان غضب تتوق، انها تدرك جيدا ضعفها وضآله جسدها امامه فقررت ان تنسحب بهدوء فالتحدى بينهما مستحيلا كمن يتراهن مع كسيح في سباق مارثون ولذلك السبب غُمره ثغره وقلبه بابتسامة انتصار وثقه مُقدmة فدلف خلفها بفظاظه متنحنحًا بخفوت وهو يتأمل عودها من الخلف
- تعالى افك لك الفستان .
مازالت واقفه في مكانها اكتفت بأن تُدير رأسها نحوه مردفة بنبرة تحذيريه
- ياريت تحاول تحافظ علي ذرة الاحترام اللي ما بينا وتكتفى بإنك تفكه وتخرج .
نظر إليها بعيون ضيقه تشع اسهم عتاب قائلا بثقه
- هو انت مت عـ.ـر.فيش ان حمزه الخياط مابيتهددش ! ولو عاوز حاجه هياخدها مهما كانت صعوبتها ! فياريت انتِ اللي تقدري تحافظى علي ذرة الاحترام ما بينا وبلاش الاسلوب بتاعك دا .
اتسعت عيونها واعتلت اصوات انفاسها التى استطدmت بوجنتيه بمجرد ما استدارت بجسدها نحوه وشرعت ان تحرك شفتيها لتفجر غازات الغضب من فمها ولكنه رمقها بنظرة صلبه حادة جعلتها تُصاب بـ.ـارتباك ملحوظ وتتراجع مُتكئة علي عكاز صمتها .. تنحنح بخفوت مع ابتسامه خفيفه قائلا بمزاح
- دا مكانش فستان اللي هنتخانق عشانه .. هاتى خلينا نخلصوا .
ابتعدت عنه بعناد قائله
- وليه ! بلاها احسن اتفضل انا هعرف افكه لوحدى .
تعمد تجاهل حديثه حيث رفع كفه ليزيح شعرها وطرحتها التى تخفى جمال ظهرها جنبًا بحرص تام، برز امام عينيه جمال عُنقها .. وخاصة (التاتوه) المرسوم على شكل فراشه صغيرة الحجم، لم يعلم اين يأتى سر الجاذبيه التى تجذبه من ياقته لينثر عطر قُبلته فوقه ! هل حسن طول عُودها ودقّة انصقاله وبياض بشرته ولطف حركته وهي تحركه بلطف وخفه
كجمال جيد الغزال ام القوة الساحرة كلها تكمن فى الفراشه التى تُمرح امامه !
طافت عينيها يمينًا ويسارا باستغراب عنـ.ـد.ما لاحظت سكونه وصمته الذي استمر طويلا فاردفت بخـ.ـو.ف
- لو مش عارف تفكه سيبه خلاص .
فاق من غيبوبته التى كانت سببها قوة سحرها متنحنحًا بقوة
- ياباشا احنا نفك اى حاجه ومش هنغلب اسكتى بس خلى الواحد يركز .
بدا في فك رباط الفستان الذي حيره قليلا ولازال يتأملها ويتنشق عبيرا منبثقا منها وعبقًا فريدا يلهب النفس والروح .. افاق من شروده علي سؤالها
هاا خلصت خلاص!
رفع انظاره التى كانت تحرقها من الخلف اخيرا مُنتقلا لاعينها قائلا
- ااه خلصت .. روحى شوفي هتلبسي وايه وانا هنام بقي عشان قطعت ميه ونور .
ردت عليه بتلقائيه
- هتنام فين !
اشار بطرف عينه صوب فراشه قائلا
- هنام هنا ..
- ياااااسلام ! وانا هنام فين ؟!
مط شفته لاسفل قائلا بحيره زائفه
- المشكله ان جوازتنا جات في السريع فملحقتش اجهز اوضة غير دى، معلش بقا مضطرة تنامى جمبي وامرك لله .
ظلت ترمقه بنظراتها المُتأرجحه الساخرة
- لا انت شكلك اتجننت .. انت واعى لكلامك ؟
تأهب للذهاب نحو فراشه قاصدا تجاهلها قائلا
- متنسيش تقفلى النور ومتعملش صوت بس خلى الواحد ينام زين .
وقفت كالمومياء التى لم تخرج عن صمتها حتى الان محاولة استيعاب صخور جليده التى لا تُشعلها الا بنيران الغضب، ظلت ترمقه وهو يقترب من مخدعه ويبسط جسده فوقه بهدوء متخذا وضعية النوم، زفرت بضيق ونفاذ صبر قائلا
- اي المصيبه اللى انا وقعت فيها دى بس ياربي !
ثم استمعت لصوت الشبل بالخارج مما جعلها تفرغ هلعًا مردفة باغتياظ
- انت بردو مخرجتهوش بره !
رفع راسه قليلا مردفا ببردد
- كان عاوز يتمشي في البيت شويه فخرجته من قفصه يفك عن نفسه .. تشغليش بالك ونامى ..
اوشكت علي البكاء من بروده اللامتناهى، اكتفت بجلوسها فوق الاريكه بفستان زفافها بغضب مُراجعه نفسها اي ذنب اقترفت لتُعـ.ـا.قب بسـ.ـجـ.ـن مؤبدٍ خلف اسوار مستعمر كهذا .
صباح يوم جديد تحديدا ف الخامسه صباحا نهضت الهام التي لم تنم إلا قليلا منذ ليلة امس وهى تنادى علي الخدm لتأمرهم بتحضير اشهي المأكولات لابنها كبير العائله وعمدة النجع
شهلي (استعجلي ) يابت منك ليها .. لازمن نكون هنااق ( هناك ) قبل 7 اما اشوف الامريكانيه عملت اي فى ولدى
ضحي بضيق وهى ترمقها بنظرات متأرجحه:
- قوليلي ياست الهام .. هو اللي اتجوزها حمزه .. قصدي حمزه بيه دي عيحبها صوووح كيف ما عيقولوا ؟!
تنهدت الهام وبغُلب وهى تضع تجلس فوق مقعد الطاوله التى تتوسط المطبخ:
- والله يابتي مانا عارفه ماسك فيها بسنانه اكده ليه .. ياما اتحايلت عليه اجوزه ست ستها وهو لايعني لا مش متجوز غيرها .. لحد ماوصل 35 سنه وهو لساته مستنيها لحد ما وصلها .
انسكب دmعه و.جـ.ـع من طرف عين ضحي مردفه بهمس
يبقي عيحبها صوح ..
قبضت الهام علي معصمها بقوه وجذبتها بالقُرب منها لتهمس في اذانها
مالك يابت انطجى ! .. حصل حاجه بينك وبين حمزه اياك ؟!
ارتجف جسدها وهى تهز راسها نفيا مردده بهمس
لا لا والله ياست الهام .. محصلش حاجه
رمقتها بعيون ضيقة قائله بفضول
_اومال مالك اكده شايله طاجن ستك فوق راسك .. وشاغله بالك بيه ليه ؟!
انتصب عود ضحى وهى تعدل ملابسها فنظرت ارضا ثم عاودت النظر اليها مجددا مردفة بتردد
عحبه قوي قوي ياست الهام .. انا عااشقااه من ساعة ما جيت اهنه بس هو كان مصدر لى الطرشه ولا واعى
الهام في ذهول تام واتسعت حدقه عينيها تتابع حديثها فاكملت ضحي كلامها منهاره
عارفه اني مش قد المقام ... يعني هيبصلي على ايييه وانا حتة خدامه لراحت ولا جات .. بس الحب مش بيدي وغـ.ـصـ.ـب عنى والله .
اشارت اليها الهام بالجلوس بجوار مردفة بنبرة معاتبه
قولتليش ليييه قبل اكده!
اطبقت ضحى علي ظهر كفها لتُقبله بتوسل ورجاء:
احب علي يدك متقطعيش عيشي .. انا غلبانه ومعرفش حد اهنه
ساد الصمت لبرهه ثم نظرت اليها الهام باستفهام وكانها تنتوى لأمر ما:
يعني انتي عتحبي حمزه صووح !
ابتلعت ضحي ريقها وامأت بالايجاب
عحبه وبس .. دانا عمـ.ـو.ت فيه والله ..
ربتت الهام على كتفها وهى تقول بخبث
طب انا هقولك نعملوا ايه .. واوعدك هتبقي مراة ولدي .. اهم حاجه نبعد الخوجايه دي عن طريقه .. عشان هى اللي ابتدت معاى يبقي تتحمل اللى هيحصلها
ضحي مسحت دmـ.ـو.عها بلهفه
قصدك اي ياستي ؟! انا هتجوز حمزه بيه !
شرعت الهام بالمغادره
تعالي معااي بس نفطرووهم وانا هقولك نعملو ايه .. بس لما اتاكد اللوول <الاول> من اللي في دmاغى
اتبعتها ضحي بفرحه فلم تستوعب ما القته الهام علي اذانها، تسير خلفها كالمُقبل علي جنان الارض وهى ترتسم حياتها الجديده معه .
فى قصر الابراهيمي
يجلس جمال على مكتبه يقرأ بتمعن في الورق الذي بيده مرتسما فوق ملامحه زهوة الفرح والسرور .. قربت منه نجوي التي ترتدي قميصها الازرق اللميع
تحاصر عنقه من الخلف لتردف بهمس ماكر
خبر ايه ياابو رامي .. انت من امبـ.ـارح منمتش ياخوي !
جمال بفرحه وهو يقبل كفها
كابوس وانزاح يانجوي .. واخيرا محدش ماسك علينا حاجه من دلوق .. نتصرفوا زي ما احنا عاوزين وعلى كيفنا كمان .
اتكأت علي كتفيه اكثر مردده بفرحه
- واخيرا خلصنا يا ابو رامى .. واجب عليك دلوق تفوق لام رامى ولا ايه قولتك !
وقف امامها وهو يرمقها بنظرات خبيثه
انتِ مش رايحه لوعد ولا ايه .. احسن الهام تقول ما صدقو رموا البت .. تبقي عيبه ف حقنا بردك .. لازمن نكملها للاخر عشان مش عاوزين و.جـ.ـع راس يانجوى
تغنجت بين يديه بدلال قائله
- مـ.ـا.تقلقش انا عامله حساب لكل حاجه زين ..
عند سمر ابـ.ـنتهما التي لم تنم منذ ليلة امس متحدثه بميوعه فى هاتفها وهي تتقلب في مخدعها بدلال
هاا ياحبيبي قولي على اكده انت عحتبني قد ايييه !
- سيبك مني وقوليلي انتِ بتحبيني اد ايييه ؟!
- عحبك كتيير اكتر من روحي .. انت قلبي من جوه ياا
- ياايييييه بقيي ؟قوليها .
ازاحت خصيله من شعرها خلف اذنها قائله بهدوء
- ياقلبي وحبيبي وروحي وكل دنيتي .
*طب ايه ياحبيبتي ليك كتير مبعتليش صور ليك ! ينفع كده
منا لسه بعتالك صوره امبـ.ـارح..
*لا بجد .. اصلك وحشتينى .
لازال يتقلب ببراح فوق مخدعه فكانت اول مرة يخلد فيها في سبات هادئه خاليا من ضجيج قلبه الذي استكان بوجودها اخيرا ..
صوت جرس الباب فزعها من غفوتها التى اختلستها عنوة بعد الفجر .. نهضت وعد من فوق الاريكه وهى تحرك رأسها بتأوه مردفه:
حمزه .. انت يابنى ادm .. قووم شوف مين بيخبط
وضع الوسادة فوق رأسه قائلا
سيبك منيه وناامي ياوعد
نهضت مسرعه نحو النافذة وزاحت الستار لتتعرف على هوية الطارق .. فاردفت بقلق
حمزه ياااحمزززه قووم مامتك تحت
اعتدل بتكاسل وهو يشـ.ـد في ذراعيه امام صدره قائلا بضجر
اي اللي جايبها ع الصبح اكده ؟!
مطت شفتها لاسفل رافعه كتفيها بتلقائيه
وانا هعرف منين انزل افتح لهم
نهض حمزه بتثاقل متجها صوب الباب ولكنه توقف للحظةٍ مردفا
وعد حاولي خدي دش والبسي حاجه من اللي جايبهملك دول .. وانزلي ..
استسلمت وعد لاوامره بفتور .. ثم استدارت نحو النافذة مرة اخري ترمقهم بفضول مردده لنفسها بتساؤل
- هما اي الحاجات الكتير دى اللي جايبنها معاهم !
دلف حمزه الي اسفل وفتح الباب ثم انحنى ليطبع قبله فوق كف امه
صببااح الخير ياما .. هو مش بدري قوى ولا ايه ؟!
- بدري من عمرك ياولدي .. الشمس اتفلقت بره .
حاول رسم ابتسامه مزيفه قائلا
تعالو اتفضلو .. تعالو
الهام بفظاظه وهى تشير للبنات خلفها نحو المطبخ
- دخلو يابنات الوكل وحطوه على السفره عشان نفطر كلنا مع العريس والعروسه .
جلسوا جميعهم في بهو فيلاته متوسطه الاتساع يتبادلون الحديث فيما بينهما بسعادة الا امه فكانت دائمه شاردة الذهن كأنها تُدبر لشيء ما .. اردفت رشا اخته الكبري
اومال مرتك وينها ياخوي !
حمزه ( بتلقائيه ):فوووق عتسبح واهى نازله .
حنان ( بخبث ): طب انا هطلع اشوفها واحكي معاها شويه .
حمزه بنبره حاده
اقعدي اهنه .. وعد عتاخدش على الناس طوالى .. وانا هروح اشوفها واخليها تنزل .. طبعا البيت بيتك يالهام عن اذنكم
رمقت حنان والدتها بنظرة غضب قائله بمكر
- هو من اولها اكده هتغيره علينا ! ولا ايه رايك ياما ؟
الهام باغتياظ
- البت شايفه نفسها ومتفرعنة علينا من امبـ.ـارح .. وشكلها كده ناويه تشتغلنا في الازرق وتاخد حمزه من حـ.ـضـ.ـنى .. تبقي غلطانه لو فكرت تعملها .
رشا بهمس: ياما دا مرضيش يخلينى اركبلها .. اكيد هى محرجة عليه محدش فينا يهوب ناحية اوضتها .. منا عارفه زبن كهن بنات بحري .
الهام بتوعد: علي مين ! دى وقعت مع اللي ماعيرحمش .
وصل حمزة الي غرفته فاتحًا بابها بدون استئذان ففوجئى بها تقف امام المرآه تصفف شعرها المنسدل وراء ظهرها كخيوط الحرير تأملها بسعاده فابتسم قائلا بتنهيده حب
الصلاه على الزين .. اي القمر دا كله
وعد زفرت بنفاذ صبر:
- هو انت مش المفروض تخبط قبل مـ.ـا.تدخل !
قفل الباب خلفه ببطء وقرب منها هامسا
وانا المفروض استئذن عشان ادخل اوضة مرتي .. انت عاوزه الهام تقول علىٍ اييه ؟
بعدت عنه بضيق ودخان الغضب يشع من عينيها
- انا مش مراتك ولا عمري هكون ياحمزه .. خليك فاكرة كده كويس اوى .
حمزه بانفعال وهو يضغط علي فكيه:
-جري لنفووخك انتي اي عاد ! .. مش جبنا المأذون وكتبنا الكتاب وعملنا فرح .. تبقي مراتي ولا لا ؟
استدارت بجسدها مبتعده عن طريقه فاردفت بحده
- عمر الجواز ماكان بالمأذون والفرح ياحمزه بيه .
دار ليقف امامه بثقه قائلا بهدوء:
- اومال بااايه ياست العرااايس !
ضحكت ساخرة فقالت:
- الجواز حب وقبول ورضا .. يارب تفهم كلامى .
حمزه بدون تفكير
- لو كان على الحب فانا عاشقك .. ولو كان على القبول فانا بصمت بالعشره .. ولو كان على الرضا اطلبي نجمه من السما هرجعلك حاضن السما كلها .. عاوزه اي تاني!
وعد بسخريه: وانا اتحرق .. اولع .. اتفقل مش كده ! انت ليه مش عاوز تفهم انى مجبرة علي الجوازه دى ومش بحبك !
- وانتِ مش فاهمه ليه انى لحد دلوق مراعى ربنا فيكى ومش غاصبك علي حاجه ؟
اصدرت صرخه غلظ وغل ونفاذ صبر واوشكت علي الانفجار بوجهه ولكنها فوجئت به ممسكًا بخصرها ليقربها من احضانه بشـ.ـده واحدة جعلتها تشهق بصوت مرتفع فاردفت بغضب
انت بتع.
قطع جملته همسه في اذنها
اسكتي ف حد واقف ع الباب ..
ضغطت علي اسنانها مردفه بنفاذ صبر
- ودا مايدلكش الحق تقرب منه بالطريقه دى ..
دفث حمزه وجهه فى شعرها المُبلل فخُدر برائحة عطرها اصبح بين يديها كالطفل الصغير الذي يغوص في بحور حبها ومن فرط جمال نسي ان يكبر، سحب نفسا طويلا ليملأ بها رئته فهو رجل يعشق اغتنام اللحظات التى تكون فيها تحت تأثيره، فهى استسلمت لقربه له بدون اي مقاومه ولذلك صراعتها الداخليه ارهقتها وافقدتها كل قوتها، شعرت بين يديه بمن عثر على موطنه بعد رحلة بحث استغرقت خمسة وعشرون عاما، شيء ما يجذبها لتبقي بقربه طويلا ويبدو انه اقوى من جيوش عنادها فكان لها رُكنا هادئا بعيدا عن صخب العالم،احست بأن قلبها كحجرة صغيره احتلها هو بدون اي سبب مقنع، مد حمزه انظاره صوب الباب ليجد الشخص لازال موجودا يترقبهم فهمس في اذنها بحنان:
ساامحيني والله ماقصدي اخـ.ـو.فك مني .. متقلقيش
كانت رسالته الهامسه في اذانها ككتله ناريه ادت الي ذوبان امراة الجليد لتقف صامده فكيف اقنعت قذائف كلمـ.ـا.ته جيوش عنادها لعقد الهدنة بدون اي مجهود منه!
وبعد مرور دقائق قطعهم صوت طرق على الباب ابتعد عنها محمحما بخفوت
احم ادخل
فتحت ضحي باب الغرفه ونظرت اليه بعيون دامعه
ست الهام عتقولك الفطور جااهز تحت
تعمد حمزه ان يمسك بكف وعد امامها قائلا بصيغه امرة
- طيب امشي انتِ .. وردي الباب وراكي .
اومأت ضحي بالايجاب وهى تبتلع غصة احزانها راكضه لاسفل منفجرة في البكاء .
لازالت وعد ترمقه باغتياظ تخفي خلفه دربكه هائله بجوفها فعينيها كانت كفيله ان تلقي به في اعماق البحر كبقايا السفن .. رمقها بنظرة راجيه قائلا بابتسامه خفيفه
- انا اسف والله افتكرتها امي .. وانا خابر تفكير امي زين .. فكيها عاد !
لم تجيبه باي رد اكتفت بمقبرة صمتها بداخلها، انحنت لتاخذ ملابسها متجهة نحو المرحاض بغضب .. وبعده عدة دقائق خرجت فوجدته لازال في انتظارها فاردفت بحنقة
- انت لسه هنا !
حاول تغير مجري الحديث فمسك وجنتها مداعبا برفق
وانتي لسه مكشره !
ازاحت وعد كفه بعيدا
مالكش دعوه بيا
- اُمال ليا دعوة بمين يعنى !
ذرفت دmعه من طرف عينها قائله بنبرة يائسه
حمزه انت مش واخد بالك بتعمل فيا ايه .. وليه دا كله انا لحد دلوقت مش مستوعبه الوضع اللى فيه وحقيقي كرهت نفسي وحياتى والدنيا كلها
رفع حاجبه متبسما قاصدا ان يُخرجها من مقبره حـ.ـز.نها قائلا بلهجة مصراويه
ياااه كل دا انتِ فيه بسببى انا بئه ؟
رغم عنها تناست ما يزعجها فاطلقت ابتسامه خافته مردفه بتساؤل
هو انت متأكد انك صعيدي ؟
حمزه وهو يرتب ملابسه بفخر:ابا عن جد
-بتتكلم قاهراوي حلو علي فكره
شعر بالفخر انه استطاع امتصاص غضبها رغم عنها
- لا دانا اعجبك قوووي .. ممكن اتشقلبك اهنه .. وكمان ممكن ارطم زي ماعتطرمي .
عقدت ساعديها امام صدرها قائله:
- حمزه انت اتجوزتني لييييه ؟!
حاول الهرب من سؤالها متحججًا:
- وانتِ شايفه ان دا وقته وامي مستنياننا تحت،
وعد باصرار: اه وقته وتجاوبني حااااالااااا لو سمحت
قطع جديثهم نداء الهام الذي كان له طوق النجاه من دوامـ.ـا.ت سؤالها
الوكل هيبرود .. مـ.ـا.تشهلوا
رمقها بعيون متأرجحه وهو يمسك كفها برفق ويسحبها خلفه قائلا بفرحه
- ياميسر الحال يارب .. تعالى نشوف الهام .
في قصر الابراهيمي
تُعد انعام اشهى انواع المأكولات بهمه وحماس لوعد
يلا يابنات بسرعه .. عشان المسافه بعيده من اهنه للبيت الخياط يادوبك نلحقوا الغدا ..
دلفت نجوى عليهما بخطوات مُختاله
هو ف ايه اهنه واي السربعه دى ؟!
انعام ركضت تجاهها وبفرح وهو تقول
عنجهزو غدا ست وعد وسي حمزه ياهانم
ردت نجوى بلا اهتمام
ااااه طيب .. جهزوا اما نشوف اخرتها ايه معاكى يا ست وعد .
اتت سمر من الخلف وهى تحتضن والدتها بمرح
صباح الورد يانوجا ياعسل .. اي الحلاوة دى !
نجوي بتلقائيه: معايش فلووس وروحي لابوكي .
نظرت لها ابـ.ـنتها بعيون ضيقه مردفه بلوم
- على طول ظلماني اكده !.. مش عاوزه فلوس على فكره .
نجوي بتأفف:
- ابعدي عن راسي .. وروحي صحي اخوكي يلا .. عشان يوصلنا عند الست وعد .
سمر بضيق وهي تبتعد عنها:
- يادي ست وعد اللي مش هنخلص منها ! هى مش خلاص اتجوزت ..
نجوي بضيق: كلها مصالح يابتي لازمن نتحملوا عشان المركب تسير .
طافت عينى سمر بخبث مردفه
انت متاكده ياما ان وعد عتحبش ولد الخياط !
نجوي بلا اهتمام:
- اللي فاهماه انها مجبورة على الجوازه دى .
سمر صمتت لبرهه: طب منين عتحبوش ومنين ...!
التفت اليها نجوي باهتمام بملامح منعقده
قصدك اي يا بت انت ؟
همت سمر بالمغادره بعدmا القت قذيفه كلمـ.ـا.تها
لا مقصديش احسن تقولي اني فتانه ولا حاجه .. سلام يانوجا
امسكت نجوي بمعصمها سريعا قائله بفضول
اتحدتتي زين وقوليلي قصدك ايه ؟!
سمر بمكر وهى تصطنع البراءه:
- تيجي نتكلموا بالعقل لو الواحده مش عتحب واحد معقوله تسلمله كده ببساطه! .. وخصوصا وعد اللي متنوره ومتعلمه وعناديه .. ودmاغها انشف من الحجر يبقي اكيد في حاجه غلط .. وافهمى انت عاد ..
رجت نجوي رأسها بهدوء محاولة استيعاب حديث ابـ.ـنتها:
- عاوزه توصلي لايه يا بت انت ؟!
بصي يا يانوجا .. والله اعلم يعني عشان دى اعراض ناس وانا وليه .. انا متوكده ان ابن الخياط طابخها مع البت دى ووكلنا البلوظه كُلنا
ندبت نجوي الخدين
ياااادي الجرس والفضااااايح .. كيف يعني وضـ.ـر.ب الناار اللي حصل .. انت هطيري برج من نفوخى يابت انت !
غمغمت سمر بخبث
بصي يانوجا هفهمك وامري لله .. وعد طول عمرها عايشه بره مع الخواجات .. والخواجات دول معيرحمووش .. البت عنديهم كل يوم تنام ف حـ.ـضـ.ـن واحد عادي زي ماعتشوفي فى الافلام .. عاوزه تقنعيني انه وعد مش زيهم ولا اطبعت بطبعهم وياعالم ماخفيه كان اعظم !
نجوي بتفكير خبيث فقد سنحت لها الفرصه لتفريغ شحنات النيران بداخلها والانتقام من ابنة الد أعدائها:
- ياوقعه مربربه .. دي تطير فيها رقاب ياحزينه .
سمر ببراءه مزيفه وهى تستعد للمغادره:
- انا نبهتك شوفتي المفروض تعملي ايه ..
نجوي بحماس وهى تدعى من جوفها بصحة اقوال ابـ.ـنتها:
- لا .. والف لا ... لازمن اشووف بعيني عشان اطمن .. شهلي ف الوكل ياانعام .. عشان نلحقو المصيبه قبل ماراسنا تتحط ف الوحل والدm يبقي للركب .
في فيلا الخياط
الهام بقرار حازم وحاسم بعدmا ارتشفت كوب الماء ووضعته امامها
شووف ياولدي .. لازمن واحده تخدmك .. وانا قررت اسيبلك ضحي تنضفلكم وتحضرلكم لقمه نضيفه .. بدل وكل الخواجات اللي ينشف البطن ويصُر المعده ده .
تبادلا حمزه ووعد الانظار باستغراب فحسم القرار بينى اعينهم فاردف بهدوء:
- وانا مش عاوز خدامين اهنه يالهام .. انا مش هاكل غير من يد مراتي .
نظرت له بعيون متسعة قائله باستغراب:
- حتكـ.ـسر كلمتي يااولدي .. وانا اللي خايفه عليك وعاوزه اريحها .
تدخلت وعد لتهدئه الامر
حمزه مش قصده ياطنط .. بس احنا مش محتاجين خدامه .. انا بعرف اعمل كل حاجه متقلقيش
عزمت الهام في تصميم قرارها قائله
انا خلاص قررت .. وانا مش عاوزاكي تعملي حاجه
غير تمدى نسل الخياط وتجيبله رجـ.ـا.لة كتير اكده من صلبه تسنده .. هى دى مهمتك وبس
رمقت حمزه بنظرة متردده ثم وجهت نظرها لالهام
مش فاهمه ياطنط .. حضرتك تقصدي اييه ؟
الهام بخبث: يعني بعد يوم 30 من جوازكم عاوزه اسمع خبر انك حبلي .. فاهمه يابت الابراهيمي .. والا هجوز ولدي ويبقي عدانى العيب وازح كومان .
ضحكت وعد بصوت ساخر وضـ.ـر.بت كف على الاخر محاولة استيعاب كلمـ.ـا.تها
لا استأذنكم انا بقي ..قبل ما اتجنن
حمزه بحزم وهو يقف بجوار وعد:
- اما انا مش عاوز خدامين .. ومش هكرر كلامي ياما .
الهام ضـ.ـر.بت الطاوله بكفها بحزم
وانا امرت .. شوف كييف هتكـ.ـسر كلمة امك ياحمزه !
↚《 وهناك روح لن أنـ.ـد.م علي حبها يوماً حتي و إن أتعبتني كثيراً 》
في فيلا الخياط
ممكن تسمعيني .. انا مش محتاجه خدامه .. لما احتاج هقولك يالهام
قال حمزه جملته بهدوء وهو يجلس بجوارها بعدmا تركت وعد مجلسهم وغادرت .
هتفت إلهام بحدة
مش عاوزه مناهده ياولدي .. ولو مش موافق على قراري .. يبقي تجيب مرتك وتقعدو حدانا في القصر
تنهد ونفذ صبره من حزم والدته ..
حاضر ياامي أسبوع اكده .. ونشووف
الهام بعناد
- وف الاسبوع ده ضحي هتقعد اهنه تاخد بالها منيكم.
جز علي اسنان بنفذ صبر محاولا تمالك اعصابه:
- واحنا عيال ايااااك محتاجين حد ياخد باله منينا .. جري لمخ ايييه يالهام مالك !
قولت مش عاوزه منااهده .. هتغضب امك ياحمزه وتعصي اوامري من اولها .. هى لحقت تعصيك على كمان !
القي نظرة علي تلك التي كانت تترقبهم باهتمام منتظرة نتيجة معركتهم، فقررت حمزه ان يمتص غضب امه قائلا
طيب هاتيلي اي وحده غير الزفته دي
رددت بحزم واصرار:قوولت ضحي يعني ضحي يااحمزه .
حمزه بنفاذ صبر
اللى تشوفيه .. هركب لوعد انا
الهام وهي تضع رجل فوق الاخر بعناد
روحلها يااخوي .. بت يااضحي علقي على الغدا .. عشان هنقضو اليوم اهنه ولدى وحشنى الليل كله كان غايب عن البيت وخد قلبي معاه
جملة والدته أوقفته فى منتصف الدرج بضجر يلقى عليها نظرة لوم وعتاب فتجاهلها وهو يكمل طريقه وصل لغرفتها فطرق الباب بهدوء ودلف مبتسمًا:
خبطت اهو .. ادخل بقي !
رفعت رأسها التى كانت تختبئ بين ركبتيها مزيله اثر دmـ.ـو.عها
ماانت دخلت خلاص
اقترب ببطء مغلقا الباب خلفه .. وجلس بجانبها:
انتي اضايقتي من كلام امي
هزت كتافها مستسلمة
وهضايق لييييه .. عادي .. انا بشوف العجب معاكم اصلا
هتف ممازحا: وبعدين يادودو ماحقها بردو الست نفسها تشوف عوض ابنها .
رفعت حاجبيها بضيق مرددة: دي جايه تهددني عينك عينك انها هتجوزك قال لو مابقتش حبلي .. انا مش متخيله هى مامتك دى سوري يعنى مـ.ـا.تعرفش ترج دmاغها قبل ما تتكلم !
انفجر حمزة ضاحكًا وهو يقول بغمز:
طب وانت زعلانه ولا غيرانه عشان عندى شغف اعرف بصراحه ..
نظرت له بجانب عينيها مردفه بنبرة ساخره:
متحسسنيش اننا واخدين بعض عن قصه حب مولعه في دره البلد
اطلق ضحكة مرتفعة مما اجبرها ان تلتفت اليه لبرهه باعجاب فاردف قائلا
-ان شاء الله هتكون مابينا احلي قصه عشق تتحدت عليها البلد كلها ياستى
هتفت باستغراب واستنكار: انت جايب الثقه دي كلها منين ؟!
تغزل بها قائلاً: من عيونك دول .. اللي انا غرقان في بحرهم .
تنهدت بنفاذ صبر محاولة الهرب منه اعذوبة كلمـ.ـا.ته
انا عاوزه انام .. ممكن تتفضل
هتف بعبث:هتناامي معنديش مانع .. لكن اتفضل دي تؤ مش متفضل .. براحتى، اي هتعترضي !
رفعت حاجبها الأيمن متعجبة:
اوووف انا تعبانه بجد ومحتاجه انام
رمقها بعيون ضيقه
- طيب ما تنامى وانا مسكتك !
- اوف حمزه مش وقتك والله اتفضل .
رجع حمزه بظهره للخلف مستندا علي معصم يده قائلا
- نامى وبطلى مناهده .
طافت عينيها يمينا ويسارا ثم اردفت قائله بفضول
بس هو اي حوار الخدامه اللي جايبهالنا مامتك دي !
ابتسم حمزه ساخرا
انا خابر رأس امي زين .. دي باعتاها عشان تراقبنا
رفعت حاجبيها ووضعت كفيها على خصرها بدهشه
يااااااسلاااااام لييييه بقي .. وبعدين البت اللي تحت دي مزلقه كده ومش بالعاها كده
رمقها بطرف عينه ضاحكا فحسم امره محاولًا استفزازها
مممممم انتي خدتي بالك ان عينها مني ولا ايه!
عقدت حاجبيها باستنكار:
ياريتك كنت اتجوزتها وريحتني من الهم دا
اعتدل في جلسته فجاة وهو بغمز بعينيه مداعبا:
- طب خلي بالك بقي لانها جايه اهنه مخصوص عشان تخـ.ـطـ.ـفني منك .. لازمن تمسكي فيّ بيدك وسنانك .
رمقته بنظرة ساخره فزفرت متعجبة من ثقته الغير متناهية، فابتعدت عنه متخذه وضعية النوم واضعه وسادتها على رأسها
ابتسم ممازحا مردده بهمس
انا حذرتك عااد وانتِ وشاطرتك
رفعت الوساده قليلاً
متشكككره
انسحب من جابنها بهدوء ليسدل ستائر الغرفه ويغلق النور ليهيأ لها جوا مناسبا، تسلل نحو الباب بخفه واغلقه خلفه ببطء كى لا يصدر صوتا يُقلقها.. ظلت تراقبه من اسفل وسادتها بإعجاب وبعدmا تأكدت من مغادرته تحررت من سطو انفاسه عليها فأسرعت الخطى لتمسك بهاتفها تعاود الإتصال بطارق
هتف بضيق: عايزه ايه !
رددت باستغراب: اي الاسلوب ده ؟
اصدر صوت من سماعه هاتفها متأففا
-انت المفروض واحده متجوزه .. وخلاص انسيني ياوعد كل اللي مابينا انت بعتيه رخيص .
تلألأت الدmـ.ـو.ع بعينيها وهي تقول:
انت بتقول ايه .. ف ايه ياطارق
- بقول انسيني خلاص وامسحي رقمي من عندك انا مش فاضي لو.جـ.ـع الدmاغ ده .
صُدmت من أسلوبه ومن إنهاءه المفاجئ للمكالمة
ألقت بهاتفها أرضا فخدش الدmع وجنتها فكان بكاءها حاد مدبب الاطراف لا يقطر الا دmاء شعور اشبه بخروج الصبـ.ـار من تربة قلبها فغمر جسدها علقما .
هتفت إلهام موجهه حديثها لحمزة
تركز ياحمزه .. مستنيه الواد ياقلب اممك لا لا ولاد كتير اكده
زفر بضيق: واد ايه بس يااما .. احنا لسه اتنفسنا!
هتفت بمخطط ماكر: ماليش فيه . . بعد 30 يوم تيجي تقولي مرتي حبلي وبعد 60 غيرهم تقولي حبلي ف واد .. ولا اقولك خليهم ولدين عشان نخلصو ونكونوا عزوه اسرع .. والا هخليك تتجوز ٣ غيرها حق انا خابره راس الخواجات من اول عيل تتفرهد اكده وكفايه ومعرفش ايه
حمزه بذهول وصوت متقطع
واد اي وولدين ايييه .. هي فروج يااما .. متوحدي الله جري لمخك ايه عالصبح
الهام بخبث:
- لا اله الا الله ياولدي .. بس بردو عاوزه الواد .. والا هخليك تتجوز تاني وتالت ورابع ياحمزه
حمزه بحده: ياما انتي عارفه اني عحب وعد من وانا لساتني عيل صغير ومهما حصل عمري ما هفرط فيها .. فبلاش مخططاتك دى يا الهام !
هتفت الهام بطيبة مزيفه:
- انا عقولك تتجوز لو مخلفتش .. مقولتلكش فرطت فيها.. مترجمش الكلام على كيفك عااد ..
وثب حمزه قائما متأهبا للذهاب ولكنه توقف ليلقى جملته التى اشعلت النيران بجوف امه
- بردو ملكيش صالح يا الهام .. انا طالع اعمل مشوار صغير .. حس واحده فيكم مش عاوزهُ يطلع .. مرتي نايمه فوق ومش عاوز ازعاج ..
الهام ضـ.ـر.بت كف على الآخر بحسره
شوف البت اقولها عاوزه الواد .. تطلع تنام .. والله حاسه انها ارض بوور ومعتجبش ياولدي وانك وقعت في الجوازه دى
حمزه بنفاذ صبر أمسك بطرف جلبابه مغادرا
سلام انا ماشي ..
لقاء باسلوب دبلوماسي:
- حـ.ـر.ام عليكي ياما .. أخوى لساته عريس متنكديش عليه اكده ..
لكزتها الهام بضيق مردفه:
- اخسري انتي.. لساتك صغيره مفهماش حاجة .
القت عليها نظره لوم: انا رايحه الحمام .
صعدت لقاء للمرحاض الذي يوجد بالطابق الأعلى لانشغال الآخر بأولاد حنان اختها فأوقفها صوت نحيب وعد المدفون، اصابها الفضول لتكتشف ما الامر فاقتربت من غرفتها ببطء ثم طرقت الباب بهدوء
وعد بصوت باكي:
حمزه لو سمحت سيبني لوحدي
فتحت لقاء الباب بهدوء:
بس انا مش حمزه .. تسمحيلي ادخل
مسحت وعد دmـ.ـو.عها بسرعة وهي تبتلع ريقها:
تعالي اتفضلي
دلفت وأغلقت الباب خلفها وجلست بجوارها .. تربت على كتفها بحنان
متزعليش من أمي ياوعد .. والله طيبه بس هي عتحب حمزه قوي
ابتسمت بسمه مزيفه
لا ابدا مش زعلانه .. دا حقها مقالتش حاجه غلط
_ يبقي تمسحي دmـ.ـو.عك دي عااد .. وتيجي تقعدي معانا تحت بلاها قُعاد لحالك .
هتفت سريعا بـ.ـارتباك: لا اعذريني مش هقدر يا
ربتت لقاء فوق كتفها بحنو مردفه بوجه بشوش
- اسمي لقاء على فكره .. لسه متعرفناش ع بعض .. بس هنتعرف واعتبرني اختك الكبيره أو الصغيره .. هو انتي كام سنه ياوعد .
_انا 25 ..
- ممممممم يعني انا اكبر منك بسنتين مش فرق قووي .. وبردو اعتبريني اختك الصغيره
ابتسمت دون أن تعلق فاكملت لقاء حديثها
- طب اي اقدر اقول ان الابتسامه دي علامه رضا وهتنزلي معاي
_هو حمزه تحت؟
نظرت لها بمكر مردفه بسخريه
-ممممممم قولي كده حمزه ... هو مش تحت على فكره .. انتوا لحقتوا تاخدوا علي بعض بسرعة اكده !
صمتت من صعقة سؤالها الغير متوقع فلاحظت لقاء ذلك قررت تزيح ستار الاحراج قائله
ياالهوي عليا .. كل ده كسووف .. خلاص خلاص مش عاوزه اعرف .. بس عاوزه اقولك ان حمزه بيحبك قوووي ياوعد .. وانتوا الاتنين تستاهلو بعض .. ولايقيين قووي على بعض وواثقه انه هيحببك فيه بطريقته .. حمزه اخوى ما فيش اطيب واحن من علي حبايبه
فكرت لبرهه في كلمـ.ـا.ت لقاء المردفه علي قلبها فأحست بالنـ.ـد.م الشـ.ـدي الذي يقرضها علي مهل تمنت ولو تعض علي قلبها فلم يُكفيها صوابعها العشره نـ.ـد.مًا محدثه نفسها بحـ.ـز.ن
معقوله فعلا اكون ظالمه حمزه ومش عارفه اشوف حبه ليا وماشيه ورا حب سراب !
لقاء اقتربت منها اكثر بتلقائيه:
- تؤتؤتؤتؤتؤؤ خبر اومال انا عقولك اكده عشان تبكي ! ..
ولكن قطع حديث لقاء صوت طرق على الباب السفلى فاردفت لقاء بغمز:
- اهوو افرحي ياستي حمزه تلاقيه جييه تحت .
وسرعان ماخاب اعتقادهم بصووت إلهام المندفع مرحبه بنجوي وابـ.ـنتها .
لقاء بتلقائيه فتحت الباب ثم قفلته ببطء
دول ناسك جم تحت ياوعد
وعد بصوت ساخر أشبه بالهمس: فيهم الخير والله .
هتفت لقاء: كفايه حديت عاد وتعالي ننزلولهم مش هسيبك تقعدى لوحدك .. يلا .
اجتمع النساء فى غرفة الضيوف وكل منهما يرتسم ابتسامته الزائفه
نجوي بفضول وهى تتكئ علي الاريكة
- اومال بتنا فينها .. مهملاكم لحالكم ليه ؟!
التوت شفتي الهام بضيق قائله
- قال حمزه انها نايمه ومش عاوز حد يزعجها .. واحنا عبد المأمور .
نجوي باصراى:
- لا كييف .. لازمًا اركبلها فوق اطمن عليها .
قطع مخططهم قدوم لقاء وهي ممسكه بذراع وعد قائله
جبتلكم العروسه بنفسي اهوو
نجوي قربت منها على عجل وبنبره خبيثه مردفة
مبروووووك ياعروسه
تجاهلت وعد تهنئتها وابتعدت عنها لجلست فوق اقرب مقعد .
نجوي بخبث: يبقي اللي شكيت فيه طولعطلعصووح ووشك مش مبشر بالمره !
الهام باهتمام:قصدك ايه يام رامي بحديتك ديه .. ما تحكى دوغري .
نجوي هزت رأسها يمينا ويسارا وبغمز:
عاوزين نطمنو ع بتنا ياام حمزه واظن ان دا حقنا
الهام بعدm فهم مردفة:
- مابتكم زينه اهي يانجوي ومتجوزه زينة رجـ.ـال النجع كله .. مـ.ـا.تفكري في كلامك قبل ما تُبخيه !
نجوي نظرت لها بعيون يشع منها اسهم الشر:
- شكلك انت اللي مفكرتيش في كلامى زين ياام حمزه ! احنا عاوزين نطمنوا علي بتنا .
التفت وعد اليها قائلة:
- انا مش فاهمه قصدك ايه وعاوزه توصلي لايه بالظبط !
سمر بمكر وهى تخفى الابتسامة خلف صفى اسنانها:
- امي عاوزه تتأكد ان كنت بـ.ـنت بنوت ولا لا ياوعد .. فهمتى !
قبضت كفها لتضـ.ـر.ب به على الكف الاخر:
هو اكده ... فهمتي ! يلا عااد اثبتيلنا
وقع الكلام على الجميع كالجمرات وأولهم وعد .. كل منهما ينظر للاخر بدهشه شعرت بقبضة قوية تعتصر قلبها ليتقطر منه الحـ.ـز.ن .
الهام وكأن فرصتها اتت على طبق من فضه
عيين العقل يانجوي .. تاهت منى فين دى .. ها ياوعد مبلمة ليه ؟!
وعد في حالة ذهول تااام وصدmه وكأن لسانها انعقد عاجزه عن النطق تحركت نجوى لتجلس بجوارها ثم لكزتها بقوة:
- انت عترديش ليه .. ولا خايفه احسن ملعوبك يتكشف ! يابت ريحى قلبي انا منمتش طول الليل من خـ.ـو.فى عليكِ ..
هبت الهام كالعاصفه مردفة:
- ما تنطجى يابت !
اكملت نجوي مخططها الدنئ بخبث:
- يبقي اكيد حمزه بيه اكمنه ابن اصول وغلبان وعيحبك ستر عليك وانت خايفة احسن يتفضح سرك .. ايوه ايوة ياختى اسكتى اكده واعملى مطرشة !
اطلقت وعد ضحكة ساخرة مرده بصدmه:
- انتوا مش واخدين بالكم انكم بتغنوا وتردوا على بعض! .. انا مش عارفه مين خرج الناس دي من المصحه، انا قابلت كتير لكن بالجنان دا ماشوفتش !
نجوي بخبث كمن يلقى شعلة ناريه في حقل بترولى:
- ايوه ايوه ايوه غيري فى الموضوع .. امك مين ؟!
نهضت وعد غاضبة وهى تشير اليها بسبابتها وبنبره تحذيريه:
- انتي بالذات تخرسي خالص .. ومتجبيش سيرة امى علي لسانك ..
تتدخلت سمر في حوارهم لتشعل الحوار اكثر:
- انت اتجننتي ازاي تتكلمي مع امي اكده! ... صحيح نكارة جميل ... ده جزاتها انها عاوزه تتطمن عليك .. شوفتى ياما عشان تبقي تسمعى كلامى بعد اكده !
شعرت بحـ.ـيو.انات مفترسه تنهشها من الداخل، تقف في مكانها ولكنها احست بان دوران راسها هو من يدور حول الشمس فاغمضت عينيها لبرهه كى تقاوم تصدعات روحها الداخليه مردفة بحزم
- كلكم اطلعوا بره .. مش عاوزه اسمع كلمة زياده
ركضت لقاء نحوها مرتبه علي كتفيها بحنو:
- اهدي ياوعد يااحبيبتي .. تعالى اقعدى .
الهام بصوت جمهوري قوى:
- كلام نجوي صوووح .. خفى تمثيل يا وعد ويلا اخرسي خشومنا كلنا ..
لم تلتفت، لم ترفع رأسها حتى لتبدئ لكلامها اي اهميه اكتفت بغلق عينيها عن حديثهم الخرافى مفكرة في كيفية الهروب من مأزقهم كمن سقط في بحيرة تماسيح بقاربٍ مثقوب ..
تدخلت لقاء لتهدأ الامر قائله:
- مـ.ـا.تهدو ياجماعه مالكم انتو بس شاغلين بالكم ليه .. دي واحده وجوزها .. حاجه متخصكووش عاد بطلوا جهل وحوارات فارغه !
هتفت شقيقتها حنان: اخرسي انتي يابتاعة بحري ده عار ولازمن نتوكدوانتأكد.. واظن انه حقنا ولا ايه ياما ؟
وضعت وعد كفها على أذانها وبدون مقدmـ.ـا.ت اصدرت صوتًا اشبه بالصراخ
كلللللكمممم اطلعو برا كفايه كده
ارتفع صوت شهقة نجوي بصدmه:
- يافضيحتي .. عتطردينا واحنا جاايين نشرفوكي قصاد ناسك .. انما بت نمردة وماعيطمرش فيها الجميل صوح ؟!
سمر وهي تلقي شراراتها علي اذان امها
شوفتي ياما مش قولتلك ..تلاقيها عتعمل الشويتين دول عشان توغوش علي الموضوع .. _ثم اقتربت من الهام بخبث_ ياخاله احنا والله قلقانين عليها احسن يكون واحد من الخواجات ضحك عليها ما انت عارفه وعد طول عمرها مسافرة بره .. الله يسامحك ياجدى انت اللي عملت فيها كده وخليتها تمشي علي حل شعرها !
الهام جلست بحسره على اقرب اريكه ممسكه بقلبها مردفة بصراخ
اااااااااااااااه يافضيحتك ياالهااام .. يافضيحتك اخرتها مراة ولدك تطلع ماشية مع خواجات بره .. ياحوووووستى
التف بناتها حولها بقلقٍ:
- مالك بس ياما حصل اي لكل ده اهدي .
الهام محاولة التقاط انفاسها بصعوبه:
- مراة اخووكي ركبتنا كلنا العار وخلت سيرتنا علي كل لسان .. كان مالك بيها الجوازة دى ياولدى ياما حذرتك !
لقاء وقفت مستجمعه كل قوتها
انتو جرالكم اييه .. مش واخدين بالكم انكم بتتكلموا ف اعراض ناس .. وحمزه اخوي لو عاود وشاف المهزلة دى هيقــ,تــلكم كلهم
نكزت سمر والدتها بخبث لتشعل نيرانها اكثر.. فهتفت نجوى بعناد:
- بالي ماهيرتاح ولا يطمن غير اما اشوف بعينى .. واظن حمزة مش هيضايقه الحديت ده هو واعى بعادات بلدنا زين !
صرخت وعد بصوت اعلى مما جعل انعام تركض صوبها بلهفه
قووولتلكم كلم تتطلعو بره .. بررررره
احتضنتها انعام بحنان
- اهدى بابتى مالك ..
ابتعدت وعد عنها بقوة قائله
- يطلعوا كلهم برره .
وشرعت بالمغادره لكنها فوجئت بقبضه حديديه تنقض على ساعدها كانت سببا في شل حركتها:
حطيتي راسنا ف الوحل يابت فريال .. لازمن نقــ,تــلوووكي
ارتفع صوت عويل وصراخ وعد وسمر التي امسكت ذراعيها لتساعد والدتها كى تشل حركة فريستهم، ندبت انعام علي وجنتيها بخـ.ـو.ف
- يامري يابتى !
تقلبت وعد بينهم محاولة فك قبضتهم من فوق جسدها وهى تتأوه بصوت مكتوم وفجأه اقتحم حمزه مجلسهم بهيبته المُرعـ.ـبة مزمجرا بصوته الاجش قائلا
- فى ايه اهنه !
عنـ.ـد.ما رأته ركضت مسرعه تتحامي بظهره كمن عثر على مأمنه بعد ركضا طويلا في غابات البشر وهي ممهلهله الثياب ذات شعر مبعثر:
الحقني
ارتجف جسد نجوى كمن انسكب فوقه دلو مليء بالثلج مغمغمه برعـ.ـب
- مجيتك بوظت الدنيا ياابن الخياط !
التفت إليها بهدوء يتفن هيئتها الوهنه فرمقته بنظرات توسل ورجاء كالتائه في كفوف الظلام باحثا عن شعاع نور يأنس به، ربت حمزه علي كتفها برفق ثم التفت نحوهم مجددا مردفا بنبرة قويه
هو انا مش عسأل .. حدش عيرد ليييييه .. اتخرستو .. مين استجري وعمل فيكي اكده ياوعد !
اتكئت علي عكاز صمتها وهى تبتعد عنه بـ.ـارتباك وترمقه بنظرات متأرجحه دنت لقاء منه مربته على كفته
اهدي ياخوي وهنفهموك مجراش حاجه
دفعها بقوه من امامه وهو يرمقها بنظرة معاتبه:
- انتي حسابك معايا جاي بعدين يامتعلمه يابتاعت الجامعه.. ها وانتو بقي هتنطقوووه ولا انطقكم بطريقتي !
زاد ارتباك وخـ.ـو.ف نجوي وتراجعها للخلف كمن يترقب مصيره فتدخلت سمر هاتفه بخبث:
- عاوزين نطمنو علي بتنا ياحمزه بيه واظن حقنا وهى قاوحت معانا كانت لازمن تتربي .
نهرها حمزه بقوه:
- لما تقفي قدام حمزه الخياط تحطى عينك في الارض ولما تتجرأى وتتجيبي سيرة مـ.ـر.اته تستأذنى الاول يابت انتِ .
هبت إلهام واقتربت منه بانفعال
احنا عاوزين نطمنوا علي العروسة ياحمزه ودا حقنا كلنا
زمجرت رياح صوته مردفا بقوة:
كـ.ـسر حُق اي حد يتدخل في حياتى انا ومرتى .. وهو دا اللي عاد خلاكم تعملو فيها اكده !
حاولت نجوى ان تستجمع قوتها مردفه: خبر عااد عاوزين نطمنو على بتنا ..
ارسل لها نظره ناريه وهو يقول:
انتي تخرسي خالص .. حسابك لسه مجاش
استدار حمزه اليها بشموخ ليسائلها
- هما كان عيضـ.ـر.بوكي عشان اكده ياوعد !
