رواية رهين هواها هي رواية رومانسية تقع احداثها بين نوح وحور والرواية من تأليف دعاء احمد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية رهين هواها لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية رهين هواها هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية رهين هواها تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية رهين هواها من الفصل الاول للاخير بقلم دعاء احمد
حور حوررر... نوح الشرقاوي طلق مـ.ـر.اته!!!!!!
حور كانت قاعده في جنينه القصر لما سمعت الجمله دي و قفت مصدومه
حاسه بالفرحه لا لا حـ.ـز.ن لا قلبها بينبض بقوه
حور بتـ.ـو.تر:انتي بتقولي اي.... عرفتي ازاي
سلمي بابتسامه :انا بقول انتي نسيتي الموضوع دا و مش مهم نتكلم فيه سلام
حور بسرعه:سلمي متهزريش امتى حصل الكلام دا.... و انتي عرفتي ازاي....
سلمي:عمتك يا اختي كانت في السوق و سمعت انه طلق مـ.ـر.اته و رجع البلد
حور:طب طب ليه
سلمي بخبث:وانتي مهتمه ليه مش قلتي انك نستيه و بعدين لو بابا عرف انك لسه بتفكري فيه هيطين عشتك
حور بحـ.ـز.ن وهي بتقعد على الأرض جانب الورد: و ايش اقول للقلب.. القلب لاينسى محبوبه حتى ان كان هو نسيه
سلمي وهي بتقعد جانبها:دا من حظك انه طلق مـ.ـر.اته يا بـ.ـنتي.... دي فرصه متتعوضش
حور:ازاي يا آخره صبري.. وبعدين انا زعلانه عليه كل البلد عارفه ان بيعشق مـ.ـر.اته و بعدين دا هو نفسه عمره ما شافني
رفضني زمان تفتكري ممكن يقبل دلوقتي
سلمي:و الله لو كان شافك بس كان هيقع في عشقك و كفايه جمالك الرباني
و طيبه قلبك اللي مافي زيها
حور بابتسامه :هو هيرجع يمسك العُمديه تاني بعد ما رجع
سلمي :مش عارفه بس اللي عرفته انا معه طفل عمره شهور ممكن يكون ابنه
حور بتحاول تداري دmـ.ـو.عها:خلف.... ربنا يوفقه في حياته
سلمي:بس ت عـ.ـر.في كل بنات البلد أهلهم بيجهزوهم عشان بيفكروا يوقعوه
حور بتغير الموضوع :هو بابا فين
سلمي:في الأرض الزراعيه
حور:هروح له ما تيجي معايا
سلمي:لا يا اختي انا سليم كلمني و قال هكلمك على العصريه هستنا عشان اكلمه
حور وهي بتبوس راسها:ربنا يتملك بخير يا قلب اختك
سلمي:يارب... عقبالك يا حبي
حور طلعت و راحت الاسطبل
:الحصان جاهز يا ست حور
حور:تسلم يا عم سليمان طلعه بقى عشان رايحه لبابا
حاضر.....
بعد مده ركبت حصانها كان هايج و بيجري بسرعه حور متعوده على كدا لكن دي اول مره يبقى بالشكل دا
كان الحصان بيجري بطريقه غريبه حور كانت مرعوبه و بتحاول تتحكم فيه
لحد ما الحصان ر"مها على الأرض وقعت وهي مجروحه بتحاول تقوم لكن دmاغها كانت بتنز"ف و بتفقد الوعي
في نفس الوقت
نوح الشرقاوي كان بيسوق عربيته بسرعه جدا و بيمسك ملف مكنش واخد باله من الطريق ووو
نوح الشرقاوي:33سنه شاب وسيم شخصيه جاده قويه من اغنياء محافظه الغربيه
حور الغندوري:بـ.ـنت جميله جدا ذكيه طيبه جدا وهاديه عيونها فضيه شعرها اسود طويل
↚
نوح بيسوق عربيته بسرعه و بيمسك ملف مكنش واخد باله من الطريق لحد ما سمع الحصان فرمل عربيته بسرعه لما شاف الحصان واقف ادامه
نزل من العربيه واتصـ.ـد.م لما شاف بـ.ـنت واقعه أدام عربيته
لكن صدmته الحقيقه لما شافها كانت زي القمر ليله اكتماله............
خصوصا شعرها الاسود طويل جدا
نزل لمستواها و شال راسها من على الأرض و ساندها على رجليه كانت بتنز"ف من دmاغها
نوح بهدوء:يا انسه.. استر يارب
قالها و هو بيشيلها من على الأرض و بيحطها في عربيته بهدوء
ساق عربيته وطلع على المستشفى كانت بيبصلها باستغراب لان دي اول مره يشوفها هو عاش سنين في المحافظه لكن عمره ما شاف حور لان والدها كان دايما بيخاف عليها جدا لأنها بـ.ـنته الصغيره و فعلا جميله جدا
بعد نص ساعه في مستوصف القريه
دخل بيها نوح و هو شايلها تحت نظرات الناس وهمسهم
واحد:ابن الشرقاوي وبـ.ـنت الغندوري ....
التاني:هو مش كان رفض يتجوزها من سنه ونص
الاول:اه كان في شغل بين العيلتين و كان لازم يتجوزها لكن هو رفض و فسخ الشغل و ساب الغربيه كلها و اتجوز و عرفنا انه طلق من كم يوم
التاني:شكلنا هنشوف حاجات غريبه الفتره الجايه.....
في العياده
الدكتور خدر حور و بدا يخيطلها الجـ.ـر.ح
نوح:هي كويسه......
الدكتور:هي دلوقتي بخير الحمد لله بس لازم نكلم مصطفى بيه الغندوري
نوح:الغندوري؟ هي من عيله الغندوري....
الدكتور:اه دي بـ.ـنته الصغيره حور هانم
نوح لنفسه:هي دي؟؟ معقول هي دي....
الدكتور:نوح بيه ممكن تتفضل انت وانا هكلم والدها و هما هيجوا على طول متقلقيش الخبطه دي من الفرس هي كانت راكبه الحصان وواضح انه واقعها
يعني مفيش اي مسائله عليك
نوح:لا لاانا هفضل موجود كلم انت بس الحج مصطفى
الدكتور:تمام.....
بعد ساعه
دخل الحج مصطفى الغندوري المستوصف بهيبته و دخل عياده الدكتور وهو قلبه مقبوض على بـ.ـنته
مصطفى بجمود لنوح:اهلا يا ابن الشرقاوي
نوح بهيبته و كاريزمه خاصه:اهلا يا حج مصطفى انبسطت اني شفتك
مصطفى بغيره على بـ.ـنته:ابعد عن حور يا نوح باشا مش هسمحلك تك"سرها مره تانيه
نوح ببرود وعدm فهم ازاي يك"سرها:انا مقريتش منها عشان ابعد بـ.ـنت حضرتك كانت في نص الشارع بتنز"ف وانا جبتها لحد هنا
الحج مصطفى بضيق:كتر خيرك
قالها الحج مصطفى وهو بيشيل بـ.ـنته وبيخرج من المستوصف
نوح كان لسه بيبصلها لحد ما اختفت من ادامه..........
نفض كل دا من دmاغه و رجع قصر الشرقاوي.....
في قصر الغندوري
بليل متاخر
بتفتح حور عينيها وهي حاسه بصداع و تشويش
مصطفى بحنان ولهفه:انتي كويسه يا ضي عيني
حور بابتسامه هادئه:انا كويسه يا حبيبي بس هو اي اللي حصل
سلمي:الحصان يا ستي كان هايج ووقعتي من عليه
↚
حور:بس مين اللي لحقني دا انا كنت في المنطقه المهجوره
سلمي بسرعه؛ نو
مصطفى بمقاطعه:واحد من اهل البلد شافك واخدك على المستوصف
حور:متقلقش يا حبيبي انا كويسه الحمد لله
مصطفى بخـ.ـو.ف:لا يا حور ومفيش ركوب خيل تاني و دا آخر الكلام
حور:بس يا بابا
مصطفى :خالص يا حور انا قلت كلمني على العموم عمتك جهزتك لقمه تاكليها و بعد كدا نامي
حور:والله ماليا نفس يا بابا عايزه انام ممكن
مصطفى :ماشي يا قلب ابوكي... وانتي يا سلمى تعالي ورايا
سلمي بضيق؛ حاضر يا بابا
في المكتب
مصطفى :مش عايز حور تعرف ان نوح الشرقاوي هو اللي لحقها انتي فاهمه
سلمي:بس يا با
مصطفى :سلمي خلص الكلام نوح مالوش مكان في قلب اختك و ياريت تنفذي كلامي
سلمي:حاضر يابابا تصبح ع خير
مصطفى بحنان:وانتي من اهل الخير يا حببتي
الصبح
في اوضه حور
سلمي:لا مش قادره لازم اقولك
حور:في اي
سلمي:اللي لحقك امبـ.ـارح هو نو
سلمي:اللي لحقك امبـ.ـارح هو نو
الحج مصطفى بغضب :سلمي؟
سلمي بتـ.ـو.تر :نعم يا بابا
الحج مصطفى :انزلي استنيني في المكتب
سلمي بصت لحور بياس و سابتهم و نزلت
حور :في اي يا بابا
الحج مصطفى بابتسامه :متشغليش بالك يا قلب ابوكي....ارتاحي انتي
حور باست ايديه بابتسامه هاديه
في المكتب
الحج مصطفى بغضب وعصبيه :ممكن افهم انتي كنتي هتقولي اي لاختك
سلمي بخـ.ـو.ف:اسفه يا بابا بس هي من حقها تعرف
الحج مصطفى :وهيفرق في ايه لما تعرف... هتبقى بتعـ.ـذ.بي اختك وخالص....
سلمي بدmـ.ـو.ع:انا يا بابا.... انت عارف اني بحبها اكتر من اي حد
الحج مصطفى :عارف يا حببتي بس لو بتحبيها بلاش تعرف اللي حصل... اختك زمان كانت هتيضيع مننا بسببه و دلوقتي مفيش امل انه يكون ليها بلاش نحي في قلبها امل كـ.ـد.اب
سلمي :حاضر يا بابا اللي تشوفه
الحج مصطفى :اخبـ.ـار خطيبك اي نزل مصر امتي
سلمي بسعاده:كمان اسبوعين....
الحج مصطفى :خالص انا هكلم ابوه عشان نحدد معاد كتب الكتاب
سلمي اكتفت بابتسامة خجوله و طلعت على اوضه حور عشان تفرحها
سلمي :حوررررر حوررررري
حور:صداع صداع في اي يا بـ.ـنتي
سلمي بسعاده :بابا وعمي صالح هيحددوا معاد كتب الكتاب انا مبسوطه اوي
حور حـ.ـضـ.ـنت اختها بسعاده وبتبركلها:الف مليون مبروك يا قلب اختك
سلمي :الله يبـ.ـارك فيكي عقبالك يارب
حور بحـ.ـز.ن:اللي فيه الخير يقدmه ربنا... صحيح كنتي عايزه تقوليلي اي قبل ما بابا ياخدك وتنزلوا
سلمي بتـ.ـو.تر:لا ابدا سيبك تعالي بقى نشوف فساتين اونلاين احنا بقالنا كتير اوي مشترناش حاجه جديده
حور:اوكي صحيح سمعت ان في اتيليه جديده فاتح في اسكندريه تحفه وفيه شحن اونلاين
سلمي:اشطا عنوانه اي بقي
حور:....... اعملي سيرش عندك كدا على اسمه فالنسيا برو
سلمي:تمام....
بعد مده
عند حور
كانت قاعده في الجنينه كعادتها و بتفتكر زمان اول مره شافت نوح الشرقاوي
لكن قطع أفكارها دخول شاب وسيم القصر و هو بيقعد جانبها
عمار (ابن خالها) :الجميل سرحان في اي
حور بتـ.ـو.تر:ها لا ابدا مفيش حاجه بابا مش هنا ممكن تروحله هو في المصنع
عمار:بس انا جاي عشانك مش عشان بابكي
حور:لي هو في حاجه حصلت
عمار:لا ابدا بس كنت عايز ابلغك اني طلبت ايدك من والدك وهو وافق
حور اتفزعت من الفكره و قامت بسرعه دخلت القصر و طلعت على اوضتها
عمار اتضايق من رده فعلها لكن حس انها مكسوفه فسابها على راحتها
حور كانت قاعده في اوضتها بتعيط و هي حاطه المخده على وشها
لحد ما سلمي دخلت اوضتها
سلمي بقلق:في اي يا حور
حور برعـ.ـب من الفكره:عمار... عمار طلب أيدي من بابا وهو وافق
سلمي :طب اهدى بس.... بعدين عمار بيحبك يا حور
حور بصتلها بغضب و سابتها وخرجت و اخدت الحصان تاني وهي منهاره بس عايزه تقعد لوحدها على الجسر زي زمان ايام ما كانت دايما تراقب نوح الشرقاوى من بعيد
ركبت الحصان و خرجت بسرعه جدا
وصلت عند الجسر لكن وقفت الحصان وقلبها بينبض بقوه
وهي شايفه واقف بحصانه على الجسر
(المشهد دا انا شفته في مسلسل الصراحه )
نوح قلع نضارته شافها وهي ركبه على الحصان نسمـ.ـا.ت الهواء كانت بتلمس وشها بنعومه
الاتنين كانوا قصاد بعض و ساكتين...
فضل يبصلها بهدوء ......
اما حور فكانت متـ.ـو.تره ساكته حاسه ان كل حاجه متلغبطه دي اول مره تشوفه من سنه ونص قلبها كان بيدق بسرعه جدا
نوح الشرقاوي هيبه الكل بيعمله الف حساب...
نوح بابتسامه و جاذبيه قرب من حصانها و مد ايديه يسلم عليها
:حمد لله على سلامتك يا انسه حور
حور لنفسها :معقول هو يعرفني؟؟ طب اهدى اهدى بلاش تدق بسرعه كدا
حور برقه و طيبه:الله يسلمك يا بشمهندس نوح نورت البلد كلها....
نوح بابتسامه وهو بيشاور على دmاغها :انتي كويسه دلوقتي؟
حور قلبها بقى يدق اسرع ووشها احمر من الخجل لأول مره تتكلم معه وش لوش
حور بـ.ـارتباك:ا اه الحمد لله احسن
شخص من وراهم:سيدي نوح بيه يا سيدي
نوح بصله للشاب اللي بيجري ناحيته و بهدوء و ثقه :ايوه يا ابني
الغفير:البيه الصغير تعب و البت سماح بتقول انه حرارته ارتفعت و مفيش دكتور في المستوصف دلوقتي
نوح بفزع:إياد.....
حور :انا في كليه الطب ممكن اساعدكم لحد ما الدكتور يجي
نوح:اكون مشكور ليكي الدوار مش بعيد من هنا
حور بحـ.ـز.ن:عارفه دوار الشرقاوي
وهي بتفتكر من سنه ونص لما وصلت عند الدوار و كان نوح بيرقص مع الرجـ.ـاله على حصانه كان يوم فرحه
نوح و حور وصلوا الدوار و بعد مده طلعت حور معه
لحد ما وقفت و كانت على وشك انها تعيط وهي بتفتكر حاجه.....
نوح:اتفضلي....
حور بلعت ريقها بتـ.ـو.تر و طلعت معه أول ما دخلت
↚
حور طلعت مع نوح و هي متـ.ـو.تره اول ما دخلت شافت طفل صغير
حور وهي بتداري دmـ.ـو.عها:دا ابنك؟
نوح راح ناحيه إياد وشاله كانت حرارته مرتفعه :اه إياد عنده ست شهور
حور بغصه مسحت دmـ.ـو.عها قبل ما يشوفها و راحت قعدت على الكرسي و اخدت منه اياد
حور بابتسامه :تعرف انه شبه جميل اوي
لكن فاقت بسرعه من كلامها التلقائي..
حاولت إداري خجلها المفرط لكن مكنتش عارفه
نوح كان بيبصلها بهدوء و هي بتسعف ابنه
الوقت كان اتأخر جدا وهي لسه قاعده معه
و الدكتور مجاش
نوح:انسه حور الوقت اتأخر اوي زمان الحج مصطفى قلقان عليكي
حور بهدوء رغم خـ.ـو.فها من ابوها لما يعرف:هو دلوقتي كويس و حرارته نزلت الحمدلله بس ممكن اسالك سؤال لو مش حابب تجاوب عادي
نوح:اتفضلي
حور بـ.ـارتباك:بص هو حرارته ارتفعت لانه مش بيرضع طبيعي و هو لسه طفل
هي المدام مكنتش بترضعه انا اسفه بجد بس حاله ابنك الصحيه للأسف مش افضل حاجه بسبب ان مش بياخد غذاءه كفايه في المرحله دي... انا لو مش حابب ترد
نوح:لا ابدا متعتذريش هو فعلا مكنش بيرضع طبيعي
حور:شوف يا استاذ نوح هو محتاج دا و انا هكتب له على نوع لبن بيستخدmوه بديل مؤقتا يعني
نوح بجديه وهو بياخد منها إياد كان قريب اوي :تمام يا دكتور
حور بـ.ـارتباك:انا لازم امشي عشان بابا
نوح:اتفضلي هوصلك للقصر
حور بتـ.ـو.تر و خـ.ـو.ف:بس الناس الوقت اتاخر
نوح بهيبته :خلي حد بس يجيب في سمعتك وانا هقطعلك لسانه اتفضلي
حور اخدت نفس عميق و مشيت معه
بعد مده
كانت راكبه حصانها راجعه و هو معها
اول ما وصلت عند قصر الغندور بلعت ريقها برعـ.ـب
الغفر و ابوها وقفين عند البوابه وواضح انهم كانوا بيدورا عليها
نوح لحور:انا اسف جدا كان مفروض ابعت حد ابلغهم
حور :ربنا يستر
اول ما وصلت أدامهم نزلت من على حصانها و راحت لابوها
حور :انا اسفه بس
الحج مصطفى و عيونه كلها غضب:حور اطلعي اوضتك و استنيني
حور بخـ.ـو.ف:حاضر يا بابا
و سابتهم و دخلت مع سلمى
الحج مصطفى بغضب :انا مش هسالك بـ.ـنتي كانت بتعمل اي معاك لاني واثق فيها
لكن انت لا يا باشمهندس ابعد عن حور قلتهالك قبل أكده و لتاني مره بقولها لك
نوح بجديه و هدوء المريب:بـ.ـنتك عندك يا حج بعد اذنكم
كل دا تحت نظرات عمار اللي مليانه غيره و تملك رهيب لحور
نوح بص لعمار و ابتسم بخبث و تمتم ببعض الكلمـ.ـا.ت قريب من عمار خله يشيط
ركب حصانه و مشي و ساب عمار بيغلي
في اوضه حور
سلمي بغضب :اربع ساعات... اربع ساعات يا حور معه في بيته لوحدكم
عمتها كامله :انتي يا بت بج"حه و لا معندكيش د"م واحد رفضك وقال مش عايزها و لا هجوزها
ووقف قصاد عيلته و عيلتنا عشان مـ.ـيـ.ـتجوزكيش و راح اتجوز بـ.ـنت وانتي البعيده رايحه معه كدا عادي وشك بقى مكشوف يا بـ.ـنت صالحه.... و مبقتش عامله حساب لينا.... اهل البلد دلوقتي هيقولوا
بـ.ـنت الغندوري مقضيها غراميات مع ابن الشرقاوي بعد ما طلق مـ.ـر.اته ورجع
حور كانت منهاره من كلامهم و بتعيط وهي دافنه وشها بين كفوفها
وبصوت مخـ.ـنـ.ـوق:انا معملتش حاجه يا عمتي لكل دا والله ما عملت حاجه انتم عارفني كويس..... انا قابلته بالصدفه وابنه كان تعبان كنت بساعده
عمتها بغضب وعصبيه :وتساعديه ليه كان ابنك.... دا حتى امه الحقيقه رمـ.ـيـ.ـته و الله اعلم اي اللي حصل.... فوقي يا بـ.ـنت اخوي نوح الشرقاوي ميخصكيش ولا عايزه تجيبي لنفسك العا"ر
حور بتعب وهستريه:والله ما عملت حاجه يا عمتي حـ.ـر.ام عليكم ليه بتقولوا كدا
وانا مش برمي نفسي على حد ليه بتقولي كدا
عمتها :عشان هو دا الكلام اللي هيدور في البلد احنا عـ.ـر.فينك كويس وعارفين أخلاقك لكن هما ما يعرفوش
سلمي :خالص يا عمتي بقى و النبي
عمتها بحنان وخـ.ـو.ف :صدقيني يا بـ.ـنتي انا خايفه عليكي الناس لسانهم سم و لو اتكلموا هيقولوا كلام خبيث أعوذ بالله
عشان كدا خليكي بعيده عنه
و هو رجع وفتح بيت الشرقاوي و هيرجع لعيلته و شغله اهنه و يمكن يمسك العُمديه يعني هيبته هترجعله زي ما طول عمره ليه اسم الكل بيحلف بيه
لكن انتي اسمك و سمعتك هيتاذوا و انتي بـ.ـنت مش راجـ.ـل عشان تسكتيهم
حور بدmـ.ـو.ع :انا اسفه والله انا مفكرتش بس لو الطفل دا ابن اي حد تاني انا كنت هعمل كدا برضو
الحج مصطفى دخل الاوضه و رزع الباب :اطلعوا برا
عمتها الحجه كامله:يا خويا انا فهمتها غلطتها بالله عليك تسيبها
الحج مصطفى بغضب وهو بيضـ.ـر.ب بعصبيه في الارض:اطلعوا براا
سلمي و الحجه كامله سابوهم و حور كانت باصه في الأرض و بتعيط
الحج مصطفى :ارفعي راسك يا بـ.ـنت الغندوري....
حور بدmـ.ـو.ع:بابا انا
بدون ما يتكلم ضر"بها بالق"لم
حور حطت ايديها على وشها وبقيت تعيط وهي بصه في الأرض
الحج مصطفى :لولا أن انا اللي مربيكي كنت د"فنتك حيه.... و شكل دلعي الزياده هيبوظك...... بكرا خطوبتك على ابن خالك بالرغم اني كنت هرفض لان عارف انك مش بتحبيه لكن بعد اللي حصل النهارده دا في حاجات كتير هتتغير جهزي نفسك كتب الكتاب و الد"خله هتكون كمان شهر
ودا آخر كلام عندي
حور كانت بتبصله بصدmه و رعـ.ـب لسه هتعترض ابوها حذرها و خرج من اوضتها
حور ارتمت على السرير وهي بتحط المخده على وشها و بتعيط
ازاي تعشق كبير عيله الشرقاوي
نوح الشرقاوي صاحب الملامح الوسيمه لكن يغلُبها الحاده و الصرامه
هدوءه دائما مريب بطريقه غريبه دايما بيفكر في كل حاجه يبان طيب لكن......
.
ازاي تعشق واحد زي دا و تتجوز واحد تاني ايا يكن هو مين
في قصر الشرقاوي
اجتمع كل رجـ.ـاله العيله كلهم قاعدين في القاعه الكبير
بيدخل شيخ كبير و هو جد نوح الشرقاوي الحج عثمان الشرقاوي....
الكل بيسكت بعد ما هو بيقعد على راس الترابيزه والكل حواليه
نزل نوح بهيبته الكل بصله بخـ.ـو.ف و رهبه
الحج عثمان:نورت مكانك يا كبير
نوح قعد على رأس الترابيزه من الناحيه التانيه و بص لكل عيلته
كان في هيبه غريبه فيه... هو اتخلى عن العُمديه لكن عيونه دايما فيها غرور و فخر
نوح بهدوء صلب لا يخلو من الحده:اهلا يا جدي.....
الحج حسنين:شفت اللي حصل في غيابك يا كبير.. عيله الغندوري اتخطوا كل حدودهم
و اخدوا مننا ارضنا و مصنعنا و كل تجارتنا بقيت في اديهم
نوح بنظرات ناريه و صوت اجش خشن:وانتم كنتوا فين لما استولوا على المصانع و الأرض و لا كنتم مشغولين في تجارتكم مع قدري غفران و نسيتوا ارضكم و بعتوها برخص التراب للغندوريه
وقف شاب في منتصف العشرينات
:انت كمان يا كبير سيبت البلد و رحت اتجوزت بـ.ـنت البندر و نسيت ارضك
كاد ان يسكته ابوه و لكن أشار له نوح انه يسكت ليجيب بهدوء عكس غضبه
:انا مسبتش ارضى يا ابن عامر ارضى كبرتها أضعاف مضعفه كنت غايب وبرضو مش ناسيها.... الأرض عرض و انتم فرتوا في ارضكم و مصانعكم لكن مش نوح الشرقاوي اللي يسيب أرضه..... اراضي و المصنع الكبير يبقوا ملكي..... متستغربوش اوي انا حتى لو بعدت فأنا ليا الف عين وعين هنا
الحج عامر بذهول:المصنع الكبير....
دي قريب من ارض مصطفى الغندوري....
لو قدرت تأخد الأرض بتاعته و كبرت المصنع هيكون ضـ.ـر.به جـ.ـا.مده اوي على عيله الغندوري و خصوصا لما الكل يعرف ان صاحب المصنع هو نوح الشرقاوي
انفرجت شفاتي نوح عن ابتسامه حاده
الحج سالم:لكن الحج مصطفى لايمكن يبيع أرضه و لايمكن يرجعونا ارضنا و لو دفعناله الضعف
نوح بخبث :تفتكروا اني مش عامل حساب كل دا..... الأرض هتكون ليا و كل اراضي الشرقاوي هترجعلينا تاني
الحج عامر:ناوي على ايه يا كبير
نوح لنفسه:خالص لعبتي ابتدت.......
تاني يوم في قصر الغندوري
سلمي دخلت اوضه حور كانت الاوضه ضلمه
سلمي :استغفر الله العظيم اي دا يا بـ.ـنتي في عروسه تبقى كدا يوم خطوبتها شفتي بقا انا مخطوبه قبلك وانتي هتتجوزيه قبلي
لكن شهقت برعـ.ـب لما شافت حور قاعده على السرير و ضامه نفسها و عيونها حمرا من البكاء
سلمي :يا نهار ابيض مالك يا حور ابوكي لو شافك كدا هيطين عشتك قومي يا حببتي اغسلي وشك و تعالي نفطر
حور بدmـ.ـو.ع و غصه:انا مش عايزه عمار يا سلمي
سلمي :للأسف مقدرش نغير دا لان كل البلد عرفت ان النهارده خطبتك على ابن خالك
حور بغضب :مش عايزاه و مش عشان نوح لكن احنا كلنا عارفين عمار ودmاغه و سمعته اللي زي الهباب
الحج مصطفى بغضب مماثل (من برا) :
و انا قلت كلمه يا حور و المره دي مفيهاش رجوع... عقلي اختك يا سلمى.... عمار هياخدك وانزلوا تنقوا الشبكه و الليله خطبتكم و دا آخر كلام..... طلعي ابن الشرقاوى من دmاغك
انا اللي غلط و سيبتك زمان على هواكي و قلت ان مفيش مشكلة مدام هيتجوزوا لكن لا يا حور
سابها و خرج عشان يجهزوا كل حاجه
حور بزعيق لسلمي:مش عشانه لكن عشاني انا... عمار مش مناسب ليا يا سلمى والنبي قولي حاجه لبابا
سلمي:حور خالي الليله دي تعدي والنبي ابوك مش طايق نفسه بالله عليكي
بليل
كانت لابسه دريس سماوي جميل جدا و قاعده في وسط الحريم كانوا بيرقصوا و يغنوا لكن هي ساكته
لحد ما دخل نوح الشرقاوي....
الحج مصطفى بجمود :اهلا يا عمده سمعت انك هترجع تمسك العُمديه جاي تبـ.ـارك
نوح بابتسامه هاديه و هو بيبص لحور:لا مش العُمديه بس..... المهم كنت عايزك في كلمه يا حج مصطفى على انفراض
عمار:هو دا وقته يا عمده....
نوح بتجاهل عمار:دا انسب وقت يا حج مصطفى
الاتنين دخلوا المكتب و حور كان عنيها على الباب لكن بتحاول متبينش لحد ما سمعوا صوت عالي غاضب........
↚
حور فضلت تبص على باب المكتب بتـ.ـو.تر
لحد ما سمعوا صوت صر"اخ غا"ضب
حور و سلمي بصوا لبعض بتـ.ـو.تر
في المكتب
الحج مصطفى بغضب :انت بتقول ايه عايزني أوقف خطوبه بـ.ـنتي... اتجننت و لا اي يا ابن الشرقاوي
نوح بغضب :حج مصطفى انا لحد دلوقتي بتكلم معاك بحدود لكن انت عارف نوح الشرقاوي محدش يستجرا بس يكلمه كلمه مش على مزجه
الحج مصطفى بعصبيه و حنق:انت بتهددني يا ابن الشرقاوي في قصري
نوح بهدوء:افهمها زي ما تحب لكن الجوازه دي مش هتتم
عمار فتح الباب و رزعه بغضب :و دا في شرع مين يا نوح يا شرقاوي
نوح بابتسامه خبيثه:في شرعي و انت يا حج عتمان تقبل حفيدتك تتجوز تاجر سلا"ح
عمار بتـ.ـو.تر:سلا"ح؟؟ سلا"ح اي انت بتقول اي وبعدين انت تعرف أي عن البلد انت غايب عنها بقالك سنه و نص
نوح بهدوء مريب :لا من الناحيه دي متقلقش انا حتي لو غبت كل الاخبـ.ـار عندي
و بالنسبة للسلا"ح انت فاهم كويس انا بتكلم عن أي
حور كانت واقفه عند الباب و بتبصلهم و هي خايفه
الحج عتمان (جد حور) بجديه : نوح خالص الكلام لو معاك دليل ادامه و انا هوقف الخطوبه و هسلمه للبوليس بنفس لو لا خد واجبك و امشي انت عارف ان الشرقاوه مالهمش مكان في دوار الغندوري
نوح بابتسامه :تمام يا حج عتمان بس اللي قلته هيحصل و عمار انا اللي هسلمه للبوليس بنفسي بس كله بوقته وانا حذرتكم منه....
قال كلامه و هو بيخرج من المكتب كان بيبص لحور بنظرات مش مفهومه لكن حاده و فيها جديه غريبه
بعد مده
الخطوبه تمت و عمار لابس حور الشبكه و الكل كان فرحان الا حور و سلمي اللي قاعده جانبها
حور بعد شويه كانت قاعده في الصالون هي وعمار لوحدهم
عمار بابتسامه :الف مبروك يا روح قلبي
حور بغصه و حاسه بقبضه قويه بتعصر قلبها:الله يبـ.ـارك فيك يا عمار
عمار:حور هو انتي مش مبسوطه...انا عارف انك يمكن مش بتحبيني لكن يعلم ربنا اني بعشقك
حور بهدوء: القلوب ربك عالم بيها... و انت عندك حق انا اه مش بحبك و مش بقولك كدا عشان تزعل مني يا عمار لكن انا متأكده ان الصدق في اي علاقه هو سبب نجاحها
عمار بابتسامه :عندك حق
حور بجديه:مدام اتفقت معايا في دا فأنا عندي سؤال..... عمار الكلام اللي قاله نوح الشرقاوي صح ولا غلط
عمار بتـ.ـو.تر :لا طبعا انا لايمكن اعمل كدا و لا عمري اقبل المال الحـ.ـر.ام على نفسي... نوح دا واحد حقو"د عايز يخر"ب فرحتنا و خالص نسيتي زمان عمل اي لما رفضك
حور ضغطت على ايديها وهي بتحاول تمنع دmـ.ـو.عها انها تنزل ليه الكل دايما بيفكروها ان هو رفضها... ليه الكل مصمم يك"سر قلبها حتى الوحيد اللي عشقته سنين طويله رفض يتجوزها
حور بـ.ـارتباك:انا حابه اطلع ارتاح ممكن..
عمار:طبعا طبعا اتفضلي و بعدين كلها شهرين و تكوني على ذمتي و نفضل سوا العمر كله
حور :اللي فيه الخير يقدmه ربنا
طلعت اوضتها و دخلت غيرت و اخد شاور و اخدت منوم عشان متفكرش كتير وتنام
عد شهر و نص
و حور دايما ساكته او بتتكلم باقتضاب
كانت بتقرا كتاب لحد ما سلمي قاطعتها
سلمي:مشغوله في ايه يا بـ.ـنتي
حور:كتاب في علم النفس
سلمي:اوف انتي مش بتزهقي على العموم قومي ياله بابا سمح انك تخرجي اخيرا و قال انزلوا اشتروا كل اللي محتاجينه
حور:اوكي استنى هطلع اغير و اجيلك
سلمي:ماشي يا مزتي
حور طلعت غيرت ونزلت بعد شويه
بعد مده
في السوق
سلمي:تعالي ندخل المحل دا فيه حاجات حلوه
حور:طب ادخلي انتي و انا هشوف حاجه عند الكشك اللي هناك دا
سلمي:اوكي
كانت واقفه عند واحد بيبع سلاسل و ميدليات لحد ما جذب انتباهه مدليه مسكتها و استغربت اسم( حور و نوح) متشبكين في بعض بشكل جميل اوي
حسيت لأول مره ان قدرها تتعذ"ب في عشقه سابت الميداليه و كانت ماشيه
واحده:ما تيجي يا بـ.ـنتي اشوفك الكف
حور:شكرا مش محتاجه حد يعرف قدري انا واثقه ان ربنا هيجبر بخطري
مشيت و دخلت في شارع صغير وسط السوق لحد ما حد بيحط كمامه على بوقها بيكون عليها سائل بيخلي حور تفقد الوعي في مده قصيره جدا
بعد مده
سلمي كانت بتدور على حور في كل مكان مالهاش إثر لحد ما شافت اسورة اختها واقعه على الأرض اتفزعت من فكره ان ممكن يحصلها حاجه طلعت موبيلها بسرعه جدا و كلمت ابوها
بعد نص ساعة الغفر كانوا بيدور علي حور في كل مكان لكن مفيش إثر ليها
عند نوح
كان قاعد في الجنينه و معه الاب توب بيشتغل عليه لحد ما غفير دخل القصر وهو بينهج
:سيدي نوح بيه يا بيه
نوح باستغراب :في اي يا ابني مالك
الغفير:الدنيا مقلوبه على ست حور بـ.ـنت الحج مصطفى بيقولوا كانت في السوق واختفت
نوح:من أمتي الكلام دا
الغفير:من ساعه كدا
نوح اخد جاكيت بدلته و خرج
الحج مصطفى اول ما شافه :فين بـ.ـنتي يا ابن الشرقاوي
نوح:انا لسه عارف الموضوع ماليش علاقه باختفاءها
الحج مصطفى بغضب :لو جرالها حاجه مش هيكفيني انا او"لع في عيله الشرقاوي كلها
نوح بشر:اتكلم على ادك يا حج مصطفى
قاطعهم رنت موبيل
الحج مصطفى فتح بسرعه
:ايوه مين
شخص :لو الهانم الصغيره تهمك يا حج مصطفى جهز عشره مليون و هكلمك اقولك فين وامتى......
الحج مصطفى :حور.... انت مين و بـ.ـنتي فين
:لو عايزها ترجع بيتها معززه مكرمه بدون اي خدش تجهز الفلوس و انا هكلمك تاني و ابعد عن البوليس لان وقتها هتلاقيها متق"طعه حتت او مثالا اتس"لى معها شويه واسيبهالك
الحج مصطفى :يا ابن ا..... انت عارف بتكلم مين لو حد قرب لبـ.ـنتي هنس"فه من على وش الأرض......
نوح بسرعه اخد الموبيل من الحج مصطفى
نوح بهدوء و ثقه مخيفه:معاك نوح الشرقاوي.... اتكلم على ادm يا بابا البـ.ـنت دي لو لمست من شعره واحده هد"فنك حي و اظن انت من البلد و سمعت عن نوح الشرقاوي كويس و سمعت كان بيعمل اي في اللي بيغلط فيه او حد يخصه.....
الشخص بجمود:عشرين مليون يا نوح باشا و انت اللي تجبيهم بنفسك و لوحدك و لو البوليس شم خبر هبعتلك جث"تها و اقروا عليها الفاتحه.....
نوح:و اي يضمنلي انها بخير
الشخص :تمام و قفل معه
في مكان مجهول
حور قاعده على الأرض مش قادره تحدد هي فين بسبب الضلمه لكن المكان كان ريحته قويه وواضح انه رطب و ريحه الطين واضحه جدا بطريقه بش"عه
كان جـ.ـسمها بيترعش بقوه من كتر خـ.ـو.فها كانت بتعيط بصوت وا.طـ.ـي و صوت شهقاتها مكتومه حطت ايديها على بوقها بسرعه تمنع صوتها عشان اللي خط"فها ميدخلهاش
حطت ايديها على ودنها وهي سامعه أصواتهم من برا... ريحه السجا"ير و الش"يشه ماليه المكان
اتمنت في اللحظه دي تلقى حد يطمنها لكن هي لوحدها..... غمضت عنيها بقوه وهي بتفكر اول مره شافت فيها نوح
فلاش باك
قبل ست سنين عنـ.ـد.م كانت صاحبه ال18
حور:يا ماما بقى والنبي هاخرج شويه صغيره وحياتي عندك مش هتاخر
صالحه (والدتها المتوفه) :ابوكي هيزعق يا حور و بعدين انتي بتنسي نفسك يا حببتي و بتفضلي تتدربي على الحصان و لو وقعتي او حصلك لا قدر الله اعمل اي انا
حور:و النبي والنبي شويه صغيره وعد وعد
صالحه:طب استني اختك تيجي من الكليه و اخرجوا سوا
حور:يا ماما وحياتي
صالحه:حاضر يا حور بس متتاخريش و الغفير هيفضل معاكي
حور بسعاده :بحبك يا احلى صالحه في الدنيا
خرجت راحت الاسطبل و اخدت حصانها و راحت لمكان واسع جدا للخيول
مكنش في حد في الوقت دا لكن سمعت صوت قريب من الجسر و كان في خناقه
وقفت تتفرج على اللي بيحصل كان بيتخانق مع كم شاب و في بـ.ـنتين واقفين وراه بيتحاموا فيه
فهمت ان الشباب كانوا بيضايقوا البنات لكن هو ضر"بهم و مسبهمش غير لما سلمهم للغفر
ابتسمت وهي شايف ان في حد لسه كويس في الدنيا و جريت على حصانها وفضلت تتدرب عليه
مع الوقت زادت رائيتها له حتى في قصر والدها كان نوح بيحضر المجالس اللي بيعملها كبـ.ـار البلد و كان اوقات بيحكم بين الناس مع الوقت اكتشفت انها وقعت في فخ اسمه العشق
بااااااااااااااك
تفتكروا ان حور هتلقي السعاده لقلبها؟
نوح مخبي اي وراء قناع الهدوء؟
تفتكروا هو يستحق انها تتعذ"ب في عشقه طول السنين دي...
و ياترى نوح هيفهم دا كله؟
↚
حور فاقت من ذكرياتها على نور متعمد على وشها بعد ما الباب اتفتح و دخل مخت"طفها
حور ضمت نفسها بخـ.ـو.ف و هي بتبصله برعـ.ـب
الشاب نزل لمستواها و حط ايديه على دقنها رفع وشها له
الشاب:لولا انه هيندفع فيكي كتير اوي كنت خدتك ليا يا بـ.ـنت الغندوري
حور بصوت متقطع:انت مين..... و ليه بتعمل كدا
هو انا اذيتك؟ ارجوك رجعني او سيبني امشي ابويا مش هيستحمل فكره اني بعيده عنه
الشاب بخبث:هتمشي لكن لو نوح الشرقاوي دفع المطلوب..... انا اصلا مش عارف ابوكي ازاي يسيبك تمشي كدا براحتك.... دا انتي كنز هيفتحلي طاقه قدر
حور بـ.ـارتباك:نوح الشرقاوي علاقته اي....
الشاب:لا هو بس أتدخل في الموضوع فأنا زودت المبلغ الضعف.....
