رواية كيف تسرق قلبا يزن وجنات من الفصل الاول للاخير بقلم زهرة الربيع
كنت سكـ.ـر.ان وضربنا ورقه عرفي وخدتها الاوتيل بس بنت الصـ.ـا.يعه كان كل همها تقلبني سـ.ـرقت كل الي معايا وهـ.ـر.بت لا وكتر خيرها سابتلي ورقه مكتوب فيها اسفه... ومن يومها مش عارف الاقيها تاني
ضحك جامد وقال...انت عـ.ـبـ.ـيط ياض بنت تضحك عليك كده
اتنهد وهو بيفتكر ملامحها وقال..اصل انت مشوفتهاش يا وحيد..حاجه كده مستحيل تتكرر انا مشوفتش بنت في جمالها بس ايه الفايده..طلعت حـ.ـر.اميه
وحيد ابتسم وقال...معلش تعيش وتاخد غيرها
في الوقت ده دخلت ست في الخمسين وهيه بتزغرد وقالت...انتو لسه مجهزتوش يا ولاد ايه يا وحيد فيه عريس يتاخر كده ده انت المفروض تبقى مستعجل اكتر مننا
وحيد قال.... والله مستعجل اهو وقربت اخلص بس ابنك هو الي بيعطلني
ضحكت وقالت... انت تعالى معايا يا يزن يلا سيب اخوك يلبس
يزن نفخ وقال..طيب يا عم حقكم ما هو عريس بقى ولازم يترسم
امه ضحكت وقالت..يلا اتلحلح ولاقيلك عروسه انت كمان ونرسمك زية بدل الصياعه دي ...مش لو كنت وافقت تتجوز معاه كان زماني بفرج بيكم سوا اهم العرايس اخوات وبيتجوزو سوا لكن انت لا عايز تعنس
يزن قال بضحك..اعنس حته واحده ...لا متخافيش بس انا مش زي وحيد اي حد ينفع معايا والبنت اللي هتجوزها لازم تكون من عيله ومكانه مرموقه مش من حواري زي ناس
↚
اخوه حدف عليه مخده وقال..ملكش دعوه خليك في حالك
يزن ضحك وطلع هو ووالدتو وسابو العريس يجهز
بعد وقت كانو نازلين من العربيات في حاره شعبيه عند بين العروسه والناس متجمعه وعاملين ليله خطوبه حلوه
اهل العرايس رحبو بيهم وبالعريس التاني اللي هيتجوز اخت العروسه وبقم يتعرفو على بعض
يزن قعد جمب اخوه وقال...ولا يا وحيد شايف العيله دي شكلها بترسم على الاغنيا بس حتى عريس اختها مركذ
وحيد ضـ.ـر.بو في رجلو وقال..اخرس بقى متبوظش الليله
يزن ضحك وامه قربت منهم وقالت..الشبكه اهيه علشان تلبس عروستك وشدت يزن من ايده وقالت..قوم انت علشان العروسه تقعد جمب اخوك وبعدهالك بقى
يزن قال بغمز..هنيالو يا عم ...وهو بيتكلم خرجو العرايس بنتين زي القمر واتقدمو كل واحده على عريسها
الجميع بقم بيذغرطو ومبسوطين الا يزن اتجمد مكانو لما اتصـ.ـد.م ان واحده من العروستين هيه البنت اللي كانت معاه في الاوتيل بقى يبصلها بزهول وهو مش مصدق نفسو
للحظه حاول يقنع نفسو انه شبه مش اكتر بس اتأكد لما البنت شافتو ولطـ.ـمت على خدها بزهول ورعب
فضلو يبصو لبعض بصـ.ـدمه ومتجمدين مكانهم والبنت بلعت ريقها بارتباك شديد
بس اختها هزتها باستغراب وقالت... جنات في ايه يلا مستنينا
جنات هزت راسها بالموافقه واتقدمت بارتباك وحاولت ما تبصلوش وراحت ناحية وحيد
يزن كان قلبه هيقف لما لقاها بتتحرك ناحيه اخوه وووو
↚
↚
كان بيخبي شكله مني بس كان واضح ان عينيه فاتحين وعنده شامه جنب دقنه
وحيد اندهش لان الملامح دي موجوده في اخوه بس طبعا استبعد الموضوع خالص ايه دخل اخوه بموضوع زي ده
ولسه هيتكلم بسمه قالت ...كمان بيستعمل ايده الشمال لما اداها العلبه ادهالها بايده الشمال
هنا وحيد بلع ريقه بارتباك وبقى متوتر لان كل حاجه بتدل على انه اخوه ده غير ان اخوه كمان ما رضيش يمشي معاهم وفضل جنب البيت ولما رجع ملقاهوش
بدأ يتصل على يزن بس الرقم مغلق اتنهد وقال.... انا بفكر في ايه يزن دخلو ايه بكده.... يا رب ما يكونش اللي في بالي صح
عند جنات كانت بتبكي على الكنبه مسحت دموعها ودخلت وراه الاوضه بسرعه هي بتقول.... طب احنا ممكن نعمل اتفاق