اومأت وعد رأسها بالموافقه وبحر الدmـ.ـو.ع يسيل من عينيها ففهم حمزه مغزى نظراتها ثم استظار ليزيح الهام عن طريقه ممسكًا بكف وعد التى تتبعه بخطوات متثاقله وهو يقترب من نجوي وابـ.ـنتهاحتى وقف امامهم قائلا بنبرة آمرة
اضـ.ـر.بيهم زي ماضـ.ـر.بووكي
هزت رأسها بالنفي بخفه وهى ترمقه بنظرات راجيه بأن يتراجع عن اوامره فزفر حمزه بضيق مكررا سؤاله بنبره اقوي
سمعتييش قووولت اييييه! .. نفذي يلا
لاول مرة تلمس كفه بتوسل وتنظر له بعيون خائفه
خلاص ياحمزه ..بس عشان خاطري مشيهم من هنا انا مش طايقه اشوفهم
لم يُبال اى اهميه لتوسلها فاردف بحزم قائلا
- هيمشوا بس لما تنفذي .. اضـ.ـر.بهم زي ماضـ.ـر.بووكي ياوعد .. ومش هكرر كلامي والا انا اللي هتصرف معاهم بطريقتى .
قربت وعد بخطوات متردده ووقفت امام نجوي وبعد تردد .. وهي تحاول تستجمع شتات قواها وترمق الجميع بنظراتها المرتجفه، براكين تتوق بجوف نجوى أوشكت علي الانفجار فاطرق حمزه قائلا وهو يرمق نجوى بتحدٍ
- وعد ... يلاا .
رفعت كفها وبقوه لتصفعها على وجنتها وهى ترمقها بنظرات ساخطه مردفه بلوم
- اخر حاجه كنت اتمناها ان الحال مابينا يوصل للمرحله دى
اتسعت عيون الجميع بذهول منتظرين رد فعل نجوى التى تلطخت عينيها باللون الاحمر كأن بركان غضبها اوشك علي الانفجار مردفة:
وحياة عيالي لتدفعي تمن القلم ده غالي قووي ياوعد
وبمجرد ما انهت جملتها فوجئت بلطمة اقوى علي وجنتها من كف حمزه حتى سال الدm من طرف شفتها .. رمق سمر بنظرة حادة قائلا
والكف ده عشان اللي يفكر يقول حرف فى عرض مراتي هدفنه حي ..حمزه الخياط ماعيمدش يده على حرمه بس مرته خط احمر.. وصلتتتتت ؟
صرخت نجوى بوجهه قائلا بغل:
- حسابك تقل قوي يابن ولد الخيااط .
نهرها بكل جيوش صوته القويه قائلا بتهديد:
- حسك مايعلاش علىّ، ويلا يابخت من زار وخفف ومتنسيش تقولي لجمال جوزك انا ضـ.ـر.بتكك لييييه .. خدي بتك واطلعووو بره .. ومتعتبيش عتبة البيت ده تاااااني فاهمه يانجوى !
القت عليه نجووي نظراتها الناريه وامسكت بابـ.ـنتها لتغادر ركضت خلفهم انعاام التي اختلطت مشاعرها مابين الحـ.ـز.ن على صغيرتها والفرحه لأنها مع امانها وحمايتها تأكدت من صدق حديثها التى سبق وان نبهت وعد له .
عاود حمزه انظاره الي امه واخوته الاتى يرتعدن ليقول معاتبا
بقي مرتي تتهان وتضـ.ـر.ب قدامك وانتي قااعده تتفرجي يااما !
هلع قلب الهاام وانتفض ووطأت رأسها خجلا:
ما اصلو هي اللي طولت فى الحديت وقلت ادبها كان لازمن تتربي ياحمزه وو
حمزه مقاطعا:
- مرتي تقول كيف متحب وقت متحب وتحط صباعها ف عين التخين .. دي مراة حمزه الخيااط ولا نسيتي يامراة ابوي !
اتسعت حدقة عين إلهام فإنها المرة الأولي التي يناديها بزوجة أبيه منذ27 عام، جملته كان كافيه بأن تطعن قلبها بسهام الو.جـ.ـع فاردفت بصدmه:
- مراة ابوووك ياحمزه! .. هي حصلت !
وضع ذراعه حول كتفها ليقربها من صدره قائلا بحزم
كرامتها من كرامتي .. وانتو غلطتو فيها يبقي غلطتو فيّ .. واللي يغلط ف حمزه الخياط يتنسف من وش الارض .. واعتبـ.ـارا انك ف مقام امي .. هكتفي بإنك متعتبيش البيت دا تاني .. ويلا كلكم بره كلامى خلص
كصاعقة انهالت علي اذان الجميع شلت حركتهم فكرر حمزه جملته مرة اخري بنبره اقوى
سمعتوش قولت اايه .. كلكم بره يلااه
ارسلوا اليه اخواته نظرات السخط والضيق وهم يتسللن واحده تلو الاخري
فاردف حمزه بقوة قائلا:
- لقااء حسابي معاكي مااخلصش .
ربتت لقاء على كتفه قائله
راضي مرتك ومستنياك ياولد ابوي وامى .. عداك العيب ف اللي عملتو وزياده ..
تبع حمزه خُطاهم ليقفل الباب بكل قوته خلفهم ثم استدار يليقى نظره خاطفة عليها ولكنه فوجئ بأختلال توازنها وحركتها المتأرجحه كأن رياح الغضب تهب من تحت قدmيها وتتراقص جفون عينيها بعشوائيه وفي جزء من الثانيه ارتطم جسده الوهن بالارض .. ركض حمزه صوبها سريعا ثم جثى علي ركبيتها محاولا ايفاقتها
وووعد يااوعد فوقى !
فوجئ بتواجد ضحي امامه تراقبهم بصمت فاردف حمزه سريعا
اتصلي بطبيب الوحدده بسرعة يابت
انحنى ليحملها بين ذراعيه راكضا بها للطابق العلوي وهو يتأمل ملامحها التى يبدو عليها اثر البكاء، وصل الي غرفتها ليريح جسدها بحرص شـ.ـديد ثم خرج مسرعا ليُنادى بصوت قلق قائلا
اتصلتي بالدكتور ولا لا يابت
انتفض جسد ضحي هلعا: حااضر حااضر هتصل اهو .
عاد مسرعا الي غرفته محاولا افاقتها ولكن بدون جدوى وبعد مرور اقل من نصف ساعه وصل طبيب الوحده ليفحصها .
حمزه بلهفهطمني ياداكتور ماالها
الدكتور:هبووض حاد .. وضغطها وطي فجاة ..مأستحملتهووش اغمي عليها متقلقش ان شاء الله خير .
ردد بقلق بالغ: يعني هي هتبقي زينه ياداكتور ؟!
الدكتور بنبره رسميه: انا عطيتها حقنه مهدئه .. ساعتين كده وتفوق .. خليها تاكل كويس وتاخد الادويه دي هتبقي عال .
اصطحب حمزه الطبيب الي الباب بامتنان ثم ذهب الي المطبخ وبنبره قويه لضحي
تعملي كل الوكل اللي ف اللي ف الورقه دي .. واي اكل جايبنو ناس وعد ارميه ف الزباله .. وابعتي حد من الغفر يجيب الدوا ده .. مفهوووم
ضحي اتسمرت ف مكانها لتردف بتردد
- هو ايه المكتوب في الورقه اصلي ماععرفش اقري ياحمزه بيه ..
زفر حمزه بضيق مردفا: اسلقي فرخه واعملى شويه مرقه زانين يلاه .
تركها سريعا وغادر ذاهبا الي غرفته فجلس بجانبها مصففا شعرها بانامله بحنان مستلذا بملامحها الهادئه التى تشطر قلبه الف شطر ليلقي عليها ابتسامه الحب مردفا بهمس
- اه لو تبقي هاديه كده اول ما تصحي ياااه كنتى وفرتى علي مسافات !
تعض علي اناملها من شـ.ـده القهرة ونيران الغضب بداخلها ملتقطه انفاسها بصوت عالى كمن يركض بمارثون وهى تتوعد بحرق
عال والله .. لو كنت اعرف انه بجوازته للست وعد هيخليها تتفرعن علينا مكنااش جوزنهااله .. اما وريتك ياحمزه انت والبت دي مابقاش نجوي الاسيوطي
قفلت سمر شاشه هاتفها مردفة بخبث:
- اهدي بس يااما .. وتصرف حمزه يدل على ان كل شكوكنا صوح .. لو واحد منه كان قطع عرق وسيح دmه .. وورانا اللي عاوزينه وخرسنا كلنا لكن دا ايييه طبلها هو التاني .
رامي وهو يضـ.ـر.ب المقود بغضب:
انتي قولتليش ليه ان ابن الكـ.ـلـ.ـب ده مد يده عليكي .. كنت كلتو بسناني
نجوي بنفاذ صبر: اتووكس انت كمان .. وانا مستغنية عنك عشان اخليك تقف قصاده .
سمر بمكر:
- تفتكري يااما تكون وعد غلطت مع ولد الخياط قبل الجواز وهو قال ااما يكسب فيها ثواب ويستر عليها يومين اكده ويرميها تانى ؟!
نجووي بتفكير وتأكيد لاكذوبة ظنونها:
- وليه لا .. هي كانت عتسافر مصر وامريكه على طول لحالها .. وهو كمان على طول كان يسافر مصر .. يبقي لييه لا اكيد طابخينها سوا .
هتفت سمر: شووفتي ! عشان تسمعي كلامي بعد اكده
نجوي بتوعد: وراك وراك ياحمزه انت والزفته بتاعتك .
↚تسير الهام بصحبه بناتها في بهو القصر الممتد وهى تنوح بقهرة
كنش العشم ياحمزه ياولدي .. تطردني من بيتك اكده .. عشان بت متسواش .. انا مرتحتلهاش من اول يوم والله .. البت يوم كتب الكتابه كان بوزها شبرين اااااه دلوق اتمسكنت لحد ما اتمكنت خلاص
رددت لقاء بشمـ.ـا.ته:
- والله لو عمل فيكم اكتر من اكده حقه .. انتو عتغلطو ف شرف مرته .. وكمان عتضـ.ـر.ب قدامنا وعاوزينه يسكت .. دا سبحان من هداه ومجابش الالي وفجره فينا كلنا.
رمقتها ألهام بنظرة حاده قائلا:
- اخرسي يابت نوال .. اش عرفك انتي كهن النساوين ديه انا اللي خابزاهم وعجناهم زين وسلمت ولدى بيدى لحربايه .
حنان بخبث وهى تقبض علي كف صغيرها:
- اووعي تسكتي ياما ولا تمرقيها على خير البت دى لو ساقت فيها هتدوس علي الكل .
الهام بتوعد: لا كييف !.. اما ربيتك يابت فريال مابقااش انا تعصي ولدى علي انا .. طيب صبرك علىّ اما خليتك تعدى النجوم في عز الضهر مابقاش الهام .
مر اكثر من ساعتين ومازال حمزه بجانبها متحدثا بحب ويداعب خصيلات شعرها برفق
يلا عااد كفااياكي دلع واصحي .. حتي نتخاانق وناكلو فى بعض زي عادتنا ونامي تاني .. اه ياوعد لو ت عـ.ـر.في انا عاشقك قد ايه اووعي تسيبني .. فوقي انت بس وانا هحميكي من الدنيا كلها .. كبقي ضهرك وراجـ.ـلك وقوتك .
طرقت ضحي الباب حامله صنية الطعام فتحرك حمزه بحرص كي لا يقلق سُباتها .. فتح الباب ليأخذ مابيدها فاغلقه ببطء شـ.ـديد ووضعها فوق سطح المكتب ثم عاد لجلس على ركبتيه ويداعب وجنتها بمزاج
يلا بقي كفايه نووم قومي كلي ونامي تاني طيب
فتحت عيونها بتثاقل شـ.ـديد كأن جبال الارض ترسخ فوقهما مردفه بصوت واهن
هو اي اللي حصل !
ابتسم حمزه ووقف على قدmيه مجددا
محصلش .. بس شكلك عاوزه ت عـ.ـر.في غلاوتك عندي كد ايه .
اعتدلت في جلستها بمسااعدته وهى تلتقط انفاسها بصعوبه، فوضع وساده خلف ظهرها بعنايه لتسند عليها، ابتعد عنها بهدوء ليجلب الطعام علي ساعديه ويعود اليها مرة اخرى
يلا عاد عاوزك تاكلي الفرخه دي كلها
هبطت دmعه من طرف عينها
لا مش عاوزه اكل .. ماليش نفس
شرع في محاولة اطعامها بيده قائلا باصرار
تؤؤ .. اسمعي الكلام عااد ويلا كلي دانا هوكلك بيدي مين قدك ياستى !
رمقته بنظرة اعتذار تخفي سببه بجوفها وبداخلها جبال مترسخه من النـ.ـد.م تتكئ علي ارضيه قلبها لتفتته اشلاء، تجاهل حمزه نظراته فبدأ فى اطعامها وعلى ثغره ابتسامه انتصار عجيب كمن ظفر بمراده بعد عناء للتو .. قضبت وعد حاجبيها ودارت رأسها يمينا لتضع اناملها فوق شفتيه قائلا
خلاص ياحمزه كفاايه مش قاادره لو سمحت
حمزه باصرار: هو اي اللي مش قاادره .. دانتي كالتيش حتي ربعها .. لازمن تخلص كلها متحاوليش .
هزت رأسها نفيا:
- بجد مش قادره لما اجوع هابقي اكل تاني .
اومئ ايجابا فنهض ليعيد الطعام لمكانه مردفا
مماشي ياستي وانا مش هجبرك .. اهو جمبك وقت متحبي تاكلي قوليلي
ظلت ترمقه بنظرات حائره تتطوف يمينا ويسارا لتعود لموطنها الاصلى وتعلق به، كان النظر اليه يسحب روحها منها علي مهلٍ مما يجعل قلبها يتراقص لازدحامه ببحور اعينها .
اقترب منها ليمسك الوساده التي خلف ظهرها
نشيلوو دي كمان عشان تنامي وترتاحي زين .. ومتفكريش ف حاجه
رفعت عينيها بسرعه فتفاجئ بها تتشبث بكفه وهى تذرف دmعه أخرى من عينها قائله بتوسل
استني .. عاوزه اتكلم معاك
القي نظره على كفه المحاصر بكفها البورجوازيتينى فابتسم بخفوت قائلا
انت تعباانه دلوق .. ارتاحي وانا قدامك اهو وقت متحبي تتكلمي هنتكلمو
وعد بتوسل: حمزه بلييييز ..
استسلم لطلبها وجلس بجوارها وبنفس ابتسامته الساحره قائلا
ها ياستي عاوزه تقولي ايه .. ساممعك
ساد الصمت لبرهه وكإنها تستجمع قوتها
حمزه انت اتجوزتني لييه .. بليز مش عاوزه هروب
تحرك حمزه من مكانه وبتلقائيه امسكت بيده مجددا
مافيش مجال للهروب قولت ولازم تجاوبني
رمق كفها القابض علي كفه باعجاب فساد الصمت لبرهه تاركين زمام الحديث لاعينهم .. فرك حمزه جبهته بكفه الاخر ثم نظر اليها
عشان بحبك بجد ياوعد ولازم تصدقينى
وعد هزت رأسها هزه خفيفه بعدm تصديق:
- ايووة امتي وليييه وفيين وازاي !
قام حمزه من جوارها ليفتح خزانه ملابسه واخرج منها عروسه على شكل (بـ.ـاربي) .
ثم عاد ليجلس مره ثانيه بجوارها مد اليها العرووسه قائلا
فااكره اييييه
رفعت وعد حاجبها وهزت رأسها بالنفي:
- تؤؤؤ لا مش فاكره مالها دي !
خلع حمزه ملابس العروسه ليري وعد ما كتب عليها بخط طفولي
وعد بتحب فريال اوى
انسكبت من عينيها دmعة أخري
ودي اي اللي جابها عندك
استجمع ما سيلقيه لبرهه ثم تنحنح بخفوت وشرع ليقص عليها ما حدث
من 18 سنه بالظبط جيت زياره عندكم فى البيت مع ابوي ... كنت وقتها 16 سنه ولقيتك عتلعبي بطياره ورق وحاضنه العروسه دي بيدك .. حاولت ارخم عليك .. واخد الطياره منك .. لكن انتي رفضتي وقتها وقولتي لي جمله لحد دلوق عترن ف ودني (ماينفعش تاخد حاجه مش بتاعتك)
ساعتها عاندت معاكي .. وقولتلك انا ابن الخياط اخد كل اللي انا عاوزو من غير ماحد يقولي لا .. قولتيلي وقتها ( ماينفعش تبقي اناني والا وقتها هتبقي bad boy )
كلامك عصبنى فخـ.ـطـ.ـفت منك العروسه وجريت على عربيتنا استخبي فيها .. وانتي وقتها قعدتي تعيطي بس يومها عاصم الخياط رننى علقه مخدهاش حمار في مطلع
وعد محاولة استجماع احداث ذلك اليوم فاردفت بصوت طفولي ممزوجا بالمرح:
- انت الولد اللزج اللي اخد عروستي !
ابتسم وهو يؤمي برأسه ايجابا
ايووة انا ياستي .. واهي عروستك رجعتلك .. بس انتي بقيتي ليا .. كانت بتصبرني فى بعدك على فكره .. بس ومن ساعتها وانا قولت مش هتجوز غيرك
نظرت له بعيون ضيقه لتلقي عليها سؤالها بنبرة فضوليه
- وياتري اتجوزتني عشان انت ابن الخياط اللي كل مايعوز حاجه ياخدها .. ومحدش يقدر يقوله لا؟
مط حمزه شفته لاسفل ثم ابتسم إليها مداعبًا
بصراحه دا كان تفكيري ف الاول كنت بقول لنفسي هتجوزها واعـ.ـذ.بها واضـ.ـر.بها صح وليل هى ازاي تستجري وتعلى صوتها علىّ .. بس اني استنااكي 18 سنه دا يبقي اسمو ايه .. اكيد مش عناد وحب نفس !
- بس انت حبيت طفله قابلتها ازاي مشاعرك دى متغيرتش لما كبرت وملامحى اتغيرت .. اصل القلب بيفضل متعلق باخر صورة رسمتها للشخص اللي حبيته .. واظن انى اختلفت كتير عن زمان .. ازاي قلبك اتقبل حاجه زي دى ومستغريش وجودى ؟
- اول ما خبطى فيا يوم عزا جدك كهـ.ـر.بتى قلبى، مسحتى كل حاجه جواه الا حبه للعيله الصغيره اللي كنت مستنيها لعيلة كبيره بقيت مـ.ـجـ.ـنو.ن بيها .
_ يعني انت اتجوزتني عشان حبتنى بجد !
اطرق بأسف: لا
رفعت حاجبها بتعجب: امال!
أجابها بتنهيده حاره:
- عشان احميكي من عمك .. عارف بعد وفاة جدك ملكيش ضهر حتي معندكيش خيلان .. وعمك جمال يااكل مال النبي .. انا بوعدك ياوعد هرجعلك حقك كله .. وهبقي امانك وحمايتك وضهرك .. هحافظ عليكي اكتر من اعني بس انتي ترضي عني وتفضلى جنبي وتبطلى شغل المجانين بتاعك دا .
تنهدت بمرارة والقت نظرة على هاتفها الملقي ارضا متذكرت اخر كلمـ.ـا.ت ثلجية القاها طارق علي قلبها ثم بللت حلقها وهى تعيد عينيها إليه قائلة
شكلى كده مش هيبقالى غيرك في الدنيا دى .. انت عارف انى مش بحبك بس اوعدك انى احاول اعمل كده لانى شايفه جواك حاجه بتربكنى من جوه بحس قلبى بيعـ.ـا.قب عينيا بنغزة قويه جوايا لو بعدوا عنك .. المهم وعلى بال ما كل كلام يحصل انا بقولهالك اهو قدام ربنا انى مش هرفض اي حاجه تطلبها منى ولا هقولك لا انا مراتك قدام ربنا والعالم كله وانا مش عاوزه اعصيه بتمردى واعاندك في شرعه
رمق كفها القابض علي كفه باعجاب ف ساد الصمت لبرهه تاركين زمام الحديث لاعينهم .. فرك حمزه جبهته بكفه الاخر ثم نظر اليها
عشان بحبك بجد ياوعد ولازم تصدقينى .. بلاش البصه دى
وعد هزت رأسها هزه خفيفه بعدm تصديق:
- ايووة امتي وليييه وفيين وازاي !
قام حمزه من جوارها ليفتح خزانه ملابسه واخرج منها عروسه على شكل (بـ.ـاربي) .
ثم عاد ليجلس مره ثانيه بجوارها مد اليها العرووسه قائلا
فاكره اييييه
رفعت وعد حاجبها وهزت رأسها بالنفي:
- تؤؤؤ لا مش فاكره مالها دي !
خلع حمزه ملابس العروسه ليري وعد ما كتب عليها بخط طفولي
وعد بتحب فريال اوى
انسكبت من عينيها دmعة أخري
ودي اي اللي جابها عندك
استجمع ما سيلقيه لبرهه ثم تنحنح بخفوت وشرع ليقص عليها ما حدث
من 18 سنه بالظبط جيت زياره عندكم فى البيت مع ابوي ... كنت وقتها 16 سنه ولقيتك عتلعبي بطياره ورق وحاضنه العروسه دي بيدك .. حاولت ارخم عليك .. واخد الطياره منك .. لكن انتي رفضتي وقتها وقولتي لي جمله لحد دلوق عترن ف ودني (ماينفعش تاخد حاجه مش بتاعتك)
ساعتها عاندت معاكي .. وقولتلك انا ابن الخياط اخد كل اللي انا عاوزو من غير ماحد يقولي لا .. قولتيلي وقتها ( ماينفعش تبقي اناني والا وقتها هتبقي bad boy )
كلامك عصبنى فخـ.ـطـ.ـفت منك العروسه وجريت على عربيتنا استخبي فيها .. وانتي وقتها قعدتي تعيطي بس يومها عاصم الخياط رننى علقه مخدهاش حمار في مطلع
وعد محاولة استجماع احداث ذلك اليوم فاردفت بصوت طفولي ممزوجا بالمرح:
- انت الولد اللزج اللي اخد عروستي !
ابتسم وهو يؤمي برأسه ايجابا
ايووة انا ياستي .. واهي عروستك رجعتلك .. بس انتي بقيتي ليا .. كانت بتصبرني فى بعدك على فكره .. بس ومن ساعتها وانا قولت مش هتجوز غيرك
نظرت له بعيون ضيقه لتلقي عليها سؤالها بنبرة فضوليه
- وياتري اتجوزتني عشان انت ابن الخياط اللي كل مايعوز حاجه ياخدها .. ومحدش يقدر يقوله لا؟
مط حمزه شفته لاسفل ثم ابتسم إليها مداعبًا
بصراحه دا كان تفكيري ف الاول كنت بقول لنفسي هتجوزها واعـ.ـذ.بها واضـ.ـر.بها صح وليل هى ازاي تستجري وتعلى صوتها علىّ .. بس اني استنااكي 18 سنه دا يبقي اسمو ايه .. اكيد مش عناد وحب نفس !
- بس انت حبيت طفله قابلتها ازاي مشاعرك دى متغيرتش لما كبرت وملامحى اتغيرت .. اصل القلب بيفضل متعلق باخر صورة رسمها للشخص اللي حبيته .. واظن انى اختلفت كتير عن زمان .. ازاي قلبك اتقبل حاجه زي دى ومستغريش وجودى ؟
- اول ما خبطى فيا يوم عزا جدك كهـ.ـر.بتى قلبى، مسحتى كل حاجه جواه الا حبه للعيله الصغيره اللي كنت مستنيها لعيلة كبيره بقيت مـ.ـجـ.ـنو.ن بيها .
_ يعني انت اتجوزتني عشان حبتنى بجد !
اطرق بأسف: لا
رفعت حاجبها بتعجب: امال!
أجابها بتنهيده حاره:
- عشان احميكي من عمك .. عارف بعد وفاة جدك ملكيش ضهر حتي معندكيش خيلان .. وعمك جمال يااكل مال النبي .. انا بوعدك ياوعد هرجعلك حقك كله .. وهبقي امانك وحمايتك وضهرك .. هحافظ عليكي اكتر من اعني بس انتي ترضي عني وتفضلى جنبي وتبطلى شغل المجانين بتاعك دا .
تنهدت بمرارة والقت نظرة على هاتفها الملقي ارضا متذكرت اخر كلمـ.ـا.ت ثلجية القاها طارق علي قلبها ثم بللت حلقها وهى تعيد عينيها إليه قائلة
شكلى كده مش هيبقالى غيرك في الدنيا دى .. انت عارف انى مش بحبك بس اوعدك انى احاول اعمل كده لانى شايفه جواك حاجه بتربكنى من جوه بحس قلبى بيعـ.ـا.قب عينيا بنغزة قويه جوايا لو بعدوا عنك .. المهم وعلى بال ما كل كلام يحصل انا بقولهالك اهو قدام ربنا انى مش هرفض اي حاجه تطلبها منى ولا هقولك لا انا مراتك قدام ربنا والعالم كله وانا مش عاوزه اعصيه بتمردى واعاندك في شرعه
ذهوول تام بينهم كل منهما ينظر للاخر نظرات مختلفه
وعد نظره تردد وقلق محاولة التحديق بعينه لمعرفة ما يدور بهم
حمزه نظرات صدmه وحيره ودهشه
ابتلعت وعد ريقها مجددا محاوله التبسم بوو.جـ.ـع
بتفكر ف ايييه
اغمض عينيه لبره ثم نظر لها بحب
فجأتيني ياووعد .. كنتش متخيل انك تسلمي بسهوله كده
ابتلعت ريقها وهي تخفي عينيها الدmعتين عنه
الواحده عاوزه اي غير واحد يكون امانها وسندها وحمايتها .. اكتر من كده هبيقي بتفتري وربنا مابيحبش الافتري .. الحب وكل ده كلام فارغ .. وخلاص انت بقيت قدري ولازم ارضا بيه
انحني قليلا ثم امسك بركبتها وسحبهم برفق لاسفل حتي اتخذت وضعية النوم وقرب منها ونام بجوارها .. وفرد ذراعه لياخذها بين ااحضااانه وهمس ف اذانها
اللي انتي طلبتيه مش هيحصل غير لما تحبيني اضعاف ما بحبك ياوعد .. عمري ماهفرض نفسي عليكي .. حمزه قدام عيونك طفلك اللي مخلفتهوش .. حممزه ابن قلبك واسير حبك لاخر العمر
غمغمت بصوت غير مفهوم مما جعله يلتفت اليها بانتباه، بللت حلقها مجددا بخفوت قائلة
- دا حقك ؟!
حمزه بهدوء: محرم عليا حقي طول مانا سايب حقك عند الغريب ..
تعمدت ان تبتعد بجسدها عنه، فجثت امامه ثانية ركبتيها لتقول باندفاع وعيون متسعه بالتهام مغزى كلمـ.ـا.ته
مش فاهمه قصدك ايييه
رفع جسده قليلا ليستند بظهره على مقدmه مخدعه قائلا بغضب مكتومٍ:
يعني طول ماحقك في ايدين جمال .. انا ماليش حق عندك .. لما ارجعلك حقك الاول يبقي اطالبك بحقي .. وغير كده انا مش عاوز تراضيني لمجرد حقي .. عاوزك وانتي ملهوفه عليا وبتمـ.ـو.تي فيا .. عمري ماهنبسط وانا حاسس اني فارض نفسي عليكي ياوعد ولا انت هتحبينى وانا مفروض عليكِ .. اعتبرينى ضيف رخم شويه لحد مـ.ـا.تتعودى على وجوده ولو تقلت قوى عمري يعنى اطردينى عادى
ابتسمت بخفوت ثم هتفت قائله باعجاب
- عمري مااتخيلتك بالمرونه الفكريه دى ...
ثم عادت كى ترتدى ثوب المكر بمغزى كلمـ.ـا.تها المبهم منتظرة رده قائله
- بس دا مايمنعش انى لسه مقلقه منك ومش مرتاحه للتغير الفظيع دا
رفع حاجبه مستنكرا وهو يتفقد معالم وجهها ليقول بثقه
متخافيش من واحد واخد كلام ربنا سيف على رقبته، ولما يقول في كتابه {وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ} ممكن اعصيه واخالفه
اغمضت وعد عينيها لتخفى انبهارها الشـ.ـديد به مكمله الايه بهمس شفتيها
فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا}
انسكبت دmعه من طرف عينيها على وجنتها هاربه من جوف ظلمتها، اعتدل حمزه في جلستها ليبسط ذراعه نحو وجهها ويمرر ابهامه برفق ويزيح مياه حـ.ـز.نها ليقول بعتب
شووفتي اديكي قولتيها بنفسك .. ممكن بقي ماشوفش دmـ.ـو.عك دي تاني .. عشان وقتها هزعل وانا زعلي وحش جوى
ارسلت له ابتسامه بامتنان وهى تبلل حلقها الجاف وتلتقط عدة انفاس متتاليه فربت حمزه على كتفها ممازحا
خبر اي عااد اى الضحكه اللى القلب اتلوحلها دى .. ياشيخه اضحكى كده ومتشليش هم حاجه طول منا جمبك
رفعت عينيها الحمراوتين لتردف بعرفان
- حمزه .. مرسيه بجد على كل كلمه قولتها كانت سبب فأن قلبي يطمن ويسكن للدرجه دى ..
- وانا جمبك عشان اطمنك واكون في ضهرك دايما، واحاول اصلح الغلطه اللى انا عملتها وهجمت على حياتك بالاسلوب دا ..
ضحكت بصوت مسموع لتردف بتلقائيه
- يمكن مكنش في طريقه تسمحلك تدخل بيها حياتى غير الغلطة والهمجيه دى .. مش دايما كل وحش نهايته بيكون مصيرها الفشل ..
براكين من الغضب تطوق حتى بلغت ذروتها، لهيب الحقد يشتعل حتى تصاعده ادخنته بخطط شيطانيه هدفها الوحيد الفساد والخراب، دلف نجوى من السياره مسرعه الخطي مناديه على زوجها بصوت باكى مصطنع
ياااجممماااال .. تعااالي الحققققق يااجمال .. شووف اللي حصل فى مراتك وبتك
خرج جمال من غرفة مكتبه وهو يلملم بعبائته راكضا نحوها
حصل ايه .. مااالك ؟! مـ.ـا.تنطقى يابت !
تعمدت نجوي ان ترمتى بين ذراعيه وهى غارقه في مياه التماسيح المنسكبه من بحيرة مكرها مكمله ..
ابن الخياط مد يد عليّ وضـ.ـر.بني يا جمال .. شوف اللى حصل لمرتك بت الحسب والنسب ! انت لازمن تجيبلى حقى من حبابي عينيه
تلقى كلمـ.ـا.ت زوجته بذهول وهو يبعدها عنه قائلا بانفعال:
- كيييف الحديت دا ! مـ.ـا.تنطقى يابت ياسمر حوصل اى .. وصح كلام امك
اكملت سمر مسرحية امها:
- اسكت يابوي دا ضـ.ـر.ب امي بالكف قدام ناسه كلهم .. لا وكمان خلي البت المفعووصه دي تضـ.ـر.بها .. انت مش هتسكت يابوى صح؟!
لطخ وجه جمال بدmاء الغضب الذي حاول تمالكه ثم قال بتساؤل:
- وهو عمل اكده لييه !
نجوي اشارت لابـ.ـنتها بالمغادره وسحبت جمال من ذراعه نحو غرفة المكتب لتقول بمكر
شووفت ياجمال دا جزاتي اني روحت اطمن على بتنا زى كل اهل البلد مابتعمل .. قاوحت معايا وهاتك ياشتيمه ومقاوحة وملافظ تسم البدن .. وهو التاني طبلها وجيه ف صفها .. وضـ.ـر.بني يااجمال حتى شووف .. انت لازمن تاخدلي حقي
فتح درج مكتبه ليخرج منه السلاح قائلا بتوعد
يبقي اخر يووم ف عمرك النهارده ياولد الخياااط
اكملت نجوي حلقة دmـ.ـو.عها البلاستيكيه
حتي وعد قواها علينا .. شكلنا كده غلطنا لما جوزناهم.. والموضوع دا بدا يقلقني قوووي والقطه هيطلعلها طوافر وتخربشنا احنا ياجمال .. اهلها وناسها
طافت عينى جمال يمينا ويسارا بتفكير:
- يعني ايه .. عاوزه توصلى لايه بحديتك دا يانجوى ؟!
اطلقت ضحكة ساخره وهى تلوح بذراعيها
- يعني البت طوت الواد تحت باطها .. وابن الخياط عارف ان تلت اللي احنا فيه دا باسم وعد .. وحمزه طمااع مش هيسيب حق مرته اللى كله هيكونله وهيرجعله في الاخر ..
جلس فوق اقرب مقعد ليقلب حديثها بذهنه قائلا بشك
بس هو لو عاوز يعمل اكده عطاني ليه الورق اللي يثبت ملكية وعد لكل ده
جلست على حافه مقعده وهى تربت على كتفه لتقول بمكر
- هو دا اللي مجنني .. وبصراحه مش داخل راسي حوار انه عيحبها .. ولد الخيااط شكلو طمعان ف الورث اللي ورا مرته وعينه على المصنع والقصر ياجمال علشان يوسعوا شغلهم .. انت ناسي ابوه كان عيحفى ورا ابوك كيف عشان يشتريهم ! اكيد هو جاى عشان ينتقم ويوصل للى موصلهوش ابوه ..
جمال بانفعال
- دا يبقي اخر يووم ف عمره لو فكر اكده .. الورث دا بتاعي انا وبس اللى شقيت وطفحت دm قلبي عشان احافظ عليه ..
- يبقي ياخوى تفتحلى راسك اكده وتسمعنى هقولك اى !
لالهام جالسه مع ست دجاله في غرفتها
الحقيني ياحسنيه .. الواد هيرووح مني
حسنيه الست التي يتجاوز عمرها فوق ال50 عام وتدعي السحر والشعوذه وعلم الغيب
حصل ايه عااد .. مش خلاص جوزتيه .. ونارك بردت
الهام بحسره وهي تضع كفها ع قلبها
اااااه ناري قايده جوايا .. البت قست ولدي عليّ ياحسنيه
حنسيه:يعني انتي عاوزه اعمل اي دلوق .. اهو حجابي نفع واتجوز من البت اللي قالك عيحيبها
الهام بتلقائيه وقهره وتوسل:عاوزه يكرهها ويبعد عنها .. اتصرفي ياحسنيه
بدات الهام ف خلع كل مـ.ـا.ترتديه من ذهب وتلقي به بين ساقيها حسنيه
خدي كل حاجه وابعدي البت دي عن ولدي
حسنيه: امممممممم طب هاتيلي حاجه من اترها
الهام اتصـ.ـد.مت: زي اييييه مثلا؟!
حسنيه: عشان العمل يبقي مفعوله اقوي واسرع لازمن دm اشتغل عليه
الهام بذهول: وانا اجيبه كيف ديه
حسنيه بكهن ستات وغمز: هي مش دخلتها كانت امبـ.ـارح .. اتصرفي عاد !
ابتلعت الهام ريقها وبصدmه وحيره
طب ماينفعش حاجه غيرها اسهل
حسنيه: انا عقولك ع المضمون .. وانتي حره .. معاكي لطلوع الهلال الجديد يوم 1 ف الشهر .. وانتي وشطارتك
وتركتها ورحلت
الهام جن جنونها اكثر وزادت حيرتها اكتر واكتر .. شبكت كفيها الاثنين ووضعتهم فوق رأسها
ااااااااااااااه ياو.جـ.ـع قلبككك ياالهاااام ..
مرت حوالي 4 ساعات ومازال وعد وحمزه خالدين ف نومهم العميق كل منهما متشبث بالاخر
وعد كإنها وجدت الامان والسند الذي افتقدتهم منذ زمن
وحمزه اخيرا وجد عشق عمره بين احضاانه
فتحت وعد عيونها ببطء وجدت حمزه متتشثب بها كالطفل الخائف من فقدان امه .. القت بظرها ع الساعه وجدتها ال12 منتصف الليل
حاولت الابتعاد عنه برفق .. شعر بحركتها ثم فتح عينيه ببطئ
رايحه فين اومال .. ومهملاني
وعد: كنت قايمه هدخل التويليت و محتااجة اخد شاور
اطلق زفيرا مرتفعا .. واعتدل وجلس نفس جلستها
مااهو انتي حددي هتدخلي التويليت ولا هتاخدي شااور
وعد قضبت حاجبها: هتفرق يعني ؟
حمزه ابتسم وقال مداعبا
طبعا هتفرق .. هتدخلي الحمام اتفضلي روحي .. اما هتاخدي شاور .. فاانا لازمن اسبحك بيدي
وعد نظرت اليه بذهول وصدmه لجرأته
لا طبعا ماينفعش انت بتقول ايييه .. اي اسبحك دي
مسك ايدها بصمت واوقفها امام باب الخزانه باحثا ف ملابسها التي احضرها لها امسك بقميص قصير جيل متوسط الطول
مممممممممم حلووو ده ؟
وعد بذهول: حمزه بس بقي .. كمل نومك وانا هاخد شاور بسرعه وراجعه
حمزه امسك بملابسها ووضعها ع الفراش .. ثم امسك كفها مجددا
حسسسم الامر .. مش عاوز مناهده
وعد مصدوومه وف حالة ذهول: يابني استني بس .. هو انت مابتعرفش تتفاااهم ابدا .. اقف هنا وكلمني
حمزه ابتسم: يوووووه عترغيبترغيكتير ليه انتي
وبدون اي مقدmاات حملها بين ذراعيه ودخل بها المرحاااض .. ورفث البباب بقدmه وثم انزلها برفق
استني انتي هنا
فتح صنبور المياه ثم افرغ بداخله شامبو وترك البانيوه يمتلأ
قرب من وعد: انتي متنحه كده ليييه ماالك .. مانتي كنتي نايمه ف حـ.ـضـ.ـني وعادي يعني؟
وعد ابتسمت مع هزه خفيفه ف رأسها:حمزه ممكن تبطل جنان .. ووتفضل تخرج
حمزه هز رأسه نفياً
وامسك بالتيشيرت التي كانت ترتديه وخلع اياه برفق
وعد بتلقائيه وضعت كفها محاولة تغطية ما برز من جسدها ودارت بجسدها جنبا تتمسك بالمنشفه لتتغطي بها
ضـ.ـر.بت الارض بقدmيها وع وشك البكاء
حمززه متجننيش ولو سمحت اتفضل اخرج
ابتسم حمزه: مش خابر انا حتبطلي حركات العيال دي مـ.ـيـ.ـته
وعد بتـ.ـو.تر: حمزه ممكن تخرج برا .. مش بهزر بجد
حمزه رفع حاجه: يعني انتي متأكده مش محتاجه اي مساااعده
وعد بخـ.ـو.ف: لا .. واخرج يلاااا
استسلم حمزه لطلبها وكاد ان يخرج ولكن انحني هامسا ف اذانها
هخرج بمزاجي .. المرة الجايه مافيش مفر
دفعته الي الخارج واغلقت الباب بالقفل ( الترباس)
مجنوووون ياربي
وبعد مرور دقائق .. انتهت وعد من حمامها ..
ولكنها نسيت ملابسها ف الخارج .. همت لترتدي ملابسها السابقه
اووووووووف يااااربي طيب دول كلهم ميه .. اعمل ايه انا دلوقتي
فتحت الباب جنبا مناديه عليه
حمزه .. ممكن تجيبلي هدومي
حمزه برخاامه
تعالي البسيهم اهنه .. مافيش حد غيري انا وشبل
وعد نفذ صبرها
حمزه مابهزرش واي دخل شبل دا هنا بس .. ممكن تجيبلي لبسي طيب وبعدين نشوف موضوع سي شبل
حمزه بلا اهتمااام كان يلعب مع الاسد الصغير
تعالي تعالي وبطلي دلع عااااد .. اعتبريني مش موجود
نفذ صبرها .. لفت المنشفه حول جسدها وخرجت تنظر يمينا ويسارا .. واول مارأت حمزه جالس هو والاسد ع فراشهم وضعت كفيها ع فمها واتسعت حدقة عينها وصرخت بصوت مكتوم
حمززززه ممكن تخرجه بره .. بليييييززز
لم يبال اي اهتمام لحديثها ولكنه اتسعت حدقة عيونه وهو يتفتنها من راسها لقدmها منبهرا بجمالها ..
وعد قربت من خزانتها برعـ.ـب وحركات متردده لتجلب ثيابها ومازالت عيونها تترقب الاسد
اقترب حمزه منها وحاوطها من الخلف .. وانحني قليلا هامسا
منا طلعتلك لبسك .. عتدوري ع ايه
مسكت بيجامه فضفااضه بعض الشئ .. وشرعت انا تدور بجسدها .. اصدر الاسد صوت زأيره الذي ارعـ.ـبها و.جـ.ـعلها تلقي بجسدها بين احضانه ..
نوبه ضحك اصابت حمزه لتصرفها الطفولي
مـ.ـا.تقلي قلبك عااااد
وعد بتحاول تخبي نفسها بداخله وتتمسك به اكثر
ياحمزه بطل هزار بقي
لم يهتم لحديثها وتصرفاتها .. بل نظر الي ملابسه التي ابتلت .. وشعرها الذي انفرد جنبا .. لم يستطع مقاومتها .. زاح شعرها للخلف وانحني قليلا وقبل عنقها .. تجمدت الدmاء بكيانها .. عجزت عن الحركه .. فما الذي فعلته بها تلك الانفاس عنـ.ـد.ما لامست جسدها
لم تصدر اي رد غير انها تجمدت في مكانها
مازال مستمرا في قبلاته الساخنه لها ثم رفع راسه قليلا وطبع قبله اخري ع شفتها وابتعد عنها بعض الشئ
تشبثت بذراعه وبخـ.ـو.ف وتردد
انا مراتك ع فكره .. ليه مصمم تعـ.ـذ.ب نفسك
ابتسم حمزه ووضع كفه ع خدها برفق
عاوز يوم مايكون ف بينا علاقه فعليه .. احس بلهفتك عليا زي مانا همـ.ـو.ت عليكي .. مش عاوزك تعملي حاجه ف لحظه ضعف .. او ف سبيل ارضاء نذواتي.. مش عاوزك تنـ.ـد.مي والاهم نظرة الخـ.ـو.ف والرعـ.ـب دي تختفي من عيونك .. سبيها لوقتها فهماني ياوعد
كلمـ.ـا.ته جعلتها ف قمة سعادتها وراحتها ..تاكدت فعلا انه راجـ.ـل بمعني الكلمه ابتسمت
طيب مش كفايه كده .. ممكن تخرج شبل بقي
حمزه بلهجته الصعيديه: اوامر معاليكي
حمل شبله وخرج ..
ركضت ترتدي ثيابها سريعا قبل قدومه .. بعد دقائق عاد مجددا بعدmا طرق الباب دلف للداخل
نظرلها بتفكير
كده بااقي اي تاني يابرنساااس
وعد ميلت راسها يسارا ناظره اليه بفرحه وعيون لامعه
بتفكر ف ايييه
حمزه بتلقائيه: اه افتكرت
مسك كفها وليجلسها ع كرسي التسريحه .. وفرد شعرها وبدا ف تسريحه وتصفيفه برفق
تحبي اعملهولك ايه
وعد استغراب ودهشه: انت هتعمل ايييه
حمزه مداعبا
ماخلتنيش اسبحك يبقي سبيني اعملك شعرك ولا دا قمان لا
ابتسمت وعد: لا ياسيدي .. مش لا ولا حاجه انت بتعرف تسرحه؟
حمزه بثقه وهو يصفف شعرها
انا بعرف اعمل كل حاااجه .. كنت بتعلم ف عروستك دي واتخيلك قدامي
وعد ضحكت بصووت عالي: دانت واقع ف حبي بقي
حمزه هز رأسه نفياا وانحني وهمس ف اذانها
سياادتك انا دايب فيكي .. هاا نعمل ضفيره .. حلوة ؟
وعد اؤمت بالموافقه: نمشيها ضفيره .. ابهرني بقي
شرع ف عقد شعرها ع هيئه ضفيره وبعد ما انهاها
هااا اي راي معاليكي
وعد بتناااكه: ممممم شغلك مش بطال
حمزه بقهره: ممممممم بقي حمزه الخيااط بجلاله قددرره يتقالو شغلك مش بطاال .. مممممم شكلي دلعتك اوووي
ضحكت ع اسلوبه
طيب انا جعانه اوووي
حمزه بعفويه: حااالا اندهلك البت اللي تحت تجيبلك الاكل
مسكت كفه وهزت راسها نفيا: تؤؤؤ تعالي نحضر احنا اكل سووا
حمزه رافعا حاجبه: مممممم اكل خوجاتي؟
وعد بنفس الهدوء اللي بيتكلم به: تجرب !
حمزه باستسلام: نفووض امرنا لله .. ويلااا
وعد: طيب اسبقني وجاايه وراك
حمزه بغمز: اي هتعمليلي مفاجئه
وعد ابتسمت: بطل بقي واسمع الكلام ..
استسلم حمزه لرغبتها
مسكت هاتفها وعملت بلوووك لطارق من كل المواقع
مردده مع نفسها
بعت رخيص اوي يادكتور .. وخلاص بقي من النهارده انت بره حياتي
دلفت لاسفل لتجده جالسا ع مقعده ف المطبخ وبمجرد ان راها
هاا حبيبي هياكلني ايييه ؟
وعد بثقه: هبهرك .. اصبر بس
بدات وعد ف اعداد الطعاام ..وبعد مرور نصف سااعه امسكت بطبق
تااتاتتاتاتاتتااه .. شوف عملتلك ايييه
حمزه ينظر ف الطبق لم يجد الا جبنه بالخضااار
حمزه بحسره: اي ده جبنه وخضار فين الابهار ف داا
وعد بضيق: اي دا مش عاجبااك .. خلاص هات متاكلش هاكل لوحدي
حمزه: وسعي خلقك عااد .. جعاان هاكل وامري لله
اكتسحوا سويا الطبق
وعد صقفت وبصوت طفوولي: عجبتك الجبنه بتاعتي .. صححح
حمزه بياخدها ع اد عقلها: احلي جبنه اكلها ف حيااتي
شرعت بتحرك شفتيها للحديث ولكن قطع حديثهم قدوم ضحي ونظراتها العدائيه لوعد
تأمرني بحاجه يابيه
حمزه ارتسم الجديه: الامر هنا للست وعد .. فااهمه ياضحي
غلت الدmاء بداخلهافااهمه ياابيه
نظرت لع معاتبه
ماشي ماشي ياضحي .. سوري ازعجنااكي .. روحي كملي نوم .. واحنا كمان هناام
اؤمت ضحي بالموافقه ورحلت
حمزه: طيب اسبقيني انتي ع فوق هعمل مكالمه مهمه وهشرب ميه واجي
تركته باستلام وذهبت .. فتح باب التلاجه ليرتشف كأس المياه
فوجئ بذراعين يلتفا حولين خصره
حمزه ممازحا: وبعدين فيكي عااد .. مرقيعديليلتك ياوعد
ولكن دون فائده .. التفا الذراعين اكثر واقتربت منه بقوه
دار حمزه بجسدهانتي معتسمعيش ال
ولكنه فووجئي عنـ.ـد.ما وجدها ضحي .. امسك بكفيها بقوه ودفعها عن طريقه
انتي اتهوستي يابت انتي يااك .. دانتي نهار ابوكي اسود اليوم
ضحي بحب: اتهووست بيك .. انا عحبك قوووي
حمزه: حبك برص يابت المحروق انتي
ارتفعت نبره صوت ضحي
لا عحبك ومش هسيبك فاااهم
امسك حمزه بذراعها ووضع كفه ع فمها وسحبها امامه وادخلها غرفتها مليقاً بها ع فراشها وبصوت منخفض ونبرة تحذيريه
اسمعي يابت انتي .. من الصبح تلمي خلقاتك وتغوري من اهنه وماشوفش وشك ف البلد كلها
قربت منه ضحي محاولة معانقته ولكنه سرعان ما ابتعد عنها
طب هقولك انا موافقه انك متتجوزنيش بس يكون مابينا علاقه ف السر وانا والله راضيه
حمزه غلت الدmاء ف عروقه
انتي نااسيه بتكلمي مييين ولا ايه .. دانا ادفنك اهنه
ضحي بثقه: ماهو انت لو موافقتش هروح اقول بنفسي لست الحسن والجمال انك
وفجاه قطع حديثها نداء وعد المفاجئ
حمززززه يااحمزززه
دفعها حمزه عن طريقه مغادرا باقصي سرعه
وجدها امام باب المطبخ
حمزه يبدو عليه علامـ.ـا.ت التـ.ـو.تر والارتباك
وعد .. ف ايه مااللك
وعد باستغراب: انت فيك حاجه .. ومالك عرقان كده ليه
حمزه مسح عرقه: لا ابدا كنت بغسل وشي بس .. انتي نزلتي ليه
وعد مدت ذراعها ممسكه بهاتفه
قولتلي انك هتعمل مكالمه مهمه .. وشكلك كنت ناسي الموبايل جبتهولك
حمزه امسك بكفها وسحبها خلفه وصعد لاعلي
تعالي تعالي .. نتكلمو فوق خلاص مش هكلم حد...
↚سمر تتحدث مع محبوبها
هاا مقولتليش اي رايك ف الصور اللي بعتهملك النهارده
قالت سمر جملتها وهي مستلقيه ع بطنها ورافعه ساقيها وبنبره دلع
-جاممددددين .. طلعتي جـ.ـا.مد اوووي يابت الايه
االله ياطارق ! بقي متكسفنيش
-طيب اقولك ايه متفتحي الكاميرا وتوريني لابسه ايه
وبعدين فيك انت عيب اكده
-لا بجد مش بعرف اشبع منك ياحبيبتي.
مش هفتح غير لما تقولي نازل مـ.ـيـ.ـته من امريكا عشان نتجوز وتاخدني معاك
-طارق انا اصلا حجزت ع اخر الاسبوع وهكون عندك
بجد يااطارق يعني اقول لماما جايلي عريس
-اه ياروحي قوليلي لها .. قوليلي صح بـ.ـنت عمك وعد اللي كنتي تحكيلي عنها .. حصلها ايه
هقولك اصلها اتجوزت وابويا خلاص خد كل الورق من جوزها اللي يثبت بيه ملكيه ورث وعد .. وابويا لما جدي مـ.ـا.ت بصمه ع ورق مزور .. وف النهايه انا ورامي بقا كل العز دا لينا.
-ممممممممممممممم ابوكي دا باينلو مش سهل اببدددا .. حبيبتي انا كنت عاوز فلوس انتي عارفه مصاريف الماستر وغيرو
طبعا ياحبيبي عاوز كام وانا احولهملك من بكره
_مش كتير 10 الف دولار بس
بس كده عينيا ياجووزي المستقبلي.
حمزه ووعد دخلوا حجرتهم امسكت بكفه برفق
انت فيك حاجه .. مال وشك متغير كده ليه
بدون مقدmـ.ـا.ت امسك حمزه بكفها وقعدها ع السرير وعقد ساقيها
واراح راسه ع فخذها
ازداد تـ.ـو.تر وعد
طيب انت مش هتجاوبني
التزم حمزه الصمت واحتضن كف وعد
صففت وعد شعره باناملها بعد تردد حركات اصابعها
اغنيلك !
*بت عـ.ـر.في
لم تجيبه وعد ولكن شرعت ف الغناء مباشره لام كلثوومسيره الحب
اطربت اذان حمزه بالغناء وتفاجئ ايضا بجمال صوتها ودف احساسها
وبعد ما خلصت
اعتدل حمزه ف جلسته
صووتك يجنن ع فكره
ابتسمت وعد: وانت مش هتقولي اي اللي كان مضايقك ع فكره
حمزه: مشاكل ف الشغل
وعد:ماشي هعديها ..بس قولي هو انت متعلم ؟
حمزه اتصـ.ـد.م من سؤالها:اي السؤال دا
وعد: اصلو اللي اعرفو عنك انك جاهل .. احم سوري يعني .. بس ازاي جاهل وحافظ شعر جاهلي وعصري
حمزه اتكأ مجددا ع فخذها.