حور خافت من نظراته و حاولت تتجنبه لحد ما هو مسك ايديها وربطها خرج بعض كدا من المكان دا
عند نوح و الحج مصطفى
نوح دخل الشارع اللي اتخ"طفت منه و كان بيبص لكل حاجه بدقه لحد ما وقف أدام سوير ماركت صغير في الشارع و فيه كاميرة مراقبه
استغرب ان محدش اخد باله منها لكن السوبر ماركت كان مقفول
نوح :هو مين صاحب الماركت دا.....
ست عجوزه :الحج قدري بس هو تعبان من يومين و مش بيفتح
نوح للغفير:عارف فين بيته؟
الغفير:ايوه هناك على ناصيه الشارع
نوح راح المكان اللي قالوله عليه كان في بيت صغير دور واحد.... طلع السلم و خبط على الباب طلعتله بـ.ـنت حوالي تسع سنين
شوق بخـ.ـو.ف وهي فاتحه الباب حاجه بسيطه:ايوه
نوح:دا بيت الحج قدري
شوق:اه دا جدي عايزه في حاجه
نوح:عايز اشوفه
شوق:اتفضل
نوح دخل معها لاوضه رجل كبير في السن
نوح:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحج قدري:نوح بيه اتفضل وعليكم السلام ورحمة الله اومرني
نوح:كنت عايز اشوف تسجيلات كاميرا المراقبه يا حج قدري.... حور بـ.ـنت الحج مصطفى اتخ"طفت من مكان قريب واكيد الكاميرا جايبه اللي خط"فها
الحج قدري:استر يارب ست حور.... تعالي معايا يا ابني
قالها وهو بيخرج من الاوضه و طلع للصالون..
الحج قدري:شوق انزلي نادي لأحمد بتاع السنترال
بعد مده
نوح كان واقف مع شاب صغير في السن أدام شاشه كومبيوتر و بيشوف التسجيل
لحد ما وقف و ظهر شخص وهو بيكتم نفس حور و بيخ"طفوها لكن مش بيظهر الشخص لأنه ملثم
احمد:كدا مفيش اي إثر له
نوح بتدقيق:رجع كدا الصوره و حاول توضحها
أحمد بدا يعمل زي ما بيقوله و فعلا ظهر وش"م على ايد الشخص اللي كتم نفس حور
نوح:الو"شم دا مين بيعمله
الحج قدري:في كذا حد بس الرسومـ.ـا.ت الغريبه دي بيعملها في الناحيه الغربيه ودا شكله جديد
نوح للغفير:تقب وتغطس ت عـ.ـر.في مين اللي عمل الو"شم دا.... و تجبهولي
الغفير :حاضر يا نوح بيه
بعد مده
نوح كان واقف مع واحد شكله غريب من اللي بيرسموا الو"شم
الرجل:دا سالم الدوسري واحد من اهل الغجر اللي نزلوا البلد قريب
نوح:ودا مكانه فين؟
الرجل: بص يا بيه الغجر مالهمش مكان ثابت بيتنقلوا في كل مكان شويه لكن آخر حاجه سمعت انه في......
الحج مصطفى :انا جهزت المبلغ و
نوح بمقاطعه:خالي فلوسك معاك و بـ.ـنتك هترجعلك سليمه
الحج مصطفى بغضب :و انا مش عايز مخاطره بـ.ـنتي عندي اهم من ملايين الدنيا دي كلها
نوح :هترجع يا حج مصطفى قريب اوعدك و انت عارف و عد نوح الشرقاوي
الحج مصطفى حس انه واثق فيه لكن مردش عليه
نوح ركب عربيته و طلع على المكان اللي قاله عليه
الوقت كان على بعد المغرب
و الجو بقى ضلمه تقريبا وصل لمكان فيها نخيل كتير جدا لكنه رطب نزل من عربيته و قفل كشافات العربيه و هو بيبص للمكان من حواليه مشي شويه أدام لحد ما وقف أدام مكان ريحه السجا"ير والشي"شه ظاهره فيه جدا قرب اكتر وشاف نفس الشخص اللي على ايديه الو"شم
اتأكد أن دا المكان اللي حور موجوده فيه
بص الاوضه اللي قاعدين ادامها مكنش ظاهر منها اي حاجه كانت ضلمه كحل
بعد عنهم بسرعه قبل ما حد يشوفه و لف حوالين الاوضه دي لكنه لاحظ شباك من السلك
بقى يضغط عليه عشان يك"سره لكن بدون ما يعمل صوت
حور كانت جوا و هي سامعه صوت خبط لكن ما الشباك وقع
حور بصت للباب و سمعت صوت ضحكهم العالي
لكن فتحت عنيها بصدmه وهي شايفه بينط من الشباك و بيدخل الاوضه
كانت حاسه برعـ.ـب وبتعيط و مكنش في اي مصدر للضوء غمضت عنيها بقوه وهي بتحط ايديها على ودنه معدتش عايزه تعرف حاجه
لكن اصدرت صر"خه مكتومه لما حسيت بأيد
بتمسك دراعها بقيت تزقه وهي مش شايفه لكن بتعيط
نوح :حور اهدى اهدى
كانت عارفه الصوت دا كويس اوي لكن معقول هو
رفعت عنيها و شافته كان قاعد على ركبته ادامها و عيونه عليها فضلت تبصله ثواني لحد ما استوعبت انه هو.... كان الخـ.ـو.ف والرعـ.ـب مسيطرين عليها... فضلت ترمش و هي بتتاكد ان هو.... اول ما اتاكدت ارتمت في حـ.ـضـ.ـنه
كان جـ.ـسمها بيترعش لكن لفت ايديها حوالين خصره و بتحـ.ـضـ.ـن بقوه بتستمد منه الأمان
غير مدركه ما فعلت... المهم عندها انها مش لوحدها
نوح كان مستغرب حركتها و بلع ريقه بتـ.ـو.تر
كانت بتردد اسمه بين شهقاتها و ماسكه في قميصه و د"فنت وشها في رقبته
نوح بصوت وا.طـ.ـي:حور اهدى خلينا نقدر نخرج منها
حور بـ.ـارتباك و الذعر باين في عيونها:هنخرج ازاي
نوح مسك دراعها و قومها وراح ناحيه الشباك
حور بدmـ.ـو.ع:دا بعيد اوي انا مش هعرف اطلع كدا
نوح شبك ايديه الاتنين في بعض :اسندي على كتفي و اطلعي
حور سندت بيديها على كتفه و حطت رجليها على ايديه و بترفع جـ.ـسمها بتمسك في الشباك و هو بيتساعدها لحد ما بتنط و بتخرج من الاوضه
اخد نفس عميق وهو بيرفع نفسه و بينط هو كمان
في الوقت دا دخل واحد من خا"طفي حور
نوح مسك في ايديها و بقى يجري لكن في الوقت دا انضر"ب ر"صا"صه في الهوا
حور :انا خايفه
نوح وهو بيجري وماسك في ايديها:متخافيش انا معاكي
دعاء احمد
لكن فجأه شافوا نور عربيات من بعيد و في اللحظه دي وقع نوح على الأرض و هو بينز"ف
حور كانت واقفه بتستوعب اللي حصل بعد ما سمعت ضر"ب نا"ر وهو واقع على ركبته على الأرض
لكن صوت ضر"ب النار كان لسه موجود نوح قدر يقوم و بيحـ.ـضـ.ـن حور كأنه بيحميها بجـ.ـسمه اللي بتعيط وهي جوا حـ.ـضـ.ـنه و شايفه الد"م من دراعه
لكن نور العربيات زاد و الخا"طفين اول ما شافوه بعدوا ركبوا عرببتهم وبعدوا
حور حست ان قلبها هيقف و بتعيط بهستريه وهي جوا حـ.ـضـ.ـنه.... صوت شهقاتها زاد لدرجه الصر"اخ
في الوقت دا وصل الحج مصطفى مكان الصوت
الاصا"به في كتفه وهو لسه محاوط خصرها بيده
نوح بو.جـ.ـع:حور دي ر"صا"صه طايشه متخافيش
حور بتعب:انت انت بتنز"ف
الحج مصطفى بلهفه:حور
شـ.ـدها من نوح و حـ.ـضـ.ـنها بقوه
الحج مصطفى :نوح انت كويس
نوح وهو بيحط ايديه على كتفه:دي ر"صا"صه طايشه... بـ.ـنتك معاك يا حج مصطفى
الحج مصطفى :تعالي يا ابني تعالي
كلهم ركبوا العربيات و بعدوا عن المكان دا
نوح راح المستشفى و اسعفوه
عند حور
دخلت القصر مع ابوها و هي لسه منهاره من أحداث اليوم
سلمي جريت عليها و حـ.ـضـ.ـنتها كانت بتعيط
سلمي:حور انتي كويسه اتكلمي حصل حاجه
حور بتعب:انا عايزه انام تعبت
سلمي و عمتها الحجه كامله اخدوها و طلعوها اوضتها اخدت دش و غيرت هدومها اللي عليها د"م نوح لما كان حـ.ـضـ.ـنها
اول ما حطت راسها على المخده نامت بقلق ولسه بتفكر فيه وفي إصابته لكن والدها منعها تروح معه المستشفي
تاني يوم
في قصر الشرقاوي
بيدخل الحج مصطفى و معه الحج عتمان جد حور
نوح بيستقبلهم و هو ايديه اليمين قريبه من صدره و معلقه برباط في عنقه
(حد عارف اسمها اي الحركه دي انا مش عارفه عشان كدا مش عارفه اوصفها)
نوح :اهلا يا حج مصطفى منور القصر اتفضلوا اتفضلوا
وقعدوا كلهم في الجنينه
الحج مصطفى :حمد لله على سلامتك مش عارف اقولك اي انت ردتي روحي اطلب اي حاجه وانا انفذهالك
نوح :مفيش بينا الكلام دا يا حج مصطفى المهم انسه حور تكون بخير
الحج مصطفى :الحمد لله والفضل ليك بعد ربنا
نوح:طب الحمد لله انها بخير
افتكر وهي بتحـ.ـضـ.ـنه وخـ.ـو.فها و كل اللي حصل بينهم حس انه متلغبط لكن مهتمش....
تسريع الاحداث
بعد اسبوعين
يوم كتب كتاب حور و عمار
حور كانت لسه بتفكر في نوح و بتلوم نفسها على دا لان هي شويه وهتبقي مرات شخص تاني
قلبها بيوجـ.ـعها اوي و هي لسه بتفكر في آخر مره شافته و من بعدها ابوها كان بيرفض انها تخرج من خـ.ـو.فه عليها
المأذون بدا يكتب كتاب اختها سلمي على خطيبها سليم
و لسه هيكتب كتاب حور و عمار دخل نوح الشرقاوي
نوح :وقف يا شيخنا....
↚
المأذون بدا يكتب كتاب حور و عمار
حور كانت حاسه بقبضه قويه بتعصر قلبها و هي بتفكر في نوح
قاطع تفكيرها دخول نوح الشرقاوي
نوح بصوت عالي:وقف يا شيخنا
المأذون بصله بدهشه و بص للحج مصطفى
عمار بغضب :هو اي اللي يوقف اكتب الكتاب يا مولانا
الحج مصطفى بغضب :في اي يا نوح بيه مش كنا صفينا الخلاف عايز اي تاني
نوح للحج عتمان:يا حج عتمان انت قلت ان انا لو جبتلك دليل على أنه تاجر سلا"ح هتسلمه للبوليس بنفسك صح....
الحج عتمان جد حور:ايوه يا ابن الشرقاوي
نوح بص للناس اللي قاعدين
:خلينا نتكلم جوا اظن دا احسن لعيله الغندوري
عمار بـ.ـارتباك:مفيش بينا كلام و امشي من هنا يا ابن الشرقاوي
نوح بابتسامه جانبيه :اي رايك في الكلام دا يا حج مصطفى
الحج مصطفى :تعالوا نتكلم جوا
كلهم دخلوا و حور كانت عيونها عليه و هو بصلها حسيت بتـ.ـو.تر و ديرت وشها بسرعه
في المكتب
الحج عتمان:اي دليلك يا نوح
نوح:الورق دا بيثبت ان عمار الغندوري بيتاجر في السلا"ح و دلوقتي حالا البوليس موجود في المخزن بتاعك يا حج مصطفى بيلم الممنو"عات اللي فيه
الحج مصطفى :مخزني؟؟
نوح بجديه: ما تتكلم يا عمار بيه... الاستاذ بيستغل المخازن بتاعتك المطرفه يا حج مصطفى عشان يحط فيها بضاعته و لأنك بتثق فيه هو متأكد انك مش هتدور وراه و النهارده كان عايز يتجوز بـ.ـنتك عشان فلوسك مش خبا فيها.... و الورق دا فيه كل الادله
الحج مصطفى اخد الورق ووقف مصدوم من عمار و فجأه راح وقف ادامه و ضر"به بالقل"م
:بقى انا وثقت فيك يا خا"ين وانت بتستغلني و بتشتغل في القر"ف دا و عايز تاخد ضي عيني
عمار بسرعه:انت فاهم غلط يا عمي والله انت بحب حور انا بعشقها ازاي تصدقه دا عايز يبوظ فرحة حور زي ما عمل زمان و كانت هتمو"ت بسببه
نوح رفع حاجبه باستغراب من كلام عمار
الحج عتمان:غلط اي معرفناش نربي رايح تشتغل في السلا"ح و عايزنا نامنلك على بـ.ـنتنا
بلغ البوليس يا مصطفى
نوح بمقاطعه:متقلقوش انا بلغت البوليس و هو جاي في السكه
عمار بشر و بيمسك نوح من ياقه قميصه :اوعي تكون فاكر اني هسيبك يا ابن الشرقاوي اوعي حتى لو انحبست هخرج بس وقتها هقت"لك و حور برضو هتكون ليا... فاهم يعني اي هقت"لك
نوح و هو بيزقه بعنف:فاكر بس تعمل حاجه و ساعتها هتلقيني في وشك يا ابن الغندوري و حور عمرها ما هتكون ليك
في الوقت دا البوليس وصل و قبضوا على عمار اللي كان بيزعق فيهم
عمار للظابط: ممكن تستنى هقول لمراتي كلمه بس يا حضره الظابط
الظابط:مراتك.؟ هي فين دي؟
حور كانت واقفه جانب سلمي و ماسكه في ايديها بقوه وهي بتعيط بس هي مش عارفه ليه
بس دا فرحها و فجأه كل حاجه بتتفشكل حتى لو مش بتحبه
عمار وقف أدام حور اللي لابسه فستان فرح جميل جدا
عمار بهوس وهو بيمسك ايديها:متعيطيش انا هرجع و هاخدك منهم انتي ليا يا حوري
حور كانت حاسه بالزعتر وبتحاول تشـ.ـد ايديها منه لكن مش عارفه كانت مرعوبه منه
ايد بتمسك ايديها و بتسحبها من ايد عمار
وفجأه بيضر"ب عمار بالبوكس
حور خافت اكتر وهي بتقف وراء نوح و بتمسك في بدلته
نوح بغضب :فكر بس انك تقربلها و ساعتها هتلقيني في وشك
عمار بغضب :هرجعلك يا نوح يا شرقاوي و هقت"لك وخليك فاكر كلامي دا كويس اوي و انتي يا حور بتتحامي فيها هيجي يوم ترجيني عشان أرحمك من اللي هعمله
نوح:اتكلم على ادك يا شاطر
البوليس اخد عمار.... حور كانت حاسه انها هتفقد الوعي و حاسه انها هتقع لولا ايديه اللي حاوطتها
نوح:انتي كويسه؟
حور بدmـ.ـو.ع و هي بتبص لفستان الفرح :انا كويسه ابعد لو سمحت
بعدت ايديه و هي حاسه بتعب
سلمي بحـ.ـز.ن:حور
حور:متخافيش انا كويسه
نوح بتفكير:حج مصطفى عايزك في كلمه ممكن
الحج مصطفى بهدوء وحـ.ـز.ن :تعالي يا ابني
بعد دقايق
خرج الحج مصطفى و معه نوح
الحج مصطفى للماذون:اكتب يا شيخنا كتب كتاب نوح الشرقاوي على حور الغندوري
حور بصدmه :اي؟..
نوح للماذون:اتفضل بطاقتي يا شيخنا
المأذون :بسم الله الرحمن الرحيم
حور مصطفى عتمان الغندوري موافقه تتجوزي نوح عيس الشرقاوي
حور فجأه قعدت على إلانتريه وهي حاسه بالدنيا بتلف بيها دmـ.ـو.عها نزلت اكتر و بقيت تعيط و صوت شهقاتها بقى أعلى
مش عارفه تستوعب اللي بيحصل حاسه ان الد"م بينسحب من جـ.ـسمها
نوح كان واقف و فاكر انها بتعيط عشان عمار و انها بتحبه لكن مهتمش و لا هي تفرق عنده المهم الحوار اللي دار بينه وبين والدها في المكتب
سلمي :حور اهدى اهدى....
حور بسعاده لكن مش ظاهره وسط دmـ.ـو.عها :موافقه
المأذون :على بركه الله
(بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير)
فاقت حور من ذكرياتها على الجمله دي و لسه بتستوعب انها بقيت مـ.ـر.اته دا كان حلمها لكن حسيت بانكسار لان مش هي دي الطريقه اللي اتمنا بيها انها تكون مـ.ـر.اته
و فعلا بقيت مـ.ـر.اته و اللي حصل دا كان تدبير القدر ليهم
نوح لنفسه:شكلها بتحبه بس مش مهم انا كدا كدا هطلقها بعد كم شهر شكلها غـ.ـبـ.ـيه و ساذجه اوي مش عارف النوعيه دي ازاي لسه موجودين
نوح و سليم زوج سلمي كانوا بيرقصوا وسط ضر"ب النا"ر
في اوضه حور
عمتها كامله:الف مبروك يا قلب عمتك
حور:عمتي انتي مش زعلانه عشان عمار
كامله:يعلم ربنا اني زعلانه عشانه لكن هو اللي عمل كدا في نفسه و باع السلا"ح ر بك عادل يا بـ.ـنتي و ابن خالك ظالم وبسببه ناس كتير ما"توا منه لله
حور:مش عارفه يا عمتي بس انا زعلانه عشانه هو غلط بس هو برضو ابن خالي و قلبي و.جـ.ـعني عشانه
كامله:لا يا بـ.ـنتي اوعي تزعلي النهارده دي ليلتك يا حببتي.... بتحبيه يا حور
حور بابتسامه خجوله :بعشقه يا عمتي بحبه اوي
نوح كان رايح ليهم و سمعها اتعصب لانه حس ان الكلام دا لعمار بقى حاسس انه عايز يدخل يك"سر دmاغها افتكر هدفه الأساسي
وخبط على الباب
الحجه كامله فتحتله:اتفضل يا عريس الف مبروك يا ولدي
نوح بهدوء :الله يبـ.ـارك فيكي يا حجه كامله
كامله:خالي بالك عليها يا نوح
نوح :متقلقيش دي هتكون في عنيا
كامله بابتسامة :ربي يبـ.ـاركلك هسيبكم لوحدكم
خرجت وقفلت الباب وراها
حور كانت قاعده على طرف السرير و هي بفستان الفرح كانت جميله جدا و لا حوريه البحر كانت ساكته و متـ.ـو.تره و قلبها بيدق بسرعه جداا
و بتفكر المفروص تقول اي
نوح فضل يبصلها و هو ساكت بيفكر هيعمل ايه معها لكن هو معندوش اي مشاعر ناحيتها
نوح:حور ارفعي راسك
قالها و هو بيحط ايديه برقه تحت دقنها و بيرفع راسها
حور كانت بتبصله و خايفه نظراتها تخو"نها و تقوله اد اي بتحبه و اد اي هو حرجها بدون حتى ما ياخد باله او يعرفها
نوح :عايزك دايما رافعه راسك يا حور لان مقبلش ان مراتي توطي راسها فاهمني
حور بـ.ـارتباك و تـ.ـو.تر وصل اقصاه:فاهمه
نوح:ياله بينا لازم نرجع القصر عشان اياد
حور هزت راسها ب ايوه و هي حاسه بجفاء في طريقته
في اوضه سلمي
سليم بغمزه:و اخيرا بقيتي ليا و كتبنا الكتاب بعشقك يا قلب سليم
سلمي :ياريت تقدر انك معاك نعمه عشان في اليوم اللي هتبص فيه كدا ولا كدا قول على نفسك يا رحمان يا رحيم
سليم بحب:ربنا يقدرني واسعدك يا اجمل بـ.ـنت شافتها عنيا
سلمي بابتسامه جميله :مفيش حـ.ـضـ.ـن كتب الكتاب و لا دا في الأفلام بس
سليم بغمزه ونظرات حمدي الوزير:سلمي اتلمي لحد ما نروح بيتنا عشان انا خايف اتهور دلوقتي
سلمي بخـ.ـو.ف:لا يا حبيبي احنا مفيناش من كدا انا قاعده في بيت ابويا معززه مكرمه و انا عندي مبدأ السنجله جنتله طللللقققنننيييي
سليم و هو بيشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وبيبـ.ـو.س راسها:ربنا يقدرني و أسعدك يا سلمى عارف ان مستوى الاجتماعي مش مستوى عيلتك لكن اوعدك هوفرلك كل حاجه و ان شاء الله شغلي يكبر و اجيبلك فيلا كبيره اوي
سلمي بابتسامه :انا يكفيني حبك ليا يا سليم و كفايه انك تراعي ربنا فيا انا بحبك فعلا بدون اي شروط
عند حور و نوح
وصل قصر الشرقاوي حور اول ما دخلته حسيت انها عايزه تعيط و بتفتكر حاجه حصلت هنا قبل كدا
نوح:انتي كويسة
حور :اه
نوح مسك ايديها و طلع اوضه
نوح:دي هتكون اوضتك وانا اوضتي اللي هناك دي لو احتاجت اي حاجه ناديلي
حور بغصه :ممكن بجامه لو سمحت اصل ماليش هدوم هنا
نوح:اه تمام ثواني
خرج من الاوضه و سابها لوحدها قعدت على طرف السرير و هي بتفكر في السبب اللي خله يقبل بيها حاسه بأن كرامتها مجروحه للمره تانيه و انه قدر يهنها مره تانيه
هان حبها ليه زمان و هان كرامتها دلوقتي
دmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها وهي بتدفن وشها في كفوفها لكن اول ما بتحس بيه بتمسح دmـ.ـو.عها بسرعه
نوح:اعتقد دا على مقاسك
حور وشها قلب احمر و بترمش كتير و هي شايفه جايب قميص نوم خفيف
نوح وهو شايف تـ.ـو.ترها :دا كان لجودي طليقتي
حور حست انها عايزه تفتح نفوخه لكن اخدته منه بتـ.ـو.تر و هو خرج وقفل الباب وراه
حور بتعب :هو ليه كدا يارب....
بصت القميص بازدراء و هي بترميه على الأرض
حور:انا اللبس حاجه بتاعت طلقته ليه
قامت فتحت الدولاب و اخدت بجامه من بتوعه كانت واسعه جدا عليها
راحت تنام وهي بتحاول تنسى كل دا
بعد شهر
في جنينه قصر الشرقاوي
سلمي بسعاده:قوليلي بقى عامله اي مع نوح مفيش حاجه كدا ولا كدا
حور بتـ.ـو.تر:حاجه اي
سلمي بغمزه:حمل مثالا
ت عـ.ـر.في سليم بيزن عليا عشان الموضوع دا لكن انا بقوله لسه بدري اوي
حور بتـ.ـو.تر:سلمي في حاجه عايزه اقولهالك بس وحياتي عندك محدش يعرف
سلمي:قولي طبعا في اي و متتكسفيش انا اختك.. اوعي تقولي انه بيضر"بك
حور:لا طبعا هو انا مش بشوفه اصلا يا سلمى
سلمي بضحك و سخريه:دا اللي هو ازاي يعني لا موخزه
حور بغصه :سلمي... نوح من يوم ما اتجوزنا مقربليش انا و هو بنام في اوضه منفصله..
احبته بشـ.ـده لكنها كان بـ.ـارد حد اللعنه
حتى أنه هادي بطريقه تجعلك تشعر انه جبل من تلج
لكن فقط ينتظر تلك النيران لينهار ذلك الجبل
لنري نيران العشق و كيف سيق أسير لعشقها بعد ان عذ"ب قلبها في عشقه
لنري
↚
حور بـ.ـارتبـ.ـارك:بصى يا سلمى انا و نوح كل واحد بينام في اوضه منفصله من يوم جوازنا و انا اصلا مش بشوفه بصحي الصبح اسأل الخدامه عليه
بتقولي فطر من بدري و راح المصنع....
سلمي بصدmه:يعني محصلش اي حاجه خالص
حور بغضب من غباء اختها:بقولك مش بشوفه اصلا تخيلي طول الشهر دا مش شفته ياما بيروح المصنع الصبح بدري جدا ياما بيرجع متأخر....
سلمي بصدmه :يخربيتك و انتي ساكته كدا عادي
حور بـ.ـارتباك:وانا هقول اي يعني و بعدين انا اصلا حاسه اننا مش عايشين في بيت واحد
سلمي بحنان :انا أسمعت انه مشغول جدا في المصنع و يمكن هو دا السبب و اكيد اول ما ينهي كل دا هيفضيلك نفسه
بس ليه انتي مش بتصحي بدري او بتستنيه بليل
حور:للأسف نوح مالوش مواعيد ت عـ.ـر.في انا النهارده منمتش عشان نقعد نتكلم شويه بس لكن هو صحي و لمآ قالتله جهزتلك الفطار قال انه مالوش نفس و مشي
سلمي:طب انتي ليه مش بتتكلم معه و تقوليه ان الوضع دا مش عجبك
حور:بصى هقولك بصراحه انا الصراحه يعني بتكسف منه و بحس بـ.ـارتباك
سلمي بشك:حور هو انتي لما بشوفك بتكوني بشكلك دا
حور:شكلي دا؟؟؟
سلمي :بلبس القعدات دا يعني بالنسبه للبس البيت اي وضعك فيه
حور بخجل ووشها توجه بحمره الخجل:انا اصلا بتكسف اقعد بالبجامه ادامه
سلمي ضحكت لدرجه انها مسكت بطنها :اه يا انا يا با.... قولي ان دا مقلب عشان ترديلي اللي كنت بعمله فيكي زمان
حور:سلمي مش بهزر انا دايما بكون بشكل دا
سلمي :اه يا بـ.ـنت المجانين..... حور دا جوزك... جوزك يا ماما.... ادلعي يا بـ.ـنت و بعدين انا عندي أفكار حلوه اوي من الأفلام الهندي
حور بعصبيه :سلمي دا وقته
سلمي:لا بجد والله بصى بابا عايزني انا و سليم و انتي و نوح نروح نقعد معهم كم يوم في البيت
و ساعتها طبعا هيضطر يكون طبيعي و تكونوا سوا اكبر وقت ممكن و انا هقولك تعملي اي بعد كدا
حور:هو اصلا ممكن مايوفقش اننا نروح لانه مشغول طول الوقت
سلمي بغـ.ـيظ:تصدقي اني نفسي اشوفه دلوقتي عشان افتح نفوخه
حور بحـ.ـز.ن:انا عايزه أعرف اتجوزني ليه..... عايزه أعرف بابا قاله اي لما دخلوا الاتنين المكتب
سلمي بحنان:بقولك اي متشرحيلي نظريه من بتوع علم النفس
حور ابتسمت و فضلوا يتكلموا لحد ما حور برقت و هي باصه ناحيه البوابه.... نوح كان داخل بسرعه و شكله نسي حاجه
نوح :ازايك يا سلمى؟
سلمي :الحمد لله ازايك يا ابو نسب صحيح بابا مصمم اننا نقضي كم يوم معه في القصر و انت و حور لازم تكونوا معانا عشان تكمل لمتنا
نوح بتفكير:ان شاء الله يا سلمى المشكله اني مشغول الفتره دي انتي عارفه لسه راجع و شغل المصنع كتير
بص لحور اللي كانت بتتجاهل نظراته و راح عندها و بأس راسها
نوح بابتسامه :انتي كويسه يا قلبي
حور كانت مصدومه من حركته و مش فاهمه في اي
نوح:انتي كويسه
حور:اه اه الحمد لله
نوح:اسيبكم تكملوا كلامك
قالها و هو بيدخل القصر و ساب حور و سلمي
سلمي بغمزه؛ حببته.... انا بقول اقوم امشي وانا مطمنه شكل الموضوع بس عشان ضغط الشغل
حور بـ.ـارتباك:غريبه فعلا
هقوم اشوفه محتاج حاجه و لا لاء
سلمي :و انا همشي سليم كلمني كتير وانا كنت قافله الموبيل و بعد كدا فضل شحن فهيشعلقني
حور بابتسامه جميله :ربنا يسعدكم يا حبي
بعد ثواني دخلت القصر
طلعت اوضته و دخلت ببط نوح كان بيلبس بدله رسميه
حور:محتاج حاجه؟
نوح و هو ماسك الزرار في ايديه:اتقطع ت عـ.ـر.في تخيطه بسرعه
حور بابتسامه جميله :طبعا
راحت وقفت قصاده على كرسي صغير عشان تكون في نفس مستواه و اخدت الزرار و بتحاول تتجاهله لأنها بتحس بـ.ـارتباك لما بتبصله عن قرب
نوح كان بيبصلها بنظرات غريبه و مش مفهومه لكن فيها إعجاب ممزوج ببرود
بيمد ايديه و بيبعد شعرها عن وشها و بيحطه وراء ودانها
حور بصتله بحيره و بسرعه رجعت تكمل
نوح:انتي عايزه تروحي لوالدك
حور بسرعه :اه...
نوح:تمام يا حور بكرا هنروح و نفضل كم يوم
حور بسعاده :شكرا....
نوح ابتسم لكن بسرعه رجع لجموده قبل ما تلاحظ ابتسامته
حور:انت هتتاخر النهارده؟
نوح :ايوه
حور :هو انا ممكن اسالك سؤال
نوح:اسألي....
حور بتـ.ـو.تر:انت اتجوزتني لي....
نوح:و انتي وفقتي لي؟.......
حور بتهرب:إياد هروح اطمن على اياد
نوح بهدوء :تمام
حور بتخرج و هو بيحمل لابس بهدوء و بروده الواضح
تاني يوم
حور صحيت بدري بنشاط
دخلت اخدت شاور و جهزت لابست بلوزه لونها ابيض و بنطلون جينز واسع و فردت شعرها الطويل كانت جميله و انيقه جدا
خرجت من اوضتها و راحت اوضه إياد كانت المربيه معه
البـ.ـنت :صباح الخير يا حور هانم
حور:صباح النور نايم و لا صاحي
البـ.ـنت:لسه نايم من يجي ساعه
حور:تمام
قالتها وهي بتخرج من الاوضه و نزلت للمطبخ
كان الخدm مش موجودين و مفيش غيرها
اخدت نفس عميق و هي بتلم شعرها و بتلبس مريله المطبخ
في الوقت دا نزل نوح و هو بيجهز عشان يروح الشغل
نوح كان داخل عشان يطلب قهوه لقاها هي اللي واقفه و بتدندن و هي بتحضر الفطار
نوح:صباح الخير
حور اتخشبت مكانها :صباح النور
نوح:اامم مفيش حد يعمل قهوه
حور:مش هتفطر؟
نوح:لا ماليش نفس هاروح المكتب
حور بخيبه امل:بس انا حضرت الفطار خالص ممكن تفضل شويه مش هاخرك
نوح بصوت اجش:تمام يا حور بس بسرعه
حور :ثواني.......
بعد مده
كان قاعد معها على سفره المطبخ و الاتنين بيفطروا لكن نوح مركز في الموبيل و متجاهل وجودها
حور كانت حاسه انها عايزه تعيط لكن تمسكت و هي بتبصله بين حين و الاخر
نوح:لازم امشي دلوقتي لو حصل اي حاجه كلميني.........
حور:حاضر
اول ما خرج طلعت اوضتها و هي حاسه باكتئاب
وقفت أدام المرايه و هي بتبص لشكلها حاسه انها مش حلوه تقريبا بتفقد الثقه في نفسها هي جميله جدا و خصوصا لمعه عيونها الفضيه
و شعرها طويل و ناعم بشرتها بيضاء جدا صافيه
هي بتبهر الكل بجمالها الا ذلك (المعتو"ه)
رفضه ليها خلها تفقد الثقه في نفسها
بدون ادراك عيطت و هي بترمي نفسها على السرير و بتحط المخده على وشها
بعد سبع ساعات
رجع نوح البيت بهيبته و جموده المعهود
دخل كانت حور شايله إياد و قاعده في الجنينه و بتلعب معه
نوح:مجهزتيش ليه عشان نروح عند والدك
حور بحـ.ـز.ن :مفيش داعي اانا اصلا افتكرت انك نسيت
نوح:بس انا منستش هو بس حصل ظرف و
حور بمقاطعه:مش عايزه اعرف
نوح بحده:في اي؟
حور:مفيش بعد اذنك
نوح:حور اجهزي ياله وانا هاخد شاور و نروح كلنا
حور:تمام
بعد مده
حور و نوح واياد كانوا في قصر الغندوري
حور اول ما دخلت حـ.ـضـ.ـنت والدها و هي بتتصنع الابتسامه :وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا بابا
الحج مصطفى :وانتي كمان يا قلب ابوكي عامله اي
حور:كويسه الحمد لله اومال فين سلمي
سلمي من وراهم:انا جيت
حور حـ.ـضـ.ـنتها بسعاده سليم سلم على نوح و بيمد ايديه لحور لكن نوح بيمسك ايديه
نوح بغيره:مبتسلمش
سليم باحراج:انا اسف
سلمي :حور تعالي معايا عايزاكي فوق
↚
سلمي :حور ما تيجي نتكلم فوق شويه
حور:تمام بعد اذنكم.....
نوح بصلها و هي ماشيه مع سلمى
الحج مصطفى :تعالوا يا ولاد نلعب طاوله
سليم بمرح:ايوه كدا يا حجيج بس المشاريب عليك
الحج مصطفى :لا عيب عليك اوعي تفتكر انك تخسرني
سليم:وانا اقدر يا حمايل بـ.ـنتك بتقلبها عليا نكد
الحج مصطفى بسعاده:ربنا يحفظكم يا ابني
نوح نوح
نوح:ايوه
الحج مصطفى :تعالي نقعد في الجنينه
نوح:اتفضل
في اوضه حور
حور بغضب :سلمي بتعملي اي يا بـ.ـنتي هو انا طلعتيني هنا عشان تقفي أدام الدولاب
سلمي:استنى بس يا حور استني
حور :بتعملي اي عندك
سلمي بانبهار:اوبا هو دا....
قالتها سلمي وهي ماسكه فستان احمر لحد الركبه بتاع حور و بدون دراعات
حور وقفت ترمش و بسرعه شـ.ـدت الفستان منها
سلمي :حور عايزه جوزك يشيط..... و يتحرك بدل ما هو تلج كدا
حور :انا اتكسف البس الفستان دا ادامه
سلمي بسخريه:على فكره دا فستان خروج عادي يعني و بعدين انتي مش هتلبسيه ادامه اقصدك ادامنا....
حور:اتجننت يا سلمى ابوكي ممكن يولع فيا لو لابست دا
سلمي :على فكره انتي مافوره الفستان حلو جدا و عادي و انا لو عندي واحد زيه كنت لابسته و نزلت عشان اخلي سليم يو"لع فيا و يمكن كمان اغـ.ـيظه بجوزك..... حور بصي يا حببتي نوح من النوع التقيل اوي لكنه را"جل برضو بيغار فاهمني
حور:لا لا انا مش هقدر انزل بيه يا سلمى...
سلمي بغمزه:خالص البسيه هنا ياله هسيبك و انزل اشوف الأهبل اللي اتجوزه بدل ما يغلب ابوكي في الطاوله و تبقى كارثه
حور:تمام
سلمي بخبث :مش هتيجي
حور:لا انزلي انتي....
سلمي بخبث:اوكي
سلمي خرجت و فضلت واقفه برا شويه
حور كانت بتبص للفستان و هي حاسه بنا"ر بتحر"ق قلبها كل ما تفتكر بروده في كلامه و مشاعره
اخدت الفستان ودخلت تغير
بعد دقايق كانت واقفه أدام المرايه و هي مبتسمه و راضيه عن نفسها وواثقه انها فعلا جميله كان فستان سمبل جدا لحد الركبه كت
حطت روج و فكت شعرها و قفت تضحك
حور:و الله دا غـ.ـبـ.ـي بس واحد معه مزه زي ويسيبها
فاقت من ضحكها على واقعه وقررت تغير هدومها وتنزل... بتدير عشان تروح الحمام لكن وقفت مصدومه وهي شايفه انعكاسه في المرايه
بصت له في المرايه كان بيبصلها بتمعن
حور كان نفسها الأرض تنشق و تبلعها وشها توهج بالحمره من شكلها لان عمرها ما وقفت ادامه بغير بلبس طويل حتى مش بيشوفها بالبجامه
بلعت ريقها بتـ.ـو.تر و هي حاسه ان رجليها مبعدتش شايلها بتعدي من جانبه بـ.ـارتباك و رايحه ناحيه الحمام متوقعه انه يتجاهلها كالعاده و يكمل شغله لكن و لدهشتها لقيته بيشـ.ـدها من خصرها لتصطدm بجسده الصلب وعيونها فيها رعـ.ـب مش عارفه اي رده فعله
نوح باعجاب واضح
:الفستان دا محدش يشوفك بيه غيري
حور بخبث وكذب :ليه ان شاء الله و بعدين انا انا هنزل اقعد مع سليم و سلمي
نوح مسك دراعها و قربها منه اكتر
:محدش له الحق يشوفك كدا غيري انتي فاهمه
حور :فاه
لكن فتحت عنيها بصدmه لما حـ.ـضـ.ـنها وهو بيد"فن راسه في حنايا عنقها الأبيض يطبع عده قبلا"ت
حور حطت كف ايديها على صدره بتحاول تبعده و هي خايفه
نوح فجأه بعد و تجاهل النظر ليها دخل حمام اوضتها
حور قعدت على طرف السرير و حطت ايديها على قلبها كان بيدق بقوه
ضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها وهي بتحط المخده على وشها كانت مكسوفه لكن فرحانه بسذاجه
نوح من جوا:حور عايز بجامه
حور بابتسامه :حاضر ثواني
قالتها بحماس و هي بتفتح الشنطه اللي فيها هدومه اخدت بجامه لكن وقفت مصدومه وهي شايفه صوره طليقته معه و كان شايلها على كتفه وبيضحك بسعاده
و مكتوبه على ضهرها
(الي الأبد حتى ان لم نكن معاً)
حور وقعت على الأرض و هي حاسه بهبوط ودوخه كانت بتتنفس بصعوبه
نوح:حور حور.....
حور حاولت تقوم لكن كانت بتفتح عنيها و تقفلها و دا لأنها نسيت تاخد حقنه الأنسولين هي مريـ.ـضه سكر
نوح استغرب بعد ثواني طلع وهو لفاف فوطه على خصره لكن اتصـ.ـد.م لما شافها واقعه على الأرض و بترمش بعنيها كتير
نوح نزل لمستواها وشالها حطها في السرير بسرعه
نوح:حور انتي كويسه في اي؟
حور كانت بتشاور على التلاجه اللي في اوضتها
نوح استغرب و راح فتحها لكن اتصـ.ـد.م لما لقى حقنه انسولين
حور كانت بتفقد الوعي
بسرعه طالعها و ادهالها
دmـ.ـو.عها نزلت و أنفاسها انتظمت كانت ماسكه الصوره في ايديها وهي مطبقه ايديها عليها
نوح:حور خدي نفسك و اهدى
حور بحـ.ـز.ن وتعب :انا عايزه انام
نوح:انتي مريـ.ـضه سكر؟؟!!!