بس بصت بعيد بكسوف بسرعه لما لقيته بيغير هدومه وقالت بتـ.ـوتر... انا.. انا اسفه مكنتش اعرف
يزن ضحك جامد وهو بيلبس وقال... مش معقول مكسوفه يا بتاعت البـ.ـارات والعـ.ـر.في
جنات قالت وهي باصه للباب بغضب.. البس هدومك ونتكلم بلاش كل شويه تلقيح
يزن ابتسم وقال..دي مش هدومي دي هدوم صاحب الشقه..انا هدومي ادتها لبتاع البيتزا ابن المحظوظه والبركه فيكي
جنات قالت بضـ.ـيق..وانا مالي و
بس اتفاجئت لما حاوط وسطها بايديه بقوه بقى يستنشق شعرها وقال بهمس... وحشتني الريحه دي ...فيكي حاجه مش موجوده في اي ست اشتقت لها قوي
جنات اتوتـ.ـرت وحاولت تفك ايديه وهيه بتقول ....يزن بيه لو سمحت يزن بيه ابعد ارجوك
بس كان زي السـ.ـكـ.ـران وبقى بيبوسها بالقوه
بقيت تحاول تخلص نفسها من بين ايديه او تدفعوا بس كان جسـ.ـمها ولا حاجه بين ايديه
فضلت ثابته مكانها وبقت تبـ.ـكي جـ.ـامد
يزن استغرب وسابها بسرعه ولفها ليه وقال ...في ايه مالك بتعـ.ـيطي ليه
جنات قالت ببكا... علشان مش عارفه اخليك تسيبني.. سيبني لو سمحت
يزن ضحك بخفه ورفع وشها ليه وبص على ملامحها ودمـ.ـو.ع عينيها اللي على خدودها وقال بهمس عند شفايفها ...قربك جنه يا جنات
جنات رفعت عنيها وهيه بتبصله بدمـ.ـو.ع وقالت... طب ربنا يكرمك سيبني امشي زمانهم بيدوروا عليا وخطيبي لو عرف هتبقى مشكله
يزن بصلها بضـ.ـيق شديد لما قالت خطيبي وقال.. انت عرفتي الرا.جـ.ـل ده منين ده نجدت طاهر المهندس المعروف
جنات قالت باستغراب...انت تعرفه
يزن قال ...طبعا اعرفه واعرف انو متجوز واعرف مـ.ـراته كمان و كل عيلته ....بتحبيه يعني
جنات قالت بدمـ.ـوع ...هو كان بيعمل مشروع عندنا بعد كده اتقدم لي.. هو فعلا متجوز وعنده ولد بس مش مرتاح مع مراته و
قاطعها يزن وقال بسخريه...وطبعا مراته ما تعرفش انه بيتجوز دلوقتي
جنات هزت راسها بالموافقه وقالت... هو هيتجوزني في البلد قدام كل الناس... وهيجيب لي شقه كمان وقالي هيجيب لي خدامه وهيشتري لي عربيه نزلت دمـ.ـو.عها هي وبتتكلم وقالت مرات عمي بتقول ده راجـ.ـل فرصه.. وهو هيسافر عند مراته وهيرجع يقعد معايا ايام هيعمل لي فرحي في اكبر قاعه اتقطعت كلامها بدمـ.ـو.ع ما قدرتش تكمل وكانت دموعها بتنزل
يزن حس بوجـ.ـع في قلبه مع دمـ.ـوعها ورفع وشها ليه وبص لعيونها وقال ....انتي صغيره وزي القمر ايه اللي يحبرك على جوازه زي دي وراجـ.ـل زي ده يروح يلاقي واحده من سنه والمفروض يعترف لمراته كده في اي وقت ممكن يطـ.ـلقك
جنات قالت بدمـ.ـوع ...اهو احسن من قعدتي هناك..احنا ابونا وامنا اتـ.ـوفوا بدري وسابونا عند عمي ومراته والظاهر اننا تقلنا قوي عليها بقى الموضوع يوجع قوي....المهم انت هتروحني ولا انام انا ما نمتش من الصبح
يزن ضحك بحزن وقال... لا نامي
نامت على السرير بضيق وهي بتقول بغضب...ادي انت كمان
بلوه من بلاوي الدنيا الي عامله معايا عقد مدى الحياه...مكانش ناقصني غيرك
زين ضحك وهو بيبصلها وهيه نايمه وحاسس بحـ.ـزن عليها قرب منها وشدها لحضنه
جنات حاولت تدفعه وقالت ...يعني مش هعرف انام كمان
يزن قلب بهمس ..انا هانيمك خليكي في حضني كده هترتاحي
جنات قالت بضـ.ـيق... يا سيدي انا مرتاحه من غير حضنك وفر حضنك لنفسك وقوم من على السرير بقى.. ولا اقوم انا
يزن قال بغـ.ـضب مصطنع... اتخمدي يا بت اوعى عشان بتساهل معاكي تسوقي فيها يلا نامي
جنات قالت بغضب..لا مش هتخمد مش هينفع انام جنبك مش هقدر ...ايه رأيك نام انت وانا هقعد صاحيه