ممممم لقد وقعنا ف الفخ
وعد: عرفني عنك ... انا معرفش عنك اي حاجه
حمزه تنهد: اه ي ستي متعلم .. والموضوع دا محدش يعرفو غير ابوي الله يرحمه ولقاء شقيقتي
وعد: دارس ايه
حمزه: ليسانس حقوووق كد الدنياااا
ضحكت وعد بصووت مسموع: ومالك منشكح قووي اكده
وضع حمزه رجل فوق الاخري
كليه حقوق دي كلية العظمااء يابتي .. كليه الكعب العالي زي ماعيقولو
نظرت اليه بعدm تصديق: ياااااااااااااااااراجـ.ـل
رفع حمزه نظره متمعننا بهم.
طب عيني ف عينك اككده
وعد ضحكت: طيب ليه مخبي ومحدش يعرف
حمزه: مممممم ينفع مجاووبش دلوق
وعد: مااشي هعيديها مع اني همـ.ـو.ت واعرف.. ااااه صح .. بس اقولك لازم بكره تروح تصالح مامتك انت زعلتها قوي
حمزه: الهام غلطت ف حقك ياوعد ولازم تتعـ.ـا.قب وعقـ.ـا.بي ليها اني اغيب عنها
وعد: ولو قولتلك لو كنت بتحبني زي مابتقول تصالحها بكره
ابتسم حمزه وعبث بخدودها.
طيب اول واخر مره تحلفيني بغلاوتك وحبك ياوعد .. عشان انتي غاليه عليا قوي ونقطه ضعفي الوحيده
ابتسمت وعد: ربنا يخليك
نهض واخدها بين احضاانه
يلا عاد تعالي نامي ف حـ.ـضـ.ـني .. وبكره جهزي شنتطك ونروح نقعدو عند الهام عشان فرح قمر اختي كمان اسبوووع
احـ.ـضـ.ـنته وعد ودفثت وجهها بصدر وخلدت ف نووم عميييق
صبااح يووم جديد
استقيظت سمر ثم دلفت عند وامها احتضنتها وقبلتها وهي جالسه ف الصالون
اسكتي يانوجا جايبالك عرريس اخر اوبهه
نجوي: اوعي يكون واد سالم المقشف ديه
سمر هزت راسها بالنفي
واد سالم مين بس .. دا دكتور ودكتور نسا وتوليد كمااان .. وعايش ف امريكا
انتبهت نجوي لحديث ابـ.ـنتها
انتي عتتكلمي جد ي بت انتي .. وعرفتيه فين
رفعت سمر هاتفها المحمول امام نجووي بفرحه
من ابن المخروووب دا.
نجوي باهتمام: وريني شكله طااااااااااب
فتحت هاتفها وضغط ع الاستديو وعرضت ع والدتها كل صور طارق
لولوولولولولوولولي .. الووواد بدر منور .. وع اكده جاي مـ.ـيـ.ـته
*قالي انه جاي اخر الاسبوع .. عجبك صووح يااما
الا عجبني .. هي دي ولا بلاش الجوازات اللي تملي العين وترفع الراس .. مش اللي واخده فلاح
سمر بفرحه: شووفتي عااد بتك تقعش غير وااقفه
احتضنتها نجووي
بت امكككك صحيح
دخل جمال ف ذلك الوقت ممسك بسلاحه
نجووي ندبت الخدين
انت مااسك الزفت دا ليه ياجمال.
جمال بحده: هقــ,تــلو الليله بيدي .. يعني اي يمد يده عليييكي .. هي هينسي نفسه ولا ايييه لازمن ارجع حقكم
نجوي ركضت ناحيته وربتت ع كتفه
اهددي عاااد .. وسيبنا نسبكها زين .. وشرفك هنلف حبل المشنقة حولين رقبته .. وهندفعه تمن القلم دا عمره
جمال باهتمام: عتفكري ف اي يانجووي
نجووي: سيبني بس اظبطها وهقولك
سمر: اسمع كلام امي يابووي .. وسيبك من سكة الدm اللي ماعتخلصش .. وبيت الخياط لحمهم مر ماعيتاكلش
فكر جمال ف كلامهم وهدأ وخبي سلاحه ف سيالته
هو رامي فييين معشووفهووش ليييه
سمر بخبث: رامي فووق ماعينزلش من اووضته وااصل
رامي وهو عاري الجسد لا يرتدي الا بنطلوون ويتحدث ف الهااتف
الا قوليلي صووح انت ت عـ.ـر.في واد الخياط منين
سميه: ابدا كان له بنزنس مع داد واتعرفت عليه وعزمنا يوم فرحه .. يوم مااتقابلنا انا وانت
رامي: ت عـ.ـر.في انه احسن حاجه عملها حمزه ان عزمكم .. بس شغل اي ديه اللي بين ابوكي وحمزه
سمية بصوت منخفض: اقوولك بس يكون سكريتت
رايم بثقه: عيييييييييييب ف بيييييييييير
سميه بصوت اشبه بالهمس: آثثااااااااااار
اتسعت حدقت عين رامي
انتي عتقولي ايه .. بقا حمزه الخيااط عيتااجر ف الاثاار
سميه بلؤم: اومال انت فكرك ايه .. الهيلامان دا كله جيه منين غير من الاثار .. واقولك ع سر تاني
رامي اعتدل ف جلسته وبااهتمام
قولي قوولي دي الحديت احلوو قووي ..
يردد في سره بتوعد
والله وصبااعك بقي تحت ضرسي ياحمزه بييه
اكملت سميه كلامها
تعرف السبب اللي خلي حمزه يتجوز وعد بـ.ـنت عمك اييه؟
رامي بثقه: اكيييد عشان بيحبها .. بس مش داخله راسي الحكايه دي
سميه ضحكت ضحكه خبيثه
حب اي وكلام فارغ ايه .. كله بيزنس از بيزنس
رامي: قصددك ااااي متتكلمي دغري
سميه بخبث: بص ياررامي .. تحت قصركم اللي عايشين فيه.
مملكه فرعوونيه .. فيها 75 تمثال بازلت اسوود .. تابووت لفرعون مش عارفه اسمو ايه ... غير الثروه الهايله من التمااثيل الذهب والالمااسات وغيرو وغيرو .. يعني اللي تحت الارض عندكم ده كافي بانه يسد مجااعه العالم لمده 20 سنه لقدام
رامي بدهشه واهتمام: انتي عتتكلمي جددددد .. وعرفتي منين كل ده
سميه بدلع: عيب علييك .. مش ساهلين احنا.
رامي: لا جاامد .. بس اللي عفكر فيه دلوق .. منين حمزه عاوز يوصل للبيت اللي تحته الكنز ده .. ومنين عطي كل الاوراق اللي تثبت ملكيه وعد لكل دا لابووي
سميه: ابن الخيااط ذكي .. ومايخطيش خطوه غير لما يكون حاطط لها الف بديل وفايده
رامي بصدmه: ابن الايه .. لا طلع دmااغ
سميه: اقوووولك اي مـ.ـا.تيجي نتفقو اتفاااق
رامي باهتمام: اللي هوو
سميه: نطلع كل دا والمشتري عندي .. وكمان الفلوس ناخدها لوحدنا ونهاجر بره البلد .. مش انت بتحبني
رامي بسخريه: طيبه قوووي انتي .. دا المركز ورانا يعني لو حسو بحاجه زي دي .. هنتكـ.ـلـ.ـبشو كلنا
سميه بدلع: اهووو فكررر .. ورتبها وقولي اااه .. وسيب الباقي علي .. ومالكش دعوة
نهضت م نومه ثم القي بعينه نظره ع وعد وابتسم
و دخل المرحاض واخد الشاور بتاعه وخرج لم يرتدي شئ الا المنشفه حولين خصره ..
خبر ايه ياوعد .. كل دا نووم ... يلا قووومي .. عشان نلحقو فطرو ف القصر
قامت بكسل شـ.ـديد ومازالت مغمضه عيونها وبتتاوب
حااضر حااضر ياحمزه .. صحيت اهووو.
اتسعت حدقت عيونها عنـ.ـد.ما رأته شبه عاري امامها وتقسيمة جسده الرياضي القريب من اللون الاسمرالقمحاوووي
وهو يصفف شعره امام المراه
صرخت بصوت عالي وخبت عيوونها بكفها
وصل صدي صراخها لاذان ضحي
امسكت ضحي بالسكينه التي بيدها وبنبره توعديه
يانا ياانت يابن الخياااط .. انبسط براحتك
حمزه قرب من وعد وجلس بجوارها وومسك بيدها ورفعهم من فوق عيونها
ماالك اتفزعتي كده ليييه
غمضت عيونها ودارت راسها جنبا
حمزه البس هدوومك ف الحمام
قرب حمزه منها اكثر وابتسم.
تؤؤ .. الخلاقات (الهدوم) عتتبل مني ف الحمام .. وانا عحب البس ف اوضتي
شرعت وعد بالقيام للمغادره ولكن امسك كفها
خدي اهنه .. رايحه فين
وعد ومازالت مغمضة عيونها
هسيبك تغير ..
حمزه جذبها بقوه واجلسها بجانبه وقرب منها لم يفصل بينهم مسافة تذكر
وبلهجه مصراويه
انتي مكسوووفه مني ولا ايه.
اتـ.ـو.ترت وهي تحاول الابتعاد عنه عيونها وعن رؤيه جسده المفتووول .. وبصوت متقطع
لا هتكسف ليييه .. بس هو اه يعني اصلو ماينفعش .. همشي انا بقي
وهمت بالمغادره ولكنه جذبها اليه مجددا بقوة واجلسها ع فخذه
وعد زاد ارتباكها وتـ.ـو.ترها
حمزه ممازحا: اومال كنتي عامله فيها 7 رجـ.ـاله امبـ.ـارح وانا قدامك ياحمزه وخد حقوقك ياحمزه
وعد بتلقائيه وضعت اناملها ع فهمه لتسكته
هششششششش بقي خلاص ياعم .. انت عاوز مني اي دلوقتي . مش قولتلي اني محرمه عليك لحد مـ.ـا.ترجعلي حقي
اؤم حمزه راسه بالموافقه: حصصل.
وعد حركت رأسها شمالا ونظرت اليه باستفهام وبنبره دلع
طب هاا بقي .. هترجع ف كلامك ولا ايه
بتلقائيه ارتشف قبله سريعه من شفتيها
بصراحه مقدرش اشوف الشفايف دي وامنع نفسي منهم
خجلت وهمت بالقياام: يووووه انت مش ناوي تجيبها لبر .. البس .. وانا هنزل اعمل شاي قبل منروح عند طنط
نفذ صبر حمزه وقام سريعا وامسك بخصرها واحتضنها
هو انتي ع طول كده محدش يعرف ياخد منك عقاد نافع
كانت المنشفة /سترته التي لاففها حول خصره افلتت
صرخت وعد ف وجهه فجاه مغمضهة العينين .. هاتفه بااسمه
حمززززززززززززززززه.
دفعته سريعا مبتعده عنها راكضه تجاه الباب وفتحته وغادرت
حمزه باستغراب مالها د
انقطع كلامه عنـ.ـد.ما وقعت عينه ع منشفته التي سقطت ارضا
دخل حمزه ف غيبوبه ضحك ضاربا كف ع الاخر
مجنوووونه .. وهتجنني معااااهااا
نزلت لاسف وجدت ضحي واقفه ف المطبخ
وعد ابتسمت: صباح الخير
ضحي بنظره عدائيه وهي مازالت متشبثه بسكينتها
تأمري بحااجه
وعد جلست ع مقعد الطاوله التي توجد بالمطبخ
لو مفهااش تعب .. اعملي اتنين شاي .. انا خفيف سكر زياده .. وحمزه ممممممم مش عارفه الصراحه .. انتي ت عـ.ـر.في اكييد
ضحي بنفس نظرتها العدائيه: هو قمان شاي خفيف سكر زياده
ابتسمت وط عنـ.ـد.ما وجدت تشابهه بينها وبين حمزه ف شيء
طيب اعمليه بسرعه .. وبعدين لمي هدوومك عشان رايحين القصر الكبير
لم تجيبها ضحي وشرعت ف عمل الشاي .. بعد مرور 5 دقائق دلف حمزه لاسفل
وعدددد انتي فييين.
-انا ف المطبخ ياحمزه تعاااالىى
دخل حمزه المطبخ وزفر بضيق الدm عنـ.ـد.ما راي ضحي
القا عليها نظرة توعد
ثم احتضنها من الخلف وطبع ع خدها قبله وعنقها قبله اخري
ثم غمز لها بطرف عينه .. فهمت وعد سبب تصرفه وابتسمت .. خشية من ضحي التي تعتبر جاسووسه ف بيته
انتي عتعملي اي يابت انتي
قال حمزة جملته وهو يحتضن خصر وعد ويقرب مقعده منه ليجلس بجانبها
وعد: انا قولتلها تعملنا شااي
حمزه بنبزه حاده: متعملش حاجه .. قومي انتي ي وعدد اعمله .. هي خلاص هتمشي النهارده
استغربت وعد طريقه كلام حمزه مع ضحي
ضحي دلفت دmعه من عيونها محدثه نفسها.
هنشوووف مين اللي هيترجي التاني ياحمزه بيه
ثم وعاودت النظر اليه حامله الصنيه
انا خلصت .. الشاي اهوو
حمزه قلب الصنيه التي ف يدها: هشرب شاايي ف القصر يلا ي وعد
لم تفهم سر تغيره المفاجئ ولكنها رفضت معارضته
واستسلمت لطلبه .. امسك حمزه كفها ولف ذراعها حولين عنقه وانحني حاملا اياها بين ذراعته ..
وبتلقائيه وضعت وعد كفها الاخر ع صدره
يلا عشان نلحقو نروحو القصر ..ضحي! .. قفلي كل الشبابيك ورتبي الدنيا وتمشي .. مفهووم
لم تجيب باي رد .. اكمل حمزه طريقه الي الغرفه ..
وعد كانت محدقه النظر ف عيوونه وبداخلها الف سؤال
حمزه صاعد بها فوق درجات السلم قائلا بهدوء
ممكن نأجل كل الاسئله اللي ف عيونك دي لبعدين
ابتسمت واؤمت بالموافقه ولكنها احتضنته بقوه
وصل الغرفه وجلس بها ومازالت بين ذراعيه وقال ممازحا ومداعبا
نسال الاسئله المهمه بقي
وعد ابتسمت: وانا وكده ؟ طيب نزلني الاول.
حمزه هز رأسه بالنفي
تؤ .. انا مرتاح كده
*هاااا ياسيدي عاوز تقول ايه
ابتسم حمزه وبغمز: لييه صرختي وجريتي من شويه .. خـ.ـو.فتي مني ؟
احمر وجهها وحاولت الابتعااد عنه ولكنه احكم قبضته عليها
ماافيش مفر .. وهاتي عينك ف عيني اكده وجاووبي
ابتلعت وعد ريقها واخفقت نظرها لاسفل
حمزه استند بجبهته ع راسه
الكسووووف دا هيستمر كتتير
مازالت وعد ناظره لاسفل ولم ترد عليه اكتفت بهز راسها بالنفي
حمزه: طيب حتي بصيلي وانا بكلمك.
رفعت وعد عيونها ببطء لتنظر لعينياه اللامعتين بالحب والشغف وحدقت النظر اليه وبدون مـ.ـا.تشعر بنفسها .. كإنها غيبت ع الوعي ودابت ف سحره شيء يجذبها اليه فقدت السيطره ع عقلها وكيانها
وضعت كفها الرقيق ع وجنته واقتربت من شفتاه وقبلته قبلات خفيفه ومتتاليه .. اغمض الاثنين عيونهم واكمل حمزه مابداته وعد .. حتي زاد الاثنين احتضانهم لبعض
وبهدووء تام حملها حمزه وقرب بها ناحية فراشه ووضعها برفق .. ثم ابتعد عنها بهدوء
نظرت اليه وعد وفهمت قصده
قبل حمزه جبهتها بعد ما صفف شعرها بعفويه وابتسامه عريضه
قومي عاد .. خلي اليوم دا يعدي
اؤمت وعد بالموافقه وتركته ودخلت المرحاض
وهو بدا ف اعداد شنتطهم للذهاب للقصر.
جهز الاثنين انفسهم وكلا منهما محاولا تجنب نظرات الثاني
امسك حمزه بشنطته
يلا ياوعد
اوقفته وعد عنـ.ـد.ما امسكته من كفه وبنبره توسل
حمزه .. انا اسفه مش عارفه عملت كده ازاي
ازاح حمزه شعرها ورا اذانها وامسك بذقنها رافعا وجهها
هزعل منك لو قولتي كده تاني .. انتي مرتي ياوعد .. عارفه يعني ايه .. وربنا يعلم انا حاايشمانع نفسي عنك كييف .. بس مادام ماوعدتك لازمن اوفي .. مش عاوز اسفه دي تاني مفهوم.
اؤمت وعد بالموافقه وهي تمسح الدmعه التي سالت من طرف عينها
حمزه ممازحا:تؤ .. طب انا عاوز واحده زي اللي كانو من شويه دول
نظرت اليه بعيون متسعه
حمزه قضب حاجبيه: بلاش البصه دي .. اعتبريها تصبيره ياستي
ابتسمت ع طريقته
حمزه اغمض عينه في انتظار قبله اخري
هاااااااا .. يلا
طبعت قبله خفيفه ع خده وركضت مسرعه امامه.
اتسعت ابتسامة حمزه وامسك بشنطته ومشي خلفه
عنـ.ـد.ما دلف لاسفل وقعت عيونه ع ضحي التي ارسل لها نظره ناريه ارعـ.ـبتها
امسكت بذراعه حتي وصلا الي سيارته
همس حمزه ف اذان غريب الغفير
البت ضحي عينك متندلاشمتنزلشمن عليها مفهوووم
غريب:هي عملت اي يابيه واحنا نتاويها حالا
حمزه قفل شنطة عربيته
هنشوووووف اخرتها اييه .. انا رايح القصر وهااجي المسا .. خليك انت والغفر اهنه
وتركه وركب بجوار اميرته .. كانت شارده بخاليها.
هو انا اي اللي بعمله دا .. هو انا معقول اكون حبيته .. ولا دي نذوه وساعة ضعف وبيروحو لحالهم .. هو ازاي اسرني وفرض نفسسه ع قلبي كده في ايام قليله .. ازاي كله ماشوفه بكون عاوزه اترمي ف حـ.ـضـ.ـنه .. طيب ازاي نسيت طارق بسرعه ولا انا مكنتش بحبه .. عمري ماحسيت معاه بشعرة من اللي بحسهم بوجود حمزه .. امان وسند وضهر ودفء .. وووووو حب ؟ حبتيه ياوعد ف يومين هههههه .. لالا دا اكييد جنان رسمي .. هو اكيدد حبيت طريقته اللي فرض نفسه عليا بيها .. او حبيته ! ماهو جوزي بردو يعني .. يووه انا مابقتش فاهمه اي حاجه.
(ووووووووووعددددد )
هتف حمزه باسمها ..
وعد اتخضت ووضعت كفها ع قلبها
خضتني ياحمزه
مسك كفها وقبل اناملها
سلامتك ياقلب حمزه من جوه .. سرحتي في ايه
نظرت اليه وعد طويلا وكانت تود ان تجيبه بتنهيده طوويل
فيييييييييييييييييك
ولكنها اكتفت باابتسامتها الساحره .. وهزت كتافها
لا ابدا مافيش
قطع حديثهم صوت رنين هاتف حمزه من احدي الغفر
قوووول ف ايه.
رد حمزه ع هاتفه بهذا الجمله .. استغربت وعد ع طريقته وتحوله المفاجئ
ثم اوقف سيارته فجاه .. مما اصدرت صوتا مزعجا .. ارتجف قلب وعد واضعه كفيها ع فمها
حمزززززززززززززززززززززززززه
اكمل حمزه هاتفه بنبره قووويه
انا بت تتخـ.ـطـ.ـف من النجع عندي .. انت عتقووول ايييه .. شووف تقلب البلد عليها وطيها والبت دي تظهر .. فاههممممممم
انتفض جسدها
ضغطت ع كفه بقوه لكي يهدا
تنهدا حمزه وبعد ما احمر وجهه وتحول امامها لوحش تجهل حقيقته
امسك برأسها بعفويه وقبلها
انا اسف .. بس ف مشاكل ف البلد
↚اكتفت وعد بهزا رأسها وهي بداخلها رعـ.ـب وهلع منه
اكمل حمزه طريقه حتي وصل للقصر .. فتح له الغفير باب العربيه
حمزه بنبره آمره مشيرا بسبابته وهو يمشي ليفتح الباب لوعد
هات الشنطه من العربيه واديها لحد من البنات
فتح لوعد باب عربيته وامسك بكفها ودخل ع الجنينه وجد الهام جالسه ف الشمس
بمجرد ما رأته ادارت براسها الجهه المعاكسه
قرب حمزه منها وقبل راسها.
اول مره تعمليها ياالهام تشوفيني وتديري راسك
الهام بلوم وضيق: مانت قولتها لاول مره يامراة ابوي
حمزه جلس ع كبتيه وقبل كفهاا
مانتي غطلتي يااما .. ولا نسيتي
الهام سحبت يدها: تقووووم تطردني من بيتك
حمزه ممازحا: خلاص عاد ياالهام ... يعني انتي نسيتي كل عمايلي السوودة وهتمسكي ع دي
لم تجيبه الهام ولكنها القت نظره ناريه ع وعد.
وعد تترقبه بحيره ودهشه .. هو دا نفسه الشخص اللي اعرفه واللي هو نفسه كان راكب جمبي العربيه النهارده وبيتكلم ف التليفون .. هو ازاي بيتحول كدا
قام حمزه ومسك وعد من كفها
يلا ياوعد حبي( بوسي ) راس امي
ازداد كبرياء وغرور الهام وبثقه
لا عاوزاش حد يحب راسي
ابتسم حمزه ونظرلها نظرة امره
فهمتها وعد وقربت من الهام وقبلتها ف خدها
ازيك ياطنط
الهام بضيق: اي طنط دي ..
وعد نظرت لحمزه ثم عاودت نظرها اليها مبتسمه
اومال عاوزاني اقولك اي
الهام بدلع: قوليلي ياماما وارطمي اكده زي الخوجات .. ولا انتي مش خواجايه
ضحكت وعد ع طريقتها
حاضر ياماما .. هرطم
حمزه جلس ع المقعد بجوارها
اترضيتي اكده يالهام ؟
الهام بحد: لاااويل (لا) لسه عند كلمتي اسمع خبر حبلها بعد 27 يوم
حمزه: بس دي حاجه بايدين ربنا يالهام ولا ايه؟
الهام بحزم: ماليش فييييه .. هاتلي الواد ويرح قلبي .. وانا هرضي عليكم
ابتسم حمزه وقام مسك وعد من كفها
الهام بتلقائيه: رايح فين انت لحقت ؟
حمزه غمز لوعد ممازحا: رايح اجيييب الواد .. يلا ياوعد .. يلاا
سحب وعد خلفه وكلاهما يضحكان بصوت عالي
الهام وضعت رجل فوق الاخري
بردو هجووزك ياحمزه .. هاتاكل عقلي بكلمة ماما ! .. عاوزاك ب4 حريم .. كل سنه يكون عندي 4 ولدات .. هييييح والبيت يبقي كله عزوه اكده .. كلهم نسل عاصم الخياااط.
صعد غرفته مع وعد وقفل الباب
وعد بضحك: مامتك دي عسوله اووي
حمزه سحبها من خصرها والقي بجسده وجسدها ع الفراش واضعا معصمه خلف راسه والذراع الاخر نائمه عليه وعد
ااااه قوووووي يتاكل عقلها بكلمتين .. بس عتحبني اوووي
كانت وعد ممدده بجوار حمزه واضعه راسها ع صدره
هي مش مامتك صح ؟
حمزه قربها من حـ.ـضـ.ـنه اكثر
لا .. انا ولقاء اخوات من نفس الام والاب .. ابوي كان متجوز اتنين .. امي مـ.ـا.تت من 25 سنه هي وبتولد لقاء .. والهام هي اللي ربتنا وكبرتنا واعتبرتنا اكتر من ولادها ومن ساعتها وانا مش عقولها غير يااما
وعد بتفكير: مممممممممم ربنا يبـ.ـاركلك فيها
حمزه بحب: وميحرمنيش منك يااارب.
وعد: حمزه انا جعانه
حمزه ضحك: وانا همووت من الجووع من ساعه الجبنه بتاعتك دي
ضحكت وضـ.ـر.بته بقبضة كفها الرقيق ع صدره
طب والله كانت حلوه .. بس بقي
حمزه فتح عين واغمض الاخري
انتي قدها الضـ.ـر.به دي
اعتدلت وعد وبتحدي ووضعت كفها ع خصرها.
ادها ونص وتلات تربع كمان .. انا مابتهددش
ضغط حمزه ع شفته السفليه ونظر اليها بغل نظرات عدائيه
الله .. الله .. الله.. لا وكمان بـ.ـنتحدو حمزه الخياط .. طب انا هوريكي
اترعـ.ـبت وعد من نظراته و ركضت بعيدا عنه ولكنه اسرع الخطي وركض خلفها .. وكلما يحكم قبضته عليه تهرب منه وسط ضحكاتهم المرتفعه والمرح
ياابني انا وعد الابراهيمي محدش يقدر يتحداني.
قالت وعد جملتها وهي تركب برجلها ع الاريكه واضعه كفيها ف خصرها
اقترب منها حمزه واخيرا مسكها لف ذراعها حولين خصرها
حاملا اياها بذراع واحد .. والقي بظهرها ع فراشه .. وممدد بجوارها وهو محصرها من جميع الجهات
ضحكت وعد بصووت عالي
علي فكره انت بتغش .. وبتستقوي عليا
حمزه لمس بانفه انفها
قطتي بقيت مشااكسه اووي ومدلعه اووي .. اعمل فيها ايه.
وعد بهمس وهي تعبث بازرار جلبابه
مش مراة حمزه الخياط ولا ايه .. وحقها تعمل اللي هي عاوزاه .. مش انت بتقول كده
اتسعت ابتساامه حمزه هامسا ف اذانها
يااااااسيدي .. يابركة دعواتك ياالهااااام
ثم اقترب من شفتيها يريد ان يقبلهم
ابتلعت وعد ريقها وتنهدت
انت بتعمل ايه
*انتي مسمعتنيش وانا بقووول لالهام تحت ولا ايييه.
وقبل ان تنطق بكلمه التهم شفتيها بقبلاته الساخنه ع شفتيها
صوت رنين هاتفه ف الوقت المناااسب
اغمض عيونه متخذا نفسا عميقا .. وبنبره غااضبه
ابقي فكريني اولع ف الزفت دا
قال حمزه جمتله وهو ينهض من جانبها .. ضحكت وعد بصوت عالي
رد حمزه ع هاتفه
ايووووه ي زفت
غرييب: حمزه بيه .. ضحي طالبه انها تشووفك حالا ..
حمزه بانفعال مقتربا من النافذه
اتهوووووست دي ياااك ونسيت نفسها
سحبت ضحي الهاتف من غريب
لازمن هتيجي ياحمزه بيه .. والا ورحمه امي وابوي هتكون اخر ليله تنام فيها ف حـ.ـضـ.ـن الهانم
وقفلت الخط
غلت الدmاء ف عروووقه واحمر وجهه واتسعت حدقة عيوونه
يابت ال... ورحمة ابويا لاعرفك مين حمزه الخياط
قربت وعد منه ووضعت كفها ع كتفه
ف حاجه ياحمزه.
حمزه دار بجسده: هاا لا مافيش .. انا مااشي .. وهقولهم يطلعولك الوكل اهنه
وقبل مـ.ـا.تجيبه وعد كان اختفي من امامها
ف حجره المكتب فقصر الابراهيمي
جمال: بتفكري ف ايه يانجوي
نجوي بتفكير والحقد عامي عيونها
هقووووولك .. بس فتح مخك معااااي
تركها حمزه ف حيرتها وقلقها
بدات ف ترتيب ملابسها ف الخزانه والتفتيش ف غرفة حمزه
وبعد ربع سااعه طرق باب غرفتها
وعد وهي بتلم ف شعرها
اتفضضضل
لقاء كانت حامله الفطاار ابتسمت
صبااح الورد ياعروستنا
وعد قربت منها وابتسمت: صباح النور يالولو
لقاء وضعت الفطار ع المنضده وجلست ع الاريكه
هااا انا جيبالك الفطور بنفسي اها .. تعالي نفطرو سوا.
جلست وعد بجوارها
تعبتي نفسك ليه بس وانتي حامل .. كنتي ناديتي عليا او بعتيه مع حد من الشغالين
بكفيها كف وعد وعبثت به بابهامها وابتسمت
وده ! عندي مين اغلي منك عشان مجبلووش الفطور لحد عنده
اتسعت ابتسامه وعد وازداد بريق عيونها
طيب يلا نأكل
شرع الاثنين ف تناول الفطاار
وعد: قوليلي يالقاء اومال انتي جوزك فين .. ودايما قاعده هنا يعني.
ارتشفت المياه
انا جوزي دكتور بيشتغل ف مصر وبيجي اخر كل شهر يقعد معايا 3 ايام .. ويسافر تاني ومستني هولد وهرجع اعيش معاه
وعد بخباثه: جواز عن حب ؟
لقاء اتسعت ابتسامتها وهزت راسها بالموافقه
وعد بفضوول: احكيلي احكيلي
اتسعت ابتسامة لقاء وهي تتذكر.
من ساعه ما كنت في الثانويه .. كانت اخته صحبتي .. وكان يجي يستنانا كل صبح قدام البوابه والمسا واحنا مروحين كذالك الامر .. مره حمزه كان عيوصلنا .. لانه كان عايش معايا ف مصر .. وشافو بس باصصلي عطالو العقله المعتبره .. بعدهاا باسبووع كان قاعد مع ابوي تحت عشان يخطبني هههه .. واتخطبت وانا ف 2ث .. خلصت 3 واتجوزنا .. وعشت معاه لحد مانا خلصت كليتي واتخرجت .. اهو وحمزه الصغير جاي ف السكه .. عقبالك يادودو
غمرت السعااده قلبها اثناء حديثها مع لقاء.
ربنا يسعدك ي لولو .. انتي جميله اووي وانا حبيتك اووي من اول مره اتكلمنا فيها .. وكمان ساعه ماوقفتي جمبي قدام نجوي وبـ.ـنتها
لقاء: تقوليش اكده انتي مرات الغالي .. وانا خابره راسهم اهنه زين .. اديهم بس انتي مووضووع وهما يزفووكي بيه
وعد بضيق: ربنا يهديهم
سميه بتتكلم مع رامي
هاااا فكرت ف كلامي!
رامي: مش عاارف .. صعب يااسميه صعب .. الحكومه لو دريت هنروحو كلنا ف داهييه
سميه بتفكير: يعني انت خاايف من الحكوووومه .. طب انا عندي حل
رامي بااهتمام: الحقيني بيه
سميه: انت تبيعلي القصر ع روق بحيث لو حصل اللي انت بقول عليه دا .. وكبست علينا الحكومه تطلع منها زي الشعره من العجينه .. انك بعت البيت وملكش دعوه بااي حاجه .. وعند مانخلصو هنقطعوو الورقه وكل حاجه ترجع لاصلها.
رامي بااهتمام: لا والنبي اهدي عليا شووويه وفهميني براحه اكده
سميه: بص خلينا متفقين انا التماثيل دي تمنها فوق ال10 مليار دولار
هتتقسم ع 3 .. انت التلت .. والناس اللي هتحفر التلت .. وانا التلت لاني جايبه الزبوون .. ولو الحكومه جات واتمسكنا لقدر الله يعني .. انت مش هتتورط ف حاجه خالص .. لانك هتكون بعت البيت حتي ولو ع ورق .. وف الحاله دي هتطلع منها .. فهمت!
رامي: بس اخاف عليكي انا.
سميه: يابني انا بقولك افرض .. ولو حصل متقلقش هنطلع منها برضو .. تقل قلبك .. رامي انا بحبك اووي قول اه بليزززززز
رامي بتفكير وقلق: طيب المفروض اعمل ايه انا دلوقتي
سميه: سهله مضي ابوك ع ورقتين ع بياض وهاتهملي عشان تضمن نفسك وهنقطعهم اول ما الموضوع يخلص ونطييير بقي
رامي رفع حاجبه: هنشششششششوف .. هي فكره حلوه جددااان وموزونه
جمال ونجوي منغمسين في تفكيرهم الشيطاني
يعني انتي قصدك نحطلو افيوون ف دواسه العربيه
نجوي: بالظبط .. وتليفون للحكموومه .. ونخلص منه
جمال بخبث: مممممممم سيبي الحكااايه دي عليا خلااص
نجوي: ومن غير مانظهر ف الصوره نبقي خلصنا ومنه .. وملهوش تار عندينا .. ومتنساش لسه صباعنا تحت ضرسه
جمال: فاهم فاهم قصدك .. اعتبرينا خلصنا منه
وصل حمزه فيلته وبداخله بركان غضب
وجدها جالسه ع الاريكه ف الصالوون وواضعه رجل فوق الاخري مرتديه فستان ظاهر اغلب معالم جسدها
دلف بكل غضبه ونااااااره ممسك بها من شعرها
انتي هتتطاولي ع اسياااادك يابت ولااا اييييه
اطلقت ضحي صوت صرخات تو.جـ.ـع
سيب شعري ياحمزه .. وواسمع الكلام اللي عندي الاول
دفعها حمزه بكل قوته ع الاريكه .. واخرج سلاحه وصوبه تجاهها
انتي مش عارفه اني ممكن اصفيكي هنا.
ضحي بثقه: بلاش تهور عشان انا لو حصلي حاجه .. البلد كلها هتتقلب حريقه فوووق راسك ياحمزه بيه وهتفتح ع نفسك بيبان انت مش قدها
شـ.ـد اجزاء سلاحه
شكلك بتلاوعي .. ونسيتي انه مش حمزه الخيااط اللي يتلوي دراعه
ضحي محاوله استفزازه: مش هتقولي صح اي حكايه السرداب اللي ف اوضتك
اتسعت حدقت عيووون حمزه واحمر وجهه
انتي عتقوولي اييه
ضحي وقفت امامه وبثقه
السرداب اللي كل ليله تتسرسب جواه زي الحـ.ـر.اميه ..
سكت قليلا ظن بان سره انشكف
وانتي عارفه اي اللي جواه السرداب دا
ضحي وضعت كفها ع خده برفق: اكيييد .. وتخيل بقي لو الحكووومه شمت خبر !
حمزه زاح كفها بعيد عنه
وعاوزه ايييه
ضحي بنفس الثقه: ومش دي وبس اللي عارفاه .. ف حاجه اتقل من اكده ومعاي الدليل
حمزه باهتمام: قصددك ايه.
ضحي اطلقت ضحكه خبيثه: ههههااااههاهاهااا .. خليها PLAN B مسيوو حمزه
اتسعت حدقه عيون حمزه
وامسكها من معصمها وجذبها بقوووه
انتي من زاقك عليا يابت انتي
ضحي بتحاول تفك قبضته: محدش زاققني ولا حاجه .. بس سمعتك عتقولها فالتلفيوون .. وفسالت وعرفت
حمزه بنفاذ صبر: وكمان عتتجسسي عليّ .. وانتي عاوزه اي دلوق
ضحي وهي تعانقه: ابقي عشيقتك
صفعها بقوه ع وجنتها ..اسقطتها ارضا.
عيارك فلت قووووي
وشرع بالتقدm للرحيل
ضحي بنبره توعديه جعلت حمزه توقف لبرهه يستمع لها
معاااك لفرح اختك هتيجي تديني التمام .. والا انت الجاني ع نفسك ياحمزه بييه
تركها حمزه وغادر والدmاااء تغلي ف عروووقه
غريب البت اللي جوه دي تتحبس ف اوضه لوحديها ونقطة ميهه متتدخلهااش .. مفهوووووووم
28_ حـ.ـضـ.ـنك وطن.
وركب سياااارته وسساق بااقصي سررررعه رجع القصر
وهو بداخله بركان ..
ماشي ف الجنينه ع الهام
انتي الزفته ضحي دي جايباها من فين
الهام بخبث: مالك يااولدي بس .. متعصب اكده ليييه
حمزه بصوت اجش: الهام متجننيش وجاوبي ع قد السؤال
الهام: دي بت نعمـ.ـا.ت ومسعود البواب الله يرحمهم
حمزه: متوكده !
الهام: فهمني بس ياووولدي حصل اايييييه
تركها حمزه وغادر دون انا يجيبها وصعد غرفته وجد لقاء ووعد مع بعض
حمزه بحده: لقاء اطلعي بره
لقاء دmعت عيونها: انت لسه زعلان مني يااخوي ولا اييه
حمزه مكررا كلامه بنبره اقووي: قووولت اطلعي برررررره مش هكرر كلامي
وعد: مالك يااحمزه .. حصل ايه
انفجر حمزه ف الاثنين
هو انا لما عقووول الكلمه ماعتتسمعش لييييه
لقاء ابتلعت ريقها.
خلاص خلاص يااخوي .. انا طلعت اهوو
تركته لقاء وغادرت ومازالت دmـ.ـو.عها ترافقها
وعد قربت منه وبحنيه: مالك ياحمزه فيك ايه
حدق النظر حمزه بعيوونه ثم امسك بكفها وسحبها اجلسها ع فراشه وعقد ساقيها
وجلس بجوارها ليستند برأسه ع جدران صدرها
بتلقائيه وعد احتضنته وربتت ع كتفه
مش هتقولي حصل ايييه
ازداد ارتباكه عنـ.ـد.ما وجدته انفجر فالعـ.ـيا.ط ف حـ.ـضـ.ـنها
بمجرد مارأته ف هذه الحاله ازدادت حيرتها وقلقها وخووفها.
مسحت دmـ.ـو.عه بابهاامها
حمزه انت بتعيططط .. قولي مالك
حمزه بصوت اجش مختلط بالعـ.ـيا.ط: حمزه الخياط اول مره يبكي في حياته ولما بكي جيه يبكي ف حـ.ـضـ.ـنك ياوعد
وعد احتنضته اكتر واقوووي
متقلقنيش عليك .. حصل اي لكل دا
لم يجيبها ولكنه اكتفي بااستكمال نحيبه ف حـ.ـضـ.ـنها
لم تتحمل الحاله التي كان بها حمزه ولكنها شاركته دmووعه وعـ.ـيا.طه
وبعد مرور حوالي نصف ساعه وكلاهما متشبث ف احضان الاخر
اعتدل حمزه ف جلسته
طيب انتي عتبكي ليه.
وعد بتمسح دmـ.ـو.عها بطرف كمها: عشان عارفه انه الرجـ.ـاله مش بتبكي غير لما هموهم توصل ل قمم الجبال .. فيك اي ياحمزه !
حمزه بو.جـ.ـع: فياا انتي ياقلب حمزه من جوه .. ياسبب قوه وضعف حمزه
وعد باستغراب: مش فاهمه تقصد اي
حمزه فتح كفها وقبله بحب
اوعديني انك متبعديش عني يااوعد مهما حصل
وعد ابتسمت: بقي حمزه الخياط بيترجاني مبعدش عنه بعد ما خـ.ـطـ.ـفني من بيتنا وانا حره وقيدني ف زنزانته .. ومقدرتش اقاومك وانا حره .. تفتكر هقدر اقاومك وانا بقيت اسيرتك.
حمزه هز رأسه نفياا: يعني لو جاتلك فرصه تهربي من سـ.ـجـ.ـني هتهربي ؟
فكرت وعد لبرهه
وانت هتسيبني اهرب ؟
حمزه بحـ.ـز.ن: لكل حاجه نهايه .. لو مش طايقه عيشتك معايا هسيبك
وعد: وهتأمن عليا مع حد غيرك ؟
جذبها حمزه الي احضاانه بعفووويه .. استغربت لطريقته ولكنها بتلقائيه لفت ذراعيها حواليه واغمضت عيونها
اختطفا الاثنين دقاائق مسـ.ـر.وقه من الزمن وهما غارقون ف اعماق احضان بعضهم
جاء هاتف لحمزه او الاتصال الذي كان منتظره
ايوووة .. قووول اللي عندك.
المتصل
لقينا البت اللي كانت مخطووفه ف النجع البحري .. قاعده ف شقه مع واحد اسمو سعيد
حمزه بانتباه وحرص: خليك عندك ومتحسسهمش اننا ف المكان وانا جايلك حالا
وعد لفت انتباها اسلوب حمزه ف الكلام
مالك ياحمزه ف ايه
امسك حمزه بسلاحه ووضعه داخل سترته
انا خارج ياوعد..وحاولي تتجنبي حديت امي خالص .. وانا مش هعووق (هتأخر)
وعد تشبثت بكفه وبقلق: طمني بس وواخد ليه السلاح معاك
قبل حمزه جبينها وربت ع كتفها.
خبر اي عااد .. خلينا نشووف شغلنا .. ويلا اسمعي الكلمه
وتركها ف حيرتها وخـ.ـو.فها وقلقها عليه وهو في هذه الحاله
اختنقت من كثره التفكير والقلق والحيرررره .. اكملت اعداد الغرفه لتشغل وقتها
حمزه وصل المكان الذي اخبره به الغفير
اخرج سلاحه والقي نظره آمره ع الغفر معناها اكـ.ـسروا الباب
كُسر الباب ف اقل من دقيقه
دلف حمزه ومن معه من رجـ.ـال ولم يجدو احد ف صاله البيت
ابراهيم الغفير:رووحو فين .. دول ماغابووش عن اعني (عينيا) واصل
وقطع جوابه خروج شيماء من المرحاض مفزووعه مما سمعته ومما رأته
انه حمزه الخياط كبير النجع وعمدته امامها
اتسعت حدقة عينها وشهقت بخووووف
ابتسم حمزه وانزل من سلاحه
هااا انتي شيماء المخطووفه !
شيماء صاب قلبها الهلع والرعـ.ـب
ايوه ايوه انا ياابيه .. وسعيد كان خاطفني كويس انكم انقذتوني
تنهد حمزه وقرب منها ووضع سلاحه ع اقرب منضده
واخرج علبه سجاير من جيبه وقدmلها سجاره
اتفضلي سيجاره !
ابتلعت شيماء ريقها:لا .. اصللو ماابدخنش
حمزه رفع حاجبه وامسك بعود السجاره الذي مازال قيد الاشتعاال الموضوع ف طفاايه السجااير
ماانتي مش بتدخني .. دا يطلع اييييه
انهمرت الدmـ.ـو.ع من عيون شيماء ووضعت كفيها ع خدها .. راجعه خطوات للخلف برعـ.ـب وهلع
وع الفور دخل سعيد ممسك بأكيااس
انا جيييت يا
وكانت صدmته الكبري عنـ.ـد.ما رأي حمزه ورجـ.ـالته محاصرين الشقه
القي ماف يده من اكياس وهم بالهرووووب
لكن سرعان ما تمسك بيه احد الغفر
حمزه ابتسم ابتسامه سااخره
هاا واهوو اللي كان خاطفك وصل .. مش كان خاطفك بردو ؟
اترعـ.ـب سعيد واتفض جسده
وسرعان ما لقي صفعه قوويه من حمزه
انت اتهوست .. داخل نجع الخيااط .. وجاي تخـ.ـطـ.ـف منه بنات
سقط الرجل ع ركبتيه متشبثا بقدm حمزه
والله ماخـ.ـطـ.ـفتها انا عحبها .. وكنا هنهربو
رفع حمزه حاجبه ونظر لشيماء
كددداب .. دا كداااب ياحمزه بيه متصدقهووووش
حمزه صفق متعجبا.
هو دا الحب بعتو بعضكم ف دقيقه .. هاتوووهم وتعالو . نتسلو عليهم الليله
امسك الغفر بسعيد .. وقرب احدهم للامساك بشيماء ولكن اوقفه حمزه وبنبره تحذيريه ارعـ.ـبتها
عندناش رجـ.ـاله عتمسك حريم احنا .. هي شااطره وهتمشي عدل .. والا عارفه اي اللي ممكن يجرالها
انتفض جسد شيماء واستسلمت لاوامره
ركبوا جميعا ف العربياات ووصلو للمندره التي بجانب القصر
كانت وعد تترقب قدومه من نافذه غرفتها وبمجرد ما رات سيارته اطمئن قلبها
وصل حمزه والغفر ومن معهم للمندره
جلس حمزه ع مكانه ما يسمي بالعرش الملكي
هااااا مش هتقولو مين خاطف مين.
شيماء بتـ.ـو.تر: هو اللي كان خاطفني ياحمزه بيه له اكتر م شهر
حمزه وجه كلامه لسعيد: اي رايك ف الكلام دا .. اهلها لو عرفو هيقــ,تــلوها ويقــ,تــلوك
قام حمزه من مكانه ودار حولين شيماء متحدثا بصوت مسموع
يعني انتي بتقولي انه خـ.ـطـ.ـفك .. ليه اكتر من شهر
شيماء بثقه: ايوة ي بيه حصل
ثم قرب من سعيد
وانت بتقول انها جات بمزاجها عشان تهربوا
اؤم سعيد بالموافقه
قرب حمزه مجددا وهمس ف اذانها مشيرا بسبابته ع حواجبها
وهو مادام خاطفك من شهر ..مين كان ياخدلك حواجبك هااا!
اتسعت عيوان جميع المستمعين
عاد واتكأ ع مقعده مره اخري وبثقه
عارفه لو قولتي الحق من الاول كنت هسامح واساعدكم تجوزو .. انتي كدبتي وخـ.ـو.فتي احسن اهلك يقــ,تــلوكي .. وانت كمان مش راجـ.ـل ضعفت مع اول قلم .. وقريت بالحقيقه .. انتو الاتنين شر عقاااب لبعض .. خدووهم من اهنه .. وبالنسبه للعقـ.ـا.ب ليك انت مش عاوز اشوف وشك ف البلد كلها . تختفي! .. وهي بقا خدووها تشتغل ف ارض الجبل مع الباقيين عشان تتبطر تاني ع نعمه بيت ابوها وتهرب..
↚رامي جالسا مع والده ف غرفه المكتب كلا منهما مرتديا الجلابيه البلادي
جمال بحده: مالك يااولد ! مش طبيعي ليه اكده
ارتبك رامي وهو يمد اليه بعض الاوراق
لا ابدا يابوي .. اقولك اييه .. دي عقوود ايجارات جديده .. خدي امضي عليهم
جمال اخذهم من يده يفتش بهم
مين اللي عاوز يأجر الارض السنادي
رامي اتـ.ـو.تر وقلقمالك يابوي انت عتفتش ورايي ومش واثق في ولا اي
توقف جمال عن تقليب الاوراق.
لا يا ولدي مش هفتش وراك .. مااصلو كل دا بتاعك انت واختك ف الاخر وانت المسئول تحافظ عليه
رامي تنهد: طيب يلا امضي خليني اديهم للفلاحيين
*طاب لافينيادينيالقلم ديه من عندك
رامي بسرعه وهو يدخل كفه جوه سيالتيه
وع ايه .. القلم جااهز اهو يابوي .. مش ناقص غير الختم بتاعك
مضي وختم جمال ع جميع الاوراق التي امامه دون ما فرزهم
نهض رامي مسرعا ممسك بالاورق
ماشي يابوي .. تأمري بشئ تاني
جمال: لا ياولدي خلي بالك هاااا .. الدنيا ملهاش امان
رامي هم بالمغادره: خابر زين يابوي خاابر
سمر نازله جري ع السلم واتصـ.ـد.مت ب رامي امامها
ياميمووو .. عااااش من شاافك ياخوي
رامي: خفي دلع مرق وميااصه بنات .. واوعي من قدامي
سمر: وه وه وه .. ومالك اكده مش طايق حد وحااشر اهل البلد كلياتهم ف زورك
امسك بهاتفه ليجري مكالمه تلفيونه ولم يجيبها بل تركها وغادر
سمر هزت راسها بخبث وعدm تصديق
اقطع دراعي لو ما كان وراك مصيبه ياولد ابوي وامي ... يااااااااااانووووجاااا انتي فيين.
نجوي كانت تتحدث مع احد الغفر بهمس وحرص واول ماسمعت صووت سمر
طيب هملني انت دلوق .. وهنتفقو بعديين
ثم تركته مسرعه
ماالك يابت حسك عالي اكده لييه
احتضنت والدتها
فرحانه يانوجا فرحاانه
نجوي: اتهوستي ياك .. متركزي اكده
سمر بفرحه:اصلو طارق جااي بكره .. وقالي خديلي معاد من ابوكي
انفجرت نجوي ف الزغاريددددد واحتضنتها.
بت امها بصحيح .. ياانعااام قوليلهم يد.بـ.ـحوو عجل .. عريس لبتي جااي بكره
جمال خرج ع صوت الزغاريد
مالكم في ايييه
نجوي بفرحه: فعريس جااي لبتك بكره .. والواد داكتووور كد الدنييا .. والله هتنااسبي يانجوي الناس الزينه صوووح
جمال: مين ديه وشافها فين وكيييف .. انطجووووووو
نجوي قربت منه وربتت ع كفته
متهدي يااخوووي .. دي واحده صحبتها من مصر جابتهوولها
سمر بخبث: اه والله ياابوي .. زي ماعتقولك امي بالظبط
نظر اليهم جمال.
ممممممم اذا كان اكده نشوووفه
جلس رامي ف سيارته بحيره وتفكير
ايوه ياسميه .. كله تمام .. والورق معايا اهو .. وجايلك ف المدينه .. اشوفك فين
سميه بفرح: بجد يارامي .. اقتنعت بالسرعه دي
رامي: هاهاههاهاهااه حد يقول للرزق لا .. بس الموضوع دا امان مش اكده
سميه: عيب عليك .. ساعه وهتلاقيني ع الكورنيش
رامي: زييين اكوون وصلت
اغلقت سميه هاتفها مع رامي وكتبت رساله لشخص مااا
كله تمام ياابص
الهام مناديه بصووووت عالي ع وعد من اسفل
جررري ااايه يامراة حمزه .. هتفضلي قااعده فووق كااتير ..عندنا شغل وخبيز فرح يلا انزززززلي
اتاها حمزه من الخلف
مالك يلهااام (يا الهام ) حسك عالي ليه اكده
الهام: ععيط (بنادي) ع مرتك تنزل تساعدنا ف خبيز قمر اختك
حمزه رفع حاجبه: مراتي مالهااش ف و.جـ.ـع الراس دا .. وطلعيها من دmاغك ياالهام فاااهمه .. طالع اريح شوويه انا .. وعاوزك المساا فضيلي حالك
قال جملته وهو يصعد السلم .. خرجت وعد من غرفتها ف ذلك الوقت
حضرتك بتنادي ياطنط.
توقف حمزه ودار بجسده ملقيا نظره حاده وناريه ع الهام
الهام استقوووت: ايووه عنادي عليكي ياروح طنط .. تعالي عشان تساعدينا ف خبيز قمر
نظرت وعد لحمزه مستغربه
نعممم ! بس انا معرفش اعمل حاجه ف الخبيز
الهام بحزم: تنزلي تتعلمي .. اومال عاوزه تفضلي طول عمرك مت عـ.ـر.فيش والوكل يجيلك ع الجااهز
تنهد حمزه بغل وحدق النظر لالهام التي بدالته نظرة تحدي
حمزه بصوته الاجش القوي
قوولت خشي اوووضتك ياوعد
انتفضت وعد من قوة صوته ودخلت غرفتها ع الفور.