حور اديته ضهرها ودmـ.ـو.عها نزلت بغذاره
نوح لنفسه بغضب وهو شايف دmـ.ـو.عها: عمار معقول زعلانه عشان قربت منها... انت نسيت هدفك الأساسي فوق يا نوح
حور لنفسها بألم و تعب: غـ.ـبـ.ـيه غـ.ـبـ.ـيه هو لو قربلك دلوقتي دا لانك انتي اللي اغر"تيه بشكلك دا... لكن قلبه ليها بس لازم افهم ليه اتجوزني ...ليه حـ.ـر.ام عليك اللي بتعمله في قلبي حتى لو بدون ما تقصد
نوح فضل قاعد جانبها دقايق بعد كدا قام غير هدومه و رجع مسكها ايديها حور فتحت عنيها ببط
حور:انا هنام انت تقدر تروح اجتماعك.. تصبح على خير
نوح بابتسامه و هو ينحني يقبل راسها:و انتي من اهل الخير
غمضت عنيها بألم و هي بتحاول تنام
نوح كان قاعد جانبها لحد ما جاله اتصال من المكتب
نوح:ايوه في اي يا تـ.ـو.فيق
تـ.ـو.فيق مدير اعماله:نوح باشا فاضل نص ساعه على الاجتماع حضرتك هتتاخر
نوح وهو بيعدل شعر حورعن وشها:لا يا تـ.ـو.فيق الغي شغل النهارده
تـ.ـو.فيق بصدmه :نوح باشا احنا بنحضر الاجتماع دا بقالنا تلات اسابيع و دلوقتي هنلغيه كدا
نوح بجديه و صرامه:اعمل اللي بقولك عليه يا تـ.ـو.فيق
وقفل معه و فضل قاعد جانبها كان وشها كله عرقان و حرارتها مرتفعه
نوح بخـ.ـو.ف و رعـ.ـب:لا دي مش معقول نوبه سكر
قالها وهو بيحاول يفوق حور لكن وشها بقى احمر جدا بتترعش و حراره جـ.ـسمها مرتفعه بطريقه مخيفه
نوح بزعر:حور حور
نوح شالها بدون تفكير و هو بيخرج بسرعه جدا من الاوضه و بينزل بيخرج من القصر كله
حطها في الكرسي الخلفي و ساق عربيته بأقصى سرعه في طريقه للمستشفي
نوح بزعر:حور في اي.... افتحي عنيكي عشان خاطري
لكن مكنش في اي رده فعل اصطدm بعربيه شخص ادامه و هو بيوقف العربيه أدام المستشفى
صاحب العرببه:مش تحاسب
نوح مهتمش وهو بيفتح الباب و بيشيل ها و بيدخل المستشفى
بيجي الممرضين و بياخدوها
نوح كان رايح جاي أدام العنايه مستني اي حد يطمنه عليها
بيحمد ربنا انه مرحش الاجتماع كان.........
بعد ساعه تقريبا خرج الدكتور
نوح بسرعه و لهفه:حصل اي يا دكتور هي كويسه
الدكتور:طب اتفضل نتكلم في مكتبي
بعد ثواني في المكتب
الدكتور :انا حذرت مصطفى بيه قبل كدا و قالتله ان حاله حور مينفعش فيها زعل و اي زعل بيدهور حالتها
نوح؛ يعني اي انا مش فاهم حاجة
الدكتور:حور مريـ.ـضه سكر لكن مش بالوراثه من سنه و سبع شهور تقريبا هي كانت منتظمه في اخد جرعه الأنسولين لكن حور بـ.ـنت رقيقه جدا و اي حاجه بتاثر فيها و في الحالات دي الحـ.ـز.ن بياثر جدا عليها وواضح ان الفتره دي مكنتش افضل حاجه و كمان الاكل بتهمل جدا فيه و في صحتها
نوح بصدmه و حـ.ـز.ن:طب هي دلوقتي كويسه؟
الدكتور :ايوه بس لازم تعيش في جو هادي و بلاش اي ضغط عليها.... الممرضين اكيد نقلوها اوضه تانيه تقدر تشوفها دلوقتي
نوح:تمام يا دكتور متشكر جدا
نوح سابه و خرج لكن وقفه شخص
الشاب:انت يا استاذ خبطت عربيتي وماشي كدا عادي و الله لو مصلحتها أبلغ البوليس
نوح بنظرات نا"ريه من بين سنانه:امشي من ادامي حالا بدل ما عرفك مين نوح الشرقاوي اخفي و بكرا تروح قصر الشرقاوي و انا هتكفل بالموضوع
الشاب خاف من نوح و فعلا مشي
فتح باب اوضتها كانت نايمه
نوح فضل يبصلها و بيفكر اي السبب اللي يخليها تزعل لدرجه انها تبقى مريـ.ـضه سكر
قعد جانبها و بيدقق في ملامحها اد اي جميله يمكن لأول مره يلاحظ جمالها بيحط ايديه على وشها و بيحركها بحنان
يمكن لما شافها اول مره لما وقعت من على الحصان كان شايفها جميله برضو لكن و هي ادامه لاحظ انها اجمل بكتير
غمض عنيه و هو بيسند راسه على طرف السرير
الصبح
حور بتفتح عنيها ببط كان نايم قصادها فضلت تبصله و قلبها و.جـ.ـعها بتحط ايديها على دقنه الخفيفه و بتبسم بحـ.ـز.ن في اللحظه دي نوح بيفتح عنه
حور بتسحب ايديها بسرعه لكنه بيمسكها تاني و بيبـ.ـو.س بطن ايديها
:حمدلله على السلامه مو"تيني من الرعـ.ـب عليكي
حور :بجد....
نوح بابتسامه هاديه:تصدقي حسيت روحي بتنسحب مني
حور اكتفت بنظرات العتاب
نوح:انتي كويسه دلوقتي؟
حور:اه الحمد لله احسن
نوح بصلها هي كانت لسه بنفس الفستان :هكلم سلمي تجيلك و تجيب معها حاجه تانيه طويله من قلقي عليكي نسيت ابدلك هدومك
حور بـ.ـارتباك:كلم سلمي......
بعد مده
سلمي بتدخل المستشفى وهي بتجري
دخلت اوضتها و نوح خرج
سلمي بلهفه ودmـ.ـو.ع وهي بتحاوط وش حور بين كفوفها:انت كويسه..... انا اسفه والله اسفه نسيت انبهك تاخدي حقنه الأنسولين اسفه
حور حـ.ـضـ.ـنتها وهي لسه قاعده على السرير و بتعيط بقهر وو.جـ.ـع:لسه بيحبها يا سلمى لسه بيحبها طب اتجوزني ليه انا كنت بحاول انسي لكن لما دخل حياتي رجع الأمل تاني ليا... ليه اتجوزني مدام هيعمل كدا
سلمي :ليه بتقولي كده....
حور طلعت الصوره كانت مخبيها
سلمي :بس يا حور دي شكلها من زمان لو لاحظتي نوح شكله اتغير شويه يمكن من اول جوازه منها
حور :و محتفظ بيها ليه عشان يوجـ.ـعلي قلبي
سلمي :حور اعترفيله بحبك و حطي حد العلاقه فاهميه انك بقيتي مريـ.ـضه سكر بسببه و بسبب حبك له..... و بسبب اللي مـ.ـر.اته عملته معاكي يوم فرحه.... احكيله اد اي قلبي عشقه... احكيله انك بتتعذ"بي بسببه و بسبب زعلك وو.جـ.ـعك مكنتيش هتبقى هنا
حور بسرعه :لا يا سلمى انا بس عايزه أعرف هو لسه بيحبها ولا لاء و ياترى ليه اتجوزني لو بيحبها
سلمي :قومي انا جيبتلك هدوم صحيح الفستان دا معملش اي إثر و الله دا جبل تلج و تو"ر و به"يم
حور بضحك:بت اتلمي دا جوزي
سلمي بمرح:يسهلوا يا واد يا رومانسي انت
حور ابتسمت على حركات اختها و دخلت غيرت
خرجت وهي ماسكه في ايد سلمي
لكن شهقت بصدmه اول ما نوح جيه وشالها
حور:الناس؟؟......
نوح بابتسامه جميله :مالهمش حاجه عندنا
حور ابتسمت و سلمي غمزتلها
بعد مده في قصر الغندوري
الكل كانوا قاعدين في الصالون
لحد ما جيه اتصال لنوح و خرج الجنينه حور افتكرت انه هيمشي كالعاده ويروح شغله لكن رجع تاني
نوح:ااامم حور انا حجزت تذكرتين لفرنسا هنسافر بكرا الصبح
حور :فرنسا؟؟ عندك شغل هناك؟
نوح بابتسامه :لا عندي حاجه اهم
قالها وهو بيشيلها و بيطلع اوضتهم حور اتكسفت من طريقته و خصوصا ان سليم و ابوها موجودين
هل ستجبر خاطري؟؟. إم ان هناك فخ جديد
يقولون انه من الحب ما قت"ل
ولكن يقولون أيضا ان العشق حياه
لنري الي اين سترسوا سفينه عشقي لك..........
↚
نوح شال حور وهي اتكسفت لان والدها و جوز اختها موجودين ووشها احمر جدا
نوح ابتسم لما لاحظ دا وبهمس:
على فكره انتي مراتي عادي يعني.....
حور بـ.ـارتباك:بس مش أدام اهلي كدا
نوح:طب هو انتي مش ملاحظه انك كنتي في المستشفي
قالها وهو بيفتح باب اوضتها و بيدخل بينزلها أدامه :تحبي اساعدك في حاجه....
حور:لا لا شكرا انا هدخل اغير
نوح:وانا هروح اشوف إياد مش هتاخر عليكي
حور هزت راسها و اخدت بجامه و دخلت غيرت
بتقعد على السرير و بدون وعي بتنام بتعب
نوح بيدخل لقاها نايمه عدلها و غطها كويس و نزل الجنينه كان بيد"خن بضيق وهو بيفكر المفروض يعمل اي يكمل خطته و لا ينسحب ويضيع كل اللي عمله على بلاش لكن اخد قرار انه لازم يكمل حتى لو على حساب حد مالوش ذنب
في بدايه يوم جديد
حور بتفتح عنيها ببط لقيت نفسها نايمه في حـ.ـضـ.ـن نوح و هو حـ.ـضـ.ـنها بقوه شهقت برعـ.ـب وهي بتحاول تبعد لكن مكنتش عارفه.... مكنتش فاكره حاجه من اللي حصلت امبـ.ـارح غير أن نوح شالها وطلع الاوضه بعد ما بلغها انهم هيسافروا فرنسا سوا اخدت نفس عميق و هبتحاول تنسحب وتقوم لأنها مش عايزه يصحه وهي في حـ.ـضـ.ـنه كدا
لكن فشلت في كل محاولاتها لحد ما صحي
نوح بغضب عفوي وهو لسه مغمض عنيه:حور اهدى بقى مش هكلك
حور بـ.ـارتبـ.ـارك :انا عايزه اقوم...
نوح بيشـ.ـدها اكتر لصدره :لسه بدري نامي ادامنا يوم طويل
حور قربت منه و هي بنحط ايديها على لحيته و بهمس:بحبك
نوح فتح عنيه و بصلها بصدmه و هي بلعت ريقها بصعوبه
نوح:انت قولتي اي دلوقتي؟
حور بتمثيل النوم:مقولتش حاجه عايزه انام
نوح مهتمش و كمل نوم لكن هي كانت مبسوطه وكان نفسها تقولها بصوت عالي تخلي الكل يسمعها
لكن هي عايزه حب متبادل مش شفقه.. عايزه هو يحبها لنفسها مش عشان هي بتحبه
بعد مده
كانوا الاتنين في المطار بعد ودعوا عيلتها و نوح ساب إياد مع سلمى و سليم و حور مش مطمن حاسه ان هيحصل حاجه في السفريه دي كانت عايزه تمشي لكن نوح مسك ايديها وراح للطياره و الاتنين ركبوا
بعد وقت طويل جدا
صحيت حور في اوضه غريبه اتفزعت و قامت بسرعه مكنش في حد في المكان بصت للمكان كان اوضه نوم فخمه جدا بصت لنفسها في المرايه كانت لابسه فستان ازرق لبعد الركبه كت استغربت ازاي جيت المكان دا و فين نوح
فتحت البلكونه ووقفت فاتحه بوقها كانت شقه أدام برج ايفل
حسيت بأيد بتتلف حوالين خصرها و بيسند راسه على كتفها:صباح الخير نمتي كتير اوي
حور:انا مش فاكره حاجه
نوح:مش مهم اجهزي هنخرج نغير جو شويه
حور:اوكي
خرجوا الاتنين و حور كانت فرحانه جدا و بتمشي ادامه وهي ساكته
نوح:ما تحكيلي عن نفسك يا حور
حور:بص يا سيدي انا عندي اربعه وعشرين سنه
معنديش صحاب الا سلمي اختي... معنديش غير سر واحد و الدني اتوفت من أربع سنين
بحب الشعر و القراءه و خصوصا كتب علم النفس.... كنت بحب الايس كريم و الشكولاته بس طبعا بقالي كتير اوي مش باخد الحاجات دي
بحب الخيل جدا و خصوصا العربي لانه اصيل
و بحبك اقصد يعني بحب ملامحك اصل أصلها جميله انا بحب الرسم عشان كدا ملامحك مناسب لرسم لوحه فنيه جميله دا قصدي
حور لنفسها:بتقولي اي يخربيتك امسكي لسانك
نوح كان بيبصلها بشك لان نظراتها صادقه جدا لكن حاول ميهتمش
بعد شويه بيقفوا في شارع الشانزلزيه
حور صر"خت بقوه وسعاده
نوح :في اي.....
حور:تعال بسرعه تعالي نتصور
نوح بابتسامة :اهدى اهدى في اي يا بـ.ـنتي
حور بسعاده:دا أجمل مكان في فرنسا هتاخدي متحف اللوفر ساحه الكونكورد قريبه من هنا وهي بتطل على المتحف
نوح بابتسامه هاديه:اوكي اوكي اهدى بس مش النهارده اوعدك هنرجع تاني بس دلوقتي لازم نرجع الشقه عندي شغل و انتي هتيجي معايا
حور :انا لي؟
نوح :اكيد مش هسيبك لوحدك هخلص بسرعه و نرجع نعمل كل اللي انتي عايزاه
حور :اوكي
نوح وقف تاكسي و رجعوا الشقه
دخل اوضته وفتح الدولاب و طلع شنطه اخدها و راح لحور
نوح:اعتقد دا هيكون مظبوط عليكي... جرببه
حور اخدت الشنطه ودخلت اوضتها و غيرت كان فستان اسود طويل من الستان مطرز بالفيروز ضيق من الخصر واسع بعد كدا
ظبطت شعرها و حطت مكياج خفيف جدا
خرجت لقيت نوح جهز و كان وسيم جدا ببدلته البنيه
نوح فضل يبصلها كتير باعجاب و هي متـ.ـو.تره من نظراته
حور بهدوء:انا كدا جهزت
نوح:ياله بينا
قالها وهو بيجذبها له من خصرها و بيخرج كان في عربيه في انتظارهم ركبت وهو جانبها
السواق طلع على القاعه اللي فيها الحفله كانت في ناطحه سحاب مونبـ.ـارناس
بينزل نوح وهو ماسك ايديها نوح كانت خايفه من اللي حواليها و بتضغط على ايديه بقوه لأنها انطوائيه جدا
نوح بهمس جانب ودنها:متخافيش انا معاكي مش هسمح ان حد ياذيكي
حور بصتله بـ.ـارتباك و بتحاول تهدأ لكن كانت مطمنه شويه
بعد مده
كان واقف بيتكلم مع حد و حور واقفه قريب منه لحد ما زهقت كان في شخص بيبصلها باعجاب واضح من ملامحه ان عربي
حور بصت لنوح كان مشغول قررت تلف في المكان الخالي من الناس
واقفه و بتبص الفراغ و الهواء بيلمس وشها بهدوء لحد ما سمعوا صوت صر"اخها عالي جدا
نوح قلبه اتقبض ووووو
↚
نوح سمع صوت صر"اخ قوي كان صوت حور بقى قلبه انتفض و بيدور عليها لكن مفيش إثر ليها لحد ما شاف بعض الأشخاص متجمعين و حور قاعده على الأرض و مرعوبه
جري عليها وهو مش فاهم في اي
حور اول ما قرب منها ونزل لمستواها حـ.ـضـ.ـنته بقوه وهي منهاره و بتتنفس بسرعه
نوح بخـ.ـو.ف عليها:حور اهدى في اي...
ايوب:انا اسف اسف مكنتش اقصد
نوح باستغراب:أيوب!!! (صديقه مصري) في اي
حور برعـ.ـب:حاول يزقني كان عايز يوقعني من هنا كان ممكن امو"ت
نوح بصدmه:اي؟
ايوب بـ.ـارتباك:دي دي فاهمه غلط دا كان مقلب يا نوح انا لا معرفش انها مراتك..... انت عارف اني بستخدm ماسكات الوشوش و لمآ شفتها لوحدها كنت فاكرها فرنسيه و استخدmت الوش دا
ايوب طلع مسك لوش مرعـ.ـب حرفيا عبـ.ـاره عن وش شخص مشو"ه و عليه د"م
حور شافت الوش كان شكله بشع وكأنه حقيقي حرفيا د"فنت وشها في كتف نوح اللي بص لايوب بغضب و هو بيشيل حور و بيخرج من الحفله وهي لسه بتعيط
نوح :حور اهدي متخافيش... دا وش صناعي و عليه د"م
حور:كنت هقع من البرج لولا اني أتمسكت
نوح :ههههشش متخافيش
نزل من البرج و ركب عربيته وطلع على شقتهم
حور كانت قاعده في البلكونه و بتتفرج على برج ايفل و هي ساكته كانت هديت
نوح:حور انتي كويسه دلوقتي
قالها وهو بيقعد جانبها و نظراته كانت بـ.ـارده جدا
حور :اه كويسه
نوح ببروده المعهود: تمام يا حور حقنه الانسولين بتاعتك
حور:اه فعلا ماخدتهاش
نوح:هجبهالك
أداها الحقنه و شالها حطها في سريرها و سابها و خرج يشتغل على الاب توب
حور قامت و طلعت لقيته بيشتغل دخلت تاني بياس و راحت فتحت شنطتها و اخدت حبتيه منوم
نامت بعمق و هي بتفكر هو ازاي كدا
يعني اوقات بتحسه مهتم و كويس اوي معها و اوقات بـ.ـارد جدااا و مش مهتم
في الصالون
نوح:خالص فاضل كم خطوه و ابقى نفذت اللي خططتله و ساعتها اطلقها و اخلص من حوارتها دي كلها دي ولا الطفله وانا مش فاضي لكل دا
طلع م بيله وكلم والدته
نوح:السلام عليكم ازايك يا ست الكل
شريفه :انا بخير يا نوح عملت اي؟
نوح بجديه:خالص يا أمي كل مصانع و اراض الشرقاوي هترجعلنا ومصطفى الغندوري هينـ.ـد.م على اللي عمله وانه اتسبب في مو"ت ابويا بعد ما اخد منه كل املاكه برخص التراب
شريفه بكره: و حور؟؟
نوح سكت لكن :متقلقيش هطلقها انا هرجع مصر كمان كم يوم......
شريفه:جودي عايزه ابنها يا نوح.... و لو رفعت قضيه حضانه المحكمه هتحكملها انها تاخد الولد
نوح:على جثتي انها تاخد اياد
شريفه:الحل انك تردها لان لو وصلت للمحكمه انت بنفسك هشوفها وهي بتاخد منك ابنك
نوح:هخلص من موضوع حور و بعد كدا هفض لجودي
شريفه:نوح انت ممكن تحب حور
نوح بـ.ـارتباك :لا طبعا حور ابوها اتسبب في مو"ت ابويا و اخد كل املاكه و لمآ رجعت و كبرت شغلي كان عايزني اتجوز بـ.ـنته لكن انا رفضت زمان و عمري ما كنت هوافق اتجوزها الا بعد ما مصطفى الغندور استولى على ارضى عيله الشرقاوي وقتها كان لازم القى خطه اتجوز بيها حور
في الأول فضلت وراء عمار لحد ما عرفت انه بيتاجر في السلا"ح و جبت الدليل عليه
خط"فت حور و مثلت اني اللي انقذتها عشان مصطفى الغندور يثق فيا و اني هخاف عليها
و خليت سالم الدوسري يضر"بني بالمسد"س عشان اتصاب
استنيت ليوم كتب كتابها على عمار و قدmت الدليل للحكومه و فشكلت الفرح و طلبت ايديها في نفس اليوم و مصطفى الغندوري كان مضطر يوافق عشان الفرح و الناس دلوقتي اقدر استغلها كويس في اني ارجع كل اللي اتاخد مننا
شريفه بابتسامه خبيثه:دا ابني كنت خايفه تحبها مكنتش متخيله اني دي تكون مرات ابني في يوم من الايام بس ياله الظروف حكمت.... فات سنتين على وفاه والدك
نوح:الله يرحمه متخافيش يا أمي اسم عيله الشرقاوي هيفضل مرفوع في السما
شريفه:انا عايزه حور يا نوح... عايزك تجيبهالي القاهره و مترجعش بيها الغربيه... لازم تيجي القصر بتاعنا في القاهره
نوح:لي يا أمي؟
شريفه:عايزه اشوفها و اطلع فيها قهر السنتين دول.....
نوح بابتسامه :المهم انتي عامله اي
شريفه:كويسه الحمد لله بس جودي يا نوح و اخده الموضوع جدا المحامي بتاعها جاتلي النهارده و هي بتعمل كل دا عشان تردها هي عارفه انك لايمكن تتخلى عن اياد
نوح :جودي..... انا هرجع و هظبط كل حاجه
شريفه:ماشي يا حبيبي تصبح على خير
نوح:وانتي من اهل الخير
قفل معها و بيفتكر والده من سنتين كان شغال مع مصطفى الغندور و دخلوا في تجاره سوا و ابوه خسر معظم فلوسه و جالته ازمه قلبيه بالرغم ان مصطفى الغندوري اتنازل عن الفلوس لعيس والد نوح لكن عيس تـ.ـو.في
نوح وقتها كان بيدي شغل والده و بيكبره و حصل شغل مشترك بين عيله الشرقاوي و الغندوري و كانوا عايزين يدعموا الود بينهم و يتجوزوا حور لنوح لكنه رفض و صمم يتجوز واحده تانيه و يعمل فرحه في الغربيه بالرغم ان جودي أهلها من القاهره لكن هو كان عايز يك"سر ينت الغندوري انه رفضها وراح جاب واحده تانيه و اتجوزها في البلد
سافر بعد كدا سنه ونص وفضل في القاهره كبر شغله و سيطر على اراضي كتير بتاعته كانت تحت اداره عيله الغندوري
رجع و عرف ان اهله خسروا تاني أدام عيله الغندوري قرر انه لازم يرجع كل شبر اخدوه منهم
بالصدفه قابل حور لما وقعت من على الحصان وفي اللحظه دي قرر ان لعبته هتبدي
ميعرفش ان البـ.ـنت اللي بيعمل فيها كدا اكتر حد ممكن يكون بيعشقه بدون اي شروط
لسه مصمم انه يكمل و للأسف هيخسر كتير
َو هيكون أسير لعشقها المـ.ـجـ.ـنو.ن لكن ياترى وقتها هيكون في فرصه له و حور هتعدي بسهوله
و قلبها هيستحمل اللي جاي
اللي جاي بدايه المشي على خط النا"ر قلوب هتتلوي من الحب و قلوب هتتغير وتقسي والبادي اظلم
↚
نوح خلص كلام مع والدته و قفل الاب توب دخل اوضه حور كانت نايمه بعمق فضل واقف كتير يبصلها وساكت دخل وقفل الباب وراه
قعد جانبها و بيحط ايديه على دmاغها يحس حرارتها لكن كانت كويسه كان ساكت هو بيفكر لما تعرف الحقيقه هتعمل اي....
فضل يحرك ايديه على وشها بحنان و هو خايف ايوه خايف.... خايف يعشق العشق صعب مش كل الناس تتحمل قوانينه... ونوح ابعد ما يكون عن قوانين العشق عكس حور اللي عشقته بكل جوارحها
بسرعه شال ايديه من على وشها و خرج من الاوضه و هو بياخد نفس عميق
دخل اوضه تانيه و هو بيحاول ميفكرش كتير نام بصعوبه بعد تفكير طويل بدون فايده
الساعه خمسه الصبح بتوقيت فرنسا
حور صحيت و هي مبتسمه كعادتها دخلت اخدت شاور و طلعت كانت واقفه في البلكونه و هي بتنشف شعرها لكن صر"خت بصوت عالي وسعاده وهي بتصقف بيديها بطفوليه
حور بسعاده :نوووح نوح
نوح قام مفزوع بسبب صوتها
:في اي
حور بابتسامه وسعاده :اول يوم لنزول التلج في فرنسا تعالي معايا بسرعه
مسبتلوش فرصه وهي بتشـ.ـد ايديه و بتاخده بسرعه على اوضتها
حور وهو بصله:شكله حلو اوي تصدقي دي اول مره اشوف التلج
نوح بالرغم انه حس ان الموضوع تافه لكن هي كانت فرحانه و ابتسامتها جميله اوي
نوح:اي رايك نروح منتجع التزلج بليل
حور بابتسامه واسعه:بجد؟
نوح هز راسه بأه و هي كانت مبسوطه جدا لدرجه انها حـ.ـضـ.ـنته ونسيت تـ.ـو.ترها:بجد شكر دي احلى سفريه
نوح كانت ايديه في الهوا مش عارف يحـ.ـضـ.ـنها ولا لاء لكن قرر انه يبعدها
حور باحراج:انا انا.... هنروح فين؟
نوح:ااامم فال ديزير اعتقد انه افضل مكان تشوفي فيه التلج
حور:اوكي ثواني هحضرلك الفطار
نوح: لا لا انا عايز انام... نمت امبـ.ـارح متأخر موريش شغل النهارده هنام
حور بحـ.ـز.ن:اوكي و انا هكتشف اامكان
خرجت من الاوضه وهو فضل واقف لحد ما لمح شنطتها مفتوحه و في اجنده موجوده
اخدها و فتح اول صفحه كان فيها صوره ليها مع امها كانت شبهه جدا
حور دخلت الاوضه بسرعه وشـ.ـدت منه الاجنده بتـ.ـو.تر:دي دي مكتوب فيها
نوح بفضول:دي مذكرتك
حور:اه بس فيها حاجات خاصه و كمان مش تخصني لوحدي في حاجات خاصه بسلمي عشان كدا مينفعش تشوفها
قالتها و هي بتقفل المذكره بخـ.ـو.ف انه يشوف صوره اللي موجوده و كمان الكلام اللي حور كتبه فيها دست المذكره بين هدومها و قفلت الشنطه بسرعه
نوح كان حاسس انه بتخبي حاجه
نوح:ااامم بصى اعملي لي فنجان قهوه مش هنام
حور:حاضر بس لازم تفطر الأول
بعد شويه كانت جهزت فطار خفيف و جهزت القهوه
نوح كان اخد دش و طلع وهو بينشف شعره
حور فتحت عنيها بخجل بسبب رؤيته له خارج عا"ري الصدر بينشف شعره وشها كان متوهج بحمره الخجل بتعدل شعرها و هي بتجاهل النظر له لكنه ابتسم لما شافها بالمنظر دا
لكن عمل نفسه ماخدش باله وقعد على السفره
حور وهي مديله ضهرها :الجو برد هجيبلك تيشرت
قالتها وهي بتجري على اوضته
اول ما دخلت حطت ايديها على قلبها كان بيدق بسرعه جدا بتاخد نفس عميق و بتاخد تيشرت من دولابها وبتخرج
حور:احم اتفضل
نوح بابتسامه خبيثه :شكرا انا مرتاح كدا و مش محتاجه و بعدين دي شقتي اقعد فيها برحتي
حور بخجل مفرط:تمام انت ماليش نفس هدخل اعمل كم
نوح:حور اقعدي افطري يا حببتي
حور بصتله بصدmه و هي بتحاول تستوعب ان بيتكلم معها هي لكن فاقت من شرودها على صوته الرجولي
:حور....
حور بتـ.ـو.تر وصوت وا.طـ.ـي بتحاول تتحكم في دقات قلبها القويه :ايوه....
نوح بابتسامة :اقعد افطري
حور :حاضر
بعد مده
كانت بتغسل الأطباق لحد شهقت برعـ.ـب و هو يشيلها بيقعدها على رخامه المطبخ
نوح:ممكن تبطلي تتعبي نفسك
حور بتعجب من طريقته:اتعب نفسي؟؟ دول طبقين و انا مش بحب اسيب حاجه مش نضيفه
نوح وهو بيمسك الطبق:و انا موجود متقلقيش
وقف و بيغسل الاطباق
نوح:قوليلي صح هو والدك عملك توكيل او حاجه
حور برفعه حاجب :توكيل؟ توكيل اي مفيش حاجه من دي و بعدين انا مش محتاجه حاجه. من دي ربنا يديله الصحه و يفضل هو بخير يارب
نوح:يارب.... حور انتي نفسك في اي؟
حور :ااامم نفسي اسس مستشفى مجهزه بكل الاجهزه الطبيه في الغربيه و اكون مسئوله عن قسم جرا"حه الأطفال انا تخصص جر"اجة قلوب
نفسي كل الأطفال يكونوا بخير يلعبوا و يجروا ويعيشوا سنهم
تعرف لما جالي السكر اتحرمت من حاجات كتير كنت بحبها و قتها مكنتش اتخصصت لسه في الكليه لكن عرفت اني لازم ادخل التخصص دا لان الأطفال من حقهم يعيشوا و يضحكوا ويلعبوا
نفسي اعمل في المستشفي كل حاجه رفاهيه ليهم عشان فتره العلاج تعدي بسرعه و ميحسوش بالياس...... نفسي اشوف بابا دايما يكون فخور بيا و موطيش راسه..... نفسي اعيش
نوح كان بيبصلها وهو مبتسم لان أحلامها جميله زيها قرب منها بدون وعي با"سها حس باستجابه خجوله منها
لكنه بعد بسرعه و خرج من الشقه
حور غمضت عنيها و جريت على اوضتها فتحت الدولاب وقعدت فيه و دي اكتر حركه بتعملها لما بتـ.ـو.تر لاقص درجه
نوح كان بيلف بعربيه وهو كا"ره نفسه و قربه منها لحد اتنهد بغضب
عند حور
كانت قاعده في البلكونه وبتقرا في كتاب وهي بتبص للتلج و كأنه سحر لحد ما حسيت بحركه
بتدير لقيت نوح
نوح:اتاخرت عليكي
حور:مش مشكلة عادي
نوح:اتفضلي
حور:اي دي
نوح:شوكلاته
حور:بس...
نوح:لا متخافيش دي انا جبتهالك مخصوص متخافيش دي شوكلاته داكنه
حور اخدتها بسرعه وسعاده و بتاكلها لحد ما شـ.ـدها منها
نوح:حور مش كدا هو كدا هتتعبي مينفعش بنهم كدا
حور وهي بتمسح بوقها بسعاده :اامم شكرا كان بقالي وقت طويل ماكلتش شوكلات
نوح ادلها العبوه :بس لازم تخلي بالك هقسلك مستوى السكر
بعد دقايق:اامم مظبوط بس مش مسموح غير بقطعتين صغير يا حور فاهمه
حور :حاضر
نوح:ياله اجهز هنروح المنتجع
حور:اوكي
بعد مده كانوا في منتجع للتزلج و حور بتضحك بسعاده وهي بتجري على التلج و نوح منكرش ان قلبه دق بسرعه لمجرد انها بتضحك
بعد ساعه ونص
حور بتقلع الكوتش و بتقعد على الأرض بتعب
حور:كان يوم حلو اوي يا نوح
نوح بصدق:فعلا
كانوا بيبصوا للتلج اللي بينزل حور غمضت عنيها وهي بتنام على كتفه وهي حاسه بالبرد
لكن فاقت على صوت قوي بالفرنسيه
(سيدتي سادتي ناسف لما حدث... ولكن هناك بعض أعمال الشغب في المدينه و أيضا العاصفه تشتد و ستنخفض درجه الحراره بشكل ملحوظ يجب العوده الى منزلكم ان كانت قريبه او المبيت في اي فندق قريبا و مراعاه تجنب أعمال الشغب للحفاظ على سلامتكم)
حور بخـ.ـو.ف:يعني اي...
نوح وهو بيقوم:لازم نمشي يا حور الجو هيبرد و غير كدا المكان برا مش امان في شغب في المدينه بس لازم نخرج والا يمكن نتجمد
حور:بس شقتنا بعيده
نوح:هنشوف اي أوتيل متخافيش
قالتها وهو بيمد ايديه لحور و هي بتمسك ايديه وبتقوم بتروح تغير لابس التزلج و بتلبس هدومها و بيمشوا
كانوا راكب عربيته لكن في حركه غريبه نوح شك أن في حاجه هتحصل و حور قلبها مكنش مطمن وقف العربيه و نزل وهي معه
حور:في اي
نوح بشك:المكان شكله ميطمنش و مينفعش نتحرك بالعربيه
حور بخـ.ـو.ف:ربنا يستر
نوح وهو بيمسك ايديها بقوه و تملك :متخافيش
الاتنين كانوا مشين ببط و هما بيحاولوا يتجنبوا أصوات الصر"اخ اللي سمعينه لحد ما حور وقفت وهي بتعيط
نوح:في اي
حور:مش قادره الصوت بيعلي احنا هنسيبهم
نوح بجمود:حور اهم قاعده في الحياه انك تحكي نفسك اولا وبعدين دول حتى مش مصرين
حور باعتراض وهي بتشـ.ـد ايديها منه:اسفه يا نوح بس اهم قاعده في قانون الرحمه ان متسيبش الكل يتو.جـ.ـع جانبك وانت تمشي عادي
قالتها وهي بتبعد عنه و بتجري ناحيه الصوت نوح بصلها بياس و هو بيروح وراها
حور وقفت و كانها انصعقت شايفه بنوته صغيره قاعده جانب مامتها اللي بتنز"ف من دmاغها و فاقده الوعي و البـ.ـنت الصغيره ايديها بتنز" ف
حور بالفرنسي:انتي كويسه مين عمل كدا
البـ.ـنت ببراءه:ناس وحشه.. مامي
حور قلعت الجاكيت بتاعها و لابسته للبـ.ـنت الصغيره و راحت قعدت جانب الام كان قلبها بينبض
حور لنوح:في مستشفى قريبه من هنا
نوح :بعد اتنين كيلو من هنا
حور:لازم ننقلها المستشفي بسرعه لان ممكن عندها نز"يف داخلي
نوح راح ناحيه السيده و شالها و اتجه ناحيه العربيه حطها في الكرسي الخلفي و حور شايله البـ.ـنت على رجليها و هو ساق عربيته بقلق من اللي ممكن يحصل
كان بيبص لحور واد اي قلبها طيب كان خايف اوي من الحقيقه اللي مخبيها
لكن قابلوا الشر"طه الفرنسيه نوح نزل فاهمهم الموقف و هما ساعدوه ينقلوا السيده و بـ.ـنتها للمستشفى
بعد وقت طويل
حور كانت سانده راسها على كتفه و باين عليها الحـ.ـز.ن
نوح:حور انتي تعبانه لازم نرجع البيت اعتقد البوليس سيطر على الموقف
حور:ممكن نفضل شويه لحد ما نطمن على البـ.ـنت
نوح:اوكي يا حور
بعد مده الاتنين خرجوا من المستشفى و رجعوا شقتهم لكن حور كانت خايفه و جـ.ـسمها بيترعش
نوح:حور انتي كويسه
حور:اه اه تصبح على خير هدخل انام
نوح:وانتي من اهل الخير
بعد نص ساعه
نوح كان نايم و هو لسه صاحي بيفكر فيها و في صدmتها من الحقيقه لحد ما حس بحركه غريبه و شافها داخله اوضته غمض عنيه و عمل نفسه نايم
حور بهمس:انا بس خايفه هنام شويه و الصبح بدري هقوم بس انا خايفه
قالتها وهي بتندس في حـ.ـضـ.ـنه بخفه و هدوءها المميز
نوح ابتسم وهو لسه مغمض عنيه لكنه بلع ريقه بتـ.ـو.تر وهي بتد"فن وشها في رقبته و بتنام بسرعه جدا
يا الله لطفاً بقلبي
في القاهره
وتحديد فيلا عيس الشرقاوي
جيجي(اخت نوح) :ماما انا خارجه
شريفه:رايحه فين؟ معاكي حد؟
جيجي:رايحه النادي مع صحابي
شريفه بطمع:شفتي راغب الصاوي (رجل أعمال و صديق نوح)
جيجي بتنهيده قويه:لا يا ماما من وقت ما نوح سافر الغربيه وانا مشوفتوش ودايما مشغول
شريفه:غـ.ـبـ.ـيه واحده زيك لو موقعتش واحد بحجم راغب تبقى غـ.ـبـ.ـيه انتي عارفه لو ضمينا شركتنا مع شركاته اي اللي هيحصل
جيجي:عارفه يا ماما لكن انا فعلا مش بشوف راغب و دايما هو مختفي
شريفه:طب امشي انتي دلوقتي وانا هظبطلك كل حاجه
جيجي:اوكي بس قوليلي هو نوح هيرد جودي ولا لاء و كمان البـ.ـنت اللي اتجوزها دي هتيجي هنا ولا لاء
شريفه:انا عمري ما هسمح ان البت دي تفضل على ذمته و لو فيها مو"تي بس لازم يرجع المصانع والارض ووقتها هيطـ.ـلقها و انا هخليه يرميها برا القصر
جيجي :طب و جودي؟
شريفه:جودي هي اللي هتقدر تقهر حور لو نوح ردها المهم سيبك انتي من كل الحوارات دي و ياله اخرجي مع صحابك
جيجي:طب عايزه فلوس
شريقه:انت مش لسه مدياكي خمس تلف من يومين
جيجي:يا مامي خمس تلف اي بس المهم عايزه فلوس لان فلوسي خلصت
شريفه:خدي يا جيجي هاتي كل اللي تحتاجيه المهم ت عـ.ـر.في كل حاجه عن راغب انتي فاهمه
جيجي:اوكي يا مامي باي باي
.........................
في بيت جودي النجار
جودي:وحـ.ـشـ.ـتني يا بيبي
راغب بابتسامه جانبيه :كنا سوا امبـ.ـارح في النايت لحقت اوحشك
جودي وهي بتقعد على رجله بمياعه:اديك قلتها قي النايت يعني مكنتش واخده راحتي معاك
راغب بخبث:وانتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و بس قوليلي عملتي اي في موضوع رجوعك لنوح لازم يردك يا جودي انا محتاجك تكوني عيني عنده
جودي :انا عملت زي ما انت قلتلي و بعتله المحامي اني هاخد منه اياد لكن هو دلوقتي في فرنسا مع ست الحسن مـ.ـر.اته الجديده
راغب بخبث :مـ.ـر.اته الجديده؟ ودي اي نظامها
جودي :ههههههه دي بت واقعه تصدق بتحب نوح من اكتر من ست سنين وهو ولا هنا
راغب بذهول واعجاب:ست سنين..... وانتي عرفتي ازاي؟
جودي:اصل قبلتها يوم فرحي من نوح....