يزن ضحك على عصبيتها ومحبش يضـ.ـايقها اكتر وقام وقال..خلاص نامي انا هنام على الكنبه
جنات اتنهدت بحـ.ـزن ونامت بقـ.ـلق منو
ابتسم وراح نام على الكنبه
بعد شويه اتأكد انها نامت وراح جنبها وهو بيتسحب نام جمبها وبقى يبعد شعرها من على وشها وبقى يقربها ليه اكتر لحد ما نام هو كمان
في صباح يوم جديد قامت من النوم لقت نفسها في حضنه بقت تتامل ملامحه وقالت... ايه الجمال ده يلاا على الصبح...حد يصحى على القمر ده.. ده انت احلى مني اكيد امك مش مصريه او ممكن يكون ابوك مش مصري بس اخوك وحيد مش شبهك تبقى امك شافت لها شوفه في موسم السياحه ملهاش تاني
هنا فتح عينيه بزهول وقال... بتقولي ايه
جنات اتسعت عينيها بزهول وقالت... انت.. انت انت صاحي ولسه هتجري مسكها شدها بسرعه على السرير وقال....موسم سياحه ايه يا وlطـ.ـيه
جنات قالت بارتباك ....بهزر يعني يا يزن اكيد مش اكون بتكلم جد
يزن بص لعيونها جامد وقال ...عاجبك انا ها
جنات تاهت في عيونه وقالت... انت تعجب اي حد
يزن قرب منها اكتر وقال... انتي كمان عجباني من اول يوم
جنات قالت بهمس ...كـ.ـذ.اب
يزن قرب منها قوي وقال...تحبي اثببتلك
جنات هزت راسها بالرفض بسرعه
وهو ابتسم وقال بهمس... بس انا نفسي قوي اثبت لك...ولسه هيقرب
جنات دفعته وقامت بسرعه وقالت احنا هنفضل هنا لامتى
يزن ابتسم وقال.. ليه خـ.ـا.يفه مني
جنات اتنهدت وقالت بضـ.ـيق .. يزن بيه انا مخطوبه ...لو سمحت انا ممكن اعوضك عن الفلوس اللي اخذتها باي حاجه تقولها لو عايز قدهم كمان بس ارجوك مش هينفع نفضل هنا اكتر من كده زمانهم بيدوروا علينا
يزن قرب منها وبص لعيونها وقال ...تمام انا عايز تعويض عن الفلوس وهرجعك
جنات بصتلو بسعاده وقالت... موافقه عايز كام
قرب منها قوي وقال ...عايزك انا لما جبتك الاوتيل جبتك علشان عايزك وبعد ما روحتي مني كنت بدور عليكي عشان عايزك مش عشان الفلوس ودلوقتي برده نفس الطلب عايزك يا جنات احنا هنا لوحدنا ..وحط اديه على وسطها وشـ.ـد.ها عليه بقوه وقال... محدش هيعرف حاجه
و لسه هيقرب من شفايفها بس دفـ.ـعته بقوه وقالت بغضب ...انت فاكرني ايه انا شرحت لك اللي حصل وقلت لك ليه روحت هناك وليه كنت عايزه اسـ.ـر.قك كانت غلطه مني اني افكر كده واعتذرت وهدي لك الفلوس بتاعتك خلصنا خلاص ...انا مش زي ما انت فاهم
يزن بصلها بغضب وقال...و انا قلت اللي عندي فكري ودوريها في دماغك واعرفي ان دي الطريفه الوحيده اللي ممكن تمشي بيها من هنا.... ودخل ياخد دش
جنات قعدت على السرير بحـ.ـزن وقالت... يا رب اعمل ايه يا ترى عاملين ايه في البيت دلوقتي
في البيت كانوا الليله كلها بيدوروا وطلبوا البوليس بس قالو مش هيقدرو يتصرفو الا بعد الاختفاء ب 24 ساعه
كانت بسمه بتبكي ووحيد جنبها بيحاول يهون عليها ووالدة وحيد قاعده جنب مرات عمها اللي كانت حزينه جدا وقالت... الو،سـ.ـخ الوl،طي اقوله خطيبتك اتخـ.ـطـ.ـفت هو واصل ويقدر يجيب البوليس ويقدر يعمل كل حاجه يقولي انا ما اقدرش اتدخل في موضوع زي ده لحسن مراتي تعرف بس لو عايزين فلوس انا جاهز ...يا لهوي على اللي عملته في البنت
والده وحيد اتنهدت وقالت.... ما هو ما تزعليش مني انت اللي غلطانه برده بنت صغيره وقمر زي دي ليه تخطبوها لواحد متجوز ومخـ.ـلف ومداري على مراته
مرات عمهم نزلت دمـ.ـوعها وقالت... انا لوحدي في الدنيا يا اختي وابتديت اتعـ.ـب وما بقتش قادره وكنت عايزه اطمن عليهم بدل ما اسيبهم لكلاب السكك هنا
والدة وحيد اتنهدت وحاولت تخفف عنها
وحيد راح على جمب وناده لامه راحتلو وقالت...في ايه..