حمزه لالهام بتهديد: مرقي يومك ياالهاااام
غلت الدmاء ف عروووق الهام وبصوت يحمل خليط من العصبيه والغل
شيعي يااابت لحسيبه وقوليلها ستك الهام عاوزاكي دلووووق
دلف غرفته وجدها جالسه ع حافه الفراش وتلقي عليه نظرات رهبه وخـ.ـو.ف
اغلق حمزه بابه ببطء
مااالك عتبصيلي اكده ليييه
وعد ابتلعت ريقها: لا ابدا مافيش
حمزه بحده ونرفزه: اسالك تجاوبي ع طول .. عحبش الاسلوب ده يااوعد
انفجرت وعد فالبكاء ولم تجيبه
اغمض عيونه وجلس امامها ع ركبته.
وعد انا اعصابي تعباانه وانتي خابره اكده زين .. فمعلش استحمليني
ازدادت وعد ف نحيبها ولم تجيبه
جز حمزه ع اسنانه وضغط ع قبضة يده واغمض عينه لنص دقيقه
ثم عاود النظر اليه مبتسماا وهو يمسح دmووعها بانامله
كام مرة قولتلك ماعبحش اشوف دmووعك دي
بصوت منخفض ممزوجه بنبره البكاء
حمزه مش بستحمل زعيقك وجـ.ـسمي بيتنفض وبخاف منك
انفجر ضاحكا ثم وقف ممسكا بكفها وجلس بجوارها وجذبها ليجلسها ع فخذه هامسا ف اذانها
وهو في واحده تخاف من جوزها.
وعد: ساعات بحسك احن مخاليق ربنا وساعات بشوفك انسان غريب
حمزه قبل كفها
وعد .. كلامك كله صح .. انا معاكي شخص ومع الناس بره شخص انا نفسي مابعرفهوووش
وعد بستغراب: ازاي بتعملها .. وليه كده
حمزه: لسه مت عـ.ـر.فيش بلدنا ولا ناااسنا .. لو ضعفت هيركبو ويدلدلو رجليهم .. لازمن امسك العصاايه من النص .. يعني اتعودي ع اكده
وعد ببراءه: طيب انت بتخرج وبترجع متعصب المفروض عليا اعمل اي لما اشوفك متعصب
حمزه بتلقائيه:قربي مني و احـ.ـضـ.ـنيني وانا هنسي الدنيا كلها
ابتسمت وعد وسط دmـ.ـو.عها
طيب منا قريبه منك اهو
حمزه بخبث: بس مش حـ.ـضـ.ـناني !
انسحرت بكلمـ.ـا.ته و نسيت كل ما يزعجها ثم وضعت راسها ع جدران صدره هامسه ف اذانه
بحس ف حـ.ـضـ.ـنك احساس غريب اوي ياحمزه .. هو ف ايهههه
حمزه وهو يحتنضها اقوي
عتحسي بايه ياوعد
وعد هامسه ف اذانه: بحسك وطن بيحتويني ف غربتي .. بحـ.ـضـ.ـنك وانا مش عاوزه اسيبك .. فيك حاجه بتشـ.ـد روحي ليك
ابتسم حمزه بغمز: اقدر اقول اني كسبت الرهان
وعد قضبت حاجبها مستفهمه.
رهاان ايه .. مش فااهمه
احتضنها اكثر ومدد جسد ع الفراش ومازالت وعد نائمه ع صدره
هامسا ف اذانها بحب
هفكرك .. فاكره لما قولتلك.
فلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااش بااااك
حمزه قرب منها خطوتين
اقولك ايه .. مـ.ـا.تيجي نتراهن
وعد اطلقت زفيرا قوويا
حمزه مكملا لحديثه
نتراهن اذا كنتي هتحبيني ولا لا
وعد بسخريه: مابراهنش حد خسران
حمزه رفع حاجبه: متجربي مش هتخسري حاجه
وعد جن جنونها
انت متأكد انك طبيعي يابني ادm انت .. يعني لو فتحت دmاغك دي دلوقتي هلقي جواها مخ زينا
حمزه بثبات وضع كفه داخل فتحة جلبابه العليا
ممكن تسبيني اكمل.
وعد بنفاذ صبر: كمل لما نشوووف اخرتك
حمزه ابتسم: لو كسبتي الرهان هطلقك واديكي اللي يكفيكي باقي عمرك وهبعد سكتك
انفجرت وعد ف الضحك وهي تضـ.ـر.ب كف ع الاخر
لا دانت كمان اتجوزتني وطلقتني وانا واقفه .. انا بقول انك مش طبيعي مش مصدقني
اكمل حمزه كلامه
ولو خسرتي ..
وعد مقاطعه وهي تعقد ساعديها
هاا بقي قول لو خسرت هتعمل ايه
حمزه بغمز: لا دي سيبهالي انا اوريهالك فعلا
وعد بتريقه: انت عارف في كام راجـ.ـل ع الكوكب .. هسيب كل دا .. واحبك انت .. انت جري لنفووخك ايه
حمزه بحزم وثقه: هنشوووف
باااااااااااااااااااااااااااااااااك.
تنهدت وعد ورفعت رأسها قليلا ناظره في عيوونه وشردت بهم وبنبره ممازحه
شكلك هتكسب الرهان ياابن الخياط
غُمر قلبه بالسعااده ولف جسده ليعكس الوضعيه مستندا ع كفه وتعمد ان تلمس انفاسه وجنتيها
يعني افهم انك مبسووطه معاايا ياوعد وف امل
ابتلعت وعد ريقها وبعد عيونها عنه
صدقني ياحمزه تايهه .. ومش عارفه افهم نفسي .. بس مطمنه
حمزه طبع قبلته الخفيفه ع شفتيها.
وانا مش عاوزك تفهمي حاجه دلوقتي .. كل اللي عاوزو تسيبي قلبك خالص لحمزه .. وهو هيحافظلك عليه وعمرو ماهيكـ.ـسرك ياوعد
وعد ابتسمت
مستغربااك .. اي نوع من الحب انت .. انا طول عمري بحلم بالحب .. بس عمري مـ.ـا.تخليت اني هلقي حد يحبني زي ماحلمت
حمزه ابتسم: وانا مستني اليوم اللي تحبيني فيه اضعاف ماعحبك ياوعد
هم حمزه بالابتعاد عنها ولكنها تشبثت بلياقته بسرعه
انت رايح فين .. خليك جمبي.
قرب حمزه من اذانها ليشعرها بحرارة انفااسه
لو كان عليا عاوزك جوايا يااوعد مش جمبي وبس
عضت وعد ع شفتها السفليه مبتسمه
طب ايه بقا
حمزه افاق من شرورده واعتدل
احم احم احم .. قومي ياوعد شووفي الهام عاوزه ايه منك تحت وعدي اليوم دا
ضحكت بصوت عالي حركت كل ساكن بداخله
الله ! مش كنت معترض ع نزولي من شويه.
حمزه ممازحا: اه .. بس دلوقتي وافقت .. اختفي من الاوضه دلوقتي يااوعد عشان اكتر من كده الواحد مش ضامن نفسه
ضحكت وبداخلها الف علامة استفهااام
اعتدلت ف جلستها واحتنضنت كتفيه من الخلف طابعه قبله خفيفه ع عنقه
ثم ركضت ع الحمام وقفلت الباب خلفها
حمزه بنفااذ صبر
ماشي مااشي .. لما نشووف حوار شوق ولا تدوق دا معاكي اخرته ايه
ثم مدد بتعب ع فراشه متنهدا ف سره
سااامحيني يااااوعد.
ضحكت ع طريقته وشرعت ف تغير ملابسها مرتديه عبايه نبيتي قمه ف الروعه لكي تدلف بها لاسفل
وبعدmا انهت من ارتداءها وضعت لمسات من الميك اب الخفيف بالاضافه الي الروج النبيتي التقيلل ورشت البرفيوم الذي احضره اليها حمزه
وخرجت من الحمام
توقفت مكانها قاضبه الحاجبين مردده لنفسها
ليه حمزه ماسك دmاغه كده ..
وبنبره فضول وارتباك موجهه كلامها اليه
-حمزه انت تعبت تاني.
*لالا ي وعد متشغليش بالك...شويه ارهاق مش اكتر هنام ساعه وهابقي زي الفل
قال جملته وهو يضع معصمه ع جبهته ومازال مغمض العينين
-طيب ع راحتك ..انا هنزل تحت اتمشي ف الجنينه شووويه عشان تاخد راحتك .. واشوف طنط عاوزه ايه عشان ترضي عننا ياسيدي
*طيب محتاجه حاجه
- لا شكرا
اكمل حمزه كلامها وهو مازال مغمض عيونه
طيب مالكيش دعوه باي شغل .. اتفرجي وبس
*متقلقش عليا .. ارتاح انت بس
وقربت من السرير بتلقائيه وامسكت بهاتفها
-حمزه طيب اغطيك!
*اه ي ريت ي وعد لو مكانش فيها تعب
اعتدل في وضعيته وفجااه اتسعت حدقه عينه .. ناظرا الي وجهها
حمزه بحده:اي اللي انتي عاملاه ده .. دانتي نهارك اسود مش فااايت.
حمزه بحده بعدmا اعتدل في جلسته
اي اللي انتي عاملاه ده .. دانتي نهارك اسوود مش فااايت
انتفض جسدها و استغربت
نعم مش عامله حاجه انا...عملت اي
حمزه بغيره: ممكن اعرف المكيااج ده اي لزمته... واي البرفيووم دا
هزت كتفيها و بلا اهتمام محاوله استفزازه
ماله الميك اب ..وبعدين انت مالك ! انا حلوة كده.
نهض من مكانه .. ومسكها من معصمها وسحبها امام المرآه بقوه
عاجبك كده ...وده لووون رووج يتحط...الزفت ده يمسح قبل مـ.ـا.تنزلي مفهووووم
وعد بعناد وبنبره استفزاز: لا مش همسحه..مفهوووش حاجه ع فكره .. ماانا اموره اهوو ياحمزه
احكم قبضة يده وضـ.ـر.ب الحائط بعصبيه
انا مرضاش لمراتي حد يشووفها بالروج ده ... وبعدين من غير كلام كتير ي وعد امسحي الزفت ده والا هتصرف معاكي تصرف مش هيعجبك
ارتفعت نبرة صوتها متعمده اشغال النيران بداخله.
انت صدقت انك جووزي ولا ايه.. ...وهتعيش الدور...انا خلاص رجعت ف كلامي ...انت وانا عارفين كوويس اووي انه العلاقه دي ليها نهايه ولا انت نسيت الاتفاق
غلت الدmاء ف عروقه وجن جنونه بضيق اتصـ.ـد.م من كلامها المفااجئ ... مستفهما بينه وبين نفسه
هي دي وعد اللي كانت ف حـ.ـضـ.ـني من شوويه !
ثم وجه كلامه اليها بحنقه وضيقه
ولحدت ما تيجي النهايه دي انتي ف عصمتي...وتسمعي كلامي وتنفذيه بالحرف ...وووو إلا.
وعد دفعته عن طريقها وتقترب من الباب وتفتحهقولت لا يعني لا انا حرة .. الله.. وهنزل كده وريني هتعمل ايه
الحق بها مسرعا وهو يقفل الباب بقوووة ويسحبها بقوووة ويسند ظهرها ع الحائط
تعالي هنا...انتي بتعاندي مين عاااوز افهم...مش كفايه اني سامحلك تنزلي بشعرك اصلا..وكمان روج واللي مايشتري يتفرج عليكي .. سوسن انا هنا .. انا مقبلش مراة حمزه الخياااط تبقي فرجه للي يسوي واللي مايسواش
وعد بدلال وبرود:اوووووووووووف انا عاجبني كده طيب ياحمزه ..
حمزه ضـ.ـر.ب الحائط بكفه: وانا مش عاجبني كده ياوعد
وعد كتفت معصميها: والمطلوووب؟
حمزه بنفاذ صبر محاولا السيطره علي اعصابه
اللهم طولك ي روووووح ..انت شكلك مش عتفهمي وانا مافيش دmاغ للمنااهده ... الزفت ده يمسح
وعد ابتسمت ونظرت في عينه بحده وعناد ثم همست في اذانه: تؤ .. قوولت لا .. ووريني هتمنعني اززاي.
قربت منه حتي لامست انفاسها عنقه التي اغابته عن الوعي .. قرب منها ببطء الي ان تجاوز منطقه الخطر .. وحاصرها بين ذراعيه ناظرا ف عينيها وبنبره تحذيريه
خليكي فاااكرة اني قولتلك امسحيه بالادب والذووق ..يبقي متلوووميش غير نفسك في عواقب عنادك
ضـ.ـر.بات قلبها زادت واتـ.ـو.ترت وتعالت انفااسها: يعني تقصد ايه .. مش فااهمه
انحني ببطء وطبع ع شفتيها قبله خفيفه .. ثم عض شفتها السفليه بلهفه حب وشوق ابتعد قليلا
هتفهمي دلووقتي قصدي ايه.
وعد حاولت ان تبعد براسها ولكن لا يوجد مفر .. مازال محاصرا اياها م جميع الجهات
وعد اغمضت عينيها و بضعف ح م ز ه .. خلاص همسحه انا كنت بهزر والله
حمزه ازاح شعرها مبتعدا عن وجهها .. واغمض عينه وعبث في خصيلات شعرها برفق.. بدون مقدmـ.ـا.ت لف ذراعه حول خصرها بقوة جعلتها ترتطم بذلك الجسد الحديدي .. وهو يلتهم شفتيها بتعطش
تلاحم الجسدين وتناغمت ارواحهم
اسرها ف عرينه مع التهامها بقبلات حاره تحمل شلالات الشووق واللهفه
وحب وكانه يريد ان يروي عطشه .. يريد ان ياكلها حتي يشبع .. تعويضا لسنين البعد والحرمان
تبقي له وملكه يفعل بيها كما يشاء حيثما يشااء.
وعد ابتسمت ابتسامة انتصاااار واحتضنت حمزه بذراعيها
قبلاته لها انستها العالم .. جعلتها مغيبه .. ذابت بين ذراعيه .. اغمضت عينيها ونشبت مابينهم ملحمه الهيام .. وكل منها يريد انا يعش بداخل الاخر .. اخيرا اتت الفرصه التي تتاكد فيها من حبها له اذا فانها عشقته منذ ان رأته ايه
اتي الوقت الذي اتحطمت فيه كل اسلحه القووة والعناد ورفعت رايه الاستسلام والخضوووع
وعد عانقت حمزه بقووووه ...وغمضت عينها وطااارت في دنيا تانيه
ابتلع ريقه وفرح من رد فعلها .. شعر قلبه طائرا فرحه
خصوصا انه اتاكد من حبها .. واخيرا كسب الررهان
وانها بتعشقه ولكن العنااد وكبر بنات حواء.
عااشوا ف احضااان بعض لدقائق مسـ.ـر.وقه من الزمن وكإن الزمن وقف عن هذه الدقائق كان يود كل منها انها لاتنتهي ابدا
احتضنهااا بقوه .. ثم تراجعت بظهرها للخلف بخطوات متبطئه ..ومازالت د مستسلمه وذائبه بين ذراعيه
بحنيه اراح ظهرها ع السرير
ونظرلها وابتسم
فتحت عينها ونظرتله بشوووق ولهفه وحب
.. ليقرا ف عيونها هيئت لك كلي ملكك يامن سرقني من عالمي لعالمه
قرب منها بهدوووء متكئا علي ذراعيه .. ولمس شفتيها بحنيه واعطاها قبله خفيفه .. ثم لامس عنقها بانفه مستنشقنا رائحتها وطبع قبلات متتاليه
ثم همس في اذانها.
كده الروج اتمسح وبقيتي احلي ع فكرة
تقدري تنزلي
ثم اطلق ضحكه انتصار و بصوت عالي وهو يبتعد عنها
قامت وبداخلها بركان غضب
ع فكرة انت قليل الادب وكنت بتتلكك
حمزه بلا اهتمام: ويكون في علمك كل مرة من ده لو متعدلتيش وحطيتي الالوان دي تاني .. وكل مـ.ـا.تكوني حابه الملحمه دي تاني حطيه ياوعد
كانت تريد قــ,تــله في ذلك الوقت
حمزه ضحك بانتصار: مش قولتي نازله..اتفضلي يلا عاوز انام.
وعد بحرقه وغـ.ـيظ: ابقي متنساش تمسح الروج اللي ف وشك...
حمزه ضحك بخبث محاولا مضايقتها
وايه يعني واحد ومـ.ـر.اته ف اوضه النوم وف وشه شووويه رووج تفتكري دي مشكله ده بالعكس كله ف مصلحتك يمكن الهام ترضي عنك
وعد بنفاذ صبر وخـ.ـو.ف: لا دانت اكيد مش طبيعي
حمزه: لا انا صعيدي ودmي حاامي والحال المايل عيعجبنيش
ابتسمت ع طريقته وقربت منه معانقه له هامسه ف اذانه
ع فكرة انت كنت واحشني اووي.. ومعرفتش اوصلك ده غير بالطريقه دي .. وكنت متأكده من ردك دا ..
ثم تنهدت وطبعت قبله ع عنقه
ع فكره انا شكلي حبيتك فعلا .. ودخلت زنزانه ابن الخياط .. اه صح ومش انت لوحدك اللي بتتحول شوفت انا عصبتك ازاي وخليتك تعمل كل اللي انا عاوزاه من غير ماالمحلك ..هههه
حالة ذهول نتيجه كلامها شعر بسكاكين بتضـ.ـر.ب ف قلبه وقف متجمد مكانه غير قادر ع الرد عليها
وعد بعد ماانهت كلامها كانت اختفت من امامه
اما بالنسبه لحال حمزه كان قلبه يـ.ـؤ.لمه
واتمني لو انها ف الوقت ده تكون ملكه وياسرها جوا قلبه ...اتمني انها تكون مـ.ـر.اته بالفعل مش كلام ع ورق..اتمني انها تعرف اد ايه هوو ملهووف عليها وكله شوووق وحنين .. اضعاف ماهي ملهوفه عليه.
ثم ابتسم
مممم بقي كده ياوعد انتي تضحكي ع حمزه الخيااط
ثم امسك بهاتفه متصلا بسميه
سمممميييية حوار رامي داااا يخلص النهاارده فااهمه
سميه بعرفان: اعتبرو حصل ياحمزه بيييه
اغلق حمزه الخط
ممممم هانت يااوعد هاانت .. وابقي شووفي مين هيخرجك من حـ.ـضـ.ـني بعدها
نزلت عند الهام مبتسمه
عاوزاني اعمل لحضرتك ايه ياماما.
الهام وضعت رجل فوق الاخري وبتنااكه
بصي عاوزاكي تعمليلي محمح بالملوخيه الخضره
اتسعت حدقه عيوونها وابتسمت مستفهمه
لا مش فاهمه يعني اي محمح بالملوخيه الخضره
الهام تضـ.ـر.ب كف ع الاخر
ياوقعتك السسوده ياولدي .. هتنشفيلو معدتو م قلة الوكل
ابتسمت وعد وجلست بجووارها.
لالا متقوليش كده .. قوليلي بس هو بيتعمل اززاي وانا هقوم اعمله حاالا
اتت لقاء ف ذلك الوقت
مااالكم فيييه ايه
وعد: لقاء انتي ت عـ.ـر.في يعني ايه محمح دا
انفجرت لقااء ف الضحك
طيب بذمتك ياالهام وعد هتعرف تعمل محمح منين .. انا نفسي مااععرفش اعمله
الهام بصغه امريه.
ماليش فييه .. عاوزه ادووق وكل من يد مراة ولدي وعاوزه اكل محمح اتصرفو
وعد محاولة ارضائها: طيب تعالي معايا جوه وقوليلي بيتعمل ازاي وانا اعمله
الهام بنفاذ صبر: مش غلبه هو .. خلاص خلاص اجعدي .. عاوزاش منك حاجه
قطع حديثهم قدووم حسيبه
قامت الهام باهتمام ممسكه بكفها سحبتها خلفها وصعدت بها الي اعلي.
هاتولنا القهووه ع فووق ياابت
نظرت لقاء ووعد لبعضهم بااستغراب
سيبك سيبك تعالي افرجك ع الجنينه
قالت لقاء جملتها وهي تتمسك بكف وعد وتجذبها برفق خلفها
↚ضحي المحبوووسه ف غرفه مظلمه وبتصرخ
انت يا زفت يلي بررا .. اتصلي بحمزه
غريب: اجفلي خشمك يابت .. نسيتي نفسك .. اسمو حمزه بيه
ضحي: بقولك افتحلي واتصلي بيه احسن وديني لاولعها حريقه النهارده
غريب: اكتمي طااب وبكره هو قال جاااي
ضحي: ماشي ياغريب .. هاتلي وكل طااب
غريب: حمزه بيه امر انك متاكليش ولا تشربي.
ضحي بنفاذ صبر: مش هكرر كلامي .. بكرة كلكم هتعملولي حساااب ياكلاب
غريب: وه وه وه متقفلي خشمك يابت وتتكلمي زين
رامي قابل سميه في سيارته
اهو ياستي امضت وختم ابوي ع الورق .. ها قوليلي هتبدأو ف الحفر مـ.ـيـ.ـته
قال رامي جملتو وهو ممسك بكف سميه ومقبلا اياه بحب
ابتسمت سميه واخذت الورق بفرحه
برافو عليك .. انت كده السليم .. فضي البيت بس انت .. وسيب الباقي عليا
رامي بفرحه: اتفقنا والله وهتلعب صح.
سميه بدلال: بحبك
رامي بلهفه: اقولك اييه مـ.ـا.تيجي توريني اللوكانضه اللي نازله فيها
ضحكت سميه ضحكه عاليه
بس بقي بطل حركات المراهقين دي
ثم فتحت باب السياره وركضت امامه لتركب سيارتها
رامي وهو يفرك كفه: اتقل ع الحلوووو
وصلت سميه الفندق
واتصلت بحمزه
حمزه بصووت كله نووم
هاا ي سميه عملتي اي.
سميه بثقه: كل تمام ياحمزه بيه ومعايا 3 اوراق ع بياض عليهم توقيع وختم جمال الابراهيمي
حمزه بفرح: حلوووه اووي .. شوفي بقي بقيت الاجراءات ونص حسابك هيوصل ع البنك الصبح
سميه بفرحه: مافيش مابينا الكلام دا مسيو حمزه .. انت مصدر ثقه
حمزه بثبات: الحق حق وميزعلش ياسميه .. انتي وابوكي افضالكم عليا كااتير
سميه بفرحه: انت تأمر بس يا حمزه بيه
حمزه:: الامر لله .. خلصي وع اتصال ... ومتنسيش اول مااديكي التمام تختفي خاالص م عندك.
سميه: متقلقش عليا .. باي باي
انهي حمزه مكالمته وف الحال اتاه اتصال اخر
قوووول اللي عندك
احد الغفر: ف جريمه قــ,تــل ف النجع القلبي
حمزه قام مفزززوع: انت هتقول ايه .. احكيلي
الغفير.
راجـ.ـل متجوز 4 حريم .. من يومين اتخانق مععاهم وعططاهم قــ,تــله وعدmهم العاافيه .. والنهارده لقيو الراجـ.ـل متقطع حتت ومرمي ف الترعه.. والناس عتقول اللي قــ,تــله واحده من حريمه
حمزه بحده: هاتلي ال4 حريم القصر .. فااهم .. دلووق
في الغرفه الهام جااسه بجوار حسيبه الممسكه بفنجان القهوه وبتتطلع عليه
الهام بتوسل: هااا قوليلي شايفه ايه .. حمزه هيخلف صوووح ؟
قضبت حسيبه حاجبيها وظهرت عليها ملامح الاسف والحـ.ـز.ن
الهام بقلق: مـ.ـا.تنطقي عااد وتقوليلي شااايفه ايه
حسيبه بأسف.
شايفه خراب بييوت يا ست الهام .. وعمود البيت مهدووم
الهام بقلق: قصدك اييه يامره .. متحكي وتتكلمي دغررري
حسيبه: اصلو اللي باين قدامي في ريح وعاصفه قويه قوووي داخله عليكم وهتاكل كل حاجه في وشها
الهام بنرفزه: اي التخاريف اللي عتقوليها دي .. مـ.ـا.تبصي زين وتقوليلي حمزه ولدي هيخلف ولا لا
ابتلعت حسيبه ريقها.
ولدك هيخلف من وعد واد زي القمر
تنهدت الهام بفرحه وارتااح قلبها
اكملت حسيبه كلامها باسف وارتباااك
بس حمزه .. مش هيشوووفه
تجمدت الدmااء في عروقها
قصدك اييييه .. بمش هيشوفه دي ياحزينه
حسيبه ارتعبت: واالله انا بقول اللي شايفاه وبعدين نجيبو فنجان تاني ونشروبه ونشوفه.
ع الفور امرت الهام بفنجان قهوووه اخر وارتشفته
واعطته اياها لتطلع عليه مجددا
هااا شاايفه ايه قوليلي
نظرت اليها حسيبه باسف
حمزه بيه حيتقــ,تــل ع يد مراه
انفجرت بها الهام كالبركاااااان
انتي اتهووستي يياااااك يابت المحرووق .. وانا اللي جيباكي تبشريني .. ياااغفيرررر يامحررررووووس يااسييييددد ... يااااشيخ الغفر .. تعااااالي اهنه .. وارمي المراه دي برا القصر.
الجميع اجتمع ع هتاف الهام التي جن جنونها
اتي شيخ الغفر مسرعا
مالك ياست الهام
كانت الهام ممسكه بشعر حسيبه وتسحبها ع الارض
خرج حمزه من غرفته مفزوعا
ف ايه يااما . والنصااابه دي داخله كيف بيتنا .. انا مش كنت مانع انها تهوب ناحيه اهنه.
ركضتت لقاء ووعد الي الداخل بمجرد ما سمعوا صوت الهام
صعد شيخ الغفر للطابق الاعلي ممسك بحسيبه
يانهارك اسود ي حسيبه
الهام بضيق وو.جـ.ـع: ترموها بره ومتهوبش ناحيه اهنه .. مره بووومه وقدmها قددm شووووم .. لو شوفتوها ماشيه قدام القصر تطخوووها فاااهممممين
حمزه احتضن الهام التي شبه انهارت امامه
ووعد ولقاء اتجمدو ف مكانهم
حسيبه بصووووت عالي وهي ماشيه مع شيخ الغفر.
هتتقل ع يددد مرة يااحمزه ياااخيااط ... هتتقل ع يد مره
استمرت ف الهتاف حتي بوابه القصر
الهام بانهيااار: اكتملها خشمها يااولد
وعد بتلقائيه دلفت دmعه من عيوونها ..واضعه كفيها المرتعش ع فمها هلعا ورعـ.ـبااا
ناظره بعيون دامعه الي حمزه
لاحظت لقاء ذلك احتضنتها جنبا
خرجت قمر من غرفتها مسرعه
مالك يااما عتصرخي ليه اكده.
الهام بحاله جنونيه وهستريه وهي تحتضن حمزه
حدش هيااخدك مني ياولد قلبي .. واللي هتفكر تقربلك هاكلها بسنااني
حمزه ربت ع كتف امه
خلاص ي الهام .. خديها اوضتها ياقممر .. لقاء قوليلهم يعملو كوبايه لمون لامك
سقطت الهام مغشي عليها
حملها بين ذراعيه وادخلها غرفتها
ركضت وعد ولقاء خلفهم ودلفوا جميعا الي الغرفه
حمزه بحنيه وهو يربت برفق ع وجنتيها.
فووقي ياالهام عااد .. كفاايااكي دلع .. انتي عارفاش انا عحبك كد ايه
ركضت وعد واحضرت علبه البرفيووم مسرعه
قربت من حمزه وبـ.ـارتباك
حمزه خد .. خد رش ع ايدك وشممها دا وهتفوق
فعل حمزه ماطلبته وعد
شرعت الهام ان تفق ببطء .. ثم نهضت بصراخ مهاتفه
ولللللللللللللللدددددددددي .. حمزه لااااااااا.
حمزه بلهفه احتضنها
انا جمبك اهو ياالهام محصلش حاجه .. انسي انسي كلام الوليه دي .. حسابي معاها بعدين .. بس روقي انتي
الهام احتضنته وانفجرت ف العويل حاول حمزه تهدأتها
احضرت لقاء الليمون
خد ياحمزه شربها
شربها العصير بعد محاولات كثيره واخييرااا نامت وهي تهرول وتهزي باسمه
حدش هيااخد واد قلبي مني
وبعد ما خلدت ف نوم عمميييق
انسحب جميهم بهدوء
دخل حمزه ووعد غرفته.
وبدون مقدmـ.ـا.ت وقفت امامه فجاه واترمت بين احضاانه تعانقه بخـ.ـو.ف
حمزه اتفاجئ من رد فعلها احتضنها اكثر ورفعها قليلا حتي اصبحت عالقه بين احضانه
وه وه وه .. طب انتي عتبكي ليه دلوق .. انتي كمان هتصدقي كلام الوليه الخربانه دي
وعد بصوت كله حب ولهفه.
طلبت مني اني مابعدش عنك ... انا دلوقتي اللي بترجاك متبعدش عني ياحمزه
حمزه ف ذهوول تام: انت كمان هتعومي ع عوم امي وتصدقي واحده دجاله ياوعد
وعد مازالت عاقله بين احضانه هزت راسها بالنفي
بس قلبي واجعني اوي ياحمزه .. انا ماصدقت لقيت واحد زيك أامان له
تنهد حمزه بو.جـ.ـع وربت ع ظهرها
طيب انزلي نتكلم مش هتفضلي متشعلقه اكده
هزت رأسها بالنفي.
لا مش هسيبك .. انا عاوزه ابقي كده ورجلي ع رجلك ياحمزه ف اي مكان تروحه
استغرب من كلامها .. كان حاملها بذراع واحد وتمشي قليلا وجلس ع الاريكه وجلسها ع فخذه
طيب وشك وحشني طااب ..
اخيرا فكت ذراعيها ونظرت في وجهه بعيون محمره ومتورمه
حمزه بلهفه
تؤتؤتتؤتؤتؤتؤؤ .. بقي العيون الحلوه دي تبكي .. حـ.ـر.ام عليكي ياوعد
مد كفيه الاثنين ووضعهم ع خديها ومسح دmـ.ـو.عها بابهامه
ثم ارتفع قليلا يقبل كل عين ع حدا
وعد مش عاوز اشوف اكده تاني فاهمه .. قلبي عيوجـ.ـعني عليكي
وعد بصوت طفولي: خلاص مش هعيط تاني .. بس خليك جمبي ع طول
حمزه: ونبقاهانبطلمصالح عاد!
وعد: يعني مصالحك اهم مني
حمزه: اخس عليكي ياوعد .. كل دا ومعرفتيش مكانتك ف قلبي
وعد بحب: انت طيب اوي ياحمزه
حمزه: وانتي روح وقلب وعقل حمزه م جوه
احـ.ـضـ.ـنته مجددا وتشبثت به كالطفله
قبل حمزه جبهتها بحب مربتا ع ظهرها بحنيه والكف الاخر مصففا به لشعرها
.. وظلا الاثنين ف احضان بعض لمده دقائق
صوت طرق ع الباب
حملها حمزه برفق وقرب من الفراش ووضعها ولكنها رفضت تتركه وتشبثت به اكتر
حمزه مداعبا.
خبر اي اومال .. هشوف مين ع الباب وراجع
فكت كفها وهي تترقبه من بعيد بلهفه
فتح حمزه الباب لقي احدي الخدm
الغفير بيقولك انه جاب الاربع حريم وهما ف المندره تحت
*خلاص قوليلهم نازل اهوو
قفل حمزه الباب وامسك سلاحه وشـ.ـد اجزائه
ركضت وعد عليه بلهفه
مابلاش البتاع ده ياحمزه.
*ماينفعش امشي من غير ياوعد .. وكمان انتي لازمن تتعلمي تمسكيه
انا ! لييه يعني
*عاادي هعلمك تستخدmيه كييييف وكمان هعلمك كيف تركبي خيل
اتسعت ابتساامتها وامسكت بكفه بلهفه
طب انت رايح فين
*نازل المندره تحت
هاجي معاك
*وعد مش عاوز دلع خلينا نشوف شغلنا
تشبثت وعد بذراعه معانده
هنزل معاك وهراقبك من بعيد ومش هعمل صووت والله هتفرج عليك بس
ابتسم حمزه: لا حلوة اتفرج عليك دي تعالي طيب
سمر هي ف غرفتهاا ينتابها علامـ.ـا.ت الحيره ف اختيار ثيابها
فتحت نجوي الباب
عتعملي اي يابت
*جيتي ف وقتك يااما .. ها قوليلي دا احلي ولا دا
نجوي: خليكي ف الابيض عشان ليلتنا تبقي بيضه وفل وياسمين
ابتسمت ابـ.ـنتها
ماشي وانا بقول كده برضو .. ت عـ.ـر.في ياما نفسي اكيييد وعد بت عمي قووي .. واقولها انا ام دبلووون اتجوزت داكتور قد الدنيا .. وهي ام كليه اوبهه اتجوزت جاهل
نجوي: دي هتبقي ضـ.ـر.به معلم يابت ياسمر .. وعشان اكده لازمن خطوبتك تبقي قبل فرح قمر بت الخياط .. عشان تخشي اكده وانتي يدك ف يده وراسك مرفوعه
سمر بخبث: هو دا اللي كنت عفكر فيه ياااما .. وراكي وراكي ياوعد
دلف حمزه بصحبته وعد الي اسفل دخلوا من الباب الخلفي
وعد انتي هتقعدي اهنه وانا هطلع للرجـ.ـاله بره ماشي
قال حمزه جملته بنبره حاده
ابتسمت وعد وهزت راسها بالموافقه
وتركها حمزه وخرج وجد الاربع سيدات اللاوات متهمـ.ـا.ت ف قــ,تــل زوجهم
جلس حمزه ع عرشه الملكي وهو يرتسم معالم الوقار والهيبه
هااااا مين فيكم قــ,تــل صاااالح
لم ينطق احد منهن
كرر حمزه سؤاله ولكن بدوون فاائده
شبك كفيه وانحني قليلا رافعا حاجبيه وبتفكير محاولا خداعهم.
يعني محدش هيجااوب .. عموما انا جمعتكم هنا كلكم عشان اقولكم ان جوزكم عاايش وهو كان بس مغمي عليه .. وهو هيحكي بنفسه دلوقتي ويعترف مين اللي حاولت تقــ,تــله ..
وقف حمزه امامهم ومركز ف ملامحهم بدقه مشيرا لاحد الغفر
قول لصالح يدخل دلوقتي
اتسعت عيون الحاضرين بدهشه بما فيهم وعد التي تترقب الموقف بانتبااه
اكمل حمزه كلامه
اتفضل يااصالح
بتلقائيه 3 سيدات من الاربعه داروا بجسدهم يترقبون دخول صالح ماعدا سيده واحده منهم
ابتسمت حمزه مشيرا اليها بسبابته.
انتي اللي قــ,تــلتيه
ازداد ارتبااك وقلق السيده مع ارتعاش جسدها واحمرار وجهها
انا لالا انا مقــ,تــلتش حد .. مقــ,تــلتوووش
راجع للخلف بخطوات بطيئه
وبنبره تحدي وذكاء
التلات حريم اللي جمبك لفو عشان يشوفو جوزهم وهو وداخل الا انتي .. عشان متأكده زين انك قــ,تــلتيه كيييف .. وبالتالي مصدقتيش انه ممكن يرجع
انفجرت السيده ف العويل والبكاء واقتربت من حمزه تقبل رجله وتتوسل اليه
هو اللي ضـ.ـر.بني وكان لازمن اخد حقي منه .. السمااح يااحمزه بيه .. انا عندي عياال .. عاوزه اربيهم
حمزه بنبره قوويه مناديا ع الغفير
خدها سلمها لمأمور السـ.ـجـ.ـن .. وانا هكلمو دلوق .. وخلي الباقيين يروحو
اتي الغفير وامسك بالسيده التي مازالت تصرخ وتتوسل بيه.
بتلقائيه انهارت وعد من البكاء
بمجرد ما وجدت الساحه فارغه ركضت عليه
حـ.ـر.ام عليك ياحمزه عملت ليه كده .. دي باين عليه طيبه اووي
حمزه امسك بكفها ووقف امامها يرجع خصيلات شعرها وراء اذانها
من قــ,تــل لازمن يتقل ياوعد
وعد مازالت دامعه العينين
بس مادام ما تاب ليه منهدووش فرصه تاني
سكت حمزه لبرهه
يعني انا لو قــ,تــلت حد ممكن تسامحيني ياوعد
وعد مسكت كفيه برفق.
بغض النظر عن كونك حمزه الخياط او شخص عادي .. حياتنا فرص .. حتي لو قــ,تــلنا باب التوبه مفتووح .. وانا اصلا ضد فكره الاعدام دي .. لازم ندي المتهم فرصه تاني يصلح من نفسه
حمزه ابتسم ع براءتها وطيبه قلبها
كده هتبقي غاابه يااوعد وبحور دm محدش هيعرف يوقفها
وعد: بس انت ازاي قدرت تعرف ان هي اللي قــ,تــلت انت فظظيييع بجددد
حمزه بثقه: فكرك متجوزه اي حد انتي ولا ايه .. دانا عرضو عليا اشتغل ف النياابه بس انا رفضت اديهم الشرف دا
وعد ابتسم ورفعت حاجبها.
انا مش عارفه انت جاايب الثقه دي منين وشايف نفسك كده
حمزه بتلقائيه وعفويه وضع كفه خلف ظهرها وجذبها اليه بقووه محدق النظر بعيوونها
من العيون الحلوه دي .. تفتكري واحد بين ايديه نعمه زيك ومايشوفش نفسه .. دي يبقي عتبطر ع النعمه
وعد: احم احم انت مش ملاحظ اننا ف مكان عام
حمزه بثقه: حمزه الخيااط يعمل كيف ماهو عاوز وقت مايعوز.
وعد ابتعدت عنه: ياادي حمزه الخيااط اللي جنني ياااربي .. اعمل فيك ايه .. لا انت بجد مش طبيعي
وشرعت بالمغاادره ولكن اوقفها جمله حمزه بصوته القوووي والعفوووي
لا انا عااشقك وعااشق عيونك دوول
ابتسمت وعد ولم تنظر اليه ولكنها شعرت بالسعاده تغمر كياانها وتود الاختبااء بين احضاانه ولكنه فوجئت به يحتضنها من الخلف ويستنشق رائحتها بحب
اول واخر مره حمزه الخياط يكلمك ومتبصلووش
اتسعت ابتسامتها ثم قالت بلهجه صعيديه
مممممممم يعني انا ارتكبت جريمه كده ف قانون ابن الخيااط ولازم اتعااقب .. صوووووووح !
حمزه طبع قبله خفيفه ع عنقها
صوووووح
وعد تمسكت بكفيه اللذين مازال يحتضنها بهم
طيب وايه العقااب بقاا
حمزه جذبها اليه اكتر
مممممممممممممم تؤؤ هكتفي بلفت نظرك بس .. وتركبي تجبيلي المحمول من فوق
وعد برخامه: اسمو موبايل ع فكره
حمزه بعفوويه: تطلعي تجيبيلي ابن المحروق دا من فووق .. وانا هروح مشوار ساعه وراجع
وعد وهي تعبث ف اصابعه
مش هتتاخر اكييييد ؟
حمزه: تؤؤ ساعه بالظبط وهتلاقيني عندك .. يلا عاد بدل مالواحد تطق ف دmاغه ويخرج عن شعوره
اطلقت ضحكه اثارت جنونه ثم الفتت قبضة يده من خصرها وغادرت تحضر له هااتفه وارسلته مع احدي الخدmـ.ـا.ت
ثم قفلت باب الي غرفتهم .. تدور بها يمينا ويسااارا
اووووووف ياربي وبعدين ف الزهق دا .. هفضل محبووسه كده كتير انا
قالت وعد جملتها وهي تنظر ع نفسها ف المرآه
ثم افتكرت شئ ماا.
اه والله فكره حلوه انا هغير ديكور الاوضه قبل حمزه مايجي واعملهالو مفاااجئه
اسرعت ف تغير اثاث الغرفه لتغير مكان الانتريه والمكتب والاشياء التي قدرت ع ازاحتها
ممممممم والسجاده دي المفروووض تيجي كده شوويه
انحنت لتعدل مفرش الارضيه ولكنها فووجئت بمدخل السرداب عبـ.ـاره عن باب خشبي مستطيل في منتصف الغرفه
انتابها الفضول والدهشه.
اي دا .. ليه المربع ده خشب مش سيراميك عادي .. غريبه !.. طيب وانا مالي ياعم هو.جـ.ـع دmاغي ليه يمكن بير ولا حاجه .. انتي غـ.ـبـ.ـيه بير ف اوضة النووم .. مـ.ـا.تفتحي طيب وتشووفي .. لالاالا احسن يكون حاجه سر وتخص حمزه ماينفعش .. لا انا لازم اعرف ايه دا.
↚وعد فضولها هيقــ,تــلها ومحتااره تفتح السرداب ولا لا
قالت محدثه نفسها
مممممممممم منا ماينفعش افضل كده .. وعاوزه اشووف اي الي حمزه مخبيه عليياااا .. واي دا اصلا
انحنت قليلا .. ورفعت السجاده وشرعت ف رفع اللوح الخشبي
وفجأه سمعت صوووت صراااخ لقاء
قامت بسرعه ورجعت المفرش مكانه وفتحت الباب وخرجت
وجدتها ملقاه ع الاريكه وحواليها الخدm وبتتو.جـ.ـع وبصووت.
اتفزعت الهام ع صووتها
وللللللدددددددددددددي
سمعت وعد صوتها دخلت عليها بسرعه
مالك بس ياماما حمزه بخير والله .. دي لقاء شكلها بتولد ارتاحي حضرتك وانا هنزلها
الهام بلهفه: لا هنزل معاكي .. تعالي خدي بيدي .. واسنديني
نفذت وعد طلباتها ودلفوا سويا الي اسفل
ركضت الهام ع لقاء بلهفه.
افردي ضهرك يابتي وخدي نفسك .. ابعتو للداايه بسرعه
وعد بستغراب: طنط ناخدها المستشفي احسن .. هي لسه في التامن
الهام: ابدا الدايهه اللي ولدت اخواتها تولدها وبعدين بتي تنكشفش ع رجـ.ـاله
نفذ صبرها من اصرار الهام ونظرت للقاء بشفقه
وركضت سريعا تكلم حمزه
حبيبي لحقت اووحشك!
قال حمزه جملته وهو مبتسما و بيفتح باب سيارته
وعد بلهفه: الحق ياحمزه .. لقاء بتولد وبتصرخ تحت وحالتها وحشه اووي .. تعالي بسرعه .. ومامتك مصممه تجيب الداييه دي
حمزه بلهفه وعفويه عاد الي سيارته وشرع ف قيادتها
انا جاي ياوعد حالا متخليش حد يقرب منها ..سلاااام
قفل هاتفه دون ان ينتظر رد منها
امسكت بهاتفها ودلفت مجددا اللي اسفل
جلست ع ركبتها جنب لقاء اللي صوت صريخها يعلو مره تلو الاخري
دmعت عيون وعد ع حالها.
بعد دقاائق وصلت الداييه
الهام بعفوويه
وسعي يااابت وسعي منك ليه
الدايه: هاتوولي ميييه سخننه يلا
وعد زادت دmـ.ـو.عها
ياطنط لا ماينفعش .. حمزه جاي دلوقتي يااخدها ع الدكتور
الهاممم بحده: اشعرفك انتي .. شووفي شغلك يلا
مازالت لقاء ف نحيبها وصراخها وتأوهها
شرعت الدايه ف بدا عملها موجهها حديثها للقاء
تسااعديني عشان نخلصوو وتتنطري معاي
وع الفور اتااهم صووته الاجش من الخلف.
وسعي يابت منك ليها
اقتحم حمزه مجلسهم وانحني حاملا لاخته بين ذراعيه
الهام بجده: وقف عندك ياحمزه .. من مـ.ـيـ.ـته حريمنا عتتكشف ع رجـ.ـاله
لم يجيبها حمزه ولكنه وجه كلامه لوعد
يلا يااوعد تعالي معااي
ركضت وعد خلفه مسرعه.
الهام لنفسها بحسره وهي تلقي بجسدها علي الاريكه: بت الابراهيمي نست ولدي الاووصول ... وبقااش يخااف ع عرضه
صعدت ف الكنبيه الخلفيه واستندت لقاء ع فخذها
قاد حمزه سيارته بسرعه جنونيه ومازالت لقاء يترفع صوت عويلها وتو.جـ.ـعها
وعد بكباء هستري: بسسرررعه يااحمزه دي بتترعش ووشها كله عرق
بعد مرور دقائق وصل حمزه وحدة النجع .. دلف من سيارته وحمل اخته وركض الي الداخل ومازالت وعد تركض خلفه
وعنـ.ـد.ما رأوه الممرضات احضرو ع الفور السرير المتنقل وضع عليه لقاء واسرعوا بها الي غرفة العمليات
توقف حمزه واضعا كفيه ع راسه وتنهد بقوة.
وعد بحنيه ومازالت في بكاءها
هتبقي كويسه متقلقش
حمزه جذبها اليه
يارب ياوعد يارب .. قلبي واجعني عليها قووي
طارق اللي وصل مطار القااهره وحجز طياره اخري ع سوهاج ف الصبااح
سمر بفرحه: حمدلله ع سلامتك ياحبيبي
طارق: الله يسلمك ياموره حشـ.ـتـ.ـيني و اووي
سمر بدلع: انت اللي وحـ.ـشـ.ـتني اكتر .. قولي مين جاي معاك بكره
طارق بخبث: جاي لوحدي ماانتي عارفه اختي وجوزها ف كندا .. وابويا وامي متـ.ـو.فيين وقرايبي ماليش علاقه بيهم
سمر بحب: انا هابقي اهلك كلهم يااطارق
طارق: تسلميلي ياحبيبتي
حمزه ووعد امام غرفة العمليات اوشك قلبهم ع الانخلاع من مكانه
ويزداد انفعاله وقلقه كلما تصدر لقاء صوت تو.جـ.ـع
وبعد مرور نص سااعه خرجت الممرضه حامله البيبي
ركضت عليها وعد وحمزه
الممرضه: ولد زي القمر
حمزه بلهفه: اختي عامله ايه!
الممرضه: زي الفل بس هي نايمه حاليا.
بتلقائيه ادخل كفه ف جيبه واعطي الممرضه رزمة فلوسه بدون عدد
خدي دووول كلهم عشااانك
اتسعت عيونها بذهول وابتسامة عريضه الممرضه
حمل حمزه الطفل بين كفيه
اتسعت ابتسامة وعد وازداد بريق ولمعة عيونها
شكلو حلو اوي ياحمزه
قبل حمزه جبهة الطفل والذراع الاخر احتضن به وعد
عقبال ابننا ياوعد.
وعد وضعت كفها ع ظهره واحتضنته بذراعها ونظرت اليه بعيون لامعه وابتسمت
الممرضه: طيب ممكن اخده عشان لازم يتحجز فالحضانه
اعطاها حمزه الطفل والقي ع وعد نظرة شووق وقبل جبتها
وعد نظرت ف عيونه
نفسي اوي ف بيبي وتكون انت ابوه ياحمزه
حمزه قضب حاجبيه ونظر اليها بعيون ضايقه
حمزه عاوز دسته وتكوني انتي امهم ياوعد
اتسعت حدقة عيونها.
اي دسته دي ان شاء الله فاكر انك متجوز ارنبه انت ولا ايه
حمزه ممازحا: خلاص هخلي الهام تجوزني .. ويبقي عداني العييب وازح كمان
ضـ.ـر.بته وعد بقبضة كفها برفق
طيب ابقي اعملها وشوف انا هعمل فيك اي .. عاوز تتجوز عليا يااحمزه
ضحك حمزه بصووت مسموع ممازحاا
اتنيلي بس لما اتجوزك انتي الاول
ضحكت وعد ع اسلوبه
ع فكره يوم فرح قمر اختك محضرالك مفااجئه
حمزه باهتمام: هاا ايه بقي هتجوزيني ؟
وعد اترفزت: بس بقي بطل تقل دm
حمزه سحبها وجلس ع اقرب مقعد ف المستشفي: ههه لالا خلاص ها اي المفاجئه بقي
وعد: وانا لو قولتلك هتبقي مفاجئه اززاي يعني .. بطل ذكاء
حمزه: وانا كمان محضرلك مفااجئه يوم فرح قمر
وعد اتسعت عيونها: اي هي بقي
حمزه مقلدا اياها: وانا لو قولتلك هتبقي مفاااجئه ازاي يعني
وعد: ياابااي رخم اووي ع فكره.
حمزه مداعبا: طيب تعالي نطمن ع لقاء من الدكتور ولو هتفضل نايمه كتير كده نمشي ونيجيلها شويه كده
وعد ابتسمت وهزت راسها هزه خفيفه: يلاااا
اطمن حمزه ع لقاء وانها هتفوق بعد ساعتين .. اتصل بالهام وحنان ياتوا يراعوها ثم امسك كفها وسحبها للخارج خلفه
هتوديني فين
قالت وعد جملتها وهي تفتح باب سيارته وتركب بجانبه
حمزه جلس بجوارها وشرع ف القياده
ينفع تسبيلي نفسك خالص ياوعد.
وعد مسكت كفه برفق وقبلته
وعد سيبالك روحها بين ايديك ياحمزه .. حافظ عليها ياحمزه
نظر اليها بحب وتعالت انفاااسه
وعد باستفهاام: بتبصلي كده ليييه
حمزه: نفسي ادخلك جوه قلبي واخفيكي عن الدنيا كلها
وعد تنهدت: ربنا مايحرمني منك
حمزه مقبلا لجبهتها وقاد سيارته
ولكن اتاه اتصالا من غريب
حمزه بيه البت ضحي شغاله تصرخ وعتقول عاوزاك ضروري والا هتولعها
حمزه بانفعال: اتصرف معااها ياغريب وانا حابقي اجيلها لما اقضي مصالحي
غريب: طاب يابيه.
وعد بفضول: هي مين دي
حمزه: هااا لا متشغليش بالك انتي
وصل حمزه ووعد الصحراء .. ومكانه المفضل
وعد باستفهام: احنا جايين الصحرا ليه .. واي المكان دا
حمزه: انتي نسيتي كلامي الصبح ولا ايه
وعد ممازحه: انت بتقول كلام كتير اوي .. قصدك ايه فيهم بقا ؟
حمزه: هعلمك الخيل و كيف تمسكي السلاح
وعد ابتسمت: بجججد
حمزه يلا انزلي عاااد.
نزلت وعد وهي واقف ف الصحرا
حمزه تحبي تبداي باايه
خييييل نفسي من زمان اوي اركبه
قالت وعد جملتها والفرحه تغمرها والهوا يطير شعرها
حمزه: اعتبريه حصصلل تعالي اوريكي اسطبل حمزه الخيااط
مسكها حمزه من كفها الرقيق وسحبها خلفه
وصل بها لاسطبل الاحصنه
حمزه قرب من فرسه بيضه
اي رايك ف دي.