بص ياسيدي حور ليها بـ.ـنت عم انا اتعرفت عليها وصاحبتها لما كنت في الغربيه و عرفت منها ان حور واقعه في غرام نوح و ان محدش يعرف إلا هي و اختها سلمي.... يوم الفرح حور جيت القصر عشان تبـ.ـارك بس انا متوصتش و سممت بدانها بكلام يخليك تتمنى المو"ت و هي في اليوم دا طلعت تجري و خرجت من القصر معرفش اي اللي حصل بعد كدا
راغب باعجاب:حلوه؟
جودي وهي بتمسكه من ياقه قميصه :هتفرق معاك
راغب بخبث وهو يقب"لها:ميفرقوش معايا غيرك يا جميل
راغب الصاوي:٣٠سنه شاب وسيم شخصيه خبيثه و طماعه. رجل أعمال
جيجي الشرقاوي:25سنه بـ.ـنت طايشه مستهتره لكن في وجود أخيها تحاول جاهده الا تظهر طايشها
جودي النجار:26سنه خب"يثه جدا طما"عه جميله لجد ما
↚
عد اسبوع طبيعي جدا زي المعتاد بينهم
نوح مشغول دايما في شغله و حور في يومها الطبيعي
اتعرفت على المكان اكتر كانت بتخرج بالنهار لانه دايما مشغول
الساعه عشر بتوقيت فرنسا
حور كانت في اوضتها و بتقرا مذاكرتها و بتتخيل لو نوح قراها حست برجفه قويه جدا وهو بيحـ.ـضـ.ـنها و بيسند راسه على كتفها و ضهرها موجه لصدره
نوح بابتسامه :مشغوله في اي
حور:كنت بكتب حاجه في مذاكرتي
نوح:ممكن اقراها.....
حور هزت راسها بمعنى لا و باين عليها التـ.ـو.تر
نوح: حاجه خاصه
حور بابتسامه جميله : شويه
نوح:ماشي يا حور فاضل لينا يومين هنا تحبي نقضيهم فين... قبل ما نرجع مصر
حور بتفكير : اي رايك في الريف... الريف هنا مميز و بما ان احنا في بـ.ـاريس اعتقد ان بيناك سازيناك قريبه مننا و جميله جدا
نوح :بيعجبني اختيارك..... اجهزي هنتحرك دلوقتي
حور اكتفت بابتسامة هاديه و هي بتبعد بتروح ناحيه الدولاب و اخدت هدوم ليها و دخلت تغير
بعد شويه
بتقف أدام باب الشقه و هي لابسه جاكيت تقيل بنطلون جينز ازرق و حط شال على رقبتها
نوح:اي دا يا بـ.ـنتي...
حور بابتسامه :انا ببرد بسرعه
نوح:ياله بينا
الاتنين خرجوا و ركبوا عربيته حور كانت بتتفرج على كل حاجه.... بعد مده بيوصلوا لمكان الشمس موجوده فيه حور كانت بتتفرج على الشجر
:ارفع السقف
قالتها وهي بتنزل زنط الجاكيت و بتفرد شعرها نسمـ.ـا.ت الهواء كانت هاديه بـ.ـارده
نوح قل"ع نضارت الشمس وهو بيتفرج عليها و اد اي جميله حتى بابتسامتها الهاديه
بعد مده
بيقف أدام كوخ الشمس كانت موجه عليه مفيش حواليه الا شجر قليل جدا
حور نزلت و كانت بتتفرج على المكان بسعاده
بتدخل لجوا الكوخ و اول حاجه بتروح على التلاجه و يبدوا يجهزوا الغدا بعد مده كانوا قاعدين برا ادام الكوخ و بيتغدوا و هما بيضحكوا و حور بتحكيله عن سلمي و ابوها و عن والدتها
نوح بغمزه:طب هو الجميل فين من دا كله
حور بخجل من طريقته:انا... انا معنديش حاجه ممكن انت تحكيلي عن نفسك و عن حياتك لما سفرت القاهره
نوح :بص بقى انا سفرت القاهره والدي كان عنده شركه صغيره هناك ثةقررت اني اديرها و دلوقتي بقيت من الشركات المهمه
حور بفضول:طب انت وطليقتك اتطلقتوا ليه.
نوح:مكنش في توافق بينا ابدا... هي ليها دmاغ لوحدها الخروجات و السهر و كذا وكذا عشان كدا انفصلنا
حور:عمرك حبيت.....
نوح بتلقائيه :اه مره واحده زمان
حور بحـ.ـز.ن:ممكن اعرف هي مين
نوح:الكلام دا من خمس سنين لكن هي اتجوزت و انا سفرت
حور:لسه بتحبها.....
سألته وهي قلبها بيوجـ.ـعها عايزه تعرف الاجابه لكن خايفه منها
نوح قرب من حور و بصلها بتركيز:ممكن متفكريش في الموضوع دا على العموم هو من سنين و انا مشوفتهاش من يجي خمس سنين
حور :تمام....
نوح حس انها اتضايقت و دا كان مضايقه
:ت عـ.ـر.في ان اكلك طعمه حلو اوي تسلم ايدك
قالها وهو بيحط راسه على رجليها و بيغمض عنيه وهو مبتسم
حور حست بدقات قلبها قويه و هو بيشـ.ـد ايديها وبيحطها على عنيه
عد اليومين كانوا اول مره يفضلوا وقت طويل سوا
حور كانت بتجهز الشنط هي و نوح و راحو المطار
رجعوا مصر و في طريقهم للغربيه
اول حاجه راحو قصر الغندوري حور دخلت بسعاده و جريت على باباها حـ.ـضـ.ـنته و باست ايديه
:وحـ.ـشـ.ـتني اوي اوي
مصطفى بحنان :وانتي كمان يا قلبي قوليلي انبسطتي
حور هزت راسها بأه
نوح سلم علي مصطفى والاتنين دخلوا المكتب حور استغربت ان في شغل مشترك بينهم لكن طلعت اوضه سلمي
حور:سلمي يا ياسو
سلمي :ششش وطي صوتك مصدقت انه نام
حور:بسم الله ماشاء الله.... معليش يا سلمى سافرنا احنا و سبناكي انتي و سليم و سبنالكم إياد اكيد شغالكم عن بعض...
سلمي:بالعكس دا جميل اوي يا بـ.ـنتي و بعدين انا بتدرب على موضوع الأطفال وكدا عشان كلها كم شهر و يجي نونو صغير
حور بصدmه و سعادة :انتي حامل بجد....
سلمي بسعاده:لسه عارفه من يومين في تلات اسابيع
حور حـ.ـضـ.ـنتها بقوه و هي على وشك انها تعيط من سعادتها لاختها
:الف مبروك يا قلب حور... إن شاء الله هيجي بالسلامه اخير هبقي خالتو... اكيد سليم فرحان قوي... احكيلي
سلمي بسعاده :بصراحه دا مـ.ـجـ.ـنو.ن دا بيقولي مش عايزك تتحركي طول التسع شهور و لمآ نزلت اتخانق معايا
حور بحب:عنده حق يارب يتتمم على خير يا سلمى بجد فرحتلك.... بس انتي مستعده للحمل يعني مش حاسه انكم استعجلتوا في الخطوه دي
سلمي بحب:حور انا بحب سليم و هو كمان و بجد الخطوه دي كنا محتاجينها اوي.... انا بجد نفسي اكون ام و بعدين انا مش صغيره يا حور
انا و يلا فخر لسه مكمله السته و عشرين سنه
ت عـ.ـر.في يوم عيد ميلادي اخدني و خرجنا سليم طيب اوي يا حور و بجد و نعم الزوج
حور :انتي تستاهلي يا سلمى
سلمي بغمزه ؛ وانتي كمان قوليلي صحيح حصل اي بقى في فرنسا من اول ما سافرتوا
حور بابتسامه :محصلش حاجه ت عـ.ـر.في يا سلمى انا ساعات بحس ان هو قريب مني و ساعات بعيد اوي..... خايفه اوي انـ.ـد.م في يوم من الايام على حبي ليه.... خايفه اكر"هه او يخليني اكر"ه حبي ليه.... بس عارفه اوقات بيكون حنين و صادق في مشاعره و اوقات مالوش اي تفاعل مع اللي حواليه......
ساعات بحس اني روحي فيه و انه فعلا ونعم الاختيار و ساعات بخاف اكون اختارت غلط
سلمي :انا متأكده انك صح عشان انتي قلبك ابيض و ربنا ما يك"سرش قلب ابيض وصدقيني هيجي اليوم اللي تقوليلي انه بيعشقك و لو عليه يحطك جوا عيونه
حور:اللي ربنا عايزه هيكون.....
سلمي :طب ياله ننزل بقى و نسيبنا من الرغي دا
حور:ياله
حور اطمنت على إياد و سابته ونزلت مع سلمي
في الوقت دا كان نوح و الحج مصطفى خرجين من المكتب
نوح:ازايك يا سلمى... صحيح الف مبروك
سلمي بمرح:الله يبـ.ـارك فيك يا ابو نسب عقبالكم .... استعجلوا بقى شويه عشان انا هخطب اول بـ.ـنت ليكم
حور وشها قلب الوان وهي بتقرص اختها في كتفها
سلمي ضحكت وهي بتجري على المدخل
سليم بغضب :انت يا بت اقفى عندك
سلمي :في اي....
سليم :والله مش نبهت عليكي قبل كدا بطلي كائن الكوالا اللي انتي عايشه فيه دا و بطلي تجري يا غـ.ـبـ.ـيه
سلمي بغضب :متقولش غـ.ـبـ.ـيه بس
سليم:صبرني يا رب ماشي يا حببتي ممكن تاخدي بالك بعد كدا
سلمي :واد انت خايف عليه اكتر مني لا بقولك اي انا الأولى والاخيره و متخافش على حد غيري
سليم وهو بيبطبع بوسه خفيفه على راسها:حقك عليا يا حببتي بس انا خايف عليكي قبل أي حاجه
سلمي بابتسامه :ان كان كدا ماشي
حور كانت بتتفرج عليهم وهي مبسوطه لاختها
نوح كان مركز معها و مع النظره الغريبه في عنيها كأنها بتقارن علاقه سلمي وسليم بعلاقتها مع نوح
كلهم قعدوا على السفره
و بيتكلموا و يهزروا الا حور اللي ساكته
نوح:انا لازم ارجع القاهره عندي شغل هناك.... حور هتيجي معايا..... بس هنطول هناك شويه
حور:اكيد طبعا و خصوصا اني بدور على شغل ممكن القى في القاهره شغل بسهوله في اي مستشفى
نوح::متقلقيش انا هظبطلك موضوع الشغل دا
حور:تمام
نوح:هنسافر النهارده
الحج مصطفى :طب ما تخليكم لبكرا انتم لسه جاين من سفر
حور:بس اكيد هو مشغول يا بابا ممكن نمشي عادي
نوح :لا يا حور والدك معه حقك هنستني لبكرا انتي كمان محتاجه ترتاحي
حور:اوكي....
بعد مده
كل واحد راح اوضته
حور لابست بجامه و راحت تنام في الطرف التاني من السرير لكنه بدون مقدmـ.ـا.ت شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وهو بيغمض عنيه و بينام
حور فضلت تبصله بهدوء لحد ما راحت في النوم
تاني يوم
استعدوا للسفر و ودعت ابوها واختها و مشيت معه و هو شايل إياد و بيركب عربيته في طريقه للقاهره
بعد اربع ساعات
بيوصلوا قصر كبير جدا و هو قصر الشرقاوي
بتدخل معه وقلبها مقبوض لكن واثقه في نفسها
كان في استقبلهم شريفه هانم و جيجي
نوح حـ.ـضـ.ـن والدته و بأس ايديها وهي نظراتها كانت مصبوبه على حور اللي واقفه مبتسمه
شريفه وهي بتمد ايديها لحور عشان تبوسها:ازايك يا مرات ابني....
حور بثقه سلمت عليها و نظراتها كلها كبرياء و ثقه في نفسها..... :بخير الحمد لله
شريفه بنظرات حارقه وغضب بتحاول تداري:نوح الشرقاوي دايما اختارته في محلها بـ.ـنت زي القمر
حور ببرود مماثل:دا من حظه يا شريفه هانم
نوح كان كاتم ضحكته على تصرفاتها اللي اول مره يشوفها على عكس ما بتكون معه بتكون هاديه ومسالمه لكنه ميعرفش انها بتكون كدا معه هو بس لان هي بتحبه هو بس
جيجي:ابيه وحـ.ـشـ.ـتني اوي.... بقى كدا تسافر كل دا و متكلمنيش ولا مره وانت في فرنسا
نوح وهو بيحـ.ـضـ.ـنها:متزعليش يا قمري و حشتيني يا جيجي
شريفه ببرود:ادخلوا يا ولاد مش هنفضل واقفين هنا...
كلهم دخلوا و حور كانت بتتصرف باناقه شـ.ـديده و هي واخده بالها من كل تصرفتها
لحد ما سمعت صوت عند المدخل
راغب:سمعت انك وصلت قلت لازم اجي اسلم عليك مدام مش بتسال
نوح قام و راح سلم عليه و باين في بينهم ود لكن حور مكنتش مرتاحه لشكل راغب بالرغم انه وسيم وانيق جدا
راغب بابتسامه و هو بيبص لحور بتمعن:دايما بتقع واقف مش مخليني عارف اغلبك في حاجه
اهلا يا هانم
حور بهدوء:اهلا
نوح:اعرفك يا حور.... راغب الصاوى شريكي
راغب :وصديق طفوله.... بس نقول اي بقى البيه دايما في الغربيه ومحدش بيشوفه
نورتي القاهره يا هانم
حور اكتفت بابتسامه جميله و هي بتبصله بشك
لأن نظراته مكنتش الطف حاجه
بعد مده
راغب مشي و نوح راح الشركه حور كانت قاعده في اوضتها بتفكر في طريقه راغب وخصوصا على السفره و نظراته اد اي كانت وق"حه
حور:مالك يا بـ.ـنتي فكك... اي مش اللي في دmاغك....
لكن سمعت صوت غريب حواليها فخرجت ببط وهي شايفه جيجي رايحه ناحيه اوضه نوح و بتتسحب وتدخلها ببط
الفضول كان عند حور تعرف في اي فخرجت وراها
جيجي دخلت اوضه نوح و بتفتح درج الكومود ببط و بتاخد من الفلوس اللي فيها
حور فتحت الباب :انتي بتعملي اي عندك
جيجي بتـ.ـو.تر:مكنتش بعمل حاجه
حور قفلت الباب ودخلت
وراحت وقفت أدام جيجي وهي بتسحب منها الفلوس
:اظن دي اسمها سر"قه
جيجي بـ.ـارتباك:سر"قه اي انتي اتجنني دي فلوس اخويا
حور:و لمآ تدخلي وتتسحبي دي اسمها اي
جيجي بغضب :وانتي مالك انتي هاه بقولك دي فلوس اخويا و بعدين مش وحده زيك اللي هتكلمني انا جيجي الشرقاوي
حور:اوكي يبقى نستنى لما نوح يجي و نقوله
جيجي:لالا خالص اوعدك مش هعمل كدا تاني
حور : انك تاخدي فلوس من اخوكي دي حاجه انا ماليش دعوه بيها لكن انك تسر"قي منه انا اسفه عليكي بجد... وصدقيني لو عملتي كدا تاني انا هبلغه
جيجي بخـ.ـو.ف:ارجوكي بلاش نوح دا صعب اوي و انا مش هعمل كدا تاني
حور:اتمني
قالتها وهي بتخرج من الاوضه
جيجي بغضب :ماشي يا زفته لما اشوف هتعملي اي بس والله ما انا سايبكي في حالك
كلمت راغب
راغب بخبث:اهلا يا جيجي عامله اي...
جيحي:كويسه اي رايك نتقابل النهارده حاسه اني هنفجر خلينا نخرج
راغب بابتسامه ماكره:اوكي تحبي نتقابل فين؟
جيجي:امم ااي مكان
راغب:خالص هختار انا
جيجي:اوكي... صحيح انت بتشوف جودي
راغب بـ.ـارتباك:جودي... اي اللي فاكرك بيها دلوقتي
جيجي:اصل شفتكم سوا في النايت من اسبوع تقريبا
راغب:اه اه دا كانت صدفه بس هو انتي بتروحي النايت عادي كدا
جيجي بتوتز:لا طبعا من وراء نوح وحياتي عندك متقولوش
↚
حور كانت مصدومه من جيجي ازاي قدرت تمد ايديها على فلوس اخوها بالطريقه دي
دخلت اوضتها و هي بتفكر يا ترى تقول لنوح ولا لاء... لكن قررت تتغاضي عن الموضوع
حور لنفسها:كلنا بنغلط يا حور و انتي لسه داخله بينهم مينفعش تعملي بينهم مشاكل و بعدين انتي مت عـ.ـر.فيش جيجي دي... بس شريفه متكبره اوي.. اااه دmاغي هتنفجر
قالتها وهي بتاخد الموبيل و بتكلم سلمي
حور:فينك يا بـ.ـنتي... كلمتك كذا مره
سلمي :معليش يا حور كنت نايمه و حرفيا حاسه ان جـ.ـسمي كله مكـ.ـسر
حور:الف سلامه عليكي ياحبي.... ربنا يقويكي و يقومك بالسلامه خالص ارتاحي و هكلمك وقت تاني
سلمي:لالالا انا محتاجه اتكلم في اي حاجه احكي في اي
حور:مش عارفه يا سلمى بس خايفه حاسه بكل حاجه غريبه.. جيجي و شريفه و صاحبه دا كمان مش مرتاحه ليهم
سلمي:طب هو اي اللي حصل احكيلي
حور:طب اسمعي يا ستي
وحكتلها كل اللي حصل من اول ما دخلت الفيلا لحد جيجي
سلمي :بص يا حور دا موضوع بينهم وانا شايفه انك متتدخليش دلوقتي لأنك مت عـ.ـر.فيهمش لسه
حور:انا بقول كده برضو
سلمي :طب وصاحبه دا خايفه منه ليه
حور:مش عارفه يا سلمى بس نظراته غريبه وق"حه انا حاولت اتجاهل الموضوع بس مش عارفه
سلمي :لا يا حور مينفعش تفكري بالطريقه دي اكيد انتي غلطانه وبعدين انتي بتقولي أن نوح بيقول انه صديق طفولته وشريكه يعني اكيد مفيش حاجه من دي
حور:هحاول يا سلمى المهم انتي تتغذي كويس و ترتاحي عشان خاطري
سلمي :والله سليم مش مخليني اعمل حاجه
حور بسعاده:عشان انتي طيبه و تستاهلي واحد يشيلك في عنيه
سلمي :يارب نفضل كدا يا حور يا رب
حور:ان شاء الله خير
نوح خبط على باب اوضتها و هي قفلت مع سلمى وراحت فتحت
نوح بابتسامه :ممكن اعرف بتعملي اي هنا... على فكره اوضتي هي الاوضه اللي هناك دي
حور:انا قلت انك يعني هتحب تنام في اوضه لوحدك زي الاول
نوح :بصراحه مش عارف انام وانتي مش في حـ.ـضـ.ـني
حور بـ.ـارتباك:بس
نوح:ااامم على فكره انا جوزك عادي يعني
خور:انا مش قصدي انا بس يعني
نوح باعجاب حقيقي:حور ممكن متخافيش لو سمحتي و ياله بينا بقى عشان بجد عايز انام
حور:طب طب ثواني هغير هدومي
نوح دخل وقفل الباب وراح قعد على السرير
:خالص هنام هنا.. ادخلي غيري
حور:اوكي
بعد مده كانت نايمه وهو محاوط خصرها بتملك و مغمض عنيه.. حور حست بحاجه غريبه لأول مره... حسيت ان هو هادي و مطمن دقات قلبه كانت منتظمه
ابتسمت وحـ.ـضـ.ـنته اكتر و هي بتغمض عنيها و بتنام
تاني يوم في مستشفى خاصه
بتدخل حور مع نوح و بتروح لاوضه المدير اللي اول ما بيشوف هم بيروح يسلم عليه
دكتور شاهين:اهلا اهلا اهلا نوح باشا بنفسه منور المستشفى
نوح بجديه:اهلا يا دكتور شاهين احب اعرف حور الشرقاوي المدام
دكتور شاهين:اهلا وسهلا يا هانم المكان نور
حور بابتسامه :متشكره جدا
دكتور شاهين:اتفضلوا... اتفضل يا نوح بيه
نوح وحور قعدوا ادامه
نوح:بص يا دكتور شاهين انا هدخل في الموضوع على طول... حور دكتوره جراحه قلوب تخصص اطفال لسه متخرجه من كم شهر و هي حابه تشتغل تحت التدريب فأنا قلت إن مفيش احسن من المستشفى دي تشتغل فيها
دكتور شاهين:واضح عليها انها ذكيه والاطفال هيحبوا على بركه الله لو حابه ممكن تبدأ من بكرا... لا من النهارده كمان لو معندهاش مشكله
حور :متشكره جدا يا دكتور انا فعلا محتاجه ابدا شغل
دكتور شاهين:يبقى انتي فريق دكتور احمد من النهارده و منوره المستشفى والتيم كله
حور:دا شرف لبا
نوح:طبعا مش هوصيك على حور يا دوك
دكتور شاهين:لا طبعا مش محتاجه توصيه
نوح:تمام همشي انا دلوقتي و اول ما تخلصي كلميني وهاجي اخدك..
حور هزت راسها بأه وهو بأس راسها ومشى
نوح :حور خالي بالك على نفسك ولو حصل اي حاجه او اي حد ضايقك كلميني
حور:متخفش عليا انا وقت الجد بمـ.ـيـ.ـت را"جل
نوح طبع بو"سه خفيفه على جبينها و مشي
دكتور شاهين:تعالي بقى يا بـ.ـنتي نتمشى شويه في المستشفي و اعرفك على التيم بتاعك
حور:اتفضل طبعا يا بروف
دكتور شاهين ابتسم وهي خرجت وراه كانت بيوريها كل انظمه المستشفى و الاجهزه والتطور اللي بيحصل في عالم الجر"احه والاجهزه
حور:اول مره اشوف الجهاز دا في مصر مكنتش متخيله انه موجود هنا
دكتور شاهين:فعلا الجهاز لسه حديث و مهم جدا في العمليه اظن انتي عارفه خطوره ان اي مشكله ولو بسيطه تحصل في اوضه العمليات و دول أطفال يعني للأسف مش هيكون في اي حل لو خطأ بسيط حصل... الجهاز دا دقيق جدا
حور:فعلا
دكتور شاهين:دكتور احمد يا دكتور
كان واقف في ممر المستشفى و هو قاعد على ركبته وبيدي بنوته صغيره شوكلاته
حور ابتسمت بتلقائيه و احمد قام وهو بيظبط الروب بيروح ناحيتها وهو مبتسم ابتسامته الجميله والعفويه
دكتور احمد:اهلا...
دكتور شاهين:احب اعرفكم دكتور احمد... دي دكتوره حور هتبقى معاك في التيم هي لسه تحت التدريب
أحمد بابتسامه وهو بيمد ايديه لحور:اتشرفت بمعرفتك و ان شاء الله تنبسطي معانا
حور بشغف:مبسوطه اكتر اني هكون معاكم و متحمسه لدا
أحمد بابتسامه :شكلك كدا من النوع اللي بيحب الشغل و هيكون في كمياء بينا
دكتور شاهين:احمد مدام حور مرات نوح الشرقاوي
أحمد باحراج:طبعا عارفه ممكن تيجي اعرف على باقي الفريق
حور:اكيد
كانوا ماشين في ممر المستشفى و احمد كل ما يشوف طفل يحكي حكايته لحور وهي كانت مبتسمه و مكنتش زهقانه منه بل بالعكس كان بيتكلم بعفويه جدا واخلاص
احمد:اسف انا عارف اني رغاي بس الاولاد دول انا يعني بقالي كتير معهم واعرف كل حكايته اسف لو ازعجتك
حور:لا ابدا بالعكس ت عـ.ـر.في الأطفال دول أجمل نعمه في الكون و انك يبقى عندك طفل مريـ.ـض وبيتو.جـ.ـع وانت مش قادر تساعده بجد حاجه صعبه ومؤلمه اوي
أحمد :فعلا... دي الاوضه اللي بـ.ـنتجمع فيها قبل أي جراحه...
حور فجأه وقفت مصدومه وهي بتبص لراغب اللي داخل من المستشفى مع جودي
اول ما شافت جودي حست روحها بتنسحب منها وهي بتفتكر اللي حصل من سنه ونص
كانت بتتنفس بصعوبه و حاسه انها بتتخ"نق
أحمد بقلق:دكتور حور انتي كويسه..... في اي
حور غمضت عنيها بقوه لدرجه ان دmـ.ـو.عها نزلت
فلاش باك قبل سنه ونص
سلمي بغضب :هتروحي فرحه تعملي اي يا مـ.ـجـ.ـنو.نه انتي عايزه تحرجي نفسك وخالص
حور :ارجوكي يا سلمى عايزه اروح مش هتاخر لو بابا جيه كلميني ارجوكي
سلمي :حور بالله عليكي انسيه خالص انسى نوح هو بيتجوز انتي فاهمه بيتجوز
خور بصر"يخ :وانا عايزه اكـ.ـسر قلبي.... عايزه انساه.... عايزه انزعه من جوايا.... انا تعبت اقسم بالله تعبت اوي... جايز لما اشوفه معها انساه... جايز اشيله من قلبي... جايز ارتاح يا سلمي
سلمي بدmـ.ـو.ع وهي بحـ.ـضـ.ـنها وبتحاول تهديها:ارجوكي ارجوكي اهدي يا حور.... ماشي هتروحي و هتشوفي وهو بيتجوز و خلي في علمك انك انتي اللي اختارتي تكـ.ـسري قلبك يوم ما حبتيه
حور بدmـ.ـو.ع وقهر:ياريتني ما حبيته ياريتني ما شفته
سلمي :ممكن تهدي وحياتي عندك
حور وهي بتحط الشال على كتفها:مش هتاخر يا سلمى بس لو بابا جيه كلميني... سلام
قالتها وهي بتخرج من القصر وقفت تاكسي ووصلت لقصر الشرقاوي
نوح كان بيرقص على حصانه هو وكذا حد كان مبتسم وفرحان
حور ابتسمت و دmـ.ـو.عها نزلت لكن مسحتها بسرعه كانت هامشي لكن في حد واقفها
جلنار (بـ.ـنت عمها بكر"ه) :اهلا يا حور مكنتش اعرف انك هتيجي تبـ.ـاركي للعروسه اصل غريبه يعني تيجي تبـ.ـاركي لواحد سابك
قالت كلمتها بسخريه لاذعه
حور بابتسامه كبرياء:لا يا جلنار احنا ولاد أصول... وولاد الأصول يعملوا الواجب... وبعدين انا متسبش انا جوهره أغلى بكتير من تخيلك و ميقدرش الجواهر غير الجواهرجي الشاطر و يا حببتي بلاش انتي تتكلمي.... دا انتي مطلقه مرتين ومفيش واحد طايق يعيش معاكي
جلنار بغـ.ـيظ:طب ما تيجي تبـ.ـاركي للعروسه دي حتى زي القمر من بنات مصر
حور بابتسامه ساخره:و الله يا حببتي البلدي يوكل.... و الجمال الرباني مفيش زيه
قالتها وهي بتدخل القصر بدلع عشان تغـ.ـيظ جلنار
بعد دقايق
حور كانت بتبـ.ـارك لجودي اللي بتبصله بـ.ـنتصار و شمـ.ـا.ته لكن حور مكنش في اي معالم على وشها بالعكس مبتسمه
جودي بسخريه:اهلا يا حببتي
حور:الف مبروك
جودي:الله يبـ.ـارك فيكي عقبالك.... بس ياترى مين هيقبل يتجوزك
حور بغضب :بت انتي لمى لسانك انا ممكن اعملك ماسحه سلالم دلوقتي حالا
حودي:شوفوا مين بتتكلم لا دا انتي قليله الأدب بقي
حور:قليله الأدب دي هي اللي زيك ومعرفش الذوق وميشرفينش اكون هنا
قالتها وهي بتخرج من المكان
جودي بصوت عالي:اوعي تفكري ان نوح الشرقاوي هيكون ليكي
حور مهتمش انها ترد وخرجت من القصر وعي منهاره هي عملت اي لكل دا
حور كانت ضحيه الصفقات اللي بين العيلتين و نوح بدون ما يقصد جـ.ـر.حها اوي برفصه ليها
الكل شاف انها سيئه و يمكن تكون المشكله عندها
باااااك
احمد: دكتوره حور انتي كويسه
حور بجديه:اه اه
قالتها وهي بتجري ناحيه الاوضه اللي جودي دخلتها
حور الممرضه باستغراب :لو سمحتي هي اي الاوضه دي
الممرضه:دي تلقيها عمليه إجها"ض
حور بصدmه:إجها"ض؟؟ راغب و جودي
معقول حامل من نوح.... وجايه تجهض بس لو من نوح ليه جايه مع راغب
عند جيجي
جيجي بسعاده:ماما ماما
شريفه هانم:في اي اي الدوشه دي
جيحي:ماما انا قابلت راغب امبـ.ـارح وهو عرض عليا الجواز وقال إنه هيجي يتقدm لي النهارده من نوح
شريفه بسعاده :الف الف مبروك يا روحي
جيجي:الله يبـ.ـارك فيكي يا ماما بجد مبسوطه اوي
شريفه :الف مبروك يا حببتي
اني كدعاء بقولهم انتم عيله هربانه منكم ولسه هنشوف
↚
حور :دكتور احمد ممكن اسالك عن حاجه
احمد:طبعا اتفضلي
حور:مين الدكتور المسئول عن عمليات الاجها"ض اللي بتم في المستشفي
احمد:دكتور عزيز ابن صاحب المستشفى
حور:ودا نظامه اي...
احمد:بص يا دكتوره حور..... دكتور عزيز من النوع اللي يقبل اي حاجه مدام في مقابل.... عشان كدا مفيش بينا احتكاك
حور:يعني متقدرش تعرفلي جودي النجار كانت بتعمل اي هنا... و ليه جايه مع راغب الصاوى
وليه دخلت اوضه العمليات الخاص بالاخها"ض
احمد:جودي النجار... مش دي طليقه نوح الشرقاوي جوزك
حور بـ.ـارتباك و لمعه دmـ.ـو.ع:اه هي... جودي ونوح مطلقين من فتره صغيره و ممكن تكون حامل في ابنه.... و بسبب الانفصال هي جايه تجه"ض
احمد:طب معلش ثواني... راغب الصاوى دا مش هو شريك نوح الشرقاوي في شركاته ... ليه هو اللي جاي مع طليقته
حور بـ.ـارتباك:معرفش معرفش... أحمد انت من شويه قالتلي اعتبرني اخوكي... جايز انا لسه عارفك من ساعه تقريبا بس عندي احساس انك شخص كويس ارجوك تساعدني
احمد:قصدك اي يا دكتوره حور انا في أيدي ايه عشان اعمله
حور:ممكن تعرفلي ليه جودي هنا و ليه معها راغب الصاوي
احمد:معليش هو انتي شاكه انها حامل من راغب
حور بسرعه:أعوذ بالله من الشيطان الرجيم انا لايمكن اط"عن في شر"ف بـ.ـنت زي انا بس عايزه أعرف ليه هي هنا وليه راغب دا معها
احمد:شوفي يا حور هو صعب جداااا جدا لأن دي مستشفى خاص و مدام دخلوا لدكتور عزيز فدا معنه انهم عايزين الموضوع يكون سري جداا
بس اوعدك اني هحاول اعرف و لو اضطريت اخد عينه من د"م الجنين
حور:انا متشكره جدا
أحمد بابتسامه :انتي قلتي انا زي اخوكي مفيش بينا شكر تعالي معايا بقى اعرفك على باقي الزملاء و لوريكي المكان اللي احنا هنكون مسئولين عنه
حور:طبعا اتفضل
بعد مده كانوا انـ.ـد.مجوا جدا مع بعض و بيناقشوا حاله طفل مع دكتور سهير و الممرضه عشق
حور بحـ.ـز.ن:الحاله دي لازم تدخل عمليات في أسرع َقت البـ.ـنت عضله القلب عندها ضعيفه جدا
دكتوره سهير:للأسف المستشفي مش راضيه انها تعمل لها العمليه لان حاله عيلتها الماديه على اد الحال و دي مستشفى خاص
احمد:للأسف في الالف الأطفال زي حاله البـ.ـنت دي
حور:بس يا جماعه البـ.ـنت مش هتستحمل اي تأخير و العمليه عايزه تجهيزات على مستوى عالي جدا ودا مش موجود في اي مستشفى حكومي
احمد:طب واي الحل
حور:ان حد يتكفل بمصاريف العمليه....
شغف:بس المبلغ كبير جدا يا دكتوره
حور :ان شاء الله خير انا هحاول اتصرف عايزه عنوان اهل البـ.ـنت دي
سهير :اوكي هبعتهولك..
شغف:الوقت اتأخر انا همشي ياله يا جماعه سلام
حور :انا كمان لازم امشي مع السلامه
بعد دقايق
كانت واقفه أدام المستشفي و بتوقف تاكسي لكن لقيت احمد بيقف جانبها
:ممكن اوصلك معايا عربيه
حور باحراج:معليش يا دكتور احمد مش هينفع
احمد:متخافيش انا مش هضايقك
نوح من جنب حور:قالتلك مش هينفع اي حضرتك واقع على ودانك
أحمد باحراج:انا اسف بس كنت.. انا اسف بعد اذنكم
سابهم ومشي وهو حاسس بالاحراج
حور :ليه كدا... احرجته
نوح بغيره:اي صعبان عليكي... تحبي اروح اعتذرله ولا زعله فارق معاكي
حور بغضب :لو سمحت اتكلم معايا بأسلوب افضل من كدا... انا لحد دلوقتي ساكته على كل تصرفات حضرتك الغـ.ـبـ.ـيه وكأني جاريه لازم اسمع واسكت واقول يا بـ.ـنت دا جوزك فتعالي على نفسك شويه لكن لا يا بشمهندس مش معنى كدا ان حضرتك تكلمني بالاسلوب دا
انا اصلا مش فاهمه حضرتك بتعاملني كدا لي انا مراتك على فكره مش جاريه من جواريك
و مسمحلكش انت او اي حد انك تكلمني كدا
نوح برفعه حاجب :ودا من أمتي... يا حور هانم
حور بكبرياء انثي مجروحه:دا من زمان اوي لكن كنت عامله حساب اني متجوزه شخص متفهم لكن لا حضرتك كل شويه بتتمادي بس مش معنى اني بحبك
فجأه سكتت ووشها احمر و سابته و رايحه توقف تاكسي
لكن مسك ايديها بسرعه
نوح بلهفه:انتي قلتي اي
حور وهي بتمسك ايديها و بتبعدها :انا مقلتش حاجه انا أتمنيت حضرتك تفهم اني بـ.ـنت ناس و مش هتستحمل زعيقك ليا في الشارع و لا عامل حساب ليا ولا لكرامتي
نوح بتصميم:انتي قلتي اي
حور بتـ.ـو.تر و ارتباك:انا مقلتش حاجه
نوح بابتسامه جانبيه :طب ممكن نروح بيتنا ونتخانق هناك براحتنا
حور:لا شكرا اتفضل روح انت انا هروح بتاكسي
نوح برفعه حاجب :حور مش وقت جنانك
حور:مالكش دعوه
نوح بغضب :بقى كدا
حور:ايوه هو كدا بالظبط
نوح :طب يمين عظيم لو ما جيتي بالهداوه معايا يا حور لاتنـ.ـد.مي
حور بخـ.ـو.ف:اي هتضر"بني...
نوح بحـ.ـز.ن وهو بيقربها منه:تنق"طع أيدي قبل ما تلمسك بسوء
حور بحـ.ـز.ن:انت ليه بتعاملني كدا انا بس عايزه افهم.... انت ليه اتجوزتني مدام مش معتبرني مراتك....
نوح بتهرب:طب ممكن نمشي من هنا دلوقتي.. خلينا نرجع البيت
حور بدmـ.ـو.ع وغضب من طريقته :مش عايزه اروح في حته و امشي بقى انا هاخد تاكسي
نوح :طب انتي ليه بتعيطي دلوقتي
حور بغضب :مش بتنيل امشي بقى عايزه اروح لوحدي
نوح:حور.... حوررر
قالها بخـ.ـو.ف و هو بيشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه كانت على وشك تفقد الوعي بسبب الإرهاق و تعبها
حور بدmـ.ـو.ع:انت ليه بتعمل معايا كدا
نوح بسرعه شالها وراح ناحيه عربيته بيفتح الباب وبيدخلها
بيروح الناحيه التانيه و يركب عربيته بيزبط ليها الحزام
نوح:حور انتي كويسه؟
حور:اه بس دوخت شويه
نوح:تعالي ندخل نطمن في المستشفي
حور:لالا مالوش لازمه انا كويسه
نوح بخـ.ـو.ف:متأكده
حور:اه
نوح ساق عربيته و في طريقه للبيت هي كانت ساكته وهي سانده راسها على ازاز العربيه
نوح كان بيبصلها ببروده المعهود (وكأنه واخد قسم على نفسه انه ميظهرش على طبيعته ادامها)
كان حاسس باللغبطه و غيره و غضب و نفسه يكـ.ـسر نفوخها و مع ذلك نفسه يحطها جوا عنيه
نفسه يرجع بالزمن لأول مره شافها و ينسى كل مخططاته و يتجوزها عادي زي اي اتنين لكن.....
بعد نص ساعه
دخل بعربيه القصر حور نزلت بسرعه وطلعت على اوضتها و هي خايفه دmـ.ـو.عها تخو"نها وتنزل
نوح كان عارف انها محتاجه تاخد مساحتها لأنها مش في افضل حاله
وهو طالع قابل شريفه هانم
شريفه بخبث وانتصار:مراتك بتعيط لي....