وحيد قال بغضب ....شكله ابنك له ايد في الموضوع ...عامل البيتزا اللي جيه فيه مواصفات كثيره منه
امه قالت بزهول ... انت بتقول ايه يزن دخلوا ايه بموضوع زي ده
وحيد قال بهمس ...يزن امبارح ما رضيش يروح معانا وقال هيتمشى... هيتمشى فين هنا و هو ميعرفش المكان اصلا ..ولما رجعت هنا ملقتوش ولا هو ولا العربيه كانو موجودين ومن امبارح ما جاش على البيت تقدري تقولي لي هو فين لحد دلوقتي
امه ارتبكت جدا من كلامه وقالت.... انت بتفتكر في ايه يزن مش ممكن يعمل كده..هيعمل كده ليه اصلا
وحيد قال باستغراب ...مش عارف بس في الحفله كان بيبص للبنت بطريقه مش طبيعيه يمكن عجبته و
بس امه قالت بسرعه... لا لا يزن مش من النوع ده خلينا نستنى لبكره ونشوف لو ما رجعش وانت حاول ترن عليه
وحيد قال بغضب... برن له تليفونه مغلق ربنا يستر
عند يزن خلص حمام وطلع وهو لابس بنطلون وبس و بيصفر برواق
اخذ المفاتيح من البنطلون الي قلعه وحطها في البنطلون اللي لبسه
جنات بقت تبص للمفاتيح في جيبه وابتسمت بخـ.ـبث وووو
يا ترى جنات ناويه تعمل ايه اللي جاااي خطيييبر
↚
جنات بقت تبص للمفاتيح في جيبه وابتسمت بخـ.ـبث وقالت.... انا كمان هدخل اخد دش واروق
ودخلت الحمام وقلعت البيجامه بتاعتها وبقت ببنطلون البيجامه بس وتوب صغير... اخذت نفس وحاولت تقوى وصـ.ـرخت جامد
يزن جري ناحيه الباب وقال ....جنات في ايه مالك
جنات قالت من جوه ....الحقني يا يزن اتزحلقت مش قادره اقف على رجلي
يزن فتح الباب بسرعه ودخل لها بلهفه وقال ....مالك اقفي معايا وبقى يسندها وحاول يوقفها وهي اتكأت عليه جاlمد وكان محاوط وسطها بايده
بلع ريقه بارتباك من قربها وقال... ازاي وقعتي كده
جنات قالت بدلال شديد...كان فيه ميه على الارض واتزحلقت
يزن اتو'تر و قرب منها اكتر وقال.... خليكي مسنوده عليا
جنات حاوطت رقبته بايديها وقالت ....انا ما عنديش غيرك اتسند عليه
يزن ابتسم وهو بيبص لعيونها وقربت منه وقالت بهمس عند شفايفه ....كتفي اتخبطت فيه بيو'جعني قوي
يزن بلع ريقه بصعوبه وهو بيمشي ايده على كتفها وقال ...بيو'جعك جاlمد
قالت برقه ااااه وعضت على شفتها وقالت بدلال.... بس لما لمسته خف
هنا يزن مقدرش يتحكم في نفسه ابدا والتهم شفا،،يفها وبقى يبو'سها بقوه وجنو'ن
جنات استغلت الفرصه وحطت ايدها في جيبه بخفه شديده وسحبت المفاتيح من غير ما يحس باي حاجه وهو دايب في قربها
اول ما اخذت المفاتيح دفعته بغضب وقالت ....ايه ده كل حاجه تستغل الموقف كده ...واحد ما اتربتش صحيح
يزن بصلها بذهول ودهشه مش فاهم ايه اللي قلبها كده وهيه اخذت البيجامه بتاعتها وطلعت بسرعه قبل ما يخرج وقفلت عليه باب الحمام من بره ولبست البيجامه واخدت المفاتيح وطلعت جري على باب الشقه
يزن جري على باب الحمام و بيحاول يفتحه وقال بيز'عق...اه يا بنت الكل،،ب جنات...جنات افتحي الباب هكـ.ـسـ.ـر دماغك افتحي
بس جنات طلعت من الشقه كلها وجريت بسرعه
يزن بقى يضـ.ـر.ب الباب برجله بغضب شديد لحد ما كسـ.ـره وطلع وراها جري كان شايفها من بعيد بتجري بسرعه بقى ينادي عليها جامد وبيقول ...جنات ...جنات استنيييييي
بس ما كانتش راضيه توقف وبتجري جامد على الشط والموج يخبط في رجلها ووقعت مرتين وترجع تجري