وعد بفرحه: الله دي جميله اووي ي حمزه .. اسمها ايه
حمزه: كنت مسميها عشق .. انتي اي رايك
اتسعت ابتسامه وعد وضاقت عيونها
حلو اوي اسم عشق ياحمزه .. هي فعلا تتعشق من اول مـ.ـا.تتشاف
انحني قليلا يفك الربااط وامسك بالفرس ووجهه نظره الي وعد
وانتي اي نوع من العشق .. العشق اللي عشقتهولك من غير مااشوفك
وعد: تعرف اني مستغرباك اوي .. هو ازاي نحب حد من غير مانعرفه
حمزه امسك كفها وبالكف الاخري ممسك بحصانه
رسمتك ف خيالي وصدقت الرسمه وحبيتها .. بس طلعتي اجمل م ما رسمتك فعشقتك اكتر .. وبس.
وعد بتلقائيه رفعت كفه ولفته حولين عنقها واستندت برأسها ع صدره
ربنا يقدرني واخليك اسعد واحد ف الدنيا ياحمزه
*وجودك ف حياتي دا كفيل اني اكتفي بيكي من الدنيا ومش عاوز غيرك
وصلو لمكان التدريب
هاا هت عـ.ـر.في تركبي لوحدك
وعد ببراءه: حمزه متهزرش اخااف
امسك حمزه بكفها وفتحه ووضع فيه بعض الغلال وقربه من فم الفرسه .. انتفضت وعد
حمزززه للا بجد خاايفه.
حمزه بثقه: متخاافيش .. سبيها تاكل من ايدك والعبي ف شعرها عشان تحبك
نفذت وعد كلامه كانت مرعوبه ف الاول وبعدين انبسطت اووي
واستمرت ف اطعامها بهذه الطريقه
*يلا بقي اسندي رجلك هنا وانا هرفعك
_يعني اكيد ياحمزه من هتوقعني
*متخافيش هي حبتك .. يلا تعالي اعمل زي ماقولتلك
وضعت وعد قدmها في مسند الحامل .. وضع حمزه كفيه ع خصرها ورفعها برفق ركبت وعد ع ظهرها ولكنها مازالت متشبثه بذراع حمزه
تؤتؤتؤ افردي ضهرك كده .. وامسكي الحبل وانا جمبك اهوو
ازداد خـ.ـو.فها وصراخها اول مابدا الفرس بالتحرك.
حمزه عشان خااطري تعالي اركب معايا خايفه بجد
ابتسم حمزه ع خـ.ـو.فها وقلقها .. وقف الخيل وركب خلفها
واستند بذقنه ع كتفها محتضنها من خصرها
بصي ياستي لو حست انك خايفه منها هتوقعك لازمن تجمدي قلبك
وعد من غير تركيز ف كلامه ثم ابتسمت
تعرف انه احساس حلو اووي وانا حساك ف ضهري كده .. انا اطمنت
حمزه: ممممممممم يعني انتي كنتي بتضحكي عليا ومكنتش خايفه ولا حاجه
هزت راسها بالنفي.
لا والله كنت خايفه .. بس اطمنت اول مانت ركبت معايا وف ضهري كمان
حمزه شـ.ـد لجام الفرس يأمره بالتحرك
انا عمري ماهسيبك يااوعد .. انا ضهرك وسندك
وعد وضعت كفها ع كفه
حتي ولو سبتني انا اللي مش هسيبك ياحمزه عشان عمري ماهلقي زيك
اتمشي الفرس بهم لمده تلت سااعه ومازال حمزه محااصرها بين احضانه وكلا منهما يحكي ما بداخله ويكنه عن الاخر
بعدmا رجع ونزل هو الاول ثم حملها بذراعه ونزلها برفق
واخذها لمكان ضـ.ـر.ب النار.
وعد خافت: لا ياحمزه مش هعرف امسك السلاح اخاف . شكلو يخـ.ـو.ف اصلا
حمزه وضعه بكفها ووقف خلفها حاضنها بذراع والاخر ماسك به السلاح هامسا ف اذانه
مراة حمزه الخياط ماينفعش تخاف من حاجه
ابتلعت وعد ريقها
بس دا تقيل اوي
حمزه: بطلي دلع .. بصي ركزي ع الهدف كوويس واتأني .. وا عـ.ـر.في رصاصتك راحه فين .. واضـ.ـر.بي متترددش يااوعد
ثم ضغط ع سبابتها الموضوعه ع الزناد
صاب حمزه هدفه بالظبط (في الجوون).
وعد استغربت واتسعت حدقه عيونها
اززززاي عملتها كده المسافه بعيده اوي ياحمزه
حمزه بعفوويه:يلا وانتي كمان عشان تجبيها ومش هسيبك الا اما تجبيها .. وكل هدف تجبيه صح ليكي عندي بووسه زي بتاعت الرووج
ضحكت وعد: قوول كده انت جااي هنا تتلكك
طبع قبلته المفااجئه بالقرب من شفتها
حمزه الخيااط مش محتاج يتلكك .. هو بس بيتقل ع الرز.
وعد بغمز: يااخـ.ـو.في احسن يشيط منك ياابن الخيااط
حمزه ظبط ايدها ع الهدف
بطلي لوكلوك ووريني شطارتك
نشنت وعد ع الهدف الاول ولكن لم يصب والثاني والتالت كذلك الامر دوون فايده
بنفااذ صبر وضـ.ـر.بت الارض برجليها زي الاطفال
يوووه ياحمزه دا تقيل اوي وبعدين مافيش ولا واحده جات
عقد ساعديه ناظرا اليها بحب
عشان مش مركزه.
*الله ! والله منا مركزه اهوو .. هي اللي مش بتيجي
احتضنها حمزه مجددا واستند بذقنه ع كتفه ومسك كفها
افردي ضهرك وركزي ياوعد .. متفكريش ف حاجه غير الهدف اللي قدامك .. فاهمه
ضغط حمزه ع الزينااد وصاب الهدف بالظبط
وعد بتحدي: خلاص خلاص انا عرفت سيبني كده وانا هجيبها .. وهتشوووف
ابتعد عنها حمزه قليلا استعدت وعد وركزت ف الهدف
وع وشك اطـ.ـلا.ق رصاصتها ع الهدف
توقفت ع جملة حمزه
وعد .. بحبك.
اتسعت ابتسامه وعد ولمعت عيونها وازداد نور عيونها
عادت النظر الي الهدف واخيييرا ظبطت
وعد بتلقائيه قفزت من الفرحه واحتضنت حمزه
شووفت انا شطططوووره اززاي .. هيييييح
ضحك حمزه ع طفولتها وحملها قليلا
طيب يلا نرجع نطمن ع لقاء
وعد بعناد: استني استني انت هتاخدي ف دووكة ولا ايييه فين حقي
حمزه فهم قصدها وبرخامه: مممممم مش فاهم قصدك ايه
وعد: ايوه ايوه اعمل عبـ.ـيـ.ـط .. عاوزه البووسه بتاعي .. انا جبت الهدف ع فكره ولا انت مش واخد بالك
حمزه لف عيونه ف المكان بغمز: ممممممممممممم هنا ؟
وضعت كفها ع خصرها وهزت رجلها
افهم من كده انا اضحك عليا خلاص
حمزه بعفويه وتلقائيه انحني قليلا وطبع قلبته الخفيفه ع شفتيها
ومسك كفها
هااا اعتبريها تصبيره بقي .. يلا تعالي
ضحكت وعد وسارت خلفه
ركبوا العربيه ف طريقهم عند لقاء التي فاقت م مفعول البينج جالسه مع الهام وحنان
حمزه دخل وقبل جبهة اخته
عامله اي دلوقتي
لقاء: بخير ياخوي .. ربنا يخليك.
وعد بفرحه: حمد لله ع سلامتك ي لولو
لقاء: الله يسلمك ياوعد .. عقبالك انتي وحمزه كده
نظرت لحمزه وابتسمت
جلس بجوار الهام واحتضنها
عامله اي دلوق يالهام
لم تجيبه الهام
وه! دانتي زعلانه ياك
*كده اختك تنكشف ع رجـ.ـا.لة الدنيا يااحمزه .. سيرتنا هتبقي علي كل لسان
حمزه بعفويه
خبر ايه اومال .. متكبري نفوخك عاد يالهام .. وسيبك من الجهل والتخلف ديه .. اختي لو كان حصلها حاجه مكنتش هسامح نفسي.
الهام زمت ع شفتيها
وانتي مافيش حاجه جايه ف السكه
قالت الهام جملتها بنبره غـ.ـيظ لوعد
حمزه ممازحا: اطمني يالهام قريب قووي هتشووفي حفيدك
نظرت اليه وعد باستغراب
الهام بفرحه: يعني مرتك حبلي
حمزه: وحدي الله ياالهام داحنا ملناش اسبوع متجوزين عاد
ضحكوا جميعا ع رد فعل الهام
مر اليوم بسلام وعادوا جميعا للبيت...
↚صباح يووم جديد عند سميه ورامي
رامي: طمنيني عملتي ايه
سميه: كله تمام .. تحب تاخد الورق تخليه معاك لو مش واثق فيا يارامي
رامي: لا عاد ياسميه تقوليش اكده وانا لو مش واثق كنت سلمتك حاجه زي دي
سميه ابتسمت: ربنا يخليك يارامي .. هاا امتي بيتكم هيفضي عشان الناس تيجي تعيان
رامي: ممممممممممم ممكن يوم فرح بت الخياط كلهم هيرووحو الفرح .. وهتبيق فرصه زينه لينا.
سميه: ممممممم حلووو اوووي اتفقنا
وعد استيقظت قبله ووجدته نائم بجوارها وخالدا ف نومه
عبثت باناملها ف انفه بحركات طفووليه
قام مفرزوع
ضحكت وعد بصووت عااالي
اتخضيت!
حمزه تنهد: مشكله انتي ياوعد
مازالت وعد ف غيبوبة ضحك ع الطريقه التي نهض بيها
حمزه بغييظ: بتضحكي !
وعد بضحك: شكلك كان حلو اوي وانت ونايم ع فكره
حمزه اخد نفس عميق
ماشي ماشي لما نشوف حركات العيال بتاعتك دي اخرتها ايه
ابتسمت وقبلت خده برفق
صباح الخير ياحمزه
حمزه بغـ.ـيظ: ايوة ايوه كلي بعقلي حلاوه.
مسكت خده بحركه طفوليه وبرفق
طب والله وحـ.ـشـ.ـتني ع فكره .. تعرف كل شويه طول منا نايمه بصحي اتاكد انك نايم جمبي وبحـ.ـضـ.ـنك وبرجع انام تاني
رفع حاجبه برخامه: دا كله ليه بقي؟
وعد: دmك بقي غلس جدا ع فكره
حمزه: بقي كددده !
وعد: خد هنا انت اي الثقه اللي كنت بتتكلم بيها مع طنط دي ..
ثم قلدت نبره صوته
وهتشوووفي حفيدك قريب ياالهام .. والله انا صدقتك
حمزه ابتسم: ودا صووح
وعد بعيون ضيقه: انت بتفكر ف ايه
رجع خصله شعرها ورا اذنها
حقك هيرجع قرب اوي ياوعد
وعد فتحت كفه وقبلته بحنيه
مش عاوزه حاجه غيرك فالدنيا
حمزه: اتعودي تاخدي حقك حتي ولو هترميه البحر بس متسبهوش لحد .. وعد انتي جدك كان كاتب نص ثروته كلها باسمك وعمك لهف كل ده هو والقرشانه مـ.ـر.اته.
اتسعت حدقه عيون وعد
معقوووله
حمزه: هنفضل نرغي كتير كده .. عاوز اخد دش انا
وعد هزت كتافها: مترووح وهو انا مسكتك
حمزه مداعبا: لا مانتي اللي هتسبحيني
وعد بذهول: اسبحككككك ! اي اسبحك دي
لم ينتظر ردها ولكنه حملها فجاه ودخل بها المرحاض وقفل الباب ووقفل الباب خلفه
وعد جن جنونها: حمزه بطل هزار .. عيب كده مايصحش
حمزه بتحدي: تؤتتؤتؤتؤ حسم الامر.
شرع حمزه ف خلع ملابسه
دارت بجسدها وغمضت عيونها
حمزه بس بقا .. طيب طيب خليك لابس وانا هحميك
حمزه بعدmا خلع اغلب ملابسه: كيف دا !.. يلا عشان تغسليلي ضهري
وعد مازالت مغمضه عيونها واخافت
حمزه خلاص بقي .. مش هيفع بجد
ابتسم حمزه علي تصرفاتها
ثم انحني قليلا وازاح شعرها ع جمب واحتضنها وقبل عنقها برفق
حبيبي لسه بيتكسف مني !
هدأت وعد قليلا
حمزه افهمني بس اللي انت بتطلبه ده اصلا مايصحش
حمزه هامسا في اذانها
وهو انا مش جوزك ولا ايه
ثم انحني براسه قليلا مستنشقنا لرائحتها ويقبلها برفق قبلات خفيفه ومتتاليه
اذابتها بين ذراعيه
حمزه .. خلاص هحميك بس خلاص بقي
حمزه بحب: لو ت عـ.ـر.في انتي وحشاني اد ايه ياوعد
وعد ابتلعت ريقها: اد ايه ياحمزه.
حمزه هامسا: مش عارف بس كل اللي اعرفه لو باقي من عمري دقيقه مش هقضيها غير ف حـ.ـضـ.ـنك
لم تسيطر وعد ع نفسها ولكنها دارت بجسدها ووضعت كفيها ع صدره العاري ونظرت ف عينيه بحب
انحني حمزه ليقبلها مجددا وفجاه اصدرت صوتا عاليا ف وجه
حمزززززه ..
ودفعته بقوه وفتحت الباب وخرجت
حمزه عض ع شفته السفليه بنفاذ صبر
ماااشي يااوعد .. هانت كلها يوومين .. وابقي وريني فصلان اهلك دا اخرتو ايه
ضحكت وتركته .. انهي حمزه حمامه وخرج وجدها ف انتظاره .. حامله ملابسه ع معصمها
يلا البس
حمزه بغـ.ـيظ: منا هلبس هاتي
وعد برخامه: متبصليش كده .. الله !
حمزه عض ع شفته ناظرا اليها بنفاذ صبر
صبرك عليا بس .. مسيرك ياملوخيه تيجي تحت المخرطه وساعتها مش هرحمك
وعد انفجرت ف الضحك ع اسلوبه
حمزه .. اه صح ايه دي .. شوفته امبـ.ـارح ونسيت اسألك
قالت وعد جملتها وهي تنحني وترفع مفرش الارضيه
اتسعت حدقه عيون حمزه بذهوول
وانتي مفتحتوش
هزت رأسها بالنفي
حمزه بلع ريقه وسكت
وعد وضعت كفها ع خده
سكتت ليييه.
حمزه تنهد: شكل الحقيقه قربت تظهر للنور ياوعد
وعد: ايوه بردو مش فاهمه .. كلامك اي علاقته بده
حمزه ابتسم: دا سرداب ..
وعد استغربت: سرداب ؟ وف اي السرداب دا
حمزه ابتسم: ماهي دي مفاجئه اخر الاسبوع .. ينفع تستني ليومها
وعد بتفكير: مع ان فضولي هيقــ,تــلني بس مااشي ياحمزه براحتك
حمزه قبل جبهتها: يلا عشان ننزل تحت
ضحي المحبوسه في غرفة مظلمه
بقوولك قوله ضحي عاووزاك دلوووق يكون قدامي
قالت ضحي جملتها بانفعال وحزم
غريب: مـ.ـا.تتلمي عااد ياوكلاهم عيارك فلت كيف اكده .. انا قولتلو انك عاوزاه وقالي هيقضي مصالحه ويجي .. اهمدي
ضحي: هو قالك اكده يعني .. بكرة ابقي انا كل مصالحك ياابن الخيااط
غريب: ايوة اكتمي عااد
ضحي من ورا الباب: طاب هاتلي حاجه اكلها خلص
غريب: طااب اما نشووف اخرتك
سمر ف كامل اناقتها عايشه دور العرووسه والدكتور طاارق وصل ع البوابه
سمر بفرحه: جييه يااماا جيه ياماا بره
نجوي: ارسي عااد وخليكي اهنه لما اعيط ( انادي) عليكي تندلي
سمر بتأفف: اوووف وانا لسه هستني يعني
نجوي: مرقي يومك عشان ابوكي ماياخدش خبر ويفتحلنا س وج
نزلت نجوي الي اسفل وكان جمال ورامي ابنه ف استقبال طارق
وبعد تبادل السلامـ.ـا.ت وغيره.
تقدmوا الي غرفة الجلووس
جمال: قولي ياولدي منين انت ف مصر
طارق وهو يرتسم االثقه والثبات: انا من الجيزه
ياعمي وعايش ف امريكا .. وان شاء الله ناوي اخد عروستي معايا
رامي باستفهام: دكتور ايه انت
طارق: نسا وتوليد
نجوي: خبر اي اومال مـ.ـا.تهدو ع الواد .. الواد باين عليه ابن ناس ومتربي وكفايه شهادته تغني عن كل حاجه.
طارق ابتسم: يعني نقروا الفاتحه ياعمي
نجوي: لا استنو بتي عتسكن ف الفيلا اللي حدانا .. وبكره تلبسو الدبل عشان نروحو فرح بت الخياط وانت خطيبها رسمي
جمال: وليه العجله دي يانجوي
نجوي: ووه عاوزين نفرحو عاااد
جمال: وانت اي رايك ياعريس
ارتسم طاارق ابتساامه الانتصاار
طبعا طبعاا .. الانسة سمر تستاهل كل خير
انطلقت نجوي ف الزغاريد
ياااسمر يااسمر .. تعالي يابتي شووفي عرريسسك
حمزه جالسا مع امه واخواته ف الغرفه عند لقاء ومحتضن وعد التي تجلس ملاصقه به
الهام بغيره: مالك ماسكها اكده مش هطير ع فكره اهي قاااعده
حمزه ممازحا: وانتي غيرانه لييه بس يالهام .. ماهي مرتي وحبيبتي
الهام ضـ.ـر.بت كف ع الاخر: طاب ياخوي يهني سعيد بسعيده
قام حمزه وجلس بجوارها وقبل كفها
انتي عتغيري ياك من وعد يالهام.
الهام بعفويه وتلقائيه: ايووة عغيرررر من ساعة مااتجوزتها وهي واخداك مني وانا مش متلميه عليك
حمزه ضحك ع اسلوبها
طيب انتي مش كنتي هتتجنني وتجوزيني اديني اتجوزت .. زعلانه ليه دلوق
الهام بضيق: ماهي خدتك من حـ.ـضـ.ـن الهام
ضحكوا كلهم ع كلام الهام ولكن قطعهم صوت تليفون غريب لحمزه
ابتعد حمزه ع مجلسهم قليلا
ايوه ياغريب ف ايه
غريب: البت عاوزه تشوووفك دلوق.
حمزه بنفاذ صبر: اوووووووف جااي جاااي اهوو ياغريب .. واخر يوم ليها ديه ع وش الارض اقفل دلوق
رجع ووجه كلامه لوعد
انا طالع ياوعد ساعه وراجع ..
تركها رجل .. ركضت خلفه
استني بس ياحمزه ..
الهام بغيره ونفاذ صبر: شووف البت قليله الحياا عتجري وراه كييف
لقاء ضحكت بتو.جـ.ـع: خبر اي ياالهام مش مرته
الهام: اخرسي انتي .. اومال جوزك جاي مـ.ـيـ.ـته.
لقاء: هيااجي ع فرح قممر
وعد واقفه مع حمزه امام الباب
رايح فين دلوقتي ياحمزه
قبل حمزه جبهتها
مشوار صغير وراجع ياقلب حمزه .. الهام لو قالت حاجه زعلتك اسمعيها وطنشي واضحكي .. ماشي
اؤمت بالموافقه
يلا همشي انا
وعد بلهفه
حمزه لا اله الا الله.
حمزه ابتسم: رايح احرر فلسطين انا يااك .. عموما محمد رسول الله ياوعد
وتركها وغادر والدmاء تغلي ف عروووقه وصل الفيلا عند ضحي وفتح الباب بقووه
انننتيي عااوزه اااايه مني
ضحي ضحكة ضحكة انتصااار: عاوزاك انت ياابن الخيااط
مسكها حمزه من معصمها
لو فكرك هتضحكي عليا وفاكره انك هتلوي دراعي بحوار السرداب دا تبقي غلطااانه ..فااهمه .. مش حمزه الخياط االلي عيتهدد.
ضحي صفقت له ومطت شفتها
طيب والله برافو .. اقولك سيبك من حوار السرداب دا اصلا حوار فكساان
حمزه بانتباااه: اومال فيكي ايه يابت انتي ومالك فارده ضلوعك اكده
ضحي قربت منه وعانقته
قولي صح ياحمزه بيه .. ياتري البرنسااس وعد الابراهيمي صااحبة الصون والعفاااف .. تعرف انك بنفسك اللي قااتل ابوها وامها واخوها بيدك.
الَّلهُمَّ قونّي بك حتيّ لا أبث شكواي لسِواك
ااخر جملة قالتها ضحي وقعت ع قلب حمزه قبل اذآنه كجمرات م نار
ذهووول تااام وصددmه حاله خارجه عن نطاق الوصف
ضحكت بصوت انثوي فاتن وابتسامتها الخبيثه ودارت حوله نصف دائره
هاااا نقوول اكتر ولا كفااايه كده.
مازال حمزه ف صدmته .. هل سر 10 سنوات انكشف .. أ هل يفقد معشووقته .. ام يخـ.ـو.نها .. في كلا الحالتين سيفقدها .. كيف له ان يتصرف .. هل خلق من يلوي ذراع ابن الخياط الذي تقف له رجـ.ـاله ببدل بمجرد ذكر اسمه في اي مكان .. اصبح الان قلبه وحياته تحت رحمة خدامه
ضحي بثقه وسـ.ـخريه مكمله
ممممممممممممممم هتفضل سرحاان كتير كده .. اصلا مقدامكش حل .. يااما توافق ع طلبي يااما هتخسر حبيبة القلب .. وساعتها مش هيبقالك غيري بردو ياميزو هاهاها.
فجاه رفع كفه بكل قوته وصفعها ع وجنتها اسقطتها ارضا وسال الدm م شفتها
ثم انحني قليلا ممسك بشعرها متوعدا بنبرة قويه
ارتفع عويلها
هتدفع التمن غاالي اووي ياابن الخياااااط .آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه
جذبها بعنف و
انتي نسيتي نفسك ولا اي يابت المحرووق .. دانا اتاويكي اهنه
وضعت كفها ع شعرها وبتو.جـ.ـع
يكون ف علمك لو حصلي حاجه هتتفضح وسرك هينكشف .. ان مأمنه نفسي كوويس اووي
حمزه بانفعال: وكمان بتهدديني ..مين وراكي ياابت ؟!
تاخذ انفاسها بصعوبه .. وبضحك هستريه متنهده محاوله اخراجه عن شعوره
انا وقلبي وراك ياحمزه .. هههه ههههه
حمزه دفع رأسها بقوة جعلتها ترطم بالارض .. وضـ.ـر.ب كف ع كف بنفاذ صبر
انت رخيصه كيف اكده
ملقيه ع الارض ملتقطه انفاسها بصعوبه
وانت طلعت قتال قــ,تــله كيف اكده
حمزه بيحاول يهدا: وانتي جبتي الكلام دا من فين.
ضحي ضحكت بصوت عالي
انفعالك دهوه يدل ع صدق حديتي .. وقعت منك دي يابن الخياط
جز ع اسنانه وبرزت عروقه بدون ممقدmـ.ـا.ت اخرج سلاحه وشـ.ـد اجزاءه
وصوبه تجاهها
هتنطقي ولا تترحمي ع روحك
ضحي بسخريه
مااهو اللي يقــ,تــل 3 ويولع بيهم العربيه .. هيقدر يقــ,تــلني بسهوله .. خابره زين .. بس اللي متعرفهوش انت ..! .. اني لو اختفيت اسبوع هتلاقيها ولعت ف وشك ياحمزه بيه ناار وحتقدرش تضفيها
صمت قليلا واغمض عيووونه ثم تنهد بهدوووء.
وهو يجذب مقعده جالسا بجوارها
يعني انتي بتساوميني !.. ياما تبقي عشيقتي يااما تفضحيني
ضحي بثقه وهي تعتدل ف جلستها
تتتؤتؤتؤتتؤؤ فهمت غلط يابن الخيااط .. دلوق اللعب احلو .. تكتب عليا عـ.ـر.في مش هقولك رسمي يااسيدي .. وتجيلي كل ليله اهنه وكمان ف اوضتك فوق انت والست هانم .. هي احسن مني في اييه
انفجر ضاحكا بدون تصديق وهو يعض ع شفته السفليه بغل
ولو مجتش؟
ضحي بتلقائيه اشبه بالثقه: هجيلك انا
تنهد وزم شفتيه وشبك كفيه في بعضهما وانحني قليلا لمستواها
مووافق .. بس بشرط !
ضحي ضحكت بسخريه: وكمان هتتشرط ! انت اللي روحك ف يدي ع فكره
حمزه وهو يصطنع التوسل: معلش استحمليني ..
ضحي عقدت ساقيها ووضعت خدها فوق كفها وبثبات
قول اللي عندك
رفع حمزه حاجبه سااخرا
كمااان !.. لا دانتي مسنوده جاامد .. مين وراكي يابت؟
ضحي بثقه: هو دا الشرط !
حمزه هز رأسه بالموافقه
ايوووه هو دا ..
ضحي بتحدي: هقولك بس لما تكتب عليا الاول
حمزه فرك كفيييه وبعفووويه: موووافق
اتسعت ابتسااامه ضحي وبفرح: دلووووق !
حمزه اغمض عيوونه ورجع بضهر للخلف وتنهد
ثم عاود النظر اليها مجددا
دلووووق
قومي غيري خلقااتك وهاتي ورقتين يلا
قال حمزه جملته وهي يكتم بداخله نيران من التوعد والشر
قفز القلب بقلبها وهمت لتنفيذ ما امرها به.
↚يرقص قلبها ع دق الطبول هلعا وقلقا علي زوجها .. لم تعي ما السبب ولكنها دخلت في نوبات الخـ.ـو.ف والتردد علي النافذه لانتظاره
لقاء ابتسمت: مالك ياوعد! .. مش مركزه معانا ليه
وعد بـ.ـنتهيده قويه وهي تجلس بجوارها: قلبي مقبووض اوي يالقاء ع حمزه مش عارفه ليه .. حاسه فيه حاجه
الهام زمت شفتيها: شووف عااد محن البنات .. متركزي يابت اكده .. وتتقلي.
شعرت بضيق انفاسها حد الاختناق
انا هنزل اتمشي شوويه كده ف الجنينه .. بعد اذنكم
لقاء ضحكت بصوت عالي ..علي وعد وخـ.ـو.فها ع جمزه .. ووجهت كلامها لالهام
عتحبو قوي يالهام .. مالك قارشه ملحة البت ليييه
الهام بغـ.ـيظ: وانا ليا ايه عندها غير انها تحب ولدي وتشيلو ف عينيها وتجيبلي الواد
ولقاء ضـ.ـر.بت كف ع الاخر: ياادي الواد اللي كل راسك ياالهام.
قمر بعفويه: خبر اي عاد انا فرحي كمان يوومين وانتو نستوني ولا اييه
الهام: لا يابتي قومي نشووفو اللي ورانا .. وسيبي خيتك ( اختك ) ترتاح قبل مـ.ـا.تروح الحضانه لولدها ترضعووه
اردفت وعد تجوب في الجنينه معاوده الاتصال به مرارا وتكرارا دون جدوي
علي حدا كان جالسا ع الاريكه ف غرفه الصالون يشطاظ غضبا
اتت ضحي مرتديه فستان قصير للركبه ومعها الورقتين
ابتسمت بسذاجه: الورقتين اهم وجاهزين كمان .. فين الشهود بقي !
ناد بصوووته الاجش ع غريب
هلع قلب غريب واتي مهرولا
اوامرك ياابيه
ثم القي نظره ع ضحي
مااتتحشمي يابت كيف قاعده اكده جمب البيه
كادت ضحي تجيبه ولكن اوقفها رد حمزه المفاجئ
هاتلي بطاقه واحد من الرجـ.ـاله هاتو وتعالي
اتسعت عيوون غريب متعجبا
ف ايه يابيه.
حمزه بنرفزه: اسمممممع الكلامم يازفت
ركض غريب ونفذ اوامر حمزه بين ذهوله هو والغفير وصمت حمزه وفرحه ضحي اللامتناهيه
مضو ع الورقتين
حمزه بنره تحذيريه
اللي هيفتح خشمه فيكم هيبقي اخر يوم ف عمره .. فااهميين .. يلا اطلعو بره
اؤمأ الاثنين بالموافقه وغادروا
انحني حمزه لياخد الورقتين ولكن سرعان ما اخذتهم ضحي واخفتهم داخل سترتها
حمزه احمرت عيوونه وضغط ع قبضه يده
خدتيهم ليه ؟
*حقي يااحمزه بيه وبصراحه انت مـ.ـا.تتضمنش
مط حمزه شفته
هااا اديني نفذت .. مين وراكي ؟
اطلقت ضحي ضحكتها السااخره
تؤؤ لسه منفذتش كل طلباتي .. كده انا مرتك ع ورق وبس .. مش فعليا ياحمزه ياجوزي
مسكها حمزه من ذراعها وغرز انامله ف لحمها
انتي هتلعبي معاي يابت انتي ولا ايه ولا نسيتي نفسك
ضحكتت محاوله اخفاء و.جـ.ـعها.
تؤ منستش اني حاليا مراة حمزه الخيااط .. وهابقي ام ابنه او بـ.ـنته
فك قبضته الحديديه وبداخله براكين من الغضب وهو يضغط ع شفته السفليه وشرع بالمغادره
هسيبك تفكري لفرح قمر وهااجي تقولي مين اللي وراكي فااهمه والا هدفنك مكانك وزي ماقولتي اللي يقــ,تــل مرة هيقــ,تــل الف
ركضت سريعا امامه وعاقت طريقه
استني انت مش هتخرج من هنا
حمزه: لا دانتي شكلك اتجننتي.
عانقته ضحي بلهفه
اخيرا جيه اليوم اللي اتمنيته ياحمزه واني بقيت مرتك
دفعها بقوة وابتعد عنها
متعشيش الدور قوووي .. حسابك لسه مجاااش
ضحي اوقفته بجملتها الناريه
عاوز تعرف مين وراي .. هقولك .. امك ! الهام هانم
تسمر ف مكانه واتسعت حدقه عيونه واحمر وجهه
قربت منه وعانقته مجددا وقبلته ف عنقه
مازال ف حاله ذهول وصدmه فاق ع صووت رنين هاتفه
دفعها ع طريقه بقووووه
انتي قوولتي مين ؟ الهاااااااام !
فكرت ضحي كإنها تخطط لشئ ماا
وبثقه وثباات
اه الهام .. هي عاوزه الواد وعارفه اني بحبك .. وجابتني اهنه عشان اوقعك ف شبااكي
حمزه بصوت عالي
وانتي هتضحكي علي ياابت .. الهام متعرفش حاجه عن اي حاجه من اللي قولتيلهم
ضحي بسخريه: مختووم ع قفااك يااحمزه بيه .. الهام دي راس الحييه .. وياريت تستفسر زين ع مين السبب ف قــ,تــل امك عشان تستفرد بيك وتبقيى هي مراة الاب الحنينه.
برقت عيونه وجز ع اسنانه ثم تقدm في الخطي موشكا بالرحيل
اوقفته جملتها الاخيره وهي تعقد ساعديهت بانتصار
هستناااك ليله الخمييسسس ولو مجتش هاجي انا ومعاي الورقتين
لم ينظر اليها ولكنه غادر وهو بداخله بركان ع وشك الانفجار
قاد سيارته بسرعه جنوونيه حتي وصل للقصر
بمجرد ان رأت سيارته ركضت عليه بلهفه
حمزه من الصبح بكلمك مش بترد عل
قطع حديثها اسلوبه الجاف ومشيته التي اشبه بالجري
خليكي عندك ياوعد مش قادر اتحدتت.
اتصـ.ـد.مت وانتابها الفضول اكثر فاتبعته ف الخطي
دخل صاله القصر وبصوته الذي اشبه بزأير الاسد
ياااااالهاااام .. انتي فيننن .. ياااالهام
اتت الهام من المطبخ
خبرر اي حسك عالي اكده ليييييه
قرب منها ومسكها من معصمها وسحبها امامه ع حجره المكتب وقفل الباب بقوه
وعد مصدوومه .. امامها شخص تجهل حقيقته تماما
حمزه ترك معصمها وبنبره حاده
بقي انتي يالهام تقوي حتتة خدامه علي
الهام بصدmه: ووه قصدك ايه ياولدي!
حمزه بصوت خليط مابين الهمس والنرفزه
انتي ازاي عرفتي عني كل المعلوومـ.ـا.ت دي .. وحتي لو عرفتي تسلمي رقبتي لحتة خدامه يالهام .. عقلك راح فين انتي اومال .. ادبيتي ياااك
الهام بصوت مرتفع: حيلك حيلك حيلك .. معلوومـ.ـا.ت اي وبت مين اللي عتتكلم عنيها ( عنها ) انت
حمزه بصوت مرتفع
ايووة ايووه اعملي عبـ.ـيـ.ـطه ومش فاهمه حاجه .. خطتك اتكشفت ياالهام .. كل اللي مجنني كيييف ترضي اني اتجوز خدامه يالهام
الهام:قصدك ع البت ضحي .. عملت اي البت .. دا جزاتها انها عتحبك.
حمزه بمفاذ صبر: وانا اي ذنبي .. هو بالعاااافيه .. كان نفسي اعتبرك امي طلعتي ولا حاجه ياالهام .. ولا حااجه
الهام بحيره: انا فعلا مش فااهمه انت متعصب اكده ليه .. والبت دي عملت اي شقلب حالك اكده
حمزه بانفعال: اللي عاوز افهمو بس .. عرفتو كل دا منين وليه عاوزه تجوزيني واحده زي دي
الهام معانده: هتتجوز 4 يااحمزه .. سواء خدامه او ملكه حتتجوز وتملالي البيت عزوه .. حلم ابووك ياولدي.
حمزه: متقووليش ولدي دي ع لسانك مره تانيه .. اللي بيني وبينك فرح قمر اختي وسااعتها هسيبلك البلد واخد مرتي وامشي ياالهام .. وخليكي فااكره انتي اللي بدأيتي بالشر .. مع انك بدأه من زمان قووي ومصدقتهمش .. وكدبتهم كلهم .. واترمـ.ـيـ.ـت ف حـ.ـضـ.ـنك مع انه الكل متأكد انك ليكي علاقه بمووت امي
اتسعت عيونها بصدmه وذهول .. انهمرت بحوور الدmع من عيونها
وووه كل ده شايله ف قلبك يااحمزه
حمزه بقهره: سبتيها تنزف لحد مااتصفت وهي عتولد اختي لحد مامـ.ـا.ت .. صووح ياالهام .. جالك قلب
القت عليه نظرة حزين ومعاتبه ولم تجيبه ورحلت وبداخله قبضة قوية تعتصر قلبها شعرت به يتمزق اشلاء.
وجد وعد واقفه ف مكانها لم تتحرك
نظر اليها بعيون دامعه ثم امسك ككفها وسحبها خلفه الي اعلي
وصلو غرفته .. صمت تاام
وعد قفلت الباب ببطء واحتوت كفه بهدوء
وسحبته ليجلس امامها
وضعت كفها ع وجنته
مالك يانور عيني .. حصل اييه
لم يجيبها والتزم الصمت
قربت منه واحتضنته بهدوء ودفء
مش عاوزه رد ومش عاوزه اسمع اي حاجه .. بس خليك ف حـ.ـضـ.ـني وانا مش هسألك اي حاجه .. ممكن؟
ترامي بين احضانها شاعرا بضيق العالم كله رغم اتساعه ولم يجد اوسع من قلبها ليحتويه ويطفيء بركان الحـ.ـز.ن بداخله
ابتلع ريقه وظل بين احضانها الا ان خلد ف سبات عمييق
مازالت محتضناه تربت ع كتفه بحنيه ووتعبث بااطراف اصابع كفها الاخر ف شعره
مر قرابة ساعه ومازال بين احضانها
فتح عيوونه ببطء وابتلع ريقه ونظرلها بحب
وعد .. ! معقوله انا نمت كل دا
وعد ابتسمت: كان شكلك حلو اوي انت ونايم
حمزه جذبها لحـ.ـضـ.ـنه بعفوويه.
اه لو ت عـ.ـر.في بحبك اد ايه ياوعد .. وعد متسبنيش انتي الوحيده اللي باقيالي
اتسعت حدقه عيونها
بلاش تزعل من الهام ياحمزه .. كنت قااسي اوي معااها
حمزه بحده: انا مش هكلمها تاني .. الهام جاابت اخرها خلاص
وعد: ازعل منك ياحمزه متقولش كده مش يمكن ظالمها .. ادي نفسك فرصه تفهم وتفهمها الموضوع وبعدين خد موقفك زي ماانت عاوز .. متبقااش حمبلي اوي كده.
ابتلع ريقه وحدق النظر بعينيها ولمس ذقنها بسبابته قائلا بهيام
حشـ.ـتـ.ـيني و علي فكره
قضبت حاجبيها متعجبه: هو انا بتتحول ازاي كده .. دانا معرفتكش والله من شويه
حمزه بو.جـ.ـع: موجوع قووي ياوعد
وعد: مين بس اللي و.جـ.ـعك
حمزه نطق اسمها بتلقائيه: وعد
استغربت من اجابته العفويه
وانا عملت ايه ياحمزه
اعتدل ووضع راسه ع فخذها محتضن كفها الي صدره
بقيتي نقطه ضعفي ..ف الوقت اللي مكنش حد يعرف يلوي ف دراعي
طبعت قبله رقيقه ع جبهته برفق
طيب ممكن تفهمني بس في ايه
قاام فجاه ومسك كفها وسحبها خلفه برفق
ليكي عندي مفاجئتين كنت مأجلهم لبعد فرح قمر
بس حاليا هقولك ع اول واحده منهم
وعد: مش فاااهمه !
قفل باب غرفته بالمفتاح وانحني ليزيح مفرش الارضيه ورفع اللوح الخشبي الثقيل
وعد: انت هتعمل ايه؟
حمزه قام ومسك ايدها وحط رجله ع اول درجه ف السلم المنحدر لاسفل
تمسكت وعد بكفه
حمزه فهمني بس ف اييييه .. انا خايفه
حمزه لم يجيبها ولكنه سحبها لاسفل وسط ظلام دامس
بعد ماانزل المنحدر .. ضغط ع زر عالق بالحيط
وفجاه انفتح امامها بااااب ضخم
اتسعت حدقة عيونها ذهوول تااام صمت تاااام
انحني حمزه قليلا وهمس ف اذانها
اي رايك؟
وعد بصدmه: اي دا ياحمزه
حمزه مسك كفها وسحبها ببطء
دي مملكتك ياوعد
مازالت ف حالة ذهول مما رأته
فهمني بس ازاي كده واي دا ولييه
حمزه وقف امامها وبيفهمها
دي مملكه فرعونيه .. هنا كل حاجه فيها بالدهب حتي الملعقه اللي هتاكلي بيها ياوعد دهب .. الحيطان مطليه بمية دهب .. زي مانتي شاايفه اول المدخل تمثالين لاله الحب .. هتدخلي شويه كده هتلاقي لوح فرعونيه .. بالهيلوغرافيه فيها اجمل رسايل الحب.
امسك بكفها وقرب من لوووحه واشار عليها
عندك دي مثلا كتبها المصري القديم بمعني
الحب هبة من السماء تسكبه الطبيعة فى كأس الحياة تلطيفا لمذاقها المرير
واللوحه دي لشهيدة الحبآزادوراومعاها الشخص اللي حبتوحابيكان ابوها رافض الحب دا عشان كان شايفو غير متكافئ
وف يوم وهي رايحه تقابله من ورا ابوها غرقت ومـ.ـا.تت.
بعد مـ.ـو.تها أصرحابيعلى أن يسير لها كل يوم 8 كيلومترات من الأشمونين فى غرب النيل لتونه الجبل فى الشرق ليضيء شمعة على قبرها وعشقها عميد الأدب العربي طه حسين بعد ما عرف قصتها فبنى استراحة له بجوار قبرها وكان يضيء الشموع مثلما فعل حبيبها.
وعد مازالت ف حاله ذهوول تااام
ثم امسك بكفها وقرب من تمثالين احدهما لاخناتون والاخر لنفيرتيتي
ودا ياستي اخناتون وصف نفرتيتي بأنهاذات المفاتن الجميلة وحلاوة الحبوأسماها الوريثة على الرغم من أنها كانت منـ.ـد.م غير ملكى، وهي كمان نفرتيتي ساندت إخناتون ودعمته فى صراعه مع كهنة آمون.
ثم سحبها من كفها واوقفها امام المرآه المطليه بالذهب وامامها جميع انواع المجوهرات والاحجار الكريمه
امسك بهم حمزه
كل دا ليكي يااوعد ليكي انتي وبس
وعد محاوله استعاب مارأته .. دخلت ف غيبووبة ضحك هستيري
انت مـ.ـجـ.ـنو.ن .. اي دا .. واي الرووعه والطراز ده هو في كده !
حمزه بحب: ليا 8 سنين ببنيلك فيه دفعت دm قلبي عشان اشتريلك كل ده .. حبيت يكون مهرك حاجه تليق بمقاامك .. مع ان مقامك مـ.ـيـ.ـتقدرش بتمن
عقد لسانها ع التحدث.
حمزه .. قولي انت ازاي كده .. وازاي كنت متاكد ان انا ليك .. ازاي حبك لياا وصلك لدرجه انك تعملي مملكه فرعوونيه .. دا حتي السرير ذهب .. ومفرشو حرير .. ازاي قدرت تعمل مكان رهيييب زي دا .. ومين عمل كل دا
حمزه: قلبي كان بياكدلي انك مش هتكوني لحد غيري ياوعد .. ومين عمل دا مهندس عبقري من المانيا
وعد بعيون دامعه:غلط الجخ لما قال ياغلبها اللي صعيدي يحبها .. اللي تتجوز واحد زيك فعلا يابختها
حمزه وضع كفيه ع خديها
هديتي ليكي عجبتك
وعد: بغض النظر .. انت شايفني استاهل كل دا يااحمزه
حمزه قبل اناملها بحب
انتي عمر حمزه كله مش خساره فيكي ياووعد.
تأملت وعد المكان مجددا بنفس الذهووول لمعت عيونها من روعه وجمال المكان
بجد ! هو دا حلم .. ولا انا فعلا صااحيه ومش بحلم .. ولا اي بجد عقلي مش مستوعب حاجه
انحني حمزه وطبع قبلته الخفيفه ع شفتيها
طيب وكده! .. لسه بردو فاكره انك بتحلمي
وعد ابتسمت
واي الزهور والورود دي كلها
حمزه: عجبووكي ؟
وعد اؤمت راسها بالمووافقه بفرحه واحتنضنه بقوووه
انت احلي حمزه فالدنيا كلهاااا .. بجد انا محظظوظه بواحد زيك
مازالت عالقه بين احضانه
ثم ابتعدت عنه قليلا
ينفع انا بقا اعترفلك بحااجه
حمزه رجع خصله م شعرها خلف اذنها
انتي تقولي اللي عاوزاه ياقلب ونور عين حمزه
وعد اغمضت عيونها وتنهدت وسكتت لبرهه
هو انا لو قولتلك اني ولهاانه بيك هتصدقني!
نظر اليها حمزه بحب
ثم اكملت حديثها بعفويه وتلقائيه وتردد
اصلا بص كلمه حب قليله اوي عشان توصف اللي جوايا .. كلمه عشق ! تؤ بردو مش كفاايه ع شخص زيك .. وانت عشقتي وانا وصل حبك جوايا لاعلي مراحله وهو الولهان ياحمزه
تعالت انفااسه ووضع كفه ع وجنتها برفق
يعني حبتيني ياوعد
وعد انحنت براسها قليلا نائمه ع كفه
تؤ .. محبتكش لا .. بس حبك انت ليا سكن جوايا وانت باهتمامك ضعافته ياحمزه
ضحي تتحدث ف هاتفها
ايوه ياست نجوي زي مابقوولك .. حمزه كتب علي من شوويه
نجوي بفرحه: يسلم فوومك يابت انتي
ضحي بثقه:لا وخدي التقليه .. ولعت بينه وبين امه حريقه وزمانهم عياكلو ف بعض دلوووق
نحوووي باهتمااام: كيييف يابت عملتي اي انطقي
ضحي ضحكت بانتصار
قالي مين وراكي .. قولتلو امك .. وبس
انفجرت نجوي ف الضحك والفرحه.
عال عال قووي كده شووكة وعد هتتكـ.ـسر وهنعرفو نوقعو مابينهم
قفلت الخط مع ضحي ووجهت كلامها لجمال
شووفت ياجمال خططي بتيجي بفاايده ازاي
جمال بااهتمام: حصل ااايه انطقي
نجوي جلست بجواره
مش انا قولتلك سيبلي موضوع ولد الخياط واهي ظبطت.
جمال: فهميني بس احنا مش كنا متفقين نحطلو افيون ف عربيته ونخلص منه
نجوي بخبث: بصراح انا قولتلك اكده عشان بس اهديك .. وكنت بخطط لحاجه اكبر من اكده .. احنا لو حطينا افيون زي ماقولتلك كان بردو هيطلع منها .. ودلع الخياط حاطط المركز بالمأمور بالمحافظ نفسه كلهم ف جيبه يعني كان هيطلع منها زي الشعر م العجين
جمال اتسعت عيونه
فهميني بس بدل منا مش فاهم حاجه
نجوي بهمس: هحكيلك.
يوم م كنت متعصب .. كنت عاوزه اهديك يااي طريقه .. فاتفقت معاك ع اي خطه نوقع بيها حمزه بحيث انت تهدا وتسيبني اخطط ع مزاج عالي .. يوم ماروحت لوعد ساعه الصباحيه لاحظت وجود خدامه عندهم كانت عيونها ماعتنزلش من ع حمزه .. وكمان كان فرحانه بلي بيجري لوعد لما ضـ.ـر.بتها .. انا فهمتها زين وعرفت انها عتكره وعد .. ف نفس الليله بعت الغفر رزق ع القصر عندهم بحجه اني نسيت الجزلان بتاعي وفهمتو يقولها ايه بالظبط .. وعطيت البت محمول وكلمتها ومن حسن حظنا ان حمزه ولا وعد كانو نايمين محدش حس ..
ولما فكرت مع نفسي قولت المراه متخلعهااش غير مرة .. وظبطت وحاليا ابن الخياط كاتب عليها والورقتين مع البت
جمال بانبهار: يخربيت عقلك يانجوي .. انتي جبتي الراس دي منين
نجووي بثقه: اي رايك فيا .. مايجيبها الا ستاتها وابن الخياط دلوق كله تحت ضرسنا لو فكر يلعب بديلو
ابتسم جمال ابتسامته الخبيثه ثم علي بنبره صووته
بت يااسمر .. يلا عشان نروحو نجيبو دهبك يااابت .. عشان شبكتك بكره .. خلينا نفرحووو عاااد.
منهارة في عويلها ونحيبها نادبة الخدين
ولددددي عيضييع مني يامراااااري .. مييين بس سم افكاره بالحديت العفش ديه
قمر: اهدي بس يااما .. مانتي عارفه حمزه عيهونش عليه زعلك ودلوق هتلاقيه داخل وعيحب ع راسك كمان
الهام انفجرت ف الدmـ.ـو.ع وقاامت فجاه
لا انا لازم ارووحه .. انا طالعه لووولدي فووق
تركتهم وركضت الي اعلي تطرق الباب بقووه دوون فايده .. .. صرخت الهام بوو.جـ.ـع وجلست امام الباب
متوو.جـ.ـعش قلبي ياااولددددي افتتتح احب ع يدددك.
طبعا وعد وحمزه ف عالم تاني ومش سامعين حاجه
وعد قربت من حمزه وابتسمت
حمزه بخبث: مش مرتاح للبصه ولا الابتسامه دي انا
وعد بخبث: الا قولي صحيح
حمزه استغرب: ف ايييه
مسكت وعد كفه وقربت من الباب
هو الباب دا بيتقفل اززاي
حمزه استغرب: ليه يعني !
وعد بدلع: عاوزه اشوف بس بيتقفل ازززاي
حمزه رفع الستار التي ع الحائط المصنوع من افخم انواع الحريم
اهوو ياستي شاايفه الزرار دا تدووسي عليه الباب يقفل زي اكده
ع الفور انغلق الباب الضخم واصبح كالحيط تماما
اصابها الذهول لدقة وبراعة المبني
حمزه رفع حاجبه وقرب منها
بس هنا ف مشكله
وعد اي هي بقي
*الباب مابيفتحش من نفس الزر
_يعني احنا اتحبسنا ؟!
فتح صندوق ذهبي واخرج منه سلسله بها مفتاااح
وعد باستغراب: ايييه دا
حمزه: هو دا مفتاااح الباب
وعد بثبات وفتحت كفها: طيب لو سمحت هات المفتاح كده مش هو المكان ده بتااعي
حمزه وهو يضعه ف كفها: حصل ! وادي المفتاح
قفلت وعد كفه ع المفتااح ثم فتحته مجددا
طيب ممكن تلبسهالي
حمزه: اوامرك .. هاتي
رفعت شعرها والبسها السلسله
وعد نزلت شعرها وهي تتحسس ملمسها: حلوه عليا؟
انحني قليلا وقبلها بجانب السلسله
كفاايه انتي اللي لبساها ياوعد
وعد: احمم حمزه !
حمزه بلهفه: هاا ياعيون حمزه
عانقته وعد متأمله عيوونه
هو احنا متجوزين لينا اد اييه
حمزه استغرب من سؤالها .. ثم حاوط خصرها بذراعيه
حوالي 10 ايام .. في حااجه
اقتربت وعد منه اكثر
تؤ .. النهارده هيكون اول يووم جواز لينا
حمزه ابتسم وضاقت حدقة عيونه
قصدك ايييه.
وعد ابتسمت: مش انت قولتلي اني محرمه عليك لحد مااحبك اضعاف مابتحبني
حمزه اؤم بالموافقه: حصل !
وعد بهمس: وانا حاليا وصلت لليفيل اعلي من العشق ..يبقي اي بقي
حمزه وضع سبابته ع فمها
اشششششششششش .. تنسيش قولتلك مليش عندك حق .. غير لما ارجعك حقك
هزت وعد راسها بالنفي
تؤ .. انا مش عاوزه غيرك دلوقتي .. كل كنوز الدنيا تهوون قصااد نظره من عيوونك
اخذ نفسا عميقا وحرك شفتيه لتحدث.
ولكن قطعته بجملتها الاخيره قبل ما يبدا الالتحام الروحي بينهم
حمزه الخياط اسرني ف زنزانته .. بس انا اسرتك جوه قلبي وريني ازاي هتهرب منه
شرعت ف تقبيله بكل لهفه وشووق .. وفجاه تغيب العقل عن الواقع .. وداب الجسدين في احضان بعضهم
حتي انضفأت الانوار .. وانتهي حبر القلم ع الكلام غير المباااح...