نوح وهو بياخد نفس عميق:ممكن تبعدي عنها
شريفه بـ.ـارستقراطيه:اامم واضح ان حضرتك نسيت هدفك الأساسي يا نوح بيه
نوح بابتسامه جانبيه :لا يا ماما بس خالص الاتفاق اللي بينا انتهى و حور مراتي مقبلش ان اي حد يجي عليها ولو حتى حضرتك
شريفه بغضب وعصبيه :يعني اي يا نوح
نوح بابتسامه جانبيه وسيمه:يعني انا قررت انسى موضوع الأرض و من هنا ورايح حور لو زعلت بس يا أمي هيكون ليا تصرف تاني مع حضرتك اظن انتي عارفه مين نوح عيس الشرقاوي
شريفه:انت بتهددني.... انت فاكر اني ممكن اقبل ان دي تكون مرات ابني
نوح:افهميها زي تفهميها يا شريفه هانم و حور فعلا مراتي و هي خط أحمر ت عـ.ـر.في يا أمي اول مره استحقر نفس على الخطه الد"نيئه اللي عملتها دي لاول مره انزل من نظر نفسي لأول مره اقابل حب بكرا"هيه لأول مره انسى ان ابويا علمني ان مك"سرش بقلب حد..... ويوم ما ك"سرت كان قلب البـ.ـنت اللي جوا دي لكن لا يا أمي أنا آسف مش هكمل اللعبه الو"سخه دي بعد اذنك
ولاخر مره بقولك حور خط أحمر قسما برب العزه اللي هيقرب منها هيتفر"م وانتي عارفه مين نوح الشرقاوي
قال كلمته وهو رايح لاوضه إياد ابنه
شريفه بغضب :بقى كدا يا نوح ماشي يا ابني اوعدك هتنـ.ـد.م على اختيارك ليها و كل اللي خططناله هيتم و هرجع كل الأراضي اللي اخدها مصطفى الغندوري و لو على حساب بـ.ـنته و اوعدك انت بنفسك هتطردها برا البيت دا
و لو مرجعتش ارضى الشرقاوي وقتها هحسر قلب مصطفى على بـ.ـنته زي ما حسر قلبي على عيسي
جيجي :في اي يا ماما صوتك عالي ليه
شريفه بابتسامه جانبيه :ولا حاجه يا حببتي
موضوع سخيف وهحله المهم راغب هيكلم اخوكي امتي
جيجي بهيام :مش عارفه يا ماما بس اكيد قريب
شريفه:راغب هو اكتر حد يقدر يساعدني في اللي بخططله
جيجي :هو اي يا ماما
شريغه:ولا حاجه يا روحي ياله اطلعي اوضتك
في اوضه حور
كانت غيرت هدومها و قاعده في البلكونه و هي ماسكه المذكره بتكتب فيها اخر الأحداث و مشاعرها اللي بدأت تنسحب من حبه و خـ.ـو.فها من انها توصل في يوم لكر"اهيته
غمضت عنيها و بتفكر فيه ابتسمت تلقائيا و هي بتفتكر زمان لما كانت تخرج من وراء ابوها و تتسحب للمكان اللي بيادرب فيه على الخيل و التصويب وافتكر لما ابوها قفشها في مره ضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها و كانت جميله جدا
نوح :ضحكتك حلوه
حور بصت للناحيه التانيه نوح كان واقف في بلكونه اوضه إياد و بيتفرج عليها
حور قامت و راحت وقفت جانب السور اللي بيفصل بينهم
نوح :اسف على الطريقه اللي كلمتك بيها بس حسيت بالغيره لما شفته قريب منك
حور بصتله بصدmه حقيقه معقول الكلام دا ليها معقول غيران عليها كانت بترمش كذا مره و هي بصاله ببلاهه نوح ابتسم على شكلها قبل ما ينط من بلكونه إياد لبلكونه اوضتها
حور بصدmه:انت مـ.ـجـ.ـنو.ن افرض وقعت
نوح بثقه:لا ابدا دي مش مستاهله
حور بخـ.ـو.ف:بس لازم تخلي بالك على نفسك
نوح وهو بيجذبها من خصرها بخبث و قربها منه جدا:بتخافي عليا
حور بخجل :انا بس اقصد يعني لازم تخلي بالك على نفسك عشان إياد هو محتاجك
نوح بسعاده :عشان إياد بس
حور بتهرب:انا جعانه اي رايك نتعشى سوا
لكن تابعت بخيبه امل
:ولا مشغول وهتمشي كالعاده
نوح بهمس:انا اسف.... اسف على كل اللي حصل من اول ما عرفتني وانا بتجاهل وجودك انا اسف على كل حر"ج اتجر"حتيه بسببي اسف على كل دmعه نزلت من عيونك.... اسف لاني مكنتش الزوج اللي بتتمنيه... اسف لو نمتي يوم وانتي زعلانه مني.... اسف على كل الو"جع اللي و.جـ.ـعتهولك بقصد او بدون قصد
حور كانت حاسه ان عالمها بينهار و حصون قلبها بتقع و انها ايله للسقوط
حور بعشق ونيره هاديه إثر تخبط مشاعرها :و اي اللي غير رايك
نوح بابتسامه جميله :اني مش عايز اخسرك... مش عايز اخسر قلب ببحترمني
حور لنفسها
:بحترمك بس ياااه لو عرفتي انا بحبك اد اي... يااه لو عرفت انا شايللك اي جوايا يا نوح ياه لو عرفت قلبي عشقك لأى مرحله... وصلت في حبك لمرحله اني بقيت أذى نفسي بحبك... لو في قصص الحب سمعوا قصتي هي عرفوا ان رميو وجوليت مش قصه خياله و ان من الحب ما قت"ل..... نفسي اقولك انا بعشقك لأى مرحله نفسي اقولك انك كل عالمي
نفسي اقولك اني بحبك حب غير مشروط بحبك بدون اي شروط او قواعد
بس لا.... لايمكن اقولك انا مش عايزه شفقه انا عايزه حب صادق متبادل.. هستنا تيجي ترضى غروري وتقولي انك بتحبني و ساعتها هفتحلك كل بيبان قلبي وهحكيلك كل اللي حسيته ناحيتك
نوح بابتسامه جميله :الجميل راح فين
حور بسعاده :ولا حاجه
نوح:اي رايك نخرج في مكان بحب اروحه اوي تحبي تيجي معايا
حور :اكيد
نوح:طب ادخلي غيري وانا هروح اغير و خالي في علمك انا هقول للخدامه تنقل حاجتك لاوضتي مش هنفضل كل واحد في اوضه كدا
حور هزت راسها بااه و هو خرج اول ما مشي فضلت تتنطط بسعاده طفوليه
وبسرعه راحت غيرت كانت لابسه بلوزه سوداء بكمام طويله وبنطلون جينز اسود و رافعه شعرها ديل حصان مع كوتشي ابيض كانت في غايه الاناقه
خرجوا سوا و نوح شغل الموسيقى في العربيه وساق بسرعه جدا
بعد ساعتين
وصل الجيزه
حور باستغراب :هو احنا هنا لي
نوح وهو بيمسك ايديها:تعالي بس مش هتنـ.ـد.مي
اخدها و راح ناحيه بيت قديم شويه وطلع على السطح كان في تلسكوب على السطح
حور:اي دا؟
نوح:بصى كدا
قاله وهو بيساعدها تشوف من التلسكوب
حور فتحت بوقها بصدmه وانبهار
:اي الجمال دا كله دي
نوح:مجره درب التبانه اي رايك
حور صقفت بسعاده وهي شايفه شهاب و النجوم من التلسكوب كان أجمل مشهد ممكن تشوفه وخصوصا في الجيزه
حور:سبحان الخالق دي بجد جميله اوي
نوح بسعاده لرويه سعادتها الطفوليه:ت عـ.ـر.في كنت باجي هنا زمان مع بابا السطح دا بتاع عمي محروس راجـ.ـل غلبان كان شغال عنده جيت هنا زمان و شفت شهاب وقتها قررت اني اجيب تلسكوب وكل ما اتخـ.ـنـ.ـق اجي هنا وأفضل اتفرج على النجوم واقول اللي خلق الكون بالتنظيم دا اكيد هيرزقني بكل اللي اتمنته
حور وقفت جانبه وحطت ايديها على صدره:و اتحققت امنيتك...
نوح:تصدقي مش عارف جايز على وشك
قالها وهو بيبصلها بهدوء
حور اتكسفت وبعدت عنه وهي بتبص من التلسكوب
بعد مده
كانوا قاعدين بياكلوا ترمس وهو بيحكي عن والده بشغف و فخر
وهي سامعه بحماس و بتضحك و لأول مره بتكون على طبيعتها بدون خـ.ـو.ف او كسوف
رجعوا سوا البيت بعد وقت طويل حور كانت نامت
بيشيلها بهدوء و بيطلع جناحه بيحطها في السرير و بيق"لعها الكوتش و بيروح الحمام اخد شاور و طلع يصلي ويدعى ان ربنا يغفرله خطأه و يسامحه على عمله معها وان يكون في فرصه تانيه
راح ينام وهو بيشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بقوه وبيدفن راسه في رقبتها حس بيها مسترخيه غمض عنيه وراح في نوم عميق
تاني يوم
في مكتب نوح
راغب:يعني موافق على خطوبتي من جيجي
نوح بجديه:هسمع ردها الأول وارد عليك
↚
نوح رجع من شغله و دخل الفيلا وهو بينادي على جيجي
جيجي :نعم يا ابيه
نوح:تعالي اقعدي يا جيجي
شريفه هانم:في اي...
نوح :راغب طالب ايدك يا جيجي اي رايك
جيجي ابتسمت و بتحاول تداري فرحتها :اللي تشوفه يا ابيه.....
نوح:يعني انتي موافقه على طلبه
جيجي هزت راسها بأه وهو بص لوالدته
نوح:اي رايك يا ماما......
شريفه هانم بغضب وخبث :وانت بيفرق معاك رأي انت نسيت كلامك ليا امبـ.ـارح واني مدخلش في حياتكم
نوح وهو بيبـ.ـو.س راسها:حقك عليا انتي عارفه انك عليا اوي لكن في مواضيع لازم اتقفل زي موضوعي انا وحور انا مش هاذيها و لا حتى مهتم بالارض دي... ابويا الله يرحمه هو اللي علمني اني ماذيش حد و انا مش هعمل كدا مع بـ.ـنت
وبعدين انتي الخير والبركه
شريفه هانم بخبث :لا يا نوح البـ.ـنت دي غيرتك وقاسيتك عليا انا واختك و على العموم اهي عندك وانت حر معها وبعد كدا انسى ان ليك ام متجيش تشكيلي او تتكلم معايا انا اصلا ضغطي عالي منكم
نوح بحب:الف سلامه عليكي يا حببتي وغلا تي عندك متزعلي يا أمي وبعدين انتي تزعلي ان ابنك يعمل الصح و ان كان على الأرض ياستي شاوري على اي ارض في الغربيه وهتكون تحت رجليكي المهم ما تزعليش
شريفه هانم بخبث وتمثيل:ربنا يسعدك يا ابني هو انا هعاوز حاجه من الدنيا غير أن ربنا يسعدك
نوح بأس ايديها
نوح:خالص بقى فوكي يا شوشو وانا هكلم راغب احدد معه معاد الخطوبه الاسبوع الجاي
شريفه ابتسمت وهي بتفكر في خططتها هي ميهماش الأرض على اد ما يهما انها تكـ.ـسر بـ.ـنت مصطفى و تق"هره زي ما اتق"هرت على مـ.ـو.ت جوزها
نوح طلع اوضته و لقى حور قاعده على المكتب بتاعه وهي فاتحه ورق كتير ادامها بتدرسه راح ناحيتها وباس راسها
نوح :مساء الخير
حور بابتسامه :مساء النور
نوح:بتعملي اي؟
حور :شوف بقى ياسيدي.... دي حاله ناريمان طفله عندها خمس سنين البـ.ـنت عندها عيب خلقي في القلب و لازم تدخل جرا"حي فورا
نوح:طب فين المشكله
حور بحـ.ـز.ن دفين :حاله أهلها متسمحش انهم يدفعوا مصاريف المستشفى والمبلغ كبير للأسف انت عارف مستشفى دكتور يوسف خاصه وبالتالي مش عارفين نعمل العمليه للبـ.ـنت
نوح:طب هاتي اسم ابوها وانا هحل الموضوع
حور بسعاده:هتعمل اي
نوح:هحل موضوع الفلوس دا... إن كان علب الفلوس أمرها سهل لكن الطفله دي تستحق تعيش
حور بتلقائيه حـ.ـضـ.ـنته بقوه وهي بتدفن وشها في رقبته:مش عارفه اقولك اي بجد شكر
نوح ابتسم و شـ.ـدد على احتضنها وهو بيدعي ربنا انها متعرفش حاجه عن اللي عمله و اللي كان بيدور في دmاغه
حور فجأه بتسحب ايديها من على ضهره و بتبعد :انا انا اسفه انا بس... مكنتش اقصدي .. يعني من فرحتي
نوح وهو بيقرب من وشها و بيبص في عيونها الفضيه :على فكره حـ.ـضـ.ـني من حقك لوحدك انا جوزك يعني مفيش داعي للتـ.ـو.تر دا كله
حور بابتسامه باهته:بس انا اتعودت منك على كدا فعادي يعني
نوح :مش قلتلك انسى اللي فات لو سمحتي
حور بابتسامه :حاضر يا نوح المهم انا اكلت... انا لسه ماكلتش اي رايك نتعشي
نوح:عايز انااااامم بس اوكي هقول الخدامه تجهز اي حاجه خفيف ه وانتي سيبي بقى الشغل دا كله وتعالي
حور:اجي فين
نوح بيمسك ايديها و بيحط خاتم من الياقوت الأحمر في ايديها اليمين
حور بصدmه :دا ليا انا.... دا جميل اوي
نوح: مبسوط انه عجبك قوليلي اخدتي دوائكي
حور هزت راسها بأه و هي لسه بصه للخاتم بسعاده
عند جودي
جودي :انت بجد هتخطب جيجي يا راغب
راغب:ايوه مت عـ.ـر.فيش خطوبتي منها هتفرق معايا ازاي و انتي لازم ترجعيله بسرعه
حودي:انا مستنيه لحد ما ابقى كويسه لو عرف اني كنت حامل منك و اننا على علاقه ببعض ممكن يقت"لني فيها
راغب بابتسامه حقد:نوح ههه ياه مستني بس اتجوز اخته و ساعتها حاجات كتير اوي تتغير
جودي:راغب انا مش طايقه حور و عايزه ابعدها عنه
راغب وهو بيقفل زراير قميصه:ودا ليه ان شاء الله غيرانه على حبيب القلب مثالا
جودي بسخريه:غيرانه على مين... نوح مش فارقلي كتير كفايه انه ذلني و طلقني واهان كرامتي... انا مش طايقه حور البت دي مستفزين تعرف نفسي اكـ.ـسر مناخيرها واجيبها الأرض
راغب بخبث:اصبري بس عليا ادخل بينهم وانا اوعدك هخليها تكر"هو
جودي بمياعه:اوعي تكون عايزه جيجي او تكون عجباك
راغب بابتسامه جانبيه :لا من الناحيه دي متخافيش لا هي عجباني ولا فرقالي اصلا دي بس مجرد وسيله ادخل بيها لنوح
جودي:احبك وانت فاهمني يا بيبي
.....................
الصبح عند حور
في الموبيل
سلمي بغضب :انتي غـ.ـبـ.ـيه يابـ.ـنتي كان لازم تبلغيه ان مـ.ـر.اته في المستشفي بتعمل عمليه اجها"ض
حور :معرفش يا سلمى انا خفت ومش حابه أتدخل في اي حاجه تخص جودي انتي عارف اني مش بحبها
سلمي:حور انا مش مطمنه للي اسمه راغب دا من كلامك عنه وعن نظراته ليكي وانه كان مع جودي في المستشفى مش مرتاحله
حور:قصدك اي
سلمي:والله يا بـ.ـنتي مش عارف بس انا شاكه في جودي الصراحه و ربنا يعافيني من أفكاري بس خالي بالك على نفسك و حرسب من الارشنه اللي اسمها شريفه دي واوعى تسكتي ليها تديكي كلمه اديها عشره دي والله مش ناويه على خير
حور:عندك حق انا خايفه منها الصراحه و بحاول اعدي و اتجاهل
سلمي:لا ياختي متتجاهليش المهم متسكتيش لأى حد فيهم
حور:حاضر يا قلبي
سلمي:هقفل دلوقتي عشان اجهز الفطار لسليم ادعيله يا حور النهارده هيسلم ورق مشروعه للشركه اللي شغال فيها انتي عارفه سليم طيب وابن حلال
حور:والله عارفه ربنا يوفقه يارب و ان شاء الله هينجح دا رزق طفلكم الأول وبكرا تقولي حور قالت
سلمي:يارب يا حببتي ياله سلام بقي
خور:سلام
خلصت معها ودخلت غيرت هدومها و نزلت راحت المستشفى
بعد اربع ساعات
كانت قاعده في اوضه الفريق و بتتكلم مع احمد عن حاله معينه
لحد ما قاطعهم صوته الغليظ
نوح من بين اسنانه:حور
حور بصت ناحيه الباب وابتسمت وهي بتقوم تروح ناحيته لكن لصدmتها لقيته بيحـ.ـضـ.ـنها وهو بيبطبع بو"سه راسها
أحمد تنحنح بحراج و قام وقف أدام نوح
:اهلا نوح بيه
نوح:اهلا يا دكتور
حور:حصل حاجه... انا لسه ادامي يجي تلات ساعات
نوح بابتسامه :لا يا حببتي انا قلت نتغدا سوا فخليتهم يجهزوا الاكل في البيت و جبته معايا
حور:تصدق اني واقعه من الجوع
قالتها وهي بتاخد منه الشنطه اللي في ايديه وبتروح تقعد
نوح بهمس لاحمد وغيره:قسما بالله لو شفتك قريب منها تاني لاكون مقعدك في بيتك انت فاهم لولا اني مش عايز اخسر ثقتها فيا كنت شلفط وشك يا حليتها
أحمد بـ.ـارتباك:والله يا فنـ.ـد.م ما في حاجه بينا انا بعتبرها زي
نوح بمقاطغه:ميفرقليش بتعملها زي اي... تفضل بعيد عنها انت فاهم
احمد:حاضر حاضر يا فنـ.ـد.م
قالها وهو بيخرج من الاوضه نوح ابتسم وهو شايفها بتاكل بشراهه راح قعد جانبها و بدا ياكل وهو بيسالها عن يومها
كأنه بتعرف عليها بالتدريج كأنها فتره خطوبه كل واحد عايز يكتشف التاني بس دي من غير تزيين او نفا"ق لأنهم فعلا متجوزين
بعد كم يوم
حور كانت واقفه أدام الدولاب حيرانه تلبس اي في الخطوبه لحد ما حست بيه قريب منها وبيدفن وشه في رقبتها:الجميل ماله
حور بابتسامه :مش عارفه البس اي في خطوبه جيجي
نوح:الاسود بيكون جميل عليك بلاش تلبسيه
حور بصتله باستغراب وبتحاول تفهم قاصده لحد ما فتحت بوقها وهي مستوعبه انه بيغير
ضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها وهي بتبصله وبتلف ايديها حوالين رقبته
:افهم من كدا انك بتغير؟
نوح بابتسامه :و هو في واحد عاقل يتجوز واحده زيك وميغرش
حور بسعاده:حلو يبقى وقعت يا شاطر
نوح بغمزه:انا وقعت من اول مره شفتك تصدقي يا حور كنت بحاول اتجاهل نبض قلبي وانتي قريبه مني بحاول السيطره على رغبتي اني احـ.ـضـ.ـنك بحاول افضل بعيد لكن مقدرتش بلقى نفسي في النهايه واقع على عتبه قلبك
حور ابتسمت وي بتسند راسها على صدره وهو بيحـ.ـضـ.ـنها بقوه
بعد دقايق
بينزل هو وحور اللي كانت لابسه فستان بنفسج طويل كانت جميله جدا و حط روج خفيف جدا بعد ما اتحيلت عليه كتير جدا
راغب كان بيبصلهم بخبث وهو بيبص لشريفه هانم راجع نظراته و ركز على حور و عيونه بتلمع
بالشه"وه.....
حور كانت بتحاول متركزش معه و اتجاهله بعد مده الحفله كانت قربت تنتهي
نوح جاله اتصال خرج يرد عليه و جيجي واقفه مع صاحبتها
حور دخلت الفرندا تشم هوا لحد ما حسيت بانفاسه تلا"مس عنقها ابتسمت وهي بتبصله كانت معتقده انه نوح لكن فجأه بتصر"خ لكن قبل ما يوصل صوتها لمسامع اللي في القصر بيكتم نفسها
حور بخـ.ـو.ف كانت بتزقه وتبعده لكنه ابتسم بخبث غمزلها بوقا"حه
راغب :انا قلت ارمي السلام
قالها وهو بيشيل ايديه من على بوقها و بيرجع لحيجي قبل ما تلاحظ
حور دmـ.ـو.عها نزلت برعـ.ـب و هي حاسه برعشه غريبه في جس"مها بقيت تعيط اكتر
لحد ما شافت نوح في الجنينه خافت يشوف دmـ.ـو.عها طلعت بسرعه على اوضتها وهي بتحاول تسيطر على الرجفه القويه اللي حاسه بيها و نبض قلبها القوي كانت عرقانه و مرعوبه
↚
عد شهر بعد طـ.ـلا.ق حور و نوح كانت متد"مره فيها قلبها و.جـ.ـعها و يمكن حاسه بالذنب لأنها هي اللي عملت في نفسها كدا هي اللي حبيته لأقصى درجه حبيته ووصل بيها الحب للعشق
نوح كان وحيد و مكتئب حزين كا"ره نفسه بسبب اللي عمله فيها و خط"فه ليها بالرغم انها من اول يوم شافته وهي ما"ذتوش بالعكس كانت رقيقه جدا معه حتى لما انفصلت حافظت على صورته أدام أهلها و مقالتش عن السبب الحقيقي
في شقه في القاهره
الحج مصطفى :ياله يا حوري عشان نتغدا
حور :حاضر يا بابا ثواني....
خرجت من اوضتها اللي تقريبا مبتخرجش منها
الحج مصطفى :بصى بقى انا اللي عامل الاكل دا كله هتخلصيه
حور بحـ.ـز.ن:تسلم ايدك يا بابا ليه مصحتنيش انا عشان احضر الغدا
الحج مصطفى :كنت عارف انك تعبانه و منمتيش امبـ.ـارح قلت سيبها نايمه وبعدين متنسيش انا شيف قديم
حور:ربنا يديك الصحه و يطول في عمرك يا حبيبي..... صحيح كلمت سلمي؟
الحج مصطفى :اه كلمتها و هي كان نفسها تبقى معاكي لكن انتي عارفه شغل سليم
حور:ربنا يسعدهم سليم شاب ابن حلال و يستاهل سلمي
الحج مصطفى :وانتي يا حور مش ناويه تقوليلي ليه اتطلقتي... طب طب هو اذ"اكي قوليلي بس وانا اقسم بالله لاهجيبه را"كع يطلب السماح
حور بابتسامه :لا يا بابا ما"ذنيش بس احنا مش شبه بعض و انا مش مستعده اكمل حياتي مع حد مش شبهي انت علمتني ان الحياه عشان تمشي لازم نكون فاهمين بعض على الأقل ودا مش موجود بيني وبين نوح
الحج مصطفى :عليا انا... انا عارف كويس انك بتحبيه ولو حصل اي
حور بابتسامه :اه بحبه بحبه اوي لكن في مثل بيقول شاريك بس مش بايع نفسي
وانا و نوح مبقاش ينفع نكمل مع بعض
الحج مصطفى:ماشي يا حور هسيبك لحد ما تيجي و تحكيلي المهم هنرجع الغربيه بكرا
حور:معليش يا بابا انا حابه افضل هنا وخصوصا اني اتثبت في المستشفي كدكتوره رسميه مش متدربه
الحج مصطفى :واسيبك لوحدك دا مستحيل يحصل
حور:وحياتي عندك يا بابا انت عارف انا بحب الشغل اد اي وكمان الأطفال والنبي خليني هنا وبعدين انا مش لوحدي العماره فيها ناس كتير وبعدين احنا في القاهره يعني لو حصل اي حاجه لاقدر الله هلقي امه لا إله إلا الله وافق يا بابا وحياتي عندك انت عارف ان الشغل هو الحل الوحيد ليا اني ارجع لحياتي الطبيعيه
الحج مصطفى :حور مش عايز عناد انا مش هسيبك لوحدك
حور:اسمعني يا بابا انا لو رجعت الغربيه دلوقتي هكتئب و هرجع تاني لنفس قعدتي في الجنينه لوحدي و انا بقرا كتب انا خالص اتخرجت يا بابا ولازم اشتغل لان مهنه الطب مينفعش من غير ممارسه لو بتحبني وافق
الحج مصطفى :سبيني افكر يا حور
حور:ماشي يا بابا
عند نوح
كان بيشتغل وهو بيحاول يلهي نفسه وميفكرش فيها لكن افتكر حاجه قام و طلع اوضته فتح الدولاب و طلع مذكره حور و افتكر اللي حصل من مده
حور كانت بياخد شاور.. نوح دخل الجناح و سمع صوت المايه كان خارج لكن شاف المذاكره بتاعتها و كان عنده فضول يعرف فيها اي عشان حور تخبيها منه دايما
اخدها و خباها في الدولاب
بااك
طلع يقعد في البلكونه فتح المذكره و بدا يقرأ كانت تفاصيل عاديه عبـ.ـاره عن يومها خنا"قتها مع سلمى
لكن وقف عند تاريخ 1.1.2018
(قلبي بينبض قوي خايفه.. النهارده نوح الشرقاوي جاي القصر سمعت ان في قعدت صُلح هتم بين عيلتي و عيله الانصاري و الوسيط هو نوح الشرقاوي اخيرااا يارب راجع الغربيه كان بقاله اربع شهور في القاهره اخيرا هقدر ازوغ من ماما و اشوفه)
نوح كان بيقرأ وهو مصدوم مش فاهم
قلب صفحه تانيه
(ماما قفشتني وانا براقبهم و عقبتني اني اترجم روايه انجليزيه ليها مع ان هي عارف اني مش بحب الروايات الانجليزيه بس هي بتحبها
الصراحه مش مضايقه المهم اني شفته كان وسيم اوي دقنه طولت شويه بس الصراحه شكله جميل اوي بالدقن ياريت تفضل كدا متطولتش اوي... ااامم البليزر الزيتون كان هيليق عليه اكتر بلوفر اسود او رصاصي لكن هو كان لابس ابيض مكنش لايق عليه اوي)
نوح حس كأنه مشلول من الأفكار اللي بتدور في دmاغه قلب كم صفحه
(يلللهوي سمعت ان بابا بينه وبين عيله الشرقاوي شغل وأنهم عايزين يطوروا العلاقه بينهم... وانهم عايزين يجوزوني له لالالالا معقول بابا لاحظ اعمل اي أوافق لالالا بس لازم اوفق انا.... مش عارفه)
نوح بدا يفهم و حس بمراره قلب كم صفحه كمان
(انا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي.... نوح رفض الشغل اللي بين العليتن طب انا ذنبي اي.... طب ليه قلبي و.جـ.ـعني اوي.... انا واحده غـ.ـبـ.ـيه غـ.ـبـ.ـيه اوي انا حبيته من بعيد حبيت وجوده.... انا بحب اسمعه لما يتكلم في قعدات الصلح.... انا الغلطانه)
(سمعت انه بيجهز بفرحه وهيعمله هنا في الغربيه.... بيقولوا انه مجهز فرح كبير اوي
انا عايزه اخفي اليوم دا من حياتي حاسه اني مك"سوره اوي.... الناس بيقولوا نوح الشرقاوي رفض يتجوز بـ.ـنت الغندوري و رايح يتجوز بـ.ـنت تانيه في خلال ست شهور.... عمار ابن خالي طلب أيدي و انا رفضته لان مش حابه اخد قرار غلط انا مش هحب عمار)
(من يومين كان الفرح انا روحت و شفته كان باين عليه انه فرحان.... روحت اسلم على مـ.ـر.اته معرفش ليه بس كنت حابه اك"سر قلبي عشان انساه بس هي قالت كلام و.جـ.ـعني جلنار قربتي عرفت اني بحبه من زمان و راحت قالتلها لان حقو"د انا سمعت كلام و.جـ.ـعني اوي.... انا دلوقتي مريـ.ـضه سكر... مكنتش قادره استحمل كلامها وفجأه وقعت من طولي انا بجد تعبت)
نوح دmـ.ـو.عه نزلت وهو فاهم انه السبب في كل دا هو من الاول خطط انه يعمل فرحه في الغربيه عشان يك"سرها
(انا اتخرجت من كليه الطب النهارده بامتياز فرحانه اوي يمكن دي الحاجه الحلوه اللي حصلت من مده طويله)
نوح قلب صفح كتير و فجأه وقف
(انا اتجوزته اااااه اتجوزته امبـ.ـارح حصل حاجه غريبه في الفرحه.... نوح دخل ووقف المأذون و عمار اتقبض عليه هو اه صعبان عليا بس انا فرحانه بس خايفه)
جيه صفحه تاتيه
(انا بحبه بس خايفه اكر"هه لانه بـ.ـارد اول مره اخاف من اختياراتي).........
وصل لآخر صفحه
(بدانا نتعامل بطريقه حلوه اوي و اهدني نتفرج على مجره درب التبانه انا بجد مبسوطه و اتمنى علاقتنا تتطور بسرعه)
قفل المذكره و حاطها ادامه وهو بيحاسب نفسه على أفعاله هو اذاها اوي
كان عايز يشوفها فجأه خطرت على باله فكره مـ.ـجـ.ـنو.نه....
↚
نوح فجأه قام من مكانه وقفل المذكره وهو بيفكر في حاجه مـ.ـجـ.ـنو.نه قام عمل كم مكالمه وطلع غير هدومه و خرج
في عربيه نوح
:ليه ليه غـ.ـبـ.ـي ك"سرتها و هي بتحبك خط"فتها كنت بـ.ـارد معها... قللت ثقتها في نفسها غـ.ـبـ.ـي يا نوح غـ.ـبـ.ـي.... هي مريـ.ـضه سكر بسببك دي حتى مرضتش تقولك عشان متحسش بالذنب ناحيتها... كانت عايزه حب متبادل مش شفقه
انت ازاي ملاحظتش نظراتها و الشغف اللي فيها ازاي.....
كل ما بتقرب منها تـ.ـو.ترها و خـ.ـو.فها كانوا اكبر دليل صادق على حبها.... وانت في المقابل عملت اي ظلمتها و حتى لما فوقت و حاولت تنسى كان ربك عادل و هي عرفت الحقيقه بس ياترى عرفت ازاي دا السوال اللي محيرني بس مش مهم يهمني دلوقتي انها تفهم اني مكنتش هعمل في اللعبه القذ"ره دي وأنها غاليه عليا اوي
في شقه حور
اطمنت ان والدها نام اخدت دواها وطلعت وقفت في البلكونه كانت بتتفرج على العربيات والناس و الزحمه حسبت انها عايزه تعيط لكن قررت تدخل تنام
دخلت اوضتها و راحت فتحت شنطتها واخدت حبايه منوم كانت بتفكر فيه لكن وهي حاسه بو.جـ.ـع غمضت عنيها و قررت من الصبح ترجع المستشفى
بعد ساعه تقريبا
نوح بيطلع العمار اللي جانب عمارتها بعد ما اتفق مع البواب انه يأجر الشقه اللي قصاد شقتها دخل و رمي المفاتيح بلامباله على إلانتريه و دخل اوضه النوم فتح البلكونه و بص ناحيه اوضتها قل"ع البليزر اللي لابسه وهو بيطلع على تربزين البلكونه و بينط في بلكونه اوضتها بحكم إنهم جانب بعض
نط وهو بيحاول مبيعملش صوت عشان الجيران ممكن يفكروه حر"امي.....
بيحاول يفتح باب البلكونه و لحسن حظه حور مكنتش قافله البلكونه كويس قدر يدخل و قفله وراه
كانت نايمه بعمق إثر حبايه المنوم كان بيقرب منها وهو حاسس بقلبه بينبض بسرعه اوي
بالرغم ان وجوده في اوضتها دلوقتي مش مباح ليه وانه خالص طلقها و مفيش ليه فرصه يرجع
مفيش فرصه هو كمان مالوش الحق انه يردها لعصمته
قعد على الكرسي اللي جانب السرير بتاعها بلع الغصه اللي حاسس بيها شايف شكلها يمكن لسه جميله اوي لكن ملامحها باهته
كان بيملس على وشها بحنان و هو حاسس اد ايه هو غـ.ـبـ.ـي ضيع من ايديه حب ابيض ضيعه بالط"مع
حور مكنتش حاسه بالدنيا نايمه وفي عالم تاني
نوح كان ساكت و نفسه يصحيها و يقولها اد اي هو نـ.ـد.مان لكن يفيد بايه
تاني يوم الصبح
حور بتبدأ تصحى و هي بتتقلب في السرير بتفتح عنيها وهي بتفركها لكن وسعت عنيها بصدmه وهي شايفه نايم على الكرسي جانب سريرها وساند دmاغه علي طرف السرير وهو ماسك ايديها
كانت حاسه بصعقه كهرباء زقت ايديه بقوه و زقته و قامت
نوح بنوم:اي دا في حد يصحى حد كدا.
حور بغضب وبتحاول تكون قويه :انت هتستعـ.ـبـ.ـط ولا ايه انت بتعمل اي هنا مش خالص خلصنا وكل واحد كل راح لحاله
نوح قام و ابتسم :انتي حالي
حور ضحكت بسخريه و ضر"بته بالقلم بقوه كأنها محوشه كل الحـ.ـز.ن اللي جواها في الكف دا
حور بغصه :دا عشان خد"اعك ليا امشي من هنا احسنلك
نوح كان لسه مصدوم وهو حاطط ايديه على وشه.....
حور بو.جـ.ـع :اي مصدوم بجد؟ لا معقوله فعلا
بـ.ـنت الغندوري مدت ايديها على ابن الشرقاوي هي عيبه في حقك فعلا.... بس يا ابن الأصول انت عملت اي.... اسأل نفسك انت وصلتني لايه اوعي اوعي تفكر اني ضعيفه او خايفه انا بس كنت يحترمك و بعتبرك جوزي لكن انت عملت اي
كل دا كان خد"اع تعرف يا نوح بيه انا دلوقتي بس أتمنيت لو اني يوم الفرح اتجوزت عمار يمكن تاجر سلا"ح لكن كان بيحبني كان عايزني
جايز كان هينقبض عليه في يوم من الايام لكن عمره ما هيجر"حني لانه بيحبني.......
نوح :اسمعيني يا حور
حور:مش عايزه اسمعك احنا خالص اتطلقنا و انت مالكش حق عليا اطلع برا حياتي بقى حـ.ـر.ام عليك انا تعبت
نوح بثقه :مش هسيبك عشان دا بيحبني
قالها وهو بيشاور على قلبها
حور بابتسامه :بلاش ثقه زياده دي عشان انت خالص معدش ليك رصيد عنده... جايز حبيتك قبل كدا ااه بقولها عادي لكن معدش.. في.. رصيد
نوح :اوعدك رصيدي عندك هيرجع زي اول مره حسيتي بحبك ليا
حور:لو بتعمل كدا عشان اسامحك فأنا مسامحه ايوه مسامحه لان انا اللي غلطت لما حبيتك إنما أنت من البدايه كنت بتفكر في الخد"اع... انا مش هنسي ودي المشكلة هسامح عادي يمكن لاني حبيتك فهسامحك لكن مش هنسا يا نوح
الحج مصطفى بنوم:حور ياله يا حببتي اصحى غشان المستشفى
حور بخـ.ـو.ف:امشي لو سمحت بابا لو شافك هتكون مصيبه ارجوك امشي...
نوح مسكها من دراعها و بثقه:هنرجع تاني يا حوري لان انتي ليكي رصيد كبير اوي في قلبي... ولاني واثق اني هخليكي تعشقيني
حور لنفسها وهي لصاله بقوه:غـ.ـبـ.ـي يا نوح انا بعشقك لكن مش هنسي اد اي ظلمتني
زقته و هو خرج للبلكونه حور طلعت وراه وشافته وهو بينط من البلكونه خافت لكن حاولت متبينش ودخلت اوضتها
بعد مده
وصلت حور المستشفي بثقه و هي شايفه ان دا افضل حل لكل مشاكلها بعد ما ودعت والدها وسافر الغربيه
راحت اوضه الدكاتره لقيت دكتور احمد قاعد بيشتغل على ملف حاله
حور:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
احمد بحماس :حور ازايك عامله اي اقعدي اقعدي
حور:الشغل وحشني قولي بتعمل اي
احمد:مريـ.ـضه يا ستي... المهم قوليلي اخبـ.ـارك اي دلوقتي
حور:كويسه الحمد لله المستشفى وحـ.ـشـ.ـتني
احمد:ممكن اسالك سؤال و تجاوبيني
حور:اتفضل
احمد:نوح عرف ان راغب و طليقته على علاقه ببعض وياتري دا سبب طلقكم انا بجد اسف لو كنت اعرف انه هيوصل للطـ.ـلا.ق مكنتش قالتلك
حور بابتسامه :لا يا سيدي مش هو دا السبب و بعدين انا مقولتلوش مكنتش قادره اتكلم يومها و الاتنين دول مقر"فين فسيبك منهم
احمد:عايزه نصيحه من اخوكي
حور:اتفضل
احمد:بصى يا حور انتم سبتوا بعض لسبب الله أعم بيه لكن انتم الاتنين كان في بينكم علاقه كويسه انا لحظت انه بيغير عليكي ومعنا كدا انه بيحبك يبقى من حقه عليكي انك تقوليله و تنبهيه من اللي اسمه راغب دا....اكيد هو بيستغله في الشغل اللي بينهم
حور بخـ.ـو.ف:مش عارفه يا احمد انا مش حابه اتكلم معه و لا حابه اشوفه اصلا
احمد:بس انتي بتحبيه؟
حور :ها لا مش مهم خلينا نتكلم في الشغل
احمد:اوكي تشربي حاجه؟
حور:سندوتش جبنه رومي عصير بدون سكر...
احمد:اوكي
صحيح نسيت اقولك انا وانتي والفريق هنسافر اسكندريه بكرا
حور:اسكندريه ليه؟
احمد:في حاله اللي انا شغال عليها دي البـ.ـنت مريـ.ـضه جدا وحالتها للأسف متأخره شويه لازم تدخل جر"احي فورا البـ.ـنت موجوده في فرع المستشفى بتاع اسكندريه و المشكله ان في ضغط هناك عشان كدا الفريق المتخصص هيسافر على بكرا الضهر كدا
حور:اوكي وهنفضل هناك كتير
احمد:هندرس الحاله كويس و على حسب
حور:تمام يا دوك..
احمد:بينا على الطواري
حور سابت شنطتها واخدت بالطو و سمعه بتلبسه وبتظبط شعرها احمد بصلها وابتسم والاتنين خرجوا سوا
دعاء احمد
عند نوح
راغب كان قاعد في الاستقبال منتظره لحد ما السكرتيره قالتله يدخل
راغب:كل دا يا راجـ.ـل انت نستنى ولا اي.....
نوح وهو لسه بيشتغل على الاب توب:معليش يا راغب بس مشغول شويه
راغب:ربنا معاك صحيح قولي عامل اي دلوقتي انا شايف انك بقيت احسن دلوقتي
نوح:الحمد لله احسن اهو بحاول
راغب بخبث:انت حبيتها ولا اي يا نوح
نوح:راااغب اطلع من حواري مع حور...
راغب:يا عم انا بسأل بس..... اخبـ.ـار إياد اي
نوح:كويس الحمد لله سايبه مع ماما و جيجي
راغب:طب وجودي؟
نوح:مالها زفته هانم؟
راغب:سمعت انها رفعت عليك قضيه عشان تاخد حضانه الولد
نوح بسخريه:جودي دي واحده غـ.ـبـ.ـيه و مستهتره و متعرفش تهتم بيه اصلا و انا مش هسيبه تاخد ابني لأنها عمرها ما هتعرف يعني اي امومه و انا كلمت المحامي و اديته شويه معلومـ.ـا.ت وعليها ادله تثبت ان جودي غير صالحه لأنها تربى الولد
راغب بخبثه :اوكي صحيح عملت اي في المشروع اللي قدmته لك
نوح قلع نضارته وبص لراغب :مشروع هيفشل و ساعتها هيبقى في مسئوليه ماليه للبنك و انا مش هخاطر بشركتي في مشروع فاشل
راغب بغضب بيحاول يداريه :ليه بتقول كدا المشروع ناجح جدا
نوح بصرامه:خد الملف دا واديله لطالب سنه تالته اداره اعمال وهو بمجرد ما يدرسه هيقولك فين المشكله..... ركز يا راغب ها ركز لان انت بقالك مده بتعمل أخطاء كتير و لولا والدتي انا كنت اخدت موقف حازم
راغب بلع ريقه بتـ.ـو.تر و اعتذر منه ومش وهو بيفكر في خطه يعرف ياخد بيها اللي هو عايزه
دعاء احمد
بليل على الساعه تسعه
حور بتوصل أدام العماره لكن استغربت وجود عربيه نوح
طلعت شقتها وهي خايفه تلقيه موجود تاني
بتفتح الباب و بتقفل وراها كويس هي دلوقتي عايشه لوحدها
اطمنت انه مش موجوده وان كل الشبابيك مقوله دخلت غيرت هدومها ودخلت المطبخ وقفت محتاره تعمل اكل اي
ابتسمت وهي بتطلع كيس مكرونه اسباجتي شغلت فيروز و وقفت تجهز العشا و بتعمل النسكافيه بتاعها
ودخلت اوضتها طلعت البلكونه
وحطت الاكل على الترابيزه و لسه بتاكل سمعت صوته
نوح بابتسامة وهو واقف في البلكونه اللي جانبها وبيشرب عصير :ريحه الاكل تجنن
حور غر"زت الشوكه في البانيه و هي بتبصله بغضب
نوح:بالهنا والشفا على قلبك
حور بغضب :انت مش عندك بيت يا ابني ما تروح تشوف حالك وسبني في حالي الله يرضا عليك
نوح ابتسم وبصدق وهو بيقرب من البلكونه:قلتلك انتي حالي...