بس وقفت مكانها بزهول شديد لما قال بسرعه ...جنات انا بحبك ما تسيبينيش
التفتتلو بصدمه وعنيها مفتوحين على اخرهم ومش مصدقه اللي سمعته وقلبها بيدق بعـ.ـنـ.ـف...وهو واقف بينهج من كتر الجري
بقى يتقدم عليها وهيه فضلت مكانها لحد ما وصل عندها وبص لعيونها جامد
جنات قالت بارتباك... انت..انت قولت ايه
يزن شدها من وسطها عليه وقال...قولت بحبك...بحبك اوي
جنات ظهرت ابتسامه على شفايفها ولسه هترد اتصـ.ـد.مت لما ضـ.ـربها بالقلم وقال ...وهو كل حاجه نقولها تتصدق..كنت متاكد ان دي الكلمه اللي توقفك ..انا هعرف اند.مك على اللي عملتيه
جنات اتصدمت اكتر ولسه هتجري شدها بغضب وقال..على فين يا حلوه وشالها بسرعه على كتفه وهيه بتضـ.ـر.به في ضهره وبتقول . سيبني سيبني يزن سيبني يا حيـ.ـوlن
واخدها على البيت وقفل الشقه ورماها على السرير بغضب
جنات خافت جدا من نظراته وبقت ترجع لاخر السرير وبتضم البيجامه عليها وتحاول تقفل زرايرها بسرعه عليها
يزن قال بغضب... الظاهر ان الذوق ما ينفعش معاكي.. انا تعملي فيا كده يا بت ....وهجم عليها وبقت تحاول تبعده عنها بس مش قادره كان بيتهجم عليها بع،،نف
جنات خافت جدا وقالت ببكا...لا والنبي يا يزن والنبي والنبي ما تعمل فيا كده مش هستحملها منك انت بالذات..انا.. انا بحبك..بحبك يا يزن
يزن بصلها بسخريه وقال ....لا والله بتكرري اللي بقوله طب جددي حتى
جنات نزلت دمـ.ـو.عها وهي بتبص له بصدق وقالت... انا بحبك بجد انا ما اقدرش العب بقلبك زي ما انت بتعمل ...انا بحبك بجد وعلشان كده وقفت
يزن اتـ.ـو.تر وهو بيبصلها وقال...اوعي تكوني بتضحكي عليا ..لان اللي عملتيه في الحمام كفايه انا اعصابي باظت
جنات ابتسمت وقالت بدمـ.ـوع....كل حاجه بعملها معاك بتبقى من قلبي حتى لو كنت قاصده بها حاجه تانيه
يزن بلع ريقه وبعد عنها واخذ قميصه وقال بارتباك...بصي...احم.. انا مش عايزك تزعلي مني في اللي هقوله بس انا وانت مستحيل يكون في بنا حاجه اكتر من رغبه فهماني طبعا انا حاجه وانت حاجه احلامي وطموحاتي مختلفه..انا غير وحيد اخويا ..هو معندوش مشكله يتجوز من اي مكان.... بس انا ليا افكار معينه...و بص لها وقال بصدق...صدقيني انتي جنه اتمنى اعيشها العمر كله.... بس بيني وبينك بس فهماني
جنات نزلت دمـ.ـو.عها وهي بتبتسم بحسره وقالت... فهماك انا عايشه نفس الوضع مع خطيبي وعارفه كده...اللي زيي بالنسبه للي زيكم عشيقه في الضلمه وبس ...انا مش بقول لك عايزه منك حاجه ..هما شويه مشاعر في قلبي وقلتهم وخلاص ..انما انا مخطوبه وهتجوز وانت ان شاء الله تلاقي بنت الحلال اللي هي من عيله ولها مركز يليق بيك
يزن قرب منها وبصل لعيونها بحـ.ـزن وقال... انا اسف اسف قوي سامحيني يمكن انا السبب في كده ...انا اللي لعبت بمشاعرك وخليتك تحسي اصلا بالمشاعر دي
جنات ابتسمت وهزت راسها بسرعه وقالت ...ابدا انت ما لكش دخل من اول ليله قابلتك في البار ما قدرتش انساك حسيت انك حد مميز حد يدخل القلب من اول دقيقه اتمنيت اشوفك تاني مع اني كنت خـ.ـايفه... وبعدين انا مبسوطه ما تقلقش نفسك انا مبسوطه قوي
كانت دموعها بس بتنزل وهي بتتكلم بأ'لم ويزن اتملت عيونه د'مو'ع وشدها بقوه لحضنه وبقى يحضنها بقوه وهو نفسه يشيل عنها كل الوجع ده