↚صباااح يووم جديد نبدئه بووعد وحمزه الخالدين في سبات عميق
بعد سنين العـ.ـذ.اب اللي عااشها حمزه اخيرا ظفر بمن تمنااها
كان الاثنين غائصين ف احضان بعضهم
نائمه ع صدره العاري وينسدل شعرها خلفها
اسرها حموه بين احضانه
استيقظ ببطء ثم القي نظره عليها ليتأكد من وجودها .. وهل ما كان ليلة امس حلم ام واقع
اعتدل بهدووء وقبل انفها برفق
فتحت عيونها وابتسمت بمجرت ما شعرت بحرارة بأنفاسه.
بادلها حمزه نفس الابتساامه
مش كفاايه نووم بقي
رفعت رأسها ع الوساده بخفه ووتعمقت ف عيون الذي مازال يحاصرها ذراعيه وانظاره اللامعه
ايوه وانا بردو بقوول كده .. كفاايه نوم
حمزه بغمز: مممممممم ليه بقي
اخدت نفس عميق
عشان وحـ.ـشـ.ـتني .. تصدق اني مابقتش احب النوم لمجرد اني مش بشووفك.
حمزه لمس بأنفه انفهاا
تؤؤ بالعكس .. حتي وانتي نايمه بطلة احلامي ياوعد
نظرت وعد ف عيونه بحب
مبسوووط يااحمزه
حمزه طبع قبلته ع جبهتها
حمزه حاليا اسعد واحد ف الكووون .. وانتي حاسه باايه ؟
تنهدت وعد وابتسمت
مش عارفه مش لاقيه كلام اوصفلك بيه فرحتي .. اخيرا الدنيا بدأت تضحكلي يااحمزه.
حمزه بحنيه: طول مانا جمبك اوعدك هتكوني اسعد واحده ف الكوون
نظرت اليه نظرة بعيون ضيقه محاولة استيعاب شيئا ما
بتبصيلي كده ليه .. هو انا و.جـ.ـعتك ؟
قطبت حاجبيها مستعجبه
قصدك ايه مش فااهمه
حمزه ابتسم: احم قصدي ع امباارح يعني وكده كنت خايف حبك يعمني ومدركش عقوبة تصرفاتي وعفويتها.
وعد نظرت اليه بخجل: مش فاكره اي حاجه صدقني .. غير اني كنت مبسووطه وانا دايبه ف حـ.ـضـ.ـنك .. مممممممم وووبس
حمزه تنهد: ممممم طيب الحمد لله جات سليمه
ابتسمت وطبعت قبلة رقيقه ع شفتيه
تصدق ان امبـ.ـارح كان احلي يوم في حيااتي
حمزه قرب من شفتيها يتلتهمهم بقبلات خفيفه متتاليه
وانا امبـ.ـارح اتولدت علي ايدك
كادت ان تجيبه ولكنه قطعها بقبلاته الحراره والسااخنه لفت وعد كفيها حولين عنقه واقتربت منه اكثر وعاشا الاثنين سوويا ف احضان بعضهم يروون عطشهم الروحي
الهام التي مازالت نائمه ع باب غرفة حمزه
لقاء وقمر ركضوا نحوها
حـ.ـر.ام عليكي يااما قوومي عاااد .. هتمـ.ـو.تي نفسك
الهام بحسره: اخوووكي مش عيفتحلي .. ياحمزه افتح هانت عليك امك ياكبدي
دmعت عيون لقاء وامسكتها من معصمها
قوومي بس الله يرضي عنك يااما .. حتمـ.ـو.تي روحك
استسلمت الهام للقاء ونهضت معها الي غرفتها وبعدmا ما خلدت ف نومها تركوها وغادروا.
وطرقت باب غرفة حمزه
ياااحمزززه افتح انا لقاء .. حـ.ـر.اممم عليك
ولكن دووون جدووي
لقاء استغربت ومطت شفتها لاسفل وقربت ودنها ع الباب
مش معقوله اكده! دول ملهمش صوت اصلا .. وحتي وعد كانتش هطنشنا يعني ؟
ضحي التي غيرت ديكور الفيلا كله
غريب بصدmه وذهول: وي وي وي .. دانتي شكل نفووخك ضـ.ـر.ب يابت المحرووق
ضحي: تتكلم زين معايا ياغفير الغبره انت .. فااهم
غريب: والله وطلعلك حس يابت مسعوود ولعبتيها صح
ضحي بثقه: اقوولك اي انا جعاانه ومكسله اعمل وكل .. اطلبلي دفيلري ( دليفيري )
غريب اتسعت عيونه
اطلبلك اي ياختي!
ضحي: اللي هو عيوصل الوكل للمنازل ديه .. هاتلي لحمه مشوويه وفراخ وكفته وسلاطاتهم وخضارهم
غريب ضـ.ـر.ب كف ع كف
ربي لا سالك رد القضاء ..
ضحي: عتبرطم عتقول اي ياجدع انت نفذ يلا .. وانا هطلع اريح فوق ف اوضتي حبه
تركها واتصال بحمزه لكن بدون فايده
في الاسفل وعد وحمزه
وهي تركض امامه: قوولت لا يعني لا ماافيش خروج من هنا
حمزه: خبر اي عاد يااوعد خلينا نشووف اشغالنا
وعد بدلع: وانا كل اشغالك ياحمزه ولازم تسمع الكلام
حمزه: والله ماهتأخر ساعه اكده اشوف الدنيا واجيلك جري .. هاتي المفتاح عاد
وعد بعنااد: لا انت بتخرج وبترجع متنزفز من بره .. وحُسم الامر ياابن الخيااط
حمزه ابتسم ع عفويتها وطريقتها الطفوليه
قرب منها ببطء واحتضنها
وانتي مش عاوزاني اخرج ليه .. مشبعتيش مني ؟
وعد عانقته وهمست ف اذانه
تؤؤ مش بعرف اشبع منك .. انت روحي اللي كانت تايهه عني من سنين ياحمزه واخيرا لقيتها
انحني قليلا سيتنشق رائحة عنقها ويقبلها بحب
وعد بصووت هاامس
حمزه ! انت هتعمل اييه
لم يجيبها ولكنه استمر في تقبيله لها واحتضنها
استسلمت وعد له .. ودابت ف احضانه
وبخفه يد اخذ حمزه المفتاااح من رقبتها.
لم تشعر بما فعله وعد ومازالت مكمله ما بدأه
رفعها قليلا بذراعه وقرب من الباب
هامسا ف اذانها
حمزه الخياط محدش يقوله لا ع حاجه
ثم طبع قبتله الناريه ع شفتيها وابتعد عنها قليلا
نظرت للمفتاح العاالق ف عنقها ولم تجده
وجدته انحني قليلا وفتح الباب
اتسعت حدقت عيونها ونظرت اليه بغـ.ـيظ
ع فكرررة انت ضحكت عليا
ضحك حمزه: ماانت عيله اووي وبيضحك عليكي بسهوله.
نظرت له بعيونه ضيقه
كده ياحمزه .. طيب مخصاامك وشوف هتصالحني ازاي ومش هتضحك عليا زي كل مره
ضحك حمزه بصوت عالي
واقترب منها ولف ذراعه حولين خصرها
استندت بكفيها ع صدره
انت قولتي ايه دلوقتي .. عيدي كده تاني
وعد بصوت طفولي: مقولتش حاجه والله .. انا اصلا ساكته اهو
حمزه لف ذراعه الاخر واقترب منها اكثر ونظر ف عيونها بحب
اومال مين اللي مخااصمني ؟
وعد ابتسمت: لا مش انا .. قصدي اقولك يعني .. يعني انك هتوحشني ومتتأخرش علياا
حمزه بغمز: لا مش هتأخر .. هجيلك جري
اتسعت ابتسامتها واحمر وجهها: هستناااك
مسك كفها وسحبها خلفه وخرجوو من السرداب ورجعوا كل حااجه لمكانها
وعد مش محتاج اقولك ان دا سر مابينا
وعد: اي حاجه مابينا سر ياحمزه مستحيل حد يعرفها
خرج م غرفته ولم يجد احد امامه
صار بين الغفر بشموخ ووقار.
احد الغفر
حمزه بيه ف راجـ.ـل عاوز يقابلك برا
حمزه: دخله ع المندره وانا رايح ع هنااك
ذهب للمندره فوجد رجل امامه يبدو عليه معالم الارتباك
عاااوز ايه .. قول الللي عندك
قال حمزه جملته وهو يجلس ع عرشه الملكي
القي الرجل نظره ع الغفر
عاوزك ف حاجه سر يابيه
نظر حمزه للغفر وامرهم بالمغادره ثم وجه نظره للرجل
هاا عاوز تقوول اييه.
ادخل الرجل كفه بداخل جيبه واخرج سله بلاستيكيه سووده
حمزه ف ايه دا
الرجل بصوت اشبه بالهمس
حتة اثار لقيتها وانا بحفر ف بيتي .. وطبعا مافيش غيرك ف البلد بيعرف يتصرف فيهم
قام من مكانه وامسك بالكيس وفتحه
وعاين قطعة الاثار التي لا يتجاوز طولها 25 سم
نفخ دي مش صب ممممم
الرجل: مخابرش ياابيه .. انت ادري
طرق حطع القطعه الاثريه وامسك بالعين المكبره التي بداخل مكتبته وتأملها بدقه.
ممممممم وعاوز كاام فيها ياعم .. قولتلي اسمك ايه
الرجل بنبره رهبه: سماعيل يابيه خدامك سماعيل
حمزه: احمم ها يااسماعيل عاوز كاام
الرجل بتـ.ـو.تر: والله مخابرش يابيه .. اللي يطلع من ذمتك
حمزه: مممممممممم 100 الف يمشو الحال يااسماعيل
اسماعيل بتـ.ـو.تر: اللي تشوفو ياابيه.
حمزه قرب من الخزنه وفتحها وطلع منها فلووس ولفهم ف الكيس الاسود وبنبره حاده
بص ياسماعيل دول50 الف .. وهتعدي عليا بكره تاخد ضعفهم.. بس انت ولا شوفتني ولا شوفت الحته دي .. مفهوووم
اترجف جسده من نظرته الناريه مد ايده واخد الفلووس
مفهووم .. مفهووم يابيه
وتركتهه وغادر وهو يخفي الفلوس ف جيبه
اخرج حمزه هاتفه واجري مكالمه تليفوونيه
سيااده المأمور .. كيفك
المأمور: حمزه بيه الخيااط بجلاله قدره .. اخبـ.ـارك يابباشا
حمزه اغمض عينه لبرهه
حمزه الخيااط طول عمره زين .. وانت اخبـ.ـار معاليك والداخليه عامله اي ع حسك
المأمور: كلهم بخير وتحت خدmه معاليك ياحمزه.
حمزه وهو يقلب في قطعه الاثار التي بيده
اقولك ايه معايا حته اثار زينه .. تلزمك ولا اشوفلها صرفه
المأمور بفرحه: لو ملهاش صرفه نشوفلها يابيه .. بس هي ع كاام
حمزه: 10 مليون اجنيه .. قولت ايييه
المأمور: اعتبرهم مع حضرتك ياباشا .. يومين وهعدي عليك ونظبط الدنيا
حمزه: متشكرين لخدامـ.ـا.ت معاليك .. اي خدmـ.ـا.ت
المامور: يسلمو ياباشا .. مع السلامه
اخفي حمزه القطعه الاثريه ف خزانته
ف ذلك الوقت اردفت وعد لاسفل قابلت لقاء العائده من حضانه ابنها الرضيع
وعد ابتسمت: ازيك يالولو عامله اي والنونو اخبـ.ـاره ايه
لقاء نظرت لها نظره عتاب
اكده ياوعد وانا اللي عقول عليكي زينه .. هانت عليكي الهام تسبووها كل دا ع الباب
وعد قضبت حاجبيها
مش فااهمه قصدك ايييه .. ومالها الهام
لقاء بزعل: يعني عاوزه تفهميني انكم مسمعتوش كل الخبط ديه داحنا كنا هنكـ.ـسرو الباب عليكم
تذكرت انهم طول الليل كانو ف السرداب تحت وطبيعي مـ.ـا.تسمعش حاجه
اخترعت اي حجه للقاء.
اها اه صح تزعليش يالقاء امبـ.ـارح حمزه كان تعبان اووي واخدت مهدأت كتير ومنووم ومحسناش باي حاجه
لقاء بحيره: والله ماعارفه اي اللي بيحصل فينا دا
جلست لقاء مع وعد يتكلمو كتير
حمزه جالو تليفون من سميه
حمزه هاا ياسميه كله تمام
سميه بفرحه: تمام ياابص تقدر نتقابل ف ابيدووس بعد ساعه
حمزه: حلو قووي انا جااي اهوو
سميه: ف انتظارك.
ذهب حمزه لسميه وهو ف طريقه رن هاتفه
ايووه ياغريب حوصل ايه
غريب: البت ضحي فارده ضلوعها علينا .. انا مش عارف انت ساكتلها كييف اكده وكيف تتجوز زي بت المحرووق دي
حمزه: حصل اي ياغريب
غريب: طالبه وكل من بره
حمزه بحده: نفذلها اللي تعوزه وانا هحاسبك فااهم
غريب بصدmه: كييييف اككده خبر اي يابيه
حمزه بحزم: مالك ي غريب متنفذ انت وساااكت
غريب: طاب يابيه طااب.
وصل حمزه عند سميه وجدها واقفه امام سيارتها
نزل حمزه من عربيته
كيفك ياسميه
سميه ابتسمت: بخير معاليك .. الورق اهوو .. القصر وال150 فدان مكتوبين باسم وعد زي ماقولتلي وصفهم بالظبط والمزرعه الكبيره كمان
فرز حمزه الاوراق بدقه
تمام .. اكده واقفين ع امضه وعد .. صح ؟
سميه اؤمت راسها بالموافقه: تمام معاليك وتسجلهم ف الشهر العقاري وكده هيبقي كله ف السليم
حمزه اخرج من جيبه شيك بمليون جنيه
وده نصيبك .. يلا تختفي من اهنه وسلامي للباشا الكبير
اخدت الشيك وابتسمت
يووصل .. اه رامي بيه مستنيني بكره نحفر
حمزه بسخريه: ماحنا هنحفر بس هدفنهم فيها
سميه بانتباه: ناوووي ع ايه ياابن الخياااط
حمزه ابتسم: اصلهم بيلعبو ع تقيل قووي .. والعين بالعين والسن بالسن والبادي مع ابن الخياط مـ.ـو.ته اهون
ضحكة سميه ونظرت له باعجاب
حمزه .. هسأل سؤال
حمزه نظر ف ساعته: بس بسرعه عشان متأخر
سميه بخبث: لحقت توحشك ولا ايه ؟!
حمزه ابتسم: عاوزه اي ياسميه
عقدت ساعديها ونظرت له بحب
فاكر لما اعترفتلك بحبي ساعتها قولتلي جمله حلوة اوي لسه بترن ف ودني
قولتلي بلاش تحبي قلب مش ملك صاحبه
سالتك وقولتلك وقلب ابن الخيااط مع مين
قولتلي ملك اللي كتبهالي قدري
قولتلك مش يمكن انا قدرك !
قولتلي لا .. قدري اتكتب وقلبي عشق وروحي ارتوت ولو هستناها عمري كله في سبيل ليله واحده معاها موافق وحُسم امره
بصراحه حقدت عليها ف الاول .. بس دلوقتي بحسدها عليك .. اللي تعمل كده ف ابن الخياط يتنحتلها تمثال
ابتسم لها: وانتي اي اللي فكرك بالموضوع دا دلوق ماحنا قافلينو من زمان
سميه: ابدا كل يوم بتعلي ف نظري ياحمزه وكل يوم بتأكد من اناقة قلبي اعشان حبك وعايش ع حبك
تحمحم وطوي الاوراق: عتعـ.ـذ.بي نفسك بالكدب ياسميه انسيني احنا صحاب زانين قووي
سميه: انا حبيتك وانت حبيت وعد وانا راضيه ياحمزه انت اللي زيك فعلا يتعشق وبس ربنا
يسعدكم .. اه انا قولتلك كده عشان مسافره بره البلد ومش هرجع غير لما انسااك مع اني مفتكرش اني هنساك.
ثم دلفت دmعه من عيونها
اشوف وشك ع خير يااحمزه
*هي الدنيا اكده مش كل االلي بـ.ـنتمناه بنوصله حتي الحب .. الحرب الوحيده اللي بيكسبو فيها الاتنين سوا او بيخسرو سووا
يمكن انا خسرت حبك بس كسبت حب وعد وانتي مسيرك بكره تلاقي اللي يقدرك . انسيني ياسميه وعيشي حيااتك
مد حمزه كفه لمصافحتها
خلي بالك ع حالك
صافحته سميه وابتسمت حاضر...
↚وتركها وغادر وهي ايضا رحلت
وصل حمزه البيت وجد وعد جالسه مع اخته لقاء
حمزه بنبره حزم: وعد تعالي عاوزك
لقاء بضيق: وعليكم السلام ياخوي .. مافيش مرحب
حمزه ابتسم وقبل راسها
حشـ.ـتـ.ـيني و
لقاء: ايوه ايوه كل بعقلي حلاوه.
ابتسمت ونظرت لحمزه بلؤم: يعني مش انا لوحدي اللي بيتاكل بعقلي حلاوة ف البيت دا
حمزه ضحك وفهم هي تقصد ايه
لقاء: من ناحيه الكلام فاخوي ياكل بيه عقل بلد بحالها
حمزه صدر الوش الخشب
مممممم مش قولت يلا ياوعد .. هتفضلو تحدفوني لبعض كده كتير.
لقاء بضيق: عتزمجر ف وشنا لييه كلمي جوزك ي وعد لما نشووف اخرته ايه
حمزه ضحك: ماشي يا لقااء .. جوزك جاي امتي
لقاء بتلقائيه: الليله
حمزه: يجي بالسلامه
قرب من كف وعد وسحبها خلفه
طيب عاوز مرتي ف حاجه اكده .. يلا ياوعد
صعد السلم فوجئي بالهام امامه
لم ينظر لها واكمل طريقه وعد حاولت توقفه لكن بدون فايده.
دلفت من عيون الهام دmعه حسره
وصلوا لغرفتهم
وعد بعتاب: حمزه ماينفعش كده دي مهما كانت مامتك
حمزه: عارف اني قاسي عليها بس لازمن اعمل اكده متقلقيش كله هيرجع احسن م الاول
وعد بعدm فهم: بتخـ.ـو.فني منك ع فكره
حمزه خرج الورق من سيالته والقلم
ولا خـ.ـو.ف ولا حاجه ياستي .. امضيلي اهنه
وعد باستغراب: اي دا فهمني
فتح حمزه الورق واعطاه لها تقرأه.
اتسعت حدقه عيونها: ازاي! .. عمو جمال عطاك دا
حمزه: مش عاوز اسئله كتيره .. امضي خليني اسجلهم ف الشهر العقاري يلا
وعد بعناد: مش همضي غير اماا افهم
حمزه بنفاذ صبر: عاوزه تفهمي ايه
وعد:وصلت ازاي لامضة عمي
حمزه: مش شغلك .. مش وعدتك هرجع حقك .. يبقي اي بقي
وعد: حمزه انت زورت !
حمزه جز ع اسنانه: وعد انا مزورتش ولا حاجه انا بس شغلت مخي .. ومخدناش حاجه من حد دا حقك اللي كان كاتبه جدك ونصيب عمك زي ماهو بس هو كان عاوز يلهف الجمل بما حمل .. امضي بقي
احتارت وعد
طيب هسال سؤال قبل ماامضي
حمزه بنفاذ صبر: خيييير
*هو انت ليه مخبي انك متعلم
حمزه استغرب: طيب ودا اي علاقته بكلامنا
*جاوبني بس عشان اطمن
حمزه خد نفس عميق.
عشان ابوي كان مانع فكره العلام دي واصل .. لو سمع ان حد راح الجامعه بيقــ,تــلو .. وكان همو كله االارض لازمن كل الشباب يشتغلو فيها عشان تتعمر .. ودا كان قانوون عاصم الخياط .. واللي وقفت قصاده الهام وصممت اني اتعلم .. واكمل الجامعه بعد ماكنت بطلت من الثانويه
واتحججت بلقاء انها هتروح تقعد عند عمتي ف مصر واخوها معاها .. وانا بعد ماسبت الثانويه ب6 سنين رجعت وقدmت ف حقوق وخلصت علامي كانت لقاء اجوزت وبس .. فهمتي .. امضي بقا
وعد بتردد: طيب وصلت للورق دا ازاي.
اتسعت عيونخ وجز ع اسنانه
وععددددد مش هكرر كلامي يلا
استسلمت لطلبه ومسكت القلم ووقعت
مسك الورق وطواه ووضعه ف جيبه ثم نظر اليها بحب
حشـ.ـتـ.ـيني و ع فكره
وعد بذهول: انت هتجنني
حمزه انحني قليلا وحملها بين دراعته
تؤ تعالي انا اوريكي الجنان اللي ع اصوله
وعد: استني ياعم انت هتعمل ايه
حمزه وقف مكانه ونظر اليها بعيون ضيقه
انتي مش عاوزاني اصالح الهام .. سبيني بقا اصالحها بطريقتي.
وعد فهمت قصد لكن قررت تدلع عليه
طيب وانا ايه علاقتي بانك ماسكني كده
حمزه اكمل طريقه وخطاه ببطء
الهام عاوزه الواد .. سبيني بقا اجيبلها الواد ولا اييييييييه
انفجرت ضاحكه ع طريقته حمزه بمجرد ان رأها فاتحه شفتيها بتلقائيه فاجئها و طبع قبلته الساخنه ع شفتيها اتسعت عيونها
نجوي يرقص قلبها فرحا
لولوولولولولولولولوييي كده جبنا شبكتك ياعرووسه .. مبرووك ياسمر ومبرووك ياطارق
طارق بخبث: الله يبـ.ـارك فيكي يااعمتي
نجوي: يلا يارامي خد الداكتور طارق وسمر وفرجهم ع فليتهم اللي اول النجع
رامي ابتسم: يلااا تعالو
قامت سمر وابتسمت لطارق الذي بادلها نفس ابتسامتها ولكن بنظره خبيثه
مع رامي ووصلو الفيلا
فتحلهم الباب
هاااا اي رايك ياطارق عجبتك.
طارق بيدور بعينه ف المكان: اه جميله والاجمل طبعا هتكون سمر فيها
رامي: هي بس محتاجه شوويه توضيب والعفش اللي فيها يتغير وتبقي عال
طارق: سموره بقي تعملها ع ذووقها
فجاه رن تليفون رامي من رقم مجهوول
الووو مين عتكلم
سميه: حيبت اسلم عليك واسمع صوتك قبل مااطير
رامي ابتعد عنهم قليلا: سميه عتقولي ايه وانتي .. احنا لسه ع اتفقنا بكره هنتمه
سميه: انت حد كويس اوي يارامي ويمكن حبتني بس كان كله شغل
رامي قضب حاجبيه: مش فااهم قصدك ايه!
سميه: انا حاليا ف المطار وخلاص هطير طيارتي كمان ربع ساعه .. حبيت اعتذرلك قبل مااسافر .. باي باي
اتسعت عيونه وفجاه غادر الفيلا وقاد سيارته وهو ينهرها فالتليفون
سميه استني انا جايلك حالا
سمر اتسعت عيوونها: اي ده رامي راح فين وسابنا اكده
طارق بخبث: احسن حاجه عملها .. اقولك ايه مـ.ـا.تيجي تفرجيني ع باقي الفيلا
سمر ارتبكت: لا يلا بينا نمشو
فجاه طارق احتضنها: نمشششو فين دانا ماصدقت لقيتتك.
سمر بتحاول تبعد عنه: خبر اي اومال ياطارق مالك ابعد عني
طارق بدأ ف تقبيلها.
مش انتي بتحبيني وانا بحبك وخلاص ممخطوبين اي اللي يمنع بقي
سمر فشلت كل محاولاتها ودقت ساعه الصفر واغتنم طارق بفريسته الرخيصه لينال منها هدفه الحقيقي
نعود لرامي الذي يقود بسرعه جنونيه ويضـ.ـر.ب الدلكسوون بكفه ويعاود الاتصال بسميه بدون فايده
حصل ايه بس لكل ديه.
بمجرد ماوصل المطار وجد الطائره امام عينيه ع وشك الاقلاع .. لمحته سميه مش شباك الطياره ودلفت دmعه من عيونها محدثه نفسها
اتمني تسامحني يارامي
رامي اتجنن وفجأه افتكر انه ترك سمر ورامي ف الفيلا لوحدهم
ركب بسرعه ليعود اليهم
انهي طارق مابدأه ووصل لهدفه الحقيقي
قامت سمر من مرقدها وهي شبه عاريه ترتعش
انت اي اللي انت عملتو ديه ياطارق.
طارق ابتسم: اي ياحبيبتي زعلانه ليه بس مااحنا كده كده هنتجوز .. تحبي نكتب دلوق
سمر بعتاب: بس مكنتش عاوزه ديه يحصل الا ما نتجوزوا حقيقي
طارق طبع قبله خبيه ع شفتيها
حبيت اثبتلك اد ايه انا ملهوووف عليكي وبس
سمر قفلت هدوومها: يلا بينا نمشووو من اهنه حالا يلا
انتهي اليوووم ولم يجد حدث يستحدق الذكر واتي اليووم الجديد يوم فرح قمر
وقصر الخياط مقلوبا راسا ع عقب
استيقظت صباحا وجدت نفسها بين احضانه
يلا ياحمزه قووم
فتح حمزه عينه وغمضها تاني
شوويه بس ياوعد .. وصحيني
وعد: بطل كسل بقا قووم النهارده فرح قمر ولا نسيت
تنهد حمزه ثم قال ممازحا
انتي اللي يقعد معاكي ينسي الدنيا كلها
ضحكت وعد: طيب قووم يلا.
حمزه وهو يقوم: وادي قوومه يااستي .. خابر زين انا زن الحريم عيسكتووش ..ونارهم ماعتبردش غير لما ينفذو الل ف راسهم
وعد بدلع: وانا حريم !
حمزه قبلها ف وجنتها: انتي ست الحريم كلهم
ضحكت وعد: انا هقووم عشان عارفه اللي هيحصل بعد الكلمتين دول .. اهرب بكرامتي احسن
حمزه: انتي السبب ع فكره
وعد باستغراب: انااا!
حمزه قرب منها هامسسا: ماانتي بصراحه تتاكلي اكل وبتطلعي الواحد عن شعوره .. الله !
وعد: احم عشان تعرف بس انك مش متجوز اي حد
حمزه بضحك: لا منا عرفت وبصمت بالعشره كمااان
مسكت وعد كفه
يلا بقي عشان النهارده هحميك بنفسي
حمزه بغمز: اي الرضا دا بس
وعد: هترغي كتير هسحب الاوفر .. هاااا
حمزه ابتسم: لا وع ايييه .. لا استني هقولك ع حاجه
وعد: خييرررر قول يلا
حمزه: كنت قايللك لكي عندي مفاجئه .. وهما بصراحه 3 مش واحده
وعد بحيره: وهو ف مفاجئه غير السرداب ؟
حمزه اؤم بالموافقه: اه ف اتنين تاني منهم اني رجعتلك حقك اهو
والتالته بعد فرح قمر الصبح هاخدك مشوار اكده بس قبله لازمن نروحو القصر عند جمال ونطردوه منه
دخلت وعد ف حالة ذهوول
انت بتقول ايه .. لا طبعا مش هعمل كده ف عمي
حمزه: دا مايستاهلش انه يكون عمك ياوعد .. انتي عت عـ.ـر.فيش عيخطط لاايه هو والحربايه التانيه
وعد: فهمني طيب
حمزه بتلقاائيه حملها بين ذراعيه
انتي مش هتسبحيني ولا رجعتي ف رايك ولا ايه
وعد: ياربي عليييك تفصل بلد بحاالها .. انت مش معقول يعني
اتي المساا وسط دق الطبوول والزغااريد ورقص السيدات وغنائهم الغير مفهوم وتصقيفهم
نزلت وعد مرتديه فستان جميل وطويل لونه بترولي و شعرها المنسدل خلفها
كانت تبدو في قمة الروعه والجمال
بمجرد ان راها انبهر بجمالها وركض تجااهها ومسكها من معصمها وسحبها ع غرفة مكتبه واغلق الباب خلفه
انتي ازاي كده
وعد بتاخد نفسها: مالك بس خضتني الفستان مش حلو!؟
حمزه بيبصلها من فوق لتحت بانبهار
اه مش حلووو
وعد بضيق ومطت شفتها لاسفل
ماله مااهو واسع وطويل وكمان مش كات ولا نص ده واصل للمعصم ف اي بقي
حمزه محدق النظر اليها بحب ولهفه.
هياااكل من عليكي حته .. وبصراحه مش هو بس انا نفسي اكلك كلك ع بعضك كده .. فلمي الدور واختفي من قدامي احسنلك
انبسطت وعد م كلامه
وقعت قلبي ع فكره
حمزه بعفويه: وانتي وقعتني ع جدوور رقبتي ع فكره ماينفعش كده
وعد: هو فعلا ماينفعش كده .. انت سايب المعازيم وشغال غزل فيا م الصبح
حمزه بلهفه: الود ودي اخدك ونختفي عن العالم كله
وعد خدت نفس عميق
هو انا ينفع بس احـ.ـضـ.ـنك .. حاسه حاجه بتجذبني ليك معرفش ليه
حمزه بحب.
الطلب ميكنش كده .. المفروض انا اللي اقول هو ينفع معاليكي تتنازلي وتتكرمي وتدخلي جوه حـ.ـضـ.ـن حمزه الخياط اللي طار عقله منك
اتسعت ابتسامتها وازداد بريق ولمعة عيونها واحتنضنه بحب
صمت تااااام لدقائق
نفسي افضل كده وبعدش عنك ابدا
حمزه وهو يمرر كفه ع ظهرها برفق
وانا قلبي نفسه تفضلي كده ومتبعديش عنه ابدا
ابتعدت عنه ومسكت كفه
طب يلا بقااا وبلاش دلع ف فرح ومعازيم بره .. وبعدين احنا لينا سرداب يلمنا ولااا ايييه.
حمزه ضحك بصووت عالي وصار خلفها
فتح باب المكتب اتفجأ بوقوف وعد المفاجئ
قبل مايسألها مالك عرف سبب صدmتها لما لقيت نجوي وسمر داخلين
حمزه ابتسم وفع رأسها بسبابته
ماالك .. اعتبريهم شفاااف ولا كانهم موجودين
وعد بضيق: مين عزمهم دول هنا
حمزه: اكيد الهام مانتي عارفه بحكم اننا نسايب ماينفعش عشان اهل البلد
مسكها حمزه من ايدها بحب ومشي ووقف قدام.
نجوي وسمر وجمال ورامي
حمزه بصوته الاجش: نورتونا
تفتنت نجوي وعد من فوق لتحت
ازيك ياعرووسه
حمزه بتلقائيه: مراتي زي الفل .. ازيك ياجمال بيه
جمال: انا زين وانت
قطعتهم سمر وهي تشير بدبلتها ف وش وعد
مافيش مبرووك مش انا اتخطبت
وعد بذهول: والله ! ومين سعيد الحظ
نجوي بكبريااء
دكتور كد الدنيا.
سمر وهي تدير برأسها تنادي ع طارق المشغول بمكالمه تليفونيه
طاارق طارق تعالي اعرفك ع بت عمتي وجوزها
قفل طارق تليفونه ودار بجسده وكانت المفااجئه بالنسبه لووعد
ذهووول وصدmه واستحقاااار وضيقه
قربت منه سمر ومسكت دراعه
طارق خطيبي وهنتجوز قريب اووي
القي طارق نظره ع وعد بنظره مقرفه فهمها حمزه كويس اوي ثم قال
اهلا وسهلا.
غلت الدmاء ف عروق حمزه ولف ذراعه ع كتف وعد
طيب اتفضلو ع مجلس الرجـ.ـاله .. وانتي ياوعد خدي الحريم وصليهم جوه
مازالت وعد محدقه النظر لطارق ومغيبه ع الوعي
كرر حمزه كلامه بنبره اقوي
ووووووعد .. سمعتي قولت اييه
قافت وعد م شرودها: حاضر حاضر ياحمزه .. اتفضلوو
اخد حمزه الرجـ.ـال لمجلسهم .. و وعد سبقتهم ومناديه ع لقاء
لقاء لوسمحتي وصليهم جووه وانا طالعه اجيب حاجه من فوق وراجعه.
تركتهم وعد وراحت اوضتها .. وهي ف حالة ذهوول تاام وصدmه
ومش مصدقه نفسها .. القت بجسدها ع السرير دافنه وجهها بين كفيها
الحقيرررررررررر ... معقوله كنت مخدووعه فيه كل دا
طارق واقف مع جوز لقاء
جوز لقاء: وانت دكتور اي ع كده
طارق: نسا وتوليد .. وانت
*انا دكتور امراض نفسيه.
طارق وحمزه ينظرا لبعضهم نظرات ناريه كإن كل منهم له تار عند الاخر
لاحظ طارق انشغال حمزه ف المكالمه التليفونيه
وتغير ملامح وجهه
شووف ياحمزه بيه نص ساعه لو مكنتش عندي .. هاجي انا ومعاي الورقتين
قالت ضحي جملتها بنبره تهديديه وقفلت السكه
ضغط حمزه ع كفه من الغـ.ـيظ
وقال لنفسه بتوعد
دانتي بتعجلي بمـ.ـو.تك .. طيب انتي الجانيه ع حالك
وفجأه ترك الفرح وغادر ركب سيارته وساقها باقصي سرعه
سمعت وعد صوت عربيته نهضت سريعا تترقبه
اجرت اتصالا تليفوونيا به لكن بدوون رد
رأها طارق من اسفل
طارق بخبث لجوز لقاء.
*هو فين الحمام!
_طاب تعالي اوصلك
*لالا خليك انت مع الرجـ.ـاله وقولي فينه بس
وصفله جوز لقاء الطريق
ومشي طارق ع الوصف وبدل ما يكـ.ـسر يمين ركب ع السلم بعد ما اتاكد من انشغال اهل الييت
وصل اوضه وعد وفتح الباب ع فجاه وابتسم
حشـ.ـتـ.ـيني و يااوعد...
↚الكل في هذه الحياة مسافر، فالحياة قصيرة وأقصر ممّا نتوقّع، لذلك يجب أن ندرك معنى الحياة جيداً ونعيشها بالرّضا
وقعت اخر جمله ع اذان وعد ك الصاعقه اتسعت حدقه عينيها .. كتم صوت انفااسها .. تسمرت في مكانها.. عجز لسانها حتي عن ابتلاع ريقها
نظر اليها مبتسماا .. ثم اغلق الباب خلفه
مسمعتنيش .. قولت حشـ.ـتـ.ـيني و يااوعد! .. هو انا موحشتكيش ولا اييه .. تقلقيش انا جيت اخلصك من ابو جلابيه اللي انتي عايشه معاه
مازالت وعد صامده في مكانها في حالة ذهول.
اقترب منها اكثر
اي مافيش وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني ياطارق
تراجعت وعد بخطوات بطيئه للخلف
ناظره اليه بعيون دامعه
انت عاوز مني اييه
طارق بخبث ومازال يقترب منها ببطء
عاوزك ياوعد .. انتي نسيتي طارق حبيبك بالسرعه دي
ارتفع صوت وعد قليلا مشيره اليه بسبابتها ع الباب
امشي اطلع برا .. برررا.
طارق قطب حاجبيه ونظر اليها بعيون ضيقه
انتي مصدومه شوويه بس مش اكتر ودلوقتي هتفوقي .. صح
ثم فتح ذراعيه ورفعه كفيه
هاا يلا تعالي ف حـ.ـضـ.ـن طارق حبيبك
نظرت اليه بذهول وفجاه اسرعت الخطي وركضت نحو الباب ولكن سرعان ما احكم قبضه يده ع ذراعيها ولف جسدها وانسدل شعرها جنبا ..واوقفها امامه
انتي رايحه فين .. تعالي هنا مخلصتش كلامي.
وعد بضيق ودmـ.ـو.ع محاوله فك قبضته
اوعي بقي سبني ياحقير
مط طارق شفتيه لاسفل ورفع حاجبه قليلا
حقيرررر!
وعد دفعته بعيد عنها
وسـ.ـا.فل كمان .. ولو مبعتدش عني دلوقتي هصرخ والم عليك الناس
طارق بثبات وثقه.
يلا صرخي اها .. يلا ولمي الناس اللي بتخـ.ـو.فيني بيهم .. وساعتها شوفي مين اللي هيتفضح
بنبره توعديه مشيره اليه بسبابتها
انا بحذرك ياا طارق .. جوزي مابيتفاهمش .. ابعد عن طريقي واختصر الشر احسنلك
طارق بسخريه
وانتي بتهدديني بالبقف اللي متجوزاه .. مش انا اللي اخااف من حد ياوعد هانم
وعد بتحذير
لازم تخاف .. وبالذات لما تقع في طريق حمزه الخياط .. تبقي انت الجاني ع روحك ''
انفجر ضاحكا وهو يصفيق
لا برافو .. انا خـ.ـو.فت كده واترعـ.ـبت .. وهكش .. بقي انا الدكتور طارق علوان يخاااف من واحد جاهل .. لا وسعت منك دي ي وعد
وعد بنفاذ صبر وعتاب
غـ.ـبـ.ـي وهتودي نفسك في داهيه
طارق بنبره حاسمه: انا مش ماشي من هنا غير ورجلي ع رجلك .. فاهمه
وعد اطلقت ضحكه ساخره
والله عال .. مين انت اصلا عشان تكلمني بالطريقه دي .. انت صفحه واتحرقت من حياتي .. واحسنلك تبعد ع الشر وتغنيلو .. اه ومبروك ع الخطووبه
ابتسم طارق وعبث بدبلته امامها.
'' اه صح الله يبـ.ـارك فيكي .. بس ماقولتليش يعني ان بـ.ـنت عمك دي رخيصه اووي
وعد بنظره حقد واشمئزاز
هاا مالطيور ع اشكالها تقع ياافندي .. الا مقولتليش وصلتلها ازاي صح
طارق ضحك بصوت عالي
اصلي كان لازم امن مستقبلي .. فاكره لما كنتي تاخدي تليفوني وتحطي فيه خطك عشان تكلمي جدك من ع تليفون سمر .. بصراحه لقيتها فرصه متتفوتش وكنت فاضي قولت اما اتسلي .. وبصراحه اتسليت بالقووي.
نظرت اليه وعد نظرة مقززه قبل انا تهم بالرحيل
حـ.ـيو.ان وهتفضل طول عمرك حـ.ـيو.ان
جذبها طارق بقوة محاولا احتضانها
وانا رجعت عشان اخدك ياوعد .. عشان انتي ليا وبس
دفعته وعد بقوه وابتعدت عنه وقالت بنبره تحذيريه
حمزه الخياط مابيرحمش ياطارق ... انفد بعمرك واختفي من هنا
اسرعت بالمغادره ولكنه تمسك بها ع اخر لحظه قفل الباب الذي شرعت بفتحه للهروب
احكم طارق قبضته عليها وقال متوعدا.
وانا مابخاافش .. ومستني حمزه بتاعك دا يجي يشوفك وانتي ف حـ.ـضـ.ـني
ارتفع صريخ وعد وفشلت كل محاولاتها للهروب
انت غـ.ـبـ.ـي .. غـ.ـبـ.ـي .. جاي وسط حاشية حمزه الخيااط وتعتدي ع مـ.ـر.اته انت شارب اي فووق
لم يهتم طارق بكلامها .. ولكنه انهال عليها بقبلاته المقززة .. لم تجد وعد طريقه للهرب الا انها ركلته بركبتها ف المنطقه المحظورة مـ.ـا.تسمي بتحت الحزام ودفعته بكل قوتها.
طارق بتو.جـ.ـع والم ااااااااااااه
اسرعت وعد الخطي ولكنه حاول التمسك بها وفشل في هذه المحاولة
فتحت الباب ودلفت الي اسفل راكضه وخلفها طارق محاولا التمسك بها وفجأه راتهم سمر
اتسعت حدقت عيونها ورافعه كفيها وشرعت بالعويل
يااااااااالهوووووي ياااااااااحزززززني .. الحقووووني ياااااناااااس
تسمرت ف مكانها وكذلك طارق الذي اوشكت مهمته ع الفشل
استمرت سمر بالعووويل والنحيب حتي اجتمع المعازيم ع صوتها
نجوي راكضة بلهفه.
مالك يابت مـ.ـا.تنطقي
سمر بصوت مرتفع
تعالو ياناس شوووووفو .. مراة حمزه الخيااط طمعانه ف خطيبي ومجرجراه لحد اوضتها ..
تجمدت الدmاء ف عروق وعد .. ابتسم طارق الذي مازال متو.جـ.ـعااا من ركلة وعد له واكمل تمثيله
سمر سمر حبيبتي .. بت عمك دي مش تمام .. يلا نمشي من هنا ي حبيبتي
نجوي القت نظره ناريه ع وعد.
وكمااان عاوزه تلفي ع جوز بتي اييه ولد الخيااط مش مالي عينك .. تعالوو شوفو يااناس فجر البنات وصل لفين
سالت دmـ.ـو.ع وعد ع وجنتيها .. واتسعت حدقتهم حالة ذهول نظرت للقاء وجدتها هي الاخري في حالة ذهوله
سمر بحده: وانت اي اللي ركبك فوق عند القرشانه دي
اكمل طارق تمثيلته الكاذبه.
كنت رايح الحمام .. اتفاجئت انها بتبسبسلي من فوق .. قال اي ف فار ف الاوضه خايفه منه .. وانا عشان قلبي طيب صدقتها وطلعت اشوفها .. لقيتها ...
نجوي بانفعال: كمل كمل وقول وري الناااس حقيقة التربيه الخوجااتي
طارق نظر لها وابتسم ابتسامته الخبيثه
لقيتها بتقفل الباب وبتحاول يعني لامؤاخذه تبووسني
ارتفع نحيب السيدات مابين
وي وي وي احفظنا يارب
ابوووووووي ع الحريم الرخيصه
ياعيب الشوم ع الحريم اللي ماعتختشي.
نجووي بصراخ: جبتيلناا العار يابت فريااال .. وحطيتي راسنا ف الوحل .. اسفوووخس عليكي
وفجااة ظهرت امامهم الهام حامله بندقيه وصوبتها نحو نجوي
كلمة تاني وهتخرجي من اهنه ع المدافن
تضاعفت الصدmه بالنسبه لوعد ولجميع الحاضرين
نجوي بصدmه: رافعه السلاح علي ياالهام
الهام بحزم وحده: واطخك قمان .. كله الا شرف ولدي .. ومرته دي اششرف م الشرف واللي حيقول كلمه عليها هدفنه مطرحه
سمر بردح: ايوه ايووة مانتو لازمن تعملو اكده عشان تدارو ع عاركم.
اطلقت الهام طلقة مرت من جانب اذان سمر حتي اصابت الحائط
اقفلي خشمك .. كلمه ع مراةة ولدي وهتلاقي الطلقه التانيه ف قلبك .. يلا لمي بتك والبلف بتاعها وبرا بيتي ي نجووي
نجوي القت نظرة ع وعد ثم وجهت كلامها لالهام
همشي يالهام بس وديني لتدفعو تمن كل ديه غالي .. يلا ي بت
غادرت سمر ونجوي وطارق بجوارهم
الهام بنبره حاسمه اتصلو بالعريس دلوق ياجي ياخد مرته خلينا نفضووو
رامي باستفهااام لمعتز جوز لقاء
هو ف اي جوه ومتجمين كده ليه.
معتز: استني هروح اشوف
ولكن قطعهم صوت نجوي
يلا ي جمال من البيت اللي عيجيب العار ديه
نظرا كلاهما لبعض بحيره
جمال: مالك يامرة حوصل ايه
سمر بدmـ.ـو.ع تماسيح: هنفهمووك ف العربيه يابوي يلا بينا
واخيرا غادرو من القصر ..
كانت لقاء جالسه ع السلم حاضنه وعد اللي انهارت في البكاء وارتجاف جسدها
اغلب المعازيم مشيو وهم يكملون احداث الواقعه من خلال تفكيرهم العقيم اللي تقول
انا شوفتها وهي عتبسبسلو
والاخري
انا شايفاها من اول الفرح عينها مندلتش من عليه
وغيرها
بقي حمزه الخياط بجلالة قدره مش مالي عينها .. النسواين فجرت .. ربنا يستر ع ولايانا
حمزه وصل فلته و بداخله بركان غضب ع وشك الانفجاار
فتح الباب بقووه واغلقه بنفس القوه مناديا عليها بصوته الاجش
انتي ياااابت يلي هنا
خرجت ضحي من غرفة حمزه ووعد مرتديه قميص نوم فاجر من ملابس وعد منسدله شعرها جنبا . وبدلع
انا هنا ياحمزه .. تعالي مستنيااك من بدري
نظر اليها حمزه بغل واحمرت عيونه
هاااا كنتي عاوزه ايييه بقي
ضحي بدلال.
هو انا مش المفروض عروسه والليله دخلتي
حمزه بسخريه
اه دخلتك .. قولتيلي !.. طيب ع خير .. وع يدي هتكون خرجتك
ضحي بقلق من كلمـ.ـا.ته
قصدك ايه .. انت هترجع ف كلامك
حمزه ابتسم وركض لاعلي ابتعدت ضحي قليلا عنه بخووف
انت هتعمل ايه
حمزه ابتسم اي هو هدخل وانتي فوق وانا تحت.
اتسعت ابتسامة ضحي ولمعت عيونها فرحه وقربت منه ومسكت ذراعه
طيب يلا تعالي معاي الاوضه .. عشان ناخدو راحتنا
وفجاه مسكها حمزه من شعرها ولفها بقوووه والقي بجسدها ارضا
وسحبها من شعرها وجرجرها ع السلم كما تساق الاغنام
حتي وصل بها للطابق السفلي .. ودفعها بقووه
وكادت ان تتكلم ولكنه جلس ع ركبه ونصف
وصفعها اول قلم ع وجنتها
بقي انا واحده رخيصه زيك تتطاول عليا
صرخت ضحي بوجهه وكادت ان تنطق
لكنه فجأها بالكف الثاني ع خدها الاخر.
اسمعش نفسك فاااهمه .. انتي مفكره نفسك ميين عشان تقفي ف وش ولد الخياط وتحاول تلوي دراعه اتهوستي ي بت
ارتفع صراخ ضحي .. وقف حمزه ومسكها من شعرها مره اخري وادخلها البادروم ودفعها بقووه
هاااا انا النهارده فاضيلك .. قوليلي بقي مااسكه عليا ايييه
تااخذ نفسها بصعوووبه وتنهج
حمزه بنبره اقوي
مـ.ـا.تنطقيييي
عجز لسانها ع الكلام .. تركها لدقائق وعاد مرة ثانيه حاملا شبله الصغير
وبنبره تهديديه.
شايفه الشبل دا .. امه ليها يومين مكلتش حااجه ومجوعها عشان تفطر عليكي
انتفض جسدها وارتفع صراخها
حمزه بحزم وصوته الاجش
اكتمي . وردي علي زين يمكن ارحمك
ضحي بعـ.ـيا.ط: انا عحبك
حمزه بلوم: عتحبيني .. انتي اتهوستي ياك يابت .. حب اي الل عتحكي عنه
ضحي بتمسح دmـ.ـو.عها: ايوه حبيتك وكنت رايداك ف الحلال بس انت الل ماكنتش معبرني
حمزه بسخريه: تقومي تتفقي مع نجوي راس الحييه عشان توقعوني .. صوووح!
اتسعت عيون ضحي وحالة ذهوول
ترك حمزه شبله الصغير داخل قفصه .. ثم اخرج سلاحه وشـ.ـد اجزائه
انتي حبيتي والحب مش عيب .. ابن الخياط طول عمره بيحترم الحب .. وكان ممكن اعذرك واحترمك لولا الل عملتيه .. انما تيجي وتستقوي ع حمزه الخيااط .. تبقي كتبتي شهااده وفاتك بيدك ... عت عـ.ـر.في تشاهدي ولا ادوس ونخلصو
انتفض جسدها وارتفع عويلها
وكاد حمزه يضغط ع الزناد .. فجاه رن هاتفه
ابتسم حمزه قائلا لها.
لسه باقي ف عمرك دقيقتين
رد حمزه ع تليفونه
ايوه ياوعد
لقاء بلهفه: الحق وعد يااحمزه .. بسرررعه
نهض حمزه مسرعا وبلهفه
مالها وعد يالقاء ماالهاا .. انا جاااي حالاا
ركض مسرعااا وفتح الباب وقرب من عربيته بسرعه وبنبره تحذيريه لغريب
البت اللي جووه دي متتحركش من جوه .. وتشـ.ـدد الحراسه عليها .. فااااهم
غريب بدربكه وعدm فهم فاهم فااهم ياابيه
تركه وقاد سيارته بسرعه جنونيه .. وصل القصر.
كان العريس وصل واخد قمر ومشي
دخل حمزه بلهفه
وجد لقاء حاضنه وعد بجسد منتفض ومذعور
والهام جالسه ومستنده بذقنها ع البندقيه
اتسعت عيون حمزه وركض درجات السلم مسرعا
وجلس بجوارها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وربت ع كتفها
حصل ايييه قولولي مالك مسهمين اكدده
معتز كان عاقد ساعديه نظر للقاء بحيره
حمزه كرر كلامه: مـ.ـا.تنطقوو فيه اييييه
ارتفع صوت نحيب وعد.
متسبنيش يااحمزه عشاان خاطري .. انا محتجالك اوووي
حمزه قبل جبهتها بحنيه: اشش اشش انا جمبك ي قلب حمزه .. حصل اييه
روت لقاء ما حدث لحمزه .. واكمل معتز كلامها
هوو كان قايل لي انه داخل الحمام ومعرفش اي اللي دخله اوضة وعد
تنهد حمزه واحمرت عيوونه
ووجه كلامه لوعد
هو كان عاوز ايه منك
انتفض جسدها وزادت دmـ.ـو.عها
كان بيحاول يعتدي عليا ياحمزه وانا والله جريت منه .. بس الحـ.ـيو.انه سمر وامها وقفو ف صفه .. وانت مكنتش جمبي ياحمزه
اغمض حمزه عيووونه وبصوته الاجش القوي
محرووووووووووووس لم لي كل الرجـ.ـاله .. الليله هتقوم الحرب.
اندفعت الهام
اعقل ياولدي .. رجـ.ـا.لة جمال مش ساهلين .. فكر بعقلك كيف ترجع حق مرتك
حمزه بحده امسك بكف وعد ووقف
حق مرتي مش هيرجع غير بالدm
سحب وعد خلفه وخرج م باب القصر
في قصر الابراهيمي
طارق بتمثيل
انا مش عارف ازاي بـ.ـنت عمك دي رخيصه كده .. لا وف الاخر عاوزه تجيب اللوم عليا
سمر بحرقه: هي اكيد النار شعللت جواها وغارت مني ..
نجوي بقهرة: طبعا مش اتخطبتي لدكتوور كد الدنيا
رامي اخد نفسه: انتو عتتكلمو في ايه .. الحرب الليله حتقوم .. وابن الخياط مش هيسكت ومش بعيد يقــ,تــل طارق لو صدق كلام وعد
اتسعت عيون طارق وانتفض جسده
دي مرتو اللي متربتش .. وانا مالي
سمر بحده: دانا هقــ,تــلو لو فكر يلمس شعره من طارق .. يروح يلم مرته الاول
رامي بانفعال: افهموني بس . . ابن الخياط مش هيمرق الليله ولو طارق وقع في يده هيمـ.ـو.ته
انتفض طارق من مكااانه.