حور بـ.ـارتباك :ههووف انا نفسي اتسدت منك لله
نوح :حور متعنديش و ياله كلي وانا هدخل ياستي متنسيش تاخدي الحقنه و لو خايفه ممكن تديها لك انا ياله سلام موقت
قالها ودخل و قفل البلكونه حور غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت وهي بتاكل
تاني يوم خرجت بدري بسرعه قبل ما يصحى لكن الجو كان بيمطر
حور:مش وقتك بقي
نوح كان لسه نازل اول ما شافته استهلت عشان ميقولهاش تعالي معايا استنت لما مشي و خرجت وصلت المستشفى و منها كل الفريق راح اسكندريه
نوح خلص كل شغله بدري عشان يلحقها و فعلا طلع على اسكندريه
في اسكندريه كلهم وصلوا السكن
احمد:ياله اطلعي يا بـ.ـنتي
حور:عايزه اشوف المناره
احمد:اوكي يا دكتوره حور هوصلك واروح مشواري
حور:لا انا هقدر اروح انا بس بقولك ياله سلام
شاورت بتاكسي اخدها عند المناره القديمه
دخلت وفضلت تطلع السلالم وبتطلع لآخر المناره كانت واقف بتتفرج على البحر لكن فجأه اتفزعت الجو بيمطر بشـ.ـده بدون وعي حسيت برجليها بتنزلق وبتفقد السيطره على نفسها
كانت ماسكه في حجر اللي محاوط المناره(اللي بيكون زي تربزين البلكونه)
كل مرعوبه وهي عارفه انها لو وقعت هتمو"ت بسبب الارتفاع كانت دmـ.ـو.عها بتنزل وهي بتحاول ترفع نفسها الجو كان بيمطر بشـ.ـده......
↚
يقال ان الصدق في العلاقات هو أهم ما يجب ان نبحث عنه.....
حور كانت بتعيط وهي حاسه بيديها بتفلت و وشها و هدومها كلها مايه الجو كان بيمطر بشـ.ـده
احساس بالرعـ.ـب اللحظات القريبه من المو"ت نبضات قلب بتزيد بطريقه غريبه انفاسك بتتق"طع و كانك حتى مش قادر تاخد نفسك
في الوقت دا
نوح كان واقف عند المناره من تحت مستنيها
فلاش باك
نوح اول ما وصل اسكندريه كلم دكتور شفيق صاحب المستشفى و عرف مكان السكن بتاعها
احد عربيته وطلع على السكن في الوقت دا شاف دكتور احمد و هو خارج من العمار وقف العربيه ونزل بسرعه
نوح:دكتور احمد
احمد:ايوه.... نوح بيه اهلا اتفضل اقدر اساعدك في حاجه
نوح:حور فين.
احمد سكت وهو مش عارف يقوله ولا لاء
نوح بصدق:احمد انا بحب حور و نفسي نرجع و هي مش سايبلي فرصه حور بـ.ـنت رقيقه جدا لكن لما تنك"سر من اللي بتحبه بتتحول وكانها وحش رافض انه يستسلم للو.جـ.ـع بتقوم و تكمل حياتها وبتطرد الشخص اللي و.جـ.ـعها من حياتها لكن انا فعلا نفسي نرجع ساعدني لو سمحت
احمد:انا مش عارف اساعدك في اي لان معرفش سبب المشكله الحقيقه و معرفش هي ليه رافضه الرجوع لكن ممكن اقولك مكانها
في مناره قريبه من هنا مهجوره هي قالت إنها هتروحها اتمنى انكم ترجعوا لبعض لان واضح جدا انها بتحبك اوي... بعد اذنك
نوح وهو بيفتح بابا العربيه :متشكر جدا يا احمد واسف على عملته فيك قبل كدا
احمد:ولا يهمك يا بشمهندس
نوح سابه و طلع على المناره كان شايفها وهي داخله المناره لكن كان حاسس انها محتاجه تفضل فتره لوحدها لكن اول ما شاف المطر والجو بيمطر بشـ.ـده حس بالقلق وخصوصا انها منزلتش
حس بالرعـ.ـب حقيقي و قرر يطلع طلع لآخر المناره كان بيبص عليها في كل مكان مفيش إثر ليها لحد ما سمع صوت آنه متالمه كانها بتتو.جـ.ـع
مكنش صوتها واضح بسبب صوت المطر
نوح بصوت عالي :حور حور انتي فين
حور بضعف :نوح....
قالتها وهي حاسه انها مبعدتش قادره تقاوم و ان بتسيب نفسها للحاذبيه بتقول التشهد بدmـ.ـو.ع
لكن قبل ما تفلت كان ماسك ايديها وهو فاتح عنيه بصدmه و بيبصله واد اي شكلها مرعوبه
حور بدmـ.ـو.ع و برعـ.ـب:انا بحبك....
نوح بدmـ.ـو.ع ورعـ.ـب :مش هتمشي قالها وهو مرعوب مفزوع مش مستوعب شكلها وهي متعلقه في الهوا و ماسكه في ايديها المطر كأنه بيداري دmـ.ـو.عه
بيشـ.ـدها وهو بيحاول يرفعها لكن تربزين المناره كان ضعيف على وشك الانهيار لان المناره قديمه جدااا
قبض علي ايديها بقوه و هو بيرفعها و بيبكي بيجذبها للأعلى وهو منهار بيبص الارتفاع اللي هما فيه لكن معندوش استعداد يخسرها
رفعها اخير وقدر يحاوط خصرها بايديه بقوه وهو بيدخل لجوا بيحطها على الأرض وهي ماسكه في قميصه برعـ.ـب صوت شهقاتها كان قوي خايف
نوح كان بيتنفس بصعوبه وهو حـ.ـضـ.ـنها و خايف اوي اوي
حور كانت بتعيط وهي بتترعش هو كمان قميصه كان اتبل من المطر
نوح:شششش اهدي اهدي انتي كويسه مش هسمح انك تكوني مش كويسه اهدي
حور بانهيار :انا كنت كنت هتمو"ت... مش
.. عارفه... ازاي.. فجأه... رجلي.. فلتت.. ااه
نوح شـ.ـدها اكتر لحـ.ـضـ.ـنه وهو بيد"فنها جوا صدره برعـ.ـب :مش هسيبك يا حور انا اسف انا السبب انا السبب
كان بيتكلم بهستريه وهو حـ.ـضـ.ـنها بتملك
شالها و و نزل من المناره كان الجو لسه بيمطر وهي بتترعش شعرها كان على وشها و هدومها كلها مايه
بنزلها على رجليها وهو لسه محاوط خصرها بتملك وهو لسه مرعوب بيفتح باب العربيه وبيدخلها
بيروح الناحيه التانيه وهو بيمسك دmـ.ـو.عه لكن لسه منظرها وهي متعلقه في الهوا كان في مخيلته ركب العربيه و بصلها كانت بتترعش
اخد البليزر بتاعه من الكنبه اللي وراء وحطه عليها ومشى من المكان
بعد ربع ساعه
بيوصل لشقه هو كان عامله حسابه يفضل فيها
بيشيليها و بيطلع تحت نظرات الناس
طلع للشقه فتح الباب ودخل وزقه برجليه دخل اوضه نوم كان لسه حـ.ـضـ.ـنها وهو منهار حطها على السرير ولسه حـ.ـضـ.ـنها بقوه وقلبه و.جـ.ـعه اوي بأس راسها وهو محاوطها برعـ.ـب
حور بصتله ولشكله حاولت تهديه وتقوله انها احسن لكن هي كمان كانت بتعيط و منهاره
نوح بصلها وكأنه بيدور علي اي خدش
لحد ما بص ل ايديها اللي احمرت بسبب انها فضلت دقايق طويله ماسكه في تربزين المناره
نوح بهستريه:انا السبب انا السبب انا اسف لو جرالك حاجه كان ممكن امـ.ـو.ت
حور بضعف:نوح انا كويسه
بأس راسها وايديها وهو لسه بيبكي قام بسرعه على شنطته واخد بجامه و بلوفر تقيل
نوح بحـ.ـز.ن و هستريه مخيفه:حور لازم تغيري هدومك كدا هتاخدي بـ.ـارد
حور كانت مصدومه من رده فعله غـ.ـصـ.ـب عنها حـ.ـضـ.ـنته وانهارت كان نفسها تحس بالحب دا من زمان
نوح:اسف و حياه ربنا اسف
حور بجمود :اخرج عشان اغير
نوح هز راسه بأه وخرج وهو لسه منظرها في دmاغه كان شكلها صعب انه ينساه
بعد شويه
خبط ودخل ومعه ينسون و مرهم
حور كانت نايمه بعد ما لابست هدومه الواسعه
قعد جانبها وبدون ولا كلمه مسك ايديها بقوه لكن هي اتالمت
نوح:اسف
بدا يحط المرهم بهدوء كأنها لمسه ريشه
حور فضلت تبص له وهي بتفكر ياترى دي خد"عه جديده وتمثيل الحب ولا دي الحقيقه
هي نفسها تصدق ان دي حقيقه لكن لسه خايفه اوي و مش واثقه فيه لكن دي اول مره في حياتها تشوف دmـ.ـو.عه
نوح بخـ.ـو.ف:بتو.جـ.ـعك
حور:قلبي بيوجـ.ـعني اكتر و عقلي بيحطلي مـ.ـيـ.ـت الف توقع....... ممكن تسيبني انام هنا لحد الصبح وهمشي لو مش
نوح بمقاطعه:دا بيتك يا حور انا اسف اني وصلتك للمرحله دي من قله الثقه بعد اذنك
قالها وخرج من الاوضه وهو لسه خايف اوي مكنش عايز يخرج كان عايز يفضل لحد ما يطمن عليها
دخل المطبخ و بدا يجهلها اي حاجه تأكلها مكنش عنده خبره كبيره بس حاول
طلع و خبط عليها وهي اذنتله انه يدخل
نوح:كنت خايف تنامي
حور:لا لسه اتفضل
نوح:بالهنا والشفا
حور:بس انا مش جعانه
نوح:حور لو سمحتي متعصبنيش انا لحد دلوقتي ماسك نفسي بالعافيه قسما بالله لو ما كلتي لتنـ.ـد.مي وانا مش يهدد انا بحذرك
قالها وخرج قبل ما ترد أو تعترض
حور بدأت تاكل ببط و بعد شويه نامت من التعب
نوح كان عايز يطمن عليها كان خايف اوي
فتح الباب ببط ودخل الاوضه كانت ضلمه
كانت نايمه بعمق فضل واقف كتير يبصلها انحني لمستواها ومسك ايديها
نوح بدmـ.ـو.ع:انا اسف اقسم لك بالله اني دي اول مره احس بالحب انا اترعـ.ـبت يا حور لسه منظرك في خيالي مت عـ.ـر.فيش فكره اني لو مكنتش لحقتك او كنتي وقعتي لاقدر الله كان ممكن يحصل فيا اي.... اوعدك هنرجع قريب اوي وهثبتلك اني مش عايز حاجه منك صدقيني
قالها وباس بطن ايديها و خرج قبل ما تصحى
حور بصتله وهي حاسه بدmـ.ـو.ع الدافيه على كف ايديها
غمضت عنيها وبقيت مرتاحه شويه لكن لسه مكمله ومش قادره تنسى اللي عمله
تاني يوم
صحيت لقيت هدوم جديده على السرير و الفطار جاهز طلعت تدور عليه لكنه مكنش موجود فطرت و غيرت هدومها وخرجت طلعت على المستشفى
أحمد اول ما دخلت جري عليها :حور كنتي فين. اختفيت امبـ.ـارح فين... نوح جيه وسأل عليكي
حور:انا كويسه الحمد لله بس حصل مشكله كدا المهم حصل اي والحاله أخبـ.ـارها اي
احمد:تعالي نتكلم في اوضه الدكاتره
حور هزت راسها وعقلها لسه مشغول بنوح وانه لو مكنش جيه اي اللي كان هيحصل
نوح رجع القاهره لان كان عنده شغل ضروري و كمان كتب كتاب جيجي و راغب اخر الاسبوع
نوح كانت خلصت شغلها في المستشفي و فعلا كانت مشتاقه انها تشوفه لان عدي اسبوع من وقت آخر مره شافته كانت بتمشي في الشارع وهي بتبص حواليها وهي مستنيه تشوفه بيراقبها او قريب منها لكن هو كان سافر لكن بيطمن عليها وكان في حد بيجبله كل اخبـ.ـارها
في شقه حور في القاهره
خور:اخبـ.ـارك اي حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا سلمي
سلمي :اهو كويسه بس يتعب بسبب الحمل شويه بس عادي دا طبيعي مش عايزه تحكيلي بقى ليه انتي ونوح اتطلقتوا
حور بتهرب:فكك من الموضوع قوليلي اي اخر الاخبـ.ـار
سلمي:ولا حاجه صحيح سمعت ان راغب و جيجي كتب كتابهم النهارده البلد كلها مقلوبه و الد"بايح شغاله
حور بصدmه:انتي بتقولي اي.... مش ممكن لازم الجواز دي تقف فورا..... فاضل كم ساعه وكتبوا الكتاب اقفلي يا سلمي
قالتها وهي بتقفل الموبيل و بتدخل تلبس و بتطلع على قصر الشرقاوي.....
↚
حور بصدmه :يلهوي يا سلمى يلهوي النهارده الفرح و كتب كتاب في نفس الوقت اعمل اي
سلمي:انتي روحتي فين يا بـ.ـنتي مش كنتي قفلتي و روحتي تغيري
حور:روحت اغير لكن لقيت دعوه في شنطتي اكيد نوح اللي حطها قبل ما يسيب اسكندريه
سلمي :انتي قبلتي نوح في اسكندريه
حور:دا موضوع كبير نوح بقاله اسبوع بينطلي اصلا في كل مكان حتى اسكندريه و انقذني قبل ما أقع من المناره
سلمي:مناره اي؟ حور انتي بقالك مده بتخلي حاجات كتير في اي؟
حور بخـ.ـو.ف :لازم الحق اروح هكلمك تاني
كانت لابست هدومها اخدت شنطتها والموبيل و خرجت من الشقه
اخدت تاكسي وهي متـ.ـو.تره كل شويه تبص في الساعه
حور:قاعه.... للافراح لوسمحت
طلعت موبيلها تكلم دكتور احمد
احمد:ايوه مين...
حور:احمد انت فين... راغب و جيجي فرحهم النهارده هنعمل اي.... لازم نلقى حل نوقف الجوازه دي انت فين
احمد:في المستشفي
حور:انا اسفه بس مش عارفه اعمل اي يا احمد خايفه... لو الجوازه دي تمت جيجي هتتظلم مع راغب بالرغم انها شخصيه مستهتره لكن متستهلش واحد حق"ير زي دا
أحمد بجديه:حور مش انتي معاكي تسجيل لراغب وجودي لما اعترفوا بعلاقتهم
حور:اه ايوه يا احمد اعمل اي دلوقتي
احمد:روحي الفرح دلوقتي حالا و وقفيه و سمعي الكل التسجيل واكشفي راغب أدام نوح
حور :انا خايفه يا احمد كان لازم اعمل كدا من الاول
احمد:احنا مش ملايكه يا حور ياله بسرعه
حور:حاضر حاضر
في الوقت دا في المستشفي
دكتور عزيز (صديق راغب) كان واقف بعيد وسمع مكالمه احمد و حور
بعد شويه وطلع موبيله يكلم راغب
في الاوتيل
راغب كان واقف يظبط بدلته لحد ما تليفونه رن
راغب:ايوه ازايك يا زيزو...
دكتور عزيز: راغب الدكتوره اللي شغاله في المستشفي اللي اسمها حور معها تسجيل ليك انت وجودي انت اعترفت ادامها بعلاقتك بجودي؟
راغب:ايوه...
دكتور عزيز :كانت بتسجلك وهي في طريقها للفرح و ناويه تفركش الجوازه
راغب:انت بتقول ايه.... دا انا ممكن أقت"له فيها انت عارف لو نوح عرف ممكن يحصل اي و الشغل اللي بينا دا ممكن يحبسني لو دور ورايا
دكتور عزيز :انا قلت أحذرك عشان ابقى عملت اللي عليا سلام يا ابو الصحاب...
راغب بقى رايح جاي وهو بيفكر في حل المشكلة
عند نوح
حور كانت بترن عليه لكن هو مكنش بيرد كلم في الشركه وبيعمل حاجه مهمه جداا
حور:رد بقى رد
اعمل اي دلوقتي يارب.....بس راغب لو شافني داخله القاعه اكيد هيطلب من الأمن انهم ميدخلونيش ماشي يا راغب لقيتها
قالتها و طلعت موبيلها كلمت حد
حور:دكتوره خلود ازاي حضرتك ممكن اطلب منك طلب
دكتور خلود:اتفضل يا دكتور حور
حور:خلود انا دلوقتي في طريقي لقاعه.... دي في طريق بيتك صح
دكتور خلود:ايوه قريبه من بيتي
حور:طب اسمعيني.......
دكتوره خلود:ليه كل دا؟
حور :هفهمك بعدين انا جايلك حالابعد شويه وقفت التاكسي قدام عماره وطلعت بسرعه جدا
بعد خمس دقايق تقريبا نزلت مع نزلوا بـ.ـنتين
حور وهي منتقبه و دكتوره خلود.....
الاتنين طلعوا على القاعه
عند المدخل خلود طلعت الدعوه والحارس شافها وسمح ليهم يدخلوا
في الوقت دا راغب نزل و بلغ الحرس انهم ميدخلوش حور
حور دخلت الاوتيل هي و دكتور خلود
حور:خلود لازم اتكلم مع جيجي في الأول و افهمها انا اسفه لو عطلتك لو حابه تمشي اتفضلي لو حابه تفضلي ممكن نبقى نمشي سوا
خلود:معليش يا حور سيف ابني لوحده في البيت
لازم امشي
حور:انا اسفه والله بس غـ.ـصـ.ـب عني طب تقدري تتفضلي
خلود :ولا يهمك ياله سلام موقت
حور راحت للاستقبال الاوتيل
حور:لو سمحتي فين جناح العروسه...
موظفه الاستقبال :الدور الرابع اوضه 348 يا فنـ.ـد.م
حور:متشكره
قالتها وطلعت بسرعه جدا لجناح الخاص بجيجي
جيجي كانت مبسوطه جدا و هي لابسه فستان زفاف بسيط و جميل و مكياجها هادي
الميكب ارتست:كدا خالص خلصنا
جيجي بسعاده:متشكره اوي يا نوران
نوران:حبيبتي هسيبك احنا بقى شويه
قالتها وخرجت هي والبنات وفضلت جيجي لوحدها لجد ما سمعت خبط على الباب
قامت و فتحت الباب على اعتقاد ان دي والدتها
لكن استغربت لما شافت بـ.ـنت منتقبه
جيجي:ايوه...
حور رفعت النقاب و دخلت بسرعه وقفلت
جيجي :حور في اي ولابسه النقاب ليه
حور:الحمدلله الحمد للله اني لحقتك اسمعيني كويس يا جيجي الجواز دي لازم توقف فورا والا صدقيني هتنـ.ـد.مي
جيجي:حور انتي اتجنني بتقولي اي... المعازيم وصلوا و بعدين ليه الغي فرحي انا بحب راغب
حور:صدقيني الحب دا من طرف واحد و لو الجواز دي تمت هتبقى بتظلمي نفسك يا جيجي انا بكلمك لأن شايفكي سلمي اختي مقدرش اسيبك مع شخص زي دا
جيجي بعصبيه :حور انتي اكيد اتجننت وبعدين ماله راغب ولا عشان اتطلقتي من نوح عايزه تبوظيلي فرحي
حور:تمام يا جيجي مش هتعصب لان انا اللي طلبت الطـ.ـلا.ق مش هو اللي طلقني دا اولا
ثانيا الحيو"ان اللي انتي بتقولي بيحبك دا على علا"قه بطليقه اخوكي
جيجي:جودي؟!
حور:بالظبط راغب و جودي
جيجي:انتي كـ.ـد.ابه راغب مش كدا
جور:طب اسمعي بقى التسجيل دا
قالتها وطلعت موبيلها وسمعتها الحوار اللي دار بينها وبين راغب و جودي في بيت جودي
جيجي دmـ.ـو.عها نزلت وهي حاطه ايديها على وشها بصدmه حاسه بالاشمئزاز من راغب و انهيار دا فرحها وصاحبها مفروض جايين يبـ.ـاركوا ليها
المفروض هتفرح وتر"قص مع حبيبها و يوعدها انها تكون اغلب ما عنده لكن اي دا
جيجي بصدmه و دmـ.ـو.ع:دا كدب صح... حور وحياه نوح عندك قولي ان دا كدب انا عارفه انك متضايقه مني عشان سر"قت من فلوس نوح قبل كدا لكن بالله عليكي بلاش تو.جـ.ـعيني كدا
مش هقدر استحمل.... معقول راغب لالا
طب هو دا عدل ربنا ان اللي نوح عمله فيكي يتردله فيا
هو ك"سرك زمان وجيه عليكي وو.جـ.ـعك
معقول دا عدل ربنا اني اشرب من نفس الكاس
اااااههههههه اااااااااااااه ليه ليه كدا يااارب
حور حـ.ـضـ.ـنتها وهي بترتب على ضهرها و بتوسيها لكن للأسف....
حور بدmـ.ـو.ع :جيجي صدقيني دا حب ربنا ليكي صدقيني افضل ما تكوني على ذمته و تكتشفي خيا"نته لان راغب عمره ما هيكتفي بواحده
زي ما ليه علا"قه بجودي ليه علا"قات تانيه كتير
والله حظك حلو انتي لازم تحمدي ربنا
جيجي بانهيار:الناس هتقول ايه يا حور....
حور:الناس هيتكلموا في كل الحالات صدقيني دا الحل الوحيد
في الوقت دا دخلت شريفه هانم واتصـ.ـد.مت لما شافت حور و جيجي بتعيط
شريفه بغضب :انتي بتعملي اي هنا يا بـ.ـنت مصطفى
جيجي :انا مش هتجوز راغب
شريفه بصدmه ورفعه حاجب:ودا رايك ولا رأي الهانم..... اتجننتي ولا اي عايزه تف"ضحينا أدام المعازيم الناس يقولوا اي
جيجي بغضب :انا مش هتجوز واحد على علاقه بطليقه اخويا او ليه اي علا"قات
شريفه بصرامه:هتتجوزيه يا جيجي وانا قلت كلمتي حتى لو ليه علاقه باي واحده تانيه دي اكيد نزوه وهتعدي إنما هو لما اختار اختارك انتي
وانتي يا بـ.ـنت الغندور اطلعي برا و اخرجي من حياتنا خالص نوح طلقك.... معدتيش ليكي مكان بينا امشي يا حور
حور:انتي ازاي كدا فكري في بـ.ـنتك ازاي بتفكري بالطريقه العق"يمه دي..... انا همشي لكن قبل ما امشي نوح بيه لازم يسمع التسجيل دا
شريفه مسكتها من دراعها بعنف:قسما بالله يا حور انا ممكن أو"لع فيكي حيه انتي مت عـ.ـر.فيش انا بكر"هك اد اي و بكر"ه ابوكي و اللي عمله في جوزي انا مش ناسيه لو فرح بـ.ـنتي مكتملش صدقيني هدفعك التمن غالي اوي
حور زقت ايديها بقوه:وانا مبتتهد"دش انا مبخافش غير من الله إنما البشر اذيتهم ليا بأيد ربنا انا اصلا مش مصدقه انك ام و الفرح مش هيكمل
شريفه:هنشوف يا حور
حور سابها و خرجت وهي بتبص لجيجي اللي بتعيط و والدتها بتمسح دmـ.ـو.عها عشان تجهز وتنزل للمعازيم هي و جوزها
شريفه مكنش عندها اي استعداد ان الفرح ميكملش هي شايفه ان دا طيش شباب عادي واكيد هيتغير بعد الجواز
طلعت موبيلها وكلمت راغب و قالتله ان حور موجوده ولابسه نقاب
راغب طلع بسرعه على الدور الرابع حور كانت نازله وهي رافعه طرف العبايه اللي لابسها
راغب اول ما شافها بعد و استخبي شاف الجرسون وقفه بسرعه
فضل يتكلم معه و بعدين اداله فلوس
الجرسون هز راسه بأه و مشي
حور فجأه بتخبط فيه والعصير بيقع على هدومها
حور:مش تحاسب يا استاذ
الجرسون:انا اسف يا هانم
حور كانت بتبص لهدومها سابته وراحت الحمام في الوقت دا بتكون مشغوله في تنضيف هدومها بتدخل بـ.ـنت و بدون ما حور تاخد بالها بتسحب الموبيل من شنطه حور و بتخرج بسرعه
حور بتخلص وبتخرج من الحمام و بتنزل القاعه لكن استغربت ان نوح مختفي كانت منتظراه لان هو الوحيد اللي هيسمعها ويصدقها لو فعل بيحبها وبيثق فيها
جوا القاعه كلهم بيرنوا على نوح اللي اختفى فجاه
نوح بيوصل القاعه و بيدخل وهو باين عليه الغضب
حور شافته لكن استغربت شكله و اول ما دخل
الماذون:اخير وصلت يا ابني خلينا نكتب الكتاب ورايا فرح تاني
حور:مفيش كتب كتاب يا مولانا تقدر تتفضل
شريفه بغضب :حووووررر
حور قلعت النقاب و راحت أدام نوح
نوح:حور.....
حور:انا اسفه بس انا مضطره اقول دا أدام الكل مدام مدام شريفه مصممه.... استاذ راغب تنكر وجود علاقه بينك وبين مدام جودي
راغب بثقه:انتي اتجنني بتقولي اي علا"قه اي دا انتي شاربه حاجه....
نوح :حور بتقولي ايه.... جودي!!
حور:انا اسفه يا نوح بس دي الحقيقة طليقتك على علا"قه بصاحبك ....
راغب:نوح متصدقهاش دي واحده كـ.ـد.ابه
حو بغضب ر:انا مش كدا مش كـ.ـد.ابه انت اللي غشا"ش ومنا"فق وخا"ين... وانا معايا دليل
راغب:واي دليلك يا حور هانم
حور بتفتح شنطتها وبتدور على الموبيل لكنها مش بتلقيه كل دا تحت نظرات الناس
شريفه بسخريه:واحده كـ.ـد.ابه عايزه تبوظ فرح بـ.ـنتي عشان ابني طلقها ور"مها
نوح بغضب :شريفه هااانم اظن كفايه كدا والجواز دي مش هتتم
شريفه بصدmه :انت بتقول اي انت مصدقها
نوح :طبعا مصدقها جيجي اتكلمي انتي عايزه الجواز دي
جيجي بقوه :لا
نوح بابتسامه وهو بيمسك ايد حور:اتفضل يا حاضره الظابط
حور:ظابط؟!!
نوح سابها وراح وقف أدام راغب وضر"به بالبوكس:اي فكرني غـ.ـبـ.ـي للدرجه دي.... و الاختلا"سات اللي انت بتعملها من ورايا مش هكتشفها..... و القر"ف اللي بينك وبين جودي انا معرفوش
من كم يوم كنت عايز اعرف انت مخبي اي فضلت وراك و وراء الملفات اللي انت اشتغلت عليها رقبتك انت وجودي هانم و جبت كل الادله اللي اوديكم في دا"هيه
يبقى كدا قدرت اخد ابني منها للأبد و حبستك وعلى فكره انا جاي دلوقتي و عامل حسابي افركش كل حاجه للأسف عرفت متأخر لكن لو حتى كنا كتابنا الكتاب كنت هتطلقها
شريفه بغضب :كله بسببك انت يا حور
قالتها وهي بترفع ايديها على حور
لكن نوح بيمسك ايديها قبل ما تنزل على وش حور
نوح:مسمحلكيش يا أمي دي مراتي
شريفه:مراتك... انت طلقتها
نوح بص لحور برجاء و لهفه:و هتبقى في عصمتي
راغب بغضب جحيمي و العسكري بيكـ.ـلـ.ـبش ايديه :اوعي تفتكر انك كدا كسبت لا انا مش بستسلم بسهوله هرجعلك يا نوح انت فاهم هرجع وساعتها هحسر قلبك عليها سيب أيدي انت اتجننت انا راغب الصاوى
البوليس اخدوه و جيجي فضلت تعيط في الوقت دا شريفه كر"هت حور أضعاف مضاعفة
حور:انا اسفه بس مكنش هقدر اشوف حد بيتظلم واسيبه بعد اذنكم
نوح:رايحه فين؟
حور بجديه:همشي
نوح مسك ايديها و خرج من المكان في الوقت الناس بداو يمشوا
نوح:حور انا عايزه فرصه انا عارف اني غلطت في حقك و النهارده ربنا رد دا ليا في اختي الوحيده اوعي تكوني فاكره انه سهله عليا اشوفها كدا لا احساس الذنب بيمو"تني
حور:انا اسفه يا نوح بس مش واثقه فيك
انت عملت فيا كتير وانا مش هستحمل و.جـ.ـع تاني
نوح:بتحبيني؟
حور بثقه وتهرب:مبقتش احبك
نوح:مش مصدقك بس صدقيني هنرجع دلوقتي تقدري تمشي
حور:صدقني مش هتقدر تقنعني اني ارجع لواحد مخا"دع زيك انا عملت كدا عشان اختك مش عشانك و اوعي تفتكر ان لما انقذتني من المناره انا صدقتك تؤتؤ
قالتها ومشيت من الاوتيل وهي نفسها تسامحه وترجعله لكن كرامتها بتو.جـ.ـعها مش قادره تنسي بس يبها للايام
بعد وقت طويل
عند شريفه في الموبيل:عرفت هتعمل اي عايز الشقه تبقى فحم و البت تمو"ت جواها مش عايزه غلط انت فاهم وفلوسك هتوصلك بعد التنفيذ
شخص :تومريني يا هانم
شريفه بصت لبـ.ـنتها اللي نايمه بعد وقت طويل وانهيار أعصاب وو.جـ.ـع حين تبحث عن الحب الحقيقي ابحث عن قلب يدافع عن كرامته قبل كل شي..
.................................
حور رجعت الشقه وهي فعلا حزينه و كان نفسها تقوله انها لسه بتحبه لكن لا هي كرامتها لا يمكن تسمح ليها بدا يمكن كانت رقيقه دايما معه لكن قبل أي شي كانت بتحبه بصدق.... وهو خد"عها
كانت بتحاول تنام وهي بتهرب من ذكرياتها لكن مكنتش عارفه فخرجت البلكونه
نوح من جانبها:كنت مستنيكي. ...
حور باستسلام:انت مش بتزهق..... انا بجد تعبت
نوح:عارف لكن لازم ت عـ.ـر.في ان انا كمان تعبت اكتر منك بس بحبك بصدق يا حور.....
حور بجديه:هكلمك بس بأسلوب أدبي.... الدكتور إبراهيم الفقي رحمه الله قال في الحب حاجه حلوه اوي
الانسان مينفعش يحب في أسبوع ولا في شهر ولا حتي في سنة .
الحب عاوز مشاكل ، عاوز أزمـ.ـا.ت ، عاوز تعب ، عاوز فترات سيئة ومواقف بشعة ، عاوز عشرة طويلة عشان يبقي حب ..
يعني بأختصار
" الحب يبدأ عنـ.ـد.ما ينتهي الحماس "
مينفعش تقول إنك بتحب البحر وأنت واقف ع الشط ..
لازم تنزل البحر ، تعوم فيه ، تضر"بك الموج ، تبلع ميه مالحة ، تجر"ح رجلك بالصخر ، تشوف العتمة اللي بالقاع ..
لما ترجع ع الشط هتشوف البحر بشكل مختلف ، مش هتشوفوا مثالي ، إنت شفت عيوبه وظلامه وغضبوا ، يا أما هتكر"ه البحر ، يا إما هتفضل تحبه بكل حاجه فيه ..
لهفه البدايات مش حب يا نوح واللي ما غاصوش ف البحر .. ماحبهوش .
نوح:معني كدا انك بعد ما غصتي في بحري و رجعتي الشط كر"هتيني
حور بابتسامه وهي بتاخد مج النسكافيه بتاعه:مش جايز لسه بحبه بكل ما فيه.... نوح انا موافقه ارجعلك..... بس بشروطي....
نوح بلهفه:وانا موافق عليها
حور:ماشي نوح... رجعلي ثقتي فيك... وانا وقتها هجيلك واقولك لسه قلبي بيدق لك.....
قالتها وبصتله ثواني و دخلت من البلكونه و فضلت تعيط غـ.ـصـ.ـب عنها
حور لو اي واحده عدت باللي عدت هي بيه هتتو.جـ.ـع اوي في الواقع مستحيل تسامح الا بشروطها
تاني يوم الصبح
كانت لسه صاحيه وهي مكسله تعمل حاجه لكن قامت علي رنه موبيلها
حور :ايوه يا احمد في اي
احمد:مال صوتك انتي كويسه
حور:اه بس تعبانه شويه
أحمد :مالك حصل حاجه...
حور:لا ابدا بس مكسله اقوم ومنمتش بقولك يا احمد انا مش هقدر اجي المستشفى النهارده مفيش عندي دmاغ لأى حاجه
احمد:يعني انتي مش هتيجي النهارده... طب كويسه ولا اجيبلك دكتوره
حور:لا مش للدرجه دي انا بس عايزه انام
احمد:ماشي يا حور هكلمك تاني اطمن عليكي
حور:اوكي سلام....
عدي كم ساعه وحور كانت بتتفرج على التلفزيون قامت اخدت شاور و قررت تنزل تتمشى في القاهره كانت بتمشي وهي حاسه بالتوهان والحـ.ـز.ن
في مكان اخر
شريفه:عايزاك تحر"ق الشقه و تكون هي جواها مش عايزاها تطلع عايشه و مش عايزه حركه كتير في الشقه عشان محدش يلحقها من الجيران انت سامع...
شخص :طب و نوح بيه دا ساكن جنبها وازاي هندخل شقتها
شريفه:انا هشغل نوح عايزاك تنفذ دلوقتي حالا مش عايزاها تفضل على وش الأرض ثانيه واحده
و دا مفتاح شقه نوح لما تبقى في اوضه نومه تقدر تنط للبلكونه بتاعتها بس مش عايزه حد يحس بيكم
شخص :انتي تورميني يا هانم
سابها ومشي وهي ركبت عربيتها وطلعت على قصر الشرقاوي.....
بيوصل المجهول لشقه نوح و بيفتح الباب هو شخص معه بيدخلوا بسرعه و بيقفلوا الباب وراهم... بيدخل اوضه نوم نوح بيفتح البلكونه وبيقدر ينط من بلكونه اوضه نوح لاوضه حور
المجهول:أنجز هات مفك
اخد المفك وبقي يفتح البلكونه و بيدخل بسرعه قبل ما حد ياخد باله
بعد شويه بتوصل حور البيت بعد ما اشترت شويه حاجات بتقفل الباب و بتدخل لكن بتحس بحركه غريبه نبضات قلبها بتزيد لدرجه انها بتبقى مسموعه و خصوصا اول ما سمعت صوت حاجه بتنك"سر
بتمشي ببط ناحيه الصالون بتكون في فاز واقعه على الأرض ومك"سوره استغربت لكن قبل ما تتحرك كان في حد بيكتم نفسها
حور وسعت عنيها بصدmه ورعـ.ـب و هي بتحاول تزقه وبعده لكن بيكون قابض على ايديها بقوه
حور دmـ.ـو.عها نزلت و هي مرعوبه بيجي شخص تاني بيكتف ايديها
والاتنين بيربطوها في الكرسي وبيكتموا نفسها
المجهول:أنجز فين جيركن البنز"ين
الشخص التاني:اداله جركن و اخد التاني وبقي ير"ميه في كل حته في البيت
حور كانت بتهز راسها بخـ.ـو.ف بمعنى لا وهي مش عارفه تصر"خ كانت عرقانه و مرعوبه
بياخد علبه الكبر"يت وهو بيبصلها و بيحر"ق عود كبر"يت اول ما بينزل على الأرض بيمسك في البنز"ين
حور كانت بتعيط وبتحاول تفك ايديها لكن مش عارفه....
النا"ر كانت ماسكه في كل حاجه في الشقه
المجهول اخد المفتاح و خرج من الشقه
عدي ربع ساعه و حور خالص مش قادره تتنفس من الد"خان و شايفه النا"ر خالص مسكت في كل حاجه
بتبدأ تفقد الوعي وهي مستسلمه لقدرها
في الشارع
سله كبير من الز"باله بتنحر"ق
في الوقت دا
بيوصل نوح شقته بعد ما تعب من المشاوير الكتير اللي والدته طلبتها منها
طلع العماره اول ما دخل شقته شم ريحه د"خان
طلع البلكونه كان بيدور عليها لكن اتصـ.ـد.م لما شاف الد"خان اللي خارج من اوضتها
بدون لحظه تفكير بينط للبلكونه اوضتها و بيخبط الباب بقوه بيفتحه فجأه رجع خطوه لورا وهو شايف النا"ر ماسكه في السرير و الستاير
بيقي يتفاد النا"ر وهو بيدور عليها بلهفه وقلق ورعـ.ـب حقيقي
طلع من اوضه النوم لكن صدmته الحقيقه لما شافها فاقده الوعي و متربط جري عليها و بيحاول يفوقها
كان بيضر"بها على خده بخفه بيحاول يفوقها لكن بدون فايده فك ايديها و رجليها
جري على باب الشقه بيحاول يفتحه لحد ما اخير اتك"سر
نوح دخل شالها ونزل من العماره الجيران كانوا متجمعين وبيطفوا الحر"يق
نوح طلع على المستشفى بسرعه جدا كل دا وهي في عالم ثاني
بعد مده
الدكتوره بتطلع من اوضتها
نوح بسرعه :أخبـ.ـارها اي يا دكتور...
الدكتور:هي كويسه الحمد لله دا بس لانها مكنتش قادره تتنفس و الد"خان لكن الحمد لله احسن دلوقتي لكن نايمه
نوح:الحمد لله... طب ممكن طلب يا دكتور لما تفوق ممكن تدلها المفتاح دا... دا مفتاح شقتي لحد ما ارجع شقتها زي ما كانت....
الدكتوره :طب مش هنستني حضرتك لما هي تفوق
نوح بو.جـ.ـع هو عارف انها محتاجه تثق فيه بس هو مش عايز يضغطها و قرر يسيبها بحريتها:مفيش داعي انا كلمت الجارد وهما هيفضلوا معاها
بعد اذنك
مشي بدون حتى ما يشوفها كان نفسه يقرب لكن مبقاش ينفع.... الا بـ.ـارادتها
تاني يوم الصبح
حور كانت بتتكلم مع ظابط الشرطه وبتقوله اللي حصل اخد اقولها ومشي
حور اطمنت ان والدها معرفش لانه لو عرف مش هيوافق على انها تقعد في مصر لوحدها لكن بتفكر لما يعرف هتعمل اي.... غمضت عنيها وبتفكر في نوح
في مكان مجهول
بيضر"ب نا"ر على عربيه ترحيلات بتنقل المساجين و بيمو"ت الظابط و بينصا"ب العسكري فجأه بتكون عربيه الترحيلات مقلوبه و في عربيه تانيه كبيره بتقرب منها و بينزل منها كذا شخص ملثم و هما معاهم سلا"ح
بياخدوا المفاتيح من العسكري و بيفتحوا للمساجين في الوقت دا بيخرج عمار السعداوي وهو متصا"ب في دmاغه
سليمان:حمدلله على السلامه يا كبير...