جنات رفعت ايديها بتردد وضمته فضلت في حضنه لحد ما حست براحه شديده
بعدت عنه وهي بتمسح د'موعها وقالت... ممكن لو تسمح اطلع اقعد على البحر
يزن اتنهد وقال ...انا كده كده هروحك ما فيش داعي تحاولي تمشي تاني
جنات ابتسمت وقالت...انا مش عايزه اهرب...بس عجبني الهوا وعايزه اقعد فيه شويه مخنو'قه... ممكن
يزن ابتسم وقال ...تمام وادها المفتاح وقال...ا تفضلي
جنات طلعت وقعدت على الشط ونزلت رجليها في البحر وبقت ترسم على الرمل بحز'ن
يزن اتنهد وهو بيبص عليها من اطلالة البيت واتصل على محل لانهم من امبارح ما اكلوش حاجه طلب دليفري .. وطلع يقعد جنبها وقال... طلبت لنا اكل
جنات ابتسمت وقالت ....انا اوقعه من الجو'ع يا سلام بقى لو يزود كاتشب بمو'ت فيه
ضحك وبص لها باستغراب وقال... انا بستغرب عليكي قوي كل حاجه معاكي ببساطه ...يعني ازاي تقدري علشان اختك تطلعي وتغامري وتدخلي مكان زي ده وسوري يعني تسرقي
جنات قالت... وسوري ليه ما انا سر'قتك
يزن ضحك وقال ..ايوه يعني ازاي تعملي كل ده وبعد كده يبقى الموضوع عادي..و دلوقتي برده واحده مكانك المفروض تبقى زعلانه
جنات بصت له ورفعت حاجبها وقالت... وابقى زعلانه ليه يمكن عليك... شوف يا يزن احنا الستات ما عندناش مخ خالص لو عندنا مخ وبنفكر ولا نحب ولا نرتبط اصلا بصراحه ما تزعلش مني انتوا الغم والنكـ.ـد بذاته.... بالذات لو انا ارتبطت بواحد زيك يا لهوي انا ممكن امـ.ـو.ت فيها
يزن بصلها بزهول وقال ....ليه بقى ان شاء الله لكون مش عاجبك
جنات قالت بضحك... لا ما هو المشكله انك عاجبني... يعني اللي زيك محتاج واحد يفضل يراقبه 24 ساعه لانك قمر ومزه كده في نفسك واي واحده هتشوفك هتيجي تدلق عليك على طول ..وطبعا بالغريزه انت هتدلق عليها زي ما حصل معانا البار كده
يزن ضحك جامد وقال ....يعني انتي اتدلقتي عليا
جنات بعدت شعرها ورا ودنها وقالت بصراحه اه ..امال ايه اللي يخليني انقيك من وسط الرجـ.ـا.له اللي قاعده كلهم
يزن ابتسم وقال....وايه بقى اللي عجبك فيا
جنات ضحكت وقالت... قول ايه اللي معجبكش... يعني انت مش شايف نفسك ... عيون اصفى من ميه النيل وملامح زي القمر وطول بعرض وجنتل حليوه قوي
يزن ابتسم بسعاده من كلامها بس اتصـ.ـد.م لما قالت... من بره بس ...من جوه بقى يا ساتر يا رب قله ادب وسفـ.ـا.له وقله ذوق وعنصـ.ـري وغريب و
قاطعها بزهول وقال... بس بس ايه ده ايه كل ده هو انتي تقولي حاجتين حلوين وتكري شريط سيئات خلاص جاتك نيـ.ـله في لسانك
جنات ابتسمت وضـ.ـر.بت كتفها بكتفه وقالت...ده ميمنعش انك قمور يعني
يزن ضحك على حركاتها وابتسم وقال ...هتوحشيني يا جنات كانو اجمل يومين عدو عليا
جنات لسه هترد جيه عامل التوصيل وجنات قالت .. انا بالنسبالي هشوف اذا كانوا اجمل يومين ولا لا على حسب حشو البيتزا
يزن ضحك واخذوا الاكل وبقوم ياكلو ويزن ضحكته ما فارقتش وشه من كلامها رغم الالـ.ـم اللي جواها لاكن كانت مرحه جدا زي العاده وبتحاول تخبي اوجـ.ـا.عها ومش بتبينها ابدا
بعد شويه كانوا بيجهزوا وركبوا في العربيه هيمشوا وووو
↚
بعد شويه كانوا بيجهزوا وركبوا في العربيه هيمشوا قالت بارتباك انت هتنزلني على اول الشارع... عشان ما يشوفكش معايا وانا هتصرف بقى هقول لهم اي حاجه