انت قصدك اييه يارامي
نجوي بحزم: انتو اتهوستو ياك . ولد الخياط لو فكر يقرب من خطيب بتي هاكلو بسناني .. يروح يلم مرته الاول ع رايك يابتي
طارق ارتبك: المفروض نعمل ايه دلوقتي
رامي: سافر دلوق وتبعد عن سكة ولد الخياط
جمال بحده: اتصله بالمطار احجزله تذكره ع مصر وبعدها يرجع بلده
سمر بخـ.ـو.ف: هسافر معااه
جمال بنبره توعديه: اتحشمي يابت.
طارق: اهدي ياقلبي انا هسافر واظبطلك ورقك واعمل توكيل لحد من اهلي ونكتب الكتب وتيجي عندي
رامي: هو دا .. لازمن تختفي من اهنه قبل ولد الخياط مايسيح دmك
اتاهم اتصال مفاجئ وقف سمر التي فتحت فمها للتحدث
نجوي بانتباه: استنو استنو ... ايوة ي بت
ضحي بصوت متو.جـ.ـع
الحقيني ياست نجوي .. حمزه حابسني وشكله كشفنا
نجوي بحذر: الورقتين معاكي يابت
ضحي ابتلعت ريقها
ايوة ايوة معاي بس الحقيني دا ناوي يقــ,تــلني
صرخت ضحي اول ما سمعت زأير الشبل الذي يوجد بجوارها داخل قفصه
نجوي بلهفه تقلقيش انا هبعتلك الرجـ.ـاله يااخدوكي حالا .. حتي لو هيقلبوها مجرزه
قفلت نجوي الخط مع ضحي ووجهت كلامها لجمال
اللعب هيبقي ع المكشووف خلاص ياجمال.
طارق بخبث: انا لازم امشي دلوقتي هركب اول طياره نازله مصر
سمر بلهفه: ماينفعش تمشي لا ..
نظر اليها جمال نظرته الناريه
ع الفور امسك رامي بكف طارق وسحبه
يلا هات ورقك وحصلني
ركضت سمر ع غرفتها نادبة الخدين
ذهبت نجوي وجمال للغفر
نجوي لشيخ الغفر.
تجمع الرجـ.ـاله وتروح فيلت ولد الخياط تجيبلي البت ضحي وتيجي حتي ولو هتقلبها مجزره فاااهم
جمال: ناووويه ع اي نجوي
نجوي لشيخ الغفر
يلا نفذ حالاا ..
تركها وغادر ينفذ اوامر .. وجهت كلامها لجمال
البت دي تهمنا قووي .. وكارت قوي ف وش ولد الخياااط .. اصبر بس
جمال معاتبا: عتلعبي بالنار يانجوي...
↚حمزه الخيااط الذي جمع حاشيته ورجـ.ـالته باسلحتهم وف طريقهم لقصر الابراهيمي
وعد جالسهه جمبه ف العربيه
قولي بس ياحمزه ناوي ع ايييييه
حمزه يلف بمقود السياره بانفعال
هتفهمي كل حاجه ياوعد .. اصبري
بعد مرور نصف ساعه
وصل طارق ورامي المطار .. دخل طارق صاله المطار وتركه رامي وغادر محاولا الاتصال بسميه
نجوي وجمال بيخططو لحمزه ووعد
وفجااااه سمعوو صوت رصاصه اضـ.ـر.بت ف الشباك وقعت كل ازازه
نجوي بخضه: ف ايه .. استر ياستار
كان حمزه ورجـ.ـالته وصلو ف ذلك الوقت
وانتشروا رجـ.ـاله حمزه ف المكان مصوبين سلاحهم ع بعض رجـ.ـاله جمال المسلحين كلاهما مصوب اسلحته نحو الاخر
اخترق حمزه صفوفهم وهو ممسك بيد وعد
احسنلكم تستسلمووو
دخل القصر عند جمال ونجوي وخلفه ٥ اخرين من رجـ.ـالته
وثقه
عاوزكم تنضفوولي المكان دلوق .. يلا ي رجااله
اتي جمال وهو مصوبا سلاحه
عاوووز اي ياولد الخيااط
حمزه بثقه هو في حد لازمن يعوز حاجه قبل مايجي بيت مرته
نجوي بسخريه: يابجاحتك هو انت تقــ,تــل القتيل وتيجي تمشي ف جنازته
حمزه بحده: قصدك ايه ياانجووووي
نجوي بتريقه: فاهم قصدي زين ياابن الخيااط .. وبلاش تلعب بالنار احسن تحرق الكل واولهم انت
حمزه برفع حاجبه: ولد الخيااط عيتهددش ولا ايييه .. شكلك نسيتي ياانجوي هاانم
فهمت مايقصده حمزه وفضلت السكوت ربما ينكشف امرهم
جمال بحده ومازال رافعاا سلاحه
عاوز ايه يااحمزه ..
حمزه بعدm تصديق: تؤتؤتؤتتؤتؤتؤ
قرب منه قليلا وامسك بسلاحه ووجهه ع صدره
عااوز تقــ,تــلني اقــ,تــلني يلااا .. انا قدامك اهوو
ارتعش جسد وعد ووضعت كفيها ع فمها واتسعت حدقت عيوونها
ابتسم حمزه ابتسامته الساخره
اللي زيك اضعف من انه يقــ,تــل حشره ياجمال .. والا كنت نفذتها بنفسك.. فااهمني طبعا
تراجع جمال قليلا وشرع ف اخفااق سلاحه
وبتلقائيه خـ.ـطـ.ـفت نجوي السلاح ورفعته ع حمزه وبقوه وبنبره توعديه
عندك حق جمال اضعف من انه يقــ,تــل .. بس انت خابر نجوي زين .. عيفرقش معاااها حد .. واللي يقف ف طريقها عتفرمو
قهقهه حمزه ثم تراجع خطوتين لخلف ووضع ذراعه ع كتف وعد وقربها من حـ.ـضـ.ـنه
المشكله اني خاابر زين .. وشوفت بعني قمان.. بس لسه النهايه مجااتش .. نزلي سلاحك يانجووي عييب احسن يعورك
جمال بتـ.ـو.تر: قووول بدك ايه ياولد الخيااط
مط حمزه شفته لاسفل ورفع حاجبه وبثقه وثبات
ولد الخيااط بده .. انكم تتلقحو بره البيت ده من غير دm .. وقمان تسلمووني الكـ.ـلـ.ـب خطيب بتك
نجوي بانفعال: اي البلطجه دي البلد فيها قاانون
حمزه بثقه وصوت مرتفع اجش: والقانون اهنه قانون ولد الخيااااط .. عندك اعتراض يانجوووي
نجوي ارتبكت قليلا: خد رجـ.ـالتك وبرا ياحمزه
حمزه: تؤ مش هاخد رجـ.ـالتي انتو اللي هتاخدو رجـ.ـالتكم وبرا والا القانون بتاعك ده هو بنفسه اللي هيجي يرميكم بره
نجوي بصدmه: قصدك اييه
اخرج حمزه صوره من العقد
هو انتي مت عـ.ـر.فيش ان جمال باع نص ثروه منصور الابراهيمي لوعد .. وادي العقد بيع وشرا
خـ.ـطـ.ـفت الورق بذهوول
جمال بصدmه: الورقه دي مزوره .. دا مستحيل
اطلق حمزه زفيره القووه
ياااارجاااله فضولي المكاااان يلااا واقلبووولي الدنيا ع الكـ.ـلـ.ـب التاني
تشبثت وعد بكف حمزه
القي عليها نظرة تقويها كانه يقول لها
هو فاهم بيعمل اي كوويس
حمزه بنبره توعديه: ومش هكرر سؤالي ياجمال
فين الزززفت خطيب بتك
عاوووز ايه من طاارق ياابن الخيااااط
قالت سمر جملتها وهي نازله من اعلي بصوت عالي ونبره تحذيره
وبتلقاائيه وع الفور صدmها رد حمزه نهرها بقوة
تووطي حسك لما تكلمي مع حمزه الخيياط
نجوي بقهره: خبررر اي انت فارد ضلوعك علينا ليييه شكلك نسيت ان روحك ف يدنا
حمزه بنظره ناريه: وشكلك نسيتي اخر قلم وعاوزه التاني يانجوي عشان ت عـ.ـر.في تتحدتي مع اسيادك زين
سكتت نجوي والقت نظرة ع جمال
سمر قربت من حمزه
خطيبي سااافر ياحمزه .. وروح ربي مرتك الاول
وقبل مـ.ـا.تنهي جملتها وجدت صفعه قوويه م حمزه ع وجنتها
مرتي متربيه غـ.ـصـ.ـبن عن راس التخيين
جمال احمرت عيوونه
انت اتهووست عتضـ.ـر.ب بتي قداامي
حمزه مسك بيد وعد وسحبها خلفه وشرع بالمغادره
عاوووز ارجع القاااكم نضفتو البيت من الزباله اللي فيه .. فاهمين ياارجـ.ـاله
استني هنا رايح فين
قالت وعد جملتها التي لم توقف حمزه عما يخطط له
حمزه وهو يفتح باب سيارته ويدخلها به
اركبي .. الكـ.ـلـ.ـب دا لازمن اجيبه
نرجع عند رجـ.ـاله جمال اللي حاصرو فيلا حمزه الخيااط ..
واستعد كل منهما لبدء حرب الدmاااء
يرى الله محاولاتك في النهوض بعد كل تعثّر، ويسمع دعائك الخافت، وينصت لرجاء قلبك، لا تتوقف ما دام الله قريبًا لهذا الحد.
رجـ.ـال حمزه قلبوا البيت راسا ع عقب باثاثه ومحتواياته واستولوا علي اسلحة رجـ.ـال جمال كما يقال الكثره تغلب االشجااعه .
نجوي تلملم ف ملابسها وطفح مرارة الغضب بداخلها
ابن الخياط لعبها صح وديني لاورريه .. مالك يااجمال سااكت ليييييه مـ.ـا.تنطق وماالك موقفتش ف وشه وطخيتووو
جمال بحيره وهو يحك ذقنه: اللي مجنني وصل كييف للورق ده والامضه بتاعتي .
نجوي باهتمام: مـ.ـا.تفتكر ياااخووي ,, دا لهف نص الثروه ف غمضة عيين تكون مضيت ع ورقه اكده ولا اككده .
جمال حاول ان يتذكر اخر اوراق مضي عليها وسرعان ماقفز في ذهنه صورة رامي ولكنه نفي تخيله ع الفور
مسح وجهه بكفه
لالا مش معقوول .. لا
نجوي بانتباااه: هو اي اللي مش معقوول .. متتكلم يااخوي .. حوصل ايه
طرق احدي رجـ.ـال حمزه ع الباب بقوة
متخلصووونااا عااد واتسايروا بعيد عن اهنه
جمال بغل: مـ.ـا.تتحدت زين ياولد المحرووق انت .
الراجـ.ـل بحنق: خلصووونا مش فاضيين .
حملت نجوي شنطتها وخرجت من الغرفة بخطوات متثاقلة ثم طرقت باب غرفة سمر ابـ.ـنتها
يلا ياااسمر يلااا يابتي
فتحت سمر الباب وبتحدي
مش مااشيه من اهنه ويوريني ولد الخيااط اللي مش حااكم مرته هيعمل ايييه
جمال بانفعاال: اغزي الشيطان يابتي ويلاا تعاااالي
نجوي مسكتها من معصمها وهمست في اذانها بشر
قصري عااد ويلا وحقنا هيرجع تالت ومتلت وابقي قووولي امي قااااالت
استسلمت لكلام امها واخر جمله قالتها وبنبره توعديه
اقسم بالله لو لمس شعره من طارق قــ,تــلوو هيكوون ع يدي
وصل رامي البيت وجد رجـ.ـال حمزه محااصرين المكااان
اصابته الصدmه والذهول .. ركض سريعا يستكشف ما جري
وجده امه وابوه واخته خارجين وحاملين شنطهم
راحيين ع فين ومهملين البيت دلوق
قال رامي جملتو ف ذهول واستغراب
جمال: ولد الخيااط لعبها صح وطردنا م البيت
رامي بانفعال: مش فااااهم اززاي يعني كيف اكده
جمال بحسره: كل اللي قاهرني وصل كيف لامضتي
رامي ركز ف حديث والده وافتكر الورق الممضي ع بياض مع سميه
واخر جمله قالتها
سامحني يارامي بس كله كان شغل
اتسعت عيوونه وبعدm تصديق
معقووولة سميه تبع ... اااه اااه انا فهمت دلوقتي .. وديني لاصفيك بيدي ياابن الخياااط
***
صوت ضـ.ـر.ب النار كالمطر ف فيلا حمزه
عجزوا رجـ.ـاله ع المقااومه قُتل اغلبهم
انتشروا رجـ.ـال جمال في فيلا حمززه بعدmا ما تأكدوا بمـ.ـو.تهم جميعا
غريب وهو يلفظ انفاااسه الاخيره امسك بهاتفه
وبتنهديه وصووت متقطع وهو يزحف ع بطنه
الحق ياحمزه بيه .. قــ,تــلو كل الرجـ.ـاله .. كلهم اتقــ,تــلو
حمزه بلهفه وانفعال: ف اي ياغريب انطق .. هما ميين دوول
ابتلع غريب ريقه
رجـ.ـاله جمال .. هجمو علينا وقــ,تــلو رجـ.ـالتنا ودخلو ياخدو البت ضحي
حمزه احمرت عيوونه
ازززاي دا حصلل ازااااي ... غريب . غرريب !
ولكن لم يلقي اجابه منه وصعدت الروح للخالقها
عاود حمزه الاتصال بالشرطه وبلغ ان بالهجوم المفااجئ ع فيلته
انا حمزه الخياط ابعتو قووه بسرعه ع فليتي ف اول النجع في رجـ.ـاله هجموا وقــ,تــلو رجـ.ـالتي
وعد ابتلعت ريقها: في اي ياحمزه ؟!
حمزه بلا اهتماام: متشغليش بالك
وقال ف سره متوعدا
مااشي ياجمال الكللب اما وريتك انت والحربايه التانيه
واكمل طرريقه
القت عليه وعد نظرات خـ.ـو.ف وحيره ورهبه
اتي نجوي اتصالا من احدي الرجـ.ـاله
ايوه .. عملت ايه
الرجل: كله تمام والبت معانا
نجوي: تمام هاتها ع الفيلا الصغيره
رامي وهو بيقود السياره
ناوويه ع ايه يااما
نجوي: اللعب هيكون ع المكشوووف
سمر بلهفه: طمني يارامي طارق لقي طياره
هز راسه بالموافقه
وزمانه طاار ف الجو دلووق
ارتاحت سمر واخدت نفسسها
عند حمزه الذي وصل المطار ودلف بااقصي سرعه
تابعته وعد .. وصل للامن
رايح فين يافنـ.ـد.م
قال ظابط الامن جملته وهو يقف امام حمزه ليعوق طريقه
دفعه حمزه قليلا
داخل لمدير المطار .. قولو حمزه الخيااط برا
نظر ظباط الامن بعضهم لبعض بااستغراب
حمزه بنبره تحذيريه وصوته الاجش
مسمعتووش قولت اي
هز الظابط راسه بالموافقه وامسك بهاتفه اجري مكالمه تليفونيه
وبعد برهه
وجه الظابط كلامه لحمزه مشيرا لظابط اخر
وصل الباشا عند مكتب المدير
اسرع حمزه الخطي وبجواره وعد وصل عند المكتب بعد تبادل الترحيبات والسلامـ.ـا.ت
المدير: حمزه بيه جاي بنفسه لحد هنا .. مكالمة تليفون كان هتخلص كل حاجه
حمزه بثقه وهو يجلس امامه
حاجه مستعجله .. ف طياره طالعه ع مصر كمان شويه
نظر المدير ف ساعته
ف طياره حاليا بتتحرك وع وشك الاقلاع .. او تقريبا اقٌلعت
حمزه ضـ.ـر.ب المكتب بقبضه يده الحديديه
ترررجع .. لو طلعت ترجع
المدير اتصـ.ـد.م: اززاي يعني ماينفعش !
حمزه بثبات: حمزه الخيااط معندووش حاجه اسمها مـ.ـا.تنفعش وع بال الطيااره مـ.ـا.ترجع عاوز كشف بااسماء كل اللي عليها
المدير بصدmه: حمزه بيه سامحني بس
حمزه مقااطعاا: خبر اي اومال .. نفذ حضرتك واي تكاليف للرحله ع حساابي
لم يجد المدير اي فائده م كلامه غير انه يستسلم لطلباته وبالفعل امر الطياره بالهبووط لعطل مفااجئ .. وقدm لحمزه بيانات ع المسافرين
تفحص حمزه الاسماء
اسموو ايه ولد المحروووق دا
نظرت وعد معه ف الكشف
مممممم اسمو طاارق
نظرلها حمزه بحيره: ف 5 طارق هنا
شاورت وعد ع اسمه كاملا
هو دا ياحمزه
حمزه بنظره ناريه: وانتي عرفتي منين يااوعد
ارتبكت وعد: لا اصلو معاد قطع تذكرته من ساعه .. فااكيد هوو
حمزه قفل الورق بعد ماحفظ رقم الكرسي
هاا الطياره نزلت
المدير هز راسه بالموافقه
حاليا ف المطار
حمزه مسك ايدين وعد
قولهم يفتحو باب صاله الطيران عشان هدخل بالعربيه
المدير كاد ان يفتح فمه لتحدث ولكن اوقفته نظرة حمزه الناريه
ابتلع ريقه
تمام تمام ياحمزه بيه اتفضل وانا هديهم خبر
مسك حمزه كف وعد وسحبها خلفه ووركبو العربيه
وعد بحيره: حمزه بطل جنان وازاي الطياره ترجع بكلمه منك
شغل حمزه محركات سيارته وشرع ف التحرك
انتي مستهونه بجوزك ولا ايه ياوعد
وعد نظرت له بـ.ـارتبااك: ناووي ع ايه بس يابن الخيااط
حمزه لم ينظر لها
هتشووووفي
↚في الطياره
جميع الركاب اصابهم الذعر والحيره
طارق للمضيفه: ف اي حضرتك ليه الطياره رجعت
المضيفه: سوري يافنـ.ـد.م ف عطل مفاجئ اكتشفوه تحت وامرو الطياره انها تهبط
لم يهتم طارق لكلامها ومسك هاتفه يعبث به.
فجاه باب الطيااره اتفتح ودخل منه حمزه الذي امر وعد ان تنظره ف العربيه
وعد جـ.ـسمها كله بيرتجف محدثه نفسها:ياحمزه بطل جنان .. استر يارب
حمزه وهو يتأمل ارقام المقااعد
المضيفه: هووو ف اي ومين حضرتك وعاوز ايه
حمزه بدون اهتمام: اششش اشش هخلص شغلي ونازل بس قوليلي فين كرسي 21 ؟
اشارت له المضيفه .. ابتسم حمزه ..
قرب منه حمزه ولم ينتبه طارق له لانه كان منشغلا ب هاتفه
اخرج سلاحه جمبا: هتنزل بسكات ومن غير شوشره ولا اييه
انتفض جسد طارق والقي هاتفه ارضا
ارتفع صوووت الركاب بالصراخ
اتي الطياار وامن الطيااره
انت ياافندي اتجننت
لم يهتم حمزه لكلامه
هاااا يلا بلااش فضاايح عاااد.
الامن: يافندي كده مايصحش اي الجنان دا
حمزه نظر له نظره تحذيريه
هشششش مافيش شوشره ولا حاجه احنا نازلين اهو .. مش يلا يادكتور .. مش دكتور بردو!
نظر الطيار والامن والمضيفين لبعضهم بحيره واستغراب
اتصل احداهم بمدير المطار ولكن دون فائده دي اوامر حمزه الخياط ولا يجوز لاحد يعارضه
استسلم طارق لاوامره وتحرك امامه
وجه حمزه كلامه للمسافرين
احناا اسفيين ورحله سعيده عليكم كلكم .. سلامووو عليكم
دلفوا من الطائره.
حمزه بنبره تحذيريه وهو رافع سلاحه: اي حركه عيال انت الجاني ع اللي هيحصلك
وصلو العربيه فاجئه حمزه بضـ.ـر.ب قويه ع رأسه اسقطه ارضا
ارتفع صوت شهقة وعد اللي دلف من العربيه بسرعه
حمزه وهو ينحني قليلا يكتف يده بالحبل الذي اخرجه من سيارته
تقلي قلبك عااد .. هو لسه شااف حاجه.
وعد بعيااط: حمزه بليييز متوديش نفسك ف داهيه عشان واحد زي دا والله مايستاهل
حمله حمزه ع كتفه ووضعه ف شنطه العربيه الجييب وفتح الباب لها ل تركب بجواره
وقاد سيارته بااقصي سرعه
وعد عجز لسانها عن النطق .. مصدومه من حمزه وتصرفاااته
عند جمال وعائلته اللي وصلو البيت
نجوي دخلت من الباب
وديني ياابن الخيااط لتشوف ايام سووده
سمر بقلق وهي تعاود الاتصال بطارق: انا بتصل بطارق مابيردش
رامي: اكييد عشان الطياره ومافيش شبكه
وفجاه لفت انتباه سمر صوت واحده
سمر بخضه: الو انتي مين وطارق فين.
المضيفه:الاستاذ اللي كان قاعد هنا ف واحد رفع عليه السلاح واخده وكان سبب ف هبوط الطياره بعد اقلاعها
سمر بجنون: اي الهبل دا ازاي يحصل كده لا مش معقول .. وفين الامن
المضيفه: معرفش يافنـ.ـد.م بس دا شخص شكلو حاجه كبيره اووي ومحدش قدر يكلمو .. بعد اذنك عشان الطياره هتقلع
سمر اتسمرت مكانها
نجوي: مالك ياابت ..فيكي ايه
سمر بدون مقدmـ.ـا.ت وطتت ومسكت سلاح جمال اللي حطه ع الترابيزه قدامه
هقــ,تــل ولد الخيااط.
امسك بها رامي بتلقائيه
استني بس بطلي جنان فهمينا حصل اييه
سمر بصراخ: وقف الطياره وخد طااارق يارامي
نجوي بصدmه: اززااي يعني وهو فين الامن
جمال: مـ.ـجـ.ـنو.نه انتي يااك امن مين اللي هيقدر يقف ف وش ولد الخياااط
نجوي بصراخ: اهدي يابتي وهاتي سلاحك ديه واقعدي نفكرو بعقل
شـ.ـد منها رامي السلاح بقوه
عاوزه تودي نفسك ف داهيه دا يصفيكي ومش هياخد فيكي يووم
ف الوقت ده دخلت ضحي والرجـ.ـاله.
جريت نجوي عليها
هاا ياضحي مين خرشمك اكده
ضحي بتاخد نفسها بصعووبه وبعـ.ـيا.ط
ولد الخياط كان هيقــ,تــلني
نجوي بلهفه: المهم جبتي الورقتين
ضحي خرجت الورقتين من صدرها
اهم خدي شوفيهم
مسك رامي الورقتين
تاار ابن الخيياط معاايا انا .. وريني اكده
قرا رامي الورقتين ولقااهم عقد جواز عـ.ـر.في
ولكن اتسعت حدقة عيوونه اول مالقااش امضت حمزه
رامي باانفعال: فيين امضت حمزه
ضحي: ماهي عندك اهو.
رامي بحده: انتي عترفي تقري وتكتبي ياابت
هزت ضحي راسها بالنفي
لا بس بصمت
رامي قطع الورقتين
نجوي بانفعال
انت اتهووست عتعمل ايه
ضحك رامي ضحكته الساخره
هاااهااا .. الهانم مجوزه واحد من رجـ.ـا.لة البيه وهو شاهد ع العقد
اتسعت عيييون الجممميع ف صدmه وذهوول
شـ.ـدت نجوي الورق من ايدين رامي
انت عتقول ايييه.
رامي بلا مبالالاه: اهوو شووفي بنفسك .. هاا ولد الخياط كل بعقلنا كلنا حلاوة
بعد ما تاكدت نجوي من كلام رامي
صفعت ضحي بقووه ع خدها
جمال بتـ.ـو.تر: هااا فتحنا ع نفسنا نار جهنم وحمزه مابيسبش حق رجـ.ـالته وهيصفينا كلنا
رامي قعد وحط رجل ع الاخري بتفكير
لا دا طلع دmااغ عاليه قوووي
جمال وهو يشعل سيجارته
وانتو فكركم انه اتعين ظاابط ف الجيش من قليل
نظر الجميع له بدهشه وصدmه.
انت بتقول ايييه حمزه ظابط ف الجيش كيف وهو وحيد
قالت سمر جملتها وهي ف كامل دهشتها
ضحي اتسعت عيونها وانفجرت ف العيااط
نجوي بصووت قوي: انت ياغفير خد البت دي من هنا وارميها ف اي خرابه
ضحي بصرااخ وتوسل: لا يااستي لاا الله يرضي عنك هعيش خدامه تحت رجلك بس ارحميني من ولد الخيااط
سمر قعدت جمب ابوها
فهمني يابوي كيف اكده .. حمزه فعلا ظابط ف الجيش
تنهد جمال ورجع بالذاكره لورا.
#فلاااااااااش باااااااااااااك
من 12 سنه روحنا انا وسامي اخوي وابوي قصر الخياط نبـ.ـاركو لولدهم ع ترقيته وتعينو ظابط ف الجيش وكان سبب دخوله الجيش واد الهام اللي ولدته ع كبر كان ساعتها 8 سنين وغرق ف النيل وهو صغير
الواد حمزه كان معروف بحبه للخيل وضـ.ـر.ب النار وقوة شخصيتو وهو كبير النجع من بعد ابووه
طلعت اتحدت ف المحمول لقيت الواد عيضـ.ـر.ب ناار وعيونه زي الصقر مافيش طلقه مجبااهاش ف مكانها
عجبني وقولت هو دا اللي هيساعدني اوصل للي عاوزو من غير ماحد يقوله تلت التلاته كااام.
قربت منه وصااحبته وقولتلو لازمن نخطبلك عروسه من عندنا ونبقو نسايب .. فتح معايا موضوع وعد وقالي منا حاجز عروستي من عندكم بس مستنيها تكبر هبابه
ساعتها فرحت وقولت اول خطه ظبطت بقيت انا وهو الروح بالروح الواد كان مهووس بالبت .. دخلت ف راسه فكره ان سامي اخوي مستحيل يرضا بجوازهم وانا عشان اقنع اخوي واقف ف صف حمزه لازمن يقدmلي خدmه
طبعا الواد كان ماهيصدق .. قولتلو ف ورق مهم ابوي عاطيه لسامي الورق ديه يلزمني هتقدر تجيبهولي
وحطيت وعد ف كفه والورق ده ف كفه تانيه.
ف الوقت ديه كان اخوي ومرته مسافرين امريكا .. حمزه عرف اكده واتجنن انهم هياخدو البت اللي عيحبها منه .. جيه وقالي انا موافق اجيبلك الورق بس تقف معاي ف جوازتي من وعد بس من غير دm
انا وافقت وهاودته .. واتفقنا بس انه يسـ.ـر.ق الورق من سامي وهما وماشين ع الطريق
وفعلا قطع طريقهم وثبتهم هو ورجلته .. ووووووو
#بااااااك.
رامي باهتمام: وايه ياابوي متكمل
ارتبكت نجوي: وقــ,تــلهم كلهم ياولدي وطبعا سرق الورق اللي يثبت ورث سامي وانه كوش ع الورث لوحده لان جدك كنش عاوز يورث ابوك حاجه
رامي: معقوول حمزه الخياط يقــ,تــل مش داخله دmاغي دي كيف ظابط وكيف يقــ,تــل
القي جمال نظره ع نجوي التي بدالته نظره بنظرة تحذيريه
سمر: مترد ع خووي يابوي .. يعني حمزه قــ,تــل عمي ومرته وولده
نجوي: ايوه يابتي وهنخبو عليكم لييه ده اللي حووصل
سمر باهتمام: طيب واي دليلكم ع كده
نظر جمال لنجووي بحيره ولم يستطيع الرد
ارتبكت نجوي وكانها بتخطط لشئ ماا.
السلاح .. ايوه السلاح اللي اتقــ,تــل بيه عمك ومرته مدفون ف ارض ولد الخياط
رامي ضـ.ـر.ب كف ع الاخر
اكده زيين قوووي .. نخير حمزه بيه يااما يرجعلنا املاكنا ياما نعرفو الست وعد هو عمل اييه وسااعتها هي اللي هتقــ,تــلو بنفسها
سمر بقلق: استنو بس طارق ف يد حمزه واكيد هيقــ,تــلو لو صدق كلام وعد
رامي: وانتي اي عرفك ان حمزه اللي خد طارق
جمال باهتمام: ماافيش غيرو ليه يد وسلطه ف سوهااج كلها ويقدر يوقف طياره غيرو دا كان من اكفي ظباط الجيش اللي معاهم حصانه لدلوق رغم تخليه ع منصبه.
سمر: والعمل دلوووق .. لو طارق حصلو حااجه هتقل حمزه وبعدها همـ.ـو.ت نفسي
نجوي: اتهوستي يااك مين طارق ديه مايغور المهم فلووسنا ترجع
ارتعبت سمر لكلام نجوي وحست انها ملهاش ضهر ووممكن طارق يروح ف داهيه ولا هيفرق معاهم وبالتالي هي اللي دmرت حياتها بنفسها
سمر بقلق: طب هنعملو ايه
رامي بتفكير: جاتني فكره ولازمن تتنفذ حااالا.
نرجع عند حمزه اللي وصل قصر الابراهيمي ونده ع رجـ.ـالته
احد الغفر وهو يركض تجااهه
اوامرك ياابيه .. احنا نفذنا وماافيش حد جووه
حمزه: زين .. افتح الشنطه وارمي الكـ.ـلـ.ـب ده ف المخزن ع بال ما نفضااله
*اوامر ياابيه
وعد مسكت ايد حمزه
ناوي ع ايه مترعـ.ـبنيش منك
سحبها من كفها ودخل القصر
اوضتك فين عااد
شاورت له وعد ع الغرفه
سحبها خلفه ودخل الاوضه
ورمي جسده ع السرير
وعد بتحاول تستجمع قوتها.
حمزه هو انت هتعمل اي مع الزفت اللي تحت
حمزه بلا اهتمااام وبسهوله: هقــ,تــلووو
وعد اتصـ.ـد.مت: حمزه انت هتودي نفسك ف داهيه عشان كـ.ـلـ.ـب زي دا .. ابوس يدك بلاش
حمزه وهو مغمض عيووونه
هو مش حاول يتعدي عليكي
ابتلعت وعد ريقها
بس مش لدرجة انك تقــ,تــلو يااحمزه
قام حمزه ووقف قصادها.
تؤ .. دانا اشنقه بيدي .. اللي يقربلك بس ياوعد افرمه .. وده حاول يتهجم عليكي .. يعني تاار .. والتار عندنا ناره قاايده معتنطفيش الا بالدm
ارتعش جسد وعد من كلام حمزه
حمزه قربها منها
عتبصيلي اكده ليه
وعد: بتخـ.ـو.فني منك يااحمزه
ابتسم حمزه: هو انا مش قولتلك انا معاكي واحد ومع اللي بره شخص تاني انا نفسي مععرفهووش
ابتلعت وعد ريقهاا وتسمرت مكانها بتفكر اي اللي ممكن يحصل لطارق واي رد فعل حمزه لما طارق يقوله انها كانت بتحبه.
شرع حمزه ف تقبيل عنق وعد برفق ويستنشق رائحتها الجميله
ولكنها مازالت ف شرودها ولم تشعر بوجوده اصلا
جذب انتباه حمزه انها كالحيطه واقفه امامه دون اي رد فعل عما يفعله
طبع قبتله ع شفتيها
مش معاي ليهه رووحتي فيين اومال
دmعت عيون وعد
هاا لا معاك يااحمزه بس بفكر شوويه.
حمزه ابتسم: مش وقت تفكير خاالص انا عيني هطلع عليكي من ساعه مالبستي الفستان ده .. اي بقي بلاش عـ.ـذ.اب .. خلينا نريحو شويه بدل المجزره اللي داخلين عليها
انتفض جسد وعد
مجزره ايه .. حمزه بليز بلاش كده
جز حمزه ع سنانه
شوووفي انا عتكلم في وانتي عتقولي ايييه
كادت وعد ان تجيبه لكن قطع حديثهم صوت التليفون
حمزه فتح الخط
الوووو اتفضل
احد الظبااط.
حمزه بيه انا الرائد اللي ماسك قضيه الهجوم المفاجئ ع فيلا حضرتك
حمزه:حصل ايه
الظابط: كل رجـ.ـالتك اتقــ,تــلووو وماشيين ف الاجراءات .. حضرتك شاكك ف حد معين
اغمض حمزه عيوونه: لا مش شاكك ف حد .. كملو اجراءاتكم
قفل حمزه الخط مع الظاابط
وعد: ف اي ياحمزه وهجوم اي اللي ع الفيلا متريحنس
حمزه بعصبيه: خبر اي ياوعد اسئلتك كتيره ليييه
لم تجيبه وعد وف الحال رن هاتفه مجددا
اييوه ياازفت.
قال حمزه جملته بنفااذ صبر
الغفير: الواد المحبووس فاااق وبيصـ.ـر.خ تحت
حمزه: طاب طااب انا نازله اهوو
نظرت له وعد بقلق
حمزه انت رايح فين
حمزه وهو بيمسك سلاحه: نازل اخلص ع ولد المحروق دا
انتفض جسد وعد: حمزه اهدي الله يخليك .. انت مش قتال قــ,تــله
حمزه: انا اقــ,تــل قبيله لو حد منهم فكر يقربلك ياوعد.
وعد بتحاول تشغله: طيب قوولي اانت اززاي كده ومين اصلا عشان مدير المطار يعملك حساب كده ويرجع الطيااره عشانك
حمزه اطلق زفيرا قوويا ومسكها من معصمها وسحبها برفق وقعدو ع السرير
عاوزه ت عـ.ـر.في اي ياوعد
ابتلعت وعد ريقها
كل حاجه يااحمزه .. انا عايشه مع حد معرفهووش
حمزه بهدوء: وعاوزه ت عـ.ـر.في اي
وعد حدقت النظر ف عيونه: انت ميين
حمزه ابتسم: انا اللي محدش حبك اده ف الدنيا كلها
وعد اطلقت زفيرا بنفاذ صبر: حمزه مبهزرش اتكلم جد
حمزه فكر شوويه.
ممممممممممممم انا ياستي المقدm حمزه عاصم الخياط .. كنت ظابط ف الجيش وقائد كتيبه
اتسعت عيون وعد بصدmه وذهول
اي .. انت بتقوول ايه
اعتدل حمزه ف جلسته
اه ياستي زي مابقولك .. كنت ظابط ف الجيش قبل اخويا ولد الهام مايغرق واضطريت اسيب الشغل عشان اجي اهنه وسط اهلي وناسي واكون دراع ابوي اليمين
وعد بعدm تصديق: بس انت مقولتليش
حمزه قضب حاجبيه: وهو كان ليه لازمه يعني
تغيرت ملامح وعد.
لا هو الظاهر كده ف حاجات كتير لسه معرفهاش ياحمزه وشكلي اتسرعت ف حاجات اكتر
حمزه ضاقت عيونه: انتي بتتكلمي كده ازاي
وعد بلا مبالاه: وانت عاوزني اتكلم اززاي يعني .. لما اجوز واحد وبتعرف عليه كل شوويه بالصدفه .. ده تسميه ايه
حمزه: دا اسمو انك بتتلككي يااوعد
وعد بانفعال: حمزه افهمني وقدر شعوري لما اكتشف اني عايشه مع واحد انا معرفهووش
حمزه: واديكي عرفتي .. استفدتي ايه.
وعد بنبره ساخره: مستفدتش .. انا سلمتلك نفسي وانا معرفش عنك حاجه غير مجوزه واحد جاهل .. وبعدين باي حق انت تتنطط ع الناس بمنصبك كده
حمزه بنفاذ صبر: وهو فين منصبي دا انا سايبه من زمان ومنصبي دا انا وصلتلو بمجهودي ياوعد .. معاكي سلطة ونفوذ عاصم الخيااط ساعدوني بس لولا تعبي مكنتش وصلت
وعد دلفت دmعه من عيونها
روح شووف يااحمزه هتعمل ايه بجد مش قادره اتكلم
حمزه: كل ده عشان خبيت عليكي
وعد عقدت ساعديها.
اللي يخبي حاجه بيخبي الف بعدها ويااعالم ايه تاني انا معرفهووش
نفذ صبر حمزه من اسلوبها مسك سلاحه وهم بالمغاادره
استني هنا
اوقفته جملة وعد
حمزه جز ع سنانه: اي ف حاجه تاني نسيتي تقوليلها
وعد: هو منين كنت ظابط ف الجيش ومنين دخلت حقوق بعد الثانويه ب6 سنين .. حمزه انت بتكذب عليا
حمزه: فضولك هيقــ,تــلك .. خابر زين انا.
وعد بنفاذ صبر: حمزه بليززز جاوبني مـ.ـا.تسبنيش محتاره كده
حمزه نفذ صبره: عادي يااوعد روحت الجيش زيي زي اي شاب واثبتت نفسي وكنت اد اي مهمه بقوم بيها .. كافئوني وعرضو عليا اشتغل هناك
وعد عقدت ساعديها
هاا كمل .. ازاي يدوك منصب زي دا وانت خريج ثانويه عامه.
حمزه تنهد: كنت بدرس وانا ف الجيش ياوعد وكنت انزل ع الامتحانات وكنت خايف من ابوي .. ومش عاوزو يعرف اني بعمل حاجه من وراه واتحججت بتعليم لقاء واني هبدا من الاول عشان ابوي مياخدش ع خاطره ويعرف اني عملت حاجه من وراه
وعد بعدm تصديق: بس دا مكنش كلامك .. يعني انت كذبت علياا
حمزه بغضب: يووووووه انا ماشي
تركها تضـ.ـر.ب اخماااس ف اسدااس
ياتري مخبي عليا اي تاني ياحمزه
نزل حمزه عند طارق.
تؤتتؤؤتؤتتؤؤؤ صووتك عالي كيف اكده وعتصررصر زي النسوواين .. هما الرجـ.ـاله معملوش معاك الواجب ولا اييه
طارق وهو متكتف وملقي ع الارض
انا هوديك ف داهيه انت اززاي تعمل معااايا كده انت اتجننت
حمزه مسكه من لياقته بقوه
وانت كان عقلك فين قبل مـ.ـا.تفكر وتطلع اوضة مراة حمزه الخيااط
طارق ابتسم: هي اكلتك الاونطه انت كمان .. شاطره وعد .. تربيتي !
صفعه حمزه بقووة: انت اتجننت .. اول واخر مره تجيب اسم مرتي ع لساانك
قهقهه طارق محاولا استفزاز حمزه ملتقطاا انفاااسه بصعووبه
هاا هاا لا شكلك اكلت الاونطه .. هي وعد هانم مقالتلكش اني كنت عشيقها قبل وبعد مااجوزتك
احمرت عيون حمزه وانحجبت الرؤيه من امامه
انهال عليه بلكمـ.ـا.ت قويه حتي سال الدm من فمه
انت عتقوول اييه .. انا اصلا غلطان اني بسمع لوحد زيكك.
قال حمزه جملته وهو بيخرج سلاحه ويرفعه عليه
ابتسم طارق وبيحاول يخبي و.جـ.ـعه
اتصـ.ـد.مت صح ههه !... عاوز تقــ,تــلني اقــ,تــلني .. بس الاول اعرف حقيقة مرتك .. ولو فكرت شوويه انا وهي اتعرفنا ع بعض ف امريكا .. وبعد كده حبينا بعض وانت اتجوزتها بالغـ.ـصـ.ـب كانت كل ليله تتوسل وتتحايل علياا عشان ارجعلها بس انا عطيتها استماره 6 ههههههه بس صعبت عليا بعد كده
شـ.ـد حمزه اجزاء مسدسه
اتشاااهد ع رووووحك.
طارق وهو بياخد نفسه بصعوبه
لو مش مصدقني روح هاتها واسألها وشوف الرسايل اللي مابينا
حمزه غلت الدmاء ف عروقه واغمض عينه لبرهه
غلطان لو فاكر ان كـ.ـلـ.ـب زيك هيضحك عليا ويحاول يطعن ف شرف مرتي
طارق ابتسم: لا صدق ياحمزه بيه .. انا اي اللي يخليني اركب ااوضة مرتك الا بناء ع رغبتها ولو فتحت النت دلوقتي ودخلت ع حسابي هتلاقي صورنا سووا وهي وهي ههااهاهاا ف حـ.ـضـ.ـني.
مسك حمزه الكرسي اللي كان قااعد عليه وبغل ضـ.ـر.ب به طارق ع راسه وف الحال سقط مغشيا عليه
حمزه بصوووته القوووي الاجش
يااااااااااااااااااااااااااااااوعد
وفجأه نورت شاشة تليفووونه لقي رساله من رقم مجهول
مرتك معانا لو عاووزها فهي ف الحفظ الصووون .. شوويه وهنقولك ع طلبااتنا
غلت الدmاااء ف العرووق واتسعت حدقة عيوونه
منادياااا ع وعد
وعد
لم تجيبه وعد
ثم عاود النداء ع الغفرر
انت يااااازفتتتتتتتتتتتتتت يلي براااا...
↚..انت يااااازفتتتتتتتتتتتتتت يلي براااا
الغفير ركض ناحيته وهو يظبط سلاحه
اوامرك ياابيه حوصل اييه
حمزه بلهفه
ف حد خرج او دخل م الفيلا
هز الغفير راسه بالنفي
لا يابيه مافيش ... بس ست وعد هانم كانت بتتحدت ف التليفون وجريت ع برا
احمرت عيوون حمزه.
وهي فين دلوووق
الغفير: والله يابيه جريت وراها وسالتها اقدر اساعدك بحاجه مردتش عليا وهملتني ومشيت
حمزه تجمدت الدmاء ف عرووقه
وملحقتهااش ليه يامتخللف
الغفير: هو ف اي ي بيه والهانم الصغيره مالها
حمزه نفذ صبر ودفعه من امامه بقووه
غوور اجمعلي الرجااااله كلهم من برا .. مرتي اتخـ.ـطـ.ـفت
ركض الغفير يجمع الرجـ.ـاله.
حاول حمزه الاتصال بالرقم تاني .. لكن مافيش فاايدده
فينك يااوعد .. روووحتي فييين بس
قال حمزه جملته وهو مسرع الخطي لاعلي ليحضر مفااتيح سيااارته
جمع الغفير الرجـ.ـاله
حمزه بيه كل الرجـ.ـاله جااهزين
تاملهم حمزه: دوول مش كفاايه .. شيع لكل رجـ.ـاله النجع .. يقلبووه عليه وا.طـ.ـييه ومرتي تظهر الليله .. مايسبووش بيت ف النجع الا اما يفتشووه
نرجع لوعد اللي بتصرخ ف العربيه وع وشها قمااشه سووده
رامي بصوته القووي: اكتمي يابت عمي .. تخاافيش
هديت وعد اول ماسمعت الصووت
رااامي !
رامي وهو ممسك بسلاحه وجالس ف الكرسي الامامي وجمبه السواق وراجـ.ـلين من ورا مكتفين وعد
ارفعو الغمامه دي من ع عينها
رفع احد الغفر القمااش.
وعد بذهوول: انت اتجننت يارامي .. ازاي تعمل كده .. ومين اصلا اللي كلمني ف التليفون وقالي لو عاوزه تشوفي ابووكي وامك اطلعي لوحدك ع البوابه
رامي قهقهه: وانتي صدقتي ياااك .. ابوكي وامك شبعو مووت ..
وعد بعصبيه: يعني انت كنت بتجرجرني عشان تبعدني ع القصر باي طريقه
رامي ابتسم بسخريه: تؤ .. لا بس اعرف مين اللي قــ,تــل ابوكي وامك وسيف اخوكي
اتسعت عيون وعد
لو سمحت رجعني القصر ومش هكرر كلامي
رامي لوح بسلاحه امام عيونها
تؤ الدفاتر لازمن تتفتح عشان تتقرا ي وعد , اسرع شوويه عاد نجوي زمانها ع نااار.
نرجع عند حمزه اللي جن جنونه وبيكـ.ـسر كل حاجه ف وشه ركب عربيته وساق باقصي سرعه وهو بيدور ع وعد ف كل مكان
لو كنت انت اللي وراها ياجمال الكـ.ـلـ.ـب هقــ,تــلك بيدي
قال حمزه جملته وهو بداخله بركان غضب
مسك تليفوونه واتصل بالغفر
قابلنوني عند مدخل النجع القبلي .. انا عرفت مرتي فين
احدي العفر: تمام يابيه
نروح عند الهام اللي لاحظت حركه غريبه ف القصر
جريت برا وكل الغفر سايبين البيت ومشيو
ف اي عندك ياولد .. رايحين فين دلووقتي
الغفير: الست وعد هانم اتخضفت والنجع كله مقلوووب عليها
ندبت الهام ع خديها وصوتت .. جريت عليها لقاء
خبر يااما ماالك
الهام بحسره: خـ.ـطـ.ـفوو مراة اخووكي يالقاء
معتز وهو نازل من فوق.
ايييييييييييييييييييييييه ازززاي .. ومين ليه يد ف كل دا
لقاء بـ.ـارتباك: محدش يعمل المصيبه دي غير جمال ونجوي
معتز: نعم ! مش دوول اهلها ازااي يعملو فيها كده
لقاء: دول مابيرحموش يامعتز .. هنعملو اي ياما
الهام بحزم: هرووح لنجووي بنفسي
وفجاه قطع كلامها صووت نجووي وجمالل وسممر داخلين من باب القصر ووراهم حااشيه من الرجـ.ـاله
نفس غباء ولدك اللي زمانه وصل القصر عندنا دلوق .. انا اللي جيتلك ياالهااام عشان نصفو حسابنا قدام الكل.
اتصـ.ـد.مت الهام ولقاء ومعتز
لقاء بزعيق وعصبيه: فين مرة اخوووي ي نجووي
نجوي وهي تمشي بدلال: جاايه .. جاايه دلووق اصبرو بس
الهام امسكت ببندقيتها ورفعتها ع نجوي
ناااااااااااويه ع اي يابت الاسيوووطي
نجوي وهي تلف حواليها: كل خير يااالهام .. اه اسفه يالهام هاانم.
الهام صرخت بصوووت عالي: ياااااااااااااغفيييييييز انت ياولد منك له
نجوي ابتسمت بسخريه: هاا كلهم مشيو قدامنا .. اللي خططنالو حوصل
الهام بقلق: هو اي يانجوي اللي حووصل .. عتخططي لايه انتي .. عتلعبي بالنار وشكلك انتي اللي هتولعي فيها
نجوي ابتسمت: لا ابدا اصل ولدك لم الرجـ.ـاله وطلع ع الفيلا عندنا واحنا جينا ع اهنه
سمر بثقه: احب ابشرك ان ولدك حيتقــ,تــل الليله يالهام.
الهام: اخرررررررررررررررسي يااابت المحروق انت .. شالله انت وامك وعيلتك كلهم .. فدا ضافر من ولدي
جمال بحده: متكتمي ياوليه .. انتي حدش ماالي عينك ياااك
معتز ادخل ف الحوار: انت اتجننت ولا اي ازاي تتهجمو علينا كده .. انا هبلغ البوليس
احد الغفر رفع سلاحه ع معتز
اقفل خشمك ياجدع انت
تشبثت لقاء بكتف زوجها
انتو عاوزين ايييه.
دخل جمال وجلس ع الاريكه ووضع رجل فوق الاخري
ابدا اصبرو بس وهتعرفو احنا جاايين ليه
الهام بحزم: انتو مايجيش من وراكم غير المصااايب اصلا
نجوي بصوت مرتفع: كنا زانين بس ولدك اللي كلت راسه مراه .. وخلتو يخـ.ـو.ن الاتفاق ويلعب بديلو
الهام: لا دا شكلك انتي الل راسك خفت واتهووستي ونسيتي عتتكلمي ع مييين
نجوي بثقه: دلووق هنشوف مين اللي هيركع قدام التااني
نرجع لحمزه اللي وصل قدام فيلا جمال الصغيره
هو ورجلته
حااصرو الفيلا زين .. والراجـ.ـل اللي يقف ف طريقكم اقــ,تــلووو
رفع حمزه سلاحه وتسلل بين الجدراان ببطيء
اندهش انه لم يرا احد امامه يعووق طريقه
وبعد مرور بعض الوقت اجتمعا الرجـ.ـاله مجددا
مافيش حد ف الفيلا واصل يابيه
حمزه جن جنوووونه
غارو فين يعني انتوو هتجننوني
اتاهم صوت واحده من الخلف
انا عارفه هما فيين.
حمزه احمرت عيوونه وتغيرت ملامح وجهه قرب منها ومسكها بقوه ورجها بعنف
انتي ! مـ.ـو.تك ع يدي انطقييي
ضحي بصوت ضعيف: عارفه اني غلطت ووقفت ف وش التياار ..بس سيبني اصلح غلطي
حمزه رفع سلاحه ع راسها
وانا اكبر غلط ممكن ارتكبه اني اسيبك عايشه دقيقه تاني
ضحي انتفض جسدها وسالت دmـ.ـو.عها
نجوي خـ.ـطـ.ـفت وعد وهما زمانهم ف قصركم دلوق .. ونجوي ناويه تقلبها حريقه وتفضحك قدام الكل انك انت اللي قــ,تــلت سامي الخياااط وعيلته
كلام ضحي اشعل النيران ف قلب حمزه
عارفه لو كنتي بتشتغليني هعمل فيكي ايه.
ضحي بضعف: نجوي غداره كـ.ـلـ.ـبه فلووس .. انا مش عاوزه غير الرحمه وهختفي من اهنه
اغمض حمزه عيونه وخرج فلوس من جيبه وعطهملها
عارف انك غلطتي بالقوي وحاولتي تقفي ف وشي بس حسابي مش معااكي حساابي مع راس الحيه التانيه .. خدي دوول وتركبي اول قطر ع اي مصيبه ومشوفش وشك ف البلد تاني .. فااهمه
ابتلعت ضحي ريقها وبفرحه ركضت امامه واختفت تمااما
الغفير: هنعمل ايه يابيه دلوق
حمزه مسح بكفيه ع وجهه واطلق زفيرا قووويا
استنوو.
اجري حمزه مكالمه تليفوونيه وبعد برهه م الزمن
تمام تمام .. عاوز قووه تحاصر البيت ومتهجمش غير باامر مني
ثم عاود الحديث لرجـ.ـالته
يلا ي رجـ.ـاله هنتحركو دلوق ع القصر ومش عاوز تهور واسمعو الحديت زين
اسرع جميعهم الخطي وركبو عربياتهم
حمزه وهو بيفتح الباب وبيركب العربيه
جيه الوقت اللي تظهري فيه .. خلي حد من الغفر يوصلك ع بيت ابووي دلووووق
اكمل حمزه طريقه للقصر
نرجع لرامي اللي وصل ومعاه وعد القصر
رامي وهو مصوبا سلاحه
انزلي ياوعد.