عمار بش"ر:الله يسلمك يا سليمان تطلعت راجـ.ـل وعرفت تنفذ.... عايز العربيه دي تبقي فحم والكل يمو"ت
سليمان:بس يا كبير
عمار بصله بغضب وهو وطي راسه:انت تؤمر يا كبيرنا
عمار راح ناحيه العربيه و ركبها في الوقت دا بتتحر"ق عربيه الترحيلات و بيمو"ت المسا"جين و العساكر و الظابط
(على فكره المشهد دا صعب بس للاسف لازم احيانا حاجات تتعمل)
في العربيه
عمار:رجعت يا بـ.ـنت الغندور.... لسه بعشق التراب اللي بتمشي عليه و قلتلك قبل كدا انت ليا يا حور بس بطريقتي
عند حور
دخلت شقه نوح وهي نفسها تشوفه هي بجد بتحبه اوي دخلت اوضه النوم و ارتمت على السرير وهي تعبانه
عدي يومين تلاته اربعه اسبوع كامل نوح وحور ماشفوش بعض كل شويه تمسك الموبيل و تحاول تكلمه لكن بترجع تاني في رايها
لحد ما جالها اتصال من نوح
حور بلهفه:ايوه نوح انا.. انت
شخص:لو سمحتي صاحب الموبيل عمل حادثه وهو دلوقتي في المستشفي و حالته خطيره
حور بصدmه :انت انت بتقول ايه
بتجري على الباب بدون ما تفكر تغير هدومها لسه بالبجامه دmـ.ـو.عها كانت نازله بعنف وقلبها بينبض برعـ.ـب كانت حاسه ان صدرها هينشق و يخرج قلبها يقول بحبه اوي لدرجه الجنون ومسامحه
الجيران شافوها نازله بلبس البيت وهي منهاره بتخرج من العماره لكن حد بيشـ.ـدها بسرعه من دراعها
حور بصدmه وهي على وشك تفقد الوعي:.انت....
↚
حور الموبيل وقع من ايديها وهي مصدومه دmـ.ـو.عها نزلت تلقائيا :لالالا لايمكن يكون جراله حاجه نوح كويس
بدون لحظه تفكير جريت على الباب فتحته ونزلت من الشقه وهي بالبجامه الجيران بصوا ليها و لشكلها استغربوا لكن محدش تتدخل
حور لنفسها:نوح......... بحبك
قلبها حقيقي كان بيتمز"ق من الالم والرعـ.ـب
كانت هتخرج من العماره لكن لقيت أيدي بتسحبها بقوه لجوا بسرعه
كان باين عليه الغضب وهو بيبصلها لشكلها
حور بصدmه ودmـ.ـو.ع:نوح!!
قالتها و دخلت حـ.ـضـ.ـنه بقوه وهي بتعيط ومنهاره
لفت ايديها حوالين رقبته وهي ماسكه فيه بقوه و رعـ.ـب
حور ببكاء:انت انت كويس.... قلبي كان بيقولي انك كويس
نوح باستغراب واشفاق على حالتها:حور اهدي في اي.... حصل اي لدا كله
ثم تابع بغضب وغيره:
نازله كدا ليه يا حور....
حور كانت بتعيط وهي دافنه وشها في صدره صوت شهقاتها كان قوي
نوح كان حاسس بالالم في صدره لرؤيتها بالمنظر دا.... شالها و طلع تحت نظرات وهمس الناس عنهم وأنها اكيد بـ.ـنت مش كويسه
حور مكنتش مهتمه بكل دا اللي همها حقيقي انها في حـ.ـضـ.ـنه وانه كويس كانت حاسه بغصه قويه
نوح فتح باب الشقه و دخل نزلها على إلانتريه وقعد قصادها على ركبته
وهي ساكته و منهاره من فكره انه ممكن فعلا كان يجراله حاجه او ان حالته تبقى خطيره
نوح اخد نفس عميق وعيونه مركزه على دmـ.ـو.عها
نوح:حور قوليلي يا حببتي في اي؟ حصل اي
حور ببكاء هستيري و شهقات قويه:في في حد كلمني من... موبيلك... وقالي انك في المستشفي
بس... انت كويس صح... حاجه بتو.جـ.ـعك طب طب تعالي نروح المستشفي وحياتي
نوح حاوط وشها بكفوف ايديه بحنان وهو بمسح دmـ.ـو.عها:حور انا كويس اهدي....و ادي موبيلي مفيش حاجه
حور بدmـ.ـو.ع وانهيار:والله العظيم في حد كلمني استنى هجبلك موبيلي
نوح :شششش انا واثق فيكي وبعدين يا هانم نازله بالبجامه
حور :انا اسفه بس مكنتش حاسه بالدنيا كان روحي انسحبت مني
نوح :حور انتي لسه بتحبيني صح.....
حور بخـ.ـو.ف من مشاعرها :امشي يا نوح...
نوح :حور مش همشي الا لمآ تردي عليا... لسه بتحبيني؟
حور بدmـ.ـو.ع وثقه:بحبك ومحبتش في حياتي حد ادك حبي ليك كان بياذيني و مع ذلك مقدرتش اتخل عن الحب دا....بحبك يا نوح حتى بعد ما كـ.ـسرتني
نوح :تقبلي ترجعيلي وتكوني حبيبتي و مراتي
حور:لا.... امشي
نوح:ليه ليه بتعملي كدا ليه.... انتي قلتي بحبك ليه مش قادره تنسي و تسامحي
حور بغضب :عشان لو كرامتي هتتهان بسبب قلبي ادوس عليه امشي يا نوح
نوح :دا آخر كلام عندك
حور بقوه:امشي.....
نوح عيونه دmعت و قلبه كان بيصر"خ هي قدرت تحطم انتقا"مه ومغروره بكبريائها حتى بعد اعترافها بحبها ليه كان حاسس ان صدره هينشق ويخرج يصر"خ من احساس الألم قبضه قويه بتعصره
مشي بعد ما ياس منها لكن ليه مصمم انه يرجعها مهما كلفه الامر
حور :غـ.ـبـ.ـيه غـ.ـبـ.ـيه انتي بتحبيه
دخلت اخدت دش و اخدت حبايه منوم عشان تهرب من مشاعره الملغبطه
عدي يوم والتاني رجعت شغلها لكن طول الوقت كانت حاسه بحد حواليها وان في حد بيرقبها
لكن مش نوح هي عارفه ان نوح بيكون متعمد انها تشوفه ويضايقها
تجاهلت الموضوع و قررت تكمل يومها عادي
عد شهر و حور و نوح مش بيشوفوا بعض لكن هو بيرقبها ساعات من بعيد لبعيد بعد ما جددلها الشقه والموضوع اتحفظ ضد مجهول
حور كانت راكبه القطار وفي طريقها للغربيه وصلت بعد كم ساعه
اول ما دخلت ابوها قابلها و حـ.ـضـ.ـنها :حشـ.ـتـ.ـيني و يا ضي عيني اخبـ.ـارك اي يا قلب ابوكي
حور بابتسامه :وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا بابا و سلمي وعمتي كامله و سليم كلكم وحشتوني
سلمي:حووووووررر حشـ.ـتـ.ـيني و
حور حـ.ـضـ.ـنتها وابتسمت وهي شايفه بطنها كبرت :وانتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و اوي اوي ونفسي ارغي معاكي للصبح المهم فين سليم واخبـ.ـار الحمل اي...
سلمي :سليم في المصنع وانا بخير الحمد لله
تعالي بقى نقعد في الجنينه عايزه اتكلم معاكي
الحج مصطفى :لا يا سلمى اطلعي انتي ارتاحي وانا هاخد اختك اتكلم معها في موضوع
سلمي بشك:ماشي يا بابا
الحجه كامله:هسيبك تتكلموا لوحدكم ياله يا سلمى نطلع احنا
سلمي بصت لحور وطلعت
في المكتب
حور:اتفضل يا بابا
الحج مصطفى :شوفي يا حور الحج سعد الأنصاري طالب يدك لابنه مراد طبعا انتي لسه في شهور العده لكن هو اتكلم معايا و طلب مني اني افتح في الموضوع خلينا نقفل موضوع ابن الشرقاوي بس طبعا لو انتي موافقه
حور سكتت ومكنتش عارفه تقول اي ولا تحكي لابوها عن علاقتها بنوح وكل اللي حصل افتكرت ان نوح موجود في البلد الفتره دي
:انا موافقه يا بابا اللي تشوفه
الحج مصطفى :كدا يبقى على بركه الله هبلغه موافقتك المبدائيه
حور ابتسمت بخبث وطلعت اوضتها
بعد يومين
البلد كلها تقريبا سمعت بأن مراد الأنصاري طالب ايد حور الشرقاوي وهي لسه بتفكر
نوح اول ما سمع الخبر كان هيتجنن وقرر يعيد اللي حصل من البدايه
اطمن على إياد و طلع من قصر الشرقاوي
عند حور
كانت بتدرب في اسطبل الخيل لحد ما حد نادي عليها
:يا دكتوره حور دكتوره حور.....
حور وقفت الحصان ونزلت :ايوه اتفضل...
:ابني يا دكتوره.... ابني تعبان اوي و الدكتور بتاع المستشفي مش موجود
حور:طب ثواني هاجي معاك.....
خرجت من الاسطبل و راحت معه لكن لمكان غريب كان عبـ.ـاره عن مكان في منطقه صا الحجر
منطقه سياحيه في محافظه الغربيه
كان مكان فاضي مفيش حد حور بدأت تخاف و بتجري لكن وقفت مصدومه وهي بتبص لنوح اللي ظهر فجاه
حور بغضب :انت تاني.......
نوح:المره دي الاخيره يا بت الغندور.... المره دي مش همشي ولا انتي هتمشي الا لمآ نوصل لحل في علاقتنا
حور:علاقتنا انتهت وانت اللي نهايتها.....
نوح:انتي مش فاهمه حاجه انا رجعت في خطتي قبل حتى ما ت عـ.ـر.في الحقيقه.... انا حبيتك و مكنتش بكدب عليكي لما عاملتك كويس و امك فعلا مراتي
حور:انا عاىزه امشي من هنا
نوح:محدش هيتحرك من هنا الا لمآ تسمعيني للاخر.... حور مصطفى الغندور انا نوح عيس الشرقاوي من سنتين رفضت اتجوز بـ.ـنت الغندوري لكن مرفضتكيش انتي يا حور.... انا مكنتش اعرفك اصلا انا اتعمـ.ـيـ.ـت بغضبي ورغبتي في انتقا"مي
لما قابلتك اول مره ووقعتي من على الحصان وقتها خط"فتي روحي لكن مهتمتش
لما خط"فتك و جيت عشان ارجعك وقتها انتي حـ.ـضـ.ـنتيني كنت خايف وانتي في حـ.ـضـ.ـن لان دي اول مره كنت احس بمشاعر ناحيه اي بـ.ـنت
وقتها كنت حاسس انك واثقه فيا لكن ر"غبتي في الانتقا"م غير كل حاجه
لما اتجوزنا كنت متعمد اتجاهل وجودك لان متأكد اني لو قربت منك هتخط"في قلبي بروحك وطيبتك.....
حور:انت عايز مني اي
نوح:انتي موافقه تتجوزي مراد الأنصاري...
حور بخبث:وانت مالك....
نوح:حور..... موافقه؟
حور :اه موافقه..... انت مالك
نوح طلع مسد"سه و قرب منها كانت خايفه
نوح مسك ايديها وحط المسد"س في ايديها و مسك ايديها بقوه حطها على صدره
حور برعـ.ـب وهي شايفه الثقه في عيونه:انت بتعمل اي يا مـ.ـجـ.ـنو.ن سيب ايدي
نوح بياس وهو مركز في عيونها:انا اللي أيدي على الزنا"د لو مت دلوقتي انتي مالكيش ذنب.... أضر"بي يا حور اخلصي من العذ"اب دا واضر"بي ريحيني من عذ"ابي دا مدام كبريائك منعك انك ترجعي
حور بدmـ.ـو.ع:نوح سيب أيدي وبطل جنان
نوح بثقه:صدقيني لو مت على ايدك هكون مرتاح على الأقل احس انك ارتحتي
قالها وهو بيضغط على الز"ناد لكن حور بترفع ايديهم بقوه وهي مغمضه عنيها ومنهاره بتنضر"ب طلقه في الهوا
:ليه لللليه بتعمل فيا كدا انا مستحيل اذيك انت ليه غـ.ـبـ.ـي كدا
... انا بحبك اوي بعشقك انت ليه مش فاهم
قالها وهي بتقع على الأرض و مرعوبه
نوح نزل لمستواها و حـ.ـضـ.ـنها بقوه:انا تعبت يا حور انتي قدرتي تك"سري غضبي وانتقا"مي
انا بحبك ومش مستعد اخسرك
حور باستسلام :انا مسامحك .... و بحبك بحبك اوي
نوح حاوط وشها بايديه و بأس راسها بقوه :وحـ.ـشـ.ـتني يا حور......
حور بدmـ.ـو.ع وضحك:بس المره دي بشروطي يا نوح
نوح :واي شروطك
حور:فرح من الاول وجديد.... وامك تيجي من القاهره و انت يا كبير عيله الشرقاوي تعززلي كرامتي أدام الكل... عيلتك تيجي الفرح مش زي المره الأول يا نوح... مش عايزه حد يتكلم عن سمعتي بكلمه واحده....
نوح ابتسم وهو بيضمها لصدره يمكن اكتر شي عجبه فيها انها حافظت على كرامتها.....
عدي اسبوع
نوح كل يوم يكلم حور في الموبيل
اقنع والدها بالعافيه انه عايز يعمل فرح بالرغم ان الحج مصطفى كان رافض الموضوع كله
لكن قدر يقنعه و حور كانت موافقه وراضيه أخيرا
و قدر بسهوله يخلي والدته توافق و انها تيجي الغربيه و تكون موجوده في الفرح
شريفه كانت حاسه ان حور قدرت تتغلب عليها وتكـ.ـسر غرورها لكن دا بيزيد الغضب جواها....
بعد كم يوم
كان يوم الحنه (كانوا كتبوا الكتاب تاني)
كل عيله الشرقاوي مشرفه في قصر الغندور و شريفه وجيجي و شهيره (بـ.ـنت خالة نوح)....
في اوضه حور
كانت لابسه فستان احمر ضيق بـ.ـارز تفاصيل جس"مها باناقه كبيره....
حطت روج و مكياج خفيف شعرها كان مموج بشكل جميل كانت واقفه مبتسمه أدام المرايه
سلمي بسعاده :يلهوي يا حور دا انتي جننتيه بقى دا نوح البـ.ـارد.... تصدقي كنت طول الاسبوع دا بضحك بسببه كل يوم ينط لبابا في المصنع او القصر بجد قادره....
حور و هي بتظبط شعرها الغجري كان شكلها فعلا قمر:انا بس قررت اني احافظ على كرامتي و هو عرف يكسب قلبي تاني
سلمي :يارب يسعدك يا حوري
بس عايزه اقولك حاجة خالي في علمك البت الملزقه اللي جايه معه دي عنيها منه
حور :شهيره.
سلمي:اه يا اختي هي.... عايزاكي تفر"سيها بدل ما يتشقط منك
حور:يتشقط.... اطلعي برا
سلمي :انا غلطانه ياله انجزي كلهم تحت
حور:شكلي حلو
سلمي :اقسم بالله جمر اربعتاشر
حور ابتسمت ونزلت معها
في جنينه القصر كل الرجـ.ـاله قاعدين و في حد بيغني على الربابه و بير"قصوا وسط فرحه الكل ماعد شخص بيراقب من بعيد وهو عمار
جوا القصر
حور كانت قاعده وسط البنات و هما بيغنوا شهير كانت بتبصله بغيره من جمالها وخصوصا فستانها جميل اوي عليها مع مكياجها متناسق
شريفه كانت قاعده وباين انها مغـ.ـصو.به
نوح دخل كان سعيد لابس بدله زيتوني مع بلوفر اسود و بنطلون اسود
حور اول ما شافته وقفت وهي مبتسمه كانت بتبصله بشغف
قرب منها وباس راسها وسط نظرات كل الحريم الموجوده
نوح بسعاده وهمس:تعبتي قلبي يا بـ.ـنت الغندوري
حور بسعاده:استاهل تتعب عشاني
سلمي شغلت اغاني و مسكت ايديهم عشان ير"قصوا
حور كانت قاصده تغـ.ـيظ شريفه وشهيره كانت بتر" قص معه بسعاده و احترافيه لكن بطريقه مش ملفته او مغر"يه كانت جميله وهو كان سعيد
شهيره كانت بتبصله بغيره و هي بتبص لنوح وسعادته اللي اول مره يلحظوها كبير عيله الشرقاوي بيضحك وفرحان مع حبيبته.. هي حتى مكنتش بتشوفه فرحان كدا مع جودي لكن كان بير"قص بحركات رجو"ليه عشوائيه
↚
عدي يوم الحنه و حور قلبها بيدق بسعاده وهي بتفتكر ر"قصتهم سوا و الغيره اللي كانت واضحه في عيون شهيره لكن حور مهتمتش
بليل متأخر
على سطوح قصر الغندوري
كانت قاعده على المرجيحه وهي بتتفرج على الصور اللي سلمي صورتهالهم لحد ما موبيلها رن
كان نوح ردت بسرعه
نوح بسعاده:وحـ.ـشـ.ـتني...
حور:.....
نوح:ساكته ليه؟
حور بابتسامه جميله اوي :مش عارفه ارد بس مبسوطه
نوح:بكرا الفرح ليه صاحيه لحد دلوقتي
حور:مش عارفه انام نوح... خليني نتكلم شويه
نوح:انتي كويسه
حور كانت بتبص للبيوت و الزرع وهي قلقانه لكن ابتسمت:ايوه كويسه بس من كتر الفرحه حاسه اني مش عايزه انام... عايزه افضل اتكلم معاك
نوح طلع بلكونه اوضته وهو مبتسم :ماشي ياستي تعالي نتكلم... قوليلي بقى نفسك في اي بكرا تحبي نقضي شهر العسل فين..
حور بصدق :نفسي بكرا لما يجي افضل معاك نفسي الكل يعرف انك شاريني و عايزني والمره دي لأنك بتحبني مش مجرد شغل بين العيلتين
نوح كان بيفكر المفروض هيعمل اي لحد ما سمعها بتتكلم
اي رايك شرم الشيخ.....
نوح:يعني مش عايزانا نسافر برا مصر
حور:تؤتؤ عايزه نسافر مكان هادي و نفضل سوا بعيد عن الناس.....
نوح فضل يتكلم معها لحد الفجر تقريبا كل دا وهي كانت خايفه اوي حاسه بحاجه غريبه لكن بتحاول تتجاهل احساسها
قفلت مع المكالمه و دخلت صلت الفجر و نامت ساعتين لان يومها هيكون طويل
بعد وقت طويل
حور كانت واقفه أدام المرايه و هي بتبص لفستان فرحها كان ابيض واسع جميل اوي
مكياجها كان هادي
الحج مصطفى من وراها:الف مبروك يا حبيبه قلبي....
حور بصتله وابتسمت :الله يبـ.ـارك فيك يا بابا
الحج مصطفى مسك ايديها و بأس راسها :عارفه يا حور لولا اني شفت الصدق واللهفه في عيونه ليكي كنت رفضت الجوازه دي... نوح بيحبك حافظي على بيتك وجوزك و اوعي في يوم تقللي من هيبته أدام الناس و لو غيرتي عليه أو تحسسيه انك شاكه فيه ربنا يسعدك يا قلبي
حور ابتسمت وباست ايديه
سلمي:نوح الشرقاوي وصل والعريس جيه يا حاره
الحج مصطفى :شورعيه اوي البت دي ...
حور:جدااا
الحج مصطفى حـ.ـضـ.ـنهم هما الاتنين
بعد دقايق
بيكون ماسك ايد حور و نازل السلم نوح بيكون واقف تحت و بيبصلها بانبهار ظهرت ابتسامه جانبيه وهو شايفها كانت ولا ملكه نازله
كأنها الرحمه اللي نزلت له من السماء في هيئة بـ.ـنت رقيقه
حور ابتسمت نفس الابتسامه اللي بتخ"طف قلوب الكل عيونه الفضيه كانت بتلمع وهي بصاله
نوح مد ايديه وهي واقفه قصاده حور كانت بتبصله وهي حاسه انها كسبت العالم كله
حطت ايديها في ايديه وكانها بتوعده تفضل معه للابد
نوح بابتسامه غريبه سعيده اوي بأس ايديها :ربنا يقدرني واسعدك
حور بهمس:يارب
بعد مده
نوح دخل القصر و مسك ايديها و طالع الجنينه
حور باستغراب :نوح!
نوح وقف أدام كل المعازيم و حور مش فاهمه حاجه
نوح بصوت عالي:حور مصطفى الغندور انا نوح عيسى الشرقاوي تقبلي تكوني مراتي و تنوري حياتي لآخر العمر.... تقبلي تحني على قلبي و تكوني ملكته..... حور تقبلي تكوني حبيبتي
قلتي قبل كدا الحب عشان يكون حب عايز تعب و مشاكل عايز عشره طويله عشان نقول عليه حب..... تقبلي يكون تعبك معايا تقبلي تعيشي معايا مشاكلي......
في الوقت دا نزل على ركبته وطلع علبه صغيره فتحها وكانت خاتم الماس بسيط لكن مميز
نوح كان عارف انها عايزه ترد كرامتها أدام الكل
حور ابتسمت وعيونها بتلمع بالدmـ.ـو.ع :موافقه موافقه حتى لو هنكون في الجح"يم موافقه
نوح ابتسم وباس ايديها وهو بيحط الخاتم في ايديها اليمين قام وقف و حـ.ـضـ.ـنها بقوه
حور بهمس:شكرا
نوح ابتسم و نزل ركب خيل و بقى ير"قص مع الرجـ.ـاله حور كانت سعيده لحد ما قلبها انقبض
سلمي :حور مالك
حور بتلقائيه:خايفه اوي
سلمي :تعالي ندخل يا حور وقفتنا هنا مالهاش لازمه
حور :خلينا شويه
نوح نزل من على الحصان و راح وقف جانبها و مسك ايديها وطلع على سطوح بيتها
كانت بتطلع وراه على السلم وهي بتبصله بحـ.ـز.ن دفين
علي السطوح
حور طلعت واتصـ.ـد.مت السطوح والمرجيحه بتاعتها متزينه بالورد وفي انوار كتير
حور بابتسامه :اي دا كله مين عمله؟
نوح بيعاده:انا عارف ان دا مكانك المفضل هو والجنينه وانك بتحبي المرجحه دي قلت اعمل حاجه تعجبك
حور بسعاده:دي حلوه اوي.... بجد حلوه اوي
نوح مسك ايديها وقعدها على المرجيحه وقف وراها وبيزقها لادام
حور كانت مبتسمه وهي بيستنشق الهواء كام صافي:عارف يا نوح بابا كان دايما يمرجحني وانا صغيره... انا وماما الله يرحمها
نوح اخد نفس عميق و هو بيزق المرجيحه لادام
بعد شويه اشتغلت موسيقى هاديه
نوح:تسمحي لي بالرقصه دي
حور:اوكي
كانت بتر"قص معه وهي مبسوطه لكن خايفه
في مكان بعيد
شخص مصوب سلا"حه على نوح وبيضغط على الز"ناد
حور بتلف وبتكون واقفه مكانه وفجأه بتبتسم ابتسامتها الحزينه وهي بتاخد نفسها ببط و بتضغط على ايديه
نوح بصلها باستغراب وهي وقعت على الارض
نوح بصدmه :حور.... حور
حور ابتسمت وعيونه بتدmع لكن كانت ماسكه في ياقه قميصه
نوح بيلمس ضهرها شاف الد"م :حور لالالا دا اكيد كدب انتي كويسه قومي ياله
في الوقت دا الحج مصطفى و سلمي وسليم و شهيره وشريفه وجيجي طلعوا السطح
الحج مصطفى برعـ.ـب:حور قومي يا حببتي
حور كانت بتبص لنوح و مركزه في عيونه و بانفاس متق"طعه :المو"ت لو هيكون في حـ.ـضـ.ـنك هيكون جنه.... ليشهد الله اني احبك ليشهد الله أن قلبي تألم في حبك بحبك يا ابن الشرقاوي
قالتها وهي بتغمض عنيها و ايديها بتقع على الأرض
نوح بدmـ.ـو.ع وعدm استيعاب:لااااا قومي انتي فاهمه قومي مش بعد كل دا تمشي
ااااااسعاااااف ااسعاف
سليم بسرعه كلم الإسعاف سلمي كانت واقفه جانب اختها و ماسكه ايديها بقوه
شريفه كانت بتبص بتشفي في مصطفى
بعد وقت
بتوصل عربيه الإسعاف و بينقلوا حور المستشفى نوح مكنش راضي يسيبها قميصه كان كله د"م
بتيوصلوا للمستشفى و بتدخل العمليات
نوح كان قاعد أدام العمليات وهو منهار
عدي ساعات طويله جدا و الدكاتره مفيش منهم حد خرج
نوح بصرامه وصر"اخ:في ااي حد يرد عليا حورر
حد يقولي في اي
الدكتوره خرجت بعد ساعه تقريبا و باين عليها الحـ.ـز.ن
نوح بسرعه ولهفه:حور فين... أخبـ.ـارها اي
الدكتوره بحـ.ـز.ن:للأسف يا جماعه البـ.ـنت اتصابت في العمود الفقري أصابه قويه و حالتها صعبه جدا.... انا اسفه مش هنقدر نقولكم اي حاجه دلوقتي بعد اذنكم
نوح مسك دراعها بقوه :انتي مش هامشي من هنا الا لمآ تقوليلي حور فين و عامله اي
الدكتوره:هتتنقبل العنايه المشـ.ـدده حالتها خطيره الأفضل انها تتنقل مستشفى في القاهره هيكون افضل بس دلوقتي مقدرش نعمل اي حاجه ولا حتى ننقلها هنستني للصبح وساعتها نبلغكم اي الأفضل
نوح:عايز اشوفها.....
الدكتوره:دا صعب يا فنـ.ـد.م صدقني وبعدين هي فاقده الوعي وهتكون تحت الاجهزه
نوح بصوت عالي :عايز اشوف مراتي
الدكتوره:تمام استنى شويه وهنحاول ....
بعد ساعه تقريبا
دخل العنايه المركزه و بصلها كان وشها شاحب و شعرها الغجري مفرود كانت في عالم تاني
نوح قعد جانبها و باين اد اي حالته صعبه و عيونه مليانه دmـ.ـو.ع:حور يا حور قومي ياله يا حبيبتي قومي بقى.... طب انتي تعبانه اي رايك احكيلك حاجه
اخد نفس عميق و هو بيحاول يكتم دmـ.ـو.عه :عارفه انا بحسك غريبه اوي
بالرغم انك كنتي بتتالمي الا انا كنتي مبتسمه
مكنتش عايزه تو.جـ.ـعيلي قلبي وانا اكتر شخص و.جـ.ـعتلك قلبك بالرغم انك عرفتي كل الأفعال السيئه اللي عملتها الا انك سامحتيني و متخليش عن حبك ليا... بالرغم حـ.ـز.نك كنتي دايما بتبصلي بعيون مليانه شغف ت عـ.ـر.في انتي بتخ"طفي قلبي بنظراتك دي يا حور
بأس بطن ايديها وخرج
اول ما خرج حط ايديه على قلبه بقوه كان بيصر"خ من الالم دmـ.ـو.عه نزلت وهو منهار على شكلها
في مكان اخر
عمار بغضب جحيمي :انا قلتلك نوح الشرقاوي مش حور يا غـ.ـبـ.ـي بس انا اللي كتبت على نفسك المو"ت انا اللي غلطان اني اعتمدت على كل"ب زيك... سليمان انت يا ز"فت يا سليمان
سليمان:تؤمرني يا كبير
عمار :الواد دا تخلص منه وتجيلي عشان عايزك معايا
سليمان:انت تؤمر يا كبير
↚
بعد وقت طويل
نوح:دكتور حور ليه لحد دلوقتي مفقتش
دكتور قاسم :نوح بيه انا جيت من القاهره مخصوص عشان اتابع حاله دكتوره حور لكن للأسف مكان الاصابه في أهم فقره من العمود الفقري و للأسف لو نجت من الحادثه هتكون مصابه بشلل احنا عملنا كل التحاليل والاشاعات هتدينا الحل
نوح بخـ.ـو.ف وهو بيحاول يتحكم في دmـ.ـو.عه:طب ليه مفقتش لحد دلوقتي...
دكتور قاسم :لان احنا خد"رنها موقتا دكتوره حور لو فاقت دلوقتي مش هتتحمل الألم الفظبع اللي هتحس بيه
الحج مصطفى :طب والحل اي يا ابني..
دكتور قاسم :الصراحه في دكتور اسمه ألبرت في إنجلترا هو متخصص في الحالات دي و من مده في مؤتمر طبي أعلن انه عالج حاله مشابه لحاله دكتوره حور وان المريـ.ـض حاليا بيقدر يمشي
نوح:احنا ممكن نسافر وننقل حور بطياره مجهزه
دكتور قاسم :اللي اعرفه ان دكتور ألبرت هيكون في مصر في الأسبوع دا و بالتحديد مستشفى الحياه في القاهره... و ممكن اخد لحضرتكم معاد معه لو وقته يسمح
نوح:لو سمحت اعمل اي حاجه بس حور تقوم و تقدر تمشي
دكتور قاسم :حاضر يا نوح بيه هحاول و ان شاء الله تظبط معانا بعد اذنكم
نوح قعد على الأرض بين الكراسي وهو منهار بيد"فن وشه بين كفوفه شكله مرهق جدا ولأول مره يسمح لدmـ.ـو.عه تنزل أدام حد مش مصدق انها ممكن تبقى عاجزه بسببه ايوه هو بيلوم نفسه على كل اللي حصل هو السبب
جايز لو مكنش طلع معها على سطح البيت و ر"قصوا كان وقتها هو اللي يمكن يكون متصاب او يكونوا بيقضوا شهر العشل في شرم زي ما كانت عايزه
جايز لو كان سمعها و سمع سبب خـ.ـو.فها وقلقها كان في امل تكون معه
بقى يضر"ب راسه بقبضه ايديه بغضب عنده رغبه قويه انه يصر"خ أدام الكل قلبه كان بيتلوي من الالم كأن في جمر من نا"ر محطوط على قلبه
الحج مصطفى قعد جانبه وهو بيرتب على كتفه :ان شاء الله هتكون بخير حور دايما شجاعه هتقوم بالسلامه....
نوح بنـ.ـد.م ودmـ.ـو.ع انهيار:حور مفرحتش يا عمي ملحقناش نفرح عارف لما وقعت ادامي بفستان الفرح و الد"م مغرق المكان وقتها قلبي و روحي انسحبوا مني
اول ما شفتها نازله من على السلم بالفستان ومبتسمه خط"فت قلبي عارف يا عمي
حور دايما تبص و تبتبسم بالرغم ان كان جواها حـ.ـز.ن لكن دايما بتكون ورده في الربيع مزهره
انا عمري ما كنت أتوقع أن في واحده زيها.. واحده تحبني كدا... واحده ابتسامتها تحيك.. عارف انا بحسدك يا عم مصطفى انت عندك بـ.ـنت قلبها أطيب وارق من اي مخلوقه... بتحب نفسها و ماشيه بمبدأ شاريك بس مش بايعه نفسي و دا الحلو فيها.. حور باختصار جميله من جوا
الحج مصطفى بابتسامه :حور بتحبك وانا واثق في ربنا انه هيجبر خاطرها...
انا هقوم اطمن على سلمي......
مشي الحج مصطفى وفضل نوح قاعد بيبص للفراغ افتكر مذكره حور بعت الجارد يجيبهاله
فتح صفحه عشوائيه مكتوب عليها (أحلامي)
ابتسم و ابتدا يقرا
(الإنسان غريب دايما طموحات بتسحبها لعالم من خيال بس المهم يحط رجله في أرض الواقع ويبدأ يحققها
في يوم من الايام هيكون عندي مستشفى لاطفال مرض القلب افتكر كلام ماما الله يرحمها
الأطفال هم النعمه الكبيره اللي ربنا بيزرقنا بيهم
....
نفسي اكون ام بس خايفه لما ابقى ام يكون ابني عنده السكر احساس صعب اوي وخصوصا هيكون طفل... يحيى انا بحب الاسم دا
...
اسطبل الخيل بتاع عيله الشرقاوي فيه خيل عربي أصيل نفسي اجربه بس الصراحه نفسي اجربه مع نوح يمكن هو الوحيد اللي نفسي اجرب معه كل حاجه حلوه مش هقول وحشه
انا ممكن اتألم لوحدي بس بلاش هو كمان)
نوح قفل المذكره وحط ايديه على قلبه بخـ.ـو.ف:بس انا كمان موجوع اوي يا حور....
تاني يوم
نوح كان قاعد أدام باب اوضتها و لأول مره شكله غريب شعره مشعث و هدومه مبهدله لأول مره يكون منهار
سلمي :حور لو شافتك كدا ممكن تصر"خ... على فكره هي بتحب تشوفك دايما وسيم...
نوح:انا تعبت يا سلمي
سلمي :حور مش بتحب تشوف ضعفك و انت لازم تكون قوي عشانها.. عشان تحس انها مطمنه على الأقل...
نوح اخد نفس عميق و قام كلم الجارد يجيبه شويه حاجات من الفيلا
بعد مده
كان واقف في حمام اوضه من اوض المستشفى أدام المرايه بيغسل وشه
بقى يلبس هدومه و هو بيفكر المفروض هيعمل اي لما تفوق
بعد كم ساعه
في اوضه حور
بتفتح عنيها ببط عيونها مليانه دmـ.ـو.ع
نوح بصلها بخـ.ـو.ف وهي ساكته لكن بتعيط من الالم كانت بتحاول تتكلم لكن مش قادره من بين شهقاتها... ووشها كله عرقان
نوح حـ.ـضـ.ـنها بحنان وهي لسه بتعيط و بتبص للرجليها كانت حاسه بشلل مش قادره تحرك أطرافها
حور بضعف و دmـ.ـو.ع:نوح...
نوح بتمثيل القوه: والله العظيم هتبقى كويسه وهتمشي و هتسافر ونبعد عن الكل اوعدك هتكوني كويسه وكل الو.جـ.ـع دا هيختفي... هتبقي كويسه اوعدك يا حور....انا معاكي يا حبيبتي معاكي مش هسيبك والله العظيم هتكوني كويسه حتى لو كلفني الموضوع كل جنيه أملكه هتكوني كويسه يا حور
حور كان بتبص لجـ.ـسمها وهي مش قادره تحركه دmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها وهي بتغمض عنيها نوح عدلها المخده وفضل قاعد جانبها وقت طويل وهو بيعمل مكالمه و بيجهز كل حاجه مع مستشفى الحياه
بص لحور كانت نايمه و هي عرقانه و مرهقه
نوح بهمس:اوعدك اللي عمل كدا هينـ.ـد.م بس الاول لازم تقومي يا حور
تاني يوم الصبح
كانت حور في عربيه الإسعاف بينقلوا للمستشفى في القاهره نوح كان قاعد معها وهو ماسك ايديها و بيحاول يلهيها عن التفكير...
بعد ساعات طويله
حور كانت نايمه في اوضتها في المستشفي
الممرضه :نوح بيه... دكتور معتز منتظر حضرتك نتيجه الاشاعه طلعت.. بعد اذنكم
نوح بابتسامه وهو يقبل راسها:هنادي سلمي تفضل معاكي
حور :نوح انا خايفه.. انا خايفه اوي
نوح :حور انتي طول عمرك مؤمنه ان ربنا مش بيعمل حاجه وحشه و دا اكيد اختبـ.ـار صدقيني هنعدي منه
حور غمضت عنيها بتعب ونامت وهو خرج يقابل الدكتور
نوح:ها يا دكتور اي الأخبـ.ـار طمني
دكتور معتز بابتسامه :الحمد لله يا نوح بيه.. نتيجه الاشاعه أكدت ان حالته مش بالخطوره اللي توقعنها و لحظها الحلو ان دكتور ألبرت هيكون موجود النهارده في المستشفي و هيقدر يتابع حالتها و طبعا عمليتها لان لازم تدخل عمليات تاني
نوح:طب في امل انها ترجع تمشي تاني
دكتور انا ممكن نسافر برا مصر اي مكان بس حور تبقى كويسه
الدكتور:نوح بيه مدام حور حالتها الي حد ما صعبه لكن مينفعش نخاطر ونسافر برا دلوقتي و بعدين الدكتور هيكون موجود هنا لازم نستني
نوح:تمام يا دكتور...
بعد اسبوع
حور كانت في العمليات و نوح رايح جاي أدام الاوضه وهو مرعوب لحد ما خرج الدكتور
نوح:اخبـ.ـار حور اي يا دكتور
دكتور ألبرت :....
اللي بيقول انا اتاخرت عشان التشويق
انت بالذات متمناش تكون من متابعين روايتي بالعكس انا أرفض دا
↚
نوح بسرعه و تـ.ـو.تر:اي الأخبـ.ـار يا دكتور..
دكتور ألبرت بابتسامة :العمليه نجحت الدكتوره حور انسانه قويه الفتره الجايه هنبدا في خطوه جديده وهي اننا نعتمد على العلاج الطبيعي
دلوقتي هتتنقل للعنايه المركزه لكن مفيش اي حد يدخل لها
نوح بسعاده:انا متشكر متشكر جدا يا دكتور..
الحج مصطفى :الف حمد وشكر لك يارب
سلمي :الحمد لله الحمدلله انا واثقه في ربنا يا بابا والله واثقه فيه حور قويه لا يمكن تك"سر بسهوله الحمد لله
سليم حـ.ـضـ.ـنها و هو مبتسم سلمي بصتله و ضحكت بخفه لكن فجأه بأن عليها التـ.ـو.تر و الألم وهي بتحط ايديها على بطنها
سليم :سلمي انتي كويسه
سلمي؛ ااه اااه بولد اااااااهههه بولد....
الحج مصطفى :سلمي انتي
سلمي بصر"اخ:بطني اااه
سليم بسرعه:دكتور.... دكتور....
سليم شالها و نزل الدور التاني وهي لسه بتصر"خ الممرضين نقلوها للعمليات سليم كان رايح جاي أدام العمليات وهو قلقان عليها ومرعوب
نوح:اهدي ان شاء الله هتقوم بالسلامه
سليم :يارب يا نوح
نوح:هي حامل في اي؟
سليم :بـ.ـنت الدكتوره قالت بـ.ـنت
نوح بابتسامه :ان شاء الله هتيجي بالسلامه
بعد مده
سمعوا صوت عـ.ـيا.ط طفل صغير سليم اول ما الباب اتفتح جري عليه الممرضه كانت خارجه وهي شايله بنوته صغيره
سليم شالها بحنان وابتسم :سلمي حالتها اي يا دكتور
الدكتوره :بخير الحمد لله... شويه و هننقلها لاوضه عاديه... الف مبروك
سليم :الله يبـ.ـارك فيكي
نوح:الف مبروك يا ابو نسب...
سليم :الله يبـ.ـارك فيك عقبالك انت وحور
نوح بابتسامه :يارب
تاني يوم (الفجر)
نوح دخل اوضتها كانت نايمه ابتسم وهو بيقعد جانبها مسك ايديها وبا"سها :حور انا بحبك... ربنا يعلم اني حبيتك و حبيت طيبه قلبك..
حور بابتسامه باهته:انا لسه عايشه... اخيرا قلتها يا نوح....
نوح بابتسامه :لو اعرفك من زمان كنت هحبك وقتها مكنش هيضيع مننا السنين دي
حور :بس دا قدر ومكتوب وانا بحبك و يعلم ربنا اني مش زعلانه على السنين اللي فاتت بالعكس انا بحمد ربنا كل دقيقه وكل لحظه بحمد ربنا على كل نفس دخل وخارج من صدري بحمد ربنا على اني معاك انت وبابا و سلمي و سليم واياد
حتى والدتك عمري ما زعلت منها له ضايقتني كتير لكن انا بحبك... بحبك اوي يا نوح يا شرقاوي
نوح بابتسامه جميله :وقعتيني في عشقك يا بت الغندور وقعتيني في عشق ضحكتك وابتسامتك عملتي اي فيا يا حوري
حور بابتسامه :حبيتك وبس بالرغم اي حاجه هفضل احبك
نوح بسعاده :عارفه سلمي خلفت بـ.ـنت زي القمر
سليم و سلمي صمموا يسموعا حور الكل بيحبك يا حور.. العمليه نجحت و هتقدري تمشي و تركبي خيل إياد ويحيى و وفيه هيكون دايما بيحبوكي و بيحبوني....