يزن اتنهد بحـ.ـزن وقال.... لو عايزاني اجي معاكي واقول لهم
جنات قالت بسرعه... لا تقول لهم ايه ...انت متدخلش خالص عشان جوازه اختي تكمل على خير... لو سمحت
يزن اتنهد وقال...حاضر زي ما انت عايزه
اول ما وصلوا عند اول الشارع ابتسمت وقالت... اشوفك في الفرح بقى
ولسه هتنزل مسك ايدها وقال ....هتو'حشيني قوي اصلا حاسس انك و'حشتيني من دلوقتي
جنات ارتبكت من كلامه ونظراته وقالت....انا مش بحب لحظات الوادع دي .. مش بحب اعـ'ـيط اصلا
يزن ابتسم وقال ...معاكي حق اصلا الدموع مش بتليق لعيونك.... العيون دي المفروض تضحك على طول
جنات ابتسمت وقالت... اشوف وشك على خير
جنات نزلت ويزن حس بحز'ن شديد وهي بتمشي حس بقبضه في قلبه زي ما يكون عمره ما هيشوفها تاني.. واتفاجئ بد'معه نزلت على خدوده
مسحها باستغراب قد ما عرف بنات عمره ما نزلت دمعه منه اتمني لو يرجع لها ويضمها بس مقدرش
و رجع البيت وقال انه كان عند اصحابه
جنات كمان قالت انها نزلت علشان ترمي الزبا'له وفيه جماعه خط'فوها فاكرينها واحده ثانيه ولما عرفوا انها مش هي سابوها كانوا اهلها مبسوطين جدا برجعتها ومهتموش اذا كان الكلام ده صحيح و لا لا
مر اسبوع وكانت جنات اتغيرت 180 درجه دايما قاعده في اوضتها لا بتهزر ولا بتتكلم حاسه بحزن شديد ودمو'عها ما بتنشفش ابدا على حظها اللي بيحر'مها من اي حاجه حلوه بتتمناها
حتى يزن الجميع لاحظوا عليه شروده وقعدوا لوحده ..كان ديما يفكر فيها وكل شويه يفتكرها و يبتسم ...ويرجع يفتكر الكلام اللي قاله لها ويحس با'لم شديد في قلبه
كان ياخد كل يوم عربيته ويطلع عند بيتها يقف بعيد علشان شوفها طالعه او نازله من بعيد بس ما كانتش تنزل الفتره دي كلها
وجيه ميعاد الفرح وكان وحيد عريس زي القمر وبسمه كمان وكانو مبسوطين جدا عكس جنات اللي كانت لبست وجهزت وكانت عروسه زي القمر كمان بس ينقصها الضحكه كانت زعلانه جدا
مرات عمها قربت منها وقالت بدمو'ع... انا عارفه انكم ما بتحبونيش لاني عمري ما هكون ام ليكم ولا عرفت اعوضكم عن حاجه بس انا حاولت اامن لكم مستقبل يريحكم اوعى في يوم تدعو عليا يا بنات خصوصا انتي يا جنات يا بنتي
جنات ابتسمت وحضنتها وقالت ....احنا كبرنا يا مرات عمي ومسؤولين عن تصرفاتنا ومعنى ان احنا بنكمل في الحاجه يبقى المفروض منلومش حد
و طلعت وقعدت جنب عريسها على المسرح وكان مبهور جدا بيها
كان الفرخ في اكبر قاعه ووحيد جنب بسمه وبيتكلموا سوا مبسوطين جدا
اما جنات كانت قاعده بحز'ن شديد على المسرح وبتتمنى تشوف يزن وبتـ'ـلعن نفسها وتفكيرها ده
اما يزن من وقت ما وصلوا وهو قاعد بره مش قادر يشوفها وهي جنب حد ثاني بس حس نفسه اوي يشوفها وهي عروسه دخل المكان وبقى يبص لها وابتسم على جمالها اللي خاlطف الانظار
جنات شافتو وابتسمت وكانت بينهم نظرات جميله
يزن كانت د'مو'عه محبوسه في عيونه وجنات ابتسمت له وغمزتلو بطرف عينها علشان يضحك
يزن ضحك وهز راسه بياس من حركاتها وما قدرش يستحمل يشوف اكتر من كده وراح قعد في العربيه بتاعته بتعـ.ـب وخنقه بقى يفتكر كل لحظه معاها وقت ما كانوا في الاوتيل ووقت مكانو في الشقه حس انه مش قادر يفضل هنا لسه هيمشي بالعربيه شايف الماذون داخل القاعه ...اتنهد و فتح التابلوه بتاع العربيه بيدور على حبوب للصداع بس تفاجئ بالورقه اللي كتبوها هو وجنات ورقه جواز عرفي مسكها وابتسم بسخريه ولسه هيقطعها ..افتكر وهيه في حضنه وبتقول له ..انا بحبك