قضبت وعد حاجبيها
رافع السلاح ع بت عمك يارامي .. الله يرحمك ياجدي
رامي ابتسم ساخرا: الف رحمه ونور عليك يامنصور بيه الابراهيمي
نزلت وعد وهي مستغربه ايه اللي جابها القصر عند حمزه ... قالت وعد بسخريه
انت خاطفني وجو عصابات وجايبني هنا قدام بؤ الاسد .. مش كبيره عليك دي شوويه
رامي: جوزك لعب بيديله ياوعد وو.جـ.ـعني ولازمن يدووق من اللي عمله.
وعد: حمزه ! تؤ حمزه مستحيل يأذي حد بريئ .. مشكلة حمزه حقاني ومابيسبش حقه لحد فاكيد انت دوستلو ع طرف
رامي بحده: امشي يااوعد قدامي بسكات .. وهنشوف مين اللي هيدوس ع التاني دلووق
مشت وعد واسرعت الخطي امامه ودخلت من باب القصر
الهام ردت فيها الروح
وعد بتي .. حمزه فينه
استغربت وعد من رد فعل الهام واستغربت اكتر اول ماشافت جمال وسمر ونجوي قاعدين
ربتت ع كتف الهام
متقلقيش ياماما انا بخير .. وحمزه بخير.
الهام بلفهه: حمزه فين .. ولدي فييين
وعد بنبره توعديه: هيجي .. هيجي دلووق وهيفرم الكل ومش هيرحم حد
نجوي ابتسمت وبسخريه: هاااا .. لا متقلقيش ماحنا مستنينو عشان نسيبك تاخدي حقك منه زين وهنشوف مين اللي هيفرم مييين
وعد اتسعت عيونها وبحيره: اي الثقه اللي انتي بتتكلمي بيها دي
نجوي ضحكت بصووت عاللي: ههههههههههه بصراحه من حقي اثق
وانا واثقه ومتأكده انك بيدك الاتنين الحلووين دوول هتقــ,تــلي حمزه
الهام بانفعال: انتي شكلك ادبيتي ياااك ..
وعد عقدت ساعديها: وانت ياااا عمي معندكش حاجه عاوز تقولها
نظر اليها جمال بحزم: انا مش عمك ولا عاوز اعرفك .. ياخسااره تربيتي ليكي
وعد ضحكت بصوت عالي: هو فعلا ياخساره وياخساره اوي كمان انك عمي .. حاجه تعر يااخي
سمر مسكت وعد من دراعها ولفتها قدامها بقووه
طاارق فيين قوليلي انطجي .. طاارق فييين
وعد ضحكت بسخريه: اه طارق اللي ضحك عليكي وغاواكي .. تقلقيش
نجوي مقاطعه لكلامها: اتكلمي عدل ي بت.
وعد ضحكت: اه مش هفضحك قدام امك المسكينه دي .. ياحـ.ـر.ام .. مع اني عارفه قذاره طارق كويس اوي مستحيل يسيب لقمه سهلع كده .. بس عاوزه اطمنك ان حمزه هيقــ,تــلو ع ايده
ذهول تااام وصدmه وقع كلام وعد كالصاعقه
سمر بحاله جنونيه وهستريه: انتي عتكدبي علي صووح .. حمزه مش هيقدر يقــ,تــلو
نجوي بصوت عالي: حاصرو القصر يااولد منك له .. واول مـ.ـا.تشمو ريحة ولد الخياط اقــ,تــلو كل الرجـ.ـاله اللي معاه وهو هاتهوولي لازمن يتقــ,تــل قدام اعني
وعد ضحكت: مشكلتك خيالك المريـ.ـض بيصورلك حاجات كتير هتوديكي ف داهيه
نجوي نظرت اليها نظرات ناريه
ثم قالت لرامي.
قوووم يارامي اقف ع راس الرجـ.ـاله .. والحريم دول انا هتصرف معاهم وولد الخياط لو عتب ناحيه اهنه كتفووه وهاتووه
كتفو الرجـ.ـاله معتز جوز لقاء وكتفو لقاء ايضا بجوارها
الهام اصابتها حاله م الصدmه والذهوول مش قادره تنطق
وعد بتحاول تستقوي قدامها: عايزه تقولي اي نجووي ..
اشارت نجوي لجمال بنظره هو يعرفها تماما
قام جمال منفذا لاوامرها
هت عـ.ـر.في دلوق يااوعد.
مشي جمال ناحيه الجينيه ودخل الاسطبل وتحت شجره معينه هو عارفها كويس اووي .. قعد ع ركبته وبدا ف الحفر لحد ما ممسك السلاح المدفون ف الارض
وعد بحيره ودهشه لنجووي: انتي عاوزه اي مننا
نجوي بثقه: عاوزه اوعيكي يابت ساامي
اتي جمال ف ذلك الوقت حاملا سلاح في كيس
خدي ياوعد
وعد استغربت: اخد اي وايه دا اصلا
نجوي بثبات: ده سلاح مدفون ف الجنينه عندكم
وعد بنفاذ صبر: وانا مالي بيه.
نججوي لفت حواليها بثباات
الدليل قدامك اهوو
وعد صرخ ف وشها: مـ.ـا.تتكلمي كوويس وفهميني
الهام بصدmه: عاوزه توصلي لايه يابت الاسيووطي
نجوي بصوت اشبه بالهمس انحنت قليلا ع اذان وعد
احب اقولك انك عايشه مع اللي قــ,تــل ابوكي وامك واخوكي
الهام بانفعال: اكتمي خشمك .. كيف تقووليلي ع ولدي اكده.
جمال بثبات: اسمعي الكلام يااوعد .. حمزه هو بنفسه اللي قــ,تــل ابووكي وامك وهددني انا كمان لو موافقتش ع جوازك منه هيقــ,تــلني
سمر بشمـ.ـا.ته: يعني جوزك اللي فرحانه بيه طلع قتاال قــ,تــله ياوعد هانم
وعد ف حالة ذهول صمت تاام .. دmـ.ـو.عها بتسرقها
الهام بذهول: وعد عيكـ.ـدبوو عليكي يااوعد اوعي تصدقيهم
ضحكت نجوي بصوت عالي
ممممممم مانتي امه واكييد مظبطااها معاه عشان تلهفو الجمل بما حمل.
الهام بصدmه واستغراب من اسلوبها
انتي ايييه شيطااانه ... انا ولدي مربيااه مستحيل يقــ,تــل فااهمه ي نجوي.. اوعي تصديقيهم يااوعد دول عيوقعو بينكم
جمال قرب من وعد ومسكها من دراعتها بايده الاتنين
ونظر ف عيونها
شوفي يابتي من 10 سنين حمزه جيه خطبك مني ومن ابوكي بس ابوكي طرده م البيت وقاله معندنااش بنات للجواز لانك كنتي صغيره ساعتها .. ومن ساعتها ابوكي خرج معاودش تاني .. جيه واعترفلي وهددني اني لو موافقتش ع جوازك منه هيقــ,تــلني انا كمان .. كنتي عاوزاني اعمل ايه يعني
سامحيني يابتي.
نجوي بخبث: حمزه ضحك علينا كلنا ياوعد لازمن تفوقي من وهمه وعشقه اللي سحرك بييه
سمر مكمله تمثيله ابووها وامها: واكبر دليل السلاحه اللي خرجناه من اسطبل البيه هو نفسه اللي اتقــ,تــل بيه ابوكي وامك .. حمزه لف علينا كلنا ياوعد وخـ.ـطـ.ـف خطيبي .. فوق يابت عمي
ف الوقت دا قطعها صووت صفيق حمزه الذي تسلل من خلف الجدران دون ان احد يرااه
عاااال عااال وايييه كمااان قووولو وسمعوووني .. اشجوووني.
نرجع عند طارق اللي فاق من ضـ.ـر.به حمزه اخيرا
وبيحاوول يفك الحبل اللي ف ايدو
ولحسن حظه حمزه كان سايبلو الباب مفتوح وانشغل ف اختفااء وعد
حاول طاارق استجمااع قوته وهو بياخد نفسه بصعووبه ويزحف ع الارض
حاول يستند ع الباب لحد ماوقف ع رجليه وحاول يقطع الحبل المتكتف بيه ف الباب الحديدي
وبعد مرور وقت ومحاولات طارق ف فك الحبل اخييرا فكه
فرح طارق اول ماشاف ايديه خلاص اتحررو.
خرج من القصر وهو بيتلفت حواليه خايف احسن حد يشوفه
واول مااتاكد من خلو القصر جري بااقصي سررعه لحد ماوصل الطريق الحربي او الرئيسي
عشان يشاور لاي عربيه واول ماعربيه وقفت ع الجهه الاخري
جري عشان يعدي الجسر ومن غير ماينتبه للطريق اتفاجئ بعربيه نقل كبيره
خبطته واطاحت به بعيييدا و ف الحال لفظ اخر انفااسه ولقي مصرعه وجسده الملطخ بالدmااء
نرجع لوعد اللي واقفه مكانها مش عارفه تنطق
حمزه: هاا عال كملو تمثليتكم انا سامعكم اهوو.
ف الوقت ده كانت رجـ.ـاله حمزه والعسااكر حاصرو القصر وقبضو ع كل رجـ.ـاله جمال بما فيهم رامي
جريت سمر ع الشبااك وصرخت
الحكوومه كبست علينا ياما
نجوي رفعت سلاحها ع راس لقااء الملقيه ع الارض مهدده حمزه
اقف عندك يااحمزه .. لازمن تأمن خروجنا من اهنا .. مشي الحكومه م المكان فااهم والا هتترحم ع اختك
ارتفع صريخ لقاء والهام وطبعا وعد ف حاله لا توصف مابتنطقش
حمزه بتحذير: عتلعبي بالناار يانجوي
جمال رفع سلاحه هو الاخر ع حمزه
نفذ ياولد الخيااط والا روحك انت واختك هتطلع دلوق وامك تمـ.ـو.ت بحسرتها عليكم
القي حمزه نظره ع وعد اللي شبه غيبت ع العالم.
وعد .. وعد مش بتتكلمي لييه
جمال بصراخ: ولد الخياط هيقــ,تــلك زي ماقــ,تــلك امك ياوعد اول مايوصل لغرضه .. خدي تارهم يابتي
اتصـ.ـد.م حمزه من كلام جمال وذهول وصمت وعد
حمزه ضحك بصوت عالي: انتو تقــ,تــلو القتيل وتمشو ف جنازته اي البجاحه دي
نجوي بصراخ: مشي الحكومه من اهنه يااحمزززه مش هكرر كلامي
ساد الصمت لبرهه وتكلم حمزه بصووته الاجش القووي مكررا لكلامه
كل القووات تنسسحب ..
الظابط اتصـ.ـد.م محدثا رفيقه
هو ف اي .. حمزه بيه ف خطر اكييد
ثم مسك الظابط الاخر الاسيلكي وبنبره امره
كل االقوووات تنسسحب .. كل القوات تنسحب
وبعد اتكلم ف الميكرفون تم تم ياحمزه بيه .. كل القوات انسحبت
ثم القي نظره ع زميله فهم معناااها وبظا مهمتهم
نجوي لسمر: بصي م الشباااك ياابت وشووفي
جريت سمر تشووف.
حمزه بعتاب: غـ.ـبـ.ـيه وهتودي نفسك ف داهيه يانجوي
نجوي بصراخ: اكتتتتتتم .. هتهربنا برا البلد ياااحمزه مفهوووم اتصررف
سمر لنجوي: تمام ياما العسااكر مشيوو خلاص
الهام قربت من جمال وبصراخ وقفت قدام حمزه مدافعه عنه
رافع سلاحك ع ولدي يااجمال .. لو ناوي تقــ,تــلو اقــ,تــلني قبله
صمت تااام قطعه صووت وعد اللي مسكت بالسلاح اللي كان مع جمال اللي اتقــ,تــل بيه ابوها وامها
وصوبته تجااه حمزه
قــ,تــلت ابويا وامي واخويا ياحمزه
دار حمزه بجسده ف صدmه وذهول .. الهام ندبت ع خدها
لسان حمزه عجز واتسعت حدقه عيوونه
رافعه سلاحك علي يااوعد.
وعد انفجرت ف العيااط وبيتحاول تستقوووي
اول حد علمني امسك السلاح انت .. ومكنتش اعرف اول حد هرفعو عليه هو انت برده
حمزه تجمدت الدmاء ف عرووقه وضااقت انفااسه
عاوزه تقــ,تــليني ياوعد ! انا قدامك اهوو اقــ,تــليني .. ولو اتقلت ع يدك معنديش مانع حتي مش هدافع عن نفسي قدامك .. مـ.ـو.تت فيكي عشق .. ومعنديش مانع امـ.ـو.ت علي يدك .. بردو لسه بعشقك وهعشقك
وعد صرخت ف وشه: خلااااااااااااااااااص بقي كفاااايه كفاايه مش عاوزه اسمع كلمه تاني اسكتتتتتتتتتتتت
حمزه: لو مـ.ـو.تي هيضفي نارك اقــ,تــليني.
وعد ابتلعت ريقها ومسكت سلاحها كويسه وبلهجه صعيديه
مش قولتلي التار نار قايده عتنطفيش الا بالدm .. وانت قــ,تــلت ابوي وامي واخوي يبقي ناري مش هتنضفي الا بقــ,تــلك ياحمزه
هز حمزه راسه نفيا: عاوزك ت عـ.ـر.في اني والله ماقــ,تــلت يااوعد
نجوي بخبث صوت عالي: قــ,تــل .. قــ,تــل ياوعد .. خدي تارك منه وريحي النااس من شره
حمزه بانفعال عري لها صدره: دووسي ياوعد واقــ,تــليني يلا انا قدامك اهوو
جمال بحزم: دووسي ع زنادك ياوعد وخدي تارنا
نجوي: اقــ,تــليه يااوعد دا تعلب ومعندووش غالي.
غمضت وعد عيوونها وانتفض جـ.ـسمها وزادت دmـ.ـو.عها وارتفع صوت انفااسها
صرخت بصوووت عالي وبتلقائيه رفعت سلاحها لفووق وضـ.ـر.بت ف الهووا
ورمت السلاح من ايدها بعيدد وصل لقدm سمر
وارتفع صوت نحيبها اكتر واكتر
انا مش هقــ,تــلك ولا هقدر اقــ,تــلك .. انا همشي ياحمزه واسيب عشقك ليا هو اللي يقــ,تــلك بالبطئ .. بس عاوزه اطلب طلب قبل ماامشي
حمزه ولتاني مره عيونه تدmع عشانها هي وبس
عاوزه تسيبني وتمشي ياوعد !
وعد بدmـ.ـو.ع: مقدرش اعيش مع اللي قــ,تــل اهلي ولما ضميره صحي وقرر يتوب ويكفر ع مصايبه قال يتجوزني يمكن دا يشفعله ف الاخرة
حمزه بصدmه وضعف: شايفه ان عشقي ليك تكفير ذنب ياوعد .. ياريتك كنتي ضـ.ـر.بتي رصاصتك ف قلبي ومـ.ـو.تيني ولا قولتيها
وعد بصراخ: انت قــ,تــلت.
حمزه بصوت مرتفع: مقــ,تــلتش ماعتفهميش ليه
وعد بانفعال وحاله هستيريه: اللي يخبي حاجه يخبي الف .. وانت خبيت كتير عاوزني ازاي اصدقك بعد كده
حمزه: تصدقي اي حاجه علي الا اني قــ,تــلت
وعد ابتلعت ريقها: ياريته كان ينفع اصدقك
قعد حمزه ع ركبه بقهره وو.جـ.ـع
انتي الوحيده اللي كـ.ـسرتيني يااوعد .. كنتش اتوقع منك اكده
قعدت وعد نفس قعدته ومسحت دmووعه
وانفجرت ف العياااط
وخدته ف حـ.ـضـ.ـنها بقوووه
ماينفعش تضعف .. بس سيبني امشي .. سامحني مش هقدر اكمل معاك
احتضنها حمزه اكتر واكتر.
ماينفعش تمشي .. هتمشي وتسيبي قلبي لمييين
دفنت وعد وشها ف عنقه
حتي لو قــ,تــلت فاانا مسامحه ... انا عشت معاك احلي ايام عمري وكفايه عليا اعيش ع ذكراهم الباقي من عمري .. بس مش هينفع اعيش معاك تاني
انتفض الجسدين وكل مـ.ـا.تبعد عنه وعد يحـ.ـضـ.ـنه اكتر ويعـ.ـيط ف حـ.ـضـ.ـنها
قامت وعد بصعوووبه واستجمعت قوتها ودارت بجسدها
اشوف وشك ع خير ياحمزه
ف الوقتت دا رن تليفون جممااال جميعهم التفتو اليه
رد جمال
ميييييييييييييييين.
*جمال بيه خطيب بت حضرتك لقيناه مقـ.ـتـ.ـو.ل ع الطريق
قفل جمال الخط واحمرت عيوونه
قــ,تــلت خطيب بتي ي حمزه .. لو وعد مقــ,تــلتكش هقــ,تــلك انا
الهام كل اعصابها ادmرت مش قاددره تقف ولا تتكلم
نجوي رافعه سلاحها ع لقااء وجوزها
سمر اول ماسمعت اتصـ.ـد.مت والنار اشتغلت جواها
القت وعد نظرة معاتبه ع حمزه
وعاوزني اصدق انك مقــ,تــلتش؟
ثم دارت بجسدها مره اخري وشرعت بالمغادره
صرخ حمزه بها وهو رافعا سلاحه
اقفي يااوعد
وقفت وعد وعاوت النظر اليه وقالت بحـ.ـز.ن
هتقــ,تــلني تاالت يااحمزه
حمزه مازال مصووبا سلاحه تجااهاا
الجميع انتبه لحمزه وتصرفااته
ضحكت وعد بسخريه.
اول مره قــ,تــلتني لما قــ,تــلت اهلي .. والتانيه لما وقعتني ف حبك والتالته يلا بقي ريحني ومـ.ـو.تني خالص
ف الوقت دا كان الاتنين الظبااط دخلو الفيلا ف الطابق الاعلي وبيتحركو بحذر
وقطع حديثهم صوت فريال اللي دخلت من الباب
حمززززه مقــ,تــلش يااوعد اوعي تصدقي كهن عمك ومرته
ف الوقت دا داست سمر اللي كانت رافعه السلاح ع وعد ومحدش واخد باله منها غير حمزه .. اللي كان ماسك سلاحه ورافعه ع سمر وظنت وعد انه هيقــ,تــلها هي
انتبهو كلهم لصووت فريال وكانت الصدmه الكبري.
ف نفس الوقت ارتفع صوووت سمر
لازمن احرق قلبك ياولد الخياط زي ماحرقت قلبي
ف لمح البصر كان حمزه حااضن وعد وف نفس اللحظه الي داست فيها سمر ع الزناد ضغط حمزه ع زناد سلاحه وتبادلا الطلقتين احداهم رشقت ف قلب سمر ولقيت مصرعها ع الفوور والاخري صابت صدر حمزه
جهم الظباط ع نجوي وجمال
ارموو سلاحكم
جمال اترمي السلاح من ايده بصدmه
فريااااااااااااال .. هو انتي ممـ.ـو.تيش
نجوي صرخت: بببببببببببتتتتتتتتتتتتتتي...
↚هذا اليوم الغريب بكل تفاصيله .. تذكرتك وسط عتمته .. اتيت الي قلبي كشعاع م نور جعلني ابتسم رغم عني .. مازلت قلقه عليك .. مازلت دوما في ذاكرتي .. مازلت اشتاق لحديثك .. مازال الخـ.ـو.ف يطاردني .. أهل مازلتُ انا ايضا في ذاكرتك .. ام تبعثرت وسط اشغالك ..
افتقدك.
هجم الظباط ع نجوي وجمال
ارموو سلاحكم
جمال اترمي السلاح من ايده
فريااااااااااااال .. هو انتي ممـ.ـو.تيش
نجوي صرخت: بببببببببببتتتتتتتتتتتتتتي
فريال: بشمـ.ـا.ته لا ممـ.ـو.تش يااجمال .. عاايشه اهو وهلف حبل المشنقه حولين رقبتك انت ومرتك .. واخد بتار ولدي وجوزي.
صرخت وعد واحتضنت حمزه وبعـ.ـيا.ط
حمزه قووم بقي يااحمزه .. انا جمبك اهوو مش همششي
تنفس حمزه ببطء
تقلقيش عاد جـ.ـر.ح صغير وهيروح لحاله
شافت وعد الدm غرق لبسها ولبسه وانفجرت ف العـ.ـيا.ط
حمزه ارجوك متسبنيش .. هتبقي كويس صح .. اطلبببو اسعاف بسرررررررعه
ف الوقت دا كانت العسااكر حاصرت المكان وقبضو ع نجوي وجمال وغطوا جثة سمر بورق جرايد
لقاء جريت ع الهام اللي فقدت الوعي
معتز حاول يخفف نـ.ـز.يف حمزه
حمزه بانفااس متقطعه: تخافيش عاد وتقلي قلبك دا .. عمر الشقي بقي
وغاب ع الووعي
صرخت وعد بصوووت عااااالي
حمممممممممممممممممزه...
فريال القت نظرة شمـ.ـا.ته ع نجوي وجمال والعساكر مسكاااهم
جمال هو وماشي ارتعش جسده .. واتلوت شفته جنبا
وفجاه سقط مغشيا علليييه
اتت الاسعاف خدت حمزه وجمال
ركبت وعد مع حمزه هي وفريال اللي كانت حاضناها
هيبقي كوويس ي وعد هيبقي كويس
نظرت اليها وعد نظرات شوق ولهفه وحـ.ـز.ن واسف
كنتي فين كل دا ياماما
فريال ربتت ع كتفها
يقوم حمزه بالسلامه وهتفهمي كل حاجه
فااقت الهام اخيييرا ولقيت كل بناتها متجمعين حواليها
ولدي فين فين حمززه
قالت الهام جملتها وهي تتأمل جميع الموجودين
لقاء: اهدي ياما حمزه ف المستشفي وهيرجع قريب
الهامم بحزم: اشووووفه .. ودوني عند ولدددي
حنان: هتروحي تعملي اي بس ياما مامرته وامها دي اللي طلعتلنا فجاه معاه ومعتز كمان معاهم
الهام: الله ف سماااه لرووح لولدي دلوووق.
نرجع عند حمزه اللي وصلتو الاسعاف للمستشفي وهو مغمي عليه بين الحيااه والمووت
الممرضات اخدوه بالسرير المتحرك ودخلو ع اوضة العملياات
انهارت وعد ف العيياط واترمت ف حـ.ـضـ.ـن امها
حمززه هيرووح مني يااماما
حـ.ـضـ.ـنتها فريال بشوق ولهفه
اهدي يابـ.ـنتي حمزه قوي ومايتخاافش عليه
وعد تعالت صوت انفااسها
يعني اليوم اللي اشوفك فيه حمزه يرووح مني
فريال باسف: قدر ربنا يابتي .. تعالي تعالي نصلي وندعو لحمزه ربنا يقوومه بالسلامه
مرة حوالي اسبووع واصعب اسبوووع ع الكل وعد و امها مسابتش المستشفي .. وحمزه نايم مش داري بحااجه .. يقوم من غيوبته ينادي ع وعد وينام تاني لحد مااخيرااا فااق واول اسم نطقوو هي وعد
جريت الممرضه علي الدكتور
يادكتور الحق .. المريـ.ـض اللي ف غرفه 102 فااق
جريو الدكاتره والممرضات
الهام بلهفه: ولدي فيين .. مالو ولدي وعتجري اكده ليه جراله حاجه
وعد جريت ع الدكتور عشان تكلمه للاسف ملحقتهووش ودخل اوضة العنايه
وبعد مرور دقائق خرج الدكتور
فين وعد.
وعد جريت عليه بلهفه
انا انا وعد حمزه جراله ايه طمني
الدكتور ابتسم: هو حاليا احسن وفاق وعاوز يشوفك
دفعت وعد الدكتور من امامها وركضت بسرعه للداخل
الدكتور: استني
ثم نظر للممرضه
لبسيها طيب وخليها تتدخل
دخلت وعد ع حمزه العاري الصدر وكل الاجهزه ع صدره.
تسمرت وعد ف مكانها ونظرت لها بحب وشووق وازدادت دmـ.ـو.عها
حمزه بصوت منخفض ممازحا
كح .. حتفضلي واقفه كتير عندك .. قربي منيي اتوحشتك
قربت وعد منه وقبلت جبهته وقعدت ع الكرسي جمبه ومسكت كفه اللي غرق دmـ.ـو.ع وقبلته
كده تخضني عليك
حمزه ابتسم: منا قولتلك عاد عمر الشقي بقي
وعد قبلت ايده بحب وشوق
و.جـ.ـعت قلبي ياابن الخيااط كنت همـ.ـو.ت وراك لو حصلك حاجه.
حمزه مداعبا: ماانتي كنتي ماسكه سلاحك وعامله فيها 7 رجـ.ـاله والتار يااحمزه و
وعد مقاطعه لكلامه
اششش بقي انسي كل اللي فات .. انت من النهارده حمزه جوزي وحبيبي وسندي وضهري وبس ويلا شـ.ـد حيلك واخرج من هنا عشان انت وحـ.ـشـ.ـتني ووحـ.ـضـ.ـنك وحشني اوي وكل حاجه فيك وحـ.ـشـ.ـتني
و.جـ.ـعت حـ.ـضـ.ـنت كفه بكفيها واستندت براسها عليه.
عدو يومين وحمزه رجع القصر
وكلهم مجتمعين ف الصاله البيت
حمزه اللي رابط دراعه ف عنقه: ودلوق جيه الوقت اللي تعرفو فيه كل حاااجه.
فلاااش بااك
انا حمزه عاصم الخياط مقدm ف الجيش واخد كليه حقوق واستقلت من منصبي عشان اخد بالي م امي واخواتي .. عشقت .. وبقولها قدامكم كلكم عشقت والعشق قــ,تــلني .. مكنتش شايف قدامي .. ف يوم من 10 سنه طلبت ايد وعد من عمها لانه كان الوحيد المقرب ليا ف عيلة الابراهيمي .. وعشان يوافق ع طلبي .. طلب مني اجيبله ورق مهم قوي من سامي .. ولاني كنت عاشق .. قولت وايه يعني دول شويه ورق وبعد مااتجوز وعد هصلح كل االلي عملتو .. طلعت ف ليله كنت المفروض اني مسافر ع الجيش ..
غطيت وشي .. وقطعت طريق سامي ورفعت عليه السلاح هو واخوكي ياوعد وهدددتهم باامك هقــ,تــلها لو مخدتش الورق .. ووفعلا خدت الورق وف اللحظه اللي استلمت فيها الورق لقيت ضـ.ـر.ب النار محاصرنا زي المطر .. خدت امك والورق وجريت وقفنا ف حته بعيده ع الانظار.
اتقــ,تــل اخووكي ف الحال .. ابوكي فضل يقاومهم لحد مااتصااب
حاولت اساعد ابوكي واضـ.ـر.ب نار ع الرجـ.ـاله م فووق بس كان عددهم كتير
بعد كده ضـ.ـر.ب النار سكت ولقيت ست قربت من ابووكي وماسكه سلاحها.
ابوكي كان لسه فيه النفس .. قالتلو بصوت كله و.جـ.ـع .. ليه كده ياسامي دانا عشقتك واتجوزت اخوك عشان ابقي جنبك وانت محستش بيا واصل ليه اكده
.. رد عليها سامي قالها واحده شيطانه زيك مستحيل اتجوزها .. وشـ.ـدو مع بعض .. نجوي اتعصبت راحت قـ.ـا.تلاه ومـ.ـا.ت ف الحال .. امك مستحملتش جالها انهيار عصبي واغمي عليها .. مابقتش عارف اعمل ايه .. شلتها ورحت بيها ع مكاني ف الجبل .. حالتها كانت وحشه قووي سافرت بيها ع مصر واتحجزت 8 سنين ف مصحه امراض نفسيه ومخفتش غير م سنتين .. ومكانش ينفع تظهر قدام نجوي وجمال والا كانو هيخلصو عليها .. اتفقت انا وهي هنعملو ايه وكانت خطتنا غير اكده واصل .. بس ربك دبرها من عندو وحلها لحد مـ.ـا.تجمعنا خلاص .. وامك اهي جمبك وحـ.ـضـ.ـناكي ياوعد وخدتك من حـ.ـضـ.ـني.
#بااااااااااااااك.
تنهدت فرياال ووعد بو.جـ.ـع
ثم نظرت بحب لحمزه: محدش هيقدر ياخدني منك ياحمزه انت سكنت جوايا خلاص
حمزه كانه افتكر حاجه: ممممم ممممم خدي اكده هنا عاوزك ف موضوع اكده
وعد باستغراب: يابني انت مش هتبطل التحول المفاجيء ده
حمزه قام ومسك كفها وسحبها خلفه
بعد اذنك كده يافريال عشان ف حساب بايت بيني وبين بتك
طلع حمزه اوضته وفتح السرداب ونزل فيه هو ووعد.
وعد: ياحمزه انت تعبان متجهدش نفسك بلييز
حمزه حسبها لجوه ف السرداب
مقولتليش انك عت عـ.ـر.في طارق قبل اكده
وعد اتسعت عيونها: هاااا نعم .. جايب ليه سيرة الزفت دا
حمزه بحده: جاوبي يااوعد.
وعد عانقته ونظرت ف عيونه بحب وبتحاول تنرفزه: تؤ عادي كنت بحبه قبل مااعرفك
حمزه رفع حاجبه: واي الجراءه دي .. دانتي مش خايفه بقي
وعد قربت منه خطوه: هخاف من مين .. منك! وهو ف حد هيخاف من امانه وحمايته ياحمزه
حمزه: بس انتي مقولتليش
وعد بدلال: وانت مسألتيش
حمزه داب ف عيونها وحاول يستقوي: كله .. كله يتقال من غير ماسأل فااهمه
وعد: علم معاليك يااسياده المقدm.
حمزه بيحاول يتحكم ف اعصاابه: انا مش هعاتبك ولا الومك .. انا اقتحمت حيااتك وسور قلبك من غير استأذان .. وكمان عشان حياتك قبل الجواز ملكك انما بعد دي ملكي انا وبس ..
وعد بهمس وهي بتقرب من شفتيه: ممممممممممم وووووبس
حمزه خد نفس عميق وبعد عنها شويه
وتعالي هنا .. انتي اززاي تصدقي كلام الزفت جمال والحربايه اللي معاه
وعد بنفااذ صبر: حد قالك قبل كده انك بني ادm فصيل.
حمزه بحزم: جاوبي ع اد السؤال
وعد باسف: معرفش .. معرفش بس انا مصدقتش انا كنت مغيبه ع الوعي ياحمزه مكنتش فاهمه حاجه .. ممكن ننسي اللي فااات بقي وبلاش نتكلم فيه
حمزه قضب حاجبيه: خدي هنا
وعد هزت كتافها: لا مش جايه اللي عاوزني يجيلي
حمزه رفع حاجبه: ممممم ولو مجتش
وعد بثقه: انت الخسران ع فكرررره
حمزه ابتسم: طيب انا كنت مااشي عاوزه حاجه
وعد جزت ع سنانها وبتحاول تبين انه مش هاممها.
سووو وات .. امشي
دار حمزه بجسده وهم بالمغاادره
ارتفعت انفااس وعد غـ.ـيظا وقهرا
اتوقف حمزه فجاه وبص عليها
هو انتي نديتي عليييا
وعد بتحاول تخبي ابتسامتها
تؤؤ منادتش ع فكره
حمزه مداعبا: انا متاكد سمعت صوت دقات قلبك بينادو عليا.
ابتسمت وضاقت عيوونها ووشها كله نور ع طريقه كلام حمزه
قرب منها واحتنضها بحب وقرب ودنه من قلبها
اهو سامعه كل دقه فيه بتقول حمزه .. حمزه ..
وعد عانقته: انت مشكله بجد
حمزه ممازحا: طيب يعني عاوزه تثبتيلي انه قلبك دلوقتي مش بينادي عليا
فكرت وعد شوويه وبعدين بصت ف عيونها بحب وهياام وابتلعت ريقها.
لا ياحمزه غلطت ف دي .. انا كل حته ف جـ.ـسمي بتنادي عليك مش قلبي وبس
ضحك حمزه بصووت عاالي: يااااااااااااااوعدي طب اقدر انا ع الكلام دا
حمزه جذبها برفق وقعدها ع سريرهم .. ولف رجليه حولين خصرها محاصرها تماما من كل الاتجاهات
وعد اتفاجئت بالطريقه اللي بيقربها منه بيها وقالت بغمز
انت عاوز ايه
حمزه وهو يقترب منها اكثر.
هو انتي مش قولتي كل حته ف جـ.ـسمك بتنادي ع حمزه .. وحمزه استجاب .. سيبي حمزه يشوف شغله بقا
نظرت اليه وعد بعيون لامعه تحتوي ع بريق الحب والشووق واللهفه
حمزه ارتسم الجديه: هو انتي مش حاسه ان الجو حر
وعد هزت راسها بالنفي: لا ع فكره الجو حلو
حمزه قضب حاجبيه: اشعرفك انتي .. انا حااسس انه حر
وعد ممازحه: ماشي يااعم الحسااس انت
حمزه تنهد واستند بذقنه ع كتفها ليشعرها بحراره انفاااسه
وت عـ.ـر.في بحس باايه وانتي ف احضااني كده.
لم تجيبه وعد اكتفت باصدر بصوت منخفض: مممممم
حمزه طبع قبلته الخفيفه ع عنقها: حااسس زي الخووخه لما تكون بين ايدياا
وعد استغربت: خوووخه ! اشمعنا يعني خووخه
حمزه بغمز: هو وانا مقولتلكيش موضوع الخوخه ده
وعد بتريقه: تؤؤ مقولتليش
حمزه اغمض عيونه ومرر انفه برفق ع عنقها يستنشق رائحتها
اصل حمزه الخيااط مابيحبش ياكل الخوخه الا اما يقشرها
مسك حمزه سترتها برفق وخلعها
وعد بذهول: حمزه بتعمل اييه.
حمزه ممازحا: الله ! بقشر الخوخه قبل مااكلها .. وبعدين انتي لابسه كتير كده ليه .. خانقااني الحاجات دي .
شرعت وعد بالمغادره ولكنه سرعان ما احكم قبضه ساقيه عليها
عاوزه تروحي فين وتسبيني كده
وعد قبلت خده: حمزه انت تعبان ولسه جـ.ـر.حك مخفش بلاش عشان متتعبش اكتر
حمزه بهلفه: انا هتعب اكتر لو سبتيني ومشيتي
وعد خدت نفس عميق وابتسمت: وحـ.ـشـ.ـتني اوي بابن الخياط
بدا حمزه ف تقلبيها قبلات خفيفه ومتتاليه في جميع ارجاء جسدها.
هامت وعد بين ايديه ودابت في حبه وبدالته قبلات احر كلها مملوءه بالعشق واللهفه
ادراها حمزه بساقيه واراح ظهرها ع فراشه متمددا بجسده فوقها
ومقبلا انفها برفق .. تنهدت وعد وفقدت زمام السيطره ع نفسها
وبعد ما فرغ حمزه من تقبيلها والملحمه التي نشبت بينهم
اعتددل قليلا
وعد باستفهام وقلق: حمزه .. جـ.ـر.حك تعبك صح !؟
حمزه تفتن جسدها بعيون لامعه واصطنع التفكير
بصراحه ف مشكله عويصه اووي
وعد بلهفه: متقلقنيش في اي مالك
حمزه: بطنك ؟
وعد قضبت حاجبيها والقت نظرها ع بطنها: مالها بطني ياحمزه
حمزه اصطنع الجديه: اصلها مضايقاني ومحيراني !
وعد نفذ صبرها: حمزه متجنيش .. حاسه هيطلع موضوع تافه ف الاخر .. اي اللي محيرك ومضايقك
حمزه انحني قليلا وطبع قبلته ع بطنها وبغمز
اصلي بصراحه مش عارف ابدا منين .. اطلع فووق شووويه ولا انزل تحت شويتين تلاته .. لالا مضايقاني بجد .. انتي اي رايك
وعد اتغاظت منه وشرعت بالمغادرهع فكره بقا انت فصيل وباد بوووي وبتفكر ف حاجات باد زيك
حمزه مسكها بسرعه من خصرها ورجعها مكانها وانحني قليلا
انا بااد بووي !
وعد بصوت منخض: وفصيل كمان
حمزه بغمز: ونسيتي استرونج بووي .. وسيبي الواحد يشوف شغله بقا
وعد: حمزه هتعمل اييه
حمزه بهمس وهو يهم بتقبيلها: مش انا قشرت الخوخه .. سبيني اكل فيها براحتي بقي
وبعد تلك اللحظ غاب الاثنين ع الواقع .. دابو سويا بداخل بعضهم لم يشعروا بالوقت كان الزمان توقف عند ذلك الحدث وليضفأوا نيران الشوق والحب بداخلهم.
نرجع لفريال ام وعد اللي راحت الحبس عند نجوي
اللي خرجتلها وهي لابسه الجلابيه البيضه
فريال وهي تضع رجل فوق الاخري
شوفتي اخره طمعك وجشعك اي ياانجوي .. لبستي ف الابيض .. عقبال الاحمر بقي
نجوي بسخريه: جايه تشمتي فياا يافريال
فريال: لا بس جايه افوقك واعرفك عمر الشر مابينصر يانجوي
نجوي بحرقه: وانتي لما تخـ.ـطـ.ـفي حبيبي مني دا اسمو ايه
فريال بصوت مرتفع: ساامي عمره ماكان ولا هيكون حبيبك ياانجوي.
نجوي بضيقه وحـ.ـز.ن: انتي عاوزه اي دلووق
فريال بسخريه: اي مستعجله اوي ع البرش
نجوي تركتها وغادرت تنادي ع العسكري
لبست فريال نضارتها الشمسيه ومشيت ثابته الخطي
وركبت عربيتها وقالت للسواق
وديني مستشفي اللي فيها جمال
وصلت فريال المستشفي عند جمال اللي اتصااب بالشلل الكلي.
فريال بقهره: ياخساره يااخو جوزي وعم بـ.ـنتي .. عارف مشكلتك اييه ياجمال مشيت ورا مره حرباايه
نظر اليها جمال بضيق
اكملت فريال كلامها
متقلقش مش جايه اشمت .. حااشه لله .. جايه اعرفك نتجية اعمالك .. انت اكيد مش بني ادm .. فاكر اليووم اللي اخوك استأمني انا وبـ.ـنتي عندك .. ساعتها عملت ايه .. حاولت تتهجم عليا .. ولولا ستر ربنا ياعالم كان اي اللي هيحصل .. دخلت نجوي ف الوقت المنااسب .. ومن ساعتها اشتعلت النار جواها وسمت بدنك .. دووق يااجمال واشرب .. ولسه عقااب ربنا جااي .. وانت مرمي كده كـ.ـلـ.ـب مذلول ماافيش حد بيسال عليك.
تعالت انفاس جمال وانخفضت نبضات قلبه واصدر صووت مزعجا
فريال ابتسمت
متقلقش مااشيه .. بس حبيت اشوفك وانت مرمي زي ماانا بالظبط كنت مرميه 8 سنين ف مصحه ومحدش داري عني بحاجه حرمتني من بتيي وحبيبي وولدي منك لله انت ومرتك ياجمال
وتركته فريال وعادوت الي البيت
لقيت الهااام ولقاء قااعدين
لقاء بتلاعب ف ابنها
الهام: مسافر مـ.ـيـ.ـته انتي.
لقاء ممازحه: مش مسافره ياالهام وقاعده ع قلبك عندك مانع
الهام بكهن ستات: خليكي قاعده جمبي لحد ماجوززك يتجوز عليكي وساعتها تشيلي الطينه
لقاء انفجرت ف الضحك سمعها معتز ف الوقت دا
معتز ممازحا: والله ياالهام ماحد بيحس بيا فالبيت دا غيرك
لقاء بغيره: الله الله ياسي معتز كلام الهام جالك ع الطبطااب
جلس معتز بجوارها وقبل راسها وبكفه الاخر مداعبا لابنه.
طيب مصدقه انتي كلامك دا الاول
لقاء ضحكت: اهو شوفتي ياالهام مسيطره انا مـ.ـيـ.ـتخافش ع معتز بعد اكده
دخلت فريال القصر
مساء الخير
ردو كلهم
هي وعد لسه نايمه
الهام بضيقه: لسه نايمه وواخده الواد تحت باطها .. الواد بقي مهملني ومهمل مصالحنا
لقاء ممازحه: بوووورريي منك يالهام متسبيهم ف حالهم عاد
مسكت فريال موبايلها ترن ع وعد
الهام: انتي هتعملي اي
فريال: هرن عليها وحـ.ـشـ.ـتني.
الهام بكهن: ممممم رني عشان ولدي انا كمان وحشني شوفتوش من صباحيه ربنا .. ولا اقولك سبيهم ع راحتهم .. عشان مايقولش كاتمين ع نفسهم يقوم ياخد مرته ويمشي
لقاء باستغراب: والله الناس دول هيجننوني .. يكون ف عونك ياحمزه انت ولقااء.
نرجع عند حمزه ووعد اللي اخيرا صحيو من نومهم وبعد اصرار من حمزه انهم ياخدو شاور سووا بحجه انه مش قادر يحرك دراعه .. بين ضحك وهزار حمزه ودلع ودلال وععد وحركاتها الطفووليه
كانت لافه المنشفه حوليها وبتلبس حمزه هدوومه
انت بعد مـ.ـا.تلبس هتخرج من هنا
حمزه بغمز وهو يعبث في شعرها: انت عاوزاني اخرج
وعد كانت ماسكه جلابيته عشان تلبسهاله وفجاه حدفتها بعيد
تؤ مش عاوزاك تخرج خليك معايا.
حمزه احتضنها: وبعدين فيكي عادي .. الواحد مش بيقدر يقاوم العيون دي متبصليش كده عشان انا جعت وعاوز اكل
وعد بتحاول تجر ناعم: مانت مشبعتش اكل خوخ من الصبح
حمزه انفجر ف الضحك: وهو ف حد يشبع من الخوخ بردو يااخوخه
وعد تنهدت وعانقته: حاسه بحاجه حلوه اوي ياحمزه .. حاسه قلبي طاير مني ومش بلاقيه غير بقربك
حمزه بهزار وثقه: ايوه ايوه منا خدته وقفلت عليه خلاص ومابقالوش مفر
وعد قبلت شفتيه بهمس: خليك قاعد شويه بقا.
حمزه: خبر ايه عاد الواحد مش كل شوويه هيتسبح لمي الدوور .. انا صحتي ع ادي هههههه
وعد قضبت حاجبيها: تتسبح ! وصحتك ع ادك .. روح يااحمزه شووف الهام عاملالك اي اكل بره ..
حمزه ضحك ع اسلوبها: هههههههه بلاش تعملي نفسك مقموصه عشان انتي زعلك مهزأ اصلا ومش بياخد معايا كلمه
وعد بهدوء: عشان بحبك طيب اعمل ايه
حمزه وضع كفه ع عنقها بحب: ربنا مايحرمني منك يانور عيني.
وتعالي كده اقولك حاجه حاالا ف بؤك كده مـ.ـا.تتحملش التاجيل
وعد: حمزه لالا خلاص تعالي نطلع فوق عشان ماما وحـ.ـشـ.ـتني
حمزه: وانا همـ.ـو.ت عليكي وبتوحشيني وانتي جوايا انا بقيت مريـ.ـض بيكي وانتي دواء
وعد حـ.ـضـ.ـنته بحب: بعشششششششقكك
حمزه تحمحم ورفعها بذراعه: هو شكلو يووم مش فاايت النهارده
عدي شهرين الامور استقرت الي حد ماا
وعد وحمزه عاشو اجمل اياام حيااتهم
الهام وفريال اشتغلو ف شغل وكهن الحموات بقي
لقاء سافرت مع جوزها
حمزه اصبته خفت وطاب جـ.ـر.حه
اتحكم ع نجوي بالمؤبد وجمال محجوز ف المستشفي
ورامي ب3 سنينين سـ.ـجـ.ـن.
نروح السـ.ـجـ.ـن عند رامي اللي جاتلو زياره مفاجئه وغير متوقعه
رامي وهو داخل من الباب
سميةةةة!
ابتسمت سميه: ازيك يارامي
رامي بضيق: وكمان ليكي عين تيجي لاهنه
سميه انتظرت خروج العسكري
مهنتش عليا اسيبك كده
رامي بسخريه: هو واد الخياط باعتك عشان تبداي خطه جديده
سميه تنهدت: المرة دي مش باعتني ابن الخياط .. باعتني قلبي يارامي .. مستغربه .. اكونش حبيتك !
رامي بسخريه: انتي عاوزه تقنعيني ان لعبتك قلبت جد ووقعتي ف حبي
سميه قربت منه: انت اسفه يارامي
رامي ابتعد عنها: امشي ياسميه .. طريقنا مش واحد
سميه استغربت: بتقول كده ليه
رامي بتريقه: انتي تبع ولد الخياط .. اللي بقي بيني وبينه دm ونار
سميه بنفاذ صبر: يادي التار اللي هيحرقكم دا .. فوق يارامي .. انا قدامك وبمدلك ايدي .. هساعدك وهخرجكك ونسيب البلد ونسافر
رامي باسف: روحي ارجعي مكان ماجيتي يااسميه
ثم تركها وغادر الل نزنزانته
سميه بحـ.ـز.ن: مش هسيبك يارامي.
ف اليووم دا كان حمزه قاعد ف الجنينه
جاتلو وعد من ورا وغمضت عيونه
حبيبي سرحااان ف ااايه
مسك كفها وقبله بحب ولفها وقعدها ع فخذه
وحبيبك مين واخد عقله غيرك
وعد بدلال: طب اناعاوزه بووسه ع خدي هنا
حمزه: احم الغفر عاد يااوعد .. بس اي اللي باسطك كده ومنور وشك
وعد بدلال: اللي منور وشي انه .. ممممم هو فعلا وشي منور.
حمزه هز رأسه: فيكي حاجه غريبه
وعد بهمس: فيا حته من حمزه الخيااط جوه هننااا
حمزه بيحاول يستوعب كلام وعد
بلاش كلام الالغاز دا واتكلمي ززين
وعد: انا حامل يااحمزه
حمزه ابتلع ريقه: حااامل !
كلمة وعد ردت الروح جووه حمزه قام زي المـ.ـجـ.ـنو.ن يضـ.ـر.ب نااار ف الهوووا ..
الهام جريت علييه: مالك يااولدي
حمزه بفرح: حلمك اتحقق ياالهامم .. وولي العهد جايلك قرريب
الهام انفجرت ف الزعاريد
فريال حـ.ـضـ.ـنت بـ.ـنتها بحب وفرحه
الف مبررروك ياحبيبتي .. مبرووك ياانور عيني
حمزه قرب من وعد وحملها بين دراعاته وجري بيها ع اوضتهم
ونزلها ووقفها قدامه ووضع كفيه ع خديها
يااحلي وعد ف الدنياا.
وعد بفرحه: مبسوطه اوي ياحمزه وانا شايفه لمعة عيونك دي
لم يمنع حمزه نفسه عنها قبلها بلفهه وشوق وبعد ما اتي الوقت الذذي يريد انا يفعل بها كما يشاء
اوقفته وعد
حمزه استني
حمزه: مالك بس .. اي الفصلان دا
وعد: اصلو الدكتور قال ماينفعش عشان صحة البيبي
حمزه قضب حاجبيه وبضيق: دكتور مين دا واش عرفه هو.
وعد ضحكت: معلش الشهور الاول بس وبعدين انا ليك ومافيش قووه هتبعدني عنك
قبل حمزه جبهتها ومسك اديها ووقفو قدام ف البلكونه يشوفو غروب الشمس
وعد ابتسمت
حمزززه كنت عاوزه اطلب منك طلبين
حمزه قبل كفها: انت تطلب زي ماانت عاوز يقلب حمزه
وعد ابتسمت: السرداب دا .. لازم كل اللي فيه يرجع للحكومه ماينفعش ياحمزه
حمزه: بس دا انا مشتريه من فلووسي يااوعد وليكي مملكتك .. ماينفعش
وعد: وماينفعش نسرق اثار بلدنا نستفيد بيها احنا وبس.
قبل حمزه اناملها
طيب والطلب التاني
وعد نظرت ف عيونه وابتلعت ريقها: عاوزاك ترجع شغلك يااسياده المقدm
اتصـ.ـد.م حمزه من طلب وعد
اي لازمته الطلب دا ياوعد
وعد: بصراحه المنصب لايق عليك اوي ياحمزه وانا عاوزاك ترجع تملي مركزك وتنوره
تنهد حمزه واخدها بين احضانه متأملا غروب الشمس وسط صوت طلقاات النار والرصاص اللي رجت البلد والدباايح اللي امرت الهام بد.بـ.ـحها وتوزيعها ع اهل البلد والفرحه والربكه الغريبه في القصر والعفويه والحب.
{ الي من ملكت قلبي .. وسكنت موطنها الاصلي .. الي حبيبه كتبت لي ف السما قبل الارض .. الي من زلزلت قلبي وحطمت اسواره .. اعترف ليكي امام الجميع احببتك بدون مقدmـ.ـا.ت .. احبتك انتي .. وهويتك انتي .. فاغرمت بك وانتهي كل الاسباب.. فقط يكفي انك انتي }
《 اليك يا من انسيتني مرارة الو.جـ.ـع ياجمل قدر وياكل قدري لم يعد قلبي يلزمني بعد اليوم .. خده .. فهو لك .. ولا تترك مكانه فارغا .. اسكن انت .. وسأعيش عليك ياكل كلي ويانبض النبض وحياة الروح بحبك 》.
{ نظرت لك بضي قلبي .. وكإن ضيائه اشاع حبا بوجهك .. فزادك من الجمال جمال .. ورأتك عيني اجمل مما بالمُنال .. ياعشقي الاول والاخير}
《احـ.ـضـ.ـني .. ربما دفئ قلبك يهدأ م ضجيج قلبي .. فيتأكد انك بجانبه .. فيئن الجسد .. وتسكن الروح .. فيطمئن القلب .. وتنام العين》
{اقبلي ع موطنك فوالله بدونك قلبي خراب .. اقيمي بداخلي فاانني بشتاق اليك بعدد ثواني الساعات .. بشتاق اليك بكل لغات العالم
وبلغة قلبي.
كنت تنقصيني
.. فبووجودك اكتملت واصبحتي تليقي بي اكثر من اي شى اخر .. واليق بك الي حد الكمال يانبض قلب حمزه 》
عجبا لم اتاه الحب واهدره عبثا .. عجبا لمن فقد حبيبا ضعفا .. الحب للشجعان والبقاء للاوفيااء .. ان سكن العشق قلبك اصبح كالسهم المسموووم .. اذ اصاب القلب لم يغادره الا مصطحبا بالروح .. عشقك اصاب قلبي ..اصبح صُوتك حياة، رؤيتك عمر ثاني، وكلما أحببتك أًُريد أن أُحبك أكثر واكثر
ملحوظة:
عارفه ان سمر مصيبتها متكشفتش ومـ.ـا.تت قبل ما تتفضح وزي مابيقول الجزاء من جنس العمل وربنا اراد انه ياخدها يعـ.ـا.قبها قبل مـ.ـا.تتفضح ومش شرط كل اللي يعمل مصيبه يتفضح ساعات والا مكنش المـ.ـو.ته ستره .. وانا مقتنعه جدا بجملة: لا تظن أنك صالح، أنت فقط مستور .
ربنا يديمها علينا نعمه
تمت بحمدلله
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