حور باستغراب :يحيى و وفيه؟
نوح بغمزه:ولادنا...
حور بابتسامه :طب يحيى يبقى انت اللي معاك مذكرتي... نهار ابيض انت قريت المذكره....
نوح بابتسامه :قريتها وقريت كل كلمه وكل امنيه بتتمنيها
حور اتكسفت ووطت راسها وهي يتعدل شعرها :قريت كل حاجه.... من اول ما كتبت عنك
نوح رفع راسها و هو مبتسم:كل حاجه... كل ذكره في الست سنين... أما والدتك عقبتك بسببي و خليتك تترجمي روايات انجليزيه
..لما قلتي ان البليزر الزيتون بيليق عليه بلوفر اسود او رصاصي إنما الأبيض مكنش لايق
... لما حضرتي فرحي و بسببي قلبك اتك"سر و بقيتي مريـ.ـضه سكر....
.. شفت دmـ.ـو.عك اللي كانت نازله علي المذكره
... شفت بين الكلمـ.ـا.ت و.جـ.ـعك و حـ.ـز.نك طول السنين دي...
.. بس افرضي مكنتش من نصيبك ولا اتقابلنا تاني كنتي هتعملي اي... هتتجوزي عمار؟
حور :عمري ما كنت هتجوزه عارف ليه؟
لأن بابا مجبرنيش على عمار الا لمآ انت رجعت كان عايزني انساك واشوف حياتي
نوح:كان ممكن تقدري تنسى حبك ليا
حور بغناء:معقول.... معقول انساك معقول؟
وتنساني انا على طول؟ معقول
معقول ما نعود احباب
نمرق متل الاغراب ولا نبقى سوا...
نوح بسعاده:ياما قالوا الهوى غلاب ولا مره حسابنا حساب....
حور بابتسامه :اولا انا عندي ثقه في ربنا مليون في الميه.... و عمري ما تخيلت انه ممكن يتخل عني ربنا كبير يا نوح..... انا كان ممكن امو"ت لو جالك حاجه
نوح بابتسامه :بعشقك يا حور....
قالها وهو بيحـ.ـضـ.ـنها بخفه حور ابتسمت وهي بتحط راسها على صدره
بعد يومين
كانت حور قاعده على كرسي بعجل وهي شايله حور بـ.ـنت سلمي....
حور:بسم الله ماشاء الله تبـ.ـارك الله زي القمر
سلمي:طالعه لخالتها ...
حور:يا بكاشه ت عـ.ـر.في يا سلمى بـ.ـنتك جميله اوي ربنا يسعدكم ويحفظكم يارب
سلمي :يارب و تقومي بالسلامة و نتلم كلنا في بيت واحد بس للاسف لسه معرفوش مين اللي عمل كدا منه لله...
حور:منه لله مين عايز يا مني انا ونوح...
سلمي:اكيد واحد ابن حر"ام المهم هتبداي العلاج الطبيعي امتي
حور:الدكتور قال بعد اسبوع و ان شاء الله اقدر أقف على رجلي من تاني...
سلمي:يارب يا حور.....
في الوقت دا دخل نوح وهو مبتسم :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حور بابتسامه :مجبتش إياد معاك ليه وحشني..
نوح بابتسامه :مع جيجي انتي عارفه من وقت موضوع راغب وهي دايما مع اياد
حور:بس دا غلط يا نوح... الحياه مش لازم تقف عند راغب
..جيجي لازم تعيش حياتها يمكن اختيارها كان غلط لكن مش معنى كدا.. إننا نوقف حياتنا لازم تقوم وتكمل حياتها.... لازم تكون شجاعه
نوح:ياريت يا حور ياريت.... المهم انتي عامله ايه دلوقتي
حور بابتسامه :كويسه الحمد لله....
نوح بصلها وابتسم وهو بيطمنها بنظراته
بعد شهر كامل
حور كانت ماسكه في دراع نوح وهي واقفه علي ممشى ماسكه في ايديه الاتنين و بتحاول تمشي
نوح:بالراحه متضغطيش نفسك...
حور كانت غازره ضوافرها في ايديه وهي بتحاول تمشي لحد ما دmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها...
نوح شالها بسرعه
حور:نوح لسه في تمارين
نوح بو.جـ.ـع وهو شايف دmـ.ـو.عها:مش هنكمل دلوقتي هترتاحب ونكمل بعدين...
حور:طب والشغل... انت بقالك كتير سايب شغلك..
نوح بابتسامه :متقلقيش يا ستي الشغل انا سايبه لخالد صاحبي متقلقيش
حور سندت راسها على صدره و هو طلع اوضتهم حطها في السرير عدلها المخده طلع قعد جانبها سند راسه على رجليها وهي ابتسمت و بتحط ايديها في شعره الاسود الناعم
نوح:بقولك تيجي نسافر بقى انا زهقت تعالي نروح شرم
حور:ااامم اي رايك ناجل دا شويه
نوح:لا هنسافر بس برا مصر
حور :برا مصر؟
نوح:سويسرا.... روسيا... المالديف... جينيف.. بـ.ـاريس... لندن.. المانيا مثالا
حور بتفكير:ااامم طب اي رايك نسافر جوا مصر
هقولك اي رايك نروح اسوان او سوهاج او بص بص انا نفسي اروح محميه راس محمد...
نوح:انتي بتحبي مصر للدرجه دي
حور :يااه بحبها.. دي بلدي اللي ممكن عشانها اديها روحي... عارف انا يمكن مدرستش تاريخ ولا اعرف تاريخ البلد اوي...
لكن تخيل الدوله اللي يتحد ادامها تلات دول و ينهزموا ادامها... عارف كل محافظه في مصر ليها قصه جميله
يعني مثالا بورسعيد و ازاي وقفت أدام فرنسا وانجلترا و اسر"ائ"يل....
المنوفيه وازاي خرجت أبطال
كل محافظات الصعيد ورجـ.ـالته
تخيل دوله الكل ط"مع فيها اكيد فيها كنوز وخير مالوش اخر
دوله انذكرت في القرآن خمس مرات.. بلد سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام وصا على اهلها
ممكن محبهاش...بالرغم كل المشاكل اللي ممكن تبقى فيها... بالرغم ان فيها مشاكل الا ان مفيش بيت بينام من غير عشاء... بالرغم الحو"ادث الاخيره الكتير الا ان دي اكتر الدوله اللي فيها امان.... عارف يا نوح مصر أجمل بكتير مما نقدر نتكلم عنها... فيها خير كتير اوي
عشان كدا مش عايزه اسيبها.. زي بادي وكل خيرها من حق أهلها ... تعرف ان حلمي بجد ان ابني يكون ظابط في سلا"ح البحريه او الطيران
نوح قام وقعد ادامها حاوط وشها بايديه وبا"سها
:يخربيتك حلاوتك... هحجز تذكره لشرم
حور :هنسافر بالطيارة..
نوح:اه مش هناخد وقت طويل مش هتتعبي
قالها وقام بحماس طلع موبايله و كلم حد و حجز تذكرتين لشرم الشيخ
بعد مده
كانت حور و نوح راكبين الطياره في رحله شرم
وصل لشاليه
بعد تلات اسابيع
نوح كان واقف أدام البحر بيعمل مكالمه لحد ما سمع صر"اخ حور طلع يجري بسرعه على الشاليه وطلع اوضتهم
شافها بتمشي وهي سانده على السرير
نوح بابتسامه وقلبه بيدق بسرعه:حور حاولي تمشي بدون ما تسندي تعالي يا حبيبتي...
حور بصتله و بتحاول تمشي كانت بتترعش بتبدأ تتحرك ببط و بتقرب منه
نوح كان بيبص لحركتها وأنها قادره تتحرك لوحدها لكن وقعت على الأرض ادامه مباشرتا
نوح نزل لمستواها و حـ.ـضـ.ـنها بقوه وهو بساعدها تقوم بيمسك ايديها وبيبدا يتحرك في الاوضه
شويه شويه بتقدر تمشي لوحدها
نوح حـ.ـضـ.ـنها بقوه وهو بيلف بيها :وحـ.ـشـ.ـتني حشـ.ـتـ.ـيني و يا حوري.... اخيرا الف حمد والف شكر لك يارب.....
حور دmـ.ـو.عها نزلت من الفرحه وهي بتحـ.ـضـ.ـنه
بعد يومين
الاتنين كانوا قاعدين أدام البحر في عشاء رومانسي
كانوا بيتكلموا
حور كانت لابسه دريس ابيض صيفي طويل
نوح:بس اي اكتر حاجه عايزه تعمليها لما نرجع مصر...
حور:اامم عايزه اقابل دكتور احمد وحشني
نوح:ناااااااااعم يا اختي
حور بدلال :اقصد يعني وحشني الشغل معه
نوح:اتظبطي يا حور احسنلك
حور:اعمل اي يعني انت اللي بتفهم غلط
نوح:والله
حور:والله
نوح ابتسم و كملوا كلام....
بعد شهر ونص
حور كانت في المستشفى واقفه بتشرب نسكافيه مع احمد
احمد:طب هنعمل اي...
حور:نطلب برجر
احمد:اي الفجع دا انا اقصد في الحاله
حور:اه معلش بس جعت شويه...
احمد:دكتوره حور انتي كويسه.. انتي لسه واكله بيتر من شويه
حور:ها مش عارفه بس جعت
الممرضه:دكتوره حور.. في بـ.ـنت برا اسمها جيجي بتقول لازم تتكلم معاكي
حور :جيجي هي فين
جيجي:انا هنا....
دخلت و سلمت على حور بصت لأحمد وابتسمت وهو ابتسم ببلاهه
حور:احم احم انا موجوده
جيجي باحراج:حور عايزه اتكلم معاكي على انفراد
احمد:طب اسيبكم انا صحيح انا دكتور احمد جراحه قلوب
جيجي بابتسامه :اهلا يا دكتور احمد....
أحمد بابتسامه :انا وحيد و مش مرتبط والدي متـ.ـو.في معنديش غير والدتي
جيجي بضحكه :طب وانا مالي
أحمد :اه مبعدتش عليك اني مش مرتبط دي
طب ممكن رقم نوح بيه لو سمحتي
جيجي:افنـ.ـد.م
احمد:لا كدا انا قلبي بيدق حور رقمك جوزك لو سمحتي وانتي يا انسه جيجي انتي مرتبطه الاول
جيحي:لا
احمد:الحمد لله انا سنجل وانتي سنجل وامي عايزه تفرح بيا جهزي الشربات يا حور
قالها وخرج وهو بيغمز لجيحي
جيجي بضحك:دا مـ.ـجـ.ـنو.ن دا ولا اي
حور:لا متعوده قوليلي كنتي عايزه اي
جيجي بجديه:حور ماما هي اللي.. هي اللي بعتت ناس عشان يو"لعوا في شقتك....
انا سمعتها وهي بتتكلم مع واحد من اللي عملوا كدا
.. بس والله هي كانت متضايقه عشان فرحي اللي اتلغي... صدقيني هي كويسه بس الكر"ه عمي عنيها و حبها لبابا هو اللي خلها تعمل كدا
حور بابتسامه :مش مهم يا سلمى خلي الماضي للماضي.... انا مسامحها
جيجي ابتسمت وحـ.ـضـ.ـنتها :شكرا لانك دخلتي حياتنا يا حور.. شكرا لانك غيرتيها ...
حور ابتسمت و رجعت تكمل شغل و جيجي مشيت لكن قبل ما تمشي كانت بتبص لأحمد اللي واقف مع دكتور و بيتكلم بجديه على عكس الهبل اللي قاله.. ابتسمت ومشيت...
بليل في فيلا الشرقاوي في القاهره
نوح دخل الجناح لكن وقف مصدوم و منبهر من شكل الاوضه وتزينها
حور طلعت وهي ماسكه كيكه بتحطها على الترابيزه وبتروح تحـ.ـضـ.ـنه
:اتاخرت ليه يا بيه...
نوح بابتسامه :كان عندي شغل كتير اوي بس ليه دا كله
حور :عشان انا حامل و لازم نحتفل
نوح:اه تم... اي انتي قلتي اي؟
حور بهمس:حامل... يحيى نوح عيس الشرقاوي
ابننا هيشرف قريب
نوح حـ.ـضـ.ـنها بقوه لدرجه انها حسيت انه عايز يخبيها جوا اضلاعه
:الف مبروك يا قلبي الف مليون مبروك....
حور ابتسمت :ربنا يقدرنا ونربيه صح.. مع اياد
نوح:يارب... بس انا نفسي في بنوته
حور :كل اللي يجيبه ربنا كويس... المهم عايزين نجهز كل حاجه للطفل يعني مثالا هنجهز اوضه له و هندهنا سوا.... و السرير هننزل نختاره ونشتري سوا و لابس هنجيبه في الخامس يكون عرفنا ولد ولا بـ.ـنت. ....
نوح:ماشي يا قلبي
بعد عشر شهور
حور كانت في الفيلا نايمه وحـ.ـضـ.ـنته ابنها يحيي عمره شهرين لحد ما سمعت صوت صر"اخ عالي جاي من تحت
اخدت يحيى ونزلت لحد ما وقفت مصدومه وهي شايفه شريفه على الأرض و بتنز"ف من دmاغها...
لكن بتطلع تجري على اوضتها وهي شايفه شخص ملثم بيجري ناحيتها بتطلع اوضتها وبتقغل الباب لكن بيتكـ.ـسر بسرعه البرق في شخص بيضر"بها على دmاغها بياخد الطفل و بيشيلها و بينزل بيخرج من الفيلا كلها
شريفه قامت بصعوبه و طلعت موبيلها
:نوح اللحق.. اللحق حور.. اخدوا حور و يحيي
نوح بفزع......
↚
نوح بزعر:انتي بتقولي ايه يا ماما.. حور ويحيى فين
شريفه حطت ايديها على دmاغها إثر الخبطه :مش عارفه يا نوح بس في ناس هجموا على الفيلا و ضر"بوني و خط"فوا حور و يحيى
نوح وسع عنيه بصدmه و رعـ.ـب عليها وعلى ابنهم
نوح بصرامه
:ماما محدش يتحرك من عندك متخافيش و محدش يبلغ البوليس انا عارف هرجع مراتي ازاي
في مكان اخر
حور كانت بتصر"خ بأعلى صوتها و بتعيط وهي بتخبط على بوابه كبيره من الحديد:هاتولي ابني
ييحيي... نوح اللحقووووني يحيى يحيى اااااااااااااه هههه يييييحييييي.....
كانت بتعيط و تصر"خ وهي عايزه ابنها اللي مكملش شهرين
قعدت على الأرض و هي بتعيط بهستريه فاقت لقيت نفسها في المكان دا وكأنه ورشه ميكانيكا
حور بدmـ.ـو.ع وهي ضامه نفسها :نوح انت فين انا محتاجك ياارب
دقايق واتفتحت البوابه ودخل شخص ملثم ومعه واحد تاني شايل يحيي
حور اول ما شافته جريت عليه وقبل ما توصل لابنها الملثم بيشـ.ـدها بقوه وهو بيحاول خصرها بقوه ليزداد جذبه لها بقوه لتشعر حور كان حجر موضوع على بطنها من شـ.ـده ضغط ذراعه عليها
صر"خت بألم وهي بتحاول تفلت منه لكنه بيجذبها من شعرها له
عمار بفحيح:قلتلك هرجعلك يا حور
حور حسيت بشلل في كل اعصابها مع سمعها لصوته و بخـ.ـو.ف ورعـ.ـب:عمار؟؟!!!
عمار بهوس:وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا حوري وحشني صوتك و كلامك.... بقى كدا تفضلي نوح عليا
و تنقذيه مني وتاخدي بداله الر"صاصه ....
بس عارفه انا عملت اي في الواد الغـ.ـبـ.ـي اللي ضر"بك بالنار قت"لته و خليتهم يرموه في الجبل للديابه
حور صرخت وهي منهاره بتحط ايديها على وشها برعـ.ـب
عمار:ششش اهدي متخافيش انا عمري ما اذيكي دا انتي حبيبتي انا بحبك يا حور بحبك بصى لو جيتي معايا بهدوء هسيب ابنك و هرجعه لنوح لكن تيجي معايا
حور بدmـ.ـو.ع ورعـ.ـب :عمار ابوس ايدك انا عمري ما كر"هتك بس لو اذيت يحيى صدقني هتكون اول عدو ليا..... ارجوك دا طفل ارجوك سيبني انا وابني انت متعرفش انا تعبت اد اي في حياتي
انا بحب نوح و بعش
عمار بصر"اخ ومقاطعه:بس بس كلمه زياده وهفرغ المسد"س دا في دmاغك و دmاغ القمر الصغير دا قبلك
حور بانيهار:لالا و رحمه ربنا سيبه دا طفل ااه يحيى
عمار بجنون:يبقى تسمعي الكلام انتي فاهمه هسيب ابنك وارجعه لابوه و هنطلع من هنا على المينا ونسافر إيطاليا سوا انا خالص معدش ليا مكان في البلد دي... ولا يمكن اسيبك
حور عيطت اكتر وهي حاسه بالارتخاء جـ.ـسمها
:موافقه بس.. بس هات يحيى عايزه اشيله و احـ.ـضـ.ـنه هو اكيد جعان ارجوك ادهولي وانا موافقه بس خليه معايا شويه
عمار بابتسامه انتصار:ماشي يا حور...
سابها وقعت على الأرض و الشخص إدخالها ابنها اخدته بلهفه وحـ.ـضـ.ـنته بقوه وهي بتعيط
عمار خرج هو الشخص اللي معه وقفل البوابه عليها
حور بدmـ.ـو.ع
:يحيى حبيبي عارف انا بحبك اد اي
وبحب بابي اد اي عايزك تكون راجـ.ـل يعتمد عليه واوعى في يوم تجـ.ـر.ح قلب بـ.ـنت حبيتك و بلاش تعلق اي وحده و تخليها تحبك وتبعد عنها لأنك هتبقى بتجـ.ـر.ح نفسك قبلها... لان ربك كبير و مبيظلمش حد
......
عايزاك تقول لبابي اني بحبه اوي اوي.. وانه الشمس اللي بتنور حياتي من يوم ما عيني وقعت عليه وانا قلبي معدش ملكي و ملكه هو بس... قله انه الوحيد اللي سر"ق مني سنين عمري وانا مش نـ.ـد.مانه على دا بالعكس حتى الو.جـ.ـع معه كان طعمه حلو اوي
قله انه فعلا قدر يخليني افرح من قلبي
......
حـ.ـضـ.ـنته وهي بتعيط كأنها اخر مره هتشوفه فيها
.... *.... *....*......*....*.......
نوح بجديه و صرامه لاتقبل النقاش
:بقالك شهرين شغال على الموضوع يا عزت ولسه لحد دلوقتي مش عارف توصل لمكانه
عزت بخـ.ـو.ف:والله يا نوح باشا عمار عامل زي الزيبق كل ما نقدر نوصل لمكانه يختفي هو عارف ان البوليس بيدور عليه فلازم يختفي
نوح وعيونه اسودت من الغضب وبيمسكه من ياقه قميصه بقوه يكاد يخن"قه
:ورحمه ربنا لو ماقدرت توصل بمعلومه عدله في خلال نص ساعه لاكون د"فنك عمار معه أبني ومراتى اللي معنديش أغلى منهم....
عزت برعـ.ـب :هو في معلومه قدرت اوصلها بس مش عارف هتفرق مع ح
نوح بمقاطعه:انجز معلومه اي
عزت بخـ.ـو.ف:شهيره هانم بـ.ـنت خاله حضرتك
عقد ما بين حاجبيه باستغراب:مالها شهيره؟
عزت بخـ.ـو.ف:شهيره هانم واحنا بندور وراء عمار عرفنا انهم اتقابلوا سوا
نوح:شهيره و عمار؟؟؟
عزت:قبل ما عمار يختفي من مراقبتنا له
شفنه مع شهيره هانم و بعدين اختفي
نوح ضر"به باللكميه بقوه:معلومه زي لسه فاكر تقولها يا غـ.ـبـ.ـي....
اخد عربيته و طلع على فيلا شهيره
بعد ربع ساعة
دخل نوح بهيبته لفيلا شهيره و هو ماسك مسد"سه وعيونه بتطلع شرار اسودت من الغضب كان بيضغط على قبضته بقوه لدرجه ان مفاصله ابيضت
شهيره كانت قاعده في بهو الفيلا وباين عليها التـ.ـو.تر اول ما شفته بلعت ريقها بتـ.ـو.تر و قامت
لكن قبل ما تتكلم قل"م نزل على وشها بقوه لدرجه انها وقعت على الأرض
شهيره وسعت عيونها بصدmه وهي بتحط ايديها على وشها اللي بينز"ف
و بهستريه :بتضر"بني يا نوح.... بتضر"بني ليه
نوح نزل لمستواها وهو بيشـ.ـدها من شعرها بغضب جحيمي وبفحيح وهمس قا"تل
:عمار اخد حور و يحيى فين؟ وقبل ما تكدبي قسما برب العزه ممكن افرغ المسد"س دا في نفوخك.... انا معنديش أغلى منهم و شعره منهم ممكن اقت"لك فيها....
شهيره :نوح...
نوح بغضب :انطقي... انا عارف ومتاكد انك وراء خ"طف حور
و زي ما حاولتي معايا قبل كدا و حاولتي توقعيني في شباكك
و زي ما فبركتي صور لحور و احمد عشان تشككني فيها انا واثق انك انتي اللي عملتي كدا
من يوم الحنه وانا متأكد انك ناويه على حاجه عيونك كان فيها غيره من حور
فلاش باك
نوح كان عنده اجتماع لحد ما جاله اشعار بوجود رساله على موبايله
بيفتح الموبيل لكن فجأه ظهر عليه الغضب والغيره وهو شايف حور و احمد واقفين مع بعض بشكل مقرب جدا و بيضحكوا في صور كتير
الموضوع كان بعد ولاده يحيى بشهر واحد و فعلا حور كانت رجعت المستشفى بس مش ك شغل كانت رايحه عشان تاخد اجازه طويله
نوح بابتسامه
:عمري ما هشك فيكي يا حوري عشان انتي الوحيده اللي عنده قلب بيعرف يحب.... بس ورحمه امي لادفعك التمن يا شهيره
لأنك خالص اتجننتي اللي ترمي نفسها على راجـ.ـل متجوز و بيحب مـ.ـر.اته تكون واحده مش متربيه بس وحياه امي لاعلمك الادب يا شهيره بس افض من الشغل دا كله
نوح ابتسم وهو بيمسح الصور و بيكلم حور يطمن عليها هي و يحيي
بااااك
شهيره بصدmه :يعني انت عارف اني انا اللي فبركت الصور.... طب ليه مقلتش ولا حذرتني زي ما الطبيعي ان نوح باشا بيعمل
نوح بغضب :عشان الحل الوحيد لواحده زيك اني اتجاهلك بس انتي زودتيها اكيد انت اللي بلغتي عمار اني مسافر اسكندريه النهارده و انه يقدر يهجم على الفيلا لكن حظك اني رجعت... عمار فين يا شهيره.... انطقي احسنلك
شهيره بدmـ.ـو.ع:نوح انا بحبك ليه مش عايز تفهم دا ليه مش قادر تلاحظ دا
نوح ضر"بها بقوه وهو لسه ماسك شعرها
:عمار فين يا شهيره...... وبعدين انتي فاكره اني هسيب مراتي وابصلك.... فين عمار عشان انا جبت أخري....
شهيره بدmـ.ـو.ع وخـ.ـو.ف:في.... و الساعه سته هيطلع المينا وهيسافر مع حور لايطاليا لان البوليس عرف انه هرب من الحر"يق اللي حصل في عربيه الترحيلات انا شفت عمار وهو بيهجم على فيلاتك لكن انت كنت موجود وانا حذرته وهو وعدني انه هيبعد حور و هتبقى ليا لوحدي
نوح :يبقى تيجي معايا ماهو انا معنديش خُلق لكدبه جديده.....
قالها وهو بيجرها من شعرها وراه ببركب عربيه ويطلع على المكان دا بص في ساعته كانت خمسه قل ربع
بقى يزود السرعه كلم الحرس و قالهم يحصلوه على المكان دا
بعد نص ساعه نوح وصل للمكان لكن قبل ما يقرب وقف العربيه ونزل
نوح بغضب :انزلي... بقولك انزلي
شهيره:حاضر حاضر...
نوح:اركبي مكاني و انا هركب وراء كلمه كدا ولا كدا هفرغ المسد"س فيكي... هتكلم عمار و تقوليله انك لازم تتكلمي معه ضروري وانك واقفه برا يخلي الحرس يدخلوكي انتي فاهمه
شهيره بخـ.ـو.ف :بس دا ممكن يقت"لني
نوح:ما انتي كدا كدا مـ.ـيـ.ـته لو مش منه يبقى مني
شهيره بلعت ريقها بتـ.ـو.تر و خـ.ـو.ف وهي بتركب أدام ونوح بيركب في الكرسي اللي وراء وهو موجه المسد"س عليها
شهيره كلمت عمار اللي بقى يتخانق معها لكن لما قلتله انها موجوده برا امر الحرس يدخلوها
وهو بيتوعد ليها
بتقف العربيه أدام بوابه صغيره بتقف شهيره و بتنزل
عمار:جاي ليه يا هانم مش قلتلك حور هتبقى معايا وهخلصك منها
شهيره بخـ.ـو.ف:جيت جيت عشان....
و بسرعه جدا
نوح في العربيه دي...
عمار طلع مسد"سه من وراء ضهره و هو بيروح ناحيه العربيه بيفتحها لكن مش بيكون فيها حد
عمار بغضب :هو فين؟
شهيره بخـ.ـو.ف:والله كان هنا وهو اللي هددني عشان اجي
عمار بغضب :بقى كدا يا بـ.ـنت الك....
قلها وهو بيصو"ب المسد"س عليها وبيضر"بها بالنا"ر خليتها تقع من طولها... و بتنز"ف
عمار لرجـ.ـالته:اقلبوا المكان عليه انا كنت ناوي اسيبه هو وابنه لكن هو اللي جيه لقضاه
نوح كان بيتحرك خفيه في المكان وهو بيدور عليها لحد ما سمع صوت عـ.ـيا.ط يحيى بيصر"خ
قرب من مصدر الصوت لكن في لحظه بتتفتح ادامه البوابه و بيظهر عمار اللي حاطط مسد"سه على دmاغ حور وفي شخص شايل ابنه
نوح بغضب :عمار....
عمار:مفاجأه اي رايك مش حلوه.... بس انا معنديش وقت ولازم امشي دلوقتي انا و جميلتي قلتلك قبل كدا اني هرجع وهاخدها
بس انا كنت ناوي اسيبك ابنك عايش واسيبك لكن انت اللي ناوي تتعبني معاك
حور بصر"اخ:عمار ارجوك انا هاجي معاك بس سيبهم
نوح بغضب وهو موجه مسد"سه على عمار
:حور اسكتي....
عمار بهستريه:ماهيش بتحبك عايزانى انا.. مش كدا يا حوري
حور بانهيار وهي باصه ليحيي: دا طفل مالوش ذنب....
نوح كان بيمـ.ـو.ت وهو شايف ضعفها و انهيارها
عمار:نزل مسد"سك يا باشا بدل ما تخسر ابنك و حياتك
نوح :مفيش غيرك اللي هيخسر
في لحظه سمعوا صوت ضر"ب ناري قوي في المكان
عمار فقد تركيزه نوح كان بيبص لحور بنظره فيها مغزه وهي فهمتها لكن كانت خايفه على يحيي
نوح كان بيطمنها بنظراته و هي واثقه فيه
بسرعه ضر"بت عمار برجليها في رجليه و بتخبطه براسها في أنفه و بتوطي في لحظه عمار كان مصوب عليه
حور من الصدmه وقعت على الأرض و البوليس هجم على المكان
و عسكري بيضر"ب الشخص بمسد"سه في رجليه بيقع وهو بيصر"خ من الالم
في الوقت دا نوح بيجري عليه و بياخد يحيى اللي كانت بيعـ.ـيط بصراخ.
رمي المسد"س من ايديه وهو بيشيل يحيى و بيزل على ركبته وبيشـ.ـد حور لحـ.ـضـ.ـنه بقوه كأنه بدخلها جوا ضلوعه وهي بتعيط بهستريه كانت أصعب ساعات مرت عليها
نوح برعـ.ـب عليها:حور اهدي يا عمري اهدي انا خالص معاكي واحنا كويسين متخافيش عمري ما كنت هسمح له انه ياذيكي
حور سندت راسها على صدره وحـ.ـضـ.ـناه بقوه وبهستريه:عمار... عمار ابن خالي يعمل فيا كدا ليه ليه انا عمري ما اذيته دا انا كنت بعامله على أنه اخويا... دا كان عايز يق"تل ابني ليه يا نوح للدرجه دي بيكر"هني
نوح بدmـ.ـو.ع متمرده تابه النزول أمامها فهو دائما سندها الحامي لا يقبل ان يظهر ضعفه وخـ.ـو.فه أمامها يجب ان تراه ذالك القوي حتى ترمي كل اوجاعها عليه دون خـ.ـو.ف او قلق عليه
فمهما كان يتألم يجب أن يطمئنها
ضمها بقوه لدرجه انها كانت حاسه بتكسير ضلوعها لكن كانت بحاجه لحـ.ـضـ.ـنه كانت بحاجه انها تستمد منه الأمان....فضلت تعيط بانهيار
بعد دقايق
نوح اد يحيى لواحد من الحرس وشال حور المستسلمه تمام بعد كل الأحداث دي معندهاش اي قدره او طاقه.. حـ.ـضـ.ـنته وهي مستكينه على صدره دmـ.ـو.عها بتنزل بصمت
بعد مده طويله
وصل الفيلا شالها ودخلها
في نفس الوقت شريفه و جيجي جريوا عليهم بخـ.ـو.ف
جيجي وهي بتاخد يحيى من الحارس:حور مالها يا نوح... حصل اي....
نوح بو.جـ.ـع على شكلها :جيجي معليش خدي يحيى يبات معاكي هو واياد النهارده
شريفه لأول مره تحس بحـ.ـز.ن وهي شايفه حور و شكلها
جيجي :حاضر يا نوح بس طمننا على حور
نوح بحـ.ـز.ن:هي كويسه بس عايزه ترتاحي خلي الولاد معاكي
قالها وهو بيطلع اوضتهم بيقعدها على الكرسي وهي ساكته
راح ناحيه الدولاب اخد هدوم ليها دخل الحمام جهزه
و رجع ليها شالها و دخل ساعدها تاخد شاور
بعد دقايق
كانت قاعده على السرير وهو جانبها ماسك الفوطه بينشف شعرها وهي لسه ساكته
نوح بابتسامه :حور حبيبي بصيلي...
حور رفعت وشها لكن كانت صدmته وهو شايف دmـ.ـو.عها
اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وهي بقيت تعيط بهستريه
نوح بابتسامه :حور انتهى كل دا انتهى وخالص عمار ما"ت انتي ليه زعلانه دلوقتي
حور بعدت ومسكت ايديه بقوه ورعـ.ـب :هما هياخدوك مني البوليس هياخدك
نوح قرب منها وحاوط وشها بايديه و باس عيونها برقه و حنان
:محدش يقدر يبعدنا عن بعض انا عملت كدا دفاع عن النفس و عنك انتي وابننا و اللي عرفته ان عمار لسه عايش وهما هينقلوه المستشفى وبعدها فضيله المفتي للاعد"م عمار عنده صحيفه جر"ايم مالهاش اخر....
حور حـ.ـضـ.ـنته وهي بتتشبث في قميصه بقوه :
:متبعدش عني انت و يحيى و إياد حياتي يا نوح وحياتي عندك متبعدش عني انا حسيت ان روحي بتنسحب مني لما عمار...
نوح بمقاطعه:خالص يا حور خالص انسى عمار وحياه عندك وبعدين ابعد عنك اي دا انتي حياتي كلها
حور ابتسمت بـ.ـارهاق دقايق و نوح حس بـ.ـارتخاء اعصابها و أنفاسها انتظمت على صدره بصلها لقاها نامت
عدلها و بينام بيشـ.ـدها بقوه لحـ.ـضـ.ـنه وهي محاوط خصره بخـ.ـو.ف لينحني يقبل جبينها طويلا غمض عيونه وقلبه بينتفض بقوه واحساس انه ممكن يفقده بيوجـ.ـعه حـ.ـضـ.ـنها بتملك وهو بيحاوطها بدراعه الاتنين بقوه
↚
بعد مرور خمس سنوات
بعد كل تلك الأحداث تم احاله عمار الي فضيه المفتي و منها الي الاعد"ام
في قصر الشرقاوي في الغربيه
نوح كان نايم وهو دافن وجهه في عنقها لحد ما فاق على صوت بكاء قوي و ما هي إلا طفلته فرح التي لم تبلغ من العمر سوا عشر اشهر
نوح قام و بص لحور كانت نايمه بـ.ـارهاق و تعب لان طول الفتره اللي فاتت كانت مشغوله بابـ.ـنتهم و أحيانا كتير مكنتش بتعرف تنام بسبب بكاءها
نوح كان هيصحي حور لكن اول ما شاف شكلها المرهق بأس راسها و قام راح ناحيه سرير صغير جانبه خاص بابـ.ـنته فرح
شالها بحنان و ابتسم بسعاده وهو بيضمها لصدره برقه كأنها قطعه من الخزف يخاف عليها ان تنجر"ح
اخد البطانيه بتاعتها كانت صغيره لفها كويس و طلع البلكونه كان الجو معتدل
نوح بابتسامه وهو بيبص لفرح
=ت عـ.ـر.في انك جميله زيها شكلك مش جايلك نوم اي رايك احكيلك حكايه
فرح ابتسمت و كأنها فاهمه هو بيقول اي
نوح وهو بيبص للقمر
=اسمعي بقى يا فرحه قلبي
من سنين طويله كان في شاب بيحب الخيل اوي لدرجه العشق كان كل يوم يتدرب في مكان بعيد لوحده
كان كل يوم يقف على الجسر يبص للفراغ كأنه منتظر حد
وفي بـ.ـنت جميله اوي جمالها كأنه قطعه من القمر عيونها كأنها الغيوم رقتها مالهاش مثيل
قوتها زي الماس اكتر انواع الماس تماسك
البـ.ـنت كانت بتعشق الخيل برضو لكن بتعشق الشاب اكتر بكتير كانت هي كمان تدرب في نفس المكان لكن عمرها ما قابلته ولا شافوا بعض
كانت تراقبه من بعيد و تتفرج عليه بدون ياس
فضلت ست سنين تراقب كل تصرفاته لدرجه انها بقيت تعمل ملاحظات اي اللي عجبها فيه وايه لا
لكن الشاب مكنش يعرف حاجه عنها و لا مهتم بيه ظلمها ظلمها في العشق جيه اوي على قلبها و.جـ.ـعها عمل كل حاجه عشان يوجـ.ـعها
راح اتجوز و عمل فرحه في البلد عشان يوجـ.ـعلها قلبها و يقول انه رفضها و راح اتجوز واحده تانيه
نوح بص لفرح كانت ملامحها وكانها بتعيط مسك ايديها الصغيره وبا"سها بحنان
:البـ.ـنت عمرها ما ياست من انها تحبه
لحد ما شاء القدر انهم يتقابلوا و يشوفها كانت جميله اوي متالقه اول مره شافها فيها كانت راكبه الخيل و بتجري و الحصان واقعها من عليه
الشاب ساعدها ووصلها المستشفى لكن من الساعه دي و من اللحظه دي اتقلبت كل الموازين
الشاب وقع في الغرام بالتدريج شاف رقه و جمال ثقه و طيبه اناقه
الشمس دخلت و بقوه لحياته نورتها
قدرت تعلم الشاب ان الحب أساسه الاحترام و الثقه والكبرياء و أهم حاجه الكرامه بدون كرامه دا عشق مزيف
كل ما كان يحاول يصلحها كانت ترفض بالرغم انها كانت بتحبه لكن رفضت ترجع معه
الشاب مياسش و خط"فها تاني لمنطقه صا الحجر مكنش في غيرهم وقتها طلع مسد"سه و حطه على قلبه و طلب منها لو هتبعد عن حياته تضغط على الزناد و ساعتها هيرتاح لانه هيمو"ت علي ايديها لكن هي قلبها كان لسه بينبض بحبه
حـ.ـضـ.ـنته بقوه وهو كان لازم يطمنها قدر يرجع ثقتها بنفسها
الاتنين عاشوا اختبـ.ـارات كتير لكن في النهايه
الأمير طلب من ملكته انها تكمل معه حياته و الاتنين اتجوزوا و خلفوا ولد و بـ.ـنت زي القمر
البـ.ـنت هي عمره كله
نوح ابتسم وهو بيبص لفرح لقاها نامت على صدره لكن سمع صوت شهقات ضعيفه
بص وراه كانت حور واقفه بتعيط
حور بدmـ.ـو.ع:وانت حبيبي يا نوح
نوح بابتسامه وهو يطبع قبله حنونه على خدها
=طب ليه العـ.ـيا.ط دلوقتي؟
حور:اصل فرحانه اوي
نوح بسعاده :ربنا يحفظك لقلبي ياله بقى ننام عشان بكرا يوم طويل و عندنا عيد ميلاد إياد
حور :ليه مصحتنيش لما هي صحيت
نوح:محبتش ازعجك ياله يا حبيبتي
تاني يوم
في قصر الشرقاوي
حور كانت واقفه أدام المرايه لابسه فستان اسود طويل بتلبس حجابها فهي من سنتين ارتدت الحجاب
لكن حست بايديه على عنقها ابتسمت وهي شايفه بيحط عقد بسيط على رقبتها
حور ابتسمت بسعاده وهي بتبصله
:دا ليا؟
نوح:اومال لمين غيرك
حور بدلال وتغنج:بس دا مش عيد ميلادي انا
نوح بابتسامه :وجودك في حياتي عيد يا حور كل سنه وانتي منوره حياتنا يا ملكه قلبي
حور :وانت طيب و معايا وسعيد يارب
نوح حاوط وشها بايديه وهو يقبل راسها
:ياله كملي لابس عشان ننزل للولاد زمان سلمي و سليم وصلوا
حور :اوكي دقايق واكون جاهزه
بعد ربع ساعه
حور كانت واقفه مع سلمى و هما بيبص ا لاياد و حور بـ.ـنت سلمي
حور:شكلنا دخلين على قصه حب استاذ إياد سيب ايد حور
إياد بغضب طفولي:لا يا مامي مش هسيبها و بعدين ما هو بابا بيمسك ايدك و اونكل سليم بيمسك ايد عمتوا سلمي
حور بتذمر:بس انا وبابا متجوزين و اونكل سليم وطنط سلمي متجوزين
اياد:خالص انا هسيب ايديها دلوقتي و لمآ نكبر هنتجوز و همسك ايديها زي بابا
حور بضحك:لما تكبر نشوف الموضوع دا
ياله نطفي الشمع
الكل كانوا فرحانين وهما سوا عدت عليهم سنين حبهم كبر معاهم
حور :هو انا بالنسبه ليك اي يا نوح
نوح:قلتهالك الف مره انك الحياه بالنسبه ليا
حور:طب لو انا مش موجوده في الواقع هتعمل اي
نوح بابتسامه و طريقه شاعريه
:لو لم تكوني انتي في لوح القدر
لكنت صورتك بصورة من الصور
كنت استعرت قطعه من القمر
وحفنتنا من صدف البحر و أضواء السحر
كنت استعرت البحر و المسافرين والسفر
كنت رسمت الغيم من أجل عينيكي و راقصت المطر
لو لم تكوني انتي في الواقع كنت اشتغلت اشهرا وأشهر على الجبين الواسع
على الفم الرقيق و الأصابع كنت رسمت امرأة مثلك يا حبيبتي
حور ابتسمت وهي بتبص لاولادها يحيى و إياد و بـ.ـنتها فرح
نوح حـ.ـضـ.ـنها وهو مبتسم
لتمر السنوات و السنوات حتى يصل العشق أقصاه
تمت ..النهاية