نزل وطلع جري على القاعه كان الماذون بدا وكتب كتاب وحيد ولسه هيكتب كتابهم وبيقول قولي ورايا يا بنتي
بس يزن قال بسرعه وهو طالع على المسرح.... استنى يا عم الشيخ العروسه دي متجوزه اصلا ما ينفعش تتجوز تاني
الكل كانوا بيبصوا له بزهول وجنات لطمت على خدها من حركاته وهو شدها عليه وقال دي مراتي وحط العقد قدام الماذون
الماذون قرى الورقه وكانت مجرد ورقه مكتوب فيها كلام مش مفهوم قال.... بس ده يا ابني لا يجوز
يزن مسك ايدها وبصلها وقال ..ما انا جيت عشان تخليه يجوز تقدر تكتب كتابنا حالا على سنة الله ورسوله
امه استغربت و قالت له ...انت بتعمل ايه .. ايه الجنان ده
العريس قال بغضب... سيبها وامشي اطلع من هنا بدل ما اجيب الجارد بتوعي يقتلوك مكانك
وحيد قال بغضب... يقـ.ـتل مين ..انت بتقول ايه حاسب على كلامك
يزن قال استنى انت يا وحيد ...هو هياخد بعضه ويمشي من هنا من سكات ..لاني اتصلت على مراته الجميله وزمانها جايه على الطريق خليها تفتكر انه بلاغ كيدي بدل ما نعمل لك مشاكل يا استاذ نجدت
نجدت بلع ريقه بارتباك شديد وبصلو بغضب وقال..انت كـ.ـداب
ابتسم وقرب منه وطلع رقم مراتو من تليفونه وقال....انا والهانم مراتك كان بنا بزنس ولحسن الحظ لسه رقمها معايا...وزي ما انت شايف لسه مكلمها حالا...امشي من هنا...البنت دي متناسبكش ...انت واحد متجوز وعندك ولد يعني احترم نفسك وشوفلك واحده تتناسب مع وضعك وسنك
نجدت بصلو بغضب ...ومشي بسرعه من غير ما يتناقش معاه خـ.ـوفا ان مره تيجي وتشوفه هنا
جنات كانت بتبص له بصـ.ـد.مه وقالت... انت بتعمل ايه ايه اللي بتهببه ده فضـ.ـحتني
ضحك وقعد على الكرسي وقال.... زوجتك نفسي ناسيه اللي قلناه لما كتبنا الكتاب ....اكتب يا عم الشيخ
الكل كان مصـ.ـد.وم ومرات عمها زغرطت جامد وامه استغربت بس لقيته مبسوط جدا زغرطت معاها
بسمه ووحيد حضنوا بعض بسعاده
بس السعاده الاكبر كانت من نصيب جنات كانت مش مصدقه نفسها طايره من السعاده
تم كتب الكتاب وقامو كل عروسه وعريسها يرقصوا مع بعض في جو رومانسي جدا
جنات بصت له باستغراب جوه عيونه وقالت....رجعت ليه
يزن بقى يضمها لقلبه اكتر وقال... مقدرتش امشي مقدرتش اسيبك لغيري
جنات بصتلو بحب شديد وقالت....بس انا مش من مستواك ويمكن لما نعيش سوا تنـ.ـدم و
بس قاطهعها لما قال ....انت اللي سكنتي القلب من اول دقيقه وادمن قربك امال لما اعيش معاكي هتعملي فيا ايه
جنات ابتسمت وقالت.... يمكن اجننك انت ما تعرفنيش
يزن ابتسم وقال ....انا اكتر واحد يعرفك انتي اطيب وارق واجدع قلب انتي سند للعمر كله
جنات ابتسمت وضمته وسندت جبينها على جبينه وقالت...و انت اجمل حد قابلته في حياتي انت كل حياتي اللي فات واللي جاي...بس انا خايفه وعايزه ارجعلك فلوسك علشان مبقاش سرقتك واللي جاي يبقى على بياض
يزن ضحك من قلبه و بص لعيونها بعشق وقال ...انا قولتلك اللي اتسـ.ـر.ق مني مينفعش يرجع..انتي سـ.ـر.قتي قلبي من اول دقيقه ...واللي جاي كله حب واجمل جنه في قربك يا جناتي